رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول بقلم ياسمينا محمد

رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول بقلم ياسمينا محمد

رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ياسمينا محمد رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول

رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول بقلم ياسمينا محمد

رواية اقنعة زائفة ادم وسلمي كاملة جميع الفصول

الدكتور : ادم انت مينفعش تجوز انهارده علشان طلع  عندك مرض الإيدز
ادم بصدمه : اييييه انت جاي يوم فرحي تقولي الكلام ده وازاي جالي المرض ده
الدكتور بهدوء : يمكن اختلط معا حد معه المرض أو يمكن علاقاتك كتير معا ستات
ادم قعدت علي سرير وبدأ يفكر 
الدكتور : ليلي ليها حق تعرف وانت عارف كويس مينفعش تجوزو انهارده
ادم بغضب : انا عايز اعرف المرض ده جالي ازاي 
الدكتور : اكيد اتعديت من حد معه المرض ده
ادم بضيق: مش فاكر حاجه ياعمو 
الدكتور حسين عمو : ياما قولتلك ياادم ابعد عن شله زفت بتاعتك دي اكيد هما سبب 
ادم : ياعمو افهمني هما مش وحشين 
حسين بغضب : لا كل شويه معا ست واكيد اتعديت منهم إلا إذ بقا انت عملت زايهم 
ادم : عيب لما تبقا دكتور ياعمو وتسيب كل اسباب المرض ده وتمسك ف سبب  واحد بس 
حسين بغضب : لا حالك مبقاش عجبني مفيش اهتمام بنفسك فيه سهر وشرب وقرف اومال لو مكنتش دكتور 
ادم بضيق : يعني اعمل ايه دلوقتي اهو جالي ويوم فرحي 
حسين : قول لي ليلي هي كمان بنت اختي ومستحيل اسبها كدا 
ادم قعد يفكر بهدوء ……
_________________________________________
*في نفس البيت بس في اوضه تانيه كانت قاعده سلمي وحاطه الهاند فري وبتسمع اغاني وهي حزينه وبعدين دخلت عليها ليلي وهي لابسه فستان الفرح واكنها جايه تغظها 
ليلي : ايه رأيك ياسوسو 
سلمي بضيق : كويس 
ليلي بخبث : انا واثقه انك بتحبيه بس حد يحب اخوه 
سلمي بغضب : مالكيش دعوه 
ليلي بسخرية : هو اسمو ادم عز وانتي اسمك سلمي عز نفس الاب والام
سلمي بغضب : انتي عارفه كويس أن ماما رجاء بعد ماخلفت ادم خلاص مبقتش تخلف تاني وهي كانت نفسها في بنت وبابا علشان يفرحها جبني من الملجأ يعني أنا مش إختو وخلاص ياستي مبروك وابعدي عني
ليلي بخبث : لا انهارده فرحي وانا وادم هنبقا معا بعض اخيرا 
سلمي بوجع : برا
ليلي : تعرفي انتي ايه بنسبالو إختو وبس هو فيه حد بيبص لي اختو باصه تانيه بصت حب مثلا 
سلمي مشيت من قدامها بغضب وبعدين طلعت من الأوضه وجريت علي اوضه آدم وفتحت الباب ودخلت لقت عمها حسيت وادم 
ادم : ايه ياحبيبتي مالك 
سلمي بدات تعيط وجريت علي ادم وحضنتو 
ادم : سلمي مالك اهدي 
حسين قرب من سلمي وطلعها من حضن ادم وادم فهم حركة عمو 
حسين : ها قولي مالك ياحبييتي 
سلمي بكذب : مفيش بس ماما وحشاني 
ادم بحزن : الله يرحمها ياحبييتي 
سلمي بصت علي ادم الي لابس بدله الفرح كان شكلو حلو اوي وتمنت انها تكون هي عروستو 
حسين : احم طب روحي البسي ياسلمي
سلمي بعتراض : ادم هو الي بيختارلي لبسي 
حسين : لا معلش عايز ادم في موضوع
سلمي بضيق : لا مش ماشيه 
حسين بغضب : سلمي مالك قولتك عايزو في موضوع مهم وقولتلك مليون مره اكبري بقا وبطلي تكوني معا ادم زاي ضلو 
سلمي بصتلو بحزن وبدأت تعيط وبعدين خرجت من الاوضه كلها 
ادم بضيق : ليه تزعقلها كدا ياعمو
حسين : ركز معايا مينفعش تقربها منك افرض خدت المرض 
ادم بضيق : تمام بس ياريت مش تزعقلها كدا تاني 
حسين : تمام المهم دلوقتي ولا تقرب من ليلي ولا سلمي 
ادم : طيب 
ادم خرج من اوضتو وكان رايح لي اوضه إختو بس لقه باب أوضه ليلي مفتوح قرب من الأوضه ووقف قدام الباب لقه ليلي قاعده قدام مرايتها والبنات حواليها ليلي شافت ادم في المرايا ابتسمت بسعاده وحركت بقوقها وقالت بصوت واطي : بحبك
ادم ابتسم وقال بصوت عالي : وانا بحبك
ساره اخت ليلي قربت من ادم وقالت بضيق : برااااا ياادم 
 ليلي بابتسامه : لا سبيه 
ادم بضيق : ابعدي علشان مهزقكيش واحد ومراتو انتي مالك انتي 
ليلي فرحت اوي من كلمه دي ليلي بنت طيبه بس بتغير علي ادم جدا وبذات من سلمي لأن سلمي دايما معه حتي بتنام معه في نفس الاوضه هما اتربو سوا وام ادم مامتت وسلمي صغير وادم هو الي كان بيهتم بيها أما ليلي هي حبيبتو الاوله والاخيره ايوا يعرف بنات كتير بس ليلي هي حبيبتو ليلي قامت وقربت من ادم وكانت هتحضنو بس ادم بعد عنها بسرعه وقال : احم هروح اشوف سلمي
ادم مشي وليلي كانت واقفه مضايقه 
ساره : مالك يابنتي مضايقه من إختو
ليلي بضيق : اه هي بتحبو 
ساره : بس يابت وطلعي الافكار دي من دماغك وتعالي نكمل  ميك اب
ليلي بضيق : طيب 
ليلي رجعت تحط ميك اب تاني وادم راح اوضتو سلمي لقها جهزت ولبست فستان هي اخترتو 
ادم بغضب : ايه الفستان ده 
سلمي بخوف : مالك ياادم مانا معرفتش اختار لبسي 
ادم بضيق : قصير خاااالص ازاي هتطلعي كدا 
سلمي بحزن : اسفه 
ادم فتح دولابها وجاي يمسك فستان افتكر مرضو وقال : احم عندك الفستان الازرق ده البسيه طويل 
سلمي : حاضر 
ادم : انا اسف مش قصدي اتعصب عليكي 
سلمي بضيق: ولا يهمك عادي هو انت مش ناسي حاجه
ادم بخبث : ناسي ايه 
سلمي بغضب : ولا حاجه ولا حاجه 
سلمي مشيت من قدامو ودخلت الحمام وادم ابتسم بحزن كانت كل ماتزعل منو كان يبوسها من خدها ادم قعد علي سرير وبدأ يفكر كان بيفكر أنو يتجوز ليلي ومش يقرب منها بس شافها فكره غلط هيقول لي ليلي ايه ولا هيعمل ايه اصلا سلمي خرجت من الحمام وادم بصلها
سلمي : حلوه
ادم بابتسامه : قمر 
سلمي بضيق : ماشي 
ادم : احم خلاص بقا متزعليش 
سلمي بضيق : طيب يلا ننزل 
فجاه ادم سمع صوت اغاني جايه من جنينه سلمي قربت منو ومسكت ايدو وهو شال أيدها بسرعه وقال : احم هشوف ليلي 
سلمي بصتلو بوجع وجت تمشي بس هو مسك أيدها وقال : خلاص ياستي متزعليش يلا 
ادم مسك أيدها وهي سابت ايدو ومسكت كتفو زاي طفله الي لقت باباها ادم وسلمي طلعو من الأوضه ومشيو طرقه طويله وبعدين وصلو اوضه ليلي وليلي فتحت باب اوضتها وادم فصل يبصلها انسحر بفستانها الجميل وشعرها طويل وشكلها الملاكي ليلي بعدت سلمي عن ادم وهي خدت مكانها وسلمي حست ان قلبها بيوجعها اوي 
ليلي : يلا ياحبيبي
ادم نزل معاها بهدوء كان لسا محتار ولقو كل العيله تحت وليلي جت تمشي تطلع الجنينه بس ادم مسك أيدها وقال : ليلي 
ليلي بحب : روحها
ادم بحزن : ليلي انا عندي مرض الايدز 
ليلي بصتلو بصدمه وكل الموجودين انصدمو 
سلمي بصدمه : عندك ايه ياادم 
ادم بصلها وقالها : الايدز………….
يتبع…..
ليلي بصت لي سلمي لقتها هتكلم بس هي قطعتها بسرعه وقالت : ادم انا موافقه اتجوزك حتي بعد ما خونتني وجالك الايدز 
سلمي بضيق : لا طبعا مرض الايذر ليها اسباب تانيه غير الي في دماغك  
ادم بص لي سلمي وقال : عرفتي ازاي 
سلمي بضيق : انا مش طفله وفاهمه كل حاجه المهم لازم تتعالج 
ليلي بتحدي : نتجوز الاول علشان ابقا جمبو 
مها ام ليلي : متاكده من الخطوه دي 
حسين : سبيها هما بيحبو بعض وكنت واثق أنها مش هتسيبو
ليلي قربت من ادم ومسكت ايدو وقالت : انا بعشقو مش بحبو 
ادم وسلمي مكنوش فاهمين ليلي حتي لو بتحبو اوي كدا ازاي سامحتو علي خيانتو ليها هو الحب فعلا بيعميييي ؟!!!!!!!!!!!!
سلمي : تمام وانا جمبك دايما ياادم 
ليلي بضيق : يلا ياادم الناس برا ولازم نكتب كتاب 
ادم مشي معاها وهو مش مصدق ردت فعلها أما سلمي شكت فيها وقرارت تكتشف ليه ليلي وافقت بسرعه بس سالت نفسها لو هي مكان ليلي كانت عملت ايه …..
ليلي في سرها : اكيد كنت هتعصب ازعق اسيبو بس كنت هرجعو تاني علشان بحبو بس مش في سعتها لازم اعرف في ايه بظبط 
ادم وليلي طلعو الجنينه وكان فيه معزيم كتير صحاب ادم وليلي وأهلهم وليلي مسكت ايد ادم وقعدو علي كوشه وادم مكنش مطمن أما سلمي كانت لسا في فيلا وكانت معاها تلفون ادم وسمعت صوت رساله من تلفون ادم فتحت التلفون ودخلت الواتس وشافت رساله من رقم غريب 
(انا الي دمرت حياتك انا الي خليتك تاخد الايدز من واحده كان معاها المرض والبنت دي ماتت كان اسمها شاديه اكيد فكرها عقبالك بقا بس شوف كام واحده  نمت معاها بعد شاديه شوف كام واحده جلها المرض وكام واحده دي نامت معا غيرك وجالو المرض ..تخيل كل ده يموت ويبقا بسبك …..)
