رواية بين صفحات الهوي كاملة جميع الفصول بقلم رنا سليمان
رواية بين صفحات الهوي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رنا سليمان رواية بين صفحات الهوي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية بين صفحات الهوي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية بين صفحات الهوي كاملة جميع الفصول
رواية بين صفحات الهوي كاملة جميع الفصول
_لو فاكرة باللي بتعمليه دا هتخليني احبك تبقي غلطانة
_ومين قالك يا اياد اني عايزاك تحبيني .انا بعمل اللي لازم اعمله ك زوجة ولحد ما نطلق هفضل اعمل كدة لا طالبة منك انك تحبيني ولا تكرهني لان انت اصلا مبقتش فارق معايا
_يعني اية مبقتش فارق معاكي دي!
_يعني مبقتش فارق معايا يا اياد مش محتاجة اني اشرحها
_يعني انتي مبقتيش تحبيني زي الاول
_مش دا اللي كنت عايزه مم الاول .وبعدين انا اصلا فهمت اني عمري ما حبيتك..مع الوقت اكتشفت اني عمري ما حبيتك ولا هحبك اصلا وبقيت مستنية الطلاق يتم اكتر منك علشان ارتاح من التعب اللي انا فيه وعلشان انت كمان ترتاحعن اذنك علشان أنا محتاجة ارتاح شوية
سابتني ودخلت اوضتهافضلت باصص عليها وانا مش مصدق اللي هي قالته يعني هي بطلت تحبني بجد..طب ازاي وامتيدي من يومين بس كانت بتقول انها بتحبيني ومش عايزه تبعد عني معقول في يومين بس كل حبها ليا دا يروح طيب هو اية اللي مدايقني دلوقتي مع ان دا اللي كنت عايزه وبحاول بكل الطرق اني اخليها تكرهني وتبعد .لية دلوقتي مدايق وزعلان انها قالت كدة
فضلت قاعد علي الكنبة مدايق ومش فاهم ايه اللي مدايقني فضلت افتكر جوازنا كان عامل ازاي
_جدو حبيبي انت كويس
_متقلقش يا حبيبي انا كويس انا بس كنت عايز اكلمك في موضوع مهم علشان كده اتصلت بيك وقولتلك تيجي
_موضوع اية دا يا جدوخير يا حبيبي
_خير با حبيبي يا اياد انا كبرت ونفسي افرح بيك قبل ما اموت
_يا جدو حرام عليكانا كنت فاكر انك فيك حاجة وخاېف عليك وفي الاخر تطلع عايزني في الموضوع دا يا جدو
_وهو الموضوع مش مهم بردو يا اياديا حبيبي انت كملت ٣٠ سنة وانا مش هعيش معاك العمر كله يا اياد انا نفسي اطمن عليك قبل ما اموت
_هو مينفعش تطمن عليا غير بالجواز يا جدو يعني
_لا يا اياد مفيش غير الطريقة دي وشوف بقي يا اياد انت او مسمعتش كلامي واتجوز في اقرب وقت تنسي ان ليك جد
_يعني اية يا جدو
_يعني اللي سمعته يا ايادانا طول الوقت بحاول اكلمك بهدوء وافهمك ان وحدتك دي غلط ومش كل البنات واحد .مش علشان واحدة كسرت قلبك و ۏجعتك يبقي كل البنات زيها قدامك يومين تفكر فيهم وتيجي تبلغني قرارك بس لازم تعرف ان لو قرارك دا ممكن يخليك تخسرني يا اياد
فضلت واقف ساكت ومش عارف جدو ازاي يقولي كده .سيبته وخرجت من البيت .انا طول عمري بسمع كلام جدو واعمل كل اللي هو عايزه بس المرة دي لا مش قادر اعمل اللي هو عايزه ولا حابب افكر في الموضوع اصلاانا اتكسرت من اكتر واحدة بحبها ومكنتش اقدر استغني عنها ومبقتش قادر احب بعدها برغم من محاولات جدو ان ينسيني اللي حصل دا ويخليني اعيش حياتي من جديد مش قادر اتخطي اللي حصل وكسرتها ليه مبقتش قادر اثق في اي بنت تاني وبقيت شايف ان كل البنات زيها عارف ان طريقة تفكيري غلط ومينفعش ان افكر كده بس اللي حصلي دا قدر يكسرني ويخلي تفكيري كده فضلت ماشي وانا مش عارف هروح فين ولا هعمل اية لقيت واقف قدام
البيت بصيت علي البيت شوية بدات ادخل البيت واطلع السلم لحد ما وصلت قدام الشقة..اتنهدت وبدات اخبط علي الباب بتردد
فتحت الباب اول ما شافتني ابتسمت بفرحة وفضلت واقفة مكانها
_مكانش قدامي حد غيرك اروحله وانا مدايق بس لو هتدايقي من وجودي انا ممكن
اخدتني في حضنها ..حضنتها وفضلت اعيط..فضلت تطبطب عليها من غير ما تسألني في اية
رنا
_صباح الخير يا بابا
_صباح النور يا حبيبتي .عاملة اية انهاردة
_الحمد لله يا حبيبي احسن شوية
_طيب تعالي اقعدي علشان عايزك في موضوع
_شكله موضوع مهم خير يا بابا
_بصراحة جمال بيه اتصل بيا امبارح
_ودا عايز اية منك انت مش سلمته الشغل اللي طالبه منك وخلاص الموضوع خلاص
_لا مهو مش عايز يكلمني في الشغل يا رنا هو كان بيكلمني بخصوصك انتي
_بخصوصي انا!.واية الحاجة اللي تخصني اللي بينك وبينه دا
_اصل جمال بيه طالب ايدك لحفيده وعايزين يجوا يطلب ايدك يوم الخميس وانا وافقت انهم يجوا
_يا بابا هو احنا مش هنخلص من الموضوع دايا حبيبي انا مش عايزة اتجوز بالطريقة دي انا حقيقي مش فاهمة انت لية عايز تخلص مني بالطريقة دي
_انا عايز اخلص منك يا رنا يبنتي دا انتي اكتر واحدة بحبها في الدنيا وعايزها تبقي جمبي طول الوقت بس بردو يا حبيبتي دي سنة الحياة واكيد هيجي يوم وتتجوزي .انا مش هعيش معاكي العمر كله ونفسي افرح بيكي
_يا بابا بعد الشړ عليك انا عارفة ومقدرة كل دا بس بردو انا مش عايز اتجوز بالطريقة ديانا عايزه اتجوز شخص اعرفه واختاره بنفسيمش اي واحد يخبط علي الباب ويقول انه عايز يتجوزني اوافق والموضوع يخلص عليه
كدهانا من حقي اني احب الشخص اللي هكمل معاه حياتي دا يا بابا
_الحب بيجي بعد الجواز يا رنا
_مفيش حاجة اسمها كده يا بابا الحب عمره ما يجي بعد الجوازلو سمحت يا بابا يا ريت نقفل علي الموضوع دا نهائي لو بتحبيني
_يعني مش عايزه تعرفي مين الشخص دا
_ايا كان يا بابا هو مينانا مش موافقة
_انتي تعرفيه كويس اوي..الدكتور اياد اللي معاكي في المستشفى
بصتله پصدمة وانا مش مصدقة اللي سمعته مكنتش مصدقة نفسي
_اياد اياد عايز يتقدملي انا!
يتبع..
الحلقة الثانية
_انا لما عرفت ان حفيده اياد اللي معاكي في الشغل وفقت علطول قولت يمكن انتي كمان توافقي
_خلاص يا بابا مش مشكلةانا هقعد معاه وربنا يسهل بقي..علشان انت اتفقت مع جمال بيه بس
_لا يا حبيبتي ملكيش دعوة بيا انا مش مشكلة اهم حاجة راحتك انا هتصل ب جمال بيه واقوله انك رافضه الموضوع وخلاص
_لا لامينفعش خالص يا بابا انك تعمل كدة انا اهم حاجة عندي شكلك قدام الناس..انا هقعد معاه ومين عارف النصيب فينيمكن يكون هو نصيبي مثلا
_ماشي يا حبيبتياللي تشوفيهبس اوعي تضغطي علي نفسك علشاني انتي تقعدي معاه ولو محصلش نصيب تقولي من غير كسوف
_حاضر يا حبيبيعن اذنك بقي علشان ادخل اغير هدومي واروح علي الشغل
_مش هتفطري الاول
_لا مش هينفع..هبقي افطر في الشغل
_طيب روحي انتي علشان متتاخريش
_حاضر يا حبيبي
↚
دخلت الاوضة وقفلت البابمكنتش مصدقة نفسي اياد اللي من يوم ما شوفته وانا معجبه بيه وبحبه عايز يتقدملي ومعجب بياطب ازاي .دا عمره ما بصلي ازاي ازاي يطلع بيحبني وجاي يتقدملي .كنت طايرة من الفرحة ومش مصدقة نفسيلبست هدومي وروحت علي المستشفى علشان اشوفه
اياد
حطيت الشاي علي الترابيزة وقعدت جمبي وهي مبتسمة
_كنت عارفة انك هتيجي في يوم
_مكنتش ناوي اجيفجاة لقيت نفسي قدام البيت
_المهم انك جيت في الاخراية اللي مزعلك يا حبيبي
_جدو اټخانق معايا وقالي انه لو متجوزتش مش هيبص في وشي تاني وهخسرهانا مش عارف اعمل اية
_واية اللي مانعك تنجوز
_انتي اللي بتقولي كدة!انتي نسيتي اللي حصل
_لا منسيتش بس مش كل البنات واحد يا اياد لو كانت نور وحشة ف في بنات كتير كويسةاكيد في واحدة تحبك بجد و تقدرك و تنسيك كل اللي فات دابس انت اللي مش عايز تحاول يا اياد تدي فرصة لنفسك انك تحب
_هو انتي بتتكلمي بجديعني بجد قاعدة بتديني في نصايح كنتي ادي النصايح دي لنفسك وصلحي علاقتك مع جدو الاول .لما انتي بتعرفي تصلحي حياة الناس اوي كدة مش قادرة تصلحي حياتك لية
_انت مش فاهم حاجة يا اياد
_فهمينيلو انا مش فاهم فهميني انتي اقنعيني انك صح بعد حبه ليكي دا وانه كان بيعمل المستحيل علشان يفرحك وانتي في لحظة بعدتي عنه وخلتيه يدمر .فرقتي اية انتي عن نور علشان تديني نصايح
_انا مش هقدر اقولك حاجة دلوقتيعلشان انت عمرك ما هتفهمني يا اياد..كل اللي هقدر اقوله اني لسة لحد دلوقتي بحب جدك وان اللي عملته دا علشان حبي ليه
قامت وقفت وبدات تتكلم والدموع في عنيها
_الاوضة دي انا فرشتها علشان لما تيجي يكون ليك مكان تقعد فيهلو حابب ادخل ونام فيها وفكر كويس في الموضوع جدك بيحبك وعايز مصلحتك
سابتني ودخلت اوضتها وقفلت البابفضلت باصص عليها وانا مش فاهم حاجة اتنهدت بتعب ورجعت راسي لورا .سندت راسي علي الكرسي وبصيت لفوق
صحيت من النوم ملقتهاش جمبي قومت وخرجت من الاوضة لقيتها قاعدة قدام التلفزيونفضلت باصص عليها وانا علي وشي ابتسامه وقلبي قلبي كان بيدق جامد ومش عارف في اية معقول اكون .لا لا اكيد دا محصلش يعني هزيت راسي وغمضت عينيقربت منها وقعدت جمبها ومسكت الريموت بدات اتكلم وانا بقلب في التلفزيون
_صباح الخير
_صباح النور..بعد اذنك
قامت من مكانها وكانت هتمشي مسكت ايديها بسرعة وقومت وقفت قدامها بصيت علي ايدي ب استغراب ورجعت بصتلي
_رايحة فين
_داخلة الاوضة..في مسلسل بحبه هيبدا دلوقتي وعايزه اتفرج عليه
_طيب متقعدي تتفرجي عليه هنا لية تدخلي جوا
_علشان المسلسلات دي لعب عيال صغيرة ومينفعش انك تتفرج عليها افتكر ان دا كلامك مش كده!
سابتني ودخلت الارضة فضلت باصص عليها لحد ما دخلت الاوضة وقفلت الباب..قعدت مكاني وبدات احس بخنقة كنت كل شوية ابص علي الاوضةمكنتش عارف بعمل كدة لية وليه مخڼوق انها سابتني ومشيتقامت من مكاني قربت من الاوضة..فتحت ودخلت لقيتها قاعدة بتتفرج علي المسلسل اول ما شافتني اتكلمت
_في حاجة يا اياد
_لا..اقصد اه فيهاصل انا جعان..ممكن تعمليلي حاجة اكلها
_حاضر
_بس لو هدايقك خلاص خليكي
_لا ولا يهمك مفيش حاجة
_والمسلسل!
_عادي هتفرج عليه في الاعادة
قعدت علي السرير استناها بعد شوية جات ومعاها صنيه عليه سندوتشات و كوباية عصيرقومت واخدتها منها
_شكرا يا رنا
_علي اية دا واجبي لو احتاجت حاجة قولي
_هو انا ممكن اقعد اتفرج معاكي علي المسلسل دا ولا هدايقك
_مسلسلانت عمرك ما حبيت المسلسلات يا اياد
_شكلي بدات احبهاينفع اقعد معاكي !
_طبعا اتفضل
قعدت جمبها بدات اكل وانا بتفرج علي المسلسل معاهاكنت كل شوية ابص
عليها من غير ما تاخد بالها
رنا
مكنتش فاهمة اية التغير اللي حصله في اليومين اللي غاب فيهم دول من ساعة ما رجع وهو شخص تاني تصرفاته بقيت غريبة وطول الوقت بيبصلي بطريقة غريبة انا لو مكنتش عارفاه كويس كنت هقول انه ..انه بيحبني بس اياد عمره ما حبني ولا هيحبني في يوم .انا مش عايزه اوهم نفسي بحاجة عمرها ما هتحصل ..علشان كدة انا لازم ابعد وانساه علشان اقدر اكمل حياتي وقلبي يرتاح
_بس شكله حلو المسلسل دا انتي شوفتيه قبل كدة
_اه حلو اوي دي تالت مرة اتفرج عليه
_تالت مرة!علي كدة يبقي مسلسل جامد
_اه انا بحبه اوي
_الظاهر ان ذوقك حلو
_مش اويتحب اعملك
شاي
_خليه بعد المسلسل
↚
نبقي نشرب سوا
_ماشي
تلفوني رن وكان جمبهمسكه وكان بيمد ايده ليا علشان اخدهشاف الاسم .بدا يتكلم وهو بيبصلي
_مين يونس دا
فضلت ساكتة وببص ليه
يتبع..
الحلقة الثالثة
_اخدت قرارك يا اياد ولا لسة
_انا موافق اني اتجوز يا جدو .اهم حاجة عندي انك تكون راضي عني
_يبقي تجهز نفسك يوم الخميس علشان هنروح نتقدم ل عروستك
_عروستيدا حضرتك مرتب كل حاجة بقيدا انا حتي معرفش العروسة
_لا انت تعرفها كويس يا اياد الدكتورة رنا اللي شغاله معاك في المستشفى
_دكتورة رناوحضرتك تعرف دكتورة رنا منين
_بيني وبين والدها شغل .قابلتهم مرة في مطعم كنت قاعد فيه قبل كده لما شوفتها افتكرت اني لما كنت بجيلك المستشفى بشوفها هناك طلبت ايديها من والدها وقولتله انك معجب بيها من ساعة ما شوفتها في المستشفى واننا عايزين نطلب ايديها ليك وهو وافق وحددنا يوم الخميس علشان نروح و نتقدم ليها
_يعني حضرتك مجهز كل حاجة وجاي تحطني قدام الامر الواقع
_انا بعمل كدة علشان مصلحتك يا اياد انا عايز اطمن عليك قبل ما اموت .لازم تعرف اني بعمل كل دا علشان مصلحتك وبس
_اللي حضرتك شايفه اعملوا يا جدو عن اذنك
سيبته ودخلت الاوضة وقفلت الباب قعدت علي السرير وحطيت ايدي علي وشي بتعب انا مش قادر افهم هو لية بيعاملني كأني طفل صغير مش عارف الصح من الغلط الغريبة انه شايف انه كدة صح لما يكون بيحركني زي اللعبة في ايده وياخد كل قرارات حياتي عني يكون صح ازاي..المشكلة اني بحبه وهو اقرب حد ليامش قادر ازعل منه ولا ارفضله طلب حتي انا حقيقي تعبت ومبقتش عارف افكر ولا اعمل اية
كنت واقف قدام المرايا وبجهز نفسي .دخل الاوضة وهو ماسك عصيته ..بدا يقرب مني وعلي وشه ابتسامه
_جاهز يا عريس
بصيتله وابتسمت .هزيت راسي و رجعت بصيت للمرايا تاني طبطب علي كتفي وبدا يتكلم بهدوء
_يا اياد انت اخر حاجة بتفكرني بالمرحوم ابوك..اوعي تفكر اني بعمل اللي بعمله دا علشان عايز اغصبك علي حاجة بالعكس يا عبيط انا بعمل كل اللي اقدر عليه علشان تكون مبسوط وفرحان..انت يمكن من فاهم انا لية بعمل معاك كدة ولية دايما بحطك قدام اختيارات انت مش حاببها اصلا .بس انا واثق انك لما تكبر وتعمل اللي بعمله معاك دا مع عيالك هتفهمهتفهم قد اية انا بحبك وبخاف عليك اكتر من نفسي .اوعي يا اياد تزعل مني في يوم دا انت الغالي ابن الغالي يا واد
حضنته وانا بحاول امنع دموعي انها تنزل..بدات اتكلم
_ربنا يخليك ليا يا جدو وميحرمنيش منك ابدا يا حبيبي
_ويخليك ليا يا حبيبي
بعدني عنه .مسح دموعه اللي نزلت بدا يتكلم بهزار
_وبعدين بقي انت هتعيط ولا اية..يلا اجهز بسرعة علشان العروسة مستنيةمش عايزين نتاخر عليها
_حاضر
خرج من الارضة بعد شويه خرجت وراه..نزلتا من البيت وركبنا العربية .بعد شوية وصلنا .فضلنا قاعدين معاهم شوية وبعدين سابوني انا وهي لوحدنا فضلت قاعد ساكت شوية..بدات اتكلم وانا بحاول ابعد نظري عنها
_بصي يا رنا انا مش عايز اكدب عليكي واقولك اني معجب بيكي زي ما جدو قال ولا عايز ابدا العلاقة دي بكدب انا حابب اني اتكلم بصراحة معاكي رنا انا سبب وجودي هنا هو جدو ..جدو عايز يجوزني ب اي طريقة علشان يطمن
عليا اني مش هكون لوحدي لو لا قدر الله حصله حاجةبصراحة انا مش حابب فكرة الجواز دي اصلا بس زي ما قولتلك انا وافقت اني اجي هنا علشان بحب جدو ومش بحب اني ارفضله طلب ..انا حبيت واحدة كسرت قلبي ودمرتني ومش حابب اني اكرر التجربة دي تاني انا وافقت جدو وجيت لحد هنا علشان يقتنع اني موافق علي الموضوع بس انا طالب منك انك ترفضيني انتي .صدقيني يا رنا انا بعمل كدة علشان انتي كمان متكونيش عايشة مع واحد مش بيحبك وبيفكرك في غيرك انا بعمل كدة علشانك قبل ما يكون علشاني
رنا
كنت قاعدة بسمع ليه پصدمة..مكنتش قادرة استوعب اللي بسمعه ..كنت حاسة اني في دنيا تانية ومش حاسة ب اي حاجة حوالياحاولت امنع دموعي انها تتنزل بدات اتظاهر بالقوة وبدات اتكلم بثقة
_هو انا ممكن اسألك سؤال
_طبعا يا رنا اتفضلي
_هو انا لو
فعلا رفضت وسمعت كلامك..وجدك جاه بعد يومين وجابلك عروسة تانيه هتعمل اية ساعتها
_هقولها نفس اللي قولته دلوقتي وهخليها ترفض
_بالسهولة دي!..معتقدش انها سهلة اوي كده
_مش فاهم قصدك
_هو اية اللي مش مفهوم من كلامي معلشلو في حاجة مش مفهومه يبقي كلامك انت اللي مش مفهومهو انت فاكر لما تيجي تقول الكلمتين دول هتخليني ارفض الجوازة واخليك تعمل اللي انت عايزه
_والله انا شايف ان اي واحدة عندها كرامة لما تسمع الكلام اللي انا قولته دا هترفض وبعدين انا مش فاهم اية لازمة
الكلام دا انا طلبت منك طلب لو تقدري تنفذيه ماشي ولو مش هتقدري وهتقبلي تتجوزيه واحد لا بيحبك ولا هيحبك اصلا ف دي حاجة ترجعلك
_طيب يا اياد طالما انت اتكلمت معايا بصراحة انا كمان هتكلم معاك بصراحة ..انا من اول يوم شوفتك فيه في المستشفى وانا معجبة بيه وحبيتك كمان طول الوقت كنت بفكر فيك وبدعي ربنا انك تكون ليا وان قلبك يحن عليا في يوم..وربنا استجاب دعائي..لما بابا قالي انك هتيجي تتقدم ليا مكنتش مصدقة نفسي من الفرحة وكنت قاعدة بعد الدقايق علشان اللحظة دي تيجي وتقعد القاعدة دي..الفرصة جات لحد عندي وانا لو رفضتها هكون غبية اوي
_يعني اية مش فاهم
_يعني انا موافقة علي الجوازة دي يا اياد .ومش هسيبك تروح من ايدي..سميها بقي دي ما تسميها ..شايفني معنديش كرامة او غير كدة انا مش فارقة معايا..اهم حاجة انك هتكون ليا انا و دعواتي ربنا اخيرا استجاب ليها
↚
_يعني انتي شايفه كدة!
_انا مش شايفه غير كدة يا دكتور اياد
قبل ما يتكلم كانوا قربوا مننا وهما علي وشهم ابتسامه
_ها يا شباب .نقول مبروك ولا اية
_مش نسيب العروسة تفكر الاول يا جمال بيه وبعدين ناخد قرار
_وماله ..عروستنا لازم تاخد الوقت اللي عايزاه بس لازم تاخدي قرارك في اسرع وقت يا عروسة .علشان نفرح بيكم انا ووالدك في اسرع وقت
ابتسمت وبصيت في الارض بكسوف..محاولتش اني ابصله خالص طول الوقت لحد ما مشيوا
اياد
_ساكتة لية يا رنا مين يونس دا
_دي مكالمة مش مهمة هبقي ارد عليها بعدين
_ايوة يعني مين يونس دا
_في اية يا اياد .هو انا عمري سألتك انت بتكلمي ولا بتعمل اية..علي العموم يا اياد دا يونس ابن خالتي بيتصل بيا علشان يقولي كل سنة وآنا طيبه علشان انهارده عيد ميلادي
_ابن خالتك !هو انتو كلكم كدة بجد
_هو اية اللي كلنا كدة ..انا مش فاهمه حاجة
_كفاية بقي..كفاية كدب .انتو مفيش حاجة عندكم غير الكدب ..وانا اللي افتكرت انك مختلفة وكنت بدات احب يا خسارة اتخدعت فيكي
_اية اللي انت بتقوله دا ..بقولك دا يونس آبن خالتي وبيتصل بيا علشان يعيد عليا..انت كبرت الموضوع من مفيش اصل
_انتي طالق يا رنا
سمعت الكلمة دي وفضلت واقفه مكاني مصډومة ومش قادر انطق بكلمة مكنتش فاهمة اي حاجة وازاي من مكالمة تلفون يعمل كل دا فضلنا واقفين احنا الاتنين ساكتين ومحدش فينا بيتكلم
يتبع..
