رواية انثي علي الهامش كاملة جميع الفصول بقلم محمد مالك
رواية انثي علي الهامش كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة محمد مالك رواية انثي علي الهامش كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية انثي علي الهامش كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية انثي علي الهامش كاملة جميع الفصول
رواية انثي علي الهامش كاملة جميع الفصول
-سمعت إنها مش تمام .... أومال لو مش بنت شيخ كانت عملت اي
-ربنا يستر علي ولايانا انا شوفتها مع كذا راجل
-هي الساعه معاك كام
-اتنين ونص
-وفي شيخ يسيب بنته في الشارع لأتنين ونص
وقفت مكانها مش عارفه تتكلم وتقول أي فضلت الصمت وكملت مع إنها كل يوم نفس الكلام بيتردد عليها مش من الاتنين دول بس لا كتير ....كملت وفضلت كل دقيقه تبص وراها مش عارفه هتوصل البيت أمتي. ...هي لابسه واسع محجبه بس الناس ليها رأي تاني كملت الطريق ووصلت للبيت دخلت بيتها لقت والدها جالس زي كل ليله في مكانه بيصلي ويدعي سمع دقات رجليها قربت منه بس هو منعها
-كل يوم للفجر؟! لا عارف أنتي جايه منين ولا راحه فين .... سيبت لك الحريه بس انتي قلبتيها عار بتي
مش بتتكلم كل دقيقه بتبص ليه والدموع عماله تنزل من عينيها قطع الدموع صوته وهو بيقول
-لولا الأسلام محرم وأد البنات أنا كنت وأدتك وقتلتك وخلصت من الفضيحه دي
قعدت مكانها وهو دخل خلوته وقبل ما يدخل الخلوه وقف وقال
-الدايه جايه هنا علي سته الصبح جهزي نفسك
الدموع زادت صوتها بدأ يطلع مش قادره تتكلم كل اللي عليها غير إنها بتحرك راسها بالموافقة .... دخل خلوته وهي ظلت مكانها تبص للسما وتمسح دموعها خلعت حجابها وبعدها قامت دخلت حجرتها....كانت ليله صعبه طول الليل عياط ودموع بدون توقف هو مش الليله دي ...دي كل ليله كانت كل لحظه تتذكر كلام الناس
-راجعه مع عشيقها ورا الفجر أنا شوفتهم بعنيا..... دي قعدت معاه في بيته أسبوع .... الطبق مستور ولا لسه يا بنت الشيخ .... العيب مش عليكي العيب علي اللي أنيكي .... تعالي ليله وخدي 100 جنيه ... شغل أي لحد 3 بليل ..... كنتي فين طول الأسبوع يا طاهره.....
كل لحظه والجمل دي بتيجي في خيالها مش قادره تصرخ كل اللي عليها غير أن دموعها عماله تنزل ...قفلت عنيها تخيلت نفسها مع واحد ماسك مسدس وبيشدها جامد إيدها بتوجعها هدومها مقطعه وهو كل شويه
-سمعتي كل حاجه يبقي لازم تموتي
وقفت قدامه وحط المسدس علي رأسها.
صحيت من نومها مفزوعه مفيش صوت صادر منها غير دقات باب حجرتها وابوها دخل لها
-الساعه 5 جهزي نفسك أهل البلد والدايه جايين كمان شويه
حاولت تتكلم بس الصوت مش بيخرج كل اللي خرج منها
-حااا ضر ... ب. .. ب. .بس مظلومه
-كلها ساعه ونعرف مين ظالم ومين مظلوم
-أس. ..أس. ...أسمع....أسمعني ي. .. يا ابا
-أسمع اي بعد اللي سمعته
الشيخ واقف بس عنده اسرار يعرف أي اللي حصل عاوز يعرف مين اللي عمل كده قرب من بنته وقعد جنبها
-وداد إحكيلي قبل ما اهل البلد ياكلوا وشي ...لمسك؟!
-الطبق مستور يا شيخ وانا بنتك عرضك مستحيل اعمل حاجه زي دي
-اومال كنتي معاه بتعملي أي
-اللي سمعته يا ابا
-ع العموم كلها ساعه ...و اللي ظلم هيتعاقب واللي إتظلم هيتعاقب برضو إحنا في غابه والأسد غايب والغايب بينا متاكل لحمه
-اللحم هما عروه بدل ما يستروني ويستروك مشفوش منك حاجه وحشه ليه يعملوا كده
مسك الشيخ وشها بقوه وعلامات الغضب زادت وصرخ في وشها
-وأنتي مكتمتيش بوقهم لي فضلتي ساكته.
↚
-جوز بنتي ؟! هو انتي إتجوزتي أمتي يا وداد
علمات التعجب بدأت علي وجه الشيخ وإبنته ظلت تنظر إليه وتبكي ثم وقعت علي الأرض مغشي عليها
-وداد
الشيخ انصدم ومسك الورقه و انصدم لما شاف إمضاء بنته .... قرب عليها وحاول يفوقها بس هي مبتفوقشي قعد مكانه كل اللي عليه غير أنه دموعه نازله زي الشلال. .. الليل دخل وهو زي ما هو مكانه و وداد علي الأرض .... فتحت وداد عينيها علي صوت والدها الشيخ وهو بيقول
-إديتك الأمان ومأخذتش منك غير الفضايح. .... علمتك وأديتك الحريه بس الحريه خساره للي زيك... ياريت كنت سمعت كلامك يا مصدقه ودفنتها ليلة ولادتها .... جيبتيلي العار ... خليتي الشيخ يركب قرووون.
حاولت تقوم ومسكت دماغها جامد وقعدت مكانها وبدأت تبكي .... قربت من أبوها بس هو بعدها بأيده وصرخ في وشها
-إبعدي عني مش عاوز واحده زيك تلمسني انا طاهر مش عاوز زانيه تقرب مني .... إبعدي .... لي كده يا وداد ... عملتلك أي علشان يحصل منك كده ...ليه
-أسمعني يابا
-أسمع أي ... طلعتي متجوزه ده جزاتي علشان عمري ما ضربتك
بتمسك وداد ايد الشيخ وبتترجاه في خوف
-بليغ ده يبقي جوزي علي سنة الله ورسوله بس ملمسنيش صدقني
حط ايده علي دقنه دموعه هو كمان بدأت تنزل قعد يرتجف بالكلام
-يعني يارب اروح بيتك أزوره ...ارجع الاقي بنتي فضحاني
-والله ما فضيحه. ... انا كنت مجبوره على الجوازه دي .... كان ... كان جابرني
-وساكته ليه إتكلمي
-لا لا
وداد واقفه مع الشاب اللي حلمت بيه وهو ماسك المسدس وبيصرخ فيها
-انتي سمعتي كل حاجه لازم تموتي
-لا لا ... ابوس ايدك لا
هبطت أسفل قدمه دموعها هبطت علي رجله ...قعدت تترجاه وتمسك رجله جامد وهي بتبكي
-لا .... أنا معملتش حاجه والله ما سمعتكم
ابتسم وقعد يضحك ضحكه ساخره ورفع المسدس لأعلي وضرب في السما رصاصه وحط المسدس في جيبه
-ومين قالك إني هقتلك. ... قومي .
وقفت وداد وبعدت عنه في خوف بس هو كان كل شويه بيقرب وهي بتبعد وهو بيقرب لحد ما مسك ايدها ...هي خافت بس هو طمنها لما ساب ايدها تاني
-انا ضربت بالنار علشان أسمعهم أن قتلتك ... زعيم المافيا لو عرف أنك عايشه هيقتلك
-والله ما سمعتكم انا كنت ...
↚
-شششششش متعيطيش دموعك بتأثر فيا
بعدت تاني بس هو مسك إيدها جامد ...حاولت تبعده بس هو كان جامد
-سيبني والله ما هتشفوني تاني
-ششششش
حط صباعه علي فمها وابتسم بس هي بعدتها وعدلت حجابها ومسحت دموعها
-أنتي مخطوبه؟
علامات الدهشه زادت علي وداد هو ف اي ولا ف اي ده كان لسه من ثانيه عاوز يقتلها بس هي ردت بخوف
-لا ... بس بن عمتي متكلم عليا
-انا مش متجوز
-وانا مالي
-لا ...الزاي ...مالك .... يمكن أنتي اللي تساعديني
-أبعد عني
قرب عليها بس هي صرخت ...كتم الصراخ لما حط المسدس عليها
-حلفتك بالله ما تلمسني
-انا عاوزك في الحلال
عينيها وسعت جامد من الخوف هو بيقول اي اكيد مجنون بس هو بيقول اي هو مجنون فعلا!
-انا عاوزه امشي
-عاوزك في الحلال
-لا
-مش بكيفك كلمه زي دي..... أنا هتجوزك
ظلت تاخد نفسها جامد وتهز دماغها بالرفض بس هو بيبتسم وكلامه كله جديه
-لا
-يا الحلال ... يا ال. ..
-ابوس إيدك ...لا
مسك هدومها وللأسف قطع جزء منها وهي صرخت جامد
-لا لا لا لا
↚
-لا لا لا
تصرخ وداد بقوه ووالدها قاعد مصدوم من اللي بنته بتعمله عماله تصرخ جامد وتكرر كلمه لا ...اتحرك الشيخ في خوف بس هي قعدت تصرخ وتشد في شعرها والشيخ بيردد آيات من القرآن ...قعد يحضنها جامد
-مالك يا بت
4 ساعات عاشهم الشيخ في رعب ...وداد كان عندها إنهيار عصبي مش قادر تتكلم من شدة الصريخ اللي صرخته .... قامت وقفت وقالت لابوها وهي بتبكي
-مرواحنا للدكتور هو اللي هيطمنك ... بس تطمن ومتسألنيش علي اللي حصل في غيابك ...صدقني كل ما هفتكر هتعذب
الشيخ قام معاها واستند علي عكازه ونزلوا وهو اللي أختار دكتور وراحوا عنده قعد هو وهي في صالة الانتظار مستنين دورهم
-عارف يا أبوي أنا شوفت 7 أيام مفيش حد يقدر يستحملهم ....مجرد ما بفتكر حاجه بسيطه منهم بتعذب.
بس الشيخ ساكت قاعد يفكر اي اللي حصل في السبع أيام اي اللي جعل بنته تعمل كده اول ما تفتكر حاجه من اللي حصل...دورهم جه فدخلوا للدكتور ودخلت وداد علي السرير بمساعدة الممرضه وقام الدكتور بفحصها وخرج وابتسم وقال للشيخ بأبتسامه
-بنتك بنت بنوت يا عم الشيخ
اتحرك الشيخ في فرح كان هيرقص مسك ايد الدكتور وضحك
-قول والمصحف يا دكتور
ووداد ابتسمت وهي شايفه ابوها فرحان بس قطع مشهد الفرحه ده صوت الممرضه وهي بتقول
-او يمكن تكون عملية ترقيع يا دكتور
يرد الدكتور بتفكير
-يمكن ... العمليه دي دلوقتي بقينا مبنعرفشي نفرق بيها
قعد الشيخ في صدمه ووداد اتحركت في خوف وخرجت وقفت ورا ابوها وشها جاب الوان ليرد الشيخ بحزن
-أي عملية الترقيع دي!
↚
-او يمكن تكون عملية ترقيع يا دكتور
إنصدمت وداد وقفت في خوف علامات الفرحه في عيون الشيخ اتحولت لصدمه ليرد الدكتور
-يمكن ... العمليه دي دلوقتي بقينا مبنعرفشي نفرق بيها
قعد الشيخ في صدمه و وداد اتحركت في خوف وخرجت وقفت ورا ابوها وشها جاب الوان ليرد الشيخ بحزن
-أي عملية الترقيع دي!
-دي عمليه بترجع البنت زي ما هي بنت بنوت
وقف الشيخ مره تانيه ...غريزة الشك اتحركت فيه قرب منها وبص لعينها بس ... انصدم. ..ليه مفيش دموع في عينيها ...كل اللي ظاهر عليها علامات دهشه قال بخوف
-شهدت عليكي اللي لا بيغفل ولا بينام يا بنت صلبي
قعد علي الكرسي مره ثانيه وهي واقفه مصدومه ... قفلت عينيها
قرب بليغ عليها بس هي صرخت حاولت تهرب بس هو منعها
-يا الحلال ... يا ال. ..
