رواية عابر في داري كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة المجهولة

رواية عابر في داري كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة المجهولة

رواية عابر في داري كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة الكاتبة المجهولة رواية عابر في داري كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عابر في داري كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عابر في داري كاملة جميع الفصول
رواية عابر في داري بقلم الكاتبة المجهولة

رواية عابر في داري كاملة جميع الفصول

بفتح باب شقتي لقيت واحد بيقولي انا جوز مراتك 
وقبل ما بدا الحكايه اعرفكم بنفسي انا مجدي عندي 45 سنة متجوز ومراتي وحيدة ابوها وحمايا راجل غني وانا حالتي مش احسن حاجة لحد ما في يوم كنت نايم ولقيت مراتي بتصحيني وبتقولي
رحاب 
يامجدي اصحى يامجدي اصحى بسرعة
مجدي 
في ايه يارحاب بتصحيني ليه كده سبيني نايم شوية النهار لسه مطلعش
رحاب بټعيط 
قوم يامجدي بقا قوم بسرعة لازم نروح المستشفى دلوقتي حالا ماما لسه مكلماني وقالت لي ان بابا تعب ودخل العناية المركزة اصحى ارجوك وديني له عايزة اشوفه
مجدي 

يا خبر حاضر ياحبيبتي حاضر يلا بينا نروح 
ونزلنا وكنا نص الليل وركبنا تاكسي وقولت
لرحاب
طبعا حماتي اول لما هتشوفني معاكي هتلوي بوزها ومش هترضي حتى تبص لي انا عارف
خليني اوصلك وارجع انا معلش انا مش 
ناقص مقابله وحشه من حد
رحاب
اخس عليك يا محدش عايز تسبني في ظروف زي دي وبعدين يعني يامجدي هي ماما هتعمل كده ليه
مجدي
هتعمل كده عشان انتي عارفه انهم مكنوش راضين اننا نتجوز يارحاب عشان انا فقير انتي ابوكي الغني اللي معاه فلوس
رحاب
والنبي يامجدي مش وقته الكلام ده الله يخليك خلينا نطمن على بابا الأول لحسن انا خاېفه عليه جدا المره دي وفي الوقت ده دورت وشي 
الناحيه التانيه وقولت
مجدي 
مټخافيش ياختي هيقوم منها زي العفريت وزي المرات اللي فاتت ده عامل زي القطط بسبع أرواح اللي زي دول بيرحوا كده بسهوله 
بيفضلوا ماسكين في الدنيا ب ايدهم وسنانهم 
وهي ولاحظت أن بتكلم وقالت
رحاب
بتقول حاجة يامجدي اصل انا سامعاك كده بتقول حاجة
مجدي
لا لا ابدا ياروحي انا بدعي لحمايا العزيز ان ربنا يشفيه ويقوم منها بالسلامة
رحاب
يارب يارب والله انا عارفه انا بتحبه قد اي 
ولو كان ليه ابن عمره ما كان هيحبه بالطريقه 
اللي انت بتحبه بيها دي 
ووصلنا عند المستشفى ونزلت انا ورحاب وطلعنا فوق وكانت امها واقفه قدام العناية المركزة وقالت
الام 
رحاب شوفتي اللي حصل لبابا يارحاب انا مش عارفة ايه اللي جراله ده كان زي الفل الصبح
رحاب
طيب هو فين ياماما انا عايزة اشوفو ينفع ادخله
الام
استني يابنتي لما اقول للدكتور اشوفو هيقول ايه
مجدي
الف سلامه على عمي ياطنط ان شاء الله يقوم بالف سلامة لقيتها بصت لي من فوق لتحت
رحاب 
ماما مجدي بيكلمك
الام 
ابوكي صعبان عليا اوي يا رحاب بجد انا مقدرش 
اعيش من غيرو والله ادعي يا بنتي يقوم بالسلامه
مجدي 
هروح اشوف الدكتور فين علشان احاول أكلمه انك تدخلي وبعدها مشيت
رحاب 
ليه يا ماما الأسلوب ده حرام عليكي ده بيروح 
الشغل الصبح رغم ذلك مش ردي يسبني 
الا لما يطمن علي بابا
الام 
بقولك اي با بت انتي أنا ساكته 
علشانك ومش هقدر اعمل اكتر من كده طول 
عمري مش برتاح للواد ده
رحاب 
الواد ده يبقي جوزي
الام 
طمع يا حبيبتي الواد ده طمعان فيكي 
وعايز فلوسك مش اكتر انتي مش حاسه بكده 
دلوقتي علشان مافيش حاجه ب اسمك
رحاب 
بطلي بقي حرام عليكي هو انتي كل حاجه 
عندك الفلوس وبس محدش بيحبني وميقدرش 