سلمي بصت علي تلفون بصدمه وجريت برا وقربت من ادم 
سملي : ادم 
ادم.بصلها وقال : ايه 
سلمي فتحت التلفون وورتو رساله وهو قرأها 
سلمي قربت منو وقالتلو في ودانو : اكيد ده واحد  من صحابك اكيد يعرفك كويس 
ادم.بغضب : لا طبعا كلهم بيحبوني 
سلمي بغضب : ادم انت بجد واثق فيهم زياده عن لزوم وبعدين في ناس ممكن تموت وميعرفوش اصلا انهم عندهم المرض هو انت نقلت المرض ده لكام واحده
ادم بضيق : اتنين
سلمي بضيق : دي أخرت الي ديلو عوج 
ادم : نعممم 
سلمي بضيق : انت غلطان بجد غلطان 
ليلي بضيق : بتتوشوشو في ايه 
ادم : مفيش يلا علشان نكتب الكتاب 
ادم مسك ايد ليلي ونزلو من الكوشه وسلمي قعدت علي كوشه بحزن وبداو يكتبو كتب كتاب وجاه شخص قعد جمب سلمي 
خالد : ازيك ياسلمي
سلمي بضيق : تمام 
خالد : مش هتفكري بقا في طلبت الي طلبتو منك
سلمي  : ادم هو الي فكر ورفض مش ذنبي انا بقا وبعدين انا معه في كل حاجه وهو شايفك بتاع ستات
خالد بسخرية : علي اساس ادم مش كدا 
سلمي بضيق : ادم جواه حاجه حلوه 
خالد بغضب : وانا الي مش جوايا مثلا ولا علشان بتحبيه بقا 
سلمي بصتلو بصدمه وقالت : احب مين انت اتجننت خالد متكلمنيش كدا تاني 
سلمي مشيت وسابت خالد وراحت وقفت جمب ادم وكتبو الكتاب وبعد فتره خلص الفرح وادم كان متسعجل علشان يشوف البنت الي نقلها المرض 
ادم : لازم امشي 
ليلي بضيق : هيقولو ساب العروسه يوم فرحها
ادم : مين الي هيقول بس انا لازم اروح دلوقتي 
ادم مشي وسابها وهي كانت متعصبه ادم طلع من فيلا وركب عربيتو بس أنصدم  لما لقه سلمي قاعده في العربيه 
سلمي : من غير كلام كتير هجي معاك انت محدش ضمنك يمكن تعمل حاجه كدا ولا كدا 
ادم بصدمه : اعمل ايه يخربيتك 
سلمي : اوع تفتكرني صغيره انا عندي 20 سنه اه بس ذاكيه اوي اتحرك بقا 
ادم ابتسم وتحرك بلعربيه
سلمي : الينتين اسمهم ايه 
ادم : هنا ومرام 
سلمي بضيق : مالو الحلال مهو حلو بس انتو بتعشقو الحرام ودول بيشتغلو ايه
ادم : كل حاااجه
سلمي بقرف : طب بستهلو يموتو 
ادم بضيق : لا مستحيل اسبهم يموتو بسببي 
سلمي : اه ياحنين يلا سرع وهنروح لمين الاول
ادم : لهنا
ادم سرع العربيه وبعد ربع ساعه وصلو لي حاره شعبيه وادم وسلمي نزلو من العربيه 
سلمي ؛ شايف البساطه 
ادم : مفيش اجمل من كدا ناس بالها رايق 
سلمي : بس مش كلو ياادم فيه ناس مبتلقيش الاكل حتي 
ادم : اه تعالي نروحلها
سلمي بستغراب : هو أهل حرتها سيبنها كدا معا الرابح ولي جاي 
ادم : لا طبعا هي بتشتغل في كباريه 
سلمي : احييييه
ادم بضيق ؛ ابقي فكريني اربيكي من اول وجديد 
سلمي ؛ ياعم روح ربي نفسك 
ادم بصلها بغضب وهي قالت بخوف : قصدي حبيبي يادومتي 
ادم مسك أيدها وقرب من بيت كان باين عليه انو قديم جدا 
ادم : اندهي بأسمها 
سلمي : هناااااااااااا
فجاه بنت طلع من شباك وبصت عليهم ونصدمت لما شافت ادم هنا دخلت من شباك بسرعه ونزلت لي ادم 
هنااا قربت منهم وقالت بخوف : ايه الي جابك 
سلمي بصت علي هنا كانت بنت جميله وباين عليها انها ملتزمه 
سلمي بستغراب : ازاي لبسك كدا وانتي 
ادم قطعها وقال : عايزك في موضوع مهم 
هنا بخوف : انت عايز مني ايه 
سلمي بغضب : هيكون عايز ايه يعني 
هنا : طيب خلاص تعال نخرج من الحاره 
هنا مكنتش محجبه بس لبسها كان واسع هنا مشيت معا ادم وسلمي وطلعو من الحاره وهنا ركبت معاهم في العربيه وادم بدأ يحكلها كل حاجه 
هنا بخوف : يعني أنا عندي الايدز ازاي 
ادم : اهدي في علاج وهتتعلجي المهم هو انتي يعني
هنا قطعتو وقالت : مفيش انا معملتش كدا معا حد تاني هي كانت أول مره وبس 
سلمي بصدمه : نعم ازاي يعني ادم اول شخص في حياتك 
سلمي كانت حاسه بغيره غريبه حتي مغرتش كدا من ليلي مرات ادم 
هنا بدموع : اه انا اسمي هنا حسين اتولد وبدأ عذابي كنت نفسي اتعلم زاي باقي البنات وفعلا اشتغلت من صغري في محل اكل من صغري كنت بمسح المحل وانضفو ودخلت المدرسه مكنتش مدرسه اصلا شبه مدرسه المهم اشتريت كتب وبدأت اذاكر حلمي ابقا مهندسه ديكور المهم  كبرت وجبت مجموع كبيررر اوووووي اوووي ودخلت هندسه بس كل ده وانا لوحدي ابويا مات وامي كانت تعبانه بس ماتت بعد ما دخلت هندسه مكنش فيه غيري انا واختي الصغيره 18 سنه 
سلمي : وبعدين 
هنا : كملت تعليمي بس هاني صاحب الكاربيه شاف اختي وهو عندنا في الحاره كان عندو رجاله كتير وعينو جت علي اختي وخطفها وانا سعتها كنت هموت رحتلو كنت عارفه انو هو لأن اختي قالتلي أنو كذا مره يوقفها في شارع 
فلاش باك ❤️
هنا راحت لي هاني الكباريه ونصدمت من المناظر الي شافتها واستغفرت ربها ودخلت مكتب هاني 
هنا بغضب : اختي فين هبلغ عنك البوليس ياكلب
هاني قام من علي كرسي وقرب منها وقال : ايه القمر ده تصدقي اجمل من اختك 
هنا بدموع : وحياه اغله حاجه عندك سبها 
هاني بصلها وقال :عايز مقابل 
هنا بوجع : ايه هو
هاني حط ايدو علي كتفها ولفها ناحيه تانيه وهنا شافت شاشه كبيره اووي فيها الناس الي في كباريه 
هاني : شايفه الشخص الي قاعد معا صحابو ده اسمو ادم ودكتور ومعه فلوس قد كدا لو عايزه اختك ترجع خلاص قضي معه اليله انهارده 
هنا بغضب : مستحيل
هاني بسخريه : انتي الي خسرانه دا كل البنات الي هنا بيتخانقو عليه 
هنا بغضب : بنات ايه قول عاهرات انت عايز مني ايه 
هاني : روحي للبوليس يلا محدش هيقف جمبك انتي حشره يابت محدش هيبص ليكي 
هاني طلع تلفون وداه لي هنا وهنا شافت اختها مربوطه علي سرير وبتعيط 
هاني : اختك دخلتي عليها انهارده 
هنا بدموع : حراااام عليك 
هاني : ومش انا لوحدي كل رجالتي 
هنا بدموع : بلاش انا هعملك الي انت عايزو 
هاني بخبث : شاطره تعالي بقا اظبطك 
هنا بدموع : حسبي الله ونعمه الوكيل
هاني : مرسي ياحبييتي 
هنا بصت تاني علي ادم وقالت في سرها : يارب يفهم ظروفي ويبعد عني أنا لازم احكيلو عن اختي وهو اكيد هيفهم باين عليه ابن ناس 
هنا مشيت معا بنت من بنات هاني ودخلتها اوضه فيها لبس كتير البنت اختارت لي هنا فستان قصير جدا هنا بصتلها بقرف وبصت علي الفساتين واختارت أطول واحد وبدأت تلبس وتحط مكياج وبعدين بصت علي شنطتها ومسكتها وفتحتها وطلعت المصحف وحضنتو وقالت : انا مش عارفه يارب ينفع امسك المصحف وانا لابسه لبس ده بس انا والله ماقدامي غير الحل ده يارب ابعد عني اي شر واحفظلي اختي 
هنا بدأت تعيط بقهر وبعدين دخلت المصحف في شنطتها وطلعت معا البنت الكباريه وبصت حواليها كانت قرفانه من مناظر البنات الي مترمين في احضان الرجاله هاني قرب من هنا وحط ايدو علي كتفها وهي شالتها بسرعه 
هنا يقرف : متقربليش 
هاني بصلها بغضب وقال : ورايا 
هاني قرب من ترابيزه ادم وصحابو وهنا وراه
هاني : انا بقا جبتلكم واحده إنما ايه عسل 
صحاب ادم بصو علي هنا وادم مكنش مركز كان ماسك التلفون وبيكلم حد 
هاني : وبنت بنوت كمان 
باسم بخبث : بحبك يلي فهمني 
خالد : اممم ودي بقا لمين فينا 
هاني : ليكم كلكم 
هنا بصتلو بصدمه وقالت بغضب : مستحيل 
ادم قفل التلفونو وبص علي هنا 
هاني بغضب : اخرسي 
خالد قام وقرب من هنا وحط ايدو علي وسطها وقربها منو وقال : مالك ياجميل اهدي 
هنا بعدت عنو وقالت بقرف : ابعد عني 
خالد جاي يقرب منها تاني بس ادم قام ووقف قدامو وقال : خلاااص هي بلعفيه 
هنا بدموع : اه بلعفيه 
ادم بصلها وقال : تمام انا الي هخدها ولوحدي 
هنا ارتاحت شويه لأنها شافت في ادم الطيبه 
هاني : لا بس دي تمنها غالي دي بنت بنوت
خالد بضيق : مشمعنا لوحدك يعني 
باسم : انعرف 
ادم تجاهلهم وقال لي هاني : كام يعني 
هاني : اممم قول مية ألف 
ادم بسخرية : بتضحك عليا بس تمام هدهملك علي جزمه 
خالد بضيق : وانا كمان عايز البنت دي 
ادم بغضب : مقولنا خلاص في ايه 
خالد بغضب : مشمعنا انت تاخد كل حاجه 
ادم : ياشيخ قرفتني انا ماشي وسيبلك المكان كلو 
ادم طلع دفتر الشيكات وكتب شيك لي هاني ورمه في وشو ومسك ايد هنا وطلعو من المكان كلو وركبو عربيتو وتحرك هنا كانت عايزه تكلمو بس معرفتش
ادم : هاتي الازازه الي وراكي 
هنا بصتلو بستغراب وبصت وراها ونصدمت لما لقت ازايز خمره مسكت الازازه بخوف وقال : كنت عايزه اقولك 
ادم قطعها وخد منها الأزازه بغضب وبدأ يشرب منها وهي خافت ليسكر ومش هتعرف تكلمو
هنا : لازم تسمعني 
ادم بضيق : في ايه
هنا بدموع : انا مش عايزه كدا انا عارفه انك دفعت فلوس كتير اوووي عليا بس انا جيت هنا غضب 
ادم بسخرية : ايه هتقولي أمي تعبانه وعايزه عمليه وكلام ده
هنا : لا بس هاني خطف اختي وهيأذيها وكنت لازم اعمل كدا 
ادم بضيق : بجد 
هنا بدموع : وأقسم بالله 
ادم وقف العربيه وقال : اصلا انا مكنتش هلمسك 
هنا بسعاده : بجد 
ادم : اه شوفت خوفك لما خالد قرب منك عرفت انك نضيفه 
هنا بسعاده : بجد شكرا جد انا مش عارفه اقولك ايه 
ادم بدا يشرب تاني 
هنا : احم هو انت مالك 
ادم بضيق : خالد علطول شايف اني احسن منو سعات بحسو حاقد عليا 
هنا بضيق : مانت فعلا احسن منو 
ادم بصلها وابتسم وقال : قصدك في شكل يعني 
هنا شاورت علي قلبو وقالت : القلب احسن وانضف هو كان ممكن يخدني غصب بس انت معملتش كدا 
ادم ابتسملها وكمل شرب وبدأ يسكر 
هنا : ممكن تبطل شرب 
ادم خلاص سكر ومبقاش في واعو 
ادم : بيتي اهو 
هنا بصت جمبها لقت فيلا شكلها حلو اوي 
هنا : طب انا هدخلك وهمشي 
ادم مردش عليها وهنا نزلت من العربيه وراحت فتحت باب عربيه ادم وطلعتو من العربيه وسندتو وخدت المفاتيح ودخلت الفيلا 
انتهاء فلاش باك ❤️
سلمي : وقفتي ليه متكملي 
هنا مردتش عليها وفضلت تعيط 
وادم وقف العربيه بغضب وقال : بس انا غبي كنت شارب ومش في واعي 
هنا بدموع : ده الي حصل ورجعت البيت لقيت جثة اختي في البيت كانت صدمة عمري الكلب الحيوان موتها بعد ما اغتصبها 
ادم وسلمي بصولها بصدمه 
ادم بغضب : ليه هي غابه 
هنا بصريخ : ايوا غابه انتو الاغنيه مش هتحسو بيها فات شهر علي موتها تعرف الدكتور قال ايه قال انها اغتصبت بشكل وحشي وأنها ماتت مخنوقه يعني حد خنقها وكمان مش واحد بس للي اغتصبها انا واثقه ان صحابك كانو معا هاني وانا مش هرحم حد 
ادم مقدرش يتكلم وسلمي انصدمت من العالم الي كلو قرف وقتل وموت وشرف بيضيع 
هنا نزلت من العربيه وهي بتعيط وادم نزل وراها هو وسلمي 
ادم : استني انتي لازم تتعالجي 
هنا بدموع : ده عقاب ربنا ليا يبقا لازم استحملو 
ادم بحزن : بس انتي ملكيش ذنب 
هنا بدموع : انا اصلا من ساعت ماتولدت وانا ماليش ذنب في حاجه حياتي كلها كانت عذاب ولوسمحت مش عايزه اشوفك تاني 
ادم بهدوء : انا ممكن اساعدك تنتقمي لي اختك 
هنا بصتلو بصدمه : بجد 
ادم : ايوا يمكن اقدر أكفر عن ذنوبي 
هنا قربت منو وقالت بدموع : بجد يعني انت هتساعدني 
ادم بابتسامه : اكيد 
هنا : طب ازاي 
ادم ؛ ازاي دي بقا بعدين مش هسيبك متخافيش 
هنا مسحت دموعها وقالت : شكرا انا لازم امشي 
ادم : هوصلك 
هنا : لا معلش عايزه اروح لوحدي 
ادم : تمام 
هنا وقفت تاكسي وادم فضل واقف لغيت لما ركبت ومشيت وبص علي سلمي 
سلمي بحزن : قصتها صعبه اوي ياادم 
ادم : وانا سبب 
سلمي : لا طبعا مش انت هاني هو سبب 
ادم : تفتكري مين الي عمل فيا كدا خالد ولا باسم 
سلمي بهدوء : الشيطان هما كانو بيساعدو شيطان بس مش اكتر 
ادم فهم كلامها وبعدين ركب عربيتو بضيق وسلمي ركبت وراه 
سلمي  : طب والبنت تانيه
ادم : بكرا انا تعبت انهارده عايز انام 
سلمي : طيب بس متزعلش مني 
ادم ابتسملها وقال : مبزعلش من اختي 
سلمي بضيق : اه طيب 
ادم اتحرك بالعربيه كان طول الطريق بيفكر في حكاية هنا وانو سبب من اسباب تدمير حياتها وبعد ربع ساعه وصلو الفيلا وادم وسلمي نزل من العربيه ودخلو الفيلا لقوها هاديه خالص 
سلمي : اوع تنسي تخدني معاك بكرا 
ادم : اه طبعا ماحضرتك لزقه
سلمي بضحك : في ضلك علطول تصبح علي خير 
ادم : وانتي من اهلو 
سلمي قربت منو وباستو من خدو وبعدين دخلت اوضتها وهو دخل اوضه لقه النور مقفول ودخل وقفل الباب وفتح النور لقه ليلي قاعده علي كرسي قدامو 
ادم : منمتيش 
ليلي قامت من علي كرسي وقربت منو اوي وقالت : كنت عايزه اقولك حاجه مهمه 
ادم بستغراب : وايه هي 
ليلي بصت في عين ادم وقالت بكل شجاعه : انا مش بنت بنوت 
ادم بضيق : نعم بقولك مش عايز هزار علي مسا
ادم مشي من قدامها وهي مشيت وراها وحضنتو من ضهرو وقالت : انا مش بهزر زاي مانت خونتي وانا حبيبتك انا كمان خونتك وانت حبيبي 
ادم زقها وبص عليها وقال : نعم 
ليلي بابتسامه : كنت ممكن مقولكش واسيبك تكتشف ده لوحدك بس لما عرفت انك خونتني الموضوع بقا سهل 
ادم بغضب : هو ايه الي سهللل
ليلي بثقه : سهل اني اقولك اني مش بنت بنوت واني خونتك وكمان معا صاحب عمررررررررك …………….. 
يتبع…..
