رواية دمار قلب كاملة جميع الفصول بقلم كنزي حمزه
رواية دمار قلب كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة كنزي حمزه رواية دمار قلب كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية دمار قلب كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية دمار قلب كاملة جميع الفصول
رواية دمار قلب كاملة جميع الفصول
مكان اشبه بضفاف النهر يمشي بين الاغصان الكثيفه
والجو لطيف جدا ولكن الضباب يظلم المكان كله
لاتوجد اي اضاءه سوي ضوء القمر فقط يمشي ويمشي كثيرا دون واجهه معروفه
لا يعرف لماذا اتي الي هنا واخيرا توقف عن السير
عندما استمع الي صوتها الضعيف وهي تجلس وسط الاغصان
والفراشات تطير من حولها تناديه بأسمه (صقر)
جميله حقا اشبه بحور العين كانت كالعروس في ثوب ابيض رقيق
توقف امامها ليري من هيا وما الذي اتي بها هي ايضا الي هنا
من اين تعرفه وماذا تريد منه
انتي مين
ساعدني مش عايزه افضل لوحدي
انا معرفكيش عايزه مني ايه
ساعدني خدني من هنا مش عايزه افضل لوحدي
ليه بتظهري ليا انا بالذات وانا حتي معرفش اسمك
انا چانا ساعدني يا صقر
اقترب منها ليحاول ان يتمسك بيدها
واذا به يراها تنزلق امامه في فجوه كبيره عميقه جدا
وتهمس له اوعي تنساني يا صقر
اعتدل مفزوع من نومه وهو يصرخ بأعلي صوته(چانااااااا)
ارتفع بجزعه العلوي واعتدل علي فراشه وهو يستوعب ما يحدث له ليصيح بغضب
انتي مين عايزه مني ايه كل يوم بطرديني في احلامي ليه ابعدي عني بقي انا معرفكيش
ها هو كعادته الصباحيه صراخه بأسمها يفزع من حوله
استيقظت فتاة الليل التي ترقد بجانبه والتي تتغير كل ليله من واحده لأخري
مالك ياسي صقر بتزعق ليه مانت كنت ذي الفل طول الليل
التفت لهابغضب وصاح في وجهها قومي البسي هدومك وخدي فلوسك وامشي عايز اخرج من الحمام مالاكيش هنا
يوه هو انا زعلتك في حاجه ولا ايه
انتي هاتحققي معايا يا..................امك يلا خدي فلوسك وعلي بره
وتركها وذهب بأتجاه المرحاض مغلقا الباب خلفه بعنف
وقف تحت رزاز المياه ليهدأ من نفسه ويفيقها من هذا الكابوس
الذي اصبح ملازم له في الاونه الاخيره
وخرج منه وهو يلف منشفته حول خصره ليجد تلك الساقطه قد رحلت
وقف امام خزانة ملابسه واخرج منها قميص اسود وسروال بنفس اللون فهو عاشق للون الاسود
ارتدي ملابسه وتعطر بعطره النفاذ ومشط خصلات شعره الناعمه الطويله وارتدي حذائه الجلدي الكلاسيكي
وجذب مفاتيحه وهاتفه واتجه خارج غرفته
ليقابل خادمه الحنون يقف امام الطاوله يحضر له طعام الافطار
وهو رجل كبير في السن هو من رباه بعد وفاة والده لم يتركه حين قرر ان يترك ڤيلا والده
بعد ان قررت والدته ان تتزوج من صديقه الذي كان يكن له كل محبه واحترام
ولكن تلك الفكره تغيرت تمام عندما وجده يتقرب منها بعد وفاة والده بفتره قصيره جدا
فقرر ان يترك لها الڤيلا ويعيش في شقته الخاصه مع خادمه المحبب له
صقر: صباح الخير يا عبدو
عبدو:صباح الخير يلا تعالي افطر
لاء مش عايز اعملي قهوه وهاتلي علبة السجاير بتاعتي من جوه
قهوه وسجاير علي الصبح يا صقر مش كفايه اللي بتعمله طول الليل
تسهر بره وترجع سكران وحالتك ما يعلم بيها الا ربنا لاء والجديد بقي البنات اللي بقيت تجبهم لحد هنا معاك
صقر بغضب:انت هتحاسبني ولا ايه ياعبدو انت تعمل المطلوب منك وبس
نظر اليه بحزن:حاضر يابني انا تحت امرك وذهب من امامه
جلس علي مقعد خلفه ووضع رأسه بين راحة يده
وهو يهتف:كملت مش ناقص غير اني ازعلك مني انت كمان
وبعد عشر دقائق حضر امامه وهو يحمل له ما طلبه القهوه وعلبة السجائر ووضعهما امامه
كاد ان يذهب في صمت الا انه اوقفه
عم عبدو بقولك ايه متعملهاش زعله وتتأمص مني بقي
عبدو بسخريه:مقدرش يا صقر بيه دانت ولي نعمتي اللي مشغلني وبيدني مرتبي
صقر بهدوء وقد وقف امامه: ايه الكلام ده انت عارف كويس اوي اني بعتبرك في مقام ابويا الله يرحمه دانت اللي مربيني من صغري
تيجي دلوقتي تقول كده
يابني انا خايف عليك لحد امتي هتفضل كده بس
خايف علياعشان كده بقيت مش بترضي تبات هنا
بصراحه مابقتش احب اشوفك وانت راجع سكران وبتطوح انت وواحده غريبه عنك
هههههههه اطلع من دول يا راجل يا عجوز تلاقيك غيران وعايز تقضي سهره حلوه معايا
الله يسامحك يابني علي العموم اعمل اللي يريحك
طب سيبك بقي من الكلام ده وقولي ايه الخبط اللي بره ده
دول الجيران الجداد اصل الشقه اللي جانبنا في الدور سكنت
وتقريبا كده بينقلو عفشهم النهارده
اه قولتلي طب انا مش هنبه عليك مالناش دعوه بحد
عارف عارف ماانت من يوم ما سيبت الڤيلا وجبتنا هنا وانت معتكف عن الناس وحتي عن ولدتك
قفز من علي مقعده وهو يلملم اشياءه ويصرخ في وجهه:يوووووووه خلصنا بقي انا ماشي ومتنساش تبقي تتصل بيها وتيديها التقرير بتاع كل يوم
وبعد ان ذهب هتف عبدو:مع السلامه ربنا يهديك يابني
/////////////////////اذكرو الله الا بذكر الله تطمئن القلوب
اغلق باب شقته بعد ان خرج منها وهو غاضب جدا واتجهه الي المصعد حتي يستقله ليذهب الي عمله
ولكنه فوجئ ببعض العمال يعطلونه ويترجلون منه وهم يحملون بعض قطع الموبليا الثقيله
صقر: ايه التهريج ده الاسانسير ده للسكان مش عشان انتو تعطلوه يا.............
العامل:لمؤاخذه يا باشا بس يعني مايرديش حضرتك نطلع ١١ دور بالحاجات التقيله دي علي رجلينا
صقر:١١ ولا ١٢ اخلص واخرج خليني انزل يلا
العامل:حاضر يا باشا اخلصو يا اخونا خلو الباشا يعدي اتفضل يا باشا
وقفت امامه قبل ان يذهب سيده تقترب في العمر من عمر والدته :مالك بس يا بني انت زعلان كده ليه
صقر :انتي مين واذاي تعطلو الاسانسير بالطريقه دي عتلطونا عن اشغالنا
انا اسفه جدا انا جارتك الجديده معلش يا بني عاملين ليك ازعاج من الصبح
نظر اليها بغضب ولم يتفوه بكلمه واحده واغلق المصعد عليه
العامل: ياستار يا رب ايه الراجل ده
السيده: لاحول ولا قوة الا بالله معلش ياأسطي مش عايزين مشاكل مع حد احنا لسه اول يوم لينا في العماره
العامل:خلاص يا ست هانم احنا خلصنا وطلعنا كل حاجه من العربيه وربنا مايجيب مشاكل
طب الحمد لله يلا بقي دخلو باقي الحاجة وركبو باقي العفش ورصوه في المكان اللي چانا هاتقولكو عليه
خرجت امام باب شقتهم تنظر لهم وهم يتحدثون
چانا:في ايه يا ماما كنتو بتزعقو مع مين
الحجه لبني:مافيش يا حبيبتي انا لسه بقول للاسطي يدخل باقي الحاجه عشان نخلص بسرعه
كده طب كويس يلا بينا يا اسطي عشان نركب باقي العفش
////////////////////////صلو علي من يشفع لكم يوم القيامه
خرج من باب العماره وهو مستشاط غيظا منهم واتجه نحو سيارته واستقلها وبدأ يتحرك بها متجهه الي شركته
نقطه ومن اول السطر نتعرف بقي علب بطلنا
(صقر عز الدين الجبالي
السن ٣٠ سنه
طويل القامه قمحي البشره
الشعر بني طويل العيون سوداء يمتلك لحيه بنيه كثيفه ايضا
حاد الطباع ذو شخصيه عصبيه جدا
غير اجتماعي ولا يرحب بالصداقه مع اي شخص
بستثناء صديقه الوحيد مازن
يمتلك شركه لاستيراد للأجهزه والمستحضرات الطبيه)
وصل الي شركته وصعد الي مكتبه ليري امامه صديقه يقف مع مديرةمكتبه يضحكون
ليفرغ فيهم شحنة غضبه
ايه المسخره اللي انتو عاملينها دي علي الصبح ايه ناوين تقلبوها كازينو ولا ايه
مازن:ايه ياعم مالك جاي شادد حيلك علينا كده ليه دانا كنت بوري لوله صور سهرة امبارح
صقر بغضب:الكلام الفارغ ده يبقي بره الشركه انتو فاهمين
وانتي يا هانم انتي حره في نفسك بعد مواعيد العمل وخروجك من الشركه
لكن طول مانتي فيها يبقي تحترمي نفسك وتحترمي المكان اللي بتاكلي منه عيش مفهوم
وعشان متتكررش تاني مخصوم من مرتبك عشر تيام
ليلي مديرة مكتبه: يا صقر باشا انا
مش عايز اسمع ولا كلمه اتفضلي حضريلي مواعيد
النهارده وكل الاوراق اللي عايزه امضه يلا اخلصي
وتركهم ودلف الي مكتبه
ليلي:اللي يشوفه بالليل مايشوفهوش الصبح عاجبك كده انت تهزر وتضحك وانا يتخصم من مرتبي
مازن:الله جري ايه يا مزه ما اللي بيتخصم منك الصبح بعوضهولك بالليل مالك في ايه
ليلي:طب ادخل شوفه ماله متعصب علينا كده ليه احسن انا مابقتش استحمل وبفكر امشي من الشركه دي
مازن:خلاص هاخليه يرفدك واشغلك انا عندي في شركتي اقله نبقي براحتنا بالليل بقي ولا بالنهار مش هتفرق يلا انا هادخل ليه اشوفه ايه اللي مغير مزاجه كده
اصدحت هي ضحكه رنانه
ليلي:ههههههههه روح ربنا معاك ادخل واجه الاعصار ده لوحدك
دلف اليه وهو يغمز لها بعينه واغلق الباب من خلفه وجده جالس خلف مكتبه ويسند رأسه علي حافة مقعده وهو مغمض العينين
مازن:ايه هي البت بتاعت امبارح مظبتطش مزاجك ولا ايه
صقر وهو علي وضعه:شششششششش مش عايز اسمع صوتك
مازن:نعم ليه ان شاء الله هو انا ليلي هتزعقلي ولا هاتخصملي انا كمان
انا ماشي ياعم اروح شركتي واتريس علي موظفيني براحتي
صقر: الباب يفوت جمل
مازن:ينهارك اسود انت بتطردني ياض ماتفوق وتقولي مالك
فتح عينه واعتدل في جلسته ونظر اليه:مافيش يا مازن مافيش
مازن:مافيش ازاي انت بقيت تتعصب كتير اوي يا صقر ومزاجك علطول مبقاش حلو من يوم مابقيت تحلم الاحلام الغريبه دي
اغلق علي وجهه بيداه الاثنان وهتف:بس لو اعرف هي مين وعايزه مني ايه لواعرف عايزاني اساعدها ازاي كنت ارتحت
مازن:انت حلمت نفس الحلم تاني النهارده
صقر:كل مره بتطلب مني اني انقذها و اول ما احاول اقرب منها الاقيها بتبعد يأما الاقيها بتطلع لفوق وملاحقش امسكها يأما بتقع لتحت وبردو ملاحقهاش
مازن:طب افتكر يا صقر يعني انت متعرفش اي بنت بالأسم ده ولا حتي من اقريبكو
صقر:قولتلك قبل كده لاء
البنت دي بالذات عمري ما شوفتها هي بتظهرلي في الحلم
واضحه جدا جميله جدا يا مازن وبريئه جدا انا بشوفها كويس اوي
تقريبا حفظت تعبيرات وشها وهي بتضحكلي وهي زعلانه حتي وهي خايفه
مازن:انا ابتديت اخاف عليك يا صاحبي لتكون جنيه ولبستك
صقر:جن لما يلخبطك قوم ياض من هنا يلا امشي
مازن:هههههههه علي فكره انا بتكلم جد طب ايه رأيك نروح لشيخ من اللي بيعرفو في الحاجات دي واهو يقرالك شوية قرأن
صقر : اه ماله نبقي نطلع من الكباريه عليه وبالمره ناخدله معانا ازازة خمره ومزه حلوه مش كده
مازن:هههههههه تصدق دي تبقي نكتة الموسم والله
صقر بغضب::غوررررر يا مازن من هنا
مازن: خلاص يابني ماتتعصبش كده انا ماشي ربنا يهديك يا صقر يا بن عزالدين يا رب
///////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
انجز عمله وعاد من شركته ليستعير بقسط من الراحه فتلك الاحلام لا تأتيه الا في اخر الليل
دلف داخل عمارته واتجه الي المصعد ليجده ينغلق ويلمح طيفها بداخله
اسرع في خطاه حتي يلحق بها ولكنها قد صعدت
فقرر ان يصعد الدرج سريعا وعينه علي الشاشه الرقميه للمصعد طابق يخلف طابق وهو يصعد سريعا
والمصعد لا يتوقف الي ان وجد المصعد قد توقف في نفس الطابق الذي يسكن فيه
اكمل صعوده اليها ليجد طيفها من الخلف تدلف امامه في الشقه المجاورة له وينغلق الباب امام عينه دون ان يحدثها او حتي يسمع صوتها
اتجه الي شقته وهو يضع يده علي صدره يحاول ان ينظم انفاسه وهو يهمس بداخله
صقر:شكلك جنيه صحيح زي مازن ما بيقول ولا ايه
دلف الي شقته وجلس علي الاريكه بأرهاق شديد
كان يعد له الطعام حتي يتركه له قبل ان يذهب استمع الي خطوات بالخارج فترجل ليري من الذي حضر هو ام صديقه
عبدو: الله انت جيت يا صقر جيت بدري يعني مالك انت تعبان ولا ايه
صقر: ها تلي كوباية مايه ياعم عبدو بسرعه انا طالع ال١١ دور علي رجلي
عبدو:حاضر يا بني حاضر وسريعا ما احضر له الماء ووقف ينتظره حتي يروي ظمأه ويهدء
عبدو:ايه اللي طلعك علي السلم هو الاسناسير عطلان ولا ايه
صقر: قولي يا عبدو انت عرفت حاجه عن السكان الجداد دول
عبدو :لاء يا بني مش انت منبه عليا مالناش دعوه بحد
صقر:يعني متعرفش هما كام واحد عندهم بنات ولا لاء
عبدو:وانت عايز تعرف ليه عندهم بنات ولا لاء
صقر:يوووووه متردش علي سؤالي بسؤال ولو تعرف حاجه قولها علطول
عبدو : يا سيدي معرفش حاجه بس عايز انبهك دول جيرانك
حتي لو عندهم بنت بقي ياريت تعتبرها زي اختك وملاكش دعوه بيها فاهمني يا صقر اكيد هتبقي مش زي اللي بيجو معاك هنا
صقر:انت بتقول ايه يا رجل يا خرفان انت دماغك راحت لفين بص انا هادخل انام احسن وانت ابقي اقفل الباب وراك وانت ماشي
عبدو:ليه هو انت مش هتخرج باليل
صقر وهو متجه الي غرفته:معرفش لسه لو عايز تبات هنا خليك
عبدو:لاء وعلي ايه مانت لو مخرجتش صديق السوء بتاعك ده هايجيلك
صقر:اوووه خلاص بقي اعمل اللي يريحك وسيبني انام.
عبدو:علي العموم انا حضرتلك الاكل في المطبخ
/////////////////////////////////
دلفت الي والدتها المستلقيه في الفراش وهتفت:ماما انا جبتلك الدوا اهو قومي يا حبيبتي خديه
لبني:هاتيه يا چانا بسرعه احسن انا تعبانه قوي حاسه ان قلبي هايقف من كتر الالم
چانا:بعد الشر عليكي يا حبيبتي قولتلك ما تتعبيش نفسك وانا هاعمل كل حاجه بس انتي بقي غاويه تتعبي قلبك وقلبي معاكي
انا اصلا مش فهماكي ازاي تنسي شنطة العلاج في العربيه وانا اول ما وصلنا منبهه عليكي انها تكون في ايدك
لبني:خلاص بقي يا چانا متعمليهاش حكايه انتي نزلتي وطلعتي بسرعه اهو سيبيني
بقي ارتاح شويه..
چانا:حاضر يا ماما نامي يا حبيبتي وانا هادخل ارتب باقي الحاجه في المطبخ
اغلقت عليها الانوار واتجهت الي مطبخها لترتب تلك الاواني والاطباق والكئوس في اماكنها
وتخرج اكوام الصناديق الفارغه من باب المطبخ في سلة القمامه
وقطتها تتجول بجانبها لم تلمحها حين هربت متجهه الي الباب المقابل لها
والذي دلفت منه بكل سهوله وهو يخرج اكياس القمامه ويغلق الباب من خلفه
عبدو:الله وانتي جيتي منين بقي باين عليكي قطه نضيفه انتي جميله اوي
طب اعمل ايه مش هينفع اسيبك هنا وامشي اقولك انا هستني شويه لما صحابك يسألو عليكي
وبعدين ابقي امشي طب ايه اجبلك شوية لبن ولا حتة جبنه رومي
انتبه الي تلك النقره الخفيفه علي الباب والتفت ليفتحه ليراها امامه
چانا:مساء الخير يا عمو هي بسبوسه جات عندكو
عبدو:مساء النور يا حبيبتي هي قطتك اسمها بسبوسه اتفضلي يا ستي
چانا:تعالي يا مدواخاني انا اسفه اوي
هي ماصدقت شافت الباب اتفتح وجريت وانا مأخدتش بالي خالص غير دلوقتي
عبدو ولا يهمك يا حبيبتي وبسبوسه تشرف في اي وقت بس صاحبتها بلاش تيجي هنا
لم تتفهم ما يقصده وحملت قطتها واتجهت الي باب مطبخها
ووقف هو يري اين تسكن تلك الفتاه الجميله الهادئه الي ان رأها تغلق بابها المقابل لهم ويأتيه صوته من خلفه
صقر:انت لسه هنا ياعبدو مالك واقف كده ليه
↚
انتفض في مكانه حين استمع ال صوته
والتفت له وجده يقف بجوار البراد يمسك بيده زجاجة مياه شعره مفرود علي عنقه عاري الصدر فقط يلبس سرواله
عبدو:هاه اه لسه كنت هامشي اهو انت مانمتش ولا ايه
صقر :لاء حاولت بس معرفتش
عبدو وهو يغلق الباب:طب احضر ليك حاجه تاكلها
جلس علي مقعد امام الطاوله الموضعه بالمطبخ وهتف:ماشي بس زي مايكون كده سمعتك بتتكلم مع حد
عبدو :هاه حد مين بس دي قطه دخلت هنا وانا بخرج الزباله بره المطبخ و خرجتها خلاص
صقر:قطه ماشي يا شقي يلا هاتلي الاكل بقي عشان انا جوعت
عبدو: حاضر حاضر وضع امامه الطعام وبدء في لم اشياءه واكمل
انا ماشي عايز مني حاجه تاني
صقر :لاء متشكر اوي بس متتأخرش بكره
عبدو:حاضر يا حبيبي تصبح علي خير
ذهب من امامه وجلس هو يكمل طعامه وبعد ان انتهي
فتح براده وجلب منه تلك الزجاجه التي تلهيه عن ما هو فيه اخذ كوب زجاجي واتجه الي اريكته الموضوعه امام شاشة تلفاذ كبيره في ريسبشن شقته الواسع وتمدد عليها
مر عليه ما يقرب من ساعه وهو يشرب ولايركز في الفيلم الذي يذاع امامه
سارح في الا شيء اخرجه من هدوءه هذا صوت خربشه
يأتي من داخل مطبخه اتجه اليه وهو شبه ثمل يتمايل هنا وهناك وقف ينصت من اين يأتي هذا الصوت الي ان اوصله سمعه الي باب المطبخ الخارجي
فتح الباب بعنف ليري تلك القطه الجميله تدلف الي الداخل بسرعه
اتجه خلفها مره ثانيه وهو يضحك ويهتف
صقر:ايه رايحه فين صحابك مشي خلاص يلا روحي وابقي تعالي ليه بكره
حملها بين يديه وجلس مره ثانيه علي الاريكه غير واعي انه ترك ذلك الباب مفتوح
واكمل:انتي حلوه قوي لييه حق عبدو يخبيكي مني هههههههههه قوليلي بقي انتي بتاعت مين
اكيد صاحبتك جميله ذيك كده
ظل هكذا الي ان غفي مكانه وهي مستكينه علي صدره
ترجلت خارج مطبخها مره ثانيه تبحث عنها تنظر علي الدرج وتهمس بأسمها الي ان وجدت ذلك الباب مفتوح امامها
وقفت بالخارج ونقرت عليه بعض النقرات الخفيفه وهي تهمس
چانا:بسبوسه انتي هنا يا عمو لو سمحت هو مافيش حد هنا ولا ايه
زجت الباب بيدها ودلفت للداخل تنظر الي كل ما تقع عليه عينها بأعجاب
چانا:الله صحاب الشقه دي حقيقي زوقهم جميل جدا
واخيرا وجدتها مستكينه هادئه علي صدره العاري ولكن من هذا الضخم الغافي
چانا بهدوء:يا ماما مين ده بسبوسه تعالي هنا ده باينه سكران انتي مالك قاعده مستريحه او كده ليه
اضطرت ان تقترب منه حتي تحملها بهدوء من علي صدره
ولكن تلك الهره اللعينه ابت ان تمرر هذا التطفل منها ومن صديقتها بسلام
فخدشت بأظافرها صدره ففتح عينه بتثاقل حتي يري صورتها امامه بتقطع
صقر:انتي
چانا:انا اسفه والله انا كنت بدور علي القطه بتاعتي ولقيت الباب مفتوح فدخلت
صقر وهو يغفو مره ثانيه: انتي جنيه اكيد جنيه
چانا وقد ارتعبت من منظره:جنيه ايه مجنون ده ولا ايه
شكلها كده الخمره اللي بيشربها لحست دماغه
يلا بينا بقي يا ست بسبوسه نمشي قبل ما يصحي تاني ويعملنا مشكله
اخذتها واتجهت بها الي شقتها بعد ان اغلقت الباب من خلفها
وجدت والدتها قد استيقظت وتبحث عنها بكل مكان داخل شقتها
لبني:كنتي فين يا چانا
چانا:كنت بجيب القطه بتاعتي اصلها خرجت وانا فاتحه الباب
لبني : طيب يا حبيبتي تعالي بقي انتي تعبتي اوي النهارده
چانا : ههههههه تعبك راحه يا لولو يا حبيبتي
المهم اننا فرشنا وخلصنا انتي ايه اللي قومك من السرير بس كنتي خليكي مرتاحه
لبني:راحتي وسعادتي يوم ما اشوفك مبسوطه وفرحانه في بيتك مع عريسك ربنا يديني العمر لحد ماافرح بيكي يا بنتي يا رب
چانا:هههههههه ويخليكي ليا يا حبيبتي يا امي
/////////////////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
انها الثانية عشر مساء مزال غافيا علي اريكته الي ان فتح صديقه باب شقته ودلف اليه وجده نائما علي حالته هذه فبدء في ايقاظه
مازن:يعني حضرتك نايم وانا بقالي ساعتين بتصل بيك يابني اصحي بقي يا صقررررررررر
فتح عينه نصف فتحه ليراه امامه
صقر:هي فين انت شوفتها
مازن ببلاهه: هي مين دي اللي فين ايه ده انت جايب مزه هنا من ورايا ولا ايه
صقر:چانا كانت هنا كانت جايه تاخد قطتها
مازن:چانا مين الجنيه هي طلعتلك تاني
صقر:مش جنيه دي حقيقيه وكمان قطتها كانت معايا هنا
مازن:هو الموضوع في قطط كمان دي كده تبقي عفريته رسمي يا معلم واكيد ظهرتلك وانت لوحدك كالعاده
صقر:بقولك دي حقيقيه يا مازن انت عايز تجنني يلا اومال الخربوش اللي في صدري ده ايه
مازن: كمان خربوش دي عفريته وعشقتك يا بمبو يلا قوم بقي عشان نلحق سهرتنا
صقر:يامازن بقولك انا فتحت للقطه باب المطبخ وهي بعد شويه دخلت عشان تاخدها
دلف الي مطبخه ونظر الي بابه وجده مغلق التفت اليه وهتف: ما البالب مقفول اهو يا بمبو ومافيش ولا قطط ولا مزز ولا حاجه
صقر: تصدق انك عيل اهبل اوعي يلا من وشي
وزجه علي الاريكه واتجه الي غرفته
مازن:تمام يا حبيبي يلا البس بسرعه بقي وانا مستنيك هنا
/////////////////////استغفر الله العظيم رب العرش العظيم وأتوب إليه
كانت راقده في فراشها تحدث صديقتها
عبر الهاتف
چانا:اه يااميره خلصت كل حاجه وخلصت انا كمان
عشان كده بصي مهمتك بكره تعدي عليا نروح الكليه سوي انا تعابنه ومش هقدر اسوق خالص
اميره:طب يا ستي مبروك عليكو الشقه الجديده بس يا رب طنط لبني ترتاح فيها بقي وتقدر تنسي عمو سراج
چانا:عمرها ما هتقدر تنسي بابا ابدا يا اميره ولا هتقدر تنسي اللي عمله فينا بعد العمر ده كله قولي ربنا يشفيها من وجع قلبها ده
اميره:يا رب يا حبيبتي
چانا:اسكتي يا أميره اما النهارده حصل حتة فصل مع الجيران اللي جنبنا
اميره:فصل ايه انتي لحقتي تتعرفي علي الجيران يا چانا
چانا:هههههههه وحياتك ولا اتعرفت ولا حاجه بالعكس دانا خوفت جدا وكله بسبب بسبوسه
اميره: يادي بسبوسه بتاعتك دي عملت ايه يا ستي احكيلي
چانا:اتسحبت يااختي عند الجيران من باب المطبخ مرتين واروح اجيبها من هناك
اول مره فتحلي رجل كبير وجبهالي بس قالي جمله غريبه اوي مفهمتهاش الا تاني مره
اميره:ليه هو قالك ايه وايه اللي حصل تاني مره
چانا: اول مره كنت بعتذرله يعني عشان دخلت عندهم قالي اهلا بالقطه في اي وقت لكن صاحبتها ياريت ماتجيش هنا
اميره:اما راجل قليل الزوق صحيح
چانا:بالعكس ده راجل طيب قوي مانا بعد كده فهمت في المره التانيه لما دخلت عندهم عشان اجبها
قعدت انده عليه بس ماكنش موجود اتسحبت من المطبخ ودخلت ادور عليها ولقيتها يااختي قاعده وهاديه على الاخرعلي صدره
اميره:هو مين الرجل العجوز
چانا:لاءه يابنتي عجوز ايه دلوقتي ده شاب بس غريب كده
طويل وجسمه ضخم كده وحلو وعنده دقن حلوه اوي
لو شوفتيه هاتقولي عليه چان ديمان علطول بس يا خساره كان سكران و نايم والهانم خدت عليه قوي
اميره:يا لهوي ياچانا دخلتي عند واحد سكران
اوعي يكون مسكك
چانا:هو انا يعني كنت اعرف انه سكران وبعدين يمسكني ازاي ده كان نايم مافقش الا لما بسبوسه خربشته
كان سكران طينه ومقدرش حتي يفتح عينه بس زي مايكون عارفني وقالي انتي جنيه ونام تاني
اميره:ده تلاقيه الخمره هي اللي عامله فيه كده انتي يا بت اوعي تروحي هناك تاني احسن يكون قليل الادب
چانا:لاء طبعا وانا هبله مش هاروح هناك ابدا
اميره:طب يلا بقي تصبحي علي خير وبكره الساعه تسعه بالظبط هتلاقيني مستنياكي قدام العماره
چانا:وانتي من اهله يا حبيبتي تسعه بالظبط هتلاقيني واقفه قدام العماره
//////////////////اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي اله صحبه وسلم
استيقظ كعادته مبكرا ولأول مره من ايام طويله لم تأتي له في منامه
وبعد ان صرف تلك الساقطه من غرفته بل من بيته كله
اخذ حمامه اليومي وارتدي حلته السوداء واتجه الي عمله
وهو يفكر في هذا الخدش الذي يعلم صدره وقف امام المصعد ينتظره وضغط علي زره حتي صعد
وانفتح بابه امامه دلف بداخله وقبل ان يضغط زر الاغلاق
سمع صوت والدتها وهي تجري من خلفها
لبني:قولتلك مش هاتنزلي الا لما تاكلي انتي يا بنت استني هتجريني وراكي ولا ايه
چانا وقد دلفت اليه وهي معطياه ظهرها :ارجعي يا لولو شقتك بقي يا حبيبتي عيب كده هاتفرجي علينا الجيران
قولتلك هاكل مع اميره في الكليه باي وضغطت علي ذر الهبوط
لينغلق الباب امام والدتها التي اندهشت حين لمحته داخل الاسانسير
وقفت تضحك علي ما تفعله دائما بولدتها وبعفويه استدرات حتي تنظره الي نفسها في مرأة المصعد
ولكنها شهقت مرتعبه حين رأته امامها ورجعت خطوه للخلف
كان كالمغيب امامها يحفر ملامح وجهها في زاكرته عيناها البندقيه رومشها الطويله الكثيفه
انفها الصغير شفاهها الممتلئه وتلك الشامه التي تزين اعلاها شعرهاالاسود الطويل كاليل عنقها الطويل ايضا وقوامها الممشوق
لا يعلم الان هي حقيقه ام حلم ام هي جنيه وقد تملكت منه
عليه ان يقاوم هذا العذاب حتي لا يجن فتعمد ان لا يفقد هيبته امامها لن يتكلم معها
تعامل وكأنه لا يوجد احد معه في هذا المصعد
بينما أعطته هي ظهرها مره ثانيه وهي مرتعبه جدا من هذا السكير خشت ان يتطاول عليها او يقترب منها
ودعت ربها ان يحفظها حتي تخرج من هذا الحجز وتهرب من بين براثنه بسلام
توقف المصعد في للطابق الخامس ودلفت معهم سيده عجوز وابتسمت لهم
السيده:صباح الخير عليكو
لم يرد التحيه هذا المتعجرف وفردت هي حتي لا تحرج تلك العجوز
چانا:صباح النور
السيده:اول مره اشوفك في العماره بتاعتنا
چانا:اه اصلي ساكنه جديد انا وولدتي في الدور ال١١
السيده:والله دانا كنت بحسبكو عرسان جداد
نظر اليها بغضب بدء يشعر انه وقع بين عائلة من العافريت
وللمره الثانيه شعرت باﻻحراج
چانا:لاءحضرتك انا مش متجوزه انا طالبه
توقف المصعد اخيرا في الطابق الاول لينزلق هو من بينهم وهو يصفق بيديه ويهتف
صقر:ارحمني يا رب بقي العماره اتملت عفاريت
جحظت عيناها ووقفت متصنمه مكانها وهي تسمع هذا الهراء فهذا المهوس للمره الثانيه يؤكد لها انه يراها جنيه امامه
خرجت خلفه وهي مستشاطه من الغيظ ووقفت علي الرصيف المقابل للعماره تنتظر صديقتها
فتح هو سيارته وجلس خلف عجلة القياده ليديرها ولكنه لم يفعل
وجلس ينظر اليها حين رن هاتفه برقم مديرة مكتبه فخرج من السياره وقرر ان يرد عليها وهو يقف امام جنيته يراقبها بعينيه
قررت ان تتصل هي الاخري بصديقتها حتي تخبرها بأنها تقف بأنتظارها
چانا:ايوه يا اميره انا واقفه مستنياكي في الشارع اهو
انتي راكنه فين علي الجنب التاني اه خلاص شوفتك انا جايلك اهو يلا سلام
كادت ان تعبرالي الجانب الاخر ولكنها وجدت من يحملها بين يديه
و يرتطم بها علي الرصيف ليفادي تلك السياره التي كادت ان تصدمها دون ان تراها
صقر:چانااااا
لم تعي تمسكه بها وهو ملقي علي الارض كان ضممها بين ذراعيه بقوه ينظر في عينيها بقوه
ايضا
ولكن من اين يعلم اسمها لتخرجها من حيرتها هذه صديقتها التي جرت عليها وهي تصرخ
اميره:چانا حبيبتي جرالك ايه حصلك حاجه
چانا وهي مازلت تنظر اليه:هاه لاء انا كويسه
واخيرا حررها من بين يديه وتركها
واتجه الي سيارته جلس بها وادارها بسرعه رهيبه دون ان يحدثها او حتي يتزكر هاتفه الذي القاه بجانبها حين تمسك بها
وقفت السيده العجوز بجانبها تنفض عن ملابسها الاتربه
بينما بدأت صديقتها تلملم حقيبتها واشيائها التي تبعثرت علي الارض مع بعض الشباب والنساء وبواب العماره
وبعد انتهائهم اتجهت معها الي سيارتها وواخذتها وذهبت الي كليتها وداخل السياره
كانت تجلس مصدومه مما حدث من اين يعرفها
فهيا تتذكر حديثهم جيدا بالأمس وانها لم تتعرف علي اسمه ولم تقل له اسمها
لتخرجها من زهولها هذا صديقتها
اميره:چانا حبيبتي انتي فيكي حاجه قوليلي مالك طب نروح مستشفي
چانا:هو عرف اسمي منين
اميره:هو مين ده
چانا:الشاب اللي انقذني من العربيه دلوقتي
ما هو ده جاري اللي حكيت ليكي عليه امبارح اللي كان فاكرني عفريته
اميره بشهقه: هه الخمورجي يا لهوي يا چانا دا حطك في دماغه ولا ايه اوعي يا چانا ده اكيد اخلاقه وحشه
چانا:اسكتي يا أميره بقولك فاكرني عفريته بس انا هاتجنن واعرف هو عرف اسمي منين
اميره:بس ان جيتي للحق بقي ده قمر وطول بعرض كده ولا دقنه يا خواتي علي دقنه ولا بدلته السوده وقميصه الاسود علي هيبه فظيعه ابن اللذينا
چانا:ههههههههههه يخرب بيتيك يا اميره مش هو ده اللي لسه كنتي بتقولي عليه خمورجي
واخلاقه وحشه
اميره:الله ومال الشكل بالاخلاق والطبع بس
چانا:طب بطلي غلبه بقي وسوقي وانتي ساكته اما اشوف اخرتها ايه
////////////////////اللهم عمر قلبي بالايمان
خرج من سيارته ولم يهتم باتساخ حلته التي التصقت بها بعض الاتربه
دلف الي شركته بكل هيبته تحت نظرات رجال الامن الواقفين ينظرون الي رب عملهم بأندهاش
صعد الي مكتبه بالدور العاشر والتفت اليه مديرة مكتبه
ليلي:صقر باشا الف سلامه علي حضرتك ايه اللي حصل
صقر بغضب :مافيش حاجه يا ليلي هاتي البوسطه وتعالي خدي الچاكت ده ودي التنضيف اومئت له برأسها وهي مندهشه
دلف الي مكتبه وهي من خلفه شلح چاكته واعطاه لها
واتجه الي المرحاض الخاص بمكتبه وهو يهتف لها
صقر:طلعي موبايلي من الچاكت يا ليلي واتصلي بمراد
ليلي بعد ان خرج امامها:الموبايل مش موجوديافندم
صقر:ازاي ده يمكن نسيته في العربيه
ليلي:اصلا بعد ما الخط قطع وانا بكلم حضرتك حاولت اتصل بيك تاني الموبايل كان مقفول.
