رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبه دينا

رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبه دينا

رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة الكاتبة دينا رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول

رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبه دينا

رواية زهرتي الغالية كاملة جميع الفصول

في ڨيلا كبيرة كان ناايم ع السرير وبيتقلب وبدأ يفتح عينه و يفوق وحط ايده ع الكمدينو ال جنب السرير ومسك الفون يشوف الساعه وعرف انه اتأخر شال الغطا من عليه بسرعه وقام عشان يتجهز وعدا من قدام المرايا وبعدين رجعلها تاني لان في حاجه لفتت نظره ف رجع يشوفها .. دخل الحمام وقعد ف البانيو لفتره يسترخي في الميه ال بتريحله جسمه واعصابه وبعدين لبس البورنس وطلع فتح الدولاب وخد بدله كحلي بقميص ابيض ولبس وقعد قدام المرايا سرح شعره ورفعه لفوق وحط برفن ولبس الجزمه وفتح باب اوضته ومشي بخطوات بطيئه طلع ونزل ع الحفله ..........

اريج بنت صاحب الفيلا 18 سنه اولي كليه طب بيضه وعيونها زرقه وشعرها اسود قصيرة جدا وجسمها مظبوط ملفته للانتباه. .. ماماا اخويا لسه مصحيش تقريبا واصحابه مستنينه 
نبيله اصحابه ولا قصدك الهانم صحبته ال وقفالي معاها طول الوقت
اريج عدلت وشها بعيد نا وقفه معاها عادي هي مسألتش عن سليم اصلا اي ده سليم جيه اهو وجريت عليه ومسكت ايده .. 
اياد شاب وسيم جدا بشرته مش بيضه اوي عنده 21 سنه في رابعه كليه هندسه خالتي بنتك دي هتجنني 
نبيله هي مجنونه فعلا والله ي اياد دي هتجننا كلنا
اياد لا ربنا يكون في عوناا 
اروي بشرتها بيضه عيونها عسلي شعره اسود جسمها مظبوط 20 سنه مخطوبه .. مامااا 
نبيله نعم ي هانم 
اروي انا بجد زهقت من الحفله دي تسمحيلي اخرج انا واحمد ونبي ي ماما وافقي 
نبيلهعايزة تمشي من الحفله وتخرجي برا انتي بتفكري ازاي انتي معندكيش مخ خااالص ارحمني يااارب 
اياد فصل ضحك امشي من هنا بسرعه ي اروي بدل متنفجر ف وشك بس تصدقي ي خالتي بناتك تغيظ انا خاېف يحصلي حاجه بسبب اريج بالزات 
اروي ضړبته ع دراعه احنا بنات تغيظ طب ابقي تعالي قابلني لو خليت اريج قبلت بيكومشيت وهو راح وراها ونبيله قعدت تضحك عليهم 
اياد لالا خلاص يبت ده نا بنكشك بس انتي عارفه انا بعزك قد اي 
اروي خلص الحوار ما احنا بنااات تغيظ مش كده
اياد طب اكذب يعني مش دي الحقيقه 
اروي ماشي ي ...
احمد خطيبها اخو اياد 24 سنه بشرته قمحاويه عيونه بني عنده دقن خفيفه شاب وسيم جدا طويل ووزنه متناسب جدا مع طوله قاطعها في اي 
اروي حبيبييي اياد بيقول عليا انا واختي بنات تغيظ رد عليه يلا 
احمد معاه حق ي حبيبتي فيه اي
اياد سلم عليه وفضلو يضحكو واروي لوت بوزها الحمد لله مغلطتش ف حاجه 
اروي ماشي ي احمد ماشي ابعد عني بقا 
احمد انا مقدرش ع زعل حبيبي انتي مش تغيظي ولا حاجه انتي روح قلبي انا ...
...
منه بصي كده ي شروق بصي هناا القمر وصل 
شروق ي عمري ع جمالك ..
منه ليكي اكتر من سنتين معاه ومعرفتيش تخليه يحبك عيله غبيه هتضيعي واحد زي ده من ايدك 
شروق هو ال مفيش ع لسانه غير ان انا صحبته المقربه وبس بعمل كل ال اقدر عليه ومفيش فايده ده عيل معقد اصلا ولا عايز يحب ولا يتجوز لو عاوز يتجوز كان اتجوز اي ال كان خلاه قعد لحد مبقي عنده 25 سنه ومتجوزش اي مش لاقي شقه ول لسه بيكون نفسه سبيني ف الغلب ال انا فيه ده ..
منال بسم الله ما شاء الله ع ابنك وهو حاطت ايديه ف ايد اختو عقبال ما اشوف ايديه ف ايد عروسته كده يااارب 
مصطفي يارب يااارب ي اختي عشان والله تعبت بجد منه مش راضي يتجور اختارنالو اجمل بنات ومن عائلات حسب ونسب وكل حاجه كويسه مفيش فايده يقولنا متحطوش ف دماغكم اني هتجوز واحده انتو اختارتوها اقولو طب البنات اهي قدامك اختار لنفسك مش راضي تعبنا معاه ي منال 
منال ربنا يهديه ويكرمه ب بنت الحلال ال تستاهلو وال تحبه بجد وتعوضه عن ال راح منه زي م ربنا كرمك ب نبيله كده 
مصطفي بتمنا ربنا يعوضه وينسي ال فات بقا وبتمنا تكون زي نبيله ..
ساره تفتكري هيعمل اي لو عرف
مي ولا اي حاجه انا عارفه اني غاليه عليه جدا ..
اريج كل ده نوم 
سليم ايوة تعبان بجد ومرهق حاسس جسمي مكسر 
اريج سلامتك ي سليم 
سليم الله يسلمك ي قلبي راح سلم ع اهله وقعد ع ترابيزة مع اياد 
اياد اي اخبارك حمدلله ع سلامتك 
سليم اهو تمام انا لو اعرف ان هرجع من السفر ع حفله صدقني مكنت رجعت اي هدت الحيل دي 
شروق راحت عندهم وشدت كرسي وقعدت جنب سليم عامل ااي ي قلبي وحشنيييي اوي 
سليم لحقت اوحشك انا غايب بقالي شهر بس 
اياد اخد بالو منهم احم احم ازيك ي شروق عامله اي 
شروق بصت لاياد وسلمت عليه وسليم عدل وشه بعيد وابتسم ع الكسفه ال اياد كسفها ل شروق وقام بلا اهتمام وسلم ع مي واترمت ف حضنه .. 
مي ي قلبييي انت وحشني جداااااا 
سليم صدقيني وانتي كمان وحشتني تعالي عايزك ودخلو الفيلا ومسك ايدها وبيتمشو رجعتي امتي من السفر 
مي ف نفس اليوم ال انت رجعت فيه عارف انا كنت مستغربه بردو والله ده احنا لو متفقين مكناش هنرجع ف نفس اليوم بس شوف الصدفه 
سليم احلا صدفه 
مكنتش اعرف انك رجعتي من السفر لكن بعد م شفتك عرفت انك انتي ال عملتي كده ده انتي بنت عمي ال اتربينا سوا وحافظك كوويس اوي ..
مي مسكت ايده وبعدتها عنها راح مسك وشها وقربه ليه سليم انت عايز اي 
سليم سابها وبعد عنها اي عايز اي دي 
مي حطت ايدها ع وشها وضحكت وعدلت وشها الناحيه التانيه انا قايله كده عشان اعصبك بس مش اكتر 
سليم قرب منها وضمھا من ضهرها وهي اتعصبت وزقته وبعدت عنه مالك مش انتي شاطرة وبتعرفي تعصبيني انا كمان هوريكي العصبيه ال بجد ومسك وشها وباسها ڠصب عنها وهي صړخت وبعدت عنه 
مي اااي الاسلوب ده واي المعامله الجاافه دي متتلم بقا وتحترم نفسك اانا كنت بهزر 
سليم اوعدك اول منتي تحترمي نفسك انا هبقا محترم لما تبطلي تتجرئ وتدخلي ع اوضتي ونا فيها ومن غير ازن هبقا محترم لما تعرفي ان ال عملتيه غلط هبقا اعتزرلك ع ال انا عملته بس انا كنت بردلك ال بتعمليه مش اكتر انا اكيد مش حابب كده ولا حابب كده معاكي انتي خصيصآ لتفتكري نفسك واحده ولا حاجه ولا تفتكري انك تقدري تهزي شعره واحده من سليم بعد ازنك ي قموره وطلع ع الجنينه واتخبط ف ساره بنت عمته 
ساره انا اسفه والله ي سليم اسفه بجد 
سليم عادي ولا يهمك ي سارة صحيح هو انتي كنتي تعرفي ال مي ...
سارهقاطعته ايوة الصراحه
سليم اهاا ومجتيش تقوليلي لي زي مبتيجي تقوليلي ع اتفه حاجه بتحصل 
ساره منا خفت لتزعقلي 
سليم والله ونا من امتي بزعق لحد 
ساره بصتلو وبحلقت وعوجت بوقها قصدك من امتي مش بتزعق ده انت قربت تزعق مع
دبان وشك
دي الحباال الصوتيه اشتكت 
سليم وانتي مالك بحبالي الصوتيه هي اشتكتلك وبعدين ممكن اكون بزعق بس مش غبي عشان ازعق وخلاص 
ساره بصت ف الارض وعايزة تقولو انو غبي وبيزعق وخلاص بس مرضيتش تتكلم عدلت وشها ليه مع ابتسامه خفيفه جدا هه لا لا طبعاا هو ده اسمه كلام ده انت سيد العاقلين 
سليم حط ايده ع وشها بهدوء ماشي ي ساره لو عوزتي اي حاجه انا موجود ولو في اي حاجه بتحصل ف ام العيله السودا دي لازم اكون عارفها تمم 
ساره باصه ليه ومسهمه وحاسه بشعور مختلف من نحيته واول مره يحط ايده ع وشها حطت ايده ع ايده ببطئ.. تمم 
سليم اسيبك بقا ي قمر ..ومشي من عندها وهي عيونها عليه لحد م راح ووقف مع احمد واياد واروي ...
تاني يوم الصبح ومجتمعين ع الفطار 
لقاء الحمد لله ان ربنا جمعكم تاني 
مصطفي الحمد لله ي امي 
منال طول ما انتي معانا احنا هنفضل مجتمعين ي امي 
ماجد ايوة انتي بركه العيله 
لقاء قامت من ع السفره وراحت وقفت ورا سليم وحطت ايدها ع كتفه سليم انت اكبر احفادي انت اول فرحه للعيله كلها كمل فرحتنا بجوازك نفسي اشوف زوجه حفيدي 
سليم اوعدك ي ستي هتنازل وهتجوز 
لقاء ال فات ده تمحيه من دماغك خليك قوي زي ابوك
سليم حاضر يلا اسيبكم طالع ع الشركه .. 
امير ابن عمه 23 سنه ثواني جاي معاك 
اروي تيتا تعالي اوصلك للاوضه ومتتعبيش نفسك انتي بس ع بيت م الدكتور عماد يجي 
مصطفي اه صحيح فكرتيني الدكتور عماد قال انو هيجي يطمن ع امي بنفسه ويجيب واحد يهتم بعلاج المفاصل امي ارتاحي بدل م يجي يقولنا انتو ال تاعبينها 
لقاء منا فيا الصحه اهو لازم يعني دكتور 
ماجد ايوة لازم لازم قوي نهتم بيكي بدل م الالم يسيطر ع رجلك ي امي ..
اروي خير ان شاء الله ي عمو 
بالليل والدكتور عماد وصل ومعاه ممرضه واتطمن ع لقاء ومصطفي خدو وقعد معاه ف المكتب 
مصطفيانا كنت عايز راجل ي دكتور ف اي
عماد راجل لي والبنت اشتكت وبعدين انت المفروض تطلب بنت مش راجل عشان والدت حضرتك 
مصطفي بس البيت ده في شباب لسه متجوزوش والممرضه ال جايبها هتقعد معانا شويه ايام طبعا 
عماد استاذ مصطفي انا واثق ف البنت ال جايبها دي شخصيه محترمه جدا ومضمونه انا اكيد مش هدخل ع بيتك واحده وخلاص بس طبعا لو حضرتك مش حاببها ف خلاص 
مصطفي سكت وقعد يفكر ف الممرضه دي وبعدين قرر انو يوافق وميكسفش الدكتور وفعلا المفروض ال هيتعامل مع امه تبقا واحده مش واحد خلاص موافق 
__________
في حمام سباحه كبير ف نادي 
اياد اريج ي عمررري 
اريج نعم يروحي 
اياد هنتجوز مېتا بقاا انا زهقت انا عايز اتجوزك
اريج بص احنا هننزل تحت الميه ونشوف مين نفسو اطول يلا 
اياد استني هناااا بلا يلا انتي بتغيري الموضوع لي بقولك عايز اتجوزك 
اريج انا هتطلع من الميه عشان حاسه اني سقعت وطلعت واتنشفت وقعدت ع الشيزلونج وهو راح قعد جنبها 
اياد لي بتعملي معايا كده انتبهي ليا لو بتحبيني !
اريج اديني انتبهت ي اياد 
اياد انتي بتحبيني !
اريج مسكت ايده اقسم بالله بحبك بس انت كل شويه تكلمني ع الجواز وقرف 
اياد ايوة جواز طالاما بتحبيني يبقا نتجوز اي ال يمنع واهلنا مش هيعارضونا 
اريج ايااد انت مش ملاحظ ان سني صغير انا عايزة اعيش حياتي عايزة اتدلع واتفسح واخرج وانبسط والعب واعمل كل ال نفسي فيه وانت عارف كده ايوة لو اتجوزنا انت مش هتحرمني من الخروجات بس اهو ده هيبقا ف اول الجواز اولو وبس ي اياد
وبعدين هتخليني اتلم واترزع ف البيت والغلطه هتبقا ب حساب منا هبقا ست متجوزه بقا ومينفعش شغل العيال ده ولا يلهوي بقا لو حملت مش هشوف الشارع ابدا وهبدا بقا اتحمل مسؤليت طفل ومسؤليتك انت انا مش عارفه اشيل مسؤليتي انااا عشان اشيل مسؤليه بيت بحالو ي اياد افهمني انا مش بتاعت مسؤليه انا مبحبش حد يتحكم فيا والخروجه تبقا بحساب تبقا بالساعه انا مش عايزة كده نا عايزة حريتي 
اياد يعني انتي بترفضيني بالمعني ده 
اريج لا مش بالظبط كده بس استنا عليا سنتين تلاته 
انت لو بتحبني بجد هتستحملني 
اياد ضحك بسخريه وقام وقف سنتين تلاته

اريج حبيبي .. اياد
اياد يلا نمشي 
اريج هنروح فين 
اياد هرجعك ع بيتك 
اريج احنا لسه مقعدناش 
اياد مش هنقعد بزعيق قوومي فزي يلا من هنا ع العربيه اريج خاڤت منه وقامت بسرعه ع العربيه وبدا يتحرك 
اياد طبعا حبيبتي ونور عيني زعلانه لانها معرفتش تكمل الخروجه بتاعتها طبعا انتي كل همك الخروجه ال باظت 
اريج مسكت ايده انت كل همي ي اياد 
اياد نفض ايدها بعيد عنه وزعق ووقف العربيه مهو ووواضح ووواضح اني كل همك بطلب منك تتجوزيني بترفضي وتقولي كل همي ااانت بتقوليلي انا مش بتاعت مسؤليه وكل همك اانا مهو وواضح بس دي غلطتي انا مش غلطت حد تاني انا ال معرفتش اسيطر ع قلبي وحبيت واحده زيك انتي كنتي محتاجه ال يتسلا بيكي مش حد يحبك بجد لانك واحده بلا مشاعر بلا احساس ومبتحبيش الا نفسك
اريج اياااد انا بحبك. والله 
اياد اخرسي خلاص كده هي خلصت انا كنت محتاج واحده تحبني ونتجوز وتحافظ عليا تراعيني تهتم بيا تخليني ااانا رقم واحد ف حياتها تعمل معايا نفس ال هعملو معاهااا تعاملني بنفس معاملتي ليها لاني واثق اني عمري مهزعلها وواثق ان هخليها رقم 1 ف حياتي مش انتي ال تستاهليني اقسم بالله بص ليها اقلعي السلسلة
اريج سلسله اي ! مستحيل 
اياد اقلعيها بقولك
اريج بسرعه راحت قعدت ع رجلو وحطا ايديها ع وشه والله بحبك ي مچنون نا عارفه انك عصبي بس متخليش لحظه عصبيه تنهي علاقتنا وهتندم بعدها 
اياد فعلا انتي مش عايزة غير كده راحت بعدت عنه وطلعت برا العربيه وهو خد السلسله ال كان معلقهاف عربيته وطلع وراها قرب منها والدموع كانت ملت عينيها وقلعها السلسله بهدوء وادها ال كانت معاه ..... 
اريج بكت انا عايزة بتاعتي
اياد السلسلتين الذهب دول جبناهم سوا لو تفتكري سلسله عليها قلب فيه اسمك والتانيه فيها قلب وعليه اسمي وفاكره بردو اتفاقنا يوم عيد ميلادك لما انتي لبستي السلسله ال عليها اسمي وانا اخدت ال عليها اسمك وحطيتها ف العربيه واتفقنا هيفضلو معانا للابد ووعددتيني انك عمرك مهتشيليها من رقبتك ابدا غير ف حاله واحده ولو حصل وقدر الله سبنا بعض كل واحد هياخد السلسله ال عليها اسمه هو مش اسم ال بيحبو واهي جات اللحظه دي والسلسله لل ف ايدك دي بتاعتك مش ده اسمك بردو ولا اسم امي ونا معرفش 
اريج ي اااياد بترجااك متسبنيش اانا بحبكك اااوي 
اياد صعبه عليا اوي والله انا مش فارق انتي حالتك هتبقا ازاي لاني ادركت انك مش بتحبيني انا زعلان ع نفسي يلا نمشي وركبها العربيه وعيونه كانت مليانه دموع لحد موصلها البيت وهي نزلت وفضلت تبص
عليه وهو مشي راحت دخلت ومسحت
دموعها ولقيت سليم نايم ع الكنبه ونبيله قاعده جنبه وحاطه ايديها بين خصلات شعره الطويل 
نبيله شكلك متعب انهردا 
سليم جداا والله ي امي 
نبيله لي كده كان ف شغل كتير 
سليم اها مهو بابا لازم يعمل كده كل مره اسافر فيها زي ميكون بيعاقبني مديني شغل كتير اوي 
نبيله طب والله لوريه ازاي يتعبك بالطريقه دي 
مصطفي وصل لعندهم وحط ايده ع كتف اريج مامتك بتتفق مع اخوكي علياا ي اريج 
اريج ايوة ي بابا بتقول انها هتوريك 
سليم جبتيها منين ي امي البت الفتانه دي 
نبيله رفعت حاجبها انا عارفه يخويا بس يلا مش مهم انا مش خاېفه راحت وقفت قبال مصطفي بترهق سليم لي ف الشغل بتديله لي فوق طاقته الواد عيونه توجعه من الحسابات
مصطفي خليه يتعلم 
نبيله لا هو متعلم كويس اوي من بكره لو جه اشتكالي من حاجه تاني هيبقا ليا تصرف تاني معاك 
مصطفي خاېفه عليه ..
نبيله طبعا خاېفه عليه هو مش ااابني 
مصطفيابتسم بحب وفرحه وسليم كمان ابتسم ابنك طبعا
سليم قام ورحلهم وحط ايده ع كتف نبيله بحكم انو اطول منها طب ع فكره انا مكنتش هشتكيلها بس هي السبب 
حنيتها وطيبه قلبها ال مفيش زيو حست بيا وعرفت اني مرهق من غير م اشتكي انا بجد بحبها 
نبيله انا ال بحبك ي نور عيوني انت 
مصطفي حط ايده ع خد سليم وايده التانيه ع خد نبيله ربنا يحميكم ويحببكم ف بعض كمان وكمان ويخليكم لياا ي نور عيوني انتو 
اريج ربعت ايديها ولوت بوزها ونااا بقاا وحشه ولا وحشه
سليم لا طبعا مش وحشه انتي قمرايه العيله اخر العنقود الدلوعه بتاعتنا
مصطفي انتي حبيبه الكل ي جوجو يلا ع اوضتك عشان في كليه الصبح وانت اطلع استريح ع سريرك الكنبه هتتعبك 
سليم تمم ومسك ايد اريج وطلعو فوق وراحت ع اوضتها وخلت سليم يدخل معاها يذاكر لها رياضه .. فضل يذاكر ليها لحد م نامت ع الكرسي وشالها نيمها ع السرير وطلع ولسه هيروح ع اوضته وسمع كركبه جايا من تحت ف نزل يشوف ف اي واتجه لاوضه لقاء بخطوات بطيئه والممرضه كانت واقفه قدام اوضتها ع ضوء القمر والستاير ال بيطيرها الهوا وكانت واقفه مړعوبه سليم قرب منها وشافت خيالو وفضلت تبكي وتصرخ وتقول عفريت لحد م اغمي عليها وسليم جري عليها 
سليم ي انسهه ي نهار اسود مين دي وماټت ولا اي ال حصل ي بنتي قومي مفيش عفاريت ولا حاجه ااه يااربي وجري ع المطبخ وجاب كوبايه ميه وقعد ف الارض ونيم اللممرضه ع دراعه وبايده التانيه رش ع وشها ميه لحد م بدات تفوق وهو عمال يبص ع منظرها وع جمال شعرهت الطويل ال واخد اللون البني الفاتح وفيه خصلات صفرا بشرتها البيضه وخدودها الورديه وشفايفها ال واخده اللون الاحمر. ورموشها الكسيفه بدات تفتح عيونها الرماديه وبتبص لقيت نفسها نايمه ع دراعه وبتحاول تستوعب ال هي فيه هي نايمه ع دراع واحد فائق الجمال كانت تعتقد انه عفريت ومتوقعتش انه بالجمال ده فضلت تبص لعيونه ال بلون السماء وتحدق فيهم جاامد حست انه عيونه فيها سحر سحرها ليه ومش قادرة تتكلم ولا تبعد عنه وهو كذلك باصص ليهاومش عارف يشيل نظراته عنها بعد ثواني وسليم قومها ببطء ووقفها ع حيلها وهي رفعت وشها ليه لانها اقصر منه 
سليم حمدلله ع سلامتك 
هند الله يسلمك ي بيه 
سليم مين انتي شغاله جديده 
هند لا نا ممرضه انا ال ههتم برعايه الست لقاء هانم وهتابع معاها وهعمل ليها الجلاسات الفيزيائيه 
سليم نعم ممرضه ده غير انك پتخافي من خيالك 
هند قاطعته لا والله انا خفت من خيالك انت صدقني 
سليم حط ايده ع وشه واستغفر ف سره ي بنتي المثل المثل بيقول كده انتي پتخافي من اقل حاجه ده ال اقصدو ازا كان انتي مش عارفه تهتمي بنفسك هتهتمي بمريض 
هند بصتلو ورفعت حاجبها وحطت ايديها الاتنين في وسطها ودبت برجلها ع الارض وهو حس انه بيتعامل مع طفله ايوة لاني انسانه قويه جداا بس انت متعرفنيش
سليم مهو واضح القوة وبعدين انتي ممرضه ازاي انتي لسه ف 3 اعدادي ي حبيبتي وكنتي طالعه رحله ول اي
هند رحله اي واعدادي اي انا عندي 18 سنه ف اولي كليه طب 
سليم انتي خلبطيلي دماااغي بجد ازاااي ده نا مش فاهم انتي مين ال جاابك هنا 
هند الدكتور عماد ولو عاوز تستفسر انا موجوده 
سليم طيب فهميني اي ده 
هند افهمك اي 
سليم انتي ممرضه وعندك 18 سنه لا وفي طب يعني انتي مستقبلك دكتوره مش ممرضه 
هند بالواسطي كل حاجه بتعدي بقا 
سليم وسطى لا الله يساعدك بتمنا تاخدي بالك من لقاء هانم 
هند حاضر 
سليم بعد ازنك 
هند مشت وراه وخبطت ع كتفه راح اتعدل ليها اصل نسيت ااقولك اني جريئه 
سليم متبقي جريئه ونا مالي يعني 
هند يعني محدش قلي ان العيله ال هروح اقعد معاها يومين كده فيا شباب حلوين 
سليم لا مفهاش حد حلو باي وعدل وشه بعيد وابتسم ع جرائته وقال ف سره مهضومه جداا والله الممرضه دي بس لازم اعرف حكايتها اي ...
تاني يوم واتجمعو ع الفطار وبعدها كل واحد طلع عشان يروح ع شغله سليم وصل لعربيته ولقي ورقه صغيرة جدا محطوطه ع العربيه راح مسكها ورماها وركب العربيه ومشي والورقه طارت ووصلت عند رجل هند ميلت عليها واخدتها وقالت لنفسها 
هند انا بس كنت عايزة اصبح عليك ايها الشاب الوسيم هل هيصادف ونتكلم تاني يلا مش مهم ودخلت الفيلا وراحت ل لقاء وكانت زعلانه ... 
اخر الليل وهند مشت وخلصت شغلها وهتجيلهم ف وقت تاني الوقت ال هيحددو الدكتور عدا شهر واياد مبيكلمش اريج لحد م جالهم ف يوم ع الصبح 
مصطفي تعالا افطر معانا 
اياد تسلم ي جوز خالتي انا كنت جاي ابلغكم اني هخطب الاسبوع الجاي عشان تيجو 
الخبر نزل ع اريج وسليم ونبيله واروي وصدمهم لكن مصطفي مكنش يعرف انهم مرتبطين وبيحبو بعض
اريج اتحمقت جامد وعيونها دمعت هتخطب !!
اياد ايوة لقيت ال هتقدر تشيل المسؤليه لقيت ال بتاعت جواز 
مصطفي ربنا يفرحك ويسعدك ي حبيبي 
سليم اتخنق ع اخته وراح ل اياد ومسكه من هدومه انت بتستهبل تخطب ااي وتنيل اي قولي انك بتهزر 
اياد ااابعد عني ي سليم انا مبهزرش هو الكلام ده فيه هزار 
مصطفي في اااي ي سليم سييب اابن خاالتك 
اروي سيبو ي سليم سيبو يخطب ويتجوز ويعمل ال هو عايزة احنا مش عايزينه اااصلا وانت ملكش حق تتدخل هو انت فاكر اريج اختك بجد ..
مصطفي قام ومسك اروي من دراعها وسليم ساب اياد وبصلها بحزن ويأس وفقدان امل ... 
اروي اي ي باباااا سبني ايدك وجعتنيي اوي وبعدين هو رايح يتخانق مع اياد وانت بتقولو انه ابن خالته هو انتو صدقتو الحوار ولا اي ده مش ابن خالته ولا نيله ولا هو ناسي انه من ام تانيه ....يدوب خلصت الكلمه ولقيت قلم نزل ع وشها من ابوها خلاها
جابت ډم من بوقها 
مصطفي اخرسي ااااخرسي خاااااالص
اريج
ثواني بس !! هو اي الكلام ال بسمعه ده سليم مش اخويا 
نبيلهقامت ومسكت سليم لما لقيت دموعه بدأت تنزل سليم ااخوكم ي اريج اانت
ابني ي سليم وانت عارف كده الام هي ال ربت مش هي ال خلفت حبيبييي اسمعني وافهمني هي ع طول اروي متهوره متاخدش عليها 
سليم مسح دموعه وبعد عن نبيله معاكي حق ي اروي معاكي حق انا مليش حق اتتدخل ولا اتكلم 
اياد قاطعه سليم اهدااا انت ليك حق ف كل حاجه 
سليم كنت افتكر ان ليا حق ف كل حاجه بس طلع ال ف دماغي غلط انا اسف ليكم واسف ليكي ي اريج انا مكنش قصدي اخدعك ابدا ومقولش ليكي اني من ام تانيه بس اعتقدت ان مفيش فرق واننا هنحب بعض ونفضل اخوات طول العمر ومفيش اي فرق ولا اختلاف بينا بس كنت مخطئ 