-ابوس إيدك ...لا
مسك بلوزتها وللأسف قطع جزء منها وهي صرخت جامد
-لا لا لا لا
حاولت تهرب بس هو قطع جزء بسيط من هدومها و ابتسم .... حاولت تستر نفسها وبعدت عنه بخوف
-أبوس أيدك أرحمني
-عاوزك
-واللي يعوز حد يعمل فيه إكده ...ابعد عني هدعي عليك
-بركاتك يا طاهره
قرب عليها بس هي قعدت تصرخ كتم فمها حاولت تبعده بس فشلت
-هتيجي معايا
-لا
بس هو حاول يشدها وبالفعل شدها من ايدها وركب عربيه ومشي .... هي حاولت تصرخ بس كان ماسك المسدس فكانت خايفه ... وصل لمكان اعلي جبل كانت الصحرا محاطه بيه... بيت يشبه قصر... هو نزل بس هي كانت خايفه تنزل بس شدها من شعرها ودخل البيت هي قعدت مكانها دموعها نازله علي خدها ....هو ابتسم ومسك تليفونه ورن علي صديقه
-الو. ..... عاوزك تجيبلي مأذون وتيجيلي دلوقتي متتأخرشي وهات معاك قميص نوم أحمر. ... اها أحمر ... متسألشي كتير خلص .....اها قميص حريمي... واللي مطلوب وكده اظنك فاهم
بس وداد كانت مصدومه من اللي بيقوله اي تصرفات الجنون دي .. بليغ قفل التليفون كان كل نظراته ليها بتحركها في خوف
-أبوس أيدك سيبني
-أسيبك؟! ... انتي مجنونه .... انتي وقعتيلي من السما
قرب عليها ومسكها من شعرها وهي قعدت تصرخ بس هو قطع ده كله وقال بتعصب
-دلوقتي المأذون هيسألك موافقه ولا لأ ... بطاقتك تطلعيها وتقولي موافقه وإلا هقتلك وأقتله وأقتل اللي يقربلك او يتشددلك انتي سامعه
قعد علي الطاوله. .. اشعل سيجاره بشراسه اخرج مشروب نبيت خاص بيه وقعد يشرب وهي نظرات الخوف اتحولت لصدمه. .. هو بيعمل اي ...بعد ساعات انصدمت لما سمعت صوت الباب بينفتح ..دخل زميله ودخل وراه مأذون وهو كان في عالم غير العالم بيتمتم بكلام غير مفهوم
بليغ بتعصب : اكتب يا شيخنا
الشيخ اتحرك في صدمه ...شاف وداد بتبكي و ملابسها مقطعه.... نظرات وداد كانت للمؤذون بخوف ...سألها الشيخ بتعجب
-موافقه تتجوزيه
اول ما المأذون قال الجمله قام بليغ ماسك المسدس .... خافت وداد واتحركت في صدمه
فتحت وداد عينيها لتتقاجئ ...الشيخ مغشي عليه والممرضه والدكتور بيفوقوه
-ابا ... مالك
نزلت وداد علي الارض ومسكت ايد الشيخ وصرخت جامد ... الدكتور حاول يفوق الشيخ بس معرفشي .... نظرات الدكتور لوداد كانت كلها أسف
↚
-ابويا ماله يا دكتور
-شدي حيلك
-لا ... ابويا ماله
صوتها كان كله دموع ..كانت بتتكلم كأنها بتصرخ بس الدكتور قطع تنهيدها
-العلامات اللي ظهرت عليه دي ... علامات جلطه في المخ
دموعها زادت .... اخذت الشيخ علي صدرها واخذت في البكاء
اليوم التالي
الشيخ في المستشفي في العنايه المركزه بين الاجهزه و وداد قاعده خارج الحجره .... بتبكي وبتدعي بخوف
-يارب في يوم وليلة حياتي أتغيرت انا لو خسرت أبويا هتسوح انا مفيش حد في الدنيا دي غيره ينجدني يارب
قطع دعائها دكتور .... قامت وقفت ومسحت دموعها واتكلمت مع الدكتور بخوف
-ابويا يا دكتور
-الشيخ قاسم حالته مستقره دلوقتي بس لازم تدفعي الرسوم بتاعت المستشفي علشان هيدخل العمليات
-حاضر
اتحركت للخزينه كانت بتجري ووصلت وانصدمت لما قالولها 50 الف اتحركت في صدمه قالتلهم انها هتتصرف وهترجع بالفلوس خرجت من الخزينه وقالت داخلها
-ابويا سايب 40 الف في البيت من بقيت بيع االارض ... هدفعهم وهحاول أكمل الفلوس
افتكرت ميراثها من بليغ بس رجعت تاني في كلامها وقالت
-لا مستحيل أعالج ابويا بفلوس حرام
خرجت من المستشفي كانت مش عارفه هتروح فين او هتيجي منين قربت من العماره اللي ساكنه فيها وهي ماشيه في الشارع شافت إعلان موجود فيه
- " مطلوب نساء للعمل في المنازل بمرتبات مجزيه "
بس مفكرتش كتير طلعت شقتها جابت الفلوس ونزلت بسرعه ...راحت المستشفي ودفعت الفلوس بس انصدمت لما قالولها
-والدك هيدخل عمليات دلوقتي ومحتاجين 3 الالف جنيه زياده
-عمليات.... عمليات اي ما انتوا معاكم 40 ألف اهو
-تركيب صمام للقلب تكلفتها 30 الف غير انه 5 ايام عنايه مركزه
خرجت من الخزينه مصدومه هتعمل أي دي دفعت كل حاجه معاها بس أفتكرت ان هي شافت إعلان موجود فكرت في الموضوع ....حاولت تاخد القرار وبالفعل راحت المكتب وعرض عليها الشغل انها تشتغل خدامه .... وافقت واخد منها البطاقه رهان ومضت علي الوظيفه ب7 ألاف في الشهر ....واخدت 4 الاف مقدم واخدت الفلوس ورجعت المستشفي ودفعتهم لأبوها بس مجبوره تروح الشغل دلوقتي وإلا ترجع لصاحب الشغل ال4 الألف وبالفعل سألت الدكتور
-العمليات امتي يا دكتور
-هيدخل العمليات 3 الفجر ان شاء الله
-هروح مشوار وأكون جيت
-تمام بس أكتبي إقرار علي نفسك
كتبت الإقرار ورجعت الشغل راحت العماره اللي قال لها عليها اتفاجاءت بالبوابه فتاه عمرها 20 عام تسمي "بثينه" دخلت العماره
-استني عندك راحه فين مفكرها عماره من غير بوابه ولا أي لا ده انا صاحيه ومركزه كمان
-اسفه والله ما شوفتك ... طالعه فوق
-ولا يهمك هخهخهخه بضحك معاكي ...أللا قوليلي طالعه عند مين
-طالعه عن...
-الست سميحه صاروخ؟!
-لا طالعه عند....
-الست ندي البخيله الجلده
-لا ...اسمعيني للاخر. ..طالعه عند
-اوعى تقولي طالعه عند المشكوك ع عينه استاذ بدوي ومراته العقربه
اتحركت وداد في خوف لما سمعت كلام بثينه وقالت في تعجب
-اها هما
قامت بثينه لفت لفه حوليها ومسكت طرحتها ولبست نضاره سمرا وابتسمت
-وانتي بقي يا حلوه جايه هنا ليه
-جايه اشتغل خدامه
قالت وداد الجمله بكسره وحزن. ..قربت بثينه منها ووضعت ايدها ع كتفها
-وبتقوليها وانتي زعلانه لي ...كلنا ولاد تسعه يا بت وبعدين انا بحترم الخدمات اللي زيك اها والله بتصرفي علي نفسك يا خدامه ...عندك انا اهو ...اللي اعدمه خالي مشغلني معاه وانا جايبه تقدير عام في الثانويه العامه 60% ومرضوش يدخلوني كليه .... وشغولني معاه ...معاكي بثينه البوابه بتاعت العماره ومعايا 75 جنيه لو احتاجتي اي حاجه قوليلي متخافيش
-الشقه انهي دور
-الدور الثالث بس عاوزه ااقولك حاجه ...ركزي شويه معايا .. .. الراجل اللي انتي طالعه له ده مش سهل لا ده كذا واحده طفشت قبلك وكذا واحده فضحته ... بيقولوا عليه ايده طويله
-ايد مين اللي طويله
انصدمت وداد لما قالت الجمله دي
↚
-إيد مين اللي طويله
الدهشه زادت ...هي بتقول أي يمكن تقصد ان هو بيضرب الخدم بس بثينه ابتسمت وقالت
-خافي علي نفسك وخلاص ومتقعديش معاه في الشقه لواحدكم انتي سامعه ولو حصل وقعدتي نادي قولي بت يا بثينه هتلاقيني رهوان عندك
خافت وداد وطلعت لمصيرها دخلت الشقه لقت واحد لابس سروال وتي شيرت عمره يقترب من الخمسيين قاعد علي كرسي متحرك وماسك سيجاره الإلكتروني. ..وداد عينيها منزلتش من عليه كانت بتتفقد المنزل بتشوف هل في حد تاني أصل مش معقول واحد معاق علي كرسي ويطلع منه حاجه كدا او كدا. ..المهم قربت وقعدت ودخل بالكرسي المتحرك ودخلت خلفه زوجته امراءه علامات الغضب والقسوه على وجهها ...وداد كانت خايفه بس اتمالكت اعصابها وقالت
-انا وداد ...انا اللي استاذ عبدالعاطي باعتني لحضراتكم
رد عليها بدوي بأبتسامه صاخبه وتحدث برفق
-أنا استاذ بدوي مدرس تاريخ سابق و دي ...دي سميحه مراتي
اتعجبت وداد شخص زي ده بيتكلم بأحترام اكيد بثينه بتكدب.... قطعت تفكيرها سميحه زوجته
-وأنتي أشتغلتي قبل كده
-لا اول مره
رد بدوي بأبتسامته اللي علي وشه من ساعة ما دخلت
-انتي منين يا وداد
-من قنا
ضحك وقفل سيجاره الإلكتروني واتحرك قليل اليها
-اومال فين اللهجة الصعيدي بتاعتك
-مش كل الصعايده بيتكلموا بلغة زي اللي بتعرفوها عننا او الافلام صورتهالكم
خلص الحوار بعد فتره طويله بس كان في شرط ان وداد تكمل الشهور وهي تنام هنا في البيت بسبب ان سميحه هي كمان مريضه ... وداد وافقت ونسيت كلام بثينه ... طلبت منهم إنها تاخد اليوم ده اجازه والصراحه هما وافقوا
بثينه داخله العماره بتتسحب متخفيه وفي ايدها (كانزايه بيبسي ) دخلت بثينه وهي بتحاول تخبي الزجاجه وقعدت في جنب السلم
-ححححح يخرب بيتك يا بثينه عماله تدلعي في نفسك لحد ما هتخربي بيت اللي جابوكي
فتحت الزجاجه مع صوت طرقعة فتحت الزجاجه
-يخرب بيتك هتفضحيني .... الناس لو شافوني بشربك هيدوني عين تجيبني الأرض شششش أكتمي
قعدت تتفقد المكان يمين وشمال وشربت شويه
-حححححح حاميه قوي .... بس لازم ادلع نفسي
سمعت وداد نازله قامت حاطه الزجاجه تحت الاريكه(الكنبه ) وقعدت مكانها نزلت وداد ووقفت معاها
-اي هتكملي ولا أي
-ايوه ان شاء الله بكره هبدأ
-ع الله تعمري ومتعمليش زي اللي قبلك
اتحركت وداد في خوف .... قربت من بثينه
-واللي قبلي حصل لها أي
-بيقولوا أنتحرت
-نعم
سمعت وداد الجمله اتحركت مكانها ...مسألتش عن سبب انتحار البنت بس مشيت لان ميعاد عملية ابوها قرب . .... ركبت تاكسي وذهبت المستشفي اتفاجئت بالدكتور في انتظارها
-خير يا دكتور ابويا .... دخل العمليات ولا أي
-في حاجه حصلت دلوقتي
اتحركت وداد في خوف علامات الدهشه زادت ...لفتره صغيره خافت ليكون وفاة والدها
-أبويا كويس يا دكتور؟!
↚
-أنا ملحقتش اعمل العمليه
-نعم
-في واحده لابسه لبس رجاله صعيدي بتقول ان هي أسمها مصدوقه
-قصدك عمتي مصدقه
اخذت وداد انفاسها بقوه ...قبضت علي ايدها جامد
-اخذت والدك تحت تهديد سلاح وقالت ان هي أخته وسيبالك معايا بتقول " معندناش حريم يمشوا مشي بطال .... ومن الليله دي تارك في أيدي وموكله حد يخلصنا منك ... واخويا في حفظ اخته وهتصونه " ده تهديد
-ابويا
تحركت وداد في صدمه ثم اغشي عليها
خرج المأذون هو وصديقه وظل بليغ و وداد في المنزل بمفردهم .... قفل بليغ الباب وابتسم وظل ينظر لوداد
-أحلويتي في لحظه كده ليه
اخذت وداد انفاسها بقوه وحاولت تقف بس تمالكت اعصابها
-حرام عليك .... والنبي ما تعمل حاجه
-الليله ليلتي وبعدين هنقضي ليله واحده بس و بعدين كل حي فينا يروح لحاله
صرخت بقوه بس هو كان بيقرب حاولت تبعده بس مفيش شئ قعدت مكانها
-ابوس ايدك حلفتك بأغلي حاجه عندك وغلاوة امك يا شيخ ما تقرب
-بقولك أنتي ملكي الليله دي
-ربنا يسترك لا لا لا
بس رد فعله كان غريب هو قرب وقبلها من رأسها وابتسم وابتعد تاني وضحك وقال
-أنا لو كنت عاوز اعمل معاكي كده كنت عملته معاكي من اول لحظه شوفتك فيها من قبل ما اجيبك هنا .... بس أنا مش هعمل كده انا فعلا عاوز مساعدتك
دموعها وقفت نظرات الصدمه والدهشه والتعجب زادت كل نظراتها صدمه
في المستشفي في حجره وداد علي احدي سرير في المستشفي وشخص واقف بجانبها حاولت وداد تاخد انفاسها بس مش قادره في شخص بيكتم أنفاسها حاولت تصرخ بس مش قادره... تمالكت شئ بجانب السرير وقامت بضربه علي رأسه بقوه فوقع علي الارض فصرخت ووقفت مسرعه وخرجت من المستشفي تجري علي قدميها
-حد يلحقني ... هيموتوني
الي اللقاء في الفصل القادم
رحله وداد بدأت فيها ولسه بطل القصه مظهرشي
ظهور البطل في مكانه وقضية راي عام هتحرك مصر بحالها
↚
الكل عليه لوم إلا هي .... وقضيه رأي عام هتحرك مصر بحالها وصاحبتها مظلومه
حاولت تهرب بس هو كان بيطارها ظلت تجري ...خرجت من المستشفي وقفت تاكسي وهربت منه كانت بتاخد نفسها بصعوبه فكرت لو رجعت البيت اكيد في انتظارها .... قررت ترجع بيت بدوي وبالفعل دفعت آخر فلوس معاها للتاكسي واتحركت وعادت للعماره. ..دخلت العماره ومن شدة التعب قعدت علي السلم وقالت
-معقوله هلاقيهم صاحيين دلوقتي ... لا انا هنام هنا لحد ما يصحوا... الصباح رباح
بالفعل نامت
بليغ قرب منها وقعد وهي اتحركت بعيد عنه كانت كل نظارتها ليه خوف بس هو كان بيبتسم وبيقول
-أنتي الوحيده اللي في إيدك تخليني ابقي كويس
-ابوس ايدك اعتقني لوجه الله
-ما مش معقول يبقي انتي موجوده ومتخلنيش أتوب
-انا؟!
