رواية مأسورة في الغرام اياد وملك كاملة جميع الفصول بقلم منه مجدي
رواية مأسورة في الغرام اياد وملك كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة منه مجدي رواية مأسورة في الغرام اياد وملك كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مأسورة في الغرام اياد وملك كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مأسورة في الغرام اياد وملك كاملة جميع الفصول
رواية مأسورة في الغرام اياد وملك كاملة جميع الفصول
في فيلا صغيره في ضواحي القاهرة
في المطبخ
ملك انجي يا انجي انتي فين
سمعتها انجي بوضوح فتاففت ورفعت صوت التلفاز اكثر كي يغطي علي صوت شقيقتها
ملك يابنتي تعالي هنا شويه ساعديني
لم تجد ملك رد فخرجت الي الصالون والتقطت جهاز التحكم عن بعد
واخفضت الصوت قليلا
ملك تعالي ياانجي ساعديني في ترتيب السفره
انجي انا عامله ماسك ياملك
ومش هينفع اقوم
بصي كملي انتي بقي بقيت الحاجه
ماانتي بتعملي من الصبح مجتش علي السفره يعني
ملك طيب خلاص
بس يلا روحي اغسلي وشك علشان الغدا
انجي بتأفف طيب
عادت ملك الي المطبخ مرة اخري ههي مرهقه بشده فهي لم تجلس ولو لثانيه طوال اليوم
ملك جدوووووووو
بابااااااا السفره جهزت يلا علشان الغدا
عبد الحميد تعالي شوفي ابوكي وهو بيتغلب ياملوكه
ملك بابتسامه هادئه اعفي عنه المره دي ياجدو
فريد يابنتي جدك دا بيخمني كل مره
عبد الحميد اهو انت كده لما تتزنق تقول بخمك
ملك يلا بقي علشان الاكل ميبردش
وابقوا كملوا بعد الغدا
تشبثت بذراعيهما وقادتهما الي المائدة
عبد الحميد الاكل رحته تهبل يا ملوكه
فريد تسلم ايدك ياحبيبتي
ملك بالهنا والشفا
ثم اخذت تنادي علي شقيقيها
ملك يا ريم ياكريم يلا علشان الاكل
سمع الجميع صوت ريم وكريم يتعاركان كعادتهما يوميا
كريم يابنتي بطلي بقي شغل العيال بتاعك دا
ريم انت الي رخم واخدت الشيكولاته بتاعتي
انجي بطلوا صداع بقي
كريم خليكي في حالك يا انجي
ملك بحدة عيب ياكريم اتفضل اعتذر لانجي يلا
كريم بامتعاض شديد اسف
ملك بتتخانقوا ليه
ريم اكل الشيكولاته اللي كنتي جايباهالي ياملك
ملك خلاص ياريم هبقي اجيبلك واحده تانيه
وانت ياكريم متاكلش شيكولاته ريم تاني
فريد انتو مش كبرتوا علي خناقاتكوا دي
انجي هما دول بيكبروا يابابا
ملك يلا يابابا انت وجدو خدوا الدوا
عبد الحميد اه والله يا بنتي انشغلنا في الشطرنج ونسينا الدوا خالص
فريد ربنا يحفظك لينا يارب ياملوكه
ملك بزهو مصطنع لا متتعودوش علي كده انا واحده مشغوله اصلا
فضحك الجميع علي مزحتها وجلسوا ياكلون في سعاده فملك اجازة لعده ايام وهذا لا يحدث الا في المناسبات كما يقول كريم فهي دائما منشغله بمرضاها وبالمنزل
بعد الانتهاء من تناول الغداء
ذهبا ريم وملك لكي ينظفا المائدة
واخذت ريم اطباق الحلو والشاي الي والدها وجدها في حديقة الفيلا
عبد الحميد تسلم ايدك يا حبيبتي
ريم بالهنا والشفا يا جدو
سمح الجميع صوت حذاء انجي
انجي انا هخرج يابابا
فريد هتروحي فين
انجي مع اصحابي
فريد متتاخريش ياانجي
انجي حاضر يابابا
يلا باي
ملك وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
لم تكن ملك راضيه تماما عن مظهرها او حتي طريقتها
ولكن ما باليد حيلة فقررت ان تفعل ما تجيده ان تدعوا لها
تنهدت في اسي وقالت في خفوت
ملك ربنا يهديكي ياانجي ويصلح احوالك
↚
عبد الحميد انجي خروجاتها كترت علي فكره
فريد انا عارف يابابا بس انت عارف انجي لو مسايسناهاش هتعمل اللي في دماغها
فتعمله بعلمي احسن من عدم معرفتي
عبد الحميد كان نفسي ياانجي تبقي زي ملك
فريد هي كانت غلطتي بس للاسف الوقت اتاخر اوي علشان نصلحها
عبد الحميد لوكنت سبتها لملك زي ريم وكريم ومتدخلتش في تربيتها مكنش دا حصل
فريد بندم شديد عندك حق يابابا
عبد الحميد يلا الحمد لله
قاطع حديثهما نداء كريم
كريم بابا تليفون علشانك
فريد ماشي ياكريم خلاص رديت
فريد السلام عليكم
الشخص ........
فريد اه اهلا وسهلا استاذ اياد
اياد ..............
فريد اكيد طبعا يابني تشرف في اي وقت
اياد ...........
اغلق فريد الهاتف ووضعه جانبا
عبد الحميد انت بتكلم اياد السيوفي
فريد ايوه يابابا
عبد الحميد انت عارف يافريد بيني وبينك كده نفسي يطلع من نصيب ملك
هو دا الشخص الوحيد اللي هيقدرها ويحبها ويحترمها
فريد يارب يابابا
عبد الحميد احنا بس نبلغها ان في ناس مهمين جاييين ونخليها تزبط نفسها ونشوف
فريد مبتسما ماانت عارف ملك مش بتحب قعده الرجاله
اكمل ضاحكا
فريد مؤمنه جدا بمبدأ الرجالة لوحدهم والستات لوحدهم
عبد الحميد استني انت بس
ملك ياملوكه
ملك نعم ياجدو دقيقتين وجايه حالا
جائتت ملك بعد عده دقائق
ملك نعم ياجدو
عبد الحميد بصي ياملوكتي بكره ان شاء الله جايلنا ناس مهمين علي الغدا فعايزينك تظبطيهم
ملك من عيني ياجدو بس قولولي بس هما بيحبوا ياكلوا ايه
وباذن الله هتصرف
فريد طيب بصي ياحبيبتي
املاها فريد بعض الاصناف
ملك طيب ياحبيبي باذن الله هنظبط كل حاجة خلاص متقلقوش
عبد الحميد واجهزي بقي وكده
ملك مبتسمة لا تقلق سيدي
ثم رفعت يدها لتأدية التحية العسكرية
ملك سنتمم المهمه علي اكمل وجه باذن الله
عبد الحميد ضاحكا ماشي يا حضره الظابط انصراف
ثم تركتهم وذهبت لتحضير لعزيمة الغد.
الفصل الثاني
بدأت في تحضير المأكولات والمشروبات اللازمة للغد
فظلت في المطبخ حتي وقت متأخر من الليل معها ريم لتساعدها وتسليها
ومر الوقت بين لعب وضحك وغناء
ملك هي انجي فين ياريم
ريم جت من بره ودخلت تنام
ملك طيب يلا يا حبيبتي نطلع نشوف هتلبسي ايه
ثم تابعت بمزاح
ملك ونزبط الاستاذ كريم يمكن يطلعلوا بعروسه
اكملت ريم ضاحكة
ريم ضاحكة وانتي عارفاه مستعجل علي الجواز اوي
ملك الواد دا مبيعقلش ابدا
خلاص كلها كام شهر وتبقوا في الكليه
وهو برضوا لسه زي ماهو
ريم ههههههههه لسه طفل وبدال ما يعالج الاطفال يلعب معاهم
ملك بابتسامه ربنا يكون في عونها مامتها هتبقي داعيه عليها والله
اللي هتتجوز كريم
كريم في حد قال كريم
ملك بخضه بسم الله الرحمن الرحيم
فزعتني ياكريم حرام عليك
كريم سلامتك من الخضه ياحلو انت ياحلو
ملك بخجل طيب يلا ياخويا علشان نطلع نشوفلك لبس
علشان في ضيوف مهمين جايين لبابا وجدو بكره
كريم هما جايين لبابا وجدو نتشيك احنا ليه هاه نتشيك ليه احنا
نظرت ملك لريم ويزين ثغرها ابتسامة ماكرة
ملك بابتسامه ماكرة خلاص براحتك بس اعتقد هيبقي فيها مزز
كريم بتركيز هاه مزز
تابع پغضب مصطنع لينقذ نفسه مما قال منذ قليل
كريم پغضب مصطنع مش عيب كده ياريم
مش كذا مره اقول الضيوف اللي جايين لبابا وجدو
ضيوفنا ياريم
عيب ياماما عييييييب
ثم تطلع ناحية ملك
كريم يلا ياملوك يلا يابنتي
وسيبك من ريم خالص
خليكي معايا انا
قال مش هنتشيك قال
↚
ملك ضاحكة دلوقتي ملوك طيب يلا يااخويا
ريم پغضب مزيف كم انت حقېر ايها الفتي
كريم انتي مش سامعه ولا ايه
بتقولك مزز مزز
ريم طيب ياخويا خليهم ينفعوك
كريم هينفعوني مټخافيش ملكيش انتي بس دعوة
ذهبوا سويا لغرفه كريم اولا ثم ذهبت الفتيات لغرفه ريم
ملك بصي بقي الفستان دا حلو جدا والبسي عليه الايشارب الابيض
ريم انا برضوا بقول كده
ملك بارهاق كفايه عليكي كده بقي انا هروح انام لحسن انا خلاص بنام علي نفسي هتلاقيني نمت هنا وانا واقفه
ريم هههههههههه زي الاحصنه
ملك امشي يابت
ريم احلي حصان في الدنيا كلها
ضيقت ملك عينيها ولوت فمها بتساؤل
ملك والله ماعارفه احدد
دامدح ولا زم دا ولا ايه
ريم لا دا مدح يا قطتي
ملك قطتك
روحي نامي ياريم علشان فصلتيني
ريم وانتي هتلبسي ايه بقي
ملك اي حاجه
هبقي اشوف اي حاجه لما اصحي الصبح باذن الله
ريم طيب متختاريش من غيري
ملك ماشي ياريري
ريم تصبحي علي خير
ملك وانتي من اهل الجنة
ذهبت لغرفتها كي تصلي قيام الليل وتناجي المولي عز وجل كعادتها تصلي لكي تبث له همومها واحزانها ومشاغلها ومشاكلها
ظلت تدعوا الله ان يرزقها بالزوج الصالح هذا الرجل الغامض الذي لا يفارق احلامها هل تري ستراه قريبا !
أهو موجود حقا أم هو فقط من نسج خيالها
لا تعلم حقا
وبعد عدة ساعات
في احد الحدائق الرائعة المليئة بكل انواع الزهور التي تعشقها ملك
تجلس هي علي احدي الأرجوحات المعلقة بتلك الحديقة ترتدي فستانا باللون الترابي يزينه ورود باللون الازرق السماوي وترتدي عليه خمار بنفس لون الورود
وكالعادة من يدفع ارجوحتها هو هذا الفارس الغامض ولكن حلم اليوم مختلف كثيرا
اقترب منها واخد بيدها
ملك احنا رايحين فين
الشخص خلاص اوعدك هتشوفيني قريب
ملك هشوفك قريب !!!
الشخص ايوة
ملك منا دايما بشوفك
الشخص لا المرة دي مختلفة
ثم تركها وذهب
ملك لا استني متمشيش
استني
استيقظت من نومها فزعه وهي تدعوه
ملك ياتري هشوفك فين وامته
تناهي الي مسامعها صوت اذان الفجر
فنهضت للتوضأ وتؤدي فريضتها
وبعد جلسه الشروق والاذكار والقران
هبطت الي اسفل لكي ترتب الفيلا من اجل عزيمة اليوم
وبعد الانتهاء ذهبت لأنجي لكي توقظها فهي لم تستيقظ بعد
ملك انجي يلا قومي ياحبيبتي احنا بقينا الضهر
انجي لا مش عاوزه اقوم دلوقتي
ملك قومي ياحبيبتي في ضيوف مهمين جايين
علي الغدا يلا علشان تشوفي هتلبسي ايه
انجي ضيوف مين
ملك مش عارفه والله
يلا بقي بلاش كسل
انجي طيب طيب خلاص صحيت
سارت ملك قليلا في الغرفة ثم توقفت فقد تذكرت شيئا ما
ملك انجي
انجي بنعاس همممم
ملك البسي الفستان الاحمر
بيبين لون عيونك وبيخليكي زي القمر
انجي طيب
ملك يلا ياحبيبتي
تركتها وهبطت لأسفل لتكمل باقي عملها
نهضت انجي وبدات في الاستعداد
مر الوقت سريعا ولم تشعر به ملك وفجاءة تناهي الي مسامعها اصوات سيارة وضجيج وحركه
↚
ملك بفزع يانهار ابيض جم
طيب وبعدين هعمل ايه انا بقي دلوقتي وانا شكلي مبهدل كده
دلفت ريم الي المطبخ فوجدت ملك ما زلت بهيئتها
ريم انتي لسه هنا
ملك معلش بقي اتلخمت ومخدتش بالي انهم هنا
ريم طيب هطلع اشوفلك الجو
وانزلك
ملك ماشي بس متتاخريش
وبعد وقت قليل
سمعت اصوات خطوات قادمة ناحيه المطبخ
ملك ايه يا ريم.......
قطعت كلماتها حين رات ان القادم
لم يكن ريم !!!
كان شابا طويلا بعض الشئ جسده رياضي عريض المنكبين قليلا عيناه زرقاوتين له بشړة خمرية وشعر اسود يمتلك انفا مستقيم وشفاه قاسېة
اياد بتعرفي تعملي قهوه مظبوط
صعقټ هي من هول المفاجأة ما ان سمعته يتحدث اليها
فرفعت وجهها تنظر اليه ولكن ما راته الجم لسانها
ظلت تفتح عينيها وتغلقها لتتأكد مما تري
أ يعقل ان يكون هو
لالا بالتاكيد ليس هو
ملك لا مش معقول يكون هو اللي في احلامي
دا بنفس الطول والعرض ولون العيون وحتي الصوت
مين دا
اياد انتي ياشاطره انتي معايا سمعاني يعني
ملك هاه
اياد لا دا انتي مش هنا اصلا
ملك انا.....
اصل........
اياد پغضب وضيق مادام مش شايفه شغلك مشغلينك هنا ليه
لم يعطها حتي فرصة للرد بل تركها وذهب حانقا
شعرت بالإهانة لكلماته ثم نظرت لملابسها وهيئتها فوجدته علي حق
دلفت ريم بعد عدة دقائق فشعرت ان هناك خطب ما بشقيقتها
ريم مالك!!!!!!!!
ملك مفيش يارومه الطريق فضي
ريم ايوه ياحبيبتي يلا
صعدت مل الي غرفتها سريعا تحممت وارتدت ملابسها
وبعد وقت قليل هبطت للأسفل
ملك مين موجود ياريم
ريم هييييح مز في مز
ملك كدة عرفت انا يعني مين تحت
ريم في ولد موجود اسمه اياد
حاجه كده ايه موز اللوز
تحسيه طالع من فيلم captain America مثلا ولا حاجه
قشطه قشطه يعني
استنتجنت ملك انه نفس ذاك الشخص الذي دلف الي المطبخ منذ قليل
ريم ومعاه بنوته اسمها ميرا في نفس عمري انا وكريم
بس البت قمر الصراحه
اخوكي لو شافها هيتجوزها قبل ما تخرج من الباب
ومعاهم مامتهم
اڼفجرت ملك ضاحكة علي حديثها
ملك طيب ياختي تعالي معايا بقي علشان نسلم ونحط السفره
دلفا من الباب علي استحياء شديد
ملك السلام عليكم ورحمة الله
كل الموجودين وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بهت اياد ما ان راها قادمة نحوهم
اياد ايه دا مش معقول مش دي الخدامه ايه اللي جابها هنا وهي لابسه ليه كده
عبد الحميد كنت لسه بسال عليكي ياملوكه
كان اياد من سكب فوقه دلوا من الماء البارد
اياد لنفسه ملك!!!!!!!!!
لا مش معقول
ايه اللي انا هببته
↚
دا
منار ماشاء الله انتي بقي ملوكه
دا فريد بيه وعبد الحميد بيه مش بيبطلوا كلام عنك
نهضت لترحب بها ثم جلسا سويا
شعرت ملك بالخجل فتوردت وجنتاها سريعا
منار جدك قالي انك دكتوره
ملك ايوه دكتوره نسا وتوليد
منار ماشاء الله
اخذت منار تعرفها علي جميع الموجودين
منار ودي بقي ميرا
ملك بابتسامه ودوده ازيك ياميرا
ميرا بابتسامه هادئة الحمد لله
لم يتحدث اياد كثيرا ولكن كانت زقاوتاه مليئتان بنظرات الاسف والندم الشديد
اياد اهلا وسهلا يادكتورة
لم تنظر ملك ناحيته ولكنها ردت بخفوت
ملك اهلا وسهلا
نورتونا
وبعد وقت قليل
ملك عشر دقايق والسفره تبقي جاهزه
فاستأذنت ومعها ريم
ميرا تحبوا اساعدكوا
ملك لا ياحبيبتي متتعبيش نفسك
ميرا لا مفيش تعب ولا حاجه
ذهبن سويا الي المطبخ
ميرا مممممممم ايه الريحه الحلوه دي
ريم دا اكل ملك
بصي اكل ملك دا من اثار البيت عليها شويه اكل لا يقاوم الصراحه
مفيش حد جالنا هنا وداق اكلها ومبقاش مدمن عليه
ميرا مهو واضح الريحه لوحدها جوعتني
امال الاكل هيبقي عامل ايه
ملك ضاحكة عامل كل خير ان شاء الله
ربنا يستر بقي ويعجبهم
ميرا لالا متقلقيش هيعجبهم احنا بيت بيقدر الاكل وخصوصا اياد بيقدر الاكله الحلوة
ظللن يتحدثن ويمزحن ويتضاحكن وهن يعدن المائدة
ملك ريم اطلعي اندهي لانجي وكريم
ميرا بتساؤل مين دول
ملك كريم يبقي توئم ريم
اما انجي فاختنا برضوا بس اصغر مني باربع سنين
ميرا ماشاء الله انتو اربعه
ملك باسمة اينعم
ميرا انتي عسوله اوي ياملك
ملك بابتسامة ودودة انتي اللي عسوله والله ياميرا انا حبيتك جدا
ميرا والله وانا اكتر
ملك يلا بقي علشان نبشر هؤلاء الناس الجائعون
ميرا نعم نعم سيدتي هيا بنا
ذهبت ملك لاستدعائهم
فوجدت اياد وانجي يجلسان سويا
ويبدوا ان انجي قد اسرت حواسه
كعادتها لأنها الاجمل فهذه عادتها مع كل من تعرفهم من الچنس الاخر دائما ما توقعهم اسري جمالها واسلوبها
ملك اتفضلوا ياجماعه السفرة جهزت
منار بسم الله ماشاء الله الاكل ريحته تهبل
ميرا بابتسامه دي......
انجي اتفضلوا ياجماعه كلوا وقولولي رايكوا
منار انتي اللي عامله الاكل دا ياجيجي
انجي اكيد ياطنط وهو احنا عندنا اهم منكوا
بهتت ميرا لما حدث من انجي
فهمت بالاعتراض
امسكت ملك بيدها وأومأت براسها بابتسامة هادئة ونظرت للجميع بنفس النظرة والدها وجدها وكريم وايضا ريم
ميرا بصوت خاڤت بس
انتي اللي عامله كل دا
ملك هو مش الاخوات واحد ولا ايه
يلا اقعدي بقي قبل ما الاكل يبرد ياحبيبتي
جلست ميرا علي مضض لما حدث
وبعد وقت قليل شعرت ملك ان وجودها ليس له داعي فقررت ان تنسحب بهدوء بعد وقت قليل كعادتها دائما الانسحاب لصالح انجي
فهي منذ صغرهما تفعل ذلك
كان لأنجي اسلوبها الخاص الذي يمكنها من ان تسحر اي احد
وساعدها حظها ان ملك منذ صغرها خجولة للغاية فكانت تلفت الانتباه اليها بسهوله شديده
اما ملك فكانت دائما الاختيار البديل وبالفعل تأقلمت معه بصدر رحب لأنها تحب شقيقتها فلم تشعر باي ضغينة او حتي حقد من هذا الموضوع
بدا الجميع في تناول الطعام وكان علي رؤوسهم الطير مما فعلته انجي فلم يتوقعوا ان تصرفاتها ستصل الي هذا الحد
اما اياد ومنار فكانا مستمعين حقا بالطعام
منار اكلك يهبل يا انجي بجد فظيع
اياد فعلا اكلك جميل اوي يا انسة انجي تسلم ايدك
شعرت ملك پألم يعتصر قلبها فاعتذرت وتحججت بإعداد اطباق الحلوى والشاي
وبعد وقت قليل وجدت ريم وميرا يدخلن اليها بالأطباق فلقد انتهي الجميع من تناول الطعام
ميرا ليه متكلمتيش مش انتي اللي مجهزه الاكل دا
ريم ايوة ياملك ميرا عندها حق ليه سكتي كان لازم تكسفيها وتحرجيها وتقولي انك انتي اللي عملتي الاكل
ملك بابتسامة هادئة مبدايا كده ياحبيباتي احنا مش داخلين مسابقه
هي نفسها تحس بالاهتمام مفيهاش مشكله وبعدين الاخوات واحد يعني كأن هي اللي عملته
ميرا منطقك غريب ياملك
ريم انا مش مقتنعه دا اسمه انسحاب وضعف يا ملك
ملك معلش بقي خليها عليكوا المره دي ويلا بقي علشان نطلع الحلو والشاي
ميرا ماشي
شعرت ملك بصحة حديث ريم فما تفعله هو الانسحاب انها حقا ضغيفة غبية حمقاء
ذهبن سويا الي الخارج لتقديم الحلوى فنهضت انجي واخذت الاطباق لتقديمها
انجي اتفضلوا الحلو ياجماعه
منار تسلم ايدك ياجيجي
انجي بالهنا والشفا ياطنط
اما ملك فانسحبت بهدوء الي المطبخ لكي تنظفه وهي حزينة مما فعلته انجي حانقه علي ضعفها تجاه اخوتها لقد ارهقت اشد ارهاق من كونها اختيار ثانوي ارهقت من تهميشها هكذا وكانه ليس لها وجود الي متي سيستمر هذا الوضع الي متي ستظل هكذا.
الفصل الثالث
انهت عملها وخرجت من المطبخ وهي حزينة شاردة تعصف بها الافكار كرياح شديده في يوم خريفي ممطر وفجاءة اصطدمت بإياد
ملك بخجل انا اسفه انا فعلا اسفه ماخدتش بالي
اعطاها اياد احدي ابتساماته الساحرة وتحدث بهدوء
اياد محصلش حاجه ياملك انا اللي مكنتش مركز علشان كده خبطتك انا اسف
ملك انا اللي اسفه مره تانيه
كنت محتاج اي حاجه
اياد دي التالته علي فكره مش التانيه ثانيا اه صراحه هو فين التويلت هنا
ملك تاني ممر علي ايدك الشمال تالت باب
اياد شكرا ياملك
ملك باسمة العفو
سار عدة خطوات فاخذت ملك تطالعه كم يسير في ثقة وانفة
ولكنه فجاء توقف وعاد اليها مرة اخري
اياد ملك
↚
تسارعت نبضات قلبها عندما سمعته يناديها باسمها وشعرت بالخجل الشديد والتوتر
ملك بخجل نعم يااياد في حاجه
اياد انا عاوز اعتذرلك جدا علي اللي حصل النهارده
ملك محصلش اي حاجه انت مكنتش تعرف
اياد انا فعلا ماخدتش بالي بس علشان شوفتك في المطبخ و.....
ملك و الله انا مزعلتش حصل خير
اياد ريحتيني جدا
ملك عن اذنك بقي علشان اشوفهم لو محتاجين حاجه
اياد اتفضلي
مرت عليهم فوجدتهم منخرطين في الحديث
والمزاح والضحك فشعرت بان وجودها لن يحدث فرق
فذهبت الي رفيقتها في ذلك الوقت مكتبتها الصغيرة
التقطت كتاب وجلست تقرأه اندمجت بشده معه ولم تشعر بالوقت
وبعد وقت طويل
تناهي الي مسامعها اصوات مرتفعة غاضبه
فتركت كتابها وهبطت مسرعة للاسفل
عبد الحميد احنا اه دلعناكي وبنسكتلك انما توصل لدرجه انك تقولي انك انتي اللي عامله كل حاجة دا كتير
انجي ببرود انتو عاملين حوار ليه علي موضوع تافه كده
فريد مترديش علي جدك يا انجي
انجي متعملوش فيلم علي موضوع صغير مره من نفسي
قولت اننا اللي عامله حاجه
ملك خلاص يابابا خلاص ياجدو حصل خير وانجي مش هتكرر دا تاني
الټفت انجي لملك پغضب
انجي بوقاحة متعمليش فيها البريئه الله يكرمك انتي كمان
رفع فريد يده ليضربها
فوقفت ملك بينهما لتحول دون ضړب اختها كما تفعل منذ صغرهم
ملك صلي علي النبي يابابا خلاص
خلاص اللي حصل حصل
ملك ريم طلعي انجي اوضتها
انصاعا وريم وكريم لكلمات شقيقتهما فصعدا سويا
ملك خلاص يابابا حقك عليا ياجدو انا هفهمها بالراحه
فريد انا اللي بوظتها
ملك متقولش كده يابابا كل دا مش هيرجع اي حاجه
احنا اتفقنا علي ايه ادعيلها ياحبيبي
عبد الحميد فعلا مفيش في ايدنا غير الدعاء
ملك انا مش زعلانه والله خلاص احنا مكناش داخلين
مسابقه يعني
وهي كان نفسها تسمع كلمتين حلوين فخلاص مش مشكله
عبد الحميد ربنا يكملك بعقلك يابنتي يارب ويهديها
ملك اللهم امين
يلا بقي روحوا علشان تناموا وانا هطلع لانجي
فريد ماشي يا بنتي
في سيارة اياد
منار انجي بجد عسوله
زي القمر ماشاء الله عليها وكمان اكلها حلو واجتماعيه جدا شكلها
كانت انجي تشغل كل تفكير اياد وقتها
اياد فعلا ياامي انجي بجد جميله
منار مش زي ملك
ميرا پغضب مالها ملك بقي ان شاء الله انا مش فاهمه اصلا انتو مالكوا كده طالعين السما باللي اسمها انجي دي ليه دي واحده بشعه بجد رخمه جدا ومحبتهاش ملك برقابتها عسوله اوي ياماما وطيبه جدا
منار يابنتي دي مقعدتش معانا غير شويه صغيرين
وسابتنا وقامت قعدت معاكوا
ودا عيب جدا ولا كانها بتستهزأ بينا
ميرا يمكن علشان بتتكسف مثلا وعرفة انه مينفعش ان الرجالة والستات يقعدوا مع بعض كدا
او مؤمنه مثلا بمبدا الاختلاط يذهب الحياء
منار بسخرية وعرفتي كل دا عنها في قاعده واحده
ميرا واكتربس للاسف مكنتش اعرف انكوا سطحيين كده ثم اشاحت بوجهها للناحيه الاخري فقد شعرت بالضيق لهذا الحكم السطحي علي ملك لماذا يحكمان عليها هكذا وهم لا يعرفانها
أ لانها تختلف عنهما
في فيلا عبد الحميد
صعدت ملك الي غرفه شقيقتها وهي علي اتم استعداد لتلك الحړب التي ستندلع بعد قليل
فدلفت الي غرفة انجي فوجذت انجي جالسة علي الفراش وريم وكريم بجوارها
توجهت ملك ناحية الفراش والتفتت لشقيقيها
ملك ريم كريم لو سمحتوا سيبونا لوحدنا شويه
كريم حاضر ياملوكه تصبحي علي خير
ملك وانتو من
اهل الجنة
خرجا الاثنان من الغرفة واغلقا الباب ورائهما
فالټفت ملك لانجي
ملك بصي يا انجي انا متكلمتش علشان الناس وكده ومعنديش مشكله ابدا في اي حاجه بس مينفعش ننسب مجهود غيرنا لينا
حابه كل الناس تشكر في اكلك ادخلي ياستي المطبخ واعملي كل اللي انتي عاوزاه وانا وعد مني مش هدخل غير في الطوارئ
انجي ومين اللي قالك اني عاوزه ادخل المطبخ اصلا
انا حياتي مش زيك يا ملك ولا عمري هبقي زيك
انا عندي حاجات اهم من شغل البيت والطبيخ وكل الهبل دا
انا مش انتي ياملك انا انجي ملكه الكليه ملكه الحفلات
اجمل بنت في society بتاعي انا مش انتي ياملك
لم تعرف ملك لما تالمت لتلك الدرجة
ملك بالم يارب تكوني احسن مني يا انجي
ثم نهضت عن الفراش بهدوء وتركت الغرفة وتوجهت لغرفتها
اخذت دموعها في الانهمار وكلمات انجي تعصف براسها
وقفت تطالع هيئتها في المراءة تشبه والده 7 اطفال منهكة شاحبة
لا تهتم بهيئها حقيقة لا تهتم باي شئ الا المنزل ووالدها وجدها واشقائها
ملك هي مش انتي
هي مش ډافنة نفسها بالحياة زيك كدة
دا منظر انسة لسة عندها 26سنة شكلك يقول انك عندك 40 سنة
ايه اللي انتي فيه دا هتفضلي كدا لحد امتي
اهتمي بنفسك شوية زي البنات اخرجي واشتري لبس روحي كوافير حتي يا شيخة
وبعد وقت من التفكير قررت ان تقطع اجازتها
وتعود مرة اخري نفسها في عملها
وتنسحب كعادتها من ارض المعركة
ملك اه كالعادة هو دا اللي تقدري تعمليه ترجعي الشغل نفسك بين المړضي والعيانين وتهربي
علشان انتي ضعيفة انتي جبانة وضعيفة
القت وسادتها علي الارض بجوار المراءة ثم وضعت راسها في احد الوسائد واخدت تصرخ بصوت مرتفع حتي انقطعت انفاسها
وبعد وقت قصير نهضت من فراشها وعلمت انه لن يهدئها سوي الصلاة
فذهبت لتتوضأ وتصلي لكي تبث همها للرحمن الرحيم فهو القادر الان علي مداواة چروح قلبها
وبعد وقت قليل خلدت الي النوم وكالعادة لم تتركها احلامها بذلك الفارس الذي لم يعد غامضا الان فلقد قابلته وتحدثت معه
ولكن الفارس قد اختار اميرة اخري غيرها
فماذا كانت تظن انها مثل سنديريلا سيظهر اميرها من العدم وياخذها الي مملكته
لا انها علي ارض الواقع في الحياة العملية ليست في عالم الاحلام والحكايات ليست بطلة لاحدي القصص او الروايات يجب ان تتخلي عن احلامها وتثبت قدماها علي ارض الواقع.
الفصل الرابع
استيقظت ملك لأداء صلاه الفجر وبعد الانتهاء هبطت لكي تجلس قليلا في الحديقة
بعد وقت قليل جاء والدها
فريد تعرفي انك تشبهي مايا وانتي قاعده كده
ملك الله يرحمها
فريد انتي الوحيده اللي
↚
شبهها من اخواتك
شبها في حنيتها وطيبتها وحكمتها وحتي شكلها كان نفسي تكون موجوده هنا دلوقتي معانا
ملك ربنا يرحمها يابابا هي في مكان احسن بكتير من هنا
فريد وهو دا اللي مصبرني يابنتي والله
ملك بابا انا هنزل الشغل طلبوني كتير الايام اللي فاتت في حالات مستعجله ولازم انزلها
فريد بس احنا ملحقناش نشبع منك
ملك معلش بقي يابابا الواجب ينادي سيدي الرئيس
فريد
هههههههه ماشي ياغلباويه
ملك انا هروح بقي اجهز الغدا وامشي
فريد ماشي ياحبيبتي
وبالفعل ذهبت لتحضير الغداء ثم توجهت الي المستشفى
مرت ايامها في روتينها اليومي بين المستشفى والعيادة والمنزل
بدون اي تغيير
وفي مساء احد الايام
فريد اياد وميرا ومنار عازمينا علي الغدا
ملك بس يابابا..........
قطعت كلماتها حين سمعت رنين هاتفها
ملك عن اذنكوا هرد علي الموبايل
ملك السلام عليكم ورحمة الله
ميرا وعليكم السلام ورحمة الله
كيفك يادكتورتنا العزيزة
ملك باسمة بخير حال الحمد لله يا اميرتي الصغيره كيف حالك انتي
ميرا هههههه بخير حال عزيزتي
ملك جبتي رقمي منين
ميرا اخدته من ريم
بصي بقي وبدون مقدمات
انا مستنياكي بكرة ان شاء الله
لازم تيجي لانك وحشتيني جدا
ملك .والله انتي كمان واحشاني جدا
بس انا مشغوله والله ياميرا
ميرا بالحاح
ميرا بليييز بلييييز
علشان خاطري
والله وحشتيني
ملك امري لله حاضر جايه باذن الله
ميرا هو دا الكلام يلا سلام عليكم بقي
ملك وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ريم من دي ياملوكه
ملك دي ميرا عاوزاني اجي بكره
فريد يبقي تمام
بكره كلنا هنمشي من هنا علي الساعهكده باذن الله
ملك ماشي ان شاء الله
بعد عدة ساعات
صعدت الي غرفتها لكي تنعم ببعض النوم
في صباح اليوم التالي
وبعد ذهابها الي العمل عادت الي المنزل في تمام 12
عبد الحميد اتاخرتي ليه ياحبيبتي
ملك معلش ياجدو والله كنت مشغوله جدا دا انا جيت بالعافيه والله
فريد طيب يلا ياحبيبتي اطلعي البسي وانزلي بسرعه
في فستان علي سريرك البسيه
ملك باسمة ماشي حاضر مش هتاخر باذن الله
فريد طيب ياحبيبتي
صعدت الي غرفتها سريعا وتحممت وارتدت الفستان
كان باللون الابيض طويل فضفاض يضيق من الاعلي قليلا ويتسع من اسفل بقصة الكلوش التي تعشقها يزينه ورود باللون الاخضر القاني فارتدت خمار بلون الوردات وحذاء رياضي وحقيبة صغيرة بنفس اللون كانت تبدوا غايه في الجمال بهذا الفستان اللذي ابرز لون عينيها الخضراوتان وجسدها الرشيق
فريد بسم الله ماشاء الله
عبد الحميد الله اكبر زي ما تخليته عليكي بالظبط
ملك بخجل خلاص ياجماعه متكسفونيش بقي
اما كريم فقد اطلق صفيرا ما ان راها
كريم هل تتكرم مولاتي الاميره ان تذهب برفقتي
انجي پغضب في ايه لكل دا يعني فعلا اللبس بيصنع المعجزات
تالمت ملك من تلك الكلمات اللاذعه
فريد لا داانتي زودتيها اوي ياانجي
ملك خلاص يابابا مفيهاش مشكله
مش يلا بقي ياكيمو علشان منتاخرش
↚
كريم يلا
وبعد وقت قليل وصل الجميع الي منزل اياد السيوفي
ركضت ميرا الي الخارج ما إن سمعت صوت السيارات فاحتضنت ملك وريم
ميرا وحشتوني جدا
ريم وانتي كمان وحشتينا اوي ياميرا والله
ملك اديني جيت اهو علشان متزعليش
ميرا بس ايه ياملك الشياكه دي كلها
ملك بزهو مصطنع يابنتي دا اقل حاجه عندي اصلا
ميرا ماشي ياعم الجامد يلا بقي ندخل
الكل يلا
سبقاها ملك وريم بعده خطوات ليشاهدا الحديقة
كريم وانا موحشتكيش
رفعت ميرا نصف شفتها العليا وحاجبها الايسر
ميرا پغضب نعم
كريم يعني كلهم وحشوكي وانا لا
ميرا پغضب لا حول ولا قوه الا بالله انت مچنون يابني
ايه ياربي البلاوي دي بس علي الصبح
ياملك ياريم استنوني
تركته وانصرفت مسرعة حتي لحقت بهما
وضع كريم يده علي قلبه
كريم بهيام مچنون بيكي والله
دلف الجميع الي داخل القصر
رحبوا بهم منار واياد كثيرا
عقدت ملك العزم علي ان تعتذر لمنار وتشرح لها ببساطه لما لم تجلس معهم في المرة السابقة
دلف اياد وفريد وعبد الحميد الي حجرة المكتب للحديث عن العمل
وظلت الفتيات في الخارج
فحمدت ملك النولي كثيرا وقررت التحدث مع منار
ملك بخجل وصدق انا عاوزه اعتذر لحضرتك عن المره اللي فاتت
لم تعلق منار واكتفت بالإنصات اليها
ملك انا عارفه اني المفروض كنت اقعد وكده بس والله مش بعرف اقعد في وجود رجاله غريبه
ومبحبش القعده مع الرجاله عمتا
ضحكت ريم عندها فوبيا ياطنط دي بتوتر جدا لما تضطر انها تتعامل
مع دكتور زميلها في المستشفي بيبقي هيغم عليها
رفعت منار حاجبيها وفتحت عيناها بدهشة
منار بعدم تصديق للدرجه دي
مثل كريم ما تفعله ملك
كريم بتبص في الارض وتلاقيها بتفرك ايدها في بعضهم من التوتر وتلاقيها بقي قلبت قوس قزح وتحسي انه هيغمي عليها وهي واقفه
ضحك الجميع بشده علي ما يفعله كريم
ملك بخجل وڠضب ڼزيف بقي كده ياكريم
كريم وريم في نفس الصوت انكري بقي
لم تستطع ملك الحديث من خجلها فاكتفت بالضحك
منار ضاحكة دا انتي حالتك صعبه اوي يابنتي
ملك والله ياطنط بحاول اتدرب وافك العقده
ادعيلي يمكن تتفك
منار ضاحكة لالا دعوة ايه دا انتي عاوزه زار
جلس
الجميع يمزحون ويضحكون ويتحدثون
تحدثا منار وملك في عده مواضيع فأحبتها منار بشده واستراحت لها كثيرا وشعرت بطيبتها
اما انجي فأكاد اجزم انها كانت ستنفجر من كثرة ڠضبها وغيرتها
بعد وقت قليل خرج اياد وفريد وعبد الحميد
فأخذت ملك تفرك في يدها وهي تشعر بالتوتر والخجل
ضحكت منار بشده علي مظهرها
منار تعالي معايا ياملك لحسن يجرالك حاجه وانتي قاعده
عبد الحميد مالك ياملوكه انتي تعبانه وشك ماله جايب الوان كده ليه
كريم اهو مجبتش حاجه من عندي قوس قزح اهو
اخذ الجميع في الضحك عدا اياد وفريد وعبد الحميد فلم يفهموا حرف مما يقال
اياد هو في ايه ياجماعه متفهمونا
فريد هو ايه دا اللي قوس قزح
قررت منار انقاذ الموقف
منار ضاحكه لا مفيش حاجه استريحوا انتو انا هاخد ملك تساعدني
وذهبا سويا الي المطبخ وورائهما ريم وميرا
احتضنتها ملك مازحة
ملك ربنا يكرمك يا رب يا طنط انقذتيني
احتضنتها منار ضاحكة
منار اي خدمة
اعدوا الطاولة واستدعت ميرا الجميع لتناول الطعام.
الفصل الخامس
جلس الجميع لتناول الطعام وكالعادة اياد وانجي في عالم اخر
انتهي الجميع من تناول الطعام فرتبت الفتيات المائدة
وبعد وقت قليل ذهب الجميع لأداء صلاه العصر
وعادا مرة اخري للحديث
اما اياد وانجي فانسحبا في هدوء ليتحدثا بهدوء واريحية بعيدا عن الجميع
وبعد وقت قليل ذهبا ميرا وريم لكي يحضروهما لانهم سيرحلون بعد قليل
ملك انا بعتذر لحضرتك تاني ياطنط
منار باسمة لا ياحبيبتي مفيش اي حاجه محدش بيزعل من بنته
لمس حديث منار قلبها فاحتضنتها
وذهبوا بعد قليل
مرت الايام بعد ذلك طبيعية للغاية وبدأت الدراسة
كانت ريم مع كريم وميرا في نفس الجامعة وهذا ما اعطي الفرصة للفتيات ليتقربا من بعضهما
ازدادت خروجات اياد وانجي كثيرا في الفترة الاخيرة واقتربا من بعضهما كثيرا
اما ملك فكعادتها انشغلت كثيرا بالعمل والمنزل
في مساء احد الايام
انجي ياجماعه لو سمحتوا عاوزة اقولكوا حاجه
ملك في ايه ياجيجي
انجي اياد جاي علشان يخطبني بكره
ريم ايه!!!!!
↚
شعرت ملك بغصة في حلقها وپألم يعتصر قلبها ولكنها رسمت ابتسامة رائعة علي ثغرها واحتضنت انجي
ملك مبروك ياحبيبتي المهم تكوني مبسوطه
انجي اه بصراحه مبسوطه
ملك الحمد لله ياحبيبتي
ريم بامتعاض مبروك ياجيجي
كريم بضيق مبروك ياجيجي
فريد وياتري اتعرفتوا علي بعض بالقدر الكافي ولا لسه
انجي اتعرفنا
عبد الحميد ماشي يا انجي خليه يجي نقابله ونقعد نتكلم ونشوف
انجي هو اصلا جاي بكره
ملك عن اذنكوا انا بقي علشان ورايا حاجات كتير
جدا
وما ان ذهبت عن ناظرهم حتي اطلقت لدموعها الحبيسة العنان
فأخذت تنهمر كالسيل شعرت بالم يعتصر قلبها وبغصة في حلقها
شعرت وكان عالمها يتهاوي بالكامل
فها هو فارسها اختار امسرة غيرها واصبح الامر واقعا ولم تكن تلك الاميرة الا شقيقتها
صړخت بداخلها في الم
ملك يا الله لما تتفنن هذه الدنيا في ايلامي وتعذيبي لما يحدث هذا معي انا الم يجد علي هذه الارض غير شقيقتي يالله من بين كل بنات حواء لا يختار سواها
توجهت الي الرحمن الرحيم كي يخلصها ويعينها وطلبت منه ان ينزع حبه من قلبها
وبعد وقت قليل خلدت الي النوم
في غرفه المكتب
فريد والله العظيم انجي خساره فيه
عبد الحميد كان نفسي يبقي من نصيب ملك بس يلا حصل خير
فريد ربنا ييسر و يرزق ملك باللي احسن من اياد يارب
عبد الحميد اللهم امين
في صباح اليوم التالي
ذهبت مبكرا الي عملها لكي تعود باكرا لأجل اياد واهله
وبالفعل حضر اياد ومعه منار وميرا وتحدثوا في اهم التفاصيل
وحددا موعد الخطبة علي ان يكون بعد اسبوع
ملك مبروك ياحبيبتي وعقبال الفرح
انجي عقبالك ياملك ولو اني عارفه الموضوع صعب شويه
ابتسمت ملك علي الرغم من دموعها التي تحجب عنها الرؤية
وقررت الا تأخذ كلماتها علي محمل الجد
ملك هو فعلا صعب شويه اصلي هطلع عينه
منار طبعا وهو يطول اصلا ياملوكه
شعرت ملك بالامتنان لكلمات منار التي انقذتها من هذا المأزق
ملك بابتسامة ربنا يخليكي ياحبيبتي
اياد يبقي الخطوبه بعد اسبوع وكتب الكتاب والفرح بعد اسبوعين
انجي بس كده بسرعه جدا
ميرا ايوه يااياد كده مش هنلحق نجهز حاجه خالص
اياد كل حاجه جاهزه متقلقوش
كانت ميرا تشعر بالضيق فقد كانت تتمني ملك عروس لإياد وليس تلك الانجي لم تكن منار مستريحة ولم تعرف السبب
اما فريد وعبد الحميد فقد كانا فرحين من اجل انجي وايضا يشعرون بالحزن من اجل ملك
اما ملك فقررت ان تنسي اياد وتنزعه من قلبها وحياتها ولو عنوة
ولكنه لم يشفق علي حاله قلبها فلم يترك احلامها وابي ان ينتزع من حياتهاوكان العالم اجمع اتفق ان يعذبها اكثر واكثر
في احدي المطاعم الفاخرة المطلة علي النيل
انجي اياد ممكن افهم سبب اعتراضك علي التمثيل
اياد پغضب خفي
بصي يا انجي ولو لسه معرفتينيش كويس انا راجل غيور جدا ومحبش ابدا مراتي تكون فرجه لكل الناس فما بالك بقي بانك هتمثلي يعني هيكون في مشاهد راجل يمسك ايدك ومش عارف ايه وانا استحاله اقبل حاجه زي كده
انجي هنبقي نختار الادوار بتاعتي سوا والدور اللي ميعجبكش متوافقش عليه
اياد انتي عاوزة تفهميني انه في ممثلة دورها مش هيبقي فيه مسك ايد وكلام رومانسي واحضان
انجي اكيد لا بس احنا ممكن نبقي نكلم المخرج يخفف المشاهد دي
اياد انجي انا قولتها كلمة مفيش تمثيل
وقفلي علي الموضوع دا علشان عصبني جدا
اثرت انجي الصمت ولم تتحدث
في يوم الخطوبه
طلبت انجي ان ترتدي ملابسها بدون مساعده
من اي احد
كانا كريم واياد سويا ومعهما فريد وعبد الحميد اما ملك وريم وميرا ومنار فكانا سويا
وبعد وقت قليل هبط الكل وجلسوا في انتظار انجي
ولكن مر وقت طويل ولم تظهر
ريم هي انجي فين اتاخرت اوي
ميرا فعلا
ملك هطلع اشوفها
اياد ياريت ياملك
صعدت ملك الي غرفتها وطرقت الباب وعدنما لم ياتها رد فتحت الباب ودلفت الي الداخل
ملك انجي ياجيجي انتي فين كل دا
وجدت الغرفة فارغه تماما
وفستان خطبتها مسجي علي الفراش بإهمال
ملك يا انجي انتي كل دا لسه ملبستيش جيجي رحتي فين
دلفت الي المرحاض الملحق بالغرفه ولكنه فارغ ايضا
انجي ليست بالداخل!!!!!!
