رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول بقلم حبيبة مصطفي

رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول بقلم حبيبة مصطفي

رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة حبيبه مصطفي رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول
رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول بقلم حبيبة مصطفي

رواية حين ينكسر النبض زين وورد كاملة جميع الفصول

اقټحمت الأم الغرفه وقالت بصوت عالي 
الأم جميلة هو مش أنا دخلت من عشر دقايق اصحيكي قولتيلي خلاص يا ماما صحيت
ورد بنوم صحيت اهو يا جميلة
جميلة وهي تفتح باب البلكونه طبعا سهرانه علي الفون طول الليل لغاية ما بقيتي شبه الباندا
ورد أستيقظت قليلا يااا أمي أنا في أجازه و يومين و هنزل الكلية يعني مش هعرف أسهر تاني

جميلة يااابنتي إنتي فاهمه الأجازه غلط .. أجازه يعني تعليم أكل وغسل مواعين و نساعد ماما
ورد حاضر يا ماما حاضر
جميله يلا قومي عشان الفطار
ورد هصلي وأقوم أهو
جميله عارفه لو راحت عليكي نومه هبعتلك يزيد يصحيكي
ورد لا بالله عليكي مش ناقصين تناحه علي الصبح أنا صحيت أهو
فاقت ورد و صلت صلاة الضحي و قرأت أذكار الصباح ثم نزلت إلي الصالون وجدت عائلتها تجتمع حول السفره فقالت
ورد صباح الخير يا قوم
العائله صباح النور
أخذت كرسي وجلست بجانب يزيد 
يزيد ووه حيوان الكسلان بذاااته قاعد جنبي
ورد بس يا أبو كحكه
يزيد شوف مين اللي بتتكلم واحده عادت سنه تالته ثانوي مرتين ده أنتي أم فطير
ورد يزيد الكحكه بيتكلم ده أنت هتفتح فرنه من كتر الكحك
يزيد أول مره أشوف حد يجيب ملحق في كل المواد و ينجح في ماده واحده لا كتر خيرك
ورد بس علي الأقل مجبتش ملحق في الفرنساوي يا كحكه
يزيد بضحك ما هو الماده الوحيده اللي نجحتي فيها أصلا
ورد كحكه عيب كده أحترم أختك الكبيره
يزيد فطيره متاخديش مقلب في نفسك
ورد أما نشوف
محمد الاب بمقاطعة احممم ولا كأني قاعد ... يعني بقول هيسكتوا هيسكتوا وانتوا لأ
يزيد هيا اللي عصبتني يا بابا
الاب محمد كحكه أنت تسكت خالص
ورد بضحك هههههه أحسن
الاب محمد وياريت ست فطيره تقعد ساكته
يزيد بضحك ياريت يعني
أنتهي الطعام في صمت 
عند ڤيلا سعد ﷲ 
جلس الجميع علي السفرة بهدوء فقال الجد 
سعد ﷲ هو زين فين
سندس والدة زين سعديه طلعت تصحيه
ثناء مرات سمير والله اللي يسمع كده يقول إن البيه مجتهد في شغله فنايم من التعب
سعد ﷲ هو البيه ميعرفش إن السفره دي ليها وقت و إن لازم الكل يحترمه
سليم والد زين نزل أهو
زين بإعتذار أسف ياجدي راحت عليا نومه
سعد ﷲ متتكررش تاني يا زين بيه
زين حاضر يا جدي جلس بجانب أسر إبن عمه
ثناء والله لو كان أسر إبني كنت منعته من الأكل معانا النهارده..الأكل ليه أحترامه ومواعيده
سعد ﷲ خلاص يا ثناء الموضوع مش مستاهل
عنود ابنه ثناء لو أنا اللي إتأخرت كان زمانك يا جدي سمعتني الكلام لكن طبعا ده زين حبيب القلب
العم مراد هو مش جدك قال خلاص
عنود ماشي أكملت طعامها
أسر مال عند زين قليلا وقال بصوت منخفض إن أمي و أختي مبطلوش شغل التعابين ده يموتوا
زين أبتسم وقال بصوت منخفض أحممم عيب يابني
أسر عيب إيه بس الواحد بدأ يزهق
ثناء في حاجه يا زين الكلام مش عاجبك ولا إيه أصل شيفاك بتشتكي لأسر
زين مفيش حاجه يا مرات عمي ده غير إن الموضوع مش مستاهل و جدي قال خلاص...ينفع ناكل بقي
أسر قال مش قولتلك تعابين
زين بضحك خفيف أستغفر الله
عند منزل محمد والد ورد 
ورد بما إن كلكوا قاعدين عايزه أفتح معاكوا موضوع
أمير خير ياست ورد
ورد خير والله
نيرة طب يا ورد عايزه أمشي عشان متأخرش علي الشركة
ورد معلش يا نيره أسمعيني...خمس دقايق مش هياخدوا من وقتك حاجه
نيره حاضر يا ورد قولي
ورد أحممم أنا قررت ألبس الخمار
الأم جميله تاني يا ورد هو مش أنتي فتحتي الموضوع ده معايا وقولتلك لأ
ورد تاني وتالت يا ماما..أنتي ليه رافضه أوي كده رغم إنها حاجه صح
جميله يا ورد أنتي قولتي عايزه البس الحجاب وقولنا ماشي لكن خمار لا يا ورد
الأب محمد عايزه تلبسيه ليه يا ورد
ورد عشان أقرب من ربنا يا بابا..متقوليش أنتي لابسه الحجاب لأن ده كده مش حجاب..أنا يعتبر عند ربنا مش محجبه لأن حجاب علي بنطلون مش أسمه حجاب..حجاب قصير مش واصل لضهري ومش طويل من قدام عشان يحافظ عليا و عشان ده الحجاب الشرعي اللي أتذكر في القرآن يبقي اللي أنا لابساه كده مش حجاب..فأنا ليه أضيع وقت ليه ملبسش الخمار والبس لبس طويل و واسع عشان أبقي قدام ربنا إني محجبه وبحاول التزم
أمير بما إنها حاجه صح فأنا بشجعك يا ورد
نيره أممم بصراحه مش مقتنعه بس أنتي براحتك ده غير إنه هيكبرك يعني
ورد بصي يا نيرة مفيش حاجه أسمها أنا مش مقتنعه في الدين لأن دي حاجه إن معملتهاش هتحاسب عليها.. دي فيها جنه وڼار....دي فيها حرام و حلال فأنا مين أو أنتي مين عشان نقول رأينا في حاجه مصيرها معروف..ولنفترض إني مش مقتنعه ومش لبسته طب ما أنا كده هتحاسب
الأم جميله زي ما أختك قالت يا ورد شكلك مش هيبقي حلو فيه و غير كده هيكبرك و غير كده بصي أحنا قاعدين فين ده إذا كان صحابي و أصحاب أبوكي بيقولوا عليكي معقده عشان لابسه حجاب..إحنا بننزل مع أبوكي حفلات الشركة و معظم الناس بتستغربك
ورد يا ماما يا حبيبتي أنا مش عايزه البسه عشان شكلي..أنا عايزه البسه عشان ده هيقربني من ربنا و هكون شبه أمهات المؤمنين رضي الله عنهم و التزم أكتر في قربي من ربنا..وبعدين أنا مالي ومال صحاب بابا..يوم القيامه هتحاسب لوحدي وهدخل القپر لوحدي ساعتها مفيش حد هينفعني وغير كده الدين بتاعنا أمر باللبس ده عشان يغلي مني ليه أنا أصمم أظهر مفاتني للناس ومش بمعني إن اللي حوليا مش لابسين حجاب شرعي يبقي أكون زيهم و أعمل الغلط و أزعل ربنا مني وبعدين أنا كبيره بما فيه الكفايه عشان أقدر أحدد الغلط فين والصح فين
جميله يا ورد يا حبيبتي أنتي لابسه حجاب أهو و ربك غفور رحيم برضوا
ورد لا يا ماما التفكير ده غلط...أيوه ربنا غفور رحيم بس ده مش معناه أروح أعمل الغلط بقصد و أقول ربنا غفور رحيم..وبعدين الجمله دي بتتقال لما مثلا معملش السنه اللي سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم كان بيعملها ساعتها أقول ربنا غفور رحيم لكن طالما الحجاب الشرعي ده فرض و أنا هتحاسب عليه ساعتها ربنا مش هيسامحني عشان كده ملتزمتش في اللي ربنا قاله
جميله رأيك إيه يا محمد
محمد الأب مش عارف
ورد مسكت يد والدها وقالت بص يا بابا البنت لو دخلت الڼار أو دخلت الجنه بتاخد معاها أربعة وهما أبوها و أخوها و زوجها و إبنها..سيب زوجي و إبني دلوقتي علي جنب..لكن أنا مقبلش إن أنت و أخويا تدخلوا الڼار بسببي...صدقني أنا بحاول التزم و ده فرض عليا ده غير إن حضرتك المفروض تجبرني البسه
محمد بجد أنا فرحان منك أوي يا ورد..أنا موافق يا حبيبتي البسيه و إن شاء الله تلتزمي بيه
ورد بدموع بجد شكرا أوي يا بابا بجد أنا بحبك جدا..... و أنتي يا ماما رأيك إيه
جميله ماشي يا حبيبتي ربنا يحفظك يارب
ورد حضنتهم وقالت هقوم
البس خمار أشتريته و أوريكوا شكله
جميله أشتريتيه امتي ده
ورد من ٤ أيام كده عشان بصراحه كنت مقرره إني البسه حتي لو أنتوا رفضتوا لأن ده الصح و رضا ربنا أهم عندي ثم رضا الوالدين
جميله ماشي البسيه وتعالي ورينا
جريت ورد إلي الأعلي و إرتدت الخمار ثم نزلت و أنبهروا منها كثيرا
يزيد بإنبهار مين الجميله دي
أمير لا بجد حلو أوي
محمد ربنا يحميكي يابنتي
ورد بجد حلو
جميله الام والله جميل أوي يا ورد
نيرة أه يا عيوني جميل جدا
ورد بدموع فرحة بجد فرحانه أوي شكرا ليكوا
نيرة ينفع أمشي عشان متأخرش عن كده
ورد ماشي يا حبيبتي في رعاية الله
نيره باي ذهبت
ورد ماما هدخل البس و أتصل علي روفيده تروح معايا أشتري بقي الحاجات اللي نقصاني
جميله ماشي يا حبيبتي
محمد الأب عايزه فلوس
ورد تسلملي يا حبيبي معايا
أمير طب شوفي ولو كده أوصلك
ورد أخويا حبيبي...حاضر أستني أتصل بيها
في الشركه
نيره نعم يا أستاذ زين
زين بتفكير ااا..كنت عايز أقولك جيتي متأخر ليه
نيره أنا أسفه مش هكررها تاني
زين لا يا نيره عادي أنا بس بحسب في مشكله كنت هساعدك فيها يعني
نيره بإبتسامه لا لا مفيش
زين أه..تمام يا نيره لو عوزتي حاجه قوليلي
نيره شكرا يا أستاذ زين... عن أذنك
زين نيره
نيره نعم يا أستاذ زين
زين أعمليلي كوباية قهوه معلش
نيره حاضر عن أذنك
زين أذنك معاكي
خرجت نيره
أسر بإبتسامه وتقليد كوباية قهوه معلش... هههههه من أمتي و زين بيطلب من حد حاجه بإحترام كده
زين بإحراج عادي يعني
أسر بما إنك معجب بيها أوي كده ما تقولها يا زين و روح أتقدم أحسن
زين خاېف لتكون مش معجبه بيا يا أسر
أسر يا زين كلمها ومش هتخسر حاجه والله
زين مش عارف بس بصراحه أنا بحبها جدا
أسر يبقي أعترفلها يا زين
زين هفكر كده و أستني الوقت المناسب
نيره خبطت ودخلت القهوه يا أستاذ زين
زين حطيها هنا يا نيره..شكرا ليكي
نيرة بإبتسامه العفو
أسر لا ده أنت واقع واقع يعني
زين أخرج بره
اسر بإبتسامه لا لا خلاص
عند ورد
ورد يلا يا أمير أنا جهزت
امير يلا يا princess
ورد سلام يا ماما
جميله خلي بالك علي نفسك
ورد حاضر
الأب محمد أمير بعد ما توصل أختك روح الشركه ماشي
أمير حاضر يا بابا
ذهب أمير مع أخته ورد
الأب محمد هقوم أريح شويه وصحيني علي الغدا يا جميل
جميله حاضر يا حبيبي
دخل الأب ليرتاح قليلا 
الأم جميله هاه يا أستاذ يزيد
يزيد خير ياست الكل
جميله مفيش مذاكره النهارده ولا إيه
يزيد لا أنا واخد إستراحه
جميله إستراحه من إيه يا حبيبي من العشر دقايق اللي مسكت فيهم المزكره دول
يزيد عشر دقايق إيه بس دي ربع ساعه والله أنا كنت ظابط المنبه
جميله كنت ظابط المنبه علي ربع ساعه مذاكره....طب وهتاخد أد إيه إستراحه
يزيد ساعه إستراحه
جميله والله ! يعني ربع ساعه مذاكره و ساعه كامله إستراحه يا بجاحتك يا أخي بجد
يزيد لازم أفصل يا ماما
جميله قوم يا جزمه ذاكر
يزيد يووووه بقي أنا تعبت كل شويه ذاكر ذاكر...ده أنا قربت الزق علي كرسي المكتب
جميله قوم يا يزيد مش عايزه أعلي صوتي
يزيد ياااااربي بقي
جميله خليك شاطر زي إبن خالتك يا يزيد...الكل بيقول عليه شاطر و بيفرحوا بيه أنا أمتي أفرح بيك يا أبو كحكه
يزيد يا حبيبتي إبن خالتي أدبي و أنا علمي يعني منهج مختلف إزاي بتقارنوا بين منهجين مختلفين.....لو كنت أدبي زيه أو لو كان هو علمي زيي كنتوا قارنوا بينا
جميله طب قوم يا يزيد ذاكر
يزيد قايم يا ماما قايم
جميله ربنا يهديك ويفتح مخك يابني
عند ورد
روفيده الفستان ده شكله حلو أوي
ورد بقول كده برضوا يا روفي تعالي أجربه
روفيده بجد فرحامه منك جدا يا ورد
ورد و أنا والله يا
روفي فرحانه جدا أدعيلي بالثبات
روفيده ربنا يثبتك يا حبيبتي و أدعيلي أنا بقي بالحجاب
ورد ربنا يناولك الحجاب قريب يا روفيده و يهديكي يارب و يقربك منه
روفيده يارب
ورد إيه ده نيرة بترن...أمسكي الحاجه دي كده ثانيه...السلام عليكم يا نيرة
نيرة أنتي فين
ورد ردي السلام الاول
نيرة وعليكم السلام أنتي فين
ورد مع روفيده بشتري هدوم عايزه حاجه

نيرة أه بصي روحي المكتبه اللي عند شارع...........
ورد أه مالها
نيرة هاتي الورق بتاع التصميمات من هناك...عم أحمد رن عليا وقالي أنه طبعهم و أنا مشغوله فهاتيلي الورق علي الشركه ضروري قبل ما الأجتماع يبدأ
ورد حد يطبع تصميماته في مكتبه عم أحمد
نيرة ياستي المطبعه في الشركه بايظه و هتتصلح النهارده أنجزي أنتي بس و خلي بالك من الورق يا ورد بالله عليكي
ورد حاضر يا نيرة عشر دقايق وهكون عندك.....في رعاية الله
نيره سلام
هدير أمام الموظفين هاه يا أستاذه نيرة الورق فين
نيرة أختي هتجيبه أهو أنا أسفه
هدير أدعي إنها تيجي قبل الأجتماع و إلا هيكون أخر يوم ليكي النهارده أنتي فاهمه
نيره حاضر
عند ورد
روفيده هاتي الهدوم دي أوصلها بيتكوا و أنتي روحي شوفي ورق أختك كده كده الطريق مش بعيد و المكتبه أهي علي الطريق
ورد حضنتها تسلميلي بجد يا روفي
ذهبت إلي المكتبه و أخذت الورق ثم أخذت تاكسي إلي الشركه
عند نيرة
نيرة أمام الموظفين والله جايه أهي
هدير إتأخرت كده ليه
نيرة أهدي بس يا أستاذه هدير
هدير طبعا أنتي مش شايله هم حاجه أنتي حتة موظفه هنا ملهاش لازمه لكن زين هيزعقلي انا
نيرة بعد إذنك كلميني بإحترام عن كده
هدير بإحترام ! ماشي ماشي
نيرة صبرني يارب
بعد خمس دقايق 
هدير هيا فييين هاااه...التصميمات دي مهمه في الأجتماع أنتي إزاي مش تجيبي الورق معاكي وتعتمدي علي أختك ده فشل منك
نيرة قولت لحضرتك بعتذر
هدير أعمل إيه بأسفك كتك القرف
نيرة أستاذه هدير لأخر مره بقولك كلميني بإحترام
هدير والله هتعملي إيه يعني
نيرة هقول لأستاذ زين..طريقتك دي متنفعش
هدير هو أنتي يا جربوعه بټهدديني فكراني هخاف
نيرة علي فكره أنتي مش محترمه
هدير ضړبتها بالقلم علي قدوم ورد من بعيد و خروج أسر و رغد أخته و روية بنت عمه و أسيا أخت زين من الأجتماع
رويه إيه اللي بيحصل هناك ده
أسر إيه
أسيا أنا هروح أنادي لزين ذهبت لمكتب أخوها
أسر في إيه
رغد أخته دي هدير ضړبت نيره بالقلم
أسر ينهاري تعالوا ذهبوا عند هدير
ورد في إيه يا نيرة
نيرة بدموع ده كله عشان انتي اتأخرتي فكلمتني بطريقه وحشه قولتلها هشتكي راحت ضړبتني
هدير إن ملمتيش الدور هتخسري شغلك
رويه هدير أنتي غلطانه
هدير محدش يتدخل
زين جاء مع اسيا في إيه يا هدير
هدير بصوت عالي محدش يتدخل بيني وبين الموظفه اللي بتشتغل عندي كل الحكايه بعلمها إزاي تحترمني وتتكلم معايا عدل وتكون منتظمه في شغلها أنا مبحبش الفشل
نيرة بدموع كي لا تخسر شغلها احممم أنا اسف
ورد بمقاطعه إياااااكي...أنتي فاهمه...حسك عينك تعتذري من الناس الزباله وتعمليلهم قيمه
هدير أوووه دي طلعت الأخت كمان زيها عديمة إحترام ومتعرفش هيا بتكلم مين
زين هدير أنتي
ورد بمقاطعه متدخلش أنا أعرف أخد حقي بنفسي...نظرت لهدير وقالت..عارفه يا بتاعه أنتي إن معتذرتيش لأختي دلوقتي الموضوع مش هيعدي
هدير والله و إن معتذرتش
ورد بإبتسامه أستني أخرجت ورق التصاميم من الشنطه وقالت مش ضړبتي أختي عشان الورق ده....أهووووو قطعت الأوراق الي قطع صغيرع و القتهم في وجه هدير
هدير بصوت عالي أنتي يا
حيوانه بتعملي إيه
ورد صڤعتها بقلم أمام الجميع وكانت الصدمه
ورد أنا بقي مش أسفة...ماشي... يلا يا نيرة هنمشي
نيرة بدموع أنا أسفة بجد أسفه
ورد بزعيق متعتذريش من حد أنتي فاهمه... هما اللي يعتذروا
نيرة پبكاء أنتي عملتي إيه أنا هخسر شغلي بسببك...أستاذ زين كان هيحل الموضوع هو المدير التاني هنا
ورد والله ! فين أستاذ زين اللي بتتكلمي عليه ده
زين من الخلف أنا أستاذ زين
ورد كل اللي أقدر أقوله إنك إنسان متخلف عقليا لأنك سمحت للناس الزباله و عديمي الذوق دول يشتغلوا عندك...لا وكنت واقف بتتفرج بس.. بجد تستحق لقب عديم الشخصيه بجدارة لأنك لو كنت مسيطر علي موظفينك مكانش زمان اختي إتهانت كده قدام زمايلها
زين بعصبيه لمي لسانك و إحمدي ربنا إني مش هحاسبك علي اللي أنتي عملتيه هنا
ورد بنفس العصبيه أنت تحمد ربنا إن هعدي الموضوع بمزاجي لأن الموضوع لما يخص شخص عزيز عليا مش هعمل حساب ليك ولا لمديرك الكبير حتي...يلا يا نيرة مش هقولها تاني الشركه دي مينفعش يكون فيها ناس محترمه لازم تلم ناس شبهها
هدير والله لأندمك
ورد بإبتسامه مستنياكي بسرور..إستني أقولك عنوان بيتي العنوان تعالي في أي وقت
مسكت إيد أختها ونظرت لزين بقرف و أخذت أختها وذهبت
أمام الشركه
نيره پبكاء حرام عليكي ياشيخه مش هيقبلوني تاني
ورد أنتي كرامتك فين هاااه..ضربتك قدام زمايلك وشتمتك و أنتي لسه همك الشغل
نيرة أه هممني الشغل مش عايزه أكون إنسانه فاشله زيك وعديمه الإحساس أطلب فلوس وبس من غير ما أساعد بابا في أي حاجه
ورد أنا عديمة الإحساس يا نيرة
نيرة پبكاء أه يا ورد عديمة الإحساس بتطلبي وبس ومبتفكريش في غيرك ومتسرعه في أي حاجه بسببك أنتي كده خسړت شغلي ومستقبلي ربنا ينتقم منك يا شيخه
ورد بدموع أنا دافعت عنك عشان مينفعش اللي هيا عملته ده
نيره پبكاء إيه اللي خلاكي تتدخلي أصلا أستاذ زين كان هيحل الموضوع بهدوء...بعد أذنك متدخليش في أي حاجه تخصني تاني أنتي فاهمه و أدعي ربنا إنهم مش يمشوني من الشغل
ورد إنتي هبله يابنتي
نيرة الشغل ده مهم لأن أنا بساعد لؤي من الشغل ده و إن مش بعتله الورق هيدخل بابا السچن و إنتي زي الغبيه بوظتي كل حاجه
ورد مش فاهمه لؤي مين و بعدين بابا يدخل السچن ليه
نيرة لأن بابا ق..............
ورد پصدمه ودموع إزاااي... هاااه أنتي بتكدبي صح
نيرة و أمير بيه............
ورد پصدمة إزاي
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفي 
ياقوت
البارت التاني
نيرة الشغل ده مهم لأن انا بساعد لؤي من الشغل ده و ان مش بعتله الورق هيدخل بابا السچن وانتي زي الغبيه بوظتي كل حاجه
ورد مش فاهمه حاجه لؤي مين وبعدين بابا يدخل السچن ليه
نيرة بإندفاع لأن بابا قتال يا ورد عرفتي ليييه
ورد پصدمة ودموع ازاااي...هاااااه انتي بتكدبي صح
نيرة و أمير بيهرب 
ورد پبكاء انتي..انتي بتكدبي عليا صح قولي الحقيقه
نيرة عرفت الكلام ده من اسبوعين لما لؤي بعتلي مع السكرتير بتاعه انه عايزني
ورد لؤي ده يبقي مين
نيرة يبقي عدو زين بيه وعيلته..يعني لؤي رئيس شركه تصميمات زي زين وفي مسابقه عالميه تخص التصميمات قريب ف لؤي بعتلي السكرتير عشان ابعتله التصميمات اللي احنا هنعملها ونثبت ان زين هو اللي سرق التصميمات من شركه لؤي فنخرج بره المسابقه والشركه تخسر في السوق..لما رفضت اعمل كده هددني ب بابا و امير لان هما شغالين مع ابو لؤي في الاعمال دي طبعا مصدقتش بس هو كان مصور فيديوهات ضد بابا و ممكن يقدر يدخله السچن بيها عشان كده وافقت
ورد بدموع يعني انا بنت مچرم .. و اخويا بيهرب و يضر بلده .. و اختي في الشغل و بتدمر مستقبل الشركه اللي شغاله فيها
نيرة اعمل ايه يا ورد قوليلي....اخليه يدخل بابا السچن
ورد بعصبيه لا تكوني خاينه وتكسري ثقتهم فيكي....هو ده اللي صح يعني
نيرة بزعيق معرفش.....انا ساعتها معرفتش اعمل ايه
ورد بابا عارف انك عارفه
نيرة بتوتر اااا....ايوه و قالي اسمعي كلام لؤي عشان ميدخلش السچن ويخسر شغله
ورد پصدمه الله عليكو بجد..لا برافو....عرفتوا تداروا علي بعض اعمالكوا الزباله...لا وبتشجعوا بعض صح
نيرة كلامك ده تقوليه لبابا لكن انا مكنتش حابه ادخل في الموضوع ده
ورد بعصبيه هاتي التيليفون
نيرة ليه
ورد بقولك هاتي التيليفون
نيرة امسكي
ورد رنت علي امير و فتح الهاتف ثم قالت
ورد بعصبيه انت فين
امير بقلق في الشركه...انتي كويسه
ورد تعالي علي البيت حالا انت فاااهم اغلقت الخط 
ورد يلا احنا كمان علي البيت
في الشركه وخصوصا في مكتب زين 
زين بعصبيه هيا ازاي تتكلم معايا كده..هيا متعرفش انا مين
اسر علي فكره يا زين هيا مش غلطانه كل الحكايه كانت بتدافع علي اختها
اسيا اخت زين انا شوفت هدير فعلا كانت بتزعق لنيرة
رويه بنت عمهم مراد لا مشوفتيش بقي القلم اللي نيرة خدته من هدير
زين انا كنت هجيب حق نيرة بنفسي من هدير لكن ده مش يديها الحق تقل مني قدام الكل
اسيا اه انت اخويا وكل حاجه بس انت غلطان يا زين لانك اتفرجت من البدايه وسيبت الامور توصل لكده
رغد اخت اسر بدفاع زين جه يدافع بس هيا منعته يبقي العيب مش عند زين
زين ادعوا بس ان ملمحهاش عشان متزعلش مني بجد
اسر متكبرش الموضوع يا زين...المهم دلوقتي هتعمل ايه مع نيرة
رغد مش هنجيبها الشغل تاني مش هيا مشيت من مزاجها
زين احممم لا انا هكلمها و اخليها تبقي السكرتيره بتاعتي... عشان مش هاخدها بذنب هدير ولا هاخدها بذنب اختها
اسر بإبتسامه وصوت واطي استغل الفرصه يا حنين
زين بتقول حاجه يا اسر
اسر لا لا
رغد بضيق براحتك يا زين...عن اذنكوا خرجت من المكتب
زين مالها دي
اسيا اخته استنوا هقوم اشوفها 
خرجت خلف رغد 
في ڤيلا سعد الله
سندس والده زين بضحك ههههههه كان نفسي تشوفي شكله اوي في الحقيقه
سمر زوجة مراد ههههههه مش قادره بجد
علي ابن مراد و سمر ايه بتضحكوا علي ايه
سمر مرات عمك سندس بتفرجني علي صور زين لما كان صغير
علي زين ابن عمي ... هاتوا اتفرج انا كمان
سندس بضحك امسك
علي مسك الصوره ونظر لها ثم وقع علي الارض من الضحك وقال هههههههه مش قااااادر...ده لابس بنطلون عمي ده ولا ايه...هههههه
سمر عيب يا علي مش كده
سندس والدة زين بضحك ابنك معاه حق...ههههههه تحس انه لابس سلوبته من غير حملات..هههههه
علي لا و نص رجله خارجه من الصندل ههههههه مش قادر
سندس بضحك صندل بفتحات تهويه هههههههه
سمر بضحك حرام عليكوا ههههه
علي اخرج هاتفه استنوا اما اخدها صوره علي فوني
سندس و صور الصوره دي كمان
علي بضحك عيوني ده انا هذله بيهم
عند رغد و اسيا
اسيا اخت زين يا رغد قوليله انك بتحبيه
رغد بدموع اخوكي مش بيحبني يا اسيا...واضح اهو
اسيا ياستي حاولي مش هتخسري حاجه
رغد بضايق اوي لما بيدافع علي نيرة واضح انه معجب بيها
اسيا شيلي انتي التفكير ده من دماغك وحاولي تعترفي وشوفي رده
رغد هيوافق يا اسيا
اسيا لو مش وافق يبقي غبي لان انتي متتسابيش يا رغد
رغد حضنتها وقالت بحبك اوي يا اسيا
اسيا وانا والله با حبيبتي
في منزل محمد والد
ورد
ورد دخلت بعصبيه وقالت بابا فين
جميله فيه ايه يا ورد
ورد بابا فين يا ماما
الاب محمد نازل علي الدرج نعم يابنتي مالك
ورد بدموع عايزه اكلمك في حاجه مهمه بس احلف بالله انك مش هتكدب عليا
محمد
بإستغراب وشك والله ما هكدب فيه اي
الباب رن...وفتحت نيرة وجدته أمير
امير بقلق ورد انتي كويسه
ورد كويس انك جيت
الام جميله في ايه يا ورد قلقتيني
يزيد خرج من الغرفه صوتكوا عالي ليه مش عارف اذاكر
ورد بدموع بابا هو انت بتشتغل حاجه تانيه بجانب شغلك في الشركه
محمد الاب بتوتر اااا...حاجه زي ايه
ورد الناس اللي بتقف قدامك و تخسرك في الشغل...انت و ابو لؤي كمان

محمد الاب عرفتي منين
ورد بدموع عرفت منين !! يعني الكلام ده صح
محمد اه يا ورد لازم اعمل كده عشان اكمل شغلي
ورد بدموع والله ! يعني انت في الناس البريئه عشان تكمل شغلك...لا و امير بيساعدك و بيهرب بره و جوا البلد
امير ينفع افهمك
ورد بدموع تفهمني ايه يا امير تفهمني ايييه انا مكنتش متوقعه منكوا كده
جميله الام ورد متكبريش الموضوع يا حبيبتي اهم حاجه ان والدك بيعاملك كويس واللي بتطلبيه تلاقيه ملكيش دعوه الفلوس جايه منين و ازاي
ورد پصدمه اخري لا ثانيه بس..انتي كمان عارفه ومخبيه عليا
جميله عشان عارفين انك مش هتسكتي
ورد بدموع مش هسكت عشان حرام
يزيد بابا هو انت و امير بتعملوا كده بجد
الاب محمد بعصبيه ده شغلي ومحدش يتدخل فيه
محمد هقولك تاني ده شغل عشان نعرف نجيب فلوس ونعيش لو معملتش كده هيقفوا قصادنا و شركتنا مش هيبقي ليها قيمه
ورد بمقاطعه دي ذنوب مش شغل...بتاخد ذنوب علي كل شخص انت قټلته....بتاخد ذنوب علي كل فلوس دخلت البيت ده بالحرام...الصبح لسه كنت بقولك هحاول التزم في قربي من ربنا هحاول اكون بنت صالحه بما انك هتتحاسب علي اعمالي فأنا مقبلش انك تدخل الڼار انت او امير بسببي يعني خاېفه عليكوا...تكونوا انتوا بتعملوا الاعمال دي
محمد ورد متكتريش كلام انا قولتلك كفايه اني بعاملك كويس و انتي بنتي و بحبك و طلباتك بتلاقيها
ورد پبكاء وصوت عالي انت عارف اللي مزعلني ايه...ان للأسف كنت وخداك قدوه ليا...انت ليه مش فاهم ان الطريق ده اخره في الدنيا سجن او مۏت و اخره في الاخره الڼار...ازاي بتزعل ربنا منك و بالنسبالك الامر عادي....ربنا اللي خلقك و قادر علي كل شيء ازاي تسمح لنفسك ترتكب ذنب وتزعله منك ازاااي
يزيد بدموع ورد معاها حق يا بابا
جميله ورد ادخلي اوضتك ومتدخليش في شغل ابوكي
محمد ورررررد انتي زودتيها اوي
ورد پبكاء ليه انا الوحيده اللي بتعافر هنا عشان تقرب من ربنا...ليه انا الوحيده اللي بتحاول تتغلب علي الشيطان ليييه...انتوا عيلتي قدوتي المفروض اتعلم منكوا الصح و انتوا اللي تبعدوني عن الغلط...مكنتش اتوقع منكوا كده بجد كنت علي طول بفتخر بيكوا بس للأسف خذلتوني
جميله خلاص يا ورد
ورد بابا استحلفك بالله ان توقف الشغل ده
محمد مينفعش
محمد ضربها بالألم بسسس بقى كفايه كلام لهنا
ورد پبكاء ياريتني كنت يتيمه ولا كنت بنتكوا
تركتهم وخرجت خارج المنزل
امير خرج خلفها 
في ڤيلا سعد الله 
الجد سعد انا ماشي يا سندس
سندس والدة زين طب استني اخلي زين او اسر ييجوا معاك
الجد سعد لا هتأخر علي العمليه لازم امشي
سندس ماشي ابقي طمنا
سعد حاضر 
خرج خارج الڤيلا 
رنا ماما هو جدو رايح فين
سندس رايح يزور صاحبه يا حبيبتي لانه هيعمل عمليه خطېرة
رنا ربنا يقومه بالسلامه
سندس يارب يا حبيبتي
رنا انا داخله اذاكر عايزه حاجه
سندس لا يا حبيبتي شويه و هبقي اندهلك علي الغدا
رنا حاضر
في منزل محمد 
محمد بنتك زودتها اوي
جميله بس بالتفاهم يا محمد
محمد اعمل ايه بقي هيا اللي عصبتني
يزيد بابا انت غلطان و اوي كمان..ورد معاها حق في كل كلمه قالتها
جميله ادخل ذاكر انت يا يزيد
يزيد داخل بس ورد مش هتعدي الموضوع و احسن بجد
محمد ابعد عن وشي دلوقتي
يزيد متخافش هبعد اخاڤ اقف الاقيك قتلتني ذهب الي غرفته
نيرة ردت علي هاتفها الذي كان يرن هاي
زين هاي يا نيره عايزك في موضوع
نيرة استاذ زين..اتفضل
زين انا بعتذرلك نيابه عن هدير و بتمني انك ترجعي الشغل بس كمساعدتي انا مش مساعده هدير
نيره بفرحه ايه...طبعا طبعا ده يشرفني
زين هستناكي بكره في الشركه في نفس المعاد
نيرة حاضر يا زين بيه
زين سلام
نيره سلام
في الحديقه 
امير بدموع طب بطلي عياط دموعك دي غاليه عليا
ورد پبكاء سيبني يا امير و امشي انت
امير والله يا ورد انا و بابا مكانش لينا دخل في البدايه... كل الحكايه ابو لؤي عميل كبير و ساعتها اتهم بابا فعلشان ميثبتش للشرطه ان بابا اللي قټله مش هو بابا بقي شغال معاه ومع الوقت بقينا شركاء في الشغل و الاعمال
ورد بدموع ده مش سبب كافي يخليكوا تعملوا كده..مفيش اي سبب اساسا يسمحلكوا ...كنتوا تقدروا تروحوا للشرطه و الحقيقه كانت هتتكشف مع الوقت
امير ازاي يا ورد بقولك الدليل اللي معاه يثبت ان بابا اللي مش هو
ورد انتوا ليه معتقدين ان ربنا بينصر الظالم و بييجي علي المظلوم....ربنا بيقف مع المظلوم علي طول وصدقني كان هيقف مع بابا لكن انتوا مش قريبين من ربنا عشان كده متعرفوش كرمه و لطفه
امير عارف ان الموضوع صعب عليكي تتقبليه بس حاول
ورد بمقاطعه مش هحاول يا امير...انا مش عايزه اكون شريكه معاكوا و اسكت....امير انا مختلفه عنكوا انا بفكر في اخرتي مش دنيتي..بفكر ان مينفعش ازعل ربنا مني..انتوا ليه مش عايزين تقربوا من ربنا رغم انكوا عارفين ان ده
امير بدموع يا ورد بابا بيعمل كده عشانك و
عشاني و عشان اخواتك و ماما
ورد لو عشاني فأنا مش عايزه فلوس منه..مش هقبل فلوس داخله بالحرام يا امير...مش هقبل فلوس جايه من دموع ام فقدت ابنها...انتوا متعرفوش ده عقابه ايه عند ربنا...انتوا ليه مستهونين بالأخره اوي كده
امير هتعملي ايه يا ورد
ورد پبكاء و شهقات متعاليه مممش عارفه...لو بلغت على بابا مش هحب انه يدخل السچن وفي نفس الوقت انا بحبه ومش عايزه اخليه يكمل في شغله عشان الذنوب اللي بياخدها...انتوا ليه خلتوني احتار كده..ليه مشيتوا في الطريق ده من البدايه ليييييه
امير بدموع طب اهدي ويلا نروح البيت
ورد امشي انت يا امير انا عايزه اقعد هنا مع نفسي
امير متاكده
ورد ايوه
تركها أمير وذهب الي المنزل
في المستشفي
الدكتور مين قريب المړيض هنا
سعد انا يا دكتور طمني
الدكتور تقربله ايه
سعد ابقي صديقه المقرب
الدكتور اولاده فين او زوجته
سعد زوجته تعيش انت...و اولاده سابوه من بدري
الدكتور البقاء لله يا استاذ
سعد پصدمه اييه
الدكتور عملنا اللي نقدر عليه والله البقاء لله
تجمعت الدموع في عيون سعد وقال الدوام لله وحده
خرج سعد من المستشفي پصدمه وحزن..نعترف ان المۏت سيأتي عاجلا أم أجلا لكن نحزن علي أحبائنا 
في ڤيلا سعد الله
عمر ابن مراد هو جدي فين
سمر امه صديقه هيعمل عمليه النهارده فراح يزوره في المستشفي
رغد ابنه سمير طب محدش راح معاه ليه يا جماعه
سندس والدة زين والله يا رغد يا حبيبتي قولتله قالي لا متشغلوش بالكوا بيا
علي ابن مراد طب ما حد يرن عليه طيب نطمن
مراد استني يا علي انا هرن
اخرج هاتفه وحاول الاتصال علي والده ليطمئن عليه ولكن 
مراد التيليفون مغلق
سندس الواحد بدأ يقلق
زين طب لو عارفه اسم المستشفي قوليلي و اروح اشوفه
سندس والدته اه يا حبيبي اسم المستشفى
زين تمام هتصل عليكوا
خرج زين ليبحث عن جده
كانت تجلس و تفكر ماذا تفعل و عيناها انتفخت من كتر البكاء..فجأه رأت الجميع يتجمع حول رجل عجوز فقد توازنه في الحديقه 
ورد ابعدوا يا جماعه ثانيه كده عشان الهوا
ابتعد الجميع
ورد حد معاه مايه
الشاب اتفضلي يا أنسه
ورد شكرا
أخذت منه الماء و القت القليل علي وجه ذاك العجوز فرجع وعيه قليلا
ورد حضرتك كويس
العجوز اه يابنتي
ورد ساعدته كي يقف علي مهلك
العجوز شكرا
ورد خلاص يا جماعه امشوا انتوا...تعالي معايا نقعد هناك كده لغايه ما تفوق شويه
العجوز لا يابنتي مش عايز اتعبك معايا
ورد لا لا تعب ايه انت في مقام جدي
جعلته يجلس علي المقعد وذهبت لتشتري زجاجة مياه وعلبه عصير
ورد اتفضل اشرب ده
العجوز تسلميلي يابنتي
أخذ منها زجاجه المياه وشكرها...ورد جلست بجانبه
العجوز انا قوي في العاده بس عشان سمعت خبر وحش النهارده فأثر فيا أبتسم بحزن
ورد بدموع حتي انت كمان
العجوز فقدت صديق عمري النهارده...الفراق وحش اوي يابنتي
ورد بدموع معاك حق بس صدقني هو في مكان احسن من هنا وانت كل ما تفتكره ادعيله انه يكون من اهل الجنه
العجوز بدموع هيوحشني اوي
ورد بدموع الفراق صعب و خصوصا لو شخص انت متقدرش تشوفه كل ما تشتاق ليه بس ده وقته و اكيد ربنا رحمه
العجوز كان عنده ثقب في القلب جه يعمل العمليه ماټ...حالته تحزن يعني زوجته متوفيه و اولاده سابوه لوحده في المستشفي من غير سؤال كنت انا اللي بزوره دايما
ورد بدموع عارف ربنا رحمه صدقني...رحمه من قعده المستشفي و حزنه بسبب ولاده وانت بتقول اهو محدش كان بيسأل عليه ربنا وحده يعلم احساس كسرته عامل ازاي...كل نفس ذائقة للمۏت... كلنا ھنموت و المۏت مش هيسأل علي وقت او سن...بييجي فجأة...كده احسن بدل ما كان قاعد تحت الاجهزه و لوحده مفيش غيرك بس جنبه...ربنا حب يريحه والله فكل ما تفتكره ادعيله
العجوز بدموع معاكي حق
ورد لو عايز ټعيط عيط عادي
بدأ العجوز في البكاء كما لو انه كان يريد فعل ذلك من البدايه
ورد پبكاء عيط و طلع الحزن اللي جواك بدل ما تكسر قلبك و محدش يحس بيك
العجوز پبكاء الله يرحمك يا صاحب عمري
بعد ٣ دقايق
العجوز انتي بقي بټعيطي ليه
ورد عشان انت بټعيط
العجوز بس انا حاسك زعلانه
ورد بدموع بصراحه ايوه
العجوز احكيلي طيب
ورد اممم شخص عزيز عليا ماشي في طريق غلط و بيزعل ربنا منه و بياخد ذنوب كتير من الطريق ده فأنا نصحته يبعد ومش راضي...مش عايزه اسكت عشان اكون مش شاركته في الطريق ده و اتحاسب معاه...وحبي ليه ميسمحليش اروح ابلغ عليه و يدخل السچن بسببي واكون انا ډمرت حياتنا فأنا مش عارفه اعمل ايه...بص انا مش شيخه بس بحاول اقرب من ربنا علي قد ما اقدر و يا عالم المۏت هيزورني امتي...مش عايزه اقابل ربنا بذنوبي
العجوز الموضوع صعب جدا بس نصيحه مني قبل ما تاخدي اي قرار اقعدي معاه الاول وكلميه و شوفي هيقولك ايه ومهما كان رده اختاري الطريق اللي يقربك من ربنا مهما كانت نتيجته
ورد معاك حق انا هعمل كده
العجوز اسمك ايه بقي
ورد اسمي ورد وانت
العجوز سعد الله
جاء زين من بعيد وقال 
زين جدي بتعمل ايه هنا قلقتنا عليك.
ورد انت
زين انتي بتعملي ايه هنا !!
سعد الله ايه ده انتوا تعرفوا بعض
انتهي البارت 
دمتم في امان الله رأيكم يا سكاكر
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفي 
ياقوت
البارت التالت 
جاء زين من بعيد وقال
زين جدي بتعمل أيه هنا قلقتنا عليك
ورد أنت 
زين أنتي بتعملي ايه هنا !!
سعد الله ايه ده انتوا تعرفوا بعض 
زين
ببرود للأسف أه
ورد يارب صبرني
سعد تعالى أقعد جنبي هنا يا زين
زين بتأفف أوووف ماشي يا جدي بس ياريت منطولش
ورد النفخ حرام
زين ملكيش دعوة
ورد تصدق انا غلطانة...أنا مالي أصلا
زين أيوا أنتي مالك أصلا
ورد عارف انا وال
الجد سعد بس بس في أيه..فكرتوني بالقط والفار
ورد أحممم أسفة بس هو اللي بيعصبني
سعد انتي هتقوليلي يا ورد ده حفيدي وانا عارفه مستفز

ورد ووووه حفيدك
زين دي لسه مستوعبة
ورد بإستغراب أزاي حفيدك
زين زي السكر في الشاي أيه اللي أزاي
ورد المفروض أضحك يعني
زين هو أنا قولتلك اضحكي
ورد اصل عمال تستظرف يعني ونفسي اقولك دمك تقيل
زين انا لس
سعد بمقاطعه كلمه زياده و هقوم امشي
زين خلاص خلاص
سعد تعرفوا بعض ازاي بقي
ورد اصل حصل...........
في بيت محمد 
فتحت الأم جميله الباب
امير بابا فين
جميله قاعد في الصالون بس قولي أنت ورد فين
امير مرضيتش تيجي معايا
جميله أنت أزاي تسيبها يا امير لوحدها
أمير محبيتش أجبرها على حاجه أساسا مش طيقاني
محمد خرج من الصالون والعمل
امير مش هكمل معاك في الشغل ده يا بابا انا من النهارده برا المواضيع دي
محمد دا ازاي دا يا استاذ
امير ورد معاها حق
محمد يااادي ست ورد
امير بدموع انت ازاي مش حاسس بالندم ومعتقد ان ورد مكبره الموضوع على فكره هيا اټصدمت فينا طول عمرها بتقول انها فخوره بيك و بتثق فيك جدا بتقول ان نفسها جوزها المستقبلي يكون شبهك عشان مكانتش تعرف حقيقتك انت ابوها يعني قدوتها الخۏف هيبدأ يتزرع جواها مننا و دا هيكون بسببنا بابا متخليش ورد تدخل طريقنا دا حرام عليك صدقني ورد اكتر واحده فينا بتحبك والله عشان كدا مش عيزاك تكمل في
الطريق دا و عيزاك تقرب من ربنا الشخص اللي بيحبك بجد هيحب يشوفك في الجنه و يساعدك على دا
محمد سيد مش هيسيبنا في حالنا يا أمير
امير بما انك بتعمل الصح ربنا هيقف جنبك دي جملة ورد وانا مقتنع بيها انت عارف ان ورد استحاله تسيب الموضوع دا يا هتبلغ عنك عشان متزعلش ربنا منها و متفضلش في الناس وتتحاسب على اعمالك يا هتفضل وراك لغاية ما تسيب الطريق دا
محمد هفكر يا امير ماشي دخل إلى الغرفه
يزيد طب ورد فين
امير متقلقش شويه و هتيجي
في ڤيلا سعد الله
سليم والد زين سندس اتصلي بزين شوفيه فين
سندس حاضر يا سليم
رغد ابنه سمير استني يا مرات عمي انا اتصلت و تيليفونه مغلق
عنود اختها وانتي بقى اتصلتي عليه ليه
رغد بتوتر ااا..عادي يعني قلقت على جدو مش اكتر فقولت اسأل زين
عنود اه اه انتي هتقوليلي... واضح اوي
اسر اخوهم ينفع يا عنود متدخليش في اللي ميخصكيش تاني
عنود انا عملت ايه يعني هو الواحد مينفعش يقول كلمه هنا
اسر عنووود اتكلمي بطريقة احسن من كده
رغد اختهم خلاص يا اسر سيبها
اسر الموضوع بدأ يخنق
روية بنت عمهم مراد خلاص يا جماعه حصل خير
عمر اخوها طب انا جعان
علي اخوهم هو لازم نستنى جدو يعني
سمر والدته بنظرة تعني الوعيد 
بسسس يا علي استنى شويه
علي بضيق حاضر
في الحديقه 
زين بصوت شبه عالي لا بقى في كلمه انتي نسيتيها
ورد ينفع مش تقاطع كلامي
زين لما الأقيكي بتحوري من الطبيعي أقاطع كلامك
ورد أيه تحوري دي وعلى فكرة أنا مش بحور
زين اه اه انتي هتقوليلي...اكيد خاېفه من جدي
ورد والله...وانا هخاف ليه بقى بما اني معملتش حاجه غلط
زين هو بع
سعد بصوت عالي بسسس بسسس أصبروا.. أيه ناقص تضربوا بعض
زين قالتلي مش هعمل حساب ليك ولا لمديرك الكبير حتى
سعد قولتي كدا يا ورد
ورد بصراحه ايوا بس والله مكنتش اعرف انك المدير الكبير وإلا مكنتش هقول كدا عليك والله...انت شخص طيب بجد وانا حبيتك زي جدي
زين والله ! انتي بتضحكي على جدي بكلمتين
ورد نفسي اعرف بتحب تتحشر ليه في الكلام و بعدين انا وجدو حرين مع بعض
زين جدو ! لا على فكره دا جدي انا مش جدك انتي ماشي
ورد بعند كالأطفال والله دي حاجه متخصكش بقي
زين بعند اكبر ازاي حاج
سعد بمقاطعه اصبروا بس نفسي اكمل كلامي
ورد اتفضل
سعد انتي يا ورد مش غلطانه لأن انا لو كنت مكانك كنت هعمل انا كمان كده...بجد انتي اخت جدعه وانسانه طيبه ربنا يرزقك بالزوج الصالح
ورد بإبتسامه يارب يا جدي و ربنا يسعدك و يريح بالك
زين بسخريه هه ومين اللي يستحملها دي
ورد دا ليه يعني كان مالي
زين الله يكون في عونه والله
ورد بعصبيه خفيفه على الاقل مش هيكون زيك و دي اهم حاجه
زين بعصبيه خفيفه ليه مالي يعني
ورد واحد ب
سعد بمقاطعه قوم يا زين نمشي وإلا ثانيه و هتقتلوا بعض
ورد يارب اقابلك تاني يا جدو...لكن ده نظرت لزين يارب مش اشوفه صدفه حتي
زين وقف وقال نفس الدعوه اللي بدعيها والله
سعد وقف وقال سلام يا ورد و شكرا ليكي
ورد في رعاية الله يا جدي خلي بالك على نفسك
سعد حاضر يابنتي ذهب خطوتين 
زين لورد بصوت واطي بارده
ورد غبي
سعد يلا يا زين
زين جاي اهو
ذهب زين مع جده إلى الڤيلا وذهبت ورد إلى المنزل 
في منزل ورد...فتحت نيرة الباب 
نيره كنتي فين ماما قلقت عليكي
ورد اغلقت الباب جيت اهو
جميله ورد انتي كويسه دلوقتي
ورد معلش يا ماما نتكلم بكره عشان مش قادره أناهد معاكوا وانتوا عارفين رأيي
صعدت إلى غرفتها
ذهب زين و جده سعد إلى الڤيلا و حكى الجد ما حدث واستمع الجميع بإهتمام 
علي ينفع ناكل بقى وقعت من الجوع
مراد ابوه انت همك على بطنك على طول
سعد بإبتسامه يلا يا ولاد
انتهى اليوم..وصعد الجميع إلى غرفته 
في الصباح 
استيقظت ورد و اخذت دش دافيء...و أدت فرضها ونزلت تحت وجدت عائلتها تجلس على السفره 
ورد احممم... اااا...صباح الخير 
جلست في مكانها المعتاد بجانب يزيد 
الاب محمد ااا...عامله ايه
ورد بدموع بخير بفضل الله طبعا
محمد كويس...عايزك في موضوع بعد الاكل
ورد تأخذ رشفه من العصير حاضر
في ڤيلا سعد الله كان يتجمع الجميع حول السفره 
قال الجد عاملين ايه في الشركه يا ولاد
عمر ابن مراد الحمد لله يا جدي بنحاول نجهز نفسنا للمسابقه
زين التصميمات جاهزه بس في كام حاجه في الخامات ناقصه
سمير العم الرخم طبعا لازم يكون في نقص بما اني تعبان ومش عارف اجي الشركه اساسا اللي يعتمد عليكوا يبقى حمار
سليم والد زين في ايه يا سمير... هو اه في نقص في الخامات بس هتتحل ان شاء الله
سمير بتريقه اه اه انا عارف
مراد بعيدا عن دا كله في أجتماع في دبي ولازم تروحوا يا شباب
زين والله يا عمي انا مش فاضي
مراد لا مفيش الكلام دا لازم كلكوا تروحوا و كمان اعتبروها رحله ليكوا
اسر ابن سمير ياريت يا جماعه نروح فعلا الواحد بقاله كتير مسافرش
رغد اخت اسر ياريت والله ده غير ان الفندق بتاعنا جاهز هناك يعني مش هناخد وقت في الأجراءات
زين خلاص تمام
رويه كده مين اللي هيطلع
عمر اخوها ربنا معاكوا انا ورايا محاضرات هنا مينفعش مروحش
عنود اخت اسر وانا هكون في الشركه عموما...مينفعش نسيبها كده من غير حد صح يا جدي
سعد اللي انتي عيزاه اعمليه يا عنود
اسر يبقى كده انا و اسيا و زين و رغد و رويه
اسيا خلاص ماشي لو كدا اتصل بالفندق احجز الاوض
اسر عيوني
زين طب يلا عشان منتأخرش على الشركه
اسر بغمزه وصوت واطي الشركه ولا نيره هاااه
زين بصوت واطي احممم...اا....الأتنين
اسيا طب يلا بينا
في منزل محمد..خصوصا بعد انتهاء الطعام 
ورد اتفضل يا بابا
محمد امام العائله انتي زعلانه مني صح
ورد بدموع بصراحه ايوا مش عشان انت ضړبتني لا عشان حاسبتني رغم ان انا اللي صح عشان يا بابا مش عارف تختار الطريق الصح ولا متفهم فكرة اني بحبك وخاېفه عليك
محمد بدموع انا اسف يا ورد و وعد والله هحاول ابعد عن الطريق دا مهما يحصل
ورد بدموع بجد
محمد اه والله
ورد حضنته بحبك اوي يا بابا و بالله عليك متعملش كده تاني مش عايزه اخسرك في الدنيا ولا اخسرك في الاخره عايزه نتجمع سوا في الجنه بإذن الله
محمد حضنها بإذن الله يا حبيبتي
امير بدموع انا كمان اسف يا ورد لأني كسرت ثقتك و خذلتك
ورد حضنته حصل خير يا ميرو و اهم حاجه انك عرفت غلطك وصدقني انت مش لوحدك ربنا معاك
امير حضنها عارف يا حبيبتي
ورد وانتي يا نيره متساعديش لؤي خلاص متكسريش ثقه مديرك يا نيره و استغلي الفرصه اللي زين ادهالك يابنتي وركزي في مستقبلك
نيرة بكدب اااا...طبعا وبعدين انا مالي ومال لؤي....انا ماشيه انا على الشركه
ورد بشك ربنا معاكي
نيرة سلام
ورد في رعاية الله
ذهبت نيرة
ورد لوالدتها الجميل مش عايز مساعده
جميله الام دلوقتي الجميل وامبارح ياريتك كنتي يتيمه ولا كنتي بنتنا
ورد انا اسفه يا ماما بس ياريت تحطي نفسك مكاني والله
الموضوع مش سهل زي ما انتي شايفاه
جميله حضنتها حصل خير خلاص
في الشركه وخصوصا في مكتب زين 
زين اه صح يا أسر احجز اوضه زياده
اسر لمين
زين لنيرة
اسر هيا هتيجي معانا 
زين انت ناسي انها بقت السكرتيره بتاعتي دا غير اني ناوي اعترفلها هناك و اتقدم
اسر بفرحه دا بجد
زين اه فكرت في الموضوع ومينفعش اتأخر عن كدا
اسر عيون أخوك هكلم الفندق دلوقتي
طرقت نيرة الباب وسمح لها زين بالدخول 
نيرة احممم حضرتك محتاج مساعده يا زين بيه
زين زين بس يا نيرة من غير بيه
نيرة بإبتسامه حاضر
زين عايز اكلمك في موضوع مهم
نيرة اتفضل
زين احمممم
اسر بغباء ما تتفضل
زين مرة اخري احممم...احممم
اسر بفهم اااه فهمت...قصدي يعني لازم اخرج عشان اتصل بالفندق..زي ما قولتلك يعني...انت فاهم...سلام
نيرة بإبتسامه سلام
خرج اسر 
زين بكرة لازم نسافر دبي عشان في اجتماع بعد بكره و هنيجي بعد الاجتماع بيوم...يعني هنقعد هناك ٣ ايام
نيرة خلاص هقول لوالدي و هرد على حضرتك بالليل
زين تمام يا نيرة و حاولي لأن وجودك مهم
نيرة حاضر....حاجه تاني
زين كوباية قهوه معلش
نيرة حاضر
زين تقدري تعمليها وتمشي...النهارده مفيش شغل ليكي و اوعي تنسي تردي عليا
نيرة تمام
في منزل محمد 
يزيد امشي بالراحه قولتلك
ورد بضحك حاضر
يزيد انتي غبيه يابنتي...بتضحكي ليه
ورد بضحك والله ما اعرف بس عايزه اضحك وخلاص
يزيد يارب ارحمني من التفاهه...اضحكي وخليهم يقفشونا
ورد تحاول ان تكتم صوت ضحكاتها لا لا خلاص
يزيد امسكي طبقك عدل وتعالي ورايا
ورد حاضر
دخلوا إلى غرفة يزيد 
يزيد الحمد لله مش خدوا بالهم
ورد انت بتاعك بطعم ايه
يزيد الخضار وانتي
ورد اللحمه
يزيد طب انا عايز ادوق
ورد دوقني الأول من بتاعك وهدوقك من بتاعي
يزيد قولي والله
ورد والله
يزيد يمسك الشوكه امسكي
ورد لا يا بابا كتر مكرونه
يزيد بطلي طفاسه انجزي
ورد تذوقت وقالت حلو بس بتاعي انا احلى
يزيد خليني ادوق بقى
ورد بس متكترش
يزيد حاضر
نترك يزيد و ورد مع الأندومي ونذهب إلى الطابق الأول 
جميله جيتي بدري يعني
نيرة مكانش في شغل النهارده
جميله اه...طب ما تساعديني في الاكل
نيرة حاضر بس هيا ورد فين
جميله معرفش اختفت هيا و اخوكي فجأه
نيرة يبقي عملوا چريمه
جميله
شاكه والله
بعد ساعات قليله كانت تتجمع العائله حول السفره لتناول الغداء
نيرة بابا عيزاك في موضوع
الاب وهو يمضغ الطعام قولي يا حبيبتي
نيرة ااااا...في اجتماع مهم في الشركه بس هيكون في دبي فلازم اسافر معاهم عشان دا مهم جدا
الاب ااه...هتسافري امتى
نيرة بكره وهقعد هناك يومين ببكره يبقي ٣ ايام
الاب تمام بس اختك تسافر معاكي