الحلقة الرابعة
_اياد طلقني يا جدو طلقني
_انا عارف انه غلطان يا رنا كان لازم يسمع منك الاول
_وهو حفيدك دا من امتي بيسمع لحد يا جدو وبعدين انا معملتش حاجة غلط يونس ابن خالتي واخويا في الرضاعة كمان بس بردو الغلط جاي مني انا علشان وافقت اني اتجوزه من الاول وسمعت كلامك
_بس اياد حبك يا رنا
_مهو واضح من اللي بيعمله..دا اول ما شاف اسم يونس علي التلفون اټجنن وقال اني كدابة واني زيي زيها..انا مش فاهمه هو اية اللي حصله اول ما شاف اسم يونس علي التليفون دا حتي مصدقنيش لما قولتله انه ابن خالتي
_انا اسف يا بنتي انا اللي حطيتك في الموقف دا..لو مكنتش جيت لحد عندك في المستشفى وطلبت منك توافقي عليه مكنش كل دا حصل
_الغلط مش من عندك..الغلط عندي انا لاني استحملت علشان بحبه..لكن انا تعبت و مبقتش قادرة اكمل معاه انا مش هرجع ليه مهما حصل عن اذنك
قومت من مكاني واخدت شنطة هدومي..قربت من الباب وفتحته..خرجت من البيت..روحت عند بيت بابا ودخلت اوضتي من غير ما اتكلم معاه..قعدت علي السرير وبدات اعيط وانا بفتكر اللي حصل
_دكتورة رنا..في مريض مستني حضرتك وعايزك تكشفي عليه بنفسك
_عايزني انا اللي اكشف عليه بنفسياشمعني انا يعني
_هو مصمم علي حضرتك
_ماشي تعالي معايا
روحنا للمريض ولقيته جمال بيه
_جمال بيهاهلا وسهلا بحضرتك روحي انتي يا فريدة خلاص
مشيت وسابتنا بدات اتكلم وانا بقرب منه
_بتشتكي من اية يا جمال بيه
_انا بصراحة مش جاي علشان اكشف يا بنتي انا عايزك في موضوع مهم ومكنش ينفع حد يعرف بيه ولا يخرج برا عننا احنا الاتنين
قعدت جمبه وانا مش فاهمة ..بدات اتكلم بعدم فهم
_خير يا جمال بيه اية الموضوع المهم دا
_انا جاي اكلمك بخصوص اياد يا رنا
_ماله اياد
_انتي طبعا عارفة اني انا وهو هنيجي نطلب ايدك من والدك يوم الخميس
_ايوة اكيد طبعا عارفةهو في مشكلة
_بصراحة انا جاي اطلب منك طلب
ومحرج اني اطلبه منك..بس انا عارف انك مش هترفضي طلبي دا
_انا مش فاهمه اي حاجة
_هفهمك..بصي يا رنا..اياد دا الحاجة الوحيدة اللي بقية ليا من ابني سمير الله يرحمه..بخاف عليه وبحبه اكتر من اي حاجة في الدنيا دي..فلوسي وكل حاجة انا بملكها انا مستعد اتنازل عنها علشان يكون هو سعيد في حياته ومبسوط..انا مش عايز حاجة من الدنيا دي غير اني اطمن عليه من بعدي وانا ابقي واثق انه هيعيش حياة سعيدة فعلا
_بعد الشړ علي حضرتك ..بس انا بردو مش فاهمة اية المطلوب مني
_بصي يا رنا اياد اتدمر من بعد اللي حصله من خطيبته الاولي ومبقاش عايز يدخل في علاقة جديده بالعكس دا شايف ان البنات كلها شبه خطيبته ومفيش واحدة قادر يأمنلها من تاني انا عارف اياد كويس..هيحاول يقولك كلام يكرهك فيه او يخليكي ترفضي يوم الخميس..هيحاول بكل الطرق يثبتلك انه مش عايز يتجوز وهيكون عايز يخلي الرفض جاي منك انتي علشان يبان قدامي انه كان موافق علي الجواز بس الرفض جاه منك انتيانا بس طالب منك انك توافقي عليه وتكوني جمبهانا اتعاملت مع والدك كتير وعارف كويس انه شخص محترم واكيد انتي زيه لانك تربيته علشان كدة انا جاي ليكي وطالب منك الطلب دا
_هو..هو حضرتك فاهم انت بتطلب مني ايةحضرتك بتطلب مني اني ادوس علي كرامتي واقبل اتجوز شخص هو
مش عايزني اصلا ولا بيحبني ..انا مقدرة حب
↚
حضرتك ليه وانك عايز تطمن عليه وكل دا بس..بس انا مقدرش اوافق علي حاجة زي كدة
_انا مستعد اني اعملك اي حاجة انتي عايزاها بس توافقي
_وانا مش عايزه حاجة حضرتك انا عمري ما فكرت اني اتجوز واحد مش بحبه ولما وافقت اني اقعد مع اياد لاني عرفت انه معجب بيا وانا كمان معجبة بيه..بس بعد اللي حضرتك قولته دا مستحيل اني اوفق عليه
_انا عارف انه صعب عليكي انك تقبلي..بس بردو انا حاسس انك لو وافقتي هتقدري تخلي اياد يحبك وتغيريه لاحسن
_وانا هفضل عايشة علي امل انه يحبني!..هفضل عايشة مع واحد مش متقبل فكرة الحب ولا الجواز و زي ما حضرتك بتقول كدة هيحاول يبوظ الجوازة ب اي شكل علشان امل بسيط انه يتغير!
_لو كنتي مكاني وشايفه حفيدك او حفيدتك بتضيع قدام عينك كنتي هتعملي كدة ويمكن اكتر من كدة كمان انا مش عايز اعرف ردك دلوقتي انا هسيبك تفكري براحتك لحد يوم الخميسبس حاولي تفكري صح لو كنتي فعلا بتحبيه زي ما قولتي ..اتمني محدش يعرف حاجة عن كلامنا دا بعد اذنك
سابتني وخرج من المستشفى فضلت قاعدة مكاني ومش عارفة افكر ولا اخد قرار
كنت غلطانه لما وافقت جدو علي طلبه دا..بس انا لما وافقت وافقت علشان بحبه وكنت بحاول اخليه يحبني بس انا بقالي ٦ شهور بحاول معاه وهو مش بيتغير بالعكس..دا دايما بيحاول يكرهني فيه وبيأديني اكتر وانا تعبت..المرة دي انا اللي هبعد ولو عمل اية علشان يرجعلي مش هوافق ابدايا ريتني ما كنت حبيته ولا كنت عرفته من الاول
اياد
_طلقتها وارتحت
_لو سمحت يا جدو انا مش عايز اتكلم في الموضوع دا نهائي كانت غلطة واتصلحت خلاص يا ريت نقفل الموضوع دا ويا ريت منتكلمش فيه تاني لو سمحت
_مش مكسوف من نفسك من اللي عملته دا
_هو انا كنت عملت اية يا جدو..كنت عايزني اعمل اية لما اشوفها بتعمل كده
_خيانة اللي بتتكلم عنها قالتلك انه ابن خالتها وبيتصل علشان يقولها كل سنة وهي طيبة
_وحضرتك صدقتها بقي مش كدة..دي واحدة كذابة زيها زي نور وزي كل البنات
_انت اية اللي حصلك..عمرك ما كنت كدة..بقيت دايما بتفكر بطريقة غلط وشايف ان الكل غلط وانت بس اللي صح .فوق لنفسك بقي
_افوق لنفسي لية هو حضرتك شايفني مچنون قدامك..كل اللي انا فيه دا بسبب اللي حصل من نور وامي وتيتة..حتي انت ليك يد في دا..لو كنت حاولت تحل المشكلة اللي بينك وبين تيتة ومتوافقش علي الطلاق كان يمكن يبقي عندي امل في اي علاقة ادخلها كلكم كنتم سبب في اني اكون كدة..بقيت شايف ان كل البنات متستحقش الحب وان كلهم خاينين
_متحاولش تعلق غلطك علي غيرك
_انا مبحاولش اعمل كدة يا جدو انتو السبب في اللي انا فيه دامفيش حد فيكم انا اقدر اخده قدوة ولا حد قادر انه يقنعني ب ان في علاقات بتنجح..وحقيقي انا تعبت تعبت وانا بحاول ارضيك ازاي واعمل اللي انت عايزه .طول الوقت بحاول اني اعمل اللي يريحك انت وبس وبردو شايفني وحش ..بس خلاص من انهارده اللي انا عايزه وبس هو اللي هعمله..لو عايزني امشي ومش عايز تشوف وشي تاني ف انا موافق محدش بعد كدة هيفرق معايا لا حضرتك ولا اي حد تاني..انا هعيش حياتي زي ما انا عايز مش زي ما انت عايز يا جدو
سيبته ومشيتحقيقي انا مش عارف انا صح ولا غلطيمكن
فعلا رنا عندها حق واني غلطت و اتسرعت في اللي عملته دا يمكن..يمكن فعلا رنا كويسة و بتحبني بجد وانا اللي وحش..يمكن اكون حبيتها فعلا ..بس مبقاش ينفع..انا بقيت شخص صعب وبقيت بشك في كل حاجة حواليا ولازم..لازم اني ابعد عن الكل يمكن حياتي تتحسن وحياتهم هما كمان
كنت ماشي في الشارع ومش مركز..خبطت في واحدة اعتذرت ليها وكملت مشي صوتها وقفني
_اياد
وقفت في مكاني پصدمة وانا مش مصدق نفسي..لفيت نفسي بالراحة لقيتها قدامي واقفه وعلي وشها إبتسامه
_وحشتني اوي يا اياد
فضلت واقف وباصص عليها پصدمة مكنتش قادر اتحرك ومش مصدق انها واقفه قدامي ورجعت بعد كل اللي حصل دا..تلفوني رن بصيت فيه لقيتها بترن عليا فضلت ابص في التلفون وابصلها وانا واقف مكاني ومش عارف اعمل اية
يتبع..
الحلقة الخامسة
_اية اللي رجعك تاني بعد اللي عملتيه يا نور
_علشان وحشتني يا اياد..وحشتني ومش قادرة ابعد اكتر من كدة
_وحشتك!.انتي بتتكلمي بجد..بعد كل اللي عملتيه دا جايه تقولي اني وحشتك
_اياد انا من يوم سيبتك وانا حياتي اټدمرت..انا من يوم ما سيبتك وروحت لخالد وانا حياتي ادمرت يا اياد..انا مش محتاجة غير انك تسامحني ونرجع زي الاول
_اسامحك!.اسامحك علي اية ولا اية يا نور..علي انك سبتيني قبل كتب الكتاب بيومين وقولتيلي انك عمرك ما حبتيني ولا اسامحك علشان روحت واتجوزت خالد اقرب صاحب ليا واللي كنت بعتبره اخوياولا اسامحك علشان ډمرتي حياتي وخليتيني مش قادر اثق في اي واحدة بعد اللي عملتيه دا
_انا عارفة اني غلطت يا ايادبس انا دفعت ثمن غلطتي دا غالي اوي..اياد انا عرفت قيمتك وقيمة حبك ليا متأخر اوي عرفت قيمتك في كل مرة خالد كان بيمد ايده عليا ..عرفت قيمتك لما كنت بقع في مصېبة وبتصل بخالد يقولي انه مش فاضي وافتكر لما كنت انت بتجيلي لو حسيت اني فيا حاجة وتسيب كل اللي وراك علشانيانا عرفت قيمتك متأخر اوي يا اياد..انا عارفة انه صعب عليك تسامحني ودا حقك بس انا مش محتاجة منك غير فرصة تانيه بس علشان اثبت حبي ليك واني اتغيرت علشانك
_اتاخرتي اوي يا نور..اتاخرتي علشان تفهمي قد اية انا كنت بحبك بس للاسف..مبقاش ينفعانا بقيت بكرهك قد حبي القديم ليكي
_لا يا اياد..انت لسة بتحبينيانت بس لسة زعلان مني علشان كدة بتقول الكلام دا..ارجوك يا اياد تعال ننسي اللي فات ونبدا صفحة جديدة..وانا أوعدك اني عمري ما هزعلك تاني ..علشان خاطري يا اياد متسبينيش
مسكت في ايدي ودموعها بدات تنزل..فضلت باصص عليها وانا مش عارف اعمل اية ولا اتصرف ازاي..مكنتش عارف اسامحها واديها فرصة تانية ولا لا..انا اه يمكن بدات احب رنابس بعد اللي انا عملته انهاردة دا وشكي فيها اللي احتمال يكون غلط مش هتسامحني..وهترفض ترجع تانيانا مبقاش ينفعني غير واحدة زي نور..يمكن رنا فعلا كويسة وانا مستحقش تكون من نصيبي..لاول مرة احس اني تايه ومش عارف اخد قرار صح ولا عارف اتصرف ازاي..فضلت ابص عليها وانا ساكت وهي ماسكة في ايدي و باصة ليا
رنا
_انتي كويسة يا حبيبتي
_هو اية اللي حصل يا بابا انا مش فاكرة حاجة
_اغمي عليكي..وانا من قلقي قلقي جيبت دكتور يكشف عليكي مبروك يا حبيبتي
_مبروك علي اية
↚
_انتي حامل يا رنا
بصتله پصدمة وانا مش قادرة انطق ولا اتكلم
_حاولت اكلم اياد وافرحه..رنيت عليه من عندك علشان تلفوني كان فاصل شحن بس مردش ..هيكون احسن لو كلمتيه انتي قولتيله
اداني التلفون في ايدي باس راسي وهو علي وشه ابتسامه فرحة
_انا هروح اعملك حاجة تاكليها لحد ما تكلمي اياد وتقوليله الخبر الحلو دا
بص علي شنطة هدومي اللي محطوطة في اخر الاوضة ورجع بصلي واتكلم
_اكيد الخلاف اللي بينكم دا يتحل بعد ما يعرف الخبر الحلو دا
سابني وخرج من الاوضة وقفل الباب وراه..فضلت باصة علي الباب لحد ما اتقفل مكنتش عارفة اعمل اية ولا اخد قرار حتي..انا مش عايزة ارجع لاياد بسبب شكه فيا دا بس بس انا دلوقتي حامل منه وبسبب حملي دا اكيد في حاجاتهم هتتغير ..او انا ممكن
هزيت دماغي وانا بمنع نفسي اني افكر حتي في الموضوع ..اتصلت بيه واستنيت لحد ما يرد عليا..التلفون فصل وهو مردش حطيت التلفون جمبي واتنهدت بحزن وانا مش عارفه اتصرف ازاي ولا اعمل اية
اياد
_اياد انت كويس
_معتقدش ان دا يهمك في حاجة
_انا شايفاك مدايق قولت اسألك يمكن اقدر اساعدك في حاجة
_لو عايزة تساعديني تبعدي عني ..دي هتكون اكبر مساعدة منك ليا
_انا مش فاهمة هو انت لية پتكرهني كدة
_انا ولا بكرهك ولا بحبك يا رناانا من اول يوم وانا قايلك كل حاجة في قلبي و سيبتلك الاختيار..وانتي اختارتي انك تكوني معايا يبقي تستحملي بقي
_انا اختارت اكون معاك علشان بحبك يا اياد كنت فاكرة..كنت فاكرة اني هقدر اغيرك او اخليك تحبيني .علشان كدة وافقت اتجوزك
_تبقي غلطانة..لاني عمري ما هتغير ولا عمري هحبك انتي لازم تعرفي كويس ان هي مسألة
وقت مش اكتر وهطلقك..انا بس بحاول امهد لجدو ان انا وانتي مش مناسبين لبعض وبعدين هطلقك..متحاوليش معايا اكتر من كدة لاني عمري ما هحبك وكل محاولاتك دي هتفشل
_عندك حق..انا غلطانة فعلا..غلطت لما حبيتك وغلطت لما اتجوزتك غلطت في كل مرة جيت علي نفسي فيها علشانك وانت مكنتش بتهتم بيا في الوقت اللي انا كنت بهتم ب اقل التفاصيل اللي تخصك..غلطت علشان اهتميت بيك وعبرت عن حبي اللي لا هو حرام ولا عيب لانك جوزي..بس متقلقش يا اياد انا هصلح غلطتي دي و هنسي حبي ليك دا خالص..من انهاردة لحد ما نتطلق هتشوف رنا تانية..واحدة هتنسي حبها ليك ومش هتحاول تغيرك
علشان انت متستحقش حبي دا يا اياد..انت طول الوقت بتشتكي قد اية نور جرحتك ودمرتك هي وخالد صحبك وفاكر انك الوحيد الضحېة..بس انت مش اقل منهم لا بالعكس انت اسوء منهم هما الاتنينعارف لية يا اياد لانك عملت فيا نفس اللي حصل فيك وجعتني وكسرت قلبي زي ما هما عملوا فيك مع انك عارف كويس قد اية الاحساس دا صعب..انا عمري ما هسامحك يا اياد
افتكرت كلامها ليا..لاول مرة احس اني انسان وحش وظالم علشان ظلمتها معايا..انا كنت غلطان فعلا .رنا بتحبني ..مش ممكن تخوني وانا اللي غلطت بس هي عمرها ما هتسامحني..بصيت علي التلفون لقيتها بترن تاني..سحبت ايدي اللي كانت في ايد نور..مسكت التلفون وفضلت باصص فيه ومش قادر اخد قراركنت هرد لقيتها قفلت ..غمضت ايدي بتعب وحيرة و مكنتش عارف اعمل اية..ارجع ل رنا اللي اذيتها بدل المرة الف واللي اكيد مش هتسامحني علي كل اللي عملته فيها ولا ارجع لنور لاني بقيت زيها ومش هينفعني غيرها دلوقتي .بس لا انا مستحقش رنا وحبها ليا غير لما اثبت لنفسي قبل ما اثبتلها اني هكون شخص احسن وهحبها بجد ودا نش هيحصل غير بطريقة واحدة وبس..سمعت صوتها
_اياد انت كويس!
_انا موافق
_موافق علي اية
_انتي مش جاي تطلبي مني اننا نرجع..وانا بقولك اني موافق
_بجد يا اياد
_ايوة بجد..بس انا عندي شرط
_وانا موافقة عليه
_قبل ما تعرفي اية
هو الشرط دا
_مش مهم المهم انك تسامحني وترجع زي الاول
_لو
↚
عايزة اننا نرجع زي الاول يبقي تعملي اللي انا عايزه يا نور
يتبع..
الحلقة السادسة
_كنت فين من امبارح ..عمال اكلمك انا ورنا وانت مش بترد
_مكنتش فاضي يا جدو كنت مشغول
_ممكن اعرف كنت مشغول في اية
_كنت مع نور
_نور مين
_نور خطيبتي القديمة يا جدو..نسيتها ولا اية يا جدو
_انت ايه اللي يخليك تقابل البنت دي تاني
_علشان بحبها بصراحة نور ندمت علي اللي عملته معايا وطلبت مني اني اسامحها وانا بصراحة لسه بحبها..وقولت اديها فرصة تانيه
_انت اكيد اټجننت
_اية الجنان في اللي بقوله يا جدو..اه نور غلطت بس ندمت علي غلطتها معايا دي ..وبعدين احنا مش ملايكة يعني..كلنا بنغلط و بنندم علي غلطنا وطالما انا لسة بحبها يبقي اية المانع اني اديها فرصة تانية ونرجع تاني لبعض..انا ورنا اطلقنا ومبقاش في حاجة تربطنا ببعض خلاص..يعني انا حر اعمل اللي انا عايزه وهي كمان حرة
في لحظة لقيت جدو ضړبني بالقلم بصيتله پصدمة وانا مش مصدق انه عمل كدة..جدو عمره ما مد ايده عليا من وانا صغير مكنتش متخيل انه ممكن يعمل كدة في يوم فضلت ساكت ومش قادر اتكلم..بدا يتكلم وانا واقف بسمع ليه
_انا شكلي غلطت لما فكرتك راجل عاقل سايب مراتك اللي بتعمل كل حاجة علشان ترضيك وبتحبك ورايح للي باعتك زمان و دمرتك..انت متستحقش حب رنا ليك ..انت مينفعكش غير اللي اسمها نور ديلانك انت وهي شبه بعضكنت فاكر انك هتفهم غلطك وتعقل بس لا..انت بتزيد في الغلط ومبقاش حد بيهمك انا مش عايز اشوف وشك تاني غير لما تعقل وتفهم انك ماشي في الطريق الغلط..ولحد ما تفهم دا مش عايز اشوف وشك ولا اسمع صوتك حتي
فضلت واقف بسمعله ومش قادر حتي اني ارد عليهانا عارف ان كل كلمة هو بيقولها صح وعنده حق فيها..انا فعلا مستحقش رنا ولا استحق حبها ليا..انا غلطت في حقها
خرجت من البيت وانا مش عارف اروح فين ..فضلت ماشي في الشارع بحزن..رجوعي لنور مش علشان انا لسة بحبها او سامحتها..انا هرجع لنور لان انا شبههانور خانتني وكسرت قلبي وانا عملت كدة مع رنا..رنا تستحق الاحسن مني وعلشان كدة انا لازم ارجع ل نور..ساعتها رنا هتفقد الامل في اني احبها او نرجع تانياتبعتلي رسالة..فتحت التلفون وكانت منها فتحتها وبدات اقراها
تعال واقعد مع بابا وانهي كل حاجة معاه..هو لحد دلوقتي فاكر اننا اتخانقنا خناقة عادية ..مش قادرة اقوله اننا اتطلقنا وفي حاجة كمان لازم تعرفها..انا حامل
مهتمتش غير ب اخر كلمةمكنتش مصدق نفسي..يعني انا هبقي اب..كنت حاسس ب احساس غريبكنت فرحان اوي ومش مصدق اني اخيرا هبقي اباخدت تاكسي وروحت بسرعة عند عمي
نور
_قولتلك انه م هيصدق انه يرجعلي
_مكنتش متخيل انه يوافق بالسرعة دي
ماخدش خمس دقايق وفي الاخر قالي انه موافق انه يرجعلي
_المهم دلوقتي ..اتفقتوا علي اية
_ولا حاجةقالي انه هيجي من تاني يتقدملي ويطلب ايدي من بابا وهنعمل الفرح بعد شهرين
_انا حقيقي مش مصدق..اياد عمره ما كان بيسامح بالسهولة دي
_علشان بيحبني بيحبني وحياته كانت وحشه من غيري ومصدق اني ارجعله تاني كلها شهرين وهخليه يكتبلي كل حاجة هو بيملكها ب اسمي واكون انا صاحبة كل حاجة
_بلاش الثقه الزيادة دي..انا خاېف اكيد اياد وراه حاجة..اصل اكيد اياد مش هيسامحك بالسهولة دي
_غبي سامحني علشان غبي ..فاكر اني فعلا ندمانة واني اتظلمت لما سيبته و روحت لخالد واني بحبه بجد لكن اللي هو ميعرفهوش اني عمري لا حبيته ولا هحبهانا كل اللي يهمني الفلوس وبس..غير كدة مفيش حاجة تهمني
_طيب هتعملي ايه في جده دا
_لو علي جده انا اقدر اخلص منه بسهولةالاهم من جده بقي هي مراته..مراته اللي لازم نخلص منها في اقرب وقت .ومحذش يقدر يعمل كدة غيرك انت
_انا!..عايزاني اعمل اية مش فاهم
قعدت وحطيت رجل علي رجل بصيت ليه وانا علي وشي ابتسامه
رنا
_عاملة اية دلوقتي يا حبيبتي
_الحمدلله يا بابا
_اياد لسة متصلش
الباب خبط
_خليك انت يا بابا انا هفتح
قربت من الباب علشان افتح..كنت عارفة ان هو اللي بيخبط وقفت قدام الباب اتنهدت بحزن فتحت الباب ولقيته قدامي فضلت باصة عليه وساكتة..رغم كل اللي عمله معايا وشكه فيا بس مقدرتش اكرهه..لسة بحبه واول ما شوفته فرحتفضلنا باصين لبعض بابا خرج من الاوضة
_اهلا يا اياد ..اتفضل
دخل قفلت الباب ودخلت وراه
_تشرب اية يا اياد
_شكرا يا عمي انا كنت جاي علشان اخد رنا ونروح
_هي رنا قالتلك الخبر الحلو
_ايوة يا عمي ..من ساعة ما عرفت وانا طاير من الفرحة
_الف مبروك يا حبيبي..ربنا يجيبه بالسلامة ويتربي في عزكم ان شاء الله
_يا رب يا عمي مش يلا يا رنا ولا اية
فضلت باصة ليه وانا مش فاهمة حاجة
_بس
_بس اية يا رنا..معقول اجي لحد عندك علشان اصالحك وانتي مترديش .ينفع كدة يا عمي
_لا يا ابني مينفعش..اياد جالك لحد عندك يا رنا علشان يصالحك..لازم تسامحيه..حتي علشان ابنكم اللي جاي دا
_بس حضرتك متعرفش هو عمل اية يا بابا
_مش مهم هو عمل اية المهم انه جاه لحد هنا علشان يصلحك..انا هدخل اعملكم حاجة تشربوها عقبال ما تتكلموا ربنا يهدي الحال
سابنا ودخل المطبخ بصتله وبدات اتكلم بعصبيه
_انت لية مقولتش اننا اتطلقنا واية جاي ترجعني دي
_مانا رجعتك خلاص يا رنا اكيد مش هخلي ابني ولا بنتي يتربوا بعيد عن حد فينا..احنا دلوقتي مينفعش نفكر في نفسنا..في حد تاني لازم نفكر فيه
_اية اللي انت بتقوله دا انا لا يمكن ارجعلك ابدا
_يعني انا اللي ھموت وارجعلك .مانا زي زيك مش طايق اني اشوف وشك حتي
_اومال رجعتني لية
_قولتلك علشان ابننا ..انا مش عايزه يجي الدنيا يلاقي ابوه وامه متطلقين ويعيش حياة صعبة
_انت مريض صح..مش معقول تكون بتتكلم جد يعني..انت طلقتني علشان بتشك فيا وفاكرني بخونك جاي دلوقتي تقول رجعتك علشان ابننا
_طلقك!
