رواية انا وجوزي المرح كاملة جميع الفصول بقلم نسمة مالك

رواية انا وجوزي المرح عابد وايه كاملة جميع الفصول بقلم نسمة مالك

رواية انا وجوزي المرح عابد وايه كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نسمة مالك رواية انا وجوزي المرح عابد وايه كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية انا وجوزي المرح عابد وايه كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية انا وجوزي المرح عابد وايه كاملة جميع الفصول

رواية انا وجوزي المرح كاملة جميع الفصول بقلم نسمة مالك

رواية انا وجوزي المرح عابد وايه كاملة جميع الفصول

عابد..بطلنا..26عام..شديد الوسامه..يمتلك روح فكاهيه عاليه..وايضا شديد الصرامه..فينطبق عليه المثل..
اتقى شر الحليم اذا غضب..خريج تجاره انجلش..يمتلك معرض سيارات بالشراكه مع شقيقه..
ايه..بطلتنا..18عام..جمالها رقيق وبرئ للغايه..عنيده وشقيه وطفوليه لابعد الحدود..بأولى كليه هندسه..وتعمل بمطعم ال4Mملك شقيقتها وسلفتها واثنان من اصدقائهم..
باقى الابطال هنعرفهم فى احداث النوفيلا..
---
..امام منزل عابد..
تقف زفه سيارات ضخمه..
..عابد..
يقف على سقف احدى السيارات امام منزله يرقص بفرحه عارمه نابعه من صميم قلبه..
على اغنيه يفضلها هو كثير..
حين استمع للحنها قفز من جوار زوجته فجأه جعلها تصرخ بفزع..خلع جاكت بدلته واعطاه لها وفر خارج السياره عبر فتحه السقف..
وبجنون بدا يقفز ويرقص ويغنى ايضا بعلو صوته فوق السياره..
..هات كاش مش ببلاش خد كدا..
بنعوم علي كوم في فلوس هنا..
ضيعنا كتير..ولا همنا من فيكم هنا قدنا..
مليونير..مليونير.. مليونير.. مليونير..مليونير.. مليونير مليونير.. مليونير..
..ومعايا فلوس كتير مصري ودولارات.. غير اللبس الغالي عالشمعات..
أنا عندي في جراجي هنا عربيات.. بفلوسي انا هركب طيارات..
هحلم وانا نايم.. هحلم وانا صاحي ..
ويا عيشة ارتاحي والفقر اهو غار ..
وساعات ماركات..بدله وحركات..
 وانا باشا عليكو بصرف في كاشات..
مليونير مليونير..بكرة هبقا مليونير.. مليونير مليونير..
 بكرة هبقا مليونير..
..تلعب علي مين فوق بابا.. منتاش قدنا داحنا عصابة..
في جنان جوه دمغنا الأن.. أحنا خرجنا عن السيطره..
مليونير مليونير.. بكرة هبقا مليونير.. مليونير مليونير..
بكرة هبقا مليونير..
ايه..بتوتر وزهول وعيون متسعه على اخرها تنظر لزوجها..
وبعدم تصديق تحدثت..
ايه:اللمبى؟!!..نظرت لوالدتها التى تضحك بهستريه حتى ادمعت عيونها وببتسامه مصتنعه اكملت..ايوه هو اللمبى..
قفز عابد بعنف فجأه..جعلهم يصرخون بهلع وبرعب تحدثت ايه..يالهوى يا مستوى هيخرم السقف ويقع فوقينا..
اجرى يا ماما..
شيماء:بضحك هستيرى..ههههههههه..اثبتى يابت متخفيش..
نظرت لوالده عابد واكملت بتسائل..ابنك ماله يا ام خالد..
ناهد:بضحك هستيرى ايضا..هههههههههههه..وربنا ما اعرف..
نظرت من شباك السياره وبصعوبه نادت عليه من شده ضحكها..واد يا عابد..هههههههه...انزل يا حبيبى لتقع..
ايه:بصراخ..اثبت ايه وينزل ايه ونيله ايه عليا وعلى فرحى..انتى مش شايفه العربيه بتتهشتك بينا ازاى..
قفز عابد مره اخرى وطل برأسه داخل السياره وتحدث بعلو صوته..
عابد:فرح ابنك يا امااااااااااااااا..
شيماء..ناهد:ههههههههههههه..هههههههههههه...ههههههههه..
عابد:بضحكه بلهاء..يويو بصى الحركه دى..نهى جملته وقفز مره اخرى وبدا يرقص بخصره بمهاره عاليه..
ايه:بثقه..وربنا هو اللمبى..نظرت لحماتها التى تصفق بحراره لابنها..وابتسمت بصتناع..انتى فرحانه انك مخلفه اللمبى..
ناهد:ههههههههه..فرحانه اوى يا بت يا مرات اللمبى ههههههههه..
اقترب عابد من شقيقه وبدا يدور حوله ويرقص بفرحه شديده وبأمر تحدث..
عابد:ما ترقص معايا يا خالد وبطل كسوفك دا يا اخى..
خالد:برجاء..ههههههه..ادينى فرصه ارقص يله..مش قادر امسك نفسى من الضحك على هبل اهلك اللى بتعمله دا..
عابد:طب يله معايا كده..نظر لوالده الواقف يضحك بهستريا هو ايضا..يله يا حاج كامل يا ابو الكواااامل اديلوووووووو..
نهى جملته ووضع كلتا يده على كتفهم وبدا يقفز معهم وصوت ضحكاتهم تتعالى..
وبلحظه كان خلع عابد قميصه وظل بتيشرت حمالات اسود..
لتشهق ايه بعنف وتتحدث بزهول..
ايه:وربنا ما طبيعى يا عابد..استر يا رب..
نظرت لحماتها..وابنك ميقلعش البنطلون هو كمان يا مدام عبله..
ناهد:هههههههههههه..عبله مين يابت..هههههههههه..
ايه:عبله كامل طبعا يا حماتشى..قبلتها بحب..احلى واطيب حما فى الدنيا..
ناهد:بدموع..ربنا يفرح قلبكم يا حبيبتى..نظرت لشيماء..يله يا ام مياده ننزلها ترقص مع جوزها شويه قبل ما يطلعو شقتهم..
ايه:ببكاء مصتنع..لا ونبى كفايه رقص اللمبى..هيبقى انا وهو..
شيماء:ههههههههه..الله ما تنزلى يا نووووسه ارقصى مع جوزك..
همت ايه بالرد لكنها صرخت برعب حين طل عابد فجأه من شباك السياره وقبلها بعمق من وجناتيها وهمس بأذنها بانفاس لاهثه..
عابد:هيييييح..اخيرا يا عروسه هنطلع شقتنا..
بخوف مصتنع نظرت له ايه..وجدته يبتسم بتساع وعيناه متسعه على اخرها ووجهه متعرق للغايه..
ببطئ مدت يدها ومسحت حبات العرق المتناثره على جبهته وبهمس تحدثت..
ايه:استاذ لمبى ابوس ايدك كفايا رقص..والبس قميصك..
تحول عابد فجأه لحمل وديع..وبطاعه شديده همس..
عابد:حاضر..عض شفتيه بعنف..يا يويتى..
نهى جملته واعتدل واقفا يرتدى قميصه وجاكت بدلته..
اقتربت شيماء من اذن ابنتها وهمست بقلق..
شيماء:بت يا ايه..جوزك ماله يا بت سهم فجأه ليه كده ليكون بلبع حاجه..
ايه:بثقه..لا يا ماما عابد ملوش فى الكلام دا و؟!!..
شهقت بعنف حين فتح عابد الباب فجأه وحملها على كتفه راسا على عقب وركض بها لداخل منزله..
انتطلقت الزغاريط عاليا واطلق خالد الالعاب الناريه..
فى حين ان ايه تصرخ بعلو صوتها بفزع وبرجاء تحدثت..
خضر..نزلنى يا خضر..
تراقص هو بها اثناء صعوده الدرج..بل صفق بكلتا يديه وتحدث بمزاح..
عابد:يويو يا يويو يا يويو..هتموتى يا سوسو..قصدى يا يويو..
لوه ايه فمها اكثر من مره وهمست بسرها..
ايه:يا لهوى يا مستهوى على الصدمه اللى هصدمك بيها يا عبودى..كتمت ضحكاتها بصعوبه..ههههه صعبان عليا والله..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بالمنزل المقابل لمنزل عابد..
تقف فتاه فوق سريرها ترقص بدلال وشقاوه على صوت الأغانى..
تتمايل بشعرها الحريرى الواصل لاخر ظهرها..وجسدها الممشوق بمنحنايات رائعه..
من يراها يقسم انها اسعد البشر..
ولكن..من يقترب منها يرى عيونها الباكيه..
دموعها تسيل بغزاره على وجناتيها دون توقف..
انها فاطيما..فتاه ب19من عمرها..تانيه كليه صيدله..
اسرعت بمسح دموعها سريعا حين استمعت لخبط الباب..
تنحنحت كمحاوله لاخراج صوتها طبيعيا..
فاطيما:احححم..ادخل..
فتح الباب شاب فارهه الطول..يمتلك وسامه مهلكه..
بلحيته السوداء التى جعلته اكثر وسامه..ب30من عمره..
خريج سياحه وفنادق ولديه شركه سياحه خاصه به..
ملامحه جريئه صارمه..نظر لها ببتسامه هادئه واقترب منها أمسك يدها يساعدها على النزول وتحدث بعتاب..
معاذ:مش قولت ميه مره بلاش ترقصى فوق السرير..
علشان متقعيش..
فاطيما:بعبوس..مش هقع يا ابيه..ابتلعت غصه مريره واكملت..انا صحيح مش بشوف بس بحس وبلحق نفسى قبل ما اقع..
معاذ:بحنان..طيب تعالى علشان تتعشى وتاخدى علاجك..
فاطيما:مليش نفس..لما اجوع هبقى اكل..
معاذ:بصرامه..انا مليش طوله بال يا فاطيما..قولت يله علشان تتعشى يبقى تنجرى قدامى من سكات..
معااااذ..
نطقت بها والدته هاله بصرامه..اقتربت منه وبعتاب تحدثت..
يا ابنى قولتلك براحه على بنت عمك شويه مش كده..
معاذ:بهدوء..انا لحد دلوقتى بعاملها براحه فعلا يا امى..بس انتى عارفه انا مبحبش دلع البنات الماسخ..
همست فاطيما بسرها بغيظ..
فاطيما:بارد ومستفز..ضربت الارض بقدمها وتحدثت ببكاء.. مرات عمى ودينى لماما..انا عايزه ارجع البلد مدام مافيش علاج لحالتى هنا..
ضغط معاذ على كف يدها بقليل من العنف وبأمر تحدث..
معاذ:مش هترجعى الزفت يا زفته..سار بها لخارج الغرفه..
ويله خلينى أاكلك قبل الاكل ما يبرد..
فاطيما:بجمود مصتنع..خلى مرات عمى تاكلنى علشان مراتك متعملش مشكله تانى..
لم يبدى لحديثها اهتمام وسار بها بحذر وحرص لخارج الغرفه..
حركت هاله راسها بيأس من تصرفات ابنها مع ابنه عمه الغير طبيعيه على الاطلاق..
يعاملها بشده ولين..بقسوه وحنان بالغ..معاملته لها تثير غضب زوجته فتشعل نيرانها بالاخضر واليابس..
اتجه بها نحو طاوله الطعام..اجلسها وجلس بجوارها وبدا يطعمها بيده..بعدت هى وجهها سريعا وهمست بخجل..
حطلى الاكل قدامى وانا هاكل لوحدى لو سمحت يا ابيه..
خرجت فتاه من المطبخ تحمل بيدها طبق مملوء بالطعام وتحدثت بغضب عارم حين لمحت زوجها يطعم فاطيما بفمها..
شاهنده:ما قالتلك هى هتاكل يا حبيبى..ولا هو اى محن وخلاص..
معاذ:ببرود..بالظبط كده..نظر لها ببتسامه مصتنعه..انتى متجوزه راجل ممحون عندك مانع؟!!..
فاطيما:بمزاح..الراجل الممحون رزق يا ابله شاهنده ههههه..
معاذ:امممم..طيب كلى يا ظريفه فاضل 10دقايق على معاد علاجك..
شاهنده:بضيق همست بسرها..كلى ياكش تكون اخر اكله..
جزت على اسنانها بعنف وهمست بوعيد..اما طفشتك وقطعت رجلك من هنا مبقاش انا شاهنده..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بشقه عابد ويويو..
..نورتى بيتك يا انسه يويو..
نطق بها عابد بصوتا مهذب للغايه..
بندهاش وبحاجب مرفوع نظرت له ايه وعادت جملته اكثر من مره..
ايه:انسه يويو؟!!..ابتسمت بصتناع..انا بقيت مراتك على فكره يعنى مدام يويو يا انت..
نهت جملتها عدلت طرحتها الطل بقليل من الثقه والغرور..
ببطئ..انزلها هو ارضا..وبفرحه بلهاء بدأ يسحب زيل فستانها لداخل شقتهم ليستطيع غلق الباب..
ظل يسحب..ويسحب..ويسحب..لتتسع عيناه بزهول ويرفع شفاتيه واحدى حاجبيه ويتحدث بصدمه..
عابد:كل دا ديييييل..تنهد برتياح حين وصل لاخره وبسرعه البرق اغلق الباب مستند عليه بظهره وتحدث بهيام ورقه على غير العاده..
ديلك طويل اوووووى يا انسه يويو..
نهى جملته وعض على شفاتيه بأسنانه بعنف صادرا صوتا كمن يستعد الانقضاض على احدهم..
عبست ايه بملامحها وتحدثت بغضب طفولى..
ايه:عاااابد..مالك..ايه حكايه انسسسسه اللى عمال تقولهالى دى..اقتربت منه قليلا واضعه يدها بخصرها..وبعدين مالك بتخنف وانت بتتكلم وسهتان كده ومسهم..
ضيقت عيونها قليلا ومن ثم شهقت بعنف وتحدثت بعدم تصديق..يالهوى يا مستهوى تكون زى ما ماما قالتلى..
عابد:ببتسامه بلهاء..ماما قالتلك ايه..هيييييح..يا انسه يويو..
ايه:باسف..قالتلى جوزك شكله مبلبع حاجه مخلياه مسهم ومش طبيعى..جزت على اسنانها..وبطل تقولى انسسسسه دى..اشارت على فستانها..انت شايفنى لابسه ايييه فستان جواز اهو يعنى بقيت مراتك..ابتسمت بتساع..يعنى مدام ها..
اقتربت منه اكثر..مدااااااام يويو فااااهم..
بلحظه..كان سحبها لداخل حضنه رفعها عن الارض..
ونظر لها بفرحه شديده لامعه بعيناه وتحدث بجديه مصتنعه..
عابد:اولا انا فرحان..لا انا طاير من الفرحه..و عشقان..
قبل وجناتيها بعمق..هيمان..غمز لها بشقاوه..
وبعون الله انا مش محتاج ابلبع حاجه..
ابتسم بتساع واكمل بخبث..
ثانيا انا بقولك يا انسه علشان اللقب دا هيوحشك جدا..
ايه:بعدم فهم..هيوحشنى ليه..ما انا هفضل انسه برضو وانا متجوزاك بس مدام قدام الناس..
فتح عابد فمه على اخره واقترب بوجهه منها واضعا اذنه امام فمها وتحدث ببتسامه مصتنعه..
عابد:تفضلى ايه يا عنيا؟!..
ايه:بتاكيد..انسه يا عابد..
عابد:بجديه..انتى بتتكلمى جد يا ايه؟!..
ايه:بلامبالاه..ايوه طبعا..
عابد:ببكاء مصتنع..يعنى مش هنلعب عرايس؟!..