نيرة معنديش مشكله
ورد لا ياجماعه سفر ايه بس
نيرة بالله عليكي يا ورد
يزيد يابختك بقى ياست ورد ما توافقي
ورد لا ياستي مش هقدر
نيرة عشان خاطري وبعدين انتي لسه هتبدأي جامعه الاسبوع الجاي يعني مش مشغوله في حاجه
ورد امممم خلاص ماشي
نيرة بفرحه بحبك يا احلى اخت
ورد وانا يا عيوني
نيرة هقوم اتصل بزين اقوله
اتصلت بزين
زين يعني وافق
نيرة اه الحمد لله
زين تمام تعالي الڤيلا بكره الساعه ٩ الصبح هتلاقينا هناك
نيرة بس انا معرفش العنوان
زين هبعتلك الأبلكيشن
نيرة تمام....سلام
زين بفرحه سلام
اغلق الخط 
اسر وافقت ولا ايه
زين اه
اسيا هيا مين
زين نيرة جايه معانا
رغد بضيق دا ليه يعني
زين عادي وبعدين هيا السكرتيره بتاعتي
رغد اه تمام
رويه تصبحوا على خير يا جماعه...هروح انام بما اني هصحى بدري
اسيا وانتي من اهله
في الصباح وخصوصا أمام الڤيلا 
زين معلش يا رويه اطلعي شوفي ست اسيا
اسر بدفاع ياعم ما تسيبها براحتها متستعجلهاش
زين وانت مالك يا حشري
رغد اهي جت اهي
اسيا صباح الخير
اسر بإبتسامه صباح الورد
رغد احممم فاضل نيرة
اسر تقريبا هيا اللي جايه هناك دي
رويه اه بس مين اللي معاها
زين يارب مش تكون اللي في بالي
اسر بضحك لأن زين حكاله اللي حصل في الجنينه لااا هيا اللي في بالك هههههه
زين اااه طلعت هيا فعلا...دي هتبقى رحلة منيلة
انتهي البارت رأيكم يا حلوين فضلا 
دمتم في سلام
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفى
ياقوت
البارت الرابع 
زين اااه طلعت هيا فعلا... دي هتبقى رحله منيله
نيرة صباح الخير يا جماعه
الكل صباح النور
رويه بنت مراد اا...أزيك ي
ورد ورد....اسمي ورد
رويه بإبتسامة أسمك جميل...ازيك يا ورد
ورد الحمد لله بخير بفضل ربنا
رويه دايما
زين نفسي أفهم ايه اللي جابك معانا
ورد بنفاذ صبر بص نتفق على حاجه...ينفع طول ال ٣ ايام دول متقوليش حتى انتي عامله ايه
زين يبقى أحسن برضوا
ورد استغفر الله
رغد يلا يلا العربيه جت
تامر السواق سعد بيه قالي أخدكوا بالعربيه دي
زين تمام يا تامر
ركب الجميع العربيه وكانت فخمه للغاية جلست رويه و اسيا و نيرة بجانب بعض و امامهم جلس اسر و زين و رغد بجانب زين.. المقاعد امام بعض وليست خلف بعض 
زين ما تركبي ولا انتي محتاجه عزومه
ورد لا انا عايزه اقعد جنب السواق
زين يااارب...اركبي بلاش شغل الأطفال ده متأخرناش
ورد ده انت حشري...وبعدين انا عايزه اقعد جنب السواق قدام...مش حابه اقعد هنا خلقتي في خلقتك كدا
تامر السواق عادي يا زين بيه تنورني طبعا
ورد بإبتسامه تسلملي و ذهبت للأمام و ركبت بجانب السواق 
اسر بإبتسامه طفله اوي
نيرة عادي عادي هيا على طول كده...يا تقعد جنب السواق يا جنب الشباك
ابتسم الجميع 
في منزل محمد 
جميله ياااااه شوفوا الشقه هاديه أزاي عشان ورد مش هنا
محمد الأب راحه نفسيه
امير بابا انا رايح الشركه
محمد ماشي يا امير وانا هروح لسيد اقوله ان احنا مش هنكمل شغل معاه
امير تحب اجي معاك عشان لو في حاجه حصلت
محمد لا يا حبيبي روح انت الشركه
في ڤيلا سعد الله 
ثناء ايوه ايوه انتي هتقوليلي
سندس بعدم فهم مش فاهمه ايه اللي مضايقك بصراحه
ثناء اصل فيها ايه يعني لما رغد تكون لزين على الأقل مندخلش حد غريب العيله و يطمع في الورث
سمر ايه اللي دخل الورث في الجواز يا ثناء وبعدين اللي هتاخد زين هتاخده عشان بتحبه مش عشان الورث
ثناء والله انا بقول كده عشان مصلحتكوا
سندس والدة زين بعد اذنك يا ثناء متفتحيش الموضوع ده تاني عشان رغد متحطش حاجه في دماغها...هما معتبرين بعض اخوات
ثناء بتريقه اما نشوف زين هياخد مين يلا بكرة الأيام جايه
سندس بزهق انا هروح اشوف بابا و أديله العلاج احسن
قصدها على سعد 
سمر وانا هشوف علي بيعمل ايه....بقاله كام يوم مش بيذاكر
ثناء بضحك مستقبله واضح ههههه
سمر ان شاء الله هيشرفنا
ثناء اما نشوف
سندس لا انا قايمه بجد
سمر جايه معاكي استني
ذهبوا و تركوا ثناء بمفردها 
عند ورد في العربيه 
ورد الا قولي كده اسمك ايه يا عمو
تامر السواق اسمي تامر يابنتي
ورد عاشت الاسامي يا تيتو
تامر بإستغراب تيتو !
ورد بعفويه بحب أدلع الناس الكبيره
تامر بإبتسامه ماشي يابنتي
ورد اسمي ورد
تامر اسمك جميل يا ورد
ورد تسلملي
عند محمد والد ورد...دخل إلى شركة سيد والد لؤي 
سيد يا اهلا يا اهلا
محمد جلس وقال من البدايه كده انا مش هكمل شغل معاك
سيد مش تسلم عليا الاول
محمد انجز يا سيد انت عارف ان اللي بينا شغل وهينتهي اهو كمان لكن مفيش بينا ود لبعض
سيد وانت مين بقى اللي لعب في دماغك
محمد دي حاجه متخصكش يا سيد انا جيت اقولك كلمتين وقولتهم
سيد وضع رجل على الاخري و إن موافقتش
محمد دي حاحه ترجعلك انت..انا مش باخد رأيك انا بعرفك
سيد هتندم يا محمد
محمد بما اني همشي صح فأنا مش لوحدي... ربنا معايا....سلام
تركه محمد يستشيط ڠضبا وذهب إلى الشركه 
عند زين و الشباب 
زين بنفاذ صبر يابنتي يلا الطيارة هتفوتنا
ورد بدموع لالالالا غيرت رأيي
نيرة يا ورد يلا مش وقت هزار
ورد بدموع انا عايزه أروح
زين يا شيخه منك لله هيقولوا خاطفينك بطولك ال ٥٠ سم ده
اسر بضحك هههههه....اصبروا يا جماعه....انتي بټعيطي ليه دلوقتي فهميني
ورد پبكاء بخاااف من الطياره
اسر بضحك ياااالهوووي مش قاااادر ههههههه
اسيا مټخافيش يا ورد طب انتي ركبتي طياره قبل كده
ورد بشحتفه لا والله مش ركبت أبدا والله
اسيا بضحك مصدقاكي والله متحلفيش
ورد لنيرة انا عايزة أروح
زين يا بنت الناس متعصبنيش عليكي انجزي
ورد پبكاء والله بخاااف من المرتفعات والله
زين انا هروح احجز التذكره بتاعتها و اجي الأقيكوا اقنعتوها....طيارتنا اللي جايه دي فعلشان متفوتناش
ذهب زين و رسم على وجهه ابتسامه على غباء هذه الفتاة
نيرة يا ورد مټخافيش هقعد جنبك
ورد بدموع قولي والله
رويه على حسب رقم التذكره برضوا يا نيره
ورد پبكاء اكتر يييعني مش هقعد جنب نيرة
نيرة يااالهوي ايه اللي خلاني اجيبها
زين جاء وقال بضحك انتي لسه بټعيطي يلا هنطلع اهو
ورد بدموع ططط....طب انا هقعد جنب مين
زين ده رقمك ٨٠
ورد بدموع مين اللي ٨١ هنا
زين بإبتسامه محدش
ورد بدموع طب مين اللي ٧٩ هنا
زين بضحك محدش برضوا
ورد پبكاء اكتر أزااااااي محدش
نيرة يالهووووي
اسر بهستيريه ههههههه ليه انتوا ارقامكوا ايه
زين انا وانت جنب بعض و نيرة و اسيا جنب بعض و رويه و رغد جنب بعض عشان احنا حاجزين من امبارح فهنقعد قدام لكن هيا هتقعد من ورا شويه عشان حجزت دلوقتي فالرقم بتاعها بعيد عننا
ورد بدموع عايزه اقعد جنبكوا
نيرة يا ورد مټخافيش يلا بقى و وعد مني والله هقنعلك المضيفه انها تحولك معانا
ورد بدموع و هدوء قليلا خلاص ماشي يلا
زين بسرعه قبل ما تغير كلامها
رغد اخيرا
صعدوا إلى الطيارة 
نيرة اقعدي هنا لغايه ما نروح نحط الشنط واكلم المضيفه تغير رقمي او تبدله مع اللي هيقعد جنبك
ورد طب انا هقعد فين
زين نظر لرقم الكرسي وقال هنا جنب الشباك
ورد لالالالا بالله عليكوا لا بخاف
زين مټخافيش كلنا معاكي اهو
ورد بدموع ھموت والله بخاف
زين بإبتسامه نيرة هتغير رقمها قولنا....فخليكي هنا مكانك و هيا هتجيلك...نروح بس نحط الشنط
ورد ماشي هستناكي يا نيرة
نيرة ماشي يا عيوني
ورد متتأخريش بالله عليكي
نيرة حاضر
ذهبوا إلى الأمام و تركوا ورد بمفردهها 
في الدرس عند يزيد 
يزيد يالهوووي اقول لأمي ايه دلوقتي
ياسر صاحبه بضحك مش عارف بصراحه
يزيد انت بتضحك ياعم
ياسر احسن عشان مذاكرتش
يزيد والله ذاكرت يا ياسر بس انت عارف ان دماغي مش علمي اصلا....انا كنت حابب ادبي من البدايه
ياسر اومال رجعت في كلامك ليه
يزيد بابا نفسه حد فينا يكون دكتور قولت احاول اطلع دكتور عشانه وعشان افرحه بس الحقيقه كان نفسي ادخل كليه السن
ياسر لا وانت مجتهد اوي وهتجيب درجه عاليه وتكون دكتور
يزيد قولت هحاول عشانه والله مكنتش اعرف ان الموضوع صعب كده
ياسر هو لازم يعني تقول لأمك على الدرجه
يزيد اه مش بعرف اخبي عليها حاجه
ياسر مش عارف والله ياصحبي اقولك ايه عموما شد حيلك المره الجايه
يزيد هقولها وخلاص بقى
في الطيارة 
نيرة طب اعمل ايه دلوقتي
اسيا يعني هيا قالتلك لا
نيرة اه والله قالتلي مينفعش تغيري المكان
اسيا طب والعمل
نيرة مش عارفه ياريتني مكنتش جبتها معايا
اسيا بس اختك عسل اوي والله...بس اول مره اشوف حد بيعيط كده
نيرة هيا پتخاف من المرتفعات و الأماكن المغلقه و الضلمه
اسيا ده كله
نيرة بإبتسامه طفله والله
اسيا بإبتسامه فعلا
عند ورد 
ورد بتوتر اتأخرت ليه دي
جاء شاب وقال 
الشاب اااا...انسه..مش ده
رقم ٨١
ورد ايوه انت مكانك هنا
الشاب ايوه جلس بجانبها 
ورد هو ينفع اسألك سؤال
الشاب نظر لها وقال اتفضلي
ورد هو عادي لو بدلت رقمي مع حد و اقعد مكانه
الشاب مش عارف بس تقريبا لا
المضيفه اعدلي حزام الامان يا انسه
ورد بتوتر لالالا انا عايزه انزل
الشاب انتي كويسه!
ورد عايزه انزل
الشاب اول مره ليكي صح
ورد عرفت منين
الشاب بإبتسامه هادئه باين عليكي الخۏف اهو وكمان مش عارفه تقفلي حزام الامان
ورد ايوه اول مره
الشاب طب استني اساعدك قفل لها الحزام
ورد بتوتر ششش.... شكرا
الشاب العفو....متقلقيش حاولي تشغلي تفكيرك بأي حاجه
ورد اختي المفروض تبدل رقمها وتقعد جنبي
الشاب يبقي معرفتش وهما رفضوا
المضيفة الطياره هتطلع
ورد بدموع ياارب استرها
الشاب بإبتسامه حاسس اني شوفتك قبل كده
ورد بإستغراب ايه ده بجد
الشاب بتذكر ايوه ايوه...مش أنتي البنت اللي ساعدت الراجل العجوز في الجنينه
ورد بتذكر اه انا....انت عرفتني ازاي
الشاب انا الشاب اللي اديتك ازازة المايه ساعتها
ورد ااه معلش مخدتش بالي
الشاب انا مازن وانتي
ورد اسمي ورد
مازن بإبتسامه احممم هقولك حاجه بس متتخضيش
ورد اتفضل
مازن بدون توتر....الطياره طارت من خمس دقايق
ورد بخضه ببب ... بجد
مازن اه متقلقيش...تحبي تتفرجي على فيلم...انا معايا اللاب
ورد لا لا شكرا
مازن ماشي العفو....هلبس الهاند فري فمش هسمعك تمام
ورد تمام... اخذت تنظر من الشباك پخوف وتوتر 
عند زين 
اسر دي هتولع فينا واحد واحد اول ما ننزل
زين بضحك احسن
اسر ياعم حرام عليك
زين ده لو بنت اختي كانت هتبقي اعقل من كده
اسر بضحك في دي معاك حق
عند ورد...كانت تنظر من الشباك پخوف 
ورد احممم....احمممم....احممم
مازن لم ينتبه
ورد بسسس بسس يااا اخ...قصدي مازن....ماااااازن
مازن نزع الهاند فري عايزه حاجه
ورد ينفع اتفرج معاك
مازن بإبتسامه اه عادي
اعطاها الهاند فري الاخري 
مازن حابه تغيري الفيلم
ورد ينفع يعني...ده بعد اذنك طبعا
مازن ايوه قولي
ورد تجيب ماشا و الدب
مازن بإبتسامه ااه عادي
ورد شكرا
شاهدت ماشا والدب كي تنسي خۏفها من الطياره 
بعد ساعات قليله...هبطت الطياره في دبي 
مازن اااا.....اساعدك في حاجه
ورد لا لا شكرا
اخذت شنطتها ونزلت من الطياره وجدتهم ينتظروها تحت 
نيرة بقلق انتي كويسه
ورد اه متقلقيش
زين بضحك ضحكتيهم عليكي ولا لسه
ورد لا كان في واح
مازن من الخلف ورررد
ورد التفتت وقالت نعم يا مازن
مازن امسكي
نسيتيه في الطياره
ورد اخذت معطفها اااه...شكرا جدا ليك بجد
مازن بإبتسامه العفو...كانت صدفه حلوه و ان شاء الله تتكرر تاالت بما ان دي تاني مره نتقابل
ورد بإبتسامه اااا...تسلم
مازن سلام مؤقت
ورد في رعاية الله
ارتدى نظارته ثم نظر لها وابتسم ثم ذهب 
رغد مين المز ده
زين بضيق قليلا ايوه مين ده
ورد اااا....كان قاعد جنبي في الطياره وبجد شخص كويس جدا و كانت تاني صدفه بينا

زين اه اه ماشي
نيرة كويس انك مكنتيش لوحدك
ذهبواإلى الفندق....ثم صعدوا كي يرتاحوا 
الساعه ٧ مساء 
نيرة لو كده هنزل تحت المطعم وانتي البسي الخمار وتعالي
ورد حاضر....ادور بس على الدبابيس وهنزل وراكي
نيره متتأخريش
ورد حاضر
نزلت نيرة الى مطعم الفندق و وجدت زين يجلس على الترابيزه فذهبت عنده وقالت 
نيرة وهيا تجلس علي الكرسي احمم...اومال الباقي فين
زين ترك الهاتف وقال بيجهزوا
نيرة ورد برضوا بتجهز
زين ااا...عايز اتكلم معاكي في موضوع
نيرة اتفضل
زين بتوتر اااا....بصراحه كده انا معجب بيكي من بدري و عايز أتقدم
نيرة انا ...........
رغد من الخلف زين
انتهي البارت..رأيكم يا سكاكر
رأيكوا في شخصية مازن
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفى
ياقوت
البارت الخامس
زين اااا... بصراحه كده انا معجب بيكي من بدري و عايز اتقدملك....والله يا نيرة انا واخد الموضوع جد
نيرة پصدمه احمم هو حضرتك كويس يا زين بيه والله ومحترم و اي بنت تتمني تكون معاك بس متأكد من اعجابك ليا
زين متأكد والله عشان كده قولت مش هقولها غير لما اكون واثق عشان انا ناوي اتقدم
نيرة بإبتسامه لو عليا انا فأنا موافقه بس لسه هشوف بابا
زين بسعاده بجد
نيرة بإبتسامه اه والله
رغد من الخلف زين
زين نعم يا رغد اتأخرتوا كده ليه
رغد بدموع اااا...اسيا نازله...بس.....بس انا هطلع اشوفها اتأخرت ليه
زين بحزن لعلمه بإعجابها به ااه تمام و متتأخروش عشان شويه و هتلاقي اسر نزل و ورد كمان
رغد بدموع ااه ممماشي
صعدت سريعا إلى غرفة اسيا 
عند ورد....أرتدت الخمار و دخلت المصعد و كانت تتمتم پخوف قائله 
ورد پخوف مټخافيش يا ورد...ادخلي و الأسانسير هينزل بسرعه ماشي مټخافيش
دخلت المصعد و بدأ في النزول ثم توقف عند الطابق العاشر...لدخول شخص ما 
مازن ورد !
دخل المصعد...وبدأ المصعد بالنزول 
ورد بإبتسامه مازن ! عامل ايه
مازن الحمد لله وانتي ايه الاخبار
ورد بخير بفضل ربنا
مازن بإبتسامه هههه الصدفه التالته دي
ورد ايوه فعلا ب
توقف المصعد فجأة 
ورد بتوتر ايه ده
مازن ده عطل تقريبا
ورد پخوف لا لا لا ازاي
مازن مټخافيش خمس دقايق وهتلاقيه اشتغل
ورد بإرتجاف اه اه ماشي
مازن انتي كويسه !
ورد بإختناق اه اه ككك
شعرت بضيق تنفس فأصبحت تتنفس سريعا 
مازن ورد....ياااا ورد
ورد بإختناق حاسه اني مخڼوقة
مازن اخرج هاتفه بتوتر وقال طب اهدي تمام خودي نفس اهدي....انا هتصل بحد اهو
ورد پبكاء ب....بسرعه...مخنوقه والله
مازن بتوتر حاضر والله معلش استحملي....رد على الهاتف وقال ...الأسانسير وقف ليه
الموظف معلش يا مازن بيه احنا بنصلحه اهو
مازن بعصبيه دقيقه واحده بس...انت فاهم....قدامك دقيقه واحده
الموظف حاضر حاضر
مازن اغلق الخط وقال خودي نفسك ماشي....مټخافيش انا هنا اهو
ورد پبكاء مممش عارفه...ااا...انا مخنوقه
بدأ مازن بقراءة القرأن لورد....بدأت تهدأ قليلا 
مازن خودي نفس برضوا...بصي اعملي زيي....شهيق....زفير.....براحه كده و اهدي ومټخافيش
ورد بدموع حاضر....شهيق....زفير
مازن ايوا كده....برافو عليكي
اشتغل المصعد 
مازن أشتغل أهو الحمد لله هاااه كويسه دلوقتي
ورد اااه احسن
مازن قلقتيني والله
ورد معلش بقى انا اسفه
مازن لا على ايه يا ست ورد دي حاجه مش بإيدك.... انتي راحه فين طيب
ورد نازله المطعم بتاع الفندق هما مستنيين تحت
مازن وانا كمان نازل اهو...طريقك هو طريقي تمام عشان مش هينفع اسيبك بحالتك دي
ورد تمام
مازن تعالي بس معايا الأستقبال نقولهم على العطل ده عشان ميحصلش تاني وحد يتأذي بسببهم
ورد ياريت والله
ذهبوا إلى الإستقبال
عند أسيا اخت زين 
اسيا طب اشربي مايه و اهدي شويه
رغد پبكاء والله قالها انا معجب بيكي وناوي اتقدم وهيا وافقت....المشكله اني بحب اخوكي وهضطر اشوفه هو ونيرة كل يوم قدام عيني
اسيا ربنا كتب كده يا رغد مينفعش نعترض وبعدين الواحد ميعرفش الايام مخبيه ايه....وصدقيني انتي مفيش اجمل و ارق منك و اي حد يتمناكي....ممكن عشان انتوا ولاد عم فهو اتعود يشوفك زي اخته او صديقته مش اكتر....ده نصيب يا رغد
رغد پبكاء بس انا بحبه يا اسيا والله
اسيا والله يا حبيبتي عارفه...ربنا يزيل حبه من قلبك ان شاء الله
رغد بدموع ان شاء الله
اسيا ادخلي اغسلي وشك عشان محدش يشوفك كده
رغد حاضر
عند زين و نيرة 
نيرة بجد.....طب كويس والله...لو الخامات بس جت فعلا هنكسب احنا المسابقه
زين يارب بس تيجي...اول مره اساسا المصنع يكون فيه خلل كده
اسر جاء وقال اهلا اهلا
زين وسهلا
اسر اومال بقيت البنات فين
زين قولت لأختك تطلع تستعجل اختي بسم الله ما شاء الله طلعت باتت معاها
اسر انت عارف الاتنين لما بيتجمعوا
رويه جاءت وقالت ازيكوا
يا شباب
اسر ايه ده انتي جايه منين
رويه كنت قاعده في الجنينه
اسر اومال فين ورد صح
رويه لسه كنت شيفاها واقفه عند الاستقبال مع واحد
زين واحد ازاي يعني
رويه الشاب اللي كان قاعد جنبها في الطيارة النهارده
نيرة بتذكر اه اه كان اسمه مازن
رويه ايوه هو الواد المز ابو عيون بني وشعر بني ناعم ده
زين بضيق لا ده انتوا مركزين اوي
جاءت رغد و اسيا
اسيا انا واقعه من الجوع
اسر هنطلب اكل اهو
عند الاستقبال 
ورد ايه ده هما يعرفوك
مازن مش اوي يعني...بنزل كتير ساعة الاجتماعات
ورد اه...انا راحه المطعم عشان اتأخرت
مازن وانا كمان رايح يلا
ورد بالمره اعزمك على حاجه لأنها تقريبا تالت مره تساعدني
مازن بإبتسامه بس نفسي اشوفك مبتخافيش من حاجه
ورد انا بخاف من الصرصار حتى
ذهبوا إلى المطعم 
اسر اهم جايين هناك اهم
ورد جاءت مع مازن وقالت اسفه على التأخير
زين كلنا واقعين من الجوع و مستنيين حضرتك والله
ورد قولت اسفه
زين طب شوفوا هتطلبوا ايه
ورد جلست وقالت مازن هو انت معاك حد
مازن لا
ورد طب ما تقعد معانا بدل ما تقعد لوحدك
مازن لا انا معرفش اصحابك اكيد هينزعجوا مني
اسر لالا ياعم اقعد معانا علي الاقل نزيد واحد بدل ما انا و زين بس اللي موجودين وسطيهم
رويه اقعد اقعد تنورنا
جلس مازن بالكرسي بجانب ورد وقال شكرا
زين بضيق شوفوا هتطلبوا ايه
ورد عموما انا اللي هعزم مازن لأن لازم ارد الجميل بتاعه حقيقي
زين والله ! ده ليه ان شاء الله
ورد لسه مساعدني وانا وعدته
زين بتريقه وانت بقى يا مازن هتخلي بنت اللي تدفعلك
مازن اه يا... اسمك ايه
زين زين
مازن انا ساعدتها وقالتلي هعزمك عشان ارد جميلك فأستحاله اكسر بخاطرها...وبعدين البنت زي الولد في بعض النقاط...فبلاش نعمل فرق بينهم لأن مش هتفرق مين فينا اللي هيدفع و ده مش هيقلل منها ولا مني لأن الحياة مشاركه عادي
ورد بإعجاب ايوه فيها ايه لما ادفع يعني....مفيش فرق اذا كان الولد اللي دفع او البنت عادي....وبعدين لازم ارد جميله
زين ايوه ايوه ماشي
كان أسر يتابع بإستمتاع 
في شركة محمد 
محمد يعمل اللي يعمله بقى يا امير....اهم حاجه نبعد عن الطريق ده
امير ايوه يا بابا انا معاك في النقطه دي....ولو لؤي اتصل عليا هعرفه ان احنا وقفنا شغل مع ابوه
محمد وهو يأخذ رشفه من الشاي ههه...مش هيتصل اساسا....زمان سيد حكاله كل حاجه
نذهب الي شركة سيد....كان ظن محمد صحيح 
لؤي ده ازاي يعني....هو بمزاجهم ولا ايه
سيد بعصبيه لو شوفت ثقته وهو بيتكلم....اااخ...كان نفسي اطلع المسډس و اخلص منه
لؤي هيرجعوا متخافش
عند ڤيلا سعد الله 
سمر يلا يا علي الغدا جاهز
علي حاضر يا سمارة والله نازل
سمر سمارة في عينك يا قليل الادب
علي انتي مبتقبليش الهزار على فكرة
سمر انجز يا علي و إلا هنادي على مراد يتصرف معاك
علي الجيم ده و نازل والله
سمر طب انا واقفه جنبك اهو اما نشوف اخرتها بقي
علي اقعدي يا سمارة متقفيش
سمر ااه يا بارد يا عديم الډم
في الفندق 
اسيا الواحد كان واقع من الجوع
نيرة اه والله
اسر نطلب ايه تحليه بقي
ورد بسرعه فائقه كيكه بالفراوله مع عصير فراوله بلبن عليه قطع فراوله صغيره.....يممممي
مازن بضحك كله فراوله كده
ورد بحب الفراوله اووي
زين وانتي يا نيرة
نيرة عصير مانجا
زين تمام و انا كمان عصير مانجا
اسر هاخد قطعه جاتو بالشيكولاته
اسيا ايوه ايوه وانا كمان...وهات لرغد زينا برضوا
رغد اي حاجه ماشي
بالفعل طلبوا الطلب 
كان الجميع يتجمع حول السفرة 
سعد الله حد اتصل اطمن على الشباب ولا لسه
سندس لسه....قولنا نسيبهم شويه ونتصل على بالليل لما يكونوا ارتاحوا
سعد الله ماشي
سمير اه صح يا بابا انا حليت موضوع الخامات مع المصنع
سعد طب كويس يا سمير....تابع معاهم وشوف هيبعتوا الخامات امتي عشان نبدأ تصميمات
سمير حاضر...شوف لما الموضوع جه عندي اتحل في ثانيه
ثناء طول عمرك يا حبيبي بتحل اي حاجه ومحدش يقدر ينكر ده
في الفندق 
ورد بحماس اهو اهو الطلب جه
اسر ما تهدي يابنتي
نيرة هيا على طول كده والله... نقطة ضعفها اي حاجه بالفراوله
ورد بدأت بالطعام وقالت يااارب بجد اشكرك على نعمة التذوق دي يعني شكرا جدا
مازن بإبتسامه الحمد لله
بدأوا في تناول الحلويات والحديث 
انتهى اليوم....وصعد كل واحد إلى غرفته و حل الصباح 
نيرة ورد انا ماشيه
ورد راحه الاجتماع
نيرة اه و بالله عليكي متعمليش مشاكل لغاية ما اجي
ورد حاضر والله
نيرة اه صح....زين قال انه معجب بيا و ناوي يتقدم وانا وافقت...بس قولتله هنشوف عيلتنا الاول
ورد بسعاده بجدد....مبااارك
حضنت اختها
نيرة الله يبارك فيكي
ورد هو اه غلس بس محترم...اخيرا بقى هبقى اخت العروسه اخيرااا
نيرة بضحك سلام يا هبله
ورد سلام
في الفندق
اسر نفسي اعرف بيتأخروا ليه
زين صبرني يارب....ما تطلع تشوفهم
اسر اه صح هو انت اعترفت لنيرة
زين معرفتش اكلمك قدامهم امبارح
اسر اعترفت يعني
زين ايوه ياعم
اسر بحماس ردها كان ايه هاااه
زين وافقت بس قالت اول ما هتروح البيت هتشوف رد والدها
اسر بسعاده ايوووه بقي يا معلم مبروووك
زين الله يبارك فيك....بس بصراحه اختك رغد سمعتني واضايقت جدا
اسر اه عشان كده كنت حاسس انها متغيره امبارح
زين ايوه
اسر ماما اللي فضلت تملي دماغها بالكلام... و متحطش حاجه في دماغك و هيا برضوا هتنسى والله... وبعدين كل حاجه قسمة ونصيب
زين يارب تنسي عشان بجد مضايق اوي
اسر اقفل الموضوع البنات نزلوا
في منزل محمد....خصوصا على الفطار 
محمد اتصلتي يا جميله على البنات اطمنتي عليهم
جميله لا لسه...هبقى اتصل بعد الفطار
محمد ماشي يا جميله و ابقي قوليلهم يخلوا بالهم من نفسهم وخلي ورد متعملش مشاكل لأختها هناك
جميله ده اللي قلقني
امير بس والله وحشتني اوي
يزيد بس ياعم البيت هادي وجميل اهو من غيرها
امير انت اللي بتبدأ ترخم عليها
ذهبوا إلى الاجتماع 
رويه الحمد لله وافقوا
اسر الواحد كان قلقان ليكون جه ده كله علي الفاضي
زين بثقه البركه فيا طبعا
نيرة بإبتسامه طبعا
ذهبوا إلى الفندق وصعدوا إلى غرفتهم....لكن نيرة و ورد غرفه مشتركه 
نيرة فتحت الباب وقالت 
نيرة ورررد...انتي فين
رن هاتف نيرة و ردت 
نيرة الو
لؤي يا اهلا
نيرة تؤ هو مش انا قولتلك مترنش عليا يا لؤي
لؤي بس لاقيتك اتأخرتي
نيرة والله.... بس مهما كان مينفعش ترني
لؤي قولت اكيد القاعده وسطهم نسيتك سبب وجودك
معاهم
نيرة مش سامعة
لؤي بقولك أوعي تكوني نسيتي سبب قربك منهم ايه
نيرة فتحت الاسبيكر وقالت اتكلم كدا ي لؤي عشان الصوت كان واطي
لؤي بزهق عملتي أيه في موضوع زين يا نيرة 
نيرة زين لسه معترف بحبه ليا امبارح
لؤي احلفي
نيرة والله....وانا وافقت بس قولتله هقول للعيله الاول
لؤي بضحك يعني خطتنا ماشيه صح
نيرة و اوووي كمان....الغبي فاكرني بقى بحبه والكلام ده ميعرفش ان مفيش غيرك بس اللي قلبي حبه

لؤي طبعا...حاولي التصميمات تيجي بسرعه و افضلي قربي منه كده لغاية ما ناخد اللي عايزينه
نيرة حاضر....بس عارف اللي عجبني ايه
لؤي ايه
نيرة ان هدير مثلت المشهد صح
لؤي عشان الفلوووس يا نيرة.....مش قولتلك ان الفلوس بتغير الانسان
نيرة بضحك معاك حق....التصميمات هتكون معاك يا حبيبي و بعد ما نسرقها بفتره كده هسيب زين و ارجع شركتك بقى عشان بجد
زهقت
لؤي الشركه مستنياكي
نيرة طب سلام دلوقتي يا لؤي عشان لسه طالعه من الاجتماع وعايزه اريح شويه
لؤي سلام يا قلب لؤي
أغلقت الهاتف ونظرت خلفها وقالت پصدمه 
نيرة پصدمه ورد !!
ورد بدموع لييييه
انتهي البارت رأيكم فضلا....خاېفه اقول قولوا رايكوا في مازن تقولولي خليه البطل
دمتم في امان
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفي 
ياقوت
البارت السادس 
أغلقت الهاتف ونظرت خلفها وقالت پصدمه 
نيرة پصدمه ورد !!
ورد بدموع لييييه
نيرة ينفع تسمعيني صدقيني انتي فهمتي غلط
ورد انا فهمت صح....الكلام كان واضح من اول المكالمه
نيرة افهميني يا ورد طيب
ورد بدموع لا يا نيرة...لأن أنا سمعت وفهمت كل حاجه ولو سمعتك دلوقتي هتحاولي انك تغلطيني.....الكلام كان واضح يا نيرة فمش محتاج تعديل منك
نيرة اه يا ورد دي انا....الاول كنت شغاله في شركة لؤي وانا وهو بنحب بعض بس اما الشركه بدأت تخسر بسبب شركة زين اتفقنا اني هروح اشتغل عند زين وأسرق التصميمات واديها ل لؤي عشان شركة زين هيا اللي تخسر هو في البدايه مكانش واثق فيا لأني كنت موظفه جديده بس لما قعدت هناك لمده سنه دلوقتي خلاني السكرتيره بتاعته و اهو اتقدملي كمان
ورد بدموع لا بجد انتي....مش عارفه اقولك ايه....يعني بتعملي ده كله عشان تسرقي المعلومات من عند زين توديها ل لؤي
نيرة ب بجاحه ايوه...بما ان شركة زين مشهوره في السوق... فكل ما شركته تكسب لؤي هيخسر
ورد انتي كده بتكسري ثقته فيكي
نيرة وفيها ايه يعني
ورد نيرة ده اتقدملك يعني بيحبك وغير كده انتي وافقتي هتعملي ايه في الموضوع ده
نيرة مش عارفه بس هوافق لغاية ما نتخطب على الاقل اكسب وقت و اقرب منه اكتر و بعدها اقوله مش مناسبين و امشي بس كده
ورد بدموع انتوا ازاي كده....هااااه قوليلي انتوا ازااااي معندكوش قلب ولا ډم و لا احساااااس كده فهميني....ازاي بيجيلك قلب تكسري ثقة حد فيكي....ازاي بيجيلك قلب ټجرحي الشخص اللي قدامك وكل ما يفتكرك يحزن وبس ازاااي...انتوا بتبقوا معتقدين انه موقف و فات و هيتنسي لكن لااا والله..... لما تكسري ثقه حد هيفقد الثقه في كل شخص حواليه....لما تسيبي شخص بيحبك في نص الطريق رغم انه مش فكر حتي انه يأذيكي هيعتقد ان الكل هيسيبه و هيبدأ ېخاف يقرب من اللي حواليه....كل موقف و ليه اثر و الاثر ده هيفضل معاه لغاية ما ېموت.....بلاش يا نيرة...زين بيحبك فعلا وافقي عليه او تبعدي عنه و مش تأذيه
نيرة انا بحب لؤي....و طالما بحبه فأنا مستعده أجرح زين
ورد بدموع متجيش على شخص بريء عشان شخص انتي بتحبيه....متكسرهوش يا نيرة لأن كسرة القلب وحشة والله
نيرة ورد انا مش هسمحلك تدخلي في اي حاجه تخصني زي ما عملتي مع بابا و امير تمام...دي حياتي وتخصني انا
ورد بدموع اه صح...انتي من البدايه قولتي انك بتساعدي لؤي عشان هددك ب بابا...يعني انتي كدبتي علينا هنا
نيرة يوووه على شغل التحقيق ده طالما دي حاجه متخصكيش واسمك مش جاي فيها يبقى متدخليش
ورد بدموع نيرة بالله عليكي قولي لزين الحقيقه
نيرة انتي مالك زعلانه عليه اوي كده هاااه لا تكوني معجبه بيه
ورد مش معجبه بحد يا نيرة....بس انا مش زيك...حتى لو شخص اذاني مبعرفش اجرحه..ده غير ان زين مش اذاكي اساسا
نيرة متدخليش انتي فاهمه
ورد يا تقولي لزين الحقيقه...يا تبعدي عن لؤي و اعماله الغلط...ومن الأحسن تبعدي عن لؤي و تختاري الشخص اللي بيحبك فعلا
نيرة لؤي بيحبني يا ورد
ورد لؤي بيستغلك يا نيرة و هتقولي ورد قالت...بس عموما معاكي وقت لبكره...ان مبعدتيش عن لؤي هقول لزين الحقيقه..مش هساعدك في ان اخلي الشركه تخسر لأن جدي سعد تعب لغاية ما يوصلها للشهره دي فأنا مش هخليكي تضيعي مجهود و تعب حد من سنين طويله في يوم واحد....وبرضوا مش هخليكي تكسري ثقة حد و ټجرحي مشاعره...انا قولتلك اهو وانتي حره
تركتها ورد في الغرفه و نزلت إلى الحديقه 
نيرة ماااشي يا ورد...ماااااشي
عند اسر....كان يجلس في مطعم الفندق مع زين 
اسر على الهاتف اه يا جدي احنا كويسين
سعد الله طيب يا حبيبي سلملي على الباقي
اسر حاضر يا جدي يوصل
سعد الله هتيجوا بكره صح
اسر ايوا يا جدي
سعد الله ماشي يا حبيبي خلي بالكوا من نفسكوا
اسر حاضر
سعد الله سلام
اسر سلام
اغلق الهاتف و قال 
اسر جدي وحشني اوي
زين اه والله و امي برضوا و البت رنا
اسر يلا هنروح بكره
زين اول ما اروح هقولهم على موضوعي انا و نيرة
اسر والله يا زين فرحان عشانك اوي
زين ربنا يخليك يا حبيبي
نزلوا البنات و جلسوا مع اسر و زين....عند ورد في الحديقه 
مازن احمممم
ورد نظرت له وقالت ااا....ازيك
مازن جلس و قال الحمد لله بخير وانتي عامله ايه
ورد انا الحمد لله بخير
مازن يارب دايما......هااه قاعده لوحدك هنا ليه
ورد عادي بحب اقعد في الجنينه اوي
مازن فعلا وانا بحب الطبيعه جدا...بحس براحه نفسية كده
ورد بإبتسامه فعلا.....مازن
مازن نعم
ورد ينفع تقرأ قرأن...يعني انا فاكره لما كنا في الاسانسير انت قرأت قرأن و بصراحه يعني صوتك اللهم بارك حلو في القرأن
مازن بإبتسامه حاضر يا ورد
بدأ بقراءة بعض الأيات 
في المطعم 
رويه اومال ورد فين
نيرة تقريبا قاعده في الجنينه
رويه هيا كويسه يعني ولا اروح اشوفها عشان تقعد معانا
نيرة لا لا سيبيها هيا بتحب تقعد في اماكن الطبيعه جدا
رويه اه تمام
عند ورد 
ورد على كده بقي انت حافظ كام جزء
مازن ٢٤....ادعيلي اختمه
ورد اللهم بارك بجد
مازن تسلمي
ورد اااه صح...انا همشي بكره بإذن الرحمن
مازن بزعل اه....توصلي بالسلامه
ورد شكرا
مازن بجد كانت صدفه حلوه
ورد فعلا......عن اذنك انا طالعه الأوضه بقي
مازن اذنك معاكي
ورد سلام
مازن سلام
انتهي اليوم و صعد...الجميع إلى غرفته...و جاء تاني يوم 
في الصباح و خصوصا في غرفه ورد و نيرة 
ورد و هيا تأخذ ملابسها نيرة هاتي معلش الخمار اللي عندك ده
نيرة تعالي خوديه انتي
ورد يا نيرة معلش مش هتخسري حاجه
نيرة خوديه انتي يا ورد و ابعدي عني بقى
ورد ماشي يا نيرة
اخذت ملابسها و نزلت تحت وجدت زين ينتظرهم 
ورد بإبتسامه صباح الخير
زين صباح النور.....اختك جهزت
ورد اه قربت تخلص اهو و تنزل
زين اه صح هيا قالتلك حاجه عني
ورد حاجه عنك زي ايه
زين اني هكلم اهلي النهارده و اجي اتقدملها يعني
ورد اه اه قالتلي....مبارك و ان شاء الله تكمل على خير
زين يارب....هشوفك كتير هااه فنحاول نستحمل بعض او بالمعنى الأصح تتعودي اني هكون من عيلتك يعني جوز اختك وكده
ورد قول ان شاء الله الاول
زين ان شاء الله
ورد بص يا زين ممكن اكون اتكلمت معاك بطريقه رخمه ساعة موضوع هدير و نيرة اختي...انا اسفه لأن عرفت ان ده مش ذنبك يعني انا اتسرعت في الحكم...و اسفه اني قولتلك انك عديم الشخصيه ساعتها انا كنت مټعصبه لأن مش بحب حد يأذي شخص انا بحبه
زين اممم بصراحه ساعتها مكنتش طايقك لأن اول مره حد يتكلم معايا بالطريقه دي
ورد عارفه والله عشان كده بعتذر خصوصا لما عرفت انه مش ذنبك
زين بعدم فهم يعني ايه
مش ذنبي عايز افهم
ورد اااا....عادي يعني هتعرف مع الوقت
زين لا عايز افهم دلوقتي
ورد مش عايزه اتدخل في العلاقه بينك انتي و اختي من دلوقتي
زين بعدم فهم ايه اللي دخل الموضوع ده في العلاقه بيني انا و اختك مش فاهم....دي كانت حاډثه و خلصت خلاص
ورد احممم....انا كنت عايزه اعتذرلك مش اكتر
جائت رغد وقالت 
رغد صباح الخير
ورد صباح النور
زين اومال اسيا و رويه فين
رغد نازلين اهو
اجتمع الجميع و لكن كانوا بإنتظار نيرة 
كان مازن يقف من بعيد ثم نظر لورد و أبتسم لها ثم ذهب 
جائت نيرة وقالت معلش علي التأخير
زين لا لا ولا يهمك
رغد طب يلا بينا عشان الطيارة
ذهبوا إلى المطار و حجزوا تذاكر الطيارة...كان زين يجلس بجانب ورد...اسر بجانب رغد اخته....اسيا بجانب رويه...نيرة كانت بعيده عنهم 
عند أسيا و رويه في الطيارة 
اسيا اه صح انتي متعرفيش
رويه تركت هاتفها معرفش ايه
اسيا ان زين اخويا بيحب نيرة و اعترفلها و هيا وافقت...هيكلم جدو و العيله النهارده عشان يحدد معاد و يروح يتقدم
رويه بسعاده بتهزري
اسيا لا والله مش بهزر
رويه اخيرا بقي زين وقع....اااخ واللي يشوفه وهو بيقول لاااا انا مش بتاع حب و جواز و الكلام ده مش يشوفه وهو كده
اسيا اه والله....بس مضايقه اوي علي رغد
رويه ليه
اسيا اصل......... بدأت تحكي لها تفاصيل هذا اليوم...عند اعتراف زين لنيرة 
عند ورد و زين 
ورد بضحك هههههه ده الدب ان شافها كده هيعلقها
زين نظر لها وجدها تشاهد ماشا والدب قال يارب انا عايز نفس العقليه دي و الروقان ده وانا هعيش في سلام والله
ورد بتقول حاجه
زين لا لا كملي
ورد بإبتسامه ماشي
هبطت الطائرة و نزل الجميع 
اسيا بجد كانت رحله حلوه جدا شكرا ليكم
نيرة العفو يا اسيا...انتوا اللي شكرا بجد
زين لما تروحي البيت طمنيني ماشي
نيرة بإبتسامه ماشي....سلام
ركبت هيا و ورد التاكسي و ذهبوا إلى منزلهم 
في منزل محمد 
جميله قوم يا يزيد افتح الباب
يزيد ثانيه يا ماما
جميله مش هقول تاني يا يزيد قوم افتح الباب
يزيد حاضر يا ماما ثانيه بس
جميله ما تقوم يابني هو اللي قدام الباب هيفهم يعني ايه ثانيه
يزيد يوووه قايم اهو
جميله ونعم الاحترام عرفت اربي
فتح يزيد و وجد نيرة و ورد 
يزيد نيرو وحشتيني
نيرة وانت كمان وحشتني والله
يزيد ادخلي ادخلي
دخلت نيرة و خلفها ورد و اغلقت الباب 
ورد وانا وحشتك صح
يزيد انتي ايه اللي جابك
ورد اه يا زباله
يزيد البيت كان هادي
ورد بتركيز يزيد....مش ده....ثانيه كده.....ده شرااااابي
يزيد ايه ده هو جه رجلي ازاي
ورد والله! انت ادرى.....اقلعه
يزيد لا شكله حلو
ورد اقلعه انجز
يزيد لا بقولك
ورد أنت كدا شحات و بجح
مسكت يزيد من التيشيرت 
ورد لا ما انت هتقلعه يعني هتقلعه
خرج الاب محمد وقال انا عارف والله بما ان في دوشه يبقي ورد جت
جميله دول اول ما دخلوا و هما بيتخانقوا
ورد ماما خليه يقلع الشراب بتاعي
يزيد والله ابدا
ورد يعني كده ماااشي متزعلش بقي....اه صح ازيكوا يا جماعه
عاملين ايه
جميله اخيرا
ورد معلش بقى الواد ده عصبني
سلمت عليهم و دخلت الغرفه كي ترتاح من السفر 
جميله هاه يا نيرة عملتوا ايه
نيرة عادي يا ماما...كسبنا الصفقه...و كمان في موضوع مهم عايزه اكلمكوا فيه
جميله ايه هو قوليلي
نيرة بالليل على الغدا....انا داخله ارتاح انا كمان
في ڤيلا سعد الله...بعد الترحيب بهم

