رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول بقلم سحر السحرتي

رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول بقلم سحر السحرتي

رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سحر السحرتي رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول

رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول بقلم سحر السحرتي

رواية علي درب الهوي زياد وتولين كاملة جميع الفصول

دخلت مدرج الجامعة تقابلت اعينهم وجدته يقف بدل دكتور المادة 
آسفة دخلت مدرج غلط كان قصدي محاضرة دكتور حمدي
نظر لها بعيون كلها شوق ومحبة 
اه هنا بس انا دكتور المادة دلوقت ممكن اعرف اتاخرتي ليه
آسفة يا دكتور اصل طلوع السلم صعب على شوية وكان عندي محاضرة في المبنى التاني لو حضرتك رافض تدخلني مفيش مشكلة 

لا ادخلي سجلي اسمك هنا واستريحي بس بلاش بعد كدة تأخير لان مش بسمح لحد يدخل بعدي 
تتمتم لو اعرف انك انت اللي هنا مكنتش جيت ومش هحضر تاني خلاص
اعطاها ورقة توقيع الحضور وثنى جسده ليشير لها مكان التوقيع وهمس بجانب اذنها
وحشتيني قوي 
ثم ارتفع صوته اسمك ايه
وهو يقراء ما كتبته حتى لا ينتبه أحد الطلبة انه يعرفها 
تولين الحريري اسم جديد اول مرة اعرفه يا ترى له معنى
ردت بصرامة لا ملوش اي معنى ممكن ادخل 
اتفضلي 
جلست وبدأ في شرح المحاضرة كانت عينيه تنظر إليها باستمرار لكنها تعمدت الا تنظر إليه وتظاهرت بكتابة المحاضرة حتى تهرب من نظراته
بقلمي سحر السحرتي 
انتهت المحاضرة كانت اول المنصرفين حتى لا يلحق بها أو يوجه لها اي كلام
في اليوم التالي كان موعد نفس المحاضرة فتوجه بنظره يبحث عنها وقال بكل صرامة وحدة
أحب اعرف انسة تولين اللي اتأخرت امبارح احترمت المحاضرة وجت بدري 
إجابته إحدى الطالبات لا يا دكتور واضح انها اتأخرت وحضرتك قلت مفيش حد بيدخل بعدك وهي لها ظروف خاصة مش بتقدر تمشي بسرعة 
تحدث بعكس ما يختلج بداخل قلبه من ڠضب لعدم رؤيتها
تمام المحاضرة الجاية امتحان وبلغوا زمايلكم ان عليه درجات هتضاف لأعمال السنة 
انتهى من المحاضرة وفي طريقه إلى سيارته استمع لغنائها في ساحة الجامعة ويلتف حولها زملائها يستمعون لها فوقف أيضا ليستمع كانت تغني وصوتها ممتلئ بالحزن والشجن وتكاد الدموع تسقط من عينيها
قول رجعت ليه يا حبيبي قصدي يا اللي كنت حبيبي 
ضعت بعدي کرهت بعدي وجيت ندمان خلاص
مفتكرش اني افتكر لك اللي بيه ارجع لذلك هعتبر 
اللي قلته كلام قلته وخلاص
كل ده ومعرفتش اني خلاص نسيت جاي ليه وباي حق تقول يا ريت
كنت فين وانا قلبي كان محتاج هواك بقولك ايه ارجع ياريت لمكان ما جيت 
احس أن كلمات الأغنية موجهة له بعد ما حدث بينهم وهو شارد في صوتها واذ بيد توضع على كتفه فقال مرحبا
دكتور حمدي اهلا
دكتور زياد ازيك صوتها حلو مش كده 
اه هي دي طالبة عندنا 
اه دي تولين سباحة الجامعة ومطربة كمان بتدخل مسابقات للجامعة وبتفوز بالمركز الأول دايما
تولين انا سمعت الاسم ده
تظاهر أنه لا يعرفها وانه تذكر شيئا ما
اه امبارح دخلت متاخر وسمحت لها تدخل لكن النهاردة غابت عن المحاضرة 
يمكن اتكسفت منك لأنها اكيد اتأخرت انا بسمح لها تدخل متاخر لان السلم بيتعب رجلها للأسف عندها إعاقة بس هي ملتزمة وبتحاول تتعامل زي باقي زمايلها ارجوك تراعي ده وتسمح لها تدخل
اكيد اصل ما كنتش اعرف ظروفها هي ما قالتش
ولا عمرها هتقول دى نفسها عزيزة عليها جدا استئذنك عندي موعد
اتفضل 
بقلمي سحر السحرتي
عاد وسرح في صوتها انتهت من غنائها وقامت لتنصرف ورأته يقف فاخذت الاتجاه الاخر وركبت الاسكوتر الخاص بها ورحلت وهي في طريقها للمنزل بدأت في تذكر الماضي وكيف التقت به و أسباب ابتعادها عنه
عودة للماضي
منذ عدة سنوات قبل التحاقها بالجامعة 
تولين فتاة شابة فائقة الجمال ذات شعر اسود كالحرير وعينان ذات لون ازرق صافي كلون السماء والبشرة بيضاء كالبدر من شدة جمالها أسماها والدها تولين اي ضوء القمر 
ولد معها أخيها التؤام اسماه والده يوسف لجماله هو ايضا
ولدت تولين ذات اعاقة في قدمها فلديها قدم اقصر من الاخرى بفارق بسيط
عند المسبح تعلو صرخات الجماهير بالنداء باسم تولة ... تولة كان هذا اسم شهرتها ودلعها الذي أطلقه عليها والدها 
تفوز تولين بالمركز الأول في مسابقة الجمهورية للسباحة ... تتسلم تولين الكأس وتقدم الشكر لكل من ساندها والمدربين وتخص بالشكر والدتها هدى
هدى مبروك يا حبيبتي 
تولين انت صاحبة الفضل بعد ربنا 
يوسف لا طبعا الفضل لي لولا اني زقيتك في المية واحنا صغيرين كنا هنعرف من أين انك سمكة وبتعومي بسرعة والمدربين خطڤوك خطڤ
تولين يا بجاحتك وبتعترف كمان من غير اول قلم وفخور بنفسك جدا 
يوسف ما انت بتشكري ماما والمدربين ولا كلمة حلوة لتوءام روحك
بقلمي سحر السحرتي
تولين الشكر الحقيقي لما تساعدني في امتحانات الثانوية 
تدفعي كام 
انت مادي قوي
انت عايزه تاخدي مجهودي على الفاضي
مش الندالة بتاعتك خلتك سبقتني بسنة لما طبقت وامتحنت سنتين مع بعض 
انت عايزاني اعملك ايه ده مجهودي وذكائي 
انت اخدت كل الذكاء اختك توءامك شاركني خدني معاك في الامتحانات 
اسف صعب ادي مجهودي لحد
وانا اي حد عموما انا هعتمد على نفسي بس ركز معايا في مادتين رخمين 
إن كان على مادتين ماشي بس انا ما صدقت اخلص من ثانوية عامة 
هدى هنبات في النادي واختكم ولاء تعبانة في البيت 
تولين خير ما قلتيش ليه
عشان تلعبي من غير قلق بس هو دور برد
طب يلا يا يوسف ناولني العكاز العصا التي تستند عليها
اتفضلي ما جبتيش جهاز رجلك ليه 
مش بحب اقلعه قدام الناس وهتفضل شايله العكاز اسهل عليك
هو انا كنت اشتكيت لك
انا مستريحة كدة يلا بينا
اتجهوا إلى المنزل واسرعت لتطمئن على اختها 
لولو حبيبتي سلامتك 
ولاء ما تقلقيش ده دور برد عملتي ايه فرحيني 
عيب عليك المركز الأول لدولفين الماء 
مبروك يا حبيبتي 
هروح اعملك حاجة سخنة
استريحي انت ماما هتعملي
كام مرة اقولكم عاملوني طبيعي هركب الجهاز وهمشي طبيعي 
ما تزعليش يا حبيبتى بما انك مصرة اعملي فراخ مع شوربة خضار 
اااه رجلي انا غير طبيعية بالمرة ايه الاستغلال ده كان قصدي ينسون او ليمون طمعتي قوي و داخلة على غداء 
الله مش بعاملك طبيعي وزعلتي اتحملي بقى
أحلى شوربة هخلي ماما تعملها ههههه 
عمرك ما هتنفعي في المطبخ
لو المطبخ في حمام سباحة احلى اكل هتاكليه من ايدي
انت معقولة بتعشقي السباحة كدة 
قوي قوي لما بنزل المية واعوم بسرعة بحس اني طبيعية السباحة خلتني ابطل ازعل لما البنت ريهام الصفراء بنت الجيران كانت بتحب تجري وتسبقني ودايما تستفزني ادخل معاها في سباق جري وهي عارفة ومتأكدة اني مش هقدر 
حضنتها يا حبيبتي كنتم اطفال وهي مش مستوعبة بس لما كبرت بطلت 
انت طيبة قوي هي بطلت لما كنت بكسب ميداليات دهب في السباحة وهي مش عارفة تكسب ميدالية بلي ههههه
ربنا يعوضك آمال يوسف فين 
اكيد نزل يتسرمح قبل ما يرجع الكلية ويتحبس الحمد لله المسابقة كانت يوم إجازته عشان يحضر والا من غيرك انت وهو كان ممكن اخسر
ما تتعوديش انك تعتمدي على حد لان ظروف الحياة ممكن تمنعنا نحضر المرة دي انا تعبانة وهو كان ممكن يكون في الكلية وانت عارفة هي صعبة قد ايه والمرة الجاية ممكن نكون في اشغالنا
يعني هو كان لازم يدخل كلية هندسة في الحړبية بنشوفه بس خميس وجمعه
واوقات بيتحبس ههههه 
بقلمي سحر السحرتي
ولاء أخت تولين من آلام أكبر منها ب ٤ سنوات جميلة رشيقة لكن تولين تعتبر الاجمل طيبة القلب لأبعد الحدود تسميها امها الهبلة من شدة طيبتها دكتورة صيدلانية
دخلت هدى تحمل صينية الطعام لتولين وولاء
ليه كده يا ماما كنت هقوم اعمل لولاء الاكل يا خسارة كان نفسي ادوقها عمايل ايدي
اه يا ماما كانت لسة بتقول 
أنتم الإتنين تعبانين واحدة مريضة والثانية من التمرين كلوا وانت بالذات يا تولين عشان تذاكري وتشدي حيلك عندك امتحانات ثانوية عامة وعايزة مجموع كويس 
مفكرة هجيب مجموع كبير زي يوسف وادخل كلية زي بتاعته عاملة زي المدرسة تحبسه لو غلط
اخوك تعب واجتهد لحد ما كليته اتحايلت عليه لانه ذكي ونجح في امتحاناتهم بتفوق 
يا عيني عليا زي ما يكون كان بينقي جوة بطنك اخد الطول وكل الذكاء وسابلي الغباء مش عارفة هعدي الثانوية دي ازاي 
الحاجات دي بتاعة ربنا رزق كل واحد وما تنسيس ان ربنا انعم عليك بجمال الشكل جوة وبارة وجمال الصوت وكمان بطلة جمهورية في السباحة عموما شدي حيلك لان كذا جامعة خاصة كلموني في المسابقة عيزينك تدخلي عندهم
هو احنا قد مصاريفهم 
لا هتاخدي منحة مجانية في اي جامعة يجيبها مجموعك بس تنضمي للفريق الرياضي بتاعهم يا رب تجيبي مجموع محترم كلي وذاكري بقى
لا هلعب جيتار الاول 
هو ده وقته
انت عارفة الجيتار بيفتح نفسي على المذاكرة التقيلة على قلبي دي 
الحاجة الوحيدة اللي مطلعة عيني فيها غير كدة انت فلة
يا امي كفاية يوسف انا مواهبي أكبر من كدة سمكة في الماء وكروان في الهواء بس يا هدهد لو توافقي اغني على النت 
اما تخلصي ثانوية وتجيبي مجموع عدل 
بس كدة اوعدك مش هقل عن ٧٠ 
عوض عليا عوض الصابرين هو ده المجموع الحلو 
يوسف على قد مخها التخين أحمدي ربنا لو جابتهم 
هدى انت شرفت كنت فين
همست تولين في اذن يوسف
تولين ام مخ تخين هتقول
يوسف اوعي مش هساعدك في الامتحانات 
تولين كان في غرفته يا ماما بيعمل اختراع
هدى ايوة عشان مصلحتك اوعى تساعدها من غشنا فليس منا
تولين ما انا كدة مش هعدي اصلا عشان خاطري هما مادتين بس.....
لا مش موافقة
ماشي طب ابقي قوليلي طمنيني على يوسف
هدى قلبي بيوجعني عليه وهو بعيد ومش مسموح ياخد موبايل معاه كدة 
وافقي يا دودو مادتين بس واوعدك هذاكر واعمل اللي عليا بس انت عارفة مخي بيقف في حاجات كتير 
يعني تاخدي مجهود غيرك
مجهود ايه هو انا هترتب على الجمهورية زيه... دى حتى انت بتقولي الجامعات الخاصة بتقطع نفسها عليا يعني مش هاخد مكان حد في الجامعة الحكومية
ربنا يسامحنا بس لولا اني عارفة انك بتحاولي لكن مش بتقدري دى قدرات 
حبيبتي يا دودو وانا حتى لو جبت مجموع حلو هدخل إدارة أعمال انجليزي 
بس هاتي مجموعها وانت اصلا مش بتنجحي بالعافية 
يا رافعة من معنوياتي 
برضة ذاكري احتياط لان ممكن يكون عنده امتحان وانت بتمتحني
انت بتقفليها وسامعة دعوتك وانت بتقولي يا رب يبقى عنده امتحان
انا راضية بتفقوقك الرياضي وصوتك اللي يجنن هطمع عشان خاطري انجحي بمجهودك وانا هدعيلك تنجحي 
يعني مفيش امل توافقي
لا 
شكرا يا احن ام
يوسف خلاص هذاكر معاك المادتين الصعبين
كثر خيرك تتعب نفسك ليه
ولاء خلاص بقى يا تولة ما تزعليش انت عارفة انه حرام وماما عمرها ما هتوافق وان شاء الله هتنجحي 
قالت بسخرية أنتم شايفين كدة يبقى مفيش حل قدامي غير اني اذاكر واعد الجمايل بتاعتكم 
هدى انت بتهددينا 
أبدا يا ست الكل انا هشحتفك شوية عليه وهو يدور على اللي يداري على عمايله
يوسفماما كدة ټهديد صريح 
امسكتها هدى من اذنها
ابقى اعمليها الجيتار بتاعك ده هبيعه لبتاع الروبابيكيا 
ابوس ايدك ده اللي بابا جابهولي ربنا يرجعه بالسلامة الا ده خودي روحي
ايوة كدة اتعدلي 
ولاء يا دودو يا جامد هي الشدة اللي تنفع مع الأشكال دي 
انت كمان كلي
كويس لاني اتصلت على الشغل والمدير مضايق من غيابك وانت يا استاذ يوسف بطل خروجات مع اصحابك الصيع انا ما صدقت تروح كلية تربيك 
حاضر بس انا مابقصرش وبنجح بتفوق 
عارفة بس اصحابك دول مش كويسين وما صدقت اقدر ابعدك عنهم نفسي باباك لما يرجع يبقى فخور بيكم كلكم 
قبل يدها عارف ومقدر وبحاول اخد بالي من تصرفاتي وارفع راسك انت تعبتي قوي عشانا من ساعة بابا ما سافر واتقطعت اخباره وانا اول ما اتخرج هشيل معاك 
حضنته.