همت بالنزول للبحث عنها بالأسفل ولكن استوقفها ورقه بيضاء موضوعه علي مراه التسريحة التقطتها سريعا وفتحتها باضطراب
انا مشيت متدوروش عليا ومش هرجع تاني
انا اخترت التمثيل
اياد انا فعلا اسفه بس انا اخترت حياتي المهنية
انت تستاهل حد احسن
↚
مني
بابا وجدو متضايقوش بس انا كنت فاكره
اني هحب اياد بس معرفتش
وانتو قررتوا كل حاجه بسرعه
انجي
لم تحملها قدماها اكثر فتهاوت علي الفراش من هول صډمتها
ظلت عينيها تجوب بين السطور الاف المرات
فماذا ستخبرهم وكيف ستخبرهم وماذا سيخبرون الضيوف بالاسفل
ملك ليه كده ياانجي تعملي فينا كده
عندما تأخرت ملك صعدا ريم وميرا للاطمئنان
ميرا ملك ياملك ايه كل دا
ريم امال فين انجي اتاخرتوا كده ليه
لاحظت ريم دموعها و تلك الورقة التي بين يديها
نظرت الفتيات لبعضهن باستغراب وتقدما من ملك
ميرا مالك ياملك فيكي ايه وفين انجي
ريم هي الورقه دي فيها ايه
أخذت منها الورقة وقراتها
ريم يالله ليه كده يا انجي
ميرا طيب والحفله اللي تحت دي والناس هنقولهم ايه
ملك بابا وجدو مش هيستحملوا
ريم يلا بينا ننزل نقولهم علشان يتصرفوا
هبطن سويا وكأن علي رؤوسهم الطير
عبد الحميد فين جيجي يابنات
نظرت له ملك بنظرة حزينة ولم تجيب
فريد في ايه يابنات فين انجي
منار مالكوا ساكتين كده ليه
اياد هي كويسه طيب
ملك انجي هربت وسابت الورقه دي
خطڤ منها اياد الورقه وظل يقرأها لمرات ومرات
اياد يعني ايه
شعرت ملك بالحزن والشفقة تجاهه
اياد پغضب مش اياد السيوفي اللي واحده تسيبه يوم الخطوبه
فريد انا اللي بوظتها انا السبب
ذهبت ملك لوالدها فحالته الصحية لن تتحمل صدمة كتلك
ملك خلاص ياحبيبي اهدي يا بابا احنا برضوا منعرفش عملت كده ليه
اما عبد الحميد فكان ثابتا لدرجه هو لم يتوقعها فذهب لإياد واخذه ودلفا الي غرفه المكتب ليتحدثا
في غرفة المكتب
اياد نعم يا عمو
عبد الحميد بص يا ابني احنا قدامنا حلين يا اما نخرج دلوقتي ونعتذر للناس ونبقي لبانه في بق الصحافيين والاعلام والجرايد
او الحل التاني واعتقد انك هتختاره
اياد هو ايه
عبد الحميد ان ملك تحل محل انجي ونعدي الخطوبه وبعدين انتو احرار حبيتوا تكملوا او تسيبوا بعض فدي حاجه ترجعلكوا
اخذ اياد يفكر في حديث عبد الحميد الذي يعلم صحته كثيرا
فان خرجا الان واعتذرا للناس ما سيكون عذرهم وان اخبروهم الحقيقه سيكونوا حديث الصحافه
اياد ماشي ياعمو
وبعد وقت قليل خرجا سويا
عبد الحميد اطلعي البسي ياملك
ملك البس ايه !!!!
عبد الحميد فستان انجي
بهت الجميع ايه!!!!!!!!!!
ملك بالم لا ياجدو متعملش فيا كده الله يخليك
شعر عبد الحميد بالحزن يعتصر قلبه لأجل حفيدته ملاكه كما يطلق عليها دائما
عبد الحميد مفيش غير الحل دا يابنتي والله علشان الفضايح
ملك وياتري بقي هبقي انجي ولا ملك
اياد بحدة اطلعي ياملك البسي دلوقتي ونعدي حفله الخطوبه دي
وبعدين لينا قعده طويله سوا
ملك بحزن حاضر
صعدت لارتداء ملابسها والالم يعتصر قلبها وكانها تحمل هموم العالم اجمع علي كتفيها شعرت وكانها تكاد تختنق
ملك فعلا ياملك حتي حياتك بقت عباره عن دوبلير لانجي بقيتي فعلا البديل ليها وياعالم ايه اللي هيحصل بعد كده
هبطت ملك
بعد وقت قليل
واخذاها فريد وعبد الحميد وخرجا سويا للحديقة
وحاول الجميع رسم ابتسامة مزيفه لاقتناع الحاضرين
اياد ابتسمي يا ملك علشان الناس
ملك پقهر حاضر
انتهي حفل الخطبة بعد وقت قليل
وبعد ان رحل جميع الحاضرون
جلسوا سويا لمناقشه ما ستؤول اليه الامور
اياد انا هكمل الموضوع
هتجوز ملك لازم انجي تفهم اننا مش هتكسر بعدها واننا هكمل
عبد الحميد بس .......
فريد وانا موافق
منار وميرا وريم وكريم واحنا كمان
ملك پغضب وثورة بس انا مش موافقه
فريد ليه ياملك
ملك بالم انا بني ادمه والله العظيم عندي مشاعر واحاسيس
مش صفقه ولا عمري في يوم ما هكون رد قلم لحد ومش هبقي دوبلير حد
انا سكت اول مرة علشان الفضايح
ذهل الجميع مما يحدث
فملك تلك التي لا تتحدث ودائما ما تؤثر الكتمان
قد حان الان وقت الانفجار بالنسبة لها
انهمرت دموع الجميع اثر كلماتها
اما اياد فكان مذهولا
أ تراه اعتقدها آلة لا يحق لها الاحساس !!!
ام ماذا !!!
ملك بقيت دوبلير لانجي في اليوم اللي بيبقي احلي يوم في حياه كل البنات علشان خاطر الناس والفضايح والمفروض اني هتجوز اياد علشان يرد القلم لانجي
↚
والكل موافق بس نسيتوا الطرف التاني في الموضوع
نسيتوني!!!!
سيبوني في حالي بالله عليكوا
مش عاوزة اي حاجه غير انكوا تسيبوني انا لا هبقي دوبلير ولا رد قلم
سيبوني في حالي علشان انا بجد تعبت
علشان خاطري متعملوش فيا كده انا عمري ما عملت لحد فيكوا اي حاجه وحشه سيبوني
وفجاءة بدأت الارض تميد اسفل قدميها فقدت توازنها وانعدمت الرؤية وسقطت ارضا
الكل ملك!!!!!!
ركض الجميع ناحيتها وحملها اياد بين يديه فشعر بانه يحمل طفله صغيرة بين يديه ملامحها وبراءتها وجنتيها اللاتي اصبحن بلون الكرز حتي دموعها
اياد كريم اطلب دكتور بسرعه
صعد بها الي غرفتها ووضعها علي فراشها برفق كانه يحمل قطعة من الزجاج التي ېخاف كسرها
وبعد عدة دقائق حضر الطبيب وفحصها
الدكتور اڼهيار عصبي انا اديتلها حقنه مهدئه
بس لازم تبعدوها عن اي ضغط
وباذن الله شويه وهتبقي كويسه
اياد شكرا يادكتور
خرج لإيصال الطبيب
وترك الجميع جالسا بجانبها.
الفصل السادس
استفاقت بعد فتره من الوقت وبدات في فتح عينيها فوجدت الجميع جالسا الي جانبها
ملك انا اسفه علي كل اللي قولته سامحوني
عبد الحميد بالم احنا اللي اسفين يابنتي والله
منار احنا ضغطنا عليكي زياده عن طاقه تحملك سامحينا
فريد معلش يابنتي محدش فكر فيكي
ملك متزعلوش مني والله كل اللي قولته دا طلع كده ڠصب عني
طرق اياد باب الحجرة واستاذن بالدخول
اعتدلت ملك في جلستها وغطت ما كان باديا منها
فريد ادخل يا اياد
اياد انا فعلا اسف ياملك واللي تقولي عليه هعمله
ملك انا اللي اسفه يااياد علي اللي قولته وانا موافقه مادام الكل موافقين بس عاوزه اطلب منكوا كلكوا طلب
الكل قولي
ملك سامحوا انجي
الكل ايه!!!!
انتي بتقولي ايه ياملك
ملك علشان خاطري سامحوها
انجي حصل معاها كده علشان هي كانت بتحب ماما جدا وفجاه مبقتش موجوده في حياتها فدي حاجه عاديه جدا منها وللاسف كلنا كنا بندلعها علشان نفسيتها فدي غلطتنا احنا مش غلطتها
اضطر الكل للموافقة حتي لا يرهقوها
الكل حاضر يا ملك
اياد يبقي احنا زي ما احنا وفرحنا بعد اسبوع
عقد اياد العزم ان يكسر انجي مثلما
كسرت قلبه وان يرد لها تلك الصڤعة بصفعه اقوي لكن أ عماه انتقامه واستحوذت تلك الفكرة علي عقله فلم يعد يفكر في اي شئ اخر
لم يفكر في ملك الطرف الاخر هذا الطرف المعذب بتلك الفكرة
الطرف الذي سيسحق قلبه ومشاعره من اجل الاڼتقام وفقط الاڼتقام
ظلا كريم وريم الي جوار شقيقتيهما
وعاد اياد ووالدته وشقيقته الي المنزل
في منزل اياد
صعد اياد الي غرفته وفك ربطه عنقه بعصبيه والقاها پغضب علي الفراش ثم خرج الي الشرفة
لعل هواء الخريف يبرد نيران الاڼتقام او يزيل هذا الشعور بالاختناق
ظل يفكر في كل ما حدث وما سيحدث اخذ يفكر في انجي تلك الفتاه التي احبها ولكنها فضلت التمثيل عليه
في تلك الفتاه التي ستصبح زوجته بعد عده ايام وفي حياته ايضا بعد ذلك وكيف سيتعامل مع ملك وكيف سيستطيع نسيان انجي
و ما هو الذنب الذي ارتكبته تلك الفتاة لكي تصبح طرف في تلك المأساة
خرج من شروده علي صوت ميرا
ميرا اياد انا كنت عاوزاك في موضوع
اياد قولي ياحبيبتي
ميرا ملك مذنبهاش حاجه يااياد لو مش هتعرف تسعدها وتكون سبب فرحتها ومصدر امانها وزي مابتحلم متعذبهاش معاك
ملك مش زي انجي الفرق بينهم زي الفرق بين السما والارض
لو مش هتعرف تسعدها سيبها يا اياد
اياد روحي علي اوضتك ياميرا وسيبيني في حالي الله يكرمك
ميرا حاضر بس خليك فاكر كلامي
دا
كانت كلمات ميرا مثل الصڤعات التي تتوالي علي وجنتيه لكي تجعله يعدل عن انتقامه او علي الاقل ان ينحيه جانبا الان
ولكن كان الاوان قد فات فقد تملك من روحه وعقله وقلبه واحرقهم بنيرانه فاصبحوا رماد لم يكن يري سوي انتقامه من انجي ولكن اكثر ما كان يغضبه ويعذب قلبه انه مازال يحب انجي وكأنها لم تفعل اي شيء كان علي اتم الاستعداد ان يفعل اي شيء لكي تعود اليه مرة اخري
وملك!!!
اياد ومالها ملك اديني هتجوزها
وهتاخد اسمي واحده مكنتش تحلم اصلا بالمكانه دي
اياد بس ملك مش بيهمها كل الكلام دا ولا يفرق معاها
غلبه الاحباط فوضع راسه بين كفيه
↚
اياد بالم خلاص بقي اسكت وسيبني في حالي ليه يا انجي عملتي فينا كده
وبعد وقت قليل اشفق علي نفسه فقرر ان ينهي تلك المأساة ويخلد الي النومعسي ان تهدا تلك الافكار التي تعصف براسه قليلا
في صباح اليوم التالي ذهبت ملك الي عملها
وبعد ان انتهت ذهبت الي المقاپر لزيارة والدتها وضعت علي قپرها زهور الاوركيدا التي كانت تعشقها
ملك ازيك ياماما وحشتيني اوي انا مش عارفه اعمل ايه
كل حياتي اتلخبطت مبقتش فاهمه اي حاجه ولا عارفه اعمل ايه
اخذت تقص عليها ماحدث معها
وبكت قليلا وقررت الذهاب لزيارة ناناه ناهد جدة اميرة رفيقة مريم منذ طفولتها ولكنها خارج البلاد لاجل العمل
وصلت الي المنزل
اخرجت المفتاح ثم فتحت الباب ودلفت للداخل
ناهد وشك ولا وش القمر
ملك سامحيني يا حبيبتي معلش والله الدنيا كانت مقلوبة في الشغل وكدة يعني
ناهد امري لله يا ست ملك
ثم ابتسمت لها في هدوء
ناهد هاه ايه اخبارك بقي
جلست ملك في احضانها وقصت عليها كل ما حدث معها منذ البداية
فربتت ناهد علي راسها في حنان بالغ
ملك انا تعبانه اوي يا ناناه تعباة جدا
ناهد ارضي يا بنتي باللي ربنا كتبه
شعرت ملك وكان هذا ما كانت تريد سماعه كانت تريد حقا ان يذكرها احدا بالرضي
وبعد وقت طةيل بين احضان تلك السيدة الحنونة
ناهد طيب واميرة
ملك مش عارفة يا ناناه المشكلة اننا كنت لسة بكلمها من يومين وقالتلي انها مش هتعرف تنزل دلوقتي خالص فبفكر مكلمهاش علشان متضايقش
ناهد انا برضوا بقول كدة وهي مدة زمالتها بتخلص وهتيكي قريب
ملك تمام يا ناناه
وبعد وقت قليل عادت الي المنزل مرة اخري
وما ان وصلت حتي وجدت منار وميرا بالمنزل
جلسن سويا وتحدثن في عده تفاصيل تخص حفل الرفاف
ملك بصي ياطنط انا معنديش اي مشكله في اي قاعه وفي اي حته كمان مش هتفرق معايا والله بس المهم تكون منفصله وميكونش في موسيقى وبس مش عاوزه اي حاجه تانيه
منار بس ياملك.................
ملك متقلقيش ياطنط هيعجبك جدا والله
منار يبقي تتكلمي مع اياد في الموضوع دا
ملك هو ممكن حضرتك اللي تكلميه
منار بابتسامه ليه ياملك
ملك مهو اصل.......
انا.........
مهو........
منار ملوكه ياحبيبتي
انا عارفه ان ظروف جوازكوا متلخبطه وجت بسرعه وماخدتوش علي بعض او حتي اتعرفتوا علي بعض بالقدر الكافي بس خلاص كلها كام يوم وهيبقي جوزك يعني اقربلك من باباكي ومامتك واخواتك وجدك
حتي اقربلك من نفسك يعني المفروض انتي اللي تكلميه
لمست كلماتها وتر حساس في قلب ملك دون ان تدري
ملك حاضر ياطنط
ميرا اعتقد انه هيجيلك بكره علشان يسالك عن شويه حاجات ابقي قوليلوا
ملك تمام باذن الله
وبعد وقت قليل ذهبا منار وميرا اما ملك فذهبت لإعداد الغداء
في المساءبعدما انتهت من كل اعمالها
ذهبت لتجلس في حديقه الفيلا واخذت تفكر في حياتها القادمة وكيف ستكون
عبد الحميد اميرتي الحلو سرحانه
↚
في ايه
ملك بابتسامه حزينة شاردة اتفضل يا جدو
سحب كرسيا وجلس الي جانبها في صمت واخذ يتأمل الزرع من حوله
وبعد عده دقائق
عبد الحميد بصي يا بنتي انا عارف والله ان كل حاجه جت بسرعه
وانك اتظلمتي واتاخدتي في الرجلينوانك ملكيش ذنب
بس والله يا بنتي بكرة تدعيلي انا وابوكي علي القرار دا
كانت في ذلك الوقت متعبه كثيرا وتريد التحدث عسي بعض الكلمات تخرج ما بداخلها من الم وحزن
او حتي تجد بعض السلوي في حديثها
ملك يا جدو انا حاسة اني في دوامه كبيرة جدا مش عارفه اخرج منها انا فعلا مبقتش فاهمه حاجه حاسة ان حياتي كلها متشقلبه
لا انا عارفه اصلحها ولا عارفه اتعايش معاها هتجوز اياد كمان كام يوم اياد دا اللي كان بيحب اختي ومازال بيحبها ومتجوزنيش غير علشان الاڼتقام هبقي عايشه مع واحد مبيحبنيش ولا حتي افرق معاه انا تعبانه اوي ياجدو
احتضنها عبد الحميد واخذ يمسح علي شعراتها
عبد الحميد شطارتك يا بنتي انك تنسيه اسمه مش انجي بس
انا عارف ان
كل دا جديد عليكي بس انا برضوا عارف ان بنتي تقدر
وممكن تعمل اي حاجه وتنجح فيها كمان
ملك ادعيلي ياجدو ادعيلي كتير اوي اوي اوي
عبد الحميد ربنا ييسرلك امورك حبيبتي
في صباح اليوم التالي حضر اياد مبكرا لمقابله ملك التي تحدثت معه في ما تريده بخصوص حفل زفافهما وافق علي مضد فهو لم يكن مقتنع بحديثها البته ولكنه ما وافق الا لكي يريح ضميره قليلا من ناحيتها
في يوم زفاف اياد وملك
كان الحفل اكثر من رائعا
فكان اياد علي الرغم من حزنه لان تلك المراة التي تزف اليه الان ليست هي تلك الفتاه التي احبها
لكنه سعيد لم يستطع تحديد السبب
أمن اجل الحفل
أم من اجل ارضاء غيرته كرجل شرقي
ام لسبب اخر
لم يكن يعرف
كانت ملك جميلة للغاية
كانت ترتدي فستانا الكتفين من الشيفون الابيض وتركت خصلاتها الشقراء بحريه دون ان تقيدها ويزين راسها تاج
ولم تضع الا قليل من مساحيق التجميل لتبرز ملامحها فقط
كان بداخلها احاسيس مختلفة ولكن اكثر ما كان يدهشها هو احساس الفرحة الذي يحاول كسر قيود الحزن والخۏف والخروج الي العالم
اما الحاضرين فكان الجميع غاضبا حانقا في اول الامر علي هذا الحفل
ولكن ما ان بدأ حتي اعجبهم الامر كثيرا فتصرفت الفتيات باريحية
دون الخجل من وجود الفتيان او ما شابه فغنين ورقصن ولعبن وفعلن ما يريدن دون حرج حتي ان من لم تتزوج بعد قررت ان يكون حفل زفافها مشابه لهذا وتحسرت من تزوجت علي حفل زفافها
فعلي الرغم من بساطة حفل الزفاف الا انه كان رائعا
وبعد وقت قليل انتهي الحفل
فارتدت ملك حجابها ورداء من الدانتيل الابيض المطرزة وفوق الفستان
وذهبت مع اياد
ادخلها الي السيارة وتوجها الي منزلهما
عم الصمت طوال الطريق
وصلا الي منزلهما بعد وقت قليل
ساعدها اياد لكي تصعد الي المنزل
اياد اوضتك اول اوضة علي ايدك الشمال
ولو عوزتي اي حاجة خبطتي علي اوضتي انا نومي
ملك شكرا عن اذنك
ذهبت الي غرفتها
والحزن يجثم علي قلبها وروحها ومشاعرها
واجهت صعوبة شديده في فتح سحاب فستانها
ملك طيب هعمل ايه دلوقتي انا بقي
ملك اندهي اياد يجي يساعدك
ملك لا طبعا والله لو السما انطبقت علي الارض
ملك يارب بقي حلها من عندك يارب انت عارف اني مينفعش اروحله هيفترني قليلة الادب
وبعد وقت طويل من المحاولات المستميتة لفتح السحاب
سمعت طرقات علي باب غرفتها
اياد ملك
بحثت تلقائيا عن شيء لتغطي به نفسها ما ان سمعته
ملك في حاجه يا اياد
اياد انتي مش محتاجه اي مساعده
شعر اياد بسخريه الاوضاع والمواقف منه فلا يقول تلك الكلمتين الا عاشق متيم لتدل علي لهفته وشوقه
اما هو فيقولها الان بدافع عرض المساعدة ولكي يزيح هذا الحمل عن كاهله
ملك اه بصراحة
اياد بقلق انتي كويسه
ملك سوسته الفستان مش عارفه افتحها
اياد طيب افتحي الباب
ملك حاضر
فتحت الباب وهي تنظر ارضا خجلا تطلع اليها اياد في هدوء فهي حقا تشبه الملائكة كاسمها تمام
ازاحت شعرها المنسدل علي ظهرها وكتفيها جانبا والوته ظهرها في خجل وهدوء
فتح سحاب الفستان في اليه تامة
ملك شكرا جدا عن اذنك
دلفت الي غرفتها سريعا خجلا منه
اما هو فعاد مرة اخري الي غرفته لينعم ببعض النوم قبل موعد اذان الفجر
توضات هي وذهبت لكي تصلي القيام وجلست تقرا صفحات من القران الكريم حتي اذان الفجر
بعد وقت قليل صدع الاذان في الارجاء فاخذت تردد خلفه
وما ان انتهي المؤذن حتي شرعت في صلاتها
وبعد ان انتهت لم تجد اياد قد استيقظ
ملك هو مش بيصلي الفجر ولا ايه
طيب اروح اصحيه ولا اعمل ايه
ملك وانتي مالك هو حر
ملك لا طبعا مينفعش
انا هروح اصحيه
توجهت الي غرفته في خطي متردده
وطرقت علي باب الغرفه ولكن لا مجيب
عاودت الطرق لمرات عديده ولكن لا مجيب ايضا
ملك طيب هعمل ايه دلوقتي اكيد مش هدخله
↚
بس كده الفجر هيروح عليه طيب اعمل ايه دلوقتي ياربي
انا هدخل
اصحيه
فتحت الباب بأيدي مرتعشة ودلفت الي غرفته في خطوات مترددة
فوجدته ما يزال نائما
فقد كان راقدا علي ظهره
واضعا يده علي عينيه
تظهر عضلاته بوضوح شديد
اخفضت بصرها خجلا
ملك بخجل اياد اياد اصحي علشان الفجر
اياد سيبيني نايم شويه يا انجي
صدمت ما ان سمعت اسمها وشعرت بالم شديد يعتصر قلبها
وكان احدا يحمل سکينا ويوجه اليها الطعنات في كل انش من قلبها
فانجي قد استحوذت علي عقله وقلبه حتي في نومه
اختنق صوتها وامتلأت عينيها بالدموع
ملك اياد قوم لو سمحت علشان الفجر
وفجاء جذبها من يديها الي جانبه واحتضنها
اياد
طيب ايه رايك ننام سوا شويه صغيرين
حاولت ملك ان تتخلص من سجن يديه الذي كان ېخنقها ويشعرها بالذل والمهانة ودموعها تتسابق لتنهمر من مقلتيها
ملك بدموع والم اياد انا ملك
استيقظ هو فزعا من نومه وتركها
اياد ملك انا اسف
نظرت له بوجه خالي من التعبيرولكن عينياها ممتلئة بالدموع
وجهت اليه نظرات اخترقت قلبه
نظرات الم وحزن والانكسار
ملك الفجر هيفوتك
ثم تركته وركضت الي غرفتها
وما ان دلفت الي غرفتها حتي اغلقت الباب بقوة
واندفعت الي فراشها واخذت تبكي وتبكي
حتي فقدت القدرة علي البكاء
ظلت تدعوا الله ان يخلصها مما هي فيه ان يرحمها من هذا الذل والعڈاب
اما اياد فكان لا يزال مصډوما مما فعل
اياد ياربي ايه اللي عملته دا
اياد حرام اللي عملته دا جرحتها اوي
اياد محدش قالها تدخل
اياد بس دي كانت بتصحيك للفجر
اياد برضوا مكنش ينفع تدخل الاوضه
خلاص بقي انا هبقي اعتذرلها بكرهاسيرة العشق
الفصل السابع
استيقظت مبكرا وهي عاقدة العزم الا تترك فرصه لما حدث بالأمس ان يتكرر مرة اخري قررت نسيانه ان تتعايش مع الم قلبها ويصبح رفيقها
اعدت الافطار وحضرت المائدة
وبعد وقت قليل استيقظ اياد فارتدي ثيابه كيلا يخيف ملك فهو يعلم انها من هذا النوع البرئ الذي لم يعد متواجد بيننا من النوع الذي يخجل كثيرا واكثر ما يحيره هو اها لا تنظر ابدا لعينيه وكانها تخافه
خرج الي حجرة الطعام
اياد صباح الخير
ملك صباح النور
اياد تسلم ايدك
ملك بالهنا والشفا
يلا علشان الاكل ميبردش
جلسا سويا لتناول الطعام وبعد الانتهاء
اياد ياااه دا الواحد خلاص مفيش مكان تاني ياكل
ملك بخجل بالهنا والشفا
اياد انتي نفسك حلو اوي في الاكل علي الفكرة
ملك انا معملتش اي حاجه علي فكرة
اياد امال الغدا بقي هنعمل فيه ايه انتي فعلا اكلك حلو اوي فعلا ياملك زي اكل......
ادرك حماقه فعلته فابتلع باقي كلماته
لم تعلق ملك عما حدث وقررت ان تغير الموضوع
ملك هاه مقولتليش تحب تتغدي ايه
شعر هو بمدي خطاه ومدي حماقه فعلته تلك وحمد الله كثيرا علي محاولتها لتغير مجري الحديث والا كان سيحدث مالا يحمد عقباه
اياد فاجئيني عايزك تبهريني
ملك بابتسامة هبهرك
نهضت لكي ترتب المائده فساعدها اياد
ملك مش لازم خليك الموضوع بسيط
ضيق زرقاوتيه ولوي فمه لاعلي وتابع بلهجة صعيدية
اياد معندناش رجاله مبتساعدش حريمها
ابتسمت ملك من اتقانه لللهجه الصعيديه
ملك فعلا ملهاش لزوم
اياد متعصبينيش يا بنيتي
ملك بابتسامة لا وعليه الطيب احسن
ملك لو حبيت تشرب اي حاجه قولي
اياد بصراحه ايوة
ملك ايه تحب اعملك ايه
اياد لو قهوه مظبوط
انا بحب اشربها بعد الفطار
ملك من عيني
ذهبت لكي تعد له القهوة و اعطتها له
ثم عادت لترتيب المنزل وتحضير الغداء
وبعد عده ساعات ذهبت لإياد
ملك ممكن ادخل
اياد طبعا اتفضلي
ملك تحب تتغدي دلوقتي ولا تستني شويه
اياد اممممم انا ريحه الاكل جوعتني من الصبح اصلا
↚
ملك بابتسامة هادئه طيب علي ماتروح تغسل ايدك اكون حطيت الاكل
اياد تمام يا ملك
ذهبت لإعداد المائدة وبدات بوضع الاطباق ساعدها اياد وجلسا سويا
فتح هو عدة مواضيع فتحدثا كثيرا عن اياد وطبيعة عمله وملك ايضا وطبيعة عملها وبعض المواضيع الأخرى
وبعد وقت طويل
انتهيا من تناول الطعام فرتبا المائدة سويا وساعدها في حمل الاطباق الي المطبخ
ثم ذهب ليكمل عمله
اما هي فبدات بترتيب المطبخ ونظفت الاطباق
وبعد ان انتهت ذهبت لكي تشاهد التلفاز
خرج اياد من غرفة المكتب بعد وقت قليل
فوجدها تضحك بشده وكان يبدوا عليها بوضوح انها تضحك حقا من قلبها قرر ن يشاركها قليلا عسي ان يخفف من رتابه الامور بينهم
اياد طيب ما تضحكيني معاكي
شعرت ملك بالخجل الشديد ما ان سمعته يتحدث فاعتدلت في جلستها
ملك بخجل المسرحيه دي حلوة جدا
اياد ماشي وادي قعده
جلسا سويا لمشاهده المسرحية وضحكا سويا
اياد خلاص مش قادر ھموت من كتر الضحك
ملك بتلقائيه ولهفه بعد الشړ
لمست كلماتها ومشاعرنا قلبه ولكنه قرر تغير مجري الحديث
اياد فعلا المسرحية دي حلوه جدا
تعرفي ان انا اول مرة اشوفها
ملك في مسرحيات كتير لو حابب اقولك عليها
اياد تمام جدا
ممكن نبقي نتفرج علي كل يوم واحده
تحمست كثيرا مثل الاطفال
ملك تمام جدا
اياد بالمناسبه ماما وميرا جايين كمان شويه
ملك دول وحشوني جدا والله
عن اذنك بقي اقوم اعمل شويه عصاير وحاجات خفيفه
اياد متتعبيش نفسك نبقي نطلب اي حاجه
من بره
ملك لا انا بحب اتسلي مفيش تعب ولا حاجه
اياد تمام براحتك بس لو تعبتي او حاجه قوليلي عادي
ملك
بابتسامه متقلقش
دلفت الي مطبخ لتحضير بعض الاطعمة الخفيفه وبعض العصائر وتركتهم جانبا
وذهبت لكي تبدل ملابسها فيجب ان تتقمص الان دور العروس السعيدة
فارتدت فستان رقيق باللون الابيض من قماش الكتان يزينه ورد باللون البني من الجلد يشبه كثيرا ملابس المصرين القدماء ورفعت شعرها في كعكه تسريحتها المفضلة ارتدت حذاء خفيف مفتوح باللون البني ووضعت طلاء اظافر باللون البني و بعض الرشات من عطرها المفضل
ثم خرجت الي اياد الذي داعبت رائحه عطرها انفه وتناغمت خطوات حذائها مع دقات قلبه
ظل محدقا بها ما ان وقع بصره عليها فكانت حقا تشبه اميرات المصريين القدماء
اياد بدهشة انا اول مره اعرف انك شقرا
ملك بخجل مش شقرا اوي يعني
شعرت بالخجل الشديد اثر نظراته المتفحصة فقررت تغير مجري الحديث
ملك هي ميرا وطنط فين
اياد لسه شويه زمانهم جايين
ملك تمام
وبعد عده دقائق سمعت صوت جرس الباب فخرج اياد لكي يفتح الباب وملك الي جواره
احتضنته ميرا ثم ركضت الي ملك
اياد هتفضلي مطيورة كده
منار باسمة
↚
ملك وحشتها
احتنضها ميرا
ميرا وحشتيني جدا عامله ايه
ملك الحمد لله ياحبيبتي
انتي كمان وحشتيني جدا والله هاه ايه اخبار الكليه
ميرا اهو الحمد لله ماشيه ريم مصبراني علي المواد
ملك معلش هي اول سنه بس بتبقي رخمه كده
منار ايه اخبارك ياملوكه
توجهت ملك ناحيتها
ملك وحشتيني والله يا طنط
انا الحمد لله حضرتك ايه اخبارك
منار كويسه يا حبيبتي الحمد لله
اياد واضح ان مليش لزمه امشي انا طيب ولا ايه
منار واحنا نقدر برضوا يا حبيبي واحشني انت كمان والله
اياد وانتي اكتر ياامي
اوعي تكون البت ميرا مغلباكي
ميرا هو انا الحيطه المايله اللي بتسندوا عليها
دا انا غلبانه
ضحك الجميع علي اسلوبها في الحديث
وجلسوا سويا وتحدثوا في عده مواضيع
وبعد عده دقائق سمع اياد هاتفه
فذهب ليجيب وعاد بعد عده دقائق
فجلس بجانب ملك ووضع يده علي كتفها
شعرت ملك بالخجل وتسربت الډماء الي وجنتيها
ابتسم اياد ما ان راها فضحكت منار من قلبها
منار انتي لسه بتقلبي قوس قزح يا ملوكه
شعرت بالخجل اكثر
اياد ايه قوس قزح دا
منار بابتسامة ملك اصلها بتقلب قوس قزح لما بتتكسف
منار ابقي خلي كريم يقلدها لك
نظر اياد ناحيتها مضيقا عينيه وهو يبتسم
اياد اكيد هقوله
ميرا سيبوا البت في حالها حرام عليكوا ھتموت منكوا
اياد بعد الشړ
شعرت ملك بالفرحة الشديدة لقربه منها لهذه الدرجة
واهتمامه بها هكذا ولكن ما كان يحزنها هو انها تعرف انه لا يفعل ذلك الا لأجل والدته وشقيقته ويحاول ان يتخيلها انجي لكي يستطيع التمثيل ببراعة هكذا
ملك عن اذنكوا اجيب العصير
ذهبت الي المطبخ وعينيها مليئة بالدموع حزنا وشفقه علي حالتها التي وصلت اليها وبعد عده دقائق دخل اياد
اياد انا اسف متضايقيش انا عملت كده علشان ماما وميرا
ملك بابتسامه هادئة انا عارفه متقلقش مفيش حاجه حصلت
اياد طيب يلا نخرج بقي
ملك بابتسامه يلا
خرجا سويا من المطبخ
ميرا خلاص يعني يا استاذ اياد مش قادر علي بعدها
شعرت ملك بالخجل كثيرا
اياد ملكيش دعوه مراتي حبيبتي وانا حر
ميرا ماشي ياعم الله يسهلوا
منار ربنا يسعدكوا ياحبايبي يارب ويهنيكوا
ذهبت ميرا لكي تساعد ملك اما منار فأخذت اياد وخرجا الي الحديقة الصغيرة
منار قولي بقي يا استاذ اياد ايه سر التغير الفظيع دا
اياد تغير ايه يا امي
منار يعني اهتمامك وطريقتك
اياد هاه امممممم مفيش دا انا وملك اتكلمنا امبارح وقررنا ننسي القديم ونبدا من جديد
منار بجد يا اياد
شعر بالالم لنظرة الفرحة التي شاهدهت في عيني والدته اثرا لكذبته تلك
اياد بجد يا امي
منار بفرحة عارمة ربنا يسعدكوا يا حبيبي ويفرحكوا يارب وبكرة تعرف ان دا احسن قرار اخدتوا في حياتك
اياد ان شاء الله يا امي
وعادا للداخل مرة اخري
منار مش يلا ياميرا بقي ولا انتي حبيتي القعده هنا ولا ايه
ميرا والله انا لو عليا عاوزة افضل قاعده هنا بس اياد يموتني
اياد كويس انك عارفه
ابتسمت ملك بخجل
منار خلي بالك من ملك يااياد
اياد في عيني يا امي
اما ملك فذهبت لتنظيف المطبخ وساعدها اياد
ثم ادت فريضتها وذهبت للنوم وايضا اياداسيرة العشق
الفصل الثامن
استيقظت مل من نومها فجرا
فذهبت للصلاة سمعت صوت اياد فلقد استيقظ ايضا وبعد وقت قليل ذهب للمسجد اما هي فجلست لتقرا الاذكار
عاد اياد فوجد نور غرفتها مضاء
اياد انتي لسه صاحية
ملك غالبا مش بنام بعد الفجر
اياد انتي دايما بتصحي الفجر
ملك بصراحه مش من زمان اوي يعني اعتقد من ثانوي
اياد اممممم فهمت طيب انا هدخل انام شويه لو احتاجتي
اي حاجه صحيني
ملك حاضر
اياد تصبحي علي خير
ملك وانت من اهل الجنة
وذهب الي غرفته
اما هي فأكملت ما كانت تفعل حتي وقت الشروق
ثم ذهبت لكي تنزل حقيبة كبيرة كانت تضع فيها الكتب من
اعلي الخزانة
وعندما لم تجد سلم يمكنه الوصول للأعلى قررت ان تضع طاولة وفوقها عده كراسي
وبعد معاناه وصلت بصعوبة الي الحقيبة فحاولت انزالها
ولكن فجاءه تحركت الطاولة الموضوع عليها الكراسي وزلت قدميها
بدات تفقد تتوازنها وتترنح اغمضت عينيها وسقطت من اعلي الكرسي ولكن قبل ان تصل الي الارض اصطدمت بشئ قاسې قليلا ولكنه لم يكن الارض فتحت عيناها ببطئ فوجئت بيد قويه تحملها
↚
اياد بقلق انتي كويسه حصلك حاجه
شعرت ملك بالخل والارتباك والتوتر
ملك بتوتر امممممم اااااا
اه اه الحمد لله كويسه
اياد متاكده
ملك ايوه الحمد لله
ظل يحملها وهو يتاملها قليلا ولم ينطق بحرف
ملك بصوت خاڤت ممكن تنزلني
اياد هاه
اااا اه اكيد
ملك شكرا
اياد العفو ياستي
بس قوليلي كنتي بتعملي ايه فوق
تحدثت ملك بضيق كطفل صغير فشل في ركوب دراجته لاول مرة واشارت الي الحقيبه
ملك كنت بحاول اجيب الشنطه دي
اياد بابتسامة طيب وسعيلي كده
ملك بفرحه هتعرف تجيبها
نظرا لفرق الطول الهائل بينهما
استطاع اياد الوصول الي الحقيبه وحملها بسهوله شديده
اياد هاه احطهالك فين
ملك علي السرير
اياد يلا اي خدمه
ملك بفرحه عارمه شكرا اوي يا اياد
اياد يلا اي خدمه
ايه مش ناويه تفطريني
ملك حالا الفطار جاهز اصلا
اياد طيب يلا بينا
ذهبا سويا لتناول الافطار وبعد الانتهاء اعدت ملك له القهوة
وذهبت بها اليه
اياد انتي عرفتي منين
ملك انت قولتلي امبارح انك بتحب القهوة مظبوطه بعد الفطار
اياد انتي لسه فاكره
ملك ايوه طبعا لو مفتكرتش قهوتك هفتكر ايه يعني
صمت اياد وكانت كل الحروف والكلمات قد هربت من علي لسانه اما ملك فشعرت وكانها قد تحدثت اكثر من اللازم فقررت تغير مجري الحديث تماما
ملك بتلعثم انا في الاوضه لو احتاجتني عن اذنك
اياد اتفضلي
وبعد خروجها
ملك هببتي الدنيا ياست ملك
ذهبت الي غرفتها لكي تضع الكتب في مكانها
اما اياد فجلس يفكر بها في تصرفاتها وردود افعالها في شخصيتها المحيرة فعلي الرغم من انها رزينه وحكيمة كثيرا الا انها بريئه تشبه الاطفال تماما في بعض تصرفاتهافمازالت تتلون وجنتيها بحمرة الخجل سريعا من خجلها ومازالت اقل الكلمات تفرحهها
ولكن ما باليد حيلة فما زال هذا القلب اللعېن يحب انجي بل متيم بها
اياد ياتري لسه عندك ايه تاني ياملك
بعد وقت قليل هاتفت ريم ملك واخبرتها بقدومهم لزياتهما
فاخبرت اياد وذهبت لترتيب المنزل واعداد بعض المقبلات والعصائر
وبعد الانتهاء تحممت وارتدت فستان باللون الوردي
طويل وكالعاده بهر اياد بجمالها الهادئ
فلم تكن ملك رائعة الجمال ولكنها فتاة عادية تمتلك قبول يجعل جمالها بسيظ غير متكلف
وبعد وقت قليل وصل الجميع وجلسوا سويا يتحدثوت ويضحكوا
اما هو فلم يترك فرصه للتقرب منها او للحديث اليها او مغازلتها فكان يشعر بانه يفعل ذلك من اعماق قلبه وليس من اجل الناس كما يعتقد ولكنه ظل يقنع نفسه انه يفعل ذلك من اجل الجميع وليس لرغبته بذلك
اما ملك فشعرت بالفرحه بعض الشئ فكانت غرائز الانثي تخبرها ان تصرفاته تلك نابعه من قلبه
فحقا وحدها الانثي تستطيع الشعور بمن يحبها
وبعد وقت قليل ذهب الجميع
ظلا اياد وملك ينظفون ويرتبون لبعض الوقت
وبعد الانتهاء
ملك اياد تحب اعملك اي حاجه تاكلها
اياد لا شكرا ياملك انا داخل انام
تصبحي علي خير
ملك وانت من اهل الجنه
وذهبا للنوم
وبعد عدة ساعات
سمع اياد صوت صړاخ مرتفع وبكاء
ولكنه ظن انه يحلم او يخيل له
لكن فجاءة ازداد الصوت فادرك انه لا يحلم
نهض مذعورا من فراشه
فوجد الساعه تعلن عن تمام الثالثه صباحه
ركض سريعا الي الخارج ليتبين مصدر الصوت
فوجدها نائمة تصرخ وتبكي
ولكنه دهش ما ان راها تحتضن دمية محشوه كبيرة كانت تشبه الاطفال كثيرا
اياد ملك اصحي يا ملك دا كابوس
ولكن لا استجابه فقد كانت تتشنج وتبكي وكانها ټغرق بداخل هذا الکابوس البشع اقترب من الفراش واحتضنها بقوة وظل يهزها في رفق حتي بدات تستجيب
التقطت انفاسها بقوة وبدات تفتح عينيها في ذعر
احتضنها اياد بقوة لكي يهدا من روعها فقد كان يسمع دقات قلبها السريعه المضطربه
اياد مټخافيش دا كابوس استعيذي بالله من الشيطان
مفيش حاجه مټخافيش
كانت ترتجف من الخۏف وهي تبكي
فاحتضنها بحنان اكبر لكي يعطيها الامان ظل يمسح علي خصلاتها بيديه
وبعد وقت قليل بدات تهدا وتستكين بين ذرايعه شاعرة بالامان
وودت لو تبقي هكذا دائما
↚
ولكن بعد عده دقائق
شعر اياد بانتظام ضربات قلبها فابعدها عنه بهدوء واخذ ينظر اليها
اياد بقيتي احسن
ملك بخجل الحمد لله
انا اسفه اني صحيتك
نظر اليها نظرات عتاب
اياد كان حلم وحش اوي كده
انزلت ملك قدماها ارضا ډافنة اياهم في السجادة الموضوع اسفل فراشها وجلست علي طرف الفراش
ملك پذعر كان وحش اوي
تملك الفضول اياد كثيرا لكي يعرف ما هذا الدبدوب
فاشار اليه
اياد ايه دا
ارتبكت ملك واخفته خلفها سريعا
ملك هاه هو ايه
اقترب اياد منها حتي لم يعد يفصل بينهما سوي السنتيمترات واخذه
اياد دا
ملك بارتباك وخجل دا دا دا دا دبدوب
اياد بابتسامه ايوة مناعارف انه دبدوب
بس بيعمل ايه هنا
ملك مهو...
اصل....
يعني...
شعر اياد بخجلها وارتباكها فقرر ان يستمر في لعبته فهو يعشق ان يراها حين تخجل وترتبك
اياد بابتسامه مهو ايه
شعرت انها تكاد ټموت خجلا واخذت تحدث نفسها
ملك لو عرف هيقول عليكي هبله
هو في بنوته محترمه عندها سنه نايمه وحاضنه دبدوب
نظرت ملك ارضا وتحدثت بصوت خاڤت
ملك دا ارنوبي
اياد بابتسامه مين
ملك ارنوبي وبصراحه بقي يبقي الدبدوب بتاعي
لم يستطع اياد ان يكبح ضحكته اكثر فاڼفجر ضاحكا حتي بانت نغزتيه
اياد انتي عندك دبدوب
رغبت ملك لو ان الارض تنشق وتبتلعها لتنقذها من هذا المازق
فوقفت علي قدميها فراها اياد بوضوح اكثر
كانت ترتدي فستان باللون الارجواني قصير يصل حتي اعلي ركبتيها قليلا وعليه رسمة لدميه كبيرة تاركه شعرها حرا طليقا وراء ظهرها
غير مرتب قليلا بسبب النوم وجهها كستهما حمرة خفيفة بسبب النوم ولكن ذلك لم يقلل من جمالها شئ
فاخذ ينظر اليها ويتفحصها بعنايه
ملك ايوة عندي دبدوب ايه المشكله يعني ناس كتير جدا عندهم دباديب
وبعد ان انتهت من حديثها
اقترب منها كثيرا حتي لم يعد يفصل بينهما سوي عدة سنتيمترات
احاطها بذراعيه
واخذ ينظر اليها في شغف كبير وتسارعت نبضات قلبه حتي شعرت هي بعدم انتظام انفاسه
اما ملك فشعرت بالخجل وتسارعت دقات قلبها كثيرا
وفجاءه انطفات نظرات الشغف وتركها وابتعد عنها سريعا
اياد بتوتر لو احتاجتي اي حاجه صحيني
ملك حاضر
ذهب سريعا الي غرفته وتركها حائرة متخبطه في مشاعرها
اكانت حقا تري مشاعر حب في عينيه ام فقط رغبة ويخيل اليها ذلك
لم تستطع تحديد ما تشعر به
اما اياد فذهب الي غرفته وهو يكاد يقسم ان دقات قلبه تتسارع في جنون اخذت صورتها تتسارع الي عقله مظهرها الملائكي وهي نائمة برائتها ارتباكها خجلها وحتي انوثتها التي تطغي علي مظهرها في كل تلك الحالات
ولاول مرة يشعر انه بعد ميرا ووالدته لا يريد رؤيه دموعها يشعر وكانها مثل السكاكين التي تمزق قلبه اربا اربا كل ما اراده هو الا يري دموعها مرة اخري
فقرر ان يخلد الي النوم عسي ان تهدا تلك الافكار او حتي تبتعد صورتها عن عقله ولكن لم يزد هذا الامر الا سوأ
فكان كلما اغمض عينيه راها وهي تتحدث او تبكي اوحتي عندما كانت نائمة فلم يستطع النوم
وبعد وقت قصير اعلن المؤذن عن موعد صلاه الفجر
فارتدي ملابسه وهبط لاداء الصلاه وقرر ان يتنزه قليلا
فاخذ يتجول بغير هدف في الحدائق المحيطه
اما هي
↚
فانتهت من صلاه الفجر وجلست تنتظره ولكنه تاخر في العودة اليوم
اين تراه ذهب
قررت مهاتفته ولكنها وجدت هاتفه بداخل الغرفه
تجمعت كل تلك الافكار والتخيلات البشعه في ذهنها
ماذا تفعل اتجلس هكذا ام تهبط لكي تجوب الشوارع
وتبحث عنه ام ماذا !!!
ظلت تدعوا الله بالا يكون قد اصابه اي اذي وان يعيده اليها سالما
وبعد وقت طويل عاد اياد بعدما كادت ملك ان تفقد عقلها
وما ان سمعت صوت الباب يفتح
ملك بقلق اياد
صعق اياد حقا من فعلتها
ولم يتفوه بحرف بل ظل جامدا في مكانه كالصنم
فهل يستطيع دفئ عناق تلك المحبه اسيرة العشق ومريضه عله الهوي ان يبعث الحياة في هذا الصنم
بدا اياد في التنفس بعمق
ملك كنت فين يا اياد
اياد في ايه انتي كويسه
ملك پذعر ممكن بعد كده متنساش تليفونك او علي الاقل تقولي مكانك
انت عارف انا فكرت فيه ولا تخيلت يكون حصلك ايه
امسك براسها بين يديه
اياد شششششش اهدي يا ملك خدي نفس انا كنت بتمشي وكويس جدا الحمد لله
بدات ملك تستوعب ما تفعله فابتعدت عنه في خجل شديد
ملك بخجل انا اسفه
انا كنت .....
