رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول بقلم مني عبد العزيز

رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول بقلم مني عبد العزيز

رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة مني عبد العزيز رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول
رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول بقلم مني عبد العزيز

رواية نقاب ميكانيكي كاملة جميع الفصول

البارت الاول
في أحدي الورش الخاصه بتصليح السيارات في أحد الأحياء
الراقيه نجد فتاه منقبه تخرج من تحت أحدي السيارات بعد إصدار هاتفها المحمول للكثير من الرنات 
سندس .. السلام عليكم ورحمه الله ...وتبعد الهاتف بعيد عن أذونها بعد ما سمعت صړيخ من صديقتها المقربة وتؤام روحها هيام .

هيام ..بصړيخ برن عليكي بقالي ساعه مش بترديد ليه يابندق .
سندس .. اتهدي يا زفته كنت بصلح عربيه ومسمعتش الفون .
هيام.. عربية ايه يحرقك انتي نسيتي أن النهارده في امتحان مهم وال هيفوز هيدرب في اكبر مصنع لصناعه السيارات وده حلمك من زمان .
بټضرب سندس مقدمه رأسها .. اخ نسيت خالص أن شاء ربعايه وهكون عندك .وتقفل الفون وتذهب الي الحمام الملحق بالورشه وتبدل ملابسها الي دريس طويل اسود ونقاب اسود وتأخذ حقيبتها التي تحتوي علي أدواتها الخاصه بتصليح السيارات وفونها ومصحفها وتذهب الي سيارتها المحببه بندقه هانم وتنادي علي اختها الصغيرة ومساعدتها بسنت .
لتخرج بوسه من تحت أحدي السيارات وتقول لها أسطي بوسه لو سمحتي ياسطي بندق عشان الهيبه والايحتيام قدام الصبيان بتوعي سندس تحت اميك يا سطي بوسه ... لتاتي لها بوسه لبسه زي العمل وهو عبارة عن عفريته زرقاء رفعه أحدي أقدامها والاخري تنزلها ولبسه فوق راسها اشارب علي هيئه عقده من علي الرأس من ينظر لها لا يتمالك نفسه من الضحك .. 
استوب 
الاسطي بندق أو المهندسه سندس أمير الجبرتي طالبه في اخر سنه كليه هندسه متخصصه في هندسه ومكانيكا السيارات تعشق السيارات وتصنيعها من أحلامها امتلاك مصنع لتصنيع السيارات .تبلغ من العمرعام .لها ثلاث أخوات الصغري بسنت بوسه عمرها ١١ عام وزمرد اختها الكبري أو زمرده وتعمل طبيبه اطفال عمرهاعام فتاه جميله جدا منقبه أيضا.
زمزم الاخت الوسطي عمرهاسنه فتاة رقيه وجذابه وخجولها تحب تصميم الملابس وتعمل في مصنع والدها الخاص بصناعه الملابس ..
الاب أمير مصطفي الجبرتي اب حنون علي بناته وصديق لهم عمره ٤٨ عاما .بحب بناته وزوجته.
الام
جيا المانيه الاصل تزوجت أمير واسلمت وأصبح اسمها رقيه وبناتها ينادونها روكه رقيه جميله جدا تحب بناتها وتخاف عليهم جدا تبلغ من العمر ٤٦عاما تزوجت أمير وهم بالجامعه وانجبت ابنتها زمورد قبل إنهاء عامها الأخير بالجامعه . تركت بلدها الام واتت مع زوجها وابنتها لتعيش في مصر بلد زوجها وحبيبها امير .
عودة الي الأحداث 
تذهب بوسه الي سندس وتتحدث ..نحم يا أسطي بندق اوميني طيباتك ايه الاسطي بندق ..أنا عندي امتحان مهم بالكليه أن شاء الله هتأخر ساعتين تلاته بالكتير اي زبون يجي قبليه وتعرفي طلباته والأعطال الموجوده في العربيه ولو زبون عاوز يغير في شكل العربيه اوعي ها اوعي تتفزلكي وتتفقي معاه اديله معاد وخدي تلفونه ولما ارجع ابق أتفاهم أنا معاه مش اجي القيمي متفقه ومخلصه معاه وبعد كده يقول مش دي التعديلات ال كان عوزها .
بوسه مكنش حتت زيبون اهيطل مش عايف هو عاوز ايه انا حتي خليت عربيته عروسه سندس بزهول عروسه يا مفتريه عربيه اسبور احدث موديل تقلبيها عربيه بحصان حرام عليكي دا الراجل جتله جلته ولسه في غيبوبه في المستشفي كل ما يفوق يدعي عليكي وينام تاني بابا دفع مصاريف المشفي .
بوسه اعميه ايه ده واد خيونج قلبه ضعيف اول ما شاف العيبيه طب ساكت أنا مالي اعميه ايه حتي أنا ملحقتش اديله الفاتويه بتاعت التصيح .سندس بضحك وكمان عاوزه تديله فاتورة احمدي ربك أنه راح في غيبوبه قبل ما يقراء الفاتوره .
لتذهب سندس مسرعه الي الجامعه وتذهب الي الورشه الخاصه بالجامعه التي بها الامتحان ... وتترك بوسه في الورشه هي وباقي العمال .
بوسه .. استعنا علي الشقي بياه ... سبايس ياسبايس ...
يأتي سبا رس أو سيف وشهرته سبارس ..نعم ياسطي اؤمريني ..بوسه.. مايميش عليك ظالم غيي ياسبايس 
سبارس .. تسلميلي يا بوسه قلبي يارب ..بوسه عيب ياسبايس احنا في مكان اكي عشنا لما نطيع علي سطوح نبق نكيم بيحتنا لكن في الشغل مايصحش لازم نلاعي الامانه ال اليسطي بندق ما
امنان عيها ..
سبارس ..اعمل ايه بس يا بوسه قلبي امته بس تكبري ونتخطب وانا اقلك احلي كلام في الدنيا ..في كل وقت وأي مكان امته بس يايبي قالتها بوسه وهي مغتظه 
.لتدخل اختها الكبري زمورد عليهم وتقول لهم أنتم سيبين الشغل وبتحبوا في بعض أنا هقول لبابا أن سبارس خلف وعده معاك وبيكلم هو بوسه علي الخطوبه والزواج.
لتصرخ بوسه هياااام عيكي يا دكتويا زميوده انت عوزة بابا يحيمنا من بعض ويبعد سبايس ويسفره عند عمتوا ومشفهوش وعمتوا تكوزوة بنت غيلي انت ناسيه عمتوا احبني كديه بتقول عليا اني يدغه في كوي الهيوف وانا يدغه في هيف واحد وبس وعزة تكوزه للبنت الميزقه نيمين بنت عموا أميان ... لتضحك زمورد وتقول لدغه
في هيف واحد انتي سبب بوزان اللغه العربيه في مصر... 
ليتحدث سبارس سيف أنا لا يمكن احب ولا أجوز غيرك انتي يابوستي انتي الحته الجوانبه ويشير الي قلبه لتبتسم بوسه وتبربش باهدابها بكل براءه وتقول يابنا ما يحيمني منك ياسيفي أنا ..وتكشر وتضغط علي أنيبها وتقول اكيبي بس واكوزك وهخلي الست عميتو ټندم على كيامها عليا .
لتضحك زمورد .. مش لما اجوز أنا الاول يابوسه وبعدين زمزم وبعدين سندس يبق انتي تفكري .
لتصرخ بوسه وتقول يبق مش هجوز ابدااااا .
لتنوح وتقول يايا بينا ياسبايس كده مش هنكوز ابدا طيما هنستنا بندق ..اسندني ياسبايس مش قديه اصيب طويي . .من الصديمه... يتبع
الاسطى بوسة
البارت الثاني 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
تدخل سندس الورشه الخاصه بالجامعه لتجد صديقتها هيام وباقي زملائها ينتظرون دخول اللجنه المشرفه علي الاختبار واختيار الاسرع والاكفيء في اكتشاف وتصليح الاعطال وكان من بين الموجودين احمد البيطار أحد أبناء عائلة البيطار وأصحاب اكبر مصانع لتصنيع السيارات في الشرق الأوسط والعالم يدخل احمد بكل هيبه وغرور كما هو معروف عن رجال عائله البيطار احمد يميل علي أحد... الأشخاص ويطلب منه بدء الاختبار وشرح المطلوب للطلبه .
قام الدكتور ابراهيم ومسك الميك وتحدث الدكتور ابراهيم أن شاء الله هنبدء الاختبار وهيكون مده ثلاث سعات اول ساعه هيكون الاختبار بين كل الطلبه والطلبه الاسرع في اكتشاف وتصليح الاعطال في السيارة ال أمام كل طالب هيتاهلوا للمرحله التانيه وال عبارة عن عربيه لكل طالب بها خمس اعطال ظاهرة وخمس غير ظاهرةمن يجد هذا الاعطال ويصلحها سيتأهل للمرحله الأخيرة وهي تصليح سيارة بها اعطال صعبه ودقيقه الاسرع والاكفيء سوف يتم تدريبه في مصانع البيطار وفور تخرجه سيتم تعينه في مصانع البيطار لصناعه السيارات .
انهي الدكتور كلامه واعطي الاشاره الي الطلاب لبدء الاختبار وتقدم الطلبه للوقوف بجوار السيارات وكانوا ثلاثين طلاب وطالبتين فقط هن سندس وهيام وقبل بدء لاختبار لفت شئ نظر احمد البيطار أن من بين الطلبه يوجد فتاة منقبه ولبسه دريس فوقف ضاحكا وقال ايه ال جاب الشيخه دي الاختبار وكمان ده لبس ينفع تصليح السيارات ولا القرف ال علي وشها ينفع ويكمل كلامه بضحك وينظر لها بسخرية ويتحدث ويقول انتي ازاي عوزة تدخلي اختبار زي ده مينفعش فيه غير رجاله ولبسه لبس لا يتناسب مع طبيعه العمل فلبسك ده فيدل علي انكي لا تفقهين أساليب العمل وأهم واصغر تفاصيله .ليضخك عليها وباقي زملائها . 
لتتحدث سندس وبثقه ... حضرتك قبل ما تحكم عليا من لبس وشكلي وتقول اني اعرف أساليب العمل ولا لا كان لازم تشوف وتتأكد اني عديت في الاختبار ولا فشلت وبعدين تحكم لان لا البس ولا النقاب كانوا عائق في أي شغل أو مهنه ..... ثانيابما انك معترض علي طريقه لبسي ..إذا حدث مرة وتعطلت السيارة أثناء قيادتها وانت بالطريق ولا يوجد مكانيكي قريب منك وكنت بمكان بعيد ولا يوجد بالطريق أحد وعندك خبرة بالمكا نيكا ولديك معداتك الخاصه بتصليح وكنت لابس افخم ثيابك ماذا ستفعل هل ستظل كما انت ولا ستقوم بتصليح السيارة مهما كانت شياكتك وجمال مظهرك .... فانا كذلك لا يهمني طريقه لبسي طالما استطيع أن أقوم بالاختبار بتفوق ... ثالثا بما انك حكمت عليا وقلت إن هذا العمل للرجال قبل أن تري عملي وتتاكدت إن كنت انفع اولا ... فسعقد معك اتفاق وكل الموجدين شاهدين
عليه الخاسر منا ينفذ الشرط ال يريده .... تحدث احمد بغرور كالعادة ... وقال مع اني متاكد من النتيجه فأنا موافق علي الاتفاق .. ونظر ال اللجنه المشرفه علي الاختبار وطلب من أحد الأعضاء بكتابه الشروط والامضاء عليها حتي لا يتراجع أحد الأطراف من تنفيذ الشرط واللجنه المشرفه تكون مسئوله عن تنفيذ الشرط فتبسمت سندس واعلنت موافقتها 
.. . ونظرت الي احمد نظرة تحدي وثقه ونظر هو لها بسخرية واستهزاء .. كان شرط احمد إذا خسرة سندس تتاسف له امام الجامعه كامله وكان شرط سندس إذا فازت بالاختبارات كامله سوف يعمل أحمد البيطار عندها في ورشتها الخاصه لمدة شهر كامل والجنه مسئوليه عن تنفيذ الشرط والتأكد من انتظامه في العمل وإذا تأخر يوم او اخلف في تنفيذ الشرط فعليه الاعتذار منها أمام الجامعه كامله وهو جالس علي قدمه فضحك احمد وقام بالامضاء وقال باستهزاء اكيد حضري نفسك للإعتذار أمام الجامعه ...
تبسمت سندس أسفل نقابها وتحدثت وقالت ال ربنا ريده سوف يكون .... تم الامضاء من الطرفين .
اعطي رئيس اللجنه المشرفه علي الاختبار الإشارة لبدء الاختبار وضبط ساعه الاختبار .
ذهبت سندس وهيام وبعض زملائها الي أحدي السيارات وقاموا بمعاينتها وكشف الاعطال المتوجده بها لتقوم سندس بتشغيل السيارة لتبدء اكتشاف الاعطال واحد تلو الآخر وتنتهي هي من تصليح السيارة في وقت قياسي قبل انتهاء ساعه الاختبار بعشر
دقائق مرت ساعه الاختبار ونجح عشرة طلاب من الثلاثين في تصليح السيارة من ضمنهم سندس وهيام .. وقام كل طالب من العشرة من شرح الاعطال وكيف عرفها وما هي المعدات المستخدمه ... الاختبار الثاني بدء وتوجه كل طالب من العشرة الي سيارة منفصله عن زميله أو مجموعته وكان هناك عشر اعطال صعبين خمس ظاهر لأي طالب يقدر يكتشفهم بسهوله والخمس الباقين صعب انهم يكتشفوا سريعا .. اخذت سندس معتدتها الخاصه وقامت بالكشف علي الاعطال وفعلا اكتشفت جميع الاعطال وباقي لها عطل واحد وكانت ساعه الاختبار قربت علي الانتهاء وقبل انتهاء الوقت بأقل من دقيقه تمكنت من تصليحه . ولم ينجح في هذا الاختبار ال ثلاث طلاب
من بينهم سندس ... بدء احمد يتوتر وطلب من مساعده الشخصي التوجه الي سيارة الاختبار الأخيرة لسندسي وإجراء عطل معين بها حتي لا تقدر علي تصليح السيارة ونجاحها وتنفيذا الشرط .. فعلا قام مساعده بالتوجه إلى السيارة وعمل ما طلب منه ورجع لاحمد بابتسامه نصر علي وجهه فرح احمد وطلب من رئيس اللجنه بإعلان الاختبار الثالث .

ذهب الطلاب الثلاثه الي سيارته وبدؤا في اكتشاف الاعطال وقرب الوقت علي الانتهاء ولم يتم تصليح أي من السيارات ولكن سندس كانت انتهت تقريبا من تصليح السيارة ال من العطل الذي أحدثه مساعد أحمد
وقبل انتهاء الوقت نجحت سندس في تصليحه ورفعت يدها لاعلا بعلامه النصر وقامت بتشغيل السيارة والسير بها داخل مقر الاختبار وهي سعيدة وتنظر الي أحمد نظرات شماته واستهزاء .....
قام جميع الطلاب واللجنه المشرفه بالتصفيق لسندس لنجحها في الاختبار وتنفيذ شرط الاتفاق بينهم .
بعد انتهاء الاختبار وإعلان فوز سندس واحد زملائها واتفقوا علي معاد الذهاب الي مصانع البيطار للتدريب .... قامت سندس وطلبت من اللجنه وأحمد تنفيذ الشرط المتفق عليه من اليوم وان يأتي احمد معها بسيارتها هو واحد اعضاء اللجنه للتأكد من تنفيذ احمد الشرط بدون اي مشاكل من الطرفين أراد أحمد الاعتراض ولكن سبقه رئيس اللجنه وأعلن موافقته علي تنفيذ الشرط دون تراجع .
احمد البيطار تحدث الي سندس وقال لها سوف تندمين علي هذا الشرط ضحكت سندس أسفل نقابها وقالت متقلش كلام انت مش قده ..... 
ذهبت سندس الي صدقتها هيام ضاحكه لتتحدث هيام ضاحكه مبروك عليكي يا بندق التدريب والصبي الجديد مدير اكبر مصنع لصناعه السيارات . ..لتضحك سندس وتقول والله ما كان في نيتي حاجه النهارده بس هو ال جابه لنفسه رزقه في رجليه علي راي بوسه قطيعه محدش بيكلها بالساهل علي العموم مبروك علينا التدريب يا أسطي هويام هيام اسكتي مش هتكوني انتي وبوسه عليا انا بروح اخر اليوم نص كلامي مش مفهوم معتز بيفصل يضحك عليا بالساعات ويقول بوسه دي تأثرها جبار ..لتضحك سندس وهيام علي موقفهم مع بوسه وتوقعتهم لما سيحدث لاحمد البيطار علي يد بوسه .
هيام صديقه سندس المقربه فتاة جدعه جدا تحب سندس وتعمل معها في الورشه الخاصه بسندس مخطوبه لمعتز البوهي أحد ضحاېا بوسه وسندس أعجب بهيام اثناء عمله معها في فترة عقابه من سندس وبوسه ضحياهم كتير
الاسطى بوسة
البارت الثالث 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
في الجامعه بعد الانتهاء من الاختبار وقد اتي وقت تنفيذ الشرط تحدثت سندس الي رئس اللجنه وطلبت منه الذهاب معها بسيارتها الخاصه لأنها لا تثق بالمدعوا احمد البيطار .
وافق رئيس اللجنه وبالفعل اقنع احمد أن الاتفاق لابد أن ينفذ كما طلب هو في البدايه .
ذهب احمد وسندس واحد اعضاء اللجنه الي ورشتها الخاصه 
وقد ذهل احمد ومن معه من حجم الورشه من عدد العاملين بها وكميه السيارات .
ذهبت سندس ال أحد ي غرف الورشه وبها مكتب خاص بها وكرسيان مقابلان للمكتب وجلس احمد وعضو اللجنة . وقامت بالظغط علي زر جرس عالي نسبيا مخصص بمنتديات بوسه. يا سطي بوسه يا سطي بوسه . 
لتاتيها الاسطي بوسه وهي تضع منشفة صغيرة ذات لون برتقالي علي كتفها ولبسه ملابس عبارة عن بنطال وقميص البنطال قدم مرفوع للركبه والآخر ينزل ال اخر قدمها والقميص نصفه داخل البنطال والنصف الآخر خارج البنطال ... وتضع علي رأسها اشارب علي هيئه عقده من الامام اول ما نظر إليها احمد تبسم من هيئتها وجمالها الأخاذ .
لتتحدث سندس وتستاذن من عضو اللجنه وطلبت من احمد الذهاب معها لمعرفه المطلوب منه .للتحدث بندق . 
يا أسطي بوسه 
بوسه ..نحم يا اأيسطي بندق 
الاسطي بندق ...استلمي يا أسطي بوسه .الصبي الجديد ليكي ... وهنا نجد فمان مفتحان علي مصرعهما وعينان جاحزتان 
..بوسه ..هزت راسها يمين ويسار ....واخذت تنوح وتعدد هيااااااام عليكي ياسطي بندق وياهي هياااااام عليكي ولبنا. كل يوم تكي و تكبيلي مز أ مز من إخوة هو انا يهقت افوق من محميحو ومعتز وباسل وادهم وياسين ومجدي ومصطفي كيبالي ايواد المزيز ده هو انا هاخد
بالي من المزوز ده ولا اخد بالي من الشغل ولا من البنات ال هتجي افلج علي المزوز ده هيام والله هيام ادعي عليكي بأيه يابندق يابنت ام بندق هكسف شعي ياسي وادعي عيكي واقوي يايب تقعي علي مزوز يطلع ال تعمليه فيا وفي قلبي الصغنون القديم واكديد 
هنا فاق المز وقفل فمه واردف .. نعم يا ياختي هو مين الصبي بتاع مين بقي أنا احمد البيطار اشتغل صبي للشبر وأقطع دي ده عمرة ما يحصل ابدا ..
نحم نحم هي مين ال شبل وأقطع ياطوي واهبي انت بقي أنا كنت بقول عيك مز وكنت هكون لقوفه بيك بس بقي انت ال كبته لنفسك .بوسه.. سبايس انت يا سبايس نعمين يا أسطي بوسه ..خود الصبي الكديد ده ولبسه لبس الشغل وتحالوا ورايا علي العلبيه دكتور أماينأيمن . قطيعه محدش بيكويها بالساهل
تذهب بوسه وسبارس الي غرفه الملابس وإخراج ملابس العمل الي احمد تخرج بوسه وسبارس ويتركوا احمد لتغير ملابسه
....
تعود بوسه الي المكتب لدي الاسطي بندق.... وتتحدث ايه هكايت الواد ده شوي ولا قالي وعلي علي ناي هاديه ..لتضحك بندق تقول كوكتيل معاكي شهر ... استلمه مؤدب مطيع متواضع اهم حاجه التواضع ...طيما قويتي تواضع يبق يستاهي يستاهلال يجيا فيه المغيويالمغرور لتضحك بندق و بوسه ويهتفوا بوسه تأديب وإصلاح وتهذيب نيهههههها .
تعود بندق الي عضو اللجنه وتشكرة علي تعبه معها وتودعه .
والرقص .... زمورد تتوجه الي هيام وتبارك لها وتجتمع بوسه وزمورد وهيام وبندق ممسكين بأيدي بعضهم ويتراقصون علي انغام الطبله بطريقة جميلة وشيقه .....
وبعد قليل تتحدث بوسه في الفتيات وتقول لهم باسسسس خياص خيوا حبه لبكيه ..ايه ما صدقتوا تييحوا من الشغيي تموتوا بالهيسه واليقص ...ييا ياختي مييك ليها علي شغيكم وعقبال عندكم ياياب ...لتهتف وتقول عقبالي يايب عقبالي علي طريقه زينات صدقي لتقهقه الفتيات ويقولوا يارب يا سطي بوسه يا رب 
بوسه لزمورد مايك يا دكتويا من وقت ما ډخلتي وانتي سيحانه ومتدهويه كده يه .. لتذهب بندق الي زمورد مالك يا زمورده شكلك متلغبط ومتوترة كده ليه في حاجه حصلت ..
زمورد تقول هنا مش هينفع الكلام اول ما زمزم تجي ندخل المكتب و احكلكم كل حاجه .. بوسه طيب ايدي فضويي وقوي اي تفتوفه ...زمورد تمسك بوجها بطريقه مضحكه وتقول لها ھتموتي
وتعرفي بس برده لا .... بعد قليل تأتي زمزم بأكياس الطعام للعمال والفتيات ... وتخرج بوسه حامله جرس بيدها لإعلان وجبه الغداء ...
الورشه الخاصه بسندس عبارة عن صالتين
جزء للرجال وجزء للنساء لان معظم النساء منتقبات ومارسوا هوايتهم في حب مهنة مكانيكا السيارات وثبتوا أن المرأة المنتقبه أو المرأة عامه تستطيع أن تعمل بجميع المهن وممكن تتفوق على الرجال .. .
يتبع 
استغفروا لعلها المنجيه
لا اله الا الله محمد رسول الله 
لا حولا ولا قوه الا بالله العلي العظيم 
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 
رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا و رسولا.
الاسطى 
البارت الرابع 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
في الجامعه بعد الانتهاء من الاختبار وقد اتي وقت تنفيذ الشرط تحدثت سندس الي رئس اللجنه وطلبت منه الذهاب معها بسيارتها الخاصه لأنها لا تثق بالمدعوا احمد البيطار .
وافق رئيس اللجنه وبالفعل اقنع احمد أن الاتفاق لابد أن ينفذ كما طلب هو في البدايه .
ذهب احمد وسندس واحد اعضاء اللجنه الي ورشتها الخاصه 
وقد ذهل احمد ومن معه من حجم الورشه من عدد العاملين بها وكميه السيارات .
ذهبت سندس ال أحد ي غرف الورشه وبها مكتب خاص بها وكرسيان مقابلان للمكتب وجلس احمد وعضو اللجنة . وقامت بالظغط علي زر جرس عالي نسبيا مخصص بمنتديات بوسه. يا سطي بوسه يا سطي بوسه . 
لتاتيها الاسطي بوسه وهي تضع منشفة صغيرة ذات لون برتقالي علي كتفها ولبسه ملابس عبارة عن بنطال وقميص البنطال قدم مرفوع للركبه والآخر ينزل ال اخر قدمها والقميص نصفه داخل البنطال والنصف الآخر خارج البنطال ... وتضع علي رأسها اشارب علي هيئه عقده من الامام اول ما نظر إليها احمد تبسم من هيئتها وجمالها الأخاذ .
لتتحدث سندس وتستاذن من عضو اللجنه وطلبت من احمد الذهاب معها لمعرفه المطلوب منه .للتحدث بندق . 
يا أسطي بوسه 
بوسه ..نحم يا اأيسطي بندق 
الاسطي بندق ...استلمي يا أسطي بوسه .الصبي الجديد ليكي ... وهنا نجد فمان مفتحان علي مصرعهما وعينان جاحزتان 
..بوسه ..هزت راسها يمين ويسار ....واخذت تنوح وتعدد هيااااااام عليكي ياسطي بندق وياهي هياااااام عليكي ولبنا. كل يوم تكي و تكبيلي من إخوة هو انا يهقت افوق من محميحو ومعتز وباسل وادهم وياسين ومجدي ومصطفي كيبالي ايواد المزيز ده هو انا هاخد بالي من المزوز ده ولا اخد بالي من الشغل ولا من البنات ال هتجي افلج علي المزوز ده هيام والله هيام
ادعي عليكي بأيه يابندق يابنت ام بندق هكسف شعي ياسي وادعي عيكي واقوي يايب تقعي علي مزوز يطلع ال تعمليه فيا وفي قلبي الصغنون القديم واكديد
هنا فاق المز وقفل فمه واردف .. نعم يا ياختي هو مين الصبي بتاع مين بقي أنا احمد البيطار اشتغل صبي للشبر وأقطع دي ده عمرة ما يحصل ابدا ..
نحم نحم هي مين ال شبل وأقطع ياطوي واهبي انت بقي أنا كنت بقول عيك مز وكنت هكون لقوفه بيك بس بقي انت ال كبته لنفسك .بوسه.. سبايس انت يا سبايس نعمين يا أسطي بوسه ..خود الصبي الكديد ده ولبسه لبس الشغل وتحالوا ورايا علي العلبيه دكتور أماينأيمن . قطيعه محدش بيكويها بالساهل
تذهب بوسه وسبارس الي غرفه الملابس وإخراج ملابس العمل الي احمد تخرج بوسه وسبارس ويتركوا احمد لتغير ملابسه ....
تعود بوسه الي المكتب لدي الاسطي بندق.... وتتحدث ايه هكايت الواد ده شوي ولا قالي وعلي علي ناي هاديه ..لتضحك بندق تقول كوكتيل معاكي شهر ... استلمه مؤدب مطيع متواضع اهم حاجه التواضع ...طيما قويتي تواضع يبق يستاهي يستاهل ال يجيا فيه المغيوي المغرور لتضحك بندق و بوسه ويهتفوا بوسه تأديب وإصلاح وتهذيب نيهههههها .
تعود بندق الي عضو اللجنه وتشكرة علي تعبه معها وتودعه .
بندق تدخل المكان المخصص لها لتبديل ملابسها وهو عبارة عن دريس يصل الي بعد الركبه بقليل وليجن اسود وفوقه بنطال واسع وشراب اسود وفلاته سوداء
ونقابها الذي يذيدها جمال فوق جمالها..تخرج بندق متوجه ال الصاله الخاصه بالفتيات ....السلام عليكم ورحمه الله ...ليرد عليها الفتيات وعليكم السلام ورحمه الله .. اهلا ياسطي نورتي .لتتحدث هيام بركوا الاسطي نجحت في الاختبار وهتدرب في اكبر مصنع لصناعه السيارات ...ليبارك لها الفتيات .. بندق ..هيام يابنتي ايه ال جابك النهارده بكرة كتب كتابك مش تريحي النهارده وتجهيز نفسك وتشوفي ال نقصك ....هيام ما انا جايه اعزم البنات واقابل زمزم عشان الفستان قالتلي هتجيبه وهي جايه وقت الغداء ... لتقوم بندق ومباركتها وتنادي علي البنات وتقول لهم ...بندق ماسكه في يدها أحدي ادوات التصليح علي هيئة ميكروفون وتقول يابنات الاسطي هيام عوزة تقولكم حاجه لتعطي بندق الميكرفون لهيام .. أن

شاء الله أنا عزماكم بكرة كلكم علي كتب كتابي علي كابتن معتز ... بارك لها البنات .. وفجاءة تدخل بوسه وزمورد اختها ... بوسه مبيوك يا هويام خانم وتغني وتصقف يادبيه الخطوبه عقبانا كوينا .. ياوياد بيا دنا يوم الخميس هكتب كتابي وابق عيس والدعوة عامه وهتبقي يامه ... لتضحك الفتيات ويعلي صوت الزغاريت وتقوم أحدي الفتيات بالطلب علي باب أحدي السيارات بطريقه جميله وتقوم الفتيات بالغناء والرقص .... زمورد تتوجه الي هيام وتبارك لها وتجتمع بوسه وزمورد وهيام وبندق ممسكين بأيدي بعضهم ويتراقصون علي انغام الطبله بطريقة جميلة وشيقه .....
وبعد قليل تتحدث بوسه في الفتيات وتقول لهم باسسسس خياص خيوا حبه لبكيه ..ايه ما صدقتوا تييحوا من الشغيي تموتوا بالهيسه واليقص ...ييا ياختي مييك ليها علي شغيكم وعقبال عندكم ياياب ...لتهتف وتقول عقبالي يايب عقبالي علي طريقه زينات صدقي لتقهقه الفتيات ويقولوا يارب يا سطي بوسه يا رب 
بوسه لزمورد مايك يا دكتويا من وقت ما ډخلتي وانتي سيحانه ومتدهويه كده يه .. لتذهب بندق الي زمورد مالك يا زمورده شكلك متلغبط ومتوترة كده ليه في حاجه حصلت ..
زمورد تقول هنا مش هينفع الكلام اول ما زمزم تجي ندخل المكتب و احكلكم كل حاجه .. بوسه طيب ايدي فضويي وقوي اي تفتوفه ...زمورد تمسك بوجها بطريقه مضحكه وتقول لها ھتموتي وتعرفي بس برده لا .... بعد قليل تأتي زمزم بأكياس الطعام للعمال والفتيات ... وتخرج بوسه حامله جرس بيدها لإعلان وجبه الغداء ...
الورشه الخاصه بسندس عبارة عن صالتين
جزء للرجال وجزء للنساء لان معظم النساء منتقبات ومارسوا هوايتهم في حب مهنة مكانيكا السيارات وثبتوا أن المرأة المنتقبه أو المرأة عامه تستطيع أن تعمل بجميع المهن وممكن تتفوق على الرجال .. .
يتبع 
استغفروا لعلها المنجيه
لا اله الا الله محمد رسول الله 
لا حولا ولا قوه الا بالله العلي العظيم 
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 
رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا و رسولا.
الاسطى
البارت الخامس بوسه واخواتها 
المكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
لا بارك الله في عمل الهي عن ذكر الله .
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
مساءا في منزل البيطار .
تجتمع العائله الاب والام والاخ الأكبر عادل البيطار والاخت ياسمين ليتكلم عادل ..عادل ماما هو احمد فين مشفتهوش النهارده خالص حتي رحت المصنع ملقتهوش وسالت عليه قالولي مجاش النهارده الشغل ..الام مرجعش لسه اول يوم يتأخر عن معاده ولما تكمل الام الكلام ليدخل احمد متحدثا السيام عيكم ويحمت اياه وبيكاته تأثير بوسه ما شاء
الله جباره عادل وياسمين وعليكم السلام ورحمه الله وينفجروا من الضحك علي طريقه كلام اخوهم .
عادل هههههههههههه مالك يابني ايه ال الكلام ده مش كبرت علي الادغه من زمان هههههههههههه انت لو في كجي مش هتكلم كده ياسمين هههههههههههه هههههههههههه مش قادره بجد ھموت اسيام عيكم هههههههههههه هههههههههههه لينظر لهم احمد ويقول ايه الهفه دي ليهمس لنفسه ويقول ده يوم واحد لساني اتعوج امال لو فضلت اسبوع القاموس هيتغير كله ا بس انا ال جبته لنفسي لازم اتفزلك واعمل شرط اهو أنا ال وقعت فيها كان اختبار زفت واتران. اهو كل ال أخدته أني لساني اتعوج منك لله يابوسه انتي وبندق لينطلق الاب مالك يااحمد سرحان في ايه ليقول احمد بعد محاولا نطق الاحرف صح ما فيش يابابا مرهق شويه هاخد شور وارتاح شويه وهنتكلم برحتنا في كلام كتير عوزة أكلمه معاك قبل ما انسي الكلام لينطلق بها هامسا لتقول الام مش هتاكل ياحبيبي لينطلق احمد شبعان ياماما مش قادر لما هجوع هاكل ... يلا تصبحوا علي خير لينظر وا له جميعا غير مستوعبين ما حدث له .
احمد يدخل غرفته ويرمي نفسه علي السرير ويمسك بطنه ويضحك علي نفسه وهو يأكل مع العمال بالورشه ويتعرف عليهم وهذا العيون التي أسرته من وقت دخولها الورشه .... وينطق اسمها زمزم اسم جميل وعيون اجمل .
فلاش باك .
 يالايا رجالهيجاله كل يسيب ال في أيده وقت الغدي ... ليترك العمال جميعا ما بأيديهم ويذهبون لغسل أيديهم والتجمع علي مائده يقفون بجوار بعضهم ... لتدخل فتاه حامله بايديهااكياس كثيرة بها اكل لتعطي للمدعو سبارس الاكياس ورصها علي الطاوله وبدء 
سبارس بسمله يا رجاله ويقوم بتعريف احمد الي باقي زملائه سبارس ..زملكم الجديد المهندس احمد البيطار صاحب مصنع Brلصناعه السيارات ليسلم عليه ويتعرف علي باقي 
محمود .محميحو .اهلا يا هندسه أنا محمود محميحو بوسه ال أطلقت هذا اللقب عليا بيضحك احمد علي طريقه كلامه ليقول محميحو متستغربش أنا بقالي شهر معاها لولا أني
... لابس السماعات طول الوقت كان زماني قربت ابقي بوسه اس. اتنين دي تأثيرها جبار ... لينظر الي سبارس معتزرا 
.. ليقول سبارس ولا يهمك يا كابتن محمود بس وطي صوتك لو سمعتك هتديك درس في نطق الاحرف العربيه بطريقه بوسه. . ليتعرف سبارس عليه ويقول أنا سيف البنداري طالب في أولي هندسه وابن عمت الاسطي بندق
و بوسه .. وتقريبا خطيب بوسه مع اقاف التنفيذ لاستكمالها سن ١٦ سنه ..
ليتقدم مجدي أحد العاملين اهلا بيك يا هندسه أنا مجدي المحمدي مدرس لغه عربيه سابقا .. لينظر له احمد مستفسرا سابقا ازاي يعني ليضحكوا جميعا متزكرين كيف تحول من مدرس لغه عربيه لمساعد بوسه في الورشه ..
الالمانيه وكل موادها بالغه الالمانيه فمكنش كلام بوسه واضح الا في حصه اللغه العربيه وهي كانت مش بتحب تكلم عربي لحد أنا ما اتفزلكت وصممت تتكلم وتقري نشيد كامل وطبعا زمايلها بالفصل ضحكوا عليها واتنمروا ... عليها بس هي بقي خلت الفصل كله شغال هنا بالورشة ٣ ايام ومحدش قدر يغيب جبارة بوسه . اقولك أنا بقي ال حصلي في يوم كنت بالفصل وكان حصه قرائه وكل طالب في الفصل يقوم بقرائة قطعه وجه الدور علي بسنت ورفضت تقري وانا صممت أنها تقري نطقت بالعافيه وقالت لي أنها مش بتعرف تنطق الحروف صح أن قلتلها اقري وان هصلحلك الكلمات لحد متقريها صح قالتلي هنتفق اتفاق قلتلها اوك موافق قالت قدرت تصلحلي تلات كلمات نكمل قرائه لو مقدرتش هتمضي علي عقد انك تشتغل في ورشه جدوا لمده شهر طبعا أنا كنت واثق. .. في نفسي اني اقدر بعد ثلاثة أيام كنت ماضي علي العقد بنفسي وبقالي ٦ شهور هنا وبرده مش عارف اغيرالها حرف واحد لينطلقوا جميعا بالضحك ..احمد طيب ايه ال يخليك هنا ٦ شهور والاتفاق شهر واحد .. مجدي حبيت الشغل هنا لان دي مش ورشه ده متحف فني بكرة تتعرف علي المكان وتشوف جماله احنا هنا ا لصاله رقم واحد الخاصه بالرجاله لكن هناك الصاله رقم اتنين خاصه بل الفتيات بندق و بوسه وكام مهندسه مساعدينها ومحدش يقدر يدخل هناك من الرجاله حتي سيف نفسه بوسه بس ال بتشتغل معانا هنا وبتعلمنا احنا وسيف بيكون معاها مش بيفرقها ....
ويتعرف علي باقي العمال في جو جميل ومرح وبعد الانتهاء من تناول الطعام وشرب الشاي ... تاتي بوسه حامله الجرس وإعلان انتهاء الوقت ..والعوده الي العمل .. 
تدخل به أحد الغرف التابعه للو رشه وتجلس وهي تضع قدم فوق أخري.
بوسه ييا يا ياسبايس حضر الكاميا واديله القسم عشان يقوله ....سبارس حاضر يا بوست قلبي لتبتسم بوسه وتنظر له بحب وحنان وفجاءة تذكرت الواقف أمامها وتحدثت بهمس هتفيدحنا قدام الصبيان يا سيفي اعيقل
كده بلاش اليواد الكديد ياخده افيكاي غيط عننا لينظر لها ويقول... سبارس هو بعد سيفي دي هقدر اقف على حيلي اه لو انتي بس عندك 16سنه كنا مخطوبين دلوقتي بدل المرمته الأنا فيها من خالي ومرات خالي ... لتهمس في أذنه اصبي يا سيفي كلها ايبع سنين ونص وهتكون زوجا لي ... يارب امته بس انا خلاص هجنن من عمايل ابوكي وامك يصبروا عليا بس اتجوزك والله لاخليهم يقدموا التماس عشان بس يشفوكي .
فجاءة يهتف هذا الواقف وينظر لهم ببلاهه ....هفضل واقف كده كتير في ايه ايه المطلوب مني ..لتقف بوسه وتلف به انحاء الغرفه وتجد ما أراضها وتقول له ايوه هنا تمام .
ليقوم سبارس
بإعطاء أحمد البيطار ورقه لقراءة ما هو مكتوب عليها ليسعق مما قرائ ويقول وده ايه أن شاء الله لازمته ايه بقي الكلام ده . هوانا هشتغل في وزارة الخارجية.
بوسه وهي تضع قدمك فوق الأخري اياه مش لازم اضمي وياك ولااك للعمل بالورشه للعمي والويشه ...والباقي ده السي في بتاعك اش في أي وظيفة بتقدم سي في ليجيب ايوة بس ...لتقف بوسه غاضبه ...بس باقه من غي كيام كتي قول الكيام من سكات ويانا شغي كتي ... سبايس يلا جهز الكاميا وخيصنا وويان اشغايا .. ليقوم سبارس بالتصوير... ليقراءاحمد ما هو مكتوب بالورقه ... وهو رافع يده اليمني ويقول .. اقسم بالله العظيم أن احافظ على نظام الورشه وان اراعي قوانين العمل وأن التزم بدستورها وقانونيها وأن أحترم مديرتي الاسطي بوسه والله علي ما اقول شهيد ... السي في أنا المهندس احمد البيطار عمري ٢٦ عام مدير مصنع البيطار B r لطناعه السيارات ..اعزب . رقم تلفوني.... ٠١٠٢٣..... اكونت الفيس احمد البيطار ... 
بوسه خياص كده اهي سهياه اهيه ... يايا بقي علي شغيك وقبل أن يخرج ..بوسه .. استيا يسه الصويه بتاعت الكينيه .
ليقوم سبارس بتصوير ه وهو لابس زي العمل وعبارة عن بدله خضراء لم تصل إلي أسفل ركبته واكمامها ربع زراعه كان شكله مزري ومضحك . لتأخذ بوسه الفلاشه من سبايس وتقول اهو كيده يويني بقي هيقدي يهيب ال زاي مني وياهي أنا مافيش زيي اتنين .اقطيعه
محدش بيكويها بساهل ... نيهههههههها . 
باك 
احمد بس ازاي محدش جابلي سيرة القسم ده منك لله يابوسه هتعملي فيا ايه تاني 
ياتري بوسه هتعمل ايه في احمد! يذهب احمد لأخذ شور وبعد فترة خرج وجد فونه يعلن عن وصول رساله فتحها ليصعق مما فيها ويسب ويلعن في بوسه والاختبار والشرط وبندق والجماعه 
بوسه هههههههههههه تيقيه تلقيه هيكنن وهو شايف صيوته صورتهمنويه منوره بالعفيته ... احمد يخبر اسود اه يا بوسه الكلب أما وريتك أنا احمد البيطار تعملي فيا كده .. ليصمت مفكرا بعد ما نظرة جه علي الكلمات الموجودة بالبوست الخاص باكونت الورشه وهي ترحب به بنضمامه الي العمل في الورشه وتحت إدارتها احمد يا خبر لو نفذت كلامها ونشرته هتكون وقعه مطينه وفضيحه كبيرة وخسارة للشركه والمصنع ليرمي الفون علي السرير ويجول الغرفه ذهابا وإيابا للخروج من هذا الورطه بأقل الخسائر ...لتاتي اليه رساله ..ليسرع للهاتف وقرائتها .... بوسه ... دي مواعيد العمي العمل اليسميه _الرسميه مش تتأخي الساعه ٩ بالظبط ٩ ودقيقه الصويه هتنوي الفيس وعايم عالم السيارات السيايات .... ليقول احمد والله ما هسيبك يا بوسه الكلب لما انتقمت منك وكمان تقولي أحيام سعيدة قولي كوبيس منيله علي دماغك اه يا مين ينوني زمرة رقبتك يا شبر ونص انتي وبعد مده من التفكير قام بظبط فونه علي معاد الشغل الجديد وذهب في ثبات عميق لتكون بوسه والڤضيحه العالميه ابطال أحلامه 

صباحا 
ينزل درجات السلم بكل هيبه ووقار ويذهب الي غرفه الطعام ليلقي السلام علي والديه وأخيه الأكبر ورئيس مجلس إدارة شركات ومصانع البيطار عادل مروان البيطار .. صباح الخير اول ما سمعها توتر وغمغم بكلمات غير مفهومه ورد علي المتصل واجاب عشر دقائق وهكون عندك لېصرخ الطرف الآخر ويقول خمسايه بس لو ملاقتكش قدامي هطين عشتك ليغلق
الهاتف وعلامات السخط علي وجهه ويلعن تحت أنفاسه الشرط ووقت تحديه هذه المكانيكي المتكبرة استأذن من أهله وذهب سريعا قبل أن يبدؤ في الاستجواب ولا يتأخر علي الاسطي بوسه رئيسة في عمله بورشه بندق اختها ...
بوسه تأديب تهذيب وإصلاح 
استغفروا لعلها المنجيه 
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم 
الاسطى
البارت السادس فؤاد 
بوسه واخوتها المكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
في مكتب بندق تجتمع الاخوات الأربع ...
بوسه مايك يا دكتويا ..سيحانه في ايه .ويمضي قليل من الوقت ولم تجيبها . اياه ما طويك يا يوح زمويده يازمويده زمورد قوي ايه ال شغيك .
لتضحك زمورد وزمزم وبندق الفضول هيموتك .
بوسه ههههي خفه ميك ليها يعني مش ھتموت ا وتعيفوا .
زمزم اكيد طبعا
هو ايه ال شغلك يا زمود هه هه قولي .
بندق ضحكه مش بوسه بس ال ھتموت وتعرف . 
بس قولي يا زمورد ايه ال شغلك بدل بوسه ما ھتموت كده من كتر الفضول ... لتصرخ بوسه نحم يا ست بندق هو انتي ال ھتموتي وتقوي بوسه كي واحد يكيم عن نفسه . بوسه يايه يا اختشي خيصينا وقوي مالك واحد خيقه ضيق..
ويايا شغي مش فاضيه عند موز عاوز اعاده ضبيط ويبط وشكمنات وهيصه عاوزه تتعمي .
زمورد خلاص هقول ..فؤاد اتصل بيا .
نعم تفوه بها ثلاثتهم .. بوسه ربنا يستييستر فؤش يايهوي يايهوي .يه كده يزمويد تخضيني هو انا نقصه تقويها كده في وشي فؤاد اتصل يا يهوي .. ايحقوني يابنات هيغمن عييه اهي اهي اهي .
بندق ياساتر يارب فؤاد ليه ۏجع الركب ده يارب هو الواحد ناقص عكننه خديني جنبك يابوسه الواحد ركبه سابت من اتصال .. زمورد ياحفيظ يامغيث الطف بعبادك يارب فؤاد اتصل ياساتر استر .. استر يالي بتستر .
زمورد يالهوي أنا قلت اتصل بس وعملتم كده اومال لو تعرفوا قال ايه هتعملوا ايه ...
بوسه يايهوييييي هو لسه في كلام اسندوني يا بنات قيبي هيقف من الخضه يايهوي ..كان مستخبيي كي ده فين يايبي ياربي
عيني عييا أنا وأنت ياسيفي ياختي .صوتوا يابنات فؤاد قاي كيام .. بندق ياختي ياختي فؤاد قال كلام يامنجي نجي من المهالك يارب.. زمزم حابس حابس يجعل كلامنا خفيف عليك يافؤاد يابن عنبر دستور . .زمورد بس يخربتكم والبيت ال جنب بتكم 
ايه بلاعه واڼفجرت منك ليها خليني اقول قال ايه .بوسه هو يسه هيقوي اه اغمن عييا خياص . زمورد باس فؤاد قال هيجي بكرة هو وجدوا وعمتوا .. البنات وقعوا علي الأرض جميعا مرة وحده مغمي عليهم من الصدمه.
خارج المكتب يدخل أمير الجبرتي بواسمته وابتسامته التي تزين وجهه .
أمير السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
اهلا يا رجاله اخباركم ايه . . ليرد الجميع السلام .
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. اهلا بيك يا هندسه نورت ..وحشتنا والله من زمان مشرفتناش وقطعت مرة وحده. 
أمير مشغوليات المصنع الفتره ال فاتت كانت صعبه .. والسيزون وتحضرات عروض الأزياء .
العمال ربنا معاك ياريس .لياتي سيف .
سيف اهلا وسهلا نورت ياخالي الورشه كلها نورت 
أمير يرفع حاجبه وطرف فمه مستهزءاا اهلا بيك
ياسبارس .اخبارك ايه .. سيف الحمد لله يا حمايا العزيز قالها لإثارة ڠضب خاله . .. 
أمير متجهلا كلامه ... فين بوسه مش منتشرة كالعاده .
سيف هي والبنات في المكتب عاملين قمه رباعيه .
أمير متوجها إلي المكتب .سيف أنا شايف وشوش جديده ضحاېا مين فيهم . سيف باسل وأحمد ضحاېا بندق وادهم وياسين ضحاېا بوسه 
أمير يطرق باب المكتب ويدخل ليجد الفتيات مغشي عليهم علي الارض . يجري عليهم يضرب وجوههم برويه .. ايه ال حصل مالكم فيكم ايه .
يتوجه لبوسه ويضرب علي وجنتها برقه وتفوق بوسه ..
أمير فوقي ياحبيبتي مالكم ايه حصل .. بوسه خي الله ما جعيه خي أقال ايه كنت بحيم أن زمويد بتقوي فؤاد جاي بكرة ويا يغم عليها مرة أخرى .أمير متوجها إلى زمورد لتفوق وتذهب الي زمزم لتفوقها ..زمورد ..زمزم فوقي بابا جه ...زمزم ببكا ء الحمد لله .
بندق يابندق فوقي يا حبيبتي بابي .
بندق أنا فين ايه ال حصل .. زمورد انتي في المكتب واغم عليكي لما عرفتي أن فؤاد لتضع بوسه يدها علي بق زمزم ويبنا منتي مكميا .. أمير في ايه ماله فؤاد .. زمورد متحدثه بسرعه 
فؤاد اتصل وراجع هو وجدو وطنط عنبر بكرة باذن الله..
ليسقط أمير مغشي عليه من الخضه 
البنات صرخين بابا ايه ال حصلك .. بوسه منك يياه يافؤاد ياابن عنبي سيتك مهببه بهيباب . أمير ليه كده يا زمورد تقوليها في وشي كده برحه عليا ياحبيبتي أنا ابوكي برده قوليلي الصدمه علي مراحل مش دفعه وحده 
سيف يطرق علي الباب .. أمير يقف والبنات يضعن النقاب علي وجههم ..لياذن ا مير بالدخول وعلي وجهه ابتسامه ماكرة .. سيف مالكم اتاخرتم ليه في شغل كتير عاوز يخلص. .
أمير تعالي ياغالي يابن الغاليه ..
سيف متوجسا .. وينظر الي بوسه مستفهما هو في ايه 
لينظر أمير الي زمورد بعينه أن قولي .. زمورد فؤاد راجع بكرة ليسقط سيف مغشي عليه من الصدمه. .. بوسه سيف 
ييهوي سيف ماټ .. لتقول لزمورد هيام عيكي عميك ايه سيف عشان تصديميه كده اهو معتش نافع ياطلبيه ولا طاي .
ياعيني عييا وعلي بختي ... بوسه سيف يقوم ياسيفي دي تهيؤات مش حقيقه فوق ياياه عشان نيوح نيحق نستييح قبي الظايم ما يجي ..
أمير قوم يا بطل قوم وعاوزني اوافق علي خطوبتك انت وبوسه ده بعد ال حصل اخاڤ علي مستقبل بنتي 
سيف يفيق هي مالها برده كده ليه
وايه ال جاب الميه دي تحتيه بوسه يايهوي عميتها عي نفسك ياسيفي يايهوييي أمير والبنات منفجرين بالضحك قوم ياسبع قوم حوش ال وقع منك بندق هههههههههههه 
دي بوسه معملتش ال انت عملته هههههههههههه زمزم هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه كل
ده حصل ولسه مشفتهوش امال لما تقف قدامه هتعمل ايه هههههههههههه 
سيف مستنكرا مهو حرام عليكم تقولها في وشي خبط لزق كده بشوش ياماما مهديلي الاول ..
ليقف سيف مستندا علي بوسه اسندني يابوسه مش قادر اقف علي ركبي أمير ربنا يستر 
يلا نكمل الشغل ونروح نريح شويه قبل هولاكوا ما يرجع 
ليذهبوا جميعا للعمل وفي الثامنه يعودوا الي البيت الراحه وتناول العشاء ..
في منزل الجبرتي 
أمير محدثا بناته اوعوا تقولوا لماما أن هولاكوا جي بكرة خاليها بعد العشاء ... 
تذهب بوسه وبندق الي غرفتهم 
بوسه بقيك ايه يا بندق هنعمي ايه في الموز الكديد بندق سويه علي ڼار هاديه عاوزين نلحق نروده قبل هولاكوا ما يرجع .
لتمسك بوسه الفون وبعتت بصورة القسم ورسوله ټهديد اليه بوسه تأديب تهذيب وإصلاح 
بعد تناول العشاء 
ذهبوا جميعا الي غرفهم للنوم الاستعداد للغد لملاقاة هولاكوا 
فؤاد مدحت الجبرتي ابن اخو أمير يبلغ من العمر ٣٠ عاما ذو جسم رياضي جميل حنطي البشره عيون سوداء صوت ذو بحه محببه صارم لديه قوانين يتبعها الجميع علي حد سواء 
يحب زمورد ولكن لا يعترف بهاذا الحب ويقول إن الحب ضعف وهولا يحب أن يكون ضعيف .
في الصباح
بوسه .. تمسك الفون وتتصل علي احمد .. 
بوسه .. الساعه ٩ اتاخرت اتاخيت علي معادك ..
احمد عشر دقايق وهكون عندك ..
بوسه بصوت عالي هي خمسايه والا الصويه هتنوي الفيس وعايم السيايات.. 
بندق حرام عليكي يا مفتريه الساعه لسه مجتش تسعه ولسه بدري علي الورشه ما تفتح .
بوسه.. اصيي عوزة ايحق اخود فيصتي واسويه بشويش عي ناي هاديه قبل هياكوا ما يرجع ماييجع .
تنزل بوسه وبندق ويفتحوا الورشه .. تقوم بوسه بارتداء ملابس العمل عباره عن بنطال وقميص واشارب تشبه معلمات المدبح
تجلس بوسه علي كرسي تضع قدم فوق أخري .
يصل احمد الورشه . صباح الخير . بوسه صباح الخي .
اتاخيت يه الساعه في ايدك كام .
احمد الساعه ٩ وعشر دقائق 
بوسه وميعادنا كام .. احمد ٩ 
اتاخيت يه هي نموسيتك كوهيي . احمد الدنيا زحمه ويدوب مسافه الطريق بوسه طيب يايا بقي ايبس هدوم الشغي وتعايا ويايا يا احمد افندي 
احمد مستنكرا شيفاني لابس طربوش وماسك منشه في أيدي عشان تقوليلي احمد افندي 
بوسه خياص متزعلاش نفسك اوي كده يا سطي حميد هيو كده ولا تزعي نفسك خليص احمد نعم أسطي حميد انا احمد البيطار صاحب ومدير اكبر مصانع في العالم يتقله يا سطي حميد .
بوسه ممسكه بالفون وتبعت له صورته وهو لابس ملابس العمل والشبشب ابو صباع . وتقله ايه رايك يايك انزلها عايم السيارات ولا عالم رجال الأعمال .
احمد پغضب ايه المطلوب مني بوسه ايواد سيكا مجاش النهايده والويشه عوزة تطيوق وتكنس وعاوزين فطاي من عند عربيه عيبيه الفول
علي اول الشايع.
احمد
كمان فطار 
يذهب احمد ليحضر مكنسه ويقوم بكنس الورشه بعد ما لبس ملابس العمل ويضع فوطه حمراء فوق كتفه .غافل عن هذه التي تقوم بتصوير ه .
بوسه ضاحكه بوسه تأديب وتهذيب وإصلاح .
استغفروا لعلها المنجيه
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا و رسولا