↚
بصينا ل بابا اللي كان واقف مصډوم رجعنا بصينا لبعض واحنا مش عارفين نقول اية او نعمل اية
_اية اللي انا سمعته دا..ساكتين لية متتكلموا
يتبع..
الحلقة السابعة
_نور من الصبح مش بترد عليا انا بدات اقلق
_اهدا يا ايادانت ناسي انها عروسة وفي وراها مليون حاجة
_لا..لا يا جدو في حاجة غلطنور عمرها ما عملت كدة..انا حاسس ان في حاجة غلط
_يا حبيبي ان شاء الله مفيش حاجة..تلاقيها بس مش سامعة التلفون ان شاء الله اول ما تاخد بالها من مكالمتك هترجع تكلمك تاني
_مش سامعة التلفون اية يا جدو..انا اتصلت بيها اكتر من ٢٠ مرة .كل دا ومش سامعة التلفون
تلفوني رن..بصيت فيه بسرعة..لقيت اختها بترن رديت وانا خاېف وقلقان عليها
_الو..ايوة يا حبيبة نور كويسة صح
_اياد ممكن تيجي دلوقتي
_في اية يا حبيبة..نور حصلها اية
_اياد نور..نور هربت يا اياد
_هربت
_دخلت اوضتها علشان اصحيهاملقتهاش في الاوضة ولا في البيت كله..لقيتها سايبة ورقة علي السرير وبتقول فيه انها مش هتقدر تكمل معاك وانها عمرها ما حبيتك
كنت بسمعلها وانا مصډوم ومش مصدق اللي بسمعه قعدت في مكاني دموعي بدات تنزل ..مكنتش حاسس ب اي حاجة حواليا لحد ما جدو اخدني في حضنه فضلت اعيط في حضنه كأني طفل صغير..مكنتش اتخيل ان دا ممكن يحصل انا حبيت نور اكتر من اي حد في حياتي..كنت بحبها اكتر من حبي لجدو حتي..مكنتش اتخيل انها تعمل معايا كدة كان باين عليها انها بتحبني هي كمان وكانت بتهتم بيا زي اهتمامي بيها ويمكن اكتر..ازاي قدرت تعمل كدة فيا وهي عارفه اني بحبها ازاي قدرت تسيبني قبل الفرح بكام ساعة اكتشفت انها هربت مع خالد..خالد اللي كان اكتر من اخويا واللي كنت بعمل ليه كل حاجة علشان يبقي مبسوط هو كمان خان ثقتي فيه ووجعني..اكتر اتنين كنت بثق فيهم هما اكتر ناس وجعتني وخلتني مبقتش قادر اثق في حد تاني
كنت قاعد في البيت
لوحدي..قاعد بفتكر ازاي انا اتأذيت بسببهم وازاي بقيت شبهم بقيت بأذي كل الناس اللي بيحبوني..بقيت لوحدي ومبقاش في حد جمبي او بيحبني وكل دا بسببهم هما التلفون رن قربت منه واخدته..بصيت فيه لقيتها هي اللي بترن..غمضت عيني ومسحت وشي بتعب..رديت علي التلفون وحطيته علي وداني
_ايوة يا نور
_انت فين يا حبيبي
_هكون فين يعني يا نور في البيت
_انا قولت اتصل بيك علشان وحشتني وقولت اسمع صوتك..انت كويس
_ايوة يا نور كويس في حاجة تانية ولا اقفل
_انا اسفه يا اياد شكلي دايقتك بمكالمتي انا بس قولت اتصل اطمن عليك
_وقولتلك اني كويس سلام بقي
قفلت السكة حطيت التلفون علي الترابيزة..اتنهدت وفضلت قاعد مكاني وبفكر اللي انا بعمله دا صح ولا غلط
رنا
_ازاي تخبي عني حاجة زي دي يا رنا
_مكنتش قادرة اقولك يا بابا انا اديت ل جمال بيه وعد اني مش هقولك ولا هقول لحد عن اي حاجة
_وعد اية دا يا رنا..انتي شايفه ان الموضوع دا ممكن يبقي في وعود اصلا انا مش قادر اصدق انك وافقتي عن حاجة زي دي من الاول اصلا
_صدقني يا بابا انا مكنتش موافقة في الاول بس
_بس اية يا رنا..اية اللي خليكي توافقي تكوني مع واحد انتي عارفه انه لا حبك ولا هيحبك وهو قالك كدة بنفسه..ازاي تقللي من نفسك كدة يا رنا
_علشان حبيته يا بابا
بدات اعيط وانا بتكلم
_حبيته وافتكرت اني لما اوافق و اتجوزه هقدر اغيره كنت فاكرة انه هيحبني زي ما حبيته..اتنازلت واتجوزت واحد مبيحبنيش ولا شايفني اصلا علشان عندي امل ولو ١٪ انه هيحبني في يوم استحملت معاه كل حاجة لاني كنت عارفة انه اتوجع من اللي حصله دا..استحملت كتير ومقدرتش اتكلم لاني انا اللي اختارت كدة من الاول..تعبت وانا بحاول معاه علشان يحبني وعلشان يعاملني كويس بس فشلت فشلت في اني اغيره وفشلت في اني ابطل احبه حتي فشلت في اني ابعد عنه لاني لما فكرت ابعد وادوس علي قلبي طلعت حامل دلوقتي مبقاش ينفع اني العد واحاول انساه لاني حامل في ابنه .انا عارفة اني غلطت..بس انا بسبب غلطي دا تعبت اوي والله يا بابا ومبقتش قادرة اتحمل اكتر من كدة والله
اخدني في حضنه وطبطب عليا..فضلت اعيط من غير ما اتكلم
بعدت عنه مسحت دموعي وبدات اتكلم
_انا اسفه يا بابا..انا عارفه اني غلطت غلطت غلطة كبيرة..سامحني
_انا مش زعلان منك يا رنا..انا زعلان عليكي ..اللي انتي عملتي دا خلاكي تقلي في نظره ويفكر انك معندكيش كرامة وعلشان كدة كان دايما يقلل منك انتي لو كنتي جيتي علشان تاخدي رأيي انا عمري ما كنت هوافق انك تقللي من نفسك او تعملي كدة المهم انك اتعلمتي ان كرامتك لازم تكون اهم عندك من اي حاجة تانية
ابتسمت وهزيت راسي .نمت في حضنه بحزن
وتعب
جمال
_محدش بقي قادر يوقف اياد يا ثريا اياد بقي شخص مريض كل تصرفاته
↚
غلطانا مش عارف هو ازاي بقي كدة
_من دلعك فيه يا جمال..قولتلك كتير ان اللي انت بتعمله دا غلط بس انت مكنتش بتسمع كلامي اياد حفيدي زي ما هو حفيدك وبحبه قد حبك ليه ويمكن اكتر بس اللي انت كنت بتعمله دا كان غلط..خۏفك عليه الزيادة دا كان غلط
_وهو انا اللي قولت ل نور ټخونه .ولا قولت ل خالد هو كمان يخونه
_لا يا جمال انت اللي وجهت نور انك عرفت حقيقتها وهددتها انك ھتأذيها لو مقالتش ل اياد كل حاجة
_اومال كنتي عايزاني اعمل يا ثريا اسيبها تضحك عليه واتفرج علي حفيدي وهو بيضيع واسكت
_انا مقولتش كدة يا جمال كان في طرق كتيرة تخليك تبعدها عنه
_دا اللي حصل يا ثريا مكنتش قادر افكر غير في الحل دا..وبعدين انا كنت اعرف منين ان كل دا هيحصل يعني
_هتفضل طول عمرك كدة..عمرك ما اقتنعت انك غلطان يا جمال علشان كدة خسرتني وخسړت بنتك ودلوقتي هتخسر حفيدك كمان
قبل ما ارد عليها تلفوني رن رديت علي الرقم الغريب اللي اتصلبدات اتكلم مع الشخص اللي اتصل
_حضرتك جمال عز
_ايوة انا مين معايا
_حفيد حضرتك عمل حاډثة ونقلناه المستشفى..يا ريت حضرتك تيجي علي مستشفى
كنت بسمع للي بيتكلم پصدمة وانا مش قادر انطق مكنتش حاسس ب اي حاجة حواليا ومصډوم وخاېف عليه
يتبع..
الحلقة الثامنة
_هتفضل حابس نفسك في أوضتك كدة كتير
_عايزني اعمل اية يا جدو
_عايزك تنزل شغلك وتشوف حياتك مش هتوقف حياتك علشانها يا اياد
_مش قادر يا جدو..مش قادر انسي اللي عملته هي وخالد فيا..لحد دلوقتي مش مصدق ان نور وخالد يعملوا معايا كدة ..ازاي قدروا يخونوا حبي وثقتي فيهم..انا كنت بحاول اعمل اي حاجة علشان افرحهم ..انا عمري ما اعتبرت خالد صاحبي دول عمري شايفه اخويا عمري ما حسيت انه صاحب عادي معقول قدر يعمل فيا كدة وياخد مني نور ويخون ثقتي فيهونور اللي كانت دايما بتقول انها بتحبني و متقدرش تعيش من غيري ازاي قدرت تعمل كدة
فيا انا كنت فاكر انها بتحبني وعمرها ما تأذيني ابدا ازاي جالها قلب تعمل معايا كدة
قربت منه وقعدت جمبه..طبطبت علي كتفه وبدات اتكلم بهدوء
_لو فاكر ان دي اول ولا اخر صدمة خدتها او هتاخدها في حياتك تبقي غلطان..انت كل يوم هتتصدم في الناس اللي حواليك واللي بتحبهمبس لو كل صدمة انت هتتعرض ليها حبست نفسك وقعدت ټعيط يبقي عمرك ما هتعيش حياتك
وتتخطي حزنك دا..انا مش بقولك متزعلش بالعكس ازعل وطلع كل اللي في قلبك و اكتئب بس بلاش تطول في حزنك دا اخرك يومين ورجع احسن من الاولمش انت اللي خسړت يا اياد هما اللي خسروك و خسرو حبك ليهم اللي عمرهم ما هيلاقوا زيه بعد كدةلو حد المفروض يكون في حالتك دي يبقي هما مش انت قوم اغسل وشك وجهز نفسك علشان تروح المستشفى..في ناس حياتها بين ايديك وانت اللي هتنقذهم ..اكيد مش هتسيب حياتهم تروح علشان زعلك واكتئابك دا
هز راسه ب حاضر وابتسم مسح دموعه
_شكرا يا جدو..شكرا علشان دايما واقف جمبي وبتساعدني في كل مشكلة بقع فيها انا بحبك يا جدو
_لازم اقف جمبك في كل مصېبة تعملها..م انت قدري والامانة اللي ابوك سبها ليا قبل ما ېموتڠصب عني هقف جمبك
ضحكنا اخدته في حضنه طبطبت عليه وانا مبتسم
كنا بنجري في المستشفى انا وهي واحنا قلقانين عليه..شوفناها قاعدة بعيد قربنا منها بسرعه اول ما شافتنا قامت وقفت
_اياد حصله ايه يا رنا هو كويس صح
_كويس الحمد لله يا جدو شوية كسور بسيطة وبس الحمد لله
_طب هو فين دلوقتي
_في الاوضة دي انا اديته ابرة بينج وهو دلوقتي نايم لو عايزين تدخلوا تطمنوا عليه اتفضلوا
جريت علي الاوضة علشان تطمن عليه كنت رايح ناحية الاوضة بس شوفتها جاية من بعيد فضلت باصص ناحيتها كلمتها وانا باصص عليها
_نور جاية علشان تطمن عليه..انا عارف انك مبقتيش عايزة تكوني معاه بس انا مش طالب منك غير انك تقفي جمبي علشان نبعدها المرة دي عنه وبس..وبعدها اعملي اللي انتي عايزاه يا رنا
_انا المفروض اني امشي ومهتمش بيه اصلا يا جدو..بس المشكله انه رجعني ليه امبارح وانا دلوقتي لسة علي ذمته ولازم ابقي جمبه واكيد لازم ابعدها عنه
وقفت قدامنا
_اياد فين هو كويس يا جدو صح
_خايفه عليه اوي كدة يا نور
_اكيد طبعا يا جدو .اياد حبيبي ولازم اخاڤ عليه
_اياد كويس..بس للاسف مش هتقدري تشوفيه لانه محتاج يرتاح
_ومين حضرتك علشان تقوليلي اقدر اشوفه ولا مقدرش
_انا رنا الدكتورة بتاعته والاهم من اني الدكتورة بتاعته اني مراته
_لا انتي شكلك نسيتي حاجة مهمة اصل اياد قالي انه طلقك لو مش فاكرة يعني
_لا فاكرة بس هو رجعني تاني ليه يعني انا دلوقتي مراته ووجودك هنا مينفعش خالص لو سمحتي اتفضلي امشي من هنا لان زي ما قولتلك هو تعبان ومحتاج يرتاح وانا وجدو وتيتة ثريا معاه لو احتاج اي حاجة ف معتقدش ان وجودك ممكن يفيده ب اي حاجه
_انا مش همشي من هنا غير لما اشوف اياد واطمن عليه انتي فاهمة!
_خلاص براحتك خليكي قاعدة هنا للصبح
_بصراحة رنا الدكتورة بتاعت اياد والكلام اللي تقوله لازم هو اللي يحصل..انا مقدرش اقول كلام غير اللي هي قالته بصراحة
_براحتها يا جدو..تعمل اللي هي عايزه تعمله المهم انها مش هتدخل عند اياد يلا ندخل علشان نطمن عليه
↚
مسكت في ايدي دخلنا الاوضة اللي فيها اياد قفلت الباب وهي واقفه قدام الباب و مقدرتش تتكلم او تدخل من الاوضة
اياد
بدات افتح عيني لقيتهم قاعدين حواليا بدات اتكلم بتعب
_انا فين
_حمدلله علي سلامتك يا حبيبي..انت كويس
هزيت راسي ب اه بتعب
_عملت حاډثة بسيطة والحمدلله انك كويس
_حمدلله علي سلامتك..يلا بينا يا ثريا
_يلا بينا فينانا مش همشي واسيبه هنا انا هفضل جمبه لحد ما يخرج من هنا
_رنا مراته معاه يا ثريا اكيد هتعمل اي حاجة هو هيحتاج ليها وبعدين رنا دكتورة وفاهمة اكتر مننا
_متقلقيش انا معاه ولو احتاج اي حاجه هساعده..حضرتك لازم تروحي ترتاحي لان الوقت اتاخر
_طيب خلي بالك منه يا رنا..انا هسيبه امانة عندك
_متقلقيش
كنت باصص عليها وساكت..مكنتش قادر اني اتكلم بس كنت فرحان انها جمبي سمعت صوت الباب بيتقفل
_انا هقعد جمبك هنا لو احتاجت اي حاجه قولي
كانت هتمشي بس مسكت ايديها بصتلي وفضلت ساكتة..اتكلمت بتعب
_شكرا علشان واقفه جمبي بعد كل اللي عملته معاكي
_دا واجبي اللي لازم اعمله..اهلي علموني ان لما الاقي حد محتاج ليا بساعده علطول وانت جوزي اللي لازم اكون واقفة معاك يا اياد..حتي لو كان بينا اية لازم نحط اي حاجة بينا علي جمب ساعة لما تكون محتاجليبس ان شاء الله اول ما تخرج من هنا هنتطلق وكل واحد فينا يشوف حياته
_لا يا رنا انا مش هطلقك لو مش علشانا احنا يبقي علشان ابننا
_بس انا مش ناوية اخلي ابننا دا يا اياد
_يعني اية يا رنا مش ناوية تخلي ابننا دا
_يعني انا لو قررت اني
اجيبه للدنيا يبقي انا كدة بغلط في حقه وانا عارفة انه هيجي الدنيا يلاقي اب وام بيكرهوا بعض وحياتهم كلها خناق وكره بينهم
يتبع..
الحلقة التاسعة
_رنا انا مستحيل اوافق انك تعملي كدة
_مش بمزاجك يا اياد..انا هنزل الطفل دا وفي اسرع وقت
_رنا انتي اكيد بتقولي كدة علشان مدايقه مني انا اسف والله انا مستعد اني اعمل اي حاجه علشان تسامحيني بس بلاش تفكري انك
_مبقاش ينفع يا اياد..انا حاولت كتير اني اغيرك للاحسن بس مقدرتش يا اياد انت مش بتثق في نفسك اصلا علشان تثق في اللي حواليك ..وانا مستحيل ارجع اثق فيك من تاني ولا اجيب طفل للدنيا يعيش حياة صعبة بسبب اهله الحل الوحيد هو اني انزل الطفل دا وكل واحد فينا يبعد عن التاني
_طب طب اية رايك نمشي من هنا نسافر ونروح اي حتة بعيد عن هنا ونبدا حياة جديدة مع بعض ..انا والله يا رنا ندمان علي كل حاجة عملتها معاكي وعايز ابدا معاكي من جديد وقولت ابننا دا الفرصة اللي جات لحد عندنا علشان نبدا صفحة جديدة مع بعض بلاش تعملي كده يا رنا وتضيعي الحاجة الحلوة اللي انا فرحت بيها
_متأخر اوي يا اياد انا استنيت انك تقولي الكلام دا كتير لحد ما فقدت الامل انا في كل مرة بحاول اني اعملك اي حاجة تفرحك و ابين ليك قد اية انا بحبك وانت كنت بتقابل حبي ليك دا ب كره واهانة انا حبي ليك كان بيقل لحد م وصلت ل مرحلة انت مبقتش فارق معايا اصلا..انا كان عندي استعداد اعدي ليك اي حاجة يا اياد الا شكك فيا وانك تفتكر اني بخونكانا لو سمحتك علي كل حاجة عمري ما هسامحك علي شكك دا انا هنزل الطفل دا يا اياد سواء انت موافق او لا هنزله وانت هتطلقني دا قراراي ومش هرجع فيه يا اياد
اتنهدت وبصيت الناحية التانية وانا بحاول امنع دموعي انها تنزل رجعت بصيت ليه وبدات اتكلم بهدوء
_انا هطلع اكلم بابا واقوله انك عملت حاډثة وانك موجود هنا..حاول تنام لانك تعبان ومحتاج ترتاح
سيبته وخرجت برا الاوضة قعدت علي اقرب كرسي لقيته ..كل الكلام اللي قولته ليه دا كان كدب انا لسة بحبه ونفسي ابقي معاهانا مليش حكم علي قلبي علشان اخلي يكرهه رغم كل اللي عمله فيا وشكه فيا بس لسة بحبه قلبي عايز يفضل جمبه ومعاه بس عقلي رافض رافض حتي وجوده جمبي حرب بين قلبي وعقلي ومش قادرة اوقفها
لازم ابعد علشان الحړب دي تقف وارتاح انا هنزل الطفل دا لان دا احسن قرار انا ممكن اعمله واللي هيخلي الكل يرتاح يمكن بعدي عن اياد هيتعبني شوية بسبب حبي ليه بس دا القرار الصح واللي لازم اخده ..يمكن لو كنا اتقابلنا قبل ما يعرف نور كان ممكن يحبني ويتجوزني بس دلوقتي مينفعش نكون مع بعضلازم نطلق وكل واحد فينا يشوف حياته
اتنهدت بتعب و حزن..كلمت بابا وقولتله ان اياد عمل حاډثة واني هبقي معاه لحد ما يخرج من المستشفىقفلت مع بابا ورجعت الاوضة تاني..لقيته قاعد علي السرير اول ما شافني فضل باصص عليا وساكت
قربت من الكنبة قعدت عليها وحاولت انام..كان باصص عليا ومبعدش نظره عني مهتمتش بيه وغمضت عيني وحاولت انام
جمال
_ان شاء الله يتصالحوا والعلاقة بينهم تكون احسن
_لا يا ثريارنا مش عايزة وبصراحة انا كمان مش عايزاها ترجع ليه هو ميستحقش رنا تكون من نصيبه خليهم يبعدوا عن بعض شويه خليه
يعرف انه خسرها ويندم علي خسارتهاوانتي كمان يا ثريا خليه كدة ومتسمعيش ليه لو جالك خليه
↚
يعرف انه ماشي في الطريق الغلط لحد ما يفهم ويرجع عن اللي بيعمله دا هو مش هيعقل غير كدة انا عارفه كويس
_بس دا صعب عليه ان الكل يسيبه يا جمال
_ومش صعب عليه اللي هو بيعمله دا انا عارف انا بقولك اية يا ثريا سبيه وهو هيعرف غلطه وهيجي يعتذر مننا كلنا
_وافرض معرفش غلطه يا جمال
_انتي متعرفيش اياد قدي..هيعرف غلطه ويجي لحد عندنا ويعتذر وساعتها هنساعده انه يرجع ل رنا ..اطلعي نامي يا ثريا والصبح انا هعدي عليكي واخدك علشان نروح نزوره
_تصبح علي خير يا جمال
_وانتي من اهله
نزلت من العربية وطلعت علي بيتها..فضلت باصص علي الاسانسير بعد ما ركبت لحد ما اتاكدت انه وصل الدور اللي فيه شقتها وبعدين مشيت بالعربية..عدا علي طلاقنا ٣ سنين وانا لسة مهتم بكل تفاصيلها وعارف كل حاجة عنها لسة حبي ليها بيكبر كل يوم عن اليوم اللي قبله ولسة بحس اني طفل صغير اول ما بشوفها وببقي مش عايز اسيبها ابدا كنت غلطان لما طلقتها من غير ما اسمع السبب اللي خلاها تطلب الطلب دا واديني بدفع تمن غلطتي دا ببعدها عني..نفسي الزمن يرجع تاني وساعتها انا مش هطلقها كنت هقعد معاها واسمع اي اللي
خلاها تطلب الطلاق وهحاول اصلح المشكلة ونكمل مع بعضمبقاش عندي الشجاعة اني اقولها اني لسة بحبها ونفسي نرجع تاني بقيت خاېف لترفض علاقتنا دلوقتي وكلامنا مع بعض علشان خاطر اياد وعلشان احنا خايفين عليه ولازم احنا الاتنين نعمل كل اللي نقدر عليه علشان نبقي جمبه ويكون كويس في حياته بس اتمني ان يجي اليوم اللي ترجعلي فيه ونحاول نصلح اللي بينا وساعتها هكون اسعد انسان في الدنيا
اياد
بصيت عليها لقيتها نايمة علي الكنبة ومغمضة عنيها فضلت باصص عليها وانا مش مدايق انا عارف اني غلطان وانها عندها حق في كل اللي قالته بس انا حبيتها..لاول مرة اقول اني حبيتها وعارف اني اتاخرت لحد ما فهمت دا بس انا قولت ان الطفل اللي جاي دا هيكون سبب في قربنا لبعض واني اصلح غلطتي معاها لما سمعت منها انها عايزه تنزله حسيت ولاول مرة اني هخسر اهم حاجة في حياتي سواء هي او الطفل اللي هي حامل فيه دا انا لازم اتصرف واحاول اخليها تغير رايها وتحاول انها تديني فرصة..بصيت ليها وبدات اتكلم
_لسة صاحية!