وقف يتذكر ذلك الموقف ويراجع شريط زاكرته مره ثانيه
واذا به يهمس لنفسه:انا رميته من ايدي وانا بسحبها لحضني
ليلي:ههههههه انت كان معاك واحده وانا بكلمك ولا ايه يا باشا
نظر لها بغضب وصاح فيها :انتي تشوفي شغلك وبس يا ليلي
اتفضلي علي مكتبك وحوليلي مازن علي التليفون اظن انتي حافظه كل ارقامه كويس وحاولي تتصلي علي رقمي تاني يمكن اللي لقاه يفتحه
ليلي بحرج وهي تتحاشي النظر له:تحت امر حضرتك عن اذنك يا فندم وخرجت من امامه وهي في قمة احراجها
جلس علي مقعده اسند رسغيه علي مكتبه ينظر للا شيء منتظر مكالمة صديقه
ليأتيه جرس الهاتف رفع سماعة الهاتف واستمع الي صوت صديقه
مازن: ايه يا بومبو وحشتك ولا ايه دانا لسه سايبك مافيش من ٣ساعات
صقر:ماطلعتش جنيه يا مازن
↚
ضرب الاخر جبهته بكف يده وهويستمع الي صديقه عبر سماعة الهاتف
مازن:تاني يا صقر احنا مش هنخلص من الحوار ده بقي بقولك ايه تيجي نروح لدكتور نفسي طيب
صقر بحده:بطل هبل يا حيوان واسمعني بقولك متلعطش جنيه انا شدتها لحضني وضمتها بين ايديا جامد
مازن:هههههههههه ودخلتو اوضة النوم ولا الكلام ده كان في الرسيبشن عادي
صقر بغضب اكثر:تصدق انك عيل........... وانا غلطان اني مصاحب واحد زيك اساسا غور ياض مش عايز اعرفك تاني
مازن:طب خلاص خلاص انا اسف مش انت اللي بتقول كانت في حضنك
صقر: يا بني ادم العربيه كانت هاتخبطها وانا انقذتها ووقعت بيها علي آلأرض فهمت بقي ولا من امتي وانت بتفهم اساسا.
مازن:الله يسامحك يا بمبو بس ما كده تمام اوي وتقدر تتعرف عليها بسهوله دانت حتي دخلتلها داخلة منقذ وشهامه يا بمبو
اسند برأسه على حافة كرسيه واغمض عينه بحزن واكمل مع صديقه:واتعرف عليها ليه اذا كنت عارف ان نهايتنا هتبقي الفراق
مازن:الله ليه بتقول كده
صقر:مش هي كانت لما بتجيلي في الحلم كانت ديما بتطلب مني المساعده ولما اجي اساعدها الاقيها بعدت عني واختفت
مازن:طب اهدي بس مش يمكن ده لأنك ماكنتش تعرفها والدليل انك ساعدتها النهارده ومحصلهاش حاجه
صقر: مش عارف ليه خايف من قربي ليها حاسس ان قربي ده هيكون سبب بعدها عني
مازن بحزن علي صديقه:محدش عارف الايام مخبيه لينا ايه يا صاحبي بقولك ايه ماتخلينا في الشغل شويه بقي يا عم
صقر:في جديد ولا ايه
مازن:طبعا يا بمبو هو مازن بيجي من وراه غير كل جديد
صقر:ارغي
مازن:جوز امك
صقر:اشمعني
مازن:ابويا قابله النهارده في البنك وسلم عليه وعرف منه انه هايدخل شريك في الصفقه الالمانيه
اللي احنا شركا فيهاوبعد ما مشي عرف من مدير البنك انه اودع في حسابه الشخصي ٢مليون دولار
كانو متحولين له بس مرديش يقوله متحولين من مين
صقر بغضب وهو ينتفض من علي كرسيه:هايكون من مين يعني اكيد من فلوس ماهيتاب هانم
بس ورحمة ابويا لو كان ده حصل لهخليها تحزن عليه اللي فاضل من عمرها
ابن ال.......... معرفش يحط رجله في مجموعة شركات ابويا
يقوم يجي تاني ويقف قصادي وايه بفلوس امي والله لقتله
مازن:اهدي يا بمبو كده مش عايزك تتعصب انت اتأكد بس انها من حسابها الاول
ولو كان ده صحيح يبقي نرجع فلوس مامي ماهي لجيبك تاني مش كده ولا ايه
صقر بخبث:كده يا شق بس بقولك ايه عايزك تدخل لابوك مكتبه دلوقتي وتعرفلي منه هو مضي العقد وبقي شريك معانا ولا لسه
مازن بمرح:ناويه علي ايه يا بطه
صقر:ههههههههه ناوي اخلي عمو سراج يشيل الليله كلها
اومال مش جوز مامي ولازم نكبره معانا بردو ولا ايه ههههههههههه
مازن:هههههههههه صقر انت بوبي علي فكره
صقر:اقفل لما اتصل بالبنك واعرف ماهتياب هانم حسابها نقص اد ايه
اه صحيح وماتحاولش تتصل بيا علي رقمي عشان الموبايل وقع مني الصبح وانا بحاول افادي چانا من العربيه
مازن:كمان ياما نفسي اشوف چانا دي واتعرف عليها انا كمان
صقر بقوه وغضب:مازززززن الا چانا دي خط احمر انت فاهم
مازن:براحه ياض في ايه انا بهزر معاك وانا معقول ياعني هبص لمرات اخويا
صقر وقد احس حلاوة تلك الكلمه:اقفل يا مازن سلام
مازن:سلام يا صاحبي
اغلق معه الهاتف وهو ينظر امامه ليسترجع صورة عيناها
وهي تنظر له وهو يضمها اليه بقوه:مراتي هتبقي مراتي يا چانا طب والفراق اللي هيحصل بينا
مش عايز اتعلق بيكي وبعد كده تسيبيني يا چانا
اخرجه من دوامة تفكيره مديرة مكتبه حين دقت علي الباب ودلفت اليه
ليلي:صقر باشا چاكت حضرتك اتنضف وكمان موبايل حضرتك اتفتح واتصلت علي رقم حضرتك وبنت ردت عليا
صقر :ايه بنت قالتلك اسمها ايه
ليلي: ايوه اسمها چانا
و قالتلي انها في كليتها دلوقتي وهتخلص علي الساعه ٣
و ممكن اقابلها قدام الجامعه وأخده منها
صقر:هي في كلية ايه
ليلي:في الجامعه الامريكيه حضرتك
صقر:طب تمام يا ليلي مالكيش دعوه انتي بالموضوع ده انا بنفسي هاروح اقابلها
ليلي: ليه يا فندم الموضوع مش مستاهل يعني احنا ممكن نبعت حتي حد من السعاه ياخد منها التليفون
صقر:انا اللي اقرر ايه اللي يستاهل وايه اللي مايستهلش علي مكتبك يا ليلي اتفضلي
اومئت له برأسها واتجهت للخارج وفتح هو درج مكتبه اخرج منه علبة هاتف اخر جديد لم يستعمل واخرج خط جديد من تلك الخطوط الكثيره ووضعه علي الشاحن وهو مبتسم
صقر: النهارده لازم اتعرف عليكي يا چانا لازم تعرفي انك حبية صقر الجبالي
////////////////////////////سبحانك اللهم وبحمدك اشهد انك على كل شيء قدير
كانت جالسه في كافتريا الجامعه مع صديقتها
وهي تفكر بصوت مسموع كيف جاء هذا الهاتف في حقيبتها
چانا: انتي يا نيله ما تقوليلي بتاع مين ده
اميره: انتي هبله يا بنتي مش في بنت اتصلت عليه الصبح وقالتلك انه بتاعها
چانا: هو يا غبيه في واحده بتسجل رقمها علي موبايلها بردو وتكتب اسمها عليه
اميره:تصدقي لاء طب مايمكن بتتصل من رقم صاحبتها مثلا
طب افتحي كده الصور يمكن نعرف حد منها
چانا:كل فايل عليه معمله بسورد مافيش غير صورة الشاشه السوده دي ومكتوب عليها صقر واول ما بتفتحيه بتلاقي صقر بيطير في وشك كده
اميره:امممممم موبايل اسود احدث موديل وشاشته سوده
ومش بيبطل رن من حاستي الامنيه كده اقدر اقولك ان الموبايل ده بتاع راجل مش بنت
چانا: النبي تتلهي وتسكتي شويه لو هو بتاع راجل صحيح واحده هتتصل بيا وتقول انه بتاعها ليه
عاااااااااا ده بيرن تاني
اميره:طب افتحيه بسرعه يمكن جات عشان تاخده ونخلص ونروح بقي
چانا:طيب اصبري االو
اتاها صوته من علي الجهه الاخري بكل هدوء
صقر:الو انسه چانا معايا
شهقت وجحظت عيناها وهي تحاول ان تمسك بالهاتف الذي سقط من يدها وتهمس لصديقتها
چانا:ده راجل يا أميره وعارف اسمي
اميره بثقه وتفاخر: مش قولتلك يا بنتي ردي ردي ماتخفيش انا معاكي
چاناوهي تنظر لها بغيظ:احم الو
صقر: الو مش انتي الانسه چانا بردو ولا انا غلطان
چانا:لالالاءانا چانا مين حضرتك وتعرفني منين
صقر: انا صقر الجبالي صاحب التليفون اللي في ايدك ده
شهقت مره اخري وهي تضع يدها علي الهاتف حتي لا يسمعها
چانا:ده طلع اسمه صقر يا اميره اسمه صقر
اميره:يخرب بيتك يا بت ردي خلينا نخلص بقي
چانا بخوف:طيب الو
صقر:وبعدين هنقضيها الو ولا ايه انا واقف قدام باب الجامعه انتي فين عشان اجي اخد منك تليفوني
چانا:هاانا قاعده في كافيه........ كنت منتظره صاحبة التليفون
صقر باستغراب:صاحبة التليفون طيب خليكي عندك انا خمس دقايق بالظبط وهتلاقيني قدامك وبدء يتحرك بسيارته
چانا:لالالالا احنا هانيجي لحضرتك
صقر:وده معقول بردو اوقف بنوته لطيفه زيك في الشارع انا خلاص وصلت قدام الكافيه ثواني وهاكون عندك
چانا:طيب هاتلاقيني قاعده انا وصاحبتي ولابسه
صقر:عارفك يا چانا عارفك كويس جدا وأغلق الهاتف
ظلت جاحظه العينين تنظر لصديقتها دون ان يطرف لها رمش
اميره وهي تشير امام عيناها بيدها:چانا بت يا چانا انتي ايه اللي حصلك
چانا:بيقولي انه يعرفني كويس اوي يا اميره
مساء الخير تسمحولي اقعد معاكم:قالها صقر وهو يقف امامهم بكل هيبته
التفتو اليه وهم فارغين ثغرهم وجاحظين عيناهم ثم التفتو الي بعضهم مره اخري
صقر:مالكم يا انسات هو في حاجه ولا ايه
نفضت اميره رأسها عدة مرات وظلت الاخري علي وضعها
أميره:ههو حضرتك مين
صقر:انا صقر الجبالي صاحب التلفيون وجار الانسه اقعد بقي ولا امشي ولا اعمل ايه
اميره :اه طبعا اتفضل حضرتك يعني ههه دا طلع صاحب التليفون يا چانا چاناااااا اقفلي بوؤك
ضمت الاخري ثغرها ومزالت تنظر لصديقتها دون ان تتحدث
ولكنه وضع اصبعيه اسفل ذقنه ووجه لها الحديث وهو ينظر لها بجراءه
صقر:انا متشكر اوي انك اخدتي تليفوني معاكي وحافظتيلي عليه
احنت رأسها للأسفل خجلاً من نظراته لها
وهمست:انت بتبص لي كده ليه مش تبص ليا كده
صقر:ايه بتقولي ايه مش سامع صوتك
چانا وقد رفعت صوتها بعض الشيء: تليفونك منين في بنت اتصلت بيا الصبح وقالتلي ان ده تليفونها هي يبقي تليفونك انت ازاي يعني
صقر وهو مبتسم علي طفولتها:اهدي طيب مالك منفعله كده ليه اولا التليفون ده بتاعي ومكتوب علي شاشته اسمي
ثانيا بقي وده المهم هو وقع مني الصبح لما شدتيك من قدام العربيه فاكره
ثالثا:اللي اتصلت بيكي الصبح دي تبقي مديرة مكتبي بس دي كل الحكايه يا ستي
اميره ببلاهه:ههههههه خلاص بقي يا چانا دي كل الحكايه اديله التليفون وخلصينا
چانا:اتفضل تليفونك اهو واسفه علي اللي حصل الصبح
وفتحت حقيبتها واعطته الهاتف واخرجت بعض النقود حتي تدفع حساب المشروبات التي طلبتها هي وصديقتها
وبعد ان اخذ الهاتف من يدها فاجئها بأمسكه بها
صقر:بتعملي ايه اظن عيب تبقي قاعده مع راجل وتدفعي الحساب
نفضت يدها من داخل يده بسرعه وهتفت
چانا:ايه قاعده مع راجل دي حضرتك انا مش بقعد مع حد انت اللي جيت علينا وده حساب حاجات احنا طلبناها
صقر:انا اسف اذا كنت قولت حاجه ضيقتك ياستي حطي بقي فلوسك في شنتطك واعتبريني عزمتكم علي حلاوة رجوع التليفون
مش بيقولها كده بردو
اميره:ههههههه ايوه صح بيقولها كده يلا يا چانا بقي
چانا :طب عن اذنك بقي وقفو الاثنان وبدؤو يتحركو من امامه
صقر: طب استني هاوصلك داحنا جيران يعني في نفس العماره ونفس الدور
چانا:لاءه طبعا انا مش بركب عربيات مع حد غريب انا ولا حتي جاري
عن اذنك واخيرا ما تحركت من امامه هي وصديقتها
اخرج بعض النقود من چاكته ووضعهم علي الطاولة واتجهه خلفهم
اميره وهي تخرج مفاتيح سيارتها من حقيبتها
ايه ده يا چانا هو في حلاوه كده
چانا :افتحي بسرعه يا اميره ده خرج ورانا وواقف عند عربيته يبص علينا
التفتت اميره لتلقي عليه نظره وجدته يقف امام سيارته الفارهه يستند علي سقفها وينظر لهم وهو يشير بيديه بعلامة السلام
اميره:لالالا مش ممكن مافيش حد حلو في كل حاجه كده هو في ايه بقي ده حتي عربيته حلوه
چانا:الله يخربيتك يا اميره هاتفضحينا يا بنتي اوعي انا هاسوق
زجتها داخل السياره وجلست هي خلف عجلة القياده وادارتها وقبل ان تتحرك وجدته يقف بسيارته بجانبهم
وهتف لها وهو يمد يده بكارت عليه اسمه
صقر:علي مهلك وانتي سايقه وروحي علي طول ده الكارت بتاعي لو عوزتي اي حاجه في اي وقت اتصلي بيا باي يا چانا
وسريعا ماتحرك من امامهم بسيارته
اميره:چانا الحقيني انا هيغمي عليا خلاص
چانا:الحقك ايه مش لما الحق نفسي الاول
وتحركت هي الاخري بسيارة صديقتها
بينما جذبت اميره الكارت الملقي علي قدم چانا وبدأت تتفحصه بعيناها وتقرأه بصوت مسموع
اميره:صقر عزالدين الجبالي اخصائي جراحات القلب وصاحب مجموعة شركات الجبالي للمستحضرات والاجهزه الطبيه هاه الحقي يا چانا ده طلع دكتور
چانا:دكتور ازاي يعني ده تلاقيه نصاب هو فيه دكتور سكير ومهيس كده بقولك كان فاكرني عفريته الصبح
اميره:الله هو مش كان مشي قدامنا
چانا :اه بتسألي ليه
اميره:بصي في المرايا كده يا چانا مش هو اللي ماشي ورانا ده
چانا:اه دا هو اميره انا بدأت اخاف منه بصي انتي هاتطلعي معايا ماتسيبينيش اطلع معاه في الاسانسير لوحدي
اميره:هو حاطك في دماغه ولا ايه وقفي العربيه وانا اروح اتخانق معاه
چانا:والنبي بطلي هبل وانتي كنتي طول
القعده عامله تضحكي كنتي بتضحكي علي ايه يا هبله
اميره:كده طب اتفضلي يا ختي انزلي انتي وصلتي بيتكو واطلعي لوحدك عشان اروح انا كمان
چانا: لاء والنبي يا اميره عشان خاطري ماتمشيش
اميره:اتحيلي عليا شويه الله ده مشي وموقفش
امسكت چانا حقيبتها التي القت صديقتها بها هذا الكارت
وترجلت من سيارتها وهي تصيح بمرح:خلاص مش عايزه من وشك حاجه يلا يلا روحي علي بيتك يا بنت
واعطتها ظهرها واتجهت لتدخل عمارتها
امير:اه ياندله انا غلطانه اني عطلت نفسي عشانك
///////////////////بقلمي/كنزي حمزه (مياده)
عاد مره اخري الي عمله وهو في قمة سعادته وجد صديقه قد حضر
وكالعاده يجلس مع تلك المستهتره.
صقر:تاني يا مازن تاني وانتي ايه اخصملك ايه تاني يا بنتي من مرتبك
انا هاحولك بقي للشئون القانونيه وهما يخلصوني منك ولا اقولك يا اخي خدها معاك وخلصني منها بقي
مازن:ههههههههه قوي قوي يا خويا ارفدها انت بس وانا اعينها عندي علطول
صقر:مرفوده يا سيدي والله مرفوده اعملكو ايه تاني اسيبلكو الشركه واروح
وسريعا ما اتجهه الي مكتبه وصفع الباب بقوه من خلفه
ليلي بشهقه:هاهه ينهار اسود عاجبك كده
اهو رفدني
وانت عارفه دا مبيرجعش في كلامه ابدا
مازن:ماخلاص يا بت في ايه قولتلك هاعينك عندي وتركها وذهب اليه
وجده يقف امام ذلك الجهاز الحديث جدا ما يطلقون عليه الان المسرح المنزلي ذات السمعات الرفيعه الطويله وجهاز صغير يتوسطها يشغل عليه بعض الموسيقي الهادئه
مازن:اللي يشوفك من شويه يقول حد قتلك قتيل ومزاجك مش رايق لحاجه
صقر: بالعكس دانا في احسن حلاتي النهارده ومزاجي عنب
مازن:اوبا ليه دا كله انت كنت فين يا بمبو احكيلي
شلح چاكته من عليه وعلقه علي شماعته الخاصه وجلس علي الاريكه الجلديه بكل راحه وهو فارد ذراعيه علي ظهرها
صقر:اه يا مازن كنت مع القمر بتاعي.
وضع الاخر يده علي قدم صديقه بسرعه وهتف
مازن :مش ممكن قابلتها فين اخدتها شقتك ولا في فندق
واذا به يقابله في وجهه بلكمه قويه تبرحه علي الجانب الاخر
ويمسك ذراعه يثنيه خلف ظهره بيد واحده كل هذا وهو جالس مكانه لم يتحرك بينما ركع الاخر امامه من شدة الالم
صقر:قولتلك مره وهاقولهالك تاني چانا مش زي ال......... اللي احنا نعرفهم
وماحبش اسمعك بتجيب سيرتها بالكلام ده تاني مفهوم ياض
مازن:دراعي هايتكسر في ايدك يا صقر بطل رخامه وسيبني بقي مش انت اللي بتقول انك كنت معاها
صقر: وهو ماينفعش نقعد يعني في مكان محترم يا حيوان
و اخيرا ما تركه من يده
مازن:طب يا سيدي احكيلي ايه اللي حصل
اشعل سيجارته وبدء ينفس دخانها في وجهه بهدوء
صقر:توء ماليش مزاج يلا امشي علي شركتك ومتنساش تاخد المحروسه اللي بره دي في ايدك
خليني اركز شويه عشان اشوف هاعمل ايه مع المحروس التاني جوز مامي
اللي واخد من حسابها فوق الاتنين مليون دولار ههههههههههه حبيبي يا عمو سراج ده اللعب هايحلو اوي
مازن:ايوا بقي يا بمبو يا رايق انت بقالنا كتير ملعبناش
صقر:طب حضر نفسك عشان هانسافر قريب
وخدلي معاد مع ابوك عشان عايز اقعد معاه
مازن:علم وينفذ يا زعيم بس مش ناوي تقولي بقي ايه اللي حصل مع چانا
صقر: لاء لما تكبر هبقي اقولك
↚
مر يومان علي لقائهم هذا وفي هذين اليومين لم يراها وهذا ما كان يعكر صفو حياته يريد ان يراها بأي طريقه
كان الجو شتاءه قارص بعض الشيء قرر الا يخرج من بيته هذا المساء واغلق هاتفه حتي لا يزعجه صديقه الوحيد ويشركه معه مره ثانيه في سهراته
فهو منذ ان جلس معها قرر ان يبتعد عن هذه الاجواء نهائيا
اشعل تلك المدفأه التي توجد بالحائط المقابل لمكتبه وجلس من خلفه يراجع بعض الاوراق الخاصه بتلك الصفقه
ولكنها استحوذت علي عقله مره ثانيه حتي استمع الي رنة هاتفه وتفاجئ بأسمها يظهر علي برنامج الخاص بأظهار اسم الطالب
نظر الي الساعه المعلقه علي الحائط ثم فتح الهاتف ليأتيه صوتها بصرخه
چانا: الو دكتور صقر الحقني ارجوك الحق ماما عشان خاطري
صقر:في ايه يا چانا اهدي انتي بتعيطي ليه
چانا:ماما ماما وقعت وانا مش عارفه اعملها حاجه ساعدني ارجوك
صقر: طب اهدي بصي افتحي الباب وهتلاقيني عندك حالا
اغلق چاكته عليه واخذ مفاتيحه وهاتفه واغلق باب شقته واتجه اليها
وجدها تقف علي الباب عينها تزرف الدمع بغزاره
چانا: الحقني يا دكتور ارجوك ماما مش عارفه فيها ايه
صقر:دكتور ايه بس هي فين ماما
چانا :جوه انا كنت صاحيه في اوضتي وبعدين سمعت صوت حاجه دبت جامد
خرجت اشوف في ايه لقيتها واقعه قدام الحمام انا خايفه عليها اوي
دلف اليها وحملها بين يديه وهو يهتف :اوضة ماما فين
چانا:اهيه اللي في الوش دي
دلف تلك الغرفه التي اشارت له عليها وارقدها في فراشها وبدء يجس نبضها وهو يضغط علي وريد يدها
وامسك هاتفه واجري اتصلا امام اعين الاخري
صقر:الو ايوه دكتور فؤاد اذي حضرتك
ايوه انا كويس بس في الحقيقه كنت عايز حضرتك تجيلي دلوقتي البيت لا لاء مش الڤيلا انا كنت عايزك تجيلي العماره
اه والدتي بخير والحمد لله دي جارتي هو في الحقيقه انا شاكك في حاجه بس طبعا لا يفتي ومالك في المدينه
والله يعني حضرتك قريب جدا مني طيب في انتظار حضرتك اغلق معه والتفت اليها وجدها تنظر له ببلاهه وهي تبكي بشده
صقر :خلاص ماتعيطيش الدكتور جاي حالا وماما هتبقي كويسه بس ممكن اشوف العلاج اللي هي بتاخده
اشارت له بيدها :اهوه العلاج كله علي الكمود اللي جنب سريرها
جلس بجانب والدتها علي الفراش وبدء يتفقد تلك الادويه ويفتح واحد منها التقط منه حبة دواء وامسك ثغرها برفق ووضعها تحت لسانها ثم اغلقه مره ثانيه
وهو يهمس لها: هي ماما مريضة قلب من زمان
ضمت يدها الي صدرها وهتفت:ايوه من زمان هو انت مش كاتب في الكارت بتاعك انك دكتور
كاد ان يرد عليها الا ان اتاه صوت هاتفه
صقر:الدكتور وصل ممكن ندخله يشوف ماما وبعدين نكمل كلامنا
تركها وذهب باتجاه الباب وفتح له
صقر:دكتور فؤاد اهلا بحضرتك
دكتور فؤاد:اهلا يا صقر ايه خير جايبني ليه دلوقتي
صقر:والدة الانسه مريضة قلب متعرضه لأزمه وكنا محتاجين حضرتك تطمنا عليها انا حطتلها حبايه تحت لسانها وبس لسه مفاقتش
فؤاد:طب ممكن ادخل اشوفها
چانا:اه طبعا اتفضل حضرتك دلف اليها وهما معه وبدء الكشف عليها والتفت اليه وبدء يهز له رأسه بمعني لا
امسكت هي يده بخوف ونظرت اليه
چانا:هو في ايه ماما مالها فهموني
ضم يدها بين كفيه الكبيرين بكل حب وهتف ماتخافيش يا چانا ماما كويسه
فؤاد:اطمني يا بنتي هي بس محتاجه تتنقل المستشفي نطمن عليها ونعملها شوية فحوصات انا هاطلب ليها عربية اسعاف
چانا: لاءه ماما اناخايفه عليها قوي
صقر: بصي اهدي خالص انتي هاتغيري هدومك وهاخدك معايا في العربيه ونروح معاها ماشي
اومئت له برأسها وتركته واتجهت الي غرفتها
لتغير ملابسها
واتجه هو الاخر للخارج وقف مع الطبيب يحدثه
صقر:خير يا دكتور
فؤاد:عضلةالقلب ضعيفه جدا وفي وقت طويل بين النباضات
انا شاكك ان في شريان مسدود وده ممكن يعرضها لأزمه قلبيه لا قدر الله
انا اتصلت بالمستشفي وهما هيبعتو دلوقتي عربية اسعاف وانا هاسبأكو علي هناك
صقر:لا حول ولا قوة الا بالله انا متشكر اوي اوي يا دكتور فؤاد واسف اني هارجع حضرتك المستشفي تاني
فؤاد:اخص عليك اوعي تقول كده ده انت ابن الغالي الله يرحمه
يلا سلام دلوقتي واشوفك كمان شويه
صقر :الله يرحمه مع السلامه يا دكتور ترجل معه خارج شقتها واغلق بابها عليها
واتجه الي شقته ليغير ملابسه بعد فتره قصيره فتح باب شقته واتجه اليها دق بابها وفتحت له
صقر:جهزتي وجهزتي ماما
چانا: ايوه بس انا خايفه عليها اوي
صقر:ماتخافيش ان شاء الله خير عربية الاسعاف خلاص علي وصول
انا هاقعد جوه شقتي انتظرهم وهاسيب الباب مفتوح
ادخلي شقتك واول مايجو هاخبط عليكي
اومئت له برأسها ودلفت للداخل وهي تبكي وجلس هو علي اقرب مقعد قابله داخل شقته بمقابلة الباب
الي ان وجد رجلان من المسعفين يترجلون خارج المصعد يحملون معهم سرير نقال فخرج لهم واتجه بهم اليها
كانت تقف كالمغيبه امامهم وهم يحملون والدتها ويخرجون بها امام عيناها
لا تشعر حتي بيده التي قبضدت علي يدها الصغيره وهو يجذبها خارج الشقه
وينزل معهم بالمصعد لم تشعر حتي بجلوسها بجانبه في سيارته وهو يتحرك خلف سيارة الاسعاف
فقط ركزت تفكيرها كله بماذا ستفعل لولا قدر الله حدث مكروه لوالدتها
كيف ستواجه العيش في هذه الحياه بدونها هي ليس لها اخوه
ليس لها اقارب هنا حتي والدها كان يريد ان يأخذها من امها ويبعدها عنها
لذلك فضلو الهروب وانتقلو من بيتهم القديم ليبتعدو عنه فهل تسطيع ان تواجهه الان وهي بمفردها
ليخرجها من دوامة تفكيرها وهو يحثها علي الترجل من سيارته
صقر:چانا يلا انزلي وصلنا
فتحت بابها ولم تنتظره واتجهت سريعا اليها وهي تهتف:ماما فوقي يا ماما ماتسيبينيش عشان خاطري ماما ماما انا ماليش غيرك
واخيرا ما امسكها بين يديه وضمها اليه بحنان حين اخذها الاطباء ودلفو الي غرفة ما واغلقو الباب من خلفهم
صقر:ايه اللي بتعمليه ده قولتلك ماتخفيش ماما هتبقي كويسه
چانا ببكاء:انا ماليش غيرها ماما دي كل حياتي انا وهي مالنش غير بعض و بس
اجلسها علي مقعد وجلس بجانبها وهو يحاول تهدأتها
صقر:طب وانا روحت فين مانا جانبك اهو
چانا:بس انا مش اعرفك انت مش اخويا ولا قريبي
صقر:انا جارك واول ماحسيتي بأزمه لجأتيلي مش ساعات الجار بيبقي اقرب من الاخ برضو ولا ايه
چانا:يعني ماما هتبقي كويسه
صقر:يا ستي والله هتبقي كويسه هي بس متعرضه لأزمه بسيطه وهتعدي ان شاء الله
چانا :وعرفت منين بقي ان شاء الله وانت مش دكتور
صقر بمشاكسه:وعرفتي منين بقي اني مش دكتور
چانا :ماانا لما طلبت منك انك تكشف عليها معرفتش واتصلت بدكتور تاني عشان يشوفها
صقر بأبتسامه:انا ماكشفتش عليها لاني ماعنديش ادوات اكشف بيها
وده لاني بطلت امارس مهنة الطب من ساعة ابويا الله يرحمه ما مات
يعني عشان اقدر اهتم بمجموعة الشركات بتاعتي
چانا بطفوله وخوف:يعني انت مش نصاب
صقر بأندهاش:نصاب انتي فاكرني نصاب
چانا بخجل:اسفه بس بصراحه انت تصرفاتك غريبه كده وبتشرب خمره وو
اندهش اكثر من كلامها :وانتي تعرفي منين اني بشرب خمره
چانا باستغراب:انت مش فاكر ولا ايه لما دخلت عشان اخد القطه بتاعتي من عندك
نظر امامه وهمس لنفسه:كنت متأكد انه مش حلم
خرج الطبيب اليهم وجرت هي اليه حتي تفهم مايحدث مع والدتها
چانا:خير يا دكتور ماما فاقت
نظر الطبيب اليه ووجهه له الحديث: احنا هننقلها للعنايه لازم الليله تبات علي الاجهزه وبكره نحضرها للعمليه
تمسكت بيده برعب وصرخت:عمليه عمليه ليه ماما مالها يا صقر فيها ايه
صقر وهو يغلق علي يدها بكفيه :اهدي يا چانا بقي اكيد العمليه دي في صالح ماما عشان صحتها تتحسن
دكتور فؤاد:بصي يا انسه انتي اكيد عارفه ان ماما عندها شريان مسدود
وهي شكلها اهملت جامد في صحتها ومكانتش بتاخد علاجها بنتظام وده ادي لأضعاف عضلة قلبها زياده
عشان كده احنا هنعملها عملية توسيع شريان ونركب دعامه وان شاء الله تخرج ليكي بالسلامه
جلست علي المقعد من خلفها وهي تنظر له:انا ماكنتش اعرف امي دارت عليا حقيقة مرضها
منه لله هو السبب في كل اللي هي فيه ده
خرجت امامها علي السرير النقال مره ثانيه وانتفضت من جلستها
وجدتهم يزجوها لينقلوها الي العنايه المركزه وهي تجري من خلفها وتصيح:امي
التفت الطبيب اليه:هي مالهاش حد تتصل بيه يجلهم ويقف معاها
صقر:ماعتقدش اصلهم لسه ساكنين جانبي جديد وعايشه هي ووالدتها بس
فؤاد بتفهم:طيب يبقي خليك جانبها لحد ما والدتها تقوم بالسلامه
وياريت تاخدها تروحها دلوقتي طبعا انت فاهم العناية مافيهش زياره
صقر:حاضر طبعا ومتشكر اوي لحضرتك
فؤاد:عيب يا واد يلا روحلها وسيبني بقي اشوف شغلي
صقر: حاضر عن ازنك يا دكتور تركه وذهب خلفها
وجدها تقف امام اللوح الزجاجي تنظر اليها بخوف وقلق وحب وتبكي بشده علي ام تمثل لها كل شئ في عالمها
وقف بجانبها ووضع يديه في جيوب بنطاله وهو ينظر الي والدتها
صقر:عارفه يا چانا من سنتين بس كنت واقف مكانك هنا بس كنت لوحدي ومن ساعتها وانا بقيت لوحدي
چانا:انا مش عايزه ابقي لوحدي انا خايفه عليها اوي
صقر: ممكن اسألك سؤال
چانا:اتفضل
صقر:انتي تعرفي هاتعيشي اد ايه
چانا:لاء طبعا وقبل ما تكمل كلامك انا عارفه كل اللي انت عايز تقوله
بس دي امي ماليش غيرها يعني لو راحت مني انا هبقي وحيده في الدنيا دي
صقر:طب ممكن نروح دلوقتي لأنك مش هينفع تدخلي ليها ووقفتنا هنا ملهاش لازمه
اومئت له برأسها واتجهت معه للخارج
جلست بجانبه في سيارته بكل هدوء
جلس هو ليقود السياره وهو يقول:انتي مالكيش اخوات يا چانا
اكتفت بهز رأسها يمين ويسار بالنفي واكمل هو
اقرايب ولاد خال مثلا او ولاد عم طب هو بابكي متوفي
صرخت في وجهه بعنف وعدائيه: ماتجبش سيرته منه لله هو السبب في كل اللي هيا فيه ده
صقر:اهدي يا چانا انا مقصدش اضايقك كده انا بس كان قصدي لو في حد من قرايبكو نقدر نكلمه ويجي يقف معاكي
چانا:كل قرايبنا في اسكندريه مافيش حد لينا هنا
صقر: انتو من اسكندريه اومال ايه اللي نقلكو. القاهره
نظرت امامها بهدوء وهتفت ودموعها تغرق وجهها:هوالسبب انا بكرهه هواللي فضل وراها لحد ما هدها وجبلها المرض
وفي الاخر كان عايز ياخدني منها تصور انه بعت بلطجيه عشان يخطفوني وخطفوني فعلا
واخدوني عنده بس قدرت اهرب منه ورحتلها واخدتها وهربنا علي هنا
جينا قعدنا عند اميره صاحبتي لغاية ما والدها قدر يلاقي لينا الشقه دي ونقلنا فيها
صقر :طب هو ليه بيعمل كده معاكي اظن انتي مش صغيره عشان يقعدك معاه بالغصب يعني
چانا:انا عندي ٢٢ سنه بدرس علوم الكمبيوتر والاداره في الجامعة الأمريكية
صقربعد ان ترجل من سيارته التي صفها اما عمارتهم وهي معه:يبقي ماتخفيش من حد وانا معاكي
يفكر بس يقرب منك وانا ورحمة ابويا لوريكي انا هاعمل فيه ايه صحيح هو اسمه ايه
چانا:لاء بلاش يا صقر عشان خاطري انا مش عايزه مشاكل خليني بس اطمن علي امي الاول انا اصلا مش عايزه يعرف مكاني
صقر:طب يلا ادخلي شقتك دلوقتي وحاولي تنامي شويه والصبح هاخدك ونروح لماما سوي
أومئت له ودلفت داخل شقتها وهي تهمس:متشكره اوي علي وقفتك معايا تصبح علي خير
ابتسم لها بكل هدوءوهو يغلق بابها:وانتي من اهل الخير وبعد ان اغلق بابها تصبحي علي حبي يا حبيبتي
دلف الي شقته واغلق بابه وذهب بأتجه غرفة نومه ولكن ما اقلقه رنين هذا الهاتف المنزلي الذي لا ينقطع
جلس علي المقعد ورفع بيده سماعته
صقر:عايزه ايه بتتصلي ليه دلوقتي
في حد برضو يكلم مامته بالطريقه دي
صقر:والدتي اممم وعايزني بقي اكلمك ازاي
يا ماهي هانم
يابني انا امك ليه بتعمل فيا كده ياصقر
حرمتني من اني اشوفك او اجيلك حتي الشركه حرمتني من اني ادخلها عشان مش تشوفني ايه يا صقر ماما مش وحشتك