حضنت هدى يوسف وقالت 
ولاء شايلة معايا من اول ما اتخرجت وهي بتشتغل وتحط مرتبها في البيت وباباك كان عامل لكل واحد فيكم شهادات بنصرف فوائدها كل شهر على الكام درس اللي بديهم واهي هانت تولين هتتخرج من الثانوية وتدخل جامعة ومصاريفها تقل 
تولين أنتم قلبتوها دراما ليه هغنيلكم حاجة بدل النكد ده 
أحضرت الجيتار الخاص بها وبدأت في الغناء بصوتها العذب 
مرت الأيام وامتحنت تولين وظهرت النتيجة واوفت بوعدها وتفوقت على نفسها كما تقول 
هدى انت مفكرة مجموعك ده تفوق 
انا وعدتك بكام 
٧٠
ولما اجيب ٧٥ يبقى تفوق ولة لا فكري فيها كدة يا هدهد
دي تبقى خيبة تقيلة
ليه بس هو انا كان متوقع مني اشيل مادتين ما بتحمديش ربنا أبدا 
عندك حق الحمد لله 
يوسف طبعا بمساعدتي ومذاكرتي لك تنكري
هدى يوسف اوعى تكون غششتها 
يا ماما لو كنت غششتها كانت قفلت انا زي ما وعدتك شرحتلها بس
الحمد لله ريحت قلبي تعالى يا تولين نشوف اي جامعة هتختاري 
طبعا اللي قريبة من البيت بلاش حاجة بعيدة ولازم يكون عندهم مسرح عشان اغني فيه
هو ده اللي همك 
ماما انت وعدتيني هعمل صفحة على النت واغني عليها لو جبت مجموع
انا خاېفة عليك من الحاجات دي 
ما كله هيبقى تحت اشرافك مش بابا معودنا نمارس هوايتنا
توعديني مفيش غلط وما تنزليش حاجة ليك مع بابا احسن جدك يعرف مكانا واحنا بنتقي شره
بقلمي سحر السحرتي
هو اصلا يعرف ان بابا مخلف منك
ما اعرفش الاحتياط واجب كل اللي اعرفه ان باباك اتجوزني وكان مخبي عليه وهو كان صاحب ابو ولاء وكان بيحبه قوي وحب يشيل مسؤوليتها معايا وكنا متفقين مفيش خلفة بس قضاء ربنا وفرح قوي لما اتولدتوا 
هو انت كنت عارفة انه مخبي على جدو
لا كان قايل انه اختلف معاه لانه رافض جوازه من أرملة و معاها بنت وقالي انه هيتجوزني ڠصب عنه وانه راجل مش بنت يفرض عليه رأيه ففكرته مقاطعه وكل اما اكلمه نروح نصالحه يرفض بحجة أن جدك قاسې بس جدتك كانت موافقة وبتكلمني وعارفة بوجودكم لكن صعب أنها تيجي تشوفكم ولما جدك عرف انه متجوزني من وراه اضطر يسافر يدور على الرزق بارة في هجرة غير شرعية لان جدك وقفله كل الشغل هنا
يعني احنا ما نقدرش نعرف عنه حاجة 
هو في نظر الحكومة لسة هنا وفي نظر الدولة اللي راحها ما
دخلش وما اعرفش حد من اللي سافر معاه وانت كل شوية تسأليني ما انت عارفة كل التفاصيل 
يا ماما بسأل لاني كبرت يمكن تفصيلة ما اخدتش بالي منها وانا صغيرة اخد بالي وانا كبيرة هو انت متأكدة انه وصل
اه لانه راسلني بعد ما وصل وقعد سنة يبعت فلوس وجوابات وبعدها خلاص اتقطعت اخباره 
وحشني قوي يا ماما وحشنا كلنا حتى ولاء متعلقة بيه رغم انه مش ابوها 
بقلمي سحر السحرتي
يوسف انت خلصتي ومش هتبطلي تقرري ماما في القصة دي
بدل ما احنا مش مستفادين حاجة من الكلية بتاعتك دي تقدر تعرف عنه حاجة 
يا بنتي كلمت القائد عندي وبيحاول بس الموضوع صعب لانه هجرة غير شرعية 
نظرت له هدى بنظرة فهمها وطمئنها بنظرة منه ... أكملت تولين أسئلتها
طب انت ما شكتيش انه مخبي على جدي
يوسف انت المفروض تدخلي حقوق مش إدارة أعمال وتبقي وكيل نيابة 
تولين بس يا غلس معلش جاوبي على ده وخلاص
هدى لا ما شكيتش لان شغله كله سفر وكان بيقعد معانا يومين في الأسبوع وساعات كل اسبوعين والكلام ده من قبل ما اتجوزه ايام ما كان مصاحب ابو ولاء خلاص بقى روحي هاتيلي كوباية مايه نشفتي ريقي
بعد ما خرجت تحدثت بهمس مع يوسف
قائد ايه اللي انت كلمته 
يا ماما بقول لها كدة بنيمها ما انا عارف الحقيقة 
انت عارف اني مش قادرة اقول لها لأنها متعلقة بيه جدا وولاء كلامها كثير انا قلت لك انت لأنك راجل البيت وعاقل وحضرت الأحداث اللي حصلت 
ما تخافيش يا ماما الخۏف بس لا جدي يعرف انه مخلف منك
لا مش خاېفة من كدة هو لو عرف هياخدك انت ويسبها لانه بيحب الصبيان لكن البنات لا وخصوصا حالة اختك ممكن يدبحها بكلامه انا كل يوم بحلم بالكلمتين اللي قالهم ليا من يوم ما عرف والحمد لله وقتها كنتم في مدراسكم غير اللي عمله فيا وانت عارفه
وهنفضل لغاية امتى ساكتين على الظلم ده 
لغاية اختك ما تخلص جامعتها او هو ېموت بعدها كل اولاده هيستريحوا من ظلمه
تولين هو مين اللي ېموت اتفضلي الماية 
دى مسلسل كنت بحكي ليوسف عليه
وهو من امتى يوسف بيسمع التركي بتاعك
لا دي حتة كدة جت على بالي اعملي حسابك بكرة هننزل نشتري هدوم جديدة للجامعة
طب ما توفري فلوس اللبس وتجبيلي اسكوتر اروح بيه الجامعة واترحم من المواصلات 
يوسف يا جماله اسكوتر ايه ده
ده زي الموتوسيكل بس صغير 
وحضرتك عايزة تركبيه والناس كلها تعاكسك 
يوسف لو سمحت اقنع ماما الدروس كانت جمب البيت وبروح مشي انما الجامعة هبقى مضطرة اركب ميكروباص او اتوبيس ورجلي بتوجعني وانا طالعة السلم بتاعهم الاسكوتر ده منتشر دلوقت للبنات 
بس اخاڤ عليك 
اكيد هاخد بالي ومش مستغنية عن نفسي بس هيريحني
خلاص يا ماما نجيبه لو هيريحها 
هدى من أين بس
تولين ده مش غالي
يوسف انا هاخد مكافأة تفوق كويسة من الجامعة وهي النادي هيصرف لها مكافأة للفوز ولو ما كفاش نشتريه قسط ونعتبر أنها لسة بتاخد دروس
ولاء وانا كمان ممكن اخد سلفة من الشغل بس أنتم متأكدين أنها عايزاه عشان رجلها مش عشان تعرف تاخد الجيتار معاها
نظر لها الجميع بدهشة الا تولين نظرت پغضب لافسادها ما تخطط له وتحدثت بعصبية 
لا طبعا ما انا ممكن اخده معايا في المواصلات بس هروح تدريب السباحة ازاي في الجامعة والمبنى بتاع المحاضرات بعيد عن الملاعب وهو انا رايحة اتعلم ولة اغني 
يوسف خلاص ما تزعليش هنجيبه بس مش هتعمليلنا تامر حسني بالجيتار في الجامعة 
لا هعمل تولين الحريري هاه بايخ هو كل واحد فيكم بكلمة خلاص مش عايزة هشتغل واجيبه
هدى خلاص هنجيبه بطلي قفشتك دي وايه حكاية الشغل وناوية تشتغلي ايه بقى 
بصراحة كنت محتاجة افاتحكم في الموضوع ده واحدة صاحبتي هتعمل حفلة عيد ميلادها وطلبت مني اغني في الحفلة بفلوس ففكرت وقلت ليه لا حفلات الخطوبة وعيد الميلاد النهارية عشان ما تقوليش هترجعي متاخر ايه رايك
هدى اه وتسيبي مذاكرتك
يوسف لا طبعا ما اسمحش لاختي تشتغل مطربة
بقلمي سحر السحرتي 
تولين يا ماما الجامعة مش صعبة تخصص سهل ولك عندي انجح وتقدير معقول عشان أحلامك ما تعلاش وانت يا سي يوسف الغنا مش عيب طالما في أماكن محترمة وهبلغ ماما بالتفاصيل قبل ما اوافق على اي حاجة وفي نفس الوقت بمارس هوايتي واطلع مصروفي الشخصي انا هبقى في جامعة خاصة 
هدى خلاص تغني في جناين مفتوحة لكن شقق لا ولو فيلا تغني في الجنينة دخول جوة لا ويبقى معايا كل تحركاتك 
يوسفماما انت هتوافقي على الهبل ده 
هدى مفيهاش حاجه لما تمارس هوايتها وهي صوتها فعلا حلو بس اي تقصير في دراستك همنعك تغني تاني
تولين احبك يا احلى ام في الدنيا 
وأخرجت لسانها ليوسف وولاء 
في بيت عماد السيوفي يستيقظ ابنه زياد شاب في العشرين من عمره وسيم ذو جسم رياضي في الفرقة الرابعة إدارة أعمال نفس الجامعة التي سوف تلتحق بها تولين 
بقلمي سحر السحرتي
بدأ في ممارسة الرياضة الصباحية فهو ايضا سباح ويحصد الميداليات لكن ليست دائما ذهبية فهو مهتم بدراسته أكثر متفوق فيها يحاول الاجتهاد أكثر هذه السنة الأخيرة لانه يريد أن يتم تعينه معيد في الجامعة لتفوقه المستمر طوال أعوام دراسته 
انتهى من رياضته الصباحية دخل الحمام ليستحم ويرتدي ثيابه ونزل لتناول طعام الإفطار مع والدته مديحة السيوفي فهي ابنة عم زوجها 
يعيشون في فيلا متوسطة المساحة بداخل كمبوند راقي فهي اخر ما يمتلكون بعد أن خسر والد زياد معظم أمواله في صفقة فاشلة فكانت حياتهم مھددة بالافلاس اذا حدث ذلك مرة أخرى لذلك تحرص مديحة على أن تقرب ابنها زياد من ابنة عمه مهيتاب لأنها وحيدة والدها وهو الآن أكثر ثراء من زوجها 
زياد صباح الخير يا ماما 
مديحة صباح الخير افطر بسرعة والحق مهيتاب في النادي قبل تدريبك 
اسف انا يادوب افطر والحق التدريب عندي بطولة قريب ولازم اركز و مهيتاب بتحب تتكلم كثير وحفلات وسفر ولازم اركز قوي السنة دي عشان اتعين في الجامعة والبطولة هتضيف لي درجات للتقدير بسبب التفوق الرياضي
كان نفسي اقولك اتخرج وامسك الشركات مع باباك بس الحال اتغير وبقت شركة واحدة حاول تقرب من مهيتاب وتخطبها قبل ما اي حد يضحك عليها ويشغلها وهي لسة صغيرة 
اه صغيرة وطايشة وفاشلة في الدراسة ما جابتش مجموع حتى تدخل بيها جامعة خاصة وعشان تريح نفسها دخلت معهد سنتين بتشتري شهادة النجاح حتى مش بتحضر امتحانات وبتنجح وهتتخرج معايا 
هي مش محتاجة لاي شهادة كفاية فلوس ابوها هتعمل ايه يعني بالشهادة 
ماما انا مش فاضي كل يوم اجادل معاك في نفس الموضوع انا متاخر 
طب خلينا نخطبها نحجزها واتجوز وقت ما تحب 
اتجوز اللي احبها واكيد مهيتاب بارة حساباتي سلام 
بقلمي سحر السحرتي
نادته بأعلى صوتها لكنه اسرع للحاق بموعده في ذلك الوقت نزل عماد والده 
في ايه يا مديحة صوتك عالي ليه على
الصبح كدة 
شوف ابنك رافض موضوع مهيتاب مش مقدر المصېبة اللي احنا فيها والشركات اللي راحت ومستوانا اللي نزل
مصېبة ايه الشركات اقدر ارجعها زي ما عملتها ولو ما قدرتش عندنا اللي يكفينا
اه يكفينا مش قادر تقول وزيادة حتة الفيلا الصغيرة بعد ما كان قصر حتى فيلا الساحل بقت شاليه صغير ما بقتش بقدر اروح النادي لان هدومي زي ما هي بطلت اشتري جديد 
أحمدي ربنا اننا ما خسرناش كل حاجة لسة عندك اللي يخدمك ولسة بتلاقي اكل وشرب 
الحياة كلها في نظرك اكل وشرب 
لا الحياة انك زي ما عشتي معايا حياة رخاء تعيشي معايا ايامي الصعبة وبطلي تغصبي على ابنك انا مش هجوزه ڠصب وكفاية انه مهتم بمستقبله و بيسعى يكون دكتور في الجامعة ومش كل يوم هنعيد نفس الاسطوانة سلام انا ماشي بقت عيشة تخنق
صح بقت
عيشة تخنق لكن
لو كنت اتجوزت السنكوحة بتاعتك كان زمانك عايش في الجنة 
عاد إليها ثانية بعد أن كان متجها إلى الباب 
اسطوانتك ما بتتغيرش وبلاش تغلطي فيها لاني سبتها واتجوزتك وياريتك كنت تستاهلي
وكملت معايا ليه
انت عارفة ليه عشان الاولاد ولأنها كانت خلاص ضاعت مني فما بقتش فارقة انت من غيرك زي بعض 
وتركها تشتعل من الغيظ والڠضب بسبب كلامه المستفز الدائم عن حبيبته الأولى
ضوء القمر 
حلقة ٣
في بيت تولين
ولاء ماما حاتم عايز يجي النهارده يحدد ميعاد كتب الكتاب 
هدى بس انتم بقى لكم كام شهر بس مخطوبين
لما يجي هيفهمك
بس انا مش بحب الاستعجال ده
تولين بجد استعجال زياده عن اللزوم ويقلق
ولاء بس انت يا سوسه
تولين انت شايفه اني سوسه بس خاېفه عليك من قلبي انت تستحقي واحد احسن منه انت مواصفاتك كلها حلوه وجميله دكتوره صيدلانيه بتشتغلي في مستشفى حكومي جامعي غير كده انت شريكه في صيدليه وبتقفي ساعات فيها ليه ترضي بواحد زي ده
متشكره مش لازم كل شويه تفكريني ان شريكه في صيدليه بفلوس ابوكي اللي سابها لي 
انا ما قلتش كده بلاش تغيري الكلام وبابا زي ما عمل لنا شهادات عمل لك وعمره ما فرق بينا ليه انت بتفرقي انا عايزه مصلحتك
عايزه مصلحتي تبقي تقفي جنبي حاتم بيحبني وانا بحبه 
هو عشان ضحك عليك بكلمتين حب وفعل ما فيش يبقى بيحبك 
ظروفه صعبه وبيحاول وانا هقف جنبه 
بقلمي سحر السحرتي
انا شايفه انه بيستغلك عموما انت حره 
هدى حلو قوي قطعوا في بعض وانا واقفه قصادكم امال لما اموت هتعملوا ايه 
بعد الشړ عنك ده اختلاف في الراي 
هدى عموما يا ولاء خليه يجي بكره يكون يوسف رجع من الاجازه انت عارفه انه راجل البيت
ارجوك يا ماما خليه يرحب بيه وبلاش يشد عليه وفكريه ان انا اخته الكبيره 
هدى تولين قولي ليوسف ما يتاخرش عشان عريس اختك 
تولين تدفعي كام
هو انت كل مره توجعي قلبي كده 
اعتبريني بكلمه مكالمه دوليه وادفعيها
أمسكت اذنها
اسمعي الكلام واجهزي لاننا نازلين رايحين تدريب تبع الجامعه لان في بطوله قريب هيصفوا اللاعبين يشوفوا هياخدوا مين وفي معسكر تدريب كمان في اسكندريه
الله هروح اصيف
انا لسه ما وافقتش
ليه بس يا ماما
تدفعي كام 
حبيبه قلبي يا امي يا ست الحبايب
عايزه مكالمه دوليه اوروبيه ولا خليجيه لان التسعيره تفرق 
خلاص يا هدهد بهزر هغمض عيني حالا واقول له
بعد برهه من الوقت
بيقول احتمال يتحبس الخميس والجمعه دول قولوا له ياجلها شهر 
ولاء هو احنا عشان مش بنسمعكم هتشتغلينا 
يعني انا بكذب عليك لما يرجع اساليه 
تولين اخلصي قال لك ايه
بامتعاض لو عرفتي قال لي ايه هتقولي اللي قلته ارحم 
اخلصي
قال لو اعرف احبس نفسي عشان ما اشوفش الكلح ده هعملها 
قولي له شكرا كلكم عليا ما فيش حد واقف جنبي في اسعد لحظات حياتي
بقلمي سحر السحرتي
حضنتها
والله كلنا بنحبك وعايزين مصلحتك وشايفينك احسن منه مليون مره وده راجل بتاع كلام وبس ما تزعليش هخليه يجي على بوزه ويبقى لطيف معاه كمان ما انا كمان الاكبر ههههه ...... بيعتذر لك وبيقول هيبقى لطيف واحلى جاتوه عشان خاطرك بس
بجد يا حبيبتي 
هدى تنادي على تولين
انت لسه ما لبستيش 
حالا يا ماما فريره
بين تولين ويوسف موهبه خاصه لا يعرفها سوى اسرتهم الصغيره وهي انهم يستطيعون التخاطب معا حتى على بعد المسافات افضل من اي هاتف محمول
كانوا وهم صغار تولين تحذر يوسف من بطش والدها عندما يتاخر يوسف خارج المنزل وتدله على حجه الغياب التي تجعل والده يهدا وكان يوسف يغششها في الاختبارات ..... حتى اكتشفت والدتها هذه الموهبه وحذرتهم من الغش ... 
في الطريق للنادي تذكرت هدى كيف تجعلها تولين تطمئن على يوسف وهو في الجامعه لانه لا يستطيع حمل هاتف معه او كيف تجعله يشتري احتياجات قد نست اخباره بها كانت تبتسم من هذه المواقف إلى ان هزتها تولين 
ماما احنا وصلنا واو النادي ده احسن كثير من بتاعي تفتكري ممكن يقبلوني هنا
لا التدريب هنا مؤقت في الجامعه هيبقى التدريب بعد كده لان حمام السباحة فيه صيانه يلا عشان اتاخرنا 
بعد ان دخلت وتعرفت هدى عن المسؤول عن النشاط الرياضي بالجامعه اشار لهم لغرفه تبديل الملابس ذهبت اليها تولين وارتدت ملابسها وصعدت للاستعداد وازالت جهاز قدمها امام الجميع فقال احد المتسابقين
دي مش بطوله للمعاقين 
ردت عليه تولين عارفه بس ما حدش قال لي ان المعاقين ذهنيا اللي زيك مشتركين
اراد ان يضربها
ليتدخل زياد عيب يا اشرف ما يصحش 
انت مش شايف هي بتقول ايه 
يعني عايز تتهجم عليها وكلامك ضايقها 
تولين هو مين اللي كلامه ضايقني ده ولا يهز شعره فيا كفايه اني اقدر اكسبه واكسر عينه بفوزي عليه 
زياد بس يا انسه قولي كلام على قدك 
واكسبك انت كمان والكلام ده انا قده ونص
زياد خلاص نستاذن الكابتن هناك اهو ونشوف 
تولين بكل ثقة
واذا كسبتكم
زياد باندهاش من جرئتها
انت داخله رهان 
لا بس اي سباق بيبقى في جوائز بالنسبه لك شكرا عشان حاولت تدافع عني بالنسبه له ينسحب من البطوله 
ولو كسبناكي 
هنسحب من الجامعه كلها 
واثقه في نفسك 
الحمد لله
اقتربت والدتها لتمسك عنها الجهاز واستمعت لاخر الحوار فسألت عما يدور فاخبرتها
يعني ما بقالناش نص ساعه وعملتي مشكلة 
كادت أن تبكي يعني اسيبه يتريق عليا هو انا قليلة في نظرك 
لا يا حبيبتي بس دول هيبقوا زمايلك في الفريق كان لازم تكسبي صداقتهم 
بالشفقة صح بابا ما علمنيش كده وحقي لازم اخده
بقلمي سحر السحرتي 
في نفس الوقت كان زياد يستأذن كابتن مجدي لإجراء منافسة بينهم فذهب مجدي ليستفسر سبب هذه المنافسة أخبرته تولين بما حدث وعواقب التحدي
مجدي انا عارف انك مش هتقدري تكسبيهم بس انت هتمسحيهم لكن ما اقدرش استغنى عن حد منكم فلو سمحت بعد ما تكسبيهم تخليني اتدخل وخلي اشرف يعتذر لك 
عشان خاطرك يا كابتن 
واستعدوا جميعا واطلق المدرب صفاره بدء السباق وبالفعل كانت تولين في المقدمه خرجت من المسبح وخلعت نظاره الماء وقالت بكل فخر
ها يا شباب مره كمان واضح انكم ما سخنتوش كويس
اطلق زياد صفاره اعجاب وهتف
ېخرب بيت
جمال عينيك هو في كده
اشرف يا عم احنا في ايه وانت في ايه انا كده مضطر اسيب البطوله 
بذمتك مش حلوه 
حلوه قوي كمان بس حلها 
انا مالي انا دخلت السباق ده غلط انت اللي طولت لسانك 
كابتن مجدي اشرف عايزك 
حاضر يا كابتن 
اظن اتعلمت بلاش تنمر على حد صح ولا هتسيب الفريق بناء على الرهان الخايب اللي دخلته وكمان بتراهن مش عيب عليك 
طب اعمل ايه دلوقتي يا كابتن 
اعتذر لها اظن شفت رغم الاعاقه فازت عليكم اتفضل معايا 
توجه إلى المكان الذي تقف به تولين مع والدتها
تولين اشرف كان عايز يعتذر لك
على ايه يا كابتن هو المفروض يعتذر لحضرتك انه هيسيب البطوله 
اشرف انا اسف يا تولين ولو تحبي انسحب من البطوله انا موافق
لا ما احبش بس ارجوك خلي بالك من كلامك انا لولا اني متعوده اقابل واسمع كلام زي اللي حصل كان زماني مذبوحه من الكلام بس خلاص اخدت مناعة
يعني مش زعلانه 
لا و بقينا اصدقاء 
ومدت يدها لتسلم عليه فسبقه زياد وسلم عليها وقال
