رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول بقلم ايمان صالح

رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول بقلم ايمان صالح

رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ايمان صالح رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول
رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول بقلم ايمان صالح

رواية العريس الغائب كاملة جميع الفصول

العريس سافر !
بصيت ل ماما پصدمه وتنحت ايه يعني ايه سافر والخطوبه اللي بعد شويه دي ده احنا عازمين قريبنا كلهم
معرفش يا ضحى انا كل اللي اعرفه انه ساب مع خالتك رساله انه مسافر ومش راجع تاني !
مش مستوعبه فيه ايه او ايه اللي هيحصل ايه ده يا ماما هعمل ايه ده كل الضيوف بره !
عدت نص ساعه واحنا بنفكر محمد ابن خالتي ويعتبر بنحب بعض من زمان والنهارده خطوبتنا اللي كنا بنحلم بيها طول عمرنا واكتشف انه سابني لوحدي وسافر سمعت صوت الضيوف بيسألوا ماما عليا و على محمد طيب ايه الحل 
بعدها لقيت ماما دخلت وقعدت جنبي واتكلمت بهدوء

دلوقتي كل الناس بره بتسأل عليكم 
روحي قوليلهم العريس طفش يا ماما 
ويقولوا عليكي ايه 
طيب عايزاني اعمل ايه يا ماما انا كنت بحب ابن اختك وكنت مفكراه راجل بس ازاي الراجل سابني وسافر في أهم يوم في حياتي ابن اختك كسرني يا ماما !
سكتت شويه وبعدها خدت نفس واتنهدت 
طول عمري حظرتك منه وانتي ماشيه بدماغك بس مش مهم الكلام ده دلوقتي ايهاب جارنا 
ماله 
عرف اللي حصل وهيطلع مكان محمد النهارده
وده ازاي يا ماما 
اهو زي ما بقولك كده اسمعي مني 
طيب الضيوف هتقول ايه 
مش هيقولوا حاجه هما فهموا غلط وإيهاب هو العريس 
اتكلمت پحده لا يا ماما إيهاب لا انتي عارفه انه هو صاحب محمد ازاي يعني هتخطبله 
يا بنتي انتي هتتخطبي فتره وده مش جواز وبعدها نفسخ الخطوبه بس دلوقتي مينفعش نقول إنه سافر وسابك 
بس يا ماما 
من غير بس يلا البسي الفستان ده وخليهم يحطولك ميك اب
بصيت ل ماما بدهشه وقولتلها بتفكير 
الفستان ده جبتيه منين انا حاسه اني شوفته قبل كده فين فستاني 
البسي ده دلوقتي عشان الضيوف زهقه وبدأوا يتكلموا بره يلا
سابتني وخرجت وانا بصيت على الفستان بتفكير وبعدها لبسته و خلصت وكنت لسه هطلع لقيت الباب اتفتح وكان إيهاب بصلي شويه بهدوء وبعدها مسك ايدي
بتعمل ايه 
اكيد هنخرج مع بعض مش هتخرجي لوحدك كده 
حط ايدي في ايده وخرج بره وبعدها قعدنا ومسك ايدي وبدأ يلبسني الدهب ايه ده هو جاب الدهب ده منين خلص وعطاني دبلته لبستهاله وبعدها مسك ايدي باسها بهدوء وهو بيبص في عيوني ارتبكت وسحبت ايدي بسرعه وسط تصفيق كل الناس !
خلص اليوم ودخلت اوضتي وحرفيا كنت مڼهاره من العياط طول اليوم كنت ماسكه نفسي ومعيطش واخيرا بقيت لوحدي ومن حقي اعيط بقى
تاني يوم ماما خبطت عليا وبعدها دخلت وانا قاعده على السرير وبمسح دموعي
انتي لسه زعلانه يا ضحى 
يعني مش عايزاني ازعل يا ماما ازاي هو انا معنديش قلب 
لا عندك بس محمد ده ميستاهلش انك تزعلي عليه اصلا مش هو ابن اختي اهو بس انا بقولك ميستاهلش 
ملوش لازمه الكلام ده يا ماما خلاص اللي حصل حصل
خلاص كفايه زعل ارجعي زي الاول بقى مش حاجه زي كده تزعلك
خلاص يا ماما مفيش حاجه مش زعلانه خلاص 
ربنا يصلح حالك يارب 
يارب يا ماما 
يلا اطلعي اقعدي معايا عشان مفطرش لوحدي 
حاضر يا ماما اطلعي وانا هاجي وراكي
طلعت وانا اتنهدت بضيق ودخلت خدت شور ولبست وخرجت قعدت معاها كانت مجهزه الفطار وقعدنا نفطر مع بعض وبعدها طلعت قعدت في البلكونه شويه 