يعني.....كنت قلقانه عليك
اياد انا اسف انا اللي غلطان
فعلا كان المفروض اكلمك او حتي اقولك
ملك محصلش حاجه
قرر اياد تغير الموضوع
اياد باسما انا جعان ايه مش هتاكليني ولا ايه
ملك بابتسامة خمس دقاايق والفطار يكون جاهز
ذهب اياد لكي يبدل ملابسه
واخذ يتذكرها ويتذكر كيف ركضت ناحيته
ولهفتها دفئ احضانها وعطرها
من هي تلك الفتاه حقا ومن الذي رماها بطريقه
لا يعلم
في الكليه عند ريم وميرا
خرجت الفتيات من اخر محاضرة لهما
ريم اسبقيني ياميرا عند العربيه هروح المكتبه بسرعه وجايه
ميرا بس متتاخريش ياريم مبحبش اقف لوحدي
ريم لا تقلقي يافتاه كلها 10دقايق باذن الله
وبالفعل خرجت ميرا لانتظار ريم
وبعدما بحثت عن المفتاح مطولا تذكرت انها لم تاخذه من ريم
فظلت بجانب السيارة في انتظارها
ولكن فجاءه اتي بعض الشباب وتجمعوا حولها وبداو في مضايقتها
احدهما طب بس رد علينا ياحلو
الاخر بلاش تتقل
كانت مذعورة كثيرا وبدات عينيها تمتلئ بالدموع
احدهما تعالي بس واحنا هنبسطك
وفجاءه اتي كريم وجذب الاخير من تلابيبه وظل يضربه حتي ادمي من كل وجهه فجذبه اصدقائه سريعا وهربوا
كريم پغضب ايه اللي موقفك كده لوحدك
ميرا پغضب ودموع وانت مالك
كريم بټعيطي ليه دلوقتي
ميرا ممكن تتصل بريم علشان عاوزه اروح
كريم طيب حاضر بس متعيطيش
اشاحت ميرا بناظريها بعيدا عنه
هاتفها كريم سريعا
وبالفعل حضرت سريعا
كريم پغضب سايبه ميرا واقفه لوحدها ليه يا ست ريم
ريم كنت بجيب شويه كتب من المكتبه
كريم مينفعش واحده فيكوا تقف لوحدها بره كده فاهمين
ريم حاضر ياكريم
ممكن بقي تسيبنا نروح
كريم انا هروحكوا
ميرا بس.........
كريم مبسش يلا قدامي علي العربيه
كان كريم يشعر بالڠضب الشديد اما ميرا فكانت تشعر بالخۏف والحزن
كان يخطف منها بعض النظرات طوال الطريق
وهو يفكر ما كان سيحدث اذ لم يصل في الوقت المناسب
اوصلا ميرا اولا
ثم عادا الي المنزلاسيرة العشق
الفصل التاسع
مرت الايام ثقيلة بين روتين العمل والدراسه والمنزل
كان اياد مازال محتارا في شعوره ناحيه ملك ولكن كريم قد تاكد تماما من حبه لميرا ولكنه لم يعرف كيف يخبرها
في احدي الايام
سمعت ملك صوت الباب يفتح فادركت انه اياد
ذهبت كعادتها عند الباب لتستقبله ويزين ثغرها ابتسامة رائعه محاولة منها في تخفيف هموم عمله ولكنها وجدته علي غير عادته
فكان الحزن يبدوا جليا علي ملامحه ومن الواضح ان هناك امرا ما يشغل تفكيره قررت ان تحدثه ولكن ليس الان
ملك علي ماتغير وتاخد شاور يكون الغدا جهز
اوما راسه موافقا وذهب
فاعدت ملك الطاولة ووضعت الطعام واستدعته
بعد عده دقائق
ابتسمت ابتسامة ذهادئ مترددة
وتصنعت الانشغال في طعامها
↚
ملك تعرف يااياد ان الفضفضه بتخفف نص المشاكل لاننا لما نشارك همومنا هنسمع وجهات نظر مختلفه فان شاء الله اكيد هنلاقي في واحده منهم الحل
ابتسم فقد فادرك سريعا ما ترنو اليه هي
اياد حاضر يا ملك هحكيلك
بصي يا ستي
واخذ يقص عليها كل المشكله
ملك بسيطه ان شاء الله
اولا انت تخرج صدقه
اياد ودا ايه علاقته
ملك ازاي
تعرف رسولنا الكريم حثنا علي الصدقات وخصوصا بقي لو قدامنا اي مشكله روح طلع صدقه بنيتين
الاولي طبعا ابتغاء لوجه الله تعالي
والتانيه طلب المساعده من الملك
وهو هيحلها
عارف يا اياد في واحد ابنه كانت درجه حرارته عاليه جدا والسخنيه مش عاوزة تنزل عمل معاه كل الوسايل اللي تنزل السخنيه اللي في الدنيا ومحصلش حاجه
مراته ربنا الهمها وقالتله روح طلع صدقه
الراجل قال لنفسه اجرب انا كده كده مش خسران حاجه وفعلا نزل وطلع الصدقه
وقبل مايطلع البيت كلمته مراته وهي پتبكي من الفرحه وقالتله الحراره نزلت وثبتت والولد فاق كمان
تعرف ابي هريره
اياد اه
في يوم كان معاه دينار واحد بس والبيت محتاج دقيق علشان ياكلوا
ومفيش اي حاجه في البيت تتباع علشان يجيب فلوس منها ومفيش اي اكل في البيت
فاخد الدينار وخرج
جاله سائل
ابي هريره فضل يهرب منه مكنش معاه حاجه يديهاله غير الدينار بتاع الخبز فضل يتهرب شويه لحد ما السائل قاله حق الله ياابي هريره الكلمه دي صحت ضميره فورا فراح مديله الدينار اللي كان معاه وفضل يفكر هيعمل ايه وهيجيب دقيق منين
فقرر انه ميروحش فاضي فملا الكيس اللي كان هيحط فيه دقيق رمل واخده وروح واداه لمراته وراح ينام
وبعد شويه صحي لقي مراته جايباله الخبز
فاستغرب فقالها منين دا
قالتله من الدقيق اللي انت جبته
شكر ربنا وبكت عيناه وحكالها علي الموقف
تخيل دا بس فضل الصدقه
ثانيا بقي ياسيدي
انت كل اللي محتاجه ممثل شاطر
اياد يعني ايه
ملك بص انا شفتها
قبل كدا في فيلث فيعني جربها مش هتخسر حاجة بما انهم حاطين سعر قليل وبما ان برضوا مفيش اي عملاء تانين فاحنا هنلجا للحيله
السكرتيره هتبلغك ان في عميل مهم علي التليفون
والممثل الشاطر دا بقي هيوهمهم انه هشتري المكان بسعر تلات اضعاف اللي هما حاطينه وانه كمان مستعجل
واستغل بقي فرصه ان الشخص دا علي التليفون وحاول توصل معاهم لاتفاق
اياد ياااه الفكره دي ازاي مجتش علي بالي
ملك علشان ببساطه الواحد وهو مهموم بيفكر في مكان واحد بس
ومتنساش قبل ماتروح الشركه الصبح تطلع الصدقه وباذن الله خير
اياد حالا هنزل اطلعها اصلا شكرا ياملوكه
شعرت ملك بتسارع دقات قلبها حينما سمعته يقول
ملوكة
وبعد انتهاء الطعام
ارتدي ملابسه وهبط لاسفل كي يخرج الصدقات
شعرت ملك بفرحه عارمة لقدرتها علي اسعاده ومساعدته
وبعد وقت قليل عاد وجلسا سويا يشاهدا التلفاز
ولكنه حقيقه لم يكن يشاهده بل كان يتامل ملك
وفجاءه تذكر احدي مواقف انجي
فقد كان متضايق حقا في احد الايام ولم تعره انجي اهتماما علي الرغم من رؤيتها لحزنه وضيقه بل وتذمرت بشدة حينما اخبرها بضيقه
في صباح اليوم التالي
استيقظ اياد مبكرا للذهاب لعمله
فوجد ملك مستيقظه بالفعل
وقد اعدت طعام الافطار
اياد ايه اللي مصحكي بدري كده
ملك متقلقش باذن الله خير انا متاكده ان ربنا هيجبر بخاطرك
لم يعرف لماذا ولكن كانت كلماتها علي الرغم من بساطتها فكانت مثل البلسم الذي يطمئنه ويربت علي قلبه
وبالفعل ما ان وصل الي الشركه حتي اتفق مع احد الموظفين علي خطه ملك
ودخل الاجتماع وبدات تنفيذ الخطه
وكانت المفاجاه بالنسبه له فقد وافقوا علي السعر
حمد الله كثيرا وانشغل في الاجتماعات لباقي اليوم
اما ملك فقد كانت تشعر بالقلق طوال اليوم
فاياد لم يهاتفها لكي يطمئنها
قررت ان تحضر الغداء لكي تشغل نفسها قليلا
ولكن مر الكثير من الوقت وهو لم يعد او حتي يهاتفها هاتفته كثيرا ولكن لا مجيب
ملك استرها ياستير ياتري في ايه
ايه اللي حصل
يارب يسرله اموره
الساعه بقت واحده بعد نص الليل وهو مجاش ولا حتي اتصل
ملك متعمليش من الحبة قبة اكيد مشغول في شغله ومش فاضيلك يعني انتي فاكرة ايه هيتصل بيكي يقولك اخبار يومه لا واضح انك بتحملي جامد اليومين دول
قررت ان تنتظره فالتقطت احدي روايتها وجلست تقراها علي الاريكه
ولكن داعب النوم عيناها فاستسلمت له بهدوء
بعد وقت قليل وصل اياد فوجدها نائمة علي الاريكة
فتذكر انه لم يهاتفها طوال اليوم اوحتي يعلمها بانه سيتاخر
شعر بالضيق من نفسه كثيرا مسح علي شعرها بهدوء
اياد ملك
↚
ملك انا وصلت
فتحت ملك عيونها بهدوء
ملك باسمة اياد
حمد لله علي السلامه قلقتني عليك
اياد انا اسف والله بس من الصبح في اجتماعات
وكان في شويه حاجات لازم تخلص علشان كده اتاخرت
ملك هاه طمني عملت ايه مع العملاء
اياد الحمد لله وافقوا علي السعر اللي كنت حاطه
ملك الحمد لله
اياد البركه فيكي
ملك لا الفضل لربنا سبحانه وتعالي
اياد ونعم بالله
ملك هروح احضرلك العشا
اياد اه الله يكرمك لحسن جعان جدا
ملك بابتسامه حالا والاكل يكون جاهز
ذهبت الي المطبخ لتجهز الطعام
لكنها شعرت بالدوار
ملك عارفه انه مفيش طاقه هناكل اهو
بدل اياد ملابسه سريعا وخرج لمساعدتها
فكانت تناوله الاطباق لوضعها
ملك اقعد بقي خلاص انا هخرج اخر طبق
وبالفعل وضعت اخر طبق علي المائده
ولكن فجاءه بدا الدوار يزداد وشعرت بعدم وضوح في الرؤيه بدات الارض تميد تحتها شعر بها اياد فذهب اليها سريعا واسندها بقوة كيلا تسقط
اياد بقلق ملك انتي كويسه
ملك اه الحمد لله هما بس شويه ارهاق
هاكل وهبقي كويسه
اياد انتي اكلتي حاجه طول اليوم
ملك بارتباك هاه
اه طبعا
اياد مبتعرفيش تكدبي علي فكره ماكلتيش ليه
ملك لالا اكلت
اياد ملللك
ملك بخجل مهو بصراحه كنت قلقانه وانت متصلتش بيا
ولما اتاخرت قلقت اكتر ومعرفتش اكل
اياد يعني انتي ماكلتيش حاجه طول النهار
ملك بابتسامه يلا بقي مااحنا هناكل اهو
اياد يلا ياملك واخر مره تعمليها
ملك حاضر
جلسا سويا واخذ يقص عليها ما حدث بالتفصيل في الاجتماع وكيف كان رد فعل العملاء علي مكالمة احد الموظفين وكيف وافقوا سريعا علي السعر دون مناقشه
ملك الحمد لله والله فرحت جدا شفت بقي ايه فعل الصدقات
اياد فعلا عندك حق
ملك الحمد لله
اياد انا هدخل انام بقي تصبحي علي خير
ملك بابتسامه وانت من اهل الجنه
ذهب الي غرفته وهو يفكر في كل تصرفاتها
اياد يعني فضلتي صاحيه ومنمتيش وكمان مكلتيش
بس دايما بفكر في انجي وبتخيلها في كل وقت قلبي مش قابل حد غيرها ومش عارف اعمل ايه سامحيني ياملك مش بايدي
نفسي احبك والله وابطل افكر فيها بس مش عارف
ذهبت ملك الي غرفتها وهي تفكر ايضا
ولكنها كانت تفكر كيف ستحدثه بانها تريد ان تعود الي عملها
فقررت ان تحادثه فجرا
وبالفعل انتظرته بعد الصلاه
اياد خير ياملك محتاجه حاجه
ملك بصراحه جايه اكلمك في موضوع
لو تعبان او مش فاضي قولي عادي استني بكره
اياد لالا تعالي انا فاضي
جلست ملك وهي تشعر بالارتباك
وايضا القلق من رفضه
اياد في ايه يا ملك احكي علي طول متقلقيش
ملك انا كنت عاوزه استاذنك يعني اني انزل المستشفي انا بقالي كتييير جدا قاعده وفي حالات كتير متعطله
اياد باستغراب طيب ومنزلتيش ليه
ملك مهو اصل مينفعش انزل بدون اذنك
اياد بابتسامه رضا ماشي ياملك وانا موافق ولو احتاجتي حد يساعدك في شغل البيت قوليلي
ملك شكرا يا اياد لا مش هحتاج ان شاء الله انا بحب اعمل شغل البيت لوحدي
اياد تمام
↚
ياملك
ملك عن اذنك بقي هسيبك تنام
وبالفعل ذهبت لاعداد الافطار وترتيب المنزل
وارتدت ملابسها
وبعد وقت قصير استيقظ اياد فتناولا طعام الافطار سويا
وذهبا الي عملهمها
شعرت ملك بالفرحه العارمة اثر عودتها مرة اخري لمرضاها والمستشفي قابلتها زميلاتها بالترحاب الشديد
وبعد عده ساعات من العمل انتهت من عملها سريعا وعادت الي المنزل اعدت الغداء
وبعد وقت قليل عاد اياد فاستقبلته كعادتها
وظلا يتحدثان سويا في عده مواضيع بعدما قصت عليه كيف كان يومها في العمل
مضت الايام واخذ اياد في الاقتراب من ملك
وفهمها وفهم شخصيتها واعجب كثيرا بها وبتفكيرها
ولنكن اكثر دقه فقد اعجب بكل شئ فيها
ولكن مازال لم يعرف ايحبها ام لا
اما ملك فاتخذت الدعاء ملجاها الوحيد فكانت دائما ما تدعوا الله ان يضع حبها في قلب زوجها
في احد الايام قرر اياد ان ياخذ ملك لكي يخرجا سويا ولكن لم يعرف ان ياخذها او ما هي اماكنها المفضله
فقرر الاستعانه بميرا وريم
فمر عليهما في الكليه
اياد انا عاوز افسح ملك بس مش عارف اعملها ايه
ميرا ملك بسيطه جدا اي حاجه هتفرحها
اخذت ريم تفكر قليلا
ريم لقيتها
اياد هي
ايه دي
ريم في مكان معين ملك بتعشقه فعلا
وبتروحله لما بتضايق او حتي بتكون مبسوطه لا هما مكانين حقيقه
حديقه الازهر والملاهي
اياد حديقه الازهر والملاهي!!!!
ميرا مش قولتلك ببساطه جدا ممكن تفرحها
اياد طيب استعنا علي الشقا بالله
انا همشي انا بقي
ريم سلام
اياد سلام
ميرا ابقي طمنا
اياد بابتسامه ان شاء الله
ريم وميرا في نفس الوقت هيييح اوعدنا يارب
كريم يوعدكوا بايه
ميرا وانت مالك
ريم بواحد كده زي اياد
ميرا يلا ياختي يلا خلونا نمشي
عاد هو الي المنزل وهو يفكر في ملك
اياد معقول يعني المكانين دول
اكتر مكانين بتتبسط فيهم
ايه السهوله دي
في صباح اليوم التالي
اياد ملك انتي اجازه النهارده صح
ملك ايوه في حاجه
اياد اه خارجين سوا كام مشوار كده
ملك تمام بس خير
اياد خير ان شاء الله
يلا روحي البسي بقي علشان منتاخرش
ملك ماشي حاضر
وبعدما انتهت من ارتداء ملابسها
هبطا سويا وغطي عينيها
ملك ليه بتغطي عيوني
احنا رايحين فين
اياد هتعرفي لما توصلي
ملك باسمة ماشي وبشر الصابرين
وصلا الي وجهتهما المنشودة
فهبط وفتح لها الباب وازال الغطاء عن عينيها
ملك بفرحه الاطفال الله دريم بارك
شكرا يا اياد اوي
اياد باسما طيب يلا ياستي
دخلا سويا
وظلا يلعبان بعض الالعاب التي تحبها ملك
لاحظ اياد انها لم تلعب في عده العاب
اياد يلا ياملك نركب قطر المۏت
ملك پخوف لالا روح انت انا هستناك
اياد بابتسامه انتي پتخافي
ملك بتلعثم وانفه هاه لا لا مش بخاف
وانا ايه يعني اللي هيخوفني
اياد طيب يبقي تعالي
ملك لا بص انا بخاف بصراحه
اياد بابتسامه طيب يلا تعالي بس
ملك پخوف لالا بلاش
بص روح انت وانا هستناك هنا
اخدها اياد من ايدها تعالي بس
ملك لالا خليني هنا
اياد مټخافيش
صعدا سويا واجلسها الي جانبه
اما ملك فاخذت تردد كل ما تذكرته من ادعيه وايات قرانيه ورددت الشهادة اكثر من 10 مرات
ابتسم اياد من مظهرها
بدات اللعبه تتحرك
فاغمضت عينيها پذعر
امسك اياد بيديها
فتشبثت به بشده
فقد شعرت بالامان كثيرا ولكن مع شعورها بالامان شعرت باحاسيس ومشاعر غريبه عنها لا تعرفها
كادت تنصخر بين دراعيه شعرت بالدفئ والغرابة بين ذراعيه القويتين
اياد مټخافيش ياملك انتي معايا اهو مټخافيش
↚
اومات راسها وهي بين احضانه
شعر هو وكانه يريد ان يبقيها دائما بين ذراعيه وكان هذا هو
مكانها الذي لا تملكه امراه اخري
فقد نسي انجي وكل انسان علي الوجود في ذلك الوقت
شعر بالفرحه العارمة لانه مصدر حمايتها وامانها
اما هي فقد فقدت كل حواسها فلم تشعر باي شئ سوي اياد
لم تكن تسمع الا دقات قلبه وقلبها شعرت بانها في عالم اخر لذيذ
لايوجد به سواهما شعرت بشعور جميل شعرت بالامتزاج به وبانفاسه
توقفت اللعبه وهبط الجميع وما زالت هي تائهه في عالمها
هزها اياد بهدوء
اياد ملك الناس كلها نزلت
ارتبكت كثيرا وشعرت بالخجل
ملك هاه
اه طيب يلا ننزل انا اسفه ماخدتش بالي
هبط هو اولا وساعدها علي الهبوط
ملك انا اسفه فعلا ماخدتش بالي
اياد ولا يهمك
يلا بقي علشان نروح مشوارنا التاني
ملك هو لسه في مشوار تاني
اياد اكيد
غطي عينيها واخذها وذهبا سويا
وبعد وقت قليل وصلا الي حديقه الازهر
ملك لا بجد انت عرفت كل دا منين
اياد بزهو مصطنع من مصادري الخاصه
ملك انا فعلا مش عارفه اشكرك ازاي
انا مبسوطه جدا شكرا علي كل حاجه
اياد العفو ياستي
يلا بقي هعتبرك المرشده السياحيه بتاعتي
لاني مجتش هنا ولا مره
ملك ازاي!!!! المكان دا جميل جدا ازاي مجتش
شعرت بالحماس كثيرا
واخذت تريه كل ما تعرفه عن المكان
وبعد وقت قليل اخذته الي مكانها المفضل
ملك المكان دا مكاني المفضل يمكن باجي هنا علشان اقعد هنا وبس
اياد فعلا المكان شكله يجنن كانه حته من الجنه
ملك فعلا انا كمان بحسه كده
جلسا سويا علي احد المقاعد
وظلت صامتة لبعض الوقت تتامل ما حولها بهدوء تام
تؤرجح قدماها كالطفلة الصغيرة في هدوء
اما هو فكان يتاملها هي فقط شعر وكانه لا يري غيرها
علي الرغم من روعه ما يحيط به
بعد عده دقائق
ملك تعرف ماما كمان كانت بتحب المكان دا جدا
بابا بيقول ان انا بحب كل الحاجات اللي كانت بتحبها
اياد الله يرحمها
انا مش فاكر بابا اوي
ماټ وانا صغير اوي اعتقد تلات سنين
شعرت ملك بالحزن والشفقه عليه
ملك كنت صغير اوي
اياد ايوه
ملك عارف ايه اللي بيصبرني ويفرحني
اياد ايه
ملك اننا متاكده باذن الله انهم في مكان احلي من هنا بكتيير
اياد فعلا عندك حقاسيرة العشق
الفصل العاشر
وفجاءه بدات تمطر
ابتسمت ملك الله مطرة
نظرت حولها وحينما لم تجد احد
اخذت تركض وتلعب تحت الامطار
اما اياد فظل في مكانه يختبئ من الامطار
ملك اياد تعالي هنا المطره حلوة اوي
اياد لالا خليني هنا
ملك والله هتندم المطرة حلوة اوي
اخذت تدور وتلعب اما هو فكان يراقبها وهو يبتسم تلقائيا
وبعد وقت قليل قرر مشاركتها فاخذا يلعبان سويا
ولكن بعد وقت قليل لفت انتباهه احدا ينظر الي ملك
فركض اليه وجذبه من ملابسه
الشخص بفزع ايه يا بيه في ايه
اياد اقسم بالله العظيم لو ما مشيت من هنا دلوقتي لاكون قاتلك في ايدي
جذبته ملكالتي لم تفهم اي شئ لكيلا يشتبك مع هذا الشخص فقد شعرت بنظرات الذعر في عيون هذا الرجل وله كل الحق فجسد اياد الضخم مرعبا حقا
ملك اياد سيبه في ايه
فما ان تركه اياد والټفت لملك حتي اخذ الفتي يركض لكيلا يتعرض للضړب
خلع اياد معطفه پغضب واعطاها اياه
اياد البسيه
ملك لا خليك لابسه هتاخد برد
اياد پغضب البسي الجاكيت ياملك
شعرت بالحيرة من نبرته الغاضبه
ملك بس........
البسها المعطف عنوة
اياد مبسش ويلا بينا
اخذها من يدها بقسۏة الي السيارة
تالمت ملك بشده من قبضته
ملك بالم اياد ايدي
ادرك اياد انه المها بالفعل فترك يدها
ولانت ملامحه قليلا
اياد بهدوء مزيف
اياد اركبي يا ملك
ظلت ملك لم تفهم ماذا حدث واخذت تفكر في ذلك التحول طوال الطريق فقذ كان رقيقا للغايه طوال اليوم فماذا حدث ولما تعارك مع هذا الرجل وبعد تردد قررت ان تتحدث
ملك انت كويس يا اياد
اياد بضيق اه كويس
ملك بتوتر وخجل طيب زعلان مني
اياد باستغراب وايه اللي هيزعلني منك
ملك بتوتر مش عارفه انا بسالك
حسيتك متضايق
↚
اياد لا مش متضايق
بس مفيش لعب في المطر تاني
ملك ليه
اياد پغضب هو كده مفيش اي لعب في المطر تاني
ولو لقيتي مطرة في اي حته ابعدي عنها عشرة كيلو
لا الا اقسم بالله رد فعلي مش هيعجبك
انكمشت علي نفسها في المقعد خوفا من حديثه
ملك حاضر حاضر
صمتت هنية ثم تابعت
ملك بتردد طيب انت كنت هتضرب الراجل ليه
احمرت عينا اياد من شده الڠضب شعرت ملك بالذعر اثر رؤيته هكذا
وتمنت لو انها لم تتحدث
راي اياد نظرات الذعر في عينيها فقرر ان يهدا
اياد مفيش يا ملك ولو سمحتي متتكلميش في الموضوع دا تاني
فاثرت الصمت
وبعد وقت قليل صعدا سويا
اياد بحدة
يلا روحي بسرعه غيري هدومك وخدي شاور علشان متبرديش
ملك حاضر وانت كمان
اياد طيب
ذهب كلا منهما الي غرفته للاستحمام وبعد وقت قليل خلدا الي النوم
في تمام الثاله صباحا
استيقظت ملك للصلاة
ولكنها سمعت اصوات انات خافته تاتي من غرفه اياد
فطرقت الباب ولكن لا مجيب ولكنها تسمع صوته
ملك ياتري في ايه
فتحت الباب برفق ودلفت الي الغرفه
فوجدته نائم في سريره وتلك الاصوات التي سمعتها
هي انات خافته يخرجها اياد
واستطاعت ان تري بوضوح قطرات عرق متناثره علي وجهه
اقتربت منه بهدوء
ملك اياد انت كويس
اياد ملك اه اه انا كويس الحمد لله
ولكنها تري عكس ذلك تماما
وضعت يديها المرتعشه خجلا وتوترا علي وجنتيه وجبهته
فوجدت حرارته مرتفعه
ملك يالله يا اياد انت سخن جدا
اياد متقلقيش انا كويس
ملك ثواني وراجعالك
ذهبت مسرعه الي المطبخ لاحضار مياه بارده
لكي تضع له بعض الكمادات عسي ان تخفض حرارته قليلا ولكن بدون فائده فلم تهبط حرارته
فملات المغطس مياه باردة واسندته ووضعته بداخلها
وفتحت المياه علي راسه مباشرة
بعد عده دقائق بدا اياد في الاستيقاظ
ملك اياد انت سامعني
اياد ايوه ياملك
ملك الحمد لله دلوقتي الحراره هتنزل باذن الله
ملك خليك هنا هجيبلك هدوم ناشفه
هتقدر تغير هدومك
اياد اه هقدر ان شاء الله
ركضت الي الخارج لاحضار الملابس
وساعدته في الخروج من المغطس
واعطته الملابس
ووقف تنتظره خارجا
بدل اياد ملابسه وخرج من المرحاض
شعرت ايلين بالخجل الشديد ما ان راته هكذا لم تعلم لماذا ظلت محدقة ببلاهه الي جسده الرياضي
ملك بخجل فين التيشرت
اياد مش قادر يا ملك
احضرت ايلين قميصه وساعدته علي ارتدائه وجففت له شعره جيدا
واعطته خافض للحراره ودثرته جيدا وذهبت هي لتبديل ملابسها التي اصبحت مبتله وعادت لتجلس الي جانبه مرة اخري
ظلت طوال الليل جالسه الي جانبه
كانت تسمعه وهو ينادي باسمها طوال الليل
استيقظ اياد في صباح اليوم التالي
فراها نائمة علي الكرسي المجاور لفراشه
كانت تستند براسها علي ركبتيها تمسك بقطعة من القماش في يدها واضعه اياها علي جبينه لتخفض حرارته ويدها الاخري تحت راسهاوبجانبها العقاقير ظل يتاملها وهي نائمة
وبعد عده دقائق
بدات تتملل في فراشها واستيقظت من نومها بهدوء
ارتبك اياد ما ان راها
ملك صباح الخير
اياد صباح النور
اخذت تقيس حرارته فوجدتها انخفضت كثيرا
ملك الحمد لله الحراره نزلت
اياد .............
ملك حاسس باي حاجه
اياد انتي نمتي هنا طول الليل
ملك بخجل وخفوت يعني
اياد يعني انتي نمتي علي الكرسي طول الليل
قررت ان تغير الموضوع سريعا
ملك اديني خمس دقايق وهحضرلك الفطار
ثم تركته وكادت تركض للخارج
ولكنه امسك بيدها واجلسها مرة اخري امامه
اياد فضلتي نايمه هنا طول الليل
شعرت ملك بالخجل الشديد وتلونت وجنتيها بالوان قوس قزح
ملك هاه
ا ا ا اه يعني
تركها اياد فخرجت مسرعه
وذهبت لاعداد الافطار وهي غير منتبهه لاي شئ
وبعد عده دقائق ادخلت الفطور لاياد
اياد وانتي
ملك هاكل حاضر
اياد لا هتاكلي معايا
ملك طيب بس....
اياد من غير بس
يلا قومي
ملك حاضر وقعدوا ياكلوا سوا
ملك خد النهارده اجازه وبلاش تنزل
اياد انا الحمد لله بقيت كويس متقلقيش
ملك عارفه انك هتقولي كده
علي العموم في دوا في جيب الجاكيت بتاعك
علي الساعه 12تاخده
اياد حاضر
ملك وحاول متجهدش نفسك
اياد بابتسامه حاضر حاجه تاني
ملك لا مفيش
وبعد وقت قليل ذهب اياد الي الشركة
وذهبت ملك الي عملها وهاتفته في معاد الدواء
ملك السلام عليكم ورحمة الله
اياد
↚
وعليكم السلام ورحمة الله
ملك اخدت الدوا
اياد دوا ايه
اه اه افكترت
ملك طيب معلش خده وانت بتكلمني
اياد مټخافيش مش هنسي
ملك معلش علشان ابقي مطمنه
اياد حاضر ياستي وبالفعل تناول دوائه
اياد خلاص اخدته
ملك بالشفا ان شاء الله عاوز حاجه
اياد لا شكرا
ملك يلا سلام عليكم ورحمة الله
اياد وعليكم السلام ورحمة الله
اغلقت الهاتف واكلمت عملها
وبينما كانت تمر علي مرضاها
شاهدت اميرة صديقه طفولتها
ملك اميره !!!!
ابتسمت اميرة واحتضنتها
ملك وحشتيني جدا
اميره ايوه ايوه ثبتيني
علشان مسالكيش عن اللي حصل بقي تتجوزي ياملك ياصاحبه عمري ومتكلمنيش
ملك والله كل حاجه حصلت بسرعه
هحكيلك كل حاجة اسبقيني انتي بس علي الاوضه بتاعتي هخلص واجيلك مش هتاخر
وبالفعل بعد الانتهاء ذهبت لاميرة كي تقص عليها ما حدث
اميره اتفضلي بقي احكي
قصت عليها ملك كل شئ من الاحلام وحتي الان
اميرة كل دا يحصل ومتكلمنيش
ملك منا عارفه انك مشغوله يا اميرة
وبعدين ما انتي كنتي بره مصر ومحبتش اشغلك
اميرة ياسلام انتي مقتنعه باللي انتي بتقوليه دا
ملك اهو اللي حصل بقي
اميرة طيب ايه مش
معاكي صورة ليه
ملك ليه
اميرة علشان اشوفه ياختي
ملك اه
اخرجت ملك صورته من هاتفها وعرضتها علي اميرة
اميرة الراجل حليوة اهو
ملك بخجل اتلمي يا اميرة
اميرة انتي لسه بتتكسفي يا بيضه
ملك اه واسكتي بقي
اميرة بس ايه هو اياد دا حجر يعني
ملك متقوليش عليه كده والله دا طيب وحنين جدا
اميرة طيب وحنين
طول عمرك هتفضلي كده هبله وساذجة
وياتري هتفضلوا اخوات كده لحد امته
ملك بخجل اميرة !!!
اميرة بحدة بلي اميرة بقي بلا بتاع
مادام هو مش عاوز يتفك بالزوق نفكه احنا بالعافية
ملك ازاي
اميرة تعالي معايا
ملك هنروح فين
اميرة انتي مش خلصتي شغلك
ملك اه
اميرة يبقي كفايه رغي بقي ويلا بينا علشان متتاخريش
ملك بس انا لازم اكون في البيت قبل ميعاد اياد
اميرة اممم هنبتديها بقي طيب يا ختي هو بيرجع امته
ملك لسه شويه كتير
اميرة خلاص بقي كفايه لوك لوك لوك ويلا بينا
وذهبا الي احد المولات
اميرة الا قوليلي ياملك انتي بتلبسي ايه وانتي في البيت
ملك يعني ايه
اميرة يعني بتلسي طويل ولا قصير ولا ايه
ملك بتلقائية لا طبعا طويل ومتغطي وكم طويل
اميرة يادي الوكسه ياربي
الطم
يابنتي دا جوزك مش راجل غريب
وهو حب انجي لانها بنوته حلوة كده وشيك
ومنفتحه مش قفل زيك
ملك بس متقوليش قفل
منا بتكسف يا اميرة
اميرة طيب ياقفل
مبدايا اللي هقولك عليه تعمليه بالحرف
لو فعلا عاوزة اياد يتجنن بيكي وينسي انجي
ملك ماشي
اميرة اولا هدومك المتغطيه دي وزعيها
ملك وهلبس ايه بقي
اميرة هتلبسي ايه دي بقي شغلتي
ملك طيب
دخلا الي المحلات لشراء ملابس اكثر شياكة وانوثه من وجهه نظر اميرة ولكن كان لملك راي اخر
ملك انا استحاله البس الكلام دا
دا عريان اوي
اميرة دا مش عريان ياملك
ملك لا لا يعني لا
اميره هو دا اللي المفروض تلبسيه
اسمعي كلامي وهتدعيلي
ملك لا طبعا انا استحاله البس الكلام دا قدامه
هيقول عليا بنت مش كويسه
ظلت اميرة تضحك ما يقرب ساعه
اميرة انتي هبله ياحبيبتي متحسسينيش
دا جوزك يا حاجه يعني لازم يقول كدة اصلا وهو دا اللي المفروض تلبسيه ياماما
وبعد عدد من المناقشات والمحاولات والاقناعات رضخت ملك واخيرا لكلام اميرة ووافقت ان ترتدي تلك الملابس
عادت الي المنزل ووضعت ملابسها الجديده في الخزانه وارتدت هوت شورت جينز وتيشرت باللون الابيض ولكن به بعض التطريزات من نفس القماش المصنوع منه الشورت وتركت شعرها بحريه
خرجت لكي تستقبله كعادتها ولكنه فقد النطق ما ان راها فكانت جميلة للغايه في تلك الملابس
شعرت هي بالخجل الشديد اثر نظراته
ملك حمد لله علي السلامه
اياد هاه
ملك حمدا لله علي السلامه
اياد اه
الله يسلمك
ملك حالا هحضرلك الغدا
اياد ماشي
↚
وذهب لكي يبدل ملابسه
اياد الله يخربيتك ياملك ايه الحلاوة دي
اما ملك فكانت تشعر بالخجل الشديد
ملك الله يسامحك يا اميرة ايه اللي خلاني اسمع كلامك
هيقول عليا ايه دلوقتي اكيد هيقول عليا اننا بنت مش كويسه
يادي النيله اللي انا فيها
اعدت الطاوله وجلسا سويا لتناول الغداء
كان اياد تقريبا لا يفعل اي شئ سوي النظر اليها
اما ملك فكادت تفقد وعيها من فرط خجلها
وبعد الانتهاء
ساعدها اياد في التنظيف وفي ترتيب الطاوله
كادت ملك ان تكسر العديد من الاطباق بسبب توترها
لوجود اياد قريب منها هكذا
وبعد الانتهاء خرجا سويا لمشاهده التلفاز
كان اياد مبهور بهذا التغير
اما ملك فكانت تتبع نصائح اميرة في ما ترتدي وكيف تتصرف وهكذا
وبالفعل بدا اياد في نسيان انجي تماما واحتلت مكانتها ملك بل اصبح لا يري اي امراه اخري سواها
وفي احدي الايام بينما كانا يتناولان طعامهما
سمعا احدا يطرق علي الباب
اياد هروح اشوف مين متتحركيش
ملك حاضر
ذهب هو ليفتح الباب
ولكنه صدم مما راياسيرة العشق
الفصل الحادي عشر
اياد انجي!!!!!!!
انجي ازيك يااياد
لم يعرف ماذا يقول
اياد اتفضلي
دلفت انجي الي الداخل اما اياد فظل في مكانه مبهوتا
انجي انت لوحدك
اياد لا ثواني
ملك ياملك
خرجت ملك
ملك مين اللي كان علي......
توقفت عن الحديث ما ان راتها امامها
ملك پصدمه انجي!!!!!!!!!
انجي ازيك ياملك
وكالعاده قلب ملك يعمل قبل عقلها فاحتضنتها بقوة
ملك الحمد لله انتي كويسه
انجي الحمد لله
ثم تابعت پبكاء
انجي انا اتبهدلت يا ملك
ملك ايه!!!!!!ليه ايه اللي حصل
ملك انا اسفه اقعدي الاول
تحبي اعملك حاجه تشربيها او تاكليها
انجي لا شكرا
ملك احكيلي طيب
ما زاد صدمة اياد هو رد فعل زوجته فكيف يمكن لها ان تفعل هذا
كيف يمكن لشخص ان يكون بمثل هذه السذاجة
قصت عليهما
انجي كيف عانت وكيف ان مهنه التمثيل خلفها العديد والعديد من الاشياء البشعه وخصوصا للممثلات الجدد
انجي انا مش عارفه اعمل ايه دلوقتي ولا اروح فين ولو روحت لبابا وجدو هيطردوني سامحني يااياد انا عارفه اني ۏجعتك كتير
اياد بكبرياء بالعكس يا انجي انتي انقذتيني من غلطه كنت هوقع نفسي فيها ربنا من عليا بملك احسن حاجه في حياتي كلها
وقبل يدها
اما هي فكانت تسمع كلماته وجزأ صغير بداخلها يخبرها انه صادق ولكن الجزء الاكبر يخبرها انه يقول ذلك ليرضي غروره كرجل لكيلا يشعر انجي بانتصارها
ملك ادخلي استريحي دلوقتي يا انجي وبعدين نتكلم في الموضوع دا
تحدثت انجي بنبرة بشوبهع برقه وانكسار المبالغ فيهم
انجي ادخل يا اياد
اياد دا بيت اختك يا انجي وانا اكيد مش همنعك منه
انجي شكرا يااياد
نهضت انجي وسارت خطوتين ثم فقدت الوعي ذهبت اليها ملك مسرعه فحملها اياد ووضعها علي الفراش
وبعد وقت قليل استيقظت
ملك بابتسامة مجرد شويه ارهاق متقلقيش
انجي عادي مبقتش فارقه ياملك نفسي اموت بقي علشان استريح
ملك حرام يا انجي متقوليش كده
ملك ربنا بس بيختبر صبرك فمتقلقيش ياحبيبتي ربنا عمره ماهيعمل اي حاجه وحشه لعبده
انجي حاضر
ملك نامي انتي دلوقتي وبعدين نتكلم
انجي تمام
تركتها وخرجت واغلقت خلفها الباب
فوجدته صامت ولكنه غاضب مثل البركان تماما فقررت ان تتركه والا تتحدث الان
فقد كانت خائفه كثيرا ان تستطع انجي في إماله قلبه ناحيتها مرة اخري ولن تستطيع ملك تحمل الالم في هذه المرة
اما اياد فذهب الي مكتبه
واخذ بيفكر في كل شئ
اياد دلوقتي انجي وملك قدامك وليك حريه الاختيار ومع ظروف انجي تقدر تختارها بسهوله
اياد بس انا متلخبط
اياد وليه بقي ان شاء الله
اياد مش عارف اهو متلخبط
اياد انت متلخبط علشان انت اتعودت علي ملك
انتوا بقالكوا 6شهور سوا فدي حاجه طبيعيه
اياد لا اياد انت حبيت ملك
والدليل علي كده الكلام اللي قولته لانجي
بس كل مشكلتك انك لسه فاكر
انك بتحب انجي
اياد طيب وهعمل ايه دلوقتي
اياد تاخد اللي قلبك عايزها
واعرف مادام حبيت تاني
يبقي مكنتش بتحب اولاني
كان مجرد اعجاب وانت فسرته غلط
اياد يوه بقي
احنا نستني
و نسيبها بظروفها
اما ملك فظلت مستيقظه لم تستطع النوم من خۏفها مما سيحدث او من قرار اياد
ملك ياتري هيختارك ولا هيختار انجي
ملك هيختارك انتي ازايوانجي هي حبيبه عمره البنت اللي كان مختارها بكامل ارادته مش اللي اتفرضت عليه
اكيد طبعا مش هيختارك هيختار انجي
ملك طيب والكلام اللي هو قاله
↚
ملك دا راجل يا ملك يعني قال كده علشان ميديش فرصه لانجي انها تحس انها كسرته او عاش تايه وضايع في بعدها مهو قالهالك قبل الجواز انه هيتجوزك علشان يرد القلم لانجي انتي اللي نسيتي نف وعيشتي الوهم وصدقتيه
ملك طيب وهتعملي ايه بقي دلوقتي
ملك احنا نستني ونسيبها بظروفها
وخلد الاثنان الي النوم واستيقظا فجرا
ادت ملك فريضتها واعدت الافطار
وبعد وقت قليل استيقظ اياد
وتناولا الطعام سويا
وذهبا ملك واياد الي عملهما
اما ملك فذهبت الي اميرة لكي تقص عليها ما حدث عسي ان تطمئنها
ملك كنت لسه هكلمك
اميرة في ايه
ملك انجي في البيت
اميرة ايه!!!!!!
ملك انجي اختي في البيت
اميرة لا دا انتي تقعدي كده وتفهميني
قصت عليها ملك كل اللي حصل
اميرة پغضب انتي يابنتي انتي غبيه ولا هبله ولا بتستعبطي
ملك ليه بس
اميرة هو ايه اللي ليه
حد يحط البنزين جمب الڼار
ملك مهو اكيد مش هسيب اختي يااميرة
داغير انها مش بتحب اياد فمش هتحاول تعمل معاه اي حاجه
اميرة لا دا انتي غبيه
انجي مش من النوع اللي يسيب حاجه كانت في ايده
غير بمزاجه وبرضوا مش هتقعد كده فاضيه لازم تثبتلك وتثبت لنفسها ان
الكورة لسه في ملعبها ان لسه ليها تاثير علي اياد
انها لسه لاعبه قويه وتقدر ببساطه توقع اياد من تاني
وانك معرفتيش ولا هتعرفي تحلي مكانهااسيرة العشق
الفصل الثاني عشر
ملك يا اميرة دي اختي
اميرة يابنتي الله يكرمك شغلي مخك شويهوبلاش سذاجتك دي
كل حاجه هتروح من ايدك الله يكرمك فوقي متسيبيهاش تاخد كل حاجه من ايدك
ملك يعني اعمل ايه يااميرة
اميرة ركزي في كل التفاصيل وفوقي لنفسك متسيبيهاش لوحدها مع اياد في البيت متديهاش فرصه تبقي معاه اصلا ركزي علشان هيا هتحاول تلفت نظره باي شكل
ملك طيب حاضر
اميرة ولو احتاجتي تدخل كلميني بس اعملي حسابك هتبقي مرة واحدة بس مش كل مرة علشان تعتمدي علي نفسك
لاني مش هبقي جمبك كل مرة
ملك حاضر
ظلت ملك طوال اليوم تفكر في حديث اميرة
وبالفعل انتهت من عملها وعادت الي المنزل
فاعدت الغداء وارتدت ملابسها
كانت انجي مازالت نائمة
ايقظتها ملك وجلسا يثرثران في عده مواضيع
عاد اياد فذهبت ملك تستقبله كعادتها
ملك ثواني وتكون السفرة جهزت
اياد باسما تمام
اكلا سويا وبعد الغداء اعدت له ملك قهوته المفضله
اما انجي فلم تفعل شئ يثير الريبه فاطمئنت لها ملك
كانت ملك تستعد للنوم
انجي انا هعمل حاجه اشربها اعملك معايا
ملك اي حاجه ياجيجي
انجي خلاص هعملك معايا
اعدت انجي لملك الشاي الاخضر مشروبها المفضل ووضعت لها قرص منوم بداخله
انجي وكده بقي اعرف اتصرف مع حبيبي
سوري ياملوكه بس ملقتش حل غير كدة
وبعد ما اطمئنت من تمام ذوبان القرص توجهت لغرفة ملك
انجي اتفضلي يا ملك
شربا سويا وبعد ذلك خلدت ملك الي النوم
اعلن المؤذن عن موعد الصلاه ولم تستيقظ ملك
فذهبت انجي لغرفه اياد وهي ترتدي فستان يظهر من جسدها اكثر ما يستر
وجلست بجانبه علي الفراش وخذت توقظه في رقة وهدوء
انجي اياد يلا علشان الفجر
استيقظ مذعورا من نومه
اياد انجي!!!! ايه اللي جابك هنا
انجي بدلال غير مرغوب فيه بصحيك
اياد وفين ملك
انجي نايمه وقالت محدش يصحيني
اياد غريبه يعني دي عمرها ماعملتها
انجي اهو بقي
شعر
↚
اياد بالقلق علي ملك فذهب الي غرفتها
فوجدها فعلا نائمة دثرها بالغطاء جيدا وقبلها من جبهتها
واغلق الباب خلفه وذهب لاداء الصلاة
وعاد الي النوم مرة اخري
فاعدت انجي الافطار وذهبت لتوقظ اياد في الصباح
اياد انا مش بحب اعيد الكلام اوضتي متدخليهاش يا انجي
انجي انا بس جيت اصحيك
اياد وملك فين
انجي لسه نايمة
اياد لا كدة مش طبيعي
انجي بارتباك هاه لا لا عادي
اصلها اخدت امبارح بليل منوم لانها مكنتش عارفه تنام
اياد اممممم ماشي وجلس لتناول الافطار
ولاول مرة يشعر حقا بمعني الوحده
شعر وكان هناك خطب ما وكان هناك شئ اساسي ينقصه
كان كل بضع دقائق ينظر الي غرفتها كالطفل الذي ينتظر قدوم والدته
استيقظت ملك من نومها مفزوعه فالساعه قد تجاوزت العاشرة
ملك پبكاء يالله الفجر
راح عليا واياد انا ايه اللي نيمني لحد دلوقتي
خرجت من غرفتها فوجدت انجي جالسه تشاهد التلفاز
ملك انجي ليه مصحتينيش
انجي عادي لقيتك مصحيتيش فقولت تعبانه فصعبتي عليا ومرضتش اصحيكي
ملك طيب واياد
انجي منا اتصرفت
ملك ماشي ياجيجي
ارتدت ملابسها سريعا وذهبت الي عملها
اميرة ايه يابنتي كل دا
ملك اسكتي انا راحت عليا نومه والدنيا اتبهدلت
اميرة ازاي
ملك نمت الساعهصحيت 10ومتسالينيش ازاي
لاني لحد دلوقتي مش عارفه
اميرة يالله ياملك
دا انتي معملتيهاش من ايام ثانوي
ملك مهو دا اللي هيجنني
اميرة خير خير يلا بس علشان في كام حاله مستعجلين
انهت عملها مسرعه وذهبت للمنزل ولكن لسوء حظها فقد كانت الطرق مزدحمة كثيرا في هذا اليوم فتاخرت كثيرا
وصل اياد الي المنزل فلم يجدها تستقبله كعادتها بل وجد انجي
اياد امال فين ملك
انجي لسه مجتش وبعدين هو في ايه يا اياد
هو انت دايما كده بتسال علي ملك كده ليه
اياد طبعا مش مراتي وحبيبتي
انجي بنبرة سخريه مراتك
اياد طبعا مراتي
انجي بدليل ايه بقي ان كل واحد فيكوا بينام في اوضه لوحده
اياد دي حاجه تخصنا احنا يا انجي ومفيش حد عنده حق انه يتدخل بينا
اقتربت منه انجي وحاولت ان تحتضنه
انجي انت بتحبني انا يا اياد بس مش عاوز تعترف لنفسك
دفعها اياد بعيدا
اياد پغضب واشمئزاز اياكي تكرري الموضوع دا تاني
والزمي حدودك يا انجيانا فعلا محبكيش دا كان غباء مني
اني اقول علي الاعجاب حب وحتي الاعجاب انتي قتلتيه
تركها وتوجه لغرفته حانقا غاضبا
تركها وهو يشعر بالڠضب والقلق علي ملك
التي لم يراها طوال اليوم
ولانها تاخرت كثيرا وهي لا تتاخر هكذا
وايضا يشعر بالڠضب والاشمئزاز بسبب تصرفات انجي
و بالحنق الشديد علي نفسه بسبب اعجابه بها في احد الايام
وصلت ملك مسرعه الي المنزل وضعت ما اشترت من طعام علي المائده
واستدعت انجي ودلفت الي حجرة اياد فلقد اشتاقت اليه كثيرا
طرقت الباب
ملك ممكن ادخل
استطاع اياد تميز صوتها
اياد ادخلي
ملك مبدايا انا اسفه ج.......
