رواية عيناي لا ترى سواك كاملة جميع الفصول بقلم فاطيما يوسف
رواية عيناي لا ترى سواك كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة فاطيما يوسف رواية عيناي لا ترى سواك كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عيناي لا ترى سواك كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عيناي لا ترى سواك كاملة جميع الفصول
رواية عيناي لا ترى سواك كاملة جميع الفصول
بسم الله الرحمن الرحيم
لا إله إلا الله وحده لا شريك له يحيي ويميت له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
بيجري ادم في النادي ومتابع التمرين بتاعه بحرفيه علشان هو بيحب الرياضه جدا وفجاه سمع صوت حد عارفه كويس جدا بيتكلم
انا مراهنة عليك انك هتكسب المناقصة وهتبقى الكينج في السوق باذن الله .
رد عليها من غير ما يبص لها
من غير ما تقولي يا بنتي انا اصلا واثق في نفسي جدا مش محتاج منك الكلمتين اللي انت بتقوليهم دول ما يفرقوش معايا أصلا.
اتضايقت جدا من رده عليها واتكلمت بعتاب
ليه دايما بتحاول تصدني كده يا ادم ودايما قافل البيبان ما بيني وما بينك هو انا بعمل حاجه مزعلاك مني
نفخ ادم بضيق وجاوبها بتوضيح
يا بنتي قلت لك مېت مره انا بعتبرك زي اختي بالظبط مامتك ومامتي اصحاب من زمان واحنا يعتبر متربيين مع بعض وانت بالنسبه لي اختي يا نور ومش بحب ازعلك ولا اضايقك بس لازم افوقك من الوهم اللي انت عايشه فيه .
اتضايقت من رده ومهما حاول يفهمها كده اللي في دماغها في دماغها هي مش بس بتحبه ده هي بتعشقه وبتتمنى قربه لكن هو مش شايفها خالص وردت على كلامه بنفي
لا يا ادم احنا مش اخوات ولا عمرنا كنا اخوات ومش علشان مامتك ومامتي اصحاب تحكم على حبي ليك انه ما ينفعش يا ادم افهم ما تضيعنيش من ايدك وما تضيعش حب وقلب بيتمنى لك الرضا .
كالعاده سابها ومشي وهي واقفه مكانها بس المره دي اتضايقت جدا وحست بالۏجع اللي بتحس بيه كل مره لكن النوبادي زاد عليها قوي
ودموعها نزلت على وشها من كتر ما هي متضايقه منه ومن كتر ما پيجرحها وهو مش حاسس
فجت صاحبتها من وراها وشافت الموقف من بعيد وجت وقفت قدامها ومسكتها من كتافها الاثنين وهي بتقول لها
طول ما انت بتعرضي نفسك عليه وبترخصي حبك وقلبك عمره ما هيشوفك يا نور غير ما عينه شايفاك بالظبط
يا بنتي افهمي لا الوقت ولا الزمن هيخلوه يشوفك زي ما انت ما عايزه غير لما انت تغيري من نفسك ومن اسلوبك معاه وصدقيني انا واثقه ومتاكده ان هو بيحبك زي ما انت ما بتحبيه بالظبط بس محتاج دافعه .
حسيت نور بطيف امل من كلام صاحبتها اللي مختلف تماما عن كل مره بتقوله لها وسالتها برجاء
بجد اللي انت بتقوليه ده يا ميري انا مش فاهمه معنى كلامك انت اول مره تتكلمي معايا كده
مسكت ميري ايديها ومشيت جنبها وفهمتها اللي تقصده
تعالي بس نتمشى شويه ونفكي من الجو الكئيب ده وانا هفهمك تعملي ايه بالظبط بس هتسمعي كلامي وهتنفذي كل اللي انا بقول لك عليه ولا مش هتقدري
شاورت لها براسها بمعنى انها موافقه على اي كلمه هتقولها لها وفضلوا الاتنين ماشيين جنب بعض نور بتسمع لكلام ميري ونصائحها واللي قررت ان هي فعلا تنفذها طالما ان هي ممكن تجيب نتيجه
ومرت الايام وميري بتنفذ اللي اتفقت معاه مع نور وماشيين تمام جدا اما ادم فمستمر في تجاهله ليها ومركز علي شغله وإن شركته تبقي التوب ونور مش في دماغه خالص
فرجع البيت وكانت مامته وصاحبتها مامت نور قاعدين مع بعض فدخل عليهم وسلم وبيسال عن نور
ازيك يا طنط عامله ايه امال فين نور مش شايفها بقى لي تقريبا شهر هي
كويسه
ردت عليه بابتسامه وهي بتحكي له
هي فعلا الشهر ده كانت مشغوله جدا بتعمل تغيير
↚
جذري في شكلها وفي كل حاجه علشان خاطر اخيرا هتوافق على عرض من العروض اللي بتتقدم لها من جميع القنوات مش عايزه اقول لك بقيت حاجه ثانيه خالص قلعت النظاره وعملت ليزك وبقيت تلبس دلوقتي احسن صيحات الموضة.