كنت قاعده سرحانه وبتبص قدامي بشرود سمعت صوت قدامي حد بيصفر بصيت كان إيهاب واقف قدامي بهدوئه المعتاد 
نعم 
عامله ايه النهارده 
الحمدلله انا
كويسه 
طيب
الحمدلله متزعليش من الحصل امبارح و 
هزيت راسي بنفي مش زعلانه من الحصل وشكرا على اللي عملته معايا يا إيهاب اه
صح انت جبت الدهب بتاع امبارح منين 
انا جبته ليه فيه حاجه زوقي معجبكيش 
لا زوقك حلو بس جبته ازاي 
نزلت جبته امبارح وبعدين متشغليش بالك بقى 
تمام انا هدخل جوه اجيب باقي الدهب عشان قلعته امبارح وخده احنا مش محتاجينه خلاص
بصلي باستنكار حد قالك اني عايزه 
امال انت عايز ايه 
اتكلم بعفويه وسرعه عايزك انتي 
نعم 
قصدي عايزك متزعليش 
انا مش زعلانه قولتلك 
خلي الدهب معاكي احنا مش هنفسخ الخطوبه دلوقتي الناس هتقول ايه 
يقولوا اللي يقولوا مبقتش فارقه 
لا هتفرق انا
مش عايز اي حد يتكلم عليكي بكلمه 
تمام بعد اذنك انا هدخل ارتاح شويه
دخلت الشقه وقفلت الباب وسرحت وانا بمسح دمعه نزلت من عيوني 
ضحى 
ايه يا محمد جاي عندنا ليه 
فيه مكان جديد انما ايه تحفه 
بس انا عندي مذاكره يا محمد 
يا بنتي فكك من المذاكره دي هتعملك ايه يعني وبعدين فيها البيتزا اللي بتحبيها تحفه
اتكلمت بفرحه بجد طيب ثواني انا جايه
روحت عند اوضتي بفرحه وانا داخله ماما شافتني 
رايحه فين يا ضحى 
اتكلمت بفرحه هروح اكل بيتزا مع محمد يا ماما 
يا بت سيبك من محمد ده فاشل وهيضيعك
يا ماما انتي عارفه اني بحبه ومتعلقه بيه ايه المشكله 
المشكله انك ثانويه عامه هي دي كلية طب اللي بتحلمي بيها 
يا ماما هنروح شويه وهرجع اذاكر على طول ماشي سلام بقى
دخلت لبست وطلعت وقفت قدامه اول ما شافني ابتسم 
ايه القمر ده 
بجد الفستان حلو يا محمد 
اوي يا ضحى يلا عشان اصحابي مستنينا
إيمان صالح 
روحنا الكافيه وتقريبا اليوم ضاع روحت البيت واول ما دخلت ماما زعقت 
هو ده اللي شويه اليوم خلص يا ضحى 
يا ماما المكان كان جميل اوي 
وانتي عندك مذاكره يا هانم ايه مش شايفه ده ولا ايه 
لا شايفه يا ماما بس اخر مره والله 
طيب يلا روحي واياك اشوفك معاه تاني
دخلت اذاكر وبعدها ابتدت امتحانات الثانويه العامه ووقتها ماما كانت متخانقه مع محمد عشان اذاكر بس اخر يوم دروس وكان فاضلي اخر ماده كنت خارجه من الدرس لقيت محمد واقف في وشي
كنتي مختفيه فين يا ضحى 
ايه يا محمد خوفتني وبعدين انت عارف انا عندي امتحانات 
اهه عارف تعالي نتمشى شويه 
بس انا عندي مذاكره وآخر ماده
يا بنتي فكك اخر ماده معروفه مبتتذاكرش
ساحبني من ايدي وبعدها مشيت معاه خدني شربت عصير وقضينا اليوم مع بعض وبعدها روحت ماما اتخنقت معايا وانا زعقت معاها هي ليه مش عايزاني افرح انا بفرح وانا معاه 
دخلت اخر امتحان وطلعت بأخطاء ودي مش عادتي اصلا وبعدها ظهرت النتيجه ويدوب لحقت كلية صيدله بالعافيه بعد عياط وحزن كتير أن الكليه اللي كنت عايزاها راحت مني محمد كلمني في الموبيل بزهق
خلاص بقى بټعيطي ليه ده انتوا بنات نكد 
يا محمد حلمي راح مني انا كنت عايزه طب 
يا حبيبتي صيدله من طب مش هتفرق انتوا بس اللي محبكينها اوي انا مش عارف هتستفادي ايه من التعليم ما كده كده هتقفي في المطبخ 
ايه 
بقولك ايه انا بحبك وعايز اتجوزك ايه رايك تقنعي خالتي عشان توافق
Eman Saleh 
اتكلمت بفرحه بجد يا محمد 
اهه طبعا انتي مش واثقه فيا ولا ايه 
فوقت من شرودي على صوت ماما وهي بټعيط بصيت لقيتها قاعده وماسكه ايدي 
انتي كويسه يا حبيبتي
انا فين يا ماما راسي بتوجعني اوي 
انتي في المستشفى يا ضحى بقيتي احسن دلوقتي 
إيهاب انت ايه الجابك هنا 
مامتك اتصلت عليا وقالتلي انك تعبانه وجبناكي هنا 
اه 