-ايوه أنتي
-انت عارف لو انت كنت طلبت الهدايه من ربنا كان هيتقبلها منك .... انت اغضبته ياللي انت بتعمله ده
مسك ايدها والدموع نزلت من عينيه بس هي بعدته وبعدت لبعيد نهائي
-مستحيل أتوب وانا متأكد 100% أني مقدرشي ألمسك علشان عارف انه حرام
-طب طلقني وسيبني
-مش هطلقك. ..انتي هنا ليا وتحقيق اللي بطلبه وبس
-انت كده بتجبرني علي الحرام
-مش حرام عارفه ليه ....علشان أنا اتجوزتك علي سنة دينك مش سنة ديني
اتحركت وداد في صدمه
-انت بتقول اي
-أنا اتجوزتك علي سنة دينك
-مش فاهمه
-وداد ... انا مش مسلم
وقفت وداد ومن شدة الصدمه قعدت تاني ...اعصبها كانت علي وشك الانهيار
-انت بتقول أي
-اللي سمعتيه انا مش مسلم .... انا تاجر سلاح يهودي قاعد بتزوير أوراق رسميه هنا في مصر ومفيش حد يعرف ان انا يهودي
-يهودي!
فتحت عينها مصدومه ...نسيت كل همومها .... الصباح دخل فتحت عينيها علي صوت بثينه بس هي كانت مش قادره تفتح عينيها من كتر التعب....... اتحركت وطلعت واتمالكت اعصابها وحاولت تنسي اللي حصل لها في ليلة امبارح ....وزوجة بدوي فتحت لها الباب ...دخلت وداد وقعدت بس اتحركت في خوف لما سمعت صوت عالي جدا
-هي جايه تقعد ... خليها تقوم تشتغل. ..هي جايه تتلقح تقعد
سمعت وداد الجمله اتحركت في خوف ... ده صوت بدوي.... اتفاجئت وهو داخل علي كرسي متحرك وخلفه زوجته ...علامات غضبه اتحولت لابتسامه صاخبه وقرب بالكرسي
-الجميل أتأخر ليه
اتحركت وداد في دهشه وقالت في داخلها
-مش ده اللي كان بيصرخ من شويه ...اي الراجل غريب الأطوار ده
قطع كلامها الداخلي وهو بيبتسم وبيحرك دماغه بدلع
-مش هتبدأي ولا أي
ردت عليه وهي خايفه
↚
-هبدأ اهو فين المطبخ
-قبل ما تبدأي عاوز ااقولك حاجه ....النهارده سميحه مراتي هتروح عند امها المستشفي علشان تعبانه. وهتفضلي انتي هنا تخدمي عليها .....خشي معاها خليها توريكي المطبخ وللازم ... ومتنسيش تعمليلي الفطار
كل كلمه قالها كانت جملة بثينه بتتردد في أذن وداد بس هي حاولت بأقصي جهد انها تنسي اللي بثينه قالته وتشوف الشغل الجديد...بالفعل دخلت المطبخ شافت كل شئ وبدأت في تحضير الغدا بس انصدمت لما سمعت سميحه زوجة بدوي نزلت.... كانت وداد عاوزه تنزل هي كمان بس هتتهرب منه الزاي وبعدين ده شخص عاجز مش هيعمل لها أي شئ
-لا أكيد كلام البت دي غلط ...معقوله ده عاجز أصلا .... وبعدين الزاي واحد علي كرسي متحرك يعمل كده
انصدمت لما شعرت بأيد علي كتفها ونزلت اسفلها. ..اتفاجئت ب بدوي واقف وراها مش قاعد علي الكرسي المتحرك وبيبتسم ....بعدت وهي مصدومه وصرخت
-اي ده الزاي
-أنا تعبان قوي يا وداد تعالي هنا
-ابعد هصوت والم عليك الناس
-تعالي بس هديكي اللي انتي عوزاه اسمعي مني بس
-انت بتعمل اي وسع
صرخت جامد بس هو كان عاوز يمسكها ...مسكت سكين وبعدته بخوف
-أبعد ... أبعد بقولك
وقف مصدوم بس كان بيقرب ومش خايف
-هقتلك لو قربت ابعد
-تعالي بس
وهو كان بيقرب جامد جدا ...بس هي من خوفها علي نفسها ...ضربت السكين في بطنه ... بدوي انصدم ووقع علي الارض كان بيصرخ و وداد واقفه مبتتحركشي ...دموعها بتنزل من غير ما بتتكلم ...قعدت علي الارض مكانها
-يا بيه فوق يا بيه
مفيش رد ...حاولت تحركه بس مش عارفه هتعمل أي
أسفل العماره بثينه جالسه تسمع أغنية للست أن كلثوم " وخصمتك وصالحتك بين نفسي" لترد بتعصب
-والله يا ست انا كنت بقدر دماغك وكلامك بس بعد الجمله دي ما أنا مش سامعه لك تاني ......اي شغل العيال ده عماله تخاصمي وتصالحي وتخاصمي وهاتك يا رغي وانا ك بثينه اسمع واتنكد لا انا أروش نفسي بال75 جينيه بتوعي
نزلت وداد وهي بتصرخ. ..اتحركت بثينه في صدمه ...بس وداد خبطت فيها وخرجت تجري مش عارفه هي عملت اي او هببت أي كان كل اللي كانت بتعمله ان هي بتجري .... حافية القدامين بتصرخ ودموعها بتنزل .
بعدت عن العماره وقعدت مش قادره تاخد نفاسها
-اكيد مات ايوه مات .... يا رب لا انا مش حمل كده لا ....يارب هون يارب ...يارب هون يارب
↚
-اكيد مات ايوه مات .... يا رب لا انا مش حمل كده لا ....يارب هون يارب ...يارب هون يارب .
حاولت تتمالك أعصابها وقامت كملت بسرعه كانت بتجري خايفه ليكون حد وراها ...وصلت امام معرض سيارات ووقعت علي الارض مغشي عليها
***فلاش باك ****
-وداد ... انا مش مسلم
وقفت وداد ومن شدة الصدمه قعدت تاني ...اعصبها كانت علي وشك الانهيار
-انت بتقول أي
-اللي سمعتيه انا مش مسلم .... انا تاجر سلاح يهودي قاعد بتزوير أوراق رسميه هنا في مصر ومفيش حد يعرف ان انا يهودي
-يهودي!
-انتي في ايدك تغيريني
دموع وداد زادت وارتجفت في صدمه ووقفت مره ثانيه
-أنا اتجوزت يهودي
-انا طالب منك انك تغيريني وانا مستعد انتي المفتاح اللي هفتح بيه باب الحياه
-مفتاح ...مفتاح اي
اخذت تلطم وجهها بقوه وتصرخ وتتساقط دموعها بقوه
-انا اتجوزت يهودي
بس هو منعها وحاول يحتضنها بس هي بعدت عنه وكسرت زجاجه النبيت (الخمرا ) ووجهتها له وصرخت في وجهه
-ابعد عني
بس هو كان بيقرب ومش خايف وانصدمت لما مسك الزجاجه بأيده ولم يصيبه شئ فبعدت وصرخت
-انت عاوز مني اي لا ....حد يلحقني
لتظل تخبط بيدها علي الباب بقوه الي أن يغشي عليها ليأتي اليوم التالي فتستيقظ لتجد نفسها علي السرير والكلبش في يدها وفي السرير فتتحرك في خوف
- حد يساعدني.... الناس اللي بره حد يساعدني ... انت يلي عامل فيا كده
انصدمت لما هو دخل وابتسم ليها وقال لها
-صباح الخير
حاولت تبعد وقعدت في جانب السرير وانصدمت لتحركاته وهو حامل الفطار في يده
-اي مش هتفطري ولا أي
-لا ابعد عني
-طب مش هتفتري
-لأ ابعد. ... مش عاوزه اشوفك
ساب الفطار وخرج وسابها بمفردها في الحجره وقبل ما يخرج فك الكلبش
اليوم عدي وهي واقفه في النافذه في الدور الثالث تنظر يسارا ويمينا تنتظره ان يأتي فلم يأتي لتهبط من اعلي لتنصدم عندما تشاهده جالس يشاهد التلفاز فتعود مره اخري وتدخل الحجره وتغلق الباب ويمر اليوم الثاني ليأتي اليوم الثالث تستيقظ وداد علي صوت طلقات من النار فتقف مفزوعه وتأخذ أنفاسها بقوه .... اتحركت ووقفت خلف الباب
-يارب
... سمعت صوت سيارات بالخارج. .. اتحركت ناحية النافذه مسرعه لتجد مجموعات من الناس حاملين اسلحه ويتحركوا ب السيارات
-معقوله اخدوه وسابني لواحدي هنا
تهبط مسرعه من اعلي لتنصدم عندما تجده ملقي علي الأرض مضروبا بالنار فتصرخ
**عوده **
فتحت عينيها لتنصدم ....لقت نفسها في المعرض السيارات حاولت ان تعتدل ولكن لا تتمالك أعصاب ولكن تعتدل لتجد نفسها بمفردها في غرفة استقبال لتسمع صوت عال جدا أحد يتشاجر
-مبقاش انا باسل داود يا سريانوسي ان ما وريتك
يخرج صاحب هذا الصوت من المكتب وعلامات الغضب على وجهه
هذا الرجل يدعي باسل داود عمره 40 سنه يرتدي بدله شيك جدا يعمل محامي
تتحرك وداد في خوف عندما تشاهده ولكن باسل لم يعطيها أي اهتمام بل لم ينظر إليها ويتركها ويخرج ليخرج خلفه سريانوسي قصير القامه قمحي اللون ثمين جدا يخرج مسرعا
-استني بس يا باسل
بس وقف لما شاف وداد بدون حجاب شعرها كان مثل الليل الدامس
-اي الحلاوه دي
اتحركت وداد في خوف ومسكت الحجاب وارتدته وسريانوسي ابتسم
↚
-اخيرا فوقتي بقالك ساعه مغمي عليكي
-انا فين
قرب سريانوسي قليلا لديها وابتسم
-متخافيش انتي في المعرض بتاعي سريانوسي للسيارات والاستيراد والاسترداد والحب والجمال والدلال
وداد خافت من كلامه بس ابتسمت
-شكرا انك ساعدتني
-شكر اي بس ده واجبنا يا أنسه ولا أأقولك يا مدام
-لا انسه
-اسم القمر اي
-وداد
-الله علي الحلاوه والطعامه والبساطة اسم علي مسمي فعلا
حاولت وداد انها تنسي اللي حصل لها وبالفعل اتحركت في خوف وابتسمت
-شكرا ليك كتير
-الشكر الله
اتحركت وداد لتذهب ولكن هو منعها مبتسما
-هو انتي ساكنه فين
اتحركت وداد في قلق وخوف وظلمت صامته ليقطع صمتها
-وداد انتي سرحتي ولا اي
-أنا مش ساكنه ومعنديش مكان اروح له
-امممم طب ربنا معاكي
اخرج الفون لديه وابتسم إلى وداد وذهب
-الو يلا عاوزك تعلق استمارة مطلوب انسه للعمل انت سامع دلوقتي
اغلق التليفون وابتسم الي وداد وعاد ليتحدث معها
-انتي قولتيلي انتي خريجة اي
-انا خريجة حقوق
وداد جهزت نفسها لتمشي بس هو منعها وابتسم
-اللي كان لسه خارج وبيزعق قدامك ده خريج حقوق باسل داود كان حتة محامي معفن كبرته وخليته يمسك شغلي وكبرته وفي الاخر غدر بيا ... وبدور علي محامي اي رأيك تشتغلي عندي
اتحركت وداد في فرح كأن الحياه رجعت تبتسم لها بس الزاي هتشتغل والبوليس بيدور عليها دلوقتي في قضية القتل دي
-بس انا مش دارسه قانون كويس
-ومين قالك اني محتاج قانون انا بقولك هتكتبي عقود بيع وشراء بس مش اكتر ...اظن بتعرفي تكتبيهم اي اتفقنا
-بس
-بس اي وهتاخدي 10 الاف في الشهر قولتي اي هتبقي سكرتيره ومحاميه خاصه بيا اي موافقه ولا اي
-موافقه
ابتسمت وداد ونسيت ان هي لسه ضاربه واحد بالسكين وبالفعل كملت في الشغل ده وسريانوسي كان كريم معاها جدا
-انا خليت الواد يظبط اوضه ليكي تحت في المعرض علشان عارف ان انتي ملكيش مكان .... وخدي الظرف ده فيه فلوس روحي جيبي لك هدوم لزوم الشغل
وداد فرحت جدا واخذت الفلوس وخرجت مع سواق من سواقين المعرض واشترت هدوم وخرجت وعادت للمعرض وظل الشغل اسبوع كامل ومفيش اي اخبار عن قضية القتل اللي حصلت بل وداد حكت لسريانوسي لما لقيته كويس معاها كل حاجه حصلت لها .... وهو ساعدها ارسل رجاله ليستفسروا عن صحة الشيخ قاسم والدها وعن بدوي اللي ضربته بالسكين وكانت في سعاده لا توصف لما عرفت ان بدوي لسه عايش
اليوم التاسع
سريانوسي جالس داخل مكتبه في المعرض يخرج قميص نوم أحمر ويبتسم
-هيبقي حلو عليها فروله بالحليب
وينظر إلي وداد من كاميرا المراقبه وهي جالسه علي المكتب .
