رواية عريس في لمح البصر انس وجمانة كاملة جميع الفصول بقلم نورسين
رواية عريس في لمح البصر انس وجمانة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نورسين رواية عريس في لمح البصر انس وجمانة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عريس في لمح البصر انس وجمانة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عريس في لمح البصر انس وجمانة كاملة جميع الفصول
رواية عريس في لمح البصر انس وجمانة كاملة جميع الفصول
اصوات خبط ورزع خارجه من الاوضه اللي فيها العروسه والمعازيم كلهم بيتكلمو أن العريس هرب …
كل الحجاتي دي سمعها أنس الي كان جاي ضيف على الفرح بالوقت ده محدش عرف يهوب ناحية اوضت العروسه لكن انس كان صامع صوت صريخ واستنجاد راح الأوضه بسرعه بعد.ماعرف أن والد العروسه هيموتها مالضرب ..
واول مافتح الباب اتصدم ماللي شافه أبو العروسه ه نازل ضرب فيها وهي دافنه وشها بالمخده ومفيش على لسانها إلا أنها معملتش حاجه وآله معملتش حاجه…
تحلف وتحاول تدراي نفسها عنه وأبوها زي المعمي قعد يضربها بكل غل وحقد وهو يسألها هرب ليه خد اللي عايزه وخلع يابنت ال…..ودلوقتي مين اللي هيرضى بيكي … الناس هتاكل وشي هتقول بنته العايبه عريسها هرب يوم فرحها..
البنت فضلت تبكي بحرقه وقهر ومش عارفه تقول ايه او تدافع عن نفسها بأيه جسمها اتخدر من الضرب ده غير اللي حصلها ومرت بيه في اليوم ده ممكن يدمر اي بنت في الدنيا كلام ابوها الجارح كل ده زي السكاكين بتقطع فيها….
انس شاف الفرح والشماته اللي بعنين مرات ابوها اتضايق جدا وقرر يعمل حاجه عشان يخلص البنت من بين أيديهم معي تبقى اخت صاحب عمره المتوفى…..
وفجأه اتصدم الكل من أنس لما قال : محدش يقدر يجيب سرتكم بالوحش ياعمي..وبعد اذنك.انا يشرفني اطلب ايد بنتك على سنه الله ورسوله ومستعد لكل طلباتكم…
وقف الاب وزوجته مصدومين مما اللي سمعوه
اما جمانه فضلت مكانها متحركتش ولا عملت اي ردت فعل ….
مرات ابوها انت بتقول ايه احنا مش موافقين طبعا
تجاهلها ووجه كلامه للأب انس انا مصر ياعمي وجاهز لكل طلباتك .
صمت عم المكان لدقايق لحد ماعاد انس طلبه بعد اذنك ياعمي انا طالب ايد بنتك وجاهز لكل حاجه ..
مرات ابوها قلتلك مش موافقين ..
ابوها وانا موافق لكن بشرط مش عايز اشوف وشها تاني ابدا…
بعد مده انس كتب الكتاب وخد عروسته ومشي اللي لسه لحد دلوقتي معرفتش هو عمل كده ليه ….كانت لابسه فستان فرحها وساكته طول الطريق وانس كمان ساكت مش عارف يتكلم باي حاجه .واخيرا اتكلم ونطق…
الوقت اتأخر ومش هعرف اسوق الطريق طويل.. احنا هناخد اوضه بالفندق لحد بكرى الصبح ايه رأيك…
جمانه…….
أنس محبش يضغط عليها أكثر وهو عارف اللي مرت بيه مش سهل…
وفعلا خد اوضه بفندق وقرر يقضو الليله هناك لحد بكرى يشوف هيعمل ايه ..واول ماتقفل باب الاوضه عليهم كانت هي بتترعش مالخوف مش عارفه ده مين ولا ايه اللي جابه ولاعمل كده ليه .. بس الاكيد في سبب ورى اللي بيعمله ده…
لحد ماسمعت صوته الهادي…
انت كويسه ..
هزت راسها بهدوء وكل اللي بتفكر فيه ..مين ده وليه عمل كده معاها… رفعت وشها بخوف وقلق واول مره تشوفه بصت ليه باستغراب وهو بص فعنيها بإعجاب ماشاء الله زي القمر مكنتش عارف انك حلوه كده…
انزلت وجهها تشعر بغصه بصدرها لكنه رفع ذقنها ليعيد نظرها إليه محركا إبهامه على وجنتها وو
↚
حست بخوف بوخزه بقلبها هو ده مين … وعايز منها ايه …وليه عمل معاها كده … خايفه وبنفس الوقت ممنونه ليه عشان خلصها من الموت بين أدين ابوها …
انتي كويسه كرر كلامه وهو يحاوط وشها بأديه بقلق…
اااه خرجت منها وهي بتتألم مكان ضرب ابوها ليها ..
انس بقلق انا اسف اسف انتي كويسه مش كده…
نزلت دموعها وقالت لو سمحت ممكن تسيبني شويه …انا انا عارفه اني مراتك بس صدقني مش قادره النهارده مش قادره قالت كده و انهارت مالعياط…
انس بيحاول يطمنها متخافيش متخافيش ..وانتي معايا..سمعاني ياجمانه.
طلع صوتها بصعوبه ..انت عملت كده ليه سالت بصوت مهزوز وهي بتبص فعنيه….
مش فاهم …انا غلطت اني بحاول اساعدك…
رفعت نظرها لتجيب سؤاله بسؤال اكيد في سبب عشان عملت كده…
انس السبب انك ماتستاهليش كده….. …
جمانه انت….
هششششش مش عايز اي اسأله النهارده يا عروسه…
انزلت رأسها بغصه وعينيها مليئتان بالدموع تشعر بان قلبها انفطر …من اللي عاشته في الساعات اللي فاتت…
لكنه رجع وخرجها من شرودها تاني..لما مسك أيدها بحنيه….وهو بيقول انا عارف النهارده مريتي بحجات صعبه جدا لكن صدقيني هتنسي كل ده..انتي قويه وهتعدي الصعب ماشي ..
نظرت إليه بعدم فهم….
ليرفع كفها ويقبلها لتسمع صوته الهادئ غيري ونامي عشان ترتاحي انت عارف اللي مريتي بيه مش سهل …دلوقتي انا هخرج البلكونه اشم شويه هوى ..واسيبك براحتك ماشي…
ردت هزت راسها بايجاب
خدي راحتك…نهض من جانبها لينحني ويقبل رأسها تحت صدمتها وهي تراه يخرج إلى الشرفه..واسألة كثيره تدور في عقلها….واهمها لما يعاملها بهذا الحنان
دخلت الحمام بعد أن سمعته يغلق الباب خلفه. واول ماشغلت المايه وبدأت الجروح اللي سببهالها ابوهاا تلسعها قعدت عالأرض وفضلت تعيط…تعيط بحرقه وألم مش من الجروح لاا عشان ابوها هو اللي عمل فيها كده … عشان خطيبها اللي كانت بانيه عليه احلام كبييره سابها يوم فرحها كسرها شمت الناس فيها…
الغريب حن عليها واقرب اتنين ليها اتخلو عنها….
خدت المنشفه ولفت جسمها فيها واول ماكانت هتخرج حست بدوخه واترمت على الأرض مع دخول انس الأوضه سمع الخبطه من الحمام قلق عليها جدا…خبط باب الحمام مفيش رد حاول يكلمها مفيش رد برضو قلق اكتر قال بجديه جمانه انا هدخل فتح الباب واتصدم لماشافها مرميه على الأرض..جري عليها بسرعه وشالها ووداها السرير بسرعه ..
لكنه اتصدم لما شافها كده جسمها ملامحها شعرها المبلول…حاول يتمالك نفسه يأنب نفسه يلومها عشان فكر بيها كده…حاول يفوقها مفيش رد …اتصل بخدمه الفندق وطلب دكتور.بسرعه..وقرر أنه يغير هدومها بسرعه قبل ما يوصل الدكتور…حاول كتتير مايبصش…مايستغلش الموقف ده لكن البنت جميله ..جميله جدا… غيرلها بسرعه وهو حاسس أنه متربط بيحارب نفسه ورغبته…قعد جمبها بعد ماغير هدومها ولبسها لبس مقفول …حاول يفوقها تاني مفيش رد…
بعد مده وصل الطبيب…وكشف عليها..وبعد ما عرف يفوقها
لكن الصدمه الكبيره لما بلغه الدكتور انها حامل…
بصلها بصدمه وووو..
↚
حامل ازاي وهيا لسه متكتبش كتابها….كانت مصدومه حامل ازاي ..ازاي وهي لسه بنت محدش لمسها وده الاكيد…
حست بالحزن لما شافته ودع الطبيب وراح البلكونه من غير ما يتكلم معاها ولع سيجاره وسند عالسور بيفكر بحاجه…
لحد ماقط شرود صوته ..انا مش حامل والله مش حامل…
بعد عن السور وبصلها باهتمام…
جمانه انت مصدق الكلام ده…
ضم اديه على صدره وفضل يبصلها …
جمانه انا مش عارفه ده حصل ازاي لكن والله والله العظيم ماشالله ابتعد العافيه لو كنت حامل او حد لمسني …انا خطيبي مشفتوش الا خمس مرات…والله وحيات احمد اخويا…معرفش ايه اللي حصل ….