اسر انا طالع انام شويه
رغد وانا كمان صعدت الي غرفتها 
زين احمم انا عايزكوا في موضوع
الجد سعد خير يا زين
زين انا معجب ب نيرة..... السكرتيره بتاعتي يعني..فقولت هكلم عيلتي و نروح في اقرب وقت عشان اتقدملها
سندس بسعاده بجد يا زين
زين اه والله يا ماما
سليم والده طب على بركة الله يابني شوف هترد عليك امتي واحنا جاهزين في اي وقت
زين حاضر يا بابا....رأيك ايه يا جدي
الجد فرحان طبعا يابني...اخيرا في امل اشيل حفيد حفيدي اهو على الاقل واحد منكوا هيحقق حلمي
عمر طبعا انا مليش دعوه انا لسه في جامعه
الجد سعد بإبتسامه ماشي يا عمر بيه اما نشوفك في المستقبل يا حبيبي هتقع انا عارف
عمر شكرا على ثقتك يا جدي
ثناء بضيق خليك انت كده عايز تتجوز الغريبه و تسيب بنت عمك
زين يا مرات عمي قولتلك كذا مره رغد زي اختي فمعلش مش تدخلي الكلام ده في دماغها
ثناء اختك اه....اما نشوف اللي هتاخدها يا زين بيه
سمير العم الرخم يلا يكش تكون طمعانه في ورثك
زين بضيق انا طالع انام احسن
صعد إلى غرفته...في الليل
في منزل محمد 
امير والله يا ورد البيت وحش من غيرك
ورد بسعاده ايوووه بقى ده الاخ اللطيف...مش الشمبانزي اللي قاعد جنبي ده
يزيد مش هرد عليكي عشان ماما و بابا قاعدين
ورد ياااه على الاحترام
نيرة احمم انا عايزه اقولكوا حاجه
الاب محمد خير
نيرة زين بيه اللي بشتغل عنده قال انه معجب بيا و ناوي يتقدملي فأنا قولت اشوف عيلتي الاول و مستني الرد مني
الاب محمد ااه....وانتي رأيك ايه
نيرة بصراحه انا معجبه بيه
محمد خلاص يا نيرة خليه ييجي بكره مع عيلته و اللي فيه الخير يقدمه ربنا
نيرة بسعاده مزيفه حاضر يا بابا
في ڤيلا سعد الله....في غرفه رغد 
ثناء الام بټعيطي ليه يا هبله...قوليلي بس انك مش عايزه الموضوع ده يتم وانا مش هخليه يتم
رغد پبكاء لا يا ماما....زين مش عيل صغير...ده شخص كبير و عاقل و عارف هو بيحب مين و انا استحاله اتدخل بينهم
ثناء قولي بقى انك عايزه الورث يضيع مننا
رغد يعني انتي همك الورث مش همك انا !!..... بس عموما متدخليش في الموضوع و سيبي كل حاجه تمشي بإرادة ربنا....و بعدين هو مش بيحبني فأنا مش عايزه اعمل اي حاجه تزعله مني و اخسره كصديق
ثناء خليكي انتي كده الطيبه الغلبانه ماااشي
عند نيرة 
نيرة اه يا زين وافقوا....لو بكره مناسب ليك تعالي في اي وقت
زين بسعاده مناسب مناسب....على الساعه ٤ هنكون عندك
نيرة تمام يا زين
زين هنزل اتغدا ماشي و انتي ارتاحي شويه
نيرة حاضر....سلام
زين سلام
اغلق زين الهاتف و نزل إلى الغداء وقال لعائلته 
عند ورد 
ورد نيرة
نيرة نعم
ورد عايزه اتكلم معاكي
نيرة تمام
ورد تعالي البلكونه...عملت كمان نسكافيه
دخلوا الي البلكونه 
نيرة وهي تأخذ رشفه من النسكافيه قولي عايزه ايه
ورد بصي يا نيرة انا بجد خاېفه عليكي والله...مش عيزاكي تزعلي لأن بزعل على زعلك.... مستعده اقف قدام اي حد عشانك والله....انتي مش اختي بس انتي روحي كمان...عيزاكي تكوني سعيده في حياتك و تبدأي صفحه جديده مع زين و سيبك من الألاعيب اللي انتي بتعمليها مع لؤي لأن نهاية الطريق ده ھيأذيكي والله
نيرة معاكي حق....انا خلاص قررت ان لو بكره قرأنا الفاتحه هقول لزين كل حاجه
ورد بجد
نيرة اه والله
ورد حضنتها هو ده الصح يا نيرة و بتمنالك كل خير
تاني يوم..كانت الساعه ٣ قبل العصر بقليل..استيقظت ورد و صلت صلاة الضهر و ارتدت ملابسها و نزلت تحت عند والدتها 
ورد صباح الخير يا ماما
جميله صباح ايه يا ابله الساعه ٣
ورد معلش
راحت عليا نومه....انا راحه الكليه عشان في كام حاجه لازم اعملها هناك
جميله طب و موضوع اختك
ورد ڠصب عني والله يا ماما انا خلاص هبدأ الكليه بكره لأن معادها اتقدم
جميله ماشي يا حبيبتي
ورد يلا سلام
ذهبت ورد إلى الكليه 
في ڤيلا سعد الله 
سمر اه انا جاهزه اهو
سندس وانا كمان
رويه هطلع اشوف اسيا و رغد و رنا
بعد قليل جهز الجميع و ذهبوا إلى منزل محمد 
جميله متتوتريش بقى يا نيرة
نيرة مش عارفه يا ماما بس خاېفه
جميله خاېفه من ايه بس هو مش انتي قولتي أنه كويس يبقى ان شاء الله ابوكي هيوافق
نيرة يارب
دخل امير و قال احممم جم تحت اهو
جميله استنى انا جايه افتح الباب و قول لأبوك يلا
امير حاضر
يزيد دخل الغرفه وقال يا عروسه يا عروسه انا العريس
نيرة بس يا يزيد عشان خاېفه اوي
يزيد والله شكلك حلو
نيرة بجد
يزيد اه والله
في الخارج...فتح محمد الباب و بجانبه جميله و رحبوا بالجميع.....دخلوا إلى غرفه الصالون 
جميله نورتوا والله
سندس بنورك يا.....
جميله اسمي جميله
سندس بنورك يا جميله
بدأوا في التعارف على بعضهم...ثم خرجت نيرة بالقهوه و كانت ترتدي فستان قصير لونه أبيض و كان شعرها ينسدل على ظهرها و كانت ترتدي كعب ابيض
سمر عروستنا الحلوه
نيرة بإبتسامه شكرا
قدمت القهوه للجميع و جلست بجانب والدتها....و بعد الكثير من الكلام و التعارف و الأسئله 
سعد طبعا يا استاذ محمد حضرتك عارف سبب وجودنا هنا
محمد طبعا يا سعد بيه
سعد احنا بنطلب منك نيرة لأبننا زين على سنة الله و رسوله
محمد بإبتسامه ليا الشرف طبعا...استحاله نلاقي في اخلاق زين والله
سليم والد زين ده من ذوقك والله
محمد من ناحيتي انا موافق...فلو كده نسمع رد العروسه ايه
نيرة بإبتسامه موافقه
سعد بحيث كده بقي نقرأ الفاتحه
بدأوا في قراية الفاتحه ثم دخلت نيرة إلى البلكونه لتتحدث مع زين 
زين بجد مش مصدق
نيرة بإبتسامه ولا انا
زين بجد يا نيرة انا بحبك و ان شاء الله هعمل المستحيل و مش ازعلك حتىذ مني
نيرة وانا كمان يا زين
زين بصي انا واثق فيكي...بس ينفع متكدبيش عليا في اي حاجه و وعد مني انا هتفهم اي حاجه انتي هتقوليها
نيرة انا برضوا مش بحب الكدب و استحاله اكسر ثقتك
زين واثق من ده انا بس بعرفك اني مش هاجي عليكي عشان حد ولا هزعلك و هتفهم اي حاجه انتي هتقوليها
نيرة ربنا يخليك ليا
بعد الحديث...ذهب زين مع عائلته إلى المنزل 
في ڤيلا سعد الله 
سندس بجد انا فرحانه اوي
رنا بنتها ايوه دي شكلها طيبه اوي يا ماما
سمر انا حبيتها اوي
في منزل محمد 
ورد طب على خير ان شاء الله
... وانا اسفه يا نيرة عشان مكنتش موجوده
نيرة لا عادي يا ورد و بعدين انتي كنتي مشغوله
ورد اه والله يابنتي تعبوني اوي النهارده.....انا هدخل انام و ابقي صحيني معلش بكره يا ماما عشان الكليه
جميله ماشي يا حبيبتي
في الصباح 
نيرة لا مش هفطر...هتأخر كده
جميله كلي اي حاجه طيب
نيرة مش هينفع والله يا ماما
ورد طب ابقي اشتري فطار وانتي ماشيه ماشي
نيرة حاضر يا حبيبتي
ذهبت نيرة إلى الشركه 
ورد الحمد لله.... انا هروح الكليه يا ماما عايزه حاجه
جميله هو انتي كده كلتي
ورد اه الحمد لله
امير استني يا حبيبتي اوصلك
ورد بإبتسامه ايوه ياجماعه ده اخويا العسل والله
ذهب امير مع ورد إلى الجامعه 
امام الشركه 
..... نيرة
نيرة نظرت خلفها وقالت لؤي!
لؤي ايوه
نيرة بتعمل ايه هنا انت اهبل
لؤي مش بتردي عليا ليه
نيرة زين و اهله كانوا عندنا امبارح و قرينا فاتحه
لؤي طب كويس بنقرب اهو من الهدف
نيرة لؤي....اختي عرفت و عيزاني ابعد عنك يا اما هتقول لزين الحقيقه
لؤي انتي قولتيلها ايه
نيرة قولتلها قولت لزين الحقيقه و قالي خلاص مش مشكله بما انك لسه مش بعتيله التصميمات بس ابعدي عنه
في الجامعه 
امير مټخافيش ياستي
ورد مش حابه اتأخر على المحاضره من اول يوم
نزلت من العربيه 
امير بصوت عالي خلي بالك على نفسك
ورد حاااضر
ذهبت سريعا إلى المحاضره 
عند نيرة 
نيرة بس ايه اللي جابك
لؤي خۏفت لتكوني رجعتي في كلامك زي ابوكي هااه
نيرة قولتلك مش تدخلني بين مشاكل والدي و والدك صح
لؤي صح
دخلت ورد المحاضره و وجدت الدكتور يشرح للطلاب
ورد اسفه يا دكتور على التأخير
نظر خلفه وقال لا ادخل....ورد!
ورد بإستغراب مازن ! 
عند نيرة 
نيرة امشي يا لؤي و متكررهاش تاني
لؤي ابقي افتحي تيليفونك هااه و ردي على المكالمه
نيرة حاض
زين بمقاطعه من الخلف انت بتعمل هنا ايه مع خطيبتي يا لؤي
نيرة پصدمه افهمني يا زين
زين مش هكرر سؤالي تاني
نيرة بسرعه ده.....ده....حبيب ورد اختي
زين پصدمه ايه
انتهي البارت رأيكوا فضلا يا سكاكر....تتوقعوا الاحداث ايه
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفي 
ياقوت
البارت السابع 
زين بمقاطعه من الخلف انت بتعمل هنا ايه مع خطيبتي يا لؤي
نيرة پصدمه افهمني يا زين
زين مش هكرر سؤالي تاني
نيرة بسرعه ده....ده... حبيب ورد
زين پصدمه ايه
لؤي اه حبيب ورد...انا و هيا مټخانقين يعني و عملالي حظر فقولت ارن على نيرة تكلمها عشان مش عارف اوصلها....نيرة مش ردت فقولت اجي الشركه اشوفها
زين بعصبيه خفيفه ميهمنيش انت و ورد بتعملوا ايه تمام...اللي يهمني انك تبعد عن خطيبتي عشان متزعلش يا لؤي مني...و متدخلهاش في علاقتكوا الزباله دي .... يلا يا نيرة
نيرة ذهبت خلفه و صعدوا إلى الشركه 
في الكليه 
ورد اسفه يا دكتور على التأخير
نظر خلفه وقال لا ادخل....ورد!
ورد بإستغراب مازن!
مازن بسعاده احممم الصدفه الرابعه تقريبا هاااه
ورد بإبتسامه فعلا.....ينفع ادخل
مازن اه اتفضلي ادخلي
ورد شكرا
استغرب الطلاب من معرفه الدكتور لطالبته في اول يوم 
في الشركه و خصوصا في مكتب زين 
زين بعصبيه خفيفه مينفعش يا نيرة....يعني انتي بتساعدي اختك في الطريق الغلط
نيرة لا والله يا زين
زين اومال معناه ايه ده....يعني قولتيلي مرتبطين يعني مفيش قراية فاتحه ولا خطوبه ولا اهلك عارفين بيه من الأساس يعني اختك اهو في بدايه طريق غلط و انتي بتحاولي تحلي بينهم يعني بتساعديها
نيرة بتمثيل انا اسفه يا زين...خلاص مش هعملها تاني و هقولهم مليش دعوه
زين ياريت يا نيرة
نيرة احممم التصميمات جهزت ولا لا
زين اه جهزت....هتلاقيها على المكتب شوفيها كده و قولي رأيك
نيرة تمام
بعد انتهاء المحاضره خرجت وخرج هو خلفها
مازن بإبتسامه اعتقد اننا لو في مسلسل مش هيبقى في الصدف دي كلها
ورد اه والله معاك حق
مازن بتلميح ممكن يكون ربنا ليه أراده من كده
ورد ااا....الله اعلم...اسفه لأني اتأخرت على المحاضره
مازن بإبتسامه لا لا عادي...اساسا كنت داخل قبلك ب خمس دقايق بس
ورد طب الحمد لله
امير من بعيد princess
ورد بإبتسامه ميرو....ايه اللي جابك
امير نظر لمازن المتضايق قليلا وقال قولت اروح اخد اختي من الجامعه و اخرجها شويه و ندردش
ابتسم مازن وقال احممم استأذنكوا انا بقى
امير بملاحظه سعادته ااا...ينفع نتعرف
مازن مد ايده مازن...الدكتور اللي بيدي ورد
امير سلم عليه امير اخو ورد
مازن بإبتسامه اتشرفت بمعرفتك
امير بمزاح انا اكتر...ااا....طب ما تاخد رقمي بحيث ان لو ورد هربت مثلا او عملت مشكله
مثلا....ترن عليا
ورد بعصبيه خفيفه لينا بيت نعرف نتخانق فيه هاااه
مازن بإبتسامه اه تمام
اعطى امير رقمه لمازن ثم وضع يده على كتف ورد و ذهبوا عند السياره و ركبوا 
في السيارة 
امير احممم
ورد ايه
امير احممم احمممم
ورد بتقليد احمم احمم ايييه
امير يلا سامعك
ورد بفهم اااه عايزني اقول مين ده بقى و اتقابلنا امتي و كان واقف معايا ليه

امير ايوااااا هوو ده
ورد بتقليد ايوااااا هوو ده....طب ما تقولي قوليلي كنتي واقفه معاه ليه مش لازم يعني تعمل احمم احممم
امير بإبتسامه صبرني على طولة لسانها
ورد عموما...ده شخص كده تحس ان القدر بيحاول يجمعنا في اي حاجه
امير مش فاهم
ورد يعني.... حكت له اول مقابله بينها هي و مازن إلى اخر مقابله 
في الشركه 
اسر مش عارف حاسس ان في حاجه في الموضوع
زين زي ايه مثلا
اسر مصدقش ان ورد تكون مرتبطه ب لؤي بصراحه
زين اشمعني
اسر يعني واحده محترمه و لبسها كويس و قريبه من ربنا و بتعرف تفرق بين الصح و الغلط..يبقي هتروح ترتبط بواحد و تهد ده كله ليه
زين بتفكير مش عارف يا اسر بس نيرة تكدب عليا ليه برضوا
اسر مش عارف يا زين عشان كده بقولك في حاجه غلط في الموضوع ده
على الكورنيش 
أمير و هو يأخذ قضمه من السندوتش اااممم....بس مش عارف ليه حاسس انه معجب بيكي
ورد وهيا تأخذ رشفه من العصير ببجدد....قصدي ليه يعني
أمير بإبتسامه اصل كان زعلان اول ما شافني بسلم عليكي و بعدين لما قولتله اني اخوكي لاقيته اتنهد براحه و ابتسم
ورد بإبتسامه ااه ممكن
امير طب هسألك سؤال بس تجاوبي بصراحه
ورد حاضر والله
امير هو انتي معجبه بيه
ورد بإبتسامه وخجل بص.. ااا..انا مش عارفه بس بفرح اوي لما بشوفه
امير بإبتسامه اممم يعني لو اتقدم هتوافقي
ورد احتمال كبير اوي ايوا....يعني شخص محترم و متفهم و قريب من ربنا و بيحفظ قرأن و صوته حلو فيه و لبسه مهندم مش زي شباب اليومين دول بناطيل مقطعه والشغل ده يبقى ارفض ليه
امير بضحك احممم نفسي تشوفي نفسك وانتي بتتكلمي عليه
ورد متندمنيش اني قولتلك حاجه....بس قولي يا ميرو انت رأيك ايه فيه
امير حاسس انه محترم كده و يتحب
ورد بإبتسامه ايوه هو كده فعلا
في الليل عاد الجميع إلى منزله 
في ڤيلا سعد ... على الغداء 
سليم بس مش بدري يا زين
زين لا يا بابا مش بدري...يعني ننزل نجيب الدهب بكره و الخطوبه تبقي بعد بكره و الفرح بعده بيومين
سندس طب قولت لنيرة يا حبيبي
زين ايوه يا ماما و قالت لأهلها موافقين فشوفوا مين اللي هيروح بكره معاها وانا هبقى اجي من الشركه على محل الدهب
سمر انا اكيد جايه.
سندس هروح انا وسمر و ثناء بكره عندهم ناخدها هيا و والدتها
زين تمام ماشي
سعد و أخيرا عشت لليوم ده
زين ربنا يطول في عمرك يا جدي
في منزل محمد 
جميله حاسه انه بدري اوي
نيرة متهيألك يا ماما
جميله يعني خلال اربع ايام هتكوني متجوزه يا نيرة
ورد انتي ناويه تخلليها جنبك ياست الكل ولا ايه
جميله تؤ يابت بتدخلي بيني انا واختك ليه
يزيد مش عارف طالعه حشريه لمين
ورد ولااا هقوملك
جميله بس انتي و اخوكي خليني اكلم بنتي بقي براحتي
ورد كلميها ياست جميله
جميلة طبعا حضرتك هتيجي معانا بكره ياست ورد
ورد أكيد دا أنا أخت العروسة و بعدين أنا عندي كام نيرة 
نيرة بتوتر لا يا ورد مينفعش أصل مين هيقعد يعمل الغدا لبابا وأمير و يزيد انتي عارفه ان بابا و أمير مش هيكونوا موجودين بسبب الأجتماع
ورد بحزن قليلا بس أنا أختك يا نيرة ولازم أكون معاكي
نيرة عارفة يا حبيبتي و كدا كدا هتشوفي الدهب لما نيجي
نظرت ورد لوالدتها الصامته فتنهدت وقالت ماشي يا نيرة اللي يريحك يا حبيبتي
كان يوم طويل و انتهي بأحداثه...في الصباح 
نيرة ماشي يا ماما هالبس الصندل و خلاص
جميلة ماشي.....ورررد...يا ورررد
ورد نعم
جميله هعتمد عليكي في الغدا النهارده ماشي
ورد حاضر مټخافيش
جميله اما نشوف ايه اللي هييجي ورا كلمه مټخافيش دي
نيرة انا خلصت يا ماما
جميله يلا يا حبيبتي
نيرة هرن علي زين هشوفه هيقولي هما فين
جميله لا مش تشغليه...تعالر ننزل تحت نستناهم
نزلت جميله و معاها نيرة و وجدوا سندس و سمر و ثناء ينتظروهم في العربيه....بعد ترحيبات ذهبوا الي محل الدهب 
في الشركه 
زين ماشي يا اسر هعتمد عليك انت في موضوع اللبس
اسر متخافش والله انا كلمت خالدو قال هيجهز بدل الخطوبه و الفرح
زين اما نشوف
اسيا يلا سلام احنا
زين على فين
اسيا هنروح الڤيلا نجيب رنا و عنود و بعدها هنروح المول نشوف الفساتين
اسر ماشي خلي بالكوا على نفسكوا
رغد حاضر
اسر رويه....لو شوفتي علي و عمر خليهم يكلموني عشان الاتنين تيليفوناتهم مغلق
رويه ماما واخده الفون من علي....بس حاضر هخلي عمر يكلمك
ذهبت البنات 
زين وانا كمان لازم امشي عشان الحقهم
اسر تمام و انا داخل الاجتماع اهو
زين لو في حاجه ابقى رن عليا
اسر ارن ايه انت في ايه ولا في ايه دلوقتي
زين تصدق انا غلطان
ذهب زين إلى محل الذهب و كانوا يختاروا الشبكه 
عند منزل محمد 
ورد يا بتااااع النعناع يا منعنع يا منعنع يااااااا.....جاااايه جااايه
ذهبت لتفتح الباب 
امير سنه عشان تفتحي
ورد كنت بغني مش فاضيه
امير دخل و قفل الباب احنا اسفين لحضرتك والله....اومال ماما فين
ورد ماما و نيرة راحوا يجيبوا الشبكه
امير طب هييجوا قبل الغدا
ورد لا انا اللي هعمل الغدا النهارده
امير بتهزري
ورد لا والله
امير بالله عليكي اطلبي اكل من برا
ورد متخافش والله
امير طب انا هدخل اخد دش و يكون الغدا خلص
ورد اممم هو صعب بس هحاول
دخل امير ليأخذ دش 
ورد ياااااااا منعنع ياااااا منعنع....يوووه بقي
فتحت الباب 
يزيد ايه ياااا منعنع هنعملوا ازاي اخوكي جه
ورد انت عرفت منين
يزيد شوفته لما كنت في السوبر ماركت
ورد اهم حاجه جبت الاندومي
يزيد ايوه بس ابوكي
ورد بمقاطعه يا اهبل ابوك ميعرفش شكله. هو هياكل و خلاص و كدا كدا ماما هتيجي بعد الغدا هيا و نيرة
يزيد ماشي اما نشوف
دخلت ورد و عملت اندومي للجميع 
خارج محل الذهب 
زين تمام يا ماما هوصلهم انا بالعربيه بتاعتي و لو كدا السواق ياخدكوا بالعربيه اللي جيتوا بيها
سندس ماشي يا حبيبي
ركبت نيرة و جميله مع زين في العربيه 
عند منزل محمد 
يزيد اه يا بابا لسه مش جم
محمد طب الغدا فين
ورد اهوو يا بابا السفره جاهزه
محمد ذهب إلى السفره وقال ايييه ده !
ورد دي مكرونه بشوربه
محمد يعني ايه مكرونه بشوربه دي
ورد طعمها حلو والله دوق كده
امير بصوت واطي الله يحبك يا شيخه
ورد بنفس الصوت اي خدمه
محمد امممم طعمها حلو اوي
يزيد طبعا يا بابا مش ورد اللي عملاها
اكل الاب و وقع تحت خداع ابنته 
تحت منزل محمد 
زين والله يا امي شبعان
جميله والله مش هسيبك يا زين هتطلع يعني هتطلع و بعدين ورد اللي هتعمل الغدا النهارده فيلا يا حبيبي متكسفنيش بقي
زين بعد محايلات حاضر يا امي
فتح يزيد الباب 
يزيد اهلا بخطيب اختي نورتنا
زين بنورك يا يزيد
دخل زين إلى الصالون...ودخلت ورد الغرفه لترتدي الخمار 
جميله امام زين ايه يا محمد ورد عملتلكوا غدا ايه
محمد عملتلنا مكرونه بشوربه
امير بضحك وصوت واطي اااالبس...اختك اتقفشت ياعم يزيد
يزيد المشكله ان انا اللي جايب الاندومي
امير ماما هتعمل منكوا صباع كوفته والله لا ومين موجود خطيب اختك
جميله بإستغراب ايه مكرونه بشوربه دي
نيرة بإبتسامه يارب ميكونش اللي في بالي
زين ليه ايه اللي في بالك
نيرة بضحك هتعرف بعد شويه استني
جميله هقوم اجيب عصير و جايه
دخلت الام جميله إلى المطبخ و خرجت ورد من الغرفه وجلست بجانب يزيد و امير و نيرة و زين على الانتريه 
ورد بسس...بسس
يزيد عايزه ايه
ورد هيا ماما فين
يزيد بس عشان اتقفشتا بسبب ابوكي....وبعدين امك في المطبخ
ورد ليه قالها ايه
نيرة قالها كلنا مكرونه بشوربه
جميله من المطبخ يااااالهوووووووي
خرجت وقالت 
جميله ومعها اكياس الاندومي مكرونه بشوربه يا محمد....مكرونه بشوربه صح....دي اكلتك اندومي
محمد اندومي ايه
جميله والله اندومي لا وانا بقول لزين اطلع يا حبيبي دي ورد عامله الغدا
ورد والله طعمه حلو و عجب بابا
جميله لا وجايبه خمس اكياس
ورد ايوه عشان يكفينا انا و بابا و يزيد و امير
محمد
عايزه ټموتي ابوكي يا ورد....عايزه تجيبي لأبوكي السړطان يا ورد
ورد والله يا بابا طعمه حلو و بعدين متنكرش انه عجبك
جميله لا و من بجاحتها حطالي الاكياس على الرخامه
ورد فيها ايه يعني...عملت الچريمه ونسيت امحي اثارها
محمد دي كانت هترتكب في ابوها و اخواتها وانا بقول ازاي مكرونه بشوربه بطعم اللحمه
ورد ايه بس يا بابا...و بعدين انت قولت اهو بطعم اللحمه...يعني اكلتلك مكرونه و شربتك شوربه و كمان ده كله في طعم لحمه يعني تلاته في واحد و كمان ب ٥ ج بس
محمد بصراحه كان طعمه حلو
جميله انا معتمدش عليكي في حاجه أبدا والله
ورد كان طعمه حلو والله
الاب محمد بس اندومي يا ورد اندومي
ورد اهو هيقول نفس الاسطوانه تاني
الاب محمد عايزه تجيبي سړطان لأبوكي يا ورد و تموتيه اخص
ضحك الجميع و خصوصا زين... ثم ذهب إلى منزله انتهي اليوم المتعب وجاء تاني يوم
في الصباح 
سندس لا زين قالي الخطوبه تبقى عائليه بس...لكن في الفرح هنعزم صحابنا و شركائنا
ثناء نفسي اعرف بيخبيها من الكل ليه
سمر حقه وبعدين هو و خطيبته حرين مع بعض
رنا ماما الخطوبه هتبقى هنا صح
سندس اه و الفرح هيبقي في الفندق
في الليل...في منزل محمد 
جميله طب اتصلي على روفيده تروح معاكي
ورد بتعب لا يا ماما انا هروح اهو عادي
جميله انتي حظك نحس يعني ولا حضرتي قرايه الفاتحه ولا الخطوبه هتحضريها
امير هو بمزاجها يا ماما....طب اجي معاكي يا ورد
ورد لا يا ميرو....وبعدين دي خبطه خفيفه
امير طب لو عوزتي حاجه رني عليا
ورد حاضر
ذهبت ورد لتكشف على رجلها التي اصيبت من حاډثه العربيه عند خروجها من الكليه
ذهب الجميع بدون ورد إلى حفل الخطوبه و كانت حفله رائعه....ارتدوا الخواتم و رقصوا معا وبعد ليل طويل و احاديث طويله ذهبوا الي المنزل 
في منزل محمد 
ورد متقلقيش والله قالي خبطه بسيطه و اداني مرهم
جميله طب الحمد لله
ورد اهم حاجه بقى ننزل نشوف الفساتين بكره بما ان الفرح بعد بكره يا عروووسه
نيرة بسعاده مزيفه اه يا حبيبتي عقبالك
ورد لا يا نيرو تفي من بوقك...وبعدين انا عايزه اهتم بدراستي
امير بإبتسامه ايوه ايوه انتي هتقوليلي ثم غمز 
ورد صبرني يااارب
خلد الجميع إلى النوم و جاء الصباح و كان قبل الفرح بيوم
أستيقظت نيرة على صوت الهاتف....فتحت المكالمه وقالت 
نيرة الو
لؤي ايه عملتي ايه
نيرة انت فين هاااه....عماله ارن عليك وانت مبتردش
لؤي عملتي ايه عرفتي تجيبي التصميمات
نيرة يووووه بقى...لؤي انا فرحي بكره
لؤي پصدمه ايه
نيرة والله الفرح بكره....مش هينفع ارجع في قراري....من دلوقتي انت في طريقك وانا في طريقي
لؤي انتي بتهزري يا نيرة
نيرة مبهزرش بس قولي كدا اعمل ايه
لؤي هشوف حل
نيرة بإستهزاء حل ! سلام
يا لؤي
اغلقت الخط 
ثم نزلت تناولت الفطار معهم....و استيقظ زين و تناول الفطار مع عائلته ثم التهى الجميع في تجهيزات الفرح 
في منزل محمد....على الغداء 
جميله بعياط بس بس هتوحشني
محمد الاب طب سيبينا نكمل الغدا طيب
نيرة يا ماما يا حبيبتي ما انا هكون معاكي برضوا والله
جميله بعياط مش هتفطري معانا تاني

ورد بضحك احسن...هههههه
جميلة بس يا عديمة الډم
نيرة يا ماما سيبك منها بكره تتجوز هيا كمان
ورد لا يا حبيبتي هكمل دراستي وبعدين استحاله اسيب ماما هنا لوحدها
نيرة اما نشوف
في ڤيلا سعد الله 
رنا مش مصدقه ان في فرد جديد في العيله ييجي بكره
علي ولا انا والله
رنا انا حبيتها اوي يا جماعه
اسر اومال لو شوفتي ورد اختها
سندس ايه ده هيا عندها اخت
اسر اه يا مرات عمي
سندس اومال مش شوفناها في قراية الفاتحه ليه و الخطوبه
زين ساعة قراية الفاتحه كان عندها موضوع مهم في الجامعه و ساعة الخطوبه كانت عامله حاډثه بس كانت بسيطه يعني رجليها بس اللي كانت ۏجعاها و راحت كشفت عليها فمعرفتش تيجي
اسر بغمزة يا متابع انت
زين متابع ايه....نيرة اللي قالتلي
سندس يلا هنشوفها بكره
سعد والله بنت زي السكر كده تتحب اوي يعني
سمر مرات مراد وانت شوفتها فين يا بابا
سعد ما هيا البنت اللي ساعدتني لما كنت في الجنينه
سمر بتذكر اااه افتكرت
اسيا اخت زين بس بجد عسوله اوي تحسها طفله كده بتصرفاتها و شقاوتها و الا طريقه كلامها و عنادها
رويه بضحك لا ولما پتخاف من حاجه بتقعد ټعيط زي الاطفال
رنا بإبتسامه بجد
رويه بتذكر استنوا اقولكوا ايه اللي حصل في المطار......
بدأت تحكي ما حدث في المطار و كانت تتعالى شهقات الجميع 
عند منزل محمد 
امير princess
ورد نعم
امير تعالي ندخل البلكونه عايز اكلمك في موضوع
يزيد موضوع أيه من غيري
ورد بهزار لما تكبر هنقولك
في البلكونه 
امير احمم..مازن كلمني النهارده
ورد بحماس ايه ده بجد....احممم... قصدي ليه
امير بإبتسامه يعني قالي اختك مجاتش ليه و المحاضره كانت مهمه....فبعتلي ايه اللي شرحه النهارده و قالي خليها تشوفه
ورد اه......يسلم
امير هو انتي معجبه بيه اوي كده
ورد احممم....بص يا امير بصراحه ايوه....خاېفه الاعجاب دن يتحول لحب عشان كدا كل ما بصلي بقول يارب لو كان شخص كويس اجعله من نصيبي و لو كان شخص وحش او نصيبه مع حد تاني يارب زيل اعجابه من قلبي
امير بصراحه هو شخص كويس يا ورد
ورد فعلا يا ميرو....ربنا يسعده
امير يلا قومي نامي بدري عشان بكره يوم مهم ولا مش هتحضري دا برضوا
ورد لا هحضر طبعا دا انا ما صدقت رجلي خفت شويه
امير بإبتسامه ماشي ياستي
دخلت ورد إلى غرفتها وصلت قيام الليل ثم خلدت في نوم عميق 
في الصباح....استيقظ الجميع بنشاط و حماس....لأنه يوم كتب كتاب و فرح حفيد سعد الله 
في منزل سعد 
زين يابني عشان كده اختارت الفندق ده.....نيرة تجهز في اوضتها وانا اجهز في اوضتي و بعدين ننزل لصالة الفندق
عمر ايوه احسن والله على الأقل بدل مرمطه القاعات و كدا.... هو انتوا تجهزوا في اوض الفندق و بعدها تنزلوا الصاله بتاعة الفندق على طول
زين طب ما ده اللي انا قولته... انت هتشلني من دلوقتي
رنا زين العروسه بتتصل
زين هاتي يا خفيفه
ابعتد زين عنهم قليلا ليرد على نيرة 
زين اهلا بالجميل
نيرة عامل ايه
زين بسعاده الحمد لله انتي عامله ايه
نيرة الحمد لله
زين خير يا حبيبتي
نيرة كنت هسألك اروح الفندق امتي
زين دلوقتي يا نيرو
نيرة حاضر
زين بجد انا فرحان جدا....ربنا يخليكي ليا
نيرة ويخليك ليا يا حبيبي
زين يارب....لو عوزتي حاجه رني عليا
نيرة حاضر....سلام
اغلقت الهاتف....ثم جلست على السرير تفكر 
نيرة ماشي يا لؤي....يا خسارة التصميمات اللي سرقتها عشانك والله.....انا هاخدهم معايا و هديهم لزين وانت بقى اخسر شركتك مع نفسك.....ماااااشي
عند لؤي 
لؤي على الهاتف يعني هيا معاها التصميمات
هدير ايوه يا لؤي بيه....انا شوفتها لما دخلت المكتب و سړقت الورق
لؤي ااااخ يابنت ال........يا نيرة دي مش قالتلي هيا فاكره نفسها هتضحك عليا....ماشي والله لأعرفها مين لؤي
بعد عدة ساعات ذهب الجميع إلى الفندق و بدأوا بالأستعداد 
في الفندق....خصوصا في غرفه نيرة 
ورد استني انا هفتح الباب انتي كملي لبس
نيرة انا خلصت
الميكاب ارتيست لا يا نيرة فاضل الطرحه و التاج و هعدلك الميكاب بس
ورد فتحت الباب اسياااا عاامله ايه يا جميل
اسيا انا الحمد لله يا حبيبتي
ورد دايما يارب....ازيك يا رويه
رويه بخير يا عيوني
ورد دايما......اتفضلوا
دخلوا ثم اغلقت الباب
سندس والدة زين اااا....مشوفناش بعض قبل كده
ورد اه فعلا
سندس تمد ايديها احمم انا سندس والدة زين و اسيا و رنا
ورد حضنتها مما جعل سندس تبتسم اتشرفت طبعا يا جميل
سمر وانا سمر والدة رويه و عمر و علي
ورد حضنتها اتشرفت يا عيوني
جميله يابت بس نازله احضان في الناس خنقتيهم
سندس بإبتسامه لا لا عادي....دي جميله اهي
ورد بإبتسامة تؤ ارى الجميله تتحدث عن الجمال
ابتسم الجميع 
جميلة اه يا بكاشه بتضحكي على حمات اختك بكام كلمه هاااه
ورد لا والله اللهم بارك جميله جدا....ربنا يحفظك يارب
سندس بإبتسامه واعجاب انتي اللي جميله والله
كانت ورد ترتدي فستان سهرة باللون الكاشمير وخمار بنفس اللون 
رويه العروسه عامله ايه
نيرة الحمد لله يا حبيبتي
جميلة انا هنزل اشوف المعازيم جم ولا لا
سمر استني انا و سندس نيجي معاكي برضوا نتأكد
سندس اه يلا.....عن اذنكوا يا بنات
ورد اذنك معاكي
نزلت سندس و سمر و جميلة
عند غرفه زين 
علي يالهوي ده انت اول مره تضحك كده ياعم
زين بسعاده فرحان طبعا
عمر سيبك يا زين من الغبي ده
علي هعمل حساب انك اخويا الكبير بس مش اكتر
اسر والله يا احفاد سعد الله احنا هنتشقط تحت
علي في دي معاك حق
في غرفة نيرة 
نيرة لا لا عادي
رويه هنشوفهم بس و هنيجي على طول
نيرة عادي والله كدا كدا ورد معايا هنا
اسيا تمام ماشي
ذهبت اسيا مع رويه ليروا زين و الشباب 
ورد عايزه حاجه يا عيوني
نيرة بتوتر معلش انزلي اندهيلي على ماما وبابا عايزه اتكلم معاهم شويه
ورد انتي كويسه
نيرة اه كويسه بس عايزه اتكلم معاهم
ورد بقلق حاضر
نزلت ورد إلى صالة الفندق 
كانت تجلس نيرة امام المرآه فظهر لؤي خلفها 
نيرة قولتلي فضيلي المكان عشان اتكلم معاكي...اهو... شوف انت عايز ايه بقى بس اتأكد انها اخر مره هسمعك فيها يا لؤي
لؤي بتمثيل وحشتيني
نيرة انجز
لؤي تعالي نهرب يا نيرة
نيرة پصدمه ايه
لؤي بتمثيل تعالي نهرب....بصي اخرج تذاكر من جيبه انا حجزت في فندق في دبي....تعالي نهرب و متكمليش الموضوع ده وانا مش عايز تصميمات انا عايزك انتي....مش عايز الشركه عايزك انتي....انا بحبك يا نيرة متعمليش كده فينا
نيرة مينفعش يا لؤي
لؤي لسه في وقت يا نيرة...انا عارف انك بتحبيني....بلاش تعملي كده في نفسك و تتجوزي واحد انتي مش بتحبيه
نيرة الوقت فات
لؤي جاء على نقطه ضعفها نيرة ورث زين قليل جدا ده لو كان ليه ورث اصلا....اولا هو مش اول حفيد..دا غير شوفي سعد عنده كام حفيد و حفيده لسه هيوزع الورث عليهم....لكن انا الابن الوحيد و الحفيد الوحيد يعني الشركات و ده كله بأسمي انا و اي حاجه ليا تبقي ليكي انتي كمان....يعني هتكوني مع شخص انتي بتحبيه و هيعملك اللي انتي عوزاه
نيرة بتفكير بس
لؤي يا نيرة والله هتندمي لو اتجوزتي زين....انتي مش بتحبيه مش هتستحملي العيشه معاه
نيرة طب و التصميمات مش عايزها
لم تكن تعلم انه يعرف انها سړقت التصميمات لأنها لم تخبره 
لؤي بتمثيل قولتلك عايزك انتي مش عايز التصميمات
نيرة انا خاېفه من بابا
لؤي مټخافيش.... وبعدين فكرك لو قولتيله انك عايزه تلغي الجواز ده هيوافق...لا طبعا لان كل شركائه تحت فأستحاله يصغر من نفسه قدامهم
نيرة طب هنهرب ازاي
لؤي الرجاله تحت مستنيين بس اشارة مني
نيرة طب....تمام...استني بس اكتب رساله
عشان محدش يدور عليا
لؤي تمام وانا هتصل ب الرجاله
و بعد قليل ذهبت نيرة مع لؤي و لم تفكر في عواقب هذا 
ورد فينك يا ماما عماله ادور عليكي
جميله في ايه
ورد نيرة عيزاكي انتي و بابا
جميله حاضر جايين اهو
امير جاي معاكوا
يزيد وانا كمان عشان اشوفها
صعد محمد و زوجته و اطفاله
امام غرفة نيرة 
ورد اسيا
اسيا هيا نيرة فين
ورد قاعده جوا....هيا بس قالتلي انزل انادي على ماما و بابا عشان عيزاهم
عنود اخت اسر لا مش جوا.... احنا كنا جوا دلوقتي عشان نشوفها خلصت ولا لا مكانتش جوا
جميله بخضة ازاي يابنتي ممكن تكون في الحمام
دخلوا الغرفه و لم يجدوا نيرة
ورد هتكون فين دي
اسيا طب رني عليها
رنت ورد ولكن وجدت هاتف نيرة على السرير 
ورد تيليفونها هنا
جميله بدموع بنتي فين
عنود طب استني اشوفها كده عند زين
ذهبت عنود إلى غرفه زين 
اسر عايزه ايه
عنود هيا نيرة هنا
زين لا
عنود اصل مش لاقيينها وتيليفونها في الاضه
زين بخضه ازاي يعني
عنود اه والله
ذهب زين و الشباب إلى غرفة نيرة 
زين هو في ايه
ورد منعرفش نيرة فين
زين مين اللي كان معاها هنا
ورد انا بس نزلت تحت عشان كانت عايزه بابا و مام
زين بعصبيه وانتي سيبتيها لوحدها ليه
ورد وانت بتزعقلي انا ليه
اسر اهدوا يا جماعه....تعالوا ندور عليها ممكن تكون اضطرت تنزل
نزل الشباب إلى الاسفل و صعدت سندس و سمر و ثناء و رغد و رويه إلى غرفه نيرة بعد علم الامر 
مراد علي...علي
علي نعم يا بابا
مراد هو في ايه
علي بصوت واطي كي لا يسمع المعازيم مش لاقيين نيرة
سليم والد زين ازاي
علي اه والله
سعد تعالوا نطلع نشوف في ايه
صعد سعد إلى الغرفه و معه سليم و مراد و سمير 
سليم ازاي مش لاقيينها
سندس منعرفش والله يا سليم
صعدوا الشباب و قالوا 
امير مش لاقيها خالص
اسر ولا انا
زين بعصبيه هتجنن....ازاي يعني اختفت
رغد ايه ده في ورقه اهي...اخذت الورقه وقرأتها
رغد بصوت عالي انا اسفه يا ماما عشان هربت بس انا مبحبش زين من البدايه محدش يدور عليا عشان مش هتلاقوني..شكرا يا ورد لأنك ساعدتيني كان معاكي حق مينفعش اعيش مع شخص مش بحبه...سلام
نظر الجميع لورد پصدمه التي امتلأت عيناها بالدموع
زين بعصبيه لا وعامله نفسك غلبانه هااااا....قوليلي نيرة فين
ورد بدموع معرفش
زين بصوت عالي ازاي متعرفيش هااااه....هيا هتكتب اسمك هنا من فراااغ
ورد والله معرفش
سمير بضحك ياااه اهي التربيه ظهرت اهي....الاخت ساعدت اختها تهرب من الفرح
محمد انت بتقول ايه
سمير هيا مش دي الحقيقه
ورد بدموع ممم....والله مش ساعدتها والله....ماما انا مش ساعدتها هاااه انتي تتوقعي مني كده...جدو سعد والله معرفش هيا فين
زين بطلي تمثييييل بقي...بطلي عشاااان اهلك ميعرفوووش حقيقتك اساااسا...ميعرفوش ايه الي مستخبي ورا الخمار و الوش البريء ده
امير بعصبيه زييين متتكلمش مع اختي كده و الا والله العظيم محدش يعرف ياخدك من تحت ايدي انت فاااهم
زين قول انت كده نيرة تكتب اسمهااا هناا لييه...ما تتكلم
ورد پبكاء والله العظيم معرفش حاجه....امير هو انت تصدق اني ممكن اعمل كده...هااه
امير لا يا حبيبتي انا مصدقك سيبك منهم
ثناء واضحه تربيتك يا استاذ محمد هااه....نقول ايه للمعازيم دلوقتي ولا نودي
وشنا منهم فين...بس عموما العيب مش علينا العيب من اهل العروسه معرفوش يربوا بنتهم....انا قولت البت دي قليله ادب من البدايه و وراها حاجه محدش صدقني
محمد پصدمه اودي وشي فين دلوقتي
سمير ده انت وشك في الطين
امير بصوت عالي كلم ابويا عدل احسنلك
كانت تتعالي جميع الاصوات في الغرفه و لم يلاحظ احد صډمه سعد و سكوته 

ورد بدموع جدي....انت ساكت ليه رد عليا
ثناء بصوت عالي ما انت لو عرفت تربي مكانش ده حصل لا و الاخت اللي هربت اختها
ورد نظرت لها وقالت معملتش حااجه....بابا هو انت تصد
صفعها محمد بالألم امام الجميع يا خسارة تربيتي فيكي يا ورد
امير بعصبيه انت ازاااي تضربها هاااه...حلفت انها معملتش حاجه
ثناء اي حد يحلف كدب عادي
امير بصوت جهوري انتي تحلفي كدب اه لكن ورد لا....انتي بلبسك ده و الزينه اللي انتي عملاها في نفسك دي و بعدك عن ربنا رغم كبر سنك تحلفي كدب اااه لكن ورد لااااا....هيا اه اصغر واحده بينا هنا لكن اقرب واحده فينا لربنا...اكتر واحده تعرف الصح من الغلط هناااا
ورد پبكاء يا جدي بالله عليك رد عليا والله معرفش حاجه والله
تعالت اصوات الجميع 
سعد بصوت عالي بسسسس
سكت الجميع
وقف سعد وقال ورد...انا مصدقك بس هطلب طلب منك و متكسريش بخاطري
ورد پبكاء اطلب
سعد تتجوزي زين يا ورد وتنهي الخلافات بين العيلتين....و متصغريش ابوكي ولا تصغريني قدام اللي تحت
حلت الصدمه على الجميع 
زين بعصبيه لا طبعا...انا اتجوز دي
امير بعصبيه وكاد ېتهجم على زين لكن مسكه اسر و يزيد انت ازاي تتكلم عليها كده....اللي انت بتتكلم عليها دي احسن منك و من اي حد هنا انت فاااهم
تعالت الاصوات مرة اخري...و في هذا الوقت نظرت ورد لوالدها 
محمد لورد هه فكراني هقف جنبك....لا واللي يشوفك بتنصحيني ابعد عن الغلط و بحبك يا بابا...عايزه نتجمع في الجنه يا بابا ميشوفكيش وانتي بتصغري مني يا ورد....ياريت كنتي مۏتي بدل ورده اختك في الحاډثه على الاقل هيا مكانتش هتصغر مني كده
ورد پصدمه ياريتني كنت مت...الأصول تصدقني
امير بدموع متوافقيش انتي فاهمه...انا جنبك هنا...انا مصدقك....متغيريش حياتك في يوم وليله....انتي ملكيش ذنب تدفعي تمن حب زين لنيرة او تدفعي تمن خېانة نيرة لزين انتي فاااهمه
ورد بدموع بس يا امير
امير مازن بيحبك يا ورد....ناوي يتقدم كمان....اختاري نفسك يا ورد
بكت ورد بشهقات عاليه بعد معرفة حب مازن لها 
امير استني لو مش مصدقه
اخرج امير هاتفه و فتح تسجيل المكالمه بينه وبين مازن 
تسجيل المكالمه
امير مش سامعك يا مازن
كي يعيد كلامه مره اخري
مازن ااا...بقولك انا معجب بورد و عايز اتقدملها بس قولت يعني استني لما ربنا يتمم لنيرة اختك على خير و اجي ادخل البيت من بابه و اطلبها قدام ربنا
امير اه يا مازن تنور في اي وقت
مازن بنورك يا حبيبي
امير بس اشمعني ورد يا مازن
مازن يعني....انسانه محترمه..طريقه كلامها كويسه جدا...قريبه من ربنا...و اتقابلنا اربع مرات صدفه يعني ساعة الجنينه لما ساعدت الراجل العاجوز...وساعة الطيارة و مره في الفندق و اللي مكنتش اتوقعه بقي اني اكون الدكتور بتاعها....و الاربع مرات دول والله يا أمير كانت بتتكلم بإحترام معايا فأنا بصراحه عايزها تكون شريكه حياتي...فقولت مش هكلمها في الجامعه عشان محرجهاش...قولت استأذنك انت الاول
امير تنور يا مازن...سلام يا حبيبي
مازن سلام
اغلق امير التسجيل 
امير بدموع انا عارف انك معجبه بمازن و عارف انك بتدعي ربنا يكون من نصيبك...ورد...ملكيش دعوه بحد هنا
الاب محمد هو ايه اللي ملهاش دعوه بحد....هيا تهرب اختها و تبوظ سمعتي و تقول ملهاش دعوه بحد....يا تصلحي اللي بوظتيه و تتجوزي زين يا اتبرى منك ليوم الدين و متدخليش عتبه بيتي
امير انت ازاااي اب....عارف ان بنتك معجبه بواحد تاني و من احترامها ممشيتش معاه ولا قالتله كلمه بحبك حتى زي بنات اليومين دول ولا ارتبطت بيه...دي بتدعي ربنا عشان يكون نصيبها و لما ربنا يتقبل دعوتها تقولها كده
محمد بنتي اااه....ياريتها ماټت بدل ورده....مش انا اللي اقنعت امك تحبك هاااه مش انا اللي اقنعتها ان ورده الل
امير بسسسس بقي بسسس...متجيبش سيرة ورده الله يرحمها انت عارف انها بتضعف قدامها
جميله پبكاء احلفك بحياة ورده يا ورد وافقي
امير بدموع لا يا ورد
ثناء انت عايز تبوظ سمعة العيله يعني ولا ايه
امير لو همك سمعة العيله جوزيه بنتك
ثناء على الاقل بنتي مش قليله ربايه و هتهرب
تعالت الاصوات مرة اخري و قاطعهم صوت ورد 
ورد پبكاء مموافقه
صدم الجميع 
سعد الله ابدأوا التجهيزات الضيوف استنوا كتير
انتهى البارت رأيكوا خاص فضلا يا سكاكر
مين ورده و ايه اللي حصل
يا تري ورد و زين هيتعاملوا مع بعض ازاي
رد فعل مازن ايه لما يعرف
لو كنتوا مكان ورد هتعملوا ايه.....تختاروا عيلتكوا و سمعتها ولا نفسكوا و شخص انتوا معجبين بيه
دمتم في سلام
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفي 
ياقوت
البارت التامن 
ورد پبكاء مموافقه
صدم الجميع 
سعد الله ابدأوا التجهيزات الضيوف استنوا كتير
سندس حاضر انا دلوقتي هتصل بالفندق اخليهم يبعتوا فستان
اسيا تمام يا ماما وانا هتصل بالميكاب ارتيست
الجد سعد زين انا عايز اتكلم معاك في موضوع لو كده تعالى احنا ننزل الجنينه لغايه ما هم يخلصوا
زين بحزن شديد حاضر ياجدي
بدأ الجميع بالتجهيزات وكانت ورد حزينه للغايه فتغيرت حياتها في يوم واحد فقط ولم يكن مخطط له 
في الحديقه 
الجد سعد بص يا زين ممكن تكون مضايق مني دلوقتي بس صدقني انا بعمل ده لمصلحتك انا شفت اختيارك وطلع اختيارك غلط يا زين وصدقني مش هتندم على اختياري لورد عشان بجد هي انسانه كويسه وانسانه محترمه رغم ان هي ماعملتش اي حاجه ومالهاش ذنب الا انها وافقت تتجوزك علشان متصغرش من ابوها ولا تصغرني
زين بتريقه اه اه محترمه... جدي انت متعرفش اي حاجه عن ورد مش معنى ان انت قابلتها مره وساعدتك فيها يبقى هي كده انسانه كويسه انا عارف حاجات انت متعرفهاش وابوها نفسه ميعرفهاش فبالله عليك ماتخلنيش افتح في الكلام وانا وافقت وخلاص بس استحاله احطها في مكان نيرة وانا متاكد ان نيره هترجع ومتاكد ان ورد هي اللي ساعدتها بس انا اول ما نيرة تيجي ساعتها انا هطلق ورد
الجد سعد تطلق مين يا ابني مش ممكن تكون نيره مفهماك حاجات غلط عن ورد... انت مكنتش موجود يا زين معاهم و مسمعتش حاجه و مشوفتش حاجه صدقني ورد انسانه كويسه عشان انا استحاله اختارلك انسانه وحشه انا عارفها كويس بس انت اللي متعرفهاش كويس يا زين
زين بضيق حاضر يا جدي اللي فيه الخير يقدمه ربنا
بعد ساعه كانت ورد على اتم استعداد ونزلت اسيا إلى الحديقه كي تخبر زين....صعد ومعه الجد سعد...انصدموا من جمال ورد...فكانت ترتدي فستان جميل و عليه خمار باللون الابيض و كانت ترتدي طرحه زفاف و تاج علي رأسها....حقا كانت تشبه الاميرات....نزلت ورد مع زين إلى الاسفل و صدم الضيوف من جمالها و احترامها...و بعد قليل بدأ المأذون بعقد القرأن...ثم اخبر زين جده ان ينهي ذلك الفرح و انه يريد الذهاب لأنه لم يستطع التحمل اكثر من ذلك وبالفعل وافق الجده على طلب حفيده 
امام الفندق.... كان يقف الجميع و كانت جميله تودع ورد
جميله
بدموع ورد انا اسفه بس ده كان لازم يحصل
محمد انتي بتتأسفي ليه مش هيا اللي هربتها
جميله هتوحشيني حضنت ورد پبكاء 
ورد پبكاء متعيطيش يا ماما و كان لازم اعمل كده بس والله العظيم مش انا اللي هربت نيرة والله معرفش هيا فين ولا كتبت اسمي ليه
امير بدموع مصدقك يا حبيبتي والله مش لازم تحلفي لحد....اهم حاجه خلي بالك علي نفسك يا ورد و لو عايزه اي حاجه رني عليا
ورد حضنته پبكاء حاضر يا حبيبي
يزيد بدموع هتوحشيني
ورد مش كنت بتقولي امشي امشي
يزيد بدأ بالبكاء انا عارف والله بس كنت بهزر معاكي...صدقيني البيت هيبقي وحش من غيرك...مش هلاقي حد يقولي تعالي قوم صلي بيا....ولا هرخم عليه و نضرب في بعض و يبقي عامل دوشه في البيت
ورد پبكاء هجيلكوا كل شويه والله حضنته پبكاء 
محمد يلا عشان منتأخرش
ورد نظرت له بدموع بابا....بالله عليك اتكلم معايا او بصلي حتي
محمد يلا يا جميله نمشي من هنا
ورد پبكاء يا بابا
محمد امشي يا ورد عشان مكسرش قلبك....امشي
الجد سعد يلا يا ورد
نظرت ورد إلى والدتها نظره اخيره ثم ركبت العربيه و ركب زين بجانبها....ثم ركب اسر مكان السائق و بجانبه اسيا ثم انطلق الجميع 
في العربيه 
اسر كي يكسر الصمت بس والله يا ورد فرحان انك بقيتي من عيلتنا
ورد بإبتسامه حزينه شكرا يا اسر
اسيا اممم....بس انتي عسوله اوي والله
ورد انتي اجمل يا عيوني
كان زين شارد في الطريق و يفكر في نيرة 
في المطار 
نيرة زمانهم لغوا الفرح
لؤي احسن على الاقل هتكوني مع الشخص اللي بيحبك اهو مسك ايديها 
نيرة بحبك اوي يا لؤي
لؤي وانا والله يا حبيبتي
في منزل محمد 
جميلة بحزن بنتي فين....يا تري هيا كويسه ولا لا
محمد انا مش عايز حد يجيبلي اسم نيرة هنا....فاهمين
جميلة پبكاء انت ازاي قلبك قاسې كدا يا محمد دا بدل ما تدور عليها
محمد بنتك مش عيلة صغيرة وتاهت يا جميلة بنتك واحده كبيرة وعاقلة وأختارت توطي من راس أبوها فاللي متخافش على شرفي قدام الناس تبقى مش بنتي فمش عايز حد يجيب سيرتها مفهوم
يزيد بحزن حاضر يا بابا
امير انا داخل البلكونه
دخل أمير البلكونه كي يرن على مازن 
مازن السلام عليكم
امير وعليكم السلام
مازن عامل ايه يا حبيبي
امير بخير والله يا صاحبي انت عامل ايه
مازن بحزن الحمد لله اهو....ورد عامله ايه
امير عايز اقولك حاجه....من حقك انك تعرف
مازن بقلق قول يا امير
امير بتوتر اااا....بص....هو....ورد اتجوزت
مازن پصدمه اتجوزت ازاي يا امير
امير حصل...........بدا بسرد الاحداث 
في الڤيلا 
دخل زين و صعد إلى غرفته امام الجميع 
الجد سعد كلمه واحده ومش هكررها تاني...محدش يجيب اسم نيرة هنا مفهووم
الكل مفهوم
الجد يلا الكل يطلع على اوضته... ورد خليكي عشان عايزك
صعد الجميع ماعدا ورد 
جلس الجد و قال تعالي يابنتي اقعدي
جلست ورد بجانبه وقالت خير ياجدي
الجد بصي يابنتي انا مصدقك بس ده اللي كان لازم يحصل....سمعتنا كانت هتبقي وحشه اوي بين الناس... و الخطوبه كانت عائليه يعني محدش كان عارف شكل العروسه ايه...فكان لازم تاخدي مكان اختك
ورد بدموع عارفه ياجدي
الجد سعد والله يابنتي زين طيب اوي مش بقولك كده عشان حفيدي والله....اعذريه على اللي عمله النهارده هو بس كان مصډوم علشان مكانش متوقع كده من نيره... يعني الانسانه اللي حبها سابته ومشيت في يوم فرحهم وكسرت ثقته فلازم يابنتي نقف جنبه
ورد بدموع عارفه والله يا جدي و انا هحاول على قد ما اقدر اقف جنبه بس يا ريت هو يصدقني علشان انت شوفته كان بيكلمني ازاي
لما كنا في الفندق
الجد سعد ان شاء الله الموضوع هيتحل.... عايز اسالك سؤال وتقولي الحقيقه
ورد اتفضل يا جدي
الجد سعد لما كنا في الفندق امير اخوكي كان بيقولك على موضوع مازن وكان بيقول ان هو معجب بيكي وان انتي برضوا معجبه به هو الموضوع ده حقيقي فعلا
ورد بخجل ممزوج بالحزن بصراحه ايوه يا جدي معجبه بيه...بس بما اني اتجوزت دلوقتي مينفعش افكر فيه خلاص