صقر:طب ما تخلي شويةالحنيه دول لحبيب القلب احسن يغير ولا حاجه
واقولك علي حاجه كمان انا أمي ماتت يوم ما دفنت ابويا مع السلامه يا ماهي هانم
ووضع سماعة هاتفه واتجه الي غرفته بكل هدوء
/////////////////استغفرك ربي وأتوب إليك
ايه قفل السكه برضو:قالها سراج وهو جالس
بجانبها ينفث دخان سيجاره الفاخر في الهواء
وقفت من جانبه وهي دامعة العينين واتجهت لتصعد الدرج
ماهي: قالي انا امي ماتت يا سراج ابني بقي يكرهني لدرجة انه بيتمني موتي
سراج:كل ده عشان اتجوزتي هو انتي اذنبتي ولا عملتي حاجه غلط
ماهي: عمره ما هايصفلي ابدا ده ابني وانا عرفاه كويس
صعد خلفها ودلفو غرفة نومهم وهو يهمس لها بخبث
سراج:لاء وانتي الصادقه ده بيعمل كده عشان يفضل واضع ايده علي كل حاجه في المجموعه
هو فاهم انك بكده مش هتقدري تطلبي حقك في الميراث
ماهي :ميراث ايه وزفت ايه بس يا سراج هو انا اللي عندي شويه ولا هو محتاج حاجه كفايه اللي ابوه سايبه ليه
سراج:طب ممكن ماتضيقيش نفسك كده انا مبحبش اشوفك زعلانه يا روحي
ماهي: ده ابني الوحيد يا سراج ازاي بس عايزني مزعلش سيبني في اللي انا فيه ارجوك ونام انت
سراج: طب وهو انا برضو اعرف انام غير وانتي في حضني تعالي ياحبيبتي نامي وان شاء الله كل حاجه هتتصلح
////////////////////بقلمي:كنزي حمزه (مياده)
انها العاشره صباحا مزال نائما في فراشه
لم ينبهه رنين هاتفه المزعج
ولم تأتي له في احلامه حتي تيقظه
كان نائما علي وجهه ولم يشعر حتي بخادمه وهو يدلف اليه حتي ييقظه
عبدو:صقر قوم بقي يابني انت مش هاتروح شغلك ولا ايه
صقر:سيبني نايم لما المنبه يرن يا عم عبدو لسه بدري
عبدو:المنبه رن من بدري دي الساعه بقت عشره
صقر بأندهاش:ايه عشره ازاي تسيبني نايم لحد دلوقتي
عبدو:انا دخلت صحيتك مرتين وانت تقولي سيبني اعمل ايه تاني
كاد ان يفقد توازنه حين قفز الاخر من علي الفراش وهو يصرخ
صقر:چانا ينهار اسود عملية امها واتجه سريعا الي هاتفه
عبدو:چانا مين وعملية ايه ماتفهمني يابني في ايه بس
لم يعيره اهتمام وامسك هاتفه وسريعا ما طلب رقمها ليأتيه صوتها من الجهه الاخري
↚
كانت تقف امام ذلك الباب الذي اوقفوها الاطباء امامه ومنعوها من الدخول معهم دامعة العينين حزينه وحيده
افاقها من افكارها الحزينه صوت هاتفها فأخرجته من جيبها لتجده هو من يحدثها
چانا:الو
صقر: صباح الخير يا چانا يلا حضري نفسك عشان نروح المستشفي
چانا بحزن : صباح النور متشكره اوي لحضرتك بس انا جيت المستشفي من بدري وماما دخلت العمليات
صقر:ايه انا اسف علي تأخيري بس والله مش عارف انا ازاي مش صحيت بدري بس
چانا:انا اللي اسفه اني سهرت حضرتك معايا
وقلقت راحتك مع السلامه يا دكتور
اغلقت معه الهاتف دون ان تسمع رده فألقي الهاتف من يده واتجه الي المرحاض وهو يجذب منشفته ويلقي علي خادمه بعض اوامره
صقر:حضرلي لبس نضيف بسرعه يا عبدو عشان انزل
عبدو: يابني فهمني ايه بس اللي بيحصل
//////////////////لبيك اللهم لبيك
ذهب اليها وهو قلق جدا من اجلها واتجه الي غرفة العمليات
حين اخبروه ان والدتها مازلت بالداخل وجدها تقف وحيده
عيناها الدامعه تلازم تلك الدائره الزجاجيه تنظر الي اي احد بالداخل ليطمأنها ولكن لا يوجد احد هناك
صقر:چانا التفتت له بحزن وعادت بنظراتها مره ثانيه
چانا:تعبت نفسك وجيت ليه بس
صقر: ايه اللي انتي بتقوليه ده انا اصلا زعلان منك عشان احنا كنا متفقين اننا هانيجي مع بعض وانتي سبقتيني
چانا:مرديتش اقلقك معايا انا مانمتش اصلا ومصدقت النهار طلع ركبت عربيتي وجيت لقتهم بيحضروها عشان تدخل العمليات
صقر:انا اسف اني خليتك تيجي لوحدك بس كنتي اتصلي بيا وكنت جيت معاكي
چانا ببكاء:حبيت اجرب احساسك وأحاول اقلم نفسي علي الوحده لو مرجعتش ليا تاني
صقر:ان شاء الله هتخرج ليكي بالسلامه اتفألي خير مش عايز اشوفك زعلانه كده
چانا:يارب تخرج ليا بالسلامه لتصيح من خلفها صديقتها المحببه لها
اميره:چانا ايه الاخبار يا حبيبتي القت نفسها بين ذراعيها واجهشت بالبكاء بصوت مرتفع
كمن تغرز سكين حد النصل في قلبه من شدة بكائها كان يريد ان يجذبها من بين ذراعي صديقتها ويغلق عليها بقبضتيه
وان كان يقسم ان يرجعها بجانب هذا الضلع الاعوج الذي خلقت منه ويطمئنها انه بجانبها يبوح لها بحبه وانها سوف تكون له ولن يسمح بأي شيء ان يؤذيها
چانا:ماما يا اميره لسه مخرجتش من العمليات بقالها ساعتين ومافيش اي حد حتي طمني بكلمه
اميره:انشاء الله خير ربنا معاها ومعانا وتخرح ليكي بالسلامه
چانا ببكاء:يا رب يا اميره يا رب
لم يقوي علي رؤيتها بهذا الشكل اكثر من ذالك فقرر ان يذهب ليأتي لهم بكوبان من العصير
اميره وهي تنظر له بأندهاش:الله هو مش ده جارك الدكتور الخمورجي يا چانا
چانا: ايوه هو لولاه كانت امي راحت مني يا اميره
هو اللي جابلها الدكتور وفضل معايا لحد ما نقلناها المستشفي
اميره: مش ملاحظه انك كل مره تقعي في مشكله تلاقيه ادامك وهو اول واحد يساعدك
جلست علي هذا المقعد الحديدي وارجعت رأسها للوراء وهي تنظر لصديقتها: مش فاهمه ده قدري ولا قدره يا أميره
اميره:شكله قدركو انتو الاتنين مع بعض يا حبيبتي
/////////////////استغفرك رب واتوب اليك
بقلمي:كنزي حمزه (مياده)
وصل الي كافتريا المستشفي وقبل ان يطلب العصائر رن هاتفه برقم صديقه
مازن:ايه يا بمبو نموسيتك كحلي ولا ايه
صقر:وانت الصادق نموسيتي مهببه
مازن:ليه بس كده صحيح انت ما جيتش ليه الشركه لحد دلوقتي انا قاعد مستنيك من بدري
صقر: وايه اللي وادك الشركه بدري كده انت مش خدت البلوه بتاعتك عندكو الشركه وخلصنا
مازن:الله اهدي يا بمبو انت مش عندك ميعاد مع البوص ولا ايه قولت اجيلك ونروحله سوي
صقر :اخ دانا نسيت ميعاد ابوك ده خالص ياض طب بص انا في المستشفى عند الدكتور فؤاد
مازن:ليه ايه اللي وداك عنده النهارده
صقر:مامت چانا تعبت اوي امبارح وجبتها علي هنا وهي في العمليات دلوقتي
مازن:اوبا هي الدنيا مالها باظت معاك كده ليه
صقر:انا عارف بقي كل ماحاول اكلمها تحصل مصيبه صحيح تقربني منها لكن تلجمني وتخليني معرفش اتكلم معاها وكله كوم وصاحبتها دي كوم تاني
مازن:ايه ده هي عندها صاحبه طب قولي هي حلوه
صقر:اه حلوه ولزقه ليه زي مانت لزقلي كده بس مؤدبه وانت النوع ده مش بيعجبك
مازن وهو يتحرك خارج مكتبه:مين قالك بس يا بمبو
ده هو ده النوع اللي تحبه بجد وتحب تفتح بيت وتكون اسره عشانه
بقولك ايه انا جايلك ونبقي نروح سوي لابويا من عندك
صقر بلا مبلاه: ماشي تعالي بس حاول تتصل بأبوك وتأخر الميعاد شويه
مازن وهو يركب سيارته: اوك اوك متقلقش خالص يلا سلام
صقر بضحك علي صديقه: سلام يا شق
اغلق معه الهاتف وجلب لهم بعض العصائر وجلب لنفسه كوب من القهوة واتجهه اليهم مره ثانيه
كانت تجلس بجوار صديقتها مغمضة العينين مازلت تبكي بشده جلس بجانبها من الجهه اللاخري وامسك كوب من العصير واعطاه لصديقتها
صقر:اتفضلي يا انسه
اميره بخوف:هه لا هو ايه ده متشكره خالص
صك علي اسنانه وهو ينظر الي سليطة اللسان التي تجاوره
لبد انها اخبرتها انه يحتسي الخمر ثم تكلم
صقر:ماتخفيش اوي كده ده عصير فريش افتحيه وشوفيه اكيد مش هجيب ليكو خمره يعني
اميره:لاء والله مش قصدي طيب ميرسي اوي
نظرت الاخري له متلجلجه في كلامتها مطرفه اهدابها سريعا
چانا:انا افتكرتك مشيت
صقر وهو يعطيها كوب العصيربغضب دون ان ينظر اليها: هامشي ازاي من غير ما اطمن عليكي
ثم انتبه لما قاله قصدي علي ماما يعني ما تمسكي انتي كمان ولا خايفه زي صاحبتك
چانا بهدوء ورأسها محني للأسفل:مش خايفه منك يا صقر بس ماليش نفس لحاجه
صقر بغضب اكثر ولكن هذه المره من أجلها: لا علي فكره اللي انتي فيه ده مش هينفع مامتك بأي حاجه
انتي لازم تكوني جامده وبكامل صحتك لان مامتك لما تخرج بالسلامه هتحتاج اللي يرعيها
علي بال ما ابقي اشوف ليكو واحده تاخد بالها منكم انتو الاتنين مفهوم
لا تعرف لماذا احبت تملكه هذا لماذا اومئت له برأسها لماذا خرجت منها تلك الكلمه سريعا له وهي تأخذ منه كوب العصير
چانا:حاضر يا صقر حاضر
كاد قلبه بين ضلوعه يكاد يرقص من شدة فرحته فامعذبته بدأت تستمع له
ولكنه ارتسم الغضب علي وجهه واشعل سيجارته وامسك كوب القهوه في يده وهو يشير لها بيده
صقر:علي بال ما اخلص السيجاره تكوني خلصتي العصير انا هقف اشربها عند الشباك اللي هناك ده يلا اشربي
ثم التفت الي صديقتها الفارهه ثغرها حتي الان وهتف فيها وانتي اقفلي بوؤك ده شويه بقي ثم تركهم وذهب بأتجهاه النافذه
اميره:هو ايه اللي حصل دلوقتي هو زعق لنا وانتي ايه حاضر والطيبه اللي نزلت عليكي فاجئه دي
چانا:مش عارفه بس هو معاه حق في كل اللي قاله انا لازم اخد بالي من نفسي عشان اقدر اخد بالي من ماما
وكمان حسيته فهم اني قولتلك انه بيشرب خمره عشان كده زعل
اميره: اممم ممكن برضو ايه ده مين اللي صابغ شعره زي عرف الديك وجيه وقف معاه ده
چانا:اميره ابوس ايدك انا مش ناقصكي وانا ايش عرفني يعني انا ابتديت اقلق اوي ده عدي ٣ ساعات ومافيش اي خبر
اميره: ان شاء الله خير يا جانا انتي عارفه العمليات دي بتطول يا حبيبتي اصبري شويه كمان
چانا ببكاء مرتفع وصوت عالي :لأ اناخلاص ماعنديش صبر صقر يا صقر
كان يتحدث مع صديقه عنهم واذ بها تهتف له وهي تصرخ
ليلقي بسيجارته عبر النافذه ويركض اليها ويجسو علي ركبتيه امام مقعدها دون ان يشعر يحتضن بكفيه يديها الصغيره وضبابيته غائره في قهوتها
صقر:في ايه مالك يا چانا بتصرخي كده ليه
چانا ببكاء مثل الأطفال :عايزه ماما
مازن:نعم طب معلش متزعليش ماما زمنها جايه
اميره بعدائيه:نعم انت يا استاذ انت جاي تستظرف هنا ولا ايه
مازن:الله مين الشرس ده هو حد وجه ليكي كلام يابنتي
اميره:ايه بنتك وشرس والالفاظ البيئه دي علي فكره دي صاحبتي واللي يمسها بكلمه اكل مصريينه
مازن:بقي شرس بتقولي عليها الفاظ ومصريينه دي مش الفاظ
صقر بغضب بصوت جهور:مازززززززززن ارحم امي مش ناقصك خالص دلوقتي
چانا:عايزه اطمن عليها يا صقر دي بقالها ٣ ساعات جوه
فك حصار يدها من بين كفيه ورفع انامله باتجاه وجنتيها وبدأ يكفف عبراتها وهو يبتسم لها
صقر:حاضر هاشوف حد دلوقتي يدخل يشوف الدنيا فيها ايه ويخرج يطمنا ممكن بقي تبطلي عياط
هزت رأسها يمين ويسار بالنفي ليمسك هو كوب العصير ويجده مزال ممتلئ
صقر:طب عشان خاطري اشربي العصير وبطلي عياط
بدأت تكفف عبراتها سريعا بيدها وهو يضع علي ثغرها تلك العصي المجوفه من الوسط لتمتص العصير وتمسك منه الكوب بخجل محبب له
وقف امامها واضع يده في جيب سرواله بكل هدوء ينسي كل من حوله لا يري الا هي فقط الي ان انتهت من هذا الكوب ونظرت له مره ثانيه
چانا:خلصت اهو روح طمني بقي
صقر :حاضر هاروح اطمنك ذهب من امامهم وترك صديقه يقف ينظر لهم
مازن:علي فكره انا اسف لو كنت قولت حاجه ضيقتك يا انسه چانا
چانا:محصلش حاجه
مازن:انا مازن يايسن النميري صاحب النميري جروب لأجهزه الطبيه انا ووالدي لو تسمعي عنها
كادت ان ترد لتسبقها تلك الشرسه مثلما وصفها
اميره: وهنسمع عنك فين بقي ان شاء الله في الرديو ولا في نشرة الاخبار
اعجبته تلك المشاكسه اللعينه التي بدأت تنبش بأظافرها عرين النميري الصغيري
اقترب منها بجراءه ملحوظه وهي جالسه بجوار صديقتها
وانحني بجزعه ليقرب ثغره من اذناها وهي تلصق رأسها بكتف صديقتها وتبعد جسده بيدها عنها
مازن:مالك خوفتي كده ليه انا عايز اقولك ان في اختراع اسمه نت ومجلات بتنزل اعلانات المجموعه بتاعتنا عليهم الدنيا اتطورت بعد النشرة الاخبار والراديو كتير اوي يا شرس
واباح لنفسه ذلك المنحرف ان يمسك خصله من ليلها القصير الناعم ويرجعها خلف اذنها ولكنه وجد من يجذبه للخلف من كتفه
صقر:بتنيل ايه ايه يا مازن
مازن:مافيش يا بمبو ده انا كنت بعرف الانسه علي العيله مش كده يا انسه ولا نقول مدام وغمز لها بعينه
لتجحظ هي عيناها علي هذا الحيوان الذي لا تستطيع ان ترد له الاهانه بمثلها
صقر:لاء انسه يا مازن واتلم بقي ها اتلم بدل مالمك انا ماشي
چانا:شوفت حد يا صقر
صقر:اه طبعا جايه حالا ثم ابتسم ال تلك الانثي القادمه التي تأتي امامهم بتنوره قصيره وتضع كم هائل من المساحيق التجميليه علي وجهها
تقدم اليها واخرج من جيبه بعض النقود واعطاها لها وهمس في اذنها ببعض الكلمات لتضحك ملئ ثغرها الواسع وهذا ما اغضب الاخري جدا جدا
بينما انحني امامها مازن وبسط لها يده وهو يفصح لها الطريق لتعبر من امامه وهذا ما اشعل ثورة تلك الجالسه بجانب صديقتها
اميره بغضب:ايه القرف ده
التفتو لها جميعا علي ما تفوهت ولكنه ابتسم فهو يعلم انه يمشي علي الطريق الصحيح الان
چانا بصوت هادئ:ايه اللي بتقوليه ده
اميره:مش شايفه بيعملو ايه
چانا:واحنا مالنا ما يعملو اللي يعملو
صقر:في حاجه ولا ايه
اميره:هاه لاء اصلي شوفت حشره
نظر صقر الي صديقه وابتسم :حشره اه عارفها انا الحشره دي بقالي كتير عايز اخلص منها مش عارف
اميره بغيظ:معلش اصل اللي زي دي بيلبد ابقي رش بقي
التفت الاخر الي الجهه الاخري وهو يبمتسم ملئ فمه ليجد صديقه يضعه تحت ذراعه ويتجه به الي النافذه
صقر:تعالي يا حشره اقولك انا هاخلص منك وارميك من هنا بدل مارش والكلام الفاضي ده
مازن:تصدق بت دمها زي العسل شكلنا كده هنتصاحب علطول
صقر:ماززن سبق وقولتلك دول مش بتوع صوحبيه وتاني مره ماتحولش تقرب كده منها عشان ايدها الحلوه دي ماتسلمش علي خدك
مازن:غريبه مع اني شايف ان چانا عادي يعني ومسكت ايدها ولمست خدها كمان
صقر:يا حيوان انا عملت كده بسلامة نيه وهي اصلا مش في وعيها وانت لو مش جد يبقي تبعد عن اميره من دلوقتي انا بقولك اهو
مازن:لاءجد يا صقر والبت عجبتني بس حبيت اختبر اخلاق البنت اللي هاتغير عشانها وهاتشيل اسمي واسم عيلتي
صقر :هي خلاص شالت اسم العيله
مازن:لوسمحت اتكلم عن مدام مازن النميري بأسلوب احسن من ده
صقر:كمان طب اتنيل لما تشوف هاترضي بيك ولا لاء يا حشره
مازن:اوبا يا بمبو اتنيل انت بقي المزه خرجت اهيه وچانا شكلها كده عايزه تولع فيك
صقر:انا قاصد علي فكره تعالي اما نرحلها
اقتربو اليها تحت نظرات تلك الجالسه امامه تراقبه
صقر:هاه طمنيني عملتي ايه
الممرضه:اطمن يا باشا العمليه ماشيه زي الفل هما بس قدامهم شوية وقت ويخلصو لكن كل حاجه ماشيه كويس جدا والمريضه كويسه جدا جدا
مره اخري اخرج من جيبه بعض الاموال وامسك يدها ووضعهم بها وهو يصيح وينظر الي معشوقته
صقر:حبيبتي حبيبتي حبيبتي طمنتني
الممرضه بشكر:ده كتير اوي يا صقر باشا انا ما عملتش حاجه لكل ده
مازن بغزل وجراءه ملحوظه لعنيدته:لسه هتعمل يا قمر ولسه هنطلب هو احنا هنروح من بعض فين
اقرعت ضحكه رقيعه لتسشيط الاخري من الغيظ وتصيح
اميره:الله دي ما بقيتش مستشفي دي بقت كازينو بقي لينظر لها وهو يضحك ملئ فمه وتجذبها صديقتها مره ثانيه
چانا:اقعدي يا اميره ملناش دعوه
الممرضه: طب عن اذنكم تركتهم وذهبت وجلس هو بجانبها من الجهه الاخري
صقر:خلاص اطمنتي يا ستي علي ماما كلها شويه وهاتخرج ليكي بالسلامه
لم تنظر اليه فتحت حقيبتها واخرجت بعض الاموال منها ليتفاجئ بها تعطيها له
چانا :متشكره اوي
احمرت عيناه بغضب يعلمه صديقه جيدا والذي بدوره اقترب منه خوفا عليها من رد فعله
صقر:ايه اللي بتعمليه ده
چانا وقد ارتعبت من تقلبات وجهه المفاجئه لهم جميعا:دي دي الفلوس اللي اديتها للممرضه انا معايا فلوس ومش محتاجه مساعده من حد
هب واقف امامها دون ان يشعر بدأ يصرخ في وجهها:جايه دلوقتي تقوليلي مش محتاجه مساعده من حد
كل يوم احلم بيكي وانتي بتقوليلي ساعدني يا صقر كل يوم تموتيني من القلق عليكي وجايه دلوقتي تقوليلي مش محتاجه مساعده من حد
من ساعة ماسكنتي جانبي وانتي علطول مش بتقولي غير ساعدني يا صقر وجايه دلوقتي تقولي مش محتاجه مساعده
امسكه صديقه من الخلف جيدا وبدأ يسحبه بعيدا عنها
مازن:كفايه يا صقر كفايه انت كده بتخوفها منك
صقر وقد افلت نفسه من يد صديقه بكل سهوله
وامسكها بين يديه:لاء مش كفايه لازم تفهمي انك حبيبتي بتاعتي وهتبقي مراتي فاهمه ولا لاء
لم يسمع اه موافقه ولكنها كانت تتأوه اثر اصابعه اتي يغرسها في ذراعيها
اميره:سيبها يا صقر اظن الكلام ده لاوقته ولا مكانه ايدها هاتتكسر
لم يلتفت الي توسلات صديقتها وصمم اكتر ان يسمع
ردها:ردي ياچانا
چانا بدموع والم: اه لما ماما تخرج وتقوم نبقي نتكلم
صقر:دلوقتي اسمع ردك دلوقتي
چانا:لاء مش فاهمه يا صقر انا هربت انا وامي من ابويا عشان كان عايز يغصبني علي من الجواز من ابن مراته
هاتيجي انتي تعمل زيه وتغصبني علي الجواز منك
لم يتركها من يده ولكنه قربها له اكثر بل الصقها الي صدره
وهمس في اذنها:محدش هيقدر يخدك مني لا ابوكي ولا الجن الازرق يقدر يبعدك عني
خلاص انتي امتلكتي قلبي وهتبقي مراتي يعني هتبقي مراتي ثم تراكها من يده وابتعد عنها خطوه واكمل
انا هامشي دلوقتي عشان ورايا مواعيد متأخره وهارجع باليل اطمن علي ماما واخدك اروحك ماتتحركيش من هنا قبل مااجي اوكي يا بيبي
دون ان تشعر وكأنها منومه مغنطسيا اومئت له برأسها فابتسم لها وجذب صديقه وذهب من امامها
↚
واقفه امام هذا اللوح الزجاجي تحمد ربها علي خروج والدتها لها
ولكنهم منعوها من ان تدلف اليها
كانت تقف متحيره جدا في امرها وامره معا .
عن اي احلام يتحدث لماذا يثق بأنها ستكون له
ولماذا لم ترفض هي بدورها
هي لا تعرفه لاتعرف عنه شيء
فقط مر علي معرفتهم ببعض بضعة ايام
لماذا تهابه هكذا وتأمن بجانبه ايضا هكذا
انا عايزه افهم انتي هاتفضلي ساكته كده لحد امتي :افزعتها من شرودها هذا صديقتها الزنانه
چانا: عايزه ايه يا اميره سيبيني في حالي
اميره: اسيبك في حالك ازاي يعني انا عايزه افهم انتي ازاي توافقيه علي اللي عمله ده
ازاي كنتي سالبيه كده مديتلوش ليه بالالم علي وشه علي وقحته دي معاكي
چانا :ادي مين بالالم يا اميره انتي مش شايفه عامل ازاي مش كنتي شايفه ماسكني ازاي
اميره:وناويه علي ايه دلوقتي
چانا:مش ناويه علي حاجه اطمن علي امي بس الاول وبعد كده ابقي افكر في اي حاجه تانيه
اميره:يعني هاتسكتي علي جرأته دي معاكي يا چانا
ولاالحيوان التاني ابو شوشه بيضه صاحبه ده دول وقعو علينا من انهي مصيبه دول
چانا:شيافكي ماديتلوش بالالم يعني يا شرس
اميره بشهقه:اياكي اسمعك بتقولي الكلمه دي تاني فاهمه ولا لاء
چانا:هو فيه ايه هاه هو كل شويه حد يجي يقولي فاهمه ولا ايه وتزعقولي اشمعني اني انا اللي كلكو بتزعقولي
اميره:ياسلام مانشبهش سي صقر المرعب بتاعك ده ولا ايه
چانا :لاء طبعا يا بنتي ده احنا الاتنين مانجيش فيه حاجه اصلا
اميره:الصراحه يا چانا الاتنين حلوين والاتنين يخوفو بجرأتهم الزياده عن اللزوم دي
چانا بتنهيده : ربنا يطمني عليكي يا امي انتي اللي هتنوري طريقي
اميره:ربنا يشفيها ويقومها ليكي بالسلامه يا حبيبتي
//////////////////اللهم انك عفو تحب العفو فاعف عني بقلمي/ كنزي حمزه(مياده)
وصل بسيارته الي شركة والد صديقه الرائسيه
ومزال وجهه عابث ويشعر بالضيق ترجل من سيارته ليقابله صديقه امام باب المصعد
مازن: ماتفكها بقي يا بمبو انت مالك قلبت التربيزه مره واحده كده ليه
صقر:كده احسن عشان تبطل هبل وتفهم انها مش هتكون غير ليا انا وبس
مازن:كان ممكن ده يحصل بالحنيه برضو مش بالعنف ده وتخوفها منك
صقر:سيبتلك الحنيه يا حنين اما نشوف هتعمل ايه
مازن:طب يلا يا خويا ندخل للبوص وبعدين نبقي نكمل كلامنا
توجهو اليه بعد ان اذن لهم بالدخول ودلفو له وسط ترحيبه الحار به
ياسين:اهلا اهلا اهلا بحبيبي وابن حبيبي
صقر:حبيبي يا عمو ياسين والله واحشني
ياسين: يلا يا بكاش لو كنت وحشك كنت سألت عليا لكن انت طلما معاك صاحبك تسأل علي ابوه ليه
صقر:صاحبي مين ولا اعرفه دانت البوص بتاعنا واحنا لينا بركه غيرك
جلس علي مقعده خلف مكتبه بكل هدوء ويتذكر ايامه مع والده
ياسين:اه اللي خلف مامتش الله يرحمك يا عز تعرف يا يا صقر انا وابوك كنا عاملين زيكم كده مكناش بنفترق عن بعض
غير لما بدأ يدحلب بينا التعبان اللي اسمه سراج
صقر:عارف يا عمي عارف كل حاجه كان فاكرني شاب سازج دكتور وماليش في حاجه
ياسين:بس لقاك عظمه ناشفه واقفه في زوره ومش عايزه تتبلع ابن ابوك بصحيح
صقر:عايز اخد تاره ياعمي عايز اقتله بأديا لأ دانا عايزه يتمني الموت وميطلوش
ياسين:وليه تلوث ايدك احنا نرجع فلوسك اللي عمال يكبش فيها دي
وفاكر نفسه بقي راجل اعمال بصحيح ونعلمه طريقة اللعب مع الكبار
صقر:عندك حق يا عمي ورحمة ابويا لرجعه شحات زي مكان
ومش كده دانا هندمه علي اليوم اللي فكر انه سوي راسه براس ابويا
حته السكرتير السنكوح ده
ليضحك مازن ويصيح: سنكوح يخربيتك يا بمبو دي قديمه اوي سنكوح دي
اشار صقر له بظهر يده بلا مبلاه وانحني بجزعه امام مكتب والده:شششششش اسكت ياض
ايه رأيك يا بوص لو نكلم ناسنا في المانيا ونشيله الليله كلها
مازن:الله عليك خطط يا معلم
ياسين:وافرض الصفقه دخلت مصر يبقي هدينا الاجهزه وفوقيها هديه كمان
صقر:هههههههههههه عيب يا عمو ودي حاجه تفوتني بردو
ساعاتها عمو سراج هيكون مستني الاجهزه توصله
واول ما توصل هاكون انا اول واحد في استقباله بس مش هاكون لوحدي
مازن: طب مانت كده هتضيع عليك فلوسك وفلوس طنط ماهي يا صقر
صقر:مش عايزهم المهم ارتاح واريح ابويا في تربته
امسكه ياسين بين يديه وهو يبتسم له:طول عمري بقول عليك انك هتبقي راجل شديد الكل يهابك ويعملك الف حساب
وانت متهابش حد زي ابوك بالظبط واحتضنه بين زراعيه
اخرجهم من تأثرهم هذا مازن :يا سلام دي لحظه مؤثره جدا تراني ابكي والله ماتخلصونا بقي يا جدعان من جو الشهد والدموع ده وقولو هنسافر امتي
ياسين وهو يتجه الي مكتبه مره ثانيه:مين اللي هيسافر ده انا وصقر اللي مسافرين
وانت هتقعد هنا تاخد بالك من الشركات ومن امك يا ابن امك
مازن:لااااااء بقولك ايه يا بوص هو انت في السحل تسحلني وروح يا مازن وتعالي يا مازن ولما يبقي فيها سفر تقولي اقعد يابن امك انا فيها لا
امسكه صقر وهمس في اذنه:اهدي يا شق الساحه هتبقي فاضيه وهيبقي قدامك وقت ترتب امورك مع المزه ولا مش عايز تتغير
انزل يده بهدوء ونظر الي صديقه المبتسم له
مازن بهمس وحزن:بس دي المانيا وبنات المانيا يا بمبو
صقر وهو يهمس له ايضا:طب واميره هتصرف نظر يعني
مازن:لاء اميره خطيبتي حبيبتي لاء مش هسافر خلاص
ربط علي كتفه وهو يضحك وينظر الي والده الجالس بهدوء واضع كفه اسفل ذقنه ينظر لهم بحب
صقر:اهو هو ده الكلام تمام يا بوص هنسافر انا وانت امتي بقي
مازن:ايييييي ايدك تقيله اوي
ياسين:هههههههه:لازم صقر يقنعك بالكلام عشان تسمعه ماشي علي العموم السفر هيكون الاسبوع الجاي كده
صقر:تمام اقوم انا بقي اشوف شغلي
واسيبك انت كمان لأشغالك
ياسين:اوكي يا حبيبي خليك علي تليفون معايا علطول مع السلامه يا صقر
صقر:سلام يا عمو
/////////////////////////////اشهد ان لا إله إلا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
انها السابعه مساء حاول اكثر من مره ان يتصل بها
ولكنها لا تجيبه انهي عمله وركب سيارته واتجه الي المستشفي
وهو علي اهب استعداد ان يدق عنقها بين ضلوعها اذا لم يجدها
واخير ما وصل الي المستشفي تر جل من سيارته وذهب اولا الي مكتب الدكتور فؤاد للاطمئنان علي صحة والدتها
صقر:ازي حضرتك يا دكتور
فؤاد:اهلا يا صقر الحمد لله يا حبيبي اتفضل
صقر:طمني علي صحه المريضه بتعتنا عامله ايه
فؤاد:الحمد لله العمليه نجحت بس الست دي محتاجه معامله خاصه
مش هتستحمل تزعل او تتأثر احنا هنبيتها النهارده تحت الملاحظه وبكره هننقلها اوضة عاديه
صقر:تمام ربنا مايجيب ليها حاجه وحشه تاني
عن اذنك هاروح ابص عليهم ومره تانيه متشكر اوي لحضرتك
فؤاد:مع السلامه ياصقر واوعي تقول كده تاني في اي وقت لو احتجتني اتصل بيا
صقر:سلام يا دكتور
//////////////////////استغفرك ربي وضعت جنبي وبك أرفعه اللهم إني أعوذ بك من عذاب النار وفتنة الغيب
ذهب اليها وجدها واقفه مع صديقتها ولكن من هؤلاء الذين يقفون بجورهم اقترب منها وهتف بهدوء
صقر:چانا
تبادلت النظرات بينه تاره وبين صديقتها تاره اخري وتلجلجت الكلامات في حلقها
چانا:ص ق ر
اميره بريبه من ردة فعله:اهلا دكتور صقر احب اعرفك ده بابا المهندس امجد رشدي ودي ماما سوسن
وده الدكتور صقر يا بابا اللي انقذ طنط لبني وجبها المستشفي ويبقي جارهم كمان
والد اميره: اهلا يا بني ربنا يجزيك كل خير علي اللي عملته
صقر:متشكر انا معملتش حاجه طنط لبني زي ولدتي مش كده يا چانا ولا ايه
اومئت له برأسها ولم تتحدث
والدة اميره:طب يا حبيبتي يلا بينا بقي بقالنا ساعه بنتحايل عليكي ومش هينفع تباتي هنا
انتبه هو لما تقوله تلك السيده وبدء يضم قبضتيه بغضب لاحظته هي
چانا:معلش يا طنط والنبي سبوني براحتي
امجد:الدنيا برد هتباتي ازاي هنا في التلج ده بس
بدء يغضب اكثر ولكنه تحكم في اعصابه
وهتف:خلاص سيبوها علي حريتها وانا هحجز ليها اوضه هنا تنام فيها للصبح
سوسن:هو ينفع تعمل كده يابني
صقر:ايوه طبعا ينفع احنا في مستشفي خاصه مش حكومه يعني
امجد:كده طب نستأذن احنا بقي يا حبيبتي وبكره اخر النهار ان شاء الله هانيجي نطمن علي ماما
چانا:ان شاء الله مع السلامه
اميره وهي تحتضنها: خلي بالك من نفسك حاولي فعلا تصممي انك تباتي هنا
چانا بخوف منه وهو ينظر في عينيها:سلام يا اميره دلوقتي
ذهبو من امامها جميعا وتركوها الان بمفردها امامه
وقف ثابتا صامتا غاضبا وضعا يده في جيوب سرواله الچينز الازرق
صقر بهدوء:مبترديش علي تليفونك ليه
چانا بهمس:مسمعتوش
اقترب منها بجراءه واحني بجزعه العلوي عليها بينما
رجعت هي عدة خطوات للخلف حتي ارتطمت بالجدار ووضعت يدها حائل بين صدرها وصدره
صقر:بتقولي ايه مش سامع صوتك
چانا:لو سمحت ابعد عني مش تقرب كده
قرر ان يشاكسها ويلعب بأعصابها
صقر:ليه خايفه مني ولا ايه
چانا: انا مش بخاف من حد بس احنا في مستشفي والمفروض تحترم المكان اللي انت فيه
ثم حاولت ان تزجه عنها بعزم ما فيها دون فائده
صقر: بس عشان احنا في مستشفي لكن لو احنا في في حته تانيه كان يبقي عادي مثلا
چانا بغضب:انت قليل الا لم تكمل حين اطبق علي كرزتيها بأصبعيه
صقر:شششششس عيب يا چوچو تشتمي جوزك ابتعد عنها
والتفت لينظرعبر اللوح الزجاجي الي والدتها
چانا: واثق من نفسك اوي طب افرض موافقتش
نظر اليها في صمت بضع ثواني وابتسم ثم التفت مره ثانيه الي والدتها
صقر:علي فكره الدكتور طمني عليها وقالي ان العمليه نجحت وبكره هتتنقل اوضه عاديه
چانا:انا متشكره اوي علي كل اللي بتعمله معايا انا ومامتي
صقر:لسه مردتيش علي سؤالي
نظرت له بتعجب فقد اربكها هذا اللعين فصرخ فيها: ليه مردتيش عليا لما اتصلت بيكي يا چانا.