ادم بغضب : مين 
ليلي بهدوء : مش مهم هو انا سألتك انت خونتني معا مين 
ادم قرب منها ومسكها من رقبتها وهي كانت هتتخنق 
ادم بغضب : قولي مين خالد ولا باسم 
ليلي : همووووت سبني هو انتو ليه مش بتتقبلو خاينة الست ولا هو حلال ليكم وحرام لينا لا فوق انا وانت غلطانين واحنا الاتنين لينا عقاب واحد واظن انت عرفو 
ادم بغضب : ايه البجاحه الي انتي فيها دي 
ليلي زقت ايدو وقالت : نفس بجاحتك لما خونتني دا انت كل يوم معا ست واهو ربنا عاقبك 
ادم قرب منها ومسكها من شعرها وفضل يضربها وهي كانت بتصرخ والكل الي فيلا صحيو علي صوت ليلي وسلمي طلعت من أوضتها بسرعه ودخلت اوضه اخوها لقتو ماسك رقبت ليلي وعايز يختقها قربت منهم وحاولت تبعد ادم 
سلمي : ادم سيبهاااااا 
ادم: هقتلها 
ادم مسك شعرها وجرها وراه علي بلكونه وهي كانت بتصرخ 
ليلي : ادم ونبي بلاش هي عملت ايه بس
ادم بغضب : خانتني 
سلمي بعدت ادم عن ليلي وليلي بعدت عنو وقالت بغضب : اه خونتك وانت تستاهل أن الواحده تخونك مليون مره 
ادم بغضب : وطبعا اتجوزتني علشان عملتك متتكشفش 
ليلي بغضب : اه انا وانت زاي بعض 
ادم : بس والله لفضحك 
سلمي : لا ياادم حرام طلقها وسيبك منها 
ادم بص لي ليلي يستحقار  وقال : كل واحد هياخد عقابو وانا خلاص فقتلكم بقااااا أجهزو 
ادم خرج من الاوضه ووراه سلمي ادم خرج من فيلا وركب عربيتو وسلمي كانت معه وهو تجاهلها وساق بسرعه مش قادر يستوعب خيانة ليلي ليه ادم فضل يسوق بسرعه لغيت لما وقف قدام الكورنيش  ونزل بسرعه من العربيه مكنش قادر يتكلم معا حد وقف قدام الكورنيش
سلمي من وراه : انت عملت غلط لازم تستحمل الي بيحصل ده
ادم بغضب : اسكتي 
سلمي : ياادم قرب من ربنا قرب منو ربنا بيعاقبك في الحياه وده عقاب بسيط بنسبه لي عقاب الاخره 
ادم بص في الارض بحزن وسلمي وقفت قدامو وقالت : ادم انت جواك حاجه نضيفه ليه عايز تدفنها
ادم بحزن : معرفش انا خلاص اتخنقت من كل حاجه 
سلمي : خلاص اتغير سهله والله 
ادم : ربنا هيتقبل مني بعد الي عملتو تخيلي أن هنا مش هتجوز تاني بسببي تخيلي الي هيموتو بسببي 
سلمي : حاول تغير ده حاول تساعد يعني مثلا مرام دي هي ايه نظمها 
ادم : بتشتغل في بيت دعار 
سلمي بصدمه : يلهوي طب بص انت مالكش دعوه بقا ده عقابها من ربنا 
ادم : لازم احذرها الاول 
سلمي : ايوا كدا 
ادم بتفكير : وهنا 
سلمي : ممكن تجبلها حق اختها وتديها قرشين وخلاص 
ادم بضيق : بقولك مش هتعرف تجوز 
سلمي : والحل 
ادم بتفكير : اتجوزها
سلمي بغضب : نعم لا طبعا 
ادم بص لي سلمي وقال : لا ليه 
سلمي بضيق : يعني هي يعني 
ادم قطعها وقال : هي الي تستاهل تشيل اسمي اصلا وانا لازم اصلح غلطتي 
سلمي بغضب : هي اكيد مش هتوافق 
ادم بهدوء : سببها عليها 
سلمي كانت نفسها تصرخ في وشو وتقولو وانا فيييين 
ادم بص علي نيل وبدأ يفكر وفجاه سمع صوت هنا ادم فضل يدور علي مصدر الصوت 
سلمي بضيق : مدورش اهي وراك 
ادم بص وراه لقه هنا يتوزع ورد لونو ابيض لناس هنا بصت علي ادم وابتسمت وقربت منهم بعفويه وقالت : انتو مش روحتو
ادم بسغراب : ايه الي جابك هنا 
هنا بصت علي الورد وقالت : اختي بتحب الورد الابيض كل يوم بمشي واوزع علي ناس ورد  واخليهم يدعولها خد ورده وادعلها يلا 
هنا مدت أيدها لي ادم وادتو الورده 
هنا : متخفش مش ورد رخيص غالي يعني مش وحش 
ادم : مش ده الي خايف منو الي خايف منو أن ممكن ربنا ميتقبلش دعواتي 
هنا : لا ربنا بيتقبل دعوات اي شخص المهم تكون دعوه طلعه من قلبو 
هنا قدمت ورده لي سلمي وقالت : وانتي ادعي 
سلمي خدت منها الورده وقالت : الله يرحمها 
ادم : انا هروح لي مرام 
هنا : تمام انا هجي معاك يمكن القي اي خيط يوصلني للحقيقه 
سلمي : وانا هجي معاكم 
ادم : طب يلا
سلمي وادم وهنا ركبو العربيه وتحركو وهنا كانت عندها امل انها تجيب حق اختها وبعد نص ساعه وصلو قدام فيلا راقيه جدا 
ادم : انا وهنا هندخل وانتي خليكي هنا 
سلمي بضيق : تمام 
ادم نزل من العربيه هو وهنا وادم مسك ايد هنا وهي اطمنت ودخلو الفيلا كان باباها مفتوح وصوت الاغاني كانت عاليه جدا 
هنا بهمس : هي ده بيت دعاره 
ادم ابتسم وقال : لسا واخده بالك
هنا بضيق : طب متسبها تموت تستاهل 
ادم : تعالي بس 
ادم وهنا دخلو الفيلا وهنا انصدمت من كمية البنات الي موجوده ورجاله والخمور هنا حطت أيدها علي وشها وقالت : قرف يقرفهم
ادم مسك أيدها وعدو من طرقه كانت طويله جدا وهنا فتحت عينيها والطرقه كان فيها اوض كتير هنا وقفت فاجأه 
ادم : مالك 
هنا بدموع : الأوضه دي هي الي كانت محبوسه فيها اختي نفس السرير والله 
ادم بص علي الأوضه لقها مفتوحه دخل الاوضه بهدوء وبص علي الحيطه لقه فيها كاميرا ادم بص علي هنا الي بتعيط وعلي الاوضه طلع مسدسو بهدوء ومسك ايد هنا ومشي الطرقه كلها بغضب ووصل لي اخر الطرقه كان فيه اوضه تانيه وقف قدام الباب وكسرو برجلو وهنا كانت مصدومه لما شافت مرام كانت معا راجل وعلي سرير ادم صوب مسدسو علي الراجل وضرب عليه نار والرصاصه جت في كتفو ومرام ارتعبت ادم قرب منها ومسكها من شعرها بغضب وقال : من غير كلام كتير تعالي وديني الأوضه الي فيها الكاميرات 
مرام بخوف : ادم مالك 
ادم بغضب : مش عايز كلام كتير يلااااااااااا 
مرام خافت من ادم وقامت من علي سرير وقالتلو : هنا في الاوضه دي افتح الدولاب هتلقي الكاميرات
ادم فتح الدولاب وطلع فيه فعلا باب سحري فتح الباب بهدوء وبعدين رجع لي مرام ومسكها من شعرها ودخلها الاوضه وهنا دخلت معهم وادم قعد قدام الكومبيوتر وبدا يشغل كل شرايط الفيديوهات الي حصلت من شهر وقدر يوصل للفيديو الي فيه اخت هنا 
هنا بدموع : هي دي اختي 
ادم شغل الفيديو وبدأو يسمعو لقو هاني دخل الأوضه كانت اخت هنا مربوط علي سرير وبتصرخ وهاني كان بيقرب منها وبدأت يغتصبها هنا صرخت وقالت : لااااا 
ادم بصلها وجاي يقفل الفيديو قالت بغضب : عايزه اشوف مين تاااني
ادم ساب الفيديو ولقو كذا راجل كان بيدخل علي اخت هنا 
ادم بغضب : مين دول انطقي 
مرام بخوف : سعتها كنا عاملين عليها عرض في ناس  سادين وكدا 
هنا مكنتش قادره تستوعب ده كانت حاسه ان هيغمه عليها وفجاه ظهر خالد ومعتز ادم بص علي هنا لقها مش قادره تقف ووقف الفيديو وقرب منها وقالها : اهدي والله هنجيب حقها 
هنا بصريخ : حرام عليهم ليه عملووووو كدا في طفله هموتهممم
هنا مقدرتش تقف علي رجليها واغمه عليها وادم سندها وبص علي مرام وقال : البسي وتعالي معايا حااااااالا 
مرام بخوف : حاضر 
مرام راحت علشان تلبس وادم شال هنا وبعدين هما تلاته خرجو من الفيلا وسلمي انصدمت لما لقت ادم شايل هنا ادم دخل هنا العربيه ومرام ركبت جمبها وادم ركب وساق العربيه ادم سمع صوت اذان الفجر بيأذن اول مره يسمعو بوضوح كدا وقف العربيه علشان يسمعو ادم بص لي سلمي وقال : هخلص كل الي بعملو ده وهبدأ بنضافه زاي ما بيقولو 
سلمي بابتسامه : برافو 
ادم حرك العربيه وعمل كذا مكالمه وكل ده ومرام قاعده ورا وبعد ربع ساعه وصلو كباريه هاني وادم فوق هنا وهي أول ما فاقت بدأت تصرخ وهو حضنها بحنان وقالها : اهدي خلاص كل الكبوس ده هينتهي انهارده 
هنا بدموع : ازاي 
ادم : هتشوفي
فجاه جت عربيه اسعاف قدام الكباريه وعربيه تانيه فيها رجاله ادم وسلمي بصت لي ادم بمعنه ايه ده 
ادم : انتي ادخلي جوا يلاااا عند هاني 
مرام نزلت بسرعه ودخلت الكباريه كانت بتحسب أن هاني هيحميها بس متعرفش أن آدم مجهزلهم اكبر عقاب ممكن يخدوه في حياتهم 
ادم : هتقعدو هنا 
هنا : لا مستحيل مش هقعد هجي معاك 
ادم بضيق : بس 
هنا : لااااااا 
ادم : طب يلا وانتي طبعا جايه
سلمي : اكيد 
ادم مسك ايد هنا وسلمي ودخلو الكباريه هما ورجاله ادم والدكاتره الي ادم جابهم رجاله ادم فضلو يضربو نار علي ناس الي في كباريه  وناس بدأت تخرج برا الكباريه وادم والبنات طلعو مكتب هاني وادم دخل بكل ثقه لقه مرام وهاني واقفين برعب
هاني برعب : ادم باشا 
ادم : ها 
هاني : احم في ايه ياباشا 
ادم قعد علي الكرسي بتاع هاني وقال : مش انت الي قتلت اخت هنا 
هاني بخوف : لا لا والله 
ادم : استقويت نفسك عليها بس انا قرارت أحرم العالم منك ومن قرفك عارف بقا هعمل فيك ايه 
هاني بخوف : ابوس ايدك انا ماليش دعوه 
ادم بهدوء : اي واحد مغتصب حقير بيغتصب بنت ويقتلها لازم يبقا عقابو واحد وهو انو ميبقاش راجل اظن فهمتني 
هاني بصدمه : لا ارجوك انا 
ادم قطعو : الدكاتره جاهزين هي عمليه بسيطه مش صعبه يعني وهتخسر روجلتك للابد
هاني بصراخ  : لاااا ونبي 
هنا وسلمي كانو مصدومين من ادم و كانو معه برود في قرارو وفجاه الدكاتره دخلو 
ادم بص لي هنا وسلمي وقال : برااااا يلا 
سلمي مسكت ايد هنا وطلعو وهنا حست انها خلاص قربت تاخد حقها وفجاه سمعو صريخ هااااني هنا ابتسمت بسعاده وعنيها دمعت فرحت أن حقها بيرجع وبعدين شافو رجاله ادم جايبين معاهم ٣ رجاله هنا دقدقة علي شكلهم عرفت فورا ان دول الي كانو في الفيديو واغتصبو اختها رجاله ادم دخلوهم الاوضه وبعد فتره سمعو صرخهم سلمي كان كل ده جديد عليها ومكنش قادره تستوعب أما هنا كانت بتعيط من الفرحه وادم خرج في لحظه دي وهنا قربت منو بسعاده وقال : انا مبسوطه اوي 
ادم بغموض : ولسا 
هنا بستغراب : هتعمل ايه 
ادم بهدوء : هتشوفي 
فجاه سمعو صوت عربيه البوليس برا الكباريه وهجمو علي المكان ووقفو قدام ادم 
ادم : هاني جوا وشركائو وهتلقي كباريه مليان مخدرات
الظابط : تمام ياادم باشا واحنا خلاص قبضنا علي ناس الي في بيت مرام 
ادم : تمام ومرام جوا 
البوليس دخل مكتب هاني 
ادم : يلا نمشي 
هنا حست بفرحه كبيره وقالت : ناقص باسم وخالد 
ادم بشر : وليلي يلا بينا نمشي 
هنا وسلمي خرجو معا ادم وركبو العربيه وتحركو وكانت الشمس طلعت اخيرا واليوم الصعب ده خلص وادم وقف عربيتو بهدوء وبص علي هنا الي قاعده وراه 
ادم : هنا كنت عايزك في موضوع
هنا : طبعا اتفضل موضوع ايه 
ادم : انا عايز اتجوزك 
هنا بصدمه : ها تجوزني انا 
سلمي بضيق : شوفتي بقا
ادم بصلها بضيق وبعدين بص لي هنا وقال : ايوا لاني غلطت ولازم استحمل نتيجه غلطي 
هنا : بس انا مش عايزه اتجوز انا عايزه افضل كدا 
ادم بضيق : لا طبعا علشان ناس متكلمش عليكي هتفضلي ترفضي عرسان وهيتكلمو 
هنا بدموع : هو انا عايزه اقولك حاجه بس اوع تأذيني 
ادم بصدمه : مستحيل اذيكي 
هنا بدموع : اصل انا رايحه انهارده انزل البيبي 
ادم بصدمه : بيبي ايه 
هنا بحزن : اصل انا حامل منك و اهو هبدا في شهر تاني وهنزلو وانا مش باخد رأيك انا اخدت قراري خلاص لأن اكيد البيبي هياخد مرض الايدز
ادم بصدمه : متسحيلللل………..
يتبع…..