_بحاول انام
_ممكن اسألك سؤال
_اتفضل
_رنا هو انتي فعلا اتجوزتيني علشان بتحبيني زي ما قولتي
_لية بتسأل السؤال دا
_عايز اعرف انتي فعلا بتحبيني بجد ولا لا
_وانا افعالي مش مبينة قد اية انا كنت بحبك
_كنتي! يعني انتي دلوقتي مبقتيش تحبيني يا رنا
_يمكنويمكن اللي كان في قلبي من ناحيتك مكنش حب من الاول مش عارفة بصراحة
_طيب لما اتجوزتيني اتجوزتيني علشان فعلا بتحبيني
_مش بالظبط يا اياد
_يعني اية مش بالظبط دي
_يعني طالما انت عايز تعرف الحقيقة ف انا هقولك
_حقيقة اية
اتعدلت في قاعدتها..اتنهدت ومسحت علي وشها
_اياد انا كنت هرفض اتجوزكبس
_بس اية
_بس انا وجدو اتفقنا ان الجوازة دي لازم تتم علشان تنسي نور وتحبني
_يعني اية مش فاهم..يعني انتي اتجوزتني علشان جدو طلب منك دا مش علشان حبك ليك وانك كنتي عايزة تعملي المستحيل علشان تخليني احبك يعني انتو كنتو بتضحكوا عليا طول الفترة اللي فاتت دي يا رنا!
يتبع..
الحلقة العاشرة
_اكيد انتي بتهزري يا رنا اكيد مش بتقولي الحقيقة صح
_لا يا اياد انا بقول الحقيقة..انا أتجوزتك علشان جدو طلب مني كدة
_يعني ايةيعني انتي محبتنيش ..اتجوزتيني علشان جدو طلب منك كدة وبس
_لا يا اياد انا كنت بحبك..بس انا مكنتش ناوية اوافق عليك وانا عارفه انك مش عايزني وقلبك بيحب واحدة غيري..بس جدو اقنعني اني لو وافقت علي جوازي منك هقدر اني اغيرك وانسيك نور وخيانتها ليكانا علشان حبي ليك وافقت يا اياد علشان احاول انسيك خېانة نور وكنت فاكرة اني كدة صح وانك هيجي يوم وتحبني
_يعني انتي لما توهميني بحبك ليا وانك اتجوزتيني علشان بتحبيني وبس وانتي اصلا متجوزاني علشان اتفاق بينك وبين جدو ف دا عادي..مش شايفه ان دا خېانة وانك مفيش فرق بينك وبين نور اصلا
_انا وجدو عملنا كدة علشان خايفين عليك يا اياد..اللي عملنا دا من حبنا ليك
_حبكم ليا!..حب اية دا اللي يخليكم تخدعوني و تكذبوا عليا يا رنا..وانا اللي كنت ضميري ساعات بيوجعني علشان اللي بعمله فيكي وعلي عدم حبي ليكي واني معذبك معايا انا انا قولت انك خسارة فيا وانك تستاهلي حد احسن مني بس انتيانتي طلعتي اسوء مني
_انا معملتش حاجة غلط يا اياد..انا كل اللي عملته علشانك وعلشان بحبك
_انتي بتضحكي علي نفسك ولا عليا..انتي حتي مش عايزة تعترفي انك غلطتي وغلطتي غلط كبير كمان انتي زيك زي نور يا رنا انتو الاتنين خاينين
_لا يا اياد انا مش زيها انا عملت كدة علشان بحبك وعلشان عايزة انسيك الۏجع اللي هي اتسبب بيه ليك..لكن هي باعتك وراحت لغيرك انا وهي عمرنا ما هنبقي شبه بعض
↚
_انا مش طفل صغير يا رنا علشان تخافوا عليا انا مكنتش محتاج لحد جمبي علشان اقدر انسي نور..انتي وجدو زيكم زي خالد ونور الفرق اني حبيتك اكتر من حبي ليها واني كنت بثق في جدو اكتر من اي حد يعني المرة دي ۏجعي وحزني هيكون اكبر بكتير من المرة اللي فاتت..بس برافو عليكي قدرتي تخليني انسي نور واحبك انتي والحمدلله خطتكم نجحت...اعتقد مهمتك خلصت لحد هنا ولازم نتطلق علشان تبداي حياتك الجديدة من غيري
_دا اللي لازم يحصل يا اياد خلاص انا مبقتش قادرة اتحمل حياتي معاك كل واحد فينا لازم يبعد ويبدا حياة جديدة
_عندك حق انتي طالق يا رنا
غمضت عيني بحزن..دموعي بدات تنزل وانا ساكتةمع اني المرة دي انا اللي طلبت منه يطلقني بس لما سمعتها منه قلبي وجعني مسحت دموعي وحاولت اتكلم وانا باعدة عيني عنه
_كويسكدة تقدر ترجع لنور وهي كمان تقدر تجيلك من غير ما حد يمنعكم انكم تتقابلوا..وانا كمان هعيش حياتي مع حد يحبني بجد من غير ما يجرحني ولا يقلل من حبي ليه..انا هطلع اجيب قهوة بعد اذنك
خرجت من الاوضة من غير ما اتكلم معاه قفلت الباب ورايا..كان لازم اقوله
الحقيقة علشان يطلقني ويعرف اني خونت ثقته ليا وان مينفعش نكمل مع بعض كدة هيكون احسن ليا وليه انا فعلا غلطت لما وافقت علي عرض جدو ودفعت الثمن دا كتير وهو كمان غلط في حقي كتير بس مينفعش احنا الاتنين نكمل في الغلط دا اكتر من كدة حتي لو كنا فعلا بنحب بعض علشان كدة كان لازم نطلق علشان دا الاحسن لينا احنا الاتنين..فضلت قاعدة برا الاوضة وكنت كل شوية اطمن عليه او اخلي حد من الممرضين يدخل ويطمن عليه لحد ما النهار طلع واتصلت ب جدو يجي ويقعد معاه بعد ما حكيت ليه اللي حصل..اول ما جدو جاه خرجت من المستشفى ورجعت علي البيت..كان كل تفكيري في ابننا اللي لسة مجاش للدنيا اصلامكنتش عارفة اعمل اية ولا اتصرف ازاي عارفة ان تفكيري في اني اخلص منه دا حرام بس انا فكرت في كدة وعايزة اعمل كدة علشان خاېفة لو جاه علي الدنيا هتكون حياته صعبة بين اب وام بعاد عن بعض فضلت افكر فيه ومش عارفة اتصرف ازاي او اخد قرار صح ازاي
اياد
اللي سمعته منها دا كفيل انه يدمرني ويخليني ابطل اثق في اي حد حتي اقرب الناس ليا مكنش قدامي حل غير اني
ابعد واروح مكان تاني..مكان محدش يعرفني ولا اعرف حد فيه ودا اللي عملته اول ما الكسور اللي كانت موجودة بعد الحاډثة راحت وقدرت امشي علي رجلي من تانيسيبت كل حاجة وهربت ومحدش كان يعرف عني حاجة..سافرت وقولت اني هبدا حياتي من جديد..سافرت انجلترا وبدات اشتغل هنا..قابلت صاحب ليا كنت اعرفه من زمان وهو اللي ساعدني علشان اشتغل
كنت قاعد و باصص علي صورتها بحزن مقدرتش اني انساها ولا ابدا حياتي من غيرها بالعكس كنت كل يوم بيعدي كانت بتوحشني وببقي نفسي اشوفها اكتر سمعت صوته وهو بيتكلم جمبي قفلت التلفون وبصيت ليه
_وحشتك!
_مكنتش متخيل انها هتوحشني يا فريد انا كنت فاكر انها زيها زي نور واني هنسي او حتي هبطل احبها..بس طلعت غلطان عدا سنتين وانا مش قادر انسي ولا قادر ابطل اني احبها حتي
_يبقي ارجعلها يا اياد
_ارجعلها ازاي بس يا فريد هي اكيد شافت حياتها ونسيتني
_انت مش بتقول انها بتحبك
_ايوة يا فريد بتحبني بس بردو بعد ما طلقتها قالت انها هتعيش مع حد بيحبها بجد ويقدر حبها وبعدين الطفل اللي كان
الامل الوحيد اننا نرجع لبعض قالت انها هتخلص منه
_انت متاكد انها نزلته
_يعني اية
_يعني قالتلك انها نزلته فعلا
_لا انا من ساعة ما اطلقنا وانا معرفش عنها حاجة ولا سمعت اي خبر عنها قبل ما اسافر
_مش يمكن سابته يا اياد وهو عايش دلوقتي
_لا طبعا يا فريد مستحيل تعمل كدة
_واية اللي يخليه مستحيل يا اياد..انت بتقول انك متعرفش عنها حاجه ومش مخلي اي طريقة ان حد فيهم يوصلك بيها تبقي هتعرف منين اذا كان حملها دا تم وابنك او بنتك اتولدوا ولا لا
فضلت باصص عليه وانا بفكر في كلامه وساكت
يتبع..
الحلقة الحادية عشر
_قررت ترجع مصر خلاص
_هجرب حظي يمكن يكون عندك حق ويكون ابني او بنتي لسة عايش
_هستناك تكلمني وتقولي ان كلامي كان صح..ان شاء الله هترجعوا لبعض انت ورنا
_يا رب يا فريد انا حقيقي مش عارف اشكرك ازاي علي وقفتك جمبي دي مش عارف من غيرك كنت هعمل اية
_بتشكرني علي اية دا واجبي..اي حد كان مكاني كان هيعمل كدة وبعدين انت ياما ساعدتني ووقفت جمبي واحنا صغيرين اعتبر اني برد جميل من جمايلك دي يا ايادوجودك هنا كان مهون عليا كتير اوي وحقيقي انا هفتقد وجودك
_مين عارف يمكن تلاقيني جايلك بعد يومين وانا الامل اللي كان جوايا اتدمر وحالتي اصعب من المرة اللي فاتت
_بس المرة دي مش هقدر اساعدك في حاجة لاني هكون السبب في اللي هيحصل ليك علشان انا صاحب الفكرة ف احسنلك تروح علي بلد تانية بقي
ضحكنا انا وهو
_حقيقي هتوحشني يا فريد
_وانت كمان يا اياد هتوحشني ..اسيبك بقي علشان تعرف تنام شوية قبل معاد الطيار تصبح علي خير
_وانت من اهله
خرج وقفل الباب وراه..نمت علي السرير وطلعت صورتها من التلفون وفضلت باصص عليها ومبتسم..كنت فرحان اني هرجع واشوفها حتي ولو من بعيد كنت بدعي
ان كلام فريد يطلع صح وان فعلا هروح والاقي ابني اتولد مجرد التفكير بس في الموضوع خلاني مبسوط .نفسي
↚
الوقت يعدي بسرعة علشان اقابلها واشوفها .قفلت التلفون وحاولت اني انام بس مكنتش عارف انام من التفكير فيها
رنا
_وحشتيني يا رنا
_هو انت مش بتزهق يا باسم
_ازهق من ايةانا بحبك و عايز اتجوزك يا رنا..انا نفسي بس تديني فرصة واحدة اثبتلك حبي ليكي
_وانا مش عايزاك تحبني يا باسم ولا انت ولا غيرك..بص يا باسم انت شخص كويس واي بنت تتمني تكون معاك بس انا لا انا لسة بحب طليقي وابو ابني
_وهو فين ابو ابنك دا يا رنابقاله اكتر من
سنتين مختفي وانتي متعرفيش عنه حاجة ولا حتي بيسأل عن ابنه
_انت مش فاهم حاجة يا باسم
_طيب فهميني يا رنا..انا حاولت معاكي بكل الطرق علشان تحبيني وتنسي طليقك دا بس فشلت..انا نفسي تحاولي انك تحبيني بس
_انا حبي ل اياد عمره ما هينتهي يا باسم ولا عمره هيقل وطول ما انا لسة بحب اياد عمري ما هقدر اظلم حد تاني معايا صحيح اياد بقاله اكتر من سنتين غايب ومعرفش عنه حاجة بس دا مايمنعش اني لسة بحبه وهفضل احبه
_طالما بتحبيه اوي كدة اتطلقتوا لية وبعدتوا عن بعض
اتنهدت بحزن وبصيت قدامي وبدات اتكلم
_بعدت عنه علشان بحبه يا باسم..علشان بحبه ومكنش ينفع اننا نكون قريبين من بعض لاننا كنا بندمر حياة بعض وكان صعب علينا اننا نكمل
_طيب لو رجع تاني هترجعوا لبعض!
_معتقدش انه هيرجع يا باسم اكيد هو كمل حياته وحب غيري ومبسوط معاها دلوقتي وفي الاخر اللي ربنا عايزه يحصل هو اللي هيحصل انا كل اللي طلباه منك يا باسم انك تنسي حبك ليا دا وتعيش حياتك لان مينفعش اني اكون معاك او مع غيرك وانا قلبي معاه
_كنتي قدرتي تنسي حبك ليه قبل ما تطلبي مني الطلب دا..انا هفضل احاول معاكي يمكن تحصل معجزة وتحبيني او توافقي انك تكوني معايا
سابني ومشي قبل ما ارد عليه..فضلت باصة عليه لحد ما مشي ..اتنهدت بتعب وحطيت ايدي علي راسي ..بعد ما اياد مشي ومحدش كان يعرف عنه حاجة دكتور جديد جاه المستشفى مكان اياد..لما شوفت الدكتور دا عرفت انه باسم اللي كان معايا في الكلية وكان نفس دفعتي بدانا نتكلم كلام عادي ونفتكر ايام الكلية مع الوقت بدات احس ب اهتمام غريب منه ليا وبدات ابعد نفسي عنه واتجنب الكلام معاه لاني حسيت انه بدا يحبني من اهتمامه الزايد دا اعترفلي انه بيحبني وان حبي دا كان من زمان من ايام الكلية بس مكنش قادر انه يعترف بحبه ليا دا غير دلوقتي وفي كل مرة كان بيقولي علي حبي دا كنت برفض وببعد بس هو كان بيقرب حاولت كتير اني ابعده عني بس معرفتش ومكنتش قادرة اني اسيب المستشفى وامشي بسببه لاني بحب شغلي في المستشفى دي لان دا المكان الوحيد اللي بفتكر اياد فيه..حبه ليا كان بيزيد وانا برفضه وبرفض حبه ليا لاني لسة بحب اياد ومعتقدش اني هبطل احبه في يوم او حبي ليه يقل لان دايما في اللي بيفكرني بيه انس ابننامقدرتش اني انزله واقتل اخر حاجة كانت هتفكرني بيه ..الحقيقة ان انس شبه اياد اوي كان نفسي اياد يشوفه ويلعب معاه ويبقي جمبه بس للاسف اياد مش موجود سنتين وانا معرفش عنه حاجة بس انا واثقه انه كويس قلبي بيقولي كدة بصراحةتلفوني رن وكانت تيتة ثريا..مسكته ورديت عليها
_ايوة يا تيتة
_الحقيني يا بنتي
_في اية يا تيتة مالك بټعيطي لية اية اللي حصل
_جدك جمال تعبان اوي احنا في عربية الاسعاف وجاين علي المستشفى..الحقيني يا رنا جدك بېموت..احنا قربنا علي المستشفى
_طيب اهدي انا هتصرف..ان شاء الله خير
قفلت معاها..وطلعت استنيت عربية الاسعافاول ما وصلوا عرفت منهم انه عنده جلطة ومحتاج يدخل العمليات..دخلناه اوضة العمليات وانا دخلت معاه علشان اعمله العملية وانا خاېفة عليه
اياد
_حمدلله علي سلامتك يا دكتور اياد
_الله يسلمك يا هالة هالة هي دكتورة رنا لسة شغاله هنا ولا ومشيت
_لا طبعا دكتورة رنا لسة شغالة هنا هي في اوضة العمليات دلوقتي
_شكرا يا هالة
سيبتها وطلعت علي اوضة العمليات وانا فرحان اني اخيرا هشوفها مكنتش عارف اية اية اللي هيحصل او ما تشوفني ولقاءنا دا هيكون عامل ازاي كنت حاسس نفسي طاير من الفرحة لمجرد اني هشوفها بس اول ما شوفتها وقفت مكاني وبدات اقلق قربت منها لقيتها قاعدة وبتعيط وهي باصة لفوقبدات اتكلم بصوت واطي وانا خاېف
_تيتة
اول ما سمعت صوتي بصتليجرت عليا وهي بټعيط وحضنتني .حضنتنها وانا مش فاهم حاجة..لقيتها خارجه من اوضة العمليات وفي واحد مسندها وكانت بټعيط..قلبي بدا يدق جامد وبدات اخاڤ اكتر اول ما شافتني وقفت في مكانها وبصيت عليافضلت باصص ليها وانا حاضن تيتة وبدعي ان اللي فهمته يكون غلط
يتبع..
الحلقة الثانية عشر
_اكدبي عليا وقوليلي انه كويس بلاش تقوليها يا رنا
_حاولت اني انقذه بس مقدرتش انا اسفة
↚
_لا لا انتي اكيد بتهزري جدو..جدو مش ممكن يسيبني وبعدين انا انا جيت علشان اصالحه مش معقول يمشي وهو زعلان مني لا هو اكيد كويس..انتو بتعيطوا لية انا بقولكم هو كويس هو بس بيعمل كدة علشان يعرف غلاوته عندنا وهيقوم والله وبعدين انتي مش عارفه جدو يا تيتة هو دايما بيحب يهزر كدة
لقيتهم خارجين من اوضة العمليات ومخرجين العربية وهو عليها ومغطين وشه قربت منهم بسرعة واتكلمت بعصبية وانا ببعدهم عنهم
_انتو اية اللي خلاكم تخرجوه من جوا انتو فاكرين انه ماټ..لا جدو كويس وهيقوم دلوقتي
قعدت جمبه علي الارض
وشيلت الغطا من علي وشه وبدات اتكلم وانا دموعي بتنزل
_جدو قوم يلا..انا جيت اهو عارف انك زعلان مني بس انا جيت و هصالحك وعمري ما همشي تاني جدو انت وعدتني انك عمرك ما هتسبني لية عايز تخلف وعدك ليا دلوقتي وتمشي علشان خاطري متسبنيش
قربت مني وقعدت جمبي علي الارض .مسكت في ايدي ومسحت دموعي ب الايد التانيه وبدات تتكلم وهي بتحاول تتمالك نفسها قدامي
_جدك ارتاح يا اياد بقي في احسن مكان دلوقتي..اللي بتعمله دا مش هيرجعه تاني..ربنا رجع اخد امانته تاني ادعيله ان ربنا يرحمه ويغفرله
_بس هو ماټ وهو زعلان مني يا تيتة انا كنت ناوي اصالحه والله .كان يستني حتي لحد ما اصلحه
_الكلام دا مش هيفيد بحاجة دلوقتي يا اياد اللي بتعمله دا غلط انت لازم تكون اقوي من كدة مينفعش اللي انت بتعمله دا قوم يا حبيبي علشان انت وراك الډفن والعزا وحاجات محدش غيرك هيقدر يعملها ..لازم تكون اقوي من كدة يا حبيبي
هزيت راسي ب حاضر ومسحت دموعي قومت من علي الارض ومشيت علشان اطلع تصريح الډفن واروح اشوفه لاخر مرة مش قادر اتخيل اني مش هشوفه تاني جدو كان اقرب حد ليا وهو اللي رباني بعد مۏت ابويا وانا صغير كنت بحبه اوي ومكنتش ببعد عنه نهائي وهو كان اكتر حد بيحبني وبيخاف عليا هو وتيتة طول الوقت كنا جمب بعض وعمري ما كنت احب ابعد عنه..يا ريتني فضلت هنا و مكنتش سافرت كنت هبقي جمبه ومعاه يمكن كنت هقدر اودعه ..اذيته رغم حبي ليه زي ما اذيت كل اللي حواليا احساس صعب عليا اوي وانا بودع اقرب حد ليا واللي فضلت بعيد عنه سنتين من غير ما اكلمه انا عمري ما هسامح نفسي علي بعدي هنا..انا حقيقي تعبت من كتر ما بأذي الناس وبكون سبب في تعبهم بس تعب جدو كان كبير ورغم اني عارف كدة بس مهتمتش وبعدت عنه و مهتمتش بخوفه وقلقه عليا لحد ما ماټ وانا بردو بعيد
رنا
_رنا انتي مكانش في ايدك حاجة تعمليها اكتر من اللي عملتيه
_انا السببجدو ماټ بسببي انا كان ممكن احاول واقدر اني انقذه بس معملتش كدة
_مكنتيش هتقدري تعملي حاجة غير اللي عملتيه يا رنا انتي عملتي كل اللي تقدري عليه علشان تنقذيه بس ربنا مأردش انه يعيش..بلاش ټعذبي نفسك وتلومي نفسك علي ذنب معملتهوش كفاية عياط يا رنا ..خليكي اقوي من كدة اللي بتعمليه دا مينفعش انتي بقالك ساعة قاعدة في مكانك هنا وبتعيطي حرام عليكي نفسك
_مش قادرة يا باسم..جدو كان اكتر حد اياد بيحبه وانهاردة ماټ بسببي
مسك في ايدي وبدا يتكلم بهدوء
_رنا انتي عملتي كل اللي تقدري عليه ولو كان في حاجة تانيه تتعمل مكنتيش هتتاخري وهتعمليها علشان تنقذيه بس دا عمره وكان ھيموت في الوقت دا ايا كانت الطريقة اية..كفاية تعملي في نفسك علشان خاطر انس عندك ..يلا قومي علشان تغسلي وشك وتروحي..انهاردة اليوم كان صعب عليكي وبكرة كمان هيكون صعب ..لازم تروحي ترتاحي
هزيت راسي ب ماشي روحت الحمام علشان اغسل وشي وبعدها روحت لتيتة ثريا علشان اكون جمبها و اتصلت ب بابا اقوله ان جدو اټوفي جدو جمال كان من اطيب الناس اللي عرفتها وكان اكتر حد واقف جمبي من بعد ما اياد مشي وقف جمبي لحد ما ولدت وكان بيقضي وقته كله مع انس..كان نفسه يشوفه اياد ويعرف مكانه بس محدش كان قادر يوصل ليه نهائي..روحت ل تيتة وفضلت جمبها..كان باين عليها الحزن بس كانت بتحاول تتماسك قدام الكل كانت بتحبه وهو كمان كان بيحبها بس بسبب عندهم مقدروش يعترفوا لبعض بحبهم دا لحد ما المۏت فرقهم عن بعض.. كنت عارفه انها اكتر واحدة موجوعة بسبب فراقه بس مكانتش قادرة تبين دا لحد العزا خلص وباسم كان معايا من اول اليوم وكان بيساعد اياد وكان معاه من غير ما اياد يعرف هو مين..فضلت قاعدة مع تيتة بعد العزا لحد ما نامت..خرجت من الاوضة وقفلت الباب لقيته داخل هو وبابا من الباب..قربت منهم علشان اعزيه
_البقاء لله يا اياد
_ونعم بالله
_رنا انا هستناكي في العربية تحت متتاخريش علشان نروح
_حاضر يا بابا انا هاجي وراك علطول
_ماشي يا بنتي
سابنا ومشياتنهدت وبدات اتكلم بهدوء
_عارفة انه كان غالي عندك وكان غالي عندي انا كمان..انا عملت كل اللي اقدر عليه والله علشان انقذه بس معرفتش
_عارف يا رنا..عارف انك عملتي كل اللي تقدريه عليه..دا عمره وخلص انتي ملكيش ايد في اللي حصل دا
_انا هاجي بكرة بدري علشان اكون مع تيتة ..بس في موضوع مهم انا كان لازم اتكلم معاك فيه
_والموضوع المهم دا مينفعش يتأجل يا رنا
_لو كان ينفع يتأجل مكنتش هقولك دلوقتي عليه بس انا حاولت كتير اني اوصلك علشان اقولك عليه بس معرفتش
_موضوع اية دا اللي مش هينفع يتأجل يا رنا
كنت
لسة هتكلم بس سمعنا
صوته بصينا ناحية الباب لقناه واقف وبيبص علينا
_انا اسف اني قطعت كلامكم..بس احنا لازم نمشي دلوقتي يا رنا
_ثواني يا باسم وجاية
_مش هينفع يا
↚
رنااحنا لازم نمشي دلوقتي حالا
يتبع..