چانا دون تفكير: تقريبا الموبايل فصل شحن
اخرج هاتفه من جيبه وفي ثانيه اناره برقمها ليصدح رنين هاتفها
وهو داخل حقيبتها الموضوعه علي المقعد امامه وهو يشير بيده لها لتسمعه
صقر: يعني ماتقفلش اهو ومشsailnde كمان
چانا بتلجلج ملحوظ له:يييييبقي اكيد ساعةما كنت بتتصل كان وقت خروج ماما من العمليه
صقر:ماشي هاعديها بس بقولك ايه فوكك من حوارت البنات الفكسانه دي عشان مش هتاكل معايا
والكلام اللي قولته الصبح هانفذه ياعني هانفذه وهيبقي برضاكي
ومافيش حاجه هاتم الا وانتي راضيه بيها قبلي
چانا :طيب كويس اوي خلينا اصحاب وجيران احسن وبلاش حكاية الجواز دي
صقر:ياه كارهني اوي لدرجه دي
چانا بسرعه:بالعكس والله يا صقرانت محدش يرفضك
انت شاب محترم و دكتور وصاحب شركات عندك بيتك الخاص بيك وعربيتك جدع وراجل في تصرفاتك مع الناس
طويل وعندك عضلات قويه ودقن حلوه ووسيم احممم دانت الف بنت تتمناك
اقترب منها وهو يقصد اربكها اكثر واكثر ووضع خصلة شعرها خلف اذنها
وهو يهمس لها:اهو قلبي مادقش ولا اختار غير اللي خطفته مني وبقت تيجي تسرقه في احلامي
غير حبيبتي اللي علقتني بيها وكل مره بتسبني وتمشي
بس المره دي مش ممكن هسمح ليهاتسبني ابدا مش عايز من الف دول غيرك يا چانا
چانا:انا مش فاهمه حاجه
صقر:هاتي شنطتك ويلا عشان نروح وبعدين هفهمك
چاناسريعا بخوف وقد تذكرت كلام صديقتها: لاء انا هبات هنا
صقر وقد جذب حقيبتها: تباتي فين انا ماعنديش حريم يباتو بره البيت
وبغضب يلا يا ماما قدامي ارواحك علي شقتك
چانا:انا هافضل مع ماما انت قولت انك هتحجز لي اوضه جانبها
صقر:ههههههه انا قولت كده عشان امشيهم يلا بينا بقي الوقت بدء يتأخر
وانتي لازم تستريحي شويه انتي هنا من الصبح
چانا بخوف:لالا معلش خليني هنا مع امي مش هقدر اسيبها
صقر:الله في ايه انتي خايفه مني صحيح ولا ايه
احنت رأسها بخجل ولم تتحدث
صقر بلا مبلاه من خوفها هذا: مع اني كنت معاكي امبارح ولوحدنا في شقتك وماصدرش مني اي حاجه تخوفك
بس عادي اتفضلي قدامي يا زوجة المستقبل
جحظت عينها وفره ثغرها ونطقت بعزم :مجنون اكيد مجنون
اجتذب معصمها بغضب وهو مزال متمسك بحقيبتها وبدء يتحرك بها خارج المستشفي
الي ان وصل الي سيارته توقفت قبل ان تركب بداخلها
چانا:انا عربيتي معايا هاركب فيها
صقر دون ان يتركها:سبيها مركونه هبقي ابعت حد ياخدها بكره
وادخلها في المقعد الامامي بجانبه واتجه ليجلس مكانه خلف عجلة القياده
وادار محرك سيارته واتجه بها الي عمارتهم جلست بجانبه بهدوء لفتره الي ان قررت ان تقطع هذا الصمت
چانا:هو انت عرفت أسمي منين يا صقر
صقر: مش فاهم يعني ايه
چانا:فاكر لم انقذتني من العربيه نديتني بأسمي مع انك مش كنت عرفته قبل كده
يبقي عرفته منين بقي
صقر بهدوء:لو قولت ليكي مش هتصدقيني او هتقولي عليا مجنون زي ما قولتي من شويه
چانا: لاء مش هقول حاجه بس عرفني انت بقي
صقر:من قبل ما تيجو تسكنو في العماره ولا اشوفك وانا بحلم بيكي واعرفك كويس اوي
كنتي بتجيلي في احلامي وبتقعدي تتكلمي معايا
وانتي اللي قولتيلي علي اسمك وعرفتيني علي نفسك وعلقتيني بيكي وخليتني احبك
چانا بعدم تصديق :معقول اللي انت بتقوله ده مافيش حد بيحب حد من حلم يا صقر
صقر بسخريه: مش قولت ليكي مش هتصدقيني بس انا بحبك يا چانا وقلبي اتعلق بيكي حتي من قبل ما اشوفك
التفتت للأمام واحنت رأسها بقلق وهتفت:انا خوفت من طريقتك في الكلام معايا النهارده
مش عايزه اتغصب علي حاجه انت بتقول انك بتحبني وتعرفني كويس لكن انا مش اعرفك خالص
معرفش عنك حاجه ياصقر يبقي ازاي بس عايزني اتجوزك
صقر:انا مش هاغصبك علي الجواز مني بس مش هاسيبك الا لما تحبيني زي ما بحبك وانتي اللي تقوليلي اتجوزني ياصقر
چانا:من هنا لحد ما ماما تقوم بالسلامه يحلها ربنا بقي
صقر:طب ايه رأيك نروح نتعشي في اي مطعم
چانا: لاء معلش خليها مره تانيه انا بجد تعبانه وعايزه أستريح
صقر:انتي كلتي النهارده اصلا.
چانا:هو انا في ايه ولا في ايه بس
صقر: طيب احنا هانروح بس هنتعشي عندي وبعدين هتدخلي ترتاحي في شقتك موافقه
چانا:لاء طبعا ازاي يعني ادخل شقتك دلوقتي مينفعش
صقر:بطلي هبل اظن انتي دخلتيها قبل كده ومحصلش حاجه صح ولا ايه
امسك هاتفه واناره برقم خادمه وانتظر الي ان رد الاخر عليه
صقر: الو ايوه يا عبدو انت لسه عندك ولا روحت
عبدو:لسه كنت هامشي يا صقرخير عايز حاجه
صقر:عايزك ماتمشيش وتحضرلي عشي لفردين وتستني عشان عايز اعرفك علي اهم واحب شخصيه ليا يا عبدو
عبدو:حاضر بس هو مين ده
صقر: لما اجي هبقي اقولك يلا سلام ثم اغلق معه
چانا بخوف: ودا مين عبدو ده كمان
صقر بجراءه:مالك خوفتي كده اكيد مش هاعمل عليكي حفله يعني
شهقت وجحظت عيناها مما تلفظ به لها وظلت مصدومه تنظر امامها لم تلتفت له وهو مبتسم علي براءة جميلته التي سلبت قلبه بالكامل
↚
كان يشعر وكأنه يمتلك العالم بأكمله وهو يغلق علي يدها الرقيقه بكفه الكبير
بينما استمرت هي في محاولات مستميته من سحبها من بين براثنه دون اي جدوي الي ان اغلق عليهم باب المصعد
چانا:لوسمحت سيب ايدي يا صقر ماينفعش كده
انتبه هو لما تقوله ونظر لها في دهشه فهذه اول مره يجد من تبعده عنها
صقر:هو ايه اللي ماينفعش ده هو احنا دلوقتي مش في حكم المخطبوين ولا ايه وعادي لما امسك ايدك يعني
چانا:لاء احنا لسه مش اتخطبنا ومافيش حاجه اسمها عادي وابعد بقي كده شويه انا مش بحب كده
ابتسم بحب فجميلته تهابه وتهاب تصرفه معها فقرر ذلك العربيد ان يشاكسها
واقترب منها اكثر بل وقف امامها واحتجزها بين كفيه الذي وضعهم علي مرأة المصعد من خلفها
صقر:مش بتحبي كده اومال بتحبي ايه وغمز له بعينه بكل جراءه
سريعا ما بدأت تطرق اهدابها الطويله دون توقف وهي تنظر له
لا تقوي علي الكلام ولا علي انتزاع عيناها من عيون الصقر التي انتشلاتها واستحوذت عليها بالكامل
ولكنها افاقته علي اخر لحظه حين اتسعت عيناه وتفاجيء بصفعه من يدها الصغيره تطبع علي وجنته قبل ان يطبق علي شفاهاالرقيقه بثغره الغليظ
ودفنت وجهها بالكامل داخل ذراعيها تحسبا لردة فعله
استشاط هو من الغيظ علي ما فعلته ولكنه فضل الصمت الي ان انفتح باب المصعد في الدور الذي يوجد به شقته وشقتها
فجرت سريعا بأتجه شقتها ولكنها وجدته يجذبها خلفه مره ثانيه
صقر: قولت مش هتنامي الا لما نتعشي سوي والحصل دلوقتي ده هاحسبك عليه بعدين لما تكوني مراتي وفي بيتي
وضع مفتاحه في ثقب بابه واداره لينفتح الباب وجهر بصوته وهو متمسك بيدها المرتعشه جدا
عبدوووووو
ترجل من الداخل مهرولا امامه
عبدو:ايوا ايوا انا هنا اهو يا صقر ليندهش وهو يراه ممسك بها هكذا
وأكمل الله انتي ايه اللي جابك هنا انا مش قلتلك بلاش تيجي هنا
اندهش هو مما تفوه به خادمه ونظر اليها
صقر:ايه ده انتو تعرفو بعض
چانا بحزن :اصل قطتي بسبوسه جات هنا مره قبل
كده وهو قابلني وقالي بلاش تيجي هنا
نظر الاخر لها بغضب وصاح فيها
عبدو: كنت فاكرك بنت محترمه ومؤدبه طلعتي زيك زي كل اللي بيجو هنا
اندهش سيده مما قاله و غضب جدا وجهر بصوته
صقر:ايه اللي انت بتقوله ده يا بني ادم انت فاكرها ايه چانا خطيبتي وهتبقي مراتي اعتذر ليها حالا علي الكلام اللي قولته ده
عبدو:بجد يا صقر الف مبروك انا اسف والله يا بنتي ما كنتش اعرف حقك عليا متزعليش هاروح احضر ليكو السفره حالا و سريعا ما ذهب من امامهم
وقفت مصدومه مما استمعت له بدء يظهر امامها عيب اخر من عيوبه
ويكفي هذا العيب ان ينهي العلاقه قبل ان تبدء بل يكفي انها سبت بسببه
سالت عبراتها علي وجنتيها ونظرت له بتألم ليقترب هو منها ويحاول ان يلمس وجنتها بأنامله لتبتعد عنه خطوه للخلف
صقر:چانا عشان خاطري ماتزعليش وماتخديش علي كلامه ده راجل كبير وبيخرف
چانا:لاء هو معاه حق في كل قاله انا اللي استاهل يقول عليا اكتر من كده عشان اجي في الوقت ده شقة شاب غريب عني
زي زي اي واحده من اللي بيجبهم يقضو معاه سهره حلوه وخلاص
بس للاسف النمره طلعت غلط يا صقر بيه عن اذن حضرتك وسريعا ما جرت الي شقتها وهي تبكي بكل حرقه واه
ولكن قبل ان تغلق بابها عليها وجدت من يدفعه يدلف خلفها ويغلقه ويقف يستند بظهره عليه
چانا بصراخ:من فضلك خليك انسان محترم واطلع بره شقتي
صقر بهدوء وهو يضع يده في جيبه ويقف مكانه :ممكن تهدي وتقعدي عشان نعرف نتكلم
چانا:احنا مافيش بينا اي كلام مافيش بينا حاجه انت ماتهمنيش في حاجه اصلا
صقر:ولما انا ماهمكيش في حاجه بتعيطي وعامله كل ده ليه
چانا بصراخ:اطلع بره يا صقر
أمسكها من عضديها وصرخ فيها بغضب: مش
هاخرج من هنا قبل ما تقعدي وتهدي ونتكلم
واجلسها امامه علي مقعد الانتريه وجذب مقعد من امام طاولة الطعام وجلس امامها مباشرة
تعمدت ان تلتفت الي الجانب الاخر لا تعلم لماذا تتمرد عليها تلك البندقيتان وتنهمر منهم العبرات مثل المطر
ماذا فعلت بي
نعم اعترف شتت تفكيري
بل جذبت انتباهي
بدأت اهتم بك بل هواكثر من الاهتمام لا
لم اعترف لك انت لا تناسبني
ولن اكون لك
****************
هيهات يا قلبي. ان تهربي من بين ضلوعي
هيهات ياروحي. ان ترحلي من جسدي
وكيف لي ان اتركك. بعد ان وجدتك
وانتي الهوي الذي ينعش نفسي
***********************
بقلمي/كنزي حمزه (مياده)
تفجأت به يخرجها من شرودها هذا وهو يحتضن وجهها بيداه ويجذبها لتنظر اليه
صقر: چانا بوصيلي عشان خاطري
انزلت يده من علي وجهها وتجنبته مره ثانيه
صقر:لاء علي فكره انا محدش بيتعامل معايا كده وبصبر عليه مينفعش اكلمك ومش تردي عليا او حتي تبصيلي انا صقر الجبالي يا چانا
انتبهت لما قاله وصرخت في وجهه بكل عدائيه:ايه يعني صقر الجبالي انا معرفكش ومش عايزه اعرفك
اقتحمت حياتي ودخلتها ليه ساعدتني ووقفت جامبي في عملية امي ماشي متشكره اوي
وفلوس العمليه اللي دفعتها هاديها ليك انا مبحبش حد يبقي كاسر عيني بحاجه
حاولت ان تقف من علي المقعد لتحضر له النقود الا انه جالس امامها مباشرة بكل هدوء
كادت ان تسقط علي قدمه وهي تحاول ان تحرر نفسها من احتجازه
لها ولكنها ابتعدت عنه سريعا وهو يسندها بزراعيه وجلست علي مقعدها وهي تبعد يده عنها
صقر:اهدي بس يا بيبي عشان نتكلم بهدوء مااحنا مش هنبدء خطوبتنا بخناق يعني
چانا بصراخ اكثر وانفعال اكثر:يا اخي انت ايه مابتفهمش قولتلك مافيش خطوبه ولا زفت ابعد عني بقي
صقر بغضب مرعب:چانااااااااااااا اخرسي بقي واسمعيني كويس عشان نقدر نوصل لحل
بدل ما اقسم بالله هاتخليني اتجنن عليكي واخرج الشيطان اللي جويا ووريكي وش عمرگ ما تتماني تشوفيه وبرضو الجواز هيتم يعني هيتم
عم الصمت المكان وانكمشت في مقعدها امام ذلك الوحش
الذي وقف من علي مقعده وابتعد عنها بكل غضب وهو يشعل سيجارته ووقف معطيها ظهره
صقر:كنتي منتظره ايه من شاب في سني الكاس مش بيفارق ايده وعايش لوحده في بيت طويل عريض
بيقضي يومه بالنهار يهلك نفسه في شغله وباليل الوحده بتنهش فيه فبيطر يلهي نفسه في السكروالسهر
واخر الليل يبقي معمي من كتر الشرب ميحسش غير بواحده متعلقه في دراعه لحد ما اوصل هنا
كل اللي ببقي عارفه وحاسس بيه انك انتي بس اللي معايا انتي اللي بتكلميني انتي اللي بين ايديا وفي حضني يا چانا
لحد ما بتبعدي عني وتسيبيني بقوم من نومي مرعوب عليكي بصرخ باسمك وانا مفزوع واقعد ادور عليكي جامبي
الاقي واحده غريبه معرفهاش اطردها وابعدها عني وانا كارهها وكاره نفسي واقعد اسئل نفسي يتري انتي مين القيكي فين لدرجة اني افتكرتك جنيه ولبستيني وتملكتي مني اكتر
تكورت في نفسها اكثر واكثر وشهقتها بدأت تعلو ليطفيء سيجارته ويجلس امامها مره ثانيه وضم يدها بين كفيه وهو يقبلهم بكل حب
طب عارفه من يوم حادثة العربيه وانا بطلت اسهر بره ومافيش واحده دخلت بيتي غيرك انتي يا بيبي
چانا:مش مصدقاك ومش هقدر أامن ليك
صقر بابتسامه :اطلبي الضمان اللي انتي عايزاه وانا هنفذه ليكي لو علي رقبتي
چانا:اولا تبعد عني وماتسمحش لنفسك تقربلي اوي كده ولا حتي تمسك ايدي كده
ثانيافلوس عملية ماما هتاخدها
ثالثا بقي وده المهم لوحسيت في لحظه انك مش جد ساعتها هنفترق يعني هنفترق
صقر:اولا بطلي هبل مافيش بينا حاجه اسمها
فلوس ومش هاخد حاجه انا اصلا مش هاخليكي محتاجه حاجه
ثانياحكاية اني اقربلك دي بقي انتي اللي ممكن تتحكمي فيها بصراحه انا مش متعود علي كده يبقي ياريت نتجوز بسرعه
چانا:لاء الفلوس هاتخدها ومافيش جواز اقبل ما ماما تخف وتحبك وتوافق عليك وانا كمان احبك زي مابتحبني
ومافيش لمس ولا مسك ايد الا بعد الجواز
صقر:ايه الظلم ده براحه عليا شويا انا كنت فاكرك هتقولي مافيش حضن بوسه لكن حتي مسك الايد ممنوع والله حرام
جحظت عينها مما تفوه به ومن جرأته التي علمتها جيدا آلان وصرخت وحمرة وجنتها تشتعل
چانا:بطل كلامك ده يا صقر بقييييييي واذا بها تقف على المقعد وتقفز من عليه وتبتعد عنه
لتجده يقف من خلفها وتشعر بانفاسه تلاحقها وتحيط من حولها
صقر:حاضر يا عيوني هاعملك كل اللي انتي عايزه وطنط لبني هتشوفي بنفسك هخليها تحبني ازاي بس ماتبقيش تغيري بقي
بس حكاية قربي منك دي هتبقي غصب عني مش هقدر اشوفك ادامي ومعرفش اضمك لحضني كده
لم تشعر بنفسها الا وهي محموله من خصرها بين يديه
يغلق عليها جيدا يتلفح بشعرها الطويل
وجنتها الناعمه تلامس لحيته البنيه الكثيفه المهذبه بعنايه عطره الرجولي الذي اسكرها وانساها وضعها هذا
لتجد يدها تلتف حول عنقه وتتشبث به اكثر حتي لا تسقط
فهيا لتشعر بقدميها المعلقه في الهواء
يهمس لها بكل رقه وحب وهو يملس بكفه علي ظهرها
صقر:بحبك يا بيبي بحبك اوي وخايف تضيعي مني تاني مش عايز حاجه تفرقنا عن بعض ابدا
ابعد لحيته عن وجنتها واقترب منها حتي يقبل كرزيتها ولكنها سريعا ما وضعت يدها علي فمه
چانا:قولتلك مش هيحصل الا لما نتجوز اسمع الكلام واصبر ايه مش عارف تصبر
اوميء برأسه تاره وهزها بالنفي تاره اخري ورفع كتفه وتنهد كل هذا وهي واضعه يدها علي فمه
چانا:ممكن تنزلني وتسيبني بقي ولا هنفضل كده ولا ايه اشار لها ان تنزل يدها اولا
چانا:لاء نزلني الاول
اخيرا ما فك اسرها فاضطرت ان ترفع يدها عنه وتبتعد لتجده يخطف قبله سريعه من وجنتها وهو يضحك مليء فمه
صقر:هههههههههه الله علي حبك اللي هايجنني ياچانا
چانا بصراخ ودبدبه في الارض:اطلع بره يا صقررررررررر
صقر:اطلع بره ايه يلا يا بت عشان نتعشي ال وانا اللي قولت هاتقولي خايفه انام لوحدي وتعالي ياصقر نام هنا عشان ماخفش
چانا:بعينك يا حبيبي انا مش بخاف اصلا
صقر بفرحه:انتي قولتي ايه چانا انتي قولتي حبيبك صح مش كده ياچانا
چانا بخجل: عادي يعني دي كلمه بقولها لأي حد
صقر:امتي بقي تقوليها ليا انا بس يابيبي
چانا:لما تثبت ليا انك تستهالها يا صقر يلا امشي بقي
صقر:بجد جعان ومش هاعرف اكل وقطتتي نايمه من غير اكل يلا بقي يا بيبي والله هاقعد مؤدب
چانا بسخريه وهي تخرج معه:طبعا مانا عارفه دالادب اتخلق عشان صقر الجبالي بس
صقر:هههههه طبعا يا بنتي بتشكي في كده ولا ايه
//////////////استغفرك ربي وضعت جنبي وبك أرفعه
دلفو الي شقته مره ثانيه وجدو خادمه ققد وضع الطعام علي الطاوله يقف ينتظرهم
عبدو: اخيرا جيتو انا كنت قربت ايأس والم السفره تاني انتي لسه زعلانه ولا ايه
صقر بغضب وهو يجلسها: ما البركه فيك بقي كنت هتنهي حكايتنا قبل ما تبدء
عبدو:والله يا خويا انت اللي فضايحك سبقاك بس البنوته العسل دي هي اللي هتلمك
صقر وهو ينظر لها بحب: بيعزني اوي عم عبدو ده
چانا:لاء ماهو واضح طمنتني يا عم عبدو الله يطمنك
صقر:كده شكلكو هتتفقو عليا بس من هنا ورايح انت هتبات هنا لحد ما نتجوز انا وچانا وننقل ڤيلتنا الجديده
عبدو بأبتسامه:تمام اوي ربنا يسعدكو ويهنيكو ببعض يلا اسيبكم انا بقي بالهنا والشفا
وبعد ان ذهب التفتت له وهي تقطع له قطعه الاستيك التي امامه
چانا:وليه عايزه يبات معاك هنا
صقر:عادي ممكن اقوله يمشي وتباتي انتي معايا
چانا وهي تضربه علي يده:بطل قلة ادب بقي
صقر بسخريه :والله خايبه ومش عارفه مصلحتك
چانا:اتكلم جد بقي
صقر:كان رافض ياستي انه يشوف المسخره اللي بعملها كل يوم وكان بيتخانق معايا كل شويه
چانا:انا شايفك مرتبط بيه اوي علاقتكم مش علاقة خادم مثلا وصاحب بيت
صقر: احنا فعلا مش كده هو اللي مربيني وانا بعتبره في مقام ابويا الله يرحمه
چانا:عشان كده اول ما شافني قالي ماتجيش هنا
صقر:خاف عليكي مني لشوفك وانا سكران ولما سألته تعرف حاجه عن جيرانا الجداد عندهم بنات ولا لاء
اداني محاضره في الاخلاق وقعد يقولي الا الجار وحق الجار عليك وكلام مجعلص كده
چانا:امممممم طب كل يا اخويا كل
صقر وهو يطعمها في ثغرها:اخوكي ايه يا بيبي بس قولي حبيبي خطيبي جوزي مش اخوكي
چانا:لاء لسه بدري علي الكلام ده وكفايه انا شبعت الحمد لله سيبني اروح ارتاح بقي
صقر وهو يمسك يدها: لسه بدري يا چانا انتي ماكلتيش حاجه طب اقعدي اشربي العصير
چانا:هو يعني مافيش فايده سيب ايدي ياصقر
انا خلاص كلت عايزه انام بقي
صقر:بصي يا چانا انا اسلوبي كده مش هعرف اغيره فكك بقي من حكاية سيب ايدي دي
عشان انتي خلاص بقيتي ملكيه خاصه لصقر الجبالي
چانا بغضب:ادي اول حاجه من اتفاقنا اللي مافتش عليه ساعه بتقول مش هتقدر تعملها
اضمن منين انا بقي بكره الئيك راجع ومعاك واحده من بتوعك وعلي فكره انا مش كرسي ولا كنبه عشان تقولي ملكيه خاصه انا حره فاهم حره عن اذنك يا دكتور
وقفت من امامه واتجهت لتخرج من شقته
لتجده يحتضنها من الخلف ويده تلتف حول خصرها
ويضع ذقنه علي كتفها
وهو يلامس وجنتها الناعمه التي تبعدها عنه بعنف وتحاول ان تحل حصار يده الا انه ابي
صقر:من ساعة ما لقيتك وانا عهدت نفسي ان الحضن ده مش هيبقي غير ليكي قلبي مش هيدق غير لچانا
صحيح هاموت والمس شفافيك بس مش هعملها غير لما نتجوز زي مانتي عايزه بس عشان خاطري انتي كمان
ماتحرمنيش من قربي ليكي انا بتعامل عادي وماسكة ايدي دي عادي انتي اللي بتلفتي نظري لحاجه تانيه
چانا:والوضع ده كمان عادي من فضلك سيبني يا صقر
صقر:الوضع ده بعبر بيه عن حبي بس مش قصدي حاجه تاني
و عشان تصدقي يلا يا ستي تعالي ادخلك شقتك واطمن عليكي
امسك يدها واتجه بها للخارج في صمت وتنهدت هي وفتحت باب شقتها ودلفت امامه ووقفت خلف الباب ممسكه به
چانا:تصبح علي خير يا صقر
صقر:بكره الصبح متنزليش لوحدك انا هاروح معاكي المستشفي
چانا:مش عايزه اتعبك معايا
صقر وهو يعطيها ظهره ويتجه الي شقته بزعل: مالكيش دعوه بتعبي ابقي بس اتصلي بيا لو انا ماتصلتش بيكي
چانا بسرعه :صقر
صقر:هاه
چانا:حقك عليا لو زعلان
صقر وهو يبتسم لها:بحبك يا جنية احلامي
↚
مرت الايام سريعا وبدأت الام تستعيد وعيها وتتعرف علي هذا الصقر الذي انقض علي حياتهم بالكامل وتدخل في كل كبيره وصغيره تخصهم
ذهبت الي كليتها اليوم ولم تراه في الصباح فقررت الاتصال به
الو يا صقر عامل ايه
مش معقول چانا هانم بتتعطف وتكلمني بنفسها من غير انا ما اتصل بيها الاول
ماهو حضرتك متصلتش بيا النهارده خالص وكمان انا نزلت الكليه بدري ومش شوفتك الصبح
صقر: انتي فين دلوقتي بقي
خلصت محاضراتي ورايحه لماما المستشفي انت ناسي انها هتخرج النهارده
صقربلا مبلاه:اه ماشي ماشي طيب سلام عشان عندي اجتماع دلوقتي ولو احتاجتي حاجه ابقي اتصلي بيا باي يا بيبي واغلق الهاتف
چانا:الو صقر الو اوف ايه قلة الزوق دي والله انا غلطانه اني كلمتك
//////////////////اللهم انك عفو تحب العفو فاعف عني
هههههه اه يا قلبي والله حرام عليك ياصقر زمانها هتجنن وشايطه علي الاخر
صقر:براحه بس يا طنط لبني ماهي بنتك هي اللي عنيده ومش بتسمع الكلام اعملها ايه انا بقي
لبني:طب خلي بالك بقي عشان هي اتقمصت منك خلاص
لاماتخفيش يا ست الكل انا هاعرف اصالحها كويس
المهم انتي بس تشدي حيلك كده عشان هنخرج النهارده اول ماتيجي
وهاترجعي بيتك تلاقي واحده في خدمتك مستنياكي
كتر خيرك يابني والله من ساعة مافوقت وچانا حكت ليا الحصل وانا اعتبرتك ابني الكبير
صقر بجديه:لاء ابنك ايه يا طنط الله يكرمك قولي جوز بنتي
لبني بإندهاش: ايه بس اللي بتقوله ده ياصقر
انا مش هضحك عليكي واقولك لما شوفتها اعتبرتها زي اختي والكلام ده
لاء انا من ساعة ماشوفتها وانا عايزها ليا اعتبرتها خطيبتي وهتبقي مراتي
طب مش نعرف رأيها الاول
مش هكدب عليكي واقولك اني مكلمتهاش لاء انا كلمتها وقالتلي ان شرطها الاول انك انتي اللي توافقي قبلها
لبني:اللي فيه الخير يقدمه ربنا لما نروح البيت انا هتكلم معاها واشوف رأيها ايه
لاء والنبي لازم تحبيني الاول وتكوني راضيه عني طب بزمتك انا عريس اترفض برضو والله حرام اللي بنتك بتعمله فيا ده دي ممرتاني علي الاخر
ان جيت للحق لاء بس هي عنيده اقولك خلينا لما نروح نتكلم في الموضوع ده احسن احنا التلاته بهدوء مع بعض
صقر:حبيبتي يالولو موافق جدا وتقدم منها وقبل رأسها لينفتح الباب وتدلف منه شيطانته العنيده
چانا :ماميتو حبيبتي عامله ايه النهار. ده ايه ده هو حضرتك هنا
صقر بسخريه:لاء حضرتي هناك
لا والله وبتعمل ايه هنا بقي ان شاء الله هو انت مش لسه قايلي انك عندك mitng مهم واكملت بغضب وهي تشير في وجهه بأصبعها وقفلت في وشي السكه
التفت صقر بوجهه الي والدتها وهو يزيح يدها من امامه:مين الاخ ده
لبني:ههههههههه معلش هي لما بتتحول بتنفعل شويه
چانا:بقي كده مبسوطه اوي حضرتك من اللي عمله طيب يلا يا ستي عشان نروح بقي صحيح مين البودي جارد الكتير اللي بره دول
صقر:بتسألي ليه حد منهم اتعرض ليكي ولا حاجه
لاء انا بسأل عشان لقيتهم وقفين قدام الاوضه
صقر:ومش هايفرقوكي لحد ما أرجع من السفر يلا لبسي ماما دلوقتي وحضري الحاجه ولما نروح نتكلم
نظرت له بحزن فابتسم لها وترجل من الغرفه وقلبه يرقص بين ضلوعه
عنيدته حزنت لفراقه تريده بجنابها لم تنطقها بلسانها ولكنه رأها في عيناها الكحيله
وقفت تضع اشياء والدتها في الحقيبه وهي تفكر به
كيف يتركها هكذا ويبتعد لقد بدأت تشعر انه جزء من حياتها بل هو استحوز علي الجزء الاكبر من تفكيرها عقلها قلبها نعم
اعترفي الان ايتها العنيده انه انتصر عليكي كسب قلبك وهزمه اخيرا
والان يريد ان يتركك ويرحل لتفيقها والدتها من حيرتها اخيرا
لبني :مالك يابنتي واقفه مسهمه كده ليه
چانا:هاه لاء مافيش حاجه انا قربت اخلص اهو
لبني:طب امسكي شيلي اللبس ده كمان علي فكره طلب ايدك مني
چانا بصدمه: ايه مش قادر يصبر لما نروح حتي ونبقي نتكلم وقولتيله ايه بقي
لبني:قولتله نفس اللي قولتيه دلوقتي لما نوصل البيت نبقي نتكلم بس انا عايزه اعرف رأيك دلوقتي
چانا بعند:مش موافقه طبعا
لبني:يخرب بيت عندك يا شيخه انتي هابله يابت هو ده عريس يترفض
انتي مش سمعاه بيقولك مسافر خلاص بقي يروح يسافر براحته
لبني:اه يا قلبي انا عارفه انك هتتعبيني معاكي يا غبيه
ده اكيد مسافر عشان حاجه خاصه بشغله والا هايسيب ليكي حراسه ليه ان شاء الله اه ه
ماما خلاص يا حبيبتي ماتتعبيش انتي نفسك انا هنده لصقر اخليه يجيب الدكتور يشوفك قبل ما نمشي
لاء مالوش لزوم هو جيه فعلا وصقر كان معايا وطمني وكتبلي علي خروج بس عايزه اقولك علي حاجه يا چانا
انا مش هافضل عايشه ليكي طول عمري يا بنتي واحنا فعلا محتاجين في حياتنا واحد زي صقر
حتي لوانتي لسه محبتهوش كفايه ان هو بيحبك وهيقدر يحميكي ويبعد ابوكي عنك
چانا وهي مشوشة التفكير:يلا بينا يا ماما واللي فيه الخير يقدمه ربنا
فتحت الباب وجدته يجلس بكل هيبته وسط حراسه ينفث دخان سيجارته في الهواء
وحين رأها تزج والدتها وهي تجلس علي مقعد متحرك اشار لاحد الحراس ان يدلف ويخرج الحقائب
واخذ من يدها المقعد واعطاه للأخر وتمسك هو بيدها امام والدتها التي احبت منظرهم هذا وابتسمت
وبدء يتحرك بهم خارج المشفي
تفجأت هي حين رأت لأول مره كم حراسته
هم محاصرون الان بين سيارتين من سيارت الدفع الرباعي
ويوجد امام كل منها اربع ثيران يحملون اسلحه ويخفون وجهوهم بنظرات سوداء
فضلت الصمت حين وجدته ينحني بجزعه ويحمل والدتها من علي المقعد ويضعها بالسياره وامر الحارس ان يضع هو المقعد
وفي هذه الاثناء تمسكت هي بيده دون وعي منها وهي تتلفت حولها
چانا:هو في ايه يا صقر مين دول
صقر بمرح:الله لو سمحتي سيبي ايدي عيب كده
سريعا ما تركت يده وهي مندهشه مما يقوله لها
طب ماتخافيش اوي كده دول يا ستي رجالتي تقدري تقولي كده حراسه خاصه
بس انا عمري ما شوفتك ماشي بحراسه خاصه يبقي ليه كل ده النهارده
علي فكره عربية الحراسه اللي ورايا دي طول عمري ماشي بيها بس مش بتبقي قريبه اوي كده عشان كده مش بتشوفيها واللي قدام دي من هنا ورايح هتبقي خاصه بيكي انتي وانا مسافر
امسك مفاتيح سيارتها وقفز بها لاحد رجاله واشار له عليه وان يتبعهم بها بينما
عم الهدوء السياره مره ثانيه ارتسم علي وجهها معالم الحزن ولكنه ابي ان يسألها وفضل ان تبوح له بنفسها
قطعت والدتها هذا السكون بنبرتها الهادئه المحببه:انت مسافر فين يا صقر
المانيا عندي شغل هناك
سريعا ماخرجت منها الكلمه بتلهف
مسافر ليه هتقعد اد ايه
كاد ان يجن اكثر هذا المختل ويترك عجلة القياده من يده
ويأخذها هي بين احضانه يتلهف الان بشده ان يقبل كل جزء في وجهها
ابتسم لها بحب وضم يدها لتلامس ثغره وهو يقبلها بكل رقه
ويكمل: رايح اتعاقد علي صفقة اجهزه طبيه للشركه هو اسبوع واحد هخلص شغلي واول ماهرجع هنتجوز علطول ولا ايه رأيك يا طنط لبني
لبني:هههههههه يابني اصبر لما نروح حتي
چانا:ياماما صقر مش بيعرف حاجه اسمها صبر ابدا هههههههههه
واذا به يضمها تحت ذراعه بمشاكسه وهو يدغدغ عنقها بجرأه امام والدتها:لاء ياختي مش بعرف حاجه اسمها صبر ارتحتي كده
لبني:ههههههه لاء كده بقي انا موافقه بس بشرط ومش هقولهلك غير في البيت
صقر:علي العموم احنا وصلنا يلا ياستي انزلي علي بال ما انزل ماما
/////////////////أستغفرك ربي وضعت جنبي وبك أرفعه اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر
كان يجلس علي مقعد داخل ريسبشن شقتها الواسع بعد ان ارقد والدتها في فراشها
كان يمسك هاتفه يجري بعض اتصالاته الخاصه بعمله حين دلف اليه احد رجاله ومعه تلك الفتاه
الحارس:صقر باشا
التفت اليه وهو يغلق الهاتف ونظر له فقط
عم عبدو بيقول لحضرتك الاكل وصل ودي البنت اللي هو جابها عشان تبقي في خدمة الهوانم
طب روح هات الاكل هنا وانتي اسمك ايه
كادت ان تتفوه ليشعر بمن تقف علي اطراف اصابعها من خلف ظهره حتي تتضح لها الرؤيه
وهي تستفهم منه وتشير بيدها كالعاده
مين دي يا صقر
انزل عينه بمستوها وجذبها تحت ذراعه وهو ينزل يدها
اولا نزلي ايدك اللي كل شويه ترفعيها في وشي دي
ثانيا دي اللي جابها عم عبدو عشان تخدم ماما
نظرت لها من اخمص قدمها الي اعلي راسها وهي تطرق اهدابها سريعا
ووجدت انها صغيره رفعت رأسها له واشارت عليها ثانية والتفتت للداخل مره ثانيه
دي ماتنفعش طبعاوقبل ان تذهب من امامه امسكها من خصرها ولف يده حولها
قاصد قربها منه والتفت للاخري وهتف
صقر:بتعرفي تعملي قهوه
الفتاه:ايوه طبعا حضرتك
طب المطبخ من هنا ادخلي اعمليلي فنجان قهوه ساده بن تقيل
ذهبت من امامه ومازلت الاخري محتجزه داخل ذراعيه
ايه بقي علي فكره مش هينفع كده خالص
احنت راسها للاسفل فذلك اللعين علم جيدا انها اعلنت غيرتهاعليه وتملكها له
چانا بخجل:هو ايه ده اللي مش هينفع
الغيره الواضحه دي مش معقول يعني ياچانا هاتغيري من شغاله خلي في شوية ثقه يا حبيبتي
چانا:لاء ماغيرتش وانا اغير عليك انت ليه ان شاء الله
صقر وهو يقربها اكثر له :خطيبك مثلا وهبقي جوزك بعد اسبوع
حبيبك وشايفها في عنيكي وتقلانه عليا ومش عايزه تقوليها ليا
وضعت يدها علي صدره وهي تبعده عنها
چانا :خطيبي مش هتبقي عينه زايغه وحبيبي هقولها ليه لما احس انو بيحبيني انا بس ومش بيبص لغيري
صقر:حبيبك كان بيبص لغيرك عشان كان بيدور عليكي فيهم
لكن لما لائكي خلاص مبقاش شايف غيرك انتي وبس
واخيرا ضمها الي احضانه دون ان ترده عنها
لتستكين هادئه بضع دقائق
لتخرجهم من سعادتهم هذه صديقتها التي دلفت من الباب وهي مندهشه
من اول ما رأت هذان الرجلان اللذان يقفان امام الباب الي ان دلفت ورأت هذا المشهد الغرامي
اميره بصراخ:هو في ايه
انفزعت الاخري وتشبثت به جيدا بينما نظر لها هو بغيظ صاح
صقر:مافيش حد ابدا ييدخل بيوت الناس يتسحب كده ويصرخ كده اومال البهايم اللي بره دول بيعملو ايه
شبكت يدها في بعضهم وضمتهم الي صدرها ونظرت له بسخريه
وهما الرجاله دلوقتي بيدخلوبيوت الناس ويحضنو بناتهم عادي يا دكتور
كاد ان يرد وهو يهجم عليها الا ان معشقوته امسكته
چانا:صقرماما عايزك جوه ادخلها وانا هاجبلك القهوه عندك
صقر وهو ينظر للأخري بكره:ماشي ياحبيبتي بس يا رب علي مااخرج ماتكونيش اتحولتي
وتركهم وذهب الي غرفة والدتها
اميره بغضب: ممكن افهم ايه اللي انا شوفته ده
ايه يا اميره مالك بتزعقي فيه كده ليه
انتي هتستهبلي يا بت انني ولا ايه دانتي كنتي في حضنه
چانا بخجل:الله وفيها ايه بس يا اميره مش خطيبي وهيبقي جوزي
اميره بسخريه :ودا من أمتي بقي انشاء الله
يوه من زمان من ساعة ما ماما فاقت من العمليه وهو هيتجنن ويكلمها والنهارده بس وافقت
وهما دلوقتي قاعدين بيتكلمو في الموضوع جوه مع بعض
اميره بفرحه حقيقيه لصديقتها:بجد يا چانا مبروك يا حبيبتي الف مبروك.