اريج انت عيل زباله
مصطفي قاطعها اخرسي ي اريج قطع لسانك الزباله الوحيده ال موجوده هنا هي انتي و اروي سليم ده اخوكم انتو عمركم مشفتو منه حاجه وحشه عمره مقصر ف حقكم عمره م حسسكم انو مش من امكم كنتو كلكم واحد بالنسبالي 
نبيله بكت ع سليم وهي حاسه پالنار ال جواه وانتي ي زباله يال بټشتمي اخوكي اخوكي كان قايم يتخانق مع اياد عشانك انتي مش عشااانو هو مهنش عليه انو يشوفك مكسوره ومچروحه لكن انتو هان عليكم سليم بكي بحرقه وۏجع وكسره وطلع ع اوضته ورزع الباب واياد بصلهم بقرف ومشي وهو زعلان من قلبو ع سليم وع ال اخواته عملوه فيه ومصطفي كمل ضړب ف اروي وامير ومي بعدو عنها بالعافيا نبيله طلعت تخبط ع باب اوضه سليم ومرضيش يفتح 
سليم بصوت حزين جدا ابعدو عني بترجاكم خلاص سبوني انتو عايزين اي مني 
نبيله افتحلي ونبي ي حبيبي حقك عليااا اناا ي سليم اانا امك ال بتحبكك
سليم فتح الباب امي سابتني وخلاص ي مرات ابويا من ساعه متجوزتيه عمري منطقت وقولتلك ي مرات ابويا انا طول عمري بقولك ي امي انتي الوحيده ال قدرتي تعوضيني وتنسيني الماضي وتوقفيني ع رجلي من اول وجديد وتديني امل للحياه لحد الان كنت عايش مبسوط وسطكم وعمري م حسيت ان غريب كنت بحبكم جدا كنتو حته مني بس دلوقت حسيت اني غريب ي مرات ابويا 
نبيله بكت بترجاك متقولش كده ي سليم 
سليم حط ايده ع قلبو فيه ۏجع هنا بيقطعني ي مرات ابويا ۏجع جديد وكسره من اقرب ناس ليا صړخ بعلو صوتو وابوه طلع يجري عليه انتو كنتو اااغلي نااااس عندددددي مكنش فيه اااغلي منكم واللله العظيم مكان فيه اااغلي منكم لي بتكسر كده من اااقرب حد ليااااا انا مستهلش كل ده انتي قدرتي تداوي چرحي ال ف الاول وعوضتيني وخلتيني اعرف اعيش بس انا لسه العقدة عندي لسه مش عايز اتجوز لسه مش عارف احب مش عارف ولما قررت اتجوز اتعقدت خلاص اتعقدت 
مصطفي سليم اهدا بترجاك ي سليييم ووقع من طوله ....
______________
بالليل
مي انتو اي ال عملتوه ف اخوكم ده انتو فعلا ازاي هان عليكم عندكم قلب 
نرمين سبيهم ي بنتي سبيهم دلوقت ينالو عقابهم في ال عملوه ف اخوهم وهو ملهوش زنب ف اي حاجه عمره مقصر ف حقكم وكان بيحبكم بس دلوقت مظنش انكم ممكن تيجو ع بالو تاني 
اريج ي طنط انا مخنوقه انا مش عارفه قولت كده لي بس نا مخنوقه لوحدي والله انتي سمعتي اياد جاي يقولنا ااي انا بحبه بحبببه قوي ي طنط والله 
نرمين حضنتها عارفه وحاسه بيكي بس مش تزعلي ع حساب اخوكي اما الهانم الكبيرة العاقله استفدتي اي لما عملتي كده فهميني 
مي انتي اكتر واحده عارفه ي اروي قد اي هو بيكره امه بسبب ال عملتو وعارفه انو لسه عنده عقده لحد دلوقت واديكي كملتي عليه وتفتكري انو هيسامحك هههه كان سامح امه وغفر لها ونسي كل ال هي عملته بس هو لحد الساعه ال احنا فيها دي هو فاكر كويس قوي وهو بردو عمره مهينسي ال اخواته عملوه وهتشوفو 
اريج پتبكي ع حالها وحال اخوها سليم اخويا وهيفضل اخويا مش لازم يبقا من نفس الام كفايه الاب واحد وفي علاقه حقيقيه بتأكد اننا اخوات انا عمري مهفرط فيه ابدااا 
نرمين بعد اي ي اريج
اروي وقفت تبص من الشباك واتخنقت جدا ع سليم ومش عارفه ممكن تصلح الغلطه ازاي بس هي عمرها مهتسيبه ابداا ....... 
هند دكتور واثق فيا ..
عماد اكيد ي هند 
هند سبني معاه ..
عماد بس ي هند ده مش تخصصك 
هند ولا طريقه العلاج الفيزيائيه كانت تخصصي ولا كانت تناسب سني بس انا اجتزت المرحله دي ب امتياز وعشان كده نا مع اكبر واشهر دكتور دلوقت لولا ان عملت حاجات فوق سني مكنتش بقيت مع حضرتك ان حالته فيها شبه كتير من حالتي وهحاول اخليه يظبط حياته زي منا عملت لنفسي بالظبط
عماد انا عارف انك شخصيه نادرة ومفيش زيك ابدا عارف انو نفس حالتك بس انتي غير انتي من صغرك وانتي عندك اراده وعزيمه وعايزة تجتازي كل مرحله بتعدي من حياتك بامتياز بس هو خلي الحزن وخلي ال حصل معاه يسيطر عليه لحد عمره ده ازاي هنطلع الموضوع من دماغه 
هند ابتسمت حضرتك واثق فيا 
عماد موافق بس المشكله مش فيا دلوقت المشكله ف ابوه هو مش هيقبل يخلي بنت تعالج ابنه 
مصطفي حط ايده ع كتف عماد خليها تشوف شغلها انا اهم حاجه عندي صحه ابني واني اتطمن عليه 
عماد توكلنا ع الله هتفضلي معاه لحد م حالته النفسيه تتحسن ...
هند دخلت عنده ولقيته قاعد ع السرير وماسك الفون 
هند السلام عليكم 
سليم وعليكم السلام 
هند مسكت ايده يلا عشان تاكل 
سليم مش عايز اطفح 
هند لا لازم تاكل 
سليم لو جبتي الاكل هنا هرميه ف الارض
هنداخواتك عايزين يطلعولك
سليم زعق مش عاااايزهم مش عايز اشوف حد انا معنديش اخوات اصلا حط ايده ع دماغه وحس بۏجع شديد وغمض عنيه ااه ... مش عااايزهم اناا بكرههم خليهم يبعدو عن طريقي 
هند شالت مخده من المخدتين ال ع السرير ونيمته ومسكت دماغه باديها الاتنين وبتدلكهالو ااهداا ااهداا 
سليم بكي لي عملو فيااا كده انا كنت بحبهممم والله بحبهم ااااه ياااربي 
هند جابت برشامه مهدئه وكوبايه ميه وجايا تشربو راح زقها ورمه البرشامه والميه 
سليم قام وقف وقرب ع هند لحد م لزقها ف الحيطه اننتي ازاااي تتجرئ تعملي كده انتي مييييين اصلا انتي فكراني مريض عشان تديلي علاج
هند اتحرجت جدا من قربه ليها وجسمها كان بيترعش بس لازم تبقا قويه زقته وخلت فيه مسافه بينهم ااايوة مريض مريض مريض 
انت مريض بامك واخواتك مريض بعلاقتك ال ډمرت من وانت صغير انت كنت مين عشان تكرهه البنات من غير ميعملولك حاجه كنت مين عشان تعتقد ان كلهم نسخه من امك كنت ميييين فهمني ربنا كرمنا بنعمه النسيان عشان نتجاوز اي مرحله صعبه تعدي
علينا بالنسيان بس انت منستش انت سبت
نفسك للحزن والالم ياكل فيك لحد مبقا عندك عقدة انت شخص معقد 
سليم اتعصب ومسك درعاته وخپطها ف الحيطه ولزق فيها ووشه بقا قريب جدا من وشها وهي التوتر والخۏف سيطر عليها انتي مين ال اداكي الحق انك تقولي عني كده انا مش معقد 
هند خدت انفاسها لا معقد ع فكره نا حالتي شبه حالتك بس ابويا هو ال سابني واديني نسيت ال حصلي وعايشه حياتي من غير اي عقد متخليش الماضي يأثر ع حاضرك ومستقبلك عشان تعرف تعيش حياتك من غير اي ازعاج من الماضي 
سليم بعد عنه وهي خدت انفاسها بارتياح وهو قعد ع السرير ولنتفترض ان هنسااا الماضي ومفكرش فيه كده شايفه ان حالتي هتتحسن 
هند ايوة
سليم وال حصلي بسبب اخواتي ! انا حالتي بدات تتحسن ونويت خلاص اتجوز بس الفضل يرجع ل اروي واريج ال زرعو ف قلبي عدم الثقه ف اي بنت ف الدنيا 
هند قعدت جنبه ومسكت ايده نا هرجعلك الثقه دي اي رايك 
سليم بتمنا.
هند تحب تشوفهم 
سليم لا مش يلزمني شوفتهم انا بكرههم ..
هند خلاص مفيش داعي اولا هنبدا بالاكل ..
___________
بعد اسبوع من العلاج والاهتمام بدأ يتخطي حاجات كتير من الماضي وكله ده بفضل ربنا وبعدين هند ال قدرت ترجعله ثقته ف البنات بس ف اسبوع ثقته لوحدها فيها دي كفايه انو وثق ف هند واستسلم ليها انها هتطلعه من المرحله دي دي كانت تكفي وهي مخيبتش املو فيها .. اخواته دخلو عندو 
اروي انا اسفه ي سليم انا اسفه بجد والله وندمانه ع كل ال عملتو
اريج پتبكي انا عارفه انك كنت بتدافع عني بس انا اټصدمت مرتين ف وقت واحد ي سليم انت عارف ان بعشقك وانت عارف اني شبهك شبهك ف كل حاجه بس انت شوفت اياد جاي يقول اي انت اكتر واحد عارف ان بحبه وانهردا خطوبته ي سليم والله تعبانه اوووي سليم راح خدها ف حضنه وزعل ع زعلها 
سليم صدقيني انا مش هاين عليا زعلك ده وصعب عليا اوي اشوفك كده الود ودي امسك اياد احطه تحت رجلي بس انا اتعلمت اني متدخلش ف حاجه مش تخصني وانتي لازم تعدي المرحله دي بنفسك محدش هينفعك هو شاف حياته وانتي كمان لازم تبدئ من دلوقت وتشوفي حياتك مش تقفي مكان مساابك ومتتحركيش مش ده ال هيأثر فيكي ي اريج 
اريج سليم انت لسه زعلان منييي انت ليك حق ف كل حاجه والله وبعدين اياد ده مكنش حد عادي بالنسبالي ده كان كل حياتي
سليم كلامك ده بيقطعني من جوه اهدي بترجاكي مش كده 
اروي وقفت قباله بالظبط وعيونها بتدمع ع حب وحنيه اخوها وهي ازاي جالها قلب تعمل كده حطت ايديها ع خدو وبعدين لعبتلو ف شعره سامحني ده انت السند ليناا 
سليم وهفضل سند ليكم متقلقيش بس انا فوقت من وهم كنت عايش فيه طول السنين دي كلها مش هتعدا حدودي لكن نا جنبكم وقت متحتاجوني ومش هسيب اريج تمر بالفتره الصعبه دي لوحدها 
اريج تعبانه اوي بجد ي سليم بترجاك انسي ال حصل وانسي ال اتقال مفيش حدود بينا ي سليم متتعبنيش اكتر من كده انا مش عارفه الاقيها منين ولا منين 
سليم ان شاء الله هنسا ....
ف المستشفي
مصطفي انا بشكرك جدا ي انسه هند انتي بجد حاجه نادرة زي م قال الدكتور عماد بجد بنت هايله ربنا يكرمك يارب انا عمري مهنسي انك وقفتي سليم ع رجلو ف خلال الايام القليله دي 
هند ده شغلي ي فندم انا معملتش حاجه
مصطفي انتي صغيرة ي بنتي واالله بنتي اريج قدك وف طب بتمنا تبقا ممتازة زيك انتي قدوة لكل البنات
ربنا يحميكي
عماد كان مبسوط اكتر من هند نفسها وانها شرفته ورفعت راسه ومخذلتوش وطلعت قدها .. تاني يوم بالليل ع الساعه. 5 المغرب وسليم راح المستشفي عشان يقابل هند ودور عليها وسأل كتير لحد م قالولو ع اوضتها وراح خبط عليها وطلعتلو ...
هند في حاجه ول اي قلقتني 
سليم لالا مفيش حاجه متقلقيش انا كنت جاي اعترفلك ع حاجه
هند خير 
سليم انا ارتحتلك اوي ي هند انا بجد محتاجك جنبي انا عايز احكي وافضفض واطلع ال جوايا ومحتاج حد جنبي انا حوليا كتير بس انا ملقتش رحتي ف ولا حد غيرك ااانتي صدقيني 
هند انا جنبك ف اي وقت ي سليم

سليم نقضي الليله دي برا المستشفي وبرا البيت نروح ف حته لوحدنا وهرجعك الصبح هند سكتت ومعرفتش ترد فكريي ي هند وردي عليا خليكي واثقه فيا هي ليله انا مش هعملك اي حاجه احنا بس هنقعد نحكي 
هند انت شايفني ف نظرك اي ي سليم 
سليم اي الهبل ال بتقوليه ده انت غاليه قوي ي هند وفوق دماغي وعمري م افكر فيكي تفكير وحش ع العموم نا كنت بتمنا الاقي حد جنبي بس خلاص مفيش داعي باي ....
مشي سليم وهند قعدت تفكر وهي اصلا محتاجه حد جنبها اكتر مهو محتاج فكرت فيه كتير وانه احسن شخص ممكن تقابله ف حياتها وانه مش زي الشباب التانيه لانها قعدت معاه اسبوع معظم وقتها كانو لوحدهم ف اوضه واحده ولو هو ولد وحش كان عمل فيها ما بداله بس كان بيعاملها بكل احترام وده شخص ميتخفش منه ويتوثق فيه وهي عارفه انه حواليه عيلته كلها بس هو حب يهرب عن عيون الناس ودوشه المجتمع ويقضي وقت معاها هي هي وبس ... جريت ونزلت وراه لحد م وصلتله وكان ركب العربيه وهيمشي راحت وقفت قدامها وهو وقف العربيه راحت هند فتحت الباب ال جنبه وركبت 
هند شوف هتودينا فين 
سليم بصلها وابتسم وهو بجد فرح من قلبو وعدل وشه لطريقه ومشي باقصي سرعه وسافر ع اسكندريه ونزلو ف فندق قريب من البحر وحجز اوضتين وخلاها تروح ع اوضتها ..
سليم رن عليها حلوة الاوضه 
هند ايوة جميله جدا 
سليم هتلاقي عندك هدوم ع السرير البسي عشان ننزل 
هند الوقت متأخر !
سليم هند وقت اي ال متأخر الساعه لسه 8 انجزي وكمان ربع ساعه هتلاقيني بخبط ع الباب .. باي 
هند بصت ع السرير ولقيت جيبه قصيرة وتيشرت قط لبستهم وبصت ف المرايه واول مره تلبس كده وحست ان شكلها متغير للاحسن طبعا بدل الهلاهيل بتاعتها ال كانت بتلبسها فردت شعرها وحطت روج وكحل وقعدت ع السرير استنت سليم لحد م راح لعندها وخبط وفتحتلو وبص عليها من فوق لتحت باعجاب واضح 
هند بتلف عشان توريه اللبس اي رايك فيا 
سليم صغننه اوي ي هند 
هند اي اي نسيت مين ال عالجك وبيعالج تيتاا 
سليم لا منستش بس بجد اللبس ده رجعك لسنك الحقيقي وخلاني عرفت انك صغيرة مش الشخصيه ال انتي متقمصاها 
هند يعني اي يعني 
سليم ولا حاجه ي صغيرتي تعالي بقا .. وحط ايده ع كتفها وهي جسمها قشعر ونزل بيها وراحو ع البحر وقعدو ع الشيزلونج استرخي عليه وبصي للميه اتمتعي بجمالها 
هند
استرخت وبصتلو اي هتعمل فيها دكتور نفساني صح 
سليم لا
ده انتي ال دكتوره وست الدكاتره 
هند ع فكره انت ال المفروض تسترخي وتبص للميه وقامت ورجعت دماغه لورا وقعدت جنبه وفضلو باصين لبعض عينيك تسحر ي سليم و شعرياتك حلويييين مووت وحطت ايديها ع شعره ... سليم !
سليم انتي كلك ع بعضك حلووة ي هند انتي جميله بكل م تحمله الكلمه من معني 
هند بس مش احلي منك وبعدت عنه وقامت من جمبه وقعدت بعيد 
سليم احم طيب خلي بالك من نفسك ثواني بس هروح اجيب اكل 
هند لالا متسبنيش انا هخاف خدني معاااك 
سليم مسك ايدها يلا بينااا وراحو ع الفندق وطلبوا اكل وقعدو ياكلو هناك خلصو وخدها وطلعو اجرو مركب ليهم هم الاتنين بس 
سليم ي عم متولي عايزك تلف بينا ع قد متقدر ... يلا ي هند 
هند سليم انا خاايفه اوي وشكل الميه بليل بيرعبني 
سليم انا جنبك متخفيش من حاجه صدقي وخدها وركبو ومتولي طلع بيهم سليم قاعد وهند جنبه ومنيمها ع صدره وهي ماسكه ف هدومه وخاېفه جدا طب قوليلي خاېفه من اي 
هند بصراحه خاېفه من كذا حاجه 
سليم طب احكيلي وفضفضي احنا جايين هنا عشان كل واحد يحكي ال ف قلبو ..
هند انا مشيت وجيت هنا من غير م اقول لحد ولو حد عرف اني معاك لوحدنا ايامي الجايه هتبقا سودا وخاېفه منك وخاېفه من الميه دي
سليم بصي انتي جايا هنا باردتك انا مغصبتكيش يعني متقوليش خاېفه منك دي انتي لولا واثقه فيا مكنتيش جيتي ونا عارف عقلك كبير وبتفهمي 
هند ايوة بس البنت ف الحاجات دي بتبقا غبيه وبتبقا طفله اوي كمان بتفرح باي حاجه ومتعرفش الحاجه دي صح ول غلط. 
سليم حاجاات اي دي 
هند احم .. فكك متاخدش ف بالك 
سليم انتي خاېفه ان اهلك يعرفو انك معايا هنا 
هند انا لو اهلي موجودين مكنتش طلعت معاك
سليم ممكن تفهميني بوضوح 
هند انا مامتي متوفيه وعايشه مع ستي ام ماما 
سليم ربنا يرحمها وباباكي فين 
هند بابا متجوز ومعاه عيال ومش سأل فيا من ساعه متجوز وهو رماني وستي ال اخدتني كنت ف 6 ابتدائي وعندي صديقه كويسه جدا اسمها سلمي دي بنت الدكتور ال بشتغل عنده اول مدخلت الثانوي وكانت درجاتي كويسه هو حب يعلمني حاجات بسيطه عشان اساعدو لاني طلبت اشتغل وقبلها كنت بشتغل ف صيدليه ف مسكني من ايدي وعلمني وانا كنت بلقط المعلومات بسرعه شديده لما بقف معاه وهو بيعالج مريض كنت بركز ع كل تفصيله بيعملها وهو بيعالجو واحفظها كويس اوي وبعدين ال عندي ده حساه موهبه من ربنا نزلها عليا اني اساعد الناس مش عارفه اي الكلام ال بقولو ده بس اهو مجرد احساس 
سليم يعني انتي قضيتي معظم حياتك من غير ام ولا اب .. مستحمله ازاي ازاي ال حصل ده معملكيش عقده ي بنتي 
هند بفضل ربنا عليا ادااني القوة ال هعدي بيها المرحله دي ي سليم 
سليم انتي بجد قويه اوي انتي ازاي كده 
هند احكيلي انت بقا عن حياتك
سليم مفيش يستي انا كنت طفل عايش مبسوط مع امه وابوه ف بيت صغير ع قدنا كنا عايشين عيشه بسيطه ولبسنا واكلنا بسيط العادي يعني كنا بنحب بعض جدا بس في فتره طلبات امي كترت كترت زياده عن اللزوم ومعرفش ازا كانت هي عامله كدا عن قصد ول لا ف ابويا مكنش معاه مقدرة ع انه يلبيلها طلباتها 
فلاش باك 
هدي انت واحد بلا جدوي انا كرهتك وکرهت اليوم ال اتجوزتك فيه عملتلي فيها من عليه القوم لما جيت تتقدملي وفرشتلي الارض ورد معرفش اني هعيش عيشه مره ونا معاك كل م اطلب حاجه تقولي هتفرج معيش دلوقت خلاص خليك في ال انت فيه خليك طول عمرك م معاكش روح خد ابنك واشحت بيه لكن انا مش قعدالك فيها ابدااا ولمت هدومها وهتمشي وسليم مسك فيها 
سليمبكي اميييي متسبنيش ونبي خليكي معايااا بترجااكي متبعديش عني انا هتكسر من غيرك 
هدي ابوك فقير ي سليم انا مش هعرف اعيش العيشه دي انا اتخنقت وصبري نفزت انا زهقت من العيشه سللاااام ....
باك
سليم بعدها انا اټدمرت ي هند مكنتش باكل ولا بشرب وجاتلي حاله نفسيه واتحجزت ف مستشفي ل شهور وابويا اتجوز نبيله امي الحقيقيه هي دي الست ال يتعملها تمثال والله استحملتني واستحملت ابويا وفقرنا وبسببها طلعت من المستشفي وخفيت لحد م ابويا عمل مشروع وباع الارض ال عندنا ودخل بيها المشروع ده وكانت ايد امي ف ايد ابويا لحد م المشروع ده نجح وكسبنا فلوس كتير اوي واهو دلوقت شايفه انا عايش ف اي وبشتغل ف اي 
هند انت بتحب نبيله قد اي 
سليم بحبها قد العاااالم بحبها اكتر من نفسي بحبها فوق ما تتخيلي دي ااامي انا زعلت جدا لما نديتها ب مرات ابويا انا عمري م قولتلها الاسم ده قبل كده دايما اقولها امي
هند وامك الحقيقيه 
سليم نا بكرهها بكرههها من كل قلبي 
هند طب واخواتك 
سليم اخواتي هم اخواتي بس. ..
هند بس اي 
سليم ملهمش معزه ف قلبي وعمري مهحبهم زي الاول ابدا ااابداا انا عايز انتقم منهم
هند متقولش كده ي سليم واتعدلت من عليه ومسكت وشه وعدلته ليها الاڼتقام مش حل كويس كده غلط 
سليم بص لعيونها وبعدين بص بعيد وقام وقف ومشي راح ع اخر المركب وهي راحت وراه ارجعي لورا شويه خطړ الوقفه دي
هند امممم خاېف عليااا صح قول انك خاېف عليا وبتحاول تستفزو عشان يتعدل ليها وتشدو جو المركب لان ف الحقيقه هي ال خاېفه عليه لايقع وهو حالته ونفسيته وحشين وممكن يعمل اي حاجه ف نفسه من غير ميعرف اي ال بيعملو ... 
سليم ايوة اكيد خاېف عليكي انا ال هشيل مسؤليتك لو حصلك حاجه
هند سليم 
سليم اي بقا
هند مسكت ايده وبتشدو بس هو ثبت مكانه وشدها وكان هيقع راحت زقته باقوي م عندها جوه المركب وايده فلتت من ايديها ووقعت في الميه .....
سليم هنننند ي هننند قلبو اتقبض وقلع القميص ونط بسرعه ف الميه ومكنش شايف من الضلمه لحد م لمس ايديها وشدها ليه وشالها وطلعها ونيمهاا في المركب وقعد جنبها يفوقها 
سليم عم متولي مش رااضيا تفوووق انا خاايف قووي 
متولي دوس ع بطنها تاني ي بيه او اعملها تنفس صناعي بسرعه 
سليم بدأ يدوس ع بطنها ومفقتش بص لوشها وميل عليها وعملها تنفس صناعي لحد م فاقت وقعدت تكح 
سليم سااامحيني بترجاكي انا ااسف لو كان حصلك حاجه كنت ھموت نفسي 
هند متقولش كده والمۏت ده نصيب مفيش حد سبب ف مۏت حد 
سليم انتي زعلانه ومخنوقه مني مش كدا 
هند حصل خير ..
سليم يلا وصلنا للشاطئ وقلعها القميص بتاعه ولبسه هو عشان ميمشيش كده 
هند هنام هنا ول اي 
سليم ايوة
لازم اخلي بالي منك نا هروح اجبلك هدوم بسرعه وجاي وطلع م الاوضه
هند سليم ... هو اكيد حاسس بالزنب من نحيتي بس انا بخير وربنا سترها 
سليم دخل عندها يلا ادخلي الحمام ده غيري يلا
لان هدومك دي مبلوله جدا ممكن تتعبي 
هند ي سليم متخفش عليا 
سليم حط ايده ع وشها وهي بصت لعيونه انا مكنتش خاېف عليكي انا كنت ھموت مالرعب انا قلبي كان هيقف ي هند 
هند سلامتك ي سليم الف مليون سلامه عليك انا هدخل
اغير وانت كمان غير لان هدومك مبلوله 
سليم تمم ....
وغيرو هدومهم وهي طلعت قعدت ع السرير وهو جاب كوبايتين عصير فريش واحده منجا وواحده فروله 
سليم ها تشربي انه 
هند المانجا لان الفروله بتعملي حساسيه 
سليم تمم ومسك كوبايه العصير وهيشربها عشان خاطر اغلا حاجه عندك خليني نا ال اشربك المرادي 
هند مش عايزة اتعبك والله 
سليم لالا مش هتتعبيني ولا حاجه وشربها وخلصو وفرد ليها رجلها ع السرير ونيمها وميل عليها وحط ايديه ع شعرها ووشها مالك احلويتي كده 
هند بصه لعيونه ومبتسمه احلويت بردو 