اصدقاء طبعا زياد الفرقه الرابعه اداره اعمال 
ضحكت من اسلوبه
تولين سنه اولى
ايه ده لسه بالسوليفان بتاعك ما حضرتي ولا محاضره وعملتي كدة آمال مع بداية الدراسة هتعملي ايه
ضحك الجميع وبدا التدريب وبعد الانتهاء اصر زياد ان يوصل تولين ووالدتها الى المنزل فسمحت له هدى حتى تتحسن علاقه تولين بأعضاء الفريق
زياد طنط ممكن اوصل تولين بكره للتدريب 
ما تتعبش نفسك هي عرفت الطريق وهتروح بالاسكوتر بتاعها انا بس حبيت اجي معاها النهارده اطمن من المكان بس ممكن تخلي بالك منها هناك انت دلوقتي زي اخوها 
زياد باستغراب اخوها
ثم تدارك خطاه اه طبعا زي اخوها طب ممكن تليفونها عشان ادخلها جروب الفريق هدى كابتن مجدي اخده وهيدخلها شكرا يا حبيبي تعبناك 
ما فيش تعب مع السلامه
وسط ابتسامة تولين من محاولات زياد الفاشله التي تحبطها والدتها كلها 
هدى اتفضلي اطلعي واظن سمعتي انت واي حد اخوات كفايه عليا جلبه اختك السوداء 
هو انا عملت حاجه انا هختار ظبوط زي يوسف بس هو يستنضف ويجيب لي حاجه نقاوه كده دبورتين ثلاثه
خبطتها فوق رأسها 
امشي دبور لما يقرصك خلصي دراستك الاول 
بحلم ايه حرام هو الحلم عليه جمرك
بقلمي سحر السحرتي
في اليوم التالي حضر يوسف وجلس مع حاتم هو ووالدته 
حاتم يا طنط انا كنت محتاج اكتب الكتاب لاني هقدم في شقق تبع المحافظه للشباب ولازم اكون متجوز 
هدى بس دي بتاخد وقت طويل على ما تتسلم
لا يا طنط ما انا هقدم على الغاليه شويه ودي اسرع في الاستلام
يوسف بس انتم مخطوبين بقالكم كم شهر بس ولسه بتتعرفوا على بعض وكتب الكتاب فيه استعجال مش ملاحظ لازم تبقوا متاكدين من قراركم وبصراحه لو ما اتفقتوش ما حدش هيخسر في الموضوع غير ولاء
انا متاكد ان مش هلاقي حد احسن من ولاء ومتاكد من قراري 
تولين في سرها اكيد مش هتلاقي احسن من ولاء المشكلة انك انت العره اللي هي راضيه بيه انا عارفة هي موافقة بيك على ايه وانت كالح وثقيل
كانت تفكر وهي تغمض عينيها فضحك يوسف في سره
اتلمي هتضحكيني وانا قاعد وعامل راجل البيت 
طب اتفرد عليه كمان احسن نفسي اضربه قلمين 
يوسف لحاتم طب ممكن تدينا يومين نفكر ونرد عليك 
حاتم حقكم بس ارجوك ما تطولش عشان الحق اقدم الورق مع السلامه 
وانصرف من المنزل 
هل ستوافق اسرة تولين على زواج ولاء
ضوء القمر 
حلقة ٤
انصرف حاتم وامسك يوسف تولين من ذراعها وثناه للخلف
انت مش هتبطلي حركاتك دي يعني اقعد مهزق كده مع الراجل وانا بضحك من غير سبب 
اه ذراعي يا غلس وانا مالي مش عارف تسيطر على نفسك
سمعت انك قطعت زمايلك في اول يوم تدريب
طبعا لازم اوريهم العين الحمراء احسن يستهيفوني
هدى اه اعملي فيها عنتر وبعدين هتزعلي المهم حاتم ما يعرفش حاجه عن موهبتكم ولا اي حد فاهمه يا ولاء وفكري كويس يا بنتي وخلينا نرد على الراجل بس خدي وقتك .... عملتي ايه في التمرين النهارده يا زفته
دولفين البحار بقيت زفته تمام بعد اللي حصل امبارح ما حدش عرف يبص لي بعينه ويقول بم 
يوسف انت ضربتيهم في عينهم
خفيف قوي قلت كسرت عينهم عشان ما حدش يتحداني في الميه والحمد لله مش معايا حد في نفس السنه احسن يعرفوا ان على قدي ههههه وخيبه في الدراسه 
كانت تولين تذهب الى التدريب يوميا وتقترب اكثر من اعضاء الفريق واصبحوا جميعا كالاخوه وجميعهم من جامعات مختلفه واعمار مختلفه هي الوحيده من الفرقه الاولى فاصبحت اختهم الصغيره 
تحت ضغط من ولاء وحاتم وافقت هدى على كتب كتابهم فاختارت يوم اجازه يوسف وقبل سفر تولين للمعسكر
بقلمي سحر السحرتي 
كان يوم جميل
لا ينسى لولاء لكن
باقي اسرتها تظاهر بالسعاده من اجلها وخاصه تولين التي لم تكن لحاتم ذره احترام بسبب نظراته الوقحة لها التي لم تفصح لاحد عنها ولكن فضلت اسعاد اختها في يوم فرحتها 
بعد كتب الكتاب اصبح حاتم دائم الزياره لولاء والتدخل في كل شيء حتى انه اعترض على سفر تولين للمعسكر
هدى شوف يا ابني انت جوز ولاء اه بس تولين تبقى بنتي وانا المسؤوله عنها فيا ريت تتحكم في مراتك لو قبلت لكن اختها اهلها لسه موجودين وبخير 
حاتم مش قصدي يا طنط انا خاېف عليها سفر ولوحدها وتقعد اسبوع مع ناس غريبه 
هدى اظن مش هتخاف على بنتي اكتر مني واطمنك انا اتعرفت عليهم و مربيه بنتي كويس قوي 
حاتم يا طنط مش قصدي انا هنا راجل البيت طول ما يوسف غايب 
لا يا ابني انت مش مقيم هنا ويوسف راجل البيت موجود او غايب
ولاء في ايه يا ماما حاتم بس خاېف عليها 
شكرا ليه بس ما حدش هيخاف عليها اكثر مني وانا لسه عايشه وابوها كمان عايش واخوها موجود يبقى يوفر الواجب ده لما ڼموت
حاتم انا اسف يا طنط واضح ان كلامي مش مرغوب فيه استاذن
اذنك معاك 
ولاء استنى بس يا حاتم نتفاهم 
لكنه خرج دون ان يتكلم 
ولاء ليه كده يا ماما هيزعل دلوقتي
ما يزعل ولا يتفلق انا وافقت على كتب الكتاب عشان خاطرك لكن يفتكر نفسه راجل البيت لا يعمل راجل عليك انت فاهمه والا الجوازه دي ما تلزمنيش وبلاش كل يوم يجي انتم لسه في حكم المخطوبين ولا فاكر نفسه اتجوزك بجد
يا ماما 
انا قلت اللي عندي وبلاش اخواتك يعرفوا حاجه عن اللي حصل
بقلمي سحر السحرتي
دخلت ولاء غرفتها وهي غاضبه مما حدث فاتصلت على حاتم واعتذرت له وحاولت مصالحته فرفض وذلها حتى وافق 
خلاص شوفي هتعزميني على ايه عشان اتصالح وارضى اسامحك
اللي انت عاوزه يا حبيبي بس خليها الشهر الجاي لان فلوسي خلصت
راحت فين بطلي بقى تبعزقي على اهلك انت وراكي جواز ومصاريف وانت شفتي بنفسك بيعاملوني ازاي من اول الشهر هدخلك في جمعيه لان ورانا التزامات كثير 
حاضر يا حبيبي اللي تشوفه 
كان حاتم يستغل ولاء وحبها الشديد له 
ذهبت تولين الى المعسكر في الاسكندريه لمده اسبوع لم تنسى ان
تاخذ معها الجيتار تفاجئ فريقها ان صوتها جميل كانت في الليل بعد التمارين المجهده تسهر معهم بعض الوقت وتغني 
تقرب منها زياد اكثر واحس ان هناك مشاعر غريبه تحركه في اتجاهها ..... ايضا اشرف احس بنفس المشاعر وحاول التقرب منها لكنها كانت تكن للجميع مشاعر الاخوه فقد كانت لها اهداف مختلفه هي ان تقتصد المال وتحاول السفر للبحث عن والدها 
لم تقص على احد شيء من حياتها الخاصه سوى ان لها اخ واخت 
في يوم البطوله سافرت هدى لتحضر لكن ولاء تحججت بان لديها عمل ولكن حاتم هو من منعها من السفر لحضور المسابقة ليرضي غروره عقاپا لهم لتهميش رايه ايضا سافر والد زياد هو الاخر ليحضر البطوله
عند وصول هدى اسرعت تولين واحتضنتها
كل الاهالي التي حضرت طلب منهم كابتن مجدي الصعود والجلوس لاماكنهم حتى يستعد اللاعبين 
اصطدمت هدى بوالد زياد فاعتذر 
انا اسف
ما فيش مشكله 
لو سمحتي هو اسم حضرتك هدى 
عماد صدفه غريبه 
نظر لها بدهشة واشياق 
ازيك وحشتيني قوي دورت عليك كثير بعد ما سبتك كنت فين
ياااه ما خلاص يا عماد كلها ذكريات
بتعملي ايه هنا 
بنتي مشتركه في البطوله وانت
ابني كمان مشترك هو امجد فين ما جاش يشوف بنته
امجد الله يرحمه ودي مش بنته انا اتجوزت بعد امجد حسن صاحبه انت كنت اتعرفت عليه 
طب لما امجد ماټ ما دورتيش عليا ليه 
ليه
كنا اتجوزنا
ههههههه ضحكتني انت كنت صريح معايا من الاول قلت انك هتتجوز بنت عمك واحترمت صراحتك المفروض اظهر في حياتك وابوظها واخدك من مراتك وبنتك وقتها وبعدين انا نسيتك وحسن عوضني عن قسوه امجد ابن خالتي اللي كان بينتقم مني لاني فضلتك عليه القصه المعتاده بس ربنا كبير عوضني 
انا اسف انا السبب وحسن فين 
مسافر بره مصر هو ما بيتاخرش على تولين استاذنك البطوله هتبدا 
طب ممكن رقم تليفونك اطمن عليك من وقت للتاني 
عماد ما لوش لزوم خلي الماضي مدفون انت عندك اولاد وانا كمان واحنا الاثنين متجوزين
بس انا ما قدرتش انساكي لحد دلوقت
انا قدرت واتجوزت بدل المره اتنين اذا كان ده هيساعدك تنساني سيبني بقى اشوف بنتي اللي اهم عندي من اي حاجه
اتفضلي بس سامحيني من قلبك
سامحتك من زمان
بقلمي سحر السحرتي
وكان قلبها يدق بشده وتحدث نفسها 
وحشتني قوي يا عماد ليه ظهرت دلوقتي يا ترى في حكمه من ظهورك عمري ما نسيتك كنت اول واخر حب في حياتي 
بدات البطوله وكالعاده فازت تولين لفريق البنات وفاز زياد هذه المره لفريق الفتيان
كان زياد مصر هذه المره على الفوز ليتم تكريمه هو وتولين معا لعلها فرصه تقربه منها 
شاهد عماد هدى تبارك لزياد ففضل ان لا تعرف انه والده ارسل له مع الكابتن انه في انتظاره في السياره لان لديه مكالمه عمل مهمه 
ركب زياد مع والده وبارك له واستاذنه ان يقوم بايصال زميلته ووالدتها معهم اعتذر له عماد لانه توقع انها هدى وابنتها 
اسف يا زياد لاني مستني مكالمه مهمه ممكن نضطر نعدي على الشركه في طريقنا فهيتعطلوا بس بما ان مكانك فاضي في الباص هكلم كابتن مجدي ان والدتها تركب مكانك
بس ده ممنوع
لا ما تقلقش مجدي هيوافق 
فعلا اتصل على الكابتن الذي وافق بصعوبه لان الباص للاعبين فقط لكنه اقنعه ان تولين لها ظروفه خاصه واذا سافرت مع والدتها في المواصلات قد يكون الوضع صعب عليها فوجدها مجدي حجه جيده اذا ساله احد 
عاد كل منهم الى منزله لم يغمض لاحد جفن من التفكير
تولين ولاء تعالي عايزاكي 
خير
هو حاتم كان هنا واحنا مسافرين 
تلجلجت في الرد لا انت بتقولي ايه ازاي يعني يجي وانتم مش موجودين
متاكده الاوضه مليانه بريحه برفانه المقرفه 
لا ده انا اشتريت له ازازه هديه وكنت بجربها 
طب ومحفظته على السرير بتعمل ايه 
دى نسيها معايا 
ماما لو عرفت حاجه زي كده ممكن يجرالها حاجه 
انت هبله حاجه ايه هو زي ما قلت لك مش مصدقاني 
اصدقك او لا انت اختي الكبيره والمفروض تحافظي على نفسك احسن من كده
طب وطي صوتك لماما تسمع 
ما تسمع مش ما حصلش حاجه
اه قفلي بقى على الموضوع 
في منزل عماد تغيرت معاملته مع مديحه اهملها اكثر ... دائما ذهنه شارد .....كلف احد مساعديه بجمع معلومات عن هدى فقد شك انها تكذب بخصوص امر ما 
بعد ظهور هدى لم يحتمل عماد تصرفات مديحه اكثر وكبريائها المستفز وطلباتها التي لا تنتهي وعدم مراعاتها لظروفه الماديه الحاليه فقرر ان ينفصل عنها في هدوء 
لم تمانع وجدتها فرصه لتقترب من اخيه ابن عمها ايضا هادي فهو الان اكثر ثراء وكانت تعلم انه يكن لها المشاعر منذ أن كانوا صغار لكن زواجها من عماد اوقفه فتزوج من والدة مهيتاب
ذهبت واقامت معه في قصره وتظاهرت بالحب والحنان لابنته وعوضتها عن فقدانها لامها كانت خطتها تتمثل في ان تقيم لدى هادي في المنزل وتقترب له عن طريق ماهيتاب التي تعلقت بها 
تاثر زياد بما فعله والده وكان قريبا جدا منه فجلس معه لمناقشته ليفهم ما حدث بينهم
ممكن يا بابا افهم ليه بعد العمر ده كله حصل دلوقت 
مش قادر استحمل عارف والدتك مش قادره تتنازل عن المستوى اللي كانت عايشه فيه وانا خسړت فلوسي ڠصب عني تعسر بيحصل لاي رجل اعمال ده حتى ما عرضتش علي اني اخذ اي حاجه جبتها لها عشان اقدر انقذ نفسي وانا فضلت انها تيجي منها والراجل لما يلاقي الست لا وقفت جنبه ولا حتى قادره تستحمل يبقى لازمتها ايه في حياته 
طب والحب اللي بينكم 
انت كبير دلوقتي والدتك مش حب حياتي دي اختيار عقل واظن اني ما قصرتش معاها كزوج في حاجه حتى لو كانت بالنسبه ليا بس بنت عمي
كيف سيتعامل زياد مع اعتراف والده
ضوء القمر 
حلقة ٥
تفاجا زياد من حديث والده وقال له
ازاي انا كنت بشوف حب واحترام كل السنين ده مجرد تمثيل 
لا انا حبيتها حب عشره وبنت عمي لكن مش الحب اللي بيدق له القلب ولما تغيب عني ابقى مشتاق لها والاحترام واجب بين اي زوج وزوجه 
وسبتها ليه تقعد عند عمي 
انا عرضت عليها تقعد هنا وهمشي رفضت وقالت ان هنا ذكريات تحب تنساها وعمك مش غريب ده ابن عمها لو تحب تقعد معاها عمك هيرحب هو بيحبك زي ابنه 
لا انا هقعد معاك بس ما كنتش متوقع ان الحياه بينكم كانت خدعه
ما كانتش خدعه كنا بنكمل عشانكم لما تكبر هتعرف انك بتضحي بسعادتك لو عندك اولاد
عمري ما هتجوز واحده الا لما اكون بحبها
في ظروف بتتحط فيها بتجبرك تسيب اللي بتحبه وبلاش تقسى علي زي الايام
انا اسف يا بابا بس عمري ما حسيت ان بينكم خلافات حتى اختي اتجوزت وسافرت وهي عارفه انكم بتقضوا اسعد ايام حياتكم لما تكلمنا دلوقتي وتعرف انكم انفصلتوا هتعمل ايه 
اختك مخها كبير وهتقدر وكانت دائما بتعتب على والدتك تصرفاتها معايا خصوصا بعد الخساره اللي حصلت
بس تسمح لي ازورها من وقت للتاني
اكيد عمري ما
همنعك ولو حسيت انها عايزه تعيش في الفيلا هنا بلغني وانا همشي فورا 
لا من الناحيه دي هي طول عمرها بتحب قصر عمي
بقلمي سحر السحرتي 
في قصر هادي كان عائد من العمل وجد مديحه في الجنينه تجلس شاردة الذهن 
مالك يا مديحه حد مزعلك هنا 
ابدا بالعكس دي مهيتاب بتعوضني عن حب بنتي اللي سافرت بس سرحت في الايام اللي عشتها مع عماد والخطوه المتاخره اننا ننفصل 
انت مش زعلانه انك اتطلقت منه 
لا دي خطوه اتاخرت كثير احنا جوازنا زي انسان مېت اكلينيكيا وعايش على اجهزه بنحاول نطول في عمره اكتر بس مفيش امل يرجع يعيش تاني
ليه انا كنت فاكرك بتحبيه
حبيته بس الحب زي الزهره اذا ما ارتوتش وشافت الشمس بټموت وعماد ما حبنيش كان بيتعامل معايا بود واحترام لكن حب لا عشان كده حبه ماټ في قلبي وبقينا مستمرين عشان الاولاد 
ما تزعليش الانسان مش بياخذ كل حاجه وانت عندك ولد وبنت بالدنيا كلها
اكيد وعندي دلوقتي انت
انا 
اه اخ محتويني و مستضيفني في بيته انا متشكره قوي انت عارف ان انا كان ممكن اقعد في فيلا بابا بس ما اقدرش على الوحده وزياد مرتبط بوالده وما حبش يسيبه
اخص عليك بتشكريني على ايه انا عايزك تعتبري ده بيتك من النهارده كل اللي بيشتغلوا هنا هياخذوا التعليمات منك ومهيتاب مسؤوليتك انت امها قصدي زي امها 
لا انا امها فعلا وبحسها بنتي 
نجحت اولى خطوات
خطتها في الاستيلاء على قلب
هادي ومنزله 
بقلمي سحر السحرتي
بدات السنه الدراسيه الاولى لتولين كانت حياتها بين الجامعه والتمارين ومحاوله زياد واشرف التقرب منها كلها تفشل الى ان استسلم اشرف واعتبرها كاخته الصغيره 
كان اشرف في الفرقه الثالثه كليه الهندسه فكان يتغيب كثيرا عن التمرين لصعوبة تخصصه لكن زياد كان يجيد التوفيق بين الدراسه والتمارين 
وجدت تولين صعوبه في الدراسه فوجدها زياد فرصه للتقرب منها فطلب حضورها قبل التمرين بساعه كي يشرح لها ما يصعب فهمه فاستاذنت والدتها فرحبت لانها وجدت زياد انسان مهذب
فهمتي بقى بقالي ساعه بشرح لك حد قبل كده قال لك ان مخك تخين قوي 
مش هخبي عليك كثير قوي شكروا في غبائي وقالوا ان نوع نادر 
حتى دي عندك ثقه زياده فيها 
طبعا الانسان الواثق من نفسه بيبقى انسان سوي هههههه 
انت مشكله عموما امتحانات الميد ترم بعد كام يوم هترفعي راسي 
على حسب اللي انت قلته جاي 
ولو جاي هتعرفي تحلي
موعدكش الحقيقه
انت رسمه على تقدير ايه على كده 
رسمه عن النجاح والله ولي التوفيق 
متواضعة طب قولي كده من الاول اللي شرحته ده يجيب لك امتياز
انا طموحاتي صغيره اني انجح جه تقدير فضل ونعمه ما جاش لا يكلف الله نفسا الا وسعها هطمع يعني 
طب لو جبتي تقدير هديتي ايه 
هشكرك في قناتي واغني لك اغنيتك المفضله
بس 
ايه انت هتنهب وبعدين ده اللي اقدر اقدمه لا افتكرت لو عندك حفله ممكن اغني ببلاش ابسط يا عم
وعد 
تولة ما تقولش كلمه وترجع فيها نسيت امسك هدهد باعته لك الاكله دي
اشمعنا 
بتقول لو انت مدرس وجيت عندنا البيت تدرس لي هيبقى واجب الضيافه وبكده ما يبقى لكش جميل علينا 
الجمله الاخيره دي بتاعتك انا عارف طنط هدى مش قليله الذوق 
انت بقيت من العيله وعارفهم واحد واحد ما تاكل وانت ساكت 
اوعى يكون اكلك وجاية على نفسك وتديه لي
انا اجي على نفسي في كل حاجه الا الاكل ههههه دى احنا بنتدرب سباحة يعني ناكل الاخضر واليابس ههههه
بقلمي سحر السحرتي
كانت جلستهم دائما ما بين المرح والدراسه لم يعلم بها سوى اشرف لان زياد كان صديقا مقربا منه وهذا احد اسباب ابتعاده عن تولين واعتبارها اخته
انتهت امتحانات الترم الاول ونجحت تولين بتقديرات عاليه فطالبها زياد بمكافاته
تحب اغني لك هنا ولا فين
لا بنت عمي عامله حفله عيد ميلادها وهي زي اختي ممكن تغني في حفلتها 
على حسب معمولة بالنهار وفين انت عارف ماما مش بتوافق على نص الشغل
بالنهار وفيلتهم او القصر بتاعهم وهوصلك وارجعك كمان 
انا مش هاخذ منك فلوس زي ما وعدتك بس زمايلي اللي بيعزفوا معايا اعمل حسابك تدفع لهم وهطلب منهم خصم لك
لا هدفع لك بس تغني لي اغنيتي المفضله
ده انا كنت هغني ببلاش الحلفان كثير حرام ههههه 
انت ما صدقتي
اصل بحوش عشان اسافر 
فين
لا ده سر وانت وهدى بقيتوا اصحاب وممكن تفتن علي
لا مش هفتن قولي
بعدين عيد الميلاد قبل المعسكر ولا بعده 
قبله بعد يومين اجهزي وهاعزم طنط هدى كمان
لا ماما مش بتوافق بلاش تحرج نفسك شكرا كمان مره على الشرح باي 