يعيش من غيري ارجوكي بقي بطلي تحكمي 
عليه كده
الام 
خلاص خلصنا انا عارفه انك مش هتغيري 
فكرتك عنه خليني ساكته احسن 
وفي الوقت ده دخلت للدكتور وقالها ممكن ندخله ودخلت رحاب وابوها قال لها
الاب 
رحاب كويس انك جيتي يابنتي عشان اقولك على الكلمتين اللي كنت عايز اقولهم لك قبل ماروح
رحاب
بعد الشړ عليك يابابا متقولش كده ياحبيبي ان شاء الله هتبقي كويس انت بس متجهدش نفسك بالكلام الدكتور قال الكلام الكتير مش حلو عشانك
الاب
اسمعي بس يابنتي انا كتبت وصتي قبل ماتعب وهاتلاقيها مع المحامي بتاعي الميراث متقسم بينك انتي وامك انا عايزك تحافظي على الشركة
اوعي
تضيعي مجهودي اللي عملته في سنين يارحاب
رحاب
يابابا ارجوك بلاش الكلام ده انت ان شاء الله هترجع شركتك وتبقى كويس وزي الفل متقلقنيش عليك بقا
الاب
لا معلش ياحبيبتي لازم اضمن لك حقك انتي وامك كل حاجة انا كتبتها مع المحامي وان شاء الله هو هيعمل اللازم وكل حاجة
وبعد شوية لقيت رحاب بتصوت هي وامها خبر ۏفاة حمايا فرحني عشان مراتي هتورث واكيد هنقب على وش الدنيا
وبعد كام يوم فات العزا والمحامي قال
المحامي 
انا عايز افتح الوصية يامدام رحاب ايه رايك النهاردة ولا بعدين وفي الوقت ده حماتي 
قالت
الحما 
ماشي يا استاذ خالد اتفضل افتح الوصية عشان بنتي تعرف اللي ليها
رحاب
انا اصلا مش مستعجلة ياماما ومش عايزة حاجة ابدا انا عايزاكي تكوني راضية عني وبس
الام
ياحبيبتي ده حقك واذا كان انتي قبل كده خرجتي من طوعنا واتجوزتي ڠصب عننا فخلاص دي حاجة وانتهت من زمان وعديناها وانتي دلوقتي متجوزة وعندك اولاد واكيد هتكوني محتاجه لكل قرش
رحاب
ياماما ده مجدي ده طيب خالص وبيحبني وبيخاف عليا واكيد واحد زيه مش هيكون طمعان فينا زي ماكنتي فاكرة انتي وبابا الله يرحمة
الام
خلاص يارحاب ملوش لازمة الكلام ده يابنتي المهم تعملي زي ما بابا قال لك انك تحافظي على مالك شركتة اللي تعب فيها سنين
رحاب
حاضر ياماما والله هعمل كل حاجة بابا كان عايزها ومش هعمل حاجة غلط او اني اضيع ورثي متقلقيش وعدت الايام ولقيت رحاب جايه في يوم بتقولي
رحاب 
انا عايزاك بقا يامجدي تروح تمسك شركة بابا وتبقى انت رئيس مجلس الإدارة احسن من انك 
تشتغل عند حد في الشركه بتاعته هنا 
الشركه هتكون ملكك
مجدي
وده ازاى بقا ان شاء الله يارحاب اعمل كده ازاى انا مش هينفع الكلام ده عايزه امك تقول إن مصدقت ابوكي يروح علشان خاطر اخد منك كل حاجه
رحاب
ليه بقا يامجدي هو ده مش مال مراتك ولا انت عايزني اجيب واحد غريب يمسك لي الشركة ها فهمني انت عايز ايه وبعدين خلاص ماما 
عمرها ما هتتكلم في حاجه لانها عرفت مني قد اي انت انسان شريف وعمر ما كانت الفلوس بتهمك
مجدي
انا مش عايز ابقي جوز الست يارحاب مش هينفع ابقي جوز الست عشان تبقى عارفه
رحاب
ايه الكلام الغريب اللي انت بتقوله ده يامجدي من امتى كلامك ده
مجدي
من ساعت لما بقا عندك شركة وبودي جارد وانا بقيت قاعد في البيت اللي مش عايز اقولوا 
ليكي بقالي فتره أن سبت الشغل
رحاب 
يا خبر هو انت ازاي مش تقولي علي الموضوع 
ده يا مجدي
مجدي 
اختي بقيتي مركزه معايا خالص انتي بقي كل 
اللي يهمك امك وكل شويه بقيتي تروحي 
عندها
رحاب 
انت عارف انا في آخر فتره كنت بعيده عن بابا 
ومش عايزه اعمل كده مع ماما كمان ارجوك 
ي مجدي انا مش عايزك تزعل مني 
وبعدين هو انت ازاي تسيب الشغل من غير ما تقولي
مجدي 
انا مش سبت الشغل أنا اترفد كل واحد 
عامل يتنك عليا شويه وبصراحه انا تعبت 
ومش بقيت قادر للطريقه دي
رحاب 
خلاص يا حبيبي ممكن تكون 
دي علامه من عند ربنا علشان خاطر انك 