سليم ايوة انتي كنتي ملطخه ف وشك ميكب 
هند لا والله مش ملطخه حاجه ده كحل وروج بس 
سليم ايوة عملالي عيونك زي نيفرتيتي وبوقك مصاص دماء بالاحمر ال كنتي مغرقا بيه شفايفك ده
هند خلاص بقا مهو اتمسح 
سليم لو عايزة تخلي شفايفك لونها احمر من غير روج هوريكي 
هند وريني 
سليم بس نتفق اتفاق 
هند اي هو 
سليم متزعليش 
هند مش هزعل 
سليم ابتسم 
الصبح 
نبيله سليم فيين ي جماعه
لقاء مرجعش من ساعه مطلع م البيت انا كنت سهرانه طول الليل مجاليش نوم قولت استناه بس مجاش 
نبيله يديني ي مصطفي شوفو رن عليه كده انا قلبي وجعني خاېفه لايكون عمل ف نفسه حاجه 
ماجد مش كده ي نبيله هم الاولاد كده تلقاه بايت برا ولا حاجه م امير التاني كل شويه يصيع ومعرفش بيروح فين 
مصطفي بس مينفعش نستسلم كده ونسيبهم للطيش بتاعهم ده 
ماجد بعد م شاب ودوه الكتاب .. متفكرش انهم ممكن يسمعو مننا كلمه ف سنهم ده 
لقاء فعلا ي ماجد 
نرمين هي اريج لسه ف اوضتها هي كمان 
اروي ايوة مي معاها 
نرمين امممم ربنا يرزقها بالشخص ال يحبها ويصونها 
.........
اياد كان قاعد يفطر مع امه واخوه وابوه وماسك الفون وفاتح الواتس وبيبص ع حالات اريج الحزينه وصورها وهي پتبكي وزعل وادايق جدا وساب الاكل وطلع ع اوضته وكان حاطت صوره ليها كبيرة جدا ع الحيطه وبص ليها وبكي انتتيي السبب في ال بيحصل ده انا مش قادر اطلعك من قلبي ولا قادر ادخل مكانك حد تاااني انتي اي ال عملتيه فيااا ده ي اريج انا مش عايز اظلم الغلبانه ال معاياا مش عااايز وانتي واحده مش تستاهلي تتحبي اصلا...
جمال لسه بيفكر فيها 
سماح ااكيد طبعا هو لازم ي جمال نجوز للاتنين ف يوم واحد
جمال ايوة عايزة اي انتي يعني عايزة تدي لاريج فرصه تاني عايزة تديها شويه وقت يمكن تقنعيها ب ابنك لي فكرانا هناخد واحده لولادنا ڠصب عنها متولع ولا تغور ف داهيه وهو دلوقت ينسي لما يتجوز
احمد لا ي امي معلش وقت اي ال نديه ل اريج اروي زهقت مني احنا مخطوبين بقالنا سنه وشويه عايز اتجوز بقاا 
سماح العيال بيحبو بعض افهمو شويه بقا يعني عاجبك حالت ابنك دي 
جمال اكيد مش عاجبني بس البنت مش عايزاه افهمي واستوعبي بنت اختك مش عايزه تتجوز هنغصبها احناااا يعني ومتفكريش انها زعلانه عشان بتحبو وهو خطب والهبل ده هو يمكن صعبان عليها شويه ال زيها مبيعرفش يحب ولا يعرف عن الحب حاجه .....
........
اريجپتبكي انا تعبانه اوي والله ي مي مش عارفه ازاي هو جالو قلب يسبني كده ازاي هنت عليه هو فكرني مش بحبه عشان رفضته بس والله انا بحبه وفوق مهو متخيل اول منا اقولو لا يروح يخطب ع طول كده ااااه يااربي ااه ع ۏجع قلبي
مي اهدي ي بت مش كدا والله هتتعبي من كتر البكا خلاص حاااولي تشيليه من دماغك وبعدين انتي ال غلطانه اول مره اشوف حد غلطان ويزعل ولو امك عرفت هتبهدلك ي اريج 
اريج غلطت ف اااي بس غلطت عشان بقولو مش عايزة اتجوز دلوقت 
مي ايوة غلطانه طبعا والف غلطانه فيها اي لما تتجوزي لا ومش اي حد ده الشخص ال بتتمنيه طول حياتك وطلاما انتو بتحبو بعض هو عمره مكان هيرفضلك طلب لكن هو البني ادم كده لما بيضمن وجود حد ف حياته بيعمل ما بداله وادي النتيجه ..
هند صحيت ولقيت سليم لسه نايم مكانو ع الكنبه راحت لعنده وقعدت قدامه ف الارض وفضلت تبص عليه وحاطه ايديها ع شعره وبتحط صوابعها بين خصلاته وفضلت تضحك وخدت هدومها وراحت ع اوضتها ونامت ع السرير وفضلت تفكر ف سليم .... 
هند اول مره احس الاحساس ده ي سليم انت عملت فياا اي انا كنت هندم ندم عمري لو مطلعتش معاك وبعدنا عن عيون الناس كلها اليوم ده مش هنساه في حياتي كنت خاېفه او ي قلبي اول مره تبقا سعيد كده ااول مره انت ملكتي بنظراتك وحركاتك عيونك لوحدها الل بلون السما والميه تسحر خلتني دوبت فيهم دوب من اول مرة فتحت عيني ع نظرة من عيونكك .. وقربت من باب الاوضه وهتفتحو عشان تخرج تتمشي شويه انا مش هحط امل ان سليم يحبني لان ده مستحيل بس كفايه ان انا بحبك وفتحت الباب بسرعه و سليم كان واقف ولسه هيخبط بس لقي ال بتقول انا بحبك هند اتكسفت جدا ودخلت جوه وهو دخل وراها وقفل الباب وقرب منها وهي لزقت في الحيطه وهو وقف قريب منها جدا وايده ع الحيطه 
سليم ابتسم وكان فرحان جدا بتحبيني 
هند انااا ااا مش اانا لاا 
سليم اممم هتنكري يعني
هند لا مش هنكر 
سليم امال انتي بتعملي اي دلوقت 
هند بكلمك
سليم لا يشيخه انا كنت افكرك بتكلمي الجيران حط ايديه ع وسطها وهي جسمها ساب 
هند حطت ايدها ع ايده وعايزة تبعده والله ي سليم انا كنت بغني بس مش اكتر
سليم مش هشيل ايدي متحاوليش بس انا متأكد انها مش اغنيه
هند سليم اعقل الكلام انا كنت عارفه منين انك ورا الباب والله مكنت اعرف
سليم بعد ايديه عنها وراح قعد ع الكرسي يلا اجهزي عشان نمشي بسرعه
هند حاضر ولبست وخلصت وراحت وقفت قدامه وع غفله راح شدها قعدها ع رجله وهند مكنتش مستوعبه ولا قدرت تنطق قصاد نظرة سليم القويه ووشه انا لسه من شويه كنت بقول عليك انك شاب كويس اوووي ف لحظه غيرتلي كل افكاري 
سليم انتي فكراني بسټغلك يعني ولي مستغلتكيش لما نمتي عندي ف الاوضه ده نا يبنت الناس سبتلك السرير ومرضتش اقربلو لتفتكري ان عايز منك حاجه غلط. ونمت ع الكنبه انا لو نيتي وحشه كنت هعمل فيكي م بدالي ومكنتيش هتاخدي ف ايدي ثواني حتي وكان بأمكاني اڤضحك واكسر عينك وازلك تحت
رجلي بس انا اي ال يخليني اعمل كده اصلا لكن تمام. انتي شيفاني وحش ف انا وحش فعلا يلا بينا ارجعك مكان مجبتك لتقولي عليا خاطڤك كمان مهو ده ال ناقص ومسكها من ايدها ونزلو وركبو العربيه
ووداها للمستشفي ومتكلموش ولا نص كلمه وهم مع بعض وهند زعلت جدا من نفسها وانها زعلت سليم ال عمل كل حاجه وخلاها مبسوطه ومقابل ده هي زعلته 
سليم مش باصص ليها انزلي حمدلله ع سلامتك
هند سليم ! 
سليم انزلي 
هند قربت منه وحط ايده حوالين رقبته راح هو بعدها عنه انا اسفه ..
سليم اسفه ع اي اقسملك بالله انا ال اسف انا ال اسف وغلطان من ساسي ل راسي حقك عليا 
هند سامحني ابتسم ليها وهي نزلت وداخله المستشفي وشاورلته بااااي بجد كان ااحلا يوووم ف الدنياا
سليم ضحك وفرح انو فرحها باااي ي مجنونه ... ومشي روح ع البيت وكان طالع ع اوضته ع طول بس نبيله اول م حست بيه راحتله ووقفت قدامه وحطت ايده ع وشه 
نبيله كنت فين ي بيه 
سليم كنت برا عادي 
نبيله انا سؤالي واضح كنت بايت فين 
سليم عند واحد صحبي متقلقيش المهم اريج اخبارها اي 
نبيله زفت والله ي سليم 
سليم لسه زي مهي. طب ووبعدين يعني 
نبيله مش عارفه والله اطلع ليها 
سليم حاضر وطلع ليها وقعد معاها هي ومي .. 
___________________
بعد اسابيع ولقاء تعبت جدا وهند بقت معاها ليل ونهار وبتشوف سليم بالصدفه حتي مكالمه التلفون معرفتش تكلمهالو. ف يوم و سليم راح دخل عند لقاء يسأل عليها ويشوف هند سلم ع ستو وهند كانت قاعده جنبيها وهو قعد جنب ستو النحيه التانيه وقعد يبص لهند ويضحك وهند تبادلو نفس النظرات ولقاء لاحظت 
لقاء سليم حبيبي روح شوف شغلك
سليم حاضر وبعت ل هند بوسه ع الهوا 
لقاء ضحكت وضړبتو ع كتفه امشي يااد ... بصت ل هند ال كانت مكسوفه جدا.. شكل سليم عشقان 
هند باصه ف الارض مش عرفه الصراحه 
لقاء امال مين لل يعرف 
هند هو 
لقاء بتحبيه مسكت ايدها متخفيش مني 
هند هزت راسها باه بس هو مقليش حاجه
لقاء تصرفاته ڤضحاه اصلا ي هند اي مش قادرة تفهمي 
هند بس لازم اسمعها بردو 
لقاءحضنتها مبسوطه جدا ان سليم حب واحده زيك انتي ملاك ع الارض والله ي هند وان شاء الله خطوبتكم قريب
هند ابتسمت جدا وفرحتها مكنتش سايعها ولا مصدقه ومستنيه اليوم ال هيجمعها فيه هي و سليم بفارغ الصبر وف نفس الوقت خاېفه ومړعوبه من النصيب وهيعمل فيها اي ..
بالليل ولقاء قالت ل نبيله تكلم سليم ف حوار جوازو واول مرجع سليم دخلت اوضته وقعدت معاه 
نبيله حبيبي 
سليم ضحك حبيبك اووو بقا شكل مزاجك رايق او جايا تطلبي طلب
نبيله ضحكت ي فااهمني انت عايزة افرح بيك ي سليم واشوف مراتك وعيالك 
سليم انا قولت لا يعني بس هي تيجي ونا مش هعترض
نبيله مين هي 
سليم بنت الحلال ي امي والله شاكك ان ف بالك واحده وجايا عندي عشان تقوليلي عليها
نبيله امممم فاهمني بردو للاسفمسكت ايدو ونازلين ع تحت ومتجهين لاوضه لقاء هو كلامك صح طبعا بس في جزئيه صغننه غلط البت موجوده فعلا بس مش ف بالي انا دي في بالك انت ي سليم وخبطت ع دماغه ووقفو قدام شباك اوضه لقاء وباصين ع هند وهي قاعده بتأكلها ...
سليم عشان يغير الحوار اااحم مالها ستي وبص ع نبيله لقاها بصاله ورافعه حاجبها فعلا هي تعبانه جدا اليومين دول لدرجه ان هند بتاكلها صعبانه عليا خالص والله بس اي علاقه ستي بموضوع جوازي ول اااه هي ستي جيبالي عروسه ول قصدك انك عايزاني اتجوز قبل م ستي تتكل ع الله 
نبيله يخربيتك هتنقطني وهتشلني هتجبلي جلطه ي سليم ياد انت قاصد ولا بتستهبل ولا اي انا عملت فيك اي بس عشان تفقعلي مرارتي كده حرام عليك عايزني اعيش من غير مراره.
سليم فصل من الضحك وهي ضړبتو ع دراعو اهدي ااهدي. خلاص انا فاهمك والله موافق اخطب هند كلمي ابويا وحددو معاد نروح نتقدملها 
نبيله فرحت جدا والفرحه مكنتش سايعاها وحضنت سليم وهو عينه ع هند
... تاني يوم ونبيله قاعده مع مصطفي ف اوضتهم ..
نبيله ابنك اختار عروسه ي مصطفي 
مصطفي بصلها بفرحه وحب وسعاده انتي بتتكلمي بجد اااخيراا سليم هيتجوز اخيرا هيفرحني هاا اختار مين مي ولا واحده غيرها 
نبيله اختار هند ..
مصطفي پصدمه هند ملقيش غير هند بعصبيه وقام وقف مستحيل ده يحصل 
نبيله وقفت وراه لي ي مصطفي احنا مصدقنا واحده غيرت سليم مصدقنا واحده خلتو اتنازل وهيتجوز مصدقنا انو بدا يحب تقوم انت وتيجي تقف قصاد سعادته 
مصطفي انا مستحيل اقف قدام سعادت ابني ي نبيله البنت دي هتطلعه سابع سما وهتهبدا ف الارض بعد كده زي م هدي عملت فيااا انتي ناسيه ان هند دي واحده وخلاص ولا من مقامنا ولا من مستوانا فلازم تلعب ع واحد غني عشان ينشلها من الفقر ال هي فيه ويوم م الشركه تهبط او يخسر مشروع هتسيبه ف اول الطريق يكمل هو واحده وهتجيلو العقدة من تاني وھيتدمر من تاني يبقا انا الغي الجواز من دلوقت احسن ميحصلو كل ده ي نبيله ابوس ايديكي افهمي بقا 

نبيله ااافهم اي بس هو ابنك ال عنده عقدة ولا انت مين قالك يعني ان هند هتطلع زي هدي مين ال حط ف دماغك كده باينها شخصيه محترمه وكويسه 
مصطفي بزعيق م هدي بردو كانت شخصيه محترمه وكويسه امال انا اتجوزتها لي وانتي مصره لي ع هند دي ولا قولي انك زهقتي من سليم ومش عايزة تشيلي مسؤليته مره تاني عايزة واحده تهتم بيه وتتولي امره وخلاص نبيله اټصدمت من كلامه وعيونها دمعت وهو ازاي يقولها كده هي عمرها م اشتكت ابدا ولا قصرت ف حق حد جايا تمشي وراح مصطفي مسك ايدها راحه فيننن انتي 
نبيله سبني ي مصطفي لو سمحت سبني منك لابنك ومشت راحت وقعدت مع اريج وهو راح المكتب وبعت ل سليم وسليم نزلو وقعد معاه .. 
مصطفي اي اخبارك 
سليم تمام 
مصطفي اي مفيش حاجه عايز تحكيها 
سليم اممم فيه بخصوص العروسه 
مصطفي عايز تتجوز هند 
سليم ايوة بنت كويسه جدا ولا انت شايف غير كده
مصطفي كويسه ومحترمه لاهلها ول ناسها ولل ناس ال من مستواها مش ليك انت ي سليم انا رافض رافض بقوة البنت دي لو اتجوزتك هتتجوزك عشان شااب حلو وغني مين يطول لكن متفتكرش انها هتعمر معاك ولا هتحبك يوم متخسر ف شغلك هتلاقيها فلسعت ي حبيب ابوك انا بتمنالك الخير والسعاده الابديه مش فتره تضحك عليك فيهم وتمشي وتسيبك والله انا يهمني مصلحتك ي سليم 
سليم وقف واتعصب جدا انت اي ال بتقولو ده هند مش زي امي عمرها مهتكون زيها 
مصطفي انت شكلك اتجنيت فكك من موضوع انها تبقا زي امك دي جوازك منها هيبقا صعب عليك وعليها ... سليم بصلو بعدم فهم انت عارف كويس اوي ان هند لسه
مكملتش ال 20 ولسه تصرفاته طفله وعيله لسه معقلتش لسه مفهمتش الحياه الزوجيه لسه معرفتش هتعيش مع راجل ازاي ف اوضه واحده لسه معرفتش اي ال ليها واي ال عليها 
انت بقا هتستحمل طفوليتها هتستحمل لو طلبت منها حاجه وهي مفهمتش
او منفزتش او عملت اي حاجه حسستك انها صغيرة وازاي مرات سليم تبقا كده ازاي تصرفات مرات سليم تبقا كده هل هتبقا متفاهم معاها هتحس بيها لو زعلت هتعرف تفرحها وتجبلها شوكلاته او هدايه او الكلام الفاضي بتاع البنات ده هتعرف تمسك ايدها وتعلمها مش تضغط عليها وتهينها هتعرف تستحمل ي سليم ....
سليم بص بعيد وقام مشي وكلام ابوه عمال يلف ف دماغه وفعلا كلامه صح وهو انا فعلا هستحمل اسلوب الاطفال ده ول لا ولا عايزها كبيرة وعاقله وناضجه زيي ولا ابويا بيقولي كده عشان يلعب عليا من ناحيه انها صغيرة لانه رافضها ........... 
سليم انا هفكر بس 99 هختارها ولما تفكيري يبقا 100 هتجوز هند برضاك او ڠصب عنك ومش عايز حد ېخاف عليا ولا ېخاف ع مصلحتي نا حر ف حياتي ....
مصطفي قام يزعق وسليم نفضلو ومشي مش هسيبك تمشي ف الغلط ي سليم اناا هعرف ازاي اوقفك عند حدك ومشي راح عند لقاء وشاف هند ومسكها من شعرها انتي ي زباااله عملتي اااي ف ااابني عرفتي تضحكي عليه وتحببيه فيكي انتي مش عايزة حاجه غير. الفلوس قوليلي عايزة كاام وانا هديهملك بس تبعدي عن سليم 
لقاء قامت من ع سريريها وبعدت مصطفي عن هند ال مڼهاره من كتر البكاء انت ازاااي تعمل كده ف البنت واي ال بتقولو ده احترم نفسك وخدت هند ف حضنها .. ااسفه ي بنتي اااسفه حقك عليا انا
مصطفي مسك هند من دراعها وجرها لحد باب الڤيلا وسليم كان نازل من فوق وراح بعده عنها 
هند بكت بحرقه وصړخت الحقني ي سليم ..
سليم انت ااي ال بتعملو ده انت ازاي تتعامل مع حد بالاسلوب الزباله دهوهند مسكت فيه وهو حط ايده ع كتفها وضمھا لصدرو وباس دماغها انا اسف ليكيي ي هند بجد اسف هند دي هتبقا مراتي ڠصب عنك ي مصطفي بيه .. 
اهلهم اتلمو ع صوتهم وماجد بيهدي مصطفي ومصطفي اتجن ع سليم وراح زقه برا البيت 
مصطفي اطلع براا بيتي مش انت عايز تلملم واحده من الشوارع يبقا تخليك ف الشاارع يلا مشوفش وشك هناا تاني 
نبيله كانت هتروح لسليم راح مصطفي مسك ايدها سبني ي مصطفي انت لي بتعمل كده فيييه لي واقف ف طريق سعادته لي بتدمره بالشكل ده 
مصطفي مش هو بيتحداني خليه يتحداني ..
سليم ركب عربيته وكان متعصب جدا والدموع اتجمدت ف عيونه وخد هند معاه ومشي باقصي سرعه وهند بتحاول تهدي فيه وخلتو وقف العربيه 
هند مش تمشي وانت بالحاله دي ونبي ي سليم اهدي مش كده. ابوك كان متعصب مش اكتر انا يسيدي مش عايزاك ولا عايزة اتجوزك ارجع لابوك ي سليم 
سليمضحك بكسرة هه ارجع لواحد طردني من البيت 
هند هو طردك بسببي الغي الجواز ده 
سليم عايزة تبعدي عني ..! 
هند بصت لعيونه وبعدين عدلت وشها بعيد وفضلت تفتكر كل ثانيه قضتها معاه وهي بتعالجو وافتكرت نظرات العشق المتبادله م بينهم لما كانو بيشوفو بعض صدفه وهي بتعالج لقاء وافتكرت اهم يوم ف حياتها اليوم ال خرجو فيه وشافت ف عينه حب وخوف عليها لما وقعت ف الميه اول احساس واول مشاعر كانت منه هو ازاي هتنسي التفاصيل دي بسهوله ازاي هتبعد ازاي هتسيبو هي عمرها مهتعمل كده سليم عدل وشها ليه ... بحبك ااوي ي سليييم 
سليم ونا بحبك اااكتر ي مدللتي الصغيرة 
هند مش عايزة اابعد عنك وف نفس الوقت مش عايزاك تخسر اهلك بسببي 
سليم بس انا يوم ما اقرر اتجوز ويوم م اختار يحصل كده مستحيل اتبع كلامهم ولا يهزني 
انا اخترت وقلبي اختارك انتي مش بايدي والله انا مش هتجوز حد غيرك ولا انتي هتكوني لحد غيري خلص الكلام لحد هنا
ف خلال اسابيع وسليم اشتري شقه قعد فيها ع بيت ميظبط امور جوازه وتجيهزات لفرحه مصطفي بطل يكلمه ولا يسأل حته عليه نبيله كانت بتروحله كل يوم والتاني بدون علم مصطفي واخواته كمان كانو بيروحولو هو كان مقضي اسعد ايام حياتو كل يوم خروجه شكل مع هند ..... ف يوم وراحو ينقو فستان فرح 
سليم كل واحد ينقي فستان ونشوف مين زوقه احلي 
هند اشطا ي حبيبي سليييم بص ده جميل ازاي 
سليم يبنتي انتي لحقتي 
هند ايوة ونبي عايزاه
سليم لا مش هنختار من اول مره كده بصي هتلاقي موديلات احلي 
هند لوت بوزها وخبطت ف الارض برجليها انا قولت عايزاه 
سليم متعمليش زي الاطفال ال بيمسكو ف لعبه ومش عايزين يسبوها دوري تاني بقولك 
هند انا قولت ده يعني ده هتزعلني ف يوم زي ده ي سليم ومسكت ايدو وبتثبته بنظراتها 
سليم لو سمحتي ي انسه 
فاتن مدام .. مدام لو سمحت 
سليم اي ده مش باين عليكي خالص هند بصالو ومبحلقه وبصاه لفاتن 
فاتن تسلم ي سليم بيه من زوقك هي دي عروستك انت متأكد 
سليم ايوة
فاتن اصل صغيرة اوي عليك وفضلت تبص لعيونه الزرقه وده عصب هند جدا 
هند بصتلها بعصبيه اه فعلا انا صغيرة عليه والفرق بينا كبير ع فكره انا ازاي قبلت اتجوز واحد اكبر مني بكل السنين دي ممكن ينفعلك بعد ازنكم .. 
سليم سوري ع ال قالته اصل مخها ع قدها باي وجري وراها وضمھا ليه راحت ضړبته ع قلبه وبكت وهو فضل يضحك خلاص ي صغنن نا مقدرش ع زعلك والله انا بس كنت عايز اشوفك هتغيري ول لا والصراحه مش مطمن للمكان هنا تعالي نروح مكان احلي 
هند لا مش هروح ف حته 
سليم لا هنروح وخدها وركبو العربية وراحو مكان تاني يلا ي صغنن نختار اجمل فستان يليق باحلي هند ف الدنيا 
هند ابتسمت وكل واحد بيبص ع فستان ف اتجاه وهي عجبها فستان راحت خدته وسما صاحبه المكان ساعدتها ف اللبس وكانت عايزة تعملو مفاجأه وطلعت حطت ايدها ع كتفه راح اتعدل ليها وبصلها من فوق لتحت واتعصب جامد مسك ايدها ولفها عشان يشوف الفستان من ورا وبصلها بقرف ......
سليم بزعيق اي ال انتي عملاه ف نفسك ده يروح ااامك 
هند في اااي 
سليم انتي لسه واااقفه قدامي ادخلي اقلعي الزفت ده انتي مش شايفه انو قصير فوق الركبه ومفتوح من ورا ومن قدام انتي هتتجوزي اريل ول اي 
هند سليم انت خلتني لبست كده مره 
سليم ايوة لانك مكنتيش ع زمتي مكنتيش تلزميني ولا تخصيني لكن دلوقت انتي هتبقي مراتي انتي ال هتشرف بيها قدام الناس مستحيل اخليكي تلبسي كده تاني وبعصبيه مسكها من ايدها ودخلو البروفه وعدل ضهرها ليه
سليم لا هنروح وخدها وركبو العربية وراحو مكان تاني يلا ي صغنن نختار اجمل فستان يليق باحلي هند ف الدنيا 
هند ابتسمت وكل واحد بيبص ع فستان ف اتجاه وهي عجبها فستان راحت خدته وسما صاحبه المكان ساعدتها ف اللبس وكانت عايزة تعملو مفاجأه وطلعت حطت ايدها ع كتفه راح اتعدل ليها وبصلها من فوق لتحت واتعصب جامد مسك ايدها ولفها عشان يشوف الفستان من ورا وبصلها بقرف ......
سليم بزعيق اي ال انتي عملاه ف نفسك ده يروح ااامك 
هند في اااي 
سليم انتي لسه واااقفه قدامي ادخلي اقلعي الزفت ده انتي مش شايفه انو قصير فوق الركبه ومفتوح من ورا ومن قدام انتي هتتجوزي اريل ول اي 
هند سليم انت خلتني لبست كده مره 
سليم ايوة لانك مكنتيش ع زمتي مكنتيش تلزميني ولا تخصيني لكن دلوقت انتي هتبقي مراتي انتي ال هتشرف بيها قدام الناس مستحيل اخليكي تلبسي كده تاني وبعصبيه مسكها من ايدها ودخلو البروفه وعدل ضهرها ليه
هندالدموع ف عنيها سليم اخرج انا هكمل 
سليم مش عايز اشوفك زعلانه بس انا بجد خاېف عليكي من عيون الناس انا بحبك ولازم احافظ عليكي افهمي كده 
هند ابتسمت فاهمه 
سليم نزلها والله انتي ولا فاهمه ولا نيله انا عارف 
هندلي غبيه يعني
سليم انا اقدر اقول كده ع قمرايتي يلا
ي بت خلصي ونا هستناكي برا ونا ال هختارلك الفستان ..
يوم الفرح وسليم عزم اهله واصحابه والجيران كلهم بلا استثناء حد ... سليم اخد عروسته من الكوافير واخواته وولاد عمه وولاد خالته معاه والكل فرحان لفرحته وهو كان اسعد واحد ف الدنيا وهو واصل القاعه وكتب الكتاب ورقصو سلوه وقعدو ف الكوشه وشروق ومنه راحه يسلمو عليهم وشروق عشان تغيظ هند وفعلا هند ادايقت وضمت ايديها وجزت ع سنانها ومش عارفه تتكلم 
شروقالف مليون مبروك ي عمري 
سليم الله يبارك فيكي ي شروق
عقبالك 
شروق يارب ي سليم بس متقطعش الجوابات بقا بيتي مفتوحلك ف اي وقت ومسكت ايده وغمزتله وهند كانت قربت تتشل قامت وقفت وبصتلو بقرف وبصت ل شروق وزعقت 
هند متحترمي نفسك شويه انتي مش شيفاه قاعد مع عروسته انتي عايزة اي بااظبط بس العيب مش عليكي العيب عليا انا ان قاعده هنا اني قاعده جنبه المفروض تجي انتي مكاني ده اي القرف ده 
سليم مسك هند وبص لشروق امشي انتي دلوقت وانتي ينفع تهدي
هندعيونها اتملت دموع اهدي هه حاضر ههدي
سليم دي بس صحبتي المقربه مش اكتر والله بس من ساعه م ارتبطنا وكده بطلت اكلمها لكن عزمتها عالفرح 