↚
-هتبقي فراوله بالحليب
اغلق سيريانوسي الجهاز لديه وابتسم ثم اخرج الفون وقام بالاتصال علي العامل
-النهارده عاوزك تقفل المعرض وتعلق ان النهارده اجازه ....... من غير ما تسأل يا حيوان خلص
اغلق الفون ثم قام بالاتصال علي وداد
-ايوه يا وداد
-ايوه يا سيريانوسي بيه
-تعالي المكتب عاوزك ضروري
اتحركت وداد ودخلت المكتب ووقفت امام سريانوسي وابتسمت
-ايوه يا باشا
-وراكي حاجه النهارده
-لا كان شوية عقود بخلصها وخلصت
-طب جهزي نفسك علشان هتخرجي معايا
اتحركت وداد في خوف وصدمه
-فين؟؟
-باسل المحامي القديم طبعا انتي عرفاه. ... كنا هناخد منه بعض العقود ...اصله بيطاردني بيهم
-اها فهمت ...طب هدخل اغير واجهز
-تمام بسرعه بقي
خرجت وداد من المكتب وهو اخرج التليفون مره اخري
-تعالا دلوقتي وأول ما أدخل الاوضه بتاعت وداد تقفل عليا من بره ومتفتحشي الا لما ااقولك أفتح
اغلق الفون ووقف وخرج من المكتب .... وداد كانت في الحجره بتقوم بتغيير الملابس انصدمت لما سريانوسي فتح الباب عليها وهي بملابسها الداخليه
-انت بتعمل اي اخرج بره
-اي ده اسف والله كنت مفكرك لبستي
وداد كانت ساتره نفسها ببعض الملابس وهو كانت كل نظراته ليها كلها ملزات كانت عينيه مبتتحركشي من عليها بس وداد كانت بتصرخ
-اخرج بره
-حاضر هخرج أهو
في اللحظه دي باب الحجره اتقفل من الخارج ...عين وداد اتسعت في صدمه واتحركت في خوف وصرخت جامد
-اخرج
بس سريانوسي بدون اي مقدمات او أي ملاحظه من وداد.... مسك وداد من شعرها وخبط دماغها في الحائط ...الدم نزل من دماغها ووقعت علي الأرض مغشي عليها ...سريانوسي ابتسم واخرج الفون لديه مره اخري
-هات القميص النوم الأحمر من عندك في المكتب
ابتسم واغلق التليفون وقام بخلع الجاكيت ونظر الي وداد الملقاه علي الارض
فتحت وداد عينيها.... انصدمت لأنها بدون ملابس .. الدم في كل مكان ..مش قادره تتحرك من مكانها دموعها نزلت
-لا يا نهار اسود لا
↚
مفيش حد في الأوضه وهي مش قادره تتحرك من مكانها كانت بتصرخ وبتلطم وجهها جامد ...ظلت تصرخ جامد بس مش قادره تتحرك من مكانها.... سريانوسي كان جالس في الخارج والعامل لديه واقف معاه
-هتعمل اي يا معلم
-أعملي كوباية شاي وتعالا هقولك نعمل اي
اتحرك العامل وبالفعل حضر بالشاي واعطاه اياه ثم جلس علي الارض امام سريانوسي
-اي هتعمل اي
-هات خرطوم مايه بتاع الحريق وخش غرقها من فوقها لتحتها مايه
-اي ده يا معلم..طب ما تسيبها
-انت عاوز تسجني يا حيوان انت.... المايه هتشيل اي اثر الاغتصاب من عليها ولو حبسناها اربع ايام ...اثر المكان هيتعالج
-يعني كده انت متأكد من اللي بتعمله
-اها لو عاوزت تشتكي تورينا الطبيب الشرعي هيقول اي فين الاثبات
-بس هي بنت بنوت يا معلم يعني ممكن تقدم بلاغ ب كده
انصدم سريانوسي واشعل سيجاره وظل ينظر الي العامل ويعض علي اسنانه بقوه
↚
-البت بنت بنوت يا معلم
يتحرك سريانوسي في صدمه ثم يتمالك اعصابه
-اها ما انا عرفت
-طب والعمل
يرمي سريانوسي السيجار علي الارض ويقف
-هي دلوقتي مغمي عليها ... عاوزك تدخل تكتفها وتربطها كويس علشان دي لو فاقت هتبهدلنا
-وبعدين يا معلم
-تجيب خرطوم المايه وتغرقها من فوقها لتحتها وكل ساعتيين تكرر الكلام ده
-بس ممكن تموت من الساقعه
-أديك قولت ممكن مش مؤكد
وداد جالسه علي الأرض لا تتحرك ... تحاول ان تتحرك ولكن تفشل. .. الدم محاط بها من جميع الجوانب .... تاخذ في اللطم علي خديها بقوه وتصرخ للتفاجئ بالعامل يدخل فتصرخ
-يا ولاد الكلب ..... يا ولاد الكلب
يحاول العامل أن يقوم بتكتيفها وهي تصرخ وتقوم بخنقه ولكن يضربها بشده لتفقد الوعي مره ثانيه .... يقوم العامل بربط يدها وقدمها ويضع عليها ملابسها حيث هي بدون ملابس ويقوم بأغلاق فمها بقطعه من القماش ويخرج وبعد عدة دقائق ...تفيق لتحاول ان تتحرك فتفشل والدموع تنهدر بشده وآهات صرخاتها المتقطعه ، لتنصدم عندما تجد العامل يأتي بخرطوم كبير لأطفاء الحرائق ويفتح المياه عليها بقوه وهي تصرخ وتنظر الي أعلي وعينيها تستغيث الي الله
اليوم التالي
علي وضعها مثل الامس مكتفة الأيدي والأرجل والفم وموضوع عليها الملابس المبلله بالمياه.... تتنهد في خوف فيدخل العامل ويقوم بفتح المياه عليها ويخرج ويكرر هذا كل ساعتين وهي ترتجف بشده وتجف دموعها من شدة البكاء
يدخل العامل الي سريانوسي فيجده يشاهدها من كاميرات المراقبه ويبتسم
-يا معلم
ولكن سريانوسي لا يعطيه اي اهتمام ويظل ينظر إليها في شهوة ليقطع العامل تأمله مره ثانيه
-يا معلم
-عاوز اي أرغي ولخص
-أنا عملت كل حاجه قولتها والبت هتموت من الساقعه
-خلاص كفايه عليها عاوزك تدخل لها دلوقتي تفكها وتسيبها وتخرج وتقفل الباب عليها جامد
-حاضر .... بس عندي سؤال
-بلاش أسئله علشان مش هتلاقي ليها عندي اجابه... سامع يا جعبل
ينصدم العامل جعبل من حديثه ويخرج وينفذ ما طلبه سريانوسي منه وسريانوسي يشاهدهم من كاميرا المراقبه ويشاهد وداد بدون ملابس ويبتسم
ترتدي وداد ملابسها مسرعه وتذهب الي الباب وتنصدم عندما تجده مغلق فتظل تدق الباب بشده
-أفتحوا الباب .... أفتحوا الباب
وسريانوسي جالس في مكتبه فيجد المحامي باسل فينصدم .... يد خل باسل مسرعا وفي حاله من العصبيه
-خير جاي تقل ادبك هنا تاني
-لا جاي أعلمك الأدب الزاي
يقوم باسل بضرب سريانوسي بالبونيه في وجهه فيقع سريانوسي علي الأرض
-قدامك لحد بكره يا سريانوسي والورق لو مظهرشي هسجنك انت سامع
يتركه باسل ويخرج وسريانوسي يقف وهو يتألم ويضع يداه علي عينه
-هشتكيك وهرفع عليك قضيه ... تهجم علي صاحب عمل في أداء عمله
يجلس سريانوسي يتألم وينادي علي جعبل .... فيدخل جعبل مسرعا
-خير يا معلم
↚
-جهز نفسك بكره... هتكتب كتب كتابك علي وداد
يتحرك جعبل في صدمه وتظهر علي وجهه علامات الصدمه
-كتب كتابي علي مين انا مش فاهم حاجه
-ومن امتي وأنت بتفهم
يخرج سريانوسي مبلغ من المال ويعطيه له
-خد جيب لك بدله حلوه كده
وجعبل ينظر إليه في صدمه ولا يتحدث
في المساء وداد داخل الحجره تشعر بهبوط لعدم دخول الطعام فمها لمدة يومين فتذهب لتدق الباب بقوه وتصرخ
-حد يلحقني بمووووت
تلفظ هذه الجمل بكلمات متقطعه وتجلس علي الأرض
والمعرض مظلم جدا لا يوجد به اي احد سوي جعبل نايم في مكتب سريانوسي
خارج المعرض باسل جالس في سيارته ....يرتدي جفاز ويضع قناع علي وجهه ويدخل المعرض متخفيا من الشباك الخلفي ..... في ذات الوقت وداد تدق الباب بقوه
-حد يلحقني همووت ..... ألحقوني
وباسل متجه ناحية المكتب فيسمع صرخات وداد فيذهب الي الباب مسرعا ويهمس
-حد جوه
-ألحقوني ... ألحقوني هموت .... هيموتوني
-طب انا هحاول أخرجك اهدي
-حد يخرجني هموووت
وفي هذا الوقت يستيقظ جعبل علي صرخات وداد وهو متعصب جدا
-يادي ام الليله اللي مش هنعرف نتخمد فيها دي ....الله يحرق أهلك اي مبتفصليش ... اقسم بالله لأقتلك
يخرج جعبل من المكتب فيجد عصا بجانب الباب فيحملها
باسل يحاول ان يكسر الباب فيفشل ليسمع صوت قدم أتيه فيتحرك مسرعا ويخرج من الشباك مثل ما عاد و وداد تصرخ في الداخل
-ابوس أيدك خرجني
فيذهب جعبل فلم يجد أحد بجانب الباب فيفتح الباب وهو متعصب
-انتي اي يا مره لوك لوك لوك لوك كده مبتفصليش
فتقف وداد مسرعا وتحاول ان تبعده لتهرب وبالفعل يقع علي الأرض ... فيقف مسرعا ويجري خلفها
-استني بقولك هضربك لو موقفتيش
و وداد تجري مسرعا وهي تتحرك بسرعه ، فيضربها جعبل بالعصا على رأسها ليمنعها فتنصدم وينهدر الدم فتقع علي الارض
↚
-استني بقولك هضربك لو موقفتيش
و وداد تجري مسرعا وهي تتحرك بسرعه ، فيضربها جعبل بالعصا على رأسها ليمنعها فتنصدم وينهدر الدم فتقع علي الارض
-ينهار أزرق انا عملت اي
يقف جعبل مكانه لا يتحرك يظل صامت ثم يتمالك أعصابه
-انتي .... ردي عليا
يضع يداه اسفل عنقها ولم يجد نبض ... يضع أذنه علي صدرها ولم يجد نبض فيذهب مسرعا ويأتي ب شوجال من الخيش ويضعه بجانبها
-يا نهار أزرق اي الليله الطين دي ... المعلم لو عرف هيقتلني
يضعها جعبل داخل الشوال ويحاول جرها ويخرج بها ومن بعيد باسل جالس داخل سيارته يشاهد هذا المشهد في صدمه ويتحرك من مكانه ويقوم بتشغيل السياره ... وفي الجانب الاخر يضع جعبل الشوال داخل سياره من سيارات الشركه ويتحرك بالسياره وخلفه باسل يتحدث بداخله
-اكيد في مصيبه من مصايبه .... ماشي يا سريانوسي الزفت اما نشوف أخرتها معاك
يذهب جعبل ب وداد الي أعلي كوبري ويقف بالسياره ويراقب المكان جيدا ثم يهبط ويجر الشوال ويقوم بألقاء وداد في النهر ويأخذ الشوال ويركب السياره ويعود مسرعا ..... يهبط باسل من السياره ويتحرك بسرعه ثم يقفذ في النهر ويبحث عن وداد الي ان يجدها
*اليوم التالي*
يدخل سريانوسي فلم يجد وداد فيظل يبحث عنها لينصدم برد فعل جعبل
-ضربتني وهربت يا معلم
تتسع عين سريانوسي من الصدمه ويخنق جعبل بتعصب
-وانت بتفتح لها ليه يا حيوان
-قعدت تصرخ امبارح وخوفت لحد يسمعها ... دخلت اشوف مالها قامت ضرباني علي دماغي وهربت مني
-غبي
يظل سريانوسي لدقائق يفكر ثم ينظر الي كاميرات المراقبه
-عاوزك تدخل دلوقتي ...تمسح كل تسجيلات كاميرات المراقبه متسيبشي حاجه الا لما تمسحها قديم بجديد و مش عاوز اي اثبات يثبت ان البت دي كانت شغاله هنا انت سامع
-حاضر
يظل جعبل واقف ينظر الي سريانوسي فيلفظ سريانوسي بتعصب
-واقف ليه يا حيوان انت. .. مستني لحد ما البوليس يجي يمسحهم هو
يتحرك جعبل مسرعا
يدخل باسل الحجره داخل المستشفي ويظل بجانب وداد ليله كامله الي ان تفيق .... لتفتح عينيها في زهول تام
-أنا فين
-اهدي خالص ... انتي في أمان
تحاول وداد ان تعتدل وتجلس مكانها ثم تتذكؤ ما حدث وهي تبكي
-ولاد الكلب .... ولاد الكلب ...لا
تصرخ بشده وباسل يقوم بتهدئتها
-اهدي ... اهدي خالص مفيش حاجه اهدي .... اهدي علشان نعرف نجيب حقك
تصمت وداد وتنظر الي وجه باسل بصدمه وبلهفه
-حق اي دول قتلوني من جوايا حق اي
-عاوز اعرف عملوا معاكي اي علشان اجيب حقك
وهي تصرخ وتبكي فيصرخ في وجهها
-اهدي بقي
تصمت وداد وتنظر إليه في صدمه
-انت .... انا عرفاك. .. شوفتك قبل كده
-مش فاكرك الصراحه بس يمكن نكون اتقابلنا ...انا باسل محامي مشهور علفكره
-أنا اللي كنت شغاله عند الكلب سريانوسي وشوفت وانت خارج وبتتخانق معاه وعرفت المشاكل اللي بينكم
يجلس باسل بعد ان تهدأ وداد ويبتسم
-انتي امبارح اللي كنتي في الأوضه محبوسه عندهم وبتصرخي صح؟!
تتذكر وداد ما حدث لها ثم تأخذ في البكاه مره ثانيه وباسل يحاول تهدئتها
-اهدي .... اهدي خالص
-دمروني ولاد الكلب
-اي اللي حصل عاوزك تحكي
تحكي له وداد ما حدث وتتذكر عندما اغتصبها سريانوسي وعندما تم حبسها داخل الحجره مكبلة الايدي و باسل ينصت إليها في صدمه وصمت
-كل ده حصل
-انا هقتله مش هسيبه هقتله
-أعدائه كتير وهيقفوا في صفك لما ترفعي قضيه
تتسع عين وداد وتأخذ انفسها
-قضيه!