الحلقة الثالثة عشر
_انزلي معاه يا رنا نبقي نتكلم بعدين
_مينفعش يا اياد الموضوع مهم ولازم نتكلم دلوقتي..لو محتاج انك تروح يا باسم روح انت بابا معايا
_انا اسفبعد اذنكم
_خير يا رنا اية الموضوع الهم اوي دا اللي عايزة تتكلمي فيه في وقت زي دا
_قولتلك لو الموضوع مكنش مهم مكنتش هتكلم فيه معاك دلوقتي
_واية هو الموضوع المهم دا
فتحت شنطتي وطلعت شهادة ميلاد انس منها ومديت ليه ايدي بيها .بصلي ب استغراب واخدها مني وبص فيها رجع بصلي تاني وبان علي وشه الصدمة اتنهدت وبدات اتكلم بهدوء
_مقدرتش اني انزله ..كملت حملي وولدته كنت بحاول اوصلك علشان اعرفك بس محدش كان قادر يوصلك نهائي لان
انت ابوه وحقك تعرف انا قولتلك علشان دا كان حمل تقيل عليا وكان لازم انت تعرفه علشان اخلص من الحمل دا..انا هجيب انس معايا بكرة علشان تشوفه وتقعد معاه زي ما انت عايز عن اذنك
كنت هخرج من البيت بس مسك ايدي و وقفني بصتله وفضلت ساكتة
_انا عايز اشوفه دلوقتي
_مش هينفع يا اياد..مش هينفع تسيب تيتة لوحدها دلوقتي
_انا بكرة هجيب انس واجيلك علشان تشوفه..انا لو كان في نيتي اني ابعده عنك مكنتش قولتلك عن وجوده اصلا
_انا عارف يا رنا عارف انك عمرك ما فكرتي ولا هتفكري تبعديه عني وانك كنتي عايزة تعرفي مكاني علشان تعرفيني بس مقدرتيش توصلي ليا..الظاهر اني خسړت حاجات كتيرة اوي بسبب سفري دا
_انت ممكن تصلح غلطك ب انك سفرت ومنعت اهلك انهم يعرفوا عنك حاجه بقربك من تيتة ثرياقرب منها وخليك جمبها في الفترة دي..هي اكتر واحدة متأثرة بمۏت جدو واكتر منك بكتير حتي لو هي مش مبينة دا..هي كانت بتحب جدو اوي واكتر واحدة متأثرة بفراقه ولازم اننا نقف جمبها سواء انا او انت يا اياد وتقدر تصلح غلطتك اللي غلطتها في حق ابنك كمان ب انك تكون جمبه يا اياد وانك متبعدش عنه لانه محتاجك جمبه زي ما هو محتاج وجودي انا كمان
_انا كنت ناوي ارجع واحاول اصلح اللي بينا واخليكي تسامحيني بس
_اسامحك علي اية يا اياد..انت معملتش حاجة علشان اسامحك عليها..انا طلبت منك الطلاق لان انا وانت غلطنا في حق بعض وكان لازم نبعد عن بعض واكيد انا مش بكلمك دلوقتي علشان نصلح اللي بينا انا كل اللي يهمني دلوقتي ابني وبس وعلشان كدة قولتلك الحقيقة دلوقتي ومحبتش اني اخبي عليك لحد حزنك علي جدو ما ينتهي
_يمكن كنت هسيبك ومش هضغط عليكي انك تسامحيني وترجعي ليا لو مكنش ابننا موجود بس دلوقتي الوضع اختلف وانا مش هسيبك يا رنا .مش هسيبك علشان ابننا يتربي بينا مش بعيد عن حد فينا
_مش وقته الكلام دا يا اياد..الكلام اللي بتقوله دا مينفعش دلوقتي انا لازم اروح علشان سايبة انس مع فرح بنت خالتي ولازم اروح علشان اطمن عليه عن اذنك
سيبته وخرجت من البيتكنت نازلة علي السلم لقيته قاعد علي السلم و حاطط راسه في الارض اول ما شافني قام وقف وقرب مني
_اية اللي مخليك قاعد هنا
_مستنيكي
_بس انا مطلبتش منك تستني يا باسم
_انا خۏفت عليكي احسن يدايقك بكلامه
_وتخاف عليا بصفتك اية يا باسم..احنا مش قفلنا الموضوع دا وقولتلك ابعد عني وحاول تبطل تحبني
_مش قادر يا رنا..لو كنت قادر فعلا مكنتش هبقي موجود هنا
_بص يا باسم علشان نخلص من الموضوع دا..انا مش بحبك ولا هحبك ابدا..انا كل اللي يهمني دلوقتي هو انس وبس غير كدة مش عايزه حاجة تانية..انت اه وقفت جمبي في اوقات كتيرة صعبة واهمهم وقفتك جمبي انهاردة وشكرا ليك جدا علي كل اللي عملته دا وحقيقي انا مش عارفه ارد جميلك دا ازاي بس بردو انا مش عايزه منك حاجة تانيه يا ريت تبعد عني بقي وتشوف حياتك ومش كل مكان اروح تيجي ورايا فيه يا باسم لاني حقيقي تعبت ومش قادرة اتحمل واسكت اكتر من كدة علي تصرفاتك دي لاخر مرة بقولهالك يا باسم ابعد عني
سيبته ومشيت نزلت لبابا وركبت جمبه العربية وطلعنا علي البيتكأن اللي اياد عمله فيا وعدم حبه ليا وكل حاجة كان بيعملها معايا بتتعاد بس المرة دي انا اللي بعمل كدة مع باسم اللي بيحاول يخليني احبه بكل الطرق..باسم اه شخص كويس واي واحدة تتمناه بس انا لا..انا مش عايزة غير اني اعيش انا وابني كويسين وبعيد عن اي حاجة تانيه..مش عايزة احب او اتحب من حد انا كل اللي طلباه اني اعيش لوحدي ومع ابني كفاية اكون مع واحد بحاول بكل الطرق اخليه يحبني وهو رافض حتي الفكرة بسبب حبه لغيري ولا عايزة ابقي حبيبة لشخص بيحاول بكل جهده اني
احبه بس انا اللي مش عايزه ورافضة الحب دا من يوم ما انس اتولد وانا واخدة عهد علي نفسي هكون عايشة علشان اربيه وعلشان اديله كل الحب اللي في قلبي ليه وابعد عن اي علاقة تانية ومش ناوية اعمل غير كدة
اياد
دخلت الاوضة وقفلت ورايا البابقربت منها وقعدت علي الارض ومسكت ايديها وفضلت باصص عليهاكنت بفتكر قد اية انا كنت قاسې معاها وكنت دايما بتجنب اني اتعامل معاها بالرغم من حبها ليا وانا كانت بتحاول تعمل كل اللي انا بحبه علشان اكون مبسوطانا فشلت اكون انسان كويس مع اي حد دخل حياتي و حبني بجد حتي ..حتي ابني اللي لسة مولود مقدرتش اشوفه اول ما تولد او حاولت اديه الحب اللي كان لازم اديه ليه..الحقيقة انا تعبت من كتر ما انا بأذي كل اللي بيقربوا مني..بس انا لازم اصحح أخطائي تجاهمجدو اه مشي ومقدرتش اسمع منه انه سامحني بس انا هحاول اخلي غيره يسامحني واصلح علاقتي مع الكل تلفوني رن..طلعته من جيبي وقفلت الصوتحطيت الغطا عليها كويس وخرجت وقفلت الباب ورايا رديت علي الرقم وبدات انكلم بهدوء
↚
_الو
_حضرتك دكتور اياد مش كدة
_ايوة انامين حضرتك
_انا دكتور باسم اللي اشتغلت في المستشفى بعد ما حضرتك مشيت وانا كمان اللي كنت مع دكتورة رنا انهاردة
_ايوة افتكرت حضرتكهو في حاجة
_الحقيقة انا كنت محتاج اقابل حضرتك علشان محتاجين نتكلم في موضوع مهم يخص دكتورة رنا
_يخص دكتورة رنا!خير يا دكتور هي ونا فيها حاجة
_الحقيقة الموضوع مهم ولازم اقابلك نتكلم فيه علشان مينفعش نتكلم في الموضوع ..هبعت لحضرتك عنوان علشان نتقابل فيه يوم الخميس الجاي وانا هفهم حضرتك كل حاجة يا دكتور اياد
_تمام يا دكتور
قفلت معاه وانا مش فاهم حاجة ومش عارف هو عايزني
في اية اللي يخص رنا
يتبع..
الحلقة الرابعة عشر
_اللي عملتيه دا هو الصح يا رنا
_عارفة يا بابا بس انا خاېفة من اللي ممكن يحصل بعد كدة انا كنت م صدقت ارتحت وبدات اتعود علي غيابهلية راجع دلوقتي بعد سنتين
_بصي يا رنا..انا عارف انك مش حابة تتكلمي في الموضوع ولا حابة وجود اياد في حياتك..بس وجود اياد دلوقتي بقي امر واقع في حياتك بسبب وجود انس في حياتكم انتو الاتنين وانتي لازم تتقبلي وجوده عارف انك مش عايزاه يكون جمبك وان وجوده دا صعب عليكي بس انتو بينكم طفل ولازم انكم تتعاملوا كتير علشان مصلحة ابنكم
_ايوة يا بابا بس انا مش هقدر علي اني اشوفه كل يوم من تاني انا..انا لسة بحبه وجوده دا بيعذبني اكتر
_انتي اللي معذبة نفسك يا رنا..انتي اللي بتعملي في نفسك كدة لو كنتي قبلتي انك تكملي معاه و متطلبيش الطلاق كان زمانكم دلوقتي مبسوطين في حياتكم
_مبسوطين ازاي يا بابا هكون مبسوطة ازاي مع واحد شك فيا وطلقني في لحظة..اياد عمره ما هيتغير يا بابا هيفضل معندوش ثقة في كل اللي حواليه حتي نفسه
_مش يمكن حبه ليكي يغيره ويكون انسان كويس
_وانا هفضل عايشة علي الامل دا..عملتها قبل كدة وفضلت عايشة علي امل انه يحبني وطلعت خسرانة بابا انا دلوقتي مبقاش عندي حاجة اخاڤ عليها واخاڤ اني اخسرها غير انس وبس انا مبقتش عايزة غير اني اعيش علشان ابني لا بقيت عايزة اكون مع اياد او مع غيره خلاصانا وجودي في بيت جدو جمال دلوقتي علشان تيتة وعلشان انا مش عايزة اسيبها لوحدها
انس بدا يعيط قربت منه وشيلته وبدات اطبطب عليه علشان يسكت
_باين ان استاذ انس مش هيخلينا ننام بسبب عياطه انهاردة كمان
_براحته يا جدو يعمل اللي هو عايزه ولا انت عندك مانع ولا اية
_وانا اقدر براحته طبعاانا هدخل اصلي واحاول انام وانتي كمان حاولي تخليه ينام ونامي انتي كمان
_حاضر تصبح علي خير يا حبيبي
_وانتي من اهله
سابني ودخل اوضته فضلت رايحة جايه ب انس لحد ما سكت ونام..رجعته في سريره وفضلت باصة عليه وانا مبتسمة وبفتكر ازاي غيرت رايي في اخر لحظة قبل ما اغلط اكبر غلطة في حياتي
_رنا دي اخر مرة بقولك فكري ..اللي عايزة تعمليه دلوقتي دا مينفعش وانتي هتندمي عمرك كله
_مينفعش اعمل غير كدة يا بابا الطفل دا لازم ينزل انا مش عايزاه يتولد ويلاقي اهله بينهم مشاكل واحتمال ان حياته كلها تدمر بسببنا
_يبقي تحاولوا تصلحوا اللي بينكم يا رنا مش تعملي كدة وتختاري الحل الاسهل
_نحاول اية يا بابا..مبقاش ينفع خالص حتي لو اياد عايز ف انا مبقتش عايزة..هو حضرتك فاكر ان الموضوع دا سهل بالنسبة ليا بالعكس دا اصعب قرار انا اخدته في حياته مش سهل عليا اني اقتل ابني اللي لسة مجاش للدنيا ب ايدي الموضوع صعب اوي يا بابا وانا مش عارفة اصلا انا هعمل كدة ازاي وانا حنت بتمني ان يبقي ليا ابن من اياد علشان حبيته ونفسي يكون ليا ابن منه ويفكرني بيه بس انا معنديش حل
غير كدة علشان ابني قبل ما يكون علشاني
سمعت صوت الممرضة وهي بتنده عليا
_دكتورة رنا اتفضلي علشان ندخل اوضة العمليات
مسحت دموعي وقومت كنت ماشية ناحية اوضة العمليات وانا بحاول اقدم رجل واخر التانيهقلبي مكنش مطوعني اني اعمل كدة بس عقلي لا..عقلي كان بيقولي ادخلي واخلصي من الحاجة الوحيدة اللي هتفضل تفكرك بيه باقي العمر..الحړب بين قلبي وعقلي كانت كبيرة وانا في النص مش قادرة اخد القرار..وقفت في مكاني فجاه بدات اهز في راسي وانا وقفه في مكاني..جريت علي بابا بسرعة وحضنته وبدات اعيط كان بيطبطب..بدات اتكلم من وسط دموعي
_مش هقدر اني اعملها يا بابا..مش قادرة اني اخلص من حتة مني ب ايدي
_كنت عارف انك مش هتقدري
يا حبيبتي
_يلا نمشي من هنا يا بابا انا مش عايزه اقعد هنا
_يلا يا حبيبتي
باسم
نزلت من العربية وكنت داخل المستشفى بس وقفني صوتها وهي بتنده عليا لفيت
↚
وشي وبصيت ب استغراب
_حضرتك دكتور باسم مش كدة
_ايوة انا..حضرتك تعرفيني
_طبعا انا نور صاحبت دكتورة رنا واكتر من اختها
_اهلا بحضرتك
_رنا حكتلي عن حضرتك كتير وقالتلي قد اية انت بتحبها..وانا بصراحة كان نفسي اشوف الشخص اللي صاحبتي خلته يحبها كل الحب دا..بصراحة انا مش عارفة هي ازاي مش موافقة علي حبك
..بس انا اعرف ازاي اخليها تحبك لو عايزني اساعدك انا معنديش مانع
_مش فاهم ازاي حضرتك هتخليها تحبني وهي مش عايزة حبي ليها دا
_اكيد الموضوع دا مش هنتكلم فيه هنااية رايك نقعد في كافيه ونتكلم براحتنا
_طبعا معنديش مانعاتفضلي حضرتك
روحنا قعدنا في اقرب كافيه كان قدامنا وانا عندي امل كبير ان يكون عندها فعلا طريقة تخليها تحبني بيها واقدر ادخل قلبها
اياد
فضلت سهران طول الليل جمبها مش قادر اني انام..كنت قاعد مستني وصولهم هما الاتنين..مكنتش قادر استني وعايز الوقت يعدي واشوف ابني اللي اول مرة اشوفه..الباب خبطت قومت جريت من مكاني علشان افتح ..قلبي كان بيدق جامد ..اول ما فتحت وشوفتها قدامي اټصدمت ومكنتش مصدق نفسي
_ماما!
_وحشتني يا اياد
_اية اللي جابك هنا..جاية بعد الوقت دا كله عايزة اية
_مبقاش في حاجة تمنعني اني اشوفك يا ايادجيت علشان وحشتني وكنت مستنية الفرصة دي من زمان علشان اشوفك يا حبيبي
_مستنية فرصة ان جدي ېموت علشان تشوفيني!
_ادخلي يا مني سيبها يا اياد تدخل واحنا هنفهمك كل حاجة
فضلت واقف في النص بينهم وانا مش فاهم حاجة مش قادر استوعب انها رجعت بعد كل الوقت دا وفي اليوم دا بالذات ومش فاهم اية اللي رجعها من الاساس
يتبع..
الحلقة الخامسة عشر
_انا تعبت يا رنا..لية كل ما احاول اني اتغير وابقي احسن تحصلي حاجه ترجعني الف خطوة ل ورا
_تفتكر عصبيتك دي هتوصلك ل حل يا اياد!..مش كل حاجة بتتحل بالعصبية
_عايزاني اعمل اية بعد اللي ماما وتيتة قاله دا انا مبقتش قادر افهم هو جدو كان بيحبني ولا كان بيكرهني
_اكيد جدو كان بيحبك يا ايادكان بيعمل اي حاجة علشان مصلحتك
_علشان مصلحتي ازاي يا رنا..وهو مصلحتي انه يضحك عليا ويفهمني ان امي هربت بعد مۏت ابويا وهو اصلا اللي بعدها عنها بالعافية مصلحتي انه يخليني اكره امي واقتنع انها مكنتش عايزاني في الوقت اللي هي كان نفسها حتي انها تشوفني من بعيد وهو اللي مانعها من انها تشوفني ولا مصلحتي في انه يخلي اسعد يوم في حياتي اللي هو فرحي يبقي اسواء يوم في حياتي علشان نور هربت من الفرح بسببه زي ما قالت تيتة ولا مصلحتي انه يتفق معاكي علشان تتجوزيني وتحاولي تخليني انسي اللي حصل من نور واحبك انتي..مصلحة اية دي اللي تخليه يعمل كدة يا رنا دا كأنه كان قاصد انه يدمرني
_انا عارف ان اللي انت سمعته كان صعب عليك يا اياد بس صدقني جدو كان بيحبك وكان عايزك تكون مبسوط آي حاجة كان بيعملها اكيد كان فيها مصلحة ليك بس انت مش فاهم دلوقتي يمكن لما تتحط مكانه في يوم هتفهم هو عمل معاك كدة لية
_مش عايز افهم يا رنا انا عمري ما هتحط مكانه في يوم لاني عمري ما هأذي حد غالي عليا واعمل معاه زي ما جدو عمل واقول اني عملت كدة علشان بحبه وخاېف عليه..مفيش حد بيدمر حياة غيره ويرجع يقول انه عمل كدة علشان مصلحة الشخص اللي اذاه
_سامحه يا اياد..انا معاك جدو غلط في حقك وفي حق طنط كتير بس حاول تفتكره بحاجة حلوة عملها معاك وسامحه
_غريبة بتطلبي مني طلب انتي نفسك مش قادرة تعمليه وتسامحيني
_معتقدش ان دا وقته يا اياد
_اومال امتي وقته يا رناانتي لية كل ما اكلمك في الموضوع دا تقوليله مش وقته..امتي وقته علشان اقدر اكلمك انا رجعت مصر علشان احاول معاكي انك تسامحيني وسامحتك علي كذبك عليا انتي وجدو بس انتي مش قادرة انك تديني فرصة تانية وتحاولي حتي انك تسامحيني
_ومين قالك اني مش مسامحاك يا اياد..بالعكس انا سمحت علي شكك فيا اني بخونك
وعلي معاملاتك ليا زمان وعلي كل حاجة..سامحتك من قلبي
_اومال اية المانع اننا نرجع لبعض
↚
_انا سامحتك علشان اقدر اعيش حياتي واكمل حياتي وانا مش شايلة من اي حد سواء انت او غيرك..انا دلوقتي مبقتش عايزة احب حد تاني ولا اثق في حب حد اياد انا مبقتش عايزة غير اني اكون جمب انس وبس
_رنا انا كل موقف صعب بيعدي عليا بلاقي انك انتي الوحيدة اللي بتقفي جمبي وتساعديني فيه وفي كل مرة بتاكد اني كنت غبي لما ضيعتك من ايدي وكنت السبب في انك تطلبي الطلاقرنا انا بحبك بجد ومستعد اني اعمل اي حاجة علشانك بس انتي تديني فرصة تانية
_اياد بلاش تصعب عليا الموضوع اكتر من كدةالموضوع صعب عليا لاني بحاول امنع نفسي اني ارجعلك من تاني
_وتمنعي نفسك لية يا رناانا بحبك وانتي بتحبيني لية منديش لبعض فرصة تانية ونحاول نبقي مع بعض لية عايزة تصعبي الموضوع علي نفسك وعليا
_اياد لو سمحت انا وافقت اني انزل اقابلك قبل ما اجي لتيتة علشان انت قولت انك واقع في مشكلة بسبب مامتك ونزلت علشان اساعدك لانك ابو ابني ولازم اقف جمبك في الاوقات اللي زي دي بلاش اننا نتكلم في الموضوع دا لو سمحت
_حاضر يا رنا..هسكت ومش هتكلم في الموضوع دا .بس انا هفضل وراكي لحد ما تديني وتدي نفسك فرصة تانية لعلاقتنا ديانا رجعت من السفر وانا عندي امل واحد بس وهو انك ترجعيلي ومش هسكت غير لما اقدر اخليكي تحبيني وترجعيلي
_ممكن يلا علشان ناخد انس ونروح عند تيتة..بس لو سمحت يا اياد بلاش تعاملها بطريقة وحشةولا هي ولا مامتك كان ليهم ذنب في اللي حصل دا علشان خاطري حاول تتعامل معاهم كويسوافتكر انك كان نفسك مامتك ترجع وتشوفها مرة واحدة وهي دلوقتي جمبك
هزيت راسي ب حاضر..دفعت الحساب وقومنا من مكانا وخرجنا من الكافيه وطلعنا علي بيتها
باسم
_انتي قولتي انك هتقدري تساعديني ان رنا تحبني
_هي حاجة بسيطة خالص
_واية هي
_انها تتاكد ان اياد مبقاش يحبها وان مبقاش في امل في رجوعه ليها..لو رنا اتاكدت ان اياد خلاص راح من ايديها ساعتها ممكن تحبك وتتجوزك
_طيب وهتتاكد من دا ازاي
_سيبلي انا الموضوع دا انا هعمل كل حاجة بس انا مش طالبة منك غير طلب واحد بسيط جدا كل اللي مطلوب منك انك تبعت ل اياد رسالة وتقوله انك عايز تقابله في كافية علشان عايزه في موضوع مهم
_ايوة بس انا فعلا كلمت اياد وقولتله الكلام دا لاني عايزه يبعد عن نور وكنت هكلمه في الموضوع دا فعلا
_لا انا عايزاك تعمل غير كدة
_مش فاهم عايزاني اعمل اية يعني
_هفهمك اهم حاجة تعمل اللي هقولك عليه بالظبط
فضلت مركز معاها علشان اعرف هي عايزاني اعمل اية..مكنش فارق معايا اي حاجة غير ان رنا تكون ليا انا مش مهم عندي الطريقة اللي تخليها تحبني او توافق تتجوزني اية المهم انها تكون ليا وبس
اياد
دخلت اوضته وبدات اقرب من السرير بتاعه..قلبي كان بيدق جامد ..اول ما شيلته من السرير وبدات ابص في ملامحه حسيت ب احساس غريبانا دلوقتي بقيت اب وبقيت مسؤول عن طفل صغير مش عارف اوصف احساسي دلوقتي غير اني فرحان انا طاير من الفرحة وفي نفس الوقت كنت ندمانندمان لاني مكنتش موجود وقت ما اتولد ومكنتش اول واحد استقبله اول ما يتولد..مشيت وضيعت كل اللحظات الحلوه دي عليا..بس انا عمري ما هسيبه تاني وهفضل جمبه هعلمه ازاي يحب غيره ويثق في اللي حواليههعلمه علشان ميغلطش الغلطة اللي ابوه غلطها زمان وهعرفه ازاي يحب الناس ويثق فيهم ..رجعته في السرير وبصتلها وانا علي وشي ابتسامه
_شكرا يا رنا..شكرا لانك مغلطتيش الغلطة اللي كنا احنا الاتنين هندم عليها شكرا انك خلتيني احس اجمل احساس في الدنيا بالرغم من كل اللي حصل انهاردة واللي سمعته من ماما وتيتة بس انا نسيت كل حاجة اول ما بصيت في وشه وحسيت اني اسعد شخص في الدنيا
_لو كنت معاه يوم ما جاه الدنيا كنت هتحس ب احساس احلي بكتير..بس انت مكنتش موجود ساعتها
_كنت غلطان بس دلوقتي خلاص فوقت
_فوقت متأخر اوي يا اياد
_مش مهم فوقت بدري ولا متاخر المهم اني فوقت وناوي اصلح كل حاجة كنت السبب في انها تضيع مني ومن حياتي ومش هسمح لحد زي باسم او غيره يوقف قصادي
_باسم..اية علاقة باسم بالموضوع اللي بنتكلم فيه دلوقتي
_هو مقالكيش انه عايز يكلمني في حاجة بخصوصك ولا اية
_حاجة بخصوصي انا!
