رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول بقلم منه محمد
رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة منه محمد رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول
رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة منه محمد رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول
رواية اسيرة الغدر حمزه ونور كاملة جميع الفصول
انا نور إبراهيم متولي وأنا صاحبة القصة فقصتي تختلف تماما عن باقي القصص التي مرت عليكم من قبل فأنا ضحية كلمات عابرة قالتها بنت عمي… والآن سأعرفكم على أسرتي عمي سليمان إبراهيم متولي… وزوجته الخالة فوزيه محمد، وولاده ساره ورامز، وثم جدتي مريم وأنا… وفي الحقيقة أنا بحبهم كلهم لأني عايشه معاهم من يوم وفاة بابا وماما وأخويا الصفير في حادثه عربيه… وعمي شخص بسيط عايش في حي بسيط وهو بالعافيه يجيب قوت يومه عشان كدا بشتغل أنا وساره في فندق من الفنادق عشان يادوب نقدر نشتري كتب للكلية…. على فكرة نسيت ابلغكم أنا في أول سنه في كلية الحقوق أما ساره في كلية الطب…. وأنا وساره في نفس العمر بالظبط
تعريف عن أبطال القصة
حمزه الشريف: شاب وسيم مغرور حنطي البشرة عيونه عسلية وواسعه شويه عمره 23سنه بيحب السيطرة على أموره وإذا حب شيئا يأخده ولو بالقوة وهو شاب غيور … بيكره الي يتحداه في أي حاجه ولو كان الامر تافه ولا يثق بالبنات أبدا …كان بيعشق نرمين بنت خالته وكان ضعيف قدامها وهو اصغر اخواته كانت أمه تدلعه جدا وبقي بيحب السكر من بعد موت أمه….
نور : بنت حلوه جمالها عادي بيضه لون عيناها زتوني محددة بعسلي جذبة جدا…. عمرها 18سنه أخلاقها عالية بتحب الناس ولا بتحب المشاكل أبدا تستسلم لقضاء ربنا تحب دراستها… وما تتصاحب مع شباب أبدا لأنها بتخاف منهم وهي ضعيفة قدام أمور عيلتها وعلشانهم تضحي بحياتها ودايما تحمد ربنا على كل شيء يحصلها مهما كان…..
ودلوقت اسيبكم مع القصه نور في يوم راحت مع جروب الفندق لحفله عيد ميلاد بنت واحد من الأغنياء و كان قصرهم جميل جدا كان شبهه بيوت القصص الخيالية….. ولما كانو بيجهزو كاسات التقديم….
ساره: يا بختهم ناس محظوظين عايشين عيشه فل مش عايشين زينا في الفقر
نور بابتسامة: كملي شغلك وقولي الحمد الله فاهمه
ساره بضجر: ايوه بفهم والله لكن قوليلي ليه احنا مش زيهم؟
وقبل ماترد عليها دخل عليهم شاب يبان عليه بانه من أهل القصر وبصلهم بمجرد دخوله وراح ناحيه الثلاجة وكان يترنح بسيط
ساره بخوف: ياربي ده سكران قفل الثلاجة بكل قوته
سمعها وجه وقف قدام نور بالتحديد
الشاب: انت قلتي ايه
بصتلو نور وبعدين بصت لـ ساره الي خافت منه ووقفت وراها وسابتها لوحدها في الصوره
الشاب: أنا بسألك انت قلتي ايه
فارتبكت ساره من شدت الخوف
نور: أنا مقلتش حاجه
الشاب وباستهزاء منها: بجد اومال مين الي اتكلم بقي
فخافت نور بأنها تقول بنت عمي الي اتكلمت فايحصل حاجه لـ سارة فقالت: أنا أسفة
الشاب بسخرية: طالما أنك متكلمتيش ليه بقي تتأسفي
نور بارتباك: قولي انت عاوزني اعمل ايه وانا والله هنفذه
شد الشاب منها صينية الكاسات التي كانت نور بترتبها بايده من شدة غضبه فوقعت كل الكاسات وصرخ في وشها: ماتتكلميش معايا كدا ولا تحلفي مفكره نفسك مين انتي عشان اصلا تقفي تتكلمي معايا
خافت نور من تصرفه جدا… ونزلت رأسها في الارض فدخلت سيدة من أهل القصر
السيدة: فيه ايه… بصت لنور والشاب فراحت ناحيتها ومسكت بدراع الشاب/ايه الي حصل ياحمزه….. … فقام بسحب دراعه
حمزه بحدة: ولا حاجه محصلش حاجه يا مرات اخويا
فاتن:ومين الي كسر الكاسات الـ… وقبل ما تكمل كلامها
حمزه: أنا الي عملت كدا…وخرج وساب المكان
فاتن: ايه الي حصل بينكم يا أنسه
نزلت نور رأسها في الأرض ومتكلمتش من الصدمة
بصت فاتن لنور… فقالت سارة بنفس خوفها: ابدا حصل سوء فهم بينا
فاتن: أنتي بخير
نور بابتسامة بارده: ايوه أنا بخير
فاتن: طيب الحمد لله…فاستدعت فاتن واحده من الخدم ولما جات الشغاله/نضفي الفوضى دي حالا
الشغاله : ايه الي حصل هنا يا ست هانم
فاتن: لحد دلوقت معرفش حصل ايه….
وبعد وقت انتهت الحفلة وقبل خروج البنات من القصر
فاتن: يابنات أنا أسفه للي حصل من حمزه.
حمزه والي كان نازل من السلم ناحيتهم : انت بتعتذري ع ايه يا مرات اخويا …بصتلو نور بتعجب وخوف
نور بخوف من حمزه: الأفضل أننا نمشي يا بنات من هنا…واول ما لفت تخرج من المكان… هجهم حمزه عليها وشدها من دراعها وقرب من ودنها
حمزه بصوت زي فحيح الافعى: إذا كنت مفكره بأني هسيبك في حالك فانتي غلطانه لانك هتشوفي كتير وهو شهر ونص بس وهتتعرفي عليا كويس جدا ومعتقدش ده هيعجبك وانا اوعدك بده ويلا اخفي من قدامي…. وبحدة/ واتشرفت بمعرفتك يا نور
…بصتلو نور نظرة خوف وحيره وخرجت هي والبنات وهو واقف يبصلها
سارة برتباك: قالك ايه المجنون ده يا نور
نور: ولا حاجه كبري
سارة: أنا بجد أسفه يا نور لأني حطيتك في الموقف
نور: ولا تهتمي خلاص أنتهى اللامر على خير بخروجنا من القصر ده بسلام…واول ما رجعو للبيت دخلت نور تاخد حمام دافئ وراحت نامت جنب جدتها
الجدة: رجعتي يا حبيبتي
نور: انت لسه صاحيه يا ستي
الجدة: اه مستنيه ترجعو يا بنتي عشان ننام سوي واطمن عليكم
نور بابتسامة: تمام يا ستي ياغاليه…رفعت جدتها ايديها وباستها /: أنا بحبك جدا يا ستي
الجدة: أنا كمان بحبك ودايما ادعي ربنا يوفقك ويرزقك بأبن الحلال واشوف جوزك قبل ما اموت يانور
نور بحوف من كلام الجدة: بعد عمر طويل أن شاء الله يا ستي
فابتسمت الجدة
الجدة: تصبحي على خير
نور: وأنتي من أهل الخير يا ستي…و نامت نور على الفور من شدة تعبها بس صحيت على كابوس مرعب جدا… بعدت شعرها عن وشها وبصت في الساعة لقتها 12 الضهر.. فسابت السرير وخرجت من اوضتها لقت جدتها قاعده في الصاله
نور: مساء الخير
بصتلها الجدة :أهلا يا بنتي….راحت ناحيه جدتها/ مالك كدا عرقانه وكأنك مستحميه انت عيانه يا قلبي
نور: لا أنا بخير ودلوقت هروح اخد دش واطلع لشغلي
الجدة: طيب بس كلي لقمه قبل ما تخرجي
نور باستعجال: طيب يا ستي…سابتها ودخلت الحمام وأخدت دش وهي بتفكر في حمزه وتهديده ليها وبعد خروجها فطرت وبعد كدا خرجت من البيت وطلعت علي شغلها
*******************
وفي مطعم الفندق
وعند وصولها استقبلتها صديقتها سعاد
سعاد: مالك اتأخرتي جدا… انتي بخير يانور
نور: ايوه أنا بخير… دلوقت هدخل اغير هدومي وارجعلكم
سعاد: طيب بس بسرعة
نور: طيب هرجع حالا
سابت صديقتها ودخلت لغرفه تبديل اللبس وبعد ما غيرت هدومها رجعت لشغلها
********************
مرت الأيام على خير… وفي يوم فاقت نور متأخرة عن الكلية فغيرت هدومها وخرجت زي المجنونة ولما وصلت فضلت تجري بسرعه في الممرات فاصطدمت بواحد من الطلاب فوقعت منها دفاترها وبعض كتب الطالب الي أتصدمت بيه
نور: يا ربي ده مش وقته…نزلت علي الارض تجمع دفاترها بس اتفاجئت بأن الشخص الي أتصدمت بيه مش مهتم بحاجاته الي وقعت مع حاجاتها شالت دفتر محاضراته واول ما شافت أسمه اتفاجئت لدرجة أنها حست بدقة قلبها في دفتره فرفعت رأسها ووقفت شبه الميتة لسانها اتشل عن الكلام ومش عارفه تقول ايه من شدة الخوف والصدمة… أما حمزه وقف يبصلها من اول راسها لحد رجليها لحد ما جه صديقه
أسامه صديق حمزه: بتعمل ايه هنا ياحمزه يلا بدأت المحاضرة
اسامه شد حمزه من ايده… فسحب حمزه دفتره من ايد نور وراح مع صديقه… أما نور فوقفت في مكانها وهي باصه لحمزه بصدمة من ظهوره قدامها في الكلية… واول ما استوعبت الامر فضلت تجمع كتابها وبعد كدا راحت لقاعه المحاضرات وطول المحاضرة وهي بتفكر في حمزه
نور: بينها وبين نفسها ليا أربع شهور هنا ولا مره شوفته في حياتي غير لما حصل الي حصل بينا استر يارب
الأستاذ: نور…فوقفت وبصت ل الاستاذ
نور: نعم يا أستاذ
الأستاذ: أنتي معايا ولا قاعده تفكري
نور نزلت رأسها: أنا أسفه يا أستاذ
الأستاذ: اتمنى بأنك تكوني معايا ودلوقت اتفضلي اقعدي…اعدت نور وهي منتبهه للمحاضرة
هناء: أنتي بخير يا نور؟
نور: ايوه أنا بخير بس سرحت شويه
هناء باستغراب: كان الله في العون…وبعد انتهاء المحاضرة خرجت نور وصديقتها من القاعة
هناء بخوف على صديقتها: نور انت بجد النهارده مش تمام… …فابتسمت نور لصديقتها
نور: لا انا قلت لك بأني بخير مفيش حاجه متقلقيش يا حبيبتي عليا
هناء: أنتي متأكدة
نور: ايوه أنا متأكدة ودلوقت عن أذنك أنا مروحه علي البيت
هناء: لا أنتي مش هتروحي في اي مكان لحد ما أعزمك علي كوبايه عصير
نور: بس انا مش بحب دخول كفتريا الكلية كمان بخاف اتأخر عن معاك رجوعي والله ستي تعملها حكايه
هناء: لا أنتي مش هتتأخري عشان كوبايه عصير واحده يلا
نور: حاضر يا هناء نروح مع اني مش مطمنه والله
.. دخلو ودي كانت أول مرة تدخل فيها نور لكافتريا الكلية وبمجرد ما دخلت شافت حمزه قاعد مع اصحابه هناك… واول ما قعدت هي وصديقتها
هناء: تحبي نوع عصير معين
نور بابتسامة: هاتي عصير تفاح يا هناء
هناء: اوك راجعه حالا
نور بابتسامة: طيب وانا مستنياك
مشت هناء تشتري العصير ليها ولنور.. بصت نور لحمزه الي مرفعش عيونه عنها من اول ما دخلت الكافتير يا ،،اما نور نزلت راسها فنزل شعرها ع وشها عشان تشوف الي كتبته من المحاضرة في دفترها وبمجرد ما رفعت رأسها عشان تشوف هناء جات ولا لأ شافت حمزه جاي ناحيتها فانتابها الخوف وقفلت دفترها وحمزه جه ووقف فوق راسها و………
↚
حمزه بعد ما وقف قدام نور:عرفيني ايه هو سر وجودك هنا النهارده بالظبط…وهناء اول ماشافت حمزه واقف عند نور مدتت راحت ووقفت جنبه
هناء بتعجب: فيه ايه يانور… بصتلها نور ثم لـ حمزه الي كان مستني رد نور
نور برتباك: أنا مروحه علي البيت حالا ياهناء لاني اتأخرت عن اذنك بصت هناء لحمزه ولنور بتعجب فرفعت نور شعرها عن وشها ورفعت كتابها استعداد انها تخرج من الكافتيريا لكن حمزه مسكها من دراعها لأنه بيكره أن اي حد يطنشه مهما كان
حمزه بعصبية ومن بين سنانه: أنا مخلصتش كلامي فامتسبنيش وتمشي انتي ايه مش بتفهمي يابنت انتي ولا ايه… نور بصت لايده وسحبت دراعها من ايده
نور بشجاعة منها: أنت طالب زي هنا وعلي ما اظن مفيش اي علاقه بينا عشان أقف واتكلم معاك انت بقي الي مش بتفهم … لفت عشان تخرج لكن رجع مسكها تاني من دراعها بحده لدرجه ان صدرها لزق بصدره وسقط منها مشبك الشعر الي بيلم شعرها
حمزه والي حس بدقات قلبهاطبول: أقسم لك بأنك هتندمي يا منبع القذارة
نور وبكل شجاعة رغم خوفها: يمكن اكون منبع القذارة بالنسبة ليك أو زي ما بتقول أنت بس لكن انا بنت محترمة يفتخر بيها أهلها والمجتمع مش مغيبه سكرانه زيك انت للاسف عار على أهلك والمجتمع كمان…. زقته بعيد عنها وخرجت وسابته وهو في حالة صدمة وذهول من كلامها ومن الي حصلو من بنت تحت المستوي واهانته قصاد الكل رغم نفوذه ومكانته بين اصحابه… ولما رجعت نور للبيت دخلت غرفتها وأأعدت وهي تتألم من كلام حمزه ليها وانه مسك دراعها في نفس اللحظة دخلت سارة عليها
سارة باستغراب: ايه الي حصلك يانور
نور وهي حاسه بأن كل عروقها هتنفجر من شدة الغضب: ولا حاجه
سارة بعدم تصديق: ازاي يعني ولا حاجه وانتي من ساعه مارجعتي وأنت هنا محبوسه في الاوضه والزعل واضح على وشك احكيلي جري ايه
نور بدمعة: مشكله يا سارة انا واقعة في مشكله ومش عارفه ازاي اتصرف… وبعد سكوت دام لثواني/ تعرفي حمزه
سارة باستفسار: مين حمزه ده لامؤاخذه ؟ ماناس كتير بالاسم ده تقصدي مين بالظبط
نور بنفس الوضع: حمزه الشاب السكران
سارة: اه تقصدي ابن المليونير الي كنا عندهم قبل شهر ونص تقريبا؟
نور في حالة رعب غير طبيعية: ايوه هو
ساره بصدمة: ماله وايه الي فكرك بيه ولا تكوني شوفتيه مرة تانيه؟
نور مسحت دموعها: تصدقيي لو قلت لك بأنه بيدرس معايا في نفس كليتي وأنا متأكدة بأن دي مش صدفه لأنه قالي قبل كدا باني هشوفه كتير وفعلا شوفته النهارده واتخبطت فيه واتصدمت انه موجود…وانا متأكده انه ناوي ينتقم مني
سارة قعدت جنب نور بصدمه: هو قال لك كدا بس انتي مقولتليش ليه قبل كدا يانور
نور والي عمرها ماتخيلت انها هتشوف حمزه مرة تانية: ايوه والمشكلة أني اتخانقت معاه النهارده والانيل قلت كام كلمه ميصحش اني اقوله
سارة: وايه سبب خناقكم النهارده…. حكتلها نور بكل شيء حصل بينهم/ يا ربنا ياريتك ماردتي عليه وسبتيلو المكان وخرجتي
نور بندم: مقدرتش اسكت لأنه استفزني جدا
سارة بغباء: وكان شارب زي ما شوفناه في قصرهم
نور بتعجب: ازاي يعني هيكون سكران وهو في الكلية
سارة: ايوه صح
نور: تعرفي ايه هي المشكلة؟ المشكلة بأن لي سنة كامله في الكلية في حياتي عمري ما قابلتو ولو مرة واحدة فأزاي شوفته النهارده قصادي
ساره: صدقيني يمكن تكوني شوفتيه وعشان الشخص الي تعرفيه مش شبه الشخص الي متعرفهوش فهمتي مني حاجه
نور فكرت شويه: اه كلامك صح.. بس مجرد ما ابصلو بحس بالخوف ومعرفش ليه هو كاي شاب عادي…بس معرفش ايه الي بيحصلي لما بشوفه … دخلت جدتها عليهم وبصت لنور
الجدة: مالكم أنتم الاتنين… بصوا لـ جدتهم وبصول لبعضهم/ خلاص كل حاجه تمام يانور
نور برتباك وكذب: ايوه ياستي احنا كنا بنتكلم عن الشغل
الجدة: فيه مشكله في الشغل
نور بابتسامة: لا ياحبيبتي كل شئ بخير
الجدة: الحمد لله انا خارجه رايحه ازور جاره لينا تعبانه جدا
نور: طيب ياستي.. وانا خارجه بعد شويه
الجدة: رايحه فين؟
نور: رايحه المكتبة محتاجه بعض البحوث وبعد كدا هطلع علي شغلي
الجدة: ربنا معاك يابنتي… بس اهتمو بنفسكم ربنا يحميكم
نور: وأنتي كمان ياستي خدي بالك من نفسك
الجدة ببتسامه: مع السلامه
نور وسارة: مع السلامه…وبعد خروج الجدة
سارة: ايه رايك نروح للسوق نشتري هدوم للكليه فيه محل ببيبع هدوم سكن بسعر رخيص
نور بصت للسقف: لا ماليش نفس اخرج بعد الي حصل النهارده
سارة: لا أرجوك ماتقوليش بانك ناويه تحبسي نفسك عشان حمزه المجنون ؟؟ نور لازم تنسي حمزه وتعيشي حياتك بشكل طبيعي جدا… نور بصت لساره الي كانت مستنيه ردها
نور بابتسامة:ماشي بس مش النهارده خليها بكره
سارة: وهو كذلك…اوعي تنسي وطنشي حمزه احنا غلابه ومنقدرش نواجهه هو يقدر يدمرنا بنفوذه وفلوس ابوه يانور
نور : انشاء الله وانا هفضل ادعي لربنا ما اتقابل بيه تاني ولا هدخل الكافتريا مره تانيه وكفايه الي حصل النهارده .. ودلوقت أنارايحه المكتبه تحبي تيجي معايا ؟
سارة بابتسامة: ماشي جايه هروح اجيب شنطتي وتروح سوي
نور: اوك بسرعه… خرجت سارة من الغرفة وسابتها وراحت نور للدولاب اخدت فلوس وراحت سرحت شعرها وحطت طوق جميل وخرجت من الغرفه وخرجت لها ساره وإتجهوا للمكتبة ولما دخلوها
نور: هروح اشوف انا الكتب الي محتجالها
سارة: طيب يانور وانا هشوف كام قصه هنا .. ومشت نور وفضلت تلف وتفر بين الكتب ولما لقت الي بتدور عليه فضلت تكتب .. لحد ما جه معاد شغلها اخدت شويه كتب من الي محتجالها وخرجوا من المكتبة وطلعو للفندق واول ما وصلوا شافو هناء مستنياهم
هناء بشويه غضب: وأخيرا جيتي…بصت نور لساره وبعدين بصت لساره
نور باستغراب: هناء! بتعملي ايه هنا؟
هناء بهمس: انا عاوزه بس اقولك تعرفي حمزه الاسواني منين
نور بغباء: ومين يكون حمزه الاسواني ده كمان
هناء: الشاب الي اتخنقتي معاه النهارده
نور: أنا ولا أعرفه ولا عاوزه حتي أعرفه.. بس ليه بتسألي عنه
هناء بخوف على نور: لأنه قال بأنه هيخليك تندمي أشد الندم على الي عملتيه معاه النهارده وهيوريك مين الي هيجيب العار لاهله وكمان قال انك اتماديتي معاه كتير. وكمان سأل عن أسمك بالكامل وعن عنوان بيتك
سارة: وقولتيله يا غبية
هناء بصت لنور الخايفة: لا عرفته بان اسمك نور بس مقلتش العنوان وفضل يسألني ابوك بيشتغل ايه رديت اني معرفش وطلب من صحابه يجمعو عنك كل حاجه وقالي هما يومين وهيعلمك درس مستحيل تنسيه طول حياتك عشان كدا جيت احذرك منه عشان تاخدي احتياطك .. ودلوقت انا لازم ارجع بيتنا
نور اخدت نفس عميق: طيب.. وشكرا ليك يا هناء
هناء بابتسامة: مفيش داعي تشكريني بس خلي بالك من حمزه لاني عرفاه كتير يانور يلا مع السلامه
نور والي بتحاول أستوعاب الي قالته هناء: مع السلامه…ولما مشت هناء بصت سارة لـ نور
سارة بخوف: هنعمل ايه في الورطة دي يانور
بصت نور لـ بنت عمها بتعجب: ولا حاجه وكفايه مشاكل مع المجنون ده… وفي نفس اللحظة خرج المشرف بص لنور وساره
المشرف باستفسار: فيه حاجه يا بنات
سارة بابتسامة: لا ولا حاجه يا حضرت المشرف وحالا ندخل شغلنا …دخلو بدؤا الشغل وطول الوقت ونور تفكر في حمزه وياتري ايه مخبلها القدر وبعد انتهاء الشغل رجعو البيت
****************************
اليوم الثاني وفي الكلية وبعد انتهاء المحاضرة….
هناء: مروحه دلوقت يانور
نور: اه مروحه لاني رايحه السوق مع ساره
هناء: هتشتروا ايه من السوق
نوربدلع: هنشتري هدوم للكلية
هناء: بجد رايحه معاكم وعارفه كام محل بيبيع هدوم بنص التمن مع انها برا غاليه جدا
نور وبسخرية من هناء: وفين السوق ده يافالحه
هناء رفعت حواجبها: ما تسخريش مني وعرفيني الساعه كام هتروحو
نور بضحكة ناعمة: الساعه ٢ كدا
هناء: أوكي رايحه معاكم واشتري هدوم
نور: تمام هنتقابل فين
هناء: أنا هاجي معاك دلوقت بيتكم انت وساره ونروح سوي
نور بتعجب: وأهلك هتروحي من غير علمهم
هناء الي عارفه ان أهلها ولا هيقلقو عليها مهما اتأخرت: هتصل بيهم وابلغهم
نور باقتناع: اوك طيب يلا عشان منتأخرش علي سارة…لمت كتابها وخرجت هي وصديقتها هناء وركبو العربيه/لو كنتي هتسوقي بجنون انا مش هروح معاك
هناء بضحكة: ما تخافيش انا هسوق علي مهلي
نور بتهديد: ماشي لما نشوف..وراحو اخدو ساره من البيت وطلعو علي السوق و اشتروا كل الي محتاجينو وبعد كدا دخلو لمطعم في السوق عشان يتغدو ولما طلبوا المنيوم بصو في أسعار الاكل والي كانت تفوق الخيال/أف على فكره انا نسيت اقولكم أني صايمه
هناء ضحكت بعد ما فتحت البوك ولقت كل فلوسها خلصت : أما أنا فشبعت من ريحة الاكل
سارة بابتسامة: بالنسبة لي انا عامله رجيم قاسي
نور: كدا احسن حاجه نعملها اننا نخرج من هنا بسرعه …واول ما وفقت عشان يخرجوا من المطعم دخل حمزه وأصدقائه والي ما شفهاش غير لما نبهه واحد من أصحابه… أما نور اول ما شفته كانت قربت تموت من الخوف لأنها حست بأنها واقفه قدام أسد وقدامه نعجة صغيرة بيت ل هناء وسارة… فمسكت سارة ايديها وهي ترتعش من شدة الخوف فتشجعت نور وقالت/ يلا نخرج يا بنات لفو عشان يخرجو…لكن حمزه وأصدقائه كانوا واقفين عند بوابة المطعم فبصتلو نور بخوف فالقته بصصلها بحقد وتركيز … فقالت/ لو سمحت ممكن تبعد عاوزين نخرج ..فما كان من حمزه غير أنه فتح لها الطريق وبعد عن البوابة بدون أي نقاش
حمزه والي شاف علامة الخوف على وش نور:روحي لحد دلوقت لسه مجاش ميعادنا ويمكن بعد يومين كوني مستعدة لليوم ها لانك وقتها هتعرفي معنى العار الحقيقي يا نور
نور بغصة وخوف: معاد ايه! احنا مفيش بينا أي مواعيد انت بتفهم ولا مجنون ولا ايه بالظبط… وحمزه ماردش عليها بل أكتفى بضحكة بكل سخرية ودخل المطعم من غيرما يرد عليها وسابها في حيرة من الي قاله ليها اما نور وقفت تبصلو لحد ما قعد هو وأصدقائه
هناء شدتها من ايديها: يلا يانور قبل ما يحصل كارثه احنا في غني عنها
نور وعلامة الخوف مسيطره عليها: ماشي يا هناء…وخرجوا من المطعم وبعد ماركبو العربيه
هناء باستفسار: عن أي معاد بيتكلم حمزه يانور
سارة: ايوه قصده ايه الحقير ده عن ميعادكم
نور بحيرة وبعصبية لأنها حاسه انها هتفقد عقلها من شدة الخوف: وأنا ايشعرفني يقصد ايه المجنون ده… ليه تسأليني أنت عن قصده
هناء باستغراب من عصبية نور: أنا بس عاوزه افهم ايه الي حصل بينكم أنتي وهو وليه بيعاملك كدا لاني عارفه الشاب ده من اول دخولي الكليه هو هادي شويه وجذاب جدا البنات كلها في الجامعه بيجرو وراه وهو مطنشه ولا بيهتم بحد .بصولها نظرة غضب من كلامها/فيه ايه اضايقتم من كلامي
نور بانفعال: أنا هحكيلك كل حاجه ونشوف حكمك يا حضرت الافكاتو
هناء: تمام اتكلمي وأنا بسمعلك
نور: طيب أسمعي… حكتلها نور بكل حاجه وازاي اتعرفت علي حمزه
هناء: وليه محكتليش بكل ده يانور
نور بكل سخرية: وكنتي هتعملي ايه يعني لو عرفتي
هناء بابتسامة:معرفش
نور بخوف لانها حاسه بان حمزه يدبر لها مصيبه كبيره: ممكن تستعجلي شويه لان عندي شغل ومش عاوزه اتأخر
هناء: حاضر بس أهديء يا نور لأن علامات الخوف والارتباك واضحة عليك
نور باستغراب: فعلا ده واضح عليا
هناء بجدية: اه كل حاجه واضحه وضوح الشمس
……..
وبعد مرور يومين من لقاء حمزه ونور
نور كانت في الكلية و اليوم ده كان مطر ورعد شديد.. ومن شدته الجو بدء يضلم واختفى ضوء الشمس بعض الشيء… بصت نور في ساعتها لقتها 11 ونص الصبح
نور بقلق… استر يا رب قلبي مقبوض جدا
الأستاذ حس بأنه واجب عليه يخرج الكل قبل ما يسيء الوضع أكتر من كدا فقال للطلاب.. الأفضل انكم ترجعو لبيتكم لأن حالة الطقس بتزيد سوء وبكره اكمل المحاضرة إن شاء الله…لمت نور كل حاجاتها واخدت شنطاتها وخرجت من القاعة وكانت الامطار تنزل بغزارة
نور والي رفعت رأسها للسما: يا ربي ايه المطر الشديد ده هرجع ازاي بس وهناء معرفش كمان مجاتش ليه النهارده بالذات…ولما خرجت من الكلية وقفت تستني عربيه أجرة وكل ماتشاور لتاكسي محدش راضي يقفلها من شدة المطر وفجاءة لمحت شخص واقف قصادها في الشارع التاني وبصصلها بتركيز فحاولت تشوف مين ده الي مركز عليها لكن عربيه فايته معرفتش تلمحه كويس وبعد ما جريت العربيه اختفى الشخص تماما من مكانه نور حست بنغزه في قلبها وحست ان هيحصلها حاجه . بس استغفرت ربنا وطردت الشيطان ونفضت رأسها من كل الأفكارالسوده /نور: لا اظاهر يانور بقيتي تتوهمي بحاجات تخوف … وبمجرد ما لفت يمينها شافت نفس الشخص واتصدمت لما عرفت بأن الشخص الي شافته كان حمزه والي كان واقف قدامها وجت العربيه المسرعة ووقفت قدامها فعرفت ان حمزه مش ناوي علي خير ونزل شاب تاني من العربيه وشدوها بعنف للعربيه فحاولت مقاومتهم وكونهم أقوى منها ضاعت مقاومتها هباء منثورا ولما جت تصرخ حط حمزه ايده على بؤها ودخلوها العربيه وبعد كدا دخل حمزه وقعد جنبها ومسكها من شعرها وضربها قلم محترم لأنها كانت تقاومهم وتشتمهم وعاوزه تهرب من العربيه
حمزه: اقسم بالله لو صرختي أنا هقتلك….
↚
بعد ما حمزه خطف نور
حمزه: اقسم بالله ان صرختي انا هقتلك
نور والي اتمنت الموت بدل الموقف الي كان بيمر عليها واتمنت من كل قلبها بأنه يكون كل ده حلم أو حتى كابوس وبخوف قالت لحمزه: انت عاوز ايه مني أرجوك سبني امشي انا معملتلكش حاجه عشان تخطفني من الكليه بالطريقه دي.. فما كان من صديق حمزه الا انه حط مخدر قوي على أنفها وبعد دقايق فقدت وعيها
حمزه بتعب من شد مقاومة نور له: نطلع علي الشقة يا شباب الي بنتجمع فيها…واخدوا نور للشقه الي بيتجمعو فيها هو وأصدقائه ولما وصلو شالها ودخلها لغرفه نوم ثم خرج لـ أصدقائه/امتى هتفوق البت دي
أحمد: احتمال بعد 6 أو 7 ساعات لان المخدر الي استخدمناه قوي جدا…بص حمزه في ساعته كانت اتناشر
حمزه والي كان نفسه يستفرد بنور: طيب يلا امشو أنتم دلوقت وأنا لما اخلص هتصل بيكم
حسن غمز لحمزه: قشطه وخد وقتك يا يامعلم هي اصلا مش هيبقي فيها حيل تقاومك مهما عملت فيها ودلوقت نسيبك يا مان
…منه محمد…
حمزه بابتسامة خبث: وده الي هيحصل… مع السلامه…خرجوا أصدقاء حمزه من عنده وسابوه مع نور الي متعرفش ايه الي بيخططلو حمزه ليها … طلع وراح للصاله وفضل يشرب الويسكي لحد ما سكر وفقد عقله ووقف وهو يترنح لحد ما دخل عليها الغرفة فقام بتجريدها من هدومها وبدء يعتدي عليها وسلب منها أغلي شيء تملكه بدون علمها… ولما فاق من سكره اتصدم من الي عملو فيها فقال بصدمة/يانهار اسود دي عذراء…بصلها وبص للكدمات الي اتسبب ليها في أنحاء جسمها وطبعا هي كانت زي الميتة بسبب المخدر الي استخدموه لتخديرها ساب السرير ولبس روبه وبصلها… وبينه وبين نفسه/ المفروض ان أكون سعيد لأني خليت رأسها في الطين وهتجيب العار لأهلها… لكن ليه انا زعلان عليها سابها ودخل للحمام اخد دش وكان ندمان بعض الشيء وضميره بدء يأنبه بالي عمله… لكن في نفس الوقت كان يوهم نفسه بأنه سعيد لأنه دمرها… فضل يكلم نفسه زي المجنون/ ايوه هي تستاهل لانها اتحدتني قالت لي انت عار علي اهلك عشان كدا انا جبتلها العار وهي تستحقه لانها اتمادتت معايا كتير بس معرفش انها بنت بنوت مكنتش عملت كدا…خلاص حصل الي حصل بقي انا اديها 100 الف وتعيش حياتها بس هعمل ايه لو ابويا عرف وقتها هيقتلني لاني عارف المستشار كويس هو شخص عادل بيطبق القانون ومش بيحب الظلم… . وبعد خروجه من الحمام لبس هدومه ورجع للغرفه عشان يتفقدها لقها زي ماسابها… فاستغرب وقال/يا ربنا ايه الي حصل المفروض تفوق بعد نص ساعه بص في ساعته لقاها سبعة ونص راح ناحيتها يطمن انها بتتنفس أو لا لقاها بتنفس لكن حرارتها كانت عاليه جدا…سابها وخرج قعد في الصالة يستناها لما تفوق من أثر المخدر…. ولما فتحت نور عينها حست بصداع فظيع وبألم في جمسها لا يحتمل اعدت بصعوبة جدا لقت نفسها في غرفة
ماتعرفهاش و كانت عريانه تماما… فاسودت الدنيا في وشها لأنها ما تعرفش ايه الي حصل لها بعد ماشافت هدومها مبعثرة حوالين السرير وقفت بصعوبة شديده ولبست هدومها .. وفي نفس اللحظة دخل حمزه عليها وكان بيضحك عليها بكل سخرية قرب منها فخافت واتراجعت لحدما اتصدمت في الحيط فاحتجزها بين ايديه… وبصلها بحقد
نور وبدمعة: عملت فيا ايه أنت وأصحابك
حمزه بطريقة مستفزة: أنا بس الي عمل فيك ومحدش شاركني فيكي فأنا النهارده قضيت معاك أمتع وقت… اوووه استمتعت جدا لما اعتديت عليك وسلبت شرفك يا أم الشرف أنت… مممم ولعلمك أنا أخدت منك أغلي ما عندك يانور… ياتري عرفتي دلوقت مين هو العار على أهله…بصتلو نور بحقد
وبغصة وحست بأن روحها هتخرج من جسمها الضعيف في أي وقت: أنت أكبر حقير شفته في حياتي… شد شعرها
حمزه بحدة ومن بين سنانه: هتطولي تاني على أسيادك مش مكفيك الي حصلك انتي ايه يابت مش بتفهمي .. الدرس ده الأول ليك فخافي مني يانور لانك دلوقت ماتسويش حاجه بالنسبة لي وأنا فهمتك بأن معدنا بعد يومين ياتري نفذته ؟ ولعلمك هيكون بينا معاد تاني وقريب جدا
نور ببكاء وخوف من الي بيقوله: حرام عليك انا عملت لك ايه انت قضيت على مستقبلي ..
فضحك ساخر من كلامها
حمزه بخبث: ده درس بسيط جدا ليك ولأمثالك من شخص خمورجي زي قالت صديقتك أو قريبتك….
اخدت شنطتها وكتابها وجت تخرج لانها عارفه ان الي اخده حمزه منها مش هيرجع مهما عملت… وبنظرة وقحه واستحقاره ليها/ على فكرة انا صورت كل الي حصل بينا… بصتلو وهي بتبكي على حالها
نور بصدمة والدنيا لفت بيها: تقصد ايه
حمزه بضحكة: أقصد بأني صورتك وأنت عريانه زي ما ولدتك أمك وأنتي بين أحضاني فالو فكرتي وروحتي للبوليس هقو لهم ان كل الي حصل حصل بمزاجك ورغبتك انتي لانك ياحلوه معندكيش اي دليل بأني خطفتك وسلبت منك شرفك
نور بنهيار: لا…. أنت لا يمكن تكون أنسان
حمزه بسخرية: عارف اني مش أنسان لا أنا ملاك على هيئة أنسان…خرجت وسابته وهو بيضحك عليها من قلبه
******************************
وفي منزل عم نور كان الكل قلقين عليها لانها أول مرة تتأخر بالشكل ده.
واول مارجعت بيتهم كانت بحالة يرثى ليها… اول ما دخلت بصتلها الجده هي وعمها وزوجته ولما شافو حالتها راحو ناحيتها بسرعه
الجدة بغضب خفيف وعتاب: كنتي فين لحد دلوقت وايه الي حصلك كنا خايفين عليك
نور بنبرة حزن: كنت في الكلية ووقعت في الشارع فتخبطت وحصلي شويه كدمات …ودلوقت عن أذنكم هدخل اوضتي عشان أغير هدومي…وسابتهم ودخلت غرفتها وأأعدت تعيط في ركن من أركان الغرفة على الي حصل ليها من حمزه/ نور بنهيار مكتوم: يارتني ماروحت الكليه النهارده ..ولمادخلت عليها جدتها بسرعه مسحت دموعها فاستغربت الجدة منها وراحت ناحيتها وحطت ايديها على كتفها ففزعت نور وخافت
الجدة بخوف: ايه الي حصلك يانور قوليلي يابنتي انت بخير؟ … لكن نور مش قادره حتي تتمالك نفسها فانفجرت في العياط وطبعا الجده عيطت معاها لانها بتحبها جدا ومتقدرش تشوف دموعها
الجد: طيب فهميني ايه الي حصلك طمنيني يانور ربنا يكرمك يابنتي ! .. نور من شدة حزنها وقهرها مش قادره حتي ترد عليها… ودخلت ساره لقتهم الاتنين قاعدين يعيطو
سارة حست بأن نور فيها حاجه فقالت لجدتها: ستي ممكن تسبيني مع نور شويه وانا هعرف مالها
جدتها مسحت دموعها: طيب يا سارة…وخرجت وسابتهم وأأعدت سارة جنب نور
سارة بحنان: نور احنا بقينا اهو لوحدنا فهميني ايه الي حصل معاك وكنتي فين من الصبح … لأني كنت في كليتك وبلغوني زميلك انكم خرجتم الساعه 11 ونص كنتي فين كل الوقت ده …بصت نور لساره ومقدرتش تتكلم بحرف من شده العياط رمت نفسها جوه حضن ساره وساره خافت جدا عليها وضمتها لصدرها وبرجاء: ارجوكي ابوس ايدك فهميني ايه الي حصل لك يانور وليه بتعيطي كدا
نور بصوت يكاد يتسمع من كتر البكاء: حمزه دمرني ودمر مستقبلي خالص يا سارة
سارة باستفسار: حمزه ومين بيكون حمزه ده
نور: حمزه ابن المستشار المليونير
سارة بانفعال وخوف: عمل فيك ايه
نور زادت في البكاء: أعتدى علي
سارة والتي بتحاول أنها تطرد معنى كلمة أعتدى عليها من أفكارها: ضربك
نور زادت في البكاء: ياريته ضربني ده اغتصبني واخد شرفي… سارة ضربت على خدها من صدمة الي سمعته
سارة والتي لسه تحت تأثير الصدمة: ايه انتي متأكدة من ده… بصتلها نور وحكتلها بالي حصل بينهم
ساره لطمت:يانهار اسود ليه عمل فيك كدا الحقير ده
نور: معرفش معرفش… المشكلة أنا هعمل ايه دليني أنتي يا سارة اعمل ايه في الفضيحة وهقول ايه لستي وعمي وهيكون ايه رد فعلهم ناحيتي …وفي نفس اللحظة دخل العم عليهم
سليمان بعصبية: ايه الي حصل لكم انتم الاتنين..بصتلو نور بخوف ومسكت ايد سارة وهي ترتعش من شدت الخوف فقال العم/عياطك ده مش مطمني يانور …. دخلت جدتهم وزوجه عمها عليهم…سليمان الي بدء يفقد أعصابه/فهموني الي مخبينو عننا أنتي وهي
سارة بخوف: ولا حاجه يابابا
سليمان بغضب وصراخ: أنتي كدابه وأنتي يا نور فهميني ايه الي حصل معاك بصت نور لساره وشاورت لها تقولهم كل حاجه
سارة بخوف من ردت فعلهم: نور اتعرضت للاعتداء من شاب اسمه حمزه ابن المليونير شريف الاسواني
سليمان بصدمة: تقصدي ايه بأنها اتعرضت لاعتداء أنا مش فاهم قصدك وضحي
سارة نزلت رأسها في الأرض: أقصد اغتصبوها يا بابا
العم بعصبية: اييييه ليه مقلتليش من الاول يانور وكدبتي علينا
نور ببكاء: حتى لو قلتلكم هتعمل ايه ياعمي حمزه أبن مليونير ومهما عملنا الناس دي مستحيل تسمعلنا ومحدش هيمس ولو شعرة من رأسه…وبمجرد ما سمعت الجدة كدا وقعت مغمي عليها رفعها العم وحطها على السرير وبعد كدا طلب عربيه الإسعاف ونقلوها للمستشفى، أما نور دخلت الحمام بضياع وأأعدت تحت الدش وهي تبكي على مستقبلها الي ضاع في لحظة طيش من شاب مش بيخاف ربه.. وبمجرد ما افتكرت كلام حمزه نزلت دمعتها مع قطرت الميه/يارتني مت معاكم يا أمي ويا بابا ياريت
أخدتوني معاكم ليه سبتوني هنا اواجه اليوم الصعب ده لوحدي … خبطت سارة باب الحمام
سارة بخوف على حالة نور النفسية: نور بابا بيقولك أستعدي عشان تروحي القسم
نور باستغراب: طيب خارجه حالا..وبدأت نور تمسح جسمها لقت بعض الكدمات وبقع حمره وزرقه على أنحاء صدرها واول ما خرجت من الحمام راحت لـ عمها/عمي حضرتك طلبتني
سليمان: ايوه هنروح القسم
نور بحزن: حتى لو روحنا للقسم ده مش هينفعنا محدش هيعملو اي حاجه ياعمي
سليمان بحدة: نور اجهزي وأنا هاتصرف
نور بدون جدل: حاضر ياعمي…دخلت نور لغرفتها هي وجدتها وغيرت هدومها ولبست هدوم تغطي كل جسمها وبعد كدا خرجت مع عمها وطلع علي واحد من صحابه الي بيشتغل في الشرطة وحكالو عم نور كل حاجه الظابط سأل نور عن عنوان الشقة فقالته فأمر يجيبوه ونور كانت مرعوبه جدا من مواجهه حمزه بعد الي حصلها منه
سليمان: متخافيش اوعدك اني هخدلك حقك من الحقير ده …وبعد نص ساعة حضر حمزه وصديقه فبص لنور وعمها
حمزه بكل وقاحة للظابط: ايه الي حصل عشان تبعت الحوش بتوعك يقبضو عليا …وقف عم نور وبصلو بغضب
العم بعصبية: لأنك اعتديت على بنت اخويا وسلبت منها شرفها أغلى شيء عندها ولا انت هتنكر ده
حمزه بص لنور وبفخر من جريمته: ليه أنكر انا فعلا عملت كدا وعلي فكره اتمتعت جدا … وبطريقة مستفزة/ وخصوصا انها طلعت بنت بنوت
العم بغضب: يا حقير يا حيوان…. هجم على حمزه وفضل يضربه ولولا رحمه ربنا ثم صديق عمها وصديق حمزه لانهم مسكوا عم نور كان قتله… فأمر صديق عمها بأنه ياخدوه يحطوه في الحبس لحد ما يجي والده
حمزه الي كان فمه ينزف: أقسم بالله انك هتندم وهدفعك التمن غالي علي عملتك دي .. وبحدة/ وأنتي يا نور..بصتلو نور بخوف/ الي بينا مانتهاش انا قلت هتشوفي كتير في حياتك يانور ودي البدايه بس فاهمه البدايه لانك هتكوني بتاعتي لمتعتي وهنشوف مين وقتها هيقدر يحميك مني عمك المغفل
الظابط بعصبية: خدوه من هنا وارموه في الحبس
اخدوه العساكر وخرجوا
صديق حمزه: أنتم مش عارفين مع مين بتتعملو ده ابن المستشار الشريف الاسواني
العم وبغضب وعصبية: يكون زي مايكون شرف بنات الناس مش لعبه عندكم…. ووقف ووقفت نور معاه / يلا نرجع لبيتنا يا نور
ومسك ايد نور المرجفة من شدة الخوف اتشبست بايد عمها وخرجوا من عند الظابط
نور برتباك وخوف: عمي أنت فعلا ارتكبت أكبر غلط لأنك ضربت حمزه هو أبن ناس احنا منقدرش عليهم
العم بعصبية من كلامها: لو كنا منقدرش عليهم ربنا يقدر عليهم يانور … وعلى فكرة احنا يابنتي محلتناش في الدنيا دي غير شرفنا فاهمه ارجوك مش عاوزك ضعيفه بصت نور لـ عمها بحسرة وحزن، و خرجوا من القسم ورجعو للبيت وعلي الساعه 2 باليل صحت نور علي صوت هبد جامد علي باب البيت فخرجت من غرفتها لقت عمها وزوجته وسارة في الصالة بصت نور والخوف مالي قلبها… بصلها عمها وبص لـ وسارة/أدخلوا لاوضكم أنتي وهي ومتخرجوش منها مهما حصل
نور وهي ترتعش من الخوف: عمي أرجوك ما تفتحش الباب انا خايفه لأني متأكدة بأن حمزه الي بيخبط علي الباب
العم: متخافوش ادخلو يابنتي يلا .. مسكت نور في سارة و دخلوا لـ غرفتها…ووقفت نور علي عتبه الباب، ففتح عمها الباب فدخل حمزه وأصدقائه فجريت نور تقفل باب الاوضه وقلبها ينبض بكل قوة من شدة الخوف فسمعته يقول لعمها
حمزه بحدة: كنت مفكر نفسك هتضربني ياحيلتها واسيبك ياعجوز يا شايب …. شباب أضربوه لحد ما يتكسر عظمه… وأنا هدخل اتمتع بابنت اخوه ..نور بمجرد ما سمعت كلام حمزه خافت على عمها وخرجت من الغرفة عشان تنقذ عمها من حمزه وصحابه
نور صرخت وببكاء: سبوه يا كلاب…ولكن قبل وصولها لـ عمها مسكها حمزه من وسطها وبصلها بحقد
حمزه بنظرة حقد وانتقام: استني هنا انتي رايحه فين انتي بتاعتي يانور …….
↚
نور صرخت وببكاء: سبوه يا كلاب…ولكن قبل وصولها لـ عمها مسكها حمزه من وسطها وبصلها بحقد
حمزه بنظرة حقد وانتقام: استني هنا انتي رايحه فين انتي بتاعتي يانور ..
ولما فتحت نور عينها لقت نفسها في غرفتها وعلى سريرها فعرفت بأنها كانت بتحلم فاستعاذت من الشيطان ورجعت تكمل نومها…
*******************************
وفي اليوم التاني دخل عليها عمها
سليمان بحزن: عامله ايه يانور
نور بابتسامة حزينة: الحمد الله على كل حال
سليمان بحزن على حالها: الحمد لله يا بنتي… ودلوقت جهزي نفسك لأننا هنروح القسم
نور بخوف وأرتباك: ايه وليه هنروح القسم تاني ياعمي ؟
سليمان: لأن ابو الحقير الي أعتدى عليكي هناك و طلب مني صاحبي الظابط ناصر نروحوله
نور الي كرهه تشوف حمزه: طيب هغير هدومي واطلعلك ياعمي …وفعلا نور خرجت مع عمها ولما راحو لقسم الشرطة لقو والد حمزه هناك
الشريف والد حمزه الي كان باصص لنور: أنتي البنت الي اعتدى عليها ابني حمزه
سليمان بغضب: ايوه هي يافندي
والد حمزه اضايق من اسلوب وطريقة كلام عم نور ففضل أنه يتكلم معاها عشان يقدر يحل الموضوع بشكل ودي: أسمعي يا بنتي أنا قاضي وهحكم بينكم بالعدل لأني مارضاش أبدا بأي ظلم ليكي أو لأي شخص مهاما كان أنتي فقدتي عذريتك عن طريق ابني المتهور الي سلبه منك بالقوة زي ماحكالي الظابط… وأنا معنديش اي سلطة اني ارجعلك الي فقدتيه عشان كدا هعرض عليك عرضين
عم نور بنفس أسلوبه: وايه هو عرضك يا حضرة المستشار اتكلم احنا نسمعك…بص الشريف لـ عمها ورجع بص لنور
والد حمزه: الأول اديها الي تطلبه من فلوس لو كانت عاوزه ده انا علي اتم استعداد
نور بحزن وحسرة: وهي الفلوس هترجعلي الي فقدته يا سعاده البيه
سليمان بتهكم: هو ده بقي العدل الي تتكلم عنه يا حضرة القاضي عاوز تشتري شرف بنتنا بفلوسك
والد حمزه بتبرير من موقفه لانه ندم على الي قاله: يبقي تسمعي الحل التاني وهو أنك تتجوزي ابني حمزه
نور وقفت بسرعة من صدمة الي سمعته: ايه انا اتجوز من المجنون ده ؟ لا مستحيل ده يحصل…بصلها الشريف بتعجب من الكلام الي قالتو عن ابنه
سليمان : استني أنتي يا نور وأنت يا حضرة المستشار نور بنت يتيمة الأب والأم فأزاي عاوزني اجوزها من أبنك عديم الاخلاق والربايه
والد حمزه: انت مش ابوها
سليمان: لا أنا عمها أخو ابوها وهي زي بنتي بالظبط .. ولنفترض لو كانت نور مكان بنتك ياتري كنت هتحكم بأيه
والد حمزه: ممكن تسبوني مع البنت شويه دقايق
سليمان بخوف على نور: ليه عاوز منها ايه ؟؟
والد حمزه: أرجوكم انا عاوز اتكلم معاها على أنفراد… وأن شاء الله نوصل لحل يرضي الطرفين
سليمان: طيب نخرج يا ناصر …خرج العم هو والظابط وسابو نور ووالد حمزه في الغرفة
والد حمزه بهدوء: ممكن اعرف ليه مش عاوزه تتجوزي من ابني يا بنتي؟
نور بانفعال: لأنه سُكري ومجرم ومحتال وأنا متأكدة بأني لو اتجوزته مش بعيد يقتلني لاني بكرهه وهو كمان بيكرهني …انا في حياتي ماشفت شاب زيه غليظ همجي مجنون
والد حمزه بنفس الاسلوب: اهدي كدا يمكن حمزه سُكري ومستهتر لكن صدقيني هو مش محتال ولا مجرم ولا مجنون ايه رأيك بأنك تتجوزيه لمدة سنة.. وبعد كدا ممكن تحددي إذا كنتي تعيشي معاه أو تطلبي الطلاق منه وأوعدك بأني هكون زي والدك تماما لو عملك اي حاجه انا هدافع عنك انت بس تعالي واحكيلي وانا هتصرف معاه….بصتلو نور بحيرة وانكسار وما تكلمتش ..الشريف زعل جدا على حالها لأنه عارف تماما بأن حمزه ظلمها عشان كدا هيجبروه يتجوزها غصب عنه
الشريف كمل كلامه: اوعدك يابنتي هخلي كل الي في القصر يحترموكي وانا مش عاوز الناس تتكلم عنك لان محدش يعرف الحقيقه وموضوع الاعتداء الي حصل من حمزه وده يابنتي موضوع شرف يعني موضوع خطير
نور بتردد وخوف لانها مشعارفه قررها صح ولا غلط: طيب يابيه الاول أسأل عمي لو وافق فأنا معنديش اي أعترض أبدا
والد حمزه بفرح لانه حس بأن ضميره أرتاح بموفقتها: ممتاز دلوقتي ناخد رأي عمك وانشاء الله نجيب المأذون ونعقد عليكم ولو كان عندك اي طلب اطلبي كل الي تأمري بيه يتنفذ انت زي بنتي
نور: لا انا مش عاوزه حاجه
والد حمزه: طيب يابنتي… وقف والد حمزه وراح ناحيه الباب وقام بفتحه وطلب من عم نور والظابط بأنهم يدخلو وطلب يجيبو ابنه وبالفعل جابو حمزه من جوه الحبس…. ولما جه حمزه بص لنور وعمها بكل حقد لانه متخيلش أبد بأنه يقضي ليلة كاملة في مكان مقرف ومقزز بين المجرمين واللصوص…
اتكلم الشريف والده: سيد سليمان أنا بطلب ايد بنتك نور لأبني المتهور حمزه
حمزه بصدمة من طلب والده: تقصد ايه يا بابا انت تقصدني انا؟
والد حمزه بعصبية:ايوه أنت هو انا ليا ابن غيرك هنا
حمزه بكل جدية: بس انا بقي مش عاوز اتجوز يا بابا وخصوصا بالبت دي
الشريف بحدة: والله؟ طالما أنك كرها ليه اعتديت عليها يا استاذ فهمني
حمزه بقليل من الندم: حصل الي حصل يا بابا بقي وأنا عملت كدا لاني ماكنتش في وعي فالو عاوزه تاخد تعويض انا هديها كل الي تطلبه من فلوس
والد حمزه: لو اتجوزتها هي الي تقرر إذا كانت تعيش معاك بعد سنه من جوازكم أو لا…حمزه عجبته فكرة والده حب يكسر غرور نور زي ماهو عاوز
حمزه بخبث وهو بيبص لنور: طيب طالما الامر كدا انا موافق يا بابا بس هي هتيجي معايا طالما قبلت تتجوزني …بصت نور لحمزه بخوف وبسرعه البرق نزلت رأسها
سليمان بص لنور الخايفة: لا مش النهارده خليها بكره اخد راي أمي بموضوع الجواز وكمان نور تجهز نفسها
حمزه بكل أصرار: لا هتروح معايا لاني جوزها وهي ملزمه تكون معايا منين ما اكون وانا هروح معاكم تبلغ والدتك بانها بقت مراتي وبعدين اخدها علي بيتنا
سليمان مغصوب يوافق: طيب لكن لو عملتلها اي حاجه هقتلك وكفايه الي حصلها منك لحد دلوقت …بص حمزه لـ عم نور ومتكلمش… وتم عقد قرانهم والشريف عطاه لسليمان شيك باسم نور
والد حمزه: ده مهر نور انا عطيتها زي ماعطيت زوجات ولادي البقية
سليمان: طيب شكرا لكن بنت اخويا أمانة عندك يا سيد شريف
الشريف: اطمن ومتخافش عليها… وأنتي يا بنتي أوعدك بأني هكونلك زي والدك وأن شاء الله هتكوني في أفضل حال لما تيجتي معانا البيت… نور اكتفت بهز رأسها معلنة عن المواقفة مع أن جواها يصرخ بانها مش هتكون بخير وهي مع حمزه .. وبالفعل خرجوا من قسم الشرطة وطلعو علي جدتها في المستشفى فبلغها العم بموضوع جواز نور… أما نور رجعت لبيت عمها دخلت لـ اوضتها وأأعدت على سريرها وهي بتفكر بحياتها الجديدة مع شخص بتخاف منه كالموت شويه ودخلت سارة عليها
سارة بتعيط: بجد يانور انت هتروحي مع حمزه وفعلا خلاصي اتجوزتيه
نور بدموع: اه تخيلي أنا اتجوزت من المجنون المغرور… عارفه يا سارة أنا خايفة جدا حاسه بجد ان مستقبلي ضاع من اول ما اتجوزت الشخص ده
سارة: وهو فين دلوقت؟
نور برتباك: برا مع والده في عربيه ب السواق … دخل عمها عليهم
سليمان: خلصتي يانور لانهم مستنينك يا بنتي وانا رايح معاكي اعرف عنوان بيتهم واطمن هتعيشي فين
نور بدموع: دقايق وأكون جاهزة يا عمي
سليمان: طيب يا بنتي وده مهرك هتاخديه معاك ولا احطهولك في البنك
نور: اعمل الي شايفه مناسب يا عمي… انا مش محتجالو
سليمان: طيب يا حبيبتي متتأخريش جوزك برا هو وابوه
نور: حاضر يا عمي أنا خارجه حالا..واول ما خرج عمها من عندها أخدت كتابها وهدومها وقبل ماتخرج حضنت بنت عمها وضمت مرات عمها
فوزيه: أهتمي بنفسك يا بنتي… ولو حبيبتي ترجعي البيت هنا بيتك مفتوحلك في اي وقت
نور ببكاء: تسلمي يا عمتي بس أرجوكي أدعي لي لأني خايفة جدا
فوزيه: ما تخافيش ربنا معاكي يا بنتي وهو قادر يحميكي من كل شر
نور وهي تمسح دموعها: فعلا ربنا قادر يا عمتي….بعد ما ودعت الكل راحت مع حمزه ووالده وعمها للقصر ولما وصلو وقبل دخولهم بصت للقصر الي دخلتو من شهرين كعامله تقديم … ووعدت نفسها بأن مستحيل ترجعلو مرة تانية ولكن رجعت اليوم كفرد منه
سليمان الي شاف نور شارده: نور انا راجع يا بنتي البيت ولو لقيتي نفسك مش مبسوطه ارجعي لبيتك يا حبيبتي
نور بابتسامة: حاضر يا عمي.. ده الي هيحصل اكيد
سليمان مسح على رأسها: طيب يا قلبي أهتمي بنفسك ودلوقت مع السلامه في رعاية الله ياغاليه
نور بنبرة حزن: مع السلامه يا عمي.. وبعد ما مشي عمها دخلت نور مع حمزه الي متكلمش بولا كلمه ولما دخلو الشريف كان في انتظارهم
والد حمزه: أهلا بيكي يا بنتي في بيتك الجديد..واستدعي واحده من الخدم ولما جات/سنيه روحي وناديلي ولادي من فوق بسرعه
سنيه: امرك يا بيه..وراحت
والد حمزه للشغاله التانيه: وأنت ريتا خذي حقيبة نور إلى غرفة حمزه
ريتا الخادمة الاجنبيه: حسنا يا سيدي…وبعد ما أخدت ريتا شنطه نور ومشت قعد والد حمزه
الشريف: اقعدي يانور…أأعدت نور وقعد حمزه قريب من ابوه ثواني ونزلو رجلين واتنين ستات من بينهم الست الي كانت موجوده يوم خناقه حمزه مع نور في المطبخ وبصت لنور وبعدين بصت لحمزه
فاتن وهي زوجة أخو حمزه الكبير: نعم يا عمو حضرتك طلبت حضورنا
شريف:ايوه اقعدو كلكم
أعدو وهما يبصو لنور وحمزه بستغراب
شريف: أنا طلبتكم عشان أعرفكم بنور
فاتن باستغراب: أنا أعرفها كويس
شريف: يمكن تعرفيها كشخص عادي من قبل لكن أنت متعرفيش بتكون مين دلوقت
أخو حمزه شرف: طيب مين بتكون يا بابا يعني
شريف بحزم:نور من دلوقت بقت فرد من العيله
أخو حمزه التاني سامي وبصدمة: انت اتجوزتها يا بابا
شريف بغضب: نور مرات حمزه مش مراتي يا شرف …وقفت فاتن وبصتلهم بصدمه واستغراب وبدهشه
فاتن بانفعال: ايه حمزه ازاي يعني مش حمزه خاطب نرمين اختي ازاي يتجوز من البنت دي ازاي
شريف بهدوء: أأعدي يا فاتن واستني لما انتهي من كلامي وأظن ان أختك نرمين هتلاقي شاب غير حمزه يتجوزها…فاتن بصت لنور وحمزه بحقد وكره وسابت المكان وهي متنرفزه علي الاخر
شريف بغضب من تصرف فاتن: اوك تقدروا تباركوا لاخوكم ومراته وتقدرو تمشو تطلعو لو حبيين
حمزه بعصبية: على ايه يباركولي يا بابا انت الي حطتنا في موقف زي ده وأنت الي قررت اني اتجوز من البنت دي قبل ما ارتب أموري وأرتب نفسي لا كمان طريقة جوازي غريبة
شريف بعصبية: رجعلها الي اخدته منها وهي ترجع لبيتهم فورا ولا انت مفكر بنات الناس لعبه بين ايديك والمفروض هي الي تزعل وتثور لانها اتجوزت من غير فرح وده اقل حق ليها يا استاذ
حمزه بنزعاج: يا ربنا الاحسن اروح اخد دش بعد الليله الشؤم دي واروح اخرج مع صحابي قبل ما اصور قتيل ..ومشي حمزه وساب المكان ونور بصت لزوجه شرف
انجي بابتسامة: ألف مبروك يا نور واتمنى لك حياة زوجيه سعيدة… وبصت لجوزها / يلا ياشرف نطلع اوضتنا
نور: شكرا وربنا يبارك لك في حياتك
سامي: أنا كمان طالع لاوضتي يا بابا اشوف فاتن …. ومبروك يا نور
نور: شكرا…وبعد ما بركوا لنور استأذنوا من والدهم وطلعو
الشريف: أسمعي يا بنتي أبني شاب طايش وسُكري وكمان همجي زي ما قلتي أنتي لو عملك اي شئ يضايقك تعالي بس وعرفيني واياكي تترددي وانا هتصرف معاه فهماني يا بنتي
نور بابتسامة: اه يا عمي فهمت
شريف: كمان مش عاوزك تجدليه في أي موضوع مهما كان أو حصل
نور: حاضر يا عمي بس موضوع دراستي
شريف بابتسامة: انت بتدرسي
نور:ايوه انا في كلية الحقوق مع حمزه في سنه اولي
الشريف: اممم يعني اتعرفتي علي حمزه في الكلية
نور: لا هنا في بيتكم من شهرين يوم الحفلة
الشريف: اه أنتي صديقة بنتي حنان
نور هزت راسها: لا انا جيت مع البنات الي بينظمو الحفله
الشريف: ايوه فهمت يا بنتي…ونده علي الخدامه ريتا
الشريف: أذهبي وأحضري الأغراض التي في غرفتي على سريري
ريتا: حسنا يا سيد شريف
شريف: أنا دلوقت رايح شغلي لاني لو أأعدت اكتر من كدا هتأخر..وفي نفس اللحظة جات ريتا اخد منها الشنطه وشكرها
الشريف لنور: دي هدية جوازك يا بنتي فيه هنا طقم الماظ خاص بوالده حمزه
نور بخجل: شكرا يا عمي ملوش لزوم
شريف: ازاي انت زوجه حمزه الأسواني أتمنى أن تكوني مبسوطه معانا وأنتي يا ريتا خذي نور إلى غرفتهم هي وحمزه وأنت المسؤولة عن جميع طلبتها هي وحمزه… ولف لنور / دلوقت عن إذنك يا بنتي وأن شاء الله نكمل كلامنا في وقت تاني
نور: امرك يا عمي
شريف وقبل خروجه: مع السلامه…وبعد خروج والد حمزه
ريتا: هل نذهب يا سيدتي
نور: حسنا…طلعت نور مع ريتا خادمتها الخاصة من اليوم لغرفه حمزه ولما دخلو الغرفة
ريتا بابتسامة: هل تريدين شيئا آخر يا سيدتي
نور: كلا… شكرا لك ريتا
ريتا: حسنا بعد أذنك…مشت ريتا وسابت نور…أأعدت نور على الكنبه وهي تلف بعيونها في غرفة حمزه الكبيرة والي كانت في كبر بيت عمها تقريبا
نور بتفكير: يااااا رب تنتهي السنة على خير وارجع لبيتنا لاني معرفش الجحيم الي هعيشه معاه منك لله ياحمزه وربنا يسامحك يا سارة انتي سبب الي انا فيه انت الي اتمنيت انك تعيشي في قصر زي ده اهو انا الي لبست وجيت اعيش مع شخص مجنون .. فتحت شنطه ايديها وطلعت دفتر وفضلت تراجع بعض المحاضرات وهي بتفكر في مصيرها…. شويه دخل حمزه بصلها شويه وبعدين راح ناحيتها ووقف على رأسها قفلت الدفتر ووقفت تبصلو
حمزه بسخرية: نور خليل إبراهيم متولي البنت المحترمة الي يفتخربيها المجتمع بقت زوجة حمزه الشريف الاسواني الشاب السُكري العار على أهله والمجتمع هل هذا صحيح يا مدام
نور وبكل ثقة: ايوه صحيح لكن لو جنابك ما اعتديت عليا وضيعت مستقبلي عمري ما كنت اتجوزت واحد زيك
حمزه بضحكة وباستهزاء: بس انت دلوقتي مراتي غصب عنك … وبخبث/ كان بأمكاني أني أنكر الي حصل.. بس تعرفي ليه اعترفت عشان اغرس رأسك في الطين ووافقت على الجواز منك
نور بنفس أسلوبه: أنت لحد دلوقت مغرستش رأسي في الطين عارف ليه لأنك أنت الي دمر حياتي وأنت الي اتجوزتني عرفت دلوقت انك مهزمتنيش …حس حمزه بأن الدم غلي في نفوخه من شدت الغضب من كلامها له… فـ مسك دراعها بكل قوته… لدرجه انها حست ان ايدها خرجت من مكانها
حمزه بعصبية: أقسم بربي بأنك فتحتي على نفسك باب من جحيم…زقها على الكرسي… اتخضت ومسكت نفسها لانها كانت هتقع بالكرسي لوري فاقت فعرفت انها كانت بتحلم لأن حمزه اصلن مش موجود في الغرفه … لكن بنفس اللحظه فتح حمزه الباب ودخل بصلها فنزلت رأسها ورفضه حتي تبصلو وفضل يتحرك كتير من غير ماتعرف بيعمل ايه ولما قرب ناحيتها
نور بخوف: أستر يارب
حمزه بسخرية: هتنامي فين يا زفته…بصتلو نور باستغراب
نور: هنام هنا على الكنبه
حمزه بنظرة وقحه: اوك زي ماتحبي…سابها وراح نام على سريره وحدف لها مخده : لو عوزتي غطا خدي من دولاب اللبس ولما تخلصي تفكير في مصيبه ابقي طفي النور لأني هنام فهمتي
نور بحده: ايوه فهمت…اتمدد على سريره وقامت نور وراحت للدولاب وقفت بصدمه من كميه اللبس بتاعته اخدت لحاف وقفلت النور وراحت اتمددت علي الكنبه واول ما حطت راسها نامت ع طول من شدة التعب والإرهاق… وصحت وقت صلاة الفجر اتوضت وصلت، وبعد كدا رجعت للنوم وفي حوالي الساعة سبعه الصبح صحت غيرت هدومها ومشطت شعرها وبصت لحمزه الي كان رايح في سابع نومه كتبتلو رساله تقوله هي فين وخرجت من غير ما يحس بيها وراحت للكليه …………….