ايه:بفرحه طفوليه..ما احنا لعبنا اهو..انت لبست البدله وانا الفستان وعملنا احلى فرح..وروحنا على بيتنا..
نزلنى بقى علشان اقلع الفستان اللى خانقنى دا..
عابد:بهدوء..انسه يويو انتى شيفانى دكر وز..
ايه:ههههههههههه..ايه اللى بتقوله دا يا عابد..لا طبعا..
احتضنته بكل قوتها..انت راجل جدااا..
ضمها لداخل حضنه اكثر دافنا وجهه بعنقها يقبله بنهم وبانفاس لاهثه همس بأذنها..
عابد:احنا ليلتنا لوز وموز بصلاه على محمد..
ضحكت هى بعلو صوتها واقتربت من اذنه..
وبخجل شديد همست ببعض كلمات جعلته على وشك الاصابه بشلل نصفى..
وببراءه نظرت له وحركت رموشها اكثر من مره وتحدثت ببتسامه متسعه..
ايه:شوفت بقى انى هفضل انسه وقدام الناس هبقى مدام..
ارتعش فمه..وببكاء مصتنع وصعوبه نطق..
عابد:اول يوم ليها انهارده..
ببتسامه سعيده للغايه حركت ايه رأسها بالايجاب..
بصتناع..بكى عابد وتحدث بصراخ بعلو صوته..
يااااالهوى يا مستهوووووى عليا ياااااامه..
ايه:بضحك هستيرى..هههههه..مش عمال تقولى..
قلدت صوته..يا انسه يويو..هههههه..اشرب بقى..
 ..بشقه عابد وايه..
عابد..واه والف اه من هذا العابد..
يدور حول نفسه وحول زوجته ذهابا وايابا..
وبغيظ شديد تحدث..
عابد:انا عايز اعرف مين اللى بصصلى فى ام جوازتى..
سارت ايه نحو اقرب مقعد وجلست بوهن ومدت يدها خلعت حذائها..وبرجاء تحدثت..
ايه:عبودى هاتلى عصير من التلاجه..حاسه انى هبطانه اوى..
اسرع عابد بجلب كوب كبير مملوء بعصير المانجو التى تفضله زوجته كثيرا وجلس جوارها وبهدوء تحدث..
عابد:يويو حبيبتى انتى بتهزرى صح؟..
ايه:بأسف..لا يا عبودى مش بهزر للاسف..
عابد:بصراخ..يا حظظظظظك يا عابد يا حظظظظك..
ايه:بنبره اوشكت على البكاء..انت زعلت يا عابد..
خفضت وجهها بحزن..عموما انا هروح عند اهلى وابقى اجيلك بعد اسبوع يا عريس..نهت جملتها ورفعت كوب العصير على فمها تناولته مره واحده تحت انظار عابد المندهشه..حتى انتهت منه ووضعته بيد زوجها واكملت بغضب..خد مش عايزه..هبت واقفه وحملت حذائها بيد وذيل فستانها بيدها الاخرى واتجهت نحو باب الشقه وهمت بفتحه..لكن يد زوجها العريضه انتشلتها لداخل حضنه ظهرها مقابل صدره دافنا وجهه بعنقها يقبله ببطئ وبهمس تحدث..
عابد:ريحه فين يا مجنونه انتى..سار بها لداخل غرفتهم وجلس على الفراش جاذبها على قدميه وبدا يبعد عنها طرحتها الطل وبعتاب همس..عايزه تروحى عند اهلك من اول يوم لينا مع بعض يا ايه..قبل وجناتيها برقه..وتقعدى اسبوع بحالو كمان..
انقطعت انفاسها..وارتعش جسدها بين يديه من قربه هذا المهلك لقلبها..والتزمت الصمت خافضه رأسها بخجل..
ضمها هو اكثر داخل حضنه ويده تربط على كافه ظهرها صعودا وهبوطا بحنان بالغ وبتعقل تحدث..
تعرفى ان اللى حصل دا خير..نظرت له ايه بشك..حرك رأسه هو بالايجاب..ايوه يا حبيبتى خير..غمز لها بعبث..لانى بصراحه كنت ناوى افترسك..بعد شعرها عن عيونها وقبل جبهاتها..لكن دلوقتى هناخد على بعض شويه شويه..
ضمها داخل حضنه التصق بها اكثر..هنقرب من بعض واحده..قبل اسفل شفاتيها بعمق..واحده..
بخجل..دفنت وجهها بعنقه وبصوتا مكتوم همست..
ايه:عبودى ممكن تصورنى..
عابد:بستغراب..اصورك فين..
رفعت وجهها ونظرت له بفرحه طفوليه وقفزت على قدميه اكثر من مره وبدأت تغنى بصوتا مرتفع نوعا ما..
ايه:صورنى يا جووووزى جنب بتوجااازى..تراقصت بكتفيها وصدرها بأغراء..شرياه فى جهازى..نهت جملتها وضحكت بميوعه بعلو صوتها..هههىىىىىى...لتتسع ابتسامه عابد وعيونه ايضا على اخرهم وبلحظه كان اقترب برأسه منها ينظر داخل فستانها..لتشهق هى بعنف وتضم فستانها بكف يدها سريعا وبخجل همست..عيب يا عبودى..
عض عابد شفاتيه بعنف وبتنهيده تحدث..
عابد:ربنا يعدى الكام يوم دول على خييييير..
ابتسم لها بشقاوه..يله نتصور سوا قبل ما تغيرى الفستان..
هبت واقفه من على قدميه ووقفت امام المرأه ونزعت مشبك شعرها لينساب على ظهرها بمنظر يخطف الانفاس..
ومشطته بعنايه واعادت ضبط مكياجها سريعا..
واستدارت لزوجها وهمت بالحديث..لكنها صرخت بعلو صوتها ورفعت يدها سريعا اخفت وجهها وبخجل تحدثت..
ايه:يالهوى يا مستهوى انت قلعت امتى..
ضحك عابد بعلو صوته واقترب منها بعد يدها عن وجهها وتحدث بستغراب مصتنع..
عابد:مالك بس يا يويو ما انا لابس اهو..
رمشت ايه بعيونها اكثر من مره متعمده الابتعاد بنظرها عنه وبصوتا مرتعش همست..
ايه:عابد انت مش قولت اننا هنتصور سوا..
عابد:بجديه مصتنعه..ايوه ما انا جاهزت اهو علشان اتصور معاكى..
ايه:بزهول..هتتصور معايا بالبوكسر؟!..
عابد:بعبث..عندك حق ميصحش..
ايه:بتنهيده ارتياح..شوفت بقى؟!!..قطعت حديثها وصرخت برعب مره اخرى حين لمحته يهم بخلعه وبلحظه كانت اقتربت منه امسكت يده وتحدثت بفزع..انت بتعمل اييييه؟!!!..
عابد:ببرود..هعمل ايه يا حبيبتى..مش انتى اللى قولتيلى ميصحش اتصور بيه..فبقلعوه..
ايه:ببكاء..عابد انت كده خوفتنى منك..بكت بنحيب..
انا عايزه اروح لماما..نهت جملتها وبكت بنحيب بصوتا مسموع..وجسدها بدا ينتفض بشده..
كتم عابد ضحكاته بصعوبه على بكائها الطفولى..
وجذبها داخل حضنه رغم اعتراضها..لتصمت هى وتنقطع انفاسها وتتسع عيونها على اخرها من ملمس جسده على بشرتها..وبهدوء ورزانه تحدث عابد..
عابد:ايه حبيبتى..انا عيزك تاخدى عليا..انتى مراتى دلوقتى وانا جوزك..ومافيش اى حاجه تخوفك منى..امسك وجهها بين يديه..المفروض انى امانك وحمايتك..
ايه:بعبوس..اكيد طبعا انت امانى وكل حاجه..بس مينفعش تبقى امانى وانت لابس هدومك يا عابد..
عابد:بحاجب مرفوع..لا مينفعش..غمز لها..وعيزك تاخدى على كده لأنى مش ناوى البس الا لو جالنا ضيوف او هنخرج من شقتنا غير كده هقعدلك يا مولاى كما خلقتنى..لف يده حول خصرها رفعها عن الارض واضعا جبهته على جبهتها واكمل بثقه..وانتى هتعملى زى بالظبط بس لما تاخد عليا شويه يا واد يا جامد انت..قبل ارنبه انفها..تعالى نتصور ونتعشى واخدك فى حضنى وننام شويه انا عارف انك تعبتى اوى انهارده..
استنهد ايه براسها على كتفه وببتسامه حالمه همست..
ايه:وانت كمان تعبت اوى فى الرقص يا عبودى..
عابد:بهمس..عجبك رقصى؟!..
ايه:بهمس ايضا..امممم..فكرتنى باللمبى اوى..
رفع احدى حاجبيه ونظر لها ببتسامته المهلكه وبأنفاس لاهثه همس..
عابد:اللمبى؟!..اممممم..رفعها لداخل حضنه اكثر وبخبث همس امام شفاتيها..طيب حلال الله..الله اكبر..نهى جملته واقتنص قبلتهم الأولى بعشقا وشوقا جارف..
..سطعت شمس صباح جديد..
يوما مليئ بالاحداث..والمفاجأت ايضا..
..فاطيما..
تجلس كعادتها بشرود ببلكونه غرفتها..
تبكى بصمت..دموعها تنهمر بغزاره على وجناتيها دون توقف..
تتذكر كيف فقدت بصرها..
..فلاش بااااااااك..
بالمنصوره..
بفرحه عارمه..صوت زغاريط يدوى بأحدى المنازل..
فاطيما:بخجل..كفايا زغاريط يا ماما يا حبيبتى..
سناء:ببكاء وضحك بأن واحد..فرحانه بنجاحك يا ضنايا..زغرطت بعلو صوتها..واقتربت منها احتضانتها بحب..
بنتى حققت حلمى و هتدخل كليه الصيدليه وهتبقى دكتوره اد الدنيا..نهت جملتها واطلقت سيل من الزغاريط..
توقفت حين استمعت لصوت رنين جرس الباب..
اسرعت وفتحت الباب لتشهق بفرحه عارمه..
هاله..احتضنتها بحب..يا حبيبتى يا سلفتى يا الف خطوه عزيزه..
هاله:بفرحه حقيقه..الف مبروك يا ام فاطيما..اول ما عرفت ان فاطيما نجحت قولت لازم اجى بنفسى ابركلها..
سناء:يا حبيبتى طول عمرك صاحبه واجب..جذبتها للداخل..تعالى ادخلى واقفه على الباب ليه كده..
نظرت هاله خلفها وجذبت زوجه ابنها وتحدثت ببتسامه..
هاله:انا مش لوحدى..معايا شاهنده مرات معاذ..
سناء:بترحاب..يا الف مرحب يا حبيبتى..
شاهنده:ببتسامه مصتنعه..مبروك..
سناء:الله يبارك فيكى يا حبيبتى..اتفضلو ادخلو..
 خطو للداخل لتسرع فاطيما بالركض حين لمحت هاله واحتضنتها بحب وتحدثت بفرحه..
فاطيما:مرات عمى..يا حبيبتى واحشتينى اوى..
هاله:بحب..وانتى يا حبيبتى واحشتينى اكتر..
اقتربت فاطيما من شاهنده واحتضانتها ايضا..
فاطيما:ابله شاهنده نورتينا والله..
شاهنده:بضيق نجحت فى اخفاءه..مبروك يا حبيبتى..
فاطيما:الله يبارك فيكم يارب..
قبلت هاله وجناتيها وتحدثت ببتسامه..
هاله:الف مبروك يا احلى دكتوره فاطيما..
نهت جملتها واخرجت علبه اطيفه واعطتها لها..دى هديه نجاحك..فتحتها فاطيما لتتسع عيونها بدهشه حين لمحت اسوره ذهبيه رقيقه للغايه..نظرت لها بفرحه وهمست بخجل..
فاطيما:دى شكلها غاليه اوى يا مرات عمى ليه بس كلفتى نفسك..
هاله:مافيش حاجه تغلى على دكتورتنا الحلوه..ربطت على ظهرها..المهم تكون عجبتك..
فاطيما:جميله اوى اوى..
هاله:عقبال شبكه العريس ان شاء الله وتكون احلى واحلى كمان..
سناء:لا يا ام معاذ عريس ايه..لسه بدرى..تاخد شهاتها وتبقى احسن دكتوره وبعد كده نشوف موضوع العريس دا..
همت هاله بالرد عليها لكن جرس الباب قطع حديثهم ثانيا..
شاهنده:دا اكيد معاذ..
فاطيما:بفرحه..هو ابيه معاذ معاكم؟!..
هاله:اه يا حبيبتى كان بيركن العربيه..
ركضت فاطيما نحو الباب وفتحته سريعا..
لتجد معاذ يقف بوقار وهيبته المعتاده..
صرخت هى بأسمه وقفزت لداخل حضنه متعلقه برقبته..
فاطيما:عاااا..ابيه معاذ..ضمته بيدها وقدمها..انا نجحت يا ابيه..بنظرها هو شقيقها الاكبر..الذى تولى رعايتها هى واشقائها بعد وفاه والدها..
حرك معاذ راسه بيأس على تصرفات تلك الصغيره..
طفله هى وستظل مهما كبرت..
لف يد واحده حول خصرها وخلع نظرته بيده الاخرى وبهدوء تحدث..
معاذ:مبروك يا طماطم..
فاطيما:بعبوس..طماطم برضو..
خطى معاذ بها لداخل الشقه غالقا الباب خلفه وانزلها بقليل من العنف وتحدث بحاجب مرفوع..
معاذ:اه طماطم..خبطها خلف رأسها..مش عجبك ولا ايه؟!..
فاطيما:بغيظ..اوووف..انا قولت حاجه..عجبنى طبعا..
معاذ:اممم..بحسب..نظر لسناء..ازيك يا مرات عمى..اقترب منها قبل راسها..عامله ايه..
سناء:الحمد لله يا حبيبى..بكت..منتحرمش من دخلتكم علينا..ربط معاذ على يدها برفق..ونظر لفاطيما واخرج علبه اطيفه ايضا من جيب جاكته وفتحها واخرج منها سلسال من الذهب الابيض على هيئه فراشه صغيره تحمل اسم فاطيما واقترب من فاطيما وتحدث ببتسامه..
معاذ:الف مبروك يا دكتور فاطيما..اشار بعيناه على شعرها..رفعته هى بيدها..والبسها هو السلسال حتى انتهى..دى هديه نجاحك يا دكتوره..
فاطيما:بفرحه عارمه..واااااو دى رووووووعه..
امسكتها تتأملها بفرحه شديده..غافله عن عين تنظر لها بحقد وحسد شديد..وبغيظ وحرقه همست بسرها..
شاهنده:جيبلك سلسله عجبانى اكتر من اللى جبهالى..
جزت على اسنانها بعنف.. بقى انتى يلى تنشلى هتبقى دكتوره.. وانا بقالى 3سنين فى سنه رابعه كليه مش عارفه اتخرج..طبعا ما انتى كنتى بتاكلى الكتب اكل يلى تتعمى ولا تتهنى ابدا فى حياتك يا فاطيما يا بنت سناء..
انتفضو جميعا بفزع حين صرخت فاطيما فجأه وامسكت رأسها بكلتا يدها وبكت بنحيب شديد وتحدثت ببكاء هستيرى..
فاطيما:اااااه..الحقونى..ااااااااه دماغى..صرخت بتالم اكثر وكادت ان تسقط ارضا لولا معاذ انتشالها سريعا داخل حضنه وتحدث بفزع..
معاذ:مالك يا فاطيما..
سناء:بلهفه..مالك يا ضنايا..فيكى ايه يا حبيبتى..
فاطيما:بنحيب..دماغى يا ابيه..صداع فظي؟!!..قطعت حديثها فجأه وبدأت تنظر حولها بعيون متسعه على اخرها وبستغراب همست..