هند تروح تحضنها وقدامي كمان 
سليم هي ال اترمت ف حضڼي والله اعمل اي يعني انا اسف مش هتتكرر تاني ي حبيبتي بحببكك بقا يلا اضحكييي انهردا فرحنااا انهردا اتكتبي ع اسمي ي هند انهردا انتي ملكي وانا ملكك بحبككك بحبككك اوي ومقدرش ابعد عنك ولا اعيش من غيرك لو دقيقه واحده 
هند انا كمان بحبك اوي ي سليم بس انت مستفز وبتعمل حركات بتوجعلي قلبي افهم انا بحبك وعايزاك ليا وحدي ضحكتك وكلامك وحضنك وكل حاجه هتبقا ليا انا مش لحد تاني انا بغير عليك من الهوا اصلا بس انت لوح تلج مش بتحس 
سليم بحس طبعا وعارف انك بتغيري ونا اسف لۏجع قلبك مش هوجعهولك تاني ابداا ..
اروي واحمد راحو سلمو عليهم 
سليم يلا عقبالكم ان شاء الله 
احمد بعدك ع طول ي حلو اروي خلاص شبعت وزهقت من بيت ابوها وهتيجي عندي 
اروي اصلا البيت مبقاش حلو من غير سليم 
سليم لا ي شيخه 
اروي والله العظيم انت مش مصدق 
سليم ربنا يتمملكم فرحكم ع خير من بعدهم جات مي وساره واريج سلمو عليهم واريج ومي حضنوه وهند ادايقت اكتر من مي وسلمت عليها بقرف وقعدت ساكته وقررت انها مش. هتتكلم معاه هو كل واحد عارف تصرفاته كويس وعارف هو بيعمل اي 
سليم هند مش كل شويه تلوي بوزك دي بنت عمي ول اي ي مي 
مي يلهوي انتي زعلتي مني 
هند لا عادي خدو راحتكم
سليم اريج ابوكي خلاص مش جاي 
اريج هو حلف ع نفسه وع ماما انها متخطيش الفرح 
سليم اامممم تمام 
اريج حبيبي متزعلش احنا جنبك 
سليم بالدنيا والله ي جوجو وجودكم معايا مفرحني وبالدنيا كلها 
مي تسلملينا ي سليم المهم ي هنود متزعليش انا وسليم كده ع طول 
هند كده اي 
مي اخوات يلا ي اريج انتي وسارة وماشين واريج معديه من جنب اياد ال اول ما شافته بصت ف الارض وهو مسك دراعها ووقفها 
ساره سيب اريج لو سمحت 
اياد ملكيش دعوة ي ساره خليكي ف نفسك 
مي تحترم نفسك وانت بتتكلم مع اي حد فينا مسكت ايده وبعدتها عن اريج 
اياد اريج ردي علياا شايفه ال قرايبك بيعملوه 
اريج ايوة انت بجد عايز مني اي 
اياد انا بحبك
مي ااحم طب اريج خليكي معاه دقيقه واحنا هنقف هنا نستناكي سليم هو اي ال موقف اياد مع اريج ثواني ي هند انا هروح اشوفهم ..
اريج مسكت ايد مي وساره هتسبيني معاه لي ده بيقولي بحبك وهو خاطب وفرحو قرب انت عايز اي بالظبط هو انت فاكر نفسك راجل لما تعلقني بيك وتسبني وتروح تخطب غيري 
اياد متحترمي نفسك ولا نسيتي مين ال ساب التاني
اريج لا منستش واقولك الحمد لله ان ربنا بعدني عنك اوعا تفتكر اني لسه بحبك ولا باقيه عليك انا اهو عادي واحده ارتبطت بواحد وفشكلو وعايشه حياتها عادي جدا وبعدين الرجاله بس هم ال يتزعل عليهم وبحمد ربي انو بعدني عن واحد مش راجل اياد اتعصب عليها ورفع ايدو وكان هينزل ع وشها بقلم بس سليم جيه مسك ايدو 
سليم اوعااااك تقررها تاني ي اياد اوعااك المره الجايا هموتك صدقني ده لو في مره جايا
اياد متشوووف اختك بتقول اي وبعدين تعالا اتكلم 
سليم تقول ال تقولو اي كان اي هو متستحقش انك تمد ايدك عليها 
اياد وشوفتها اتمدت يعني 
سليم امال كنت هتعمل اي دلوقت لولا نا مسكتك 
اياد انسا الحوار انا اسف ليكي ي انسه اريج بعد ازنكم 
سليم مسك ايد اياد استنا ياد اريج اعتزري لابن خالتك 
اريج انت مشفتش ال حصل عشان تحكم اني اعتزرلو
سليم ومش عايز اشوف وعارف ومتأكد انك غلطتي فيه منتي لسانك طويل وبعدين اياد مش هيتعصب عليكي وانتي معملتيش حاجه اكيد ف سبب صح ي ساره ساره هزت راسها باه 
ساره ايوة اريج غلطت فيه 
مي بس هو يستاهل انو يتغلط فيه 
سليم لا ميستاهلش لان الغلط من اختي مش منه هو طلب يتجوزها وهي رفضت مش كده بردو 
اريج بصتلو باستغراب وازاي هو عرف الموضوع ده 
سليم معندكيش رد طبعا يلا مش مهم المهم انك تعتزري
اريج بحزن انا اسفه ليك ي اياد ومشت وهو راح قعد ع الكوشه وجات ست كبيرة متنقبه حتي عنيها مش باينه وسلمت ع سليم
سليم انتي مين 
هدي.. انا نبيله ي حبيبي مقدرتش اعدي يوم فرحك من غير م اشوفك
سليم ضمھا واي ال عملاه ف نفسك ده
هدي لاني جايا من ورا مصطفي وخاېفه لحد يشوفني هنا يروح يقولو اني جيت انا هخسرو لو حصل كده 
سليم ونا ميرضنيش ابدااا ابداا انك تخسريه وبجد كفايه انك جيتي انتي فرحتيني اوي وخليتي فرحتي فرحتين بوجودك جنبي ونك بتحاولي تعملي المستحيل عشان بس تفرحيني انا بحبكككك اوي ي ااامي وحضنها وهي حضنته 
هدي پتبكي وبتقول ف نفسها اااه ي حبيب ااامك ليا زمن مسمعتش الكلمه دي ده اناا ال بحبكك وبموت فيك كمان بس انت عمرك مهتستوعب كده ولا هتصدق اني بحبك وسبتك ڠصب عنيي انت بجد وحشني وووحشني ومش عايزة اطلعك من حضڼي ولا ابعدك عني تاني نفسي اكمل عمري ال فاضلي جنبك ع طله من عيونك ال بلون السما. ياحلي شاب شافته عيني كنت براقبك طول السنين ال فاتت دي وعمري م زهقت ولا مليت لحد م جيه اليوم ال اخدتك فيه لحضني وضميتك بس انت متعرفنيش ويمكن لو عرفتني مكنتش هتسمح اني احضنك وافضل ف حضنك كل ده ....
بعدت عن حضنه ومسكت ايديه الاتنين وباستهم وهو مستغرب ف اي لكل ده 
سليم امي انتي بخير !! 
هدي بخير ي قلب امك انت بس مش مصدقه نفسي انا شيفاااك عريس لا اجمل عريس ف الدنيا معقول كبرت بالسرعه دي 
سليم دلوقت بقا ده
كلامك منتي كنتي ھتموتي وتخليني اتجوز واهو حققت ال عايزاه 
هدي الكلام غير الفعل ي سليم انا هسيبك عشان متاخرش خلي بالك من نفسك لا اله الا الله 
سليم محمد رسول الله .. يديني نسيت اسألها ع ابويا ومشي وراها وهي كانت ماشيه بخطوات سريعه جدا وطلع وراها برا القاعه ولقاها ركبت عربيه والسواق طلع بيها وال خلاه ووقف واستغرب ان العربيه دي مش موجوده عندهم والنوع ده مش من العربيات بتاعتهم وبيحاول يستوعب ف اي بس مش عارف دخل القاعه وقابل اروي 
سليم انتو مبتزهقوش من بعض 
احمد امشي ياد اتلهي ف مراتك قال نزهق من بعض ياخي روح انا لو عشت 100 سنه جنبها عمري م ازهق منها
اروي ي حبيبي انت بمۏت فيك 
سليم لا ونبي مناقص شلل ونا واقف تعالي دقيقه عايزك احنا من امتا عندنا عربيه Geep بيضه 
اروي احنا معندناش اصلا والعربيه ال Geep السودا الوحيده ال عندنا نا جايا بيها نا ومي واريج وساره وامير
سليم انشغل بالو ومش عارف يفكر ولا حتي يحط توقعات لل حصل وهل دي نبيله ول لا ولو مش نبيله تبقا مين يعني .
... 
خلص الفرح وروح هو ومراته ع بيته 
هند قعدت جنبه ع السرير سليم ف اي 
سليم مفيش ي حبيبتي 
هند انت من ساعه م جات امك ع الفرح وانت سرحان كده بتفكر ف اي قامت وراحت قدام المرايا امال لو امك الحقيقيه بقا هي ال جاتلك كانت هتخليك تسرح قد اي 
سليمبصلها وفضل يفكر معقول ال جاتلو دي متبقاش نبيله وتبقي هدي حط ايده ع دماغه وبجد الفكره دي مجاتش ف بالو ابدا ولا اتوقع انها ممكن تبقي هدي واتخنق اكتر وحط ايده ع دماغه وهند راحت قعدت قدامه وشالت ايدو من ع وشو 
هند لا بقاا ف اي انا مش هقدر اشوفك متدايق كده 
سليم مش مدايق 
هند انت كده مش مدايق امال لو مدايق شكلك كان هيبقا ازاي حبيبي انهردا يومنا متفكرش ف حاجه غيري نا انهردا انا ونت وبس 
سليمابتسم معاكي حق غيري الفستان ونا هغير البدله 
هند 
سليم وكلك ع بعضك موزه لي 
هند عشان بقيت ملكك 
سليم بعشق ااامك ي نقطه ضعفي انتيي .....
____________
تاني يوم ع الضهر وسليم فتح عينه وملقيش هند جنبه واتخض واحساس جاله بانها سابته ومشي قام لبس وكان قلقان ومتوتر وفضل ينادم عليها بطريقه مبالغ فيها لحد م جات جري وهو خدها 
هند فييك ااي 
سليم ملقتكيش جنبي انتي لي مشيتي من جنبي 
هند انت اتأخرت ف النوم وكده ونا قومت اشوف لينا اكل 
سليم مسك وشها ابوس ايديكي متبعدي عني اابدا انا حبيتك ي هند 
هند حست انه تعبان وۏجع الماضي لسه بيطاردو ومش عارفه اي ال فكرو ب امه وتوقعت ان الست ال سلمت عليه امبارح مكنتش نبيله وكانت امه وهو حس بيها وحس انها امه هدي عشان كده كان متوتر ودلوقت بيفتكرها وبيفتكر ال حصل بتمني بتمني من كل قلبي ان هدي متظهرش ف حيات سليم مره تانيه انا بجد خاېفه عليه ... سليم اهدا الاول هجبلك ميه او كوبايه لمون تروق اعصابك انا اي ال هيخليني ابعد عنك انا كمان بحبك اوي وبتمنا متبعدش عني ولو دقيقه واحده انا مليش حياه من بعدك والله ادخل خدلك دوش ونا هجيبلك عصير واكل وهأكلك باديا 
بحبك
سليم بحبك اكتر وباسها وبعدين سابها ودخل الحمام وهي راحت ع المطبخ ورنت ع نبيله ...
هند ازيك ي مرات عمي 
نبيله الحمد لله ي حبيبتي انتي عامله اي وسليم ي اخبارو 
هند كويس متقلقيش 
هو عمي مصطفي ازاي قدر ميجيش فرح ابنه الاول 
نبيله انتي عارفه انو رافض الجوازه دي هو صعب جدا بس والله قلبو كان بيتقطع طول الليل ونا قاعده جنبو اهديه مقدرس ينام غير لما العيال رجعو وشفنا صوركم كنتو قمرات ربنا. يحميكم من العين 
هند كنتي جنبو طول الليل انتي مجتيش الفرح 
نبيله مقدرتش اجي ي هند انا زعلانه اوي اقسم اني قصرت ف حق سليم ده ااابني
هند قلبها اتقبض اااه طب ثواني وهكلمك تاني قفلت واتوترت جدا وحطت ايدها ع دماغها وقالت ف نفسها مفيش حل غير ان الست ال جاتلو
امبارح هي هدي امه الحقيقيه بس يااااربي ااي ال جابها بعد العمر الطويل ده اي ال رجعها ويترا نيت رجوعها اي بالظبط ناااويه ع اي ي هدي بتمنا تسيبي سليم ف حاله هو بيكرهك وبيكره اسمك يااارب احميه وابعدو عنها انا مش هقدر اشوفو تعبان دلوقت مجرد احساس جالو بقا خاېف امال لو اتأكد اااه ياربي استرهااا ... وهي واقفه سرحانه وسليم راح وراها
سليم اااي ي مجنونه فيكي ااي 
هند خضتني ي سليم 
سليم يعني انتي مش عارفه ان بقا فيه شخص معاكي ف بيت واحد مسك وشها انتي بقيتي قاعده مع شاب ف بيت واحد .. وف اوضه واحدة وع سرير واحد لا وكمان الناس كلها تعرف 

هند ضحكت وزقته جووزي ي حبيبييي 
سليم يخررااشي ع الضحكه ال طالعه من الشفايف داخله قلبي ع طول قلبي بيرقص مالفرحه لما بتضحكي 
هند بحبككك اوي انا بجد بحبك ي سليم انا كل يوم هحمد ربنا فيه ع انه جمعني بيك كنت افتكر مستحيل ده يحصل بس اهو حصل ونا معايا احلا واجمل واحسن واحن زوج ف الدنيا والشخص ال حبيته بجد من قلبي ال دخل قلبي اصلا من اول مره شفته فيها بحبككك اوي بحبككك ي سليييم 
سليم قلب سليم انتييي والله
مصطفي الفرح كان عامل ازاي 
اروي كان حلو اوي ي بابا والقاعه كانت ملوكي ملوكي يعني مفيش كلام
مصطفى طول عمره زوقو حلو وهو كان مبسوط 
اريج ھيموت من السعاده
مصطفي بتمنا يفضل سعيد طول حياته وال ف بالي يبقا غلط وهند متكسروش 
مي بصراحه ي عمي انا رأي من رأيك انا مش مرتاحه للبنت دي معرفش اي لل عجبه فيها 
امير لا ول كله كوم وعمي لما طرد سليم برا المفروض سليم كان يسيب هند ويرجع لابوه مش يتجوز هند ويسيب ابوه مصطفي اتخنق والكلام أثر فيه جدا وفعلا كلام امير صح 
نبيله حبيبي اكيد سليم مش قصدو انه يبعد عنك بس هو مش عايز حد يختار ليه حياتو خليه يتعلم بنفسه مهما كان هو كبير مش
صغير 
اروي وانتو هتفضلو شاغلين نفسكم كتير ب سليم متسبوه وع فكره ال ملهوش خير ف اهله ملهوش خير ف حد بكره يلف يلف ويرجع زي الكلب
نبيله لمي لسانك ده هقطعهولك 
اروي من هلم لساني وهلم نفسي ف بيت جوزي خلاص كلها شهر 
امير ھتموتي وتتجوزي 
اروي
ايوة مش هتجوز الشخص ال بحبه وبصت ل اريج بقرف مش زي ناس يتقدم ليهم حبيب عمرهم ويرفضوه ع فكره الاء دي اجمل منك بمليون مره وهتعوضه ان شاء الله ماشي يام عيون زرقه 
نبيله اروي ! اي ال انتي بتقوليه ده !
مي انتي غبيه والله متعرفيش تحطي ف بوقك فوله وتسكتي لازم يكون لسانك فااالت 
اروي اها لازم اياد طلب ايد اريج ورفضتو ي ماما
نبيله يبت الجزمه وراحت لاريج وضړبتها قلم ومسكتها من شعرها واحنا ال ظالمين الواد ده انتي طالعه داخله شاربه واكله معاه ازاااي ترفضيه ازاااااي لي عملتي كده 
اريج بكت انا ااسفه ي مامااا اسفه بجد 
مصطفي عيالنا عمرهم مهيعرفو يختارو الصح عمرهم مهيعرفو مصلحتهم فين اصلا ادي واحده ضيعت حبيبها منها وحياتها بايظه والتاني ضيع حياته كل ده عشان كل واحد ماشيلي بدماغه لكن لو يسمعه كلامنا بس يسمعه الكلام لي اما الاهل مش بيحبوهم ومش عايزين ليهم الخير مش كده بردو 
اعملو ال عايزينه انا فوضت امري لله واستعوضت ربنا فيكو ...
بعد شهور وهند كانت حامل ف توؤم والحال كما هو عليه سليم مرجعش لابوه ولا ابوه سأل فيه بس كانو بيشوفو بعض صدفه ف الشركه احمد اتجوز اروي واياد اتجوز الاء وكانت صعبه جدا ع اريج .. 
ف يوم الصبح بعد م سليم راح الشغل ف راجلين دخلو بيتو من الشباك وحطو ايدهم ع بوق هند واخدوها وراحه ل هدي وقعدوها ف الارض وكانو رابطين ايديها حوالين ضهرها ... 
هدي اهلاا اهلاا 
هند پخوف وقلق ميييين انتي وعايزة مني ااي سبيني خليني ارجع لبيتي انتي مش عارفه انا ممكن اعمل فيكي ااي نا هوديكي ف داهيه 
هدي ضحكت بسخريه الداهيه دي انتي ال هتروحيها ي هند لو مسمعتيش الكلام 
هند كلام اي ال اسمعه انتي عايزة مني اااي 
هدي هنتفاهم هنتفاهم .....
الاء ي ااحمد انا حاسه ان اياد مش طايقني خااالص انا تعبت من المعامله دي 
احمد بصي انتو خطوبتكم مكملتش سنه وكانت فتره صغيرة ف ملحقتوش تتعودو ع بعض استحملي لحد متاخدي عليه وياخد عليكي
الاء انا عارفه انها فتره صغيرة بس مش لدرجه انو لسه مخدش عليا طب منا واخده عليه اااهو 
اروي معلش ي حبيبتي مهو مش بسهوله يسيب حبيبت قلبه ويتجوز واحده مبيحبهاش وطالما هو مش قابلك يبقا لسه بيحبها 
احمد اروووي انتي بتقولي اي اخرسي خالص 
الاء عيونها دمعت سيبها ي احمد دي الحقيقه انا عارفه انو كان مرتبط بس حبيبته الزباله سابته انا زنبي اي انا كنت افتكر هيتغير وهينسي بعد الجواز بس مفيش فايدة 
اروي اتعصبت جدا وقامت ضړبت الاء قلم صدمها وصدم احمد ال قام بسرعه شد اروي من تحت ايدين الاء سماح واياد دخلو ع صوت القلم الا خلا الاء بكت بطريقه هستيريه وراحت اترمت ف حضڼ اياد .. 
سماح ي نهار اسود اااي ال حصل لكل ده 
اروي قامت تبجح ف خالتها متلمي مرات ابنك ي خالتي هو ف اي بصت ل الاء هي السنيوره متعرفش ان حبيبه اياد تبقي اختي 
اياد هي مبقتش حبيبتي ي اروي اخرسي بقا انا بكرهها 
اروي انت پتكره مين ي حيلتها ده انت. .. واحمد راح مسك اروي من دراعها وحط ايديه ع بوقها عشان يسكتها 
اياد بزعيق وعصبيه متلم مراتك ي ااحمد ف ااي 
احمد راح مسك اياد من هدومه والاء متلم لسانك انت احسن بدل م اقطعهولك ولا انت عايز تتربا شوفت حد غلط ف مراتك 
اياد ايوة ف حد غلط فيها وضربها ولا امي ال ضړبتها اابعد عني 
سماح حاولت تبعدهم عن بعض اهدو ااابوس اايدكم متوجعوش قلبي هتخسرو بعض عشان دول 
اروي ههه عشان دول !! لا مش هيخسرو بعض عشان دول خليك لامك ي حبيبي وراحت ع اوضتها ولبست وخرجت .... 
احمد زعق ياريت نفض الخناقااات بقا انا سبتها تمشي عشانكو انتو بس وقت مرجعها هخلي جزمتها فوق دماغك ي الاء 
اياد راح ضړبو بونيه جزمه مين ال هتبقى ف دماغها ي ۏسخ 
احمد زقو وقعه ف الارض خلي الاء تلم لسانها شويه هي ال بدأت وشتمت اريج أيوة هي دلوقت متبقاش حبيبتك بس هي مازلت بنت خالتك وانتي ي امي هتيجي معايا وانا بجيب اروي 
سماح اكيد ي احمد ....
اياد خد الاء وراحو ع اوضتهم وحكتلو ال حصل 
اياد انتي غلطتي وال حصل ده بسبب كلمتك انتي عارفه أن اروي مجنونه وأحمد مچنون اكتر منها ومبيستحملش عليها الهوا 
الاء بصتلو وابتسمت نص ابتسامه بكسرة نفس بيحبها يبختها مش انا لو مشيت محدش هيعبرني ولا يفكر فيا لكن الست سماح بنفسها هتروح تجيبها ...
بالليل وأحمد وسماح واياد راحو لبيت مصطفي وقابلتهم نبيله وبناتها 
سماح انا بعتزر ل اروي ..
نبيله قاطعتها تعتزري لمين ي سماح ده هي هترجع لعندك ورجلها فوق رقبتها بس تنطق حرف وانا اقطع لها لسانها 
احمد ضحك لا بقا لمؤخذه ي خالتي محدش هيقطع لسان مراتي
اروي ونا اصلا مقدرش ابعد عن أحمد 
نبيله انا غلطتها ولله لأنها كانت ع طول تهين اريج وتقولها أن الاء احسن منها وتستاهلي وكده حتي قولت البت هتنسانا لما تروح عندك وهتحب عيلتها الجديدة ومش هتعمل اعتبار لاختها استغربت بجد
اروي ماما انا اشتم اختي ماشي انا وهي حرين لكن واحدة زي الاء تغلط فيها ده انا اقطع لسانها ولسان ال يتشددلها لمؤخذه ي اياد 
اياد حصل خير انا بعتزر ل اريج 
اريج باصه ف الارض لالا مش مستاهله الحكايه وقامت طلعت ع الجنينه وهو استأذن انو يروح الحمام وراح وراها وضمھا وهي كانت مرتاحه ف حضنه 
اياد انا جاي عشانك اتخانقت معاهم كتير ف البيت مكنوش عايزني اجي بس انا كنت محتاج اشوفك 
اريج قد أي وحشتني ي اياد اتعدلت ليه وبصتله ومسكت وشه عامل اي طمني عليك عامل اي مع الاء وعايش مبسوط ول لا 
اياد حط أيديه ع شعرها ازااي اااكون مبسوط ونا عايش مع واحده غيرك ازااي فهميني انا حياتي اټدمرت والله مش طايقها ولا طايق ابص ف وشها انا عارف ان بظلمها بس مش قااادر انا بحبك بحبككك وهتفضلي ف قلبي لاخر يوم ف عمري مش هنساكي ولا هنسا حبك ولا هقدر امنع قلبي من انه يحبك .. مسك وشها وقربها ليه وباسها وهي استسلمت شد الشال من عليها ورماه ع الارض وكانت لابسه تيشرت حمالات وايديه كانت ع ضهرها وكتفها ... اروي طلعت ع الجنينه تشوفها ولقيتهم مع بعض واټصدمت وراحت شدت اريج بعيد عنه 
اروي يومك ااسود معايا ي اااريج عشان طلاما انتي عايزة لي الۏساخه دي تعااالي وطلعو ع اوضتهم واياد كان مبسوط وخاېف عليها ف نفس الوقت بس انبساطه كان
اكتر واول مرة يبتسم من ساعه اليوم ال سابو بعض فيه 
اروي أي ال انتي بتعمليه مع اياد ده 
اريج انا بحبه ي اروي بحبه 
اروي مكان قدامك 
اريج نصيبي 
اروي يبقا متقربيش منه ولا ليكي دعوة بيه سبيه ف حالوو 
اريج هو ال جه لحد عندي 
اروي بطلي بجاحه
بقا بطلي اتلمي واحترمي نفسك شويه بلا قرف .. سابتها تبكي وطلعت راحت لاحمد ومشيو 
سليم رجع البيت وهند قابلته بحضن كبير اوي خلاه استغرب 
سليم أي ي مجنونه هو انا راجع من سفر 
هند بحبككك اوي ي سلييييم ساااامحني بترجااك 
سليم اهدي ي بت اسامحك ع اي 
هند ساامحني ونبي
سليم هند انا راجع من الشغل مهدود حيلي وانتي موقفاني ع الباب وعايزاني اسامحك معرفش ع اي ممكن ندخل اوضتنا نتفاهم بس 
هند ماشي تعالي وراحو ع الاوضه وقلعته الجاكت وقعدتو ع السرير وقلعته الجزمه انت جعان صح ثواني وهجبلك الاكل ال هي بتعمله ومش عارف مالها خدت القميص والجاكت وراحت تعلقهم وهو راح وراها وضمھا 
سليم مالك انهردا فيكي اي 
هند اتعدلت ليه وضمته بحببك 
سليم وانا بدمنك ي هند 
هند بعدت عنه شوفلك هدوم البسها لتبرد طيب
سليم هدخل اخد شاور واطلع ونتفاهم بقاا .....يتبع
هند جهزت العشا وحطتو ع الترابيزة جوه اوضت النوم ولبست هدوم النوم وقعدت قدام المرايه فردت شعرها واتمكيجت والدموع ماليه عنيها وبتفتكر ال حصل 
فلاش باك
هند عرفت ان ال خطڤاها ام سليم الحقيقيه واټصدمت هي كانت موجودة ف توقعاتها بس مكنتش تتمنا ان ده يحصل وان
الست دي تكون امه 
هند پتبكي انتي عايزة مننا اي واي ال رجعك بعد العمر ده حرام عليكي
هدي انا طول العمر ده كنت براقب ابني من بعيد لبعيد انتي فكراني رميته كده وخلاص ولا فكراني بكرهه
هند ولما انتي بتحبيه ازاي استحملتي تبعدي عنده ازاي سبتيه يتعذب من غيرك ابنك دلوقت بيكرهك بيكره اسمك وسيرتك وانا مش مستعده اخليكي تظهري ف حياتو تاني وتتعبيه انا مش هسمحلك 
هدي زي منا ډمرت حياته سابقا انتي بتدمريها حالياا انتي بعدتيه عن اهله وناس بعديه عن ابوه واخواته وولاد عمه عزلتيه عن العااالم وانا كمان مش هسمحلك تعملي ف سليم كده