↚
وفي الدور التاني….
لما نزلت نور لقت والد حمزه وأخواته وزوجاتهم قاعدين علي السفره يفطروا
نور بابتسامة: صباح الخير
الكل: صباح الخير
الشريف: ازيك يانور النهارده
نور بحياء: الحمد لله أنا بخير يا عمي
الشريف بابتسامة: الحمد لله يا بنتي ويلا تعالى افطري معانا
نور: لا أنا رايحه للكليه لاني لو أأعدت هتأخر
شريف بابتسامة والحاح على نور: افطري يا بنتي وابقي امشي
نور بخوف من غضب الشريف: امرك يا عمي….ولما كانوا بيفطرو نزل حمزه وهو بينفخ وقعد علي الكرسي الي جنب نور
حمزه مكشر: صباح الخير
الشريف وقبل مايرد حد عليه اتكلم بحدة: امتى رجعت امبارح يا بيه
حمزه استغرب من سؤال والده: معرفش بس انا متأخرتش يا والدي
نور والي حست بأن شعر جسمها وقف لما قعد حمزه جنبها … وقفت اكل وقامت: الحمد الله عن أذنكم
الشريف بلطف: انتي رايحه فين يابنتي كملي اكلك
نور نزلت رأسها في الأرض بتهرب من نظرات حمزه ليها: معلش هتاخر علي المحاضره يا عمي…لاني فعلا اتأخرت
الشريف: أنا عارف لكن هتروحي مع مين؟؟
نور: هروح بعربيه أجره يا عمي
الشريف: وليه عربيه أجره طالما جوزك المحترم هنا…بصت نور لحمزه لقته متنحلها ورافع حواجبه بغيظ و بسرعه نزلت نور راسها في الارض قبل ما تضحك علي شكله…. فنزعج حمزه من تصرفها
حمزه بنزعاج: بس يابابا انا مواعيد محاضرتي يختلف عن موعيد محاضراتها فلو كانت هتروح معايا كدا بقي هتروح متاخره
نور بسرعه: لا انا مش عاوزه اروح معاه انا هاخد اي عربيه وخلاص
حمزه بغضب وعصبية: انت مفكره نفسك لما تخرجي من هنا هتلاقي عربيه اجره في المنطه هنا كمبوند سكني مش بيت في حاره
الشريف ضرب السفره بايده: حمزه خلاص كفايه وماتتكلمش مع البنت كدا فاهم
حمزه بشويه انفعال: تمام يا بابا انا رايح معاها… وقف واتكلم بحدة/ يلا شرفي يا مدام نور…خرجت نور مع حمزه ولما جات تدخل العربيه كانت هتركب وري حمزه …
وقفها حمزه بكل سخرية/ نور باشا أظن انا مش بشتغل عندك سواق اظن واضحه دي ودلوقت اتفضلي اترزعي جنبي يا مدام وربنا يصبرني عليك انت وابويا لأحسن قربت اجيب جاز ..بصتلو نور وركبت في الكرسي الي قدام وساق بيها باقصي سرعه كانه عاوز يخلص منها واول ما وصلو للكليه وقبل ما تنزل شكرته وحمزه استغرب من تصرفها
نور الي عاوزه تجري تهرب من نظراته: عن أذنك
حمزه بحدة: استني هنا عرفيني امتي تنتهي محاضرتك
نور: الساعه ١١
حمزه:اوك هكون مستنيك في كافتيريا الكلية
نور برتباك: لا انا هرجع مع صديقتي هناء
حمزه بحدة خلت نور تندم على الي قالتو: أظن قلت لك هستناك في النيله
متخلنيش اتصرف تصرف مش هيعجبك قدام الناس يابت انتي مش بتحرمي
نور بخوف من أنه ينفذ تهديده: خلاص طيب هاجي الكافتريا اول ما اخلص…نزلت نور من العربيه ودخلت الكلية واول ما دخلت القاعة جات هناء بصتلها باستغراب وقعدت جنبها وهي زعلانه من نور لأنها مجاتش من يومين
هناء: وأخيرا فكرتي انك تيجي الكليه يا انسه نور
نور ببرود أعصاب: أهلا يا هناء..فزاد غضب هناء من برود اعصاب نور بس عدت لتلاته حاولت تهدي شويه عشان تقدر تفهم ليه ماكانتش بتيجي وتعرف سبب غيابها المفاجأ عن الكلية
هناء : أنتي بخير يا نور
نور: ايوه أنا بخير
هناء باستغراب: طيب ليه مكنتيش بتيجي للكليه بقالك يومين وروحت لعمك وسالت ساره عليك بس مئلتش اي حاجه وده زود قلقي عليك حتي الاستاذ سأل عنك وقالي اخر محاضره حضرتيها يوم الشتاء الجامد .. بصتلها نور جامد وجسمها قشعر لما قالت هناء اليوم لانها افتكرت الاغتصاب غمضت عنيها وبعدين فتحت وبصت لصحبتها الي بصلها بخوف من شكلها الي اتحول فجأه
نور بنظره بارده: أن شاء الله النهارده هروح شغلي
هناء وعلامة التعجب على وشها: نور انت بجد كويسه
نور وهي تفتح دفتر المحاضرة: اطمني أنا بخير وعلى فكره يا هناء أنا اتجوزت
هناء وبصدمة: اييييه؟ تقصدي ايه انك اتجوزتي
نور: أقصد اني اتجوزت من حمزه
هناء وهي تعتدل قعدتها: ومين بسلامته حمزه ده… وبعد تفكير لثواني/ انت تقصدي حمزه الي معانا هنا في الكلية أبن الشريف الاسواني المليونير
نور: اه هو
هناء والي حست بضياع: ها! امتى وازاي اتجوزتو وليه انا معرفش ؟
نور بانفعال: حصل كل حاجه بسرعة وأنا هعيش معاه لمده سنه واحده وبعد كدا كل واحد يروح لحاله
هناء هزت راسها:وربنا مافهمت منك حاجه يعني انتم اتجوزتو في السر من غير علم اهلك
نور باستغراب من تفكير هناء: انا في نظرك كدا يا هناء…وعلى العموم حمزه اتجوزني غصب عني مش بالسر زي ما بتظني
هناء بأسف: انا معرفش ازاي ده حصل من غير ما اعرف بس بجد انت هتسبيه بعد سنه
نور:ايوه… وأتمنى بجد السنه دي تفوت بسرعه عشان اخلص منه ومن غلظته
هناء باستغراب من نور: كان الله في العون يا نور… وبعد انتهاء المحاضرة خرجت نور من القاعة وراحت الكافتيريا لقت حمزه قاعد مع شباب وبنات من الكليه ولما شافها أستأذن منهم ورحلها
حمزه: خلصتي
نور:ايوه خلصت
حمزه: تمام نروح… ودع أصدقائه على أمل أنهم يتقبلو بالليل زي ما اتفقوا وبعد كدا خرج هو ونور ورجعو القصر واول ما وصلو نزلت نور أما حمزه سابها وطلع بالعربيه ونور دخلت للقصر وطلعت ع طول لغرفتها اخدت شاور سريع وغيرت هدومها ومددت علي الكنبه ونامت من غير ما تحس بنفسها و صحت على صوت الباب لما دخل حمزه عليها بصت في ساعتها لقتها اربعه العصر
حمزه باستعجال: هغير هدومي وننزل نتغدي مع بابا واخواتي وبعد كدا هاخدك تتعرفي علي جدتي لانها عمله عميلها لاني اتجوزت من غير ما اقولها
نور هزت رأسها معلنه عن الموافقة: اوك.. وقد كان اتعرفت نور على جدة حمزه والجده هدتها عقد واسوارتين حطتهم في ايدها وطلبت منها انها تفضل لبساهم علي طول
جدة حمزه بكل جدية: كان الله في عونك لأنك اتجوزتي حمزه…هو اه طايش بس طيب بس ساعات تصرفاته تودي للجنون عدل
نور بخجل: ربنا يعني عليه يا جدتي…
الجدة: اه والله ربنا يعينك يا بنتي
نور بنفس الخجل: طيب يا جدتي أنا هروح عشان اطلع اوضتي عشان اذاكر شويه
الجدة: تمام يا حبيبتي روحي بس دايما تيجي تزوريني كل ما سمحتلك الظروف اظن الكومبوند قريب لاني حبيتك يابنتي والله… ابتسمت نور للجدة لأنها هي كمان حبتها جدا
نور بحياء: امرك يا جدتي ودلوقت عن إذنك أنا هروح عشان اذاكر… خرجت نور من فيلا الجدة ورجعت للقصر دخلت وطلعت لغرفتها. لقت حمزه نايم فراحت نامت هي كمان علي الكنبه وطنشت المذاكره .. وفي حوالي سته ونص صحت ولسه حمزه نايم فرفعت شنطتها وخرجت ورقه وكتبت له رسالة عن مكانها وبعدين خرجت بهدوء ونزلت ولما شافها الشريف علي اول السلم
الشريف: انت خارجه يا بنتي
نور: ايوه يا عمي أنا خارجه
الشريف: خارجه مع جوزك
نور : لا… حمزه نايم يا عمي
الشريف بابتسامة ولطف: تمام هطلبلك السواق ياخدك للمكان الي ريحالو
نور: تمام وشكرا يا عمي ودلوقت عن إذنك… خرجت من القصر وطلعت لـمقر عملها
******************
في مطعم الفندق….
لما وصلت نور وبَخها المدير على غيابها…فوعدته بانها مش هتكرر ده تاني ولما خرجت من مكتبه لقت رامي مستنيها….. ورامي هو أبن أخت صاحب الفندق الي بتشتغل فيه نور.. وهو من الشباب الي بيعشقو نور ونفسه يتجوزها
رامي برتباك: كل حاجه بخير انسه نور
نور والي تتهرب من رامي: اه وشكرا لاهتمامك… عن إذنك
رامي باستغراب من تصرفها: انت زعلانه مني في حاجه يا نور
نور بانفعال: لا وهزعل منك ليه.. وبحدة/ ودلوقت عن إذنك يا سيد رامي… وسابتلو المكان ودخلت لـغرفة اللبس
رامي بتعجب من نور: سيد رامي؟ ايه قصه سيد رامي دي كمان… ياربي هي نور اتحولت ليه كدا
*****************
وفي غرفة تبديل اللبس…
سارة بفرح: أهلا يا عروسه حمزه
نور بضيق من كلامها: أي عروسه يا بنت عمي المبجله الكلمه دي مش مناسبه ليا خالص انا هكون عروسه لما اتجوز الانسان الي بحبه مش حمزه المجنون
سارة بتساؤل: وحمزه عارف انك هنا
نور ارتبكت: اه عارف… سبتلو رسالة عن مكاني… ومعتقدش يعني انه هيهتم بأمري ولا بأمر شغلي
سارة بخوف مفاجيء: ربنا يعينك يانور… مع أني مش مطمنة من وجودك هنا.. وأنتي مافات علي جوازك غير يوم واحد بس
نور بغضب مع أنها عارفه بأن بنت عمها على حق: الأفضل نشتغل ياساره وكفايه الي حصل .. أرجوكي
سارة باستغراب: حاضر أنا أسفه لو كنت ضايقتك بكلامي… المهم تكوني سعيدة يا حبيبتي ويلا نطلع لشغلنا… و بدأت نور وسارة شغلهم وأثناء الشغل قربت سارة من نور
سارة بخوف وأرتباك: نور نور أظن فيه ضيف هتتفاجئ من وجوده…اظن قلت لك انا مش مطمنه من وجودك هنا صح… واول ما سمعت نور كلامها بصت لساره بخوف وحست بأن قلبها هيخرج من مكانه من شدت خوفها فالفت وراها تشوف مين هو الضيف لقته حمزه واقف بعيد شويه وكأنه بيدور عنها…وكان متعصب جدا بصت لساره
نور بخوف من الفضيحة وبهمس: سارة أنا متأكدة بأن حمزه هيقتلني الليله … وفعلا اول ما شافها قرب عليها زي الاسد وشدها من دراعها… نور برتباك/ حمزه استني أرجوك احنا في مكان عام
حمزه بعصبية واتك علي سنانه: انتي هتخرجي معايا بالحسنه ولا اشدك من شعرك زي البقر
نور بمقاومه: طيب هخرج معاك بس استني اجيب شنطتي واغير هدومي
حمزه بغضب:انا معنديش وقت وهتخرجي معايا وانتي كدا.
ولما شاف رامي الحرب الي فيها نور البنت الي بيحبها غضب وجري هو والشباب الي شغالين في المطعم عشان يخلصو نور منه فامسك رامي حمزه من التي شيرت بقسوه
رامي بحدة: سيب البنت قبل ما أضربك واكسر دماغك هنا… بص حمزه لنور نظرات استفسار مين يعني بسلامته الاخ فما كان منها غير تنزل رأسها في الأرض من شدة خوفها من حمزه… وبصت لساره تتدخل بسرعه قبل ما يضربوه فيتهور لانها عارفه العواقب من حمزه لو ضربوه…
حمزه بسخرية: بجد والله.. يلا واقفين ليه يلا أضربني يا شبح
سارة بتدخل سريع: لا..متعملوش كدا حمزه جوز نور
رامي ساب تي شيرت حمزه بصدمة لانه حس بأن حد ضربه على رأسه: اييييه جوزها
حمزه ضحك بسخرية:اه جوزها مفاجئة مش كدا ؟… وضحك حمزه من كل قلبه بكل سخرية وشد نور من دراعها وخرجوا من المطعم… واول ما ركبها العربيه زقها جواها واتحرك زي المجنون…وكان دايس ع الدركسيون بكل قوته وكل شويه يتخانق مع واحد ويجري بالعربيه أما نور فكانت تدعي في سرها بأن ربنا يحفظهم من كل شر… وبمجرد ما وصلوا القصر فتح باب العربيه وشدها من ايدها وهي بتجري معاه زي الهبله وفضل يشد فيها لحد ما طلع اوضته وزقها علي الجدار وحاصرها بينه وبين الحيط
حمزه بعصبية كفحيح الافعى: مين الي سمح لك تخرجي وتروحي للمطعم ها انطقي ومين الحقير الي كان عاوز يضربني عشانك (وبحده) ده عشيقك .. بصتلو نور بغيظ لما قال كدا ونفسها تضربه قلم بس كانت هاتموت من الخوف من حمزه لانها عرفته انسان همجي ميعرفش يتفاهم أبد… ففضلت السكوت ولأنها كانت خايفة مقدرتش ترد عليه فصرخ في وشها/ انطقي قبل ما اقتلك مين سمحلك تخرجي من البيت
نور برتباك وصوت يكاد يتسمع: اظن كتبت لك مكاني .. فأزاد غضب حمزه من ردها فخنقها لدرجة أنها حست بخروج روحها بايده
حمزه بحدة: قسمن بالله لو روحتي للمطعم ده مره تانيه هرميك من البلكونه تنزلي ميته في الحال انشاء الله اختفي من وشي
↚
بعد رجوعهم من المطعم بخناقه
نور وبخوف وصوت متقطع: خـ خـ لـ ـ ـص فـ ــهـ ـــمــ ــت والله.. دفعها على السرير وراح ناحيه درج ورجع لها ورمي رمزه فلوس في وشها وطارت في كل الغرفه ومسكها من دراعها مره تانيه( انا بقترح نور تقطع دراعها وتريحو )
حمزه بنفس الحدة: لو كنت بتشتغلي عشان الفلوس خدي فلوس تكفيك سنه كامله ولو تحبي اكتر قوليلي وانا اديك(خبط ع دماغها) واضح كلامي .. وسابها و خرج وهي بتعيط بخوف وفزع
نور بحزن: يا رب أنت عالم بحالي انا اظاهر كدا هكون محبوسه في القصر ده قبل ما تنتهي السنة…ونزلت دمعتها وسابت السرير ودخلت الحمام غسلت وشها وبعد خروجها أأعدت وفضلت تذاكر يمكن تقدر تنسى الي حصل .. وعلي الساعه9 باليل الباب خبط عليها
نور: أدخل… دخلت ريتا بصت لنور وبعدين للفلوس المبعثره في كل مكان في الغرفة فاستغربت ريتا من المنظر
ريتا: سيده نور العشاء جاهز
نور وهي باصه في كتابها: كلا… شكرا لكي فأنا لست جائعة
ريتا باستغراب: حسنا ولكن إذا أردتي أن تأكلي فأخبريني لكي أجهز لكي الطعام
نور وفي نفس الحال: حسنا وشكر لكي ريتا… وخرجت ريتا وسابتها رجعت نور لـ مذكرتها وبعد ما انتهت قامت تلم الفلوس المتبعثرة على الأرض وحطتها جنب سرير حمزه ورتبت الغرفه شويه وبعد كدا حطت رأسها على المخده و نامت… بس لما كانت نايمه حست بوجود شخص واقف على رأسها فتحت عينها شافت حمزه بطوله كلو واقف قدامها عدلت نفسها بسرعه وأعدت لأنها خافت من قربه منها
نور بخوف: فيه ايه
حمزه بسخرية من كلامها: سؤال بريء من ست متجوزه متعرفش اي الي بيحصل بين اتنين متجوزين ولا انت بتعرفيني انك عبيطه ومش فاهمه ولا بتستعبطي
نور عرفت من طريقة كلامه بأنه سَكران طينه قامت تخرج من الغرفة هربانه منه بس هو مسكها من هدومها ودفعها على السرير… وطلع فوقيها ومسك دراعها: انت رايحه فين مفكره نفسك هتهربي مني بسهوله لا ياحلوه ده انا حمزه
نور برجاء: أرجوك سبني في حالي أرجوك
حمزه والي قرر بأنه ياخد حقوقه منها مهما حصل: أنا متجوزتكيش يا شاطره عشان اسيبك يارب تفهمي ولا انت غبيه انا اتجوزتك عشان اتمتع بيك زي اي زوج وزوجه وقرب منها اكتر وهجم يجردها من هدومها ونور تعيط جامد بشهقه وحمزه ولا هو هنا خلاص قفلت معاه
نور ببكاء: حمزه أرجوك سبني انا نفسيتي متحطمه من اول مرتين قربت مني فيهم
حمزه بأصرار: أحمدي ربنا بأني سبتك ايام علي هواك بس النهارده هيحصل يعني هيحصل وهعمل كل الي انا عاوزه وهاخد حقوقي انا جوزك
نور: لاأرجوك… بس حمزه لا بيستقبل ولا بيرسل ولا سامع توسلات نور ورجاها لأنه كان شارب طينه قطع هدومها وجردها وانقض عليها زي الفريسه وكان قاسي عنيف جدا جدا بالنسبة لها… كرهت حياتها وبكت طول الليل وفي اليوم التاني مرحتش الكلية لا هي ولا حمزه لسوء حالتها النفسية… قاعده تفتكر حمزه لما قطع هدومها وخلاها ملط وضربها وقالها انتي بتاعتي ومن حقي اتمتع بيك لحد ما تنتهي السنه ولما فاق حمزه لقاها لسه قاعده بتعيط فضحك عليها باستهزاء..
حمزه بنظرة حادة: لو كنتي بتعيطي عشان الي حصل بينا ده معنا انك هتبكي كتير لان ده هيتكرر كتير يا قطتي
نور ومن بين دموعها: ليه بتعمل فيا كدا كل ده لاني قلت عليك سَكران
حمزه باعتراف صريح: تحبي تعرفي الحقيقة يا نور… لا لاني عشقتك من أول مرتين شوفتك فيهم ولعلمك مش هنا لا في الكلية…. وقام وهي بصالو بستغراب … رجع وقرب منهاوقال/ على فكرة عارف بانك مش انتي الي قولتي عليا سَكران والبنت الي معاك هي الي قالت عني سَكران وأظن بأنها قريبتك…. والأفضل ليك تبطلي عياط لان انت مش عيله صغيره وأتمنى أنك تتجنبي غضبي لأني لو غضبت مش هيعجبك ده يارب تفهمي…. سابها في صدمة من كلامه، ودخل الحمام وبعد خروجه لبس هدومه وخرج من الغرفة وسابها لوحدها في ذهولها لكن قامت بعد شويه اخدت غيار ودخلت تاخد شور وبعد خروجها نزلت إلى لان الجده جات تعيش فتره معاهم في القصر لمرضها
**************************
وفي الدور التاني في غرفة الجدة
نور بابتسامة: مساء الخير يا جدتي
الجدة بصتلها: مساء الخير يا قلبي بس أنتي تعبانه
نور قعدت جنبها : لا أنا بخير يا جدتي
الجدة والي شافت أثر الضرب على وش نور الجده: بس وشك اصفر وشاحب جدا وكمان فيه كدمات في وشك… وبحدة/ ضربك حمزه يابنتي قوليلي وانا هتصرف معاه الغول ده
… حاولت نور أن تتمالك نفسها متعيطش بس هي محتاجه للي يلمها يحضنها يضمها يطمنها فتبكي في حضنه… الباب خبط
الجدة بغضب من حالة نور: مين أدخل… فدخلت ريتا
ريتا: سيدة نور بنت عمك في الخارج وهي تريد مقابلتك
نور بنبرة بكاء: بنت عمي أنا
ريتا: نعم سيدتي( ريتا اجنبيه)
نور: حسنا سآتي في الحال….. ولفت للجده وأنتي يا جدتي أنا راجعه تاني عن إذنك
الجدة بابتسامة وحنان: تمام يا بنتي خدي راحتك
نور بحترام: عن أذنك يا جدتي
الجدة: اتفضلي يا نور.. خرجت نور من غرفة الجدة وراحت لـ استقبال سارة في الصالة ولما شافتها حضنوا بعض بكل شوق ولهفه
نور بفرح: أهلا بيك يا سارة
سارة بحزن على حال نور: وحشتيني جدا جدا
نور بابتسامة: وأنتي كمان والله اقعدي … سارة بعد ما أعدت: انا جبتلك الشنطه لاني عارفه انك مش هترجعي الشغل تاني بعد الي حصل
نور اتنهدت: شكرا يا سارة
سارة بتدقيق في ملامح نور: هو المخفي حمزه ضربك لانك جيتي المطعم
نور بغصة: ضربني! لا كان هيقتلني وقالي لو رجعت هوبت تاني ناحيه المطعم هيشلني زي الشوال ويرميني من البلكونه
سارة شهقت: المجرم اه بالحق اتصلت بيا هناء وقالت لي بأنك مروحتيش الكلية النهارده ليه مروحتيش
نور بكذب: ابدا كنت تعبانه شويه
سارة: أنا كمان شايفه كدا طبعا لانك اتجوزتي من وحش ده مش شخص عادي
نور وبحزن على حالها: ربنا معايا ويعني عليه طمنيني الكل عاملين ايه وستي وحشتني اوي
سارة بابتسامة: الكل بخير هما بس قلقنين جدا عليك من بعد جوازك من حمزه النمر ده
نور بابتسامة مصطنعة: لا متخافوش علي انا بخير يا حبيبتي
سارة: طيب اقوم انا
نور برجاء:لا ليه خليك قاعده معايا انا حاسه بالملل
سارة بابتسامة: انتي نسيتي ورايا شغل
نور ضربت جبينها: آو والله نسيت بس أرجوكي يا سارة أتصلى بـ هناء وقوللها بانها تجيلي بكره تاخدني الكلية
سارة: حاضر بتصل وابلغها كلامك
نور بخجل: وقوللها متتصلش علي موبيلي لانه فارغ خالص
سارة: طيب يا قلبي انا همشي دلوقت لانك عارفه صاحب المطعم مبيرحمش لو حد اتأخر عن معاده
نور بابتسامة: مممم طبعا عارفه ده كويس عن ظهر قلب
سارة: تمام سبيني امشي لاحسن أقع في المشاكل… ولفت عشان تخرج مسكت نور ايدها وابتسمت لها
نور: وصلي سلامي للكل وأرجوك متقولهمش بأن حمزه ضربني
سارة وهي تحاول تخفي حزنها: وهتسبيه كدا يضربك دايما كدا يعني انت مافاتش ع جوازك منه غير تلات ايام وانت تتعودي علي الضرب وجسمك ينحس
نور بتنهيدة من أعماق قلبها: ده نصيبي وهي سنة واحده و كل شخص في حاله يا سارة… اترمت سارة في حضن نور وفضلت تعيط وهي متعرفش ان نور محتاج تصرخ وتبكي دم في حضن اي حد فابتسمت نور من تصرف سارة وأدعت القوة: ايه الي حصل ليه بتعيطي دلوقت
سارة ببكاء: أنا السبب كل الي حصلك بسبب لساني لو ما تكلمتش
نور: لا.. أنت مالكيش ذنب ومتحمليش نفسك عقوبة الي حصل لي ده قدر ومكتوب… وهما بيتكلمو دخل حمزه وبص ليهم فالقاهم بصين له
سارة بصت لنور: أنا ماشيه يا روحي اهتمي بنفسك
نور بابتسامة مصطنعه: أوعدك اني هعمل كدا وأنت كمان اهتمي بنفسك وبستي
سارة بقصد عشان يسمعها حمزه: هعمل يا روحي… وأن شاء الله تنتهي السنة بسرعة وترجعي بيتك لانه ضلم بعدك وفقدك جدا جدا
نور والتي تتمنى فعلا أنها ترجع لبيت عمها : أن شاء الله نتنهي بسرعه البرق يا حياتي
سارة: مع السلامه
نور: مع الف سلامه.. خرجت سارة وسابت نور مع حمزه الي كان واقف عند الباب ويبص لنور نظره تفحصيه من فوقها لتحتها
حمزه بسخرية: اظاهر هتستني كتير لحد ما تنتهي السنة يا حبيبتي
نور رفعت حاجب: افندم؟ تقصد ايه ياحمزه
حمزه بابتسامة ساخرة: هتعرفي قصدي قريب جدا يا زوجتي العزيزة… فأستدعا ريتا ولما جات ريتا بصت لنور الي كانت بتبص لـ حمزه بذهول و حقد واضح جدا لحمزه من نظره عيونها
ريتا: نعم سيدي هل طلبتني
حمزه: جاهزي لنا العشاء واجلبيه إلى غرفتنا لكي نأكل معنا أنا وزوجتي الحبيبة
نور: لا تحسبيني في ذلك فأنا لا أريد أن أأكل ريتا
حمزه بصلها ولف لريتا وبحدة: أفعلي ما أمرتك به أنا
ريتا وهي بصلهم: حسنا سيدي…مشت ريتا وسابتهم ودخل حمزه لـ غرفة جدته وطلعت نورلغرفتهم وهي بتشتم وتسب فيه
*******************
وفي الدور التاني في غرفة حمزه ونور
اول ما دخلت نور لـ غرفتهم لقت تلفونها المحمول بيرن بصت في الرقم لقته أتصال من هناء فردت عليها
نور: أهلا يا هناء
هناء بملل: وأخيرا رديتي يا نور
نور بابتسامة: أنا أسفه معلش كنت بعيده يا نؤه
هناء: طيب عامله ايه؟
نور: بخير اخبارك أنت
هناء: أنا كمان بخير… واتصلت بيا سارة وقالت لي افوت عليك بكره
نور بخجل: اه أنا عاوزه اروح معاك لأن معاد محاضرتي يختلف عن معاد محاضرة حمزه
هناء بابتسامة من خجل صديقتها ده حالها لما تطلب حاجه من أي شخص: اوك جيالك الساعه تمانيه إلا ربع ومفيش داعي للكسوف
نور: وأنا هكون في أنتظارك وشكرا ليك يا نؤه
هناء: شكر ايه بس احنا صحاب يلا اشوفك ع خير
نور: مع السلامه… وقفلت الخط. ولما افتكرت شنتطتها ففتحت الباب عشان تنزل تجبها شافت ريتا قدامها
ريتا بابتسامة: لقد نسيتي حقيبتك سيدتي… اخدتها منها وشكرتها ولما مشت ريتا جت نور تقفل باب الغرفة بس حمزه دفعها ودخل ومسكها من مقدمه صدرها وقفل الباب بكل عصبية
حمزه بقمة العصبية: قلتي ايه لجدتي عني
نور بنبرة بكاء: يا ربي سيب صدري بتخنقني
حمزه بحدة: اسيبه ده انا هطلعه في ايدي
نور وهي تبكي من شدة الالم: أرجوك سبني يا حمزه
حمزه ضغط على سنانه: مش هسيبك لحد ماتقوليلي قلتي ايه لجدتي .. وقبل ما تتكلم نور خبط الباب حمزه وهو لسه ماسك نور/ أدخلي يا ريتا
ريتا بصتلهم بخوف: العشاء سيدي
حمزه بحدة: ضعيه عندك وأغربي عن وجهي أنتي الاخرى
ريتا برتباك: حسنا سيدي… حطت ريتا الاكل وخرجت من الغرفة ساب حمزه صدر نور الي كانت تبكي بصمت ومسكها من شعرها
حمزه:يلا قوليلي حالا قلتي ايه لـ جدتي
نور بألم من شعرها :والله مانطقت بحرف واحد
حمزه بحدة وتهديد: أقسم بالله اي حاجه تحصل بيني وبينك تخرج برا المحروقه دي هيكون حسابك عسير لأني وقتها مش هرحمك
نور برعب: ايوه فهمت حاضر
حمزه سابها ببرودة أعصاب: شاطره ودلوقت تعالي عشان نأكل
نور وهي تبتعد عنه بخوف: مش عاوزه
حمزه بطريقة استفزازية: زي ما تحبي انا كمان مش عاوزك تزيدي في وزنك ودلوقت اختفي من وشي ولو هتتخمدي مش ع الكنبه علي السرير جنبي فاهمه
نور سابته وراحت نامت على السرير وفضلت تعيط لحد ما نامت
………
وفي اليوم التاني…..
راحت مع صديقتها هناء للكليه ولما وصلو اخدت منها المحاضرات الي محضرتهاش ولما خلصت كتابه
هناء بتردد: نور ممكن أسألك سؤال
نور بابتسامة: اتفضلي أسألي كل الي عاوزه تسأليه
هناء بشك: أنت سعيدة مع جوزك حمزه؟
نور بتنهيده: حتى لو مش كدا مقدميش غير استني سنه وبعد كدا اخلص منه
هناء: يعني أنتي هتطلبي منه الطلاق بعد سنة
نور: طبعا لانه افضل لي يا هناء احنا بقالنا ايام بس متجوزين وبدأت اتعب من تصرفاته لأنها مش تصرفات شخص طبيعي
هناء بتساؤل: كان الله في العون لكن أنا مستغربة من تصرفاته معاك… طيب ازاي بتعاملي اهله؟
نور بضحكة: الكل في حاله في القصر امرهم غريب!
هناء بصدمة: ايه! ليه مش بتتكلمي معاهم
نور: لا مش كلهم عمي شريف وجده حمزه بس
هناء بابتسامة: الحمد الله المهم عندك حد يحبك في القصر؟
نور: الحمد لله…تعرفي انا اوقات كتير بحس بالخوف
هناء باستغراب: من مين بالظبط
نور: من حمزه نفسه
هناء بنفس الاستغراب: ليه انا بحس بأنه شخص عادي
نور: صدقيني معرفش بس بحس انه مش هيطلقني كدا بسهولة وبأني هموت عنده قبل ما أطلق منه
هناء: لا متقوليش كدا ربنا معاكي فمتخافيش
نور بابتسامة: ايوه صح، والحمد لله على كل حال..
… أخدت الأيام تمر على أبطالنا… وبعد شهرين كانت نور قاعده في غرفتها تسترجع المحاضرة حست بمغص في معدتها لانها بقالها يومين على الحال ده جريت للحمام واستفرغت كل الاكل الي أكلته ومن شدت تعبها عجزت انها تقف فأأعدت عند باب الحمام… دخل حمزه عليها بصلها باستغراب وراح ناحيتها
حمزه : بتعملي ايه هنا؟
نور رفعت رأسها بصعوبة: ولا حاجه بس كنت في الحمام.. وقامت وقفت حست بدوران وكانت هتقع في الأرض مسكها حمزه بسرعه
حمزه بخوف عليها: أنتي بخير؟
نور بتعب: ايوه أنا بخير بس معدتي مُطربة شويه وحاسه بدوخه … شالها زي الطفلة ووحطها على السرير وغطها بأحكام
حمزه بشويه خوف: هاطلب لك دكتورة العيلة يمكن تكوني اخدتي لطشه برد من التكيف… قعد جنبها ورفع الموبيل واتصل على الدكتورة وبعد نص ساعة حضرت الدكتورة فقال لها/ أنا هقف برا لما تكشفي قوليلي
الدكتورة: اوك حمزه بيه… خرج حمزه وساب نور مع الدكتورة عشان تكشف عليها… ولما كشفت عليها الدكتورة وسألتها شويه اسئلة
الدكتوره/ ألف مبروك مقدما يا مدام نور
نور باستغراب: على ايه بتبركيلي يا دكتورة؟
الدكتورة: أنت حامل وأنا متأكدة بأن العيله هتفرج لانه اول حفيد بالعيله
نور أأعدت بصدمة: ايه أنا حامل ومن…مين من حمزه
الدكتورة بتعجب منها: ايوه أنت حامل يا بنتي بس لازم تروحي للمستشفي عشان اعملك شويه تحاليل عشان أتأكد من حملك
نور بصوت شبه باكي: أنت متأكد بأني حامل
الدكتورة: ايوه دي أعراض حمل.. وكل الي كنتي بتحسي بيه لأنك حامل وانا عطيتك أبره عشان ترتاحي شويه
نور بكل جدية: بس انا مش عاوزه الطفل ده
الدكتورة: لا حرام تقولي كدا يابنتي دي نعمة من عند ربنا وأحمدي ربنا انك هتكون ام ودي افضل نعمة يا بنتي
نور الي عاوزه تنهي النقاش مع الدكتورة: ايوه صح شكرا لحضرتك
الدكتورة: تمام يانور زي ما اتفقنا بكره تيجي المستشفى عشان نعمل شويه تحليل
نور: أن شاء الله
الدكتورة: وعلى فكره عليك تجنب الإرهاق تماما عشان أتأكد إذا كنت حامل أو لا
نور والي تدعي من أعماق قلبها بأنها ما تكون حامل: حاضر وشكرا يادكتورة
الدكتورة بابتسامة: على ايه ده واجبي يلا عن اذنك
نور: إتفضلي.. بعد خروج الدكتورة/ يا رب ماتخلنيش أحمل من حمزه أنا مش عاوزه أكون أم لأولاده… و دخل حمزه عليها وكان فرحان جدا
حمزه بفرحة: ألف مبروك الدكتورة بتقول بأنك احتمال تكوني حامل… وأنا متأكد بأن بابا هيفرح لما يعرف الخبر ودلوقت انا رايح افرحه
نور وقفت حمزه: لا ياحمزه متعملش كدا الدكتورة لسه مش متأكدة من الحمل
حمزه بعصبية: أنا حاسس انك مش مبسوطه بخبر حملك
نور بكل جدية وشجاعه: ايوه انا فعلا مش مبسوطه لان الحقيقه انا مش عاوزه اكون ام لاولادك انت بالذات
قعد جنبها وبصلها بكل حدة
حمزه: ليه بتقولي كدا ولا كنت مفكراني مش هطلع راجل؟
نور بخوف من حمزه وارتباك من قربه ليها: ايه؟ لا أنا مقلتش كدا ومستحيل اقول كدا عنك.. مسك دراعها بكل قوته لدرجه أنها حست بأن دراعها هيتخلع من قبضته عليه بصت لدرعها ورجعت بصتله
حمزه بتهديد: يمين بالله لو حصل للطفل ده اي حاجه لكون خالع راسك متعرفيش تركبيها عليها تاني وهدمرك
نور بعصبيه وصوت عالي: أقتلني لأني أفضل الموت على اني اعيش مع شخص زيك
حمزه بضحكة ساخرة رغم حزنه من كلامها الجارح له: لا انا بقي مش هقتلك
عارفه ليه طالما انت عاوزه كدا .. بس يا شرسه هدمر الكل اهلك وهخليك تكرهي اليوم الي امك جابتك للدنيا تشاو يا شرسه.. دفعها وخرج حطت ايدها على بؤها وفضلت تبكي على حالها
↚
وفي اليوم التاني راحت نور مع حمزه واجرت التحاليل فأكدت الدكتورة بأنها حامل وهي بقت تخاف على الحمل أكتر من حمزه لانه هددها بأهلها ،،وفرح جدا الشريف لما عرف بخبر حملها وبقي يدلعها اخر دلع وحمزه رجع يشرب تاني ويسهر لوقت متأخر لحد نص الليل ونور تصلي وتدعيلو بالهدايا
**********************
وبعد يومين في الكلية
لما خرجت نور من الكلية شافت سارة واقفه مستنياها
سارة بحدة خفيفه: وأخيرا شوفتك سيدة نور
نور وهي تحضن سارة: أهلا يا عزيزتي سارة
سارة: أنتي بخير يا نور
نور بابتسامة بس مش من قلبها: اه أنا بخير
سارة بعتاب: طيب لما انتي بخير ليه مجتيش تزورينا ولا بتردي علي مكالمتنا وتلفونك دايما مقفول ؟
نور: أنا أسفه لأني مش باجي ازوركم بس صدقيني أنا مش بخرج أبدا وأنت تعرفي السبب
سارة بأسف:بس ستك قلقت عليك جدا واحنا كمان… وبحدة/ ليييه بتعملي فينا كدا يا بنت؟
نور بدون تفكير: خلاص هروح معاك البيت بس انت جايه لوحدك ولا معاك حد
سارة: مع صحبتي خفيفه الظل رشا
نور ببتسامه: طيب نروح سوي.. وراحت نور مع سارة لبيت عمها وفضلوا طبعا يوبخوها لانها مش بتزورهم ونور فضلت تتأسف وخلاص ماهي هتعمل ايه … واتغدت معاهم وبعد كدا رجعت القصر مع رامز أبن عمها.. ولما وصولها كان حمزه في الجنينه قاعد مستنيها ولما شاف رامز
رامز بابتسامة: أنا مروح بقي يانور لاني أتأخرت علي شغلي
نور: طيب يا حبيبي وأهتم بنفسك
رامز: تمام يا أختي اوعدك هحاول.. ولف مشي وسابها بصت لـ حمزه الي جاي ناحيتها ووقف قدامها والغضب مرسوم ع وشه وجهنم اترسمت في عيونه
حمزه بحدة وعينه علي رامز الذي طلع في العربيه الأجرة ومشي: مين بسلامته الشاب الي كنتي معاه.. و كنتي فين يا مدام نور لحد دلوقت
نور: ده رامز أبن عمي… وأنا كنت في بيت عمي
حمزه: وبتعملي ايه هناك في بيت عمك
نور بتعجب: روحت ازورهم من يوم ما اتجوزتك مروحتش وموبيلي كمان انت واخده معاك
حمزه بشك: وعاوزني اصدق انك كنتي في بيت عمك بجد
نور بعد مبالاه: انا مش مُطرة بأني أكذب عليك يا حمزه… لفت تمشي شدها من دراعها جامد ومسك شعرها واخدها في حضنه بعنف
حمزه بعصبية: انت مفكره نفسك مين يابت عشان تسبيني وانا بتكلم انت واحده حقيره ولا تسوي عندي انت حشره افعصها بجزمتي فاهمه ولا مخك طخين
نور بتحاول تفك نفسها: أنا عارفة ده ودلوقت سبني يا حمزه
بصلها جامد فصرخت بدون شعور في وشه: قلت لك سيب شعري ياحمزه … بس هو رفض يسبها لأنه كان مصدوم من ردت فعلها لدرجة أنه وقف يبصلها بستغراب و بتعجب
نور بصوت عالي: قلت لك سيبني انت ايه مش بتفهم سابها وسابتلو المكان وطلعت غرفتها واول ما دخلت أأعدت على سريرها وقلبها محروق من كلام حمزه فدخل عليها وبصلها شويه وراح ناحيتها
حمزه: أنا أسف اعذريني انا كان مزاجي سئ لكن صدقيني أنا مكانش في بنيتي أجرحك
نور بمراره: حمزه ممكن تسبني لوحدي لوسمحت أرجوك
حمزه بيأس: اوك حاضر زي ماتحبي انا هسيبك وبعذرك لانك حامل يانور … في نفس اللحظة دق باب الغرفة
حمزه بنزعاج: أدخل… دخلت ريتا
ريتا: سيدي
حمزه بهدوء: ماذا هناك يا ريتا… وقبل ما ترد دخلت عليهم بنت بهمجيه بصلها بنظرات مصدومه مذهوله
حمزه بصدمة: نرمين
نرمين بحدة: مفاجائة مش متوقعه مش كدا بس مين البنت دي الي فضلتها عليها ياحمزه بيه
حمزه ارتبك : خلينا نخرج من هنا وانا هحكيلك كل حاجه
نرمين بانفعال زقته: أنا مش عاوزه اتكلم معاك في أي موضوع انت خدعتني ووعدتني بالجواز… وبعد كدا تتجوز بنت فقيرة زي دي… بص حمزه لنور الي متكلمتش ومطنشه نرمين علي الاخر… وبعدين بص لـ ريتا الي كانت تتفرج ع نرمين باستغراب لانها مش فاهمه دي بتردح ليه لأنها مش فاهمه كلامها طبعا فطلب من ريتا تنزل لشغلها وخرجت ريتا على طول
حمزه بهدوء عكس طبعه: أسمعي يا نرمين أنا بجد حببتك من كل قلبي بس حذرتك بأنك لو سافرتي أنا هتجوز غيرك قوليلي بقي كان ايه ردك
نرمين بنفس الانفعال: بس انت خدعتني وكذبت علي… وقفت نور عشان تخرج يردحو لبعضهم في الغرفه
حمزه بصوت غليظ: استني يانور وأنت يا نرمين أرجوكي كفايه كدا انا مزاجي منيل بنيله. امشي دلوقت قبل ما اتهور وانت بالذات عرفاني لما بفقد اعصابي معرفش اخويا من ابويا
نرمين بنظرة أستحقار: كدا، بس قبل خروجي احب اقولك انك هتندم يا حقير… وبعد كدا خرجت وسابتهم
حمزه بعصبية: هو بداية اليوم كحلي من اوله مشاكل…ومسك فازه وحدفها بكل قوته في الحيط ونزلت اجزاء بصتلو نور بخوف وجريت نزلت تحت
نور بخوف: يا رب انا يمكن مش بحب حمزه ولا بطيقه بس احفظه من شر نفسه ده مجنينو فله هقول ايه يسامحك ربنا ياحمزه انت الي حطيت نفسك في المشاكل…
…….
ورجع حمزه ل حالة سُكر فظيعة فدخل على نور وهي بتذاكر بصت في ساعتها لقتها2 باليل قرب ناحيتها وقعد قدامها فقفلت الدفتر
حمزه بحالة يرثى لها: ليه بيحصل معايا كدا انا بالذات البنت الي اعجبت بيها سابتني وسافرت وانتي، انت حبيتك من كل قلبي من اول مره شوفتك فيها بس قلتيلي اني عار ع اهلي حبيت اكسرك زي ما عملتي معايا لكن انا الي كنت بنكسر مش انتي انا فقدت كل حاجه وبقيت فاشل في حياتي حتى معظم أصدقائي مش بيحبوني غير عشان فلوسي ونفوذي والي بيحبوني لذاتي قليلين جدا دليني انتي اعمل ايه وفضل يبكي زي الاطفال وحط راسه علي ركبتها فحست نور انه مش في وعيه فضلت تهديه لحد ما سكت وساعدته انه يغير هدومه ولما نام حبت تمشي ترجع مكانها بس هو مسك ايديها
حمزه برجاء: أرجوكي ماتسبنيش يانور انا النهارده محتاجلك جنبي ارجوكي فأطرت نور تنام جنبه وفعلا نامت ومتعرفش هي نامت اد ايه لكن صحت ع صوت موبيل حمزه …وحمزه اصلن خرج برا الغرفه فقامت دخلت الحمام واخدت شور دافي وبعد ما خرجت شافت حمزه بيغير هدومه
حمزه باستعجال: صباح الخير
نور: صباح الخير
حمزه: يلا بسرعة عشان نمشي انا اليوم هتبدأ محاضرتي الساعه تمانيه
نور: اوك دقايق وهكون جاهزة
حمزه: طيب وأنا هنزل وهكون في انتظارك
نور: اوك.. وخرج حمزه من الغرفة أأعدت نور ومشطت شعرها وبعد كدا لبست هدومها ونزلت و خرجت هي وحمزه وطلعو للكلية مع بعضهم واول ما دخلو اتفرقوا نور راحت لقاعتها وكمان حمزه وفي طريقها لقاعتها شافت هناء بتتخانق مع عماد… وعماد هو صديق رامي بس نور متعرفش ايه الي حصل بينهم فافترقوا …فراحت لها جري
نور باستغراب من هناء: بتعملي أنتي ايه هنا يا هناء
هناء بصوت باكي: بصفي حسابي مع الحقير ده
نور بصت لـ عماد وبعدين رجعت بصت لهناء: سيبك منه وتعالي ندخل المحاضره
هناء بغضب: لا بقي مش همشي لانه اتكلم عن عرضي
نور بتعجب: ايه وليه ! ليه عملت كدا يا عماد؟
عماد بسخرية: عملت ايه انا قلت الحقيقة
نور بعصبية: أنت فعلا حقير يا عماد
عماد بخبث: اوه ياشباب اتكلمت الانسة نور صاحبة الاخلاق الرفيعة بتشتمني بس أنا احب اديك نصيحة ياجامده الأفضل ليك تروحي تدوري عن ابو العيل الي في بطنك يا مدام نور ولا نقول انسه وضحك والشباب ضحكت معاه … بصت لـ هناء وبعدين بصتلو شويه وراحت ضرباه قلم جامد من شدة غضبها
نور: أنت بجد حقير وغير محترم… غضب عماد من تصرف نور فرفع ايده يضربها فمسك حد ايده من وري فلتفتت نور وراها فشافت حمزه ماسك ايد عماد
حمزه بحدة وعين حمر دم: أنا اهو ابو العيل الي في بطنها… وبصرخه/ وأنت يا نور خدي صحبتك وروحي لـ قاعتك…………..
↚
نورمسكت ايد صديقتها: يلا نمشي احنا يا هناء… وبعد ما سابو المكان وقبل دخولهم للقاعه
هناء باستفسار: أنتي فعلا حامل يا نور
نور بخجل: اه أنا حامل
هناء: ازاي عرف عماد بموضوع حملك
نور باستغراب: وانا هعرف منين… وبعد تفكير/ بس يمكن شافني لان لما قربت منك اتاكد من حملي او في العياده
هناء: وانت كنتي لوحدك
نور: لا كنت انا و حمزه بس
هناء: وشافكم سوي يعني
نور والي حست بنغزه في قلبها: لا الوقت الي شافني فيه كان حمزه في العياده بيجيب نتيجة التحليل
هناء: ماشي يا حبيبتي
نور بخوف: أمين يا رب…بس انا ليه حاسه ببعض الخوف والقلق
هناء بتشجيع: يمكن لانك مش بتحبي المشاكل
نور: ايوه صح.. يا رب خالي اليوم يعدي على خير… بعد ما انتهت المحاضرة خرجت نور ملقتش حمزه جالها بس شافت واحد من اصحابه فسألته عن حمزه فقالها انه ساب الكليه من اول ما جه
نور بتعجب: ايه! هو محضرش المحاضرة؟
أنس صديق حمزه: لا لانه كان مزعوج جدا عشان كدا مشي ومعاه الولد الي اتخانقتو معاه
نور: طيب شكرا ليك بس معاك موبيل؟
أنس: اه طبعا تحبي تستخدميه
نور بكسوف : اه بعد إذنك… طلع أنس الموبيل من جيبه وعطاه لنور الي اتصلت على صديقتها هناء
نور: انتي فين دلوقت؟
هناء بملل: في الطريق للبيت مروحه
نور: لا ارجعي عشان تاخديني للبيت حمزه مشي وسابني
هناء: طيب جايه حالا وقفلت الخط
نور وهي تمد الفون لأنس: شكر ليك يا أخ أنس
أنس بابتسامة: لو تحبي اوصلك للقصر انا تحت امرك انتي زي اختي
نور برتباك: لالا شكرا صحبتي جايه حالا تاخدني
أنس باحترام ليها: اوك انا هقف هنا لحد ماتوصل صحبتك لحد ماتيجي تاخدك لحد يضايقك
نور: اوك شكرا لحضرتك…
…………………
فلاش باك
قاعد ع البار يسترجع كل كلمه وكل حرف وجسمه شعله نار
حمزه: انا ابو الطفل ها كنت عاوزه تقوله حاجه
عماد: لا والله بس معلوماتي انها مقضيها في المطعم ضحك وشخلعه
حمزه ضغط علي فكه كانه بيطحن سنانه مسكه جرجره لبرا الكليه ومسكه من فكه وزنقه في الحيطه والشر طالع من عيونه
حمزه بنبره مميته: سمعني كدا تاني ياروح امك يافرفور قلت ايه
عماد: بقول انها وقبل ما يكمل ضربه بوكس خلاه انفه تنزف بشده وبحده قال عد باقى الايام فى عمرك لو فكر لسانك ينطق بالكلام ده تاني
ورماه علي الاض وتف عليه وسابوه ومشي وهو ناوي علي الشر
#باك
واول ما وصلت هناء مشي أنس لحال سبيله… ووصلت هناء نور للقصر وبعد كدا دخلت نور لبهو القصر واستدعت ريتا وجتلها
نور: ريتا هل حمزه هنا
ريتا باستغراب: كلا هو لم يعد بعد يا سيدتي!