ادم بغضب : يعني انتي كنتي هتنزليه من غير ماتقوليلي
هنا : اه وهنزلو
سلمي : بظبط اكيد خد المرض 
ادم : لا انا عايز اتاكد هنروح لدكتور ونتأكد 
ادم ساق العربيه بسرررعه وسلمي بصت من شباك بحزن اما هنا حطت أيدها علي بطنها بحزن هي بتحب الاطفال بس متسحيل خلف ابن من الحرام
هنا : مش هنلقي دكتور فاتح دلوقتي 
ادم ابتسم وقال : انا دكتور 
هنا بصدمه : بجد ازاي ودكتور ايه بظبط 
ادم : دكتور نساء 
هنا بصدمه : متسحيل 
ادم بضحك : هو ايه الي مستحيل يابنتي 
هنا : اصل الي يشوفك يقول يعني أنك ظابط انت مشوفتش  ازاي دخلت علي مرام الأوضه وضربت نار انا بشوف الدكتور ده انسان كدا هادي
سلمي : ادم اصلا كان نفسو يبقا ظابط بس علشان احنا عيلتنا كلها دكاتره دخلوه طب وهو علشان يضايقهم اتخصص نسا عندنا كلو جراحه وكدا 
هنا بستغراب : وليه تضايقهم
ادم : احساس انك بيتفرض عليكي حاجه ده اكتر احساس بكرهو المهم ياستي مش معنا اني نسا يبقا مدرستش جراحه لا انا درست كل التخصوصات بس في سر 
هنا : حلوو 
سلمي : وانتي بتدرسي ايه 
سلمي : انا لسا في كليه هندسه 
سلمي بصدمه : هندسه بجد 
سلمي : اه في سنه تانيه 
ادم وقف عربيتو وقال : وصلنا المستشفي 
هنا بخوف : طيب بس بص خلينا متفقين أن احنا هنزلو 
ادم بسخرية : تمام وانا الي هنزلهولك بأيدي 
هنا بصدمه : نعم 
ادم ضحك وقال : ياستي يلا بقالي يومين منمتش 
سلمي بضيق : لازم تهتم بصحتك 
ادم : أن شاء الله 
هنا وادم وسلمي دخلو المستشفي ودي كانت مستشفي  ابو ادم وعمو ادم مكنش عايز يختلط بحد ف دخل مكتبو علطول وهنا وسلمي دخلو وراه 
ادم : لازم تعملي فحص الايدز وفي دكتور كلمتو هيعملك الفحص ده 
هنا بخوف : تمام 
ادم : متخافيش
هنا : انا هتقبل كل حاجه الحمدالله علي كل حال
سلمي كانت حاسه انها تعبانه مش قادره تفكر وحزينه علي حالها وفجاه دخلت عليهم ممرضه وقالت : دكتور ادم في حاله خطيره بتولد 
ادم بسخرية : وانا مالي 
هنا بصدمه : نعم 
ادم : قصدي يعني مشمعنا انا 
هنا بضيق : ايوا اقعد ارغي وسيب الست تموت 
ادم بضيق : وانتي اشحشرك ها
هنا بستغراب : ايه الكلمه دي 
ادم : ايه هي 
هنا : اشحشرك 
سلمي بضيق : تمام افضلو اتخانقو  ونسيب الست تموت بقا
ادم : اه صح طب ماشي جاي  وانتي خليكي هنا لغيت لما دكتور يجي و يشوفك
سلمي : متخافش هي معايا 
ادم ابتسملها وخد النضاره الطبيه الي كانت علي المكتب ولبسها وقال : معأن نظري كويس بس تحسي كدا انها بتعملنا هيبه 
هنا بضحك : لا بقيت مز كدا 
سلمي بغضب : يلا ياادم هتتاخر 
ادم : طيب 
ادم خرج من المكتب ومشي لي اوضه العمليات مش اول مره يعمل عمليه زاي دي بس مبيعرفش يشيل الاطفال بيخاف أما عند هنا الدكتور جاه وعملها الفحوصات وادم بدأ يولد الست قيسري وبدأ يفكر بعد ٨ شهور ممكن يجيلو طفل معقول هو قد المسؤوليه دي 
قدام اوضه العمليات 
هنا : انا لازم ادخل اخد فكره عن الولاده 
سلمي : لا هتخافي اكتر
هنا بعناد : لاااا 
هنا دخلت الحمام وعقمت نفسها كويس وسلمي سبتها براحتها حست ان ده هيضايق ادم وهيخليه يكرها ف سبتها وبعدين هنا دخلت اوضه العمليات وقربت من ادم ووقفت جمبو وبصت عليه وهو بيعمل العمليه بكل سهوله وفجاه طلع الطفل من بطن امو هنا خافت اوي وادم مكنش قادر يمسك الطفل هنا فاقت من خوفها ومسكت فوطه ولفت بيها الطفل ونزلت الكمامه باعتها بدون قصد وادم شافها 
ادم بغضب : نعم 
هنا بخوف : ايه مالك 
ادم بسخرية : ايه غيرتي نشاطك وبقتي دكتوره
هنا بضحك : عرفت ازاي يا خبيث انت
ادم بغضب : انتي اتجننتي ياااابت انتي امشي برا 
هنا : طب خيط بس بطن ست 
ادم بتذكر : اه صح 
ادم بدأت يخيط بطن أم الطفل وهو متعصب وهنا حضنت. الطفل بحنان وبصتلو بحنان وتخيلت ابنها ادم خلص وبصلها 
هنا بهدوء : تخيل كدا ابننا يبقا شبهو 
ادم قرب منها وبص علي طفل وابتسم كان وش الطفل برئ اوي 
ادم : بخاف اشيل الاطفال 
هنا : لا لازم تكسر العقده دي زاي مانا دخلت هنا وكسرت خوفي 
هنا أدت ادم الطفل وهو كان جواه شعور غريب وطفل كان هيقع منو بس هنا قدرت تلحقو وعلمتو يشيلو ازاي ادم بص في وش الطفل بحنان 
هنا بابتسامه : ازاي بتمنع نفسك من المتعه دي 
ادم بحيره : معرفش بس حاسس اني بحبهم
هنا قربت منو ومسكت ايد الطفل وقالت : شوف ايدو صغننه ازاي 
ادم : لا وجاي بشعر كمان تعرفي انا لما اتولدت اتولدت بشعر كتير اووووي والله شكو اني بنت 
هنا بضحك : انا لما اتولدت اتولدت في الاتوبيس 
ادم.بصدمه : احلفي 
هنا بضحك : اه والله يلا ايام بقا 
الممرضه قربت منهم وخدت الطفل بس ادم باسو قبل ما تخدو وبعدين بص لي هنا وقال : تعالي برا نتخانق علشان الناس الي هنا
هنا بضيق : خلاص بقا 
ادم مسكها من أيدها وخرجها برا الاوضه بضيق 
سلمي : قولتلها متدخلش بس هي مرضتش 
ادم بضيق : مهو مستشفي ابوكي بقا
هنا بضيق : لم نفسك وتكلم كويس الله متعصبنيش 
ادم بغضب : لازم تفهمي أن فيه قوانين هنا 
هنا بخبث : اه فاهمه طبعا بس لما يبقا دكتور سناء زايك وبيشقط المرضى بتوعو ده يبقا اسمو ايه 
ادم بصدمه : عرفتي ازاي 
هنا بثقه : اتوقعت بس تمام بص ياابن الحلال لو احنا هنكمل معا بعض ف اعرف انك دخلت جهنم برجلك 
ادم بص لي سلمي بسخريه : طب اعمل ايه يعني اخاف 
هنا جايه ترد بس قطعها صوت الدكتور الي عملها الفحص 
الدكتور : دكتور ادم 
ادم : نعم 
الدكتور : نتيجه تحليل طلعت 
ادم بركيز : ايوا كمل 
الدكتور : مدام هنا معندهاش مرض  الايدز
ادم بسعاده : أحلف
هنا بسعاده : الحمدالله 
الدكتور : اه والله واهو تحليل تقدر تشوفو 
الدكتور اده لي ادم التحليل ومشي وهنا فضلت تطنطت بسعاده وقالت : الحمدالله يارب الحمدالله كدا عرفت أن ربنا بيحبني 
سلمي فرحت أن ابن آدم هيبقا كويس وادم كان فرحان اوي وشعورو بذنب راح 
ادم : كدا بقا اقدر اكشف علي بيبي وأشوف وضعوا
هنا بسعاده : ايوا  وشوفلي بنت ولا ولد 
ادم : لا دانتي شكلك هتبقي ام فشله تعالي بس تعالي 
هنا مشيت معا ادم وسلمي كانت مخنوقه وقرارت تطلع برا المستشفي تشم هوااا سلمي طلعت بسرعه من مستشفي وبدات تمشي في شوارع وهي بتفتكر مواقفها معا ادم 
فلاش باك ❤️
سلمي كانت عندها 14  سنه ومكنتش عندها غير ادم وبس ومبتحبش غيرو حبها ليه آكنو عشق مش حب وبس 
في جنينه الفيلا ادم كانت بذاكر وجمبو سلمي 
سلمي : ادم 
ادم بهدوء : ها 
سلمي بابتسامه : ممنوع تجوز لما تكبر 
ادم بضحك : ليه ياسوسو ايه هتحبسيني 
سلمي بضيق : يعني مثلا.هتحب غيري وهتلعب معا غيري وهتخرج معا غيري لا وكمان مش هتنام معايا في نفس الاوضه ليه يعني 
ادم ؛ اهدي ياحبيبتي انا لسا متجوزتش
سلمي بضيق : اديني قولتلك انت حر بقا 
ادم : بصي ياحبيبتي في فرق بين حب الأخوي وحب العشاق ده وبين زوجته والاخت 
سلمي بغضب : انا هبقا الكل 
ادم ابتسملها وحضنها بحنان وقال : بكرا تفهمي 
انتهاء فلاش باك ❤️
سلمي عينيها دمعت وبعدين افتكرت موقف تاني 
فلاش باك ❤️
من سنتين ادم خلاص اتخرج من كلية طب  وكان بيدرس برا وسلمي كانت مستنيه في المطار راحت استنتو هي اول واحده مقدرتش تستنا في المطار وقرارت تدخل تشوف هبوط الطياره وقفت تستنا وهي مبسوطه وبعد دقيقه الطياره وصلت وهبطت وسلمي فضلت واقفه بتبص علي الركاب وهما بينزلو واول ماشافت ادم صرخت بأسمو وادم بصلها وابتسم وجري حضنها بسعاده 
سلمي : اخيرا رجعت وحشتني 
ادم : وانتي وحشتيني جدا 
سلمي خرجت من حضنو وقالت ؛ خلاص كدا مفيش سفر تاني 
ادم : لا سفر ايه من غيرك انا لو سفرت هتبقي معايا 
سلمي بسعاده :ايوا كدا 
سلمي مسكت ايد ادم وطلعو من المطار وركبو العربيه وسلمي ساقت 
سلمي : تعرف كل ماتوحشني بسمع الاغنيه دي 
ادم : امم سمعيني يلا
سلمي شغلت الاغنيه وبدأت تغني معاها
سلمي :وبينا معاد لو إحنا بعاد أكيد راجع ولو بيني وبينه بلاد وبينا معاد لو إحنا بعاد أكيد راجع ولو بيني وبينه بلاد قصاد عيني في كل مكان قصاد عيني في كل مكان ومن ثاني أكيد راجعين أنا ذايب وكلي حنين ولا عمري أبيع لو مين
ادم مسك أيدها بحب وقال : انتي أهم حد في حياتي 
سلمي : وانت اكتر حد بحبو في حياااتي ……
انتهاء فلاش باك ❤️
سلمي مسحت دموعها بحزن ولفت علشان ترجع المستشفي تاني وكان فيه عربيه بعيد عنها شويه كانت بتراقبها وفيها رجلين شخص منهم مسك التلفونو وقال : اهي قدامنا يابشا 
مجهول : تمام يلا اعمل الي قولتلك عليه
الشخص : تمام 
الشخص قفل تلفون وساق عربيتو جامد وسلمي كانت بتعدي الطريق وفجاه بصت جمبها لقت عربيه جايه نحيتها وفي لمح البصر خبطتها ……………
_________________________________________
*عند ادم *
هنا كانت نايمه علي سرير وادم كان بيشوفها البيبي في السونار
هنا بضيق : ماكنت شوفت دكتوره تكشف عليا ولا هو تلزيق وخلاص 
ادم بضيق : اومال انا ايه لزمتي 
هنا : طب شوفلي بنت ولا ولد 
ادم بغيظ : اقسم بالله هبطل الشغلانه دي بسببك اتهدي بقا 
هنا بضيق : مانا عايز بنت 
ادم : بس انا عايز ولد 
هنا بضيق : مستحيل انا عايزه بنت واسميها حياه 
ادم : مشمعنا حياه 
هنا بحزن : اسم اختي 
ادم ابتسم وقال : تمام ياام حياه 
هنا بسعاده : ايوا كدا 
ادم : علفكره انا هتجوزك انهارده 
هنا بصدمه : هاااا
فجاه ادم وهنا سمعو صوت دوشه برا الأوضه ادم خرج بهدوء ونصدم لما  شاف سلمي نايمه علي سرير وبيدخلوها اوضه العمليات ادم من الصدمه مقدرش يتحرك 
هنا. : ادم 
ادم مردش عليها 
هنا بسرعه : سلمي اكيد محتاجلك ادخل معها العمليات 
ادم بصلها وبعدين دخل اوضه العمليات معاهم كان حاسس ان ربنا بيعاقبو أما هنا استنت قدام اوضه العمليات …. ادم اول ما دخل قرب من سلمي ومسك وشها وشاف نبضها وبعدين بص علي جسمها وقال بستغراب : مفيش اي جروح 
دكتور تاني معه : ايوا بظبط يمكن اغمه عليها مش اكتر 
ادم : هي اصلا حصلها ايه 
الدكتور : عربيه خبطتها بس هي قدرت تهرب من العربيه بس انا شاكك أن أيدها تكون انكسرت لأن أيدها اتخبطت في العربيه 
ادم حاول يفوق سلمي وبعد دقائق سلمي فاقت وهي بتصرخ من أيدها 
ادم مسك وشها وحاول يهديها وقال : اهدي والله متخافيش
هنجبسها
سلمي بدموع : طيب 
ادم بدا يجبس ايد سلمي والدكاتره خرجو ومبقاش غير ادم وهنا دخلت 
سلمي : ادم 
ادم : نعم 
سلمي بصوت عالي : انت ناوي تجوزها صح 
ادم بص لي هنا وقال : ايوا 
سلمي بغضب ؛ انت واحد مبتحسش وعايزه اقولك حاجه كمان هي خساره فيك انت كل يوم معا بنت وكل شويه تحب بنت شكل ومش بتفكر فيا 
ادم بصدمه : افكر فيكي ازاي يعني 
سلمي بصريخ : اكون حبيبتك ليه كل دول يكونو في حياتك وانا لا حبيتك من كل قلبي لا عشقتك وانت فين 
ادم بصدمه : مش مصدق 
هنا : احم ممكن تهدي 
سلمي بغضب : محدش يقولي اهدي دا واحد معندوش ريحة دم أنا اكتر واحده بحبو ولا انتي تقدري تحبيه ولا ليلي حتي انا بحبو اكتر واحده 
سلمي بصتلو وقالت : انا الي حبيتك بصدق وانا الي تستاهل اشيل اسمك وانا مستعده كمان أشيل مرضك علشان اموت معاك انا الي عمري ما هفرح أن المرض متنقليش 
هنا فهمت أن سلمي قصدها عليها 
سلمي كملت بدموع : وانا الي عمري ما هخونك انت اعمااااااا القلب انا بحبك وانتي علطول تقول اختي اختي اختي انا مش اختككك انا مش اختككككك 
سلمي انهارت وادم مكنش مستوعب كل ده وقرب منها وحضنها وهي حاولت تبعد عنو وهي بتقول : انت واحد اعماااا 
ادم قدر يسيطر عليها ودخلها في حضنو وهي فضلت تعيط بصوت عالي وهنا بصت في الارض بحزن وسلمي بدأت تهده شويه شويه وبعدين اغمه عليها من تعب وادم نيمها علي سرير وبعدين بص لي هنا 
هنا : هتعمل ايه 
ادم : مش مصدق بنتي واختي بتقولي أنها بتحبني 
هنا : بس دي مش اختك 
ادم بغضب : بس انا دائما شايفها اختي 
هنا جايه ترد بس قطعها دخول حسين عم ادم 
حسين : انا عرفت كل حاجه بس حابب اقولك ان محدش هيحبك غيرها وان محدش هيقدر يشيلك غيرها حتي الي عايز تجوزها علشان ابنك مش هتشيلك 
هنا بابتسامه : اسمي هنا وبعدين حضرتك مش عارف ان آدم جاب حق اختي يعني أنا هقدر أشيلو وقت مرضو ومش بس كدا انا اعمل اي حاجه علشانو بس انت معاك حق فعلا محدش هيحبو غيرها 
ادم بضيق : عايزين ايه يعني 
حسين بص لي هنا بقرف وقال : تخليك معا سلمي 
ادم بسخرية : انتو عايزني احب اختي 
حسين : لا تجوزها عايز اقولك ان سلمي عندها مرض القلب 
ادم بصدمه : ايه 
حسين : هي مكنتش عايزه تقولك بس هي بجد تعبانه ولازم حالتها نفسيا تبقا كويسه بجد مش هتلقي حد بيحبك قدها 
ادم بغضب : ازاي متقوليش 
حسين : هو انت كنت فاضي اصلا علشان تقولك حاول تفرحها يعني مثلا مانت كنت هتجوز واحده اصلا مش بتحبها وعلشان ابنك خلاص اتجوز سلمي وانا واثق انك هتحبها 
ادم بصدمه : اتجوز اختييييييي 
حسين بضيق : نتي بتحبها ولالا 
ادم بضيق : طبعا 
حسين : صدقني لما تشوف حبها ليك هتحبها
ادم بضيق : وبنسبه لي ابني 
حسين بص لي هنا بقرف وقال : عادي اتجوزها لغيت لما تخلف وطلقها 
ادم بسخرية : اه يعني اتجوز سلمي وهنا وهبقا الحج متولي يعني 
هنا : أو فواز الي في مسلسل الزوجه الرابعه 
ادم بصلها بغضب وهي خافت وسكتت 
حسين : ادم انا هسيبك تفكر بس بجد سلمي زاي ماهي محتاجالك انت محتاجلها افتكر كل لحظه بنكم افتكر هي كانت جمبك ازاي افتكر أنها بتحبك اوي حب وجع قلبها للاسف 
حسين بص علي هنا بضيق وقال : متخلوش طرف تالت يدخل بنكم أما ليلي متخافش عقبها هتخدو مني 
هنا كانت حاسه ان حسين شايفها وحشه بصاتو ليها وجعت قلبها وكانت نفسها تعيط أما ادم بدأ يفكر مش عارف هو عايز ايه اصلا وهو بيحب مين اصلا شاف الحب في عين سلمي وفي نفس الوقت حب طفولتو ليلي ادم بص علي هنا وهنا كان بيحسها راحتو رغم انو مش عارفها اوي بس بيحس معها براحه يمكن لان ابنو في بطنها ادم حط ايدو علي راسو مش قادر يختار ولا قادر يفكر 
حسين : ها ياادم اخترت ايه 
ادم بصلو بضيق وقال ……….. وهنعرف بعدين 
يتبع…..