أنس مش مهم …
الكلمه دي صدمتها سابتها بحيره ..هو ازاي كده…
انس انا مش ندمان على اللي عملته…انتي تستاهلي فرصه تاني…
جمانه بوجع انت مصدق الكلام ده
انس قلتلك بالنسبالي مش مهم انا ساعدتك ومش هحاسبك عالماضي لكن …رفع سبابته بتحذير وانتي على اسمي لو غلطتي…صدقيني هيكون اخر يوم ليكي…مش هرميكي لابوكي. لابوكي لا….انا اللي هتشوفي وش مني عمرك بحياتك ماشفتيه ولا هتشوفيه….
ابتلعت مابجوفها بخوف وهي ترى الظلمه في عينيه….
ليعود لطبيعته مع ابتسامه حاول رسمها على وجهه يردد الصبح طلع واحنا لازم نمشي…
جمانه انس انت مصد….
انس بجديه: انسي انسي ياجمانه وكل حاجه هتبان بوقتها…
جمانه بس….
انس يوووه م هنخلص بقا روحي اجهزي ياجمانه هننزل دلوقتي..انا هنزل …راجع كمان شويه تكوني جاهزه….
بعد شويه وصلت جمانه لبيت كبير اوووي بصت ليه بذهول وهي مش مصدقه أن ده يبقى بيت انس…
انس هتفضلي واقفه كده كتتير…
جمانه هااااا…
انس اتفضلي …مشيت وراه واستقبالهم ست كبيره بالعمر ترحب بيهم..ياهلا ياهلا ياانس بيه نورت البيت…
انس ازيك يانانا….
الحمدلله يابني…مين الحلوه اللي معاك دي…
انس جمانه مراتي…
ارتفع صوت زغاريدها بسعاده الف الف مبروك يابيه انشالله اشوف ولادك…
ابتسمت جمانه وهي بتشوف الفرحه بعنين الست الكبيره وهي بتحضنها…
انس بابتسامه حانيه ودي بقى نانا زي ماما .. هي اللي مربياني…
ابتسمت جمانه بخجل وهي بتعز رأسها…
انس بتعب بعد اذنك يانانا اليوم كان طويل جدا ..احنا هنطلع نرتاح شويه….وانتي صحينا قبل المغرب قال كلمته وطلع الدرج لكنه وقف لما شاف جمانه واقفه مكانها مش عارفه تعمل ايه…دار وشه شويه وقال ببرود هتفضلي واقفه كده كتير …
طلعت جمانه وراه بكسوف وهي تمشي منزله راسها عالأرض واول مادخل انس الأوضه اترمى عالسرير بتعب وغمض عنيه وهو مغطي عنيه بدارعه……
وقفت جمانه مش عارفه تعمل ايه….ولا تروح فين تفرك باديها بتوتر وقلق..لحد ماسمعت صوته قربيي ياجمان ..
جمانه ….
رفع نفسه واستند على دراعه قرب ياجمانه متخافيش…
قربت منه ووثواني كانت تحت منها وهو محاوطها بأديه
فك حجابها اللي بيغطي شعرها وهي غمضت عينها بقوه وقلبها بيضرب جامد….ودفن وشه برقبتها ووووو
↚
دفن وشه برقبتها وهو مستمتع برايحتها حس بيها بتترعش بين أيديه…بعد شويه وبصلها كانت مغمضه عينيها جامد خايفه..خايفه تبص ليه .. بعد شعرها عن وجهها وهمسلها رحتك حلوه اوووي…
جمانه ….
انس همس تاني باسمها جمانه …
جمانه….
حرك أيدها على وشها وهو بيقولها بصيلي …فتحي عنيكي متخافيش…..جمانه..
فتحت عينيها وحاولت تقوم وتبعده عنها لكنه منعها…
انس…انا عارف ومقدر الللي بتمري بيه لكن …انتي بقيتي مراتي..وعلى اسمي …ووجودك هنا جمبي ده الطبيعي ..ابتسم بخفه وكمل لكن اللي مش طبيعي انك لسه قافله على نفسك. ..الطرحه اللي لبساها….هدومك اللي بتحاولي تداري بيها حاجه من حقي راعي منظري قدام الشغالين…..ليكمل بغمزه وانا مش عارفه بتداري ايه مع اني شفت كل حاجه ..
لتفتح عينها بوسعهما بصدمه…ليضحك وهو يبتعد عنها ….ويكمل بغمزه نسيتي اني غيرتلك بالفندق والا ايه…
شهقت بصدمه هو حقا فعل ذلك…
لتراه يعض شفتيه بخبث لو عرفتي انا عملت ايه عشان مضعفش تديني جايزه..دنا شفت حجات ..حجات جامده اووي
انا نازله قالت كده وووشها احمر جدا وهي بتبص لللأرض وقبل ماتخرج. مسك ايديها وهو بيقول استني هنا هو مفيش جايزه والا ايه….
جمانه….اااا
انس على فكره انا بهزر مفيش داعي لكل الخوف ده..
بصت الأرض بخجل وسمع همسها ..انا اسفه …
أنس انا الللي اسف ياجمانه سامحيني..
رفعت وشها بصدمه…
لكنه حاوط وشها باديه وقال أنا آسف عشان اتأخر اوووي..ومالحقتش اجيلك بالوقت الصح…
جمانه بحيره انت بتعمل كل ده ليه…
أنس عشان انتي الحاجه الوحيد الفاضله من ريحه صاحب عمري…عشان انتي وصيته قبل ما يموت …لكن….
لكن ايه سألته …
انس بابتسامه لكن ملحوقه ..وانا جاي عشان اعوضك عن كل الوحش اللي عشتيه وصدقيني معايا هتشوفي كل حلم حلمتيه وتلمسيه باديكي…
جمانه ..
انس بابتسامه ودلوقتي مش هتديلي جائزه…
ابتسمت جمانه بحيره ..
انس الله دي احلى جائزه باخدها الضحكه الجميله دي …
جمانه متشكره…
انس اي خدمه يافندم…
جمانه بحرج طيب هنزل انا واس…وقبل ماتكمل كلامها كان شايلها وحطها عالسرير جمبه…
انس بنعاس…احنا الاتنين هنننام عشان تعبنا اوووي ..
جمانه بكسوف انا مبعرفش انام كده…
فتح عيني والتانيه مغمضه كده اللي هو ازاي…
↚
جمانه بخجلل كده..كده حد جمبي..
شدها ليه اكتر وقال تتعودي ياقلبي …ودفن وشه بشعرها ونام وهي فضلت تفكر بكلامه….
*******
بعد ايام….
صحيت على صوته الهادئ.. فتحت عينيها بنعاس في ايه…
انس في أننا نبطل كسل بقى ونصحى…
جمانه لسه بدري…
بدري ايه المحاضرات كمان شويه وتبدأ…
جمانه باستغراب محاضرات ايه…
لااا شكلك لسه نايمه المحاضرات بتاعتك يلااا..
جمان بصدمه بببتاعتي.انا..
امال انا ..هو انتي لسه هتتصدمي . يلاااا هتتاخر وبصي اول واخر مره اصحيك انا من النهارده اتعودي تصحي لوحدك…
فضلت تبصله مش مستوعبه اللي بيحصل هو بجد ..بيتكلم بجد والا بيهزر…وقبل ما. تنطق بحرف شالها وهو بيقول لااا شكلك عاوزه تصحي على طريقتي ماشي ..خدها الحمام وغسل وشها وسط صريخها. واعتراضها …
انس وهو بيضحك على. شكلها ودلوقتي هسيبك تغغيرر وانزل اشرب قهوتي تكوني جهزتي…
دقائق وكانت جاهزه نازله…
في العربيه ..
انس انا عارف بتسالي نفسك اسأله كتير لكن اناعارف انك كنتي بتدرسي تربيه وبعد وفاة احمد وقفتي…
بصت ليه باختناق…
انس انا رجعت وقدمت ورقك واتقبل الحمدلله. عاوز بقى اشوف شطارتك ماشي قال كده. هو بيمسك خدوده …
وهو بتبصله بضياع…
انس ده فون ليكي وسبتلك رقمي ايه مشكله بتتصلي بيا…وانا كل شويه هتصل اطمن عليكي ..
هي مش مصدقه اللي بيحصل معقوله كل ده….كل المر اللي عاشته أحلامها اللي نسيتها هترجع تاني تتحقق من تاني معقوله مين ده ملاك نازل مالسما…
اول ما دخلت الكليه كانت بتبص لكل حاجه باهتمام ..
دخلت أول محاضره وهي متحمسه جدا..ومر اليوم بسلام…
اخر النهار اتصل بيها انس واطمن عليه وبلغها أنه هيبعت عربيه توديها البيت …
اول ما وصلت البيت ارتاحت شويه وراحت المبطخ بسرعه بالرغم من رفض الشغالين أنها تعمل ايه حاجه الا انها اصرت أنها تعمل الكيك بنفسها…
جمانه يانانا عشان خاطري عاوزه اعمل كيك لانس عشان خاطري..
يابنتي هيزعل لو عرف بده..