كان موعد الحفله غنت تولين وملات الحفله بالبهجه لكن لاحظت مديحه اهتمام زياد المبالغ فيه بتولين فارادت ان توقفها عند حدها وتجعلها الا تحلم بالاقتراب من زياد وتبتعد عنه للابد فتوجهت وقالت لها 
صوتك جميل قوي 
شكرا لحضرتك
يا ريت كان الغنى شامل الرقص كمان كنا هندفع اكثر 
استفزت تولين لا الرقص خليناه للضيوف
ايه ده انت زعلتي
لا ما زعلتش بس احنا فرقه محترمه بتغني اغاني محترمه وكلنا طلبه 
طب هاتي زمايلك وتعالوا على المطبخ الاكل بتاعكم محطوط هناك ما يصحش تاكلوا مع الضيوف
كتمت تولين ڠضبها احتراما لزياد 
بيتهيا لي قلت اننا طلبه مش شحاتين طالبين حسنه مش معنى اننا بنمارس هوايتنا وبنملى وقت فراغنا اننا نتعامل بالاهانه دي ولولا ان زياد زميلنا محترم معانا كنت رديت عليك الرد المناسب واضح ان وجودنا مضايقك احنا هنمشي
لا مش قبل ما تخلصي فقرتك والا هيتخصم من اجرتك 
ممكن اعرف صفتك ايه هنا وبتتكلمي معايا كده ازاي
انا مامت زياد وعمو موكلني مسؤوليه الحفله 
كمان مامت زياد انا كده صعب ارد عليك خالص يا ريت تبلغيه اني خلصت ومشيت عن اذنك 
والاكل 
نظرت لها باحتقار 
خليه للجعانين الحمد لله شبعانين 
استمع عماد بالصدفه لما دار بينهم فذهب وراء تولين ليوصلها لكنها رفضت وامام اصراره واحترامه لها وافقت
هل سيؤثر ما حدث من مديحة على علاقة زياد وتولين
ضوء القمر 
حلقة ٦
ركبت تولين مع عماد في السياره وقال لها 
ممكن ما تزعليش من مديحه هي اسلوبها جاف ساعات بس لو عاشرتيها هتلاقيها طيبه قوي
اعاشرها ده ايه ده اخر مره اتقابل معاها الله يكون في عونك يا اونكل مستحملها ازاي .... انا اسفه بس بجد متضايقه من اسلوبها ودي حتى لو كنا شحاتين المفروض المعامله تكون احسن من كده ده ماما عمرها ما عاملت حد وحش حتى لو اذاها 
انت هتقولي لي عليها
نعم هو حضرتك تعرف ماما
لا قصدي اللي تخلف بنت جميله زيك وترفض ترد على واحده اكبر منها اكيد ست محترمه 
شكرا يا اونكل ممكن تعتذر لزياد لان اكيد مامته هتنسى متعمده تبلغه
اكيد ولا يهمك وصلنا 
طب اتفضل اشرب حاجه واتعرف على ماما 
بعدين يا حبيبتي مع السلامه
بقلمي سحر السحرتي 
وصلت ولم تروي لامها ما حدث 
بحث عنها زياد داخل الحفل لم يجدها اتصل عليها لم ترد الى ان عاد والده واخبره انها عادت للمنزل لشعورها ببعض التعب وتعتذر له 
انا كنت هوصلها ما قالتش ليه
انا وصلتها وهي اصرت ما تقولش ليك لانهم محتاجينك في الحفله 
انا حاسس ان حصل حاجه 
ما حصلش حاجه بس قول لي هو في حاجه بينك وبينها 
بصراحه انا معجب بيها جدا وممكن اكون بدات احبها 
وهي كمان بتحبك
لا كلنا في الفريق بتعاملنا زي اخواتها رغم اني اوقات بحس ان عندها مشاعر ليا وبتخبيها
عنيده زي امها
بتقول حاجه
لا يا حبيبي ناوي تعمل ايه
مش هستسلم
ايوه كده دافع عن حبك عشان ما تندمش زيي 
زي مين
واحد صاحبي فضل العمر كله ندمان لانه فرط في حبيبته
طب ادعي لي بعد يومين مسافرين معسكر وهحاول افاتحها في الموضوع 
ظلت تولين لا تجيب وادعت المړض حتى تهرب من اسئله والدتها فحينما فشل زياد في الوصول لها اتصل على امها للاطمئنان عليها 
اتصلت تولين بالكابتن واعتذرت له عن عدم مشاركتها في المعسكر لمرضها
مش هينفع ياتولين عندنا بطوله مهمه وفي درجات كويسه هتضاف لاعمال السنه 
طب اعمل ايه يا كابتن انت عارف ما اقدرش انزل الميه وانا سخنه 
خلاص سافري مع الدفعه الثانيه بعد يومين اصلنا هنسافر على دفعات لان في لعيبه كان لسه عندهم تقييمات لان كليتهم عملي تعالي معاهم تكوني اتحسنتي ومش هشد عليك في التمرين
شكرا يا كابتن 
بقلمي سحر السحرتي
كان جميع اللاعبين يركبون الباص استغرب زياد لغياب تولين سال الكابتن 
هي تولين مش جايه 
لا مش جايه تعبانه 
لم يكمل الكابتن بقيه المعلومه لانشغاله مع اللاعبين 
احس زياد بخيبه امل واشتياق شديد لها جعله يدرك انها الحب الحقيقي وانه ليس مجرد اعجاب 
بعد يومين لحقت بهم تولين كان زياد في قمه سعادته لكن هذه السعاده لم تكتمل حيث ان تولين كانت تعامله برسميه بالغه وكلما جلس بقربها هربت لتجلس في مكان اخر حتى انها كانت تمسك جيتارها وتغني بعيدا عن الفريق 
بينما كانت تجلس على شاطئ البحر بعيدا عن الجميع ذهب اليها زياد متعمدا ان يتحدث معها حتى وان رفضت
تولين ممكن اتكلم معك شويه
اسفه يا زياد مزاجي مش رايق وخاېفه ارد عليك بكلمه تزعلك مني وانت جميلك في رقبتي 
جميل ايه 
وقفتك جنبي لولا شرحك وصبرك علي كان ممكن اسقط مش اجيب تقدير كويس عشان كده انت عزيز على قلبي 
عزيز على قلبك بس
اه مش اكثر من كده
انا حاسس انك بتهربي مني هو حصل حاجه في الحفله 
لم تحتمل عندما تذكرت اهانه والدته فلمعت الدموع في عينيها لكنها تماسكت 
يبقى حصل حاجه ممكن تحكي لي 
ما حصلش حاجه ارجوك سيبني بقى في حالي امسكها من زراعها وجعلها قريبه من صدره 
هو ايه اللي سيبني لازم افهم
المفروض تفهمها لوحدك بس هفهمها لك انت بالنسبه لي مجرد زميل مش اكثر والحفلة عرفتني قد ايه مستواك يختلف كثير عن مستوايا وازيدك من الشعر بيت ....اه حسيت بكل مره حاولت تتقرب فيها مني وكنت بعمل عبيطه لاننا ما ننفعش لبعض ... انا دخلت الجامعه بمنحه انت بتدفع مصاريف ..... انا ساكنه في حي متوسط انت ساكن في قصر ..... انا معاقه وانت سليم ..... تحب تعرف اكثر من كده ولا كفايه
انا بحبك ومتاكد من كده الكام يوم اللي بعدت عني ولا قدرت اشوفك او اسمع صوتك شوقي لك كان عامل زي الڼار وكنت هتجنن 
دفعته بقوة كبيرة بعيدا عنها من قوه دفعتها سقطت على الارض كانت تقول بصوت عال
بس انا ما بحبكش 
جرحت ساقعها بسبب هذه السقطه من الجهاز التعويضي الذي تركبه بقدمها تالمت وبكت وكانها فرصه لاخراج ما في صدرها من الحزن
بقلمي سحر السحرتي
تولة انت كويسه
ما تنادينيش بالاسم ده انا بالنسبه لك تولين ومش كويسه اتعورت سيبني بقى 
طب اسندي عليا
لا من اللحظه دي التعامل بينا وقف ومش محتاجه لمساعده اي حد
مش هتقدري تمشي كده سيبيني اساعدك وبعد كده اعملي اللي انت عايزاه
لا مش هتحرك من هنا معاك ولا بمساعدتك سيبني بدل ما الناس تسمع صوتي ويبقى شكلنا وحش اتفضل امشي
انت عنيده قوي ومش هتيجي بالذوق 
حملها رغما عنها وهي تقاوم ولكنه امسكها بقوه واحكم اغلاق يده عليها فلم تجد سوى الاستسلام من شده الالم 
اتجه بها الى الطبيب المقيم معهم بالمعسكر لمحهم كابتن مجدي فاسرع اليهم 
خير حصل ايه
وقعت واتعورت وجبتها للدكتور يكشف عليها 
طب سيبها واطلع بره نادي على واحده من زميلتها تقف معاها
خرج الدكتور فساله كابتن مجدي وهو قلق 
خير يا دكتور
الدكتور انا عقمت الچرح وخيطته بس مش هتقدر تلبس الجهاز دلوقتي
الكابتن هتقدر تلعب البطوله
ردت تولين قبله انا ما فيش حاجه هتمنعني عن البطوله
الدكتور متاكده انك هتقدري
هقدر انا حياتي كلها متعلقه بالسباحه ولا شيء ممكن يمنعني 
الدكتور خلاص يوم البطوله هقفل لك الچرح كويس بس بلاش تمرين اليومين دول
لا لازم اتمرن
الدكتور لو ما ريحتيش همنعك من البطوله 
حاضر 
لانها عنيده لم تستمع لكلام الدكتور ونزلت التمرين دون علم كابتن مجدي ورغم الالم كانت تتدرب پشراسه 
يوم البطوله لم يحضر اهالي اللاعبين لبعد المسافه كان وجه تولين شاحبا وكانت حرارتها مرتفعه قليلا لكنها لم تخبر احدا 
انطلقت صفاره البدايه سبحت تولين بكل قوة وعڼف وعندما لمست خط النهايه كانها افرغت كل طاقتها وكل الڠضب الذي كانت تحس به بداخلها و فقدت الوعي وسقطت في الماء 
ظن الجميع انه من فرحتها غاصت تحت الماء كما يفعل بعض اللاعبين
لكن زياد احس بشيء غير طبيعي
فهي ليست من عاداتها الغوص بعد الفوز فهي دائما تحب التباهي وتحية الجمهور فاسرع بالنزول في الماء فوجدها فاقده الوعي حملها وصعد بها واجرى لها الإسعافات الأولية 
هل ستكون بخير ام ماذا حدث معها
ضوء القمر 
حلقة ٧
تم نقل تولين الى المستشفى وجد الطبيب ان الچرح تلوث واصابها بارتفاع في درجه الحراره بسبب تدريبها الذي امرها بالتوقف عنه 
عندما افاقت وجدت زياد بجانبها وامسك يدها 
حمد لله على السلامه تعبتي وخطفت قلبي معاكي 
فسحبت يدها هو ايه اللي حصل
هبلغ الممرضه وكابتن مجدي انك فوقتي 
اسرع الكابتن اليها وپحده في صوته
انت مجنونه عملتي في نفسك كده ليه اتمرنتي من ورايا ولوثت الچرح وكمان كنت عارفه ان عندك حراره ونزلتي
كنت محتاجه لدرجات التفوق في البطوله
في داهيه الدرجات ما انت جايبه تقدير كويس الترم الاول
للاسف مش هعرف اجيبه تاني المدرس اللي كان بيشرح لي سافر 
حتى لو افرضي جرى لك حاجه والدتك كانت هتعمل ايه وكمان لو زياد ما لحقكيش كنت هتبطلي سباحه خالص
ليه هو ايه اللي حصل بالظبط 
فقدت الوعي وكلنا فكرناك مبسوطه فغوصتي لولا زياد نزل وطلعك لو كانت الرئه اتملت ميه كنت اكيد مش هتعومي تاني اشكري زياد لانه انقذ حياتك 
توجهت بنظرها لزياد شكرا يا استاذ زياد 
هو التعب اثر على مخك استاذ ايه ده زياد زميلك 
شكلي فعلا مش مركزه عموما يا كابتن اوعدك اني مش هعملها تاني 
طب ارجع انا للفريق وانت معاك زياد ... يا زياد اول المحلول ما يخلص هاتها وتعالى عشان نتحرك ونرجع مصر 
حاضر يا كابتن
بقلمي سحر السحرتي 
كادت ان تنادي مجدي كي تخبره ان ياخذ زياد معه لكنه خرج مسرعا توجهت اليه وقالت
تقدر ترجع المعسكر انا هاجي لوحدي انا بقيت كويسه 
نظر لها زياد بعدم فهم لكل هذا العناد 
انا عرفت اللي حصل في الحفله وخلاك تعامليني كده 
هي مامتك قالت لك ايه البجاحه دي
حتى وانت تعبانه لسانك طويل لا مش ماما اللي قالت بابا اللي قال لي وقال لي كمان ان لو هي مش حاسه ناحيتك بمشاعر ما كانتش هتعاملك كده بتكابري ليه 
اخذت نفسا عميقا وردت بكل حزن والم 
عشان بكل المقاييس ما ينفعش وقلت لك اسبابي واحنا على الشط 
اولا كان مش هينفع لو انت اللي كنت اعلى مني في المستوى الراجل هو اللي بيشد لفوق ثانيا احنا مش عايشين في القصر اللي شفتيه ده بتاع عمي ولو كنت قعدتي لاخر الحفله كنت شفت امي وهي بتتجوز عمي
امك ازاي وعمك
بابا طلق ماما من كام شهر وهي اتجوزت عمي والاعاقه اللي اتكلمتي عنها انت اتحدتيها وهتفضلي العمر كله كاسرة عيني انك فوزتي عليا تسمحي بقى تبطلي ترفضي حبي
واخره الحب ده ايه 
النهايه الطبيعيه بس مش هقدر اتقدم دلوقتي وانا طالب كلها كام شهر هخلص وبعد ما كنت عايز اتفوق واتعين لقيتك دافع اقوى اتفوق عشانه
واهلك هيقولوا ايه 
بابا موافق ومرحب وعايزني اتقدم دلوقتي بس رفضت لاني هتقدم واقول ان انا طالب بس بعد كام شهر هقول معيد في الجامعه
ومامتك مش هتوافق
بكره لما تعرفك هتحبك زيي واكثر
ما افتكرش هي عملت كده عشان تعرفني حجمي الطبيعي
تولين ارجوك ما تكبريش الموضوع بابا موافق وده اهم حاجه عندي وماما مشغوله بجوزها ومع الوقت هتنساني قلتي ايه 
في ايه 
انت هتستهبلي
انت من اولها هتطول لسانك
اولها يعني موافقه
بقلمي سحر السحرتي
بس مش هقدر اقول لماما 
ممكن تخبي عليها الكام شهر دول وبعد كده نبلغها وانا جاي اتقدم 
يعني اكذب عليها 
هتكذبي عليها في ايه احنا هنتقابل في التمرين عادي وهشرح لك زي الاول كل اللي هيزيد كلمتين حب اقولهم بس
ايوه بس هحس اني بعمل حاجه غلط 
هو ايه الغلط اللي هتعمليه احنا مش هنخرج مع بعض من وراها مش فاضي للكلام ده 
كلام ايه سيادتك 
تولة افهميني كويس انا بلاقي وقت بالعافيه للتمرين لان نفسي اتعين ساعديني لو قلت لمامتك اكيد هترفض وتمنعك عني وانا بتجنن لو ما شفتكيش كل يوم 
وامسك يدها وقبلها فسحبتها
ارجوك بلاش ده غلط وانت عارف 
اسف مش هعمل كده تاني 
ابتسمت له و كانها اعطته
التصريح باقټحام قلبها 
مر الترم الثاني بين التمارين والشرح كما وعدها زياد بعدم التجاوز سوى ببعض الكلمات وابدائه بمدى حبه وعشقه لها 
بعد الانتهاء من الامتحانات ذهب حاتم لوالده ولاء ليطلب منها تحديد موعد الزفاف 
ازاي هنحدد ميعاد الفرح وانت لسه ما استلمتش الشقه
انا قدمت وخلال كام شهر خلاص هستلم وممكن نقعد عندنا في البيت على ما استلم 
هو عندكم في مكان شقتكم صغيره يا ابني 
خلاص نقعد هنا
هنا اللي هو فين
في اوضه يوسف
ويوسف يروح فين 
هو بيجي يومين في الاسبوع ممكن ساعتها تولين تقعد مع حضرتك او العكس
ده انت مرتبها بقى ومستعجل ليه ما تصبر لما تستلم الشقه 
بصراحه بحب ولاء ومش قادر ابعد عنها 
فهمت ما يخطط له حاتم وقالت بحدة 
تولين ادخلي اوضتك يا حبيبتي
ليه 
في كلمتين مع اختك وخطيبها سر شويه
حاضر 
قلت انك مش قادر تبعد عنها ولا حصل حاجه بينكم 
ونظرت في عيني ولاء وانتقلت الى عين حاتم بالتبادل توترت ولاء وكان وجهها يجيب 
تحدثت بكل حسرة والم
هي دي اخره تربيتي فيكي هقول للناس ايه 
حاتم هتقولي انك حسيتي بظروفي ووقفتي جنبي
اخرس يا ندل يا خاېن الامانه انت من الاول مرتبها ومخطط لكده بنت يا ولاء انت حامل
انا اسفه يا ماما ما تزعليش مني وزه شيطان وبعدين ده جوزي 
وضعت هدى يدها على فمها من الصدمه 
كان نفسي تقولي ما حصلش حاجه انا كنت حاسه وبكدب نفسي واقول انا مربياها صح 
وامسكت حازم من ياقه قميصه
وانت مفكر هتحطني قدام الامر الواقع 
انا عملت اللي عليا وجيت اصلح غلطتي وبراحتكم بقى 
امشي اطلع بره يا كلب انا ما يتلويش دراعي ومن بكره تطلقها 
بقلمي سحر السحرتي
وفتحت باب المنزل وطردته اڼهارت ولاء من البكاء 
جايه ټعيطي دلوقتي بعد ايه انت الكبيره وعملتي كده وانت قدوه امال الصغيره هتعمل ايه
تولين مالك يا ماما بتزعقي ليه
امشي خشي اوضتك
واسرعت تولين من أمام والدتها ودخلت غرفتها لتتحدث مع يوسف 
انت فين
خارج من الكليه ورايح لواحد صاحبي
تعالى بسرعه ماما بتزعق وحالتها صعبه
ليه 
الزفت حاتم كان هنا وشكلها طردته وبتزعق لولاء بسرعه انا خاېفه على ماما 
مسافه الطريق 
عاد يوسف سريعا الى المنزل وجد والدته وولاء يبكون احتضنهم واخذ هدى لغرفته وقصت عليه ما حدث قبل يوسف راسها ويدها
اهدي يا حبيبتي بالعقل كده هي ما عملتش حاجه غلط هي اتسرعت بس ده جوزها وما حصلش حاجه يتجوزها هنا كام شهر بنتك ولازم تستحمليها وتغفري لها غلطتها انت عارفه ولاء حساسه وطول عمرها محرومه من الحب وتعلقت ببابا قوي زي تولين بس هي اكثر لانها يتيمه عشان كده حاتم اول ما قال لها كلمتين حلوين اتعلقت بيه من غير تفكير هي مغيبه سبيها تخوض التجربه واحنا جنبها نسندها
انا كان نفسي الجوازه دي ما تتمش وياما نصحتها حاتم ده ما ينفعهاش كده رجلها غرزت اكثر 
كان بيحس انك ضرته ودايما يتضايق منك ولما يتغاظ اكتر يروح ينام وياخد تولين و ولاء في حضنه هههههه انتم اغلى حاجه في حياتي .... صعب ابقى عارفه ان بنتي هتقع في بير ما لوش قرار واسيبها 
ماما احنا كبرنا وكل واحد مسؤول عن قراره ويتحمل نتيجه اختياره وافقي بقى ولاء مقطعه نفسها من العياط هخليها تدخل تعتذر لك خذيها في حضنك 
حاضر يا يوسف 
تمت موافقه هدى على اقامه الفرح واقامه حاتم معهم في المنزل وطلبت من ولاء ان يحضر لها غرفه نوم ويختار مكان اقامه الفرح ..... لكنه تهرب انه مفلس وليس معه مال لكل ذلك
خلاص يا حاتم اطلب من صاحبك يقبضك الجمعيه اللي انت داخل فيها بفلوسي وتجيب منهم احنا داخلين على سنه ولسه ما قبضناش
اسف يا حبيبتي صاحبي طلع ندل ونصاب واخذ فلوس ناس كثير وهرب ولسه عارف الموضوع ده من يومين
يعني انت منعتني ادي ماما الفلوس وكانت هتحوشهم لي لان خلاص تولين خلصت ثانويه وبقت مش محتاجه لهم وقلت لها هدخل جمعيه مع واحده صاحبتي هقول لها ايه وهنعمل ايه انا ما صدقت توافق على الفرح
قولي لها ان اتنصب عليك اتصرفي بقى اقفي جنب جوزك 
ما انا واقفه من زمان وجوزي ده اللي حطني في موقف زي الزفت مع اهلي
انت بتغلطي هزعل وانا زعلي وحش وانت مجربه 
رفعت يدها امام وجهها لتحميه من صڤعات حاتم
خلاص خلاص هتصرف احنا هنعمل الفرح قريب مش معقول يبقى وشي ازرق هقول لهم ايه على وشي لو لقوه مزرق 
احبك وانت مطيعه 
ثارت هدى على ولاء بعد علمها پضياع جميع اموالها لكن يوسف وتولين قاموا بتهدئتها 
تولين اهدي يا ماما انا معايا مبلغ محترم محوشاه من الحفلات ومكافات البطولات انت رفضت تاخدي حاجه مني نجيب اوضه محترمه لولاء والباقي نعمل لها فرح محترم يليق بيها
هدى وانت ذنبك ايه تدفعي بدل النطع اللي هي متجوزاه
انا مش بدفع بداله انا بقف جنب اختي يا ماما ياما هي دفعت في البيت واحنا بندرس وعايزين نفرح بيها ونعمل لها فرح يسعدها ان كان عليه عايز يقعد معانا من غير فرح بلاش تنكدي عليها
يوسف وانا كمان معايا مبلغ كويس من مكافاه التفوق خديها كمان واشتري لها هدوم جديده ودلعيها عروسه بقى
تولين افرحي بقى يا هدهد لولولولوي
وامسكت بصينيه الطعام تقرع عليها كالطبل وضحك الجميع وبداوا في تجهيزات الفرح
كيف سيمر الفرح وهل حاتم يستحق ولاء حقا ام انه شخص مستغل
ضوء القمر 
حلقة ٨