حس بغليان من جواه من ساعه ما سمع الكلام ده ومش عارف ايه السبب اللي خليه يحس انه مولع من جواه بالشكل ده وسالها بغموض
يعني ايه الكلام ده يا طنط نور قلعت الحجاب وبتلبس خليع دلوقتي
شاورت بايديها برفض وجاوبته
لا يا حبيبي ده ما رضيتش تقلعه خالص وهي ما شاء الله عليها غيرت اه من شكلها ومن نفسها لكن زي ما هي محافظه على احتشامها واحترامها .
ارتاح شويه لكن كمل كلامه وسالها
ولما هي ما قلعتش الحجاب ولسه باحتشامها زي ما حضرتك ما بتقولي هتطلع تقدم البرنامج ازاي وهم كان من شروطهم ان هي تقلع الحجاب علشان كده كانت رافضه تماما
جاوبته بابتسامة
لا يا حبيبي ما انت ما تعرفش ان هي كان بيجي لها في الفتره الاخيره عروض انها تقدم عادي بالحجاب وبحريتها لكن هي كانت بترفض من بره بره وانا ما اعرفش لحد ما لقيتها جايه لي وبتقول لي ان هي خلاص قررت انها تمارس المهنه ومش هتضيع الماجستير اللي خدته على الفاضي وهي قاعده في البيت وقالت لي ان هي هتوافق على عرض برنامج السابعه مساء على قناه الام بي سي وجهزت نفسها وخطتها للبرنامج من بقى لها شهر شغاله عليه علشان كده ما بتخرجش كتييير .
سمع منها الكلام واستاذن منهم وخرج ركب عربيته وهو مش عارف رايح فين وبعد شويه لقى نفسه قدام الفيلا بتاعتهم ودخل قعد في الجنينه وطلب من البواب انه ينده لنور واول ما نور عرفت ان هو اللي قاعد بره دقات قلبها بقت تتصارع ومش مصدقه نفسها فكلمت صاحبتها على طول وعرفتها ان ادم جالها البيت لاول مره بيسال عليها ومش عارفه تتعامل معاها ازاي فردت عليها صاحبتها
شوفي بقى احنا بقى لنا شهر بدربك على الثبات النفسي وعلى الهدوء وعلى الثقه بنفسك فعايزاكي تخرجي تقعدي قدامه وانت معتزه بنفسك وبقيمتك وبمقامك ده انت بقيتي دلوقتي الباش مذيعه
↚
عايزاكي تقعدي وتعملي نفسك ان انت مش فاضيه وكمان ما تحسسيهوش ان انت مهتمه بيه واهم حاجه نظرات عينيك وانت قاعده قدامه ما تضعفيش علشان خاطر يحس إنه هو مش مالكك ومالك دماغك زي الاول
البسي دلوقتي طقم شيك واتاخري عليه شويه علشان ما يحسش بلهفتك ويحس انه دلوقتي ما بقاش من اولوياتك ولا انك تضيعي وقت معاه .
وعدت صاحبتها انها هتحاول تنفذ كلامها على قد ما تقدر وبعد شويه تقريبا ربع ساعه كده نزلت له وما سلمتش بالايد كالعاده وقالت له بلا مبالاة
ازيك يا ادم اخبارك ايه
اما ادم عمال يبص على اللي قاعده قدامه واللي شكلها اتغير 180 درجه بقى مصډوم من كتله الجمال والشياكه والتغيير اللي قدامه في ملامحها وفي لبسها ونظرات الانبهار اتحولت لنظرات غير مفهومة وبقي ېحترق من جواه وقال لها باستنكار
هي فين نور أنا مش عايزك إنتي اندهيها.