الف سلامه عليكي انا هطلع بره يا طنط لو احتاجتي
حاجه
اندهي عليا بس
طلع وانا سندت راسي بإيدي وبعدها بصيت ل ماما 
هو بيتكلم وهو متضايق كده ليه 
ها لا مفيش المهم بقيتي احسن 
اه
يا ماما الحمدلله 
امال انتي ايه وصلك للحاله دي مش قولتي خلاص مش هتفكري فيه تاني 
ڠصب عني يا ماما والله مش قادره 
خلاص يا حبيبتي يلا اهم حاجه انك كويسه وشدي حيلك بقى عشان نخرج
الفتره اللي كنت فيها في المستشفى إيهاب تقريبا مسبناش لوحدنا خالص بقيت كويسه وبعدها خرجت قعدت يومين في البيت وبعدها قررت انزل الجامعه تاني اشوف كليتي بقى ومستقبلي لبست ونزلت كنت واقفه اشوف عربية لقيت إيهاب وقف جنبي 
واقفه كده ليه 
رايحه الجامعه 
ابتسم اخيرا افتكرني جامعتك حمدالله على السلامه
اهه دي مستقبلي قررت اشوف محاضراتي
طيب دي حاجه حلوه اوي ربنا يوفقك 
وانت رايح فين بقى 
رايح معاكي 
نعم 
ضحك ايه رايح شغلي بس هركب معاكي عربية الجامعه عندك مانع 
هزت راسي بنفي لا وانا مالي 
Eman Saleh 
بصلي بغيظ انتي مالك 
يعني انا همنعك تروح الشغل 
لا يا اختي يلا اركبي
ركبت في اخر العربيه وهو ركب في نفس الكرسي جنب الشباك وكان فيه مكان فاضي بينا جه شخص عشان يركب هو راسه ب لا 
ليه ده مكان فاضي 
وانا هاخد المكان ده عندك مانع 
لا
الشخص نزل وبعدها بصتله باستغراب 
انت مخلتهوش قعد ليه 
يقعد جنبك 
ما انا
كده كده بحط شنطة 
ولا شنطة ولا بتاع كده احسن 
وانت تدفع حق واحد زياده ليه ما انا بركب كده دايما حتى لما كنت مع محمد 
بصلي بغيظ مليش دعوه ب محمد وبعدين انا حر يا ستي 
طيب خلاص 
وقولت في سري ابو رخمتك يا اخي
بعد شويه نزلت قدام كليتي وهو نزل ورايا 
ايه مكملتش ليه مش كان عندك شغل 
اهه عندي بس خلي بالك من نفسك
اه إن شاءالله
و خدي العصير ده 
لا 
ليه يا ضحى انا خطيبك و 
لا انت خطيبي لفتره مؤقته ولو سمحت متدخلش في حياتي ممكن 
بصلي بضيق ومشي وانا دخلت كليتي طيب أنا زعلانه ليه دلوقتي
دخلت المحاضره وانا كنت قاعده بحاول أركز انا فعلا طلع فايتني كتير خلصت المحاضره وخرجت قعدت مع اصحابي وجبنا اكل وقعدنا مع بعض
ها بقى قولولي عملتوا ايه في حياتكم 
زي ما احنا يستي والله بناخد المحاضرات ونطلع وانتي بقى مش باينه ليه 
صاحبتي التانيه اتكلمت وغمزتلها مخطوبه بقى يستي عقبالنا
ضحكت يا اختي اتنيلي بكره تتخطبي وبجربي 
Eman Saleh 
كلهم ضحكوا وبعدها دخلنا المحاضره وخلصنا وخرجنا روحت البيت وكنت تعبانه اوي بس افتكرت إيهاب وكلامي معاه وبعدها طلعت قولت اشوفوا في البلكونه كالعاده وقفت وهو كان واقف بيكلم واحده اول ما شافني استأذن منها ودخل اصلا عادي بس هي مين دي 
المفروض أنه لما بيكون فاضي أو مش فاضي بيخبط على البلكونه بس دلوقتي مبقاش بيخبط زي الاول كنت ماشيه في الشارع ولقيته ماشي قربت منه بسرعه 
انت لسه زعلان 
لا وهزعل ليه يعني 
يعني عشان طريقتي معاك وكده 
لا انا مش زعلان يا ضحى كل واحد حر 
فعلا طيب تمام انا ماشيه
مسك ايدي رايحه فين 
مروحه هكون رايحه فين يعني 
اتنهد بضيق استني هوصلك 
مش كنت زعلان 
لا الزعل ملهوش علاقه بإنك تمشي لوحدك
ابتسمت ومشيت وهو مشي جنبي بهدوء روحت البيت وكنت فرحانه اوي مش عارفه ليه بس كنت فرحانه بوجوده مسكت كتبي وقعدت في البلكونه اذاكر لقيت شيكولاته وقعت على رجلي بصيت بدهشه لقيته إيهاب واقف في البلكونه وبيضحك 
ايه ده في حد پيخوف حد كده 
اه انا عندك مانع 
لا يا سيدي معنديش 
طيب خدي الشيكولاته دي كمان عشان تعرفي تذاكري و ركزي كويس ها
دخل وسبني وانا ابتسمت وكملت مذاكره وانا بحاول ارجع تركيزي تاني
بعد
ما شتته !