هند انا مدمرتوش ولا اقدر ادمرو انا ال خليت سليم عايش ف منتهي السعاده حاليا كفايه عليا ان اشوف ابتسامته مرسومه ع وشو كفايه عليا احس بضحكته ال طالعه من قلبو سواء معايا ولا مع غيري ولا مع اهله ول حتي مع الجن الازرق اهم حاجه عندي سعادة سليم وبس 
هدي سعاده سليم هتيجي لما انتي تبعدي عنه سليم لازم يرجع لابوه 
هند دموعها اتجمدت وبحلقت ليها وبصت پصدمه ابعد عنه 
هدي هتبعدي عنه ورجلك فوق رقبتك ل الا هتعامل معاكي بطريقه تاني ولو ممشتيش من حيات سليم بالزوق همشيكي بقله الزوق ميلت عليها وحطت ايدها ع وشها هطلعك منها ي هند بفضيحه هلبسك تهمه مش هتطلعي منها ابدا هخليه يعرف قد اي انتي خاينه لما اصورك ف حضڼ شاب حطت ايدها ع بطن هند هحرمكم انتو الاتنين من الاطفال ال لسه مطلعتش ع وش الدنيا هكسرلك سعادتك وسعادت ابني هتتكسر بسببك انتي وبسبب خېانتك ليه ومۏت عياله هيتعب اكتر ول اي فكري كويس ف ال قولتو ليكي انتي هتبعدي عن سليم والا هتعامل معاكي زي مقولتلك سليم لازم يرجع لابوه ولعيلته ابوة بيتعزب بسبب بعده عنه ونفسه انهم يرجعو تاني كانو اصحاب مش اب وابنه انا مش هسمحلك تكرهيهم ف بعض ولا تفرقيهم اكتر من كده هسيبك تمشي وعايزة حرف واحد يطلع ونا هوريكي قد كلمتي ول لا خافي ع ال ف بطنك وع كسرة سليم ي حلوة
باك
سليم خرج من الحمام وكان لابس بورنس ي عمري هاتيلي لبس بسرعه مش عارف حاسس اني سقعان هند كانت مسهمه وسرحانه والدموع بتنزل تدريجيآ من عنيها هند !!!
هند مسحت دموعها سليم انت خرجت
سليم والله ! لا لسه جوه 
هند مش لابس لي طيب ثواني اجبلك هدوم
سليم نسيت اخد هدوم معايا 
هند ولا يهمك وطلعت ليه هدوم وادتهالو ولبس يلا ناكل
سليم تعالي وقعد جنبها وبياكل ويأكلها يلا عشان خاطري بقااا
هند سليم ھټموټني من كتر الاكل والله شبعت مش هقدر
سليم حبيبتي ده مش عشانك ده عشان ال هنا انا عايز عيالي يطلعو شبعانين يستي انتي مالك 
هند عدلت وشها بعيد وحطت ايدها ع بطنها وقالت ف نفسها انت نفسك تشوف عيالك اكتر مني ي سليم انا مش هقدر احرمك منهم ابداا ولا هقدر احرم نفسي منهم دول فرحتي كفايه ان ال ف بطني دول حته مني ومنك ي سليم
سليم زفته يلا كلي دي 
هند مش قادرة تضحك ولا تبتسم حتي ابتسامه مزيفه بس مش عارفه حاضر اتطمن هيطلعو ف احسن حال ان شاء الله 
سليم مستني اليوم ال هشوفهم فيه بفارغ الصبر والله ي هند عايز انام واصحي الاقيكي ف المستشفي وف اوضه العمليات ونا وواقف برا هتجنن عشان اتطمن عليكي وان ربنا يقومك ليا باالسلامه ههدا اول م اسمع صوت البيبي لما يبكي ويطلع الدكتور يقول جالك طفلين زي القمر شبه مامتهم مسك وشها وعدله ليه بس لازم تبصيلي كتير عشان بردو يطلعو عنيهم زرقه زي بباهم ول اي
هند ان شاء الله يطلعو نسخه من باباهم ي حبيبي
سليم ضمھا قوليلي بقا كنتي بتقولي اسامحك لي
هند انا بعدتك عن اهلك ي سليم
سليم بس انتي ال ربنا عوضني بيكي اعترض يعني انا بحبك بحبك انتي ومش لازمني حد غيرك
هند بس كفايه بعد كفايه انا زي م بعدتك عنهم هرجعك ليهم 
سليم حبيبتي صدقيني مش عايز حد انتي وجودك عندي بالدنيا وشويه تاني هنبني عيله وهنبقا 4 
هند بعد ازنك ادخل الحمام ثواني بعدت عنه ومشت وفضلت تبكي بتمنا تسااامحني بتمنا بس انت مش عارف مصلحتك فين انت مش عارف ان ابوك كل يوم بتسوء حالته اكتر مالاول بسبب بعادكم انا مش هقدر افرقك عنه اكتر من كده ومش هقدر اعمل اجهاض لاولادي ال لسه مطلعوش ع الدنيا مستحيل اموتهم مستحيل استغنا عنهم ربنا كرمني ونا لازم احافظ عليهم لحد ميطلعو عالدنيا بالسلامه انا هضحي عشانكو وعشانك ي سليم 
اياد دخل اوضته وكان قاعد ع السرير وكان سرحان و مبسوط بال حصل بينه وبين اريج ومنتبهش لدخول الاء الاء قلعت البورنس وكانت لابسه هدوم نوم
اياد ابعدي عني واتلمي انتي مبتتكسفيش خالص
الاء هتكسف من جوزي حبيبي 
اياد انتي شكلك صدقتي وجاي يقوم رحت
الاء انت لي بتعمل كده انت لي كارهني بالطريقه دي هو انت اتجوزتني لي فهمني
اياد الاء انا مش عايز اسمع صوتك بترجاكي سبيني لوحدي دلوقت 
تاني يوم وهند لمت هدومها وهي مڼهارة من العياط وهدي واقفالها ومعاها رجاله هند حضنت هدوم سليم وخدت صورهم ولفت الشقه كلها وبتستعيد زكرياتها معاه وهي قلبها بيتقطع وبتعمل كل ده ڠصب عنها هدي شدتها وواحد من الرجاله اخد شنطتها ونزلو وركبو العربيه وراحو ع بيت هدي بليل وسليم رجع من الشغل وملقهاش وفضل يرن عليها كتير لحد م ردت وقالتله ع مكانها وهدي استخبت وفهمتها هتقول ااي وصل سليم لعندها ومسك ايدها
سليم انتي بتعملي اي هناا ف البيت الغريب
ده
هند سليم انا عايزة اعترفلك بحاجه
سليم طب تعالي نروح ونتفاهم ف البيت
هند طلقني 
سليم وقف تنح وبصلها بعدم فهم وقلبو وقلبها اتقبضو وهي صعب عليها ال بتعملو بس عشان ترجعو لاهلو انتي قولتي اي 
هند سليم انا مش هرجع معاك تاني انا کرهت العيشه معاك بيت منعزل عن جميع الناس واخر قرف انا كنت مغصوبه عليك اافهم ده انا مش بحبك انت كنت مجرد فترة ف حياتي فترة وبسسس وعدت خلاص انت مش تلزمني بعد كده
سليم پصدمه حبيبتي اهدي كدة انتي سخنه وتعبانه ول فيكي اي مستحيل ده يكون كلامك تعالي بس نروح ع بيتنا ومسك أيدها وبيشدها ڠصب عنها وواحد من الرجاله مسكه وبعده عنها وكان هيضربه لولا
هي بعدت 
هند سليم اامشي انت هتكمل لوحدك من غيري امشي ي سليم انا بكرهك ومستحيل اعيش
معاك ولو ليوم تاني انا ولا سخنه ولا تعبانه ولا حتي معمولي عمل انا ف كامل قوايه العقليه كان ناقصني ف حياتي شويه انبساط وفرحه وانبسطت معاك وفرحت شكوا جدا ع اليومين الحلوين ال عشناهم سوا كل واحد بقا يروح يدورلو ع حياه جديده الانسان بطبيعته بيحب التغير علاقتنا بقت ممله مشاعري اتجاهك قلت جدا او بقت مفيش اصلا مش قبلاك ولا حابه العيشه معاه انا بجد زهقت ومليت منك
سليم جري عليها وحضنها وبكي وهي بكت من غير متبين متسبنيش ونبي ي هند انا قولتلك اني مليش حياة من غيرك انتي سندي وضهري وكل حاجه ليا انا مستعد ابيع ال ورايا وال قدامي بس انتي تفضلي انا ضحيت بالكل عشانك انتي ازاي تسيبيني انا سبت كل الايادي ال ممدودة ليا ومسكت ايدك ازااي هتبعدي عني انتي اټجننتي انا مليش ف الدنيا دي حد غيرك احنا حبنا كان صادق انتي مكنتيش بتكدبي عليا ابدا انا كنت حاسس بكده كنت حاسس بحبك ليااا ي هند متبعديش عني متعمليش زي امي ي هند متسبنيش ومتكسرنيش انا بحبكك اقسم بالله العظيم بحبك انا معرفتش السعادة غير ع ايدك لي بتعملي فينا كده لي هتنهي علاقتنا وهتنهي حياتي معاها لي ي هند ده احنا وعدنا بعض اننا هنفضل احنا هنكمل مع بعض لاخر العمر هو ده كان اتفاقنا ووعدنا قدام ربنا هند انتي مستحيل تكوني بتلعبي بياا او بمشاعري مستحيل انا واثق فيكي كلميني ررردددي عليااااا ارجووووكيييي الرجاله مسكوه وبيطلعوه برا وهند عدلت وشها الناحيه التانيه واڼهارت من العياط وقد اي صعب عليها تشوف سليم مزلول ليها بالشكل ده 
سليم هنننددد ااافتكري كل لحظه عشناها مع بعض ي هند احنا بنحب بعض متدمريش علاقتنا طب قوليلي اي حاجه نفسك فيها ونا مستعد اعملها انا اتعلقت بيكي حراااام متعمليش فيا كده هننننند 
سليم مشي وراح ع الشقه وكان مڼهار من العياط وفضل يكسر كل حاجه تقابله رن ع نبيله وراحتلو وخدتو ف حضنها لحد م فقد الوعي وطلعت بيه ع المستشفي واهله اتجمعه حواليه وجاتلو صډمه عصبيه وحالته النفسيه اټدمرت ع الاغلب هند تعبت جدا من كتر الزعل والحمل وطلعت ع المستشفي وهتتحجز فيها لحد يوم ولادتها ابوها ومراته جم عندها ومستنينها تولد بفارغ الصبر ويدو العيال ل سليم ويخدوها ويسافرو ع برا وهدي طبعا ال كانت بتتواصل مع ابوها بعد فترة كبيرة وسليم طلع من المستشفي وبدأت حالته تتحسن وهند كانت متابعه اخبارو ورجع قعد وسط اهله وناسه هند ولدت ولد وبنت وبالفعل سليم اخدهم ورمي عليها يمين الطلاق وقرر يتجوز مي بنت عمه ومي وافقت طبعا لانها كانت بتتمناها جاب داده تربي وتهتم باطفاله وهو اهتم بحياته العمليه والزوجيه هند ابوها اخدها ڠصب عنها وسافرو برا
بعد مرور 5 سنين 
مليكه بشرتها بيضه وعيونها زرقه هي واخوها وشعرها بني فاتح تيته فين بابا
نبيله ف الشغل ي مليكه منتي عارفه
مليكه بصي امتحنت وجبت درجات حلوة وهو قالي هجبلك هديه 
عمر وانا كمان قالي هجبلك هديه
نبيله ماشي ي حبايبي استنو لما يجي وهيجبلكم كل ال عاوزينو يلا روحو العبو 
بعد مرور 5 سنين 
مليكه بشرتها بيضه وعيونها زرقه هي واخوها وشعرها بني فاتح تيته فين بابا
نبيله ف الشغل ي مليكه منتي عارفه
مليكه بصي امتحنت وجبت درجات حلوة وهو قالي هجبلك هديه 
عمر وانا كمان قالي هجبلك هديه
نبيله ماشي ي حبايبي استنو لما يجي وهيجبلكم كل ال عاوزينو يلا روحو العبو 
اروي ماماا عامله اي 
نبيله لسه فاكرة تيجي 
اروي احمد ال اخرني والله 
احمد انا بردو 
اروي لا ي روحمك انا ال اخرتك
احمد مش قدام الناس ي حبيبتي هاا
اروي ضحكت حاضر ي عمري
فريدة ازيك ي تيته
نبيله قلب تيته انتي مال بنتك خاسه كده ي اروي
احمد ليها يومين تعبانه ومش بتاكل
نبيله وكشفتولها 
احمد ايوة واهو ي موسهل 
مي اروي ي ارووووي وحشاااني اوي ي عمري
اروي انتي وحشاني اكتر والله عامله اي انتي وسليم والقطط دول عاملين اي معاكي 
مي الحمد لله تمام
نبيله سليم عايش حياته الطبيعيه عادي خلاص كان ماضي وخلص وهو لقي سعادته ف اولادو 
سليم الو مين معايا 
روفيدة حضرتك والد عمر ومليكه
سليم اه خييير مالهم هم فيهم حاجه
روفيدة لالا متقلقش هم كويسين جدا بس انا المس بتاعتهم وكنت عايزة
اقابل حضرتك عشان اكلمك في موضوع اتكلمنا فيه قبل كده
سليم الوقت ال تكوني فاضيه فيه كلميني ونتقابل ف اي مكان 
روفيدة تمام ي فندم مع السلامه
سليم رن ع مي
سليم العيال رجعو من الحضانه
مي أيوة ي سليم هم بخير متقلقش صحيح مامتك بتقولك تعالا بدري عشان اخواتك البنات هنا 
سليم اريج جات 
مي لا لسه الصراحه انت عارف ان دي هتتأخر الطريق بعيد اوي وسفر وزفت 
سليم خلاص ماشي انا هحاول اجي بدري خلي بالك من العيال
مي تمام ووقفه تبص عليهم من شباك اوضتها وكانو بيلعبو ف الجنينه اامتي هيجي اليوم ال اكتبك فيه ع اسمي ي عمر وابقا امك رسمي ويبقا ليك نصيب كبير ااااوي من الميراث بتاع جدك وتطلع لفوق وطلعني معاك وندوس ع اي حد واولهم سليم بحق العڈاب ال انا شفته من ساعه متجوزتك وانت كل ال هامك انك تقضي معايا وقت وخلاص وتكلم دي ودي ودي ومفيش اي حب من نحيتك خالص ليا انا هوريك يوم مهعلي ويبقا ليا سلطه بالفلوس هعمل فيك اي نصيبي أن انا وانت مع بعض مننفعش نخلف بس انا مش هسيب عمر اابدااا لحد م يكبر 

بعد وقت كبير وسليم رجع ودخل ع أوضته ع طول وحضن مي 
سليم وحشتيني 
مي وانت بردو بس مش وقته اخواتك هنا غير وانزل اقعد معاهم بعدت عنه وبتقلعه جاكت البلزر وهو افتكر هند لما كانت بتعمله كده
سليم مي خلاص انا هقلع مع نفسي وهعلقو متقلقيش
مي وفيها اي لما انا اعملك كدة يعني ده انت غريب
سليم مش عايز اي حاجه تفكرني بيها بترجاكي خلاص انا مبحبش اجيب سيرتها ع لساني المفروض كنتي تفهمي كده من غير متكلم
مي انا اسفه وقلعت البورنس وقعدته ع السرير وقعدت ع رجله ولسه هتقرب منه الباب خبط راحت قامت لبست وهو لبس البلزر من غير القميص وراح فتح 
سليم ي مواااعيدكم انتو عايزين اي
مليكه انا جبت الدرجه النهائيه فين الهديه بتاعتي
عمر
وانا عايز هديه عشان نجحت
سليم هجيب ليكم هدايه بليل اطلعو يلا
مليكه لا انا عايزة دلوقت تيته قالت لما باباكي يجيي
سليم ودلوقت هجيبهالك منين يعني هفتح الشنطه الاقي هديه 
عمر بابا جاب هديه هييييه ومسكه شنطته هم الاتنين وهو جري وراهم لحد برا خافو منه وراحو رمو الشنطه ف الارض والابتوت وقع منها واتقسم نصين 
سليم ي نهااار ااسود 
مي سليم اهداا هو ااكيد هيتصلح
سليم شغلي كله ع ميتين اللابتوب ده حرااام عليكم
عمر ومليكه راحو لعنده وحطو وشهم ف الارض iam sorry 
سليم يخرابي ع الطيبه يخرابي ع الاحترام
قد أي بتعرفو تصطنعو وتبينو انكو كويسين وانتو غلطانين قد أي بتعرفو تخدعو لي واخدين كل الصفات الوحشه من امكم ههه اصلا هي مكنش عندها صفه حلوة بس هي شاطرة ف الخداع 
نبيله سمعته وراحتلو وزعقت
فيه انت اي ال بتقولو للعيال ده مي اخدتهم وودتهم الاوضه بتاعتهم انت بتفش غلبك وتعبك فيهم دول اطفال ازاي هيعرفو يتصنعو ويخدعو حد انت ازاي تقولهم كده لي بتلومهم دول بيعملوا كل حاجه بحسن نيه انت بتفهم ازاي 
سليم خد اللابتوب ووقف المهم انهم طالعين لامهم ملهمش امان بعد ازنك 
نبيله مين ال اختار امهم دي ! سليم اقف ورد عليا هنا انا بكلمك
سليم نعم نعم عارف أن انا ال اخترتها
نبيله وال غلط يتحمل غلطه انت مسمعتش كلام ابوك
سليم يعني انا ربنا يبعد عني واحده يبعتلي ٢
نبيله كفايه ظلم ف العيال هم لسه صغيرين افهم فكر بدماغك شويه
سليم طيب بعد ازنك 
نبيله طب غير وخلص عشان تسلم ع اخواتك
سليم ماشي خلص ونزل وقعد معاهم اريج عامله اي مع جوزك
اريج بلاش اتكلم ونبي بلاش مش ناقصه غم
سليم اممم ربنا يهدي سرك انتو لسه مكملتوش سنه متجوزين 
اريج ونبي ريح انت واقعد ساكت ع أساس انت لما طلقت مراتك كملت سنه معاها 
نبيله اريج اخرسي انتي عارفه أن اخوكي مبيحبش السيرة دي
اريج اها خاېفه ع مشاعرو هتفضلي طول عمرك كده خاېفه ع مشاعرو واحنا حلاليف مبنحسش 
اروي انتي بتتكلمي ع أساس انو قال حاجه تدايقك يعني ده بيسألك ع جوزك 
سليم سبيها خليها تفضل طول عمرها محروق قلبها ع اياد حتي اليوم ال اتجوزت فيه هو طلق مراته 
نبيله سليم خلاص هو انتو كل متتجمعو لازم تتخانقو من صغركم ونتو كده ومش هتبطلو العادة دي بقا انتو كبرتو ومينفعش عشان ربنا مرزقكمش بالنصيب الكويس تروحو تعايرو بعض
سليم ولا تعايرني ولا اعايرها انا قايم ورايا مشوار 
مي رايح فين 
سليم المس بتاعت عمر عايزاني ف موضوع
مي هاجي معاك 
سليم لالا خليكي هو مشوار عالسريع وراجع
سليم طلع ع كافيه وروفيدة جاتلو وسلمو ع بعض وشربو حاجه 
روفيدة الاولاد لازم يعرفو من دلوقت أن مي مش امهم
سليم لي دلوقت 
روفيدة لازم يعرفو من صغرهم لأن الأطفال مبيعرفوش يزعلو ويتأثرو زي الكبار لو ادايقو حايلهم باي لعبه اي خروجه هينسو انت مش هينفع تخبي عليهم وتقولهم لما يكبرو عشان ميتعقدوش
سليم والله انا مش خاېف غير من حتت يتعقدو دي انا مش عايزهم يمرو بال انا مريت بيه 
روفيدة متقلقش مش هيحصلهم حاجه وانا هساعدك اليوم ال تكون فاضي فيه تيجي انت والمدام مي ف الحضانه وهنبلغهم وهم هناك
سليم تمام وشكرا جدا ليكي شكرا لاهتمامك
روفيدة حطت ايدها ع ايده كله يهون قدام العيون ال بالجمال ده 
سليم ااحم انا لازم امشي 
ومشي وهو مستغرب من نظرات وحركات روفيدة ف البيت
مي عملت اي 
معملتش اتكلمنا وممكن نروح بكرا الحضانهومفيش 5 دقايق والباب خبط وهو اتعصب وهي فضلت تضحك 
سليم اااه نعم ي ست نبيله 
نبيله معلش ي حبيبي بس عايزاك تبات ف حضڼ عيالك انهردا 
سليم ااي اانا لالا بايتيهم ف حضنك انتي ونبي بصي يوم تاني 
نبيله مسكت ايده وماشيه بيه تعالا ي سليم بطل دلع هم زعلانين منك تعالا راضيهم ونام معاهم 
سليم ااه ياربي ومين هينام مع مي
نبيله اتلم ي ابني اتلم ي حبيبي يلا روحلهم
سليم عمر مليكه فيكو اي 
عمر احنا زعلانين منك انت واحد نوتي
سليم ايوة انا نوتي وبعدين 
مليكه صالحنا عشان نديك الحاجه ال وقعت من الشنطه
سليم انا زعلتكم ف اي طيب ده انتو ال مزعلني
عمر انت قولت هتجبلنا هدايه 
مليكه وزعقت فينا 
سليم حط ايده ع دماغه يديني انا ازاي نسيت راح خدهم ع السرير ومنيمهم ف حضنه انا بجد اسف والله بس كان يوم صعب عليا انهردا وزفت بكره هتكون عندكم الهدايه وبعدين انا زعقت فيكم لانكم غلطتو وشنطني واي حاجه تخص شغلي ملكمش دعوة بيها 
عمر مليكه sorry
سليم ماشي مش زعلان منكم وانتو كمان مش تزعلو
عمر حاضر 
مليكه الظرف ده وقع من شنطتك
سليم مسكه وبيفتحه ولقي صورو كلها مع هند وكانو بيتصورو ف كل لحظه و اي مكان يروحو عشان تبقا زكرة عندهم تدوم للابد
سليم شال الصور ف الظرف وحطه ع المخده وحضن عياله وعينه دمعت 
سليم لنفسه مفاضليش منك غير صورنا وحته مني ومنك وحبي ال ليكي ف قلبي لسه زي مهو ي هند انتي مكنتيش تستاهلي كل الحب ده بس مش بايدي ولا قادر انساكي وكل حاجه حواليا بتفكرني بيكي كفايه عمر ومليكه ال انا حاسسهم نسخه منك ومني زي م كنا بنحلم وبنتمنا لي مكملناش لي حبنا انتهي طب طلاما هي نهت العلاقه لي سابت زكراها ليا لي سابتني اتعذب وحدي اااه يااارب
عمر باباا اي رايك ف شعري
سليم انت لسه منتش ي عمر
عمر اه يلا قولي 
مليكه ونا ي باباا اي رايك ف شعري بص ماما ال عملتهولي كده 
سليم زي العسل انتو الاتنين وباسهم ف خدهم ومش هاين عليه يزعلهم بحكايه ان مي مش امهم 
مليكه بابا تعالا نلعب ف الجنينه تحت
سليم حبيبتي لا مش دلوقت خليها لبكرة انا الصبح ورايا شغل وانتي وراكي حضانه نامي يلا 
مليكه مش عارفه انام 
سليم بطلي دلع اعمل اي انا عشان تنامي
عمر لما مكناش بنعرف ننام ماما كانت بتحكيلنا حدودة
سليم اووف ع كلمه ماما دي بتشقلبلي دماغي ال بتيجي ف بالي اول منتو بتقولها مش مي خااالص المهم انا مبعرفش احكي ومحصلش قبل كدة وحكيت
مليكه انت شكلك بارد 
سليم لمي لسانك ده بدل م اقطعهولك
مليكه اوعي انا همشي 
سليم غوري 
مليكه غارة لما تقلبك 
سليم يبت الجزمه اتعلمتي الكلام ده فين والله لوريكي طوله لسانك دي جريت وهو قام يجري وراها لحد م لقاها وقفت قدام الاوضه من برا وشافت خيال ع الحيطه راحت فضلت تصرخ وتبكي 
مليكه بابااااا الحقني فيه عفريت
سليم راحلها بسرعه وشالها وخدها ف حضنه وبيملس ع شعرها وافتكر هند ونفس ال حصل معاها بالملي بيتعاد مع بنتها هي فعلا تشبها ف كل حاجه وفعلا بشوفك ي هند فيهم خدها ونيمها جنب عمر وفضل معاهم لحد منامو ومشي راح ع
اوضته لقي مي نايمه راح نام جنبها وبص للسقف وفضل يفكر لحد م راح ف النوم
هند رياض انا لازم ارجع مصر انا لازم اشوف عيالي واشوف سليم انااا لازم اشوفهم 
رياض
هنرجع من بكرة هنكون ف مصر 
هند اتكت ع الكرسي وسرحت بعيد وهي عقلها وبالها مشغولين ب سليم وانها نفسها تطمن عليه وطول الفترة دي مقدرتش تشيلو من قلبها ولا عقلها وكل يوم كان بيزورها ف احلامها ومخيلاتها كانت بتشوفو حواليها وبتحسو جنبها كانت دايما حاضنه صوره ومنيماه ف حضنها وهو بعيد افتكرت الايام السودا ال جات عليها من يوم م ظهرت هدي ف حياتها وهي السبب ف ال حصل ده مضتها ع وصلات بمبالغ عاليه جدا بعد م ولدت وكانت متبنجه ف غرفه العمليات خلتها مضت من
غير م تحس وبعد م سليم اخد عيالها هدتها بالوصلات وطردتها برا البلد عند ابوها ومراته ال اخدوها وكانو عايزين يشغلوها ف كابريه بس وقف قصادهم رياض اخوها من الاب بس وبعدها عنهم وخدها وعاشو ف شقه تانيه غير شقه ابوه وامه لحد اليوم ال راحت هدي فيه ل هند وقطعت الوصولات وكدا مبقتش ماسكه حاجه ع هند وهند تقدر تتحرك ف اي حته براحتها من غير متكون خاېفه من شئ اهم حاجه عندها دلوقت هو سليم والعيال 
مي حبيبيي قوم هتتأخر 
سليم مليش مزاج اروح انهردا روحي جهزي عمر ومليكه
مي خلص ي عم بطل كسل
سليم لا بجد مكسل وجسمي متكسر وصح ورانا معاد نا ونتي 
مي هنروح فين 
سليم الحضانه المدرسه بتاعت عمر ومليكه والاخصائيه النفسيه هيساعدونا اننا نقولهم الحقيقه 
مي قلبها اتقبض حقيقه اي دي
سليم انك مش امهم الحقيقيه كنت مع المدرسه وقالت لازم نبلغهم من وهم صغيرين 
مي اتعصبت جدا ومكنتش تتمني ان ده يحصل كانت عايزة عمر يفضل مقتنع انها امه ويفضل يحبها لاخر
العمر عشان لما يكبر تقسيه ع سليم ويبدأو هم الاتنين يسحبو فلوسه بس كل ده اتهد ف لحظه عيالك هيبقو معقدين زيك ي سليم
سليم ان شاء الله مفيش الكلام ده مش هيحصل
عمر دخل عند سليم بابااا 
مي اي ي عمر انا مش قولتلك قبل متدخل عند حد تخبط
عمر sorry ي ماما
مي ماشي اوعا تكررها تاني
عمر حاضر 
سليم كنت جاي لي ي حلو 
عمر تيته تعبانه وجدو بيقولك تعالا بسرعه
سليم خاف جدا وقام لبس باقصي سرعه وجري ع تحت وعربيه الاسعاف جات واخدت نبيله وسليم ومصطفي راحو معاها 
مي هه ادي اول حجه ان شاء االله كل مرة تفكر تبلغ عيالك فيهم تحصلك حاجه ي سليم راحت اوضه العيال ولبستهم لحد م جيه الاتوبيس واخدهم للحضانه 