نور والي حست بنقباض مفاجئ: حسنا شكرا لك…طلعت غرفتها وغيرت هدومها وقامت بلف شعرها وبصت في الساعة لقتها واحده ونص/يارب انت فين ياحمزه ليه قلبي مقبوض كدا ولكن أستر يا رب…دق باب الغرفة/ أدخل
ريتا: سيدة نور تقول لك الجدة هي أنزلي لكي تتغدين
نور: ولكن حمزه لم يعد بعد
ريتا: أظن بأنه في الطريق
نور: حسنا سأنزل في الحال
ريتا بابتسامة: حسنا سأخبرها بذلك.. وبعد خروج ريتا نزلت نور وراها واول ما أأعدت
الجدة: فين حمزه يانور
نور بضياع: معرفش يا جدتي انا مشفتهوش من الصبح
شريف: هو مرحش للكليه النهارده ؟
نور: لا راح بس محضرش أي محاضره
شريف: طيب. يلا احنا نبدأ باسم الله… فقالوا بسم الله وبدوا بالأكل وفي نفس اللحظة دخل حمزه فتوقفت نور عن الاكل لأنها حست بوقوف دقات قلبها بدخول حمزه
شريف: اهو الأستاذ حمزه حضر ومتبهدل كمان
حمزه بدون مبالا لأي شخص من الموجود وبحدة: نور تعالي معايا
الجدة بانفعال: فيه ايه ياحمزه مش شايفها بتاكل
حمزه بنفاذ صبر: عاوز اتكلم معاها ياجدتي
شريف بقرف من منظره: استناها لحد ما تخلص وبعدين ابقي اتكلم الكلام مش هيطيروهي مش بتطير
حمزه بعصبية: الامر مش حمل يتأجل يابابا
شريف بقلق: فيه ايه ياحمزه.. بصتلو نور وحست بأنه متعصب وشكلومستاء جدا ولو مرحتش معاه يمكن يجرها قدام الكل ويحرجها ففضلت بانها تروح معاه وتشوفه عاوز منها ايه مع ان من منظره مش متفائله وحاسه بكارثه
نور وقفت: عمي أنا طالعه معاه انا خلاص شبعت
شريف بعد تدقيق في وش حمزه: أنت سُكران يا حمزه… بس حمزه سكت وماردش على سؤال والده… بصتلو نور وراحت معاه بعد ما استأذنت ولحقته لغرفتهم واول ما دخلت سحبها من دراعها بكل قوته ناحيته
حمزه صرخ في وشها: فيه ايه بينك وبين الوقح رامي ومين بيكون؟ وايه حكايه الشاب الي اتخانقتم معاه النهارده
نور برتباك وخوف: في البداية سبني لان دراعي بيوجعني…دفعها على الكرسي وقرب من وشها جدا بصتلو بخوف
حمزه بعصبية وحدة: يلااااا احكي قبل ما أقتلك يا نور
نور خافت أنها تقوله بأن رأمي هو الشاب نفسه الي كان في المطعم فيضربها لانها حفظت حمزه ولا بيفهم ولا بيتفاهم ابدا ففضلت بأنها تنكر أي سؤال: أنا معرفش انت تقصد مين بسؤالك
حمزه ضربها: حالا تعرفي قصدي يا خاينة… قلع حزام البنطلون ونزل فيها ضرب وهو بيقول بغضب وصوت جهوري: انت مفكراني اني معرفش ان الطفل الي في بطنك مش ابني انا يا بنت الحرام
نور انكمشت حوالين نفسها خوف على الي في بطنها وهي تبكي: ارجوك سبني انت بتتهمني في شرفي ياحمزه
حمزه والي كان يضربهابكل قوته عشان تتكلم: أنتم كدا كل الستات خونه وتستحقو الموت
نور من شدة ألم الضرب: أنت مش في وعيك وعمرك ما هتفهم الي بقوله … فوقف عن ضربها
حمزه بحدة: اه طبعا انا واحد سُكري يانور بس انا هعرف اعقبك بطرقتي ورماه الحزام بغل راح زي المجنون ناحيه دولابه وجاب شئ وقرب ناحيتها وحط المسدس في وشها فعرفت بأن نهايتها جات على ايد حمزه… فقال. بصوت شبه باكي/ أنتي تستحقي الموت يا نور لأنك خنتيني مع راجل تاني … الهدوء حل في كل مكان في الغرفة فغمضت نور عينها وسلمت أمرها لله لأنها عارفه لا مفر ليها اليوم من رصاصة جوزها.. ولولا اراده المولي ثم عمها لكانت ميته على ايد حمزه لانه بجد كان هيقتلها لكن ربنا رحمها والرصاص انضربت في البرواز المتعلق ع الحيطه
شريف برعب: أنت مجنون عاوز تقتل البنت وليه ضربتها بالشكل ده انت ناسي انها حامل
حمزه بدون تفكير: اه هي حامل بس العيل ده مش ابني يا بابا… كف جاله من الشريف لما نطق بكدا
الشريف بعصبية: انت ازاي تتكلم عن شرف البنت كدا ومنين جبت الكلام المجنون الي شبهك ده
حمزه بانفعال وصريخ: أسال المدام وهي تقولك منين… بص حمزه لنور بحتقار وهي تبكي من قلبها… ووسابها وخرج مسكها شريف من ايدها لحد ما وقفت
الشريف بغضب من تصرف ابنه: لاحول ولا قوة الا بالله
نور وهي تشهق من كتر العياط: أقسم بالله يا عمي أنا عمره ما خنته
الشريف بحزن من شكلها: عارف يا بنتي
نور: طيب ليه هو مش مصدقني… بس انا احسن لي اروح بيتنا انا تعبت من تصرفات حمزه معاي ولا يهمني كلام الناس والي يقوله عني
الشريف: ازاي هتروحي بس وانت في الحاله دي يانور
نور برجاء: أرجوك يا عمي خاليني اروح أرجوك
الشريف بحيرة: طيب يا بنتي غيري هدومك هطلب من السواق بأنه يأاخدك للمكان الي ريحالو المهم انك تكوني بخير انا بنفسي بعتذرلك عن الي بيعملو ابني عن اذنك يابنتي
وبعد خروج عمها من غرفتها غيرت هدومها بصعوبة لأنها عليها بعض الدم لأنها انجرحت في عدة أماكن في جسمها من ضرب حمزه لهيا واخدت شويه حاجات من بينهم دفاتر محاضرتها فخرجت وراحت لبيت عمها واول ماوصلت أستقبلها الكل ولما شافوها في الحاله المزريه دي
جدتها بصدمة: نور أنتي بخير ومين الحيوان الي عمل فيك كدا هو جوزك ضربك بالشكل ده؟
نور والي كانت تتألم بشدة من ضرب حمزه: أنا بخير بس عن إذنكم هدخل اوضتي استريح…دخلت لغرفتها هي وجدتها أأعدت على سريرها فدخلت الجدة وأأعدت جنبها هنا نور مقدرتش تتمالك نفسها فعيطت من قلبها
الجدة بحزن وحنان: ايه الي حصل ليه جوزك ضربك يا بنتي قوليلي ..بصت نور لـ جدتها نظرة حزن و ارتمت على صدر جدتها وهي تبكي من كل قلبها… فدخل عمها وشاور لامه فيه ايه فهزت رأسها بأنها ما تعرفش والجده عيطت هي كمان وفضلت تمسح على رأس نور وتهديها لحد ما نامت في صدرها واول ما فاقت بصت في ساعتها لقتها سبعه باليل أأعدت وكان جسمها بيوجعها من شدة الضرب الي أخدته من حمزه ومسكت بطنها
نور بخزن: يا رب أن كان الطفل خير لي أحيه وأن كان شرا لي خده يا رب وخلصني من حمزه وشره… دخلت الجدة وبصتلها بابتسامة
الجدة: صحيتي ياقلب ستك
نور عدلت نفسها بصعوبه وابتسمت لجدتها بحزن: ايوه ياستي… ااعدت الجدة جنبها ومسحت على رأسها بحنان
الجدة: عامله ايه دلوقت
نزلت نور ر أسها: الحمد لله على كل حال
الجدة: يلا قوليلي ليه جوزك ضربك كدا
نور بدمعة: لأن حمزه بيظن بأن الطفل الي في بطني مش منه
الجدة باستفسار: ايه! وعلى أي أساس قال كدا هو شافك مع شخص تاني
نور بنفي: ستي أنتي تعرفيني كويس انا عمري ماصحبت شاب تجنب للمشاكل بس كل الي حصل اني اتخانقت مع عماد ومعرفش الحقير ده قال ايه لحمزه عني
الجدة: ومين عماد ده
نور: صاحب رامي الشاب الي كان عاوز يتقدم يخطبني
الجدة: وليه يانور اتخانقتي معاه
نور: في البداية هومتخانقش معايا لا مع هناء صحبتي وبعدين كملها معايا. كمان هو كان يضايقنا من بداية السنة والنهارده قال لي روحي دوري عن ابو الطفل الي في بطنك فضربته وهو جه عشان يضربي بس حمزه وقفه عن كدا وطلب مني أخد صديقتي وامشي… وأنا بقي معرفش قاله ايه لما سبتهم لانه رجع البيت حالته حاله سألني عن رامي وقالي ايه الي بينك وبينه
الجدة بهدوء: وأنتي رديتي بأيه؟
نزلت دمعة نور: هو ساب لي فرصه اقول ياستي ده دخل ضربني وأتهمني بخيانته…وحب يقتلني لولا رحمه ربنا وعمي كنت ميته وانتي بتغسليني وبتلبسيني الكفن وعيطت بقهر
الجدة: يالهوي خلاص لو مش عاوزك يسيبك في حالك بدل العذاب ده
نور: ياريت يا ستي والله انا تعبت جدا في حياتي معاه.. حمزه النمرود حول حياتي معاه جحيم في جحيم تعرفي انا أتمنى الموت ميه مره في اليوم من تعامله معاي
الجدة برجاء: لالا اياك تقولي كدا..انتي الي فضلالي من ريحه ابني الغالي يا نور.. دخلت زوجة عمها
فوزيه: انا جهزتلك لقمه خفيفه من الاكل الي بتحبيه يلا تعالي كلي لقمه يابنتي
فابتسمت نور: لا ماليش نفس انا كمان مش جعانه يامرات عمي …خبط باب البيت بكل قوه انتفضت نور ومسكت ايد جدتها وهي ترجف بصولها جامد
الجدة بخوف: مالك يانور؟ ليه بترتعشي كدا
فوزيه باستغراب: هروح اشوف مين المجنون ابن المجنونه الي بيهبد علي الباب كدا وراحت زوجه عمها بصت نور بخوف لجدتها لأنها عرفت مين المجنون.. أما الجدة خافت هي كمان لما شافت تصرفات حفيدتها… وبعد ما انفتح الباب سمعوا صوت صريخ حمزه وهو بيقول هي فين؟ نور والي من شدت خوفها مقدرتش تتحرك من مكانها فدخل عليهم هي وجدتها بصلها بغضب وجهنم بتتكلم وتعبر جوه عيونه
حمزه بحدة قاتله: مين الي سمح لك بأنك تخرجي من البيت ومن غير أذني يا نور…بصتلو نور ووقفت ووقفت جنبها جدتها الي كانت مرعوبه هي كمان من شكله زي حفيدتها هي متعرفش مين الشخص ده الي واقف قدامها بكل جنون .
حمزه بعصبية: جاوبي قبل ما ادفنك هنا
نور: انا مش هتكلم معاك هنا
حمزه: اوك يلا علي البيت وانا هعرف اتصرف معاك … ولحسن الحظ دخل عمها عليهم
سليمان بص لنور وامه المرعوبين وبحدة: عاوز ايه ياحمزه بعد الي عملتو في البنت
حمزه بكل وقاحة: اخرس انت انا مش جاي هنا عشانك انا جاي هنا عشان البت دي والي هي مراتي انا هخدها ونخرج من هنا
سليمان بعصبية وحدة: ومين قال لجنابك انها هتروح معاك وحتي لو كانت هي نفسها عاوزه تروح انا همنعها تخرج معاك
حمزه بضحكة بسخريه: وانت مفكر ياحليتها انك ليك حتى الاختيار سواء انت ولا هي انا حمزه الاسواني والبت دي هتخرج معايا غصب عن عين الطخين
نوربشجاعة مختلطة بخوف: أنا مش راجعه معاك ياحمزه حتي لو قتلتني فاهم
حمزه بسخرية: اه فهمت يا مدام نور… وبحدة/ بس
سليمان قاطع حمزه : مفيش بس واظن سمعت البنت قالت ايه يلا اتوكل هي مش عاوزه تروح معاك ويلا اخرج من بيتي لو سمحت بالذوق ومسك سليمان ايد حمزه يطرده برا البيت
.. فغضب حمزه من تصرف سليمان وهجم عليه بالضرب والركلات فوزيه صوتت والجدة عيطت علي الي بيعملو حمزه في راجل كبير جريت نور ناحيتهم عشان تمنعه من ضرب عمها لكن حمزه زقها بعيد عنهم ولولا ان مسكتها الجده بسرعه كانت نور حاليا في المستشفي بين الحياه والموت و فقدت الي في بطنها
نور ببكاء ورجاء لحمزه: لا يا حمزه أرجوك سيب عمي.. بس حمزه ولا بيسمع ولما جه سليمان يدافع عن نفسه خرج حمزه مسدسه وحطه على دماغ عمها صرخت نور : لا ياحمزه ارجوك ماتقتلش عمي .. ووقفت حائل بينهم هو وعمها وبرجاء/ لا متعملش كدا أرجوك وأنا هنفذ الي انت عاوزه حاضر عاوزني اروح معاك حاضر بس بلاش تأذيهم
بصلها بعدم اهتمام
وطت عند رجله وهي مكسورة الخاطر/ أرجوك يا حمزه كفايه أرجوك سيبهم في حالهم دول غلابه انت جاي عشاني وانا اهو همشي معاك حالا حمزه بصلها ومسكها من دراعها لحد ما وقفت معاه جت جدتها تدخل من المنظر الغبي الي قدامها لكن نور وقفتها بانكسار/ لا ياستي انا رايحه معاه كفايه مشاكل
حمزه شد نور: يلا يا مدام انا مش فضيلك انتي وأهلك…وخرجو من بيت عمها ورجو للقصر طلعت تجري ع فوق قبل ما حد يلمحها واول ما دخلت كان هو بيجري وراها ومسكها من رقبتها وخنقها وبحدة / أقسم بالله لو خرجتي من البيت مرة تانيه وروحتي لبيت عمك بدون أذني ما هتعدي كدا بالساهل … وانا أقسمت هقتلك انتي واهلك كلهم … ومهما يحصل بينا وحتى لو قتلتك من الضرب ملكيش حق تطلعي من المخروبه دي بدون إذني وكلامي مش بحب اكرره كتير فاهمه يا حيوانه…. فهزت نور رأسها بنعم… ولما سابها وقعت على الارض منهارة، بس هو مسكها من درعها لحد ما وقفها.. وبنفس الحدة/ والشيء التاني أنا هصبر لحد ما تولدي وهعمل تحليل الدي أن إي عشان أتأكد إذا كان الطفل او الطفلة الي في بطنك مني أنا او لا ولو اكتشفت بأنه مش مني اعرفي انك هتقبلي وجه كريم لاني هقتلك ونهايتك هتكون على ايدي أنا واضح كلامي
↚
حمزه شد نور: يلا يا مدام انا مش فضيلك انتي وأهلك…وخرجو من بيت عمها ورجعو للقصر طلعت تجري ع فوق قبل ما حد يلمحها واول ما دخلت كان هو بيجري وراها ومسكها من رقبتها وخنقها وبحدة / أقسم بالله لو خرجتي من البيت مرة تانيه وروحتي لبيت عمك بدون أذني ما هتعدي كدا بالساهل … وانا أقسمت هقتلك انتي واهلك كلهم … ومهما يحصل بينا وحتى لو قتلتك من الضرب ملكيش حق تطلعي من المخروبه دي بدون إذني فاهمه يا حيوانه…. هزت نور رأسها بنعم… ولما سابها وقعت على الارض منهارة، بس هو مسكها من درعها لحد ما وقفها.. وبنفس الحدة/ والشيء التاني أنا هصبر لحد ما تولدي وهعمل تحليل الدي أن إي عشان أتأكد إذا كان الطفل او الطفلة الي في بطنك مني أنا او لا ولو اكتشفت بأنه مش مني اعرفي انك هتقبلي وجه كريم لاني هقتلك ونهايتك هتكون على ايدي أنا واضح انا مش بحب اكرركلامي كتير
نور بدموع: ايوه… واضح
حمزه دفع نور علي الأرض: اخفي عن وشي يا وش الفقر… وخرج وسابها وهي بتبكي بصمت من قلبها لدرجه ان دموعها جفت.. و اتصلت واعتذرت لعمها المسكين الي انضرب بسبب حمزه ، وفضلت حابسه نفسها في الغرفه ومش حابه تخرج منها ابدا… وعلي الساعه 11 اتصلت على السواق وطلبت منه يروح بيت عمها يجيب شنطتها وكُتابها وبعد اقل من نص ساعه الباب خبط : أدخل… دخلت مدبرة القصر عيشة
عيشة بابتسامة: امتى رجعتي يا هانم
نور: علي الساعة ثمانيه وانا هنا
عيشة باستغراب: ورجعتي مع مين
نور بحزن: مع حمزه
عيشة: تمام انا هروح واخلي ريتا تجيبلك لقمه تاكليها لان اشجان هانم طلبت كدا ولأن الكل خلصو عشاهم وماكانوش يعرفو أن حضرتك جيتي
نور بتنهيدة: طيب وشكرا
عيشة: ده واجبي يا هانم على فكرة قريب هترجع الانسة حنان
نور بابتسامة: ومين بتكون حنان ولا انت تقصدي اخت حمزه
عيشة: ايوه هي وأظن بأنك جيتي يوم عيد ميلاد الي فات
نور باستفسار: وهي فين دلوقت
عيشة: دي مسافره أمريكا عشان تكمل درستها
نور: وهي متجوزه
عيشة: لا لانها بترفض كل الي بيتقدمو يخطبوها وعشان دلوعه البيه الكبير مستحيل يجبرها ع حاجه هي مش عاوزاها تتنفذ ..ودلوقت عن أذنك أنا هنزل أطلب من ريتا بانها تجهزلك اكل تتعشي . وبعد ما راحت عيشة أأعدت نور على سريرها وفضلت تفتكر اليوم الدامي بينها وبين حمزه
نور باستياء….آآآآآه انسه حنان كان يوم عيد ميلادها وليا انا كان يوم تعاستي يارب خليك معايا… ياترى امتى تنتهي مأساتي معاك يا حمزه
***************************
وفي اليوم التاني صحت نور لانها مش شافت حمزه لانه رجع بعد ما نامت راحت تلبس وتجهز نفسها عشان تروح للكليه قام حمزه من سريره ووقف قدامها وبصلها بحيره
حمزه بحدة: انت رايحه فين كدا يا مدام
نور : رايحه للكلية
حمزه ضحك بصوته كله: ومين المغفل الي هيسمحلك تروحي انت نسيتي انك معاقبة
نور بتعجب واستفهام: معاقبة؟ أنا… بصتلو ورمشت كذا مره /لا أرجوك اليوم عندي اختبارات ومقدرش اغيب
حمزه بعناد: أنا قلت الي عندي وكلامي مش بحب اكرره اظن قلت لك ودلوقت تشاو يا عزيزتي… ولكن قبل خروجه مسكت ايده نور بتحايل: أرجوك متعملش فيا كدا ياحمزه وانا مستعده اعمل الي تطلبه مني بس بلاش تحرمني من دراستي ارجوك
حمزه بصصلهاا وبنفس العناد: أنت كدا كدا هتعملي كل الي اطلبه منك غصب عنك ولو خرجتي النهارده من البيت متلوميش الا نفسك اظن واضح لان انا النهارده بالذات مش عاوزك تخرجي عند فيك واظن انا حر مراتي ومن حقي أني اتصرف معاكي زي ما احب يانوري … بصتلو كتير ودمعتها في بداية عينها لكنه خرج وسابها أأعدت على الكرسي وفردت شعرها وبصت للتلفون الارضي رفعت سماعته واتصلت ب هناء
هناء: أنتي فين يا ابله وليه ماجتيش لحد دلوقت يانور
نور: أنا مش جايه النهارده
هناء بصدمة: نور أنتي مجنونه عشان حضرتك تغيبي اليوم… ولا جوزك المجنون المعتوه منعك من الحضور
نور بكذب: لا حمزه مش منعني من الحضور… بس تعبانه بسبب الحمل
هناء برجاء: حاولي بأنك تيجي ولما تخلص من الامتحان ارجعي للبيت
نور بضيق من تصرف حمزه معاها: مقدرش وأرجوك أعتذر للدكتور وبلغيه بأني عيانه
هناء بخوف: طيب بتشتكي بأيه يانور لآني بدأت أقلق عليك
نور بابتسامة: لا متخافيش أنا هكون بخير وبكره أن شاء الله هاجي لو قدرت ولوت بؤها
هناء بخيبة أمل: طيب ياقلبي وأهتمي بنفسك مع السلامه
نور: اوك مع السلامه …وبعد ما قفلت من صحبتها بعدت شعرها عن وشها وقالت/ الله المستعان ربنا ما يسامحك على الي بتعملو فيا ياحمزه . سابت كل حاجه ونزلت لغرفة الجدة دقت الباب قبل دخولها وبعدها دخلت لقتها نايمه على سريرها
نور بابتسامة: أنت نايمة يا جدتي
الجدة بفرحه: لا ياحبيبتي تعالي أعدي وطمنيني عامله ايه النهارده مع الحمل
نور قعدت جنب الجدة: الحمد الله انا بخير
الجدة: واخبار حفيدي
نور حطت ايدها على بطنها: هو كمان بخير ومتشوق يشوف سته
الجدة بتساؤل: الله ليه ماروحتيش النهارده للكليه
نور بكذب: ابدا معنديش محاضرة مهمه فقلت أعد معاك في البيت نتسلي
الجدة: طيب فطرتي
نور: لا يا جدة ماليش نفس لاي حاجه
الجدة بأصرار: وحتى لو مالكيش نفس لازم تفطري معايا ولا ازعل منك
نور: خلاص هاكل معاك يا جده اهم حاجه متزعليش مني … وفعلا فطرت نور مع اشجان الجده وع الساعه12 رجعت غرفتها لقت التليفون الارضي يرن سابته يرن واخدت هدوم ودخلت للحمام اخدت دش وبعد ما خرجت نشفت شعرها ونامت ع السرير بس نامت ع طول لانها حاسه بكسل غير طبيعي واول ما صحت لقت حمزه نايم جنبها سابت السرير مستائه منه وطلعت فتحت الفرندا فرن جرس التلفون فصحي حمزه علي صوته المزعج وبعدين خرج للفراند وبصلها بغضب ونور بصتلو فشدها من دراعها ودخلها للغرفه وقفل ازاز الفراند ووقف قصادها
حمزه بعبوس: انت عارفه رقم تلفون الاوضه
نور بخوف: لا معرفوش
حمزه: انت اتصلت على أي شخص منه… نور زاد خوفها اضعاف فنزلت رأسها فصرخ حمزه/ ردي يا حقيرة قبل ما احطم رأسك
نور بفزعة وخوف: ايوه بيت عمي وصحبتي هناء بس
حمزه بحدة وعدم تصديق: أنتي متأكدة
نور برتباك: اه متأكدة… بس حمزه مش مصدقها مسك ايدها وراح للتلفون وطلب منها تقعد وبعد ما أأعدت رفع السماعه وعمل اتصال برقم وبعد كدا ناولها السماعه وطلب منها تتكلم مع الي ع التلفون
نور اخدت السماعه وردت بصوت خايف متقطع: آلـــ ــــوووووو
الشاب بفرح: أووووه اهلا مين انت
بصت نور لـ حمزه بستغراب من التصرف لانها مش عارفه هو قصده ايه ولا عاوز ايه: ده راجل
نزع حمزه السماعة من ايدها بعنف: الووو… بس الشاب متكلمش فصرخ حمزه في السماعة/ اتكلم يا حيوان يا حقير اتكلم يا ابن الكلب لو كنت رجل وبعد كدا قفل الخط وحط السماعه ورزعها وبص لنور بصه مرعبه: مين ده
نور بصدمة: مين ده الي هو مين
صرخ حمزه بصوت مميت: نوررررر متخلنيش اطلع عن شعوري واقطعك وعرفيني مين الراجل الي اتصل
نور بدفاع عن نفسها: وانا مالي أنا…ولا لانك بتخوني كل يوم مع واحده بتفكر كل الناس زيك انا اهلي ربوني ولعلمك بقي انا بكره كل صنف الرجاله فاهم ياحمزه
مسكها حمزه من شعرها واتكلم بحده : صوتك ما يترفعش عليا والا اقسم بالله اشد لسانك واقطعه وتبقي خرسا للابد ولعلمك انا كمان بكره كل ست ماشيه ع الارض وزقها وقعت ع الكرسي وخرج وسابها .. وفي حوالي الساعه تسعه نزلت وكانت قاعده في الهول مع الشريف جت لها ريتا
ريتا: سيدة نور هناك هاتف لكي
نور بتعجب: لي أنا ولكن من المتصل
ريتا: لا أعرف أنها فتاة وقد طلبتك
نور: بعد أذنك يا عمي
الشريف: اتفضلي يا بنتي… وراحت وردت
نور: الو
المتصلة: أهلا يا نور هانم وضحكت ضحكه ركيكه
نور: عفوا مين أنتي
البنت: أنا نرمين البنت التي سرقتي منها خطيبها وحبيبها
نور بحدة: أنا ماسرقتش منك حاجه فاهمه
نرمين باستفزاز: أنا مش مهتمه بيك… وأنا اتصلت عشان ابلغك وأقولك ان جوزك معايا هنا وبعد ثواني هخاليه جوه حضني
نور بسخرية: والله اهنيك برافو
نرمين بانفعال: أنا مش عوزاك تهنيني دلوقت لا بعد ما اتجوزه لاني ناويت اخد خطيبي حبيبي منك
نور بدون مبالا: وأنا أتمنى ليكم التوفيق أنت وجوزك وحبيبك
نرمين باستغراب وانفعال: أي نوع من صنف الحريم أنتي
نور ببرودة أعصاب: هقولك حالا… وقفلت نور الخط في وش نرمين ورجعت أأعدت مع عمها الشريف وشويه وقعدو ع السفره يتعشو ودخل حمزه وبص لنور
الشريف: كنت فين يا حمزه باشا
حمزه: كنت بذاكر عند صحبي عامر
الشريف: طيب تعال واتعشى معنا
حمزه بابتسامة: لا انا اتعشيت ودلوقت طالع اوضتي
نور قامت: الحمد لله
الجدة: اقعدي وكملي اكلك يا بنتي
نور بابتسامة: انا شبعت يا جدة
الجدة: طيب اطلعي لجوزك… بصت نورلـ زوجة أخو حمزه والي كانوا يبصولها بتعجب وسابتهم وطلعت لحمزه وقبل دخولها سمعت حمزه بيتكلم فدقت الباب ولما سمح لها تدخل دخلت بصتلو لقته قاعد على السرير بيتكلم مع بنت ، دخلت الحمام غسلت وشها وفرشت سنانها وبعد ما غيرت هدومها طلعت نامت علي السرير علي طول وحمزه لما خلص نام هو كمان بعد ما انتهي من المكالمة…
******************************
بعد ايام وشهور
وفي يوم كانت نور في غرفتها حست بمغص جامد فعرفت بأنها هتولد وطبعا حمزه في سهراته كالعادة..اتصلت علي موبيله ردت نرمين وسألتها بصعوبه عن حمزه لكن نرمين رزعت السكه في وشها رجعت نور تاني تتصل لقتها قفلت الموبيل نهائي كأنها بتنتقم منها فضلت نور تعيط من شده الالم فدخلت عليها انجي مرات شرف لما كانت معديه بالصدفه وسمعتها بتعيط
انجي بخوف: مالك وليه بتعيطي
نور بدموع وهي هتموت من الألم: معرفش بس اظاهر عليا بولد بطني وظهري وجعني جدا
انجي: تحبي اخدك علي المستشفى
نور برجاء: ياريت أرجوكي بسرعة
انجي برتباك: طيب طيب يانور انت بس اهدي.. وأن شاء الله هتكوني بخير… وفعلا اخدت انجي نور علي المستشفى هي واشجان جدة حمزه ونور تعبت جدا وفضلت ساعه في غرفه العمليات لحد ما ولدت طفلها وبعد كدا نامت على طول من شدة تعبها لدرجة أنها مسألتش عن طفلها.. وفوقتها الممرضة عشان ترضع طفلها واول مافتحت عينيها
الممرضة: حمد لله على سلامتك يا حلوه
نور أأعدت بصعوبه: شكرا
الممرضة: خدي البيبي الصغنون عشان ترضعيه… اخدته نور منها وبصتلو كان نسخة من والده حمزه
الممرضه: علي فكره مشاء الله قمور قوي
نور: اه شبه ابوه ومش شبهي
الممرضة: ربنا يحفظهولك
نور بفرحة كبيره: أمين يا رب
الممرضة: أنا دلوقت هسيبك لأن معاد الزيارة قرب
نور بابتسامة: ماشي… خرجت الممرضه ونور فضلت تتأمل في طفلها وضمته لصدرها وحست بشعور ما يتوصف واحساس جميل باسته من خده برقه وحطته جنبها واتصلت بعمها وبلغته بأنها ولدت ولد جميل و كانت سعيدة جدا لأنها بقت أم خبط باب الغرفة دخل الشريف واشجان الجده وحمزه وشرف وانجي
الكل: السلام عليكم
نور بابتسامة تعب: وعليكم السلام… بصت الجدة للطفل وقربت منه وشالته
الجدة بفرحة: شوف ياحمزه نسخه بكربون منك سبحان الله لكن لون عيونه نفس امه بالظبط
حمزه لنور: حمدا لله على سلامتك
نور: شكرا
الشريف: أنا أسعد واحد في الدنيا… أخيرا بقيت جد
الجدة: اه بقيت يا شريف
مسك الشريف ايد نور: متشكر قوي يا بنتي
نور وهي تبتسم: الحمد لله ياعمي وأنا سعيدة لأنك سعيد
الجدة: عقبالك يا انجي انتي وفاتن
انجي بابتسامة حزينة: أن شاء الله يا تيزا ودلوقت لازم ارجع للقصر اغير لاني رايحه عند اهلي زياره وانتي يانور حمد الله على سلامتك وألف مبروك
نور بفرح: الله يبارك فيك وعقبالك
انجي: عن أذنكم… وخرجت وسابتهم
الشريف: أنا كمان هاخد امي واروح عندي قضيه مستعجله لازم ارجعها
حمزه: مع السلامه يا جدو
الشريف:الله يسلمك (ولنور ) وأنت يا بنتي حمدا لله على سلامتك مره تانيه . وخرجوا وسبوها مع حمزه الي قرب واعد جنبها
حمزه: في البداية ألف مبروك على الطفل الي خلفتيه من الراجل الي بتكرهيه من أعماق قلبك والشيء التاني لسه عاوزه تطلقي يا مدام نور
نور بكل جدية: ايوه لان ده الافضل ليا وليك
حمزه: تمام لكن
نور بخوف: هي فيها لكن ايه
حمزه: ابني هيعيش معاي أنا
نور بصدمة: ايه انت عاوز تحرمني من ابني ياحمزه
حمزه بهمس عند ودنها: ده ابني انا واتأكدت من ده كويس عشان كدا مستحيل اسيب ابني يعيش معاك وكمان ممنوع تتجوزي راجل تاني لأنك لو فكرتي مجرد تفكير أنا هقتلك أنتي وهو… بصت لـ عينه شافت كل كلمة خارجه منه كانت بجد ومن قلبه
نور والتي خافت بأنها تتحرم من ابنها: حمزه! أنت عاوز مني ايه بالظبط
حمزه قلب شفايفه: ولا حاجه… انت الي عاوزه كتير شوفي لو حابه تكوني مع ابنك أنسي موضوع الطلاق نهائي لأني طلاق مش بطلق لو اتشعلقتي في النجف و مهما عملتي هسيبك كدا معلقة زي البيت الواقف من غير سكان
نوربحزن: هطلع من هنا لبيت اهلي أعد يومين
حمزه بحزم: لا.. هما يجولك يزروك غير كدا مفيش وانا همشي وبكره هرجع اخدك للقصر فهماني ودلوقت عن اذنك ياحَرمي المصون وخرج من الغرفه
نور ببكاء لأن ده هو سلاحها الوحيد: حقير وسافل كداب…ونامت من القهر والتعب وفي اليوم التاني خرجت نور من المستشفى وبدل ما تروح بيت أهلها طلعت علي القصر فسائت حالتها النفسية وبقت زفت مع أنها كانت مدلله من الكل ما عدا حمزه طبعا.. وفي يوم كانت بتحاول تنيم ابنها من الزن دق باب غرفتها
نور: أدخل
دخلت عليها بنت غريبة: اهلا وسهلا
………………
↚
نور بتعجب: أهلا يا حبيبتي ادخلي
حنان بابتسامة: أنا حنان وأظن أن حمزه كلمك عني
نور بترحيب: اه أنت حنان أخت حمزه
حنان بكل أحترام: امممم اه أنا هي
نور بابتسامة: أهلا بيكي يا قلبي وأخيرا شوفتك وقابلتك
فابتسمت حنان: حمدا لله على سلامتك ومبروك عليكم المولود الجديد
نورببتسامه: شكرا ليك.. وحمد لله على سلامتك
حنان باشتياق لابن أخوها: ممكن اشيله
نور: اه طبعا اتفضلي خديه… اخدت حنان الطفل وبصتلو كتير
حنان بتركيز في المولود: زي ما قالت جدتي شبه أخويا جدا
نور بابتسامة سمجه: الحمد لله على كل حال
حنان باستفسار: قوليلي بقي ازاي اتعرفتي ع اخويا( برا ياحنان) وازاي اتعرفتي عليه وحبيتو بعض واتجوزتو بالسرعه الرهيبه دي…بصتلها نور بستغراب
نور: مش هتلاقي عندي الجواب هتلاقيه عند اخوك حمزه
حنان بخيبة أمل: اممم افهم معني كلامك انكم ماعشيتو قصه حب انتي وحمزه
نور ضحكت: قصة حب مع حمزه غريبه
حنان بصدمة من ردت فعل نور: اه قصة حب مع أخويا… وقبل ماترد نور على سؤالها دخل حمزه بص لاخته وبص لنور
حمزه: أنت هنا يا حنان؟ انا عمال الف عليك
حنان بفرح: ايوه أنا هنا مع مراتك وابنك
حمزه: طيب رايحه لـ حفلة عامر؟
حنان بدلع: of course ودلوقت تعال أقعد عاوزه اتكلم معاك ..أعد حمزه جنب نور علي السرير
حمزه بابتسامة: اتكلمي فيه ايه ياشقيه وغمزها
حنان: قولي وبكل صراحة ازاي اتعرفت علي نور؟
حمزه بكل جدية: شوفتها في الكلية واتعرفت عليها هنا في القصر يوم حفلتك
حنان باستغراب بصت لنور: ايه انت جيتي حفله عيد ميلادي يانور
نور بغصة: ايوه حضرت.. انا كنت مع بنات أستقبال الضيوف
حنان : واو معني كدا ده الي بيقولة عليه حب من اول نظره
حمزه بخبث: لا هو مش كدا بالظبط
حنان بكل براءة: امال ايه؟
حمزه بابتسامة: يعني من ثالث نظره وعلى فكره أنا مش بحب الي يتحداني يا حنان انت أختي وعارفه طبعي كويس
حنان بتفكير: اوه تقصد ان نور اتحدتك يا زومه … بص حمزه لنور الي نزلت راسها قبل ما تبطحه بيها وبعدين بصت لحنان
حمزه: حنان سبينا من كل ده دلوقت وقوليلي امتي رايحه عشان تعرضي مشروعك ؟
حنان: قريب جدا يا حمزه.. دق الباب فدخلت ريتا
ريتا بابتسامة: سيدة نور أهلك هنا فهل أدعهم يدخلون
حنان باستغراب من سؤال ريتا: طبعا دعيهم يدخلون وهل هذا يحتاج لسؤال…بصت لنور بستغراب وتعجب/ فيه ايه يانور ليه بتبصي لحمزه كدا ؟
حمزه: لا ولا حاجه يلا انا رايح انام قبل معاد الحفلة
حنان باستفسار: الله واهل مراتك؟
حمزه: هم أهلها مش أهلي مفيش داعي لوجودي هنا… وبمجرد ما دخلوا خرج حمزه… وفرحت نور بيهم جدا وبعد ما مشو اتعشت ورضعت ابنها ونامت..
………………………….
وفي اليوم الثاني لما صحت من نومها لقت حمزه نايم علي الكنبه عندها في الغرفة بصت لـ طفلها وسابته علي السرير اخدت غطا وغطته بيه ورجعت لسريرها تاني
نور في سرها… أتمنى من ربنا بأن تكون أب عدل ياحمزه .. شالت طفلها وخرجت من الغرفة من غير ما يحس بيها وطلعت في صاله الجناح ريتا كانت خارجه من مطبخ الجناح
ريتا باستغراب: سيده نور ماذا تفعلين هنا فأنتي يجب عليك أن تكوني في فراشك لكيي لا تمرضين
نور بابتسامة: حمزه نائم في الغرفة وأخاف أن يستيقظ لو بكى طفلي فينزعج.. لهذا تركت الغرفة
ريتا: نعم هذا صحيح وخاصا بأن السيد حمزه عاد ثملا فدخل عندك وأسفه لقول ذلك.. ولكن هذه هي الحقيقة، والآن سأذهب لكي أجهزا لك الإفطار ثم سأخذ طفلك لكي أحممه وأغير ملابسه
نور: حسنا وشكرا لك يا ريتا… وبعد ما فطرت نور دخلت تاني غرفتها هي وحمزه لقته لسه نايم اخدت غيار ودخلت الحمام تاخد شور وبعد ما خرجت مشطت شعرها ورجعت شالت طفلها وبصت تاني علي حمزه: ااتمني لما تكبر متبقاش زي ابوك همجي في تصرفاته ابتسم ومسك صوبعها ففرحت جدا كأنه حاسس بيها وبيواسيها: سبحان الله يارب اشوفك كدا دايما يابني بتضحك
فاق حمزه ولف وبصلها : الساعة كام دلوقت؟
نور بيأجاز: واحده ونص
حمزه أعد بسرعة: يا ربنا انا نمت كتير انا عندي معاد مع بابا الساعه عشره وقف زي المجنون لبس اي كلام وخرج بسرعة… وبعد دقايق دق الباب
نور بابتسامة: أدخل… فدخلت حنان/ أهلا يا حنان
حنان بفرح: تسمحيلي ادخل أأعد معاك
نور: طبعا يا قلبي اتفضلي
اعدت حنان جنبها: ازي حالك وحال المولود الجديد
نور: الحمد لله أنا بخير وابني كمان جميل و بخير
حنان: انتم ليه لحد دلوقت مااختارتو اسم لابنكم؟
نور بابتسامة: علمي علمك
حنان بتفكير: أمممم خلاص أنا هختارلو اسم مناسب
نور بكل ترحيب: تمام اختاري يا عمتو
حنان: ايه رأيك باسم يزن
نور: جميل جدا
حنان: الحمد لله بس معرفش حمزه اخويا هيوافق ع الاسم ولا يعمل فيلم اكشن
نور: ليه فيلم يزن أسم جميل
حنان: الحمد لله أنه عجبك وإذا وافق اخويا انا هكون سعيدة جدا خلاص اتفقنا
نور بكل جدية: اه اتفقنا.. ودلوقت احكيلي ايه اخبار حفلتكم
حنان بكل فرح: يااااه كانت ممتعة بشكل رقصنا وهيصنا جدا وطبعا حمزه شرب طينه لحد ما سكر ولولاي مكنش جه هنا لانه كان مضيع خالص واظن اصَر يطلع ينام معاكم انت والخلبوص ده
نور بتنهيدة: اه فعلا نام هنا
حنان: نفسي اعرف امتي بقي يبطل حمزه شربه للسم ده
نور: قوليلي يا حنان من امتى وأخوك بيشرب
حنان بحزن: من وفاه مامي لانه كان بيحبها جدا وزادت حالته سوء لما خانته نرمين مع صديقه
نور فتحت عيونها: ايه وعشان كدا سابها؟
حنان: لا هو مسبهاش لانه وعدها بأنه هيتجوزها لأنه هو أول شخص دخل عليها زي ما بتقول هي… وفي الحقيقة أنا استغربت جدا لما بابي قال ان حمزه اتجوز بنت تانيه غير نرمين لأن حمزه كان بيعشقها بشكل جنوني وعمري ما تخيلت في يوم انه يتجوز غيرها تعرفي انا متأكدة بأن حمزه حبك من كل قلبه عشان كدا اتجوزك . لأن اخويا مستحيل يحب أي شخص كدا بسرعة وأنا كمان حبيتك جدا يانور والله من كل قلبي
نور بابتسامة: أنا كمان ربنا يعلم حببتك من كل قلبي
حنان: أنا بشكرك وعلى فكره بابي وجدتي بيحبكوك جدا… وجدتي بتقول بأنك أفضل واحده في القصر هنا بس ده سر ها متسيحيش بقي
نور بسعادة: أنا كمان بحبهم
حنان باستفسار: بس قوليلي يا مرات اخويا الوسيم ليك اخوات
نور الي افتكرت اخوها وبحزن: اه كان عندي أخ وكنت بحبه جدا لكن الموت فرق بينا أنا وهو… لأنه حصلتلو حادثه مع ماما وبابا ومات بعد الحادثه بيومين
حنان بأسف: ياربي انا اسفه دي شئ يزعل جدا
نور بدموع: الحمد لله على كل حال وده نصيبي
دخل حمزه علي اخره بصلهم وقال: كنت عارف اني هلاقيك هنا والله
حنان: ليه كنت بتدور عليا فيه ايه مالك؟
حمزه بانزعاج: ابوك
حنان باستغراب: ماله بابي؟
حمزه: زعل مني
حنان: ليه! أو عملت ايه ياحمزه عشان يزعل منك
حمزه: ابدا كان فيه بينا معاد ونسيت ونمت بس .. حنان فضلت تضحك من قلبها فضايق حمزه من تصرفها معاه: أنا بحيلك نكته عشان تضحكي يا حنان
حنان: أنا أسفه والله بس الموضوع مضحك جدا يا حمزه
حمزه بكل سخرية: بجد
حنان: لا وأنا آسفة… وعلى فكره أنا أخترت أسم لابنك خلاص من النهارده هيكون أسمه يزن
حمزه: ايه بس انا ما اخترتلو الاسم ده
حنان: عارفه عارفه بس انا كعمتو اخترت
حمزه بشك: وليه يزن
حنان: لأني بحب الاسم وكمان هيكون مناسب مع أسمك يا حمزه
حمزه: قشطا يزن. يزن
حنان الفرحه حضنته : شكرا يا اجمل أخ في الكون
**********************
فاتت ايام وعدت الشهور وفي يوم كانت نور بتستحما في حمام غرفتها سمعت صوت حد ينادي علي حمزه
نور: مين الي دخل لاوضتي يا ترى… لبست بسرعه البورنس ولفت شعرها بالفوطة وفتحت الباب ووقفت علي اول عتبته لحد ما سمعت صوت الغرفه انفتح خرجت بسرعه وكانت خايفه شويه
نور بتردد/ حمزه أنت هنا..محدش رد عليها راحت ناحيه باب الغرفة وقفلته بالمفتاح وبمجرد ما لفت وراها لقت رجل غريب عن القصر قدامها كانت خلاص هتموت من الخوف والصدمة
الشا ب بصلها باستغراب: هالو… نور واقفه صنم مش بترد عليه من شدة الصدمة/ أنا رءوف صديق حمزه وأبن عمه وشريكه في كل حاجه وحتى البنات وضحت الرؤيه عشان كدا ياريت نتفق لاني زي ما عرفتك من شويه اني شريك حمزه في كل حاجه وفي الحقيقة أنا معجب بيك جدا فالواجب يحتم عليك أنك تمنحيني نفسك زي ماعملتي مع حمزه وغمزها واتك علي شفايفه بوقاحه… فعرفت قصده فجمعت كل قوتها وضربته قلم سقع فالشاب غضب جدا من ان بنت تضربه وبحدة/ أخرج من هنا حالا
رءوف غضب من تصرف نور مسك صوابع ايديها واتك بكل قوته وبعصبية: انت مفكره نفسك مين يا مومس وازي حته بنت صايعه زيك تتجرء عليا وتضربني انا يا كلبه يا بنت الكلاب بس انا هدفعك تمن القلم ده غالي
نور بانفعال:سبني في حالي يا حيوان يا حقير
رءوف بحدة: مش هسيبك لحد ما اخد غرضي منك و أنفذ الي في دماغي… شد الفوطه من ع راسها ورماها بكل قوته و قام بدفعها على السرير وحب يقلعها البورنس ضربته برجليها طار في اخر ركن من الغرفه جريت نور علي بابا الغرفه فتحته بسرعه رهيبه وخرجت من الغرفة زي المجنونة وهي تبكي من قلبها فاصطدمت بشخص كان قدامها بصتلو لقته سامي اخو حمزه
سامي مفجوع: مالك ليه بتعيطي وليه تخرجي كدا بروب الحمام يانور انطقي .. خرج رءوف من غرفتهم فبصلها بغل وبص لسامي
سامي بندهاش وصدمة: رءوف بتعمل ايه هنا في غرفه حمزه
رءوف بارتباك:ابدا كنت بدور علي حمزه ولما شافتني البنت دي خافت وطلعت تجري زي المجانين من الاوضه بالشكل ده
سامي بحدة: اوك ارجعي لاوضتك يانور ومتخافيش اصل أبن عمنا متعود ينام مع حمزه عشان كدا سوري دخل عليك كدا من غير استاذان وأنت يا رءوف دي مرات حمزه واتفضل دلوقت معايا تنزل لغرفه الضيوف
رءوف بصدمة: ايه مراته.. حاضر انا نازل يا سامي حالا… قرب ناحيتهم وهو يبص لنور … بصتلو نور لقت اثر علي خده من قوه الكف الي اكله من ايديها بصلها جامد وبعدين نزل
سامي بشك في رؤف لأنه أبن عمه وعارف كل تصرفاته نفس تصرفات حمزه وقحه: اوك يانور ارجعي انت اوضتك .. ومرة تانيه اقفلي باب الاوضه بمفتاح لوكنتي في وضع خاص
نور بخوف: شكرا يا استاذ سامي بس
سامي: بس ايه؟
نور: أرجوك متحكيش حاجه لحمزه من الي حصلت والله لو عرف ممكن يقتلني فيها
سامي بتفاهم: لا اطمني انا مش هجيب سيره لحمزه ويلا روحي البسي انت هدومك قبل ما يرجع حمزه يشوفك كدا يقتلنا انا وانت ده مجنون
نور: حاضر وبشكرك.. سابتو ودخلت غرفتها ولبست هدومها وأأعدت ترتجف من الصدمة والخوف، واول ما دق باب الغرفة راحت ناحيته وبخوف/ مين برا
حنان: أنا حنان يا نور
ففتحت نور الباب: حنان
حنان !: ايه الي حصل يانور سامي قالي انك مش بخير مالك .. رمت نور نفسها في حضن حنان وهي بتعيط اخدتها حنان وقعدو وبصلتها بستغراب
حنان بحيره: مالك انت عيانه يانور ؟
نور بدموع: لا مش عيانه انا بخير
حنان!: ازي مش عيانه اومال بترتعشي كدا ليه وبتعيطي بالشكل الهستيري ده وكأنك خايفه من حاجه
نور: صدقيني مفيش حاجه
دخل حمزه ورفع حواجبه : ايه الي حصل
حنان بحيرة: علمي علم ياحمزه
حمزه بعصبية: طيب سبينا لوحدنا
حنان: امرك يا خويا… جت حنان تخرج بس نور اتشبست في ايديها زي الغريق متعلق بأشايه بصتلها حنان وهزت راسها بأنها مستحيل تسيبها مع حمزه لوحدها
حمزه بصوت حاد: حنان أظن قلت لك أخرجي لو سمحتي فاهمه يلااااااا
حنان بخوف وهي بتسيب ايد نور: حاضر يا حمزه خارجه اهو حالا… واول ماخرجت حنان
حمزه وقف وحط ايده في وسطه وهز رجوله بعصبيه : ايه الي حصل بينك وبين رؤف أبن عمي يا زفته… بصتلو نور ووقفت وهي مرتبكة وبصالو بكل خوف… فصرخ في وشها/ انطقي ايه الي حصل بينكم ومش عاوز أي أكاذيب يا نور
نور بغصة: ولا حاجه. محصلش بينا اي حاجه … مسكها من وسطها وشدها عليه
حمزه ضغط على وسطها وشد شعره من شعرها: أنت كدابه يلا احكي ايه الي حصل قبل ما اتهور واعمل شئ تندمي عليه
نور وهي ترتجف من الخوف: حمزه سدقني والله محصل بينا انت ليه مش بتسدئني زقها علي الحيط وخنقها
حمزه ضغط على حلقها: هتقوليلي كل الي حصل ولا أقتلك
……………
↚
نور وبصعوبة في الكلام: والله العظيم بحلف بالله مافيه حاجه حصلت بينا ولا عارفه انت بتتكلم عن ايه
حمزه جمع كل قوته وضربها وقال: أنت كدابه يانور
نور برتباك:وليه اكذب عليك انت بتظلمني بكلامك ده… غضب حمزه من كلامها وهجم عليها وفضل يضربها زي المجنون لدرجة أنها وقعت اتمددت في الأرض استمر يركلها برجليه دخلت حنان وجريت عليه زقته بعيد بكل قوتها عن نور وساعدتها علي الوقوف
حنان بعتاب: ايه الي حصل يا حمزه؟ ليه بتضربها كدا
حمزه بصريخ: أسألي الحقيرة الحيوانه
حنان بحزن على حال نور من الي عملو فيها اخوها : حمزةةةة أرجوك كفايةةةة بقي البنت بتنزف من بؤها ومناخيرها
حمزه والي حيضرب نور مرة تانيه: خليها تموت تغو ر في داهيه
نور وهي بتبكي: أنا معملتش اي غلط.. وأنا مش خاينه زي ما انت مفكر وانت عشان واحد خاين وزباله بتفكرني بعمل زيك انت غلطان ومش بتفهم لان اهلي مربونيش علي الخيانه يا حمزه … ودلوقت خلاص بقي طلقني طلقنننننني ياحمزه وابنك خلهولك انا الكيل عندي طفح خلااااااص بقي ارحمني يامفتري
حمزه بعصبية متوحشه: لا والله واخده حبوب شجاعه ولا جراءه سامعه ياحنان الزفته بتقول ايه سبيني عليها الحقيرة أربيها من اول وجديد الحقيرة
نور بكل عصبيه وبنهيار: خلاص اسكت مش عاجبك ارحمني بقي
دخل شرف اخو حمزه الاكبر فقال: ايه الي بيحصل هنا… بص لنور اتصدم من منظرها/ ايه الي عملو في البنت ده ياحمزه
دخل الشريف واول ما شاف الدم قال: الله يخربيتك عملت ايه في البنت ياكلب ياحيوان وهجم عليه ومسك فيه انا كام مره اقولك ايدك ماتتمدش عليها ايه انت ايه مش تفهم ليه خلاص بقيت مستقوي بقيت حيوان عربجي
نور مسكت ايد الشريف برجاء: عمي أرجوك خاليه يطلقني انا تعبت من تصرفاته وكرهت حياتي معاه
الشريف بحنان وهدوء: أهدي أنت دلوقت يابنتي وكل شئ هيتحل بأذن الله .. وأنت يا حنان خدي نور معاك لاوضتك لحد ما تهداأعصابها
حنان: حاضر يابابي يلا نخرج يانور
شرف: حرام عليك تعمل فيها كدا دي ضعيفه
الشريف: ياريت يطلقها ونخلص
حمزه بعصبيه: طلاق مش مطلق ونور لو خرجت من البيت سواء انت او حد ساعدها لو حتي راحت المريخ هرجعها جثه واضح كلامي وهبد علي المكتب سمعتوني كلكم
شرف للشريف: يلا يا بابا ده واحد هربانه منه
خرج الشريف بعد ما بصلو بنظرات احتقار وزقه وخرج
المهم فات اليوم المنحوس ده على خير…لكن رءوف كان لسه بيتحرش بنور كل ما شافها في اي مكان في القصر
*********************************
وبعد مرور شهر من الاحدث
وفي يوم كانت نور قاعده في غرفتها بتفكر تتخلص منه ازاي دخل عليها حمزه
حمزه بأمر: غيري هدومك لاننا هنخرج
نور بصتلو باستغراب: وعلي فين رايحين
حمزه بحده شويه: عندي حفلة مع صحابي و طلبوا مني بأني اخدك معاي
نور بكل جدية: بس انا بقي مش عاوزه اروح لاني مش بحب جو الحفلات..قرب حمزه ناحيتها وبصلها باستهزاء
حمزه بعد ما قرب من وشها قال بهمس: انت مفكره بأن القرار ليك يا ليدي نور انا بس الي يقرر اذا كنت تخرجي من القصر او لا فهمتي شغلي ده وخبط علي راسها بالسبابه
نور باستسلام: طيب.. هجهز نفسي حالا
حمزه بضحكة ساخرة: وأنا شايف كدا افضل ليك برضو واتمني تلبسي الهدوم الي انا اشترتهالك مفهومة لغه كلامي
نور: طيب
حمزه بص في ساعة ايده: ربع ساعة هنزل وارجع اتمني تكوني جاهز يا مدام ولما رماه كلامه الدبش خرج
بصت نور في ساعتها فقالت: الله المستعان… وجهزت نور نفسها في خلال ربع ساعة ولما دخلت عليها حنان كانت واقفه قصاد المرايا
حنان باستعجال: ها خلصت يانور… بصت لها نور وقالت/ واو انتي جميلة قوي باللبس ده ويمكن حد يخطفك من حمزه يلا ننزل
نور بفرح: شكرا ياحنان بس انتي رايحه معانا
حنان: طبعا رايحه ده انا راشقه معاكم
نور بسعادة لا تنوصف: الحمد لله لأني مكنتش عاوزه اروح
حنان بابتسامة: لا انا رايحه معاكي وهكون طول السهرة لزقه فيكم يلا ننزل ليغضب ابو الغضب حمزاوي
نور بابتسامة ناعمة: طيب. نزلت هي حنان لقو حمزه ورءوف قاعدين مستنينهم
حنان: احنا جاهزين يلا شباب نمشي
حمزه بص لنور بأعجاب بس طبعا مابين اعجابه : اوك لاننا فعلا أتأخرنا شويه
*********************************
ولما خرجوا ركبت نور مع حمزه وحنان مع رؤف ووصلو قبلهم وبمجرد ما دخلوا لمقر الحفلة حست نور بخوف مسكت ايد حمزه بدون شعور منها… بصلها بستغراب فجت لهم نرمين
نرمين بدلع: هاي يا حبيبي عامل ايه ياروحي انا….وحضنته وباست خده وبعد كدا بصت لنور وقالت بابتسامة ساخرة/ ليه ماسك ايد مراتك يا زومه ولا خايف تتوه منك … التفت حمزه لنور فسابت ايده بسرعه
حمزه ببروده على غير عادته: أهلا يا نرمين أنتي عامله ايه
نرمين بنفس الاسلوب: بخير يا حبيبي… وبغرور وطريقة مستفزه/ وأنت يا نور عامله ايه
نور بكل ثقة: الحمد لله أنا بخير
نرمين وهي تمسك بايدين حمزه وتشده عليها: يلا نروح نرقص يا حبي
حمزه: روحي أنتي وأنا جيلك بعد شويه
نرمين حطت ايدها على خد حمزه وبأسلوب مستفز لنور: لا أرجوك يابيبي تعالى معايا دلوقت يا حياتي انا استنيتك كتير
حمزه بص لنور مستنيها ترد تنطق تغير حتي لكن ولا اي بدنجان محسش بغيرتها ففضل يروح مع نرمين عشان تحس نور بالغيره: اوك يلا نروح .. راح حمزه وساب نور لوحدها وهي في حالة صدمة من تصرف جوزها وفي نفس اللحظات وصلت حنان ورؤف
حنان باستغراب من نور الواقفة لوحدها: انت بتعملي ايه هنا لوحدك يا نور وفينه حمزه
نور بهدوء عكس الي جواها : هناك مع نرمين بيرقصو
رؤف بأسلوب مستفز: أنا أول مرة أشوف راجل يسيب مراته في مكان عام عشان يرقص مع بنت خالته…بصتلو نور ووسعت عيونها وبعدين بصت لـ حنان
حنان بخجل من تصرف اخوها: طيب ايه رايكم بأننا نروح نتلم ع اي تربيزه ونشرب اي حاجه
نور: وماله نروح.. واول ماقعدوا استدعت حنان الجرسون ولما جالهم
حنان: ها تحبي تشربي ايه ؟
نور: أنا هاخد عصير تفاح
حنان: مع كحول ولا من غير يانور؟
نور بابتسامة: لا بدون كحول طبعا
حنان بابتسامة للمتر: اوك أديني عصير تفاح بدون كحول وكأس وسكي مع افكادو وأنت يا رؤف عاوز ايه
رؤف: هات لي كاس وسكي بس
الجرسون: امرك يا بيه ومشي
حنان بفرحه واشتياق للرقص: اظاهر كدا الحفلة ممتعة جدا
نور بملل: لا دي باين انها ممله جدا لأني مش بحب جو الحفلات
حنان: أنا عكسك يا نور انا بحب كل الحفلات بجنون
وهما بيتكلمو اتقدم شاب فقال: أهلا يا حنان
حنان بفرح: أهلا يا كاظم عامل ايه داهيه لتكون بخير
كاظم بابتسامة: بخير ولكن امتى رجعتي من أمريكا
حنان: من فترة قصيره
كاظم: والله.. تعرفي انا اشتئت ليك اد ايه يا مضروبه
حنان بخجل: شكر وأنا كمان يا مضروب
كاظم بص لنور باستغراب: دي صديقتك
حنان: لا دي مرات اخويا حمزه وده رؤف أبن عمي أظن بانك تعرفه
كاظم: طبعا اعرفه اهلا وسهلا بيكم
نور ورؤف: أهلا بيك
كاظم باحترام: ايه رأيك بأننا نرقص مع بعض يا حنان
حنان: اوك ليه لا.. راحو وسابو نور مع رؤف وجه الجرسون وقدم لهم الطلبات
رؤف بتركيز في ملامح نور: الكل جريو للرقص ليه منروحش احنا كمان. وعلى فكره ليه ما تسبيش عصير التفاح وتأخدي كأس وسكي لأنه أفضل بكتير.. بصتلو نور بحدة وماردتش عليه لفت يمينها لقت حمزه بيرقص مع نرمين بشكل غير طبيعي حست بنغزه في قلبها وكأن حد طعنها بسكين.. اتقدم شاب ووقف قدامها
الشاب وهو يترنح من السكر: انسه تسمحي بأنك ترقصي معي
وقف رؤف وبغضب: لا ما تسمحش لأنها ممتلكة خاصة
الشاب: أوه أنا أسف مكنتش اعرف… باي عن إذنكم ولف مشي يترنح
رؤف: أرجوكي خلينا نقوم نرقص وأنا وأنتي… وأنا أوعدك هكون مؤدب معاكي وإذا صدر مني أي شيء ماعجبكيش اضربيني ها اتفقنا
نور وبعد تفكير: طيب
رؤف وو كأنه طاير من الفرح: طيب يلا نرقص…وفعلا راحو للرقص… وكانت كلها لحظات او ثواني او اقل لحد ما شد حد نور من دراعها ولما التفتت له لقته حمزه الي كانت جهنم لوحه بتعبر جوه عيونه والشر طاير منها من شده الغضب
نور بصدمة وخوف: حمزه سحبها معاه
ودفعها على الكرسي الي كانت قاعده عليه وبعد كدا قعد جنبها بصتلو شافت نظرات الحقد والغيرة والغضب في عينيه فنزلت رأسها ومسكت دراعها لأنها كانت تتألم من مسكته ليها وبتشتم وتسب فيه طبعا في سرها جه رؤف ونرمين
رؤف: ايه الي جرالك ياحمزه
بصلو حمزه ووقف ومسكه من ياقه قميصه واتكلم بحده: انا مسمحلكش تتسلي بمراتي لانها مراتي فاهم يا رؤف
رؤف باستغراب شد ايده: أنا معملتلهاش حاجه انا كل الي عملتو رقصت معاها زي ما حضرتك رقصت انت مع نرمين فين بقي المشكله في كدا
جت حنان وصديقها فقالت: ايه الي بيحصل هنا
بص حمزه لنور ومسك وسطها وقال: لا وحاجه حالا هنرجع البيت
بصتلهم نور ونفسها تصرخ وتقوله ارحمني لوجهه الله بس خرجت مع حمزه الغاضب . ورجعو القصر وبمجرد ما دخلوا لغرفتهم مسكها من درعها
حمزه بعصبية ومسك فكها : مين الي سمح لك بأن ترقصي مع رؤف يا حقيرة
نور بقوه: محدش سمحلي بس انت كمان سبتني وروحت رقصت مع المشخلعه نرمين وانا كمان من حقي ارقص وانبسط زي ما انا عاوزه…و
جمع كل قوته وضربها بالقلم لدرجة أنه مزق شفتها من شدة قوته.. ومسك شعرها
حمزه بحدة: بت متلعبش معايا والله أقتلك يا نور ومتقرنيش نفسك بيا أنا راجل ومن حقي أتصرف زي ما انا عاوز.. وعن قريب أنا هتجوزها لأنها بنت خالتي فهمتي يا غبية
………………….