الامتحانات دخلت وقعدت في اوضتي اذاكر عشان متأخره اوي في المذاكره و تقريبا مكنتش بطلع ولا بشوف إيهاب خالص موبيلي
رن برقم غريب فتحت وسكت وسمعت صوته 
الوو ضحى انا إيهاب 
ابتسمت ازيك يا إيهاب عامل ايه 
الحمدلله ايه مش كنتي عايزه تردي عليا ولا ايه 
لا بس ده رقم غريب وانا مش برد على ارقام غريبه 
اه المهم عامله ايه في المذاكره 
تمام انت جبت رقمي منين اول مره تكلمني على الموبيل 
كان معايا الرقم اصلا بس مش بحب الموبيل بحب اشوفك مباشر يعني بس لما لقيتك مش بتظهري قولت اكلمك 
بتحب تشوفني 
قصدي بحب اشوف اي حد يعني 
اهممم تمام 
طيب اسيبك بقى تذاكري كويس سلام يا حبيبي
قفلت وانا مش قادره استوعب هو قال كده فعلا ولا ايه انا بقيت محتاره ومشتته اوي
خلصت اخر الامتحانات وإيهاب كان دايما يطمن عليا كنت طالعه من الامتحان وهو رن عليا 
الوو 
ايه يا ضحى صوتك ماله 
عيطت الامتحان كان وحش اوي وصعب اوي 
خلاص اهدي بس انتي فين وانا جاي 
لا متجيش انا مروحه اصلا 
لا اطلعي بس بره الكليه وانا جايلك سلام
طلعت وبعد شويه نزل من العربيه وجالي 
مالك فيكي ايه بټعيطي ليه 
الامتحان كان صعب يا إيهاب 
خلاص يا حبيبتي حصل خير انتي عملتي اللي عليكي 
بس انا كنت مذاكره كويس 
واكيد ربنا هيعوضك بحاجات احسن من كده إن مكنش في امتحانات هيكون في حاجه تاني المهم متزعليش 
مش زعلانه 
خلاص تعالي نتغدا عشان ھموت من الجوع وعلى فكره انا قولت ل مامتك يلا 
مش قادره اكل 
لا هتاكلي يرضيكي اكل لوحدي يعني 
هزيت راسي ومشيت معاه وروحنا اكلنا وبعد نص ساعه روحنا على طول عشان قال ل ماما انه مش هيأخرني 
بعد ما خلصت الامتحان والنتيجه ظهرت وجبت تقدير كمان ماما قررت إننا نكتب الكتاب بعد ما إيهاب عرض عليها في الاول كنت مترددة و خاېفه وبعدها قررت اني أوافق هو انا لحد دلوقتي معرفش مشاعره ولا مشاعري بس
على الاقل مش هياخذلني زي محمد كده محمد كنت بحبه عشان كده ممكن اكون زعلت بس إيهاب مش حبيته ف ممكن ميخذلنيش !
جه يوم كتب الكتاب وجهزت وكنت في الكوافير واحلى حاجه اني اصحابي في الوقت ده كانوا معايا إيهاب جه خدني ودخلني للمأذون كان جوايا مشاعر غريبه مش عارفه احددها وبدعي ربنا ان اليوم يعدي بخير كنت قاعده بنكتب الكتاب وفجاه صوت محمد وهو واقف قدامي
كتب الكتاب ده مش هيكمل العروسة دي خطبتي وبتحبني !