الجد سعد اكيد الموضوع صعب عليكي
ورد بحزن هحاول اتأقلم....عن اذنك هطلع عشان تعبانه
الجد بحزن اطلعي يابنتي....ربنا يسعدك
صعدت ورد الي الغرفه 
عند امير..انتهي من سرد الموضوع 
مازن بحزن و دموع ماشي يا امير ربنا يسعدها
امير بإستغراب ده ردك يا مازن
مازن بدموع اصل هقول ايه....انتوا سيبتوا ايه يتقال...انت عارف لو هيا هتكون فرحانه و هيا بعيده عني و متجوزه واحد تاني كنت هقول ماشي على الاقل سعيده في حياتها و ده اللي يهمني...لكن لا...اجبرتوها تتجوز واحد مش معجبه بيه حتي ولا تعرف تفكيره ايه...دمرتوا مستقبلها و احلامها في خمس دقايق...عارف اللي مزعلني ايه انك قولتلي انها كمان معجبه بيا يعني انا عشان واحد محترم محبيتش اخد رقمها و اكلمها او اعترفلها هيا زي ما شباب اليومين دول يعملوا تجوزوها لواحد تاني...انتوا معتقدين ان الموضوع سهل عليها...بس خلاص حتى لو مكانتش اتجوزت كده كده مكانش هيحصل نصيب بينا
امير ليه رجعت في كلامك ولا ايه
مازن بدموع مرجعتش في كلامي يا امير استحاله ارجع في كلامي اصلا عشان انا فعلا بحب اختك مش معجب بيها بس انا كنت ناوي ادخل البيت من بابه كنت ناوي اطلبها قدام ربنا قبل ما اطلبها من والدك بس خلاص كده كده مش هيبقى حتى في نصيب بينا وهتعرف بعدين بس انا بس كنت عايز واحد منكم يفكر.... يفكر حتى لو لمده خمس دقايق قبل ما يدمر مستقبلها ان يشوف الكاميرات بتاعت الفندق يشوف نيرة مشيت ازاي وبسبب مين وايه اللي عملته قبل ماتمشي لكن كلكم حكمتوا عليها بمجرد بس ما اسمها اتكتب في رساله
امير بحزن والله العظيم يا مازن انا فضلت اكلمها وكنت انا الوحيد اللي رافض فكره ان هي تتجوز زين بس اكيد ده نصيبهم واكيد ربنا عارف ايه اللي هيحصل فيما بعد
مازن بدموع هات اسم الفندق يا امير
امير ليه
مازن في حاجه لازم اعملها
امير تمام يا حبيبي....اسم الفندق 
مازن سلام
اغلق مازن وقاا لنفسه دموع 
مازن پبكاء شديد بس...خلاص مكانش في نصيب في البدايه يا مازن...حتي لو كانت متجوزتش زين مكانش هيبقي في نصيب...ياارب اسعدها في حياتها يارب و ريح بالها...وانا والله هفضل احبها لغاية اخر نفس
صعدت ورد إلى الغرفه..وجدت زين كسر جميع الأشياء 
ورد پخوف ززز...زين...ينفع تهدي عش
زين بعصبيه بسسس بسسسس انا مش طايق اشوفك انتي ايه اللي طلعك هنا انا مش طايق اشوفك قدامي انتي فااااااهمه لأن كل اللي حصل ده بسببك انتي
ورد بدموع وعصبيه مش بسببي يا زين انت ليه معتقد ان انا انسانه وحشه وانت اساسا ماتعرفنيش
زين بصوت عالي ايوووه ايووووه طلعي نفسك بقى الغلبانه والانسانه البريئه واللي اتضحك عليها دلوقتي صح.... ورد انا عارفك على حقيقتك ماااشي.... الوش البريء ده جدي يصدقه لكن انا لا لأن انا عارف كل حاجه انتي عملتيها من ورا اهلك يعني بإختصار اللبس اللي انتي لابساه ده شكل....متطلعيش نفسك الضحيه ماااشي..عشان انا اللي اتخذلت و اتكسرت النهارده...انا اللي خطيبتي مشيت وسابتني في اهم يوم في حياتنا... اناااا
ورد پبكاء وصوت عالي بسسس...مش عايزه اطلع نفسي الضحېة والله...بس خطيبتك دي تبقي اختي فاااهم يعني ايه اختي...يعني روحي ونصي التاني...يعني عرفاها قبل ما انت تعرفها...يعني انت تقدر تحب واحده تانيه غيرها و تنساها لكن انا مقدرش لأننا من نفس الام و الاب....مااشي انت اتكسرت و اتخذلت بس على الاقل وسط عيلتك هنااا...على الاقل هما جنبك و واقفين معاك...على الاقل كنت عارف ان فرحك النهارده و جاهز لده....لكن انا...اناااا ايييه انطق...اختي اللي كسرتني...انا اللي حياتها اتغيرت في كام دقيقة بس ...كان زماني دلوقتي في بيتي مع عيلتي مش مع خطيب اختي اللي بقي جوزي اساسا....انت عارف الحرقه اللي في قلبي دلوقتي عشان عرفت ان ماااازن معجب بيا...اخيرررا ربنا استجاب لدعواتي و كنت هكون مع الشخص اللي معجبه بيه اخيرررا بس انت و نيرة دمرتوا كل حاجه....اناااا مساعدتش حد ولا وقفت جنب نيرة ولا شجعتهااا...انا مش معجبه بيك حتي....انا مكنتش اتمني في يوم انك تكون شريك حيااتي انت فاهم...انا مكنتش جاااهزه لده كله....بسببكوا ابويا مش راضي عني....بسببكوا بعدت عن مازن و هو زمانه دلوقتي متدمر....على الاقل انت يومين و هترجع لحياتك الطبيعيه وسط عيلتك...لكن انا لا.....عيلتي متدمره دلوقتي بسبب نيرة...كان في خطط تانيه في دماغي...ابسطها اختار حتي فستان فرحي و دبلتي....ابسطها اعزم صحابي يوم خطوبتي لكن بسببكوا انتوا كل ده اتهد....فمش انت لوحدك اللي حزين...كلنا كمان كده فبالله عليك متبقاااااش اناااااني
تركته ورد و دخلت إلى الحمام پبكاء شديد 
ورد في الحمام 
ورد پبكاء بسس خلاص.....اهدي يا ورد اهدي و اتأقلمي مع الموضوع...هو برضوا ڠصب عنه ومن الطبيعي انه يصدق كلام خطيبته و خصوصا انها كاتبه اسمي في الورقه
هدأت ورد نفسها و خرجت إلى الخارج وجدت زين ينام على الارض فغفلت هيا على السرير 
في الصباح كانت الساعه ٩....ورد استيقظت ثم جلست على السرير فتذكرت ما حدث بالأمس....وجدت زين ينام على الارض من الامس..نظرت له بحزن..وجدت احد يطرق على باب الغرفه 
ورد جايه
فتحت الباب فوجدت سعديه العامله
سعديه بإبتسامه حزن صباح الخير يا ورد هانم
ورد هانم لا لا اسمي ورد بس معلش
سعديه لا يا هانم ميصحش
ورد معلش قوليلي ورد بس ولو حابه تدعليني مش مشكله بس متقوليش هانم دي عشان كده هتعمل فرق بيني و بينك و انا حابه اعاملك على انك والدتي ولا انتي مش عيزاني اكون زي بنتك برضوا
سعديه بإنكار لا لا مش حابه ايه ده يشرفني طبعا
ورد بإبتسامه تسلميلي قوليلي اسمك ايه
سعديه اسمي سعديه بشتغل هنا من ٢٠ سنه
ورد عاشت الاسامي يا سعدوده تقبلي اني ادلعك صح
سعديه بإبتسامه اه يا حبيبتي عادي... المهم والدتك بعتت الشنطه دي مع اخوكي امير
ورد اه تلاقيها هدومي... هو امير لسه تحت
سعديه لا يا حبيبتي ساب الشنطه ومشي
ورد اه تسلميلي يا سعدوده واسفه على تعبك معايا
سعديه تعبك راحه نص ساعه وهندهلك علشان الفطار
ورد تمام يا جميل
نزلت سعديه الي المطبخ و دخلت ورد الي الحمام اخذت دش ثم توضت و خرجت الي الغرفه وجدت زين كما هو 
ورد لنفسها هصلي و اصحيه
استيقظ زين و نظر امامه وجد ورد تؤدي فرضها 
ورد السلام عليكم ورحمه الله السلام عليكم ورحمه الله
انتهت من الصلاة 
زين ماصحتنيش ليه
ورد قولت اصلي واصحيك
زين اه ماشي
فتح الدولاب واخذ ملابسه
ثم دخل الى الحمام لياخذ دش.... بعد قليل انتهى زين فخرج من الحمام وجد ورد تنضف الغرفه 
زين سيبي كل حاجه زي ما هيا كده كده سعديه هتطلع تنضف
ورد لا لا حرام عليا و كفايه عليها تنضيف الڤيلا فمش حابه اتقل عليها
زين وهو يضع البرفان امام المرآه ااه....احممم...ورد
ورد نظرت له نعم
زين تعالي عايز اتكلم معاكي
جلس على الاريكه فجلست بجانبه 
زين اممم...معلش على اللي حصل امبارح....يعني طريقه كلامي مكانتش كويسه معاكي و طلعت عصبيتي عليكي
ورد بص يا زين انا عارفه انه ڠصب عنك وانا متفهمه ان امبارح كان يوم صعب جدا عليك خصوصا اني معرفش نيرة مفهماك ايه عليا... يعني خطيبتك كذبت عليك وكتبت اسمي في الورقه على اني ساعدتها تهرب وطبعا انت واثق فيها فمن الطبيعي انك مش تثق فيا
زين فعلا كان يوم صعب والله ومكنتش عارف انا بعمل ايه
ورد بإبتسامه انا كمان اسفه عشان طلعت عصبيتي عليك بس كان ڠصب عني خصوصا انك عارف انا مريت بإيه أمبارح... وشكرا ليك عشان اعتذرتلي و اعترفت بغلطك
زين عايز اسألك سؤال
ورد اتفضل
زين هو انتي معجبه بمازن فعلا
ورد ااا...بصراحه ايوه يا زين و كنت هفرح لو كان من نصيبي بس خلاص انا دلوقتي اتجوزت و مينفعش افكر فيه
زين ااه...تمام يا ورد و من دلوقتي نحاول نبقي اصدقاء احسن ما نكون اعداء
ورد بإبتسامه اتفقنا....يلا ننزل عشان الفطار
زين بإبتسامه يلا
في الفندق... فتحت نيره الباب فوجدت لؤي امامها ويقول 
لؤي صباح الجمال على اجمل الناس
نيرة بإبتسامه صباح الورد
لؤي هااه مش هتنزلي عشان الفطار
نيرة هغير هدومي اهو و انزل
لؤي تمام هسابقك انا على تحت
نيرة ماشي يا حبيبي
في منزل محمد....كان الجميع يجلس على السفرة 
جميله بحزن يعني مشوفتهاش يا امير
امير لا يا ماما مشيت على طول
محمد كويس برضوا.... عايزين الفتره دي نبعد عنهم لغاية ما الاوضاع تهدي
جميله بحزن الحمد لله شبعت
دخلت إلى غرفتها و جلست تبكي بحرقه علي بناتها 
في الڤيلا كان الجميع يجلس علي السفرة و كانت ورد تجلس بجانب زين 
ثناء بصوت عالي ياااا سعديه ما تنجزي ايه التأخير ده
عنود اووووف بقي بجد الواحد زهق
ورد احممم...عن اذنكوا ه
ثناء بمقاطعه والله ! يعني ايه عن اذنكوا.....دي قلة ذوق انك تقومي من على الفطار كده...احنا هنا كلنا بنفطر سوا مش زي بيت ابوكي
ورد بإحترام على فكره انا بقول عن اذنكوا عشان قايمه اساعد سعدوده...قصدي سعديه...مش عشان الاكل اتأخر...ونصيحه مني ليكي يا طنط ثناء متحكميش علي الناس بسرعه و تظني بيهم سوء...عشان بتاخدي ذنب.....عن اذنكوا
تركتها ورد ولم تترك لها مجال للكلام....و ابتسم الجميع
في المطبخ 
ورد عايزه مساعده يا سعدوده
سعديه لا يا ورد تسلميلي
ورد لا لازم اساعدك...قوليلي اعمل ايه
سعديه بإبتسامه معلش حطي مربي و اومليت
ورد عيوني حاضر
بعد قليل كانت السفرة جاهزه بمساعده ورد لسعديه و جلست ورد بجانب زين ثم بدأ الجميع بالفطار 
بعد انتهاء الفطار جلس الجميع في الجنينه يشربون القهوه 
الجد سعد تسلم ايدك يا ورد
ورد تسلم من كل شړ يا جدي
سندس يا جماعه لازم نعمل حفله ترحيب ب ورد و نعزم الضيوف
سمر اه كنت لسه هقول كده...عشان برضوا محدش يشك في حاجه
سليم والد زين ايوه يا جماعه صح....ايه رأيك يا بابا
سعد الله تمام اعملوا الحفله النهارده و اعزموا الضيوف اللي كانوا في الفرح
سندس ماشي
ذهبت سندس مع سمر إلى الصالون كي يتصلوا علي المعازيم 
زين للشباب يعني مفيش شركه النهارده
رويه احسن الواحد كان عايز ياخد اجازه
رغد اه والله
اسيا طب هنلبس ايه في الحفله النهارده
رويه ايووه صح...لازم ننزل المول يا جماعه... وخصوصا لازم نجهز العروسه ثم غمزت لورد ولا ايه رأيك يا جميل
ورد ماما بعتت هدومي مع امير النهارده الصبح فهلبس فستان من عندي وخلاص و اساسا الحفله مش هتطول
اسيا لالا مفيش الكلام ده...الكل النهارده عينه هتبقي
عليكي
زين روحي معاهم يا ورد و بالمره تتسلي شويه
ورد نظرت له ثم قالت احممم...خلاص ماشي
رويه بإبتسامه لو كده شويه و ننزل
ورد اتفقنا....عن اذنكوا
رنا راحه فين خليكي معانا شويه
ورد هصلي الضهر عشان مش يفوتني و هنزل تاني يا عيوني
رنا بإبتسامه ماشي
ذهبت ورد 
رنا بحماس لا انا حبييييتها اووووي
اسر طيبه صح
رنا جدا و عسوله و جميله و محترمه يعني فيها كل الصفات الحلوه

دخلت ورد إلى الحمام اتوضت ثم خرجت ادت فرضها...بعد قليل دخل زين وجلس على الاريكه 
ورد تركت المصليه مكانها زين
زين ترك هاتفه نعم
ورد مش هتقوم تصلي
زين انا
ورد جلست بجانبه مالك استغربت كده ليه....انا كنت عايزه اقولك تحت بس قولت لا عشان ميتحرجش منهم
زين بصراحه يا ورد انا مبصليش يعني بكسل و معظم الوقت ببقي مشغول
ورد هو انت شايف ان ده صح...بص يا زين مهما كنت مشغول متخليش الشيطان يضحك عليك و يبعدك عن ربنا...انت هتتسأل على صلاتك و علي قربك من ربنا...مش هتتسأل عن شغلك...حاول متكونش اناني يا زين...تروح تصلي وتدعي وقت ما تكون واقع في مشكله ولما المشكله تتحل تبعد عن ربنا من اول وجديد ... بجد احسن حاجه في حياه الانسان هو ان يكون قريب من ربنا ويصلي ويدعي وقت ما يكون حزين ربنا يسعده وقت ما يكون مكسور الخاطر ربنا يجبر بخاطره عارف ليه لان ربنا رحيم بيحب العبد اللي بيحاول ويسعى عشان يقرب منه اللي بيحاول يتغلب على كل حاجه هو بيحبها عشان عارف ان هي حاجه حرام وهتبعده عن ربنا اللي بيفكر في ربنا ويفكر في الحاجه اللي بيعملها دي هترضي ربنا ولا لا.... ملك المۏت بيبص للانسان 360 نظره في اليوم انت بقى واثق من اللحظه اللي ملك المۏت هيقبض روحك فيها يعني انت جاهز للحظه دي جاهز انك تقف قدام ربنا.... هسألك سؤال
زين اتفضلي
ورد مثلا دلوقتي اسر كلمك وقالك يا زين في اجتماع مهم جدا ولازم نروح هتوافق ولا لا وهتتاخر على الاجتماع ده ولا لا
زين اكيد هوافق طبعا... لازم اروح ولازم ان انا متأخرش على الاجتماع عشان الشركاء ميلغوش الاجتماع
ورد طب ليه بقى فضلت الاجتماع عن الصلاه يعني بص ببساطه.... ربنا بيندهلك خمس مرات في اليوم وانت مش بتسمع ربنا ومش بتروح في الخمس مرات دول يا زين... ده غير بقى ان اوقات بتكسل و اوقات تانيه بتفضل الاجتماع عن الصلاه رغم ان اساسا ربنا هو اللي بيبقى واقف جنبك في طريقك وبيوفقك في كل خطوه انت بتعملها في حياتك وانت مش بتشكره على ده.... فلازم انك تقرب من ربنا وتعمل الفرض اللي عليك... انت مش ضامن ھتموت امتى صدقني لحظه الندم اللي هتندمها وانت واقف قدام ربنا وحشه اوي هتتمنى لو الوقت يرجع عشان حتى تركع ركعه واحده.. فخليك جاهز لأي وقت ملك المۏت يقبض روحك فيه وانا هساعدك على ده وهشجعك و أول ما اسمع الأذان هقولك يلا يا زين نقوم نصلي
زين بجد معاكي حق في كل كلمه....بس ربنا هيتقبل توبتي دي يا ورد
ورد بإبتسامه ربنا رحيم و يغفر الذنب لأي شخص قرر التوبه مهما كان ذنبه ايه... هحكيلك قصه يا زين.... كان في واحد قتل 99 شخص فقرر انه يتوب فسأل شخص تاني قاله انا عايز اكتر شخص يكون بيعرف يفتي عشان عايز اسأله عن حاجه...الراجل ده قاله روح لفلان كذا و هو هيرد عليك....راح فعلا القاټل للفلان ده و قاله انا لو توبت ربنا هيتقبل توبتي و يغفرلي الذنب اللي ارتكبته بما اني قټلت 99 شخص....الفلان ده قاله لا...القاټل قټله و كده كمل 100 شخص....راح لفلان تاني و سأله نفس السؤال...قاله اه انت روح لأرض كذا و توب هناك لأن الناس هناك قريبين من ربنا و انت لو اتجمعت بيهم هتتوب و هتبقي زيهم...القاټل فرح و خرج من عند المفتي ده علي مكان الارض علي طول لان فعلا كان عايز يتوب...المهم....ماټ في الطريق.. فقالت ملائكه الرحمه جاء تائبا مقبلا بقلبه الي الله تعالي....و قالت ملائكه العڈاب انه لم يعمل خيرا في حياته....المهم جه ملك في صورة آدمي فجعلوه حكما فقال قيسوا ما بين الارضين ف إلي ايتهما هو ادني كان له...يعني شوفوا هو اقرب لأنهي ارض فيهم و بعدين طلع اقرب للأرض اللي كان رايح عندها عشان يتوب فدخل الجنه...يعني شوف من رحمة ربنا ايه اللي حصل...عشان ربنا عارف انه عايز يتوب فعلا و ندمان و غير كده ربنا عارف ايه اللي في قلبك و عارف نيتك ايه و تفكيرك ايه فأنت احسن النيه و قرب منه و اجعل ربنا اول اولوياتك في اي حاجه يا زين
زين بتأثر بجد بجد شكرا جدا مش عارف اقولك ايه والله... كنت محتاج حد يقعد معايا كده وينصحني ويقولي الكلام ده وانا بجد هحاول اقرب من ربنا
ورد ربنا يتقبل توبتك....عموما انا سايبه المصليه اهي فأنت قوم اتوضي و صلي
تركته ورد و فتحت الشنطه و اخذت النوت بوك وقالت 
ورد ولو عوزت حاجه رن عليا
زين بتذكر اه صح مش معايا رقمك
ورد فعلا....هات تيليفونك اسجله
اعطاها زين الهاتف وهو يقول
زين بس انتي راحه فين
ورد هنزل اقعد تحت مع سعدوده عشان عايزه اكلمها في موضوع مهم.... اتفضل اعطته الهاتف 
زين بإبتسامه ماشي... هقوم اصلي بقي
دخل زين الحمام ليتوضأ و كان يدعي بداخله ان الله يتقبل توبته... في هذه الاثناء نزلت ورد الي المطبخ و جلست تتحدث مع سعديه لتعرف معلومات عن هذه العائله 
علي الهاتف 
سندس عايزين بقى ننسى اللي حصل و نبدأ صفحه جديده يا جميله خصوصا ان النهارده زين و ورد كانوا بيكلموا بعض عادي جدا وفي أمل أهو إن هما يتقبلوا بعض
جميله بسعاده طب الحمد لله بجد الواحد فرحان جدا كنت خاېفه اوي يعاملوا بعض بطريقة وحشة وكل واحد يطلع اللوم علي التاني
سندس لا الحمد لله ده محصلش وأحسن حاجه إن ورد متفهمه جدا و حاسه إنها هتبدأ تغير زين ودي حاجه مفرحاني
جميله إن شاء الله يا حبيبتي... خلاص لو كده هقول لمحمد ونيجي
سندس هستناكي يا حبيبتي سلام
اغلقت الخط.... دخلت اسيا الى المطبخ وقالت
اسيا انتي هنا يا ورد ده انا قلبت عليكي الدنيا
ورد عيزاني في حاجه يا جميل
اسيا مش هنروح المول ولا ايه ولا انتي نسيتي
ورد بتذكر اه صح خلاص بصي هطلع اجهز على طول وهنزل
اسيا خودي راحتك كده كده محدش فينا خلص لسه
ورد تمام....عن اذنك يا سعدوده
و شكرا جدا ليكي
سعديه بإبتسامه انتي اللي شكرا والله
صعدت ورد إلى الغرفه وجدت زين يقرأ قرآن 
ورد بسعاده احمم.... بارك الله فيك يا زين بيه
زين و فيكي ياست ورد
ورد هدخل اجهز عشان امشي و إلا لو اتأخرت اختك هتولع فيا
زين بإبتسامه معلومه ليكي ان كل اللي عايشين هنا بيتأخروا على طول إلا الشباب
ورد ده طبيعي اصلا....احممم...عطلني بقي
زين لا لا روحي اجهزي
اخرجت ورد شنطتها و كانت تخرج منها الملابس 
زين اه صح لما تيجي من المول خلينا نفضيلك رف في الدولاب
ورد رف....لا كتر خيرك...ده انا هقسم الدولاب بالنص بس اما اجي
زين لاااا كله الا هدومي
ورد وانا برضوا كله الا هدومي
تركته و دخلت إلى الحمام وبدلت ملابسها ثم خرجت ولم تكن ترتدي الخمار فأندهش هو من جمالها و من جمال لون شعرها الذهبي 
زين بإعجاب شعرك حلو
ورد بإبتسامه اه شكرا
ارتدت الخمار و كادت تنزل لكن اوقفها صوت زين 
زين ورد
ورد نعم
زين امسكي ال card بتاعتي لغاية ما اطلعلك واحده
ورد بس انا معايا فلوس على فكره
زين مليش دعوه بالفلوس اللي معاكي
ورد بس يا زين
زين مبسش يا ورد....امسكي
اخذت منه البطاقه وقالت شكرا
ثم نزلت إلى الاسفل وجدت علي يجلس في الصالون يشاهد فيلم 
ورد ووه علي بيه....عامل ايه
علي مرات زين باشا....عامله ايه
ورد انا الحمد لله بس انت ايه الاخبار
علي الحمد لله
ورد اومال البنات فين
علي لااااا ده بالهم طويييل
ورد زين كان معاه حق والله.....اللي اعرفه انك تالته ثانوي
علي اه
ورد و اللي شيفاه انك قاعد من الصبح و مفيش مذاكره
علي بصراحه مكسل
ورد يا علي ده مستقبلك...انت نفسك تطلع ايه
علي مهندس
ورد يعني اهو ليك حلم و هدف فحاول انك توصل للهدف ده
علي بصراحه بذاكر بس مش اوي
ورد طب ما ده غلط....صدقني ربنا بيديلك على قد تعبك...اه المذاكره صعبه و كفايه الدروس اللي بتروحها بس هتيجي تبص للمستقبل و تشوف فرحتك و انت محقق حلمك ساعتها هتنسي كل التعب ده...فأنت حاول تعمل جدول و شجع نفسك
علي انا و رنا مش عارفين نعمل جدول ولا اي حاجه
ورد طب النهارده في حفله صح و بالتالي كلنا مشغولين فلو كده بكره ان شاء الله هعملكوا جدول و اتابعكوا اول بأول اتفقنا
علي اتفقنا
ورد والله جدع
رويه خلصنا
رغد معلش خليناكي تستنينا
اسيا عادي يا بنات هتتعود علينا
ورد بإبتسامه لا براحتكو طبعا
ذهبوا إلى المول 
عند امير 
امير يعني انت جاي الحفله النهارده
مازن اه ان شاء الله عشان في حاجه مهمه لازم الكل يعرف عنها
امير طب ممكن تحصل مشاكل يا مازن
مازن لازم اجي يا امير
امير خلاص ماشي يا حبيبي شوف الصح و أعمله
اغلق الهاتف 
مازن لنفسه عايز أشوف وشهم كلهم لما يعرفوا الحقيقه
في المول 
اسيا يعني وحش
رويه جدا
اسيا ايه رأيك يا ورد
ورد هو حلو جدا بس في احلي منه
اسيا خلاص ماشي ندور على واحد تاني
كانوا يبحثون على فستان مناسب للحفله 
في ڤيلا سعد الله 
سمر اه مكانها هنا حلو ولا انتي رأيك ايه يا سندس
سندس ايوه يا سمر جميله جدا
ثناء معرفش مهتمين بيها اوي ليه كده مانعملها حفله زي اي حفله عملناها وخلاص
سندس لا طبعا مينفعش يكفي انها مرات زين
ثناء اه اه
عند زين 
زين طب اعمل ايه طيب
اسر والله مش حلوه
زين طب اختار لون ايه
اسر اختار اللون الابيض ده
زين البس بدله بيضه....لا لا مش موافق
اسر انت متعبني معاك ليه...استني مراتك لما تيجي و خليها تختارلك انا ماشي
زين يا اااااسر
تركه اسر و نزل ليختار ملابسه 
انتهت الفتيات من التسوق وعادوا الى الڤيلا.... صعدت ورد إلى الغرفه و وجدت زين يقف أمام الدولاب يحتار في اختيار ملابسه 
ورد بإبتسامه انا جييت
زين بتنهيده اخيرا
ورد في حاجه ولا إيه
زين مش عارف البس انهي بدله...و اسر بيقولي البس البيضه
تركت الاكياس على الارض و وقفت بجانبه استني....اممم...البس البدله السودا لأن تصميمها حلو جدا والشغل اللي عليها مخليها بتاعة سهرات
زين خلاص ماشي...اه صح جبتي فستان ايه
ورد كلهم أقنعوني باللون الأزرق... وجبت خمار اوف وايت و صندل اوف وايت
زين طب فرجيني على الفستان
فتحت ورد الاكياس اهو...اسمه فستان الاميرات عشان واسع اوي يعني
زين
اه حلو جدا
ورد طب يلا نجهز عشان منتأخرش
بدأ الجميع في ارتداء ملابسه 
في منزل محمد 
جميله انا خلصت اهو
يزيد وانا
جميله اومال امير فين
يزيد نزل تحت مستنينا في العربيه
جميله طيب
خرج محمد من الغرفه وانا كمان خلصت
جميله طب يلا ننزل
نزل الجميع و ذهبوا إلى ڤيلا سعد الله 
في الڤيلا 
مراد لا بس بجد تسلم ايديكوا

سمر مراته تسلم يا حبيبي
سندس يعني بجد مفيش حاجه ناقصه
سمر لا والله كل حاجه مظبوطه
سندس طب الحمد لله
سليم اومال الشباب فين
عمر رويه و رغد خلصوا الا اسيا
في غرفة زين...خرج زين من الحمام وجد ورد تجلس امام المرآه و كانت ترتدي الخمار و كانت تضع مكياج خفيف 
زين بإعجاب احمم...ااا...خلصتي
ورد اه فاضل الصندل بس
زين ماشي
وقف بجانبها و كان يسرح شعره 
ورد بزهق صبرني يارب
زين بتقوليلي انا
ورد لا لا مش انت....قصدي على الصندل
زين طب اساعدك في حاجه
ورد لا هعطلك كده
زين لا انا فاضل البرفان بس
ورد ايوه
جلس زين على ركبته 
ورد انت بتعمل ايه
زين هساعدك
ورد لا لا مينفعش....هعرف البسه هو بس رخم
زين مټخافيش مش هعضك والله
ورد يا زين مينفعش
مسك زين الصندل و ساعد ورد في ارتدائه
ورد بخجل شكرا
زين العفو
وقفت ورد و وقف زين ايضا و كان يضع البرفان و كانت ورد تضع الخاتم 
زين ابتسم احمممم....ههههههه
ورد بإستغراب بتضحك ليه!
زين لا بجد انتي قصيره اوي
ورد خلاص يا زين و على فكره انا مش قصيره انت اللي طويل
زين بضحك ايوه ايوه معاكي حق
ورد احمم....هاه ننزل
زين ايوه...هاتي ايدك
ورد نعم
زين هاتي ايدك يا ورد....يعني الكل هيبقي باصص علينا النهارده فمش عايزين نخليهم يشكوا في حاجه و بعدين انتي مراتي
ورد بخجل اه....ماشي
مسك زين ايد ورد و نزل إلى الاسفل و نظر لهم الجميع بإبتسامه 
جميله ورررد
ورد حضنتها ازيك يا ماما عامله ايه
سلمت ورد على عائلتها و لكن لم ينظر لها والدها فحزنت....بدأت الحفله و استمتع الجميع و كانوا معجبين بورد كثيرا
في الفندق وخصوصا في غرفة نيرة 
نيرة لا يا لؤي مش قادره اشرب والله حاجه
لؤي عشان خاطري
اخذت نيرة منه العصير و شربته و بعد قليل اغمي عليها 
لؤي بضحكه شړ اما ندور على التصميمات بقي
اخذ يبحث على التصميمات و وجدهم اخيرا في الخزنه...نظر لنيرة قليلا ثم اخذ التصميمات و هرب 
في نهاية الحفله ذهب جميع الضيوف إلى المنزل ما عدا عائله ورد....دخل مازن وقال 
مازن السلام عليكم
نظر له الجميع 
مازن ازيك يا ورد
ورد بدموع مازن!
انتهي البارت رأيكم فضلا يا سكاكر 
توقعاتكوا للأحداث.... 
١ رد فعل الجميع عند معرفة الحقيقه
٢ لماذا مازن قال لأمير انه في كلتا الحالتين لن يكون له نصيب مع ورد
٣ ماذا سيكون رد فعل نيرة عند معرفتها بهروب لؤي مع التصميمات
٤ هل ستستمر المعامله هكذا بين ورد و زين ام هذا هدوء ما قبل العاصفه
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفي
ياقوت
البارت التاسع 
في نهاية الحفله ذهب جميع الضيوف إلى المنزل ما عدا عائله ورد.... دخل مازن وقال 
مازن السلام عليكم
نظر له الجميع 
مازن ازيك يا ورد
ورد بدموع مازن!
زين انت بتعمل ايه هنا
مازن طبعا كلكم عارفيني لكن انا جاي اكشف الحقيقه وهمشي تاني
الجد سعد حقيقه ايه يابني
مازن في هنا شاشه
سليم ايوه
مازن بعد اذنكوا عايز احط الفلاشه دي فيها
اخذ اسر منه الفلاشه و وضعها في الشاشه فظهر فيديو نيرة عندما كانت تتحدث مع لؤي في غرفه الفندق... كان الجميع ينظرون في صډمه وخصوصا زين..... بعد انتهاء الفيديو قال مازن 
مازن مستغربين صح.... لو حد منكم كان واثق في ورد فعلا و كان صدقها مكانش ده كله حصل... كنت اتمنى بس لو واحد فيكم دور على المشاهد دي قبل ما يحط ورد في الموقف ده عشان كلكم اتجمعتوا سوا ودمرتوا مستقبلها واحلامها... كان زمانها دلوقتي قاعده بتفكر تلبس فستان ايه عشان انا كنت هاجي اتقدملها لكن انتوا هديتوا كل ده
سعد بحزن احنا اسفين يابني
مازن بحزن لا متعتذرش...انا بس جيت عشان اكشف الحقيقه للكل وخصوصا بعد ما عرفت ان ابوها مش حابب يبص في وشها حتى ومشيلها الذنب لوحدها..... انا عايز اقولكم ان انا مكنتش معجب بورد من فراغ بجد اجمل انسانه ممكن تشوفوها في حياتكوا... انسانه عارفه ربنا فعلا وبتحاول تقرب منه انسانه عارفه الصح من الغلط..... كنت شاكك انها كمان معجبه بيا وكنت بدعي كل يوم انها تكون من نصيبي بس لما امير رن عليا امبارح وقالي على اللي حصل زعلت جدا عليها عشان هيا ما تستاهلش كده... ما تستاهلش ان كلكوا ما تبقوش واثقين فيها ما تستاهلش انكوا تتحكموا في مستقبلها من غير حتى متاخدوا رأيها....كلكوا كنتوا انانيين و بتفكروا في سمعتكوا وبس لكن محدش فكر فيها هيا
ورد بدموع بجد مش عارفه اقولك ايه بس كل اللي اقدر اقوله دلوقتي شكرا جدا ليك...لأن من غيرك هما كانوا هيفضلوا شاكين فيا و مشيليني الذنب لوحدي رغم ان معملتش حاجه...و ايوه يا مازن انا معجبه بيك بس خلاص الوقت فات و بتمني ربنا انه يرزقك باللي احسن مني والله
مازن بدموع مهما ادور مش هلاقي في جمال اخلاقك بس انا عايز اقولك حاجه و اطلب منك طلب قدامهم كلهم
ورد بدموع اتفضل
مازن حتي لو كنتي متجوزتيش زين مكانش هيبقي في نصيب بينا لأن بصراحه انااا...ااا
ورد بدموع انت ايه مش فاهمه
مازن بحزن كنت تعبان جدا في الفتره الاخيره و روحت المستشفي كشفت...ااا....الدكتور قال اني....عندي ورم في المخ و خلاص بيكبر في دماغي يا إما اعمل عمليه احتمال نجاحها قليل جدا....يا اسيبه زي ما هو و لو سيبته ھموت بعد ٤ شهور او اقل كمان...فكده كده مكنتيش هتبقي من نصيبي
ورد بدموع لا لا...انت بتهزر صح
مازن بحزن لا والله...ورد ينفع تيجي معايا بكره العمليه....ده اخر طلب ممكن اطلبه والله
ورد نظرت لجدها سعد
الجد سعد روحي يا ورد معاه بكره....يكفي انكوا بعدتوا عن بعض بسببنا احنا
ورد بدموع حاضر يا مازن جايه بكره ان شاء الله
مازن بحزن و دموع هستناكي يا ورد.....عن اذنكوا
ذهب مازن خطوتين ثم نظر لورد بحزن و عيناه تمتليء بالدموع ثم ذهب 
الاب محمد ورد
نظرت له ورد بدموع ثم صعدت إلى
غرفتها 
امير بحزن و عصبيه قولتلكوا ورد متعملش كده...حرام عليكوا بجد
ثم تركهم و خرج بعصبيه 
دخلت ورد الحمام و اتوضت ثم خرجت و صلت ركعتين و جلست تدعي لمازن....في هذه الأثناء صعد زين و كان يقف خلف الباب 
ورد پبكاء ياااارب...اللهم اني اسألك بكل اسم عظيم لك..تشفي مازن يارب و العمليه تعدي على خير
دخل زين وقال بحزن ورد....طب اهدي طيب
جلس يهديء ورد...ثم دخلت إلى الحمام اخذت دش و ارتدت بيچامه و خرجت..وجدت زين يجلس على الاريكه 
زين بتفكير وررد
ورد نعم
زين هو مش انتي بتدرسي تصميم ملابس
ورد ايوه
زين طب ايه رأيك في تنسيق الالوان ده
جلست ورد بجانبه هما حلوين بس ممكن تبدل اللون السماوي بالكاشميري
زين بإستغراب ازاي
ورد يعني بص اخذت منه الالوان و لونت التصميم كده احسن علي الاقل تخرج برا النطاق شويه
زين بإعجاب معاكي حق...حلوه اوي
ورد اي خدمه.... تصبح على خير بقى عشان بجد انا كده سهرت النهارده
تركته وجلست على السرير
زين بإستغراب افندم!! هو حضرتك قاعده فين... تعالي نامي هنا علي الكنبه و انا هقوملك اهو عشان انا هنام على السرير
ورد اااه لا ده في المشمش
زين ذهب الي السرير ده سريري يا ماما
ورد وهيا تجلس علي السرير لا يا حبيبي دي اوضتي زي ما هيا اوضتك و سريري زي ما هو سريرك مفيش فرق
زين نام علي السرير بجانبها والله مش هقوم
ورد انا بتكلم بكل ذوق وبقولك قوم نام علي الكنبه وبعدين انت راجل يعني الأصول تقولي قومي يا ورد نامي على السرير وانا هنام على الكنبه زي ما ابطال الروايات بيعملوا
زين نظر لها وقال والله !.... طب ما في بطلات بتنام هي على الكنبه والبطل بينام على السرير وبعدين يعني اسيبه ليه وانام على الكنبه وضهري يوجعني
ورد طب انا بقي مش زي البطله اللي في الروايه
زين وانا مش زي البطل و اتقلبي قرد مش هقوم برضوا
ورد بعند يعني كده
زين بعند اكبر ايوه واللي عندك اعمليه
كان زين ينام علي السرير و كانت هيا تجلس بجانبه فقامت ورد من علي السرير و مسكت رجل زين و تحاول اخراجه من السرير 
زين بضحك طب انا باقولك بالذوق اهو سيبي رجلي و إلا والله هقوملك
ورد و هيا تسحبه ياااالهوووي انت تقيل اوي
زين سيبي رجلي احسنلك
ورد سقطت علي الارض لا انا تعبت بجد....قوم يا زين
زين مش قايم يا ورد....لو مش عاجبك الكنبه تعالي نامي جنبي مش هاكلك يعني
ورد علي چثتي
زين خليكي اد كلامك عشان لو خللتي عندك مش هقوم
بعد خمس دقايق كان زين ينام علي السرير و لكنه مستيقظ و ينظر لورد بسعاده....جلست ورد علي السرير و قالت 
ورد هات كده المخده دي هعمل قطر يفصل بينا
زين بضحك ازيك يا چثه.... ثم قال بتقليد. علي چثتي هااه
ورد بعصبيه خفيفه صبرني علي ما ابتلاني
عملت حاجز من المخدات يفصل بينهم 
ورد عموما انا مبتحركش كتير بس والله يا زين إن لاقيت صباع رجلك الصغير بس معدي القطر ده مش هيحصل طيب
زين بوعيد طب والله يا ورد ان لاقيت شعرايه واحده من شعرك موجوده في الجزء بتاعي هحلق شعرك و اخليكي قرعه
نظروا لبعض بوعيد ثم ناموا و كل واحد لا ينظر للأخر المعني المصري...كل واحد مدي ضهره للتاني
ورد دون ان تنظر له سيب حبه من البطانيه بلاش طفاسه
زين دون ان ينظر لها جايه علي نفسك ما تخديها لوحدك
ورد بهزار خلاص ماشي هات
زين في المشمش دي صدقت
بعد مشاكستهم مثل الاطفال ذهبوا في نوم عميق 
في الصباح استيقظ زين قبل ورد...نظر لها بإبتسامه ثم قال 
زين بصوت منخفض طفله والله
دخل الى الحمام ليأخذ دش و يبدأ يومه 
في الفندق... استيقظت نيره وكانت تشعر بتعب شديد 
نيرة اااه.... راسي ۏجعاني اوي...بس انا نمت ازاي النوم ده كله جلست تتذكر ما حدث ثم قالت لؤي...ثانيه كده...التصميمات...لا لا مش ممكن يكون عملها
فتحت الخزنه و بحثت علي التصميمات و لم تجدها 
نيرة پغضب منك لله يا لؤي.... ماشي والله هتندم
نزلت الي الاستقبال في الفندق...و سألت علي لؤي 
استيقظت ورد من النوم فوجدت زين يصلي صلاه الضحى فقررت ان ترتب السرير الي ان ينتهي 
زين السلام عليكم ورحمه الله السلام عليكم ورحمه الله....مش كذا مرة اقولك سيبي كل حاجه و سعديه هتطلع ترتب هيا
ورد لا يا زين مينفعش وبعدين طالما عندي القدره اساعدها يبقي عادي
زين بإعجاب ماشي يا ست ورد
ورد بسعاده بس بجد فخوره بيك اوي
زين ليه كده
ورد عشان بدأت تلتزم في الصلاه
زين بفضلك طبعا
ورد بإبتسامه تؤ تؤ انا ساعدتك بس لكن انت
فعلا اللي عندك نية انك تتغير و دي حاجه حلوه بجد
زين بسعاده يمكن عشان اول مره الاقي التشجيع ده
ورد اعرف ان انا بشجعك في كل خطوه صح انت بتعملها يا زين
زين اممم طب في مقابل
ورد مش لازم يكون في مقابل لكل شخص بيحاول يشوفك انسان كويس و يشجعك علي ده
زين شكرا ياست ورد
ورد بإبتسامه العفو يا زين بيه...هدخل اخد دش و اصلي و هنزل علي الفطار

زين طيب ولغايه ما تخلصي هخلص كام حاجه في التصميمات بعدها ننزل سوا
ورد اتفقنا دخلت الي الحمام
في الصالون كانت تجلس اسيا و رغد و رويه و بجانبهم اسر 
اسيا بجد ورد صعبانه عليا اوي
رغد بحزن معاكي حق... يعني الانسان اللي بتحبه بقى مش من نصيبها وفوق ده كله تعبان واحتمال انه يعيش قليل اوي
رويه ربنا يصبرها بجد
اسر انا فعلا زعلان عليها بس في نفس الوقت فرحان عشان بدأت تتأقلم مع زين وتغيره للأحسن
اسيا فعلا والله
في الفندق و خصوصا في الاستقبال 
نيرة يعني ايه
الموظفه يعني مشي من امبارح يافندم....طلع علي اقرب طيارة...بس ساب لحضرتك الورقه دي
اخذت نيرة الورقه من الموظفه و فتحتها و كان لؤي يقول 
لؤي جايه تضحكي عليا انا يا نيرة.... على ما اظن انك ماتعرفيش بتلعبي مع مين بس الترابيزه اتقلبت عليكي يا حلوه
نيرة بعصبيه مااااشي يا لؤي ماااااشي
انتهت ورد من الصلاة و ارتدت ملابسها و كانت عبارة عن..چيبه بيليسه باللون الكافيه و بلوزه باللون الابيض و خمار لونه كافيه
زين انتي مالك شبه النسكافيه باللبن كده ليه
ورد يعني حلو
زين بهزار مش اوي
ورد بجد
زين بهزر بهزر...حلو جدا
ورد بإبتسامه شكرا....لو خلصت يلا ننزل
زين اه خلصت يلا بينا
نزلوا الي الاسفل و جلس زين مع الشباب و البنات و تركتهم ورد و دخلت الي المطبخ لتساعد سعديه 
في المطبخ 
ورد لا بجد اټصدمت
سعديه بإبتسامة ليه
ورد مكنتش متوقعه ان عم تيتو السواق يكون جوزك يا سعدوده بس بجد انتو الاتنين عسلات اوي
سعديه بضحك تيتو
ورد اه اصل ده دلع ليه هو...اي حد بشوفه بدلعه
ضحكت سعديه و اكملت اعداد الفطار بمساعدة ورد 
في منزل محمد 
جميله ظلمناها علي الفاضي
محمد خلاص انا هبقي اعتذرلها و هعزمها هيا و زين علي الغدا قريب
جميله بسعاده ياريت يا محمد بجد
في الڤيلا انتهت ورد و سعديه من الفطار و وضعوه علي المائده و جلس الجميع 
الجد سعد هتروحي النهارده لمازن صح
ورد ايوه يا جدي
زين هاجي معاكي
ورد هعطلك صح
زين لالا...هروح الشركه عادي هحضر الاجتماع و بعدين هاجي اخدك و نمشي
ورد خلاص ماشي
علي اه صح يا مرات زين باشا
ورد بإبتسامه قول يا علي بيه
علي مش هتعمليلي الجدول انا و رنا ولا ايه
رنا بتذكر اه صح علي قالي انك هتساعدينا في المذاكره
ورد طبعا هساعدكوا.... بعد الفطار هنقعد احنا التلاته سوا ونخطط للجدول
رنا بسعاده ياريت
سندس بس هيتعبوكي يا ورد
ورد بإبتسامه لا يا ماما ولا تعب ولا حاجه والله بالعكس انا حابه اساعدهم اوي
سمر بإبتسامة يارب ييجي بفايده بس في النهايه
ورد ان شاء الله
بعد قليل انتهى الجميع من الفطار فدخلت ورد الى المطبخ وعملت قهوه للجميع 
سليم والد زين تسلم ايدك يابنتي
ورد بإبتسامه تسلم من كل شړ يا بابا
علي يلا بينا
ورد تعالوا نقعد في الصالون ولو كده روحوا هاتوا جدول الدروس عشان هنعتمد عليه في جدول المذاكره
رنا تحت امرك يا كابتن ورد
ذهبت الى غرفتها لتأخذ جدول دروسها وذهب علي ايضا ليأخذ جدول دروس وكانت تنتظرهم ورد في الصالون
ذهب زين مع البنات والشباب الى الشركه وبدؤوا في يومهم كالعاده
كانت ورد تجلس مع علي و رنا فكانت تساعدهم على تلخيص دروسهم فقاطعهم رنين هاتف ورد 
ورد السلام عليكم
امير وعليكم السلام باقولك يا ورد انا رايح المستشفى دلوقتي عشان مازن... العمليه هتبدأ بعد ساعه فكنت بسألك انتي هتيجي امتي
ورد هتصل بزين دلوقتي وهقوله عشان هو قال هييجي معايا
امير ماشي يا حبيبتي سلام
ورد سلام
اغلقت المكالمه و رنت على زين ف رد عليها وقال
زين السلام عليكم
ورد وعليكم السلام.... زين.. امير لسه مكلمني وبيقولي ان العمليه هتبدا بعد ساعه فلو مش فاضي انك تيجي تاخذني هروح لوحدي عادي
زين لا لا انا جاي اخذك اهو لو كده استنيني قدام الفيلا
ورد حاضر
اغلقت الهاتف واستأذنت من علي و رنا وخرجت الى الخارج لتنتظر زين
اسر علي فين يا باشا
زين هروح الفيلا اخد ورد و نروح المستشفى
اسر بتذكر اه صح...ربنا يشفيه
زين يارب...سلام عشان ماتقفش كتير
اسر سلام
تركه زين وذهب الى الفيلا فوجد ورد تقف امام البوابة فصعدت الي العربيه و ذهبوا الي المستشفي 
في المستشفى 
مازن يعني قالتلك جايه
امير ايوه
دخلت ورد و قالت
ورد انا جيت
امير اخيرا
ورد هاه هتدخل امتي
مازن دلوقتي بس خاېف اوي حاسس انها اخر مره هشوفك فيها
ورد بدموع متقولش كده...هتخف ان شاء الله و هتخرج منها كويس
مازن بحزن يارب يا ورد....زين
زين نعم
مازن خلي بالك على ورد بالله عليك
زين هتخرج من العمليه بخير بس حاضر والله هحطها في عيني
دخل الدكتور و قال يلا يا مازن
امير بدموع متخافش ماشي
مازن بدموع شكرا ليك يا امير علي كل حاجه
امير انت اخويا والله
مازن عارف يا حبيبي....سلام يا ورد
ورد بحزن سلام مؤقت لغاية ما تخرج من العمليه...انا عندي امل انها هتنجح
مازن يارب
اخذه الدكتور إلى غرفه العمليات وكانت ورد تجلس وتدعي امام الغرفه ان يخرج مازن بسلامه 
زين مټخافيش هيخرج بخير
ورد بحزن و دموع يارب يا زين
كان امير يقف امام باب العمليات....بعد ساعات قليله...خرج الدكتور وقال 
ورد كويس صح
امير طمني يا دكتور
الدكتور بحزن عملنا اللي علينا... البقاء لله
ورد پصدمه ايه
بقلم حبيبه مصطفي 
ياقوت
البارت الحادي عشر 
..... زييين
نظر الجميع للصوت 
زين قال بإستغراب نيرة 
وقف الجميع پصدمه...اقتربت نيرة منهم 
رغد انتي بتعملي ايه هنا
نيرة بدموع تمثيل ااا...جيت اشوف زين
رغد والله ! ...تشوفيه بعد ما سيبتيه
نيرة كان ڠصب عني والله ان
اسيا بمقاطعه ڠصب عنك ايه احنا عارفين كل حاجه و شوفنا كل اللي حصل بينك و بين لؤي..شوفناكي وانتي بتهربي من فرحك عشانه و سمعناكي وانتي بتقوليله انا بحبك..يعني مش هتعرفي تضحكي علينا يا نيره
الاب سليم امشي من هنا
نيرة بدموع تمثيل زين انا اسفه...بالله عليك سامحني انا والله مش هعمل كده تاني...اديني فرصه
زين بدموع حاول إخفائها جيتي هنا ليه هااه
نيره مسكت ايده انا عارفه انك لسه بتحبني
زين زقها فوقعت علي الارض بسسس متقوليش بحبك
ورد بقلق علي اختها اانتي كويسه
نيرة پبكاء انا اسفه يا ورد بالله عليكي سامحيني عارفه انك مبتحبيش زين و كنتي مجبوره ساعتها انك تتجوزيه
زين بدموع امشي من هنا يا نيرة
نيرة والله معنديش مكان اروحه..بابا ضړبني و طردني من البيت و مفيش مكان ليا
رغد اه يعني عايزه ايه
نيرة خليني هنا معاك يا زين...قصدي اقعد هنا لغاية ما ابويا يوافق اني ادخل البيت تاني
رغد انتي اټجننتي ولا ايه
نيرة والله بابا لما يوافق ادخل البيت تاني همشي من هنا و مش هعمل حاجه خالص
اسيا بس مينف
الجد سعد ماشي يا نيرة هتكوني معانا هنا لغاية ما ابوكي يسامحك...رأيك ايه يا زين
زين كي يغيظها مش فارق معايا وجودها من عدمه انا بس موافق انها تكون هنا و هقدملها المساعده عشان هيا اخت مراتي لكن اكتر من كده لا
نيرة بإبتسامه والله هخليكوا تسامحوني
سندس سعديه
سعديه نعم يا هانم
سندس طلعي نيرة اوضة الضيوف
سعديه حاضر
صعدت سعديه و معها نيرة 
الجد سعد وجودها هيفرق معاك في حاجه
زين لا والله عادي و اساسا انا و ورد قررنا ندي علاقتنا فرصه
الجد سعد بسعاده ربنا يسعدكوا يابني
بعد قليل صعد الجميع إلى غرفته
عند زين و ورد 
ورد ااا...شكرا جدا ليك يا زين..يعني رغم اللي عملته نيره إلا انك سمحتلها تقعد هنا دلوقتي
زين انا بساعد اخت مراتي...و بعدين يا ورد وجود نيره مش هيأثر على علاقتي انا وانتي
ورد ان شاء الله..هروح اتكلم معاها تمام
زين ماشي
ذهبت ورد إلى غرفة نيره 
ورد ااا...عايزه اتكلم معاكي شويه
نيره اه اتفضلي
ورد جلست بجانبها و قالت عامله ايه
نيره كويسه وانتي
ورد الحمد لله بخير....جيتي دلوقتي ليه يا نيره..اشمعني دلوقتي وياريت تكوني صريحه معايا
نيرة عادي يعني يا ورد
ورد اه...لو عيزاني اكلم بابا عشان يسامحك قوليلي
نيرة ليه يعني...خاېفه من وجودي هنا
ورد وهخاف من وجودك ليه 
نيرة عشان عارفه اني اقدر اخلي زين يرجعلي
ورد والله ! ... اساسا زين نساكي و بيعاملك علي انك اخت مراته مش اكتر
نيرة طب تحبي نشوف
ورد لا ثانيه هو انتي مستوعبه انتي بتفكري في ايه
نيرة والله بقي حتي لو خدتي زين المفروض متستغربيش لأن هو مكانش ليكي من البدايه اساسا و اوعي تنسي ان انتي اللي غلطانه..انتي لو رفضتي من البدايه مكانش دلوقتي هيبقي معاكي ولا فكر انه يبصلك حتي
ورد بدموع يعني انا جايه هنا عشان اكلمك بهدوء و اعرف انتي مريتي بإيه و ندردش سوا زي الاول وأنتي تقولي كدا
نيرة يلا بقي دموع التمثيل دي انا عرفاها...لو فكراني هسامحك يبقي بتحلمي
ورد بدموع تسامحي مين هااا... انا معملتش حاجه غلط اصلا عشان تقوليلي هسامحك عليها
نيرة ورد انتي اللي غلطانه ماشي... كنتي تقدري تلغي الجواز ده بكلمه منك
ورد بدموع يعني بعد ده كله جاية تقولي أنا اللي غلطانه
نيرة إنتي طلعتي إنسانه زباله عشان سړقتي خطيبي مني لا و جايه ټعيطي و تمثلي عشان أسامحك ده ايه البجاحه دي
ورد پصدمة أنا إنسانة زباله .. شكرا يا أختي .. بس صدقيني انا اكتر واحده اتظلمت في الحكاية دي .. لأن شيلت نتيجة حبك أنتي و هو .. ولا اقولك صح .. ده مش حب .. ده ذنب .. لأنك مش كنتي بتحبيه
نيرة كنت بحبه بس
ورد بمقاطعه كنتي بتحبي فلوسه ولما لؤي ضحك عليكي جايه تقولي انك بتحبي زين .. للأسف يا نيرة انتي فوقتي متأخر أوي .. انتي بصيتي للفلوس وبس
نيرة ياست ورد دي حاجه متخصكيش بس اللي أنا متأكده منه إن زين هيبقي ليا
ورد پصدمة لا ده أنتي بجحه اوي .. انتي ناسية انك بتكلمي اختك هااااه .. ناسية ان انا اللي اتعاقبت علي نتيجة غلطك في الاخر .. بسببكوا انتوا الاتنين احلامي اتهدت
نيرة اتطلقي يا ورد .. ده الحل الوحيد عشان انسي اللي عملتيه و اعتبرك أختي تاني
ورد استحاله يا نيرة
نيرة بوعيد يعني كده .. تمام أوي .. من دلوقتي انتي مش أختي ولا اعرفك و هتعامل معاكي علي الاساس ده يا ورد
ورد بدموع لا بجد مكنتش متوقعه منك انتي كده
نيرة انتي اللي عملتي كده
ورد انا معملتش حاجه ولو معتقده اني هخاف علي زين منك... تؤ نسيت برضوا....قصدي لو معتقده اني هخاف علي جوزي منك يبقي انتي اللي بتحلمي لأن هو سمحلك
تقعدي هنا عشان انتي اختي...قصدي اخت مررراته يعني واخده بالك من مراته انتي هاااه....سلاااام
تركتها ورد و خرجت من الغرفه و قالت لنفسها بدموع 
ورد لنفسها بدموع ليه كده يا نيره ليه مصممه تخليني ازعل منك اكتر من الاول...وانا اللي كنت معتقده إن علاقتنا هتتحسن...يارب متخلهاش تبوظ العلاقه بيني انا و زين