-اها حقك هيجيلك بالقانون .... اللي زي ده لازم ينعدم .... شروع في قتل وقضية اغتصاب يبقي إعدام
-أنا مش هستني المجتمع هو اللي يجيب لي حقي. .. القضاء اتبنا علي نصر الظالم على حساب المظلوم
يبتسم باسل ويغلق عينيه ثم يقف
-أنا هجيب الظابط هو بره اهو يعمل محضر بالجريمه
يخرج باسل من الحجره وبعد دقايق يدخل ومعه الظابط وحامل في يداه المحضر
الظابط : اي هو المحضر
باسل بإبتسامه : انا مش هعمل محضر واحد انا هعمل ثلاثه
تتعجب وداد ثم تنظر اليه في دهشه
-أنا هعمل محضر شروع في قتل عمد ، ومحضر اغتصاب بالاكراه ، ومحضر تعذيب وسرقه شخص وتهديده
↚
يكتب الظابط المحضر ويقوم باسل بإملائه وفي النهايه يسأل الظابط
-محل الاقامه فين سعادتك
تنظر وداد إليه في حزن فيبتسم باسل ويلفظ
-فيلا زايد رقم 6 في باب التجمع الأول
تتعجب وداد مما يفعله ولكن تبتسم ويقوم باسل اخذها وعرضها علي الطبيب الشرعي ليقوم بفحصها وفحص الضرباات التي كانت علي رأسها وجسدها ثم يأخذها ويذهب الي الطبيبه الشرعيه للنساء وتقوم بفحصها لتخرج وتتحدث مع باسل ... وداد راقده على السرير تبكي ووتذكر الشيخ والدها عندما كان معاها اثناء فحصها
-اي يا دكتوره
-والله يا استاذ باسل مفيش اي دليل يثبت انها اتعرضت لاغتصاب
-الزاي وعلامات الضرب والجروح
-انا ملييش دعوه ب ده ...ده ليه دكتور مخصص
-بس اكيد مكان الاغتصاب سايب أثر
-مفيش اي مكان لسائل المنوي
-ما موكلتي بتقول ان هما كانوا كل شويه بيغرقوها مايه
-ممكن بس كده
-طب مفيش اي التهابات تثبت ده ... زي ازالة الساتر
-فيه المكان ملتهب ممكن ده يثبت بس لاما حالة الاغتصاب عدي عليها 3 ايام يبقي مفيش دليل ...والحاله اللي قدامي دلوقتي مش بنت بنوت
-طب ده يحسن موقفنا في القضيه اكيد ...ممكن تثبتي ده وياريت تكتبي ان حدث حالة اغتصاب بالفعل
-اممممممم .... طب انا هساعدكم علشان انا واثقه ان هي مظلومه ومتعرضه لحالة الاغتصاب
-اي يا دكتور
فتخرج وداد من خلف الساتر وهي تبكي وتمسح دموعها .... وباسل يبتسم وينتظر رد الدكتوره
-انا هكتب تقرير ب كده ان هي اتعرضت لحاله اغتصاب
يفرح باسل و وداد تبكي وتنهدر دموعها ولا تتوقف وبعد انتهاء الكشف تخرج وداد وتركب مع باسل السياره
-احنا كده خلاص صح...كده هيتعدم
-لا قضية الضرب والشروع بقتل دي هيتحبس اربع ايام علي ذمة التحقيق لحد ما التقرير الشرعي يروح لوكيل النيابه
-يعني هيتحبس اربع ايام بس
-ايوه وهحاول اجدد له الحبس لحد ما يتحدد يوم القضيه ويتعرض علي المحكمه
-هو انت بتساعدني ليه
-لسه قدام هتعرفي ... بس عاوزك تحطي دي في دماغك عدو عدوك صديقك وانا وانتي هدفنا واحد
-طب هنروح فين دلوقتي
-هنجيب كاميرات الفيديو بتاع الكوبري ونقدمها للنيابه قبل ما يوصل ليها
سريانوسي يجد بثينه بوابة العماره آتيه تبحث عن وداد وهو جالس امام المعرض يشرب شيشه
-عاوزه اي يا بت الله يسهلك
-انا مش بشحت وبعدين اي الله يسهلك دي ، ما تتعدل يا جدع انت كتك حزن وانت عامل زي الكوره الجفر. .. اول مره اشوف بني ادم ربنا قارطه كده بغل ومدور وطوله نص متر
-انتي بتقولي اي يا بت انتي
-بت حيلك وانقطم ديلك انا اسمي بثينه
ينظر إليها سريانوسي بتعصب فتبتسم بثينه
-عاوزه وداد كانت قيلالي ان هي بتشتغل هنا
يبتلع سريانوسي ريقه بخوف ويتحرك في صدمه ويعتدل في الجلوس
-وانتي تقربي لها اي
-ولا أقرب لها ولا نيله دي كانت شغاله في العماره اللي انا فيها ...بت غلبانه بعطف عليها وبزورها هنا من وقت للتاني ... وبعدين انت هتاخد وتدي معايا في الكلام روح نادي لها يلا
-انتي البوابه بتاعت عمارة الراجل اللي اتهجم عليها ؟؟
-الله يخرب بيتها هي لحقت فضحته وقالتلكم هنا ...بت مبتنكسفش
يقطع حديثهم صوت سرينة بوكس الشرطه ليهبط منها أحد الظباط وأمين الشرطه
-سريانوسي علي التهامي
تنظر بثينه اليهم في صدمه وسريانوسي يتحرك في خوف ويلفظ بصوت متقطع
-ايوه انا
يخرج جعبل من الداخل في صدمه وهلع وينظر الي سريانوسي ليلفظ الظابط
-مطلوب بالقبض عليك انت وجعبل السيد حفيظ ابو زعبل في قضية اغتصاب وشروع في قتل المجني عليها وداد قاسم عابدين زين النور
تنصدم بثينه وتلفظ بصدمه : يا نهار اسود وداد!
يلفظ جعبل بداخله : هي لسه عايشه
جعبل ببكاه : والله ما عملت حاجه يا بيه
وسريانوسي مصدوم وهم يضعوا الكلبش في يداه ..
↚
-نفسي أشوفه واشوف الكلبش في ايده يمكن يشفي غليلي
دموع وداد زادت وقعدت مكانها وانصدمت لما لقت باسل واقف وبيبص لها
-ف اي
-انتي لازم تحكيلي كل حاجه بالتفاصيل علشان ميلاقوووش صغره يدخلولنا منها
مسحت دموعها وابتسمت وعدلت الحجاب
-بص ....أنا وحيدة ابويا ... ابويا الشيخ قاسم اشهر شيخ في قرية دنهور بقنا ... انا خريجة كلية حقوق وطالعه بتقدير امتياز كمان... عندي عمه أسمها مصدقه ....عمتي مصدقه دي تطييق الموت ولا تطيقنيش من ساعة ما رفضت اني اتجوز ابنها ....وهي السبب في اللي حصلي ده .... في يوم من الايام ابويا سافر يعمل فريضة الحج ... كنت قاعده لواحدي في البيت ... صحباتي قالولي ان في درس في جامع الدمنور في نهاية الناحيه القبليه من الصحرا. ... روحت معاهم ويارتني ما روحت ولا نيلت. ...المهم وانا راجعه سمعت ناس بيتكلموا عن ثفقة سلاح هيستلموها .... خوفت جيت امشي ... زعيم المافايا بتاعهم شافني ...حاولت اجري او اهرب بس وقعت زي الدبش في ايديهم... زعيم المافايا ده أمر حد فيهم بقتلي وكان بليغ. ..اسمه بليغ. ... مسمعشي كلامهم ومقتلنيش واخدني بيته من غير ما زعيم المافايا يعرف ..المهم بقي يضربني ويهددني واللي زاد البلا ان هو اتجوزني .... بس اتجوزني تحت تهديد سلاح
باسل اول ما سمع اتجوزني اتحرك في قلق واشعل سيجاره ...وقلع النضاره اللي كان لابسها
-نعم كان اتجوزك!
-اسمع للأخر يا استاذ متقاطعشي
-طب كملي
اتعدل باسل في الجلوس و وداد كملت الحديث
-وملمسنيش وقعدت معاه ثلاث ايام كان بيعاملي اسود معامله والاقيه فجاءه اتغير وبدأ يعاملني كويس... كنت مفكراه مجنونه وهو اصلا تصرفاته معايا كانت كلها جنان ف جنان ...وفي يوم وليله عرفت ان هو يهودي ومتجوزني علي المله بتاعتي وتاني يوم جه زعيم المافايا وقتله ...بس كان فيه الروح وشيلني ذنبه ...اني ملحقتوش
دموع وداد بدأت تنزل وافتكرت كلام بليغ معاها قبل ما يموت
-" البيت هينفجر كمان دقايق ابوس ايدك متسيبنيش ... عاوز اخرج للحياه على إيدك .... -أنا فديتك وانتي كمان لازم تفديني انتي في ايدك تغيريني وتنجديني من اللي انا فيه.... ابوس ايدك متسبنيش.. انا طالب منك انك تغيريني وانا مستعد انتي المفتاح اللي هفتح بيه باب الحياه "
كانت وداد بتردد الجمل دي وبتبكي جامد ودموعها نازله
-كان قلبي بدأ يستريح له.... مكنتش عارفه اروح ...كنت لواحدي في الصحرا ...اربع ايام ديابه وكلاب وتعابيين وعقارب كنت بترعب. ..شوفت الموت بعنيا ... ولما لقيت اهل بدو نجدوني .... لقيت فيهم شاب عرف حكايتي وقرر يوصلني .... و وصلني وياريته ما وصلني ولسوء الحظ وصلنا الساعه 3 الفجر .... اهل البلد شافوه وهو بيوصلني وزفوني وقالولي كلام يجرح قالولي كلام مفيش حد يطيقه. ..
تتذكر وداد حديث الناس معها وتضع يدها علي أذنها
-" راجعه مع عشيقها ورا الفجر أنا شوفتهم بعنيا..... دي قعدت معاه في بيته أسبوع .... الطبق مستور ولا لسه يا بنت الشيخ .... العيب مش عليكي العيب علي اللي أنيكي .... تعالي ليله وخدي 100 جنيه ... شغل أي لحد 3 بليل ..... كنتي فين طول الأسبوع يا طاهره..... "
علامات الدهشه اللي كانت علي وش باسل اتحولت لعلامات شفقه وحزن ...بس وداد كملت
-جريت علي عمتي علي أساس تنجدني.... طلعت أغبي وأوسخ وألعن منهم ...قفلت بابها في وشي وقالت زيهم وفضحتني وعامت علي كلامهم .... القريب نهش في لحمي مع الغريب
باسل ابتسم واخرج المناديل من جيبه ومد ايده لوداد فمسحت دموعها وكملت
-نزلت البندر وحصل اللي حصل واللي حكتهولك
-طب انتي عارفه هتقولي لوكيل اي بكره
-لا مش عارفه
-طب بصي
اليوم التالي
وداد جالسه وواقف بجانبها باسل وهي تنظر الي باب الدخول ...كل دقيقه بتمر عليها بتخليها هتتجن ...عاوزه تقتل سريانوسي عاوزه تخلص الغليل والنار اللي جواها .... وبالفعل دخل سريانوسي وفي يداه الكلبش وجعبل هو الاخر في يداه الكلبش ...وداد شافتهم جريت عليهم
-يا ولاد الكلب
بس باسل منعها ومسك ايدها جامد و وداد في حاله عصبيه
سريانوسي وقف مع المحامي بتاعه وهو متعصب
-هتعمل اي يا متر
-مفيش أي اثبات عليك يا سريانوسي بيه ...تقرير الطب الشرعي بيقول ان هي انتهاك للغشاء الداخلي ومفيش اي سائل منوي لحضرتك ...يعني انت ف الامان
-اومال انا بتهان لي رد عليا انا هنا لي
-المشكله بس ان كاميرات المراقبه جابت الواد جعبل طالع في كاميرات المراقبه وهو بيرميها من علي الكوبري
-جعبل!