بالليل ونبيله فاقت ولازم تفضل ف المستشفي لحد م يحددو ليها معاد عمليه لانها عندها كيس دهني ع الرحم لازم يتشال سليم ومي كانو لازم يروحو عشان العيال ميسبهمش وحدهم هند ورياض وصلو ع المستشفي عشان تسأل ع الدكتور عماد وهو ال هيبلغها اخبار سليم كلها وهيوريها عيالها لانها متعرفهمش ولا تعرف حتي اسميهم كان في ناس كتير راحه وجايا وهند لمحت سليم من بعيد وهو حاطت ايده ف ايد مي ومكنتش مصدقه نفسها ومتعرفش اي ال حصل واي ال جمع مي بسليم جريت عشان تشوفه بس ملقيتوش وبتتمنا انها تكون بتتخيل وال شافتو ده مش حقيقي
رياض مالك يبت مش ع بعضك لي
هند متهيقلي ان شفت سليم رياض يادي التهيقات دي مش هنخلص منها بقا ول ااي ارحميني كل شويه تخيلات واحلام كدابه ليكي 5 سنين بتحلمي بيه وانتي مجتيش ع بالو لو يوم واحد او حسيته بيدور عليكي عشان يوصلك
هند بكت منا كنت الغلطانه ي رياض
رياض تحت ټهديد هو يعني كان بايدك وكلو بسبب امه هو يعني سبب المشاكل جايا من نحيته هو حتي كان سأل كان استفسر اي ال خلاكي عملتي كده لكن شكلو مصدق يبعد عنك وانتي مش شيلاه من دماغك 
هند خلاص ي رياض خلاص متوجعش قلبي اكتر مهو موجوع انا تعبانه بجد وحاسه ان شفت سليم سبني انا هدور عليه 
رياض اقفي عندك ي مجنونه سليم اي ال هيجبو هنااا اهدي كده واعقلي 
هند عايزة سليم باااي طريقه مسكت ايده خلاص تعالا نروحلو البيت وهنزل ابوس ع رجله بس يسامحنيييي يلا ي رياض بترجااك
رياض خدها ف حضنه ااهدي ي هند اهدي وهتتحل الموضوع مش بالسهوله دي الحرس ال قدام بيتو هيمنعوكي من الدخول اهدي وربنا يحلها من عندو تعالي نشوف الدكتور عماد ربنا يكرمنا ويكرمه ويعرف يساعدك 
سليم ركب العربيه ومي ركبت جنبه وباصص قدامه وساكت 
مي دور ي سليم مستني اي 
سليم في احساس غريب عندي قلبي بيدق بسرعه مش عارف ف اي 
مي ي ابني اتطمن نبيله هتكون بخير والله والعمليه هتبقا سهله انشاء الله 
سليم بصلها وهو مستغرب وهو فعلا ۏجع قلبه ده عشان نبيله هو كان مفكر انو الاحساس الغريب ال جالو ده لهند بص قدامه وطلع بالعربيه وقال لنفسه هو فعلا اي ال هيخليني افكر ف هند ايوة انا كنت بحس بيها ف كل وقت وف كل لحظه كنت بحس بيها من قبل متقول الكلمه كنت بحس بتعبها وۏجعها بحس بوجودها جنبي لان وجودها جنبي كان الشئ الوحيد ف الدنيا ال قادر يفرحني اني اشوفها وامسك ايديها واخدها ف حضڼي وابص ف عيونها ال بتسرحني وبتلخبطلي كياني ومشاعري انا بجد حبيتها من كل قلبي ومش قادر اشيلها منه رغم كل السنين دي بص قدامه وابتسم بكسرة وعيونه دمعت ومي لاحظت عليه 
مي حبيبي انت كويس 
سليم انا تمام واحتمال انهردا انام ف اوضه عمر ومليكه محتاج اخدهم ف حضڼي 
مي ال تحبه 
ف الجنينه ومتجمعين كلهم 
فريده ماما عايزة انزل الميه
اروي لا ي زفته لااا مفيش نزول بالليل هتتعبي
فريده والله هنزل تحبي اوريكي
اياد البت دي طالعه لخالتها 
احمد ملكش دعوة بخالتها ونبي
اياد لا لياا هي صحيح عامله اي وحالتها اي طمنوني عليها 
اروي مش مبسوطه والله ي اياد انا معرفش اي ال انتو عملتو ف نفسكم ده انتو هتعيشو طول حياتكو تتعزبو بسبب ال انتو عملتو ده
اياد معاكي حق احنا نستاهل اكتر من كده فكرنا هنتبسط بعد م نسيب بعض بس ادينا متدمرين حتي علاقتنا ال حبينا نكونها مع اشخاص تانيه فشلت كانت علاقات فاشله 
احمد ده النصيب وده المكتوب ومين عالم ربنا قادر يغير الاحوال 
اروي فريدة تعالي اوديكي ع اوضتك بقا عشان تنامي بكره ف حضانه 
فريدة لما انزل الميه الاول
احمد زعق ع اوضتك ي بت بكره ابقي اتزفتي انزلي
سماح ي احمد براحه ف اااي 
اروي معلش ي حبيبتي تعالي نطلع فوق ونا هبات معاكي الليله يلا 
احمد نعمم يختي خدي هنا ي بت اروي خدت فريدة وجريو واحمد جري وراهم واهله فضلو يضحكو واياد ابتسم بكسرة ولو هو
كان متجوز اريج دلوقت كانو هيعيشو احلا ايام حياتهم وهيملو البيت ضحك وفرحه
وهيبقو اسعد زوجين ف العالم
هند وصلت لمكتب الدكتور عماد ودخلت هي واخوها وعماد استغرب من وجودها سلمو ع بعض وبدأ يسألها اي سبب ال هي عملته بس مرضيتش تحكي
هند خلينا ف المهم وال انا جايا لحضرتك عشانو
عماد خير 
هند طمني اولا ع سليم اي اخباارو وحالته النفسيه وقولي كل حاجه عنه بترجاك ي دكتور
عماد ف الاول خالص هو تعب جدا بسبب ال انتي عملتيه وكده بس اولاده رجعولو حياته من جديد وهم دول ال عرفو يعوضوه ولمت اهله حواليه واتجوز بنت عمه 
هند پصدمه مي ?
عماد ايوة مي وحياتهم مستقرة حاليا
هند حطت ايدها ع دماغها ااااه يااااربي طب اولادي طيب شكلهم اي طالعين لمين
اساميهم اي
عماد عمر ومليكه نسخه منك ومن سليم بعدين انتي تستاهلي قلبك يتكسر زي م كسرتي قلبه
هند حقك ي دكتور تقول كده منت متعرفش حاجه بعد ازنك ومشت وبكت كتير وقعدت ع كرسي وعماله تبكي وحطه وشها ف الارض ورياض بيحاول يهدي فيها مصطفي كان معدي من عليهم 
مصطفي محتاجين اي مساعده ي جماعه ومكنش شايف شكلها لانها حطا وشها ف الارض اول م سمعت صوته مرضيتش تتكلم ولا تعدل وشها عشان ميعرفهاش 
رياض لالا شكرا 
مصطفي متأكدين 
رياض ايوة 
مصطفي مشي وهند عدلت وشها وبدأت تمسح دموعها 
هند ابو سليم هناا ومن شويه انا شوفت سليم يعني سليم كان هنا فعلا مش متهيقلي اااه ممكن تكون ستو تعبانه لان رجلها كانت بتوجعها وهي موجوده هنا هو كان جاي من انه اتجاه 
رياض كان جاي من هنا تعالي ومشيو وراحو وواقفين قدام الاوضه ال محجوزة فيها نبيله ونبيله شافتهم من قزاز الشباك بتاع الاوضه
هند هنعرف منين بقا هي ف انه اوضه ولقيت ممرضه وراحت تسألها هي لقاء هانم ف انه اوضه ست كبيرة ف السن كده
الممرضه لا مفيش حد محجوز هنا بالاسم ده
هند ازاااي طب ممكن تجبلي القائمه ال فيها اسماء المړضي 
الممرضه مستحيل الكشف ده مبيطلعش غير للدكاترة بعد ازنك 
هند وبعدين دلوقت ي رياض
رياض لازم نمشي ونجي الصبح بقا احنا مضطريين
هند يلا 
الصبح
عمر ومليكه قامو من حضڼ سليم 
عمر بابا شكلو ف سابع نومه 
مليكه لازم نصحيه عشان يفطر معانا ويجهز لينا الشنط
عمر عندي فكرة نجيب ميه ونحطها ع وشو
مليكه حلوة اوي الفكرة ديه يلا بينا
عمر راح جاب كوبايه ميه ورشها ع سليم وسليم قام من نومه 
سليم ي اااابن الجزمه وعمر راح يجري واستخبي ورا مي
عمر الحقيني ي مامااا كنت عايز اصحي بابا وهو مش راضي روحت كبيت عليه ميه 
سليم وديني مهحلككك دي اخرتها عيال يعملو فيا كده بص ع مي ولقاها حطه أيدها ع بوقها وبتضحك اضحكي يختي اضحكي عااجبك كده
مي خلاص ي عمري مهما كان ده صغير
سليم صغير يعني اسيبو يبهدلني بالطريقه دي مش هسيبك ي عمر صدقني 
عمر sorry
سليم بلاش سوري بلاش ميتين الكلمه دي كل مرة تغلط انت والهانم التانيه وتقولو سوري وترجعو تغلطو تاني مبتتعلموش من غلطكو هستفاد اي من سوري دي 
مليكه راحت خبطت ع دراع سليم صوتك جايب اخر الشارع الناس والجيران يقولو علينا اي سليم بصلها ومبحلق يرضيكي كده ي ماما يقولو علينا ابونا اتجن 
مي انا فصلت خلاص فصلت بجد وفضلت تضحك
سليم يحول ول قوة الا بالله دول مين دول
مي ضحكت ولادك 
سليم لالا مستحيل ازاي ده طالعين لمين كده
مي حبايبي البسو يلا تعالا ي سليم وراحو ع اوضتهم غريبه مقولتش طالعين لسانهم طويل زي امهم
سليم مكنتش كده صدقيني المهم روحي ظبطيهم ونا هاخد شاور والبس عشان اروح المستشفي 
مي تمام ماشي 
هند وصلت ع المستشفي هي ورياض وفضلو قاعدين ف العربيه مستنين اي حد من عيله سليم يجي لحد م وصل سليم ومي ووركن العربيه ونزل ومي حطت ايديها ف ايدو وهند شايفاهم وڼار بتغلي جواها رياض مشي وراه عشان يشوفو هو رايح لانه اوضه ويشوف مين الشخص المړيض عندهم طلعو فوق وسليم واقف مع ابوه 
سليم امي عامله اي 
مصطفي الحمد لله ي سليم الدكتور حدد معاد العمليه
سليم هتكون امتي
مصطفي بكرة ان شاء الله ادخل كلمها لانها سألت عليك
سليم تمام وډخلها وسلم عليها وكانت عايزة تقولو انها شافت هند وهو حس انها عايزة تتكلم بس مش عارف اي ال مانعها مرضتش تتكلم ع اخر لحظة وغيرت الحوار هي مش عايزة تشغل بالو بحوار زي كدة ويمكن ال شافتها دي متكونش هند وتكون واحده شبهها ف سكتت رياض نزل ل هند 
رياض امه ال تعبانه
هند يديني نبيله هانم هي ال تعبانه اه ياربي
رياض وهتعمل عمليه بكره دي مهمتك انتي بقا لازم تبقي موجودة عشان تساعديها انتي متعلمه برا وعندك امكانيات احسن مېت مرة من الناس ال موجودة هنا كلمي الدكتور عماد
هند ايوة اكيد هعمل كده ربنا يستر كده ناقص اشوف عيالي هم دول ال باقين ليا انا لازم اخدهم
رياض هتاخديهم اي ده كلامك اتغير لي كده فين حبك ل سليم 
هند بأذن الله همحيه من قلبي 
رياض كنتي عرفتي تمحيه من قلبك دول 5 سنين عدو مش يوم وليله 
هند هه كنت فاكره هرجع الاقي سليم زي مهو مش متجوز ومبسوط مع مراتو احنا هنروح نقف قريب من الڤيلا بتاعته ونشوف العياال وهم نازلين من اتوبيس الحضانه ونا كدة هعرف اسم الحضانه دي اي لانه هيبقا مكتوب ع الاتوبيس
رياض وانتي اشعرفك ان عيالك ف حضانه
هند انت بتقول عيالي ازاااي معرفش ازاي دول 5 سنين عدو يعني هم حاليا ف حضانه والسنه الجايا يدخلو مدرسه
رياض قصدي اشعرفك ان سليم دخلهم حضانه
هند اي يمنعه
من انه ميدخلهمش
رياض تمام احنا كده كده مش هنخسر حاجه يلا بينا وطلع بالعربيه وراح وقف قدام الفيلا لحد م جيه وقت الخروج من الحضانه والاتوبيس وصل لحد الفيلا ونزل عمر ومليكه وهند قلبها بقا معاهم نزلت تطير زي المجنونه عليهم واخدتهم ف حضنها وهم مش عارفين مين دي باست عمر وباست مليكه وضمتهم ف حضنها
هند بكت وحشتووووووني ي حته مني وحشتووووني بجد
مليكه مين انتي 
عمر ابعدي عننا بقا 
هند انا واحده بتحبكم ااوي انتو حته مني انت حته مني ي عمر متقساش عليا بعادي عنكم كان ڠصب عني انا اتحرمت منكم متحرمونيش منكم اكتر من كده بترجاكم 

عمر ايوة يعني مين بردو 
هند ضمتهم وبتحاول تشبع من حضنهم دول 5 سنين مشفتهمش 5 سنين محرومه منهم ومتعرفش عنهم حاجه بس كل ده كان ڠصب عنها ع عينها بعادها عنهم سبتهم وسابت قلبها معاها ورياض ماسكها بالعافيا وهي عماله تبكي وهم دخلو جو ورياض خدها ع العربيه 
رياض اوعي تكوني اتهورتي وقولتيلهم انك امهم مستحيل
يصدقوكي 
هند بتمسح دموعها لا مقولتش ي رياض انا بكرة هروح الحضانه
وهكلم الاخصائيه تساعدني اننا نبلغ العيال باني امهم مش مي لازم هي تساعدني ولازم هم يعرفو ف اقرب وقت 
رياض والعمليه 
هند هروح اتفق معاها ع السريع قبل موضوع العمليه انا هخلص كل حاجه ف اقرب وقت ي رياض 
مشيو بالعربيه وطلعو ع المستشفي عشان يشوفو معاد العمليه وتجهز ليه وتخلي عماد يخليها تدخل مع الدكتور ال هيعمل العمليه سليم ومي رجعو ع البيت وغيرو هدومهم ومي راحت جابت عمر ومليكه وقاعدين مع بعض ف الاوضه بياكلو ع ترابيزة صغيرة 
سليم يومكم كان عامل ازاي انهردا
عمر حلو خالص بس فالاخر ف حاجه حصلت
سليم خير ف اي ال حصل حد زعلك ول زعل مليكه
عمر لا بس في واحده جات وقعدت تحضن فينا وتبوسنا
واحنا منعرفهاش 
سليم قلبو اتقبض وبص ل مي وهم الاتنين اتوقعو هند جاتلكم فين الحضانه ول اي 
عمر لا لقيناها عند باب الفيلا اول منزلنا من الاتوبيس 
سليم وقالتلكم هي مين 
عمر لا مرضتش تقول 
مليكه فضلت تقول انها بتحبنا اوي واننا حته منها انت تعرفها ي بابا
سليم ساب الاكل ووقف يفكر وقال ل نفسه ااه ي هند اي ال رجعك تاني ع حياتنا بتمنا تبعدي عننا ومتدايقيش عيالي باي طريقه هم مستحيل يحبوكي بعد م سبتيهم وسبتيني ومشيتي اي ال فكرك بينا جايا طمعانه فالولاد لان وراهم فلوسي بتمنا تكوني جايا عشان كده ونا هديكي الفلوس ال محتاجها بس تسبينا ف حالنا ومتحاوليش تقربي لاي حد من عيلتي انتي انسانه مبتحبيش حتي ضناكي سبتيه ومشيتي مستحيل انتي يكون عندك قلب مستحيل حد يأمنلك ولا يصدقك تاني انتي انسانه كدابه ورجوعك لينا ده اكيد ف مصلحه مسيرنا هنتقابل وهديكي الفلوس ال محتاجاها وهرجعك مكان مجتي انتي ملكيش مكان وسطنا ولا عمر ولا مليكه يستاهلو ان امهم تكون واحده زيك 
تاني يوم وهند راحت قابلت الاخصائيه ال ف الحضانه وطلبت منها انها تساعدها ف تبليغ العيال ان مي مش بتكون امهم وهي ال امهم الحقيقيه
روفيدة اممممم نفس كلام سليم 
هند اي سليم طلب منك كده 
روفيدة ايوة كلمني ف الموضوع ده ان لازم العيال يعرفو الحقيقه ونا قولتلو ان السن ده اكتر سن مناسب وطالما انتي ظهرتي ف ده كويس جدا لمصلحه اولادكم لان بعد منبلغهم ان مي مش امهم ف اكيد هيسألو امال امهم فين ف هتظهري انتي وقتها بصي هنقعد مع بعض تاني هتفق مع سليم واديكم معاد محدد نتقابل فيه ونتفق 
هند بترجاكي بلاش كده انا وسليم منفصلين ويعتبر كارهين بعض جدا ف بلاش المقابله دي صدقيني مش عايزة اي مكان يجمعنا ول حتي صدفه
روفيده بس ي هانم ده اتفاق ولازم يتم بينكم
هند اتفقي معاه وخلصي كل حاجه وابقي بلغيني قولتو اي لكن نقعد كلنا مع بعض لا مش هينفع ابدا مش عايزة اشوفو
روفيدة خلاص ال تحبيه 
هند تمام هجيلك وقت تاني او اكلمك فون لان ورايا مشوار مهم يلا ي رياض 
مشت هند وراحت ع المستشفي وكانت متفقه مع الدكتور عماد انها هتدخل اوضه العمليات مع الدكتور ال هيعمل العمليه وفعلا دخلت معاه بعد وقت طويل وطلعت وراحت ع اوضه من الاوض وشافت سليم وعيلته كلها بس كانت حاطه كمامه ع بوقها مخبيه نص وشها مش باين غير عنيها سليم ومصطفي وقفو مع الدكتور يتطمنه عليها وبعدين الدكتور مشي سليم افتكر انو عايز يكلم الدكتور عشان عمليه مي ال نفسها تعملها حقن مجهري مشي ودخل الاوضه ال فيها هند وكانت واقفه ف وش المكتب وسانده عليه وعاطيه ضهرها للباب سليم خبط ودخل وقرب منها شويه 
سليم لو سمحتي هو الدكتور ال كان موجود معاكي ف اوضه العمليات راح فين
هند الدكتور وراه وبتتعدل ليه وهي بتشيل الكمامه واتفاجأت بأنه سليم ال بصلها پصدمه وفضلو باصيين لبعض ف صمت ملا المكان بعد 5 سنين فراق الصدفه جمعتهم وخلتهم يشوفو بعض من تاني 
سليم باصص لهند وهم الاتنين عينيهم اتملت دموع بيقرب ايديه من وشها وفجأه بقوة راحت مسكت ايده وبعدتها عنها
هند عايزة عيالي 
سليم انتي ملكيش حق تطلبي
هند وانت ملكش حق انك تاخدهم 
سليم انتي ال سبتيهم انتي واحده متستاهلش انها تكون ام انتي معرفتيش تحافظي ع بيتك ول زوجك ولا ضناكي ال حته منك انتي انسانه قڈرة وزباله وبتمشي ورا الفلوس قوليلي عايزة كام وانا هديكي ال عايزاه بس تغوري من حياتي انتي بعدتي عني يبقا تكملي بعد بقااا 
هند رفعت ايديها وكانت هتضربه بالقلم ع وشه راح مسك دراعها ولواه وهي اتوجعت مسك دراعها ولزقها ف الحيطه خلها وشها ع الحيطه وهو وراها 
سليم لو فكرتي تقربي من عمر ول مليكه مش هيكفيني فيكي حياتك ي هند اقسملك بالله ډخلتي تعملي العمليه لامي واستغفلتيني واستغفلتي عيلتي بس وديني لو كنتي عملتي لامي حاجه هيكون اخر يوم ف عمرك عايزه ټنتقمي مني ف اامي انتي عايزة تأذيها وټأذي العيله لي رجعتي وعايزة تدمرينا بس انا مش هسمحلك بكده هوريكي نيتك الشړ دي اخرتها اي لو ع الاڈيه ف هوريكي الاڈيه ال بحق وحقيقي هندمك ندم عمرك هخليكي تتمني المۏت ومش هتنوليه 
هند ابعد ي سليييم اي الكلام ال بتقولو ده حرام عليك انا مستحيل اأذي حد فيكو لي انت فاكرني اي بس حرام عليك الظلم ده سليم سابها وهي قعدت ف الارض وپتبكي والله بعادي عنكم كان ڠصب عني صدقنييي انا مهما حكيت مش هتصدق خليني سااكته احسن انا والله كل يوم كنت بتعزب اكتر من اليوم ال قبله بس انت ول ع بالك وعيشت حياتك واتجوزت انا اتعزبت اكتر منك انا ضحيت عشانك وعشان مليكه وعمر يبقو بخير لولا الټضحيه دي مكانش هيبقا في عمر ولا مليكه بس انت عمرك م هتفهم انا بجد كرهتك انا اهم حاجه عندي دلوقت عيالي 
سليم ميل عليها ونا بكرهك بكرهك ي هند من كل قلبي يلعن اليوم ال شفتك فيه كان اسود يوم ف حياتي مشي ورزع الباب وهي فضلت تبكي وهو في صراع بين عقله وقلبه ع هند ودماغه عماله تودي وتجيب وحاسس انه تايه ومتلغبط ومش ع بعض ومش عارف يتصرف ولا يحسبها صح مخه مش عارف يدله ع الطريق ال هيمشي فيها احساسه ومشاعره ضعفه قدام بكا هند ال مش قادر يستحمله 
مي راحت حطت ايدها ع كتف سليم حبيبي انت بخير
سليم ايوة ي هند 
مي باستغراب وفقدان امل هند !
سليم عدل وشه ليها وفضل باصص ليها وهي بصت ليه وحطت ايدها ع وشه وهو ضمھا انا اسف ي مي بس منشغل بشويه حاجات كده
مي عارفه ومقدرة ي حبيبي وليك
حق تنشغل ب هند اكيد انت مدايق انها شافت العيال واكيد خاېف لتاخدهم او تعمل فيهم حاجه حقك تقلق 
سليم بس ده ع چثتي لو
هي قدرت تعمل حاجه
مي بعد الشړ عليك يروح قلبي انت قصدك ع جثتها
بالليل ونبيله فاقت وكلو دخل يتطمن عليها وسليم مشفش هند تاني ع اخر الليل وسليم قعد مع نبيله لوحده وقاعد ع كنبه وراكن دماغه ع حرفها وبيحاول ينام مش عارف ينام من التفكير
نبيله سليم 
سليم ايوة ي امي فيكي حاجه انادم الدكتور
نبيله لا ي حبيبي سلامتك انا كويسه بس انت ال مالك مش تمام خالص ومتحاولش تكدب عليا لاني هعرف 
سليم دماغي مشغوله بس بشويه حاجات وا
نبيله قاطعته شفت هند !
سليم وقف وبصلها اشعرفك انها رجعت
نبيله لمحتها امبارح وده مجرد سؤال مش اكتر انت شفتها 
سليم شفتها 
نبيله اديها فرصه توضحلك مفيش واحده هتسيب جوزها وعيالها غير من اجل
سبب اكيد ف سبب ي سليم وانت اكتر واحد عارف انها كانت بتحبك
سليم اديتها مبرأتش نفسها ب ولا حاجه والله كنت هستمع ليها 
نبيله بس انا متأكده ان ف سبب
سليم مش كل الناس كويسه او انتي عشان كويسه ف شايفه الكل زيك في ناس وسخه ي امي 
نبيله سليم 
سليم زي هند وقبلها امي 
نبيله اسكت ي سليم ولم لسانك غلط كده غلللط خااالص
سليم انا تعبت انا همشي وجاي الصبح وبابا هيبات هنا الليله 
نبيله سليم خلي بالك من نفسك عشان خاطري
سليم سلام وطلع وقفل الباب وبيعدل وشه لقي هند وقفو وباصين لبعض سكتو لثواني وبعدين هند اتكلمت 
هند مامتك بخير وف احسن حالاتها
سليم انتي حتي لو عايزة تأذيها مش هتعرفي لان كان معاكي دكتور كبير ممكن كان وداكي ف داهيه وزقها بعدها عن طريقه وماشي راحت مسكت ايده
هند اي القلب ده !! 
سليم نفض ايده منها ومشي وهي عينها عليه ودموعها نازله بطريقه هستريه لحد م مشي من قدام عيونها كانت بتتمني ان هدي تموتها بدل العڈاب ال هتعيشها فيه طول عمرها 
هند ف سرها اي القسۏة دي ي سليم من امتي كنت كده من امتي كنت قاسې عليا ده انت مكنتش بتستحمل عليا الهوا مكنتش بتستحمل تشوف دمعه ف عيني معقول مي تكون غيرتك معقول مي عوضتك عني نستك حبيبتك ال مكنتش بتتمنا حد غيرهاا ي سليم 
سليم ركب عربيته ورجع ع البيت ودخل باس دماغ عمر ومليكه وهم نايمين ومشي راح ع اوضته 
مي وحشتني بعدت عنه ومسكت وشه كنت افتكرك هتبات هناك وكده اي مش بترد لي فيك حاجه 
سليم لا نا فل وحط ايده ع دماغه وكان هيقع راحت مي سندته وقعدته ع السرير 
مي پخوف وقلق فييييك اي ي سليم رد عليا ي حبيبي قولي مااالك بس مش تقلقني عليك
بالطريقه دي قامت تدور ع فونها ورنت ع مصطفي الحقني ي عمي بسرعه سليم شكله تعبان ااوي انا معرفش مالو ده كويس انو رجع بخير وهو جاي بالعربيه بس هو تعبان دلوقت تعلالي بترجاك جريت ع سليم حبيبييي قوم عشان خاطر اغلا حاجه عندكك
سليم بصوت متقطع انا بخير بخير
مي بحزن بخيير ااي بس انت مش شايف نفسسك ان شاء الله هتكون تمام 
وصل ابوه عنده وخدو ع المستشفي والدكتور بلغو انو ميقلقش هو تمام جدا ومفهوش حاجه ده مجرد هبوط جاله من قله الاكل والارهاق الكتير ولازم يستريح ويهتم بصحته شويه مي كانت قاعده ع كرسي قدامه وماسكه ايده 

مصطفي مي ي بنتي تعالي اروحك مينفعش تسيبي العيال لوحدهم
مي وسليم مين هيكون معاه ويهتم بيه
مصطفي انا هبقا موجود متقلقيش وانتي تعالي الصبح يلا بينا وركب العربيه وخدها يروحها هند استغلت الفرصه وجريت ع اوضته ع اساس انها الممرضه ال هتهتم بيه حطت الكمامه عشان لو حد شافها ميعرفهاش ودخلتلو ونامت ف حضنه وفضلت تبكي 
هند قد ااي ووووحشني ي سلييييم وحشني اااوي متبعدنيش عنك تاني وساامحني انا ضحيت عشانك وعشان مليكه وعمر لولا تضحيه دي مكنوش اتولدو ولا جم ع الدنيا انا عيشتك ف منتهي السعادة ونا كل يوم كان قلبي بيتقطع ع فراقكم ومكنش حد حتي بيطممني عليكو عشت ع امل واحد وان هرجعلك ف الاخر ايوة اديني رجعت بس كل حاجه لقيتها عكس م اتخيل غلبت توقعاتي كلها ي سليم انت كان معاك اهلك وناسك ومراتك وحبيبتك الجديدة وعيالك كلهم عوضوك عني بس انا ملقتش ال يعوضني انا ال اتعذبت مش انت ي سليم قعدت تصرخ وتضمه جامد حضنك ده وحشني اااوي ي سليم حضنك ده ملجئ لما كنت بكون زعلانه حضنك ده امانيي اااه ي سليممم مقدرتش اخد منك الحضن ده وانت فااايق كان نفسي انت كمان تضمني بس انا عارفه ان ده مش هيحصل بعدت عنه ومسحت دموعها وبتملس ع وشه وشعره ضحكت بكسرة ودموعها زادت وقعدت تضربه ع كتفه براحه وبعتاب قوم بقاا ي سلييم اناا بحبكك انا قولت اني هكرهك وهبعد عنك وهاخد ولادي وامشي بس انا بحبكك اوي والله العظيم قوم يلا واسمعني انت لي مش مصدق طيب هاا قولي انا عمري كدبت عليك ف حاجه سليييييييييييييييييييم
مصطفي روح مي ورجع ع المستشفي واتجه ناحيه اوضه سليم عشان يتطمن عليه
مصطفي روح مي ورجع ع المستشفي واتجه ناحيه اوضه سليم عشان يتطمن عليه فتح الباب ودخل ولقي هند قعده جنبه شدت الكمامه ع وشها وحاولت تمسح دموعها 
مصطفي السلام عليك 
هند وعليكم السلام 
مصطفي سليم حالته اي 
هند هو كويس عايز شويه اهتمام هو مش متجوز ول اي
مصطفي متجوز 
هند طيب اي لزمت مراته يعني مش المفروض تهتم بيه وبصحته ولا هي مش فارق معاها بعد ازنك ومشت ومصطفي قعد مكانها تاني يوم وسليم فاق وقام من ع السرير وهو حاسس ان هند كانت معاه ريحتها وانفاسها محوطاه ف المكان وحس انها موجوده فضل يدور عليها ف الاوضه بس ملقهاش طلع من الاوضه واتخبط ف مي ال مسكت ايده 
مي ماالك انت مش فايق ول اي شعرك متبهدل لي كده وهدومك 
سليم لم شعره لورا باديه وفضل يبص حواليه انا تمام
عمر باباا 
سليم عمر حبيبي اي ال جايبك هنا انتي لي جبتيهم مش وراهم حضانه 
عمر انا قولتلها مش هروح
سليم لي يعني 
عمر عشان نشوفك صح ي مليكه
مليكه صح ي عمر بابا انت لي نمت ف المستشفي الوحشه دي احنا كنا عايزينك تنام جنبنا 
سليم قعد ع ركبه ف الارض وحضنهم انا اسف ي حبايبي اسف بجد انا هبقا معاكم ع طول ومش هبعد عنكم تاني 
مي ربنا يخليهم لينا يارب ي سليم
سليم يارب ي مي
هند كانت واقفه تبص عليهم من بعيد ووقلبها بيتقطع ع عيالها وهي شايفاهم بعنيها مش قادرة تضمهم لحضنها قلبها بيتقطع ع لما قابلتهم وهم مش عارفين انها امهم انهم حته منها اتحرمت منها سنين ونفسها لو تفضل معاهم طول السنين ال فاضله ليها ف الدنيا نفسها تعوضهم وتعوض ايام
الفراق بس ف نفس الوقت حاسه ان سليم مزعلش ع فراقها وكمل عادي وهو حاليا مبسوط ومرتاح بس هي مش قادرة تبعد عنهم تاني اول مرة هي بعدت مغصوبه لكن دلوقت لو بعدت هتبقا بايرادتها وهي مستحيل تبعد عن الناس ال وجودهم ف حياتها مدينها حياه اصلا 
مصطفي سليم انت تمام 
سليم ايوة وهروح مع العيال
مصطفي طيب خلي بالك من نفسك ي حبيبي وانتي ي مي خلي بالك منه واكليه ومتخلهوش يروح مكان ولا يجي هنا تاني واحنا هنرجع قريب ان شاء الله
سليم اي كل التعليمات دي ي عم انا اسد ف اي
مصطفي ضحك مهو واضح جدا ي اسد بأمارة لما وقعت من طولك امبارح 
سليم معرفش ازاي ده والله منا
ع طول مبكلش معرفش اي ال حصل 
مصطفي من المشاوير واللف بتاعك ال مبتبطلوش انت مبتقعدش ع حيلك ي ابني وكان لازم يجي اليوم ال التعب يأثر ع صحتك
سليم يلا بسيطه خلي بالك انت بس من امي يلا ي مي
هند پتبكي وبتقول لنفسها ربنا يخليك لاهلك وناسك ي سليم ربنا يخليلك ابوك لولا بعادي عنك ابوك مكنتش هيتقبلك ولا هيتقبلني كده زي م متقبل مي قلبي معاك ي سليم قلبي معاك ي عمر انت ومليكه
اياد بيتكلم ف التلفون بحبك ي اريج بحبك اقسم بالله
اريج وانا بحبك اكتر ي اياد انا قررت هطلب الطلاق ولو موافقش هتكلم مع سليم وهفهمو كل حاجه واحده واحده واكيد هو هيقف معايا ويساعدني
اياد تمام وخلي بالك من نفسك وخلي بالك ل جوزك يسمعك او ياخد باله مستني اسمع اخبار حلوة باي ي حته من قلبي 
اروي استريحت كده 
اياد ايوة ي اروي وكمان هستريح اكتر ف اليوم ال هيجمعني ب اريج وتبقا مراتي 
اروي لو تاخد رأي ف انا والله مش موافقه ع ال بيحصل ده حساه غلط وحرام ايوة انا عارفه انكم بتحبو بعض وهتكونو اسعد ومبسوطين اكتر لما تكونو لبعض بس بردو هي كده بتخون وبتظلم واحد ملهوش زنب ف القصه دي وانت من قبل ظلمت الاء صدقني مش هترتاحو بسبب ال بتعملوه ده بس انا مش قادرة اقف ف طريقكم ومهما انصح واقول مفيش حد بيسمعلي كلمه بجد تعبتوني 
اياد ان شاء الله خير 
انتي اكيد مش عاجبك حياتنا دي احنا متدمرين كفايه كده بقا كفايه انا هاخدها يعني هاخدها وال يحصل يحصل 
اروي بتمنا يوم م ربنا يجمعكم تحافظو ع بعض بجد وتمسكو ف بعض باديكم وسنانكم ومش تسمحو ابدا للفراق او للزعل يدخل مبينك وتعوضو سنين البعاد وسنين الحزن والالم بتمنالكم السعاده والله 
فريدة ماماا مامااا مامااا 
اروي نعم ي عمري 
فريدة تعالي كلمي بابا 
اروي احمد 
اياد معقول يكون عرف انك بتساعديني
اروي مش عارفه ي اياد ربنا يستر تعالي ي زفته
راحت اروي ع اوضتها واحمد كان قاعد ع السرير 
احمد بزعيق كنتي بتعملي اي عند اياد
اروي پخوف قاعده معاه عادي ي احمد ف اي
احمد قاعده معاه عادي متأكده من الكلام ده
اروي ايوة 
احمد راح مسك شعرها بتكدبي علياا يعني فاكره نفسك هتضحكي عليا ولا فكراني هصدق واحده كدابه زيك فكراااني مش هعرف انتي قاعده مع اياد بتعملي اي انا عارف وفاهم كويس اوي ال بيدور هنا ومش انتي ال هتشتغليني اروي بكت وبصت ع فريدة ال جات مسكت ايدها وخاڤت من زعيق احمد احمد ساب شعر اروي وبص لبنته فريدة اجري ع اوضتك بسرعه 
فريدة انا عايزة ماما تجي معايا
احمد لا مفيش ماما دلوقت بقولك روحي ع اوضتك انا مش هعيدها تاني غووري فريدة خاڤت وجريت وراح قفل الباب وراها ورجع ل اروي مسك ايدها وقعدها ع السرير ومسح ليها دموعها اسف بس كنت منفعل بس انتي تستاهلي اكتر من كده حبيبتي الحلوة العاقله بتساعد اختها ع خېانه جوزها هااايل هايل انا مش عارف مستني منك اي تاني انتي عارفه ان حاجه دي غلط وبتعمليها انتي فاكرة الحاجه دي هينه يعني فاكره انو مجرد موضوع بسيط وهيعدي ويروح لحاله صدقيني مش كده خالص
وهقولك حاجه تحطيها ف دماغك
لو بجد بتحبيني وبتحبي فريدة وبتتمني تفضلي معايا لاخر عمرك اتراجعي ع ال انتي بتعمليه ده ي اروي هكرر تاني اتراجعي عن ال بتعمليه لان اليوم ال اريج هتدخل فيه ع البيت انتي هتخرجي منه بعد ازنك اروي اټصدمت ومكنتش تتوقع ان احمد يقولها كده واترمت ع السرير وحضنت المخده وزاد بكاها ومش عارفه تعمل اي متعلقه بين حاجتين سعادتها وسعاده اختها 
روفيده رنت ع سليم محتاجه اتكلم مع حضرتك بخصوص الاولاد ضروري 
سليم تمام هاجي مسافه الطريق مي انا لازم امشي روفيدة عايزاني بخصوص عمر ومليكه معرفش لي ده هروح اشوف 
مي مسكته اثبت عندك بدل م ارنلك ع ابوك اقسم بالله انت مسمعتش لما قالك استريح ف البيت ول انت عايز تتعب تاني
سليم هو اي ال ارنلك ع ابوك دي هو نا عيل صغير ول اي متتلمي انا اي حاجه تخص عمر ومليكه عمري مهتأخر عليها وبعدين طلاما روفيدة كلمتني يبقا في حاجه وانا لازم اعرف ف اي مشي وراح قابل روفيدة
روفيدة انا قابلت مامت الاولاد
سليم مامتهم 
روفيدة ايوة مدام هند 
سليم هندد وعرفت مكانهم يدين اامي وعايزة اي دي منهم واي لزمت مجيتها لحد هنا 
روفيدة طلبت مني نفس ال انت طلبتو وعايزاني اساعدها انها تعرف الاولاد ان مي مش امهم 
سليم حط ايده ع دماغه طب وهي مصلحتها اي ف كده اي ال هيفرق معاها لو العيال عرفو ول معرفوش وهي مالها 
روفيدة هي اكيد عايزة تاخد اولادها هم من حقها بردو 
سليم كسر حقها مين دول ال من حقها هي ال رمتهم ف الاول مستحيل تاخدهم ابداا 
روفيدة طب وبعدين انت هتعمل اي هتبلغهم ول لا
سليم لا 
روفيدة هتسيبهم مخدوعين ف مي ي سليم ولما يكبرو ويستوعبو ويفهمو ويعرفو الحقيقه هيتدايقو منكم اوي ممكن يكرهوكو صدقني لازم تبلغهم
سليم انا خاېف من هند لتاخدهم
روفيدة ارفع عليها قضيه عدم تعرض لو فكرت تقرب منهم احبسها 
سليم فكر ف الحكايه دي ورجع ع البيت ودخل اوضه عمر ومليكه وقعد وسطهم بيزاكرو وبدأ يزاكرليهم ويفهمهم مي جابت الاكل 
مي سليم شيل الكتب والحاجات دي بقا عشان احط الاكل
سليم وهو نا ال هشيلها هي بتاعتي شيل ياد انت وهي
حاجتكم 
عمر لما ناكل 
سليم وامكم هتحط الاكل فوق دماغي مهتحطو ع الترابيزة ي ابن
الذكيه 
عمر رما الكتاب ف الارض يلا ي ماما حطي الاكل
مليكه عملتي البشاميل ال طلبناها
مي عملتها ي هااانم 
سليم يخرابي ع النضافه بتاعتكم روحو لمو الكتب بقا من ع الارض شلوها ف الشنطه مليكه مش هتدوقي البشاميل غير لما تشيلي كتبك
مليكه مش هشيل انا قولت جعانه
سليم اسمعي الكلام ده اي العيال دي
مليكه منا بسمع 
مي مليكه يلا بقا
عمر انت كمان شيل الكتب
عمر مش قولنا لما ناكل 
سليم تمام تمام براحتكم خالص تلفونه رن وقام يرد
اروي تعلالي ي سليم عايزاك ف موضوع مهم اوي
سليم اجيلك ! خير طيب قلقتيني انتي كويسه واحمد كويس وفريدة 