ادم بهدوء : عايز اتغير لو عملت الي انت عايزو مستحيل اتغير انا كدا بغلط اكتر مش كل الي قلبنا بيدق ليه يبقا خلاص حبيبنا انا اخوها وبس ومش هقدر اشوف غير كدا وبعدين انا معرفش هخف من الأيدز ولالا 
حسين بغضب : دي امانه في رقبتك وانت حر فيها 
ادم ببرود : تمام ياعمو انا حر وياريت متدخلش 
حسين بغضب : ماشي ياادم خليك براحتك 
حسين مشي من قدام ادم 
هنا بستغراب : هو مالو كدا 
ادم بهدوء : عايزني اتجوز سلمي علشان يفضحني في كل مكان ويقول اني اتجوزت اختي اصلو مبيحبنش علشان انا قاسم معه كل فلوسو أو بمعنه أصح مراث جدو 
هنا بستغراب : مهو ممكن يفضحك بلايدز أو حتي بحكاية مراتك 
ادم بضحك : لا يابنتي افهمي لو فضحني بلايدز مستحيل المستشفي دي تشتغل والكل هيتقلب عليه أما خيانة ليلي هو طبعا مش هيحب يفضح بنت إختو حبيبتو 
هنا : اممم فهمت 
ادم : من صغري وانا بحاول اقف قدامو كدا وعمل نفسي معرفش انو عايز ياذيني 
هنا :  طب وهتعمل ايه في سلمي 
ادم مسك النضاره وقال : ياحبيبتي علشان البس نضاره دي درست كتير اوي انا ذكي مش غرور لا ثقه هتشوفي انا هعمل ايه 
( الواد ادم ده شبهي????????)
هنا بضيق : ايه ياعم هو محدش دخل طب غيرك ولا ايه مانا هندسه 
ادم : نعم عايزه تجيبي طب لي هندسه 
هنا بضيق : قصدك ايه 
ادم بابتسامه : لا قصدي هندسه اجمل بكتير 
هنا : ايوا كدا 
ادم  قرب من سلمي وشالها وقال : هوديها اوضه عاديه 
هنا : تمام 
ادم وهنا طلعو من اوضه العمليات وادم دخل سلمي اوضه عاديه وهنا تلفونها رن وردت 
هشام : الهانم عندها امتحان ومتعرفش
هنا بصدمه : احلف 
هشام : اقسم بالله في امتحان دلوقتي انتي بقتي مهمله 
هنا بضيق : اسفه يادكتور معلش جايه اهو 
هنا قفلت التلفون وبصت علي ادم وقالت :  انا لازم امشي عندي امتحان وهسقط انا  كدا كدا هسقط لو حضرتو بس اهو اسمي حضرت 
ادم بسخرية : مش ملاحظه انك رغايه
هنا بضيق : انا غلطانه ماشيه 
ادم : استني اوصلك 
هنا : لا خليك معا سلمي
ادم : استني بس انا هوصلك وارجع بسرعه 
هنا وهي بتجري يبقا بسرعه بقا 
ادم بغضب : حسبي يابنتي انتي شايله 
هنا بستغراب : شايله ايه 
ادم : شايله حياه 
هنا بضيق : ياشيخ خضتني يلا بسرعه بقا هسقطططط 
هنا جريت لغيت لما وصلت للعربيه وادم جاه وركبو وتحركو وهشام رن تاني علي هنا وهنا ردت 
هشام بغضب : انتي فين
هنا : جايه اهو يادكتور 
هشام بضيق : انجزي 
ادم خد التلفون من هنا وسمع هشام وهو بيقول : مش عارف انتي ازاي مهمله كدا يعني لو مكنتش فكرتك كنتي مجتيش 
ادم ببرود : هو عادي أن دكتور يتصل طالبه و يقولها أن عندها امتحان 
هشام بصدمه : نعم انت مين 
ادم : جوزها وهي مفتكرتش لان احنا كنا في شهر العسل وصحيح هي حامل في مش عايز بقا ضغط عليها علشان مرفضكش وانهي مسيرتك كلها 
ادم قفل التلفون وداه لي هنا 
هنا بصدمه : انت جرئ اوي 
ادم : ايوا من صغري وانا كدا بعمل الي في دماغي قوليلي صحيح فتى احلامك ايه 
هنا بسرعه : يبقا حنين ده اول حاجه ويحبني موت يحلم بيا كدا ويغنيلي اغنيه يارحانه كلها منك غيرانه” ما انتي بتسحري بامنه لو اغيب اشوفك قلقانه في خيالي
“يا كرزبي انتي في قلبي هتتحبسي”لو شفتك تفحي نفسي
ادم : ايه ايه الكلام ده 
هنا بضحك : وانا اغنيلووو عمال بتسيطر سنة سنة صحصحت مشاعري النايمة ننة من اول مرة احنا اتقابلنا واخد ليه قلبي معاك
ادم : لا والله
هنا : ايوا تبقا العلاقه كدا فرفوشه اكره ماعلي قلبي النكد 
ادم بضحك : لا متخافيش مبحبش النكد
هنا بضحك : بس اعذرني يعني فلي هقولو انت مش فتي احلامي اشكر ربك بس اني هعبرك وهتجوزك 
ادم بصلها بصدمه وهي بدأت تضحك وهو ضحك وقال : في فرق شاسع بنا صح 
هنا بضحك : ياعم اتنيل يعني هو في فرق بين طبق الفول الي انت بتكلو في طبق ازاز والفول الي انا باكولو في طبق عادي 
ادم : انا مبكولش فول اصلا 
هنا بصدمه : ياعيني عليك يابني فاتك نص عمرك 
ادم بابتسامه : عندك حق 
هنا : بص احنا اه حياتنا صعبه بس انتو حياتكم اصعب 
ادم : ازاي 
هنا بهدوء : انت متسغرب ازاي بضحك معاك كدا وانت اخد شرفي والخ بس عايزه افهمك اني لما شوفت جثه اختي خلاص انا سعتها اتوجعت كل الوجع الي في العالم كلو ومبقتش احس بلوجع الي انت عملتو فيا وبعدين انت جبلتي حقي وانا من الواجب عليا افضل جمبك لغيت لما تخف اما بنسبه لي بنتنا انا مبسوطه بيها حاسه ان ربنا بعتلي حياه تاني غير الي ماتت واقسملك بالله انا لما فرحت أن المرض من عندي مش فرحت لنفسي فرحت لي بنتي اي كان بقا جوازنا ده عامل ازاي بس صدقني انا هعمل واجبي 
ادم : بعد الكلام ده عرفت اني اخترت صح 
هنا بضحك : هبقا اكلك فول ياعم ولا تزعل 
ادم : طيب ياستي اهو وصلنا 
هنا نزلت بسرعه من العربيه وقالت : تمام وانت امشي 
ادم : طيب هبقا اجبلك لما تخلصي 
هنا : اوك 
هنا دخلت الجامعه بسرعه وبعدين دخلت القاعه باعتها لقت الامتحان بدأ وهشام كان واقف في اول القاعه 
هما : احم انا اسفه علي تأخير 
هشام بغضب : اتاخرتي اتفضلي برا مفيش امتحان
هنا بصدمه : ليه بس ارجوك دخلني 
هشام بصوت عالي : براااا
هنا جايه تطلع من القاعه بس اتخبطت في ادم واتصدمت من وجودو 
ادم بهدوء : مش قولتلك أنها حامل وبلاش ضغط عليها 
هشام بغضب : مين سمحلك انك تدخل هنااااا 
ادم ببرود : الي مشغلك 
مدير الجامعه دخل القاعه وقال : ادم باشا هيحضر معا مدام هنا مراتو الامتحان 
هشام بصدمه : بس ده مش هينفع 
المدير بغضب : انا قولت الي عندي وتقدر ترفض وتاخد استقالتك وانت ماشي 
هشام بص لي ادم وادم ابتسملو ابتسامه كلها شماته 
هشام بيحب هنا جدا وهنا بتحبو بس مقلوش لبعض لأن مامت هشام حذرتها تبعد عن هشام لان مستواه اعله منها وفعلا هنا مبقتش تروح الجامعه بسبب ده 
هنا بصت لي ادم وقالت بهمس : ليه الدوشه دي كلها 
ادم ببرود : بتعرفي تمشي لوحدك وتروحي مكانك ولا اشيلك
هنا بصتلو بضيق ومشيت راحت تقعد مكانها وادم قرب من هشام وقال : رقم مراتي يتمسح من عندك انا هبقا أفكرها بلامتحان
هشام بضيق : ماشي 
ادم ابتسملو وبعدين رجع يقعد في المدرجات جمب هنا وفضل باصص عليها وهي بتحل  وهنا كانت سامعه وشوشه البنات عن ادم ف اضايقت وكملت الامتحان بسرعه علشان يمشو وبعد نص ساعه هنا خلصت ومسكت ايد ادم جامد وقالت : يلا خلصنا ولا عجبك القعده 
ادم مسك تلفونو وقال وهو بضحك: دانا خدت ارقام الدفعه كلها
هنا بصتلو بضيق وبعدين قربت من هشام وادتلو الورقه وادم بص للبنات وقال : تشرفت بمعرفتكم تلفونات بقا 
هنا مسكتو من تشرتو بغضب وطلعو برا القاعه وادم كان بيضحك 
ادم : ايه يابنتي اهدي 
هنا بغضب : امشي قدامي تعبانه 
ادم بلهفه : بجد لتكون حياه حصلها حاجه 
هنا بغضب : انت مش خايف غير عليها وبس 
ادم بضحك : لا بهزر تعالي بس لازم نروح مشوار علشان بس نخلص من كلام الناس 
هنا بغضب : وانت ماشي تجبلي شوكولاته شكل حياه يتحب شوكولاته 
ادم بسخرية : ونبي عمرك كلتيها
هنا بسخرية : لا سبنهالك يابتاع الايدز 
ادم بصدمه : يخربيتك 
هما : بص يابني علشان نسلك معا بعضينا كل واحد كدا يحترم التاني 
ادم بسخرية : ماشي تعالي اجبلك الشوكلاته الي عمرك ما كلتيها 
هنا مشيت من قدامو بغرور وقالت : وانت تعال اغديك فول الي عمرك ما كلتو يافقيرررررر
ادم بضحك : حوشي حوشي يختي الدهب عمال يقع منك 
هنا بصتلو وقال : انت اشعرفك انت تعرف ان شعري ده عمله بكام في الكوافير قبل مااجي ولا البس الي انا لابسه ده 
ادم بضحك : شبه زغلول تعرفيها 
هنا قربت منو ومسكتو من كتفو : ايوا اعرفها طبعا يابكيذه 
ادم بصدمه : نعم 
هنا بضحك : انا بعرف اقصف خلي بالككك 
ادم بضيق : قدامييي 
هنا مشيت قدامو وقالت : فعلا قدامك خليك انت ورايا  دايما 
ادم بغضب : يابنت…
هنا جريت من قدامو وهي بتضحك وهو جري وراها …..
(تفاعلو علشان بوست مش يتمسح ولي بيقرا في صمت ونبي مش هتخسري حاجه لو علقتي انا كتبت وانا تعبانه عايزه حقي ????) 
_________________________________________
*عند سلمي سلمي فاقت بهدوء ولقت حسين قاعد قدامها 
حسين بخبث : ادم مسمعش كلامك واهو راح للمأذون علشان يتجوز البت الجربوعه دي 
سلمي بدموع : بجد 
حسين بشر : قال مستحيل احبها دي اختي مش كفايه ربتها بعد ما بابا وماما ماتو 
سلمي بصدمه : مستحيل
حسين : حتي بعد ما عرف انك عندك القلب 
سلمي بدموع : ادم عمرو ما يعمل كدا 
حسين بخبث : كان عندي مريضه نفس حالتك وفي الاخر انتحرت
سلمي بصتلو وقالت : انتحرت 
حسين مسك كوبايه من علي ترابيزه وقال : مسكت كوبايه كدا وكسرتها وعورت أيدها اه وقفلت باب الاوضه عليها بلمفتاح علشان محدش يدخل ينقذها
حسين قام بخبث وقال : انا همشي
حسين مشي وقفل الباب وراه بلمفتاح وسلمي بصت علي كوبايه بحزن وقربت منها ووو…….
( متنسوش تتفاعلو????ولي بيسرق اسرقي براحتك مهي كدا كدا خربانه????)
________________________________________
* عند ادم نزل هو وهنا من مكتب المأذون خلاص هي بقت مراتو 
هنا بضيق : انا عايزه فرح زاي باقي البنات
ادم ضحك 
هنا : ايه ياخويا قولت نكته 
ادم بضحك : لا بس حياتي كلها نكته امبارح اكتشف أن عندي الايدز واكتشف أن مراتي بتخوني وبعدين انهارده اكتشف أن هيبقا عندي بيبي ودلوقتي اتجوزت 
هنا  : والله ياحبيبي انت لو كنت محترم مكنش حصلنا كل ده 
ادم  : طب امشي قدامي أحسلك 
هنا : هنتمشا وهاكلك أكلنا مش اكلكم الي يصد النفس ده 
ادم  : طيب يلا بس تحكيلي عن هشام ده 
هنا وادم بدأو يمشو 
هنا : بص ياسيدي مش هينفع اقولك عنو لانو خلاص صفحه وتقفلت علشان انا دلوقتي متجوزه ومش ينفع اتكلم عن راجل غيرك دي تعتبر خيانه 
ادم ابتسم وقال :ونعمه الزوجه صالحه
هنا : مهو انت كمان لازم تعمل كدا حتي لو جوزنا علشان البيبي لازم تحترمني 
ادم : لا متخافيش من نحيه دي 
هنا بسخرية : هنشوف تعال يلا 
هنا قربت من عربيه بتبيع كشري وطلبت اتنين كشري والعربيه كانت جمب الكورنيش هنا خدت ادم وقعدو علي كرونيش …. والراجل الي بيبع الكشري بص علي شخصين واقفين بعيد وكانو لابسين كاب وشخص منهم شاورلو
ليلي : انت متاكد.ان راجل ده هيحط سم في طبق هنا 
الشخص : متخافيش واخد فلوسو وهيظبطنا 
ليلي بتوتر : خايفه يكشفنا يا باسم 
باسم بهدوء : خالك هيبعت حد يقتل خالد وطبعا الشرطه هتتهم آدم وسلمي هتنتحر وابنو وهنا هيموتو يعني اقل حاجه يجيلو حاله نفسيا ويترمي في سجن وهو عندو الايدز 
ليلي بشر : ايوا وناخد فلوسو …..