///////////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
اما عنده فقد دلف اليها وجلب مقعد وهي ممدده علي الفراش وبجنابها حقيبه جلديه صغيره فتحتها ورأي الاموال الموضوعه بها
لينظر لها بطرف عينه وهو يجلس امامها
صقر:خير يا ست الكل كنتي عايزاني في حاجه
لبني:تعالي اقعد جانبي هنا وامسك الشنطه دي
دي شنطة ايه دي
دي فلوس العمليه بتاعتي اللي انت دفعتها
طب وده ينفع برضو انتي كده بتشتميني يا طنط لبني
ده شرطي الوحيد لموفقتي علي جوازك من بنتي
طب وده ايه علاقته بس بالفلوس دي
هديه مني انا ليكي انتي
لاء ده شرطي الوحيد يا صقر ريحني بقي انا تعبانه وبعدين خلينا نتكلم جد شويه بقي
حاضر بس هو لو علي الجد يعني جبتي المبلغ ده كله منين يا طنط معلش يعني اصل المبلغ مش قليل
ههههههه ليه وانت فاكر اننا ميح اوي كده لاء يا سيدي
انا معايا مبلغ معقول يعني كان ورثي من بابيا شايله في البنك وعامله لچانا توكيل عشان تقدر تتصرف في اي ظروف
وبنصرف من معاشه اصله كان ظابط في الجيش
صقر بمكر: ليه هو جوز حضرتك مش بيزوركو ولا بيصرف حتي علي چانا
لبني:طليقي مش جوزي وبعدين انا هربت وسبتله اسكندريه بحالها
تفتكر هدور علي مصاريف منه بعد ما غدر بيا واتجوز مرات مديره بعد ما مات و طلقني وكان عايز يخطف مني بنتي
صقر:تعرفي يا طنط لو مكنتوش من اسكندريه كنت قولتلك انك بتكلمي عن واحد اعرفه كويس اوي
لبني:مش فاهمه قصدك ايه
صقر: ماتخديش في بالك اصل دي تقريبا نفس حكايتي
بس انا بقي مع جوز امي
سيبتلها الڤيلا بتعتنا بقالي حاولي سنه دلوقتي من قبل ابويا ما يموت من هو في المستشفي
من ساعة ماشوفتهم هما الاتنين مع بعض وهما بيتفقو ازاي بعد ما يموت يقدرو يتجوزو بسرعه ويحطو ايدهم علي كل حاجه وانا حالف لقتله
وللاسف كان فاكر انه هيلاقي قدامه دكتور ضعيف ملهوش غير في الطب وبس
لكن انا بقي قلعتله البالطو الابيض وسيبت الطب وقطعت رجله من مجموعة الشركات كلها ومنعتها هيا كمان انها تدخلها
مالهاش غير شركتها وهي دي اللي من خللها بقدر احاربهم دلوقتي وقريب اوي هقضي عليهم
لبني بخوف: وبنتي مصيرها هيكون ايه معاك وسط الحرب دي كلها يا صقر
صقر:في امان ياطنط چانا عمرها ماهتكون في امان غير وهي معايا
انا عمري في حياتي ما حبيت ولا هاحب حد زي چانا صدقيني يا طنط دانا احميها بروحي
لبني:چانا دي حياتي يا صقر انابخاف عليها من الهوي اوعدني دلوقتي انك عمرك ماتأذيها ولا تخوفها منك
صقر:اوعدك يا طنط اوعدك اني هفضل طول عمري احبها واحميها حتي لو تمن حمايتي ليها هيكلفني حياتي
فتحت الباب بمرح وهي تصيح: القهوه دي مره اوي انت بتشربها كده ازاي
نظر اليها ببلاهه ثم عاود النظر الي والدتها وهو يضع يده اسفل وجنته
صقر:اول فنجان قهوه بنتك تقدمه ليا شربته
لبني:هههههههههه قابل منده كتير بقي
وضعت الاخري الفنجان علي الكمود بجانب الفراش وامسكت يده لتوقفه من علي مقعده
اصل انت لو كنت شربته ماكنتش هتعرف تتغدي والاكل جهز علي السفره بره
وكمان مازن صاحبك جيه وتقريبا كده بيعكس اميره كالعاده
واميره هاتكله بره يلا اخرج ليهم بقي يا صقر
صقر:حاضر ياستي امري لله وانتي مش هاتكلي
چانا :هغدي ماما وهاجي علطول
لبني:ابعتي البنت الجديده دي بالغدي يا چانا واقعدي اتغدي مع خطيبك سيبني اتعرف عليها انا بقي
صقر:الله عليكي يا لولو يا عسل انتي وعلي حلاوة الكلمه وهي طلعه منك
لبني:ههههههههه اطلعو بقي وسيبوني ارتاح
↚
يجلس خلف مكتبه يضع رأسه بين يديه اثر الصداع الذي امسكه من وقت دخول صديقه اليه
صقر:كفايه صداع بقي يا مازن انا مش ناقصك كفايه اللي انا فيه
يعني مش شايف بنت العضاضه دي عملت ايه في دراعي يا صقر
الله يخرب بيت دي بت يا اخي دي مش بس شرسه دي متوحشه
كل ده عشان حاولت اقرب منها بس شويه واحط ايدي علي كتفها
ايواااااه بصفتك ايه بقي تحط ايدك علي كتفها
سبق وقلتلك قبل كده اميره غير چانا يا مازن افهم بقي
لكن انت بتقلد وخلاص يارتني كنت سيبت دراعك جوه سنناها لحد مخلصت عليه كله
ليه هو انت فاكرني زعلان بالعكس دي علقتني بيها اكتر وكل مره بتعلقني بيها عن اللي قبلها
وهي كل مره بتزيد كرهها فيك عن اللي قبلها اشرب بقي يا خويا
طب اعمل ايه يا صقر نفسي اخليها تديني ريق حلو وتعاملني زي چانا ما بتعاملك
صمت يفكر من داخله وهو ينظر للا شيء:چانا اخ ياچانا لو اللي في بالي طلع صحيح مش عارف ساعتها هتصرف ازاي
هييي اخينا روحت فين
عايز ايه يامازن بس
وقبل ان يتحدث صديقه دقت مديرة مكتبه الجديده بسنت الباب ودلفت اليهم
بسنت:صقر باشا في انسه بره جايه من غير ميعاد ومصممه تدخل لحضرتك
مازن:لو مزه زيك كده يا بوسي يبقي شور دخليها
صقر:اخرص بقي يا حيوان وانتي ماتدخليش حد من غير ماتعرفي هو مين ومن غير ميعاد سابق
ايه هي وكاله منغير صاحب ولا ايه
دلفت من الباب وهي مبتسمه له وهتفت
چانا:حتي لو انا يا صقر لازم اخد ميعاد سابق برضو
قفز من علي مقعده بسرعه واتجه اليها ليضمها بين ذراعيه
لترجع هي بدورها للخلف بخجل من صديقه
صقر:حبيبي مش ممكن عرفتي تيجي هنا ازاي لاء اوعي تبعدي عني دانا هاخد حضن وبوسه من خدك الاحمر ده كمان
احنت راسها بخجل ودفنت وجهها بالكامل داخل صدره وهو يضمها جيدا ويضحك علي حمرة وجهها هذا ويكمل
هاتي كل حاجه حلوه عندنا يابسنت عشان حبيبة قلبي نورتني النهارده
قوليلي بقي جيتي ازاي ولا هتفضلي مستخبيه كده
لم ترفع وجهها وظلت كما هي فقط بدء صوتها يظهر له
جيت بالعربيه انا واميره وهي مستنياني فيها دلوقتي
قفز الاخر من. علي مكتب صديقه حين استمع الي اسم معذبته
مازن:يعني اميره تحت في العربيه والعربيه في الجراچ يا چانا
چانا بهدوء:ايوه ليه في ايه تاني
مافيش بس طب ممكن تسلفيني مفاتيح عربيتك وهارجعها ليكي عند العماره تاني اصل عربيتي بايزه النهارده
نظرت بخوف الي خطيبها علي صديقتها من هذا المتهور
صقر:مازن احترم نفسك بقي وكفايه اللي حصل امبارح
اسكت انت بس عشان خاطري ياچانا والله انا قصدي خير
وعايز علاقتنا تاخد شكل جدي زيك انتي والتنين ده بس هي تديني الفرصة ونتكلم سوي هاتي بقي المفاتيح
نظرت اليه مره ثانيه فأومئ لها برأسه فابتسمت للأخر
چانا:المفاتيح في العربيه تحت انزلها ربنا معاك بس خلي بالك بقي من نفسك
مازن وهو يجري من امامهم ربنا يستر عليا ابقي اطمن عليا يا صاحبي
واخيرا ما تركهم وذهب وهو يغلق الباب من خلفه جذبها من يدها وجلس بها علي الاريكه الجلديه التي تتوسط مكتبه
تمسك بيدهاويهمس لها:وحشتيني من ساعة ما سيبتك الصبح بس ليه ماقولتيليش انك هاتيجي
حسيت اني عايزه اقعد معاك شويه انت خلاص مسافر بكره في الفجر
وقولتلي الصبح ان يومك النهارده هيبقي مليان ومش هعرف اشوفك
طب هو ينفع بعد الكلام الحلو اللي انتي بتقوليه ده تفضلي قاسيه عليا وماتقوليهاش ياچانا
احمرت وجنتها مره اخري واسدلت اهدابها الطويله بل احنت رأسها بالكامل
هي ايه دي بس انا قاسيه حرام عليك والله يا صقر
اه قاسيه واوي كمان انتي عارفه كويس اوي انا عايز اسمع منك ايه بس خلاص بقي براحتك
ترك يدها وابتعد عنها وارتسم علي وجهه الحزن
التفتت هي له بخجل ونظرت له وجدته منحني بجزعه للامام يسند رسغيه علي ركبتيه ويشبك اصباعه في بعضهم بغضب
چانا:علي فكره يعني مش لازم اقولها المهم انك تكون حاسس بيها وانت قولتللي انك شوفتها في عنيا
صقر:واشمعني انتي بتفرحي لما بقولها ليكي كل شويه
ايه مستحرمه تفرحيني مثلا ولا لسه مش حساها
بصي انا عندي شغل كتير النهارده ومش فاضي للعب العيال ده
كفايه العطله اللي الحيوان التاني عطلهالي
هبت واقفه من جانبه هو تقريبا يطردها دون ان يعي ذلك
اسفه اني جيت وعطلتك عن شغلك وسريعا ما تحركت نحو الباب
وقبل ان تفتحه صرخ فيها
تقدري تقوليلي هاتروحي ازاي انتي في الجبالي جروب يا حبيبتي
ولومش واخده بالك انتي سوقتي لحد نص الطريق الصحراوي تقريبا بعريبتك
وعربيتك مازن اخدها ايه ناويه ترجعي مع الحرس بتوعك ولا كمان جيتي من غيرهم
لم تتحررك لم تلتفت اليه فقط تقف تنظر الي الباب
(ماكنتش كلمه هتقوليها دي يا بلوه انتي)
استمعت الي صراخه مره ثانيه وهو يأمرها:تعالي هنا
التفت اليه وهي مندهشه من اسلوبه هذا اليس هذا من كان يدللها طوال هذه الفتره
ولكنها تقدمت اليه مره ثانيه حين لمحت معالمه المرعبه ووقفت امامه محنية الراس
امسك يدها وهي واقفه امامه وبدأت ملامحه ترق حين تلامس يدها بكف يده ورأي العبرات تلمع في عيناها
مكنتش اعرف ان طلبي صعب اوي كده عليكي
انت مش عايز تسيبني براحتي انا لما احس اني عايزه اقولهالك هاقولها من غير ماانت تطلبها
مش هطلبها تاني وبراحتك يا بيبي تقوليها ماتقوليهاش انتي حره المهم عندي انك بقيتي بتاعتي وخلاص
واذا به يجذبها علي قدمه لتفذع هي من فعلته هذه وتحاول التملص منه
لكن هيهات وكيف ذلك بعد ان دخلت بقدمها قفص هذا الدب ان يتركها هو
بدات تتطرق علي وصدره بيدها بقوه حتي يتركها ليمسك يديها الاثنان بكف يده وباليد الاخري يثبتها من
خصرها علي قدمه وعينه مثبته في عيناها الخجله جدا
ايه اللي بتعمله ده اوعي سيبني انا غلطانه اني جيت هنا اصلا
انا لسه معاملتش حاجه انا لسه هاعمل كده
ليترك خصرها ويضع يده خلف رأسها ليحاول ان يقبل كرزيتيها
التي ضمتهم للداخل جيدا رمت نفسها داخل احضانه حتي لا يستطيع تقبيلها
ليضحك هو مليء فمه ويضمها بحبه:ههههههههه دلوقتي انتي اللي بترمي نفسك في حضني
ومش هخرج منه لحد ما تبطل قلة ادب هاه بس
ليدق الباب وتدلف بسنت وهم علي وضعهم هذا والتي نظرت اليهم بغيظ وهي تحمل العصائروالحلوي
كادت الاخري ان تقف بخجل الا انها لمحت نظراتها اليهم وفهمتها فلفت ذراعيها حول عنقه وثبتها هو في مكانها اكثر واكثر
بسنت:اتفضلو يا صقر باشا العصير والحلويات للهانم زي ماحضرتك امرت
صقر: طب مش تتعرفي علي الهانم الاول يا بوسي دي تبقي چانا هانم خطيبتي وهتبقي مراتي بعد اسبوع واحد
والله الف مبروك يافندم مبروك يا هانم نورتي المجموعه كلها النهارده
نظرت اليها شزرا واطلقت من بين اسنانها كلمه واحده فقط:ميرسي
ووضعت وجنتها مره ثانيه علي عنقه دون ان تنظر لها
بسنت:ياسين باشا وصل يا فندم وهو دلوقتي
في غرفة الاجتماعات وزعل علي الاخرلما عرف ان مازن باشا مشي
واحنا مالنا اب وابنه حاجه مش تخصنا مش كده ولا ايه المهم الناس كلها جات
بسنت:ايوه يافندم كل رؤساء الفروع موجودين وكمان رؤساء المستشفيات اللي هيتعقدو علي الاجهزه معادهم بعد انتهاء الاجتماع ده بحاولي نص ساعه
طب روحي انتي وانا دقيقتين وجاي واركي
رجعتي تاني ليه
بسنت: اصل اصل بصراحه ماهي هانم موجوده في غرفة الاجتماعات
انفزع في جلسته هي علي قدمه لتنظر في عينه تحاول ان تبث له الاطمئنان
ليبتسم لها هو ويقبل وجنتها واخيرا ما يحررها ليستعد لعمله
جايه لوحدها يا بوسي ولا معاها حد
لوحدهايافندم لوحدها
صقر:كويس انها عملت بالنصيحه وخافت عليه من الفضايح المره دي
روحي انتي يا بوسي وانا جاي وراكي
ذهبت من امامهم ووقف هو يلبس چاكته الاسود علي قميصه الاسود ذو الازرار العلويه المفتوحه
لتتقدم هي له وبيدها كأس العصير لتعطيه له
چانا: اشرب ده قبل ما تدخل
اشربيه انتي حبيبتي انا هاشرب قهوه جوه
لاء انا هاروح بقي هاقعد اعمل ايه انت بدأت تنشغل وكمان ماما هتقلق عليا
انتي مش هتروحي لوحدك وهتقعدي تستنيني لما اخلص شغلي ونروح سوي وان كان علي ماما كلميها يا ستي وقوليلها انك معايا
هزهق ياصقر انا هقعد كل الوقت ده اعمل ايه بس
صدقني همل
وقف امام مكتبه يلملم بعض اوراقه وينظر فيها
مايخصنيش يابيبي ماكنتيش جيتي
انت عارف انا كان نفسي اوي اتفرج عليك وانت بتشتغل
نظر لها بطرف عينه بسخريه وضحك:فرجه انا يا بت ولا ايه
يا سلام لاء بجد يا صقر والنبي نفسي اشوفك وانت بتشتغل
هههههههه طب تعالي يا قلبي وامسك يدها وذهب الي كريدور ضيق بعض الشيء متصل بغرفة مكتبه مع غرفة الاجتماعات وقبل ان يفتح بابها وقف وهمس لها
اوقفي هنا وافتحي الباب حبه صغيره وانتي تشوفيني
وانا كمان هبقي شايفك ولو تعبتي من الوقفه ادخلي ارتاحي جوه في المكتب وهحاول اخلص علطول وماتأخرش عليكي
چانا:ربنا معاك
صقروهو يتركها:يخرب بيت بخلك طب كمليها طيب والله هتبقي احلي لو قولتي يا حبيبي بعديها
/////////////استغفرك ربي واتوب اليك بقلمي:كنزي حمزه(مياده)
فتح باب السياره وجلس علي مقعد السائق وادارها
كل هذا وهي غافيه لم تعي انه هو من يقود سيارة صديقتها وبعد مرور ما يقرب من نصف ساعه
استيقظت من غفوتها لتجد نفسها علي طريق اسكندريه الصحراوي
وهذا الفاسق السافل المتحرش دائما بها هو من يتولي القياده
اميره بصراخ:عااااااااااااااا الحقوني يا ناس انا مخطوفه حد يلحقني
مازن:اهدي يا مجنونه يابنت المجانين اهدي هاتفرجي علينا الناس
نزلني بقولك يا حيوان انت نزلني انت عايز مني ايه وموديني علي فين
يعني هوديكي علي فين هشوف مكان هادي نتكلم فيه بدل الهيبره اللي انتي علي طول فيها دي
مش عايزه اروح معاك في حته يا اخي انا مش بطيقك اصلا
بدأت تدق بيدها علي تابلوه السياره
نزلني بقولك نزلني ولتفاجئ به يفرمل عجلات السياره ويوقفها ويشير الي سيارة الحرس تبعه حتي تتوقف
اتفضلي عايزه تنزلي انزلي مش همنعك
فتحت باب السياره وترجلت منها سريعاً وابتعدت عنه
تريد ان تعبر الطريق ولكن كيف ذلك وسط سرعة السيارات
جلس هو بمنتهي الراحه يشعل سيجارته وينظر اليها
ينتظر عودتها اليه يعلم جيدا تكبرها ولكنه ظل ثابتا مكانه حتي تخضع هي اولا
وقفت هكذا ما يقرب من الساعه الي ان هرمت قدميها فذهبت اليه توبخه
خلي عندك دم ونزل حد من التيران اللي في عريبتك دول يعديني الناحيه التانيه
ولا سيبلي عربية صاحبيتي اللي انت سارقها دي وروح اركب عربيتك
لمي لسانك واتلمي يا اميره وتعالي اركبي واسمعي الكلمتين اللي عايز اقولهم ليكي وبعد كده هاروحك لحد بيتك معززه مكرمه
لاء مش عايزه اسمع منك حاجه ومش هاروح معاك في حته
انا مش البنات دول يا بيه روح دورلك علي واحده غيري تقضي ليلتك معاها
ترجل من السياره سريعا والغضب مرسوم علي وجهه
عارفه يا اميره لو مكناش في الشارع انا كنت رزعتك حته الم علي وشك فوقتك بجد اتلمي بقي ولمي لسانك ده شويه
عشان انا مش عايز اقضي ليله واحده معاكي انا عايز اقضي عمري كله معاكي يا غبيه افهمي بقي واركبي وامسكها من عضدها وفتح بابها وزجها مره ثانيه واغلق الباب بغضب
لتفزع هي من صوته ويتجه ليركب بجانبها ويقود بسرعه رهيبه
ليصدح رنين هاتفه صوت ويضيء بأسم والده
مازن: مش عايز اسمع صوت لحد ماأرد علي ابويا
وفتح الهاتف ايوه يابابا معلش حصلت ظروف اضريت اسيب الاجتماع عشانها
....................
مازن بغضب:ماهي الظروف دي برضو تخص مستقبلي يا بابا
وانت كنت في الاجتماع لكن الفرصه دي لو كانت راحت مني ماكنتش هاعرف اعوضها تاني
.....................
يووووووه ابو المجموعه علي ابو الاجتماع المهم عندي هي مش اي حاجه تانيه
........
نظر اليها ليراها تنظر له بندهاش واكمل مع والده
لما ارجع هاقولك علي كل حاجه وخليك تكلم ابوها كمان سلام يا بابا
بدء يهدء من سرعة السياره ينحدر بها جانبا بأتجاه قريه سياحيه تقع علي الطريق
شوفتي انتي اتسببتي في ايه خليتيني اسيب الاجتماع وشغلي
واسوق عربية صاحبتك البناتي دي واسمع كلمتين من ابويا
وفي الاخر تقوليلي قال ايه انا مش بطيقك لا والله كتر خيرك اتنيلي انزلي
احنت رأسها للاسفل ولم تتحدث ووقفت بجانب السياره
اشار هو للرجال بان يجلسو علي طاوله بعيده عنهم وهتف لها يلا يا اميره
لم تلتفت اليه مازلت الصدمه تتملك منها لتجده يمسك يدها ويتقدم بها ليجلسو داخل المطعم علي طاوله
مالك واقفه كده ليه تعالي ماتخفيش احنا هنقعد وسط الناس اهو ونتكلم
اجلسها علي المقعد وتقدم علي المقعد المقابل لها و لف وجلس في مقابلها
كان لزمته ايه بقي كل الفيلم الهندي اللي انتي عملتيه ده وقفتينا علي الطريق ساعه كامله وصريخ وعياط زي ما كون خاطفك وليه دا كله
انتي ماينفعش تتصرفي مره واحده بهدوء ابدا ماتردي ولا القطه بلعت لسانك
انا برضو انت اللي تصرفاتك كلها غلط انا كنت قاعده في عربية صاحبتي نمت غصب عني صحيت لقيت نفسي مع واحد غريب
مجنون كل ما يشوفني يحاول يتح بترت تلك الكلمه بخجل عضت علي شفتها السفلي فابتسم بدوره لها واكمل هو
كملي كملي سكتي ليه يتحرش بيكي مش كده طب مسألتيش نفسك ايه اللي يخليني اعمل كده كل شويه
مش يمكن بختبر اخلاقك مثلا يا اميره تفتكري يعني انا ماكنتش اقدر اكسر عضمك امبارح لما عضدتيني
بس ماتتصوريش انا كنت سعيد بيكي اد ايه لمجرد انك عملتي كده
بس عشان حاولت احط ايدي علي كتفك ومن ساعتها وانا حلفت انك هتكوني ليا
اميرةبيتي وقلبي
ياسلام يعني حضرتك حطتني تحت الاختبار والمفروض افرح اني نجحت فيه مش كده
طب انا ايه ماليش راي افرض اني عايزه افكر
مش موافقه مثلا في حد تاني في حياتي مثلا ايه بتاخد القرار لوحدك ليه
انقلبت علامات وجهه من النقيض لنقيض تاني اخر
اصبح رجل لم تراه من قبل لم يكن امامها الان ذلك الشاب الوسيم المرح
بل رجل ذو وجه احمر من شدة الغضب قفز بسلسة مفاتيحه بعنف علي الطاوله
وامسك بدل منها يدها بكل قوه وهمس بصوت يخرج من بين اسنانه مثل فحيح الافعي
هي كلمه واحده عايز اسمعها منك تردي باه او لاء بس سامعه
فقط اومئت له برأسها وهي في قمة الرعب من وضعه هذا
انتي في حد تاني في حياتك مرتبطه بحد يعني
سريعا مابدأت تهز رأسها يمينا ويسارا ليتنهد هو الصعداء ويترك يدها مريحا ظهره علي مقعده
طب تمام اوي كده مش مهم اي حاجه تاني بعدكده هتمشي بالصبر
دانا صابور اوي يا حبيبتي وهعرف ازاي اخليكي تحبيني
نطلب غدي بقي ونتغدي سوي ايه رايك
نظرت اليه برعب فكيف له ان انقلب هكذا مره اخري وانكمشت في مقعدها وهي تهمس
ينهار اسود ده طلع مجنون كمان يتري انتي فين ياچانا
/////////////////////اللهم انك عفو تحب العفو فاعفو عنا
كان يرتشف قهوته المره وهو يوجه حديثه الحاد الي والدته
ولكن ليس بصفته ابنها الان بل هو يتعامل مع الجميع بصفته رئيس مجلس ادارة المجموعه ورئيس الصفقه الان
قررت ان تخرجه من ضيقه هذا وهي تراقبه من فتحة الباب الضيقه
أمسكت هاتفها وبعثت لهارساله وكان محتوها
ديما يشرب قهوته ساده. ويرجع يشكي بطعم المر
بينما كان يوجه حديثه لوالدته
صقر:ماتحوليش يا ماهي هانم شركتك مش معانا في الصفقه دي المره دي
وامسك هاتفه حين اتته رساله معشوقته
ماهي بغضب:لاء علي فكره شركتي برضاك او غصب عنك في الصفقه انا مش مستنيه رأي سياتك واذا
كنت استقليت بالمجموعه كلها عن شركتي يبقي انا كمان من حقي ادور علي نجاحي وجوزي هيسافر المانيا ويحضر اجتماع الصفقه زيه زي كل المتاعقدين فيها
هب واقفا وهو ينظر للباب ويداري ابتسامته بأعجوبه ويصيح في معشوقته امام الجميع:بس بقي مش عارف أشتغل
كنتي بتقولي ايه يا ماهي هانم لتنظر له امه وكأنها لا تري ابنها بل تري مختل عقليا يقف يتحدث مع الا شيء امامها مباشرة
اغلقت الباب بسرعه وهي تضحك وجلست علي الاريكه تنظره
لتذهب في النوم دون ان تشعر لا تعلم كم من الوقت قد غفيت
حتي استيقظت وجدت نفسها ممده بجانبه واضع رأسها علي صدره
وهو نائم بجانبها علي الاريكه التي فردها لتتحول الي فراش يسعهم هم الاثنان
ذراعه يضمها جيدا وشعرها مفرود عليه لتفزع من نومتها وتعتدل وهي تصرخ لتوقظه
صقرررررررررر
بس يا چانااااااا حرام عليكي دماغي مش ناقصه صداع محصلش حاجه
انا خلصت شغلي وخرجت لقيتك نايمه قولت اريح جانبك شويه قبل مانروح انا اصلا تعبت اوي النهارده
هي الساعه كام دلوقتي
نظر في ساعة يده وجدها اصبحت السادسه
مساءفاعتدل جالسا
الساعه سته يلا قومي عشان نرجع البيت والحق احضر نفسي عشان السفر
جلست بجانبه ونظرت اليه بحزن ولم تتكلم
ليقف من جانبها ويلبس چاكت حلته ويبدأ في لم اشيأه
علي فكره من غير ماتتكلمي عنيكي فضحاكي يا قلبي
وقفت هي الاخري وامسكت حقيبتها واتجهت اليه
خلاص بقي طلاما سمعتها من عنيا يبقي مش لازم انا اقولها بنفسي
صقر:لاء لازم ولازم اوي كمان يلا يا مغلابني يلا
↚
انها الرابعه فجرا وقف امام مرأته ينظر الي نفسه النظره الاخيره
ثم التفت الي هاتفه وامسكه بين يديه ليرسل لمعشوقته رساله قبل ان يرحل
Good morning my love beby
عارف انك نايمه دلوقتي ويمكن علي ما تصحي وتشوفي رسالتي اكون وصلت المانيا كمان
هتوحشيني اوي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك لحد مارجع واقفل عليكي جوه حضني علطول
Goodby mylovely
ارسل الرساله واغلق هاتفه
امسك حقيبته الكبيره وچاگته الثقيل جدا وخرج من غرفته وجد خادمه يقف امامه
صقر:انا ماشي دلوقتي يا عم عبدو
عبدو: مع السلامه يا حبيبي خلي بالك من نفسك تروح وتيجي بألف سلامه
عايزك ماتسيبش الشقه وانا مش هنا وتخلي بالك من چانا
وتعمل كل اللي طلبته منك يا عبدو بالظبط
تجمعلي كل المعلومات مظبوطه زي ماطلبتها منك في سريه تامه
ومش عايز جنس مخلوق ياخد خبر بالكلام ده مفهوم
مفهوم طبعا حاضر ماتقلقش بس طمني هتعمل ايه معاها لو اتأكدت ان الكلام ده صح
هاخدها غصب عن اي حد واخفيها عن عيون الكل مش هاخلي الجن الازرق يعرف ليها طريق
بس لازم اتأكد هي عارفه وبتلعب عليا لعبه و...... ولا لاءه
طب اهدي بس ومتوترش نفسك وانت علي سفر
سلام ياعبدو سلام
وخرج من امامه وفتح باب شقته ليلتقي بحراسه الواقفين امام بابها ليلا ونهارا بامرا منه
وقبل ان يلقي عليهم اوامره فتحت معشوقته باب شقتها ووقفت تصيح له وهي تقف خلفه فقط تظهر رأسها له
چانا:صقر انت ماشي خلاص
القي يد الحقيبه لحراسه وتوجهه لها بسرعه وزجها للداخل واغلق الباب في وجههم
ليجدها تقف امامه بمنامه حريريه نبيذية اللون ذات شورت قصير ونصف ذراعها يظهر امامه
وازرارها مغلقه بالكامل تلم شعرايتها للأعلي
وقف خلف الباب يضع يده في جيب بنطاله وينظر اليها بأعجاب شديد ولكنه غضب منها
صقر:اذاي تفتحي الباب وانتي بالشكل
ده أنتي ناسيه ان فيه رجاله واقفين بره
عضدت علي شفتها السفلي بخجل واحنت رأسها للأسفل وهي تهمس له
ملحقتش البس حاجه عليا انا كنت نايمه في سريري وماسكه التليفون مستنيه لما تتصل بيا او حتي تبعت رساله
ولما بعتها محستش بنفسي غير وانا واقفه ورا الباب ببص من العين السحريه ادور عليك
اسند ظهره خلف باب شقتها وجذبها الي صدره وهو يحرر اسر شعريتها
لينفرد امامه علي كتفيهاويملس بيده الاخري علي ظهرها
وبتدوري عليا ليه بقي يا چانا
عشان اقولك اني اتعودت عليك ومش هقدر ابعد عنك اسبوع بحاله
صحيح احنا مانعرفش بعض غير من فتره قصيره اوي
لكن انت في الفتره دي خلتني معرفش اعمل حاجه من غير مارجعلك
لوعوزت او فكرت بس في حاجه مقولش غير يا صقر
انابحبك ياصقر ومقدرش استغني عنك وخايفه وحاسه اني هبقي عامله زي التايهه من غيرك في الأسبوع ده
امسك وجنتها بين يديه وقرب ثغره من وجهها وبدء يقبل كل انش فيه
جايه دلوقتي تنطقيها ياشيخه حرام عليكي عارفه لو كنتي قولتيها من بدري كان زماني لغيت كل الحدود بينا
ولا استنيت اسبوع ولا نيله لينظر الي كرزيتيها ويهمس خلاص مش قادر اصبر اكتر من كده وخصوصا بعد ماقولتيها
ليقطف من رحيق شهدهم مايروي ظمأه وينسي الوقت وينسي طائرته كل مايتزكره معشوقته التي تجاوبت معه ويحملها بين يديه
ويقف بها اخرجه من دوامة عشقه هذه بعد نقرات خفيفه علي الباب من الحارس الشخصي له
ياخبر ابيض ميعاد الطياره فاضل عليه نص ساعه عاجبك كده التأخير ده
لو عليا مش عايزاك تسافر اصلا
هانت يا روحي كلها الاسبوع ده وبعد كده هنبقي مع بعض علي طول باي حبيبي خلي بالك من نفسك
التفت ليخرج من الباب لكنها تمسكت به
هاتكلمني كل يوم مش كده
هاه احتمال اول يوم او يومين بس اعرف اكلمك بس بعد كده مش هعرف
طب حتي ابقي حاول عن طريق النت
زجها بيده للداخل وهو يشير لها بغضب
وبعدين قولت ايه انا هاحاول ياستي يلا باي بقي وماتخرجيش ورايا كده
حاضر باي حبيبي ارجعلي بسرعه ابتسم لها ورقص قلبه من الفرحه
واخيرا ما اغلق الباب وامر حارسه بالتحرك بالحقيبه امامه والاخر بعدم التحرك من امام الباب
تخلي بالك من الهانم كويس جدا تبقو معاهاوقت خروجها للكليه
بس حمايه من بعيد مش عايزكو تخنوقها وماتروحش في حته غير الكليه هي عندها علم بكده محدش يدخل هنا غير صاحبتها بس اوامري تتنفذ لحد مارجع مفهوم
الحارس:طبعا تحت امرك يا باشا
واخيرا ما ذهب واغلق باب المصعد ليختفي عن عينها التي كانت تراقبه من خلف الباب وهو يأمرهم بحراستها
جرت الي الشرفه المطله علي مدخل العماره حتي تراه
ولكن كيف تراه من كل هذا الارتفاع
فأمسكت الهاتف وفتحت كاميرته وقربتها اكثر واكثرعن طريق الzoom in
لتراه يترجل بكل هيبته وسط حراسه ويركب سيارته ومن الخلف ليدير السائق السياره ويذهب من امامها
//////////////////يا مقرب القلوب قربني علي حبك وحسن عبادتك يا الله
العاشره صابحا بتوقيت جرينتش يقف الان مع صديق والده في مطار برلين
بعد ان هبطت الطائره علي ارض تلك المدينه المركزيه العامله
ياسين:حمدلله علي السلامه يا صقر
الله يسلمك ياعمي شوفت صاحبك علي الطياره
اه شوفته بس قولي ناوي تسيبه يدخل في الصفقه بجد ولا هاترجعه ايده فاضيه
لاء وحياتك عندي لدوقه حته من التورته واديله النايب الكبير كمان
ههههههههه تمام اوي يا بوص يا كبير قولي بقي بعد من نخلص النهارده اجتماعنا هنبات هنا ولا هنعمل ترانزيت في المطار ونطلع علي روسيا
لاء هنبات ونبات معاه في نفس الفندق كمان عشان مش عايزه يشك في اي حاجه
ابن ال.... انا عارف انه ناشر جواسيس حواليا وعايز يعرف اي معلومه عني بس وحياتك نهايته قربت
واوي كمان يلا بينا دلوقتي نطلع علي الشركه عربيتهم وصلت
والناس بتوعهم واقفينا في انتظارنا اهم
يا اخي كانوا اجلو ساعه ولا اتنين علي بال مانرتاح ايه الناس دي هما ناسين اننا جاين من سفر خمس ساعات
الالمان مابيهظروش في الشغل ياياسين باشا ماعندهمش الكلام ده وانت لو كنت عايز ترتاح كنت جيت قبلها بيوم
وانا هاخلص من لسانك يابن عز مانت زي ابوك يلا ياخويا
/////////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
ممكن اعرف انتي قاعده منكده علي نفسك وعليا عيشتي كده ليه
يعني جيتي الكليه متأخره ومحضرتيش المحاضره الاولي وقولت ماشي
فضلتي طول اليوم قاعده في الكافتريا ومتنيلتيش حضرتي ولا محاضره ليه بقي انشاء الله
وبتتنيلي تعيطي ليه دلوقتي يا چانا
صقر سافر النهارده الفجر يا اميره عاااااااااا
يخرب بيت صوتك انتي هابله يابيت ماحنا كلنا عارفين انه مسافر اسبوع وراجع تاني يوصل بالسلامه ياستي بتعيطي ليه بقي
ماهو المفروض يكون وصل من بدري الطيران من هنا لألمانيا بياخد خمس ساعات
وهوسافر الساعه خمسه يعني المفروض يكون وصل عشره والساعه بقت تلاته ولحد دلوقتي لسه مكلمنيش عاااااااااا
ماتبطلي بقي حنجرتك دي شويه في وداني يا شيخه يا بنتي يمكن نام ولا انشغل وقال هيكلمك لما يخلص شغله
مازن : مالكم قاعدين كده ليه
اميره :عااااااا ياماما هما بيطلعو امتي دول ايه يا عم طلعت منين انت كمان
ايه يا شرس في ايه اتخضيت زي البنات ولا ايه ماتظبط كده لظبطك انا ودي مالها ناصبه مناحه كده ليه دي كمان
احترم نفسك يا مازن واتكلم بأسلوب احسن من ده لو سمحت وملاكش دعوه بصاحبتي انا بقولك اهو
نزلي ايدك من وشي يا هابله لعضك زي ماعضدتيني قبل كده
وانتي مالك چانا بتعيطي ليه ياحبيبة صاحبي قوليلي
بعيط علي صاحبك يا مازن عااااااااااااااا
مازن بخضه: هو مات صقر مات ماقليش والله ماعرف حصل امتي مات ازاي
ينهار اسود طب وابويا دا ابويا كمان معاه انتي
عرفتي الخبر المنيل ده منين ينهار اسود ومنيل بستين نيله
ياحبيبي يا بمبو صقر مات ازاي الدب بتاعي مات ازاي ياحبيبي يا صاحبي
چانا بهجوم عليه :موته لما تخدك يا بعيد ايه اللي بتقوله ده انت ايه غبي مش بتفهم
نظر الي الاخري التي كانت تقف تضحك عليه وتومئ له براسها
مازن:مش هي اللي بتقول بتعيط عليه
اميره: عشان متصلش بيها لحد دلوقتي وهي قاعده من الساعه تسعه في الكافتريا مستنيه مكلمته ومتعرفش عنه حاجه
كل ده عشان ماتصلش طب يا ستي ماتزعليش علي العموم هو وصل
بس اول ما وصل انشغل بصراحه وبدؤو اجتماعتهم
چانا:وعرفت منين بقى
بابا لسه مكلمني حالا والله وقالي حتي انه لسه داخل اوضته في الفندق وساب صقر يكمل هو باقي الشغل
هبت من علي المقعد وامسكت حقيبتها واخذت مفاتيح سيارتها وقررت ان ترحل من امامهم
طيب انا ماشيه سلام بقي
اميره: ماشيه ليه خليكي قاعده معايا شويه مش اطمنتي عليه
معلش انا ماليش مزاج لحاجه خالص سيبني علي راحتي يا أميره باي يا مازن
باي مع السلامه لو عوزتي حاجه اتصلي بيا
تركتهم وذهبت بسيارتها ومن خلفها الحرس الخاص بها لتجلس اميره مكانها تضع يدها اسفل وجنتها
وتنظر لطيفها بحزن وتهمس:حبيبتي ياچانا معقوله حبتيه واتعلقتي اوي كده
مازن :ومش معقوله ليه بس هيييييييح والله احنا نتحب بسرعه بس اللي يفهم ويقدر
ايه ده هو انت كل حاجه تحشر نفسك فيها كده علي فكره الكلام بقي ماكنش يخصك اصلا
غمز لها بطرف عينه وهو يبتسم ويمد كفه لها حتي تضع يدها بداخله
هايخصني يا قلبي وقريب اوي هاتقوليه يلا بينا بقي عشان نلحق نتغدي سوي قبل ميعاد البريك مايخلص مش في اتفاق بينا ولا ايه
احنا قولنا هدنه نتعرف علي بعض حصل هنكمل محصلش مش هتغصبني علي حاجه انا مش عايزاها صح
تمام وانا قولت حاجه بس هيحصل يا قلبي انا متأكد يلا بقي
طب ايه رأيك انا اعرف مطعم هندي بيعمل اكل مشطشط انما ايه جميل جدا
لاء شطه ايه انا ماليش في الهيبره بتاعتك دي يا شرس اهدي كده الله يرضي عنك وتعالي ناكل اي حاجه سريعه.