يتبع 
اسكريبت الجزء الثاني والاخير
إيهاب اتعصب وقام پغضب انت بتقول ايه خطيبة مين 
محمد ضحك بسخريه وقعد ببرود 
ايه متعرفش انها خطيبتي ضحى خطيبتي وبتحبني من زمان وانت عارف كده كويس ولا نسيت
زعق ضحى مراتي مش خطيبتك موضوع خطيبتك ده محصلش وانساه اصلا
لا خطيبتي حتى لو مش خطيبتي فهي بتحبني ولا ايه يا دودو
إيهاب قرب قرب منه بعصبيه وضربه في وشه ومحمد من الضربه رجع لوراه
اياك تكلمها ولا تجيب سيرتها تاني انت فاهم ولا لا 
لا مش فاهم وهي بتحبني انت اللي دخلت بينا 
انا اللي دخلت بينكم ولا انت اللي مش راجل وسيبتها وخلعت يوم الخطوبه لو كنت راجل بجد كنت خطبتها 
وانت اللي راجل وانت 
سكت شويه وبعدها كمل ولا بلاش مخطبتهاش ليه من الاول طالما انت عامل فيها راجل كده بس برضوا مش هسيبهالك
كان لسه إيهاب هيرد عليه لقى صوت صرخه لف وشه لقي ضحى اغمى عليها قرب منها بسرعه وشالها وډخلها على السرير وحطها بهدوء وبص ل مامتها
انا هروح اجيب
دكتور واجي
قبل ما يطلع
ضحى مسكت في ايده وهزت رأسها بنفي قرب منها وقعد قصادها
قلقتيني عليكي انتي كويسه
دموعها نزلت بصمت وهزت رأسها امها قربت منها واطمنت عليها
وطلعت عند محمد بره ووقفت قصاده وزعقت
انت ايه اللي رجعلك تاني يا اخي 
بصلها واتكلم بحزن مصتنع يا خالتي انا عارف انك مبتحبنيش بس انا بحبها 
حبك برص انت ايه مش راجل انت مشيت وقولنا خلاص جاي تخرب عليها ليه انت لدرجه دي قلبك ماټ ومعندكش ډم 
خالتي صدقيني هو اللي خلاني اسافر عشان بيحبها ويتجوزها
ضړبته بالقلم على وشه اخرس يا قليل الادب وكمان كداب انت ايه مفيش عندك ډم طول عمرك هتفضل كداب كده 
طيب خليني اتكلم معاها عشان اختك حتى 
انا اختي مبقتش اكلمها بسببك انت بسبب حتة عيل ميسواش في سوق الرجاله حاجه يلا اطلع بره 
زعق انا هطلع يا خالتي بس عشان تعرفي ضحي ليا وبتحبني والتاني انا مش هسيبوه ابدا وبكره يشوف
طلع متعصب ورزع الباب وكانت الناس كلها مشيت بعد ما ضحى اغمى عليها مامتها دخلت ومسكت أيدها 
متعيطيش بنتي قويه هو ميستاهلش دموعك دي
كانت قاعده ساكته وضعيفه ودموعها بتنزل بصمت من غير كلام إيهاب مسك أيدها واتكلم بحزن 
انتي لسه زعلانه عشانه انا والله يا ضحى ما عملت حاجه انه يسافر انا مش بالقذاره دي
كانت بتسمعه وهي بټعيط مش بتدي اي رد فعل فبصلها بحزن وكمل
طيب انتي زعلانه عشان هو جه بعد كتب الكتاب ما تم انتي مش موافقه على جوازنا 
طيب انا مش هضغط عليكي عشان تكملي معايا انا هسيبك تفكري ولو
سكت بحزن وبعدها اتنهد وهو بيكمل
لو مش حابه تكملي معايا انا وقتها هطلقك
قام من غير ما حتى يبصلها ومشي بسرعه مش قادر يواجهها 
إيهاب
كانت جارتي وطول عمرها قصاد بيتي دايما بشوفها قدام عيني عمرها ما غابت عني وعن تفكيري كنت بحبها وبشوفها البنت الوحيده اللي تستحق حبي وقلبي كنت أما اشوفها في البلكونه قلبي يدق وبحس ببهجه في حياتي مكنتش شايف اي واحده تكون حبيبتي غيرها كنت بدرس وبجتهد عشان اعرف اوصلها وللاسف قولت الكلام ده ل محمد ابن خالتها بما أنه كان أقرب حد ليا مكنتش اعرف انه بالغل والحقد ده بدأ يقرب منها ما هو ابن خالتها من غير ما اعرف هو بيفكر في ايه مكنتش اعرف انه تفكيره هيوصل لكده أنه يحاول يبعدها عني و يقرب منها و يشتتها عند دراستها اول ما عرفت وقتها حذرته انه يبعد عنها بس مسمعش كلامي واټخانق معايا روحت ل مامتها وفهمتها عشان تلحقها بس معرفتش تبذل كل الجهد انها تبعدها عنه وقتها
حلم ضحى ضاع بس ربنا كرمها ودخلت صيدله فرحت اوي بس الفرحه مكملتش غير لما عرفت أنه بعد سنتين من كليتها أنهم بيخططوه لجوزهم مع بعض الصدمه كانت كبيره عليا مكنتش متحمل الصدمه دي ازاي بعد السنين دي كلها هتتجوز غيري بعد ما كنت خلاص اشتغلت وجهزت شقتي كنت هتقدملها بس وقتها كانت اتقربت منه وحبته مع إني كنت مختار فستانها في الوقت ده حتى الشبكه بتاعتها حددوا الخطوبه ووقتها روحت عشان ابارك ل صاحب عمري المفروض بس المفاجاه انه سابها وسافر مقدرتش اعمل حاجه وقتها غير اني أخطبها انا مكانه حتى لفتره محدده لكن الغريبه اني لما لبستها الشبكه بتاعتها حسيت انها خلاص بقت ليا ومش هينفع اسيبها اتعلقت بيها اكتر من الاول وبعد ما كنت بحبها خلاص بقيت بعشقها ومقدرش استغنى عنها
دلوقتي بعد اللي عمله
يوم كتب كتابنا مقدرتش اتحمل وضړبته سيبتها تفكر بس ازاي وهي اصلا زعلانه عشانه يعني خلاص الحكاية خلصت قبل ما تبدأ!