الراجل بتاع الكشري قدم لي هنا الطبق الي فيه السم واداه الطبق التاني لي ادم وهنا بدأت تاكول وتقول : دي لحمة الغلابه 
ادم بابتسامه : شكلو حلو 
ادم بدا ياكول وهنا قالت : كنت باجي انا وحياه هنا وكنا بناكول سوا وكنا بنغني نقول ايوا ياحبيبي 
ادم قطعها وقال : انا صوتي حلو هغنيلك المهم تقفلي بوقك ده 
هنا بضيق : قصدك أن صوتي وحش 
ادم بسخرية : هو وحش بس
هنا بغضب : نعممممممم
ادم بدأت يغني : أيوه يا حبيبي بحبك أوي كنت فين وبعدت ليه عني أيوه يا حبيبي وحشني أوي من زمان البعد جنني
هنا بصوت عالي : ولا أقولك بلاش الملامه سيدي أنا حمد الله على السلامه
ادم بصدمه : يخربيتك فضحتينا 
هنا ضحكت وقالت : سوري اندمجت 
ادم ابتسم وبعدين تلفونو رن ورد بهدوء وقال : الو 
باسم كان مغير صوتو وقال : عندك تلات أشخاص هيموتو دلوقتي اول واحده سلمي هتنتحر تاني واحده هنا هتموت مسمومه أما تالت هسيبك تكتشفو انت لوحدك ياتره هتنقذ مين 
ادم بص لي هنا برعب وقال بغضب : انت مين 
هنا حطت أيدها علي بطنها وقالت بوجع : اهاااااا بطني بتوجعني 
ادم بصلها بصدمه 
باسم بشر : البس يامعلم ……………
ادم بص لي هنا لقها بدأت تفقد الواعي أما ليلي وباسم عربيه سوده كبيره وقفت قدامهم وبعدين طلعو منها رجاله وخدوهم وركبوهم العربيه غصب …….. أما ادم شال هنا وجت عربيه تانيه وادم ركب هنا فيها وقال لسواق: وصلها للفيلا
السواق : حاضر 
السواق اتحرك وادم وقف وبص علي ساعتو بغموض…….
________________________________________
* في مكان تاني مكان شبه المخزن كانت ليلي وباسم مرمين في الارض وايدهم مربوطه وفيه شريط علي عنيهم وفجاه سمعو صوت كلاب الصوت كان عالي وبيخوف وفجاه باسم وليلي الشريط الي في عنيهم اتشال وانصدمو لما شافو ادم وسلمي وخالد واقفين قدامهم وباسم بص جمبو لقه حسين مرمي في الارض جمبو وفقد الواعي وباين عليه الضرب 
ادم : اكيد طبعا مصدوم صح 
باسم : انت عايز مني ايه 
ادم بغضب : انت الي عايز ايه ليه الحقد والقرف ده 
باسم بغضب : لانك تستاااااهل اكتر من كدا 
ادم : انا ممكن أتخيل أن خالد يعمل فيا كدا إنما أنت لا انت كنت اقرب صاحب ليا 
خالد : الحكايه بدأت ياحمار من شاديه الي عندها الايدز قبل ماتموت هي بعتتلي رساله بأنها ندمانه من الي هي عملتو 
سلمي : الحكايه بدأت في يوم الفرح 
فلاش باك ❤️
ادم كان بيجهز علشان الفرح وده كان قبل ما عمو يجي يقولو أن عندو ايدز خالد جاه لي ادم ودخل اوضو
خالد : ادم عايز اقولك علي موضوع كدا
ادم بسغراب : ايه هو 
خالد بتوتر : باسم اتفق معا شاديه 
ادم بضيق : بص ياخالد انا بجد عايز ابعد عن طريق ده 
خالد بستغراب : مشمعنا 
ادم قعد علي سرير وقال : حلمت امبارح حلم غريب اوووي 
خالد : ايه هو 
ادم : اني في مكان مقفول مفيش نور ومش عارف اتحرك ولا عارف اتنفس حاسس ان ده قبر 
خالد بحزن : ادم عايز اقولك انك عندك الايدز 
ادم بصدمه : نعم 
خالد : شاديه كان عندها الايدز وهي ماتت انهارده هي قالتلي قبل ما تموت أن باسم هددها علشان تنقلك المرض 
ادم ببرود : اه 
خالد : مالك مفيش اي ردت فعل 
ادم  : مين معه تاني 
خالد : مش عارف بس اكيد عمك انت قولت انو بيكرهك 
ادم بهدوء : كلو هيبان 
خالد : ادم انت مالك بارد كدا لييييييييه 
ادم بابتسامه : شكرا انك مخدعتنيش زايهم انا كنت فاكر أن الضربه هتجي منك انت 
خالد بضيق : انا اه بتخانق معاك بس مستحيل اخدعك انت اخويااا وعلشان كدا هفضل معاك وهنجيب حقك 
ادم : طيب ياسيدي هقولك ليه انا بارد انا متصالح جدا معا نفسي وواثق أن ده عقاب من ربنا بس عايز اقولك حاجه انا ياما اتاذيت من عمي خلاص انا مبقتش واثق في حد وكل شويه اتصدم في حد لغيت لما اتعودت علي الخزلان  المهم هنخلص المهمه دي ونتوب ماشي 
خالد بابتسامه : معاك دايما 
ادم سمع حد بيخبط علي الباب 
ادم : ده اكيد عمي روح استخبى في الحمام
خالد بهمس : وجاي ليه 
ادم : اصل احنا في العيله بنعمل فحص شامل كل شهر ونشوف صحتنا وكدا اكيد هيقولي اني عندي الايدز 
خالد : تمام 
خالد دخل الحمام وحسين دخل وقال لي ادم عن المرض وبعد ماخلصو ادم راح علشان يصالح سلمي حسين فضل في الاوضه ومسك تلفونو وكلم باسم وخالد سمع 
حسين : خلاص ياباسم كل حاجه تمام 
باسم : وليلي جاهزه وعارفه هتعمل ايه 
حسين ؛ ايوا ليلي جاهزه خلاص دي اشطر مني ومنك هتخلي ادم كدا عجينه في اديها 
خالد بهمس: اهاا ياكلااب الله يكون في عونك ياادم 
حسين قفل معا باسم وطلع من الأوضه وادم رجع وخالد قالو عن ليلي 
ادم قعد علي سرير وبص في الارض آكنو بيحاول يخفي الجوع الي باين في عنيه 
خالد : ادم 
ادم وهو باصص في الارض : ها 
خالد : انا اسف 
ادم بسخرية : بتتأسف علي ايه هو انت عملت فيا حاجه لا الي من لحمي ودمي هما الي بيعملو تعرف انا حاسس ان قلبي مولع معقول عمي الي في مقام ابويا يتفق معا حد غريب عليا 
خالد : لا انا اسف لاني كنت بحقد عليك وعلي حياتك الصراحه بعد ما شوفت حياتك مش اتمنا اكون مكانك لحظه عايزك تبقا قوي وانا هساعدك نخلص منهم كلهم 
ادم بهدوء : أن شاء الله ….
وفعلا الفرح تم وليلي افتكرت انها خلاص كسبت ولما باسم بعت لي ادم رساله وقال إن اكيد في ناس خدت منو المرض قرار يروح لي هنا وكان شاكك فيها انها ممكن تكون معا باسم لأنو مش فاكر حصل بنهم ايه كل الي فاكرو انو صحي الصبح لقها بتزعق وتصرخ فيه وانو ضيع شرفها ……..ولما سمع قصتها مقدرش يصدقها …
*في المستشفي * 
ادم قبل ما يدخل يعمل عمليه لست الي بتولد اتصل بخالد 
ادم بضغب : ايه الي انت عملتو ده في اخت هنااااا
خالد بستغراب : اخت هنا مين وبعدين عملت ايه معا هاني ومرام 
ادم بغضب : خلصت منهم خلاص سجنتهم أما انت بقا ايه الي انت عملتو معا اختها ده
خالد : يابني فهمني الاول اختها مين 
ادم : استنا هبعتلك الفيديو
ادم قفل التلفون وبعدين بعت الفيديو لي خالد وخالد اتصدم وبعدين اتصل باادم
خالد : اقسم بالله ما كملت كنت شارب ومشيت فورااا ومش عملت حاجه فيها 
ادم : متاكد 
خالد.بحزن : والله العظيم بس مستحقر نفسي اوي 
ادم بغضب : وانا شايف عملو فيها ايه بس خلاص جبت حقها وفاضل باسم وهموتو اسوء موته 
خالد : كنا في عالم مقرف اووووووي 
ادم : البنت عندها ١٨ سنه شوف عملو فيها ايه وعلشان ايه
خالد بغموض : معلش كل واحد هياخد جزائو صحيح عملت الي قولتي عليه 
ادم : حلو اوي 
خالد : هتعمل ايه معا هنا 
ادم : لا باين انها صادقه
خالد : كويس 
ادم قفل معا خالد وبعدين اكتشف أن سلمي بتحبو مكنش عارف يفكر ازاي بس لقه نفسو اختار هنا وبعدين ما عرف خطه باسم بعت رساله لي سلمي 
الرساله : سلمي انا عايزك تنسي اي حاجه بنا دلوقتي انا معا هنا في جامعه وعمك طبعا هيستغل ده علشان يحاول يزرع في دماغك فكره الانتحار سلمي عايزك تسمعيني كوويس عمو بيحاول يوقعنا هو وباسم وليلي السبب فلي انا فيه دلوقتي عايزين يموتوكي خلي بالك اوعي تسمعي كلامو 
سلمي بعتت : متخفش انا في ضهرك ومش هخليه يلعب في دماغي انا الي هلعب بيه 
ادم ابتسم وقفل تلفونو وقرار انو يخلص من العبه دي 
انهاء فلاش باك♥️
ادم : وطبعا عرفت انك عايز تقتل هنا وابني وسلمي وخالد علشان انا ادخل السجن
خالد بسخرية : امبارح كنت سهران سهره صباحي معا بنت اسمها كرستينا صح 
باسم بصدمه : عرفت ازاي 
خالد بضحك : كريستينا من البرازيل وانت عارف ان هناك الايدز منتشر جدا 
ادم : عملت نفس الي عملتو فيا 
ليلي بصت علي باسم 
ادم قرب من ليلي بهدوء : كنت ممكن انقلك انا المرض بس انا عارف انك حقيره وسبحان الله مشيتي معا واحد كل يوم معا بنت 
ليلي بغضب : زاي ما مشيت معاك كدا 
ادم بابتسامه : عندك حق بس انا كنت بعززك وتجوزتك تعرفي انتي عماله زاي ايه زاي المصاصه الي كل دبان بيتلم عليها 
ليلي بغضب : لو انت شايفني وحشه كدا ف انت زاي بظبط وهتموت من الأيدز ياادم فاهم يعني ايه هتموت
ادم بسخرية : مش مهم علفكره انا توبت ومش هعمل كدا تاني 
سلمي : ليه عملتي كدا 
ليلي : ياحبيبتي انتي ربنا رزقك بعيله كلها زباله من اولها لي آخرها عيله عندهم الحرام حلال والحلال محرم عليهم انتي حبيبك الي هو ادم طلع زاينا 
ادم : بظبط عيله زباله عندك حق ولي يشوفها من برا يقول محدش انضف منها بس عايز افهمك حاجه انا محدش قالي الصح من الغلط ولما عرفت خلاص بعيد عن طريق ده 
باسم بغضب : وده هيشفعلك مثلا 
ادم : والله دي حاجه بيني وبين ربنا المهم فكرت ازاي اعقبكم قولت عقابه الخيانه ايه
خالد : مثلا يتفضحو او مثلا نعمل فيهم زاي ما عملنا في هاني 
باسم برعب : لاااا طبعا
ادم بثقه : مقتل الدكتور حسين العطار علي يد باسم حفظي باتفاق معا ليلي العطار
باسم وليلي بصو لبعض بصدمه 
ادم كمل وقال : وتدخلو السجن انتو الاتنين وتموتو بلمرض هناك سهله ومتخافيش يالولتي هناك هتعيشي احلا عيشه
ليلي بصريخ : مستحيل 
خالد : العم اكتشف ان بنت إختو بتخون جوزها معا واحد تاني ولقهم معا بعض في نفس الاوضه وفي نفس السرير
باسم بصريخ : لاااااا
ادم كان معه عصايه وضرب بيها باسم وفقد الواعي وبعدين ضرب ليلي 
سلمي بتوتر : هو انت متاكد من الي هتعملو 
ادم بهدوء : اه يلا ياخالد 
رجاله خالد شالو باسم وليلي وحسين وركبو العربيات وبعد نص ساعه وصلو فيلا ادم  وادم نزل هو وخالد وسلمي وبعدين رجاله خالد دخلو باسم وليلي الفيلا 
ادم : طلعوهم الاوضه وجهزو كل حاجه وانا هطلع اشوف هنا 
خالد : تمام 
ادم طلع اوضتو لقه رجالين واقفين قدام الاوضه وهنا بصرخ وبتقول : طلعوني 
ادم ابتسم بخبث وبعدين دخل الاوضه وقفل الباب وراه 
هنا بغضب : هو في ايه 
ادم بتمثيل : هنا حطولنا في الاكل سم وخلاص هنموت بالبطيء
هنا بصدمه : مين عمل كدا 
ادم بحزن مزيف : انا مش خايف غير عليكي 
هنا بدموع : لا انت اهم مني لازم تبقا كويس 
ادم بخبث : ليه لازم انتي الي شايله
هنا بضيق : ايوا قول كدا أن انت خايف علي بيبي المهم قوم لازم نرجع الاكل 
ادم : ايه القرف ده 
هنا بزعيق : ونبي مش وقتو انعظت امك دي قوم يلا 
ادم حط ايدو علي بطنو وقال بتمثيل : لا خلاص ياهنا شكلي همووووت
هنا بدموع : لا ونبي 
ادم بدا يمثل انو هبغمه عليه وقال : خلاص مش قادر 
هنا بزعيق : يلي هنا ساااعدونااااااااا
ادم ابتسم بخبث وبعدين مثل أنو فقد الواعي 
هنا بصريخ : ادم مستحيل قوووووم  
هنا حطت أيدها علي وش ادم برعب : ادممممم فووووق ونبي 
ادم فتح عنيه بهدوء : اهدي 
هنا بغضب : والله بتضحك عليا 
ادم بضحك : مانتي هبله اعملك ايه 
هنا بغضب : حيواااان 
ادم جاي يرد بس سمعو صوت ضرب نار وهنا صرخت وقالت : ايه ده 
ادم فهم أن خالد نفذ الخطه 
ادم : لا لا متخديش في بالك 
هنا بخوف : هو احنا فين 
ادم : دي فيلتي وطبعا هتعيشي هنا معايا 
هنا : احم ودي اوضتك انت ومراتك الاولنيه 
ادم بابتسامه : لا متخافيش دي اوضتي انا غير تانيه حتي هنا في الخزنه بتعتي وكل اوراقي 
هما بابتسامه : كووويس اوي 
فجاه سمعو صوت عربيه البوليس 
هما بستغراب : هو ايه الي بيحصل برا 
ادم : لا ولا حاجه نامي انتي وارتاحي اكيد تعبتي 
هنا بتعب : فعلا حاسه اني عايزه انام طول الوقت 
ادم : لازم تخدي بالك من نفسك يلا ارتاحي
هنا نامت علي سرير بهدوء وقالت : ماشي تصبح علي خير 
ادم ابتسملها وقال : وانتي من اهلو
ادم خرج من الأوضه وظبط معا البوليس كل حاجه والبوليس خد باسم وليلي كان قدامهم زاي الأسد بس من جوا بيتوجع ادم قعد علي كرسي قدام اوضتو وبدأ يفكر في حياتو الي كلها خيانه بقا بيكره الحياه هو معترف انو غلطان بس معقول كدا خلاص خد عقابو ولا لسا فيه عقااااب تاني …. وياتره في خاينين تاني ولا خلص منهم كلهم ادم نام في مكانو من غير ما يحس ………
__________________________________
*في صباح يوم جديد*
ادم صحي علي صوت سلمي وهي بتصحيه 
سلمي : ادم 
ادم بنوم : ها 
سلمي : انا دخلت اشوف هنا مش لقتها حتي خالد صحبك مش هنا هو قال انو هيبات 
ادم فاق وقال : ازاي 
ادم قام دخل الاوضه وبص في الاوضه ملقاش حد وبص في الارض لقه مفاتيح الخزنه في الارض ادم مسكها بحذر وبعدين قرب من الخزنه وفتحها ونصدم لما ملقاش فيها اي حاجه 
ادم بص لي سلمي وسلمي قالت بصدمه : ازاااي 
ادم غمضت عينو بوجع وقال : اكيد لا 
سلمي بغضب : يعني هنا كمان طلعت حقيره ويمكن كمان متفقه معا خالد 
ادم قعد علي سرير بوجع وقال : مستحيل مستحيل يكون هما الاتنين خانوني مش مصدق
سلمي مسكت تلفون ادم ورنت علي خالد بس مردش 
سلمي : اهو شوووووفت ده اكبر دليل وعدم وجود هنا كمان دليل قوي
ادم حط ايدو علي راسو وقال بغضب : مستحيل انا عملتهم ايه علشان يعملو فياااااااااا كداااااا
سلمي بلهفه : اهده كدا هتتعب 
ادم بغضب : عايز اموت الكل خااااااين الخيانه في دمهم
سلمي قربت منو وحطت أيدها علي كتفو وقالت : انا جمبك والله 
ادم  زقها وقام من علي سرير وحط ايدو علي راسو وبدأ يفتكر كلام هنا ….