كانت هتتاثر بكلامه لكن افتكرت كلام صاحبتها ونصائحها وقعدت قدامه وحطت رجل على رجل وقالت له وهي بتبص في ساعتها
والله انت لو جاي تهزر وفاضي انا
مش فاضيه وما عنديش وقت اضيعه في كلام فارغ لو عندك حاجه قولها لو ما عندكش اشوف بقى أنا ورايا ايه .
علامات الڠضب كلها اتجمعت قدام
↚
عينيه بسبب طريقتها المتغيره تماما ده مش شكلها بس اللي اتغير ده أسلوبها كمان وقال لها وهو بيبص لها پغضب
انت من امتى بقيتي كده وايه اللي عمل فيك كده وبتتكلمي من طراطيف مناخيرك والله العظيم ما ظبطت يا نور لاديكي بالبوكس اطير لك وشك .
وقفت قصاده بتحدي وردت على كلامه بتحذير
اولا انا ما اسمحلكش تتكلم معايا بالطريقه دي ثانيا انسى نور اللي انت عرفتها زمان الهبله الطيبه اللي كانت بتتمنى لك الرضا وفي الاخر ما ترضاش انا خلاص ما بقتش انت فارق معايا انا كل اللي فارق معايا حياتي ومستقبلي وفي شغلي ولو سمحت انت اخترت ان انا نكون اخوات يبقى تقف جنبي وتدعمني في مشواري العملي مش تيجي تقول لي اضربك بالبوكس!
هدي من توتره شويه وقال لها باستغراب
انتي من امتى بقيتي كده وايه اللي غيرك بالشكل ده
رجعت لنفسه قعدتها تاني وجاوبته بكل هدوء
اتغيرت للاحسن مش للاسوء عاصرت الزمن اللي احنا عايشين فيه فلازم تشوفني مختلفه لان انا فعلا بقيت مختلفه بره ومن جوه وتعود على نور الجديده لان القديمه كانت بتتداس من الشرق والغرب .
رد عليها بنفي
مين قال الكلام ده نور القديمه احلى بطبيعتها وبهدوءها وارق من نور الشرسه اللي انا شايفها دلوقتي ارجوكي ارجعي زي ماكنتي ما تخليش حاجه تضيع منك نقائك .
بصت في ساعتها وخبطت على دماغها واعتذرت له وهي بتقوم من مكانها
انا اسفه مضطر اسيبك دلوقتي لان عندي اجتماع في القناه اول يوم ليا النهارده معلش نتقابل مره تانيه .
واديته ضهرها ودقات قلبها بتتصارع معاها من كتر ما كانت واقفه قدامه مړعوبه وكانت بتدارى ورا كلامها اللي ما تعرفش هي قالته ازاي اصلا
ولسه هتمشي من مكانها ويا دوب خطت خطوه واحده لقيت اللي مسك دراعها پغضب شديد وبيواجهها وعينه في عينيها
↚
انت ازاي اكون قاعد معاكي وتقومي تسيبيني وتمشي وانت ازاي اصلا توافقي على عرض عمل من غير ما تقولي لي من امتى وانت بتخبي حاجه عني ده كل حاجه كنت بتحكيها وبعرف تفاصيل يومك من اوله لاخره مجرد شهر واحد غيبته عنك يعمل فيكي كده .
جاوبته بكل عڼف وحده
قلت لك 100 مره ما تمسكنيش بالطريقه دي تاني وايه اللي جابك ورايا هنا هو انت صفتك ايه علشان تمشي تراقبني ولا تتحكم فيا من اصله انت ما لكش اي صفه عندي .
بص لها في حزن على طريقتها الجافه معاه وقال لها بحزن وهو بيركب عربيته
فعلا ما ليش اي صفه عندك انا ماشي ومن النهارده ما ليش علاقه بيكي تاني طالما انت اللي اخترتي .
قلبها بيدق من الۏجع جامد كانت عايزه تروح وراه وتعتذر له عن طريقتها وعن كلامها لكن قوت حالها انها بدات حاجه ولازم تكملها وخاصه ان الحاجه دي فيها امان لمستقبلها بدل ما هي كانت فاضيه وكل اللي بتفكر فيه ادم وبس
اما هو ساق بكل عصبيه ووصل لبيتهم وهو مش طايق نفسه ومامته بتكلموا وهو ما بيردش عليها وطلع على اوضته قلع هدومه پعنف ورمى نفسه على السرير وهو بيمسح ايده على شعره پغضب وبيكلم نفسه
انت مالك يا ادم ايه اللي جرالك كنت محموق قوي كده ليه !