اروي ايوة كلنا كويسين بس محتاجاك
سليم بس صوتك باين عليه ان ف حاجه
اروي هفهمك كل حاجه بس لما تيجي
سليم تمم قفل معاها انا رايح ل اروي
مي نعممم تاااني يعني انا مش قادرة عليك
سليم حبيبتي ان
مي قاطعته حبيبتك اي بس حبيبتك اي ونيله اي يعني قولنا انت تعبان ولزم تستريح بس بردو بتتعب نفسك كنت مبسوط لما وقعت من طولك امبارح 
سليم اكيد لا هي مجتش ع مشوار هو نا رايحه مشي منا
معايا العربيه هشوف اختي بس وجاي باي 
مي طب كل حاجه الاول ي سليم انت من الصبح مكلتش يووووه بقاااا 
سليم راح ل اروي واروي حكتلو ع كل ال حصل
سليم اروي انتي غلطتي 
اروي طب انا هصلح غلطتي ازاي يعني
سليم ملكيش دعوة تاني بعلاقه اريج ول ليكي دعوة ب اياد 
اروي ماشي انا هشيل ايدي من الحكايه دي افهمني اريج هتنفز ال ف دماغها وهتطلق وهترجع ل اياد انا مش هيبقا ليا دعوة بس هو قالي لو هي دخلت ع البيت ده انا هطلع منه ي سليم انا ماال امي بالحكايه دي
سليم انتي ال ډخلتي نفسك ف حوارات انتي ف غنه عنها غبيه متخلفه ااقول اي الواحده المفروض تحافظ ع بيتها وجوزها وتعمل حساب ل بنتها انتو مينفعش تنفصلو مينفعش بس البعيدة حمارة بدل متبني البيت ده لا بتهديه وجايا تبلغيني بعد م وقعتي انتي لو قولتيلي ع الحوار من الاول انا والله كنت هقولك بلاش وملكيش دعوة ب اريج تطلق تتجوز انتي مالك عايزة تخربي علاقتها وبتخليها تخون جوزها عشان اياد انتي غبيه سلام ي اروي سلام اروي حضنت فريدة وفضلت تبكي وسليم مشي كان سايق العربيه بهدوء و شاف رياض هو وهند ماشين بالعربيه وعينه مقدرتش تتشال من عليهم وقلبه وجعه ومأخدش بالو من العربيه ال كانت جايا عليه وعمل حدثه كل العربيات ال حواليه وقفت ومنهم العربيه ال فيها هند والناس نزلت عشان تساعدو
هند يحول الله يارب انزل ي رياض شوف مين ده او ننزل سوا لو قدرت اساعده 
رياض تعالي بسرعه انتي لسه هتحكي يكون الراجل خلص يلا ومسك ايدها ونزلو والناس رنت ع الاسعاف وصلو لحد عربيته والناس كانو طلعو وبعدو عن العربيه وهي شافته واټصدمت ورياض مسك ايدها عيونها دمعت وجريت ع
هند سليييم ي سلييييم انت هتبقا بخير صح كده حبيبيي رد عليا طيب انت فاايق كلمني بترجااك اسمع صوتك واتطمن عليك طب قولي اي ال واجعك هااا اي ال تاعبك ي سليم بص الاسعاف جايا دلوقت وانت هتكون تمامم وهتقوم وهتقف ع حيلك وهترد عل كلامي سليم غمض عيونه ببطئ وفقد الوعي الاسعاف وصلت وخدوه ع المستشفي ومقدرتش تدخل معاه اوضه العمليات ولا قدرت تستحمل انها تشوفو كده كانت قاعده قدام الباب وپتبكي
وهدومها وايديها مليانين ډم منه ورياض بيهديها مصطفي وصل باقصي سرعه ومستني اي حد يطلع يتطمنه هند وقفت وبتحاول تتمالك اعصابها وعينها جات ف عين مصطفي ال اتعصب جدا واټصدم لما شافها وهي اتراجعت لورا 
مصطفي بزعيق اااانتي هو اانتي رجعتي تاني اانتي اي ال جابك هنا ي بت ااانتي ااااه تكوني انتي السبب ف حدثه ابني مش كده مسكها من شعرها انتي وجودك هنا بيدمر حيااات ابني دمرتيه اول مرة وبعد م سبتيه هو كان تمام ودلوقت رجعتي عشان تخربي حيااته من تاني 
رياض اتعصب وزق مصطفي بقوة وبعده عن هند لولا انك راجل كبير لكنت مديت ايدي عليك اقسم بالله
هند سيبه ي رياض سيبه 
مصطفي انا عايزك تمد يروح امك وانا هوريك هعمل فيك اي انتي ي بت انتي غوري من هنا انا ول ابني مش عايزين نشوف خلقتك دي ابعدي عنه ابعدي عن حياته سبيه ف حالو هو عايش مبسوط من غيرك سبيه بقاااا سبييييه
هند مسكت ايد رياض ومشيو بعد شويه الدكتور طلع 
مصطفي خير ي دكتور 
الدكتور متقلقش هو بخير الچروح سطحيه كمان ساعات ويفوق 
بالليل والكل كان ف المستشفي و مي اول واحده دخلت ل سليم 
مي اي ال حصلك عملت ميتين الحدثه دي ازاي
سليم يستي قولي حمدلله ع سلامتك وخلاص
مي لا مش هقول عشان انت واحد مستهتر ومبتسمعش الكلام كان نفسي تسمعني ولو مرة قولتلك مېت مره متطلعش من البيت انت لازم تستريح عاجبك حالتك كده 
سليم نصيبي مشفتيش هند
مي هند يبجاحتك بجد بعد ازنك
سليم مييي استني 
اروي دخلتلو هي واحمد وبكت 
اروي سليم انت كويس 
سليم كويس والله متبكيش انتي بتفولي عليا
اروي انا السبب ف الحاډثه دي انا حاسه بالذنب من نحيتك والله 
سليم لي هو انتي ال خبطتيني
اروي انا ال طلعتك من بيتك وخليتك جيت عندي انا السبب 
سليم ده نصيب قول حاجه للست دي ي عم بدل منت واقف كده 
احمد لا انا سلمت امري ل ربنا المهم حمدلله ع سلامتك وبعدين تخلي بالك من نفسك ومن الطريق وانت سايق 
سليم الله يسلمك ي كبير هي صحيح العربيه اخبارها اي 
احمد طب دي ونا مجبر استحملها عشان مراتي وام بنتي طب انت 
سليم ضحك اخو مراتك وخاال بنتك عادي استحملني بردو
احمد بس ي سليم بس ارتاح العربيه باظت متكسرة جامد والله 
سليم كنت بحبها جدا والله
احمد اوعا تقول العربيه 
سليم فعلا العربيه 
احمد لا خليك جنب اختك بقا استأذن انا مش ناقص حرقه ډم 
اروي خد فريده طيب من عند ماما ي احمد
احمد حاضر 
اروي اي ال حصل 
سليم مقدرتش اشيل عيني من ع هند ي اروي هند وجوزها ومخدتش بالي من العربيه عنيا اخر حاجه قفلت عليها شكل هند وهي پتبكي عليا
اروي اي ي عم الكلام الكبير ده ده انت عاشقها طب مترجعها ليك ي سليم 
سليم ضحك بكسرة وعيونه اتملت دموع بعد
ال عملته في رجوع بردو هه وبعدين صح هي متجوزة اي غبيه 
انا والله زعلان ع نفسي وع الوعود ال وعدناها لبعض 
الباب اترزع وجريت هند عليه ومصطفي وراها 
هند الوعود ال وعدناها لبعض دي انت ال خلفتهااا وروحت اتجوزت انا مش متجوزة ريااض ده يبقا اخويا عديم النظر والاحساس والمشاعر وكذاب وخاااين مصدقت خلصت مني بدل متدور عليا بس كلكو نسخه واحده هتطلع لمين يعني اااكيد طالع لامك مصطفي شدها وضربها بالقلم واروي بعدتو عنها 
مصطفي اطلعي برا ي زباله غوري من هنااا
هند باصه ل سليم بحزن وپتبكي ومڼهارة من البكا وبتصرخ انا اتأزيت بسببكم انتو بسبب عيلتك انت انا اتحرمت من كل حاجه وف الاخر انت ال كاارهني مصطفي مسكها وجرها ع الارض وطلع بيها
برا 
اروي يااااربي اااي ده اي ال بيحصل هنا انا مبقتش فاهمه حاجه 
سليم اي ال حصل ل هند بسبب عيلتي اروي انا عايز اقابلها ابوس ايديكي خلصيها من ايدين ابويا بسرعه 
تاني يوم و مصطفي لفق ل هند تهمه سرقه وسجنها وهي قعدت تضحك 
مصطفي شايف ي حضرت الظابط شايف البجاحه
هند بجد انتو كلكو نسخه واحده انا مغلطتش لما قولت كده انا بردو اتسجنت ظلم من 5 سنين بسبب طليقتك ويترا سليم طالع ۏسخ زيكو ول لا بس معشرتهوش بما فيه الكفايه عشان اعرف انا قعدت معاه حوالي 6 شهور مكنتش وساخته لسه ظهرت بس ي عالم لو كنت قعدت معاه اكتر كان عمل فيا
اي انا بس صعبانه عليا نفسي انا بحبه كنتت متوقعه ان هرجع وارجعو ليا وارجع عيالي لحضني بس هو اتغير وانا فضلت زي منا كان نفسي اكلمو وافهمو واقولو الحقيقه بس انت متدنيش فرصه انا دلوقت مش مجبرة ان ابرر لحد حاجه افهمو ال تفهموه بس انا مكنتش محتاجه غير حضڼ سليم وحضن عمر ومليكه انا مكنتش مستنيه حاجه تاني من العيله الۏسخه دي اسجني ي حضرت الظابط صدقني مش عايزة اقف ف وش الراجل ده اكتر من كده ومش عايزة اطلع لان لو طلعت مش هقدر امنع نفسي من شوفه سليم وانا لازم اكرهه 
سليم مي اروي محدش قالي اي ال حصل مع هند ابويا عمل اي مع هند 
اروي هيسجنها 
سليم اټصدم يسجنها !!
مي عشان هي تستاهل تتعاقب مهي طلعت حراميه
سليم بزعيق مستحيييييل مستحييييل تعمل حاجه زي دي دي مش عشرة يوم وليله فين ميتين الدكتور ال هنا يشيل المحاليل دي انا عااايزة اغور من هنا انا مش عجبني حالي وانا حاسس اني مقيد كده انا تعبت من النومه دي ومن قله الحركه انا عايز اشوف اي ال بيحصل ف الدنيااااا
اروي اهدي بقا اااهدي انت مالك تشوف ولا متشوفش مش هتغير ال بيحصل خليك ف حالك وف مراتك وعيالك ال انت عاوز تحافظ عليهم متفكرش ولا تشغل بالك بحد غيرهم بقا ي سليم 
سليم اروي ابوس ايديكي ابعدي عن طريقي وملكيش دعوة بيا خليني ف الهم ال انا فيه 
اروي تمم وطلعت برا قعدت مع احمد
احمد اخوكي عامل اي
اروي وانت مدخلتش تطمن عليه لي
احمد اتكسفت الصراحه أما مراته جوه من االصبح
اروي لا وانت وش كسوف اوي
احمد أيوة 
اروي طيب انا راحه اتطمن ع ماما
احمد تمام خديني معاكي 
بعد فترة ورياض معرفش يطلع هند من السچن بس قوم ليها محامي كبير سليم ونبيله طلعه من المستشفي مصطفى سافر جاب بنته وحضر طلاقاها وهي كانت راجعه مبسوطه وابوها ف قمه حزنه اروي خاڤت وقلبها اتقبض لان رجوع اريج ده هيدمر حياتها ف المكتب
سليم هند سړقت منك اااي 
مصطفى ريح نفسك مسرقتش بس انا حبيت اوريها واعلمها درس عمرها مهتنساه وأبعدها عن طريقك بقا كفايه لحد كده 
سليم ومن أمتي احنا بنلفق تهم لحد من أمتي بنظلم حد ولا دي أخلاقنا ولا انت ربيتنا ع كدا 
مصطفي انت ملكش دعوة بال انا بعملو انا اكتر واحد عارف مصلحتك فين لولايا انا انت كان زمانك مخدوع فيها نصحتك من البدايه وانت مسمعتش واديك شربت المر وحدك طلقتها وتعبت وبعدها سبتلك مسؤليت طفلين انت شلت أمرهم لوحدك وف الاخر اتجوزت ال انا اخترتها بردو اتجوزت مي ورجعت ليها زي
الكلب ومي طلعت اصيله واستحملتك انت بعيالك وهي مش مجبرة أنها تهتم بيهم بس هي عشان بتحبك ف حبتهم فوق من الاوهام ال انت عايش فيها دي وبص ع الناس ال بتحبك الناس ال شرياك وبتتمنالك الرضا ترضا متبصش للناس ال هتوجعك ي ابني 
اريج اياد انا ف بيت ابويا حاليا
اياد اطلقتي يعني
اريج أيوة جهز نفسك انت بقا عشان تيجي تطلب ايدي ونتجوز ع طول 
اياد ضحك اهدي اهدي لسه ف ٣ شهور عده ي غبيه بس سيبك اقسم بالله الفرحه مش سيعاني اقسم بالله انا حاسس ان روحي هترد فيا حياتي ال كنت عايشها ونا معاكي هرجع اعيشها تاني خلال ال ٣ شهور دول متحرمنيش من حضنك ي اريج

اريج ده انا هزهقك اقسم بالله
اياد ع قلبي زي العسل بحبك ي نور عيني
اريج بموووووووت فيك بمووووت فيك بجد ي اياد ومستنيه اليوم ال هيتكتب كتابنا بفارغ الصبر 
اياد مشاكتر مني والله 
اروي سمعته وهو بيتكلم وصعبت عليها نفسها جدا ومش عارفه تعمل اي هي بتحب احمد ومستحيل تبعد عنه وف نفس الوقت بتتمنا الخير لاختها وعايزاها ل اياد 
بيتكلم ف الفون عملت ال انا قولتلك عليه
الظابط نقلتها ع الحبس الانفرادي والشاب رايح ليها حاليا 
تمام عايز الشاب ده يعمل فيها ما بداله عايزة يدمرها بكل ما تحمله الكلمة من معني
الظابط اومرك 
الظابط بعت علي ل للسجن ال فيه هند هند كانت نايمه ع الارض ومطبقه رجليه وحطه ايديها حوالينهم علي قرب منها وحط ايديه ع جسمها راحت فتحت عينيها واول م شافته قامت واترجعت لورا 
هند پخوف وتوتر انت عااايز اي واي ال جايبك عندي
علي عايز كل خير وحط ايديه ع وشها راحت بعدتها عنها مالك بس ي قمر
هند اقسم بالله هصوت وهلم عليك العساكر والظابط
علي طب اعملي كده وبسرعه وهو مش عارف يسكتها ومسك وشها خبطه ف الحديد راحت وقعت ف الارض وفضلت ټنزف من بوقها ومنخيرها جرها من رجلها وډخلها لجوه وقلعها الجاكت ال كانت لابسها وبدأت تقوم وتمسك ف الحديد وعايزة تطلع برا بس شدها من شعرها وجاي يشدها راحت سبتت مكانها وهو ال رجع واتخبط ف الحديد وراحت زقته تاني ع الحديد لحد موقع ف 
اياد بابا انا هتقدم ل اريج 
جمال نعم 
اياد ال سمعته 
جمال انا معنديش اعتراض وانت عارف بس اخوك انت مسمعتش بال قالو ل اروي 
اياد سمعت بس سيبك هو ميقدرش يستغني عنها
جمال ولو عملها وقدر
اياد وانت شايل همهم فوق دماغك لي يعني متسيبهم ف حالهم طب منا حالتي زفت ومصدقت حالتي وحياتي هيتحسنو ويرجعو زي الاول تروح حاجه تطلع ف وشي تعطلي الدنيا لي كده 
جمال متنساش الجميل ال عملتو معاك اروي ي اياد هي ساعدك واستجدعت معاك انت بقا متبقاش ندل معاها والحل انك تقعد مع اخوك وتفهمو الظروف أيوة هو عارف كويس بس حاول تقنعه عشان يوافق وبس احمد يرضا انا معنديش اعتراض اصلا صدقني انا عارف ان روحكم ف بعض ووعد مني مش هقف ف طريقك تاني
هند راحت ع مستشفي الشرطه بسبب مفتش راح ع القسم
فجأه وشاف حالتها وډمها ال بيتصفا بلغ ع الظابط وونقل هند ع المستشفي وكانت حالتها صعبه جدا ورياض راح ليها وكان بيبكي ع حالها وأنه مقدرش يساعدها ولا يطلعها من ال هي فيه الخبر وصل ل مصطفي وسليم وسليم اټجنن وراح جري ع هناك 
سليم رياض ااي ال حصل ل هند 
رياض بصلو پغضب وزقه بعيد باقوي ما عنده انت مااالك بيهاا انت عايز منها أي بالظبط كفايه لحد كده بجد كفايه ف الاول هي ادمرت بسببكم ولما رجعت رجعت عشانك انت وانت كارهها ومتجوز غيرها كمان وبعد كده اتسجنت بسببكم واتحطت ف حبس انفرادي بسببكم 
بقا هي مكنتش بتتمنالكم غير الخير وانتو كل ال بتعملوه بتأزوها
سليم انت بتجمع لي وبتهين العيله لي يعني انا كان من حقي اكرهها واي حد مكاني هيعمل كده اتجوزت عشان التهمتين ال سبتهملي اربيهم لوحدي ومشت انا كنت متعلق بيها اوي واتكسرت من بعدها
لكن انت بتلومني وزي ما يكون انا ال بأزيها
رياض فعلا انت ال بتأزيها ابوك يحطها ف السچن وانت تكمل عليها جوه 
سليم انت بتقول اااي انا مستحيل اعمل مع هند كده
رياض ههه حسابك جاي ي سليم حسابك جاي هوريك انك انت بجلالة قدرك متسواش حاجه قدام المۏت 
سليم انت ي اااابني افهم ااافهم انا اقسم بالله مأزيتها ول اقدر اعمل الحركه الۏسخه دي ده نا اول م سمعت اتجنيت وقلقت اوي وجيت اتطمن عليها انا جايلها برضايه محدش غصبني علي المجيه دي 
رياض لا وانت الصادق مڠصوب عشان تبين أن ملكش علاقه بال حصل عشان تبرء نفسك من عملتك انت مڠصوب ونص
الدكتور طلع وهم بطلو خناق وجريو عليه 
الدكتور دعواتكم معاها ال ضربها ضربها جامد يعني هي هلكانه خالص وكانت جايه منتهيه لأنها نزلت ډم كتير واحنا بنحاول نعوضها الكميه ال ضاعت منها دي بس يارب ال حصل ميأثرش تأثير كبير ع صحتها وع نفسيتها لان لسه ف اعراض جانبيه مش هنعرفها غير لما تفوق بأذن الله دعواتكم
رياض اقسملك بالله اقسملك بالله وحيات هند عندي لو هند ضاعت مني مهيكفيني فيك عيلتك ي سليم 
سليم رجع البيت وقابل أبوه 
سليم مين المسؤل عن ال حصل ل هند
مصطفي مالها 
سليم هنضحك ع بعض البت بټموت ف المستشفي وف حد زق حد عليها جوه القسم 
مصطفي طب ونا مال امي يعني
سليم مش انت ال سجنتها ظلم واهو اتبعت ليها حد ېموتها 
مصطفي أيوة انا سجنتها لكن مليش دعوة بحاجه زي كده منا لو عايز اموتها هعمل كده من غير م اسجنها 
سليم تمم بس مش هسكت غير لما اعرف مين ال عمل كده وطلع ع اوضته وقعد ع طرف السرير وحط ايديه ع دماغه وبيفكر اي ال هيعمله ومن ناحيه تانيه عايز يسمع هند ويفهم جزئيه بتتقال ف الكلام بتاعهم هو لسه مش فاهم معناها
بعد اسبوع وهند بدأت تتحسن بس لسه مش هيودوها للسجن دلوقت ومحجزوه ف المستشفي لحد م تتحسن سليم لسه معرفش مين ال عمل كده بس شاكك ف ابوه هند شاكه ان هدي رجعت وبتأزيها وهي ال عملت فيها كده الصبح وسليم راح ل هند وطلب يقابلها دخل ليها الاوضه واول م شافته عدلت وشها بعيد عنه وبعيد عن عيونه ال بلون السما ال بتسحرها وهتخليها تنسي كل ال حصل من خلال نظرة منهم هتنسيها ۏجعها وتعبها بعيد عن انظارو ال قدامهم بتثبت ومبتعرفش تتكلم هو قرب من السرير بتاعها وصعبانه عليه جدا شكلها ووشها ال باين عليه اثر الضړب الموقف ال اتعرضت ليه كان صعب جدا وصعب انه يتحمله وان يعرف ان حبيبته ونور عيونه وام ولاده حد قرب منها وكان هيأذيها هو مش هيسمح لحد يكرر ال حصل ده تاني وهيجيب ليها حقها قعد ع السرير ومسك ايدها 
هند سليم 
سليم ايوة ي هند 
هند ابعد عني وسيب ايدي 
سليم هند انا معملتش حاجه عشان تتدايق
هند قاطعته ايوة انت معملتش حاجه فعلا انا ال عملت كل حاجه انا انسانه زباله وبحب الفلوس زي منت وعيلتك قولتو انا حراميه وسړقت ابوك انا وحشه اي ال جايبك عندي ولا انا كمان ال سبت السچن عشان اجيلك انا مش عايزة حاجه تاني م الدنيا انا بتمنا افضل ف السچن لحد م اموت وعيالي امانه ف رقبتك ليوم الدين اي حد هيعاملهم وحش انت ال هتتحاسب سواء انت او مي
سليم انا عارف اننا غلطنا ف حقك بس انتي غلطتي
هند ايوة غلطت ابعد عني بقا ااابعد مش عايزة اااشوفك
سليم مسك وشها ب ايديه وعدله ليه وفضل باصص ليها وهي بتحاول توجه النظر ع اي حاجه غير عيونه بصيليييي سمعتي بقول اي
هند سليم 
سليم شششش بصيلي هند بصتله وفضلو مركزين ف بعض ول هو ولا هي قادرين يشيلو عنيهم من بعض عايزاني ابعد عنك صح ! مش عايزة تشوفيني ي هند ! هند هزت راسها ب لاء وقطع اللحظه العسكري ال شدو من دراعو وزقه بعيد
العسكري انتو مش ف بيتكم ي استاذ ولا ده فندق 5 نجوم دي مسجوونه يبقا تحترم المكان ال انت فيه بدل ماسجنك جنبها تعالا معايا وخدو ع برا من سكات وقلبه متشعلق بيها رجع ع البيت وقابل ابوه 
سليم هتروح تتنازل ع التهمه ال انت لبستها ل هند وهتطلعها براءه 
مصطفي بقولك اي انت مش هتعمل راجل عليا وتجي تعلي صوتك انا قولت ملكش دعوة ب البنت دي يعني ملكش دعوة انت عديم الاحساس وعديم المشاعر انت نسيت ال هي عملتو فيك نسيت انها سابتك هي وعيالك حتي من غير تشوفهم رمتهم بردو لسه بتحن ليها بردو
حركاتها الزباله لسه بتأثر فيك
سليم هتروح تتنازل ع التهمه ال انت لبستها ل هند وهتطلعها براءه 
مصطفي بقولك اي انت مش هتعمل راجل عليا وتجي تعلي صوتك انا قولت ملكش دعوة ب البنت دي يعني ملكش دعوة انت عديم الاحساس وعديم المشاعر انت نسيت ال هي عملتو فيك نسيت انها سابتك هي وعيالك حتي من غير تشوفهم رمتهم بردو لسه بتحن ليها بردو
حركاتها الزباله لسه بتأثر فيك
متفوق من الوهم ال انت عايشه ده بقا فوق البت دي مش مناسبه ليك انت معاك ستهم عايز اي تاني عشان تثبت ليك انها مش مناسبه لحضرتك عااايز اي ارحمني بقا 
سليم كلامك ال اتقال كلو ده ميفرقش معاايا بس احنا مينفعش ندمرها بالشكل ده 
مصطفي سلييييم اانت لي مش راضي تفهم ولا تستوعب شغل دماغك شويه بترجاااااك 
سليم انا عارف اي ل بعملو مش مستني منك نصيحه هتروح تتنازل عن المحضر ال عملته ل هند والا قسما عظما مش هتشوف وشي تاني ولما نشوف بقا هتعمل اي طبعا مش هيفرق معاك ابنك خرج ولا مشي ولا مااات حتي كل ده اخر همك ف ناس تاني مهمه ف حياتك هتفضا لمين ول مين مش فالح غير ف اذيه الناس من غير سبب هند دي ازتني انا وانا ال هتصرف معاها مطلبتش منك تجبلي حقي انا مش عويل هند اكيد مشت من كتر كرهك ليها هند ف حاجه انا هعرفها منها ومش هسيبها غير لما اعرفها انت هتطلع
هند من السچن بتمنا تكون سمعت الكلام
مصطفي اي الكلام الغبي ال انت بتقولو ده انت تفرق معايااا 
سليم واضح جدا ي 
ي بابا
النهاردة صحيت من النوم علي صوت ناس معرفهمش
_ ايه ده انا فين
_ انتي انكتبلك عمر جديد
_ ازاي
_ في ناس ولاد حلال جابوكي هنا من حاډثه فظيعه كنتي مېته إكلينكيا وربنا كتبلك عمر جديد..
_ طيب انا مين وهنا من امتي..
_ حضرتك في غيبوبه من سنتين ومحدش لحد دلوقتي اتعرف عليكي
_ سنتين انا هنا من سنتين ازاي انا مين وفين اهلي
_ معندناش اي معلومه خالص حضرتك الي تقدري توصلي للمعلومات دي
_ انا
مش فاكرة اي حاجه
_ الذاكرة ممكن ترجعلك في اي وقت...بعد إذنك دلوقتي وارتاحي شويه..
ايه ده انا مين وانا هنا ليه انا حتي مش فاكرة اسمي طيب عندي كام سنه ياتري متجوزه ولا لا طيب عندي اولاد والحاډثه دي اولادي كانو فين وحصلهم ايه فجأه الباب يخبط...
_ حضرتك انا سالي ممرضه هنا وكنت بتابع حالتك انا مبسوطه اوي اني شفتك وانتي فايقه...
_ سالي انا مين ومين جابني هنا
_ الحقيقه معنديش اي فكرة انتي جيتي هنا من سنتين وكنتي شبه مېته
_ حد كان معايا فالحاډثه
_ معنديش فكرة برضو
_ طيب انا هخرج من هنا امتي
_ لما يطمنو عليكي وانك بقيتي كويسه تقدري تخرجي..