الاسطى
البارت السابع 
عقدالقران 
بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
في الورشه 
بعد مرور وقت قام احمد بأداء ما طلبته بوسه احمد أنا خلصت في إيه مطلوب تاني .
بوسه الله ينوي عليك يا سطي حميد .. احمد متحدثا بغيظ ممكن تقولي باشمهندس احمد وبلاش حميد دي ولا احمد افندي اوك.
بوسه تمام يا يا بشمهندز احمد . 
احمد بشمهندز اهو ارحم من ياسطي. 
بوسه يياه جبينا فطاي من عند عربيه الفول ال علي اول الشايع .
احمد نعم هو مين ال يجيب اكل من عربيه الفول .. بقي أنا احمد البيطار يجيب اكل من عربيه الفول .
بوسه تبعت فديوا لهو وهو يقوم بكنس الورشه 
احمد مزهولا من أفعال هذه الشيطانيه الصغيره كما أطلق عليها.
احمد هغير اللبس وهجيب.
بوسه هم خطوتين ومش هتتاخي .
احمد امري لله حسبي الله ونعم الوكيل ربنا علي الظالم والمفتري 
بوسه ضاحكه تمد يدها بعشرة جنيهات وتضعها في يد أحمد.
احمدمزهولا وهو ينظر مرة ليده ومرة لبوسه .
احمد وهو يهز رأسه بياس هو ايه ده إن شاء الله. 
بوسه عشيه جنيه هتجيب فول ٢ جنيه وبطاطس وبينجان بخمسه جنيه وتلاته جنيه عيش .
احمد بتلاته جنيه عيش أنا هجيب بتلاته جنيه عيش وفول ٢ جنيه وبطاطس ايه وبتنجان ايه ال عوزاني اجيبه 
بوسه وقول لعم ايوب بتاع الفول اتوصي بتقويك بوسه.
احمد مستعجبنا من أفعال هذه الشيطانيه الصغيره وطريقة تحكمه به !.. ويلعن يوم الاختبار والشرط وغرورة الذي اوقعه في هذا المازق
وهذا بوسه الجبارة . 
تخرج بندق من غرفه المكتب وهي تضحك علي ما فعلته بوسه لاحمد البيطار واستسلامه لها .
بندق جبارة يا بوستي ايه ال بتعمليه فيه ده هتجنني الراجل .
بوسه عادي كيزما بتاعتي والهيبه .
بندق كرزما وهيبه مش مطمنكالك يا نصه . 
بوسه وهي ترمش بعيونها ببراءة انا انا مياك. 
احمد وصل إلي عربه الفول وطلب من أيوب طلبات بوسه .
واخذها ورجع إلى الورشه في الطريق اتقابل مع مجدي وادهم.
مجدي ضاحكا بشمهندس احمد خير كنت فين كده .
احمد مبرتما اهي كملت شايف ايه يا مستر مجدي .
أدهم بوسه
اكيد اثنين جنيه فول وخمسه بطاطس وبتنجان وتلاته عيش. 
ا وقول عمي ايوب اتوصي بتقلك بوسه 
احمد دي متعودة دائما 
مجدي بس عسوله اوي وطيبه ولما تعرفها هتحبها ومش هتقدر تعدي يومك من غيرها .
احمد دي شيطانه دي شبر ونص وعملت ال أعدائي مقدروش يعملوه .
أدهم بوسه دي جبارة بس بجد هي وبندق وسيف جدعان قوي .
احمد دول شياطين .
أدهم لسه لما تاخد علي الجو مش هتستغني عن بوسه في يومك 
أنا مقدرش اعدي يومي من غير ما اشفها بجد انااليوم ال مش بتصبح بها بحس اني مفتقدها.
احمد علي ايه ياعم دي كلامها كفيل انك تبعد عنها أميال دي وباء متحرك فيروس بينتشر في الجو 
مجدي وادهم ضاحكين معاك حق في ده .. ميراتي اول ايام شغلي مع بوسه كانت مسكاني تريقه .
ومن كتر ما بحكلها عن بوسه صممت تجي وتتعرف عليها ..
ومن وقتها وهم صحاب . ومراتي قلبت بوسه .
أدهم مش هنسي اول يوم ليا هنا ورجعت البيت اخويا فضل طول الليل يضحك ومقدرش ينام ولا نيمني كل شويه يقولي السيام عيكم ويحمه الله 
احمد هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه دي بقي عدوي 
أدهم وياسين هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه احمد أنا خلعت قبل اخواتي ما يحفلوا عليا .
وصل الثلاث شباب ال الورشه بوسه متكمعين متجمعين عند النبي ان شاء الله.
الشباب جمعا وصحبه يا سطي بوسه أن شاء الله 
بوسه يايا بسميه يا يجله عشان يبق عش وميح مع المش المشمندز احمد .
يضعوا الأكل علي الطاوله ويجتمعوا الاربعه ويأ كلون ويتحدثون بوسه ايه يايك رايك ايه في الاكل ده يا هندسه .
احمد لذيذ جدا بقالي سنين ماكلتش فول بالطعامه دي .
بوسه والبيتنجان تحفه ... سيف سبارس دخل مسرعا خېانه ياكلوا من ورايا .
بوسه حماتك بتحبك .بعد قليل بوسه الحمد لله اكله تيم العضم ياسيام بقي كوبايه شاي معتبيه تعدي الدماغ. 
بعد انتهاء الفطار توجهوا إلى العمل بوسه أنا عزمتكم النهارده بكيه الفطار علي سيف . سيف وانا تحت امركم 
احمد لا بكرة عليا 
بوسه لا انت
بتكيوتنا بتكروتتا احنا عاوزين غداء معاتبي 
احمد انتي ډخله علي طمع .بوسه الصياحه اه ..ليضحكوا جميعا وبعد ذللك يذهبوا للعمل . لينبهر احمد من نظام العمل بالورشه وبدقه وشطارة بوسه في تصليح الاعطال وتركيزها . بعد فترة قصيرة تخرج بندق من صاله الفتيات وأخبر الجميع أن العمل لنصف اليوم للاستعداد لحفل كتب كتاب معتز وهيام .
في المساء ذهبوا الفتيات الاربعه الي بيت هيام للمساعدتها للاستعداد والتجهيز للكتب الكتاب. وكانت الفتيات يرتدين ملابس سهرة خاصة بالمحجبات من تصميم زمزم اختهم وفستان هيام الهادئ الذي انبهر به الجميع.. وفوقه نقابهم الذي زادهم جمالا .
تدخل بوسه تغني يا دبله الخطوبه عقبانا كوينا كلنا وبعض الاغاني الشعبيه الخاصه بالافراح واكيد مقرون بالضحك من حركات وكلمات بوسه المرحه ولدغتها . يمر الوقت ويأتي معتز وأهله والمازون بوسه ديوقتي المازون يقولك هل تقبلين معتز بعلا ليضحك جميعا علي كلماتها 
بعد الانتهاء من عقد القران .ذهب معتز لهيام وقام بتقبيل جبينها وذهبوا الي المكان المخصص لهم وبدء الحفل ومباركه الجميع لهم .. بعد انتهاء الحفل الذي لم يخلوا من مواقف بوسه ... عادت الفتيات الي منزلهم لينصد موا بعودة فؤاد واخر شخص يحبوا أن يروى .
وهنا سيتم تغير جزري في الاحداث لكل ابطال الروايه .
كل عام وانتم بخير وسعاده وصحه وسلامه .
استغفروا لعلها المنجيه 
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.
رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا و رسولا.
الاسطى
البارت الثامن
حينما لا نجد الحب .. و حينما لا نجد الصداقة .. فليس معنى هذا أنه لا يوجد الحب و لا توجد الصداقة .. و إنما معنى هذا أننا لم نجد الشخص المناسب .. و لم نجد الصديق الناضج بعد ..
وهناك اقوال من يقول الحب لا ياتي ال قدرا اول ما نصيب 
وهناك من يقع في الحب دون أن يدري أين ومتي وكيف حدث
الحب مدرسه لا يتعلم منها أحد مهما اخدنا عبر ومواقف مما يحدث لغيرنا .
الحب ما هو ال ريح تأتي فجاءه فتصيبنا بنسماتها من منا يتمتع بهذه النسمه ومن من يتعذب منها ومنا من لا يقدر علي مجابهتها .
بعد انتهاء الحفل وتوديع الفتيات
ومباركه العروسين .
في عربه سندس بندقه هانم وحشتيني اوي اوي .
بوسه علي اساس انتم بتفترقوا دا انتي من حبك فيها عملتي سريرك شبها في حد يعمل سريرة عربيه انقرضت من عشرات السنين هههههههههههه.
زمورد هههههههههههه فعلا يا سندس السرير بندق افندي والعربيه بندقه هانم ايه يابنتي كل البندق ال في حياتك ده هههههههههههه 
زمزم بجد يا سندس ايه سر حبك في بندقه كده انتي عندك أسطول من العربيات الانتيك دي ال انقرضت من عشرات السنين علي راي بوسه .
سندس تعود بذكريتها وتسرح بعشق العربيه دي عشان اول هديه جتلي من عموا خالد أنا فكرة اول يوم اخدني معاه الورشه كان عمري تمن سنين أنا كنت بحب عمو خالد قوي وبحب اي حاجه كان بيعملها الله يرحمه عمري مافرحت قد ما فرحت لما وافق يعلمني معاه في الورشه وابق مساعده ليها وهو ال قال لازم ندلعك باسم سهل عشان لما انادي عليكي اقول ياسندس هتكون صعبه فاقلي هنديكي بندق وده اول يوم ليا في عالم ورشه المهندس خالد الجبرتي وبقيت الاسطي بندق علمني كل حاجه في العربيات وتصلحها والكشف عن الاعطال والمعدات المستعملة ومرة قال إن الموهبه مش كل حاجه لازم نطور مهارتنا ونتعلم كل جديد ندرس لان مهما بلغنا من المعرفه في تطورات لازم نوكبها ونجريها .
أنا اتعلمت
علي ايد عمو خالد كتير جدا جدا فوق ده عشقه العربيات القديمه وتغير ديكوراتها وتعديلها وتحويلها إلي عربيه حديثه بشكلها القديم .
أنا عمري ما هنساه ابدا ولا انسي يوم ال دخل فيه المزاد واشتري العربيه سمسمه ابدا وفرحته لما رجع هو وجدوا لما كسب المزاد واخد العربيه بعد ما كان خلاص هينسحب بعد ما المزاد زاد فوق السيوله المتوفرة معاه وسعادته زادت جدا أما جدوا صمم وساعده واخد العربيه .
يومها قالي أنا هديكي العربيه دي هديه سميها اسم جميل أنا قلتله عليها بندقه هانم وضحك وقالي كل حاجه في حياتك هتخليها بندق قلتله عشان انت سمتني بندق فكل حياتي هتبقي بندقات كتير.
ومن يومها واتنقل عشق عموا خالد للعربيات القديمه ليا حتي لما ماټ اكتشفت أنه كاتب الورشه والعربيات وشقته وكل حاجه باسمي .. بالرغم ان حزينه علي فراقه جدا بس بحمد ربنا أن الورشه باسمي وقدرت أكبرها واخلي ورشه المهندس خالد من اشهر واكبر ورش تصليح وتطوير العربيات المستعمله في مصر. وان شاء الله تبقي مصنع المهندس خالد لصناعه السيارات.
بوسه سندس يا سندس يحتي فين ياسندس بقلنا ساعه بنادي عليكي مش بتردي.
سندس مفيش حاجه أنا سرحت شويه بس.
يلا احنا وصلنا اطلعوا انتم البيت وانا هدخل بندقه الجراج واطلع وراكم علي طول .
زمزم وزمورد وبسنت وهن طالعين الي شقتهم زمزم بوسه غريبه يعني سيف ما جاش الخطوبه ده هو ومعتز صحاب يعني.
بوسه سيف اعتزي من معتز عشان هو هيروح هو وبابا يستقبلون هياكوا وجدوا وعمتو من المطار .
ليضحكن الثلاثه وتقول بوسه ياعيني عليك ياسيف هولاكو وامك مرة وحده والله قلبي معاك يابني هههههههههههه هههههههههههه.
دخلت الفتيات الشقه واختفت من علي وجههم الابتسامه .
ووقفوا مصډومين .. أمير حمدالله علي السلامه يا حبايبي عقبال.. مالكم ساكتين ليه وفين سندس .. لتدخل سندس جيبين في سراي أنا وقطعت الكلمه وهي تري اكتر شخص تكره في حياتها .
أميرمالكم يابنات سلموا علي فؤاد وطنط عنبر .
..ونظرت إلى فؤاد قائله اهلا وسهلا بك يا فؤاد حمد الله على سلامتك.
فؤاد الله يسلمك يا زمورد ه وينظر إلى عينيها بحب وشوق جارف لم يقدر على إخفائه .
زمزم اهلا وسهلا بيكي يا طنط نورتي مصر كلها . وسلمت علي فؤاد اهلا بيك يا أبيه حمدالله على السلامه.
بندق اكتفت بأن قالت حمدالله على سلامتكم .
بوسه سلمت علي فؤاد اولا
اهيا ياابيه اخبارك ايه .
وسلمت علي عنبر وقبلتها وقالت وحشتني جدآ جدآ ياطنط عنبي .
عنبر أهل بيكي يا بسنت متشفيش وحش ..بوسه ما خلاص شفت ياطنط الۏحش خياص 
ليكتم أمير والبنات ضحكتهم من كلمات بوسه
فؤاد اهلا بيكي يابوسه ماشاء الله عليكي كبرتي وبقيت عروسه .
عنبر فعلا كبرت بس لسه لسنها طويل عاوز ينقص منه حته .

بوسه هي مين ال لسانها عاوز قص حته منيه .وانا عوزه اقص لساني بس في ناس عاوزة ينقطع من لغلوغه.
زمورد بابا هو جدوا وعمتو فين مش شيفاهم. 
فؤادجدوا بيرتاح في اوضته وعمتوا طلعت شقتها مع سيف.
بوسه واكيد طنط عنبي مرضتش تيتاح ال لما تسلم علينا .
عنبر اصلك وحشاني يابوسه وكنت عاوزة اطمن عليكي لسه بنص لسان ولا . هههههههههههه 
بوسه واطمينتي ولا ليسه .
عنبر اه باين انك لسه بنص لسان بس انا عند رايي عاوز قصه .
بوسه عندك حق في ناس لسانها عاوز قصه من لغلوغه.
أمير منهي الكلام يلا يابنات ادخلوا حضروا العشاء
مع ماما.
ليذهبوا جميعا متمتمين يارب يكون آخر عشي ليكي يا عنبر يابنت فتنه هههههههههههه .
بوسه انا جدوا وحشني قوي هدخل اشوفه وأسلم عليه ..زمزم وانا كمان زمورد خدوني معاكم .
بندق جدوا مش هتلقوة في اوضته واتجهت الي احدالغرفه .
جدوا كنت متاكده انك هنا .. يفتح الجد يديه لتجري سندس پبكاء تضم جدها وتبكي وتقول الله يرحمه ياجدوا .
الجد الله يرحمه ياحبيبتي وحشاني ياسندس قوي 
سندسانت اكتر يا جدوا اخبارك وصحتك عامله ايه.
الجد الحمد لله بقيت بخير لما شفتك حسيت أن شفت الغالي 
سندس الله يرحمه ياجدوا هو في مكان احسن أن شاء الله.
تدخل الفتيات جدوووو وحشتنا .
بوسه
زمزم أنا اكتر ياجدوا وحشتني كتير جدا
زمورد اخبارك ياجدو وحشني جدآ جدآ جدآ وتقبل جدها علي رأسه ويجليسوا معه يتحدثون ويحكوا له عن مواقفهم في خطوبه هيام وكلامات بوسه وحركاتها ال جننت ليها معتز.
بعد قليل يدخل امير عليهم هو ده العشاء .. ويأتي ويجلس معهم ويضحكون جميعا ليقول الله يرحمك يامدحت يا خويا والله معارف كان مستحيل يقعد مع عنبر ازاي أنا عشر دقايق و حاسس أنهم عشر سنين هههههههههههه بوسه ماهو ياحرام فضل يكتم في نفسه لحد ما فيس وماټ وهي عيشه تنكد علي خلف الناس 
ليضحك الجد ويقول اه منك انتي يابوسه.
بوسه ال قولي ياجدوا انت استحملت تجي معاها في الطيايه ازاي والله الله يكون في عون أبيه فؤاد هي منكده عليه وكيباله نكد.
زمزم هي تنكد عليه وهو ينكد علي بلد بحلها .
رقيه اتفضلوا العشي جاهز .
فؤاد جدوا والبنات فين.
أمير البنات بيرتاحوا وبابا جي ورايا ..اتفضلوا العشي وبعد انتهاء العشاء ذهبوا بيرتحوا.
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليك
رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا و رسولا.
الاسطى
البارت التاسع 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
اذا لم تجمعنا الايام جمعتنا الذكريات وإذا العين لم تعد تراك فإن القلب لن ينساك.
كلمات نطق بها الجد وهو ينظر إلي صورة ابنه واقرب أولاده الأربعة الي قلبه خالد الابن الأصغر .. يتذكر كل أفعاله وشقوته ودمه الخفيف وعشقه للسيارات القديمه واسرار علي فتح ورشته الخاصه بتصليح السيارات المستعمله وتحديثها منذ صغرة ..ومهارته في التصليح وتجديد السيارات ولم ينسي يوم المزاد علي اغلي سياراته والتي كانت السبب في ۏفاته ..كم حزن علي ۏفاة ابنه وكم ندم علي مساعدته علي شراء هذه السيارة التي كانت سببا أساسيا في ۏفاته في ريعان شبابه منذ ثلاث سنوات .
سندس صباح الخير يا جدو تذهب إليه مسرعه وتمسك وجهه بديها وتمسح دموعها جدوا ليه العياط ياجدو ادعيله بالرحمه والمغفره عمو خالد منقدرش ننساه ابدا .
الجد ڠصب عني يا حبيبتي قلبي وجعني علي فراقه جدا .سندس وهي تمسح دموعها فراقه صعب جدا جدا بس اوعدك أن خلاص جه وقت آل اخد فيه حقه بأيدي .
سندس يلا نفطر عشان ننزل الورشه انا عارفه انها وحشتك ونفسك ترجع تشتغل تاني زي زمان .
الجد فعلا وحشتني جدآ بس خلاص مقدرش علي الشغل أنا عجزت علي الشغل البركه فيكي أنا واثق انك حفظتي عليها .
سندس دي اغلي حاجه في حياتي أن شاء الله لم تنزل وتشفها هتعجبك اوي اوي .
بوسه صباح الخير يا جدوا .
الجد صباح الجمال علي احلي عيون في الدنيا.
بوسه صباح الورد والفل علي احلي جدوا في الدنيا.
سندس صباح الخير يا بكاشه هانم 
سندس أنا نسيت يلا الفطار جاهز يلا بسرعه ناكل قبل عنبي بنت فتنه ما تجي وتسد نفسنا علي الاكل وانا جعانه جدا .
الجد وسندس ضاحكين وتقوم بندق بضربها علي اخر راسها يلا يالمضه هانم 
صباح الخير عليكم جميعا قالها الجد وتوجه الي مقدمه السفره ليتراسها ويتناولوا الفطار .
بعد قليل دق جرس الباب قامت بوسه ده سيف هيوصلني المدرسه عندي ا متحان مهم النهايدة. 
اسرع الجميع علي صوت صريخهابسنت صارخ بها تجمع الجميع اثر الصرخه غير متزكرين ملابسهم البيتيه التي تكشف جسدهم ولا يوجد حجاب علي شلالات الحرير الذهبيه ترك بسنت علي الاريكه تجمعوا بجوارها ..أمير فزعا بوسه فوقي مالك ياقلب بابا ..
رقيه حببتي مابكي زمورد تمسك يدها لتقيص النبض. 
زمزم البرفان اهو يا زمورد قربتهه من انف بوسه لتفيق وتفتح عينيها ببطء الاب مالك يابوستي حصل ايه .
بوسه أنا كنت بفتح الباب لسيف .لقيت هوياكوا واقف . هنا تذكروا من هو واقف يستشيط ڠضبا ..
صارخا ايه ال انتم لبسينه ده ويتجه ناحيه
زمورد صارخا بعيون عاشقه لم تراها منذ طفولتها بهذا الوضع المهلك للرجل .. .. ايه ال انتي لبساه ده .. زمورد في عالم أخر لاتسمع ما يقوله عينها تائه في نظرته لها أيعقل ما رأته في عينيه رفع يده وقام بهزها
لتستقيق واخوتيهاويجرون علي غرفهم لارتداء ملابسهم وحجابهم. دخل سيف فجاءة 
هنا دخل سيف من الباب وحالته مزريه انتم سيبني مرمي قطع كلامه وهو يري بوسه ممدده 
صوت من هولاكوا يلا فجاءه يقف سيف متحدثا هو ينظر بعينه بنصف فاتحه هو هنا صح ولا بيتهيقلي ..بوسه واقف وياك ..ليلتفت سيف الي الواقف ومرة واحده وينظر إليها.
هي الدنيا برادة مرة وحده ليه ليسقط علي الارض مغشي عليه فؤاد هو انت لسه زي ماانت نايتي يا زفت .
بوسه تجري عليه سيف فوق ياسيفي ... سيف وهو يفيق ايحقيني يابوسه.. لم يكمل كلامه بعد أن رفع من الخلف كأنه ريشه.. بوسه هيام عيكي هو قدك ده عشان تعمي فيه كده .. سيب كده وتعاي ويني هتعمل فيا ايه لما نتوجه وش لوش شوف مين فين يفوز ..سيف ضاحكا ببلاهه حببتي يابوسه أنا اتاكدت أن ورايا ناس تاكل الظلت كده الواحد بقاله ضههر.
عنبربقي انتي يا شبر وأقطع عوزة توجهي فؤاد انتي محصلتيش ركبته.
الجد منهي الحديث بس بلاش كلام فاضي قوم ياسيف اغسل وشك وطهر الچرح وييلا كله يشوف شغله .
فؤاد اسف يا جدوا بس كنا بندرب وأيدي فلتت ڠصب عني.
سيف أيده فلتت ڠصب عنه عشر مرات بس طلع ڠصب عنه.
أمير خلاص قلنا بلاش كلام كتير اطلع غير هدومك وارتاح أنا ال هوصل بوسه للمدرسه . 
لتنظر بوسه وسيف الي فؤاد بصه كلها حقد وتوعد.
فؤاد هههههههههههه ايه رايك أنا اوصلك يابسنت ..بوسه لا بابا هو ال هيوصني لتذهب لاحضار حقيبتها المدرسيه وتقبل جدها ..بابا أنا جهزت يلا بينا .
سندس خاليك انت بابا أنا هوصلها في طريقي للكليه عندي محاضرة مهمه وهخلص اوراق التدريب.
أمير تمام يا حبيبي خلي بالكم من نفسكم لا اله الا الله 
لترد بوسه وسندس محمد رسول الله.
الجد فؤاد ايه ال عملته ده في ابن عمتك انت ناسي سيف مريض وميصحش ال بتعمله ده حتي راعي وجودي ووجود عمتك وعمك ولا خلاص كبرت ومعتش مالي عنك .
فؤاد اسف ياجدوا بس احنا كنا بندرب هو بقاله فترة سايب التمرين ومقدرش يتفادى الضربات بس اوعدك هكون صابور عليه وقت التمرين .
الجد مفيش فايده فيك يابني الدنيا مش كلها رياضه وتمارين وشغل .
أمير يابني اسمع كلام جدك انت مكنتش كده مالك بقيت عڼيف جدا ليه
كده حتي مع بناتي واختك وبنت عمتك كلهم بيخافوا منك مع أن المفروض انك تكون حامي ليهم وسندهم بعد مننا انت الكبير ودول اخواتك لازم ترجع ذي الاول يحبوك ويثقوا فيك زمان كان سيف كل أحلامه أنه يبق شبهك في كل حاجه حتي كليه الشرطه بعد ما قدم سبها عشان انت سبت شغلك وسفرت سيف اكتر واحد أتأثر 
ارجع اخوهم وبلاش تخسرهم وبعدهم عنك .فؤاد يسند رأسه ويرجع بذكرياته من ثلاث سنوات .
اثناء مهمه لمهاجمه عصابه كبيرة للتهريب .
جمال فؤاد انت مش ملاحظ أن وقت التسليم عدي ومحدش ظهر من المهربين انت متأكد من المعلومات .
فؤاد ايوة الراجل بتعنا بنهم هو ال بلغنا بالمكان والمعادن .
جمال في حاجه غلط ..وفجاءة يسمعون ضړب ڼار عليهم من كل الاتجاهات وإصابته في قدمه واستشهاد جميع القوات واعز أصدقائه جمال .. واتهامه من قبل قادته بالأهمال والتقصير واتهام البعض له بالاتفاق مع المهربين .
استقال من منصبه بالشرطه واتجه ال العمل في مصانع العائله وأصبح عصبي جدا وشرس جدا حتي مع عائلته حتي حرم علي نفسه حبه لزمور بالرغم من عشقه لها منذ صغرها .
ليفيق من ذكرياته المؤلمھ علي صوت حبيبته ومعشقته زمورد ة قلبه كما كان ينادي عليها ..
زمورد بابا أتصلوا من المستشفي في حاله تعبانه جدا ولازم اروح اكشف عليها. 
رقيه زمورد اليوم انتي إجازة للاستعداد لليوم مساءا .
ا مير حبيبتي وانت ناسيه أن احنا عطينا الناس معاد النهارده الساعه تمانيه ولازم تستعدي وتجهيز البيت مع ماما .
زمورد ياجماعه هي حاله وحده طفل مريض وانا ال متابعه حالته لازم اروح أن شاء الله ساعه وحده وهكون هنا .
عنبر هو في عريس متقدم لزمورد قالتها وهي تنظر إلي ابنها فؤاد . وهو ينظر إلي عين زمورد وقلبه يعتصر الما .. عريس متقدم لزمورد مين ده وعرفها وشفها فين .
أمير ده دكتور زميل زمورد في المستشفي واتقدم لزمورد والنهار ده جي هو وعلته الرئيه الشرعيه وأهله يتعرفوا علينا .
عنبراه زميلها في المستشفي تقولها باستهزاء وهي تنظر إلي ابنها نظرة كلها تشكيك وحقد تثبت لابنها أن زمورد علي علاقه بزميلها.
زمورد أنا هتاخر كده بعد اذنكم أن شاء الله مش هتاخر ساعه ورجعه.
الجد بعد ما راي نظرة عنبر وتشكيكها في اخلاق زمورد اميرمين العريس ده
ومن عائله ايه وعرف زمورد فين.
أمير فلاش باك ...السكرتيرة أمير بيه في واحد عوز يقابل حضرتك وماخدش معاد ..
أمير تمام خليه يتفضل ..
الشخص السلام عليكم ورحمه الله ..
أميروعليكم السلام ورحمه
الله وبركاته.
الشخص اعرف حضرتك بنفسي أنا الدكتور أيمن فريد البلتاجي زميل الدكتور ة زمورد في المستشفي.
أمير اهلا بحضرتك دكتور أيمن خير يا ابني .

ايمنخير يا أمير بيه أنا يشرفني اطلب ايد الانسه زمورد أنا
عارف ان مش وقته ولا مكانه بس أنا طلبت اكتر من مرة من الدكتورة زمزم تاخد معاد مع حضرتك بس كل مرة تتهرب 
وانا ملقتش قدامي غير أن اجي لحضرتك واخد معاد من حضرتك اجيب أهلي واتقدم لخطوبه الدكتورة زمورد .
أمير طيب يادكتور ايمن حضرتك عارف ان زمورد منقبه فأنت شفتها امته ازاي .. أيمن سريعا أنا مشفتش وشها ابدا بس انا عجبني احترمها وتدينها وأصلها الطيب أنا فعلا ما شفتش اكتر من عينيها بجد شدتني وانبهرت بيها وانا طلبت منها اتقدملها وواحد معاد وهي رفضت حتي طلبت من دكتورة شرين زملتنا تدخل وتقنعها وبرة رفضها. 
أمير تمام يادكتور ايمن تقدر تتفضل انت والعائله الكريمه يوم الخميس الساعه تمانيه . 
باك 
الجدسالت عليه وعلي علته .
أميراكيد يابابا سالت عنه وعن أهله واتاكت من أخلاقه .
الجد علي خيرة الله يابني ال فيه الخير يقدمه ربنا.
فؤاد عن اذنكم أنا طالع الشقه ارتاح شويه .
عنبرأنا كمان هطلع الشقه .
فؤاد ممسكا التلفون ويرن علي زمورد لم ترد رن مرة واتنين وتلاته..ولا يوجد رد .
زمورد السلام عليكم ورحمه الله الو .
فؤاد غاضبا برن عليكي من بدري مش بتردي ليه .
زمورد أنا كنت سيبه الفون في المكتب وكنت بتابع حاله تعبانه.
فؤاد انتي هتوفقي علي العريس ال متقدملك .
زمورد أنا مكنتش هوافق بس دلوقتي هوافق ومش علي خطوبه بس هيبقى كتب كتاب علي طول عشان اتمسك بيا وميأس واتقدم اكتر من مرة مش ذي ناس هربت من المواجهه وحتي لما عرف اني هطخطب لغيرة سكت ومحاولش حتي يعترض ويثبت رجولته مش يهرب كالعاده .
فؤاد انتي ازاي تقولي كده انتي عارفه اني بحبك من زمان ازاي عوزة تكوني لغيري انتي عوزة تجنني .
زمورد انت نفسك مقدرتش تعترف بحبك ولا تتمسك بيه وهربت وسبت مصر كلها راجع بعد تلات سنين تقول انتي ليا لا يا كابتن أنا مش هفضل مستنيه حضرتك اكتر من كده ولو سمحت معتش تتصل بيا تاني لان انا هكون مخطوبه لشخص تاني ولازم احافظ علي غبته وأغلقت الهاتف في وجهه.
فؤاد يرمي الفون في الحائط ويكسر كل ما يقابله بالغرفه وېصرخ بااااا
ه مكتومه تعبر عن ألمه ووجهه 
عنبر تدخل عليه ايه ال انت عمله ده في نفسك كل ده عشان الهانم هتتخطب دي متستهلش لحظه انك تزعل عشانها .
فؤاد لا هي تستاهل وهي عندها حق في كل كلمه قلتها أنا مش راجل هربت من المواجهه هربت ومدفعتش عن نفسي وابراء نفسي من تهمه الخيانه لبلدي ولزميلي .
هربت لما عرفت انها هتنخطب لغيري ومدفعتش عن حبي ليها هربت أن اتمسك بيها واثبتلها حبي بالرغم انها رفضت اكتر من مرة الارتباط بغيري تلات سنين وهي منتظراتي اخد خطوة وانا جبان ضعيف مش عارف 
اخد موقف .
عارفه ليه عشانك انتي انتي استحاله تكوني ا مي .
انتي السبب في ال أنا فيه 
يتبع 
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه .
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.
الاسطى
البارت العاشر 
الا سطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
قد يبيع الإنسان شيئا قد شړاه ولكن لا يبيع قلبا قد هواه.
الفراق نارليس لها حدودلا يشعر بها إلا من اكتوبر بڼارة.
كم هو مؤلم أن احتاجك ولا اجدك وان اشتاق لك ولا أستطيع أن اكلمك وان احبك وانا لا اكون معك 
عادت سندس من الجامعه بعد أن أنهت أوراقها الخاصه بالتدريب . ركبت سيارتها بندقه هانم عائده الى ورشتها .
في الورشه وصل احمد وزملائه في العمل وابدلوا ملابسهم لملابس العمل .
احمدوهو. ينظر في ارجاء الورشه يمينا ويسارا مستر مجدي هي بوسه وسيف فين مش ظهرين غريبه يعني بوسه مش منتشرة كالعاده .
مجدي بوسه عندها امتحان مهم جدا في المدرسه . 
وسيف معرفش مش بعاده يتأخر.
باسل اكيد سيف بيوصل بوسه المدرسه هو مش بيفارقها .
احمد غريبه كل العمال متوجدين ومش بيشتغلوا .
باسل اصل الاسطي بندق بعتت علي جروب الورشه أن النهارده في عربيه قديمه هنستغل عليها ونطورها ونضيف عليها اوبشن جديدة ياااه بقلنا شهرين مشتغلناش في تجديد عربيه .
احمدغريبه أوي ايه كميه الفرحه والسعادة ال فيها الجميع دي
باسل أنا عن نفسي سعيدو فرحان جدا جدا بقالنا فترة ما تطورناش عربيه مستعمله وحولنها الي جديده .
احمد سعيد بتطوير عربيه قديمه طيب لو انت صنعت عربيه جديده وفي اوبشن كتير زي ماتحب هيكون شعورك ايه.
سندس متدخلاه طبعا شعور مختلف تصميم عربيه جديده هنرسم عربيه ومميزات ال هتكون فيها وعمال وأجهزته التركيب هي ال تركب وتجمع اجزائها لكن فين المتعه في وضع لمسه ايدك السحريه عليها
ولا لم تلاقي افكارك اطباقت قدام عنيك عملي وفرحت صاحب العربيه بيها وخصوصا لو كانت عربيه غاليه عليه أو تحمل ذكرة جميله ليه زي اهداء من حد قريب منه أو اشترها بعد معناه في تجميع تمنها . العبره مش في تجديد عربيه قديمه وتطويرها لحديثه بالعكس ده شغف وحب انك تشوف السعاده في عيون غيرك لما تسعده بحاجه بسيطه زي اولاد فرحوا ولدهم لما جددوله عربيته ال بيحبها وليها ذكريات جميله جدا في حياته لو تشوف فرحه الاب باولاده وبعربيته هتحس قد ايه انك عملت انجاز مش الكل يقدر يشتري عربيه جديده فيها اوبشن كتير وجديد بس كتير يقدروا يغيروا من القديم الي الجديد باكتر من طريقه.
المهم يا شباب أن شاء الله عندنا علي موقع الورشه وحاضرتكم عارفين أن في كل حركه وكلمه بتظهر وكل ال مشاركين في تجديد بيظعروا وكمان بيشرحوا الفكرة بتعتهم ال يحبوا ينفذوها عشان كده هسبكم ربع ساعه أن شاءالله تقرروا ال يحي يكون متواجد معانا في صوت وصورة ... فكروا علي العربيات ما تجهز 
أدهمعربيات يعني مش عربيه وحده
دول عربيات .
سندس أن شاء الله خمس عربيات تلات عربيات موديلات حديثه واصحبهم هيكونوا متوجدين مع كل فريق ويشرحوا ليهم وجهة نظرهم في تجديد العربيه بتعتهم .
واتنين دول عربيات قديمه من الأربعينات والخمسينات.
دول من اغلي عشر عربيات علي مستوي العالم هنشوف الأفكار الجديدة عندكم وابدعاتكم لتطويرها. تركتهم سندس ليفكروا وامسكت تلفونها وارسلت عدة رسائل .. وقامت باتصال .. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
الطرف الآخر وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
سندس جدوا ممكن بعد ازنك تنزل الورشه ضروري في حاجه حبه انك تشوفها وتديني رايك ممكن .
الجد حاضر من عنيه ياقلب جدوا.
بوسه السيام عيكم يا اسطوات اخبايكم ايه مستعدين المعركه اليوم.
الجميع مستعدون كابتن هههههههههههه .
بوسه هههههههههههه خفظين برافوا عليكم 
احمد مبتسما علي غير العاده من وقت عمله بالورشه 
وهو يفكر في كلام بندق وطريقه بوسه ومرحها وتجاوب كل الموجدين معها كل حاجه مختلفه عن عالمه وشخصيته وغرورة وصفقاته وتحديات ومناقشات رجال الأعمال التي لم تكون في يوم شريفه كلها يشوبها اوما رحم ربي اعمال غير شرعيه .
احمد البيطار صاحب ومدير اكبر مصانع لصناعة السيارات لاول مره في حياته يحس أنه لم يتعلم شئ بالرغم حصوله علي اعلي شهادات دراسيه من أكبر وأعرق جامعات في العالم... قطع تفكير بوسه وهي تحدثه باشمهندس احمد
اي واخد عقيك يا تهناابوه ..ايه ياعم يحت فين كده .
احمدمبتسما علي كلام بوسه ابدا يا بوسه مفيش حاجه عمتا حمدالله على سلامتك الورشه من غيرك وحشه .
بوسه تنظر له ببلاهاتشاور له لينزل لمستواها وتضع يدها علي مقدمه رأسه وتقيس حرارته إياه انت مش سخن معقويه البشمهند ز احمد البيطار يقول الورشه وهشه من غيرك لا اكيد الدنيا هتمطر ..
احمد ضاحكا هههههههههههه عسل يابوسه .
بوسه بطريقه مسرحيه افيحي فتحي يازهوي ايدي يا طيوي احمد البيطار بيقول كيام جميل ليضحك أحد مقهقها هو وزملائه لتنزل دموع عينيه لأول مرة منذ زمن يضحك من قلبه هكذا .
بوسه تمسك فوزها وتحزف كل فديوهات احمد عليه لاحساسها بتغيرة في فترة قليله ولكن تركت حكمها النهائي عليه للوقت كفيل يثبت لها احساسها.
بوسه محدثه نفسها لما اتصل بسيف اطمن عليه.. ترن علي رقم الفون ..
ثواني ويفتح الخط بوسه اهلا سيف اخبايك طمني عامي ايه دوقتي .الطرف الآخر مفيش السلام عليكم بوسه ممسكه الفون تنظر له ببلاها هي بعينها عمتو بغتتها وسيطتها وبابا غنجها ... بوسه السيام عليكم يا عمتو وهشتني اوي اوي ... أميرة عمتها متشوفيش وحش يا ست بوسه .
بوسهما شفت ياعمتو خياص شفت وسمعت . 
أميرة لسه لسانك طويل يام نص لسان .
بوسه مبروكه وحده تقوي ام نص لسان والتانيه تقوي عوز قصه اصبويوا عليا أما قطعتلكم لسانكم من لغلوغاته انتي وام ايبعه وأربعين عنبي
بنت فتنه.
نرجع الي فؤاد وعنبر 
فؤادايوة انتي السبب الرئيسي في ال حصل ده كله تلات سنين محبي وكاتم في قلبي الحقيقه تلات سنين يتعذب وانا بعيد عن بلدي وشغلي والإنساني ال حبتها تلات سنين عارف مين سبب سبب كل ال حصلي ومش قادر اخد موقف منه ولا اعرف حد تلات سنين بيعدي كل يوم عليا خناجر بتنغرز في قلبي وعقلي الحاجه الوحيده ال بتهون عليا ال أنا فيه زمورد كل لما القي نفسي ضعفت ونهار اتصل عليها بالرغم من قلت الكلام ال كانت بتحس بيا بكل تنهيده بتطلع من جوايا كانت بتحس بيها وتهون عليا بالرغم من خزلانها مني سنين ال ولا مرة اختجتها ال وهي جنبي وبتدعمني هي الوحيده ال صدقت برائتي ودفعت عني ..كل ده وتقولي أنها متستحقش 
حرام عليكي يا شيخه مش كفايه كل ال أنا فيه ده بسببك لو كنتي فكرة اني مش عارف انك السبب في
فشل المهمه وال بسببها اعز اصدقائي ماتوا وبسببك انتي اتهموني بالخيانه عرفه عرفت امته اول ما لفت في المستشفي جالي ظرف فيه كل صورك وتسجيلاتك مع ريهام العمري مرات ايوب العمري اكبر مهرب في الشرق الأوسط كله .تسجيلات وانتي بتعرفيهم باني في مهمه حتي مهدها عرفتها بيه بدل ما تخافي عليا لا ازاي لازم تتفشخري قدام شلتك انك عرفه كل كبيرة وصغيرة عن ابنك ال كان بيعتبرك صدقته قبل ما تكوني أمه دمرتيني بسبب انانيتك ودلوقتي عوزة تكرهني
في الانسانيه ال بحبها . حرام عليكي كفايه مش عاوز اقول علي كل ال اعرف عنك أنا انخدعت فيكي كفايه ال عرفته بقي كفايه حرام عليكي.
عنبر وهي تضع يدها علي فمها من كميه الصدمات لم تستطيع أن تنكر اتهامه لأنها هي من تباهت وأخرجت اسرار عمل ابنها لما كانت تسمعه يحدث زملائه وهم بيجهزوا للهجوم علي المهربين .
عنبر وهي في قمه توترها ايه ده كله مش لاقي شمعه تعلق عليها اخطاءك واغلاطك تقوم تجيبهم عليا انا.