↚
نور بقلب مكسور وهي تبكي: خلاص فهمت بس أرجوك سيب شعري.. دفعها على السرير وبعد كدا خرج وسابها تنعي حظها العسر الي رماها في طريقه حطت ايدها على وشها وفضلت تبكي من كل قلبها/ ربنا يسامحك ياحمزه انت حولت حياتي جحيم في جحيم مع أني بنفذ كل الي عاوزه مني طيب ليه بتعمل معايا كدا ولما مش بتحبني ما تطلقني وتسبني في حالي لاني تعبت من كل ده بس الي مصبرني ابني هظلمو ااااه يارب سابت سريرها و دخلت للحمام غسلت وشها و بعد كدا غيرت هدومها واتصلت على مربية ابنها يزن و طلبت منها بأن تجيب لها الولد واول ما دخلت المربية عليها عطتها يزن وكان نايم اخدته منها وشكرتها وبعد خروجها نامت مع طفلها وصحت علي أذان الفجر رضعت الولد و صلت الفجر ولما انتهت بصت في ساعتها لقتها سته الصبح استغربت لان حمزه مرجعش تاني عندها بس هي ظنت بأن الحفله لسه مستمره بصت لابنها شويه وراحت نامت تاني جنبه ولما رجع حمزه كانت نايمه صحت الساعه عشرة غيرت هدومها واخدت يزن و خرجوا من الغرفة عشان متزعجش الكابتن نزلت لغرفة جدة حمزه دقت الباب و دخلت عليها
نور بابتسامة: صباح الخير يا جدة
الجدة: أهلا يا قلبي انا.. وكان رؤف عندها/تعالي اقعدي هنا جنبي
نور: حاضر يا جدتي أعدت جنبها وقصاد رؤف
الجدة : ايه الي في وشك وليه شفايفك مورمين كدا
بصت نور لـ رؤف الي كان بصصلها بتعجب ومنتظر جوابها فانزلت رأسها وقالت: ابدا صحيت الصبح دايخه من السهر وانا داخله الحمام اتخبطت في الحوض فحصل الي حصل
الجدة: يا ربي لازم تنتبهي على نفسك يا بنتي
نور بخجل: حاضر يا جدة.. اخدت الجدة يزن وفضلت تلاعبه فدخلت مربيته
المربية: سيدتي أنا سأأخذ منك يزن لأن موعد إفطاره قد حان
نور: حسنا… خذيه فأخذته وخرجت
الجدة: قامت بصعوبه انا خارجه وراجعلكم حالا
بصت نور لـ رؤف لقته بصصلها جامد فقال: ليه ضربك حمزه يانور لانك رقصتي معايا
فارتبكت نور: أنا ما ضربنيش حد انا اتخبطت زي ما حكيت لجدتي
رءوف ضحك بكل سخرية: أنت كدبتي على الجدة لأن الي في وشك أثر ضرب يا نور مش زي ماقلتي لجدتي
نور بعصبيه خفيفه: رؤف أرجوك سبني في حالي… انا مش عاوز مشاكل مع حمزه ياريت تفهم
رءوف وهو يبتسم: انا كنت عارف بأن حمزه هو الي ضربك يا نور
نور بنزاعج من تدخل رؤف بحايتها: الأفضل امشي اطلع اوضتي وقامت تخرج صدمت في اشجان جده حمزه
الجدة: رايحه فين
نور بنزاعج: طالعه اوضتي يا جدة
الجدة: لا استني لحد ما تفطري وبعدها ابقي اطلعي
نور خافت بأن الجدة تحس: اوك يا جدة
ولما كانوا بيفطروا نزل حمزه وقعد جنب نور
حمزه: صباح الخير
الجدة ورؤف: صباح الخير
حمزه لف وبص لنور: مستنيه ايه عشان تردي علي حضرتك
نور: صباح الخير
الجدة: بدل ما تعاقبها قولها سلامتك لانها وقعت في الحمام يا استاذ .. بص حمزه لنور بستغراب ونور حطت راسها في الطبق الي قدامها للتتجن وتحدفه بيه
رؤف لحمزه: تعرفي يا تيته أنا فعلا مستغرب من تصرفات بعض الأشخاص الموجودين هنا في القصر
بصلو حمزه بغضب فقال: نور كملي فطارك واطلعي علي اوضتك
نور والي حست بأن الجو بدء يتكهرب بين حمزه ورؤف: طيب وعلى العموم أنا شبعت وطالعه اوضتي حالا
الجدة بحزم: أأعدي وكملي اكلك وبعدين ابقي اطلعي انت مكلتيش عشان تلحقي تشبعي
نور برتباك: بس اكتفيت بالي أكلته يا جدة
رؤف وبسخرية من حمزه: الظاهر حمزه خاف أن مراته تطخن وتلاقي بيطلب منها تقلل عشان كدا بيأمرها تطلع فوق .. بصله حمزه ولف بص لنور بحقد الي خافت من نظراته
نور بخوف: عن أذنكم.. سابتهم وطلعت لـ غرفتهم فتحت الفراند ورتبت السرير لقت هدوم حمزه لما جت ترفعهم وقعت ورقه من بينهم سابت الهدوم واخدت الورقة لقتها فاتورة خاتم ماس وكان مكتوب بأسم نرمين حطته علي التربيزه وكملت شغلها واثناء ما دخل حمزه عليها كان متنرفز قرب منها وقفت وعدلت وقفتها
حمزه بحدة: انت قلت ايه لرؤف عني
نور بخوف وصدمة: أنا؟ أنا ماقلتلو اي حاجه هو كان بيسأل ويرد علي نفسه
مسكها من درعها ودفعها للحيط وقال وهو يرص على سنانه: أنتي كدابه
نور الي كانت بتحاول تبعد عنه: حمزه أرجوك كفايه بقي انا مفيش اي علاقه بيني وبين أبن عمك ليه مش عاوز تصدقني ومُصر تطلعني واحدة خاينه وانت عارف كويس بأني من سابع المستحيلات اني اخونك مع راجل تاني مهما كان
حمزه بضحكة ساخرة: جربي حظك عشان تكون نهايتك في نفس اليوم بتفهمي .. بصتلو فصرخ في وشها/ جاوبي
نور بانكسار: ايوه فهمت… سابها وخرج فقالت/ سبحان الله جوزي يظن بأني هخونه لأنه هو بيخونني مع ستات اشكال والوان ربنا يسامحك يا حمزه… كملت ترتيب الغرفة… وعلي الساعه اربعه ونص كان حمزه قاعد يتابع tv راحتلو نور ووقفت قدامه.. بصلها فعرف انها عاوزه حاجه منه
حمزه: نعم خير عاوزه ايه وليه أأعدتي كدا قدامي
نور بتردد: حمزه لو سمحت أنا عاوزه اروح زيارة لجدتي وعمي
حمزه: لا مفيش مرواح
نور برجاء: أرجوك يا حمزه انا بجد اشتئقت لهم وبقالي كتير مروحتلهم زياره من قبل ما اولد يزن
قفل tv وبصلها كملت/ والله مش هتاخر وهكون هنا قبل صلاة العشاء . فسكت وما اتكلمش فقالت/ أرجوك توافق
حمزه بتفكير: طيب روحي بس تكوني هنا قبل الساعه تسعه ياتري واضح كلامي
نور بفرحة لاتوصف: حاضر وشكرا ولفت تجري تلبس مسك كف ايديها بصتلو بخوف
حمزه بتهديد: ياتري تعرفي ايه الي هيحصل إذا تأخرتي عن معاد رجوعك؟ طبعا لا عشان كدا هقولك ان اتأخرتي مستحيل اخليك تروحي مره تانيه هناك يارب يترجم كلامي وتفهميه
نور أومأت برأسها: اه والله فهمت… ساب ايديها
حمزه: كويس ويلا اختفي من وشي
نور: طيب. وغيرت هدومها وهدوم يزن بعد كدا خرجت وراحت لبيت عمها واول ما وصلت استقبلوا يزن قبلها أما نور جدتها مريم استقبلتها بحفله واخدتها معاها لغرفتها
الجدة: طمنيني جوزك عامل معاك ايه؟؟
نور بابتسامة: الحمد لله… اهو بقي احسن من الاول ثنه بس المضروب في حواجبه عاوز يتجوز من بنت خالته
الجدة بصدمة: ايه؟ وانت هتسبيه يتجوز عليك
نور بعدم مبالة: وعاوزاني اعمل ايه واعمل ايه لحمزه ده شخص لا بيسمع لحد حتي لابوه في اي موضوع وانت اتعرفتيه عليه ياستي بس تعرفي يا ستي انا الاحسن ليا انه يتجوز يمكن يبعد واقدر اعيش في امان مع ابني اما بعد كدا مش مهتمه اصلن
الجدة: الله المستعان واهله عاملين ايه معاك
نور: الحمد لله هما بيعملوني كويس جدا يا ستي
الجدة: الحمد لله
دخلت ساره ضمه يزن في حضنها
ساره: ايه رايك يانور تسيبي يزن عندنا لفترة
نور ضحكت: عاوزه حمزه يقتلني ده بيحبه جدا
سارة: من الطبيعي يحبه لأنه ابوه بس تعرفي انت بتوحشينا قوي وهو كمان حتي البنات في المطعم بيسالوني عنك
نور بابتسامة: أنا كمان والله اشتئت لهم
الجدة: أنا هخرج اسيبكم تتكلمو براحتكم يا حبايبي
نور وسارة: اوك وخرجت الجدة
سارة بهمس: طيب ما تيجي المطعم وتشوفيهم ويشوفك
نور بنفس الهمس: انت عاوزه حمزه يجي ويكسر المطعم على رأسي ولا نسيتي عمل ايه فيا بعد جوزنا لما روحت للشغل
سارة سئلتها: أنا بحس بأنك بتخافي من حمزه ده جدا
نور بتفكير: أي ست تعيش مع راجل زي حمزه لازم تكون في حالة رعب وصدقيني لو كنتي عايشه معاه هتقولي نفس كلامي
سارة بحزن على حالة نور: كان الله في العون.. أنا كمان اول ما بشوفه بعملها علي روحي وبحس بالخوف
نور وهي تضحك: انت كمان بتعمليها علي روحك من حمزه النمرود
دخلت فوزيه فقالت: نور خدي كلي من الكيكه الي بتحبيها
اخدتها نور وقالت: شكرا يا عمتي
فوزيه: مفيش داعي للشكر انتي بنتي التانيه يا حبيبتي يلا اسيبكم مع بعض وخرجت
سارة: أنا رايحه زيارة لنادية ايه رأيك بأنك تروحي معايا
نور: لا انا مش ناقصه مشاكل مع المجنون حمزه
سارة: خلاص هقعد معاك وبكره ابقي اروحلها
نور: لا قومي روحي انا كدا كدا ماشيه بعد شويه لان شويه و هيجي حمزه لانه قالي لو اتاخرت عن الساعه تسعه مش هيخليني اجي ازوركم تاني
سارة بندم: تعرفي يانور بعض الأحيان بحس بذنبك لأني أنا سبب في كل الي بيحصل لك
نور بكل جدية: لالا ماتقوليش كدا يا سوسو.. ده نصيبي كمان جدته وعمي وحنان بيحبوني وعلى فكرة حمزه عرفني من قبل حفلة حنان وبيكفيني أحترام أهله لي
سارة بنبرة حزن: الحمد لله
دخلت الجدة فقالت: هتتعشي معانا يانور
نور والي تتمنى تئعد وقت أطول مع عيلتها: لا يا ستي انا راجعه للبيت عشان ابولهب ميغضبش عليا
الباب خبط الباب قالت سارة:هروح افتح الباب ورجعت قالت لنور ده السواق
بصت نور في ساعتها: ايه بس الساعه تمانيه ليه ده جه بدري ساعه
سارة: اخليه يمشي
نور: لالا انا رايحه مش عاوزه أتورط في المشاكل مع حمزه.. وأن شاء الله اجي ازوركم قريب
سارة بشك: طيب اتمني ده يا نور قلبي
ودعتهم نور وأخدت يزن وحاجتها وخرجت وولما ركبت العربيه لقت حمزه مع السواق بصتلو بستغراب
حمزه: خدنا للقصر يا أبراهيم
أبراهيم:امرك يا بيه
ولما وصلوا للقصر نزلت نور مع ابنها اما حمزه طلع بالعربيه مع السواق
نور بقهر من تصرف حمزه: أنا متأكدة باني قريب هروح للعباسيه بسبب جوزي بتلف صدمت برؤف
رءوف بخبث: أو مرحبا يا أميرتي انا اشتقت ليك كمان القصر من غيرك وحش ومملل جدا
نور بحدة: يا رب أرحمني… لفت تمشي فأعترض طريقها بصتلو باستغراب
رؤف برجاء: أنت ليه بتعملي معايا كدا؟ انا مش عدوك يا نور
نوربغضب: أبعد عن طريقي يا رؤف
رؤف بخيبة أمل: حاضر اتفضلي يا أميرتي.. دخلت وسابته جت ليها مربية يزن واخدته لفت نور وبصت لـ رؤف الي كان يبصلها بخبث طنشته وطلعت لـ غرفتها وقفلت الباب بالمفتاح غيرت هدومها وفتحت دفتر محاضرتها وأأعدت تراجع فيه المحاضرات ولما دق الباب راحت ناحيته
نور: مين
حنان: أنا حنان يا نور
فتحت نور: أهلا يا حبيبتي
حنان!: فيه ايه
نور: ايه
حنان: ليه قافله الباب بالمفتاح
نور بابتسامة: لا ولا حاجه يلا تعالي ادخلي
حنان: لا انا مش هدخل انا جيت اخدك نطلع للمول
نور برتباك: ايه أنا
حنان بتأكيد: اه انتي يانور
نوربأسف: بس انا مقدرش اطلع حمزه مش هنا
حنان: أنا هكلمه
نور: طيب اذا كان كدا ماشي
طلعت حنان فونها المحمول واتصلت بحمزه وبصت لنور: يلا اخويا وافق
نور: فوريره اغير هدومي وانزلك
حنان بابتسامة: طيب وأنا هنزل استناك
نور: اوك… خرجت حنان غيرت نور هدومها واخدت شنطتها وفلوس كانت محتفظه بيهم ونزلت: يلا يا حنان
حنان: يلا يا مرات اخويا العزيز
وقبل خروجهم خرج رؤف من غرفته فقال: حنان انتو خرجين
حنان: اه بس ليه بتسأل تحب تروح معانا…بصت نور لحنان بصدمة
رؤف: رايحين علي فين
حنان: نتمشي في المول
رءوف: اوك رايح معاك كمان عاوز اشتري كام طقم علي ذوقك
حنان بكل ترحيب: اوكيه بس خالي بالك هنروح للبيوتي سنتر عاوزه اغير تسريحه شعري
رؤف: مفيش مشكله نروح ياقلبي… وفعلا خرجوا وطلعو علي المول فاشترت حنان هدوم كتيرة ليها وليزن ورؤف كمان أشترى استايل لبس كتير شيك جدا له…. أما نور فاشترت لها خلخال لأنه عجبها جدا وشويه هدوم ليها…. وبعد كدا راحو للبيوتي وؤف رجع علي القصر ولما رجعو واول دخولهم للبيوتي
حنان: أسمعي يا نور أنا هغير من تسريحة شعرك لأنها مش لايقه علي وشك أبدا وما مفتكرش اخويا هيزعل ها ايه رأيك
نور بدن تفكير من ردة فعل حمزه: ماشي… وبعد وقت طويل رجعو للقصر 12 باليل
حنان بتعب: أطلعي وغيري هدومك وانزلي عشان ناكل لاني جعانه جدا جدا
نور بنفس التعب: اوك طلعت ودخلت غرفتها وكالعادة حمزه مش موجود غسلت وشها وغيرت هدومها وبعد كدا نزلت وأأعدت تستني حنان فدخل رؤف
رؤف بتصفير: واو يا أميرتي أنتي بجد جميلة جدا… بصتلو نور بتناحه وقامت تسيبلو المكان خالص مسك ايديها: انت ليه بتتصرفي معايا كدا حمزه يزعل لو اتكلمتي معايا
نور بعصبية مكتومه: سيب ايدي يا رؤف لو سمحت
رؤف وهو يجز على سنانه: مش هسيبك ونشوف هتعملي ايه بصتلو نور بصدمه و نزلت عيونها لانها رافضه تشوف نظره الاعجاب الي يبصلها بيها . وفي نفس اللحظه نزلت حنان فساب ايديها بسرعه
حنان: انت رجعت يا رؤف
رؤف برتباك: اه يا بنت عمي
حنان بحسن نية: ايه رأيك بلوك نور الجديد
رؤف بخبث: جميلة جدا جدا… رفعت نور رأسها وبصتلوه بحقد شافت حمزه واقف وراه بالظبط… بصت ل حنان بخوف وبصتلو وحطت ايدها على قلبها من شدة خوفها
حمزه بتساؤل: عن ايه بتتكلمو يا حنان؟
راحت حنان جنب نور : عن مراتك طبعا… بصت نور لحمزه الي بصصلها بصدمة نزلت رأسها راح هو ووقف قدامها
حمزه بحدة: ايه الي عملتيه بنفسك ده يا نور
حنان بخوف من اخوها: احنا روحنا للكوافير وطلبت منهم بأنهم يقصوا لها شعرها ورؤف قال انها جميلة جدا جدا ها ايه رايك يازومه
رؤف بخبث واستفزاز لحمزه: أكيد هتعجبه لأنها عجبتني انا شخصيا جدا
حمزه بعصبية: حنان أنت قلتي لي بأنكم رايحين المول صح مش كوافير تجميل مظبوط كلامي
………………….
↚
حنان برتباك من تصرف حمزه: ايوه بس ياحمزه انت مش عجبك لوك نور الجديد
صرخ حمزه في وشها وقال:وليه تسأليني أنا دلوقت؟ … بس هتعرفي بعد شويه لاني راجع اغير هدومي واخرج لاني معزوم لحفله صحبي اسامه ..وبحده : وأنت يا مدام نور تعالى ورايا جهزيلي البدله الي هلبسها
بصتلو نور وعرفت ان الحرب العالميه قامت وناوي يتخانق معاها لانه من الطبيعي بيختار هدومه بنفسه
حمزه شافها تمثال: ياتري سمعتي الي قلتو ليك يامدام
نور بلعت ريقها بخوف: اه سمعت
حنان والي اعتقدت بان حمزه أقتنع بالي عملته: طيب يانور متتأخريش عشان ناكل مع بعض وانا اسفه ياحمزه ارجوك متزعلش نورمالهاش ذنب
حمزه طالع اول درجه سايب المكان: حصل خير والغلط غلط نور عن اذنكم…وطلع وسابها
حنان بحيرة: اظاهر حمزه اضايق لاني قصيت شعرك يانور
نور بابتسامة خوف: خلاص حصل الي حصل عن إذنكم.. سابتهم وطلعت وراه واول ما دخلت الغرفه لقت حمزه قاعد مستنيها وهو في قمة غضبه جت تمشي ناحيه الدولاب لكن قرب ومسك ايديها وشدها حضنها بعنف وشم شعرها ورماها بكل قوته علي السرير وطلع فوقيها ومسك ايديها الاتنين وشل حركتها تماما وضغط عليهم جامد
حمزه بصوت كفحيح الأفعى: مين الي قالك بأنك تقصي شعرك… نور من شدت خوفها مش عارفه ترد فصرخ في وشها / جاوبي يا غبية فين شعرك
نور برتباك وخوف: حمزه أرجوك سبني انت بتألمني.. ساب دراعها ورفعها لضهر السرير وباسها بكل وحشيه وعنف وبعدين ملس علي رقبتها ومسكها وضغط عليها يخنقها
حمزه ودمه يغلي من شدة الغضب: بتعملي كدا عشان رؤف يعجبك بيك ها … حاولت نور تبعد ايده عنها بس للاسف مش قادره
نور بصعوبة في الكلام ودمعتها في عينها وبصوت مخنوق: أتقي الله انت حولت حياتي معك جحيم في جحيم لو كنت مش عاوزني اعتقني لوجهه الله انا عمري ما أذيتك ولا عملت فعل مشين يخليك تشك فيا وتعمل معايا الي بتعمله فيا
حمزه قهق بصوته كلو: انت عاوزاني اسيبك عشان يتجوزك رؤف
نور بصدمة من الي قاله ردت بصريخ: أنت ازي تفكر بالطريقة دي أنا مش مجنونه عشان أفكر بطريقه المجانين بتاعتك
حمزه شدها عليه: تقصدي اني مجنون؟
نور: اه مجنون ويلا بقي طلقني انا تعبت من تصرفاتك… وحياتي معاك
حمزه بحدة: طلاق مش بطلق حتي لو شوفتك بتموتي قدامي لانك من ممتلكاتي بتاعتي سمعتي حتي في احلامك مش هطلقك يانور وهدمر العالم لو فكرتي تسبيني هخليها جهنم علي الارض وفضل يبوس فيها بعنف ويضمها ويملس علي كل انش في جسمها بتملك
لحدما دق الباب
حنان من برا: حمزه هي نور هتتأخر… بصلها كتير وسيطر علي نفسه ومسك ايديها وقومها واخدها للحمام وقفل الباب عليها
وطلع فتح لأخته وقالها انها في الحمام
نور قعدت ع طرف البانيو تبكي على حالها ونفس الليلة النوم جفاها مش قادره تنام قعدت تفكر في كلام حمزه وعلي الساعه واحده الباب خبط راحت فتحت لقت مربيه يزن
المربية: سيدتي يزن مريض جدا فحرارته مرتفع جدا وقد أعطيته خافض الحرارة ولكن بدون جدوى
نور: حسنا لنذهب إلى غرفته… خرجت من غرفتها وقفلت الباب وراحت لغرفه يزن وفعلا كانت حرارته مرتفعه وكان يأن من الالم
نور: يا إلهي ماذا أفعل فأنا ليس لديه خبرة في هذه المواضيع
المربية: ما رأيك بأن نحممه بماء معتدل
نور بخوف: الآن
المربية: نعم فهذا سيساعد على نزول الحرارة
نور: حسنا ولكن جهزي ملابسه وأنا سأغسله
المربية: حسنا…. وفعلا بعد ما اخد دش نزل شيء بسيط من حرارته فضمته نور جامد لصدرها
نور بدمعة خوف: يا ربي ايه الي حصلك يا يزن
المربية شافت دموعها: لا تخافي فهذه أعراض الاسنان
نور بخوف على يزن: هل أنتي متأكدة
المربيه: نعم فأنا لديه أطفال وقد كان يحدث لهم مثل هذا عند ظهور الاسنان
نور باستفسار: وهل كنتي تأخذينهم إلى الدكتور
المربية: لا لقد كنت أعطيهم خافض للحرارة وبعض الأعشاب
نور: حسنا أذهبي ونامي أنت وأنا سأجلس مع طفلي
المربية: ولكن أنتي من يجب عليها أن يذهب ولست أنا
نور: لا أذهبي وخذي قسطا من الراحة فزوجي ليس موجود فلهذا سأبقى مع يزن
المربية: حسنا سأذهب الآن وسأعود اليك في تمام الخامسة صباحا
نور: حسنا يا عزيزتي… راحت نور اتمددت على سرير المربية واخدت يزن على صدرها وفضلت تمسح على راسه لحد ما نام فنامت هي كمان بدون ما تحس بنفسها ولما فتحت عينها لقت الشمس ظهرت بصت في ساعتها لقتها سابعة ونص الصبح وومربيته نايمة على الكنبه سابت السرير وراحت ناحيه يزن جثت حرارته لقتها طبيعية فقالت:الحمد الله…اتقدمت وراحت عند مربيته وصحتها وقالت: كوشي أذهبي إلى فراشك لأني سأعود إلى غرفتي
المربية: حسنا يا سيدتي… خرجت نور من غرفة يزن ودخلت لـ غرفتها لقت حمزه مستنيها والشر مرسوم لوحه في عينه قام وراح ناحيتها
حمزه مسك وشها وقرب من ودنها وهمس: كنت فين يا مدام
نور بكل ثقة: كنت في غرفة يزن
حمزه بشك: والمفروض عليا اصدقك
نور بثقه: اه طبعا لان دي هي الحقيقة فأنا كنت عند ابني لأن حرارته كانت عاليه ودلوقت عن إذنك لاني تعبانه وعاوزه أنام… وراحت تنام لكن هو قرب منها لحد ما لزق جسمه بيها وبدأ يمرر ايده على جسمها وسحب شفايفها وباسها بشغف اكبرحست نور ان شفايفها خلاص هتتمزق دفعها علي السرير بعد ما انتهي منها سابها فوقعت من علي السرير لقت نفسها على الارض وصدرها طالع نازل زي السهم محتاجه للهوي بعد ما حست بالراحه طلعت اتمددت علي السرير لكن حمزه مش عارف ينام بس نور نامت من كتر التعب وصحت لقت حمزه نايم جنبها قامت وراحت تاخد هدومها ودخلت للحمام اخدت دش دافي وبعد خروجها مشطت شعرها وخرجت من الغرفة ودخلت لـغرفة يزن لقت حنان والمربية عنده
نور بابتسامة ناعمة: مساء الخير
المربية وحنان: مساء الخير
حنان بابتسامة: وأخيرا فوقتي يا كسوله
نور: حرام عليك انا نمت طول الليل
حنان: أنا عارفه والله المربيه قالتلي بأن يزن كان سخن وأنتي كنتي معاه… لكن ليه مانزلتيش تتعشي معانا امبارح ولما سألت حمزه قال انك مش جعانه
نور بحزن: اه فعلا كلام حمزه مظبوط
حنان باستهزاء من كلام نور وبعد ما شافت أثر الضرب في وشها: أنت بخير يا نور
نور برتباك: اه أنا بخير
حنان: اوك تعالي ننزل شويه لجدتي
نور: طيب يلا… ولما نزلوا ودخلوا على الجدة
الجدة: أهلا بيكم يا حبايب تيته
حنان بخبث: تيته انا جيالك وعندي شكوه من مرات حمزة
بصتلها نوربستغراب : مين أنا
حنان: اه أنت
نور بنظرة تهديد لحنان: وليه بقي انا عملتك ايه عشان تشتكي مني للجده
الجدة: ايوه صح عملت لك ايه ؟
حنان بابتسامة خبث: هي معملتليش انا حاجه بس عملت في نفسها
الجدة: أنا مش فاهمه يا حنان
حنان بانفعال: هي سابت حمزه يضربها ويهينها تخيلي يا تيته بانها امبارح نامت من غير عشا ولا نزلت تتعشا معانا رغم انها كانت جعانه جدا
نور بنهيار: عاوزني اعمل ايه لراجل له سلطه ونفوذ ممكن يوديني انا واهلي وري الشمس وانت عرفاه كويس محدش قادر عليه ولا حتي عمي الشريف
حنان بحدة: بس المفروض تدافعي عن نفسك ماتخليش حقوقك ضايعه كدا
الجدة: اه فعلا كلام حنان صح يانور
نور: جدتي أنا مش بحب المشاكل مع حمزه هو في بعض الأحيان بيتصرف بجنون وتهور وأنا مفيش بايدي حيلة
حنان بعصبية: تدفعي عن نفسك وتوقفيه عند حده ومتخلهوش يتصرف معاك وكأنك شيء بدون قيمة انا بحس ان اخويا بيعامل السفرجي احسن منك عشان كدا بفضل اسأل نفسي ليه متجوزين طلاما مش متفهمين وازاي خلفتو يزن من اصله
نور بحزن: انا طلبت منه الطلاق هددني بأنه هيدمر عيلتي و من وقت جوازي منه اتحولت حياتي جحيم في جحيم فوق كدا حتى أهلي مش بيخليني اروح ازورهم وفوق كل ده بيشك فيا وكل ظنه اني بخونه مع راجل تاني
حنان بشك: شخص زي رؤف صح كدا
الجدة باستغراب: رؤف مين تقصدي أبن عمك
حنان: ايوه هو يا تيته
نور بعياط: أنا في حياتي مفكرت اخونه مع اي شخص تاني لكن جوزي المحترم عنده تفكير معرفش اوصفه والله
حنان: طيب ولحد امتي هتفضلي تستحملي اخويا يعاملك كدا اقل من الجاريه
نور بتفكير: امممم معرفش
حنان وبحدة: وياتري عارفه انه قرر يتجوز من نرمين
نور بدون مبالة: يعمل الي يعملوا انا مش بهتم بطوايفه المهم ..عندي ابني وبس . لأني حتى لو طلبت الطلاق منه هو مش هيطلقني ده هيضربني عشان كدا خاليه يتجوز يمكن أمور كتير تتسهل عليا
الجدة: أنت ما تعرفيش يعني ايه يتجوز عليك يانور
نور عقدت حواجبها: وانت تعتقدي بأني اذا قلتلو بأن ما يتجوزش هيسمع مني للي بقوله ياجدة وانت ياحنان اظن انت حافظه اخوك عنيد جدا عشان كدا أنا مش هضيع وقتي معاه
الجدة: كان الله في عونك بس أنا متأكدة بأن حمزه بيحبك
حنان بضحكة ساخرة: عن أي حب بتتكلمي يا تيته وهو بيعاملها بالطريقه دي
الجدة: هو بيعمل كدا يابنتي لانه بيغير عليها
حنان: بس دي مش اسمها غيره ياتيته
الجدة: يابنتي حمزه نسخة من جدك بالملي الله يرحمه جدك كان بيتصرف نفس حمزه بالظبط
نور: وهو جدي كان بيضربك يا جدتي
الجدة: لا بس كان بيحبسني ولا يحبني اخرج من البيت وكان بيغير من الكل حتى ولاد عمي وخالي والله ده بيسموه الحب الاعمي
حنان: ربنا يصبرك ده غلب مش اعمي بس انا بقي لو اتجوزت ده يعني لو بعد ما شوفت نموذج منكم لو اتجوزت من راجل زي حمزه مش هقعد معاه شهر هكون طفشانه منه . بصت نور لحنان ونزلت راسها وخرجوا من عند الجدة وفطروا سوي وكانو بيشربو شاي!!!!
حنان: قوليلي يا مرات اخويا الجميل انت ازاي اتجوزتي حمزه وانت مش بتحبيه
نور بملل من النقاش: نصيب.. ده نصيبي يا حنان
حنان: بس انا ملاحظه ان حمزه خفف الشرب بعد جوازه منك لانه قبل جوازك كنتي تشوفي حمزه مش في وعيه وعلي طول مسطول الا في فترات الكليه الصبح بس
نور بابتسامة: ربنا يبعده عن الحرام
دخل رؤف
رؤف بابتسامة: صباح الخير
حنان بسخرية: عن أي صباح بتتكلم قول مساء الخير
رؤف: انا صحيت الصبح وفطرت يالمضه مع جدتي
حنان بابتسامة: واو ممتاز جدا…قعد جنب حنان وبص لنور الي نزلت راسها لف لحنان
رؤف: والله،، الله فين حمزه.. بص لنور
نور: نايم..عن اذنكم اروح اشوف يزن
حنان برجاء: أأعدي دلوقت بعد شويه نروح سوي
رؤف حس بأن نور عاوزه تمشي عشانه فقرر هو يسيب المكان: اوك انا خارج دلوقت عندي ميعاد مع عمي
حنان: طيب مع السلامه
رؤف:مع السلامه..بصتلو نور لقته بصصلها وبعد كدا لف وخرج
حنان: دلوقت بقي نتكلم
نور باستغراب: نتكلم في ايه
حنان: عن الشئ الي بتحبيه
نور: معنديش حاجه احبها حاليا غير أسرتي
حنان: وايه عن حمزه يانور ياتري بتحبيه
نور بدموع: اه بحبه وبخاف منه ساعات لما يتأخر بقلق عليه لحد ما يرجع بس كلام في سرك بعمل نفسي نايمه اول ماحس انه رجع
حنان: وليه بتعملي كدا
نور بحزن: لأني بخاف منه جدا لو سَكران بفضل ادعي ربنا دايما بأنه يبعده عن الي بيعملو في نفسه
حنان بابتسامة: ياحبيبتي بس تعرفي انا بحبك جدا جدا بحس كدا انك قريبه مني علي عكس زوجات اخواتي التانين رخمين كدا وكل واحده في وادي
نور بفرح: وأنا كمان ربنا يعلم بحبك اد ايه ياحنان
حنان: بس الشهاده لله تعرفي ايه اكتر حاجه عملها اخويا
نور بتساؤل: ايه؟!
حنان شاورت علي نور: الجواز منك
نور وهي تبتسم: الحمد الله على كل حال يا حبيبتي وفي نفس اللحظه نزل حمزه
حمزه ببتسامه: صباح الخير
نور بتنهيدة خفيفة: صباح الخير
حنان: عن أي صباح بتكلم يازومه قول مساء النور وانت يانور بتردي عليه زي العبيطه !
حمزه بحدة: حنان.. ايه قصتك أنت النهارده معايا
فابتسمت ابتسامة عريضة حنان وقالت: ابدا يا زومتي وحشتني الحبه دول
حمزه بعدم تصديق: اوك علي العموم انا عارف حكايتك وأنت يا مدام نور.. بصتلو فقال/ روحي حضريلي فطار من ايدك
نور باستغراب لأن حمزه أول مره يطلب منها أن تجهز له الاكل: حاضر. لفت تمشي مسك ايديها
حمزه: رايحه فين
نور بهدوء: رايحه اجهزلك الفطار
حمزه بسخرية: وانت عارفه انا عاوز ايه
بصت نور لـ حنان التي كانت بصلهم فقالت: تحب تاكل ايه ؟؟
حمزه: بيض مقلي.. وعاوزك انتي الي تعمليه اظن واضح وعاوزك تعمليه علي الطريقه الي بتحبيها انت والي بتكليها انت مفهوم
نور!: حاضر مفهوم
حمزه: روحي… بصتلو حنان
حنان بضحك ساخرة: وازاي بقي هتروح وانت لسه ماسك ايديها
حمزه بخجل من تصرفه: أه صح والله.. سابها
نور بخجل وابتسامة: عن أذنكم.. سابتهم ودخلت للمطبخ..
حنان بتساؤل:حمزه ليه طلبت من نور انها تحضرلك الفطار وماطلبتش من الشغاله بانها تعملو
حمزه ملس علي شعره: كدا انا عاوز اكل من ايديها لاني تعبت من اكل الخدم
حنان لوت بوزها: طيب الله يكون في عونك يانور
ضحك حمزه : ليه بتقولي كدا
حنان بجدية: لآنها اتجوزت حمزه الاسواني
حمزه استغرب من كلامها: تقصدي ايه بالظبط يا حنان
حنان بخوف من ردت فعل أخوها: لا ولا حاجه بس قولي يا زومه انت بالله عليك خرجت يوم مع مراتك تعزمها علي العشا ولا فكرت حتي تجبلها هديه حتي لو بسيطه
حمزه بتفكير: لا لكن ليه؟
حنان رفعت حاجب: لا ابدا بس حبيت اعرف مقدار حبك ليها واظاهر كدا انك مش بتحبها
حمزه بحدة: لو ما كنتش بحبها مستحيل كنت اتجوزها
حنان بنفعال: وياتري لأنك بتحبها بتضربها ومنعها من حقوق كتيره وهي كمان غبيه سيباك تعمل فيها مابدالك
حمزه بغضب من طريقة كلام أخته: حنان بطلي رغي انا ماليش مزاج ليك فاهمه
حنان وبنفس أسلوب حمزه: أنت دايما تهرب من الحقيقة يا حمزه… بصلها نظرة غضب وعتاب
حنان: بقول الحقيقه ياحمزه
حمزه بهدوء: أنا مش بهرب ومتخافيش انا بحب نور ومش بحبها وبس انا بعشق التراب الي بتخطي عليه وبحبها من كل قلبي وبخاف افقدها وانا عندي الموت اهون من انها تبعد عني لانها بنت محترمه وشريفه وعفيفة ونقية وعندها قلب واسع و متأكد ان حياتي لا هيكون ليها طعم أو لون من غيرها(سرح للفراغ) انا كنت بشوفها بعض الاحيان في الكلية و اتفاجأت لما شوفتها هنا في بيتنا وحبيتها اكتر واتمنيت تكون من نصيبي مع اني كنت سَكران طينه بس سدقيني نور زوجه مفيش منها
↚
حنان وبنفس أسلوب حمزه: أنت دايما تهرب من الحقيقة يا حمزه… بصلها نظرة غضب وعتاب
حنان: بقول الحقيقه ياحمزه
حمزه بهدوء: أنا مش بهرب ومتخافيش انا بحب نور ومش بحبها وبس انا بعشق التراب الي بتخطي عليه وبحبها من كل قلبي وبخاف افقدها وانا عندي الموت اهون من انها تبعد عني لانها بنت محترمه وشريفه وعفيفة ونقية وعندها قلب واسع و متأكد ان حياتي لا هيكون ليها طعم أو لون من غيرها(سرح للفراغ) انا كنت بشوفها بعض الاحيان في الكلية و اتفاجأت لما شوفتها هنا في بيتنا وحبيتها اكتر واتمنيت تكون من نصيبي مع اني كنت سَكران طينه بس سدقيني نور زوجه مفيش منها مميزه جدا
حنان وبتعجب وعدم تصديق: طالما هي كدا ليه عاوز تتجوز عليها من نرمين
حمزه اتنهد تنهيده طويله: لأن نرمين من اختيار أمي وهي بنت عمي وخالتي وحصل بينا علاقة جنسيه قبل كدا فلازم اتجوزها
حنان بحزن على نور: بجد والله تراني اتأثرت! وايه ذنب نور من كل الخوزعبلات دي؟
حمزه بكل صدق: اظن قولتلك نور من اختياري أنا وهي الوحيدة التي هتكون أم ولادي… أما نرمين فهي فيها بعض الميزات الي للاسف مش متوَفره في نور
حنان بحده مكتومه: اممم زي ايه افهم بس
حمزه: دلعها لبسها
حنان باستغراب:بس انت زعلت جدا لما بس نور قصت شعرها وأظن بأنك ضربتها ده واضح علي شكلها
حمزه بحدة: لأنها عملت ده من غير أذني ولا اخدت راي وعلى فكره أنا بحبها كمان لانها بتفكرني بأمي الله يرحمها الست المصرية الأصلية وأنا متأكد بأن نرمين مش هتستمر معايا اكتر من شهر واتأكدي بأنها هتطلب الطلاق وإذا حصل ده هطلقها طوالي من غير اي نقاش او حتي تردد
حنان ضحكت من تخطيط أخوها: بس هي بقي مستحيل تطلب الطلاق لأنها بتحبك وهتكون الضحية في كل الجوازه السوده دي نور
حمزه بتعجب من كلامها: ليه بقي بتقولي كدا؟ وقبل ما ترد حنان جات نور
نور: الفطار جاهز
حمزه مد لها ايده: تمام تعالي يلا عشان ناكل مع بعض
نور: مين أنا
حمزه بسخرية: لا الحيطه الي وراك
نور: لكن أنا….
حمزه بحدة: لكن ايه ؟!!!
نور برتباك: طيب نروح… اخدت حنان الي بتضحك عليهم بصلهم حمزة وضرب كف بكف:مجانين
حنان بصرامة: الحمد لله بأني مش متجوزه
حمزه بحدة وتهديد: انا هتفاهم معاكي بعدين يا حنان وأنت يا نور تعالى معايا… راحو وقعدوا علي تربيزه السفره بص حمزه للبيض الي عملتو نور وعجبه شكله لأنه كان شهي جدا وشكلو يفتح النفس بدء في الاكل بص لنور نظره مافهمتهاش
نور بخوف: ايه معجبكش
حمزه بتفكير: أظن بأنك قلتي بأنك فطرتي مظبوط ده
نور باستغراب: اه أنا فطرت
حمزه: إذا كنت مش عاوزه تاكلي هاتي طبقك
نور: اوك اتفضل
اخده ولما جه ياكل منه بص لنور لقاها بصالو قوي
حمزه: فيه ايه! ليه بصالي قوي كدا؟
نور: أسفه انا هقوم اروح أأعد مع حنان
حمزه:طيب روحي..سابتو وراحت وحمزه خلص فطاره وعجبه البيض جدا ولما خلص قام وراح في الرسبشن لقي نور وحنان ورؤف قاعدين
رؤف بابتسامة: أهلا ياابن عمي عامل ايه يا حمزه…بص لنور وبعدين بصلو وقعد جنب نور وحط ايده علي ضهر الكنبه كأنه ضمم نور
حمزه: أنا تمام و أنت عامل ايه
رؤف بخبث: أنا كمان تمام…بس امتى رجعت ليله امبارح لاني سبتك مع نرمين وأنت سَكران طينة… بص حمزه لنور لقاها بصالو بحزن وإنكسار
حمزه بحدة: لانه فهم انه قاصد يزعل نور منه: لا متخافش لانه محصلش بينا اي حاجه
رؤف والي حب يثير غيرة حمزه: تعرف ياحمزه أنا لو كان عندي زوجة زي مراتك مستحيل ابص لاي بنت مهما حصل ومستحيل اسيب حضنها ابدا .. غضب حمزه من كلام رؤف لدرجه انه جز علي سنانه وكور قبضه ايده وممكن يتهور و يقتله في الحال
حمزه بغضب: تقصد ايه من كلامك ده يا رؤف؟؟!
حنان بخوف من المشاكل: حمزه رؤف.. خلاص أرجوكم بس لحد كدا والا تحصل مشاكل بينكم
بص رؤف لنور المرعوبه
رؤف بحزن على حالها: الشخص لازم يعرف قيمة الجوهرة الي أمتلكها يا حنان
نور وقفت بسرعة ليقلب الموضوع عليها: عن أذنكم هطلع اشوف يزن ومشت بسرعه خوف من المشاكل
رؤف بعصبية: قولي يا حمزه انت ليه اتجوزت من البنت المسكينة دي طالما أنك بتحب نرمين.. فزاد غضب اضعاف واتعصب جدا وهجم على رؤف وجه يضربه لكن حنان وقفت حائل بينهم
حنان برجاء: لالالا أرجوكم متعملوش كدا وأنت يا حمزه أرجوك أطلع فوق دلوقت
حمزه هز راسه كذا مره بوعيد و بتحذير وتهديد: ياويلك يا رؤف لو اتجاوزت حدودك مع مراتي
رؤف باستفزاز وسخرية: هيجي اليوم الي هتكون فيه نور مراتي يا حمزه .. هنا حمزه فقد السيطره على أعصابه وهجم على رؤف يضربه بكل غل وهنا حنان فقدت هي كمان السيطره انها تقدر تمنع اخوها الي اتحول لوحش صرخت وجت نور جري والجده طلعت بالعافيه
الجدة باستغراب وعصبية: خلااااااص فقدتم عقولكم أنت وهو
وقفو ضرب وبصولها
الجده بزعيق: وانت يا رؤف وأنتي يا نور خدي جوزك واطلعو اوضتكم يلا اتحركو
نور بخوف من رد فعل حمزه: يلا نطلع… ومسكت دراعه شده منها وساب لهم المكان وطلع السلم جري وبعد لحظة دخلت نور بصلها بغضب
حمزه: كنتي فين يامدام وليه ماجيتيش من البدايه
ارتبكت نور: انا كنت مع جدتك.. قام وقف وراح ناحيتها وشدها بعنف وايده محاوطه وسطها لحد ما لزقت في جسمه وحست بسخونه انفاسه
حمزه بهمس: لو شوفتك قاعده مع رؤف في مكان واحد اعرفي بأن نهايتك قربت فاهمه.. بصتلو بخوف فهزة رأسها بنعم فصرخ في وشها وقال/ ردي فاهمه
نور: خلاص ايوه فهمت… رمها على السرير وفتح سحابه الفستان وبدء يحرك ايده علي كل انش بجسمها كلو بخشونه عنيفه كأنه بيقولها انتي ملكي انا
نور: صرخت من الالم
حمزه: اتحملي عقابك يا نور ولما انتهي رماها علي السرير وخرج من الغرفة ونزل طلعت لها حنان ودخلت عليها بصت لنور
حنان بعدم إستيعاب بالي حصل: اظاهر اخويا وأبن عمي فقدو عقولهم انا أول مرة في حياتي اشوفهم بيتخانقو كدا دول كانو متفقين في كل حاجه
دخلت واحدة من الخدم
الخادمة: أنسة حنان السيد رؤف عاوز يسيب البيت
حنان بصدمة: ايه.. عن إذنك يا نور أنا هروح امنعه … خرجت وسابت نور الي قفلت سحابه الفستان بصعوبه لانها من الضهر ورفعت شعرها عن وشها ولمته بفوضويه ووقفت وراحت ناحيه الفراند ووقفت باصه في الفراغ فدخل حمزه وبصلها من فوق
حمزه: بتعملي ايه عندك يا مدام نور
نور: ولا حاجه.. قرب ناحيتها وبص بعيونه لبرا في الجنينه
حمزه: اخفي من وشي يانور قبل ما أتهور واطلع غضبي فيك
نور بهدوء: طيب رايحه لغرفه يزن عن أذنك.. وخرجت من غرفتهم ودخلت لـ غرفة يزن لقت ريتا قاعده وهو نايم فقالت/ متى نام يزن
ريتا: قبل قليل
نور: حسنا أذهبي أنتي وأنا سأجلس معه
ريتا: حسنا ولكن ربما أذهب في المساء إلى زيارة أهلي
نور هزت رأسها بموافقة: حسنا أذهبي الآن وأنا سأهتم بيزن
ريتا بفرحة: حسنا.. وشكرا لكي يا سيدتي… وقامت خرجت سابت نور مع يزن.. وأأعدت نور على الكرسي واخدتها الافكار لحد ما نامت وصحها الشريف
الشريف باستغراب:ليه نايمه هنا يانور قومي روحي اوضتك يابنتي …قامت نور بسرعه
نور بأثر النوم: أهلا يا عمي امتى رجعت من سفرك
الشريف: من شويه ودخلت أطمن على يزن لقيتك نايمه
نور: اه المربيه بتاعته راحت تزور أهلها فأعدت معاه بس نمت من غير ما احس بنفسي
الشريف بتهكم: وفين جوزك المحترم
نور: معرفش انا سبته في اوضتنا ياعمي
الشريف: ربنا يكون في عونك يابنتي
دق الباب
نور: أدخل فدخلت ريتا
ريتا: سيدتي صديقتك وبنت عمك هنا
نور بتعجب: حقا هل أنتي متأكدة
ريتا: نعم يا سيدتي
نور: عن أذنك يا عمي
الشريف وهو يبتسم: اتفضلي يابنتي… خرجت نور وهي في غاية السعادة و نزلت لقت حنان مع ليلى وسارة جريت وحضنت ليلى بكل قوتها وبعدين حضنت ساره بنت عمها
ليلى بسخريه مضحكه: وأخيرا شوفتك يا ست الحسن والجمال
نور: سامحيني بس والله الأمر مش يايدي لأني مشغولة بدراستي وابني
حنان: اوك اسيبكم مع بعض تاخدي راحتكم
نور: لا خليك ياحنون أأعدي معانا واتعرفي علي صديقتي
حنان: اوك زي ما تحبي وأعدت
نور: ازي حالك يا ليلى
ليلى: الحمد لله أنا بخير
نور بصت لـ بنت عمها: اخبارك يا سارة عامله ايه والكل عمي وستي ومرات عمي ورامز
سارة: الكل بخير انت الي عامله ايه ويزن بخير
نور: الحمد لله احنا بخير بس ايه المفاجأه الحلوى دي
ليلى: ابدا اشتئت لك انتي من يوم جوازك و انقطعتي عن الشغل ولاحتى فكرتي بأنك تزوريني عشان كدا انا جيت ازورك
فابتسمت نور وقالت: صدقيني أنا مشغولة زي ما قولتلك
ليلى: بأيه يانور انتي ماشاء الله عندك الخدم ومخلفتيش الا عيل واحد صح سمعت من البت ساره
سارة بسخرية: هي مش بتجلنا اصلن الا في النادر فأزاي عاوزها تروح تزورك ياليلي
بصتلها نور بزعل وحيرة جات ريتا وقدمت الشاي وبعدين مشت
ليلى: على العموم أنا جتلك عشان اعزمك علي فرح اخويا وخطوبتي معاه اتنين في واحد
نور: بجد ألف مبروك بس مين بيكون سعيد الحظ ده
ليلى: شاب أسمه سمير وعلى فكره لازم تحضري انت وجوزك والانسة حنان وهما بيتكلمو دخل رؤف وحاطط الهاند فري في ودانه شالهم
رؤف: مساء الخير
الكل ماعدا نور: مساء النور
ليلى: أهلا بجوز صديقتي الغاليه
بصتلها نور وعقدت حواجبها
ليلى: وأخيرا شوفتك على فكره أنت معزوم على فرح اخويا
نور بغضب وحدة: ليلى أرجوك ده مش جوزي
ليلى وبأحراج من تصرفها: ايه اومال مين ده
حنان والي خلاص هتنفجر من الضحك من ردة فعل نور: هو أبن عمنا يا ليلى
ليلى: أف أنا أسفه جدا والله
رؤف بابتسامة كبيره: مفيش مشكلة ابدا
ليلى: على العموم أهلا بيك برضو في فرح أخويا وخطوبتي وعطته كرت الدعوة
رؤف بص لنور: شكرا ليك وأن شاء الله جاي ودلوقت عن أذنكم بص لنور وابتسم وساب المكان
نور بانفعال: ايه العكك الي عملتيه ده يا ليلى
ليلى ببروده : ايه الي حصل يعني عشان تتحمقي كدا من تصرفي علي العموم انا اسفه يانور بصتلها نور ولحنان الي كاتمه نفسها من الضحك علي المنظر كلو
نور بهدوء عكس الي جواها: خلاص محصلش حاجه… رجعت حنان للضحك على نور
سارة بحدة: على فكرة يا نور جدتي عيانه وهي محتجالك جدا
نور بصدمة: ايه ستي عيانه وليه ما اتصلتيش بيا وتعرفيني ياساره
سارة:روحي وأسالي جوزك لاني كل ما اتصل بيك يقولي نايمه
نور بستغراب: حمزه.. انت طلبتي من حمزه أنه يبلغني بده
سارة: ايوه طلبت منه بأنه يبلغك… دخل حمزه وسمع اسمه مذكور
حمزه بحدة: فيه ايه يا سارة ليه جايبه سيره حمزه
سارة بنظرة حادة: ولا حاجه بس ليه مابلغتش نور بأني اتصلت بيها وقلت لك بأنك تبلغها ان ستي تعبانه جدا .. بصلها ورفع حاجب وبص لـ ليلى ولنور
حمزه بكذب: اوه نسيت
سارة بسخرية: عال انك نسيت
حمزه بتكشيرة: تقصدي ايه؟؟
سارة بحدة: لا قصدي ولا مش قصدي يا حمزه بيه يلا ياليلي بلاش نتأخر
ليلى: طيب وقامت وقفت وقالت أرجوكي يا نور مش تنسي بانك تيجي ومعاك الانسه حنان
حنان ببتسامه:الف مبروك مقدما
ليلي:تسلمي عقبالك تجبيها يانور
نور: إن شاء الله… ودعوهم وخرجوا بصت نور لحمزه: ليه مبلغتنيش ان ساره اتصلت بيا انا متأكده انك منستش زي ما قولت من شويه
حمزه باستفزاز: اه صح بس انا كدا … بصت نور لحنان يعني شايفه اسلوبه
نور بضيق من تصرفاته: ولحد امتي هتفضل كدا يا حمزه ؟!!!