_ايوة بخصوصك انتي يا رنا..هو مقالكيش انه كلمني!!
يتبع..
الحلقة السادسة عشر
_انا معرفش باسم عايز منك اية يا اياد ولا اعرف انه كلمك اصلا
_هو في حاجة بينكم يا رنا
_اكيد لا انا عمر ما هيكون بيني وبين باسم او غيره حاجة انا قولتلك اني ميهمنيش دلوقتي غير انس وبس
_طيب واية اللي يخليه يطلب يقابلني طالما مفيش حاجة بينكم
_معرفش هو قالي كتير انه بيحبني بس
انا كنت برفض حبه ليا بس اكيد انا معرفش هو عايزك في اية لاني مبتكلمش معاه غير في الشغل وبس
_خلاص انا هروح اقابله واعرف هو عايز مني اية..مش عايزة تعرفي هو عايز اية!
_ميهمنيش اني اعرف يا اياد أيا كان اللي هو عايزه منك انا مش عايزه اعرفه..يلا علشان احنا كدة اتأخرنا علي تيتة
_مش قادر اروح يا رنا مش قادر احط عيني في عينهم
_انت مكنش ليك ذنب يا اياد انت مكنتش تعرف اية اللي حصل وكنت فاكر انها سابتك بمزاجها وانها مش بتحبك بس دلوقتي فهمت كل حاجة وعرفت انه كان ڠصب عنها يعني ولا انت ولا هي كان ليكم ذنب في اللي حصل لازم انك تنسي اللي فات وتبدا مع طنط صفحة جديدة
هزيت راسي ب ماشي اتنهدت بتعب وبدات اتكلم وانا باصص عليه وهو نايم
_هو احنا هنسيب انس هنا
_لا هاخده معانا علشان تيتة و طنط يشوفوه يمكن يحاول يهون علي تيتة زعلها علي جدو
_شكرا يا رنا
_علي اية
_علي كل حاجة بتعمليها معايا او مع حد من اهليشكرا لانك دايما بتكوني اول واحدة واقفة جمب اي حد فينا حتي لما انا مشيت ومكنتش موجود فضلتي واقفه جمب جدو وتيتة واي حاجة كانوا بيحتاجوا ليها كنتي بتعمليها ليهم
_قولتلك قبل كدة ان دا واجبي اللي لازم اعمليه يا ايادانت كنت جوزي واهلك زيهم زي اهلي وكانوا واقفين جمبي في
وقت حملي اللي كان اصعب وقت مر عليا انا مش بعمل كدة علشان تشكرني انا بعمل كدة علشان دا واجبي اللي لازم اعمله
سمعنا صوتها بصينا ناحية الباب احنا الاتنين
_رناتعالي
↚
عايزاكي
_حاضر يا فرح بعد اذنك
سابتني وخرجت طلعت تلفوني من جيبي .بعتله رسالة دكتور باسم لو ينفع نتقابل انهاردة بدل يومين الخميس وحضرتك تقولي اية الموضوع اللي عايز تكلمني فيه عن رنا يكون افضل بعتله الرسالة وكنت هقفل التلفون بس لقيت رقم بيرن عليا رديت وانا مش عارف مين اللي بيتصل وبدات اتكلم
_السلام عليكم
_وعليكم السلام مين معايا
_دكتور اياد مش كدة
_ايوة انا مين حضرتك
_انا حامد جميل محامي جمال بيه الله يرحمه
_اهلا يا متر هو في حاجة يا متر ولا اية
_الحقيقة يا دكتور اياد انا محتاج حضرتك ومدام رنا وثريا هانم تيجوا عندي المكتب علشان نفتح الوصية بتاعت جمال بيه الله يرحمه
_وصية جدو!تمام حضرتك احنا ممكن نيجي بكرة بليل لحضرتك
_تمام وانا هستني حضرتكم بس اهم حاجة انكم تيجوا كلكم من غير ما حد يغيب عن فتح الوصية..انا هبعت لحضرتك العنوان دلوقتي في رسالة
_تمام مع السلامة
قفلت معاه وخرجت برا الاوضة وقربت منهم
_رنا
_ثواني يا اياد هجيب انس والشنطة بتاعته و هننزل علطول
_لا انا كنت عايز اقولك حاجة تانية
_خير في حاجة ولا اية
_المحامي بتاع جدو اتصل وقال انه عايزنا احنا وتيتة في مكتبه علشان يفتح الوصية بتاعت جدو
_عايزنا!..وهو هيبقي عايزني انا ليةانا اية علاقتي بوصية جدو
_مش عارف بس هو اكد عليا اننا لازم كلنا نحضر..انا قولته هنروح بكرة بليل بس لو وراكي حاجة هتصل أجل معاه
_لا ابدا مش ورايا اي حاجة انا بس مستغربة هو طالبني ليةانا هروح اخد انس وحاجاته واجي علشان نمشي
_تمام انا هستناكي تحت
نزلت استناها في العربيةبعد شوية نزلت وهي شايلة انس وماسكة الشنطة..نزلت واخدت منها انس فتحت باب العربية وحطيته وهي حطيت الشنطة بتاعته في شنطة العربية وركبت جمبه ورا..روحنا عند تيتة بس ماما كانت مشيت..فضلت قاعد مع انس وكنت ناسي اي حاجة حواليا..فضلت قاعد جمبه وبلعبه وهي قاعدة مع تيتة وبتحاول تخليها تاكل رغم رفضها انها تاكلانا مش عارف اية اللي حصلي من ساعة ما شوفت انس نسيت كل حاجة ومبقتش عايز اعمل اي حاجة غير اني افضل قاعد معاه وبسمكنتش عايز اعمل اي حاجة غير اني افضل العبه واقعد معاه وبس..اتبعتتلي رسالة ..فتحت التلفون ولقيتها منهفتحتها ولقيت مكتوب فيها هستني حضرتك بعد ساعة في الكافيه اللي قريب من المستشفى يا ريت بلاش تاخير لاني مشغول انهاردة جدا
قفلت التلفون وقومت قربت منها واديتها انس
_انا هنزل مشوار صغير وهرجع تاني
_في حاجة ولا اية يا اياد
_ابدا يا تيتة مشوار مش مهم كدة هروح اخلصه واجي..رنا متمشيش لوحدك هخلص واجي اوصلكم انتي وانس
_تمام انا هفضل قاعدة ما تيتة لحد ما ترجع
_مش هتاخر
سيبتهم ونزلتوكلت العربية وروحت علي الكافية وقعدت استناه جاه وبدا يقرب مني وقفت ومديت ايدي علشان اسلم عليه سلمنا علي بعض وقعدنا احنا الاتنين
_اسف يا دكتور اياد علي التاخير كان عندي عملية مهمة حضرتك اكيد عارف صعوبة العمليات قد اية
_طبعا..ربنا يكون في عون حضرتك..قولتلي انك عايزني في موضوع مهم بخصوص رنا خير
_الحقيقة انا مش عارف اقول لحضرتك اية ولا ابدا ازاي
_هو الموضوع كبير كدة
_اوي يا دكتور اياد حقيقي انا مكسوف اني احكي لحضرتك
_مكسوف!.ممكن حضرتك تدخل في الموضوع علطول لاني مش فاهم اي حاجة
_بص يا دكتور اياد..دكتورة رنا طليقة
حضرتك بتحاول تقرب مني بكل الطرق والحقيقة انا تعبت منها ومن اللي بتعمله..هي بتحاول تقري مني وطول الوقت يتقولي انها بتحبني وعايزة اني اتجوزها..انا حاولت كتير اني ابعدها عني بس مش عارف ومش فاهم هي ازاي تعمل كدة وهي ام والمفروض انها تهتم ب ابنها بدل ما تعمل اللي بتعمله دا..علشان كدة انا كلمت حضرتك علشان اقولك يمكن حضرتك تقدر تعقلها وتخليها تبعد عني وتبطل اللي بتعمله معايا دا
كنت بسمع ليه وانا مش قادر استوعب اللي بيقوله ومش قادر اصدق اذا كان بيكدب ولا لا من الاساس ومش عارف اتصرف ازاي
رنا
فضلت مع تيتة لحد ما نامت ..خرجت من اوضتها وقفلت الباب وقعدت علي الكنبة جمب انس اللي كان نايم..بصيت ليه وابتسمت ومسكت ايده..كنت قاعدة بفكر فيه لاول مرة احس انه اتغير وبقيت حاسة انه بيحبني بجدالحړب اللي دايما بتشتغل بين قلبي وعقلي كانت شغالة من تاني عقلي بيقولي بيقولي انه عمره ما هيتغير ولا هيحبني وحتي لو دا حصل وقبلت اني ارجعله هيرجع زي الاول ويمكن يكون اسواء كمان بس قلبي بيقولي مش هتخسري حاجه لو ادتيله فرصة تانية وخلتيه يثبت اذا كان بيحبك ولا لاكنت بدات افكر اني اديله وادي لعلاقتنا فرصة تاني يمكن العلاقه تتحسن المرة دي ونعيش حياة كويسهفي وسط تفكيري اتبعتلي رسالة..فتحت التلفون ولقيت صور رقم غريب بعتها فتحتها لقتها صور ليه هو وهي وهما مع بعض فضلت باصة للصور پصدمة ونور بدات تنزل ومكنتش عارفه اعمل اية
يتبع..
الحلقة السابعة عشر
_انا حاولت اني ابعدها عني كتير يا دكتور اياد بس هي مش عايزة تقتنع اني مش بحبها
_هو انت متاكد انك بتتكلم عن رنا طليقتي اصل مستحيل يكون قصدك علي رنا اللي اعرفها
_قصدك اني بكدب يعني..وانا هكدب عليك لية في حاجة زي دي
_والله مش عارف المفروض انا اللي اسألك السؤال دا انت لية بتكدب وبتقول كلام محصلش ولا هيحصل
_الظاهر ان دكتورة رنا قدرت تضحك عليك و
_انا مفيش حد يقدر يضحك عليا ودا اولا..ثانيا بقي انا واثق في رنا اكتر من نفسي وعمري ما هصدق اي كلمة تتقال عنها من اي شخص حتي لو
↚
الشخص دا مين بالنسبالي انا عملتها مرة ومكنتش واثق فيها وندمت ندم كبير وعمري ما هقرر الغلطة دي تانياسعمني كويس يا دكتور باسم انا لو شوفتك قربت من رنا او فكرت حتي انك تدايقها بكلامك او بقربك ليها انت هتشوف وش مني عمري ما تحب انك تشوفه اتمني تكون فهمت
سيبته ومشيتمش عارف اية اللي خلاه يقول حاجة زي دي واية اللي كان عايز يوصله بكلامه دا بس انا عمري ماهصدق ان رنا تعمل كدة انا غلطت غلطة كبيرة لما مصدقتهاش وشكيت فيها ودفعت ثمنها غالي اوي بس عمري ما هكرر الغلط دا تاني ولا هفكر اني اشك فيهافي كل مرة رنا بتاكد ليا اني كنت غلطان لما محبتهاش ولا حاولت اني احبها في الاول يمكن لو كنت حبيتها في الاول وعلاقتي بيها اتحسنت مكناش وصلنا لكدة يمكن كنا هنعيش في حياة افضل من كدة من غير فراق او بعدرجعت علي البيت..خبطت علي الباب فتحت الباب بدات اتكلم بصوت واطي
_تيتة نامت!
_لسة نايمة دلوقتي
_طيب جهزي انس ويلا علشان اوصلكم
_مفيش داعي انا هطلب اوبر
_اوبر اية دا اللي هتطلبيه يا رنا اكيد مش هسيبك تعملي كدة انا هوصلكم لحد البيت .اتفضلي هاتي حاجتكم وانا هستناكم تحت
_صدقني يا اياد مفيش داعي
_هو اية دا اللي مفيش داعي..هو انا باخد رايك مالك يا رنا في ايةاحنا مش متفقين اني هوصلك قبل ما انزل
_تمامهروح اجيب انس من جوا والشنطة بتاعته واجي
دخلت جوا وسابتني واقف مش فاهم حاجة ..خرجت وهي شايلة شنطة انس قربت من الكنبة اللي كان نايم عليها وشالته..قربت منها علشان اخد الحاجة اللي معاهانزلنا وركبنا العربية وبدات اسوق وهي طول الطريق ساكتة وباصة قدامهاوقفت العربية..بصتلي ب استغراب فضلت باصص عليها وساكت
_وقفت العربية لية
_عايز اعرف مالك يا رنا..اية اللي حصلك من بعد ما روحت المشوار اللي روحته دا
_مفيش حاجة
_هو اية اللي مفيش حاجة يا رنا انتي مش شايفه نفسك
_يعني انت كنت فين
_كنت في مشوار مهم
_اية هو المشوار المهم دا
_كنت مع باسم يا رناكنت عايز اعرف هو عايزني في اية
_وعرفت
_كان موضوع تافهه مش مهم
_مروحتش تقابل حد تاني
_انتي عايزة توصلي ل اية يا رنا
_عايزة اعرف انت قابلت نور ولا لا يا اياد
سكت اول ما سمعت اسمها ومقدرتش اتكلم ومش عارف هي ازاي عرفت بمقابلتي ليها
_انتي عرفتي منين اني قابلتها
_الصور دي اتبعتت ليا
اديتني تلفونها وفي صور لينا احنا الاتنين واحنا مع بعض بصتلها وهزيت راسي ب لا
_لا يا رنا اوعي تكوني صدقتي الصور دي
_عايزني مصدقش اية يا اياد الصور واضحة اهو
_لا مش واضحة انتي مش فاهمة حاجة
_فهمني طيب يا اياد
_انا صحيح شوفت نور انهاردة بس
مش زي ما انتي فاهمه..انا كنت رايح اقابل باسم وقبل ما ادخل الكافية اللي كنت
ناوي اقابله فيه لقيت نور في وشي اول ما شافتني بالطريقه دي بحجة اني وحشها بس صدقيني انا بعدتها عني واتخانقت معاها وسبتها ومشيت انا مش عارف هي دي كانت صدفه ولا هي كانت قاصدة انها تخرج قصادي في الوقت دا وفي المكان دا علشان الصور دي انا قولتلك اني اتغيرت يا رنا بس انتي اللي مش عايزة تصدقيني انا حبيتك ونسيت نور وعمري هرجع ليها او اعمل حاجة تانية تبعدني عنكانا هفضل لاخر لحظة في عمري بحاول معاكي علشان ترجعيلي من تاني وتبقي جمبي
_غصب عني يا اياد..ڠصب عني مش قادرة انسي اللي فات وابدا معاك من جديد..هو انت فاكر ان بعدي عنك واني مش عايزة ارجعلك دا سهل تبقي غلطان لو فاكر انه سهل انا مش قادرة اتحمل اكون بعيدة عنك لاني بحبك بس مش قادرة مش قادرة اني اديك فرصة تانية علي الاقل دلوقتي محتاجة وقت علشان اقدر اديك فرصة تانيةمحتاجة وقت اتاكد فيه انك بقيت بتحبني بجد ومش هتشك فيا تاني ولا تجرحني من تاني..محتاجة اتاكد انك حبيتني بجد ومش هتجرحني
_وانا مش مستعجل يا رنا..انا هستني انك تاخدي الوقت اللي انتي عايزاه كله..انتي لازم تبقي عارفة اني لو فضلت العمر كله مستني انك تقرري انك ترجعيلي هكون مبسوط لو علي الوقت هفضل مستني العمر كله بس اكون عارف ان بعد الوقت دا كله يبقي في امل في رجوعك ليا
_اوعدك اني هفكر وهحاول اني اخد قرار في اسرع وقت يا اياد
_وانا اوعدك اني مش هتكلم معاكي في الموضوع دا لحد ما تيجي بنفسك وتكلميني فيه
باسم
كنت رايح جاي بعصبية وهي قاعدة قدامي
_انا غلطان اني مشيت ورا كلامكاهو مصدقش كل اللي قولته وهددني انه لو عرف اني دايقتها حتي هيقفلي ويندمني علي اي حاجة هعملها تزعلهاانا مش عارف اي اللي خلاني امشي وراكي من الاساس
_ممكن تهدي شوية عصبيتك دي مش هتغير حاجة علي فكرة ممكن تقعد وتهدي علشان تقدر نفكر هنعمل اية
_هنعمل
اية في اية خلاص انا مش هقدر اخلي رنا تحبني خلاص
_ومين قالك ان الموضوع خلص..لو خطة اياد فشلت يبقي الخطة اللي حطتها لرنا هتنجح وحتي لو فشلت في حاجات كتير ممكن نعملها
↚
ونفرقهم عن بعض علشان تقدر تخليها تحبك
_زي اية مش فاهم
_اهم حاجة انك تنفذ اللي بقولك عليه وملكش دعوة ب اي حاجة تانية وانا اوعدك رنا هتكون ليك بس تنفذ اللي هقولك عليه
_مستعد اعمل اي حاجة علشان تكون ليا
_وانا هعمل كل اللي اقدر عليه علشان رنا تكون ليك
رنا
كنا قاعدين في مكتب المحامي كلنامكنتش قادرة افهم سبب وجودي معاهم اية ولية المحامي مصمم اني اكون
موجودة وقت فتح الوصية بدا يتكلم وهنا مركزين معاه
_اول البقاء لله جمال بيه كان شخص طيب وكريم مع الكل والكل كان بيحبه
_ربنا يرحمه ويغفرله ان شاء الله
_يا رب..هو حضرتك لية صممت علي وجودي معاكم هنا
_لان وصية جمال بيه الله يرحمه جزء كبير منها ليكي
_ليا انا..ازاي مش فاهمة
_جمال بيه سآب لحضرتك ٥٥٪ من كل ما كان يملك وال ٤٥٪ سابهم ل دكتور اياد ومدام ثريا
كنا بنسمع ليه انا وهو پصدمة واحنا مش مصدقين اللي سمعناه عكسها كانت قاعدة بهدوء وكأنها عارفة ان دا اللي هيحصل
_ليا انا وجدو ازاي يعمل حاجة زي كدة
_انا مش فاهم حاجة هو حضرتك متاكد من اللي بتقوله دا يا متر
_طبعا متاكد سا دكتور اياد جمال بيه طلب مني اني اكتب وصيته دي بنفسي
يتبع..