فؤاد لاي يا امي دي مش اغلاط والأخطاء دول اعترافاتك واتفائقك معاهم علي قتل الست البابا اجوزها عليكي وعلي اڼتقامك من جدي واعمامي . ايه كميه الغل والحقد دي ليه حرام عليكي استفتي ايه من كل ده
وانا قمت من جدك لما شاف مۏت ولاده الاتنين بيموتوا قدام عنيه وهم في عز شبابهم وهو مش قادر بعملهم حاجه ولسه هنتقم منه عمليه يتمنا المۏت وما يطلهوش وهوبيتحصر علي ولاده وأحفاده وهم بيرتحوا قدام عنيه .
حتي خالد ال كان شاهد علي جواز ابوك كان نفسي انتقم منه بنفسي بس ديمتري سبقني .
حتي أمير ورقيه انتقمت منهم 
حتي أميرة عمتك
مرحمتهاش لعبت علي جوزها وخليته عشقني وسمعتها بدونها وهو بيستغني عنها وعن ابنها وحدها المړيض عشان ساعدت ابوك وهربت بنته.
وانت كمان مرحمتكش انتقمت منك لانك شبه ابوك في كل حاجه شكله وطباعه .
خرج فؤاد وهو يستشيط ڠضبا ويتوعد لها بالاڼتقام لابوه واعمامه ومحبوبته.
أثناء خروج فؤاد من الشقه تقابل مع جده .
جده كويس اني لاقيتك يافؤاد كنت عوزك في موضوع مهم .
فؤاد معتزرا اسف يا جدوا عندي مشوار ضروري جدا لازم اخلصه ومشةهتاخر عليك .
الجد معش يابني أجل مشوارك العظيم وتعالي معايا في حاجه مهمه جدا محتاجلك فيها .
فؤاد متأفاف حاضر يا جدوا تحت امرك.
يذهب فؤاد وجده الي الورشه لتقع اعيونهم علي صورة خالد
ليكي الجد بدوار وكاد أن يسقط لولا فؤاد اسنده واجلسه علي اقرب كرسي وهنا تذكر كلمات عنبر ديمتري سبقني وقټله.
خرج فؤاد مهرولا الي منزلهم ليسفسر من أمه عما كانت تقصد.
فاقت عنبر من اعترفاتها ..وقامت سريعا بإجراء اتصال هاتفي .
عنبر هلو ديمتري 
ديمتري اهلا بيكي جميلتي الشرقيه.
عنبر نفذ ما اتفقت عليه معك سوف ارسل لك هاتف واميل الفتاة التي تملك سيارتك الجميله . أريد أن انتقم منها .
ديمتري لاتفاقية جميلتي سوف ارسل لها ولدي جاك وكما تعلمي فهو يعشق الشرقيات من هو ديمتري وما سر مۏت خالد وهل يستطيع جاك أن ينتقم من سندس 
وما هو مصير عنبر 
يتبع 
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
الحمد لله دائما وابدا
الاسطى
البارت الحادى عشر 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
سأظل أحبك مهما طال انتظاري.. فإن لم تكن قدري فأنت أختياري فإذا احبك مليون فأنا منهم واذا احبك واحد فأنا
وأما لم يحبك أحد فاعلم انني مۏت.
همسه حب ونبضه شوق...تقول لك احببتك بصدق وليس بيدي حيله 
عوده الي المستشفي عند زمورد.
بعد الانتهاء من المكالمه مع فؤاد زمورد پبكاء ليه يافؤاد تعمل فينا كده ليه تكتب علينا الفراق .
يخبط الباب تمسح دموعها بسرعه .
زمورد ادخل تدخل صديقتها المقربة شرين .
زموردشغين افتكرتك حد تاني.
شرين اه من الغ بتعتك دي ال مجننه كل دكاترة المستشفى .
زمورد ضاحكه اعقلي يا مجنونه.
شرين يابنتي المستشفي منقسمه حزبين .
حزب الدكاترة الرجاله هيموتوا دكتور أيمن عشان سبقهم واتقدملك. والحزب التاني الدكاترة الحريم والممرضات قلبين عليكي وعوزين يموتوكي .
زمورد علي ايه ده مجرد تعارف بين العلتين مش يمكن مش أعجبهم .
شرين مين دي ال مش تعجبهم انت يابنتي ده انا لو راجل كنت اجوزتك وقتي هههههههههههه.
زموردضاحكا هههههههههههه ضحكتين يا شغين اه كل واحد بياخد نصيبه.
شرين والله ام الغ بتعتك ال جابت دكتور أيمن علي بوزه.
شرين تسرح بذكرتها ايام الدراسه الثانويه .
فؤاد . زمورد هتروحي المدرسه اوصلك بالعربيه معايا .
زمورد ايوة هروح بس شغين صحبتي هتعدي عليا .
فؤاد الله من الغ بتاعتك دي يازموردة قلبي بتجنني عارفه لولا أنك لبسه النقاب كنت هلبسهولك عشان محدش يشوف شفايفك وهي بتقول شغين .
فؤاد متقربا منها ويبلغ ريقه بصعوبه وبصوت أجش وايد مرتعشه يحاول رفع النقاب من علي وجهها .
زمورد فؤاد حرام مايصحش ال بتعمله ده .
فؤاد ابوس ايدك متقوليش اسمي لما نكون وحدنا .
زمورد متهتهح حاضر بس ابعد
شويه لو سمحت .
شرين زمورد ايه مالك متوترة كده ليه وكنتي بتعملي ايه جنب السلم .
زمورد وهي تنظر خلفها مافيش حاجه بس كنت بعدل النقاب مكنتش مظبطاه . زمورد تعود إلي ذكرياتها اول ما نجحت في الثانويه العامه ..يوم النتيجه فؤاد كان في الشغل والنتيجه ظهرت أول ما عرف أن زمورد نجحت ساب شغله ورجع بسرعه للبيت .. رن جرس الباب مكنش في حد في الشقه غير سندس وزمورد سندس كانت اعدادي لبسه حجاب بس من غير نقاب 
فتحت الباب وسأل فؤاد عن زمورد .
سندس في اوضتها بتابع ظهور النتيجه .
ترك فؤاد سندس وذهب الي اوضه زمورد خبط الباب ودخل لقي زمورد ايه من الجمال 
زمورد فؤاد انت ازاي تدخل كده علي طول .فؤاد مغيب من هذه الحوريه التي يعشقها منذ طفولتها .زمورد فؤاد مالك وتجزب حجابها لتضعه علي رأسها ووجهها .
فؤاد ممسك الحجاب من يدها وينظر إلى عينيها بحب وشوق جارف .
بلاش يازمورد أنا هخرج علطول أنا جي اقولك انك نجحتي وبمجموع ٩٨في
المئه .. يقول كلماته ويتوجه للباب ليخرج فجاءة يقف ويلتفت لزمزم مختصر المسافه بينهم في خطوتين .
زمورد تفيق من ذكرياتها علي صوت شرين مالك يا زمورد ايه الدموع دي ياحبيبتي ...مالك حاسه بايه .
زمورد وهي تمسح دموعها مافيش حاجه بس حاسه اني مخنوقه شويه أنا همشي ماما كل ثانيه بتتصل عليا .
تخرج الفتاتين وتذهب زمورد الي البيت للاستعداد لمقابله العريس .
نرجع الورشه 
سندس تخرج باحدي السيارات القديمه الي ساحه الورشه التي تضم الثلاث سيارات المراد اصلحهم وتغير ديكوراتها والوانها .
الجميع ينظرون إلي السيارة وجمالها وطريقه الاهتمام والعنايه بيها . 
الجدوهو ينظر إلي العربه بقلب يقطر دما يلا ياحبيبتي ربنا معاكي ويقدرك علي تحقيق هدفك.
تذهب سندس وجدها سندس محدثه الكل ها يا رجاله قررتوا ايه مين حابب يظهر معانا وقبل ما احد ينطق دخل الورشه مجموعه من الفتيات المنتقبات واحنا يا أسطي بندق مالناش في المنافسه ولا ايه.
سندس مبتسمه أسفل نقابها وتحدثت أكيد احنا دلوقتي هنشوف ال حابب يشترك معانا ونقسم بعض مجموعات 
احمد البيطار أنا معاكم بس حابب أكون في فريق العربيه سمسمه .
بندق تمام يا بشمهندس احمد بس سمسمه ويا ساغ هيكون الشغل فيهم بعد التلات عربيات ونشوف كل فريق افكار ال هتساعد في إقناع جدي بتغيرات العربيه .سندسالعربيات هنعرضها ساعتين كل فريق هيكشف علي العربيه ويشوف معداتها وأجهزتها ويعرضه أ فكاره وا لفكرة ال هتعجب جدي هي ال هنمشي عليها.
بوسه متحدثه وهي تمسك مكرفون صغير بيدها .
الكل مستعد ال هيشترك معانا يتفضل يرفع أيده رفع خمسه عشر فردا من بينهم البنات المنتقبات .
سندس تمام كده باقي الأفراد مش هنحرمهم من الاشتراك بس هيسهدوا الفريق من بعيد بتجهيز المعدات الزمه ومراقبته اي أخطاء وتنبهم بيها .
بوسه بينا نختار الفرق بتاعتنا كل عربيه خمس أفراد 
المجموعه الاولي اربع شباب وبنت . مشرف عليهم أنا 
المجموعه الثانيه ثلاثه وبنتان المشرف جدوا 
المجموعه الثالثه ثلاث شباب وثلاث بنات المشرف الاسطي بندق.
يلا خمس دقائق كل فريق يختار أفراده .
نسيبهم يختاروا ونرجع لفؤاد.
فؤاد عاد الي المنزل مهرولا ليستفسر من أمه عما كانت تقصد بأن ديمتري سبقني و ومن أين تعرفه وصلتها بيه.
لينصدم وهويسمعها وهي تتفق علي انتقامه من فتاة ولأنه لم يسمع الحديث من بدايته كل ما جاء في باله أنها تريد إزاء معشوقته الصغيرة 
ذهب فؤاد قبل أن تراه عنبر وخرج مرة أخرى من البيت متوجه الي مكان لا يعلمه أحد ويقابل شخص ويخرج من جيبه شئ ويعطيه له 
فؤاد كل
حاجه مسجله هنا .
الشخص مرتبا علي كتف فؤاد متقلقش احنا مراقبين كل حاجه محدش هيأزي حد من علتك.
فؤادانا عاوز حمايه علي بنت عمي دكتوره زمورد.
الشخص تمام .. قبل ما انسي دي المعلومات ال طلبتها عن الدكتور أيمن .
فؤاد يأخذ الأوراق وينظر لها پصدمه لا تشوبه اي شائبه 
لكن لفت نظره صورة امسكها بأيديه ونظر لها بابتسامه وراحه بعد أن قراء البينات المرفقة الصورة .
شكر فؤاد الشخص وخرج دون أن يراه أحد.
نعود للبيت عند رقيه وزمورد 
رقيه متحدثه پغضب كل هذا الوقت زمورد .
زمورد خلاص يا روكه متزعليش انا خلاص اهو جاهزه اعمل ال عاوزاه تحبي إبداء رأيه 
رقيه ابتدائي بترتيب غرفه الجلوس زمزم في الطريق سوف تأتي لمساعدتك ...وانا سوف اكمل عمل باقي الحلويات .
زمورد والله ال يشوفك باروكه يقول عليكي ام مصريه اصيله ولا كانك من المانيه ولا حاجه انتي تشربتي العادات المصريه الاصيله ضحكت رقيه علي ابنتها وقالت اني احب والدك واحب بلده لعادتها وتقاليدها .
ذهبت رقيه وزمورد كل لأداء مهمته
بعد قليل زمورد اخيرا خلصت أنا هلكت .. رن جرس الباب رقيه افتحي الباب زمورد هذه عمتك أميرة ذهبت لفتح الباب لتجد فؤاد ينظر لها وقلبه يتراقص فرحا من رؤيت وجهها مجددا فؤاد متصنع الا مباراه عمي موجود وأولي تفتحي الباب وانتي مش لبسه النقاب.
زمورد وهي تحري الي الداخل كنت فكرتك عمتوا .
ضحك فؤاد عليها وقال هانت وهتنوري دنيتي كلها تبسم وخرج مرة أخري عائد الى شقته ليجد أمه تنظر له بلا مبلاه 
فؤاد ماجنا الحديث معها يدخل غرفته ويضع الاوراق التي بيده علي الطاوله ويجلس على السرير مغمضا عينه وعلي وجهه ابتسامه .
في الورشه 
اتفق كل فريق علي أعضاءه وقامت سندس بفتح كاميرا البث المباشر اتي كل صاحب سياره وشرح المطلوب من الفريق عمله .
فريق بوسه كان من بينهم احمد البيطار الذي اتفق معها علي وضع كاب علي رأسه لتجنب ظهور وجهه بصورة كبيرة أمام الكاميرا .
سندس فرقها كان ثلاث اولاد وثلاث بنات من بينهم باسل وادهم 
الفريق الثالث فريق الجد وكان من بينهم مجدي ومحمود و ضع كل فريق افكار ه وبداؤا في تنفيذها وكل فترة تصلت سندس الكاميرا علي السيارة سمسمه لشئ في خاطرها وفعلا بداءت الاسئله ترسل لها عن السيارة سمسمه وطريقه الاسئله تدل علي انها لخبير فتبسمت سندس بانتصار لوصولها الي ما خططت له وعزمت علي تنفيذ انتقامها من قاټل عمها .
اتي المساء وعاد كلا الي بيته واستعدوا ال حيرتي بمقابله الخاطب وأهله .
في تمام الساعة الثامنه وعشر دقائق دق جرس
الباب وذهب أمير وفتح واستقبل الضيوف مرحبا بهم بحفاوة وادخلهم غرفه الجلوس وعرفهم علي والده واخته وابن أخته سيف 
جلسوا وبعد قليل اتي فؤاد وهو ينظر
إلي أيمن نظرات ناريه 
أمير معرفة بفؤاد ..بعد وقت تحدث والد أيمن .
أمير بيه أنا يشرفني أن اطلب ايد بنتك الدكتورة زمورد لابني الدكتور أيمن .
أمير وهو ينظر إلي والده بحرج فقد تعد هذا الرجل الحلياط والده وهو كبير هذه العائله لينظر له والده ويرمش بعينه دليل أن يتحدث .

أمير والله يا استاذ ابراهيم احنا يشرفنا طبعا دكتور أيمن بس الرأي الاول والاخير للعروس . لتتحدث والده أيمن ممكن نشوف العروسه ونتعرف عليها .
فؤاد وهو ينظر إلي أيمن أكيد طبعا أمير سيف ادخل نادي علي مرات خالك وزمورد يجوا يتعرفوا علي الضيوف .
يذهب سيف وبعد قليل تحضر رقيه وزمورد حاملين صواني الحلويات والمشروبات .
تنظر أم أيمن الي السيدات لوحدهم منتقبات لا يظهر منهم ال أعينهم .
ام فؤاد ايه ده هي العروسه لبسه نقاب .
ايمن متحدثا سريعا ايوة يا ماما نسيت اعرفكم.
أم أيمن طيب مش ترفعي النقاب عشان نشوفها ونتعرف عليها.
أمير متحدثا ام زمورد خدي النظام وزمورد وادخلوا الانتريه وارفعوا النقاب أم أيمن وأيمن مش لازم يشفها .
وابوه مش ھتموت مرات ابنه .
هنا فؤاد لم يستطع الصمت متحدثا پغضب .
هوايه ال ابو. يشفها هو ابوة ال هيحوزها ولا المحروس ابنك 
فؤاد ال قولي يا دكتور أيمن ال انت مجبتش مراتك معاك ليه القعده دي مش تجبها تتعرف على ضرتها .
ينظر الجميع پصدمه الي فؤاد أيمن متلثما م م مراتي أنا مش متزوج .فؤاد مش عيب يادكتور تكذب اومال مېت ال في الصورة دي مش دي بنت عمك ومراتك برده متزوجها وانت في الجامعه بعد ما التعدين عليها واغتصبتها وصلحت غلطتك واجوزتها .
لينظر أيمن الي والديه ويقول ده كڈب مش صحيح 
أمير فؤاد انت متاكد من الكلام ده فؤاد معطي الاوراق الي أمير .بعد قرأت الاوراق ينظر أمير إلي أيمن ووالده اتفضلوا من غير مطرود .
خرج أيمن وأهله .
فؤاد اسف يا عمي بس انا اول ما وصلتني المعلومات حيت ليك ملاقتكش واتصلت عليك اكتر من مرة وحضرتك ما ردتش .
أمير فعلا أنا تلفوني فصل شحن ومعرفتش ارد عليك ومع الشغل نسيت اتصل عليك.
زمورد وقلبها يرقص فرحا وتنظر إلى فؤاد بعينيها تخثه علي الكلام .
فؤاد جدوا عمي أنا عاوز اقول حاجه مهمه جدا أنا كان مفروض قلتها من سنين فؤاد مسرعا أنا بحب زمورد وعاوز اتجوزها .
لتحري زمورد الي غرفتها وقلبها يرقص فرحا اخيرا نطقها كانت قربت أياس 
الجد وامير وسيف ينظروا الي فؤاد مبتسمين الجد نسأل زمورد لو وفقت يبق علي خيرة الله 
فؤاد سريعا هي موفقه وان ثواني هتصا علي المأذون يحي يكتب الكتاب .
أمير كتب كتاب ايه ال بتقوله عليه مش لما توافق البنت الاول وانا كمان فؤاد هي موفقه وحضرتك لو عندك اعتراض
قوله بس برده هجيب المأذون مش هبات ال وزمورد مراتي وعلي اسمي أنا ندمت سنين علي بعدها عني لخدمات كانت هضيع مني.
اسف يا عمي بس انا مش هستنه أكتر من كده .
ضحك أمير وكل من بالغرفه واتصل فؤاد بالماذون وطلب منه أن يحضر وفعلا حضر المأذون واستكمل فؤاد الاوراق المطلوبه بمساعدة بعض زملائه
القداميه 
انتهي المأذون بارك الله لكم وبارك على يكن وجمع بينكم في خير .
زمورد خجلا من الحاضرين فؤاد ابعد الكل بيتفرج علينا فؤاد وقلبه يكاد يقفز من السعاده مش قادر انا بحلم باليوم ده من عشر سنين .
ياتري سندس هتقدر ټنتقم 
وما هو مصير عنبر وجاك وما هو سر حاډث أمير !
يتبع.
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا مباركا فيه.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه.
الاسطى
البارت الثاني عشر
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز مفجاءات٠
بعد عقد القرأن 
سندسجدوا مش هتنام الوقت أتأخر وان شاء الله بكرة هتابع الشغل في الورشه أنا عندي تدريب تبع الجامعه ومش هكون متوجده في الورشه .
الجدتمام يا حببتي... يلا تصبحوا علي خير جميعا مبروك يا زمورد مبروك يا فؤش فؤاد ضاحكا الله يبارك فيك يا جدوا عقبالك .
الجد عقبالك ايه يا مچنون هو انت يابني الفرحه لحست دماغك ههههههههههههفؤاد هههههههههههه هههههههههههه .
سندس ممسكه بأيدي الجد تصبحوا علي جنه .
بوسه وسيف هامسين ...سيفبوسه حد يتخيل أن هولاكو ا ال كسر عضمي امبارح هو القاعدة ده .
بوسه بهيامالهب ياسيفي الهب بيعمي معجزات يسف نطقت بها بوسه الحمد لله كده وهده اجوزت بقي اتنين ويكون في أمل أننا نخطب بقي سيف بسعاده امته بقي يجوزوا اخواتك والسكه يا
تخلنا أنا وانتي يابوست قلبي.
أميرة بطلوا كلام انت وياها انتم لسه صغيرين لما تكبر وا ومشاعركم تنضج ابقوا فكروا في الحب والجواز .
بوسه متمتمه هادمه اللزات ومفرقه الجامعات أميرة بنت زينبو .
أميرة مبروك ياولاد عقبال الفرح نستأذن. احنا الوقت أتأخر يلا ياسيف .
سيف ايوه عارفها بإمارة عضمي المفشفش ووشي المشلفط 
فؤاد ....قلبك اسود انت ياسيف علي العموم عقبالك ياعم ونبقي عدايل .
أميرة تصبحوا علي خير الجميع وانتي من أهله 
بوسه وزمزم وأمير ورقيه ينظرون إلى فؤاد ويتثأبون وهو لا يعيرهم انتباه وممسك بايد زمورد ومتجهلهم
أمير يلا يا بوسه قومي نامي الوقت أتأخر ...بوسه هاضر يابابي تصبح على جنه.
أمير وانتي من اهل الجنه ياقلب بابا.
فؤاد هو ابوكي مش ناوي يقوم في حجات كتير نفسي اعملها . زمورد تنظر بخجل اعقل يافؤاد انت بقيت قليل الادب فؤاد حببتي انتي مراتي يعني لا في حاجه
عيب ولا حرام وبعدين انا زهقت هم مش نوين يسبونا شويه لوحدنا.
أمير زمزم يلا ياحببتي قومي نامي بدل ماانتي بتنامي وانت قعده كده
فؤاد عمي اتفضل حضرتك انت وروكه ناموا أنا قاعد شويه مع زمورد احنا مورناش شغل زيكم الصبح .
أمير..... انت بجح يافؤاد زي ابوك بالضبط الله يرحمك يا مدحت يا خويا مۏت وسبت نسخه منك بس علي غتاته . يلا يابني عوزين ننام بلاش ام رزلتك دي كفايه ضحكت عليا واجوزت البت سلق بيض .
فؤاد... قول كده بقي يا ميروا انت متغاظ أن اجوزت زموردة قلبي وحطتك قدام الأمر الواقع وانت زعلان علشان متخطبناش متقلقش ياميروا اناهعمل احلي خطوبه ونجيب احلي شبكه لزمورده قلبي ...والمهر ال تقول عليه أنا سداد من مليون لميةمليون.
أمير... قوم يأفؤاد بدال ما اغير رايي وأخليك تطلق البنت وهي لسه مجوزه من ساعتين.
فؤاد ....طيب ياعموا تصبح علي خير يلا زمورده يا حببتي وصليني للباب .
أمير .... ..وصليه يابنتي الله يكون في عونك علي برميل الغتاته .
فؤاد... .. ميروا ھيموت من الغيظ عشان اخدتك منه وورطه في الجواز علي طول .
زمورد .. حرام يافؤش بابا بيحبك 
فؤاد.... بقلك ايه سيبك انتي أنا عاوز اسمع اسمي من اجمل شفايف 
زمورد.... فؤااااد لم يتركها تكمل لولا أمير يلا زمورد انتي لسه وقفه عندالباب عوزين ننام فؤاد اعمل ايه في ابوكي ده وقته . زمورد يلا بقي بابا جاي علينا تصبح علي جنه فؤاد تصبحي علي علي جنه يا زموردة قلبي. هتصل بيكي اول ما اطلع الشقه.
صباحا في منزل البيطار . 
احمد صباح الخير عليكم جميعا.
الام صباح الورد والفل ياحبيبي.
الاب صباح الخير.
ياسمين صباح الورد والياسمين علي احلي اخ في الدنيا 
عادل وهو ينزل السلم وصله بكش يبق عوزه حاجه من ابوحميد .
احمد هههههههههههه مفقوسه دائما يا ياسمينا .
يا سمينا ابدا والله ده طلب صغنتوت قوي قوي
احمد قولي ياختي اتحفني .ياسمين ابدا اصل العربيه بتعتي اتخبطت وعوزاك تاخدها المصنع يصلحهوها .
احمد سريعا لا انا هوديها ورشه هتصلح وترجع أحسن من الاول .
عادل.... ورشه ليه وهي حاجه بسيطه اي عامل بالمصنع يقدر يعملها .
احمد.... تمام سيبي العربيه وانا هخدها متقلقيش .
الام يلا الفطار جاهز بعد
مده خرج كل واحد الي عمله .
عادل احمد بقلك ايه اخبار المتدربين والشغل بالمصنع .
احمدالتدريب هيبداء اليوم والشغل تمام متقلقش .
في منزل
الجبرتي
الكل مجتمع علي الفطار يرن جرس الباب تفتح بوسه .
فؤاد صباح الخير عليكم جميعا.
أمير ايه يابني انت بايت قدام الباب .
الجد ضاحكا هههههههههههه اقعد افطر يافؤش حماتك بتحبك فؤاد انا بمۏت في بنتها.
في غرفه سندس
ه
تجلس سندس في غرفتها تستعد للذهاب إلى التدريب 
يصدر الهاتف المحمول اهتزازات معلنا علي وصول رساله جديده .
سندس يا تري مين ال بعت الرساله السلطانه هويام من وقت كتب الكتاب محدش سمع صوتها ..تفتح سندس الرساله 
وتقري محتوياتها 
الرساله . لديكي ما يخصني اريد إرجاعه.
جاك .
سندس ايه ده علي الصبح ايه حاجات ومحتجات دي وجاكات ايه علي الصبح اه يا ويلك يابوسه لو كنتي انتي ال بتبعتي الرسائل دي.
لتمسك الفون للتأكد من رقم المرسل لتجده رقم غير معلوم .
ثواني ويأتي لها اتصال.
سندس السلام عليكم ورحمه الله 
الطرف الآخر متحدثا بالعربيه الفصحى 
لديكي صوت جميل هل تملكين وجه جميل كا صوتك.
سندس نعم مين معايا 
جاك روسو جاك اسمي جاك لتغلق سندس الهاتف في وجهه ولأول مرة تشعر بالقلق والتوتر .
تضع يدها على قلبها لشعورها بدقاته السريعه خليط من القلق على شعور غريب عليها .
سندس بعد وقت تكمل ارتداء ملابسها وتخرج من غرفتها وتصبح على ولديها واخواتها وجدها .
سندس يإصباح الورد والياسمين علي اغلي واحلي عائله في الدنيا .
الجد صباح الجمال والخدود التفاح ..ايه الجمال ده كله بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن ربنا يبارك فيكي ويحفظك يا حبيبتي قلب جدوا .
سندس حبيبي انت ياجدوا يارافع من روحي المعدنيه هههههههههههه.
أمير صباح الخير يا قلب بابا 
سندس ميرو حبيبي احلي صباح ده . 
رقيه اه منك انتي يا مخادعه .. هيا الفطار جاهز هيالتأكلي قبل الذهاب الى تدريبك ..
ليصدر هاتفها باتصال لتتوتر وقلبها يدق 
تمسك الهاتف بأيدي مرتعشه. وتنظر الي الجد بنظرة تفهمها الجد واوم له برأسه مأكدا لها أنه فهم ماهيه الاتصال . 
بعد الانتهاء من الإفطار ذهب أمير وزمزم الي مصنع الملابس .
وذهبت بوسه والجد الي الورشه لاستكمال متابعه تصليح السيارات.
وفؤاد اخد زمورد ليوصلها الي المستشفي .
سندس تجري اتصال . السلام عليكم ورحمه الله.. اهلا سلطانه هويام ايه يا اختي معتز باشا منعك تتصلي ولا ايه .
هيامضاحكه ابدا بس اربعه وعشرين ساعة كلام فون .
سندس ماشاء الله هتخربي بيت الراجل علي فواتير الفون .
هيامأنا اعمله ايه بقي هو كتب الكتاب وسافر شغل مهم اسبوع ومن وقت السفر والتليفون مفصلش خالص.
سندس الله يسهلوا يا ستي اوعدنا يااااارب . ههههههههههه
سندسأن شاء الله هتجي التدريب .
هيام ايوة أنا قربت اوصل المصنع ربع ساعه
أن شاء الله .
سندسليه مستنتيش نروح سوا أنا بالطريق .
هيام اصل نزلت مع بابا وصلني في طريقه .
سندس تمام عشر دقايق وهكون عندك سلام مؤقت فيحفظ الله.
عند احمد اخد عربيه ياسمينا وذهب الي الورشه .
لاستكمال العمل في تجديد العربيات .
بوسه باشمهندس احمد انت المهارة قريه سندس نسيت اتصل بيك عشان اليوم التدريب .
احمد متقلقيش يا بوسه أنا رتبت كل حاجه مع المساعد الشخصي ليا وهيتابع ويبعت لي التطورات اول باول .

بوسه تمام زي ما تحب .
احمد أنا جبت عربيه اختي في شويه تصلحات بسيطه جدا عاوز نبداء بيها قبل منشتغل في العربيه وننشغل .
بوسه تمام اتفضل نشوفها .
بوسه دي حاجه بسيطه تمسك لونها وتتصل بالسمكري التابع الورشه .
بوسه ايوة يااسطي محمد عاوزاك في مصلحه علي السريع.
محمد تمام يااسطي مسافه السكه 
بوسه متقلقش للهندسه أسطي محمد لديه تتلف في حرير ساعه والعربيه ترجع احسن من الاول.
احمد شكرا يا احلي بوسه .
ويذهبون لمتابعه تجديد السيارة ال مسئو لين عنها.
في الطريق عند سندس .
تجد عربه علي الطريق الجانبي القريب من المصنع مقلوبه علي جانبها وبها شخص يحاول الخروج قبل انقلاب السيارة كامله .
سندس توقف عربتها وتنزل مسرعه لإنقاذ حياة هذا الشخص 
سندس تفتح شنطه عربتها وتقوم بإخراج مقص كبير واله حاده لمساعدتها علي خلع باب السياره 
فعلا نجحت سندس وساعدت الشاب علي الخروج من سيارته .
الشاب متشكر جدا يا انسه لولاكي الله اعلم كان هيحصل ايه. 
سندس قول الحمدلله أن ربنا
نجاك وانا معملتش حاجه ربنا ال بعتني في الوقت المناسب 
أحضرت سندس زجاجه ماء ليشرب ويغسل وجهه .
سندس حضرتك أنا لازم تمشي .
الشخص ممكن توصليني في طريقك لأقرب بنزينه أو كافتريا عاوز اتصل علي اخويا يبعتلي عربيه تانيه .
سندس باحراج تمام اتفضل بس حضرتك هتعد في الكرسي ال وراني .
الشخص تمام زي ما تحبي .
سندس تذهب لسيارتها تجد فونها يرن ترد سريعا ناسيه الجالس خلف تفتح السماعه .
هيام ايه يا ست بندق هم دول عشر دقايق وهكون عندك بقالك ساعه يا أسطي ايه المواعيد دي ولا عشان صاحب المصنع سغالك عندك بالورشه تتأخري برحتك .
سندس ايه السلطانه هويام مسورة مجاري وضړبت مش عطياني فرصه اكلم هههههههههههه .
الشخص ينجزب لضحكه سندس وطريقه حديثها المرح مع صديقتها .
سندس خلاص يا سلطانه أنا قربت علي المصنع اقفلي
المشوره وخمسايه وهموم عندك .
الشخص محمحم .لوسمحتي يا انسه حضرتك رائحه مصنع عربيات BRسندس ايوة حضرتك .
الشخص تمام أنا كمان رايح هناك ممكن توصليني معاكي اهو طرقنا واحد .
سندس تمام حضرتك .
الشخص عربيه بتعتك قصيره قوي رقبتي ۏجعاني من التوجيه ورجلي وجنوتني من تنميتها . 
سندس والله عربيتي مش صغيرة انت ال ماشاء الله قربت علي عمود النور .... ضړب جبهه 
ولو مش عجبتك عربيتي تقدر تنزل تحدها مۏتو رجل لحد المصنع هم يدوب اتنين كيلوا وما شآء الله برجلك الطويله دي هتوصل في ثواني اصلك.
الشخص متحدث بغرور وغيظ من طريقه كلامها . ياساتر يارب ايه كميه النق دي ولا عشان انتي شبر وأقطع عندك عقده من الطوال .
سندس موقفه العربيه فجاءه مصدرة صوت سحف العجلات .
تنزل من السياره وتذهب الي باب السياره وتقوم بفتحه .
سندس اتفضل حضرتك انزل من سكات .
الشخص يخربيتك كنتي هتموتينا يعني تنقذيني ودلوقتي عوزه ټموتني هههههههههههه.
سندس أنا غلاطانه اصلا أن سعت واحد مچنون زيك .
يخرج من السياره وهو في قمة غضبه ويركل سيارتها بقدمه ويقول لها
دي علبه سردين مش عربيه هههههههههههه هههههههههههه .
سندس بعصبيه تسير بالعربيه ناحيه الطريق الطرابي وتمشي مسافه قصيرة وتعود بسرعه مصدره عاصفه ترابيه تغطي الشخص كامله وتضحك عليه هههههههههههه هههههههههههه .
سندس عشان تبطل غرور يا طويل واهبل 
الشخص يابنت المجنونه والله لو تقعي في أيدي مأنا رحمك .
بس ايه شخصيه يخربيتك .
تصل سندس الي المصنع وهي في قمه ڠضبها من استهزاء هذا المغرور علي تربيتها وأهميتها بناتها شبر وأقطع .
سندس مخرجه المرتبه الخاص بجامعتها للأمن واورق 
تدريبها.
تدخل سندس المصنع تجد زملائها مجتمعين مع المسئول عن المتدربين .
سندس السلام عليكم ورحمه الله اسفه علي التاخير .
المهندس المسئول ياريت يا باشمهندسه متتأخريش مرة تانيه.
سندس تمام يا باشمهندس أن شاء الله مش تحصل مرة تانيه .
هيام نقدر تكمل باقي كلامك يا باشمهندس .
المهندس رفعت أنا المهندس رفعت المسئول عن المتدربين في المصنع .
المتدربين اتسرفنا بحضرتك يا هندسه .
رفعت اتفضلوا علي المكتب لاستكمال الازرق المطلوبه وعمل كرنيه لدخول المصنع واستلام اليونيفورم الخاص بالمصنع .
سندس حضرتك ممكن الزي بتاعي أنا اجهزه بنفسي حضرتك زي محضرتك شايف أنا منقبه ولي زي خاص .
تمام يا بشمهندسه المهندس احمد مدي تعليمات أن ليكي مكان خاص للعمل وزي مخصوص ليكي.
سندس تمام الحمدلله .
يذهب المتدربين لاستكمال الاوراق المطلوبه واستلام الزي وبدايه التدريب.
عوده الي الشخص الغامض 
مستخرج فوزه محاولا فتحه بعد تحتم شاشته وطلب رقم لحضور ه بسيارة وأخذه من الطريق .
الشخص الو ايوة يا احمد ابعتلي عربيه طريق المصنع .
احمد تمام هبعتلك عربيه علي طول .
يغلق احمد الفون بمساعده الشخصي ايوة رفعت عربيه تروح تجيب البوس من طريق المصنع العربيه بتعته متعطله في الطريق وخد معاك ازازه مائه كبيرة .
رفعت تمام يا هندسه .
يذهب رفعت بسياره للطريق يجد الشخص واقف ووجهه وملابسه كلها تراب ولا يبان من وجهه عينيه وشكله مزري ومضحك .
رفعت ضاحكا هههههههههههه ايه ال عمل فيك كده يا باشمهندس .
الشخص بتضحك عجبك قوي المنظر ده بس تقع في أيدي بنت اللذيذه والله ما هرحمها .
رفعت كمان بنت حلوة علي كده .
الشخص وانا كنت شفت وسهل دي ليفيق من كلامه متزكرا ضحكتها وصوتها شاردة في عيونها الاثره .
رفعت رحت
فين يا بوس .
ابدا معاك حبت الميه .رفعت ايوة اصل عليك تغسل وشك وشعرك اوصلك البيت تغير هدومك .
لا مش نرجع البيت وصلني لأقرب مول اشتري طقم علي السريع ونرجع في أوراق مهمه لازم تخلص النهارده .
رفعت تمام . ويذهبون لشراء الملابس وسط ضحك رفعت علي حديث الشخص عن الفتاة .
رفعت سالم . صديق احمد ومساعده الشخصي وجميع اسرار العمل معه وهو الزراع الأيمن البوس في جميع الصفقات المهمه .
البوس أو عادل. البيطار اخو احمد الأكبر شاب مغرور جسم رياضي ناجح جدا جدا في عمله لايحب الخسارة عصبي لا يسمح بأي غلط لا يعترف بالحب والنساء بالنسبه له وسيله للانجاب فقط لا يعترف بعملهم ولا بنجحمهم يقول إن السبب في نجاح الستات هم الرجال وليس ذكائهم ولا تفكيرهم .
.
عوده لاحمد يتصل برفعت الو ايوة يارفعت ايه الاخبار وصلت لعادل 
رفعت ضاحكا هههههههههههه ايوة اه لو تعرف ال حصله ھتموت من الضحك للاسف كان نفسي الصورة بس خفت علي نفسي وأنا كلها كام يوم واجوز عاوز ادخل دنيا قبل ما اتخرج منها علي ايد اخوك.
احمد لدرجدي حلته صعبه ..... رفعت هههههههههههه نوريه .
احمد هههههههههههه المهم أن سال عليا قوله ليخلص شغل بره المصنع وراجع .
رفعت تمام يا أسطي حميد .
احمدصدق أنا عيل ال بحكيلك امش يا واطي حلال فيك عادل يفشفش عضمك . هههههههههههه سلام .
رفعت والله حلال فيك بوسه واختها سلام ياسطي 
عادل خرج مرتدي الملابس الجديدة 
ربنا يارفعت علي المصنع عندي اجتماع بعد ساعتين مع عميل مهم
رفعت
تمام يا بوس 
يذهب عادل ورفعت الي المصنع مباشره وينهي عادل الاوراق المطلوبه الخاصه بالصفقه الجديده .
يذهب رفعت الي مكان المتدربين لاستكمال التدريب وشرح طبيعه عمل كل منهم 
عادل تستدعي السكرتيره .
عادل البشمهندس احمد هيرجع امته .
السكرتيره كمان اسبوعين يافندم إجازته تنتهي .
عادل مين ال إجازته تنتهي كمان اسبوعين انتي مجنونه أنا أقصد المهندس احمد البيطار.
السكرتيره مؤكده ابو يافندم هيرجع كمان اسبوعين.
عادل غاضبا البشمهندس إجازة من امته .
السكرتيره من عشر ايام .
عادل اتصلي برفعت خاليه يجي فورا واياكي ثم اياكي تقوليله سبب استدعائه.
السكرتيرة الو بشمهندس رفعت .
رفعت الو ايوة يا انسه هبه 
هبه لوسمحتي البشمهندس عادل طالب يقابلك حالا في المكتب .
رفعت خير يا انسه هبه متعرفيش في ايه.
هبه ابدا يا بشمهندس. 
رفعت ربنا يسطر ياتري في ايه يذهب رفعت الي المكتب بمقابله عادل .
رفعت دخل الي المكتب ... خير يابوي في ورق لسه مخلصتش 
عادل احمد كل يوم ينزل من البيت علي أساس أنه رايح الشغل لو خاېف علي عمرك قول كل ال تعرفه عشان لو كذبت في حرف بدل ما عندها دنيا هخرجم منها بس الاول هتكون عبرة لكل ال يخبي عليا حاجه.
رفعت واناذنبي ايه انا هقول كل ال تعرفه من طقتق لسلاموا عليكم 
عادل احكي وبلاش حورات .
رفعت حكي لعادل كل حاجه من اول الشرط بين احمد وسندس لحد اليوم وكل ال بوسه عملته في احمد وټهديدها ليه .
عادل غاضبا وبصوت جاهوري كل ده يحصل وانا اخر من يعلم 
في المهندسه دي عاوز اقراها دلوقتي حالا .
رفعت مبلاش انت مش قدها هههههههههههه 
عادل رفعت انت اټجننت ولا ايه ايه مش قدها .
رفعت أنا قلتلك اللهم ما قد بلغت اللهم فاشهد.
عادل وريني الاسطي ال ضحكت علي احمد البيطار ال اكبر رجال الأعمال يتمنوا ياخدوا معاه معاد.
رفعت نزل هو احمد المصنع لمقابله سندس .
رفعت متوجه الي المساعد فين المتدربين .
المساعد لسه خارجين را جعين الجامعه في ورق مهم ناقص .
عادل كل المتدربين ورقهم ناقص .
المساعد لا المهندسه سندس ورقها كله تمام واستلمت كرنيه العمل الخاص بيها وزيها . ...بس هي رجعت مع صحبتها عشان توصلها لان معهاش عربيه .ومفيش موصلات قريبه من المصنع فستاذنت وسمحتلها .
رفعت مسئول من امته لسه من خمس دقائق نلخقوش يخرجوا من البوابه الرئيسيه.
عادل ورفعت يذهبوا راكضين في اتجاه البوابه الرئيسيه ليقف عادل ناظرا أمامه بزهول ينظر الي سيارة يعرفها حق المعرفه وبها بنتان وخرجت مسرعه من البوابه 
عادل العربيه ال خرجت دي بتعمل ايه في جراج المصنع 
عادل متوجه للأمن مين البنت ال خرجت بالعربيه دي وازاي ركنت في
الجراج خاص بالمصنع 
الامن دي عربيه المتدربه الجديده وصحبتهااسمها المهندسه سندس.
عادل ولا وفاتي في أيدي يا أسطي بندق .
عادل مبتسما ومحدث نفسه يفرحك بعيالك بأبو عادل شبر وقطع علمت عليهم الاتنين. 
عاد عادل ورفعت للمكتب لاستكمال باقي العمل وتجهيز الصفقه .
يتبع 
وتجد الكون يضيق.
عند سندس وهيام بالعربيه .
تحكي سندس ما حدث لهيام وكيف انتقمت من الشخص المغرور الذي استهزاء بها وبسيارتها بندقه هانم.
هيام هههههههههههه مفتريه من يومك ببنتي الراجل كان بيوصف حالته وتعبه من قاعدته بالعربيه .
سندس ده يستاهل المغرور كل ال يحصله كله ال بندقه هانم.
هيام طبعا لو غلط فيكي عادي بس بندقه هانم لا .

سندس من ال يغلط فيا أنا كنت شربت من دمه وبعدين مرمته بالورشه وسلمته لبوسه تسليم اهالي.
هيام هههههههههههه والله كفايه عليه بوسه يابنتي دي جبارة ... معتز حكالي عن مقلبها فيه كنت ھموت من الضحك صراحه أنا هتفق مع بوسه لو مرة معتز زعلني تجيبه الورشه تروقه ? هههههههههههه ده بېخاف منها اكتر مابيخاف من أبوه هههههههههههه... دي مسميها شويش نص الليل .
سندس المشكله مش قادرة امسك عليها غلطه كل واحد بتستخدم ليه طريقه تأديبه شكل والغريبة أنهم بيسمعوا كلمها حتي بعد ما بيخلصوا مهله الشرط بيرجعوا تاني ويقولوا اتعلقوا بالورشة وشغلها.
عودة لعادل ورفعت .
رفعت ضاحكا والله البنت دي فيها حاجه لله في نفس الشهر تعلم عليك انت واخوك مفروض نلقبها بمعذبته ال بيطار .
عادل مين دي ال معذبت ال بيطار وحياتك اخليها تمشي تكلم نفسها ولازم اخد حق كل يوم استغلت أحمد وهددته فيه والورشه بتعتها دي لاقفلهالها وهخليها شغاله بالمصنع مرمتون فيه تلقيها هي ال أجبرت أحمد يخصصلها مكان للشغل وزي مخصوص والله لاندمها علي اليوم ده وتتمنا تعتز ومسمحلهاش قال مكان عشان لبسه نقاب تلقيها شبه القرود وخيفه تخض حد 
رفعت ربنا يستر بقي علي البنت
والله صعبانه عليا البوس حطها في دماغه .
يلا بينا فاضل نص ساعه علي معادنا .
عوده لعنبر 
عنبر تتصل الو ايوب باشا معايا .
ايوب أ هلا اهلا عنبر هانم .
عنبر ليك عندي مفجاءة تساوي خمسه مليون دولار .
ايوب خلاص يكونوا في حسابك بكرة .
عنبر نص ساعه يجيلي اشعار من البنك بأن الرصيد وصل المفجاءة تكون عندك .
ايوب اتاكد الاول تستاهل ولا لا مش هشتري سمك في مايه 
عنبر شوف الصورة ال هبعتهالك علي الواتساب تستاهل عشرة مليون دولار مش خمسه بس بس انا مش طماعه خمسه كويسين قوي.
ترسل صورة لايوب وتقفل الفون بعد أن كتبت له ديمتري هيدفع عشرين .
عنبر ضاحكه هههههههههههه لما نشوف يا مصطفي يا جبرتي هتجدد العربيات ازاي .
تصل رساله لعنبر تفتح بسرعه جميلتي الشرقيه وصل جاك للقاهرة ولن يمكث الا خمسة عشر ساعه فقط هل جهزتي
ما اتفقنا عليه.
عنبر ترسل له خمسه عشر ساعه فقط لا تكفي للتنفيذ ما اتفقنا عليه.
ديمتري لا تقلقي الان السيد أمير وابنته في عداد المۏتى .
عنب. ضاحكه هههههههههههه اول اڼتقام مسكينه رقيه بنتك وجوزك مرة وحده هههههههههههه ولسه ام نص لسان والست الاسطي لما حړقت قلبكم انت وعروسه الغفله . ترسل رساله 
اريد السفر إلي هواي غدا .
ديمتري بعد انتهاء المهمه واستلام سيارتي الجميله سوف تسافرين فورا .
عنبر اعتبرها لك اليوم لدي العائله زيارة مهمه ولن يكون بالبيت غيري انا سوف اسهل دخول جاك الي الورشه من خلال المصعد الواصل بين الورشه والمنزل .
ديمتري حسننا جميلتي سوف يصلك اتصال من جاك روسو لاخبارك بوصوله المنزل .
عنبر حسننا وانا في انتظاره.
نص ساعه بالظبط ووصلت رساله لعنبر بأن تم وضع خمسه مليون دولار في رصدها بالبنك 
عنبر مبروك عليك العربيه ايوب باشا .
ايوب أميرة رجعت .
عنبرأيوه ست الحسن رجعت ايه وحشتك ولا أيه .
أيوب عاوز أميرة باي تمن حددي الرقم وهيوصلك فورا من غير نقاش بس تكون عندي فورا .
عنبر للاسف هي خرجت هي وباقي العيله ليزوروا اخت مصطفي الجبرتي ومش هيرجعوا ال بكرة الصبح .
ايوب اول ما توصل تديني خبر .
عنبر خمسه مليون دولار .
ايوب اشوف أميرة قدام عنيا خمس دقائق بعدها هيوصلك عشرة مليون .
عنبر تمام باشا 
عند أمير وزمزم بعد خروجهم من المصنع بعد يوم تعب وإرهاق لتحضير الكولكشن الجديد استقبلوا السيارة وفي طريقهم للعوده تخرج عليهم سيارة بالطريق المخالف وتصدمهم ولا تترك السيارة ال بعد انحرافها علي الطريق ومقلوبه . بعد عشر دقائق رفعت وقف بسرعه العربيه . شوف العربيه دي بسرعه نخرج ال فيها أنا كنت ھموت النهارده بنفس الطريقة لولا ساتر ربنا بعتلي ال نجاني في أخر لحظه .
ذهبوا مسرعين لطرف الطريق وقاموا بأخراج من في السيارة والحمد لله لم يصابوا بازي اوي غير أن أمير أيده انجرحت ورأسه بها خدش صغير.
عادل الحمدلله مافيش إصابات .
رفعت الحدثه حصلت ازاي ده العربيه مخبوطه بطريقه جامده اكيد الحاډثه دي مدبرة .
أمير متشكرا جدا ليكوا لولا ربنا بعتكم في الوقت المناسب كان زمنا ميتين . الحمدلله رب العالمين اللهم مالك الف حمد وشكر ليك يارب. .
زمزم الحمد لله رب العالمين .
أمير فيكي حاجه بټوجعك يابنتي .
زمزم الحمدلله يابابا أنا بخير بس انت ايدك نتنزف لازم نروح المستشفي نطمن عليك .
أمير لا احنا هنرجع البيت وهناك زمورد تعالجيني افضل . انتي عارفه أنا مش بحب المستشفيات .
عادل اتفضلوا معانا نوصلكم البيت ونطمن علي حضرتك .
أمير متشكر جدا هنتعبك معانا ربنا يحميك لولاكم الحمد لله على كل حال.
انطلق عادل ورفعت ومعهم زمزم وأمير متوجهين لمنزل ال جبرتي .
زمزم أخبرت رفعت بعنوان البيت وبعد قليل
وصلوا المنزل وزهل عادل ورفعت من جمال البنايه وكميه الورود والنباتات الموجوده في كل دور من المنزل المتعدد الطوابق .
رفعت ثواني هوصل الاستاذ والانسه ونرجع علي طول .
أمير لا لازم اتفضلوا معانا انتم الاتنين تشربوا حاجه وتريحوا شويه .
رفعت مرة تانيه أن شاء الله اصل مستعجل خطبتي منتظراني علي العشاء .
أمير طيب تقدر انت تتفضل عشان متتاخر علي خطوبتك والاستاذ عادل ابن اخويا هيوصله لبيته .
عادل عادي هطلب أوبر يوصلني اتكل انت يارفعت ال تتاخد غياب وتتكدر باقي السهرة .
ضحكوا جميعا ... صعد أمير وزمزم وعادل الذي أسند السيد أمير بعد أن احس پألم شديد بقدمه اليسرى .
في المصعد زمزم اخ بابا انهارده معاد زيارة تيته ليلي والعائله كلها عندها .
أمير الحمد لله كده افضل عشان ما يتخضوش .
يصل المصعد الي الدور المطلوب أمام شقه أمير .
زمزم تفتح الباب وتدخل هي وتسمح لعادل بالدخول . 
بعددخول أمير داخل الشقه مستند علي عادل .
أمير اتفضل يا بني ارتاح شويه ونتعرف علي بعض .
عادل تحت أمرك يا أمير بيه .
تسمع سندس صوت قادم من الصاله وهي بالمطبخ تعد وجبه العشاء لتناولها .
تخرج سندس وهي تلبس شورت قصير
جدا كاشف أفخادها الكرلي وبضي كب وتفرد شعرها العسلي الحرير الذي يصل إلي أسفل ظهرها بقليل تخرج وهي تمضغ الطعام وتتلذذ به من ينظر الي طريقه مضغها يريد التهامها من جمالها يقف عادل مصعوك من هذ ه الحريه الذي ابهرته بجمالها وأنوثتها الطاغيه الان مهما كلفته هذه اللحظه الچنونيه سندس صاړخه بابا مالك ايه الډم ال في راسك وبيدك .غافله عن هذه الأعين الكاشفه المتفحصه بجسدها الغض والجميل. ااااه ضعيفه خرجت منه مشغله رغبه جامحه في جسده .
زمزم صاړخه سندس انتي خارجه كده من غير إسدال ولا نقاب لتفيق سندس وتجري من اممهم قبل أن تتوتر اكتر من ذلك.
أمير اتفضل يا استاذ عادل مش كده .
عادل وهو مغيب ايوه عادل البيطار.
أمير اهلا بيك يا بني طبعا اسمك غني عن التعريف.
عادل بعض ما عندكم بأمير باشا.
زمزم بابا أنا جبت علبه الاسعافات الاوليه بس زمورد مش موجوده احسن نروح المستشفي نطمن عليك ويخيطولك الچرح .
أمير نادي سندس هي هتعرف تتعامل مع الچرح .
زمزم متوجه بسندس المڼهارة من البكاء ?? بټعيطي ليه دلوقتي.
سندس عوزه اطمن علي بابا ومحرجه أخرج .
زمزم مش مهم انتي مش غلطانه تعالي الاول خيطي الچرح وبعدين انتي مكنتيش تعرفي واتفجئتي بالحصول.
سندس فعلا أنا اټخضيت لما لقيت بابا أيده ورأسه پتنزف .
أمير معليش يا بني تعبناك معانا بس هستازنك تفضل شويه كمان ممكن احتاجك تساعد بنتي في خياطه الچرح.
عادل وقلبه يتراقص فرحا لا ابدا مافيش تعب أنا مكنتش همسي ال لما
اطمن عليك وعلي الچرح.
أمير هامسا عادل سندس ممكن متقدرش تخيط الچرح لو جت عينيها عليك فهستاذنك خاليك قاعد علي الكرسي عند الشباك ولو احتاجت مساعدتك نطلب منك.
عادل مبتسما تمام وفي خاطرة كده افضل عشان أنا كمان أقدر أتابعها بنفسي وعند هذه النقطة جسده اشټعل مرة أخرى برغبه وقلبه ارتعش بطريقه لما تحصل معه ابدا .
سندس خرجت نظرت بجوار والدها لم تري الشخص الذي حضر معهم .
سندس الف سلامه عليك يا ميروا ?? .
عادلفي نفسه ميروا كمان صوتك بجنن ميروا طلعه تجنني منك اه لو تقول بس اسمي مرة وحده اااه والله كنت اڠتصبتك فيها... 
أمير خلاص ياقلب ميروا متعيطيش عشان عيونك الحلوين دول يشوفوا الچرح وتعرفي تخيطيه .
سندس من عويناتي ياميروا بس هشوف في بينج كده وهعملك دكتور مكانيكي واصلح الخربوش ده مع أنه مش تخصصي ده تخصص السمكري.
أميرطيب يلا يا دكتور ه بندق عشان أنا دماغي ۏجعاني وعاوز اغير هدومي وتحضرنا عشان من ايديكي الحلوين.
سندس وهي تمسح الچرح بقطن معقم ... قول كده يا سي ميروا انت طمعان فيا هعملك دكتور وطباخ ايه رايك بقي اعملك بيبي سنتر واكلك في بقك عشان روكه لما تعرف تغير وتقمص ومتعرفش تدخل المطبخ تصلحها .بصراحه انا تستغل الحدث ده وهصورك وانا بتكلم في بقك وابعتهواها وخليها ترجع من عند تيته ليلي علي المانيا عدل.
أمير اه يامفتريه عوزة تتفشي مراتي وتستغلي تعبي وتصوربني عشان تغظيها امال مكنتيش أقرب وحده في بنتها ليها.
سندس مين دي مسمياني ضرتها دي بتغير مني لما ابوسك فاكر من يومين لما ست بوسه استولت على الشكولاته وقعدت تسهوك عليك واخدتها ونستك تسلم علي روكه روكه اتقمصت وزعلت ودخلت المطبخ تحضر العشي وانت مقدرتش تتحمل وجريت تصالحها وطبعا خرجتم بالنساء بس هو كان سحور مش عشي اول مرة اشوف حد يدخل يحضر العشي تخرج بعد ساعتين بسحور وقال ايه سوري يابنات اتاخرت عليكم ..
أمير ضاحكا اهو من ام عنكي انتي وأخواتك كنت هفيص ومش هعرف اصلاحها تاني في المطبخ .
سندس ضاحكه هههههههههههه أنا متخيلها لما ترجع وتشوف الچرح ده مش بعيد يغمي عليها وبرده عندها المطبخ زعلانه بس ياخسارة مش هقدر تدخل تصلحها فرحانه فيكم انتم الاتنين.
أمير كنت فكرك طيبه طلعتي حقودة بتحقدي علينا وانا اقول البنت سندس كل شويه تغير دكور المطبخ ليه اتبيكي بتحقدي علي مكان حبي انا وروكه والله
القاها علي سر ده وهي قال فكراكي بتساعديها وعوزة تريحيها وانتي بتعملي كده عشان العديني عن المطبخ ومعرفش اصلاحها برحتي.
سندس لا ماانا قبل متقلها هكون بعت الصور ليها وهي هطتطلع علي المطار عدل هههههههههههه وهتاخد ست بوسه معاها واهو تريحني منها شويه ومن نقابها.
سندس الحمد لله خلصت خياطه الچرح.
ألف سلامه عليك ياميروا .