سريعة ايه وبتاع ايه يا مازن تعالي بس والنبي وانت شبه الهنود اصلا بعرف الديك اللي انت صابغه ده ههههههههه.
عرف الديك خدتي انتي عليا اوي يا اميره بس برضو مافيش اكل هندي
ثم همس:هندي ايه الله يخرب بيتك انا عندي البوسير
/////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
جالسه في غرفتها تراجع بعض الملازم الدراسيه الخاصه بها
ولكنها في الحقيقه تنتظر كل دقيقه رنين هاتفها الذي لا يريد ان يسعد قلبها حتي الان
الي ان دلفت اليها خادمتها الجديده بكوب من الحليب وبعض السندوتشات
چانا:شيلي الحاجات دي من هنا يا امل انا مطلبتش حاجه ومش عايزه حاجه.
ست لبني قالتلي ان صقر باشا وهو بيكلمها هو اللي قالها تعملك كده
وبيقولك ماتزعليش عشان كلم ماما قابلك بس ده عشان هو مشي من غير ما يسلم عليها
واذا بها تجري من امامها الي والدتها وهي تحدثه عبر الهاتف
لبني:مش عارفه بقي دي ممكن تقتلني والله لو قفلت من غير ما تكلمها
. ....................
صقر اوعي تعمل كده حرام عليك دي مبطلتش عياط من الصبح طيب يا حبيبي سلام
اوعي تقفلي يا ماما قفلتي ليه انا كنت عايزه اكلمه
لبني:روحي اغسلي وشك وافتحي اللاب توب بتاعك عايز يشوفك يلا روحي
جرت من امامها وفعلت مثلما طلبت منها وجلست علي فراشها فتحت هذا الجهاز الخاص بها لتجده يصدح اصوات اتصال معشوقها
صقر
قلب صقر عيونه روحه وحشتني يا بيبي ياصغنن انت
انا زعلانه منك ومخصماك ومش هكلمك كمان
كل ده طب حد يهون عليه حبيبه كده والنبى
يعني انت وصلت من الساعه عشره الصبح فكرت تكلمني غير الساعه تمانيه باليل يبقي مين بقي اللي هان علي التاني
عمرك ماتهوني عليا ابدا يا حبيبتي بس والله ما ارتحت من ساعة مانزلت برلين
انا مطحون في الشغل من الصبح ياحبيبي ولسه راجع حالا انتي بقي ليه العياط ده كله شايفه عنيكي منفخه ازاي
امممم هي ماما لحقت قالتلك
ومازن كمان قالي وقالي انك ماحضرتيش ولامحاضره وقاعدتي طول النهار في الكافتريا
وكلامي ماتنفذفش منه حاجه
ايه ده هو حضرتك مشغلهم جواسيس عليا لحسابك ولا ايه يعني مش كفايه الحرس
كل اللي بتقوليه ده مايهمنيش جواسيس مش جواسيس قولت تروحي كليتك تحضري المحضرات وترجعي مش تروحي تقعدي في كافتريات هناك لوحدك
لمحت نظرة الغضب التي بدأت تتجمع في عينه فاقبلتها بحزن وعبرات تسترسل من عيناها لترقق قلبه عليها مره ثانيه
بتعيطي ليه دلوقتي بس انتي ليه غاويه تعذبيني وتصعبي الامور عليا كده
قولتلك مليون مره قبل كده لما اكلمك تردي عليا
چانا بصراخ :متذعقليش كده ماهو لو حضرتك كنت اهتميت بيا حتي خمس دقايق بس
بعتلي حتي رساله تطمني انك وصلت انا لا كنت روحت الكافتريا ولا سيبت محاضراتي وقعدت الوقت ده كله اسنني اتصالك
بدأ يهدء ويبتسم لها:يعني دلوقتي طلعت انا الغلطان وكمان مش بهتم بيكي
لم ترد ولفت وجهها للجهه الاخري
طيب بما انك قررتي تتبعي معايا الاسلوب الوحيد اللي مش بحبه فانا هأفل يا بيبي
واحب اقولك اني مش هاعرف اتصل بيكي تاني لحد مارجع
نظرت له بحزن وازدادت دموعها
طب اعمل ايه مانا مش جامبك عشان اخدك في حضني واهديكي
وكنت ناوي اسيب الكاميرا مفتوحه بينا كده للصبح بس انتي بقي اللي مش عايزه
وجدته يتجه امامها الي زجاجته ويسكب منها في كأسه ويتجرعه بالكامل امامها
انت بتشرب خمره ليه دلوقتي
هههههه مافيش اصلي مدايق شوايه وحبيبي مش جانبي عشان يهديني فبدور علي البديل
وهو كاس خمره بالنسبة ليك بديل كافي ليا
عادي ممكن تستغني عني وتقفل معايا وتقعد تشرب براحتك مش كده
نظر بطرف عينه الي الشاشه التي تظهر صورتها امامه وامسك تلك الزجاجه المتلئه الباهظة الثمن وتوجه بها اليها مباشرة
ولا مليون ازازه نبيذ زي دي تبقي بديل عندي ليكي انتي يا حبيبتي
واذا به يقذف بالزجاجه في الجدار الذي امامه لتتهشم الي قطع صغيره امام عيناها ويكمل
بغضب:ها مبسوطه كده
كانت تقريبا مرعوبه بمعني الكلمه ولكنها قررت ان تمتص ذلك الغضب بكلمه واحده
انا بحبك يا صقر ومش بحب اشوفك وانت شارب
كم انتي زكيه عنيدتي
تعرفين من اين تكسبيني
اترودين الليث بعد ان دخلتي عرينه
ام تقتليه بحبك وانت تمرحين
جلس علي المقعد بهدوء امامها وكأنها تسحره بكلمتها
وانا كمان بحبك يا قلب صقر بس ليه تعملي فيا كده ليه توصليني لقمة غضبي
انا مش عايز ازعلك ولا اديقك مني بس ده شغلي غصب عني ياروحي
والله لو كنت اقدر اخدك معايا ما كنت هاسيبك لحظه واحده
وضعت الاب توب علي الفراش بجانبها وتمددت ووضعت رأسها علي وسادتها ومازلت عبراتها تبلل وسادتها
ياريت يا صقر ياريت
صقر بمكر:يعني لو جيت بعد اسبوع واتجوزنا
واخدتك وسفرت لوحدنا مش هتقوليلي لاء
صمتت قليلا تفكر وهتفت :شهر عسل يعني لاء طبعا مش هارفض
شهر عسل بقي شهرين سنه ان شالله العمر كله انا معنديش بعد الجواز اختيارات يا بيبي الكلام اللي هقوله هيتنفذ
چانا بخوف :وماما يا صقر انت عارف اني ماقدرش استغني عنها
ومين قال ان انتي هتستغني عنها بس معروفه يعني يا بيبي اي بنت بعد الجواز بتسيب بيت اهلها وتروح بيت جوزها مش كده ولا ايه
وهو فين بقي بيت جوزي ده ان شاء الله مش لما اعرف مكانه الاول
البيوت كتير يا روحي ماتقلقيش في مصر وبره مصر كمان والمكان الي يعجبك اقعدي فيه المهم عندي انك تكوني مبسوطه
بس انا مش هكون مبسوطه وانا بعيده عن ماما
تنهد بعدم صبر فيبدو ان هذه العقبه لن تزال من امامه بسهوله
ماشي حبيبي اما ارجع من السفر هاشوف الموضوع ده
ومن هنا لحد مارجع ياريت بقي كلامي يتنفذ تروحي الكليه تحضري المحضرات وترجعي علي البيت يا كده يابلاش خروج من اصله
اوووف بقي
ايه بتقولي ايه
بقول حاضر حاضررررررررر
↚
تعلن المضيفه عن وصول الطائره علي ارض المدينه الروسيه موسكو وتطالبهم بفك الاحزمه
اخ دلوقتي بس اقدر اقولك يلا نشوف شغلنا اللي بجد يا صقر ولا اقول ارون
(ارون فلادمير هو الاسم الحركي للوريث الاوحد
ونحط تحت الكلمه دي مليون خط لأكبر مورد اسلحه في الشرق الاوسط عزالدين الجبالي او فلادمير ادريان)
صقر:طبعا يا عمي ياسين ولا خليني اقولك سيد دانييل احسن
مش محتاجه كلام بس احنا هنروح دلوقتي علي القصر عندي وبعدين الجد هيستقبلنا باليل
كده تمام اوي اهو الواحد يلحق برضو يستريح شويه وياخد علي الجو التلج ده
انت عجزت خالص ياعمو دانييل انا هاقول للجد يخليك تتقاعد عن العمل
ههههههههه لا وعلي ايه انت عارف كويس هما لما بيخلونا نتقاعد بيعملو ايه
هههههههه طب يلا بينا الحراسه والعربيات وصلت في انتظارك يا بوص
هههههههههه شوفت صاحبك صحيح عينه مانزلتش من عليك في المطار ازاي
ده كان ناقص يجي يقعد جامبك عشان يتأكد انك هتركب معاه الطايره
ههههههههه زمانه رايح جاي في الطايره يدور عليا زي العايل يا عيني اللي ضايع من مامته
///////////////اللهم انك عفو تحب العفو فعفو عنا
انا هاتجنن مش فاهم يعني ايه يبقي حاضر الاجتماع وبيتعامل معايا بمنتهي الهدوء ده
هو و اللي اسمه ياسين اللي ماشي معاه زي ظله وكمان نزل معايا في نفس الفندق اللي
كنت فيه
والصبح كان معايا في المطار لاء ده اتحرك قدامي وختم الباسبور بتاعه يبقي ازاي ميركبش الطياره بس
اهدي بقي يا سراج ركب الطياره دي ولا غيرها انت عايز منه ايه
المهم انه سابك تشترك معهم في الصفقه زي ما بتقول وبنسبه حلوه كمان
ماهو ده اللي هايجنني منين كان رافض انه يسمحلك انك تخليني احضر اصلا اي اجتماع في المجموعه ومنين يسبيلي ثلث صفقة الاجهزه لوحدي
ويكتفي هو بس بنصف الصفقة ويرمي لياسين وباقي الشركات الباقي
شوفت اديك قولتها احنا طول ماحنا بعاد عن اي حاجه بتخص ابوه بيبقي كويس معانا
نقوم احنا بقي نقعد ندور ونبحث وراه ليه يا سراج
ماتبعد عنه
صقر غضبه وحش اتقي شره احسنلك وفكر في المكسب اللي جاي لينا وازاي هتبدء تبيع الاجهزه دي للمستشفيات
ماهو ده اللي كنت ناوي اعرفه من البيه يا ماهي هانم لولا انه زاغ مني في اخر لحظه
يعني كنت ناوي اقعد واتكلم معاه في الطياره اشوفه هيبيع لمين ومش هبيع لمين بما انه كان كويس معايا كده هناك
جلست علي الاريكه تنظر له بزهول ثم وضعت وجهها بين يديهاوهي تتأفف وتنفخ الهواء. بشده
الله مالك بتنفخي كده ليه هو انا قولت حاجه غلط
لم ترفع يدها من علي وجهها وهتفت:انت متصور ان صقر يطلع سر من اسرار شغله لأي حد بسهوله كده
ولا متصور اصلا انه لسه مباعش حصته كامله من قبل ما يتعاقد عليها اصلا
ثم رفعت وجهها له ووقفت امامه وبدأت تتخطاه صاعده للاعلي
فوق يا سراج يا حديدي واعرف انت بتتعامل مع مين ده صقر عزالدين الجبالي مش اي حد
نظر اليها وهي صاعده للأعلي وهمس:اقطع دراعي اما كنتيش عارفه ابنك فين دلوقتي
ماشي يا حيزبونه المهم المكسب اللي جاي ولسه لما يتمسك بچانا كمان وكمان ساعاتها هتبقي كل حاجه تحت ايدي انا
//////////////////////اللهم صلي على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
في تمام السابعه مساء وصلت السيارات الي قصر مهيب
ولكنه مقبض للقلب رأحة الدماء البارده تفوح من كل مكان فيه
ترجل ارون من سيارته وتلاه السيد دانييل ودلفو الي الي القصر وسط كم الحراسه المشدد حوله
توقف دانييل بأحترام عند نقطه معينه بهول هذا القصر المهيب ولم يجرؤ علي التحرك خطوه واحده اكثر
بينما تقدم ارون الي باب الغرفه الرأسيه التي امامه ونقر نقرة واحده عليه ثم دلف واغلق الباب من خلفه
غرفه واسعه جدا اشبه بغرف الاجتماعات سقفها عالي تتوسطها طاوله بيضاويه الشكل طويله
يوجد بها مكتب عتيق يبدو عليه العبق ومكتبه كبيره مكتزه بالكتب
يوجد ايضا بالركن مقعد ملكي مرصع بقطع من الماس
يجلس عليه كهل قد اكل منه الشيب اطيبه ولكنه مازل يحافظ علي قوته وهيبته
حتي بعد موت ابنه الوحيد فلادمير نعم يا ساده نحن الان نتحدث عن السيد ادريان او الجد رئيس المافيا الروسي لتجارة الاسلحه
ليتقدم منه الحفيد او الوريث الاوحد كما يلقب ويركع علي ركبتيه امامه بل ويقبل يده بكل حب
اوه ارون لقد طالت غيبتك تلك المره
اعذرني جدي لم اكن اعلم انك تريدني
بل انت تعلم جيدا اني أريدك بجانبي ولكن ما خطبها هذه البلد اللعينة اخذت مني اباك من قبلك والان تأخذك مني
ليست بلد لعينة جدي بل هي بلد جميلة جدا
روسيا اجمل ولد ارون روسيا اعظم لكن لا عليك الان قل لي من معك بالخارج
اوه جدي وهل هذا سؤال يعقل انت تعلم من معي بالطبع قبل أن احضر من المانيا
هههههههه وقبل ان تأتي من مصر يا ولد المصري الصديق الذي قرر ان يسمي نفسه بدانييل ليعمل معنا
هون عليك يارجل لماذا لا تحبه
يطمع في ما ليس له اري دائما نظرة حقد في عينه لك
احترس من ذلك الرجل يا بني فهو يريد ان يأخذ مكانك
لا يا جدي عمو دانييل مثل والدي يحبني مثل ابنه تماما ويخاف علي
ويعلم ايضا انك الوريث الوحيد لي ولتلك الامبروطوريه العظيمه
وانا كهل قد اكل منه الظهر ولم يعد بعمري عدد ما فات
واذا مت انت سيتولي هو قيادة كل شيء في الشرق الأوسط
لذلك اقول لك لا تعطي الامان لأحد ارون لا تغلط غلطة ابيك بني والان فالتدخله لي
وقف امامه لدقيقه صامت يفكر في كل ما قاله ليومئ له برأسه في طاعه ويذهب ليدخله له
رغم انها ليست بالمره الاولي الا انه يهاب الوقوف امامه جدا
دلف اليه وهو منحني الرأس لا يعلم لما كل هذه الرهبه
وكأنه يقف امام ملك الموت تحياتي سيدي
بصوت اشبه بالطنين اجابه
مرحبا سيد دانييل اووه انا لا احب ان ازيف الامور
دعني اناديك بأسمك الحقيقي يا رجل فأنت علي كل حال لست منا
جلس ارون علي مقعد جانبي يستمع الي حديث جده وهو مبتسم
دانييل:كنت اتمني ان انول رضاك سيدي فأنا كنت اعتبر فلادمير بمثابة اخ لي وولده هذا مثل ولدي تماما
اووه سيد ياسين كل هذه المشاعر لا تعني لي شيء ولا تنسي ان ولدي قد مات بعيدا عني
فلا تلعب علي حبل المشاعر صدقني هذا لا يجدي ابدا معي بشئ
فأنا رجل عملي والا كنت رحلت ولم اقوي برحيل ولدي
بربك يا رجل دعنا نتحدث بحديث الرجال ولا تدخلنا في هراءت فارغه
ويكفي انك عيننا في الشرق الاوسط كله وانا بنفسي اعتبرك الرجل الثانيييي لنا هناك
فكن على قدر الثقه واجلس علي طاولة الرجال لحين يحضر الجميع لنبدء عملنا
حسنا هذا شرف لي من بعدك سيدي تفضل أاذن لي سيدي ان اخذ بيدك
لا يا رجل دعني اقترب من حفيدي بعض الشئ اشتم فيه رأحه ولدي علي الاقل
ليقترب منه ذلك الصقر النصف الروسي وهو يبتسم له
ارون:احبك جدي احبك
////////////ان الله و ملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما
وبعدين معاكي يا چانا انتي هتفضلي طول الاسبوع زعلانه كده
سيبيني في حالي يا اميره انا ماليش نفس اتكلم
علي فكره انتي بتيجي تحضري المحاضرات وانتي اصلا مش مركزه في حاجه
انتي بتقولي فيها انا فعلا مش مركزه في اي حاجه
فات خمس تيام دلوقتي علي سفره وهو متصلش بيا غير مره واحده
حتي عمو ياسين والد مازن رجع من يومين وجم اتقدمو لبابكي وخطبك
واتصل بيه ومكلمنيش ليه مش عارفه
اه يا ختي اتحيلت عليكي اد كده عشان تيجيلي وانتي مش رديتي
انتي هابله يا اميره انتي مش عارفه هو قايلي ايه
انا في حاجه غامضه في سفره ده مش فهماها
ليه مش عايز يكلمني بيعرف كل الناس هو فين وانا لاء ليه
يعني ايه الكلام ده مش فاهمه حاجه
يوووووو هو انا ناقصكي يا اميره
///////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
كان يقف خلف تلك النافذه الطويله يراقب نقاط الثلج البيضاء التي تتساقط من السماء في تلك الليله البارده
عينه كانت تراها تمرح وتضحك امامه نعم يريد ان يضمها بشده الان يريد ان يحدثها
معشوقته لقد استحوذت علي قلبه بالكامل ولكن عليه ان يحتبس كل هذا بداخله فهو يعلم جيدا عواقب اذا علم الجد هذا
هون عليك يابني فالعشق لم يقوي شخص علي اخفائه
اي صدمه وقعت علي رأسك الان يا فتي بماذا ستجوابه الان
ما هذا الرجل بحق السماء الذي لا يخفي عليه شيء كيف علم وبما يخبره
التفت اليه وعلامات الصدمة تعتلي وجهه
ممماذا تقول جدي عن اي عشق تتحدث
عشققك من المصريه ارون الفتاه الاسكندارنيه چانا
ماذا
لقد خذلتني مثل اباك تماما لا اعلم ما بالكم بالنساء المصريات
بربك يا رجل قل لي ما يميزهم دون غيرهم حتي تعشقوهم هكذا
كيف كيف عرفت جدي انا انا
اهدأ بني ولا تنسي انك وريثي الوحيد حفيدي الذي اعتمدت عليه كثيرا حتي يأتي لي بحفيد اخر
زوجتك اكثر من فتاه روسيه ولم تحمل انثي واحده منهم في احشائها نطفه واحده زات مره
وكنت تتخلص منهم بالقتل في كل مره اتتذكر ارون
جدي اهدئ انا كنت سأخبرك بكل شيء
ولكن قد سبق السيف العزل وتحول ذلك الكهل الكبير الي ليث عجوز ولكنه يقوي علي قتل قطيع بأكمله
كنت ستخبرني بماذا بأنك ستتزوج دون علمي في ذلك البلد البعيد بعد يومين
انالم اكن قس اوأنبا حتي اترهبن ولا اتزوج سيد ادريان
انا مسلم ابن مسلم انا صقر عزالدين الجبالي
الان فقط تتذكر اسلامك واسلام ابيك الان تنطق ذلك الاسم العربي
الذي حمله هو وحملته انت من بعده اين اسلامك هذا وانت تتجرع الخمر وتلهو بين احضان النساء
الم يذكرك اسلامك هذا من اين تأتي أموالك سيد ارون
ام يسمح لك اسلامك هذا ان تتزوج ابنة من استباح مكان والدك في فراشه
ههههههههههه ما بك يا فتي أحقا كنت لا تعلم
اوووه ارون عيب عليك يارجل الهذه الدرجه قلبك عماك عن الحقيقه
لا لم يكن حفيدي يوم بهذا الضعف
من اين جئت بهذا الكلام
چانا سراج الهديدي نعم ابنته ارون ابنة زوج السيده ماهي والدتك
هو من اخذ لها ولوالدتها تلك الشقه المجاوره لك عن طريق رجل اخر
يدعي امجد او ماجد لا يهم كل مايهمني الان ان تعلم ان هناك مكيده تدور حولك
تلك الفتاه ليست بحبيبه بل هي حيه وضعها والدها لك هناك كطعم حتي تتعلق بها وبعدها تقتلك مثلما فعلو بفلادمير ولدي
لا جدي بربك چانا بريئه من كل هذه الهرأت هي تحبني وانا انا احبها جدي احبها
اه يلا ضعفك ارون في ليله مثل هذه كان يقف امامي مثلك تماما
ضعيف مثلك ايضا واختارها هي بل غير دينه من اجلها لا اعلم لماذا فوالدتك حتي لا تلبس الحجاب باع كل شئ واشترها
ولكنها حين علمت كم ما تركه من اجلها اقترحت عليه ان يعود الي حتي يأتي لها بالربح الوفير
اه حوا ودهائها لم تكتفي بخروج ادم من الجنه مازلت مصدر عصيانه في الدنيا
تريد ان تتزوجها اوافق لكن بشرط وانت تعرف شرطي الوحيد
جلس علي اقرب مقعد رأسه يتخبط في دوامة عميقه لايقوي علي التحدث
انت تحبها لهذه الدرجه بني
نعم جدي اعشقها اعشقها
وضع يده علي كتفه وهمس اذا تزوجها ارون ولكن قبل ان يغدرو بك
احضرها لي هنا تنجب لنا الوريث ارون
كفي جدي بربك كفي اتركني راسي يكاد ينفجر من شدة التفكير
حسنا سأتركك اليوم فكر واعطني قرراك قبل ان تغادر البلاد حفيدي الصغير
///////////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
صباح الخير قومي يلا انتي مش رايحه كليتك ولا ايه
صباح النور يا امل اقفلي الستاير تاني انا عايزه انام مش رايحه في حته.
