رواية بين يدي ملاك ياسين وسحر كاملة جميع الفصول بقلم فاطيما يوسف
رواية بين يدي ملاك ياسين وسحر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة فاطيما يوسف رواية بين يدي ملاك ياسين وسحر كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية بين يدي ملاك ياسين وسحر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية بين يدي ملاك ياسين وسحر كاملة جميع الفصول
رواية بين يدي ملاك ياسين وسحر كاملة جميع الفصول
ماشيه سحر في اوضتها بتوضب فيها بعد ما جوزها ر اح الشغل متجوزين بقى لهم ست شهور ولسه ما حملتش منه بتكلم نفسها وبتقول بامنيه :
_يا رب اكرمني بالذريه الصالحه انا وياسين ما تحرمنيش من اني اكون ام ،
انا بحبه جدا ونفسي حياتنا تتزين بالاولاد ،
وفضلت تدعي ربنا وهي بتروق في الاوضه بتاعتها علشان تشوف هتعمل ايه في بيتها هي من نوع اللي بيهتم ببيتها وجوزها جدا ،
ام ياسين جوزها دكتور في الجامعه مشاعره قويه شويه وبيهتمش بامور الحب والحاجات دي، جامد جدا وصارم في تعاملاته حتى مع مراته،
وده مضايق سحر جدا لكن بتحاول تلتمس للعذر دايما وتقول كفايه عليه ابحاثه وشغله ومستحمله ،
وفضلت تظبط في بيتها وتروق فيه وتعمل الغداء لحد ما جوزها رجع من الشغل واول ما دخل ياسين البيت لقاها كالعاده خرجت عليه وقالت له بابتسامه :
_حمد لله على السلامه يا حبيبي نورت بيتك يلا ادخل غير علشان انا جهزت الغدا .
رد عليها ياسين من غير ما يبص لها اصلا وقال لها :
_لا اتغدي انت انا اتغديت انا واصحابي في كافتيريا الجامعه علشان حسيت اني جعان .
قال لها الكلمتين دول وسابها ودخل على الاوضه من غير ما يسمع هتقول ايه ،
الدموع اتجمعت في عينيها على معاملته الجافه معاها و كلمت نفسها بحزن :
_ليه بس المعامله دي يا ياسين بقى لنا ست شهور متجوزين اي نعم جوازنا كان تقليدي وفتره الخطوبه ما كانتش طويله بس انا بقيت مراتك وفي بيتك ،
وحاسه ان انت مش بتحبني يا رب دبرني اعمل ايه اقول له ولا اسكت واصبر ؟
وفكرت مع نفسها شويه في انها تتكلم معي في المعامله بتاعته ليها او تسكت لحد ما ياخدوا على بعض اكثر من كده وتعرف طبعه وهو يعرف طبعها وليكن قررت مع نفسها في الاخر انها تسكت ،
وما اكلتش وفضلت انها تدخل وراه وتشوف اموره ايه،
وقررت انها ما تعاتبهوش خالص ودخلت الاوضه لقيته غير هدومه وراميهم على السـ,ـرير،
راحت هي تلم الهدوم وتحط بدلته في شماعتها وبصيت له بابتسامه وقالت له :
_تصور ياسين النهارده حلمت ان ربنا رزقنا ببيبي وكانت بنوته زي القمر فيها شبه كبير منك بجد نفسي جدا ربنا يرزقنا بطفل يكون مني ومنك بس يكون بيشبهك انت اكثر علشان كل ما ابص له وانت مش موجود احس ان انت معايا ،
يا ترى انت نفس احساسك هو نفس احساسي؟
↚
رد عليها ياسين بفتور :
_ان شاء الله يجي براحته احنا مش مستعجلين انت عارفه انا مش فاضي لدوشه الاطفال دلوقتي عندي مذاكره للدكتوراه ،
من فضلك اقفلي النور علشان عايز استريح شويه ورايا مذاكره كتير بالليل .