ذهبت ورد إلي الغرفه و وجدت زين يجلس علي الأريكه و معه كشكول و يرسم فقالت 
ورد منمتش ليه
زين مش هينفع انام دلوقتي عشان لازم اصمم تصاميم من اول و جديد عشان اختك الله يسامحها سړقت التصاميم
ورد طب نام دلوقتي و اصحي الصبح كمل شغلك
زين مش عارف
ورد طب فاضلك كتير
زين احممم لسه في اول تصميم
ورد طب كده انت هتضطر تسهر و السهر غلط يا بابا عليك
زين طب هتصحيني بدري
ورد اساسا انت عارف اننا هنصحي الساعه ٤ عشان نصلي الفجر
زين اه صح...خلاص هنام دلوقتي و ابقي اشتغل بعد ما نصلي
ورد ايوه كده جدع...هدخل اخد دش
دخلت ورد إلي الحمام و أخذت دش دافيء و إرتدت بيچامة عليها دب بندا و خرجت 
ورد زين انت ك نظرت فوجدته نام 
ورد نام من التعب ياعيني... ذهبت و غطته بالبطانيه و وضعت يدها علي شعره وقالت بحزن ..عارفه انك هتتعب نفسيا عشان هتشوف نيره قدامك و عارفه انك مش هتخلي حد فينا يحس بوجعك ده...بس صدقني انت مش لوحدك وانا هنا معاك و كل خطوه هكون جنبك فيها
زين فتح عينه و وضع يده علي يدها وقال 
زين عارف ياست ورد و شكرا علي وجودك جنبي
ورد پصدمه انت انت...انت صاحي !
زين بإبتسامه ايوه و كويس اني منمتش وإلا مكنتش هسمع الكلام دا
ورد بإبتسامه لا و عامل نفسك غرقان في النوم والله انت تنفع ممثل
زين بإبتسامه اممم ممكن افكر في موضوع ممثل
دي
ورد بتثاؤب لا ممثل ايه كنت بهزر...وسع كده عشان بجد عايزه انام
نامت ورد بجانبه فقالت 
ورد اه صح يا زين
زين نعم
ورد انا هنزل جامعه بكره ان شاء الله زي ما اتفقنا
زين اممم علي ما اظن ان اخر مره قولتلك فيها اني مش موافق
ورد يا زين بقي
زين بهزار خلاص يا ورد بهزر...اشجعك والله انك تنزلي لكن اهم حاجه تخلي بالك علي نفسك كويس اوي ماشي
ورد حاضر والله
زين عايز افكرك بحاجه
ورد اممم
زين رغم ان انا وانتي لسه في بدايه علاقتنا يعني لسه اهو بنحاول نفهم بعض و نعرف بعض أكتر إلا إني مش هخلي وجود اختك يأثر علينا مهما كان السبب
ورد عارفه يا زين وانا واثقه فيك والله
زين وانا مش هكسر ثقتك
ورد بإبتسامه ان شاء الله....يلا تصبح علي خير
زين وانتي من اهله
كانت الساعه ٤ الفجر فأستيقظت ورد علي صوت المنبه و نظرت جنبها ثم قالت لزين 
ورد زين....زين
زين بنوم اممم
ورد يلا يا بابا الساعه ٤
زين بنوم حاضر قايم اهو
ورد هدخل اتوضي و اخرج ألاقيك صحيت
زين حاضر
دخلت ورد الي الحمام و اتوضت و خرجت فوجدت زين كما هو ينام بعمق 
ورد انت يا استاااذ
زين هممم
ورد بتقليد هممم هممم اييه مش هتقوم
زين قايم اهو
ورد بوعيد يعني كده مااشي
مسكت رجل زين و كانت تسحبه ليستيقظ 
ورد نفسي اعرف بتاكل ايه
زين قايم اهو قايم
ورد بقالك سنه بتقول قايم يا زين
زين استيقظ قليلا وقال بإبتسامه صباح الورد علي اجمل ورده
ورد صباح الخير
زين صحيت بسرعه اهو مش غلبتك
ورد ايوه ايوه انت هتقولي
زين بتثاؤب هقوم اتوضي و اجي
ورد تمام و هكون روقت السرير
بالفعل دخل زين الي الحمام و اتوضي و خرج فوجد ورد رتبت الغرفه و وضعت سجاده الصلاة علي الأرض و كانت بإنتظاره 
زين والله الواحد فرحان انك في حياته
ورد بسعاده بجد
زين اه والله
ورد وانا والله يا زين فرحانه انك شريك حياتي
بدأوا صلاة...بعد الإنتهاء 
زين كنتي بتقولي ايه بقي
ورد في ايه
زين انك فرحانه عشان انا شريك حياتك
ورد اه طبعا فرحانه
زين فرحانه ليه
ورد بص فرحانه عشان بجد رغم الظروف اللي اتجوزنا فيها إلا إنك كنت متفهم معايا...اه في البدايه اتخانقنا و حصل سوء تفاهم بس تاني يوم علي طول اعتذرتلي و وقفت جنبي ساعة ۏفاة مازن الله يرحمه و رغم ان وجود نيرة هنا صعب بالنسبالك إلا إنك وافقت انها تعيش هنا الفتره دي عشاني و كمان بتشجعني انزل الكليه و الأهم من ده كله بقي انك بتحاول و بتسعي انك تقرب من ربنا و بتمسك ايدي عشان اقرب انا كمان من ربنا اكتر فأكيد لازم أفرح ان ربنا رزقني بشريك حياة زيك كده
زين بسعاده تعرفي ان اول مره احس اني مميز بفضلك...يعني مكانش في حد بيقولي علي مميزاتي او الحاجات اللي عملتها في حياته و انه يحسسني اني غالي عنده لكن انتي حسستيني اني مميز
ورد بإبتسامه طبعا مميز يا زين و بجد انا عيزاك تفضل زي ما انت كده متتغيرش
زين تعرفي
ورد هممم
زين بصراحه يعني...اول مره اكون فرحان ان اختك سابتني في الفرح و إلا مكنتش هتجوزك انتي و اكيد كنت هبقي خسران كتير اوي
ورد پصدمه ممزوجه بالسعاده انت بتتكلم بجد
زين اه والله
ورد حضنته ربنا يديمك في حياتي
زين وانتي يارب
ورد قوم يلا كمل بقيت تصميمات امبارح و انا هنزل اعملك كوبايه قهوه
زين خلاص ماشي
و بالفعل جلس زين علي الأريكه و كان يصمم التصميمات فنزلت ورد إلي الأسفل و جهزت فطار خفيف و كوبان من القهوه فصعدت وقالت 
ورد تعالي نفطر الاول
زين يا شيخه حرام عليكي خضتيتي.....كنت قاعد مندمج وانتي ډخلتي بهدوء
ورد بإبتسامه إحنا أسفين لحضرتك...المهم تعالي نفطر الاول عشان لو شربت قهوه علي معده فاضيه غلط اوي
زين والله بتحسي بيا اساسا انا كنت جعان
جلسوا يأكلون و يتحدثون ....بعد قليل 
ورد لا غير اللون ده....بص ثانيه كده
اخذت اللون الكحلي و لونت التصميم 
ورد كده احلي
زين بإنبهار بجد كفوو اووي
ورد بجد
زين اه والله....وبعدين هتبقي المساعده بتاعتي امتي
ورد امممم افكر
زين تفكري !...تعرفي انتي كام واحده تتمني تكون المساعده بتاعتي
ورد هتشوف نفسك من أولها يبقي هقولك لأ
زين بهزار لا لا خلاص بهزر والله
ورد استني يومين كده لغاية ما اشوف بس انا هنزل اعمل ايه في الكليه
زين خلاص اتفقنا
ورد دي كلمتي علي فكره
زين كانت مكتوبه بإسمك
ورد متقلدش كلامي تاني ماشي
زين ماشي اتفقنا
ورد بإبتسامه تاني
في منزل محمد 
الام جميله اه وبعدين
محمد في ايه يا جميله هي دي صباح الخير بتاعتك
جميله دور علي نيره يا محمد
محمد قولتلك متجيبيش سيرتها تاني.... قولت ولا مقولتش
جميله بس
محمد مبسش...هيا غلطانه و تشيل نتيجه غلطها
خرج إلي الخارج 
في الڤيلا كان يجلس الجميع علي السفره 
سمر حد يطلع ينادي علي نيره
لا رد 
الجد سعد لا بقولكوا ايه...عاملوها كويس مش عشانها هيا... حتي لو عشان ورد
رغد هطلع انادي انا عليها
في غرفه زين و ورد
زين طب بصي عندي تيشيرت سماوي
ورد طب حلووو وانا عندي خمار سماوي
زين طيب...بصي بقي...انا هلبس كوتش ابيض وانتي برضوا كوتش ابيض...وانا هلبس بنطلون اسود و انتي برضوا چيبه سودا...و كده هلبس التيشيرت سماوي انتي هتلبسي خمار سماوي...ايه ده ...طب انتي هتلبسي تيشيرت ايه
ورد هلبس تيشيرت اسود و كده كده الخمار بيكون طويل يعني اللون السماوي هيبان اكتر
زين اه كده حلو اووي
ورد هدخل اغير هدومي بقي
دخلت ورد الحمام و بدلت ملابسها و كان زين يبدل ملابسه في الغرفه...خرجت ورد و قالت 
ورد فاضل الخمار بس
زين انا هحط برفان و هسرح شعري
وقفوا امام المرآه فكان زين يمشط شعره و كانت ورد تلف الخمار....علي السفره 
نيرة بجد مش عارفه اقولكوا ايه
الجد سعد علي ايه يابنتي....خلاص ده كان ماضي و انتهي دلوقتي احنا عيله
نيرة شكرا اوي
عمر اومال زين و ورد فين
سندس شويه و نازلين اكيد
عمر ماشي
في غرفه زين و ورد 
زين انا خلصت
ورد انا كمان خلصت
زين طب يلا بينا
ورد يلا
زين مد ايده هاتي ايدك
ورد هاااه
زين هااه ايه...هاتي ايدك يلا
ورد مسكت ايده يلا بينا
مسك ايد ورد و نزلوا إلي الأسفل 
زين صباح الورد
الكل نظر بسعاده لهم صباح الخير
عمر ايه ده ايه ده....لا و عاملين ماتشينج سوا
زين طبعا يا حبيبي
علي لا بجد ورد حلوه اوي في السماوي
زين وانت مركز معاها ليه يا حيوان
علي وانت مالك انا بكلم ورد
زين ليا طبعا مش مراتي
ورد بإبتسامه شكرا يا علوش
زين نظر لها علوش ! ماشي ماشي
سمر ألا متشيكين كده و رايحين فين
زين و هو يأخذ عنبه هروح اوصل ورد الكليه و بعدها هطلع علي الشركه
سندس مش هتفطروا الأول يا حبايبي
زين لا يا أمي احنا فطرنا الساعه ٥ الصبح
سندس بسعاده ايه ده وانت صحيت بدري
زين ايوه انا من ساعة ما اتجوزت و ورد بتصحيني الساعه ٤ كل يوم عشان نصلي الفجر وبعدين بنعمل فطار خفيف بس كنا بنفطر معاكوا برضوا احنا بنحب نفطر
مرتين
سندس بسعادة اكتر لا بجد فرحتني والله....الله يبارك فيكي يابنتي
ورد بإبتسامه تسلميلي يا اجمل سندس
رنا بجد يا ورد انتي جميله اوي
ورد والله يا رنون انتي اجمل....بت هو انتي ذاكرتي
رنا بإبتسامه لا
ورد عشااان كده عماله انتي و علوش من الصبح تقولولي جميله و شكلك حلو....ده انتوا يومكوا حلو معايا النهارده
رنا المسامح كريم بقي
ورد لا لا مفيش الكلام ده....ذاكروا لغاية ما اجي من الكليه
رنا حاضر
ورد يحضرلك الخير يا رنون
زين عماله تقولي رنون و علوش و تقولي لجدي سعدو و لسعديه سعدود و عم تامر تيتو....حضرتك دلعتي الكل إلا أنا
ورد اممم بص هبقي افكرلك في دلع حلو ماشي
زين خلاص اتفقنا
ورد انت ماسك الكلمه دي من الصبح و بقيت تقولها مكاني
زين زي ما انتي عماله تقوليلي امممم من الصبح وبقيتي تقوليها مكاني
اسر والله انتوا الأتنين بقيتوا تقولوا كلام زي بعض أصلا
زين طبقنا على بعض
اسر ايوا
زين عن أذنكوا عشان منتأخرش
ورد اه صح بابا اوعي تنسي تاخد العلاج انا قايله لسعدود تدهولك في وقته
الاب سليم حاضر يا حبيبتي
ورد وانت يا جدو عندك معاد مع الدكتور النهارده الساعه ٦ المغرب لما أجي من الكليه هروح معاك ماشي
الجد سعد ماشي يا حبيبتي
ورد يلا سلام عليكم
الكل وعليكم السلام
خرجت ورد و معها زين وكانوا سعداء و كانت نيرة تتابع كل هذا پحقد و غيرة 
أمام الكليه 
زين واللي يكلمك مترديش عليه
ورد حاضر
زين و اقعدي مركزه في المحاضره
ورد حاضر
زين و ان في دكتور طول في الكلام معاكي قوليله انا متجوزه
ورد والله ! و الدكتور هيطول معايا في الكلام ليه
زين معرفش بقي هو كده
ورد حاضر
زين واللي اسمه محمود ده ان بصلك رني عليا
ورد بإستغراب منه ان بصلي !...ايوه ايوه حاضر
زين و ان حصلت معاكي اي مشكله قوليلي وانا هاجي علي طول
ورد حاضر
زين و اقعدي مركزه في المحاضره
ورد لا دي انت قولتها من شويه
زين اه صح....طب اقعدي في المحاضره و ملكيش دعوه
باللي جنبك
ورد زين
زين نعم
ورد لو عايزني اروح معاك الشركه و مدخلش الجامعه قولي
زين اه ياريت
ورد بهزر طبعا .... ينفع ادخل بقي عشان اللي رايح واللي جاي باصص علينا
زين فيها ايه واقف مع مراتي
ورد بإبتسامه يارب صبرني...ينفع ادخل
زين ماشي ادخلي و خلي بالك من نفسك
ورد حاضر وانت كمان
روفيده من بعيد انتي يااابت يا ورررد

ورد ننننعممممم
زين ضربها علي كتفها بخفه نعم الله عليكي ياختي ايييه واقفه مع اريل هنا.....صوتك يا ابله
ورد اه صح معلش
روفيده من بعيد ياااااابت
ورد سلام يا زين..... تركته وذهبت خطوتين جااااااااااايه اهووووو جبتي ااااااكل
زين ماااشي يا ورررد مااااشي
ركب زين العربيه ثم نظر لورد و ابتسم ثم ذهب 
روفيده إلا مين الواد المز ده
ورد بس يابت
روفيده لا بجد قولي.....طب هو مرتبط طيب
ورد ليه
روفيده عشان اخليكي تعرفيني عليه
ورد اه ده زين
روفيده الله اسمه حلو اوي زي بطل الروايه....بت يا ورد ده معاه عربيه جمدان و لبسه....لبسه....ايه ده...انتوا كنتوا مطقمين سوا....يااالهوي انتي ماشيه معاه من ورا اهلك يا قليلة الأدب والله لأقول أمك
ورد الله يحبك يا شيخه ماشيه مع مين بس
روفيده اومال لابسين زي بعض ليه اعترررفي
ورد ده جوزي علي فكره
روفيده اه جوزك....ماش....لا ثانيه مين يا عين طنط
ورد بإبتسامه جوزي
روفيده جوزك ازاي
ورد هو ايه اللي جوزي ازاي....جوزي والله
روفيده يعني عملتوا فرح و تنجيد و حنه بقي و تلبيس دبل و
ورد بمقاطعه ايه حيلك حيلك....لا انا عرفت انه جوزي في يوم الفرح
روفيده لا دي أسوأ من المعادله الرياضية....بجد مش فاهمه
ورد بصي ياستي حصل.....
في الشركة 
اسر يعني هتصمم تصاميم جديده
زين اه
رويه طب يلا يا شباب نساعد زين بيه و نشتغل من اول و جديد
اسيا استنوا اطلب قهوه و نبدأ شغل
رغد لا خليكي هطلبها انا علي طول
اسيا خلاص ماشي....متتأخريش
رغد حاااضر
ذهبت رغد إلي كافيه بجانب الشركة 
في الجامعه 
روفيده بإعجاب الله ده زي الروايات اووي....يابختك يا ورد....يارب انا كمان يحصل معايا كده ولا اقول لا لا لا انا عيزاه يخطفني ايوه يخطفني و يعذبني و يطفي بقي السچاره في قفايا زي البطل الشرير
ورد يطفي السچاره فين
روفيده في قفايا يابت وبعدين يقولي انا بكرهك .... و يقع في حبي بقي في الأخر و يقولي انتي ليا انا بس وانا احبه كمان
ورد كمان ! ... يعني بعد ده كله انتي تحبيه...ده انتي عديمة كرامه اوفر
روفيده ما انتي مش متابعه روايات بقي....انا عيزاه يكون رئيس عصابات و تاجر مخډرات و يعذبني و يكون ليه ماضي مؤلم و بعدين يحبني وانا احبه
ورد ياااه علي الأفوره ما الروايات دي اللي لحست دماغك
روفيده ليه...يعني انتي مكنتيش عايزه زين يعاملك بالطريقه دي و بعدين يحبك زي الروايات
ورد لا طبعا....و اقولك علي حاجه كمان...زين لو كان عاملني كده مكنتش هحبه حتي لو ايه...الإنسان اللي ميكونش متفهم و يحسسك بالأمان و يكون حنين معاكي و يعترف بغلطه يبقي مفيش فرق بينه و بين الحيوان....ربنا ميزنا عن الحيوانات بإننا عندنا عقل نعرف نشوف فين الغلط و فين الصح...ايوه مفيش انسان كامل و كلنا بنغلط لكن مش تعيد نفس الغلط و تكابر انك صح....انتي بتحبي الشخص من شخصيته و تصرفاته و تفكيره....فمن الطبيعي لو لاقيتي شخص بيكرهك و متجوزك عشان يعذبك و يضربك و يطفي السچاره في قفاكي زي ما انتي عيزاه هههههه....عمرك ما هتحسي بالأمان معاه وكل ما تشوفيه هتخافي منه و هتكرهي المكان اللي هو هيكون موجود فيه....و بصراحه انا بالنسبالي الشخص اللي بيضرب مراته او انه يعذبها و يشتمها يبقي هو كده مريض لا وهيا تقع في حب شخص مؤذي يبقي هيا كده مريضه و بتحب تكون ضحيه
روفيده الله اقنعتيني....إلا قوليلي بقي يعني انتي بتحبي زين عشان كده
ورد بصي ياستي انا معجبه بيه بس لسه في البدايه كمان
روفيده طب كلميني علي زين
ورد زين....قصتي فعلا زي الروايات...البطل اسمه زين و وسيم كمان و عنده شركات و قاعد في ڤيلا وبنت عمه كانت بتحبه
روفيده ايه ده بجد.... عرفتي منين
ورد اختي قالتلي لما كانت مخطوبه لزين ان بنت عمه بتحبه
روفيده اه و بتكرهك عشانه زي الروايات
ورد ينفع تسيبيني اكمل
روفيده طب قولي من الأول
ورد تاااني....مش تقاطعيني...البطل اسمه زين و وسيم و عنده شركات و عايش في ڤيلا و بنت عمه بتحبه و اتجوزنا ڠصب بسبب عيلتنا بس انا قصتي مختلفه شويه عن الروايات....يعني...زين كويس معايا و بيشجعني و بېخاف عليا و من اول يوم لينا اعتذر علي اللي عمله و دلوقتي اهو ادينا علاقتنا فرصه تانيه يعني مش زي البطل كرهني و عڈبني و كده....لا خالص....و علي طول ام البطل بتبقي شريره بالعكس بقي ده ام زين اجمل حماه في الدنيا ممكن اقول عليها ام لأني بقولها يا ماما من كتر ما هيا حنينه معايا....و بنت العم البطل پتكره البطله و بتحاول توقع بينهم...تؤ تؤ...رغد كويسه معايا و بتكلمني عادي جدا.....عم البطل و مراته لازم يكونوا شريرين.... هو عم مراد و سمر مراته
حلوين جدا و عسلات...لكن عندك عم ثروت و طنط ثناء هما رخمين شويه مش شريرين يعني بيرموا كلام لكن مش بيأذوا حد فيهم ولا بيعملوا خطط بقي و فيهم حقد و كده لا هما بس مهتمين بالفلوس و بيرموا كلام لكن متوصلش انهم يأذوا شخص جسديا يعني
روفيده طب زين اكبر حد في أحفاد العيله صح
ورد بإبتسامه لا برضوا...زين التاني لكن أسر اكبر واحد يعني برضوا قصتي مختلفه عن الروايات في دي....عارفه...الأختلاف الحقيقي إن الأنسانه الشريره في القصه هيا أختي...يعني لو كانت بنت عم البطل كنت هستحمل ده لكن لا دي أختي...و دي حرب كبيره جدا بين عقلي و قلبي...عقلي يقولي أأذيها لو أذتك و قلبي يقولي لا دي اختك من دمك ...المفروض انها تكون اكبر داعم ليا زي الروايات لكن في قصتي بالعكس هيا أكتر شخص عايز يأذيني
روفيده انا عايزه واحد زي زين جوزك خلاص
ورد بإختصار يا روفيده ان مش كل اللي في الروايات حقيقه و مش لازم تصدقي كل حاجه بتحصل في الروايه....الواقع غير...عشان متخليش الروايه تتحكم في عقلك و تغير نظريتك عن الواقع بتاعنا....مش شرط تاخدي شخص غني زي الروايه او يعذبك و بعدين يحبك او لازم يكون بينتقم منك او انك تكوني شغاله عنده في شركه...يكفي انه يكون شخص حنين و يشجعك علي الصح و يعترف بغلطه فعلا لما يكون غلطان مش يقاوح و يكابر و الأهم انه فعلا ميضربكيش و يعذبك زي بطل الروايه يعني شخص يكون عارف ان رجولته هتقل او هتنعدم اصلا لما يستقوي علي ست يا حبيبتي....أقرأي روايات عادي لكن مش تخليها تستحوذ علي تفكيرك و لو فيها حاجه مفيده استفادي منها
روفيده بت انا مش بحبك من فراغ
ورد بإبتسامه وانا بحبك والله
روفيده بس فين خاتم جوازكوا
ورد نسينا في الحوادث اللي حصلت دي
روفيده اه ربنا يسعدكوا يارب
ورد يارب....بت.... المحااااااضره
روفيده يا خرااابي اه صح
ذهبت ورد و معها روفيدة إلي المحاضره 
في الشركة 
رغد إتأخرت عليكوا
اسيا اوووي بس هو هدومك متبهدله ليه
رغد يابت الشاب وقع القهوه عليا الله يسامحه
اسيا مين ده
رغد نادل شغال في الكافيه
رويه طب انتي كويسه
رغد اه اه كويسه....اساسا معايا هدوم في المكتب بتاعي فهروح بس اغير هدومي و جايه
اسيا ماشي يا حبيبتي
ذهبت رغد 
في الڤيلا كانت تجلس نيره بمفردها في الحديقه فجائت سندس وقالت 
سندس قاعده لوحدك ليه
نيرة احمم...لا عادي يعني كلكوا مشغولين شويه
سندس اه....بصي يا نيرة...مش بمعني ان احنا خليناكي تقعدي هنا يبقي سامحناكي...لا لو الكل سامحك انا مش هسامحك لأن اللي انتي عملتيه في زين و ورد مش قليل....ابني بيتعذب كل يوم لما بيصحي بس مش بيبين بس انا امه و عرفاه....هو حبك و وثق فيكي وانتي خدعتيه.... بجد زين كان تعبان نفسيا يوم الفرح بسببك و اختك مفرحتش زي اي عروسه بسببك و بسبب أنانيتك و كفايه كسرة والدك و والدتك في اليوم ده
نيرة اه انا اسفه
سندس مهما تتأسفي مش هتداوي چرح بالأسف ده ... وبعدين كويس ان ده حصل في البدايه و بجد الشكر لله أن رزقه إنسانه جميله زي ورد و من أول يوم كانوا بيعاملوا بعض كويس و بجد بفرح لما بشوفهم فرحانين سوا.... أنا بس بعرفك عشان لو حاطه في دماغك ان في أمل إنك ترجعي لزين و إنه يحبك تاني وكده أعرفك انه مش هيحصل....فأنتي موجوده هنا لغاية ما والدك يسامحك و يسمحلك تدخلي البيت تاني لكن سبب تاني لا و بصراحه وافقنا عشان ورد غير كده لا
نيرة بس انا مش حاطه امل في دماغي انا كن
سندس بمقاطعه متخبيش عليا قصدي متضحكيش عليا....عشان انا سمعت كلامك مع ورد امبارح و إلا مكنتش هاجي و أقولك كده من فراغ....فلو حاولتي بس انك تبعدي ورد عن زين هطردك من البيت ده و هقف ضدك و ساعتها مش هيهمني حد...و حتي لو زين قرر انه يبعد عن ورد هطردك انتي و زين بره و هسيب ورد معانا احنا هنا عشان هيا بنتنا
نيرة ماااشي
سندس أتمني انك تكوني فهمتي.... عن اذنك يا حبيبتي
ذهبت سندس فقالت نيرة بوعيد و غيظ 
نيرة ماااااشي يا ورد
في الجامعه 
ورد يلا سلام
روفيده سلام
ورد اه صح متقوليش لحد عن موضوعي انا و زين
روفيده حاضر .... هتيجي بكره ان شاء الله
ورد ان شاء الله
ذهبت ورد إلي الڤيلا 
ورد السلام عليكم
علي وعليكم السلام
ورد نادي علي رنا خلينا نذاكر شويه
علي طب ما تاخدي نفسك شويه
ورد يلا يا حبيبي انت عايز تغفلني و تهرب
رنا انا جيت اهو و معايا حاجتي
ورد قوم انت كمان هات حاجتك
علي حاضر
ذهب علي ليأخذ كتبه.....ذاكرت لهم ثم جائت الساعه ٥ فقالت 
ورد كده فهمتوا
علي اه
رنا انا بس مش فاهمه الخطوه دي
ورد بصي ياستي..... شرحت المسأله مره اخري
رنا اه فهمت
علي أخيرا ربنا فتح مخك
رنا بس يا بارد
ورد اقعدوا استريحوا شويه و بعدين حلوا المسألتين دول تمام...عشان راحه مع جدو عند الدكتور
رنا حاضر
الجد نزل وقال متتعبيش نفسك يا ورد
ورد بتقول كده ليه بس يا سعدو...ولا تعب ولا حاجه
سعد تسلميلي يابنتي
أخذته ورد و ذهبت معه إلي الدكتور 
في الشركه 
اسر يلا نمشي عشان تعبت اوي
رويه مش لوحدك
اسيا بجد انا تعبت اوي
اسر سلامتك من التعب يا جميل
زين يارب صبرني بدل ما ارتكب چريمه هنا
اسر ملكش دعوه
زين طب امشي قدامي
ذهبوا إلي الڤيلا 
الدكتور لا الحمد لله حالتك بقت أحسن عن الأول
ورد طب الحمد لله
الدكتور بص بقي عايزك تلتزم في العلاج يا استاذ سعد
سعد والله مرات حفيدي جمبي اهي... مش بتسيبني خالص في
موضوع العلاج
الدكتور طب كويس والله
ورد فهمني كده هياخده امتي
الدكتور هياخد دي كل يوم بعد الفطار و دي كل يوم بعد الغدا
ورد حاضر
الدكتور يلا اشوفك المره الجايه
ورد شكرا يا دكتور سلام
أخذت الجد و ذهبت إلي الڤيلا....في الحديقه 
زين ادخلوا انتوا و جاي وراكوا
رويه ماشي
وبالفعل دخلوا و تركوا زين في الحديقه 

زين احممم قاعده لوحدك ليه
نيرة زين اقعد
زين اممم
نيرة انت سامحتني بجد
زين لا مش سامحتك انا بس سيبتك هنا عشان ورد
نيرة انت هتضحك عليا انا
زين وهضحك عليكي ليه انا بقول الحقيقه
نيرة لا انت بتعمل كده عشان تضايقني
زين لا والله انا مش طفل اوي كده...انا بعمل كده عشان معجب بورد و اساسا قبل ما تيجي انا و ورد قررنا ندي لعلاقتنا فرصه يعني الموضوع مش ليه علاقه بيكي
نيرة حضنته انا لسه بحبك
ورد من الخلف نيييرة
أنتهي البارت رأيكوا فضلا يا سكاكر 
تتوقعوا الأحداث الجايه إيه....هل ورد هتشك في زين فعلا 
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبه مصطفي 
ياقوت
البارت الثاني عشر 
نيرة لا إنت بتعمل كده عشان تضايقني
زين لا والله أنا مش طفل أوي كده...أنا بعمل كده عشان معجب بورد و اساسا قبل ما تيجي أنا و ورد قررنا ندي علاقتنا فرصه يعني الموضوع مش ليه علاقه بيكي
نيرة حضنته انا لسه
بحبك
ورد من الخلف نيييرة
زين وقف وقال انا معملتش ح
ورد بمقاطعه عارفه يا زين...انا واثقه فيك لكن مش واثقه في اللي حواليك
نيرة عادي يعني محصلش حاجه
ورد والله !...هو انتي شايفه انك تحضني جوز اختك دي مش فيها حاجه.....بصي يا نيرة احسنلك تبعدي عن جوزي انتي فاهمه عشان ساعتها انا اللي هقف قصادك والله..يلا يا زين
مسكت ايد زين و ذهبت 
زين بسعاده جدعه
ورد وانت فرحان ليه..كان عاجبك الحضن
زين بإبتسامه لا والله
ورد بضيق و حضرتك كنت قاعد معاها ليه بقي
زين يعني لاقيتها قاعده لوحدها فقولت اعرف مالها
ورد وانت مالك انت قاعده لوحدها ولا قاعده مع عفريت ولا انت بقي حنين و اي حد بيكون لواحده بتروح تواسيه
زين بإبتسامه لا طبعا
ورد هو انا بقول نكت
زين بإبتسامه و استفزاز لا
ورد بتريقه ينفع حضرتك تشرفنا و تقولنا ايه سر الإبتسامه و السعاده اللي علي وشك طيب
زين بضحك فرحان عشان اضايقتي وكده
ورد لا مضايقتش....انا بس كنت بقول ان كده مينفعش
زين بلاش شغل الكدابين ده....قوليلي اه يا زين مضايقه عشان شوفتك معاها فأنا هقولك خلاص يا ورد ماشي وبعدين فيها ايه مش همسكها عليكي يعني
ورد بعند لا يا زين مضايقتش
زين بعند اكبر طب خلاص هروح اشوفها هيا مضايقه ليه
ذهب خطوتين فمسكت يده وقالت بعصبيه خفيفة
ورد بتسرع اااه يا زين اضايقت و اقولك علي حاجه كمان غيرت و هفضل اتضايق و اغير لو شوفتك واقف معاها او مع واحده تانيه عموما
زين بسعاده كان من الأول...بس مكنتش متوقع انك تكوني غيوره كده هاااه
ورد انا ايه اللي خلاني اتكلم
زين بس يا غيوره بقي عرفنا خلاص انك بتغيري عليا و مهتمه بيا
ورد ذهبت خطوتين يااارب الصبر
ذهب زين خلفها تعالي يا غيوره هنا متتقمصيش
نترك زين و ورد و مشاكستهم كالأطفال و نذهب إلي شخص أخر قرر الإعتراف 
أسر خبط علي الباب وقال ازيك يا عمي
سليم والد زين اسر تعالي يا حبيبي عامل ايه
اسر جلس بجانبه وقال انا الحمد لله....كنت عايز اتكلم معاك في موضوع
سليم قول يا حبيبي معاك
اسر ااا....حضرتك عارف اني كذا مره وضحت اني معجب بأسيا بنت عمي بس النهارده جاي اطلبها منك
سليم ابتسم وقال بص يا اسر هو انا مهما ألف و أدور مش هلاقي احسن منك لأسيا فمن ناحيتي متقلقش خالص عشان انا موافق بس الكلمه الأخيره هتبقي لأسيا فهقولها و هرد عليك ماشي
أسر ماشي يا عمي
علي السفرة 
ورد اوعي تنسي الدوا يا سعدو بعد الغدا
الجد سعد حاضر يابنتي
الأب سليم أسيا
أسيا و هي تأكل نعم يا بابا
سليم امام الجميع اسر طلب ايدك وانا موافق رأيك ايه
وقف الطعام في حلقها ككححح كككحح
سندس والدتها اشربي مااايه....في ايه يا سليم حد يقول خبر زي كده في وقت زي كده
سليم قولت أقولها قدامكوا عشان نسمع الرد كلنا
أسيا قالت بخجل احمم...من ناحيتي انا موافقه
اسر بسعاده بجد
ورد اخيرا يا ولاد هنحضر فرح بقي و فساتين يييسس
الأب سليم بس إيه رأيك يا توفيق
توفيق والله يا سليم انا فرحان و موافق طبعا
الجد سعد كده الكل موافق
زين بعند بس انا بقي مش موافق
ورد متبقاش محطم السعاده بالله عليك فكرني لما كلنا نبقي متفقين علي خروجه و تيجي صاحبتي البارده تقول لاااا مش موافقه
زين يعني قصدك ان انا بارد
ورد هو انا قولت انك بارد
زين ما انتي بتقولي فكرني بصحبتي البارده يبقي ايه
ورد بقول صحبتي مش زين
زين بس بتقولي فكرني يعني انا بارد زي صاحبتك
ورد هو انت بتخليني اقول كلام انا مقولتهوش
زين والله ! يعني قصدك اني كداب
ورد وانا مقولتش انك كداب
الجد بهدوء للعيله ششش اتسحبوا براحه و سيبوهم زي قط وفار كده يعاندوا في بعض
رويه دول كده هيولعوا في بعض
الجد قوموا براحه
و بالفعل صعد الجميع الي غرفته حتي نيرة 
زين معني كلامك ان انا كداب
ورد انت اللي مش فاهم طريقه كلامي
زين اااه يعني قصدك ان انا غبي و مبفهمش
ورد ثانيه بس وانا قولت امتي انك غبي بقي انت بتقولني كلام مقولتوش
زين ااااه معني ايه كلامك ده بقي
ورد بص انت عايز تتخانق وانا مبحبش جو الخناق ده
زين ايوه يعني قصدك اني انسان نكدي و بحب الخناق
ورد واناااا قولت امتي انك نكدي
زين ما ده معني كلامك
ورد جدي هو انا.....ايه ده ! ... هما راحوا فين
زين طفشوا منك
ورد والله ! ... يعني انت قصدك اني انسانه ممله عشان كده قاموا
زين وانا مقولتش كده
ورد معني كلامك كده
زين شوفتي بقي انها بضايق
ورد بإبتسامه خلاص حصل خير
زين يلا نطلع احنا كمان
علي السلم 
ورد بس انت محطم السعاده بجد
زين بإبتسامه يعني انا نكدي
ورد بضحك يوووه بقي هنعيد الأسطوانه تاني
زين بإبتسامه خلاص خلاص
بعد يوم لطيف ممزوج بالسعاده ذهب الجميع في ثبات عميق 
في الصباح و خصوصا علي السفرة 
نيرة اا...مخنوقه شويه فقولت اخرج اتمشي
سمر براحتك يا نيرة
ورد و زين صباح الورد
جلسوا علي السفره 
نيرة تمام انا ماشيه انا 
ونظرت لزين
زين ورد معلش هاتي الجبنه دي كده
ورد و هي تمضغ الطعام اتفضل
نيرة احممم و ممكن اتأخر
زين هاتي الطبق ده كده كمان
ورد يا صبر...اتفضل...تحب أأكلك
زين نظر لها و ابتسم معنديش مانع
علي ايه يا نيرة مش هتمشي
نيرة اه اه ماشيه اهو
وخرجت 
ورد اوعي تنسي يا جدو العلاج و انت كمان يا بابا
الاب سليم حاضر يابنتي
زين الحمد لله.....يلا يا ورد
ورد طب انت شبعت انا لسه
زين ناقص تاكليني
سندس في ايه يابني ما تسيبها اما تكمل أكلها
ورد وقفت وقالت لا يا أمي شبعت....اساسا ده خاېف انه يصبر شويه يبقي شجره
زين بإبتسامه متشكرين بس انا بتكلم عشان جامعتك....الساعه ٩ ونص يا ابله و المفروض تبقي ١٠ هناك
ورد بتذكر ااااه صح....معلش ظلمتك
زين بتمثيل لا لا بعد ايه
ذهب إلي الخارج 
ورد ذهبت خلفه اوعي تقولي انك زعلت...زييين....زينووو
زين وقف فجأه أمام العربيه ايييه
ورد زينووو....حلوو صح
زين بإبتسامه اه حلو فتح باب العربيه يلا اركبي
ورد شكرا
عند نيرة 
نيرة مش لازم معاد عشان ادخل...قولتلك قوليله نيرة برا
السكرتيره مش هينفع والله
نيرة بزعيق هو ايه اللي مش هينفع...ما انا كده كده مش همشي غيررر امااااا اشوووفه
خرج وقال في ايييه.....نيرة!
نيرة اااه نيرة 
زقته ودخلت إلي مكتبه...دخل خلفها و أغلق باب مكتبه 
نيرة هااه سمعاك
لؤي نعم
نيرة ايه اللي نعم...بقولك سمعاك يعني برر اللي انت عملته
لؤي وانتي مين عشان ابررلك ان شاء الله
نيرة والله...طب بص بقي التصاميم تكون قدامي انت فاهم و إلا
لؤي وإلا إيه...لا ما أنتي لو عيزاني أخاف بقي و الشغل ده يبقي انتي غبيه و عقلك لسه مستوعبش ايه اللي حصل
نيرة ما هو للأسف عقلي أستوعب و كنت غبيه عشان ساعدتك من الأول و سيبتك تضحك عليا فأنت بقي اللي لو فاكرني راجعه أقولك تعالي نرجع لبعض تبقي انت اللي غبي
لؤي والله...ومين قالك اني بفكر اني ارجعلك...انا اساسا كنت معاكي من الأول عشان التصاميم مش عشان جمالك يعني...انتي اللي مغفله و اتضحك عليكي بسهوله
نيرة بدموع ماااشي يا لؤي...هتندم..والله هتندم
لؤي وريني هندم ازاي
نيرة
بزعيق مااا أنت حيوان و زباله
لؤي إسرااااء
إسراء السكرتيره نعم يا أستاذ لؤي
لؤي نادي علي الأمن
إسراء حاضر
نيرة والله العظيم يا لؤي هتندم
الأمن مسك ايد نيرة 
لؤي ارموها برا
عند زين و ورد...أمام الكليه 
زين خلاص هستناكي
ورد تمام....يلا سلام
زين خلي بالك علي نفسك
ورد حاضر و أنت كمان
تركته و ذهبت صعد إلي العربيه و ذهب إلي الشركه 
في الشركه 
أسيا والله
اسر اه والله....فرحان انك هتبقي شريكة حياتي يا أسيا
رويه يارب الصبر...أنا مبقدرش أستحمل قدام الرومانسيه دي ببقي عايزه اقتلهم
أسيا والله يا أسر و أنا كمان...عشان بجد انت انسان كويس و اساسا متربين سوا و أبن عمي فواثقه فيك
أسر عارفه مش هزعلك ابدا
اسيا و إيه كمان
أسر كل اللي هتطلبيه هتلاقيه عندك
اسيا بجد...حتي لو نجمه من السما
اسر بتأكيد حتي لو نجم
رويه بسسسس ببسسس....ايه شغل المسلسلات ده....حتي لو نجمه من السما...فووقي انتي و هو ورانا شغل...مش وقت الرومانسيه العكره دي
اسيا بت هقوم اضربك
اسر لا يا حبيبتي انا هولع فيها عشانك
رويه تلملم الملفات لا لا لا لا....كده كتير...كده كتير بجد
اسيا ما انتي حماره مبتفهميش في الرومانسيه
رويه دي رومانسيه دي....وبعدين لو دي الرومانسيه مش عايزه افهم
خرجت برا المكتب 
زين ايه ده دي راحه فين دي
اسيا أنا اعرف
في الكليه 
سعيد انت متوتر ليه
محمود مش عارف...خاېف ترفضني
سعيد هترفضك ليه ياعم روح بس اعترفلها و شوف ردها
محمود بتوتر طب اكتبلها رساله
سعيد بلاش شغل السبعينات ده
محمود بتكلم بجد والله....كده احسن
و بالفعل أخذ ورقه وقلم وكتب الرساله
في المدرج 
روفيده إتأخرتي ليه
ورد معلش والله
روفيده النهارده في دكتور جديد مكان مازن الله يرحمه هيدخل
ورد بحزن عارفه عشان كده جايه بالعافيه
روفيده انتي لسه معجبه بيه
ورد مش زي الأول يعني دلوقتي بصراحه معجبه بزين لكن كل ما افتكر مازن بحزن و بدعيله كتير بجد اتمني لو كان موجود
روفيده الموضوع صعب عليكي
ورد بحزن ودموع لما بفتكر المواقف اللي حصلت معاه بصراحه بقول ياريته كان هنا
روفيده طب روحي أغسلي وشك قبل ما الدكتور يدخل
ورد حاضر
و بالفعل ذهبت ورد إلي الحمام 
سما روفيده
روفيده نعم
سما تعالي ثانيه عيزاكي
روفيده حاضر
تركت روفيده الشنط و ذهبت إلي سما 
سعيد اهو روح بقي حط الرساله في شنطتها
محمود ماشي
ذهب محمود و وضع الرساله في شنطه ورد دون أن يلاحظ أحد 
في منزل محمد والد ورد 
جميله ايوه انا عارفه الأسطوانه دي
يزيد يا ماما بالله عليكي قولت ساعه و هذاكر فخلاص
جميله ايه اللي خلاص...ما انت من امبارح كل شويه ساعه و هذاكر ساعه و هذاكر و مشوفتش منك
ولا ساعه و لا نص ساعه حتي
يزيد انا عارف انا بعمل ايه
جميله بلا عارف بلا نيله بقي...دي مش مذاكره واحد في تالته ثانوي و علمي علوم كمان يعني ابن خالتك هينجح عشان ادبي كنت ادخل ادبي انت كمان علي الاقل نضمن انك هتنجح
يزيد علمي علوم علمي علوم ايييه...يعني بتوع ادبي بيرسموا فراشات علي الكشاكيل...قولتلك مفيش فرق بينا..هما عندهم حاجات صعبه زي ما انا عندي حاجات صعبه...هما عندهم تواريخ و أحداث لازم يكونوا عارفينها و انا عندي قوانين و مسائل لازم اعرف جت منين و مخي يحفظ اكتر من قانون و اكتر من تعريف فمفيش فرق بين طالب علمي علوم من رياضه من ادبي...انتوا الأهالي بس عشان متعرفوش في الدراسه فمعتقدين ان في فرق

جميله والله...يعني انت هتجيب دكتور لمدرس
يزيد بعصبيه ما المدرس هو اللي عمل الدكتور و هو اللي عمل المهندس...انتي ليه مش فاهمه ان كل الوظايف مهمه حتي عامل النضافه مهم...كل واحد ليه وظيفته و اكيد بيواجه صعوبات في الوظيفه بتاعته...انتوا بس اللي عايزين تتفشخروا و تضايقوا في بعض انا ابني دكتور انا ابني مهندس...مفيش حاجه اسمها كليات قمه...كل الكليات زي بعض...المدرس مهم زي ما الدكتور مهم زي ما المحامي مهم زي ما الموظف مهم زي ما الحلاق مهم زي ما سواق الميكروباص مهم...الحاجه الوحيده اللي غلط اني اكون قاعد علي القهوه اربعه و عشرين ساعه من غير شغل او اني اكون حرامي و ادخل فلوس حرام البيت...بلاش تقللوا من وظيفه كل واحد
تركها وخرج 
في الكليه 
الدكتور الحيوانه اللي بتتكلم ورا دي
ورد لروفيده ايوه قولتلها كده قالتلي
شريف بمقاطعه كلمي الدكتور
ورد انا 
شريف ايوه
الدكتور اقفي
ورد وقفت وقالت نعم يا دكتور حازم
حازم دكتور ايه و زفت ايه عماله ترغي من ساعة ما دخلت و قلة ذوق بصراحه مشوفتش زيها
ورد بعتذر
حازم ببرود هو ايه اللي بعتذر انتي غبيه ولا شبه الحيوانات مش عندك مخ
ورد اه يعني اقول ايه مش فاهمه
حازم بعصبيه هو انتي تغلطي و بعدها تعتذري و عيزاني اقبل اعتذارك...شوفي بسببك وقفنا المحاضره و كل زمايلك مش هيعرفوا يركزوا تاني بسببك
ورد اعمل ايه يعني اقوم اشرحلهم وبعدين حضرتك اللي عايز تتخانق بقول لحضرتك بعتذر يا تقولي اقعدي يا تطلعي برا انت اللي عايز تتكلم كتير
حازم تصدقي انك مش محترمه
ورد امام الجميع تصدق انك عديم الذوق و الأخلاق
حازم پصدمه و تحذير انا! قولي كده تاني قولتي ايه
ورد بنفس العند قولت انك عديم الذوق و الأخلاق...عشان ټشتم طالبه وسط زمايلها و تقلل منها رغم انها اعتذرتلك يبقي دي قلة ذوق و أخلاق منك...و بتقول انا اللي غبيه لا حضرتك اللي غبي و ناقص عقل كمان عشان قولت عليا حيوانه و ناقص معلومات في الدين عشان متعرفش ان اللي بيشبه حد بحيوان بياخد ذنب
حازم بصوت عالي و زعيق انتي ازاي تتكلمي معايا كده اطلع
ورد بسسس انا طالعه اساسا ميشرفنيش اخد معاك ده القاعده في الكافيه ليها فايده اكتر من محاضرتك
تركته يستشيط ڠضبا وخرجت 
في الشركة 
اسر طب الحمد لله قربنا نخلص
زين بضيق بس مهما كان هتفضل التصميمات القديمه هيا الأفضل
أسر كل ما بفتكرهم بحزن والله
زين يلا ربنا يسامحها علي اللي عملته
أسر عارف انا مستغرب من هدوءك ده اوي
زين يعني عايزني اعمل ايه
أسر قولت ده هيسألها كذا سؤال و مش هيسيبها في حالها
زين تؤ تؤ وليه ۏجع الدماغ ده كله....وبعدين انا ساكت عشان وردتي مش اكتر
اسر وردتي....ياعم الحنين
زين شوف مين اللي بيتكلم...انا نفسي اعرف اختي بتحبك ازاي بجد
اسر ملكش دعوه
اسيا ده عسل
زين ده انتوا هتجيبوا قرود
اسر و انت هتجيب ايه
زين ده انا هجيب الجمال كله يكفي ان وردتي هتكون امهم
اسر ده انت متكفي علي وشك مش واقع بس
زين بسعاده طبعا وبعدين مين الغبي اللي يقابل ورد و ميحبهاش
في الكليه 
حازم بصوت عالي روفيده مع هشام
روفيده حاضر يا دكتور
هشام حاضر
حازم ورد مع محمود
محمود بسعاده حاضر يا دكتور
حازم طب فين ورد
روفيده ما اللي خرجت برا المحاضره دي ورد
حازم تمام... محمود ابقي قولها انها هتكون شريكتك في المشروع
محمود حاضر
حازم روفيده خودي ارقامهم و اعملي جروب و قوليلهم ان لازم كل اتنين يعملوا المشروع سوا ومش عايز تقصير في حاجه و خصوصا اللي اسمها ورد دي
روفيده حاضر يا دكتور
وبالفعل أخذت روفيده الأرقام
و بدأت بتسجيلها ثم عملت المجموعه و أرسلت الرساله 
في كافتيريا الكليه 
ورد ايه يا روفيده إتأخرتي كده ليه
روفيده جلست وقالت يابت الدكتور كان بيوزع علي كل اتنين فينا مشروع
ورد اه ما انا شوفت الرساله وطلعت انا مع محمود
روفيده هقوم اجيب عصير اجيبلك
ورد لا ياختي انا راحه الشركه عند زين عشان هنروح البيت سوا
روفيده بإبتسامه و غمزه يابختك ياعم....معرفش هفضل سنجوله كده لغاية امتي
وقفت ورد و بدأت تلملم أشيائها مټخافيش هتقعي علي بوزك قريب.....يلا سلام
ذهبت ورد ولكن لم تبتعد كثيرا فسمعت صوت يناديها 
محمود ورررد
إلتفتت وقالت محمود....خير
محمود اااا....شوفتي الرساله
ورد اه شوفتها
محمود طب موافقه
ورد اه يا محمود ارفض ليه يعني
محمود بسعاده بجد
ورد بإستغراب اه بجد
محمود ااا....طب علي امتي كده
ورد بكرة ان شاء الله عشان منتأخرش
محمود بسعاده خلاص ماشي انا اساسا جاهز
ورد بإبتسامه ماشي....سلام
محمود سلام
ذهبت ورد و جاء سعيد 
سعيد هاه قالتلك ايه
محمود بسعاده وافقت
سعيد قول والله
محمود والله.... بس ثانيه...انا معرفش بيتها فين
سعيد استني نسأل سما كده كده هيا صاحبة روفيده و روفيدة صاحبة ورد
محمود لا ذكي يابني
سعيد عيب عليك
ذهبت ورد إلي الشركة و سألت علي مكتب زين و دخلت ف وجدت الشباب ما عدا زين 
عمر مرات زين باشا ايه اللي جابك هنا
ورد وووه انت بتعمل ايه هنا...وبعدين مش قولت انك هتبدأ تلتزم في موضوع الجامعه
عمر والله مش قادر
ورد ازيكوا يا بنات
رويه الحمد لله يا حبيبتي
ورد اومال زين فين
رويه راح يطبع الملفات في الاوضه اللي جنبنا دي
ورد تمام هروح اشوفه
خرجت ورد من المكتب و ذهبت إلي الغرفه...وجدت زين يقف بجانب....... 
هدي بضحك ههههههه معاك حق يا زين
زين بإبتسامه اه والله أصل الإنسان لو يركز شويه مش هيوقع نفسه في مشاكل
ورد بغيظ ايوووه الإنسان لو ركز شويه مش هيوقع نفسه في مشاكل مش كده ولا ايه يا زين
زين بإعتدال ااا...احمم...ورد جيتي امتي 
ورد جايه من بدري يا حبيبي و سألت عليك قالولي بيطبع ورق
هدي بضيق حبيبي ....ايه يا زين قولتلك معجبه بيك قولتلي مبرتبطش اشمعني دي يعني
ورد لا يا حبيبتي...دي اللي انتي بتتكلمي عليها مراااته عارفه يعني ايه مراته
هدي والله اومال زين مش لابس دبله ليه
ورد شيلي بس تركيزك من علي زين و ملكيش دعوه لابس ايه و مش لابس ايه
زين ااا...يلا يا ورد
ورد عمال تقولي ورد ورد...ما انت بتقولي علي طول يا حبيبتي اشمعني دلوقتي...ولا تكون مكسوف من دي
زين بإبتسامه لا يا حبيبتي انا اسف
ورد ذهبت خطوتين ثم التفتت و قالت 
ورد اه صح هتقابليني كتير هنا عشان هكون سكرتيرة زين...فركزي بقي عشان هتابعك
هدي والله !
ورد بإبتسامه اه والله...أصل بنحب بعض اوي يعني لما بيروح الشركه كده بيوحشني فقولت اجي كمان هنا
هدي اه اما نشوف
ورد يلا عقبالك بقي
زين بيحاول يمسك نفسه من الضحك 
زين يلا يا حبيبتي
مسك يد ورد وخرجوا 
أمام غرفه الطباعه 
ورد بتقليد والله اومال زين مش لابس دبله ليه....هيا مالها انت لابس ايه ولا مش لابس وتركز معاك ليه أصلا
زين خلاص بقي حصل خير
ورد ثانيه بس لو مفكر اني غيرانه امسح الفكره دي من دماغك... انا مش بغير انا بس شايفه ان ده غلط
زين يكتم ضحكته طبعا....باين عليكي....و اساسا انا برضوا من النوع اللي مش بيغير فعادي يعني
ورد مش بيغير ! اه اه انت هتقولي بأمارة محمود هاااه
زين بضيق اااه محمود....لا لا مش حاطه في دماغي و بعدين مش هغير من واحد قد عيالي
ورد والله.....يعني انا بنتك
زين ايه اللي جاب السيرة دي....اااه ما هو قدك في السن...لا خلاص مش قد عيالي ياستي
ورد زين كذا مرة قولتلك انا مش صغيرة....يا بابا الفرق بينا ٦ سنين.....و اه صح قولت مش بتغير خلاص لو كده مش هحكيلك ايه اللي حصل معايا النهارده مع محمود و حازم
تركته و ذهبت ولكن زين مسك يدها 
زين خودي هنا
ورد نعم
زين بضيق ايه اللي حصل مع استاذ محمود...لا و مين حازم ده كمان هو انتي كل يومين يطلع واحد معجب بيكي ولا ايه
ورد اقولك ليه
زين عشان عايز اعرف
ورد طب لما نروح البيت ماشي
ذهبت خطوتين ولكن زين مسك يدها مرة أخري 
زين هو مش انا قولتلك عايز اعرف دلوقتي
ورد ااا....شديت مع الدكتور حازم اللي جاي مكان مازن الله يرحمه عشان حصل.................
زين بضيق اه و حكاية محمود بقي
ورد وانا جايه هنا محمود وقفني في الكليه عش
زين بمقاطعه وقفك ! .... وانتي وقفتي معاه في الكليه لوحدكوا كمان لا ما شاء الله
ورد طب مش هكمل حاجه
زين هو ايه اللي مش هكمل....احكي ايه اللي حصل
ورد هقول بس احلف انك هتكون متفهم و مش هتتعصب عليا دلوقتي
زين يبقي في حاجه هتقوليها هتعصبني صح....قولي يا ورد
ورد هو يعني....دكتور حازم قال ان انا ومحمود لازم نشترك مع بعض في مشروع واحد
زين بغيظ والله ! يا عسل...يعني من المدرج كله فيه اكتر من ١٠٠ شخص إختارك مع محمود....اه وبعدين
ورد و....لازم.....إن
زين انتي هتقوليلي كلمة كلمة وأنا أجمعها.....ولازم ايه قولي
ورد لازم أنا و هو نتقابل بكره برا الجامعه عشان نعمل المشروع عشان مينفعش نتأخر فيه
زين بعصبيه خفيفه ده في المشمش
ورد نعم ! ... هو ايه اللي في المشمش....بقولك مشروع مهم يعني لازم اعمله عشان انجح و
زين بمقاطعه شيلي الماده....اه والله شيليها و عادي عوضيها بعدين
ورد انت بتتكلم بجد
زين اه والله
ورد هو كيس خيار هشيله....ده مستقبل يا بابا
زين مش بيقولوا البنت ملهاش غير بيت جوزها....اهو جوزك اهو معاكي وكمان بيقولك شيلي الماده
ورد يعني انت عايز العيله تقولك يلا ياللي مراتك ساقطھ
زين ياستي انا موافق
ورد يا زين...والله ما ينفع
زين انتي هبله ولا عيزاني اتعصب عليكي ولا عايزه ايه مني بالظبط
ورد انت بتكلمني كده ليه
زين مراتي جايه تقولي هخرج مع زميلي في الكليه عشان اعمل معاه مشروع....لا ومين زميلها اللي معجب بيها....عيزاني اقولك ايه
ورد عيزاك تقولي ماشي
زين طب امشي من قدامي
ورد يااااربي
زين طب همشي انا من قدامك عشان متعصبش عليكي
وبالفعل تركها ودخل مكتبه عند الشباب 
ورد ذهبت خلفه يا زين بقي
زين يارب علي اللي عايزه يومها ميعديش النهارده دي
ورد طب اسمعني طيب
زين سمعتك ومش موافق
ورد مبحبش حد يتحكم فيا علي فكره وبعدين شكل الموضوع عجبك ان خلاص بقي عندك حد تمشي عليه كلمه
زين والله افهميها زي ما تفهميها
كده كده انا رافض
رويه ايه ده في ايه
زين في إن الأستاذه عايزه................
عمر طب وفيها ايه يا زين دي حاجه طبيعيه وبعدين ده مشروع
ورد ايوه مشروع والله.... وبعدين هو حد قاله اني راحه اتفسح معاه
زين ما يعتبر ياختي....يعتبر بتتفسحوا...قاعدين في كافيه فأكيد هتطلبوا حاجه تشربوها
ورد بإبتسامه والله كنت ناويه اطلب كيكه بالفراوله بس خلاص مش هطلب