تروح الشركه وتمسك كل حاجه
مجدي
برضو مش فاهماني يارحاب انا قولت لك اني مش هعرف ابقي جوز الست هانم وانا ابقى واحد شغال عندها أنا برضه انسان عندي كرامه 
يا ناس
رحاب
طيب انت عايز ايه دلوقتي يامجدي انا مش فاهماك
مجدي
تكتبي نص الشركة باسمي يارحاب وساعتها هقدر اروح اشتغل فيها بقلب جامد ومحدش يجرؤ يتكلم عليا نص كلمة
رحاب 
لا طبعا انا مش هقدر اعمل كده انت عارف 
ان الشركه دي مكتوبه ب اسم 
ماما وب اسمي وانا مش هعرف اقولها
مجدي 
عايز
اعرف
منك حاجه دلوقتي هو انتي 
حاسه ان جوزك ابو عيالك ممكن ياخد 
فلوسك ويعمل بيها حاجه انتي عارفه انا بحبك 
ازاي واكيد بخاف عليكي وعلي فلوسك 
واكيد انا لو غالي عندك مش هتقبلي ان يتقال عليا جوز الست
رحاب
يعني هو ده اللي هيريحك يامجدي طيب انا موافقه انا اصلا معنديش أغلى منك انت والعيال
مجدي
ياحبيبتي يارحاب ربنا مايحرمني منك أبدا ياروحي انتي
وبعدها رحاب فعلا كتبت لي نص الشركة باسمي وفي يوم كانت عند امها
الام 
هو انتي ايه ازاي تعملي كده دي الوصيه 
اللي ابوكي قال عليها ليكس
رحاب 
فيه اي يا ماما مجدي انسان محترم 
ولا يمكن يعمل اي حاجه غلط ارجوكي 
بطلي اسلوبك ده بقي
الام 
برحتك يا رحاب بس بكره ټندمي علي اللي انتي 
عملتي ده مافيش راجل ليه امان
رحاب 
ده الراجل بالنسبه ليكي انتي انا واثقه 
في جوزي يا ماما وعارفه انه لا يمكن يعمل حاجه 
تزعلني
الام 
برحتك يا رحاب 
وامها زعلت شوية لكن الموضوع عدي وخلاص وفي يوم لقيت واحد صاحبي راجع من بره وجه وقالي
سعد 
ايه الحلاوه يامجدي اللي على على بقا ياعم وانا اللي كنت جاي عشان افتح شركة في مصر واشغلك معايا جيت لقيتك انت اللي عندك شركة وكبيرة كمان والبركة طبعا في المدام والمرحوم حماك
مجدي
جرا ايه يا سعد في ايه انت جاي تحسدني ولا ايه امسك الخشب ياعم انت وبلاش القر ده
سعد
لا ياحبيبي ولا قر ولا حاجة مبارك عليك يامجدي وحيث كده بقا خلينا نتكلم في البيزينس اللي انا جاي لك عشان انا بقا راجع من امريكا وعايز افتح فرع لشركتي اللي هناك ايه رايك تشاركني
مجدي
ياعم انا معنديش اي مانع طبعا طالما فيها مصلحة لينا انا معاك في اي حاجة المهم بس انت حطني على الطريق وملكش دعوة بصراحه 
انا نفسي اكبر الشركه دي اكتر واكتر واحس بنفسي
سعد
خلاص يامجدي بكرة ابعت لك السكرتيرة بتاعتي عشان تخلص معاك كل الإجراءات بتاعت الشراكة ونبقا احنا الاتنين مع بعض ايد واحده
مجدي
وانا موافق طبعا
وبعدها رجعت البيت وكنت قاعد باكل انا ورحاب وقولت لها تعرفي مين كان عندي النهارده يارحاب
رحاب
مين يامجدي
مجدي
الواد سعد صاحبي اللي كان مسافر أمريكا ده ورجع بقا ومعاه فلوس بالكوم وجالي وعايز يشاركني في الشركة
رحاب
يشاركك ازاى يامجدي وبعدين دي شركة بابا وهو اللي عملها ازاي تجيب واحد غريب وتشاركة مش فاهمة انا وبعدين هو صاحبك ده مش هيكون عايز يخلي الشركه ب اسم مشترك 
وانا لا يمكن اغير اسم شركه بابا
مجدي
حبيبتي بابا لو كان عايش كان هيقولك 
اعملي كده انتي مش فاهمه ده واحد 
دارس برا اكيد هيكون فاهم في كل حاجه
رحاب
اللي تشوفوا يا مجدي انا معاك فيه
مجدي
عارفه يا روحي أنا اكتر حاجه بتعجبني فيكي 
انك زوجه صالحه والله ومس بتقولي لا علي حاجه ليا خالص ربنا يخليكي ليا
رحاب
انت عارف ان بحبك والله ومش عايزه 
ازعلك مني 
بس بقولها لك خلي بالك من فلوس ابويا هو اللي تعب فيها
مجدي
انتي كل شوية هتفضلي تقولي لي الكلام ده يارحاب انتي بتزليني يعني كل شوية كده
رحاب
لا والله ماقصد انا بحبك على فكرة ومقدرش اعمل حاجة تزعلك خلاص اعمل اللي انت عايزة انا هدخل المطبخ اعمل فنجان القهوة