وكالعاده ياسين كسر نفسها وما تجاوبش معاها في الكلام مهما تحاول تتكلم وتتجدد معاه في الحوار ما بيشتركش معاها ابدا وده من اهم حاجه مأثره نفسيا على سحر ،
لكن كالعاده كبرت دماغها ومش بس كده قفلت النور وغيرت هدومها ونامت جنبه علشان ما تحسسهوش انها بعيده عنه،
والايام بتعدي على سحر وياسين وهو زي ما هو معاملته الجافه ما بتتغيرش وروتين حياتهم يخنـ,ـق ويزهق ،
وفي يوم بتكلم سحر هي واختها في التليفون مع بعض فاختها بتقول لها بفرحه :
_عايزه اقول لك ان جوزي عمل لي مفاجاه في عيد ميلادي انـ,ـبهرت بيها يا سحر ،
بجد فرحني قوي وحسسني اني مهمه جدا في حياته بالرغم من اننا متجوزين بقى لنا 10 سنين الا انه ما فيش مره يجي عيد ميلادي او عيد جوازنا ويفرحني ويعمل لي كل مره مفاجاه احسن من اللي قبلها .
ابتسمت سحر بوجع علشان هي لسه عروسه جديده وعمرها ما حست من ياسين بذره اهتمام هي مش بتحقد على اختها لكن غصب عنها نفسها قرن بين معامله جوز اختها ليها وجوزها ليها وقالت لاختها :
_يا حبيبتي ربنا يسعدك ويفرح قلبك يا رب قولي لي بقى عمل لك مفاجاه ايه فرحتك قوي كده ؟
اتحمست اختها وردت عليها :
_جاب لي انسيال رقيق قوي وجميل يا سحر ومش بس كده ده عمل لي حفله في يخت،
كان حجزه خاص لينا احنا بس وكان منزل الاولاد عند مامته وقضينا مع بعض ليله ولا الف ليله وليله ،
انا بجد كنت سعيده ومبسوطه ومنبهره من اللي عمله عشاني بس اصلا هنبهر ليه ما هو معودني على كده كل مناسبه ما يفوتهاش علشان خاطر نطلع من ضغوطات الحياه ونغير الروتين بحاجه حلوه تروح عن نفسنا .
وكملت اختها وهي بتسالها :
_الا قولي لي يا سحر ياسين عامل معاكي ايه اكيد مقضينها خروج وفسح ما انت لسه عروسه جديده والحاجات دي تبقى في اول الجواز الراجل ما بيبطلهاش عشان يسعد مراته باي طريقه ؟
↚
اتجمعت دموع في عيون سحر من مجرد سؤال سالته لها اختها وما كانتش عارفه تجاوب تقول لها ايه بس هي فضلت ان هي تحفظ سر بيتها وما تحكيش لاي حد عن حياتها الخاصه حتى لو كانت اختها هي من نوع الكتوم جدا،
وجاوبت على اختها باختصار :
_طبعا بنخرج بس مش كثير انت عارفه ان هو بيحضر الدكتوراه ولازم يستغل كل وقت وما يضيعهوش في الفاضي ،
ولكن هو وعدني إننا هنسافر 10 ايام بعد ما يناقش الدكتوراه انت عارفه هو فاضل له شهرين ويناقشها فعلشان كده مشغول جدا ومش فاضي .
ابتسمت اختها وردت على كلامها :
_ربنا يكملك بعقلك يا سوسو يا قمر إنتي ،
وعين العقل يا حبيبتي الكلام اللي انت بتقوليه ده ربنا يكرمكم في حياتكم ويرزقك يا رب يا حبيبتي .
وفضلوا الاتنين يتكلموا مع بعض ويدعوا لبعض بالراحه كاي اختين بيحبوا بعض .
وقفلت معاها التليفون وقامت سحر دخلت اخذت شاور علشان لما جوزها يرجع من الشغل يلاقيها في احسن حالتها ،
وخلصت ولبست بيجامه جميله وزينت نفسها وبقت فعلا تخطف الانظار واستنت جوزها بعد ما خلصت كل اللي وراها علشان يتغدوا مع بعض،
واول ما جوزها رجع من الشغل راحت عليه وحضـ,ـنته وهمست له برقه :
_حمد لله على السلامه يا سو وحـ,ـشتني قوي .
بادلها ياسين الحـ,ـضن بفـ,ـتور ورد عليها باختصار :
_وانتي كمان بعد اذنك جهزي الغداء على السفره عقبال ما اغير هدومي واصلي .
وسابها ودخل من غير ما يسمعها كلمه حلوه ولا حتي نظره بس المره دي قررت انها تتكلم معاه هي مش هتفضل كده كثير تدي له اعذار على المعامله دي،
وخلص وخرج واثناء وهم قاعدين على السفرة سالته وهي بتبص داخل عيونه :
_انت بتحبني يا ياسين ؟
ساب ياسين المعلقه من ايده وجاوبها بعملية:
↚
_ايه لازمه السؤال ده يا سحر اكيد طبعا بحبك انتي مراتي .