ايه
اللي خلاك تبقى عصبي بالشكل ده قدامها هي عملت ايه يعني لده كله علشان تتعصب عليها
وكمل كلامه وهو بينفي رايه
ازاي اصلا تخرج من غير ما تقول لي وتتفق على عقد عمل وانا كان اخر من يعلم والله
↚
ما هسيبها في حالها تتهنى باللي هي بتعمله ده ويانا يا انت يا نور .
اما نور دخلت بكل ثقه الاذاعه وتقابلت مع مدير القناه واتفقوا على كل حاجه وقالوا لها ان اول حلقه هتصورها بعد اسبوع من دلوقتي فتجهز موضوع يبهر اللي يسمعه علشان برنامجها يتصدر المشاهد وفعلا بعد المقابله على طول راحت تدرس اول حلقه وهتقدم فيها ايه وقررت انها اول حلقه تتكلم عن الټضحية
وطبعا البرنامج بدا يعمل لها اعلانات كانت بتحضر ليها من بقالها كتير وهي كمان بدات تعمل اعلاناتها على السوشيال ميديا
وكل ده وادم متابعها والغيره بتاكل فيه اكل مش غيره اخ خالص دي غيره حد بيعشق
نور جهزت كل حاجه والطقم اللي هتلبسه وكانت في غايه الشياكه والاناقه اللي ملازمهم الاحترام ودلوقتي ميعادها هتطلع على الهوا هي اختارت ان برنامجها يكون هوائي مش مسجل
وفي وقت البرنامج ادم كان قاعد في اوضته وشغل شاشه تلفزيونه مستني البرنامج وهو على نور واول ما نور طلعت على الهوا قلبه ما بطلش دقات وبرده ما يعرفش السبب
كانت زي القمر وهي قاعده ماليه مركزها وكان عندها ثقه في نفسها ما يعرفش هي جابتها منين واكتسبتها إزاي
اما عند نور بتتكلم بكل ثقه بعد ما قدمت نفسها ودخلت على طول في موضوع الحلقه وبتقول
النهارده عنوان حلقتنا عن الټضحيه الكلمه دي أذت ناس كتيير أووووي لان كثير من اللي ضحوا خسروا نفسهم وكرامتهم وحياتهم انا جايه النهارده اقول لكم ما تضحوش الا لما تكونوا واثقين ان انتوا ضحيته بسعادتكم وراحتكم علشان خاطر حد يستاهل فعلا وتتاكدوا قبل ما تدخلوا مراحل الټضحيه لانكم هتتعصروا فيها فما ينفعش روحكم تتهلك على ما فيش وساعتها اللي ضحينا علشانهم هما أول إللي هيدوسوا علينا
وكملت كلامها وهي بتستقبل اول اتصال جالها على البرنامج واللي كانت فيه المتصله بتقول
انا عايزه اقول لك ان كلامك اثر فيا قوي انا كنت من اللي ضحوا بعمرها وشبابها وكل حاجه حلوه في حياتها علشان خاطر حد جرحني قوي وطلع ما يستاهلش لكن للاسف كان الوقت مر ولا ينفع ارجع ولا ينفع اكمل وبقيت واقفه تايهه
↚
ردت عليها نور ونصحتها
ليه ما ينفعش ترجعي لو في اخر نفس في عمرك امشي من المكان اللي ضايقك وخاڼقك وكفايه تضحيه لحد كده صدقيني الحقي اللي باقي من عمرك علشان العمر بنعيشه مره واحده بس وما تقوليش ما ينفعش انت اقوى من كده انت ضحيتي وطالما ضحيتي تبقي قويه علشان كده انا بقول لك امشي وصدقيني اللي انت ضحيتي عشانهم ومشيتي بقوتك هيندموا وهيرجعوا لك ثاني بس ساعتها ما تفتحيلهمش الباب .
وقفلت معاها الكلام وكملت كلامها وهي متاثره بحزن بسبب اللي كلمتها
لما نركب القطر الغلط واللي اكتشفناه بعد ما مشي بشويه مع اول محطه ننزل ونرجع لان طول ما احنا مطولين في المسافه الغلط تذكره الرجوع هتبقى غاليه جدا
في مواقف في حياة الإنسان بيكون التنازل فيها هو عين الحكمة وكمال العقل وفي مواقف تانية بيكون التنازل فيها هو المهانة بعينها و الخسارة اللي لا يمكن رفع
الراس بعدها.