جمانه عشان خاطري والنبي والنبي…
امري لله اعملي اللي انتي عايزاه…
مر الليل وهي جهزت نفسها لبست فستان جميل وجهزت السفره بؤضت النوم واستنته كتتير لكن هو اتأخر. لحد.مانامت من التعب ..وبعد وقت طويل رجع انس تعبان واتفاجأ باللي مجهزاه ابتسم بهدوء وسابها نائمه …دخل يتسحب خد شور سريع وخرج وكانت مكانها نائمه قرب منها وهو بيزيح شعرها على جنب حست بنفسه السخن على وشها وهو بيهمس باسمها …ارتسمت ابتسامه جميله على وشها فتحت عينيها وسألت بطفوله انت جيت…قالت كده بنوم اتأخرت اووي…
انس معلش شغل ..بس ايه الجمال ده قال كده بغمزه…
ابتسمت بكسوف وراحت عشان تقف لكنه شدها ليه ووو
↚
دفن وشه برقبته وهو بيتمتم على فين…
جمانه بتوتر اااننس
هشششش وهو مكمل باللي بيعمله..لحد ماحطت ايديها على صدره وبعدته بكسوف …
انس بضيق في ايه …
جمانه مش مش هتتعشى…
انس انتي بتبعديني ليه…
جمانه بكسوف انا ..انا…
مسح وشه بضيق وبعد عنها ودار وشه عشان ينام…
جمان مش هتتعشى…
انس بجمود عايز أنام..
جمان بهمسانس
انس لو سمحتي. طفي النور …
جمانه انس انا..
لو سمحتي اجلي الكلام لبعديني سببيني انا شويه…
وفعلا جمان خرجت من الاوضه وهي بتلوم نفسه…لكنهامش قادره… لسه مش قادره تسلمه نفسها خايفه ومتوتره …ومش عارفه تعمل ايه…
مر الليل. بهدوء ..جمانه كانت نائمه عالكنبه اللي بالاوضه لكن لما صحيت الصبح كانت نايمه على السرير ابتسمت وهي بتدور بعيونها عليه لكنه مككنش موجود جهزت ونزلت عشان تروح الكليه …
ولمحته كلن بيكلم حد بالفون…قربت عشان تكلمه لكنه ركب عربيته ومشي بسرعه…ومخدش باله منها …
حست بالضيق عشان منتبهش لوجوده وراحت الكليه..
مر اليوم عادي واول ما خلصت محاضراتها كانت هتركب للعربيه لكن في صوت وقفها بصت وشافت بنت قدامها …
لين بابتسامه ازيك انا زملتك هنا …
جمانه بادلته الابتسامه وردت بلطف اهلا بيكي…
لين..احم هو ده مش الفون بتاعك…
جمانه ايوه يمكن وقع مني ..متشكره اوي
لين . علي ايه ..شوفيه بقاله كتتير بيرن..انا لازم امشي اشوفك بكرا سلام
جمانه متشكره تاني…مع الس…
وقفت بصدمه وهي بتشوف انس قدامها كنتي فين ..قالها بغضب..
كانت بالكل…مبترديش عاللزفت ليه…قاطعها بزعيق…
اتجمعت الدموع فعنيها وقالت نسيته ب…
قطعها بضيق لما شاف دموعها اطلعي …اطلعي يلااا قالها بأمر..
جريت وطلعت العربيه وهي بتبص عالأرض.ازاي بيزعقلها كده وليه…هي معملتش حاجه غلط عشان كل ده….
مشيت العربيه واول ما وصلت البيت ..نزلت جمانه جري وطلعت الأوضاع بتاعتها….
اما انس طلع المكتب بتاعه مش عارف هو عمل كده ليه أو وعقلها ليه..لكن هو كان خايف عليها قلقان …ازاي تعمل كده رن عليها كتتتير وهي مكنتش بترد عليه…
نامت جمان معيطه …وهو لسه مطلعش ولا اتكلم معاها…..
دخلت عليه النانا بتاعته
انس باحترام اتفضلي يانانا…محتاجه حاجه…
النانا بقلق ..انس يابني ..هو انتو تغديتو برااا..
لا ليه…
جمانه يابني من ساعت مارجعتوا وهي بالاوضه ومش بترضى تاكل ولا تنزل زي كل يوم…
نفخ بضيق…وهو بيرجع رأسه ورى عالكرس…
النانا…انس يابني البنت باينها طيبه وغلبانه لو كنت زعلتها اطلع صالحها ..وبلاش تزود الجفى ما بينكم…
انس….
النانا انا هحضر الاكل على بال ماتطلع وتنزلو تتعشوا ماشي …
انس ماشي يانانا حضري الاكل وانا هروح اشوف اخرت لعب العيال ده ..
اول ماحست بيه فتح الاوضه غمضت عينها جامد…
ابتسم على شكلها وهو شايف دموعها ناشفه على خدها…
قرب منها وقعد جمبها …مسح وشها بحنيه…وفضل شويه ساكت بيبصلها وبيراقبها بصمت… هي قلبها بيضرب جامد زعلانه …زعلانه منه جدا…لكن قربه وحنيته عليها بينسيها كل حاجه….
لحد ماسمعت همسه جمانه..مردتش عليه وفضلت مغمضه عينيها جامد ..
انس انا عارف انك صاحيه …انتي مش عارفه انا قلقت عليكي قد ايه …كنت هتجننن وانا بتصل بيكي ومفيش رد…كنت متخيل حجات كتتتيره وحشه حصلتلك لاعقلي ولا قلبي راضي يصدقها…جمانه قومي بالله عليكي. بلاش الدلع ده…
فتحت عينيها بدموع وقالت بس انت زعقتلي جامد…
من خوفي عليكي…
كسفتني قدام الكليه كلها…
قلتلك كنت هتجنن من خوفي عليكي…جمانه انتي مش بس مراتي انتي امانه عندي. .امانه لازم احافظ عليها لاخر نفس بتنفسه…يلااا قومي…. لكزها بدراعها يلااا بلاش دلع بقى قالها بابتسامه…
جمانه بابتسامه ماشي شويه وهحصلك .
تؤ هتنزلي معايا ودلوقتي..يلاا …
طيب هغسل وشي واجي…دخلت الحمام غسلت وشهاواول ماطلع حست بيه شدها بسرعه و حاوط خصرها ..همسة بكسوف انس بس…..وقبل ماتكمل كلامها كان بايسها وووو
↚
معرفش يقاوم شكلها كده خدها ببوسه طويله مكنش راضي يسببها حاوط خصرها بأديه ومشي بيها ناحيت السرير… لكنه حس بكسوفها بين ايديها ..وحس كمان بحاجه غريبه ازاي كده هي ازاي كده …اول ما بعد عنها. اخد نفسه وصدره يعلى وينزله .وهو بيبص فعنيها….هربت منه ونزلت بسرعه كانت جواها مشاعر مختلطه … مش عارفه هي ايه …مشاعر جديده عليها واول مره تحسها…
اما هو فضل واقف يبص بأثرها ثواني …حاسس بحاجه غريبه ازاي البنت حامل …وباين جدا أنها اول بوسه ليها على قد ماكان مبسوط وهي بين ايديها على قد مالحاجه دي شغلته وفضل يفكر بيها….
نزل ياكل معاها وهي بتهرب منه يعنيها …مش عارفه تبصله مكسوفه قلبها بيضرب جامد حاسه نفسها رجعت طفله صغيره…
ابتسم على شكلها وووشها اللي بقى يجيب االلوان
انس مبتكليش ليه …
جمانه بكسوف انا باكل اهوو..
والله طبقك لسه زي مهوو..
جمانه وضعت الطعام في فمها وهي تحاول الهرب بعينيها من نظراته المركزه عليها…
انس جمانه انتي ل…وقبل مايكمل كلامه قاطعه فونه وهو بيرن…استأذن ووطلع الجنينه عشان يتكلم برحته….
بالليل كان الوقت اتأخر جدا وانس لسه مطلعش…
فضلت مستنياه كتتير لكنه اتأخر لحد مانامت وهي بتفكر بيه …
صحيت الصبح مكنش انس جنبها وباين جدا أنه مش بايت بالاوضه امبارح..
.غيرت هدومها وجهزت وهي متضايقه عشان مكنش موجود ونزلت تدور عليه…
لماسألت الشغالين بلغوها أنه طلع امبارح ومرجعش…
حاولت تكلمه كتتتير مكنش بيرد عليها..
راحت الكليه…
واتقابلت مع لين.اللي طبيعتها مريحه جدا واي حد ياخد عليها بسرعه…لاحظت لين انها مشغوله بالفون..
لين في ايه ياجمانه مستنيه مكالمه من حد…
جمانه هااا لا ابدا بعد اذنك انا لازم امشي.
طب وباقي المحاضرات…
معلش هبقى أخدهم منك…جريت بسرعه على السواق بتاعها…
جمان عم محمد انت عارف الشركه بتاعت انس فين .
العم محمد السواق ايووا يابنتي. …
جمانه ممكن توديني هناك بعد اذنك…
حاضر…
*********
ايهاب في ايه ياانس بتفكر بأيه..
انس جمانه انا حاسس ان في حاجه غلط بحكايتها…
ايهاب غلط ازاي.
انس مش كل حاجه ممكن احكيها لكن أنا متأكد اني في حاجه…
ايهاب طيب متسألها…
انس اسألها …
اه اسألها ومتنساش ان ده حقك…
بس انا قلت اني مش هحاسبها عالماضي..