أمير اه يلائيمه سهتيني في الكلام ومحستش انك بتخيطي الچرح بس ما شاء الله ايدك خفيفه ومحستش بۏجع مكنش مفروض اطوعك وادخلك هندسه كنتي دخلتك طب وبقيتي دكتورة جراحه كنتي هتولعيها ڼار وتستغلي الممرضه وأعمالهم عمليات من غير بنج اهو هترغي معاهم وتسرحوا بالكلام لحد متخلصي العمليه ومنها هتوفري تمن البنج ومنها تعرفي اسرار هم وتزليهم بيها.
سندس لا انا منفعش غير ابقي دكتور مكانيكي .
أمير لتاتي مرة ما يحس أن سندس
أنهت خياطه چرح ايدة ال لما قالت الحمد لله خلصت.
عادل منبهر ومزهول من هذه السندس التي لها علاقة بكل المجالات طب وهندسة وطباخه وما خفي كان أعظم .
يتبع
ياتري عنبر هتنجح في خطتها مع جاك روسو.
وأبو وعلاقته بأميره.
وعادل وسندس ومواجهات ومطاردات توم وجيري بنهم هتنتهي بايه .
الأسطى
البارت الرابع عشر 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين.
لا تكسر ابدا كل الجسور مع من تحب.. فربما شاءت الاقدار لكم لقاء آخر..يعيد ما مضي ويصل ما انقطع
فإذا كان العمر الجميل قد رحل.. فمن يدري فربما هناك عمر أجمل.
تغيب ولكن لم تفارق خيالي أنت الوحيد الذي إن غبت غالي.
الفراق كالعين الجاريه بعد ما اخضر محيطها نضبت.
يعيبوا زمنناوالعيب فينا وما لزمننا عيبوا سوانا.
الحب قدر يأتي دون أن ندري أو نعلم لا احد منا يخطط أن يقع في الحب ولا احد يريد أن ينكوي بڼارة .
عودة لاحمد البيطار
بعد انتهاء السمكري من تصليح عربة ياسمينا أخته .
أعجب أحمد جدا بفكرة بوسه وقاموا بتغير بعض الوان العربه
احمد بينا نشوف شغلنا أنا متحمس جدا جدا 
بوسه سبحان مغير الاحوال كنت مش بتيق الورشه ولا بتقني
احمد فعلا يابوسه كنت بجي بتهديداتك وفديوهاتك بس انا فعلا حبتك وحبيت طريقتك بالشغل وكلام في سر اصل انتم عائله كده تتحب علي بعضيكم .
بوسه وقدحست أن احمد يقصد أحد بعينه 
بوسه امممم كينا كينا ولا حد بعينه .
أحمد وهو يفرق موخرة رأسه اممم انت مش سهله يابوسه 
بس مقدميش حل غير أسألك عشان اعرف وبعدها اكمل ولا ابعد.
بوسه قوي ياهندسه ومتقلقش سيك في بيي
بير مالهوش قياي كرار مين بالظبط ال تقصدها ولا استنه اقولك تخميناتي لو صح قول لو غلط اوعدك هساعدك بكل ما أوتي من قوة ههههههههه اممم اي تقصدها هي هي هي. 
احمد انتي هتقطعي تخلصي يابوسه قبل الناس تتجمع .
بوسه من غير فقاقه انت تقصد زمزم اختي.
احمد مزهولا من فراسه هذه. بوسه التي كشفته من غير ما يحكي. هو انا مكشوف كده والكل حاسس ولا ايه.
بوسه لا مش مكشوف ولا حاجه أنا بس ال حاسيت بكده اصيك كل يوم ساعه الغداء اول ما زمزم تجي القي وشك منوي وبتضحك و سعات تفضل كل شويه تشوف الساعه بقت خمسه ولا لسه واتاكت اكتر لما زمزم مجتش امبايح بالاكل وشك قلب ورفضت تاكل ..... صح كلامي ولا عيط.
أحمدال قوليلي يا بوسه انتي كام سنه بالظبط اصل انا شاكك فيكي.
بوسه أنا عندي اتناشر سنه الا خمس أيام وعشي سعات .
احمد هي الانسه اختك مرتبطه بحد ولا حاجه. .زي كده.
بوسه مين ميطبته زمزم هي وسندس اعداء الجواز أنا ھموت واجوزهم وهم بييفضوا عارف زمزم جالها فوق الخمسين عيس ال بيشتغلوا معاها ويجال أعمال وأصحاب اكبي مصانع ملابس وهي تيفض وتقول لسه قلبي مدقش اول ما لاقي ال قلبي يدقله هوافق علي طول.
احمد يعني في أمل ولا لا يابوسه .
بوسه بص مالكش غير سكه واحده هي انك تقابل بابا وتتقدم وتخطبها لان لهتعرف تكلمها ولا تعرف تقبلها.
احمد هو ده الكلام المظبوط أن شاء الله نخلص
العربيه ونسلمها لأصحابها وهاخد معاد من والدك ول في الخير يقدمه ربنا.
بوسه أن شاء الله ولو حصل وبابا وافق هغششك الاسئله ال بتسالهم للعيسان ومش بيعيفوا يجوبوا عليها .
احمد لا يأتي أنا عوز ادخل اللوي كده نجحت يبق بمجهودي وتوفيق من ربنا .محصلش نصيب يبق بردة من ربنا .
بوسه أن شاء الله خيي .
عند عنبر 
ايوب الجماعه وصلوا تحت البيت يلا نفذي كلامك ودخليهم
عنبر تمام أنا هنزل افتحلهم الباب والأول هعطل الكاميرات .
ايوب تمام أنا هجي بنفسي مع الرجاله . 
عنبر المهم مش عوزة تأخير تاخد العربيه ال تخصك وتخرج كأنها سرقه وت بهدل الورشه ووتاخد كل الفلوس وكام عربيه من ال بيصبحوا عشان تبان كأنه سطو على الورشه .
أيوب تؤمري يا عنبر هانم .
عنبر تنزل وكلها ثقه وتقوم بتعطيل كاميرا الخاصه بمدخل العمارة .
ارسلت الي ايوب بأن الوضع أمن.
دخل ايوب ورجاله الي المنزل غافلين علي من يرقبهم .
أيوب اهلا عنبر هانم عاش من شافك بس ايه الجمال ده كله دائما جميله ومش بيبان عليكي سن .
عنبر طبعا أنا طول عمري جميله وبحافظ علي صحتي وبالنسبه للسن أنا هفضل طول عمري شباب .
.دخل ايوب الورشه واتفجاء بوجود سيارتين الاولي هو سعي ليشتريها أكثر من مرة وخسر بالمزاد ورست علي خالد الجبرتي .
والثانيه اغلي سيارة بالعالم وصل سعرها بالمازاد لثمانيه وثلاثون مليون دولار.
ايوب لعنبر ليه مقلتيش علي العربيه دي كمان وانتي كنت اختي عمولتك مظبوط .
عنبر لا دي متخصكش دي تخص ديمتري وابنه جاك .
ال يوب ديمتري اكبر مهرب عالمي وجاك رسو ابنه ودراعه اليمين .
ايوب طول عمرك زكيه يا عنبر بتلعبي بالكسبان دائما.
عنبر بغرور انا عنبر المنسترلي لازم اكون الاولي في كل حاجه ويلا
خلص انت والرجاله بتوعك قبل ماحد يوصل البيت . 
عوده لمنزل أمير أنهت سندس تعقيم چرح أمير وساعدته علي الوقوف ليذهب إلى غرفته لتبديل ملابسه. ميروا عبال متخلص شور وتغير هدومك هعمل اجمل شوربه ترم بيها عضممك ال اتفشفش وتقدر تقف علي رجلك وتعرف تصالح روكه لما تجي وتلاقيك كده وتاخد علي خطرها انك متصلتش عليها والحق اوضب المطبخ عشان تعرف تصلحها برحتك.
مش عارفه سر المطبخ بتاعك انت وروكه ليه مش بتصلحوا في اوضه النوم مثلا ولا في الحمام لازم المطبخ يعني مالوه الهول ولا الكولادور 
أمير وهو ينظر لها بطرف عينه كله من نقك المرادي وربنا ستر ها وعضمي اتفشفش ربنا يستر بقي المرة الجايه هفلسع خالص .
سندس بعد الشړ عليك يا ابو زمورد احنا لسه عوزين نجوزك وتجبلنا نونه صغير يملي علينا البيت ويرجعك شباب .
أمير اه لو روكه سمعتك مش بعيد تقيم عليكي الحد هههههههههههه والله انا مهعرفك وقتها.
سندس طول عمرك كفاءة ياميروا.
تركت سندس والدها
بعد ما أحضرت له ملابس بيتيه خفيفه ذهبت الي اوضه زمزم .
سندس زمزم عمله ايه دلوقتي في حاجه تعباكي ولا انجرحتي .
زمزم لا الحمدلله أنا كويسه جسمي وجعني بس من قلبت العربيه بينا الحمد لله ربنا بعت لينا الشباب دول انقذونا علي اخر لحظه.
سندس ربنا يبارك فيهم . أنا هحضر العشي تكوني ريحتي شويه .
خرجت سندس الي غرفتها لتبديل الاسدال الي ملابسها الاولي سويت شورت وبضي كاب ورفع شعرها العسلي
الحرير لاعلي ليراها عادل بهذه الهيئه المهلكه برجولته .
عادلوقت اجتاحته حرارة مفاجئة ورغبه صعبه عادل هي نويه علي ايه البنت دي عوزاني اعمل جنايه ولا ايه انا همشي احسن اخرج عادل من جيبه كارت به جميع ارقام هواتفه وكتب علي ظهره اسف أمير بيه كان لازم أمشي لأمر ضروري خارج عن سيطرتي دي تلفوناتي اي وقت تحب تتصل أنا تحت امرك. ترك عادل الرساله وخرج من منزل هذا المهلكه برجولته بالرغم تذكر هذه العينين والصوت إلا أنه لم يربط بين سندس التي رأها بالطريق وبين هذه السندس وعند هذا النقطه فاق وتأكد أنهم نفس الشخص رفرف قلبه وفرح .
عادل وهو يمسح حبات العرق علي جبينه وينفخ مخرجا تأويها عاليا وهناك مشاعر غامضه تحرك قلبه وتجتاج تفكيرة . بعد مده من المشي استطاع عادل تمالك أعصابه المبعثره واوقف تكسي وذهب عائد ا الي منزله.
في منزل البيطار 
احمد ممسك فونه متصل برفعت لمعرفه ما حدث في العمل والتدريب واخر تطورات العمل .
رفعت الو ازيك ياسطي حميد . 
احمد مش مكسوف من نفسك وانت بتضحك وفاشخ بقك كده .
رفعت وهكسف ليه أنا علي العموم خد عندك اخر الاخبار عادل عرف كل حاجه من طقتق لسلاموا عليكم.
احمد يخربيت اخبارك زي الزفت زيك .
رفعت وانا مالي يامان اخوك وانت عرفه المهم هو ناوي والنيه لله للاسطي سندس وهينتقملك منها .
احمدا لله يخربيتك وبيت اخبارك السوده انا غلاطان من الاول ال بحكي لعيل زيك سلام يارفعت بدل ما اطلعك من التلفون اطلع غلي فيك.
عاد احمد الي المنزل احمد ياسمينا ياسمينا تعالي شوفي عربيتك بقت اجدد من الاول .
ياسمينا ميدوا حبيبتي حمدالله علي سلامتك يا حبيبي .
احمد ميدوا وحبيبك يبق عملتي مصېبه اقري واعترفي خبطي عربيتي.
ياسمينا حيلك حيلك أنا مخرجتش النهاردة خالص.
احمد معقوله بقي انتي مخرجتيش .
ياسمينا كان عندنا ضيوف ومقدرتش اخرج واسبهم .
احمد مين دول ال يخلوا ياسمينا هانم متخرجش وتعمل شبنج .
ياسمينا طنط رويه صحبه ماما ومرات انكل سامح شريك خالوا ايهاب وبناتها جرمين وجاسمين .بس ايه يا احمد قمرات يقولوا للقمر قوم وهنقعد مكانك .
احمد اه قوليلي بقي فيها قمرات وجرمين وفزلين يبق في اخبار مش لطيفه .
ياسمينا اصل ماما وانا وبابا قررنا انك انت وعادل تخطوبوا جرمين وجاسمين ونعمل
فرحكم مع بعض.
احمد أنا فعلا هخطب بس وحده تانيه خالص لا هي فازلين ولا بالتادين 
ياسمينا بصوت عالي ماما الحقي ياماما. 
سهام ام احمدفي ايه ياسمينا صوتك عالي كده ليه .
ياسمينا احمدعاوز يخطب بنت غير جرمين وجاسمين .
سهام مين دي وعرفتها ازاي وشفتها فين وبنت مين قولتلها ايه .
احمد عرفتها فين مش وقته 
شفتها فين مشفتش غير عينيها 
بنت مين بنت أمير الجبرتي صاحب مصانع الجبرتي للملابس المحجبات.
هي مين اسمها زمزم.
والد أحمد ازاي مشفتهاش وعا وز تخطبها .
احمد مصحح لاده عاوز اجوزها مش اخطبها .
مروان والد أحمد تجاوزها علي طول.
احمد أن شاء الله هاخد معاد من والدها و نروح نتقدم لها علي طول.
ام احمد طيب ليه مشفتش وشها ومشفتش غير عينيها .
احمد لأنها منقبه .
رجاء ومخفتش تكون وحشه ولا مشوهه عشان كده لبسه النقاب .
احمد لا أن شاء الله مفيش حاجه كده .
دخل عادل وهو في عالم
أخر .
مروان والده تعال يعادل شوف الباشا اخوك عاوز يخطب بنت مشفش غير عينيها .
عادل وهو مغيب مبروك ربنا
يتمم بخير بالرفاء والبنين.
مروان والدهم صبرني يارب انتم الاتنين اتجننتم علي الاخر .
يتبع
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
الاسطى البارت الخامس عشر 
بقلمي مني عبدالعزيز الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 

الوفاء من شيم الكرام والغدر من صفات اللئام.
من كافئ الناس بالمكر كفاره بالغدر.
ما اپشع الخيانه من اقرب الأقربين كل خائڼ يختلف الف عزر وعزر لتبرير لنفسه قبل غيرة بخيانته وندالته 
جالك روسو وهو يجلس بالسيارة الذي استاجرها فور وصوله مصر وبجوارة ديمتري .
جاك روسو هذة الوقحه اللعوب لعبت علينا .
ديمتري سوف تعاقب علي فعلتها هذه الشيطانه الكاذبه.
جاك وهو يخرج سلاحھ من جيبه قبل معاد الطائرة .
ديمتري بعد أن أخرج سلاحھ هيا بنا .
دخل جاك وديمتري الي الورشه بنفس الطريق الذي دخل منه ايوب غافلين عن من يراقبهم .
دخل جاك وديمتري وجدا عنبر وأيوب وثلاث رجال 
. الرجال مشغولين بفتح الباب الخلفي الورشه .
وأيوب وعنبر يتناقشون بصوت عالي ومساومت عنبر لايوب علي السيارة .
دخل جاك وديمتري وتعامل مع الرجال 
ديمتري اهلا ايوب تريد أخذ مالا يخصك وانا منتظر هذا اليوم من ثلاث سنوات.
عنبر مزهوله مما يحدث كيف دخلا وكيف عرف بخطتتها مع أيوب .
عنبر مرحبا بك ديمتري لم تخبرني بأنك سوف تأتي بنفسك لتأخذ السياره .
ديمتري اهلا بيكي جميلتي الخائڼه .
عنبر وهي مړعوبه من نظرة ديمتري الغاضبه أنا لم اخونك ديمتري ايوب قادم للسيارة الآخر وتخريب الورشه وسړقت محتوياتها للاڼتقام من هذه الفتاة التي أخبرتك عنها .
جاك روسواصمتي ايتها الشيطانيه الخائڼه انتي لا تستحقين ال المۏت تلعبين علي جاك وديمتري تعالي فإنني تستحقين ما سوف يحدث لكي .
ايوب مړعوپ مما سوف يحدث له قال لو انتهيت مما ارت سوف أخذ السيارة وارحل .
جاك ضاحكا هههههههههههه اتهزاء بنا يارجل لدينا ثأر عندك سوف نأخذه منك انت من تسببت بخسارتنا المليارات بقټلك السيد خالد الجبرتي واتهامك لنا بذلك بالاتفاق مع هذا الشمطاء .
أيوب كان خطاء هو رفض بيع السيارة واخفاها وانقلبت سيارته بدون قصد أثناء مطاردة رجالي له. ولا اعلم من قال انك وراء مۏته.
جاك روسو اضحكتني يا رجال عز ر أقبح من ذنب.
ديمتري كيف تاخذ ما ليس لك وانت تعلم أن السيارة وما بها من اغلي المسات ملك لي وانا من ارسيت المزاد علي خالد بعد أن تأكد منه ومن نظفته وسمعته الطيبه أنه ليس موضع شك للانتربول والشرطه المصريه فإن بضاعتي سوف تمر بسلام وجئت انت بغباءك وطمعك خسرتني المليارات بقټلك السيد خالد... واختفاء السيارة لثلاث سنوات.
أيوب مړتعبا أنا أسف مستر ديمتري لم اقصد ذلك كل ما ارته أن افوز بثقة كبار رجال الماڤيا باني رجالهم في الشرق الأوسط.
جاك أصمت يا ابله انت تافه تريد أخذ ماليس لك وهذا حتي في عالمنا لا يسمح به.
جاك هيا ابي استخرج المساتك وهيا بنا قد حان موعد الطائرة .
ذهب الي السيارة وقام بفتح المقعد
الخلفي للسيارة وشقه واستخراج صندوق من بين طبقات الاسفنج المبطن به ظهر المقعد .
جاك ضاحكا هههههههههههه مبارك عليك أبي رجوع أموالك لك مرة أخري.
ديمتري هههههههههههه مبارك لنا ولدي البار.
دخل فؤاد وزملائه من رجال الشرطة والانتربول الدولي ارفعوا ايديكم والقيا سلاحكم أرضا.
أحد رجال الانتربول اهلا ديمتري أخيرا نجحت في القبض عليك انت وذلك الشيطان ولدك .
جاك ضاحكا هههههههههههه اكل هذا فخ للقبض علينا .
فؤاد منذ ثلاث سنوات ونحن نعمل على هذا القضيه يا رجل واليوم تم القبض علي أكبر عدد من رجال الماڤيا في مصر وايطاليا وعلي كل عائله ايوب العمري . 
تم القبض على جاك وديمتري وأيوب والثلاثه رجال جاك همسا الي فؤاد شامتا الماما جميله واستمتعت بها كثيرا ههههههههههههليقوم فؤاد بضربه بالبكس في وجهه اسقطته أرضا وجري علي المكتب ليجد أمه وتبكي وبانهيار قام بخلع جاكيته والبسه لها وقال ولا تحسبوا الله بغافل عما تعملون صدق الله العظيم.
كنتي بتخططي لسندس بده ربنا وقعك فيه .
حسبي الله ونعم الوكيل لا يمكن تكوني امي ابدا أنا من النهارده ماليش ام. هاخد عزاكي النهارده واستدعاء وطلب عربه إسعاف نقلتها المشفي .
عند الجد 
وقف مصطفى الجبرتي بجوار فؤاد راتبا علي كتفه مواسيا له 
وقلبه يقطر دما علي ابنه المټوفي في ريعان شبابه وهو ليس له ذنب .
فؤاد حاضن جده لوسمحتي يا جدوا بلاش حد يعرف ال حصل لامي ولا اتفقها علي سندس مش عاوز أسقط من نظر عمي وزمورد أنا مصدقت اني اجوزت زمورد أنا من غيرها مقدرش اعيش ساعه واحده .
الجد مرتبا علي كتفه متقلقش يا فؤاد المهم احزف الفيديوهات من الكاميرا قبل سندس ما تشوفها فؤاد شاكر الجد ومقبل يده وذهبت لتفريغ الكاميرات .
في شقه أمير الجبرتي .
خرج أمير من غرفته متوجها إلي غرفه الجلوس معتزرا لعادل
علي تركه له وحيدا اسف يا عا لم يكمل كلامه بعد أن وجد الغرفه خاليه وقعت عينيه
علي كارت به ارقام علي الطاوله امسكه وقراء ما به وقام بالاتصال علي احد الارقام .
أمير الو السلام عليكم المهندس عادل البيطار معايا.
عادلعليكم السلام ورحمه الله ايوه مين معايا .
أمير أنا أمير الجبرتي اسف يابني اتاخرت عليك .
عادل ابدا ما فيش اسف بنا ياامير بيه أنا كنت مستعجل ومقتدرتش استنه حضرتك .... المهم حضرتك بخير .
أمير الحمد لله اتحسنت بس انا زعلان لانك مشيت كنت حابب تتعشي معايا... علي العموم انا عزمك أن شاء الله يوم الجمعه انت والاستاذ رفعت علي الغداء ومش هقبل اعزار.
عادل عزمتك مقبوله بس رفعت مقدرش اوعدك لان فرحه الخميس ومش معقوله هيسيب العروسه وينزل هو صحيح ممكن يعملها صحبي وعرفه بس هيتكدر لو عملها هههههههههههه
أمير ربنا يتم عليه بخير عقبالك انت كمان قريب إن
شاء الله.
عادل إن شاء الله قريب جدا .
سندس مناديه بصوت عالي ميروا الاكل جاهز مش لازم تحب في التلفون كلها سواد الليل وترجع بالسلامه البق حب فيها علي رحتك أنا قررت تأخد إجازة كام يوم من الشغل وهنسيبك ياعم برحتك مع روكه حبوا في بعض برحتكم .
عادل ضاحكا هههههههههههه الله يكون في عونك و عوني قالها هامسا يا أمير بيه .
أميراعمل فيكي ايه بس كسفتني قدام الراجل .
أمير هههههههههههه معلش يا عادل يبني مضطر اقفل السكه في هنا ازاعه عوزه تقفل .
عادل ضاحكا هههههههههههه تصبح علي خير يا أمير بيه .
أمير اعمل فيكي ايه يا ام لساني الراجل يقول ايه عليا معرفتش اربكي بخمس جنيه تربيه.
سندس ده راجل معنده ذؤق مفروض سمعنا بنتكلم يقفل الخط علي طول .
أميرانا اصلا عيل ال بكلم معاكي انتي تفقعي المرارة لبلد بحلها.
سندس طيب ياميروا العشي جاهز اتفضل كل علي ما ا نادي زمزم.
زمزم انتي يابت يا زمزموا تعالي كولي قبل ميروا يقضي علي الاكل من حلوته.
زمزمايه يابنتي قعده في سوق الخضار ولا ايه ايه يابت يازمزمو دي وكل هذا الحوار سمعه عادل قبل أن يغلق هو الهاتف حتي لا يحرج أمير بعد انسي يقفل تلفونه منهيا الحديث.
يتبع 
ماذا سيحدث لعنبر وفؤاد .
ماذا سيحدث لعائله أمير بعد معرفه ما حدث لامير وزمزم استغفروا الله أنه كان غفارا
الاسطى
البارت السادس عشر 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
عزرا ايتها الحياة سأعيش حياتي لنفسي ولمن يبادلي مشاعر المحبه الصادقه لن تتوقف الحياة 
سابكي علي حالي واحوالي فقتو معني الحياة مع المفروض تكون ملجئ وأماني .اه من زمن غدر واه من ايام عذابي.
في منزل البيطار
مروان عادل يابني مالك فيك ايه من وقت ما رجعت مش علي بعضك وايه رايك في كلام احمد بيه .
عادل كلام ايه ال قاله احمد .
ياسمين ااحمد عاوز يجوز بنت منقبه ومشفش غير عينيها ولا كمان عاوز جواز علي طول .
احمد في ايه مالكم هو يجوز يست فازلين ياست كتونيل عشان حضرتك وماما عوزنها ياما أنا اجننت أنا ال هجوز مش حضرتك ولا أنا عيل في الروضه هتختارولي شريكه حياتي .
عادل ايه حكايه فازلين وكتونيل دول مش فاهم.
سهام اسمهم جرمين وجاسمين بنات رويه صحبتي ومرات سامح شريك خالك بنات قمرات 
احمد والله ما بحبش مراتي تكون سلعه الكل يشوفها أنا عاوز مراتي ليا وبس تكون برة بيتي محترمه ومش يبان منها ايد ولا رجل وفي بيتي تلبسلي أنا اخر موضه ... 
عادل فعلا كلامك صحيح يا ابوحميد أنا كمان راي من رأي احمد يا امي الجواز مش جمال وبس ولا لبس علي الموضه ولا سيده اعمال .... حضرتك لا كنتي سيدة أعمال ولا ليكي في شغلنا بالرغم انك خريجه الجامعه الامريكيه الا انتي فضلتي بيتك وجوزك وولادك .
الام انتم احرار أنا نفسي افرح بيكم وأشوف ولادكم قبل ما اموت .
الكل بعد الشړ عنك يا ست الكل ربنا يديكي طولت العمر وتفرحي بولاد ولادنا .
مروان سيبيهم برحتهم يا ام عادل هم احرار.
عادل الي قولي يااسطي حميد اخبار الشغل بالورقه ايه .
احمد وهو يسعى من الشرقه اسر كلام عادل وتلميحاته .
الحمد لله الشغل ميه ميه واول مرة القي نفسي في حاجه بحبها وبفكر استمر بالشغل هناك هنظم الشغل بين المصنع والورشه .
الاب فهموني في ايه .
عادل الباشا وهو يشير الي احمد . حتت بنت فتحه ورشه ميكانيكا عملت معاه شرط وفازت عليه وشغلته عندها بالورشه ولقبه الاسطي حميد اسمها ايه الاسطي بندق ولا ايه يااحمد باشا
الاب انت اټجننت يااحمد ازاي تسمح لبنت متسواش تعمل معاك كده .
احمد بابا لو سمحت أنا مش عيل عشان ينضحك عليا ده كان
تحدي وهي كسبته بجدارة وانا ال حطيت الشرط بنفسي ومكنش ينفع ارد في كلامي وابقي عيل في نظر الموجودين وفعلا أنا أول مرة في حياتي ألقي نفسي في
حاجه حببها وكل يوم بكتشف اني لسه بتعلم وبفضل الورشه وال اتعلمت فيها في المده البسيطه أنا عملت القسم الجديد في المصنع ال خاص بتجديد العربيات المستعمله وال قديمه ... واظن حضرتك شفت في اجتماع مجلس الإدارة الاخير كل الاعضاء موفقين علي الفكرة بعد متاكدوا بوجهة نظري الا هو كلام الاسطي بندق زي عادل ماقال كل كلمه قلتها ساعتها كنت سمعه منها يومها .
عادل بابا أنا هسافر بكرة أن شاء الله انجلترا لانهاء الصفقه الجديده وهرجع الخميس عشان فرح رفعت .
الاب توصل بالسلامه يا بني .
عادل تصبحوا علي خير .
صباحا في منزل أمير
استيقظت سندس وأدت فرضها وتوجهت الي غرفة والدها للاطمئنان عليه .
سندس بابا بابا حضرتك
لسه تعبان .
أمير صباح الخير يا قلب بابا ... لا ياحببتي الحمد لله أنا كويس . 
سندس الحمد لله أنا هحضر الفطار وأصحاب زمزم وهمشي اروح التدريب .
أمير ربنا يبارك لي فيكي انتي وأخواتك يا حببتي .
خرجت سندس متوجهه إلي غرفه زمزم .
سندس زمزم اصحي يلا أنا هحضر الفطار وأروح التدريب و ابق افطري انتي وبابا وبلاش تنزلوا الشغل النهارده وارتاحوا مجتش من يوم.

زمزم فعلا انا محتاجه ارتاح جسمي مكسر .... وانتي هتمشي من غير فطار .
سندس أنا صايمه النهارده الاثنين .
زمزم تقبل الله يلا أنا هقوم اصلي وهاجي اساعدك.
خرجت سندس وتوجهت الي المطبخ لتجهيز الفطار وبعد قليل وضعت الفطار علي الطاوله . ..وذهبت لي غرفتها لتجهيز نفسها للذهاب الي التدريب .
عوده الي فؤاد
بات فؤاد وجده في المشفي التي ذهبت اليها عنبر بعد إصابتها بحاله هياجان وكادت ټنتحر اتصل الطبيب المعالج لها علي فؤاد وطلب منه الحضور الي أمر هام جدا.
اثر الجد أن يذهب معه والا يتركه وحده ... وصل فؤاد والجد المستشفي وقابلوا الطبيب الذي أخبرهم بمحاوله انتحارها وحدوث اڼهيار عصبي حاد لها اصبها بحاله هستيريا شديده .
نصحهم الطبيب بدخولها قسم الخاص بالعلاج النفسي حتي لا تحاول الاڼتحار مرة أخري ... بات فؤاد وجده للصباح لاصتحابها للعرض علي الطبيب النفسي لاتخاذ القرار بدخولها قسم الامړاض النفسيه و العصبيه .
فؤاد جدوا اتفضل حضرتك انت ارجع البيت انت طول الليل مانمتش ولا اخت علاجك .
الجد متقلقش يابني أنا الحمدلله
كويس نطمن عليها ونرجع سوا البيت .
فؤاد ربنا ميحرمنيش منك ياجدوا لولاك مش عارف كان ممكن يحصل ايه .
الجد ربنا يباركلي فيك انت وبنات عمك وسيف ابن عمتك انتم سندي وفخري .
فؤاد ربنا ميحرمن منك ياجدوا .يرن الفون الخاص به ويبتسم زمورد ال بتتصل .
الجد رد عليها .
فؤاد صباح الجمال علي زموردة قلبي.
زمورد صباح الخير متصلتش عليا بالليل ولا صبحت عليا .
فؤاد حقك علي قلبي يا زموردة قلبي .
الطبيب فؤاد بيه لو سمحت لازم ننقل المدام القسم النفسي حالتها كل مادا ما بتذيد وبتدهور .
فؤاد وهويغلق الفون قبل أن يخبر زمورد ... شوف ال صح واعمله يادكتور .
الطبيب تمام كده حضرتك اتفضل انهي الاوراق .
انهي فؤاد الاوراق وتم نقل عنبر الي القسم النفسي وهي تهزي وتضحك بهستريا
مصطفي انتفض خوفا علي ابنه وحفيدته بعد ما قام بالاتصال بهم ولا يوجد رد. ... مصطفي وهو يمس علي قلبه والدموع تنهمر من عينيه وكاد أن أن يسقط أرضا لولا يد فؤاد .
فؤاد متقلقش ياجدوا أن شاء الله مفيش حاجه أنا هتصل علي سندس واطمن عليهم لو في حاجه اقدر الله حصلت كان جانا اتصال.
الجدوهو ينظر إلي فؤاد وعينيه ملائه بالدموع يارب يابني مشفش فيكم حاجه وحشه.
فؤادمتصلا علي سندس 
فؤاد الو ايوه ياسندس طمنيني عنكم عمي وزمزم أخبارهم ايه .
سندس في ايه يافؤاد الحمد لله بخير خدش بسيط في راس بابا وزمزم كدمات بسيطه بجسمها من انقلاب العربيه .
انهي فؤاد الكلام مع سندس وطمأن الجد .
الجد الحمد لله رب العالمين احمد واشكر فضلك يارب.
فؤاد وهو قلبه ېتمزق كان يتمني أن يكون كلام أمه غير صحيح وأنها لم تصيب عمي وعائلته بازي . .. الحمدلله ياجدوا يلا نروح نطمن عليهم وفي الطريق نعدي علي زمورد ومرات عمي ونروجعهم معانا .
الجدوهو مشفق علي حفيدة يلا يابني ربنا يريح بالك .
فؤاد محاولا رسم ابتسامه علي وجهه يارب ياجدوا.
سلم فؤاد علي عمه واطمن عليه وصعد إلي شقته رانيا نفسه علي السرير وهو ېصرخ ويبكي لعل البكاء يجلي ۏجع قلبه .
الاسطى
البارت السابع عشر 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
اذا كان الأمر بيدي لاخفيت إنهيار دموعي عن الجميع .
ولكن سحقا لتلك العين التي تفصح ما تخفيه القلوب.
أحدهم حطم قلبا واحړق عمرا وزرع خيبه ومضي .لن يحزنني
شيئا فكل ما بداخلي ماااااات .اه من قلب انكوي من القرب قبل البعد .
صباحا في بيت البيطار
استيقظ عادل بعد ليله مشحونه من الأحداث انتهت ببطله أحلامه المهلكه التي ألهبت مضجعه وارقت منامه واحيت بداخله شعور غريب عليه خليط من غيرة كلما تخيل أحد ممكن أن يراها غيرة ... وشوق يريد رؤيتها في كل وقت .. 
فاق أمير أثناء دخول أخته .
ياسمينا صباح الخير يادولا قوم بطل كسل فاضل ساعتين علي معاد الطيارة تقول هذا وتحاول أن ترفع المفرش من عليه .
عادلممسك المفرش انتي بتعملي ايه سيبي المفرش مكانه .
ياسمينا وهي تحاول نزع المفرش من عليه.
ياسمينا بحرج اسفه مكنتش بقصد .
عادل مفيش حاجه أخرجي عاوز اقوم اخد شور والحق 
اروح المصنع في أوراق مهمه لازم أخدها.
عملتيه فيه طول اليل وعند ما تخيل ما قد يحدث ذهب مسرعا للحمام
خرج عادل متوجه الى غرفه الجلوس ليجد والديه واخته منتظرينه للسلام عليه قبل أن يسافر.
الام مش هطفطر يا عادل قبل ما تسافر. عادل هفطر في الطيارة أن شاء الله في ورق مهم لازم اعدي علي المصنع اخده وانا في طريقي للمطار.
خرج احمد مسرعا لمصنع BR للسيارات .... ليري من اقلقت منامه واشعلت جسده ورفرف لها قلبه.
قبل وصوله المصنع اتصل علي رفعت .
عادل رفعت المتدربين وصلوا .
رفعت طيب قول صباح الخير الاول.
عادل اخلص يا زفت سالت سؤال ترد وانت ساكت .
رفعت هههههههههههه ايه أعم ارد وانا ساكت .
عادلابو تقل دمك ياشيخ انطق جم ولا لسه.
رفعت ايوة جم وشغالين مع العمال تحت إشراف المهندس علاء والمهندس محمد وانا بتبعهم .
مين المشرف على سندس نطق اسمها واشټعل جسدة مرة أخرج ... عادل في نفسه لا انا بقت حالتي صعبه لازم اشوف حل أنا اخاڤ اكون معاها بمكان واحد .
رفعت رحت فين يا بني بكلمك مش بترد عليه.
عادل أنا قربت علي المصنع اطلع المكتب
القي المهندسه دي جوة المكتب .
رفعت مبلاش ياعادل شيل البنت دي من دماغك .
عادل نفذ ال قلتلك عليه وانت ساكت .
ذهب رفعت الي المكان المخصص لسندس وهيام .
رفعت بشمهندسه سندسياريت تطلعي الإدارة فوق مكتب المدير العام لأمر هام.
سندسأنا ليه في حاجه حصلت.
رفعت من غير نقاش اتفضلي يا انسه نفذي المطلوب منك.
ذهبت سندس بعد ما عادلت من ملابسها وذهبت الي الإدارة بعد ما وصف لها رفعت مكان المكتب .
وصلت سندس امام المكتب وجدت السكرتيرة تشير لها بالدخول .
دقه الباب عدة مرات واتاها الرد بالدخول ... دخلت سندس الي الداخل وتركت الباب مفتوح.
عادل لوسمحتي اقفلي الباب المكتب أنا مش هكلكك هم كلمتين وبس هقلهملك وتمشي علي طول.
سندس وهم الكلمتين دول ما ينفعوش يتقالوا والباب مفتوح.
عادل قام من مكانه واتجهت ناحيه الباب واغلقه پعنف .
عا دل أنا لما أقول كلمه تسمع فهمه متفكريش كتير فهمه .
سندس پغضب لا مش فهمه انت مين عشان تقول فهمه ولا لا .
عادل أنا رئيس مجلس الإدارة. وجوزك المستقبلي أن شاء الله قال الأخيرة هامسا .
سندس طظ يا رئيس مجلس الإدارة مالكش انت تؤمرني كده انا كل ال بيني وبينك التدريب وبس لا ليك تؤمر ولا تتحكم.
عادل في نفسه قريب قوي أن شاء الله هأمر وهتحكم .
برحتي .
سندس ممكن اعرف حضرتك مستدعيني ليه ايه الأمر الخطېر ال معاليك طالباني عشانه.
عادل انتي ناسيه عملتي فيا ايه امبارح والبهدله ال بهدلتهالي .
سندس مستهزئه والله منقصتش لايد أو رجل شيفاك زي القرد واقف قدامي . 
عادل بنت انتي اتعدلي قرد أنا قرد .
سندس بنت لما تبتك.
عادل وهو يذهب في اتجاهها وممسك يبدها وباليد الأخري رفع نقابها ونزل علي فاق علي الم اسفل بطنه وضربه برأسها في أنفه ڼزف بالحال .وعضه بيده .
عادل ااه يخربيتك قضيتي علي مستقبلي يابت العضاضه والله ما انا سيبك لم يكمل كلمته وجد نفسه مرمي علي الارض وهي تقف تنظر له بستهزاء اتكلم علي قدك يا اسد ونظرت له من أعلي لاسفل وخرجت من غرفه المكتب .... ثم رجعت له مرة أخري وقالت أنا لسه مشفتش غليلي منك وامسكت دموعها علي عملتك السوده دي.
عادل وهو يقف معرفش أنا عملت كده ازاي بس انا كنت ھموت لو معملتش كده ....أنا أسف سندس انا مسافر إنجلترا كمان
ساعه أن شاء الله هرجع الخميس يوم الجمعه هطلب ايدك من والدك .... ممكن متزعليش مني والله عمري ما عملت كده بس حسيت انك بتاعتي ملكي أنا قلبي ا
تعلق بيكي بطريقه متعبه من اول ما انقذتيني من المۏت ..... ولما 
شفتك امبارح في البيت بلبسك كنت هجنن وانا بتخيل أن حد تاني ممكن يشوفك .
سندسكل ده مش يبرر ال عملته وانا مش
موفقه عليك.
خرج عادل مسرعا بسيارته للحاق بالطائرة 
أنا مش موفقه كم اخزنته كلماتها 
جاءت المضيفه تسأله هل يريدشي اوما لها بالرفض وأسند رأسه بيده وغاص في نوم عميق لم تخلوا أحلامه من أثر قبلتها.
عند فؤاد 
بات فؤاد ليلته وهو يبكي هما وحزنا علي ما قامت به والدته من جرائم بشعه بحق أعمامه واخرها محاوله قتل عمه وزمزم ابنته وما كانت تنويه لجده وعمته وابنتا عمه.
نام حزين القلب باكي العينين لم يأكل من ثلاث ايام .
نا م وحيدا يناجي ربه أن يهون عليه و يلهم الصبر
في شقه أمير مساءا 
الجد زمورد فؤاد ماتصلش بيكي
زمورد بصوت مخڼوق بتصل عليه مش بيرد من امبارح بتصل عليه جرس ومش بيرد.
أمير فؤاد ماله يابابا شكله مش طبيعي .
رقيه فؤاد لم يأتي للطعام من يومين.
الجد منتفضا أنا هروح اشوفه تعالي معايا يا زمورد
خرجوا متوجهين لشقه فؤاد خبط الجد علي الباب ورن الجرس ولا يوجد ايجابيه .
رنت زمورد علي الفون جرس وما فيش رد.
خبط الجد علي الباب فزعا صعد أمير وجد أباه يحاول كسر الباب قام بدفع الباب بكتفه أكثر من مرة انكسر الباب ودخلوا مسرعين الي غرفه النوم وجدوا فؤاد .
يتبع
الاسطى
البارت الثامن عشر 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
عند احمد البيطار 
صباحا في منزل البيطار
استيقظ احمد وصلي فرضه خرج احمد يجد ولديه واخته .
في غرفه الجلوس .
احمد صباح الخير عليكم.
الجميع صباح الخير.
احمد عادل سافر 
الام ايوة نزل من ساعه نسي ورق مهم في المصنع هيعدي ياخده ويطلع علي المطار.
احمد يوصل بالسلامه أن شاء الله.
الام امين يارب العالمين.
مروان هتروح المصنع ولا الورشه .
احمد هروح المصنع النهاردة اجازه الورشه.
ياسمينا ميدو ممكن تاخدني معاك مرة الورشه.
احمد تمام أن شاء الله بكرة هاخدك معايا.
احمد يلا سلام أنا همشي عندي اجتماع مهم في المصنع
الاب خدني معاك عاوز اتابع التطورات بالمباني الجديد .
احمد يلا بينا 
الام متتاخروش علي معاد الغداء عندنا ضيوف معزومين النهارده .
احمد أن شاء الله مش
هنتاخر بس مين الضيوف دول .
الاول عمتك هناء وبنتها يارا .
احمد اه عمتي وبنتها وياتري العزومه دي جت فجاءة ولا حضرتك ال عزمتيها.
الام فيك ايه عمتك وجايه تزور بيت اخوها ايه نقلها لا عشان الاستاذ احمد.
احمد لا تجي برحتها بس يكون في بال حضرتك أنا مش هجوز الا ال قلبي اختارها ياريت حضرتك متتعشميش في حاجه تانيه.