انصدم سريانوس وظل ينظر الي جعبل في صدمه
وداد كانت واقفه بتنهار دموعها مبتتوقفشي و باسل كان بيحاول يهدئها
-مش هقدر اشوفه واقف قدامي كده. .. انا هقتله
-اهدي يا وداد متضيعيش اللي احنا بنعمله ده كله اهدي
-الكلب ...الحقير
باسل حاول يخليها تهدأ وبالفعل وقفت ودخلت لوكيل النيابه وسريانوسي دخل والمحامي بتاع سريانوسي وجعبل وباسل
وكيل النيابه : اي رد حضرتك يا حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي في التهم الموجهه ليك
سريانوسي دموعه المزيفه بدأت تتحرك
-والله يا سيادة البيه انا ما اعرف البت دي غير ان هي جت لي من اسبوع هربانه من أهلها وطلبت مني شغل ... وشغلتها واتفاجئت من يومين بالمحضر ده
عين وداد اتسعت في صدمه وكانت هتجن ووقفت وصرخت
-ي ابن الكلب يا سااافل يا حيوااااان يا كداب
وكيل النيايه اتعصب ووقف وقال
-لو سمحتي عيب كده هحولك للتحقيق لو فضلتي كده
وداد كانت بتتنهد زي المجنونه وبتشار علي سريانوسي وبتصرخ
-ده كداب والله انا هحكي لجنابك كل حاجه
وكيل النيابه: طب اهدي خالص وهسمحلك تتكلمي
سريانوسي واقف ينظر الي جعبل خايف ان جعبل يخالف الاتفاق بس نظرات جعبل ليه بتقول ان هو مش ممكن يضحي بنفسه
وكيل النيابه : التقرير الشرعي بيقول ان حدث اختراق للغشاء بتاع المجني عليها وداد يا سريانوسي
سريانوسي ببكاه : طب انا هحكيلك حكايه وانت عليك التصديق او التكذيب سيادتك....انا البت دي جت لي وباسل اخو مراتي الله يرحمها كان عندي في المكتب صح ولا لأ ...عاوز باسل يرد
انصدم باسل وحس ان دي لعبه من سريانوسي وقال بتعجب
-أها لحظتها في اليوم ده
صرخ سريانوسي وببكاه : ظهر الحق اهو اعترف اهو
وقف باسل في صدمه : هو إي اللي اعترف
وكيل النيابه صرخ بتعصب : اهدو ....كمل يا سريانوسي
سريانوسي ببكاه : بص يا بيه ... انا كنت متجوز عزيزه اخت باسل الله يرحمها ماتت وهي حامل
باسل بتعصب والدموع في عينه وحاول يتمالك اعصابه
سريانوسي ببكاه مزيف : كان شغال عندي وكنت بعتبره زي اخويا وكبرته وخليته محامي مشهور وأول ما عض جه يعض أيدي
علامات الدهشة زادت علي وجه باسل ... ودموع وداد اتوقفت وظلت تنظر في صدمه هي الاخري
-باسل غدر بيا وانا ماسك عليه كمبيلات. ... فعمل اي بقي راح اتفق مع البت اللي لمتها وحميتها من اهلها اللي كانوا عاوزين يقتلوها .... وخلاها تقول عليا كده ...علشان يساومني
وداد وقفت في زهول و باسل اتحرك ووقف هو كمان في صدمه
وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت بكر يعني
سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني
وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي
هتدخل على صفحتي تعملي متابعه هيوصلك كل جديد وان شاء فاضل فصليين او تلاته وهتنتهي
↚
وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت ، مفيش حد لمسها يعني
سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني
وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي ، وكيل النيابه حاول علي قد ما يقدر يساعد وداد بس فشل
سريانوسي بتعصب : تقدر تقول لي يا باسل وداد قاعده عندك ليه
باسل : معندهاش مكان ف قعدت عندي
محامي سريانوسي : وده يثبت ان كلام موكلي صح واطلب من سيادتكم ان انتم تأجلوا الجلسه لحين إستماع الشهود
واتفاجئ من رد فعل سريانوسي ان هو جايب شهود يشهدوا معاه
وداد ببكاه : في رب السما هو اللي هيجيب حقي يا بن الكلب ، منك لله ،يا كلب
باسل بتعصب: طب سيادتك انت مصدق اللي بيقوله ده... انا بطالب حضرتك تستجوب جعبل بمفرده
وكيل النيابه : حضرتك مش هتعرفني شغلي يا استاذ باسل
سريانوسي ابتسم وجعبل كان ضميره بادئ يتحرك ويتكلم بس سريانوسي مسك ايده بقوه ف خاف ، وداد خرجت من قسم الشرطه وهي مش ف وعيها نهائي وركبت العربيه مع باسل
-شهود أي اللي تم استدعائهم
بس وداد مردتش عليه غير أن دموعها بتنزل وساكته مبتتكلمشي ، هو ابتسم لها وحاول يتكلم تاني
-بس مقولتليش تعتقدي مين الشهود دول يا وداد
-معرفشي
الكلمه خرجت بكسرة نفس كلمه كانت بتحمل معاني كتيره من وجع وصرخه
-عارفه يا وداد ... انا اكتر واحد بكره سريانوسي ... عارفه ليه ؟
وداد إم تلتفت إليه ولم تجيبه ، صامته لا تتحدث
-هقولك ليه ، احنا كنا فقراء قوي يا وداد ، كنت انا و اختي الكبيره بس ، قاعدين في أوضه علي السطح وحمام مشترك مع الجيران ، أختي أشتغلت سكرتيره عند زميل سريانوسي ، سريانوسي شافها أعجب بيها ، اتقدم لها ، مش هنكر أن هو السبب ف اللي انا فيه والعز ده كله ، فتح ليا مكتب في التجمع واتشهرت جامد قوي ، المهم سريانوسي بقي يخرج مع الحريم ويتجوز عرفي علي أختي ويرجع كل يوم يضربها ويشتمها ، أختي كانت طيبه قوي كانت بتخاف تحكيلي، وفي يوم لقت نفسها حامل ،كانت فرحانه قوي واتصلت بيا وحكت لي ان هي حامل ومستنياه يرجع علشان تحكيله
وداد اندمجت مع القصه وإلتفتت لباسل ، انصدمت لما شافت باسل بيعيط
-سريانوسي كان راجع ، ومعاه زوجه جديده ، اختي دخلت في صدمه عصبيه ، قام الحيوان ضربها في بطنها بالرجل ومكانشي يعرف ان هي حامل ، وقعت علي الارض مفاقتش بعدها وماتت
باسل دموعه بتنزل و وداد مصدومه من اللي بيقوله ده
اليوم التالي
وداد جالسه وواقف بجانبها باسل فتنصدم عندما تجد الدكتور الذي قام بفحصها أثناء ذهابها مع والدها " الفصل الثالث" ، وداد وقفت في صدمه بس نظرات الدكتور لها كان كل اسف ودخل لوكيل النيابه وباسل بيسأل وداد بتعجب
-مين ده يا وداد تعرفيه
-ده الدكتور اللي أبويا اخدني عنده وقال لأبويا ان انا بنت بنوت
انصدم باسل ولفظ بخوف
-كده سريانوسي بدأ يبخ سمه
دخل الدكتور لوكيل النيابه وجلس وابتسم
-معاك الدكتور عثمان مصطفي خالد ، دكتور امراض نساء وأعضاء تناسليه
-أهلا يا دكتور ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
-بص يا فندم انا بيجيلي مرضي كتير وبنساهم اصلا ، بس المره دي كانت مختلفه شويه ، البنت دي جت ليا هي وابوها وكشفت عليها وطلعت بنت بنوت ، بس اكتشفت ان هي عامله عملية ترقيع ، و والدها لما عرف جاتله جلطه في القلب ساعتها وحولته علي مستشفي الهلال وحضرتك ممكن تجيب تفاصيل الحاله بتاعته من هناك
-يعني انت دلوقتي بتقول ان هي كانت عامله عمليه اعادة بناء الغشاء
-ايوه يا فندم
↚
-اومال تقرير الطب الشرعي ليه بيقول ان الغشاء اللي تم ازالته كان غشاء البنت وليس مصطنع
وش الدكتور جاب ألوان واتحرك في خوف وبلع ريقه وابتسم وحاول يتمالك اعصابه
-معتقدشي علشان انا كنت متأكد مليون ف الميه ان هي كانت مركبه غشاء مصطنع ومعنديش اي كلام تاني سيادتك
وداد جالسه تبكي ثم تخرج المصحف وتبدأ تقرأ لتشعر بدوخه بسيطه و وجع في بطنها
-مالك يا وداد
-دوخه بسيطه مش عارفه من اي وحاسه ان عاوزه استفرغ
-ما انتي مأكلتيش من امبارح اي حاجه استني اروح اجيب لك عصير
يتركها باسل ويمشي فيخرج الدكتور مسرعا ولا يلتفت إليها ووتفاجئ بمفاجاءه كبري، وهو بدوي وهو جالس علي الكرسي المتحرك وتساعده زوجته ، ملحوظه بدوي ده اللي اتهجم عليها في الفصل السادس ، وداد كانت ضربته بالسكين وهربت ، وبيدعي ان هو مشلول وبيتحرك بكرسي متحرك بس هو لا ، وداد كانت بمفردها بدأت تبحث عن باسل وهي خايفه من بدوي ، بس بدوي دخل مكتب وكيل النيابه
-معاك بدوي علم الدين شيرس موجهه باللغه العربيه ، متقاعد بسبب الشلل ده ، واللي ورايا دي مراتي
-أهلا استاذ بدوي ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
اتحرك بدوي بخوف بس تمالك اعصابه
-سيادتك انا راجل مريض وزوجتي مش بتقدر تخدمني لواحدها وتشوف طلبات البيت ، فطلبت من المكتب بتاع الحي يعينوا ليا خادمه ، وبالفعل جابوا البت دي ، كانت تصرفاتها غريبه حكت لي ان هي بنت غلبانه وأهلها عاوزين يقتلوها علشان اكتشوفوا ان هي جابت لهم العار ومش بنت بنوت ، بس انا رفضت وعلطول مشيتها
-يعني أنت بتقول دلوقتي ان البنت قالت لك ان هي كانت مش بنت بنوت
-أها ... ورفدتها علطول
وداد خارج المكتب تتذكر عندما قام بدوي بالاعتداء عليها وقامت بطعنه بالسكين ، تظل ترتجف بقوه وتبكي وتضع المصحف بجانبها لتتفاجئ بخروج بدوي وكالعاده لا ينظر اليها ويخرج هو وزوجته ، والمفاجاءه الأكبر تجد بثينه آتيه هي الاخري " بثينه كانت بوابة العماره لدي بدوي وصديقة وداد "
-بثينه
تجري وداد عليها وتحضنها بقوه وهي تبكي بقوه
-اكيد جايه تشهدي معايا وتقولي علي اللي بدوي عمله فيا
تبتعد بثينه عنها وهي تبكي
-سامحيني يا بت يا وداد والله يا وداد انا بيهددوني، الراجل اللي اسمه سريانوسي اللي عامل زي صباع الفجله ده باعت ناس بتهدد اهلي في البلد ، اسفه يا صاحبتي
تتركها بثينه وتدخل ، و وداد صامته وساكنه مكانها
-ايوه يا فندم انتم جايبني هنا ، معاك بثينه جايبه 65% في الثانويه العامه ومنه لله خالي جابني اشتغل معاه في العماره وسيبوني التعليم ، انا اصلا كنت شغاله في العماره دي قبل كده وكان واحد اتقتل فيها كان ساكن في شقة الحزين بدوي وواحده كانت بت.....
-بس اسكتي ، انتي جايه تحكيلي قصة حياتك ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاءك لتقولي الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور اتفضلي
-معرفهاش سيادتك، لا معرفشي الاسم ده ، وبعدين انا لسه جديده في العماره واشكال جديده وقديمه بتمر عليا ، وبعدين هما اصلا مش بي....
-بس يا بنتي انتي اي ، ردي علي قد السؤال ، انتي بتقولي متعرفيهاش ، الزاي وانتي شغاله في نفس عمارة الاستاذ بدوي
-الراجل ده مش سهل وياريت متاخدشي بكلامه ودور في دفاتره القديمه هتعرف ان هو كداب
-يعني انتي بتقولي دلوقتي انك متعرفيش وداد
-ولا شوفتها قبل كده سيادتك
تخرج بثينه وتنظر الي وداد وهي تبكي
-مقولتش حاجه تأذيكي يا به
تبتسم وداد وتنظر اليها في رفق
-شكرا
تتركها بثينه وتمشي فيأتي باسل ليجد وداد تبكي فيعطيها
-اشربي العصير وهتبقي كويسه يا وداد
-بدوي جه يشهد مع سريانوسي ومشي
-نعم
انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم
-جيت أشهد ضدك يا بنت اخويا
↚
وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت ، مفيش حد لمسها يعني
سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني
وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي ، وكيل النيابه حاول علي قد ما يقدر يساعد وداد بس فشل
سريانوسي بتعصب : تقدر تقول لي يا باسل وداد قاعده عندك ليه
باسل : معندهاش مكان ف قعدت عندي
محامي سريانوسي : وده يثبت ان كلام موكلي صح واطلب من سيادتكم ان انتم تأجلوا الجلسه لحين إستماع الشهود
واتفاجئ من رد فعل سريانوسي ان هو جايب شهود يشهدوا معاه
وداد ببكاه : في رب السما هو اللي هيجيب حقي يا بن الكلب ، منك لله ،يا كلب
باسل بتعصب: طب سيادتك انت مصدق اللي بيقوله ده... انا بطالب حضرتك تستجوب جعبل بمفرده
وكيل النيابه : حضرتك مش هتعرفني شغلي يا استاذ باسل
سريانوسي ابتسم وجعبل كان ضميره بادئ يتحرك ويتكلم بس سريانوسي مسك ايده بقوه ف خاف ، وداد خرجت من قسم الشرطه وهي مش ف وعيها نهائي وركبت العربيه مع باسل