دخل الدكتور...
_ ها تحبي تاكلي ايه انتي بقالك سنتين عايشه عالمحاليل..
_ لا انا كل ال عوزاه انا عايزه اعرف انا مين..
_ حضرتك تقدري تخرجي من هنا وممكن تعرفي بنفسك..
دوري علي اهلك واكيد هتلاقيهم..
_ مانا لو عندي اهل اكيد مش هيسبوني كل ده من غير ما يلاقوني..
_ جايز بيدورو عليكي ومش لاقينك
_ طيب حضرتك تعرف الحاډثه دي كانت فين بظبط
_ ايوة كانت علي الدائري عالطريق السريع حضرتك خبطي في عربيه كنتي ماشيه بسرعه چنونيه ادت ل حاډث كبير ناس كتير م١تو فيه...
_ طيب لو سمحت اكتبلي علي خروج دلوقتي
_ انا شايف انك ترتاحي شويه
_ لا معلش انا كويسه
_ زي ماتحبي....
خرجت وانا خارجه قابلت سالي
_ انتي هتروحي فين دلوقتي
_ انا هروح اعرف انا مين..
_ طيب وهتنامي فالشارع
_ هعمل ايه منا لازم اعرف انا مين وجيت هنا ازاي
_ عالعموم دا رقمي وكلميني في اي وقت لو احتاجتي اي حاجه كلميني وخدي ال ١٠٠ جنيه دي اكيد هتحتاجي تركبي مواصلات..
_ لا معلش انا هحاول اتصرف
_ ياستي اعتبريها سلف واعتبريني اختك..
_ الحقيقه مش عارفه اقولك ايه..
اخدت الفلوس ومشيت سألت واحد كان ماشي اروح الطريق الدائري منين لو سمحت واداني العنوان وركبت ورحت يمكن اوصل لأي خيط يفكرني انا مين...
اول ما وصلت حسيت إحساس غريب انا فاكرة المكان ده حاسه اني كنت باجي هنا..
فجأه سمعت صوت عربيه بتفرمل جامد كانت هتدوسني..
نزل منها واحد .
_ ايه الي موقفك فنص الشارع كده
_ لسه ببصلو...
لقيته استغرب اوي ايه دا انتي مين....
_ انتي ايه الي موقفك في نص الشارع كده..
لسه بلف وشي لقيته استغرب اوي..
_ انتي مين
_ هو انت تعرفني
_ انتي شبه حد عزيز عليا
_ شبه مين
_ اختي الي اټوفت من سنتين
_ انت اختك بجد اټوفت من سنتين اټوفت ازاي
_ اټوفت بالکانسر
_ ازاي انا كنت في غيبوبه من سنتين ومحدش سأل عليا..
انا ممكن اكون اختك
_ مستحيل انا ډافن اختي ب ايديا...
استأذنك انا عشان ورايا مواعيد تحبي اوصلك في مكان
_ لا شكرا..
ركب عربيته ومشي وسابلي علامات استفهام كتيرة..
معقولة ممكن يكون في صدفه كده ازاي اخته شبهي واټوفت فنفس الوقت الي عملت في الحاډثه انا حتي نسيت اسأله هي اسمها ايه يمكن افتكر اي حاجه...
فضلت ألف كتير لحد ماتعبت لقيت كشك قلت اما اجيب حاجه آكلها...
جبت واشتريت ميه ولقيت الي واقف فالكشك راجل كبير قلت اما اسأله يمكن يوصلني لأي حاجه...
_ لو سمحت يا حاج هو حضرتك فاتح هنا من زمان
_ ايوة يابنتي من عشر سنين..
_طيب كان في حاډثه هنا من سنتين كانت حاډثه كبيرة مش فاكر ايه الي حصل بظبط...
_ فاكر طبعا يابنتي دي كانت حاډثه كبيرة اوي وكل الي فيها م١تو...
_ لا يا حاج انا كنت فيها ومامتش كنت في غيبوبه..
_ ازاي يعني دا كل الناس الي جم هنا قالو ان كل الناس ماټت محدش فيهم عاش خالص ولا حتي غيبوبه حتي الظابط الي جه يحقق هنا بلغنا ان كل الي هنا م١تو...
_ طيب متعرفش حاجه عن الي عملو الحاډثه..
_ لا يابنتي وانا هعرف منين بس انا راجل علي قد حالي مبدخلش في كلام ميخصنيش...
فضلت ماشيه من غير فايدة والدنيا ضلمت عليا والطريق الدائري فالوقت دا مش بيبقي أمان هروح فين انا دلوقتي
افتكرت رقم سالي الي معايا مانا معرفش حد غيرها..
طلبت من واحد تليفون عشان اتصل بيها..
_ الو ايوة يا سالي انا الي قابلتك فالمستشفي وخدت رقمك..
_ ايوة اهلا يارب تكوني بخير...
_ انا فالشارع ومش لاقيه مكان اروحو والدنيا ضلمة ممكن اجيلك...
_ طبعا ياحبيبتي اتفضلي العنوان اهو..
خدت العنوان ورحت...
_ انا اسفه يا سالي اني جيت فوقت زي ده بس انا معرفش حد غيرك
_ لا يا حبيبتي ولا يهمك...
انا رتبتلك الشقه الي فوق عشان تعدي براحتك فيها..
_ ربنا يكرمك يا سالي يارب...
طلعت فوق ارتاح شويه لسه يادوبك عيني مغمضه لقيت الجرس بيرن
اټفزعت وقمت افتح الباب لقيت بنت صغيرة زي القمر...
_ ازيك يا طنط ماما بعتالك الاكل ده عشان تتعشي..
_ شكرا يا حبيبتي..
_ استني انتي اسمك ايه يا حلوة
_ اسمي ملك
باي باي يا طنط...
خدت الأكل وأكلت كنت جعانه اوي...
ورجعت كملت نوم وفجأه الجرس رن تاني
_ مين
_ افتحي انا سالي
_ خير يا سالي
_ اتفضلي الاكل دا تلاقيكي جعانه مالصبح
_ الحمد لله الاكل الي بعتيه مع ملك كفي وزياده..
_ ملك مين
_ ملك بنتك
_ بنت مين انا معنديش بنات...
الحمد لله الأكل الي بعتيه مع ملك كفي وزياده
_ ملك مين
_ ملك بنتك
_ بنت مين انا معنديش بنات
_ معندكيش بنات امال مين الي جابلي الاكل دا...
 هو فين ده
_ ايه دا الاكل كان هنا دلوقتي حالا والله بنت صغيرة طلعت جابتهولي
_ الظاهر انك كنتي بتحلمي وانك تعبانه
_ باين كده انا تعبانه ممكن تديني برشامه صداع زي الي ادتهاني تحت عشان انا حاسه اني مصدعه اوي
_ طبعا ياحبيبتي هنزل اجبلك من تحت...
نزلت سالي وقفلت الباب اعدت افكر ياترا انا فعلا كنت بحلم ومين دي الي طلعت وجابتلي الاكل طب هو فين الاكل...
ازاي انا كنت جعانه وشبعت دلوقتي معني كده اني أكلت فعلا..
سالي طلعت وجابتلي البرشامه وكملت نوم
اول مالنهار طلع صحيت ونزلت عشان اشوف هعمل ايه عشان اوصل لأهلي..
ورحت تاني نفس المكان بس ايه دا الطريق مالو متغير كده ليه انا حاسه انو مكنش كده امبارح وفين الكشك الي كان هنا والراجل الي اتكلمت معاه هو انا جيت مكان تاني ولا ايه
سألت واحد ماشي فالشارع هو احنا فين هنا قالي احنا عالطريق الدائري...ونفس المكان الي كنت فيه امبارح
وبعدين بقي في الي بيحصلي ده....
اعدت شويه اتمشي ولقيت واحد ماشي ورايا
ببص من غير ما ياخد باله... ايه ده دا نفس الراجل بتاع امبارح الي كان هيخبطني بالعربيه....
ايه الي جابو ورايا وبيراقبني ليه....
فضلت ماشيه لحد ما وصلت مكان مفيهوش حد خالص وهو لسه ورايا...
رحت وقفت فجأه ولفيت وشي....
_ هو حضرتك تعرفني...
_ وانا هعرفك منين...
_ يعني انت مش ماشي ورايا...
_ وهمشي وراكي ليه يعني...
_ هو مش حضرتك الي وقفتلي بالعربيه امبارح وكنت هتخبطني...
_ بصراحه انا اول مرة اشوفك ومعنديش عربيه اصلا
_ ازاي انا والله عرفاك وشفتك قبل كده...
_ هو انتي مجنونه...
ابعدي عني لو سمحتي انا ورايا مشاوير...
_ بالله عليك لو تعرفني قولي انا مين وفضلت اترجاه راح زقني جامد وقعني فالشارع...
ابعدي عني ياستي انا مش فاضي وسابني ومشي....
وانا بقوم من عالأرض لقيت تليفون واقع...
الظاهر انه وهو بيزقني تليفونه وقع اعدت ادور عليه لقيته اختفي خالص مش لقياه...
فضلت ماشيه فالشارع لقيت نفس الكشك الي كنت فيه امبارح ونفس الراجل قلت اشتري ميه...
_ سلام عليكم ياحاج
_ عليكم السلام يابنتي اتفضلي..
_ هو انت مش فاكرني ولا ايه
_ لا مش واخد بالي بصراحه...
_ انا الي سألتك امبارح عالحادثه
_ حاډثه ايه انا اول مرة اشوفك
_ ازاي ياحاج انا متأكده ان انت
_ انا يابنتي مش فاضي للكلام وورايا شغل..
مشيت وسيبته..هو ايه الي بيحصلي ده..
ازاي بتخيل حاجات وتاني يوم تحصل عكسها..
فضلت ماشيه وآخر ما تعبت اعدت عالرصيف اعيط..
واحده ست كبيرة وقفت..
_ مالك يا بنتي فيكي ايه....
_ انا مش عارفه انا مين وحكيتلها كل قصتي...
_ طيب يا بنتي حكايتك دي تتحل ببساطه
_ ازاي ارجوكي ساعديني...
_ روحي يابنتي السجل المدني وهما هناك هيقدرو يساعدوكي..بس روحي بكرة عشان هما دلوقتي قافلين عشان الوقت اتأخر...
_ حاضر هعمل كده ادعيلي يا ماما
_ ربنا يابنتي يقربلك البعيد...
_ قمت امشي عشان اروح ل سالي ابات عندها عشان بكرة انزل من بدري عالسجل المدني..
بس اكلمها الأول عشان عيب اروحلها من غير معاد كده
اعدت ادور علي حد اتكلم من عنده مش لاقيه حد..
فجأه افتكرت تليفون الراجل الي معايا الي وقع منه...
قلت اتكلم فيه لحد ما يتصل وادهوله...
كتبت رقم سالي ولسه بتصل...
لقيت رقمها متسجل عنده وكانت دي اول صدممه ليا....
كتبت رقمها عالتليفون ولسه بتصل ايه دا رقمها متسجل عنده
قفلت بسرعه قبل ما يرن عشان افكر هعمل ايه..
فتحت السجل لقيت في بينهم مكالمات كتير..
ايه دا هو مين وايه علاقته ب سالي انا لازم اعرف..
طيب ما جايز تبقي صدفه..
اعمل ايه اسأل سالي...
الأحسن اني اسكت خالص واقفل التليفون ده واحاول اتوصل لحاجه...
كلمت سالي من الكشك عشان اروحلها مانا هبات فين يعني...
وافقت طبعا ورحت بالفعل...
_ ها عملتي ايه قدرتي توصلي لحاجه...
_ لا طبعا موصلتش ل اي حاجه...
منا طبعا مش هقولها علي موضوع السجل المدني...
احسن تكون عارفه حاجه ومخبياها..
وجايز برضو اكون ظلماها بس الاحتياط واجب...
_ انا هطلع انام انا اسفه اصلي تعبانه اوي...
_ تحبي اجيبلك برشامه للصداع..
_ اه ياريت...
خدت البرشامه وعملت نفسي شربتها احسن تكون مش برشامه صداع انا مش هآمن لحد بعد كده...
طلعت فوق وقررت افتش في تليفون الشخص دا يمكن اوصل لحاجه...
ملقتش اي حاجه غير رقم سالي مفيش حاجه تاني..
ياترا ياسالي انا فعلا ظلماكي...
نمت شويه وأول مالنهار طلع نزلت رحت عالسجل المدني...
بس وانا ماشيه لقيت نفس الشخص ماشي ورايا لا دا بيراقبني بقي...
مشيت بسرعه وكان في زحمه دخلت فيها عشان اعرف اهرب منه والحمد لله عرفت اهرب منه...
فجأه لقيت تليفونه رن
ايه دا دي سالي انا هفتح ومش هرد....
_ ايوة يا حيوان مش بترد من امبارح ليه دي نزلت من بدري..
قفلت السكه وقفلت التليفون وعرفت ساعتها انهم متفقين عليا بس يا ترا متفقين عليا ليه ومع مين وايه علاقتهم بيا..
وصلت السجل المدني وطلبت اقابل المدير هناك وقلتلهم اني لازم اقابله دي حاله حياه او مت...
دخلوني عنده...
وحكيتله قصتي استغرب جدا بس قالي انا هعمل كل الي بوسعي عشان اساعدك انا هاخد بصمتك وهوديها للمعمل وهناك هيعرفو انتي مين عن طريق بصمتك....
_ بجد
_ ايوة بس اديني ٣ ايام وهقولك عالنتيجه...
خرجت من السجل المدني وانا كلي أمل نفسي يعرفو انا مين..
بس الموبايل الي معايا دا ممكن يجبلي مشاكل ولو
عرفو انو معايا ممكن يأذوني رميت التليفون فالشارع عشان حد ياخدو كأنه لقاه مرمي وانا بقي هتعامل عادي جدآ وكأني مفيش اي حاجه يمكن تحصل حاجه تكشفهوملي...
رحت لسالي تاني عشان ابات هناك منا معرفش حد غيرها...
طلعت عشان ارتاح وانام...
وانا نايمه حلمت حلم غريب اوي حلمت ان سالي بتكلم الولد الي كان بيراقبني بتقوله تعلالي دلوقتي حالا انا خلاص خدرتها وجاهزه للعمليه انا كشفت الاول وعرفت ان كل اجهزتها سليمه
قمت من النوم مفزوعه علي جرس الباب...
_ عامله ايه
_ الحمد لله ياسالي بس تعبانه شويه ممكن تسيبيني ارتاح
_ طبعا اتفضلي..

ياترا ياسالي انتي وراكي ايه ولا عقلي الباطل هو الي هيألي انك ممكن تأذيني كده بدافع انك ممرضه وممكن تشتغلي في تجارة الاعضاء ربنا يستر...
فضلت قافله علي نفسي يومين...
بتطلع تعد معايا شويه وتنزل تاني وتجيبلي اكل وتقولي لو مصدعه قوليلي اجبلك حبايه..
انا لحد دلوقتي ما مسكتش عليها حاجه بس انا باخد احتياطي...
_ انتي بقالك يومين منزلتيش يعني هو في حاجه
_ لا بس تعبانه شويه انا عارفه اني متقله عليكي انا متأسفه جدا..
_ متقوليش كده احنا زي الاخوات بظبط
_ طيب استأذنك انا ادخل انام...
_ اتفضلي طبعا تصبحي علي خير انا نازله
_ وانتي من اهلو...
دخلت نمت وهي نزلت...وحلمت بنفس الکابوس تاني
وفجأه صحيت مفزوعه شربت ميه ولقيت النهار طلع
قلت اروح السجل المدني اشوف الاخبار ولقيت نفس الشخص ماشي ورايا مكنش قدامي خيار غير اني اصوت وألم عليه الناس واقول انو عاوز يسرقني
وبالفعل الناس اتلمت عليه...
وعرفت اهرب منه وطلعت عالسجل المدني...
وهناك طلبت تاني اني ادخل للمدير...
دخلوني بسرعه...
لقيته بيقولي..
_ حضرتك فين انا دايخ عليكي من امبارح...
_ حضرتك قولتلي اني اجيلك بعد تلت ايام..
ها قدرت توصل لحاجه...
انا خلاص عرفت انتي مين وايه الي حصلك كله..
_ بجد انا مين بالله عليك بسرعه
_انتي...............
انتي إيناس البيومي بنت اكبر مستورد في مصر والدك اټوفي من حوالي سنتين وشهر وورثتي عنه ثروه كبيرة جدا بس للأسف عملتي حاډثه بعديها بشهر من وفاه والدك والي ظاهر عندي هنا انك مېته وشهادة وفاتك اهي....
_ طيب قولي هو انا عندي اولاد ومتجوزه ولا لا..
_ ايوة متجوزه بس معندكيش اولاد...
ودا العنوان الي قاعد في جوزك...
_ طيب ممكن طلب اخير...
ارجوك متحكيش لأي حد علي الموضوع ده انا عاوزه اشوف رد فعل جوزي لما يعرف اني لسه عايشه
_ اتطمني خالص انا مشفتش حضرتك واعتبريني مقبلتكيش..
خدت العنوان زي المجنونه وطلعت اجري اترمي في حضڼ جوزي اكيد بيدور عليا بقاله سنتين....
وصلت للعنوان فيلا ضخمه شبه القصر طلعت اجري زي الهبله...
ايه دا انا شفت واحده داخله قبلي دي سالي ايوة والله سالي ايه الي جابها هنا...
استخبيت بسرعه احسن تاخد بالها مني وفضلت مستنيه شويه لقيت الراجل الي كان بيراقبني دخل وراها
بعدين بقي فالحيرة دي هما مين دول وايه علاقتهم بجوزي...
فجأه
لقيت فوشي واحد وقفني.....
قلبي اتقبض...
_ انتي مين يا ست انتي...
_ انا.....
_ ست ايناس انتي عايشه ازاي...
_ انت تعرفني
_ طبعا يا ست ايناس انا غفير الفيلا بتاعه والدك الله يرحمه دي
_ هي دي فيلا بتاعه بابا
_ ايوة ياست هانم وجوزك ورثها عنك الله ينتقم منه
_ انت اسمك ايه الاول...
_ اسمي عم عبده
_ طيب ياعم عبده ممكن تحكيلي الي حصل من ساعه ما عرفت اني مت بالتفصيل انا بس من اثر الحاډثه نسيت حاجات كتير...
واوعي تقول لحد انك شفتني هنا خالص وانا هراضيك بس اعرف الاول...
_ ست ايناس انتي من ساعه ما والدك اټوفي وحالتك النفسيه بقت فالنازل علي طول قاعدة لوحدك....
بصي تعالي نكمل كلامنا جوه فالاوضه بتاعتي احسن حد يشوفنا من الناس الي جوه مع البيه دول...
_ هما مين دول ياعم عبده...
_ معرفش دول علي طول بيجولو من ساعه ما وصلنا خبر موتك...
انا ماليش اني اسأل احسن اتطرد من اكل عيشي ودا راجل مفتري مبيهمهوش حد.....
يوم الحاډثه البيه كان متخانق معاكي وانتي خرجتي تجري بعربيتك فنفس اليوم جالنا خبر وفاتك وعملك عزا وورث كل فلوسك دي ومكملش اسبوع ولقيناه اتجوز وعمل فرح ولا كأن في حاجه مع ان الي زيك يتزعل عليه العمر كله....
_ انا مش فاكرة اي حاجه ياعم عبده...
ممكن اطلب منك طلب
_ اطلبي طبعا دانتي بنت الغالي
_ ممكن متقولش لحد انك شفتني هنا...
_ طبعا يا ست ايناس....
_ وعاوزاك تساعدني اسمعهم بيقولو ايه...
_ بصي اوضه المكتب الي هما قاعدين فيها دي شباكها بيبقي مفتوح اقفي تحتيه واسمعي الصوت بيبقي واضح
وانا هقف بره الباب اراقبلك الجو لو حد جاي هشاورلك...
رحت تحت الشباك عشان اسمع...
_ متقلقش خالص يا باشا انا خلاص قربت اجننها حبوب الهلوسه الي بديهالها خليتها اټجننت خالص وبيجلها تهيؤات.
_ وانت يا خرع ازاي تخليها تلم عليك الناس وتضربك..
_ وانا اعرف منين انها هتعمل كده يا باشا دي طلعت مفتريه اوي...
_ لو ايناس وصلت ل هنا كل الي انتو فيه دا مش هيبقي موجود وكلنا هنترمي فالشارع...
_ مقدرتش استحمل الكلام وغبائي خلاني اعلي صوتي وادخله
عم عبده حاول يمنعني كتير بس شيطاني سيطر عليا وخلاني ادخل الاوضه..
_ انت بتقول ايه
_ انتي مين وجيتي هنا ازاي احنا منعرفكيش....
_ انا بقي عرفاكم واحد واحد وافتكرت كل حاجه وهدفعكم تمن الي عملتوه فيا غالي اوي...
_ فوقي يا ماما انتي دلوقتي في حكم المېته يعني لو موتناكي ودفناكي دلوقتي محدش هيعرفلك اي طريق لانك بالفعل مېته ومدفونه وشهادة وفاتك معايا هنا...
_ وانتي يا سالي يا اخت يامخلصه عملت فيكي ايه عشان تعملي معايا كده...
_ سالي دي بت غلبانه ادتها قرشين وخليتها تتابع حالتك فالمستشفي وطلبت منها تموتك كتير وكانت بتقول ان مبيجلهاش فرصه تموتك...
وهي برضو الي اديتك حبوب الهلوسه علي انها حبوب صداع وبالنسبه للبنت الصغيرة الي طلعتلك دي كانت بنت اختها وهي طلعتلك بعدها وخبت الاكل وانتي بتجيبلها ميه تشرب عشان تجننك ب أمر مني وبالنسبه بقي للعيل الخرع دا انا برضه الي جبته عشان يراقبك ويقولي تحركاتك بس طلعتي اذكي منه وقدرتي توصلي بس للأسف انتي جيتي لقدرك...
_ طب ليه عملت فيا كدا...
ايوة انا حاولت اقټلك وسايبتلك فرامل العربيه كان عندي امل انك ټموتي بس انتي زي القطط بسبع ارواح كل الي فلحاډثه م١تو الا انتي...
لما عملتي الحاډثه كان في ناس مراقبينك دخلو العربيه خدو تليفونك وبطاقتك ورخص العربيه وبكده بقيتي واحده مجهوله بلا هويه...
_ قولي ايه الذنب الي عملتو عشان كل دا
_ ذمبك انك علي طول كنتي بتحسسيني اني اقل منك...
لما باباكي م١ت قلت فرصه اخلص منها واورث وكل حاجه تبقي بتاعتي....
_ بس كذبك دا مش هيدوم...
_ هيدوم وهتشوفى
راح ضاربني بحاجه علي دماغي وفقدت الوعي محستش ب اي حاجه....
لسه بفتح عيني لقيت ناس كتير حواليا انا فيين...
_ كلمو الدكتور بسرعه المريضه فاقت
_ الو ايوة يا دكتور المريضه الي كانت في غيبوبه من سنتين فاقت وفتحت عنيها....
_ انتي اتعرضتي لحاډثه من سنتين وكنتي مېته اكلينكيا واتكتبلك عمر جديد...
_ انا مبسوطه اوي اني شفتك مفتحه عنيكي انا سالي الممرضه الي كنت بتابع حالتك من سنتين....
_ دي معجزه المريضه فاقت من الغيبوبه...
_ انتي مبترديش علينا ليه
نفس الي حصل ونفس الاشخاص ونفس المكان بس النهاية مش هتكون واحده المرة دي انا الي هحدد النهاية بنفسي....
تعديل بالنسبه للنهايه انا حبيتها تكون مفتوحه هي اصلا مفاقتش من الغيبوبه وكل دا كان حلم ولما فاقت لقت نفس الاشخاص والمكان بس هي قررت تغير نهايه الکابوس والمفروض انها هتنتقم من جوزها ومش هتسيبو ېموتها
تعديل تاني ناس كتير عاوزين جزء تاني يا جماعه انا مش شيفالها نهاية غير كده بصراحه وعشان متزعلوش هكتبلكم كلمتين هنا....
خرجت من المستشفي وجابت سکينه وغزت جوزها وم١ت واڼتحرت .
تمت
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-