وانت بتفكيرك ده مش بتحاسبها..على فكره انا عرفت انك بايت هنا مبارح…
انس بتهرب احم هو احنا مش عندنا اجتماع كمان شويه..
اه اهرب اهرب ماشي ياعم انا هشوفك بالقاعه كمان نص ساعه..
انس : ماشي…ابعتلي السكرتيره وانت خارج…
ايهاب ماشي…
دخلت المساعده بتاعته وطلب منها شويه ورق…وهما بيشتغلووو بعد ماخلصو طلب منها تلم الورق وقرر يدخل يغير هدومه بحمام المكتب…
وهو بيغير افتكر حاجه مهم طلع وهو لسه بيلبس القميص وصدره عريان انس لو سمحتي يا منى متنسيش تحطي ملف الصفق.. بالوقت ده دخلت جمانه وشافته كده واتصدمت…
↚
لكن صدمتها مكنتش اكبر من صدمت انس واول ماكانت هتخرج جري ومسك دراعها وهو بيشتم نفسه.بسره..
انس اتفضلي انتي يامني…واقفلي الباب وراكي
منى بتوتر ححاضر….
انس ايه اللي جابك…
جمانه بغصه ككنت بكلمك مش بترد…
انس عايزه ايه…
جمانه باختناق لو سمحت سيبني الاول…
انس في ايه بتترعشي كده ليه…
ممفيش انا اسفه عشان جيت بوقت مش مناسب…
انس انت بتخرفي بتقولي ايه…
جمانه بحزن نغصت عليك.خلوتك…
انت واعيه للي بتقوليه ده..
واخيرا نزلت دموعها وقالت بشهقات انا انا شكلي نسيت نفسي….ونسيت انك اتجوزتني ليهه…
اشششش كفايه…
ممكن تسيبني امشي…
حط كفه ورى ورقبتها وقربها ليه بعد ماسند جبينه على جبينها عاوزه تروحي فين…
بتوتر لو سمحتي ياانس..
انتي لو سمحتي بلاش تفكري بيا كده…
بدموع انا اسفه لكن اطمن انا عارفه أن مش من حقي افكر انت كتر خيرك ومن…وقبل ماتكمل كلامها خدها ببوسها وأيده بتفك الحجاب بتاعها ..وهي بتحاول تقاومه مش عارفه…وكأنه عاوز يثبتلها حاجه ..هو نفسه مش عارف هي صح او وليدت اللحظه بس…مشي بيها وهو مكمل باللي بيعمله …
دفشها بخفه على الكنبه واعتلاها حاولت تقاومه تبعده مكنتش عارفه أيده عمال تمشي على جسمها اللي بدأ يترعش بين أيده وهي تاهت بين ايديها بين أنها عاوزاه وأنها متعصبه لكنه مسبش ليها مجال تفكر بأي حاجه وهو مكمل باللي بيعمله بيبوسها بكل حته في وشها وشفايفها ووووو
↚
مكنش حاسس بنفسه وهي بين أيده تاه معاها بعالم تاني أنفاسهم بتعلى وتهبط وهي بتحاول وتبعد مش عارفه هو مسيطر على مشاعرها قبل مايسيطر على جسمها..
الخبط على الباب محدش فيهم سامعه..كانو تاهيين بمشاعر جديده عليهم هما الاتنين
لحد ما انفتح الباب وبعد عنها بسرعه وهي استخبت وراه بخجل..مش عارفه تعمل ايه
انس بانفعال وانفاس ثاىره انتي ازاي تدخلي كده..
مي بحرج انت اسفه بس والله خبطت كتتير وايهاب بيه يستناك في الاج..
انس اطلعي بررا..
مي خرجت بسرعه وهي مكسوفه وزعلانه عشان زعقلها ودموعها اتجمعت بعينيها
دار وشه وشافها باصه الأرض بكسوف دموع عشان الموقف المحرج ده..
مسح وشه بغيظ وبعد شعرها عن وشها انتي عملتي فيا ايه لما بشوفك ببقى مش على بعضي كده ليه..
جمان منطقتش بكلمه حاسه ان الموقف صعب جدا بالنسبالها دلوقتي هتقولي عليها ايه .
انس باس جبينها واتكلم بهدوء ادخلي الحمام ضبطسزطرحتك واستني مش هتأخر هحضر الاجتماع وارجعلك نروح سوى ماشي
جمان مرفعتش نظرها ليه وهي حاسه انها لسا تايهه من الموقف اللي حصل من شويه..
انس قفل زراير اىقميص بسرعه ودخل الحمام لبس الجاكيت بتاعه وبص ليها كانت لسا بمكانها مصدومه .
اتنهد بضيق وقرب منها وهو بيط كفه على خدها واتكلم بهدوء جمانه مينفعش تفضلي كده ادخلي ضبطس نفسك وانا كمان شويه وراجع..
جمانه…
انس باس جمب شفايفها وهو بيشدها بهدوء انتي زعلتي عشان قربنا من بعض .
بصت الأرض بضيق وهو نفخ بانزعاج واتكلم أن مش هتأخر هوصي مي عليكي .
خرج وسأبها وكانت مي بتعيطي
نفخ بضيق لما وقفت واتكلمت استاذ ايهاب مستنيك في غرفة الاجتماع
انس مي انا اتعصبت عشان دخلتك علينا دي مكنتش لطيفه .
والله يااستاذ انس انا خبطت كتتير بس حضرتك مرديتش عليا..
ماشي يامي حصل خير وابقى خدي بالك من مدامتي جمانه وشوفيها عايزه تشرب ايه .
مي مسحت دموعها حاضر …
طلع انس على الاجتماع وخرجت جمانه بسرعه من المكتب تنده مي وراها مش بترد حاسه انها بتعيش حجات ومشاعر جديده عليها وخايفه ..خايفه من كل اللي بيحصل …
بالليل
رجع انس وهو متعصب عشان نبه عليها تستنها لحد ما يخلص وايه الجريمه اللي ارتكبها يعني مهي مراته وده حقه ..بس جمانه مزودها جدا يمكن عشان مش حابه قربه…يمكن عشان قلبها مع حد تاني..
افكار كتتيره بتدور برأسه مش عارف الصح من الغلط ..
قابل النانا بتاعته
انس ازيك يا نانا
النانا الحمدلله يابني.. انت عامل ايه
انس بتعب ظاهر الحمدلله جمانه فين
النانا والله يابني من ساعت مارجعت وهي جوا مش راضيه تخرج ولا تكلم حد انا مش عارفه مالها ..انت مزعلها بحاجه .
انس متشغليش بالك تصبحي على خير.
مش هتتعشى .
انس ماليش نفس.. بعد اذنك طلع الاوضه وقف عند الباب شويه وحاول يتمالك نفسه وميتعصبش عليها عشان هي مبتعسمعش الكلام. فتح الباب دور عليها يعنيه واتصدم لما شافها واقعه على الأرض..
جري ناحيتها بخضه حاول يفوقها مفيش فايده .
شالها وخدها على المستفشى
كانت الدكتوره بتفحصها وهي مستني براا على نار..
بعد شويه خرجت الدكتوره من غرفة الكشف.
انس طمنيني يادكتوره هي عامله ايه ..
الطبيبه اطمن حضرتك شكلها بتدلع عليك..
اتنهد براحه وسائل بضيق ططب. الجنين ايه وضعه
الدكتوره جنين ايه
انس الجنين يادكتوره.. هي مش حامل..
الدكتوره حامل ايه يااستاذ حضرتك البنت لسا انسه..
انس بصدمه انسه ..بس ازاي
الدكتوره ازاي ايه.
انس ههيا حامل
الدكتوره حامل مش فاهمه بقولك انسه ..
انس انتي متاكده .
الدكتوره اه متأكده من ده وبرصو متاگده أن مفيش جنين ولو حضرتك حابب تتأكد ممكن نعمل شويه تحاليل لو ان الأمر واضح مش محتاج.
انس بستعجال نعمل تحاليل ودلوقتي .
الدكتوره نظرت ليه برييه وووو
↚
كانت جمانه على سريرها وانس يمنعها انها تمشي لحد ماتطمنهم الدكتوره
انس همست باسمه جمانه
انس وهو ينتظر الطبيبه بفارغ الصبر انتبه لها وهي تناديه لنظر اليها باهتمام ايووا ياجمانه
جمانه انا مش عايزه ابقى حمل عليكي…كفايه عليكي لحد كده
انس قطب جبينه مرددا مش فاهم..حمل اللي هو ازاي
جمانة وهي بتفرك ايديها بتوتر انا ..انا حاسه اني حمل تقيل عليك..
انس مين قالك كده..
جمانه هو انت ممكن تسيبني امشي..واما مش هضايقك ..انت كتر خيرك يعني
انس قرب منها ومسك ايديها انا قلتلك قبل كده ياجمان انا راضي بيكي زي منتي ومش هحاسبك على الماضي إنما اللي شفتيه في مكتبي انتي فسرتيه زي منتي عاوزه ولو أن الموقف كان أقل من عادي..بس انتي شكلك فهمتيه غلط
جمانه بدموع بس انا ح..