اسر بضحك يخربيت استفزازك
زين انتي عارفه لو سمعت صوتك....هخليكي تحولي منزلي وتدرسي في البيت
ورد طب المشروع مينف
زين بمقاطعة ياستي اعمليه لوحدك و اكتبي اسمه عليه و سلميه كأنه عمله معاكي....فكرة حلوه اهو
ورد بس الموضوع هيبقي صعب
عليا
زين هسهر معاكي النهارده و أعمله أنا و أنتي.....هاه أي حجه تانيه
ورد بس محمود هيزعل
زين ما يزعل ولا يتفلق انا مالي....انا قولت اهو...يا أخليكي منزلي يا أعمل أنا المشروع معاكي....عداني العيب ولا لا يا جماعه
رغد بضحك لا بصراحه معاك حق
ورد بضيق خلاااص يا زين...هعمله انا وانت....بس لازم أقول لمحمود عشان انا كنت قايله ان هنعمله سوا بكره
زين والله.....وحضرتك بتديله معاد كده من ورايا
ورد ما انا مكنتش اعرف انك هترفض
زين امممم.... هتعرفيه ازاي بقي
ورد روفيده عامله جروب فهجيب رقمه من عليه
زين متكلميش حد عشان مره علي مره هيتعود انه يتكلم معاكي.... مش لازم تعرفيه و كده كده هو ميعرفش بيتك فين
ورد حاضر
زين ان بعتلك رساله مترديش....ولا أقولك هبقي ارد انا عليه
ورد حاضر كده حلو
زين والله هجيبلك كيكه بالفراوله النهارده
ورد بإبتسامه خلاص اتفقنا
اسر وانا كمان
زين بس يا حبيبي بلاش تبقي طفل وتشبط في اي حاجه كفايه اللي عندي نظر لورد 
ورد طلعت لسانها لأسر هاكل كيكه وانت لا.... احسن
زين مش بقولك كفايه اللي عندي
في المساء ذهب الجميع إلي المنزل و تناولوا الغداء 
في غرفة ورد و زين 
ورد علي الهاتف حاضر يا حبيبتي هنجيلك بكره ان شاء الله
جميله تمام و اعملوا حسابكوا هتتغدوا معانا
ورد حاضر يا ماما
جميلة ماشي يا حبيبتي سلميلي علي زين
ورد عيوني يوصل
جميله يلا سلام
ورد سلام
أغلقت ورد الهاتف ثم نظرت لزين الذي يجلس علي الأريكه
ورد ماما بتسلم عليك
زين الله يسلمها....هما عاملين ايه
ورد الحمد لله كلهم بخير
زين الحمد لله
ورد ماما عزمانا بكره علي الغدا 
لو مشغول قولي و اروح لوحدي عادي
زين لا طبعا مينفعش...وبعدين حتي لو مشغول اكيد هفضي نفسي دي هتبقي اول زيارة لينا هناك بعد الجواز
ورد بإبتسامه خلاص ماشي
زين تعالي يلا و هاتي حاجتك نعمل المشروع
ورد طب قولي الأول جبت كيكه بالفراوله
زين والله جبت
ورد خلاص يلا نبدأ شغل
بالفعل جلس معها و ساعدها في المشروع...في الصباح 
ورد صباح الخير
زين صباح الورد
ورد يلا نصلي الأول
وبالفعل صلوا فرضهم 
في الصالون 
اسر يعني موافقه
اسيا ايوه
الجد سعد خلاص يبقي كده الخطوبه بكره
ورد صباح الخير
الكل صباح النور
زين جلس وقال خطوبة مين اللي بكرة
اسيا انا و اسر
ورد بسعاده مبارك يا عيوني
وحضنت أسيا 
اسيا الله يبارك فيكي يا حبيبتي
تمني الجميع لهم التهاني 
علي السفرة 
رويه عايزين نروح نشتري الفساتين النهارده
رغد اه ياريت
ورد للأسف مش هعرف اجي معاكوا
رغد ليه كده
ورد ماما عزماني انا و زين علي الغدا النهارده
رغد عادي هنستناكي ولما تيجي نروح كلنا سوا
ورد لا روحوا انتوا عادي عشان متتأخروش بسببي
اسيا لا يابنتي نتأخر ايه بس وبعدين عادي
ورد بإبتسامه خلاص ماشي
نيرة عن اذنكوا شبعت
و صعدت إلي غرفتها 
زين يلا يا أستاذ منك ليه عشان الشغل
أسيا يلا يلا
وقف زين و عمر و اسر و بجانبهم رغد و رويه و اسيا 
زين والله !.... انتي يا ابله
ورد وهيا تمضغ الطعام اناااا
زين ايوه انتي
ورد نعم
زين امام الجميع انتي قاعده ليه....يلا قومي
ورد بإستغراب هاااه....أقوم ليه هو أنا راحه فين
زين الشركه يا ورد....إيه انتي نسيتي إنك هتبقي السكرتيرة بتاعتي
ورد لا ثانيه إنت مقولتليش إن أنا هبدأ من النهارده
زين انتي قولتيلي اديني فرصه لغاية ما انزل الجامعه و اشوف ايه الأخبار و اهو نزلتي الجامعه من كام يوم....يلا عشان منتأخرش وبعدين انا عايزك هناك
ورد وقفت وقالت حاضر
الجد بأبتسامه وصوت خاڤت ربنا يسعدكوا
و بالفعل أخذ كل واحد عربيته وجلست ورد بجانب زين وذهبوا إلي الشركه 
في منزل محمد 
أمير والله كده حلو
جميلة ولا أعمل حاجه تاني
أمير حاجه تاني إيه يا أمي بس....الأكل كده هيكون كتير اوي
يزيد وهو يمسك الهاتف ياغبي انت مش فاهم....امك عايزه تعمل اكل كتير عشان يبات لتاني يوم و ناكله تاني عشان ترتاح ومتعملش أكل
جميلة ولا انا هضربك
أمير متكتريش يا أمي
جميلة طب أعمل إيه حلويات
أمير متعمليش أنا هجيب حلويات من برا
يزيد قصدك ان امك مبتعملش حلويات حلوه 
جميله نظرت لأمير قصدك كده يا أمير
أمير لا والله.....انتي مخلفه حقنه هنا والله نفسي اعرف كنتي بتتوحمي فيه علي ايه
جميلة هقوم اعمل الأكل عشان يادوب الحق
في الشركة 
زين اه بصي مكتبك جنب مكتبي اهو....لو بصيت من الإزاز هشوفك
ورد خلاص ماشي.....اه صح يا زين
زين هممم
ورد عايزين نجيب هديه لأسر و أسيا
زين نجيب ايه طيب
ورد المشكله مش عارفه
زين خلاص هنبقي نفكر في الموضوع ده
ورد حاضر
علي العصر....في مكتب زين 
ورد انا صممت دول
زين وريني كده
أخذ الأوراق من ورد 
زين دي أستايلات محجبات
ورد بص....لو عملت حتي لو تصميم او اتنين محجبات في المسابقه هتتشهر أكتر لأنك كده هتكون صممت حاجه مختلفه عن الباقي و ده هيميزك
زين بتفكير تصدقي انتي صح....خلاص ماشي نبقي نقعد النهارده بالليل سوا نشوف هنختار الوانهم ايه
وىد أتفقنا.....طب ايه مش هنمشي
زين انا خلصت اهو خلاص....هجيب الفون و هنمشي علي طول
و بالفعل أخذ الهاتف و ذهب مع ورد إلي منزل والدتها 
جميله افتح الباب يا يزيد
يزيد حاضر
فتح الباب وقال 
يزيد زين عامل إيه
زين سلم عليه الحمد لله يا بطل انت عامل ايه
يزيد الحمد لله
ورد طب ايه هتفضل موقفنا علي الباب كده
يزيد انتي ايه اللي جابك
ورده مش جايه عندك يا بارد جايه بيتي
يزيد بيتك عند جوزك مش عندنا.....اتفضل يا زين نورت
أبتسم زين و دخل فأغلق يزيد الباب في وجه ورد قبل أن تدخل 
ورد خبطت علي الباب وقالت إنت يا غبي إفتح الباب
يزيد امشي مش عايزينك
ورد والله لأولع فيك....يااااا مااااامااااا
زين بضحك هو انتوا علي طول كده
يزيد ابتسم وقال ايوه
جاء أمير من الخلف و رحب ب زين ثم فتح الباب لورد و قال 
أمير عارف يا يزيد الكلب لو رخمت علي ورد النهارده هولع فيك
ورد حضنت أمير وقالت أحسن
دخلوا الصالون و خرجت الأم رحبت بيهم ثم خرج الأب 
ورد بدموع ازيك يا بابا
محمد حضنها بابا من غير حضڼ يا جزمه
ورد حضنته وقالت اسفه
محمد انا اللي اسف عشان مصدقتكيش...و زعلتك اليوم ده و جيبت سيرة ورده اختك و ضربتك
زين قال بهمس لورد مين ورده دي
ورد بهمس هقولك لما نروح البيت
ثم نظرت لوالدها وقالت 
ورد مفيش زعل بينا انت ابويا يعني حتي لو ضړبتني بالجزمه...أجيبها و أدهالك تاني
محمد حضنها ربنا يسعدك يابنتي
زين ازيك يا والدي عامل ايه
محمد الحمد لله ياحبيبي انت اخبارك ايه
زين الحمد لله بخير
محمد ورد متعباك صح
زين طبعا جايبه أجلي
ورد نكزته أمام الجميع 
زين لا بهزر دي نسمة
ابتسم الجميع 
ورد ليزيد بقي انت يا رخم تقفل الباب في وشي
يزيد بهزر والله وحشتيني
ورد وانت والله حضنته 
جلسوا يتحدثون ثم تناولوا الغداء تحت هزار و المشاكسه بين ورد و يزيد......ثم يشربون القهوه 
محمد وهو يأخذ رشفه تسلم ايدك
ورد تسلم من كل شړ يا حبيبي
جميلة افتح الباب يا يزيد
يزيد بقيت البواب انا
جميلة بتقول حاجه
يزيد بقول حاضر
فتح الباب وقال 
يزيد نعم
محمود ده بيت ورد
يزيد اه عايزها ليه
محمود
اسمي محمود و جاي اتقدم لورد....هيا عارفه
يزيد نعممم.....طب ثانيه متدخلش
دخل الصالون وقال 
يزيد ورد الحقي....في واحد لابس بدله ومعاه ورد وشوكولاته
ورد ايوه اعمل ايه
يزيد امام الجميع بيقول ان اسمه محمود و جاي يتقدملك
نظر الجميع پصدمه خصوصا زين 
إنتهي البارت .... رأيكم فضلا يا سكاكر 
إيه رد فعل زين....و يا تري ايه قصة وردة أخت ورد 
هنعرف البارت الجاي
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت
البارت السادس عشر 
خرجت ورد وجلست في مكتبها وكانت تنظر للحاسوب 
زين السلام عليكم....عايز أقابل لؤي
نظرت له ورد وعليك......
زين پغضب ورررد
لؤي من الخلف أنتي تعرفيه
وقفت ورد بتوتر وقالت ااا..بت...بتعمل أيه هنا
زين بعصبية خفيفة أنتي اللي بتعملي أيه هنا
ورد پخوف اااا...ببب
زين بمقاطعة مش هعيد كلاااامي كتيير
ورد بصراحة أنا كنت...ااا
لؤي بمقاطعة ثانية بس أنتي تعرفيه
نظر له زين بعيون تشتعل من الڠضب وقال تعرفيه....هو حضرتك متعرفش أنها مراتي ولا أيه
لؤي پصدمة مراتك !... مراتك أزاي
زين أيوه مراتي... نظر لورد بس أنا حسابي معاها كويس عشان تعرف تعمل حاجات من ورا علم جوزها
ورد بدموع متفهمنيش غلط يا زين
زين قوليلي أنتي جيتي هنا ليييه
وقف لؤي أمامه وقال بإستفزاز ورد السكرتيرة الخاصه ليا
زين پصدمة نعم!! ...سكرتيرة مين
لؤي بإبتسامة سكرتيرة عندي
ورد بدموع زين والله أنا
زين بمقاطعة أنتي صوتك مسمعهوش خالص أنتي فاهمة... نظر إلي لؤي أنا عارف أن التصميمات معاك و هاخدها يا لؤي يعني هاخدها فجهزهم بإحترام لأني جاي بكره برضوا ولو مش خدتهم بالذوق هاخدهم بطريقتي بقي اللهم أني بلغت
لؤي وهو يضع يده في جيبه امممم....ټهديد ده ولا أيه
زين أفتكرها زي ما أنت عايز...يلا يا ورد
أخذت شنطتها وخرجت معه وكانت تدعو في قلبها أن يمر هذا اليوم بسلام 
أمام شركة لؤي 
فتح لها باب العربية أركبي
ورد پخوف حححاضر
ركبت و وضعت حزام الأمان و جلس هو الأخر و بدأ بتشغيل العربية 
ورد بتوتر هنروح فين
نظر لها پغضب مكان أعرف أزعقلك فيه براحتي
ورد بس
زين بمقاطعه صوتك مسمعهوش لغاية ما نوصل
في شركة زين وخصوصا في مكتب رغد 
كانت تتحدث على الهاتف 
رغد بصراحة أيوه يا سليم متزعلش مني على تفكيري ده
سليم بصي يا رغد أنتي بتحبيني ولا لأ
رغد والله بحبك يا سليم
سليم وأنا بحبك يا رغد فبلاش ناخد ذنوب أكتر من كده عشان برضوا كلامنا ده حرام يا بنت الحلال فأنا عايزك والله قدام ربنا قبل الكل وعايز أتقدم بجد
رغد بس فكرك عيلتي هيقبلوا
سليم يا صبر...يابنتي أنا هتقدم واللي فيه الخير يقدمه ربنا بس على الأقل أحاول أخدك في الحلال يا رغد ولو رفضوا هحاول تاني و تالت بس هيبقي أحسن من كلامنا من وراهم و ربنا لو شافنا مستمرين كده مش هيباركلنا في العلاقة دي أنا بس عايز الموافقه منك أنتي عشان لما أقابل عيلتك أكون عارف الكلام هيبقي علي أيه وأنا لو شايفك متمسكه بيا يا رغد مستحيل أسيبك
رغد معرفش بقي يا سليم بس عيلتي غنيه وانت نادل في كافيه يعني شبه مستحيل أنهم يوافقوا
سليم والله! ...بما أن حضرتك عارفة أن شبه مستحيل يوافقوا حضرتك وافقتي تكلميني ليه من الأول هو أنتي فكراني من الشباب اللي يتعرفوا علي البنت و يسيبوها في الأخر يا رغد ولا أيه أنا لما طلبت رقمك ساعتها طلبته عشان أشوف في قبول من ناحيتك ولا لا مش
عشان أتسلي بيكي يا ست رغد قولت هشوفها هتقبل أنها كواحدة غنية هتقبل تعيش مع واحد مش ليه وظيفه معينه ولا لأ كنت خاېف أتقدم ألاقي حضرتك رافضه زي عيلتك و تحرجيني قدامهم لكن دلوقتي لما عرفت أنك بتحبيني عيزاني متقدمش ونكمل علاقتنا كده ليه أن شاء الله
رغد أولا أنا مقولتش أنك بتلعب بيا ثانيا أنا مش شايفة أن كلامنا ده غلط في حاجة و بعدين ده مش وقته جواز يعني نقدر نصبر شوية وبعدين أنا عامله علي أحراجك قدام عيلتي لما تقول أنك نادل في كافيه و بعدين مكنتش معتقده أن الموضوع هينتهي أنك تطلب تتقدملي

سليم لا ثانيه أفهم من كلامك ده أيه رغد هو أنتي فكراني بحبك عشان فلوسك وبعدين أتحرج من شغلي ليه علي الأقل بحاول و بسعي عشان ألاقي وظيفة تناسبني ده غير أنه مش ذنبي والله يا بنت الناس أن أبويا ماټ وأنا عندي ١١ سنه وخرجت من التعليم بدري وأشتغلت عشان أجهز أختي و أصرف علي علاج أمي ده قضاء ربنا و أنا راضي بيه و شغلي اللي بتقولي أتحرج منه ده لا مستحيل أتحرج من شغلي يا ست رغد أكون نادل في كافيه أحسن ما أكون واحد فاشل و صايع بيلف في الشوارع أو قاعد علي القهوه طول اليوم من غير شغل ولا حاجه متنسيش أن مش أنتي اللي أخترتي حياتك يا رغد فمتتباهيش بحاجة ربنا اللي أدهالك من كرمه ولطفه معاكي لكن مش أنتي اللي أخترتيها لأنك أنتي أتولدتي لاقيتي نفسك غنية بسبب تعب و جهد عيلتك مش من تعبك أنتي و زي ما بيقولوا مولوده ومعاكي معلقه من دهب
رغد برضوا فهمت كلامي غلط
سليم والله اللي فهمته أن حضرتك بتتسلي بيا عشان أديكي حب و أهتمام و أملئ الفراغ اللي عندك ده لغاية ما ييجي واحد من مستواكي توافقي بيه يعني طول عمري بسمع أن الولد هو اللي بيتسلي بالبنت لكن الموضوع عندك أنتي العكس بقي البنت اللي بتتسلي بالولد
رغد سليم ينفع تفهمني
سليم بمقاطعه مش عايز أفهم يا رغد عشان متنزليش من نظري أكتر من كده و ربنا يهديكي و أنا أسف لحضرتك عشان مش هقدر أكمل في العلاقه دي أنا لولا أني كنت عايز أعرف أنتي موافقه بيا قبل ما أروح لعيلتك عشان متحرجنيش قدامهم أنا مكنتش خدت رقمك أصلا عارف أني غلطان و ده مش مبرر بس ربنا يسامحني ويسامحك بقي متتصليش بالرقم ده تاني ولو نزلتي الكافيه و شوفتيني أعملي نفسك متعرفنيش سلام يابنتي وخليكي مستنيه الشخض اللي هيتقدملك و يكون من مستواكي
أغلق الخط في وجهها وكان حزين للغاية 
رغد تنظر للهاتف بدموع يووه بقي نفسي تفهمني في مره
في حديقة شبه فارغه من الناس كان يقف ومنتظر ردها 
زين ايييه هنفضل واقفين كده لبكرة
ورد بص هقولك الحقيقه بس أنا كان قصدي خير والله فينفع متتعصبش عليا
زين قولي يا ورد بس والله والله كمان مره أهو أن كدبت عليا أو قولتي الموضوع مش كامل هتزعلي مني وخلي في علمك هعرف ماااشي
ورد نظرت للأرض وقالت بدموع بصراحة يا زين أنا لما شوفتك زعلان و نفسيتك وحشه بسبب التصميمات وشايل كل ده جواك و بتحاول و مش عارف توصل لحل أتكلمت مع نيرة وقالتلي أن التصميمات مع لؤي و أن هيا أتفقت مع إسراء سكرتيرة لؤي أنها هتجيب لنيرة التصميمات لكن لؤي عرف وطرد إسراء ونزل علي الصفحه بتاعة الشركة أنه عايز سكرتيرة و
زين بمقاطعة راحت ست ورد قالت ليه مش أكون أنا السكرتيرة دي صح
ورد لأ مش صح خليك ظالمني كده لغاية ما أجمع حسنات من ورا سوء ظنك فيا ده
زين صلحي سوء الظن ياختي
ورد عارف بقي ده كله من ورا نيرة اللي الله ما يسامحها لاقيتها بتقولي أنها سجلت أسمي و وافقوا عليا فلما رفضت أني أروح ضحكت عليا وقالتلي عشان زين ومش عارف أيه فقولتلها أن وقت ما أجيب التصميمات همشي من الشركة تاني قالتلي ماشي
زين أه...بتشتغلي هناك بقي من أمتي
ورد النهارده تاني يوم ليا والله
زين وأنتي نيرة تقولك أعملي أي حاجه تعمليها كده ده أنتي مبتسمعيش كلامي يا ورد و راسك علي طول ناشفه
ورد والله يا زين كان هدفي أساعدك في أي حاجة محبيتش أكون واقفه مكاني و شايفه أنك بتتعب و الكل كان واقف ضدك زين أنت ليه مش فاهم أني مراتك يعني أشاركك في كل حاجة حتي مشاكلك و زعلك
زين بصي يا ورد معنديش مانع والله أنك تساعديني بس مش معني كده تروحي تعملي حاجة من ورايا و حاجة كبيرة كمان أنا مش متعود عليكي أنك تخبي عليا أو أنك متاخديش رأيي في حاجة و بعدين أنتي كان في نيتك أنك تساعديني بس بسبب المساعدة دي كنتي هتعملي مشكلة كبيرة بينا يا ورد
ورد لأ أن شاء الله مفيش مشاكل و بعدين ربنا رزقني بواحد متفهم و بيسمع مني للأخر قبل ما يغلطني
زين بصي يا ورد ياريت قبل ما تعملي أي حاجة قوليلي و خصوصا في القرارات الكبيرة اللي زي دي و متتصرفيش من دماغك
ورد حاضر والله مش هعمل كده تاني....ثانية أنت كنت جاي ليه عند لؤي
زين عشان نيرة أتصلت عليا وقابلتني في الكافيه وقالتلي أن لؤي معاه التصاميم فلازم أروح أخدها منه
ورد طب تصدق بقي أن أختي سوسه وحبت توقع بينا ده أنا هعرفها لما أروح البيت
زين ياريت متكلميش نيرة في حاجة أنا اللي هكلمها المره دي
ورد حاضر أقولك علي حاجه أنا جبت التصاميم
زين والله
ورد فتحت شنطتها و أخرجت الورق وقالت أهو
مسك زين التصاميم وقال شكرااا أوووي يا ورد
ورد أهم حاجة أنك تكون فرحان
زين قوليلي كنتي هتعملي أيه لو مجيتش النهارده الشركه وقفشتك بعملتك دي
ورد بص قبل ما تيجي لؤي كان بره أصلا فدورت علي التصاميم وجبتها و أستأذنت من لؤي أني أستقيل لأني هسافر البلد لمده أربع شهور عشان عندي ظروف فقالي سافري عادي وأنا هجيب سكرتيرة مؤقتا مكانك بس فقولت أهرب بالطريقه دي ويعرف هو الحقيقه بنفسه
زين طب ينفع متدخليش نفسك في المشاكل دي تاني لأن لؤي هيعرف كده كده ومش هيسكت علي فكره وهيعوز ينتقم منك
ورد اللي يحصل يحصل بقي
زين ورد أنا خاېف عليكي ده غير أنك مسئوله مني فلازم أحميكي ولو حصلك حاجة ياالهووي علي اللي هيعمله أمير فيا
ورد تصدق ده ممكن يقتلك فعلا
زين بإبتسامه أهو شوفتي
ورد أنت مسامحني صح
زين بصي أنا سامحتك لأن أنتي عملتي كده عشاني وعشان تعبي وجهدي مش يضيعوا علي الفاضي بس زعلت لأنك معرفتنيش حاجة
ورد مش هعمل حاجة من وراك تاني والله
زين ياريت و بعد كده أي قرار ناخده سوا و أي مشكلة نحلها سوا
ورد بإبتسامة حاضر
زين أبتسم وقال ما تيجي نستغل فرصة أننا في الجنينه ونتغدا هنا النهارده
ورد بس العيلة
زين بمقاطعة محدش هيقول حاجة واحد و مراته خرجوا مع بعض و أتغدوا سوا فيها أيه دي
ورد بإبتسامه أتفقنا
زين يفتح هاتفه تعالي نطلب أكل
ورد اللي أنت عايزه أنا هتصل بماما أقولها
فتحت هاتفها و رنت علي سندس كي تخبرها 
في مكتب لؤي 
لؤي لنفسه أه يا بنت القرده يعني عرفتي تاخديهم لأ ومن تاني يوم ليكي كمان ده أسراء اللي بتشتغل عندي بقالها سنين معرفتش تاخد التصاميم مااشي يا ورد بس منكرش أنك عجبتيني بصراحة أنتي خسارة
في زين فعلا
في منزل محمد 
أمير بالله عليك بلاش الغباء ده
يزيد علي فكرة أنا مش غبي كل الحكاية أني بفهم ببطء شوية
أمير بنفاذ صبر والله! ...هيا فرقت كده يعني
يزيد طبعا بتفرق بين شخص غبي وشخص بيفهم ببطء..بص أنا هفهمك..أنك تكون غبي ده
أمير بمقاطعه مش وقته ركز معايا هنااا عشان أنا علي أخري منك ومن ذكائك ده ٢ ٧ بكام يا يزيد
يزيد بتفكير ٢٢ ٤ نزود ٢ يبقي ٦ نزود ٢ يبقي ٨ نزود ٢ يبق
أمير كده هنقعد لمده سنة والله وبعدين أيه زود ٢ دي
يزيد بص أنا بحفظ اول رقم في جدول ٢ اللي هو ٢٢ ب ٤ وبعدين بنبدأ نزود ٢ فهعرف الجدول كله من غير ما احفظه زي عندك ٣٣ ب ٩ أبدأ زود ٣ كل مرة فهتكون عارف الجدول من غير تحفظه
أمير لااااا نفس غباء ورد قاعد قدامي يارب...كده كتير عليااااا
يزيد فهمني السؤال يا أمير
أمير ركز معايا هشرحه مره واحده بس ماشي فياريت تفهم
يزيد بغمزة عيب عليك
أمير بقرف أنت بارد ليه ياعم
يزيد بإستفزاز بارد وشوشني نيههاهاها
أمير ترك الكشكول و القلم قوم من قداااامي بجد
يزيد خلاص والله
في الجنينة 
ورد وهيا تأكل عارف كان شكلي وحش اوى ساعتها
زين بضحك هستيري يالهوووي عليكي
ورد ضحكت كان نفسي تشوفني
زين بجد بطني وجعتني
ورد زين ما تشتري أيس كريم
زين أنتي بطنك مبتوجعكيش
ورد لا
زين حاضر عايزة بطعم أيه
ورد الفراوله طبعا
وقف وقال ماشي 
عند نيرة كانت تجلس في الحديقه و تحدث نفسها 
نيرة نفسي أعرف أيه اللي حصل معرفش هييجوا أمتي بقي
سندس من الخلف مين اللي ييجوا يا نيرة
نيرة وقفت وقالت ااا..قصدي علي زين و ورد
سندس جلست أمامها وقالت أقعدي وقفتي ليه
جلست نيرة اا..أتأخروا يعني ومعاد الغدا جه فبصراحة مستغربة أصلها أول مرة
سندس لا يا حبيبتي متشغليش بالك أنتي زين خد مراته و راحوا يتغدوا سوا برا
نيرة پصدمه يتغدوا فين
سندس اټصدمتي ليه هو حرام
نيرة لا لا مش قصدي بس عادي يعني
سندس فتحت هاتفها ماشي يا حبيبتي
نيرة أستأذنك هطلع اوضتي وشوية و أنزل للغدا
سندس أذنك معاكي
صعدت نيرة إلي غرفتها 
في الشركة و بالأخص في مكتب أسر 
أسر أسيا
تركت الملف ونظرت له نعم
أسر مش هنمشي بقي عشان الغدا
أسيا ثانية بس أخلص الملف ده و نمشي
مسك هاتفه ماشي
دخلت رويه وقالت معرفش مالها دي
أسر قصدك علي مين يابت
جلست بجانب أسيا علي الأستاذه رغد
أسر عملت أيه
رويه بقولها تعالي نروح مكتب أسر و نشوفهم عشان نمشي بتقولي أمشوا أنتوا أنا مش جاية بقولها ليه وبعدين جدو هيزعق لاقيتها زعقتلي وبتقولي ملكيش دعوة
أسر معلش يا رويه ممكن يكون في حاجة مضيقاها
رويه ماشي يا أسر بس متتعصبش عليا ما أنا فيا اللي مكفيني برضوا
أسر بهزار ليه كده مين اللي ضړبك أنتي التانيه
رويه متضايقه بسبب موضوع زين و التصاميم
أسر ياستي مضايقيش نفسك وبعدين أحنا عارفين أنه هيقدر يصمم غيرهم
رويه مش مضايقه منه والله بالعكس أنا متضايقه عليه و خصوصا أن كلام الموظفين ېحرق الډم
أسر في دي عندك حق والله
تركت أسيا الملف وقالت طب منعرفش نساعده بأي حاجة
أسر
محدش فينا بيعرف يصمم زيه
أسيا ربنا يستر معاه و منه لله اللي خد التصاميم ربنا مش يفرحه بيوم واحد حتي
أسر يارب
رويه يلا نروح عشان نلحق الغدا
وقف أسر وقال يلا
في الجنينة 
ورد طب عايزة أدوق من اللي معاك
زين بطلي طفاسه
ورد معلش
زين هو مش أنتي مبتحبيش الشوكولاتة
ورد ايوه بس عايزة أدوق برضوا
زين وهو يمسك الأيس كريم دوقي وهو في أيدي كده

ورد لا عايزة أنا أمسكه
زين أشمعني بقاااا
ورد أنت مش واثق فيا يا زين
نظر لها بعفوية بصراحة أيوه
ورد طب تصدق والله لأكله
وقفت و أخذت منه الأيس كريم فجري خلفها عارفه أن كلتي كتير مش هيحصلك طيب
ورد وهيا تأكل من الأيس كريم مبخااافش يا بابا
في الكافية دخلت و كانت تنظر للأرجاء تبحث عنه كي تحل سوء التفاهم بينهم فوجدته يقف عند ترابيزة يأخذ الطلبات فوقفت بجانبه 
رغد سليم أنا عايزة أتكلم معاك
نظر لها وقال بعد أذنك يا رغد أمشي من هنا
رغد والله أنت فهمتني غلط
سليم كلامك كان واضح أوي لما كلمتيني
رغد طب تعالي نتكلم
سليم مفيش حاجة نتكلم فيها و بعد أذنك أنتي بتعطليني عن شغلي و لو حصل تأثير مني هيتخصم من المرتب
رغد والله مش هاخد من وقتك كتير
نظر لصديقه وقال سامح معلش خد الطلبية أهي بتاعة الترابيزة دي لغاية ما هخرج بس دقيقتين
سامح متتأخرش يا سليم أنت عارف أن المدير هيزعق
سليم حاضر تعالي يا أستاذة
خرجت خلفه و وقفوا أمام الكافيه 
سليم اممم سامعك
رغد بص أنا مكنتش عارفة بتكلم أزاي الصبح بس والله كنت متعصبة وڠصب عني
سليم الأنسان لما بيتعصب بيقول الحقيقه يا رغد وغير كدة أنتي معاكي حق أنا اللي كنت غبي من البداية عشان أعتقدت أن واحدة غنية تقدر تحب واحد زيي وتقبل بيه كشريك حياتها
رغد بدموع الكلام ده بيزعلني منك علي فكره
سليم لا يا رغد متزعليش لأن أنتي اللي قولتي كده الصبح لأن أنا معتقدتش كده مني لنفسي
رغد طب ينفع تسامحني و نرجع زي الأول 
سليم رغد دي حاجة مفيهاش رجوع أنا بقولك مش عاجبني الوضع اللي أحنا فيه وعايز أتقدم وحضرتك رافضة فهكمل معاكي ليه تسلية وقت مثلا
رغد برضوا فهتمني غلط
سليم فهميني الصح أنتي 
رغد عايز تفهم أيه
سليم لو جيت أتقدملك هتوافقي
رغد أهلي مش هيوافقوا
سليم بنفاذ صبر مليش دعوة بأهلك أنا مش هتجوزهم هما
رغد بدموع انت بتتريق عليا يعني
سليم رغد أنا سؤالي واضح بما فيه الكفايه ومش محتاج توضيح مني هتوافقي
رغد بدموع وعصبية متتريقش عليا يا سليم أنا مبحبش كده
سليم بعدم فهم أتريقت عليكي في أيه
رغد بدموع بتقولي هتجوزهم هما هو أيه طريقة الكلام دي أنا مبحبش حد يستهزأ بيا و خصوصا أن أحنا بنتكلم في موضوع جد
سليم رغد ردي علي السؤال الأول
رغد بدموع يعني أنت مش همك زعلي و السؤال اللي مهم عندك
سليم بصراحة أنا مش فاهمك أنتي ليه عايزة تعملي مشكله من لا شيء وليه مصممه تطلعيني غلطان في حاجة انا سألت سؤال ومستني الرد هتوافقي
رغد بدموع معرفش
سليم بحزن خلاص يا رغد ربنا يسهلك و ياريت متجيش الكافيه تاني بعد أذنك
رغد پبكاء شكرا يا أستاذ
تركته و ذهبت ثم دخل كي يكمل شغله بحزن 
في ڤيلا سعد الله وخصوصا علي السفرة 
الجد سعد طب كويس والله ربنا يسعدهم
سندس يارب أنا فرحت والله لما قالتلي زين قالي نتغدا برا
سليم والد زين ربنا يسعدهم
سعد الله أومال رغد فين
روية ااا راحت مشوار
سعد الله مشوار أيه ده
أسر بصراحة يا جدي أنا كنت طالب منها كام ملف تخلصهم مكاني فوافقت عشان كده نزلت الكافيه تشتغل و أصلا هتلاقيها شويه و جاية
سعد الله و حضرتك متعملش شغلك بنفسك ليه
أسر ااا كنت...كنت تعبان بصراحة وبعدين أحنا أخوات فلازم تساعدني
سعد الله ماشي يا بيه متتكررش تاني
أنتهوا من الغداء ثم صعد الجميع إلي غرفته ما عدا البنات و الشباب بعد قليل دخلت ورد مع زين 
أسر الناس اللي أتغدت بره
زين بلاش قرررر بالله عليك
أسر لا ياعم متخافش مش هنحسدك
جلس زين بجانبه أومال الباقي فين
أسيا أتغدوا و طلعوا
ورد اا...أسر عايزة أتكلم معاك
أسر معايا أنا
ورد أيوه
زين هتكلميه في أيه
ورد ااا...في حاجة يعني
وقف أسر وقال تعالي نقعد على السفرة
ذهبت معه وجلسوا علي السفرة تحت أنظار أسيا و زين و رويه 
أسر خير يا ورد
ورد بص أنا مش عارفة اللي هعمله ده ممكن يزعل عنود مني ولا لأ
أسر بتذكر لو قصدك علي موضوع الصور فأنا عارف
ورد زين اللي قالك
أسر أيوه و حقيقي شكرا جدا ليكي عشان أنقذتيها
ورد أنا مش عايزه أقولك عشان تشكرني يا أسر أنا بقولك عشان تقف جنب أختك أنت أخوها الكبير يعني المفروض أن أنت تكون أول واحد عارف اللي حصل معاها قرب من عنود والله هي طيبه بس مش متعوده علي حد هنا شايفة أن رغد و رويه و أسيا قريبين من بعض و أنت و زين و عمر قريبين من بعض وعلي و رنا قريبين من بعض لكن محدش قريب منها و ده مزعلها أنت لو شوفت الخۏف اللي كان في عنيها ساعتها هتكره نفسك لأنك مش قريب منها ولا حسستها مره بالأمان عشان لو كنت عملت كده كانت هتيجي تحكيلك
أسر بتفهم معاكي حق في كل كلمة
ورد أطلع أتكلم معاها و قولها ورد قالتلي و عرفها أنك واقف جنبها و واثق فيها ولو حصل أي مشكله معاها أنت هتكون مصدر أمانها و تحلها معاها
أسر أنا كنت غبي فعلا
ورد والله صعبت عليا ساعتها و خصوصا أنها أتخذلت من صحابها و كسروا ثقتها
أسر أنتي عرفتي أزاي
ورد أنا كنت طالعه أنادي عليها عشان الغدا لاقيتها بټعيط جامد حتي لما نزلت عشان تتغدا وأنتوا سألتوها بټعيط ليه قولتلكوا عشان صاحبتها تعبانه
أسر بدموع يعني العياط ده كله مش عشان صاحبتها
ورد بدموع وتذكر لما روحنا الكافيه و خدنا الصور عيطت وأحنا ماشيين و فضلت تقولي متفهمنيش غلط يا ورد حقيقي صعبت عليا و ياريت متقولش لحد عشان متتكسفش منكوا
أسر بدموع بسبب ما حدث لأخته الحمد لله أنها عدت علي خير وأنا مش هقول حاجه لحد أنا هطلع أتكلم معاها
ورد بدموع ربنا يديمكوا لبعض
صعد أسر بدموع تحت أنظارهم و ذهبت ورد إليهم و جلست بجانب زين 
أسيا هو أسر ماله
ورد ااا...مفيش كنت بكلمه في موضوع فممكن يكون اتأثر شويه
زين همس لورد موضوع أيه
ورد همست له كلمته في موضوع عنود 
زين ااااه الموضوع ده.
ورد أيوه
في غرفة عنود أستأذن أسر بالدخول فسمحت له 
أسر ااا عامله أيه
عنود بإستغراب الحمد لله في حاجة
حزن بسبب أستغرابها و أنها لم تتعود علي وجوده حولها رغم أنه أخاها الأكبر ندم علي كل لحظه كان بإستطاعته أن يتحدث معها يشعرها بالآمان كي يكون أول من يعرف مشاكلها و أول من تذهب إليه تتشارك معه أحزانها 
جلس بجانبها بدموع ااا مش لازم أن يكون في حاجة عشان أطمن عليكي
عنود بدموع وحشرجه في صوتها تحاول أن لا تظهر لا أصلها أول مره يعني تدخل أوضتي و تطمن عليا اااا أول مرة تسألني عاملة أيه أو أحس أنك عايز تعرف أيه اللي بيحصل معايا
أسر بحزن عارف أن علاقتنا مع بعض مش أوي
عنود أيوه
أسر بصي يا عنود هكون صريح معاكي ورد أتكلمت معايا علي موضوع الصور
عنود بدموع بجد!!
أسر
أيوه و كم
عنود بمقاطعه وبكاء والله كان ڠصب عني أنا حتي لما بشوف الصور بتقرف من نفسي بس والله مكنتش في وعيي يا أسر
أسر بدموع عارف والله عارف...أينعم علاقتنا مش اوي بس عارف أنتي علي أيه و عارف أخلاقك عامله أزاي يا عنود
عنود پبكاء أنا أسفه والله أسفه
أسر بدموع متعتذريش يا عنود لأن ده مش غلطك هما اللي حطولك حاجه في العصير يعني مكنتيش في وعيك أنا بس زعلت و أضايقت من نفسي اللي هو أختي واقعه في مشكله و كانت محتاجه مساعده و أنا أخر من يعلم أنا أخوها الكبير اللي المفروض أكون أقرب صديق ليها وتحكيلي مشاكلها و أحكيلها مشاكلي و نحل كل حاجة سوا علي طول كنت بحرجك قدام العيله و مكنتش براعي شعورك للأسف أنا كنت ببعدك عني من غبائي المفروض أكون حنين عليكي بس للأسف كنت بعيد عنك أنا أسف يا عنود حقيقي أنا أسف جدا والله ندمان أوي فوق ما تتخيلي 
عنود پبكاء كنت بتحرجني قدامهم عشان أنا كنت برخم علي الكل بس عارف يوم ما وقعت في المشكلة صعب عليا نفسي أوي اللي هو مكنتش عارفه أعمل أيه و كنت خاېفه جدا حاولت أتكلم مع ماما بس مسمعتنيش و ده زعلني منها كنت خاېفه منكوا انتوا لو الصور أتنشرت مكنتش خاېفة من الناس كنت خاېفة من نظراتكوا ليا خصوصا أنكوا هتصدقوا الصور لأن محدش فيكوا قريب مني و عارف أنا علي أيه فعلا كنت بعيط لأن كنت لوحدي مفيش شخص واحد حتي كان هيدافع عني او يقول لا عنود متعملش كده و في نفس الوقت أتخذلت من أقرب الصحاب ليا من أكتر الناس اللي أنا متعلقه بوجودهم حقيقي مكنتش عارفة أعمل أيه كنت خاېفة منكوا أوي صعب عليا نفسي عشان خۏفي الأكبر كان من عيلتي عيلتي اللي المفروض تكون مصدر أماني و قوتي اللي المفروض هما أول ناس يقفوا جنبي والله كنت متأكده أن كلكوا هتقفوا ضدي فمكنتش هعرف أواجهكوا بس لما ورد اول واحده لاحظت عليا و قعدت معايا و حسستني أنها عايزة تسمعني فرحت اوي و في نفس الوقت زعلت لانها مجاتش من أختي الكبيرة اللي متربيه معاها ولا بنت عمي اللي شيفاني قدامها زعلانه و مسألتش عن السبب ولا من أخويا اللي المفروض أروحله و أحكيله و أنا متأكده أنه مش هيفهمني غلط
أسر پبكاء أنا أسف والله أنا أسف حقك عليا
عنود بشحتفه خلاص حصل خير
أسر من دلوقتي أنا صديقك مش أخوكي كمان أي حاجة تحصل معايا هتكوني أول واحده عرفاها والله
عنود بإبتسامه وانت والله بعد كده هتعرف كل حاجه عني
أسر حضنها ربنا يديمك ليا يا عنود أنتي أختي حته من قلبي والله
عنود پبكاء وانت كمان يا غبي عشان كده بحب أرخم عليك
تركها وقال وأنا بعد كده هرخم عليكي
عنود خلاص ماشي
أسر ينفع أشوف الصور
عنود بإحراج مش هينفع
أسر والله مش هتقلي من نظري أبدا
أخرجت الصور من الدولاب و أعطتهم له نظر للصور بحزن ثم أخرج الولاعه و أحرقهم و وضعهم في سلة القمامه 
أسر خلاص اللي حصل حصل و الحمد لله أنهم بعدوا عنك
عنود الحمد لله
جلس معها و تحدثوا كثيرا إلي أن صعد إلي غرفته
و ذهب في النوم 
في غرفة زين و ورد كانت تجلس علي السرير وكان يقف هو بجانب السرير يحاول أقناعها 
ورد لا يعني لا
زين يابنتي الله يهديكي ده كفاية عيونه
ورد لا برضوا أنا بحب جرجير و هينام جنبي يعني هينام جنبي أنا قولت أهو
زين متخلينيش أقومك انتي و جرجير من علي السرير بتاعي
ورد بتاعنا هاااه بتاعنا أحنا الأتنين اوعي تنسي أنها أوضتي أنا كمان

زين ينظر للسقف يارب يارب أنا عملت أيه عشان أخد البلوه دي يارب والله كده كتير عليا
ورد أكيد عملت حسنات كتير
زين أيوه ما هو باين شيلي الدبدوب بتاعك يا ورد من علي السرير عشااان عايز أنام
ورد ما قولت لا وبعدين ده زي العسل أهو
زين عسل أيه ده مخوفني طول عمري بشوف دبدوب الخرزة بتاعة عيونه لونها أسود او بني ده عيونه لونها أزرق
ورد والله جميل
زين وبعدين أيه اللي لابسه ده ملابساه تيشيرت و بنطلون لا و رابطه ودنه بتوكه و الودن التانيه بتوكه
ورد وهيا تمسك دبدوبها دي قطتين يا جاهل
زين قطتين ...ولد ده ولا بنت
ورد ولد
زين وحطاله توكه ليه بقي
ورد أنا بحب القطتين
زين و ملابساه كوتش كمان سرقاه منين ده
ورد بأبتسامه كان بتاع يزيد و هو صغير نونو 
زين ايوه فعلا أصل الدبدوب هيقوم يمشي فخاېفة رجله تتوسخ
ورد لزوم الشياكه يا جاهل
زين قومي أنتي و دبدوبك ده بدل ما أعمل منكوا بطاطس
ورد لا يا زين ما تنام وخلاص هو هياكلك
زين يابنتي بقولك بيخووووف
ورد لا متخافش
زين تصدقي كده مش هخاف
ورد تعالي نام جنبنا والله بيدفي بقي تصدق
ذهب ونام بجانبهم فكانت تضع الدبدوب في المنتصف بينهم 
زين نظر للدبدوب ورررد خلي وشه عندك الله يهديكي عشان باصصلي باصه غريبه
ورد أقولك علي حاجه
زين وهو يغمض عينه لا متقوليش
ورد حاضر عارف لو حد زعلني الدبدوب ده بينتقم منه
زين فتح عينه وقال دي حكايات أخر الليل بقي ولا أيه
ورد لا بقولك عشان متزعلنيش يعني
زين يااارب يا تهديها يا تاخدني و ترحمني
ورد متخلنيش أقومه عليك
زين نامي يا ورد نامي يا حبيبتي الله يهديكي
في الصباح أستيقظت ورد و أيقظت زين و جهزوا كي نزلوا للفطار 
زين وهو يضع البرفان أنا هروح أتكلم مع نيرة
ورد طب اتكلم معاها أنا
زين لا أنتي أتكلمتي كتير
ورد ااا...خلاص ماشي
كاد يخرج من الغرفه و لكن رجع مره أخري و قبل رأسها ثم قال 
زين ربنا يديمك ليا
ورد ويديمك ليا يا حبيبي
خرج و توجه لغرفه نيرة و طرق علي الباب ففتحت له 
زين عايز أتكلم معاكي
نيرة ااا...اتفضل
نظر لها بقرف وقال هستناكي تحت في الجنينه قال اتفضل قال
و بالفعل نزل تحت و نزلت خلفه ثم جلست أمامه 
زين بصي يا نيرة انتي هتسمعي وبس أنا عارف كل حاجة حصلت تخص التصاميم ولو فاكرة أنك تعرفي توقعي بيني انا و ورد يبقي بتحلمي فياريت يعني تبعدي عننا و متحشريش مناخيرك في حياتنا عشان والله لو عملتي حاجة همشيكي من هنا بالذوق أنتي فاهمه و ساعتها مش هيهمني اي داهية تروحيها
نيرة أنت بتتكلم كده ليه
وقف وقال بتكلم بالأسلوب اللي هتفهمي بيه أنا حظرتك اهو
تركها ثم دخل جلس علي السفرة و بدأ بتناول الفطار ثم أخذ زوجته و ذهب إلي الجامعه 
صعدت إلي غرفتها و أخذت هاتفها و رنت عليه 
نيرة الو
لؤي بضحك والله كنت عارف أنك هترني
نيرة أنا عايزه أتفق معاك اتفاق
لؤي كنت هرن عليكي بس قولت تيجي منك أنتي أحسن خصوصا أنك أنتي اللي ډخلتي ورد الشركة
نيرة أنسي كل اللي حصل
لؤي هنساه بس مش بالساهل
نيرة عايز أيه
لؤي عايز ورد
نيرة بضحك و أنا عايزة زين
لؤي بسسس يبقي مع بعض بقي و كل واحد ياخد اللي عايزة أنا هساعدك وأنتي تساعديني
نيرة أتفقنا
لؤي بس لو لعبتي بديلك كده ولا كده هعرررف
نيرة لا لا خلاص كل واحد فينا عرف هو عايز أيه
لؤي انا مجهز خطه
نيرة أيه هيا
لؤي ..................
نيرة بس بس دي خطوه كبيرة أوي و خصوصا أنهم هيبعدوا عن بعض بسببها ده غير أنك هتفتح ذكريات الماضي اللي أتقفلت
لؤي بضحك ما هو ده اللي احنا عايزينه ولا أيه
أنتهي البارت رأيكم فضلا 
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت 
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت
البارت السابع عشر 
لؤي أنا مجهز خطه
نيرة أيه هيا
لؤي ..................
نيرة بس بس دي خطوة كبيرة أوي و خصوصا أنهم هيبعدوا عن بعض بسببها ده غير أنك هتفتح ذكريات الماضي اللي أتقفلت
لؤي بضحك ما هو ده اللي أحنا عايزينه ولا أيه
نيرة خلاص ماشي وقت ما تلاقي الفلاشة و تتصل بزين عشان اقابلة قولي
لؤي ماشي سلام
في الجامعة وخصوصا في الكافيه 
زين هاااه هتخلصي أمتي
ورد و هيا تمضغ الطعام جعانه اوي زين
زين يالهوووي جعانه مين هو مش أنتي لسه فاطرة
ورد وفي فمها طعام ما حضرتك عمال تقول يلااا يلاااا ولا كأن الجامعة هتطير
زين بعصبية خفيفة بسسس متتكلميش وأنتي في بوقك أكل
أبتسمت وأيضا الطعام في فمها ااااه صح أنت بتتعصب من كده
نظر لها برضوا
أبتلعت الطعام أنييي أسف
زين هاااه خلاص
ورد ينفع أكل كيكة بالفراوله عشان أحلي بقي
زين قومي يا ورد عندنااا محاااضرة
ورد طب نتأخر
زين والله !!
ورد طب أشتري طيب
زين بسرررعة
ذهبت و أشترت كيكة بالفراوله و فتحت الكيس و بدأت تتناول 
زين صبرررني
مسك يدها و أتجه إلي المحاضرة فكان شكلها مضحك للغاية....فتح الباب و نظر الجميع لهم و أبتسموا...جلست ورد امام زين 
ورد وهيا تنتهي من الكيكة أبدأ يا زين أنا خلصت أهو
مال عليها وأخذ الكيس منها وقال هاااتي الكيس ده كده احنا مش في البيت عشان تلحسيه
نظرت له طب خلاص هشيله في الشنطه و الحسه برا
زين ھتموتي لو كلتي بطريقة احسن من كده انا عارف
ألقي الكيس في القمامة ثم بدأ في شرح المحاضرة 
في منزل محمد والد ورد 
جميلة پبكاء والله لأسيبلكوا البيت و أمشي
أمير يا أمي أهدي بس
جميلة بشهقات مشوفتهوش بيتكلم معايا ازاي هااه
أمير نظر ليزيد نظرة وعيد يزيد طول عمره كده بيتكلم من غير ما يفكر
جميلة پبكاء بس ميتكلمش معايا كده
يزيد هو أنا قولت أيه يعني
جميلة پبكاء أنت قليل الأدب انا أصلا غلطانه وماليش دعوه بعد كده بحد ولا ليا دعوه بمستقبلك
أمير أهدي بس يا أمي
يزيد علي فكره انا مش شايف ان ده كله مستاهل
جميلة پبكاء يا قليل الأدب يا واطي يا مش محترم ما زعل أمك مش فارق معاك في حاجه طبعا ما أنت أنسان فاشل و مش هنطلع منك بفايدة يا خسارة الفلوس اللي بندفعها عليك كتك القرف
يزيد متشكر
أمير ما خلاص ياعم يزيد
جميله بدموع لا خلاص أيه لازم يقل أدبه أبقي تف علي وشي لو طلعت حاجه زيك هتبقي زي الصايعين اللي بيقعدوا علي القهاوي
يزيد بعصبيه ودموع كفاااايه بجد كفاااايه أنا تعبت كل شويه فاااشل فاااشل فااشل أيييه أنا بذاكر علي فكرة و بتعب و بسهر و محدش فيكوا حاسس بيا كل حاجه تقوليلي أنا بتعب عشان بخدمكوا و أبوكوا بيتعب في الشغل ولا كأنكوا بتعملوا معروف معايا كل شويه تعايروني ليييه كده زي ما أنتوا بتتعبوا انا
كمان بتعب و ممكن يكون أكتر منكوا كمان علي الأقل أنتي طول اليوم في البيت كل اللي بتعمليه أكل و تنضيف و غسيل عارف ان شغل البيت صعب بس علي الأقل بتتعبي تعب جسدي بابا طول اليوم في المكتب برضوا بيتعب تعب جسدي وفي نهاية اليوم بتناموا و بترتاحوا وبتنسوا التعب ده لكن انا بصحي بدري و طول اليوم في الدروس بره أنتي معتقده ان قاعده الدروس حلوه و مبتعبش فيها لااا بالعكس كام مرة بروح الدرس تعبان وبموت بس عشان ميفوتنيش بقعد في الحصه بالتلات ساعات و الأربعه ولازم أقعدهم مركز مع المستر عشان ميفوتنيش حاجه طول اليوم بره باكل أكل من الشارع وانتي عارفه أن الأكل ده بيتعبني بيبقي عليا بالحصتين ورا بعض و أضطر أحضرهم ببقي عايز أنام بس ماسك نفسي و أقاوم و تبقي أيدي ۏجعاني من كتر الكتابه و بطني توجعني من الجوع و بالليل لما ييجي وقت النوم و تناموا و ترتاحوا بكون انا سهران بذاكر و ببحث عن معلومات و ضهري يوجعني بسبب الميول علي المكتب و بيبقي المطلوب مني اصحي تاني يوم بدري بسبب الدروس برضوا 
أمير خلاص يا يزيد ما ده كله عشان حلمك برضوا
جميلة بدموع لازم يطلع نفسه المظلوم ېموت لو معملش كده
يزيد پبكاء مما جعلهم مستغربين لااااا مش عشان حلمي أنتوا كلكوا عارفين ان علمي مكانش حلمي وعارفين أن طب اللي بسعي عشانها ده مش حلمي عارفين ان المواد العلميه كلها مبحبهاش وفي اولي كنت بتمني أخلص منها عارفين أن المواد الأدبية دي اللي سهله بالنسبالي و عارفين أن كلية حقوق دي اللي حلمي و ياريتها حاسه بده ياريتها تعترف بتعبي و نفسيتي البايظه و سهري و جهدي كل شوية فاااشل خليك زي أبن خالتك مهما عملت مبيعجبهاش حاجه أنا غلطان عشان أختارت اسعي في حلمك أنتي و بابا قولت عشان يفرحوا أكتر لو حققت الحلم ده قولت عشان أحقق اللي نفسهم فيه بس مش شايف تشجيع منكوا في حاجة مش بسمع غير الكلام السلبي وبس بذاكر مواد مبحبهاش بس مضطر عشانكوا و بروح الدروس بالساعات و ببقي مش قادر بس عشانكوا بذاكر و بسهر و درجاتي وحشه عشان مش عارف أتأقلم علي المواد دي نفسيتي بايظه وخاېف محققش حلمكوا بعد ده كله والخووووف الكبير أني محققش حاجه بسبب أختياري طريق غلط في سبيل فرحتكوا. لأن لو مستقبلي أتدمر ولا انتي ولا بابا هتزعلوا قدي لان انا اللي بسهر وانا اللي بتعب وانا اللي بجتهد خاېف من وقفتكوا ضدي لما محققش حاجه رغم أني كان ممكن احقق حاجه لو دخلت ادبي لانها مواد انا بحبها و بحب أبذل جهد فيها ومهما وقعت كنت هقوم تاني عشان حابب ده لكن دلوقتي محدش فيكوا حاسس بيا و كلامكوا محبط و سلبي حراااام عليييكوا بجدددد انا اللي هريحكوا مني عشان مكونش أبن فاشل فعلا
تركهم وخرج خارج المنزل 
جميلة بدموع شوف اخوك راح فين يا أمير
أمير حاضر خلي بالك علي نفسك
خرج أمير إلي الخارج 
في مكتب سيد والد لؤي 
سيد وحضرتك عايز المشاهد دي ليه بقي
لؤي مش أنت عايز تدمر محمد
سيد اه
لؤي جلس أمامه وقال أنا بقي هدمرهولك
سيد ده أزاي بقي يا أستاذ لؤي
لؤي طبعا المشاهد معاك من بدري وأنت لغاية دلوقتي معملتش بيها حاجه فهاتها بقي أنا أستغلها لصالحي و أدمر جوازة بنته وأنت عارف بقي لما البنت بتتدمر كأنك بتدمر أبوها بالظبط
سيد بص أنا
مش فاهم منك حاجه بس انا عارف دماغك شيطانه طالعلي يعني فخد المشاهد و اعمل بيها اللي انت عايزة بس أهم حاجه رجلك متجيش في الموضوع
أبتسم لؤي حاضر يا بابا
عند زين أنتهي من الجامعه و ذهب الي الشركة و معه ورد...في مكتب زين 
زين ياريت عشان حقيقي أنا مش هعرف أنشغل بيهم دلوقتي
أسر عيوني يا زين هما فين بس التصاميم