فاطيما:انتو طفيطو النور ليه؟!..
بهلع وفزع ورعب..نظرو جميعا لبعضهم..ابتلع معاذ ريقه بصعوبه وبصوتا مهزوز تحدث..
معاذ:طماطم النور مش مطفى..بصيلى يا حبيبتى..
نظرت فاطيما لمصدر الصوت ومدد يدها تبحث عن وجهه وبنهيار صرخت..
فاطيما:مش مطفى..يعنى ايه مش مطفى..انا مش شايفه حاجه خااالص..صرخت ببكاء اكبر..ماماااااا انا مش شايفه..
صرخت سناء هى ايضا..وتحولت الزغاريط والفرحه لحزن وكسره..
اللّهم ابطل اثر عينٍ اصابت رزقا فأمسكته..
 وأصابت بيتًا فدمرته..
 وأصابت جسدًا فأمرضته..
 وأصابت قلبًا فأحزنته..
وأصابت جمالاً فشوهته..
 وأصابت عقلاً فشوشته..
وأصابت ناجحًا فأفشلته..
اللهم اكشف ضرّ كل مصاب ومبتلى وإشف كل مريض يارب🤲🏻..
..نهايه الفلاش بااااك..
فاقت من شرودها على صوت هاله الحنون..
هاله:فاطيما يا حبيبتى..فى واحده صحبتك بتسال عليكى..
فاطيما:بستغراب..صحبتى مين؟!..
خطت فتاه عيونها باكيه اقتربت منها وقفت امامها تنظر لها بالم شديد وبصوتا جاهدت لاخراجه طبيعيا تحدثت..
انا يا طمطم..
صرخت فاطيما بفرحه عارمه..
فاطيما:مىىىىىى..احتضنتها..يا حبيبتى واحشتينى..
مى:ببكاء..وانتى اكتر والله يا حبيبتى..
فاطيما:بلهفه..طمنينى عليكى..اتجوزتى ولا لسه..
مى:بعتاب..هتجوز من غيرك..
فاطيما:يا بنتى اتجوزى وافرحى بدل ما انتى خللتى الراجل جنبك وبقالكم سنتين كتبين الكتاب..
مى:بثقه..مهاب يستنى 20سنه مش سنتين بس اطمنى يا طمطم..
فاطيما:ببتسامه..ربنا يحفظكم لبعض يا حبيبتى..
مى:ويحفظك يا فاطيما ويشفيكى عاجلا غير اجلا يارب..ربطت على يدها..طمنينى عليكى انتى يا حبيبتى..عامله ايه..
فاطيما:الحمد لله يا حبيبتى..
مى:انا اول ما طنط هاله قالتلى انك هنا جبتلك كل المحاضرات اللى فاتتك وجتلك على طول..علسان اطمن عليكى..
تنهدت فاطيما بصوتا مسموع وتحدثت بمتنان..
فاطيما:انا مبسوطه اوى انى دخلت كليه الصيدله علشان اقابل صديقه جدعه زيك يا مى..
مى:بدموع..انا اللى محظوظه بصداقتك يا فاطيما..
فاطيما:طيب بمناسبه الصداقه السعيده دى هتقضى اليوم كله معايا طبعا..
مى:اليوم كله صعب يا طمطم..انتى عارفه هوبتى..بس هقعد معاكى شويه..
فاطيما:طيب تعالى ندخل جوه علشان الشقه اللى قصدنا سكنت امبارح بعرسان جداد..وممكن العريس يخرج البلكونه مينفعش يلاقينا قعدنلو كده..
همو بالتوجه للداخل للتنصدم فاطيما بمعاذ وكادت ان تسقط على ظهرها..
امسك يدها هو سريعا وتحدث بلهفه..
معاذ:على مهلك يا فاطيما..بعد شعرها عن عيونها وربط على ظهرها بحنان ونظر لمى الناظره له بدهشه واكمل ببتسامه..
ازيك يا انسه مى..ومهاب عامل ايه..
مى:احححم..الحمد لله تمام..ومهاب هيجى ياخدنى..
معاذ:كويس علشان اشوفه..بقالى كتير مشوفتوش..
سار معاذ برفقه فاطيما واجلسها بحذر على سريرها وتحدث بتسائل..
معاذ:عامله ايه يا فاطيما..
فاطيما:الحمد لله يا ابيه..ربط على شعرها..
معاذ:طيب لو عايزه حاجه انا بره..حركت فاطيما راسها بالايجاب..عند اذنكم..اتجه معاذ للخارج غالقا الباب خلفه..
اقتربت مى سريعا من اذن فاطيما وتحدثت بهمس..
مى:بت يا طمطم ايه حكايه ابيه معاذ دا؟!..
فاطيما:بعدم فهم..حكايه ايه؟!.
همت مى بالرد عليها لكن رنين هاتفها برقم مهاب قطع حديثها..
مى:استنى يا طمطم هرد على هوبتى..ضغطت زر الفتح..
مهاب:بعشق..دكتوره قلبى واحشتينى..
مى:بخجل..انت فين..
مهاب:تحت البيت عند صحبتك..واحشتنى..
مى:هههههه..انت رجعت تانى ليه هو انا لحقت..
فاطيما:بهمس..لو تحت خليه يطلع لابيه معاذ..
مهاب:معاذ اتصل بيا وعزمنى على الغدا..
مى:طيب يله اطلع اقعد مع صاحبك..وانا قاعده مع طمطم..
مهاب:طيب اقفلى..انا طالع..
اغلقت مى الهاتف..ونظرت لفاطيما وتحدثت بفضول..
مى:قوليلى بقى ايه حكايه ابيه معاذ دا لان نظرته وطريقته معاكى مش طريقه ابيه ابدا؟!
الزواج..مسؤليه ليست ابدا بهينه..
وما اصعب اول ايامه..واجملها ايضا..
فنرى معظم العرائس يظهرون كم السعاده الذين يعيشون بها..
ولكن ما خفيا كان اعظم..
دعونا نرى ما وراء هذه السعاده..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بشقه عابد ويويو..
بأول ليله لهم سويا..
ايه..تنام بحضن رجلا كان بالنسبه لها قبل ساعات قليله غريبا عنها..
ولهذا لم يغمض لها جفن طيله الليل..
وكلما أغمضت عيونها لدقائق تنتفض مفزوعه..
تتفحص شعرها وهيئتها سريعا وتعاود محاوله النوم مره اخرى لكن دون جدوى..
جزت على اسنانها بغيظ وهى تنظر لزوجها النائم بعمق بزهول..وبصدمه همست بسرها..
ايه:نفسى اعرف انت رايح فى النوم كده ازاى بس؟!..
التمعت عيونها بفكره..ابتسمت بتساع وبحذر وبطئ شديد تخلصت من يداه المحاصره لها وهبت واقفه ارتدت روبها على عجل وفرت راكضه نحو المطبخ..ومن ثم نحو الثلاجه مباشره..
اخرجت الكثير من الطعام والعصائر..
وضعت الطعام بالميكرويف لدقيقه واخرجته وجلست أرضا وبدأت تأكل بشراسه وتهمس بسرها بستمتاع..ايوه بقى كده أكل براحتى..اممممم الله على الحمام وطعامته..
التهمت الطعام بشراسه اكبر..تأكل بكلتا يدها وجميع وجهها..
غافله عن عابد المستند على الحائط جوارها ينظر لها ببتسامه عاشقه وبعتاب تحدث بصوتا ناعس..
عابد:بتكلى من غيرى يا يويو..
انتفضت بفزع وسعلت اكثر من مره..اقترب هو منها سريعا وجلس جوارها ارضا وامسك كوب من الماء يساعدها على تناوله ويده تربط على ظهرها برفق وبقلق همس..
حبيبتى خدى نفس..نظرت له ايه وحركت رموشها اكثر من مره ببراءه وابتسمت بتساع ابتسامه مصتنعه وتحدثت بخجل..
ايه:اححم..ايه اللى صحاك دوقتى يا عبودى..
عبست بملامحها..
كنت نام شويه كمان انت يا عينى منمتش طول الليل..
نظر لها قليلا يتأمل ملامحها بهيام..وبلهفه..اقترب بشفاتيه من وجهها وبدا يأكل بواقى الطعام عليه ويهمهم بمتعه..
عضت ايه على شفاتيها وهمست بخجل..عابد..
عابد:بعشق..عيونه..امسك وجهها بين يديه وببتسامه مثيره همس امام شفاتيها..صباح الورد على عيونك يا احلى عروسه..نهى جملته والتقط شفاتيها بقلبه عاشقه متمكنه لأقصى حد..وبصعوبه بالغه ابتعد عنها حينما شعر بحاجتهما للهواء..وضع جبهته على جبهتها يلتقطون انفاسهم بصوتا مسموع..ساد الصمت قليلا قطعته ايه بستغراب..
ايه:ليه مش قولتلى صباحيه مباركه يا عبودى..
اعتدل عابد بجلسته وجذبها على قدميه وبدا يأكل بشراسه وتحدث وهو يلوك الطعام بستمتاع..
عابد:حبيبتى صباحيه مباركه دى هقولهالك لما نلعب عرايس بأذن الله..غمز لها بعبث..واوعدك انها هتبقى مباركه اوى اوى..
دفنت ايه وجهها بعنقه وبصوتا مكتوم همست..
ايه:ربنا يباركلى فيك من دلوقتى يا عبودى..
عابد:طيب خلينا نخلص أكل علشان الحق الظهر واسيبك انتى بقى تنامى شويه..نظر لها بعتاب..عارف انك منمتيش طول الليل..
ايه:بتنهيده..لا انا بنام بس نوم قلق..التمعت الدموع بعيونها وبنبره باكيه اكملت..مش مصدقه اننا اتجوزنا يا عابد..
نظر لها عابد بهتمام يحثها على استكمال حديثها..
رفعت يدها ووضعتها على لحيته وبدات تسير بأناملها على وجناتيه..مش مصدقه انى بقيت مراتك وانت جوزى..
ضمها عابد لحضنه لصقها به اكثر..وببكاء مصتنع همس امام شفاتيها..
عابد:انتى مراتى وانا جوزك فعلا بس مع ايقاف التنفيذ..
عض على شفاتيه بعنف..هنفذ امتى بقى يا واد يا بطلى انت..
ايه:بدلع..لما ربنا يأذن يا عبودى..نهت جملتها والتفت بكلتا يدها حول رقبته واحتضنته بكل قوتها..
بدلها هو حضنها هذا بعشق شديد ويده تسير بلهفه على كافه ظهرها بحنان بالغ..
ولكن؟!..ابتعد عنها فجأه وامسك وجهها بين يديه حين استمع لبكائها وشهقاتها بنحيب..وبلهفه تحدث..
مالك يا حبيبتى..قبل وجناتيها بعمق..ليه دموعك دى بس..
ايه:بنحيب..انا عايزه ماما يا عابد..بكت بقوه اكبر..ماما واخواتى وبابا كمان واحشونى..
عابد:يا حبيبتى ما هما شويه وهيجو اكيد..
جذب رأسها لصدره وبتسائل همس..حبيبه قلبى انتى خايفه منى يا ايه..حركت ايه رأسها بالنفى..ملس هو على شعرها وقبله بعمق..طيب قوليلى مالك..
رفعت ايه رأسها ونظرت له بدموع وبتقطع همست..
ايه:قلقانه..خايفه بس مش منك..متاخده..تنهدت بصوتا مسموع..هفضل قلقانه كده لحد امتى يا عابد..
مسح عابد دموعها بحنان بالغ وبجديه تحدث..
عابد:حبيبتى القلق دا طبيعى انتى لسه مختيش على مكانك الجديد..ولا عليا انا شخصيا..ضمها لحضنه بحب شديد..
لما تخدى عليا اكتر مش هتعرفى تنامى غير جوه حضنى..
ظلت داخل حضنه قليلا..يحتضنها هو بحمايه..ومن ثم حملها بين يديه و هب واقفا بها أجلسها على طاوله المطبخ وغسل لها يدها ووجهها وحملها مره أخرى وسار نحو غرفه نومهم وضعها برفق على الفراش وخلع عنها روبها ودثرها جيدا بالغطاء مقبلا رأسها بعمق وببتسامه همس..حاولى تنامى شويه وانا هصلى واجيلك..
بعشق شديد تنظر له أيه..وبهمس تحدثت..
ايه:بحبك يا عابد..
بلهفه..مال عليها وقبلها من شفاتيها بعمق مرات متتاليه وبعشق أشد همس من بين قبلاته..
عابد:بحبك..يا ايه..وبموت..فى كل حاجه فيكى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بمنزل معاذ..
بغضب وغيظ همست من اسفل اسنانها بصوتا خافض..
شاهنده:انت بتفاجئنى لييييه وتجبلى صحبك ومراته دول من غير معاد يطفحو عندنا؟!!..
معاذ:بهدوء..أولا اتكلمى عدل بدل ما اوقعلك سنانك اللى بتجزى عليها دى..وثانيا محدش طلب منك تعملى اى حاجه انا طلبت غدا جاهز وزمانه على وصول يا هانم..
شاهنده:بسخريه..اممم..وطبعا طلبت سمك وجمبرى واهم حاجه شوربه سى فود للست نيله..
معاذ:بغضب..نيله على دماغك ودماغ اللى خلفوكى..نظر لها بشرار..اتلمى فى أم يومك دا بدل ما اقل منك يا شاهنده..
شاهنده:بغضب عارم..بتغلط فيا وفى اهلى يا معاذ..
وعلشان مين؟!.. علشان حته عيله عاميه؟!!..
قطعت حديثها حين اقترب معاذ منها فجأه وقبض على رقبتها بعنف وبغضب شديد همس بأذنها..
معاذ:العاميه دى تبقى مراتى قبل ما انتى تكونى مراتى وانتى عارفه دا وقبلتى تتجوزينى عليها..
شاهنده:بصعوبه..قبلت علشان ضحكتو عليا وفهمتونى انك متجوزها على ورق علشان وصيه ابوك وعمك وهتطلقها لما توصل لسنها القانونى..ضحكت بسخريه..بس أظاهر لما كبرت حليت فى عينك وعجبتك يا جوزى..
دفعها معاذ ببعض العنف وتحدث ببتسامه مصتنعه..
معاذ:ايوه بالظبط كده..حليت فى عينى..أستمع لجرس الباب فسار لخارج الغرفه وهم بفتح الباب لكنه توقف والتفت لها واكمل بتأكيد..
ومستحيل اطلقها علشان يبقى عندك علم..
نهى جملته واتجه للخارج صفعا الباب خلفه بعنف..
جلست شاهنده على السرير وبحقد وغل شديد همست بوعيد..
شاهنده:اما خلصت عليكى يا فاطيما الكلب مبقاش انا شاهنده..
..بالخارج فتح معاذ الباب وتحدث بترحاب..
معاذ:اجدع مهاب..احتضنه..نورتنا ياصاحبى..
مهاب:دا نورك يا معلم..
معاذ:تعالى يا ابنى ادخل..خطو سويا للداخل..عامل ايه ودنيتك عامله ايه احكيلى..
مهاب:الحمد لله على كل حال..نظر له بتمعن..انت اللى عامل ايه..شكلك مش عجبنى..
معاذ:بتنهيده..مش لقين علاج لفاطيما يا مهاب..ولا عارفين حتى السبب..
مهاب:طيب ما تاخدها وتسافر تعملو عمره يا معاذ..لعل الله يكتبلها الشفا ببيته الحرام..
معاذ:بلهفه..تصدق عندك حق..ازاى كانت تايهه عن بالى الفكره دى..هب واقفا واتجه نحو غرفتها مسرعا واكمل بستعجال..
ثوانى وراجعلك..البيت بيتك يا هوبا..
..بغرفه فاطيما..