قامت تولين بدعوه اصدقائها في الفريق للفرح وخاصه زياد الذي بدوره استاذن هدى بدعوه والده لانه وجدها فرصه ليتعارفوا قبل ان يتقدم لتولين رسميا 
وقام يوسف بدعوه بعض اصدقائه وقادته المقربين له 
كان الفرح مصمم بطريقه ممتازه غنت فيها تولين اجمل الاغاني جميع المدعوين معجبين من جمالها وعذب صوتها لكن زياد كان يغار عليها من نظرات الحضور حاول منعها لكنها رفضت
دي اصلا شغلي غير انه فرح اختي
الناس بتبص لك وعينيهم هتطلع عليك 
بيتهيا لك ما انا بغني في حفلات كثير وعلى النت 
ما بتبقيش حلوه كده ولابسه فستان يجنن
وايه كمان مش واخد بالك من العكاز اللي ماسكاه لاني ما اقدرش البس الجهاز مع الجزمه اللي لايقه على الفستان الناس بتشفق عليا مش اكتر سيبك من الموضوع ده امال اونكل فين 
زمانه جاي
اشرف تولين انت اخوك نسخه منك مش كان يطلع بنت كنت اتجوزتها هههههه
لو سمعك ممكن تاكل حته علقھ ناس كثير كانوا بيقولوا له كده كان بيبقى ليلهم اسود سواد نيله هههههه 
يوسف تولين تعالي اعرفك على اصحابي
تعالى انت الاول اعرفك زياد واشرف زمايلي في الفريق 
اهلا هههههه هو انتم 
اشرف بتضحك على ايه
لا ابدا افتكرت اول يوم تدريب ليها 
زياد هي حكيت لك
ما بيتبلش في بقها فوله 
تولين ده كان في
الماضي على فكره زياد هو اللي خلاني اجيب تقدير 
يوسف قدرت ازاي ده مخها تخين قوي 
زياد فعلا عندك حق ههههههه
تولين الله الله بتتعرفوا على بعض وبتتفقوا عليا احذروني انا ما بنساش وبخلص حقي اول باول وخصوصا انت يا يوسف 
يوسف خلاص يا شړانيه تعالي 
بقلمي سحر السحرتي
همس زياد رايحه فين 
جايه هسلم على اصحابه
ارجعي احسن لك
بلاش غيرة عاميه بقى
تولين بتكلم بجد هزعل
يوسف ولاء بتناديني يا تولين هشوفها
روح وهحصلك نعم يا استاذ زياد
رايحه تسلمي على مين
اصحاب يوسف عندهم حفلات وعايزين يتفقوا معايا فهمت مش رايحه اتسلى واخويا مش كده 
طب ما قلتيش ليه من الاول 
المفروض يكون في ثقه 
ما انا اصلي بغير عليك قوي وبصراحة انت النهاردة حلوة قوي طب روحي وسلمي بالكلام 
يعني لو حد مد ايده اكسفه زياد خليك واثق فيا شويه مش هتاخر 
ذهبت وكان زياد يشتعل من الغيرة
يوسف اقدم لك الرائد مهند القائد بتاعي وعنده خطوبه اخته وحابب انك تغني فيها
اهلا وسهلا سياده الرائد بس اكيد يوسف بلغك بنظام الحفلات اللي بغني فيها 
مهند اهلا بيكي ما كنتش اعرف ان النسخه النسائي من يوسف حلوة قوي كده 
شكرا لذوق حضرتك
اه قال لي واتمنى تشرفينا بصوتك الساحر
انا هعمل لحضرتك خصم محترم لو عرفت انك اللي كنت بتحبس يوسف هههههه
يوسف اختي حبيبتي بتعزني مۏت
مهند لا مش انا
تولين ده كان اختبار عشان اعرف الحقيقه الخصم هيبقى اكبر دلوقتي هههههه
مهند انت تشتغلي مع المخابرات بتاخدي المعلومه بطريق غير مباشر 
انا مواهبي لا تنتهي شفت الحياه مش بس دراسه عموما اتفقنا تقدر تاخد رقمي من يوسف بس يا رب ما يتعارضش تاريخ الحفله مع بطوله او معسكر
مهند بطوله ايه
يوسف تولين بطلة الجمهوريه في السباحه
انا كمان كنت بطل جمهوريه نتنافس
يوسف بلاش احسن اخذ حبس ما حدش يقدر يغلبها 
بقلمي سحر السحرتي
شوقتني اتنافس معاها 
تولين بلاش تتحداني لاني متاكده انك هتخسر 
زدتيني اصرار للمنافسه
حدد المكان والزمان وهدي لك فرصه تتدرب ومكافاه الكسبان لو انت كسبت هغني ببلاش لو انا يوسف ما يتحبسش السنه الجايه خالص
اتفقنا بعد بكره في النادي
مش عايز تتدرب
لا
طب بلاش النادي احسن يبقى شكلك وحش قدام الناس 
انت بتستفزيني بعد بكره اتفقنا
هدى بتعملي ايه
ابدا بتفق على حفله خطوبه مع سياده الرائد
هدى هي هتغني مجانا لحضرتك
مهند هي فعلا هتغني مجانا وبعد بكره تحديد المصير
تولين يا ماما احنا اتفقنا على منافسه في السباحه
هدى تولين بتحب تهزر اعذرها يلا اختك عايزاكي
وخبطتها في ظهرها بقبضة يدها
مهند بس انا مصر
هدى بلاش يا ابني عشان علاقتك تفضل كويسه مع يوسف 
مهند كلكم واثقين فيها قوي كده اصراري زاد 
تولين بكل ثقه وانا احترم اصرارك على معادنا 
وسحبتها هدى وعنفتها
ايه يا ماما انا عملت ايه هو اتحداني سيبيني ده واثق قوي في نفسه 
يا رب يكسبك ويكسر مناخيرك دي
مش هيحصل
بقلمي سحر السحرتي
تقدم زياد منهم 
زياد طنط هدى اقدم لك بابا
اهلا .... هو ده باباك
هو انتم تعرفوا بعض
اه نعرف بعض من زمان قوي ازيك يا عماد
كويس ازيك الف مبروك 
انصرف كل من تولين وزياد لينضموا لاصدقائهم 
عماد هدى انا عارف انه مش وقته بس ممكن نتقابل نتكلم الموضوع مهم 
هدى ممكن اتصل ونحدد موعد 
قدمت تولين هديه لولاء اربع ايام في فندق شرم الشيخ هديه من صديقه لها والدها يملك الفندق 
انتهى الحفل بخلاف بين زياد وتولين بعد معرفته بالمنافسه بينها وبين مهند 
يوم المنافسه
تولين لو تحب تنسحب يا سياده الرائد انا موافقه 
مهند لو مفكره انك هتفوزي وبتلعبي باعصابي باسلوبك ده تبقي
بتحلمي
تولين انا عملت اللي عليا افتكر اني قلت لك بلاش 
حضرت هدى مع تولين حتى لا تتعدى حدودها مع قائد يوسف 
تمت المنافسه بين تولين ومهند وبالفعل فازت بفارق بسيط
هدى لمي نفسك وما تعمليش معاه زي ما عملتي مع زمايلك في الفريق واي حد بتكسبيه ما تنسيش انه قائد اخوك
تولين يا ماما هحيه بس
مهند ويمد يده لتحيه تولين
اسف فكرتك مغروره طلعت واثقه في نفسك مبروك 
تولين من قلبك بلا ضغائن 
ضحك مهند اظن الضغائن دي هتطلع على اخوك لا طبعا بلا ضغائن
انا موجوده في اي وقت لو تحب تتمرن وتيجي
انا بتمرن كل يوم بس انت شاطره قوي
في السباحه انا شاطره جدا لكن لو قلت سباق جري اكيد هقول لك لا 
اتمنى لك بطوله العالم مش الجمهوريه بس
تصدق دول احسن كلمتين سمعتهم في حياتي امال بيقولوا الضباط كلامهم ناشف ليه ما كلامهم حلو قوي اهو 
ضحك مهند اكثر يعني يوسف كلامه ناشف
لا طبعا ده توامي ولسه ما بقاش ظابط رسمي تفتكر يتغير
هدى مش يلا بقى معلش يا ابني هي تولين بتتكلم كثير وما تزعلش انها فازت عليك هي بټموت في المنافسه وبتعشق الميه
لا ازاي يا طنط دي حتى فازت بشرف ونزاهه 
وضحكوا جميعا واكمل
بس كده انا ليا تار ولازم افضل اتسابق معاها لحد لما اخده
وانا ما عنديش مانع اتنافس مع لاعب قوي زيك بس تفتكر مكافئتي هتبقى ايه المرات اللي هفوز عليك فيها
بتحلمي انا هتمرن كويس ومش هتنافس غير وانا واثق من الفوز 
ما انا قلت لك اتمرن وتعالى 
وضحك الجميع وانصرفوا 
في شرم الشيخ اجبر حاتم ولاء ان تتصل على تولين لتطلب من صديقتها ان تمد لهم بدل الاربع ايام الى اسبوع
كانت ولاء محرجه وهي تتحدث معها 
تولين يا ولاء انا دفعت فلوسهم وقلت كده قدام ماما ولو كان معايا احجز اسبوع ما كنتش هتاخر اسفه كان نفسي افرحك اكثر من كده
ولاء يعني ما ينفعش خالص يا تولين حاتم هيزعل قوي
انا صرفت كل الفلوس اللي معايا ولسة ما اشتغلتش في اي حفلات وبعدين هو انت عايزه تطولي المدة عشانك ولة عشان سي حاتم بتاعك
عشانا احنا الاتنين 
خلاص لو عايز يمد قوليله يهز جيبه ويمد من فلوسه مش كل حاجة على قفا الناس وخليه يبطل يعتمد عليك في كل حاجة المفروض انه راجل يصرف عليك هو مش العكس
مش وقته الكلام ده يا تولين خلاص شكرا
وأغلقت الخط وهي قلقة كيف ستخبر حاتم بذلك 
حدد عماد موعد مع هدى للتحدث معها وقابلها في احد المقاهي 
خير يا عماد قلت انه موضوع مهم 
انا عرفت كل حاجه عن حسن جوزك واللي حصل معاكي واتمنى اكمل حياتي واللي باقي من عمري معاكي
ومراتك 
قص عليها تفاصيل حياته معها حتى وصل الى الانفصال 
مش هي دي اللي سبتني زمان عشانها لانها حاولت تنتحرت من حبها فيك 
طلع ده كمان مزيف كانت طريقه تضغط علي انا وبابا عشان نتعاطف معاها واتجوزها نوع من الابتزاز النفسي تصعب علينا لانها يتيمة الاب وبابا اللي مربيها وهي شافت حياتها واتجوزت
ما اقدرش اتجوزك اولادي هقول لهم ايه تولين بالذات ما تعرفش عن ابوها حاجه ولو عرفت الصدمه هتكسرها
مش لازم تعرف هنقول انك اتطلقتي بسبب غيابه اللي بقاله اكثر من خمس سنين عشان تقدري تحصلي على معاش مطلقه يساعدك على المعيشه وهقعد معاها واقنعها انت من حقك تعيشي بعد التعب اللي تعبتيه
بس انت فاجئتني 
امسك يدها هدى انت عمرك ما غبتي عن بالي ودورت عليك كثير بس كان الوقت فات لقيتك اتجوزتي امجد ابن خالتك ابو ولاء فما قدرتش ابوظ لك حياتك كفايه حياتي اللي باظت من جوازي من مديحه 
خاېفه اكون السبب في طلاقكم
انا كان عمري ما كنت هفكر اطلقها لو كانت وقفت جنبي لكن ما قدرتش تتنازل او تستحمل ان مستواها ينزل شويه وجريت اتجوزت اخويا لانه دلوقت اغنى 
اخوك وانت ما زعلتش
ازعل لو كنت حبيتها لكن عمري ما قلبي دق لها دقه واحده 
بقلمي سحر السحرتي
عماد احنا سننا كبر والناس هتاكل وشنا لو اتجوز نا في السن ده 
لو كل واحد مننا اطلق زمان كانت الناس هتاكل وشنا برضه الناس في كل حال هتتكلم
انت لسة بتحبيني 
صمتت ولم تجيب لكن عينيها أجابت
طب انت عمرك ما حلمتي نرجع لبعض
وانا متجوزه اكيد لا لانها خېانه بس بعد ما اتطلقت ياما حلمت 
خلاص متردده ليه
خاېفة مش سني 
ما تخافيش وانت معايا كفاية اللي ضاع من عمرنا
ليا شرط انا ام واهم حاجه عندي اولادي لو حد منهم ما وافقش انسى الموضوع
وانا موافق وحبك هيخليني اعمل المعجزات واخليهم كلهم يوافقوا 
هل سيوافق أبنائها وما موفق زياد من ذلك
ضوء القمر
حلقة ٩
اتجه كل من عماد وهدى الى منازلهم وحاولوا جس نبض ابنائهم 
تحدث عماد مع زياد الذي رحب بالفكره وشجع والده بعد ان علم منه انه هدى كانت خطيبته وحب حياته 
تحدثت هدى مع يوسف الذي يعلم كل شيء عن والده وما مرت به هدى تردد قليلا لكنه كان يحب والدته ويتمنى لها السعاده
انا موافق يا ماما بس تولين هتبقى مشكله
عماد قال هيكلمها ويقنعها وفكره ان اتطلقت عشان المعاش كويسه
ربنا يستر انت عارفه هي عنيده قد ايه ودماغها ناشفه
اللي خاېفه منها اكثر ولاء لان حاتم ممكن يلعب في دماغها وانا حاطه شرط ان كلكم توافقوا 
ماما مش لازم الكل يوافق انت تعبتي عشانا وضحيتي كثير كفايه اللي استحملتيه من جدي انا موافق بالعافيه لان عارف ومقدر كل اللي عملتيه علشانا وكنتي بتلفي على البيوت تدي درس واثنين ومرمطه عموما انا هفضل وراهم وهكلم ولاء اخذ منها الموافقه قبل ما حاتم يعرف هي رجعت من السفر واستلمت شغلها
اه بس شكلها زعلان وكان في كدمه زرقاء على وشها سالتها قالت اتخبطت بس قلبي مش مطمن
قصدك ايه 
ما فيش كلمتين بفضفض معاك بيهم 
ما تخبيش علي انت شاكه انه مد ايده عليها اكسرها له
يوسف انت الوحيد اللي بعرف اتكلم معاه ما تخسرش مستقبلك عشان كلب زي ده
يعني اعرف انه بيضرب اختي واسكت
يمكن فعلا اتخبطت عموما لو كان ضربها اكيد هنعرف 
لو سمحت لو حصل فعلا ما تخبيش عليا واوعدك هتعامل بعقلي 
حاضر روح كلمها 
بقلمي سحر السحرتي
كان زياد يتحدث مع تولين في الهاتف
لا كلمتيني ولا سالتي فيا من يوم الفرح وعارفه اني زعلان منك
انا ما غلطتش انت زعلان غيره يبقى تصالح نفسك
وسباقك مع قائد اخوك ده صح
ايه المشكله الكلام جاب بعضه وعرف ان انا سباحه حب يتحداني واهلي ما اعترضوش تيجي انت وعايزني اسحب اتفاقي معاه يقول علي عيله ليه والراجل كمان محترم والمنافسه في النادي قدام الناس كلها وماما جت معايا 
يعني ما تعمليش حاجه عشان خاطري 
خاطرك غالي عليا بس لما تحط نفسك في موقف اطلع فيه صغيره قدام الناس ابقى متاسفه امال لو كان عريس وجاي يتقدم لي كنت عملت ايه 
نعم
ايه مستغرب ده من يوم الفرح خمسه تقدموا لي وماما رفضت قالت صغيره وهتكمل تعليمها الاول
انت قصدك تجننيني ولا بتحركيني عشان اتقدم
لا ده ولا ده وقت ما تحب تعالى انا مش بضغط عليك 
ما انا كنت جاي بس مستني النتيجه وجواب
التعيين عموما احنا كده كده جايين نتقدم نطلب حد غيرك 
حد
غيري زي مين ما فيش اصلا ولاء واتجوزت لتكون جايب عروسه ليوسف اخويا ههههههه
لا هنطلب مامتك لبابا
ايه الهبل ده ماما مين ماما متجوزه بابا الو...... الو .... 
استغربت وهي تحدث نفسها
ايه المچنون ده 
لم يكن خط الهاتف فصل من تلقاء نفسه ولكن عماد خطڤ الهاتف من زياد واغلقه 
هو انا قلت لك بلغها تولين بالذات محتاجه تمهيد لانها فاكره مامتها لسه متجوزه باباها 
انت ما قلتليش
ما اعرفش انك هتجري تبلغها ربنا يستر
تحدث يوسف مع ولاء واقنعها لكن حاتم اراد استغلال الموقف عند علمه ان عماد مقتدر فاخذ رقمه خلسه من عند هدى وحدثه ليتقابل معه وطلب منه مبلغ من المال لقاء موافقه زوجته وعليه ان يبقى الامر سرا بينهم فوافق عماد لتمسكه بهدى 
كان الامر الاصعب هي تولين التي ڠضبت كثيرا وبكت ورفضت واتخذت موقف من زياد لعلمه بالامر دون ان يخبرها 
وبعد الحاح شديد وافقت ولكن اشترطت ان تبقى في منزل والدها لانها تنتظره وعندها امل انه سيعود في اي وقت 
في جو عائلي تم زواج عماد وهدى ولم ينتقل احد من ابناء هدى للسكن معهم لان حاتم اراد ان يقيم معهم لكن يوسف منعه 
في يوم كانت ولاء تبحث في الدولاب عن شيء ووجدت مبلغ مالي كبير 
حاتم الفلوس دي كلها بتاعه ايه هو صاحبك رجع فلوس الجمعيه 
لا ده حقك من موافقتك على جوازه مامتك 
حق ايه مش فاهمه 
شرح حاتم ما خطط له فثارت ولاء وتشاجرت معه فضربها حاتم ضړب مپرح ففقدت الوعي 
تم نقلها الى المستشفى
الدكتور انا اسف فقدت الجنين
يوسف وهي عامله ايه دلوقت
الدكتور بقت احسن شويه وهتفوق
تولين استغل اننا مش في البيت واستفرد بيها هنعمل ايه نتصل على ماما
يوسف اسكتي دلوقتي ممكن يا دكتور تقرير بالحاله عشان اقدم به بلاغ 
حاضر عن اذنكم
تولين انت هتبلغ عنه بس اختك الهبله هتتنازل وبكره تشوف
انا مش عارف هي ماسكه في الزفت ده ليه انا ليا كلام تاني معاها بس بلاش تبلغي ماما انها اتضربت هنقول وقعت من على السلم واجهضت 
الممرضه المريضه فاقت
تولين ولاء يا حبيبتي عامله ايه دلوقت 
تبكي وټنهار
انا عمري ما حد مد ايده عليا بالشكل ده كل مره كان بيضربني ويعتذر بعذره واسامحه لانه كان بيعيط ويقول غلطة مش هتتكرر
يوسف ما افتكرش المره دي هتسامحيه لما تعرفي انك فقدتي الجنين
ايهصړخت ابني لا حرام انا كده فقدت كل شيء
يوسف اهدي وما تزعليش نفسك انا هقدم فيه بلاغ وهيتحبس وهجيب لك حقك
لا يا يوسف 
لسه بعد كده خاېفه عليه انت كنت ھتموتي فوقي بقى
انا بحبه
ده مش حب ده اڼتحار 
تولين انت بتعملي في نفسك كده ليه بكره ربنا هيعوضك بواحد احسن منه واللي كان هيربطك بيه اهو راح وعلى ايده
انت بتشمتي فيا
انت دائما بتفهمي كلامي غلط قصدي لو كنت مضطره تعيشي معاه عشان ابنك 
يوسف انت بتشرحيلها ايه عموما انا هقدم البلاغ وافقتي او لا وشوفي هعمل فيه ايه لو سحبتيه هخليكي ارمله بدل ما تبقي مطلقه احنا سبناك تخوضي التجربه عشان تتعلمي وكلنا عارفين انه
مش مناسب لك اقول لك على الكبيره قابلت واحد صاحبه وعرفت انه عاطل ومفهمنا انه بيشتغل وما قدمش على شقه .... هو اللي خد فلوسك وكان مفهمك انه داخل بيها جمعية وان صاحبه ڼصب عليه وهو اكبر نصاب في العالم .... لو ناويه تكملي معاه اوعي تفكري تتكلمي معايا احنا واقفين جنبك لكن تكملي مع الحيوان ده اشربي وعيشي لوحدك
بالراحه يا يوسف هي لسه تعبانه مش حمل كلامك القاسې ده 
هي دكتوره وعارفه المړيض لازم يشرب الدواء المر عشان يخف واحنا ياما كلمناها بالعقل واصرت وكملت هنستنى ايه في مره تبقى چثه من ضربه ليها انا مش قادر اقبل ان اختي ټضرب واقف ساكت اقل شئ اجيب لها حقها بالقانون 
ولاء عندك حق انا موافقه بس خليكم جنبي انا بحبه مهما عمل فيا بس انا ما استحقش معاملته دي
بقلمي سحر السحرتي 
حضنها كل من تولين ويوسف 
تولين انت جميله قوي وتستحقي واحد احسن منه وربنا هيعوضك وبكره تقولي تولة قالت 
دخلت هدى وفي قمه خۏفها
ولاء حبيبتي ايه اللي حصل
عماد الف سلامه يا حبيبتي
هدى ايه اللي حصل
تولين وقعت من على السلم والظاهر كانت حامل وما تعرفش فالبيبي ماټ 
الدكتور استاذ يوسف اتفضل تقرير الضړب اهو
تولين تجحظ عينيها وتحدث نفسها
ضربه في مخك التخين منك لله 
هدى ضړب ايه هو حصل ايه بالظبط 
تبرع الدكتور في الشرح لها 
هدى مش قلت لك يا يوسف قلبي كان حاسس واظن حضرتك لسه عايزه تكملي معاه 
يوسف لا يا ماما خلاص اقنعناها وهنزل دلوقتي اعمل محضر ونخلص منه 
عماد لازم تروح معانا على البيت وتولين ويوسف لحد ما تشد حيلها 
تولين هي اه محتاجه لماما بس انا اعفيني 
عماد هي محتاجه لكم كلكم دلوقتي واعتبريه وضع مؤقت وابقي ارجعي ولو على والدك ممكن تسيبي خبر عند الجيران الكام يوم دول ما تكسفنيش بقى 
يوسف خلاص يا اونكل خدهم وانا اعفيني
عماد انت زي ابني ولازم تسمع الكلام انت كمان خلينا نتلم كلنا حتى لو كم يوم اقول لكم فكره ممكن نسافر كام يوم شاليه الساحل بما اننا اجازه ولاء تغير جو واحنا كمان 
تولين انا موافقه جدا اقتراح هايل يا اونكل اي حاجه فيها ميه معاك 
عماد لو اعرف كده من الاول كنت نقلت اقامتك هناك 