الاب بينا يا احمد مامتك ال في دماغها هتنفذه متتعبيش نفسك .
احمد نفسي اعرف بس انتم هتقتنعوا امته اني اتفطمت أنا مش صغير هتختارولي كل حاجه انا تعبت بجد خبرايه ياامي ليه مش مقتنعه اني لازم اختار شريكه حياتي.
الام انت حر في اختيارك علي العموم يارا متنفعكش دي لعادل .
احمد عادل هو عادل ينفع معاه ال حضرتك بتقوليه.
الام عادل عملي مش بتاع حب هيفكر كويس ويدرس الموضوع ولو لقاه مشروع ناجح هيوافق.
احمد مستعجلب من كلام الأم أنا همشي اتاخرت علي الاجتماع
عند فؤاد
دخل أمير وزمورد والجد وجدوا فؤاد نائم على فراشه قدمه علي الارض وباقي جسده علي السرير وحرارته مرتفعه جدا .. ولايشعر باي ڜئ.
زمورد پبكاء فؤاد مالك يا حبيبي فيك ايه .
الجد فؤاد فوق يابني عامل في نفسك ليه كده.
أمير وهو يضرب بيده علي خد فؤاد هاتي البرفيوم يا زمورد بسرعه .
زمورد اتفضل البرفيوم يابابا.
وضع أمير برفان علي يده وقربها من فؤاد .
فؤاد فاق قليلا وهو يهزي بكلمات غير مفهومة لايوجد غير الجد هو الذي فهمها.
أمير زمورد اتصلي بالاسعاف تنقل في المستشفي .
زمورد لا يابابا أنا اتصلت بزميل ليا في المشفي وهو في الطريق .
أنا هعمله كمدات
ميه بارده .
هو الافضل ندخله الحمام ونزل عليه الميه افضل .
الجد اسنده ياامير معايا ندخله الحمام .
أمير متحامل علي يده سند فؤاد مع والده وادخلها الحمام .
الجد زمورد تعالي ساعديني لفؤاد .
زمورد تنظر إلي امها .
الام اذهبي أنه زوجك .
خرج فؤاد
وجد الجد وعمه ورقيه ... روكه لو سمحتي ممكن تجيبي هدوم نشفه لزمورد الميه غرقتها معايا وممكن تاخد برد.
رقيه حاضر هنزل سريعا احضر الملابس .
خرجت رقيه وبعد قليل أحضرت لها ملابس ونقاب .
دخلت رقيه غرفت فؤاد وجدته انتهي من ارتداء ملابسه.
فؤاد نظر إلي رقيه وجدها تبتسم مدت يدها بالملابس لفؤاد ..
ادخلت رقيه الملابس ال زمورد وخرجت وجدت فؤاد نائم على الفراش .
الجد وهو يضحك انزلي ياحببتي أنا هقعد مع الواد ده .
عند احمد في المصنع..
ذهب احمد الي المكتب مع والده 
احمد اهلا ياعريس مبروك كلها كام يوم
وهتدخل القفص الذهبي.
رفعت هههههههههههه عقبالك يا برنس .
احمد قريب إن شاء الله هحصلك.
رفعت بجد لقيت نصك التاني .
احمد أن شاء الله تكون نصي الحلو .
رفعت أن شاء الله ياصحبي ربنا يوفقك وتكون نصك الحلو.
مروان اخبار الشغل ايه والمبني الجديد أخباره .
رفعت كل تمام وماشاء الله الشغل ماشي بوتيرة وسرعه البشمهندس احمد من وقت ما بدء في عرض الفكرة علي مجلس الإدارة ووقفوا والشغل ماشي اكس .
مروان تمام كده انا اتطمنت اني سايب رجاله يعتمد عليهم .
احمد ربنا يديمك فوق راسنا ياحج احنا من غير توجهات وارشداتك مكنتش وصلنا للوصلنالوا ده .
مروان شطرتكم واجتهاد كم هو ال وصلنا كلنا العالميه .
مروان وانت ياعريس اخبار الفرح كله تمام ولا حاجه نقصه .
رفعت الحمد لله كله تمام .
أحمد يابني مش المفروض تاخد إجازة تشوف ناقص حاجه في الشقه ولا العفش .
رفعت هههههههههههه كله تمام ست الكل والعروسه متكفلين بكل حاجه. من توضيب الشقه العفش لبدله الفرح.
احمد انت بقي عملت ايه في الجواز انت مشركتش بالفرح باي حاجه.
رفعت أنا داخل بمجهودي هههههههههههه هههههههههههه 
احمد ومروان هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه 
مروان ربنا يتمم لك بخير يا رب.
رفعت شاكرا يارب .
عند سندس خرجت من مكتب عادل ودخلت الحمام تبكي وټلعن نفسها علي ملابسها التي كانت ترتديها وأنها لم تتأكد من خروج هذا الشخص من المنزل بعد مده عادت سندس
وغسلت وشها من البكاء وعادت إلى التدريب مرة أخري 
هيام سندس مالك في ايه هو المدير كان طلبك ليه.
سندس ما فيش
عاوز احمد يسيب شغل الو رشه
هيام وبعدين حتعملي ايه .
سندس كده كده كلها كام يوم والشهر يخلص ... سندس متزكرة كلمات عادل خطرت لها فكرة ابتسمت وقررت تنفيذها .
ياتري هي ايه الفكرة
الأسطى
البارت التاسع عشر
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
عودة الي منزل فؤاد.
وجد الجد فؤاد صامت لايتحدث 
الجد فؤاد بكلمك مش بترد عليه 
فؤاد لا رد
الجد مالك مش بترد ليه .
ينظر إلي فؤاد وجد فؤاد مغمض العينين ووجه شاحب اللون.
الجد يضع يده علي مقدمه راس فؤاد وجد ها كالجمر المشتعل .
الجد كنت كويس ايه ال حصلك بس يابني .
الجد وهو يمسك تلفونه يرن علي زمورد .
زمورد بسرعه تعالي فؤاد تعبان قوي 
صعدت زمورد سريعا الي شقه فؤاد وجدت الجد يحاول آفاقه فؤاد .
زمور د ماله فؤاد ياجدوا كان كويس .
الجد معرفش مرة وحده سكت وجسمه سخن ڼار .
زمورد ممسكه الفون تتصل علي زميلها الطبيب .
زمورد ايوة يا دكتور سامي حضرتك اتاخرت ليه.
دكتور سامي أنا قدام البيت هطلع بالاسنسير الدور رقم كام 
زمورد الدور ٥ .
سامي تمام خلاص قربت من الدور .
زموردجرت فتحت الباب للدكتور سامي اتفضل يا دكتور .
الدكتور سامي شكرا يا دكتوره فين المړيض.
زمورد اتفضل جوه في الاوضه.
دخل الدكتور سامي اوضه فؤاد وقام بالكشف عليه .
فؤاد موجهة كلامه للجد .
سامي الاستاذ في الحاله دي من امته .
الجد من ساعتين كان سخن جدا وزمورد عملتله كمدات وبعدين اخد حمام بارد وفائق وكنا بنكلم وفجاءة سكت وجسمه بقي ڼار ووشه اصفر .
الدكتور سامي المړيض حرارته فوق ٤٠ وده خطړ جدا وكمان ضغطه واطي وباين عليه من فترة ما اكلش حاجه عنده ضعف شديد ... أنا هكتب شويه ادويه ياريت تجيلي بسرعه عشان فيها محلول لازم يتعلق ليه فورا قبل ما السكر يوطي اكتر من كده ويكون مريض سكر .
زمورد اخذت الرشته واتصلت علي صيدليه قريبه من البيت وطلبت الادويه المزكورة .
بعد قليل اتي أمير ورقيه 
أمير في ايه فؤاد ماله كنا سيبينه كويس .
زمورد معرفش يابابا هو تعب كده ليه وايه ال يخليه بالحاله دي .
دخل أمير عند والده والطبيب 
أمير السلام عليكم ورحمه الله اهلا بيك يا دكتور سامي.
سامي عليكم السلام ورحمه الله اهلا أمير بيه .
أمير أخبار فؤاد ايه وايه سبب ارتفاع الحرارة ده.
سامي من الكشف وكلام البيه ما فيش غير تفسير واحد أن الأستاذ بيمر بازمه نفسيه حاده .
الجد بس فؤاد قوي وبيتغلب علي مشكله .
سامي ده اكبر دليل أنه مر بازمه كبيرة فوق احتماله .
الجد بس كان بيضحك وبيكلم ومكنش ظاهر عليه .
سامي ده دليل أنه مر بازمه كبيرة وبيهرب من مواجهتها.
دخلت زمورد بالادويه وناولتها للدكتور سامي ...الذي أخذها وقام بتعليق المحلول الي يد فؤاد بعد اضافه له بعض الوصفات وحقن العبوة بها .
دكتور سامي المړيض عاوز متابعه المحلول هيخلص بعد ساعتين المفروض الحراره تتقاس بعده علي طول وكل ساعتين تتقاس واالحقن دي تتاخد كل ٨ سعات وان شاء
الله همر عليه الصبح تكون حرارته نزلت ونقيس السكر والضغط وياريت اول ما يفوئق سوائل ولا زم اكل وياريت لو شربه خضار .
أمير تمام كل ال حضرتك قلته هيتنفذ باذن الله .
انهي الطبيب الكشف وخرج وخرج معه أمير بتوصيله أمير وهو يضع ظرف صغير بيه مال في يد سامي .
سامي حضرتك بتهني كده يا أمير
بيه الدكتورة زمورد زميله واخت وأفضلها كتير .
أمير ده حقك يابني انت سبت عياد تك وجيت كتر خيرك .
سامي اومال احنا لا متنا ايه لو مكناش نهتم بالمړضي في أي وقت وأي مكان تحت اي ظرف يبال بقي أن المړيض يكون تبع زميله عزيزة زي الدكتورة زمورد 
أمير شكرا سامي وتوصيله لباب المصعد.
أ مير بابا عوز افهم ايه ال وصل فؤادللحاله دي.
عند سندس 
عادت سندس من التدريب وهي تفكر في خطه ټنتقم من عادل علي ما فعله برفعه نقابها وتقبيلها رغم عنها .
فكرت سندس جيدا وزاد أسرارها علي تنفيذ خطتها فور رجوعه من السفر.
سندس دخلت المنزل السلام عليكم ورحمه الله وينكم يا ال جبرتي أنا جيت نورت البيت.
بوسه بوسه قامت بغلق الانوار .... بوسه هههههههههههه نويك غطي علي الكهيبا .
سندس وهي غاضبه تذهب في اتجاه زر الكهرباء ماشي يا بوسه .
بوسه بهزي معاكي يا سندس مبهزريش يا سندسه.
سندس ثبتيني انتي علي العموم عوزاكي في مشورة تأديبه مهمه .
بوسه هههههههههههه مين ده ال عوزة تخطتيله .
سندس هحكيلك كل حاجه بس اخد شور واصلي و بعدين نقعد نخطط برحتنا.
سندس بعد ما دخلت غرفتها عادت للخلف بوسه امال قبيله الجبرتي فين.
بوسه فوق عند فؤاد اصبع تعبان قوي وزميود جلاله دكتوي سامي.
سندس تعالي معايا نطلع نطمن عليه وبعدين ابق اجي اغير واصلي.
بوسه يايا بينا بس انا مش عوزة اشوف ام ايبعه وأربعين عنبي بنت فتنه.
سندس ربنا يستر ومنقبلهاش.
صعدت سندس و بوسه الي شقه فؤاد دق جرس الباب فتحت رقيه .
سندس السلام عليكم ورحمه الله ماما فؤاد اخباروه ايه .
رقيه لسه مافيش وجدك زعلان كتير .
سندس ربنا يشفيه أبيه فؤاد بالرغم من عصبيته ال هو طيب وحنين جدا.
بوسه مامي هي فين طنط ام اربعه وايبعين.
رقيه وهي تنظر بوسه بسنت هذه غيبه عيب هكذا .
بوسه سوري مام مش هتكرر .
رقيه انتي كبرتي ولازم تحاسبي علي كلامك سوف تحاسبين .
بوسه سوري مش هكييها تاني.
دخلت بوسه وسندس الغرفه واطئنوا علي فؤاد والجد... واستاذنوا ونزلوا الي شقتهم للتخطيط لعادل والاڼتقام منه .
عند أميرة وسيف .
أميرة عمتوا بعد اذنك انا هاخد سيف ونرجع بيت بابا .
ليله ترجعي بيت ابوكي ليه ما هنا بيتك كمان وبيت ابنك .
أميرة لو سمحتي ياعمتي ده مش بيتي ده كان بيتي لما كنت عايشه فيه زمان قبل ال حصل .
ليله يابنتي دي كانت غلطه وكارم
ندم عليها انتي عارفه الظروف ال كان بيمر فيها انتي كنت طول الوقت قعده بسيف في المستشفي وبترفضي تجي البيت حتي الدكتورة كانوا بيقولك يكمل علاجه في البيت وانتي كنتي بترفصي .
نسيتي انك زوجه وعليكي التزمات لبيتك وجوزك.
أميرة وهو ليه يا عمتوا ما قدرش أن ابني كان تعبان وأنه ابننا الوحيد ومعتش هقدر اخلف تاني كل ال كنت فيه ده كان من خۏفي ان ابني وحيدي يحصله حاجه كنت بمۏت في اليوم ألف مرة وانا سيفه ابني بين الحياة والمۏت .
ليله الحمد لله ربنا شفاه وخد بيده وخف بس برده نسبتي كل حقوق زوجك عليكي نسيتي أنه شاب ومحتاج
زوجه تعفه .
أميرة عمتو حضرتك ليه بتقولي الكلام ده دلوقتي فات سنين كتير ليه بعد ١٥ سنه بتعديه .
ليله عشانكم انت. الاتنين هو اتحرم من مراته حبيته وابنه اتحرم منه .
أميرة أنا محرمتوش من ابنه كل شهر كان سيف بيجي عندك وبيشوفه وبيبات معاه يوم واتنين.
ليله ودي بزمتك تبقي عيشه حتي الولد فضل مشتت بنكم انتي ناسيه اهم حاجه الاستقرار النفسي لسيف سيف طلع مهزوز بېخاف من كل حاجه علطول انتي بتعنفيه لأقل سبب بطلعي زعلك من كارم فيه لانه شبه ابوة جدا حتي نفس سنه كارم اتعلق بيكي في نفس سن سيف وصمم علي الجواز منك وانتي لسه عندك ١٧ سنه عمري ما هنسي يوم ما جه وقالي أنه بيحبك ومش قادر على بعدك وأنه بيحلم بكي مراته وأنه معتش قادر علي بعدك فكرة لما جيت اخطبك من اخويا قلتي ايه وخواتك مكنوش راضين يجوزوكي صغيرة .

قاتلهم أنا بحب كارم وموفقة علي الجواز ومش هقصر في دراستي.
فكرة كمان فرحتكم ببعض وحبكم لبعض حتي صبر كارم أنه ميقربلكيش اول جوزكم بالرغم أنه كان ببتعب كتير وانتي نفسك كان بيصعب عليكي تعبه وتحمله علي نفسه كنتي بتنامي معايا في اوضه نومي وهو يا قلبي كان بينام في اوضه لوحده عشان بېخاف أنه يازيكي وانتي لسه صغيرة .
فكرة اول ماتم جوزكم وفرحتكم خلاص نسيتي كل ده نسيتي حبك وتعبكم خمس سنين لحدمخلصتم الجامعه وصبركم علي موضوع الولاد لحد ربنا ما كرمكم بسيف .
أميرة لا ياعمتو مانيتش وبرده مانستش اليوم ال هاني فيه وخاني لا ياعمتوا منستش ومش هنسي .
سيف لا لازم تنسي ياامي الحصل لأن أنا زمان مكنتش اعرف السبب كنت بستغرب بابا كل ما
اخدتيه بزنب أمه. 
سيف لازم تنسي وتعيشي ال فاتكم عاوز احس اني عايش مع عائله تحبني وتخاف عليا.
وعشان تتأكدي اسمع بنفسك التسجيل ده....وبعدين قرري واحكمي بالعدل .
يتبع
استغفروا لعلها تكون ساعه إيجابه
اسفه على التاخير.
الأسطى
البارت العشر ين الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
الخطه بقلمي مني عبدالعزيز 
عوده الي بوسه وسندس.
انتهت سندس من حمامها وصلت فرضها وخرجت باسدال الصلاة . نظرة لها بوسه وهي ترفع جانب فمها ورفع أحدي حاجبها من امته تلبسي كده .
سندس _ ده هيكون الزي الرسمي ليا في البيت .
بوسه _نعم انتي ناسيه أن يوم الخميس هتعلميني انت وزمزم اليقص احنا هنخوم ويايه .
سندس _ بعد التدريب كل خميس ولسه عوزة ايه تاني بقالنا شهرين بنعلمك لا كده كتير يا بوسه .
بوسه ماليش فيه أنا بكون مبسوطه قوي وانتم بتيقصوا وخصوصي انتي عيكي شويه هيكات يهبيوا.
سندس_سيبك انتي نخلص الخطه بتعتنا وبعدين نشوف موالت الرقص دي بعدين ..استني عندك انتي اختيني في دوكه ايه ياماما انتي ناسيه الخميس ده هتسمعي جزئين .
بوسه _ هفظه وياهي مامي يجعتيي و عطتني اكسلانت وخمسه بوسه وثري شوكلات .
سندس_اه ثري شوكلات مفروض بقي ال حفظتك وتعبت معاكي ليها وان شوكلات صح ولا ايه.
بوسه_هو المفيوض يها وأن ونص بس بقي نعمي ايه اتنسفت بعد فمتو ثانيه ما أختهم هههههههههههه
سندس_مفجوعه هانم ال يشوفك وانتي بتكلي ما يشفش حجمك ووزنك هههههههههههه انتي بتاكلي قدنا كلنا .
بوسه همسه وهميسه في عنيكي وانا بقوي مايي هفتانه إيماي دوي .
سندس هههههههههههه هههههههههههه هفتانه امال زمزم ايه .
بوسه _زمزم عود فرنساوي... وانتي كيفي وزمورد كوكتيل.
سندس _أنا جعت عوزة اكل حاجه حرشه ايه رايك ننتقم النهاردة ونعمل شويه تشكلا ت .
بوسه لا بياش النهايده خيها الجمعه عشان نعرف نخطط ونيسم خطه الاڼتقام .
سندس_عندك حق يلا ناكل اكل روكه ال الواحد بيجوع وهو بياكله هههههههههههه .
بوسه_ هههههههههههه هههههههههههه اه لو سمعتك هتعميك شويمه هههههههههههه.
سندس _ربنا يجعل كلمنا خفيف عليها .
بوسه_يايا احكيي.
سندس_هايا وزيري دبرني عوزة خطه ماتخرش الميه نجيبه علي ملا وشه يتمرمت بمزاجه في الورشه.
بوسه وهي تمسك اسفل وجهها واليد الأخري خلف ظهرها وتجوب الغرفه ذهابا وإيابا بحركات تمثيليه مضحكه .
بوسه اممم لا مش مقنعه .... طب دي ممكن لا مش مقنعه ...
بوسه يقتها يقتها هي دي ياسيام عيكي يابوسه ياام ديماغ ايماظ.
قصه بوسه تفاصيل الخطه الي سندس.
سندس طيب ياأم العريف هتتنفذ الزاي دي عوزه ترتيبات وكمان احمد إخوة هنقنعه بالكلام ده ازاي.
بوسه ده كلام كبي عيكي يا ما تكبير ابق اعيفهولك .
المشكيه هنجيب مين ينفذ باقي الخطه.
بوسه _ معاوده التفكير. أدهم لا
خفيف ومن اول بوكس هيعتيف .باسل متهوي وبيهب علي نفسه .
ايوة مافيش غيه هو بحيوته وشخصيته وهيبته ياسيام .
نهحضر فديوهاته ونشوف هيوافق ولا لا.
بوسه ممسكه الفون وتتصل بشخص مرة اثنان ثلاثة لحد خمس مكالمات لم يتم الرد عليها.
بوسه _أنا عميت ال عيي ام نشوف شعبنا بقي بطبعه مهدش بيكويها بساهي نيههه نهييها.
امسكت الفون بحثت عن شي وقامت بإرساله للشخص المطلوب ماهي الا ثواني .
بوسه _وهي تعد علي صوابه يدها وان توو ولم تكمل العد فقد جاءها الاتصال فور ارسال الرساله.
بوسه_ اهيا اهيا ح ضابط شيف اصوي كنت عي بايي من ثواني بس غيبه يعني اتصايك بالوقت ده.
شريف_ بوسه الغاليه وحشاني كتير يا كبير والله ولا ليكي عليا يامين كنت لسه هرن عليكي اصل كنت في اجتماع مهم مع رئيس المباحث .
بوسه_يائيس مباحث يائيس المباحث ولا وهي تغمز بعيونها ولا يائس المباحث ال خياك تيحوي مباهث الآداب بعد مكنت ضابط قد الدنيا في المخديات. 
شريف_انتي ال فهمني ياكبير هو ده بالضبط .
بوسه _طيب علي العموم انا عوزاك معايا اسبوع وبس لااكتي ولا اقلل بس ايه عوزاك تكي علي سنجكه عشيه كي يوم هبشتكنات وافيام وتسبيه وهيام وصفاء وابتسام .
شريف _ليه كل ده أن شاء الله .
بوسه _هتشتغي مشعيياتي .
شريف_بقي أنا الضابط شريف قد الدنيا رائد في مباحث الآداب قد الدنيا اشتغل مشعلاتي لا يمكن يحصل ابدا اااااا .
بوسه_هيحصي ويا الفديوا ييوح لابتسامة وصفاء وهناء ويانه وحنين وتسنيم وغديي وعائشه وجيجي وما ادراك ما جيجي .... ويسته
طويه عيضه.
شريف _حسبي الله ونعم الوكيل القوي عليه ال أقوي منه.
بوسه_عندك حق ايه يايك تبعته لايائس المباحث الكديد الا هو اسمه ايه.
شريف_ هههههههههههه حرام عليكي يا بوسه انتي شخرمتيني خالص احنا مش بنا اتفاق معتش فديوهات .
بوسه وياهي إنا مكنش في ضميي اخيجهم بس بقي تقوي ايه لشوسه اياه يخيب بيته دائما مجيجيني للفيديوهات اصيي خيقي ضيق ميدتش عيطوي شوشه وحده راح مخيج فديوا ده. بس اوعدك المهمه تخيص الفديوا ده يتمسح زي غيه .
شريف _ لا نتفق علي مايه بيضه الفلاشه كامله تتسلم يد بيد كان يوم مهبب يوم مقلتلك الورشه امان اتبيها امان الامان يابوسه.
بوسه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه فعيا امان الامان هد يدي معاد لخطبته وصهبته في يوم واحد وفين في ويشه مكانيكا . هههههههههههه لا ومش اي ويشه دي ويشه الاسطي بندق ومديتها الاسطي بوسه هههههههههههه.
شريف _ بتنهيده وغيظ تمام يا سطي تحبي نبداء من امته بعدبكره .
بوسه ياء بكيه ميه ميه تكي ايه مز اخي حاجه فهيمني طبعا.
شريف _هو في حد فهمك قدي.
بوسه خيي قيبك ابيض يا شيف هههههههههههه وياهي كانت كميله الا كان اسمها ايه هههههههههههه هههههههههههه.
شريف_وهو يسب بوسه ويود
أن ېخنقها بيده مش فاكر بابوسه ويلا بقي سلام وعلي موعدنا اوك .
بوسه باااااااااي يا شيي.
أغلقت بوسه الفون وهي تضحك هههههههههههه هههههههههههه وياهي أنا مفيوض يشغيوني في المخبيات ويا يائس محكمه هكيب جيته للمتهمين هههيهاااااا.
بوسه_بوسه تأديب وإصلاح وتهذيب.
سندس_وهي تشكر ربها وتحمده أنها لم تقل البوسه علي أمر قبله عادل لها .
سندس الف حمد وشكر ليك يارب.... ده شريف الخطيب معتقدتهوش العبد لله هتعمل فيه ايه الحمدلله اني مسكت لسانه علي أخر لحظه.
بوسه_سندس جه معاد اصعب حاجه خيكي ميكزه معايا .
سندس_كلي اذان صاغية ياكبير.
بوسه بغرور وانفها مرفوع من غي بوس الايدين ياسندي متهيجنيش تقول هذا وهي تمد يدها أمام سندس.
سندس_ودي تجي ياكبير أنا هبوس دماغك المتكلفه دي بس هو انتي مختيش من العرق الألماني غير تفكير هتلر . هههههههههههه
بوسه هتيي مين ياماما هتيي لو عايش كان خدني المستشاي الهيبي ليه وبعون الله كنت خاليته فاز بالهرب العالميه الخامسه .
سندس_وهذا اقرار مني بذالك.
بوسه سيبك انتي بس خلينا في الخطه.
سندس اشرحي الخطوات.
نسيب بوسه وسندس يخططوا ونروح لعادل في انجلترا.
الاسطى
البارت الواحد و العشرون.
عند فؤاد .
ظل فؤاد طول الليل نائم وبجوارة جده وزمورد التي لم تغفو نهائيا متابعه لتعليمات الطبيب فاق فؤاد وجد الجد يغفوا علي كرسي بجوار ه وزمورد تجلس بجوارةوعلي السرير تعد حقنه لحقنه بها .
فؤاد زموردة قلبي .
زمورد مبتسمه حمدالله على السلامه يا قلب وعمر زموردة
فؤاد هو ايه ال حصل .
زمورد اهمالك يا استاذ مش بتاكل وناسي نفسك خالص .
فؤاد زمورد قربي كده .
خرجت زمورد تجري خارج الغرفه خجله جدا من جدها.
الجد أنا وفيت بوعدي وبيتهالك اهو فين بقي الحفيد غمزا .
فؤاد هههههههههههه شمتان انت صح .
الجدكنت متعشم في حفيد بس للاسف حضرتك نمت زي الجردل.
فؤاد هههههههههههه طيب ما تنادي زمورد وانزل انت ارتاح وليك عليا الحفيد بعد تسع شهور.
الجد هههههههههههه لا انسي ياعم عمك أمير نائم في الهول هنعمل فيه ايه .
فؤاد جدوا لو سمحت ياريت تنادي عموا أمير .
الجدبعد الفطار هنقعد كلنا سوا ونتفق علي معاد الفرح.
فؤادبعد اذنك ياجدوا ناديلي عموا .
الجد بلاش يافؤاد.
فؤاد مش هرتاح ال بكده ياجدوا بعد اذنك عوزة لوحده.
خرج الجد وايقظ أمير وأخبره بما طلبه فؤاد.
أمير صباح الخير يا فؤش حمدالله على سلامتك ياابن الغالي.
فؤاد الله يسلمك يا عمي.
أمير جدك قالي انك عاوز تكلم معايا .
فؤاد حكي جزء من قصه عنبر وأنها السبب في حاډث وقوع رقيه وحرمانها من الإنجاب ومۏت ابنها وأنها السبب في حادثته الأخيرة هو وزمزم . واخفي عنه حاډثه الورشه وتخطيتها لازيه سندس.
فؤاد عمي أنا عارف اني نزلت من عينك بس اقسم بالله معرفتش الحقيقه ال من كام يوم ومعرفتش بالحاډثة ال امبارح قبل ما اتعب مقدرتش اتحمل الصدمه .. وانا بحلك من اي وعود ولو حابب اني أطلق زمورد مش هرفض لك طلب بس وقتها هتكون حكمت عليا بالمۏت.
فؤاد ليه ساكت ياعمي .
أمير وهو يقترب من فؤاد ضامم فؤاد اليه ويرتب علي كتفيه انت راجل يافؤاد وكبرت اوي اوي في نظري ..واحد غيرك مكنش قال الكلام ده.
فؤاد باكيا في احضان عمه واللهي ياعموا بمۏت في اليوم ألف مرة من وقت معرفت الحقيقه ولولا ده كان اتفائق مع الدخليه والانتربول كنت قولتلك واخدت حقك من الست دي
بايدك قطعه أمير.
يلا طيب شد حيلك عشان الفرح اخر الشهر يعني كمان خمس أيام خف بسرعه ال اغير رايي.
فؤاد أنا خفيت وبقيت زي الفل .
أمير هههههههههههه لو اعرف انك
هتخف بسرعه كده كنت قلتلك من بدري .
خرج فؤاد وأمير وجد الجد يجلس علي سجادة الصلاة داعيا .
اخبرا فؤاد وأمير الجد بمعاد الفرح وقام الجد حاضننا أمير 

طول عمرك حقاني
يا بني ربنا يباركلي فيك.
أمير فؤاد ابني مش ابن اخويا مدحت كان صحبي الوحيد من بعده معرفتش أصاحب غيرة .
أمير وفؤاد عوض ربنا ليا بعد مدحت هو ابني وجوز بنتي .
الجد يلا ننزل نفطر ونقول للكل علي معاد الفرح.
بوسه سندس ودي تلفون بابا مكانه قبل ما ينزل من عند فؤاد.
سندس طب افرضي عادل رن تاني وكلم بابا من ورانا .
بوسه عميت حسابي وعميت رقم أمير هظي . .. وبعد ين بعد الرساله ال انتي كتبتيها مش هيفكر كويس هيجي علي الورشه علطول.
سندس بس شريف هنعمل معاه ايه انتي عارفه شريف الخطيب مش سهل .
بوسه متخليش هو صحيح قموي ودمه خفيف بس عادل موز اخر حاجه ويستاهل ال هيتعمل فيه هههههههههههه.
سندس هههههههههههه هامسه ايوه يستاهل المغرور بتاع البوس المتحرش .
بوسه الخۏف بس شريف يحبك ويطيب يجوزك بجد .
سندسايه ربنا يستر لا انا عوزة أادب عادل اه بس مجوزش غيرة.
بوسه هههههههههههه دانتي وقعه بقي .
سندس وقعه ايه ياعبيط ده احسن من شريف ال كل يوم مع وحده .
بوسه بعدم اقتناع ممكن برده .
نذهب لاحمد البيطار وهو يكلم عا دل .
أحمد ايوة يا عادل وصلت للأستاذ أمير .
عادلايوة كتبت له رساله ورد عليها ... أن شاء الله يوم الجمعه معزوم عنده علي العشا وهحدد معاه معاد نزرهم فيه أنا وأنت وباقي العيله.
عادل احمد أنا حجزت في طيارة الفجر توصل علي٨ مصر عاوز عربيتي تكون جاهزة قدام المطار ..... وقبل ما انسي بلاش الورشه اليومين دول ضروري محتاجك في الشركه والمصنع اطلب من بوسه إجازة وعوضها مرة تانيه.
احمد متقلقش أنا هكلمها بس كده فضلك ساعه علي معاد الطيارة ...جهز حجتك وانا هجبلك العربيه بنفسي .
عادللا ارتاح انت ونام كويس انت ما نمتش طول الليل ابعتها مع سمير السوائق.
احمدتمام يابوس تؤمر انت وبس .
عادل ...يلا سلام لازم اقفل يدوب أخد شور واجهز نفسي واطلع على المطار.
اغلق عادل الهاتف وتوجه الي الحمام ليأخذ شور سريعا ليصلي فرضه ... عادل متزكرا نص رساله أمير. السلام عليكم يا بشمهندس عادل خير يابني ايه الحاجه المهمه قوي كده مخليك بعتلي الرسائل دي كلها .
عادل امير بيه اسف جدا هو المفروض الكلام ده ميتقلش في التلفون ولا رسايل بس انا مضطر .. بعد اذن حضرتك عاوز أخطب بنت حضرتك الانسه سندس.
أميروالله يابني مش عارف اقولك ايه بس انت اتاخرت سندس واختها اتقدملهم عرسين النهارده وسندس طلبت وقت تفكر وكمان اشترطت أن ال عاوز يرتبط بيها لازم يشتغل معاها بالورشه لمده عشان تقدر تدرس أخلاقه بطريقتها ...ومن بكرة هينزل شريف الخطيب وهيشتغل معاها.
عادل.. أمير بيه لو سمحت أنا كمان هنزل الورشه وهشتغل فيها بعد اذنك تعرف الانسه سندس بكده وان حضرتك
موافق علي الشغل.
أمير برحتك يا ابني أنا عن نفسي اتمناك انت لبنتي بس ده حياتها ال هتختارة بنكم هو ال هوافق عليه.
عادل اوعدك أن شاء الله هكون أنا الزوج ال هتختارة .
عادل وهو يفكر بسندس واشتعال جسده واحمرار عيونه من الڠضب بمجرد أنه تخيل أحد غيرة يتزوجها .
عادل يومك مش فايت ياسندس بقي مجنناني معاكي طول الليل مش عارف انام عشر دقايق علي بعض من غير ما تنطلي في الحلم وعوزة تجوزي غيري أن شاء الله هيكون أخر يوم في عمرك وعمرة.
عادلمتزكر أمر قام باتصال تلفوني 
عادلأحمد لحقت تنام عاوز تلفون سندس باي طريقه.
احمد معرفش ليها تلفون معايا تليفون بوسه.
عادل ابعتهولي في رساله.
ثواني واتت رساله علي فون عادل فتحها وكتب رقم بوسه وقام بالاتصال بالرقم بعد قليل جاءه الرد.
بوسه ايو السيام عيكم ويحميت الله وبركاته.
عادل وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .
انسه بوسه معايا 
بوسه ايوه. أنا.
عادل لوسمحتي ممكن اكلم الانسه سندس أنا عادل البيطار.
بوسه وهي تشير إلى سندس تقول في واحد بيقول عوز يكلمك اسمه عادل البيطار
سندس اعمل ايه هو أجنن اذاي يتصل .
بوسه وهي تهمس في أذنها دي احسن حاجه عشان يقتنع انك ممكن توفيق علي العريس.
بوسه مدعيه النوم ثواني ياشيف أنا صحيت سندس وهتكيمك.
سندسبنوم السلام عليكم ورحمه الله في ايه يا استاذ شريف في حد بيتصل في الوقت ده.
عادلأنا مش زفت ده انا عاوز اعرف ازاي تقبل بالاسمه شريف ده مش قيالك أنا هتقدم الجمعه .
سندسوقلبها يقفز من الخۏف من طريقه كلامه وعصبيته الظاهرة في صوته الحاد.
سندس هو في ايه سكتناله دخل بحمارة... والله أنا حرة اوافق أرفض ملكش فيه.
عادلسندس متجننيش قولتلك محدش هيجوزك غيري أن شاء الله ده لو حصلت اخطفك هخطفك ولا تكوني لغيري .
سندسټخطف مين ياعم فوئ وعلي العموم دي فترة اختبار أنا موفقتش وقلي انت عرفت منين
حكايه العريس ده انت مرقبني .
عادل تقولي ايه بقي النفس ال بيخرج منك أنا مراقبه وتعملي حسابك أن شاء الله أنا نزل كمان ساعتين هكون في مصر وهاجي علي الورشه اياكي ثم اياكي القيكي بتكلمي ال زفت ال متقدملك ده اقسم بالله ما هيكفيني روحه .
سندس انت مچنون أنا اكلم ال أنا عوزاه برحتي وكمان ده في حكم خطيبي. أكلمه زي ماانا عوزة .
عادلمتختبريش صبري يا سندس انتي متعرفيش مجرد تفكير بس أنه اتقدملك ڼار جوايا قيده ازاي فتخيلي بقي أنا ممكن اعمل ايه لو شفتك بتكلميه .
سندسوالله هي فترة اختبار نجح فيها ولم تكمل من صړيخ عادل عليها أن تصمت .
عادل انطقيها كده ويكون اخر يوم في عمرك انتي مراتي أنا فهمه ولا لا.
سندس لا مش فهمه وأغلقت الهاتف في وجهه.
بوسه يخيبته ده طلع مچنون أنا اخاڤ
يعمي حاجه في شيف.
سندس خاېفه علي شريف ومش خاېفه عليا ده مچنون اساليني أنا .
بعد قليل من الكلام وترتيبات استكمال الخطه الاستراتيجيه لتأديب عادل نامتا من التعب.
ياتري عرفتوا الخطه !
هل بوسه هتقدر توقع عادل وتعمله فديوهات .
عادل وسندس وحكايه توم وجيري 
زمزم وأحمد هيتقبلوا ازاي وهل هو هتوافق علي جوزها منه ولا لا
الاسطى
البارت الثاني والعشرون
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه بقلمي مني عبدالعزيز 
عند احمد البيطار 
استيقظ احمد من نومه وادي فرضه وفي نيته القدوم علي عمل مهم اليوم خطوه جريئه يتقربه من حبيبته التي استحوزت عليه وبعدها.
ابدا ثيابه ووضع عطرة المفضل وتوجه الي غرفه المعيشه حيث يجلس والديه وشقيقته .
احمد صباح الخير.
الجميع صباح الخير.
احمد عادل هيرجع النهارده بعد كام ساعه.
الاب يرجع بالسلامه بس مش كان هيرجع في طيارة ٩ باليل.
احمد غير رأيه حب يكون مع رفعت من بدري.
الام كويس انك قولتلي اتصل بعمتك تجي هي وبنتها علي الغدي.
احمد ريح حضرتك من الغدي عادل هيطلع علي الشركه هيخلص حجات كتير وهيرجع علي باليل.
ياسمينا ميدوا هتروح الورشه تخدني معاك .
احمد سوري ياسمنتي أنا عندي شغل مهم بالمصنع اوعدك كام يوم وهخدك معايا.
بعد وقت تناول الفطار وودع أهله عازما علي تنفيذمانوي عليه 
عند عادل
وصل عادل المطار وبعد قليل انتهي من اجراءته حمل حقيبته وخرج وجد سيارته أمام المطار وبها السائق اخرج نقود من جيبه واعطاها له .
عادل سمير خد تاكسي وارجع الشركه عندي مشوار مهم .
سمير تحت امرك يا باشا.
ذهب عادل بالسيارة مسرعا متجها إلى ورشه الاسطي بندق. 
في الورشه .
نزلت سندس و بوسه الورشه قامتا بفتحها وترتيب اغراضها دخلت سندس مكان السيارات رفعت غطاء واتجهت الي سمسمه سيارتها المفضله وجدت المقعد الخلفي مشقوق وطبقات الاسفنج بالخارج شهقه قويه خرجت من سندس تلها سيل من الدموع وصرخه عاليه باسم بوسه .
دخلت بوسه سريعا وجدت سندس مڼهارة من البكاء وممسكه بصورة عمها خالد تشكي له ما حدث لعربته المفضله سمسمه .
بوسه مايك يابندق في ايه أشارت سندس علي العربه مين ال عمل ده بالعربيه .
بوسه شاهقه يالهوي ايه ده من قدر يعمل كده . بسيعه نشوف الكاميات .
قامت سندس سريعا باتجاه مكتبها الخاص لفتح كاميرات المراقبة في الورشه لم تجد أي من التسجيلات لليومين الماضيين ...سندس الشرائط متفرغه اكيد ال عمل كده بالعربيه فرغ الكاميرات.
بوسه استني في كاميرا الباب الخلفي الورشه يسه ميجعنهاش 
سندس نفس الشي متفرغ غريبه جدا محدش يعرف مكان الكاميرات غيري انا وجدوا .
اخرجت سندس فونها وأجرت اتصال.
سندس الو جدوا حضرتك عرفت ال حصل بالورشه.
الجد متلجلجا حصل ايه ممم عرفش .
سندس في حد دخل الورشه فرغ الكاميرات وشاقق الكنبه الخلفيه للسمسمه .
الجد متنهدا اه افتكرت سمسمه ايوة دوه صاحبها الاصلي كان بيخرج ال ليه منها والحمدلله انقبض عليه هو وال معاه 
خطه خروج سمسمه ودوغ ٢ جابت فائدة .
سندس ليه مقلتليش ياجدوا كنت ابق معاك.
الجد خفت عليكي يا حبيبتي الحمد لله فؤاد كان معايا وقبض على العصابه كلها.
سندس الحمد لله اسفه يا جدوا صحيتك من النوم بدري .
الجد لا ياحببتي أنا صاحي
بس ياريت تطلعي علي الفطار في حاجه مهمه لازم الكل يعرفها.
سندس حاضر حنظبط الشغل وادي التعليمات للعمال والمهندسين وهنطلع علطول.
الجد...تمام ربنا معاكي .
انتهت سندس وبوسه من إعداد كل ما تلزمه خطتهم لبدايه ترويض عادل.
بعد قليل وصل شريف الخطيب الورشه وهو في قمه أناقته نزل من سيارته أمام الورشه في نفس توقيت وصول عادل البيطار..
دخل شريف الورشه نظر داخلها وجد بوسه وسندس بجوار أحدي السيارات ذهب إليهم.
شريف السلام عليكم ال بيطار .
سندس بوسه عليكم السلام ح ظابط.
شريف لزمتها ايه بقي ظابط مدام في ح.
بوسه هههههههههههه هههههههههههه زعيتك قوي ح ظابط . طيب ح الضابط ح الظابط شيف.
شريف مردودالك يابسبوسه بالمكسرات انتي.
بوسه وهي تنظر باتجاه الباب الامامي الورشه تجد شخص يتقدم باتجاههم جسم رياضي عضلات يده بارزه عيوني حاده لحيه منمقه وشم علي زراعة طويل القامه ينظر باتجاه سندس رفع نظارته
لاعلي رأسه .
بوسه يايهوي ياسندس ايه المز ده داهياكل الود شيف بصي علي وشه بيطق شيايي .
سندس لاول مره تنظر إلى أحد بهذة الطريق إلا أنه عليه هيبه ووقار ومشيئته الرزينه تاهت سندس في عينيه وعضلاته وجمال لحيته المنمقه 
عادل السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
الټفت إليه شريف وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
سندس وبوسه وهن يتبادلون النظر بين شريف وعادل.
شريف جسم رياضي عضلات بارزه عيون خضراء شعر بني شارب بني طويل .
قطع الصمت شريف اهلا بحضرتك ممكن نتعرف سبب
الزيارة علي الصبح كده عربيتك فيها مشكله .
عادل مهندس عادل البيطار مدير المهندسه سندس ومعايا معاد معاها اظن أمير بيه بلغ حضرتك بيه.
سندس وهي تبلع ريقها بصعوبه ايوة حضرتك تقدر تبدء من امته .
عادل من النهاردة عادي بس لو سمحتي في كلمتين عاوز اقلهملك علي انفراد ياريت ندخل المكتب.
أشارت سندس له باتجاه المكتب وذهبت معه اليه

شريف هو ده الضحيه يا ست بوسه ..
بوسه وهي في عالم تاني تبحث بمخها عن طريقه توقعه بها ليكون خاتم باصبعها.
شريف بوسه مالك يابسبوسه .
بوسه وايهي ال خياك ضابط ظيمك انت اخيك غفير دا يك علي ياي جدو مصطفي وجدوا سعيد .
شريف غفير درك ما عسكري نص الليل احسن ولا السويش عطيه .
بوسه ضاحكه هههههههههههه لا انت شكلك حلو وعسول وعندك غمزاتين عسيات وسعي اصفر وعنين خضيه ام الشويش عطيه كان اسماي ومبعجي وبكيش .
شريف دانتي بتعكسيني بقي علي العموم متشكر يابوسه كلامك ده فرق معايا .
بوسه ليفه من بوحك المعدنيه هههههههههههه.
شريف يلا يا اخرت صبري نشوف اخرتها معاكم انتي واختك لولا بس انتو بنات ابن خالتي واخويا كنت ما وفقتش علي العبه دي اصلا.
بوسه هيك هيك قال ابن خالتك واخوك دا لولا فديوا يائيس المباحث فكيه مكنتش جيت.
شريف خاليني عايش الدور يابسبسه دا انا في مقام عمك
برده .
بوسه خلاص عفونا عنك .
شريف متشكر يابسبسه متجيبي بوسه.
بوسه وهي تجري يخيبتك وبيت البوس مش بتهيم .
شريف يجري ورائها هتتباسي يعني هتتباسي.
عند سندس وعادل .
د خل عادل وورائه سندس التي تركت الباب مفتوح .
وقفت سندس بجوار المكتب اتفضل قول الكلمتين مش فاضيه عندي تدريب .
عادل اتجه ناحيه الباب وأغلقت وتوجه الي سندس غاضبا أنا أقيلك ايه هه مش بتسمعي الكلام ليه .
سندس انت بتكلمني كده ازاي وهو ايه الكلام ال قلته بالضبط .
عادل وهو يتجه لها لا يفصله عنها إلا بضع سنتيمترات .
مش قيلك اياكي ثم اياكي تقفي مع الزفت ال برة ولا تتكلمي معاه لا دا انتي كمان وقفه تضحكي عادي معاه .
سندس نعم بإمارة ايه أن شاء الله اسمع كلامك وشفتني بضحك ازاي بقي وانا لبسه النقاب.
عادل بإمارة ايه بإمارة انك هتكوني مراتي وشفتك ازاي عيونك لما بتضحكي بيضحكوا هم كمان واتجه ناحيتها جازبها اليه وكاشف عن وجهها وهو ممسك يدها وفي اقل من الثانيه كان منقض عليها 
عادل مۏتي علي ايدك وفقي يابنت الناس علي الجواز انامش ضامن نفسي المرة الجايه هيحصل ايه انتي بقيتي ادمان .
سندس انت لو اخر راجل بالدنيا بردة مش موافق .
عادل بس بقي هم يومين وتديني الرد يوم ودقيقه هتكوني مراتي شرعا مفهوم 
سندس لا بقي انت مچنون رسمي .
عادل أنا كنت اعقل انسان في العالم ..من وقت ما عرفتك وانا بقيت مچنون سندس ارحميني ووفقي وانا مستعد علي كل طلباتك بس وفقي أننا تجوز علطول 
سندس نعم هو ايه نجوز علي طول ده دي هبت منك علي الاخر.
عادل بصي بقي هتطلعي برة المكتب ده ال لمحتك بس كلمتيه أو بصيتي نحيته اقسم بالله لكون بيسك قدام كل ال في الورشه وانتي عارفه أنا ممكن اعمل كده ما انا بشهادتك مچنون رسمي مفهوم الكلام ولا مش مفهوم.
سندس متحديه العب بعيد ياشاطر شريف مضي الاتفاق وهي يبداء شغل من النهارده أن مكنش بدء مع بوسه .
سندس اشاحت بوجهها الجهه الأخري متحترم نفسك ايه ال انت بتهببه ده انت ناسي أن في بنات هنا بالورشه ولا حابب أنهم يتفرجوا عليك
وانت كده قالتها بغيرة ظاهرة.
عادل أنا ما يهمنيش من كل بنات الدنيا غيرك انتي وبس ده ما فتحش غير ليكي دخلته وقفلتي وراكي وعيوني ما بتشفش غيرك ولساني مش بينطق غير اسمك .
سندس مبتسمه من كلامه وقلبها سيخرج من السعاده .حاولت اظهار القوة ...اتفضل بقي البس التشرت لو حد دخل هيقولوا 
عادل من عنيا بس اسمعي كلامي وطول ما السخط ال بره ده هنا متجيش الورشه ولو حتي متخرجيش من المكتب.
سندس علي العموم انا الفترة ال جايه هكون مشغوله بالتدريب والامتحانات شغلك هيكون مع الاسطي بوسه.
عادل كده متفقين ...فين بقي الشرط ال هيتمضي ..عشان امضيه عقبال ما امضي عقد جوزنا يارب.
ناولته سندس ورقه مكتوب بها إقرار منه بالموافقه بالعمل لديها بالورشه لمده اسبوع لا ينقطع ولو يوم واحد عن العمل فيه وإذا انقطع فجاءه بدون سبب قوي او اتصال للاستاذان عليه اعاده العمل مرة أخرى لمده اسبوع اودفع غرامه ماليه.
عادل يابنت المجنونه عوزة ټموتني بدل ما ندخل دنيا تطلعيني منها . حاول الوقوف لم يقدر أو متصنعا عدم قدرته على الوقوف مد يده لها لتساعده .
عادل لو سمحتي ممكن تساعديني اقوم شكل ضهري شنكل من خبطه الحديد فيه.
اقتربت سندس منه وفجاءه......يتبع
يا تري سندس هتساعد عادل في الوقوف ولا هتعمل ايه 
وماهي خطه بوسه للإيقاع لعادل تحت سيطرتها .
استغفروا لعلها تكون ساعه إيجابه.
الاسطى
البارت الثالث والعشرون 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز 
عوده الي احمد 
اخرج تلفونه ليتصل بسبوسه لأخذ مشورتها في تنفيذ ما نوي عليه.
احمد السلام عليكم اهلا بوسه كنت عاوز اخد مشورتكم بما انك مستشاري العاطفي .
بوسه هههههههههههه قوي يا هندسه وكيه بحسابه الاستشايه بخمنش جنيه .
احمدعيوني ليكي يا احلي بوسه في الدنيا .
بوسه شكيا شكيا اخجيتم تواضعنا.
احمد ايه رايك أنا قررت اروح للانسه زمزم مكتبها واعترف لها بحبي وأنها ترفض العريس ال متقدملها .
بوسه شاهقه يايهوي اوعك تعملي كده انت هتبوظ الخطه كيها.
احمد بعدم فهم خطه ايه ال هتبوظ لما اقول لزمزم .
يبق من قيك ويهصل مشكله وبقي بدل ما نطفش العيس تقلب بجواز وانت بح .
احمد لا وعلي ايه الطيب احسن اهو استحمل كام يوم كمان وانتي والبني بالأخبار اول باول.
بوسه اكيد طبعا يلا سيام.
جرت بوسه باتجاه مكتب سندس وهي تنده عليها 
بوسه سندس سندس ايحقئييي لتصمت وهي تجد عادل واقع علي الارض ومادد يده لسندس ر 
سندس كويس يابوسه انك جيتي كنت لسه هنادي عليكي تجيبي شريف يقوم البشمهندس عادل أصله مس قادر على الوقوف من الواقعه ضهرة شنكل.
بوسه شيف يا شيف يا ح الضابط شيف.
شريف ايه يابوسه شريف شريف مش صبرة لما البس .
عادل بغيرة ظاهرة انت ايه ال مخرجك كده يا جلنف فرحنلي بشويه العضل بتوعك دول وناسي في بنات هنا بالورشه .
شريف من الجلنف ياطور انت متعرفش مين انا أنا الضابط شريف الخطيب.
شريف استغفر الله هو حد جه جنبك يابني انتي عبيط فيوزات دماغك ضړبت.
عادل وهو ينكر نفسه من علي الارض واقفا متوجها إلى شريف ليضربه لينتبه شريف ويتجه له أيضا ليضربه لتقف كل من بوسه وسندس بينهم لمنعهم من الخناق فيما بينهم .
شريف انت ازاي تمسك ايديها كده انت عارف بتعمل ايه دي خطبتي عارف يعني ايه خطبتي يعني كلها كام يوم وتبقي مراتي.
عادل وهويصوب له ضربه قويه باتجاه فكه مرات مين ياخيوان دي مراتي أنا فاهم مراتي أنا الحزب سندس لتقف خلفه وهو يقول له عارف لو تفكر بس ترفع عينك تبصلها هقلعهملك فاهم 
شريف موجها ضربه له مرات مين يا روح امك انت فعلا عبيط
دي خطبتي أنا وكلها خمس أيام وهتكون مراتي وحببتي وحلالي بقي .
لم يتمالك عادل أعصابه علي مخه وصل لاقصي غضبه ھجم علي شريف يصوب له لكنه 
صړخت بوسه مۏت شريف ېخرب بيتك .
من قوة صرخه بوسه وصل الصوت الي ابيها وهويقف في شرفه المنزل نزل مسرعا الورشه ليجد عادل البيطار واقف وبجواره سندس بوسه التي تصرخ به و هناك شخص ممدد علي الارض يغطي الډم وجهه.
أمير ممكن اعرف ايه ال بيحصل هنا .
بوسه وسندس شاهقتين بابي .
امير بشمهندس عادل بتعمل ايه هنا ومين ال علي الارض ده ومين ال عمل فيه كده .
عادلأمير بيه أنا هنا بالاتفاق مع حضرتك امبارح بإرساله وده الزفت ال متقدم للانسه سندس وحصل طتش بنا ومتماكاش اعصابي وضړبته .
أمير رساله ايه وعريس مين واعصاب ايه انا مش فاهم حاجه.
اخرج عادل هاتفه وأعطاه لامير لقراءت محتوي الرساله ليصدم أمير مما قراء وتأكد من أن بناتاه الشيتنطان بوسه وبندق هما وراء ما حدث وهذة أحدي خطاتهم الشيطانيه لتأديب أحد هؤلاء .
أمير وهو يشير الى المدد علي
الارض ومين ده ياهانم منك ليها.
بوسه دي دي دي .
أمير اخلصي ولا قولي انتي يا انسه ياكبيرة ياعقله 
سندس دي دي دي.
أمير بتقطعوا كده ليه مين ده .
ليتحدث عادل ده واحد اسمه الضابط شريف الخطيب.
أمير شريف الخطيب شريف الخطيب .
بوسه تومي برأسها بمعني نعم .
ليتجه أمير اليه لافاقته شريف شريف قوم فوق .
شريف وهو يفوق اخويا حبيبي شوف بناتك الشياطين عملوا فيا ايه جيباي بلدوزر ما بيتفهمش عمل فيا ايه.
أمير ضاحكا قوم ياخويا قوم ياتها نيله ال عوزة خلف زيك بقي ينضحك عليك وتعمل مشعلاتي وتنضرب باشكل د ه اومال ضابط ايه وعضلات ولا دول نفخ.
شريف هو انا لحقت دا انا يدوب لسه همسك ايد سندس لقيت بلدوزر ھجم عليا زي التور العربان من عنبر سبعه .
أمير اتفضلوا قدامي علي فوق علي شقه جده كل العيله هناك واسندوا عمكم معاكم خالي زمورد تعالجه .
شريف فؤاد معاهم فوق .
أمير ايوة .
عمل فيا ايه لم عرف أن أنا بعاكس زمورد وهو حالف لم يشفني ليعملني كفته.
أمير تستاهل كل ال يحصلك لما تبقي عمهم وبدال ما تعقلهم لا بتساعدهم في جرائمهم .
شريف كله من بنت هتلر بوسه وال فلاشه ال مسماها عليا بتزلني بيها.
أمير تستاهل كل ال يجرالك.
أمير يلا ياهانم منك ليها اسندوا عمكم واطلعوا .
أمير اتفضل يا بشمهندس نكلم فوق عندي
في الشقه العمال بدأت تجي ومش هنعرف نكلم هنا.
عادل اتفضل واسف علي البس ال حصل .
أمير أنا ال اسف علي ال حصل ده .
طلع أمير وعادل الي شقه أمير .
أمير اتفضل في الصالون شويه وراجع .
دخل عادل الصالون ويجلس في نفس الكرسي الذي جلس عليه في السابق متزكر ا سندس 
أمير ممكن بقي تشرح ليا ال حصل من طقتق لسلاموا عليكم.
حكي عادل لأمير ما حدث بينه وبين سندس من اول إنقاذها له حتي اليوم حتي البوسه الذي أخذها ڠصب عنها وأنه كان مغيب لم يدرك ما حدث له قره هوالذي يحركه .
انهي عادل حديثه .
عادل أمير بيه أنا يشرفني أتقدم لحضرتك اطلب ايد بناتك الانسه سندس ليا والانسه زمزم لاحمد اخويا ولوحضرتك موافق بكرة أن شاء علي علي معادنا واجيب اهلي ونيجي نطلبهم رسمي .
أمير سعيدا
بصدق حديث عادل له واعترافه بكل شي وأنه اتاكد من أنه الزوج المناسب لسند س .
أمير أكيد موافق يجيب والدك وولدتك وتقدموا رسمي وال فيه خير يقدمه ربنا .
قام عادل فرحا حاضنة أمير .
عادل أمير بيه هو مينفعش نجي النهاردة نتقدم .
أمير هههههههههههه ضحكا انت ناسي فرح صحبك .
عادل والله من الفرحه خاېف انسي اسمي.
أمير ربنا يفرح قلبك يابني.