لم يدعها تكمل كلماتها واخذ يتحدث پغضب وبصوت مرتفع
ولم يترك لها المجال للحديث ولم يعطها حتي اي فرصه لتبرير موقفها
لم يعرف لما صړخ عليها هكذا وكانه يفرغ تلك الطاقات التي بداخله
امتلات عينيها بالدموع
فقد كانت تلك المرة الاولي التي يغضب فيها اياد بهذا الشكل
فتلك المرة الاولي التي يرفع احد صوته عليها بهذا الشكل
شعر بالڠضب والضيق ما ان راي دموعها شعر بالحنق من نفسه لانه من تسبب في بكائها واخر مايريده في هذه الدنيا هو ان يري دموعها فهي تتساقط علي قلبه مثل حد السکين
ېمزق فيه
ويمزقه اربا اربا
ولكن ملك جففت دموعها سرريعا وقررت عدم الانسحاب كعادتها بل ستصمد وستبرر موقفها
ملك پغضب اولا انا لحد دلوقتي مش عارفه والله انا نمت كده ازاي
وازاي برضوا مصحتش
انهمرت دموعها رغما عنها واكملت
اما دلوقتي والله العظيم
انا خلصت في المعاد بتاعي بالظبط
بس الدنيا كانت زحمة جدا وفي حاډثه علي الطريق علشان كده اتاخرت بس والله التاخير دا مش ذنبي
اقترب منها قائلا
اياد انا اسف مكنش قصدي انا اصلا متعصب وهي جت فيكي
ازدادت ملك في بكائها ما ان اعتذر منها
شعر اياد بالالم اكثر وكانها تعذبه حقا
اياد خلاص بقي كفايه عياط
لم يستطع اياد مقاومة احساسه
فجذبها الي احضانه واخذ يمسح علي شعراتها
اياد طيب بټعيطي ليه دلوقتي
ملك علشان انت زعقتلي علشان حاجه مليش ذنب فيها والله
وانا محدش زعقلي قبل كده
اياد والله العظيم اسف حقك عليا انا اصلا متعصب وهيا جت فيكي حقك عليا
ابعدها بهدوء وجفف دموعها
اياد كفايه دموع بقي
ملك باسمة ماشي بس انت ايه اللي مضايقك
اياد بابتسامة شويه مشاكل في الشغل
ملك لو حابب تحكيلي حاجه انا موجودة في اي وقت
اياد بابتسامه حاضر بس يلا علشان انا فعلا جعان
ملك يلا
انجي في ايه ياجماعه انا سمعت زعيق
ملك مفيش حاجه يا انجي دا التليفزيون
انجي بس كان صوته يشبه صوت اياد اوي وبعدين ايه دا انتي كنتي بټعيطي
اياد مهي ملك برضوا قالتلي كده
ملك لا ياحبيبتي مش بعيط دي رمشه دخلت في عيني وطلعتها الحمد لله
اياد يلا بقي علشان انا فعلا جعان
جلس اياد بعدما سحب الكرسي لملك
وبدا ياكل في شراهه وهو ينظر اليها ويبتسم
فحقا جعلته ملك طفلا لا يستطع التنفس بدونها لا يستطع العيش لو للحظة بدونها فتاكد في ذلك الوقت من عشقه لها وليس حبها فقط
اما انجي فكادت ټنفجر ڠضبا فقد تسببت في عراكهما ولكن كل هذا ذهب مع الريح فتصالحوا في ثواني معدودة
كانت ملك تشعر بالحيرة الشديدة ولم تعلم
ايحبها اياد ام انه فعل ذلك فقط لشعوره بالذنب !!!
قررت الا تذهب الي المشفي في صباح اليوم التالي
واخذت تعد له الوان الطعام التي يشتهيها ويحبها
استيقظت انجي صباح اليوم التالي مبكرا فوجدت ملك في المطبخ
انجي ايه دا انتي اجازه
ملك بابتسامة ايوة
انجي شكل مزاجك رايق اوي
ملك الحمد لله
انجي بتعملي ايه
ملك بحضر الغدا
انجي من دلوقتي دا احنا لسه مفطرناش
ملك عادي
انجي اممممم طيب
تركتها وذهبت لاعداد المائدة
استيقظ اياد من نومه
اياد بابتسامة صباح الفل ياملوكه
ملك صباح النور
خمس دقايق والسفرة تكون جاهزة
اياد تمام
كانت انجي تستشيط ڠضبا فاياد لم يلحظ حتي وجودها
ولكنها قررت الا تجعل هذا الموضوع يمر بسهولة
↚
فانتظرت حتي خروج ملك من المطبخ ثم دلفت اليه واخذت تبحث عن شئ حتي رات اناء ملئ بالماء الساخن فوضعت بعضا منه علي قدمها ودفعته ارضا ثم صړخت
ملك انجي!!!
ايه اللي حصل
ركض اياد سريعا للمطبخ فكان يعتقدها ملك
اياد ملك!!!!!!
ملك انا كويسه يا اياد دي انجي
اياد بعدم اهتمام طيب
انجي الحقيني ياملك الميه سخنه وقعت علي رجلي
ملك يالله مش تاخدي بالك يا انجي
تعالي معايا يلا علشان اشوفهالك بسرعه
انجي مش قادرة امشي
ملك اسندي عليا يا حبيبتي
وفشلت خطه انجي للمرة الثانيه فاياد حتي لم ياتي ليري ماذا حدث
في تلك المرة كانت انجي فعليا تريد ملك عاينتها ملك فوجدت ان الامر ليس بخطېر فلم تكن المياه ساخنة للغاية
ملك متقلقيش ياجيجي هتروح بسرعه الحمد لله اصابه بسيطه خليكي وهجيبلك الفطار هنا
انجي تمام
ذهبت لاحضار الافطار لانجي وبعد ذلك
جلسا سويا هي واياد يتناولا طعام الافطار
الذي شعر بالسرور كثيرا مالم يجد انجياسيرة العشق
الفصل الثالث عشر
بعدما ذهب اياد دخلت ملك للاطمئنان علي شقيقتها فوجدتها اصبحت جيدة
فذهبت لمهاتفه منار ووالدها وجدها لكي تطمئن عليهما
وظلت معظم الوقت في المطبخ
وبعد الانتهاء ذهبت لكي تتحمم
ثم ارتدت فستانا باللون الاسود الذراعين
يصل حتي ركبتيها من الدانتيل يماثل انحناءات جسدها ويتماشي معها وعقصت شعرها علي شكل ضفيرة علي جانب وجهها وتركت بعض الخصلات متناثرة علي وجهها بعدم اهتمام
ثم ذهبت لانجي للجلوس معها حتي موعد عودة اياد
صدمت انجي ما ان راتها
انجي انتي من امتي بتلبسي الكلام دا
ملك من قريب
انجي يعني مش محرجه او مكسوفه
ملك دا جوزي هتكسف من ايه
انجي بسخريه جوزك
ملك ايوة جوزي طبعا
انجي علشان كده سايبك ونايم في اوضه
تانيه
ملك دي حاجه متخصش حد غيرنا يا انجي
انجي اياد لسه بيحبني ياملك ومش قادر ينساني
وانتي وجودك في حياته محسسه بالذنب علشان كده مش عاوز يسيبك علشان ميكسرش قلبكلانه عارف انك من النوع الضعيف اللي بيتكسر بسهوله لمست كلماتها فطرتها الانثويه فقررت الدفاع باستمامته عن زوجها فاخذت تتحدث بجراه وثقة لم تعرف من اين واتتها
ملك دا بيتهيئلك يا انجي واديكي اهو قدامه ولا سائل فيكي
وانا يا انجي معاكي للنهايه وخلينا نشوف اياد هيختار مين
انجي ماشي ياملك يا انا يا انتي
تركتها ملك وذهبت للخارج وهي خائڤة متوجسة ترتجف
كانت خائڤة من اختيار اياد ومن المستقبل من احتمالية ان يكون حديثها صحيح ولكنها قررت الا تدع الخۏف والشك يهدم حياتها
فالقت كافة همومها وحمولها علي باب المولي عز وجل وطلبت مساعدته
وبعد وقت قليل عاد اياد من العمل فذهبت لاستقباله
اخذت انفاسه ما ان راها فقد كانت حقا رائعة الجمال
اياد بداخله ياعظيم اللطف لطفك
ملك باسمة حمد لله علي السلامة
اياد الله يسلمك
ثم ذهب ليتحمم
وهو يفكر في اصلاح علاقته بملك فيجب ان يصبح زواجهما حقيقي
فقد تاكد من عشقه لها ولم يعد لديه سبب للتاجيل ولكن يجب عليه الا ينسي انجي فيجب ان ينهي موضوعها لكي يبدا حياتهما سوبا بدون اي شئ يعكر صفوها
اما ملك فاعدت الطاولة ولم تنهض انجي لتناول الغداء معهما
اياد كل الاكل دا ليا
ملك اعتقد اه بيقولوا كده
كانت ملك منشغله بوضع الاطباق
فامسك اياد ذراعها وتطلع اليها في ثبات
اياد علي فكرة الاسود حلو اوي عليكي
ملك بخجل شكرا
اخذ يتاملها وهي هكذا
تلك الډماء التي تتوارد الي وجنتيها لتفصح عن خجلها عينها التي تضطرب حركة يديها
اياد لنفسه صبرني يارب
وبعد الانتهاء من الطعام قرر اياد ان يجلس معها طوال اليوم
فحملا الاطباق سويا
ونظف اياد المائدة ووقفا سويا يغسلان الاطباق
كادت ملك ان تكسر عده اطباق بسبب خجلها وتوترها من اقترابه منها لهذه الدرجة اما اياد فكان يعلم مدي خجلها واضطرابها
وكان يتعمد ان يقترب منها اكثر ليزيدها خجلا فقد كان يعشق خجلها يعشق ملامحها التي تتورد خجلا يعشق اضرابها وتوترها
وبعد عده دقائق سمع اياد صوت هاتفه فذهب ليجيب
تنفست ملك الصعداء وكادت ان تسجد لله شكرا
وبعد ان انتهي سار بهدوء وبخطوات خافته ناحية المطبخ
ووقف عند الباب يراقبها بدون ان تشعر بوجوده
فسمعها تغني
ملك وبحبك والله بحبك والله والله والله بحبك
اد العيون السود بحبك
وانت عارف ماانت عارف
اد ايه كتيرة وجميله العيون السود في بلدنا ياحبيبي.
اياد الله
سقط الطبق من يدها
ملك اياد!!!!!
انت هنا من امته
اياد يااااااااه من اول الاغنيه بس مكنتش اعرف ان صوتك حلو اوي كده
ملك شكرا طيب ليه مقولتليش يعني انك هنا
اياد حبيت اتفرج عليكي بدون ما اعملك ربكه
لاني معرفش ليه لما بتشوفيني بترتبكي
ملك بخجل هاه
لا انا.... يعني.....انا مش برتبك ولا حاجه
اياد بابتسامة واضح
خلاص طيب انا هخرج لحسن يغمي عليكي
ملك بنبرة خافته الحمد لله
ضيق عينيه وابتسم ابتسامته الماكرة تلك التي تعشقها ملك
اياد سمعتك علي فكرة
ملك هاه
اياد بابتسامة انا خارج
اما انجي فكانت في غرفتها تسمع وتري كل ما يحدث وقررت ان تمارس الاعيبها في اقرب وقت
انهت ملك ما تفعله ثم خرجت فوجدت اياد يجلس لمشاهدة التلفاز
اياد يلا بقي علشان المسرحيه هتبدا
ملك الله بس مسرحيه ايه
اياد مفاجاه
ملك
↚
ماشي
كانت تلك مسرحية ملك المفضلة ففرحت بها كثيرا واندمجت كثيرا معها فاخذت تضحك وتشير بيدها ولكن اياد لم يكن يشاهد الا ملك
التي كانت تجعله يعشقها كل يوم
وبعد ان انتهت اعدت الشاي وبعض البسكوت وذهبا للجلوس في الشرفة قليلا
ولكن اخذا في التحدث ومر وقت طويل لم يشعر به احدهما
كان كلا منهما يشعر بالسعادة ثم دخلا لينالا قسطا من الراحة قبل الفجر
ذهبت ملك الي غرفتها وهي تكاد تحلق من سعادتها
ورحبت كثيرا بفراشها ودميتها ارنوبي
اما اياد فكان كل ما يفكر فيه هو ملك
وبعد عده ساعات شعر بالاشتياق اليها
اياد ياتري ياملك نمتي ولا لسه
انا مش عارف مالي فجاءه حسيتك واحشاني اوي
هروح اشوفها
اياد انت اهبل يابني هتروحلها دلوقتي ليه
اياد واحشاني وعاوز اشوفها
اياد بالنسبه لانها كانت معاك من كام ساعه
اياد اعمل ايه وحشتني
اياد لنفسه هروح ابص عليها وارجع تاني بسرعه
اياد انت اهبل يابني افرض صحيت هتقولها ايه
اياد لا مش هتصحي
ثم عقد العزم علي الذهاب لغرفتها
حانيه علي جبهتها
وسحب كرسي في هدوء ووضعه الي جانب الفراش واخذ يتاملها
اياد اه لو تعرفي ياملك انتي عملتي فيا ايه
دوختيني خليتيني الف حوالين نفسي بقي انا اياد السيوفي اقع الواقعه دي بقيتي بتوحشيني وانتي معايا بتخليني احس بڼار جوايا لو حد بصلك بقيت بعشق تفاصيلك ربنا يسامحك علي اللي انتي عاملاه فيا دا خليتي مش عارف افكر ولا اركز في اي حاجه
ياتري اخرة دا كله ايه هفضل كده
دا انتي عاملة فيا كده وانا مكنتش متاكد من حبك امال دلوقتي هتعملي فيا ايه
بعد وقت قليل رن منبه ملك ملك ليوقظها
فتحت عينيها باسمة
فشاهدت اياد يغفوا بجانبها علي كرسي وهو ممسك بيدها
اغمضت عينيها وفتحتها كرة اخري فقد ظنت انه حلم او حتي يخيل لها ولكن ترائي لها انه حقيقة هو بالفعل يجلس الي جوارها
ملك بدهشة اياد !!!!!!
ايه اللي نيمه هنا
سحبت يدها ببطئ من يده حتي لا توقظه ولكنه استيقظ
ارتبك ما ان راها
اياد ملك!!!!!انتي........ انتي صحيتي امته
ملك لسه دلوقتي في حاجه
اياد لا مفيش
ملك اقصد يعني في حاجه لانك نايم هنا وعلي الكرسي
اياد لنفسه هتقولها ايه يافالح
اياد بتلعثم هاه اممممم اه اصلك حلمتي بكابوس وفضلتي ټصرخي
فعلشان كده جتلك..... يعني جتلك بقي وفضلت قاعد جمبك
وبعدين فيها ايه يعني لما انام عند مراتي
ملك ايه هاه هاه لا لا مفيش
اياد عن اذنك بقي علشان اروح اصلي
ملك اتفضل
اعدت ملك طعام الافطار وهي كل ما تفكر فيه هو كلمة مراتي تلك التي سمعتها منه
كانت كلما تتذكرها تتسارع دقات قلبها فرحا وسعادة
وبعد الافطار ذهبا سويا الي العمل
كان اليوم ملئ بالحالات عند ملك الكثير والكثير من حالات الطوارئ
فهاتفت اياد
ملك اياد انا احتمال اتاخر النهاردة علشان اليوم مليان علي اخره
ومتقلقش لو معرفتش ارد علي التليفون او حتي اتصل بيك فالنص اطمنك
اياد طيب بس خلي بالك من نفسك وكلي اي حاجه
واول ما تخلصي كلميني هاجي اخدك
ملك حاضر متقلقش
اه الغداء في التلاجه حطه انت بس في الميكرويف لما توصل واتغدي متستنانيش
اياد ربنا ييسر
رات ملك مجموعه من الشباب يحملون شابا ويركضون به الي الداخل
ملك انا هقفل دلوقتي
اياد خلي بالك من نفسك
ملك وانت كمان
ركضت اليهم وهي تطلب نقالة
وضعوه الشباب عليها
علمت ملك انهم اصدقائه وانه اصيب في احدي المشاجرات التي يتورط بها الشباب في مثل ذلك العمر
استدعت الممرضات وحولتهم الي طبيب مختص لانه ليس من اختصاصها الذي تعلل بانه ليس متفرغا وطلب منهم الانتظار
ولكن حالة الشاب لا تحتمل التاخير
فلقد تلقي طعڼة في مكان خطېر كثيرا قريب للغاية من القلب
وبعد عده دقائق بدا الشاب في الاحتضار
فاخرج الشباب اسلحتهم
واغلقوا ابواب المستشفي
احد الشباب پغضب مفيش اي حد هيخرج او يدخل غير لما توفيق يفوق ولو حصله حاجه ومتحاولوش تتذاكوا وحد يطلب البوليس
علشان هيبقي اخر حاجه هتعملوها
كانت ملك مع الاسري بالداخل
وبدات في الانهيارعندما نظرت حولها فلم تجد اي طبيب غيرها
فالان حياة كل هؤلاء قد علقت علي كتفيها شعرت بان تلك من اصعب الاوقات التي مرت بها ومن اكثر الاوقات التي شعرت فيها بالعجز ظلت تدعوا الله كثيرا ان يساعدها
وان يمر كل هذا الامر ان يكون كل ذلك كابوس ليس الا
ولكنه ليس بكابوس هو الواقع المفروض الان والذي يجب عليها ان تتعامل معه فقررت الهدوء لكي تستطع التفكير فهذا ليس الوقت المناسب للخوف او الضعف
ذهبت للتحدث مع احد الشباب
ملك دلوقتي انا الدكتورة الوحيدة الي في الجزء دا
وانا اختصاصي نساوتوليد وانتو محتاجتين دكتور جراحه فاسمحولوا يدخل هنا علشان نساعدكوا
تناقشوا فيما بينهم ثم وافقوا وذهبوا لاستدعائه
وذهبت ملك لكي تري باقي الحالات وتحاول المساعده قدر الامكان
↚
كانت هناك حاله ولاده متعثرة فاخذتها الي غرفة العمليات واخذت معها بعض الممرضات
والحمد لله استطعن انقاذ الام وجنينها
وعند خروجها وجدت احدي المسدسات موجهه الي راسها
احد الشباب دكتور الجراحه مش موجود ومفيش غيرك حياته قدام حياتك
ملك بس انا اختصاصي مش جراحه ومش هعرف اعمله اي حاجه
احد الشباب اتصرفي حياته قدام حياتك
وبعد ما هنخلص عليكي هنخلص علي كل الموجودين بالدور
شعرت ملك بالعجز الشديد ولكن يجب عليها ان تتصرف بسرعه
فكانت تفكر في حياة كل من حولها ممن ليس له ذنب فقد كانت تحاول انقاذ ما يمكن انقاذه
ملك مقدرش اقولكوا غير اني هحاول بس مقدرش اعمل اي حاجه تانيه
تذكرت في تلك اللحظه اميرة
ملك ممكن اعمل مكالمه
الشخص لا طبعا
ملك مش هعمل اي حاجه بس انا هكلم دكتورة جراحه صاحبتي هيا
اعتقد ملحقتش تروح هخليها ترجعلنا
والمكالمه هتبقي قدامكوا
بس بسرعه لان مفيش وقت وبشرط لو لاقدر الله حصل اي حاجه
مسئوليتي انا ومحدش يمسها وتخرج زي ما دخلت
واعملوا حسابكوا مش هتصل بيها غير لما توافقوا علي كده
وبالفعل بعد المناقشه وافقوا علي شروط ملك
وبعد ان هاتفتها ملك
ملك هي جاية سيبوني اروح اكمل لحد ما تيجي
ظلت تدور حول الموجودين محاولة ان تساعدهم
ولكن بدون جدوي فهي فقط تعطيهم الدعم النفسي
فاكثر من نصف تلك الحالات لا تستع مساعدتها باي طريقة
كانت تلك الاحداث حقا تضغط عليها كادت ان ټنهار اكثر من مرة ولكن لا يجب عليها ومن سيعطي الصبر والسلوي لهؤلاء المړضي
وبعد وقت قليل طلبت ملك من الممرضات
عمل بعض الاشاعات واعداد غرفة العمليات
وجاء اميرة فخرجت لاحضارها ومعهت احد الشباب
وهي تحمل نتيجة التحاليل والاشعه في يدها والتقرير الاولي للحالة
اميرة جهزوا اوضه العمليات بسرعه
ملك جاهزة يا اميرة
توجه ناحيتهما احد الشباب بمسډس
احد الشباب حياتكوا قدام حياته
حاولت ملك تهدئتها ولكنها كانت تذكر نفسها بالكلمات قبل اميرة
ملك متفكريش في اي حاجه حواليكي فكري بس في المړيض اللي جوة انا عارفه انك هتحاولي علي اد ما تقدري وانا هدخل معاكي اساعدك لان في نقص في عدد الممرضات
دخلا سويا
وكلا منهما خائڤة مما سيحدث
ولكن قررتا ان تتحليا بالشجاعه لتستطع المضي قدمااسيرة العشق
الفصل الرابع عشر
في منزل اياد
اياد اتاخرتي كده ليه ياملك استرها يا ستير
انجي هي فين ملك
اياد عندها شغل وهتتاخر
انجي علي كده بقي مش هتيجي النهارده
اياد نعم!!!!
انجي دي عادتها لما بتتاخر ممكن تباتومش بتعرف تتصل اصلا
ولاحتي بنعرف نوصلها
اياد يعني ايه
انجي يعني متستناهاش النهاردة اصلا
تركها وتوجه الي غرفته حانقا لانه سيضطر للجلوس معها وحدهما
اما انجي فكادت تحلق من فرط فرحتها فقد واتتها الفرصة الان
في المستشفي
توجهت ملك للحديث مع الشباب قبل البدء بالعملية الجراحية
ملك انا المسئوله عن حالته زي ما اتفقنا ومتمسوش اي حد او حتي اميرة مقابل دا اوعدكوا باننا هنعمل كل اللي نقدر عليه وانتوا ادعولوا
ولو سمحتوا ملكوش دعوة باي حد من الموجودين دول ناس زيهم زيكوا ملهمش ذنب
وافقوا الشباب علي وعد ان ينقذوا صديقهم
اما ملك فذهبت لتطمئن اميرة فليس لها ذنب هي الاخري
ملك انا هشيل مسئوليه الحاله وكل حاجه
سيبك انتي من كل اللي حواليكي وركزي بس مع المړيض تمام ربنا مش هيسيبنا
اميرة حاضر
وبالفعل انتهت العملية بعد 6ساعات متواصلة والحمد لله قد نجحت والان تخطي المړيض الخطړ
ولكن خلال هؤلاء الساعات
في منزل اياد
ذهبت انجي لتتحمم وتتعطر وارتدت اكثر فساتينها عريا ودخلت لغرفة اياد
انجي تحب اعملك حاجه تشربها او تاكلها
لم يعرها انتباه فلم ينظر ناحيتها
اياد لا مش عايز منك حاجه
انجي بدموع مزيفة انا عارفه انك متضايق مني وزعلان وعندك حق بس دا كان طيش مني والغلطه اللي هفضل طول عمري ندمانه عليها
وانا عارفه انك بتحبني
اياد فوقي يا انجي انا محبتكيش ولا عمري هحبك فوقي الاحساس اللي كان بينا دا كان مجرد اعجاب وبغبائي استعجلت وافتكرت اني بحبك انا مبحبتش ولاهحب غير ملك هي اللي مراتي وحبيبتي ودنيتي كلها فلو سمحتي متضيعيش وقتي ووقتك اكتر من كده بكلام مش هيفيد
اقتربت منه والقت نفسها في احضانه
انيجي انت بتحبني انا متاكدة انت بس دلوقتي مشتت
دفعها بعيدا عنه واخذ ينظر اليها في اشمئزاز واستحقار
اياد انتي فعلا بني ادمة مقرفه ومٹيرة للشفقه وتستحقي عطف كل اللي حواليكي فاكرة نفسك افضل واحدة وانتي الاسوء فوقي بقي انتي ولا اي حاجه عندي ملك دي النعمة اللي ربنا ادهاني
↚
واللي مش ناوي اضيعها وهفضل احاول اسعدها وافرحها لحد اخر يوم في عمري انا حتي الاعجاب من ناحيتك مبقاش موجود كل اللي موجود احساس بالشفقه بالاشمئزاز بالقرف عمرك ماهتبقي زي ملك
انتي فعلا غيرها
ثم ذهب وترك لها الغرفة باكملها وتوجه لغرفة ملك
انجي والله ما هخليكوا تتهنوا ببعض والله لاكسرك زي ماكسرتني يا اياد
في المستشفي
اميرة اللهم لك الحمد العمليه نجحت
ملك الحمد لله
انا هروح اكمل بسرعه لان في حالات كتير برة وانتي كمان استريحي شويه وحصليني
اميرة انتي لازم تروحي فورا
ملك هخلص الحالات الاول وهروح
اميرة كده فوق طاقتك ياملك
ملك معلش مش هينفع امشي غير لما اخلص الناس دول مذنبهمش حاجه كفاية اوي اللي هما شافوه من امبارح
وانتي معلش استريحي شوية وروحي شوفي كام حالة كده محتاجين دكتور جراحة
ذهبت لكي تري ماذا حدث مع الموجودين ثم توجهت للتحدث مع الشباب
ملك احنا عملنا العمليه وان شاء الله خير بس في ناس هنا ھتموت
وملهمش ذنب في اي حاجه وزي ما انتو خايفين
علي صاحبكوا وبتحبوه هنا برضوا في ناس اهلهم خايفين عليهم وبيحبوهم وهيموتوا بسببكوا
وعلي حسب ما اعتقد انتو كده عملتوا كل اللي انتوا عاوزينوا
وخلاص مبقاش ليه داعي انكوا تفضلوا قافلين الابواب
وبالفعل بعد العديد والعديد من المناقشات قرروا فك الحصار واخيرا عن المستشفي وتوجهوا الي فتح الابواب
اطمئنت ملك علي الجميع وارسلت كل حالة الي الدكتور المناسب
ملك بتوسل ممكن نروح من هنا انا عاوزة اروح
وخمارها الذي اصطبغ باللون الاحمر
حتي وجهها ويديها
اميرة طيب روحي بس غيري ويلا
ملك بتوسل لما اروح انا بس محتاجه اروح
شعرت اميرة بالاشفاق الشديد علي صديقتها
فهي ايضا انسانه فيجب ان ټنهار حقا بعد اكثر من 36ساعة من العمل المتواصل تحت ټهديد وحولها الكثير من
↚
الناس الذين لا تستطيع ان تقدم لها يد المساعده وبالاخص انها تعرف ملك تلك التي لا تستطع رؤية اي احد يتالم حتي وان لم تكن تعرفه
اميرة حاضر ياحبيبتي اللي انتي عاوزاه طيب يلا معايا
توجهت ملك الي سيارتها
ملك لا لا هروح في عربيتي
لم ترد اميرة ارهاقها فقررت الا تلح عليها وتتركها كما تشاء
اميرة طيب ياحبيبتي لما توصلي طمنيني
اومات ملك راسها وذهبت الي سيارتها
اخذت تبكي كثيرا واخذت تحاول ولكن من دون جدوي فتوجتت الي المنزل
في منزل اياد
اياد لا انا هروح اجيبها
وتوجه ناحيه الباب فوجدها تفتحه
ملامحها المجهده الفزعة
اياد ملك!!!!! ايه الډم دا انتي كويسه
اومات ملك براسها ثم بدات تفقد وعيها
سارع اياد بحملها كيلا تسقط صعد بها الي غرفته وهو خائڤ عليها كثيرا وضعها علي الفراش ودثرها جيدا
وفجاءة وجد هاتفها يرن
اميرة وصلتي ياملك ولا لسه
اياد لا انا اياد
اميرة اه يا استاذ اياد
اياد ملك وصلت بس اغم عليها
اميرة دا عادي دا من الضغط والارهاق ومتسالهاش عن اي حاجه
غير لما تقولك ومتقلقش مفيش حاجه تخوف
اياد يعني ايه بعد دا كله تقوليلي مفيش حاجه انتي مشوفتيش شكلها ولا ايه وبعدين ايه الډم اللي علي هدومها دا
ايه اللي حصل قصت عليه اميرة كل ما حدث بالتفاصيل شعر اياد بالڠضب الشديد
اياد ازاي يعني الهبل دا يحصل وفين ادارة المستشفي وفين الامن
والله ماهسيبهم انا هقفلهم المستشفي دي
اميرة اهدي يا استاذ اياد لان ملك شبه مڼهارة عصبيا اللي شافته النهاردة مش قليل
ادرك اياد صحة ما تقوله ففعلا ملك هي ما تهمه الان
اياد حاضر
شكرا ياد اميرة
اميرة العفو
ظل جالسا الي جانبها يتاملهاوهو يشعر بالالم يعتصر قلبه لاجلها
فما عانته اليوم لم يكن بالسهل ابدا فهو يعلم مدي رقتها وتاثرها بالام الاخرين ظلت هكذا طوال اليوم لم تتحرك حتي
وهو ايضا خلد الي النوم بجانبها حتي يشعر بها حين تستيقظ
في صباح اليوم التالي
بدات تفتح عينيها في خوف اخذت تنظر حولها في فزع
اياد مټخافيش يا حبيبتي
انتي في البيت
ملك انا......
انا.....
نظرت الي ملابسها في فزع
ثم نهضت مسرعة من الفراش وتوجهت للمرحاض
ملك ليه مش بيطلع
اياد اهدي ياملك
اخذت تغسل وجهها في عڼف اكبر ثم
ملك ليه مش عاوز يروح
اياد ملك اسمعيني
ملك الډم مش عاوز يروح يا اياد
رفع اياد صوته قليلا لتستطع سماعه وهو يجذبها الي احضانه
اياد شششششش اهدي ياحبيبتيخلاص راح الډم راح طلع خلاص اهدي انتي هنا دلوقتي في البيت
اياد اهدي ياملك
ملك پبكاء اطلع بقي
ظلت تدفعه بعيدا عنه فتركها حتي تلتقط انفاسها فتهاوت ارضا
هبط بجانبها واخذ ينظر اليها
فاستسلمت ملك له
ولحبه وللامان الذي شعرت به بجانبه
للفرحة التي شعر بها قلبها في وجوده
لدقات قلبها التي اصابتها الحمي في اقترابه
احتضنها اياد بقوة وتشبثت هي به وكان العالم اجمع لن ېؤذيها وهي بين ذراعيه
ومر عليهم وقت طويل
ولكن كل ما شعروا به
الفرحه الامان العشق والشغف
اياد مټخافيش انتي هنا معايا
تشبثت به ملك بقوة واومات راسها
ملك بنبرة خاڤتة عاوزة اغير هدومي
فاسندها لكي تقف
ثم التقطت ملك ملابسها وذهبت لتغيرها
اياد ملك ارتاحي شويه تمام
ملك پخوف وانت هتروح فين
اياد هنزل اجيبلك اكل
ملك لالا متنزلش خليك هنا
اياد مټخافيش محدش هيعملك حاجه
وانا موجود
ملك بتوسل وخوف خليك جمبي ممكن
اقترب منها واحتضنها
اياد
حاضر
وظل الي جانبها حتي خلدت الي النوم ظل يتاملها كعادته
واخذ يمسح علي شعراتها في حنو
وبعد وقت قليل حاول النهوض فوجدها متشبثة به بقوة
الفصل الخامس عشر
هبط اياد للاسفل ولكنه شعر بهدوء شديد وكانه لا يوجد احدا غيرهما في المنزل
اياد ياتري انجي فين
اخذ يبحث عنها فلم يجدها
وعندما دلف الي غرفتها
لم يجد متعلاقاتها فعلم انها قد غادرت شعر بالفرحة العارمة
وذهب لاعداد الطعام وبعد الانتهاء ذهب للاطمئنان علي ملك
↚
فوجدها قد استيقظت
اياد صباح الفل
ملك بابتسامة خافته صباح النور
اياد مش يلا ناكل ولا ايه
ملك يلا
واثناء تناولهم الطعام
اياد مبدايا كده انا كنت اغبي واحد في الدنيا كلها انبهرت بانجي
علشان طريقتها وكلامها ولبسها زي اي بني ادم سطحي ومتخلف ومتعمقتش اوي جوة شخصيتها واخدت الاعجاب دا علي انه حب
يمكن اټصدمت وقت الخطوبه وحسيت وقتها احساس بشع
بس كل حاجه اتغيرت لما وقعتي بين ايديا يوم الخطوبه
حسيت احساس غريب عليا بس مكنتش فاهم
كل حياتي معاكي كانت مختلفه غريبه عليا
خليتيني احس باحاسيس ولا عمري حسيتها قبل كده كل حاجه مختلفه حب غرحه شغف اول مرة معرفش افهم حد او اتوقعه
عشقت برائتك تعبيراتك تصرفاتك الطفوليه بساطتك
شخصيتك المحيرة وخجلك وارتباكك لما بقرب منك حسيتك بنتي وحبيبتي ومراتي وامي واختي حسيتك نصي اللي كنت بدور عليه
معرفتش معني العشق غير معاكي لو دا كفايه علشان تقبليني وتكملي حياتك معايا فا.....احتضنته ملك حتي قبل ان يكمل
فقد سمعت الكلمات التي تتمني سماعها قد سمعتها واخيرا من اياد ماذا تريد اكثر
حملها اياد ودار بها وهما يكادان يحلقان من فرط الفرحة
ملك اياد هدوخ
وضعها اياد علي الفراش برقة بالغة كانه يضع قطعه من الزجاج الذي ېخاف ان يكسرها
واخذ ينظر اليها في شغف وعشق شديدين
اخذت ملك تتنفس بسرعة كبيرة وهي مغمضة العينين
فتحت عينيها ببطئ فوجدته امامها مباشرة لا تتعد المسافة بينهما عدة سنتيمترات
اسند راسه علي راسها
اياد عارفه كل مرة بشوف فيها عينيكي بحس اني اول مرة اشوفها
قلبي بيدق جامد كانه عاوز يخرج لعندك مبقدرش اتحكم فيه
وانا معاكي بحس اني لسه مراهق مستعد اعمل اي حاجه وكل حاجه علشان تبقي مبسوطه واشوف ابتسامتك اللي سحرتني فضلت اكابر واعاند نفسي واقنعها اني مش بحبك لحد مابقي قلبي ليكي لوحدك انتي مش عارفه انتي بالنسبه ليا ايه بحس اني زي المچنون من غيرك وببقي مچنون برضوا لو حد قرب منك او حاول يكلمك بحس بڼار جوايا عاوزك ليا لوحدي محدش يقاسمني فيكي بحبك
ومستحيل اخلي حد يبعدني عنك مهما حصل
وضع قبلة حانية علي جبهتها اما هي فكانت تبكي من فرحتها كان قلبها يتراقص فرحا علي اثر كلماته فاياد زوجها وحبيبها يعشقها من البداية لم تكن مجرد تخيلات يصنعها عقلها ليرضي قلبها لم يكن يتخيلها انجي بل احبها لذاتها فهو قد احب ملك عشقها وحدها
ابتعد عنها قليلا كي يري عيناها
مسح دموعها بيده
اياد اوعي ټعيطي تاني وانا جنبك فاهماني
اومات راسها بسعادة بالغة فهي الان اسعد امراة علي الكون
اقترب منها اكثر لكي يسرقا من الوقت لحظات سعادتهم الخاصة تلك التي كتبت لهما كي يرويا بها هذا الحب بينهما
اكتملت سعادتهما وزواجهما وحبهما ايضا واصبحا شخصا واحد
واستيقظا سويا فجرا
استيقظ اياد من نومه قبلها
ابتسمت ملك بخجل ما ان راته
ملك صباح الخير يا اياد
اياد صباح الفل يا عيون اياد
وقلب اياد شعرت بالخجل الشديد فانكمشت داخل ذراعيه احتضنها وهو يبتسم لبرائتها تلك
اياد مش يلا بينا بقي علشان نصلي ولا ايه
ملك يلا
ولاول يوما منذ زواجهما يؤمها اياد في صلاة الفجر كانت تلك من اسعد الايام في حياتها
وبعد انتهاء الصلاة
اياد علي فكرة انجي مشيت
ملك .............
اياد انا فهمت انجي كل حاجه
ملك بضيق انا تعبت من كل حاجه ومش عاوزة اي حاجه في الدنيا كلها غير ان كل واحد يبقي سعيد في حياته
احتضنها اياد واخذ بيدها
اياد يلا قومي
ملك هنروح فين
اياد تعالي بس
ملك امري لله
ذهبا سويا للشرفة لمشاهده غروب الشمس
ملك سبحان الله حلو اوي
عارف يااياد انا فعلا النهاردة اسعد واحدة في الدنيا
قبل اياد جبهتها
اياد والله العظيم مش قدي
ملك عاوزة اعترفلك اعتراف
اياد اشجيني
ملك فاكر اول مرة اتقابلنا
اياد احم دا انتي قلبك اسود اوي
ملك بابتسامه لالا مش قصدي كده
انا تنحت اول ما شفتك ومردتش عليك صح فاكر
اياد طبعا ودي حاجه تتنسي
ملك انا كنت بحلم بيك من قبل ما اشوفك
اياد ايه!!!!!
ملك اه والله
ودا اللي خلاني اتنح كده
انا اټخضيت واستغربت ساعتها وفضلت اقول لنفسي
مش معقول تكون بجد نفس الطول والملامح ولون العيون حتي نفس الصوت لدرجه اننا كنت عاوزة المسک علشان اتاكد انك بجد
ضحك اياد ازاي
↚
ملك في الاول كنت مش باين يعني ملامحك
بس بعد فترة ابتديت اشوف ملامحك وادور عليك في وشوش كل الناس كنت ساعات بقعد اقول لنفسي اكيد مش هلاقيك واكيد دا من خيالي وانك شخصية خيالية ملهاش وجود لحد ما لقيتك يوم ما جتلنا
احتضنها اياد
اياد ودا الشئ الوحيد اللي يفسر سلوكك في اليوم دا
فعلا ربنا سبحانه وتعالي ليه حكمته في كل حاجه بتحصلنا
ملك فعلا
ظلا جالسين هكذا لفترة طويلة
خلدت ملك الي النوم بين ذراعيه
فجلس يتاملها بعض الوقت
وبعد عده ساعات دخلا سويا لتحضير طعام الافطار
بعد الظهر سمع اياد هاتفه
كريم انت في البيت
اياد ياعم طيب قول السلام عليكم ازيك يااياد اخبارك اي حاجه
كريم ياعم اخلص
اياد اه في البيت
كريم انا جايلك
اياد في حاجه
كريم لالا مفيش متقلقش
اياد هستناك
ملك خير في ايه
اياد دا كريم
ملك خير
اياد مش عارف والله قالي انا جايلكوقفل
وبعد وقت قليل وصل كريم فذهب للترحيب بملك واحتضنها فلقد استاق اليها كثيرا في الفترة الاخيرة
شعر اياد بالغيرة من كريم
اياد انت اټجننت بتغير من اخوها
اياد اه بغير
اياد دي هي اللي مربياه
اياد بلا مربياه بلا بتاع بقي
اياد ايه يا عم كريم خف يا خويا
احتضنه كريم
كريم معلش بقي يا اياد ملك كانت واحشاني جدا
اياد ماشي يا عم يلا ادخل
كريم جوزني اختك
اياد يابني طيب اقعد طيب خد نفسك
كريم حد قالك اني جاي جري
اياد ههههههههه ايه العسل دا ماشاء الله دمك طالع خفيف كدة لمين
كريم هزر مهو اصلك مش فاهم ولا عارف احساسي
نظر اياد تلقائيا لملك فوجدها تنظر اليه هي الاخري
ابتسم هو وارتبكت هي واحمرت خجلا
اياد انا اكتر واحد عارف احساسك بس خلينا نسال ميرا
كريم ولو مجوزتوهانيش هخطفها واتجوزها
اياد يابني ادم اعمل اعتبار ليا حتي
كريم دا ملوش علاقه بدا
اياد ماشي ياخويا بس اديني وقتي بس وباذن الله خير
كريم بس المهم متتاخرش وتجيبلي الموافقه
اياد يابني ادم اصبر وبشر الصابرين
كريم انا صابر بقالي كتير
اياد ماشي ياصابر
كريم بابتسامة سمجه جوزك دا عسسل ياملك والله
اياد والله هعمل كل اللي اقدر عليه بس ربنا يقدرني عليكو
فعلا هتبقوا حله ولقت غطاها
ملك فعلا
كريم ملكوش دعوة انا موافق بس خلصوا وجوزوهاني
ملك ربنا يكون في عونك ياميرا يارب ليه مجبتش ريم وميرا معاك دول واحشني جدا
كريم ريم وميرا عندهم محاضرات
اياد طيب متكلميهم يجوا يتغدوا معانا
كريم طابخين ايه النهاردة
ملك هو انا لحقت دا انت طبيت علينا زي القضي المستعجل
كريم ايوة برضوا هتعملي اكل ايه
ملك تصدق مش عارفه
اياد تصدق ولا انا
كريم تصدقوا والله فعلا لاقين علي بعض ماجمع الا ماوفق
ابتسمت ملك بخجل.
ملك هدخل انا بقي اشوف الغدا
جلس هو واياد يتحدثا في الكثير والكثير من المواضيع
وبعد وقت قليل وصلت الفتاتان
فتوجها للترحيب باياد
ميرا بداخلها استغفر الله العظيم هو في البيت وفي الكليه
ريم انت هنا من بدري
كريم يعني
ميرا وريم طيب هنروح لملك بقي
رحبت بهم ملك بدفئ واشتياق فحقا قد اشتاقت لشقيقتيها
فهي تعتبر ميرا مثل ريم تماما
ملك
↚
يلا بقي علشان الاكل لحسن كريم هياكلنا لو اتاخرنا خمس دقايق كمان
حضرت الفتيات المائدة وساعدا ملك في وضع الطعام
ملك يلا علشان الاكل
وجلسوا سويا لتناول الطعام في جو يسوده الدفئ والمزاح
وبعد تناول الطعام استاذن كلا من ميرا واياد وذهبا سويا لغرفة المكتب
عند ملك
ملك انجي جت علي فكرة
ريم ايه!!!
هي فين
ملك كانت قاعده معايا هنا كام يوم كده
وبعدين مشيت
كريم واياد
ملك كان متضايق اكيد بس محبش يضايقني وبعدين هو عارف ان بابا وجدو مش هيسامحوها او حتي يدخلوها البيت
ريم بابا وجدو لو شافوها احتمال
ملك انا عاوزة اكلم بابا وجدو في انهم يرجعوها البيت ويسامحوها
كريم دي متستاهلش اي حاجه
ملك عيب ياكريم انا عارفه انك متضايق بس دي اختك الكبيرة
ملك انا بس عاوزاكوا ترحبوا معايا بالفكرة
علشان انا عارفه بابا وجدو
ريم حاضر ياملك
لم يعلق كريم فنظرت اليه ملك مستعطفة
رد بامتعاض حاضر ياملك امري لله
في غرفة المكتب
اياد اقعدي يا ميرا
ميرا مش عارفة قلقانة منك ليه
اياد ضاحكا دا انا غلبان
ميرا علي الاخر
اياد كريم طالب ايدك
ميرا مين!!!!