رحاب 
ودخلت رحاب المطبخ وانا قولت النفسي
لما نشوف انت كمان ياسعد وموضوع الشراكة معاك ها يوصلنا لحد فين
وتاني يوم رحت الشركة وانا في المكتب لقيت بنت زي القمر داخله عليا وقالت
سوزي 
صباح الخير انا جاية لحضرتك من طرف سعد بيه
مجدي
اهاااااا سعد يا اهلا وسهلا ياقمر ده سعد ده زي اخويا بالظبط احنا الاتنين واحد
سوزي
فعلا هو حكي لي عنك كتير اوي
يا استاذ مجدي وانت باين علي حضرتك شخصية محترمة وانا جايه دلوقتي عشان تمضي العقد بتاع الشركة تبع سعد بيه
مجدي
اها ماشي وانا موافق بس معرفتش اسم القمر ايه
سوزي
اسمي سوزى وانا دلوقتي هاقول لحضرتك طبيعة الشغل ايه او عبارة عن ايه وعايزه 
اقولك والله انت حطيت رجلك علي أول 
طريق النجاح لأن الشغل مع سعد مربح جدا والله
مجدي
اكيد طبعا يا سوزي يا حلو اوي الاسم ده 
عاشت الاسامي صحيح انتي لحد دلوقتي مقولتيش تشربي ايه عشان مش هينفع تبقى في مكتبي ومش تشربي حاجة
سوزي
ميرسي ياسعد بيه انا جايه في مهمة وهمشي علطول مش عايزة اشرب حاجة ابدا
مجدي
ازاى بقا مش هينفع لحظة واحده
وفي الوقت ده رنيت الجرس وجات السكرتيرة وقولت لها
ياريت تشوفي الاستاذه سوزي تشرب ايه
سوزي
خلاص يبقا قهوة مظبوطة
مجدي
ماشي يا دينا يبقا اعملي اتنين قهوة ليا انا والانسة سوزي يلا روحي انتي ومشيت دينا السكرتيرة وسوزي قالت لي
سوزي 
واضح انك زوق وبتفهم في الزوق استاذ مجدي وشكله كده الشغل مع بعضينا هيبقا مريح
مجدي
من ناحية مريح ده هيبقا مريح جدا بصراحة مش هتلاقي راحة اكتر من هنا و مع مجدي مفيش مستحيل
سوزي
ههههه دمك شربات يا استاذ مجدي يابخت المدام دي زمانها شبعانة نكت وهزار
وكمان شيك في لبسك والبرفن اللي انت حطه ده ريحته حلو اوي
مجدي
أحم طبعا اومال ايه انا بس اللي مش بحب اتكلم عن نفسي كتير انا اصلي مش مغرور وكده المهم دلوقتي فين العقود عشان تتمضي
سوزي
لا الامضة دي مش دلوقتي خالص اللي هيحصل دلوقتي انك هتاخد مني الورق وتراجعة وتشوفة الأول وبعدين الامضاء هيبقا في وجود سعد بيه
مجدي
خلاص تمام معنديش مانع خالص المهم اني امضي ويبقا في شغل بينا الصراحة انا حبيت الشغل مع سعد من قبل مايبدا
لقيتها ضحكت ضحكة دوختني وقالت
سوزي 
هيهيهيهي والله انت مشكلة يا مجدي بيه وحاسه اننا محظوظين بالشغل مع حضرتك انت هتبقا مبسوط جدا
مجدي
انا اصلا مبسوط من دلوقتي يا انسه سوزي والله
سوزي
لااا انا أسمي سوزي بس زي ما سعد بيه بيقولي بالظبط مفيش حاجة اسمها يا انسة دي
مجدي
خلاص معنديش مانع ممكن رقمك بقا عشان يعني لو في اي حاجة في القعد احب اسالك عنها الاقي موجوده
سوزي
اوك تمام رقم فوني و ادتني رقم تليفونها وفي البيت رحاب قالت لي
رحاب 
ها ياحبيبي اخبار الشغل ايه عملت ايه مع الشريك الجديد اللي كنت بتقولي عليه
وفي الوقت ده انا مش كنت مركز 
معاها خالص وبعدين قالت
رحاب 
مجدي يا مجدي اييييه فيه اي مالك
اټخضيت وقولت لها
مجدي 
هااااه في ايه يا رحاب ايه الخضة في حد يخض حد كده حرام عليكي
رحاب استغربت وقالت لي
رحاب 
سلامتك ياحبيبي من الخضة انا كنت عماله اكلمك وانت مش هنا وفي دنيا تانيه خالص مالك في ايه
مجدي
هاه لا ابدا انا بس بفكر في الشغل والشراكة الجديدة
رحاب
ما أنا كنت بسالك عملت ايه ومضيتو العقد ولا لسه
مجدي
لا ياقلبي النهاردة سعد بعت لي الورق كله مع السكرتيرة بتاعته واتكلمت معايا في بنود العقد وان شاء الله بكرة نمضيه
رحاب
طيب ياحبيبي ربنا يوفك يارب المهم مش هاوصيك يامجدي ماشي
مجدي 
يووووه وبعدهالك يا رحاب هو انتي شيفاني عيل صغير وهضيع الفلوس والشركة يارحاب اطمني بقا مش كده ياحبيبتي
رحاب 