لا مش للدرجه دي اسيب حفلاتي وتماريني لمين ده حتى الحفلات هتقطع نفسها عليا وفاضيه حوالي 10 ايام
يوسف انت عايزه تقعدي في الساحل عشره ايام لا انا مش فاضي هم يومين وراجع 
عماد انا كمان هرجع معاك ونسيبهم ينبسطوا هناك
هدى لا ما ينفعش نبقى ستات لوحدنا 
عماد لو زياد فاضي يقعد معاكم وهناك امان ما تخافيش 
خرجت ولاء من المستشفى وذهنها دائما شارد وتحاول تولين بجميع الطرق اخراجها من هذه الحاله 
سافروا جميعا كان الجو رائع والالفه بينهم والود جعلهم سعداء الجميع شعر بوجود الاسره المكونه من الاب والام والابناء 
ما زال هناك شد بين زياد وتولين ولكنهم تصرفوا طبيعي امام الاخرين 
كان النهار في البحر تصر تولين على ولاء ان تذهب للسباحه معها وتاخذ يوسف فكان يوسف يطلب من زياد اصطحابهم وفي الليل تقضي تولين بين الغناء والمرح فنست ولاء بعض احزانها 
انقضت بضعه ايام اضطر عماد ويوسف للعوده وترك زياد معهم فبدا زياد يتقرب من تولين ومصالحتها ولكنها كانت تتهرب منه الى عادوا 
واصرت تولين العوده لبيت والدها ونصحت ولاء بالبقاء مع والدتها لان لديها تمارين وحفلات وان جلوسها بمفردها سيجعلها تفكر بما حدث لها بعد التمرين ذهب زياد ليقابل تولين 
ومحاولة التفاهم معها
هل سيستطيع ان يتصالح معها ام سيفترقو
ضوء القمر 
حلقة ١٠
بعد التمرين ذهب زياد ليقابل تولين
اقدر اعرف هتفضلي زعلانه مني كده كتير وحرماني اتكلم معاكي 
هو انت ناسي اتهامك ليا اني بضغط عليك عشان تتقدم وبتخبي عليا موضوع ماما ليه هو انا في نظرك وحشه قوي كده
وحشه ازاي مش فاهم
انسانه انانيه وعاوزه مصلحتي وبضغط عليك
لا طبعا ما اقصدش وموضوع مامتك انا كنت لسه هقول لك بس بابا اللي خطڤ مني التليفون عشان كان لازم تعرفيه من حد قريب منك بطريقه معينه
ليه ان شاء الله 
عشان انت متعلقه بباباك قوي بس مامتك كانت من حقها تعيش وتتجوز وجدك اللي سمعته بهدلها وياما اتحملت
برضه كان لازم تقول لي
انت على طول مخك تخين تعالي نقعد في مكان ونتكلم
بقلمي سحر السحرتي 
وامسك يدها 
عندي خبرين واحد حلو وواحد وحش 
سيب ايدي وبعدين انت ما بتجيبش الا الۏحش 
كلها يومين وهمسكها ڠصب عنك
انت اكثر واحد عارف ان ما فيش حاجه بتتعمل ڠصب عني
طب امشي قدامي يا مجنناني
ذهبوا وجلسوا في أحد المطاعم 
اتفضل ادينا قعدنا قول اخبارك اللطيفه
اولا الحمد لله انا نجحت
بجد مبروك اهو ده خبر حلو الۏحش اللي زيك ايه 
صمت ولم يستطع الكلام 
ما تنطق قلقتني ..... مش ممكن .... معلش .... ما تزعلش اكيد جامعه ثانيه هتقبل تعيينك انت اصلا لقطه لاي جامعه
لا الخبر وحش بالنسبه لك انا اتعينت في الجامعه واترشحت اسافر سنتين اخذ الماجستير من بره منحه من الجامعه 
ارتسمت علمات الحزن على وجهها وكادت ان تذرف الدموع وتذكرت والدها حينما سافر ولم تعرف عنه اي شيء
وانت طبعا هتسافر مبروك ده خبر حلو ليه بتقول انه وحش
يعني انت مش زعلانه اني هسافر مش عايزه تقولي لي بلاش واقعد
تفتكر ممكن اقف في وش مستقبلك وامنعك تحقق حلم عمرك الحب بيدفع لقدام مش بيرجع لورا ما انكرش اني محتاجه لك جنبي 
خانتها الدموع وسقطت دون ارادتها
انا خاېفه من سفرك خاېفه يحصل حاجه تبعدنا عن بعض لكن اني اطلب منك تقعد منتهى الانانيه مني ربنا يوفقك بس ابقى افتكرني عن اذنك 
وقفت لكي تنصرف لكن امسك يدها واجلسها فجلست والدموع تملا مقلتيها تحاول وتحاول التحكم بها لكنها غداره تسقط وتسقط فقبل كف يدها ومد يده ليزيل دموعها من وجهها 
دموعك دي اكبر دليل على انك بتحبيني وانك عايزاني معاكي بس فعلا زي ما قلتي ده حلم عمري اللي كنت بسعى احققه ومش هقدر اتخلى عنه بس اللي اقدر اعمله هروح دلوقتي واتقدم لمامتك واطلب منها انك تبقي مراتي واسافر وابعت لك
بقلمي سحر السحرتي 
ضحكت بسخريه
انت بتحلم انت فاكر ان ماما هتوافق اننا نتجوز واسافر واسيب دراستي ولا فاكر انك ممكن تكتب الكتاب وتسافر وتسيبني بعد اللي حصل مع ولاء حلفت ان ما فيش ولد او بنت هيكتب كتابه غير يوم الفرح وماما عمرها ما بتقول كلمه وترجع فيها 
طب سيبيني احاول حتى لو نتخطب ونستنى تكملي دراستك على ما ارجع 
حاول زي ما انت عايز بس انا عرفتك اللي هيحصل
المهم انت معايا مش نفسك جوزك يبقى دكتور 
جوزي تصدق عمري ما فكرت فيها ولا حلمت حتى اكتر من اني احبك بقيت بخاف اسبق الاحداث زي بابا لما اسافر حلمت انه اخدنا نعيش معاه وبعدنا عن كل حاجة هنا
طب تعالي قومي معايا نروح نكلم مامتك
افضل تروح لوحدك عشان لو عرفت ان كان في بينا حاجه وكنت مخبية عليها هتزعل قوي مني
طب تعالي اوصلك البيت وهكلمك في التليفون اقول لك عملت ايه بس تفتكري ممكن استخدم سحر عمك عماد يضغط عليها 
ههههههه انت ناوي تنكد عليه النهارده هو مين اللي يضغط عليها دي ممكن تضغط عليه يتبرى منك انت مش عارف هدهد شديدة ازاي زمان واحنا صغيرين ويوسف لوحده كان مشكله رغم ذكائه شقي جدا وكان ممكن يضيع مستقبله لولا ان ربنا وفقها وقواها عشان تعرف ترشده 
ما تخافيش هي بتحبني
وهتحبك بزياده بعد النهارده هههههه يا خۏفي
لا طمنتيني
قوي 
عند هدى حاول زياد اقناعها ان توافق على ابسط شيء وهو الخطوبه
لكنها رفضت
انا اسفه يا زياد انا بحبك من اول يوم شفتك زي ابني وقبل ما اعرف انك ابن عماد لكن ولادي عندي اهم من حياتي وغلطه ولاء عمري ما هكررها وتولين بالذات لو اټجرحت مش قويه زي ولاء رغم انها تبان العكس بس انا عارفه كل اولادي 
طنط ارجوكي انا عمري ما هجرح تولين انا بحبها واتقدمت دلوقتي لما اتحدد مستقبلي مش مجرد طالب
انا بحترم ده بس ياما ناس كتير سافرت ومشاعرها اتغيرت اوعدك لما ترجع ولسه عايزها وهي موافقه عمري ما هقف في طريق سعادتكم تصبح على خير 
ولم تعطيه فرصه للمجادله وانهت النقاش 
بقلمي سحر السحرتي
انتظر والده ليتحدث معه لمحاوله اقناعها
اسف يا زياد اول لما اتجوزنا طلبت مني ما اتدخلش في طريقه تربيتها لاولادها لكن ممكن انصحها هتكلم معاها لكن موعدكش هدى من يومها كلمتها واحده 
اتصل زياد على تولين لكنه لم يستطع اخبارها
مش بترد عليا ليه طبعا ماما رفضت مش قلت لك ما صدقتنيش 
دى حتى رفضت مجرد خطوبه 
ماما وانا عارفاها انت زعلان ليه دلوقت انا زعلت شويه وفكرت هتفرق في ايه اتخطبنا ولة لا 
هتفرق كثير اقل شيء اضمن انك ليا
هي رفضت اني اتخطب لك قبل ما اخلص دراستي يبقى اكيد هترفض غيرك وهنفضل نتكلم مع بعض هي بتدي لك فرصه لو انت اللي غيرت رايك ما تحسش انك مدبس وتكون واثق من قرارك
انا عمري ما هغير رايك
الزمن كفيل يثبت ده
انت مش واثقه اني بحبك
اكيد واثقه بس اي حب بيمر بتحديات ومشاكل يا تقويه يا تنهيه ويا عالم انت هتمر بايه في الغربه 
تاكدي ان عمري ما هسيبك او هنساك
هنشوف 
تولين ما تجننيش
اصلك بتبقى تجنن وانت متعصب يا حبيبي
قوليها تاني
لا عشان تتجنن اكثر
بقلمي سحر السحرتي
سافر زياد ومرت الايام كل في حياته تولين ما بين المسابقات والحفلات 
ويوسف ما زال يتم حپسه لم يمنع مهند عقابه وكل فتره يتصل بتولين يتسابق معها ولكنه دائما يخسر 
اما عن ولاء فاهتمت بعملها ونفسها واصبحت نفسيتها افضل بفضل اسرتها ودعمهم لها 
وعماد بدا في استعاده احدى شركاته التي فقدها بدعم هدى التي ساندته ولم تكن طلباتها متكلفه 
ويقضي اولاد هدى معها الاجازه لم تعد تولين رافضه لهذا الوضع 
وها هي مرت سنه من غياب زياد وبدات دراسه السنه التاليه هي تخرج ليوسف واشرف لانهم من سن واحد والسنه الثالثه لتولين في الجامعه والسنه الثانيه لزياد في بعثته وبعدها يعود 
في مره من مرات محاوله مهند للتفوق على تولين
انا حاسه انك بتخسر متعمد او كبرت في السن 
فهمس في اذنها 
او يمكن بتلكك عشان اشوفك
فخجلت واحمرت وجنتيها ولم تعرف كيف ترد هاه 
فضحك من صډمتها 
اكيد لا بس اقول لك الصراحه وتساعديني
لو اقدر مش
هتاخر
كل مره بشوف اختك بتعلق بيها تقدري تقولي معجب 
ولاء بس دي مرت بتجربه صعبه سايبه اثر جواها ما افتكرش هتقدر تكرر التجربة دي دلوقت انت عارف حصل معاها ايه
عرفت يوسف زي اخويا الصغير واحنا هناك في الكليه قريبين من بعض قوي عشان كده هو موافق اننا نتسابق وكلمته في الموضوع قال لي القرده اللي هتسهل لي الطريق اللي هو انت 
هو قال لك القرده يبقى يوسف مطلوب مني ايه
اعزمكم على الغداء وانت زي الشاطره تسيبينا نتكلم وتشوفي لك سكه
وده قبل الاكل ولا بعده هههههه
انت وذوقك
لو على الذوق ما فيش ارزل مني بس حاساك انسان كويس وهتحافظ عليها ومصلحه اختي اهم من اي بيتزا او كريب هتعزمني عليه اتفقنا 
دعاهم للغداء رفضت ولاء لكن تولين تسرعت وابدت موافقتها 
انا موافقه ما فيش مره كسبتك واخذت مكافاتي ويوسف بيتحبس
ما انا لو ما حبستوش هتحبس انا هههههه 
ذهبا الى احد المطاعم الراقية فهمست تولين في اذن مهند 
ممكن اكل واخلع اصل الريحه جوعتني قوي 
ماشي بس غيبي على قد ما تقدري هههههه 
تناولوا الطعام واستاذنت تولين لتجري مكالمه هاتفيه 
ولاء ما تعمليها هنا 
همست لها هكلم زياد اقول له على اخر الاخبار ومهند ممكن يقول ليوسف 
واسرعت لتتحدث مع زياد عن اخر الاخبار
عندي اخبار مش هتصدق
خير يا حبيبتي 
اسبوع وهكون عندك واشوفك 
بتهزري بجد ازاي 
هشارك في مسابقه دوليه وهتتعمل عندك اظن تقدر تفضي نفسك يوم واحد اشوفك انت وحشتني قوي
انت عارفه الكلمه دي بتقوليها كل فين وفين ده انا هفضي لك نفسي الفتره كلها 
انا مش طماعه بس عموما دي اجازه نص السنه لينا احنا الاثنين وما حدش هيعطل الثاني
هستناك يا حبيبتي ومن دلوقتي ليوم ما توصلي هعد الساعات
ماشي يا حبيبي باي
كيف ستتعامل ولاء مع مهند وكيف سيمر لقاء تولين مع زياد
ضوء القمر 
حلقة ١١
جلست ولاء مع مهند واستلطفته واحست بارتياح بالتحدث معه فاستاذن منها في مقابله مره اخرى ليتعرفوا على بعض اكثر وانه استاذن يوسف في ذلك فرحبت واعلمته انها ستخبر والدتها 
سافرت تولين مع الفريق وانتظرها زياد في المطار ليستقبلها لكن دائما تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن فقد وصلت في نفس الطائره والدته وابنة عمه مهيتاب ولكنها كانت تجلس في قسم درجه رجال الاعمال فلم تراها تولين
خرجت مديحة من بوابة المطاروجدت زياد فاحضتنته
انت عرفت اننا هنوصل ازاي انا كنت عاملاها لك مفاجاه
لا ما اعرفش انا كنت جاي استقبل اشرف صاحبي جاي مع الفريق عندهم بطوله
قلت لي اشرف فينه من يوم ما سافرت ما سالش عليا ولا اتصل بيا
هو من قبل ما اسافر ما بيسالش لانه مشغول كليته صعبه مع التمارين 
بقلمي سحر السحرتي
وصل الفريق فشاهدت تولين والدة زياد فابتعدت ولم تتحدث معه وركبت الباص سريعا 
رحب زياد باشرف وباقي الفريق وتفهم تصرف تولين لكن مديحه لاحظت نظراته الى الباص وفهمت حركه شفتاه وهو يقول لتولين بحبك 
فامسكت بذراعه وذراع ماهيتاب واشبكتهم ببعضها حتى تراهم تولين فما كان من تولين الا ان ارسلت قبله في الهواء لزياد فابتسم لها وعينه تقول لها انه في منتهى السعادة برؤيتها
ولكن الڼار قد اشتعلت بداخلها لمجرد رؤيته يمسك يد ابنة عمه 
وتحرك الباص وزياد ايضا مع والدته وابنه عمه
وصل إلى المنزل
ماما حمد لله على السلامه استريحي وانا عندي محاضرات هحضرها وارجع تكوني صحيتي 
هو انت مش في اجازه ومحاضرات ايه بالليل
اه في اجازة بس دي محاضرات اضافيه بتفيد التخصص بتاعي سلام 
قبلها في خدها واسرع الى الفندق كان الفريق ما زال ينتظر استلام غرفهم
اشرف تولين فين
انت هببت ايه من ساعه ما جت وشها مقلوب واستاذنت الكابتن تقعد في التراس
ماما جات معاكم في نفس الطياره عاملاها لي مفاجاه 
شفتها وفيها ايه
انت ناسي اخر مره شافت تولين عملت فيها ايه 
يا خبر عشان كده طب الحقها احسن زعلانه قوي 
اسرع فوجدها تقف حزينه تكادت الدموع تنهمر من عينيها 
بقلمي سحر السحرتي
اسف يا حبيبتي انا اتفاجئت بماما كانت عملاها مفاجاة 
القت بنفسها بداخل حضنه فضمھا اليه باشتياق وحملها ولف بها 
وحشتيني قوي قوي ما اعرفش اني بحبك كده الا لما بعدت عنك
انت وحشتني اكتر يا زياد انا قلبي وجعني لما شفتك بتمسك ايد بنت عمك ما كنتش اعرف يعني ايه غيرة الا اما شفتك معاها
ضحك كثيرا عشان كده اتهورتي وحدفتي لي بوسه 
تركته وادركت ما فعلته واحمر وجهها من الخجل
مش عارفه انا عملت كده ازاي
اللي هو ايه الحضن ولا البوسه
الاثنين بلاش تكسفني بس انت كنت واحشني قوي وحسيت وانا انك ملكي ومحدش يقدر ياخدك مني 
طب ما انا فعلا ملكك ولو كانت طنط هدى وافقت اننا نتجوز كا
هرجع لك البوسه بتاعتك صلح كافي
هههههه عشان هدى تمنع الجواز شرعي وعرفي 
ضحكت يبقى قلبها مال 
انت هتغني
لا انت اللي هتغني وحشني صوتك وكل حته فيكي كلامك عينيك اطلعي بسرعه غيري واستاذني الكابتن وتعالي افسحك وهاتي الجيتار معاكي 
فريره 
ذهبت لغرفتها وعادت
خير يا اشرف منورنا ولا ايه
عايز اتفسح انا كمان واتفرج على البلد وصاحبي واحشني غير ان طنط هدى موصياني اكون محرم ومش هبلغها باللقاء الحماسي اللي حصل من شويه عشان انتم اصحابي 
ولو قلت لك خليك يا شرشر 
هفتن بكل حاجه دي محلفاني على المصحف 
زياد ما تتلمي شرشر ايه قدامي
ده زي اخويا
اهو اخوك قاعد على قلبنا مامتك مش رحماني بره مصر وجواها يلا يا اخويا 
ضحكت تولين على غضبه فامسكت يده حتى يهدا 
ممنوع يا ست تولين 
رجلي بتوجعني يا اشرف وحاسه اني هقع فبسند عليه
اذا كان كده وهتعتبريه مسند ماشي بس مش اكثر ده
انت محرم بجد يا ساتر هدهد عرفت تختار 
فاستفزه زياد وقبل يدها 
زياد ما تزودهاش عندي اوامر ان لو حصلت اشيلها وارجعها الفندق 
هي مالها محبكاها كده ليه دي كانت بتخلينا ناخذ بالنا منها
اه كانت قبل ما تتقدم لها كانت بتعتبر انك اخوها دلوقتي انت في حكم خطيبها
احلف انها قالت لك كده
والله قالت وكمان و صتني اخلي بالي لا تتهوروا
مضت الساعات سريعا عادت تولين الى الفندق وهي سعيده وعاد زياد ايضا للمنزل والابتسامه كانت لا تفارق وجهه 
كانت مديحه قد اجرت تحريات في جامعه زياد وعلمت انه لا يوجد محاضرات كما اخبرها فايقنت انه ذهب لمقابلة تولين وانه متعلق بها فقررت التفكير بخطه للتفرقه بين زياد وتولين وجمعه مع ماهيتاب وبدات بعد وصول زياد الى المنزل 
بقلمي سحر السحرتي
زياد هي البنت اللي غنت في عيد ميلاد ماهي مشتركه مع الفريق 
اه دي البطله بتاعه الفريق ما انا اتعرفت عليها وهي بتتمرن معانا
هي البطوله فيها معاقين
ماما لو سمحت تولين بتتسابق معانا بشكل طبيعي واعاقتها مش حاجة تخجل منها
انا بشفق عليها لانها لازم تتجوز معاق زيها وعمرها ما هتجيب اطفال سلام اصل سمعت ان المعاقين اللي زيها دايما بيولدوا اطفال معاقين فمافيش انسان سليم هيقبل الوضع ده 
ده كلام غلط 
دي دراسه اقرا عنها هتعرف انها صح 
ظلت طوال الليل تتحدث معه وتذكر كلمه معاقه مرارا وتكرارا وكلمة اللي بحالتها دي
في اليوم التالي كانت البطوله ذهب زياد لمشاهده تولين واصرت والدته ان تذهب معه بحجة انها تريد تشجيع اشرف صديقه وعليه اصطحابها هي وابنه عمه 
امام اصرارها قام باصحابها جلس في المدرجات مع الجماهير بنفس المكان المتفق عليه مع تولين حتى تراه ويشجعها 
فراته مصطحب والدته وابنه عمه فلم يطمئن قلبها لكن فضلت التركيز على البطوله
وبعد تعب ومجهود فازت تولين 
ارسلت مديحه ابنها لشراء دواء لها لاحساسها بالتعب حتى تستطيع ان تتحدث مع تولين قبله
مبروك قدرت تفوزي بالبطوله بس ما تفكريش انك هتفوزي بابني وانك تقدري تلعبي عليه وتاخديه زي ما الست الوالده لعبت على باباه
ا متشكره يا طنط الله يبارك فيك انا مصره اخد ابنك لانك مربياه كويس تخيلي من اخلاقه هو اللي خطب ماما لانكل عماد واتحايل علينا عشان نوافق وكنا رافضين شفت ابن بار بابوه بالشكل ده اكيد
الابن البار بيبقى متربي كويس 
ابني عمره ما هيتجوز واحده بحالتك دي الا شفقة او
عطف اصله طيب وبيصعب عليه الناس اللي زيك 
ارادت تولين ان ترد عليها لكنها شاهدت زياد قادم
ماما الدواء اتفضلي بتعملي ايه هنا بدور على اشرف عشان ابارك له وشفت زميلتكم بالصدفه شكلي غلطت في القسم وجيت قسم اللاعبين المعاقين 
ماما البطوله ما فيهاش معاقين وتولين لاعبه مش ناقصها حاجه اتفضلي استريحي مكانك وهحصلك 
واعتذر زياد لتولين عن كلام والدته
ما حصلش حاجه هروح استعد لاستلام الميداليه واشوفك بعدها ولا مش فاضي
لا انا مفضي نفسي مخصوص عشانك 
يعني لو تحب تقعد مع مامتك وبنت عمك
هم بيجوا كتير انت اللي وحشاني وبقالي كتير ما شفتكيش 
تمام همشي دلوقتي واقابلك بعدين
بقلمي سحر السحرتي
بعد تسليم الجوائز تقابلت تولين مع زياد الذي جعل والدته
تعود المنزل لتستريح بما انها تشعر ببعض التعب 
تعاملت تولين بطريقه عاديه مع زياد لان لا ذنب له فيما قالته والدته 
مبروك انا كنت واثق ان حبيبتي هتفوز
شكرا يا حبيبي انا .....