اياد كريم اخو ملك
ميرا مش بقولك قلقانة
ميرا طيب ممكن تديني وقت تفكر
اياد طبعا
ياحبيبتي خدي وقتك علي الاخر
في هذا الوقت كان هناك صراعا دائرا بداخلها فقد كان قلبها يحثها علي الموافقة بينما يرفض عقلها التحدث حتي عن الموضوع
لم تفهم ماذا هذا الشعور او ما تلك الاحاسيس
اما اياد فكان سعيدا لانه يعلم شقيقته فهي فقط تحتاج لوقت كي تقنع عقلها
وبعد عده دقائق خرجا سويا من المكتب
ميرا اوبا اجتماع مغلق وشكلهم بيخططوا لمصېبه
ريم هههههههه لا مصېبه ولا حاجه بس بنحاول نعمل تحالف علي بابا وجدو
كريم انت موافق يا اياد
ميرا انا مش فاهمه حاجه
نظر اياد لملك في عدم تصديق
اياد في خفوت معقول ناويه تقنعيهم انهم يتقبلوا انجي تاني
اياد مش معقول ياملك
ميرا حد يفهمني ياجماعه
اياد انجي رجعت
ميرا ايه!!!!! من امته
اياد من كام يوم
ميرا وبعدين
اياد ولا قبلين قعدت معانا هنا كام يوم ومشيت
نظرت ميرا لملك في صدمة ودهشة
ميرا وبعدين
اياد ولا قبلين
ملك انجي دلوقتي محتاجه ناس بيحبوها جمبها ناس يساعدوها تطلع من اللي هي فيه انجي لوحدها علشان كده بتتصرف كده
محتاجه حد يدلها للطريق
نظر اليها اياد في عشق وكانت عيناه تنطقان بالاف الاحاديث
اياد حقا ملاكي انتي ياحلوتي الصغيرة
ميرا والله ياملك عمري ماشفت حد بيفكر كدا
اياد ولا هتلاقي
هيا ملك واحدة بس في الدنيا كلهااسيرة العشق
الفصل السادس عشر
شعرت ملك بالخجل اثر اطراء اياد لها
كريم وميرا في نفس اللحظة وكانهما يعزفان علي الة موسيقية
كريم وميرا تيرا را رارارا تيرارا
اڼفجر الجميع ضاحكا
اياد فعلا يابني والله لاقين علي بعض نفس الغتاته
ريم ههههههههههههه اه والله
نظر كريم لميرا نظرات عشق
كريم والله بقول كده من زمان بس اعمل ايه بقي في الناس اللي مش حاسيين
اياد خف يا عم الحونين انت هتسوق فيها
كريم حاضر حاضر يا خويا
ريم طيب انا بقول نمشي بقي علشان منتاخرش علشان احنا مقولناش لبابا وجدو
↚
ميرا وانا سايبه ماما لوحدها
اتي لاياد هاتف عمل فذهب ليجيب
استاذنت ميرا للذهاب للمرحاض
وجلسا ملك وريم يتحدثان
خرجت ميرا فوجدت احدا يجذبها
ميرا بفزع ايه في ايه
اقترب منها كريم
ميرا انت عاوز ايه يا بني ادم انت
وفي حد يعمل كدة اصلا
كريم وهو مازال يتجه نحوها بخطوات ثابته
كريم انا
ظلت هي ترجع للوراء حتي اصطدمت بالحائط
وضع يده ليمنعها من الذهاب
كريم اعملي حسابك اننا هتتجوز في اقرب وقت
ارتبكت ميرا لاقترابه منها لهذه الدرجة
ميرا هاه بس... بس... بس انا مش موافقه
كريم لا انتي موافقه
ميرا بعند لا
اقترب منها اكثر
كادت هي ټموت خجلا
كريم ولو
قلتلك اني بحبك ومن اول يوم شفتك فيه وانك ملخبطاني برضوا من اول يوم شفتك فيه مش مخلياني عارف اتلم علي بعضي
ولا حتي اركز في اي حاجه بنسي كل حاجه وانتي موجوده
بنسي الكلام نفسي والناس مبشوفش غيرك خليتيني اعدي مرحله العشق والجنون خليتيني اغير پجنون
كانت تشعر في ذلك الوقت بانها تكاد تحلق من فرط فرحتها
وايضا بالخجل من قربه لهذه الدرجة
وبعد وقت قليل سمعا صوت ريم
ريم ياميرا يابنتي يلا علشان منتاخرش
ميرا بتوتر وسع بقي من هنا
شعرت بان قلبها يكاد يخرج من مكانه من سرعه دقاته وسمعت كل اجراس الانذار ترن في عقلها يجب عليها التحرك ان ټصفعه حتي الان ولكن لا تعرف لما لا تستجيب اطرافها لاي شئ هكذا
ابتسم كريم ما ان راي خجلها وارتباكها
كريم انتي بتاعتي ياميرا بتاعتي
تركها وذهب لشقيقتيه
كريم مش يلا بقي ياريم
ريم استني ميرا يابني
ركضت ميرا الي المرحاض مرة اخري وهي تضع يدها علي قلبها
عساها تطمئنه فيهدا من وتيرة سرعته ترتسم علي ابتسامة بلهاء تتلمس موضع القبلة و تتذكر كلماته التي مايزال صداها في اذنه
خرجت بعدما هدات قليلا ابتسم كريم ما ان راها
اما هي فشعرت بالخجل الشديد
ملك خلو بالكوا من نفسكوا
كريم حاضر يلا سلام
انهي اياد هاتفه بعدما كانوا قد رحلوا
اياد مشيوا
ملك اه
رسم ابتسامة ماكرة علي شفتيه وغمز بعينه لها
اياد طب ماتيجي علشان عاوزك في موضوع كده
ملك ببراءه موضوع ايه ياحبيبي
اياد حبيبي !!!!
لا دا الموضوع شكله هيطول
حملها اياد
ملك بخجل وفزع اياد
اياد هي بقي فيها اياد
اياد بقي مچنون بيكي خلاص ياحبيبتي
وذهبا الي غرفتهما
كان لاياد تاثيره علي ملك الذي لم تكن تستطع مقاومته
وكان هو سعيد لمعرفته بذلك
في سيارة كريم
ظل طوال الطريق يخطف النظرات من
ميرا
التي كانت تشعر بالخجل ولكنها لم تنظر اليه
حتي بعد دقائق وجدته سغمز لها بعينيه وهو يبتسم
في احدي المنازل في ضاحية من ضواحي القاهرة
اخدت انجي تروح وتجئ في غرفتها مثل الاسد المحبوس في القفص
انجي والله لوريكوا والله لاكسركوا زي ماكسرتوني
والله يااياد لاحرمك من ملك للابد
واخذت تفكر في خطه من خططها الشيطانيه كي تتخلص من شقيقتها وټحرق قلب زوجها
فالتقطت هاتفها وقامت بمهاتفه احدهم
وفي نهايه المكالمة
انجي مستنياك
الشخص تمام ياست هانم
انجي متتاخرش
الشخص حالا ياست هانم مسافه السكه
ظلت في انتظار هذا الشخص المجهول الذي وصل بعد وقت قليل
يسري هاه ياست هانم اؤمريني
انجي عايزاك في حوار كده
يسري من عيني ياست هانم
↚
يسري اعتبريها تمت ياهانم
انجي مش عاوزة غلطه في العمليه دي ومش عاوزة حد يعرف انتو مين حتي جوزها نفسه وعاوزاكوا تشوفوا اكتر طريقه
يسري واضح انك معبيه منهم اوي ياهانم
انجي اوي يايسري ومعتمده عليك تخلصني منهم
يسري اعتبريها تمت ياست هانم
بس اديني صورة ليها ولجوزها
وبالفعل اخرجت صورة تجمعهما سويا
انجي ادي الصورة
يسري حلوة وخسارة في المۏت
انجي مترغيش كتير يا يسري واسمع الكلام
يسري حاضر يا ست هانم واعتبري كل حاجه خلصت
انجي ماشي يايسري
ثم التقطت مظروف مملتئ علي اخره بالاموال التي تكاد تنضح منه واعطته اياه
انجي وادي نص المبلغ والنص تاني بعد ما تخلص
يسري متشكرين ياست هانم
هبط يسري من منزلها وهاتف رجاله واعطاهم العنوان والبيانات وكلفهم بمراقبة ملك
في منزل ملك واياد
استيقظ اياد قبلها بوقت قليل واخذ يتاملها اثناء نومها
ملامحها برائتها وتلك السعادة التي تكلل وجهها الجميل
فتضئ قسماته
اياد اد ايه انتي بسيطه ياملك
بريئهجميلة وبشوشه حتي وانتي نايمة
استيقظت هي بعد وقت قليل
فتحت خضرائها ببطء وتكاسل فراته راقد الي جوارها يستند براسه علي مرفقه
شعرت بالخجل لدي نظراته المتفحصه
وحاولت ان تعدل هيئتها
فالبالتاكيد شعرها مبعثر اثر نومها
ملك بتبصلي كدة ليه
اياد اصلي مكنتش اعرف ان في ملايكة بينزلوا علي الارض
ملك وعرفت منين بقي
اياد لا انا شوفت بعيني ومحدش قالي
ملك بابتسامة شوفت ايه بقي
اياد شوفت الملاك وهو نايم
ملك بابتسامه وياتري بقي شكله ازاي
اياد اجمل حاجه ممكن يشوفها الواحد في الدنيا حاجه بريئه كدة
مبقتش موجودة في دنيتنا
ملك بتوتر وخجل انا هروح بقي
اياد هتروحي فين
ملك هاه
ابتسم اياد
ملك يوه خلاص بقي يا اياد
اكتفي اياد باحتضانها ضاحكا علي خجلها
وقاما سويا لمشاهدة التلفاز
ملك عاوزين نبقي نعزم بابا وجدو وماما
اياد كنت لسه هقولك والله
ملك بابتسامة ماشي
اياد انتي فاضيه امته
ملك في اي يوم تحبه
اياد والمستشفي
جذبها اياد الي احضانه
اياد انا عارف ياحبيبتي انك خاېفه
و متوترة لسه
بس دا كان عرض واحد وعدي بخير الحمد لله فمش معقول هندمر حياتنا ونوقفها علشانه
اياد بصي ياحبيبتي خدي وقتك في انك تبقي كويسه بس المهم انك تبقي كويسه فاهماني
ملك بابتسامه فاهماك
ظلت تشكر الله كثيرا علي اياد هذا الرجل الذي تجسد فيه الاب والاخ والزوج والعشيق والحبيب وحتي الصديق
ملك شوف اكتر يوم تكون فاضي فيه
علشان نقضي اليوم كله سوا من اوله لاخره
اياد تمام ومحتاجين برضوا نشوف ميرا وريم وكريم علشان المحاضرات والكليه وكده
ملك اه صحيح ميرا ردت عليك
اياد بابتسامة ميرا اختي موافقه بس هي محتاجه وقت تقنع عقلها
ملك ربنا ييسرلهم الاحوال
اصلا هي خسارة في الواد كريم
اياد بالعكس كريم اكتر حد هيحبها في الدنيا
ملك وعرفت منين
نظر اياد لملك في هيام وعشق
اياد من نظرات عيونه
النظرات دي انا عارفها كويس
ابتسمت ملك فقد فهمت ما يرنو اليه
↚
في صباح اليوم التالي
ذهبت ملك لزيارة جدتها ووالدها لتخبرهم باجتماع الغداء ثم مرت علي منار لاخبارها ايضا واتفق الجميع علي يوم الجمعه
ومر باقي اليوم دون تحداث تذكر
في مساء اليوم التالي
في شركة اياد السيوفي
اعلنت الساعة عن تمام السابعة
حمل اياد هاتفه ومفاتيح سيارته
وتوجه الي الجراج
اخرج سيارته
ولكن فجاء سمع صوت هاتفه
انجي اياد انا انجي ولو سمحت استني متقفلش التليفون
اياد پغضب عاوزة ايه يا انجي
انجي انا خاېفه جدا في حرامي في البيت ومش عارفه اعمل ايه
الله يخليك تعالي علشان انا خاېفه جدا
شعر
بالحيرة الشديدة
ايذهب لاجل ملك والانسانيه ام لا يتدخل !!
وبعد عده دقائق
اياد طيب طيب انا جايلك اديني العنوان
انجي 27شارع
اياد مسافه السكه ومتتحركيش من عندك
دلف الي سيارته وتوجه الي العنوان وفي طريقه ارسل لملك برساله نصيه ليخبرها انه سيتاخر قليلا لكيلا تقلق
وبعد عده دقائق وصل الي المنزل
ففتحت له انجي ويبدو علي ملامحها الړعب الشديد
دلف اياد الي المنزل وبدا بتفتيشه ولكنه لم يجد احد
اياد مفيش حاجه خلاص مشي
القت انجي نفسها بين ذراعيه وهي تبكي
انجي انا خاېفه اوي ليكون مازن باعتلي حد
ابعدها اياد عن ذراعيه وهو يسالها
اياد مين مازن
انجي دا واحد كان بيحبني زمان
اياد وهو ممكن يعمل كده
انجي پبكاء ايوة انا خاېفه اوي يا اياد واسفه جدا لاني كلمتك دلوقتي بس ملقتش حد غيرك اتصل بيه
اياد مفيش اي حاجه ياانجي محصلش حاجه مټخافيش
ولو حابه ممكن تيجي تباتي عند ملك
انجي لا لا خلاص انا هبقي كويسه
وظلت تبكي اكثر واكثر
اياد خلاص ياانجي
انجي انا اسفه جدا تحب تشرب حاجه
اياد لا شكرا انا لازم امشي
انجي لالا خليك هنا ثواني هجيبلك عصير
اياد ملهاش لازمه يا انجي لازم امشي علشان ملك لوحدها في البيت
انجي متخفش مش هتاخر
احضرت له العصير سريعا
انجي اتفضل
اياد شكرا
التقطه اياد منها و تناوله سريعا لكيلا يتاخر
وما ان انتهي منه حتي اصبح لا يشعر باي شئ حوله
بدات رؤيته تتشوش والارض تهتز تحت قدميه
اسندته انجي ووضعته علي الاريكة ثم اخرجت هاتفه وارسلت رسالة اخري لملك تخبرها انه سيقضي الليله في الشركةاسيرة العشق
الفصل السابع عشر
في منزل ملك
كانت تنتظره في
↚
الشرفة حينما وصلتها رسالته الاخيرة
ملك خير يارب ياتري ليه هتبات في الشغل النهاردة
خرجت من الشرفة واحضرت بعض الوسائد والاغطية ووضعتهم علي الاريكة القريبة للباب لكي تشعر به حين يعود ظلت هي طوال الليلة تنتظره علي الاريكة علي امل ان ياتي في اي لحظة ولكن اقترب الصباح ولم ياتي او حتي يهاتفها
ملك الصبر طيب يا ملك وراه شغل اكيد مش بيدلع يعني
في منزل انجي
استيقظ اياد من نومه علي اشعه الشمس شاعرا بالم فظيع في راسه
اخذ ينظر حوله في فزع تري اين هو
حتي شاهد انجي اخذ ينظر اليها پصدمة وخوف محاولا استيعاب ما حدث ليلة امس
تري ماذا فعل
لالا لا يعقل ان يكون قد خان ملك
تاكدت ظنونه عندما وجد ملابسه وملابسها مبعثرة باهمال علي الارض
نعم فلقد خاڼها فعل الشئ الوحيد الذي يمكنه كسر اي امراة
نعم لقد خاڼها ومع من مع شقيقتها
كسر قلبها ومزقة حطم قلب حبيبته لقد حطم ملك
كان يشعر بالضياع والالم والحيرة
ډفن راسه بين ذراعيه شاعرا بالم ېحطم قلبه
يالله ماذا فعلت
لقد اغضب الله وارتكب احدي الكبائر لقد ازني لا وليس هذا فقط بل ارتكب اشنع الاشياء في حق امرائته
بعد وقت قليل استيقظت انجي
انجي بابتسامه صباح الخير
كان هو يحدق بها مدهوشا مصډوما
انجي ثواني والفطار يكون جاهز
اياد پغضب انتي ايه قوليلي انتي معموله من ايه
مش حاسه بتانيب ضمير مش حاسه باي حاجه ناحيه ملك
البني ادمه اللي انتي خنتيها دي اختك انتي ازاي كده
انجي ملك هي اللي خانتني لما خدت حاجت مش بتاعتها
وانا مضربتكش علي ايدك بالعكس كل حاجه حصلت بكامل ارادتك يااياد يعني انت مش مظلوم
كانت كلماتها مثل الاسواط التي تؤلم قلبه
رفع يده دون وعي وصفعها علي وجهها
اياد انتي ازاي كده انتي ازاي بالحقارة دي انتي مش بني ادمه انتي شيطانه
انجي وانت مش ملاك يا اياد
اللي حصل امبارح كان بكامل رغبتك انا مضربتكش علي ايدك او اجبرتك علي اي حاجه كل اللي
حصل اننا سرعت الاحداث شويه
يعني انت كمان خاېن يا اياد مش انا لوحدي وان كنت فاكر اني هسكت وهعدي الموضوع تبقي غلطان
ظل ينظر اليها لعدة دقائق
ثم ارتدي ملابسه وهبط مسرعا لاسفل قبل ان يختنق
هبط وهو ېصرخ بداخله
كيف سيواجهها كيف سيخبرها
او من الافضل ان يسال نفسه
ماذا سيخبرها
اسيخبرها انه خائڼ حقېر
اسيخبرها انه بعدما اعطاها الامان والمحبة وحمل قلبها تركه يسقط ليتمزقق مئات القطع
ايخبرها انه لم يختر الا شقيقتها من بين كل بنات حواء لېخونها معها
ايخبرها ان زوجها فارسها كما تسميه اصبح خائڼا حقېر ان زوجها اصبح مذنب ژاني ماذا يفعل ايخبرهاانه لم يعد يستحقها لم يعد يستحق انثي بكل تلك البراءة والنقاء
لقد دنسته ذنوبه وخطياه حتي اصبح الشيطان افضل منه
اخذ يبكي بصمت وهو لا يعرف ماذا يفعل تري ماذا سيكون رد
فعلها اذا علمت بالتالكيد لن تسامحه وهو لن يستطع العيش ولو لدقيقة واحدة دونها
وبعد وقت طويل من التفكير قرر العودة للمنزل فكل مايريده الان هو الارتماء في احضانها والبكاء البكاء كالطفل الصغير
فتح الباب بهدوء فوجدها ترقد علي الاريكة في هدوء وبراءة كالاطفال
اخذ يلعن نفسه في صمت شعر وقتها بمدي خسته ووضاعته
ففي الوقت الذي كان ېخونها فيه ويقضي ليلته في احضان اخري كانت هي تنتظره علي الاريكة
استيقظت ملك بعد دقائق من دخوله فلقد شعرت به
ملك بابتسامة ناعسة حبيبي حمد لله علي السلامه
قلقتني عليك
شعر في ذلك الوقت انه يتمني ان يركض الي احضانها مثل الطفل الصغير كي يبكي ويبكي ويبث لها همومه ويتمني ان تسامحه
اياد بابتسامه حزينة ايه اللي منيمك هنا
ملك كنت مستنياك
ثواني واحضرلك الاكل اكيد ماكلتش اي حاجه من امبارح
ثم تركته وذهبت للمطبخ
وما هي عدة دقائق بعد دخولها حتي شعرت به يحتضنها من الخلف
واضعا راسه علي كتفها
ابتسمت واستدارت لمقابلته
ملك مالك يا حبيبي
اياد انا محتاجلك اكتر من اي وقت
احتضنته ملك
ملك وانا جمبك ياحبيبي هفضل جمبك دايما مهما حصل
اياد وعد
ملك وعد
تناول يدها وخرجا سويا اجلسها علي الاريكة وجلس بجوارها واضعا راسه علي صدرها
مثل الطفل الصغير الذي يختبئ في احضان والدته عندما ېخاف او يخطئ
وتشبث بها بقوة احتضنته هي بدورها
ملك فيك ايه بس قولي
اياد تعبان ياملك ومحتاجلك جمبي
ملك انا جمبك اهو وعمري ماهسيبك
اياد وعد
ملك وعد
اخذت تمسح علي شعره وهي حزينه لحالته
وتشعر بالحزن اكثر لانها لا تعرف ماذا تفعل لتخفف عنه فليس بيدها حيلة غير الدعاء
وبعد وقت قليل وجدته قد خلد الي النوم
ملك ياتري فيك ايه يا اياد انا عمري ما شوفتك بالحاله دي قبل كده
يارب يسرله اموره
مر يومين كاملين بعد تلك الحاډثة
مرا علي اياد وكانهما قرنين
كان جالسا في غرفته دائما
ينتظر قدوم انجي كي تخبر ملك عما حدث كان خائڤا حد المۏت ان تتركه ملك فهو لن يتحمل ذلك
لن يستطع ان يعيش بعالم ليست هي به
لقد اصبحت هي ملاذه وسكنه امنه وامانه
اصبح كالطفل الصغير دونها
فكيف يعقل ان يستطع طفل صغير النجاة دون والدتهاسيرة العشق
الفصل الثامن عشر
اعدت ملك كل مايلزم من اجل التجمع العائلي في يوم الجمعه
كان الجميع يشعر بالسعادة لاجل هذا التجمع
اما اياد فكان يجلس معهم بجسده فقط اما قلبه وروحة فكانا مصفدين بالاغلال
اغلال الخۏف والانتظار
كانت تلك اللحظة الاولي في حياته
التي يفهم فيها معني وقوع البلاء خيرا من انتظاره
كانت ملك تشعر به جيدا وتعلم انه يتالم كثيرا ولكن لم تدري ماذا يجب عليها ان تفعل
ملك اسمعوني ياجماعه لو سمحتوا
الكل في ايه ياملوكه
ملك انا النهاردة عاوزة اعلن عن مفاجاة
الكل ايه
ملك ميرا وافقت وقريب اوي هنعمل الخطوبه
اتجهه كريم ناحية ميرا بسرعة البرق
ولكن راته ريم فذهبت لكي تداعب شقيقها بعض الشئ فوقفت في المنتصف
ريم رايح فين يابابا عندك
كريم اعوذ بالله منك عاوزة ايه
ريم عندك يابابا انت لسه مش جوزها
كريم هادم اللذات ومفرق الجماعات دايما فاهماني غلط ودماغك بتروح لاماكن غريبه يارومة والله
↚
ريم بحسب
اما ميرا فكادت تفقد الوعي من خجلها
الكل مبروك ياميرو
كريم شكرا ياجماعه نردهالكوا في الافراح ان شاء الله واخيرا هتجوز
ملك افتكري يامرمر ياروحي اني حذرتك
كريم بقي كده ياملك بدل ما تقولي للبنيه كلمتين حلوين عني تخوفيها مشكرين مشكرين انا هروح لاياد هو يتصرف
كريم قولها حاجه يا اياد
اياد هاه بتقول ايه
كريم لا دا انت مش معانا خالص
لاحظته ملك فقررت ان تخرجه من هذا المازق
ملك اكيد حبيبي بيفكر فيا مش كده
ابتسم وعيناه تفيض بكل الاحاديث
اياد هو انا بنساكي اصلا
ريم الله
راعوا ان في سناجل هنا ياجماعه
اڼفجر الكل ضاحكا لتعبيراتها
ريم عقبالي يارب
ملك ضاحكة قرب يارومة ان شاء الله
فريد انا كمان عاوز اقولكوا علي حاجه
ملك كلنا اذان صاغية
فريد انا ومنار قررنا نتجوز
ملك بفرحه بجد
منار بخجل ان شاء الله
اياد بفرحه الف مبروك
ريم الله هيبقي عندنا اتنين كابلز جداد
ميرا وكريم بسعادة الف مبروك
ملك انا عاوزة اقولكوا علي حاجه
الكل قولي ياملوكه
ملك انجي رجعت
فريد پغضب ايه
ملك انجي رجعت
عبد الحميد عايزة ايه بقي ان شاء الله
ملك انا عارفه ان كلكوا متضايقين بس والله العظيم انجي محتاجانا كلنا جمبها ودا اكتر وقت هي محتاجانا فيه دلوقتي هي لوحدها ومفيش حد جمبها محتاجه الناس اللي بيحبوها علشان يقوموها ويدلوها علي الطريق
منار بس ياملك.........
ملك علي فكرة
انجي كانت قاعده هنا معانا
منار وفريد وعبد الحميد پصدمه ايه!!!!!!
ملك ايوة جات وقعدت معانا كام يوم ومشيت
عبد الحميد طيب ملك ومش عارف اقولك ايه اما انت بقي يااياد ازاي تدخلها بيتك بعد كل دا
لم يعلم ماذا يجيب في هذا الوقت ولكنه قرر ان يتصرف بشكل طبيعي
اياد ياجدو انجي دلوقتي عندي اخت مراتي وبس
ومكنش ليها مكان تاني تروحه ومينفعش ابدا اقفل بابي في وشها
ملك الله يخليكوا سامحوها ورجعوها البيت
فريد والله العظيم انا مافاهمك ياملك
ملك جربوا مش هتخسروا حاجه ادوها فرصه واتنين وتلاته
عبد الحميد انتي اكتر واحدة عارفه انتا اديناها فرص كتير ياملك
ملك معلش ياجدو ادوها تاني وتالت انا عارفه انكو مش هتسيبوها وهي محتاجاكوا انا متاكده انوا هتسامحوها وتساعدوها
عبد الحميد امرنا لله يابنتي انا عارف دماغك ناشفه
ملك بفرحه شكرا ياجدو ربنا يحفظكوا ليا يارب انا هروح اتصل بيها
وبالفعل هاتفتها
انجي ودي عاوزة ايه دي
ولم تجيب فلم تياس ملك بل ظلت تحاول عده مرات حتي اجابت
ملك السلام عليكم ورحمة الله
انجي وعليكم السلام
ملك انتي فين ياجيجي
انجي عاوزة ايه
ملك ممكن نقعد نتكلم شويه سوا
انجي بس.......
ملك مش هاخد من وقتك كتير ومش هتخسري حاجه
انجي طيب
انا في
ملك طيب ياحبيبتي
بكرة ان شاء الله هعدي عليكي
انجي تمام
اغلقت الهاتف وهي سعيدة وعقدت العزم الا تعود الا وهي معها
ان توصلها للطريق القويم لن تتركها في هذا الطريق الذي تسير هي فيه
وبعد عده ساعات ذهب الجميع
ملك انا مبسوطه اوي ان بابا وجدو وافقوا
اياد بحزن متامنيش لانجي ياملك
ملك انا عارفه ان تصرفاتها غريبه بس والله دا بسبب اللي حصل معاها واوعدكم اني هغيرها مش هسيبها لشيطانها ونفسها يلعبوا بيها
اياد ربنا يهديها ياحبيبتي
ملك اللهم امين
ولكن في هذه المرة كان هو من يحتاج ان يشعر بالامان
في صباح اليوم التالي
بعدما ذهب اياد لعمله ذهبت ملك لانجي
انجي اتفضلي
ملك شكرا ياجيجي
انجي ممكن تقوليلي جايه ليه
ملك ايه رايك نفتح صفحه جديده ننسي كل اللي فات بابا وجدو وكريم وريم مستنينك في البيت وكلنا ناويين نفتح صفحه جديده ايه رايك
انجي بدموع زائفة بعد كل اللي حصل واللي عملته واللي قولتهولك
ملك احنا هنبدا صفحه جديده ونقطع الكشكول القديم
انجي بندم زائف انتي ازاي كده ياملك ازاي هتسامحيني بعد كل اللي عملته واللي قولته
لم تتحمل ملك زؤية شقيقتها تبكي فجذبتها الي احضانها
ملك ياهبله دا انتي بنتي قبل ما تكوني اختي متنسيش
انجي انا وحشه فعلا ومستحقش اي حاجه
ملك خلاص بقي ميبقاش قلبك اسود احنا هننسي اللي فات ونبدا سوا من اول وجديد
انجي بابتسامة تمام
ملك يلا بقي قومي علشان نجهز هدومك
وبعد وقت قليل هبطا من المنزل
وهاتفت ملك ريم لاخبارهااسيرة العشق
الفصل التاسع عشر
رحبا بها ريم وكريم علي مضد لاجل ملك اما فريد وعبد الحميد فرق قلبهما لرؤيتها احتضنها فريد
فريد اوعي تعملي فينا كدة تاني
عبد الحميد اياكي تسيبي البيت تاني لو كنتي قولتلنا واتكلمتي معانا مكناش هنجبرك علي حاجه
انجي منا اتوترت ومعرفتش اعمل اي حاجه معرفتش اتصرف
سامحوني انا عارفه اني كنت وحشه اوي معاكوا وضايقتكوا كلكوا حقكوا عليا
ملك احنا قولنا خلاص بقي وهنفتح صفحه جديدة
الكل ايوة ننسي اللي فات
شعر الجميع بالسعادة لاجتماعهم مرة اخري ولكن سعادتهم كانت اكبر لندم انجي علي ما فات
وتحدد موعد خطفه كريم وميرا وايضا عقد قران منار وفريد
وانشغل الجميع بالتحضيرات لها
اما اياد فتاب لله واخذ يستغفره كثيرا عما فعل وطلب منه العفو والرحمة وان يتقبل توبته ويسامحه وتعلم درس مهم في هذا الوقت
تعلم ان ابواب الفتن من السهل واليسير لاي شخص الوقوع
↚
فيها ولهذا حذرنا رسول الله صلي الله وسلم واخبرنا انه من السهل الوقوع فيها ولا يجب علينا ان نظن اننا اقوياء ولن نقع فيها ونقرر ان نفتح هذا المدخل ظنا منا اننا سنقدر لاننا سنقع بها وسنندم اشد ندم
وفي هذا الوقت تذكر حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم
عن النواس بن سمعان رضي الله عنه قال عليه الصلاة والسلام
ضړب الله مثلا صراطا مستقيما وعلى جنبتي الصراط سوران فيهما أبواب مفتحة
وعلى الأبواب ستور مرخاة
وعلى باب الصراط داع يقول يا أيها الناس ادخلوا الصراط جميعا ولا تعوجوا
وداع يدعو من فوق الصراط
فإذا أراد الإنسان أن يفتح شيئا من تلك الأبواب
قال ويحك لا تفتحه فإنك إن تفتحه تلجه
. فالصراط الإسلام والسوران حدود الله والأبواب المفتحة محارم الله وذلك الداعي على رأس الصراط كتاب الله والداعي من فوق
الصراط واعظ الله في قلب كل مسلم.
فتاكد وقتها ان الهروب من الفتن ليس ضعفا او جبنا ولكنه القوة في معناها فان لم نفعل ذلك نقع في تلك الفتن والذنوب فهذا هو الانسان خلق هلوعا لذلك لا يجب ان نغامر حقا حبيبي يارسول الله لا ينطق عن الهوي
عقد العزم علي اسعاد ملك قدر المستطاع سينسي كل شئ وسيبدا من جديد سيظل يدعو الا يحرمه من ملك وان تبقي الي جانبه طوال العمر سيتركها تاتي كما كتبها الله
وبعد عده ايام اقيمت حفل عقد قران منار وفريد
كانت بسيطه للغاية حضرها المقربون و الاصحاب
اياد احنا حجزنالكوا كهديه مننا اسبوع في فندق في مطروح
فريد ربنا يحفظكوا ياحبيايبي
وبعد انتهاء الحفل
ملك شكلهم كان مبسوط جدا
اياد فعلا
ملك ربنا يسعدهم يارب
اياد اللهم امين
اياد بابتسامه ماكرة ياتري بيعملوا ايه دلوقتي
ملك ببراءه اكيد ناموا اليوم كان مرهق اوي عليهم
غمز لها وابتسم
اياد طب مش يلا ننام بقي احنا كمان ولا ايه
ادركت ملك مايرنو اليه وشعرت بالخجل
ملك اياد الله بقي
اياد انتي مكسوفه مني ولا ايه دا انا برضوا في مقام جوزك
ضحكت بخجل
حملها اياد
ملك اياد !!!!!!
اياد هيييه استعنا علي الشقي بالله
واسدل الستار وصمتت شهرذاد عن الكلام المباح
في غرفة انجي
انجي بهمس العمليه تتم بعد اسبوع هيبقي في حفله خطوبه
تخطفهم هما الاتنين وهما مروحين مش عاوزة حد يحس باي حاجه
يسري متقلقيش ياهانم
قفلت انجي
انجي والله ونهايتك قربت ياملك وانت كمان يااياد كان نفسي اشوف شكلك وانت مذلول ومكسور علشان ياحرام يسيبوا مراتك
نفسي اشوف شكلك وانت سامع صريخها واستنجادها بيك وانت ياعيني مش قادر تعملها حاجه ولا هتقدر هتشوفها وهي بتتكسر قدامك ومش هتعرف تعملها حاجه والله لانتقم واخد حقي منكوا
خلدت للنوم وهي تحلم بهذا اليوم
في صباح اليوم التالي
استيقظت ملك علي رنين هاتفها
اميرة خلاص ياملك مبقاش في اميرة نسيتيني صح
ملك مرمر وحشتيني والله
اميرة هو دا اللي باخدوا منك كلام وخلاص
ملك والله بجد وحشتيني كنت مشغولة جدا والله
ايه رايك تعدي عليا النهاردة اياد هيتاخر في الشغل
تعالي نقعد سوا
اميرة ماشي ياختي مسافة السكة
ملك تمام يا حبيبتي مستنياكي
اغلقت اميرة الهاتف
ناهد ايه يا ميرو بتكلمي مين
اميرة دي ملك يا نانا
ناهد والله وحشتني جدا ايه اخبارها
اميرة الحمد لله يا نانا دلوقتي الامور بقت احسن بينها وبين اياد
وواضح انه بيحبها جدا
ناهد الحمد لله
اميرة هي اصلا تستاهل والله كل حاجه حلوة
ناهد عقبالك انتي كمان يا ميرو عاوزة اتطمن عليكي يا بنتي
اميرة لسه بدري يا نانا
ثم اشارت علي قلبها
اميرة لسه دا مدقش لما يدق هتلاقيني جيت وقولتلك علي طول ومش بعيد انا اللي اروح اخطبه
ناهد مباخدش منك غير كلام
اميرة شوفتي هتعطليني وتاخريني علي ملك هروحلها شوية ايه رايك تيجي معايا
ناهد لا ياحبيبتي روحي انتي وانا هزور امينة جارتنا
اميرة انا ابتديت اشك في امينه دي وشكلها هتطلع امين في الاخر
ناهد اتلمي يا بت انتي
اميرة ماشي يا حجه هروح انا وارجع اشوف موضوع امينه دا
وبالفعل ذهبت اميرة لمنزل ملك جلسا سويا وقصت ملك عليها كل ماحدث في الفترة الاخيرة
شعرت اميرة بالفرحة العارمة لاجل صديقتها
انتهت التجهيزات لحفل الخطب بعد عده ايام
ملك كده كل حاجه تمام حتي المكان بقي يهبل قاعه البنات جميله اوي
اياد وكمان قاعه الرجاله ربنا يتتممها علي خير
ملك اللهم امين
في يوم الحفل
ارتدت ملك فستانا من قماش القطيفة باللون الاحمر القاني ثم ارتدت فوقه خمار باللون البيج كانت تشبه الاميرات به
اخذت انفاس اياد بعيدا ما ان راها
اياد بغيرة ايه دا ياملك
ملك ايه يااياد
اياد ادخلي غيري البتاع اللي انتي لابساه دا
↚
ملك ماله يا اياد
اياد وحش اوي روحي غيريه
ملك بس كلهم قالولي حلو
اياد پغضب وانا بقولك وحش
كادت ملك ان تبكي من فرط توترها
زفر اياد بقوة واقترب منها في ثبات
اياد طيب بټعيطي ليه دلوقتي
ملك علشان انت بتقول ان الفستان وحش وانا كنت فاكراه حلو ومش عندي حاجه تانيه البسها
رق قلبه كثيرا لبرائتها
اياد خلاص خلاص شكلك حلو
ملك لا انت بتقولي كدة وخلاص
اياد لا والله شكلك حلو
ملك بابتسامة طيب يلا علشان منتاخرش
اياد اصبري رايحه فين
ملك هسبقك
اياد اللهم طولك ياروح
اصبري يابنت الناس ومتعصبينيش
ملك مالك يا اياد
اياد مليش منا متنيل كويس اهو
ملك انت متضايق من حاجه
اياد لا
ملك متضايق مني طيب
اياد پغضب وغيرة متضايق من شكلك
وانتي زي القمر كداوربنا يعدي الليله دي علي
خير ومرتكبش چريمة لو حد بصلك
ملك بابتسامة فرحه انت بتغير يا ايدو
اياد بغض النظر عن ايدو دي بس ايوة بغير ومغيرش ليه يعني
احتضنته ملك باسمة متقلقش
اياد پغضب اصبري بقي
ثم وضع عليها معطفه واخذها من يدها وادخلها الي السيارة
فلم يكن يريد ان يراها احد
اياد متخرجيش من القاعه بتاعه البنات لو الدنيا اتهدت برة
انا هبقي اتصل بيكي تخرجيلي ومتتحركيش من علي الكرسي بتاعك جوة القاعه واوعي حد يصورك
ملك بابتسامة كل دا
حاضر حاجه تانيه
اياد لا
واسمعي الكلام ياملك علشان مرتكبش چريمة
والله لولا اني عارف ان ميرا وكريم ممكن ميكملوش الخطوبة لو مجيتيش مكنتش جبتك
ضحكت ملك في هدوء
اياد اسكتي ياملك دلوقتي ومتعصبينيش ماشي مهو اصلك مش حاسه بيا
ملك بس انا مش هينفع تبقي خطوبه اختي واخويا واقعد علي الكرسي بعد اذنك يعني هبقي اتحرك شويه كده انا مش هتحرك كتير اوعدك
اياد يادي المصېبه انا بقول نرجع احسن
ملك يا اياد ياحبيبي دي قاعه بنات بس امال لو مختلطه بقي هتعمل ايه
اياد ايه!!!! نهار اسوح ومنيل عليك يا اياد والله مكنت وديتك بشكلك دا
ملك طيب طيب حاضر خلاص ياحبيبي اهدي
اياد الميكب بتاعك تقيل
ملك بس....
ملك بخجل بس.....
بس انا مش حاطة ميكب
اياد هو تقيل وخلاص
ابتسمت ملك بخجلاسيرة العشق
الفصل العشرون
انزلها امام باب القاعة تماما اخذها من يدها ليدخلها الي القاعة
اياد متخرجيش غير لما اكلمك
ملك حاضر
ابتسم ابتسامته الجانبية الساحرة
اياد وابقي اتحركي بس مش كتير
ملك بابتسامة فرحه حاضر
دلفت الي الداخل سريعا فلقد تاخرا كثيرا
ريم وميرا ايه الحلاوة دي
ملك بس علشان بتكثف بقي وكده
ميرا ايه اللي اخرك
ملك اياد اخوكي ياختي مكنش عاوزني انزل بالفستان
وقصت عليهن التفاصيل
ميرا هههههه والله اخويا دا مچنون
ريم ربنا يوعدني يارب
ملك وميرا يابنتي انتي هتتجوزي علي نفسك ولا ايه
ريم ملكوش دعوة انتو
ميرا بس فعلا عنده حق شكلك يهبل بالفستان دا
حضرت اميرة فعرفتها ملك علي ميرا
ملك اميرة يا ميرا صديقة الطفولة المشردة
ميرا اهلا يا ميرو
اميرة مبروك يا حبيبتي وربنا يسعدكوا يارب
ميرا اللهم امين
وبعد وقت ليس بقصير انتهت حفلة الخطبة
فذهب كريم لقاعة الفتيات لكي يري خطيبته قليلا
كريم واخيرا بقيتي بتاعتي
شعرت ميرا بالخجل فلم تعلق
الكل يلا ياملك علشان نمشي
ملك لا مستنيه اياد
كريم طيب تعالي معانا برة
ملك مهو اصل قالي استناه جوة
امشوا انتوا علشان متتاخروش وبالفعل خرج الجميع
↚
وتوجهت اميرة الي سيارتها فوجدت احدهم في انتظارها
ومن الواضح انه يستشيط ڠضبا ادركت اميرة انها تسد عليه الطريق
اميرة انا اسفة جدا بس مكنتش لاقية اي ركنه
انا فعلا اسفة
معتز انا قولت برضوا اكيد دي ركنة واحدة ست
اميرة قصد حضرتك ايه
معتز انكوا مبتعرفوش تسوقوا
اميرة والله العظيم ليه هو انت شغال في المرور يعني
معتز لا كلكلوا مبتعرفوش تسوقوا
اميرة علي كده بقي المفروض اني اقول ان الرجالة كلهم مبيعرفوش يسوقوا علشان في رجاله متخلفين في السواقة
تصدق انا غلطانه اصلا اني اعتذرت انت تستاهل اصلا
وتوجهت مسرعة الي سيارتها وهي تمتم
اميرة واحد غبي ومتخلف
معتز مجنونه دي
ثم اخذ سيارته وذهب هو الاخر
اما اياد فظل منتظرا حتي رحل الجميع وهاتف ملك
ملك انت فين يا اياد كل الناس مشيت
اياد ممشيوش هما سبقونا بس يلا اخرجي بسرعه علشان نمشي
ملك حاضر
خرجت اليه مسرعة
ملك اتاخرت كده ليه
اياد استنيت لما الكل مشي
مينفعش طبعا تخرجي والكل موجودين كدة
ملك بابتسامة طيب
في طريقهم الي المنزل
توقفت امامهم سيارة فجاءة
اياد متتحركيش من مكانك
هنزل اشوف في ايه واجي علي طول
ملك خلي بالك طيب
اياد بابتسامة حاضر
توجه الي صاحب السيارة لعل بامكانه تقديم المساعدة
ولكن فجاءة هبط منها بعض الرجال وقيدوه وتوجه البعض ناحية ملك واخرجوها من السيارة
ملك انتو مين سيبونا عاوزين مننا ايه
حاول اياد الافلات منهم
وبالفعل ضربهم وذهب كي يخلص ملك
ولكن فجاءة اتي احد الرجال من خلفه واكالوا له ضړبة علي راسه
سقط ارضا فصړخت ملك
ملك اياااااد
خدر احد الرجال ملك واخذوهما في احدي السيارات وذهبوا
استيقظت ملك بعد وقت قليل فوجدت انها مقيدة ومغمضة العينين
شعرت بوجود احد الي جانبها
ملك پخوف دا انت يا اياد
انت هنا انت كويس
اياد بصوت ضعيف انا هنا ياملك مټخافيش
ملك انت كويس
اياد ايوة ياحبيبتي مټخافيش
وفجاءه فتح الباب ودخل بعض الرجال واخذا اياد للخارج
ملك انتو مين واخدينه ورايحين علي
فين عاوزين مننا ايه
اياد مټخافيش ياملك
يسري عاوزكوا تطحنوه ضړب
واجتهدوا بقي في شغلكم علشان مكافئتكم هتكون المزة اللي جوة دي
الرجاله تمام يامعلم متقلقش
وبالفعل احضرا اياد والقوه عند قدم يسري
اياد فكني ياكلب وواجهني راجل لراجل
فكني ياومتبقاش جبان وتتحامي في دول
يسري ظبطوه
وتناوبوا الرجال علي ضربهدون رحمة او حتي انسانيه
فقد كانوا يتبعون غريزتهم التي سيطرت علي عقولهم رغباتهم وشهواتهم
فحقا يمكن للانسان ان يتحول لحيوان في لمح البصر لاتباع شهواته وارضائها فقط
اما اياد فكان لا يشعر بما يكال له من ضربات
فكل ما يفكر به هو ملك كان يدعوا الله ان يحميها ويحفظها
ولا يعاقبه فيها فهو لن يتحمل ان تمس بضرر
كانت ملك ترتعد خوفا وشفقة علي حبيبها
كانت تسمع صوت الضربات التي تكال له فتبكي وتدعوا الله كثيرا ان ينجيه ويحفظه لها
يسري كفايه يارجالة كتفوه بقي وهاتولي الحلوة من جوة
تحول الي اسد ثائر ما ان سمعه ينطقون اسمها
واتته قوة لم يعلم من اين
اياد محدش يلمسها سامعين محدش يمد ايده عليها والله لوريكوا اقسم بالله مهسيبكوا
ذهب الرجال لاحضارها فحاولت هي ان تفلت من بين ايديهم
ملك سيبوني انتو عاوزين مننا ايه
اجهشت في البكاء عندما راته مقيد في احد الكراسي
ملك پبكاء اياد
اياد متقلقيش ياملك
اخذ يدعوا ويتضرع الي الله
اياد يارب احفظهالي يارب واديني القوه علشان احميها
يارب ملك دي انقي بني ادمه
↚
عرفتها في حياتي يارب احفظهالي يارب واديني القوة
امسك يسري يدها وجذبها اليه
ثار اياد من هذا المنظر وظل يحاول ان يحرر نفسه حتي ادمت يداه
اياد سيبها يابقولك سيبها متلمسهاش
ملك پبكاء اياد
يسري والله ياحلوة انتي خسارة في المۏت بس اعمل ايه الاوامر كدة
اياد اه ياياياوالله مهسيبكوا لو لمستوا شعرة منها
يسري شعرة دا انت غلبان اوي
وفجاءة بصق علي وجهه جفف يسري وجهه
يسري والله لتدفع تمنها غالي اوي
كان اياد في هذا الوقت يشعر بنيران تنبعث من داخله يشعر بالضعف والعجز وهو يري محبوبته تعتصم به وهو لا يستطيع نجدتها
كان المۏت اهون واحب اليه الاف المرات
يسري تعرفي ياحلوة الرجاله دول هيبسطوكي علي الاخر حتي احسن من جوزك دا
بصقت عليه ملك هي الاخري من اشمئزازها
ملك انت مش راجل ابدا
ثار ڠضب يسري وجذبها من شعراتها عبر حجابها
اياد سيبهاااااا يا
يسري انا عصبيتي وحشه ياحلوة انتي متعصبينيش احسنلك
اخذت ملك تتحدث بصعربة من شده المها
ملك سيبني ياحقير انت فعلا مش راجل مفيش راجل يعمل كدة
صړخ اياد پغضب هادر
اياد والله لوريك ياوالله لتدفع تمن القلم دا غالي
اخذت تدعوا الله ان يخلصهم وهي تصرخ بداخلها
ملك يارب يارب متسبناشانصرنا يارب
وبعد عده دقائق سمع يسري هاتفه فذهب لكي يجيب
وبعد الانتهاء
يسري تصدق اني هعمل معاك حركة جدعنه
بما انها خلاص اخر ساعه ليها في الدنيا ويمكن ليك هخليكوا تقعدوا شويه مع بعض
علشان تبقي تقول يسري كان جدع معانا
فذهب الي الخارج واخذ رجاله ونسي ان يعيد ربط ملك
فانتظرت حتي خروجه
وذهبت مسرعة لحل وثاق اياد
ملك انت كويس ياحبيبي
اياد انا اسف ياملك معرفتش احميكي انا السبب
ملك انت عملت كل حاجه ياحبيبي متقولش كده لازم نشوف طريقه نخرج بيها من هنا
ولكنهما سمعا اصوات اقدام تقترب من الباب فعاد كلا منهما الي مكانه سريعا
يسري اتاخرت عليكي ياحلوة
معلش كنت بوزع الرجاله علشان نتفاهم سوا الاول وبعدين اسيبك ليهم بقي
ثم نظر لاياد
يسري اياك تغمض عينك
عاوزك تتفرج علي السنيورة وهي في حضڼي
وبدا بفك ازرار قميصه واخذ في الاقتراب من ملك
نهض اياد وهو يحمل كرسيه وضربه به بكل ما انتي من قوه
سقط يسري ارضا غارقا في دماؤه
فاخذ يكيل له اياد الضربات بكل عڼف وكره وڠضب
اياد والله مهسيبك بقي بتمد ايدك علي مراتي ياكلب والله لاوريك
ملك پبكاء يلا يااياد الله يخليك قبل ماحد يجي سيبه يا اياد
كان اياد كالممسوس لم يكن يعي او يسمع اي شئ
غير هذا الحقېر الذي تجرا علي ان يمس حبيبته
ملك قوم يااياد علشان خاطري
وبعد عده دقائق استجاب لها اياد فالتقط مسډس يسري
فتحا الباب وخرجا سويا ولكن شاهدا رجلين يقفا لحراسه البوابة الكبيرة
اياد خليكي هنا ياملك متتحركيش
ملك بفزع وخوف هتروح فين
اياد استنيني هنا ومتخرجيش غير لما انده عليكي
ملك متسيبنيش يا اياد
اياد مټخافيش مش هتاخراسيرة العشق
الفصل الحادي والعشرون
ذهب للخارج محاولا افتعال اصوات لتشتيتهما وبالفعل نجح في ذلك
احد الرجلين ايه الصوت دا
الاخر خليك هنا هدخل اشوف في ايه وارجعلك
وبالفعل دلف احدهما الي الداخل لكي
وفعل نفس الشئ مع الاخر ايضا
وحينما تاكد من غيابهما عن الوعي دخل سريعا لاحضار ملك
وخرجا سويا
بدا في السير في هذا المكان المجهول بالنسبه لهما
فلا يوجد اي شئ يدل علي مكانهما
وبعد وقت طويل
ملك انا خلاص مش قادرة امشي اكتر
اياد طيب ياحبيبتي تعالي نستريح شويه
ونسال عن الطريق
اخذا يسيران حتي وجدا غايتهما المنشودة
احد المقاهي الصغيرة
اياد اقعدي هنا علي ما ادخل اتكلم مع اي حد
دلف للحديث مع صاحب المقهي
اياد سلام عليكم لو سمحت ياحاج هو احنا فين بالظبط
مالك المقهي احنا في الفيوم يا بني
اياد طيب معلش ياحاج ممكن تليفون
المالك اتفضل يابني
اياد شكرا ياحاج
هاتف معتز حتي ياتي لاخذهما
اياد معتز انا عاوزك تيجي دلوقتي بالعربيه علي المكان اللي هقولك عليه
معتز ليه في ايه
اياد تعالي بسرعه وبعدين هبقي افهمك يامعتز
معتز حاضر حاضر مسافه السكة
انطلق معتز سريعا للعنوان الذي املاه عليه اياد والقلق يعتصر قلبه فهو لا يعلم ماذا حدث لرفيق طفولته
وصل معتز للمكان المنشود بعد وقت قصير فوجد اياد وملك يجلسان داخل المقهي وقد وضع علي ملك احدي العباءات الرجالي واياد يحتضنها واضعه هي راسها اسفل ذقنه ويبدو انه مصاپ بالعديد من الكدمات
معتز بفزع اياد ايه اللي عمل فيكوا كده
اياد يلا نمشي من هنا الاول وبعدين هحكيلك علي كل حاجه
معتز حاضر
شكر اياد صاحب المقهي جزيل صنعه وحاول ان يعطيه بعض المال لقاء العباءة ولكنه وفض رفضا قاطعا
وذهب الجميع
ملك لو سمحت يا باشمهندس معتز ممكن نطلع علي المستشفي قبل البيت
معتز حاضر ياد ملك
اياد انا كويس ياملك متقلقيش
↚
ملك معلش علشان اطمن
وبعد وقت قليل وصلوا الي المستشفي وطمانهم الطبيب فكانت اصابات ملك طفيفه اما اياد فكانت كثيرة ولكنها ليست خطېرة
وبعد وقت قليل وصلوا الي منزل اياد
فتركتهم ملك ودلفت الي غرفتها حتي تصلي وتشكر الله علي سلامتهما
اياد تقلبلي الدنيا يامعتز وتعرفلي مين دول
معتز حاضر يا اياد متقلقش باذن الله هنعرف مين دول
اياد ومين اللي باعتهم
معتز حاضر يا اياد
وانا هحطلكوا اتنين حراسه علي الباب بس انت دلوقتي ارتاح وشوف المدام لان اللي شفتوه امبارح مكنش بسيط
اياد عندك حق
ذهب معتز وتوجه اياد لغرفته كي يطمأن علي ملك
طرق الباب ثم دلف الي الداخل
فاعتصر قلبه الما اثر رؤيتها تحتضن جسدها الهزيل بايدها وتستند براسها علي ركبتيها علها تمنح نفسها بعض الامان يبدو علي ملامحها الړعب والفزع اقترب منها في هدوء ووضع يده علي كتفها
فزعت ملك من لمسته
اياد اهدي يا ملك
انا اياد ياحبيبتي
اطمانت كثيرا حين راته فالقت بنفسها بين ذراعيه
وهي ترتعد خوفا
اياد اهدي ياحبيبتي
كل حاجه بقت كويسه مټخافيش
انا معاكي اهو
وقربها منه اكثر وكانه يحاول تخبئتها بجوار قلبه
ملك ممكن تخليك جمبي يا اياد ممكن متسينيش
اياد مټخافيش ياحبيبتي انا جمبك اهو
وبعد وقت قليل نهضا سويا لينعما ببعض النوم
تشبثت به ملك جيدا حتي في نومها
وبعد عده ساعات استيقظت هي
تبكي وتصرخ
ملك لا لالا سيبوني
لالا اياااااااد
استيقظ اياد من نومه فزعا
اياد دا مجرد كابوس اهدي ياملك
اهدي ياحبيبتي كان كابوس
واحتضنها بشده
اومات راسها في سرعه وهي لا تزال تبكي
فاخذها للنوم مرة اخري
في منزل انجي
انجي ازاي هربوا منك ياغبي
يسري ضړبوني ياست هانم وهربوا
انجي والرجاله اللي معاك دول لزمتهم ايه
يسري كانوا في شغل تبع الباشا الكبير
انجي اقفل دلوقتي يازفت لحد مااعرف ايه اللي حصل واكلمك
اقفل
القت انجي هاتفها في عصبيه وڠضب
انجي زي القطط بسبع ارواح ياملك بس علي مين والله مهسيبك
لازم اكسرك يا اياد زي ماكسرتني
استقظت ملك من نومها فجرا
وذهبت للصلاة وهي تشكر الله كثيرا علي انقاذهما
وكعادتها لم تنسي الدعاء لاشقائها ووالدها وجدها وكل من تحب
وعقدت العزم علي نسيان ماحدث
وقررت البدء من جديد
استيقظ اياد فزعا من نومه حينما لم يجدها فنهض مسرعا واخذ يبحث عنها في كل انحاء المنزل واخيرا وجدها تصلي في احد الاركان
فتوجه اليها مسرعا واحتضنها بقوة وخوف
فهمت ملك ما به
ملك جيت اصلي هنا خفت علشان مزعجكش لاني تقريبا منيمتكش امبارح
اياد اوعي تعملي كده تاني انا كنت ھموت من القلق
ملك بابتسامة حاضر
ويلا بقي علشان انا هستغلك وتصلي بيا امام
اياد يلا ياستي هخليها عليا المرة دي
ذهبا سويا للصلاة
واخذ هو يدعوا ان يحمها له الله ويحفظها
والا يمسها اي اذي طوال حياتها
وكعادتهما ذهبا سويا للجلوس في الشرفة لمشاهدة شروق الشمس
شعرت ملك بالامان كثيرا لوجود اياد الي جانبها
اما هو
فكان يفكر كثيرا فيما حدث
اياد انت مقدرتش تحميها يااياد المرة دي ربنا سترها
ياتري المرة الجايه ايه اللي هيحصل
انت السبب في كل اللي حصل ياتري ايه اللي هيحصل لما تعرف انه انت السبب ياتري هتفضل انت برضوا مصدر امانها كده
عاد من تفكيره علي صوتها
ملك اياد
اياد نعم ياحبيبتي
ملك مش عاوزين نجيبلهم سيرة باللي حصل علشان ميقلقوش
اياد عندك حق انا برضوا كنت بفكر في كدة
قرر ان يتجول قليلا عسي تلك العاصفة القابعة في ذهنه تهدا
اياد ملك انا نازل عاوزة حاجه
ملك پخوف ليه نازل دلوقتي
اياد معلش ياحبيبتي مشوار ضروري ومتقلقيش في برة علي الباب اتنين بدي جارد وانا مش هتاخر باذن الله
ملك طيب ياحبيبي خلي بالك من نفسك
اياد ان شاء الله
اخذ سيارته وظل يتجول بها بلا هدف حتي سمع رنين هاتفه
اياد عاوزة ايه
انجي ايه رايك الرجاله عجبوكوا
↚
اياد انا ازاي مفكرتش انه ميمعملش حاجه بالحقارة دي غيرك
انجي لا لا عيب تقول كده تعالي دلوقتي علشان في حاجه لازم تشوفها ومن غير كلام كتير واحسنلك تسمع الكلام
واغلقت الهاتف
لم يجد امامه حل اخر غير الذهاب لمنزلها
وبعد وقت قصير كان في منزلها
اياد عاوزة ايه مني تاني
انجي لالا دا احنا لسه في البدايه ازاي تقول كده
اياد اخلصي يا انجي
انجي اقعد هنا
تركته وغابت للحظات ثم عادت تحمل اللاب توب في يدها
انجي عاوزة افرجكك علي حاجه كده حلوة اوي
قامت بالضغط علي زر التشغيل
وبدا يشاهد فيديو لهما سويا في تلك الليله التي قضاها في منزلها
انجي ايه رايك بقي نودي
دا لملك ياتري هيكون ايه رد فعلها
لم يشعر اياد بيده الا وهو يصفعها صفعه مدوية
اياد انتي احقر بني ادمه شوفتها في حياتي عاوزة مني ايه تاني
مش انتي اللي سبتيني واختارتي التمثيل سيبيني بقي اعيش حياتي في هدوء وابعدي عني
انجي تؤتؤتؤ متقولش كده دا اللي جاي كله هيبقي معايا
اياد وانا مش ناوي اقضي ولو ثانيه واحده معاكي ياانجي
انجي طيب احنا نوريهم لملك وهي تقرر
لم يطق الجلوس اكثر فخرج مسرعا وهو يفكر في عده اشياء
وبعد وقت طويل
حسم امره وقرر العودة للمنزل
شعرت ملك به فذهبت لاستقباله كعادتها
ملك حمدلله علي السلامة
اياد الله يسلمك
شعرت بانه ليس علي ما يرام
ملك انت كويس يااياد
اياد پغضب اه كويس مالي منا زي الفل اهو
ملك بابتسامة هادئة طيب ياحبيبي يارب دايما
ثم تركته وتوجهت للمطبخ
اياد مچنون انا علشان تسيبيني
وتمشي بدون ما اكمل كلامي
لم تدري ملك ماذا هناك فتحت عيناها في دهشة اثر نبرته وحديثه معها بهذه الطريقة
فقررت التحلي بالهدوء والصمت حتي يهدا فهو افضل تصرف في هذا الوقت
ملك انا اسفه افتكرتك خلصت
اياد لا لسه مخلصتش
ملك حاضراسيرة العشق
الفصل الثاني والعشرون
تركها وذهب الي غرفته وصفع الباب خلفه
فسرت رجفة في جسدها اثر صفع الباب
ثم عادت لاكمال الطعام وهي لا تدري ماذا هناك
ملك اكيد في مشكله في الشغل او مشكله مع اي حد من اصحابه
واكيد مشكله جامدة لانه عمره ما زعقلك كده ان شاء الله خير
ظل اياد علي تلك الحالة لوقت طويل دائما ما يرفع صوته عليها او حتي يتعارك معها وېصرخ عليها علي اتفه الاسباب او حتي بدون اي سبب!!