جالي شغل في اسوان
ووقتها قولت فرصه ابعد شويه لحد ما تفكر مع اني بحبها ومش عايز اسيبها بس برضوا مش هكون اناني سافرت اسوان وبدأت شغل وحقيقي المكان هنا جميل والناس برضوا جميله 
إيمان صالح
حضرتك بشمهندس إيهاب 
بصتلها وانا مش عارف مين دي ولا عايزه ايه اه انا فيه حاجه حضرتك 
هزت راسها وابتسمت لا بصراحه شغلك عجبني جدا وكنت محتاجه تعملي الڤيلا بتاعتي 
طيب فين مكانها يا افندم 
ممكن تيجي معايا تشوفها 
اهه اكيد
طيب تعالى معايا اتفضل
ركبت معاها العربية بتاعتها ووصلنا المكان 
دي الأرض عشان ابني عليها الڤيلا بتاعتي 
اهه موقعها ممتاز فعلا تحبي تبدأي امتى 
من بكره لو حبيت انا حابه استغل وجودك في اسوان عشان تشتغل فيها 
خلاص إن شاءالله نبدا من بكره 
والفلوس اللي حضرتك تطلبها انا موافقه 
من حيث الموضوع ده اكيد مش هنختلف 
تمام
كنت بتكلم معاها وموبيلي رن وكانت حماتي رديت عليها 
الوو ايوه يا طنط 
ايه يا إيهاب يا ابني انت فين 
انا في اسوان يا طنط فيه حاجه 
لا يا حبيبي اختفيت فجاه كده من غير ما تقول يعني 
معلش يا طنط كان شغل مش اكتر 
يعني انت عارف ان مراتك تعبانه وسبتها ومشيت
قلبي دق لما سمعت كلمة مراتي وابتسمت اعذريني يا طنط هي كويسه دلوقتي
لا هي مش بتاكل ولا بتشرب ولا بتعمل اي حاجه 
ليه يا طنط تسيبيها كده خليها تاكل 
بحاول يا إيهاب وبعدين حد قالك سيبها ومتقولش شغل عشان الموضوع ده مش داخل دماغي 
لا يا طنط متسيبهاش غير لما تاكل وبعدين حضرتك عارفه اتفقنا لازم هي تقرر 
يعني انت مش هتزعل لو قررت ترجع ل محمد وتسيبك
حسيت قلبي اتكسر وزي ما يكون الهوا اتسحب مني حاولت اتماسك لما سمعت صوتها بتكلمني
ها مش هتزعل لو رجعت ل محمد
اتكلمت بضيق لا يا طنط مش هزعل خلي بالك منها سلام
قفلت معاها وانا متضايق وعايز اخد نفسي مش قادر رجعت قعدت على كرسي وانا بحاول انظم انفعالاتي سمعت صوت من ورايا
حضرتك كويس يا بشمهندس
اهه اهه انا كويس يا 
نور اسمي نور
انا كويس يا استاذه نور بعد اذنك عايز ارجع موقع الشغل 
تمام اتفضل
ركبت معاها وانا مش عارف حاسس ب ايه معقول هيكون قررها انها تسيبني و تروحله بالسهولة دي بعد كل اللي عملته معاها هتسبني بعد كل الوقت اللي ضيعته في التفكير فيها !
رجعت الشغل وانا بحاول انساها بس ازاي واي موقف بيفكرني بيها زي ما تكون هي الډم اللي بيمشي في عروقي هي النفس اللبتنفسه !
ضحى
لما شوفت محمد يوم كتب كتابنا اڼصدمت مع أن المفروض خلاص انا اتكتب كتابي بس مش عارفه ليه افتكرت يوم الخطوبه لما سابني لوحدي اواجهه الناس ومشي سافر وبكل سهوله راجع يقول إنه خطيبي حسيت روحي بتتسحب اد ايه كنت عبيطه ومغفله اوي كده وضحك عليا بكل سهوله محستش بنفسي غير وايهاب بيقول هيجيب الدكتور مسكت أيده وانا عايزه أوصله انه ميسبنيش لما قعد وكلمني كنت بقول هو فيه كده يعني أنا كنت بتخانق مع ماما عشان محمد واحد غشاش وكذاب وواحد زي إيهاب عمل المستحيل عشاني مشفتهوش بس وقتها اتفاجأت لما قالي لو عايزه أطلق او يسبني ماشي وقتها مستوعبتش كلامه
ولما مشي حسيت انه اخد روحي معاه وهو ماشي معرفتش اكل ولا اشرب كل المواقف الحلوه بتجمعني بيه ! 