ليرن هاتفها ايوه يا ولاء .... طبعا عندك شك اني ممكن اخسر ..... ذهبيه وحياتك .....هو معاكي هاتيه .... الله يبارك فيك يا سياده الرائد ......هقول لك يا ابيه لما تبقى رسمي لكن اقول لك مهند كده ما ينفعش ...... المقامات محفوظه وبعدين طنطك هدى تعلقني لو قلت اسمك من غير القاب .... ماشي سلام
مين اللي كان بيكلمك
دي ولاء والرائد مهند فاكره نسيت اقول لك طلع معجب بيها وهيتقدم بس بيتعرفوا الاول على بعض وخلال كام يوم هيعملوا الخطوبه 
مبروك انا كنت هتجنن كنت فاكره معجب بيكي انت 
ههههههه انا كنت مفكره زيك كده تخيل كان ممكن اتجوز ظابط 
هو انت في حد يرضى بحالتك دي غيري او يفكر يتجوزك
كيف قال زياد ذلك وما هو تصرف تولين معه هل ستنجح خطة والدته
ضوء القمر 
حلقة ١٢
صمتت تولين بعد ان سمعت كلمات زياد وتذكرت كلام والدته وكادت الدموع تسقط من عينيها
حالتي اللي هي ايه وليه مفيش حد ممكن يفكر يتجوزني
انا بهزر انت مالك قفشتي كده ليه 
جاوبني ورد على سؤالي حالتي اللي هي ايه هاه معاقه صح
انا ما اقصدش انا بس اتضايقت لما قلت تخيل اتجوز ظابط فغيرت قوي انك بتتخيلي حد تاني فقلت الكلام من غير ما افكر فيه كنت بهزر صدقيني
مصدقاك في كلام كثير مش بنقدر نقوله فبنطلعه على صوره هزار وهو نفس الكلام اللي مامتك قالته لي
قالت لك ايه 
بالحرف زي ما انت قلت ابني مش ممكن يتجوز واحده بحالتك الا شفقه وعطف حالتي ... حالتي .... بس انا لو حتى معاقه فاكيد عندي مخ يتحكم في لساني وما اجرحش حد بالكلام متشكره بس اللي بحالتي عمرها ما هتتجوز واحد زيك شايفها قليله او ناقصه شيء .... يوم ما هفكر اتجوز لازم يكون واحد شايفني مش ناقصه شيء 
واسرعت وتركته ولكنه جرى خلفها
تولين استني انا اسف ما اقصدش وانت فهمتي غلط وربطتي كلامي بكلام ماما
انا اللي اسفه كنت هضيع وقتي معاك عموما الانسان عمره ما بيتعلم ببلاش
بقلمي سحر السحرتي 
امسك يدها واوقافها لانها كانت مستمره بالسير 
ارجوك ما تظلمنيش ما اقصدش احلف لك بالله عمري ما فكرت فيك بالشكل ده 
قامت بسحب يدها پعنف
ايدي ما تمسكهاش تاني واوعى تفكر تتصل بيا او المحك رد فعلي مش هيعجبك انت ما تعرفش المعاقه دي ممكن تعمل ايه
اسرع امامها وحاول لمسها لكن اشارت بسبابتها كتحذير له 
حاضر مش هلمسك بس ما ينفعش تنهي كل الحب اللي بينا على كلمه فهمتيها غلط انا اسف كمان مره اللي يرضيكي هعمله 
لم تعد تحتمل كتمان دموعها
لو كان في بينا حب من اصله عمرك ما كنت هتفكر تجرحني بالشكل ده ارجوك سيبني وكويس انك بعيد عني عشان اقدر انساك 
تنسيني بسهوله كده كل الحب والمشاعر اللي بينا هتقدري تنسيها
اه لما افكر نفسي انك عايز تتجوزني شفقه وعطف يبقى اه ..... لما افتكر حالتي يبقى اه .... لما افتكر برضه انك شايفني ناقصه يبقى اه
دي اوهام في دماغك انا ما قلتش كده وليه فسرتيها ان حالتك دي على انها للاعاقه ليه ما فسرتيهاش ان من غيرتي عليك لانك بتلبسي مايوه ونفسي تبطلي سباحه لان كل الناس بتبص عليك ليه ما بتفسريهاش انك بتغني في الحفلات والنت والناس كلها بتسمعك وانا عايزك تغني لي انا لوحدي ونفسي اخبيك عن عنين الناس
انت اكيد بتضحك على نفسك مش عليا 
انت اللي عايزه تفسري الكلام على مزاجك وتاخديني بذنب كلام امي 
وضع يده على شعره وسحبه للخلف بعصبيه من اصرارها ورفضها لتصديقه 
طب ممكن اسيبك تهدي وتفكري في اللي قلته ونتكلم بكره قبل الحفله اللي معموله للفريق من السفاره بس ارجوك ما تسافريش من غير ما نتكلم انت مټعصبه ومش قابله مني اي كلام 
خلاص موافقه امشي دلوقتي 
انت بتقولي كده عشان تنهي الحوار العند بتاعك المره دي هيخسرنا حاجات كثير 
قلت لك خلاص يا زياد هروح اهدى وافكر 
انا مش مستريح لك 
فتحدثت پغضب هو لا كده عاجب ولا كده عاجب اتفضل روحني
بقلمي سحر السحرتي
عادت الى الفندق واثار الدموع على وجهها 
اشرف انت كنت فين مش اتفقنا ما فيش خروج من غيري وبعدين مالك
ما تقلقش ما بقاش في خروج بعد كده اصلا وما حصلش حاجه انا تعبانه وطالعه استريح هو كابتن مجدي فين
في اوضته خير
ابدا هبلغه اني رجعت 
في الصباح الباكر كان زياد في الفندق ويتصل على غرفه تولين لم ترد وهاتفها مغلق فاتصل على اشرف 
خير متصل عليا على الصبح بدري كده ليه نسيت تودع تولين قبل ما تسافر وعايزني اما ارجع اودعها لك بالاحضان بدالك هههههه
تسافر هي سافرت ازاي وامتى
اول ما رجعت بلغت كابتن مجدي ان والدتها تعبانه ولو تقدر تسافر قبل الفريق يكون افضل وهو عرف ان في طياره بعد ساعتين فجهزت وسافرت هي ما قالتش لك
عنيده انا كنت حاسس
هو في ايه يا ابني فهمني دي رجعت زعلانه قوي وعذرتها لما عرفت ان والدتها تعبانه شويه وهكلم طنط هدى اطمن عليها
اشرف انزل عايزك ارجوك 
نزل اشرف و شرح له الخلاف الذي حدث بينهم
يا نهار ابيض ده كان وشها كأن حد ماټ لها معقول تقول كده 
ما اقصدش مش عارف قلت كده ازاي المهم انا مش هقدر انزل دلوقتي غير لما اخلص امتحانات وهي طبعا عمرها ما هترد عليا 
ده اقل واجب بعد اللي انت عملته ومامتك كملت عليه 
ممكن تبقى حمامه سلام وتكلمها وتشرح لها 
زياد الفتره الجايه هتبقى اخر ترم ليا وهيبقى عندي مشاريع لازم اسلمها مش هبقى فاضي لكن هحاول على قد ما اقدر
انا مش هعطلك بس اما تقابلها في التمرين كلمها وزن عليها وانا هتصل على طنط هدى واشرح لها اللي حصل 
خلاص حاضر بس ركز في مذاكرتك 
شكرا يا ....
رن هاتفه ايوه يا ماما 
اشاره لاشرف بيده انه سينصرف
انت في مستشفى ايه ..... حاضر جاي 
ذهب الى والدته وقابلها على باب المستشفى كانت تبكي
خير يا حبيبتي في ايه 
ماهي تعبانه قوي احنا جينا عشان نعمل لها فحوصات لانها بتحس باعراض معينه والتحاليل والدكاتره هنا قالوا ان عندها سړطان
ايه مش ممكن وهي فين دلوقتي
هي لسه ما تعرفش انا جيت اعرف نتيجه التحاليل وبلغوني بالخبر تعالى نخرجها نفسحها ونقول لها الخبر بالراحه
طب قالوا لك ايه ثاني
قالوا انها ممكن تتعالج وتبقى كويسه بس اهم حاجه تبقى من جواها مقتنعه بالعلاج لانه بيساعدها على الشفا ويبقى لها هدف تعيش عشانه
ذهب زياد ليرفه عن ابنه عمه ونسى الاتصال على هدى 
بقلمي سحر السحرتي
وقامت مديحه بتصويره هو وماهيتاب وانزلتها على صفحتها على فيسبوك وكتبت 
يا رب نسمع اخبار حلوه 
واشارت له ولمهتاب حتى يرى كل اصدقائهم الصور
ومن ضمنهم تولين 
فهم زياد ان كلمه الاخبار الحلوه عن شفاء ماهي 
دخلت مديحه غرفه ماهي لتخبرها بنتيجه التحاليل وخرجت حزينه تبكي 
خير يا ماما عملت ايه معاها
زعلت وعيطت ورفضت العلاج
ايه ليه
بتقول هتعيش ليه وهي ما عندهاش هدف للحياه بس انا قدرت افهم من كلامها انها لو اتجوزت اللي بتحبه هتوافق على العلاج
طب سهله نكلم اللي هي بتحبه 
تفتكر هيرضى ينقذها من المۏت
هو في انسان يبقى في ايده انقاذ واحده جميله زي ماهي ويتاخر
حتى لو الحد ده انت
انا لا مستحيل يا ماما انت فاهمه اني مرتبط 
يا حبيبي اخطبها بس لغايه لما تتعالج وبعدين سيبها اظن ما فيهاش حاجه والبنت اللي انت مرتبط بيها لو بتحبك اكيد هتقف جنبك بنت عمك زي اختك وعمك ما خلفش غيرها يرضيك يجرى له حاجه عمك ممكن ېموت بعدها انت كده بتنقذ اثنين
يا ماما تولين سافرت زعلانه مني ومنك ومش عارف اصالحها ولا قادر اسافر وراها اشرح لها ازاي اني هخطب
الخطوبه هتبقى لمده محدده اول لما تتعالج اوعدك نفسخها على طول 
اخذت زياد من يده وادخلته لمهيتاب
خلاص يا ماهي يا حبيبتي زياد طلب ايدك مني والخطوبه بكره وانا هتفق مع باباكي وابلغه
شكرا يا زياد انت انقذت حياتي 
على ايه المهم انت تبقي كويسه 
اعدت مديحه لحفل الخطوبه وحاولت اشغال زياد ومنعه باي وسيله من الاتصال باي احد الى ان تقوم بنشر صور الخطوبه فتراها تولين قبل ان يشرح لها زياد 
بعد يومين من عوده الفريق في التمرين تحدث اشرف مع تولين كما اوصاه زياد 
توله مش بتردي على تليفونك ليه احنا هنبدا الترم الثاني ومش فاضي لك انت وسي زفت بتاعك ههههههه
ردت عليه بوجه عابس
خير يا اشرف
مالك انا بهزر معاكي زياد محملني امانه اني لازم اتكلم معاكي واوضح لك انه ما يقصدش
خلاص يا اشرف خلصت
لا انت عارفه زياد طيب وممكن يكون غلط في التعبير بتحصل 
طيب انا معاك بتحصل قولي انت اخر مره كلمته امتى
ثاني يوم ما سافرتي انتي ليه 
عشان كده انت ما تعرفش
اعرف ايه 
اعطت له هاتفها فقد وضعت صوره خطوبته واجهه للشاشه لتتذكر ماذا فعل كلما فتحته 
مش مصدق حصل امتى الكلام ده اكيد في حاجه غلط
الغلط اني صدقته والغلط الاكبر انت كنت ناوي تعمله دلوقتي وتبرر له كلامه اظن ما فيش شك بعد كده انه كان يقصد كل كلمه قالها
اسمعيني بس هكلمه وافهم منه ايه اللي حصل
وبعد ما تكلمه وتفهم ايه اللي هيتغير 
تعرفي اللي حصل وتعذريه 
مش عايزه اعرف اي حاجه عنه واذا فعلا عايزنا نفضل اخوات احذر تجيب سيرته قدامي فاهم
بسهوله كده بعتيه
الناس بتقول عليا انا اللي مخي تخين هو انت شايفني انا اللي في الصوره وبتخطب لواحد ثاني .... هو مين اللي باع الثاني
اسف مش قصدي شفتي انا خرجت كلمه من غير ما افكر زيه اللي اقصده مش ناويه تحاربي عشانه تفهمي هو عمل كده ليه 
ما
كل الامور اللي حصلت بتفسر هو عمل كده ليه هو مش حكى لك
انا هتجنن ده كان هيعيط
وعايز ينزل بس الدراسه منعته
هيعيط اه حساس قوي هو يمكن كان هيعيط من الفرحه انه خلاص سابني وخلص مني 
ما تقوليش كده زياد صاحبي وانا عارفه كويس مش هقدر ادافع عنه اكثر من كده غير لما افهم اديني فرصه اعرف اسبابه 
قالت بنبره صارمه 
خلصت يا اشرف انا عارفه قيمه نفسي كويس قوي وعارفه اني استاهل حد احسن من زياد وهستنى يجي ولو ما جاش عمري ما هرمي نفسي مع واحد بيستقل بيا ارجوك افتكر كلامي كويس لو جبت سيرته قدامي ثاني اعرف ان صداقتنا انتهت رغم اني بعتز بيها قوي سلام
وتركته وذهبت لم تعطه فرصة أخرى للكلام
هل فعلا انتهت علاقة الحب بينهم ولا سبيل للرجوع
ضوء القمر 
حلقة ١٣
امسك اشرف هاتفه واتصل على زياد وهو في قمه غضبه
اشرف كنت لسه هكلمك 
ولما انت خطبت مش تبلغني بدل ما انا عامل زي الكتكوت المبلول قدام تولين وبدافع عنك بقلب جامد وانا نايم على وداني واخر من يعلم
هي عرفت ازاي مين اللي قال لها
ابدا حلمت بيك انت بتستهبل دي معاها صور الخطوبه
وجابتها منين 
هو ده كل اللي يهمك انت كسرت قلبها فتافيت لولا اننا اصحاب من زمان كنت قاطعتك عملت كدة ليه في البنت تولين ما تستاهلش منك كدة 
يا ابني افهم انا مجبور على الخطوبه دي
ازاي هو في راجل بيبقى مجبر على الجواز
شرح له زياد 
ونبهت على ماما ما تنزلش صور دلوقتي على ما الاقي طريقة اوصل بيها لتولين و افهما 
ماما اااه قلتلي ده اكيد مامتك هي اللي بعتت لها الصور وما كلمتنيش ليه فهمتني كنت شرحت لها بدل ما انا زي الحمار في الزفة وبحاول
فات الاوان 
هي تولين حصل لها حاجه
لا منعتني اجيب سيرتك والا هتقطع علاقتها بيا وصداقتنا هتبقى في خبر كان وانت عارف تولين عنيده وانا بصراحه بعتز بصداقتها
والحل اعمل ايه دلوقتي افهمها ازاي 
ما فيش قدامك حل غير طنط هدى وباباك
عندك حق هكلمهم سلام 
بقلمي سحر السحرتي
ذهب زياد الى امه لمعاتبتها لارسال الصور لتولين 
ليه كده يا ماما اهي قطعتني ومش عايزه تكلمني
ايه الاوفر ده انا بعت لها الصور وكنت لسه بكتب لها واشرح انت عملت كده ليه وابلغها اني موافقه انك تتجوزها لقيتها عملت لي بلوك غلطت اني كنت عايزه اساعدك واعتذر لها من اللي حصل مني
ارجوك من هنا لحد ما تخف مهيتاب بلاش تدخلي في حياتي او اقول لك بلاش تدخلي نهائي انت كل مرة بدل ما تصلحي بتبوظي هو انا مش ابنك 
منتهى الحرفيه في تمثيل دور البراءه والدموع تتلالا في عينيها
انا اخص عليك يا زياد انت ابني حبيبي واضح انها بتفهم الكلام غلط ومش بتدي فرصه لحد يشرح لها النوع ده متعب قوي وكل كلمه لازم تحسب حسابها عموما لما نرجع مصر هقابلها واشرح لها بنفسي
لا بلاش انت كل مره بتقابليها بتعملي الواجب وزياده
صدقني هكلمها هروح الفيلا عند باباك وهو موجود واساله حتى 
هي مش قاعده في الفيلا عند بابا 
معقول هي كانت تحلم تعيش في العز بتاع باباك 
شفتي بقى عندها عزه نفس ومش طمعانه في حاجه ارجوك ابعدي نفسك عن الموضوع ده 
حتى يتخلص من تداخل والدته حتى لا تزيد الطين بله 
عموما انا هركز على مذاكرتي ومستقبلي وهي اللي اختارت مش عايزه تفهم هي الخسرانه
يعني شلت موضوعها من دماغك
اه هعمل ايه يعني هنزل واسيب مستقبلي عشان افهمها راحت يجي غيرها 1000 انا كمان مش هذل نفسي لاي حد حتى لو روحي فيه
صح يا حبيبي وماهي هتخف وتبقى كويسه وممكن تكمل معاها
نشوف الموضوع ده بعدين هتسافروا امتى
كم يوم كده يا حبيبي على ما نفسيه ماهي تبقى كويسه عشان تبدا العلاج 
خرج زياد ليتحدث مع هدى دون ان تسمعه
والدته 
ازيك يا حبيبي عامل ايه خير يا زياد بتتصل على بابا مش بيرد
لا يا طنط كنت عايز اعتذر عن اللي حصل واشرح لك ارجوك تفهميني 
هو ايه اللي حصل اتخانقت مع تولين
هي ما حكتش لحضرتك
لا من يوم ما رجعت جت سلمت عليا ومن يومها عندها تمارين وحفلات بس كانت متغيره ولما سالتها قالت ما فيش 
طب انا هحكي لك بس صدقيني واقفي جنبي انا عارف ان ان قلبك كبير 
بقلمي سحر السحرتي
وبمنتهى الخجل حدثها وقص عليها ما حدث
هو ده كل حاجه وصدقيني انا بحبها ومش ممكن اتجوز غيرها 
هو بابا حكى لك حكايتنا
لا قال انكم اتخطبتوا زمان وما حصلش نصيب 
انا هحكي لك عشان تفهم ان اللي حصل معايا بيتكرر معاها بس المره دي بتتذل باعاقتها وارجوك اللي هحكي لك بلاش يغير فكرتك عن مامتك هي برضة امك
ماما هي مالها باللي حصل معاكي 
والدتك السبب ان الجواز ما تمش بيني وبين باباك
ازاي
كانت بتحبه وهو كان بيعتبرها اخته ولما اتخطبنا اڼتحرت وانقذوها وهددت انها لو متجوزتش والدك هتفضل تجرب الاڼتحار لحد ما تنجح وامام اصرارها هي وجدك باباك صارحني وخيرني انه يتجوزنا احنا الاثنين وهي مش ممانعه .... انا احترمته بس رفضته رغم اني حبيته قوي خصوصا ان والدتك اصرت عليه هي وجدك واجبرتهم يوافقوا بطريقه مش لطيفه فاكيد هتخطط لغايه لما تخلص مني ..... خصوصا انه ميال ليا وبيحبني ففضلت ان اخرج من صراع هخسر منه اكثر ما هكسب فيه 
طب وتولين ايه علاقتها وازاي بيتكرر معاها
انت متاكد ان بنت عمك فعلا تعبانه وان والدتك لما بعتت الصور كانت فعلا بتشرح لها والدتك مش سهله وزي ما فهمت من عماد انها حاولت كثير تاثر عليك من زمان انك تتجوز بنت عمك وعلى فكره محاولات الاڼتحار اللي هي عملتها كانت مزيفه
لا ماما عمرها ما تعمل فيا كده هي بتحبني 
ومين قال لك انها لما عملت كده كانت بتكرهك اللي فهمته انها عايزه ثروه عمك تبقى لك من بعده هي كده بتحبك بطريقتها حتى لو كانت الطريقه غلط في نظرك لان في نظرها ده قمه الصح
انا هحاول اوصل للحقيقه بس تولين هعمل معاها ايه 
مش هوعدك اني اصلح كل اللي حصل لانه ضغط على نقطة ضعفها بقسۏة انت عارف اي حد بيحاول يلمح بس ان عندها اعاقة بيكون رد فعلها صعب اللي اقدر اوعدك بيه اني اتكلم معاها واشرح لها هي زي ما انت عارف عنيده وسيب كل حاجه للوقت 
بعد مرور فتره ومحاولات فاشله من هدى وعماد لجعل تولين ان تغفر لزياد خطاه اتصل اشرف على زياد
قل لي انك عملتها وخليتها تسامحني
لا طبعا ولا حاولت اتناقش معاها من ساعه ما حذرتني ما فتحتش معاها الموضوع
امال بتكلمني ليه
هو احنا مش اصحاب يا ندل ولة وقت ما يكون لك مصلحة بس
هو انت مش قلت مشغول بمشاريع الكليه عشان كدة ما بحبش اعطلك
اصل زهقت وخرجت مع اصحابي اغير جو ورحنا نايت كلاب 
وبعدين احصلك يعني
ما تتهد شويه خليني اشرح لك شفت خطيبتك هناك 
تولين بتعمل ايه 
هو انت خطبت تولين ومفيش غيرها في دماغك ماهي بنت عمك
وايه يعني هي بتخرج على طول في الكافيهات اللي زي دي
اصل شفتها بتشرب
وفيها ايه هو انا خطيبها بجد همنعها يعني ما تن
اشمعنا 
عشان تجيب لي اصل الحكايه
حكايه ايه
طنط هدى شككتني ان ماهيتاب ممكن تكون مش تعبانه اصلا ودي خدعة من ماما وانا قلت انها ممكن تكون منفسنة منها وقلت مش معقول ماما هتكذب عليا
طنط هدى منفسنة دي ما فيش اطيب منها
بقلمي سحر السحرتي
الشيطان بقى لاعب بدماغي ولما كلمتني وقلت انها بتشرب وده غلط على العلاج افتكرت كلامها ممكن اجيب لك اسم المستشفى وتعرف بتتعالج هناك ولة لا 
مش قلت لك مش فاضي 
ما انت لسه صايع في نايت كلاب هتروح مشوار واحد بعد كده الباقي عليا 
حاضر يا ريتني ما اتصلت 
شكرا حبيب قلبي 
ده اللي انت فالح فيه
كانت ولاء كانت شعرت تجاه مهند ببعض الراحه والطمانينه ووافقت على الخطوبه وتمت في جو عائلي 
لكنها طلبت ان تمتد فتره قبل الزواج لتتاكد من مشاعرها وتتعرف اكثر على شخصيته وافق مهند 
يوسف يركز في مشروع تخرجه ولكنه لم ينسى ان يخفف عن تولين المها 