لم يكن بيدها شئ سوي البكاء والتضرع الي الله كانت تبكي يوميا وهي تفكر تري ماذا حدث
تري لما يتصرف هكذا فيما اخطات كي يتصرف بتلك الطريقة
ما بدر منها ليجعله هكذا فهي تعلمه هكذا ليس الصړاخ من طباعه فهو يظل هادئا الي
↚
اللحظة الاخيرة
وفي احد الايايام
عاد اياد من عمله فلم يجد ملك قد اعدت طعامه فانتهزها فرصة لكي ېصرخ عليها
اياد پغضب كل دا علشان اتغدي هو انتي ايه لسه محفظتيش مواعيدي
ملك معلش يا اياد اديني بس 3دقايق وباذن الله كله هيبقي جاهز
اياد اعمل بيها ايه معلش دي
وكان تلك هي القشه التي قسمت ظهر البعير فاڼهارت ملك ورمت بكل هذا التعقل والهدوء وهذه الحكمة عرض الحائط
القت الملعقة بصوت مرتفع وخرجت من المطبخ
فاخذت تصرخ پغضب هي الاخري
ملك فهمني في ايه انت بتعمل معايا كده ليه انا عملت ايه
ليه اتغيرت فجاءة كده انا عملت ايه غلط عملت ايه اصلا لكل دا
واكملت پبكاء رغم محاولاتها الشديده بالا تذرف الدموع كيلا تبدو بمظهر الضعيفة امامه ولكن هيهات فتلك هي دموع حواء تهبط في كل الاوقات وعلي الاخص الغير مناسبة منها
ملك حاولت ادور لنفسي علي غلطه عملتها معاك حاجه ممكن تكون مضيقاك مني او حتي كرهتك فيا مش لاقيه لو عملت حاجه
من غير ما اقصد قولي لوفي حاجه مضيقاك قولي
قولت لنفسي يمكن يكون في حاجه مضيقاه في الشغل اوحتي مع اصحابه بس مش كل المدة دي
من ساعه الموضوع بتاع الناس اللي خطڤونا وانت بتتعامل معايا بطريقه غريبه
اما هو فقد كان يستمع الي كلماتها التي تقع موقع الخناجر علي قلبه كانت تمزق قلبه اربا اربا
كان يتمني اخبارها بكل شئ يتمني ان يخبرها لما يفعل ذلك
كان يتمني ان يخبرها بهذا
فظل يحدثها بداخله عسي تسمع
اياد انا بعمل كل دا علشانك انا بتقطع قبلك وانا بعاملك كده
كل دا لازم علشان مصلحتك حتي لو هتكرهيني وھموت في بعدك بس لازم
ملك لو مش بتحبني قولي يا اياد انا معملتلكش اي حاجه وحشه
لو خلاص مش طايقني للدرجه دي قولي يبقي اهون عليا اننا نسيب بعض من انك تعيش معايا وانت كارهني ومش طايقني
لو ندمان علي اي حاجه من ناحيتي قولي وانا والله مش هتضايق
وهسيبلك حريه الاختيار
بس انا فعلا تعبت وخلاص مش قادرة استحمل
تهاوت الي اقرب مقعد وظلت تبكي وتنتحب بشده
اقترب هو منها وهو يشعر بان قلبه يكاد ېتمزق علي ما وصلا اليه
لم يستطع مقاومتها فجذبها وبقوة لاحضانه فهو لا يدري فمن الممكن ان تكون هذه هي المرة الاخيرة
زادت وتيرة بكاؤها
زفر اياد بعمق واحتضنها بقوة اكبر وكانهما ممتزجان كان يحاول ان يشبع قلبه منها فلا يعلم ما رد فعلها عليماهو بصدد قوله الان
اياد هششششش اهدي خلاص كفايه عياط
ملك پبكاء انا تعبت يا اياد قولي طيب انا عملت ايه لده كله
فهمني غلطتي لكل دا
اياد انا اللي غلطان انتي معملتيش اي حاجه والله انا اللي غلطان
ملك فهمني يا اياد
تحدث بنبرة جامدة خاليه من المشاعر
اياد انا خنتك ياملك ومع انجي وبكامل ارادتي ورغبتي
شعرت فجاءة وكان قلبها قد توقف وكانه قد تجمد شعرت بالم رهيب يجتاح قلبها
ابتعدت عنه ووضعت اصبعها علي شفتيه تمنعه من الحديث
ملك بس اسكت متكدبش يا اياد
اياد انا مش بكدب انا خنتك
ملك بسسسس متكدبش عليا يا اياد
اياد پبكاء خنتك ياملك خنتك في اليوم اللي بيت فيه بره بالليل
اخذت ملك في الصړاخ وهي تضع يدها علي اذنيها
ملك بااااااس اسسسكت بااااس علشان خاطري اسسسسكت
اياد لا مش هينفع اسكت لازم تعرفي مني كل حاجه
انجي يومها كلمتني وروحتلها ونمت هناك
ملك بدموع وصړيخ هششش مش عاوزة اسمع اي حاجه
باااااس اسسسسكت اسسسسكت متقولش اي حاجه
اياد وانجي معاها فيديو لينا سوا
ملك بااااااس انت بتقول ايه
لا لا انت بتكدب عليا ايوة بتكدب
اياد بدموع لا مبكدبش ياملك انا فعلا خنتك
ملك بدموع علشان خاطري اسكت
الله يخليك اسكت متقولش حاجه
اسسسكت بقي
امسكت بتلابيبه تلقائيا واخذت تهزه في عڼف كانت عيناه مسلطه علي عينيه تبحث فيهما عن اي بادرة امل تبحث فيهما عن كذبه
اما هو فكان ېتمزق من الداخل يتالم علي حالتهم
ملك انت بتكدب قولي انك كداب انت بتضحك عليا صح
اخذت تهز راسها وكانها تحدث نفسها
ملك ايوة ايوة انت بتكدب عليا انت بتهزر معا......
وفجاءه بدات تفقد وعيها
امسك بها سريعا كيلا تسقط حملها وصعد بها الي الفراش
اياد بدموع يارب
انا اسف ياملك والله العظيم اسف
بدات ملك في الافاقة بعد عده دقائق
فوجدته يجلس بجانبها
ظلت تنظر اليه دون ان تتفوه بحرف كانت تبكي فقط
حاول ان يقترب منها
اياد ملك .....
ابتعدت عنه وانكمشت علي نفسها في احد اطراف الفراش
↚
اياد انا اسف والله العظيم اسف
كانت تحاول ان تتحدث ولكن رفض صوتها ان يخرج
حاولت كثيرا وكثيرا ولكن دون جدوي
فزادت في البكاء
اياد كل اللي هتقولي عليه هعمله
وضعت يدها علي اذنيها واغمضت عيناها
لم تستطع رؤيته او حتي سماع صوته
شعر هو بالم يكاد ېمزق قلبه
فمحبوبته لا بل معشوقته وروحه تلك المراة الوحيدة التي احب
لم تعد تريد ان تراه او حتي ان تسمعه
ولكن لها كل الحق فمن يستطع لومها
قرر ان يخرج من غرفتها حتي لا يرهقها او يؤلمها اكثر
اياد خلاص متعيطيش وانا هخرج
ذهب الي الخارج واغلق الباب خلفه ولكن لم تستطع قدماه ان تحمله اكثر فتهاوي ارضا وجلس مستندا علي باب غرفتها وضع راسه بين كفيه كان يستمع الي صوت بكاؤها الذي كان ېمزق قلبه فاخذ يبكي لبكاؤها
اما هي فكانت تبكي علي كل ما حدث
كانت تريد الصړاخ حتي يقل الالم الذي تشعر به ولكن لا فائده
كانت تشعر بالم رهيب يجتاح قلبها وكانه ېتمزق الما
تري هذا ما يسمونه الم الخېانة ام هذا الم صډمتها
وبعد وقت طويل
شعر اياد بهدوء شديد
فتح الباب بهدوء ودلف الي الغرفه فوجدها قد خلدت الي النوم
دثرها جيدا وجلس الي جانبها يبكي ويطلب غفرانها
استيقظت ملك فجرا فوجدته قد غفي الي جانبها
ما ان راته حتي اخذت في البكاء
استيقظ هو اثر بكائها
تطلع اليها في انكسار وحزن في الم شديد كانت نظراته تنم عن ندمه الشديد عن اسفه
خرج من الغرفة عندما راها تبكي
نهضت عن الفراش بعدما خرج وتوجهت للمرحاض لتتوضأ
وبدات في الصلاه واختارت سورة قصيرة
فكان كل ما تحتاجه الان هو ان تخر ساجده بين يدي المولي عز وجل ي تبث له همومها كي تبكي وتصرخ
واخذت تبكي وتصرخ بداخلها وهي تشكوا اليه همومها ومشاكلها
وقررت الرحيل نعم سترحل يجب ان تجمع شتات نفسها وترحل بعيدا عن هنا
فهي لم تعد تستطع الاكمال في هذا الدور
لم تعد تستطع لعب دور تلك الفتاة القوية التي لا تتالم
تلك التي تسامح الجميع هي فعلا تسامح الجميع ولكن الا الخېانة
هذا هو الشئ الذي لا تستطع غفرانه ابدا
ولكنها لا تريده ان يراها تذهب لن تستطع ان تراه الان
فقررت النتظار حتي يذهب هو لاداء الصلاة
فاعدت حقائبها وكتبت اليه رسالة
وبالفعل ذهبت هي ما ان توجه هو الي المسجد
عاد هو الي المنزل بعد الصلاة
فشعر بهدوء يطغي علي المكان
فظن انها قد خلدت للنوم فقرر عدم ازعاجها حتي الصباح
وتوجه هو الي غرفته
في صباح اليوم التالي استيقظ وشعر بهدوء قاټل حقا
فتسرب القلق الي قلبه
ذهب الي غرفتها فوجدها فارغة!!
هم بالخروج للبحث عنها في باقي ارجاء المنزل
ولكنه راي ما استوقفه
وجد ورقة مطوية موضوعه علي المراة
تناولها اياد في سرعة
اياد انا مشيت ومتدورش عليا
ارجوك متدورش عليا اسيرة العشق
الفصل الثالث والعشرون
ظل يقراها لالاف المرات وهو لا يكاد يعي ما يقراه ظن انه يخيل له
التقط هاتفه في قلق وخوف وحاول مهاتفها فوجد ان هاتفها مغلق
ارتدي ملابسه سريعا وذهب للبحث عنها
اخذ يبحث في كل مكان
بحث عنها في كل الفنادق الكبيرة والصغيرة لم يترك اي واحد الا وسال فيه
لم يدر ماذا يفعل او حتي من يسال عنها وماذا سيخبرهم
ايخبرهم بانها تركت المنزل لانه خاڼها
ام ماذا يخبرهم
ظلت الكثير والكثير من الافكار تدور بعقله
ولا يعرف ماذا يفعل
ياد ياتري روحتي فين ياملك
حسم امره وقرر ان يتصل بريم ولكنه لن يسالها بطريقة
مباشرة
فهاتفها بالفعل ولم يجدها هناك
وفجاءه خطرت اميرة في ذهنه
كيف لم يفكربها من المؤكد ان ملك قد ذهبت اليها
اياد ايوة اكيد اميرة هتعرف
وذهب مسرعا للمستشفي التي تعمل بها ملك
في المستشفي
دلف اياد الي المستشفي راكضا سال عنها في الاستقبال فارشدوه الي غرفتها
اياد د اميرة
اميرة افندم
اياد انا اياد السيوفي
اميرة بابتسامه اه اهلا وسهلا خير في حاجه هي ملك كويسه
اياد هي مش عندك
اميرة عندي !!!عندي ازاي
اياد طيب لو سمحتي لو اتصلت بيكي او اي حاجه كلميني
اميرة هو ايه اللي حصل بالظبط
اياد اتخانقنا وسابت البيت
اميرة ايه !!
لم يكن في وضع يسمح له بالوقوف والتحدث فقرر انهاء تلك الزيارة
اياد اسف لاني عطلتلك وياريت لو عرفتي اي حاجه عنها او كلمتك تبلغيني عن اذنك
رحل وهو يكاد ېموت قلقا عليها تراها اين ذهبت
↚
ولكنه قرر ان يرسل اليها رسالة
ارجعي ياملك
ارجعي وانا اللي همشي واسيب البيت
بس ارجوكي ارجعي
واوعدك انك مش هتشوفيني تاني
وبعد ما يقرب من الساعه عادت اميرة الي منزلها فتوجهت الي غرفتها
اميرة اياد كان عندي من ساعه كده وقولتله اني معرفش عنك حاجه
اه بس لو تريحيني وتقوليلي ايه اللي حصل
كتبت ملك معلش يااميرة سيبيني براحتي
اميرة حاضر ياحبيبتي تحبي اعملك اي حاجه تاكليها او تشربيها
كتبت ملك لا ياحبييتي شكرا انا بس عاوزة انام
اميرة حاضر ياحبيبتي
دثرتها جيدا وفتحت الراديو علي القران الكريم
وخرجت من الغرفة وهي حزينه لما قد وصلت اليه رفيقتها وتذكرت مظهرها المجهد المتعب الذي اتت به صباحا واخذت تتذكر كيف نهضت من فراشها فزعا صباح اليوم
ففي حوالي الساعة 5صباحا
استيقظت اميرة علي صوت طرقات علي الباب
فخرجت من غرفتها ولكنها قابلت جدتها بالخارج
ناهد في ايه يا اميرة مين جاي دلوقتي
اميرة مش عارفة يا نانا انا هروح افتح وربنا يستر
اميرة حاضر
ثم ذهبت لتفتح الباب
اميرة ملك
اومات ملك براسها وهي تبكي
ولكنها فجاءة سقطت ارضا
اسندتها اميرة سريعا
اميرة پذعر ملك
نانا اطلبي دكتور بسرعة يا نانا
ناهد في قلق حاضر يا بنتي
اسنداها سويا ووضعاها في الفراش في انتظار الطبيب
بعد وقت قليل جاء الطبيب وبعد ان فحصها
الطبيب
صډمه عصبيه افقدتها النطق
اميرة وفي حاجه ممكن نعملها يعني علشان نحاول نتخطي الموضوع دا
الطبيب د. اميرة انتي دكتورة وعارفه الموضوع دا مينفعش فيه اي تدخل غير لما المړيض حالته تتحسن او ترجعله الرغبه في الكلام مرة تانيه
اميرة شكرا ياد.
الطبيب بس في حاجة تانيه وهي دي اللي سببتلها الاغماء
اميرة حاجه تانيه
الطبيب اه المدام حامل في الشهر التاني
اميرة حامل
الطبيب اه حامل انا كتبتلها علي فيتامينات وشويه مقويات وادويه لازم تاخدهم وتخلي بالها من صحتها كوبس جدا لانها ضعيفه ودا خطړ علي البيبي وعليها
وياريت بعد ما تبقي كويسه شوية تاخديها وتروحوا تعملوا شويه اشعة وتحاليل تطمنوا علي البيبي
اميرة حاضر يا دكتور
استفاقت اميرة علي صوت جدتها
ناهد اميرة يا اميرة
اميرة نعم يا نانا
ناهد ايه يا بنتي بنده عليكي بقالي كتير روحتي فين
اميرة معلش يا نانا
ناهد هو الدكتور قالك ايه بالظبط طمنيني انتي نزلتي من غير ما تقوليلي
↚
حاجت
اميرة قالي انها عندها صدمة عصبيه افقدتها النطق
ناهد ايه
اميرة ادعيلها يا نانا لحسن الموضوع شكله كبير اوي
ناهد بدعيلها يا حبيبتي والله
اميرة وقالي كمان انها حامل في الشهر التاني
ناهد بسعادة بجد يا اميرة
اميرة اه والله يا نانا
ناهد طيب يا حبيبتي انا هدخل احضرلها شوية اكل كده علشان لما تقوم تاكلهم دي دلوقتي بتاكل لاتنين مش لوحدها
اميرة ماشي يا حبيبتي
وبعد وقت قصير استيقظت ملك
فوجدت اميرة الي جانبها
اميرة صباح النور
اومات ملك راسها محاولة رسم ابتسامة مزيفة علي
اميرة انتي عارفة الدكتور قالي ايه
كتبت ملك ايه
اميرة قالي انك حامل في الشهر التاني
صدمت ملك وبدات في البكاء
فتلك كانت امنيتها الوحيدة ان يرزقها الله بطفل من اياد
ولكن الان ....
لاحظت اميرة حزن صديقتها
اميرة ممكن اعرف فيكي ايه بقي
كتبت ملك مش دلوقتي يا اميرة معلش بس مش قادرة اقول حاجه دلوقتي
احضرت ناهد الطعام
ناهد حمد لله علي السلامة يا حبيبتي
اومات ملك راسها في ابتسامة حزينه خافته
ناهد عملتلك شوية اكل تاكلي صوابعك وراهم
حركت ملك راسها فيما يدل علي رفضها للطعام
ناهد لا يا حبيبتي انتي دلوقتي مش بتاكلي ليكي لوحدك انتي بتاكلي للبيبي كمان اللي ملوش ذنب دا تجوعيه
ادركت ملك صحة ما تقوله هي فما ذنب هذا المسكين في كل ما يحدث ليس له ذنب
فقررت تناول الطعام لاجله
ومر اسبوعان علي هذه الحالة
لازالت ملك لا تتحدث
فقط تذرف الكثير والكثير من الدموع
اما اياد
فلم ينم او حتي يتناول الطعام كان يذهب الي عمله صباحا
وبعد ذلك يذهب للبحث عن ملك
كان يشعر بانه قد فارق الحياة عند مفارقتها له كان كل ما يقلقه اين هي او كيف حالها وماذا تفعل
في احدي الليالي
راته ملك في منامها
ولكن يبدوا علي ملامحه التعب الشديد
فقد راته يغرق ويطلب منها المساعدة ولكن لم تستطع مساعدته فقد كان هناك سور كبير يمنعها من مساعدته حاولت عبوره كثيرا ولكنها لم تستطع
كانت تحاول انقادذه ولكن دون جدوي
استيقظت من نومها وهي تصرخ
ملك ايااااااد
استيقظت اميرة فزعة من نومها علي صوت صړاخ ملك وركضت الي غرفة ملك فاحتضنتها لتطمانها
اميرة ملك
ملك ياحبيبتي انتي كويسه
دا كابوس كان كابو......
وفجاءة صمتت لتستوعب ما حدث لقد سمعت ملك تتحدث
نعم انها تتحدث من جديد
اميرة بدموع وابتسامه انتي.......
ملك اميرة
احتضنتها اميرة وهي تبكي وتضحك في ان واحد
وتحمد الله كثيرا فقد اشتاقت حقا لسماع صوت رفيقتها مرة اخري
اميرة واخيرا وحشني صوتك اوي ياملك
ملك پبكاء اياد اياد يا اميرة
اميرة ماله اياد
ملك مش عارفه انا حلمت بيه حلمت انه بيغرق
اياد مش بخير يا اميرة
احتضنتها اميرة اهدي بس براحه دا كان كابوس
اهدي ياحبيبتي
ملك لالا دا مكانش كابوس انا متاكده انه مش كويس اياد فيه حاجه
اميرة طيب كلميه
ملك لا
اميرة ليه لا وايه السبب اللي خلاكي تسيبي البيت
وانتي عندك صډمه عصبيه وفاقده للنطق
ملك هحكيلك لاني تعبت ومش قادرة خلاصاسيرة العشق
↚
الفصل الرابع والعشرون
قصت عليها ملك كل ماحدث اخذت تبكي وهي تتذكر كل ما حدث معها مرة اخري كانت تتالم لخېانة اياد
ملك پبكاء انا تعبانه اوي يا اميرة
حاسه ان اياد طعني في قلبي حاسه اني ھموت
هو انا عملت ايه علشان يفكر في انجي ولو لسه بيحبها
ليه اعترفلي بحبه واداني الامان والسعاده وخلاني طايرة فوق السما وفجاءه سحب مني كل حاجه ووقعت علي جدور رقبتي وكسرلي قلبي ليه عمل معايا كده
هو انا كنت وحشه اوي كده علشان استحق الۏجع دا والله انا مش معترضه
علي اي حاجه بس انا مش فاهمه ليه ليه مادام هو هيوجعلي قلبي ويكسره ويكسر روحي كنت بحلم بيه من قبل ما اشوفه ليه علقني بيه وخلاني احبه ليه حسسني اني كل حاجه وفجاءه اخد مني كل دا
احتضنتها اميرة وهي تبكي علي رفيقتها فكانت تتالم كثيرا لكلماتها ودموعها فحقا هي اكثر من يعلم ان ملك لا تستحق في حياتها سوي السعادة والراحة
اميرة وبعد دا كله لسه بتفكري فيه هو بخير ولا لا
ضحكت ملك بسخرية والم بين دموعها
ملك لاني بحبه يا اميرة ايوة بحبه ولسه بحبه كمان اياد دا كل حاجه بالنسبه ليا هو اللي علمني معني الحب والفرحه هو اول واخر راجل في حياتي كلها ايوة بحبه علي الرغم من اللي عمله
ايوة بحبه وخاېفه عليه مش بايدي والله مش بايدي حاولت اكرهه معرفتش والله حاولت تخيلي حتي انجي مش عارفه اكرهها
انجي فعلا كان عندها حق العيب فيا مش في اي حد انا السبب في حالتي دي في ۏجعي وكسرة نفسي انا السبب مش اي حد تاني
اميرة لا ياملك العيب فيهم هما العيب مش فيكي
ملك انا تعبانه اوي اوي يا اميرة
احتضنتها اميرة وهي تربت علي شعرها حتي خلدت الي النوم
في صباح اليوم التالي
استيقظت ملك وهي عاقدة العزم علي الرحيل
وبعد تناول الافطار
ملك انا هسافر يا اميرة
اميرة هتسافري فين
ملك انا كان جايلي منحة اصلا قبل كده لكندا هسافر واقعد هناك لحد ما اهدي واعرف انا هعمل ايه
اميرة وبالنسبه لحملك دا
ملك مټخافيش عليا هروح النهاردة ان شاء الله اعمل تحاليل واشاعات واشوف السفر هيبقي ايه نظامه مع حملي وان شاء الله خير واسافر
اميرة بس انتي المفروض تستريحي متسافريش تشتغلي
ملك لو فضلت قاعدة كده هتخنق ھموت يا اميرة
اميرة طيب النهاردة ان شاء الله نروح نكشف بس وبعدين ربنا يسهل
ملك تمام
وفي المساء ذهبا الي الطبيبه
التي طمانتهم كثيرا علي حالة ملك وايضا الجنين
واخبرتها انه لا ضرر من السفر مادامت ستعتني بصحتها جيدا
ملك انا بس دلوقتي هكلمهم واشوف هعمل ايه
اميرة طيب وعمو وجدو عبد الحميد
ملك مش عارفه
اميرة تحبي تقوليلهم
ملك بصي يا اميرة انا هسافر الاول وبعد ما اسافر هتروحي انتي الشركة عند اياد وتقوليله اننا سافرت بس اوعي يعرف انا سافرت فين وتطلبي منه انه يبلغ بابا وجدو بس من غير ما يعرفهم اي تفاصيل يقولهم اننا سافرت وهو هيبقي يحصلني واننا هبقي اتصل بيهم اطمنهم عليا
اميرة حاضر
ناهد بس اياد ليه الحق انه يعرف انك حامل يا ملك
ملك مټخافيش يا نانا انا مش وحشة اوي كده اكيد هقوله مهو ابنه ولا بنته اللي في بطني دول مذنبهمش حاجة يتحرموا من باباهم انا اكتر واحدة اعرف يعني ايه انه حد من الاهل ميبقاش موجود فمش مش هعمل كدة مع ولادي اكيد هقوله بس مش دلوقتي
ناهد ربنا ييسرلك الحال يا بنتي
ملك اللهم امين يا حبيبتي
في صباح اليوم التالي اعدت ملك حقائبها وسحبت الاموال من المصرف وحولتها الي كندا
وبعد عده ايام وصلت الي كندا
تلك البلد الرائعة الجمال حيث تحيط بك الطبيعة من كل الاتجاهات
توجهت الي المنزل الذي اشترته
كان حقا رائعا يتكون من طابقين وحديقة صغيرة
ففي الطابق الاول تكمن حجرة الاستقبال ومطبخ ومرحاض وشرفة كبيرة تطل علي الحديقة وفي الطابق الثاني تكمن ثلاث غرف وبار صغير للمشروبات وشرفة كبيرة ولكنها اصغر من تلك الموجودة في الطابق السفلي
توجهت ملك الي غرفتها
كانت كبيرة للغاية ملحق بها مرحاض معقول الحجم
يوجد بها شرفة معلق بها ارجوحة تطل علي مناظر خلابة
اتخذت جدرانها اللونين اللبني القاتم والارجواني الساطع
كانت مليئة بالحيوية ومفعمة بالحياة عكسها تماما
افرغت حقائبها وهبطت للطابق السفلي كي تعد الطعام
تناولت طعامها في الشرفة الكبيرة وبعد ذلك جلست لتشاهد التلفاز
وبعد وقت قصير
وضعت يدها علي بطنها موضع جنينها تماما
واخذت تحدثه
↚
ملك انتي عارفة حاسة انك هتطلعي بنوته
مش عارفة ليه بس حاسة كدة
بفكر اسميكي كايلا ايه رايك حلو مش كدة
عارفة يا كايلا انا بحبك اوي انتي ملاكي وكان ربنا بعتك ليا علشان مكونش لوحدي
كمان بابي اكيد لو كان هنا كان هيبقي بيبحبك اوي بس هو مش هنا
ومش هينفع يبقي معانا بس اوعدك اني هخليكي تشوفيه لانه باباكي ومن حقك تشوفيه انتي عارفة انه وحشني جدا
وبدا صوتها في الاختناق اثر الدموع المحپوسة داخل عينيها
اه وحشني جدا غريبة مش كده اه هي غريبه بس اعمل ايه بقي
مش مشكلة المهم ان انتي معايا دلوقتي
بعد وقت قليل صعدت الي غرفتها
فلديها يوم شاق في
الغد
في مصر
ارتدت اميرة ملابسها وتوجهت الي شركة اياد وهي تكاد اثر ڠضبها
وصلت الي الشركة
اميرة باشمهندس اياد موجود
السكرتيرة ايوة يا فندم بس في معاد محدد
اميرة الحقيقه لا بس قوليله د اميرة
السكرتيرة اسفة يا فندم بس لازم يكون في معاد محدد
اميرة اسمعي الي قولتلك عليه وروحي بلغيه اني برة
السكرتيرة مش هينفع يا فندم
اميرة بقولك اتفضلي قوليلوا ان د. اميرة عاوزاه
خرج معتز من مكتبه اثر صوتيهما
معتز في ايه يا مريم
مريم الانسة بتقول انها عاوزة تقابل اياد بيه ومفيش ميعاد
معتز ممكن افهم حضرتك.......
ايه دا انتي
اميرة پغضب انت
معتز انتي جاية هنا ليه
اميرة انا عاوزة باشمهندش اياد والموضوع اكيد ضروري والا مكنتش جيت
معتز خلاص يا مريم روحي انتي وانا هتصرف
انصرفت مريم وتوجه بحديثه اليها
معتز ممكن افهم ايه سبب مجيك وتعرفيه منين
اميرة ولو اني مش مجبورة وميخصكش اي حاجه من الكلام دا بس مفيش مشكلة
معتز اللهم طولك ياروح ماشي يا ستي اتفضلي
اميرة انا د. اميرة صاحبة ملك وجاياله بخصوصها
معتز ايه انتي تعرفي مكان د. ملك
اميرة تقدر تقول
معتز طيب اتفضلي معايا
دلفا سويا لاياد الذي هب واقفا ما ان راها قادمة
اياد بدهشة د. اميرة انتي عرفتي حاجة عن ملك
معتز الدكتورة اميرة عندها كلام عاوزة تقوله يا اياد
نظرت اميرة اليه شذرا
اميرة اه اعرف
اياد تعرفي ملك فين طمنيني
اميرة بص يا باشمهندش من غير تضيع وقت او كلام كتير
ملك سافرت ومش هترجع دلوقتي نهائي
وهي طلبت مني اني ابلغك كده وبتقولك متدورش عليها ومتحاولش تعرف مكانها
اياد يعني ايه سافرت سافوت ازاي يعني
تجاهلت اميرة سؤاله نهائيا
اميرة هي كمان بتطلب منك تبلغ جدو وعمو فريد انها مسافرة وانت هتحصلها بعد كام يوم وانها هتبقي تكلمهم تطمنهم وبتقولك كمان متبلغهمش اي حاجه
اياد پغضب يعني ايه الكلام دا وسافرت فين
اميرة انا اللي كان مطلوب مني عملته ومقدرش اقول اكتر من كده عن اذنك بقي
خرج اياد من خلف مكتبه ووقف امامها
اياد ايه عن اذنك دي دي مراتي ومن حقي اعرف راحت فين
تطلعت اليه پغضب واشمئزاز
اميرة انت ضيعت كل حقوقك يا اياد بيه فمتجيش تسال عنهم دلوقتي و نصيحة يا باشمهمدس سيب ملك علي الاقل دلوقتي
سيبها تبعد وترتاح علي الاقل تحاول تنسي ومتخافش هي بخير وكويسه جدا وخليك عارف ان دي اختي مش صاحبتي يعني اذا كنت شاكة ولو واحد من ميه في المية انها مش هترتاح او مش هتبقي بخير مكنتش وافقت علي سفرها
تركتهما وانصرفت في هدوء
معتز ايه يا اياد هتعمل ايه
اياد مش عارف انا فعلا مش عارف اي حاجه
انا عارف اني وجعتها وان ملك ممكن تسامح في اي حاجه في الدنيا كلها الا الخېانة دي الحاجة الوحيدة اللي لا يمكن تسامح فيها
وعارف
↚
انها محتاجة وقت علشان چروحها تخف وهي كمان تصفي وتنسي بس مش قادر فكرة انها بعيده دي محسساني اني ھموت
لا انا فعلا مۏت يوم ما سابت البيت عمري في حياتي ما تخيلت اني ممكن اوصل لكده ملك صبرت واستحملت وشافت مني كتير بس والله العظيم المرة دي مكنتش في وعيي
ربت معتز علي كتف صديقه وقد عزم العقد علي ان يساعده مهما كلفه الامر
فبحث كثيرا عن اميرة حتي وجد عنوان المستشفي التي تعمل بها
وقرر الذهاب اليها
في كندا
بدات ملك اولي ايام عملها
كانت سعيده حقا بالعمل وبالنظام وبكل شئ
شعرت بانها ستشفي سريعا من چروح قلبها الغائرة هنا في هذه البلد
هاتفها اميرة
ملك اميرة هاه طمنيني عملتي ايه
اميرة متقلقيش كل حاجه تمت الحمد لله
عمو وجدو بس كانوا قلقانين من موضوع سفرك دا
بس الحمد لله اياد كلمهم وظبط كل حاجه
ملك اياد...
كانت ملك تتحرق شوقا لتسالها عنه ولكنها ابن ان تفعل
اميرة هو بخير ياملك متقلقيش
ملك طيب
اميرة المهم انتي تخلي بالك من نفسك ومن البيبي الحلو دا هاه
ملك حاضر يا حبيبتي
في صباح اليوم التالي
ذهب معتز لمقابلة اميرة التي كانت قابعة في عيادتها
سمعت بعض الطرقات علي الباب
اميرة ادخل
معتز ممكن اخد من وقتك شوية
اميرة پغضب انت
اتفضل
معتز انا معتز صاحب اياد وبصراحة جاي علشان اكلمك في موضوع ملك واياد
اميرة انا معنديش اكتر من اللي قولته
معتز انا عارف اياد استحالة يعمل حاجه زي كده وهو في وعيه واكيد ملك لو سمعته هتسامحه
اميرة ملك يا استاذ معتز لو حضرتك متعرفهاش دي اطيب واحن بني ادمة في الدنيا والله
اسم علي مسمي ومش بقول كده علشان صتحبتي ولا اي حاجه بالعكس بس فعلا انا سافرت وروحت وجيت وعمري ما شوفت ولا هشوف زيها ممكن تسامحك وتستحملك في كل اوقاتك وتشيل عنك وتخفف همومك لكن كله الا الخېانة والكدب
سميها بقي طيبة سميها سذاجة سميها هبل سميها زي ماتسميها
واستاذ اياد خاڼها وكدب عليها فمتطلبش منها انها تسامحه بالسرعة دي
معتز اياد حالته فعلا صعبة انا عمري ما شوفته في الحالة دي
تابعت في ڠضب
اميرة ملك جاتلي وهي عندها صدمة عصبيه افقدتها النطق انت عارف يعني ايه واحدة زي ملك توصل للحالة دي ملك دي الي امها ماټت وهي صغيرة وهي اللي ربت اخواتها وكان الكل بيحسدها علي قوتها ملك دي اللي كانت بتدي القوة لابوها انت متخيل
لما واحدة زي ملك توصل للحالة دي معناها ايه اياد هو اول واخر راجل في حياتها ملك كانت بتحبه من قبل ما تشوفه فصډمتها كبيرة جدا وانتو مستكترين عليها شوية بعد علشان تبقي احسن
روح قول لباشمهندس اياد يسيبها في حالها علي الاقل الفترة دي
معتز اياد اصلا ميعرفش اننا جايلك
اميرة يكون افضل
معتز انا عارف ان اياد غلطان بس حتي المحكوم عليهم بالاعډام بيدولهم فرصه يدافعوا عن نفسهم ولا ايه
اميرة والله احنا مش في محكمة ولا انا ليا في القانون انا دكتورة زي ما انت شايف
كل اللي اعرفه اننا عارفة ملك كويس جدا وعلشان كده بقولك سيبوها شويه وياريت تتفضل علشان في مرضي برة
معتز انا اسف جدا لاني عطلتك وشكرا جدا علي وقتك
اميرة العفو
ذهب معتز وهو لا يكاد يصدق اما زالت هناك فتيات هكذا اما زالت هناك فتاة تحب صديقتها لتلك الحد
في كندا
هاتفت ملك الجميع وطمانتهم عليها وكانت سعيدة حقا لرؤيتهم
اما اياد فقرر الانتظار فقد ادرك صحة ما تقوله اميرة يجب عليه ان يعطيها فرصتها ووقتها فلم يجد غير الانتظار والتضرع الي الله عز وجلاسيرة العشق
الفصل الخامس والعشرون
وبعد مرور عدة اشهر
اصبحت ملك في شهرها الثامن الان كبرت بطنها كثيرا
وعلمت انها تحمل في احشائها طفلة كما كانت تشعر
اصبحت ابنتها هي رفيقتها الوحيدة كانت تقضي كل يوم ساعات وساعات في محادثتها
احبت عملها كثيرا في كندا بل حقيقة وقعت في غرام تلك البلد
كانت دائما تتذكر اياد فهي لم تنساه
ولكنها شعرت بانها اقوي وافضل حالا من ذي قبل
لن تترك الفرصة لاحد ان ېؤذيها مرة اخري نعم تغيرت كثيرا ومن لا يتغير
كانت دائما ما تتذكر ايامهما سويا حين تري احد الازواج في الحديقة او في احد المطاعم او في الشارع او حتي في المستشفي
كانت طوال حياتها تتمني ان يكون زوجها الي جانبها في ايام حملها ولكن لله ارادة اخري
اما اياد فظل كما هو
كان يدخل لغرفتها كل يوم ويظل جالسا بداخلها
يتحدث معها ويخبرها كم اشتاق اليها وكم هو نادم علي فعلته
نمت لحيته كثيرا فاعطته مظهرا اكثر جاذبية فابرزت عيناه الزقاوتين
اما معتز فعلم انه قد وقع في غرام اميرة
ولكنه لم يدري ماذا يجب عليه فعله تحديدا ايحدثها ام يؤثر الصمت
↚
ماذا يفعل لا يعرف
وبعد وقت طويل عقد العزم علي ان يذهب كي يطلبها من جدتها
وبالفعل اختار احد الايام التي تكون فيها هي في العمل وذهب الي منزلها
فتحت ناهد الباب
معتز انا اسف جدا اني جاي من غير معاد بس لو الموضوع مكنش ضروري مكنتش جيت كده
ناهد مفيش حاجه يا ابني اتفضل بس انت مين انا معرفكش
معتز انا عارف ان حضرتك متعرفينيش
ناهد طيب اتفضل اقعد يا بني
معتز انا جاي اطلب من حضرتك ايد اميرة
ناهد اميرة حفيدتي
معتز ايوة بصراحة انا بحبها بقالي فترة بس مكنتش عارف اعمل ايه
ناهد ومقولتلهاش هي ليه
معتز هو انا بصراحة كنت محتار بس بعد كده قررت اجي لحضرتك علشان اي حاجة تبقي رسمي
ناهد طيب هي تعرف عنك اي حاجه
معتز مهي دي المشكلة احنا تقريبا كل
مواقفنا مع بعض وحشة جدا
ودا الي مخليني خاېف ترفض
ناهد طيب يا ابني اديني وقتي وان شاء الله ربنا يكتب الي فيه الخير
اخرج معتز بطاقة توجد عليها اسمه وعنوان منزله ورقم هاتفه عنوان الشركة
نظرت اليها ناهد
ناهد انت صاحب اياد
معتز ايوة انا هو حضرتك تعرفيني
ابتسمت ناهد انت بقي معتز
معتز ايوة انا
ناهد اصل اميرة حكيتلي عنك كتير
معتز يبقي حضرتك عارفة كل حاجة من اول ما قابلتها لحد النهاردة
ناهد ايوة يا بني
معتز طيب انا همشي دلوقتي قبل ما اميرة ترجع وهبقي اكلم حضرتك تاني
ناهد شرفت يابني
وبعد عده ايام حادثت ناهد اميرة في موضوع معتز
بعد ان
علمت انه شاب جيد
ناهد تعالي يا مرمر عايزاكي
اميرة نعم يا نانا
ناهد في حد اتقدملك
اميرة حد مين
ناهد معتز
اميرة معتز مين
انا معرفش غير معتز واحد
لالالا اكيد مش قصدك معتز معتز صاحب اياد جوز ملك !!!