وخلوا بالكم مشكلة التضحيات بتتولد في الخفا وټموت في الخفا ومحدش يعرف عنها إنت عملت إيه علشانه ولو وجهت عليها النور هتلاقيها مضلمة يمكن لبثناها توب المنة واحنا مش حاسيين اتكتب عليها أنها تكون في الخفا وأما جزائها ميلقش عليه إلا أن يكون في السما .
كانت كل كلمه بتقولها في البرنامج كانها بتتكلم عن
↚
نفسها بالظبط وخلص البرنامج وجاب نسبه مشاهدات عاليه جدا لان نور كانت بتتكلم فيه بكل صدق وده وصل لقلب الناس قوي وبعد البرنامج بساعات قليله بدات الناس تقطع كلامها وتنشره في فيديوهات ورد فعل الناس على كلامها بقى منتشر جدا وده نوعا ما بساطها قوي وحسسها انها كانت دفنه نفسها فعلا
وعدت الايام والاسابيع عليها هي وادم وهم مش بيكلموا بعض هي طبعا بقت مشغوله ببرنامجها جدا وبالعروض اللي بتجيلها وكمان صفحه البرنامج اللي على السوشيال ميديا بقت مفعله جدا وما بقتش تفكر في ادم خالص
ومرت الايام وورا الأيام الشهور وادم بيطمن عليها من بعيد لبعيد وكل ده مستكبر عليها ان هو يروح يكلمها ويبين مشاعره
وهو من جواه بيغلي مستنيها انها تروح له كالعاده وتطلب منه يحبها وهو ساعتها هيستغل الفرصه المره دي لكن كرامته ناقحة عليه ان هو يروح يعترف لها
اما نور فبتكلم صاحبتها وهم قاعدين في الجنينه وهي قدامها اللاب توب بتشتغل فاتكلمت صاحبتها
ايوه على الناس اللي بقوا مشهورين وما بقوش يسالوا في صاحبتهم غير كل فين وفين انا كده زعلانه وليا حق عرب عندك .
ابتسمت نور على طريقتها وهي بتتكلم ومشاغبتها ليها وقفلت اللاب توب وقالت لها وهي بتصالحها
معلش حقك عليا يا ميري والله مشغوله جدا ومسحوله في البرنامج علشان بس لسه جديد وانا جديده فبحاول اثبت نفسي وما اخدش وقت وانت اكيد طبعا عارفه ولازما تعذريني .
ابتسمت ميري وردت عليها
حبيبتي انا عارفه انا بس بنكشك علشان تضحكي كده وتفوقي للشغل
بقول لك ايه من زمان ما سالتكيش عن اخبار ادم معاكي ايه وانت مش بتتكلمي خالص في الموضوع ده .
اتنهدت نور بتعب وجاوبتها بروح تعبانه
↚
علشان انا تعبت من الكلام اللي ما لهوش لازمه يا ميري انا قررت اعيش لنفسي واشوف سعادتي وما ادوسش عليا اكثر من كده
استنيته عمري كله وهو مش شايفني واتكلمت واتحايلت وكانت حياتي تقريبا واقفه عليه هو وبس ولا كنت بشتغل ولا بخرج ولا بتغير كل حياتي وتفكيري هو وبس
وحتى لما قررت اتغير قررت اني اتغير عشانه لكن لما اشتغلت وغيرت من شكلي وحسيت ان انا اتقدمت وحسيت اني بقى لي قيمه ساعتها حسيت اني غاليه قوي واني هنت نفسي كتير قوي ونفسي ما تستحقش مني كده فلقيتني يوم بعد يوم ما بقتش أهتم وعدم الاهتمام وصلني لمرحله ان انا مش بقيت افكر فيه خالص وفي النهايه قررت ان حتى لو هو جالي واعتذر واعترف لي بحبه وندم ساعتها انا هقول له مش عايزاك لان اللي يسيبني في عز ضعفي ويجرحني بكلامه وما يعملش المشاعر اي اعتبار وانا ضعيفه مش عايزاه وانا قويه .