ماشي يا مجدي انا هسكت ومش هتكلم تاني في اي حاجة تخص الشركة بس انا كنت عايزة اغير العربية بتاعتي اشمعنا انت تغير عربيتك وانا لا
مجدي 
خلاص يارحاب ابقي اعملي اللي انتي عايزاه ياحبيبتي خلاص كده سبيني بقا ادخل ارتاح شوية عشان بكرة الصبح في يوم طويل في
الشركة يلا تصبحي على خير
رحاب 
ماشي ياحبيبي وانت من اهله 
وسبتها ودخلت اوضتي وهي دخلت تنيم الاولاد في اوضتهم وانا مسكت تليفوني وبعت رسالة لسوزي وقولت لها
مجدي 
مساء الخير ياقمر عامله ايه انا قولت اطمن عليكي يارب تكوني بخير 
وبعد ما بعت الرساله فضلت مستني يجي نص ساعه ولقيتها بترد وتقول
سوزي 
مين معايا
مجدي 
انا مجدي ايه يا سوزي انتي نسيتي ولا ايه ممكن نتكلم صوت
سوزي 
اه طبعا يامجدي بيه اتفضل اتصل 
واتصلت بيها وقولت لها
مجدي 
انا اسف اذا كنت ازعجتك ولا حاجة بس مش عارف ليه والله كنت حاسس
سوزي 
لا لا خالص مفيش ازعاج ولا حاجة يامجدي بيه وبعدين انا اسفه اني اتاخرت على ما رديت اصلي كنت باخد شاور
مجدي 
يابخت الشاور
سوزي 
نعم بتقول حاجة يا مجدي بيه
مجدي 
لا لا متاخديش في بالك انا بقول ايه المهم انا هبقا في انتظاركم بكره في الشركة انتي تعرفي اني بعد الساعات والدقايق وعايز الوقت يعدي بسرعة عشان بكرة يجي
سوزي 
ليه يامجدي مستعجل اوي على الشغل ولا ايه ده حتى المفروض انك فرحان عشان موجود في البيت ولا انت مش بتحب البيت
مجدي 
لا طبعا بحب البيت وكل حاجة انا بس بقول ان بكرة هيبقا احلى يوم عشان هاشوفك فيه مش تقولي لي عشان الشغل لا طبعا
سوزي 
احم احم ميرسي يامجدي بيه على زوقك ورقتك في الكلام وفي الوقت ده لقيت رحاب داخله عليا وقولت بسرعة
مجدي 
ااا طيب طيب ياسعد خلاص ان شاء الله بكرة من بدري هاكون في الشركة وفي انتظارك ماشي ياحبيبي يلا تصبح على خير
رحاب 
انت دخلت عشان تنام داخل تتكلم في الشغل يامجدي انت مش بتعرف تريح نفسك ابدا انا خاېفة عليك لتتعب
مجدي 
هو الشغل بيتعب يارحاب برضو ولا ايه حاجة الحمد لله
رحاب 
ربنا يديك الصحه ياحبيبي بقولك ايه انا كنت عايزة اطلع صدقة جارية على روح بابا بصراحة هو يستاهل ولا ايه
مجدي 
طبعا ياحبيبتي هو يستاهل كل خير الصراحة يلا الله يرحمة ويغفر له المهم انا بقا هنام دلوقتي عشان انتي سمعتي بودنك اهو الشغل من بكرة الصبح بدري
رحاب 
ماشي ياحبيبي نام وانا هقرا رواية وانام بعدك علطول 
وبعدها نمت علي طول وتاني يوم قابلت سوزي وقولت لها 
مجدي 
انا اسف جدا جدا على اللي حصل بالليل 
اصل المدام دخلت عليا مره واحده مبقتش عارف اقول ايه
سوزي 
اهاا يعني المدام دخلت عليك وانت بتكلمني رحت عملتني سعد بيه وقفلت الخط في وشي مش كده
مجدي 
بجد انا اسف جدا ياسوزي انا اصلا ملحقتش اعتذر لك انا عارف
سوزي 
خلاص خلاص حصل خير سعد بيه هيدخل حالا عشان تمضو العقود وبعدها دخل سعد وقالي
سعد 
ها ياشريكي العزيز ايه الاخبار قرات البنود كويس ولا لسه في حاجة قدامك
مجدي 
لا ياسعد كله تمام وبعدين يا سعد احنا اخوات يعني في بيتها يامعلم واللي عندك يزيد ولا ايه
سعد 
طبعا يامجدي احنا طول عمرنا أصحاب واخوات وشغلنا مع بعض دي حاجة بسطتني طبعا
مجدي 
الصراحة انا اللي انبسط اكتر بالذات لما اتعرفت على الانسة سوزي بصراحة انسانة جميلة ورقيقة
سعد 
لا بقولك ايه اوعي تكون حاطط عيونك من السكرتيرة بتاعتي انا مش بقدر استغني عنها دي دراعي اليمين دي
مجدي 
ليه بس كده يا سعد طيب ده انا كنت عايز اقولك يلا نبدل انت تاخد السكرتيرة بتاعتي وانا اخد السكرتيرة بتاعتك
سعد 
لا طبعا انسي ياصديقي الكلام ده ودلوقتي بقا يلا نتكلم في الشغل