علي راحتك خليكي نايمه انا هادخل الحاجات الكتير اوي دي وبعدين اروح احضر الفطار لماما
بطلي رغي بقي يا امل ايه ده ايه كل الحاجات دي
دي دي الحاجات اللي جابهالك صقرباشا وهو راجع الصبح الحرس دخ
لم تكمل حديثها حين قذفتها الاخري بالغطاء في وجهها وفي لمح البصر كانت تقف خلف باب شقتها الا ان ا وقفها نداء والدتها بغضب
رايحه فين بالمنظر ده يا چانا
التفت الي والدتها وكأنها لم تسمع نصف الجمله الاخير
رايحه لصقر يا ماما اخيرا رجع
كده بالمنظر ده
احنت رأسهاتنظر الي نفسها لتري منامتها القطنيه ذات الحماله الرفيعه والشورت القصير جدا فعضت علي شفتها السفلي واتجهت الي غرفتها بخجل
هههههههه والله صقر ده جننك خلاص
ستي ايه رأيك لو نعزمه يتغدي معانا النهارده
اكيد طبعا يا امل بس اما نشوفه الاول مش عارفه ليه حاسه زي مايكون في دربكه عنده
بيتخانق مع حد في صوت واحده بتزعق بس مش قادره اعرف حاجه
اروح اتصنت من المطبخ يا ستي
امشي يابت بلاش قلة ادب الله واحنا مالنا
/////////////////
كان يجلس في غرفة مكتبه منذ وقت حضوره في فجر اليوم
يمسك بيده ذلك التقرير الذي كلف خادمه الامين بأحضاره له والحرص علي حقيقة كل معلومه فيه
الي ان تفاجئ بحضور السيده ماهي له في تمام العاشره صباحا
نعم جايه ليه علي الصبح
ايه يابني الاسلوب اللي بتكلمني بيه ده وانا اللي قلبي كلني قولت اجي اطمن عليك واقولك حمدلله علي السلامه
قلبك بأمارة ايه بس يا ماهي هانم دوري علي حجه تانيه تقوليها
ايه هو حبيب القلب طلع خايب ومش عارف يبيع البضاعه فبعتك ليا عشان ابعهالكو كمان ولا ايه
اتكلم معايا بأدب يا ولد واقف قدامي كده زي ما بكلمك وقولي رحت روسيا ليه
مايخصكيش يا ماهي هانم ثم همس
وصوني السر عشان انتي عارفه كويس اوي مين اللي حايش السيد ادريان عنك
اقترب من اذناها اكثرو تحدث بالروسيه:قال لي لولاك ارون لكانت رأسها تزين عامود الاناره وجسدها في المقابر
ابتلعت ريقها الذي جف كلحلقوم وصرخت فيه
بتهددني بجدك زعيم المافيا ياحيوان انت فاكرني خايفه منه العجوز الخرفان ده لو مات سيرته هاتنتهي معاه للابد
وانا هتقتليني انا كمان وتتخلصي مني ياماهي هانم زي ابويا ولا ايه
يلا اتفضلي اقتليني عشان تبقي قضيتي علي نسل ادريان كله مش ده اللي انتي عايزه
لاء يا صقر انت لاء انت ابني انا ملاكش علاقه بيه عايزاك تبعد عنه
صقررررر
ااااااه يا حبيبة القلب ماالذي اتي بك الان وانا في قمة غضبي
التفت اليها ليراها امامه الان ابتسامتها تزيد وجهها اشرقا شعرها الذي كم احب طوله مفرود علي ظهرها
كادت ان تقفز بين ذراعيه كعادتها الا انه قابلها بنظره مرعبه ردتها خطوتان للخلف
اشار له باصبعه وصرخ في وجهها
امشي روحي علي كليتك مش عايز اشوفك ادامي انتي فاهمه مش عايزك في العماره كلها امشي امشي
كيف بك ان تفعل بي كل هذا اتوصلني للساء السبع وبعدها تتركني اترنح وحيده الي الارض
جرت من امامه وهي لا تري من كثرة عبراتهاحتي اختفت عن مرأي عينه
مين دي
ميخصكيش
اوك بس جدك هيسمحلك تجوز مصريه ثم ربطت بيدها علي كتفه و يتري ناويت تجبله الحفيد اللي هيتجنن عليه ولا لسه يا وريث
قوللي رأيكم في الاحداث
↚
طب ممكن تبطلي عياط وتهدي شويه انا هتصل بيه دلوقتي واخليه يجيلك ونعرف منه ليه عمل كده
انا لاههدي ولا هقعد من اساسه وكفايه بقي يا مازن من فضلك قول لصاحبك يعتبر نفسه ماشفنيش من اساسه
طب عشان خاطري انا اقعدي يا چانا هتسوقي ازاي بس وانتي بتعيطي كده
محدش له دعوه بيا يارب حتي اتقلب بالعربيه عشان أريح واستريح
اقعدي يا چانا اصل بصراحه انتي مش هينفع تمشي دلوقتي
بصراحه صقر خلاص علي وصول اقعدي بقي عشان هو ثاير لوحده ولوجيه لأكي مشيتي مش بعيد يفرغ خزنة طبنجته في دماغي
شوفتي خطيبك يا اميره حضرتك كنت قاعد تثبت فيا وتضيع في الوقت لحد صاحبك ما يجي حضرتك
ازاي تعمل كده يا جبان انت انت مش شايف حالتها عامله ازاي
احترمي نفسك يا اميره ولمي لسانك زي ما هي زعلانه هو هيفرقع من الغضب يبقي نسيبهم يقعدو مع بعض ويتصالحو
طيب اسيبكم انا بقي تولعو انتو الاتنين مع الزفت اللي جاي ده
انا ماشيه وابقي بلغه اني اصلا مش عايزه اشوف وشه تاني
لاء معلش بقي ياريت تقوليله الكلام ده بنفسك
نظر اليها وهو فارغ ثغرهه علي اخره ثم التفت الي باب الكافيه الذي ولج منه الان صديقه الغاضب
ولأول مره يظهر امام الجميع بكم حراسته المسلحين وگأنهم يستعدون لبدء حرب
تمسكت بذراع خطيبها بخوف شديد عندما رأت عين صديقه التي تحولت الي جمرتان من نار
مازن هو هيقتلنا ولا ايه هو ماله عامل كده ليه
افلت يدها من علي ذراعه ووقف امامه قبل ان يقترب من تلك التي جلست تنظر اليه في صمت بجرءه وتحدي
اهدي يا بمبو وهات السلاح من ايدك انت اصلا داخل بالبودي جارد دول كلهم ليه هي چانا هتقدر تقاوم ايدك انت ياصقر
اوعي من وشي يا مازن واذا به يطيحه من امامه ويجذبها من رثغها حتي يوقفها امامه
بتعملي ايه هنا يا بيبي هو انا مش قولتلك الصبح تروحي علي كليتك
ايه اللي خلاكي تيجي المول وتقعدي في الكافيه ولاهو كلامي مابيتسمعش يا چانا
بكل تحدي نظرت في عينه وصرخت :انت مين اصلا عشان اسمع كلامك خلاص احنا مافيش حاجه تربطنا ببعض اصلا
فوق بقي لنفسك انا مش تحت امرك تصرخ فيا وقت مانت عايز وتقولي امشي وترجع وقت ماانت عايز وتقولي اسمعي كلامي
سوري يا صقر ياجبالي زي ماانت ماينفعش حد يتعامل معاك بالطريقه دي انا كمان مبحبش حد يعاملني بالطريقه دي
ترك سلاحه علي الطاوله واستند بكفيه علي حافتها ووقف صامت ثم احني رأسه للأسفل لثواني ونظر اليها مره اخري بهدوء
مش هنتكلم هنا هاتي شنطتك ويلا تعالي معايا
مش هاروح معاك في حته وملاكش دعوه بيا تاني من النهارده انت من طريق وانا من طريق
امممم عايزه تسيبني يابيبي عايزنا نفسخ الخطوبه واحنا جوزنا بعد بكره
مافيش لاخطوبه ولا جواز ثم نفضت يدها امامه واكملت خلاص انسي بقي احنا ماننفعش لبعض ياصقر
اعتدل واقفا امامها واخذ سلاحه ووضعه في جرابه المعلقفي ذراعه بمنتهي الهدوء ونظر الي صديقه الذي ارتاب في امره وابتسم
ليفاجئها قبل ان تجلس مره اخري بجانب صديقتها بأجتذابه لها من شعرها من الخلف وضمها الي صدره بمنتهي الجراءه
انسي انتي يا بيبي صقر الجبالي مابيتسابش وخطيبته لا بتروح مولات ولا بتقعد في كافيهات
يلا بينا بقي نكمل كلامنا في بيتنا مش كنتي عايزه تشوفيه يلا يا حبيبي يلا
جذب حقيبتها من علي الطاوله في يده واذا به يفتحها وجلب منها مفاتيح سيارتها ويقذفها لأحد حراسه
حد ياخد عربية الهانم يوديها البيت وبلغو مامتها انها معايا
ثم جذبها هي تحت ذراعه وبدء يتحرك بها وسط ضربات يدها المستمره علي صدره وصراخها الذي لا ينتهي
ياحبيبتي يا چانل هيقتلها يامازن بلغ البوليس
اميره
نعم ها يلهوي انت مالك عملت كده ليه
ماتعرفيش دكتور عظام قريب تقريبا الحدفه حدفهالي البمبو كسرلي دراعي
وضعت يدها اسفل ذقنها ولوت ثغرها للجهه الاخري
وهمست: يادي الخيبه
//////////////الله لا اله الا هو الحي القيوم
طيلة الطريق لم تكتفي من الصراخ والبكاء ولم يحاول هو تهدأتها مثل كل مره بل تركها تخرج كل شحنتها السلبيه هذه
تشهق وتنتحب وكلما تري سيارات الحرس بجانبهم ترتعب اكثر الي ان وصل بها الي ڤيلا في التجمع الخامس
ترجل من السياره ودلف بها الي داخلها وأغلق الباب من خلفه
شلح جراب مسدسه من عليه ووضعه علي طاوله صغيره تتوسط انتريه في ريسبشن الڤيلا
وامسك ريموت مكيف الهواء واداره ثم شلح قميصه من عليه والقي به علي المقعد
وذهب بأتجاه البار الحجري المجاور لباب الڤيلا من الداخل والذي ظلت واقفه بجانبه وهي متمسكه بحقيبتها و تبكي بشده
وقف يسكب من زجاجته في الكأس ويتجرعه مره تلي الاخري وهو معطيها ظهره
ولكنه قرر ان يقطع صمتهم هذا او بمعني اوضح يفصلها عن هذه الوصله التي لا تنتهي
مش كفايه كده بقي ايه ماتعبتيش دماغك الناشفه دي ماوجعتكيش
طب حتي ادخلي اقعدي ريحي رجلك وابقي كملي عياط براحتك بعد كده مش همنعك يا بيبي صدقيني
مش عايزه اقعد هنا عايزه امشي عايزه ارجع بيتنا
الله ماهو ده بيتنا يا حبيبتي انتي مش مصدقاني ولا ايه مش انتي سألتيني عليه اول يوم سافرت فيه يا بيبي وقولتلك اول مارجع هاتشوفيه
مش عايزاه ومش عايزك انت كمان ابعد عني سيبني بقي سيبني
جذبها بين ذراعيه واوصد يديها خلف ظهرها ليهدء ويهدأها داخل احضانه
كدابه يا بيبي كدابه بتحبيني زي مابحبك بالظبط
لو كنت بتحبني ماكنتش عملت فيا كده النهارده ماكنتش طردتني من بيتك بعد غياب اسبوع عني وجاي في الاخر تحاسبني وتمد ايدك عليا
حملها بين يديه واجلسها علي هذا البساط الرخامي الاسود بجانب زجاجته
اعملك ايه انتي اللي ظهرتي قدامي في الوقت الغلط مع انك كنتي واحشاني جدا
وكنت هاموت واخدك في حضني كده بس جيتي وانا في قمة غضبي تقومي تسيبني ولا تستحمليني
أوعى ابعد عني
بدء يلتصق بها اكثر ويحاول تقبليها ولكنها كانت تبتعد
قولتلك ابعد عني متحاولش تقرب مني وانت شارب
طب يا بيبي ما هو انتي اللي نرفزتيني وخلتيني اشرب وانا اصلا جايبك عشان اصالحك
مش عايزاك تصالحني عايزاك تبعد عني سيبني بقي في حالي
يوووووه كفايه بقي يا چانا واذا به يقذف الكأس في الارض امامها
ويحررها من بين يديه ويقف بجانبها واضع رأسه بين كفيه ويستند برسغيه علي هذه الرخامه
كادت ان تنزلق من جانبه وتتركه في هدوء
ولكنها احنت رأسها للأسفل وعادت لبكائها وهي تنظر له
ممكن اعرف مالك انت راجع متغير اوي من السفريه دي
تعبان اوي الكل بيغدرو بيا حتي انتي بدل ماتريحيني وتسمعي كلامي عايزه تسيبني وتبعدي عني
انا مش بقيت فاهمك انت خوفتني اوي النهارده طول الاسبوع بتكلم صاحبك عادي ويديلك تقرير كل يوم عني
واعرف منه انك كويس طب ليه مش بتكلمني آنا
واول ماعرفت انك رجعت انا كنت هطير من الفرحه تقوم تطردني ياصقر
هو انت ازاي اصلا تدخل المول بكمية الحرس والسلاح دول
انت مين يا صقر انا مش بقيت عرفاك ولا عارفه حاجه
تمسك بكف يدها وضمه بين كفيه وهو يهمس ويقترب منها ثانية
انا صقر بيبي انا صقر حبيبك قرب يدها الصغيره من ثغره وبدء يقبله قبل رقيقه حتي يرق قلبها له مره ثانيه
صقر
عيونه
انا زعلانه منك اوي
واخيرا ماجذبها بين زراعيه وضمها اليه بقوه
حقك عليا يا روحي غصب عني والله اعصابي تعابنه اوي
اراحت رأسها علي عنقه وتشبست به بحب
اوعي تزعقلي ولا تزعلني كده تاني انا مأخدتش على انك تعاملني كده
حملها مره ثانيه واتجه بها الي الداخل وجلس علي الاريكه وهو مازل يحملها علي قدمه
خلاص مابقاش في وقت للزعل بكره انا عامل حفلة بمناسبة نجاح الصفقه
وانتي هتحضري معايا وهعرف كل الناس مين هي حبيبتي خطيبتي وبعد بكره هتبقي
مراتي
انا بحبك اوي يا صقر
انا بعشقك يا قلب صقر ليضم رأسها من الخلف حتي يغلق علي كرزيتها بشفاه الكبيره و يذيب الجليد بينهم
وبعدها وضعت رأسها علي صدره وتكورت في حضنه وهو يملس علي ذراعها بهدوء
اه لوتعرفي انتي كنتي واحشاني قد ايه
وانت كمان كنت واحشني اوي
طب ايه مش هتقومي تتفرجي علي ڤيلتك الجديده بقي ولا ايه
التفت برأسها ونظرت الي ذلك البار ثم عادت كما كانت مره ثانيه في غضب
لاءه اصلا مش عجباني
بتقولي ايه هو انتي شوفتيها لسه مش تتفرجي عليها الاول
ماهي باينه من اولها اهها وبدال فيها الزفت ده تبقي مش عجباني
امسكها من وجنتها وابتسم
وبعدين
بطل شرب با صقر انا مش بحب أشوفك بتشرب خمره
هوانت مش عارف اضرارها ولا ايه يا دكتور
ههههههههه عارف يا قلب الدكتور بس ماينفعش انا مدمن الازازه دي زي ما بقيت مدمن چانا بالظبط
وقفت من علي قدمه وابتعدت عنه وامسكت بيدها زجاجة الفوديكا الموضوعه امامها
وچانا مش بتحب يبقي ليها شريك اختار بقي
يا چانا يا الخمره
وقف امامها واقترب منها كاد ان يتمسك بها مره ثانيه الا انها ابتعدت عنه
چاناااا
اختار الاول
وبعدين معاكي
علي فكره دي كلمه هتقولها سهله يعني قول مش هاشرب تاني عشان خاطر حبيبتي
طب هبقي اشوف الموضوع ده بعدين
طب ابقي شوف موضوعنا بقي كمان بعدين
هاترجعي تعصبيني تاني مش عايزه اعصبك بس كمان ماكنتش اعرف انك ضعيف اوي كده
چانااااااا
خلاص خلاص متديقش نفسك اتفضل الازازه اللي بتهديك لما تكون متعصب اهيها ممكن تروحني بقي
وضعت تلك الزجاجه علي الطاوله امامه واعطته ظهرها وضمت ساعديها الي صدرها ووقفت وعلي وجهها علامات الحزن
لتجده يضمها الي صدره من الخلف ويده تلتف حول خصرها
مش ملاحظه اننا من ساعة مارجعت من السفر واحنا في مشاكل كل ماحاول اصالحك تزعلي من حاجه تانيه
شاغله نفسك بحاجه بحبها وزيها زي اي عصير ليه
لوكانت زي اي عصير ماكنش ربنا حرمها ماكنش لعن حاملها وساقيها وشاربها
حلت وثاق يده من حول خصرها لتبتعد عنه الا انه جذبها له مره ثانيه
خايفه علي صحتي وعليا من عذاب ربنا
وضعت رأسها علي صدره واحتضنته
خايفه عليك من ربنا ياصقر صحتك انت اكتر واحد تقدر تحافظ عليها لكن عذاب ربنا ده بيبقي شديد
صحيح انا مش محجبه بس بصلي وعارفه تعاليم ديني كويس
عارفه ان مجرد وجودنا مع بعض دلوقتي وقربي منك ده حرام بس انت اللي عودتيني علي كده
بس ليه بقي تشيل زنوب اكتر بدال ماتمحي آللي قبلها
ههههههههه واحده واحده بس عليا مالك قلبتي فاجئه رابعه العدويه كده ليه
كده طب انا غلطانه اوعي بقي
طب بس أستني امسك تلك الزجاجه في يده واتجه بها الي ذلك الحوض الصغير بداخل المطبخ الايطالي الطراز وبدء يفرغها بأكملهاوهي تقف من خلفه تنظر له
اوعدك يا ستي اني مش هشرب تاني الا وانا في اسوء حالاتي مبسوطه كده
طبعا مبسوطه وانشاء الله اسوء حالاتك دي مش هتيجي
طب بجد لو مش عجباكي الڤيلا تعالي هاوديكي واحده تانيه
جرت من امامه وهي تضحك وتصعد علي الدرج
انت بتهزر دي جميله جدا بس البار ده هايتلغي هاطلع اتفرج فوق بقي
علي مهلك طيب لتقعي هاخلص شوية تليفونات واحصلك
ماشي ماشي
وقف ينظر الي طيفها حتي اختفت من امامه
ثم جلس مكانه مره ثانيه وجذب حقيبتها بين يديه وبدء يقلب في محتويتها الي ان وقعت يده علي هاتفها
حاول ان يفتحه اكثر من مره ولكنه فشل وعندما شعر بنزولها اغلقه نهائيا ووضعه في جيبه
ها ايه رأيك عجبتك
حلوه اوى يا صقر والفرش كمان حلو اوي والڤيو من الڤرانده جميل جدا جدا
مبروك عليكي ياحبيبت بكره تيجي تنوريها وتبقي مملكتك
هب واقفا يلا بينا بقي عشان لسه ورايا حجات كتير اوي اجهزها
انحنت بجزعها حتي تحضر حقيبتها وتقدمت امامه ماشي يلا بينا
چانا
نعم
انتي مش مخبيه عني حاجه
ايه تقصد ايه مش فاهمه
قصدي يعني مش عايزه تقوليلي حاجه
صقر انا قولتها ليك كتير انت مش بتشبع ولا ايه
ههههههههه طب وايه يعني بس يابيبي قوليها تاني
////////////////////بقلم:كنزي حمزه(مياده)
كان يجلس في غرفة مكتبه يمسك هاتفها بين يديه يحاول ان يكتب الباسورد صحيح
ولكنه في كل مره يفشل فقرر في اخر مره ان يكتب حروف اسمه هذه المره لينفتح الهاتف امامه
وتنير شاشته
اوف اخيرا يخرب بيت برأتك ياشيخه بس يارب بقي ماتفاجئ بحاجه تزعلني منك يا قلبي
بدء يقلب في الصور والرسايل وكل شيء فيه حتي المكلمات الوارده والصادره
ثم اقتلع منه كارت الميموري ووضعه في جهاز اللاب توب تبعه واخذ نسخه من كل محتوياته
بينما اثير الشك في رأسه حين رأي محادثه محذوفه بتاريخ قريب عبر مصدر التواصل الاجتماعي الفيس بوك
استمع الي صوتها بالخارج فبدء يعيد كل شيء كما كان
صقر موبايلي ضاع
وايه يعني ياچانا فادكي الف موبايل يا بيبي
ازاي بس ده كل صوري عليه
طب اهدي بس واقعدي موبايلك اهو يا ستي كان واقع في العربيه والحرس جابهولي
اوف الحمد لله
////////////الا بذكر الله تطمئن القلوب
كانت مترجله من مرحاضها تلبس مأزرها علي جسدها وتلف شعرها بمنشفتها
وقفت منبهره أمام هذا الفستان المعلق امامها الان
الله ده حلو اوي يا ماما
فعلا هو جميل جدا ربنا يسعدك با حبيبتي ويهنيكي انتي وعريسك
يلايا ست چانا خلصي بسرعه بقي احسن صقر باشا بيستعجلك للمره التانيه وبيقولك لو مخلصتيش هايجي يخدك علي اي وضع انتي فيه
الحيوان ده ازاي يخلي الحرس يقولو حاجه زي دي
بصي البسي بسرعه وانا هقولك هو اصلا ماقلش للحرس حاجه ده بعتلي هناك وانا روحتله وطبعا ماسلمتش من نرفزته خالص
طيب يا امل هاتي الفستان يلا بسرعه
ده جيه بره ياچانا وعمال يزعق للحرس
كملت اخرجيلو يا ماما علي بال ما خلص واحط الميكب بتاعي احسن يدخل هنا المجنون ده
طب بس يلا انجزي بسرعه
انا عايز اعرف هي بتعمل ايه كل ده المفروض تكون خلصت من ساعتين
قولتلها اجبلك ناس متخصصه في الحاجات دي تساعدك قالت مش بحب حد يعملي حاجه
هي اصلا مش محتاجه تحط حاجه بتعمل ايه كل ده
يا حبيبي اهدي بس عادي يعني كل البنات بيتأخرو كده في لبسهم
لاء معلش الكلام ده مش عندي انا عامل حفله عازم فيها كبار رجال الدوله واكبر رجال أعمال
يعني لازم اكون انا اول واحد هناك مش اخر واحد سوري بقي يا طنط لبني انا داخل لبنتك
استني بس يا صقر تدخل فين عيب يا بني كده دي بتلبس يا صقر
بلا صقر بلا زفت بقي عشر ساعات بتلبس
واذا به يفتح باب الغرفة علي مصرعيه ليراها اخيرا امامه بهذا الفستان الذي ازداد جمال علي جسدها ومكياچها الرقيق و وشعرها الذي رفعته للأعلي
ثانيه واحده هالبس الشوز بتاعتي واكون جاهزه
وقف ينظر اليها بحب ونسي كل غضبه اقترب منها امام والدتها وهويمسك بيده علبه مخمليه زرقاء اللون
زي القمر يا بنت اللذينا الجمال والحلاوه دي كلها بتاعتي انا لوحدي
احم صقر ماما واقفه
هاه اه طب شوفي كده ايه رأيك في الطقم ده
فتح تلك العلبه امامها لتري طقم ماسي يأخذ العقل من شدة جماله
وبدأ يلبسها عقده ويلف اسورته حول يدها لتنظر الي نفسها في المراءه بأندهاش من جماله
الله دا حلو اوي بصي ياماما
ربنا يخليك ليها ياحبيبي تعيش وتجيب ليها ديما
لاء علي فكره مش وقت رغي خالص يلا يا ستي اتأخرنا
////////////////////////استغفرك ربك واتوب اليك
بدء جميع المدعوين في الحضور الي هذا الحفل كان هو يقف يتوسط تلك القاعه بعد ان القي بكلمته الترحبيه بهم
وهو يلف يده حول خصرها بتملك كانت تري الحقد والحسد في عيون كل النساء الموجودين
كيف بذلك الوسيم المتحلي دأما بحلته السوداء بثراءه الفاحش هذا ان يترك كل جميلات المجتمع الراقي من اجل تلك الفتاه البسيطة المغموره التي لا يعلمها احد
بينما كانت نيران الغيره تأكله هو من الداخل الان حين رأي عيون الرجال التي تأكلها يريد ان يدخلها بين ضلوعه حتي لا يراها احد
وفجاءه حضر ما كان ينتظر حضوره مع والدته لينتظر حتي يري ماذا ستفعل صغيرته حين تراه
كانت تقف امامه معطيه الاخرين ظهرهاتمسك بيدها كأس ممتليء بعصير الانانس تبتسم له بحب وهي تستمع الي حديثه المنمق بهدوء
الي ان اتت من خلفها والدته تهنئه بنجاح الصفقه هي وزوجها
مبروك عليك نجاح الصفقه ياصقر باشا
وقفت كمن وقعت علي رأسها قذيفه هذا الصوت تعلمه جيدا تنبذه وتشمئز منه
تخطها والدته التي تمسكت برسغيه واقتربت منه لتقبله في وجنته
بروڤو صقر مبروك يا حبيبي
الله يبارك فيكي يا ماهي هانم احب اعرفك چانا خطيبتي وبكره كتب كتابنا
كده من غير مااعرف هي مين ولا بنت مين اصلا
سراج بيه لمؤخذه مأخدتش بالي
مع اني قولتلك مبروك بس مايجراش حاجه اقولهالك مرتين
سقط الكأس من يدها وهي تراه امامها ارتدت للخلف خطوتان
لتصرخ والدته في وجهها حين ابتل فستانها الثمين بقطرات العصير التي تناثرت عليه
ايه عملتيه ده يا غبيه انتي انتي فاكره نافسك واقفه فين هنا
لم تستمع الي اي شيء مما قالته لم تبرر اي شيء بل لم تنطق اصلا
وقبل ان يتحدث هو ويدافع عنها امام الاخري
امسكت فستانها من الامام واطلقت صراح قدميها لتهرب من امام الجميع
تفاجئ هو بفعلتها هذه وهروبها المفاجئ وخروجها من القاعه بأكملها بأقصي سرعه
وصلت الي ساحة الفندق الواسعه وقبل ان تخرج منه اخيرا ما جذبها اليه
اوقفي بقي بتجري كده ليه وبتجريني وراكي سايبه الحفله وسيابني ورياحه علي فين كده
احنت رأسها للأسفل ولم ترد فقط يستمع الي صوت انفاسها وشهاقتها العاليه
ليضع يده اسفل ذقنها لتقع عيناها في مقابلة عيناه كانت في اسوء حاله رأها عليها الان وقف من مندهش من منظر عينها الذي تلطخت العبرات بسواد الكحل وسقطت علي وجنتيها
چانا حصل ايه لكل ده مالك زي ماتكوني مرعوبه كده
عايزه امشي سيبني ارجع البيت لو بتحبني بجد سيبني ارجع البيت
في ايه قوليلي مالك
يريد ان تنطقيها صريحه الان تكلمي ولا تخفي عنه شيء فهو يعلم
مافيش مافيش عايزه امشي بس مش عايزه افضل هنا
مش هتمشي انا عامل الحفله دي علي شرف حضورك انتي عشان اعرف الناس بيكي انتي يبقي ازاي تمشي تعالي يلا صلحي الميكب ده وبعدين نتكلم
امسكها من يدها وجذبها من خلفه ولكنها ابتان تطيعه تلك المره حين سقطت خلفه مغشية عليها
↚
اه دماغي اه
اخيرا فوقتي حمدلله علي سلامتك ياحبيبتي ايه بس اللي حصلك
ماما دماغي بتوجعني اوي انا جيت هنا ازاي
صقر هو اللي جابك دانا اترعبت عليكي ساعة مالقيتو داخل بيكي
وهو شايلك بين ايديه امبارح كان جسمك متلج خالص وهوكان هيتجنن عشانك
صقر ساب الناس دي كلها وساب الحفله عشاني ياماما رجع معايا انا
ايوه بس بردو كان عصبي اوي وهيتجنن ويعرف ايه سبب اللي حصلك ده قعد يدكي في حقن وهو اللي علقلك المحلول ده
لما لأكي ضغطك واطي وفضل قاعد طول الليل جانبك علي امل انك تفوقي وتقوليله ايه سبب خوفك ده
بس قعدت اتحايل عليه يقوم يرتاح في شقته شويه
ولما لقي الوقت اتأخر اوي والنهار قرب يطلع اضطر ان يخرج
بس قالي انه مش هينام ومنتظر انك اول ماتفوقي حد يبلغه عشان عايز يتكلم معاكي
لاء يا ماما مش هتكلم مش هقوله حاجه عشان خاطري اصلا خلاص هو لازم يبعد عني تعالي نسيب هنا تعالي نمشي من هنا
اهدي يا يا چانا اهدي يا حبيبتي قوليلي خايفه من ايه
شوفته هناك يا ماما كان واقف ورايا بالظبط حسيت بنفسه حوليا بيخنقني
معقول سراج ايه اللي هيوديه هناك بس ياچانا
عارفه كان جاي مع مين ياماما كان جاي مع مامت صقرتابع ليها بيقول لصقر ياباشا وبينحني ادامه
انتي عايزه تفهميني ان مامت صقر هي مرات سراج
معرفش انا بمجرد ماشوفته ادامي خوفت واتلخبط ومعرفتش اعمل اي حاجه غير اني اجري واهرب من الحفله كلها
وليه معرفتيش صقر وعرفتي منه هو يكون ايه لولدته
لاء يا ماما عشان خاطري بلاش يعرف لوعرف ممكن يأذيه ويأذي نفسه بسببه
وانا مستحيل اكون سبب في اي أذى لصقر حتي لو هايكون التمن اني أسيبه
حمدلله علي سلامتك يا ست چانا
الله يسلمك ياامل
صقر باشا بعت بيطمن علي حضرتك وبيقولك لو تقدري تقومي تورحيله هو في انتظارك لو لسه تعبانه خليكي وهو هايجيلك
تنهدت بهدوء واعتدلت من علي الفراش لبست مأزرها الثقيل عليها وعدلت من شعرها ونظرت الي والدتها
انا هاروحله وهاشوفو عايز ايه
استندت علي خادمتها وخرجت تحت نظرات امها الحزينه والتي كانت دموعها تسترسل علي وجنتيها وهمست
منك لله يا سراج مش مكفيك عذابي وتدميري عايز كمان تدمر حياة بنتك الوحيده
///////////////ان الله وملائكته يصلون علي النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما
يقف امام مكتبه ضامم كفيه بقوه ويطرقهم علي زجاجه معطي لذلك الباب ظهره ينتظر دخولها له
كفايه لحد هنا يا امل سيبها انتي واقفلي باب المكتب وراكي
حاضر يا فندم
تركتها تقف وحيده معه تترنح في وقفتها لم يلتفت اليها لم يساعدها
اقعدي
جلست علي أقرب مقعد اوصلتها قدميها اليه
قبل ان تسقط مره اخري امامه وظل هو ثابت علي وقفته
هاه بقيتي احسن الحمدلله
احنت رأسها للأسفل وهمست الحمدلله
طب ممكن اعرف بقي اي سبب اللي حصلك ده
عادي اكيد ضغطي وطي ولا حاجه ماما قالتلي انك قيسته ولقيته واطي
التفت اليها واستند بجزعه السفلي علي المكتب وضم يديه الي صدره
مبتكلمش علي ضغطك الواطي علي فكره ولا علي الاغماءه ومتحاوريش في الكلام يا چانا عشان متعصبش
بس انا تعبانه ومش عايزه اتكلم
يعني المطلوب مني اني اشوف كل الرعب ده في عيون خطيبتي
اللي هي كمان ساعتين هتبقي مراتي واسكت متكلمش مش كده
طب وبالنسبه للفضيحه اللي حصلت امبارح والحفله اللي باظت والصحافة اللي ناشره صورك يا هانم
يووووووه قولتلك نسيب بعض انت اللي مش راضي افهم بقي ياصقر احنا مش زي بعض لازم نبعد لازم
امسكها من عضدها بقوه وبدء يغرس اصابعه في لحم ذراعيها يكاد ان يصل الي عظامهما بل يكاد ان يهشمهم تحت يديه وهي تصرخ من شدة الالم
بطلي صريخ وفوقي بقي لكلامك شويه الظاهر اني دلعتك اوي
لكن لاء من النهارده مش هسمع منك غير كلمه واحده بس هي حاضر فاهمه
وحسك عينك تجيبي سيرة البعد دي علي لسانك تاني حطي الكلام ده في دماغك واقفلي عليه كويس عشان انا مش هكرره تاني حياتك مرتبطه بحياتي
ويوم ماننفصل عن بعض ده اكيد هيبقي اخر يوم في عمري ساعاتها بس ممكن تخلصي مني واسيبك فاهمه يا روحي واذا به يلقيها علي صدره بقوه
ويقف ثابت كما هو لتلف هي يدها حول خصره وتبكي بشده ويكمل هو حديثه
وسرك اللي انتي مخبياه عليا ده قريب اوي هاعرفه بس ساعاتها ماتلوميش غير نفسك بس علي اللي هاتشوفيه مني
الساعه دلوقتي ٢ ادامك ساعتين بالظبط تجهزي فيهم عشان كتب الكتاب الساعه ٤
وهيتم هنا ماهو طبعا بعد فضيحة امبارح مش معقول هاعمل حفله تاني النهارده يا هانم
رفعت وجهها له تستعطفه
صقر عشان خاطري بلاش النهارده سيبني استريح انا تعابنه
هما ساعتين يا چانا وهتبقي مراتي وبعد كده هترتاحي علي الاخر
////////////////////الا بذكر الله تطمئن القلوب
مالك بس يا حبيبتي انتي زعلانه كده ليه
اكيد طبعا لزم تزعل ياأميره بعد الكلام الزفت اللي اتنشر علي النت امبارح
والحفله اللي بازت وبسببهاو حفلة كتب كتابها كمان بازت وهنضطر نعمله هنا في البيت
كفايه بقي يا ماما ممكن تسكتو شويه انا لا زعلانه ولازفت من فضلكم سيبوني لوحدي شويه
خليني انا معاكي يا چانا اساعدك حتي في الميك اب
صرخت في وجهها بغضب :قولتلك سيبيني يا اميره سيبوني بقي واخرجو
خلاص يا جماعه بقي سيبوها براحتها اهدي يا حبيبتي انا هاخدهم واخرج يلا يا اميره يلا لبني
لكن يا سوسن
سبيها بقي يا لبني شويه علي الاقل تهدي تعالي نطلع ليهم بره ونشوف المأذون جيه ولا لسه
ترجلو جميعا خارج الغرفه وتركوها جالسه بمفردها تفكر بما سيفعله عندما يعرف ما تدريه عنه
هل يقدر حبها ام سيراها طامعه في ثراءه الفاحش مثل اباها
لقد هددها توا بعقابه فكيف بها ان تتحمل
ماهذا المأذق الذي اوقعت نفسها فيه هي لاتقوي ان تبوح له بسرهاولا تقوي ان تبتعد عنه
///////////////////////////سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله
عايزك تخلي بالك من مامتها يا عبدو بعد ما نمشي
اول ما تحس ان الدنيا بدأت تهدي حاوليكو انت عارف هتخادها وتوديها فين
انا خايف بس والدتها ماتستحملش بعدها ولا يحصلها مضعافات وتدخل المستشفي ولا حاجه ياصقر
حتي لو بردو تفضل جانبها وماتسبهاش وانا هبقي متابعك اول بأول
طب مبلاش يابني تسافر بيها علي هناك مره واحده دي مش هتستحمل صدمه زي دي
والمطلوب مني انا افضل مستحمل خداعها ليا ومستني الغدر يجيلي في اي لحظه مش كده وبعدين خلاص مقدرش ماسفرش بيها دي اوامر ياعبدو
صقر انت فين يا صقر
قفل علي الكلام دلوقتي ياسين الوزان جاي دخله وروح اعمل اللي قولتلك عليه يلا
حاضر حاضر اتفضل ياسين باشا صقر باشا هنا في المكتب
ايه يا عريس سايبنا وسايب الناس هناك وقاعد هنا في مكتبك لوحدك ليه
معلش ياعمو ياسين كان وريا شوية حاجات بخلصها
الله انت لسه مدايق بخصوص حفلة امبارح والكلام اللي اتنشر ولا ايه
لا لا عادي كل دي حاجات ماتهمنيش والكلام اللي اتنشر اتمسح في ساعتها متلحقش اصلا يسيب علامه انا بس اللي مضغوط شويه
كده طب فك بقي عشان المأذون وصل وانا حبيت اجي اهنيك واخدك في حضني بنفسي
مبروك يا ابني طبعا انت عارف قد ايه انا بحبك ويعتبرك زي مازن ابني بالظبط
بأبتسامه مصتنعه نظر اليه وهتف
اه طبعا وانا كمان بعتبرك زي ابويا الله يرحمه ربنا يخليك ليا ويباركلي فيك
طب يلا بينا بقي بدل مانتأخر علي العروسه
////////////استغفرك ربي وضعت جنبي وبك أرفعه
دلفو عليهم وجدو مازن يشاكس في الكل ويمرح كعادته
والله عادي يا بشمهندس وفيها ايه يعني ماهي لابسه ومتشيكه وزي الفل اهيه
وانا كمان لابس بدله محترمه اهوه نكتب احنا كمان بقي
لا يوجد ما يا يمنع مش شروط الجواز الاشهار والقبول واتمام العقد يا مولانا
ايوا يا سيدي
طب والنبي قوله
يقولي ايه بس يامازن يابني هوانت علطول متسرع كده
عامل دوشه ليه يا مازن
اهوه بابا والعريس جم اهم تعالو يا جدعان انتو سيابنا وقاعدين هناك بتعملو ايه بس
كان يبحث بعينه بينهم جميعا علي معشوقته كلهم حاضرين امامه الا هي آلان
لينظر الي والدتها يسألها بعينه عنها لتقف امامه مباشرة تتحدث معه بهمس
لسه بتحضر نفسها في اوضتها ياصقر.
كل ده بتعمل ايه وكلكو سيبنها تحضر نفسها لوحدها ليه
حالتها وحشه اوي طردتنا كلنا من الاوضه وقالت عايزه تفضل لوحدها
يعني ايه رافضه ومش عايزه الجوازه ياطنط لبني
لاء يا حبييي چانا بتحبك وبجنون صدقني واللي هي فيه ده علي قد ماهو خوف منك هو خوف عليك ياصقر
انا مش ناقصني الغاز انتي عارفه بنتك مخبيه إيه
ياتتكلمو علطول ياتسيبوني امشي بدماغي بقي
احنت رأسها امامه ولم تتكلم
تمام اوي خليكي ساكته انتي كمان انا داخل اجيب بنتك من جوه عشان نخلص من ام الليله دي
استني بس عشان خاطري خليك انت مع الرجاله وانا هادخل اجيبها
وقف امامها ونظر لها نظره الجمتها مكانها ثم اتجه مره ثانيه الي غرفتها وفتح الباب ودلف دون ان يدقه
وجدها جالسه علي فراشها تلبس فستانها متزينه بحليها الذي جلبه لها ومكياچها الرقيق
ولكنها مازلت حزينه وكأنها مجبوره علي تلك الزيجه
احب هو طلتها هذه دون حزنها يريد ان يبدله بابتسامتها التي تهلك قلبه
وضع يده في جيب بنطاله ووقف امامها مباشرة وهمس بهدوء.
لما انتي جاهزه ماخرجتيش ليه
عادي يعني قولت استني لما انت تأمرني اخرج.
چاناااااا
نعم
يلا يا چانا يلا المأذون جيه بره
اعتدلت واقفه امامه بهدوء وكادت ان تخرج قبله من الغرفه
الا انه امسك يدها بيده وبيده الاخري بدء يملس علي وجهها
وهمس بتحبي صقر ياچانا.
بحبه بحبه اوي.