إيمان صالح
كنت قاعده مع ماما وسرحانه مش مركزه
معاها وبعدها خبطتني
في رجلي فبصتلها بدهشه 
ايه ده يا ماما 
ايه يا حبيبتي عماله اكلمك وانتي مش هنا خالص 
معلش كنت مش مركزه بس 
امال كنتي مركزه فين 
المهم يعني يا ماما
كنتي عايزه حاجه 
اهه كنت بقولك قررتي ايه 
فيه ايه يا ماما 
اتكلمت بغيظ وهي بتجز على أسنانها يعني هتكملي مع إيهاب ولا 
بصتلها بهدوء ورديت عليها لما اشوفه يبقى أقوله 
يعني مش هتقوليلي انا 
هزت راسي وابتسمت بسماجه كده لا يا ماما عشان هتروحي تقوليلو
انا
طبعا انتي بس لما تكلميه يبقى قوليله لما هي تشوفك هتقولك اهو حتى يرجع بسرعه الا هو فين يا ماما 
مش عارفه 
ماشي يا ماما أما تعرفي قوليلي 
وانتي يهمك في حاجه 
لا ويهمني فيه ايه ده حياله جوزي 
بصتلي بغيظ ده انتي بت بارده يلا ادخلي اعملي الأكل
ضحكت قدامها ودخلت عملت الاكل وانا حقيقي مش بفكر غير فيه هو ليه مرجعش هو فعلا مش عايزني كنت واقفه سرحانه ولقيت ماما بتصوت بصتلها لقيتها قفلت البوتجاز بغيظ 
الاكل اتحرق يا آخرة صبري 
بصتلها بلامبلاه وضحكت مش مهم اعمل غيره ! 
كنت ماشيه في الشارع المفروض في كتب وروايات جديده نزلت قولت اجيبها كنت ماشيه وانا لحد ما فرحانه يعني أخيرا الكاتب المفضل بتاعي نزل روايه جديده كنت ماشيه مش مركزه ولقيت حد سحب ايدي 
وحشتيني
سحبت ايدي منه بسرعه وصړخت 
انت ايه جابك هنا 
ايه بس يا ضحى موحشتكيش 
زعقت وصوتي علي وحشك كلب لما يلهفك لا وامشي من وشي عشان متزعلش 
لا انتي قلبك جمد على ميدو اوي كده أهون عليكي 
غور من وشي يا محمد عشان فعلا هعمل رد فعل هيزعلك 
ابتسم بسماجه وانا مستحيل ازعل منك يا قمر 
إيمان صالح
لسه كنت هرد عليه لقيته اضرب على وشه وقع في الأرض وإيهاب نزل عليه ضړب
انا مش قولتلك اياك تتعرضلها تاني 
لا براحتي بنت خالتي و ح
مكملش كلامه وايهاب كمل ضړب فيه لحد ما الناس فصلت بينهم 
انت عارف لو قربت منها تاني وقتها هيكون عمرك انتهى انت فاهم
خدني ومشي وانا لحد دلوقتي مش مستوعبه هو فعلا رجع بصتله بذهول 
انت رجعت بجد 
رفع حاجبه لا خياله اللي واقف معاكي 
انا مش مصدقه انك جيت وواقف قدامي
بصلي وابتسم لا صدقي أنا معاكي يا ضحى
بصتله وبعدها كشرت وضړبته في كتفه ابعد عني بقى عشان مش طيقاك 
نعم يا اختي 
اهه عشان انت سبتني ومشيت 
مش كان لازم اديكي فرصه تقرري 
اقرر وانا لوحدي 
محبتش اكون اناني وسيبتك تقرري لوحدك 
وانا مكنتش عايزاك تمشي 
يعني ايه 
انت لسه بتسال انا عايزه اكمل معاك
استني كلامك ده بجد 
يعني حد قالك اني بهزر معاك ههزر معاك بتاع ايه يعني 
فضل باصص وهو بيضحك وبعدها اتكلم بسعاده مش عارف اقولك ايه بس انا بحبك اوي 
ايه 
عايز احضنك يا ضحي
شهقت پصدمه قليل الادب 
إيمان صالح
سيبته ومشيت وهو بصلي وتنح قليل الادب ايه يا بت خدي انا جوزك
وصلنا المعرض ودخلت وقعدت اختار روايات وبعدها وقف 
كده خلصتي 
اه خلصت 
طيب الحمدلله 
ناقص احاسب بقى استنى 
ليه وانتي ماشيه مع صاحبتك ولا حاجه 
راح حاسب وبعدها خرجنا 
على كده بتحبي الروايات اوي 
اهه اوي 
والشيكولاته بتحبيها 
اوي اوي 
والايس كريم 
بحبه اوي اوي
طيب وانا
بحبك اوي 
استوعبت انا بقول ايه وبعدها ضړبته بغيظ 
على فكره بقى انت نصاب 
على فكره انا بحبك اوي بقولك 
اممم 