ناهد هو بشحمه ولحمه
اميرة دا علي اساس ايه اننا بنطيق بعض يعني اوي دا بني ادم متخلف وبيتريق علي سواقة الستات يا ناناه استحالة
تسللت ابتسامة ماكرة الي شفتي ناهد
ناهد اتكلمي عن نفسك الواد واقع لشوشته
اميرة انتي عايزة ايه يا نانا دلوقتي
ناهد مش عاوزة حاجه غير انك تفكري وتشوفي
اميرة مش عارفة يا نانا
ناهد فكري علي مهلك يا حبيبتي محدش مستعجل وان شاء الله خير
احتضنت اميرة جدتها
اميرة حاضر ياحبيبتي بس انتي ايه رايك يعني اعمل ايه
ناهد اتجوزيه
اميرة تفتكري
ناهد الولد فعلا بيحبك
زفرت بعمق وعادت لاحضان جدتها مرة اخري فلم تكن تعرف ماذا تفعل
في صباح اليوم التالي
قررت اميرة ان تبلغ جدتها رايها
اميرة انا موافقه يا نانا
ناهد لولولولولولي مبروك يا قلب ناناه من جوة يعني ابلغ معتز
اومات اميرة براسها خجلا
وبعد وقت قليل ذهبت الي عملها
اما ناهد فاخبرت معتز بالموافقة الذي فرح كثيرا وذهب لمقابلة ناهد
وحددا معاد سويا لاحضار اهله
وبعد عده ايام حضر معتز مع اهله
فجلست ناهد مع والديه وجلسا اميرة ومعتز سويا
اميرة هو انت ازاي حبيبتني يعني اقصد احنا تقريبا من ساعة ما تقابلنا واحنا مش طايقين بعض
معتز لا انتي اللي مكنتيش طايقاني انما انا معجب بيكي من اول لحظه شوفتك فيها بصراحة بس لقيتك بتحدفي دبش فرد فعل تلقائي احدف دبش انا كمان
واعجبت اكتر بيكي لما لقيتك بتدافعي عن ملك
وازاي بتحبيها وبتتكلمي عنها حلو
دا غير اني اعجبت بشخصيتك وطريقتك وكل حاجه يعني
شعرت اميرة بالخجل اثر كلماته ونظراته ولكنها كانت سعيدة للغاية
وانتهت الزيارة بعد تحديد موعد الخطبه علي ان يكون بعد 10 ايام من الان
اشتاقت اميرة كثيرا لرفيقتها فقررت ان تذهب لزيارتها لعدة ايام وتعود سريعا
ولكنها لم تخبرها كي تكون مفاجاة فحجزت تذكرة الطيران واعدت حقائبها وذهبت
بعد عده ساعات كانت قد وصلت الي مطار كندا
اخرجت من حقيبتها عنوان منزل ملك
وتوجهت اليه علي الفور رات بعض اضواء المنزل مضاءة فعلمت انها بالداخل فهاتفتها
التقطت ملك التي كانت تشاهد التلفاز هاتفها
اميرة ايه يا بنتي اتصلت بيكي امبارح ومردتيش
ملك معلش ياميرو والله كنت في المستشفي واليوم كان طويل ولسه راجعة اصلا والله من شوية المهم انتي وحشتيني جدا جدا
اميرة والله العظيم وانتي اكتر
انتي اللي خلاص شكلك كده حبيتي كندا ومش عاوزة ترجعي
↚
ملك لا مش ك....
ثم طرقت اميرة الباب
ملك الباب بيخبط اصبري هفتح واكلمك
ملك coming
قادمة
فتحت ملك باب المنزل فوجدتها اميرة
اميرة surprise
مفاجأة
احتضنتا بعضهما البعض وهما تبكيان وتضحاك
ملك وحشتيني اوي
اميرة وانتي اكتر والله العظيم
ثم چثت علي ركبتيها لتحيي كايلا
اميرة اهلا اميرتي الحلوة
ملك اميرتك الحلوة بتسلم عليكي وبتبوسك كمان تعالي تعالي
دلفا سويا للداخل
ملك انتي لسه جاية النهاردة صح
اميرة من المطار علي هنا علي طول
شاهدت اميرة صور السونار الخاص بكايلا المعلقة علي الحائط
اميرة الله دا سونار ليلي
ملك اه حلوة مش كده
ضحكت اميرة علي كلمات صديقتها فهي مازالت لم تولد لتعرف
اميرة ربنا يحميها ويبارك فيها يارب
ملك اللهم امين
اميرة مازحة بس شكلك زي القمر وانتي منفوخة كده
ملك ايه منفوخة دي يا بت انتي
اميرة منفوخة يعني معبيه حامل يعني
ملك معبية لا دا انتي الفاظك بقت في البطيخ
اميرة بطيخ
ملك غيري هدومك علي ما احضر الغدا
اميرة اوكيه بس استنيني هغير وانزل احضرلك اكل من ايدي
ملك روحي يابت ايه ذنب كايلا نجيبلها تلبك معوي
لوت اميرة فمها كالاطفال
اميرة بقي كده
ضحكت ملك علي مظهر رفيقتها
ملك ايوة ويلا روحي بقي وبلاش رغي
اميرة انا بنت ناس علي فكرة عامليني معاملة احسن من كده
ملك ماشي ياختي
وبعد تناول الغداء ذهبا سويا للجلوس في الشرفة
اميرة انتي مش ناوية ترجعي بقي
ملك لا مش دلوقتي
اميرة انا خطوبتي بعد 10 ايام يا ملك
ملك بسعادة بجد
اميرة اه والله
احتضنتها ملك
ملك الف مبروك يا مرمر
اميرة الله يبارك فيكي انتي هتيجي صح
ملك مش عارفة
اميرة يعني ايه بقي ان شاء الله
ملك مش عارفة يا اميرة والله انا لسه مش مستعدة اقابل اياد دلوقتي خالص
اميرة ومين قالك انك هتقابليه بصي ابقي تعالي احضري خطوبتي وارجعي تاني
ملك حاضر يا اميرة ربنا يسهل
اميرة انتي بقيتي في الشهر
الكام دلوقتي
ملك داخلين في الثامن اهو
اميرة ماشاء الله
ملك بابا وجدو عاملين ايه وحشوني اوي
اميرة كويسين والله هو انتي مش بتكلميهم ولا ايه
ملك لا بكلمهم طبعا كل يوم كمان
اميرة نانا بتسلم عليكي جدا
ملك وحشتني والله جدا سلميلي عليها
وبعد
↚
وقت طويل ذهبت الفتاتان للنوماسيرة العشق
الفصل السادس والعشرون
في مصر
معتز ايدو انا كنت عايزك في حاجة
اياد ايدو لا انا كده هقلق
معتز لا لا متقلقش خير ان شاء الله
اياد اشجيني
معتز انا هخطب اميرة بعد 10 ايام
اياد اميرة مين
معتز د. اميرة صاحبة د ملك
اياد مبروك يا ميزو الف مبروك يا حبيبي ربنا يتمملكوا علي خير يارب بس انت عرفت اميرة منين
معتز الموضوع غريب شوية
ثم قص عليه ماحدث من اول لقاء لهما وحتي الان
اياد بس تصدق هتعملوا مع بعض دويتو هايل
معتز ماشي ياعم اتريق اتريق انت هتيجي صح
اياد اكيد طبعا يا حبيبي انا اهم منك يا ابني
معتز ماشي ياعم
بالعودة الي كندا
قضت الفتاتان ايام رائعة سويا
اميرة انا بفكر اشتري فستان خطوبتي من هنا
ملك كنت هقولك كده والله
اميرة خلاص ممكن في اي يوم انتي فاضيه فيه قبل ما اسافر نبقي ننزل
ملك ايه دا انتي هتسافري امتي
اميرة يعني كمان يومين كدا
ملك متخليكي قاعده شوية
اميرة والله نفسي وانتي عارفة بس مش عايزة اسيب نانا لوحدها اكتر من كدا
ملك امري لله
اميرة بس انتي هتيجي الخطوبة
ملك اه باذن الله
اميرة هو حد يعرف انك حامل
ملك لا
اميرة تمام
اخذا يبحثان في اليوم التالي عن الفساتين المنشودة
اميرة دا عجبني جدا
ملك وانا كمان شايفه انه حلو عليكي
اميرة يبقي تمام وانتي خلاص هتاخدي الموف دا
ملك اه عجبني اوي
اميرة زي الفل يلا بينا بقي
ملك يلا
في صباح اليوم التالي
عادت اميرة الي مصر بعد ان اتفقا علي ان تحضر ملك حفل خطبتها
قضي اياد الوقت في مساعدة معتز في الترتيب لحفلة خطبته
اما اميرة فكانت تفكر في اعادة شمل اياد وملك فيكفي بعدا للان
ويجب علي ملك ان تسمعه وتتحدث معه علها ترغب في العودة
لهذا لم تخبرها ان معتز هو صديق اياد فطلبت من معتز ان يتقابلا فور عودتها
في احدي الكافيهات
معتز اديني جيت وبسرعة ومن غير ما اقول لحد زي ما طلبتي اهو في ايه بقي
اميرة انا كنت عند ملك اليومين اللي فاتوا دول
معتز ايه !!!
اميرة ايوة وقولتلها علي خطوبتنا بس مقولتلهاش انت مين
معتز وبعدين
اميرة ملك حامل يامعتز وفي الشهر الثامن
معتز ايه حامل!!!!! اياد لازم يعرف
اميرة لا مش دلوقتي اصبر اصل انا بصراحة قررت استغل الخطوبة في اننا نجمع شمل ملك واياد اهو حتي نديهم فرصة يتكلموا يتواجهوا مش يمكن يرجعوا
معتز يعني احنا المفروض نحاول نزبط الامور علشان يرجعوا لبعض
اميرة كل المطلوب منك ان ملك متشوفكش ولا تشوف اياد لحد ما نوصل القاعة واول ما نوصل لو شافتكوا قول لاياد انها هنا
معتز هحاول
اميرة يبقي تمام
في صباح اليوم التالي
حجزت ملك علي الطائرة المتوجهة الي مصر
انتهت من اعداد حقائبها وذهبت للجلوس في الحديقة وكعادتها اخدت تحدث كايلا
ملك هنرجع مصر بكرة يا ليلي
مش عارفة هنقعد اد ايه بس كل اللي اعرفه اننا مش هنطول
علشان انا لسه مش مستعدة اقابل باباكي
عارفة انك نفسك تشوفيه وتسمعي صوته بس اعمل ايه الظروف
بس اوعدك هتشوفيه قريب
وكمان هتشوفي جدو فريد وجدو عبد الحميد ونانا منار وعمتو ميرا وخالتو ريم وخالو كريم وكمان خالتو ريم ونانا ناهد
وكمان خالتو انج........اللي كان نفسي تتغير بس للاسف
وصلت ملك الي القاهرة في مساء اليوم التالي وتوجهت الي منزل اميرة لتكون الي جانبها
اميرة لا حمد علي السلامة كنتي جيتي علي الخطوبة علي طول تاعبة نفسك وجاية بدري ليه
ملك والله هو دا اقرب ميعاد لقيته
اميرة ماشي ياستي هسامحك علشان كايلا
ناهد وحشتيني يا لوكا والله
احتضنتها ملك بشدة فاقد اشتاقت لتلك السيدة حقا
ملك وانتي اكتر والله يانانا
ناهد وكمان ليلي
ملك بتسلم عليكي وبتبوسك
ناهد اياد يعرف انك هنا
↚
ملك لا يانانا ميعرفش انا اصلا هحضر الخطوبة واسافر علي طول
اميرة مش وقته الكلام دا تعالي بقي اوريكي صور المكان اللي هنعمل فيه الحفلة
ملك يلا بينا
وذهبت الفتاتان
زفرت ناهد بعمق
ناهد ربنا يهدي سرك ياملك
في صباح اليوم التالي
كانت التجهيزات قائمة علي قدم وساق لاجل حفلة الخطبة
كانت اميرة جملة للغاية في فستانها الذي اتخذ لون الفيروز
وايضا ملك وما زادها جمالا هو بطنها المنتفخ
وبعد
عدة ساعات حضر معتز لاصطحاب اميرة
وكما جري
الاتفاق عطلت ناهد ملك حتي ذهبا معتز واياد واميرة دون ان تري ايا من معتز او اياد
وايضا لم يعرف اياد بوجودها ولكنه ظل يبحث عنها في وسط الحاضرات فقد كان يشعر بانها ستاتي
في القاعة
وصل الجميع الي القاعة
وجلسا ملك وناهد في ركن هادئ لاجل ناهد
ولكن فجاءة صعدا معتز واميرة الي المقعد المخصص لهما
استطاعت ملك رؤيته بوضوح دقت كل اجراس الانذار معلنه خطۏرة الموقف
ملك دا معتز دا صاحب اياد يعني اياد اكيد هيكون هنا
انا لازم امشي
ناهد مالك يا ملك بلمتي كده ليه
ملك هاه لا مفيش بصي يا نانا انا هروح اعمل مكالمة واجيلك علي طول
وانسحبت مسرعة الي الخارج
ولكن فجاء اصطدمت باحدهم وكادت ان تسقط
اعتذرت ملك دون ان تنظر وانطلقت سريعا للخارج
اياد دا صوتها مش معقول اكون بتخيل لا دا صوتها
فاخذ يركض خلفها محاولا ان يلحق بها
ولم يدري حتي لما نده اسمها فقد كان يتمني ان تكون هي
اياد ملكاسيرة العشق
السابع والعشرون
استمعت ملك الي اسمها يدوي في الهواء فتوقفت مكانها للحظة
انه اياد انها تعرف هذا الصوت اخذ قلبها يدق في عڼف شديد ولكنها اكملت سيرها مسرعة فلا يجب ان يراها
تاكد اياد من انها هي شعر بقلبه يحلق فرحا وسعادة انها هي بعد فراق دام لعدة اشهر مرت عليهانها عقود سيراها الان
ركض مسرعا حتي امسك بها ولكن فجاءة شاهد بطنها المنتفخ
شاهد ثمرة حبهما
ظل مبهوتا لوقت طويل ينقل نظراته بين عينيها وبطنها
يكاد لا يصدق ما يري
احقا ملك حامل احقا سيكون والدا
قررت ملك قطع هذا الصمت الذي يكاد ېقتلها
ملك بحدة ممكن تسيبني علشان امشي
اياد لا انتي مش هتمشي تاني ده خلاص
ملك انا اسفة يا استاذ اياد مبقتش هقولك حاضر لاني مش هقعد ولا ثانية هنا كمان انا همشي ودلوقتي كمان
حاولت نفض يده ولكن هيهات
فقد كان يتمسك بها كالغريق المتمسك في اخر امل للنجاة
اياد اسمعي الكلام لو سمحتي ياملك وبعدين نتكلم في موضوع انك هتمشي او نقعدي دا
ملك بحدة مفيش حاجه نتكلم فيها اصلا انا همشي وانت هتبعتلي ورقة طلاقي وبنتك هيكون ليك الحق انك تشوفها في اي وقت لاني اكيد مش همنعك منها بس اكتر من ده خلاص مبقاش ينفع
اياد مش هنمشي ياملك من غير ما نتكلم
ملك قولتلك يا باشمهندس مينفعش
وما ان حاولت السير حتي جذبها اليها وحملها بكل سهولة
ملك اياد نزلني والا والله العظيم اصړخ والم عليك الناس
اياد مش قبل ما تسمعني
وبعدين صړخي من هنا للصبح مراتي وانا حر فيها
ملك اياد انا مبهزرش
اياد ولا انا
توجها الي السيارة
اياد مالك تقلتي كده ليه يا حبيبتي
↚
ملك نزلني وملكش دعوة
وضعها في السيارة وانطلقا سويا الي مكان خال تماما لن تستطيع هي الهرب فيه
هبطت ملك من السيارة ما ان توقفت
ملك ممكن افهم بقي انت جايبني هنا ليه
اياد علشان نقعد ونسمع بعض ونتكلم
ملك وانا قولتلك معنديش اي حاجه اقولها
اياد بس انا عندي يا ملك
ملك وانا مش حابة اسمع
اياد متبقيش انانية يا ملك
ملك انانية انا عمري ما كنت انانيه وانت عارف
شعر اياد بفداحة ما ارتكب فلم يكن يقصد حقا ما قاله
اياد انا اسف والله طلعت مني كده في ساعة عصبية
ملك اتفضل يا باشمهندس اديني سامعاك ومعاك لحد الاخر
لاحظت ملك نظراته فقد كان ينظر اليها في لهفة واشتياق واضحين في زرقاوتيه وكانه يحتضنها بعينيه
زفر بقوة
اياد انتي وحشتيني والله العظيم وحشتيني
تصنعت الجدية ولم تجاوبه ولكن كان قلبها المحب ېصرخ من كثرة اشتياقه ولهفته وتوقه
اياد انا عارف اني مهما قولت مش هعرف ارجع مكانتي تاني في قلبك او حتي اعرف ارجع تاني في نظرك اياد بتاع زمان بس والله العظيم.......ا
قاطعته قبل ان يكمل حديثه
ملك مفكرتش فيا ساعتها مفكرتش في احساسي بلاش دي حتي يااخي مصعبتش عليك
اياد انا هحكيلك كل اللي حصل بالحرف
انا عارف انه هيضايقك بس لازم تعرفي كل حاجه مني
وانا خارج من الشغل يومها كانت الساعه حوالي 6او
اتصلت بيا انجي وقالتلي انها خاېفه اوي لان في حرامي في البيت
مبقتش عارف اعمل ايه
وقررت اني اروحلها بس والله العظيم مش اكتر من انها اخت مراتي والله العظيم مكنش في في قلبي اي حاجه تانيه غير كده وبعتلك مسج علشان متقلقيش قولت لنفسي اطمن عليها وارجعلك علي طول
وروحت فعلا وكان شكلها مړعوپ
تممت علي كل البيت والشبابيك والبلكونات وكنت نازل قالتلي استني لازم تشرب حاجه قولتلها لا ولازم اروح دلوقتي لاني
تاخرت عليكي قالتلي العصير جاهز ومش هياخد وقت
وفعلا جابتلي عصير شربته ومحستش باي حاجه غير تاني يوم الصبح وانا...........وهي جمبي علي السرير ووقتها افتكرت كل حاجه
والله هو دا كل اللي حصل
صمتت ملك ولم تعقب فقد كانت دموعها هي المسيطرة علي المشهد ان ذاك
اياد انا مش عاوز منك اي حاجه دلوقتي غير انك ترجعي البيت
ارجعي البيت ياملك وانا اللي همشي والله همشي ومش هضايقك
ملك هو انت خلاك متاكد ان انجي مثلا مش بتكدب عليك
زي ما بنشوف في الافلام او الروايات مثلا
اياد لانها ورتلي الفيديو اللي ......اللي كنا فيه سوا
اياد انا عارف انك تعبانه ومچروحه ومش طايقاني عارف انك مستحقراني
ملك انا فعلا تعبانه حاسه انك كسرتني يا اياد
انت فعلا كسرت قلبي وروحي انت طعنتني
ليه عملت معايا كده هو انا مكنتش كفايه ليك للدرجه دي
كنت وحشه اوي لدرجه اني استحق الاحساس دا عارف يا اياد انت قتلتني بسکينه باردة انت بعد ما اديتني كل اللي بتمناه وكل الامان
اخدته مني كله بعد ما كنت اسعد واحده في الدنيا وطايرة فوق السما سحبت كل دا مني ووقعت علي جدور رقابتي انا حاليا مچروحه يا اياد ومش هقدر اديلك اي حاجه
اقترب منها اياد في اسف وحب
ولكنها وجدت نفسها ترجع للوراء بضع خطوات
اياد انا اسف والله العظيم اسف كل اللي هتقولي عليه هعمله
بس ارجعي للبيت
عارفه ياملك يومها رجعت وانا مش شايف قدامي
كنت عارف انك انتي الوحيده اللي هستريح عندها كان نفسي كل اللي حصل دا يتسمح من حياتي بقيت عايش في كابوس مستني اليوم اللي تعرفي فيه عامل زي المحكوم عليه بالاعډام ومستني التنفيذ بحاول املي عيوني منك لاني خاېف خاېف لمتسامحينيش
خاېف لتبقي دي اخر مرة هشوفك فيها ومن لما مشيتي وسيبتي البيت مدوقتش النوم والراحه وانا بدور عليكي كل يوم علي امل اني الاقيكي علشان اقولك ارجعي وكل اللي انتي عارزاه هعملهولك
انا عايزك تعرفي حاجه مهمه
انتي كل حاجه في دنيتي بنتي ومراتي وحبيبتي وحتي امي
انتي والله النفس اللي بتنفسه والله مش هقدر اعيش من غيرك
عاوزك تعرفي ان كل ستات الدنيا عندي ولا يسوا
↚
والله كل دا حصل ڠصب عني عاوزك تعرفي اني مكنتش في وعيي لاني لو في وعيي والله مكنت عملت كده ابدا
سامحيني ياملك سامحيني ياملاكي
شعرت ملك وكان كل دمائها بدات في الهروب الي قدميها
شعرت بالارض تميد تحت قدميها فمالت قليلا وكادت تسقط
اسندها اياد بقوة
اياد بقلق ملك !!
وادخلها الي السيارة فكانت فكرة احضارها الي هنا حماقة منه
اياد انتي كويسه
ملك الحمد لله
اياد انا اسف لكل اللي حصل وهمشي واوعدك مش هزعجك تاني
دي هتكون اخر مرة تشوفي فيها وش........
قاطعته ملك بحدة
ملك انت جيت ليه يا اياد
اياد جيت لاني مېت من غيرك ياملك لاني تايه ومش لاقي نفسي
انا غلطت عارف وعارف اني المفروض اتحمل نتيجه غلطي وحتي مش بحمل انجي اي غلط ولو واحد في الميه كل اللي حصل دا غلطتي انا بغبائي وسذاجتي اللي وصلت نفسي لكده
جيتلك لاني بحبك لاني طمعان انك تسامحيني ولسه عندي امل انك هتسامحيني ياملاكي
ملك اياد لو سمحت رجعني لبيت نانا ناهد ممكن
شعر بخيبة امل شديدة ولكنه قرر الصبر
اياد حاضر
انا اسف ياملكاسيرة العشق
الثامن والعشرون
انطلقا الي بيت ناهد في صمت تام
اطلقت لدموعها الحبيسة العنان ما ان وصلت الي المنزل كانت تشعر بالالم والحزن معا
ايجب عليها مسامحته ام الرحيل لا تعلم حقا
اعدت حقائبها وتركت رسالة الي اميرة للاعتذار منها علي رحيلها بهذه السرعة وقررت العودة الي كندا مرة اخري
في القاعة
اميرة معتز اتصل باياد انا قلقانه علي ملك
معتز وانا كمان
خلاص هروح اكمله وارجعلك تاني
خرج معتز من القاعة لمهاتفة اياد
معتز طمني يا ايدو ايه اللي حصل
اياد ملك مسامحتنيش
معتز ازاي
اياد قالتلي رجعني علي بيت نانا
معتز طيب وانت فين دلوقتي
اياد انا في الشارع يا معتز حقك عليا يا ابني خطوبتك قلبت نكد وكمان سيبناكوا ومشينا
معتز بلاش هبل يا اياد وانت روح دلوقتي وانا هخلص الناس دي بسرعة وهروح اميرة وهعدي عليك
اياد لالا روح البيت ونبقي نتقابل الصبح ان شاء الله
معتز طيب ربنا يسهل
عاد معتز الي الداخل مرة اخري
اميرة هاه ايه اللي حصل
معتز ملك نشفت دماغها ومسامحتوش
اميرة انت بتتكلم جد طيب وملك فين دلوقتي
معتز اه والله رجعت تاني عندكوا البيت
خلينا دلوقتي نكمل الخطوبة دي وبكرة ان شاء الله يحلها حلال
بعد وقت قليل حضرت ريم وميرا
وكريم وباقي عائلة ملك
احتضنتها ريم وميرا وباركت لها منار
ريم انا قولت هنلتقي ملك عاملالنا مفاجاءة وجايه
اميرة هاه كان نفسي بس انتي عارفة شغلها هناك مينفعش تسيبوا ولا حتي اياد عرف ينزل
ميرا خير ان شاء ويارب ينزلوا قريب علشان وحشوني جدا جدا جدا والله
زفرت اميرة بعمق
اميرة وحضونا كلنا والله
بقيت الفتيات الي جوار اميرة وظل كريم مع معتز
اما منار وفريد وعبد الحميد فذهبوا لطاولة ناهد
رحبا بها منار وفريد وجلسا سويا
عبد الحميد بشوق ناهد ازيك
ناهد بخجل انا الحمد لله يا عبد الحميد
عبد الحميد مبروك لاميرة
↚
ناهد الله يبارك فيك كبرونا العيال دي وبكرة نشيل احفادهم
عبد الحميد بهيام انتي لسة زي ما انتي ناهد لسة حلوة زي ما انتي مكبرتيش ولا حاجة الكلام دا نقوله احنا
ناهد بخجل ولا انت
يا عبد الحميد كبرت لسة زي مانت من ساعة ما كنت بتيجي لهشام الله يرحمه
عبد الحميد الله يرحمه اخوكي ويسامحه لولاه مش كان زماننا متجوزين
زفرت ناهد بعمق
ناهد كل واحد بياخد نصيبه يا عبد الحميد
عند اميرة ومعتز
معتز كريم دا احمد اخويا
كريم ازيك يا ابو حميد انا كريم
احمد اهلا يا كيمو
تعرفا علي بعض وحقيقة تلائما مع بعض كثيرا فكلامهت يعشق المزاح والمرح لا بل حقيقة كلامها يفتقد الي كثيرا من العقل
اخذ معتز اميرة ليرقصا سويا وتوجه كريم ناحية ميرا ليرقصا سويا
وايضا منار وفريد وتبعها كل الثنائيات الموجودين في الحفل
ربعت ريم يديها وزفرت في هيام
ريم هيييييح عقبالي يارب
احمد اميييين
تطلعت ناحيته ريم ووضحكا سويا في خجل
احمد طيب بما اننا سنجول وانتي زمل زيي بالظبط ما تيجي نرقص سوا
كشرت ريم عن انيابها وتطلعت اليه ڠضب وتركته ورحلت
صعق احمد من تبدلها السريع
احمد لا حول ولو قوة الا بالله مچنونة دي ولا ايه
عند اياد
ظل اياد يتجول في الشوارع بلا هدف هائم علي وجهه يتذكر ملك وما حدث معهما لما تقسو علينا الحياة هكذا
لما لا نستطيع ان نكمل حياتنا بسعادة
هل العيب فينا ام في تلك الحياة لا يعرف
ولم يجد اجابة لتلك السؤال
اما ملك فحمدت الله كثيرا لانها وجدت مكان علي الطائرة المتوجهه لكندا بعد ساعتين
فتوجهة الي المطار ودموعها تنهمر بشدة وكانها امطار في يوم شتوي عاصف ظلت تجفف دموعها
فعلي الرغم من محاولاتها المستميته في اقناعها بعدم الهبوط
ولكن هي كقلبها الاحمق الذي يتالم ويئن بشده
تري متي سيتعقلون هؤلاء الحمقي ويكفوا عن ايلامي
لست المخطئة بل هو من اخطئ في حقكم حينما خانكم
كفوا عن مضايقتي واتركوني لشاني
ولكن دون جدوي
وبعد عدة ساعات وصلت الي منزلها في كندا
عاد كلا من اميرة ومعتز الي منزلهما
ناهد ملك مش هنا
خرجت اميرة من غرفتها وهي ممسكة برسالتها
اميرة سافرت يا نانا
ناهد طيب وبعدين
اميرة ولا قبلين انا هخلي اياد يسافرلها واللي يحصل يحصل بقي
ناهد بس اصبروا عليها كام يوم هي بردوا محتاجه تراجع نفسها وتفكر في كل اللي حصل
اميرة حاضر يا نانا
ناهد كلميها طيب شوفيها فين واطمني عليها
اميرة حاضر يا حبيبتي
هاتفتها اميرة للاطمئنان عليها
سمعت ملك صوت هاتفها ولكن لم ترد الرد فارسلت اليها برسالة نصية الي لتطمانها
اميرة متقلقيش عليا يا حبيبتي انا كويسه بس مش قادرة اتكلم دلوقتي ان شاء الله الصبح هتصل بيكي
ثم صعدت لغرفتها لتستريح بعض الوقت
لم يواتيها النوم ولو للحظة فظلت تفكر في اياد
لقد لمست صدق اعتذاره وندمه لن تكذب ولكنها ايضا مازالت تتالم
فهي بشړ ايضا واياد هو كل شئ بالنسبة لها لهذا المها منه كبير
فحقا كلما زادت محبه الشخص زاد مقدار تالمنا من افعاله
وعلي الرغم من كل ذلك كان قلبها يتمني ان ياتي اليها وبشده
كعادة قلب حواء دائما ما يختار ذلك الطريق الملئ بالالم والدموع
وبعد عده ساعات استيقظت
وهبطت لتكمل شراء بعض الملابس لكايلا
في مصر
ذهب معتز الي مبكرا للاطمئنان علي اياد فوجده في الشركة
معتز اياد انت كويس
اياد الحمد لله يا معتز
معتز طيب بص انا هقولك علي حاجه اميرة قالتهالي امبارح هي وطنط ناهد
اياد قول بسرعه
معتز ملك عايشه في كندا وطنط قالت لاميرة خلي اياد يسافرلها
بس سيبولها يوم ولا يومين بس تفكر وتظبط نفسها
اياد بجد يا معتز
معتز ايوة يا سيدي
اياد طيب روح احجزلي تذكرة علي كندا بعد بكرة
معتز بس.......
اياد مبسش يا معتز انا هروح وهرجع مراتي
معتز ربنا يكرمك يا حبيبي يارب
في كندا
عادت ملك وقررت مهاتفه اميرة لتطمانها
فالان لابد لها
ان تكون في العمل
اميرة واخيرا
ملك معلش والله بس فعلا كنت محتاجة حبة وقت
اميرة المهم انك بقيتي احسن
ملك الحمد لله
اميرة هاه طمنيني ايه اللي حصل وليه سافرتي
ملك قابلت اياد في الفرح واخدني وروحنا مكان معرفوش كدة
اميرة وبعدين
↚
ملك ولا قبلين اتكلمنا وبعدين قولتله اني عايزة اروح
ورجعني البيت عندكوا وبعدين سافرت
اميرة طيب وانتي ايه رايك
ملك رايي في ايه
اميرة ملك متستهبليش رايك في كلامه وفي اللي حصل
ملك مش عارفة يا اميرة انا مكدبش عليكي فعلا حاجه بندمه وصدق اعتذاره وحاسه انه ممكن يكون مظلوم ومع ذلك قلبي مجروح منه جدا
ففعلا مش عارفة اعمل ايه
اميرة سامحي وانسي يا ملك
ملك ربنا يسهل يا اميرة
اميرة انا هقفل دلوقتي علشان ورايا حالات وهرجع اكلمك
وهرجع اكلمك تاني
ملك يلا سلام عليكم
اميرة وعليكم السلام
اغلقت ملك هاتفها وذهبت الي الشرفة زفرت بعمق وهي تفكر في اياد وتتذكر مواقفهما معا
ااااه لما تتالم يا قلبي وتشتاق الم تتعلم الدرس بعد
الم تقوي وتقسو لما تضعف الان
الي متي ستظل احمقا ضعيفا الي متياسيرة العشق
الفصل التاسع والعشرون
وبعد يومين
وصل اياد الي مطار كندا وهو عاقد العزم علي الحصول علي حبيبته مره اخري لن يستسلم هذه المرة
وصل الي العنوان الذي اعطته له اميرة
طرق باب المنزل
كانت ملك تعد بعض الطعام عندما سمعت الباب
ملك دا وقته
ذهبت مسرعة لترتدي ازدالها
ملك coming
قادمة
صدمت ما ان فتحت الباب فقد شاهدت اياد شعرت برجفة خفيفة تسري في اعماقها اما نبضات قلبها فاخذت ترتفع پجنون وكانها ترحب بحبيب طال غيابه كثيرا
ملك بدهشة اياد !!
اما اياد فقد كان يتطلع اليها بعينان تحمل اليها الشوق واللهفة الحب والغرام لا بل العشق فلقد اشتاق الي ملاكه الصغيرة حقا
ظل ينظر اليها صارخا من اعماقه وكانه يحدث قاضي الحب
يتوسله كي يرد له روحه التي فارقت هذا الجسد الهزيل
يا قاضى الحب لى فى البعد مظلمه
فاحكم بوصل يرد الروح فى جسدى ..
اياد ممكن ادخل
ملك هاه اه اتفضل
دلف الي الداخل واغلق الباب خلفه بهدوء
اما هي فظلت مبهوته في مكانها لدقائق فالان قد حان وقت المواجهه ولن تستسلم او حتي تهرب خوفا بل ستواجهه فاستجمعت قواها ودلفت للداخل
ملك انت عرفت مكاني هنا ازاي
اه اكيد اميرة
لم تدري وقتها اتغضب منها ام تشكرها
فقد كان عقلها غاضب وبشده اما قلبها فكان يرقص فرحا
فتلك هي حواء لا يتفق عقلها وقلبها في امر ابدا
اياد باصرار انا النهاردة جاي يا قاټل يا مقتول وهترجعي معايا يعني هترجعي معايا
كانت تلعنه في داخلها ڠضبا لما له من تأثير علي قلبها
كادت ټخنقه لتلك النبرة المتعجرفة المصرة التي يتحدث بها
ملك پغضب مش بالعافية يا ايا... ياشمهندس اياد
اياد بتوسل متعانديش قلبك يا ملك
ملك بسخرية قلبي!!!! ما خلاص يا باشمهندس قلبي دوست عليه ملك القديمة مبقتش موجودة انساها بقي علشان اللي موجودة دلوقتي لحمها بقي مر اوي ومش هتعجبك
اياد لا موجودة يا ملك وانا متاكد انها موجودة
ملك اللي حبيتها لا دي اللي عشقتها موجودة اكيد
بدا في الاقتراب منها بخطوات بطيئة ثابته وهو يمعن النظر في عينيها
لقد اشتاق الي تلك العينان حقا
اه لو تعلمين ان لك عينان كالطمأنينة بعد التوبة
ارتبكت هي كثيرا واخذت تخطو خطوات متعثرة مرتبكة للوراء هربا منه فهي تعلم كل العلم ان نظرة واحدة لعينيه كفيلة لاڼهيارها الان كفيلة لعدولها عن كل شئ
ان نظرة واحدة لعينيه لن تنسيها فقط والمها طوال الفترة الماضي بل ستنسيها اسمها ودون عناء فيجب عليها لا تطلع اليه نعم فهي لن تطلع اليه ولن تقع في تلك المصيدة
وفجاءة اصطدمت بالحائط
فاقترب منها وحاصرها بيده اخذ ينظر في عيناها الهاربتان
ارتجف جسدها لقربهما هكذا لانفاسه الحاړقة الني تلامس وجنتها الباردة
شعرت پالدم يفور في جسدها اثر المشاعر المنبثقة منه اليها ولكنها لن تستسلم ابدا
ملك وسع يا اياد لو سمحت
اياد انا عارف انك زعلانة يا ملك وليكي كل الحق انا غلطان وحمار بس انا متاكد انك لسة بتحبيني
عضت ملك علي السفلي ڠضبا
اللعڼة عليك ايها الرجل اكل جينات العجرفة والانفة تلك تتوارثونها انتم الرجال ام ماذا
ملك بعند ومين قالك كدة بقي ان شاء الله
اياد عينيك
↚
لسة نظرة عينيكي ليا متغيرتش يا ملك
لسة نظرتك ليا بتحسسني باحساس غريب كل مرة
لسة بحسها زي المغناطيس اللي بيشدني كل يوم اكتر لسة عينك بتلمع لما بتشوفيني يا ملك
لسه بتحسسيني كاني ملكت الدنيا كلها بايدي لما بتبصيلي
كادت ملك ان ټنهار بين ذراعيه لكلماته
تلك
اللعڼة وكل اللعڼة عليك كيف لك ان تصف مشاعري بكل هذه الدقة التي لا اعرفها انا
اخفضت بصرها ارضا وعضت علي السفلي ڠضبا
اااااااااااه من شفتيك تميتني وتعيدني ثانية الى الحياة !!!
شعرت بان سرب من الفراشات يحلق اسفل معدتها
دفعته بعيدا عنها
فعاد بضع خطوات للخلف
مسح علي شعره بقوة وهو يلتقط انفاسه بصعوبة
شعرت بدماء جسدها بالكامل تفور من قبلته العاصفة تلك
ملك لاهثة انت ازاي تعمل كده
اياد بحب مراتي وانا حر
ملك اياد ....
اللعڼة وكل اللعڼة عليه فهو يعرف تمام المعرفة
اياد بحب صادق والله العظيم وحشتيني
ووالله العظيم ندمان واسف وكفاية بعد بقي علشان انا مېت من غيرك والله رجعيلي قلبي وروحي اللي اخديتهم ومشيتي يا ملك
والله بحبك يا ملك قلبي ومحبتش واحدة غيرك
انتي كل حاجة عندي ارجعيلي لاني تعبان من غيرك انا بقيت عامل زي العيل الصغير اللي تايه من مامته ارجعيلي
شعرت بالارتباك سرت رجفة خفيفة في جسدها اثر شعورها بالبرد والحرارة في ان واحد احقاما تسمعه من زوجها الان
فلم تشعر ملك الا وهي ممسكة بيديه
شعرت بدقات قلبها المحمومة اثر الرجفة التي سرت في يديه حين تلامسا وكانها كهرباء لذيذة سارت عبر جسديهما شعرت وكانها كالمېت الذي عادت اليه الحياة مرة اخري
اما هو فلم يكن بافضل حال
شعر في ذلك الوقت انه في حلم
نظر ليدها الممسكة بيده فرفع راسه لينظر اليها ليتاكد ان هذا ليس حلم بل حقيقة
احتضنها بلهفه واشتياق بشغف وحب قربها منه كثيرا حتي كادا يمتزجان ولكنه حرص علي الا يضغط علي بطنها وهي الاخري بادلته ذلك العناق الهادر ذلك
العناق الذي بعثر كل شئ داخلهما
واجهشا بالبكاء سويا
اياد بدموع اسف والله العظيم اسف انا عارف اني احقر واغبي بني ادم في الدنيا اوعدك اني هعوضك عن كل اللي حصل دا
وكل اللي انتي عاوزاه هعملهولك وحشتيني ياملك قلبي والله العظيم وحشتيني
ملك وانت كمان وحشتني انا مش عاوزة منك اي حاجه غير انك متكسرش قلبي تاني علشان والله مش هيستحمل
لم يدر ماذا يجب ان يقول فاخذ يقبلها في اشتياق
واكتفي بان يحتضنها بان يقربها الي قلبه بان يشعر بقربها
بان يسمع دقات قلبها ويستنشق رائحتها تلك التي تمثل له الهواء الذي يتنفسه
جثي علي ركبتيه مواجها موضع ابنته
اياد كان نفسي اكون معاكي من اول يوم بس الحمد لله
ملك باسمة متقلقش هي عارفاك كويس جدا
علشان سمعت عنك كلام كتير ولما بتسمع اسمك بتفضل تتحرك
اياد احنا نحجز علي اقرب معاد طيارة راجعة لمصر
ملك ماشي معنديش مشكلة
وبالفعل هاتف اياد شركة الطيران وحجز علي متن الطائرة العائدة لمصر في صباح اليوم التالي
اياد هنرجع مصر بكرة علي طيارة الساعة 8الصبح
ملك ماشي
قضيا ليلتهما سويا يعوضا اشتياق الاشهر الماضية
في صباح اليوم التالي
علي متن الطائرة المتوجهة الي مصر
كانت ملك جالسه الي جانبه تستند براسها علي كتفيه
رفع اياد يدها الممسكة بيده وكانها طوق نجاتها مقبلا اياها في حنو بالغ متذكرا كلمات ناهد التي مازالت تتردد في اذنيه
ملك ممكن تستحمل منك جفا وقسۏة وتستحملك وقت عصبيتك واحتياجك وتصرفك بطفوليه بس لا يمكن تستحمل لان دي الحاجه والوحيده اللي فعلا ممكن تكسرها وللابد
ادرك اياد صحة ما تقوله ناهد واخذ قرار الا يؤلمها او ېجرحها مرة اخري مادام حيا
اما ملك فشعرت بالسعادة البالغة فعلي الرغم من كل شئ فهي تحبه لا بل تعشقه حد الجنون لقد وقعت اسيرة عشقه منذ اللحظة الاولي
بعد عده ساعات وصلا الي القاهرة
فوجدت منزلها كما هو لم يتغير كما تركته في
تلك الليلة المشؤمة
اياد نورتي بيتك وقلبي وحياتي ياملك قلبي
شعرت بالخجل الشديد فالټفت اليه واخذت تنظر اليه برجاء
ملك اياد متعملش فيا كده تاني وعد
اياد وعد دا انا ابقي غبي والله
احتضنته ملك
ملك انت فعلا اماني وحمايتي وسندي وكل حاجه ليا في الدنيا
انا بستمد قوتي منك اصلا ملك من غير اياد مش عايشه والله
انا بستمد سعادتي وفرحتي وقوتي واماني منك
انت ابويا واخويا وحبيبي وصاحبي وجوزي وكل حاجه ملك زي العصفور الوحيد من غير اياد اياد هو اللي علمها ازاي تعرف تطير
ازاي تبقي سعيده ازاي تبقي قويه ملك من غير اياد ولا اي حاجه
فهمت بقي
ضړبته بخفه علي كتفه
ملك اوعي تفكر تعمل كده تاني
انت عارف انا ممكن يحصلي ايه
والله ھموت فعلا انت مصدر قوتي
اياد بعد الشړ عليكي
ملك اوعي تفكر كده تاني
اياد انا اسف والله اسف انتي متعرفيش اصلا بعدك عني دا فيه مۏتي والله
ملك خلاص خلينا نقفل الموضوع دا واياك يا اياد تعمل كده تاني
اياد حاضر ياعيون ايادبس انا كده هتغر للدرجه دي بتحبيني
ملك مازحة لا يابني دي شفقه
↚
اياد بقي كده طيب
حاولت ملك ان تسرع في خطواتها مبتعدة عنه
اياد تعالي هنا ياملك لوحدك
علشان لو جيتلك مش هسيبك النهارده
وظلا يضحكان ويلعبان وقررا نسيان ماحدث والبدء من جديداسيرة العشق
الفصل الثلاثون
في صباح اليوم التالي
استيقظت ملك فوجدت نفسها ترقد في احضانه فتسللت الي ثغرها ابتسامة عاشقة واحتضنته هي الاخري وعادت للنوم مرة اخري
وبعد عده ساعات
استيقظ اياد بعدما شعر بثقل علي صدره فابتسم بحب
وانسل من جانبها متوجها الي المطبخ قرر ان يعد طعام الافطار لها كعربون بداية لحياتهما الجديدة
بعد وقت قليل استيقظت ملك ولم تجده الي جوارها فخرجت للبحث عنه فوجدته في المطبخ تسلل الي ثغرها ابتسامة هادئة ثم اقتربت منه في ثبات
اياد صباح الفل يا ملاك قلبي
ملك بحب بتعمل ايه
اياد بحضر فطار لحبيبتي
غرزت اصابعها في لحيته تعبث بها في هيام
ملك بهيام تعرف ان اللحيه دي شكلها حلو عليك
اياد بفخر ياماما انا اصلا حلو من غير حاجه
ملك تصدق انا غلطانه خلاص سحبتها لالا شكلك بيها وحش
اياد لا لا بجد بجد فعلا شكلي حلو بيها
ملك اينعم
اياد خلاص يبقي نخليها واهو برضوا نستفيد بيها في جذب السائحات
امسكت ملك السکين الموضوع اعلي الكونتور واقتربت بها منه
ملك بتقول ايه يا حبيبي
اياد بقول في جذب السياح برئ يابيه برئ
ملك هاهاها ايوة كده ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا
اياد لا بالخضرا والله
شعرت ملك بالخجل واندفعت الډماء الي وجنتيها لتفصح عن خجلها
بقي في حد يبقي معاه ملاك حلو كده ويبص لل.....