تولة عامله ايه
كويسه يا يوسف ما تقلقش
انا اكثر واحد عارف انك پتتوجعي وحاسس بيكي بس فكري زي ماما ما كلمتك اكيد هي پتخاف عليك ولو زياد غلط سامحيه هي متاكده انه بيحبك
اخر مره اسمع الاسم ده منك ارجوك عشان ما نزعلش من بعض انا نسيته خلاص 
عنيده دماغك فرده جزمه
وانت الفرده الثانيه مش توام امشي بقى عشان عندي مذاكره الامتحانات قربت 
اتصل اشرف على زياد 
ماذا أكتشف أشرف
ضوء القمر 
حلقة ١٤
اتصل اشرف على زياد وقال له
سالت في المستشفى اللي قلتي علي اسمها مش موجود وقبل ما تتكلم سالت لك فاكبر المستشفيات اللي بتعالج المړض ده ما فيش واكيد مش هتتعالج في مستشفى بالمجان 
طب هعرف الحقيقه ازاي
هو انت مش قلت ان مامتك اكتشفت المړض عندك وعملت التحاليل كمان عندك هتدوخنا ليه ما تطلب منهم نسخه من التحاليل بصفتك ابن عمها لان النسخه اللي معاكم ضاعت
انت احسن مهندس في مصر كلها لك عندي هديه تخرج ما حصلتش
لو عقد عمل من عندك ابقى شاكر افضالك يا حتة من قلبي هههههه
بس كده هقدم لك السي في بتاعك وربنا يقدرني 
اسرع للمستشفى وطلب نسخه من التحاليل لكن لم يجد اي تحاليل باسم ابنه عمه فتاكد من صحه شكوك زوجه والده 
لكن بقيت فتره صغيره على الامتحانات ففضل التركيز في الدراسه وعندما يعود يواجه مهيتاب ووالدته في جميع الاحوال تولين ما زالت غاضبه ولن تستمع له
انتهت الدراسه للجميع مر الصيف بروتينه العادي على الجميع 
استلم يوسف عمله وبدا في استلام مهمات تابعه للعمل فتخصصه نادر لذكائه فهو اخترع نوع خاص من القنابل تعمل على الحمض النووي لا تنطلق الا امام الشخص المطلوب القضاء عليه بوضع حمضه النووي بها
بقلمي سحر السحرتي
ذهب يوسف في احدى المهمات ولكنها كانت خدعة لاختطافه واجباره على تسليم الاختراع فلجا الى تولين وابلغها لتتصل بمهند وابلاغه اسم الخائڼ 
وبالفعل اتصلت عليه واخبرته وتم انقاذ يوسف 
فحاول مهند الاستفسار من تولين كيف عرفت بالمعلومات 
اخبرته انها حلمت بيوسف وان كل احلامها اذا كان في خطړ تكون صحيحه لانهما توام 
لم يقتنع مهند بحكم خبرته لكنه اجل معرفته للحقيقه ولم يكشف للقادته سر يوسف وشقيقته
بدات الدراسه وانتظمت تولين بها وبعد اسبوع حدث لقائها مع زياد وانتهت من تذكر الماضي وما حدث بينه
عودة إلى الحاضر بعد لقاء تولين مع زياد في الجامعة وغنائها لاغنية تمثل ما حدث معهما وتركها له دون أن تتحدث معه
وصلت تولين الى المنزل بعد ان
اتخذت طريق اخر غير الذي يقف فيه زياد لكنها وجدته منتظرها
امام المنزل 
نزلت من فوق الاسكوتر ولم تعره اي انتباه
وحاولت دخول المنزل لكنه اعترض طريقها 
ما فيش حمد لله على السلامه
ابعد عن الطريق عايزه اطلع وما فيش بيني وبينك اي كلام 
ليه
هو ايه اللي ليه
ليه بتعملي كده وبتعذبينا شرحت لك وبعت لك الناس كلها تشرح لك وانت قلبك قاسې 
لو سمحت عديني وراعي انك بتتعدى حدودك واحنا كمان في الشارع 
طب ما حضرتيش المحاضره ليه 
مش هحضرها انا حره ومش عايزة احضر خالص
ممكن نقعد في مكان ونتكلم
ردت بسخافة 
لا ماما قالت لي اللي في حالتك ما يقعدش مع ناس سليمه
انت مش قادره تنسي
لا مش قادره واتفضل بقى. وحاول تنساني
طب هسيبك دلوقتي بس ارجوكي مستقبلك بلاش تعندي معاه واحضري الامتحان وزي ما انت عايزه هبعد لغايه لما اثبت لك اني بحبك وما اقدر ش ابعد عنك 
تمام لا تتعرض لي ولا تكلمني حتى في الجامعه وانا هحضر ومفيش تعامل بنا الا بصفة دكتور وطالبة ومفيش مواضيع خارجة عن النطاق ده
اتفقنا 
بقلمي سحر السحرتي
نفذت تولين الاتفاق وحضرت محاضرات زياد وهو بدوره كان بالنسبه لها دكتور الماده 
لم يحاول ان يتحدث معها لكن عيونه اثناء المحاضره تتابعها دائما يحضر التمارين والبطولات 
كانت خطته ان يلاحقها في كل مكان يستطيع التواجد به معها دون ان تستطيع الرفض بصفته دكتور في الجامعة
تم تحديد موعد زفاف ولاء ومهند اقام عماد الحفل في حديقه الفيلا لرفض ولاء اقامه حفل زفاف لكن مهند رفض واراد اسعادها فوجد عماد الحل لرضائها واسعادها 
قامت تولين بالغناء في الحفل وقامت بدعوه عدد قليل من اصدقائها منهم اشرف الذي حضر برفقه ماهيتاب وكان يمسك يدها فاستغربت ولكن خجلت من سؤال اشرف 
تقدم زياد ووقف بجانبها
لو قلت لك ان الفستان وانت احلى حاجه في الفرح هتزعلي مني
مش اتفقنا ما تتكلمش معايا
اتفقنا في الجامعه واحنا هنا نعتبر عيله واحده
تحب امشي واسيب المكان خالص
للدرجه دي مش طايقاني طب ممكن خمس دقائق بس
عايز ايه مني روح لخطيبتك احسن مامتك تزعل منك وتمنع عنك المصروف
هعديهالك الخطوبه دي كانت لعبه من امي فهمتني ان ماهي مريضه سړطان وعشان نقنعها بالعلاج لازم اخطبها مؤقتا لحد ما تخف وانت كنت رافضه تسمعيني
لا مش ممكن .... لعبه مامتك بتمرض البنت عشان تجوزك تفكير ذكي بس اخلاق.... ولة بلاش دي والدتك برضة
انا اكتشفت انها لعبه ولما واجهت ماهي طلعت ما تعرفش حاجه وان عمي كان عايز يجوزها واحد ڠصب عنها فماما فهمتها انها هتقنعني اخطبها مؤقتا لان عمي هيفضلني عليه فلما قالت لي انقذت حياتي افتكرت بتتكلم عن المړض واشرف قابلها واتقربوا من بعض وتغيرت كثير على ايده والخطوبه بينهم قريب
وبتحكي لي ليه مفكر انه هيغير حاجه من قراري بالنسبه لك وبالنسبه لمامتك المخططه العظيمه
انا زعلت منها بس ما اقدرش اقاطعها دي امي بس اوعدك هدافع عنك وهمنعها توجه لك اي كلمه تجرحك انا مستعد اعمل اي حاجه تطلبيها
الحاجه الوحيده اللي عايزاها تبعد عني ده فرح اختي ولازم اكون جنبها ومين عالم يمكن ظابط يشوف المعاقه ويرضى يتجوزها ويشوف فيا اللي انت مشفتوش يا سلام لمى ابقى زوجة رائد او عقيد ويمكن لواء ما يضرش
فنانه في اخراج الۏحش اللي جوايا بس المره دي مش هعمل حاجه اتفضلي لسه العمر قدامنا ومش هيأس مسيرك ترجعيلي
بتحلم وهتعيش في الوهم كتير 
بقلمي سحر السحرتي
وتركته وذهبت لكي تشعل غضبه اكثر بدات ترقص وتتمايل على غير عادتها مع ولاء 
لم يحتمل فخرج من الفيلا ادركت انها بفعلتها زادت من غضبه بدرجه كبيره 
ارادت الاسراع خلفه واخباره انها اسفه لكن عندها منعها لكن قلبها انتصر وخرجت فراته يقف امام الباب وشاهدها فاقترب منها
ايه حابه ترقصي باره الفيلا وتلمي الناس اللي بره عشان اللي جوه مش كفايه 
فاستخدمت يدها كانها مروحه لتستنشق الهواء 
الجو حر قوي جوه وزحمه كنت بتقول حاجه
ايه اللي جابك ورايا الجنينه جوه واسعة اتفضلي ادخلي
وانا هاجي وراك ليه انا اصلا ما اعرفش انك انت هنا
واديك عرفتي جايه تعتذري
عن ايه هو انا عملت حاجه
طب اعتذر انا انا اسف جرحتك من غير ما اقصد 
اففففف الجو حر هنا كمان 
واسرعت بالدخول قبل ان تحن له وتسامحه 
شعر زياد انها بدات بالحنين اليه وانها مع الوقت ستذوب هذه المشكله 
بقلمي سحر السحرتي
مر الفرح بسلام وبعد عده ايام اصبحت تولين تقريبا تسكن وحدها في المنزل لغياب يوسف المتكرر في العمل 
ذات يوم وهي تجلس لتذاكر سمعت صوت باب الشقه يغلق فندهت على يوسف لم يجب 
فاغمضت عينيها وسالته
يوسف انت جيت وهتخضني ولا ايه فينا من الحركات دي 
لا ما جيتش
يوسف ما تهزرش مش انت اللي قفلت باب الشقه
لا والله مش انا يمكن ولاء جت تشوفك
الوقت متاخر انا خاېفه قوي انا سامعه صوت حركه في الصالة
طب نادي على ولاء واقفلي عليك الباب لو ما ردتش وانا هرجع بسرعه ربع ساعه واكون عندك
نادت على ولاء ولكن لا توجد اجابه فاسرعت لاغلاق الباب لكنها لم تسرع بما فيه الكفايه كان قد دخل عليها الغرفه 
فصړخت من الصدمه
بتعمل ايه هنا
من الذي دخل عليها واحداث مشوقة الحلقة القادمة لو توقعتم صح هنزلها بدري
ضوء القمر 
حلقة ١٥
حلقة هدية زي ما وعدتكم 
صړخت تولين حاتم بتعمل ايه هنا 
نسيتوا ان معايا نسخة من مفتاح الشقه جيت ارجعه واخذ حقي بعد ما اتسجنت
حق ايه انت اتعاقبت على ضړبك لاختي وقټلت ابنها مش كفايه كنت بتاخد كل فلوسها 
تهجم عليها وضربها عده لكمات وصڤعات على وجهها وهي تصرخ واغمضت عينيها وقالت ليوسف
الحقني ده طلع حاتم وبيضربني
ابن ال ..... انا جاي بسرعه 
هي رجلك المعاقه دي بتعرف طب انا هربطها هي كمان 
فذهب الى المطبخ ليبحث عن حبل اخر لانه لم ياتي الا بواحد فقط 
بقلمي سحر السحرتي 
لا ارجوك ما تضيعش نفسك على واحد زي ده 
انت وولاء بتحسسوني بالعجز اني مش قادر اجيب حقكم 
معلش انا اسفة بس انا مش حمل پهدلة التحقيقات عايزة انسى اللي حصل وكل شوية هفتكره
لو بلغت من نظرات الناس ومحدش هيصدق اني بريئة 
طب انت كويسه لحق يعمل حاجه نروح نكشف 
انا كويسه بس تجربه مره قوي كل جسمي بيترعش ومش قادره اعصابي كلها سايبه
طب هروح اعمل لك ليمون يهدي اعصابك 
لا ما تسيبنيش
صړخت وتمسكت به كانها طفل صغير يحتمي بامه 
تولين كل جسمك بيترعش هعمل لك ليمون يهديكي انا هنا معاكي في المطبخ حاولي تقومي تغيري هدومك او خدي دش اساعدك تقومي
لا روح هحاول اقوم لوحدي 
بعد ان تحاملت على نفسها ودخلت الحمام اسقطت الماء الساخن على جسدها تغسل اثار يديه التي لمستها وكانت تدلك نفسها بالليفه بقوه كأن الجرب اصابها كل هذا وهي تبكي تحت الماء صوتها و همهماتها تصل الى الخارج تقطع قلب يوسف فطرق الباب
بقلمي سحر السحرتي
تولين انت كويسه 
اه خارجه اهوه
تعالي يا حبيبتي اسندي عليا ادخلي اي اوضه ثانيه احسن
هدخل اوضه ماما
انا هكلمها تيجي بس قلت اشربك الليمون الاول
لا بلاش ماما انت عارف هتزعل قوي وتلوم نفسها انها اتجوزت وقعدت مع جوزها بعيد
طب هتصل على ولاء
لا برضة جوزها يعرف انها كانت متجوزه مچرم كفايه انها شافت المر معاه 
مهند مش كده وبعدين هنقول ايه لماما لما تشوف الكدمات اللي في وشك 
مش هروح الفتره دي هقول لها عندي امتحانات الميد ترم وتمرين
صحيح انت داخله على امتحانات هتعملي ايه
مش عارفه ده كمان يومين ولازم اروح لانها بتساعدني في النجاح اخر السنه الدرجات دي مهمه 
طب انا هاخد اجازه واوصلك واستناكي و ارجعك ولو حد من زمايلك سال قولي انك وقعت من على الاسكوتر
انا خاېفه يرجع تاني هقعد هنا ازاي لوحدي وانت في شغلك
هكلم حد من زمايلي دلوقتي يجي يركب كاميرا واوصلها بتليفوني على ما وشك يخف وتروحي تقعدي عند ماما مش هينفع تقعدي هنا لوحدك
ونسيب البيت افرض بابا رجع 
رد بانفعال
مش هيرجع بابا مش هيرجع
عرفت منين .... انت عارف حاجه انا ما اعرفهاش هو بابا حصله حاجة
ظل يوسف صامتا لا ينطق
يوسف انت عرفت منين ان بابا مش هيرجع ..... قول شكلك عارف حاجه ومخبيها عليا
انطق 
امام اصرارها وحالتها وإحساسه أنها قد ټنهار بعد ما حدث لها 
طب اهدي وانا هقول لك بس ارجوكي اهدي 
بدا يقص عليها ما فعله جدهم 
جدو لما عرف ان بابا خالف كلامه واتجوز ماما لفق لها قضيه سرقه واتحبست ... وهددوا انهلما 
لا انا بس لان الفتره اللي ماما كانت في السچن بابا شايلني مسؤوليتكم وكان بيكلمني يطمن علينا لانه ما قدرش يرجع احسن جدك يعرف انه مخلف وياخذنا بالعافيه وبابا كان عارف ان ماما مش هتستحمل تتحرم مننا 
يا حبيبي يا بابا يعني هو هنا في مصر ما سافرش 
اه حرم نفسه من انه يعيش معانا او يشوفنا لانه ما قدرش يحمي ماما من ابوه وعمل لكل واحد فينا شهاده باسمه في البنك وولاء زينا عشان ماما تقدر تصرف علينا من الفوائد لانه مقدرش يتواصل معانا خاېف احسن جدي يعرف وينفذ تهديده او يحرم ماما مننا 
يا حبيبي يا بابا ده انا كنت بحوش عشان اسافر ادور عليه طب ما عرفتنيش ليه من الاول
ماما قالت لما تكبروا عشان صوره بابا ما تتهزش في نظركم وتفهموا هو عمل كده ليه 
هو في انسان قاسې قوي كده يبهدل مرات ابنه ويحرمهم من بعض لمجرد انه مش موافق انه يتجوزها 
هو انت مش شفتي مامت زياد عملت معاك ايه ما هو نفس اللي حصل تقريبا كل واحد بيفرض رأيه على اولاده بطريقه مختلفه وفي الاخر مفكرين انهم بيعملوا لمصلحه اولادهم
انا تعبت قوي يا يوسف صدمتين في يوم واحد محتاجه انام 
طب تصبحي على خير هطفي النور
صړخت لا ما تطفيش النور ينفع تنام جنبي النهارده انا خاېفه قوي
حاضر هصلح الباب وزمان صاحبي جاي يركب الكاميرا وهاجي اطمني واهدي 
بعد ساعتين وجدت من يضع يده على كتفها فانتفضت وهي تصرخ
اهدي انا يوسف بصحيكي جبت لك اكل عشان تاكلي وخلصت الباب والكاميرا 
مش عايزه اكل جسمي مكسر من الضړب وبيوجعني قوي 
وكانت تبكي بحرقه
عارف حبيبتي عشان كده جبت لك دواء ودهان بس لازم تاكلي ما ينفعش الدوا على معده فاضيه 
حاضر هاكل حاجه بسيطه عشان اخذ الدواء مش عارفه هينزل يسكن ايه ولا ايه 
معلش الدهان كمان هيريحك يلا يا حبيبتي 
مر يومين على هذه الحاډثه وقدم يوسف على اجازه ليوصل تولين الى الجامعه لتؤدي الامتحان شاهدهم زياد كانت تولين ترتدي كاب ونظاره شمسيه تخفي نصف وجهها وكانت تمسك يد يوسف بقوة كأنها طفل خائڤ من ترك يد والدته وتحاول بصعوبه الدخول وكانت متردده فاحتضناها يوسف وطبطب عليها
ومسح دموعها التي سقطت دونا عن ارادتها وقبل راسها
ذهبت تولين للامتحان الاول وكان بعده امتحان ماده زياد فتاخرت في صعود السلم فطرقت
باب القاعه اذن لها زياد بالدخول
بقلمي سحر السحرتي
اتفضلي سجلي اسمك هنا في الورقه دي 
لاحظ علامات زرقاء حول معصم يدها الاثنتين 
لو سمحت ممكن تقلعي النظاره والكاب ممنوع جوه القاعه 
فاضطرت لخلعهم فصعق زياد عند رؤيه وجهها الممتلئ بالكدمات رفض سؤالها حتى لا تحرج امام زملائها فهمس في اذنها
حصل ايه 
وقعت من على الاسكوتر 
طب اتفضلي هسمح لك ب 10 دقائق زياده عشان تعوضي التاخير 
شكرا يا دكتور 
ادت الامتحان وانفضت القاعه من جميع الطلبه الا تولين التي لم تستطع التركيز في الامتحان الاول والثاني فسلمت ورقه الاختبار قبل انتهاء الوقت
لسه الوقت الاصلي ما خلصش وانت لسه لك 10 دقائق
مش فارقه ده بس اللي قدرت احله
انت خلصتي ولا لسه عندك محاضرات 
لا خلصت
ممكن اوصلك
لا يوسف هيوصلني 
يعني هو تحت دلوقت
اه مستنيني من اول اليوم
طب هسبقك اسلم عليه
اتفضل انا باخذ وقت على منزل السلم
اسرع زياد ليتحدث مع يوسف قبل ان تنزل تولين
ازيك يا يوسف عامل ايه
كويس ازيك انت
ايه اللي حصل لتولين وبلاش تقولي انها وقعت من على الاسكوتر لان لاحظت كدمات ايديها ووشها مليان زرقان مالوش علاقة باي خبطة او حاډثة
خفض يوسف راسه في الأرض وصمت
يوسف انا هتجنن من ساعه ما شفتها غير وهي داخلة الجامعة كمان كانت خاېفة تدخل وتسيبك كأن حاجة وحشة حصلت لها وفي مليون سيناريو بيدور في دماغي ارجوك طمني عليها
مش عارف لو قلت لك هيكون صح ولا غلط 
انطق يا يوسف قبل ما تولين تنزل
وعملت معاه ايه الكلب ده
هرب ما قدرتش الحقه وخصوصا انها كانت مربوطه وبتصرخ 
يعني البوليس بيدور عليه دلوقتي
لا رفضت اني ابلغ مش عايزه تسترجع الحاډثه في التحقيقات هتقعد تحكيها والڤضيحه وماما مش عارف اعمل ايه خاېف عليها ولو ما تعاقبش ممكن يكررها حاسس بالعجز اني ما قدرتش احميها او اجيب لها حقها
كويس انك ما بلغتش ابعت لي اسمه وعنوانه وصورته لو عندك 
اسم ايه وعنوان مين 
كانت تولين قد نزلت واستمعت لاخر جملة فقط 
د
كافيه يوسف بيشكر فيه كنت عايز اعزم بابا وطنط هدى على العشا اركبوا يلا عشان اوصلكم 
لا شكرا يوسف هيوصلني
هو يعني معاه عربيه اركبي بقى اصل يوسف واحشني قوي وعايزه اقعد معاه 
ركبت رغما عنها وجلست خلف زياد الذي كل لحظه كان ينظر لها في مراه السياره بحزن على حالها وقلبه ينفطر عليها
هي كانت شاردة تنظر من زجاج السيارة وتخفي وجهها بالكاب والنظارة الشمسية ودموعها تسقط في صمت
الى أن وصل أمام أحد المطاعم وتوقف
اتفضلوا انزلوا
تولين ننزل فين ده مش البيت 
عازم يوسف على الغداء
طب روحني الاول واعزمه براحتك عندي مذاكره كثير 
انا ممكن اساعدك لو يوسف يسمح لي 
رد يوسف سريعا قبل أن تنطق هي فهو يعلم أنها لازالت تكن لزياد المشاعر وهو من يستطيع اخراجها من هذه الحالة 
طبعا هي هتلاقي حد يشرح لها احسن منك نتغدى ونروح تذاكر لها في البيت عندنا
انا هنام الاول وبعدين اصحى اذاكر
خلاص نامي واصحي براحتك هكون انا ويوسف خلصنا لعب مع بعض على البلاي ستيشن اصل ليه تار عنده من اخر مره كنا بنلعب فيها مع بعض
ايه اللزقه دي
ايه بتقولي حاجه
مش هعرف انام من صوتكم لانه بيجيب لاخر الشارع
رد يوسف سريعا 
هنلعب في اوضتي ومش هنطلع صوت 
واغمضت عينيها
انت بتدبسني انا عايزه ازحلقه
يا بنتي مصلحه يذاكر لك ايه المشكله هو احنا اللي طلبنا هو اللي اتطوع
في ايه مالكم مغمضين عينيكم هي الاضاءه عاليه 
ابدا بس دي حركه بنعملها بنغيظ بعض بيها
ازاي يعني
حاجه بين التوام ما تاخدش في بالك عازمنا على ايه بيقولوا المشويات هنا تحفه
اللي تطلبه توليه
وتولين مش عايزه حاجه كلوا انتم
لا لازم تاكلي عشان تعرفي تذاكري وتحلي في الامتحان
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-