مى:بتاكيد..يا بنتى نظرته ليكى مش نظره اخ ابدا صدقينى والله..النظره دى كنت بشوف زيها فى عيون مهاب قبل ما اعرف انه ابن عمى..
فاطيما:بثقه..مستحيل يا بنتى..يا مى معاذ كاتب عليا من وانا عندى 14سنه واتجوز ابله شاهنده بعدها بشهرين يعنى لو كان فى قلبه حاجه ليا مكنش اتجوز عليا..
مى:يابنتى انتى كنتى وقتها طفله اصلا فى عينه..لكن دلوقتى انتى بنوته كلك اخلاق وجمال وانوثه تحل من على حبل المشنقه وفوق دا كله انتى حلاله فلازم يحن ويميل يا جميل..
همت فاطيما بالرد..لكن خبط الباب قطع حديثهم..
فاطيما:ادخل..خطى معاذ مندفع نحوها مباشره واقترب منها جذبها داخل حضنه بلهفه وبفرحه عارمه تحدث..
معاذ:لقيت علاج لحالتك يا فاطيما بأذن الله يكون فيه الشفا..
فاطيما:ببكاء..بجد يا ابيه..تحسست بيدها صدره صعودا لوجهه..قولى ايه هو..
امسك معاذ وجهها بين يديه وقبل جبهتها بعمق وبتنهيده عاشقه تحدث..
معاذ:هنطلع نعمل عمره سوا..وان شاء الله ترجعى من البيت الحرام وانتى بتشوفى احسن من الاول..
فاطيما:بفرحه عارمه وبكاء حاد..حتى لو رجعت عاميه زى ما انا..انا راضيه..بس اروح اعمل عمره..نهت جملتها وارتمت داخل حضنه تبكى بصوتا مسموع..ضمها هو بكل قوته رفعها عن الارض دافنا وجهه بشعرها وبيقين همس..
معاذ:هتخفى وهتشوفى تانى يا فاطيما..
طال حضنهم قليلا..يحتضنها معاذ بعشق..
اما فاطيما فتحتضنه بحب أخوى فقط..
غافلين عن مى الناظره لهم ببتسامه بلهاء..انتبهت على حالها فتنحنحت بحرج وتحدث بتسائل..
مى:اححححم..هو مهاب بره يا استاذ معاذ؟!..
على مضض ابتعد عنها معاذ وتحدث وهو يعيد ترتيب شعرها بكلتا يده..
معاذ:ايوه مهاب قاعد بره..
مى:طيب يا طمطم انا هخرج اشوفه وانتى البسى وحصلينى..
فاطيما:حاضر يا حبيبتى..مش هتأخر عليكى..
انتظر معاذ حتى خرجت مى وأغلقت الباب خلفها..وسحب مى من يدها كطفلته واتجه بها نحو دولابها وتحدث بأمر..
معاذ:خلينى ألبسك ونخرجلهم..
فاطيما:بخجل..هاتلى فستان وحجاب وانا هلبسهم..
معاذ:قولتلك هساعدك يا طماطم..ربط على وجناتيها بأصابعه..انتى هتلبسى على البجامه ولا عايزه تق؟!..
قطعته فاطيما سريعا بخجل..
فاطيما:اححم..لا هلبس عليها..مش هقلعها..
معاذ:طيب انا طلعطلك فستان نبيتى وحجاب كافيه..
تعالى بقى اسرحلك شعرك الاول..نهى جملته وامسك فرشاه شعرها وسحبها مره اخرى وجلس على اقرب مقعد واجلسها على قدميه كعادته وبدأ يمشط شعرها بحنان بالغ..
لتبتسم فاطيما بسخريه وتهمس بسرها..
فاطيما:مى صحبتى دى هبله اوى..قال ابيه معاذ بيحبنى قال دا بيعتبرنى زى بنته مش اخته كمان..
غافله عن معاذ الذى أوشك على فقدان صوابه من قربها هذا المهلك لقلبه والمعصف بكيانه ووجدانه..
وبستمتاع وهيام يستنشق عبير شعرها تارا ويمشطه لها تارا أخرى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
بشقه ايه وعابد..
بهستريه وفرحه عارمه..
تضحك ايه من صميم قلبها..
وبصعوبه من بين ضحكاتها تحدثت..
ايه:ههههههههه..الجواز حلو اوى يا ماما هههههههه..نظرت لزوجها الجالس جوارها ظاهر على وجهه الغيظ الشديد واكملت بستفزاز..مش كده يا عبودى..امسكت وجناتيه بين اصابعها بقوه محببه..مالك يا بودى بودى مبوز ليه يوم صبحيتنا كده يا زوجى ههههههههههه..
عابد:ببتسامه مصتنعه..مش مبوز ولا حاجه..
ابتسم بتساع ظهر جميع اسنانه..انا سعيييييد.. ومبسوووووط اهو..
شيماء:بحاجب مرفوع..اه فعلا واضح عليك يا حبيبى الانبساط..نظرت لوالدته..مش كده يا ام خالد..
ناهد:هههههههههه..فعلا مبسوط اوى من كتر انبساطه ودانه بطلع شرار هههههههه..
ايه:بعتاب..كنتو مخوفنى ومفهمنى ان الجواز مسؤليه وبتاع..ضحكت ببلاهه..الجواز طلع جمييييل اوى ههههههههه..
نظرت لعابد..اكل ومرعى وقله صنعه هههههههههههه..
ناهد:بجديه مصتنعه..اهلا..نظرت لعابد ولوه فمها اكثر من مره..قله صنعه قولتيلى..
انتفض عابد فجأه وهب واقفا وتحدث بحاجب مرفوع وبثقه وبعض الغرور..
عابد:لا يا ام خالد بصلاه على النبى ابنك صنايعى مليون الميه كمان..نظر لحماته واشار على نفسه بكلتا يده..
العطل مش من عندى يا حماتى..نظر لزوجته وغمز بعبث..
انا واخد وضع الاستعداد وجاهز للانطلاق وبعون الله ثقه فى الله نجاح..
ايه:بخجل..عااابد..
عابد:بعبث..عيونه..
شيماء..ناهد:ههههههههههه..ههههههههههههه..
ايه:بشفاه مرفوعه..بتضحكو على ايه ان شاء الله..نظرت لزوجها بغيظ..على فكره هو بيهزر..
ناهد:بجديه مصتنعه..اه يا حبيبتى هو بيهزر وانتى بتتكلمى جد..
شيماء:بمزاح..يله يا ام خالد يا اختى بينا ونبقى نجلهم بعد العطل ما يتفك نطمن عليهم..نظرت لابنتها..وساعتها نشوف الجواز هيفضل حلو ولا هتغيرى رأيك يا يويو ههههههههههه..
ناهد:بمزاح..ابقى هات مراتك وانزل اتعشى معانا يا واد بدل قعدتك اللى زى قلتها دى هههههههههههه..
عابد:ببتسامه مصتنعه..انتو جاين تحفلو علينا ولا ايه؟!..
ناهد:تصدق تستاهل يا واد انت علشان تبقى ترقص زى اللمبى اوى ههههههههه..
شيماء:هههههههه..والله كنت عسل يا واد يا عابد بس طلع على دماغك فى الاخر هههههههههه..
قفزت ايه فجأه ووقفت فوق احدى الكراسيى وتحدثت بمزاح تحاول تقليد زوجها..
ايه:يويو بصى الحركه دى..نهت جملتها ورقصت بخصرها بمهاره وأغراء شديد..
ببتسامه بلهاء اقترب منها عابد وبدا يصفق لها بتشجيع..وبعبث تحدث..
عابد:اوعى عود البطل يا جدعان..نظر لوالدته وحماته الواقفتان يضحكان بشده حتى ادمعت عيونهم واكمل بمزاح..
نورتونا والله..هتوحشونا اوى متبقوش تغيبو علينا بقى..
ناهد:هههههههه..الحمد لله يا ام مياده عابد لقى حاجه يعملها نظرت لابنها..صقف يا حبيبى صقف..
شيماء:هههههههه..ارقصى يا يويو ارقصى يا ضنايا قبل العلقه اللى هتخديها هههههههه..
ايه:بعبوس..محدش يقدر يضربنى..
عابد:بهيام..ولا حتى انا يا يويتى..
ايه:بميوعه..ضرب الحبيب زى اكل الزبيب يا عبودى..
انسحبت شيماء وناهد للخارج غالقين الباب خلفهم..
وبلحظه كان عابد انتشلها داخل حضنه وهمس امام شفاتيها بأنفاس لاهثه..
عابد:تتقطع ايدى قبل ما امدها عليكى يا قلب عابد..قبلها على كافه وجهها قبلات رقيقه للغايه..انا هأكلك احلى زبيب وبس..
ايه:بلهفه..بعيد الشر على ايدك..احتضنته..وعليك كلك يا عبودى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..مى ومهاب..
بعمق..قبل مهاب يد مى وهمس بتسائل..
مهاب:القمر بتاعى سرحان فى ايه..
مى:بعشق..طبعا فيك..
مهاب:امممم..بكاشه..نظر لها..بس بموت فيكى..
مى:بهيام..انا اللى بموت فيك يا هوبا..امسكت يداه وضعتها على موضع قلبها وضغطت عليها بقوه..انت جوه قلبى يا مهاب..
فعلتها هذه وكلماتها ونبره صوتها جعلت جسده يتشنج بقوه..
وبتوتر وانفاس مسلوبه تحدث بتحذير..
مهاب:مى..حبيبتى انا سايق..بلاش تخلينى اركن واعمل فعل فاضح فى الطريق العام..
ابتسمت مى بخجل..وهمت بابعاد يده عن قلبها لكنه ضغط بعنف محبب وبرجاء همس..سبيها..نظر لها..نبض قلبك حياه بالنسبالى يا مى..ابتسم لها بعشق..يدوملى نبض قلبك يا حبيبه قلب مهاب..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..مر يومان..
بشقه ايه وعابد..
..اااااااه مش قادره..
همست بها أيه بصعوبه من اسفل اسنانها وهى تسير ذهابا وإيابا على أطراف أصابعها داخل مطبخ شقتها..
تجلس تارا..تقفز تارا..وتركض حول نفسها بسرعه مجنونه تارا اخرى..
وجهها متعرق بشده..ويظهر عليها الألم الحاد..
رفعت كف يدها وضعته بفمها وعضته بعنف صادره صوتا متألم مكتوم وببكاء داخلى دون دموع همست..
طفاستى ليفيل الوحش..جزت على اسنانها بعنف شديد..
انا طفساااااااااااااه وملعله ودنيه اوووووووى..قفزت اكثر من قفزه حتى وصلت لطاوله صغيره بأحدى الاركان استندت عليها بكلتا يدها وتأوهت بصوتا مكتوم..اااااااه الامساك هيموتنى..يااااااالهوى يا مستهوى عليا..حد يطلب المطافى..
ركضت سريعا حول نفسها وبألم هستيرى اكملت..دى كانت كرتونه تين شوكى سوده ومنيله عليا وعلى دماغى..
توقفت عن الركض وسارت كالبلارينه على أطراف اصابعها وبغيظ شديد اكملت..اااااااه منك لله يا عابد يا جوزى..
تدور وتدور حول نفسها..تعض بكافه شئ تراه امامها..
وبغيظ اكبر همست..بقالك 3ايام متجوزنى ولازق فى البيت ليل نهار معايا مش مدينى فرصه اخد راحتى فى البيبى..
كتمت فمها بمنشفه كانت تعض بها..لييييييييييه..
نهت جملتها وظلت تعض بالمنشفه وتتحرك ببهلوانيه..
غافله عن اعين عابد التى تراقبها منذ دخولها المطبخ..
واضعا كف يده على فمه يكتم ضحكاته عليها بصعوبه..
وبتمعن ووضوح استمع لكافه حديثها..
بحرس وحذر ركض نحو الخارج..حتى ابتعد عن المطبخ وبعدم تصديق همس بسره..
عابد:انا متجوز مجنونه..هتموت نفسها علشان متدخلش الحمام فى وجودى..ابتسم بعشق..طريقه كسوفك منى بتجننى يا يويتى..عض شفاتيه..يا لهوى يا مستهوى مراتى عندها امساك..التمعت عيونه بعبث وخبث وهمس ببتسامه متسعه..
لا يبقى لازم اتصرف..ابتسم بشر..هروح اجبلك حقنه شرجيه وأدهالك بنفسى يا زوجتى نيهنيهنيهنيها..اتجه نحو غرفه نومهم وارتدى احدى ترنجاته الرياضيه..واخذ نفس عميق وتنحنح بصوتا مسموع وبعلو صوته نادى عليها..
يويو..فينك يا قلب قلبى..
توقفت هى عن الركض سريعا..وتحاملت على نفسها ووقفت مكانها تحاول السيطره على انفاسها المسلوبه بصعوبه..
رسمت ابتسامه باهته على وجهها وبصوتا رفيع للغايه تحدثت..
ايه:اااااانا هنا فى المطبخ..
خطى هو لداخل المطبخ وهم بالحديث..لينتفض بفزع ويقفز مكانه بخضه حين هجمت هى عليه تستند بكلتا يدها على كتفيه وبزهول وفرحه عارمه تحدثت بأنفاس لاهثه..
انت لبست حاجه عليك اخيرا..هييييييه يا فرج الله..نظرت له ببتسامه بلهاء..انت خارج صح؟!..
عابد:بخجل مصتنع..ايوه رايح اجبلك ح؟!!..
لم تهمله يكمل حديثه..فقد سحبته للخارج بكل سرعتها متجها نحو باب الشقه وبستعجال تحدثت..
ايه:ياااااا..هتوحشنى اوووووى يا عابد..فتحت باب الشقه ودفعته للخارج ونظرت له برجاء..اقعد عند مامتك شويه وعند اخوك شويه..جزت على اسنانها واكملت بتحذير.. اوعى تطلع دلوقتى خااااااااااااااالص..وانا هعمل حاجه واجى وراك..نهت حديثها واغلقت الباب بوجهه وبسرعه البرق ركضت..بل قفزت نحو الحمام و؟؟!..
..ببكاء حاد تتحدث ايه بهاتفها..
ايه:اااه يا ماما تعالى الحقينى هموت مش قادره..
شيماء:بفزع..بعيد الشر عليكى يا حبيبتى..فيكى ايه يا ضنايا..
ايه:بنحيب..عندى أمساك فظيييع..وبطنى بتتقطع..
أسرعت شيماء نحو ثيابها وبدأت ترتديهم على عجل وبلهفه تحدثت..
شيماء:انا بلبس وجيالك يا حبيبتى..بس اشربى كوبايه لبن ساقع وخلى جوزك يجبلك ملين من الصيدليه على ما اجيلك..
ايه:بوهن..انا مقولتش لجوزى انى تعبانه..بكت بقوه اكبر..مكسوفه اقوله وهو نزل مش عارفه عند مامته ولا اخوه يقعد معاهم شويه..
شيماء:بأمر..طيب اقفلى وانا دقايق واكون عندك يا حبيبتى..
ايه:برجاء وبكاء..متتأخريش عليا يا ماما انا مش قادره اتحرك..
شيماء:عنيا حاضر يا ضنايا مسافه السكه واكون عندك..
اغلقت شيماء معها وطلبت رقم اخر ووضعت الهاتف على أذنها تنتظر الرد بلهفه..
ناهد:السلام عليكم يا ام يويو..
شيماء:ام خالد اطلعى لأيه تعبانه اوى..
ناهد:بخضه..تعبانه ازاى يا شيماء..هما دخلو ولا ايه..
شيماء:لا لسه مدخلوش..ما انتى عارفه اللى فيها يا وليه..بس البت عندها امساك تعبها اوى ومكسوفه تقول لجوزها..
اتجهت ناهد لخارج شقتها وتحدثت بتفهم..
ناهد:علشان كده عابد راح الصيدليه..