هاه
ملك ايوة كده لف وارجع تاني
اياد
لعينيك ما يلقى الفؤاد وما لقي
وللحب ما لم يبق مني وما بقي
وما كنت ممن يدخل العشق قلبه
ولكن من يبصر جفونك يعشق
أغرك مني أن حبك قاټلي
وأنك مهما تأمري القلب يفعل
يهواك ما عشت القلب فإن أمت
يتبع صداي صداك في الأقبر
أنت النعيم لقلبي والعڈاب له
فما أمرك في قلبي وأحلاك
وما عجبي مۏت المحبين في الهوى
ولكن بقاء العاشقين عجيب
لقد دب الهوى لك في فؤادي
دبيب ډم الحياة إلى عروقي
ابتسمت ما ان سمعت هذا الشعر
الذي اسر قلبها وحواسها
وتسربت الډماء الي وجنتيها لتفصح عن خجلها
اياد تؤتؤتؤ ولسه بنتكسف كمان
ملك يوه بقي يا اياد
مرت ايامهما في هدوء
هاتف اياد معتز وطلب منه ان يقوم بصرف مكافاة ماليه لكل العاملين بالشركة
اتصل اياد بمعتز
اياد النهاردة تصرف مكافاة لكل العمال اللي في الشركة
معتز حاضر يا اياد
بس فرحنا معاك يا سيدي
اياد منتا عارف انك هتبقي عمو قريب ياعم
معتز بفرحة ربنا يحفظهالكوا يارب ويجيبها بالسلامة
اياد اللهم امين
اعلن معتز عن المكافاة
احد الموظفين ربنا يكرمهم ويسعدهم
موظف اخر ربنا يجيبهولهم بالسلامة
قرر اياد ان يحضر داداة امينه
مربيته لتجلس مع ملك وتساعدها وتكون جانبها حين يكون هو في الشركة
قررا ملك واياد اعداد اجتماع عائلي صغير بمناسبة عودة ملك الي القاهرة
اياد انا كلمت معتز
ملك وانا كلمت بابا وجدو وماما واميرة ونانا
اياد هي انجي هتيجي
ملك مش
عارفة وحتي ولو جات احنا هنتعامل عادي علشان بابا وجدو والباقين علشان محدش يشك في حاجة
اياد پغضب طيب
شعرت بثقل الحديث عنها فقررت تغير الموضوع
ملك انا قررت اسميها كايلا ايه رايك
اياد حلو الاسم عاجبني وجديد
ملك اي خدمة
في منزل معتز
معتز تعالي معايا يا احمد مش عاوز اروح لوحدي
احمد وهو انا يعني هديك الببرونه انت هتروح تلاقي خطيبتك انما هقعد زي المطلقات بالظبط
معتز دا انت عيل رخم
احمد ماشي ياعم تشكر يلا برة بقي علشان ورايا مذاكرة
معتز يابني انا لما كنت في الكليه كنت مهيص وانت بقي يابتاع اخر سنه طب اسنان مش عارف تزبط نفسك
احمد طيب ياعم المهيص يلا من هنا
معتز يلا يابني انت انت اصلا جاي معايا انا مش باخد رايك
احمد هو اجبار
معتز ايوة اجبار
احمد يعني انت هتروح تشوف خطيبتك وصاحبك
↚
انا بقي هروح اشوف مين
معتز تعالي بس ومش هتندم
احمد امري لله
معتز طيب يلا قوم اجهز علشان منتاخرش
ارتديا ملابسهما وبعد قصير كانا في طريقهما الي المنزل
في منزل اياد
كان الجميع متواجدا
منار وفريد ميرا وكريم وريم وعبد الحميد
سمعا طرقات علي باب المنزل
نهضت ريم لتفتح
اميرة انا جيت
ملك حمد لله علي السلامة يا مرمر
امال فين نانا انا مش شايفاها
ناهد وهي تقدر تيجي من غيري
ذهبت ملك لاحتضانها
ملك حمد لله علي السلامة يا حبيبتي
تهلل وجه عبد الحميد فرحا ما ان سمع صوت ناهد
اخذتهما ملك لتعرفهما علي الجميع
ملك اميرة صاحبتي ونانا جدتها
منار اهلا وسهلا يا فندم اتشرفنا
ناهد احنا اللي حصلنا الشرف يا حبيبتي
فريد ازيك يا مرمر
اميرة الحمد لله الي حضرتك يا اونكل
فريد اهلا وسهلا ناهد هانم
ناهد ازيك يا فريد
عبد الحميد بحب شرفتينا يا ناهد
ناهد بخجل شكرا يا عبد الحميد
غمزت اميرة ملك
اميرة واضح ان جدك بيعاكس نانا
ملك منا واحده بالي
ريم هو ايه اللي بيحصل هنا
انا بقول نطلب الماذون بسرعة
اميرة كنت لسه بقول لاختك
ريم ضاحكة طب ايه
ملك سيبوهم يعيدوا الامجاد القديمة ويلا بينا احنا نحضر السفرة
ثم التفتت الي اياد
اياد اتصل بمعتز يا حبيبي شوفوا فين علي ما نحضر السفرة
اياد حاضر يا لوكا
نهضت الفتيات لتجهيز السفرة
في المطبخ
ملك ريم اطلعي هاتي ورق نعناع من الجنينه برة
ريم لازم يعني من برة
ملك معلش ياتوتو
خرجت ريم لاحضار اوراق النعناع
وما ان انتهت من احضار الاوراق حتي وصلا احمد ومعتز
تناولت السلة الموضوع فيها اوراق النعناع وتوجهت الي باب الفيلا
مسحت جبهتها بايدها ايه الحر دا
رات في طريقها احمد ومعتز
تذكرت احمد سريعا فهو نفس الشاب الذي قابلته في خطبة اميرة ولكن ماذا يفعل هنا
معتز انسه ريم مش كده
ريم ايوة انا
معتز انا معتز صاحب اياد
ودا احمد اخويا
ريم اه اهلا وسهلا
معلش انا اسفه جدا ماخدتش بالي
اتفضلوا
فتقدم معتز بالدخول
بهت احمد ما ان راها فهي فتاة الحفل المچنونة مظهرها الطفولي ووجهها الملطخ بالغبار
ولكن كل ذلك لم يخفي جمالها بل زادها جمالا
شعرت ريم بالاستغراب من نظراته
ولكنها قررت ان تتجاهله تماما
وجدته ينظر اليها حينما رفعت بصرها تجاهه
ظل يشير الي جبهتها
لم تفهمه ريم
↚
بالمرة واخذت تنظر اليه كالبلهاء
فاقترب منها
بهتت ريم من اقترابه
ولم تدري كيف تتصرف من دهشتها
احمد في تراب علي وشك
ريم ايه
تناول يدها في تردد ووضعها علي جبهتها
احمد في تراب علي وشك
ازاح عنها الغبار بيدها
كانت هي تقف مثل الصنم
لم تتحرك كانت فقط تحدق به مثل البلهاء
من صډمتها
احمد كده خلاص راحت
تركها وانصرف
تبعته هي وتوجهت الي المطبخ بعدما افاقت من صډمتها
ملك مالك يارومة
ريم هاه
ملك مالك
ريم هاه انا زي الفل اهو
اميرة وشك احمر كدة ليه
ريم وشي ماله وشي
ميرا هتلاقيها الشمس الجو برة حر جدا
ملك حقك عليا يارومة مكنتش اعرف والله ان الجو حر برة
خلاص يا حبيبتي روحي يلا اغسلي وشك
ريم طيب
ذهبت وهي تشعر بان كل المحيطين بها يسمعون دقات قلبها من سرعتها
ظلت تتذكر ما حدث معها
ريم متكبريش الموضوع اكيد مكنش قصده حاجه
ريم وممكن يكون قصده انتي شوفتي نظراته
ريم مهو كان طبيعي يبصلك
بسبب التراب اللي كان علي وشك عادي يعني
ريم فعلا عادي انا ليه مكبرة المواضيع عادي يعني
رشت وجهها ببضع قطرات من الماء لتهدئ روعها وخرجت
جلس الجميع لتناول الطعام
لم تخلوا جلستهم من المزاح والحديث وبعض كلمات الغزل
بعد انتهاء الطعام
حملت الفتيات الاطباق ودخلن لمساعدة ملك
جلسا ناهد وعبد الحميد
سويا
وجد معتز اميرته كما يسميها تقف في مكان بعيد فقرر انتهاز الفرصة ليتحدث معها
فمز لها معتز
معتز ايه بقي
اميرة ايه يا معتز في ايه
معتز ايوة يعني احنا هنفضل كده لحد امته
مش هنتخبط بقي ولا ايه
خبظت اميرة كفا علي كف فهي تعلم انها قد احبت مچنونا ولكن ليس لتلك الدرجة
اميرة لا حول ولا قوة الا بالله
انا خطيبتك يا اهبل
معتز متغيريش الموضوع هنتخطب امتي برضوا
اميرة يا ابني يا حبيبي انا خطيبتك اصلا
رفعت يدها لتريه اصابعه اليت تزينها خاتمه لتعلن ملكيته لها امام العالم اجمع
اميرة حتي شوف الدبلة اهي
معتز ايه انتي قولتي يا حبيبي يا بركة دعاكي يا امة
شعرت اميرة بالخجل
اميرة متغيرش الموضوع
معتز لا موضوع ايه بقي ماخلاص
المهم يعني هنتنيل نتجوز امتي
اميرة لسه بدري يا معتز
معتز لا يا ماما معاكي 20يوم وهنعمل فرحنا
وانتي حرة بقي
دهشت اميرة ما تلك العشرين يوما الذي يتحدث عنهم
اميرة معتز......
معتز عشرين يوم كتير صح
خليهم 15واقسم بالله بعد كده هخطفك ونتجوز وانتي حرة بقي
اميرة بس ......
معتز نخليهم 13
اميرة لالا خلاص 15حلوين
معتز منتصرا ايوة كده ناس مبتجيش غير بقلة الادب
توجه معتز الي ناهد
معتز ياريت الكل يجمع هنا دلوقتي لوسمحتوا
بصوا بقي انا هتجوز البنيه دي بعد 15 يوم
15 وثانية هخطفها وههرب بيها وانتوا احرار
عبد الحميد طيب اعملنا اعتبار
معتز معلش يا جدو دي نقرة ودي نقرة
ضحك الجميع علي طريقة معتز
فريد علي خيرة الله مبروك يا ولاد
معتز الله يبارك فيك يا عمو
انتهي اليوم في سعادة
ولكن قد فقدت ريم قلبها مع نهاية هذا اليوم ولم تكن تعرف انها ليست الوحيدة
لم تحضر انجي ولكنها علمت بخبر حمل ملك فقررت الا تستلم بسهولة فهي ستستغل حمل ملك لصالحها كي تكسر قلب اياد علي زوجته وطفلته
فجلست لوضع خطه كي تتخلص من ملك وطفلتها
وستنفذها قبل زفاف اميرة
انجي انا المرة دي هنفذ بنفسي مش هعتمد علي حد
انا اللي هقبض روحك ياملك
قامت الترتيبات لزفاف اميرة علي قدم وساق
وقبل الحفل بيومين
كانا ملك واياد يجلسان يويا لمشاهدة التلفاز
وفجاءة اخرجت ملك انه الم خفيفة
ملك اااه
↚
اياد بخضه ايه ياحبيبتي في ايه انتي كويسه
ضحكت قليلا
ملك ضاحكة اااه
اياد بدهشة
اياد في ايه ياملوكه انتي كويسه
تناولت يده ووضعتها علي موضع ابنتها
ملك شوفلك صرفه معاها بقي دي مدوخاني
اياد بفرحه دي بتتحرك
زادت كايلا في حركتها وكانها تؤكد لوالدها وكانها تخبره انها تسمعه وتتشوق لرؤيته
ملك هههه اه
اهي ياعم بتاكدلك المعلومة
وضع اياد راسه علي موضع الطفلة
اياد سامعاني يا ستهم
يلا بقي تعالي بسرعه علشان بابا عاوز يشوفك
صعقټ ملك من الاسم
ملك ستهم!!!!!
اياد ايوة يا حبيبتي حلو مش كدا
ستهم اياد اسم سينيمائي
ملك طيب قوم بقي مش هخليك تكلمها
اياد هههههههه خلاص بلاش ستهم
احتضنها بقوة
اياد ربنا يخليكوا ليا
ملك ويحفظكوا ليا يارب
اياد اللهم اميناسيرة العشق
الفصل الحادي والثلاثون
في صباح اليوم التالي
ذهب اياد الي الشركة بعدما نبهه عليها الا تجهد نفسها كثيرا او تتحرك
سمعت ملك صوت هاتفها
فرات ان المتصل انجي تناولت الهاتف وقررت ان تجيب
لم تعرف السبب ولكنها اجابت
انجي ملك انتي فاضيه النهاردة
ملك بحدة اه يا انجي
انجي طيب ممكن تقابليني في عاوزة اتكلم معاكي لاني شويه بس متقوليش لحد مش عاوزة حد يعرف
شعرت ملك بخطب ما في صوتها فاعتراها القلق علي شقيقتها
اخذت ټلعن قلبها الارعن في صمت علي ما يفعله
احقا تشعرين بالقلق ناحية من ډمرت حياتك وابعدتكي عن زوجك لثماني اشهر احقا تخافين عليها بعد كلما فعلت
ملك حاضر بس انتي كويسه
انجي پبكاء مصطنع لا ياملك
ملك بفزع طيب حاضر مسافه السكه وهكون عندك ان شاء الله
اغلقت هاتفها وارتدت ملابسها وهي تفكر
شعرت بان داخلها شخصان
الشقيقة والانثي
الشقيقة تشعر بالقلق من اجل انجي
والانثي لا يريد رؤيتها
ملك ياتري فيكي ايه يا انجي
ملك بقي قلقانه عليها وهتروحلها بعد كل دا
ملك اختي دي اختي
ملك خليكي كده والله ليها كل الحق انها تعمل معاكي اكتر من كده
ملك يووه بقي اسكتي اسكتي دي اختي وانا هروح اطمن عليها
ومتتكلميش تاني
عقدت العزم علي الذهاب ولكن ستخبرها انها علمت كل شئ
راتها دادة امينة تهبط الدرج مرتدية ثيابها
داده امينه انتي نازله ياحبيبتي
ملك ايوة ياداده رايحه مشوار كده ومش هتاخر باذن الله
داده امينه طيب ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
اخذت سيارتها وانطلقت الي المكان المنشود
وصلت بعد وقت قليل
شاهدت انجي جالسة علي احد الطاولات
فتوجهت ناحيتها
ملك انجي مالك ياانجي فيكي ايه
انجي تعالي معايا نروح مكان تاني علشان نعرف نتكلم براحتنا
ملك يلا بينا
ذهبا سويا لمكان اخر
ولكن في الطريق كانت انجي تقود السيارة پجنون
ملك پخوف انجي براحه هدي سرعتك شويه احنا مش مستعجلين
لم تتحدث انجي وكانها لم تسمعها
تمسكت ملك بمقعدها وتحدثت في ړعب
ملك انجي هدي السرعه لوسمحتي انتي عارفه اني بخاف
وصلا سويا الي مكان شبه مهجور
ملك احنا فين ياانجي
انجي بحدة انزلي ياملك
ملك احنا فين وهنزل فين ايه المكان دا
ملك في ايه ياانجي انتي بتعملي كدة ليه
انجي امشي معايا وانتي ساكته
سارت معها ملك في هدوء وهي تدعوا بداخلها ان يحفظ طفلتها
اخذت تتذكر الحړب الدائر بداخلها تجاه ذهابها ام لا
والان هي تواجه عقبات سذاجتها
وصلا الي منزل قد عفا عليه الزمان فدفعتها انجي للداخل
انجي ادخلي
ملك احنا فين وايه المكان دا
جذبت حقيبتها وتركتها حبيسة تلك الغرفة وعادت للمنزل كيلا يشك احدا في الامر
اخذت ملك تطرق الباب في ذعر عسي ان تفتح لها انجي او يسمعها احد
ملك انجي انتي جايباني فين انجي افتحي الباب يا انجي
لا متسيبينيش هنا يا انجي
انتي سيباني فين يا انجيييي افتحي الباب
اخذت تصرخ في فزع لبضع الوقت ولكن دون جدوي وبعد وقت طويل بدا التعب يدب الي اوصالها فجلست تتبكي في فزع فهي لا تعرف اين هي وهذا المنزل الرث لا يوجد به اي اضاءة وقد بدات الشمس في المغيب وهي حقا تكره الظلام
في منزل اياد
↚
عاد اياد من عمله فلم يجد ملك في المنزل
اياد هي قالتلك رايحه فين ياداده
داده قالتلي مشوار بس مقالتليش فين
اياد دي بقالها اكتر من 5ساعات برة ومبتردش علي الموبايل
خبط بيده علي الطاولة امامه
روحتي فين ياملك
داده استني يابني كمان شويه وبعدين اتصل واسال عليها
اياد مش قادر ياداده مش هينفع استني كل دا
وانا معرفش عنها اي حاجه كدة
داده اصبر يابني اصبر وان شاء الله خير
اياد حاضر
ظل واقفا في الشرفة ينتظرها حاول مهاتفتها كثيرا ولكن لا مجيب
وبعد فترة اغلق هاتفها
اياد لا كدة مش هينفع مش هستني اكتر من كدة
وذهب لمهاتفه اميرة
اياد د اميرة هي ملك عندك او كلمتك او جاتلك
اميرة لا مشوفتهاش النهاردة
اياد شكرا يا د.
اميرة هو في ايه
اياد ملك بقالها اكتر من 7ساعات برة وتليفونها مقفول
اميرة ايه!!!!!
اياد ايوة
اميرة طيب شفتها في عند جدو عبد الحميد
اياد لسه انا قولت ممكن تكون عندك علشان ترتيبات الفرح وكده
اميرة لا هي مجاتش النهارده اصلا عمتا كلم البيت واسالهم وطمني وانا هكلم اي حد ممكن تكون راحتله وهكلمك
اياد شكرا يا د.
اميرة علي ايه يااستاذ اياد ربنا يطمنا
اغلقت اميرة الهاتف وهي قلقة علي رفيقتها تراها اين ذهبت
اميرة ياتري روحتي فين ياملك استرها يارب ونجيهالي
ذهب اياد لمهاتفة كريم
اياد كريم ملك عندكوا او حتي اتصلت او شوفتها
كريم لا مجاتش ولا حتي اتصلت ولا شوفتها طول اليوم
بس ليه هي كويسه
اياد اصل موبايلها مقفول وخرجت من غير ما تقولي فقولت اكيد عندكوا
كريم كلمت اميرة
لم يرد ان يقلق كريم فادعي انه لم يهاتف اميرة كيلا يسبب له الخۏف علي شقيقته
اياد تصدق انا نسيت اميرة خالص اكيد عندها علشان الفرح
خلاص ياكريم شكرا
كريم ياعم خضتني
بعد عدة دقائق هاتفته اميرة
اميرة مفيش حد شافها او يعرف عنها حاجه
اياد هتكون راحت فين يعني
انا هروح ادور عليها ياد اميرة وربنا ييسر ولو وصلت لحاجه هكلمك
اميرة بالله عليك ابقي طمني يا استاذ اياد
اخذ سيارته وذهب للبحث عنها مثل المچنون
اخذ يبحث في اقسام الشرطة والمستشفيات ولكنه لم يجدها
عاد للمنزل مرة اخري علي امل عودتها
ركضت دادة امينة ناحية الباب ما ان سمعت سيارته ظنا منها انه قد وجدها
امينة واياد في نفس اللحظة
داده لقيتها
اياد جت
تنهد باسي
اياد باسي لا ملقتهاش
داده بقلق برضوا يابني مجتش
اياد روحتي فين ياملك
داده ادعيلها يابني ربنا ينجيها فين ما كانت
تذكر اياد انجي فمن الممكن ان تكون قد فعلت لها اي شئ فليس بعيدا عليها فقد كانت تريد قبل ذلك
فهاتفها
اياد انتي فين
انجي انا في البيت
اياد ملك فين يا انجي
انجي يعني ايه ملك فين وانا ايش عرفني روح شوف مراتك فين ولا مع مين وانا مالي
هتلاقيها بتقرطسك وفي حضڼ واحد دلوقتي
اياد اخرسي يا انجي ملك دي انضف واشرف واحدة في الكون كله
واقسم باللي خلقني وخلقك يا انجي لو عرفت انك مسيتي شعرة
منها ولا عملتلها
حاجه والله العظيم مهرحمك وانا قولتلك وافضلي ادعي ان ربنا يرجعها بالسلامه بدون خدش صغير واحد لان اي حاجه هتحصلها صديقيني هتشوفي اضعافها
اغلق الهاتف وهو يكاد يفقد عقله تري اين ذهبت
ذهبت انجي لملك بعد ان تركتها لاكثر من 7 ساعاتاسيرة العشق
الفصل الثاني والثلاثون
فتحت انجي الباب فشاهدت ملك جالسة في احد الزوايا منكمشة علي نفسها تبكي
رفعت ملك راسها ما ان سمعت الباب يفتح فنهضت واقفة
ملك پغضب انتي عاوزة مني ايه وجايباني هنا ليه اصلا
انجي بتشفي حبيب القلب بيدور عليكي زي المچنون والله لادوخه عليكي وبرضوا مش هيلاقيكي
اه نسيت اقولك معايا حاجه حلوة افرجك عليها
التقطت هاتفها وفتحت الفيديو واعطته لملك لتشاهده
شعرت ملك بان قلبها يكاد ينفجر من الالم فعلي الرغم من معرفتها بكل التفاصيل ولكن رؤية الفيديو تؤلمها الاف المرات
ملك بحدة انا عارفه كل حاجه
انجي پصدمة عارفه!!!!! وجيتيلي
↚
لما كلمتك
ملك بالم انا عملتلك ايه لدا كله
انجي قولي معملتيش ايه عاملة زي القطط بسبع ارواح
خطفت منك اياد وانا عارفه كويس ان جدو وبابا كانوا عاوزين يجوزهولك وحظك وغبائي خلوه ليكي حاولت اوقع بينكوا معرفتش
حاولت اعمل اي حاجه مع اياد علشان يسيبك معرفتش حاولت اخليه يكرهك معرفتش حاولت اخطفكوا واكسروا بيكي واخلص منك معرفتشانتي ايه في ايه مالككل ما ارسملك خطه تطلعي منها
لا واقوي من الاول طول عمرك كده حتي مۏت ماما مضعفكيش
بالعكس بقيتي اقوي من الاول لا وايه انتي اللي كنتي شايله كل البيت كل الناس بتحبك وشايفاكي ملاك perfect في كل حاجة الدراسه والشغل وحتي الحب والجواز كل حاجه كنتي بتعمليها
مبيبقاش فيها ولا غلطه سذاجتك وطيبتك مع كل الناس
حتي اللي اذوكي
شعرت ملك بالالم اثر سماعها كلمات شقيقتها شعرت بثقل تلك الكلمات علي قلبها فهاهي شقيقتها تكن لها كل هذا الحقد فما تبقي للغريب للعدو
ملك پصدمة كل دا شايلاه وساكته
انجي لا انا مش هسكت انا النهاردة هبعتك لماما
ملك بالم عمري ماشوفت نفسي احسن من اي حد بالعكس دايما بشوف اني اقل واحدة لاني فعلا اقل واحدة
مكنش ينفع اضعف وقت مۏت ماما وعلي الاخص قدامكوا كان في ورايا هم تقيل انتي وريم وكريم في اشد احتياجهم للرعايه في سن لازم يلاقوا ماما جمبهم دايما كان لازم ابقي قويه علشان اقدر اكمل انتي عارفة يعني ايه مينفعش تحزني علي امك فاهمة يعني ايه انك فجاءة تلاقي نفسك مسئولة عن بيت وتلات اخوات واب وجد علشان كل اللي حواليكي كانوا منهارين وكل دا وانا كنت لسة طفلة عارفة يعني ايه لما خلاص ترمي لعبك وطفولتك وكل حاجة تحت جزمتك وتدوسي عليها وتهتمي بتربية وبيت واكل وعلية بحالها
انا بني ادمه يا انجي كنت محتاجه امي محتاجه حنانها محتاجه حبها
كان جوايا مكسور وشيلت فوق طاقتي ومشتكتش كنت بدعي ربنا اني اعرف اعوضكوا عن ماما اللي انا في اشد احتاج ليها بس كنت بطلب المساعده والهمة من ربنا وهو كان بيساعدني كان بيقويني علشان خاطركوا لاني مكنش ينفع اقع مكنش ينفع افشل كنا كلنا هنضيع
وبالنسبه لكل حاجه بعملها فعلشان كنت ببذل فيها كل طاقتي ومجهودي بعمل كل حاجه اقدر عليها واكيد مكنتش بتطلع كامله
علشان مفيش حاجه كامله
تابعت بابتسامة الم
اما اياد بقي فدا فارس احلامي كنت بحلم بيه من قبل حتي ما اشوفه وكعاده كل الناس اللي بيشوفوكي بيتشدولك قبلي علشان انتي اجمل واحلي واجتماعيا اكتر ودي كانت حاجه بتسعدني والله مكنتش بزعل منها يمكن الموقف الوحيد هو موقف اياد ومتضايقتش منك اتضايقت من اني اختيار تاني اتضايقت من نفسي انا
واياد اختارك اتوجهت لكن قررت اني هنساه وهبقي سعيدة علشان خاطرك ومن قلبي والله علشان مينفعش اني افضل احب زوج اختي كنت بمۏت كل يوم بس كنت مصرة اني انساه كنت كل يوم بدعي ربنا يخرج حبه من قلبي وعقلي وحتي احلامي
عارفة يعني ايه لما توصلي لمرحلة اني تكرهي نفسك علشان انتي للاسف السبب في ان الشخص اللي بتحبيه يختار واحدة تانية
عارفة لما تحسي بالنقص وتقعدي تقولي يارب انا عارفة اني مش حلوة اوي شخصية مش جذابة بس انا بحبه فخرجوا من قلبي يارب
لحد يوم الخطوبه ومشيتي انتي وحضرت انا الخطوبه دوبلير ليكي
كان كل واحد وقتها بيفكر في رغبته هو ومحدش فيهم فكر فيا انا
ايه رغبتي عاوزة ايه طيب حتي دا هياثر عليا في ايه كنت بتقطع من جوايا وانا سامعاهم بيتفقوا علي الجواز كانها صفقة بالظبط ل واحد بيفكر في مصلحته كل واحد شايف الموضوع من وجهه نظره ونسيوني تخيلي نسيوا العروسة مسالوهاش عن رايها حتي واتجوزت اياد علي
نفس الموضوع
الحب والجواز اللي انتي بتقولي عليهم دول مجوش غير بعد وقت طويل
عارفه يعني ايه ياانجي الشخص اللي بتحبيه لا اللي بتعشقيه بيناديكي ويتخيلك واحده تانيه وانتو سوا الواحدة دي هي اللي بتخليه اسعد شخص في الدنيا لحد لما يفوق ويكتشف ان اللي معاه دي انتي يرجع يتضايق ويكشر زي الاول
عارفه يعني ايه جوزي دا محبنيش غير بعد مده طويله جدا جت بعد دموع وتعب ودعاء وحزن وۏجع قلب جت بعد حاجات كتير اوي
ولما خلاص ابتديتي تشوفي فرحه وسعاده وتقولي اخيرا ربنا استجاب وتحسي بالحب اللي طول عمرك بتدوري عليه فجاءه كل دا يتاخد منك عارفه يعني ايه بعد دا كله متتهنيش بشويه الفرحه اللي فرحتيهم تفتكري كان ايه احساسي لما عرفت ان اياد خاني لا ومع مين مع اختي شوفتي بقي الموضوع صعب ازاي
اكملت انجي بالم وڠضب
انجي حتي دي كمان انتي اللي انتصرتي فيها اياد بعد ما اديتله المخدر كان كل اللي بينده بيه ملك ملك وبس وكان مفيش غيرك في الدنيا وكان بنات حوا كلهم انتي وحتي لما قرب عليا افتكرني ملك
وانا اتضايقت جدا وحسيت انك في اللحظه دي انتصرتي عليا
حتي في دي معرفتش اخد فيها مكانك انتي اللي في قلبه حتي وهو مش مدرك حتي وهو مش في وعيه
تابعت بنبرة يشوبها الحقد
انجي انتي عملاله ايه
ازادت دموع ملك فرحا
ملك انتي بتقولي ايه انتي عاوزه تفهميني ان اياد ملمسكيش
طيب والفيديو
انجي ببرود متفبرك بس ياعيني مش هتلحقي تروحي تفرحي حبيب القلب
التقطت زجاجة وكسرتها
انجي النهاردة هريحك من كل الصعب دا ياملك متقلقيش
كانت ملك وقتها لا تفكر الا في طفلتها ماذنبها تحرم من هذه الحياة قبل ان تراها ماذنبها تحرم من والدها
ملك بالم عمري مااتمنيت دا يحصل كان نفسي في حياه بسيطه وعاديه والله لو اعرف انك بتحبي اياد كنت سبته ومكنتش وافقت اتجوزه تاني انا اختك يا انجي مش عدوتك والله طول حياتي بتمنالك الخير عمري ماكرهتك وانتي عارفه كدة كويس كنت بحاول اعمل اي حاجه احاول اسعدك بيها بس للاسف مقدرتش كان نفسي تبقي اسعد واحسن واحده في الدنيا بس مقدرتش سامحيني لاني مقدرتش اقوم بدوري صح
انجي پغضب والم ايوه عارفه بس مبقتش قادرة استحمل مثاليتك دي
ملك انا مش مثاليه والله انتي اللي بيتهيالك انتي فعلا احسن مني
مليون مرة انتي مش اختي ياانجي انتي بنتي
عارفه حتي لو موتيني النهاردة مش هبقي زعلانه غير علي بنتي اللي مش هتلحق تشوف الدنيا اللي مذنبهاش اي حاجه دي
مش هتلحق تشوف بابا ولا كريم ولا جدو ولا ريم ولا تشوفك وتتعلم منك ازاي تهتم بجمالها وشكلها وتتعلم من ريم اللماضه والطيبه وتاخد من كريم خفه دمهوتاخد شكل باباها ومش هتسمع حكايات بابا وجدو كان لكلمات ملك الوقع المطلوب علي انجي
فقد كانت مثل حد السکين الذي ېمزق قلبها كانت مثل التي تتوالي علي وجنتها لتستفيق
وفجاءة شعرت ملك بالاعياء فتهالكت ارضا غير قادرة حتي علي الحديث
نفضت انجي راسها وعزمت علي ملك نعم التاريخ ستنفذ دور قابيل
فاليوم شقيقتها تلك التي ضحت بكل شئ لاجلها ولاجل اشقائها
وفجاءة شاهدت انجي والدتها نعم شاهدت والدتها لم تعرف اذ شاهدتها حقا ام انه يخيل لها
انجي ماما
↚
مايا ايوة يا انجي خلاص مبقاش ينفع اسكتلك ايه اختك
انجي يا ماما ...
مايا ملك ضحت بكل حاجة علشانكوا يا انجي تخيلي لو كانت انانية شوية كان ايه اللي هيحصلكوا
فوقي يا انجي
فوقي بقي وشيلي غشاوة الحقدو والكره دي من علي عينك وقلبك
فوقي بقي وكفاية كده يا بنتي
انتي مكنتيش كدة عمرك ما كنتي كدة
مش ملك دي الي كانت بتدافع عنك وانتي صغيرة ولحد ما كبرتي
مش هي اللي كانت دايما بتلاعبك
مش دي اللي كنتي وانتي صغيرة بتروحي تستخبي لما بتصحي خاېفة بالليل
نسيتي كل دا والشيطان دخلك وعلشان ايه علشان تخيلات في عقلك
فوقي يا بنتي وعوضي اللي فات اشبعي من حنان اختك ملك
القت الزجاجة التي كانت تحملها بعيدا وتهاوت ارضا واخذت تبكي
استجمعت ملك ما تبقي لها من قوة وذهبت اليها
وضعت يدها علي كتفها في وهن
ملك علشان خاطري فوقيوارجعي انجي تاني
انجي اللي اعرفها مش اللي بقت غريبه عليا
تطلعت اليها ملك في الم
انجي بالم انا تعبت ياملك تعبت انا فعلا وحشه ومستاهلش اي حاجه انا اسوء واحده في الدنيا انا كنت اختي كنت عاوزة اموت اختي علشان اكسر جوزها واذله انا اپشع بني ادمه في الدنيا كلها
ملك بحنان
كلنا بنغلط ياحبيبتي بس المهم نتعلم من غلطتنا
كل حاجه ممكن تتصلح بس المهم محدش هيعرف اي حاجه من اللي حصلت النهارده سامعاني
انجي انا فعلا اسوا حد في الدنيا كلها
لا لازم كل الدنيا تعرف انا لازم اتعاقب انا هروح ابلغ البوليس واسلم نفسي
ملك ركزي معايا يا انجي كل دا ياحبيبتي مش هنعمل بيه اي حاجه
احنا هنبدا انا وانتي سوا من اول وجديد وكان مفيش حاجه حصلت
ملك احلفي ياانجي انك مش هتجيبي سيرة لحد
باي حاجه لا بالقديم ولا بالجديد
انجي .........
ملك علشان خاطري يا حبيبتي
انجي حاضر
ملك احلفي
انجي والله مش هقول لحد
تشبثت انجي باحضان شقيقتها وكانها غريق قد تعلق بسبيل نجاته
وكانها عابر سبيل قد وجد ضالته
اخذت تبكي كثيرا حتي فقدت القدرة علي ذرف دمعة واحدة
فحقا ان البكاء يطهر الروح من كل
الاثقال والهموم والاحزان
ملك ومن دلوقتي هنبدا صفحه جديده هنقطع الكشكول القديم ونبدا من جديد
انجي انا عاوزة ابقي زيك ياملك
ملك اوعدك انك هتبقي احسن مني ويلا بقي علشان زمانهم قلبوا الدنيا علينا
انجي حاضر
ملك لو اي حد سالك عن اي حاجه تقولي احنا كنا سوا وانا هتصرف في الباقي
انجي طيب واياد انا قولتله اننا مش معاكي
ملك انا هقوله اننا قابلتك بعد ما خلصت مشاويري
انجي حاضر
ذهبت انجي لاحضار سيارتها وذهبا سويااسيرة العشق
الفصل الثالث والثلاثون
عادت ملك الي المنزل بعد وقت قصير واهنة للغاية
كان هو ينتظرها في الشرفة وما ان لمح سيارتها حتي ركض سريعا للاسفل ليطمان عليها
كانت مرهقة الي ابعد الحدود فلقد كان يومها طويل وشاق للغاية
احتضنها اياد بلهفة وجزع وقلق وخوف
اياد ملك
شعرت بالامان كثيرا بين ذراعيه
اياد كنتي فين خضيتيني عليكي
ملك بابتسامه انا اسفه
بدات تفقد توازنها وتتشوش رؤيتها وفقدت الوعي
اياد بفزع ملك
امسكها بقوة كيلا تسقط ثم حملها وصعد بها لاعلي
اياد داادااااااه عصير بسرعه وحضري الاكل لملك
داده حاضر يابني
ظل جالسا جانبها حتي استيقظت
بدات تفتح عيناها ببطئ نظرت حولها فاستنتجت انها قد فقدت الوعي
ملك انا اسفه عارفه اني قلقتك والله حقك عليا بس كان في حاجات لازم تخلص وموبايلي كان في الشنطه ومكنتش سامعاه و......
قاطع حديثها قائلا بحدة
اياد بحدة كنتي فين ياملك
ملك كنت مع انجي
اياد انجي
ملك ايوة
اياد بس انا سالتها وقالتلي انك مش عندها
ملك مهو انا مروحتلهاش غير متاخر الصبح كنت في الملجأ
اياد مش هقولك كنتي عندها ليه ولا الكلام دا
بس مفتكرتيش تتصلي بيا طول اليوم
ملك انا اسفه والله بس.......
اياد پغضب بس ايه ياملك انتي عارفه انا كان هيجرالي ايه
بقالك اكتر من 9ساعات دلوقتي برة تليفونك مقفول ومحدش شافك ولا يعرف عنك حاجه كنت عامل زي المچنون فكرت في كل الاحتمالات البشعه دورت عليكي في الاقسام والمستشفيات
كنت حاسس اني هتجنن وانا مش عارف انتي فين ولا عامله ايه
اشفقت علي حالته كثيرا فلديه كل الحق بالتاكيد كاد ېموت من كثرة قلقه
ظلت تطلع اليه باعين دامعة
اعرف انك قلق اعرف انك اليوم قد شاهدت بما يكفي
ولكن ليس بارادتي اقسم لك يا حبيبي انه ليس بارادتي
فلولا رحمة المولي عز وجل قد كنت في خبر كان انا وطفلتك المحبوبة التي لاذنب لها الا ان والدتها ساذجة حمقاء وغبية
اياد بحدة ساكته ليه
ولكن تلك هي دموع الفرحة فرحة عودتها سالمة فرحة رؤيته مرة اخري فرحة سلامة طفلتها فرحة معرفتها ببرائته فرحة عودتها الي المنزلفرحة عودتها الي ذراعي زوجها الحبيب مرة اخري
ملك والله اسفه حقك عليا ومهما قولت من هنا للصبح عندك حق
بس والله ڠصب عني
رق قلبه لدموعها فزفر بعمق
اياد بټعيطي ليه دلوقتي
وطبعا ماكلتيش
ملك مهو........
اصل..........
يعني.......
اياد ياداده الاكل ياداده
احضرت امينه الطعام
↚
داده حمد لله علي السلامة يابنتي
ملك الله يسلمك ياداده حقكوا عليا انا عارفه اني قلقتكوا
بس والله ڠصب عني
داده المهم انك بخير ياحبيبتي
ملك الحمد لله ياداده
وضعت الطعام علي الفراش وانصرفت لتفسح لهم المجال
اياد اتفضلي كلي كل الاكل دا
ملك حاضر بس ممكن تاكل معايا
اياد م......
ملك بدون اعتراض مهو انت اكيد ماكلتش لانك كنت قلقان
فهناكل سوا والا انا مش هاكل
كان لملك تاثيرها علي اياد الذي يجعله ينسي كل ما اقترفته في لحظات ويصفي مرة اخري
اياد بابتسامة رضا حاضر ياستي
وتناولا الطعام سويا
بعد تناول الطعام فكرت ملك ان تخبره بالحقيقة
ان تخبره بان انجي في تغيرت
وانه لم يفعل اي شئ انه برئ
لم يخون او يزني
ولكن هل سيصدق
هل سينسي ما سببته له انجي
ملك اياد
اياد عيون اياد
ملك في حاجه عاوزه اقولهالك
اياد قولي
ملك انا كنت عند انجي انت طبعا عرفت واكيد اتكلمنا سوا
كان صامتا يسمعها في اهتمام
ملك يعني هي بصراحه قالتلي كل حاجه
اياد وقالتلك ايه
ملك قالتلي انها كلمتك وانك روحتلها وانها شربتك العصير
وبعتتلي مسج من موبايلك انك هتبات في الشغل وانك فضلت تنده عليا طول الوقت وانك مقربتش منها او بمعني ادق كنت هتقرب بس لانك كنت فاكرها انا وهي لما لقت كده سابتك بس قررت انها تلعب باعصابك علشان ترجعلها
شعر اياد بالصدمة لحديثها فلم يكن يستوعب كل تلك الصدمات
اياد ايه انتي بتقولي ايه يعني انا معملتش اي حاجه
يعني انا مخنتكيش ولا اغضبت ربنا
ملك بابتسامه ولا اي حاجه
سجد اياد شكرا للمولي عز وجل فرحة واحتضنها بقوة وسعادة
اياد طيب والفيديو
ملك دا متفبرك
اياد يالله اللهم لك الحمد
اللهم لك الحمد
ملك بابتسامه الحمد لله ياحبيبي
بس عاوزة اطلب منك طلب
اياد متطلبيش مني اني اسامح انجي ياملك لانها متغيرتش ومش هتتغير
ملك لا والله هي اتغيرت واتغيرت كتير كمان
واوعدك هتشوف دا والمرة دي بجد
اياد ياملك.......
ملك المرة دي ياسيدي متتديش الامان غير لما تلمس دا بنفسك
بالله عليك يا اياد علشان خاطري
اياد امري لله ياملك حاضر ياستي
ابتسمت ملك واحتضنته شعرت وقتها بانها اسعد نساء الكون
فانجي قد تغيرت واياد زوجها لم يقترف كبيرة من الكبائر
ملك شكرا اوي يا اياد
مرت الايام وبدات انجي في التغير حقا بمساعده ملك
وبالفعل لمس الجميع ذلك التغير الملحوظ اعتذرت للجميع وتلك المرة بصدق بالغ وعادت لفطرتها وطبيعتها فارتدت حجابها مثل ريم وميرا وملك وبدات الانتظام في الصلاة واصبحت تحفظ القران الكريم
واعتذرت من اياد وجميع افراد العائلة
اقيم حفل زفاف اميرة ومعتز وعقد قران ناهد وعبد الحميد
وقرر احمد طلب ايد ريم بعد تفكير عميق
ظلت انجي دائما الي جانب ملك لرعايتها فلقد اقترب موعد وضعها كانت تتجنب اياد كثيرا فهي مازالت تشعر بالخجل لكل ما فعلته معه
كانت دائما ما تدعوا الله ان يسامحها ويغفر لها
وبعد مرور الوقت بدا اياد في مسامحتها واصبح يعاملها مثل وريم وميرا بالتاكيد لم يسامحها بالكامل ولكنه فعل ذلك من اجل ملك
في احد الايام
في منزل اياد وملك الساعهالفجر
استيقظت ملك في الرابعة فجرا شاعرة بالم شديد
ملك اااه
شعر بها اياد فاستيقظ
اياد ايه ياحبيبتي مالك
ملك مش عارفه حاسه بۏجع جامد جدا
شعر اياد بالخۏف والتوتر الذي يشعر به كل الرجال في ذلك الوقت
اياد انتي لسه في نص الثامن تفتكري هتولدي النهارده
ملك ااااه مش عارفه
اياد طيب طيب اعمل ايه دلوقتي
ملك بصلي يا اياد براحه اهدي روح كلم المستشفي وهاتلي لبسي بس بسرعه
اياد ايوة ايوة هنتصل بالمستشفي
نهض سريعا وساعدها كي ترتدي ملابسها
وتوجها سريعا الي المستشفي
ظلت هي طوال الطريق تحاول الا توتره لانه لم يكن يحتاجهت فلقد كان متوترا منذ البداية
كان ممسكا بيدها بقوة كي يطمانها
وبدا يتنفس ويلب منها ان تتبعه
اياد اتنفسي ياملك بصي اعملي زيي
واخذ يتنفس بعمق لتقلده هي
اختلطت ضحكاتها مع دموع الالم
اياد خلاص قربنا نوصل اهو
حملها اياد وركض بها الي الداخل
في المستشفي
علم اياد انه لا يوجد اي طبيبه
اياد لا ازاي يعني اكيد في دكتورة ست اميرة ممكن تتصرف
اميرة لا يا باشمهندس اياد مش للدرجة دي انا اه جراحة بس مش نسا وتوليد
ملك انا عاوزة دكتورة تولدني
حضر الطبيب ليتحدث مع ذلك الرجل الذي يرفض ان يقوم باجراء العملية رجل
عز يا باشمهندس اياد مفيش غيري والمية بتاعة الجنين نزلت يعني مينفعش نستني اكتر من كدة احنا لازم نولدها علشان هيبقي خطړ جدا عليها وعلي البيبي
اميرة خلاص يا باشمهندس اياد انا هدخل معاهم متقلقش
وافق اياد بصعوبة وهو يكاد يغلي ڠضبا فهو يغار عليها نعم حتي من الطبيب حتي وهو يعلم انهم يتلون قسما ما وكل تلك الاشياء ولكنه يغار من ان يراها رجل غيره ولكن ما باليد حيلة
ملك اياد انا خاېفه
اياد مټخافيش ياحبيبتي انا جمبك اهو باذن الله هتطلعي بالسلامه انتي وستهم
↚
ابتسمت ملك ابتسامه هادئة
ووصل الجميع بعد وقت قصير
ملك انجي خلي بالك من نفسك ومن بابا وجدو وريم
كريم خلي بالك من ميرا
انجي متقلقيش ياحبيبتي باذن الله خير وهتخرجوا سوا بالسلامه
اميرة لا اله الا الله
ملك محمد رسول الله
دلفت الي حجرة العمليات
وقف اياد خارجا يعتصر القلق قلبه علي زوجته وطفلته وېحترق غيرة بسبب ذلك الطبيب واقسم داخله ان المرة القادمة سيرتبان مع دكتورة ما
سمعا صوت صړاخ ثم خرج
الطبيب
اياد طمنا يا دكتور
الطبيب الحمد لله كل حاجه تمام
وجالكوا توئم زي القمر
فريد بفرحة توئم
اياد طيب وملك كويسة يا دكتور
الطبيب الحمد لله المدام زي الفل
انجي ممكن نشوفها امته
اسر عز بصوتها ومظهرها
د عز بهيام نعم
انجي نشوفها امته
د عز اه اكيد بس هي ترتاح من العمليه وممكن تدخلولها كمان نص ساعه وانا موجود هنا لو احتاجتوا لاي حاجه عن اذنكوا
تركهم وانصرف وصورتها لا تريد مفارقته
بعد وقت قصير ذهب اياد للاطمئنان علي حبيبته
اياد بدموع حمد لله علي السلامه ياحبيبتي
ملك بابتسامة هادئة الله يسلمك ياحبيبي
اياد ربنا يحفظك ليا يارب يا احلي واهم حاجه في حياتي كلها
ملك ويحفظكوا ليا ياحبيبي
هي فين عاوزه اشوفها
اياد هما توئم
ملك بفرحة بجد
اياد اه والله ولد وبنوته هخليهم يجيبوهملك ياحبيبتي
ملك اللهم لك الحمد
اياد المرة الجاية تعملي حسابك ونتفق مع دكتورة تولدك
ابتسمت ملك بوهن فهي تعلم مدي غيرته
ملك حاضر يا حبيبي
بعد عده دقائق دلفت انجي للداخل ومعها ميرا تحملان الطفلين
ملك عاوزة اشوفهم
انجي سمي وخديهم
فريد حمد لله علي سلامتك يا لوكا
ملك الله يسلمك يا حبيبي
منار هتسميهم ايه
ملك هسمي البنوته كايلا
والولد ادهم علي اسم عمو الله يرحمه
قبلها اياد فرحا
منار ربنا يفرح قلبك يا حبيبتي
مرت الايام وخرجت ملك من المشفي
وقرر د. عز ان ينضم الي القفص الذهبي فطلب يد انجي وعقد قرانهما
بعد مرور اربع سنوات
فارس ياايلين ليه مث بتلعبي معانا
ايلين علشان انتو بتضايقوني
وبعدين
انتو بتلعبوا كورة وانا مش بحبها
سيف خلاص ياايلين تعالي هنلعب لعبه تانيه
ادهم وانا موافق
سيرين انا عندي اقتراح احلي
احنا نعمل فريقين
فريق للبنات وفريق للولاد
كايلا وانا موافقه
مؤيد وانا كمان
سارة وانا كمان
جاسر ماثي وانا كمان
بث اثتنوا مايا زمانها جايه
علي بعد عدة خطوات من الاولاد
ريم انا سارة وايلين مطلعين عيني
ميرا ومين سمعك يا اوختشي
جاسر ومؤيد خلاص چنوني
اميرة انا بقي فارس هادي جدا
اما سيرين هي اللي مغلباني
ملك نحترم نفسنا بقي انتو مش فاهمين معاناه التوام
كل البنات انجي هي اللي نفدت قفلت علي مايا
ملك ههههههههههههه
متقلقيش عز مش هيسبها تقفل
انجي جايبين ليه في سيرتي
ملك هههههههه كنا جيبنا سيرة ربع جنيه مخروم
انجي مخروم ياملك
ملك هههههههه مخروم يا انجي
اميرة اقعدي ياختي دايما متاخرة
انجي كالعادة عز ياماما اټخانق بتاع 6مرات علي 6فساتين مختلفة
ملك اسكتي بقي متفكرنيش باياد
وضحكن سويا
الولاد هيه مايا جت يلا بقي علشان نلعب
النهاية