حمزه : اظن انا قلت لك الي بينا مش عاوزه يخرج برا اوضتنا مش ده حصل برضو يامدام وفيه حاجات ما تعنيكيش خالص
نور والي فعلا خلاص حست انها هتنفجرمن الغضب بسبب اسلوب حمزه : الأفضل لي أن اطلع وأخد ابني واروح أشوف ستي
حمزه باستفزاز: دقيقة دقيقة ومين سمحلك بالخروج من البيت؟
الشريف: أناسمحت لها تخرج
حمزه بصدمة: بابا امتى رجعت من السفر
حنان بأسلوب مستفز كأسلوبه: قبل شويه
حمزه: بس يا بابا
الشريف:بس ولا كلمه انا قلت الي عندي يا حمزه مفهوم وانت يانور خدي يزن وروحي اطمني علي جدتك ..وبأمر لحمزه وانت يا فندي روح اتحرك اتصل بالسواق عشان يجهز العربيه
حمزه بهدوء: لا مفيش داعي من السواق. انا هخدها بنفسي لحد بيت أهلها
الشريف: طيب.. وإياك تجرحها بأي كلمة فاهم
حمزه بتذمر:ايوه فاهم يا بابا . ودلوقت هروح اتصل بالسواق يطلع عربيتي من الجراج ومشي يبرطم
نور: شكرا يا عمي.. وبعد كدا طلعت غرفتها وغيرت هدومها ومشطت شعرها ولفت وبصت لحمزه الي كانت عيونها عليها طول الوقت لفتلو : انا رايحه اجهز شنطه يزن بصلها ومتكلمش خالص بس شدها لحضنه وباسها بعنف وسابها فخرجت بسرعه راحت لغرفه يزن وجهزت حاجاته وشالته وخرجت لقت حمزه واقف قالت له انا جاهزه عشان نمشي
حمزه ببروده على غير عادته: تمام.. و خرجوا من القصر واتجهوا لبيت أهلها واول ما وصلو جت تنزل من العربيه مسك ايديها لفت وبصتلو
حمزه بتحذير:ياويلك لوخرجتي من البيت ده من غير علمي وبمجرد ما أتصل عليك تخرجي طوالي واضح
نور برتباك: بس موبيلي معاك أنت.. طلع فونه المحمول
حمزه: خالي ده معاك وانا هتصل بيك عليه
نور: وازي هعرف بانك انت الي بتتصل مش واحد من صحابك
حمزه: هبعتلك رساله قبل ما اوصل بنص ساعه تمام
نور: ايوه فهمت
حمزه بتهديد: وانتبهي على يزن لأني مش عاوزه يحصلو اي خدشة سامعه
نور نفخت: يزن ابني انا كمان ياحمزه ماتنساش ده عن اذنك
………
↚
حمزه: هبعتلك رساله قبل ما اوصل بنص ساعه تمام
نور: ايوه فهمت
حمزه بتهديد: وانتبهي على يزن لأني مش عاوزه يحصلو اي خدشة سامعه
نور نفخت: يزن ابني انا كمان ياحمزه ماتنساش ده عن اذنك
نزلت من العربيه وسابته ولما اتحرك وجري بالعربيه دخلت وبعد دخولها استقبلوها أهلها أفضل أستقبال ولما سلمت وأأعدت خرجت سارة وسلمت عليها
نور باستغراب: انت خارجه
سارة باستعجال: اه انا رايحه للسوق اشتري هدوم جديدة لفرح ليلي تروحي معايا
نور بابتسامة: لا هفضل هنا أأعد مع ستي وعمتي فوزيه انا جايه هنا عشانهم
سارة برجاء: أرجوكي تعالي معايا
نور بهدوء: صدقيني مقدرش ..وكمان حمزه هيصب غضبه عليا لو خرجت من غير اذنه
سارة بحزن: طيب بس ايه رأيك بأنك تديني هدومك اصلي زهقت من لبسي مليت جدا قديم
نور بضحكة ناعمة: بس كدا من عيوني
سارة باستعجال: كدا طيب تعالي ندخل اوضتي عشان نبدل هدومي بهدومك
نور بكل حب: اوك وبدلت ساره ونور نيمت زين وأأعدت مع جدتها واتكلمو كتير عن يزن وحمزه..ولما بدأت فوزيه تعمل الاكل راحت نور تساعدها ولما رجع عمها من الشغل بعد ماطبعا سلم عليها ورحب بيزن التمو كلهم يتعشو علي الطبليه شويه ودخلت ساره
سارة بقمة السعادة: السلام عليكم
ردوا عليها السلام
فوزيه: يلا روحي وغيري هدومك وتعالى عشان تتعشي
سارة بابتسامة: هغير حالا وجايلكم ..دخلت لـ غرفتها، فرن موبيل حمزه
نور لجدتها: اظاهر ان حمزه في السكه فردت وقالت أهلا
حمزه: أنا جاي ليكم حالا
نور: طيب. وأنا هكون في أنتظارك
قفل الخط
جدتها: جوزك جاي يانور دلوقت
نور: اه يا ستي
سليمان: يا ربي نسيت الرجل في الدكان
الجدة: أي رجل يا بني
سليمان: راجع حالا يا امي.. فخرج وسابهم
نور: هروح انا اغير هدومي قبل ما يجي حمزه لفت ودخلت عند ساره في اوضتها
نور: فين هدومي يا سارة لأني مروحه حالا حمزه في السكه
سارة: اهيه وشكرا ليك يانور عيوني اطير انا اكل لاني جعانه جدا
نور بتوتر: طيب
سارة باستغراب: نور أنتي بخير
نور وهي تبتسم: اه أنا بخير
سارة: طيب يانور الحمد لله… خرجت سارة وغيرت نور هدومها وجمعت كل حاجتها وحاجات يزن وخرجت من الغرفة وأأعدت تستني حمزه ولما الباب دق حست بنغزه في قلبها وكأنه هيخرج من مكانه من شده الدق والنغز
نور حطت ايدها على قلبها: أستر يا رب
سارة باستغراب من بنت عمها: أنا هقوم اشوف مين علي الباب
راحت ورجعت وقالت: ده جوزك يانور
… ودعت نورعيلتها وخرجت واول ما ركبت العربيه
حمزه بأمر: حطي يزن في الكرسي وراه.. بصتلو شافت علامات الغضب علي وشه مسكها الخوف
نور: طيب.. وحطته زي ما طلب منها حمزه
حمزه بحدة مسك كف ايديها وضغط عليه: ودلوقت قوليلي كنتي فين يا مدام نور
بصتلو نور بخوف ورعب واستغراب : مين أنا؟ بس أنا كنت مع ستي ومرات عمي طول الوقت
حمزه بحدة أكتر: نور للمرة التانية بسألك روحتي فين؟
نور بحيرة من سؤال حمزه لانها عارفه مهما عملت هو مستحيل يقتنع بكلامها لكن قررت أنها تدافع عن نفسها: أنا مخرجتش من وقت دخولي البيت .. ضربها كف
حمزه بعصبية: كمان بتكدبي علي يا حقيرة
بصتلو نور ودمعتها على خدها: أنا مش بكدب عليك وأنا مش حقيرة ياحمزه كفايه بقي معاملتك دي كفاييييييييييييييييييييييه
خرج حمزه من العربيه ولف راح ناحيه الباب وفتح الباب وشدها من العربيه وهجم عليها بالضرب والرفس ولولا ربنا وتدخل بعض الناس لكان قتلها من الضرب (مجنون والله)
حمزه بتهديد: أنا مش عاوز اشوف وشك مره تانيه سااااامعه لاني لو شوفتك قصادي هقتلك يانور اقسم بالله لاقتلك ياخاينه وحدف شنطته ايديها في وشها ومشي وسابها وهي بتنزف من أنفها وفمها بصت للناس الي بدءو يعلقو والي يضرب كف بكف والي يبصولها لا حول ولا قوه الا بالله ونور قاعده كأنها ماتت او اتخطفت منها الروح نزلت راسها اتكتمت الدموع جوة عيونها فضلت تبص حواليها وهي حاسة باحراج وزل قاموها الناس وسندوها لحد ما اتملكت نفسها ورجعت دخلت بيت عمها ولما دقت الباب فتحت لها سارة
سارة بصدمة من شكل نور الي كانت بتنزف من فمها: يانهاري ايه الي حصلك يانور …بصتلها نور بضيا ع مش قادره حتي ترد وكاتمه الدم بأيدها وكانت في حاله صدمه يأس ضياع من الي حصل منه في سرعه البرق ،،ساره مسكتها ودخلتها ورفعت راسها لفوق عشان الدم يقف .. وخرجت زوجه عمها فوزيه
فوزيه بصدمة وخوف: يانهار اسود نور الي حصلك فين يزن…نور الدنيا لفت بيها ووقعت مغمي عليها لانها فعلا مصدومه من تصرف حمزه معاها … مع أنها مش فاهمه ولا ايه الي حصل ….ولما فاقت لقت نفسها في المستشفى وكانت أبرة السيروم مغروزه في ايدها لقت جدتها نايمه علي الكرسي جنبها فدمعت عينها
نور بتعب وحسرة: يا رب انا ليه بيحصل معايا كل ده انا عملت ايه عشان حمزه يعاملني بالطريقه المهينه دي .. فتحت جدتها عينها
الجدة: صحيتي يا قلب ستك. قامت وقربت ناحيتها/ حمد لله على سلامتك يا بنتي.. مسكت ايديها ومسحت دموعها/ أرجوكي متعيطيش يا نور عيوني خلاص اهدي
نور بانكسار: اخد مني ابني وقالي قصاد الناس خاينه وانا الي عمري في حياتي مافكرت اخونه ( وبنهيار ودمار) قولييييلي يا ستي ليه حمزه بيعمل معايا كدا ليييييه لييييه ليييييه
الجدة عيطت بفقر وغلب بقله حيله: أهدي يا نور أرجوك وكل شيء هيكون بخير … دخلت الدكتورة علي الصريخ وحاله انهيار نور
الدكتورة : نور اهدي اهدي ها عامله ايه انتي بخير وزي الفل
نور بعياط وصوت بيهز جسمها هز : أنا عاوزه اخرج وارجع للبيت ارجوك
الدكتورة بهدوء: طيب أنت هتخرجي بس مش دلوقت بعد ما اطمن عليك وعلي الي في بطنك .. بصتلها نور بعدم استيعاب
نور اعدت بسرعة: تقصدي ايه بكلمة الي في بطني؟
الدكتورة بتعجب: الضرب الي أخدتته احتمال يكون سبب لك نزيف داخلي عشان كدا لازم نعمل بعض التحاليل و الفحوصات عشان نتأكد بأن حملك سليم
نور بصدمة: انت تقصدي بأني حامل
الدكتورة: اه أنتي حامل في بداية الشهر التالت انتي كدا فات على حملك عشر أسابيع
نور هزت رأسها بنفي: لالالالا لا يمكن يحصل معايا كدا لالالالا
بصت الدكتورة لجدة نور
الدكتورة بشك: هي متجوزه
جدتها: اه طبعا متجوزه
الدكتورة بتساؤل: وجوزها هو الي ضربها كدا. نور عيطت من اعماق قلبها ماهي متملكش غير العياط ده سلاحها الوحيد ودخلت في حاله انهيار. عطوها أبره منومة فنامت في الحال وفضلت محجوزه في المستشفى خمس أيام وبعد خروجها رجعت لبيت عمها.. ولما كانت في غرفتها هي وجدتها جات جدتها وسارة أأعدو جنبها
الجدة: متزعليش كل شئ يتحل
نور بحزن: أنا مش مهتمية لأمر حمزه يا ستي انا اتعودت على اتهامه لي بالخيانة.. بس بفكر في ابني يزن.. وبصوت باكي/ وحشتني جدا آآآآه يابني
سارة بحزن على حال نور: أنا رايحه اجبهولك والي يحصل يحصل
نور: حمزه مش هيخليك تاخديه انتي متعرفيش حمزه معندوش قلب همجي
سارة: طيب والحل
دخل سليمان: حمد لله بسلامه يابنتي ها حاسه بايه دلوقت
نوربألم نفسي:الحمد لله ياعمي
سليمان بضعف: انا اسف يابنتي مكنتش هنا ادافع عنك ولا حتي قادر اساعدك ومش عارف اعمل ايه
نور بدمعة: ولا حاجه.. بس انا هتصل بعمي شريف وأطلب ورقة طلاقي لأن ده احسن لي وابعد عن شر حمزه
بتحلمي يا بيضه الشر قادم بشراسه
………..
↚
دخل سليمان: حمد لله بسلامه يابنتي ها حاسه بايه دلوقت
نوربألم نفسي:الحمد لله ياعمي
سليمان بضعف: انا اسف يابنتي مكنتش هنا ادافع عنك ولا حتي قادر اساعدك ومش عارف اعمل ايه
نور بدمعة: ولا حاجه.. بس انا هتصل بعمي شريف وأطلب ورقة طلاقي لأن ده احسن لي وابعد عن شر حمزه
سارة بقهر: وياتري تفتكري حمزه باشا هيوافق على طلاقك
نور والي افتكرت ان حمزه قالها مستحيل يطلقها مهما عملت: هطلب من عمي بانه يطلقني منه انا بجد تعبت ،،تعبت من تصرفات حمزه معايا.
سليمان: يارب يا بنتي يطلقك
الجده بكت: ربنا يهديلك الحال ياضنايا ..
سكتت ساره وبصت بحزن وشفقة على نور وعلى حالها اللي يوجع قلب اي حد
ودخل رامز وعلامات الضيق ظاهرة علي وشه بس فضل ساكت ومتكلمش
…….
بعد يومين كانت نور بترتب هدومها دخلت سارة عليها
سارة: نور أخت جوزك حنان هنا وعاوزه تشوفك
نور باستغراب: ايه حنان! طيب خارجه حالا
سارة بابتسامة: طيب هسبئك انا وابلغها….خرجت وسابتها ونور غيرت هدومها وخرجت لها ولما شافتها حنان وقفت وحضنتها
حنان بفرحة : ازيك يانور؟
نور بابتسامة باهته: الحمد لله على كل حال يا حنان اتفضلي أأعدي
حنان بعتاب: طالما أنك بخير ليه سبتي البيت وليه مرجعتيش انا وبابا وتيته مفتقدينك جدا .. غير ان يزن بيعيط ولا بيبطل غير وقت النوم وحمزه كل ما اسأله عنك يصرخ في وشي ويقولي اسكتي مش عاوز اسمع سيرتها غير انه قرر يتجوز من نرمين قريب …..
نور بصتلها وضحت بصوتها كلو
واتكلمت بسخرية: قرر يتجوز اخيرآآآ
حنان باستغراب من ردت فعل نور: اه عشان كدا جيت اعرف بالي حصل والي خلاه يقرر يتجوز بالسرعه دي
نور بتعب: خاليه يتجوز ويحل عني انا تعبت من العيشه معاه وكفايه الي حصلي منه تعرفي انا عشت مع اخوك أسوء أيام حياتي
حنان برجاء: أرجوكي يا نور احكيلي بالي حصل بينكم في الليله دي
نور: اوك عاوزني احكيلك مأساتي اسمعي.. حكت لها الي حصل كلو
حنان: أنا لحد دلوقت برضو مش عارفه حتي سبب ضربه ليك ولا ليه بيتهمك بالخيانه
نور برجاء ولهفة: وانا زي زيك معرفش؟ بس أرجوكي هات لي يزن قلبي وجعني عليه وحشني جدا
حنان مسكت ايد نور: لا انتي حالا ترجعي معايا للقصر
نور بكل جدية: لا مستحيل ارجع لجحيم حمزه انا قررت اطلب الطلاق منه
حنان برجاء: لا يانور اياك تقولي كدا لو طلبتي الطلاق اخويا هيرفض يديلك أبنك يزن
سارة بحدة: ماتنسيش يانور بانك تقولي لحنان انك حامل عشان تقول لجوزك المحترم ليرجع يعرف بعدين ويتهمك ان الولد مش ابنه لان جوزك تفكيره مختلف عن تفكير الناس
حنان بفرحه: بجد والله أنتي حامل
نور بحزن: اه أنا حامل ودي المصيبة التانية
حنان: لا يانور متقوليش كدا دي نعمه من ربنا وازاي تفكري بالطلاق وانتي حامل
نور نزلت راسها في الارض ودمعت:يعني عاوزني ارجع للجحيم تاني؟؟ ابقي مجنوووونة؟؟ ده كده هيبيع ويشتري فيا براحته
حنان ضمتها: اوعدك كل شئ هيكون تمام وانا لازم امشي واوعدك باني ارجعلك وقريب يلا مع السلامه
نور بابتسامة ورجاء: مع السلامه… بس اوعي تنسي بأنك تجبيلي يزن انا اشتقتلو
حنان بابتسامة: حاضر مش هنسي …..خرجت وسابتهم
نور بصوت شبه باكي مخلوط بفرحه: سمعتي يا سارة.. حمزه هيتجوز. ..ده معناه بأن حريتي هتكون قريبة جدا ويعتقني لوجهه الله
سارة باستغراب: أنتي المفروض تكوني سعيدة لأنك هتعيشي حياتك زي ما كنت عاوزه ..ويلا ادخلي غيري هدومك لاني عازمك علي العشا انشاالله محدش حوش ناويه اخربها الليله دي
نور عقدت حواجبها: لا انا مش عاوزه اخرج خايفه يشوفني حمزه
سارة: لا بقي هتخرجي وحمزه ده ملوش دخل بيك طالما هو مش عاوزك وهيتجوز واحده تانيه ويلا انا هروح اتصل بهناء تيجي معانا ننبسط يلا يا بنت..
نور بحيرة: بس أنا
ساره بحدة وتهديد: أنتي هتغيري هدومك وهتخرجي معايا من غير اي نقاش فاهمه يانور
نور بابتسامة من تصرف سارة: طيب رايحه.. وفعلا خرجوا قضوا وقت ممتع جدا.. وعلي الساعه عشره رجعو ودخلو الشقه لقت الشريف وحنان مستنينها وكان معاهم يزن جريت واخدته وضمته وعيطت بقهر واشتياق
نور: حبيبي يزن اشتئت لك يا روحي
الشريف: عامله ايه يانور
نور بدموعها وهي تحضن ابنها: الحمد الله.. وأنا أسفه لو كنت خلتكم تستنو كتير
الشريف: لا يا بنتي مفيش مشكله ابدا
نور: اتفضلوا أأعدوا… أعدو بصت ليزن بلهفة وفضلت تضم فيه وتبوس فيه
فوزيه: ناوليني يزن وأعدي مع عمك وأخت جوزك
نور بخوف عن بعد يزن عنها: طيب يا عمتي.. اخدته ومشت بصت نور ليزن لحد ما اختفي وبعدين لفت للشريف
الشريف بحدة:ليه يانور متصلتيش بيا وتحكيلي الي حصل بينك وبين حمزه
نور بكل صدق: لأني كنت خايفة من حمزه يا عمي
الشريف: اظن انا سبق وقلت لك بان حمزه لو ضربك تيجي وتحكيلي فاليه مجتيش يا نور
نور: لان انا كمان مش عارفه ليه ضربني.. وبيقولي أني خرجت من البيت مع أني متحركتش من هنا ولا روحت اي مكان يا عمي
الجدة بحزن على حال حفيدتها:ابنك يا ساعده البيه حول حياه نور لجحيم ارحموها منه ده عقدها في صنف الرجاله كلو
الشريف: اتفضلي روحي جهزي حاجتك احنا هنرجع البيت ونتفاهم مع حمزه
نور بصدمة: بس انا مش عاوزه ارجع للبيت انا كنت عاوزاك تبلغ حمزه يطلقني انا مش قارده اتحمل ياعمي عذابه الي بيمارسه عليا ويزن انا هربيه والي في بطني لوحدي ولا عايزه منه اي مصاريف انا كل الي طلباه يسبني في حالي وبس وكفايه قوي الي جالي منه لحد دلوقت
الشريف بصدمة لانه معندوش خلفيه بأن نور عاوزه تطلق من حمزه بس حتي لو اطلقوا مستحيل تعيش في بيت معدوم زي ده هي واحفاده: بس مينفعش تسيبي القصر انت ليك حق فيه زيك زي الكل
حنان بحزن: ايوه كلام باب صح يانور
نور باصرار لانها مش عاوزه ترجع لحمزه: بس انا لو رجعت البيت لازم احتك بحمزه وانا مش عاوزه اشوفه حتي ياعمي
الشريف بكل جدية: أوعدك بأنه مايحصلك اي حاجه
نور بغصة: عمي أرجوك سبني على راحتي وياريت ما تجبرني على حاجه انا مش عاوزاها
الشريف هز رأسه بتفهم: امرك يا بنتي.. ابنك عندك وفي أي يوم تحبي ترجعي باب القصر مفتوح ده بيتك يانور انتي وولادك
نور بابتسامة: شكرا ياعمي… خرج الشريف رزمه فلوس مأستكه وعطها لنور
الشريف: هبعتلك كل شهر مصروفك ومصروف يزن
نور بكل ثقة: بس انا يا عمي هشتغل واصرف على نفسي وعلى ابني
الشريف بحدة وعتاب: وحتى لو كنتي هتشتغلي انا برضو هصرف عليك زيك زي بنتي حنان وانا زي ابوك بالظبط سامعه
نور بأمل: طيب هتخلي حمزه يطلقني
الشريف رغم مش عجبه الوضع: اه يابنتي انا هجبره يطلقك انا وعدتك من سنه انه يطلقك بعد ما تعدي من جوازك ودلوقت جه الوقت والمعاد ووقف يلا احنا ياحنان نمشي
نور وقفت معاهم: مع السلامه يا عمي وشكرا ليكم
الشريف بابتسامة: سلامو عليكم
نور وجدتها: وعليكم السلام.. وخرجوا اعدت نور وهي في قمة سعادتها/ وأخيرا يا ستي هتحرر من عذاب حمزه
الجدة: الحمد لله يا قلبي لان جوازك من الراجل المتخلف ده اكبر غلطه ارتكبناها في حقك
نور: الحمد لله على كل حال.. خرجت سارة وهي ضمه يزن
سارة بابتسامة: نور نام يزن.. نور اخدت ابنها ودخلت لغرفتها هي والجدة وهي في غاية السعادة
…………………………
في قصر الشريف
حمزه صرخ: ريتا أنتي يا غبية
ريتا جت وهي بترتجف لانها عارفه حمزه عاوز ايه: نعم يا سيدي
حمزه بعصبية: أين ولدي يا ريتا
رؤف الي كان خارج من غرفته على صريخ حمزه : مع عمي وحنان
حمزه عقد حواجبه: ايه مع بابا ليه
رؤف شاور لريتا بأنها تمشي :ابدا اخدوه لامه يا حمزه … حمزه بص لرؤف بحده وسابه وراح قعد علي الكنبه وفضل يهزر رجلو وهو في شده غضبه من تصرف ابوه واخته لانه من وجهه نظره مالهمش حق انه ياخده ابنه من غير اذن منه ….. أما رؤف فكان يبتسم ويبصلو بنظرات شامته.. وبمجرد دخول والده وأخته وقف وبصلهم باستغراب
حنان : السلام عليكم
حمزه ورؤف: وعليكم السلام
حمزه وهو يلتفت وراهم: بابا حنان سبتو يزن فين؟؟
الشريف: يزن عند أمه يا حمزه
حمزه عقد حواجبه: وليه سبته هناك يا بابا
الشريف: فين المشكلة لو سبناه عند أمه.. وعلى فكره عاوزك تبدأ إجرئات طلاق نور
حمزه بضحكة ساخرة: ومين قال بأني عاوز أطلقها
الشريف بصلو بحدة: أنا الي قلت.. وماتنساش ان السنة انتهت فسيب البنت في حالها بقي وكفايه العذاب الي شافته منك والجحيم الي عاشته معاك
حمزه بأصرار: أسف مش هطلقها.. هسيبها كدا زي البيت الواقف وهتجوز نرمين قريب قوي
الشريف بصدمة: افندم عاوز تتجوز ياحمزه وانا اخر من يعلم كدا طب اسمع بقي انت هطلق البنت غصب عنك الا اذا هي اترجعت عن الفكره واظن ده من حقها تعيش حياتها وتتجوز راجل يعرف قيمتها وانسان تحبه ويحبها ،،اما من ناحيه جوازك من نرمين انا مش هحضر واتجوزك لوحدك وبكره عاوز أوراق طلاق نور ياتري بتفهم… لأني انا كمان خلاص زهقت منك ومن تصرفاتك.. وبعد كدا مشي وساب البيت كلو لحمزه الي بص لحنان ولرؤف بحده وبعد كدا خرج هو كمان بشر وساب البيت
………………………………..
حنان بحزن: هو بجد حمزه هيطلق نور المسكينة،، الغبي يطلق نور ويتجوز من نرمين بس يزن انا عارفه خالتي قرشانه ومستحيل تربي ابن اخويا مهمها عملهم
رؤف بتأني: مفيش مشكله يسيبه عند أمه وهي تربيه وخلاص
حنان ضحكت بسخريه: وفي اعتقادك مين يتجوز نور وهي معاها طفل وكمان حامل
رؤف بصدمة واضحه: ايه حامل.. نور حامل
حنان بصدمة ماتقلش عن صدمته: اه حامل مالك ايه الي حصلك وليه انت مصدوم بالشكل ده
رؤف بابتسامة باهتة: لا ولا حاجه يا حبيبتي انا ماشي انام عشان بكره بدري رايح الشركه عندي شغل متلتل
حنان: انت هتنام دلوقت؟ بس لسه بدري جدا وانت حتي ما اتعشيت
رؤف: لا أنا اكلت مع تيته يلا تصبحي ع خير
حنان: وأنت من أهل الخير
**********************
في البار سكرانين طينه
حمزه خرج من القصر وهو في قمة عصبيته بعد الي حصل مع ابوه ومش عارف ليه ابوه مصمم انه يطلق نور مع انه هو الي طلب منه يتجوزها ودلوقت عاوزه يطلقها مستحيل حمزه مش متخيل انه يشوف نور مع راجل غيره لانه عارف انه لو سابها هتتجوز علي طول لانها جميله مؤدبه هاديه وكتير معجبين بيها وبيحبوها وكان نفسهم في الكليه يتقربو منها
وبدن شعور قال بأنفعال: أقسم بالله أن عملت كدا انا هقتلها .. بصلو صحابه باستغراب
أنس بسؤال: فيه ايه ياحمزه ومين دي الي ناوي تقتلها؟؟
حمزه بص لانس ووزع نظراته علي أصحابه: أسمعوا كلكم أنا عاوزكم في خدمة ها تقدرو تخدموني في الي انا عاوزه
الشباب بصوت واحد: طبعا نعملك الي انت عاوزه يا حمزه رقبتنا سداده يا شبح
حمزه بابتسامة مخيفه: كدا أسمعوا إذا…………
↚
وفي بيت عم نور
وفي اليوم التاني كان سليمان عم نور في الشغل وكانت مراته فوزيه في السوق والجده بتزور جارتها المُسّنه وساره نايمه في غرفتها .. نور ورامز ويزن بيفطر دق الباب
رامز: أنا رايح افتح أأعدي انتي يانوركملي اكلك
نور بابتسامة : ماشي يا حبيبي.. راح رامز.. خارجه ساره شعرها منكوش من اثر النوم وبتتثاوب بكل كسل
سارة بأثر النوم: صباح الخير.. قربت وقعدت جنب نور وبهدوء/ فين أمي وستي
نور بتطعم يزن: عمتي راحت السوق وجدتك بتزور ست نرجس
سارة: ممتاز كدا بقي أنــــا اقوم اروحـ…. وقبل ما تكمل اتخبطت بأخوها الي اتحدف زي الكوره في المرمي وقفو بخوف هي ونور
نور بخوف: مالك يا رامز.. وبمجرد ما رفعت رأسها شافت حمزه جوزها قدامها واقف بكل شموخ وغرور وشويه شباب معاه بصت لرامز الي كان يبكي زي الاطفال لانه فعلا طفل عمره 17 سنه راح حمزه ووقف قصادها بتحدي ونور باصه لاصحابه بصدمه
حمزه بخبث: تشاو يا زوجتي العزيزة؟ مفاجاء مش كدا يانور
سارة برتباك وبزعيق: عاوز ايه مننا يا صاحب المشاكل
حمزه بغضب وحدة: اكتمي يابت انتي انا مش جايلك انت سامعه انا مش بحب الصوت العالي
سارة الي بتدعي القوة عكس الي جواها من رعب منه ومن عصابته: لا بقي مش فاهمة لانك في بيتنا .. غضب حمزه من كلام سارة ومد يجري ناحيتها يمسكها فامسكت نور ايده لانها عرفاه بانه لو طالها هيضربها او يحصل امر كبير بصلها جامد
نور بخوف على أسرتها: لا أرجوك يا حمزه انت قلت بأنك هنا عشاني مش علشانها هي.. وبخوف على سارة/ وأنت يا سارة أرجوكي خدي يزن ورامز وأدخلوا اوضتكم
حمزه بغضب كحد الجحيم: يكون احسن لهم برضو ولا اتصرف معاهم تصرف ابن كلب مش هيعجبها وتندم عليه طول حياتها ….بصتلو نور كتير ولفت لساره الي كانت مرعوبه من حمزه وشاورتلهم بمعني ادخلو يلا فعلا ساره اخدت يزن ورامز لحد ما دخلو غرفتهم .. حمزه بخبث بص لنور ورفع حاجب: شباب اقعدو وافطروا يمكن بعد شويه تفطرو فطور ملوكي فاخر
أصدقاء حمزه: تمام يابرنس… بص حمزه لنورر بغضب ومسك دراعها ودخلها لغرفتها هي وجدتها.. و دفعها ناحيه سريرها وبعد كدا وقف قدامها وهي ترتجف من الخوف منه ومش عارفه ازاي تتصرف
حمزه بانفعال وحدة: ممكن تقوليلي طلبتي ايه من ابويا يانور لاني حابب اسمع الطلب منك انت شخصيا . بصتلو وملامحها بتتلون خوف رعب لقته بصصلها بغصب مايتوصف نزلت رأسها وزاد خوفها وارتباكها اضعاف
نور والي نسيت امرالطلاق بلعت ريقها بصعوبة: مش عاوزه منك حاجه
حمزه قهقه بصوته كلو وبسخرية منها: أوه الله اومال ايه موضوع الطلاق الي طلبتيه اشاعات منه؟؟
نور قررت تكون قوية قصاده: اه صح أنا طلبت الطلاق.. انت أخدت مني الي انت عاوزه روح بقي اتجوز وعيش حياتك وسبني اعيش حياتي انا كمان في امان وسلام مع ابني .. مد لسانه واتك علي شفايفه وهجم مسكها من دراعها وشدها عليه لدرجه ان جسمها لزق في جسمه فشهقت من الخوف والصدمة وقفلت عينها من شدت الآلم
حمزه زقها جامد ومسك وشها عند فكها جامد وجزز على سنانه وقال بكل برود وبهمس في ودنها: انا اسف يا حياتي لو عاوزه الطلاق انا الي اقرر مش انتي ودلوقت حالا تتصلي كدا زي الشاطره بابويا وتبلغيه بانك سحبتي طلبك للطلاق
نور والي تتمني تتحرر من قبضه حمزه المميته: أسفه أنا مش هعمل كدا حتي لو قتلتني فاهم انا تعبت وانااا مبقتش طايقة العيشششة دي كفاااااية بقى
قربها أكتر له وشدها بعنف ناحيته ومسك ايديها وضغط اووي اتأوت نور من الوجع وعيطت جامد من الألم والوجع والخوف والاستسلام للقهر اللي هي حاسة بيه
سابها حمزه وفضل يضحك من قلبه وكشر وقالها: تمام يا دكر ماتلوميش الا نفسك بقي علي الي هعملو حالا
نور!: انت تقصد بأني مالومش الا نفسي ياحمزه ناوي تعمل ايه انت؟
حمزه بخبث: حالا تعرفي قصدي ياقطه ولا اقولك يا زوجتي العزيزة.. مسك ايديها وجرها لحد برا لاصحابه وقال: شباب اعملو زي ما طلبت منكم البنت هديه مني ليكم يلا شباب هيصوا واتمتعو وبرضو كبتكم فيها
أصدقاء حمزه بصو لنور الخايفه وجسمها برتجف يهز جدران البيت هز
الشباب بوقاحه: اوك يا حمزه وقفو وقربو ناحيتها…بصتلهم نور عاوزه تصرخ صوتها من الخوف اتسحب منها بصت لحمزه ونفسها تقتله الشباب قربو بس محدش لمسها لا دول دخلو لغرفه ساره وجرجروها من شعرها هي ورامز عرفت قصد حمزه القذر
نور بعدم تصديق: لا لا مستحيل تعمل كدا!!
حمزه بابتسامه: اتحملي نتيجه قراراتك.. وبحدة/ خدوهم واطلعو يلا دول هديه مني ليكم اعملو فيهم زي ما تحبو
نور باستنكار: لا أرجوك يا حمزه.. بس حمزه ولا مهتم لتوسلاتها جريت ناحيه ولاد عمها عشان تخلص ساره ورامز من ايديهم .. بس حمزه مسكها من شعرها ويتنفس ريحته بعنف ويقول:ايه رايك عذابي ممتع جدا صح
نور باستسلام لحمزه وبانفعال/ خلاص خلاص هنفذ كل الي انت عاوزه مني
بس حمزه ولا مهتم وشد اكتر
نور بصريخ: خلاص ارجوك خلاص … نور كانت تترجا حمزه لدرجه انها باست ايده:اوعدك هعمل كل الي انت عاوزه وهتصل بعمي وأقوله بأني لا مش عاوزه الطلاق وأناهرجع معاك لو حبيت دلوقت والله.. حمزه بصلها وحك دقنه ومردش عليها لا مسك ايديها الاتنين بقوة عشان متفلتش منه نزلت عند رجله تبكي وتتوسل
حمزه بانتصار لإذلال نور له.. شباب سيبو البنت وخدو العيل ده معاكم سابو الشباب سارة جريت ناحيه نور ورمت نفسها في حضن نور وهي تنتحب وترتعش من شدة الخوف
نور بندم لأنها طلبت الطلاق: سارة أنا أسفه جدا يا سارة وأرجوك يا حمزه سيبهم وانا هنفذ طلباتك حاضر حتي لو طلبت حياتي هدهالك اطلب كل الي انت عاوزه وانا هنفذه اقسم بالله هنفذ حاضر( بتكرر الكلام من حاله الخوف) بس عيلتي سيبهم في حالهم مسكها من ياقه البلوزه لحد ما وقفت معاه قرب من وشها جامد
حمزه بهمس وحدة: تتصلي بابويا وتبلغيه بانك مش عاوزه تطلقي اوك اه نسيت مبروك علي الحمل
نور بدموع: حاضر هعمل ده حالا.. قامت دخلت غرفتها كانها رايحة لاوضة الاعدام وجع بيصرخ وبينزف جوة الروح مش قادرة تعبر عنه جابت تلفون سارة وايديها ترتجف من الخوف واتصلت بالشريف وبلغته انها لغت فكرة الطلاق
الشريف باستغراب: ايه الي غير رأيك يا نور.. بصت نور لحمزه الي كان يبصلها بتحذير
نور بخوف: لأنك اضايقت لما طلبت الطلاق.. كمان انا مش عاوزه ابعد ولادي عن ابوهم
الشريف بشك وتعجب من نور: قوليلي هو حمزه عندك؟
نور وهي باصه لحمزه: لا يا عمي
الشريف بنفس الشك: بس صوتك واضح جدا انك بتعيطي عرفيني الحقيقه يانور
نوربحسرة على حالها: لا انا قررت مسبش حمزه مهما حصل بينا
الشريف: طيب يا بنتي مع أني بلغت حمزه بقرارك القديم بس ماشي انا هتصرف
نور بأسف: أنا اسفة جدا يا عمي
الشريف بفرحه لقرار نور لانه بيحبها لأنها أم أحفاده: ما تهتميش يابنتي وفي اي وقت تقرري ترجعي للقصر قوليلي ابعتلك السواق
نور بهدوء: شكرا يا عمي
الشريف: العفو يابنتي معلش هقفل لأني مشغول
نور: اوك ياعمي مع السلامه
الشريف:مع السلامه.. قفلت نور الخط ونزلت دموعها زي المطر لانها بقت كارهه حياتها
حمزه بغضب وأمر للكل: سبوني انا ومراتي يلا كلكم برا
جريت ساره شدت اخوها وسابوله المكان والشباب خرجو
حمزه لف وبصلها بحده : تعرفي لو طلبتي الطلاق مره تانيه هيحصل فيهم ايه ؟
نور المكسورة: بعد الي حصل مستحيل أطلبه أبدا
حمزه: ممتاز يا جميلتي.. ومسكها من شعرها وقال/ والشيء التاني لما تتتهببي وتيجي هنا وتخرجي من ورايا هدوسك بعربيتي ايه رايك في عذابي ممتع جدا مش كدا بزمتك وسيبك بقي من ساره وهنا دول لانهم مش هينفعوك ابدا ولعلمك انا عارف كل تحركاتك ويومين بالظبط هبعتلك السواق وجدتي وترجعي للقصر من غير نقاش اظن واضح كلامي وسهل ترجمته
نور بدموع: اه واضح.. سابها وخرج نزلت علي الارض تبكي من قلبها وهي بتقول في سرها…هو مستحيل يسبني أعيش بسلام.. طلعت سارة ورامز ناحيتها فاحضنتهم وهي بتقول/ أرجوكم سامحوني لأني سبب الي حصل لكم..
رامز: ولا يهمك يانور احنا فداك
ساره: انت الي تسمحيني يانور
نور بدموع: مسمحاك بس محدش يحكي حاجه ارجوكم لستي ولعمي
هزور راسهم بـ نعم
المهم فات اليوم الاسود ده على خير
************************
وفي بيت عم نور
وبعد مرور يومين بالظبط من كل الي حصل كانت نور في غرفتها دخلت سارة عليها
سارة بهدوء وهمس عشان يزن نايم: نور جيلك ضيوف
نور عقدت حواجبها وباستغراب: ضيوف لي أنا مين ؟
سارة: حنان وجدتها
نوروقفت بسرعة: ايه اشجان هانم هنا.. خرجت من غرفتها وفضلت ترحب بالجدة/ أهلا يا جدتي
الجدة بغضب مصطنع: أنا زعلانه منك مش هتكلم معاك ابدا باستها نور على خدها ورأسها
نور باستفسار: ليه…انا عملت ايه يا جدتي؟
الجدة: لأنك سبتي البيت كدا من غير اي سبب .. بصت نور لحنان فأشاور ت لها بأنها متحكيش للجده بالي حصل
نور بتبرير: بس انا مسبتش البيت يا جدتي
الجدة: الله اومال انت هنا ليه بقي … نزلت نور راسها ومردتش علي السؤال
الجدة بعتاب : ده غير انا تعبت وانتي مجتيش زورتيني
نور: بس انا والله العظيم ماحد قالي حاجه عن مرضك يا جدتي؟
الجدة بحدة: لو كنت سألتي عني كانو قالولك يانور وعلى العموم حصل خير خلاص انا الي احسن منك وجيت اشوفك لو مش عاوزني ازعل ترجعي معانا القصر ولا ايه رايك يا ست مريم
مريم جده نور: والله القرار قررها يا اشجان هانم
نور بخوف: أنا اروح معاكم.. وقالت نور كدا لانها افتكرت تهديد حمزه ليها
الجدة: اه أنتي هو فيه زوجه لحفيدي غيرك
حنان افتكرت كلام حمزه: تيته مستحيل تسيبك لحد ماترجعي معانا زي ماقال حمزه انك راجعه النهارده
نور بخوف اول ما سمعت أسم حمزه انتفضت لانه بقي كابوس حياتها: حمزه طلب مني فعلا ارجع للقصر؟
حنان باستغراب : اه حمزه طلب مننا نرجعك معانا القصر
نور وهي بتفتكر تهديد حمزه وجبروته: حارضر انا راجعه معاكم زي ما طلب حمزه منكم
حنان بتمثيل : يعني راجعه معنا يانور؟
الجدة: اه هترجع معانا انا مستحيل اسيبها
حنان بتكمل تمثيل لاقناع الجده : تيته أرجوكي سيبي البنت على راحتها
الجدة بحدة: لا بقي مش هسيبها البنت طالما اتجوزت خلاص مالهاش غير بيت جوزها
نور بابتسامة حزن: ايوه صح ياجدة بالظبط كدا ماليش غير بيت جوزي حمزه
حنان حست بانكسار نور: يعني خلاص راجعه معانا يانور
نور بتأكيد:طبعا وطالما حمزه طلب كدا انا راجعه معاكم وعن اذنكم ادخل اجيب شنطتي ….اما حنان كانت مصدومة من شكل نور
الجدة: طيب ياحبيبتي براحتك وعلى فكره ألف مبروك على الحمل
نورنزلت رأسها من الخجل: شكرا ليك يا جدة عن أذنكم
دخلت لـغرفتها ودخلت جدتها وراها هي وسارة الي كانت شايله يزن
الجدة: خلاص يانور هتروحي معاهم زي ما قالت سارة
نور بصت لساره بضعف ولـ جدتها: اه يا ستي انا هروح ومش عارفه امتي راجعه لكم لاني حاسه بأني حياتي خلاص قربت للنهايه مع حمزه وجحيمه
الجدة وبخوف: ليه بتقولي كدا يانور هو هددك ابن الحرام ده ولا ايه؟؟ نور ابتسمت بضعف ونزلت رأسها في الأرض
نور: لا ولا هدد ولا حاجه ياستي
الجدة: لو مش عاوزه ترجعي مترجعيش يتحرق ابن المجانين ده
نور:لا أنا هروح لان القرار مش بايدي يا ستي وعشان ولادي
نور جمعت حاجتها وشالت يزن وودعت الكل ورجعت تاني لبيت حمزه وجحيمه
↚
نور:لا أنا هروح لان القرار مش بايدي يا ستي وعشان ولادي
نور جمعت حاجتها وشالت يزن وودعت الكل ورجعت تاني لبيت حمزه وجحيمه
وعند وصولنا دخلت وطلعت غرفتها لقتها متزينه بصت لـ حنان الي دخلت وراها بسرعة
نورعيونها بتلف يمين وشمال: هو حمزه هيتجوز الليله
نزلت حنان رأسها وارتبكت وبصت تاني لنور
حنان بصوت بالكاد ينسمع من شدة خجلها من نور: اه هو هيتجوز الليله دي من نرمين
نور بابتسامة بعكس النار الي جواها: وفين هدومي وحاجاتي ايه رماهم في الشارع
حنان: في الغرفة الي جنب غرفة يزن
نورببتسامه بارده بس جواها نار مشعلله بس لا حول ولا قوه: طيب نروح هناك بقي …قبل ماتشرف مرات اخوك واخوك …..خرجوا ووحنان قفلت الباب لفت خارجه من برة الاوضة لقت حنان بتمسك ايدها بصتلها نور: فيه ايه يا حنان
حنان بغصة: انت مش زعلانه
نور بكذب مداري في ابتسامه باهته: أنا ومن مين وليه؟ اه عشان حمزه اتجوز عليا ….هزت حنان راسها بنعم فقالت نور/ لا انا مفيش بايدي حاجه ياحنان وهو قالي انه هيتجوز من نرمين ومتنسيش انه راجل ، سابتها ودخلت الغرفه والي كانت أكبر من غرفتها وأجمل فدخلت حنان وراها
حنان: حمزه أختار لك الاوضه دي بالذات لانها اكبر .. وبكل صدق/ بس أنا لو كنت مكانك ارفض أعيش ولو دقيقة واحدة مع حمزه .. بصتلها نور وعلامات الضيق بانت علي وشها
نور بتنهيده وحزن: وانت ياحنان تعتقدي بأني سعيدة او مبسوطه برجعتي لاخوك تاني.. فاكره لما جيتي تزوريني انت وعمي الشريف وقلت لكم انا طالبة الطلاق مستغربتوش لرجعوعي
حنان بصتلها بستغراب
نور: انا هقولك لانك متعرفيش اخوك ده عمل فيا ايه بصت لها حنان بتعجب
حنان: عملك ايه؟
نور بصوت شبه باكي: اتهجم علينا هو واصحابه وطلب منهم يقتلو رامز ابن عمي ويغتصبوا سارة قوليلي انت التصرف ده يطلع من شخص عاقل
حنان بصدمة من تصرف أخوها: ايه وليه محكتيش لبابا وبانفعال/ أنا هبلغه فورا
نور برجاء: ايه لا أرجوك انا معنديش في البلد دي غير بيت عمي وخالي وستي ومرات عمي الي عايشين فيه …. وعشانهم أنا مستعدة اعمل اي حاجه يطلبها مني حمزه
حنان وشها يحمر وبنفعال: أنا مش عارفه انتي ليه بتخافي كدا من حمزه ياريت ياشيخه تروحي تاخديلك درس في تطوير شخصيتك
نور عقدت حواجبها وبعصبية لأول مرة: لأني أنا الي بعيش معاه هنا في نفس الاوضه دي مش انتي وكمان ده نصيبي في الدنيا والحمد لله انا راضيه وصابره ومحتسبه
حنان باستفسار:قوليلي يانور انت حبيتي حمزه؟؟
نور استغربت من سؤال حنان: أي نوع من الحب تقصدي؟
حنان: يعني كان فيه شاب في حياتك.. فابتسمت نور
نور: لا انا عمري ماحبيت حد في حياتي.. حمزه هو أول راجل في حياتي
حنان بعدم تصديق!: بجد حمزه يعني مفيش قبلو اعجاب حتي؟
نور: اه وأقسم لك بأن حمزه هو أول رجل في حياتي
حنان: طيب فرحتي لما اتجوزك؟
نور بعد تنهيده طويله: جوازي من حمزه كان صدفة يا حنان
حنان!!: ازاي صدفه..بصتلها نور ومردتش.. وباستغراب من سكوتها/ قوليلي ازاي اتجوزتي حمزه يانور؟
نوربحزن:حمزه خطفني هو واصحابه وخدرني وبعد كدا سلب شرفي
حنان واقفه تسمع حقيقه اخوها بعدم استيعاب: يعني حمزه اخويا هو أول راجل يدخل عليك؟
نورعيطت وحست فجأة ان الدنيا بتلف بيها وبخنقة شديدة ومبقتش عارفة تشم نفسها واتكلمت بغصه : اه كان أول راجل يدخل علي واد ايه كرهت اليوم الصعب ده
حنان: وأكيد بابا الي جوزكم لبعض صح كلامي؟
نور:اه عمي الي جوزنا.. وفي قلبها (على أمل أنه يطلقتي بعد سنة من جوزنا)
حنان راحت ضمت نور وطبطبت عليها: اعذريني لسؤالي .. بس لو ما اعتدي عليك كنتي ترضي تتجوزي منه؟
نور بكل صدق: لا مستحيل اتجوزه
حنان بصدمة من ردها: ليه يانور؟
نور بانفعال: لأني في كل مرة بشوفه فيها كنت بموت من شدة الخوف
حنان: وليه تخافي من أخويا هو شخص عادي جدا مش مصاص دماء؟
نور حطت ايدها على رأسها لأنها كرهه تتكلم عنه : أقسم لك اني معرفش بس خوفي منه طالع من أعماق قلبي من ساعه ما عرفته.. وليه الخوف موجود لحد يومنا ده لأنه زرعه جوايا من أول مرة شوفته فيها
حنان بحزن من كلام نور: طيب قوليلي فرحتي لما حملتي من أخويا
نور والي عاوزه تنهي الكلام مع حنان: عاوزه الحقيقة يا حنان لا،، لانه قال بأنه هيطلقني بعد جوزنا بسنة.. بس معملش لاني كنت حامل منه وابنه في بطني لكن بعد مرور فترة من حملي قالي بأن الطفل مش منه و من رجل تاني ووقتها هددني بأني لو خلفت الطفل واتأكد بأنه مش منه هو هيقتلني.. مع أنه فعلا كان هيقتلني بجد لكن ربك أنقذني منه
حنان مش مصدقه: ايه ده بجد فيه حاجات غريبه في حياتك أنتي وأخويا.. بصتلها نور والباب دق/ أدخل دخلت ريتا وهي وواحده من الخدم
ريتا: أنستي السيد حمزه وعروسته هنا وهو يريدك.. بصت حنان لنور الي اتحولت ملامحها لغضب مكتوم وبصت في الارض بحزن رهيب
حنان وبخجل من نور: هو جه هو ونرمين
ريتا: نعم يا أنستي
حنان: حسنا سأتي في الحال.. وأنت يا نور أنا هسيبك دلوقت عشان تنامي انت وشك مجهد وتعبان
نور بابتسامة باهتة: ماشي يا حبيبي بس متحكيش لحمزه الي قلت لك عليه
حنان بابتسامة: لا اطمني ومتخافيش ده سر بينا.. ودلوقت عن أذنك يا قلبي.. خرجت وسابت نور الي راحت ناحيه الدولاب وشدت هدوم عشان تغير وتنام او تهرب من الواقع الاليم الي اتفرض عليها من حمزه الشريف …….ولما كانت بتغير هدومها سمعت صوت فتح باب الغرفه سرعت واخدت اي حاجه وحطتها علي صدرها ولفت تشوف مين الي دخل عليها لقت حمزه قدامها
نور بصدمة: أنت! بتعمل ايه هنا؟
راح ناحيتها فرجعت نور طلاقائي لورا لحد ما لزقت في الحيط قرب خطوه خطوتين ووقف قدامها وبصلها كتير
حمزه بنظرة تفحصيه ليها: تقصدي ايه بسؤالك ده يا مدام
نور بهمس وأرتباك: ها لا ولاحاجه.. حط ايده على الحيط وحجزها بين ايديه
حمزه بنفس الهمس: قوليلي انت كنت منتظره دخول شخص غيري؟
نور بخوف: ايه أنا؟
حمزه ملس علي خدها رقبتها : ماتنسيش ان دي اوضتي انا وادخل وقت ما احب انا والوقت الي عاوزه انا ومن غير إستاذان منك مفهوم ولا أعيد الي قلته
نور هزت رأسها بموافقة: لا خلاص فهمت كلامك.. سابها وراح ناحيه السرير قلع هدومه ورمها في وشها واتمدد علي السرير نور بصتلو بخنقه
حمزه بحدة: أطفي النور عاوز أنام لبست نور هدومها.. وبعد كدا راحت جنبه سرحانه وهي مستغربة من شرودها ده .. وكانت محتاره منه أعدت شويه بس بعدها حطت دماغها ونامت فجأه الباب خبط بعنف قامت وراحت فتحت لقتها نرمين
نرمين زقتها وبصريخ: هو فين هو عندك
نور وهي تحت تأثير النوم: تقصدي مين أنتي
نرمين بوقاحة: أقصد حمزه يا غبية.. وقبل ما ترد عليها نور
حمزه من جوه الغرفة: فيه ايه مالك يا نرمين.. دفعت نرمين نور بايدها ودخلت وراحت ناحيه حمزه
نرمين بحدة: انت اتجوزتني عشان تسبني في ليله فرحي وتيجي تنام هنا مع دي
أأعد حمزه وبصلها ورجع بص لنرمين..