-شهود أي اللي تم استدعائهم
بس وداد مردتش عليه غير أن دموعها بتنزل وساكته مبتتكلمشي ، هو ابتسم لها وحاول يتكلم تاني
-بس مقولتليش تعتقدي مين الشهود دول يا وداد
-معرفشي
الكلمه خرجت بكسرة نفس كلمه كانت بتحمل معاني كتيره من وجع وصرخه
-عارفه يا وداد ... انا اكتر واحد بكره سريانوسي ... عارفه ليه ؟
وداد إم تلتفت إليه ولم تجيبه ، صامته لا تتحدث
-هقولك ليه ، احنا كنا فقراء قوي يا وداد ، كنت انا و اختي الكبيره بس ، قاعدين في أوضه علي السطح وحمام مشترك مع الجيران ، أختي أشتغلت سكرتيره عند زميل سريانوسي ، سريانوسي شافها أعجب بيها ، اتقدم لها ، مش هنكر أن هو السبب ف اللي انا فيه والعز ده كله ، فتح ليا مكتب في التجمع واتشهرت جامد قوي ، المهم سريانوسي بقي يخرج مع الحريم ويتجوز عرفي علي أختي ويرجع كل يوم يضربها ويشتمها ، أختي كانت طيبه قوي كانت بتخاف تحكيلي، وفي يوم لقت نفسها حامل ،كانت فرحانه قوي واتصلت بيا وحكت لي ان هي حامل ومستنياه يرجع علشان تحكيله
وداد اندمجت مع القصه وإلتفتت لباسل ، انصدمت لما شافت باسل بيعيط
-سريانوسي كان راجع ، ومعاه زوجه جديده ، اختي دخلت في صدمه عصبيه ، قام الحيوان ضربها في بطنها بالرجل ومكانشي يعرف ان هي حامل ، وقعت علي الارض مفاقتش بعدها وماتت
باسل دموعه بتنزل و وداد مصدومه من اللي بيقوله ده
اليوم التالي
وداد جالسه وواقف بجانبها باسل فتنصدم عندما تجد الدكتور الذي قام بفحصها أثناء ذهابها مع والدها " الفصل الثالث" ، وداد وقفت في صدمه بس نظرات الدكتور لها كان كل اسف ودخل لوكيل النيابه وباسل بيسأل وداد بتعجب
-مين ده يا وداد تعرفيه
-ده الدكتور اللي أبويا اخدني عنده وقال لأبويا ان انا بنت بنوت
انصدم باسل ولفظ بخوف
-كده سريانوسي بدأ يبخ سمه
دخل الدكتور لوكيل النيابه وجلس وابتسم
-معاك الدكتور عثمان مصطفي خالد ، دكتور امراض نساء وأعضاء تناسليه
-أهلا يا دكتور ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
-بص يا فندم انا بيجيلي مرضي كتير وبنساهم اصلا ، بس المره دي كانت مختلفه شويه ، البنت دي جت ليا هي وابوها وكشفت عليها وطلعت بنت بنوت ، بس اكتشفت ان هي عامله عملية ترقيع ، و والدها لما عرف جاتله جلطه في القلب ساعتها وحولته علي مستشفي الهلال وحضرتك ممكن تجيب تفاصيل الحاله بتاعته من هناك
-يعني انت دلوقتي بتقول ان هي كانت عامله عمليه اعادة بناء الغشاء
-ايوه يا فندم
-اومال تقرير الطب الشرعي ليه بيقول ان الغشاء اللي تم ازالته كان غشاء البنت وليس مصطنع
وش الدكتور جاب ألوان واتحرك في خوف وبلع ريقه وابتسم وحاول يتمالك اعصابه
-معتقدشي علشان انا كنت متأكد مليون ف الميه ان هي كانت مركبه غشاء مصطنع ومعنديش اي كلام تاني سيادتك
وداد جالسه تبكي ثم تخرج المصحف وتبدأ تقرأ لتشعر بدوخه بسيطه و وجع في بطنها
-مالك يا وداد
↚
-دوخه بسيطه مش عارفه من اي وحاسه ان عاوزه استفرغ
-ما انتي مأكلتيش من امبارح اي حاجه استني اروح اجيب لك عصير
يتركها باسل ويمشي فيخرج الدكتور مسرعا ولا يلتفت إليها ووتفاجئ بمفاجاءه كبري، وهو بدوي وهو جالس علي الكرسي المتحرك وتساعده زوجته ، ملحوظه بدوي ده اللي اتهجم عليها في الفصل السادس ، وداد كانت ضربته بالسكين وهربت ، وبيدعي ان هو مشلول وبيتحرك بكرسي متحرك بس هو لا ، وداد كانت بمفردها بدأت تبحث عن باسل وهي خايفه من بدوي ، بس بدوي دخل مكتب وكيل النيابه
-معاك بدوي علم الدين شيرس موجهه باللغه العربيه ، متقاعد بسبب الشلل ده ، واللي ورايا دي مراتي
-أهلا استاذ بدوي ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
اتحرك بدوي بخوف بس تمالك اعصابه
-سيادتك انا راجل مريض وزوجتي مش بتقدر تخدمني لواحدها وتشوف طلبات البيت ، فطلبت من المكتب بتاع الحي يعينوا ليا خادمه ، وبالفعل جابوا البت دي ، كانت تصرفاتها غريبه حكت لي ان هي بنت غلبانه وأهلها عاوزين يقتلوها علشان اكتشوفوا ان هي جابت لهم العار ومش بنت بنوت ، بس انا رفضت وعلطول مشيتها
-يعني أنت بتقول دلوقتي ان البنت قالت لك ان هي كانت مش بنت بنوت
-أها ... ورفدتها علطول
وداد خارج المكتب تتذكر عندما قام بدوي بالاعتداء عليها وقامت بطعنه بالسكين ، تظل ترتجف بقوه وتبكي وتضع المصحف بجانبها لتتفاجئ بخروج بدوي وكالعاده لا ينظر اليها ويخرج هو وزوجته ، والمفاجاءه الأكبر تجد بثينه آتيه هي الاخري " بثينه كانت بوابة العماره لدي بدوي وصديقة وداد "
-بثينه
تجري وداد عليها وتحضنها بقوه وهي تبكي بقوه
-اكيد جايه تشهدي معايا وتقولي علي اللي بدوي عمله فيا
تبتعد بثينه عنها وهي تبكي
-سامحيني يا بت يا وداد والله يا وداد انا بيهددوني، الراجل اللي اسمه سريانوسي اللي عامل زي صباع الفجله ده باعت ناس بتهدد اهلي في البلد ، اسفه يا صاحبتي
تتركها بثينه وتدخل ، و وداد صامته وساكنه مكانها
-ايوه يا فندم انتم جايبني هنا ، معاك بثينه جايبه 65% في الثانويه العامه ومنه لله خالي جابني اشتغل معاه في العماره وسيبوني التعليم ، انا اصلا كنت شغاله في العماره دي قبل كده وكان واحد اتقتل فيها كان ساكن في شقة الحزين بدوي وواحده كانت بت.....
-بس اسكتي ، انتي جايه تحكيلي قصة حياتك ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاءك لتقولي الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور اتفضلي
-معرفهاش سيادتك، لا معرفشي الاسم ده ، وبعدين انا لسه جديده في العماره واشكال جديده وقديمه بتمر عليا ، وبعدين هما اصلا مش بي....
-بس يا بنتي انتي اي ، ردي علي قد السؤال ، انتي بتقولي متعرفيهاش ، الزاي وانتي شغاله في نفس عمارة الاستاذ بدوي
-الراجل ده مش سهل وياريت متاخدشي بكلامه ودور في دفاتره القديمه هتعرف ان هو كداب
-يعني انتي بتقولي دلوقتي انك متعرفيش وداد
-ولا شوفتها قبل كده سيادتك
تخرج بثينه وتنظر الي وداد وهي تبكي
-مقولتش حاجه تأذيكي يا به
تبتسم وداد وتنظر اليها في رفق
-شكرا
تتركها بثينه وتمشي فيأتي باسل ليجد وداد تبكي فيعطيها
-اشربي العصير وهتبقي كويسه يا وداد
-بدوي جه يشهد مع سريانوسي ومشي
↚
-نعم
انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم
-جيت أشهد ضدك يا بنت اخويا
وداد خافت ورجعت وقفت خلف باسل و هي مرعوبه من عمتها مصدقه
مصدقه بإبتسامه : أي يا بت اخويا مسألتيش يعني ع ابوكي هل هو مات ولا عايش ولا حكاية اهله اي
وداد بخوف : عملت فيكي اي يا عمتي علشان تعملي فيا كده ، ده كله علشان رفضت اتجوز ابنك
مصدقه : إبني اتجوز ومراته حيبله دوري علي نفسك والعار اللي جيبتهولنا
تتركهم مصدقه وتدخل الي وكيل النيابه وهي تنظر الي وداد عندما يقوم الحاجب بغلق الباب
-انا مصدقه عابدين زين النور اخت الشيخ قاسم ابو وداد
وكيل النيابه اتعجب لأن اسم مصدقه مش موجود في الشهود
-انتي عمتها
-اها يا بيه ولو طولت أخلص منها يبقي أريح لينا
-احكي يا حاجه مصدقه
-احكي اي ولا أي ، أنا معنديش حاجه تتقال انا عندي ورق هو اللي يتكلم
-ورق ، ورق اي
تخرج مصدقه من العمه التي ترتديها علي رأسها اربع ورقات
-خد يا بيه ده عقد جواز وداد من بليغ عتمان ابو سفيان المشهور بالمافايا ومتوثق كمان ومات بعد الجواز بأسبوعين اتنين
-أي ده
-وداد كانت زينة بنات البلد في يوم وليلة جلبت لنا العار لما عرفنا ان هي متجوزه في السر وجيبنا الدايه اتفحصتها وعرفنا ان هي مش بنت بنوت ، اخويا اخدها وهرب علي مصر ولما لقاها دارت علي حل شعرها ، رجع تاني البلد وقال ماتت
وداد واقفه بتبكي مع باسل والوجع في بطنها زاد وبدأت تستفرغ وباسل بدأ يساعدها
-تعبانه مش قادره عاوزه أروح
-عمتك قلبت الطربيزه علينا يا وداد
ليجدوا مصدقه خارجه من مكتب وكيل النيابه وتبتسم
-مستنياكي في البلد وانتي جايه وكفنك علي يدك علشان مبنجبش كفن للي زيك
وتتركها وتمشي لتدخل وداد وهي تستند علي باسل وخلفهم يدخل سريانوسي وجعبل والمحامي لديهم
وكيل النيابه : أكتب عندك يا أبني بعد الاستماع إلي الشهود والأدله، قبل إصدار الملف الي المحكمه العليا فقد تم
1- حبس المجني جعبل السيد حفيظ ابو زعبل ثلاث ايام علي ذمة التحقيق بما تم تقديمه إلينا من براهين وأدله ، وشروع في قتل المجني عليها وداد قاسم عابدين زين النور ، واحالة اوراقه الي المحكمه العليا
تبتسم وداد وباسل عندما يسمعوا اول اصدار من وكيل النيابه ، وجعبل ينظر الي سريانوسي وييكي ، ليكمل وكيل النيابه
2-إخلاء سبيل حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي بدفع كفاله قدرها 100 ألف جينيه وقفل المحضر علي ذلك في تمام الساعه الثالثه عصرا
تسمع وداد هذا النطق وهي مصدومه لتدخل في حالة اغماء وتقع علي الارض فيجري باسل اليها مسرعا
سريانوسي واقف مع جعبل والمحامي في الخارج ، بحيث ان جعبل في يداه الكلبش
سريانوسي : الفلوس هتوصل لأمك واخواتك النهار ده بس تقول ان هي كانت داخله تسرق وانت ضربتها وخوفت لتكون ماتت أخذتها رميتها في البحر
جعبل بخوف :كده هاخد كام سنه
المحامي بأبتسامه : ثلاث سنين بس
سريانوسي بضحكه خفيفه : متخافشي يا إبني انا معاك وهحاول اخلي المحامي يقلل لك المده بس خليك فاكر متجيبشي سيرتي بحاجه
وداد علي السرير في الفيلا لدي باسل ، يخرج الدكتور ويتحدث مع باسل قليلا ، لينصدم باسل بما قاله الدكتور ثم يقوم بتوصيله ويدخل الي وداد وهو مصدوم بما قاله الدكتور
-قالك اي
باسل مش بيرد بل بالعكس عاوز يبتسم وفي نفس الوقت مش عارف يقول اي بس حاول يتمالك اعصابه ويتكلم
↚
-وداد انتي...
-انا اي
-أنتي
-انطق انا اي
-أنتي حامل في الشهر الأول
تضع وداد يدها علي فمها وتنصدم وتكتم صرخاتها بيدها وتبكي ثم تقف في صدمه عصبيه
-لا..لا لا
-اهدي يا وداد
ولكن وداد تقوم بضرب بطنها بقوه وباسل يمنعها
-اهدي يا وداد بقولك أهدي
-لا..لا...لا..يارب ليه
تصرخ بقوه وتلطم خديها بقوه وتصرخ بشده وترفع عينيها الي اعلي
-يارب انا عملت اي علشان تعمل فيا كده يارب ليه يارب ليه تعمل فيا كده .... عملت اي وحش صلاه وكنت بصلي ...صوم وكنت بصوم ، ليه ، حتي كتابك حفظاه ليه يحصل لي كل ده
-يا وداد أهدي انتي كده بتكفري
-يارب ليه...يارب ليه كده...حرام انا تعبت لأ حرااااام حراااااااااااااااام
يرتفع صوت صرخاتها بقوه ، وتظل تضرب بطنها بقوه ولكن يأتي هاتف في أذنها
-الحمل ده الوسيله الوحيده اللي هتجيبلك حقك
تهدأ وداد مره واحده وتنظر الي باسل وهي مصدومه
-هو الحمل ده الوسيله الوحيده اللي ممكن تجيب حقي
-كنت لسه هقولك بس أنتي اللي مسمعتنيش ، اها احنا ممكن نعمل تحليل الحمض النووي وب كده نقدر نثبت ده كله
تعود نظرة الأمل مره أخري إليها ولكن يقطع هذه النظره جملة باسل الاخيره
-بس لازم القضيه دي تتحول لقضيه رأي عام
- وده ليه لا
-لازم كده احنا هنجبر القاضي ان التحليل يحصل قدامنا في المحكمه ، سريانوسي ثعلب
-لا ده كده هتفضحني
الي اللقاء في الفصل قبل الأخير
يا فرحه ما تمت اخدها الغراب وطار ده المثل اللي هيطبق علي حلقة بكره
قتل وداد هيدور الشك حولين مصدقه وسريانوسي وبدوي
اما باسل هيحاول بأقصي جهده يخلي القضيه قضية رأي عام….