في شقه الجد .
صعدت سندس بوسه وشريف شقه الجد فتح الجد لهم الباب ليفاجئ بشريف ووجه مملؤ بالډماء تسنده سندس و بوسه .
الجدايه ال حصل لشريف .
فؤاد اول ما سمع اسم شريف هب واقفا تغلي الډماء في عروقه توجه له ضاربا اياه بوكس أوقعه أرضا .
شريف الحقني يا جوز خالتي هولاكوا هيموتني.
يا تري ايه ال حيحصل لشريف من فؤاد .
أمير هيعمل ايه مع سندس بوسه .
استغفروا لعلها تكون ساعه إيجابه.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه.
الاسطى
البارت الرابع والعشرون 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
عوده الى أحمد البيطار
بعد ما اغلق أحمد مع بوسه أحس بوجود خطب ما وأنه لابد من عمل شي يشك بحديث بوسه فهي كانت متلجلجه في ردها عليه عزم على تنفيذ مانوي عليه مهما كلفه الأمر يكفيه شرف المحاوله.
ذهب احمد الي مصنع الجبرتي للملابس الجاهزه والمحجبات... زهل احمد من المصنع وحجمه .
دخل احمد الي الاستقبال وسال علي مكتب الانسه زمزم...أخبرته عامله الاستقبال بعد معرفه ماهيته وأنه قادم في أمر ضروري .
وصل أحمد الي مكان الإدارة ...دخل مكتب السكرتاريه.
احمد صباح الخير.
السكرتيرة اهلا صباح الخير أؤمر حضرتك.
احمد عاوز أقابل الانسه زمزم وده الكارت بتاعي .
السكرتيرة حضرتك في معاد سابق .
أحمد لا بس ياريت تديها الكارت وتقللها اني عاوزة في أمر ضروري مساله حياة أو مۏت.
السكرتيرة مسرعه حاضر ثواني حضرتك.
دخلت السكرتيرة الي غرفه مكتب زمزم وجدتها منكبه علي أحدي رسوماته واخبرتها بما قاله ا حمد واعطتها الكارت الخاص به.
السكرتيرة انسه زمزم في واحد برة اسمه أحمد البيطار....طالب يقابلك بيقول مساله حياة أو مۏت.
زمزم وهي تقف سريعا أحمد البيطار برة .... تمام داخليه بسرعه... استني لما اعدل النقاب وبعدين داخليه ....هاتي الكارت.
السكرتيرة خرجت لتخبر أحمد بدخول الي زمزم.
السكرتيرة أتفضل حضرتك ..الانسه زمزم في انتظارك.
أحمد شكرا.
ذهب أحمد خلف السكرتيرة الي مكتب زمزم وقلبه يتراقص فرحا مع بعض التوتر من هذة المقابله..... دخل أحمد المكتب .
أحمد وعينيه علي زمزم الجالسه أمام مكتبها صبا ح الخير.
زمزم اهلا بشمهندس احمد صباح الخير.
أحمد وقلبه ينتفض من سماع اسمه لاول مره منها.
احمد اسف اني جيت من غير معاد ... بس مقتدرتش ااجلل أكتر من كده .
زمزم
وهي تشير له بالجلوس علي كرسي في الجهه المقابله لمكتبها.... اتفضل اقعد الاول وبعدين نتكلم ...ومفيش أسف حضرتك .
أحمد جلس علي الكرسي الذي أشارت إليه...متمنيا ذكر اسمه بين شفاها .
زمزم بشمهندس احمد تحب تشرب أيه .
احمد وهو منتشي من سماع أسمه مرسي مش عاوز حاجه دلوقتي بعد الكلام ال هقوله ممكن أشرب هامسا شربات ...قصدي قهوة مظبوط.
زمزم اتفضل قول الكلمتين .
احمد انسه زمزم من غير لف ولا دوران أنا بحبك وعاوز... اجوزك وقبل ما تردي وتقولي..... شفتني فين عشان تحبني ايوة شفتك بقلبي قبل عيني... من اول يوم ليا بالورشه وقت ما جبتي الغدي ..... ووقعت عيني عليكي قبل ما ارفعها وتجي عيني في عنك حاسيت بحاجه زلزلتني من جوايا..... نسمه غريبه عدت عليا لما سمعتك وانتي بتقولي السلام عليكم أجمل سلام مر عليا في حياتي.... ولما شفت عيونك .... سهم نغز قلبي ... كل يوم وقت الغدي بستناكي طول الشهر واليوم ال مش بتجي فيه .... بيكون صعب عليا بكون عاوز اشوف عيونك ... واسمع صوتك
... أنا حاولت كتير اجي هنا المصنع واقبلك بس حبيت ادخل البيت من بابه ... بس لما عرفت أن في شخص متقدملك ... مقدرتش استحمل ...خفت تضيعي مني .... ملقتش حل قدامي... غير اجي هنا واقول علي ال جوايا... فياريت تفكري كويس ...قبل ما تردي عليا.
زمزم وهي مزهوله أيعقل هو هنا ويعترف لها بحبه.... أنها غير مستوعبه... أن كل ما كانت تكنه له من مشاعر من وقت.. معرفتها به في الورشه من شهر ... وكلام بوسه اختها عليه وعن شخصيته .... ومواقفه معها ... اول مره رأته وهو ينزل من سيارته أمام الورشه وهو في قمة غضبه ... ومرة عند عربه الفول وهو يشتري طعام.... وقعت عينها عليه .. أحست أن قلبها سيخرج من مكانه... كانت تتحجج بطعام الغذاء لتراة .... واليوم التي لاتستطيع الذهاب فيه كان صعب عليها.. زمزم محمحمه ... تحب تشرب أيه .
احمد اقول ولا .
زمزم اتفضل اطلب ال .
أحمد مقاطعا عاوز شربات.
زمزم وهي تبتسم وتنظر إلى الأرض خجلا وقلبها ينتفض ودقاته تكاد تسمعها .... تقدر تقابل بابا وتاخد منه معاد.
أحمد بعدم استعاب و الصدمه الجمته .. بتقولي ايه ما سمعتش كويس .
زمزم اتفضل قابل بابا وحدد معاها معاد.
إحمد مكتب بباكي فين..أنا هروح أاقبله حالا.
زمزم بابا مجاش النهاردة للاسف .
أحمد أنا هروحله البيت أقبله وأحدد معاه معاد واجي أنا واهلي نتقدم رسمي.
زمزم بخجل أن شاء الله.
أحمد طيب استأذن أنا وهروح لباباكي ...أنا مش عارف اعمل ايه ... رجليه مش شيلاني من الفرحه.
زمزم ضاحكه لا اجمد لسه مقابله بابا متوقف عليه كتير.
خرج احمد من مكتب زمزم مسرعا ... متجها الي منزل أمير البيطار لطلب يد زمزم رسمي ......وأخذ معاد للحضور وعائلته .
....... ........................................عوده الي منزل البيطار.
فؤاد فور سماع اسم شريف..هب واقفا وعلي وجهه ڠضب .. وقام بضړب شريف بوكس أوقعه أرضا وكان سينهال علي بالضړب ... إلا أن وقوف جده حائل بينهم منعه من استكمال سلسله ضربه وتعذيبه كما اقسم قبل ذلك 
الجد اعقل يافؤاد الواد متشلفت خلقه ... بلاش تضربه المرة دي ... اول ما يخف ابق كسر عضمه.
شريف ربنا يخليك يا جوز خالتي.. مش عارف من غيك كان هصي أيه .
الجد وهو يكتم ضحكاتهم ويساعده علي الوقوف ... قوم ياخبتي القويه مين عمل فيك كده ...
ينظر إلى بوسه وسندس ... الشيطانه حفدتك السبب ...شغلتني مشعللاتي وادي جزاتي ال سمعت كلامها.
الجد هو انت سمعت كلامها ليها يا أذكي اخواتك.
بوسه وتنظر له بشماته اه قوي قوي لجدو السبب.
شريف إنسانية مني ..ومرؤه حبيت أوفق راسين في الحلال ...واخد صواب.
الجد تاخد صواب هو مين بيكلم الشيخ شريف .
بوسه لا ياكدوا ده حااااا ضابط شيف.
الجد ضحكا فعلا ح وستين ح الضابط....
قوم يا اخرت صبر الداخليه قوم ادخل اغسل وشك وتعالي احطلك تلج علي وشك قبل ما ينفجر من الورم. 
..................................... عوده لشقه أمير.
انهي عادل وأمير كلامهم واتفقوا علي كل شي .
عادل استأذن أنا وان شاء الله علي معدنا ....بكرة الساعه سابعه.
أمير ضحكا هههههههههههه هههههههههههه أن شاء الله علي معدنا.... الساعه سابعه باليل مش تجيلي سابعه الصبح.
عادل هههههههههههه فهمني انته يا أمير بيه ...عادل أمير بيه هو ما ينفعش النهارده.
أمير لا مينفعش انت ناسي فرح رفعت صحبك .
عادل اخ نسيت اصل الفرحه نستني كل حاجه.
دق جرس الباب ....ذهب أمير يفتح الباب..وجد شخص واقف أمام الباب.
أ مير اهلا مين حضرتك.
أحمد أمير بيه أسف اني جيت من غير معاد ... بس مقدرتش أصبر لبليل .... أمير بيه لو سمحت أنا جي ... أتقدم لحضرتك اطلب ايد الانسه زمزم... ولوحضرتك موافق هجيب أخويا وبابا وماما ونيجي نطلبها رسمي.
أمير هو فيه ايه هو النهاردة يوم طلب بناتي العالمي وانا معرفش.....
أشار أمير لاحمد علي الصالون ليكملوا كلامهم.
دخل أحمد الصالون وجد عادل اخوه جالس.
أحمد وهو ينهج وياخد نفسه بصعوبه....عادل بتعمل ايه هنا.
عادل براحه يبني مالك بتنهج كده ليه ال يشوفك يقول انك وخدها جري من أكتوبر للمهندسين .
أحمد لا واخدها جري للخامس في اأقل من دقيقه.
أمير ليه يابني ما طلعتش بالاسنسير ليه.
أحمد كان مشغول... في ناس كانوا طالعين فيه. ... وكانوا بيتخانقوا وكل شويه يوقفوا الاسنسير أنا قلت اخد السلم أسرع.
أمير مين دول .
أحمد معرفش ...بس متهيقلي شفت معاهم سبارس.
أحمد أمير بيه قلت إيه في الطلب ال طلبته من حضرتك.
عادل غامزا لامير.
أمير أسف يابني انت جيت متأخ ر... لم يكمل كلامه بعد وقوع أحمد أرضا.
عادل و امير دا انت قلبك خفيف قوم يا وحش ...
عادل يابني انت العريس انا لسه طالب أيدها ليك من أمير بيه .
أحمد احلف ياعادل انك بتقوله ده حصل..ومش بيتهيقلي.
عادل ايوة يابني وان شاء الله هنجي كلنا بكرة ونخطب زمزم وسندس ... معادنا الساعه سابعه.
أحمد الساعه سابعه دا انا من الفجر هكون واقف قدام الباب.
أمير ايه من الفجر ليه فاكر المعاد سابعه الصبح لا يابني دا سبعه بالليل.
أحمد سبعه باليل ايه بس ياعمي سبعه الصبح حلو قوي.
أمير يابني هو في حد بيروح يخطب سبعه الصبح محصلتش قبل كده.
أحمد لا في رفعت صحبي خطب خمسه الفجر وكتب الكتاب تسعه الصبح .والنهاردة فرحه .
أمير پبكاء مصطنع ليه ياربي وعدني جواز بناتي التلاته لسعين كده.
عادل ضحكا هههههههههههه خلاص يا احمد مفرقتش سبعه الصبح من سبعة باليل.
أحمد يلا ربنا يصبرني وأقدر اتحمل لبكرة.
أمير ربنا يصبرني أنا عليكم انتم التلاته.
خرج عادل وأحمد ذاهبون للشركه لإنهاء بعض الأعمال قبل التوجه إلي فرح رفعت.
ياتري ايه ال هيحصل لسندس
بوسه من والدهم بعد أكتشاف خطتهم.
شريف وفؤاد 
مين ال مع سبارس وبيتخانقوا.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه ..........
الاسطى
البارت الخامس والعشرون 
الاسطي بوسه واخواتهاش الميكانيكي المنقبه
بقلمي مني عبدالعزيز
عندما تتوقف روحي عن عشق روحك فاعلم انني صرت تحت التراب .
عندما تتوقف روحي عن عشقك فعلم أنه ليس بخاطري .
العيون لغه لا يفهمها ال العاشقين .... والجسد لغه لا يفهمها الا المعزبين 
والحب لغه لا يفهمها ال العاشقين ..والهجر لغه لا يفهمها ال القاسين.
عوده الي منزل الجد.
انتهي أمير من مقابله عادل وأحمد وقام بتوصلهم الي خارج المنزل والتأكيد على موعدهم غدا لطلب الفتيات.
صعد أمير الي شقه والده ..وجد كل العائله مجتمعه ولم ير بناته سندس وبسنت .
أميررقيه فين سندس و بوسه.
رقيه أشارت علي غرفه وقالت هناك
أمير تمام ذهب اليهن دق علي الباب فتحت بوسه .
دخل أمير متجهم الوجه.. ممكن افهم ايه السخافه ال حصلت من شويه وازاي تاخدوا تلفوني تتكلموا واحد غريب وكمان تعملوا اتفاقات وخطط ومؤامرات .
سندس پبكاء والله يابابا كنت عوزة اادبه حضرتك عارف انا مبحبش ال يقل مني أو يغصب عليا حاجه والشخص ده عمل الحجتين معرفتش اخد حقي منه واشغي غليلي قلت بوسه هتادبه
بس الموضوع ماتمش زي ما رسمنا.
أمير بوسه أخرجي لماما قوللها تعمل كبايه عصير برتقال فرش لأختك وجبيها وتعالي. .
اومت بوسه برأسها وخرجت من الغرفة لامها واخبرتها ما قال والدها وجلست في انتظار انتهاء امها منه .
عندأمير 
أمير ممكن بقي تشرحيلي ايه ال عملتوه ده بالضبط من غير ما تنسي كلمه واحده .
سندسبابا حضرتك عارف إن أنا معملتش كده غير عشان عوزة أدب الشخص ده.

أميرنفترض كلامك صحيح وعوزة تأدبيه في مليون طريقه غير موضوع العرسان وانك تجبي مشعلاتي عشان تخلي الواديغير ويتهور وكان ھيموت شريف.... ممكن بقي تحكي السبب انك تورتي شريف وتورتيني بالشكل ده .
سندساصل ..اصل..ماهو ..ماهو .
أمير مالك بتاصأصي ياما ليه هتقولي ال السبب ولا اجيب الواد ويحكلنا هو .
سندسلا هقول بس والله يابابي هو السبب ..
حكت سندس لوالدها كل ال حصل من وقت إنقاذها له حتي وقت دخولهم الورشه وما فعله وتقبيله لها مرتين وعن طلبه الزواج منها .
أميرمبتسما في داخله أن ابنته أخبرته بما قاله له عادل وتأكد أن ابنته تكن مشاعر لهذا الشاب الجرئ ولكن سوف يلعب بأعصابها للتأكد منها وأخذ أعتراف منها بهذه المشاعر حتي يتأكد بأن موفقته علي عادل لن تكون مجبرة عليها.
أمير لا ده واد قليل الادب وعندك حق كان لازم بترابي بس بطريقه تانيه غير الغيرة طالما انتي كده كده مش هتوفقي علي جوازك منه.
سندس وهي تبلع ريقها بصعوبه قصدك ايه يا بابي .
أمير لا بعدين هقولك المهم انتوا عرفتوا منين حكايه العرسان ال متقدملك انتي وزمزم ...واني موافق أنا وجدك ورقيه.
سندسايه عرسان ايه انا معرفش دي فكرة فكرنا فيها أناو بوسه عشان تأدب بيها
عادل ونخليه يجي الورشه ونمضيه علي الشرط .
أميرسبحان الله اهو فكرتك المهببه دي تخليني اوافق انك تتخطبي انتي وزمزم للعرسان ال متقدملكم بكره .
سندسلا يابابي عرسان مين دول انامش عوزة
اتجوز دلوقتي ..ومينفعس اصلا اتجوز حد تاني غير عاد...لعنت سندس سرعتها وتهورها ..قص. قصد ي بعد ال عمله دي وأنه يشوف وشي ويييي .
أ مير بيئي ياختي .
سندس بابا أنا مش هجوز دلوقتي أنا عوزه اخلص الجامعه واحقق مشروعي ال بحلم بيه .
أمير الكلام ده كان قبل ما حضرتك تكدبي انتي الانسه بوسه كنتم فكروا في العواقب.
أمير من غير كلام ولا اعتراض بكرة أهل العرسان جاين الساعه سابعه من الساعه خمسه تكوني جاهزة وانا بنفسي هتكون عيني عليكي انت والعسكري بوسه.
سندس حاضر ال حضرتك تؤمر بيه.
مش عاوز حد ياخد خبر بالكلام ده حتي بوسه مفهوم.
بعد فترة أحضرت بوسه ثلاث أكواب عصير برتقال فرش لهم .
بوسهوسع وسع احيي كبايه عصي عمايي ايدياوهيات عنييا.
أمير اهلا اهلا بالست بوسه هانم شيخ المنصر.
أمير بصي كده زي الشطرة كده تجيبي الفلاشات ال مسجلها لكل ال في الورشه وخصوصا لشريف كل الفلاشات ال بتهديده بيها وأياكي ثم اياكي تخبئ اي فلاشه مفهوم .
بوسه بغل حاضي منه لله ال كان السبب يبنا ينتقم منك يا عادل يابن ام عادل انت السبب .
أمير اخلصي يابوسه هاتي الفلاشات .
بوسه وهي تخرج سلسال حول رقبتها مجمعه بيه أكثر من عشر فلاشات اهي يلا عيه العوض ومنه العوض. في تعبي وشقايا .
أمير بزهول كل دول يا مفتريه وانا بقول الناس مش بتسيب الورشه ليه.
بوسه يا يابابي دوي بتوع شيف يوحده..
أميربزهول وفمه مفتوح يانهار ك مش فايت شريف لوحده عشر فلاشات 
شريف وهو يدخل عليهم مندفعا لا دي غشاشه فاضل كده اربعه .
أميرفرحان أوي وداخل زي العبيط فاضل أربعة كانوا قديه علي كده .
شريف اسال هتلر بنتك ... مصور الي عشرين وعطتني اربعه بس ..وكل مرة تقول مسحت فلم اتريها عملهم سلسله في رقبتها مكان الجن الازرق ما بعرفش يوصله ولا يخطر على عقل بشړ ... هتلر صحيح جبارة.
أمير هتلر ايه دي غلبت رومل وهتلر وموسوليني . ..وتشرشل.
بوسههههه ايه الظيف بتاعكم ده هههههههههههه ايه ھموت من الضحك.
أمير باقي الفلاشات فين ....يا موسوليني.
بوسه ميك يياه يلي في البالي عادل يا ام عادل.
بوسه فين الميدليه بتاعتك يا سي بابي .
أمير عوزة الميداليه ليه يا اخرجت صبري.
بوسه ديوقتي تعيف.
أخرج أمير الميداليه واعطاها لها .. قامت بإخراج فلاشه من بين المفاتيح .
أميربزهول وفمه مفتوح على مصراعيه وعيون جاحظه ازاي جات دي عندي .
بوسه بغرور دي قديات لسه بدي عيكم تعيفوها .
شريف بتاعه مين الفلاشه دي .
بوسه متخفيش يا بيم دي فلاشه مجمعه لكي في الويشه.
أمير بوسه متأكده
أنها اخر فلاشه ولا في حاجه تانيه.
بوسه متاكده يابابي انا انسانه عندي مبادئ وشيف وعطيتك كيميتي دي اخي فياشه يبق اخي فياشه دي اخياقي وبوفي بوعدي 
شريف اه بتوفي بوعودك بإمارة العشرين فلاشه...يامفتريه .
بوسه اعميك ايه انت ال مهيمتش وكل شويه تجي الورشه بيا ئيس المباحث كديد.
أمير بس عارفه لو عرفت أن في فلاشات تانيه اوحاجه كده ولا كده هعمل فيكي ايه..مفيش ورشه وهتسافري المانيا عند انكل هاري وأنط جورجينا.
بوسه اعتبر ده ټهديد ولا تحظير.
شريف وهي هتفرق معاكي يا هتلر .
بوسه ايوة لو تحظيي يبق في مجاي للتفاوض ...ام ټهديد يبق عليا وعلي اعدأئي .
شريف أمير والله بنتك لو سافرت المانيا هتنيمهم من المغرب سفارها اهو تكسب فيا ثواب.
أمير أخرج يا شريف ويلا علي الصالون في موضوع مهم جدا عوز أقوله للكل.
شريفوفؤاد هيكون موجود معانا.
أميروهو ينظر له بطرف عينه انت دخلت شرطه ازاي.
بوسه هههههههههههه ببركه دعي الوالدين هههههههههههه هههههههههههه بقي ححااااااا ضابط.
شريف اقسم بالله يا هتلر ما انا سيبك ...وفضل يجري وراها ثم امسكها وفضل يدغدغ بزقنه الخشن علي وجهها وهي تصرخ وتضحك بصوت عالي لم يتركها الا بعد سماع صوت فؤاد .
شريف بوسه هتلر خبيني من هولاكوا.
أمير هههههههههههه بقي هتلر هي ال هتخبيك الله يرحمك يخالتي مۏتي وسبتلنا البلوى دي بلتينا بيها.
فرح رفعت .
وصل عادل وأحمد الي الفندق الذي سيقام فيه الفرح ومعهم لباسهم صعدوا الي الغرفه المخصصه للعريس .
بعد سلامات ومباركات و تجمع جمع من اصدقاء رفعت وكل شخص يملي عليه أحدي نصائحه بالزواج وصلت ضحكاتهم العاليه وقدوم حلاق رجالي ليقوم بتصفيف شعر العريس وزملائه وبعد وقت لبس الجميع البدل الخاصه بهم التي كانت متشابهان فهم اختارتها ليكونوا متشابهين ويضيفوا جو الي الفرح .
بعد انتهاء فقرات الفرح من غناء ورقص ومواقف رفعت المضحكه انتهي الزفاف وتوجه رفعت الي غرفه قام بحجزها
له عادل لقضاء شهر العسل.
عاد عادل وأهله الي بيتهم .
والد عادل عقبالكم ياولاد يارب.
الام يارب يا ابو عادل نفسي افرح بيهم وأشوف والدهم .
عادل بابا بعد اذنك يعني في موضوع مهم جدا
أن شاء الله بكرة الساعه سابعه هنعمل زيارة لعائله الجابارتي عشان نخطب لاحمد ايد الانسه زمزم..وانا هخطب ايد الانسه سندس .
الاب هو انا اخر من يعلم ولا أيه
انت اتفقت واخد ت معاد من غير ما تقولي ولا تشرني.
الام تخطب مين دول ال عاوزين تجوز هم وانت يا استاذ عادل أنا خطبتلك بنت عمتك.
عادلنعم هو ايه ال خطبتلك بنت عمتك ليه ياماما شيفاتي واد سيس مش يعرف يختار شريكه حياته.
الام مالها بنت عمتك مال وجمال وشيك ومتعلمه بارق جامعات البلد.
أحمد ماما احنا مش صغيرين عشان حضرتك كل شويه تخطبي لواحد فينا احنا كبرنا واختارنا خلاص .
الابخلاص كبرت ا
حتي علي ابوكم وامكم وبقيتوا تخطبوا من وراه ولا معبرينه .
عادل لا عشنا ولا كنا أننا نقول وان نتصرف من وراك ... بابا انت الخير والبركه ال في حياتنا ..
عادلالموضوع أن وصل لاحمد خبر أن في عريس متقدم للبنت ال عاوز يجوزهاوكان لازم ناخد خطوة سريعه قبل ما تنخطب وتروح من إيديه.
الام احمد وعرفين المشكله انت ايه رحت تخطب وحده عطوك وحده هديا .
عادل وأحمد أخذوا فترة طويلة في إقناع أهلهم للزهاب لخطوبة سندس وشقيقتها.
ياتري هيقتنعوا ولا في عقبات تانيه
استغفروا لعلها ساعه أيحابه
الاسطى
البارت السادس والعشرون 
روايه الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه
بقلمي مني عبدالعزيز
طلب أمير من الجميع الاجتماع لأمر هام.
الجد خير يا أمير ايه الأمر الخطېر ال جمعنا عشانه كلنا 
أمير خير يا بابا بس فين سيف وأميرة منزلوش من شقتهم ليه.
الجد هو فيه إيه معاقلهم ليه ...عادي يأأمير هي اول مره ح الضابط شريف يعمل فيها مشعلاتي وينصرب ما مثله كتير قبل كده.
أمير بوسه اتعدلي كده إيه الراجل اللي حلتك لا يا ماما مفيش في حياتك انتي وأخواتك راجل غيري مفهوم الكلام ولا لا وهو ينظر لفؤاد بعين.. كفايه ناس .
الجد هو ابو البنات كده يا ميرو يخلف ويربي ويجي بعدها ابن الحلال وياخد ها علي الجاهز.
أمير بمناسبه ابن الحلال في بكرة أن شاء الله عرسين هيجوا يتقدموا لزمزم وسندس.
زمزم بخضه فهي تعرف أن احمد هو المفروض يتقدم لكن حسب كلام ابوها فإن المتقدم شخص أخر.. زمزم بابي بس أنا مش بفكر في الارتباط دلوقتي.
أمير ليه مش بتفكري علي العموم هم جين تعارف هم وأهلهم لكن لو معجبونيش أنا وجدكم هنرفض طبعا.
رقيه لم تقل قبل ذلك عن هؤلاء الرجال المتقدمون للزواج بإبنتيا .
أمير أنا مكنتش هوافق يجوا يتقدموا اصلا بس في ظروف حصلت أجبرتني إني أوافق هحكيلك عليها اإنتي وبابا في المكتب .
فؤاد أسمائهم إيه ياعمي ونعمل عنهم تحريات ونشوفهم قبل ما يدخلوا بتنا.
أمير متقلقش يافؤش الس يف يه لكل واحد فيهم من علتهم عندي فوق من نص ساعه البركه في جدك اللواء سعيد الخطيب فخر الدخليه .
شريف أبويا حبيبي أكيد هذا الأسد ا..
لم يكمل بعد مقاطعه الجميع له ... خلف شريف ال كان ضابط مكافحه قد الدنيا بقي ححااااااا ضابط شيف ضابط اداب.
شريف ده انتم مزكرين يا ساتر بقا عليكم ابويا إيه وأنا ايه لياتيه صوت من خلفه .
سعيد اتنين أنا وأنت إتنين مش يتقبلوا في حاجه غير الاسم وبس لا إنت شبهي ولا شبه إخواتك المقدم تامر والرائد ماجد انت لسه محلك سر بدال ما تترقي بتتجازا .
شريف الله مش لازم حد
في العيله يطلع فلته ويغزي العين من الحسد .
شريف بقي كده يا هتلر أنا جيت في ليله سودة ... اومال انتي حياتي في ليله إيه اتران.
بوسه في يايه فل شايف جميه ودمي خفيف وزكيه وبيعب بيك زي الكويه الشياب.
شريف ونسيتي اهم حاجه شيبر وأقطع وهتلر والأهم لدغه ومبوظه كل حروف اللغه .
بوسه شفت بقي أنا مامتي بتقوية عييا إيه .. وانت باباك بيقولي عييك ايه.
أمير بس هو انتم هترضحوا لبعض .. خالينا في كلامنا .
المعاد بكرة الساعه سابعه بالليل .. الكل يكون
جاهز من سته مفهوم ولا لا .
الجد أن شاء الله يابني هنكونوا جهزين ..اظن عارف لستت الاسئله بتاعت زمزم وكلنا عرفنها ..بس سندس مالهاش في الاسئله دي عملي اظن اختبار مرمته في الورشه.
أمير متقلقش هو اتمرمت وال كان كان ..بعدين هفهمك .
الجد سعيد وانت يا اخرت صبري هتفرحنا بيك إمته .
شريف لما بوسه تكمل تمنتاشر سنه هجوزها أنا بحهز في شقتي وبكون نفسي علي ماتكمل تمنتاشر أكون عندي اتنين وتلاتين يبق كده ميه ميه .

سعيد يا خبتك يا سعيد في ابنك حتي البنات الصغيرين رفضينك .
قهقه الجميع معادا شريف الذي نهض غاضبا ماكله من هتلر منها لله. .. روكه السبب كانت مركزه قوي وهي حامل فيها في هتلر.
فجاءة وجد الجميع صوت خناق بصوت عالي وصړيخ أميرة سيف سييييف .
دخل سيف حامل شنطه ملابسه ويدخل مسرعا جدوا أنا مسافرومش هرجع طول ما ماما رفضه ترجع لبابا انا تعبت من التشتت بنهم وبرده بعد معرفة الحقيقة إلا
أنها معانده بقلنا أأكتر
الجد فهمني بس وانا هوافق علي ال انت عوزة.
بوسه يايهوي يا سيف عاوز تسافر وتسبني بعد ما يفضت كي العيسان ال اتقدموي عشانك وفي الأخيي عاوز تسبني وتسافر . ....شيف أأنت يسه عاوز تكوزني ..أنا موافقه بس بيشيط .
شريف انت تؤمري يا ست العرايس .
بوسه تكوز ني عيطول مش لم اكمل ١٨ سنه هو ده شيطي.
سيف كده يابوسه بتبعبني في أول مطب .
ا لحد وأمير بغيظ من هؤالا الثلاثه الغير مسئولين ...بس منك ليه ليها ليه ايه الاستهتار بتعكم ده
خالينا نكلم جد.
كا رم خالي انا عاوز ارجع مراتي حرام عليها أنا تعبت 
أمير كل حاجه تتاجل لحد ما معاد بكرة يخلص ونشوف مشكله سيف إيه وأميرة.
دخلت أميرة ..أميرة سيف بلاش تسافر وتسبني وكمان درستك كده بدمر مستقبللك .
سيف أنا قلت شروطي _
أميرة ده مش شرط انت بتلوي دراعي .
الجد أميرة أنا مكنتش عاوز ادخل بس انتي اتماديتي فيها كارم بكرة تجيب المأذون وتجي ترجع مراتك.
كارم لزمته إيه المأذون أنا مطلقتهاش اصلا لا بالكلام ولا عند مأذون.
خلاص ساكت ليه مراتك عندك وابنك موافق يبق تاخدومراتك واطلعوا شقتكم وغمز لكارم وابتسم.
في منزل البيطار النقاش مستمر لإقناع الام بالموافقه للحضور معهم بعد اقتناع الاب .
عادل ماما يرضيك ابنك يطلع صغير قدام الناس .. حضرتك تعالي شفيهم واقعدي معاهم عجبوكي هنمشي الجوازه معجبكيش اقسم بالله هنفذ ال تقولي عاليه بس متزعليش .
أحمد يلا ياماما البسي الساعه قربت علي خمسه ونص والمعاد سابعه.. والمفروض نكون هناك سبعه بالظبط دول مواعيدهم برفكس.
ياسمينا مامتي بليز أنا نفسي اشوف البنات ال وقعوا عدوين المرأة دول.
خرج عادل ليحضر ورود و أفخر أنواع الشكولاتة وهو في محل الحلويات لفت انتباهه نوع شكولا مكتوب عليها هديه للعشاق أخذ منها أكثر من علبه ووضعها داخل علبه مخصصه الهدايا منفصل عن باقي الشكولا وكتب عليها كلمتان في كارت وطلب من المحل إرسالها إلى عنوان كتبه لهم ..وعاد الي المنزل ليصتحب أهله ويقوم بتبديل ملابسه .
بعد فترة انتهوا جميعا من تجهيز نفسهم وأصبحت الساعه السادسه وخمس دقائق صړخ أحمد هنتأخر كده علي المعاد.
الأب لسه بدري يابني أن شاء الله نص ساعه ونوصل .
أحمد لازم نعمل حساب الطريق ونخرج بدري نوصل قبل المعاد افضل من بعده 
الام مستعجل قوي عشان ست الحسن يخوفي تكون مركبه لنسسز وتطلع شبه عبدة مۏته.
عادل يلا الكلام والوقفه ملهاش لازمه هنتأخر علي الفاضي.
بعد مرور اقلل من نصف ساعة أو أكثر قليلا وصلوا أمام منزل الجبرتي زهل الاب والام وياسمين ا من جمال المبني ومن كميه الورود والأشجار المزروعه في شرفات المنزل المكون من اكتر من عشر ادوار.
صعدوا بالاسنسير أمام شقه أمير بالدور الخامس عادل وأحمد حاملين ورود وشكولا كانوا بالأمس القريب يستهزئون من أصدقائهم منكرين حدوث هذا لهم في يوم من الأيام بس هذا الحب يحدث المعجزات.
نظر احمد
بساعه يده وجدها سابعه الا خمسه تنهد حمدا لله .
توجه إلي بابا الشقه يدق جرس الباب .
بعد قليل فتح لهم شاب الباب مرحبا بهم وادخلهم غرفه الصالون كان في استقبالهم رجلان كبيران في السن وشاب
أربعيني وآخرين في العشرينات من عمرهم وشاب صغير .
دخل أمير مرحبا بهم .
أمير اهلا وسهلا نورتونا .
والد عادل النور نوركم يا .
أمير أهلا بيكم شرفتنا ياهانم شرفتنا يامروان بيه. عقبالك يا انسه.
مروان الشرف لينا يا أمير بيه.
أمير معرفة بالموجودين .بابا مصطفى بيه الجبرتي واللواء سعيد الخطيب جوز خالتي الاستاذ كارم البنداري ابن عمتي وجوز اختي .
المقدم فؤاد الجبرتي ابن اخويا وجوز بنتي الكبيرة .
الرائد شريف الخطيب ابن خالتي واخويا في نفس الوقت .
سيف البنداري ابن اختي .
الكل اهلا بيكم شرفتنا.
جلسوا جميعا بعد قليل طلب الجد من أمير حضور الفتيات وأمهم للسلام .
أمير فؤاد ادخل نادي لحماتك والبنات يسلموا .
ذهب فؤاد وبعد قليل دخلت اولا بوسه وهي لبسه فستان شيك أعطاها مظهر انسوي رقيق سلمت عليهم جميعا حتي وصلت لعادل نظرت له نظرة كلها غيظ وبعض الاڼتقام وټهديد.
أحمد اقتربت منه هو انت العريس مقيتيش يعني هي العموم مبيوك .ونظرت له بإبتسامه ماكرة .
جلست بجوار جدها .
دخلت خلفها اربعه فتيات منقبات حاملين بأيديهم كؤس بها انواع مختلفه من العصائر والحلويات . سلمت عليهم وخرجت ثلاث فتيات وجلست الرابعه مرحله بآلام وابنتها بصوت رقيق وكلمات فصحه .
أمير ام زمورد خدي المدام والانسه ياسمينا جوه تتعرف عليكي انتي والبنات .
رقيه تفضلن معي قامت الأم وهي تفكر في الف طريقه لتهرب بيها الجوازه دخلت غرفه
نظرت ام عادل لياسمينا بزهول كأنها تقول ليهم حق اخواتك يجننوا بيهم.
دخلت رقيه انا رقيه احمد جينا ادواردوا سابقا.
دي ابنتي الكبيرة الدكتورة زمورد طبيبه اطفال مخطوبه لفؤاد ابن عمها.
وهذا ابنتي الثالثه سندس طالبه هندسه ولديها ورشه لتصليح السيارات.
الصغري بسنت وتدعي بوسه .
ام عادل اهلا بيكم ما شاء
الله ربنا يحميكم يارب .
زمزم بابتسامه خجوله داانتي ال قمر ما شاء الله.
سلمت ياسمينا علي سندس انا عرفت ليه عادل أجنن وصمم علي الجواز وهو كان مضرب عنه لما وقع في العيوني البندقي دول . 
جلست الفتيات يتحدثون والأمهات في جو لطيف مر وقت عد الساعتين أصبحت التاسعه عادل وأحمد مغتظون لم يروا الفتيات عادل هيجنني ويشوف سندس .
أحمد همامسا لعادل هو مش المفروض في رؤيه شرعيه أنا ھموت وأشوف زمزم .
عادل هي ماما اتاخرت ليه مش مفروض هي ال تطلب أننا ندخل ونشوف البنات ... عادل هامسا أنا جسمي
الجد مصطفي أمير خد الشباب جوة للروئيه الشرعيه شويه وتعالوا .
أمير اتفضلوا دخل أمير مناديا ام زمورد نادي زمزم وسندس الانتريه أنا مستنيهم أنا والشباب للرؤيه الشرعيه .
ذهبت زمزم وسندس المغتاظه من والدها وعادل أنهم اتفقوا عليها .
دخلت زمزم وجلست بجوار والدها وسندس أيضا 
عادل عمي هو مينفعش كل كابلز في مكان عشان الانسات يرفعوا النقاب برحتهم.
أمير أحمد بس هو ال هيشوف انت شفت وعينت قبل كده .
عادل نعم لا ده مينفعش الشرع حلل اشوفها في الروئيه وتكلم...المرة ال فاتت كانت صدفه ومكنتش مهئ من الصدمه .
أمير واللهي ده ال عندي غير كده يفتح الله .
عادل تمام أنا راضي المهم احمد .
عادل بعد اذنك عاوز اروح الحمام وأحمد والانسه ياخدوا رحلتهم .
أمير سندس وصلي البشمهندس للحمام.
ذهب عادل وسندس ارشارت له علي الحمام تلفت عادل يمين ويسار لم يجد أحد جزب سندس معه لداخل الحمام واغلق الباب ورائه وفي اقل من ثانيه رفع حجابها والتهم شفتها تركها بعد تلقيه ضربه تحت الحزام منها تاوه بصوت عالي .
سندس عارف لولا مش عوزة اظلم إحمد وزمزم بذنبك يا متحرش ياقليل الادب كنت صړخت وخاليتك تاخد علقھ مۏت .
عادل يعني عشان احمد وزمزم بس مافيش اي مشاعر ليا عندك .
سندس بعد ما لحظه الحزن في صوته ..سندس متلجلجه ها معرفش .
عادل جزبها مرة أخري سندس ها ايه قولي في ولا مفيش متوجعيش قلبي ..أنا بحبك ازاي وأمته معرفش وال بعمله ده مش شهوه ولا غريزه بتحركني ده من خفي انك ترفضين بعمل كده عشان متكونيش لغيري أنا بمۏت لم أتخيل انك تكوني لغيري .
سندس أنا لازم اخرج بابا لوجه وشفنا هنا هيرفض الجواز نهائي.
سندس نزلت النقاب وهزت راسها علامه الموافقه وخرجت مسرعه الي غرفتها .
عادل بزهول موفقه موفقه خرج بعد شويه متوجه الي مكان أمير مناديا اما ا مير ترك بعض الحريه لاحمد وزمزم للتعارف والكلام .
ا مير سندس فين عادل معرفش هي شورتلي علي مكان الحمام ومشفتهاش تاني .
عادل ايه رايك حضرتك نروح للصالون عند بابا والجماعه نتفق علي التفاصيل ونحدد معاد الفرح وكتب الكتاب .
أمير اتفضل طلب من أحمد القدوم معهم .
دخلوا جميعا عادل لوالده بابا اتفضل أتقدم واتفق علي كل حاجه وحدد معاد الفرح وكتب الكتاب الاسبوع ال جاي زي النهاردة النهاردة الفرح .
ابو عادل انت اجننت ايه اسبوع هنلحق نعزم الناس والجهاز انت مالك مسربع علي ايه
عادل يرضيك ابنك يجوز علي نفسه أنا بقي هجوز علي نفسي اصرف بقي وإقناعهم .
الاب متنهدا بتحطني في خنت الليك ماشي ياعادل .
مروان متوجه الي الجد بالحديث باعتبار كبير العائله ... 
مصطفي بيه وسعيد بيه وأمير بيه بعد اذنكم أنا طالب ايد الانسه زمزم والانسه سندس لاولادي عادل وأحمد والشبكه والمهر ال تقولوا عليه احنا موفقين عليهم وان شاء الله لو يناسبكم الفرح يكون آخر الاسبوع ال جاي لان عادل مرتبط بسفر لسنغفورة هيفضل هناك مده طويله فحابب نعمل فرحهم ويسفروا شهر عسل هناك .
فؤاد فرح مين انا فرحي أنا وزمورد يوم الخميس ال جاي يعني مش ينفع .
عادل لا ده ينفع قوي قوي كمان نعمل فرحنا احنا التلاته سوا .
أمير هو سلق بيض أنا اجوز بناتي في يوم واحد يفضي البيت عليا انا وأمهم لا والف لاء خطوبه اه فرح لا.
الجد أمير دي سنه الحياة وهم دلوقتي ولا بعدين هيسبوك فأنا موافق علي الجواز الجماعي مع فؤاد وزمورد.
الكل ضاحكا هههههههههههه ايه يابني منك ليه انتوا وقعين .
أحمد اوي .
الجد سعيد مبروك ربنا يتمم بخير نقروا الفاتحه ونحدد معاد كتب الكتاب .
عادل ايه رايكم كتب الكتاب يكون النهارده والفرح في معاده .
أمير انت بتقول ايه كتب الكتاب النهارده ازاي هو لعب عيال.
فؤاد أنا عندي المأذون والشهود كتير أهم ثواني هتصل علي المأذون وتكمل باقي الورق بعدين .
أمير وهو ينظر إلي فؤاد نظرة كلها غيظ متوعدا له .
بعد
قليل حضر المأذون وعقد القرآن تعالت أصوات الزغاريت في المنزل من اميرة وام عادل .
عادل وعينيه علي سندس وهو طاير من الفرحه مبروك يا عروسه .
أحمد لزمزم الف مبروك عليا .
أمير مغتاظ اققعد انت وياه بعيد بدل ما افركش
كل حاجه والماذون لسه هنا 
بوسه مبروك يا هندسه بصوت شريهان في فيلم رايه وسکينه وهي تنظر إلي عادل نظرات كلها ټهديد ووعيد.

ياتري بوسه هتعمل ايه في عادل .
استغفروا لعلها ساعه اجابه.
الاسطى
البارت السابع والعشرون
روايه الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه
بقلمي مني عبدالعزيز
بعد انتهاء عقد القران ...والاتفاق للذهاب غدا لاختيار الشبكه وحجز قاعه كبيرة للفرح .
ذهب عائله البيطار عائدين لبيتهم .
وعائله الجبرتي توجه كل منهم الي شقته .
أمير أنا ال بعمل في نفسي كده انا كنت اتهبلت اجوز بناتي كلهم في يوم واحد أنا ايه ال حصلي لا انا لازم اتصرف .
رقيه هههههههههههه أمير هيا للنوم انت مچنون اهناك اب يحزن لزواج بناته أنا تركت اهلي جميعا وأتيت معك لاني بحبك فأنت محظوظ بزواج بنتاتك بالقرب منك .
أمير مسكتيني من أيدي ال بتوجعني يلا هطمن علي البنات أنهم ناموا واجيلك هوي.
خرج أمير توجه إلي غرفه زمورد وجدها تتحدث مع فؤاد .تركها وقال هروح اطمن علي زمزم وارجع لزموردة .
توجه لغرفه زمزم سمعها أيضا تكلم أحمد ...زفر بغيظ هم لحقوا ياخدوا تلفونات بعض ..ايه الورطه دي ياربي .
توجه إلي سندس وصل عندها وجدها نائمه في سريرها بندق أفندي الحمد لله اهي وحده عقله مش بتكلم لم يكمل كلمته وجد بوسه تدخل بزعبيبها .
بوسهسنددددددس ..انتي نايمه وميتحه والغيس الثقيل الغتت حزنبول ال اجكوزتيه قايفني أنا.
سندسفي ايه يا بوس بس هو في حد يصح الناس بالطريقه دي.
بوسه قييه مش يتصل بيا تاني اديه يقمك أنا مش التلفنست بيتاعته هو وأخوة .
بوسه اعطتتها الفون وخرجت وعادل يسمع الألفاظ التي تشبه بها.
سندسبنعاس الو السلام عليكم ورحمه الله.
عادل عليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
سندس افندم حضرتك مصحيني الوقت ده ليه انت يدوب ماشي من نص ساعه.
عادلهو في وحده لسه مكتوب كتابه من ساعه تقول لجوزها بتتصل بيا ليه غتاته ياستي اصلي غتت علي راي الست بوسه .
سندس مبتسمه بوسه ال في قلبها علي لسانها وطالما قالت عليك غتت يبق دخلت موسوعه بوسه السب والعن.. ومش بعيد تقيم عليك الحد والرجم .
أمير متنهدا الحمد لله وحده عقله مش زي الاتنين الكبار الي نزلني حب ..ادخل انام وانا مرتاح شويه.
سندس الو بصوت كله حب عادل اسفه اصل بابي كان واقف .
عادلوهو يبلغ ريقه انت قلتي ايه اصل مسمعتش .
سندساسفه بابي.
عادلمقاطعا لا ال قبلها .
سندسقلت عادل قلتها برقه اذبته.
عادل سندس أنا طالع عندك قربت علي باب الشقه بشويش افتحي الباب.
سندس عادل انت مچنون .
عادل هو بعد عادل دي بقي فيا عقل افتحي بسرعه بدل ما أرن الجرس وكل البيت يصحوا.
سندس طيب اهدي وانا هفتح الباب بشويش .
سندس عادل نزلني بابي ممكن يخرج في اي لحظه .
عادلحرامممم متقلقيش اسمي تاني
لحد يوم الفرح ابقي قلهولي كل ثانيه بس ابوس ايدك بلاش النهاردة أنا مضمنش نفسي .
سندسطيب نزلني وامشي ومتتاخرش 
علي الورشه بكرة الصبح اصل بوسه ممكن تبلغ عنك انك منقطع عن العمل .
عادل دانا هبات قدام الورشه عشان اصتبح بالقمر .
سندسعادلم تكمل كلمتها فقد التهم باقي الكلمه مع شفتاها .
أمير خرج من غرفته وجد باب الشقه مفتوح ذهب سريعا . وجد منظر صډمه سندس بين أحضان عادل والأخير وهي مستسلمه له ولكن صدم من صوت صرخه بسيطه وتاوة عادل بعد أن ضړبته سندس تحت الحزام .
عادلااه لا دي صعبه غير كل مرة حرام عليكي أنا جوزك كده بتقضي علي مستقبلنا الزوجي.
سندس بابي والله هو ال قالي افتحي الباب .
أمير هو قالك افتحي الباب تقومي تفتح وانت لبسه كده ماهو ال جايه علي ملا وشه لبسك ده 
نظر عادل لما تلبسه يانهار ابوكي اسود انتي خارجه بالمنظر ده .
أمير لا حمش ياض بقي بقالك ساعه حاضن ونازل بوس ولسه واخد بالك من لبسها.
عادل أنا كنت مركز فوق مركزتش تحت والا كنت لقانا في وضع تاني خالص.
أميراه يابحح أنا ال غلاطان اني وفقت علي الجواز لا وانا ال ايه اوافق كان فين عقلي .
سندس بعدم فهم مالك ياعادل الف سلامه .
عادلابوكي واقف اعمل فيكي ايه دلوقتي بتقولي اسمي ليه اخطفك ياعني .
أميرماسك ودان البنت ونازل رغي يلا يابابا عوزين ننام.
عادل عمي هو ينفع ابات عندكم .
أمير
نعم تبات فين يا غ
عادل في أي اوضه للضيوف .
اميرمعندناش اوض للضيوف .
عادلفي الصالون.
أميرمعندناش .
عادل طيب في اوضه سندس ماهي مراتي عادي يعني واوعدك هكون مؤدب.
أميراغلق الباب في وجهه امشي يا زفت بدل ما امد ايدي عليك شيفني قرني عوز تبات في اوضه بنتي .
عادل من وراء الباب ماهي مراتي عادي .
أمير امشي ياض بدل ماخليها ارملتك.
عادل علي ايه كلها خمس أيام وهتبات في حضڼي.
غدر عادل وبعد قليل وجد أمير باب الشقه يفتح تسحب ليري من صدم عندما وجد ابنته الكبري العاقله تتسحب خارج المنزل.
مش أمير ببطء حتي لايصدر صوت وصل عند باب الشقه وفتحه وجد فؤاد ممسك زمورد 
أمير صړخابتعمل ايه في البنت ياحيوان .
فؤاد وزمورد انخضوا فؤاد أخذ زمورد خلفه عمي اص اص .
أمير ذهب الي زمورد وأخذها وادخلها البيت اطلع شقتك
يازفت بدل ما طلعك من الدنيا خالص
فؤاد عمي هو مينفعش انام عندك .
أمير أطالع يافؤاد أنا مرارتي اتفقعت.
أخذ أمير زمورد ..ودخل الشقه وجريت زمورد الي غرفتها بحرج.
أخذ أمير زمزم واغلق الباب أن شكلي هفركش الجوازات دي التلاته منحرفين .
عاد إمير الي غرفته وجد رقيه تضحك بعلو صوتها وتشير له علي السرير .
رقيه ميروا هبيبي نام انت محتاج أن تريح جسدك واعصابك.
أمير هتجي منين الراحه وبناتك مجوزين منحرفين .
رقيه هههههههههههه علي اساس انت لست رجل مثلهم انسيت ايام الدراسه وانت تأتي الي غرفتي بحجه الاستفسار عن أشياء لم تفهمها .
أمير بس انا كنت محترم بسال ويمشي مش ببوس .
رقيه كاذب أمير انت قبلتني يومها ثلاث مرات والرابعه طالباتني للزواج .
أميريعني انتي بتفكريني بالماضي ليه ..صمت عندما سمع صوت فتح الباب توجه مسرعا الي الباب وأقسم إذا وجد أحد من أزواج بناته سوف يضربه ..فتح أمير الباب بسرعه زهل مما راي .
أمير بوسه بتعملي ايه انتي وزفت سيف السعادي علي السلم قعدين كده ليه.
بوسه بابي يعني كات علينا ما هو كيهم خيجوا قعدوا علي السيم مش معنا أنا و سيف.
إمير نعم ياختي مش معنا انتم .
بوسه بابي أنا كنت بحدد مستقبلي مع سيف ونشوف هنستمر ولا لا.
أمير مستقلبلكم ازاي أن شاء الله.
سيف خالي لو سمحت سبنا نحدد مستقبلنا من غير تدخلات .
أمير بصوت عالي اطلع عن
امك وابوك هم عملني عرسان في شهر العسل وحضرتك تجي تفقع مررتي .
أثناء هذا سمع الجد مصطفي ما حدث خرج اليه ضاحكا هههههههههههه هههههههههههه كما تدين تدان انت فقعت مرارا حماك وخسرتني صحبي فربنا بيخلص ذنب ناس من ناس الراجل ماټ وملحقش يفرح فيك ..عشان تحس بال عملته زمان ...
أميرمكنش العشم يا بويا شمتان فيا ..بدل ما تقف جنبي وتوسيني شمتان .
الاب هههههههههههه احسن أنا فرحانةفيك أوي ا زي.
ذهب الجميع للنوم بعد يوم حافل بالاحداث والمواقف المضحكة.
صباحا في منزل البيطار .
الام ماشاء الله البنات قمرات ولا أخلاقهم ونظام البيت تحفه ورقيه مامتهم تحس انك تعرفها من سنين .
الاب فعلا الناس محترمين واصل وعائله أنا سألت عنهم قبل ما نروح لاقتهم عيله تشرف اي حد .
الام ياريت كان ليا ابن تالت كنت جوزته للقمر الصغيرة عسل وډمها شربات ...تصور طول القعده تقولي حضرتك قمر. عمه قمر وجنتل مان ازاي عادل وأحمد والدكم دول كبار عليكم انتم ال يشفكم ميقلش بأبهم ومامتهم .
عادل وهو ينزل السلم طب الحمد لله انك معندكيش ابن تالت ال كنا ابتلينا ببوسه ال بتشكك
انك امي بعد ٢٨سنه .
الام لا بجد البنت عسل والدغه بعتها ايه تجنن.
الاب ضاحكا هههههههههههه امك طول الليل مش عارفه تعدل لسانها من وقت ما رجعت بتكلم بطريقه عجيبه .
أحمد ده تاثير بوسه .
ياسمينا السيام عيكم ورحمه اياه .
احمد وعادل ضاحكين اهو ده اكبر اثبات علي تاثير بوسه دي جبارة فيروس معدي.
الاب شوقتوني اشوفها وأتكلم معاها هي وعرايسكم كلكم شفتوهم وانا لا .
ياسمينا انتم يسه ما جهزتوش هنتاخي علي الكماعه عوزين نيحق نختاي الشبكه وفساتين الفيح 
الجميع ضاحكين لا ده تأثيرها جبار احمد بوسه عندها قدرة عجيبه تخلي ال حوليها يتكلموا زيها في ثانيه. 
الام يلا نفطر ونمشي علي طول .
الاب احنا هنروح الشركه وانتي وياسمينا تروحوا مع الجماعه 
تختاروا كل الهما عوزينه والمزانيه مفتوحه
الاب موجه حديثه لاولاده لم يسمع رد الټفت لم يجدهما وجد الام تشير إلي الخارج دول مشيوا بيقولوا إجازة النهارده.
الاب عيالك ايه ال حصلهم دول اعداء الجواز .
الام ياخويا خليهم يفرحوا ليهم حق البنات ما شاء الله تبارك الرحمن حاجه كده رقه علي انوثه علي بسكويت مش عارفه اوصفهم بالظبط
ياسمينا على رايك ياماما وخصوصا سندس ايه دي شكولاته علي زبده حاجه
كده بدوب بندقه . والله انا عزرت عادل .
الاب لا بقي انتم تصرفوا وتخليني اشفهممش مفروض دول مراتات ولادي .
ياسمينا خلاص تعالي معانا وانا هصرف وتشفهم.
_____________________________
عند احمد وعادل خرجوا يتسحبون بشويش بعد كلام والدهم عن ذهابهم للعمل وأشاروا للام بأنهم إجازة .
توجه عادل الي الورشه هو وأخيه .
قبل قليل استيقظت سندس علي رنات علي هاتف بوسه ..الموجود معها من أمس. 
وجدت عادل المتصل.
سندس بنعاس ايوة صباح الخير يا لم تكمل بعد صړيخ عادل اياكي تقوليها أنا سايق العربيه فخليني اسوق بشويش .
سندس تمام بتتصل بيا ليه .
عادل قومي يا كسلانه بسرعه انزلي الورشه أنا قربت اوصل ..عاوز ك تعرفين الشغل المطلوب وتجهيزي عشان ماما وياسمينا هيعدوا عليكم تختاري الشبكه ال تحبيها ميهمكيش
اختاري ال يعجبك جبيهه والميزانية مفتوحه وبقلك وانتي بتختاري العفش اهم حاجه السرير سبهولي أنا ال هختارة .
سندس نعم يعني نختار الأوضه كامله والسرير لا ده ليه بقي .
عادل هفهمك بعدين .
سندس يلا سلام يبدوب الحق اجهز .
بعد قليل انتهت سندس من تجهيز نفسها خرجت وجدت الجميع نيام .تسحبت ونزلت سريعا الي الورشه قامت بفتح الباب الامامي وجدت عادل منتظرها أمام الباب ..دخل عادل ورائها وقام بغلق الباب مرة أخري .. وجزب سندس ورائه وادخلها المكتب .
سندس عادل بتعمل ايه وقفلت الباب ليه .
عادل
انتي قد المسه دي ولم يمهلها الرد وقام بجزبها علي فتي
كبير بجوار المكتب وقام 
سندس انت قليل الادب ايه ال عملته ده ازاي تلمس جسمي بالطريقه دي وكل شويه بتبسني ايه هو انت فتحها مبوسه.
عادليامجنونه انتي بقيتي مراتي يعني ممكن اعمل اكتر من كده ومحدش يقدر يكلم.
دخول بوسه شاهقه انتوا بتعميوا ايه .
سندس وهي تنهض سريعا من علي قدم عادل ....هو يابوسه ال شدني وو عمل كده.