الحلقة الثامنة عشر
_مينفعش يا جمال اللي بتفكر فيه دا مينفعش
_لية يا ثريا مينفعشانا كل اللي عايزه اني احافظ علي مستقبل رنا و انس
_واللي انت بتعمله دا هو اللي هيحافظ علي مستقبلهم بالعكس يا جمال انت كدة بتعرض حياتهم للخطړ
_واية اللي هيخلي حياتهم معرضة للخطړ يا ثريا
_حاجات كتير يا جمال اولهم اياد..اياد لو عرف انك عايز تعمل كدة الله اعلم هيعمل اية
_وهو فين اياد اللي يتتكلمي عنه يا ثريا..احنا داخلين علي سنتين منعرفش عنه حاجة .لا عارفين هو فين ولا بيعمل اية..حفيدك بيعاقبنا يا ثريا وكل دا علشان خايفين علي مصلحته اياد فاكر انه كدة هيعاقبنا علي غلطتنا معاه واني اتفقت مع رنا علي جوازهم دا اياد سابنا وسافر ومفكرش فينا للحظة يا ثريا وانا كمان مش هفكر غير في انس ورنا اللي مش بتسيبنا لحظة
_يا جمال انا بحب انس ورنا زيك ويمكن اكتر ومعنديش مشكلة في اللي انت عايز تعمله بس انا خاېفه عليهم
_خايفة عليهم من اية يا ثريامعتقدش ان في حاجة تخليكي تخافي عليهم
_يا جمال
_ثريا..انا قولت اللي عندي وهكتب ٥٥٪ من الورث دا ل رنا وانس ومش هرجع في قراري.. انا حبيت اقولك علشان مش عايز اعمل حاجة من غير انتي ما تعرفي .بعد
اذنك
سابني ومشي فضلت باصة عليه لحد ما خرج وقفل الباب وراهكنت ساكتة ومش عارفة اتكلم ولا اعترض علي كلامه انا مش عايزاه يعمل كدة علشان بكره انس او رنا لا بالعكسانا بحبهم اكتر من حبه ليهم ومن كتر حبي
ليهم مش عايزة ان دا يحصل لاني عارفه اياداياد لو رجع في يوم وعرف ان جمال عمل كدة الله اعلم هيعمل اية..وحتي لو اياد سكت وانا عارفه ان دا مش هيحصل اللي اسمها نور دي مش هتسكت..انا عارفة ان كل همها الفلوس ومش عايزه من اياد غير الفلوس ولو حصل حاجة ل جمال واياد رجع هتحاول ترجع ليه علشان الفلوس لكن لو جمال كتب وصيته ان رنا وانس هما اللي ليهم النصيب الاكبر من الورث ممكن تعمل اي حاجة علشان تأذيهم وتخلص منهم وانا خاېفه عليهم علشان كدة مش عايزة جمال يغلط غلطة تخسرنا رنا وانس
فوقت علي صوتهم وهما بيتكلموا..اتنهدت وغمضت عيني وبدات اتكلم بهدوء
_جدكم عمل كدة علشان مصلحتكم
_مصلحتنا ازاي يا تيتة مصلحتنا انه يكتبلي انا كل حاجة ويحملني مسؤولية انا مش قدها
_جدك عارف كويس هو عمل اية يا رناهو واثق فيكي وانك هتكوني قد المسؤولية..وعارف كويس هتعرفي تحافظي علي كل حاجة هو عملها
_يعني جدو للدرجة دي بيستقل بيا يا تيتة..هو فاكر اني مش هقدر ادير كل حاجة بعده علشان كدة عمل كدة
_وهو انت كنت فين يا اياد..احنا مكناش نعرف عنك حاجة طول السنتين اللي فاتوا دول ..احنا اصلا مكناش عارفين انت عايش ولا مېتانت اخر واحد تتكلم يا ايادطالما مشيت وسيبتنا ومكنتش عايز تعرف اي حد فينا مكانك او بتعمل اية يبقي متتكلمش في الموضوع دا لانه مش من حقك اصلا انك تتكلم يا اياد
_عندك حق يا تيتة..انا فعلا غلطت لما سيبتكم ومشيت ومليش حق اني اتكلم في الموضوع دا ..اعتقد اني مليش لازمة في المكان دا ..بعد اذنكم
خرج من المكتبكانت هتروح وراه بس انا وقفتها
_استني يا رنا..سبيه يعمل اللي هو عايزه هو غلط لما مشي من سنتين ودا ثمن غلطه ..قعدي علشان نشوف المتر عايزينا في اية كمل كلامك يا متر
رنا
سمعت كلامها وقعدت وانا مش عارفة اتصرف ازاياللي عمله جدو دا كان غلط..مش معني ان اياد غلط يكون عقابه انه يتحرم من ورث جدو كله..اياد هو الوريث الوحيد لجدو وهو اللي كان لازم ياخد كل حاجة مش انا..وبعدين انا مقدرش اتحمل حمل كبير زي دا انا مش بفهم في شغل الشركة دي ولا هقدر اني امشي الشغل زي جدو ما كان بيعمل مكنتش عارفة اعمل اية..جدو حاطني في موقف صعب قدام نفسي قبل ما يكون قدام اياد ومش قادرة افكر في حل للمشكلة دي فوقت من سرحاني علي صوت المحامي وهو بيطلب مني اني امضي
_ممكن حضرتك تمضي هنا يا مدام رنا
_بس انا مش هقدر امضي علي حاجة انا مش هقدر اشيل مسؤولية كبيرة زي دي
_امضي يا رنا..انا واثقه فيكي وعارفة انك قدها
↚
_يا تيتة الحكاية مش حكاية انتي واثقه فيا ولا لاالحكاية ان دا تعب سنين ممكن يروح علي الارض المصنع دا جدو قالي انه عاش عمره كله يكبر فيه وتعب علشان يقدر يوصله للي وصل ليه دلوقتي ازاي اجي انا اللي معرفش اي حاجة في الشغل دا واكون انا صاحبة الكلمة الاولي والاخيرة مفيش عقل بيقول كدة يا تيتة..اياد هيحاول انه يفهم في الشغل ويقدر يمشيه لكن انا لا ..لا يا تيتة مش هقدر
يتبع.
الحلقة التاسعة عشر
_انس اتخطف يا اياد اتخطف في نفس الوقت اللي حصل فيك كدة
_اخرجي يا رنا..انتي مش هتقدري تعملي العملية دي
_انا مبقتش عارفة اتصرف ازاي ولا اعمل اية..انا محتاجة انك تكون جمبياوعي تمشي وتسيبني يا اياد
_رنا لو سمحتي اخرجي برا اللي بتعمليه دا غلط
_باسم انا هسيب اياد امانة عندك..انا مش هقدر اعمل العملية دي بسبس انا واثقة فيك وعارفة انك هترجعلي اياد وهو كويس واحسن من الاول
_انا هعمل اللي هقدر عليه يا رنا
_هتنقذ حياته يا باسم..حياة اياد بين ايديك وانت هتنقذه انا عارفة انس محتاج ابوه يا باسم وانت لازم ترجعله ابوه
_اخرجي يا رنا انتي كدة مش هتخليني اعرف اشتغل ولو حصل ل اياد حاجة هتكوني انتي السبب
فضلت باصة
عليه والدموع مغرقة وشها..مشيت براحة وهي عينيها عليه ودموعها بتنزل وهي ساكتة..خرجت من الاوضة كنت باصص عليها لحد ما خرجت رجعت بصيت عليه وانا واقف مكاني ومش قادر اخد قرار كنت فاكر ان دي فرصة حياتي علشان اخلص منه يمكن رنا تقبل بحبي ليها بعد ما ېموت لكن دلوقتي انا مش عارف اعمل ايةواقف تايه ومش قادر اخد قرار ..انقذ حياته ودا اللي لازم اعمله ولا اسيبه واقول ان دا قضاء ربنا وان دا قدره وساعتها هكون خلصت منه ويمكن اكسبها..قربت منه وهو نايم علي السرير وانا واخد قراري اللي مقدرش اني اعمل غيره
رنا
خرجت من اوضة العمليات رميت الجوانتي علي الارض .مشيت ناحيته ودخلت في حضنه وانا بعيط..طبطب عليا وهو بيعيط..بصيت عليها من بعيد لقيتها قاعدة بټعيط..قربت منها وقعدت قدامها علي الارض..مسكت ايديها ومسحت دموعها ومسحت دموعي وبدات اتكلم بهدوء
_متقلقيش يا تيتة..اياد هيخرج بالسلامة..انا عارفة انه مش هيستسلم بسهولة وبعدين وبعدين هو وعدني انه مش هيسيبني ولا هيبعد عني لحد ما اوافق اني اتجوزه تانيوعلي فاكرة انس كمان هيرجع وهيبقي كويس واللي عمل كدة هيتحاسب ايا كان مين متقلقيش .اياد وانس هيكونوا بخير انا واثقة من دا صدقيني
باب قرب مننا وفي ايده التلفون بتاعي
_رنا في حد بيرن عليكي ..ردي بسرعة يمكن اللي معاهم انس هما اللي بيتصلوا
اخدت منه التلفون ورديت بسرعة علي اللي اتصل
_مين معايا
_المرة اللي فاتت لما اياد عمل حاډثة وجيت علشان ازوره انتي رفضتي وطردتيني من المستشفىالمرة دي مش اياد بس اللي في خطړ ابنك كمان في خطړ يا رنا
_كنت عارفة انك ورا كل اللي حصل دا..عايزة اية يا نور
_اللي عايزاه انتي عارفاه كويس يا رنا كل اللي اتكتب ب اسمك من جمال يكون عندي انا وملكي ياما كدة ياما صدقيني هتزعلي علي ابنك واياد في لحظة واحدة
_انتي ازاي جالك قلب تعملي كدةازاي ټخطفي طفل صغير علشان تحققي اللي أنتي عايزاه ازاي قدرتي تضحي بحياة شخص علشان الفلوس..انا بجد مش مصدقة ان في انسانة انانية زيك كدة
_انتي هتديني درس في الاخلاق ولا ايةانا ميهمنيش كل الكلام اللي قولتيه داانتي قدامك ٢٤ ساعة وبس لو معملتيش اللي قولت عليه ولقيت كل حاجة اتكتبت ب اسمي ابنك هيكون راح خلاص يا رنااه صح انا نسيت اقولك انك لو فكرتي تبلغي البوليس وتقولي اي حاجة تنسي ان كلن ليكي ابن يا رنا
قفلت في وشي..غمضت عيني وبدات اعيط وانا ساكتة ومش بنطق ب كلمة ولا قادرة اتحرك من مكانيكنت تايهه وحاسة اني في عالم تاني ومش قادره اني اتصرف انا لو معملتش اللي نور عايزاه هكون بختار مۏت ابني ولو اديتها اللي هي عايزاه هكون بغلط غلطة كبيرة مش قادرة اني انقذ ابني ولا حتي قادرة انقذ ابوه
اللي يقدر يساعدني مكنش ب ايدي غير اني ادعي ربنا انه يخرجني من الازمة اللي انا فيها ويرجعلي انس واياد كويسين كانوا بيحاولوا يفهموا مني مين اللي اتصل وكان عايز اية بس فضلت ساكتة ومش قادرة حتي اني اتكلم
نور
_يوم واحد بس وكل احلامي اللي قعدت احلم بيها سنين هتتحقق كل فلوس وشركات جمال هتبقي ليا وهكون اغني واحدة في مصر
_انا بجد مش مصدق اللي انتي بتعمليه خطفتي الولد وحاولتي تقتلي ابوه وهو دلوقتي بين الحياه والمۏت وكل دا مش همك اهم حاجة عندك الفلوس
_اومال عايزني اعمل اية يا امير..دي فرصة وجات لحد عندنا علشان نعرف نعيش حياتنا كويس ولا عجبك حياتنا اللي زي الزفت دي
_ومالها حياتنا يا نور اية اللي مش عجبك فيها
_اية اللي هيعجبني فيها يا امير..فرصة حياتنا جات لحد عندنا وهنقدر
↚
نغير حياتنا للاحسن مية مرة لية مصر انك تضيع الفرصة دي من ايدك
_تولع الفلوس اللي هتيجي پقتل الناس وټدمير حياتهم..تولع الفلوس اللي هتيجي بالسړقة مش بتاعبنا فيها يا نور تولع الفلوس اللي هتخلينا نقتل ونخطف طفل صغير ملهوش ذنب في اي حاجة غير ان اهله اغنيةرجعي الولد ل اهله يا نور وكفاية اوي لحد كدة ياما
_ياما اية يا امير هتهددني!
_لا يا نور مش پهددك انتي لو مرجعتيش انس ل رنا انا هبلغ البوليس عنك واللي رنا مش قادرة انها تعمله هعمله انه يا نور
_مش هتقدر تعملها يا اميرمش هتقدر تبلغ عن اختك صح مش كدة
_لا اقدر يا نورزي مانتي قدرتي ټخطفي ابن من امه وتحاولي تقتليه ابوه ويكون دلوقتي بين الحياة والمۏت والله اعلم اذا كان هيخرج منها ولا لا انا كمان هقدر ابلغ عني واخليهم يسجنوكي
_بس انت ممكن متلحقش انك تخرج من هنا يا امير
_يعني اية
_يعني اللي خلاني اخطڤ انس واحاول اقتل اياد يخليني اقتل تاني اللي قتل مرة هيقتل الف وجزاءه هيكون واحد
_اللي خلاني اعمل
_كل دا علشان الفلوس يا نور..عايزة تقتلي اخوكي علشان خاېف عليكي ..انا مش قادر اصدق ان اللي قدامي دي نور اختي اللي بحبها واللي مكنش فيه اطبب منها في الدنيا
قرب مني وهو بيتكلم
باسم
خرجت من اوضة العمليات جروا ورايا وهما قلقانين..بصيت عليها وهي واقفة ودموعها علي خدها بدات تتكلم بهدوء
_هو كويس صح قول انك انقذته يا باسم قول انه كويس علشان خاطري
بصيت في الاوض وبعدين رجعت بصتلها وفضلت ساكت
يتبع..
حب الحلقة العشرون
_ساكت لية يا باسم قول ان اياد كويس و هيخرج من هنا كويس
_لا يا رنا اياد مش كويس
_يعني اية اياد مش كويس يا باسم انت وعدتني انك هتعمل كل اللي تقدر عليه علشان اياد يخرج كويس يا باسم..قولي انك نفذت وعدك ليا يا باسم علشان خاطري
_الحكاية مش حكاية وعد يا رناانا عملت كل اللي اقدر عليه بس الړصاصة كانت قريبة اوي من القلب وكان ممكن ميوصلش لحد هنا اصلا يا رنا العملية كانت صعبة اوي وانا عملت كل اللي اقدر عليه علشان اخليه عايش لحد اللحظة ديبس دا مش معناه انه كويس بالعكس هو تعبان اوياياد دخل في غيبوبة وربنا وحده اللي يعلم اذا كان هيخرج منها ولا لا..ادعوله يا جماعة لان مۏته او حياته مش ب ايد حد فينا دلوقتي حياته دلوقتي في ايد ربنا وبس افتكر انك فاهمة كلامي كويس يا ژنا
_يعني ايةيعني اياد ممكن يروح مني..دا جده مكملش يومين مېت دا انا مش قادرة استوعب مۏت جمال علشان يحصل حاجة ل اياد.. يا رب بلاش هو يا رب ..هو لسة صغير ولسة قدامه الحياة طويلة بلاش تاخده علشان ابنه لو عايز تاخد حد خدني انا يا ربسيبه علشان ابنه اللي محتاجله دا وخدني انا اناانا خلاص شبعت من الدنيا دي ومبقتش عايزاها لكن هو هو لا هو عنده ابنه وحبيبته اللي بيحبها خدني انا يا رب بلاش هو
كانت بتتكلم بصوت عالي من وسط عياطها..قربت منها وهي بټعيط وبتحاول تهديها وبتحاول تبين هدوءها
_تيتة..تيتة حبيبتياهدي علشان خاطري صدقيني اياد هيكون كويس انا واثقه من كدةهيرجع لينا ويكون كويس وبينا وانس كمان هيكون كويس و هينام في حضنك انهاردة
_ازاي بس يا بنتي..هترجعيه ازاي وانتي مش عارفة مين اللي خطفه
_لا يا تيتة انا عارفة..وانس هينام في حضنك انهاردةدا وعد مني وهنفذه حتي لو الثمن حياتي
_اية اللي بتقوليه دا يا رناانا اكيد مش هسمحلك تخاطري بحياتك يا بنتي
_دا ابني يا بابا لو مخاطرتش بحياتي علشانه هخاطر بحياتي علشان مين
_لا يا رنا اوعي تعملي كدةانا اه عايزين انس يرجع بس دا مش معناه اننا نضحي بيكي
_متقلقوش ان شاء الله خير..ربنا مش هيسيبني ولا انا ولا انس ولا اياد ان شاء هنبقي كلنا كويسين ان شاء الله
_رنا لو سمحتي عايزك
هزيت راسها ب حاضرمسكت في ايديها وقعدتها وخلته يقعد جمبها..بعدت عنهم وقربت مني
_نعم يا باسم
_رنا انا كنت عايز
_انا اللي كنت عايزة اشكرك يا باسمانت حقيقي اخ عظيمرغم اني رفضت حبك ليا كذا مرة وكنت قليلة الذوق معاك كتير بس اول ما احتاجت ليك جيت ووقفت جمبي وساعدتني علشان عارف اني مش هقدر اعمل عمليه ايادانا حقيقي مش عارفه اشكرك ازاي يا باسم
_تشكريني علي اية يا رنا دا واجبي ك دكتور اللي كان لازم اعمله انا معملتش حاجة
_عارفة انه واجبك بس آنا حبيت اني اشكركانت كنت عايز تقولي اية
_كنت عايز اقولك اني..اني مش هسيبك يا رنا ولا انتي ولا انس ..بلاش تفهميني غلط انا اقصد اني مش هسيبكم لحد ما اياد ان شاء الله يقوم من الغيبوبة اللي هو فيها ويكون كويس و متقلقيش علي انس انا هفضل معاكي لحد ما يرجع
_شكرا يا باسم وقفتك جمبي دي انا عمري ما هنساها ابدا..بس انا مش عايزة حد يساعدني علشان ارجع ابني انا هقدر ارجعه بنفسي
_بس يا رنا انتي مش عارفة مين اللي خطفه وعايزين اية وبعدين انتي ناسية ان اللي خطڤوه هما اللي عملوا لاياد كدة
_وانت عرفت منين ان هما نفس الناس اللي عملوه في اياد كدة يا باسم
_اكيد يعني يا رنا هما نفس الناس مهو مش معقول انس يتخطف واياد يضرب پالنار في نفس الوقت ويكون شخصين مختلفين اكيد اللي عمل كدة واحد
↚
_الله اعلم يا يونس يمكن كلامك يكون صح ويكونوا هما نفس الشخص ويمكن لا انا معرفش حاجة عن اللي
عمل كدة في اياد بس لو عرفته او عرفت اي حد من اللي ساعده في الموضوع دا هيكون حسابه معايا انا علشان اللي عمله معايا ومع ابو ابني وابني دا
سابتني ومشيتحسيت انها فهمت حاجة من طريقة كلامها وللحظة حسيت پخوف انها تعرف ان كان ليا يد في الموضوع الحقيقة انا مش عارف انا ازاي قبلت بكدة ولا ازاي رضيت اني أذي بني ادم علشان مصلحتيازاي طوعت نور و وافقتها علي كدة انا عمري في حياتي ما فكرت بالطريقة دي ولا تخيلت اني هيجي يوم عليا وافكر التفكير داانا اه بحبها ويمكن نفسي تكون ليا بس ..بس مش لدرجة اني اقتل علشان اوصلها مع اني و واثق انها بتحبه ولو عرفت اني السبب في اللي حصله دا هتكرهني وحتي مش هتشوفني ك اخ ليها زي ما هي معتبرة اني اخوها
دلوقتيانا فعلا ندمان علي اللي عملته بس .بس دا مش هيغير حاجة دلوقتي انا غلطت ولازم ادفع ثمن غلطتي ..سواء انا او نور اللي ساعدتني في كل دا
نور
_ابعد يا امير..انا مش عايزه أذيك
_خايفة كدة لية يا نور..مش انتي اللي قولتي انك هتخلصي مني زي ما عملتي مع اياد .فرصتك جاتلك انك تخلصي من الدليل الوحيد اللي هيدخلك السچن
_انت عارف كويس اني بحبك وعمري ما هاذيك يا امير
اتكلمت بصوت عالي وانا بعيط
_ابعد يا امير بقولكسيبني في حالي اه
_اميرامير انت كويس مش كدةقوم يلا يا امير قوم وانا هصالحك قوم يلا بلاش هزارك البايخ دا
الباب بدا يخبط جامد..قومت بسرعة وانا هدومي كلها ډم فضلت باصة علي الباب ورجعت بصيت ليه وهو علي الارض..فضلت واقفة في مكاني وباصة ناحيته وانا ساكتة ومش بتكلم
يتبع..
الحلقة الحادية والعشرون
_لسة بتحبيه يا رنا رغم اللي عمله فيكي
_مش ب ايدي يا جدوانا نفسي انساه وانسي حبي ليه بس مش عارفةبالعكس انا كل ما بقول اني هنساه وهبطل احبه الاقي نفسي بفكر فيه مش قادرة امنع نفسي اني احبه ولا قادرة ابطل افكر فيه
_يبقي تحاولي تديله فرصة تانيه يمكن المرة دي علاقتكم تكون افضل
_وهو فين بس يا جدوهو احنا نعرف عنه حاجة ولا مكانه فين علشان اديله فرصة تانيه ولا لا
_هيرجع دا حفيدي وبقولك هيرجع وهيرجع علشانك انتي
_علشاني انا ازاي بس حضرتك نسيت هو قال اية اخر مرة اتقابلنا فيها..انا حكيتلك انه مكنش طايق يشوفني حتي
_فاكروفاكر بردو انه قالك انه حبك بجد وحبك اكتر من حبه لنور كمان وعلشان حبك بجد يبقي هيرجع هيرجع وهو ناسي كل حاجه انتي عملتيها في حقه وهيجي يطلب
منك فرصة تانيه بينكم علشان تقدروا تصلحوا اللي فاتوساعتها القرار هيكون ب ايدك انتي ياما تقبلي وتديله فرصة تانيه ياما ترفضي وتبعدي وانا معتقدش انك هتقدري تعملي التانيهانتي ممكن لما يرجع تعاقبيه علي بعده عنك دا وساعتها انا هقف جمبك واساعدك هلي عقابك ليه داوالاستاذ اللي في حضنك دا هيكون في صفك هو كمان
ابتسمت وبصيت ليه وهو نايم في حضڼي
_مقررتيش هتسميه اية صح
_مش عارفة ماخدتش القرار لسة..كنت ناوية ان حتي لو انا وهو متطلقين كنا هنقعد ونفكر مع بعض ل اسم ليه بس هو مشي من غير ما يعرف اني هكمل الحمل
_طب اية رايك تسميه انس
_دا اسم حلو اوي يا جدوخلاص انا هسميه انس علشان الاسم حلو اوي
_كويس انه عجبك..يا رب هديتي كمان تعجبك
_هدية هو حضرتك جبتلي هدية
_طبعا مش انتي جبتيلي احلي هدية في الدنيا وخلفتي ابن حفيدي اللي مليش غيره..لازم انا كمان اجبلك هدية تفكرك بيا لما اموت
_بعد الشړ عليك يا جدو ربنا يديك الصحة وتفضل جمبنا دايما
_اللي ربنا عايزه هيكون يا رنا..اتفضلي دي هديتك
مد ايده اللي كان فيها علبة صغيرةسيبته علي الكنبة ومديت ايدي اخدتها منه..فتحت العلبة ولقيت فيها سلسة ذهب عليها حرف A
_جبتلك سلسلة عليها اول حرف من انس لاني عارف انك هتوافقي علي اسم انس
_ربنا يخليك ليا يا جدو..شكلها حلو
اوي
_خليكي لابسة دايما يا رنا..واعرفي دايما اني بعتبرك زي اياد ويمكن اكتر كمان..انا لما طلبت منك انك تتجوزي اياد ف دا علشان كنت عارف ان والدك راجل طيب وكويس وواثق من تربيته فيكي ولما عرفت انك بتحبي اياد اصراري زاد اني اخليكم تتجوزوا علشان حبك ليه اللي عارف انه هيغيره للاحسن انا عمري ما كنت عايز حاجة وحشة تأذيه يا رنا وكل حاجة كنت بعملها كانت علشان مصلحته ابقي قوليله اني بحبه واني حاولت علي قد ما اقدر اني ابعد عنه اي حاجة ھتأذيه حتي لو كان هو بيحب الحاجة دي بس دا علشان انا بحبه والله ..يمكن انا مش هلحق اقوله وانتي اللي هتقدري تقوليله الكلام دا
_لا يا جدو ان شاء الله انت اللي هتقوله كل الكلام دا مش انا انت وعدتني انك هتفضل معانا علشان تخلي بالك من انس وانا مش هسيبك تمشي وتسبنا
مسكت في ايده وابتسمت طبطب علي ايدي وهو ساكت وباصص في الارض
فوقت
↚
من سرحاني علي صوتها وهي بتتكلم
_دكتورة رنا انا دخلت حضرتك هنا من ورا دكتور باسم ولو عرف ممكن
_متقلقيش يا هالة انا خمس دقايق بس وهخرج ومحدش هيحس بحاجة
_ارجوكي بلاش تتاخري عن خمس دقايق علشان دكتور باسم ميتكلمش معايا لاني دخلتك هنا
_قولتلك متقلقيش يا هالة انا وعدتك وهوفي بوعدي بس انا محتاجة خمس دقايق بس وهخرج
_تمام..عن اذنك
خرجت وسابتني اول ما مشيت بصيت ليه ومسكت في ايده وبدات اتكلم وانا بعيط
_اياد انا عارفة انك سمعني .وعارفة كمان انك هتكون بخير وهتخرج من هنا في اقرب وقت..اياد انا خاېفة ومش قادرة ابين اني قوية اكتر من كدة من ساعة اللي حصل دا وانا بداري ضعفي قدامهم وبحاول اكون قوية قدامهم لكن انا مش كدة ..انا محتاجة انك تكون جمبي انا في موقف صعب ومش عارفة اني اتصرفنور خاطفة انس وهي اللي عملت فيك كدةطالبة مني اني اديها كل حاجة ب اسمي جدو سابها علشان اقدر ارجع ابني في حضڼي ياما هتقتله وانا الحقيقة مش عارفة اتصرف ازايلو كنت جمبي كنت هرجع انس انا وانت لكن انا دلوقتي مش عارفة اعمل اية اديها الفلوس وانقذ انس ولا ابلغ البوليس لتاني مرة تسبني وانا محتاجة انك تكون جمبي يا اياد المرة اللي فاتت لما كنت حامل وانت مشيت وسيبتني قبل ما تعرف اني مش هنزل الحمل وكان نفسي تكون جمبي ساعتها بس انت كنت مشيت والمرة دي الحاجة اللي بتربطنا ببعض بتروح مني وانت بردو مش جمبي وانا مش قادرة اتصرف يا اياد..فوق يا اياد علشان خاطري انا محتاجة ليك
الباب اتفتح مسحت دموعي وبصيت ناحية الباب لقيته واقف اتكلمت بهدوء
_اسفة اني دخلت هنا من غير ما اخد اذن من حد بس
_رنافي مصېبةلازم تيجي معايا حالا
_مصيبة اية بابا وتيتة كويسين
_كويسين المشكلة في انس احنا لو ملحقناش انس دلوقتي ممكن ېموت
نور
_انا قټلت ٠٠٠٠٠٠ انا قټلت اخويا اللي عملت كل دا علشانهانا والله ما كنت اقصد انا كنت بحاول ابعده عني انا مش عارفة ازاي دا حصل بس بس انا مكنتش اقصد
_مش هتقدري تخرجي نفسك منها المرة دي يا نور. المرة دي مسكناكي وانتي بتحاولي تهربي بعد ما قټلتي اخوكي امير..اخوكي اتصل بينا قبل قټلك ليه بربع ساعة وبلغ عنك ولما جينا لقيناكي قتلتليه وبتحاولي تهربيقضيتين قتل دا غير خطڤك للطفل انس ابن اياد خطيبك السابق واللي حاولتي تقتليه دا غير تهديدك ل دكتورة رنا والدة انس كل الجرايم دي توصلك لحبل المشنقة يا نور وانا اللي هوصلك بنفسي
شد ايدي علشان يحط فيها الكلبشاتبصيت حواليا ولقيت الكل واقف برا الشقة وبيبص عليا فضلت باصة عليهم وانا ساكتة زقيته بعيد عنس وبدات اتكلم
_لا..محدش فيكم هيقدر يقرب مني انا لسة في ايدي انس واللي لو فكرتوا تأذوني ھيموت والشخص اللي ممكن ېقتله لو حس اني في خطړ عمر ما حد هيعرف هو مين او انس موجود معاه فين احسنلكم تسبوني لو فعلا عايزين انس يرجع ويكون بخير
يتبع..