↚
صرخات بشده ، صرخات الناس ازدادت و رجال الأمن أنتشروا في كل مكان
وداد كانت علي الارض ، الدم في كل مكان ،باسل كان بيبكي وبيصرخ ويقول
-حد يلحقنا الأسعاف
قنوات التليفزيون كانت بتنقل الأخبار بث مباشر وكان بدوي بيشاهد التليفزيون وابتسم ووقف من علي الكرسي لما شاهد المنظر ، بثينه دموعها نزلت لما شافت مشهد قتل وداد وكانت بتقول
-يا صغيره علي المر يا اختي ، ربنا على الظالم يا وداد
ووقفت وقعدت تخبط علي التليفزيون جامد وتصرخ وتعيط
-اشتركت مع اللي أذوكي يا بت ، وداد ، انا بنت كلب ، وقفوا الفيديو ، أشتركت مع اللي قتلوكي يا صغيره علي الموت يا خيتي
الفيديو انتشر بسرعه كبيره وكانت مصدقه عمة وداد لتشاهد الفيديو والابتسامه لم تفارق وجهها
-فرحانه ، وكأن اليوم ده عيد ، نكرتي أبني ورفضتيه وقولتي عليه جاهل وكسرتي قلبه ، وكان هيروح من إيدي ، جه الوقت اللي انتي فيه تروحي يا بنت اخويا ، نفسي اعلن للناس كلها وأقول انا اللي قتلتك
تقف مصدقه وتقف خارج الحجره ، فتأتي الخادمه مسرعه
-خير يا ستي
-روحي للمحامي ، قوليله بتقولك مصدقه جهز ورق الميراث بتاع وداد اللي ورثته من بليغ
ثم تدخل الحجره وتقوم بتشغيل اغنية مهرجانات وترقص علي الاغنيه وفي الطابق التاني ابنة مصدقه "عبير" تصرخ بشده وتحاول الخروج من الحجره ولكن لم تجد مفر وتتمتم بكلمات بها بكاه
-كان متجوزني على سنة الله ورسوله ، قتلتوه ليه ،هقتلكم ، افتحوا الباب ، هقتلكم ، قتلتوا حبيبي ، قتلتوا حبيبي
ومصدقه في الطابق الاسفل ترقص علي الاغنيه ولا تعطي أي اهتمام
سريانوسي بيشاهد الفيديو ويبتسم ليدخل المحامي لديه
-خير أكيد جايب لي مصيبه زي وشك
-انت طلعت تريند علي تويتر
-نعم
يدخل سريانوسي فيجد تريند رقم 1 اعدام_سريانوسي
-هما عاوزين يعدموني
-البنك هيحجر بكره علي كل ممتلكاتك
-نعم ، هو انا مشغلك معايا علشان تنكد علي أمي
-اسف
-كده وداد اتقتلت ، يعني القضيه وقفت صح
يقهقر المحامي وجهه في الأرض وينظر الي سريانوسي بحزن
-للأسف كلها ساعه والبوليس هيجي يقبض عليك، فكروا ان انت اللي عامل كده
-مش بقولك انت حد مصلتك عليا
وبالفعل ينصدم سريانوسي عندما يجد رجال الشرطه يقومون بالقبض عليه
باسل واقف خارج الحجره يبكي ويتذكر جميع اللحظات التي قد عاشها مع وداد
-يارب ، انت عارف ان هي غلبانه ، أقف معاها يارب
ينصدم عندما يجد بثينه آتيه متنكره في زي الممرضين حتي تعبر من الشرطه
-باسل بيه، البت وداد لسه عايشه صح؟
ينظر اليها باسل ويظل يبكي بقوه ، و بثينه تقترب من باب العمليات
-اقف معاها يارب ، البت غلبانه ملهاش حد يارب ، البت غلبانه
يخرج الدكتور وطاقم من الدكاتره معه فيسرع باسل و بثينه اليهم في خوف
باسل بخوف : وداد يا دكتور
الدكتور بأسف : حاولنا بأقصي جهد وللأسف فشلنا
↚
تبكي بثينه بقوه ويقف باسل في صدمه ويتذكر وداد عندما كانت تنظر الي الناس وتبتسم وتنظر إليه قائله
-كل دول معايا
يذهب باسل الي الحجره التي بها وداد ويقف في الخارج ويبكي ويقول بحزن
-كل دول معاكي بس انتي اللي سبتيهم ، كنت بدأت احبك
يظل باسل يبكي وينظر الي الباب ثم يجلس علي الارض ويبكي
جميع القنوات في التليفزيون تقوم بنقل الخبر
"وفاة فتاة الصعيد ، رجال الشرطه يقومون بالبحث علي من فعل هذا ، رجال الشرطه يوجهون الاتهام الي المجني سريانوسي "
بعد مرور شهر
جالس باسل علي قبر اخته ، حيث قد قام بدفنها في مقابرهم العائليه ،ينظر علي اسم اخته
-سريانوسي جه الوقت اللي تشوف فيه الموت
وبالفعل في الحبس يدخل أربع رجال علي سريانوسي ويقومون بضربه بقوه الي ان ينزف دم من وجهه ورأسه ويفقد الوعي ، يخرج الرجال بعض الآلات الحاده ويقوم شخص بضرب سريانوسي في بطنه ، بعد ساعات يتم نقل سريانوسي الي المستشفى ويتم وضع عليه حراسه مشددة
بدوي يذهب الي الدكتور بعد تعب شديد هو وزوجته
-خير يا دكتور في اي
-الاشعه والتحاليل بتبين ان حضرتك عندك الأيدز
-الأيدز!
-وللأسف ملهوش علاج غير بتر عضوك الذكري
-انت بتقول اي
-لو المرض ظل كده بدون ان احنا نوقفه، هيتم الوفاه
-الزاي مرض ملهوش علاج انا هسافر أتعالج بره، انا هسافر اتعالج بره انت دكتور حمار مبتفهمشي حاجه ، قال بتر قال
يقف بدوي ويخرج وهو يتمتم بكلمات غير مفهمومه لتظل زوجته
-طب وانا يا دكتور سليمه؟
-اها
-طب احمي نفسي منه الزاي أطلق منه
-والله ما عارف ااقولك اي بس من رأيي، لو متمش البتر ، احتمال 120% يموت
مصدقه جالسه في حجرتها فتجد عبير تدخل وتغلق الباب خلفها بالفتاح وحامله في يدها "جيركن "
-اي يا بت بتقفلي الباب لي ، وأي اللي انتي شيلاه ده
تقترب عبير منها ومصدقه واقفه في خوف
-قتلتيه ليه ؟
-راحه تتجوزي من ورا امك يا عبير وكمان عيل صايع
-الصايع ده كان جوزي علي سنة الله ورسوله ، يعني مضحكشي عليا في الحرام
-ده كان طمعان في فلوسي وفلوسك
-مكانشي يعرف ان انا غنيه، بعتي ناس يقتلوه وهو كان لسه بيقولي بحبك ، كنا بنتفق ان هو هيجي ياخدني منك ، ليه قتلتيه
-كان لازم احميكي علشان بحبك
-ما انا قولت مينفعشي برضو أسيبك لواحدك وانتي بتحبيني ، قولت أخدك معايا ، اخدك ونيسه تونسيني
-هتعملي اي يا بت
-هتعرفي دلوقتي ، هنروح له
تقوم عبيره بفتح البنزين ، وتضع علي جسدها البنزين فتذهب مصدقه مسرعه الي الباب
-ألحقوني يا خلق، ألحقوني يا ناس ، لا يا عبير ، حد يلحقنا ، بتعملي اي يابت
تضع عبير البنزين في جميع أركان الحجره ومصدقه تصرخ بقوه وتحاول ان تخرج ولكن الباب مغلق والشباك من الحديد
-لا يا عبير ، انا امك يا عبير لا ، حد يلحقنااااااا الحقوني
تشعل عبير الكبريت وترميه علي الأرض وهي تضحك فتشتعل عبير وتجري علي مصدقه وتحضنها فتشتعل هي الأخري وتشتعل الحجره بهم وبعد دقائق ينفجر البيت بما فيه من اطفال وأبناء مصدقه الرجال
30-6-2019
في المحكمه القضاه جالسين وباسل والكثير من المحاميين جالسيين للأستماع بجلسة الحكم بعد ان تم أعتراف بثينه وجعبل علي سريانوسي لينطق القاضي
-بحضور الشهود والأدلة المثبته وبجمع سجلات التسجيل فقد قررنا نحن ، حكمة المحكه بحبس
جعبل السيد حفيظ ابو زعبل بالسجن خمسة عشر عام (15 عام ) مع مراعاة التجديد
وسريانوسي واقف في داخل القفص ينظر الي باسل بتعصب ، وباسل ينظر الي سريانوسي ويبتسم ، وجعبل يصرخ وينظر الي سريانوسي
-منك لله دمرت حياتي
ليكمل القاضي الحكم بعد ان يهدأ الجميع
-و بأحالة أوراق حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي الي مفتي الديار المصريه للنطق بالحكم ، وذالك في يوم 4-7-2019 رفعة الجلسه
يهلل الجالسين ليذهب باسل مسرعا الي سريانوسي
↚
-مش وعدتك
-طول ما لسه فيا الروح طول ما اللعبه لسه شغاله
-كلها أربع ايام وهتقابلها هناك وهي صدقني هتكون أقوي عند ربنا وهتقدر تاخد حقها منك
-ومين قالك ان رايح لها دلوقتي
-علي وعدنا ، بس شوف انت ظلمت كام حد في حياتك وجه الوقت اللي أنت تدفع فيه التمن
-عارف يا باسل، أنا نفسي أعترفلك بحاجه كنت مخبيها عليك
يتحرك باسل في تعجب ثم يأخذ انفاسه بخوف
-أختك أنا اللي قتلتها، كنت بشغلها في الحرام ولما حملت خافت تقولي ولما عرفت طلبت منها تنزل الجنين ، رفضت ، زقتها من الدور التاني ، نزلت مصحيتشي
دموع باسل تنهدر عندما يسمع هذا ولكن سريانوسي يكمل حديثه
-ده حالك دلوقتي ، ومش عارف حالك هيبقي اي لما تعرف اني هخرج
سيارة السجن التي تحمل سريانوسي و جعبل يأتي ناس ليضربوا بالنار ، لتهريب سريانوسي ، ولكن ضربات الرصاص ترتفع لتأتي رصاصه في مصدر تحريك السياره لتنفجر السياره ويصرخ سريانوسي وجعبل ويتم تفحمهم في داخل السياره
يخرج عمرو اديب ببرنامجه ويقول
-مساء الخير ، فتاة الصعيد ، قصه تنفع سيناريوا ، قبل ما أبدأ أحب ابعت رساله لبطلة القصه وداد وأقول لها حمد الله ع السلامه وربنا يعوض عليكي في الطفل اللي راح ، وربنا يقومك لينا بالسلامه وتفوقي، ملحوظه المشاهدين، وداد في غيبوبه ولحد دلوقتي مفاقتش ولا صحه للأشاعات اللي انتشرت وقالوا توفت ، فنسأل الله الشفاء ، هنزل لحضرتكم فيديو دلوقتي عن سريانوسي وهو داخل العربيه متفحم بعد ان قام بدفع مبلغ من المال لتهريبه، بس يشاء القدر ويتم انفجار العربيه وهو بداخلها ،وزي ما حضرتك شايفين ان نال جزاه للاخره ومنتظرشي حكم الإله، حكم الارض بل ربنا وسبحانه وتعالي عظيم جدا ، حق البنت رجع قبل تنفيذ حكم اهل الارض ، ومن الأخبار اللي جت لي دلوقتي ان عمتها ولعت هي وكل اهلها، ملحوظه تانيه للمشاهدين ان عمتها شهدت ضدها والفيديو اللي وداد كانت طالعه فيه بتقول ان عمتها السبب في كل اللي حصلها ده ، ولما سألنا عن سبب حريق عمة وداد ، اكتشفنا تن بنتها السبب، والمصادر أكدت ان البنت اللي عملت كده لان كانت متجوزه في السر ، فمثل من قتل يقتل ولو بعد حيين أتحقق اهو ، هنطلع فاصل ونرجع نتكلم في ماتش الزمالك وخسارة الزمالك ،فاصل ونرجع
باسل جالس في المستشفي في حجرة وداد ، يظل ينظر اليها ويتحدث الي وداد الراقده علي السرير في غيبويه وبدون وعي
-قولتلك هجيبلك حقك ، قولتلك حقك هيرجع والحمد الله رجع ، قولتلك ان ربنا مش هيسيبك غير لما ينصرك وبالفعل نصرك ومصر كلها عرفت انك مظلومه ، بس الحاجه الوحيده اللي مقولتهاش ليكي أني بحبك
يقف باسل ويقبل رأسها ويعود ويجلس علي الكرسي ثم يتحدث مره ثانيه
-انا بحبك يا وداد ، اقسم بالله العظيم حبيتك من قلبي ، مكنتش عارف انا بساعدك ليه بس في البدايه كان كل غرضي الأنتقام من سريانوسي ، بس اما عرفتك عرفت يعني اي الحب اللي أنتي عيشتي حياتك كلها بتدوري عليه ، أنا عارف انك سمعاني ، وعرفت انك هتفضلي كده لمده ربنا هو اللي يعلمها بس لما الدكتور قالي انك بتسمعي وبتحسي، حبيت ااقولك
تنهدر الدموع من عينه ويتمالك اعصابه ويمسك يدها وهو يبكي
-حبيت أأقولك أني بحبك ، بحبك وهفضل مستنيكي
لتظهر اغنية إليسا
أول ما قلت بحب كانت ليّ أنا
مين تستاهلها غيري أو تتقال لها
مكتوبة ليك وأهي كل حاجة في وقتها
تكمل حياتك بيّ لما دخلتها
وقت أما شافك قلبي شافت عيني فيك
صورة حبيبي اللي في خيالي رسمتها
قول بقي يا حبيبي، حبيبي
لمين أنا لو مش ليك
قول بقى يا حبيبي، حبيبي
ححب في مين غير فيك
طب ده أنا أيامي أحلامي
وحياتي واقفة عليك "
ليظهر شريط حياة وداد لتعرضها مع بليغ عندما قام بأختطافها وتعرضها لأهل البلد ومرض ابيها وتعرضها لبدوي ولسيريانوسي وأول مقابله بينها وبين باسل
وتظل وداد في غيبوبه وباسل جالس بجانبها
-تمت بحمد الله
↚
النهايه كده انا غيرتها مليون مره وفي الاخر رسيت علي دي حبيت أوضح رساله من خلال النهايه وان باسل هيفضل مستنيها ، حبيت أوضح ان جت له الفرصه اللي يثبت فيها ان هو بيحبها وحبيت نهاية القصه تكون مختلفه عن أي قصة قراءتها، كل مجرم اشترك في في احداث القصه نال جزاه بأضعف عقاب ، مصدقه فضحت فأنفضحت ، قتلت فأنقتلت
بدوي جاله مرض بسبب اللي كان بيعمله وزوجته هتسيبه لواحده و يا يتم البتر يا يموت وده كان عقابه ع اللي عمله
اما سريانوسي مات موته بشعه زي حالاته ويارب أكون قدرت أكشف شخصيته في دور الشر
بليغ كان زعيم مافيا وكان أمنية حياته ان يلاقي واحده تقوم بهدايته بس للأسف ملحقش وأنقتل ومات محروق
باسل حبيت اوضح من خلاله رسائل كتيره وياريت تكونوا فهمتوها
وداد بطلة القصه دي قصه حقيقيه بس فيها اختلاف كبير قوي وهي ان البنت الحقيقيه كانت متجوزه برضاها بتاع حشيش ولما مات رجعت فأهل البلد خرجوها من البلد واتعرضت بأغتصاب وماتت وتم إخفاء الادله
يارب أكون قدرت ارسم لكم الاحداث ومخرجتش عن الموضوع وتكون القصه عجبتكم
تمت بحمد الله