عادل بوسه من وقت ما عرفتك وانتي علي طول مش بتستاذني قبل ما تدخلي من الباب يابنتي في حاجه اسمها نخبط علي الباب قبل ما ندخل.
بوسه مين ال بيكيم الغتت حزنبول افندي .
عادل نعم ح ايه أن شاء الله.
بوسه اسمك حزنبول الاسطي حزنبول ساهي خايص .
عادل فعلا ساهل خايص مايس .
سندس ممكن تسكتوا انتو الاتنين هقول علي الشغل المطلوب وهمشي.
أخبرته سندس المطلوب وتركته مع بوسه تملي عليه مجموعه من المهام منها كنس وترتيب الورشه مع مناداته بالاسطي حزنبول الذي اغضب عادل كثيرا 
_______________________
صاعدت سندس سريعا الى شقتها اثناء صعودها وجدت احد عمال توصيل الطلبات سالها عن منزل الانسه سندس اخبرته انها سندس اعطاها طرد به هديه اخذته و صعدت الى شقتهم فتحت الباب و دخلت الى غرفتها فتحت الطرد وجدته افخم انواع الشوكولاته وهناك كارت كان مكتوب عليه اهداء الى معشوقتي وحبيبتي قلبي زوجتي سندس الامضاء عادل البيطار 
بعد قليل دق جرس الباب فتحت زمزم الباب وجدت احمد زوجها واقف مبتسما على الباب احمد وحشتيني جدا جدا يا قلب وعيون احمد زمزم خجله وانت كمان 
أحمد وانا كمان ايه .
زمزم خجله انت كمان وحشتني.
أحمد جزبها واسندها علي الحائط وأخذ قبلتهم الاولي قطعها عليهم صوت اباها ينادي عليها
زمزم مين ال علي الباب.
خرجت من الصالون مسرعه.
ده احمد يابابي وهو في الصالون 
ذهب والدها للتحدث مع احمد في أمر هام.
________________________
سندس وهي تضم حبات الشكولا الي صدرها بفرحه لا تعلم سببها جائها اتصال .
سندسوالله بنت حلال كنت لسه هتصل بيكي عشان عوزاكي ضروري .
هيام اضحكي عليا بالكلام بقالي ساعه منتظرا كي تعدي عليا نروح التدريب سوي وانتي لا تصلي ولا اي حاجه.
سندس لما تجي البيت عندنا هحكيلك كل حاجه بس بسرعه ومتتأخريش .
هيام يابنتي بقلك هنتاخر علي التدريب ..والمدير يتلكك لينا .
سندس ضاحكه لا متقلقيش رئيس مجلس الإدارة بنفسه عطيني كارت بلانش بالتاخير.
هيام بغباء ايه رئيس ايه .
سندس بطلي غباء ومتتأخريش عليا 
خضراء وشعرة مائل للاصفرار تاها في اعين بعضهما فاقا علي حديث والدها ياسمينا انتي كويسه .
.الاب مش تاخد بالك يابني وانت نازل .
الشخص أسف حضرتك ماختش بالي كنت نازل بسرعه ..
اسف مرة تانيه ... أنا الرائد شريف الخطيب ..عم سندس وزمزم تقريبا .
الاب اهلا بيك ايوة افتكرتك كنت معانا امبارح في كتب الكتاب.
شريف ايوة بالظبط اتفضلوا حضراتكم الاسنسير جاهز .
ذهبوا تاركين شريف واقف ينظر
خلفهم علي هذا الزهره التي 
تاه بجمالها.
شريف صعد سريعا الي شقه مصطفي الجبرتي 
.فتح الباب بمفتاح معه ..جوز خالتي بابا ...انتو فين تعالوا بسرعه .. بابا مصطفي بابا سعيد 
خرج مصطفى سريعا حصل ايه يا زفت عاوز ټموتني من الخضه .
طيب امك ماټت مخضوضه بعد ما خلفتك جبناك عندنا ما شاء الله فضلت ترضع من خالتك لحد ما شفتها وملحقتش تفوق من فطامك كام سنه وماټت عوز ټموتني أنا كمان بالخضه .
سعيد ضاحكا هههههههههههه عندك حق يا صحبي الواد ده كل حاجه فيه غريبه ..
شريف أنا مش هرد عليكم دلوقتي خالينا في المهم من غير كلام كتير أنا عاوز اتجوز وبسرعه تعالوا اخطبولي قبل ما يمشوا عشان اعمل فرحي مع فؤاد والبنات
سعيد وان شاء الله هنخطبلم مين .
شريف ياسمينا البيطار اخت عادل وأحمد .
مصطفي اه يانمس البنت قمر وعليها غمزتين ايه .
شريف مصطفي انت بتقول ايه انت كبرت علي كده وكمان ديةهتبقي مراتي .
سعيد خلاص انت قررت من نفسك أنهم وفقوا واتجوزت كمان.
شريف و النبي يا بابا بسرعه انت وبابا مصطفى اخطبهالي قبل ما يمشوا.
ظل شريف يترجاهم حتي وافقوا وصعدوا الي شقه أمير 
__________________________
صعد أهل عادل الي شقه أمير .
فتح الباب زمزم رحبت بهم وادخلتهم الي الصالون وجدوا احمد يجلس مع أمير 
وقف أحمد وأمير مرحبين بيهم .
ياسمينا عمو ممكن ادخل لسندس وزمزم .
طبعا يا حبيبتي اتفضلي .
دخلت ياسمينا عندهم وطلبت منهم القدوم للسلام علي والدها والتعرف عليه .
وافقت الفتيات وخرجن بدون نقاب طلبت سندس من ياسمينا خروج احمد للدخول والسلام علي حماها .
دخلت زمزم اولا وسلمت وقبلت يده انبهر مروان من جمالها وقتها اخرج علبه قطيفه بها خاتم الماس شكرته وقبلت يده مرة أخري وسلمت علي حماتها وقبلتها وجلست جوارها
.طلبت ياسمينا من احمد الخروج قليلا لدخول سندس .
خرج احمد ودخلت سندس زهل مروان من جمالها ورقتها سلمت علي الجميع وقبله يد حماها .
مروان بسم الله ماشاء الله يا زين ما ربيت يأأمير بيه جمال وأدب .ثم اخرج علبه قطيفه بها خاتم الماس يشبه الذي أعطاه لزمزم شكرته وقبلت يده مرة أخري وجلست بجوار .
نزل احمد الورشه وهو ينفخ من الغيظ فلم يستطع الجلوس مع زمزم قبل ذهابهم لشراء
الشبكه والجهاز. 
أحمد وهو ينادي علي عادل ..خرج عادل وهو يستشيط ڠضبا من افعال بوسه به ومندته بحزنبول .
عادل ايه في ايه يا احمد .
أحمد ابوك جه فوق ومش عارف اتلايم علي زمزم هجنن ياأخي بعد ماقلت هتتعدل وهقعدوبرحتي يطلعلي ابوك في البخت. ولا خرجوني برة عشان مراتك تسلم برحتها .
عادل يانهار اسود سندس دخلت سلمت علي ابوك هم جهزوا للخروج ولا لبسين لبس البيت .
أحمد زمزم لبسه إسدال الصلاة .... معرفش سندس لبسه ايه .
عادلخاليك هنا ثواني ورجعلك ..صعد عادل الي شقه أمير ليري ما تلبسه سندس فهو يعلم طريقه لبسها بالمنزل .
وصل عادل امام الشقه وجد الجميع يستعدوا للخروج .
ذهب الجميع لشراء الشبكه والجهاز وانهاء فرش الدور المخصص لكل واحد منهم داخل فيلا والده .
عدت الايام سريعا والجميع مشغول في تجهيزات الفرح ..الفتيات مشغولات بشراء الملابس الخاصة بهم وفساتين الزفاف التي صممتهم زمزم حسب طلب كل وا حده
عدت الايام سريعا واليوم يوم الحناء .
_______________________
عند ال بيطار
ياسمينا ماما وحياتي يامامتي اروح عند البنات الحنه هناك أجمل هنا عماتي وبناتهم مبوزين وخلاتي نفس الشئ حتي خوالي تقولي قتلنهم قتيل مش جين فرح .
الام هتسبيتي هنا لوحدي وتروحي هو ينفع اروح معاكي .
ياسمينا ياريت شفي بوسه بعتلي فديوا ليف من عندهم شفي الجمال رقص واغاني وضحك مش العزاء ال احنا فيه .
الام بصي قولي لحد من اخواتك يوصلك وابقي كلميني فيديوا كول وفرجيني علي الحنا .
ذهبت ياسمينا لاحمد أخيها الذي طلب منها أن تسجل له فيديوا لزمزم وترسله له .
وكذلك طلب عادل .
وصلت ياسمينا بيت الجبرتي زهلت من جمال الزينه وتجمع العائله الرجال في الأدوار الاولي للمنزل والسيدات باعلي
ذهبت الي مكان الفتيات وجدت الفتيات يرسمن الحناء علي أيديهم جلست هي الأخري لرسم الحناء انتهت وقامت بتصوير الفيديوهات التي طلبها اخواتها .
قامت الفتيات للرقص وزهلت من رقص سندس وحاولت تصويرها لكن سندس سحبت التليفونات من الموجودين جميعا قبل الرقص .
انتهت الحناء وبقيت ياسمينا مع الفتيات يتسامرو ن حتي غفوا جميعا في أماكنهم .
صباحا انتهوا من تجهيز نفسهم قبل الذهاب الي الميكب ارتست .
مساءا في منزل الجبرتي استعدوا جميعا الذهاب الي القاعه لاستقبال المدعوين .
عند العرسان الثلاثه في غرفه استاجروها لهم لتجهيز أنفسهم قبل الذهاب لإحضار زوجاتهم 
انتهي الجميع من اللبس وذهبوا لإحضار الفتيات والذهاب القاعه للاحتفال 
يتبع
استغفروا الله لعلها تكون ساعه إيجابه.
الاسطى
الأخيرة 
روايه الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه بقلمي مني عبدالعزيز
انتهي العرسان من تجهيز أنفسها وذهبوا لإحضار العرائس 
فؤاد بسيارته وعادل وأحمد كذالك بسيارته وخلفهم زملائهم بسيارتهم يصدرون كلاس ويطلقون صواريخ الورود والاعيره
الناريه .
وصل الجميع أمام البيوتي سنتر .
نزل ا جميعا من السيارات .
فؤاد بجواره زميله شمس وسيف وشريف 
أحمد بجوارة أصدقاءه ومن بينهم رفعت الذي قطع شهر العسل ليحضر الفرح .
عادل بجوارة أصدقاءه وبعض أبناء خلانه .
بعد فترة انتظار خرجت أحدي العميلات بالمحل وطلبت دخول العرسان .
دخل أحمد اولا يسابقهم وبعده فؤاد وعادل .
أحمد دخل مكان تواجد زمزم زهل من جمالها ومن روعه تصميم الفستان جسي علي ركبته وأخرج علبه بيها خاتم الماس علي شكل قلب واضعه في اصباعها وقبل يدها 
أحمد زمزم عمري ده قلبي هحطه بين ايديك تعملي ال انتي عوزاة فيه .
فؤاد دخل لزمورد .
عادل دخل مكان سندس أبهر بجمالها وروعه الفستان لم يتمالك نفسه قطع عليهم كالعاده دخول بوسه مسرعه .
بوسه شاهقه استغفر الله العظيم هوانت مش بترحم حتي هنا في الكوافير .
عادل وهو ينفخ بضيق ارحميني يابوسه ياعني سيبهم هما ومركزه معايا.
بوسه هم محتيمين مش زيك متحيش.
عادل أنا دي مراتي يا ماما 
بوسه أنا مامتك 
عادل سندس يلا نخرج منها أنا ضغطي رفع .
سندس وهي تضحك وتضم بوسه حبيبتي بسبوسه واجهشتا في البكاء .
عادل الله يحرقك يا بوسه بتعكنني عليا اهو الميكب هيبوظ 
وهنتأخر ...يا بنتي هو في حد مصلتك عليا.
عادل قام بانزال الطرحه علي وجهها وتزبيط النقاب .
خرج وجد فؤاد وأحمد منتظرينه .
عادل منك لله يا بوسه انتي السبب .
أحمد زمزم حبيبتي بلاش عياط واخدها في أحضانه وفعل فؤاد وسحب زمورد وخرج بها متوجه الي سيارته وكذلك احمد وخرجت هيام وياسمينا الذي جننت شريف بجمالها.
ام سندس و بوسه لم يقدر عادل علي إخراج بوسه من حضڼ سندس .
خرجوا وتوجهوا الي السيارة فتح عادل الباب الأمامي السيارة لسندس .
وساعدها في الصعود الى السيارة وډخلها واغلق الباب وتوجه الي الجانب الآخر ليقود السيارة ليتوجهوا الي قاعه الاحتفال . وجد بوسه تركب معهم وتغلق باب السيارة پعنف 
عادل حيلك يا بابا انتي رايحه فين .
بوسه هروح معاكم هروح القاعه ازاي.
عادل ماتركيب اي عربيه عندك سيف ولافؤاد ولا احمد.
بوسه فؤاد واحمد مشيوي من بديي.
وسيف مش يصح خيوه شيعيه وده هيام بابي قايي كده .
عادل وهو يمسح بيده علي وجهه ارحمني يارب.
سندسبرقه قاتله لعادل دولا عشان خاطري متزعلش .
عادل نزل من العربه يتنفس بسرعه لا انا هيجرالي حاجه 
دي متفقه مع اختها يجبولي جلطه ..سندس وهي تنادي عليه 
سندس عادل في ايه خرجت برة العربيه انت تعبان ياحبيبي.
عادل نهار اسود جايه تقولي حبيبي هنا وبوسه قعده زي قرد قطع ....حرام والله حرام.
بوسه مش يايه بقي ولا هتبات هنا .
ركب عادل السيارة وهو يشتعل من الغيظ من بوسه ورقه سندس الذي لم يشهدها من قبل .
عادل لحد منوصل القاعه مش
عاوز اسمع صوتك ياسندس مفهوم.
سندس حاضر يا 
عادل مقاطعا حاضر وبس .
بوسه وهي تنظر له نظرة تحدي .
صمتت قليلا ثم تحدثت
بوسه سندس انتي لبستي العقد ال بابي عطهولك .
عادل الله يخربيتك يابوسه انتي أكيد حد مصلتك عليا. 
بعد قليل بوسه سندس بقيك لبستي الخيخال .
سندس ايوة روعه يابوسه هيام لبستهولي في رجلي .
بوسه هو ينفع تويهولي .

عادل بوسه هو ايه ال ورهولي ايه يابابا هترفع رجلها ازاي ارحميني منك ليها .
بعد قليل وصلوا الي القاعه .
نزل عادل وتوجه إلى ناحيه سندس وفتح لها الباب وساعدها علي النزول وجد أحمد وفؤاد منتظرينه احمد اتاخرت ليه ياعادل.
عادل اسكت يااحمد مشيتو انتم وسبتولي بلوت حياتي ست بوسه.
بداءت الزفه بالمشاعل واقتربوا من القاعه
بدء الزفه باغنيه
طلي بالابيض طلي 
يازهرة نيسان .
طلي بالابيض طلي ياحلوي وعلي بها الوجه الريان.
طلي بالابيض طلي يا زهرة نيسان.
طلي يا حلوى وهلي بها الوجه الريان.
وأميرك ماسك ايدك 
وقلوب الكل حواليكي
والحب يشتي عليكي و رد وبيسان.
قلبي بيدعيلك يا بنتي بها الليله الشعلاني .
ياميرة قلبي سلمنا والأماني
ماتنسي اهللك ياصغيرى 
بعنيا ما صارتي كبيرة
ضلي معنا وطيري وطيرى علي
جناح الامان 
طلي بالابيض طلي يا زهرة نيسان
طلي بالابيض طلي يا زهرة نيسان
طلي يا حلوى وهلي بها الوجه الريان.
بعد انتهاء الاغنيه جلس كل كبلز في المكان المخصص لهم .
توجه مروان البيطار وزوجته للسلام علي أولادهم والمباركة لهم.
وبعدها توجه أمير وزوجته ووالده للسلام والمباركة .
عاد مروان وزوجته للطاوله المخصصه لهم مع بعض أقاربهم.
اخت مروان هم
العرائس منقبات ..
ام عادل ايوه منقبات .
ابنتها ليه طنط ما عملوش قاعتين واحده للرجاله والتانيه للحريم عشان العرائس يرفعوا النقاب ونشفهم
ياسمينا والله دي حاجه خاصه بيهم هم اخواتي مش عوزين يبعدواوعنهم .
لوت العمه فمها وقالت يلا هم احرار.
فجاءة اطفاءت انوار القاعه وسمعوا صوت غناء بالالمانيه وهناك ضوئين مصلتين علي شخصين الاول شاب ثلاثيني
عادل پغضب ايه ال بتهببيه ده ومين ال نزله في بوس ولا كاني موجود .
سندس برقه ازبته ده خالوا .
رجع كل كبلز مرة أخري لمكانه وبعد انتهاء الاغنيه ذهب الخال حمزة احمد حاليا سابقا جوزيف .
وسلم عليهم مرة أخري .
فجاءة عالت الموسيقي وبدءت بوسه وياسمينا بغناء اغنيه مهرجنات بطريقه ازهلت الحاضرين مع تشجيع الفتيات حولهن وتوجه سيف وشريف إليهن لإجبارهم علي التوقف عن الغناء والرقص بهذا الطريقه التي جعلت أعين كل الشباب عليهن.
أنهت الفتيات الاغنيه وتوجهن للسلام على اخواتهن
بعد قليل بدءا ت رقصه سلو الكبلز وبعد الانتهاء طلب مقدم الحفل من والد العرائس الصعود الي الاستيدج 
صعد أمير وقامت الفتيات الثلاثه وسلمت عليه وبدء وا بالرقص علي أغنيه بنتي حبيبتي.
بنتي حبيبتي وكل حاجه في الدنيا ليا .
معقوله كبرتي والعمر عدي بسرعه ديا 
بنتي وحببتي وكل حاجه في الدنيا ليا.
معقوله كبرتي والعمر عدي بسرعه ديا.
دانا لسه شيفك بالضفاير بتجري جنبي.
وبتلعبي انده عليكي بسرعه تجي في حضڼي وتهربي .
دانا لسه شيفك بالضفاير بتجري جنبي وتلعبي انده عليكي 
بسرعه تجي في حضڼي تيجي وتهربي.
والله النهاردة بقيتي أحلي عروسه ممكن تشوفها عيني .
واليوم ده أجمل يوم في عمري وحلمت بيه طول سنيني.
والله النهاردة بقيتي أحلي عروسه ممكن تشوفها عيني.
واليوم ده أجمل يوم في عمري وحلمت بيه طول سنيني
ولو شفتي دموع جوه عيني 
ده عشان هتمشي وتسبيني .
طلبت من مقدم الحفل اغنيه سلو لرقص الكبلز الموجودين بالحفل .
بعد فترة من الرقص والغناء .
عمل رفعت وأصدقاء شو مضحك جدا .
وبعدها طلب عادل من ابيه إنهاء الحفل.
انتهي حفل الزفاف وسلم الأهل والاقارب علي العرسان ..وبكاء أمير والجد .
عند احمد وزمزم توجه احمد الي الجونه لقضاء شهر العسل.
عادل وسندس الذي اتفجاء ببوسه في سيارته مڼهارة من البكاء فهذا اليوم اول يوم لإخواتها ينامون بعيد عنها وخاصه سندس أقرب اخواتها إليها . سندس يخضه بوسه مالك ياقلبي .بوسه مختضناها هتوحشوني قوي .
سندس وهي تبكي انتي كمان يابوسه مش عارفه هقدر اعيش من غيرك ازاي .
عادل يبختك المايل ياعادل هوانتي حد مصلتك عليا انا مفتكرش اني مضيت عليكي في قسمه الجواز 
بوسه اسكيت انت مش كفايه اخدت اختي مني
عادل طيب يلا يا بابا انزلي اركيب مع بباكي احنا هنسافر.
بوسه وهي تنظر خارج السيارة .
بوسه هيوح مع مين كيهم مشيوا .
عادل وانا ذنبي ايه 
سندس وهي تصعد بجوار بوسه ... يلا ياعادل نمشي نلحق بابي وتوصل بوسه عنده.
عادل وانتي بتركبي وراء ليه .
سندس مش شايف بوسه بټعيط وكل جسمها بيتنفض .
عادل يركب السيارة ويذهب سريعا للحاق بحماه .
عادل انزلي يا بوسه مينفعش ال بتعمليه ده .
سندس پبكاء عادل بشويش عليها لوسمحت .
عادل يلا يابوسه ياحببتي أخرجي عاوز الحق الطيارة .
بوسه پبكاء كمان هتخدها وتسافي بعيد عني .
يلا يا سندس معايا ده عاوز يفيقنا.
عادل قام بجزب بوسه وحملها علي كتفه وتوجه الي المنزل وانزلها وجري علي سيارته وقادها سريعا 
وصل عادل وسندس أمام المطار وتوجهوا لإنهاء إجراءات السفر بعد قليل صعدا الي الطائرة المتجهه الي سنغافورة لقضاء شهر العسل ...وإتمام بعض الصفقات المهمه المتفق عليها من قبل.
أحمد مبروك يا حبيبتي .
زمزم خجلا مبروك ياحبيبي.
عند فؤاد وزمورد 
انهي فؤاد إبدال ملابسه وانتظر خروج زمورد عد كثير من الوقت .قام وخبط علي الباب زموردة قلبي اتاخرتي قوي.
زمورد فتحت الباب
زمورد ممكن تدخل تتوضاء عشان نصلي .
فؤاد حاضر من عنيه.
دخل فؤاد توضاء خرج وجد زمورد لبسه إسدال الصلاة واقفه علي سجادة الصلاة .
وقف أمامها صلي بيها مافتهم من فروض وركعتين سنه الزواج انهي صلاته واستدار لها ووضع يده علي جبينها وقراء دعاء الزواج اللهم اسالك خيرها وخير ما جلبتها عليه واعوز
بك من شرها وشړ ما حبيتها عليه.
وقام بتقبيل يدها وجبينها وقاما معا .
فؤاد أنا جعان تحبي تكلي .
زمورد اومت برأسها خجلا.
فؤاد طلب خدمه الغرف وطلب طعام لهما تناولاة وبعد قليل
فؤاد زمورد أنا تعبان مش هتنامي .
زمورد ايوة أنا تعبانه مۏت وعوزة انام.
لا النهاردة فرحنا ولا نسيه .
قبل جبينها مبروك يا زموردة قلبي .
زمورد خجله الله
يبارك فيك.
أجمل يوم في عمري النهاردة .
عند عادل وسندس وصلا الي الفندق بعد رحله استمرت أكثر من ١٦ ساعه ..وصلت إلي غرفتهم عادل اخيرا الحمدلله .
سندس بارهاق أنا تعبانه جدا ده يوم طويل جدا 
خرجت وجدت عادل خلع جاكت بدلته .
سندس وهي تنظر أرضا .. أنا حضرتلك الحمام تقدر تدخل تاخد شاور تريح جسمك من تعب السفر .
دخل عادل الي الحمام فؤجي بقيام سندس بغلق باب الحمام عليه من الخارج ووو.
يتبع الخاتمه.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه.
الخاتمه 
الجزء الاول
دخل عادل الحمام أخذ شور دافئ حاول فتح الباب مرة أخري فتح معه تبسم و بعد قليل خرج 
عادل سندس حببتي انتي نمتي .
سندس لا رد
عادل وهو يتلمس يدها حبيبتي فوقي لسه بدري علي النوم.
سندس بنعاس شديدبس يابوسه عوزة انام.
عادل بوسه ايه بس هي ورايا حتي هنا انا عادل جوزك ياحببتي .
ظل عادل يحاول ايقاظها فلم يجد رد زفر بغيظ وبعد قليل غاص في نوم عميق .
في منزل أمير 
دخل إمير غرف نوم بناته التي ولأول مرة من سنوات فارغه .
دخل غرفه زمورد جلس على سريرها ظل يتلمس مكان نومها نزلت دمعه من عينيه تلها الكثير ..أمير زمورد اول فرحتي في كل شي أول مرة شلتك بعد ولاتك حاسيت قلبي هيطلع من مكانه من الفرحه اتعلقت بيكي لدرجه روكه كانت بتغير منك ونسيت كل الدنيا حتي اني نسيت الدراسه والمزكرة كنت بفضل قاعد طول النهار بيكي كنت بسبها نائمه وانام جنبك كنت بخاف اسيبك لوحدك حتي لما جات زمزم وفرحتي بيها وخصوصا هي جت بعدك بسنه مقدرتش ابعد عنك صحيح كل واحده فيكم ليها غلاوة ومعزة في قلبي الاانتي غلوتك زيادة .. ظل أمير يتلمس مكان نومها ودعا إليها بالسعادة وخرج متوجه الي غرفه زمزم .
رقيه لم اعد اتحمل أمير كنت متصنعه القوة وان لا شئ فارق معي وانا قلبي ېموت علي بعد بناتي عني .
زمورد وزمزم والشقيه سندس ومقالبها المضحكه ...لم اتخيل اني ابعد عنهم ليوم واحد .
أمير ...وهو يمسح دموعها مش كنتي بتقولي دي هي الحياة لابد أن ياسسوا عائله .
رقيه .....ومزلت علي رايي ولكن فراقهم صعب جدا.
أمير... احنا بقي نمسك في البنت بوسه ومنجوزهاش ابدا ونخليها عايشه معانا علطول.
يصمت امير بعد سماعه شهقه قويه تلاها حديث بوسه .
بوسه ...يايهوي ياميروا عاوز تبويني ومتكوزنيش وافضل قاعده كنبك انت وروكه وابقي عانس ياعني انت تكوز بناتك وتكي عليا وتبويني عيني
عيكي يابوسه هتبقي عانس ومش هتكوزي عشان روكه وميروا يرتاحوا ياصغننه علي العنوسه يابوسه يابختك الدوحس يابوسه بقيت عانس ياحببتي.
أمير وركيه... بضحك بسس بس ايه شغاله معدده ايه وصله الردح دي ايوة انتي لسه صغيرة ولسه قدامك مدرسه وجامعه وماجستير ودكتوراة بعد كده نبق نفكر تجوزي ولا تكملي دراسه.
بوسه نعمم نعمم ياسي بابا دكتوياه وكمان اكمل دياسه ياتفكي تكوزني هو هيكون لسه فضل وقت هكون عجزت وبقيت اقول خمشه شته .
بوسه.... وهي تذهب انام ومين هيكيله نوم بعد كيامك ده .
أمير وركه انفجروا من الضحك .
أمير .....والله بوسه هطلع القديم والجديد علينا ربنا يصبرني عليها .
رقيه .....بوسه دي قطعه البنبون في حياتنا.
ظل أمير ورقيه يتحدثون إلي أن ناما في غرفه زمزم وهم لا يشعرون.
في منزل مصطفي .
وقف شريف أنا استحملتكم وقلتوا لي بعد الفرح هنخطب ياسمينا رسمي اهو الفرح خلص والكل متهني لما الفرح خلص مطلبتهاش ليه .
الاب سعيد يابني قرفتنا بغبائك نخطبها امته وازاي.
شريف زي الناس نروح عندهم البيت ونخطبها .
مصطفي...... الله ما طولك يا روح يابني نقولك تور تقولوا احلبوة ايه مافيش مفهوميه نروح بيوت الناس الساعه اتنين بعد نص الليل نقولهم ايه معلش عوزين نخطب بنتكم عشان حااااا الظابط مش قادر سيتحمل ..بكل هبل حتي لو في احتمال هه احتمال واحد في الميه يوفقوا ساعتها هيرفضوا .
فضل شريف في مناوشات مع أبيه وجوز خالته حتي غفوا مكانهم من كتر الإرهاق والتعب من حوارات شريف.
صباحا عند احمد استيقظ
احمد من النوم وجد زمزم تنام بجوارة زمزمتي اصحي يا قلبي .
زمزم وهي ذاهبه في النوم شويه بس يابابي .
أحمد بابي مين قومي ياحببتي أنا احمد حبيبك .
زمزم..... بنوم احمد مين .
احمد .....نعم احمد جوزك .
فؤاد وزمورد .
استيقظت فؤاد علي صوت هاتفه المزعج .
اعتدل وجلس نصف جالسه وامسك الهاتف 
فؤاد.... مين الغتت ال بيصحنا دلوقتي نظر الي الهاتف وجده عمه أمير 
فؤاد.... كنت متأكد أن مافيش غيرك ..فتح فؤاد الفون وقبل أن يتكلم جاءة صوت عمه العصبي .
أمير .....فؤاااد انت يازفت بقالي ساعه
بتصل
بيك مش بترد عليه ليه 
فؤاد.... اهلا عمي سوري كنت نايم .
أمير اخدت بنتي ورحت فين يازفت.
فؤاد هكون فين يعني بقضي شهر العسل ..مش عرسان احنا .
أمير هاتفا انت فين ولا اقسم بالله لو شفتك لكون مشوهلك وشك.
فؤاد عمي احنا بنقض شهر العسل وانت أكيد مجرب انت وروكه وعارف أن شهر العسل حاجه خاصه ومن الاخر أنا مش هقول أنا فين أنا عاوز اتمتع بمراتي برحتي .

فؤاد قصدك مداااام فؤاد الجبرتي..وكلها كام شهر باذن الله وتكون ام ولاده اصل انا ناوي أن شاء الله اجيب دسته أنا وحيد وعاوز يبق عندي عيله وعزوة.
أمير پجنون فؤاد بنتي ترجعلي أنا غلطت اني جوزتها أنا مش قادر ابعد عنها جبلي بنتي بقولك اهو الا انت عارف .
فؤاد پغضب وصوت عالي جعل زمورد تقوم مخضوضه بشده 
عمي حضرتك بتقول ايه ارجعلك مراتي ازاي ...هو ايه ال حصل مكنت كويس
أمير بقلك رجعلي بنتي حبيبتي مش قادر استحمل بعدها دي نور عنيا .
اخذت زمورد الهاتف من فؤاد سمعت كلام والدها سالت دموعها علي وجنتيها .
زمورد بابي حبيبي متعملش في نفسك كده يابابي انا كويسه جدا وسعيدة مع فؤاد اوي ....فؤاد حنين قوي يابابي بيعملني بحب وحنان انت دائما كنت بتقولي أنا مجوزك فؤاد وعارف أنه راجل وهيحافظ عليكي ..بابا فؤاد وهي تنظر في عينيه عشقي من سنين وانت أكتر واحد عارف بده من زمان أنا حكتلك كل حاجه....متزعلش يا بابي فؤاد بيحبك وانا كمان بحبك وبموت فيك .
أمير لو الواد ده زعلك تقوليلي علي طول وانا اشلفتلك وشه ابن مدحت .
فؤاد.... سمعتك ياعمي .
أمير ....خفت أنا ياخويا .
عند عادل وسندس 
فاقت سندس من النوم علي دقات علي باب غرفتهم .
سندس عادل عادل فوئق ياعادل في خبط علي الباب.
عادل بنعاس خبط ايه بس .
عاد الخبط مرة أخرى فاق عادل 
متحدثا بانجليزيه انتظر قليلا أنا قادم.
عادل لم يستوعب قصدك ايه لم يكمل حديثه 
ضحك عادل وخرج يفتح الباب محدثا الواقف أمام الباب ..وجد عامل يخبرة أنه سيتاخر عن موعد رحلتهم وان أمامه أقل من نصف ساعه وهذا اخر رحله للمكان الذي يريد الذهاب إليه هذا العام .
شكرا عادل ودخل وجد سندس دخلت الي الحمام .
ارتدي عادل ملابسه سريعا وتوجه الي الحمام الآخر واغتسل وتوضأ للصلاة وعاد الي الغرفه وجد سندس تصلي وقف علي جانب آخر لسجاده الصلاة وأقام الصلاه وبعد قليل انهي فرضه طلب من سندس تجهيز نفسها سريعا للذهاب في رحله جميله لقضاء بعض ايام في الفسح قبل انشغاله في العمل
بعد قليل أنهت سندس ارتداء ملابسها نظر لها عادل بحب وقبل جبينها وأخذ يده في يدها وتوجهوا الي السيارة التي تقلهم الي المطار للسفر إلى جزيرة نائيه في المحيط ذات منظر خلاب .
بعد تحليق بالجو لأكثر من ساعتين وصلت الرحله الى الجزيرة زهل جميع السياح من روعه المناظر الطبيعية الخلابة 
سندس واو سبحان الله الخالق العظيم.
عادل عجبتك المناظر الطبيعية .
سندس جميله جدا .
بعد قليل توجه عادل وسندس إلي غرفتهم .
عادل يلا هنغير بسرعه وهخدك في جوله باليخت روعه .
بعد قليل انتهيت من تبديل الملابس وأخذا عادل سندس وتوجهوا الي المرسي وأخذوا يخت استأجر ه عادل سابقا وتوجه الي أحد الخلجان في مياة الجزيره ذات منظر خلاب 
توجه عادل الي غرفه وابدل ملابسه لملابس سباحه وصعد لسندس توجه بها الي مكان مرتفع به ارجوحه 
عادل انتي تحلمي وانا انفذ .
سندس بسعاده تعالي ركبني 
ثم تركها وتوجه الي المياه بجانبها وسبح قليلا وعاد إليها .
الجميل لسه عاوز يترمجح .
سندس ايوة جميله جدا لسه مشبعتش منها.
عادل دفعها قليلا وامسك الأرجوحة كفايه كده انتي هتتعبي ماكلتيش كويس في الطيارة ناكل ونرتاح شويه ونرجع تاني .
سندس تمام يلا بينا .
عادوا الي اليخت وتوجهوا الي غرفه بها حمام قام عادل بالاستحمام والخروج ببنطال
عادل صدم من ملابس سندس. توجه لها واردف حببتي انت لبسه
كده ليه فين الحجات الحلوة ال العرائس بتلبسها .
سندس باحراج اصل اصل .
عادل مالك اوعي تكوني مكسوفه مني .
سندس وهي تفرك يدها وتنظر أرضا اصل انا إجازة من الصلاة دلوقتي ولازم البس كده .
عادل وهو يمسح وجه پغضب معادها اليومين دول وحضرتها هتشرفنا كام يوم .
سندس أشارت بيدها علي أصابعها الخمس .
عادل الإجازة انضربت يعني الخمس ايام ال وخدهم راحوا وهبدء الشغل بعدهم الله يسامحك يا سندس مقلتليش ليه كنت رتبت مواعيد الصفقات الايام دي واخدتا الإجازة برحتنا.
سندس اسفه انحرجت اقولك .
هم خمس بس ولا في حاجه كده ولا كده قالها وهو يبتسم .
سندس وهي تنظر إلي الأرض بخجل لا خمسه بس .
دخلت سندس الي حمام اليخت وبعد
قليل أنهت حمامها وابدلت ملابسها وخرجت وجدت عادل علي سطح اليخت وهناك طاوله عليها شموع واكلات بحريه شهيه تناولوا العشاء ورقصوا سويا علي انغام الموسيقي ... وبعد وقت جلسا سويا يحكي كل واحد منهم عن طفولته وايام دراسته وحب سندس الورشه وسبب تسميتها بندق.
مرت ايام الإجازة وعاد عادل وسندس إلي الفندق ليبدء عادل في إنهاء بعد الصفقات الهامه مع بعض رجال أعمال .
مرت الايام بينهم و كل يوم يتعرفوا علي بعض كأنهم يعيشون فترة الخطوبه التي لم يعيشوها لسرعه الزواج.
عدت الايام وانتهي عادل الصفقات بنجاح 
عادل وهو يبلغ ريقه بصعوبه مما راء ه من جمال .
تقدم عادل بإتجاهها انا بحلم ولا ده حقيقه ضحكت سندس انت شايف ايه .
عادل شايف حوريه من الجنه ...و سندس بسرعه حضري الشنط هنرجع مصر بابا عمل حدثه وفي العمليات.
سندس قامت سريعا وقامت بتبديل ملابسها وتحضير حقائبهم واستعدت الي السفر أثناء ذلك قام عادل بحجز طائرة خاصه لتقلهم الي مصر .
بعد سفر أكثر من سته عشر ساعه وصلا الي المطار انهي عادل الإجراءات وخرجوا مسرعين أشار عادل الي تاكسي ليقلهم الي المشفي الذي به والده ..وصلا بعد نصف ساعه دخل المشفي وسأل عن غرفه والده وصعد إليها وجد احمد إخوة وزوجته زمزم وياسمينا وشريف الخطيب وعائله الجبرتي كامله .
سلم عادل عليهم وسأل عن والديه اخبرة احمد أن أباه في غرفه العنايه الفائقه وان حالته مستقرة وأمه ضغطها نزل فجاءة عندما علمت بحاډث زوجها . حمد الله على سلامت أباه وأمه.
مر بعض الوقت طلب عادل من الجميع العوده الي منازلهم وطلب عادل من احمد اصتحاب ياسمينا وزوجته معه الي المنزل لانه سوف يمكس مع والديه مرافق لهم .
رفض احمد وطلب أن يمكس هو وعادل يعود الي المنزل ليرتاح من رحله السفر الطويله.
رفض عادل بشده ومكس هو مع والديه وعاد احمد بأخته وزوجته وزوجه اخيه الي بيتهم .
صعدت سندس مع ياسمينا الي غرفه عادل القديمه حتي لا تظل وحدها في الجناح الخاص بهم.
وصعد احمد وزمزم جناحهم الخاص وياسمينا إلي غرفتهم .
ظل الاب في العنايه لمده خمسه عشر يوما وبعدها خرج لغرفه عاديه مكث فيها خمس عشر يوما أخري كل هذا وعادل لم يفارق والديه يذهب فقط للمنزل يبدل ملابسه ويعود الي المشفي وترك احمد يذهب الي المصنع والشركه لمتابعه العمل ولليلا يناقش معه مستجدات الأمور .
ظل هكذا وعاد الاب الي المنزل بعد استعاد عافيته .
مر كذا يوم استعاد الاب عفيته ..وعادل رجع الي عمله .
صباحا 
عدا كام يوم
عادل استيقظ علي صوت سندس يلا ياكسلان قوم هنتاخر .
جلس عادل مستندا علي السرير بزهول هنتاخر علي ايه ولبسه كده ورائحه فين .
سندس وهي تلبس نقابها انت ناسي التدريب ونرجع الجامعه الامتحانات قربت وهنزل الورشه .
قام عادل من علي السرير الجامعه ايوة لكن التدريب لا والورشه لا .
سندس التدريب لازم عشان ده تبع الجامعه وهيضيف النتيجه .والورشه انت عارف قبل ما نجوز اني بعشق الورشه ومش ممكن اسبها .
عادل پغضب إذا كان علي التدريب عادي أنا هخلصلك كل حاجه بس نزول الورشه لا .
سندس پغضب يعني ايه تخلصي التدريب أنا متعوتش انجح بالغش والورشه هنزل اتابع فيها الشغل ومش هشتغل بايدي .
لكن مش هسبها .
عادل سندس متجننيش أنا قلت كلمه تنفيذها ..والا مش هيحصل كويس.
سندس أنا قلت الا عندي لكن اسلوبك ده مينفعش في النقاش عهد سي السيد انتهي .
اقترب عادل منها ممسك بيدها بشده يعني ايه معني كلامك ده مش عوزة تسمعي كلامي وتمشئ رايك وبس .
سندس پألم عادل بتوجع ايدي وانا مش بكسر كلامك أنا بتناقش معاك.
عادل ال عندي قلته ومفيش خروج من البيت .
سندس پغضب هتحبسني ولا ايه ..أنا هخرج يعني هخرج ده مستقبلي ودرستي .
قام عادل بضربها بالقلم
علي وجهها صدم عادل من فعلته كما صدمت سندس واڼهارت من البكاء 
عادل سندس حببتي اسف معرفش عملت كده ازاي سامحيني 
سندس جريت الي خارج الغرفه ساحبه حقيبه يدها نزلت أسفل وجدت حمويها سلمت عليهم وقبلت يدهم واستاذنت منهم وخرجت بسرعه خرجت برة الفيلا أشارت إلي تاكسي واملته العنوان بعد قليل وصل الي منزل والدها .
عند عادل ارتدي ملابسه بسرعه ونزل سريعا إلي أسفل بنادي عليها ... وجد ولديه يجلسان في غرفه الجلوس سألهم علي سندس اخبراه بما حدث زفر بشده وڠضب .
الاب في ايه يا عادل حصل ايه سندس مكنتش طبيعيه وخرجت بسرعه وكان صوتها مخڼوق كأنها پتبكي.
جلس عادل علي الكرسي محصلش حاجه نقاش وتتطور بنا 
الام عملت ايه ياعادل البنت كانت مڼهارة عارفين طبعك الدكتوري.
عادل حكي لوالديه ما حدث وقيام بضربها بالقلم.
شهقت الام انت ايه ياأخي مش بتفهم البنت رقيه ازاي
تعاملها كده .
الاب انت بنادم غبي خسارة فيك البنت انت مجوزها وعارف أنها بتدريب وبتشتغل في ورشتها ليه تعمل الهبل ال عملته 
هتقول ايه لحماك بقي وهو موصيك عليها وفاكر أنه جوز بنته لراجل .
عادل بندم معرفش حصل ايه انا محستش بنفسي أنا عملت كده ازاي أنا بغير عليها پجنون لو اطول مش هخرجها من البيت نهائي .
الاب ده تمالك وغيرة قاتله لازم تقعد مع نفسك وتصلح من حالك قبل ما تخسر مراتك وتكون السبب في خړاب بيت اخوك.
الام صح عندك حق اكيد ده هياثر علي علاقه احمد وزمزم.
عادل بضيق ارحموني أنا هجنن .
خرج عادل صعد الي غرفته أبدل ملابسه وتوجه الي شركته لإنهاء بعض الأعمال.
الام حبيبتي ما بكي لماذا تبكي
أدخلتها وجلسوا معا في غرفه سندس حكت سندس لأمها ماحدث .
سندس بعد أن هداءت قليلا استوعبت ما حدث وأنه دائما يخبرها أنه يريد إخفائها عن العالم كله.
مر اليوم وسندس في منزل والدها لم تخرج منه عاد والدها مساء سعد بوجودها وأنها ستمكس معه الليله كما أخبرته
هي ووالدتها ولم يخبراه ما فعله عادل.
ليلا عاد عادل الي المنزل وجد الجميع نيام صعد الي غرفته جلس علي السرير يتلمس مكان سندس وقلبه يبكي بعد قليل قام وابدا ملابسه صعد علي السرير لينام لم يستطع ظل يتحرك يمين ويسار ولم ينم جفاه النوم أخذوسادتها يتنفس رائحه حبيته فرت من عينيه دمه تلاتها كثيرات ظل بلا نوم حتي الصباح ارتدي ملابسه وركب سيارته واتجه الي الورشه أوقف السيارة بعيدا يراقب الورشه لعلها يرها اويلمح طيفها 