حمزه بطريقة استفزازية: مالكيش دعوه بمراتي نور يا نرمين…واظن انتي الي لسه مأكده بعضمه لسانك انها مراتي وكمان انتي عارفه ليه اتجوزنا ويلا غوري من وشي روحي اوضتك عاوز اكمل نومي قبل ما اقوم واعملك مقام في الجنينه
بصت نرمين لنور من فوق لتحت
نرمين صرخت في وشه: ماشي ياحمزه..بس لاحظ بأنك أنت الي بدأ بالحرب.. خرجت وضربت الباب بعنف وسابته مفتوح
حمزه بضجر: بت مجنونة.. قفلت نور الباب وبعد كدا رجعت تكمل نومها
وفي اليوم التاني صحت على صوت الباب أعدت ملقتش حمزه موجود قامت دخلت الحمام اتوضت وطلعت صلت وبعد ما سبحت أعدت تناجي ربها وقامت غيرت هدومها وخرجت من غرفتها سمعت حمزه بيتخانق مع نرمين(يارب ترميه من البلكونه) نزلت لقت عمها وحنان قاعدين
نور : صباح الخير.. ردوا عليها
الشريف: أهلا يا بنتي تعالى وأقعدي جانبي.. أعدت نور بينه هو وحنان فقال/ انا عرفت بأن ألزفت حمزه اتجوز عليك وأنا أسف طبعا بس صدقيني أنا كمان اتفاجئت زيك بالظبط
نور بابتسامة ودموع مكتومه : متقولش كدا ياعمي حمزه من حقه يتجوز اربعة وانا مش زعلانه لانه اتجوز
الشريف ضمها وطبطب عليها: أنت بجد أصيلة يا بنتي
حنان بغضب: لا هي مجنونة وغبية وغريبة الأطوار
الشريف: حنان ايه الكلام ده انتي مش بتفهمي دي مرات اخوك
حنان هدت من الانفعال والعصبية: عارف يا بابي لو جوزي اتجوز عليا انا هقتله .. وفي نفس اللحظه نزل حمزه
حمزه والي كان واقف سامع كل كلامهم: مين ده الي هتقتليه يا حنان.؟
حنان بصدمة خفيفة: حمزه
حمزه بتركيز لحنان: صباح الخير
الكل: صباح الخير
حمزه: مين الي هتقتليه يا أختي
حنان وبثقة: جوزي
حمزه بسخرية: وياتري هتقتليه قبل ما تتجوزيه ولا بعده
حنان بنفس أسلوب حمزه الساخر: لا وانت الصادق لما يتجوز عليا.. بص لنور الي فضلت تلف بين العيون لحد ما اتقابلت بعيون حمزه
الشريف: انت ازاي تتجوز من غير علمي يا حمزه وايه عني المسكينه دي ولا مفكر مالهاش حد يقفلك رد عليا
حمزه بهدوء: بابا اظن بلغتك باني هتجوز وانت قلت مش هتحضر مظبوط وبعدين نرمين خطيبتي قبل ما اتعرف علي نور
الشريف بقصد: أنت دايما كدا تعمل حاجات وترجع تندم عليها في النهاية.. اتقدمت حسنيه الشغاله
حسنيه: الفطار جاهز يا بيه
الشريف بزهق: طيب روحي ونادي باقي أولادي لأني هفطر واطلع علي شغلي
حسنيه: امرك يا بيه
حمزه: نادي نرمين كمان
حسنيه: امرك سيد حمزه
الشريف: فين يزن يا نور
نور بابتسامة: ده نايم يا عمي
الشريف: وايه اخبار حملك يا بنتي
نور: الحمد لله
جه رؤف بابتسامة خبث لمجرد يستفز حمزه: مبروك على حملك التاني يا نور.. بصتلو نور هي وحمزه. وبعدها قامو وقعدوا علي السفره وقعد حمزه جنب نور
حنان: على فكرة يا نور أنا هسمي ابنكم الي جاي زي يزن وأتمنى أنها تكون بنت
حمزه بتلميح: بس أنا مش عاوز بنات..ولتور وأنت أنا رايح معاك للدكتورة عشان تعملك السونارفـ لو كانت بنت تتخلصي منها طوالي
الشريف هنا خلاص ضرب السفره بعصبية: حمززززززه أنت مجنون عشان تقول كدا.. نزلت نرمين وأختها الكبيره فاتن
فاتن ونرمين: صباح الخير
الكل: صباح الخير
الشريف: ازي حالك يا نرمين
نرمين بنظرة حقد لحمزه: الحمد لله يا عمي
الشريف من تحت الضرس: ألف مبروك على جوازك من حمزه..نرمين بصت لنور نظرات حقد وبصت لحمزه بقرف وهو اتجاهلها تماما
نرمين بقهر: الله يبارك فيك ياعمي.. ابتسمت نور على تصرفاتها ونزلت رأسها في طبقها. ولما خلص الشريف
الشريف الي علي اخره من تصرفات حمزه: الحمد لله أنا ماشي
الكل: مع السلامه وخرج
حنان: أسمعي يا مرات أخويا… بصتلها نرمين فقالت/ أسفه أنا أقصد نور
نور بابتسامة ساحرة: نعم يا حنان
حنان: النهارده هنروح نشتري بعض لوزم حفلة عيد ميلاد حمزه وعاوزاك تروحي معايا
نور بصت لحمزه: أنا
حنان بتأكيد لها: اه أنتي
نور: طيب
رؤف: أنا كمان رايح معاكم لأني عاوزك تساعديني في اختيار هدية لأختي الصغيرة يا حنان
حنان بحسن نية: اوك
نور: الحمد لله… ووقفت
حنان باستغراب: رايحه علي فين يانور..بصت نور لـ نرمين الي كانت بصلها بحقد وقرف
نور: الحمد لله شبعت هطلع اطمن علي يزن
حنان: طيب ولما اخلصي هجيلك اكتب الحاجات الي هنشتريها
نور: اوك انا هكون في انتظارك
نرمين بحدة: اظاهر ان الحقيرة بقت الكل في الكل في القصر ده
حنان: الزمي حدوك يا نرمين.. وقفت نرمين وبغيرة من نور
نرمين بعصبية: أنا كمان يا ست حنان مرات اخوك الغبي الي قاعد ده بتفهمي ولا غبيه زيه
حمزه قام بغضب وعصبية: نرمين اختفي عن وشي للبسك السفره دي كلها في خلقتك اشوهك وترجعي تندمي غوري …خافت نرمين من حمزه وتهديده مشت بكل عصبيه وسابت المكان.. بصت نور لرؤف الي ابتسملها ولحمزه لقته بصصلها قوي
نور بهدوء عكس النار الي جواها بتغلي: أنا مستنياك يا حنان عن أذنكم
سابتهم وطلعت لـ غرفة يزن لقت ريتا عنده راحت وشالته وقالت/ صباح الخير يا حبيبي
يزن بفرح لـ امه: ماما( طبعا مش مفسره قوي)
نور بفرحه بكلمة يزن الي بدء ينطقها لاول مره: يا عيون ماما.. حضنته وقالت لمربيته: متى أستيقظ
ريتا: قبل قليل يا سيدتي
نور: وهل تناول فطوره
ريتا: طبعا يا سيدتي
نور: شكرا لك.. والآن خذيه لكي يرى عمته ووالده
ريتا: حسنا يا سيدتي باسته على خده
نور بابتسامة وحنان: يلا انزل وشوف بابا.. خرجت من غرفة يزن ودخلت لغرفتها أأعدت على سريرها وفتحت درج وخرجت موبيلها واتصلت على سارة : ساره عامله ايه
سارة بفرحه: بخير.. بس طمنيني عليك
نور: الحمد لله أنا كمان بخير
سارة: فين يزن؟
نور: يزن مع والده
سارة: طيب جايه فرح ليلى؟
نور: لا مش جايه انا مش عاوزه اعمل مشاكل مع حمزه
سارة: ربنا يكون في عونك انسان ثقيل
نور: اللهم أمين.. ودلوقت قوليلي ستي وعمي وكلهم بخير؟؟
سارة: ستك هي كمان بخير والكل بخير متقلقيش
نور: الحمد لله.. وأن شاء الله هتصل بيكم من وقت للتاني عشان اطمن عليكم
سارة: طيب.. بس أهتمي بنفسك
نور: حاضر ووصلي سلامي للكل.. يلا اسيبك دلوقت سلام
سارة: سلام قفلت نور الخط …. وبعد كدا خرجت للفراند والمطر نازل بخفة أأعدت على ركبتها وغمضت عينها ورفعت رأسها للسما وضمت ايدها لـصدرها ودعت من قلبها (يا رب أجمعني بأهلي في الجنة وحشوني قوي ماما بابا اخويا وأحفظ لي باقي أهلي وابني من كل شر) حست بوجود شخص واقف على رأسها فتحت عينها شافت حمزه واقف قامت بسرعه
حمزه بخبث وسخرية: فيه ايه يامدام ولا قاعده تحتفلي بذكري اليوم الي خطفتك فيه بصتلو نور وسابته ودخلت الغرفه اخدت فوطه ونشفت شعرها دخل حمزه وقعد علي السرير وعيونه مانزلتش من عليها وفتح درج وفضل يفتش جواه نور طنشته وراحت ناحيه الدولاب وفتحته واخدت هدوم قرب حمزه منها فخافت منه ولفت حط شئ علي انفها
نور بخوف: انت هتعمل ايه
حمزه: هششش متخافيش ياقلب حمزه
نورحست بدوار وكانت هتقع علي الارض جري حمزه ومسكها قبل ما تقع ونور فقدت وعيها في الحال
↚
حمزه بخبث وسخرية: فيه ايه يامدام ولا قاعده تحتفلي بذكري اليوم الي خطفتك فيه بصتلو نور وسابته ودخلت الغرفه اخدت فوطه ونشفت شعرها دخل حمزه وقعد علي السرير وعيونه مانزلتش من عليها وفتح درج وفضل يفتش جواه نور طنشته وراحت ناحيه الدولاب وفتحته واخدت هدوم قرب حمزه منها فخافت منه ولفت حط شئ علي انفها
نور بخوف: انت هتعمل ايه
حمزه: هششش متخافيش ياقلب حمزه
نورحست بدوار وكانت هتقع علي الارض جري حمزه ومسكها قبل ما تقع ونور فقدت وعيها في الحال
.. واول ما فاقت حست بصداع فظيع أأعدت دايخه لقت هدومها حتي الداخليه مبعثره على الأرض و كنت عريانه تماما بصت لحمزه الي نايم جنبها سابت السرير ولمت هدومها وهدوم حمزه ودخلت الحمام اخدت دش دافي وبعد خروجها دقت حنان فتحت نور الباب
حنان بخبث: مساء الخير يا نور.. ايه نايمه في العسل مع حبيب القلب واحنا الي أتفاقنا بأننا هنخرج
نور بابتسامة وبخجل من حنان: مساء الخير.. اسفة حبيبي
حنان: طب يلا البسي بسرعه وانزلي لان رؤف منتظر عشان نروح المول
نور: دقايق وأكون جاهزة
حنان: اوك.. مشت وسابتها صحي حمزه بصتلو نور بصلها وبعت لها بوسة في الهوا مع ابتسامة مليانة حنيه
نور بخوف وقلق:ممكن افهم انت ليه عملت فيا الي عملتو
حمزه بهمس يدوب: لانك عايزه تحرميني من الجنة فدخلتها وانتي نايمه مش عجبك اطلبي البوليس فورااا وقوليله في حالة اعتداء هنا في قصر الشريف
وبعدها راح ناحيه الدولاب وخرج رزمه فلوس وادهالها
حمزه: خدي الفلوس دي واشتري كل الي نقصك انت ويزن
نور بعزت نفس لانها مش عاوزه تمد ايديها لحمزه: أنا عندي الي يكفيني أنا وابني.. بصلها نظرة غضب فخافت منه/ طيب شكرا بس الفلوس دي كتير ولا اقدر أصرفها
حمزه بهدوء: احتفظي بالباقي يلا مضيعيش وقت. بصتلو فخرج وسابها فلبست هدومها وراحت ناحيه المرايا تمشط شعرها لقت بعض كدمات على صدرها وحوالين رقبتها فقالت/ يا ربي عملت فيا ايه ياحمزه … سابت شعرها مفرود عشان تخفي الكدمات واخدت شنطتها ونزلت لقت حمزه ورؤف قاعدين مع بعض في الهول
حنان بعتاب لتأخير نور: الحمد لله اخيرآآ جت اتاخرنا. يلا نمشي يا أميرة نور
نور بابتسامة: طيب يا جميله
حنان: يلا بينا.. وخرجوا وطلعو للمول و اشترت حنان حاجات كتيره أما نور فاشترت هدوم ووشويه حاجات ليزن ولما رجعوا القصر اتعشو وراح كل شخص لـ غرفته ينامو.. أما حمزه خرج يسهر حضنت نور ابنها ونامو سوي و صحت علي صوت عياط يزن: ياربي يايزن انا تعبانه جدا ونفسي انام يا روحي
أأعدت وجثته لقت درجه حرارته عاليه جدا ….يا ربي اعمل ايه اخدته وخرجت من الغرفة واستدعت ريتا فقالت لها: أمسكي يزن لكي أجلب له خافض حرارة
ريتا: حسنا يا سيدتي.. نزلت نور ودخلت المطبخ وفتحت الصيدلية وجابت خافض الحرارة ووعاء مليان ميه تعمل بيها كمادات ليزن ورجعت تاني لغرفتها
لقت حمزه واقف منتظرها عند باب الغرفة و خافت جدا لما شافته
حمزه بص لهدومها فقال بعصبية: كنتي فين يا مدام وايه ده الي في ايدك
نور برتباك: علاج ليزن لأن حرارته عاليه
حمزه عقد حواجبه وبعدم تصديق: يزن و هو فين يزن؟ بصت نور في سريره ملقتهوش
نوربصدمة: اكيد أخدته ريتا لاوضته، أنا هروح اجيبه.. جت تلف تروح
حمزه شدها من دراعها وضغط عليه وسحبها لجوه: استني هنا.. دق قلبها لدرجة أنها حست بأنه هيخرج من مكانه
نور غمضت عينها قبل ماتلف لحمزه بهمس: أستر يا رب.. لفتلو.. نعم
حمزه باستفسار: انت كنتي في الدور اللارضي
نور بخوف: اه؟ روحت عشان اجيب الدواء لـ يزن
حمزه بغضب وتبريقه وكأنه هيقتلها: يعني أنتي نزلتي بلبس النوم صح.. بصتلو نور وبصت لنفسها ولـ هدومها لانها مكنتش عريانه كانت ساتره القميص عادي تحت الركبه وحاطه شال عليه مش لاقيه الي ترد بيه عليه وتقوله دق الباب بصلها وراح هو فتح الباب لقي المربيه ويزن
حمزه بعصبية: ماذا هناك وماذا تريدين في هذا الوقت؟؟
ريتا بخوف وأرتباك من حمزه: لقد جلبت يزن يا سيدي فهو نائم
حمزه بحدة: أخبريني هل هو بخير الأن؟
ريتا بنفس خوفها: نعم فلقد حممته بماء دافئ وأعطيته خافض حرارة وقد نام على الفور
حمزه: إذا خذيه إلى غرفته ونامي معه فأنتي هنا من أجل ذلك
ريتا: حسنا يا سيدي وأنا أسفه على الإزعاج..بصت لنور بتعجب وراحت .. قفل حمزه الباب بالمفتاح فنتاب نور الخوف وخصوصا لانه كان في قمة العصبية فرجع ووقف قصادها وحط ايديه في وسطه
حمزه بحدة: أنتي ماجاوبتيش على سؤالي يا زفته
نور: قلت لك روحت اجيب الدواء ليزن .. ولأن الكل نايم نزلت حتى من غير تفكير وبمجرد ما قالت كدا وثواني وتلاقي قلم منه نزل على وشها من قوته وقعت منها ازازه الدوا من ايدها وكانت هي كمان هتقع بس هو لحقها ومسكها من شعرها وسابه ومسكها من فكها ولزقها في الجدار
حمزه بهمس عند ودنها: كان لازم تفكري قبل ما تنزلي تحت ولا نستي انك مراتي ليا انا وبس …هزت نور راسها بـ اه وهي ماسكه ايده
نور بألم من مسكت حمزه لفكها ودمعتها على خدها: أرجوك يا حمزه سبني انت بتوجعني جدا.. ولو كنت مكاني كنت هتعمل الي عملتو انا
حمزه ضغط علي سنانه: انا مش هكون مكانك عارفه ليه لان فيا مخ بفكر الست المحترمة ماتتسرمحش في البيت بقميص النوم بتفهمي ولا انتي غبيه ولا بتتغابي(اظن حقه بقي)
نور عشان تتخلص منه: اه فهمت وأنا أسفه.. بس أرجوك سبني وأوعدك بأني مش أكرارها
حمزه: لا والنبي كرريها عشان اسويك بالاسفلت
نور: أقسم لك بأني مش هكررها مره تانيه .. فدفعها على السرير وراح ناحيه دولاب هدومه غير هدومه ونام علي السرير وسابها هي تبكي
حمزه بعصبية:طفي الزفت لاني هتخمد ساااامعة. قفلت النور وأأعدت تفكر في يزن المريض وبعد ما نام حمزه غيرت هدومها وخرجت من غرفتهم وراحت تطمن على ابنها. وفي اليوم التاني صحت على صوت هبد علي الباب أأعدت مخضوضه وبصت لحمزه وقامت فتحت لقت نرمين واختها فاتن
فاتن بعصبية: حمزه فينه؟
نور بهدوء واستغراب: نايم فيه ايه؟
نرمين بتعالي وتكبر: انت مفكره نفسك مين عشان تقفي وتسألي؟
نور بتأفف من أسلوبها: اوف هو جوه .. بصت في ساعتها لقتها تمانيه الصبح ….دخلو وصحو حمزه زي التتار من النوم ولما صحي مخضوض
حمزه بفزع: ايه الحرب قامت؟
فاتن بنفعال: انت ازاي تتجوز البنت وتسيبها وكل ليله تيجي هنا عند مراتك القديمه؟
حمزه مسك رأسه ونفخ: انتم هنا عشان كدا يا مراه اخويا؟
فاتن بصدمة من كلامه: تقصد ايه بكلامك ده!!.. أعد وبصلهم بقرف
حمزه بهدوء: أسالي مدام نرمين وهي تقولك عن سبب جوازي منها انا لو كان بايدي مستحيل كنت اتجوزها
نرمين بعصبية: انت بتفضل الغريبة على بنت خالتك.. بصت لنور بحقد
واحتقار ورجعت بصتلو بغل
حمزه بتأكيد: نور مش غريبه يا نرمين لا بقي هي أم ولادي..ودلوقت أرجوكم سبوني اكمل نومي انا عندي سهرة باليل وماليش مزاج افضل اهاتي معاكم .. وبحدة/ وأنت يا نرمين أنا لما اصحي وافوق ليا كلام تاني معاك .. لف وعطهم ظهره
فاتن بعصبية: مش من الأدب أنك تسبنا وتنام واحنا بنتكلم معاك
حمزه بعصبيه: وهو من الأدب انكم تدخلوا اوضتي وانا نايم مع مراتي ؟؟
فاتن بنبره بتهديد: طيب ياحمزه احنا هنخرج وهنتكلم مع عمي وهو يتصرف معاك … اخدتها أختها وخرجوا قفلت نور الباب ورجعت نامت جنب حمزه بهدوء .. ولما صحت في حوالي الساعة عشرة ملقتش حمزه جنبها غيرت هدومها ونزلت لقت رؤف وحنان قاعدين يتكلمو
نور: صباح الخير
رؤف وحنان: صباح الخير
نور بتساؤل: فين حمزه يا حنان؟
حنان: يمكن مع نرمين في اوضتها
نور بحزن: طيب عن أذنكم
حنان: رايحه فين؟
رؤف بسخرية: تتفقد جوزها طبعا
حنان بحده خفيفه: بطل تلميحاتك دي يا رؤف
روف وهو يلعب بموبيله: وليه؟ انا قلت الحقيقة يا حنان.. بصتلو نور ومتكلمتش ومش عارفة ترد عليه بأيه ولفت عشان تطلع لقت الشريف قصادها
الشريف: تعالي معاي يا نور.. بصت نور لحنان وطلعت مع الشريف ودخلوا لـغرفة حمزه ونرمين لقت حمزه ونرمين وأختها الكبيره فاتن متجمعين
الشريف باستفسار: نور عاوز اعرف انت هتزعلي لو جه حمزه اوضه نرمين
نور عقدت حواجبها وباستغراب: أنا وليه ازعل؟ هي مراته كمان
الشريف: خلاص أسبوع هيكون عندك وأسبوع هيكون مع نرمين
نور بتمسح وشها بتوتر وتبص جوة عيون حمزه جامد وبعدين تبص للشريف : تمام يا عمي
نرمين بأمر: الأسبوع الي هيكون عندي اياك تتدخلي في شئونه
حمزه بحدة وهو يرفع السبابه بتهديد: أسمعي يا نرمين أنت مش تتحكميش فيا فاهمه
الشريف: حمزه يا بومه يابلوة احنا عاوزين نحل المشكله اترزع بقي فاهم
حمزه نفخ: خلاص يا بابا فهمت
الشريف نفخ: طيب يلا ننزل عشان نفطر.. خرجو لف الشريف لنور فقال أنزلي وأطلبي من الخدم يجهزو الفطار يابنتي لاني هغير هدومي وانزل افطر وبعدين اطفش من هنا
نور : حاضر يا عمي
الشريف حس بيها: وأتمنى بأنك ما تزعليش مني يا بنتي
نور: لا طبعا يا عمي انت في مقام بابا عشان كدا مهما عملت ومهما قلت مستحيل ازعل منك عن أذنك.. نزلت لقت رؤف قاعد لوحده ولما شافها
رؤف بسخريه واستفزاز: لقيت الي بتدوري عليه يانور…بصتلو نور بستغراب وبنظرات أستفسار من قصده لقته بصصلها بغضب وعتاب.. جريت بسرعه من المكان…. و في اليوم التاني اتعملت حفلة عيد ميلاد حمزه واتقدملو هداية كتيرة جدا ونور قاعده علي جنب بعيد عن الدوشة والهيصة.. قربت منها حنان
حنان بتشجيع: نور ليه قاعده ومش بترقص معانا
نور رفعت حاجبها: أنا مش بحب الرقص
رؤف لوى شفته باستهزاء: بس أنت بترقصي بشكل ممتاز..بصتلو نور بحتقار
حنان بهزار: ايه الرخامة دي يا رؤف؟
نور وغلي الدم من الغضب: أعذرني يا حنان انا مقدرش ارقص دلوقت انت ناسيه اني حامل وانا حاسه اني في اي وقت هولد
حنان بتلميح : بس ده عيد ميلاد جوزك يانور بصت نور لحمزه علي الي كان يرقص مع شله بنات
نور بابتسامة ساخرة:جوزي مش محتاجلي يا حنان انا هطلع ارتاح في اوضتي احسن
حنان: وهتسيبي جوزك لـ نرمين
نور بدون مبالا: هي كمان مراته يا حنان وليها الحق فيه زي بالظبط
حنان بضياع: لا بجد أنت ست غريبة الأطوار يا نور.. مشت زعلانه منها بصت نور لرؤف الي كان يبتسم بخبث لفت تسيب المكان لانها ممكن تنفرج في حمزه وتصرخ بعلو حسها بس سكتت وكتمت الوجع وتيجي تمشي يمسكها رؤف بقوة من ايدها ويوقفها بالعافية
ويقول بخباثة وبحدة مكتومه: هيجي يوم وتكوني لي يا اميرتي والوقت ده هخليك أسعد ست في العالم
نور بتحاول تتخلص منه قالت بحدة: مش هيحصل حتي في احلامك وسيب ايدي .. وأنا مش عاوزه السعادة معاك
رؤف: هنشوف الايام جايه
شافتهم نرمين مدت وجاتلهم بسرعه
نرمين بشك: ايه الي بيحصل هنا.. ساب رؤف ايد نور ولف لـ نرمين
رؤف ضرب نور بنظرة خلتها تبلع ريقها بصعوبة: مفيش شئ مهم كنت بسألها عن الهدية الي جابتها لحمزه بمناسبة عيد ميلاده فضحكت نرمين بكل سخرية
نرمين رفعت حاجبها بخبث: استناه وهتشوف المفاجاء حالا.. هي عندها هديه خاصه لحمزه .. راحت وسابت المكان وراحت لـ فرقة الغنا فقالت/ سيداتي سادتي أصدقائي وصديقتي أشكركم لحضور حفلة عيد ميلاد جوزي الحبيب حمزه.. وباستهزاء وسخرية/ كمان احب اعرفكم ان جوزي حمزه له زوجه تانيه حابه تشكركم هي كمان بنفسها وشاورت علي نور بصت نور لرؤف بصدمه
رؤف بخبث: دي تقصدك أنتي يا أميرتي روحلها.. بصت نور لـ نرمين ولفت بصت لحمزه الي كان واقف مذهول ومستني رده فعلها
نرمين بتركيز على حمزه ولفت لنور: احنا بنستناك يانور..راحت نور ناحيتها وقالت نرمين: او صح نسيت اعرفكم ان نور ناويه تغنلكم وعطتها الميك:اتفضلي يا حلوه مستنيه ايه … اخدت نور مكبر الصوت منها هجم حمزه وسحب منها الميك بصلها بغضب وعتاب
حمزه زعق في وش نرمين: ابعدي عن مراتي يا نرمين ما تسمميش أفكارها بأفعالك القذرة فاهمه يا حقيرة
نرمين فتحت عينها على وسعها بصدمة بسبب كلمته الأخيرة وبابتسامة مصطنعة: كدا انا هغني ليك يا حبيبي.. وفعلا غنتلو ولما انتهت سقف ليها الكل بصلها حمزه بغضب حد الجحيم وشد نور من دراعها وسابو الحفله تحت انظار المدعوين وطلع بيها غرفتهم وحدفها علي السرير وقفل الباب وفضل يروح ويجي في الاوضه زي المجنون.. أما نور متكلمتش خالص من شده خوفها من حمزه .. ولما الباب دق وقف قصدها وفضل بصصلها كتير نزلت نور راسها
حنان برجاء: أفتح أرجوك يا حمزه أفتح قبل ما تتهور نور حامل…..
بصتلو نور لقت عيونه كاسات دم صرخت من الخوف: أفتحوا لي أرجوكم
↚
الشريف: أفتح يا حمزه لو سمحت.. راح وفتح الباب وبصلهم ولف وبص لنور المصدومة من ردت فعله.. فخرج وسابهم وراحت حنان ناحيتها وأأعدت جنبها
حنان بخوف على نور: أنتي بخير يا نور
نور: ايوه أنا بخير.. بس روحي وري حمزه أرجوك.. بصت حنان لـ والدها باستغراب من طلبها .. وفي نفس اللحظة دخلت نرمين
نرمين: ايه الي حصل.. وقفت نور مع حنان وبصولها.. وكملت كلامها/ اصل حمزه خـ
الشريف قاطعها : هو نزل يشوف ضيوفه
نرمين: معرفش يا عمي بس هو مش مع ضيوفه.. واول ما سمعت نور كدا خرجت من الغرفة ونزلت دخلت المطبخ لقته واقف يتكلم مع واحد من السرفيس ولما خلاص كلامه وانتهي منه راح ناحيتها
نوربتردد: حمزه.. التفت ليها حمزه بنظره مستحيل تنسها لحد ما تموت.. فشل لسنها ومقدرتش تتكلم من الخوف اتقدم ناحيتها ووقف قدامها
حمزه جز على سنانه وبغضب: ليه جايه ورايا لحد هنا
فارتبكت نور: وفيها ايه؟
حمزه والي بيحاول يمسك أعصابه لـ يضربها: عاوزه مني ايه
نور برتباك:انت ليه زعلان مني انا معملتش حاجه بصلها بحده
حمزه بعصبية وصريخ: اختفي من وشي قبل ما اقتلك يا غبيه .. بدون شعور نزلت دمعة من عينها جريت بسرعه وسابتلو المكان ولما جات تخرج اتصطدمت برؤف المتعاطف معاها ونرمين الي كانت بتضحك بخبث
رؤف بحزن على نور: حمزه فين هو الي جوه .. نور مردتش عليه سابتهم من غير ما تتكلم وطلعت غرفتها وأأعدت علي سريرها وهي تبكي على حالها لحد ما نامت.. وفي اليوم التاني فاقت على صوت دقات علي الباب بصت للمنبه لقتها تمانيه الصبح سابت سريرها وراحت شبه السكرانه وفتحت الباب دخلت نرمين بعرابجيه
نرمين بانفعال وحدة وكأنها بتكلم شغاله : فيين حمزه انطقي.. بصتلها نور كتير ومردتش عليها / أنا فعلا بتعامل مع ست مجنونه..وخرجت وسابتها بعد ما بصتلها نظرات من فوق لتحت ورزعت الباب برجليها خبط في الحيطه راحت نور وقفلت الباب
نور بحيرة: ياتري انت فين ياحمزه من اول جوازنا متأخرتش للوقت ده أأعدت تاني علي حرف السرير ورفعت سماعه الارضي واتصلت بيه لكن موبيله مغلق: يارب اعمل ايه يمكن حصلو مصيبه جابت اجلو استغفرت ..ايه ده يانور حرام ابو ولادك برضو …قامت غيرت هدومها وخرجت من غرفتها وراحت لـ غرفة حنان ودقت الباب بهدوء ففتحت حنان ليها
حنان وبالكاد تفتح عينها: نور فيه ايه علي الصبح كدا؟
نور بخوف وأرتباك: حمزه يا حنان
حنان باستغراب: أخويا عملك ايه تاني
نور بشويه خوف: حمزه مش في البيت من امبارح
حنان: ايه يعني هو مش بايت عندك
نور: لا هو مش في اوضتي
حنان بحيرة: ما يمكن بات عند ام سحلول نرمين
نور: أنا كنت مفكره زيك. بس الحيزبونه جات اوضتي وبتدور عليه
حنان بقلق: بجد امر غريب
نور وعلامة الخوف واضحة عليها: مش كدا وبس كمان اتصلت بموبيله مقفول !!
حنان بهدوء: طيب ما تخافيش كدا يمكن مع صحابه
نور: أتمنى ودلوقت عن أذنك.. سابتها ورجعت لغرفتها وأعدت تفكر ممكن يكون راح فين وعلي الساعه 11 فكرت تنزل لجدتها اشجان قامت رتبت الغرفه ونزلت وقبل دخولها دقت الباب وبعدها دخلت :صباح الخير يا جده
الجدة: أهلا يا قلبي تعالي أأعدي.. دخلت نور وأعدت جنب اشجان
نور بابتسامة وبعض القلق: ازي حالك يا جدتي
الجدة: بخير يا بنتي جيت النهارده الصبح طمنيني عامله ايه
نور اتنهدت: الحمد لله على كل حال
الجدة: احكيلي ازاي انتهت حفلتكم يا بنتي؟
نور: انتهت على خير
الجدة: الحمد لله بس ليه حاسه انك حزينة ومقلقه شويه ليه يانور
نور بكذب: لا أنا بخير يا جدتي
الجدة: تمام وده الي انا عاوزاه انك تكوني دايما بخير..ودلوقت هتتصل على رؤف عشان ينزل يفطر معايا انا وانتي
نور برتباك: أنا بس انا مش جعانه كمان هفطر مع حمزه ياجدة
الجدة بتعجب: طيب زي ماتحبي براحتك
نور: طيب أنا هطلع عشان اطمن على يزن
الجدة وهي تبتسم: يزن ولا حمزه يانور
نور بصوت خافت: ياريت اقدر اطمن علي حمزه
الجدة: انت قلتي حاجه يا يانور؟
نور بابتسامة باهته: لا ولا حاجه يا جدتي عن أذنك.. خرجت من غرفة الجدة وقفلت الباب وسندت علي الجدار وقفلت عيونها وقالت: حمزه .. . حست بوجود شخص قدامها من أنفاسه الي لفحت وشها لفح ففتحت عينها شافت رؤف مقرب وشه جدا من وشها دفعته بايديها بعيد عنها وقالت بحدة وهمس/ ايييه أنت مجنون
رؤف ضحك: اه مجنون بحب نفسك وبعشق ريحتك وبتألم وبموت لو غبتي عني .. جت نور تجري وتسيب المكان مسك رؤف ايدها وقال/ مهما هربت مش هتقدري تهربي مني مهما طال الزمن هخدك يانور يعني هخدك يارب تحفظي كلامي وتفهميه والأيام بتجري بسرعة اووي
نور برتباك وخوف وهمس عشان لتسمعها الجدة: سيب ايدي يا رؤف قبل ما اعمل فيك شيء تندم عليه.. شدها لصدره وحضنها
رؤف بحدة: اعملي الي تعمليه.. حاولت نور تخلص نفسها بس مقدرتش عليه
نور بدمعة وبغضب: أنا بكرهك سبني يا حقير
رؤف ببرودة أعصاب: هيجي اليوم الي تحبيني. فيه.ودلوقت اتفضلي امشي يمكن طفلك حمزه رجع .. سابها جريت بسرعه وطلعت لغرفتها دخلت رمت نفسها علي السرير تنعي بختها من الي بيحصل ليها فدخلت حنان
حنان باستغراب من نور الي تبكي: اخويا لسه مرجعش يانور
حنان بتعجب: الله مالك انت بتعيطي ليه يانور .. رمت نور نفسها في حضنها
حنان بخوف: فيه ايه انتي كويسه طيب عرفتي مكان حمزه؟
نور ببكاء وانفعال: قوليلي فهميني ريحيني انا عملت ايه في حياتي عشان يحصل معايا كل ده؟
حنان بحيرة: ليه فيه ايه لكل ده يانور.. انت بتخوفيني خرجت من حضنها ومسحت دموعها
نور بعد ما بعدت عن حنان: ولا حاجه وأنا أسفه على كل حاجه.. بس حمزه متصلش بيك؟
حنان: لا والله بس عشان كدا كنتي بتعيطي
نور بكذب: لا متخافيش علي..انا بخير.. خرج حد من الحمام اتخضت ووقفت لقت حمزه قدامها حطت ايديها على قلبها ونزلت رأسها
حمزه بتنهيدة: كنتي فين يا مدام نور.. سكتت نور راح ناحيتها وبستغراب: فيه ايه ؟؟ وبدون شعور رمت نور نفسها جوه حضنه وفضلت تعيط مسكها من دراعها بحنيه: فيه ايه حصل أنتي كويسه
حنان بخجل من الموقف: كنت فين أنت و أنت بخير؟
حمزه بص لحنان وبقلق علي نور: ايوة أنا بخير.. ورجع بص لنور تاني
حنان بتساؤل: طيب كنت فين كل الوقت ده؟
حمزه: كنت مع صحابي دخلت نرمين.. بعدت نور عن حمزه ومسحت دموعها
نرمين بعصبية: ممتاز انك فكرت ترجع للمحروق البيت.. ودلوقت كنت فين يا سيد حمزه
حمزه نفخ: يا ربنا طلعتي منين وبالمشاكل علي الصبح
نرمين بقهر: حمزه انت ليه بتعاملني بالطريقه القاسية دي وتتعمد اهمالي. حمزه أعد على السرير: فيه ايه يا نرمين
نرمين تبص لنور بقرف وتقول بسخرية: كنت فين يا بيه
حمزه بسخرية واستفزاز: في بيتكم وفي نفس الاوضه الي قضيت معاك ليلتي وحولتك من بنت لواحده ست
نرمين باستياء: عارف أنت حقير يا حمزه
حمزه وهو يضحك: عارف ايه الجديد.. ووقف وراح ناحيتها ومسكها من شعرها بغل وخرجها من الغرفة استغربت نور من تصرفه معاها وقال لنور/ نور روحي هاتيلي فطار لاني هاكل وانام
نور: حاضر. بصت لحنان وخرجت وسابتهم مع بعض وراحت تجهز له الفطار ولما خلصت وجات تخرج من المطبخ شافت رؤف قصادها
رؤف وبكل سخرية: ايه رجع الطفل المدلل لـ حضن أمه.. سكتت وبصتلو بقرف وغيظ ومشت طلعت لغرفتها واول ما دخلت لقت حمزه بيتخانق مع حنان
نور: الفطار
حمزه بعصبية: حطيه عندك واختفي من وشي انتي التانيه نسوان هم
تتفزع نور وتبص بارتباك لحنان وتخرج بسرعة واول ما تخرج تقول بصوت واطي: ربنا يكون في عونك يانور والله
حنان: خديني معاك يا نور.. رجعت نور وبصت لحنان وجات تخرج مسكها حمزه من ايدها
حمزه بحدة: أنا لسه مخلصتش كلامي ياحنان عشان تخرجي
حنان: حمزه سبني في حالي انا مستحيل اغير راي في الموضوع
حمزه شخط فيها: اوك زي ماتحبي.. ساب ايدها خرجت ومن الغرفه
نور بخوف وهمس: اهلا جه دوري
حمزه بصلها وبهدوء: وأنت ليه كنتي بتعيطي.. و كنتي فين لأني لما رجعت ملقتكيش في الاوضه
نور برتباك: كنت عند جدتك
حمزه: ممتاز بس برضو ليه كنت بتعيطي.. نزلت نور رأسها لأنها لو بلغته الحقيقة هيقتلها
حمزه:انا مستني جوابك ردي
نور بكذب: اصلي خفت عليك لأنك خرجت وأنت متنرفز ومش بترد علي مكالمتي عشان كدا خفت عليك.. بصلها جامد ونور بصتله لقت نظراته بتقولها مش مصدق الي بتقوله
حمزه والي حس ان أعصابها تعبانه : طيب يانور.. بس أنتي عارفه عقوبة الي يكذب علي كدا ولا ايه.. فهزت نور رأسها بنعم.. الباب دق لفت فتحت لقت رؤف قدامها
رؤف باستعجال: حمزه فين.. بصت نور لحمزه بخوف قام حمزه وراحلو
حمزه بتساؤل: أهلا يا رؤف فيه ايه خير
رؤف : كنت عاوز اتكلم معاك على أنفراد في موضوع خاص.. حست نور هنا قلبها هيخرج من مكانه من شدت خوفها بصلها حمزه لانه اخد باله
نور برتباك: أنا رايحه اوضه يزن.. سابتهم وراحت غرفة أبنها وهي في شدة خوفها واول ما دخلت غرفة يزن لقته نايم أأعدت وقالت/ أستر يا رب
دخلت مربية يزن
ريتا: سيده نور هل أنتي هنا
نور: نعم فأنا أتيت لكي أطمئن على يزن
ريتا: حسنا يا سيدتي.. فدخل حمزه بص ليزن وباسه ورجع بصلها
حمزه بهدوء عشان ما يزعجش يزن: نور تعالي معايا
نور: طيب…. خرجت وراه ودخلو غرفتهم
حمزه : تعالي أفطري معايا مش عاوز افطر لوحدي
نور بعد ما حست بالراحة: حاضر.. وبعد ما فطروا سوي ولما انتهوا قالت/ هاخد الصحون للمطبخ
حمزه: لا نادي سنيه تاخدهم لاني عاوزك حاليا جنبي
نور بدون أي جدل: طيب. خرجت واسدعيت سنيه فقالت لها :من فضلك خدي الصحون للمطبخ
سنيه بابتسامة: حاضر يا هانم .. اخدتهم وخرجت، وقفلت نور النور وراحت مددت جنب حمزه بصلها حست بشعور غريب مافهمته فغمضت عينيها
حمزه حس بأن نور مش طبيعية فقال لها: افتحي عيونك
نور بخوف واضح: أنا هنام
حمزه: للمره التانية بقولك افتحي عيونك يا نور والا.. بسرعه نور فتحت عينها
فقال بشك: عملتي ايه في غيابي أو ايه الي حصل
نور برتبك: أنا معملتش حاجه.. فضحك بسخريه
حمزه : ما تخافيش انا هعرف كل شيء بطريقتي الخاصه وعلى فكرة القصر متلغم بكاميرات المراقبة وكل شيء هيبان عن قريب ودلوقت تصبحي على خير يا حبيبتي.. عطها ظهره وهي كمان لفت وعطته ظهرها
نور بينها وبين نفسها وفي قلبها (يارتني اقوله بالي حصل بس انا متأكدة بأنه لو عرف الحقيقة هيقتلني من الضرب وربنا يستر انا معملتش حاجه غلط ) اخدت نفس عميق وقالت/ حمزه أنا هقوم اروح اطمن علي يزن
حمزه باستغراب لأنها كانت من شويه مع يزن: لا ياويلك لو قمتي من جنبي و لو خرجتي يانور سامعه انا حذرررتك
نور بزهق:ايوه فهمت والله.. ويشدها بايده ويبدأ يغيب معاها في نشوته ليها بعنف وهي تكون بتتألم وتحاول تقاوم بس كالعادة مبيسبهاش ولا يرحمها الا لما ينتهي من مراده……….اما نورالنوم جفاها من شدة قلقها ولما فاق حمزه ادعت النوم ولما دخل الحمام اتعدلت وأأعدت على السرير /يا رب اعمل ايه انا دلوقت؟
حمزه الي كان ينشف وشه: هتعملي ايه في ايه يانور ؟ .. وقفت بسرعه
نور وهي مصدومة منه: ولا حاجه انا طالعه اطمن علي يزن ويادوب بتلف .. شدها من معصمها
حمزه بنظرة حاده: انت ايه حكايتك النهاردة انتي مش على طبيعتك احكيلي مخبيه عني ايه وبلاش تتحججي بيزن
نور برتباك: ولا حاجه ياحمزه ولا حاجه
حمزه بشك من تصرفاتها: أنتي متأكدة يانور ومالك مرتبكه كده ليه .. هزت له رأسها بنعم فقال/ اوك روحي يانور وساب دراعها وخرج من الغرفة أأعدت نور على سريرها ورفعت شعرها عن وشها
نور من قلبها: أستر يا رب انا ماعملتش حاجه غلط بس متأكده ان حمزه لو عرف بالي حصل بيني وبين رؤف هيقتلني انا ده لا بيرسل ولا بيستقبل دخلت حنان عليها
حنان: ليه مانزلتيش مع اخويا
نور: هو حمزه تحت
حنان بابتسامة: اه..بس خرج هو ورؤف
نور بتنهيدة: رؤف؟ اهو رؤف ده دمر حياتي من ساعه ما عرفته.. أأعدت حنان جنبها
حنان باستغراب: ليه عملك ايه؟ عشان تقولي كدا
نور والي قررت تزيح الهم عن قلبها: هقولك كل حاجه بس ارجوك متقوليش لحد وخصوصا حمزه والله لو عرف انا مـتاكده هيقتلني ويعلقني في الميدان ويمثل بجثتي
حنان بقلق: لا متخافيش انا مش هقول لاي حد يانور …حكتلها بعض أفعال رؤف..وبالي حصل بينهم اليوم بس مش كل حاجه تفادي للمشاكل وبقصة الكاميرة الي قلهولها حمزه
حنان استغربت جدا من تصرفات رؤف فقالت بحزم: رؤف أنا هعرف اتصرف معاه وأخويا قالك موضوع الكاميرا عشان يخوفك يانور
نور بضحكة ساخرة: وليه يخوفني انا اصلا عايشه معاه في حالة رعب من يوم جوزنا
حنان بحزن عليها: معلش ربنا يهون يانور.. وفي نفس اللحظات دق الباب فدخلت الخدامة
حسنيه: ياهانم.. بصولها/ أبن عمك وخالك هنا
حنان بتعجب: حسنيه انتي بتكلمي مين؟؟
حسنيه: مع نور هانم
نور بشك: أنا
حسنيه: ايوه حضرتك ياهانم .. فوقفت نور
نور: خالي! بس انا خالي في أمريكا من لما كان عمري عشرة سنين
حسنيه: بس هو موجود تحت ياهانم.. نزلت نور وحنان واول ما شافهم وقف…………………..
↚
وفي نفس اللحظات دق الباب فدخلت الخدامة حسنيه
حسنيه: ياهانم.. بصولها/ أبن عمك وخالك هنا
حنان بتعجب: حسنيه انتي بتكلمي مين؟؟
حسنيه: بتكلم مع نور هانم
نور بشك: أنا
حسنيه: ايوه حضرتك ياهانم .. وقفت نور
نور: خالي! بس انا خالي في أمريكا من لما كان عمري عشرة سنين
حسنيه: بس هو موجود تحت ياهانم.. نزلت نور وحنان واول ما شافهم وقف.
الخال بضياع : مين هي نور؟ ..بصو لبعضهم
رامز: نور الي على اليمين يا خالي.. بص لنور جامد
الخال بفرح: اهلا اهلا يا بنتي( الكلام بعد الدبلجه) .. فاحضن نور/ كبرتي يا نور ماشاء الله
نور بفرحة ما تقلش عن فرحة خالها: امتى رجعت يا خالي؟
الخال: من شهر ودورت عليكم كتير لحد ما لقيتكم اخير
نور بابتسامة: اتفضل أأعد يا خالي..أأعد
ازيك يا رامز
رامز:الحمد لله يانور
حنان بتلميح وهمس: نور خالك مش بيتكلم غير بالانجلش
نور: معرفش
الخال فهم حنان: فيه ايه؟؟
نور بابتسامة عشان خالها ميحسش : ولا حاجه ياخالي ها طمني اتجوزت
الخال بعد ما بص لحنان: لا بس فين جوزك انتي
نور: خرج من شويه.. بس أنت ليه متجوزتش لحد دلوقت؟
سمير بغرور: لأني لسه مالقتش الانسانه الي تنسبني
حنان بهمس لنور: أنا هسيبك مع خالك يا نور وهطلع اوضتي
نور: لا أعدي معانا عشان تتعرفي على عيلتي
حنان بصت لخال نور الي حست انه مغرور ورجعت بصت لنور: لا انا هطلع خدو انتم راحتكم
نور بابتسامة: طيب
حنان باستعجال: عن أذنكم.. وسابتهم
خال نور بتعجب: هو وجودي ضايقها
نور: لا ابدا بس هي طالعه اوضتها
الخال: دي تبقي اخت جوزك
نور: اه حنان اخت جوزي ياخالي.. بس قولي انت ناوي ترجع تاني امريكا
الخال: لا هستقر هنا وعلى فكرة فيلتي في الشارع التاني بس مش ناوي اسكن فيها حاليا لاني لسه هأثثها بس ده مولودك الاول (وشاور علي بطنها)
نور بابتسامة: لا التاني انا عندي ولد
الخال: وفين هو؟
نور: نايم…. جت الخادمة وقدمتلو القهوة وفي نفس الوقت دخل الشريف
الشريف باستغراب: سلام عليكم.. وقفت نور وخالها: انت عندك ضيف يابنتي
نور: اه ده خالي سمير من أمريكا.. وأنت يا خالي ده عمي والد حمزه
الشريف: أهلا يا ابني
نور: هو لا يتحدث العربية يا عمي
الشريف: أو مرحبا ولكن خالك صغير
سمير: شكر لحضرتك.. وسلم علي رامز وأعدو سوي ولما حب سمير يمشي
الشريف بإصرار: أنت مش هتروح في حته غير لما تتعشى معانا
سمير: معلش خليها مرة تانية
الشريف بنفس الإصرار: لا والله ماتمشي غير لما تتعشي معانا يعني تتعشي معاناما تقولي كلمه يا نور لخالك
نور برجاء: اه والنبي يا خالي أعد معانا أرجوك.. وفي نفس اللحظه دخل حمزه ورؤف بصولهم
نور بابتسامة: ده جوزي حمزه يا خالي
حمزه بابتسامة: اهلا
سمير بنفس الابتسامة: أهلا.. اتشرفت بمعرفتك يا حمزه.. حمزه سلم عليه واتعشي خال نور ورامز معاهم وبعدها مشو….ونور علي طول طلعت غرفتها وهي في غاية السعادة لأنها شافت خالها ولما دخل حمزه بصلها شويه وراح شد كرسي وأأعد قصادها ترتبك نوو وتبقى ملخومة مش عارفة تقف ولا تقعد
حمزه باستفسار: ودلوقت قوليلي منين جاي الراجل ده؟
نور بتعجب: بتتكلم عن مين؟
حمزه صرخ في ووشها بطريقة مستفزة ليها: نور هي مش طالبه غبائك ده بتفهمي فزعت نور من صوته
حمزه:سكتي ليه اتكلمي
نور بتوتر شديد: أرجوك يا حمزه ما تتصرفش معايا بالطريقة دي لأني مراتك انا مش عدوتك.. يمسكها من دراعها بكل قوته ويشدها عليه ويملس على شعرها وبعدين يبوس شعرها ويكمل:انا عارف انك مراتي وهتفضلي مراتي لاخر نفس في عمري
نور وهي بتتألم من درعها: عارفه ده والله وعلى العموم خالي كان في أمريكا ورجع.. سابها
حمزه رفع حواجبه: وليه مقولتليش من قبل كدا ان عندك خال؟
نورنزلت رأسها بحزن: انت ما سألتنيش!؟
حمزه: بس كان من المفروض أنك تبلغيني بكل أسرتك الكبير قبل الصغير
نوربخوف من الي هتقوله: ليه عشان تأذيهم ياحمزه؟
حمزه يبتسم ابتسامته الباردة المميته : انا لوحبيت اعمل كدا محدش يقدر يمنعني يانور حتي ابويا بنفوذه لان انا حمزه حاله لوحدي فاهمه يا غبيه ……بصتلو نور نظرات خوف توتر قلق
نور بكل صدق: ولو أذيت أهلي تفتكر اني هعيش معاك باقي حياتي؟
حمزه بخبث وحدة: وانت تعتقدي بأن الاختيار بايدك يا نور؟
نور بصتلو وبسخرية من ثقتها بنفسها: اه بايدي لاني هفضل الموت وقتها وهرحب بيه كمان علي اني اعيش معاك انت تقدر تعمل كل حاجه واي حاجه ماعدا التصرف في حياتي انا فقدت امي وابويا واخويا ولا يهمني لو مت سواء بايدك او حتي منتحرة . شافت بعد كلامها علامات الخوف والتعجب في ملامح حمزه كملت/ حمزه أهلي هم أهم شيء في حياتي عشان كدا ياريت تسبهم في حالهم وانا هنا اهو قدامك ومعاك وبنفذ لك كل الي بتطلبه مني بالحرف بس يمكن جايز في يوم من الايام اسيك وامشي خالص!!
حمزه بسخرية عكس الخوف الي اتولد جواه: وهتروحي فين هتطلعي مني القمر برضو هطولك؟
نور وهي تتنهد: هروح لـ أهلي الي ماتو وسابوني لعذابك
حمزه بحيرة: تمشي وتسبيني يانور.. بصتلو بجفاء
نور بابتسامة ساخرة : ياتري يهمك أمري يا حمزه؟
حمزه بغصة: لو كنتي ما تهمينيش مكنتش اتجوزتك
نور بضحكة حزينة: وانت بتسمي الطريقة الي اتجوزتني بيها تسميها انت حب؟
حمزه قرب وحوط ايديه حوالين وسطها واتكلم بصدق: اظن قولتلك قبل كدا انا اتجوزتك لاني بحبك بجنون ….وبعد مسافه عنها
نوررفعت حاجبها باستغراب: حب ازاي بتحبني وأنت ما تعرفنيش وبعدين لما اخدتني وعشت معاك بتتفنن في تعذيبي..؟
حمزه باعتراف صريح: أسمعي يا قلب حمزه انا هعترفلك بشئ يمكن تتفاجئ اذا عرفتيه انا عرفتك من اول يوم جيتي فيه الكليه وكنت براقب كل تصرفاتك وفي الحقيقة متخيلتش ابدا اني احبك حب جنوني او مريضي.. تعرفي انا ساعات كنت بروح الكليه بس لمجرد اني اشوفك وكنت اضايق جدا لما كنتي تغيبي
نور بصدمه: وياتري لأنك بتحبني خطفتني وسلبت أغلى شيء عندي؟
حمزه يشدها تاني لحضنه ويصرخ بغيرة: لا لانك كنتي هتتجوزي من غيري ولا نسيتي العريس الغبي الي اتقدملك الي كنتي عاوزه تتجوزيه؟
نور فتحت عينها على وسعهم واتكتمت الدموع جوة عيونها : بس انت دمرت حياتي بتصرفك ده معايا
حمزة بحده ورفع صوباعه في وشها ويشاور عليها: أنت السبب ولا نسيتي انك قلت عليا عار علي اهلي مسك دراعها لحد ما وقفت فقال/ انت السبب انتي الي خلتيني اكرهك من اليوم الي هنتيني فيه هنا وفي الكليه انا حبيت ادمرك واسيبك عشان تعرفي ان الراجل لايمكن يكون عار علي اهله فهمتي ليه انا عملت فيك كدا.. ولعلمك اليوم الي خطفتك فيه بعت واحد صحبي يدمر عربيه صحبتك هناء عشان متعرفش ترجعلك تاني ودلوقت عرفتي بكل الي حصل دفعها على السرير وقرب من وشها/ لحد دلوقت لسه مااتولدت البنت الي تقول لحمزه الشريف انت عار علي اهلك انتي حولتي حبي الكبير ليك لكرهه اكبر منه من بعد كلامك الجارح فتجنبيني عشان مخلكيش تكرهي حياتك اكتر المفروض يا حياتي اننا نحب بعض لاننا مكملين لاخر نفس مع بعض
بصتلو نور وبندم حقيقي: انا فعلا ندمت لما قلت لك ده كمان انت خلتني أدفع الثمن يا حمزه غالي وغالي قوي ولسه بدفعه لحد دلوقت
بصلها حمزه كتير ولف يخرج ويسبها وقبل ما يخرج لف وبصلها تاني وكشر وأضايق وخرج وسابها وهي في حالة صدمة من كلامه ليها
.. نور غمضت عينها وحطت رأسها على ركبتها / يا رب أنت عارف بالي في قلبي ياتحنن قلب حمزه عليا ياتاخدني جنب امي وابويا قامت غيرت هدومها واتوضت وصلت تناجي ربها وبعد ما خلصت فضلت تفكر في كلام حمزه واعترافه الصريح لحد ما نامت
وبعد مرور شهرين من الاحداث
صحت نور على صوت دقات علي باب الغرفة قامت وفتحت الباب كانت بحنان
حنان: هو اخويا لسه نايم
نور بصوت كله نوم : لا هو مش عندي يمكن في اوضه الست نرمين
حنان:طيب انا ريحالو
نور باستغراب: حنان أنتي بخير
حنان: اه بخير بس عاوز اتكلم معاه في موضوع يلا عن أذنك، سابتها وراحت ونور قفلت الباب ودخلت الحمام تاخد دش واول ما خلعت هدومها الباب خبط فقالت غريبه مين الي بيخبط لبست روبها وطلعت وفتحت الباب لقت حنان ونرمين
حنان بخجل: أنا أسفه بس حمزه مش عند نرمين وتلفونه سايبه
نور بحيرة: أنا معرفش راح فين؟
حنان: طيب انا هنزل اسأل رؤف يمكن يعرف مكانه وفي نفس الوقت دخل حمزه ووزع نظراته بينهم
حمزه: خير العصابه متجمعه هنا فيه ايه
نرمين بحدة: شرف حمزه شرف الأستاذ
حمزه: وسعي من قدامي دلوقتي لشوطك
بس نرمين دخلت وراه.. نور طنشت ردحها ورجعت تاني للحمام تلبس هدومها ولما خرجت بصلها حمزه نظرات غضب غيره ونور بصتلو بحيرة ونزلت راسها
حمزه بعصبية: نرمين أخرجي من اوضتي لاني عاوز اتكلم مع اختي
نرمين بحدة: صدقتي يا حنان انا قولتلك البيه اتجوز التالته
نور شهقت بصدمة وفضلت بصالو وتهز راسها بالنفي ودموعها نزلت: اييييييييييه اتجوز؟! بصولها بستغراب
نرمين بسخرية: اه اتجوز يامدام نور وخرجت وسابتهم وهي بتسب وتلعن فيه
↚
نور شهقت بصدمة وفضلت بصالو وتهز راسها بالنفي ودموعها نزلت: اييييييييييه اتجوز؟! بصولها بستغراب
نرمين بسخرية: اه اتجوز يامدام نور وخرجت وسابتهم وهي بتسب وتلعن فيه
حنان: حمزه انت بجد اتجوزت؟
حمزه ضرب كف بكف و بنفي: أنت كمان مجنونه زيها يا حنان
حنان بتساؤل:طيب اومال كنت فين طول الوقت ده؟
حمزه بهدوء: فيه ايه يا حنان
حنان بحدة: صديقك أنس ……بصلها
حمزه: مالو
حنان: بلغه وعرفه انه مايتصلش بيا لان انا مستحيل اتراجع عن قراري فاهم ياحمزه ودلوقت عن اذنك . خرجت وسابت المكان بص لنور من رأسها لحد رجليها وقلع فرده الجزمه وحدفه عليها لولا نزلت نور راسها كان رشق في دماغها
حمزه بصريخ: يا حقيرة يا غبية
نور بعدم استيعاب : ايـــــــــه ده !! ايـــه ده يا حمزه عملت ايه ،وايه الي حصل عشان تحدفني بالجزمه قام بغل ووقف قدامها
حمزه بحدة جز على سنانه من الضيق : انت كنت عريانه لما دخلت حنان ونرمين الاوضه
نور برتباك: كنت مفكره ان انت الي بتخبط علي الباب واتفجاءت بيهم جوه الاوضه .. ضرب الحيطه بأيده
حمزه بعصبية : وأنا كم مرة قلت لك انك تقفلي باب الاوضه لو كنتي بتاخدي دش او في وضع خاص
نور بهدوء تجنب للمشكل: أنا اسفة يا حمزه بس أرجوك تبطل بقي عصبيتك لانك بجد بترعبني من تصرفاتك .. بصلها بغيظ وسابها ودخل الحمام . أأعدت على السرير وقالت/ أخر الليل مشاكل وبدايه النهار مشاكل ربنا يستر .. فجاءة حست بمغص جامد: يا ربي ايه الي بيحصل ولما اشتد الوجع عليها اكتر صرخت وأأعدت علي الارض وفضلت تتلوي من الالم وهي تبكي حمزه خرج بسرعه مخضوض
حمزه بصدمة من منظر نور: فيه ايه؟
نور وهي هتموت من الآم: بطني بتوجعني قوي
حمزه رفعها وحطها على السرير : اكلتي ايه؟
نور بألم لحد الموت: أرجوك ساعدني يا حمزه.. آآآه انا بطني بتتقطع مني
حمزه بخوف عليها: طيب اهدي انت بصريخك بتوتريني . شالها بسرعه وخرجوا من الغرفة شافتهم حنان طلعت معاهم وقبل وصولهم المستشفى أغمي على نور من شدت الألم
حنان بخوف: حمزه سرع شويه نور فقدت الوعي.. واول ما وصلو نزلوا ودخلوا علي طول ل الاستعلامات
حمزه برتباك وخوف: لو سمحت معانا حالة طارئة
الممرض: تمام يافندم.. وعلي طول دخلوها على غرفة الولادة في الحال
حنان باستغراب: قولي ايه الي حصل معاها ياحمزه
حمزه بحيرة: معرفش صدقيني معرفش..وشويه خرجوها من الغرفة الي كانت فيها فسأل حمزه الممرضة عن حالتها
الممرضة: هي في حالة ولادة
حمزه بذهول: ايه بس هي لسه في الشهر السابع؟
الممرضة: أسال الدكتورة .. بص لـ حنان بحيرة
حمزه بشك وسأل حنان: هي ممكن تولد في الشهر السابع؟
حنان والي عارفاه معلومات بسيطه عن الحمل: ممكن طبعا الست ممكن تولد في السابع او التاسع
حمزه بخوف:ربنا يستر. ….ولما كانوا واقفين عند غرفة الولادة جاتلهم الممرضة
الممرضة: انت زوج المريضة؟
حمزه باستغراب: ايوه انا فيه ايه ؟
الممرضة: تعال معايا سجل بيناتكم
حمزه بتوتر وشويه عصبية:دلوقت يعني ده وقته
حنان بهدوء: أنا هروح معها يا حمزه.. وانت خليك هنا عشان تطمن علي مراتك وللممرضه يلا انا جايه معاك
الممرضة: تعالي
حمزه بابتسامه وهمس لحنان: شكرا ليك يا اختي.. ابتسمت حنان وراحت.. فقال/ يارب اتمني المولود يكون ولد مش بنت…حمزه قعد علي الارض بنكسار وخوف وقلق وحيره من وضعه وبعد نص ساعه جت حنان
حنان: بابا وجدتي في الطريق لأني اتصلت وبلغتهم عن مكانا
حمزه بتعب: تمام. بس هي ليه أتأخرت جوه
حنان : من الطبيعي بأنها تتأخر هي هتولد ياحمزه ربنا يكون في عونها . بص حمزه لحنان والدموع اتجمعت جوه عيونه ومتكلمش …. الجده جات بصعوبه عشان تطمن علي نور الي فضلت جوه غرفه الولاده تلات ساعات وبعد كدا خرجت الممرضه من عندها
الممرضة: ألف مبروك الحاله ولدت الحمد لله
الجدة: جابت ايه؟
الممرضة بفرحة: ولد وبنت
حمزه بتعجب: ازاي يعني ولد وبنت؟
حنان بفرح : خلفت اتنين يا خويا
حمزه بصدمة: تقصدي جابت توأم؟
الجدة: ألف مبروك يا بني
حنان: طمنيني عن حالتها.. وقبل ما تتكلم الممرضة خرجوا نور من غرفة الولادة وكانت فاقدة الوعي تماماً
حمزه بخوف على نور: هي بخير؟
الدكتورة: اطمن بخير بس لسه تحت تأثير البنج لانها تعبت جدا ونزفت بس هتكون بخير
الجدة: طيب الأولاد؟
الدكتورة: حنحطهم في الحضانة لحد ما يكتملو
الجدة: طيب وأن شاء الله علي المسا هجبلك هدية لتعبك معانا
الدكتورة: شكرا ياهانم.. ومشت
حنان باستغراب من حمزه الذي بانت عليه علامات الغضب علي وشه:مالك ياحمزه انت كشرت ليه كدا ؟
حمزه بهمس: أنا مش عاوز بنات
الجدة بحدة: انت اظاهر فقدت عقلك.. وأنت يا حنان أتصلي على ابوك وبلغيه ان نور ولدت
حنان: اوبا نسيت تلفوني في البيت يا تيته
الجدة: خدي موبيلي واتصلي منه.. بصت اشجان لحمزه لقته بصصلها بغضب قرر يسيب المكان قبل ماويتخانق معاها
حمزه: عن أذنكم أنا راجع البيت لأن أعصابي تعبانه جدا
الجدة: لا هي هربت منك انت عاوز تمشي وتسيب مراتك في الحاله دي؟؟
حمزه: وجودي مش هينفعها في حاجه هي حاسه بالي حواليها
الجدة بحدة: أنت بجد غريب ياحمزه …حمزه نز ل رأسه في الأرض ومشي وخرج من المستشفى.. ولما رجع البيت دخل لغرفته واتمدد علي السرير فجأه دخلت نرمين عليه
نرمين بتساؤل: ايه الي حصل؟ أتعدل حمزه
حمزه بحدة لانه حاسس بأن اعصابه تعبانه: في ايه بالظبط؟
نرمين :مراتك؟ بخير؟
حمزه بهدوء: وأنت ليه بتسألي؟
نرمين بتلعب في شعرها: لا ابدا عاوز بس اعرف هي بخير أو لا مجرد فضول مش اكتر؟
حمزه بنظره حادة: اه هي بخير ويلا غوري عن وشي لحدفك بالجزمه.. وأخرجي وسبيني لاني عاوز أنام
نرمين بخوف : طيب هي ولدت؟ .. بصلها
حمزه بعصبية:اه ولدت وخلفت اتنين
نرمين بملامح مكرمشه: ايه أتنين!