صاحبتها استغربت جدا من كلامها ولانها عارفه انها بتعشق ادم قد ايه فسالتها
انتي متاكده من كلامك ده يا نور ده انت بتعشقي ادم من وانتي صغيره ودخلتوا نفس الكليه وروحك فيه متاكده من كلامك
بصت بشرود لقدام وجاوبتها
فعلا كنت معاه يوم بيوم وبكبر معاه لكن كان
شايفني اخت على هامش حياته ما فكرش يقويني ويدعمني ويسندني كان بالعكس شايف اني لازم اقعد في البيت وما احاولش يحطيني على الطريق الصح اللي انت حطيتيني عليه ومن كل قلبي انا ممنونه لك قوي يا ميري .
طبطبت ميري على ايديها لما شافت الدموع بتلمع في عينيها وقوتها على تفكيرها
انا عايزه اقول لك ان انا كنت شايفه كده من زمان انك تطلعي نفسك بره دوامه ادم وتفكري
↚
في نفسك وانها تستحقي احسن من كده وانا بقول لك انت رايك صح وموقفك صح كملي يا حبيبتي وانا دايما هفضل دعم ليكي ومش هسيبك ابدا .
واثناء ما هم بيتكلموا مع بعض جه اتصال علي موبايل نور وكان مخرج البرنامج فبتسالها ميري
مين اللي اول ما اتصل بيكي ده عينيكي لمعت وبقيتي مش علي بعضك وبتتلفتي يمين وشمال اعترفي بسرعة
نور اتلخبطت جدا وما بقتش عارفه ترد على صاحبتها اللي كاشفاها على طول وقالت لها بتوتر
ده مخرج البرنامج باشمهندس علي تصوري من بعد ما اشتغلت معاه باسبوعين اتنين اعترف لي ان هو معجب بيا وان هو نفسه نتعرف على بعض بس انا صديته وهو مش مبطل برده وبصراحه مش عارفه اعمل ايه معاه.
صاحبتها فرحت جدا وقالت لها بتشجيع
ايه يا بنتي ده ده انت عيونك بتلمع وانت بتتكلمي عني واول ما شفتي رقمه اترعشتي ده انا ما كنتش بشوفك كده مع ادم على فكره شكلك كده اعجبتي بيه اعترفي .
اتنهدت بتعب وردت على ميري بتوتر وحيرة
مش عارفه يا ميري خاېفه اكون بوهم نفسي وعايزه امسح علاقه دمرتني بعلاقه تانيه مش عايزه اظلمه معايا ما تتصوريش هو بيتعامل معايا برقه ازاي ودايما في وقت التصوير بيشجعني وبيدعمني وبيعرفني الصح ونظراته كلها اعجاب ووحشه بحس ان حد مهم قوي بالنسبه لي عمري ما حد حسسني كده قبل كده .
نصحتها ميري
انا شايفه ان انتي تديي له وتدي نفسك فرصه تجربي علشان انا حاسه والله اعلم كده ان هيبقى في بينكم قصه حب عظيمه وما تفرطيش في اللي قدرك وحبك وامسكي فيه طالما هو جالك معترف ومسلم بالحب ما تغلطيش في حق حبه نفس اللي غلط في حق حبك .
وفضلوا الاتنين يتكلموا مع بعض وخلصوا كلامهم وقامت ميري تمشي فاتصلت نور عليه لانه قدرها كتير فكان لازم تكلمه ورد عليها واعتذرت له
معلش يا باشمهندس ما عرفتش ارد عليك علشان ما كنتش جنب الموبايل كان في حاجه ولا ايه
علي قبل اعتذارها وجاوبها بكل مرح
↚
ولا يهمك عذرك معاكي ما تقلقيش انا مش بزعل منك ابدا عايزه اسالك انتي اتاخرتي كده ليه النهارده انا مستنيك في اللوكيشن
جاوبته بتردد
هو انا ينفع ما اجيش النهارده لاني حاسه بارهاق شويه
قلق جدا عليها وسألها
مالك يا نور لو تعبانه ابعت لك دكتور كويس جدا طمنيني انا قلقت عليكي .
طمنته فورا قبل فعلا مايبعت لها دكتور
لا انا ما فيش حاجه تعباني جسمانيا مرهقه بس من كتر ما اشتغلت الاسبوع اللي فات وحسيت ان انا عايزه اخد بريك النهارده .