وفضلنا نتكلم في الشغل وفي كل حاجة خاصة بالشغل وبعد لما خلصنا قولت لسوزي
مجدي 
تسمحي لي ياسوزي اعزمك على الغدا في اي مكان بصراحة انا عايز اقعد اتكلم معاكي كتير اوي ممكن يا سوزي
ياريت
توافقي
سوزي 
اممممم اوك مجدي بيه انا هفضي نفسي بس هيكون عشا مش غدا بقا
مجدي 
اللي يعجبك انتي غدا عشا اي حاجه المهم نكون مع بعض عايز اتكلم معاكي كتير جدا بصراحة
سوزي 
خلاص تمام النهارده بالليل هاجي لحضرتك المكان اللي تحدده
وفعلا اتفقت انا وسوزي اننا نتقابل وانا بلبس بالليل في اوضتي لقيت رحاب بتقولي
رحاب 
ايه الشياكة دي كلها يا مجدي ايه على فين كده عندك شغل ولا ايه
مجدي 
ااا يعني حاجة زي كده يارحاب عندي ميعاد شغل مع ناس
رحاب 
ناس مين دول يامجدي
مجدي 
ناس يارحاب يعني سعد شريكي الجديد وناس أصحابنا بقا وكده انتي هتحققي معايا يارحاب ولا ايه هو انا عيل صغير قدامك وسعي بقا خليني اعدي عشان متاخرش
وسبتها ومشيت بسرعة من قدمها ورحت المكان استيت سوزي وقولت ليها
مجدي 
ايه القمر ده كله انا بحسد نفسي عليكي معقوله انا قاعد مع القمر ده كله
سوزي 
احم على فكرة انا بتكسف يامجدي بيه ههههه
مجدي 
بتتكسفي ايه بس ياسوزي هو في قمر كده بيتكسف برضو المهم انا عايز اسالك على حاجة بس متفهمنيش غلط انا بس هسال سؤال مش اكتر
سوزي 
طبعا اتفضل اسال براحتك خير
مجدي 
قوليلي بصراحة كده هو في حاجة بينك وبين سعد يعني اقصد في إعجاب منه او حاجة عايز اعرف
سوزي 
امممم وحضرتك بتسأل سؤال زي ده ليه باي حق تسالني
مجدي 
انا اااا مقصدش حاجة انا بس بسأل اصلي بصراحة كده ياسوزي انا معجب بيكي جدا واول لما شوفتك ډخلتي قلبي وشغلتي عقلي وفكري عشان كده انا لما بشوفك مع سعد يعني بحس اني بغير اوي
سوزي 
اولا انا مفيش حاجة بيني وبين سعد بيه غير الشغل وبس وبعدين سعد بيه جد في شغلة ومش بتاع إعجاب وتسبيل والكلام ده وكمان انا عمري ماهسمح اني اشتغل مع واحد يسبلي وكده ثانيا بقا يامجدي انا عايزة افهم يعني انا شاغله عقلك وتفكيرك دي انا مش بفكر في حاجة غير شغلي وبس على فكرة
مجدي 
طيب انتي زعلتي من كلامي ليه بس انا قولت لك انا مقصدش حاجة انا بس بفكر فيكي انك تبقى معايا علطول في بيتي يعني
سوزي 
في بيتك ازاى بقا
مجدي 
يعني نتجوز ياسوزي ايه رايك فيا تتجوزيني
سوزي 
اه بس انت متجوز مراتك هتعمل فيها ايه يا مجدي بيه
مجدي 
مراتي هتفضل زي ماهي انما انتي هتبقي مراتي التانية وحبيبتي وكل حاجة ليا وعمري ما هقصر معاكي انتي بس اسمعي كلامي والله ومش هتندمي
سوزي 
خلاص افكر اصل حكاية زوجة تانية دي مخوفاني ومحتاجة تفكير ممكن تديني فرصة افكر
مجدي 
خلاص هديكي مهله اسبوع تكوني فكرتي ورديتي عليا وياريت يكون بالقبول متعرفيش هتسعديني ازاى ياسوزي لو وافقتي بيا
سوزي 
هاشوف يامجدي بيه وان شاء الله خير
مجدي 
مابلاش بقا مجدي بيه دى ياسوزي خليها مجدي بس بلاش بيه
سوزي 
حاضر يامجدي بس انا كان عندي شرط انا عايزة المدام تعرف انك هتتجوزني انا مش بحب اعمل حاجة في الضلمة عشان متجيش تقولي نتجوز عرفي انا مليش في العرفي
مجدي 
حاضر ياسوزي بس ااا انتى عارفه ان حاجة زي دي ممكن تخليها تطلب الطلاق وانا مش هينفع اطلقها عشان الاولاد بس انا هحاول
سوزي 
ده شرطي يامجدي عايزني يبقا في النور ومراتك تبقا عارفه اننا هنتجوز
ورجعت البيت وكانت رحاب قاعده 
واول لما شافتني قالت
رحاب 
حمد الله على السلامة يا مجدي ايه اللي اخرك كده احنا بقينا نص الليل كنت فين
مجدي 
كنت في هو انا مش قايل لك يا رحاب اني رايح ميعاد شغل ومقابلة شغل انتي بتسالي ليه بقا
رحاب 
اصلك اتاخرت وكده فقلقت عليك هو انت مخبي عني حاجة يامجدي انا حاسة