شيماء:برتياح..طيب الحمد لله اكيد هيجبلها ملين..اديها انتى بقى كوبايه لبن ساقع يا ناهد على ما اجيلكم..
ناهد:حاضر يا حبيبتى عنيا..انا طلعلها اهو وانتى تعالى على مهلك..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..اثنان فى النار الحاقد والحاسد..
شاهنده..ببتسامه خبيثه اخذت زجاجه من الشامبو الخاص بفاطيما ووضعت واحده اخرى تشبهها تماما..
وبسرعه البرق ركضت خارج الحمام حين استمعت لصوت حماتها يقترب منه..
هاله:بحب..على مهلك يا طمطم..
فاطيما:ببتسامه..يا مرات عمى انا حفظت البيت متخفيش عليا يا حبيبتى..
هاله:بتنهيده..ربنا يتم شفاكى على خير وترجعى احسن من الأول يارب يا بنتى..
فاطيما:بدموع..يارب يا مرات عمى..ادعيلى وانتى بتصلى..
هاله:دعيالك يا ضنايا..خطو لداخل الحمام..انا جهزتلك البانيو بميه دافيه وهدومك على الشماعه ورا الباب مدت يدها وامسكت زجاجه الشامبو الخاصه بها ووضعتها بيدها..ودا الشامبو بتاعك..ربطت على يدها برفق..لو عيزانى افضل معاكى قوليلى ومتتكسفيش يا فاطيما انا زى مامتك..
فاطيما:بخجل..لا يا مرات عمى انا هاخد شاور وهخرج على طول..قبلت هاله وجناتيها وتحدثت ببتسامه..
هاله:طيب يا حبيبتى..انا هخرج ولو عوزتى اى حاجه نادى عليا هجيلك هوا..
فاطيما:متحرمش منك ابدا..ربطت هاله على وجناتيها بحنان واتجهت للخارج غالقه الباب خلفها..تحسست فاطيما الباب حتى وصلت للقفل واغلقته بأحكام وبدأت تخلع ثيابها حتى تخلصت منها وسارت بخطوات حذره نحو حوض الاستحمام وجلست بالماء الدافئ بسترخاء..
..بالخارج..
عاد معاذ من عمله باكرا على غير العاده..
خطى لداخل منزله يبحث بقلبه قبل عيناه عن فاطيما..
لمحته هاله فتحدثت بستغراب..
هاله:معاذ..ايه اللى جابك بدرى يا حبيبى..
اقترب معاذ من والدته وقبل يدها وجبهتها وتحدث بفرحه..
معاذ:جاى اخدك انتى وفاطيما علشان تتصورو صور جواز السفر..
همت هاله بالرد عليه لكن صوت شاهنده الساخر قطع حديثهم..
شاهنده:امممم..هتاخدهم تصورهم هما بس..اشارت على نفسها..طيب وانا مليش نفس..
معاذ:بهدوء..انتى عندك جواز سفر با شاهنده..لكن هما لا..
شاهنده:ببرود..وماله..هجى معاكو واتصور برضو..
هاله:تعالى معانا يا حبيبتى..
معاذ:بقلق مفاجئ..فين فاطيما يا امى..
هاله:بتاخد دش يا حبيبى..
معاذ:طيب لما تخرج اجهزو وانا هغير هدومى ونخرج نتغدا بره..
شاهنده:ببتسامه مصتنعه..بس مش سمك وزفاره بقى..
معاذ:بنفاذ صبر..شوفى عايزه تتغدى فين يا شاهنده وانا هوديكى مكان ما تحبى..نهى جملته واتجه نحو غرفته..
نظرت هاله لشاهنده وتحدثت بتعقل..
هاله:يا بنتى طريقتك المستفزه دى مع جوزك هتبعده عنك وهتعملى مسافه بنكم..الراجل مبيحبش الست اللى تستفزه..
شاهنده:بضيق..ما تخليكى فى نفسك يا حماتى..اقتربت منها واكملت بوقاحه..ومتدخليش فى طريقتى مع جوزى..
هاله:بأحراج..براحتك يا بنتى..
شاهنده:ايوه كده..براحتى..نظرت لها هاله بحزن وتركتها واتجهت نحو غرفتها هى ايضا..
جلست شاهنده على اقرب مقعد وهمست بسرها بلهفه..
ما تصرخى بقى يلى تنشلى وفرحى قلبى فى شماتى فيكى وخلى نارى تبرد شويه من نحيتك..
..بداخل الحمام..
فاطيما..اكتفت من جلوسها بالمياه الدافيه..مدت يدها وامسكت زجاجه الشامبو وهبت واقفه وقامت بفتحها وبدأت تسكب منها على شعرها..
واذ بكم هائل من الحشرات المختلفه خرجت منها وبدات تتساقط على شعرها وجسدها بكثره..
لحظات وشعرت فاطيما باشياء كثيره تسير عليها..
برعب وفزع صرخت بعلو صوتها..
فاطيما:عااااااا...الحقونى..عاااااااا يا مرات عمى..بكت بنحيب شديد ويدها تحاول ابعاد الحشرات عن جسدها التى بدأت تقرصها بقسوه..ااااااه الحقونى..
..بالخارج..
تصقف شاهنده وترقص وتضحك بفرحه عارمه بسرها عندما استمعت لصرخاتها..
اما معاذ صرخاتها اخترقت قلبه قبل اذناه..بكل سرعته..
ركض نحو المرحاض هو ووالدته وخبط عليه وتحدث بفزع..
معاذ:فاطيما افتحى يا حبيبتى..
فاطيما:بنهيار..ابيه معاذ الحقنى..بدا معاذ يخبط الباب بكتفه بعنف..انتبهت فاطيما لجسدها العارى تماما فسارت بخطوات شبه راكضه تتحسس بيدها بحثا عن منشفه تستر بها نفسها..
اثناء سيرها المرتعش للغايه وبرعب شديد تحاول التخلص من الحشرات التى تسير على وجهها..اختل توازنها وسقطت ارضا بكل عنف على راسها..بتألم شديد تأوهت بصوتا مسموع..استمع معاذ لصوت ارتطامها بالأرض فصرخ باسمها وزاد من دفع الباب بقوه اكبر..
معاذ:فاطيمااااااااااا..
لم تستسلم لدوارها الذى بدا يكتسحها بعنف و تحاملت على نفسها وزحفت على يدها وقدميها حتى وصلت للمنشفه وبوهن وضعف وجسد ينتفض بشده لفت نفسها بالمنشفه سريعا بأحكام..لتشعر بسائل دافئ يهبط على جبهتها نزولا بعيونها وانفها..
بندفاع خطى معاذ ووالدته الباكيه لداخل الحمام..
لتصرخ هاله بفزع ورعب حين لمحت فاطيما الجالسه ارضا راسها تنزف بغزاره والكثير من الحشرات تسير على جسدها وشعرها..
اقترب منها معاذ وحملها داخل حضنه سريعا وسار بها نحو حوض الاستحمام وتحدث بامر لوالدته..
اخرجى يا مامااا ومدخليش حد علينا..
بطاعه ركضت هاله للخارج واغلقت الباب وظلت ممسكه به بعدما تحطم من دفع معاذ..
فتح معاذ المياه واوقف فاطيما اسفلها وبدا يبعد عنها الحشرات بيده بلهفه شديده وبصوتا حنونا للغايه تحدث..
فاطيما حبيبتى متخفيش انا معاكى..ترتعش هى بعنف بين يديه..وبكل قوتها ممسكه بتيشرته بكلتا يدها..
بتمعن يتفحص كل انش بشعرها..وكافه وجهها..وتاكد ان جرحها توقف عن النزيف..بدا يفحص عنقها نزولا باول صدرها..وبعمق أخذ نفس عميق وبلحظه كان خلع عنها منشفتها..لتتمسك بها فاطيما بكل قوتها وببكاء وصوتا مرتعش همست بخجل..
فاطيما:لا يا ابيه ارجوك..
معاذ:بحنان..حبيتى متخافيش منى..وضع جبهته على جبهتها وبتاكيد همس..مش هبص عليكى يا فاطيما..جذبها لداخل حضنه وبصعوبه تركت هى المنشفه وبحذر وحرص اوقفها اسفل المياه وهو معها..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..مهاب ومى..
مش انا ام شنب؟!!..
نطقت بها مى بعبوس شديد..
ضحك مهاب بعلو صوته واقترب منها جذبها داخل حضنه رغم اعتراضها وتحدث بصعوبه من بين ضحكاته..
مهاب:قلبك اسود اوى يا مى..رفعها داخل حضنه حتى اصبحت قدميها لا تلمس الأرض ودفن وجهه بعنقها وبأنفاس لاهثه همس..شنبك دا احلى شنب انا شوفته فى حياتى..
مى:بخجل..مهاب ماما ممكن تدخل علينا؟!..
رفع وجهه ونظر لها بعبث وذاد من ضمها اكثر لصقها به ويده تسير على كافه ظهرها صعودا بعنقها حتى استقرت بشعرها..
خلل اصابعه بشعرها وهمس بأذنها بجرائه..
مهاب:حبيبتى انتى مراتى..قبل اسفل شفاتيها بعمق..
يعنى براحتى..نهى جملته وقبلها بعشق من شفاتيها..
لم يكن الزواج ابدا بهين..
بشقه ايه وعابد..
ناهد:بقلق..بسم الله الرحمن الرحيم..اقتربت من ايه الباكيه واحتضنتها..مالك يا ضنايا..
ايه:مش قادره يا طنط..بطنى بتتقطع..بكت بنحيب..من ساعه ما اتجوزت وانا يعتبر مدخلتش الحمام علشان مكسوفه من عابد..تأوهت بعنف..واهو جه على دماغى فى الأخر..
ناهد:بعتاب..يانهارك ابيض يا ايه مكسوفه وانتى فى بيتك يا بنتى..اتجهت نحو الثلاجه واخرجت منها زجاجه حليب..طيب اشربى شويه لبن هيساعدوكى على ما جوزك يرجع من الصيدليه..
ايه:بشهقه..هو عابد عرف؟!..
ناهد:هههههه..وهو عابد ابنى يستخبى عليه حاجه..
اكيد طبعا حس بيكى..انتى شكلك باين عليه التعب يا حبيبتى..
تناولت ايه القليل من الحليب وخفضت راسها بخجل وتحدثت بعبوس..
ايه:مكنتش عيزاه يعرف بحاجه زى دى..
ناهد:بتعقل..يا بنتى دا جوزك ستر وغطا عليكى وهو اكتر واحد يحقله انه يعرف..
ايه:بدموع..المفروض اكون فى اسعد ايام حياتى لانى اتجوزت الشخص اللى اختاره قلبى وكمان واثقه انه بيحبنى..صمتت لوهله..انا فعلا مبسوطه بس فى نفس الوقت مضيقه..حاسه انى تايهه..مش عارفه اخد راحتى خالص من ساعه ما اتجوزنا..مش عارفه اكل بطبيعتى قدامه..
مش عارفه ادخل الحمام..ولا عارفه انام على راحتى..اخفت وجهها بكلتا يدها..بخاف اعمل اى حاجه وانا نايمه غصب عنى ويبقى شكلى زفت لو هو خد باله..
ناهد:ههههههه..كلنا فى اول جوازنا كنا كده..
ايه:بلهفه..طيب انا هفضل كده لحد امتى يا طنط..
ناهد:يابنتى انتو لسه متجوزين من كام يوم..واحده واحده هتاخدو على بعض واول ما تاخدو على بعض شويه الحواجز اللى بينكم دى هتترفع لوحدها..ضحكت بعلو صوتها واشارت بيدها على الحمام..والحمام اللى انتى مكسوفه تدخليه فى وجوده دا هيبقى المقر الرئيسى اللى هتاخدو فيه قرارات مصيريه سوا ههههههههه..ربطت على ظهرها بحنان..ربنا يهدى سركم ويسعدكم يا حبيبتى..
احتضنتها ايه بحب وتحدثت ببتسامه..
ايه:انتى طيبه اوى يا ماما ناهد..
ناهد:ايوه كده قوليلى يا ماما بدل طنط دى؟!!..شهقت بخضه فجأه حين قفزت ايه واسرعت بالركض نحو الحمام وبرجاء تحدثت..
ايه:ادعيلى يا ماما ربنا يسهلها المرادى..
تنهدت ناهد بصوتا مسموع وهمست بسرها..
ناهد:ربنا يفك ضيقتك يا بنتى..ويبعد عنكم شر الحاقد والحاسد يارب..
انتبهت لجرس الباب فسارت نحو الخارج وتحدثت بتاكيد..
اكيد دا الواد اللمبى ههههههه..قصدى الواد عابد..
فتحت الباب..واذ بعابد يطل برأسه فجأه..لكمته ناهد على كتفه وبغضب مصتنع تحدثت..خضتنى يا واد..
دار عابد بعيناه يبحث عن زوجته وبحاجب مرفوع تحدث..
عابد:منورانا يا نهوده..غمز لها بعبث.. فين يويتى..
ناهد:فى الحمام يا حبيبى..أتسعت أعين عابد على أخرها..فتحدثت ناهد بخوف مصتنع..انت بتبرق ليه كده يا واد؟!!..
ببطئ..اخرج عابد الحقنه الشرجيه وتحدث ببتسامه متسعه..
عابد:جبت هديه لمراتى بس انا اللى فرحان بيها اوووى يا ام خالد..نيهنيهنيهنيها..
ناهد:ههههههههه..ايه دا يا واد..هههههههه..وهى مراتك هتسيبك تديها الحقنه دى..دى يا قلب امها مكسوفه تدخل الحمام فى وجودك..
هم عابد بالرد عليها لكن صوت صرخات ايه جعلهم ينتفضو بفزع..
ايه:ااااااه الحقونى..ركضت لخارج الحمام..لتصتدم بعابد وكادت ان تسقط ارضا لولا يده التى جذبتها لداخل حضنه..
عابد:بفزع..فى ايه يا أيه..تحتضنه ايه تارا بكل قوتها..تبتعد عنه وتتمسك بملابسه بعنف..تخبط على صدره بكلتا يدها وتعض تيشرته باسنانها بعنف شديد وبهستريه تحدثت..
ايه:حريقه..اطلب المطافى يا عابد..نظرت لحماتها..نااااااار يا ماما مولعه نااااااار..
ناهد:بلهفه..فين يا بنتى النار دى..سارت للداخل تتفحص المطبخ والحمام وعادت مره اخرى..مافيش حاجه يا حبيبتى..
ايه:بتأوه شديد..لا فىىىىىىىىى..الحقونى..طفونى..اقتربت من حماتها واحتضنتها ايضا وبدات تقفز بين يديها..مولعه..اااااه موووووولعه..
ناهد:بهمس..انتى لسه معملتي؟!!..قطعتها ايه بصراخ..
ايه:يارتنى ما عممممملت..
ناهد:اه يا حبيبتى اكيد اتجرحتى ولا حصلك شرخ..
قفزت ايه حتى وصلت لزوجها وامساكته من ياقته..
انت واقف تتفرج عليا..الحقنى يا عااااااابد..
دار عابد حول نفسه يبحث عن شنطه العلاج الذى أتى بها من الصيدليه..وبتوتر تحدث..
عابد:اهدى يا ايه..انا جبتلك علاج من الصيدليه ومرهم هيريحك يا حبيبتى..أمسك الحقنه..وبصى كمان جبتلك حقنه جميله..
ايه:بصدمه..يا لهوى يا مستهوى..نظرت له بغضب طفولى..الحقنه دى تاخدها انت ومامتك..خطت والدتها من باب الشقه المفتوح بلهفه على صوت ابنتها..نظرت لها ايه بشرار..وماما هى كمان..بكت بغيظ شديد..علشان خلتونى اتجوز..خبطت بقدميها الأرض وبكت بطفوله وصوتا مزعج للغايه..انا واحده مكنش ليها الجواز اساسا..