زين هتلاقيها عندك في الدرج و أبقي تابع انت مع المصنع بقي بس خليهم يستعجلوا عشان خلاص فاضل ٣ أسابيع و المسابقه تبدأ
أسر ماشي
رويه و انا و أسيا هنعمل أجتماع دلوقتي مع الموظفين نعرفهم ان الموضوع أتحل و ان لازم نبدأ شغل كلنا
زين اه ياريت
أسيا اومال ورد فين
زين راحت تجيب قهوة
دخلت ورد الكافيه تحت الشركة و ذهبت عند الكاشير وقالت 
ورد لو سمحت
نظر لها وقال أتفضلي
ورد هو في ورقة هنا أعرف الكافيه بيقدم أيه منها ولا لأ
قال بإبتسامه المنيو يعني
ورد ايوووه الورقة دي
شاور لها بصي روحي للنادل اللي هناك ده و قوليله وهو هيديكي المنيو
ورد أبتسمت شكرا
ذهبت عدة خطوات بسيطة 
ورد لو سمحت
هو نعم
ورد ااا...عايزة المنيو
هو أتفضلي
ورد شكرا
وقفت علي جنب قليلا و أخرجت الأله الحاسبه من الهاتف و بدأت بحساب ما ستطلبه...مرت عدة دقائق ليست بكثيرة و قاطعها صوت شهقات فتاة مرت من جانبها 
ورد بإستغراب رغد
نظرت لها رغد ورد
ورد بټعيطي ليه
رغد تمسح دموعها وتقول لا لا مفيش
ورد لا في أحكيلي مالك
رغد طب ينفع نتكلم في مكان تاني
ورد أه يا عيوني
خرجوا الأثنان معا خارج الكافيه 
كانت تجلس في غرفتها و يعتليها الحماس 
نيرة علي الهاتف موافقه بس تيجي منك انت
لؤي هتفرق
نيرة أه عشان ابان قدامه أني معرفش حاجه
لؤي ياستي خلاص ماشي أجهزي عشان أنا هرن عليه
نيرة أشطا
لؤي هنتقابل في المكتب بتاعي
نيرة هجهز اهو
كان يجلس في مكتبه وقال 
زين تؤ أتأخرت ليه دي....خاېف لتكون عملت مشكلة أنا عارفها كويس
نظر علي المكتب و أخذ هاتفه كي يرن عليها و لكن اهتز الهاتف في يده يعلن عن وجود أتصال له 
زين بإستغراب رقم مين ده!...الو
لؤي لأ بجد فاجأتني متوقعتش أنك ترد بالسرعة دي
زين يا تقول عايز ايه يا تستقبل الحظر علي الرقم فأنجز
لؤي تعالي المكتب حالا
زين نعم!!
لؤي أيه بتكلم صيني!... تعالي مكتبي و علي ما اظن أنك عارف الطريق كمان
زين ده ليه
لؤي لأ الموضوع مش هيبقي حماس لو قولتلك علي الفون
زين لأ ما انا مش فاضيلك
لؤي هتندم ان مجيتش والله وأنت عارف أني عرفت نقطة ضعفك صح ولا أيه
زين جاي يا لؤي
ثم أغلق زين الهاتف و أخذ چاكت بدلته من علي المقعد و ذهب 
ذهبت إلي كافيه أخر و معها رغد...جلسوا و طلبوا قهوة 
ورد أهو ياستي روحنا مكان تاني ينفع تفهميني بقي في أيه عشان بجد قلقتيني
رغد احمم...ااا...في واحد معجبه بيه أسمه سليم و شغال في الكافيه بس حصل................
رد علي الهاتف وقال 
أمير نعم يا أمي
جميلة بقلق لاقيت أخوك
أمير لأ والله
جميلة بدموع طب دور عليه كويس يا أمير بالله عليك
أمير حاضر يا أمي متقلقيش أنتي بس و خلي بالك علي نفسك
جميلة ماشي يا حبيبي
أنهت حديثها بجملة 
رغد بدموع بس والله مكانش قصدي كده يا ورد
ورد طب كان قصدك أيه
رغد كان قصدي أني أفضل واقفه جنبه و أساعده لغاية ما يفتح مشروع صغير و بعدين ييجي يتقدم حتي ساعتها عيلتي تقول أن ليه دخل أساسي من المشروع لكن طول ما هو شغال في كافيه و مبدأش يكون نفسه ممكن يتطرد من الكافيه في أي وقت و ساعتها حالنا هيقف لغاية ما يلاقي شغل
ورد طب أنتي مش وضحتيله النقطه دي ليه
رغد ملحقتش هو قفل علي طول المكالمه و روحتله الكافيه و أتخانقنا برضوا و روحت النهارده لاقيته مش أداني وش و عاملني كأني زبونه عاديه راحه تشتري حاجه
ورد طب بصي ياستي تعالي نروح نتكلم معاه احنا الأتنين بس نصيحتي انه يتقدم من دلوقتي يا رغد عشان ياحبيبتي مينفعش تكلموا بعض عشان حرام فخليه يتقدم دلوقتي و سيبي أقناع العيلة عليا أنا ياستي و بعد ما يوافقوا ساعديه في المشروع
رغد بجد هتساعديني
ورد أه والله أهم حاجه سعادتك انتي
رغد شكرا يا ورد حقيقي شكرا أوووي
دخل المكتب و أنصدم من وجود نيرة وقال 
زين بتريقه ههه...والله كنت هستغرب لو لاقيتها مش هنا
نيرة بتمثيل زين بتعمل أيه هنا
زين كفايه تمثيل عشان حفظتك
نيرة نظرت ل لؤي هو انت طلبت زين ليه هو كمان هااه
لؤي اقعد يا زين... نيرة متعرفش بوجودك هنا
جلس زين وقال عارفة مش عارفة ميفرقش معايا...انجز قول انت عايز أيه عشان معنديش وقت
وقف لؤي و أخذ لاب توب و جلس مرة أخري وقال في فيلم عايزكوا تشوفوه معايا
زين أنت هتهزر ولا أيه!!
فتح اللاب توب فظهر محمد والد ورد وهو ېقتل شخص 
زين پصدمه ده ده
نيرة بتمثيل ده أبويا
زين عايز ايه يا لؤي
لؤي كمل بس الفيديو دي مش چريمة واحدة
زين أنجز قول عايز أيه
لؤي عايزك تسيب ورد
زين بتحلم
لؤي لأ ما انت لو مسيبتهاش أبوها هيكون في السچن و أعدام كمان وانت بقي عارف مراتك بتحب أبوها ازاي صح
زين بعصبية قد أيه أنت حقېر
لؤي بإبتسامه ده شرف ليا انك تمدحني
زين هو انت فكرك أن انا لو قولتلها يلا نسيب بعض هتوافق
لؤي لأ ما في خطه
زين خطة أيه دي
لؤي أنت هتروح تقولها انا و نيرة أتخطبنا و طبعا أنت عارف انه مينفعش تتجوز نيرة إلا لما تطلق ورد صح ولا غلط
زين بعصبيه أنت ازاي تفكيرك ژبالة كده ازاااي
لؤي اهدي عشان متندمش ماشي
زين ما تقولي حاجه ياست نيرة ولا أنتي عاجبك الموضوع
نيرة بدموع عاجبني أيه بس بابا ان حصله حاجه ورد ټموت فيها فده مش وقت أفكر في نفسي فيه أنا موافقه يا لؤي
لؤي بإبتسامه عرفتي تشغلي عقلك
زين بحزن هفكر و أرد عليك
لؤي هستني ردك بكره
خرج من المكتب بحزن شديد وتفكير 
أما عند ورد و رغد...كانوا يجلسوا في الكافيه 
رغد تعالي بس ثانيه معلش
سليم حاضر يا رغد
وبالفعل لم يكسر بخاطرها هذه المرة وجلس علي الترابيزة معها هي و ورد 
سليم السلام عليكم
ورد بإبتسامه وعليكم السلام
سليم بتذكر أيه ده مش انتي البنت اللي كانت بتسألني علي المنيو من شوية
ورد أه ورقه الطلبات تقريبا
سليم بإبتسامه أيوه هيا دي
ورد احممم...أنا مرات أبن عم رغد...أتلخفنت صح
سليم أيوه
رغد عارف زين ابن عمي طبعا
سليم أه أكيد
رغد دي ورد مراته بقي
سليم ااه...أتشرفت بمعرفتك
ورد أنا اكتر...بصراحة أنا عرفت العلاقة بينك انت و رغد و عارفه أن ماليش حق أتدخل بينكوا بس والله أنتوا الأتنين فهمتوا الموضوع غلط و بصراحة رغد بتحبك فقولت لازم أحل الموضوع بينكوا
سليم هو للأسف رغد فهمتني غلط ساعتها و ممكن انا برضوا فهمتها
غلط
ورد بص رغد كان قصدها أنها تساعدك تفتح مشروع صغير عشان لما تتقدملها يكون في موافقه من عيلتها لما تعرف أن عندك مشروع و بتحاول تكبره بس هيا ساعتها معرفتش توضح النقطه دي لما كلمتك
رغد بص يا سليم والله العظيم انا مكانش قصدي حاجه ده غير ان انا لو مكنتش بحبك مكنتش هحاول أتكلم معاك مرة و أتنين و تلاته بس عشان انا فعلا باقيه عليك بعد الجواز فلوسك هتبقي فلوسي و في نفس الوقت فلوسي هتبقي فلوسك فأننا نساعد بعض ده مش عيب عيزاك تفتح مشروع و انا هقف جنبك و تتقدملي و نعيش حياتنا سوا
سليم بصي يا رغد انا اسف عشان كلمتك بطريقه رخمه بس عشان أنتي مش وضحتيلي وجهة نظرك و ده اللي عصبني ساعتها بس يا بنت الناس أنا مش هقدر أخد منك فلوس عشان أفتح مشروع انا معايا فلوس علي جنب و ناوي أفتح مطعم صغير و أكبره مع الوقت بس أنتي لما أتكلمتي معايا و رفضتي موضحتيش ساعتها رفضك كان ليه و إلا كنت هقولك علي موضوع المطعم ده
رغد معاك حق والله انا كمان أسفه
ورد يعني خلاص صافي يا لبن و مفيش زعل
سليم بأبتسامه أيوه وشوفوا الوقت المناسب أمتي أجي أتقدم
ورد أنا هتكلم مع العيله النهارده عشان يكون عندهم خلفيه عن الموضوع و هخلي رغد ترد عليك
سليم خلاص ماشي هستني
ورد يلا السلام عليكم بقي عشان لازم نرجع البيت
رغد أه فعلا وقت الغدا
سليم خلي بالكوا علي نفسكوا
رغد بأبتسامه حاضر
و بالفعل ذهبوا إلي المنزل بعربية رغد 
خارج الڤيلا 
نيرة ينفع تسمعني
زين نيرة..بلاش تضحكي عليا عشان أنا عارف أن ليكي أيد في فكرة لؤي دي ماشي
نيرة لأ والله معرفش حاجه وبعدين انا قررت أبعد عنك أنت و ورد لما لاقيتك كلمتني بطريقه رخمه النهارده قولت خلاص مينفعش أتدخل بينهم تاني و ده نصيبي
زين اومال موافقه ليه علي فكرته
نيرة بدموع عشان أبويا يا زين هو انت فكرك أيه أن ورد تعيش من غير بابا متهيألك...ده هيا أصلا عارفه بجرايم قټله و مرفعتش قضيه ضده بابا ساب الشغل ده عشان ورد بس أجي دلوقتي أختار نفسي و أسيب أبويا فكر يا زين تاني عشان حقيقي ورد تتدمر فيها. و فكرك لو لؤي قالها علي حاجه مش هتوافق. دي هتوافق علي اي حاجه هو هيقولها عشان بابا
زين بس أنا مش هقدر أبعد عنها
نيرة وافق علي فكرة لؤي و نتخطب لغاية ما تدور علي حل بس 
جائت ورد ومعها رغد من بعيد وكانت تراهم يتحدثون 
نيرة مسكت أيده معلش يا زين وافق عشان ورد و نبقي نفكر في حل بعدين ناخد لؤي دلوقتي علي قد عقله
زين بدموع ماشي يا نيرة بس متعرفيش ورد حاجه لغاية ما أدور علي حل
نيرة حاضر
ورد احمم هو في حاجه
زين لأ مفيش
تركهم و دخل إلي الداخل 
كان يجلس مع أخاه في الحديقه و يستمع له بعناية 
يزيد أنا عايزها بس تشجعني مش أكتر والله
أمير ماما بتتعب عشانك يا يزيد
يزيد عارف والله بس أنا كمان مش بلعب يا أمير انتوا ليه معتقدين ان المذاكرة و الدروس مش تعب
أمير عارفين والله هيا ممكن تكون بس بتوصل خۏفها غلط
يزيد ايوووه أنا عايزها تشجعني بدل ما تحبطني
أمير طب جرب تتكلم معاها بهدوء يا حبيبي
يزيد حاضر والله
أمير يلا نرجع البيت عشان هيا خاېفة عليك
يزيد يلا
كان يجتمع الجميع حول السفرة وكان يجلس زين في المنتصف بين ورد و نيرة فوقف زين وقال 
زين احممم...حابب أقول حاجه
الجد سعد هتلقي شعر ولا أيه
أبتسم الجميع 
زين مسك أيد نيرة وجعلها تقف مما صدم الجميع انا و نيرة قررنا نرجع لبعض وخطوبتنا بكرة
ورد پصدمة نعمم!!
أنتهي البارت يا تري أيه اللي هيحصل رأيكم خاص فضلا 
بقلم حبيبة مصطفي 
ياقوت 
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
وجعلها تقف مما صدم الجميع 
زين بحزن أنا و نيرة قررنا نرجع لبعض و خطوبتنا بكره
ورد پصدمة نعمم!!
زين زي ما سمعتوا كده
وقفت ورد وقالت زي ما سمعنا أيه أنا مش فاهمة حاجه
زين بحزن أنا و نيرة خطوبتنا بكره
أسر أنت بتهزر يا زين ولا أيه
زين لأ مبهزرش
وقف الجد سعد وقال بعصبية يبقي مخك حصله حاجه يا أستاااذ هو حضرتك ناسي أنك متجوز ولا أيه

زين بحزم والله دي حياتي وأنا حر فيها
سندس تبقي حر فيها لما تاخد قرارات تأثر عليك أنت بس لكن القرار ده يخص ورد برضوا
رغد زين أنت عقلك مستوعب اللي أنت بتقوله
زين نفسي أفهم أنتوا مستغربين ليه ما ده الطبيعي اللي كان المفروض يحصل
رويه أيه اللي طبيعي أنك ترجع للأنسانه اللي خذلتك و تسيب مراتك أنت شايف أن ده طبيعي تخون مراتك مع أختها ده طبيييعي
زين بصوت عالي روييية بلاش تلعبي في دماغ ورد أنا مش خونتها ماااشي
رويه والله هو أنت مش مسمي دي خېانة ولا أيه يعني كنت بتكلم نيرة من وراها و ناوي أنك تتجوزها دي مش خېانة
زين أنا خدت قرار وخلاص
سليم والده مفيييش حاجة أسمها خدت قرار وخلاص هو الجواز لعبه يا زين بيه وأحنا منعرفش هااااات سبب مقنع يخليك تخون ورد حتي لو سبب واحد
نيرة خلاص يا جماعة هو مش مرتاح معاها بلاش تجبروه وبعدين عادي انه يرجعلي أوعوا تنسوا أنه كان هيتجوزني يعني
سندس كان هيتجوزك بس ربنا أنقذه من حقارتك و بعدك عنه لكن لأ أبني مصمم يبوظ مستقبله و يعيش معاكي فأحنا عيلته خايفين عليه فبننصحه
زين أنااا مش عارف أتأقلم مع ورد حاولت بس معرفتش فمش هقدر أكمل في العلاقة دي بصراحه وأنتي يا ورد كتر خيرك أستحملتيني فخلاص خلصنا
مراد هو أيه اللي خلصنا ما أنتوا كنتوا حلوين مع بعض و بنشوفك فرحان كل يوم شكلك مش عارف تلاقي حجه صح
زين أنا بحب نيرررة ماااشي فمحدش يتدخل في العلاقه دي و القرار قرار ورد في النهاية
نظر لورد ... وجدها تقف پصدمة تحاول أن تستوعب ما تسمعه 
زين بحزن ما تنطقي
ورد بدموع هو أنا أذيتك في حاجة هاااا....زعلتك مني في مره أو شوفتني أثرت في علاقتنا حتي
زين لأ بس أنا مش بحبك و الحب مش بالأكراه يعني
ورد بدموع وحزن معاك حق الحب مش بالأكراه....مبارك يا زين مبارك يا نيرة و أتمني تعيشوا في سعادة
أسر أنتي بتهزري أنتي التانيه ده رد فعلك!!
ورد بدموع أومال أقول أيه أقوله أنت خونتني ليه مع أختي كسرت ثقتي فيك ليك أدتني أمل علي الفاضي أننا نحسن علاقتنا ليييه أستغليت طيبتي و خليتني مغفله لدرجة أنك تخوني لأ و مع أختي ولا أقوله أزاي جالك القلب تكسرني كده بسهوله وأنت عارف أني زيي زيك كنت مجبورة علي الجواز ده بس حاااولت أنت عارف يا زين الحمد لله أن في العلاقه دي مطلعتش أنا اللي خاينه و الحمد لله أنك كل ما تفتكرني هتفتكر كل الحلو اللي عملته معاك لأني مسيبتش أثر وحش في حياتك و ربنا وحده اللي يعلم بس ده أختيارك و أنت حر و بما أنك أظهرتلي أني مش غاليه عندك و مستغني عني بالسهوله دي فأنا برضوا ولا همسك فيك ومستغنيه عن العلاقة دي
سندس مفيش خطوووبه يا أستاذ زين ولو كنت مصمم يبقي تنسي أمك خالص
زين أنا عايز حد فيكوا يفهمني
سندس بصوت عالي نفهممم أييييه
ورد بدموع أهدي يا ماما لأ يا زين أنت صح و فعلا أنت حر في حياتك و كده كده ولا أنا بحبك ولا أنت بتحبني ومش عارفين نتأقلم في حياتنا سوا فطبيعي أنك تعمل كده بس كنت بتمني أنك كنت تيجي تقولي وأنا والله كنت هبعد مني لنفسي و مكنتش هبقي عقبه في حياتكوا لكن مش تظهر أني مغفله كده
زين بحزن ورررد أنا أس
ورد بمقاطعه متعتذرش دي حياتك برضوا و ليك الحق تختار شريكة حياتك جدو
سعد الله بدموع نعم يابنتي
ورد بكره خطوبه زين للمره التانيه من الأنسانه اللي بيحبها فياريت كلنا نحضرها عشان يحس أن عيلته جمبه
سعد الله بس يا ورد
ورد ده أخر طلب هطلبه منك والله فينفع تحققهولي
سعد الله ماشي يابنتي
ورد بحزن عن أذنكوا
صعدت إلي غرفتها بحزن شديد 
سليم يا خسارة تربيتي فيك
نظر له زين بحزن و خرج إلي الحديقه ليجلس مع نفسه قليلا و صعدت نيرة إلي غرفتها 
رويه زين ده غبي
رغد زمان ورد متدمرة دلوقتي
رويه طبعا
أسر هو فتح معايا الموضوع ده من فترة بس قفله تاني
مراد والد رويه موضوع أيه
أسر كان مخڼوق وقالي مش عارف أتأقلم مع ورد بس مكنتش أعرف أن الموضوع هيوصل بيه أنه يرجع لنيرة
الجد سعد ومش قولتلنا ليه يا بيه
أسر أقولكوا أيه بس يا جدي هو ساعتها كان متعصب و كان بيفضفض معايا شويه و حلينا الموضوع سوا هو بقي اللي الشيطان ضحك عليه
سندس بحزن و دموع يا حبيبتي يا ورد محبيتش تعمل مشكله و تبين نفسها مظلومه و أديته الحق وكل اللي زعلها أنه مكانش صريح معاها
رغد بس أكيد مکسورة دلوقتي
سعد بحزن ربنا يهديه
صعد الجميع إلي غرفته بحزن شديد 
دخلت الحمام أتوضت و قررت تصلي ركعتين كي تهدأ قليلا 
كان يجلس بحزن في الجنينه و قال لنفسه 
زين بحزن أنا أسف يا ورد ڠصب عني والله لو عليا أولع في نيرة و لؤي مع بعض قصاد دمعة واحده منك أنتي مكنتش أتوقع أني أكسرك كده في مره بس لغاية ما ألاقي حل واللي مزعلني أن ده مش رد فعلك اللي كنت متوقعه كنت بحسبك هتطلعي نفسك مظلومة و تخلي عيلتي تكرهني و تعملي مشكلة لكن لأ معملتيش كده و في نفس الوقت مش هينفع أقولك لأن لو قولتلك معرفش رد فعلك ايه ولا رد فعل لؤي نفسه أيه المره دي
الموضوع مش انا و لا انتي المره دي الموضوع أبوكي اللي أغلى حد عندك مننا كلنا ساعة الفرح لما مكلمكيش انتي كنتي متدمرة ف فكرة ان ابوكي يدخل السچن دي هتجرحك أنا أسف
كان متردد في الصعود إلي غرفته لكنه صعد في النهاية و وجدها تجلس علي المصليه تتحدث مع الله فوقف خلف الباب يستمع لحديثها 
ورد پبكاء شديد طول عمري واثقه في قراراتك يارب و عارفة أنك أستحاله تأذيني و أكيد ده خير ليا و
أنا هعرفه بعدين والله يارب أنا مش معترضه علي قرارك بس حزينة علي نفسي لأني مكنتش متوقعه أن زين يكسر ثقتي و يخذلني كده ياريته كان صريح معايا و أنا كنت هبعد مني لنفسي مش أطلع مغفله قدام الكل اللي مزعلني أني هونت عليه و قلبي هان عليه أنه يكسره بالسهوله دي والله يارب أنا حاولت كتير و أديت لعلاقتنا فرصه و عملت اللي عليا أكيد بتختبر قوة صبري و أنا هكون صبورة لغاية أخر نفس و هتقبل أي شيء منك يارب بنفس راضية عشان عارفه أنك معايا و أنا مش لوحدي
أنتهت من الحديث و أزالت المصليه فدخل زين وقال 
زين بحزن احمم...ورررد
نظرت له بعد أذنك يا زين معنديش طاقة أتكلم معاك دلوقتي بعد خطوبتك هنتكلم في كل حاجه و نشوف هنتطلق أمتي
زين نتطلق!
ورد مستغرب ليه أكيد أنت عارف أن مينفعش تتجوز نيرة غير لما تطلقني لأنه حرام شرعا أو تستنوا لما أموت بقي
زين بالسرعة دي
ورد لأ ما أنا مرضيهاش علي نفسي أكون مرات خطيب أختي ده حتي الأسم مش لايق علي بعض فبعد الخطوبه هنقعد سوا و نتكلم في كل حاجه وأنا والله مش عايزة منك جنيه واحد أنا هبقي أخد هدومي و أروح بيت أبويا و حتي مش هصعب الموضوع عليك أنت و نيرة و ربنا يوفقكوا
أخذت هاتفها و كادت تدخل البلكونه فمسك يدها 
زين أستني
ورد سيب أيدي طيب
زين مفيش طلاق يا ورد غير لما... سكت فلم يعرف ماذا يقول 
ورد بص يا زين أنت نفسك مش عارف تقول أيه و أختيارك كان واضح لما أخترت نيرة يعني أنك تطلقني
نزعت يده من علي يدها و دخلت البلكونه كي تتحدث في الهاتف 
في منزل محمد 
يزيد يا ماما أنتي عارفه أن أنا كان نفسي أدخل أدبي و حلمي حقوق بس لما بابا قالي حقوق لأ و دي كلية مجموعها قليل و أي حد يدخلها فقولت خلاص ادخل ألسن لكن لاقيتكوا أنتوا متمسكين ب طب بشړي و صيدلة فقولت أحاول عشانكوا بس لازم تشجعوني مش تقولوا كلام سلبي كل شوية لازم تعترفوا بتعبي و محاولاتي
جميلة بدموع أنا أسفه يا يزيد طول عمري بقولك أنا وأنت أصحاب و العلاقة اللي بينا علاقة صداقة بس معرفتش أساعدك و أقف جنبك و أشجعك و طول الوقت كنت أنانية و وصلت مشاعري ليك غلط بس والله يا يزيد أنا خاېفة عليك و عيزاك تدخل كلية كويسه و تشتغل شغلانه براتب عالي بس والله من خۏفي عليك لأن يا حبيبي عيزاك تكون أنسان ناجح في حياتك
يزيد عارف يا أمي و أنا أسف عشان أتكلمت معاكي بأسلوب مش حلو
جميله أينعم زعلت منك بس خلاص مسمحاك و ياريت نرجع صحاب تاني ماشي
يزيد حضنها حاضر و أنا بجد هحاول أدوس علي نفسي تاني
خرجت ورد من البلكونه وجدت زين يجلس علي الأريكه فدخلت إلي الحمام و أرتدت بيچامه و خرجت جلست علي السرير فنظرت له وقالت 
ورد تصبح علي خير
زين وأنتي من أهله
ورد اااا كانت تريد أن تتحدث معه ثم صمتت 
زين عايزة تقولي حاجه
فردت الغطاء وقالت لأ خلاص
زين قولي
ورد لا لا
أغلقت عيناها ثم ذهبت إلي النوم 
أنتهي اليوم سريعا و جاء الصبح أسرع فأستيقظت ورد من النوم و نظرت بجانبها لم تجد زين نظرت في أرجاء الغرفه وجدته ينام علي الأريكه فأبتسمت بحزن لتذكرها مشاكستها معه عندما لم يوافق النوم عليها في مره من المرات 
قالت بحزن مش طايقني للدرجة دي يا زين
دخلت إلي الحمام و أخذت دش و أتوضت ثم خرجت وصلت الفجر و الضحي و كانت حزينه لأنها لم تصلي الفجر في وقته رتبت السرير و أرتدت فستان باللون السماوي الغامق و خمار لونه سماوي فاتح فكانت بغاية الجمال أخرجت له ملابس قبل نزولها و لم تيقظه 
في المطبخ 
ورد صباح الخير يا سعدوده
سعديه بحزن صباح الفل
ورد زعلانه ليه يا جميل
سعديه بدموع زعلانه عليكي يا ورد عشان انتي متستاهليش كده
ورد بدموع مش مشكله دي أراده ربنا برضوا و مينفعش أعترض
بدأت سعديه بالبكاء فحضنتها ورد بحزن 
ورد بدموع
أهدي يا سعدوده متعيطيش دموعك دي غاليه عليا والله
سعديه بشهقات والله حرام اللي حصل ده
بدأت دموعها تتساقط متعيطيش بقي و أكيد اللي ربنا عايزه هيكون
سعدية ربنا يحل المشاكل
ورد إن شاء الرحمن
هدأت سعدية قليلا راحه فين الصبح كده
ورد لازم أروح أزور عيلتي ده غير أنهم ميعرفوش حاجه عن اللي حصل
سعدية طب أفطري قبل ما تمشي

ورد لا مش هلحق
سعدية خلي بالك على نفسك
ورد قبلت وجنتها حاضر
ذهبت ورد إلي منزل عائلتها 
أستيقظ من نومه و نظر حوله فلم يجدها و لكن وجد ملابسه مترتبه علي السرير كما أعتاد فأبتسم بحزن و دخل ليأخذ دش 
في منزل محمد 
جميلة أفتح يا يزيد الباب
يزيد حاضر يا ماما
فتح الباب فوجد أخته ورد 
يزيد يا مرحب يا مرحب
ورد بأبتاسمه عامل أيه
يزيد حضنها الحمد لله يا حبيبتي أنتي عامله أيه
دخلت ورد و قالت الحمد لله يا حبيبي أيه أخبار الأمتحانات معاك
يزيد فاضلي ٤ همتحنهم واكون خلصت
ورد أن شاء الله علي خير و نشوفك أحلي دكتور في الدنيا
يزيد يارب يا ورد
ورد قبلت يد والدتها عاملة أيه يا أحن أم في الدنيا
جميلة بأبتسامه الحمد لله يا حبيبتي أنتي اللي أخبارك أيه
ورد احمم...يعتبر كويسه
جميلة ليه كده يا ورد في حاجة حصلت بينك أنتي و زين
ورد ااا..بصراحة أنا جاية أتكلم معاكوا كلكوا في حاجة مهمه
يزيد ورد أنتي كويسه
ورد أه يا حبيبي متقلقش بابا و أمير هنا
جميلة أه يا حبيبتي
ورد نادي عليهم يا يزيد
يزيد حاضر
وبالفعل دخل يزيد كي ينادي عليهم 
جميلة قلقتيني يا ورد
ورد بحزن متقلقيش يا حبيبتي أنا كويسة والله بس لازم أتكلم معاكوا في حاجة مهمه و كمان هطلب منكوا طلب و أتمنوا مش تخذلوني
جميلة عنينا ليكي والله و أنتي عارفة بس أما اعرف في أيه عشان أنتي قلقتيني
أمير يا أهلا بالحبايب
حضنته ورد ثم جاء والدها فسلمت عليه و قالت 
ورد بصوا اااا...أنا و زين هنطلق
جميلة پصدمه أيه!! ... ده ليه يا ورد
أمير خير يا ورد أيه اللي حصل
ورد بدموع زين عايز يرجع لنيره
أمير پصدمه أنتي بتهزري صح
ورد پبكاء لأ والله أمبارح على الغدا زين قالي قدام عيلته أن هو و نيرة لسه بيحبوا بعض و كمان خطوبتهم النهارده
الأب محمد ده بيستهبل ده و لا أيه هو فاكر الجواز و المسؤولية لعبه
ورد پبكاء بابا العيب مش علي زين لوحده العيب علي نيرة برضوا
الأب محمد أنتي بتدافعي عنه بعد اللي عمله ده
ورد لأ مبدافعش عنه بس نيرة كمان غلطانه لأنها خانتني و عرفت تضحك علي زين صح هما الأتنين غلطانين بس في نفس الوقت أنتوا اللي عملتوا كده لأن لو مكنتوش جبرتوني أنا و زين علي الجوازه دي مكانش ده كله حصل و خصوصا أنكوا عارفين أن زين كان بيحب نيرة و كان من الصعب ينساها فمن الطبيعي لما رجعت يرجع حبه ليها
محمد يعني أحنا اللي غلطانين دلوقتي يا ست ورد
ورد أنت لو كنت واثق فيا و واثق من تربيتك ليا مكنتش أجبرتني علي الجوازه دي يا بابا
محمد أستاذ زين يغلط و أحنا اللي نتحاسب علي غلطه
ورد پبكاء هقولك تاني مره أنا مقولتش أن زين مغلطش لكن أنتوا كمان غلطوا حرام عليكوا كلكوا
أمير حضنها أهدي يا ورد
ورد پبكاء أنتوا السبب والله
أمير أهدي يا حبيبتي انتي موافقه علي علاقتهم دي
ورد أنا زعلانه لأن الأتنين أستغفلوني و بجد كسروا ثقتي لأني مكنتش متوقعه منهم كده بس أنا مش عايزة أعمل مشاكل و أكون عائق في طريقهم أنا عايزة أبعد خصوصا أن زين أستغني عني و عن علاقتنا بسهولة فأنا مش همسك فيه
أمير كل اللي تعوزيه هيتعمل والله
جميلة بحزن و عيلته قالت أيه
ورد محدش فيهم موافق علي العلاقة دي بس أنا طلبت من جدو أننا نحضر الخطوبه بتاعتهم فياريت أنتوا كمان تيجوا
جميلة لأ مش عايزين نشوف لا زين او نيرة
ورد لو غالية عندكوا تعالوا
محمد والدها انتي ليه مغفله كدا دا بدل ما ترفضي العلاقه دي و تمسكي في جوزك جايه تطلبي من الكل يشاركهم فرحتهم
ورد پبكاء انتوا ليه مش فاهمني أنا مش عايزة أعمل مشاكل لحد و أزاي أمسك في علاقه الطرف التاني فيها مش عايزني في حياته بابا نيرة هتتجوز زين يعني هيبقى جوز أختي وأنا هضطر اشوفه بعد ما ننفصل فأنا مش عايزة يكون في مشكلة بيني و بينه وبعدين انا مش عايزة أعمل مشاكل و جدو سعد تعبان أصلا مش حمل التعب دا كله فهو لما يلاقيني متقبله الموضوع حزنه هيقل بابا أنا حبيت عيلة زين وهما حبوني فمش عايزة حد فيهم يزعل على زعلي وفي نفس الوقت مش عايزة حد يبصلي ب شفقة اللي هو انت يا زين مش عايزني في حياتك فأنا كمان مش عيزاك و مش همسك فيك بالعكس هساعدك تتجوز نيرة لأن أنتوا مش فارقين معايا...انا عايزة الكل يعتقد كدا 
محمد حضنها ماشي يا حبيبتي أنا أسف بس أنتي عارفة أنك غالية عندي والله و اللي أنتي عيزاه أنا هعمله
ورد ربنا يديمك في حياتي يا بابا
يزيد عارفة أحلي حاجه انك هتقعدي معانا تاني و هنشتري أندومي تاني
ورد بأبتسامه اه صح
الأب محمد لم نفسك أنت و هيا مش من دلوقتي
ورد هقوم أمشي أنا
أمير راحة فين
ورد هروح مشوار و هشتري فستان للخطوبه و بعدين هرجع الڤيلا تكون الخطوبة بدأت
أمير أستني أجي معاكي و بالمره نفطر برا
ورد طب يلا تعالي معانا يا يزيد
يزيد أينعم عندي أمتحان بكره بس سيبوه بظروفه بقي
دخل كلا من يزيد و أمير كي يبدلوا ملابسهم 
أنتهي زين من أرتداء ملابسه و نزل إلي الأسفل و لم يجد أحد فدخل المطبخ و قال 
زين صباح الخير يا سعدية
لم تنظر له صباح النور
زين أومال ورد فين
سعدية ببرود ست البنات مش هنا ولو قولتلي فين هقولك ملكش دعوة
زين أيه المعامله دي يا سعدية
سعدية والله هو كده بقي
زين هو كده بقي!
سعدية هو حضرتك عايزني أعاملك حلو بعد ما زعلت ست البنات منك ولا أيه لا يا زين بيه أنت اللي بتحدد اللي قدامك يعاملك أزاي
زين ماشي يا سعدية مع الوقت هتعرفي أني
كنت صح
سعدية لأ مش عايزة أعرف و بلاش تبرر أعمالك الغلط ماشي يا زييين بييه
زين علي فكرة أنتي أول مره تكلميني كده و أوعي تنسي أني بعتبرك في مقام والدتي لأن أنتي اللي مربياني فطريقة كلامك دي هتزعلني منك علي فكرة
سعدية ما اللي مزعلني أن دي أخرة تربيتي فيك لأن انا مش ربيتك علي الخيانه أبدا يا زين
زين بحزن بلاش تحكمي عليا زي الباقي يا سعدية و قولتلك الوقت جاي و كل حاجه هتتكشف
سعدية أما نشوف
زين أنا ماشي
ذهب زين كي يشتري خواتم الخطوبة 
كانت تضحك بصوت عالي 
ورد بضحك اااه بطني وجعتني حرام عليك
يزيد بضحك منه لله بقي علي اللي عمله فيا
ورد بس أنت تستاهل والله
يزيد يلا أعملي زي أمير بقي
أمير وهو يمضغ الطعام أهو شوفت أنا و ورد نفس التفكير أزاي
يزيد أصلا كنت هستغرب لو قالت حاجة تانيه
ورد حقيقي مش عارفه أقولكوا أيه بس بجد شكرا جدا لأني كنت محتاجه الخروجة دي
أمير هقولك مليون مرة أنتي أختنا و سعادتك هيا سعادتنا بالظبط
يزيد أيوه يا ورد فرحتك هيا فرحتنا بالظبط
نظر له أمير وأنت كده غيرت أيه يا فالح
يزيد تؤ هقعد بقي أديك محاضرة أيه الفرق بين سعادة و فرحة فخليني ساكت أحسن
ورد يابني مفيش فرق بينهم
أمير ده معتقد أن في فرق اللي خلاه بيقولي أنا مش غبي أنا بفهم ببطء بس 
ورد بأبتسامه والله
يزيد بصي أنا هفهمك............
نزل الجميع و جلسوا علي السفره 
سندس أومال فين ورد يا سعدية
سعدية و هي تضع الفطار قالتلي هزور بيت أهلي
سمر يبقي أكيد هتعزمهم علي الخطوبه عشان متزعلش نيرة
سندس حرام عليك يا زين والله
الأب سليم أومال زين فين
سعدية مشي بس مقالش رايح فين
قاطع حديثهم نزول نيرة 
نيرة بأبتسامه صباح الخير
لم يرد أحد عليها 
نيرة طبعا هتقولولي أقعدي أفطري يا عروسه بس لازم أروح أشتري فستان الخطوبه
رويه يا بجاحتك بجد
نيرة أشتروا أنتوا كمان بما أنكوا هتحضروا
أسيا بصي يا نيرة أحنا هنحضر بس مش عشانك ولا عشان زين أحنا هنحضر عشان ورد بس و أه صح لو فاكرة اننا هنتقبل فكرة انك هتكوني من عيلتنا يبقي بتحلمي عشان ميشرفناش أنك تقعدي معانا حتي
نيرة عارفة مش هرد عليكي ولا هعكنن يومي بسببك
تركتها نيرة و خرجت إلي الخارج و أخذت تاكسي و ذهبت كي تشتري فستان الخطوبه 
رغد أنتوا هتلبسوا أيه يا بنات
أسيا أي حاجة من الدولاب لأن أكيد مش هنظبط نفسنا عشانهم
رغد أه والله معاكي حق
في محل الذهب 
زين علي الهاتف في محل الدهب يا أسر
أسر بتريقه مكنتش أعرف أنك مستعجل كده
زين أسر حقيقي أنا تعبت من كلامكوا
أسر تعبت من كلامنا ! بسم الله ما شاء الله من أمتي وأنت بالبجاحة دي 
زين علي فكرة أنت ظالمني
أسر لأ مش ظالمك يا حبيبي أنت اللي طلعت غبي و بيتضحك عليك يا أهطل
زين بص ينفع نتكلم لأن أنت الوحيد اللي مش هخبي عليه
أسر أيوووه بقي أتكلم بقي
زين الخطوبه دي تمثيل
أسر أه أستوعب لما قاله نعممم تمثيل أزاي
زين يعني أنت دلوقتي فرحان ولا زعلان ولا حالتك أيه
أسر زيين تعالي الكافيه اللي بنقعد فيه عشان كلامنا مش هينفع ع الفون
زين ماشي
أغلق الهاتف و قال 
زين أيوه هات الخاتم ده
الصايغ حاضر
ذهبت هي و أخواتها إلي المول 
يزيد والله حلووو
ورد بشك بجد
أمير حلو أيه يا حيوان ده ضيق شوية
يزيد أنا بالنسبالي حلووو
أمير ما عشان أحول
ورد أيوه أنا فعلا حساه ضيق
يزيد هو أنتي بتحسي أصلا أنتي التانية
ورد ولاااا أنا أختك الكبيرة
يزيد بس أنا أطول منك يا أوزعة
ورد شايف يا أمير بيتريق عليا أزاي
أمير بصراحة في دي معاه حق
ورد بزعل مصطنع والله طب شكرا
يزيد خلاص متزعليش أمير هيعزمنا علي أيس كريم من اللي أنتي بتحبيه
أمير أنت بتعزم من جيبي يا بجح
يزيد بكره أشتغل يا حبيبي و أدفعلكوا كل الفلوس اللي خدتها منكوا
أمير أيوه أيوه أنت هتقولي
ورد بصوا أنا عاجبني ده أكتر بصراحة فلو كده نشتري ده
يزيد أنا قولتلك من الأول ده جميل
ورد ذووق أخويا الحلوووو
يزيد يعدل ياقة قميصه بثقه طبعا
أبتسم أمير و قال كده خلصنا اللي عايزينه يلا نحاسب و أعزمكوا علي أيس كريم جنب المحل هنا
ورد بأبتسامة مرحي مرحي
أمير تافهة تافهة
أوقفت التاكسي و حاسبت ثم نزلت و دخلت إلي المول و لكن رن هاتفها فأبطأت خطواتها 
نيرة كنت مستنيه الأتصال ده عشان أديك الخبر
لؤي وافق صح
نيرة بسعادة أيوه و أنا حاليا روحت المول أشتري فستان الخطوبه
لؤي
طب حلووو علي كده بقي هستني أتصال ورد عشان تقولي أنها تشتغل معايا تاني
نيرة مالك واثق كده ليه
لؤي لأنها هترجع الشغل عند في زين وبعدين بقي هخليها تحبني بطريقتي
نيرة طلعت مش سهل ع فكرة
لؤي أه زيك بالظبط
نيرة سلام عشان لسه هجهز الديكور بتاع الڤيلا
لؤي سلام
أغلقت الهاتف و نظرت أمامها وجدت أخواتها يقفون عند محل الأيس كريم داخل المول و يمزحون معا فذهبت إليهم 