رد عليها بتلقائية
بس أنا عايز أشوفك .
اتلخبطت من تلقائيته وقالت له وهي بتحمحم
يعني ايه... قصدي اشمعنا يعني .
جاوبها بكل صراحة
علشان بتوحشيني وما ينفعش يعدي يوم من غير ما اشوفك يومي بيقفل وبيبقى وحش خالص.
اتحرجت جدا من كلامه وقالت له
باعتراض
علي احنا ما اتفقناش على طريقه الكلام دي مع بعض احنا اتفقنا ان احنا نبقى اصحاب وبس .
قطب جبينه برفض ورد عليها باستنكار
مش قادر يا ستي اشوف حبيبتي واعتبرها صاحبتي ولا اسمع صوتها وما عبر لهاش عن وحشتي والله ما حد يرضي كده ابدا ما تحني بقى الغلبان وبلي ريقه باي حاجه كده .
دقه قلبها بتتصارع اول مره حد يهتم بيها كده او هي اللي ما كانتش بتسمح لاي حد انه يكلمها ودايما كانت مقفله سكتها مع اي حد لكن لما علي يتكلم قلبها دق قوي ومش عارفه ترد
↚
عليه تقول له ايه ولما هو لاحظ سكوتها قال لها
شوفي بقى لو ما قمتيش لبست وجيتي هقول لكل الكاست اللي شغالين معانا انك تعبانه وهجيبهم وهاجي لك عشان بس املي عيني منك واشوفك واطمن عليك عشان ما ينفعش اليوم يعدي من غير ما اشوفك يا كده يا تيجي
وخلي بالك انا مش بهدد انا بتكلم بجد انا مچنون وانتي ما تعرفينيش .
قامت من مكانها بسرعه وقالت له باعتراض
لا لا خلاص ما تقولش لحد نص ساعه بالكتير وهبقى موجوده.
فرح جدا ان هي سمعت كلامه وهتروح وقفلت معايا التليفون وطلعت وكانت في قمه الجمال وراحت على اللوكيشن وهو اول ما شافها راح عليها واتكلم بعيون كلها حب
عايزك تبصي كده على المكان حواليكي هتلاقيه نور كده اول ما دخلتيه بجد ما لوش طعم من غيرك خالص وما كنتش عارف اقعد فيه لحظه واحده .
ابتسمت على كلامه ابتسامه من قلبها وردت عليه
يا ابني بطل بكش بقى سيبك من حوارات المخرجين والتثبيت بتاعهم ده .
بص جوه عيونها واتكلم بصدق
طب هتصدقيني لو قلت لك ان كل كلمه بقولها لك طالعه من قلبي وصادق فيها كويس جدا انت بجد من ساعه ما جيتي هنا والمكان بقى جميل وبقيت بحب الشغل بعد ما كنت بهرب منه وده يرجع لاني اتعلقت بيكي قوي يا نور مش هتحني بقى بقالي شهرين بتحايل عليكي .
اتنهدت بتوتر وتعب وخوف على خطوه ما حسبتلهاش وخاېفه تحطيها لكن لما شافت منه الاصرار عليها قررت ان هي هتدي لنفسها وليه فرصه القرب مش هتوقف حياتها ابدا وتستنى اللي عمره ما شافها ولا افكر فيها وردت عليه باحراج وتوتر
انا موافقه يعني اديك فرصه وتيجي تخطبني بس عايزه منك وصيه انك تخلي بالك من قلبي وما تجرحنيش علشان مش هستحمل چرحك ليا .
علي بقى واقف مش مصدق نفسه وعينه عماله تلف في المكان يمين وشمال من الفرحه انها اخيرا وافقت تدي لحبه فرصه واتكلم وهو مش مصدق
بجد معنى كلامك ان انت وافقتي وان انت حسيتي بيا اخيرا واننا خلاص هنرتبط يا نور
شاورت له براسها بمعنى انها موافقه راح هو مسك ايديها الاتنين وقال لها وهو بيبص جوه عيونها
انا النهارده اسعد انسان في الكون علشان حبيبتي وافقت انها تديني قلبها ووثقت فيا وانا بوعد قلبها اني عمري ما هتخلى عنه ابدا بحبك يا نور لا مش بحبك ده انا بعشقك .