حمزه بعيون ثاقبة وبحدة: اه…. يلا أخرجي لأني هنام و(بنبرة مليانة تهديد ) لان انا بدأت أفقد صبري
نرمين لوت شفتها باستهزاء: طيب.. وخرجت حط حمزه رأسه ونام وصحي على صوت دق علي الباب قام وراح وفتح الباب فدخل والده
حمزه: بابا
الشريف مسكه من ياقته: أي نوع من الرجاله أنت
حمزه بتعجب: ليه انا عملت ايه عشان تقول عني كدا؟
الشريف بعصبية: مراتك في حالة حرجة وأنت هنا مخمود
حمزه بتنهيدة وهدوء: بابا انا فضلت معاها لحد ما ولدت واطمنت عليها هي وعيالها ورجعت عشان انام شويه فين المشكله هنا
الشريف بحرقة اكتر: المشكلة أنك أنت جوزها هي دي المشكله.. انت راجل مستهتر وأنا تعبت منك حطيت ايدي في الشق منك ومن عميلك امتي هتتعلم تشيل المسؤولية
حمزه بهدوء: خلصت يا بابا سبني بقي انام شويه وبعد كدا هنفذ كل الي مطلوب مني …..بصلو ابوه بحسره وسابلو المكان من غير ما ينطق بولا كلمه تاني…رجع حمزه اتمدد علي سريره عشان يكمل نومه بس طار النوم او مقدرش ينام راح الحمام اخد دش مستعجل وبعد كدا لبس وركب عربيته وطلع علي المستشفي واول ما وصل سأل علي غرفه نور وبعد كدا دخلها لقي جدته وبنت عمها ساره واخته حنان
حمزه بعد ما قال السلام: نور عامله ايه دلوقت؟
حنان بحزن: لسه فاقده الوعي
حمزه!: ليه؟
الجدة بدمعة: الدكتورة قالت بأنها بتعاني من حمة النفاس
حمزه بخوف على نور: ايوه ده معني ايه خطر يعني
حنان بصوت شبه باكي: جايز ياخويا
حمزه: انا هروح اتكلم مع الدكتورة
حنان: طيب يا حمزه.. خرج حمزه من عندهم وراح لـ غرفة الدكتورة دق الباب ودخل
حمزه: مراتي حالتها ايه يا دكتورة هي مافقتش ليه لحد دلوقت؟
الدكتورة باستغراب: عفوا بس مين انت يا استاذ
حمزه: مراتي نور الي خلفت توأم
الدكتورة: اه افتكرتها وحالتها لحد دلوقت غير مستقرة و إن شاء الله هتكون بخير
حمزه من قلبه: أن شاء الله وايه عن الأطفال
الدكتورة: هما بصحة كويسه الحمد لله
حمزه: الحمد لله عاوز اطمن عليهم ممكن؟
الدكتورة: اتفضل روح للحضانة وهتشوفهم هناك
حمزه وقف: اوك شكرا ليك يا دكتورة.. وخرج من عندها وراح ناحيه مكان الحضانة ولما وصل وقف يراقب الأطفال بإعجاب من ورا الازاز قربت منه الممرضة
الممرضة: اقدر اخدمك في ايه يا استاذ. بصلها حمزه
حمزه بفرح: عاوز اشوف ولادي
الممرضة: اوك بس ايه هو اسم مراتك ؟
حمزه: نور خليل إبراهيم
الممرضة: حضرتك والد التوأم؟
حمزه بسعادة: اه هو أنا
الممرضة: دقايق هجبهم لحضرتك من وري الازاز عشان تشوفهم
حمزه بابتسامة: اوك. ….ودخلت وجابت البنت
الممرضة: دي البنت…… بصلها حمزه كتير لقاها تشبه امها خالص ابتسم واتمني ياخدها بين درعاته
الممرضه: حالا اجبلك الولد
حمزه وهو في قمة السعادة: اوك.. واول ما شاف الولد شكر الممرضة ومشي.. وقبل خروجه من المستشفى شاف حنان
حنان مكشره: حمزه ممكن تاخدني علي البيت عشان اجيب لمراتك هدوم وانا كمان اغير هدومي
حمزه: اوك بس انت ليه مقفلها كداا؟
حنان: لا ولا حاجه.. وبالفعل وصلها حمزه علي البيت
حمزه: استناك
حنان بانفعال: لا شكرا لحضرتك عن إذنك.. ومشت
حمزه باستغراب: اظاهر انها فقدت عقلها علي الاخر .. فاستدعى رئيسة الخدم ولما جاتلو
أشا: نعم سيد حمزه..
حمزه: أسمعي ما سأقوله لك جيداً
أشا: كل أذننا صاغية لك يا سيدي
حمزه: هل تعرفين الغرفة التي بجوار غرفتنا أنا ونور
أشا بتساؤل: هل تقصد غرفة يزن يا سيدي؟
حمزه: كلا بل الأُخرى
أشا: هل تقصد الغرفة المقفولة؟
حمزه: نعم هي هل مفاتيحها معك؟
أشا باستغراب: نعم هي معي
حمزه: حسنا سأعطيك نقود لكي تقومين بتأثيثها لأطفالي وأريد مربية وممرضة لديك يومين لكي تقومي بكل شيء هل هذا واضح
أشا: نعم يا سيدي.. وكل شيء سيكون جاهز في وقته
حمزه: حسنا تعالي معي لكي أعطيك النقود
أشا: حسنا.. وقد ذهب معها إلى غرفته فأعطها النقود وبعد ذهابها دخلت حنان عليه
حنان: عاوز اخد هدوم لنور
حمزه: تعالي اعملي زي ماتحبي
حنان بعصبية خفيفة: اظاهر اني هتجنن بسببك ياخويا والله
حمزه بتعجب: انت قلتي ايه يا حنان؟
حنان: ولا حاجه سلامتك..أأعد حمزه على الفوتيه وبصلها
حنان بخوف/ فيه ايه وليه بتبصلي كدا يا حمزه؟
حمزه بحزم: مش عارف بس عندي احساس اني هشوه ديكور وشك وده قريب جدا عشان كدا اتجنبيني
حنان باستفسار: وليه انا عملت ايه عشان تقولي كدا ممكن ترد .. وقف وراح ناحيتها فقالت وهي خايفة/ حمزه انت ايه الي بيجرالك؟
حمزه : بسبب تصرفاتك معايا انا لو اتهورت بتحول زي المجانين فبلاش تخليني اتهور عشان ماتندمي فاهمه ياحنان
حنان عقدت حواجبها وبارتباك: ايوه فهمت.. ودلوقت همشي واسيب ريتا تجهز هدوم نور.. بصلها مستغرب فقالت بسرعة/ عن أذنك.. خرجت وسابته
حمزه: يا ربنا بجد أختي بقت مجنونه.. دخلت ريتا
ريتا بهدوء: سيد حمزه..
حمزه بعصبية: ماذا تريدن أنت أيضا
ريتا: بعد إذنك أنا أريد أن أخذ ملابس السيدة نور
حمزه بتنهيدة: حسنا خذي ما تريدين.. خرج من غرفتهم ودخل لغرفة نرمين بكل هدوء عشان متحسش بيه لقاها نايمه على السرير بتتكلم في الموبيل وقف بشويش يسمع المكالمه ولما انتهت وجت تقوم شافت حمزه قدامها صرخت بفزع
نرمين بصدمة: أنت.. من امتي وانت هنا ؟
حمزه: من اول جوزي الغبي
نرمين بأحراج: أو.. أنا
حمزه باستهزاء: مفيش مشكله تابعي مكالمتك.. بس ماقولتليش كنتي مع مين بتتكلمي ؟؟ … فارتبكت نرمين من سؤال حمزه
نرمين برتباك واضح: أُقسم لك بأني كنت بتكلم مع صديقتي
حمزه رفع حواجبه لأنه سمعها : صديقتك ولا صديقك يا نرمين؟
نرمين بلعت ريقها وبخوف: صديقي مين؟
قاطعها حمزه بضحكة ساخرة: انا سمعت كل كلمه يا نرمين ومفيش داعي بانك تحكيلي وتكدبي عليا .. وقف وخرج من الغرفة.. و بعد يومين كان حمزه في طريقه لـ المستشفى رن موبيله بص للرقم لقاه من حنان فرد عليها وقال/ عاوزه ايه؟
حنان بهمس: وعليكم السلام.. وعلى العموم أنا مش عاوزه منك حاجه انا اتصلت بيك عشان اقولك ان نور هتخرج حالا
حمزه: اوك أنا قريب منكم
حنان بصت لنور: طيب احنا في انتظارك مع السلامه.. وقفلت الخط
نور: قالك ايه
حنان بابتسامة: قال انه في طريقه وجاي علي المستشفي
نور هزت رأسها بموافقة: طيب
جدتها مريم : بمجرد ما يجي جوزك ده تبلغيه انك هتيجي معانا عشان نهتم بيك يابنتي
نور برتباك: حاضر هقوله
سارة بشك: ازاي هتقوليله وأنت خايفه كدا.. بصتلها نور وفي نفس اللحظة دخل حمزه والممرضة معاه
حمزه باستعجال: أنت جاهزة يا نور
نور: اه أنا جاهزة
حمزه: طيب يلا بينا نخرج .. لأن أهلي مستنينا
نور بخوف من رده فعل حمزه: بس انا هروح لبيت عمي بصلها نظرات غريبه خلتها تخاف اكتر
حمزه بسخرية: بجد وليه هتروحي هناك؟
جدتها بتهكم : عشان نهتم بيها يا بني
حمزه بحزم: الخدم عندي يهتمو بيها وبحدة/ يا جدتها
جدتها: هما مستحيل يهتموا بيها زينا يابني هي تفضل قاعده معانا كام يوم وترجع تاني لما حالتها تتحسن فين المشكله .. بص حمزه لنور ورجع بص لـ جدتها
حمزه بغضب من تصرف نور: اوك خدوا بنتكم عندكم وأنا اخد عيالي معايا ولما تقرر المدام ترجع القصر احنا هنكون في انتظارها
نور بنبرة حزن: ستي انا قولتلك مش هيوافق انا رايحه معاه انا مش عاوزه مشاكل
جدتها: بس انت تعبانه يابنتي
نور بدمعة: متخافيش عليه انا هكون بخير أن شاء الله.. مسكت نور ايد جدتها وباستها وقالت بهمس/ أنا اسفه الامر مش في ايدي
الجدة مسحت على رأس نور بحنان: طيب يابنتي مفيش حاجه وحضنتها وقالتلها ربنا يحميك يا قلب ستك ………..دخل السواق
السواق: حمزه باشا فين شنطه المدام
حمزه : اهيه دي الي قدامك
السواق: تمام يا باشا….. رفعها وقبل خروج السواق
حمزه : متتحركش بالعربيه لحد ما اجيلك
السواق: امرك يا باشا …خرج بص حمزه لنور
حمزه: يلا نمشي
نور بهدوء: طيب. وبمجرد ما وقفت حست بدوار وكانت هتقع على الأرض جري حمزه ومسكها وضمها لحضنه
حمزه بخوف عليها: لو كنت تعبانه خليك هنا ليومين وما تخرجيش النهارده
نور بتعب: لا أنا بخير.. ساعدها انها تقعد على الكرسي المتحرك وخرجوا من المستشفى ورجع ساعدها تدخل العربيه
حمزه بهدوء: سارة تعالي معانا عشان تمسكي الولاد لو سمحتي
سارة باستغراب من طريقة كلام حمزه الجديده: طيب
حمزه بنفس الطريقة: وأنت يا حنان خدي جدة نور معاك
حنان: اوك
حمزه بص لنور وقال: هتكلم مع السواق وارجع لكم ثواني
نور بابتسامة باهتة من شدة التعب: طيب.. راح وسابهم هي وسارة
سارة بغضب: طالما أنه بيخاف عليك كدا ليه مسبكيش تيجي معانا بني ادم غريب
نور بتعب: والله العظيم انا زي زيك يا بنت عمي انا بس مش بحب اعمل مشاكل مع حمزه
سارة بحزن على بنت عمها: من حقك تقولي كدا يا بنتي جوزك ده راجل غريب ومجنون ومهبول كوكتيل عجيب انا في حياتي ما شفته زيه تعرفي حتي جروب منه بيقولو نفس كلامي والله ….وفي نفس اللحظة دخل حمزه للعربيه
حمزه بهدوء: ناويه تئعدي كام يوم مع اهلك .. بصتلو نور بندهاش
نور: ايه
حمزه ببتسامه: هسيبك معاهم لمدت أسبوع اتفقنا
نور لفت لـ سارة ورجعت بصت لحمزه بفرحه: اتفقنا متشكره اوي ياحمزه
حمزه بابتسامة: المهم تكوني سعيدة يا قلب حمزه
نور بسعاده: الحمد لله، أنا بجد سعيدة وفرحانه جدا
……………………..
↚
وفي نفس اللحظة دخل حمزه للعربيه
حمزه بهدوء: ناويه تئعدي كام يوم مع اهلك .. بصتلو نور بندهاش
نور: ايه
حمزه ببتسامه: هسيبك معاهم لمدت أسبوع اتفقنا
نور لفت لـ سارة ورجعت بصت لحمزه بفرحه: اتفقنا متشكره اوي ياحمزه
حمزه بابتسامة: المهم تكوني سعيدة يا قلب حمزه
نور بسعاده: الحمد لله، أنا بجد سعيدة وفرحانه جدا
وفعلا حرك العربيه وطلع بيها لبيت عمها وصلهم لحد الباب ومشي ودخلت ساره ونور
سارة باستغراب وشك: ايه الي غير مقصوف الرقبه جوزك بالسرعه دي
نور بنفس استغراب سارة: سدقيني أنا كمان ولا اعرف.. دخلت حنان
حنان بتساؤل: نور ازاي أقنعتي أخويا بالسرعة دي وغمزتها
نور بابتسامة: هو الي غير رأيه من غير ما أتكلم
حنان بشك: غريبه
نور: فعلا غريبه موافقة جوزي بالسرعه دي معجزه…بس نقول ايه ربنا يستر. دخلت جدة نور
الجدة: فين جوزك يا بنتي؟ عشان أشكره لأنه سابك عندنا
نور: مشي يا ستي
سارة: طيب يانور انا هروح اعملك لقمه تاكليها
الجدة: روحي يا بنتي..مشت ساره
نوربرجاء: حنان ممكن تجبيلي يزن.. لانه وحشني جدا
حنان بابتسامة: حاضر وانا همشي عشان مش عاوزه أتأخر وبكره إن شاء الله ارجع اطمن عليك
نور: طيب يا قلبي ومتشكره ليك .. واول ما مشت حنان حطت نور رأسها ونامت.. لكن صحت على صوت بكاء أطفالها فقالت/ اااه ياني اعمل ايه؟
الجدة: رضعي بنتك وأنا هرضع الولد
نور بتعب: حاضر ياستي.. وأأعدت معاهم لحد سبعه الصبح وبعد مانامو بصعوبه أخدت حمام ورجعت نامت وصحتها مرات عمها
فوزيه: اصحي يابنتي عشان تفطري
نور بكسل: هي الساعة كام يا عمتي؟
فوزيه: عشرة يا نور.. أأعدت نور بتعب
نور بخوف: فين ولادي؟
فوزيه ضحكت من شكل نور المفزوع: في اوضه سارة احنا حمناهم وغيرنا هدومهم و ناموا على طول
نور بانزعاج: اوف منهم مزعجين جدا مسبونيش انام انا وستي
فوزيه: الليله هخليهم ينامو عند سارة
نور بضحكة: عاوزها تنتحر يا عمتي.. دخل عمها سليمان
سليمان باستغراب: من دي الي هتنتحر
نور بابتسامة: أهلا يا عمي..راح ناحيه نور وبس رأسها
سليمان بلطف: حمد لله على سلامتك.. ودلوقت طمنيني ازي حالك
نور: الحمد لله يا عمي أنا بخير
سليمان: فين العيال؟
نور: مع ستي وسارة
سليمان: كان الله في العون ويقويك يابنتي عليهم.. يلا أناطالع علي شغلي تحبي اجبلك اي حاجه وانا راجع
نور بابتسامة: لا شكرا يا عمي عاوزه سلامتك
سليمان: طيب يابنتي اشوفك علي خير انت وكتاكيتك
نور: مع السلامة يا عمي.. خرج ودخل رامز
رامز بتساؤل: الله فين عيالك يانور؟
نور: في اوضه سارة
رامز: حلو هروح اشوفهم والعب معاهم
نور بإرهاق: روح. فطرت نور ورجعت مددت لانها لسه تعبانه وحاسه بألم في كل جسمها
فوزيه: نامي قبل ما يجو اهل جوزك
نور: ماشي يا عمتي..قفلت مرات عمها النور بعد ما غطتها وخرجت وقالت: الحمد لله والشكر ليك يارب ان حمزه اتقبل بنتنا وفضلت ع ذمته
وعلي المساء حضروا أهل حمزه وجابو شئ وشويات حاجات كتيره حتي شغاله خصوصي تبقي في خدمه نور وولادها وقبل خروجهم قالت نور/ حنان لفت حنان ليها
حنان: نعم يانور
نور برجاء: استني عاوزه اتكلم معاك
حنان: طيب بابي اتفضلو انتم دلوقت وانا جايه وراكم
الشريف: طيب يابنتي بس ما تتأخريش
حنان: لا متخافش..طلعو رجعت حنان وأأعدت جنب نور وقالت/ نعم يا نور فيه ايه
نور بخجل من سؤالها: فين حمزه يا حنان
حنان بكل صدق: معرفش والله هو مانامش في البيت بقاله يومين ولما بابي اتصل بيه قال انه عند صحابه
نور: طيب ليه مجاش يزورني ويطمن علي ولاده
حنان: معرفش والله يا نور دخلت سارة عليهم
سارة: نور جايلك ضيوف
نور وبلهفة: مين حمزه.. دخل خالها
خالها بابتسامة وخبث: لا مش حمزه للاسف ده انا ياقلب خالو
نور وهي تبتسم: أهلا يا خالي قرب ناحيتها وباسها من خدودها وقعد جنبها ومسك ايدها
سمير: أنا زعلان منك
نور بخوف: أنا ليه ياخالي
سمير: ازي تولدي ولا تعرفيني انا مش خالك برضو زي والدك
نور: طبعا أنت خالي وحياتي
سمير: طيب كلام فل اهو.. بص لـ حنان فقال/ ازي حالك يا أنسة حنان
حنان بخجل: الحمد لله بخير.. طيب يانور اسمحيلي عشان متأخرش علي بابي وبكره زي ما اتفقنا رجعالك
نور برجاء: اتعشي معانا وبعدين روحي..بصت حنان لـ خال نور ورجعت بصت لنور
حنان: معلش خليها مره تانيه لان واحده صحبتي جايه لي
نور: ماشي يا قلبي
حنان بابتسامة: مع السلامه
نور وخالها: مع السلامه فخرجت وسابتهم
نور بترحيب: منور يا خالي.. بصلها
سمير وهو يبتسم: ميرسي ياقلبي يا بنت أختي.. بس قوليلي يانور هي الأنسة حنان مخطوبة؟
نور: لا
سمير: طيب بتحب حد ؟
نور:لا هي مش بتحب حد
سمير: غريبة!!
نور بشك: وايه الغريب في كدا يا خالي؟
سمير: لا ولا حاجه متحطيش في بالك
نور بتعجب: بس أنت ليه برضو بتسأل يا خالي
سمير بابتسامة: ولا حاجه هو مجرد سؤال
نور: طيب براحتك ياخالي
سمير: اومال فين ستك انا مش شايفها؟
نور: ستي مع عيالي بيعيطو كتير.. بس الحمد لله حمزه بعتلي مربيه يزن لاني بجد كنت شويه وهتجن امبارح بس الحمد لله على كل حال
سمير: ايوه الحمد لله وربنا يكون في عونك والله!!
نور: قولي ياخالي عملت ايه في شغلك
سمير: الحمد لله لقيت شركه مناسبه.. وأن شاء الله صديق لي هيبعت لي كتالوج اختار منه الاثاث المناسب واول ما نبدأ بشغل ندور عن موظفين
نور: ربنا يوفقكم يا خالي
سمير: أمين يا رب وأشكري لي حماك لمساعدته لي
نور باستغراب لأن حماها مقالهاش بأنه ساعد خالها: حاضر يا خالي
سمير: طيب انا راجع البيت وأن شاء الله هجيلك اطمن عليك تاني
نور: طيب استني اتتعشى وبعدين روح
سمير: معلش انا ورايا معاد يابنتي
نور:خلاص بس مره تانيه اعمل حسابك تئعد معانا ووتعشي
سمير بابتسامة: أن شاء الله
نور بنفس الابتسامة: تشكر ياخالي
سمير: ده واجب ياقلبي يلا اشوف علي خير
نور:مع السلامه.. خرج خالها نامت نور على ظهرها فقالت في حيرة/ انت فين يا حمزه غيابك ده مش مطمني .. دخلت سارة
سارة باستغراب: الله راح فين عمي سمير ؟!
نور: مشي
سارة بعصبية: مشي بعد ما طلب مني اعملو كوبايه شاي
نور: قال وراه معاد
سارة: طيب اشربها انا واروح اعملك العشا
نور: لا انا نفسي انام مش عاوزه اكل
ساره: لا امي بتقول لازم تاكلي كويس انت بترضعي
نور بسخريه من سارة: والله عمتي برضو الي قالت ولا انت الي من تلقاء نفسك
سارة بحدة: والنعمه أمي الي قالت كدهون مش أنا يلا عن أذنك.. خرجت وبعد ما اتعشت نور نامت على طول وفي الليلة دي نامت كويس وفي اليوم التاني فاقت على صوت سارة وهي بتنادي عليها ففتحت نور عينها بصعوبة واستغراب وبصت لـ سارة : مالك أنتي بخير
سارة بابتسامة خبث: اه أنا بخير يلا قومي يا كسلانه
نور بتعب: فين يزن
سارة بابتسامة: خرج مع رامز
نور بنفس الوضع: والطفلين
سارة: نايمين
نور: تلفونك فيه رصيد؟
سارة باستغراب:اه بس ليه عاوزه تتصلي على شخص معين
نور: اه عاوزه اعمل مكالمة
سارة: طيب حالا اجبهولك
نور: اوك.. راحت سارة ولما رجعت اخدت نور الموبيل واتصلت بحمزه لقت موبيله مغلق: غريبه
سارة بتساؤل: خير
نور: حمزه
سارة بتعجب: مالو
نور بتوتر: مش بيتصل بيا
سارة بخبث: الله انت اشتئتي لجوزك يانور؟
نور بكل صدق: لا بس قلقت من سكوته..انا مش مطمنه من سكوته
سارة بتايد: فعلا معاك حق طيب ايه رايك تتصلي بـ حنان وتسأليها عنه
نور بصت لساره : صح فكره هايله.. جابت موبيلها من تحت المخده واتصلت بحنان واول ما ردت سلمت عليها وبعدين قالت: حنان أنت لوحدك
حنان باستغراب من سؤلها: لا! حصل حاجه؟
نور برتباك: طيب هو حمزه عندك؟
حنان: لا خرج من شويه
نور: مممم طيب هو بخير؟
حنان!:اه هو بخير.. اتغدي معانا بس ليه بتسالي عنه انتم بخير؟
نور بحيرة: اه كلنا بخير.. بس انا بتصل بحمزه تلفونه مقفول . وهما بيتكلمو سمعت حنان بتقول لـ حمزه انت رايح لنور النهارده ياحمزه
حمزه الي فرح من كل قلبه لما حس ان نور مهتميه لغيابه حمزه قرب من السماعه: أن شاء الله لو خلصت شغلي بدري هروحلها بس ليه بتسألي
حنان بابتسامة وبغمزه: لا ولا حاجه.. مجرد سؤال بس
حمزه: طيب اقوم اروح دلوقت عشان الحق اخلص..ومشي
حنان: ها سمعتي الي قاله حمزه مش قولتلك انه بخير
نور: طيب متشكره.. بس انت جايه؟
حنان: أن شاء الله يا قلبي
نور بابتسامة: طيب انا مستنياك يلا مع السلامه
حنان: مع السلامه.. وقفلت الخط
سارة بخبث: ها طلع بخير
نور بنفس وضعها: اه بخير
سارة: بس انت قلقتي عليه وده واضح عليك جدا
نور بكذب: لا أنا بخير ولا قلقت ولا حاجه
سارة بنفاذ صبر: طيب براحتك انا مش بجبرك علي الكلام وهسيبك براحتك يانور …..بصتلها نور بحده وخرجت ساره وسابتها.. المهم حمزه ماجاش في نفس اليوم ولا اليوم التاني وطبعا صحه نور اتدهورت وبقت عصبيه جدا وحساسة جدا بقت تكره كل حاجه حتى أطفالها مبقتش عاوزه تشوفهم جت لها جدتها
الجدة: مالك يابنتي ليه مش بتاكلي والاكل بتسبيه زي ماهو
نور بحزن: ماليش نفس ياستي
الجدة بخوف على حفيدتها: بس انت مش بتاكلي من امبارح يانور
نور بهدوء: لو جعت هأأكل.. بصت الجدة لـ حنان بحزن
الجدة: ماشي يا بنتي.. وخرجت وسابتهم
حنان باستغراب من وضع نور: نور أنتي بخير؟بصتلها نور بحزن وقبل ما تتكلم دخلت سارة
سارة: نور عندي خبر هيفرحك حمزه هنا
نور بخوف: ايه حمزه هنا؟
سارة ببتسامة باهتة: اه هنا
حنان بابتسامة: اخويا هنا.. دخل حمزه عليهم
حمزه بابتسامة وعيونه علي نور: السلام عليكم.. فردوا السلام عليه
سارة بدون نفس: هروح اجبلكم حاجه تشربوها
حمزه: اوك.. طلعت سارة قرب وأعد قصاد نور بصلها شويه لقي عيونها حلقت بالهالات السوده تحت عيونها وكانت بصاله وكأنها مصدومة من وجوده
حمزه: عامله ايه يا حبيبتي.. نزلت نور رأسها
نور بهدوء: الحمد لله بخير.. مسك ايدها وحس بارتجافها بين ايديه
حمزه بابتسامة: وحشتيني جدا جدا
نور بعدم تصديق: ها
حمزه ضحك: حنان بتقول انك عيانه
نور بكذب: لا أنا بخير
حمزه بخبث وابتسامه وهمس: أنتي متأكدة
نور بنفس الخوف: ايوه متأكدة
حمزه بخبث: طيب ليه وشك مخطوف ومصفر كدا …بس مفيش مشكله لانه باقي يومين وترجعي لبيتك كدا ولا ايه
نور باستغراب: بس أنت قلت أسبوع يا حمزه.. بس انا هقول إن شاء الله
حمزه بنفس الخبث: طيب انا ماوحشتكيش.. بصت نور لـ حنان الي كانت قاعده وبصلهم بحب
نور برتباك: تحب تشوف ولادك
حمزه ابتسم من تصرفها: أنا هنا عشانك أنت يا نور.. سبينا حاليا من الولاد
حنان بخجل من تصرف اخوها: أنا هطلع اساعد سارة
حمزه بكل وقاحة: وأخيراً يا حنان هتخرجي وتسبينا لوحدنا.. على العموم ما تنسيش تاخدي الباب في ايدك وانتي خارجه وبلغي اهل البيت محدش يدخل علينا لاني عاوزه اتكلم مع مراتي فمهتي
حنان بحدة: لا مش هعمل كدا ياحمزه.. بصلها حمزه بحدة فقالت/ أنا ضيفة هنا مقدرش أأتأمر على حد من صحاب البيت يلا عن أذنك.. خرجت وسابتهم بص حمزه لنور الي كانت بصالو وكأنها مش مصدقه وجودها جنبها ولما بصلها نزلت رأسها حط ايده على خدها وفضل يتأملها كتير وقرب وبسها من شفايفها وبعد لحظة
حمزه: احنا دلوقتي لوحدنا واظن اننا محتاجين نتكلم في حجات كتير
نور:حاجات زي ايه
حمزه:نور أنتي مبسوطه هنا
نور بتعجب من كلام حمزه: ليه بتسأل؟
حمزه: أنا مش بحب أعيد سؤالي وأنت تعرفي ده
نور عقدت حواجبها: ازاي مش هكون مبسوطه وانا في بيت اهلي ياحمزه
حمزه بانفعال من ردها:بس انا مش مبسوط لان ولادي موجودين في البيت ده؟
نور بهدوء: حمزه حبيبي ده بيت اهلي
حمزه بسخرية: لا والله بجد طيب ما انا عارف اظن جيت هنا قبل كدا
نور بقهر: وانت جيت النهارده عشان تسمعني كلامك ده؟
حمزه باستفزاز: لا طبعا عشان اخدك انت وولادي ..
نور بصدمة!: ايه النهارده؟
حمزه وهو يدقق في ملامحها وبسخرية: ايوه النهارده.. ولو كنتي عاوزه تفضلي هنا براحتك خليك …..نوربصتلو بحيره
حمزه بحدة/ ولو سمحتي متبصليش كدا بلاش تستفزيني وتخليني أتصرف معاك تصرف مش هيعجبك
نور بصوت خارجه بالعافيه وبغصه: حمزه انا عاوزك تقولي انت ازاي بتفكر ؟
حمزه وباستفزاز لنور: زي ما بيفكر كل رجل سُكري زي ما قلتي أنت يا قلبي
نور بصتلو ونزلت دمعتها لأنها متقدرش علي مواجهته لانها عارفه ومتاكده ان حمزه بيتلذذ بتعذيبها: حمزه لو كنت عاوزني اروح معاك حالا انا هروح معاك بس رجاء مش عاوزه اتكلم في مواضيع قديمه لو سمحت حمزه ميل وباسها من خدها
حمزه بابتسامة : اوك يا روحي بس مش عاوز اشوف دموعك انا مجتش هنا عشان اضايقك افهمي بقي انا اشتئتلك يانور بصتلو ودمعتها في بداية عينيها فقال/ مشكلتي يا نور اني بحبك لا انا بعشقك ومعرفش ليه بس اعمل ايه في قلبي مش قادر اتحكم بصرخته الي بتصرخ بحبك وعشقك
نور:مبقتش فهماك ياحمزه انت بتحبني ولا بتحب تعذبني معاك
حمزه:ومين بقي الي فهمك كده الحب عمره ما كان عذاب ؟ انا بحبك حب لو اتوزع علي العالم هيفيض ويكفي
قرب منها وضمها وسحب شفايفها والتهمهم ونوراتحرجت جدا …… فجاءه دخلت سارة عليهم
سارة برتباك: انا كنت بجيب الاكل لنور و
حمزه بغضب وعصبية: لا مش ممكن .. وصرخ في وش سارة وقال/ أنا قلت مش عاوز حد يدخل علينا مهما كان مين .. فارتبكت سارة ووقعت الصنيه واتبعثر الاكل في كل مكان علي الارض ونور نطت من مكانها وساره جريت بسرعه البرق علي برا
نور بخوف: حمزه ليه عملت كدا؟
حمزه رفع حواجبه وباستفزاز غريب: لان دي طريقتي في التعامل مع الناس الي مش بيفهموا . نور حست انه عاوز يتخانق مع اي حد
نور والي فهمت سبب تصرفه : حمزه انت عاوزني ارجع معاك للقصر ؟
حمزه بلهفه وشوق: أكيد طبعا
نور بحزن على حالها: طيب موافقه
حمزه بعدم تصديق: أنتي متأكدة
نور: لو كان ده هيسعدك نروح سوي
حمزه وكأن الروح رجعتلو: كدا غيري هدومك وأنا هكون في انتظارك في العربيه
نور بدمعة سريعة: اوك.. وخرج وسابها
……………………………..
فاستدعت سارة ولما جت ليها
سارة بانفعال: هو مشي جوزك المجنون مفكر نفسه مين عشان يتكلم معايا كدا ولا عشان احنا ناس غلابه يدوس علينا يعني
نور: لا واقف بره.. وأنا أسفه لتصرفه معاك حقك عليه وباست راسها
سارة باستفسار: وهو فين.. دخلت حنان عليهم
حنان : انت بجد راجعه معانا يانور؟
نور: اه راجعه معاكم
سارة بصدمة : بس امي وستك مش هنا
نور: الاحسن اني امشي ياساره بدل الي بيعملو حمزه وكمان خايفه يحصل مشاكل وانت عارفه حمزه كويس لما بيضرب بتهب منه خالص وبمجرد ما وقفت نور حست بدوار وكانت هيغمي عليها مسكتها ساره وحنان
سارة بخوف على نور: ازاي هتمشي بس وانت بالحاله دي ؟
نور بتعب بسيط: سدقيني القرار مش قراري يا سارة.. ساعدوها انها تغير هدومها
حنان: روحي انتي مع جوزك وانا هجيب الولاد وارجع مع ريتا وساره تيجي معانا كمان
نور والي الدنيا بتلف بيها من الدوار: طيب ومسكوها واخدوها لحد العربيه واول ما دخلت
حمزه باستغراب: فين التؤام ويزن؟
حنان: جايه معاهم وراك
حمزه هزه رأسه بموافقة: طيب متتاخروش
حنان : اوك وحرك حمزه العربيه بنور ورجع للقصر واول ما وصلو كان رؤف واقف عند عربيته واول ما شافهم جالهم
رؤف باستغراب: حمزه انت جبت مراتك .. نزل حمزه من عربيته
حمزه: ايوه جبتها. لف حمزه وراح ناحيه بابها وفتح الباب وقالها/ أنزلي
نور بتعب: حاضر/ ولما جت تنزل وتخرج مد حمزه ليها ايده عشان يساعدها
نور:أنا بخير.. بص حمزه لـ رؤف الي كان مركز معاهم
حمزه ضغط على أسنانه من الغضب: زي ماتحبي ومشي وسابها مع رؤف نزلت نور ووقفت بصعوبه
رؤف بصلها وكانت علامات التعب باينه علي وشها: محتاجه مساعده يانور .. وقف حمزه لما سمع كلامه ولف وبصلهم ورجع بغيره مسك ايد نور
حمزه بحنان حقيقي:يلا يا قلب حمزه تعالي بصتلو نور ببتسامه لانها شافت الحب في عنيه وبصت لرؤف
نور بابتسامة باهتة: متشكره يا رؤف..بصلهم بضيق وساب المكان ودخل جوه القصر…….حمزه رفع نور بين درعاته وضمها وفضل يعاكس فيها لحد ما طلعها غرفتها
حمزه بتهديد مصطنع: عارفه لوسبتي سريرك هعمل فيك ايه انت اتفضلي اميره لحد ما تتحسن حالتك مفهوم كلامي
نور: ايوه والله العظيم ياحمزه ياحبيبي فهمت.. وفي الحقيقة يا شباب أهتم حمزه بيها لحد مارجعت صحتها احسن من الاول وبعد شهر من ولاده نور حمزه طلق نرمين لكن يقال إنها طلعت حامل
…………………………………..
↚
في بيت الشريف
حمزه بعصبية شديده:نرمين حامل ازاي الي حصل ده مش طبيعي
نوربصتلو بشك كبير ومتكملتش
فاتن: يعني هي بتكدب عليك ياحمزه
حمزه بحده وصريخ:تعرفي تسكتي انت يا مدام فاتن لو سمحتي
سامي وقف قصاده:حمزه كفايه ان كنت مش بتحترمها احترمني انا يا اخي ع الاقل
رؤف:اهدي يا حمزه ومفيش داعي لكل العصبيه دي
الشريف: يسكت ليه لييييه لازم يفضحنا
حمزه مسح علي شعره بغل: يابابا انا ونرمين قبل ما اطلقها مكنش فيه بينا اي علاقه اصلا
فاتن بنفعال: ايه الكلام الي انت بتقوله ده انا مش هسمحلك ياحمزه تتهم اختي انها خاينه فاهم
حمزه بصلها بصات رعبتها
والد حمزه بصلو وبعد كدا دخل لـ غرفته…
رؤف بهدوء: ممكن تهدي الامور مش بتتحل بالعصبيه ياحمزه.. وفي نفس اللحظة نزل شرف و كان مرتبكً جداً
شرف: حمزه..حصلت مصيبة… بص حمزه لنور الي باينه عليها علامات الضيق والصدمه ورجع بص لاخوه
حمزه بخوف: فيه ايه يا شرف
شرف بخوف من رده فعل أخوه: اتصلت بيا المستشفي بيقوله ان ان
حمزه بخوف: بأن ايه الي حصل اتكلم ياشرف
شرف بحزن: أنا أسف بس نرمين عملت حادثه بالعربيه لانها كانت سُكرانه
فاتن بصدمة: ايه اختي عملت حادثه؟
رؤف بخوف: وهي بخير؟
شرف: معرفش والله بس هي في المستشفى…….، حمزه مستناش شرف ينهي كلامه وخرج من البيت زي المجنون لحقوا بيه كلهم.. واول ما وصلو لـ المستشفى وسألو عرفو ان نرمين في العناية المركزة اما فاتن اختها لما عرفت الخبر كانت منهاره وتبكي من أعماق قلبها وراحت تسال عن الحاله
رؤف: اظاهر حمزه لسه موصلش
شرف بخوف: أتصل بيه وأسأله عن مكانه.. وبص لفاتن الي رجعت: ايه اخبارها دلوقت
فاتن بدموع وحزن: بيقوله بأن حالتها مش مستقرة … شرف أنا خايفه يحصلها حاجه وتموت .. وفي نفس اللحظة جه حمزه وعلامات الغضب مرسومه علي ملامحه وفاتن قلبها اتقبض لما شافت تعابير وش حمزه الي اتقدم بخطواته ووقف قدامها جريت اتخبت وراه شرف
حمزه ملامحه مليانة غضب: ايه الي حصل لحمل اختك يافاتن انطقي.. فاتن سكتت لأنها كانت تبكي حمزه صرخ فيها وشدها جامد من ايديها:ادعي ربنا كتير لو اختك نجت من الحادثه هقتلها انا بأيدي الحقيره
فاتن بحده: اوووعى حاسب ايدي انت بتهددني؟!
رؤف بعده عنها :أرجوك كفايه وفهمنا فيه ايه
حمزه بعصبية: اخت الهانم طلعت كدابه ولا حامل ولا حاجه
نور شهقت بصوت عالي
شرف بنفعال: طيب كفايه كدا ياحمزه وارجوك الكلام ده مش هينفع هنا
حمزه: خلص الكلام يا شرف خلص خلاص
طلع الدكتور: ممكن توطو صوتكم.. أنتم في مستشفى
شرف: اسفين يا دكتور بس هي حالتها ايه
الدكتورالتفت لشرف: انت تقربلها
شرف: اه ابن خالتها وده طلقها… بص الدكتور لحمزه
الدكتور: اممم على العموم تعال معاي يا سيد حمزه… حمزه راح مع الدكتور الي قاله …انتو تحمدوااا ربنا ان اللي حصلها ده مخلهاش تمووت لان الحادثه كانت كبيره وهي كانت سُكرانه طينه
…………………………….
وبعد مرور شهرين من الحادث
نور الي كانت أأعده في الصالة بعد خروج حمزه مع رؤف
ريتا بخوف: سيدتي السيدة نرمين هنا وهي تريد أن تراكي
نور وقفت بسرعة وبصدمة: نرمين
نرمين بدمعة: ايوه أنا يا نور
نور بصت لها بخوف لانها مش عاوزه حمزه يشوفها فيجن جنونه ويقتلها : انت بتعملي ايه هنا؟
نرمين برجاء: عاوزه اخد حاجاتي من هنا أرجوكي وحمزه محرم عليه اعتب هنا واختي خايفه علي بيتها هي بس دقايق واوعدك هخرج علي طول ومش هسببلك مشاكل مع حمزه
نور بصت ليها بخوف: طيب تقدري تطلعي تاخدي حاجتك بس ياريت بسرعه قبل ما حمزه يوصل ويشوفك واقع انا في مشكله كبيره معاه
نرمين:طيب اوعدك مش هتأخر
نور بخوف وإرتباك: أستر يا رب أنا مش عاوزه اعمل مشاكل مع حمزه..
نرمين هزت رأسها بموافقة ودموعها في عنيها: اوك وشكرا ليك يا نور أنا بجد مستحيل أنسى معروفك ده معايا أبداً.. وبعد كدا سابت نور وطلعت لغرفتها القديمه تاخد حاجتها الي اقسم حمزه انها متعتب القصر ده مره تانيه ولا تاخد منه اي حاجه
وبعد تلت ساعة خرجت نرمين وهي بتبكي
نرمين: شكرا ليك يا نور بأنك سمحتي لي اخد حاجاتي انا اترجيت حمزه كتير بس كل مره يطردني لان فيه حاجات خاصه بيه وكنت عاوزها وخلاص انا دي اخر مره لأن بعد أسبوع هسافر أمريكا ويمكن أستقر هناك لان بعد الي عملتو وحمزه فضحني عند عيلتي مش هقدر استمر هنا بس صدقيني انا عملت الي عملتو لاني كنت عاوزه احتفظ بحمزه يمكن محبتهوش حب كبير وهو أنجرح مني لاني سبته وهو في أمس الحاجه ليا .. يلا نصيب
نور: نرمين حمزه هو اه طلقك لكن صدقيني هو مستحيل يشوه صورتك قصاد عيلتك مهما كان لأنك بنت خالته
نرمين: نور جايز أكون أنا أول حب لحمزه ولكن صدقيني أنت الي حاليا نبض قلبه وحبه ليك فاق حبي …حمزه من يوم جوزنا منمش معايا ولو يوم واحد جنبي وكان بيضيع وقته كلو مع صحابه لمجرد ميكونش معايا وكان كل ليله وانت مش موجوده يرجع شارب ولما كنت احاول اقرب منه كان بينادي بأسمك انت ..انا مش هطول عليك ارجوك اهتمي بيه وانا مش هضيقكم تاني عن اذنك ..خرجت وسابت نور في حالة حزن لأنها جربت الفقدان
وبعد يومين كانت نور قاعده تأكلها ابنها
حمزه دخل عليهم وهو متنرفز علي الاخر وصراخ: نور.. نور اتخضت بخوف لان حمزه بقاله مده طويله متكلمش معاها بالطريقه دي وخصوصا قدام ابنها يزن
نور بهدوء: فيه ايه ياحمزه.. قرب حمزه ومسكها من دراعها لحد الوجع واتكلم بحده: صح الي سمعته يانور
نور مش فاهمه هو بيتكلم عن ايه: حمزه ايه الي حصل وبهمس ارجوك ما تتكلمش معايا كدا قدام ابني والتؤام نايمين
حمزه زعق:بجد ايه رايك تعلميني ازاي اتكلم معاك
نور بصت لاولادها الي صحيو مفزوعين ويزن الي هيبدء يعيط بصت لحمزه وسابت المكان عشان ولادها …حمزه زاد في غضبه اكتر طلع وراها وقبل ما يضربها او يسب او يعمل شئ متهور
نور بهدوء: دلوقتي تقدر تتكلم زي ما انت عاوز اتفضل قولي ايه الي حصل
حمزه بنفس الأسلوب: هي نرمين كانت هنا يا نور
نور حست بخوف علي حياتها معاه فانزلت رأسها: ايوه نرمين كانت هنا من يومين
حمزه بصدمة: ايه وأنت متقولليش يانور طب لييييه
نور: لأني خفت بأنك تزعل مني لأني سبتها تاخد حاجتها
حمزه: كمان خلتيها تدخل القصر وتسرح فيه يانور .. ليه عملتي كدا يانور ليه؟ نوربخوف: لانها حاجتها ياحمزه متزعلش مني انت رفضت تديها حاجتها الخاصه وده حقها وهي خلاص مش هترجع هنا تاني وهي وعدتني بكدا
حمزه اتنهد وبصلها وبهدوء:هتندمي يانور علي التصرف الي عملتيه هتندمي وبعد كدا خرج وسابها في حيرتها من الي علمته اذا كانت صح ولا غلط بس هي متأكده كل تأكيد انها مغلطتش بس ازاي تقنع حمزه فكرت تتصل تصالحو وتتكلم معاه بس لما اتصلت مردش عليها ولما رجعت تتصل تاني لقته قفل الخط نهائي اتنهدت بقهر وخرجت من غرفتها وبعد كدا نزلت تحت شافت رؤف الي كان خارج
نور: رؤف انت خارج
رؤف باستعجال: ايوه خارج مع صحبي ليه فيه حاجه
نور : لا مفيش بس انت شوفت حمزه
رؤف باستغراب: هو مدخلش انا سبته من شويه كان واقف مع نرمين برا في الجنينه
نوربصدمه: : ايه نرمين كانت هنا
رؤف بابتسامة من ردت فعل نور: ايوه هي كانت هنا و طلبت مني اسيبهم لوحدهم عشان يتكلمو
نور حست بندم لا يوصف هي متخيلتش نرمين بكل القذاره دي:شكرا يارؤف ودلوقت تقدر تتفضل عشان متتاخرش علي صحبك
رؤف: فيه مشكلة يا نور
نور: لا يا رؤف انا هطلع اطمن علي ولادي
رؤف بابتسامة: اوك سلامو عليكم.. خرج وسابها أعدت نور وهي حاسه بأن الدنيا بتلف من حواليها هي متعرفش ان نرمين جت وقالت لحمزه عشان توقع بينهم ودي كانت خطه منها وتخلي حمزه يصُب غضبه عليها بالطريقه الوضيعه دي …هي غبيه لانها اتعاملت مع قلبها وعواطفها . وسابت نرمين تنفذ مخططها !!!!
نور بدمعة ندم: ليه عملتي كدا يانرمين انت للدرجه بتكرهيني وكل همك تهدي حياتي مع حمزه ليه عملت معايا كدا ربنا يسامحك يانرمين علي عملتك …..طلعت تستني حمزه يرجع الي طبعا قافل تلفونه نهائي قررت تكتبلو رساله/حمزه أرجوك ما تعاقبنيش بالطريقة دي انا بعترف بأني غلطت مستعده اعمل اي حاجه اكفر بيها عن غلطي.. وبدأت دموعها بالنزول لحد ما انهكتها و نامت من غير ما تحس بنفسها بس صحت على صوت الباب فقالت بأثر النوم/ حمزه انت رجعت
دخل حمزه… فقالت بعتاب/ ليه مش بترد عليا ياحمزه .. بصلها حمزه واخد هدومه ودخل الحمام وبعد خروجه وقفت تبصلو بعاتب: حمزه ممكن نتكلم سوي
حمزه: ………….
نور: حمزه انا بتكلم معاك ليه مش عاوز ترد عليا ..حمزه مشط شعر ولف يخرج من الغرفة بس نور جريت ووقفت قدام الباب واعترضت طريقه وبرجاء/ أرجوك اسمعني ياحمزه انا بعترف اني غلطت بس سدقني انا والله ما كنت اقصد ازعلك انا زعلت علي حالها لما جت هنا واتوسلت لي ارجوك متعقبنيش انك تبعد عني انا تعبت والله وماصدقت حياتنا تتحسن مع بعض وبدمعة ندم/ أنا أسفه ومش هكررها تاني مهما جت وعملت لاني فهمت نيتها ياحمزه
حمزه بحده: لا كرريها عشان تحصليها وابعدي بقي عن طريقي زحها من طريقه وخرج وسابها في صدمة لا توصف لانها ماتوقعت ان تكون رده فعل حمزه معاها كدا خصوصا انه بدء يتحسن كتير معاها ….اما حمزه خرج نزل لتحت للدور الارضي لقي حنان ورؤف بيتخانقو علي فيلم أعد وطلع موبيله وانشغل فيه
حنان: فين نور ياحمزه.. حمزه رفع عينه عن موبيله وبصلها ومردش عليها ورجع تاني للموبيل
رؤف بابتسامة:اظاهر ان حمزه باشا مستاء من حاجه
حنان: ولو الباشا مستاء ده يديلو الحق ميردش عليا .. على العموم هو هيفقدني لو اتجوزت وسبت البيت .. في نفس اللحظة نزلت نور وبصتلهم
نور: صباح الخير
رؤف وحنان: صباح الخير.. نور أأعدت جنب حنان وقصاد حمزه الي ماعبرها فعرفوا على طول ان فيه مشكلة بين نور وحمزه
حنان: نور هنروح انا وصحبتي النهارده المول عشان نشتري شويه حاجات طبعا جايه معانا
نور رفعت عيونها عن حمزه: لا يا حنان انا معلش مش هقدر اخرج النهارده
حنان باستياء: افندم وليه بقي يا ست نور.. مع أنك وعدتني بأنك هتروحي معايا ممكن اعرف ايه الي غيرك رأيك بالسرعة دي
رؤف بخبث: يمكن حمزه الي قرر بأنها متروحش معاكم
حمزه بحدة: انا قلت حرف عشان سياتك تقرر بأني أنا الي قررت بأنها متروحش وقام وقف وخرج من البيت كلو
حنان باستفسار: ايه الي حصل لحمزه يانور
نوربتنهيدة من أعماق قلبها: معرفش وسابت هي كمان المكان
رؤف: اطلعي وراها وانا هروح اشوف حمزه واتكلم معاه
حنان: اوك. وبعد محولات كبير من رؤف وحنان صلحوا بين حمزه ونور في نفس اليوم
………….
وبعد مرور أربع سنين…
كانت نور أأعده في غرفتها تتفرج علي tvدخلت عليها حنان
حنان: أنت هنا وأنا بلف عليك
نور باستفسار: ليه يا حبيبتي بتلفي عليا
حنان: لا ابدا اومال فين جوزك؟
نور: معرفش
حنان: طيب أنا على العموم جيت عشان أودعك لأني مسافره لـ دبي عشان المؤتمر
نور بابتسامة: بجد أتمنى لك التوفيق.. بس رايحه مع مين
حنان: مع أخويا سامي
نور: وهتتأخرو هناك
حنان: لا… هو أسبوع ونرجع
نور: ترجعو بالسلامة إن شاء الله
حنان بتفكير: ايه رأيك تيجي معانا تغيري جو
نور بابتسامة ساخرة: وانتي تعتقدي ان حمزه يسبني كدا اروح معاكم
حنان: ليه لا انا هتكلم معاه
نور بسرعة: لا متروحيش انا كمان مش هينفع عندي ولادي اسيبهم لمين
حنان بكل براءة: مع المربيه
نور بخوف على أطفالها: أنتي مجنونه ازاي اسيب ولادي هنا
حنان بإلحاح: أنا هقول لحمزه ولو هو وافق أنتي هتسافري معانا حسم الامر… دخل حمزه وبص لـ حنان
حمزه باستغراب: رايحين فين يا حنان
حنان بابتسامة: حمزه انت كنت بتتسنط علينا
حمزه بصدمة: ايه أنا؟ عمرك شوفتني في حياتك بعمل كدا ياحنان
حنان بكل جدية: في الحقيقة لا
حمزه بشويه حدة: الحمد لله.. وها قوليلي عن ايه بتتكلمو ولا موضوع خاص
حنان: مممم لا انا هقولك انا كنت عاوزاك انك يعني تسيب نور تسافر معانا . بص لنور بتعجب ورجع بص لحنان
حمزه بتساؤل واستغراب: وهتسافر فين؟
حنان بابتسامة عريضة: لـ دبي
حمزه الي مستحيل نور تبعد عنه واتحجج: طبعا لا وهتسيب الولاد لمين
حنان برجاء: أرجوك يا حمزه هو أسبوع واحد ونرجع
حمزه بص لنور: انتي عاوزه تسافري .. بصت نور لحنان وهزت راسهابـ نعم
نور برتباك واختبار لحمزه: اه عاوزه اسافر اكدب يعني
حمزه اتصدم من رد نور وبزعل: سافري ليه بقي بتسأليني دلوقت
بصت نور لحنان بعتاب بمعني عجبك كدا…..سابهم حمزه ودخل الحمام
حنان: اعتقد كدا حمزه زعل
نوراتنهدت من أعماق قلبها: عارفه طبعا وانا متأكده بانه هيخرج ويتخانق معايا عشان قررت اسيبو واسافر
حنان بتأكيد: ده اكبر دليل بأن اخويا بيحبك وميقدرش يبعد عنك
نور: وانت ايه بقي وغمزتها
حنان باستفسار: عني في ايه بقي؟
نور بحسن نية: مش بتفكري تتجوزي .. بصت حنان لـ نور واتغيرت ملامحها للغضب
حنان بحدة لأول مرة: أنا رايحه اوضتي بعد إذنك
نور بخوف: انت زعلتي من كلامي يا حنان
حنان من غير ما تلف لنور: لا بس عاوزه انام…. خرجت وسابت نور قبل ما تسمع ردها
نور بصدمة من ردت فعل حنان: هي للدرجه دي زعلت من كلامي.. خرجت من غرفتها ودخلت غرفه حنان لقتها أعده على سريرها شارده/ حنان ممكن نتكلم
حنان بحدة: لا انا مش عاوزه اتكلم مع حد حاليا.. لكن نور دخلت وقفلت الباب بصتلها حنان بضيق
نور: أنا أسفه يا قلبي
حنان بتعجب: وبتتأسفي علي ايه بقي يا مراه اخويا؟
نور: ممممم طالما قلتي مراه أخويا تبقي زعلانه مني.. سكتت حنان ومردتش عليها راحت نور وأأعدت جنبها وقالت: اقولك سر بس ميخرجش مابينا ياحنان
……………………………..
↚
حنان بحدة: لا انا مش عاوزه اتكلم مع حد حاليا.. لكن نور دخلت وقفلت الباب بصتلها حنان بضيق
نور: أنا أسفه يا قلبي
حنان بتعجب: وبتتأسفي علي ايه بقي يا مراه اخويا؟
نور: ممممم طالما قلتي مراه أخويا تبقي زعلانه مني.. سكتت حنان ومردتش عليها راحت نور وأأعدت جنبها وقالت: اقولك سر بس ميخرجش مابينا ياحنان….لما كنت في سن المراهقة اتمنيت بأني أكبر واتجوز و كنت معجبه جدا بأبن جيرانا لأنه كان صاحب اخويا وكانت أخته بتحب أخويا وياما اتبادلنا رسايل حب بينا بس لما بابا عرف يالهوي ضربني انا واخويا وحذرنا نروح لبيتهم خالص وبابتسامة عفوية: وهم كمان حصل لهم نفسنا ومشينا من الحته وعزلنا خالص
حنان بصدمة: ايه ده بس لانكم كنتو بتحبو ولاد جيرانكم
نور بحزن: مش كدا بس عشان بابا وماما.. نزلت دمعة من عينها وقالت/ خصمونا ومبقوش يتكلمو معانا ولا يئعدوا معانا فوعدت بابا وماما اني مش هحب غير الانسان الي هيبقي جوزي واخويا كمان وعدهم نفس الوعد واخدنا قرار اننا هنفذ كل الي يرضيهم بس يمكن انا نفذت وعدي معاهم بس اخويا راح معاهم ومات وده سري الي مات مع اسرتي واهو انت عرفتيه والراجل الوحيد في حياتي هو حمزه حتي رامي الي اتقدملي مكنتش بحبه ولا مديالو اهتمام لان امي قبل وفاتها قالت الراجل ياخد اغلي شئ من البنت وبعدين يسيبها ولا يبصلها . اتنهدت حنان من قلبها
حنان بدون شعور وبندم: اه كلام أمك صح.. انا سلمت نفسي لشخص حقير وبعد ما سلب شرفي هرب وسابني
نور بصدمة: ايه؟ بصتلها حنان ودمعت ونزلت راسها
حنان بندم وجدية/ ايوه وعشان كدا انا برفض الجواز يانور…لان اخواتي لو عرفو بالحقيقه هيقتلوني وده سري انا كمان ودلوقت هقوم اغير هدومي لان معادي مع سامي دلوقت
نور بتأكيد: أقسم لك بأني هلاقيلك حل لمشكلتك يا حنان
حنان بدمعة وبابتسامة حزن: لا مفيش حل لمشكلتي يا نور.. دق الباب فقالت/ أدخل.. دخل حمزه
حمزه بشك: انتم الاتنين كنتو بتتكلمو في اوضتنا وجيتو هنا فقولولي ايه هو السر الي مش عاوزاني اعرفه يانور
حنان باستنكار: سر؟ بصلها جامد
نور بكذب وهدوء: احنا كنا بنتكلم عن عيد ميلادي ياحمزه
حمزه: ايه! عيد ميلادك أنتي؟
نور: اه أنا وهي عاوزنا نحتفل بعيد ميلادي.. وأنا رفضت فزعلت وسابتني ومشت فجيت وراها عشان ارضيها وده كل الموضوع .. دخل أخوه سامي
سامي باستغراب من اجتماعهم: أنتي جاهزة يا حنان احنا اتأخرنا.. حضنت حنان نور
حنان بابتسامة/ اشوف وشك بخير.. ولما ارجع نكمل كلامنا اتفقنا
نور بابتسامة متبادلة: اتفقنا يا قلبي
حنان: مع السلامه ياحمزه.. خرجوا كلهم من غرفة حنان..دخلت نورغرفتهم فقامت بترتيبها دخل حمزه عليها فقالت/ اروح انا اطمن علي الاولاد لفت تبصلو لقته بصصلها وكأنه مش مصدق الكلام الي قالتو هي وحنان فحبت نور تهرب من نظراته لانها من اول قلم هتعترف وفعلا خرجت وسابته لكن قبل وصولها لغرفه يزن سمعته يناديها وقفت ولفتلو جه مسكها من دراعها وشدها لـ غرفتهم
نور برجاء: حمزه أرجوك سبني انت مسكني كدا ليه زي الحرامي بجد دراعي بيوجعني .. سابها ووقف قصادها
حمزه بحدة/ عن ايه كنتو بتتكلمو انت والزفته حنان؟
نور برتباك: انا قولتلك كل حاجه عاوز ايه انت ياحمزه
حمزه رفع حواجبه بحدة: أنت كدابه يانور
نور بإصرار: انا اتعودت أكذب عليك.. دق باب الغرفة فلتفتوا للباب سوي
حمزه بأمر: استني هنا.. راح وفتح دخلت ريتا و كانت مرتبكة وخايفة
ريتا بخوف: سيدي جدتك متعبة جدا
حمزه بصدمة: ماذا؟ خرجوا كلهم ونزلوا بسرعة.. واول ما دخلو غرفة الجدة أأعد حمزه جنبها وقال بحنان:ايه الي حصل يا تيته….بس مكنتش قادره ترد عليه لانها كانت بتأن من الألم خرج موبيله وأتصل على الدكتور ولف سأل خدمتها وقال/ ايه الي حصل لجدتي
حسنيه بخوف من حمزه: والله يا بيه ما اعرف
حمزه صرخ في وشها: ازاي يعني متعرفيش وأنتي خادمتها الخاصة.. ففزعت حسنيه من تصرفه وجريت اتخبت وراي نور فاكمل حمزه:يمين بالله لو حصلها حاجه انا هقتلك فاهمةةةةةة.. هزت حسنيه راسها بنعم وهي ترتجف من شدة خوفها
نور برجاء بعد ماشافت حاله حسنيه : أرجوك يا حمزه سيب البنت انت خوفتها كدا .. مسك دراع نور وقربها عليه
حمزه بحدة/ ماتتدخليش بيني وبين خدمنا ياتري بتفهمي يا مدام نور .. وبص لحسنيه وشاورلها بالسبابه: وانت لما يخرج الدكتور هكمل كلامي معاك لانه لسه مخلصش دخلت ريتا
ريتا: لقد وصل الدكتور يا سيدي
حمزه: دعيه يدخل
ريتا: حسنا يا سيدي.. و دخل الدكتور وكشف عليها..