كده انك عايز تقولي حاجة
مجدي 
هااااه حاجة حاجة ايه يعني يارحاب وبعدين انتي عرفتي منين اني عايز اقول حاجة
رحاب 
ياحبيبي انت عشرة عمري يامجدي يعني بعرفك من عنيك من غير ماتتكلم عشان كده انت عايز تقولي حاجة فقول بقا عايز ايه
مجدي 
بصي يارحاب انتي عارفه اني بحبك ااد ايه وبحب ولادي والبيت ومش بقدر ابعد عنكم بس انا اليومين دول يا رحاب عندي مشاعر كده ناحية واحدة وووو 
رحاب باستغراب 
واحدة واحدة و ايه يامجدي كمل
مجدي 
بصراحة كده يارحاب انا هتجوز واحد تانية وقولت اعرفك برضو يابنت الناس عشان تبقى على نور ومكونش بعمل حاجة من وراكي
رحاب 
لا والله كتر خيرك يامجدي انك مخبتش عليا انك عايز تتجوز
مجدي 
يعني انتي مش فارق معاكي يارحاب اني اتجوز ولا ايه يعني عادي بالنسبة لك
رحاب 
وانت شايف انه عادي بالنسبة لي يامجدي انت شايف كده على العموم انا هونت عليك ورايح تتجوز عليا يبقا انت عايزني اقولك لا ولو قولت لك لا مش هتتجوز عليا ولا انت خلاص عقد النية وهتتجوز
مجدي 
يارحاب انا قولت اعرفك عشا
رحاب 
مبروك يا مجدي ربنا يتمم على خير انت والعروسة
بس انا مش هطلق وهفضل علي زمتك 
مس علشان خاطرك ولا خاطري لا لا علشان 
خاطر العيال
مجدي 
معقوله انت بتتكلمي جد يا رحاب لا طبعا مش عايزه تطلقك انا بحبك جدا وما اقدرش 
استنغني عنك
رحاب 
وانا كمان بحبك اوي ومقدرش وبعدين احنا 
قلبنا مش ب أيدها يا حبيبتي واكيد 
ڠصب عنك انك اتعلقت بيها
قالت كلامها وسبتني ودخلت الاوضة وقفلت على نفسها وتاني يوم لبست عشان اروح الشغل عادي بس قبل ماروح رحاب محضرتش الفطار كالعادة خبط عليها وقولت
مجدي 
رحاب فين الفطار انتي محضرتيش النهاردة ليه
رحاب 
معلش يا حبيبي طول الليل مش نمت 
كويس دقيقه والفطار يكون جاهز
مجدي 
هو انتي كويسه يا رحاب مش عارف ليه انتي 
بتتعاملي كده
رحاب 
بتعامل ازاي ربنا يعلم انا بحبك ازاي ومقدرش 
اعيش من غيرك هي دي بس كل الحكايه 
يا حبيبي هروح احضر ليك الفطار وبعدها مشي 
وبعدها مشيت وانا قولت لنفسي
مجدي 
شكلي ظلمتها ولا اي اي الطريقه اللي 
بتتعامل معايا بيها دي لا لا بس برضه 
سوزي انا مقدرش اعيش من غيرها 
وبعدها روحت الشغل ولقيت سوزي 
داخله عليا وبتقول
سوزي 
عملت ايه يامجدي قولت لمراتك على موضوع الجواز
مجدي
قولت لها وهي من ساعتها وهي مش بتكلمني
سوزي
معلش هي بكرة تتعود متقلقش يامجدي على العموم انا موافقه بس هتعملي فرح طبعا مش كده ولا ايه
مجدي
طبعا ياحبيبتي انتي تؤمري هعمل لك احلى فرح في الدنيا وعلى فكرة انا رايح أمريكا لمده ست شهور وهنقضيهم هناك مع بعضينا ياقلبي
وبعدها عملنا الفرح ورحاب راحت عند امها وقالت لها
الام 
انتي اللي عملتي في نفسك كده يارحاب انتي اللي سلمتيه ورثك وكل حاجة طبعا لما الفلوس خلتة يبص برة لواحدة تانية
رحاب
انا فعلا اللي غلطانة اني عملت كده في نفسي ياماما بس انا هخليه يندم على اللي هو عمله ده
الام
وناوية تعملي ايه يا رحاب معاه هترجعي مال ابوكي ازاى
رحاب
هرجع كل حاجة ياماما عشان مجدي لما بقا غني افتري واول واحده افتري عليها هي انا بس انا مش هسيب حقي معاه وهتشوفي
وفي الوقت ده دل المحامي
المحامي 
ازيك يا مدام رحاب عامله اي تحت امر 
حضرتك قولتي تعالي بسرعه عايزك
رحاب 
لما كتبت كل حاجه لمجدي جوزي هو ساعتها عملي توكيل بالتوكيل ده انا اقدر ارجع
المحامي 
طبعا يا استاذه رحاب انت تقدري ترجعي كل حاجه لك تاني من بكره هبدا اتصرف في الحوار 
ده ولا اي
رحاب 
ايوه يا متر عايزه زي ما بقي معاه 
فلوس كتير يرجع تاني زي الاول
المحامي 
تحت امر حضرتك اللي تشوفيه انا هعمله