نيرة هه ليكي نفس تهزري
نظرت لها ورد نعم!
نيرة عادت كلامها ليكي نفس تهزري بعد اللي حصل ده
ورد بأبتسامه أه طبعا ليا نفس و بعدين لو فكراني هزعل و يجيلي أكتئاب عشان خونتيني أنتي و زين تبقي غلطانه لأن اللي أهون عليه و زعلي يهون عليه يبقي هو كمان يهون عليا و بعدين مش هوقف حياتي عشانكوا يعني لتكونوا فاكرين نفسكوا مهمين
نيرة يعني أنتي مش زعلانه أني خدت زين منك
ورد تؤ تؤ خالص ده لو كنتي قولتيلي أنك عيزاه كنت أدتهولك و معاه حبة كرامة هدية عشان تعرفي تكملي حياتك بيهم علي الأقل مكنتش هتعبك عقبال ما تاخديه
نيرة مش هرد عليكي عشان النهاردة خطوبتي ومش هعكنن ع نفسي
ورد عارفة حقيقي أول مرة أشوف أنسانه كرامتها متهانه و مصممه تهينها أكتر أحب العزيمة اللي عندك في أنك عايزة تقلي من نفسك أكتر من كده
أمير فكك منها دي واحدة مريضة
نيرة بدموع مريضة
أمير أه مريضة اللي تعوز تخرب بيت أختها و تاخد جوزها دي تبقي أنسانة عاقلة يعني
يزيد تؤ أمير بالله عليك سيبها احنا مش ناقصين قرفها النهارده ده غير اننا هنحضر خطوبتها فخلينا مخزنين طاقة نكمل بقيت اليوم ده عشان انا مش طايق أبصلها حتي
نيرة بدموع والله أنا أختكوا حتي
يزيد بسسس أختنا مين أنتي هبلة ولا أيه ده أنا لو شوفتك صدفة أستعر منك
نيرة بدموع شكرا يا يزيد
يزيد متعمليش مظلومة بقي و الشغل ده دوريها في دماغك كده هتلاقي طريقتنا في الكلام معاكي دي من أفعالك هاااه
أمير يلا يا جماعة لسه فاضل يوم طويل
يزيد مسك يد ورد يلا يا وردتي ربنا يديمك في حياتي يا ست البنات
امير مسك يدها الأخري هو فيه في جمال ورد ولا نقائها
نظروا لنيرة ثم ذهبوا فوقفت تبكي لأنها المره الأولي التي يتحدثون فيها هكذا 
ورد بزعل أحنا زودناها صح
أمير صح بس اوعي تنسي انه من أفعالها يا ورد
ورد فعلا ربنا يهديها 
يزيد يارب
ورد في مكان عايزة أروحه
أمير فين
ورد هقولك ع الطريق
كان يجلس مع أبن عمه في الكافيه 
أسر بص يا زين كان المفروض تتكلم مع ورد
زين يا أسر أنا مش هتجوز نيرة و عارف أن ورد مش هتطلب الطلاق لما تلاقيني مش مستعجل فلسه عندي وقت أشوف هعمل أيه في موضوع لؤي ده
أسر معاك حق فعلا بس حاول تلاقي حل بسرعة
زين ما المشكلة أنا مش عارف أعمل أيه
أسر هنفكر في حل سوا أنا ظلمتك زيهم أنا أسف
زين لا ياعم متعتذرش و بعدين من الطبيعي أنك تشك فيا بما أني كنت فاتح معاك الموضوع من قريب
أسر ما هو ده بقي اللي أكدلي من رجوعك لنيرة
زين أنا والله بحب ورد و مش هفكر في نيرة بس الفترة دي مضطر
أسر ربنا معاك و إن شاء الله الموضوع هيتحل متقلقش
زين يارب
ذهبت إلي الڤيلا بعد شراء الفستان ثم وقفت مع الفتاة التي تنظم الديكور و قالت لها علي ما تريده 
نيرة لأ بصي أنا عايزة الكراسي دي تتعدل يعني متبقاش في الناحية دي أعكسيها
الفتاة ماشي
نيرة وحطي البلالين هنا كده
الفتاة هناك كده هيبقي أحلي
نيرة خلاص ماشي هطلع أجهز أنا
جهز الجميع و كانوا موجودين بالفعل في الحفله ما عدا ورد و أمير و يزيد 
زين قال لأسر بهمس هيا ورد فين
أسر مش عارف بس هيا مش موجوده من الصبح
زين بحزن وحشتني أوي
أسر ممكن تيجي مع عيلتها
دخلت أسرة محمد و رحب الجميع بهم فكانت حفلة عائلية ولكن لم يكن أحد سعيد بها 
سندس أه والله
جميلة متزعليش مني أنا أصلا مش طايقة نيرة بنتي او زين حتي
سندس كلنا والله كده
محمد أهلا بالأستاذ اللي بيلعب بمشاعر بنتي
زين أزيك يا عمي
نيرة ازيك يا بابا
نظر لها بقرف ثم قال لزين أنت عارف لولا أن ورد حلفتني أن أحضر الحفلة و معملش مشاكل معاك كان زماني منكد عليك دلوقتي
زين هيا ورد قالتلك كده
محمد أيوه قالتلي احضر الحفلة عشان نيرة و زين ميزعلوش و بالله عليك يا بابا متعملش مشاكل عشان ده نصيبي بنتي و قلبها الطيب بقي أعمل أيه
زين بحزن طب هيا ورد فين
محمد نزلت مع أمير و يزيد من الصبح
زين ماشي
بعد قليل جائت ورد و معها أخواتها و كانت ترتدي فستان أحمر و خمار أوڤ وايت و كان أمير يرتدي بدله سوداء هو و يزيد 
ورد بأبتسامه السلام عليكم
الجميع وعليكم السلام
نيرة بكيد كنتي فين ده كله عايزين نلبس الدبل و كنا مستنيينك
ورد جيت أهوو
زين بحزن يلا يا نيرة
و بالفعل تم تلبيس الدبل تحت أنظار الجميع و كان يعتليهم الحزن 
ورد بأبتسامه أمام الجميع مبارك يا زين
زين بحزن الله يبارك فيكي
نيرة بكيد عقبالك يا ورد ولا أنتي مش ناوية تتجوزي بعد زين
ورد بأبتسامة لأ طبعا ناوية أدعيلي أنتي بس أتطلق بسرعة و أخد أبن الحلال اللي يحافظ عليا
نيرة يارب
ورد أه صح أخرجت ورق من شنطتها وقالت أتفضل يا زين أنا وقعت عليه و واقف علي توقيعك أنت
زين بأستغراب أيه ده
ورد هيكون أيه ورق طلاقنا
______________
أنتهي البارت يا تري رد فعل زين أيه!
رأيكوا فضلا
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت 
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت
البارت التاسع عشر 
قبل الأخييير
ورد أه صح أخرجت ورق من شنطتها وقالت أتفضل يا زين أنا وقعت عليه و واقف علي توقيعك أنت
زين بأستغراب أيه ده 
ورد هيكون أيه ورق طلاقنا
زين پصدمة نعممم!
ورد مستغرب ليه ما ده
اللي المفروض يحصل
زين أيوه عارف بس أنتي مستعجلة ليه
ورد كده كده هنتطلق فمش هتفرق من دلوقتي أو بعدين و بصراحة دلوقتي أفضل عشان أعرف اشوف حياتي و أسيبك أنت و نيرة تكملوا حياتكوا سوا
يحاول يمسك أعصابه ورد شيلي الورق ده و نبقي نتكلم بعدين
ورد أيوه بعدين ده اللي هو أمتي مش فاهمة
زين هو مش أنا قولت بعدين
ورد بعند لأ يا زين أنت هتوقع علي الورق دلوقتي يعني دلوقتي عشان أنا مش هصبر لبعدين و غير كده مش ده اللي أنت عايزه فأنا سهلت عليك الموضوع
زين بعصبيه بلاش تاخدي قرارات ټندمي عليها أنتي فاااهمة
ورد بدموع لأ مش هندم و بصراحة انا مش فهماك ولا فاهمة أنت عايز أيه فبعد أذنك زي ما نفذت رغبتك و معملتش مشاكل بينك أنت و نيرة أنت كمان نفذ رغبتي و وقع علي الورق دلوقتي أنا عايزه أنهي الموضوع بسرعة و من غير مشاكل
مسك يدها بعصبيه و أخذها للخارج أمام الجميع فقال 
زين بنفاذ صبر أركبي
ورد هنروح فين
زين بعصبيه خفيفه بقولك أركبي
ورد و أنا بقولك هنروح فين
زين بعصبيه ورررد أتقي شړي و بلاش تنشفي راسك دلوقتي أركبي
ورد بعند هركب بس بمزاجي
ركبت العربية و ركب هو أيضا ثم ذهبوا تحت أنظار الجميع 
صعدت نيرة إلي غرفتها بضيق و رنت علي لؤي 
نيرة الو
لؤي امممم
نيرة في حاجة حصلت و أنا خاېفة
لؤي أيه اللي حصل
نيرة بص أنا و زين لبسنا الدبل بس ورد جابت ورق طلاقها و قالت لزين يوقع عليه
لؤي بأبتسامه طب ما دي حاجه حلوة
نيرة ما المشكلة أن زين موقعش عليه و خد ورد و مشي قدام الكل فخاېفة ليقولها علي الحقيقه
لؤي مټخافيش زين هيخاف يقولها هو مش غبي عشان يحط ورد في مشاكل هو ممكن يجيب أي حجه تانية
نيرة بقلق يارب
لؤي عموما هيبان من رد فعل ورد لما تيجي فخليكي مركزة معاهم و حاولي تلعبي في عقلها يا نيرة زي ما ساعدتك تاخدي زين ساعديني أخد ورد
نيرة ماشي أكيد هساعدك علي الأقل تشيل ورد من قدامي عشان زين ميرجعلهاش
لؤي الله ينور عليكي أن عرفتي أخبار جديدة قوليلي
نيرة ماشي أغلقت الخط 
في العربية 
ورد لأ ما أنا عايزة أعرف برضوا
لم يرد 
ورد زين رد عليا انا مش بكلم نفسي
نظر لها ثم نظر أمامه مرة أخري و لم يرد 
ورد يعني كده طب بعد اذنك وقف العربية أنا عايزة أنزل
زين ينفع تبطلي رغي لغاية ما نلاقي اي مكان هادي نعرف نتخانق فيه
ورد أنا مش عايزة أتخانق و بعدين انت ليك عين تتخانق معايا أصلا
زين ليا عييين!!! كملي كملي
ورد زين ياريت متستفزنيش انا جبت ورق الطلاق عشان توقع عليه و منتخانقش و ننهي الموضوع بسرعة
زين مكنتش أعرف أنك مستعجلة أوي كده عشان تسيبيني
ورد والله ده رد فعلي علي اللي أنت عملته
وقف العربية 
زين بعصبيه ورررد أنا مكنتش متوقع رد فعلك ده كنت بحسبك هتعملي مشاكل و تمسكي فيا و أكون غالي عندك لكن مش تسيبيني بالسهولة دي كنت متوقع انك هتقعدي معايا و تسأليني عن السبب و تقوليلي تعالي ندي لعلاقتنا فرصة تانيه يا زين و نحاول لكن لأ طلع ماليش مكان في قلبك أصلا و أستغنيتي عني بسهولة لأ و كمان حضرتي الخطوبة و عزمتي العيلة كلها كتر خيرك
ورد بعصبية و دموع انت بتتكلم علي أساس أيه عايزني أمسك فيك عايزني أتخانق مع نيرة عشانك و أعمل مشاكل قولي انت كده أزاي أمسك في واحد مش عايزني في حياته هااااه ازاااي أحارب علي حد مش طايقني أصلا و هونت عليه انه يخوني بالسهولة دي زين أنا خليت الكل يحضر الخطوبة عشان عيلتي و عيلتك ميشيلوش من بعض لأن هما مش ليهم ذنب باللي أنت و أختي عملتوه جدك مريض قلب يعني من أبسط خڼاقه بينا الكل هيتدخل و ساعتها هو هيروح فيها أنت مفكرتش فيا ولا في عيلتك ولا في عيلتي حتي انت كنت أناني مفكرتش غير في نفسك وبس لكن أنا لأ عشان جدك فعلا غالي عندي و عارفة أن هو كان عنده أمل نكمل مع بعض أنا كل الذكريات اللي عملتها مع عيلتك غالية على قلبي وعاملتهم حلو حبا فيهم لكن مش عشانك محبيتش أنهي الموضوع بخڼاقه كبيرة بين العيلتين لأن لما أتنين بيتجوزوا يا زين مش بيعملوا علاقة بينهم هما الاتنين وبس دول بيعملوا علاقة بين عيلتين بحالهم فمحبيتش أبوظ العلاقة بينهم و تبقي خناق و مش طايقين بعض خصوصا أن عيلتك مش موافقين علي قرارك ده يعتي هما واقفين في صفي
زين يعني أنا اللي وحش دلوقتي و طلعت اناني ماشي ياستي شكرا
ورد شكرا ! يعني ده
ردك صح فتحت باب العربية 
زين أنتي راحة فين
ورد ماشية
زين خرج خلفها ومسك يدها الحته هنا مفيهاش ناس و بعدين متنكديش ما أحنا قاعدين بنتكلم أهو
ورد علي فكرة أنا مبنكدش أنا لاقيتك بتستهزق بكلامي
زين أصل أنتي مطلعاني وحش يا ورد فعيزاني أقولك أيه
ورد عيزاك تاخد و تدي معايا في الكلام أحنا بنتكلم في طلاق يا زين مش في حاجة تافهة

زين حاضر بس ينفع تقوليلي متكلمتيش معايا ليه و عاتبتيني علي اللي أنا عملته
ورد بحزن أعاتبك أقولك أيه أقولك علي حاجة قرارك ده كان أكبر صدمة في حياتي يا زين لأن أنا كمان أتجوزتك ڠصب عني و حياتي كلها أتغيرت في يوم واحد بس انا حاولت كذا مرة في علاقتنا و خصوصا أن أنا بحبك و ألاقيك أنت أص
زين بمقاطعة أنتي أيه 
ورد فكك منها أصلا مبقاش ليها لازمة بما أننا هنتطلق
زين اللي أنا سمعته ده صح
ورد پبكاء و عصبية أيوووه يااا زين أنا بحبك عشان كده محبيتش أخلي حد ينكد عليك في أكتر يوم أنت فرحان فيه لأن أكيد أنت فرحان عشان هترجع لنيرة مش عاتبتك عشان صعب عليا نفسي أني هونت عليك تعمل فيا كده صعب عليا نفسي عشان كنت مخططه لحاجات كتير نعملها سوا و نكمل حياتنا سوا و كنت فاكرة أني مهمه عندك و ليا مكانة في قلبك عشان أنت فعلا كنت مبينلي ده من معاملتك معايا كنت محسسني أنك فرحان بوجودي معاك و أنك أستحاله تستغني عني خصوصا لما أنا كنت خاېفة ساعة رجوع نيرة وأنت ساعتها طمنتني انك بدأت تنساها و ألاقيك فجأة تقولي أنا و نيرة هنرجع لبعض يعني معاملتك ليا و ده كله طلع تمثيل منك عشان تعرف تغفلني صح أستغليت ثقتي فيك في أنك خونتني فبعد ما أكتشف أنك مش عايزني في حياتك عايزني أعاتبك و أبينلك حبي و أن وجودك فارق معايا فعلا هقولك تاني أزاي عايزني أمسك في حد عايز يسيبني
زين حضنها ورد أنا بحبك
ورد پبكاء ما هو واضح
زين والله العظيم بحبك تركها و قال أنا أسف
ورد پبكاء ازاي بتحبني و ازاي عايز تسيبني أنت عبيط
أبتسم وقال طب أهدي طيب و أنا هفهمك كل حاجة يا عبيطة
ورد بشحتفه أنا مش عبيطة
زين بأبتسامه حاضر انا اللي عبيط حلو كده
ورد أيووه
زين ينفع تسمعيني
ورد أتكلم
زين بصي ياستي
بدأ بسرد ما حدث معه بالتفصيل 
كانت تجلس في جنينة الڤيلا تتحدث معه علي الهاتف 
رغد أه والله ده البيت كله زعلان عشان ورد
سليم أينعم أنا معرفهاش بس حقيقي كان باين من كلامها أنها طيبة أوي
رغد دي حتة سكره يا سليم
سليم بجديه رغد
رغد نعم
سليم متتكلميش مع حد من عيلتك دلوقتي علينا لغاية ما يشوفوا موضوع زين أبن عمك عشان بصراحة شايفها عيبه أنك تتكلمي معاهم في وقت زي ده
رغد معاك حق أنا لازم أراعي شعورهم فعلا
سليم ربنا يهدي زين و يكمل مع ورد و الأمور تعدي علي خير بإذن الله
رغد يارب يا سليم والله كلنا بندعي
سليم إن شاء الله خير ده أختبار من ربنا أهم حاجة متحطيش حاجة في بالك و حاولي تتكلمي مع ورد و تخففي عنها حزنها
رغد حاضر والله هعمل كده مامتك عاملة أيه
سليم الحمد لله بخير خدت العلاج و نامت
رغد ربنا يشفيها يارب
سليم يارب عايزة حاجة
رغد لأ شكرا
سليم لو عوزتي حاجة رني عليا ماشي
رغد حاضر
سليم يلا سلام
رغد سلام
في منزل محمد 
محمد يعني مش هتنامي
جميلة بقلق أنام أزاي و أنا لسه مطمنتش عليها
محمد يا جميلة نامي و أبقي رني عليها الصبح و كلميها براحتك
جميلة بدموع ورد صعبانة عليا يا محمد
محمد بحزن ربنا بيختبرها و أنتي عارفة أن بنتك عاقله و تعرف تحل اي مشكله
جميلة پبكاء و شحتفه بس صعبانة عليا يا قلب أمها ورد طيبة والله و قلبها رقيق و بتزعل و بتاخد علي خاطرها بسرعة بس مبتبينش و مش بتتكلم مع حد و بتخبي حزنها جواها و بتسامح بسرعة و مش بتشيل من اللي أذاها دي بنتي و انا عرفاها قلب أمها محدش حاسس بيها أكيد بتقعد مع نفسها بټعيط و قلبها محروق
محمد أهدي بس و بعدين أنا واثق في ورد وعارف أن مهما يحصل هيا هتكون مقتنعه بأنه قضاء ربنا و أنتي عارفة هيا بتحب ربنا قد أيه و استحالة تعترض علي حاجه ربنا كاتبهالها و عارف أنها عاقله و مش بتحب تعمل مشاكل دي بنتي وأنا عارفها انا لو عليا والله أولع في زين بس ساكت عشان ورد و المفروص كلنا نكون واقفين جنبها و نحسن من نفسيتها مش نعملها مشاكل و ندخلها في مشاكل نفسية
جميلة بدموع معاك حق
محمد ينفع تنامي و تتكلمي معاها الصبح و غير كده زين خدها قدامنا كلنا و مشيوا فأكيد هيتكلموا سوا فسيبيهم دلوقتي و أبقي أفهمي منها كل حاجة الصبح أن شاء الله
جميلة حاضر
عند ورد و زين 
ورد طب بما أن ده كله حصل متكلمتش معايا ليه
زين معرفش والله أنا ساعتها مكنتش عارف أعمل أيه كل اللي فكرت فيه أني أسمع كلام لؤي دلوقتي لغاية ما ألاقي حل
ورد يعني لؤي عمل ده كله عشان عايزني 
زين أيوه
ورد ده مريض نفسي أكيد
زين عارفة أنا شاكك في أن نيرة مشتركة معاه عشان كده لو لاقيت حل مش هقولها
ورد و بصراحة أنا كمان شاكة لأن لؤي مش هيفكر في الفكرة دي لوحده غير بمساعدة نيرة
زين طب الحل أيه
ورد بتفكير أنا جاتلي فكرة
زين أيه
ورد أيه رأيك أروح أشتغل عند لؤي و أجيب منه مشاهد بابا زي ما
جبت التصاميم بتاعتك
زين لؤي هيشك فيكي
ورد لأ مش هيشك لأن هو أصلا عايزني أكون معاه فمش هيرفض فكره زي دي و بعدين أحنا هنمثل قدام الكل في أننا هنتطلق
زين يعني أحنا هنتطلق بجد
ورد لأ ركز معايا انت قول لنيرة في أنك أقنعتني أننا نأجل طلاقنا شوية بحجة ان جدي تعبان و القرار ده ممكن يتعبه أكتر
زين ايوه و بعدين
ورد و انت قولت انك شاكك في نيرة أنها مشتركة مع لؤي فمينفعش تعرفها أني عرفت
زين ايوه طب أنا و هيا كده عارفين أنه تمثيل لأنها قالتلي انا معرفش أي حاجه عن خطه لؤي و مش مشتركة معاه فتعالي يا زين نتخطب لغاية ما نلاقي حل سوا يعني هيا فاكرة انها ضحكت عليا
ورد لأ ما انت قولها أنك قولتلي حجة جدو دي لغاية ما أنتوا الأتنين تلاقوا حل فاهم و شوف رد فعلها أيه لأن هيا أندمجت في التمثيل بزيادة يا زين
زين خلاص ماشي بس أنا خاېف عليكي لما تروحي عند لؤي
ورد متخافش انا في سكة يومين هيبقي معايا المشاهد دي سهلة بالنسبالي
زين خلاص ماشي
ورد يلا بينا نرجع عشان منتأخرش عن كده و نيرة تشك فينا و نكمل تمثيلنا بقي
زين يلا يا حبيبتي
ورد بأبتسامه دلوقتي حبيبتك
زين خلاص بقي أنا أسف
ورد و انا كمان أسفه
زين لأ متعتذريش انتي مقولتيش حتي كلمة تزعلني و منعتي عيلتك من أنهم يعملولي مشاكل
ورد أصل هتيجي تفكر فيها يا زين هتلاقي مجتمعنا عامل الطلاق أزمة و بيعاملوا الست المطلقة أنها مينفعش تعيش حياتها و بتلاقي العيلتين عاملين مشاكل مع بعض في فترة الطلاق محدش فيهم قادر يقتنع أن الطلاق عادي جدا و وارد يحصل بين أي أتنين مش عارفين يكملوا مع بعض فليه نعمل مشاكل و ننهي العلاقة بزعل بين الطرفين فيها أيه لما الأتنين يسيبوا بعض بما انهم مش مرتاحين سوا
زين معاكي حق فعلا بس ربنا يديمك في حياتي
ورد و يديمك في حياتي يارب يا حبيبي
زين تصدقي وحشتيني
ورد بأبتسامة عرفت قيمتي
زين أه والله
ذهبوا إلي الڤيلا و لم يجدوا أحد فعلموا أن الجميع صعد إلي غرفته فقالت ورد لزين 
ورد أنا هطلع اتكلم مع رغد شوية
زين ليه في حاجة
ورد هبقي اقولك بعدين و أصلا هتلاقي نيرة جيالك دلوقتي عشان تعرف أيه اللي حصل
زين خلاص ماشي بس متتأخريش
ورد حاضر
صعدت ورد إلي غرفة رغد و صعد زين إلي غرفته 
رغد أدخل
دخلت ورد و قالت الجميل عامل أيه
رغد الحمد لله يا حبيبتي أنتي عاملة أيه
جلست بجانبها علي السرير أنا الحمد لله بصي يا رغد انا أسفه جدا عشان نسيت موضوعك أنتي و سليم بس
رغد بمقاطعة لأ متعتذريش يا ورد و بعدين في الظروف دي مينفعش أتكلم عني أنا و سليم غير لما تحلي المشاكل بينك أنتي و زين
ورد أنا و زين هنتطلق بس قولنا هنستني فترة لغاية ما جدو يخف شوية
رغد إن شاء الله ربنا يغير الأحوال لحال أحسن
ورد اللي ربنا عايزه هيكون بس لازم أتكلم مع زين عليكي عشان مينفعش تتأخروا و غير كده لسه هيبقي في ترتيبات كتير
رغد فعلا بس أنا قولت الوقت مش مناسب فهستني شوية
ورد لأ الوقت مناسب علي الأقل العيلة تكون فرحانه شوية
رغد يعني هتكلمي زين
ورد أه يا حبيبتي أما أطلع هبقي أكلمه
رغد بفرحة ربنا يخليكي يا ورد شكرا جدا
ورد حضنتها ربنا يتمملك علي خير يارب
في هذه الأثناء ذهبت نيرة إلي غرفة زين فعلم أن ورد كان لديها حق 
نيرة يعني انت قولتلها نأجل الطلاق لغاية ما جدك يخف شوية
زين أيوه يا نيرة
نيرة بضيق ماشي
زين أنتي مضايقة ليه هو مش أنتي عارفة انه أستحاله ارجعلك و أننا بنعمل كل ده عشان لؤي مياخدش خطوة كبيرة لغاية ما نلاقي حل
نيرة أيوه عارفه ده
زين يبقي مش لازم تندمجي في التمثيل
نيرة خلاص ماشي
تركت زين و ذهبت إلي غرفتها بضيق 
دخل زين يأخذ دش كي يستريح قليلا فكان يوم متعب و لكن كان سعيد بسبب أعتراف ورد بحبها له 
دخلت الغرفة زييين
زين وهو في الحمام نعمم يا ورد
ورد طب لما تخرج خلاص عشان متتكلمش في الحمام
زين بتقوولي أيه
ورد لماااا تخرررج عشان غلط تتكلم في الحمام
زين والله مش ساامع
ورد بعصبية خفيفة يااالهوووي علي الغباااء أنت بتحلف كمان
زين بصوت عالي كي تسمعه لما اخرجلك طيب
ورد بنفاذ صبر والله ما هرد عليك
بعد قليل خرج زين و قال 
زين وهو يمسك الفوطه ينشف شعره بتقولي أيه بقي
ورد كنت بنادي عليك بس لما عرفت أنك في الحمام سكت عشان غلط تتكلم في الحمام و انت عمال تقول أيييه اه لما اخرج لأ و كمان بتحلف
زين معلش والله ماكنتش سامع كنتي بتقولي أيه بقي
ورد بص هو موضوع مهم فعلا
جلس بجانبها قولي
ورد رغد معجبه بواحد اسمه سليم وهو كمان معجب بيها بس هو شغال عامل في الكافيه بس لما أنا كلمته قالي أن
زين بمقاطعه
لما عملتي أيه ياختي
ورد بعفوية لما كلمته
أعتدل و قال كلمتيه أزاي مش فاهم
ورد في الكافيه
زين نعمممم كافيه أيه ده يا ماما 
ورد هفهمك والله
زين أيوه فهميني عشان مقلبش عليكي النهاردة
ورد بص هو أنا لما قولتلك أنا نازلة الكافيه أشتري حاجة فلاقيت رغد بټعيط فخدتها و أتكلمنا سوا قالتلي انهم معجبين ببعض بس هو عايز يتقدم و هيا كانت قالتله أستني شوية لغاية ما تفتح مشروع المهم فهموا بعض غلط فأنا خدتها و روحنا الكافيه اتكلمنا و حلينا الموضوع بس والله يا زين ده واحد محترم

زين أنا مالي أنا محترم ولا لأ دي حاجة متخصنيش كل اللي يخصني أنتي بتقعدي معاه ليه
ورد والله رغد كانت قاعدة معانا
زين يادي ست رغد ماليش دعوة أنا مين اللي كان قاعد معاكوا أنتي قعدتي معاه ليه
لم ترد 
زين ردي عليا
ورد والله كان قصدي احل بينهم
زين ماشي يا حبيبتي أنتي نيتك كويسة لكن اللي هيشوفكوا يا ورد مش هيفتكر كده
ورد طول ما أنا مبعملش حاجة غلط يبقي ماليش دعوة بكلام الناس
زين بس ربنا قال اتقوا شړ الشبهات فأنتي ليه تخلي حد ياخد عنك فكرة غلط
ورد حاضر
زين أنا خاېف عليكي والله كان المفروض تيجي تقوليلي و أنا أبقي أكلمه راجل لراجل صح يا حبيبتي ولا غلط
ورد أيوه معاك حق انا أسفه
قبل رأسها متعتذريش يا ورد أهم حاجة تخلي بالك علي نفسك و متعمليش حاجه من ورايا ماشي
ورد حاضر والله
دخلت أخذت دش ثم خرجت و ذهبوا إلي النوم 
في الصباح أستيقظ الجميع جلسوا حول المائدة كي تناولوا الفطار 
ورد أه صح جدووو
سعد الله نعم يا حبيبتي
ورد عايزة أكلمك في حاجة مهمه لما أجي
سعد الله ليه أنتي راحة فين دلوقتي يابنتي
ورد بصراحة أنا قررت أروح أقدم علي شغل
سعد الله بعفوية ليه يا ورد كده ما الشركة بتاعتنا موجوده أهي و تقدري تكملي شغلك مع زين
ورد نظرت لزين ثم قالت لأ الفترة دي هحاول أقلل تعاملي معاه
سعد الله بحزن اللي يريحك أعمليه يابنتي
ذهبت إلي شركة لؤي 
نيرة عن أذنكوا شبعت
صعدت إلي غرفتها و أخذت هاتفها و رنت علي لؤي 
نيرة ايوه والله فأكيد جاية شركتك
لؤي أيه أقتنعت بالسرعة دي
نيرة متخافش زين مقالهاش حاجه لأنه مش أدالها أهتمام لما قالت أنها جاية الشغل و هيا عملت كده عند فيه
لؤي طب كويس والله
نيرة أجهز بقي عشان هيا جاية دلوقتي
لؤي حاضر
كانت تجلس في التاكسي و ردت علي هاتفها 
ورد الحمد لله يا حبيبتي أنتي عاملة أيه
جميلة بخير الحمد لله طمنيني يا ورد عملتي أيه مع زين
ورد هنتطلق يا ماما بس هنستني شويه عشان جدي سعد الله تعبان الفترة دي
جميلة طب ما في فرصة أهو تصلحي كل حاجة يا ورد
ورد أن شاء الله خير يا حبيبتي أدعيلي أنتي بس
جميلة ربنا يصلح حالك يابنتي
ورد يارب يا ماما خلي بالك علي نفسك
جميلة وأنتي كمان يا حبيبتي
في مكتب زين 
أسر أيوه كلمتهم أمبارح
أسيا قالولك أيه
أسر التصاميم هتكون عندنا بكره متقلقيش
أسيا طب كويس ده المسابقة بعد بكره خلاص
زين أومال عمر أخوكي فين يا رويه
رويه عمر مهتم بالجامعه اليومين دول عشان الامتحانات و قال لجدي أنه مش هينزل الشركة فتره
زين ربنا يوفقه أصل بقالي كتير مشوفتهوش
رويه أيوه و هو أصلا بقي مع نفسه اليومين دول و أحسن انك مشوفتهوش برضوا
زين ده ليه
رويه أصل لما عرف اللي أنت عملته في ورد و هو مش طايقك من ساعتها
زين بحزن بتقوليها في وشي كده شكرا يا رويه
رويه العفو و بعدين مش دي الحقيقه
زين فعلا أنا اللي غلطان عن أذنكوا
خرج جلس في حديقة الشركه و كانت ورد تشغل باله 
دخلت الشركة و قالت 
ورد السلام عليكم
الشاب وعليكم السلام
ورد لؤي موجود
الشاب لؤي!....اه موجود
ورد طب عايزة أقابله
الشاب حاجزة معاد ولا لأ
ورد لأ
الشاب أسف مينفعش تدخلي إلا لما تكوني حاجزة معاد
ورد لأ أدخل قوله ورد برا الأول و لو قالك تحجز معاد هحجز
الشاب مش هيوافق بس حاضر
دخل و قال ل لؤي أن ورد بالخارج و بالفعل سمح لها بالدخول 
الشاب بحرج بيقولك أتفضلي
ورد مش قولتلك
دخلت ورد و جلست أمامه ثم قالت 
ورد أزيك يا لؤي
لؤي الحمد لله يا ورد أنتي عامله أيه
ورد بخير الحمد لله
لؤي خير في أيه
ورد ااا عايزني أتكلم معاك بصراحة ولا لأ
لؤي أتكلمي بصراحة
ورد تمام بس ترد عليا أنت كمان بصراحة
لؤي أتفضلي
ورد أول حاجة أنا بعتذرلك علي الموقف اللي أخر مره عملته يعني أدخل شركتك و أخدعك عشان أخد تصاميم زين أنا مش بحب أتعامل مع حد بالخداع و أضحك عليه بس ساعتها أنت اللي أجبرتني بس أنا عملت كده عشان أساعد زين
لؤي بأبتسامه لأ معاكي حق و ساعتها أنا فعلا كنت غلطان لما خدت تصاميم زين و من واجبك كمراته أنك تساعديه
ورد دي أول حاجه حبيت أوضحها تاني حاجه أنا عرفت بالحقيقه يا لؤي و عرفت أنك قعدت مع زين و هددته بمشاهد بابا أنه يسيبني عشان أنت معجب بيا و أنا متأكده أن نيرة مشتركة معاك في الخطه دي
لؤي پصدمه عرفتي منين
ورد زين قالي علي كل حاجه أمبارح بس أنا فهمته أني اجي أشتغل عندك و أخد مشاهد بابا زي ما خدت منك التصاميم بس أنا محبيتش اعمل كده عشان برضوا محبيتش أخدعك و انا مقتنعه أن الكلام و التفاهم يقدروا يحلوا أي مشكله بهدوء
لؤي طب أنتي
مقولتيش لزين ليه انك هتكوني صريحة معايا
ورد عشان انا فعلا كنت ناويه أنفذ الخطه اللي اتفقت عليها انا و زين بس لما فكرت قولت أنك برضوا أنسان و أكيد هتزعل لما انت تثق فيا و أنا أخدعك أينعم انت بټأذي كذا حد حواليك و مشترك مع والدك في أعمال مش كويسه و بتعمل ذنوب و كنت عايز تبعدني عن زين بس أنت برضوا
أنسان و انا مبحبش أزعل حد مني حتي لو هو وحش فقولت لازم أتكلم معاك بهدوء و نحل كل المشاكل اللي بينا
لؤي والله يا ورد انا معجب بيكي و كل أعمالي دي هسيبها عشانك بس وافقي تكوني معايا
ورد بص يا لؤي أنا بحب زين و مش مستعده أني أخسره و هو كمان بيحبني ده غير أنه جوزي فأنا مش هسيبه و مش هبوظ العلاقه بينا لأن الجواز مسؤوليه و أنا كمان مرتاحه معاه فصدقني مهما تعمل أنا مش هعرف أحب حد تاني غير زين إذا كان أنت او حد تاني فياريت تبطل تدخل في علاقتنا و تشوف نفسك و تركز في مستقبلك
لؤي بس يا ورد ان
ورد بمقاطعة انا كنت ممكن أضحك عليك تاني بس أنا احترمتك و أحترمت مشاعرك فياريت تقدر اللي أنا عملته ده و تديني مشاهد أبويا بص انا عارفة أن بابا غلطان لأن هو اللي أدالكوا فرصه تمسكوا عليه مشاهد زي دي بس أنا لما عرفت حقيقه بابا و أمير مسكتش و حاولت أخليهم يبطلوا يقتلوا الناس و يبيعوا المخډرات عشان ده حرام و فعلا فرحت لما لاقيتهم بيحاولوا يتوبوا و يقربوا من ربنا فياريت أنت متحاسبهمش بذنب هما عملوه في الماضي و مش تخليهم يندموا أنهم بيعافروا عشان يقربوا من ربنا أتمني أنت كمان يا لؤي تبطل تشتغل مع والدك في الأعمال دي و اتمني بجد أن ربنا يهديك و تقرب منه و تعرف قيمة الدنيا اللي أنت عايشها و تستغلها صح في قربك من ربنا عشان تلاقي نتيجة علي ده في الأخره متفكرش في دنيتك و تديها أهميه يا لؤي أوعي تنسي أن أخرتك هتدخل القپر زي ما أنا كمان هدخله فأعمل للحظه دي حاول تبعد عن أي حاجه تبعدك عن ربنا و أعرف عن دينك أكتر والله ربنا بيحبك عشان بعتني ليك أنصحك و أرشدك في الطريق الصح و بالنسبه للمشاكل حاول تنساها و تعيش حياتك و متعملش لنفسك أعداء و أختار شريكة حياة تانيه غيري لأن لو ربنا كان عايزك أنت تكون شريك حياتي أكيد كان هيختارني ليك بس ربنا معملش كده فخليك مقتنع بأختيارات ربنا و هو هيرزقك بإنسانه تانيه أحسن مني أخر حاجه هقولهالك ياريت أنت اللي تنهي العداوه دي و تبدأ بالصداقه مع زين و أنا متأكده انه مش هيخذلك أبدا عن أذنك و هستني ردك في أي وقت فياريت تفكر كويس في كلامي
تركته و خرجت 
في المساء كان يجلس الجميع علي السفره يتناولون الغداء 
ورد ربنا معاكوا يا علي و متقلقش والله
علي و هو يمضغ الطعام انا خاېف أوي يا ورد دي هتطلع بكره
ورد متخافش والله إن شاء الله خير
رنا يارب يا ورد
الجد سعد كنتي عايزه تتكلمي معايا في أيه يا ورد
ورد بص يا جدو رغ
دخلت سيده و قالت بمقاطعة ورد في حد عايزك أدخله
ورد أمام الجميع مين
دخل لؤي وقال أنا 
_________________________
أنتهي البارت يا تري رد فعل زين أيه و لؤي هيختار أيه
رواية كسرة قلوب 
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت 
كسرة_قلوب
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت 
البارت العشرين 
الأخييير 
ورد أمام الجميع مين
دخل لؤي وقال أنا
وقفت ورد و قالت ااا...أتفضل يا لؤي
قال زين يتفضل فين
ورد هفهمك طيب
زين أيوه فهميني
ورد حاضر اتفضل يا لؤي
دخل لؤي و جلس علي الأريكة ثم وقف الجميع ولم يكملوا تناول الغداء فجلسوا أيضا علي الأريكة كي يعلموا سبب مجيء لؤي 
ورد أتفضل يا لؤي
لؤي أنا فكرت في الكلام اللي أنتي قولتيه و فعلا معاكي حق بس برضوا أنا لاقيت تشجيع من نيرة في كل حاجه أنا عملتها ملاقيتهاش وقفتني في مرة و قالتلي ده غلط و ده حرام ولا حتي نصحتني بس كلامك النهارده فرق معايا جدا والله
سعد الله أنا مش فاهم حاجة
لؤي زين بيحب ورد جدا و اللي أكتشفته النهاردة أن ورد كمان بتحبه بس كل الحكاية أن أنا هددت زين أنه يسيب ورد عشان أنا كنت معجب بيها و عارف أنها حركة وحشه مني بس أنا بجد أسف جدا والله
ورد مش مشكله يا لؤي أهم حاجة أنك أعترفت بغلطك
لؤي زين ينفع ننهي العداوه بينا و نبقي أصحاب
زين بالسهولة دي
ورد زين أتمنى انك توافق دا غير انه اعترف بغلطه و كمان كل الحكاية هو بس كان محتاج حد يرشده للطريق الصح
زين بس هو مش طفل يا ورد هو عارف بيعمل ايه كويس ليه موقفش نفسه عشان ميرتكبش الأخطاء دي
ورد بص يا زين البني آدم خطاء بس المهم انه يعترف بغلطه و فعلا لؤي مش طفل وعارف هو بيعمل أيه كل الحكاية انه كان محتاج حد يساعده لكن فكرة انه جه
و أعتذر يبقى هو كده تقبل خطأه و عايز يصلحه وعادي يا زين النفس أمارة بالسوء وساعتها هو مكانش عارف يتحكم فيها لكن دلوقتي أنتصر عليها و بيحاول يكون كويس فنيجي أحنا نحبطه ونخليه يبقى وحش تاني
نظر زين ل لؤي ماشي مسامحك بس ياريت متخلنيش أندم
لؤي سلم عليه شكرا عشان سامحتني
زين مش مشكله يا لؤي أهم حاجه زي ما ورد قالت أنك تكون عرفت غلطك

لؤي عرفت غلطي فعلا
ورد ربنا يوفقك في حياتك يا لؤي
لؤي يارب عن أذنكوا
ورد هوصلك لغاية الباب
و بالفعل خرجت ورد معه فقال لؤي لورد 
لؤي أمسكي يا ورد
ورد أيه دي
لؤي المشاهد بتاعة أبوكي حاولي تتخلصي منها قبل ما تقع في أيد حد
ورد أخذتها وقالت شكرا
لؤي بأبتسامه أنتي اللي شكرا بجد فوقتيني أوي
ورد العفو يا لؤي
لؤي عن أذنك
ورد أذنك معاك
ذهب لؤي و دخلت ورد إلي الداخل فقال الجد أمام الجميع 
سعد الله أينعم أنا كبير العيله بس ده ميمنعش أني لما أكون غلطان مع حفيدي أعتذر أنا أسف يا زين عشان ظلمتك
قبل يده وقال متتأسفش يا جدي علي رأي ورد ده كان رد فعلك علي اللي أنا عملته
رويه أنا كمان أسفه اوي يا زين عشان كلمتك بطريقه رخمه
زين خلاص يا جماعة حصل خير و المشاكل أتحلت أهي الحمد لله
نيرة بدموع ورد
ورد نعم يا نيرة
نيرة انا أسفه اوي علي اللي أنا عملته أنا غلطت معاكي كتير و حاولت أبعد زين عنك أنا أسفه جدا لما شوفت معاملة بابا و ماما ليا أضايقت ولما لاقيت أمير و يزيد كلموني بطريقه وحشه زعلت أوي عشان أنا مش متعوده عليهم كده مهما كان أنتوا عيلتي و ماليش غيركوا في الأخر فأنا أسفه جدا والله
روية جايه تعتذري بعد اي
نيرة عارفه اني حاولت اوقع بينهم و عملت مشاكل كتير بس ورد وزين بيحبوا بعض عشان كدا خططي كلها فشلت ياريت كلكوا تسامحوني سامحيني يا ورد انا معرفش انا عملت كدا أزاي عايزة علاقتنا ترجع زي الاول و عايزة ماما و بابا و امير و يزيد يعاملوني زي الاول ورد انا عايزة حياتي القديمه ترجع تاني ينفع تسامحيني
ورد حضنتها بدموع حصل خير يا نيرة ربنا عمل كده عشان تعرفي قيمة عيلتك و أن الدنيا من غيرهم هتبقي وحشه أوي و أهم حاجه حنيتهم و حبهم ليكي
نيرة شكرا بجد أنا أسفه يا زين
زين حصل خير
نيرة هطلع أخد هدومي و أمشي
ورد هتروحي فين
نيرة هرجع البيت
ورد دلوقتي
نيرة لسه الساعه ٦ متقلقيش عليا
ورد طب أجي أوصلك
نيرة لأ يا حبيبتي هركب تاكسي علي طول
ورد طب أستني و أمشي بكره أحسن أروح أنا وأنتي سوا و بالمره أشوف ماما و بابا
نيرة خلاص ماشي
ورد بالمناسبه السعيده دي أنا حابه أقول حاجه
سعد الله ياريت تقولي عشان بقي عندي فضول رهييب
ورد في عريس متقدم لرغد
ثناء والدة رغد بجد
ورد بصوا هو شغال في الكافيه اللي عند الشركة بس بجد محترم جدا هو بس مكملش تعليمه بس بسبب ظروف خاصه عنده لأن والده أتوفي و هو صغير و كان بيجهز أخته و حاليا بيهتم بوالدته و رغد معجبه بيه أنا قعدت معاه و من كلامه حقيقي شخص في قمة الأحترام والله و بالنسبه للمستوي المادي هو معاه فلوس و هيفتح بيهم مشروع قريب
سعد الله أنا موافق بس لازم نقعد معاه و نتكلم الأول
رغد بجد يا جدو
سعد الله بجد يا حبيبتي
سمير والدها وأنا كمان موافق يا حبيبتي أهم حاجه سعادتك
رغد حضنته شكرا أوي يا بابا
رويه هو مال كلكوا عمالين تتخطبوا كده ليه و انا لأ
عنود أخت رغد و أسر أصل أحنا مركونين علي الرف يابنتي
عمر أخو رويه أن شاء الله أنا كمان أفرحكوا قريب
سمر والدته يارب يابني
الجد سعد فرحتوني أوي النهارده يا ولاد ربنا يديم السعاده يارب
ورد و يديمك في حياتنا يارب
صعد الجميع إلي غرفته بسعاده فجميع المشاكل تم حلها 
في غرفة زين و ورد 
ورد و بعد ما خلصت كلامي قولتله هستني ردك
زين بنظرة حب انتي عارفه
ورد بأبتسامة اممم
زين كل مره بعرف أن ربنا رزقني بأجمل أنسانه والله
ورد بجد
زين بجد شكرا يا ورد عشان بسببك النهارده عيلتي كلها مبسوطه و شكرا عشان حليتي المشاكل بعقلانيه و عشان وقفتي جمبي من ساعة ما أتجوزنا
ورد متشكرنيش يا زين المفروض أنا اللي أشكرك عشان أنت فعلا وقفت معايا لما لؤي هددك و مش أستغنيت عني أبدا بالعكس فضلت متمسك بيا للنهاية عارف هفضل أحبك طول عمري و مهما يحصل هكون واقفه جنبك
زين حضنها أنا كمان بحبك بس ينفع أسألك سؤال
ورد نعم
زين تركها وقال أزاي يا ورد أنتي بالحنيه دي كلها و مبتتعبيش لما بتتعاملي مع الناس المؤذيه اللي موجودين في حياتك ومش بتأذيهم زي ما أذوكي بالعكس بتنصحيهم و تساعديهم
ورد مش بتعب يا زين عشان أنا فعلا بتمني أشوف كل شخص مبسوط في حياته بحب أنصح الشخص اللي قدامي لعل و عسي يتغير للأحسن بسبب نصيحتي و كمان مش بتعب من المشاكل عشان أنا عارفه أن كل مشكله ليها حل و عارفه أن ربنا في الأخر هيحل المشكله دي بس عايزني أصبر شويه و بيختبر
ثقتي فيه ده غير أني بحاول أحل المشكله بهدوء أفضل من أننا نكبر المشكله
زين أوقات بتكوني طفله و أوقات بتكوني عاقله جدا
ورد بأبتسامه عندي حالات تانيه كمان
زين بأبتسامه بحبك بحالاتك كلها
في الصباح أستيقظت ورد و أدت فرضها ثم أرتدت فستان واسع باللون الأسود و خمار باللون اللاڤندر 
ورد زييين
زين نعم
ورد أصحي يلا أنا جهزتلك الحمام و هدومك أهي علي السرير
زين أيه ده أنتي لابسه كده و راحة علي فين
ورد هنزل أساعد سعدوده عشان الفطار و بعدين هروح أنا و نيرة البيت عشان نتكلم مع بابا و ماما
زين ماشي يا حبيبتي هاخد دش و نازل أهو
ورد ماشي ينفع تقوم دلوقتي عشان أروق السرير
زين هروقه أنا
ورد بجد
زين والله
قبلته من وجنته وقالت شكرا
زين بأبتسامه لو عيزاني أروقه أنا كل يوم معنديش مشكلة
ضحكت وقالت لا أنت مش متعود علي كده
زين هتعود والله
ورد بأبتسامه ماشي هنزل أنا
نزلت ورد و ساعدت سعديه في إعداد الفطار و بالفعل جلس الجميع حول المائده 
نيرة هنمشي بعد الفطار يا ورد
ورد أه يا حبيبتي
علي يعني أنتي مش هتكوني هنا و أنا بجيب النتيجة
ورد متخافش يا علوش أنا واثقه فيك و خليك عارف أن ربنا أستحاله يضيع تعبك و أكيد هو شايف الأحسن ليك و هيختارلك الحلو علي طول ولا أيه يا رنون
رنا أخت زين الصغري معاكي حق يا ورد بس فعلا الموضوع موتر أوي اللي هو مصيري هيتحدد بعد ساعه ولا أتنين
ورد إن شاء الله خير يا جميل
رنا إن شاء الله
ورد أبقوا طمنوني ماشي
علي حاضر
سعد الله أبقي كلمي سليم يا رغد عشان ييجي نشوف هنعمل أيه
رغد حاضر يا جدي
سليم والد زين يعني هيبقي في أتنين سليم في العيلة
رغد بأبتسامه أه صح ده أنتوا الأتنين أسمكوا سليم
زين أيه يا أستاذ أسر مش هنمشي
أسر أه صح ده التصاميم جايه النهارده
مراد والد رويه النهارده
زين أيوه يا عمي أصل المسابقه بكره أدعولنا
مراد ربنا يوفقكوا يابني
سمير والد أسر بس هتنزل أنهي تصاميم يا زين القديمه ولا الجديده
زين القديمه يا جدي بس ورد ساعدتني في كام تصميم للمحجبات قولت هنزلهم برضوا و جهزوا
سمير إن شاء الله خير يا زين أحنا واثقين فيك
زين إن شاء الله يا عمي
نيرة هاه خلصتي يا ورد
ورد أه يا حبيبتي
نيرة طب يلا
وقفت ورد و قالت يلا بينا
زين ورد
ورد نعم
زين أبقي تعالي علي الشركة عشان تشوفي التصاميم
ورد حاضر يا حبيبي
زين خلي بالك علي نفسك
ورد حاضر وأنت كمان
ذهبت ورد و معها نيرة إلي منزلهم و ذهب زين مع الشباب إلي الشركة 
كانت تتحدث علي الهاتف بسعاده 
رغد أه والله ورد قالتلهم أمبارح و هما وافقوا أنك تيجي
سليم بسعاده بجد
رغد والله يا سليم
سليم مش مصدق نفسي والله أخيراااا
رغد ولا انا كمان مصدقه نفسي
سليم هاجي أنا و أمي و أختي و جوز أختي
رغد بأبتسامه تنوروا
أكملوا حديثهم سوا و أتفقوا أنه سيأتي مساء 
في منزل محمد فتح يزيد الباب و دخلت ورد و معها نيرة و كان يجلس الجميع علي السفرة يتناولون الفطار 
ورد صباح الخير
الكل صباح النور 
نيرة ااا أزيك يا بابا
محمد وقف و قال ده أيه اللي جابها هنا دي
نيرة پبكاء أنا أسفه حقك عليا والله أنا عارفه أني غلطت كتير أنا أسفه والله
محمد أخرجي بره
ورد أستني يا بابا نيرة فعلا ندمت علي اللي عملته ياريت تسامحها يا بابا مهما كان أحنا عيله
محمد عيله! يعني أحنا مش عيلتها لما تقلل من سمعتنا يعني أنتي مش أختها لما تفكر تخرب بيتك و تبعدك عن جوزك
ورد يا بابا نيرة طيبه والله بس الظروف اللي حكمت عليها بكده
أمير أخوها أنتي اللي طيبه يا ورد و الكل بيضحك عليكي بسبب طيبتك دي و بيستغلوها
ورد طب ولنفترض أنها فعلا وحشه معانا بس خلاص دلوقتي يا بابا ندمت و عيزانا نرجع عيله زي الأول و نعيش مع بعض تاني من غير مشاكل ليه مش نديها فرصه يعني لما الأنسان يعترف بغلطه أحنا مش نسامحه يعني أنت كده بتعلمها أنها متعترفش بغلطها بعد كده عشان مش هتلاقي اللي يسامحها و يديها فرصة تانيه تصلح الغلط ده و بعدين أنا و زين حلينا كل المشاكل اللي بينا و أصلا زين مكانش هيسيبني ده هو لؤي هدده بيك انه لو مش بعد عني هيدخلك السچن فهو و نيرة أتخطبوا لغاية ما يلاقوا حل بس زين أتكلم معايا و فهمني كل حاجه و هو حقيقي مش مستعد أنه يخسرني وأنا كلمت لؤي أمبارح و جه أعتذر من زين و حلوا المشاكل بينهم و بقوا أصحاب كمان و أداني المشاهد بتاعتك و أنا كسرت الفلاشة فياريت أحنا كمان ننسي زعلنا من بعض و منخليش الماضي يأثر فينا يا بابا أحنا عيله يعني واجبنا أننا ننصح بعض و نصالح بعض و نكون متفهمين مع بعض لو أحنا مش حنينين علي بعض مين اللي هيكون حنين علينا سامح يا بابا نيرة و هيا والله ندمت فمتخليهاش ټندم أنها أعترفت بغلطها
جميلة بدموع بالله عليك يا محمد سامحها أنا بنتي وحشتني و فراقها مأثر معايا أوي
يزيد ياريت يا بابا نرجع مع بعض زي الأول أنا وحشتني لمة عيلتنا صح يا أمير
أمير صح يا حبيبي ورد معاها حق يا بابا نيرة أختنا لو أحنا موقفناش جنبها مين
اللي هيقف جنبها
محمد نظر لنيرة التي كانت تبكي تعالي في حضڼ أبوكي
نيرة حضنته پبكاء وحشتني أوي والله أنا أسفه
محمد أهم حاجه أننا عرفنا قيمة بعض
جميله حضنتها وحشتيني يابنتي
نيرة پبكاء وأنتي والله يا ماما
حضنت الجميع و سامحوها و أنتهت المشاكل العائلية بينهم 
أمير هاه يا يزيد النتيجة طلعت
يزيد وهو يمسك الهاتف هشوف أهو

ورد أيوه دي النهارده أصل أنا سايبه علي و رنا علي أعصابهم
امير ربنا يوفقهم كلهم يارب
يزيد بصوت عالي طلعتتت اللينك أهو
جميلة بتوتر طب شوف هتعمل أيه و هاتها
يزيد رقم جلوسي فين
أمير أهو
أدخل رقم جلوسه و بدأ العد التنازلي ثم ظهرت النتيجة 
يزيد بتوتر ممزوج بالبكاء ٩٥٪ يا مااااامااااا
فرح الجميع لفرحته 
يزيد و هو يسجد علي الأرض پبكاء شكرا يارب شكرا
بدأ الجميع يهنئه بسعاده شديده 
في نفس الوقت في ڤيلا سعد الله كان الجميع سعيد بسبب نتيجة رنا و علي 
رنا پبكاء يعني حلو
سندس والدتها حضنتها انتي جايبه ٩٣٪ يعني جميل
علي پبكاء بسبب فرحته مكنتش متوقع أني أجيب ٩١٪ والله
سمر والدته الف مبروك يا حبيبي
ذهبت ورد إلي الشركة و دخلت مكتب زين 
ورد السلام عليكم
زين وعليكم السلام وحشتيني
ورد وحشتك أيه يا كداب ده أنا لسه سايباك من ساعتين تقريبا
زين بس وحشتيني برضوا
ورد وأنت يا حبيبي أه صح أتصلت علي رنا او علي شوفتهم عملوا أيه
زين لأ لسه
ورد طب أتصل شوفهم عشان يزيد جاب نتيجته
زين طمنيني عمل أيه
ورد جاب ٩٥٪
زين بفرحه مبارك ربنا يحققله حلمه يارب
ورد الله يبارك فيك أتصل عليهم يلا عشان عايزة أطمن
و بالفعل رن زين عليهم و فرح بما سمعه و قال لورد فسعدت هي أيضا 
ورد بسعاده الحمد لله يا زين عدت علي خير
زين أه والله كنت قلقان عشانهم
ورد لازم نجيبلهم هديه و أحنا راجعين
زين نجيبلهم أيه
ورد لما ننزل نشوف
زين أه صح تعالي أوريكي التصاميم
أنتهي الصباح بسرعة فكان الجميع سعيد للغاية و ها قد جاء المساء و كان يجلس الجميع مع سليم و عائلته يتحدثون عن رغد 
الجد سعد الله أحنا موافقين بس لازم نسمع رأي العروسة
رغد موافقه يا جدي
سعد الجميع علي سعادة رغد 
الجد علي خيرة الله يلا نقرأ الفاتحه
بدأ الجميع بقراءة الفاتحه و جلسوا مع بعض قليلا ثم ذهب سليم و عائلته بسعاده 
صعدت ورد إلي غرفتها و صعد زين معها 
زين أه ياستي هصلي بيكي جماعة
ورد بسعادة حاضر
زين ورد ادعيلي وأنتي بتصلي دي المسابقه بكره و أنا خاېف أوي
ورد حضنته كي تجعله مطمئن متخافش يا زين أنا واثقه فيك و عارفه أنك هتنجح يا حبيبي إن شاء الله خير
زين حضنها إن شاء الله يا حبيبتي
صلي بها ثم ذهبوا إلي النوم 
في الصباح 
زين أصحي يا ورد
ورد بنوم مممم
زين أصحي يلا ده أحنا يادوب ننزل نفطر و نروح المسابقة
ورد أستيقظت قليلا وقالت صباح الخير
زين صباح الخير يا حبيبتي أنا اللي صحيتك النهارده أهو
ورد أول مره هاااه علي طول أنا اللي بصحيك
زين معاكي حق
ورد هدخل أخد دش
أخذت دش و خرجت 
زين ورررد
ورد وهي تسرح شعرها نعم
زين بأبتسامه أنا روقت السرير
ورد بأبتسامه أيوه عايز أيه
شاور علي وجنته 
ورد بضحك زين هو أنت طفل يا حبيبي
زين معلش يا ورد
قبلته ورد علي وجنته 
شاور زين علي وجنته الأخري واحده هنا بقي عشان صحيت بدري النهارده و صحيتك
قبلته علي وجنته الأخري و قالت و بتقول عليا طفله
زين البسي نفس الألوان بتاعتي ماشي
ورد حاضر
أرتدت ملابس تشبه الوان ملابس زين و نزلوا تناولوا الفطار ثم ذهبت هي و زين و الشباب إلي المسابقه 
دخلوا إلي قاعة كبيرة مزينه ب ورد و ترابيزات و كراسي و كان يوجد طريق طويل في المنتصف لعارضات الأزياء 
رويه أنا هدخل أشوف العارضات بتوعنا جاهزين ولا لأ
زين بتوتر ياريت يا رويه
ورد متتوترش
زين حاضر
جاء لؤي وقال 
لؤي بأبتسامه أزيكوا يا جماعه
زين الحمد لله أنت عامل ايه يا باشا
لؤي الحمد لله
وقف معهم قليلا ثم أبتعد لأن المسابقه بدأت ظهروا العارضات لشركة لؤي فخرجوا خلف بعضهم و كانت الملابس جميلة ولم تكن مشابهة لتصاميم زين لأن لؤي أعتمد على التصاميم القديمه بالفعل وقفت العارضات بجانب بعضهم ثم خرج لؤي و وقف بجانبهم ثم دخلوا و بقي هذا الحال مع كل الشركات إلي أن حان وقت صعود العارضات لشركة زين صعدوا علي المسرح و أندهش الجميع بالتصاميم و خصوصا تصاميم المحجبات فكانت مختلفه عن باقي التصاميم 
بعد قليل حان وقت إعلان الفائز 
مقدم الحفل و طبعا بعد ما شوفنا كل التصاميم و حقيقي كانوا في غاية الجمال ولكن تصاميم شركة واحده بس اللي كانت مختلفه عن الباقي بتميزها ودخلت أنظار الجميع حتي المصممين اللي موجودين فمن هنا نقدر نعلن عن فوز المصمم زين سليم لشركة SJ بالمنصب الأول لمسابقه الأزياء العالميه
صفق الجميع لزين فصعد علي المسرح و بدأ بشكر الجميع و أنهي كلامه ب 
زين ينفع أنادي حد
هنا علي المسرح
مقدم الحفله أه طبعا
زين شاور علي ورد فصعدت علي المسرح و وقفت بجانبه 
زين و الشكر الكبير لورد شريكة حياتي كانت أكتر واحده مشجعاني و وثقت فيا و ساعدتني كتير جدا فعايز أقولك أني من غيرك مكنتش هكون في المكان ده حقيقي وجودك فرق معايا جدا أتمني من ربنا أنه يديمك في حياتي دنيا و أخره عشان أنا عايزك تكوني معايا في الجنه
أمام الجميع 
ومن هنا أنتهت قصة ورد و زين بسعاده و كملوا مع بعض للنهاية 
رأيكوا فضلا و يا تري أستفدتوا من الرواية ولا لأ ولو أستفدتوا قولوا الإفادة أيه وانا هتقبل أي رأي
رواية كسرة قلوب
بقلم حبيبة مصطفى 
ياقوت 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-