↚
سمعوا صوت جاي من وراهم خلاهم الاتنين خرجوا من حاله الحب اللي هم كانوا عايشين فيها وهو داخل عليهم زي الاعصار وبيشيل ايده من ايديها پعنف وبيقول لهم
الله الله الله على عصافير الكناريا اللي الحب دوبهم فهميني دلوقتي يا ست هانم ايه اللي بيحصل ده يا اما
هقلب المكان ده عليه واطيه مش هيحصل لك طيب
بصيت له نور پعنف واتكلمت معاه پحده
وانت مالك انت تتدخل في اللي ما لكش فيه ليه وانت ازاي ټقتحم خصوصيتنا بالطريقه دي
ما قدرش يستوعب ان نور تتكلم معايا بالطريقه دي وقال لها بحزن باين على معالم وشه
انت بتقولي لي انا كده يا نور!
بتقولي لادم الكلام ده لآدم حبيبك اللي جاي لك علشان خاطر يعترف لك انه جاب اخره وان الشوق جابوا لحد عندك يعتذر وندمان .
في اللحظه دي عرفت كويس جدا ان هي فعلا ما بقتش عايزاه وفي اللحظه دي برده اتاكدت ان كرامتها اللي رميتها تحت رجليه سنين بحالها هتترفع دلوقتي بعد ما
كانت متهانه وردت عليه وراسها مرفوعه
اه بقول لك انت الكلام ده واعيه جدا انا بقول ايه نور الهبله اللي ياما ارتمت قدامك وهي بتعترف لك بحبها وانت صديتها بدل المره مليون شكل ما يكون ربنا اللي عمل كده عشان تكشف انها مش بتحبك طلع ان احنا ساعات بنفكر اننا بنفهم قوي في مشاعرنا اتاري المشاعر ساعات بتخوف وتودي صاحبها لمكان مش بتاعه انا دلوقتي وكامل جوايا العقليه بقول لك انا مش عايزاك في حياتي
وبصت على علي وهي بتبتسم له وكملت كلامها
انا اخترت علي وعايزاه ومش عايزه غيره علشان هو اللي كان جنبي وقت ما كنت محتاجه حد يقف جنبي وهو اللي حس بيا وحبني وامن بوجودي وعافر عشاني شهور علشان بس ارضى ان احنا نرتبط ارتباط على الماشي يخليني اعرفه وساعتها احكم شفت قلبه كبير ازاي فعايزني انا افرط في القلب ده والحب ده علشان خاطر اجري وري وهم كذاب .
ادم اتالم جدا وما كانش متوقع ان هو هيخسرها في يوم من الايام كان مفكرها مضمونه ودي عادت الانسان تكون الحاجه قدامه ويستهون بيها ويفكر ان هي مضمونه 100 ويفرط فيها ولما تضيع من بين ايديه يندم
اما علي لما سمع منها الكلام ده ما استناش رد ادم عليها وبصلها واتكلم قدامه
انت بالنسبه لي اجمل حد قابلته في حياتي رغم كل اللي قابلتهم ما فيش غيرك قدرت تمتلك قلبي واوعدك من كل قلبي اني هكون ليكي زي ما بتتمني واكتر وعمرك ما هتندمي انك اخترتي قلب حبك وعايزك يا عمري انا .
ابتسمت له والمره دي ردت عليه من كل قلبها
انا واثقه من كده يا علي الناس بتبان معادنها من اول كلمه ومن اول موقف وانا اخترتك اخترت الصح .
ومشي ادم وهو مكسور لما شافهم هم الاتنين بيتكلموا مع بعض بكل الحب وكانه مش موجود وفي اللحظه دي عرف انه كان غبي ومتهور لما رفضها بدل المره ألف وضړب على دركسيون العربيه پغضب واتكلم بصوت عالي
خسرتها وضيعتها من ايدك ولما اتاكدت انها مش هتكرر محاولتها تاني معاك وتعرض نفسها عليك واستكبرت عليها شهور وشهور ضاعت من ايدك تستاهل ما تكونش في حياتك تستاهل ما تبقاش ليك .
وهي دي حياتنا لما يكون قدامنا حد بيحبنا ما نفرطش فيه لان الحب دلوقتي بقى عمله نادره وجوده في حياتنا بقى صعب بل مستحيل في وقت ما حدش بيحب الخير لحد في وقت كله عايز يبقى الاقوى يبقى الاذكى يبقى الاصح في وقت كله بيقول يلا نفسي والاخرين ما لهمش مكان .