هناهنا : بص ياسيدي مش هينفع اقولك عنو لانو خلاص صفحه وتقفلت علشان انا دلوقتي متجوزه ومش ينفع اتكلم عن راجل غيرك دي تعتبر خيانه 
ادم بغضب : طلعت خاينه زايهم خاااااااينه 
ادم بدا يكسر اي حاجه قدامو مبقاش شايف حاجه 
ادم بصريخ : خاينه كل العالم خاااااااينين كلكم خاااينين ………
_____________________________________
ياتره هنا هي الي خانت ادم لوحدها ولا خالد هو الي خان ادم لوحدو ولا الاتنين متفقين سواااا؟!!!!!!!!!!
يتبع…..
قدام الباب خالد كان واقف ومصدوم من شكل ادم 
خالد : ادم مالك 
ادم وسلمي بصولو بصدمه 
سلمي بصدمه : معقول يعني هنا هي الي طلعت خاينه 
خالد بضيق : هنا مين الي خاينه مش فاهم حاجه 
سلمي : خزنة ادم فاضيه كانت فيها أوراق مهمه وهنا اكيد عملت كدا 
خالد بغضب : لا طبعا دا هنا راحت الجامعه عندها امتحان انهارده 
ادم : وانت عرفت ازاي 
خالد : هحكيلك 
فلاش باك ❤️ 
هنا صحيت بدري علشان تلبس وتروح الجامعه كانت مبسوطه وقلبها مرتاح ولقت مفتاح ادم علي سرير شالتو وجت تحطو علي ترابيزه بس افتكر كلام ادم وان الورقالي فيها مهم عندو هنا فتحت الخزنه وشالت الورق والفلوس هنا مهتمتش بالفلوس ولا انبهرت من شكلها ( دي الناس الي عنيها مليانه????) وبعدين خبتهم تحت السرير ( دي ناس الغبيه ????)
هنا : محدش عمرو هيفكر انو تحت السرير ذكيه ياهنا أما اقوم البس 
هنا فتحت الدولاب ولقت فساتين كتير وورقه متعلقه علي فستان مسكت الورقه وقراتها بابتسامه : البسي فساتين علشان تبقي براحتك بلاش بناطيل علشان بيبي 
هنا ضحكت بسعاده وبعدين خدت فستان ودخلت الحمام وبعد ربع ساعه كانت جاهزه وطلعت من الاوضه ولقت ادم نايم علي الكرسي هنا قربت منو ونزلت لي مستوا الكرسي وبصت في وشو وقالت بابتسامه : حرام القمر ده يبقا عندو ايدز والله انا عارفه انك هتتعصب لما تعرف اني روحت جامعه لوحدي بس لازم اروح لوحدي علشان ميحصلش مشاكل زاي المره الي فاتت 
هنا قربت من ادم وبستو في خدو وبعدين ابتسمت وجت تمشي بس اتخبطت في خالد وهنا اتخضنت وفتكرت اول لقاء بنهم 
هما بغضب : انت 
خالد حط ايدو علي بوقها وخدها ونزلو تحت وهي كانت عايزه تصرخ في وشو وبعدين زقتو وقالت بغضب : انت الي قتلت اختي صحححححح
خالد : والله ابدا 
هنا بغضب : انا شوفتك بعنيااااااااا 
خالد بص جمبو كان جايب مصاحب كتير وكان هيحطهم في كل اوضه في فيلا مصحف خالد مسك المصحف وقال : اقسم بالله ما لمستها انا مشيت في اخر لحظه
هنا بدموع : خلاص مصدقاك 
خالد بصدمه : بسرعه دي 
هنا بضيق : اعمل ايه في قلبي طيب ده وبعدين انت ماسك المصحف في ايدك وحلفت لو طلعت كداب معا الايام هيبان 
خالد بابتسامه : ماشي ياستي 
هنا بسرعه : نهار اسوووووح هسقط
خالد : استني اوصلك 
هنا : بس استعجل يسطااا ونبي
خالد بصدمه : يسطاااا
هنا : ياعم أنجز هتاخر
هنا جريت برا الفيلا وخالد وراها وركبو العربيه وتحركو وهنا حكتلو عن الورق وخالد حكلها عن باسم ولي حصل وهي فرحت اوووووي 
انتهاء فلاش باك ❤️
خالد : والله ده كل الي حصل استنا اشوفلك الاوراق 
خالد بص تحت السرير ولقه الاوراق وادها لي ادم 
ادم بابتسامه : طفله اوي 
خالد بص لي سلمي وقال : ربنا يبعد عنك الشياطين الي بتفضل توسوس 
سلمي بغضب : قصدك ايه 
خالد : الي علي راسو بطحه بقا المهم انا جبتلها تلفون وخط جديد خد رقمها وكلمها
ادم بسرعه : ايوا هات
خالد اده رقم هنا لي ادم وادم رن عليها فورا 
خالد بسخرية: مفروض يبقا في دم ونطلع ونسيب الراجل معا مراتو
سلمي بصتلو بضيق وطلعت وخالد طلع وراها وادم رن علي هنا وهنا ردت 
هنا : الو 
ادم : الو 
هنا سكتت من صدمه 
ادم بخبث : القمر بيكلمك ها مش هتردي
هنا : احمم لا انا كنت بكلم صحبتي 
ادم بسخرية : صحبتك بردو 
هنا بتوتر : عايز ايه 
ادم : ازاي متقوليش انك هتروحي الجامعه 
هنا : معلش بقا يادومه لسا متعودتش علي موضوع اقولك ومقولكش ده 
ادم بضيق : طيب انا هجي اخدك 
هنا بغضب : ايوا علشان البنات تقعد تبص عليك 
ادم بخبث : ومالو 
هنا بغضب : اقفل أحسلك 
ادم بضحك : طيب 
هنا بصت قدامها لقت هشام وكانت بتحسب أن ادم قفل هشام قرب منها 
هشام بسخرية : لا بقنا نلبس لبس حلو اهو 
هنا حطت أيدها علي بطنها وقالت : لا أصل انا حامل مش ينفع البس غير فساتين 
هشام بغضب : شكلك عجبك العيشه معا ادم 
ادم كان سامع كل ده وكان منتظر اجابتها 
هنا بصدق : ايوا عجبني علشان انا بحبو بجد ومبسوطه بلبيبي الي في بطني ده ولوسمحت متكلمش معايا تاني 
هشام بغضب : ايوا مانتي لقتي الي اغنه مني 
هنا : ابداااا لقيت حد مش مهتم بوضعي المادي والخ صحيح ادم دكتور واصلا قبل ما يتجوزني مكنش يعرف اني مهندسه 
هشام بغضب : انا بحبك واكتر منو 
هنا بغضب : اوع تقولها مش هسمحلك علشان انا بحب حبيبي ادم و مش عايزه اسمع كلمة بحبك دي غير منو بس وخلصنا 
هشام بغضب : مش هخليكي تتهني بيه 
هنا بصوت عاااالي : اخبط راسك في اكبر حيط
هنا مشيت من قدامو وادم ابتسم بسعاده وقام علشان يلبس ويروحلها وهنا راحت تقعد في كافتريا الجامعه … ادم جهز ونزل علشان يركب عربيتو بس وقفو خالد 
خالد بضيق : ماشي ياصحبي كدا تشك فيا 
ادم :  لما ارجع نتكلم 
خالد بضيق : ماشي 
ادم بصلو وابتسم وقال : خلاص بقا متزعلش انا اسف
خالد بخبث : تخيل اقول لي هنا انك كنت شاكك فيها
ادم قرب من خالد ومسكو من هدومو وقال : قبل ما تفكر تعمل كدا ابقا جهز قبرك 
خالد : مالك يادومه بهزر معاك الله 
ادم بضيق : انا ماشي
خالد بخبث : ماشي روح بس خلي في علمك تاريخك الاسود كلوووووو هنا عرفتو وعرفت اسامي البنات الي كنت بتمشي معاها
ادم بصلو بغضب وهو خاف 
خالد :احم ايه هتكلني 
ادم بصوت عالي : خااالد انت قولتلها  اسامي مين 
خالد بدأ يغني : وحياة أميرة … و لبنى وسميرة والشلة كلها وحياة أماني … سمر وناني وحياة أماني …و سمر وناني والشلة كلها … ايه دانا وله funnky والمعجبات كتير كتير ولاء وهالة وإيمان وجالة وميمي وعبير 
خالد بص لي ادم لقه بيقلع الحزام 
خالد بسخرية : حبيبي الشوذ اسرع
ادم بصلو بغضب : تمام 
خالد جري من قدامو وهو بيضحك وادم كان متعصب منو بس كان مبسوط اول مره يشوف صداقتهم كدا ادم خرج برا الفيلا وركب عربيتو واتحرك أما عند هنا كانت ماسكه فونها جديد وبتسجل الارقام من فونها القديم وبعدين هشام قرب منها وشد من أيدها تلفون وقال بغضب : ايه مبسوطه من تلفون الجديد ولبس الجديد انا كنت ممكن اجبلك كل ده 
هنا بصت حواليها لقت كل الجامعه بيتفرجو عليها ولي شمتان فيها هنا بصت في الارض وبدأت تعيط
هشام بغضب : انتي انسانه بتعشقي الفلوس ماصدقتي لقتي حد يعيشك انتي اصلا كنتي عايشه شوفي بيتك عامل ازاي ده مش بيت اصلا 
صوت عياط هنا زاد اكتر وهشام مسك أيدها وقال بغضب : ليه تعملي كدا ليه 
فجاه هشام سمع صوت ادم وهو بيقول : تعال انا ياروح امك اقولك هي ليه عملت كدا 
ادم ضرب هشام في وشو وبعدين طلع مسدسو الي دايما معه ومش بيفارقو
ادم بغضب : انت ازاي تمسكها كدا هااا دانا هندمك 
هنا بدموع : خلاص ياادم وحياتي 
ادم بغضب : الاشكال الي زاي دي انا عارف علاجهم كويس
هنا بدموع : كل الجامعه بتبص علينا وهيفضلو يتكلمو عليا
ادم : وده الي مزعلك 
هنا بضيق : لا طبعا هو انت مش شايف بصات البنات ليكك يلا نمشي 
ادم بصلها بصدمه وبعدين انفجر من ضحك ونزل مسدسو وقال : يخربيتككككككك
هنا بضيق : مالككك
ادم بص لي هشام وقال : لو شوفتك قربت منها تاني صدقني روحك مش هتكفيني 
ادم حط ايدو علي كتف هنا ومشيو قدام عيون ناس كتير منهم الحاقد والغيران ……….
ادم وهنا خرجو برا الجامعه وهنا وقفت وقالت لي ادم : ممكن البسك نقاااب 
ادم بصدمه : دي راحت منك خلاص
هنا بضيق : خلاص 
ادم بضحك : اهدي ياحبيبتي انا عندي الايدز متخافيش مش هخونك 
هنا يبق ؛ هي دي الخيانه بنسبالك لا طبعا انك تبص لي بنت تانيه غيري دي تعتبر خيانه
ادم بخبث : متاكده أن كل المتجوزين زاينا كدا نفس وضعنا بيعملو كدا 
هنا بتوتر : اه اه طبعا هو كدا 
ادم بخبث : يعني مش حب 
هنا مشيت من قدامو بتوتر وقالت : ابداا ابداااا 
ادم بهدوء : هنا انا بحبك ……..
هنا بصتلو بصدمه وقالت : ها 
ادم بابتسامه : بحبكك
هنا بصدمه : اييييه قول تاني كدا 
ادم بغيظ : بحبككك
هنا : مين تقصد اناااااااااااا 
ادم قرب منها وحضنها بحب وقال : ايوا انا بحبك معرفش ازاي بس صبح لما لقيتك مش موجوده كنت بجد بموت وعرفت سعتها اني بحبك واوووووي كمان هنااا
هنا مردتش عليه ادم استغرب وطلها من حضنووو ولقها اغمه عليها 
ادم : يلهوي هنا مالك موتي من صدمه ولا ايه 
ادم فضل يضربها علي وشها وهي فاقت شويه 
هنا بتعب : يعني تقولي بحبك وكمان تحضني الاتنين في نفس الوقت انت ناوي تموتني ماواحده  واحده ياعم مش كدا
ادم حضنها تاني وقال بضحك : الله يخربيتك يامجنووووونه  ………
يتبع…..