الاخير
_انا عملت كدة علشان مصلحتك يا اياد
_مصلحتي ازاي يا جدوحضرتك عارف انا بسبب اللي حضرتك عملته دا انا بقيت حاسس ب اية
_انا علشان بحبك وخاېف عليك عملت كدة
_كفاية يا جدو بقي..كفاية كل مرة تقول نفس الكلام .مفيش حد بيحب حد يعمل معاه كدة..انت كل مرة تأذيني وتقولي انا بحبك وخاېف عليكلو دا الحب من وجهة نظرك يبقي متحبنيش لو انك تأذيني وتكسر قلبي كل مرة وتقولي خاېف عليا بلاش تخاف عليا..جدو انا حبيت رنا بجد ومكنتش عايز ارجع ليها علشان كنت عارف انها متستحقش واحد اناني..بس انا لما عرفت انها حامل فرحت قولت يمكن الطفل دا هو اللي هيقوي علاقتنا ببعض ..اول ما عرفت بحملها روحت ورجعتها لذمتي تاني وانا فرحان اني اخيرا هبقي معاها من تاني
ولما عمو عرف اللي حصل كنت بدعي ربنا انه يدينا فرصة تانيه ويسامحني علي معاملتي ليها علي الاقل علشان ابننا اللي لسة مجاش علي الدنيا..انا حبيت رنا بجد يا جدو..حبيتها و وثقت من تاني فيها بعد ما عدمت الثقة في كل البناتالمرة دي انا مش بس فقدت ثقتي في رنا وانا فقدت ثقتي فيك انت كمان يا جدو
_هو انت كنت عايزني اتفرج عليك وانت بتضيع مني وحياتك بتدمر واقف ساكتعايزني اشوفك وانت بتدمر نفسك علشان واحدة متستهلش واتفرج عليك وانا مبسوط اللي انا عملته دا الصح وانا مغلطتش لما روحت ل رنا واتفقت معاها انها توافق علي جوازها منك ف دا علشان انا عارفك وعارف انك هتروح وتفهمها انك بتحب واحدة تانيه ومش عايز تتجوزها وساعتها الرفض هيجي منها..كنت عارف انك هتعمل كدة مع اي عروسة هنروح ونتقدملها علشان كدة عملت
كدة..علشان مش عايزك تعيش حياتك كلها پتتعذب وزعلان علي واحدة متستهلش حبك ليها اصلالو حد غلطان فعلا فهيكون انت يا اياد مش انا ولا رنا انت اللي غلطت في عدم حبك ليها وهتكون غلطان لو كملت في عنادك دا ومحاولتش تصالح رنا وترجعها ليك هتكون خسړت حبها ليك وتضحيتها علشانك وهتفضل عمرك كله ندمان على خسرتك ليها تصبح علي خير
سابني وخرج من الاوضةفضلت باصص عليه لحد با باب الاوضة اتقفلفضلت افكر في كلامه وانا مش عارف اعمل اية علاقتي انا ورنا اتبنت علي كڈبة ومش عارف اذا كانت هينفع تكمل او لا ..كنت تايه في اللحظة دي ومش عارف اعمل اية..كل اللي انا اعرفه اني مينفعش اكون هنا تاني..مينفعش اكون جمب جدو بعد اللي عمله دا ولا ينفع اني اكون انا وهي في نفس المستشفى ونشوف بعض كل يوم لان خلاص مبقاش في حاجة تربطنا ببعض ..حتي الطفل اللي كان ممكن يصلح العلاقه بينا هي قررت تتخلص منه
بدات افتح عينيا بتعب وابص حواليالقيت نفسي قاعد علي السرير وعلي جسمي الاجهزة وانا مش فاهم حاجة..بصيت ناحية الباب لقيتها بتفتح الباب وداخله ..اول ما شافتني ابتسمت وبدات تتكلم بفرحة
_دكتور ايادحمدلله علي سلامتكاخيرا حضرتك فوقت
↚
_هو..هو ايه اللي حصل يا هالة
_اهم حاجة ان حضرتك بخير مش مهم الباقي الكل كان خاېف علي حضرتك يا دكتور اياد وخصوصا دكتورة رنا وثريا هانم
_رنا رنا فين يا هالة
_دكتورة رنا راحت مشوار وهترجع علطول
_مشوار ايةرنا عمرها ما تسبني وانا تعبان الا لو في حاجة ..هو حصل حاجة
_لا ابدا مفيش حاجة
_هالة اية اللي حصل تيتة كويسة!
_لا مدام ثريا الحمد لله كويسة..بس
_بس اية..اتكلمي يا هالة
_بصراحة يا دكتور اياد ..دكتور باسم ودكتورة رنا خرجوا من شوية ودكتورة رنا كانت بټعيط وسمعتها بتقول ان لو انس حصله حاجة هي ممكن ټموت وانهم لازم يلحقوه..ابن حضرتك شكله في خطړ وهما راحوا ينقذوه
حاولت اقوم من مكاني وانا خاېف عليهممقدرتش اني اتحرك من مكاني بسبب الۏجع
_حضرتك رايح فين يا دكتور..مينفعش انك تقوم خالص
_انا لازم اروحلهمرنا وابني في خطړ عايزاني ازاي اقعد هنا
_انا عارفة ان حضرتك قلقان وخاېف عليهم ودا حقك بس انا مقدرش اخلي حضرتك تقوم من مكانك دلوقتي يا دكتور اياد..حضرتك تعبان وانا مش هقدر اسيبك تخرج من هنا غير لما دكتور باسم يجي ويقرر اذا كنت تقدر تخرج من هنا ولا لا
_يعني اية..يعني انا هفضل محپوس هنا وانا مش عارف ابني بيحصل فيه اية لحد ما يجي الدكتور بتاعك
_انا اسفة يا دكتور ايادانا مش هقدر اعمل غير كدة يا ريت حضرتك ترتاح لاني مش هسمحلك تخرج من هنا
فضلت قاعد مكاني وانا مش قادر اتحرك من مكاني ومش عارف اعمل اية ولا اتصرف ازاي..خاېف عليهم ومش قادر اعمل حاجة بسبب تعبي مكنش قدامي حاجة اعملها غير اني افضل قاعد وادعي انهم يكونوا بخير ويرجعوا مش قادر اني اعمل حاجة غير كدة
نور
فضلت واقفة
_لو حد فيكم فكر يقرب مني انا هموته وھموت نفسي..وساعتها انس ھيموت هو كمان
_اللي بتعمليه دا مش في مصلحتك يا نور
_كدة كدة انا خلاص مبقاش في مفر من عقوبتي ف اتعاقب وانا واخدة حقي
_اعقلي يا نور
ونزلي المسډس
_مبقاش عندي عقل يا حضرة الظابطانا واحدة لسة قاټلة اخوها وخاطفة طفل صغير وعملت حاجات كتير اوي غير كدة وخلاص كل حاجة اتنهيت وانا كمان انتهيت وحياتي مبقاش ليها لازمة خلاص
شوفتها وهي داخله من وسط الناس بسرعة علي البيت وهي بټعيط وهو واقف معاها بدات اتكلم وانا بضحك
_اتاخرتي كدة لية يا رنا
_ابني فين يا نور
كلمتها وانا ببعد عنهم وباصة عليهم
_ابنك هيفضل كويس طول ما انا كويسة يا رنامش من مصلحتك اني يتقبض عليا طول ما ابنك معايا يا رنا
_اعقلي يا نور وتعالي نتفاهم بهدوء
رنا
وقعت علي الارض قدامي ..جري عليها وحاول انه ينقذها بس مقدرش..قعدت علي الارض وانا مش مستوعبة اللي حصلكنت بعيط ومش بنطق بكلمة ولا مهتمة بالاصوات العالية والزعيق اللي حواليادموعي كانت بتنزل وانا ساكتة ومش عارفة اعمل اية..قعد جمبي وبدا يتكلم وانا مش منتبهة ليه
_متقلقيش يا رنا هنلاقي انس وهيكون كويس
_انس راح واياد كمان راح..كل اللي حصل دا بسببي..لو كنت اديتها الفلوس اللي كانت عايزاها مكنش دا حصل كان انس زمانه معايا
_دكتورة رنا احنا مش هنسكت غير لما ابن حضرتك يرجعلك ونعرف هو فين ومع مينبس حضرتك لازم تيجي معانا القسم دلوقتي
_انا السبب في كل حاجة حصلت
_حضرة الظابط .انا تقريبا اعرف مكان انس
بصتله بسرعة..قومت من مكاني ومسحت دموعي وبدات اتكلم بسرعة
_تعرف مكانه ازاي..اتكلم يا باسم قول هو فين
_حضرتك متاكد من كلامك دا يا دكتور باسم
_ايوة..انا كنت شريك مع نور في كل حاجة سواء خطڤها او محاولة قټلها ل اياد..انا اسف يا رنا انا عملت كل دا علشانك..علشان كنت فاكر اني كدة هخليكي تحبيني وهقدر اكون معاكي ..انا عارف اني غلطت وانا مستعد ادفع ثمن غلطتي دا ايا كان الثمن
_ابني فين يا باسم..قولي ابني فين وريح قلبي..كويس صح
_معرفش اذا كان كويس ولا لا بس انا هوديكي المكان اللي ممكن يكون فيه وان شاء الله هنلاقيه
_اتفضل معايا يا دكتور باسم وبعد ما الطفل يرجع لوالدته حضرتك هتيجي معانا علشان التحقيق
خرجنا من البيت وسط الناس اللي واقفة تتفرج والاصوات العالية..طول الطريق بدعي ربنا انه يكون بخير وانه يرجع لحضني تانيطول الطريق دموعي مكانتش بتقف وخاېفة اني اخسر احلي حاجة حصلتلي في حياتي..وصلنا قدام بيت قديم ..نزلنا من العربية وبدا يتكلم وهو بيشاور علي البيت
_انس ممكن يكون هنابيت اهل نور
سيبته وجريت علي البيت وانا بدعي اني الاقيه فيه..قربت من الباب وفضلت اخبط لحد ما الباب اتفتح
↚
وكان شخص كبير في السن اللي فاتح..اول ما سمعت صوت عياطه جريت علي جوا وانا بدور عليه..اول ما شوفته جريت عليه وشيلته وبدات احضنه واعيط وانا مش مصدقة انه لقيته اخيرا..سمعت صوته وهو بيتكلم بصوت عالي ..خرجت برا الاوضة وانا شايلاه في حضڼي وفضلت باصة عليه وهو بيتكلم
_والله يا بيه انا قولت ل نور بنتي ان اللي بتعمله دا غلط وكنت ناوي انه اجيبه للست هانم وابلغ عن نور بنتي
_مهو واضحكنت ناوي ترجعه لما ېموت ولا لما تاخد الفلوس اللي كنت هتساومها بيها
_يا بيه والله انا حذرتها من اللي بتعمله دا كتير وقولتله انه اخرته وحشة
_انتو اية..مفيش في قلوبكم رحمةازاي قدرت تطاوع بنتك ف انها تعمل كدة وټخطف طفل من امه وتقطع قلبها عليه انا عمري ما هسامحك ولا هسامح بنتك علي ۏجع قلبي اللي كنت فيه بسببكم دا واللي ابو ابني فيه دلوقتي بسبب بنتك وطمعها..بنتك اخدت الجزاء اللي كانت تستحقه وانت كمان هتاخد جزاءك وهتكمل باقي عمرك في السچن حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
الظابط اخده علي البوكس وانا فضلت شايلة انس وواخدة في حضڼي وبعيطحط في ايده الكلبشات وكان هيخده علي البوكس..بدات اتكلم وانا بقرب منهم
_ثانية واحدة يا حضرة الظابط..انا محتاجة اني اتكلم مع الدكتور شوية
وقفت قدامه وهو حاطط راسه في الارض ومبصليش خالص
_لية يا باسم عملت كدة..لية دا انا كنت بعتبرك اكتر من اخ ليا
_غصب عني يا رناكنت فاكر اني كدة هقدر اخليكي تحبيني ويكون ليا نصيب في حياتك
_هو انت فاكر لما تعمل كدة انا هحبك!..انت لو
كان ليك فرصة يا باسم معايا كنت هقدر احبك من غير اي حاجة انت تعملها من غير خطط او انك تحاول تخليني احبك ڠصب عني انت عمرك ما كان هيبقي ليك فرصة معايا ولا انا عمري ما كنت هحبك لان قلبي من زمان كان مع اياد وهيفضل مع اياد لحد ما اموت حتي لو كنا بعاد عن بعض هفضل بردو احبه انا أمنتك علي حياته وطلبت انك تنقذ حياته بس انت عملت عكس كدة صح!
_لا يا رناانا اه كنت ناوي اعمل كدة بس مقدرتش..انا اول ما شوفت اياد في اوضة العمليات وكان قدامي اختيار بين اني انقذه او اموته اختارت اني انقذه لاني يوم ما اتخرجت من كلية طب اقسمت اني هنقذ اي شخص حياته ممكن تنتهي وانا هقدر انقذه ومش مهم هو مين حتي لو كان عدوي انا صحيح بكره اياد وكان نفسي انه ېموت بس لما اتحط قدامي وكنت بين اختيارين اختارت اني انقذ حياته واعمل شغليانا اسف يا رنا علي اللي عملته دا بس كل دا كان من حبي فيكي والله
_مش مسمحاك يا باسم..عمري ما هسمحك علي اللي عملته معايا وانك كنت هتدمر حياة ابو ابني واشتركت في قټله ان شاء الله هتاخد جزاءك زيك زي نور يا باسم
سيبته وخرجت من البيت وانا شايلة انس..رجعت علي المستشفى وطلعت ليهم..اول ما شافوني جروا علينا..اخدت مني انس بفرحةوهو بيحمد ربنا اننا رجعنا ليهم كويسين اخدتني في حضنها وهي شايلاه وبتعيط بدا يتكلم وهو بيعاتنبي
_كدة بردو يا رنا..تروحي للمۏت برجليكي لوحدك ومن غير ما تقولي لحد
_لو كنت قولتلكم مكنتوش هتوافقوا يا بابا وبعدين انا اول ما باسم قالي جريت علطول من غير ما افكر
_الحمدلله يا حبيبتي انكم بخير ورجعتوا بالسلامة
_الحمدلله يا تيتة..بعد اذنكم بقي لازم انس يشوف بابا يمكن يكون السبب في انه يفوق ويبقي كويس
_ومين قالك ان بابا انس مش كويس دلوقتي
بصتلهم بعدم فهم بدات استوعب واترسمت ابتسامه علي وشي شاوروا علي الاوضة اللي كانت جمبنا جريت عليها وفتحتها لقيتها نايم علي السرير وباصص علي الباب اول ما شافني حاول يتعدل في قاعدته..جريت عليه بفرحة قعدت علي الكرسي وانا مش مصدقة نفسي بدا يتكلم بهدوء اول ما شافهم داخلين وفي ايديها انس
_حمدلله علي السلامة ..انتو كويسين!
_انت كويس!.فوقت امتي وازاي
_مكنتيش عايزاني افوق ولا اية
_كنت طول الوقت بدعي انك تفوق الحمد لله ان ربنا استجاب دعواتي..انت حاسس ب اية دلوقتي
_دلوقتي بقيت كويس اول ما شرفتك انتي وانس..من ساعة ما هالة قالتلي وانا خاېف وقلقان ومش قادر اني اقوم من مكاني حتي
_الحمدلله ان ربنا رجعكم بالسلامة وقومك بالسلامة يا اياد يا ابني
_معرفتش افرح لما عرفت انه فاق بسبب اني معرفش انتي فين واية اللي حصلك انتي وانس
_الحمدلله يا تيتة ان كل حاجة عديت كان كابوس وعدي
_طيب يلا بينا نخرج لازم نسيب اياد يرتاح شوية
_لا تخرجوا اية..عمو انا كنت عايز اتكلم مع حضرتك
↚
_اجل كلامك لبعدين يا اياد لحتي ما تخف خالص وتخرج من هنا
_لا ياعمو انا محتاج اني اتكلم مع حضرتك دلوقتي..مش هقدر استني لحد ما اخرج من هنا..عمو انا طالب ايد رنا من حضرتكانا عارف ان دا لا وقته ولا مكانه بس انا عايز اسمع رد حضرتك دلوقتي
_يعني مش قادر تصبر لحد ما تخرج من هنا يا حبيبي
_لا يا تيتةانا لو صبرت هتحصل مصېبة تانية والموضوع هيتاجل تاني وانا خلاص مش قادر اصبر اكتر من كدة ..قولت اية يا عمي
_طيب يا ابني استني لما تخرج من هنا الكلام دا مينفعش يكون هنا
_دا هنا انسب مكان يا عمي صدقنيانا كل شوية اتكلم في الموضوع دا تحصل مصېبة واجي اتحجز في المستشفى هنا..ف انا بقول نتكلم في الموضوع هنا علشان لو حصل اي حاجة مناخدش وقت عقبال ما نوصل للمستشفى..ها قولت اية يا عمي
_والله يا ابني الراي راي رنا اللي تقول عليه هو اللي هيحصل
_حضرتك كدة بتصعب الموضوع..بنتك لو عليها تعذبني باقي عمري ومتوافقش لازم حضرتك تحطها قدام الامر الواقع وتوافق
_والله! طب انا مش موافقة بقي اية رايك
_يا بنتي حرام عليكي كفاية اللي بتعمليه فيه دا
_مش سامعة بيقول اية يا تيتة
_بيهزر معاكي يا حبيبتي
انس بدا يعيط
_اهو شوفتي ابنك اللي ميعرفش حاجة في الدنيا عيط بسبب كلامك علشان كلامك كله غلط..وافقي بقي حرام عليكي علشان خاطر انس مش علشان حاجة تانية يعني
_خلاص ادوني فرصة افكر
_تفكري..خلاص براحتك انتي هتفكري وانا كمان هفكر انتي مش احسن مني يعني خليني انا افكر وانتي تفكري وقرارانا نقوله في الاخرة بقي
ضحكنا بصيت الناحية التانية وفضلت ساكتة
بعد خمس سنين..كنا وقفين قدام قپره بنقرا الفاتحة علي روحه خلصنا قراية الفاتحةبدا يتكلم وهو
_وحشتني يا حبيبي..كان نفسي تكون جمبي انهاردة. انهاردة حققت حلمي اللي من وانا صغير كنت بحلمي بيه انهاردة
وقعت عقد اول رواية ليا وحققت حلم
كنت بحلم بيه من زمان سميتها حكاية حب حاولت اني اكتب فيها عن علاقتي ب اكتر انسانة حبيتها و فضلت معايا لحد ما حققت حلمي وهي جمبي اتجوزنا بعد ما طلعت روحي علشان توافق و تتجوزنيانس بقي عنده اخت اسمها فاطمة معرفتش اجيبهم معايا تيتة طلبت انهم يبقوا معاها..علي فكرة هي بتسلم عليك اوي بس مقدرتش انها تيجي علشان تعبانة شوية..كنت غلطان في حق ماما..ماما دي اكتر انسانه طيبه بس انت اللي مكنتش فاهمها يا جدوروحت وقعدت معاها وبصراحة مقدرتش مديهاش فرصة تانية كان شرط رنا علشان توافق تتجوزني اني اسامح واديها فرصة تانيه واحاول افهمها واكتشفت انها فعلا طيبة وانت غلطت في حكمك عليها يا جدو
_سبتلي امانة كبيرة اوي يا جدو وكنت فاكرة اني مش هقدر عليها بس بالعكس..انا واياد فضلنا نشتغل في الشركة بعد شغلنا في المستشفى وقدرنا نكبر في شغلك اكتر واكتر وكأنك موجود يا حبيبيكل اللي اذونا في حياتنا اخدوا
جزاءهم..نور اڼتحرت وابوها اتسجن وباسم اتسجن وحاول انه ېموت نفسه في السچن بسبب عڈاب ضميره بس لحقوه علي اخر لحظة كل حاجة بقيت كويسة وحياتنا بقيت كويسة
_مبقاش فاضل غير وجودك جمبنا بس انا واثق انك في مكان احسن يا حبيبي ..احنا لازم نسيبك دلوقتي علشان نروح لتيتة زمان الولاد جننوها بس هتجيلك تاني مع السلامة يا حبيبي
خرجنا انا وهو واحنا ماسكين ايدين بعضركبنا في العربية وفضل باصص عليا..اتكلمت ب ابتسامه
_بتبصلي كدة لية
_رنا انا بحبك اويشكرا انك موجودة في حياتي
_وانا كمان بحبك..ربنا يخليك ليا يا اياد يا رب
_ويخليكي ليا يا حبيبتي
باس ايدي ابتسمت وفضلت ماسكة في ايده
النهاية