الدكتور: الضغط عندها مرتفع جدا لازم انقلها للمستشفي
الجدة بتعب: أنا مش هسيب بيتي ومش هروح معاكم في حته
الدكتور: أنت محتاجه عناية يا سيدة اشجان
الجدة بأصرار: قلت لك أنا بخير ومش عاوزه منكم حاجه
نور: أنا هاهتم بجدتي يا دكتور.. بصلها الدكتور
الدكتور: اوك وأنا هكتبلك التعليمات وياريت تقومي بيها
نور: اوك
حمزه بقلق: ممكن تبعتولنا ممرضة يا دكتور
الدكتور: اوك حمزه بيه
نور بتساؤل: طيب بالنسبه لاكلها لاني انا بنفسي الي ههتم بيه كمان
الدكتور: أنا هبعتلك قائمة الاصناف الي من المفروض تاكلها
نور: متشكره يادكتور
الدكتور: أنا دلوقت هديها ابره عشان تقدر تنام وبكره هجلها عشان اطمن عليها
حمزه: اوك…. خرجوا بصت نور لحسنيه
نور: أهتمي بيها واول ماتصحا ناديني فورا …دخل حمزه
حسنيه بخوف: امرك يا هانم
حمزه بحدة: أقسم بالله لو حصل شئ لجدتي هدمرك فاهمه بصتلو كمل:فهمتي انا قلت ايه
حسنيه: ايوه فهمت يا بيه والله فهمت خرج حمزه وسابهم
نور بخجل من تصرف جوزها: أنا أسفه يا حسنيه
حسنيه بابتسامة: مفيش مشكله يا ست هانم
نور بابتسامة متبادلة: الحمد لله يلا عن إذنك خرجت وطلعت غرفتهم لقت حمزه قاعد علي السرير
حمزه بسخرية: جيتي يا مدام
نور بملل من أسلوبه: ليه ناوي تتخانق معايا انا كمان وقف وقرب منها ومسك دراعها
حمزه بتهديد: إياك تتكلمي معاي بالشكل ده تاني يانور
نور بخوف: أنا أسفه يا حمزه.. دفعها على السرير وقفت وقالتلو / أنا مقصدش اضايقك انا اسفه ياحمزه ارجوك متزعلش مني
حمزه بصلها: طيب خلاص بس ممكن تسبيني لوحدي دلوقت
نور بهدوء: طيب هخرج عشان اعمل عشي لجدتي
حمزه: اوك.. وبلغي اي واحده من الشغالين تجب لي العشا هنا في الاوضه
نور بحيرة منه: حاضر يا حبيبي.. أأعد حمزه وخرجت نور نزلت عملت العشا بنفسها للجده ولحمزه واخدته ولما دخلت لقت حمزه ممدد علي السرير حطت الصنيه وراحت ناحيته وقالت: حمزه انت نايم بصلها واتعدل وأعد حمزه واتنهد
حمزه:هي الساعه كام دلوقت
نور بابتسامة: الساعة عشره بالظبط
حمزه: العشا جاهز
نور: ايوه انا جبتهولك زي ما طلبت ساب السرير ودخل الحمام وبعد خروجه
حمزه: تعالي اتعشي معايا
نور بدلع:: بس كدا أمرك يا قلب نور. واول ما بدء الاكل
حمزه باستغراب: بس بجد أنت الي طبختي الاكل ده
نور : اه والله ايه معجبكش.. سكت ومتكلمش وبعد ما اتعشى
حمزه: هتعملي ايه دلوقت
نور: ابدا هروح اطمن علي الولاد
حمزه: لا استني عاوزك وقام جاب علبه مخمليه علي هيئه قلب وفتحها وطلع منها سلسله واحده بحرف H الماظ برسمه قلب والتانيه بحرفN فضه برسمه الحرف ….وراح شغل اغنيه دعوه للرقص
نور بصتلو جامد مدلها ايده ووقفها واخدها وحوط وسطها بأيده وشدها عليه لحد ما لزق جسمها فيه ولفها ولبسها السلسله وباس شعرها وقرب ليها تاني وشدها واخدها جوة حضنه ومسك شعرها بشويش ويتنفس ريحته جامد
نوربخجل: فيه ايه ياحمزه بتعمل ايه
حمزه بمكر: عملت ايه انا
نور ببتسامه نزلت راسها مكسوفه: لا ولا اي حاجه….. قرب منها ومسك دقنها وقال بهزار: هي الارض اجمل مني للدرجه دي..انتي بصلها اكتر مني
نور ابتسمت ومردتش
قرب منها حمزه :مالك وفضل ماشي بيها وهما بيرقصو لحد ما لزقها في الجدار وبدء يبوسها في صدرها خدها في كل مكان و بدأ يفتح زراير فستانها واحد وري التاني لحد ماجردها من كل هدومها الي بقت على الارض وفضلت بحماله الصدر بصلها ورفع دقنها وقال : بصي في عيني بصتلو
حمزه بهمس عند ودنها: متخافيش مش هعمل حاجه شرسه وفجأه حط ايديه وري ضهرها وحطها على السرير وقرب ولزق جبينه بجبينها ويبدأ يبوسها بقوة وهي مستسلمة ودايبه معاه
حمزه ببحه:نور عاوز اقولك الي في قلبي فتجرأت وقلت بحبك
نور وشها احمر جدا وحست بالصدمه في الاول لان حمزه اول مره يتجرء وينطقها صريحه بس لقاها سرحانه ومصدومه قربها له وسحب شفايفها بين شفايفه ونور بادلته الحب
بعد ما انتهو غير هدومه وخرج رايح يقابل صحابه ونورخرجت هي كمان وراحت لـ غرفة اولادها ولما دخلت قالت للمربيات : أتركوني مع أطفالي
فقالوا: حسنا ….خرجوا سابوها أأعدت تلاعب ولادها ومتعرفش ازاي نامت معاهم بس اول ما صحيت كانت الساعة تلاته الفجر بصت لـ أطفالها
نور: يالهوي ايه الي حصل وازاي فات كل الوقت ده بالسرعه دي .. خرجت ونزلت لـ غرفة ريتا وقالت لها: اذهبي إلى غرفة الأطفال
ريتا بأثر النوم: حسنا يا سيدتي.. دخلت نور لـ غرفة الجدة لقت الممرضة نايمة عندها فخرجت من غير ماتعمل أي إزعاج ليهم ورجعت لـ غرفتها اخدت غيار ودخلت الحمام واخدت دش مستعجل وبعد خروجها اتمددت على سريرها ونامت لأن حرارتها كانت عاليه شويه وجسمها مكسر من حب حمزه…. واول ماصحت لقت حمزه نايم جنبها وحضنها نزلت ايده بشويش وقامت دخلت الحمام اتوضت وطلعت صلت فرضها وخرجت نزلت تتطمن علي الجده وقالت للخدامه: صباح الخير جدتي فطرت
حسنيه بابتسامة: ايوه فطرت.. بصت نور لـ الممرضه
نور: عامله ايه النهارده؟
الممرضة: الحمد لله أفضل من الاول وهي بخير إن شاء الله
نور بفرح : الحمد لله.. أأعدت وبصت لاشجان: جدتي تحبي اعملك ايه علي الغدا
الجدة بتفكير: عاوزه فراخ محمره محشيه رز بالبصله
الممرضة بخوف وصدمة: بس الاكل ده ماينفعش لحالتك الصحيه يا هانم
نور بحنان: أوعدك يا جدتي ان انا بنفسي احمرلك فرخه كبيره مليانه رز وبصل بس تتحسن حالتك
الجدة بابتسامة: يابكاشه هتعمليها ليا ولا لجوزك
نور : حمزه ههههههههه دخل رؤف وبصلهم
الجدة بمكر رغم تعبها: اه ياختي هو
نور: وايه دخل حمزه في ده
الجدة بابتسامة: لأنه بيحبها يا بنتي جدا
نور: بس انا اول مره اعرف يا جده والله وانا كنت هعملها عشانك انتي يلا اسيبك واروح اجهزلك الغدا
الجدة مسحت على رأس نور بحنان: تسلمي يابنتي
نور حضنت الجدة وبابتسامة: ربنا يحفظك لينا يا جده.. باستها الجدة على خدها
الجدة بابتسامة: ويحفظك ربنا يا بنتي الي مخلفتهاش..بصت نور لرؤف الي كان بصصلهم ويضحك
نور بعد ما وقفت: عن إذنكم.. وخرجت من عند الجدة ودخلت المطبخ و استدعت حسنيه عشان تساعدها وسألت الطباخ عن الصنف الي هيقدمه علي الغدا وبلغها وقالت: تمام وانتي ياحسنيه انا عاوزه بصل وتوم كتير
حسنيه: حاضر ياهانم.. راحت نور للتلاجه وخرجت كل الي تحتاجلو من خضار وبدأت تقطعه . وأثناء اندمجها سمعت صوت حمزه الي أمر الكل بالخروج لفت نور ليهم فخرجو وسابوها مع حمزه راح ناحيه نور
حمزه بابتسامة: صباح الخير
نور ابتسمت : صباح الخير يا حياتي
حمزه حضنها من وسطها ودفن وشه في شعرها: امتى صحيت قلب حمزه
نور: من شويه ياقلب نور عشان الحق اجهز الغدا لجدتي
حمزه بهمس: مممم طيب وغدايا أنا
نور: الطباخ عملو حمزه لفها له
حمزه: بس انا بقي عاوزه من ايدك انتي أذا سمحتي
نور بابتسامة وحوطت رقبته بأيديها: بس كدا امرك يا حمزه باشا انا هعملهولك بنفسي
حمزه بفرح: ممتاز ودلوقت جهزيلي الفطار
نور باستغراب:دلوقت!
حمزه بتعجب من سؤالها: تقصدي ايه في أي مشكله؟
نور هزت رأسها بنفي: لا ولا اي مشكله.. انت بس اديني دقايق وكل شئ هيبقي تمام بصلها ورمالها بوسه في الهوا وخرج نور حطت ايديها علي قلبها:يالهوي قلبي هيقف ياحمزه المهم عملت نور الفطار لحمزه .. وبعد كدا طبخت الغداء ولما انتهت طلعت لـ غرفتها وأخدت دش دافي وبعد ها غيرت هدومها خرجت ودخلت لـ غرفة أطفالها.. لقت يزن بيعيط
نور باستغراب: لماذا يبكي يزن يا ريتا ما الذي حدث له
ريتا: هو لا يريد أن يغير ملابسه..بصتلو نور وأأعدت على ركبتها ومسكت ايده
نور بحنان: ليه مش عاوز تغير هدومك يايزن؟
يزن ببكاء: لأني عاوز أنام
نور بابتسامة: تنام دلوقت ده معاد الغداء يا حبيبي
يزن: لا انا مش عاوز اكل انا عاوز انام عشان تجري الايام بسرعه وترجع عمتو حنان ضحكت نور من تفكير ابنها
نور وهي تضحك: كل ده عشان متغيرش هدومك . هز يزن رأسه بنعم، فقالت/ انت وحشتك عمتك
يزن والي مش فاهم يعني ايه وحشتك: اه وحشتي وكمان خالتو ساره
نور بغضب مصطنع: وايه عني أنا وبابا
يزن ببراءه: أنتم مش بتحبوني
نور بصدمة: أنا مش بحبك
يزن: اه أنت وبابا مش بتحبوني
نور بهدوء: طيب ايه رأيك نروح لـ بابا ونتكلم معاه في الموضوع ده
يزن بابتسامة/ ماشي
نور مسكت ايده: يلا بينا.. خرجوا من غرفته ونزلوا لقت حمزه قاعد مع ابوه واخوه شرف .. نزل يزن مع نور وسلموا عليهم وقالت/ حمد لله على سلامتكم
الشريف وشرف: الله يسلمك.. أأعدت جنب حمزه
حمزه ببتسامه: الغدا خلص ؟
نور: اه يا حبيبي
حمزه: طيب أطلبي من الخدم بأنهم يجهزوا السفرة عشان نتغدا
نور وقفت وبابتسامة: حالا.. دخلت المطبخ فقالت: حسنيه لو سمحتي أطلبي من الخدم بأنهم يجهزوا الغداء
حسنيه: كل شيء جاهز يا نور هانم
نور: طيب متشكره ليكم. وطلعت الصالة لقت فاتن سلمت عليها نور: حمدا لله على سلامتك
فاتن بابتسامة: ميرسي يا نور
نور: عمي الغداء جاهز
الشريف: ماشي يا بنتي.. مسكت ايد يزن وراحو كلهم للسفره واول ما اعدو على السفرة حطت نور لحمزه من الصنف الي عملتو مخصوص
نور: يزن تحب تاكل ايه يا حبيبي
يزن: زي بابا
نور: لا انت متقدرش تاكل نفس الي هياكلو بابا لانه حامي عليك
حمزه بص لنور ببتسامه كبيره: أنتي طبختي ده.. بصتلو نور وكملت الطبق الي بيحبه جوزها: ايوه انا يارب يعجبك
حمزه بابتسامة: بابا دوق الفراخ نور الي عملتها
الشريف ببتسامه لنور: تسلم ايديها باينه من ريحتها..وبعد الغداء طلعت نور غرفتها واتمددت علي السرير عشان تنام شويه من شده تعبها دخل حمزه وغير هدومه وراح اتمدد جنيها وقرب منها وباس جبينها
حمزه بسعاده ما تتوصف: شكرا ياقلبي انت النهارده اسعدتيني قدام بابا واخواتي وبيضتي وشي
نور باستغراب: في ايه بالظبط
حمزه: في الطبخة الي بحبها.. ابتسمت نور هي حبت حمزه او يمكن قالت تحسن علاقتها معاه لانه بقي امر واقع لانها مهما عملت مستحيل حمزه يسيبها
نور: المهم أنك تكون سعيد يا حمزه
حمزه: الحمد لله يا حبيبتي أنا بجد سعيد.. ودلوقت هسيبك عشان تنامي انت النهارده تعبتي جدا رغم اني كان نفسي اتشقا معاك بس هسيبك النهارده ترتاحي وباس ايدها وقالها تصبحي ع خير يا قلب حمزه
نور بابتسامة: وأنت من أهل الخير وغمضت عينها ونامت.. ولما فاقت كانت الساعة سبعه أعدت و قالت يا الله انا نمت كتير جدا.. دخلت الحمام وغسلت وشها وبعد خروجها غيرت هدومها وخرجت من غرفتها لما جت تنزل ملقتش حد في القصر فاستدعت ريتا فقالت/ أين الجميع
ريتا: السيدة أنجي وأختها ذهبوا إلى زيارة أمهم والسيد الكبير في غرفة الجدة والسيد رؤف والسيد حمزه خرجوا معا
نور باستغراب: ممم حسنا شكرا لكي
ريتا: هل تريدين شيء أخر يا سيدتي
نور: كلا شكرا لكي يا ريتا.. راحت ناحيه التلفون الارضي واتصلت بحمزه الي رد عليها: حمزه انا هاخد يزن والتؤام وهنخرج
حمزه بهمس: ريحين ع فين
نور: لبيت عمي وحشوني ونفسي اشوفهم
حمزه: طيب يا قلبي بس متتأخريش
نور: لا متخافش هرجع الساعه عشره
حمزه بابتسامة: اوك أهتمي بنفسك وبولادي وأنا هتكلم مع السوق يجهز العربيه علي ما تجهزو
نور بفرح: تمام ياقلب نور
حمزه بشقاوه: مع السلامه ياقلب حمزه
نوربشقاوه: ههههههههههههههههههه بحبك بقي
↚
نور راحت ناحيه التلفون الارضي واتصلت بحمزه الي رد عليها: حمزه انا هاخد يزن والتؤام وهنخرج
حمزه بهمس: ريحين ع فين
نور: لبيت عمي وحشوني ونفسي اشوفهم
حمزه: طيب يا قلبي بس متتأخريش
نور: لا متخافش هرجع الساعه عشره
حمزه بابتسامة: اوك أهتمي بنفسك وبولادي وأنا هتكلم مع السوق يجهز العربيه علي ما تجهزو
نور بفرح: تمام ياقلب نور
حمزه بشقاوه: مع السلامه ياقلب حمزه
نوربشقاوه: ههههههههههههههههههه بحبك بقي
قفلت السماعة ورجعت طلعت لـ غرفتها غيرت هدومها وأخدت ولادها واتجهوا لـ بيت عمها و قضوا عندهم وقت ممتع جدا وعلي الساعه عشره ونص رجعو للقصر ويزن بيعيط بهستريه فاستقبلهم حمزه عند البسين
حمزه بخوف على ابنه:الله ليه بتعيط يا يزن
يزن بصريخ: لاني مش عاوز…….بص حمزه لنور بتعجب
حمزه : مش عاوز ايه بالظبط
نور بملل من زن ابنها: مش عاوز يرجع البيت هنا لما طفشت منه
حمزه بابتسامة من نور وابنه : طيب خدي ندي ونور التؤام وسبيني انا ويزن فابتسمت نور لحمزه
نور: طيب.. اخدت التؤام لـ غرفتهم ودخل حمزه وهو حاضن يزن
نور: ايه نام؟
حمزه نفخ:اه بعد ما طلعني من هدومي ونام بعد صعوبة وربنا كان فضلي تكه و أضربه.. حطه على سريره وخرجوا واخدها للجنينه تاني وحط ايده علي كتفها وقال بحيرة/ الولد يزن بقي عنيد جدا ولازم نلاقي حل للمشكله دي ..بس ليه هو عاوز يفضل في بيت عمك
نور بكل صدق: لأنه بيحب سارة وهي كمان بتحبه و رامز بياخده ويخرج معاه منين مايروح
راحو سحبو كرسين وأأعد عند البسين
حمزه بشك: أنما قوليلي يانور هي ليه سارة متجوزتش لحد دلوقت؟
نور باستغراب من سؤاله: معرفش انا مش بحب ادخل في امور الغير وخصوصا الشخصيه
حمزه: ليه؟.. شدت نور الكرسي جنبه
نور: وأنت بتسال ليه؟
حمزه: كدا مجرد سؤال
نور بتفكير: يمكن هي لسه مالقتش الشخص المناسب ليها لدلوقت
حمزه بضحكة: غريبه مع أنها حلوه.. بس قوليلي أنت كام مرة اتخطبتي يا قلبي.. بصتلو نور باستغراب وبعدين اتكلمت
نور بكل مصدقيه: مرتين أو تلاته مرات
حمزه: وليه رفضتي الأول؟
نور: امممم لأنه معجبش عمي وجدتي
حمزه بتفكير: وايه عن الشاب الي كان معاكم في المطعم؟
نور: مالو؟
حمزه بتساؤل: هو كان بيحبك؟
نور بكذب خوف من المشاكل: معرفش جايز كان بيحبني.. بصلها ورفع حاجب
حمزه بشك: أنت متأكدة بأنك ما تعرفيش ولا بتكدبي عليا خوف مني
نور بهدوء: حمزه حبيبي أنت عاوز توصل لايه بالظبط؟
حمزه بأصرار: عاوزك تحكيلي كم راجل قبلي لان كل البنات عندهم قصه حب في حياتهم
نور بكل جدية: أنا محبتش غير في سن المراهقة.. ووعدت ماما وبابا باني مش هكرر أي قصة حب تانيه غير مع جوزي عشان كدا عاوزاك تريح بالك ياحبيبي …انا مفيش راجل في حياتي غيرك أنت وبس
حمزه بشك: يعني افهم من كلامك بانك عاوزه توصليلي انك بتحبي غيري
نور والي حست بشك حمزه: حمزه أرجوك سيبنا من الموضوع ده عشان مش عاوزه بجد نتخانق .. ضحك بكل سخرية ووقف
حمزه بضيق: عارف بأنك مش بتحبيني ….رفعت عيونها وبصتلو شويه لف يمشي
نور بابتسامة: يمكن فعلا مكنتش بحبك في بداية حياتنا لكن مع الأيام حبيتك من كل قلبي.. لف وبصلها واتكتف كملت كلامها بكل جدية يمكن انا مش اتجوزتك عن حب بس حبك ليا أجبرني على حبك يا حمزه.. مع أنك بتعمل امور تخلي الواحد يزعل ويغضب منك بس انا متأكده ان جواك راجل تاني … . ونزلت رأسها وكملت كلامها/ عشان كدا عاوزاك تتأكد بأني بحبك وهفضل احبك لاخر يوم في حياتي والشيء التاني أنا افضل الموت على خيانتك.. رجع ونزل لمستوها
حمزه: ليه بتقولي ده.. بصتلو نور: لأني بحبك..انت اتغيرت كتير ياحمزه عشاني وجهدت نفسك كتير عشان تبقي انسان اجمل عشان كدا انا هعمل اي حاجه لمجرد اني اسعدك ياحمزه انت جوزي وابو ولادي كمان
حمزه بابتسامة فرح: معني كلامك بأنك فخورة بيا
نور بابتسامة وبتأكيد: طبعا انت حبي الوحيد.. فابتسم
حمزه: يعني عمرك ما تفكري تسبيني وتتجوزي راجل غيري؟
نور شخطت فيه : ازاي تفكر اني ممكن اعمل كدا انا اه من ساعه ما اتجوزتك وانا بخاف منك لانك انت الي زرعت الخوف ده جوايا وفي قلبي من اول مره شوفتك فيها هنا في بيتكم ده غير الي حصل لما خطفتني
حمزه بتساؤل: طيب لو ما كنتش خطفتك وجيت من الباب وخطبتك كنتي هتوفقي
نور رمشت كذا مره و بكل صدق: عاوز الحقيقة
هز راسه بنعم
نور: لا مستحيل كنت اوافق وحتى لما اتجوزتك كان علي أمل أني أعيش معاك سنة واحدة بس.. بس يزن فاجئني بقي بقدومه للدنيا
حمزه مسك صوابع ايديها: تعرفي حتي انا عجبني اقتراح بابا لما قال باني اعيش معاك سنه وبعدها اطلقك …بس اكتشفت اني بحبك وبغير عليك بجنون حتي يوم مافقدت السيطره وضربتك في الشارع لمجرد شفت واحده لابسه لبسك بقيت زي المجنون وعرفت اني بحبك اوي وكل مادا ما بيزيد حبي ليك في قلبي …بس تعرفي الحقيقه انا حبيتك من كل قلبي لاني اول راجل يدخل عليك لما خطفتك بصراحه انا في البدايه حبيت تكوني عشقتي ده حبي ليك من اول يوم جيتي فيه الكليه
نور باستغراب: بس أنا في حياتي ماشفتك في الكليه غير في اليوم الي خبط فيك واتفجأت انك قدامي
حمزه بابتسامة: عشان يجمعني بيكي ربنا والقدر عشان تغيري مجري حياتي انت بعد ربنا دخلتي السعاده والفرحه لحياتي يانور عيوني من جوه
نور بفرحه ودموع: أنا!
حمزه عيونه لمعو: اه أنت وبما انك اعترفت بحبك ليا خليني اقولك كل الي في قلبي والي كنت بحاول ادريه في جبروتي وشدتي وعنفي معاك انت افضل ست عرفتها بعد أمي.. مسك ايديها وباسهم
نور بابتسامة: انت كنت بتحب أمك
حمزه بدمعة: جدا امي كانت حنينه زيك وطيبه عمرها ما زعلت مني وكانت دايما تدافع عني لما يزعل مني بابا سدقيني انا محستش اني ضعيف وهش غير لما امي ماتت لان اليوم ده اسوء يوم في حياتي
نور بنفس الحزن: أنا كمان حسيت بأحساسك لما ماتوا أهلي وسابوني.. لكن الي ساعدني اني ارجع قوتي بعد ربنا جدتي وبيت عمي
حمزه بنفس الوضع: فعلا الفراق شيء صعب.. عشان كدا اوعي تسبيني مهما حصل يانور كل الي عاوزه منك تفضلي معايا للأبد.
نورقامت: أنا مستحيل اسيبك ياحبيبي وده وعد مني ابتسم حمزه وحضنها وفضل يلف بيها كتير لحد ما داخو ووقعو في البسين
نور شهقت: انت مجنون ياحمزه
حمزه ضحك: مجنون بيك يانور وانا مش عاوز حاجه من الدنيا لاني أخدت نصيبي منها لما حببتك. وبهمس عند ودنها: بحبك
نور بنفس الهمس:مهمتي الأولى أني أسعدك، مهمتي التانية أني أدللك، ومهمتي التالته أسهر على راحتك ياحمزه يا شريف
حمزه ضحك بصوته كلو وسحب شفايفها وعضهم
جات عليهم ريتا بتضحك علي شكلهم
حمزه بعد عن حضن نور لما حس بيها
ريتا بخجل من الموقف: العشاء جاهز يا سيد حمزه
حمزه: حسنا سنأتي في الحال
ريتا: حسنا.. ومشت
حمزه بابتسامة: يلا نطلع نغير وننزل يا قلبي نتعشا
نور بسعادة كبيره: يلا ياقلبي. وطلعو غيروا ونزلو اتعشوا وبعد كدا طلعو غرفتهم وناموا.. وفي اليوم التاني صحت نور على صوت دقات الباب سابت السرير ولبست الروب وراحت فتحت الباب لقت يزن ومربيته فقالت/ فيه ايه يايزن ؟
يزن: أنا عاوزه اطلع للجنينه عشان العب
نور بشويه انفعال: انت عارف الساعه كام دلوقت يا يزن؟
يزن: اه عارف سته الصبح يا ماما
نور: اه صح عشان كدا رجع اضتك
يزن بإصرار: بس انا مش عاوز أنام
نور بأمر: وأنا قلت لك اتفضل اخرج وحالا يا يزن.. عيط
يزن بدموع وصريخ: ماشي انا هقول لعمتو حنان لما ترجع
نور بطولة بال: ماشي قولها.. المهم بأنك ترجع اوضتك دلوقت حالا جري يزن ونور بصت للمربيه
ريتا بخجل: أنا أسفه لأني أزعجتكم
نور: كلا هذا أفضل شيء فعلتيه والآن بإمكانك بأن تذهبين
ريتا بابتسامة: حسنا عن اذنك يا سيدتي.. مشت وسابتها رجعت نور لغرفتها وبصت لحمزه الي كان في سابعه نومه راحت نامت جنبه
نور من قلبها: يا رب أهدي لي أبني يا رب.. وغمضت عينها وفضلت تفكر في يزن لحد ما نامت.. وبعد ايام بسيطه رجعت حنان من دبي ولما كانوا في الصالة جه حمزه وأأعد جنب نور
حمزه: نور حبي ممكن تعمليلي فنجان شاي من ايدك
نور: من عيوني.. سابته مع حنان ودخلت المطبخ وعملت الشاي وفي رجوعها كان بيتكلم مع حنان ولما شافها سكت قدمت له الشاي : هروح انا اطمن علي الاولاد
حمزه: طيب ياحبيبتي.. طلعت نور لـ غرفة أولادها لقتهم بيلعبوا ماعدا يزن طبعاً
نور بحنان: يزن ليه مش بتلعب مع إخواتك
يزن باستياء: مش عاوز
نور باستغراب:وليه مش عاوز؟
يزن ببكاء: لأن طنط فاتن قالت لي بأن سامر ابنها مش اخويا وهي هتضربني لو لعبت معاه
نور أعدت على ركبها ومسحت على راس يزن: طيب وهي ليه قالت انه ميلعبش معاك ؟
يزن بدمعة: طنط بتقول لأنها مش بتحبني أنا وأنتي لانك سرقتي بابا من اختها
نور بصدمة للي سمعته: أنا… وبهمس/ ربنا يسامحك يا فاتن ده موضوع تتكلمي فيه مع طفل.. طيب اسمع ياحبيبي طالما طنط فاتن مش عاوزاك تلعب مع ابنها خلاص العب مع اخواتك
يزن ببراء: أنا مش هلعب مع اخويا لانه بيلعب مع ندي لكن سامر هو الوحيد الي بيلعب معايا
نور بحيرة: اوك بس طنط فاتن مش عاوزاك تلعب معاه ايه الحل يايزن
يزن راح وأأعد على سريره: ولاحاجه انا هئعد لوحدي ومش عاوز العب خالص
نور بغضب وانفعال: طيب اعمل زي ما تحب يا يزن.. وبتهديد/ أنت اليوم معاقب وهتفضل في اوضتك لحد ما انا أسمح لك بالخروج مفهوم
يزن بدموع: …………………
نور وبحده: فهمت يا يزن
يزن ببكاء: ايوه يا ماما..نور بصتلو بحدة وأخدت التؤام وخرجوا
ريتا برجاء: سيدة نور أرجوك سامحي يزن فهو صغير ولا يمكنك معاقبته بهذه الطريقة
نور بنفس رجاء لمربية يزن: بل أنا التي ترجوكي بأن تتركيني أربيه جيداً فأنتي والجميع دللتموه بما في الكافية وأنا في الحقيقة أريده أن يكون رجلا فإذا كنت تريدين المكوث معه فأنا لا أمنعك.. ولكن إذا أخرجته من الغرفة بدون علمي أنا سأغضب منك أنتي أيضا هل تفهمين
ريتا بانكسار: حسنا أنا سأجلس معه إلى أن تغفري له…نور بصتلها وبعد كدا سابتها وراحت لـ غرفتها لقت تلفونها يرن اخدته وبصت للرقم وبعد كدا ردت علي طول
نور بابتسامة: اهلا ياخالي وأخيرا افتكرتني
سمير: ومين قال بأني نسيتك يا حبيبة خالك بس زي ما انت عارفه والله مشغول…ودلوقت طمنيني عامله ايه
نور بابتسامة: الحمد لله بخير انت عامل ايه ياخالي
سمير بابتسامة: الحمد لله أنا بخير..مش ناويه تيجي تشتغلي معايا بشهادتك بقي
نور:ما انت عارف حمزه مصدق خلصت كليه وكمان مش عاوزني اشتغل عشان اتفرغ له وللولاد!!
سمير:لا وانت الصادقه دي غيره ودلوقت طمنيني عملتي ايه في موضوعي قدرتي تقنعيها
نور بخجل: لا هي رافضه الفكرة تماماً
سمير بحيرة: ليه عرفيني أنتي… وليه ماقولتهاش اني عرفت كل حاجه حصلت لها وانا بحبها وهفضل احبها لاخر يوم في حياتي مهما كان
نور بحزن على وضع خالها: خالي أنت ليه ماتدورش عن بنت تانيه غيرها سدقني حنان مستحيل تتراجع عن قرارها مهما حصل يا خالي
سمير بحدة: وأنا مش هتجوز غيرها.. لاني بحبها هي.. ومش هتنازل عنها وهفضل وراها لحد ما اقنعها بالجواز
نور بحيرة: اوك أوعدك بأني هدعي ربنا انه يوفقك لأنك أنت مُصر على الجواز من حنان.. وحنان رافضه فكرة الزواج تماماً
سمير بصبر: مع الضغط هتقتنع وهتشوفي ده وماتنسيش بأنها بتشتغل معايا في مكان وأحد
نور بتحذير: خالي أتمنى بأنك مضيقهاش لحسن تسيب الشغل معاك
سمير بضحكة: لا متخافيش انا مستحيل أضيقها أبداً يا نور.. يلا لازم اسيبك لاني مشغول
نور: اوك مع السلامه ياخالي… وبعد ما قفلت الخط أأعدت تفكر في خالها وحنان
*******************
في الدور الارضي
حمزه باستغراب: ليه بتبصلي كدا هي مجرد فكرة بلغتك بيها
رؤف بتعجب: وليه هي بالتحديد انا حتي ولا اعرفها كويس فأزاي عوزني أرتبط بيها لنهاية عمري
حمزه بابتسامة: بنت جميلة بيضه وأخلاقها عالية والاهم محترمة ومن عيله محافظه
رؤف بتفكير سريع: لا لا.. لا ما ينفعش انا اروح اتقدم ومعرفش رد فعلهم
حمزه عقد حواجبه: انت تقصد ايه انا مش فاهم قصدك لحد اللحظه..يابني انت لو روحت وخطبتها هيوفقو أهلها على طول
رؤف بضحك: بجد انت تعتقد ان ابوها مجنون عشان يوافق بعد العذاب الي شافته منك نور
حمزه سند رأسه على الكرسي وبتفكير: معرفش بس أنا حااليا علاقتي اتحسنت معاهم رؤف انا كنت بحب مراتي وبغير عليها وكنت خايف تسبني عشان كدا عملتها بالطريقه دي وكنت بهددها
رؤف بكل جدية: أنت فعلا محظوظ بيها ومن حقك تتمسك بيها لانها اتربت أفضل تربية كمان زوجه وفية جداً في حقك انا مش عارف ازاي انت جاف معاها في التعامل بس عارف انا بجد بحترمها وبقدرها زي اختي والله وبتمني من ربنا بأنه يوفقكم وانا يرزقني بزوجه زيها ماتخوني مهما حصل وتسامحني علي اي غلط اعملو …وبص لحمزه ببتسامه تعرف ياحمزه انا بجد فكرت في كلامك وهتقدم وأطلب ايدها للجواز.. وهطلب من نور بأنها تقنع أهلها يمكن يوافقوا
حمزه بابتسامة: اوك… تحب انا اتكلم معاها ولا تتكلم انت
رؤف بتفكير: لا احنا هنتكلم معاها أنا وأنت
حمزه بابتسامة: جميل هطلب من ريتا تستدعيها
وفي مكان تاني
علي التلفون
سارة بسخرية: نور أنتي مجنونة عشان تقوليلي كدا؟
نور بعتاب وهمس: أنا مجنونه.. شكراً يا سارة
سارة بندم: أنا أسفة مقصدش والله.. وأتمنى بأننا نأجل الموضوع لحد ما نتقابل .. لأني وصلت لمكان شغلي
نور بخيبة أمل: اوك مع السلامه.. وبمجرد ما قفلت الخط بصت لحمزه ورؤوف
روف بشك: ايه رفضت
نور برتباك وتبرير: لا بس هي وصلت لمكان شغلها و استأذنت
حمزه بشك في كلام نور: أنتي متأكدة يا نور
نور بتساؤل: متأكدة من ايه؟
حمزه بابتسامة:قوليلي يانور هي لسه بنت عمك بتشتغل في نفس المطعم الي كنت بتشتغلي فيه
نور: ايوه بس ليه بتسأل؟
حمزه بص لـ رؤف وشاورله يطلعو: لا ولا حاجه متشغليش بالك يا حياتي ودلوقت هنخرج ولما نرجع نكمل كلامنا اتفقنا وباسها من خدها وخرجوا قبل ما يسمعوا ردها.
↚
حمزه بص لـ رؤف وشاورله يطلعو: لا ولا حاجه متشغليش بالك يا حياتي ودلوقت هنخرج ولما نرجع نكمل كلامنا اتفقنا وباسها من خدها وخرجوا قبل ما يسمعوا ردها.
……
في المطعم
سارة بابتسامة: حضرتك تحب تاكل اوتشرب نوع معين
الشاب: عاوز اي حاجه من اختيارك يا أنسة سارة أظن ده أسمك مش كدا
سارة بحدة: افندم اه هو اسمي.. والمنيوم قدامك لو اخترت طلبك ابقي استدعيني عشان اجيبهولك غير كدا معنديش واضح
الشاب بابتسامة ساحرة: واضح وشكراً لمساعدتك
سارة بصتلو بخجل: العفو منتظره طلبك… ولفت ومشت وسابتلو المكان وهي مستغربة من تصرفه…قبلت وليد صاحب المطعم في وشها
وليد استغرب: فيه ايه ياساره اتعرضتي لاي مضيقه من الشاب ده وشاورلها بعيونه
سارة لفت للشاب الي كان يتصفح المنيوم ولف بص لـ وليد: لا وهو معملش حاجه .. عن إذنك هروح اجيب طلبات التربيزه التانيه
وليد عيونه علي الشاب: اوك يا سارة… سارة رجعت لشغلها ووليد انشغل في شغله.. أما الشاب فكان بيراقب سارة في كل تحركاتها وتصرفاتها مع الناس وخصوصا الشباب.. ولما مل من مراقبتها طلب منها الحضور
الشاب وعينه على المنيوم: لو سمحتي عاوز فنجان قهوه ونوع حلويات
سارة بحده مكتومه: ايه هو نوع الحلويات الي عاوزها فيه هنا اصناف حلويات كتير
الشاب ضربها بنظرة خلتها تنزل نظرها عنه بسرعه: أتمنى أنك تساعديني في ده لأني أول مرة اجي المطعم وأتمنى متكونش اخر مره بسبب أسلوبك الجاف مع الزباين
سارة رفعت عينها عن الورق وبصتلو لقته بصصلها بحدة: اوك هجبلك افضل قهوه عندنا عن اذنك .. مشت علي طول وجبتلو القهوة وصنف من الحلويات المشهور بيه المطعم وقبل ماتمشي سألته/تحب تاخد طلب تاني ؟
الشاب من غير ما يبصلها: لا شكر لحضرتك
سارة رفعت حواجبها و لوت شفتها: اوك عن إذنك.. سارة سابت المكان والشاب تابعها بنظراته لحد ما غابت عن نظره
……
وفي قصر الشريف
نور بتهديد مضحك: حمزه ياريت تقولي ياحمزه؟
حمزه بابتسامة: عن ايه اقولك يا حبيبتي؟
نور برقتلو: عن الموضوع الي يخص بنت عمي وأبن عمك؟
حمزه: اوك هقولك بس بلاش البصه دي يا حبيبتي.. رؤف قرر بأنه يخطب وأنا رشحتلو بنت عمك هو ده كل الموضوع
نور بصدمة: ايه!! وليه مقولتليش من البداية يا حمزه يعني انتم عاوزين ساره تيجي هنا عشان كدا؟
حمزه باستغراب: اه وبعدين عاوزه تعرفي ليه.. انت تعتقدي بأنها ترفض؟
نور بحيرة: معرفش…بس سارة عنيدة زي حنان بالملي
حمزه بتفكير وخبث: اوك أنا عندي فكرة
نور بتساؤل: وايه هي؟
حمزه: أنتي تقنعي سارة بأنها تتجوز رؤف.. وأنا أقنع حنان بأنها تتجوز خالك ها ايه رايك؟
نور: هههههههه انت مصيبه بس هحاول مع أني عارفه رد سارة كويس
حمزه: نور حبيبتي ليه سارة مش عاوزه تتجوز مع أنها بنت جميلة ومتعلمة ومثقفة جداً.. وأظن أنها من سنك أنتي مظبوط
نور: والله معرف بس هي دايما تقولي بأنها عاوزه تساعد عمي لأنه تعب في تربيتها ونفسها تشيل الحمل عنه لانه تعب وكبر ومحتاج للي يساعده عشان كدا هي بتشتغل واتكفلت بمصاريف علاج جدتي.. وبتساعده في بعض مصاريف رامز انت عارف انه لسه في اولي جامعه ومحتاج مصاريف للكتب
حمزه: هي ليه مش بتشتغل في المستشفى بدل الشغل في المطعم
نور: لأنها ملقتش وظيفة انت عارف كل شئ دلوقت في بلدنا محتاج واسطه وهي مالهاش واسطه غير ربنا
حمزه بتفكير: هي دكتوره مش كدا
نور:اه.. بس بدل دكتورة في مستشفى بقت دكتورة في مطعم
حمزه بضحكة: وليه مقولتليش من البداية؟
نور بابتسامة: لأنك ماسألتنيش.. كمان انا مش بحب اتكلم في المواضيع الي ذي دي
حمزه: اوك أنا هتكلم مع صديق ليا يوظفها هما عندهم مستشفى خاص.. المهم.. زي ما اتفقنا انتي تقنعينها وأنا أقنع أختي
نور بابتسامة: موافقه مع أني متأكدة بأنهم مش هايوافقوا… لا حنان ولا سارة
حمزه حضن نور بحنان: نجرب ومش هنخسر حاجه
********************
وفي بيت عم نور
سارة وهي بتئعد جنب نور: لا وألف لا يانور أنتي مجنونة عشان تتطلبي مني الجواز من أبن عم جوزك
نور باستغراب: وليه لا رؤف شاب وسيم وبقي محترم كمان أنا متأكدة بأنه بجد هيسعدك
سارة بضحكه ساخرة: اه هيسعدني زي ما حمزه جوزك بيسعدك
نور بغصة وحزن: انت بتعيرني بجوزي يا سارة
سارة بندم: لا والله العظيم انا مقصد كدا بس انا عاوزه اتجوز عشان اعيش مرتاحه واعذريني يانور انا مش عاوزه اعيش زي حياتك مع حمزه واظن رؤف الي حضرتك قاعده تثتثني عليه سبب لك كتير من المشاكل في السنين الي فاتت مع حمزه ولا نسيتي يانور
نور: اه صح وانا نسيت لانه بقي حاليا بيعاملني بكل إحترام كمعاملت الأخ لأخته ده غير رؤف كمان يختلف كتير عن حمزه هو حنين ورومنسي ومتفاهم
سارة بنفس إصرارها: لا لا يا نور أنا مش بفكر في الارتباط حاليا كمان بابا بيكبر في السن وهو محتاج مساعده في مصروف البيت فأزاي عاوزني اتجوز واسيبه سدقيني لو عملت كدا ابقي انانيه قوي
نور باستغراب: أنانية وليه تكوني أنانية؟
سارة بانفعال: لأني هتجوز واسيبهم وهم في أمس الحاجة ليا.. نور بابا تعب في تربيتي ومصروفي ونفسي قوي أكافئه ولو بشيء بسيط.. سدقيني مفيش بنت مش بتحلم ببيت واطفال واسره وخصوصا لو لقت شاب زي رؤف فيه كل الصفات دي ومش كدا بس انا اتخرجت ولحد دلوقت مشتغلتش بمجالي نور ياريت متتكلميش تاني معايا في موضوع الجواز لاني مستحيل اتخلي عن اهلي عشان مصلحتي
نور بحيرة وحزن: لكن يا سارة أنتي…..
سارة تقاطع نور: نور قلت لك أرجوكي سبينا من الموضوع ده
نور بتفهم: حاضر هعمل كل الي طلبيته
سارة: أتمنى يانور بأنك تعتذري لرؤف وتبلغيه بأنه شاب محترم على حسب كلامك عنه.. وأن شاء الله هو هيلاقي الي تسعده في حياته
نور بابتسامة من كلام سارة: حاضر هبلغه… وفي نفس اللحظة دخل عليهم سليمان وهو يبتسم
سليمان بفرحة: منوره يا بنتي عامله ايه.. نور وقفت وحبت علي راس عمها
نور بابتسامة: أنا بخير أنت الي عامل ايه يا عمي
سليمان: أنا بخير ودلوقت أأعدي لاني عاوز اتكلم معاك .. نور بصت لـ سارة وكأنها تستفسر عن الموضع الي هيتكلم فيه عمها. اكتفت سارة بهز رأسها بأنها ولا تعرف أأعدت نور جنب عمها
نور: نعم يا عمي
سليمان قبل ما يتكلم بص لـ سارة: سارة روحي عند أمك وقوللها تجهز العشي
سارة الي أدركت بأن ابوها مش عاوزها تعرف بموضوعه: حاضر يا بابا.. خرجت وسابتهم
سليمان لف لنور وبهدوء: نور أنا سمعت كل الكلام الي دار بينك أنت وساره
نور بصدمة: ايه سمعت.. لكن ياعمي……..
سليمان قاطع نور: أسمعي بلغي الشاب بأنه يجي في الوقت الي يحدده لأني مش هسيبها تضيع مستقبلها عشانا. أما من أتجاه رامز هو باقيلو سنتين وينتهي من دراسته وأنا هأتكفل بمصاريفه
نور: بس انا أخاف أن رؤف يجي و ترفضه سارة.. وأنت عارفها كويس ياعمي سارة عنيدة
سليمان: سيبك منها.. أنت اعملي الي أأمرتك بيه وانا هتكفل بالباقي
نور بحيرة بين سارة وعمها: أمرك يا عمي
***********************
في قصر الشريف..
وفي يوم خطوبة سمير من حنان
الشريف بانفعال وحدة: حنان الي بتقوليه ده
حنان بصت لابوها ثم لسمير المصدوم من طلبها: أعذرني يا بابا انا مش بتراجع عن قراري والا مش هنتجوز
حمزه الي ضغط على ايده من شدة العصبية: اظاهر انك فقدتي عقلك عشان تطلبي الطلب الغريب ده. أما نور بصت لـ خالها بحزن وحست بإنكساره هي عارفه بأن خالها شخص حساس لأبعد الحدود
حنان وقفت وبصت لـ سمير وبهدوء: ممكن تقبل أو ترفض شرطي يا سيد سمير انت طالب الجواز مني وانا قلت لك بأني موافقة بشرط أنك تكتب نص ممتلكاتك بإسمي وده يعتبر مهري الخيار بين ايديك.. حمزه وقف وقرب من حنان عشان يضربها لانها يعتبر صغرتهم قدام سمير وأهل نور.. غير مفيش شخص عاقل يرضى بشرط أخته.. لكن حمزه فوجيء بسمير الي طلب منه بأنه يسبها
سمير بهدوء: أرجوك ياحمزه متعملش كدا.. وأنتي يا أنسة حنان أنا موافق على شرطك ودلوقت تحبي نروح للمحامي امتي عشان نسجل نص ثروتي بأسمك .. حنان من الصدمة معرفتش ترد لا دي اتعصبت جدا وسابت المكان في الحال.. لكن سمير اتفاجأ بأن مش حنان لوحدها المصدومة لا ده كل شخص موجود في المكان مصدوم من تصرفه
الشريف: شوف يابني انت مش ملزوم بأنك تنفذ الي طلبته بنتي
سمير بتنهيدة: لا ياعمي أنا بحب بنتك ولو كانت طلبت كل ثروتي أنا هأقدمها لها عن طيب خاطر. وأنا بجد سعيد بأنها وافقت فأتمنى انكم تبلغوني بالوقت الي تحددوه نروح عند المحامي نسجل العقود ونحدد معاد الجواز ودلوقت عن اذنكم وخرج وسابهم
شرف: عجبك تصرف حنان يا بابا.. الشريف هز راسه انه تصرف مش مقبول ودخل غرفه مكتبه .. رؤف بص لنور
سامي بهدوء: إهدء يا شرف الموضوع مش مستاهل
……
بعد كتب كتاب حنان علي سمير
دخلو هي وسمير للقصر لقو نور قاعده بتعيط
حنان بخوف:نور ايه الي حصل
نور وهي بتمسح دموعها بسرعة: ولا حاجه يا حنان ولا حاجه
سمير باستغراب: ازاي ولا حاجه وانتي بتعيطي
نور: صدقني يا خالي أنا بخير
حنان بشك: انت اتخنقتي مع اخويا يانور
نور وقفت: لا انا طالعه اطمن علي الولاد
سمير: في اعتقادك ليه بتعيط
حنان: ولا أعرف بس نور أنسانة حساسة جداً
سمير بابتسامة: ربنا يكون في عونها…يلا انا ماشي اوعي تنسي معادنا علي العشا
حنان بابتسامة وخجل: لامش هنسي بس انت ليه ماشي ياحبيبي
سمير مسكها من وسطها وقرب منها وبهمس: عشان اروح البيت انام شويه صغيرين وباليل اروح اشوفهم عملو ايه في ترتيب القاعه انا عاوز فرحنا مميز وكل الناس تتكلم عنه في كل البلد
حنان والي أحمر وشها من شدة الخجل لقرب سمير منها: وأنا بلغتك من قبل أنا مش عاوزه حاجه كفايه حبك ليا حتي بعد ما عرفت سري
سمير باس جبينها : انا هفضل أحبك لحد أخر يوم في حياتي يا أعظم بنت في الكون
شرف دخل وشافهم على وضعهم: أححم السلام عليكم
سمير باستغراب من حنان الي بعدت عنه على الفور: وعليكم السلام أهلا يا شرف
شرف بابتسامة: اهلا بيك يا سمير عامل ايه تمام
سمير: أنا بخير طالما مراتي قريبة مني.. ودلوقت أنا همشي وأتمنى اننا نلتقي قريب
شرف: أن شاء الله.. وبعد ما خرج سمير بص شرف لاخته المحروجه/ أوه اظاهر بأن أختي سعيدة مع أنها كانت بتقول مخدوش يا بابا مخدوش يابابا فاكره..بس اظاهر ان سمير قدر يملك قلبك يا حنونه
حنان بكل صدق رغم خجلها: اه صح سمير قدر يملك قلبي بحبه وحنانه وصدقه هو كان صادق معايا في حبه ليا ومتأخرش انه يضحي بثروته عشاني بطيب خاطر فأزاي مش عاوزني احبه ياشرف
شرف مسح على رأسها بحنان: بس انت مخدتيش منه حاجه
حنان بابتسامة: أنت عارف بأني مش محتاجه فلوس وأنا شرط كدا عشان يسبني ويمل مني ومن طلبه لكن اتنازل لي عن نص ممتلكاته فطبيعي احبه ياخويا والصراحه بحس ان سمير نصي التاني لاني عرفت معنى السعادة والحب الحقيقي معاه
شرف: أتمنى لك حياة سعيدة يا حنان
حنان بابتسامة: شكرا يا قلبي. ويلا عن إذنك عطلتني انا طالعه اوضتي اتهديت مشواير
شريف بابتسامة: اتفضلي انت الي رغايه
لفت تطلع شافت رؤف الي نازل متشيك/رؤف انت خارج
رؤف باستعجال: اه خارج مع سارة تحبي تيجي معانا
حنان بابتسامة: لا طبعا انا لسه راجعه مع سمير
رؤف: طيب يلا سكه السلامه متعطلنيش
حنان وشرف ضكحو بصوتهم عليه من اسلوبه
**************************
وفي الدور التاني كانت نور بتذاكر لاولادها
يزن بخوف: ماما انت بتعطي عشان طنط فاتن زعقت لك
نور باستغراب من خوف يزن: لا يا يزن انا مش بعيط..
يزن بشهقة: ماما انا مش بحبها تعالي نسيب البيت
نور : لا يا حبيبي مين قال كدا ده بيتنا ودي حياتنا ومهما حصل مستحيل نمشي
يزن بنفس الوضع: بس بابا لو عرف هيتخانق معها .. هو دايما يزعقلها
نور شدت يزن لحضنها: لا متخافش يا قلب ماما وحمزه بابا بيحبكم ولا بيقبل علي حد يزعلكم مهما كان مين
يزن مسح دموعه: انا كمان بحبه قوي ياماما
نور بابتسامة وحنان: مظبوط ياقلب ماما
يزن باس نور في خدها: اوك وأنا أوعدك بأني هكون ولد مؤدب وهلعب مع أخواتي ومش هضربهم مرةً تانية.. ودلوقت انا هروح اذاكر عشان اجيب درجات عاليه عشانك وعشان بابا يبقي مبسوط
نور: اوك وأنا أوعدك بأنك لو جبت درجات عالية هجبلك لعبه بتحبها.. يزن هز رأسه بموافقة وبعد كدا خرج وساب نور في حيرتها من هذه الفاتن
وفي نفس دق باب الغرفة ودخلت حنان
نور بدموع: حنان تعالي
حنان : لا أنتي بجد غير طبيعية النهارده انا بقالي ساعة وأنا بتكلم معاك و أنتي في عالم تاني
نور بابتسامة: وكنتي بتقولي ايه يامراه خالي
حنان بابتسامة خجل: ولا حاجه بس بستفسر انتي مش طبيعيه ابدا وعلى فكرة حتى خالك لاحظ ده بس حضرتك اسحبتي من غير ما تجوبينا
نور: هقولك بس أتمني بأن الموضوع يكون سر بينا لأن اخوك لو عرف هيبهدل الدنيا.. وحكت نور لحنان عن فاتن وطوايفها
حنان بصدمة : بنت ال علي العموم هي بتعمل كدا غيره عشان اختها بس خلاص هما شهرين ويروحو يستقروا في فيلتهم وترتاحي خالص
نور: عارفه يا حنان بس كان نفسي متتولد عداوه بين الولاد
حنان: ولا عداوه ولا حاجه كبري وحمزه ميعرفش ماشي يلا انا رايحه اوضتي عاوزه حاجه
نور بابتسامة: اوك ياقلبي عاوزه سلامتك
……………………..
وبعد مرور أسبوعين وفي يوم فرح رؤف من سارة وسمير من حنان
حنان برتباك: شكلي طالع ايه يانور
نور بابتسامة: جميلة جدا وكأنك أميرة
سارة بنفس وضع حنان: وانا يانورطالعه ايه
نور: وأنتي كمان جميلة جداً.. بس ممكن تهدو دي ليلة عمركم.. وفي نفس الحظة دخل رؤف وسمير وهم في غاية السعادة واتزف كل واحده فيهم مع لعرسها وكانت ليلة زفافهم جميلة جدا ولما جات فقره العرسان يرقصو سلو
رؤف:مالك يا حبيبتى
ساره بتوتر: انا متلخبطه،حاسه انى فى فيلم
رؤف بتعجب : ايه اللى ملخبطك
ساره: اولا الفستان ثانيا احنا كأننا نعرف بعض من سنين بنحب نفس الحاجات وبنكره نفس الحاجات طبعاً ده انا عرفته لما قرأت اللى انت كاتبه في مذكراتك
رؤف مسك ايد ساره وحضنها : حبيبتى طالما حاسه اننا نعرف بعض من سنين يبقي خلاص تعاملى كأننا نعرف بعض من سنين لانى متأكد انى اعرفك من زمان
ساره : عارف فيلم titanic كنت بستغرب ازاى عرفوا بعض وحبوا بعض الحب ده فى يومين بس
رؤف : تقريباً يا روحى انا دماغى واسلوبى مش راكبين على حد غيرك
ساره : بحبك اوى
رؤف : أنا بعشقك بموووووت فيكي يخرب عقلك جننتيني
ساره : لا لا انا وخداك مجنون انت هتلبسنى تهمه
رؤف بضحكه ساحره : انا فعلاً مجنون بيكي
وقفت نور تبصلهم بأعجاب.. وكانت بتدعي ليهم بالتوفيق وبأن تكون حياتهم مش زي بدايه حياتها
حمزه قرب ومسك ايديها: أنا أسف يا نور
نور بابتسامة واستغراب : على ايه بتتأسف ياحياتي
حمزه: لأني مافرحتك بليله زي دي
نور بابتسامة وبصت لـ العرسان: مش مهم انت فرحتني بأكتر من الليلة وطالما احنا مبسوطين في حياتنا بلاش تفكر ابدا انك مدتنيش حاجه حمزه انت ادتني الحب وده كفايه عليا سدقني
حمزه شد نور لحضنه وأحتوها قصاد الناس: شكرا يا نور عيوني لاني من يوم ما شوفتك حسيت بأنك نصي التاني
نور بخجل: الحمد لله وأتمنى من ربنا اني اقدر اسعدك
حمزه : ربنا يقدرنى واسعدك
نور: ربنا يقدرنى واسعدك انا كمان
حمزه : وجودك معايا هو سعادتى
نور : وانا هفضل جنبك لاخر عمرى
حمزه ضمها : انا بحبك اوى ، انا عمرى ما حبيت حد غيرك
نور : وانا بعشقك وبحب كل حاجة فيك حمزه : تعرفي احنا هنطلع من القاعه هخدك لاخر الدنيا ونعلن فيها حبنا للعالم
نور : بموت فيك وشدته للرقص
النهايه