شيماء:بقلق..فى ايه يا ضنايا..اقتربت من ايه واحتضنتها..
ايه اللى حصل..
ايه:ببكاء مزجع..مامعععععععاااااااااا..خدينى معاكى يا ماما عاااااااا..اشارت على زوجها باحدى اصابعها..عبودى عايز يدينى حقنه سوده ومنيله وانا اصلا عندى حريقه لوحدى..نهت جملتها وبكت بصراخ شديد..
بلحظه كان اقترب عابد وانتشلها داخل حضنه رفعها عن الارض ويده تربط على راسها وظهرها بحنان بالغ..وبهمس تحدث بأذنها..
عابد:حقك عليا يا يويو..قبل كتفها بعمق..خلينى احطلك مرهم وهتبقى كويسه يا روحى..
ايه:بهمس..لا..دفنت وجهها بعنقه واكملت بخجل..انا اللى هحط..
اقتربت ناهد من شيماء وسحبتها معها للخارج وهمست..
ناهد:تعالى نسبهم شويه ونقعد مع بعض تحت..و اطمنى يا ام ايه هى دخلت الحمام وشويه كده و هتبقى كويسه..
يوميات زوج فرفوش
..بمنزل معاذ..
بوهن وضعف..تهاوى جسد فاطيما بين يد معاذ..جعلته يشدد من ضمها اكثر وبأحكام لف يده حول خصرها رفعها عن الأرض وبلهفه تحدث..
معاذ:فاطيما..انتى دايخه؟!..
فاطيما:بنعاس..عايزه انام اوى يا ابيه..اغلق هو المياه المنسكبه فوقهم بغزاره..لف يدها حول رقبته وبامر همس بأذنها..
معاذ:امسكى فيا كويس..بكل قوتها تعلقت هى بعنقه دافنه وجهها بخجل بحنايا صدره..بحرص وحذر سار هو بها خارج حوض الاستحمام..ومد يده لبرنسوه الخاص البسه لها دون النظر لجسدها ولو نظره خاطفه..غالقه هى عيونها..ويتهاوى جسدها يمينا ويسارا بضعف..ممسك هو بها باحكام..ومد يده مره اخرى وامسك منشفه نظيفه ولفها حول شعرها وحملها لخارج الحمام متجه نحو غرفتها..
لتسير خلفه والدته الباكيه وتتحدث بقلق..
هاله:فاطيما جرالها ايه يا معاذ..
سارت خلفهم شاهنده بخطوات راقصه وتحدثت هى ايضا ولكن بصعوبه وهى تكتم ضحكاتها الشامته..
شاهنده:ايه دا..فى ايه..مالها فاطييييما..
وضعها معاذ على الفراش..فتكعورت هى على نفسها اخذه وضع الجنين..دثرها هو جيدا بالغطاء..وبامر تحدث لشاهنده..
معاذ:هاتيلى غيار يا شاهنده بدل المبلول دا بسرعه..نظر لوالدته..امى من فضلك اعملى حاجه سخنه لفاطيما..
هاله:عنيا يا حبيبى..بس اطمن على الجرح اللى كان بينزف فى دماغها يا معاذ الاول..
معاذ:اطمنى..الجرح سطحى الحمد لله..نظر لزوجته بشرار..انتى واقفه بتهببى ايه مش شيفانى غرقان ميه..امشى هتيلى غيار..
شاهنده:بسخريه..وهو ايه اللى كان غرقك ان شاء الله يا هه غرقان..
جز معاذ على اسنانه وتحدث بنفاذ صبر..
معاذ:انجرى من قدامى بدل ما اخلى نهارك ازرق..
نفخت شاهنده بضيق وسارت للخارج هى وهاله ايضا..
اقترب معاذ من فاطيما ومال عليها يتحسس وجناتيها بأنامله وبغصه مريره اغمض عيناه بعنف وبهمس تحدث..فاطيما حبيبتى اصحى البسى حاجه عليكى ونامى تانى..
فاطيما:بوهن..مش قادره سبنى انام شويه الاول يا ابيه ولما اصحى هبقى البس..
تنهد معاذ بألم..وبحنان بالغ ربط على ظهرها وتحدث بعشق شديد ظاهر بعيناه ونبره صوته..
معاذ:نامى حبيبتى..وانا هنا جنبك..قبل جبهتها بعمق..متخفيش..
بغيظ وغل..خبطت شاهنده بكف يدها على باب الغرفه جعلت فاطيما تنتفض بفزع..لكنها لم تفتح عيونها حتى من شده تعبها وعادت النوم مره اخرى..نظر معاذ لشاهنده بغضب عارم..فبتسمت هى بصتناع وببرود تحدثت..
شاهنده:الغيار..قذفته له..يا عمررررى..
اخذ معاذ نفس عميق..وببطئ اقترب من شاهنده وجذبها من يدها وسار بها خارج الغرفه وعاد هو مره اخرى للداخل وهم بغلق الباب بوجهها لكنه فتحه مره اخرى وتحدث بصوتا خافض وابتسامه مصتنعه..
معاذ:لو خبطى على الباب يا شاهنده تبقى طالق بتلاته..
نهى جملته واغلق الباب بوجهها..تاركها تحترق بنار غلها وحقدها..وبلحظات كان ابدل ثيابه واكتفى بتيشرت اسود حمالات وبنطلون بيتى رمادى اللون..واقترب من فاطيما النائمه ولأول مره تمددت جوارها وسحبها كلها داخل حضنه..
التصقت هى به بخوف وجسد ينتفض وبين النوم واليقظه همست..
فاطيما:ابيه معاذ..ألتفت بكلتا يدها حول خصره واحتضنته بكل قوتها وببكاء اكملت..انا خايفه..
كلمتها هذه ادمت قلبه بقسوه..يود اخفائها داخل قلبه بين ضلوعه ليمحى اثر خوفها هذا..وايضا يود اخبارها انه زوجها..فلتكن رحيمه بقلبه وترأف بحاله وتكف عن نطق كلمه ابيه هذه..
ولكنه التزم الصمت وذاد فقط من ضمها له اكثر..مقبلا جبهتها مرات ومرات متتاليه وبحنان همس..
معاذ:متخفيش يا حبيبتى..ضمها اكثر لحضنه..
انتى فى حضنى..صوت خبطات على الباب تليها دخول هاله جعله يعتدل قليلا دون الابتعاد عنها..وضعت هاله ما تحمله بيدها جوارهم وهمست..
هاله:عملتلها كوبايه ينسون يا معاذ خليها تقوم تشربها سخنه يا حبيبى..حرك معاذ راسه بالايجاب وبحنان بالغ بدا يسير بيده على وجناتيها ويهمس بعشق..
معاذ:فاطيما..حبيبتى قومى اشربى الدافى ونامى تانى..
همهمت فاطيما بعتراض..معلش حبيبتى اشربى بس شويه صغيرين ونامى تانى..أسندها بحذر واعتدل بها وامسك الكوب وقربه منها بحرص..
ببطئ..فتحت فاطيما عيونها..ولكنها اغلقتهم مره أخرى بأنزعاج..
وفجأه بدأت تنتفض بين يديه بعنف ولحظات وكانت غابت عن الوعى..القى هو الكوب من يده ارضا وبهلع ورعب صرخ باسمها..
معاذ:فااااااطيماااااا..
..مهاب ومى..
مى:بدموع..فاطيما صعبانه عليا اوى يا مهاب..نظرت له برجاء..عايزه اروح اطمن عليها علشان خاطرى يا هوبا..
منشغل مهاب باللاب توب امامه ولكنه منتبه لحديثها..
مهاب:حبيبتى احنا كنا لسه عندهم من يومين..
مى:بعبوس..عارفه بس قلقانه عليها اوى يا مهاب..جزت على اسنانها..اللى اسمها شاهنده دى شوفت بتبصلها ازاى..
مهاب:مختش بالى..غمز لها..مبخدش بالى غير من بصاتك انتى وبس يا حبيبه هوبا..
مى:ببتسامه خجوله..حياتى انت يا هوبتى..عبست بملامحها..
شاهنده مرات صاحبك دى حيزبونه وبتبص لفاطيما بصه كلها كرهه وغل..
مهاب:بتعقل..حبيبتى ملكيش دعوه بيها ربنا يسهلها بعيد عننا..
مى:ما انا فعلا مليش دعوه بيها لكن لو عرفت انها زعلت فاطيما مش هسكتلها..
مهاب:اطمنى معاذ مبيستحملش الهوا على فاطيما ومش هيسكتلها قبلك..
مى:بلهفه..هوبا قولى بالله عليك ان صاحبك بيحب فاطيما..
علشان بصراحه مش لايق عليه دور ابيه معاذ اللى عيشلى فيه بنظراته وطريقته مع طمطم..هبت واقفه وبعدت عنه اللاب وجلست على قدميه واكملت بدلع..بيحبها صح يا هوبتى..
بعشق..ضمها مهاب لحضنه لصقها به ووضع جبهته على جبهتها وبأنفاس مسروقه همس..
مهاب:بيعشقها..قبل وجناتيها بعمق..بيموت فيها..
مى:بهمس..وهى بتموت فى كل ما فيه..نظرت لعيناه بعشق..
بحبك يا مهاب..برقه..وبطئ شديد قبلها مهاب على شفاتيها قبلات صغيره كرفرفه فراشه وبشوقا وشغف همس..
مهاب:ومهاب بيحبك وبيعشقك يا مى..نهى جملته واقتنص من شفاتيها قبله تعنى له اكسير الحياه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..عابد..
يجلس على أحدى الأرائك يشاهد التلفاز..
محتضن زوجته النائمه بحمايه..يده تربط بحنان على كافه جسدها..
ويقبل شعرها ويدها ووجناتيها مرات متتاليه وبعشق شديد يهمس بأذنها..
عابد:يويو..قبل باطن يدها..أصحى بقى يا روحى..
ذاد من ضمها..واحشتينى..
دفنت ايه نفسها داخل حضنه أكثر ملتفه بيدها وقدميها حوله وبصوتا ناعس همست..
ايه:سبنى انام يا عبودى شويه كمان..التصقت به أكثر..
اممم جعانه نوم..
فعلتها هذه وصوتها المثير افقدوه صوابه..
بلحظه..كان قلب عابد الوضع واعتلاها وهمس أمام شفاتيها بأنفاس لاهثه..
عابد:وانا جعانك انتى يا أيه..نهى جملته واخذها جوله لعالمه الخاص بقبلته الشغوفه العاشقه المتمكنه لأقصى حد..
ابتعد عنها على مضض بعدما احتاجت رئتيهم للهواء وتنقل لكافه وجهها نزولا بعنقها يصك ملكيته عليه..
لينتفض فجأه بفزع حين استمع لبكائها..اعتدل جالسا وجذها على قدميه وأمسك وجهها بين يديه وتحدث بلهفه..
عابد:مالك يا ايه..حبيبتى انتى لسه بطنك بتوجعك..
ذادت حده بكائها وحركت رأسها بالنفى وبتقطع همست من بين شهقاتها..
ايه:ا انا..خفضت رأسها بخجل..انا كدبت عليك يا عابد؟!..
ضيق عابد عيناه ونظر لها بترقب واهتمام لتكمل حديثها..
دفنت هى وجهها بعنقه وهمست بصوتا مكتوم..
انا خايفه منك يا عابد..علشان كده قولتلك عندى عذر شرعى..
نهت جملتها واحتضنته بكل قوتها..تختبئ منه فيه..
عابد..تصنم..والتزم الصمت..حتى انه لم يبادلها حضنها..
ساد الصمت بأرجاء المكان تقطعه ايه بصوت شهقاتها الحاده..
وبهدوء ما قبل العاصفه تحدث عابد..
عابد:كدبتى عليا علشان خايفه منى يا ايه؟!!..
رفعت ايه وجهها ونظرت له بعيون يغرقها الدمع..وببطئ حركت رأسها بالايجاب..ابتسم عابد بسخريه وتحدث باسف..
عذر اقبح من ذنب..نظر لها بتمعن واكمل من أسفل اسنانه..
يا أنسسسسه..
ايه:ببكاء..انا كنت متاخده ومرعوبه على قلقانه يا عابد وكنت محتجالك تطمنى..لكمته بصدره برفق..لكن انت خوفتنى وقولتلى انك كنت ناوى تفترسنى صح ولا لاء..
عابد:بغضب..ولحد دلوقتى يا ايه..على صوته..لحد دلووووقتى..
ايه:بخوف..لحد دلوقتى ايه يا عابد؟!!!..ابتلعت ريقها بصعوبه..انت ناوى تعمل ايه بالظبط؟!..
نظر لها عابد قليلا بعيون تشتعل بالغيظ والغضب الشديد..وفجأه جذبها من خصرها لصقها به اكثر وهمس امام شفاتيها بانفاس ساخنه تلفح بشرتها..
عابد:ناوى اعمل كده..نهى جملته والتقط شفاتيها بقبله جائعه يخبرها بها ان القادم ليس ابدا بهين وانها الأن حتما ولابد ستكون زوجته قولا وفعلا وستصبح..مدام عابد..
..بمنزل معاذ..
بلهفه وفزغ..يحاول معاذ أفاقه فاطيما..امام اعين شاهنده الحاقده واعين والدته الباكيه..
بحنان بالغ..يخبط على وجناتيها..ويسكب القليل من زجاجه عطر على يده ويسير بأصابعه حول انفها ويهمس بأذنها برجاء..
معاذ:فاطيما..فوقى حبيبتى ابوس ايدك..
هاله:ببكاء..يا حبيبتى يا بنتى..اوعى يا معاذ خلينى البسها هدومها ونوديها اقرب مستشفى يا ابنى..
شاهنده:ببكاء مزيف..ايوه فعلا وشها اصفر اوى لتكون ماتت..همست بسرها..امين يارب..
شهقت هاله ونظرت لشاهنده بشرار وتحدثت بغضب..
هاله:ايه اللى بتقوليه دا يا شاهنده..بعيد الشر عنها ربنا يحميها لشبابها..
معاذ:بعلو صوته..شاااااااهنده..امشى اطلعى برررررره..
خبطت شاهنده الارض بقدميها بغضب..وجزت على اسنانها بغيظ..وسارت للخارج وهى تسب وتلعن بسرها..
لحظات وبدأت فاطيما تستعيد وعيها..ليلتقط معاذ أنفاسه أخيرا بصوتا مسموع..وتنهدت هاله برتياح وهمست بسرها..
هاله:الحمد لله يارب..ربنا يحفظك يا فاطيما انتى وابنى معاذ يارب..نظرت لأثر شاهنده..ويبعد عنكم اى شر..
بوهن رفعت فاطيما يدها على جبهتها وتأوهت بصوتا خافض..أسرع معاذ واعتدل جالسا بجوارها وجذبها لداخل حضنه ويده تربط برفق على شعرها..وبعشق شديد يظهر بنبره صوته همس..
معاذ:فاطيما..انتى سامعنى حبيبتى..حركت فاطيما رأسها بالايجاب..قبل هو جبهتها بعمق..طيب خلينى البسك واوديكى المستشفى..حركت فاطيما راسها بالرفض وتمسكت به بقوه دافنه وجهها بصدره بخوف تبكى بصوتا مكتوم..
اقتربت هاله وربطت على يد فاطيما وبحنان تحدثت..
هاله:فاطيما يا حبيبتى خلينا نروح المستشفى نطمن عليكى..
بصوتا يكاد يكون مسموع همست فاطيما من بين شهقاتها..
فاطيما:اطمنى يا مرات عمى..انا الحمد لله كويسه..
هاله:طيب انا هعملك كوبايه عصير تشربيها على ما اجهز الأكل علشان تاكلى وتاخدى علاجك..نظرت لابنها..خليك معاها يا معاذ على ما اخلص واجيلها..