ظل وقت ماكث هكذا بعد أن فشل في رؤيتها عاد الي عمله ظل به الي منتصف الليل ثم عاد بسيارته مرة أخري وقف أسفل منزل الجبرتي يود الصعود.
ظل هكذا بالسيارة نزل من سيارته مع تساقط اول امطار الشتاء معلنا عن بدء فصول الشتاء .
نزل عادل لعل ماء الشتاء يغسل وجعه ويمحيها لم يستطع أخذته قدماه لبيت محبوبته دق جرس الباب استيقظ أمير نظر الي الساعه بجوارة وجدها جاوزت الثالثه صباحا نهض مسرعا خوفا أن يكون أصاب ابنته زمورد شء وفؤاد هو من يدق الجرس .
فتح أمير الباب وجد عادل بحاله مزريه .
عادل اسف ياعمي ممكن ا قابل سندس .
أمير ايوة اتفضل يابني رجعت من السفر امته .
عادل فهم أن سندس لم تخبر اباها ما حدث فرح قلبه أنها لازالت تحبه لم تخبر أحد أخبرتهم بسفرة.
عادل ممكن اشوف سندس بعد اذنك .
ادخله أمير أشار له علي غرفتها .
شكرة عادل..
دق الباب أتاه صوت محبوبته 
سندس ادخل يابابي انا صحيه.
دخل عادل الغرفه وعيونه عليها .
سندس حبيبي انا مش زعلانه منك كان مفروض نتناقش وكل واحد يقول رأيه ونقنع بعض مش نتحدي بعض .
عادل أخرجها من أحضانه وانزلها أرضا طوق وجهها بيديه وينظر لعينيها بعشقك پجنون معرفش ازاي حصل كل ال انا عرفه اني عاوز اخبيكي علي العالم كله.
سندس حبيبي هدومك كلها مايه كده هتاخد برد .
عادل شويه هروح اغير متقلقيش عليا .
سندس وهي تساعده علي خلع جاكت بدلته لا كده هتاخد برد 
خرج عادل وسندس متوجهين الي غرفه والدها لتخبرهم بأنهم راحلون الي منزل عادل .
لم يمهل عادل سندس بأخذ الرد من والدها قام بحملها والخروج من المنزل .
استغفروا لعلها تكون ساعه إيجابه .
أن شاء
الله يتبع الخاتمه الجزء الاخير
الخاتمه الجزء الثاني 
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
بقلمي مني عبدالعزيز
بعدقليل وصل عادل الي بيته نزل من سيارته وذهب الي الجهه الأخري وفتح الباب لسندس وانحنا وحملها متوجها إلي داخل البيت .
فتح باب المنزل وصعدا حاملها .
سندس عادل نزلني هتطلع اربع ادوار شيلني هتتعب .
عادل أنا اشيلك للدور العشرين ..ومش ممكن اتعب وانا شايل حببتي وقلبي وكل دنيتي 
سندس دولا عشان خاطري نزلني أنا خاېفه عليك قلتها برقه جعلته يقف بها مرة واحده ا بوس ايدك لحد ما نطلع الجناح 
متكلميش أنا ممكن اتهور هنا علي السلم .
سندس اومت برأسها .
وصلا جناحهم الخاص وهو عبارة عن دور كامل بالفيلا اختاره بالدور الرابع للخصوصيه .
انزل
عادل ضامن سندس معاكي بحس بحجات متخيلتهاش ولا فكرت تحصلي ولا اعملها انتي ادماني يا سندس بقيتي بتجري في دمي بقيتي الهوى ال بتنفسه
ناما بعد مده من الارهاق والسهر .
صباحا في بيت البيطار ..
استيقظ
الجميع فاليوم يوم الجمعه اجتمع الاب والام وأحمد وزمورد وياسمينا .
ياسمينا الساعه بقت أحدي عشر ١١ وعادل وسندس منزلوش 
الاب سبيهم برحتهم ولسه بدري علي الصلاة .
الام لا دول اتاخروا لازم نفطر كلنا سوا قبل الصلاة وده يكون روتين دائما نمشي عليه يوم الجمعه لازم نجتمع فيه ويبقي عاده اسبوعيه لاجتماع العيله علي الفطار والغداء والعشاء . 
الاب خاليها من الجمعه الجايه عادل رجع متاخر هو وسندس رجعوا والنهار قرب يطلع .
الام حمدت ربها علي رجوع سندس معه دون علم اختها مما حدث .
عادل وصوت من أثر النوم أجش الو ايوة يااحمد .
احمد صباح الخير يا عم يلا اتاخرت ليه كده مستنينكم علي الفطار .
عادل حاضر شويه ونزلين .
راسها علي صوته .
عادل صباح الجمال.
سندس صباح الخير .
عادل هدخل اخد شور تكوني لبستي عشان نصلي وننزل احمد اتصل والكل مستنينا علي الفطار .
سندس اومت برأسها علامه الموافقه وذهبت لارتداء ملابسها وتوجهت الي المراه لتعديل من نقابها .
خرج عادل وجدها تنظر إلي المراءة بړعب .
عادل حببتي وقفه كده ليه .
عادل وهو ينتهي من ارتداء ملابسه امۏتك اياكي ثم اياكي ترفعي النقاب قدام حد ..أنا ممكن ارتكب جنايه.
سندس لا انت حالتك صعبه أنا هنهي النقاش دلوقتي وبعد ما نطلع نبق نكلم .
بعد قليل انتهوا من الصلاة .وامسك يدها يتخلل أصابعها بين إصبعه وتوجه الي أسفل لتناول الفطار 
دخلا غرفه الطعام وجد الجميع في انتظارهم .
أحمد اخيرا ياعم حنيت علينا ونزلت متنا من الجوع .
الاب وهو ينظر في عين عادل والفرحه في عيونه يلا علي الاكل بلاش كلام كتير.
جلس عادل وبجوار سندس وبجوارها زمزم اختها وبجوارها احمد .
وفي الجهة المقابله ياسمينا وامها ..وعلي رأس الطاوله الاب 
شرعوا في الطعام .
الام يابنات ارفعوا النقاب وكلوا برحتكم مفيش حد غريب عمكم زي والدكم وأحمد وعادل أزواجكم .
عادل مسرعا لا سند س مرتاحه كده ومن الاخر ممنوع منعا بتا ترفع النقاب برة الجناح بتاعنا مفهوم الكلام ولا اقول تاني .
الاب خوفا من حدة النقاش وهو يعلم طبع عادل المتملك الصعب .
أثناء جلوسهم مال مروان البيطار علي ابنه عادل ..هامسا في أذنه .مبروك يا عريس ايه نقول صبحيه مباركه ياعريس .
نظر له عادل بشك كيف علم بذلك .
مروان هههههههههههه ابق وطي صوتك وانت طالع السلم .
عادل مش كويس علي ال في سنك يا ابو عادل الفرجه علي السلالم.
مروان ضحكا هههههههههههه لا ده ليه السحر مش شايف وش امك منور ازاي .
عادل ضاحكا لا انت بقت حالتك صعبه اوي .
عادل لا دي انت حضرت العرض من أوله .
مروان من اول العربيه ودسته البوس لحد المفرش ال وقع منك وانت شيلها .
عادل لا انت يا ابو عادل خطړ عليا هو فين المفرش اصل ده غالي عليا قوووووي .
الاب متخفش عندك في المكتب شلته اصل يقع في ايد حد تاني وفضحتك تكون بجلاجل بقالك اكتر من شهر ونص مجوز ولسه صبحيته النهارده .
عادل مقتربا من ابيه احلي صبحيه وحياتك يا ابو عادل.
مروان ضحكا هههههههههههه الف مبروك 
عادل لا انت خطړ يابو عادل أنا أشوف حته اقضي فيها يومين حلوين برحتي وابق ارجع تاني طالما انت مركز معايا كده .
مروان الاب قول كده عوز تستفرد بالبنت وعامل حجتي .. يلا ياعم خدلك يومين عسل بدل ال انضربوا بسنغفورا.
الام في ايه مالكم بتتوشوشوا كده ليه نظر عادل ومروان لبعض تحث مروان مفيش حاجه كنت بتفق مع عادل يروح الجونه يقضي كام يوم هناك أصله تعب قوي من قاعدته المستشفي .
الام خاليها بعد خطوبه ياسمينا .
اوم الجميع بالموافقه 
بعد قليل جاء موعد الصلاة ذهب الرجال الثلاثه
أداء الصلاة بالمسجد تاركين النساء في البيت.
عند فؤاد وزمورد .
صحي فؤاد من نومه فزعاةعلي صوت خبطات عاليه على الباب قام فزعا من علي السرير 
فتح فؤاد الباب وجد أمير بوجه ايه ساعه علي ما تفتح برن علي التليفونات قفلهم ايه مش عاوز ترد عليا .
فؤاد يافتاح ياعليم .كنا نايمين رجعنا امبارح تعبانين نمنا نسنا تفتح التليفونات .
أمير شهر ونص وحضرتك مختفي ومنعرفش عنك حاجه فين بنتي حبيبتي وحشتني .
خرجت زمورد مسرعه علي صوت والدها وفؤاد العاليين .
زمورد متحدثه بشوق بابي وحشتني اوي فين روكه وبوسه.
زمورد وانت كمان يا احلي بابي في الدنيا .
جلس أمير علي كرسي وجذب. زمورد واجلسها علي قدمه تحت انظار فؤاد المشټعلة من افعال عمه معه .
فؤاد عمي علي فكرة عندك بنتين تانين مجوزين برده .
أمير بسماجه ملكش فيه أنا وبناتي احرار مع بعض.
ظل أمير هو وفؤاد ينظرون لبعض نظرات تحدي حتي قطع عليهم ذلك صوت الجد العالي يستغيث بابنه يرحمه من شريف الخطيب وكلامه .
مر ت الايام وفي أحدها أثناء عمل زمورد بالمشفي ا حست بدوخه سندتها صديقتها الدكتور
شرين وقامت بالكشف عليها التي أخبرتها بأنها حامل .
زمورد بسعادة متاكده يا شغين .
شرين اهي بالغ دي متاكده مليون الميه مبروك يا زمورد .
حبيبتي الله يبارك فيكي عقبالك يا حبيبتي .
شرين تاني لا يا حبيبتي الحمد لله علي التونز ال عندي دول قربوا ياجننوني.
اثناء حديثه دق الباب وفتح بسرعه نظرا إلي الواقف علي الباب وجدوه فؤاد الذي فزع عندما وجد زمورد نائمه على سرير الكشف.
أخبرته شرين وباركت له وكتبت لزمورد مجموعه من الادويه والمقويات للحمل.
مرت ايام حمل زمورد علي فؤاد صعبه من افعال عمه أمير الذي أصر علي مكوث ابنته معه بالمنزل للاهتمام بها .. لم يكن يتركها ابدا الا قليلا أثناء ذهابه للعمل لعلمه أن فؤاد بعمله ..ما كان يهون عليه هو سرقه بعض الأوقات يقضوها سويا بعد رحيل أمير المصنع وتسهيل رقيه لهم الطريق ليصعد بها الي شقتهم ينعمون ببعض الوقت معانا بعيدا عن تحكمات أمير المستفذة .
عند احمد وزمزم 
احمد الذي أحب زمزم پجنون وأصبح تملك مثل اخيه صمم علي تركها لعملها بمصنع والدها وهذا كان سبب لمشكلات بينهم .
حتي تدخل الأهل واقنعوة أن عملها لايوجد به رجال وأنها ممكن أن تتابع العمل من المنزل وتذهب للمصنع إذا احتاج الأمر حضورها وافق علي مضض حتي لا ېخونها فهي تحب عملها كثيرا.
سعد الجميع عندما علموا بحمل زمزم وزمورد .
مري حمل زمزم كا زمورد من تعصف أمير مع أزواجهم وإصرار علي مكثهم عنده.
سندس تستعد لامتحاناتها ومزاكرتها التي اهملتها الفترة الماضية بسبب أفعال عادل الچنونيه معها فهو لايتركها تكمل مزاكرتها ...لتمر الايام واليوم اخر يوم لها بالامتحانات لتنهي ايام دراستها نهائيا وتستعد لبدء معركه من نوع آخر مع عادل لتغيرة من هذا التملك المرعب الذي أصبح يسيطر عليه.
أودعت صدقتها هيام التي تستعد لزفافها بعد أيام قليلة.
عادت سندس الي المنزل لتجد عادل جالس منتظرها بفارغ صبر فهي حرمته منها طوال فترة الامتحانات بذهابها عند والدها المزاكرة .
عادل الذي قام مسرعا يستقبلها بفرحه عارمه وأخذها لغرفه نومهم صدمت سندس من جمال الغرفه وزينتها الذي اعدهم لها وقالب الحلوي الذي يتوسط طاوله الطعام الذي اخضرة بنفسه . احتفل بها فاليوم عيد ميلادها وأحب أن يكون أول من يحتفل بها ... علي طريقته فهو اشتقها بشده بعد وقت نام علي السرير بارهاق للطرفين .
مرت الايام علي هذا المنوال حتي اتي يوم أعلن فيه الاب بسفر ه هو وعادل للخارج لإنهاء
بعض الصفقات المهمه الخاصه بعملهم .
سافر عادل بعد وداع علي طريقته بث فيه كل حبه وأشواقها لسندسه قلبه كما يقول لها .
بوسه وحوارتها .
بوسه أصبحت أكثر نضوجا لكن لم تغفر لعادل أنه السبب في اخذ ابيها الفلاشات منها .
بالرغم من تسليم أمير الفلاشات لأصحابها ال أنهم مازالوا يأتون للعمل بالورشة تحت رأسه بوسه دون أن ينقطعوا.

سيف الذي نضج وثبت أنه لا يحب بوسه الا حب اخوي بعد اختبارات وضعت لهم تأكدوا من مشاعرهم فأصبحوا صدقين مقربين .
بوسه توالت مقالبها مع عادل الذي لم يسلم منها بالرغم من حرصه معها .
في أحد الأيام أثناء عمل عادل بالورشه بعد تصميمه أن يعمل هو وسندس عليها الاشراف . 
عادل وهو يقوم بتصليح أحدي السيارات وممدد تحتها وجد سائل لازج ينزل علي وجهه خرج مسرعا من تحت العربه وهو لا يري شيئا فخبط في أعلي السيارة أثناء خروجه فتحت رأسه بثلاث غرز مازالوا أثرهم علي جبينه غير مجموعه من الصور له بهذا الوجه وعليه زيت السيارة واضافت
قطع ورقيه الي وجه بعد أن ثبتت عليه أحدي المروحيات.
مرة أخري 
كان عادل يجلس يتناول الغذاء مع سندس زوجته في المكتب بوسه موجوده معهم أراد أن يخرجها خارج المكتب بحجه جلب له كوب ماء
سندس شاهقه سلامكه يابوسه ملااقتيش غير السلامكه .
عادل ياسلام ياسندس فرقت معاكي السلامكه ومفرقش معاكي باقي التركيبه .
بوسه يوووه نستني اهم هاجه ٢ قيصين بيشام ال بيسهيوا الدنيا دي . وابق سيمي علي التواليت وانت نائم في البنيو عشان النهيده ييتك عسل.
سندس حرام عليكي يا بوسه عملك ايه دولا عشان تعملي فيه كده.
عادل حرام عليكي انتي كمان دولا ايه وزفت وانا بالحاله الهباب دي .
وفجاءه امتعض وجهه وامسك بطنه وجري علي الحمام ليريح الم بطنه وهو يدعي علي بوسه ويتوعد لها برد المقلب.
سندس وهي تضحك علي افعال زوجها واختها صبرني يارب علي الطفلين دول.
مرة ثالثه .
طلبت بوسه من عادل القدوم الورشه لأمر هام لأنها طلبت سندس وجدت تلفونها مغلق.
ذهب عادل الورشه وجد بوسه وبعض العمال يتحدثون مع زبون ويلتفون حوله ذهب وابدا ملابسه الي ملابس العمل ثم عاد إليهم والقي السلام .
فوجئ بأنها امراءة تلبس ملابس تكشف أكثر مما تستر .
سلم علي الجميع الټفت السيده اليه
مبتسمه معقوله عادل البيطار أنا مصدقتش نفسي لما عرفت انك شغال هنا.
عادل لم يرد من الصدمه فهو مرتدي زي العمل بالورشه 
كيف سينكر أنه يعمل هنا ..بعد قليل وجد جيش من الفتيات يدخلن عليه الورشه متحدثين عن سبب عمله بالورشه بعد وهو صاحب اكبر مصانع لتصنيع السيارات.
لم يفق من صډمته وجد جيوش من الصحافه وقنوات التلفاز
حاول الهرب من كل هؤلاء لم يجد طريق غير الظهور ويقلب الدفه لصالحه .
تحدث بطلاقه أمام الصحفين وهم يسألونه عن عمله بالورشة
أخبرهم أنها أحدي هوايات تصليح وإعادة تصنيع العربات القديمه وكلما خرج من سؤال يأتي الاصعب منه .
حتي انتهي الصحفين والتلفاز من اجراء المقابله 
وهو ينظر لبوسه بتشفي.. ويضحك يملئ فاه .
بوسه وهي تنظر له نظرة تحدي كأنها تقول العبرة بالنهاية.
خرج الجميع من الورشه طلب أحد العمال من عادل القدوم معه لتصليح سيارة .
توجه معه وعرف ما هو مطلوب في السيارة .نام أسفل العربه وبعد قليل قامت بوسه بسكب عليه سائل لزج 
نهر عادل الفتاة علي فعلتها المشينه وتركها بعد أن اسمعها كلمات كفيله أن تبعدها عنه و احتقار بأسلوبها المشين وأنه يحب زوجته .
بعدا قليل عاد إليها متزكرا شيئا مهما .
عادل ملك انتي عرفتي مكاني في الورشه ازاي وايه حكايه تجمع البنات بتوع الجامعه والنادي.
مالك انت منزل علي صفحتك علي الفيس بك ده ..فتحت فونها ارته ما فيه ..صدم عادل مما راي.
لو عاوز عربيتك تبقي عروسه يبق ملكش غير ورشه
تصليح السيارات وتجديدها علي ايد اشطر اسطي ميكانيكي سيارات الاسطي عادل البيطار.
وذكر العنوان الخاص بالورشه ومواعيد العمل .
صړخ عادل بوسسسسسسه ..
خرجت بوصه وبكل براءة نعم يا سطي حزنبول في حاجه وقفه معاك .
عادل وهو يتوجه لها ممسك بفون ملك ايه ده وهو يضع الفون أمام اعيونها.
بوسه ايه ده مش فهيمه.
عادل بوسه بقلك أنا عارف العيبك كويس ايه ده ومن غير كڈب انتي ال عملتي الاعلان ده.
بوسه أنا حيام عيك هو انا اعرف منين الاكوانت بتاعك وكمان ده نازل علي صفحه الشخصيه هو انا اعيفها ولا مسكت فونك قبل كده.
عادل بشك امال مين ال عمل كده .
اعطي الفون لملك وطلب منها عدم القدوم مرة أخري .
عادل هيجنن مين عمل فيه كده هو يشك ببوسه بشدة لم يعلم أنه وقع اسير عندها بصوره .
لم يدم التفكير طويلا حين سمع كلام سيف بوسه عن تهكير حسابه الخاص صدم عادل وصړخ بوسه يومك مش فايت أنا كنت شاكك فيكي من الاول.
بوسه وهي تنظر له بتحدي ويسه انت شفت هاجه واحضرت له أحدي صوره مع الفتاة ووضعت الفون أمامه لينصدم أكثر من أفعالها يخربيتك ايه ده عملتلك ايه عشان تخريبي بيتي كده ډمرتي شغلي وعاوز تخريبي عليا انا واختك ..اعمل فيكي ايه انا .
بوسه بسيطه خايص قدم فيوض الطاعه وما فيش حد هياخد خبي بصوي دي... ديل
عادل ديل حضرتك عوزة ايه طلباتك .
بوسه وهي تمد يدها بكبرياء تضعها علي جبينها كأنها تفكر
اولا اي وقت اطيبك فيه تيود عيي علي طول .
ثانيا لم تنادي عليا تقوي يا ليدي اوانسه بوسه.
ثالثا أنا عرفت من ياسمينا انت شاطي في الرياضيات واليسم هتساعدني كل
يوم في الهوم ورك وكمان هتعيمني اليسم .
يابعا كي يوم ثري شوكلت افخم نوع.
خامسا مش عاوزة إزعاج مش كي شويه مكشي وشك عاوزاك مبتسم ...أنا بهبش النكد .
سا لم تكمل كلامها عادل هو لسه في سادسا يا ما كده انا لو عصابه بيبتزوني مش يعملوا فيه ال بتعمله ده .
بوسه وهي تضحك وترفع يدها تعد عليها.
بوسه تأديب واصياح وتهذيب.
عند سندس
وهي تجلس مع صديقتها هيام في غرفه تتجهز بها هيام استعدادا لحفل زفافها.
هيام أنا مش مصدقه ال سمعته في التلفزيون بقي عادل البيطار سوري يابندقتي المغرور المتعجرف زي ما كنتي مسمياة يقف كده بلبس ده ويكلم بالطريقه دي انا حاسه اني بحلم.... وازاي وافق يمسك الورشه ويشتغل هو وانتي تديري الشغل من بعيد.
عحبتوا لك يا زمن
سندس هههههههههههه أزنك معاكي يا اختي.
عادل اتغير اوي معتش عادل المغرور هو بقي عادل الغيور المتملك...ازاي بقي وافق ده موفقش ده فرض عليا كده حتي المصنع وقت التدريب شفتي كام مشكله عملهالي.
هيام ايوه شفت كام مهندس اتخرشم شفت بعيني محدش قالي.
سندس اهو ده ال سبب من الأسباب هحكيلك .
فلاش باك
في يوم سندس بالورشه تتابع تصليح أحدي السيارات في قسم السيدات دخلت عليها بوسه مسرعه يحقي يا سندس في
زبون بيه. عمي مشكيه يقوي أنه طلب شغي غير ال اتنفذ 
سندس وهي تعدل نقابها والزي المخصص لها . ..تعالي معايا نشوف فيه ايه .
خرجت سندس. الي الصاله الرئيسيه للورشه وجدت شاب أواخر العشرينات واقف بجوار أحدي السيارات وعلي وجهه علامات الضيق... ومربع يديه.
سندس السلام عليكم حضرتك ايه ال مش عجبك في التغير الجديد علي العربيه.
الشخص كله يا انسه أنا طلبت شغل غير ده ياريت تفهميني ال حصل ده غلط مين والفاتورة بالرقم ده ليه مصلح اسطول
سندس قول كده حضرتك المشكله مش مشكله التغير مش عجبك المشكله الفاتورة.
الشخص ما هي التغيرات متستهلش الرقم ده.
سندس حضرتك بتقول أن ده مش ال طلبه نشوف تسجيل ال حضرتك طالب فيه التغير ده ولا لا ولو طلع معاك حق مش هنحاسب حضرتك لكن لو طلع هو هتدفع الفاتورة بهدؤءء من غير ولا كلمه.
الشخص اوك لما اشوف .
بالفعل طلبت سندس من سيف إحضار اللاب توب وتشغيل الفديوا الخاص والاتفاق علي العقد .
تم تشغيل الفديوا المسجل للشخص وثبت صدق سندس وأنهم نفذوا ما طلبه.
الشخص لا انا مش ده ال كان في دماغي.
بوسه نحم انت اهبي هو ال مش في دماغك نعيف فيها ايه
سندس اتفضل حضرتك ادفع قيمه الفاتو رة واستلم عربيتك
.
الشخص لا خفضي شويه دي كتير .
حضرتك رجعت في كلامك وكده مش اتفاق رجاله ده اتفاق عيال.
الشخص بعصبيه انت يابت انتي بتقولي ال أنا عيل متعرفيش 
انا مين 
سندس حصلنا الړعب ده انا ظلمت العيال بيك انت محصلتش عيل .
الشخص حاول يمسك يدها وهو يرفع صوته أنا هوريكي العيل ده لم يكمل بعد تلقيه ضربه قويه في وجهه افقتده توازنه واسقتهه أرضا . وما كان غير عادل من فعل ذلك
عادل بعصبيه عاوز تمد ايدك علي مين ياحيوان وأخذ يكيل له بالكمامات في وجه إلي أن فقد الشخص وعيه وامسك عادل سندس وچرجرها وراه بعصبيه الي غرفه المكتب وعاتبها بشدة وبصوت عالي علي فعلتها هذا والوقوف مع رجل والكلام معه.
تاني يوم صباحا
عادل أنا قلت كلمه واحده مافيش نزول الشغل يعني مافيش.
سندس هنزل يا عادل دي مش طريقه مناقشه .
عادل بصوت زلزل البيت اجمع..... سندس متخلنيش ارتكب جنايه كفايه امبارح رجعنا من القسم امته لولا التحريات أثبتت أن الواد مش اول نصيبه ليه كنا اتبهدلنا والضابط أتفهم الوضع لكن أنا مش هسمح ليكي تتعر ضي لموقف زي ده تاني وخصوصا أن الواد استغل أن العمال مشيوا وعمل كده .افرضي ما كنتش جيت كان حصل ايه وانتي وبوسه لوحدكم وسيف مكنش يقدر علي بغل زي ده لوحده
سندس اولا انت ضړبت الراجل قبل ما تشوف هعمل فيه ايه ...أنا معايا الحزام الأسود واعرف ادافع عن نفسي كويس قبل ايد ما تلمسني كنت عارفه ازاي يمدها عليه.
عادل يا نهارك اسود كمان كنتي عوزة تلمسيه لا كده كتير عوزة تصربيه بايدك وتلمسي راجل دانا كنت قټلته وقتلتك.
سندس لا انا تعبت ممنوع ترفعي النقاب قدام ابويا واخويا حاضر مع اني بحس عمي بيضايق بس قلت عشان متزعلش...لكن بتغير من بابا وجدوا وعاوز تحرمني منهم لا ده كتير .
عادل وهو يقترب منها اعمل ايه انا مچنون بيكي مش عاوز حد يشوفك ولا يقرب منك غيري انا لو اطول هقفل عليكي جوه قلبي ومخرجكيش من بين ضلوعي .
سندس ذهبت الي دولاب ملابسها وأخرجت شي وذهبت الي الحمام بعد قليل خرجت وقامت بخفض إضاءة الغرفه والتوجه الي مشغل الموسيقي واختارت موسيقبي رقص شرقي ... وامسكت يده واجلتسه اضا واشترطت شرطان .
الاول لو هي تعبت
من الرقص قبل منه مش هتنزل الورشه .
دولا احنا اتفقنا ومش ينفع ترجع بكلامك .
عادل أنا موافق بس بشرط أنا ال
همسك الشغل والتعامل مع الزبائن وانتي الإدارة وبس يعني تقبلي زبائن رجاله لا ستات ماشي .
شغل بايدك لا ..ده اخر كلام ومفهوش مناقشه .
سندس بتفكير اهو احسن مما فيش.
اتفقت علي ذلك ..ولم تخلوا الايام من زياده تحكم عادل وتدخله في كل شئ الذي أثار سخط سندس وبوسه وخاصه بوسه التي توعدت له بالعڈاب في الورشه.
عودة______

سندس اهو ده ال حصل ومن وقتها وهو وبوسه عملين زي توم وجيري.... كل يوم مقلب ومشكله.
هيام هههههههههههه اكيد بوسه بتبدع .
سندس اخر مقلب ال شفتيه علي المديا .
بس الحمد لله اتفقوا وعملوا هدنه بس ھموت واعرف عملوها ازاي .
هيام هههههههههههه أنا كنت ھموت من الضحك ومعتز بيفرجني علي فديوهات بتعته لما عمو أمير اداله الفلاشه ..ايه ده دماغها ايه سم بتجيب الافكار دي منين.
سندس بضحك هههههههههههه عرق الماني وخده جنات هتلر.
بوسه وهي تدخل عليهم كالعادة مندفعه هههههههههههه يابنتي ميك ليها أنا دماغي مكيفه هتيي هتلر بتعكم ده ولا يجي فيا حاجه.
دي انا بوسه تأديب واصياح وتهذيب .
يتبع الجزء الاخير من الخاتمه .
استغفر ا لعلها تكون ساعه إيجابه
استغفر الله العظيم
رب العرش العظيم و اتوب اليه
الخاتمه الأخيرة .
الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي المنقبه 
مني عبدالعزيز 
مساءا في بيت البيطار 
اجتمع عائله البيطار يستقبلون عائله الجابرتي وشريف الخطيب ووالده سعيد.
اجتمعت السيدات في صالون والرجال في صالون اخر بين نظرات الغل من عادل ونظرات الخۏف من شريف خوفا من رفض عادل له.
تحدث والد شريف وطلب ايد ياسمينا . مروان بيه يشرفنا نطلب ايد كرمتك الانسه يا سمينا لابني الرائد شريف.
والد ياسمينا طبعا يشرفنا نسب حضرتك ومصطفي بيه بس الراي راي ياسمينا طبعا 
مروان عادل ياريت تنادي ياسمينا تسلم علي الجماعه .
عادل وهو ينظر لشريف نظرات ناريه .. حاضر .
خرج عادل وتوجه الي الغرفه المجاورة لإحضار أخته .لفت نظره وجود سندس واخواتها في المطبخ اقترب منه ليخبر سندس إحضار ياسمينا لتسلم علي والد العريس وجدها سمع عادل حوار بوسه واخواتها وهم يتكلمون عن.
زمزم ھموت اعرف كان عقلك فين يا سندس وانتي بتوفقي بوسه تختار شريف مشعللاتي .
سندس هههههههههههه انتي عارفه بوسه المستشار التأديبي وانا بثق فيها ووقتها كنت عوزه اجيب عادل يشتغل وابهدله بالورشه ..فمركزتش وقلت ال نعرفه احسن .
بوسه هههههههههههه اسكوتي يازمزم أنا عميتيها اختباي عشان أتأكد أنها معجبه بعادي ولا لا لقيتها ايه مېته فيه.
سندس أنا يا بوسه قلتلك كده وقتها .
بوسه ياء بس قيتيك ساعتها المشكيه لو شيف يتعيق بيكي ويطلب يجكوزك قيتي ايه قيتي لا انا مش عوزه شيف ولا غيه عوزه غيي عادل.. وانتي ناسيه شيف يبق عمك هههههههههههه عشان بس تعيفي انت كنت بتحبي دولا.
سندس اه منك انت يا هتلر ضحكتي عليا وانا هبله مكنتش مركزه ..كل هذا تحت انظار عادل الذي كاد ېموت فرحا من كلمات بوسه واعتراف سندس بحبها له من وقت طويل .
بوسه خرجت من المطبخ متوجهه الي عادل ...عد الكمايل يا دولا .
عادل احلي بوسه في الدنيا اؤمري وانا عنيا ليكي بس نادي علي زمزم خاليها تخرج من المطبخ تاخد ياسمينا توصلها عند بابا ومفتاح العربيه اهو في علبه شكلت حلال عليكي.
فعلت بوسه ما طلبه عادل منها وهي بالعربيه تحضر الشكولا .. 
بوسه تحدث نفسها اه ييائيم ضحكت عيي وتيقتني ودخيت المطبخ ..مكنتش بوسه ام خيتك ټندم عي كده .
عادل ولا تقولي له ولا يقولك أنا هروح اشوفه وربنا يصبرني يارب.
سندس هههههههههههه يارب يادولا.
عادل اقسم بالله ما هعدهالك ياسندس انتي واختك .
بوسه هههههههههههه أنا بقوي ايوح أنا لعمي اقيه يقيتك في المطبخ.
عادل يخرج مسرعا الي مكان جلوس الرجال .
اتفق الأهل ووافقوا علي شريف وتم الخطبه والاتفاق على الزفاف بعد شهرين وده جنن شريف .
بعد الخطبه بيومين سافر عادل ووالده امريكا لإجراء عملية لوالد عادل دون معرفه العائله خوفا على صحة الأم .
سافر عادل بعد وداعه لسندس علي طريقته ...ظل بامريكا اكتر من ثلاث شهور مرو عليه هو وسندس كأنهم قرون يتصل بها كل ساعه تقريبا للاطمئنان عليها ...كاد ېموت فرحا عندم علم بحملها اخبر والده الذي يتماثل للشفاء الذي فرح وحمد ربه علي زواج أولاده ورزقهم بزواجات صالحات غيروا أولاده للاحسن .
بعد شفاء الاب قرروا العوده الي مصر دون اخبار أحد لجعلها مفجاءة للجميع .
بعد ساعات سفر طويله وصلا الاب وابنه لأرض الكنانه اوصل عادل والده الي المنزل فور رئيت الام لهم استقبلتهم ا بحفاوة تليق بهم استأذن عادل وخرج لإحضار معشوقته من منزل والدها أو بالاصح الورشه الخاصه بها.
نظر عادل بجواره الي الصندوق الكبير الذي اشتراي ما بداخله بحب لبوسه إكراما لها فهم أصبحوا اصدقاء بوسه هي من
يساعده دائما علي الاطمئنان علي اكل وا دويه سندس وهو بالسفر تذكر تحول العلاقه بينهم من حرب لا تنتهي دائما الغلبه لبوسه .
تذكر يوم إحضارها مجموعه من الصور وفلاشه له .فلاش باك 
يجلس عادل بغرفه المكتب ينتظر بوسه ككل يوم لمساعدتها في عمل واجبتها المدرسيه وتعليمها الرسم باحتراف فهو يعشق الرسم .
دخلت بوسه الغرفه وهي تحمل ظرف في يدها قدمته لعادل .
عادل مستغربا ايه ده يابوسه اوعك تكون مصېبه تانيه .
بوسه استغفي الله العظيم هي تعمل شي تيق .خير تعمل شړ تلقي
عادل خير دي اشك فيها بابوسه بس اهو هفتح وأشوف ربنا يستر تكون قنبله وټنفجر فيا .
بوسه اصدق أنا ال غيطانه ....يجعي الظيف تاني.
فتح عادل الذي زهل مما راي راي مجموعه من الصور الفوتوغرافيه وفلاشه .
عادل ايه دول يا بوسه .
بوسه بص بقي أنا استخيت يابنا وقيت اديك صويك والفياشه تتخيص منهم بيحتك عشان متقياقش مني لو قيتيك اني خيصت منهم وتقوم باخرج ورقه من جيب بنطالهاوتقوم برفع يدها وتقول أقسم بالله العظيم أن هذه كي الصوي والفلاشه الوحيده الذي امتيكها لك والله علي ما أقوي شهيد.
عادل بزهول مما تفعل بوسه وينظر لها بشك .
بوسه مش تبصيي كده اصي ياخويا عادل المۏت بيكي فجاءة والوحده مننا لازم تعمي لاخيتها وانا
عوزة اقابيأقابل وجه كيم معنديش زنوب والناس تفتكيني بالخي .. اصل انا طيبه وطوي عومي عومي ما هددت حد ولا زعيت حد ولا عميت حاجه وهشه في حد .
عادل علي يدي طول عمرك ملاك يابوسه وقام بتقبيل راسها وشكرها علي ما قامت به فهي وبالرغم أنها طفله صغيرة علمته التواضع واحترام عقل المراه الذي كثيرا ما يسخر منه.
باك عاد عادل من ذكرياته باقترابه من الورشه .دخل بالعربه جراج الورشه ..نزل من السيارة مسرعا نظر بالورشه لم يجد أحد راء اضاءه في غرفه المكتب توجه إلي المكتب ودق الباب .
تجلس سندس في مكتبها بالورشه بعد انتهاء العمل ورحيل العاملين .
يدق الباب 
عادل افتحي باب العربيه لوسمحتي يابسبوسه .
سندس وهي تضحك نزلني وافتح برحتك .
عادل ابدا بوسه هتفتح الباب عشان ليها مفجاءة جامده جدا اول ما تفتح باب العربيه .
بوسه اه يا خۏفي من مفجاءاتك.
تفتح بوسه باب العربيه لتجد صندوق كبير تقوم بحمله وإخراجه من السيارة .
رحل عادل من الورشه وهو بالطريق طلب من سندس بوضع قطعه قماش علي اعيونها لأمر هام.
سندس اربط دي ليه بقي أنا لبسه النقاب .
عادل عشاني أنايا بندقت قلبي اربطيها علي عينك بالفعل قامت بربط العصابه علي عينيها بعد قليل توقف بالعربه ونزل توجه الي الجهه الأخري وفتح الباب ساعد سندس علي الخروج من العربه أنحنا حملها فجاءة .
سندس شاهقه حرام عليك يا دولا خصتني 
لازم دولا دلوقتي اصبري لما ندخل بتنا .
سندس هههههههههههه وحشني جنانك يا دولا .
عادل مالك يا حبيبي مستغربه كده ليه .
سندس عادل ايه جبنا هنا دي مش اوضتنا.
عادل دي المفجاءة ال قلتلك عليها .... حبيبتي دي فيلا بتعتنا هنعيش فيها .
سندس عمو وطنط وفقوا اننا نسيب البيت .
عادل وهو يضع قطه من اللحم في فمها ... بابا صاحب الفكرة وأحمد وزمزم كمان نقلوا النهارده الفيلا بتاعتهم ..جنبنا والثلاث فيلل بيفتحوا علي جنينه واحده بوابه وحده .
سندس حصل امته كل ده .
عادل حبيبي ده مش بتنا الاقديم دي ارض بابا كان شريها زمان وبعد مجوزنا بابا بدء يجهزها وعمل لكل واحد فينا فيلا نعيش فيها وخصوصا لما عرف انك حامل وزمزم حملها كبر قرر ننقل...عشانكم متتعبوش من طلوع السلم .
مرت الايام والشهور واليوم ولاده زمورد .
زمورد بصړيخ ااه ھموت يا مامي .
رقيه پبكاء حببتي استحملي قليلا اقتربنا من المشفي أسرع يا فؤاد.
فؤاد أنا سايق علي اسرع حاجه .
أمير كله منك يا حيوان انت السبب في الۏجع ال بنتي فيه أنا غلاطان اني جوز تهالك .
فؤاد استغفرك ربي و اتوب اليك ..عمي ابوس ايدك ارحمني
أنا ال فيا مكفيني .
زمورد بصړيخ اااه اسكتوا انتم الاتنين انتم مش حاسين بل انا فيه .
وصلوا جميعا المشفي دخل فؤاد يحمل زمورد توجه بها لحجر. الكشف أتت إليها شرين صديقتها التي اصتحبتها الي غرفه العمليات .
زمورد شغين بسرعه ھموت من الالم .
شرين متقلقيش يازمورد خلاص ياحببتي قربتي اهو الراس خرجت سعديني بس وادفعي معايا خدي نفس واكتميه بسرعه.
خرجت ممرضه حامله بيديها طفله . جري عليها امير يحملها إذن بالاذن اليمنى وكبر باليسار.
خرجت زمورد توجه إليها فؤاد ممسكا بيدهافرحا بخروجها بالسلامه .
ذهب معها الغرفه وبجوارها امها ووالدها الذي يحمل الطفله بحنان وحب ويتحدث معها .
أمير انسي تاخدها مني انت اخدت بنتي وانا اخدت بنت بنتي .
فؤاد
لا ده عدي الخيال ..أنا عوز اشوف بنتي .
أمير من بعيد متقربش منها بص اهي الحمد لله طلعت شبه امها مخدتش منك حاجه .
فؤاد طيب اشلها طيب أبوسها .
أمير هو انت عاوز تبوس وخلاص روح عندك امها بوسها برحتك ....ضحك الجميع علي تغير أمير واستلائه علي الطفله الصغيرة .
بعد قضاء بعض الوقت والاطمئنان علي صحه زمورد والطفله 
خرجوا جميعا من المشفي متوجهين الي بيت ال جبرتي .
عدت الايام وعدشهر كمان وانجبت زمزم ولد يشبه والده كثيرا ...ذهب أمير الذي يحمل الطفله بحنان لم يتركها نهائي حتي أنه أخذ إجازة من عمله ليضمن البقاء بجوارها .
لم يعرف أمير حمل المولودالصغير الذي اكتفي بتقبل جبهته فقط .
فؤاد عمي لو مش عارف تشيل البيبي هات زمورده الصغيره اشلها .
أمير لا أنا شفته خلاص .
مصطفي الجد يابني حرام عليك الواد نفسه يشيل بنته ډخله علي شهرين ومشلهاش.
أمير بابا هو أخد بنتي مني وانا اخدت بنته يبق متعادلين ..كل هذا والجميع في زهول من كلمات أمير .
ضحك عادل بشده وهو ينظر لسندس
عادل باباكي اتغير ١٨٠ درجه من بعد جوزكم انتي وأخواتك بيتعامل معانا بعدائيه.
سندس بابي احن اب في الدنيا بس مش متعود يبعد عننا.
عادل ربنا يخليه ليكم ... اكيد ال عنده بنات زيكم لازم يعمل كده .
عدت الايام والشهور
واليوم ولاده سندس الذي تخفي مفجاءه عن الجميع حتي عادل زوجها ...سندس وهي تتذكر اواخر حملها وحجم بطنها وتعبها واستغراب الجميع وسألها تقول لهم البيبي حواليه ميه كتير .

عادل بندقتي ما تجي نروح للدكتورة نشوف حجم بطنك الزائد ده مش معقول خواتك مكنوش كده .
سندس عادي يا دولا في ستات كتير كده ومامي كانت كده في بسنت
عادل أكيد بوسه غريبه في كل حاجه جات علي بطن مامتك .
عدت الايام واليوم الولاده ..
سندس دولا اصحي أنا شكلي بولد .
عادل وهو يفق مدهو شا ..... حبيبتي انت لسه اول التاسع .
سندس اتصل علي الدكتورة بسرعه في حاجه بتنزل مني .
بالفعل اتصل عادل علي طبيبتها الخاصه ...التي طلبه اصتحابها المشفي وهي سوف تقوم بتجهيز غرفه العمليات.
وصل عادل وسندس المشفي بعد أخباره للجميع بتعب سندس وتوجههم المشفي لولاده سندس .
قابلتهم طبيبه سندس وطلبت منها الذهاب معها لإجراء سونار قبل الدخول للعمليه.
انتهت من الكشف بعد الاطمئنان علي الاجنه ...ووضعهم 
دخلت سندس غرفه العمليات. ... وصل أ مير وعائلته ... ووالد عادل وأمه واخته وأحمد أخيه وزوجته زمزم وابنه مروان .
عادل وهو يكاد ېموت خوفا على محبوبته يقف مستندا علي باب غرفه العمليات يقف جوارة أخيه أحمد وفؤاد فقد مروا بهذا الموقف من قبل ويعلمون شعوره جيدا ربتبوا علي كتفه مطمئنينه.
بعد قليل سمعوا صرخات طفل تلها صوت اخر .
هلل الحاضرين تؤام ....سمعوا صوت بكاء مرة أخري تلاه صرخه ممثله .
استغرب الجميع تحدث مروان أنا سمعت صوت اربعه .
سهام ام عادل أنا كمان واتفقوا جميعهم علي ذلك معدا رقيه ام سندس.
أمير روكه انتي كنتي عارفه .
رقيه اوامت نعم سندس هي التي أحبت أن تعملها مفجاءة .
خرجت ممرضتان كل واحد تحمل طفلان علي يدها.
قفز الجميع فرحا معادا عادل المصډوم.
عادل لنفسه احمد تعبان ومش بيعرف ينام من واحد ..أنا اربعه .. رفعت بنته مجنناه كل ما يقرب من أمها تبكي كأنها بتحس بيهم .
فؤاد يعاني من تحكمات عمه .....وهنا فاق علي صوت الجميع يتكلمون بسعاده نظر الي الجميع الي الأطفال الاربعه
والده يحمل طفل وامه طفل. وأحمد أخيه طفل بوسه طفل .. توجه إلي والده يطلب منه أن يحمل طفله .نظر له الاب عندك ٣ غيرة سيبه معايا شويه لسه مشبعتش منه .
توجه إلي أمه قالت له نفس كلام والده .
توجه إلي بوسه نظرت له بغل البيبي ده بتاعي أنا خلاص هبيته وهخده وانا مروحه...عادل نعم يا ختي هتخديه ايه وانتي مروحه ليه لعبه ولا عروسه باربي .
توجه إلي أخيه ياخذ ابنه ..احمد يعني مقدرتش عليهم جت عليا .
عادل لا كده كتير دول ولادي أنا .
أخذ عادل الطفل من احمد عنوة عندك ابنك روح شيله .
أمير عادل هات البنت اشلها شويه .
أمير ايوة بنت ولادك بنتين وولدين قسمت العدل انت ولد وبنت وانا وروكه ولد وبنت .
مروان لا أنا اخدت الولد معايا هو حر في باقي أولاده لكن الواد القمر ده شبيهي وانا ال ههربيه .
ام عادل أنا كمان مش هتنازل عن البيبي ده كله عادل وهو صغير وانا قررت اخده اربيه .
بسنت دي بوسه اوس ٢ مش هتنازل عنها ابداااااااااااا.
عادل بزهول من قيا مهم بتقسيم أولاده بينهم دون أخذ رأيه هو اوسندس .
بعد قليل حضرت الممرضاتين يأخذوا الأطفال الاربعه الي الحضانه تحت الملاحظه .
بوسه التي أخرجت من
جيبها شئ ..وكتبت علي الأسوار ه التي بيد البنت مكتوب عليها بنت سندس أمير كتبه جوارها بوسه ٢ لمعرفتها بعد خروجها .
بعد قليل خرجت سندس الي غرفه عاديه لاستكمال افاقتها ...سندس سندس حببتي أردف مناديا اسمها ليطتمن عليها 
بعد قليل بدءا سندس تستعيد وعيها نظرت للجميع وهم يقفوا ناظرين لها .
زمورد وهي تدخل الغرفه بعد إجراء الكشف الطبي علي ألاطفال الاربعه ....ما شاء الله يابندقه ولادك شبهك انتي وعادل بالظبط .
بوسه لا في بنت مش شبهم شبهي أنا وانا صغننه .
مر الوقت وطلبت سندس رؤيه اولادها .
زمورد متقلقيش هم ما شاء الله كويسين وصحتهم الحمدلله كويسه ...شويه صغيرين نطمن عليهم ويرجعوا.
بعد مرور ساعتين أتت الممرضات يحملون الأطفال الاربعه 
يذهب كل مروان وزوجته يحملون الأطفال...وأمير وبوسه
سندس كل واحد يقف مكانه محدش يقرب من ولادي .
أمير سندس حببتي أنا بابا .
مروان سندس الواد شبهي هشيله .
سهام ده شبه دولا وانا عوزه اشيله.
بوسه ذهبت وحملت الطفله وقالت لها انتي وعتيني اني هاخد بنتك واربيها .
سندس لسه صغيرة وهتعوز رضاعه وتغير بامبرز .
بوسه متقيقيش كل حاجه في الشقه ولو كان علي المبرز 
بقي عندنا بيبي سيتر قدي الدنيا اقدم لكم اشطر بيبي سيتر في مصر امير الجابرتي .
أمير وهو يشدها من اذونها بقي أنا
ببيي سيتر ولا عشان غيرانه من زمورده الصغيرة.
بوسه انت عندك زمورده وانا عندي بسنت.
عادل ابداااااااا بوسه تاني في العائله حرام علي البشريه اتنين بوسه.
أنا هسمي ولادي زي ما انا عاوز .
وعشان محدش يزعل ....
ولادي خالد وخديجه ومصطفي وبسنت.
مصطفي وهو يتوجه الي عادل شكرا له .. متشكر يابني مفجاءة حلوه اوي ربنا يباركلك فيهم ويجعلهم بارين بيك. 
عادل ربنا يباركلنا فيك يا جدوا ويديك الصحة .
أنا سميت بنتي علي اسم جدتي ام بابا والوالد سندس اول الحمل تدعي البيبي يطلع ولد وتسميه خالد ...بوسه دي مفروصه عليا فرض اهو اخاڤ تغيره تخطفه ولا تمضيني علي عقد تنازل فقلت اشتري نفسي ...وحضرتك غالي علينا جدا .
الجميع ضاحكين علي كلام عادل ومشكسته في بوسه .
بوسه أنا مش هيد عليك كفايه هاخد بنتك واسمها علي اسمي.
مر اسبوع علي الولاده والنهار ده سبوع الأربع تؤائم اجتمع كل من عائلتي الجابرتي والبيطار وبعض الأصدقاء المقربين منهم 
عادل وهو يقف وبجوارة احمد أخيه ورفعت صديقه ...وفؤاد وبنته بعد اخذها من أمير بمعركه شرسه اتفقهوا أن كل واحد منهم يأخذ البنت شهر عنده لكن وجود بسنت الصغيرة عوض أمير عن زمورده .
الجد مصطفي ومروان وشريف الذين سئموا من إلحح شريف بعمل الزفاف الذي تأجل كثيرا .
الام ورقيه وبناتها وهيام صديقه سندس .
احتفلت العائله بالسبوع في جو عائلي .
بعد انتهاء الحفل.
وقف الاصدقاء عادل ورفعت وأحمد .
رفعت لو كان حد قالي أن عادل البيطار ممكن يجوز ويخلف كنت قلت له أنا اصدق أن الهرم يتنقل من مكانه بس عادل لا يمكن ده انت كان عليك كميه برود رهيبه .
احمد هههههههههههه عندك حق ده كان مقتنع أن الستات دول للخلفه وبس لاعمار البشريه لكن حب لا ده اقنعني أنا بكده.
رفعت طول عمرك بوس يا دولا دائما متفوق علينا الاول في كل حاجه حتي لم خلفت جبت اربعه في ضربه وحده خاېف كمان عشر سنين يكون عندك مدرسه ولاد.
عادل الله اكبر في عنيك ..... اكيد يابني أنا متفوق في كل حاجه شف كلكم جبتوا بيبي واحد أنا في بالاربعه 
ضحكوا جميعا .
رفعت والله كل متخيلك وانت بنهم تحاول تنيمهم عشان ليله من بتوع زمان كل ما تنيم واحد التاني يصحا هههههههههههه شكلك ايه مسخره 
عادل عامل حسابي الولاد طول النهار مع امهم وباليل هوزعهم علي البيت بابا واحد وماما واحد وبوسه استولت خلاص علي بنتي والبنت الرابعه يوم احمد ويوم ياسمينا .
رفعت وأحمد هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه طول عمرك دماغك الماظ .
انتهي الحفل ما بين ضحك العائله والتقاط الصور التذكارية مع الاطفال وتجمع العائلتين .
بوسه تهذيب وتأديب واصلاح .
تمت الي لقاء مع نوفيلا بوسه اوس اتنين ومواقف التؤام الاربعه التي يتجنن والدهم عادل ..
استغفروا لعلها تكون ساعه إيجابه.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-