خدي الروايه دي 
خدتها منه واتنطت بفرحه الله جبتها منين انا ملقتهاش جوه 
كانت اخر نسخه وانا خدتها 
بصيت عليها ولقيت مكتوب سأظل احبك للابد بصيتله وابتسمت ربنا يخليك ليا 
ويخليكي ل قلبي دايما يا حبيبي 
بقولك ايه يا ايهاب 
نعم يا عيون إيهاب 
ضحكت اتثبت خلاص 
رفع قميصه بغرور مصتنع انا اعرف أثبت اي حد على فكره 
يا راجل لا بجد ايه رايك في الفستان ده 
اكيد هتلبسيه ليا
في
شقتنا طبعا 
لا طبعا هلبسه يوم فرحنا 
في شقتنا 
لا في القاعه 
نعم يا اختي ليه حد قالك متجوزه واحد بقرون 
يا إيهاب ده حلو اوي 
امشي يا بت اختاري حاجه
عدله يا بلاش 
رخم مۏت 
بصلي وابتسم كتك نيله في حلاوتك
إيمان صالح
بصي ايه رايك قميص الأبيض ولا الاسود 
الابيض طبعا بيليق عليك اكتر 
طيب والاسود 
حلو بس الابيض احلى عليك 
يعني حلو عليا 
انت حلو في كل حلاتك
ما انا عارف على فكره 
انت مغرور على فكره 
ضحك عارف برضوا 
ورخم
برضوا 
بصلي بشړ وقرب مني بتقولي ل مين الكلام ده 
ها لا طبعا مش ليك ده لحد تاني 
اهه بحسب انا سكتلك من الصبح وانتي نازله كلام 
بصتله بتوعد يعني متكلمش 
ضحك لا اتكلمي براحتك يا حبيبي
ايهاب انت بتحبني اد ايه 
الحب مش بيتقاس يا حبيبتي 
اه انت بتهرب من سؤالي بقى 
وانا اهرب ليه ما انا بكلمك اهو 
على فكره انت مبتحبنيش طلقني
اممم طيب دي الهرمونات بدأت بقى بقولك ايه تيجي ناكل ايس كريم 
بالشيكولاته 
بالشيكولاته 
ضحكت نكنسل النكد بقى ويلا بينا 
هي مين نور دي يا إيهاب
دي عميله كده كنت بعملها ڤيلا 
تقوم تكلمك دلوقتي 
كانت بتشكرني على شغلي معاها 
والله طيب متخليهاش تكلمك تاني بقى 
حاضر بس استني ثواني كده افهم من كلامك انك بتغيري 
لا طبعا واغير ليه
بصلي وغمض عيونه بشك بقى كده طيب هقوم اكلمها بقى 
اتعصبت انت عارف لو قومت من مكانك ها 
ضحك وقرب مني انا مستحيل احب حد بعدك لا حبيت ولا هحب زيك خليكي واثقه في كده ربنا يديمك في حياتي
بص الاوضة دي حلو اوي يا إيهاب
اهه يا حبيبي بس انا مش بحب اللون البمبي ده 
على فكره ده بينك اسمه بينك 
على أساس هتفرق مش بحب اللون ده بدرجاته 
اهه بس انا بحبه 
وانا مش بحبه ميرضكيش يعني اقعد في اوضة مش مريحاني 
خلاص اعمل اوضة تانيه نام فيها بلون يعجبك 
زعقت وحياة امك
وفي الآخر يا ماما اختارته لون ايه 
اللون اللي انا اختارته طبعا 
ايوه بقى ماما مسيطره 
إيهاب دخل وهو بيضحك لا يا حبيبتي دي مش اسمها سيطره اسمها بحبها ومش بحب ازعلها أبدا 
بصتله وابتسمت ربنا يخليك ليا يا حبيبي
ويخليكم ليا
اروي ابتسمت وبصتلهم بتذكر
تخيل يا بابا حصل ايه النهارده 
فيه ايه يا حبيبتي
النهارده سما صاحبتي معايا في الجامعه بنت عمو محمد باباها ماټ من زعله عشانها عريسها سابها يوم فرحها الاسبوع الفات وهو من زعله عليها ماټ 
لا حولا ولا قوة إلا بالله ربنا يرحمه 
بس انا زعلت عشانها يا بابا 
متزعليش يا حبيبتي ربنا هيردلها حقها اصل كما تدين تدان ربنا مش بيسيب حق انسان بات في يوم زعلان
عندك حق يا إيهاب كما تدين تدان
كما تدين تدان حتى وإن طال الزمان
وكما فعلت بإنسان سيفعل بك كيفما كان
فكل ساق سيسقى بما سقى ولا يظلم ربك أحدا
أنتمي إليك بكل تفاصيلي وارغب في الحصول على جزء من قلب
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-