هنا رجعت البيت هي وادم واول ما دخلو الفيلا سمعو صوت صريخ سلمي ادم جري علي اوضه سلمي ولقه سلمي بتزعق لي خالد
ادم : في ايه 
سلمي بغضب : صحبك عمل فيا حاجه مش كويسه 
ادم بص لي خالد بصدمه 
خالد بضيق : كل حاجه هتصلح ياادم 
هنا بصدمه : نهار اسود 
سلمي بغضب : انت ازاي تسبني معا واحد متوحش زاي ده 
خالد بضيق : حبيبتي مش عايز صداع قولتلك هصلح غلطتي 
سلمي بغضب : بس غلطتك كبيررررره اووووووووي 
خالد بغضب : تمام مش مصلح حاجه 
ادم : لحظه بس انت عملت ايه ياروووح امك 
خالد : مفيش انا جاي امسكها ف هي هربت مني فضلت اجري وراها
ادم طلع مسدسو : دانت يوم امك اسود 
سلمي بحزن : كان متوحش اوي 
هنا : احم استغفر الله 
ادم بغضب : يومك اسود 
ادم صوب المسدس علي خالد 
خالد : ايه ياادم هتقتلني علشانها 
ادم بغضب ؛ انت ازاااي تعمل كدا اقسم بالله ماهرحمك 
سلمي بدموع : بجد ياادم انا هموت مش قادر استوعب الي حصل 
هنا بحزن : معلش ياحبييتي غيرك جرب 
ادم بصلها بضيق 
هنا بغضب : انا لازم ارفع عليك قضيه ياادم بجد مش معنا انك قولتلي بحبك يبقا اسامحك 
ادم بصدمه : انتي مجنونه يابنتي 
خالد بغضب : نزل ام المسدس ده 
سلمي بغضب : لا اقتلو المتوحش ده مش قادره اشوفو مش قادره دا آذاني نفسيا 
ادم بغضب : نفسيااااا كمان 
خالد : يابني افهم كل حاجه هتصلح والله
ادم بغضب : اخرس 
ادم ضرب نار علي خالد ف خالد بعد وجت في الحيطه 
خالد بصدمه : بتضربني بنار علشان كلبه ياادم 
ادم بغضب : وكمان بتشتم اختييييييييي
خالد : اختك ايه يابني دي كلبتها كسرت أيدها 
هنا وادم بصو لبعض بصدمه 
خالد : لحظه بس انتو فكرتو في ايه 
ادم بتوتر : ها لا مفيش
خالد بغضب : تاني مره تفكر فيا غلط هغدر بيك صدقني 
سلمي بضحك : مش مصدقه انتو كنتو مفكرين ايه 
ادم بضيق : انتو الي كلامكم مش مفهوم 
هنا بضحك : دماغك زفت اوي 
ادم بضيق : نفس دماغك 
سلمي : بس بردو جبلي حقي هو بيكره الكلاب ف جري ورا كلبتي علشان يطلعها برا الفيلا اول ما مسكها أيدها اتكسرت 
خالد ببرود : وجبتلها دكتور وكشف عليها واهي نايمه برا في بيتها الطبيعي 
سلمي بغضب : هي بتنام معايا انا 
خالد قرب منها بهمس وقال : وانا انام فين طيب 
سلمي بضيق : وانت تنام معايا ليه 
خالد بهمس : مهو انا هتجوزك والمك بدل مانتي مش لقيه حد 
ادم : بتقولو ايه 
سلمي بضيق : مفيش 
خالد : بقولك ايه بقا انا عايز اتجوز سلمي دي اهو اكسب فيها ثواب 
سلمي بغضب : مرفوض 
خالد : مش مهم رايك ابدا علفكره
ادم : احم الي عايزاه هعملو
خالد : تمام سبونا لوحدنا شويه
ادم بسخرية : انزل تحت الجنينه وانا اهو واقف و باصص عليك من البلكونه 
خالد بضيق : طيب يلا بينا 
سلمي مكنتش قدامها غير انها تنزل معه وتحاول تدي لنفسها فرصه خالد وسلمي نزلو الجنينه وقعدو 
خالد : بصي ياستي انا عارف كويس اني وحش بس انا بجد اتغيرت وهتغير لسا لازم تفهمي اني بجد حبيتك من زمان اوي اول ما شوفتك بس مكنتش عارف اتكلم الكل كان ملاحظ حبك لي ادم بس ادم مشفش ده 
سلمي بحزن : انا خلاص نسيت الموضوع ده 
خالد : بصي ياسلمي انا مش هقولك هعيشك في سعاده لا انا هقولك ايدي في ايدك هنقدر نعيش في سعاده وتقدري تحبيني تعرفي حبك لي ادم مش مضايقني ابدا 
سلمي بستغراب : ازاي 
خالد بابتسامه : علشان حبك لي ادم ده لما يتقلب ويبقا ليا انا هعرف أن فيه واحده بتحبني اوي لدرجه انها ممكن تموت نفسها علشاني سيبي لنفسك فرصه وصدقيني هتحبيني لان انا بحبك بصدق 
سلمي بابتسامه : انا هعمل كدا فعلا بس لازم تفهم سوسو كلبتي دي هتفضل معايا علطول
خالد بضيق : هنبقا نشوف 
سلمي : وتنسا الماضي بتاعك ومش تفكر فيه ابدااااا ابداااا ولا ترجعلو
خالد : اوعدك اني مش هرجع للماضي ده 
ادم من بعيد : ها عملتو ايه 
سلمي بابتسامه : انا موافقه 
ادم قرب منها وحضنها وقال : حبيبتي الف مبروك 
خالد بهمس : علفكره هما مش خوات 
هنا بغيظ : عارفه عمال يحضن زاي الحمار 
خالد بغيره : والحل 
هنا بصت لي خالد وقالت بضحك : نبعدهم عن بعض 
هنا جريت علي ادم وبعدتو عن سلمي وخالد خد سلمي جمبو وقال : هنتجوز امتا 
هنا بسرعه : بعد امتحاناتي 
خالد : اوووك 
سلمي كانت مبسوطه أنها هطلع حب ادم من قلبها عايزه تدي فرصه لي خالد ……
_________________________________________
*وعده شهر وادم كان بيتعالج وهنا كانت جمبو دايما وبتشجعو أما خالد قدر باهتمامو وحبو يخلي سلمي تحبو وتعشقوو …..
* يوم فرح خالد وسلمي …. ادم دخل اوضتو لقه هنا عماله تعيط 
ادم قرب منها بلهفه وقال :. هنا مالك 
هنا بدموع : هشام سقطني ياادم سقطني
ادم حط أيدو علي بطنها وقال بصدمه : نعممم 
هنا بصتلو بصدمه وغصب عنها ضحكت وقالت : يابنتي قصدي سقطني في الامتحان 
ادم بغضب : ياشيخه خضتيني يغور الف امتحان المهم صحتك 
هنا بضيق : مانا هعيد سنه كدا 
ادم : لا طبعا انتي متعرفيش جوزك ولا ايه هطلب باعاده تصحيح ورقك 
هنا حضنت ادم وقالت : بجد شكرا علي كل حاجه 
ادم : مش ملاحظه  انك عمرك ما قولتيلي بحبك 
هنا بابتسامه : معقول انت محتاج الجمله دي 
ادم : اممم اكيد 
هنا : امممم يبقا مش هقول
ادم بضيق : هناااا
هنا بضحك : هقوم البس
هنا قامت وادم قال : أنا عارف ان كل ده تصفيت حسااااب ……..
* أما عند سلمي وقفت قدام مرايتها بفستانها مش مصدقه أنها عروسه وانهارده يوم فرحها وفجاه سمعت خبط جاي من بلكومه سلمي جريت علي بلكونه وفتحت الباب وفجاه لقت خالد قدمها واول ما شافها حضنها 
سلمي بصدمه : خالد 
خالد : هتجوز قمر يناااااس
سلمي بضحك : يابني عيب 
خالد : حبيبتي احنا مكتوب كتبنا يبقا خلاص 
سلمي : طب ايه رأيك في الفستان 
خالد : مووووووز 
سلمي بضحك : ياعم راقي الفاظك
خالد جاي يرد بس قطعو صوت ادم 
ادم بغضب : انت ايه الي جابك هنا 
خالد : احم بشوف مساحه البلكونه مش اكتر 
ادم بغضب ؛ انت عايز تتهزق صح 
خالد بضيق : خلاص انا جاي اخد عروستي 
خالد مسك ايد سلمي وطلعو من الاوضه وادم طلع وراهم وهنا كانت بتشرف علي الحفله وبطنها كبر شويه وهي كانت  فرحانه أن حياه هتجي … خالد وسلمي نزلو الجنينه والمعزيم اول ما شافوهم سقفو وهنا راحت تقف جمب ادم وبدأ الفرح 
هنا بصوت عالي : انا هغني وليكم طبعا الشرف انكم تسمعو صوتي 
ادم بضيق : استغفر الله علي ده صوت 
هنا بغضب : نعم 
ادم مسكها من خدودها وقال : ياحبييتي انا مش عايز اتعبك في هغني انا 
هنا : مش مصدقاك بس ماشي 
خالد بهمس : ايوا كدا ياشيخ انقذتنا 
ادم مسك ايد هنا وحطها علي كتفو وبص في عينيها وقال: تعرفي انك اجمل غلطه انا عملتها في حياتي 
هنا بضحك.: لا استغفر ربك ياعم 
ادم بابتسامه : ياريت كنا اتقبلنا في ظروف احسن من كدا 
خالد بضيق : والله ده فرحي
خالد مسك ايد سلمي وقال : انتي اجمل غلطه في حياتي 
سلمي بغضب : نعم بتقول اييييييه
خالد بضحك : بقولك بحبك يروحي
خالد مسك ايد سلمي وبدأو يرقصو 
ادم : احم هغني
هنا : هقفل وداني بقا 
ادم بهمس : مبتشوفش نفسها وهي بتغني زاي البقره
هنا : نعم ياحبيبي بتقول حاجه 
ادم مسك الميك وبدا يغني وهو ماسك ايد هنا 
ادم : يارب بارك لمتنا وتملي تكمل فرحتنا يارب بارك لمتنا يارب بارك لمتنا
سلمي قربت من ادم وغنت وقالت : وتمت في عمر ابويا وامي الخير والبركة اللي حيلتنا يارب بارك لمتنا يارب بارك لمتنا
ادم حضنها بحنان وسلمي قالت : انت ابويا وامي واخويا وكل حاجه في حياتي 
ادم كمل الاغنيه : يارب خلي اخواتي دول اجمل حاجة في حياتيا خواتي حبايبي وبناتي والبسمة الحلوة اللي في بيتنا يارب بارك لمتنا
خالد قرب من ادم وحضنو هو كمان 
هنا غنت بصوت عالي وحطت أيدها علي بطنها: مولود جديد بقدومة هل النور على البيت بارك يارب في عمرة وزيد وتملي يبقى سعيد
ادم ابتسم وهنا قربت منو وحضنتو هي كمان وهو كمل وقال : مولود جديد مجبتش منه الدنيا اثنين دي طعامتة يوم عن يوم بتزيد ما خلاص بقالنا حفيد. ……..
________________________________________
الفرح خلص وادم خد هنا وراحو المستشفي علشان يشوفو نوع الجنين ووصلو المستشفي وهنا مسكت ايد ادم وقالت : انا خايفه اوي انا نفسي في حياه 
ادم : اهدي والله كل حاجه هتبقا تمام ولي يجيبو ربنا كويس 
هنا ابتسمت ومشيت معا ادم لي مكتبو وكانت خايفه اوي بس هي هتتقبل اي حاجه ادم بدا يكشف علي هنا في سونار وهي كانت بتشوف البيبي في شاشه 
ادم : احم 
هنا بخوف : ايه 
ادم : احم ولد 
هنا بحزن : الحمدالله عادي والله انا مبسوطه يعني احنا مره الجايه نجيب حياه عادي 
هنا عينيها دمعت وادم مسك وشها وقالها : يقلبي لدرجه دي زعلانه
هنا بدموع : مهو كنت نفسي اجيب حياه
ادم بابتسامه : معأن  ابويا كان أول خلفتو ولد بس معرفش انا بقا اول خلفتي بنت ازاي 
هنا بصدمه : احلففف
ادم : والله العظيم بنت 
هنا بسعاده : هييييييييه الحمدالله يارب 
هنا حضنت ادم بسعاده وقالت : بحبك اوووووي اووووي 
ادم بصدمه : الله اكبررررر مانتي بتعرفي تقوليها اهو
هنا بابتسامه : ايوا هقولها وافضل اقولها لي اخر يوم في عمري بحبك ياابوه حياه
ادم حضنها جامد وقال : وانا بحبك ياأم حياه ……..
(ولا يهزنا السنجله جنتله????????)
*وبعد 5 شهور *
ادم في الفتره دي كان بيحاول يتعالج علشان كان كل شهر يعمل تحليل ويطلع لسا عندو الايدز وكان يقع وهنا تقويه النهارده معاد نتيجه التحليل …ادم دخل اوضه الدكتور وخد منو التحليل وادم فتح التحليل بلا مباله وبدأ يقرأء وبعدين سكت وبص لي دكتور وقال : ده بجد 
الدكتور بابتسامه : اه الحمدالله انت خفيت من مرض الأيدز 
ادم بسعاده : الحمدالله يارب كنت دائما بدعي أن بنتي متجيش علي الحياه وانا عندي المرض ده 
الدكتور : خلي بالك من نفسك ياادم تاني مره 
ادم :  مفيش تاني مره اصلا …
ادم طلع من عند الدكتور وهو مبسوط ومسك تلفونو كان عايز يرن علي هنا ويفرحها بس لقه خالد بيرن عليه وادم رد 
خالد: ادم هنا بتولد 
ادم بلهفه : ايه طب هاتها بسرعه هنا 
خالد : احنا في طريق 
ادم : تمام وانا هجهز اوضه العمليات 
ادم قفل التلفون بسرعه وراح يجهز اوضه العمليات وبعد ربع ساعه كانت هنا وصلت وادم سمع صرخها وجري علشان يشوفها ..ادم قرب من هنا الي نايمه علي سرير المتحرك 
ادم : حبييتي اهدي 
هنا بصريخ : هموووت مش قادره ولدني قيصري مستحيل أولد طبيعي 
ادم : اهدي بس وكل حاجه هتبقا تمام
هنا بصريخ : حسبي الله
ادم بضيق : بتحسبني عليااااااااا 
سلمي : هو ده وقتووو دخلوها 
خالد : لا شكلو عجبو منظرها كدا 
ادم بغضب : مالكم كلكم عليا 
هنا بصريخ : عشان انت سبب
ادم زق معا الممرضين السرير وهنا دخلت اوضه العمليات وهي بتصرخ
هنا بصريخ : مستحيل أولد طبيعي 
ادم استدعا دكتوره تانيه غيرو وهو فضل معا هنا مسك أيدها وحط ايدو تانيه علي شعرها وحاول يهديها 
هنا بدموع : هموت
ادم : حبيبتي انا معاكي والله اهدي عايزه اقولك خبر حلو اوي 
هنا بدموع : ايه 
ادم : انا خفيت من الأيدز 
هنا بتعب : بجد ياادم 
ادم : اه والله العظيم
هنا بدأت تصرخ والدكتوره بتولدها وادم ماسك أيدها 
ادم : اصبري وساعدي الدكتوره علشان حياه تجي 
هنا بدموع : حاضر 
وبعد ١٠ دقائق ادم سمع صوت عياط طفل ادم ساب ايد هنا وقرب من دكتوره وشاف بنتو كان مبسوط اووي مش عارف يشلها ازاي … الدكتوره ادت لي ادم بنتو وهو شالها بهدوء وعينو دمعت مش مصدق ادم قرب من هنا الي كانت نايمه بتعب ونيم حياه جمبها
هنا بدموع : مش مصدقه 
ادم مسك أيدها وقال : حياه جت 
هنا بدموع : مبسوطه اووووووووي 
ادم باس راسها وقال ؛ كدا عيلتنا كملت 
هنا مسكت ايد بنتها وادم مسك أيدها تانيه 
ادم : الحمدالله شبهي مش شبهك 
هنا بضيق : متعصبنيش انا لسا ولده 
ادم بحب : بحبك يااجمل صدفه في حياتي 
هنا بخب : وانا بحبك يااجمل اب في حياتي 
ادم بسعاده : مش مصدق اني خلاص بقيت اب
هنا بصت علي بنتها وقالت : ده اكبر دليل حياه ادم العطار بنت هنا حسين
هنا وادم قرب من بنتهم وبسوهااااااااا ……… 
تمت ????♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-