انس قرب منها. حط أيده علىش شفايفها اششششش ياجمانه اخر مره اسمعك تقولي الكلام ده انتي هتفضلي معايا لاخر يوم فعمري… عاوزك متنسيش الكلام ده ابدا فهماني انا وانتي هتفضل مع بعض لأخر العمر .. قال كلماته وهو يمسح خدها بحنان ليقترب منها يريد تقبلها فهي حقا تجذبه بكل حالاتها ..لا يعلم لما يرغب بها دائما..
لتدخل الطبيبه ويبتعد عنها بسرعه .
جمانه نظرت إلى الأرض بحرج وهي تعدل غطاء شعرها بخجل
الطبيبه احم انا والله خبطت الباب بس واضح خبطتي مكنتش جامده قالتها بابتسامه .لتكمل حديثها بجديه..على العموم انا جايه ومعايا نتائج التحليل والفحوص اللي عملناها وزي مابلغت حضرتك مفيش لا حمل ولا جنين..
جمان بصت للدكتوره بصدمه ورجعت بصت لأنس اللي ابتسم من غير مايحس..
انس بس في دكتور قال كلام غير ده..
الطبيبه بص حضرتك ده اكيد فحص سريري مش كده
انس ايووا
الطبيبه هو بصراحه شكل الانسه جمانه بقالها فتره بتاخد علاج فيه مادة ال***** والماده دي بتديك ٩٩ بالميه من اعراض الحمل وبالفحص السريري هيبان بوضوح انها حامل …
جمانه بس انا مباخدش اي علاج..
الطبيبه ده مش كلامي ياانسه دي تحاليل الدم اللي عملناها بتقول كده.. وممكن متكونيش بتاخديها انت ممكن حد يحطهالك بالاكل … او العصير مثلا ..مش عارفه احدد بس المهم دلوقتى انك ماشاء الله اثار العلاج بدأت تختفى نهائي شكلك بقالك كتتير ماستعملتيش العلاج ده… وانا مبسوطه منك عشان الدوى ده ليه تأثيرات وحشه عليكي بالمستقبل..
انس بقلق يعني هي كويسه دلوقتي .
الطبيبه ايووا الحمدلله هي كويسه جدا ولو حابب تخرجها برحتك .
انس تنهد بارتياح انا متشكر اوووي يادكتوره بجد متشكر ..
الطبيبه بابتسامه ده اقل واجب حمدالله عالسلامه وبعد اذنكم..
*******-********-******
في المنزل
انس بقلق جمانه مالك سرحانه بأيه
جمانه انا مبسوطه اوووي الحمدلله يارب
انس مسح خدها بحنان يستاهل الحمد
جمانه بحرج لما شافته بيحاول يتقرب منها وقفت بسرعه وهي بتقول انا هروح اساعد الن…قاطعها وهو بيشدها ليه وبيقول استني هنا ..
وقعت جمانه بحضنه…و لسا هتقف بكسوف..
منعها وهو محاوط وسطها وبيبص فعنيها..انا اسف عشان شكيت بيكي .
جمانه بكسوف ممكن تبعد شويه..
↚
انس انتي مش زعلانه مني صح قالها واديها بتمشي على خصرها ..
جمانه أنفاسها عليت وهي بتقول اانسسس ارجوك انا
انس ششششش وقرب منها ولسا هيبوسها غمظ عنيه بغيظ لما سمع خبط الباب والداده بتندهله من برااا…عالاكل..
بص ليها وهي دارت وشها بكسوف..مش عارفه تعمل ايه ولا تتصرف ازاي .
انس بغيظ جاي يانانا جاي اهو
انس حاوط وشها وشدها ليه وباس جبينها وهو مغمض عنيه وهمسلها خلينا ننزلي …
جمانه هزت رأسها بسرعه ونزلت قدامه..وهو ابتسمت على كسوفها
*******-*******-*******
في اليوم التالي في الكليه..
كانت جمانه بتتكلم مع لين لحد ماسمعت صوت اخر واحد كانت متخيلاه بينده عليها جمانه
بصت وراها وهي بتترعش واتصدمت لما شافته واقف بيبصبها..بغيظ
وهمست باسمه بصدمه سيف..”خطيب جمانه السابق”
لين انتي تعرفيه
جمانه حاولت تمشي بسرعه لكنه جري وراها ومسك أيدها على فين ياهانم
نفضت أيده عنها بغضب انت بتعمل ايه محترم نفسك ..متنساش اني ست متجوزه..
سيف بغضب منا محترم نفسي ..محترم نفسسيي اووي تعالي..
جمانه ابعد عني بقولك ابعد عايز مني ايه
لين تدخلت وهي تحاول افلات صديقتها استنى سيبها بقولك سيبها .
سيف دفع لين لتسقط أرضا..
لتشهق الأخرى بصدمه مرددة لين.. انتي كويسه .
لكنه جرها من يدها بعنف وهي تحاول افلات نفسها لكنها صدمت بلين تركله بقدمها على وجهه بحركه احترافيه ليسقط وينزف فمه وأنفه
صدمت جمانه بما حدث ووقفت مذهوله .
لين عشان تعرف تمد ايدك عليا يا”** ولسا هتضربه تاني اتصدمت بحد يحاوط خصرها ويمنعها..
لين سيبني عليه سيبني ال*** ابن ال*** ده والله لموته.. سيبني
الكل اتجمع على صراخها لكن اتصدم الكل لما الشخص اللي ماسكها يمنعها تضربه ضربها بالقلم وهو بيقول بقولك اتهدي بقى
نزلت دموع لين بحرقه وهي تطالع للمعيد الذي ضربها وسط جميع زملائها يطالعها بنظرات غاضبه ..
وعم الصمت لدقائق وسط صدمت الجميع حتى نهض سيف مجددا ليمسك يدها مرددا عجبك الفضائح دي امشي يلاا ..لكنه توقف عندما
↚
وقف سيف بصدمه لما المعيد مسك ذراعه ولكم*ه بقوه لحد ماوقع عالأرض وهو بيقول للأمن حد يجي يشيل الزباله اللي هنا..
وبص لجمانه المرعوبه وهي بتبتصله بخوف واتكلم بجديه وهو بيشاور عليها وعلى لين انتي وهي حصلوني عالمكتب..
لين كانت هاديه على غير عوايدها وده اللي صدم جمانه وكأنها مصدومه مش عارفه تستوعب اللي حصل دموعها بتنزل بصمت..
وصلو مكتب المعيد ايهاب…
ايهاب باهتمام طلب من جمانه تقعد خد كوبايه ميه واداها لجمانه اتفضلي يامدام جمانه متخفيش .انتي كويسه.
جمانه كانت مصدومه من كل حاجه بتحصل واللي خوفها هو ايهاب عرف اسمها منين..
لين واقفه بعيد مش راضيه تقعد بتبصله بغيظ ازاي يهتم بجمانه كده وهو لازم يهتم بيها .. يعتذر منها ده ضربها ..ضربها قدام الكليه كلها…
أما ايهاب بيبص للين بغيظ ووعيد..وهي بتدير وشها عنه بخنقه..
بالوقت ده دخل انس وكان وشه مايتفسرش..
اول مافتحت الباب سأل جمانه فين .
شافها قاعده على الكرسي وهي ماسكه كوبايه الميه واديها بتترعش قرب منها بسرعه وسأل انتي كويسه حصلك حاجه.. طب ايه اللي حصل ..الخوف والقلق باينين عليه جدا..
هزت جمانه رأسها بدموع اول ما شفته بدأت تعيط مش عارفه ليه دموعها مكنتش بتنزل لحد ما شافته..
ضم رأسها ليه واتكلم بقلق ايه اللي حصل يا ايهاب انا مش موصيك ياصاحبي..
ايهاب لسا هيتكلم..
لين سبقته في واحد **** حاول ياخدها بالعافيه وضربها ..
ايها بص لللين بغيظ ولين اتجاهلته وبصت لأنس..
انس مين ده انت عرفت هو مين يا أيهاب وعمل كده ليه
ايهاب قبل ما يتكلم
لين بمقاطعة اسمه سيف وكان بيجرجرها وراها ال***
ايهاب بانفعال لين ممكن تستكتي..
لين بصت الناحيه التانيه بزعل
انس قرب منها وشدها ليه انتي كويسه ياجمانه
جمانه مكنتش عارفه تتكلم هزت رأسها بس ..وهي بتترعش..
ايهاب اظن لازم تاخد المدام عشان ترتاح وبعدين هنتكلم باللي حصل..ياانس..
انس هز رأسها وخدها ومشوي..وهي كانت مغيبه..
اول ما خرجوا
لين كانت هتطلع لكن ايهاب سبقها وقفل الباب بسرعه..
لين انت بتعمل ايه افتح الباب..
ايهاب ايه اللي عملتيه ده
لين بتوتر وانا عملت ايه يعني
ايهاب والله معملتيش حاجه خالص
لين ايوووا معملتش ولو حابب تحاسب يبقى تحاسب نفسك يا ايهاب انت ضربتني وانا مش هنسى عملتك دي ابدا
ايها بانفعال عايزاني اعملك ايه لما بشوف مراتي بتضرب راجل قدام الطلبه بتوعي..لا مش بس كده بتشتميه … طب يالذمه فيه بنت مؤدبه تشتم …
لين بغضب ايوا فيه انا وبعدين انا مش مراتك لسا واظن بعد اللي حصل مش هنكمل ياايهاب قالتها بخنقه.