ليكي
الام 
والله طول عمري بقول ليكي واخدا 
دماغ ابوكي ومش سهل حد يضحك عليكي
رحاب 
انا لما سبت ليه الحاجه سبتها ب مزاجي 
يا ماما علشان هو جوزي ابو عيالي 
بس شكلي كنت غلطانه لما اديت 
الامان اوي
الام
ربنا معاكي يا حبيبتي وبعدها روحت الشركه
سعد 
بجد والله انا مش عارف اقولك اي علي اللي حصل ده ي استاذه رحاب بس عايز 
اقولك ان ربنا هياخد ليكي حقك لان سوزي 
مش كويسه
رحاب 
كل واحد بياخد نصيبه
سعد 
انا مستعد افك الشركا بينا لو ده هيريحك 
لما المحامي اتكلم معايا وقالي علي اللي 
حصل بصراحه عرفت انك مش ليكي 
ذنب فيه اي حاجه حلصت
رحاب 
لا انا مش عايزه افك الشركا بس عايزه 
مجدي مش يكون ليه اي مستقبل
سعد 
اوعدك كده كده مستقبله راح لأن 
هو مع اكبر انسان طماعه في الدنيا وبدأت 
اشتغل وسعد فضل معاها لحد ما كبرت الشركه
وبعدها رجعنا مصر
سوزي 
بتلبس كده ورايح على فين امال
مجدي 
هو انت ناسيه ان رحاب مراتي برده ولا ايه واجب عليا انا اروح اطمن عليها وعلى العيال لان من بكره هنزل الشركه
سوزي 
انا عايزة اضمن حقي يا مجدي انت لازم تكتب لي نصيبك في الشركة باسمي عشان مش ترميني ولا مراتك ترميني
مجدي
انتي عايزة تورثيني بالحيا ياسوزي ولا ايه ايوه كده اظهري على حقيقتك
سوزي
لا ياحبيبي انت عارف اني عايزة حاجات كتير
وانا حاسه كده ان انت اليومين دول بتفكر ترجع لرحاب تاني
مجدي 
هو انت عبيطه يا بنتي رحاب دي اصلا مراتي 
وانا مش سبتها وبصراحه كده بقي هي 
انسانه اصيله عنك
سوزي 
اصيله عني انا طيب اي رايك 
ان مش عايزه اكمل معاك وطلقني 
بقي
مجدي
ااها قولي كده بقا انت كنت متجوزاني علشان خاطر الفلوس وبس فعلا زي ما رحاب قالت
سوزي
انا عايزة اطلق ياريت تطلقني واتخانقت معاها بعدها وسبتها ومشيت ورحت الشركة لقيت الأمن بيمشوني والمحامي قالي
المحامي 
مجدي بيه حضرتك ما ينفعش تدخل الشركه هنا لان مدام رحاب قالت ان احنا ما نخليكش فيها
مجدي 
الكلام العبيط اللي انت بتقوله ده وبعدين رحبت يقول عليا انا كده هو انت ناسي اصلا ان انا صاحب الشركه ولا ايه
المحامي 
لا مش ناسي بس مدام رحاب رجعت كل حاجه 
ب التوكيل اللي حضرتك كنت عامله ليها
مجدي 
معقول والله ليلتك سودا معايا يا رحاب 
ورحت على شقتي وبفتح المفتاح مفتحش خبط لقيت راجل بيفتح وبيقولي
سعد 
نعم عايز ايه يا مجدي اي اللي جابك هنا
مجدي
سعد بتعمل اي هنا وبعدين اي 
عايز ايه ايه انت ده بيتي ودي شقتي
وازاي الهانم المحترمه تخليك تدخل 
وجوزها مش هما
مصطفى
لا يا استاذ مجدي دي شقتي أنا ورحاب بقت مراتي
مجدي
نعم ياخويا اتجوزت رحاب ازاى بقا وهي مراتي
لقيت رحاب جايه من جوه وقالت لي
رحاب 
مش انا خلعتك يامجدي لما انت اتجوزت عليا ودلوقتي اتجوزت راجل تاني وبالتوكيل اللي انت كنت عمله ليا انا اخدت كل حاجة ورجعت فلوس ابويا اللي انت كنت رايح تتجوز بيها يلا مع السلامه من هنا
مجدي 
معقول الكلام ده انت يا رحاب ده انت عمرك ما كنت تقدري تقفي قدامي
رحاب 
علشان كده استغلتني واخذت كل فلوسي ورحت اتجوزت عندي وانا رديت لك القلم قلمين رجعت كل حاجه واتجوزت سعد
سعد 
اتفضل اخرج بره بعد مش مرغوب في حياتنا وياك تفكر تروح الشركه تاني
مجدي 
انا اسف والله حقك عليا أنا غلطان ارجوكي 
انا مقدرش اعيش من غيرك ارجعي ليا تاني
رحاب 
المشكله ان مش بنحس بالحاجه الا بعد ما 
بتروح مننا برا يا مجدي 
وقفلت الباب في وشي ومشيت ومبقتش عارف اروح فين وفضلت الف في الشوارع
وهي عاشت اسعد ايام حياتها مع صاحبي 
اللي قدر أنه يحافظ عليها
وبكدة تكون خصلت حكايتي
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-