زعلت سحر من رده كان نفسها انه يمسك ايديها ويقول لها ان هو بيحبها مش عشان خاطر انها مراته بس لكن هو بيحبها لذاتها ولشخصها ،
وبصت له بحزن وقالت له :
_انا ليه حاسه ان انت مش بتحبني وان انت اجبرت على الجواز مني ،
ليه دايما ما بحسش منك اني مهمه عندك حاسه اني زيي زي اي حاجه مهمله في البيت مش حاسه كاني روح وبني ادمه وزوجه عايشه معاك ،
ليه دايما انا اللي مهتمه وبتقابل اهتمامي بيك بكسر قلبي ياسين .
قالت له الكلمتين دول ودموعها نازله على وشها لانها بتحبه ومش عايزه تخسره وفي نفس الوقت عايزه تعيشي الحياه الرومانسيه الجميله بتاعت اي زوجه وزوجها ،
نفسها تحس بقيمتها واللي يقعد يقول لها بحبك ويمدح فيها ولو حتى ما بيعرفش يتكلم يوضح مدى حبه ليها بالافعال لكن ياسين ولا اقوال ولا افعال وده اللي مأثر في نفسها ،
حس ياسين بزعلها وقلبه وجعه عليها لما شاف دمـ,ـوعها وقام من مكانه وقعد جنبها ومسك ايديها وباسها وقال لها :
_ليه بس الدموع دي يا سحر هو انا زعلتك في حاجه ولا صدر مني شيء خلاكي تدمعي وتعيطي كده ده إنتي ما تسمعي ليش نفس في البيت .
ضمت جبينها باستغراب ومسحت دموعها بايديها وقالت له بوجع :
_ما دي المشكله يا ياسين ان انا مش بسمع لك حس في البيت حاسه كاني عايشه مع نفسي ،
حاسه اني ما ليش قيمه في حياتك وان انا اصلا لو غبت عنك مش هتشعر بغيابي ،
المفروض اقل حاجه لما تشوف دموع عينيا تاخدني في حضـ,ـنك وتمسحها لي وتطمني اني ليا وجود في قلبك وفي حياتك،
مش تسالني ليه بس يا سحر الدموع دي ما هانش عليك حتى تقول لي ليه بس يا حبيبتي،
انا تعبـ,ـت من حياتنا اللي كلها ملل وفتور وما فيهاش تجديد ،
↚
وحاولت كتير طول الشهور اللي فاتت دي ان انا اسكت علشان ما اشغلكش عن دراستك وشغلك لكن مش قادره يا ياسين ،
انا بجد تعبانه نفسيا وحاسه ان انا هدخل في مرحله اكتئاب بسبب العيشه اللي احنا عايشينها دي .
ياسين حس ان كلامها في محله لكن جاوبها بكل بساطه :
_هو انا مقصر معاكي في طلبات البيت ولا مصاريفك الشخصيه ،
ولا حتى مقصر معاكي كزوج في علاقتنا يا سحر علشان كل الزعل والنكد اللي انت فيه ده ؟
ابتسمت سحر بوجع وجاوبته:
_الحياه مش اكل وشرب ونوم على الماشي ياسين الحياه بين الزوج وزوجته مشاركه وحب وجنون وكلام وسكوت وهمس وحـ,ـزن وفرح وابتسامه ،
انا نفسي لما احتاج حضنك الاقي احتواء ملاقيش واجب تقضيه معايا وخلاص ،
نفسي لما ترجع من الشغل تاخدني في حضـ,ـنك وتحسسـ,ـني ان انا وحشـ,ـاك واني مهمة عندك ،
نفسي لما البس حاجه حلوه علشان خاطرك وتزين لك تمسك ايدي وتلففني حوالين نفسي وتقول لي ايه الجمال ده ،
نفسي تحسسني بانوثتي بالكلام وبالفعل اللي طالع من القلب مش مجرد اننا نعيش مع بعض حياتنا الخاصه انها مجرد حاجه تريح متطلباتنا الجـ,ـسدية وخلاص ،
باختصار نفسي تحسسني ان انا موجوده جوه قلبك وموجوده وسط مشاغل حياتك .