ايهاب بضحكه مستفزه وهو يحاوطها عن الباب ومين قالك كده
لين بغيظ انا اللي بقولك وابعد عني بقى ..
ايهاب احنا مكتوب كتابنا ياماما ده مش لعب عيال .
لين بدموع ابعد يأ ايهاب بقولك..
ايهاب باستفزاز وان مبعتدش ..هتعملي ايه هتضربيني مثلا زي ماعملتي بالرجل
لين باختناق حطت أيدها على صدره عاوزه تبعده لكنه قرب منها وهو بيقول دايما بتطلعيني عن طوري يالين مش عارف اعمل معاكي ايه عشان تعقلي ولسا هنتكلم وتعند معاه اكتر .. قرب منها اكتر وباس جمب شفيافها برقه
لين شهقت بصدمه زقته وخرجت بسرعه .. وهو بيراقبها بابتسامه وبيقول هتعملي فيا ايه تاني يالين.
********-*******-********
وصل انس قدام البيت ووقف العربيه وجمانه لسا سرحانه ..
انس همس باسمها بقلق جمانه.
جمانه مكنتش بتسمع بيقول ايه
انس حط أيده على كتفها واتنفضت بخوف.
في ايه مالك ياجمانه..
جمانه بابتسامه باهته ممفيش ..
انس انتي كويسه
جمان ايوا
↚
انس طيب ممكن ندخل البيت ونتكلم برحتنا انا عاوز افهم اللي حصل..
هزت راسها بايجاب وهي بتهمس ححاضر..
دخلت جمانه وراه وهو كان باين عليه أنه مخنوق وهو شايف خوفها وتوترها..
طلع على الأوضه وطلب من الداده محدش يطلعلهم ابدا.
دخلت وهو ورآها اتكلم بهدوء اغسلي وشك وتعالي نتكلم..
اول ما دخلت الحمام عيطت..عيطت جامد خايفه وتايها مش عارفه تعمل ايه ..
خبط على الباب ونده عليها جمانه انتي كويسه..
جمانه بصوت مبحوح اه انا جايه .
خرجت وباين عليها العياط..
انس كان قاعد على الكنبه تعالي ياجمانه اقعدي هنا ..
جمانه قربت وعملت زي ما قالها..
اتنهد وهو بيبصلها واتكلم ممكن تحكيلي ايه اللي حصل.
جمان بدموع مش عارفه والله مش عارف
انس بضيق طب اهدي واتكلمي وحده وحده مين سيف.ده وعايز منك ايه.
جمانه بتوتر سيف اللي كان خطيبي
انس ضيق حاجبيها باستغراب طب عايزه ايه وليه يعمل كده مش هو سابك يوم الفرح.
جمانه بدموع وانهيار مش عارفه والله مش عارفه هو دخل الكليه وشدني من ايدي وبقى يجرجرني وراه لو ما كانت لين موجوده و اتدخلت مش عارفه كان حصل ايه ..
شدها انس لصدره وهو بيهمس اششش اهدي انتي بتترعشي كده ليه اهدي.. انا جمبك ..
جمانه رفعت وشها وبصتله بدموع انا خايفه ..خايفه ياانس خايفه اوووي
انس قلتلك متخفيش انتي مراتي ومحدش يعرف يأذيك الا اذا..قالها بضيق..
بصت فعنيه وسألت بتوهان الا إذا ايه..
انس بتوتر انا … مش عارف … انتي مش على بعضك … يعني … ممكن تكوني حابه ترجعليه أو لسا بتحبيه يعني لو انتي حاسه انك لس بتحبيه انا مممكن ااااااا
↚
جمانه بانفعال انت بتقول ايه يا انس
انس وهو بيبص ناحيتها عاوز يفهم هي بتفكر في ايه … وليه خايفه كده عاوز يفهم مشاعرها ناحيت سيف ايه.. عاوز يعرف هو فين من كل ده..
اتكلم وقال بهدوء انا عاوز اعرف انتي عايزه ايه ياجمانه وانا هعملهولك .. انتي بس فهميني ..
بصت جمانه ناحيته بخنقه انت عاوز تخلص مني عشان انت بدأت تحس اني حمل تقيل عليك مش كده يا انس قالتها وبدأت دموعها تنزل بهدوء
انس حاوط وشها بحنيه زي عوايده دائما واتكلم لا ياجمانه متقوليش كده …انا عاوز ارضيكي اللي انتي عاوزه يحصل
جمانه ليه … ليه عاوز ترضيني … عشان ايه..اساسا اتجوزتني ليه يا انس … انا لسا مش عارفه ..ليه انت كده معايا ..ليه دايما بتخرجني من المشاكل ليه رجعت وسجلتني بالكليه ليه انقذتني من أدين بابا …عشان ايه كل ده …ليه يا انس ليه خلتني احلم من تاني . خلتني اطير لسابع سما ودلوقتي عاوز ترميني لسابع ارض.. ليه ..ليه عملت كل ده فهمني..
انهارت عليه بكم اسأله لا نهاية لها لتنهار باكيه مردده انا مش هكون حمل عليك تاني لو حابب تسيبني براحتك وانا هرجع زي ال**** مع سيف..
انس بهدوء اشششش انتي بتقولي ايه.. اهدي .. انا كنت بس عاوز ارضيك..
جمانه بشهقات متبعدش عني متسبنيش يا انس وانا هكون راضيه عشان خاطري..
انس شدها ليه وجواه كان هيطير من الفرحه يااااه قد ايه الشعور ده حلو لما اللي انت مهتم لأمره يشوفك كل حاجه بحياته كده يمكن تكون جمانه عملت لنفسها مكان جواه ولسا هيكبر المكان اكتر ..يااااه ياجمانه انا مكنتش عايش من غيرك..كل ده كلامه جواه وهو بيملس على شعرها بحنان وهمس لها اهدي وانا هتصرف مع اللي اسمه سيف ده
رفعت وشها وعيونها مدمعه يعني مش هتسيني يا انس مش كده
عمري ما هسيبك مادام انتي عايزه تفضلي جمبي.. ياجمانه انا عاوز راحتك بس ..
احتضنت خصره بجرأه لاول مره ربما شعرت بأنها ستخسره أن ابتعد عنها ثانيه ..
لتهمس له بخجل انا رحتي جمبك .
وانا معاك رجعت احلم .. انت يا انس مفيش غيرك هكون مرتاحه معاه وحابه قربه..
ده اعتراف ..اعتراف صريح منها أنها هي برضو حاسه بحاجه ناحيته… خلاص انس خد الاعتراف منها ودلوقتي هتبقى على اسمه قولا وفعلا رفع وشها وبص فعنيها المدمعه وهو مبتسم بحب.
انس عارفه اني مستني الكلام ده من زمان..
بعدت عيونها عنه بكسوف من نظراته ليها لكنه منعها وهو بيهمس واخيرا ياجمانه وقرب منها باسها برقه وهي مكسوفه لحد مابدأ يوزع بوساته على وشها ورقبتها واديه بتمشي على جسمها بجرأه وهو بيبعد هدومها وبدأت تتجاوب معاه لكنه بعد بغيظ لما حد خبط عليهم
انس وهو بياخد نفسه بالعافيه مين عالزفت اللي ع الباب
احد العاملات انا اسفه يابيه لكن واحد اسمه سيف براا عاوز مدام جمانه
جمانه مسكت ذراع انس بخوف..
انس بص ناحيتها وهو بيقول هنزل كمان شويه ..
جمانه هزت راسها بلأ
انس حاوط وشها واتكلم متخفيش انا جمبك … انتي افضلي هنا وانا هروح اكمله
جمانه بخوف عليه لا انا هروح معاك مش هسيبك لوحدك..
انس بضحكه شيفاني عيل انا هتكلم معاه بالعقل. افهم هو عاوز ايه عشان نخلص من الحكايه ده
جمانه طب بالله عليك خليني انزل معاك
تنهد بقلة حيله وهو يقول ماشي ياجمانه تعالي
ليكمل بابتسامه خبيثه بس البسي طرحتك وعدلي لبسك..
بصت لهدومها واحمر وشها لما شافت فستانها نازل وباين جزء كبير من جسمها غطته بسرعه وكسوف
بعد شويه
نزل انس وجمانه كانت ماسكه بدراعه زي العيل الصغير هي عارفه سيف وطبعه الصعب ..
انس بابتسامه اهلا سيف بيه اتفضل تحب تشرب ايه..
سيف بص ناحيت جمانه وهو بيقول مش عايز اشرب حاجه لكن في امانه عندك وعايز ارجعها
انس قطب جبينه باستغراب وأمانة ايه دي انا اول مره اشوفك…
سيف بنفاذ صبر جمانه هي تبقى مراتي وعايزها
انس بانفعال وغضب مرات مين يابابا انت فاكرني ايه عشان تجي تقولي كده ولسا هيمشي عليه. هو متعصب مسكت فيه جمانه جامد وهي بتبصله برجاء لكنه زاح أيدها بغيظ
سيف بنرفزه انا قلت اللي عندي ليتقدم ويمسك يد جمانه ليصدم بأنس …
↚
لم ترى جمانه انس هكذا من قبل انهال عليه بكم من الضربات المبرحه والثاني من الصدمه لم يكن يعرف ماذا سيفعل..