حرك معاذ رأسه بالايجاب..فهو من الاساس لم يكن ينوى تركها..نهت هاله حديثها وسارت لخارج الغرفه غالقه الباب خلفها..
بلهفه..ذاد معاذ من ضم فاطيما وبهمس تحدث..
معاذ:فاطيما..حاسه بحاجه بتوجعك..
انتفضت فاطيما بين يديه..وببطئ ابتعدت عنه واعتدلت بجلستها..كتمت أنفاسها وفتحت عيونها بحذر..لتشهق بعنف وتغلقهم مره أخرى سريعا..وتتحرك بهستريا على الفراش..
أسرع معاذ بالسيطره على حركتها وانتشلها داخل حضنه ظهرها مقابل صدره بحمايا ظنا منه انها تعانى من نوبه فزع حين تذكرت تلك الحشرات..ظل محتضنها قليلا ويهمس بأذنها بحنان..
حبيبتى متخافيش..انا معاكى..
تعالت شهقات فاطيما..هشششش..اهدى يا فاطيما..
اعتدل بجلسته وأصبح امامها جالس ارضا على ركبتيه ممسك بوجهها بين يديه واكمل..فاطيما انتى قويه ومش ضعيفه علشان تبقى مرعوبه كده..وبعدين انتى خايفه وانا معاكى..حركت فاطيما راسها بالنفى..بعد معاذ شعرها عن عيونها وهمس ببتسامه عاشقه..شطوره يا احلى طماطم..
ساد الهدوء بالغرفه قليلا..كلا منهم ملتزم الصمت..
مكتفى معاذ بربط على وجهها ومسح دموعها بحنان..
لتقرر هى فتح عيونها مره اخرى..
ولكن هذه المره فتحتهم بتساع..
حاله من الزهول والصدمه وعدم الاستيعاب سيطرت عليها جعلتها تفقد النطق..
فقط تنظر للفراغ امامها بعدم تصديق..
دموعها تهبط بغزاره على وجناتيها دون توقف..
تبكى بنحيب لكن دون صوت..
امامها معاذ يجلس ارضا على ركبتيه..
ممسك بوجهها بين يديه وبتأثر شديد همس..
فاطيما يااااا حبيبتى اهدى ارجوكى وكفايا عياط..
أمسك يدها بين يديه يربط عليها بحنان بالغ وبهدوء تحدث..
خدى نفس كده واهدى خالص ومتخفيش من اى حاجه ولا اى حد..رفع كلتا يدها وضعها على وجناتيه وسار بها على لحيته وعيناه وكافه وجهه..انا جنبك..احكيلى ايه اللى حصل..جز على اسنانه بعنف..وايه اللى جاب الحشرات دى عليكى..ارتعشت جسد فاطيما بعنف..وبصعوبه التفت بوجهها حتى استقرت بنظرها على وجه معاذ ودموعها ذادت بالانهمار اكثر..حاولت تحريك فمها والنطق بحرف واحد لكن لم يسعفها لسانها..ليصرخ قلبها بفرحه عارمه..
فاطيما:انا شيفاك..اذادت حده بكائها وتعالت شهقاتها اكثر..
انا شيفاك يا أبيه..تأوهت بصوتا عالى..ااااااه يا أبيه معاذ..
أنتشلها هو داخل حضنه بلهفه وارتمى على ظهره أرضا جعلها تعتليه وبعشق شديد همس بأذنها..
معاذ:سلامتك من الأه يا حبيبه قلب أبيه معاذ..بكل قوته يضمها داخل حضنه..وهى متمسكه به بكلتا يدها دافنه وجهها بعنقه تبكى بنحيب..غافله عن من اصبح بعالم أخر..
فقط هو اكثر من مستمتع بملمس جسدها على جسده..
نبض قلبها على صدره..رائحتها المثيره التى تذيب عقله..
انفاسها الساخنه على بشرته التى اهلكت قلبه..
كل هذا جعله كالمغيب..بل كالمخمور بعشقها..صوت انفاسه اصبحت عاليه..وبكل ما يحمل من عشق..بدأ يسير بكلتا يده على كافه ظهرها حتى اوشك على الوصول لمنحنياتها لتنتبه فاطيما وتكف عن البكاء وتتسع عيونها على اخرها وبلحظه كانت انتفضت مبتعده عنه سريعا..
وبتوتر وخجل تحدثت..
فاطيما:انا..همت بالنطق انها أستعاده بصرها وانها الأن تراه لكنها تراجعت..اححم..انا عايزه اشرب عصير..
اغمض معاذ عينه بعنف وهمس بشفاتيه..
معاذ:غبى يا معاذ..لمحت فاطيما حركه شفاتيه وفهمت حديثه..اعتدل معاذ وهب واقفا وحملها عن الارض وضعها على الفراش ونظر لها ببتسامه عاشقه..
فى حين هى تنظر له بنبهار وشوقا جارف تتأمل ملامحه وقد حسمت امرها بعدم اخباره انها استعادت بصرها حتى ترى ما هى النظره التى اخبرتها عنها صديقتها مى..
لتنصدم من نظره معاذ المتوجهه لشفاتيها ينظر لهم برغبه واضحه فى تقبيلها وبصعوبه ابتلع ريقه وبل شفاتيه بلسانه وتنهدت بصوتا خافض وتنحنح محاولا اخراج صوته حين لمح أحمرار وجناتيها بشده..
معاذ:احححم..طيب هساعدك تلبس؟!!..قطعته فاطيما سريعا..
فاطيما:لا انا هلبس يا ابيه..أطمن الحمد لله انا بقيت احسن..
معاذ:بفرحه..الحمد لله يا طماطم..قبل وجناتيها بعمق قبله جعلتها تكتم أنفاسها..هجبلك العصير على ما تلبسى علشان تحكيلى ايه اللى حصلك بالظبط..
حركت فاطيما رأسها بالأيجاب..ليهب معاذ واقفا واتجه نحو الخارج..اسرعت فاطيما نحو المرأه ووقف امامها تنظر لشكلها بعيون يغرقها الدمع وبضحك وبكاء همست بسرها..
فاطيما:الحمد لله يااارب..اللهم لك الحمد..وضعت يدها على قلبها..كلامك طلع صح يا مى..نظرت ابيه معاذ مش نظره أخويه خالص..وضعت احدى اصابعها بفمها..اقولهم انى فتحت دلوقتى ولا استنى شويه كمان..ابتسمت بتساع..لا هقولهم دلوقتى اكيد هيفرحو اوى..اسرعت برتداء ثيابها على عجل..وهمت بالخروج من الغرفه لتتفاجئ بشاهنده تقتحم الغرفه عليها دون استأذان وبكره وحقد ظاهر على ملامحها نظرت لها نظره مشمئزه..وبصوت عكس هيئتها تحدثت بخوف مصتنع..
شاهنده:فاطيما يا حبيبتى..بصقت عليا بدون صوت..
عامله ايه دلوقتى..
بصدمه همست فاطيما بسرها..
فاطيما:بتفى عليا يا ابله شاهنده؟!!..
وايه نظرتك دى؟!..اعوذ بالله..ايه الكره والحقد دا كله..
لتنصدم أكثر حين سارت شاهنده نحو سريرها والقت عليه الكثير من الدبابيس وعادت مكانها مره اخرى وبستغراب مصتنع تحدثت..
شاهنده:انتى مبترديش عليا ليه يا فاطيما..اقتربت منها وامسكت يدها بقليل من العنف..شكلك لسه تعبانه تعالى نامى فى سريرك وارتاحى شويه..
تصنمت فاطيما وبخطوات مرتعشه سارت معها وهمت بالجلوس على الفراش..
لكن صوت معاذ جعلها تقف مكانها..
معاذ:فااطيما..
يوميات زوج فرفوش
..بشقه عابد وايه..
أخطأت ايه بكدبها على زوجها..وستعاقب..
بعتاب نظر عابد لعيون زوجته وبأنفاس لاهثه همس أمام شفاتيها..
عابد:كان فى داعى لخوفك منى اللى خلاكى تكدبى عليا يا ايه؟!!..
بعشق..تنظر له أيه..وبخجل..حركت رأسها بالنفى..
على مضض..وأخيرا..استطاع عابد التحكم فى ثوره مشاعره وابتعد عن زوجته بحذر..
لتمسك هى يده بلهفه وتهمس بصوتا مبحوح..
ايه:عابد..لم ينظر لها..فجذبت هى الغطاء حولها واعتدلت قليلا ومدت يدها لوجهه تحثه على النظر لها وبهيام اكملت..
رايح فين..نظرت لعيناه بعمق..خلينى فى حضنك شويه..
عابد:بجمود..لا..ابتسم بصتناع..علشان انتى بتخافى منى..
نهى جملته وهب واقفا..لتشهق ايه بعنف وترتمى على الفراش تخفى وجهها به وبصوتا مكتوم تحدثت بخجل..
ايه:مش تلبس حاجه الاول قبل ما تقوم يا عبودى..
تجاهل هو حديثها وسحب منشفه واتجه نحو الحمام..وبوعيد همس بداخله..
عابد:انا هعرف ازاى احرمك تكدبى عليا بعد كده يا ايه..
فى حين ان ايه تهمس لنفسها بتأنيب..
ايه:مكنش ينفع اكدب عليك يا عبودى..تنهدت بهيام..خصوصا انك طلعت حنين اوى وتجنن يا عابد..عبست بملامحها..بس شكلك كده هتغلبنى على ما اصلحك..
..بعد مرور عده ايام..
يقف عابد بالمطبخ يجهز طبق من السلطه يفضلها هو كثيرا..
وزوجته تعد الغداء بصمت دون النطق بحرف..
فقط نظرتهم تتحدث..نظرته هو عاتبه..ونظرتها هى راجيه..
فبرغم من معاملته لها التى بغايه العشق..الا انه لم ينسى لها كدبتها حتى الأن..
لتبتسم هى بخبث وتقترب منه التصقت بظهره وتحدثت ببراءه مصتنعه..
ايه:أحطلك ملح؟!..رسم البرود واللامبالاه عكس بركان النيران الذى انفجر بأوردته وبجمود تحدث..
عابد:شكرا..
لفت يدها حول خصره تضمه بكل قوتها وأكملت بميوعه..
أيه:طيب احطلك شطه..نهت جملتها وتسللت يدها الصغيره الخبيثه نحو عضلات بطنه تتحسسها بعبث..
ببطئ بعد هو يدها عنه واستدار لها وتحدث بحاجب مرفوع..
عابد:حطى لسانك جوه بوقك وايدك جنبك..
امسك وجناتيها بين أصابعه..تعرفى؟!!..
بشقاوه..قذفت له قبله بالهواء..وبأغراء عضت على شفاتيها وهمست..
ايه:تؤ..مش بعرف..تعلقت برقبته..انا بحب العب فى اشيائى..
وقفت على اطراف اصابعها وقبلت لحيته..
يا أشيائى انت يا عبودى يا قمر..
بصعوبه..كتم ضحكته وفك يدها من حول رقبته وسار لخارج المطبخ وبغيظ شديد همس بسره..
عابد:ااااه يا لهووووى يا مستهووووى على مانجتى اللى طابت وطالبه الأكال..امممممم..وحياه أمك لهفترسك يا يويتى..
بالمطبخ..تدور أيه حول نفسها ذهابا وايابا..وببكاء مصتنع همست بسرها..
أيه:مش راضى تنسى وتصالحنى ليه بقى يا عابد..انت كده هتخلينى اعمل حاجه مش واخده عليها ابدا..اووووف..
ظلت قليلا بالمطبخ تتابع عمل الغداء حتى انتهت وبلهفه ركضت لخارج المطبخ تبحث عن زوجها وبتشجيع همست بسرها..انتى غلطتى يا يويو يبقى لازم تصلحى جوزك..ابتسمت بخبث..كما ينبغى..
ببطئ اقتربت منه وهمست..
..انا اسفه..
نطقت بها ايه بندم ودموع تلتمع بعيونها..
بلامبالاه..نظر لها عابد نظره خاطفه وعاد النظر مره اخرى للتلفاز امامه..
عبست هى بملامحها وهبت واقفه امامه واضعه يدها بخصرها واكملت بغيظ..عابد على فكره انا بتأسفلك ودى حاجه بالنسبالى مبتتكررش كتير..
عابد:بجمود..امممم..يعنى انتى تكرمتى وتعطفتى واتأسفتيلى فبتالى انا احمد ربنا واعدى الكدبه السوده اللى كدبتيها عليا فى بدايه حياتنا..على صوته..صح يا أيه..
أيه:بطفوله..يا عابد ما انا قولتلك انى كنت مرعوبه..
ضحكت بدلع..مكنتش اعرف ان الجواز حلو كده..
غمزت له بشقاوه..ويجنن..
ابتعد عابد بنظره عنها سريعا بعدما شعر بتشنج جسده وتسارع نبضات قلبه حد الجنون من دلعها عليه هذا الذى يذيب قلبه..أخذ نفس عميق وتأوه بسره بقوه..
عابد:اااه يا بنت اللذينه يا قمر يا مجننه عابد..
جز على اسنانه..هقوم افترسك حالا بدلعك دا..
اقتربت ايه منه وسارت بأصابع يدها على صدره العارى وبجديه مصتنعه همست بأغراء..
أيه:عندك حق يا عبودى..قبلت لحيته قبله رقيقه..
انا غلطانه انى كدبت عليك فى بدايه حياتنا..
قبلته مره اخرى برقه اشد..
وانت ليك حق تزعل وتعاقبنى اشد عقاب..
التمعت عيونها بالدمع..
بس اوعى تكون قاسى عليا يا عبودى..
ألتفت بيدها حول عنقه..
وبعشق شديد تأملت ملامحه وبهمس اكملت..
عاقبنى يا عابد..ابتسمت له ابتسامتها المهلكه..
انا ادمنت عقابك يا عبودى؟؟!!..
قطع هو حديثها بشفاتيه..بقبله عاشقه..متلهفه لاقصى حد..
يغرقها بوابل قبلاته الساخنه على كافه وجهها وبين كل قبله واخرى يهمس..
عابد:فى مفاجأه ليكى انهارده..قبل أسفل شفاتيها بعمق..أستعدى..نهى كلمته وسحبها لأعماق بحور عشقه..
بقلم الكاتبة نسمة مالك
بمنزل معاذ..
تجلس مى وفاطيما بالبلكونه..
وبزهول وهمس تحدثت مى..يعنى لسه محدش يعرف انك الحمد لله فتحتى..
فاطيما:بهمس..لا لسه..عبست بملامحها..اقول ازاى بس بعد اللى شوفته دا يا مى..
بقولك ابيه معاذ طلع..احححم..بيعشقنى يابت..
تنهدت بصوتا مسموع..انا مش قادره اصدق..جزت على اسنانها..ولا ابله زفته اللى بتعمل فيا كل عمله وعمله أسود من اللى قبلها..مره تحطلى دبابيس على السرير..ومره تكوب عليا عصير..صمتت فجأه واتسعت عيونها على اخرها..تبقى هى اللى حطتلى أزازه الشامبو اللى مليانه حشرات يا مى..
مى:بغضب..وانتى ساكتلها لييييه يا بت انتى..ما تديها على حنطور عنيها الحيزبونه دى وقولى لمعاذ خليه يطلقها ويخلص من غلها وشرها دا..
فاطيما:ببتسامه متألمه..مش بالساهل كده يا مى..انا لو عملت كده يبقى بخرب بيت وانا مستحيل اكون السبب فى خراب بيته يا مى..
مى:اممم..يبقى خليكى كده لحد ما شاهنده دى تعمل فيكى نصيبه يا فاطيما..