شتا*ئم خرجت من فمه لم يكن يتوقع أن تخرج منه
انس بغضب اعماه وحيات ام*ك فكرني ايه جاي تجرجر مراتي من بيتها وانا اسكت يابن ال*** دنا هموتك يا****
مع كل كلمه لكمه كانت تصيب الآخر يشعر بأنه سيلفظ أنفاسه الأخيرة
جمانه بقلق على انس سيبه عشان خاطريي يا انس سيبه
لم يكن يشعر بما يفعله لقد اعماه غضبه ليدفعها عنه ويكمل مايفعله ..
عندما سمعت جمانه صوت طرقات على الباب ويدخل ايهاب ويصدم بما يفعله صديقه اسرع ايهاب إلى انس ليبعده عن سيف مرددا
ايهاب في ايه يا انس مالك
انس سيبني ..سيبني هموته والنعمه لاخلص عليه
ايهاب امسك انس وتكلم بجديه :امشي من هنا ..بسرعه وجه كلامه لسيف الذي خرج مسرعا وهو يمشي بصعوبه..
ايهاب اهدى يا انس انا اول مره اشوفك كده مالك ..ايه اللي بيحصلك….
انس ابعد صديقه عنه وبغيظ
جمانه اقتربت منه وهي تتحسس وجهه بخوف فقد لكمه سيف أيضا مرددة بقلق انت كويس يا انس..
دفع يدها عنه بعنف وغادر وهو يحاول أن يهدأ.. ايهاب بص لجمانه وسأل ايه اللي حصل يامدام جمانه
جمانه بدموع مش عارفه وطلعت فوق وهي بتعيط هو زعل منها ليه … هي عملت ايه عشان يزعل منها كده..
ايهاب طلع بسرعه ورى انس كان عاوز يكلمه ويفهم ايه اللي بيحصل . لكنه معرفش يلحقه
بعد مده.. كان ايهاب بيحاول يتصل بأنس ومش عارف يوصله وقرر يرجع البيت ويكلمه بكرى بعد مابعتله انس رساله “اشوفك بكرى يا ايهاب عاوز افضل لوحدي دلوقتي” ..
لما رجع شاف خالته عندهم بالبيت..
ايهاب مساء الخير
الاول والخاله مساء النور يابني
ايهاب ازيك ياخالتي..
الخاله الحمدلله يابني
الام انت عامل ايه مع لين ياايهاب.
ايهاب ببرائه مصطنعه معملتش يا امي خير في حاجه ياخالتي هي اشتكت من حاجه
الخاله بحرج البنت رمت الدبله وعايزه تتطلق..
ايهاب بضحكه وحاول اخفااء غضبه تتطلق هو لعب عيال والا ايه
ام ايهاب لين مش بتعمل كده الا لو زعلتها
ايهاب بجديه هي قالتلكم ايه
↚
ام لين متكلمتش يابني بس قالت انها مش هتكلم بالجوازه دي وعاوزه تتطلق
ايهاب مسح شعره يخفي توتره منتو عارفين لين اكيد عشان ضغط الكليه وكده
ام لين لا هي مصره عالحكايه دي ودي حاجتك واالدبله يتاعتك انا مش هخسر بنتي ياايهاب اعذرني يابني..
ايهاب مسح وشه بغيظ واتكلم بابتسامه ايه الكلام ده ياخالتي طب ممكن اطلع اكلمها ونتفاهم
ام لين لا يابني دي هتقلب عليا البيت
ايهاب مهو انا لازم افهم ايه اللي بيحصل ده
ام لين طب مينفعش تكونوا سوا بالشقه لوحدكم خد امك معاك
ايها بضيق دي مراتي ياخالتي ولا انتي ناسيه انا هطلع اشوف اخرت الجنان ده ايه خد دبلته وطلع وهو متغاظ منها جامد
ولسا هتعترض وقفتها ام ايهاب وهو بتقول سيبيهم يحلو مشاكلهم هما مش صغيرين
ام لين بس دي هتزعل مني
ام ايها متخفيش ايهاب هيصالحها واحنا برضو لازم نستعجل بحكايت الفرح دي
ام لين انتي بتتكلمي بأيه دلوقتي البنت عايزه الطلاق..
ام ايهاب قلتلك متشيليش هم ايهاب هيعرف يصالحها..
ايهاب طلع الشقه وخبط وفتحت لين بشعرها المنكوش وعملاه كعكه وهي بتقول ياماما انتي دائما بتنسي المفتاح كد..اتصدمت لما شافته ولسا هتقفل الباب منعها وووو
*******-******-******
جمانه كانت بتعيط وهي فاكره تعامل انس الوحش معاها لما سيف كان عندهم هي ذنبها ايه بكل ده ووهو اساسا زعل منها ليه..
سمعت صوت فتح الباب وغمضت عينيها بسرعه
انس بصلها بهدوء ودخل الحمام شويه وأما خرج قرب ناحيتها وقعد جمبها وهمس دموعك لسا منشفتش ازاي نمت بالسرعه دي قالها بابتسامه وهو بيمسح دموعها
جمانه عياطت اكتر ودفنت وشها بالوساده لكنه شدها ليه وحضنها جامد وهي دفنت وشها بصدره واتكلمت بشهقات انا والله معملتش حاجه تعصبك..
انس مسح شعرها بحنان وبعدها عن حضنه وهو بيحاوط وشها واتكلم بحب انتي أساسا متغلطيش بس انا كنت متعصب..حقك عليا..
جمانه بدموع يعني انت مش زعلان مني
انس لا بس انا زعلان من نفسي عشان شفتيني بالشكل ده .. معلش معرفتش اسيطر على زعلي خفتي مني مش كده قالها بضيق
هزت راسها بلأ وهي بتهمس انا خفت عليك انت مشفتش نفسك.كنت عامل ازاي
قرب منها اكتر بابتسامه واختلطت أنفاسهم الساخنه وهمس بود كنت عامل ازاي
جمانه لسا هتبعد وهي متوتره وقلبها بيضرب اووي
لكنه منعها وخد شفايفها ببوسه هاديه ورقيقه وهي حاولت تتجاوب معاه وووو
↚
لين بتوتر عايز ايه اتفضلي امشي ماما مش هنا
ايهاب بيقربلها وهو بيبصلها بابتسامه منا عارف
لين بتقرب كده ليه ااانا هنزل ولسا هتمشي على الباب بسرعه مسكها بسرعه وحاوطها من ورى وهمسلها حقك عليا.
لين بتوتر سيبني يا ايهاب ارجوك
ايهاب انا بعتذر وانتي الغلطانه ده مش كفايه
لين غلطانه بأيه يا ايهاب انا مغلطتشوبحاحه انت اللي ضربتني قدام صحابي كلهم
لفها ليه وحاوط وشها وهي كانت متعصبه منه جامد حقك عليا بس معرفتش اتصرف وانتي بتتبجح وبتتنططي وناسيه انك بنت
وانا اسيبه يجرجري صاحبتي عادي دانا لو سبتني عليه.كنت موتته
طب بالذمه ديه كلام يخرج من بنت رقيقه زيك
لين بصت عالأرض بحرج
ايهاب عارف اني غلطت عشان كده جاي اعتذر… هلا صافي يا لبن
لين مش هنسى انك ضربتني يا ايهاب عمري ماهنسي
ايهاب انا اسف حقك عليا لو عملتها تاني ابقى تزعلي
لين ..
ايهاب وهو بيمسك أيدها وبيلبسها الدبله وبيقول بتحذير بس يالين لو رميتي الدبله دي تاني صدقيني مش هكتفي بالقلم انا ممكن اديكي بالجزمه فاهمه يابنت وهو بقرص خدها
لين عشان هااا ولسا هتغلط فيه باسها وهيا حاولت تبعده معرفتش بعد شويه بعد عنها وسند جينه على جبينها وهو بيقول بحبك لكن لسانك الطويل ده لازمه حل
لين مش عارفه تقول ايه سيطرت عليها مشاعر جديده دي تاني مره يبوسها فيها لا مش بس كده ده اول مره يعترف بحبه ليها.. دائما كان جاف شديد بالمعامله معاها بس هي بتحبه. .
سرحانه بأيه همس لها بخفوت
لين مينفعش اللي بتعمله ده يا ايهاب ..احنا
احنا متجوزين والاسبوع الحاي فرحنا
انت بتقول ايه انا مش جاهزه
تجهزي ماما وخالتي هيجهزو كل حاجه انتي بس اهتم بنفسك قالها بغمزه وباس خدها ومشي وسأبها تايهه.. بتبص على أثره
*****-*******-*****
كانت نايمه بحضنه لما همس باسمها جمانه
كانت دافنه وشها بصدره العاري بكسوف صوتها مش بيخرج ..
حرك كفه وزاح شعرها ومرر أيده على كتفها انتي نمتي ..
جمانه …..