فاطيما:كانت تقدر تعملها فعلا وانا عاميه ومش شايفاها على حقيقتها..لكن انا الحمد لله ربنا رجعلى بصرى وهفضل مرقباها لحد ما اشوف اخرها..اغمضت عيونها بعنف وأكملت بسرها..خصوصا بعد ما شوفت الرسايل اللى على تليفونها بدل انها على علاقه بواحد غير ابيه معاذ..
غافلين عن شاهنده التى تستمع لهم بغل شديد وبوعيد همست بسرها..
شاهنده:بقى انتى بتشوفى يا حيوانه..طيب انا بقى هخلص عليكى خالص..
هبت مى واقفه وتحدثت بستعجال..
مى:طيب انا لازم امشى دلوقتى علشان مهاب مستنينى تحت وباذن الله هجيلك تانى يا حبيبتى..قبلتها..انا مكنتش عايزه اسيبك معاها لوحدك والله بس اعمل ايه مهاب عمال يرن..
فاطيما:حبيبتى يا مى متخفيش عليا..طنط هاله زمنها على وصول..روحى انتى لجوزك انتى فعلا اتأخرتى عليه..
مى:ماشى يا حبيبتى..بس انتى خلى بالك من نفسك..
هبت فاطيما واقفه واحتضنت مى وأذا فجأه تركض شاهنده بتجاههم وتدفعهم بكل قوتها لخارج البلكونه عن قصد حتى اصبحو اثنانتهم معلقين بسور البلكونه من الخارج وبعلو صوتهم بدأو يصرخون بفزع؟؟!!..
---
..بدايه صداقه صادقه..
معاذ..
يقود سيارته بوجه يظهر عليه الضيق..
بجواره تجلس والدته تربط على يده بحنان وتتحدث بتعقل..
هاله:يا ابنى متستعجلش..واصبر عليها..
معاذ:بغضب..اصبر اكتر من كده يا امى..
خبط على المقود بقوه..
دى تحمد ربنا بعد اللى عملته أنى هطلقها بس مش هقتلها..
هاله:بعتاب..يا حبيبى مكنش يصح انك تكلمها من اكونت تانى و؟!..
قطعها معاذ سريعا..
معاذ:انتى تعرفى انى بالاخلاق دى يا ام معاذ..
جز على اسنانه..الهانم هى اللى دخلت كلمتنى بتتغزل فى صوره البروفايل اللى انا حاططها..
هاله:بستغراب..هو انت مش حاطط صورتك واسمك؟!..
معاذ:كاتبه بأسم ميزو وحاطط صوره قديمه شويه مكنتش بدقن ولا شنب وشعرى كان طويل وقتها فشكلى متغير 360درجه عن دلوقتى فعجب المدام ودخلت تكلمنى خاص ومستعده لكل واى حاجه اطلبها منها..
نظر لوالدته بزهول..
متخيله يا أمى ربنا وقعها فى شر أعملها أزاى؟!..
هاله:بدموع..لا حول ولا قوه الا بالله..بس انت كده يا حبيبى هتخسر كتيير اوى فى شغلك لو طلقتها..
معاذ:بأسف..جوازى من شاهنده كان اكبر غلطه انا عملتها يا ماما..توقف بسياره على جانب الطريق..مكنش لازم اوافق بشرط ابوها دا ابدا..ضحك بسخريه..قال علشان يشاركنى لازم يجوزنى بنته ويخليها شريكه معايا بالنص..
وانا بكل غباء وافقت بدون ذره تفكير..
هاله:يا حبيبى دا قدر ومكتوب..
معاذ:بغصه..قدر ومكتوب اتجوز واحده مريضه بالحقد والغل..وكمان عندها استعداد كبير للخيانه..
تنهد بصوتا مسموع..شاهنده هى السبب فى اللى حصل لفاطيما فى الحمام يا امى..
شهقت هاله بعنف وبصدمه تحدثت..
هاله:هى اللى حطتلها الحشرات؟!..
حرك معاذ رأسه بالأيجاب..طيب انت عرفت ازاى يا معاذ..
معاذ:انا وقعتها بالكلام لما دخلت اوضه فاطيما لقتها بتقعدها على السرير وهو مليان دبابيس باينه للأعمى..
رغم ان انا وفاطيما كنا نايمين على السرير قبل دخول شاهنده..
هاله:بستغراب..وهى اعترفتلك بسهوله كده..
معاذ:بألم..اعترفت لميزو..الشخص اللى بتخونى معاه..
هاله:اعوذ بالله من شرها يا ابنى..الحمد لله اننا نزلنا نجيب المعاش وهى مش هناك دى ممكن تعمل فى البت الغلبانه دى حاجه تانى..
نظرت لابنها بخوف..لا دا انتى تطلقها بالتلاتين مش بالتلاته
..ويله سوق خلينا نروح لفاطيما قبل ما صاحبتها تمشى علشان متبقاش لوحدها مع شاهنده..
قاد معاذ بلهفه عندما استمع لأسم فاطيما..
لتبتسم والدته بعبث وتتحث بخبث..
يا عينى عليك يا ابنى هتبقى اسمك مطلق مرتين..
معاذ:بستغراب..مرتين؟!!..
هاله:ايوه هطلق شاهنده ولما فاطيما تتم السن القانونى هطلقها هى كمان..
معاذ:بغصب عارم..فاطيما مين اللى اطلقها..
عض على شفاتيه بغيظ وبتأكيد تحدث..
أمى فاطيما مراتى وهتفضل مراتى ومستحيييييل اطلقها وخلص الكلام على كده..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بشقه ايه وعابد..
ايه:بألحاح..وحياتى يا عبودى تقولى ايه هى المفاجأه..
رقص عابد أحدى حواجبه وتحدث بستمتاع..
عابد:اتحيلى عليا شويه كمان..
ايه:بعبوس..عابد هعيط والله..قولى وحياتى..
ضحك عابد بعلو صوته وأحتضنها بقوه من ظهرها وبدا يتمايل بها يمينا ويسارا وبهمس تحدث..
عابد:هنسافر أسبوعين الجزيره المسحوره..
قبل كتفها بعمق..عارفاها..
ايه:بفرحه..لا مش عارفها..بس باين من اسمها انها تجنن..
عابد:هى فعلا تجنن..سار بها وجلس على أقرب مقعد وجذبها على قدميه..الجزيره دى يا ستى فى شرم الشيخ..
جزيره فى نص البحر..
بتظهر فى الصيف بس وبتختفى فى الشتا تماما..
وفى الصيف بتظهر بالنهار بس والميه بتخفيها بالليل..
رملتها ناصعه البياض علشان كده أطلقو عليها اكتر من أسم زى الجزيره السحريه والجزيره البيضاء..
قبل جانب شفاتيها بعمق..وانا واثق انها هتعجبك جداااااا..
ايه:بفرحه طفوليه..الله ونبى نروح دوقتى يا عبودى..
قفزت على قدميه..دى هتبقى رحله تجنن أكيد خصوصا انى عمرى ما روحت البحر..
عابد:بتفاجئ..عمرك ما روحتى البحر خالص؟!..
ايه:بعبوس..خالص..بابا كان بيخاف علينا أوى..
عابد:بحنان..ولا يهمك انا هوديكى كل مكان نفسك تروحيه يا قلب عابد..
أيه:بعشق..ربنا ميحرمنيش منك ابدا يا عبودى..
عابد:ولا يحرمنى منك يا يويتى..غمز لها بعبث..
يا مانجتى يا واد يا جامد انت..
نهى جملته وقبلها من شفاتيها بعمق..
على مضض ابتعد عنها وهب واقفا فجأه وتحدث بستعجال وهو يركض نحو المطبخ..
القهوووووه..ضحكت ايه بعلو صوتها وتحدثت من بين ضحكاتها..
ايه:قولتلك سبنى وانا اعملهالك..
عابد:بعلو صوته..باظت يا يويو هعمل واحده غيرها..اعملك معايا..
أيه:اعمل يا عبودى..وتعالى نشربها فى الفرانده..
عابد:بحب..عيون عبودك..
هبت ايه واقفه وسارت بأنحاء الشقه تنظر ببتسامه عاشقه لكل شبر بها..
حتى وقفت بأحدى الاركان تنظر للفراغ..
بشرود..تقف ايه بشباك شقتها..
تبتسم تارا..تعض شفاتيها بخجل تارا..ترفع كفيها تخفى وجهها تارا اخرى..وبفرحه عارمه همست بسره..
ايه:هيييييح..الجواز طلع حلو اوى..ابتسمت بثقه..
طبعا ما انا مش متجوزه اى حد..تنهدت بصوتا مسموع..
دا عبودى روح قلبى..
عادت النظر مره اخرى للشارع عبر الزجاج الفميه الذى يعتم الرؤيه عن من بالخارج..
لتتسع عيونها حينما لمحت امرأه من شباك بالشقه المقابله لها تختبئ وتتجسس على احد ما..وجهت نظرها لما تتجسس عليه..وجدت بنتين جالستين بالبلكونه المواجه لبلكونتها..عقدت حواجبها وهمست بعدم تصديق..
معقول لسه فى ناس بتتصنت بالطريقه البشعه دى..
انتفضت بفزع حين اقترب عابد منها واحتضنها من ظهرها دافنا وجهه بعنقها يقبله بنهم وبأنفاس مسروقه همس..
عابد:وقفه كده ليه..ذاد من ضمها اكثر لاصقها به..
تعالى نعمل كيك بالنوتيلا..
ايه..تتابع ما يحدث بقلق..وبعدم ارتياح تحدثت..
ايه:عابد بص الست اللى واقفه تتصنت دى..
نظر عابد لما اشارت له زوجته..لينفخ بضيق ويتحدث بشمئزاز..
عابد:اممم..دى شاهنده مرات معاذ جارنا..بس حاجه كده اعوذ بالله منها كتله حقد وحسد ماشيه على الارض..مش عارف معاذ سيبها على ذمته لحد دلوقتى ل؟؟!!..
قطع حديثه واتسعت عينه بصدمه..فى حين ان زوجته صرخت بعلو صوتها عندما ركضت شاهنده ودفعت البنتين بالقوه لخارج البلكونه..
ايه:بصراخ..ياااالهووووووى يا عااااابد هتموتهم..اتجه عابد نحو تيشرته ارتداه على عجل وسحب لحاف كبير بيده وركض للخارج بكل سرعته وتحدث بستعجال لزوجته..
عابد:ايه ارمى كل المفارش والبطاطين اللى عندك فى الدولاب بسررررررررعه..
بسرعه البرق ارتدت ايه اسدال صلاتها..ودون ذره تفكير اتجهت لدولابها وحملت اثقل المفروشات وأكثرهم متانه وركضت نحو بلكونها والقتهم وهى تصرخ ببكاء عندما لمحت شاهنده تجلس ارضا وتلكم مى وفاطيما على يدهم حتى يتركو سور البلكونه ويسقطو..
ايه:بعلو صوتها..سبيهم يا بنت الجزززززززمه..هتوقعيهم..
صوت الصراخ جعل مهاب الجالس بسيارته يخرج مسرعا بفزع..ليوشك قلبه على التوقف حين لمح زوجته معلقه بجوار صديقتها بالطابق الثالث..وعلى وشك السقوط..ليصرخ بعلو صوته باسمها..
مهاب:مىىىىىىى..
اقترب منه عابد ومد له طرف اللحاف وتحدث بأمر..
عابد:أمسك قصادى بسرعه..تجمعو من حولهم مجموعه من الشباب وامسكو معهم لحظه قدوم معاذ بسيارته ولمح زوجته معلقه ببلكونتها بمشهد يدمى القلب..قفز خارج سيارته وبعلو صوته صرخ بجنون..
معاذ:فاطيماااااااااااااا..ركض بكل سرعته وهم بالدخول المنزل لكنه تراجع..وانقبض قلبه حين تذكر انها ممكن تسقط قبل وصوله للأعلى..فأسرع نحو الشباب الواقفين ووقف أسفل البنايه ممسك بطرف اللحاف برفقتهم..
لتصرخ ايه بعلو صوتها اكثر..
أيه:حد يحوش الوليه اللى هتوقعهم دى..
صرخت بنهيار اكبر..ابعدى عنهم يا بنت ال***&..
وربنا لكون جيالك..
نهت جملتها وركضت لخارج شقتها هى ايضا..
اما هاله..بجسد ينتفض اسرعت بالركض لداخل البنايه بخطوات بطيئه مرتعشه..
لتتفاجئ بأيه تركض خلفها وتتحدث بستعجال..
انتى معاكى مفتاح للشقه اللى فيها البنات دى يا حاجه..
هاله:بنحيب..ايوه يا بنتى اهو..أخذته منها ايه وركضت على الدرج كل رجتين معا وبوعيد همست بسرها..
ايه:اقسم بالله لنفخك يا ام غل يا صفرا..
وصلت للباب وفتحته على عجل..وبندفاع توجهت نحو البلكونه وانقضت على شاهنده جذبتها من شعرها وبكل غضب بدأت تلكمها وتتحدث بأمر..يله أطلعو بسرررررعه..
فاطيما:بنهيار..أوعى تقعى يا مى..بكت بنحيب..
لو وقعتى هقع وراكى..
مى:بصراخ..أطلعى يا فاطيمااااا..بصعوبه..
استطاعت فاطيما الصعود على السور وبسرعه البرق امسكت يد مى وساعدتها على الطلوع وأرتمو أثنانتهم أرضا يبكون بنحيب بصوتا مسموع..
فى حين أن ايه جالسه فوق شاهنده تكيل لها الكثير من الصفعات واللكمات والعض والقرص ايضا وبغيظ شديد تتحدث..
ايه:يا ام غلللللللل.. طلعتى علينا البلاه وانا وجوزى لسه عرسااان يا بنت الجزمه..وحياه امك لكون قرماكى..
نهت جملتها وعضتها بعنف من مؤخرتها..
شاهنده:بصراخ..ابعدى عنى يا حيوووانه..ااااااه..هتموتينى..
بجنون..يركض كلا من معاذ ومهاب بعدما تأكدو ان زوجاتهم نجو من الموت بأعجوبه..
بندفاع خطو لداخل الشقه خلفهم عابد..
معاذ:بصراخ..فاطيماااااا..
مهاب:بنهيار..مىىىىىى..
بلهفه..أقترب كلا منهم من زوجته حملها لداخل حضنه وصوت شهقاتهم تتعالى..
وبصدمه..اقترب عابد من زوجته وحملها أيضا من فوق شاهنده بصعوبه بالغه..لتلكمها ايه بقدمها وتسبها بعلو صوتها..
أيه:يابت يا صفرا..يا ام غل..جزت على اسنانها بغيظ شديد..امممممم..سبونى عليها خلونى ابرد نارى من الخضه السوده اللى ختها..بكت بصتناع..مفارشااااااى..هجمت عليها مره اخرى..خلتينى أرمى جهازى من البلكونه يا بنت ال&***&..
عابد:بأنفاس مقطوعه..أهدى يا أيه كفايه حبيبتى..
بعنف..تنتفض أيه بين يد زوجها..ومى وفاطيما بفزع وهلع يرتعشان بشده..
بخطوات واهنه..سار مهاب بزوجته لأقرب مقعد وارتمى عليه جعل زوجته تجلس على قدميه دافنا وجهه بصدرها يبكى بصوتا مكتوم..
أما معاذ فرتمى أرضا بفاطيما معتليها يضمها بكلتا يداه وحتى قدميه..
تنقلت أيه بنظرها بينهم..ونظرت لزوجها بعيون يغرقها الدمع وبغضب طفولى صرخت..
أيه:احضنى يا عااااابد..انا بعيط..
احتضنها عابد بكل قوته بحمايه ويده تربط على ظهرها بحنان..
لتستغل شاهنده الوضع وتتسحب على يدها وقدميها نحو الخارج..
ولكن؟!!..يد قويه جذبتها فجأه من شعرها بمنتهى العنف جعلتها تصرخ بألم حاد..
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-