اتحرك بهدوء وسند على دراعه بعده عنه شويه وبصلها بقلق كان وشها محمر ومش راضيه تبصله
انس بابتسامه حانيه انتي كويسه
هزت راسها بأه
طب ايه.. مالك
جمان هزت رأسها بمعنا مافيش
انس بابتسامه مكسوفه ياقلبي يبقى لازم نعمل حاجه عشان الكسوف ده يروح بسرعه واعتلاها وهي بتهمس بخفوت وكسوف انس انا تعبانه
انس بغمزه هيروح التعب متخفيش مش هتعبك تاني وووو
بعد مرور أسبوع كان الكل مبسوط وجمانه وانس قربو من بعض اكتر وعلاقتهم بدأت تقوى اكتر ..
في فرح ايهاب ولين
كانو مبسوطين اوووي
بس انس بيدور عليها مش لاقيها
فضل يدور عليها كتير واتصدم لما شافها بررا واقفه مع سيف نده عليها بغضب ووووو
↚
عند لين وأيهاب اول مادخلوا شقتهم وكانت لين مكسوفه ومش عارفه تعمل ايه
ايها قفل الباب ولف ليها بسرعه
شهقت لما شدها ليه وحضنها ودفن وشه برقبته وهو بيقول واخيرا بقيتي فبتي
لين بتهتها ااااييهاب اااا
لفها ليه بسرعه وهو بيبص بعينيها بلهفه عيون ايهاب تصدقي كنت بعد الايام والليالي عشان اليوم ده كنت بحسبلك عشان تكبري بسرعه وتبقى مراتي
لين كانت مبسوطه جواها اوووي لكنها بنفس الوقت خايفه ..خايفه اوووي
ايهاب مالك ياروحي بتترعشي كده ليه
لين هو … انا …عاوزه
ايهاب بضحكه تصدقي شكلك وانتي مكسوفه اجمل بكتتتير
لين نسيت الموقف اللي هيا فيها وقالت بغيظ يعني انا مش جميله
ايهاب بضحكه اهوو فكينا شويه منا بناغشك قال كده وهو بيحاوط خصرها بيشدها ليه وهو بيقول بغمزه طب ايه
لين بتوتر ااااايه
ايهاب ايه ياقلبي النهارده دخلتني
لين بتوتر ايهاب انا عاوز قاطعها ببوسه رقيقه وتحولت لعنيفه وسألها ووو
*****-*****-*******
في بيت انس
جمانه سيبني ياانس ارجوك هفهمك والله عشان خاطري استنى بس
كان بيجرجرها وراها اول مادخل اوضته دخلها بغضب وبص ليها بعتاب
واتكلم بغضب انا قلتلك يا جمانه انتي عايزه ايه وخيرتك وانتي قولتي ايه هاااا قولتي ايه انتي اخترتي تفضلي معايا اخترتي ده بإرادتك مش كده
جمان بدموع انس ارجوك سيبني اشرحك اللي حصل
قعد وهو تايه متعصب مشاعر متناقضة جواه عاوز سعادتها وبرضو مش عايز يخسرها ..طب كانت بتعمل ايه مع ال**** سيف
جمان قعدت جمبه ومسك كف أيده ارجوك اسمعني
انس بمقاطعه وغصه انتي اسمعيني ياجمانه … اخر مره هقولهالك
انس عارف بتسالي نفسك انا ظهرت بحاتك فجأه كده ازاي .. وانا كنت صاحب احمد بس
جمانه انس.
ممكن تسيبيني اكمل … احمد لما مات الله يرحمه انت كنت معاه مات فحضني واخر حاجه قالهالي اختي امانه عندك .. مرات ابويا وابويا مش هيرحموها يا انس .. انا واثق فيك سعادت جمانه مسؤوله منك …
جمانه دمعت غصب عنها وهي بتفتكر اخوها …
انس مسك أيدها واتكلم بجديه حق الميت ننفذ وصيته وانت لو شايفه سعادتك مع سيف انا هنسحب واجمعكم وتقديري تنسي كل اللي حصل وتعتبريني زي احمد
جمانه بانفعال انت بتقول ايه …بعد كل اللي حصل مابينا يا انس.. انت عاوز تخلص مني..
انس بجمود أنا عاوز سعادتك
ومين قالك سعادت بعيد عن حضنك مين هااا مين اللي قالك يا انس انا ماعشتش سعاده بجد الا فحضنك وجمبك
انس …
جمانه بشهقات سيف معرفش ازاي ظهر في الفرح واتكلمت معاه عشان اخلص من الحكايه دي والله يا انس انا قلتله اني بحبك ..بحبك انت وبس
انس بص ناحيتها وهي كملت ..هو كان فاكر اني مغصوبه عالجواز منك ومرات بابا هي اللي حرضته ضدي وبعد كده اكتشف أن كل كلامها عمي غلط ..
انس سيف دلوقتي هيمشي هيسافر بعد ماعرف اني خلاص اخترتك انت .. انا مش عايزه اخسرك انت جنتي يا انس متسيبنيش ليهم انت عشت بنارهم طول العمر عشان خاطري متبعدش عني ..
انس مكنش مستوعب كلامها لسا وكان متغاظ لسا منها … قرر يمشي ويسيبها
*******-******-*******
بعد مرور شهر
↚
انس فالشعر ده بيراقب تحركات جمانه كويس عاوز يتأكد من كلامها وعرف أن سيف سافر بجد ..
لكن فيوم اتصلت النانا بتاعته وبلغته أن والد جمانه ومراته عندهم .. وبسرعه رجع البيت اول مره يرجع البيت من ساعت مامشي المره اللي فاتت..
دخل وكانت مرات ابوها بتتكلم وقف عند الباب ..بالوقت ده جمانه كانت بتعيط وهو قلبه بيتقطع على منظرها بس هي مكنتش شيفاه..
جمانه يااااه لدرجادي قلب اسود نحيتي طب انا عملتلك ايه هاا عكتلك ايه كنت شغاله ليكي ولعيالك ليه الظلم والجبروت ده كله..
مرات ابوها بدموع انا خسرت ابني بسبب ظلمي ليكي سامحيني ياجمانه كنت خايفه تاخدي انتي واخوكي الورق كله وابني وبنتي مياخدوش حاجه الطمع عمى عينيا ونسيت ان ربنا شايف وعارف بس بيمهلني ..اديتك دوى كنت بحهكولك بالعصير وابعته مع بنتي عشان تكبر بطنك وابزكي واخوكي يعتبروا منك ولما مات احمد قلت لنفسي خلاص مفضلش غيرك عائق قدامي بس ازاي وانتي هتتجوزي سيف محامي شاطر وهياخد الورث من عنينا انا وعيالي.. حاولت اسمم عقله عليكي أن ممشاكي باطل بس هو مش بيصدق كلامي ..بعد ما اديتك الدوى ورحتوا عملتو الكشف قبل الجواز ..بعدها عرفت ازور التحليل ويوم الفرح شاف التحليل وعرف انك حامل ومحاش الفرح.كنت مبسوطه ان ابوكي هيقتلك ويغسل عاره بس بالوقت ده ظهر أنس معرفش منين.
جمانه كانت بتعيط ومنهاره مش مصدقه اللي بتسمعه
لما قرب ابوها منها ومسح على رأسها واتكلم بندم سامحيني يابنتي انا لما عرفت جبتها من شعرها عشان تعتذر ليكي حقك عليا معرفتش اكون اب كويس ليكي ولاخوكي سامحيني عيط والدها بقهر على حال بنته مش عارف يبرر كلامه او يقول ايه هو خسر عياله كلهم كله بسبب ظلم مراته ..
مرات ابوها تبوس ايدك سامحيني .. كفايه والله قلبي بيتقطع كل يوم على موت ابني دي عقوبة ربنا ليا..
جمانه وقفت ومسحت دموعها واتكلمت بشهقات اطلعوا برررا..
الاب بنتي حبيبتي انا
جمانه بانهيار اطلعوا برررا مش عايزه اشوفكم تاني امشوا
دخل انس بالوقت ده وجريت عليه من غير وعي وحضنت وهي دفنه وشها بصدره بتقول بقهر وحرقه طلعهم برررا مشيهم من هنا مش عايزه اشوفهم
انس بص لابوها. اتكلم بجديه بعد اذنك ياعمي ممكن نتكلم بعدين
الاب بيبص لبنته بندم
انس ياعمي هنتكلم بعدين بعد اذنك..
مشي الاب ومراته..
وهي بتعيط بحضنه جمانه بشهقات أن دت سبتني ليه ..هااا انت برضوا عاوز تمشي يا انس أن
اششششش ياحبيبتي انا مش همشي لأي حته انا هنا جمبك .
انا مش عايزه تشوفهم تاني عشان خاطري.
بس ده بابكي ولازم تسامحيه هو برضوا مش بيعرف باللي حصل .. وده حقه عليكي انك تسامحيه
بصت ليه بدموع بس انا موجوعه يا انس موجوعه اووووي
انس هتنسي ..هتنسي كل الوجع ده وعد مني مع كل كلمه كان بيبوسها على عينيها وجمب شفايفها وشالها وطلع بيها على اوضتهم هو بيقول كل حاجه من النهارده هتبقى زي منتي عايزه.. ياجمانه .. والسعاده مش هتقفل بابها في وشك تاني ..انا هنا جمبك ومش هسيبك ابدا
أنهى كلامه وهو بيقولوا وحشتيني اووووي وحشني حضنك و باسها وهي لفت دراعها على رقبته وووو
تمت بحمد الله