احنا هنتجوز دلوقتي يا قلبي موافقه
ايوه موافقه
طب في حد بيحب حبيبو كده يبدء حياته معاه وهومخبي عليه حاجه
انا عندي استعداداقفل الباب ده واقعد اتكلم معاكي هنا زي ماانتي عايزه
ومش هاخبي عنك اي حاجه تخصني هقولك كل اللي انتي عايزه تعرفيه وكل اللي ماتعرفيهوش بس انتي كمان ماتخبيش حاجه عني
وضعت رأسها علي صدره واحتضنته جيدا
خلاص يا حبيبي مابقاش في وقت كلها دقايق وتعرف كل حاجه بنفسك
والاختيار هيبقي في ايدك انت ياتفضل ضممني في حضنك كده ومتصحنيش من احلي حلم عيشتني فيه يا ترميني من سابع سماوتفوقني علي عذابي
نظر اليها نظره مميته كلها غضب واذا به يجذبها من يدها خلفه ويخرج للجميع بيهئتهم الحزينه هذه
///////////////////////بقلمي:كنزي حمزه (مياده)
بدأت مراسم عقد القران وفتح المأذون دفتره وطلب بطاقات الرقم القومي تبعهم حتي يسجل الاسماء ويبدء في تسجيل البيانات
امسك ياسين بطاقة چانا بسلامة نية وقرء الاسم ولكنه هب وقفا وهو يشير بيده للمأذون
استني استني يا استاذ وقف كل حاجه الجوازه دي مش هتم
نظر له صقر بغضب وصاح فيه
اتكلم علي قدك يا ياسين يا وازن جوازة مين اللي مش هتم دي
اهدي يا صقر وخد بص في الاسم كويس
اخذ منه البطاقه وقذفها علي الطاوله امامها بغضب وهو ينظر لها ويكمل
لاء انا عارف الاسم كويس اوي ولازم تفهم ان لسه متخلقش علي وش الارض اللي يضحك علي صقر الجبالي كمل شغلك يا استاذ خلينا نخلص
يابني احب اقولك ان الجوازه تعتبر باطله لو العروسه مش موافقه.
مين اللي قالك انها مش موافقه ردي عليه يا چانا انتي مش موافقه يا حبيبتي
نظرت اليه والدموع تجري انهار علي وجنتيها
هويعلم كل شئ عنها ماتقوله وماتخفيه وهي لا تعلمه عليها حقا ان تهابه كثيرا
موافقه ياصقر موافقه
طيب بما انك موافقه من وكيلك ياعروسه
انا طبعا وكيلها يااستاذ انا ابوها الف مبروك ياحبيبتي
اخر من كان ينتظروه الان ان يحضر اليهم هو زوجته ويعكر ذلك الجو اكثر مما هو عليه
وقفت لبني بانفعال تصرخ في وجهه وتطرده من بيتها
انت ايه اللي جايبك هنا اطلع بره بيتي يابني ادم انت
اهدي يالبني انتي لسه عصبيه زي ما انتي
اهدي عشان العمليه اللي انتي عاملها
والله حلوه الشقه يا أمجد مش وحشه
تفجأت بحديثه هذا مع والد صديقة ابنته والذي بدوره اضطر ان يتدخل لتهدئة الموقف
فأمسكه. من ذراعه وقرر سحبه للخارج
سراج بيه ارجوك الموقف مش مستحمل لوحده يا ريت تيجي معايا ننزل شويه
ننزل فين بس بقولك هبقي وكيل بنتي في كتب كتبها وتقولي ننزل
كل هذا كان تحت نظراته جالس بجانبها علي الاريكه يستند برسغه علي ركبته
وينظر للجميع بغضب بينما اقتربت منه والدته حتي تهنئه بتلك الزيجه التي لا تدل علي اي معالم فرح ابدا فيها
صقر حبيبي الف مبروك ولو اني مش شايفه فرح ابارك عليه
اشار لها بكف يده قبل ان تنحني لتقبله وهتف
مكانك لو سمحتي تاخدي الارجوز بتاعك ده من هنا وتمشي
عشان انا جبت اخري خلاص وصدقيني هيحصل ما لا يحمد عقباه
ارتدت للخلف وابتلعت لعابها واطاعته في صمت واتجهت للخارج
لتجد ذلك المنكوب يتحدث بصوت عالي يجبره علي الوقوف امامه
الارجوز ده يبقي جوز مامتك وكمان شويه هيبقي حماك ولا انت مش مصدق
براڤو چانا براڤو بنت ابوكي بجد
التفت اليها ينظر لها بينما اندهشت هي مما قاله ذلك الاب المجنون
واذا به يمسك عنقه بكف يده ويرفعه امام الجميع
كاد الاخر ان يلفظ انفاسه الاخيره بين يده
الجميع يحاولون ان يحلو وثاقه الا ان قبضته من حديد
تعرف انك اسوء حاجه حصلتلي في دنيتي لم يتركه بل اقترب من اذنه وهمس
بس خلاص نهايتك قربت اوي يا سراج يا حديدي
واذا به يقذفه خارج الشقه بأكمله تحت قدم حراسه
ارمو الزباله ده بره العماره كلها
كادت ان تجري علي غرفتها وهي مجهشه بالبكاء فالجميع قد علم ان تلك الزيجه لم تتم
الا انه فاجئها بأجتذابه لها وهو يجلسها مكانها بغضب
رايحه فين هواحنا لسه خلصنا وانت يا استاذ اخلص بقي واكتب يلا خلينا نخلص والعروسه وكيلة نفسها يا سيدي
هي مش صغيره دي عندها ٢٢ سنه
واخيرا ما تم عقد القران وقال المأذون جملته ورحل
نظر صقر الي امجد بغضب ثم ألتفت الي ياسين وتحدث وهو يشير عليه
اعرفلي منه ايه علاقته بسراج بالظبط انا مسافر ومش هرجع دلوقتي خالص
لازم تلملي كل الخيوط في اقرب وقت هاتبعك بالتليفون وعن طريق النت انت عارف انا هبقي فين
تفجائ الجميع برد ياسين وهو يطيعه ويومئ له برأسه في خشوع بكلمه واحده فقط حاضر
حركه سريعة ماتحدث بالخارج في شقته حقائب كثيره تدل علي انه راحل بلا رجعه لما كل هذه العجله معاطفان ثقيلان جدا يحملهم الحرس منهم واحد انثوي والاخر رجالي
حضر خادمه الان ووقف امامه
كل حاجه جهزت يا صقر باشا
هب وقفا وقبض علي يدها بغضب واتجه للخارج وهو يسحبها خلفه دون ان يتحدث مع احد
لتتشبث بها والدتها وتصرخ
چانا بنتي واخدها ورايح بيها علي فين يا صقر عشان خاطري يابني طب عرفني هترجعو امتي چاناااا
صرخت فيه وهي تنظر اليها وتطرق بيدها الصغيره علي ذراعه
سيبني ياصقر طب حتي اسلم علي ماما مش هاسافر واسيبها سيبني ياصقر بقولك
ماما ماما
تمسك خادمه بيد السيده لبني ومعه صديقه مازن
بينما اتجه هو بها نحو المصعد وادخلها عنوه واخرج من جيب حلته الداخلي حقنه معبئه بماده سائله
واحتضنها جيدا وهي تصرخ ليغرز سن تلك الحقنه في وريد عنقها
وترمي رأسها اخيرا علي صدره لا تعي بأي شئ
ولاحتي قبلاته التي يمطر عنقها بها وهو يضمها بتملك الي جانب قلبه
↚
اخيرا ما بدأت تستيقظ من غفوتها لتجد نفسها نائمه في فراش ملائكي وثير
في غرفه سقفها عالي واسعها مظلمه ولكنها بارده جداا جدا
برغم تلك المدفأه المشتعله وهذا الفراء المدثره به جيدا برغم الثياب الثقيله التي لا تعلم كيف بدلتها ايضا
الا انها تشعر ببروده لم تعتاد عليها اين هي ماهذا المكان
كيف اتت الي هنا قررت ان تعتدل وتقف من علي الفراش حتي تستكشف بنفسها اي شيء
اعتدلت جالسه وقبل ان تزيح الغطاء من عليها اتاها صوته المرعب بهدوء
اخيرا صحيتي
حمدلله علي السلامه يا بيبي
كل ده نوم بقالك يومين بحالهم نايمه يا حبيبتي
يقف امام النافذه عاري الصدر يلبس فقط سروال قطني اسود
يمسك بيده كاس ممتلئ بشراب النبيذ الاحمر
كاعادته يراقب كرات الجليد التي تتساقط من السماء نيران المدفأه تعكس ضيها علي جلده القمحي اللامع
ارتعبت حين رأته علي هيأته هذه كيف شعر بأفقاتها وهو معطيها ظهره
ارتدت للخلف وضمت قدميها الي عنقها بيدها تريد ان تتحدث ولكن قد هرب كل الكلام الان
هتفضلي ساكته كده كتير اظن مبقاش في حاجه تستخبي لازم تتكلمي
عشان انا كمان عندي مفجأت كتير محضرها ليكي ياحبيبتي وعايزك تعرفيها عني
انكمشت علي نفسها اكثر واكثر وهي تراه يقترب منها
مالك خايفه اوي كده ليه هو انا لسه قولت ولا عملت حاجه يا حبيبتي
بدأت ترتجف وتجهش بالبكاء امامه من شدة غضب نظراته
انا معملتش حاجه انا ماكنتش اعرف انه جوز مامتك ياصقر
انتي خدعتيني ياحبيبتي
لاءمحصلش
اتفقتي معاه عليا
لاءه
كنتي فاكره انك لما تتجوزيني هتحطي ايدك علي كل حاجه بس للأسف كل ترتيبك ياعيني جيه علي الفاضي
حاجة ايه دي اللي بتكلم عنها انا طلبت منك اكتر من مره انك تسيبني وفي كل مره انت اللي كنت بترفض
واتفاق ايه اذا كنت قولتلك قبل كده اني هربت منه عشان كان عايز يجوزني ابن مراته من غير مااعرف انه انت
يبقي اذاي ابقي متفقه معاه بس يا صقر
ارون اسمي هنا ارون فلادميرادريان😦 واقترب منها وجذبهافي حضنه وهمس في اذنها
الحفيد الوحيد لزعيم المافيا الروسي لتجارة السلاح يا بيبي
شوفتي وقعتي نفسك في مشكله كبيره ازاي
شهقت برعب وجحظت عينها من هول ما سمعت الان
اه معلش بقي لسه في صدمه كمان يابيبي
اوعي تكوني متعشمه في خلفه وتكوين اسره عشان تبقي ضامنه الميراث والعيشه الملوكي تؤ تؤتؤ
انسي يابيبي اصل حظك النحس وقعك في واحد عقيم😨
مبيخلفش اه شوفتي بقي اهو صقر الجبالي ده كله بكل جبروته وقوته اخره بوسه او حضن زيه زي اختك الكبيره يا بيبي
واخيرا ما دفعها بقوه من بين يديه لترتطم علي الوساده
انا عايزه امي هاتلي امي ومش عايزه منك حاجه تاني
امك انتي ابعد ما يكون عن امك ياحبيبتي انتي مش في مصر بحالها خلاص مبقاش في قدامك غيري انا انا وبس
ابقي وريني بقي هاتتصلي بيهم ازاي وتعرفيهم أخبارنا
يعني ايه مش في مصر امال فين خرجتني بره مصر اصلا ازاي
تعالي اوريكي انتي فين واذا به يجذبها من ذراعها ويوقفها لتشعر بألم جسدها وتستند عليه رغم عنها
ليحتضنها وهو يوقفها ولكنه كان يواري عينه من نظراتها له
اوقفها امام النافذة وهو يلف الفراء حولها جيدا لتري كرات الثلج التي تهبط من السماء وضع ذقنه بجانب عنقها وهو يضمها بقوه ويهمس لها ويقبلها بهدوء
عمرك شوفتي المنظر الجميل ده قبل كده
طبعا لاء مش كده عارفه ليه عشان المنظر ده مش موجود غير هنا في مسكو
وفي القصر بتاعي ده و الاوضه دي هتبقي اوضتك ياحبيبتي مافيش خروج منها الا بأذني
ده مش حبس حريه ليكي دي حمايه وخوف عليكي اسمعي كلامي
وخليني هادي لحد ماصفالك تاني لوحدي يمكن حبي ليكي يشفعلك عندي ويخليني انسي اللي انتي عملتيه
اللي انا عملته ابتعدت عنه بفزع وكادت ان تسقط الا انها تشبثت في اقرب مقعد
ايه اللي انا عملته كدبت عليك اوك خدعتك موافقه طلقني ياسيدي
لكن انت بقي ايه ملاك برئ معملتش حاجه
انت مش واخد بالك اصلا اني متجوزه واحد تاني خالص غير اللي انا اعرفه اصلا
اطمني يا حبيبتي جوازنا شرعي ورسمي ومش باطل
انا مسلم ابن مسلم ياقلبي متاخفيش جدي بس هو اللي مسيحي
والله كتر خيرك وبالنسبه لانك تاجر سلاح دي ايه عادي
لاء معلش عندك بقي شويه كده اظن انا جتلك بدل المره كذا مره عشان نقعد ونصارح بعض وكل واحد فينا يقول اللي عنده
وانتي اللي رفضتي عرضي يبقي تتحملي نتيجة خطئك بقي يا قلبي
ابعد عني طلقني انا عايزه ارجع لامي زمنها تعابنه دلوقتي وهي متعرفش عني حاجه حرام عليك ياصقر رجعني ليها ابوس ايدك
قولتلك خلاص مافيش رجوع مصر ولا ليكي ولا ليا دلوقتي خالص
واتفضلي ادخلي في سريرك تاني واضغطي كويس لحد ماتاخدي علي برودة الجو هنا
التفت الي چاكته الثقيل وارتداه وترجل امامها
لتتفاجئ به وهي تستمع الي صوت ذلك المفتاح وهو يصوده عليها من الخارج
/////////////////////////////اذكرو الله الا بذكر الله تطمئن القلوب
مر يومان علي تلك الام الثكله وهي راقده في المشفي الطبي
لقد هاجامتها غيبوبه صحيه اضحتها طريحة الفراش
ولا يوجد احد معها لقد تخلي عنها الجميع لقد رحلو جميعا
بعد ان ذهب هو واخذ معه فلذة كبدها الا خادمه الامين هو الوحيد من ظل بجانبها هو ومن تركهم له من الحرس
نقلها المشفي ليتابع حالتها ويعطيه تقرير مفصل يوميا عبر الهاتف بها
الو ايو يا باشا ايوا حضرتك احنا لسه في المستشفى
...................
والله يا صقر باشا دكتور فؤاد بهدلني وقالي انها اتعرضت لجلطه تانيه وهي دلوقتي تقريبا دخلت في غيبوبه وربنا يستر علي اللي جاي بقي
......................
لاء مازن باشا مجاش هنا خالص وياسين باشا اتصل بيا مره واحده ولما قولتله ان اوامر حضرتك ان محدش يتدخل ماحاولش يتصل تاني
...................
البشمهندس امجد ده اللي هو ابو الست اميره ايوه جيه وهي كانت معاه
وسألوني علي الست چانا واذا كنت اعرف هي فين بس انا قولتله زي ما حضرتك امرتني يروح يسأل ياسين بيه
...................
حاضر حاضر انشاء الله اول ما حالتها تتحسن
................
لاء معانا كتير خيرك مغرقنا يا باشا مع الف سلامه مع السلامه
///////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
اهلا يا بشمهندس فينك من يوم الفرح محدش شافك يا يارجل
فرح ايه آللي بتكلم عنه يا ياسين بيه وهي دي طريقه حضرتك تجيبني بيها بردو حضرتك بعتلي رجلتك يخدوني من شغلي بالعافيه
والله انت اللي اضطرتني اعمل كده طلبتك اكتر من مره تجيلي بنفسك نقعد ونتكلم وحضرتك تقلان عليا ومش راضي
ايه تقلان عليك دي يا راجل انت ما تعدل كلامك هو انا خطيبتك ولا ايه
ليطرق الاخر بقوه هلي سطح مكتبه ويعلو صوته حتي يفزع من كان ينفش ريشه كالطاوس
امجد يا رشدي فوق لنفسك واعرف انت قاعد قدام مين
مش معني انا سمحت لنفسي ونزلت من مستويا ونسيبتك يبقي تنسي نفسك
لاء اصحي وفوقلي كده عشان في كلام كتير اوي عايز اسمعه منك
اذا كان علي النسب يا سيدي فخلاص فضناها وانا فسخت خطوبة بنتي من ابنك اللي انا من الاساس كنت رافضه
ووفقت بس عشانها لكن خلاص هي كمان مش عايزه واذا كان علي موضوع شقة ام چانا ومعرفتي الهباب بأبوها
ياسيدي احنا نعرفهم من ايام ماكنا في إسكندريه
و اتفجأنا بيهم جاين هربانين من هناك وحكيتلي علي كل ظروفها طلبت مني اني ادور ليها علي شقه هنا في القاهره
وفي يوم اسود فوجئت بيه جايلي الشغل وقالي انه ماكنش قصده يخوفهم وان بنته كانت واحشاه ونفسه يقعد معاها شويه وهما فهموه غلط
وقالي انه قدامو الشقه دي بس بلاش اجبلهم سيره انها من طرفه عشان هايرفضو وهايبعدو عني انا كمان وبالتالي مش هايلاقي حد يطمنه علي بنته ادي كل الحكايه
ماشي بس بالنسبه لموضوع النسب اللي هو اصلا تحمد ربنا وتبوس ايدك وش وظهر عليه ده لا انت ولا بنتك ليك حق الرفض او القبول في الموضوع ده ابني بس هوليه حق يقبل او يرفض
فاهمني يا بشمهندس واظن احنا قارين فاتحة و بنتك لابسه دبلته في ايدها وزي ما بتقولو عندكو الفاتحه نص كتاب مش كده ولا ايه
ده انتو عصابه بقي انت بتهددني ياراجل انت
انا بقولك اهو لو حد اتعرض لبنتي انا
انت مش هتقدر توقف قدمنا ياامجد يارشدي اهدي كده وشوف انت بتكلم مع مين وقاعد قصاد مين
ومتحاولش تلعب في دماغ بنتك عشان صدقني انا زعلي وحش اوي ودلوقتي اتفضل وقتك خلص وانا وقتي بفلوس
////////////////////////سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
بيد مرتعشه وخطوات بطيئه بعضها متعثره قبضت علي مقبض باب جانبي
فتحته لتري امامها مرحاض واسع ذو مسبح كبير انه ابسط ما يقال عنه كلمة واحده ملكي نعم مرحاض ملكي
بل الغرفه بأكملها ملكيه يبدو ان هذا القصر كله هكذا
اغلقت الباب وبدات تطلق المياه الساخنه حتي تهدئ من اوجاع جسدها التي لا تعلم كيف يؤلمها بهذه الطريقه
وقفت تشلح ملابسها الثقيله وهي تنظر الي نفسها في المرأه التي تغطي الجدار بأكماله
لتفزع من هول ما رأت ومن تلك العلامات التي تغطي عنقها وجزئها العلوي بأكمله
من اين جائتها تلك العلامات ولما تشعر بتلك الالام المبرحه
لما يبدو لها انها كانت فريسه سهله لوحش قوي انقض عليها بلا رحمه ولكنه توا اعترف لها انه ......
اذا كيف يقول شئ وتكون هي بهذه الحاله نزلت في ذلك المسبح لتخطلت عبراتها بمياهه
ظلت مياهه الساخنه تغطي جسدها ورأسها بالكامل تحبس انفاسها تحتها لاتعلم ما مضي من وقت
ولاتشعر باي شئ كل ما تشعر به ان روحها قد سلبت منها دون ارادتها
فزعت وشهقت وفرغ ثغرها وهي تأخذ انفاسها حين شعرت بيدا قويه توضع خلف رأسها وترفعها لأعلي ليصرخ في وجهها ذلك الدب القطبي القوي الملقب بزوجها
ايه اللي بتعمليه ده عايزه تموتي نفسك يا چانا فاكره نفسك كده هتخلصي مني
وضعت يدها علي جسدها بعفويه وهي تخبئ نفسها تحت رغوة المياه من عينه وصرخت فيه
ااااانت ازاي تدخل عليا بالطريقه دي يا حيوان اطلع بره اطلع بره
حيوان واطلع بره انا بقالي عشر دقايق بخبط عليكي وانتي ولا انتي هنا رعبتيني عليكي وفي الاخر بتشتميني
بقولك اطلع بره اخرج يا صقر اخرج
طب ايه رأيك بقي مش خارج الا بيكي يا چانا انتي ناسيه انك مراتي ياهانم ولا ايه بتخبي نفسك مني يا چاناااااا
صاح بعلو صوته علي خادمه روسيه شقراء ذات عيون زرقاء ان تأتي له
هاليجاااا
تحت امرك سيدي
ودي ايه دي كمان اللي مدخلها عليا وانا كده دي
تحدث معه بالروسيه
هاليجا احضري لي مأزرا قطني ثقيل ومنشفه
تحت امرك سيد ارون وسريعا ما احضرت له ما طلبه
لتغطس الاخري مره اخري وتختفي تحت المياه
ويبتسم هو علي خجل حبيبته ويشير الي تلك الواقفه بأن ترحل وبعد ان رحلت
اكيد مش هتفضلي مستخبيه تحت المايه يعني هتطلعي تلبسي لوحدك ولا عادي اقلع وانزل اقعد معاكي
رفعت رأسه سريعا من تحت المياه ونظرت في عينه دون ان يرمش لها جفن وصاحت
اه عادي ماانت زي اختي الكبيره مش هتكسف منك
ضم حاجبيه بعدم وعي ولكنه تذكر ماقاله لها اذا هي تفكر في امر ما
عليكي نور يعني مافيش مني خوف يابيبي زي ما قولتلك بالظبط اخري بوسه و حضن
او زي ماحضرتك مشوهني كده مش كده اطلع بره واياك تفكر تقرب مني لحد اما اخرج انت سامع
طيب طيب اهدي البسي واخرجي وهتلقيني مستنيكي بره
ترجل اخيرا من امامها واغلق الباب من خلفه لتصعد هي من ذلك المسبح تلف المنشفه حول شعرها المبلل بأكمله
والذي التصقت بعض خصلاته علي وجهها مما زادها حسنا
وارتدت هذا المأذر القطني ايضا وترجلت للخارج وهي تضم جسدها بيدها من شدة الانتفاض والالم
وجدته ينحني امام تلك المدفأه يزيد من اشعالها حتي يدفئ لها الغرفه اكثر واكثر
نظر اليهاواشار لها بأن تأتي بجانبه
تعالي حبيبي تعالي جنب الدفايه شويه عشان تدفي
لم تلتفت اليه ابتعدت عنه الي اقصي نقطه قاضتها اليها قدميهاجلست علي الفراش وتقوصت علي نفسها
وهمست واسنانها تستك في بعضها عملت فيا إيه يا صقر انا مش زي ما انا ليه جسمي بيجوعني كده
انحني علي ركبتيه امامها مباشره ووضع يده علي وجهها يزيح خصلاتهامن عليه
عملت ايه بس يا حبيبتي انتي مصعبه الأمور كده ليه محصلش حاجه صدقيني
انتي عارفه كويس اوي اني بحبك وكنت بتمني يوم جوازنا في اقرب وقت بس عشان اقدر اضمك لحضني
نظرت له الشرار يتطاير من عيناها انت اغتصبتني وانا مش في وعي لو كنت عملتها عمري ما هاسامحك صدقني
اسكتي ايه اللي انتي بتقوليه ده اغتصاب ايه وزفت ايه حتي لوكان ده حصل انتي ناسيه انك مراتي
نفضت يده بعيدا عنها وزجته بقوه
وانا مش في وعي يا صقر ابعد عني
انت عمال تخليني ازيد في كرهي ليك بجد بقيت بكرهك
احني رأسه للأسفل وصمت قليلا ثم وقف امامها وجذبها بس انا هفضل طول عمري احبك يا روحي تعالي معايا
اتجه بها الي حجره ملابس جانبيه داخل الغرفه وجدتها ممتلئة بجميع ملابسها ومستلزماتها الأنثويه بجانب ملابسه مستلازماته ايضا
الاوضه دي فيها كل حاجه تخصنا احنا الاتنين
غيري هدومك عشان ماتخديش برد
انا هاخرج واسيبك براحتك عشان مش عايز ازعلك اكتر من كده بس لازم تفهمي ان مافيش حاجه من اللي في دماغك دي حصلت قولتلك اني مريض يا چانا
انتي بس كنتي واحشاني ومقدرتش اصبر لما تفوقي بس معلش كنت غضبان منك شويه ويمكن محبتش تشوفيني وانا غضبان
صقر
نعم ياحبيبي
انا عمري ماهسامحك لو كنت عملتها سامع
انت ضيعت كل حاجه حلوه بينا يا صقر
امسكها بين يديه بقوه وضمها الي صدره رغما عنها ونظر في عينها بغضب
مش مهم ياحبيبتي مش مهم خالص عندي انا كل اللي يهمني دلوقتي انك بقيتي ملكي وفي حضني وبتاعتي ومحدش يقدر ياخدك مني ابدا
تلوت بين يديه تريد ان تتخلص منه بأي طريقه
انا بكرهك سامع بكرهك
نظر اليها في صمت لثواني ثم اومئ لها برأسه وتركها وذهب
اغلق عليها غرفة ملابسها ووذهب الي زر جانبي بجانب الجدار وانتظر قليلا
حضرت امامه تلك الخادمة الشقراء ووقفت محنية الرأس في طاعه امامه
افندم سيدي
هاليجا عليكي ان تحضري الطعام وكوب من العصير الفريش للسيده چانا والاتتركي تلك الغرفه مهما حدث الا بأذن مني انا فقط
اتسمعيني لا تتركيها مهما تقول لكي هي لا تنحدث الروسيه لذا سوف تتحدثي معها بالانجليزيه
ولكن سيدي يبدو ان السيده چانا لم تحبني منذ الطاله الاولي
كل هذا لا يهم كل ما اريده منك ان لا تتركيها بمفردها عليكي ان تتحدثي معها
اشغلي وقتها بأمور الموضه احضري لها بعض المجلات
لا تأتي لها بأي شئ خاص بهواتف او انترنت شغلي لها التلفاز المهم عندي ان لا تظل صامته ولا حزينه افهمتي هاليجا
نعم نعم سيدي فهمت وسأنفذ
حسنا سأري ما ستفعلين انا سأنزل الي غرفة مكتبي بالاسفل لأباشر اعمالي واذهبي انتي واحضري لها الطعام لحين خروجها
//////////////////////بقلمي:كنزي حمزه (مياده
جلس في غرفة مكتبه وفتح جهاز اللاب توب تبعه اجري اتصال بمديرة مكتبه بسنت
ليطمئن علي سير عمله ظهرت امامه تقف علي رصيف ميناء الاسكندريه وتداري وجهها من الشمس الحارقه برغم بروده الجو
صباح الخير ياصقر باشا
ازيك يا بوسي ايه الاخبار عندك كله تمام ولا ايه
كل حاجه تمام ياباشا الشحنه بتاعتنا وصلت كلها بالسلامه من المانيا
وكل مستشفي بعتت العربيات بتاعتها وبيستلموا البضاعه دلوقتي
والكونتنير اللي بيخرج من الجمرك بيتحمل علطول
تمام يابوسي براڤو عليكي ليكي عندي مكافئه كبيره
تسلملي يا باشا انا اللي يهمني رضاك عليا
متعرفيش في حد تاني شحنته جات المينا ولا لاء يا بوسي
شحنة يايسين بيه وشركتين تانين واقفين لسه بره المينا ومانعين دخولهم
قالو لحد مانخلص شحنتنا عشان كبيره لكن شحنة شركة ماهي هانم لسه متأخره تقريبا لسه مدخلتش المياه الاقليميه اصلا يا باشا
اوك تمام اوي كده خلصي شغلك وسلمي كل واحد حقه وعندك اجازه يومين وهاتبعك اول بأول باي يابوسي
مع الف سلامه يا باشا
اغلق معها وكاد ان يغلق جهازه الا انه وجد كم
راسائل يأتيه من والدته
كلمني ضروري
صقر
عايزك تكلمني
محتاجك جانبي
صقر
كلمني يابني
كلمني
لديك اتصال
لديك اتصال
صقر محتجاك جانبي
↚
الو مالك في ايه الدنيا اتهدت علي راسك وجايه تستنجندي بيا دلوقتي ولا ايه
الحقني ياصقر انت لازم ترجعلي مصر دلوقتي حالا انا محتجاك جانبي يابني
اهدي بس يا ماهي هانم وفاهميني ايه اللي حصل براحه كده
الندل الجبان حب ينتقم من اللي انت عملته فيه يوم جوازك من بنته
نقل ملكية الشركة والڤيلا وباع لنفسه كل حاجه بالتوكيل الرسمي اللي معاه
حتي الفلوس بتاعتي اللي في البنك خدها وغدر بيا ورماني في الشارع ياصقر
انزله انزل عرفه انا ابني مين خدلي حقي ورجعلي حاجتي عرفه ان مش احنا اللي ينغدر بينا يا صقر
ههههههههههههههه جايه دلوقتي تقولي كده ليه نسيتي لما غدرتي بأبويا وحبيتي الصعلوك ده عليه
فاكره يا مدام ماهي فاكره عز الدين بيه الجبالي فاكره كان بيحبك اذاي يا شيخيه دانا لحد دلوقتي بسأل نفسي اذاي ترمي الدهب عشان تتمسكي بشوية تراب
كنت غبيه يا صقر غواني يابني شيطان لف عليا بكلامه وعز الله يرحمه كان ميديله الامان
علي العموم هو مش هنتكلم دلوقتي هو كده كده نهايته قربت معايا وكويس انه بدء بكده كنت شايل همك في اللي جاي انتي فين دلوقتي
انافي فندق.....................
ماشي اقفلي ولمي حاجتك واعملي check out وهابعت ليكي عبدو ياخدك يوديكي ڤيلا التجمع
صقر انا حتي مش معايا فلوس اعمل check out
واذا به يصرخ في وجهها اقفلي التليفوووووون واغلقه وقذفه بعنف
ماشي يابن ال.............. حسابك تقل اوي معايا
بقي امي انا مافيش شنطتها اللي يكفيها تدفع حسابها ورحمة ابويا لأقتلك بأيدي
//////////////اللهم عفوك ورضاك
مازلت تجلس بمفردها في تلك الغرفه المرتبه بالكم الهائل من الملابس
تبكي وتنتحب وتتألم لفت نظرها في الزوايه شيء غريب
هل يتذكر ما قالته له نعم انه يتذكر انها تصلي
لقد احضر لها سجادة صلاة وكتاب الله العزيز القرأن بل واحضر لها اسدال للصلاه
وكأنها وجدت طوق للنجاه سريعا مااتجهت الي المرحاض مره ثانيه امام اعين تلك الاجنبيه التي قد احضرت لها الطعام وكانت تقف تنتظرها
ولكنها لم تعيرها اي اهتمام لتندهش الاخري حين رأتها علي حالتها هذه وذهبت لتخبر سيدها سريعا
توضأت وترجلت من المرحاض مشطت شعرها سريعا وجمعته بأكمله الي كعكه باعلي رأسها ثم دلفت الي داخل غرفةالملابس مره ثانيه
بدلت مأزرها الي منامةنوم ثقيله بعض الشيء ثم ارتدت عليها اسدال صلاتها ووقفت علي سجادة الصلاه المفروشه امامهاتصلي وتسجد لربها في خشوع
///////////ان الله و ملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما
دقت باب غرفة مكتبه سريعا ودلفت دون ان يأذن لها ليصيح في وجهها
ماذا حدثدلها اجيبي ماذا حدث
لا اعلم ما بها لقد ظلت وقت طويل داخل
dressingroomظننت انها بدلت ملابسها لكني
اندهشت حين وجدتها تخرج مره ثانيه بمأزرها
وتتجه نحو المرحاض وتغلقه عليها بقوه واسرعت لأخبرك سيدي
سريعا ما ازاحها من امامه وجري خارج الغرفه ليلحق بمعشوقته حتي لا تفعل بنفسها شيء وهو يسب ويلعن غبأئها وتسرعه وعشقه لها
صعد للاعلي واتجه الي المرحاض فتح بابه بقوه ولكنه لم يجدها لم يجدها بالغرفه بأكملها
فنظر الي تلك البلهاء والشرار يتتيار من عينه
وبصوت هدىء مثل فحيح الافعي القي عليها اوامره
اذهبي وابحثي عنها في كل مكان والا سأقتلع رأسك من علي جسدك ان لم اجدها في ظرف دقيقتين
بكل خوف ورعب اجابته
امرك سيدي
كاد ان يترجل خلفها لكن جزبه ضوء غرفة الملابس المنير فقرر ان يري ان كانت بها ام لا
دلف عليها وجدها اخيرا تعطيه ظهرها تسجد لربها وتصلي
احب منظرها هذا اكثر من كل شئ في الكون وتنهد وجلس علي الاريكه بالخلف ينتظرها حتي تنتهي
انهت صلاتها وامسكت مصحفها والتفتت لتجلس علي الاريكه لتجده يجلس بكل راحه مبتسم لها.
حرما يابيبي مش بيقولها كده بردو يا حبيبتي
نفخت بغضب ولوت ثغرها للجانب الاخر وهي تستغفر ربها
ياه للدرجه دي بتستغفري ربنا عشان شوفتيني ادامك يا چانا ايه شوفتي شيطان
ايوه شوفت شيطان واكتشفت اني متجوزه شيطان عايزني ارد عليك اقولك ايه
اقولك جمعا ونروح انا وانت نزور بيت ربنا اذاي بفلوسك اللي كلها جايه من تجارة السلاح والقتل والدم اللي ملطخ ايدك
اسكتي بطلي تتكلمي كده لسانك ده انا هأطعوهلك انتي فاهمه
ليه عشان بعري حقيقتك ادامك حتي لو ماكنتش فلوسك حرام ربنا بردو مش هيقبلك بكاسك اللي علطول ماشي بيه ده والخمره اللي مش بتفارقك
وضع يده في جيب بنطاله ونظر اليها في هدوء ثم ابتسم لها واقترب وحاول ان يضع يده علي زراعها
ياستي طب قوليلي ربنا يهديك ويتوب عليك منها ويتوب عليك من الارف ده كله علي فكره شكلك حلو اوي في الحجاب يا حبيبتي
رجعت للخلف في فزع وهي تحتمي بكتابهاوتتمسك به جيدا
ابعد عني اياك تقربلي اوتفكر انك هاتلمسني تاني لازم تفهم اني مش هاسمحلك تعملها تاني انت فاهم
عشان تعملها تاني لازم تخدرني بقي زي اول مره يا دكتور
تحولت تقاسيم وجهه من الطيبه الي الغضب الشديد وصاح في وجهها
لالا علي فكره مش انتي خالص اللي هتحددي اعمل ايه ومعملش ايه انا لوعايز حاجه دلوقتي حالا هاعملها
فابلاش تستفزيني عشان مجرجكيش من شعرك ووريكي شكل صدقيني هتكرهيني اوي بجد فيه
لمي لسانك شويه يا چانا وراعي اني لسه بحبك هاه متضغطيش عليا اكتر من كده
مش عايزاه مش عايزه حبك ده رجعني مصر طلقني وسيبني
ان شالله ما عوزتي و قولتلك مليون مره قبل كده احنا الاتنين مش هننفصل عن بعض
ويوم ما ده يحصل اعرفي انه اخر يوم في عمري وكفايه بقي كلام في الموضوع ده عشان انا خلاص زهقت منه
ماتحاوليش تفتحيه تاني وكملي صلاه احسن انا نازل وسيابلك الدنيا بحالها
/////////////استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم
كان يجلس امام حمام السباحه الكبير في النادي منتظر حضورها حتي تأتي له
ظل ينفخ في ضيق الي ان رأها قادمه اليه ولكنه اندهش حين رأي انها غير مباليه به وتضحك مع بعض اصدقاءها
واخيرا ما تركتهم وحضرت اليه
هاي يا مازن
لا ياشيخه لسه فاكره مازن وجايه تسلمي عليه
كادت ان تجلس امامه
ههههه انت زعلان ولا ايه معلش اصلي كنت مع اصحابي
ماتقعديش يلا قدامي
الله في ايه يا مازن حصل ايه لده كله
امسك يدها بقوه وسحبها خلفه لم يتكلم
اوعي سيب ايدي مالك ساحبني وراك كده ليه
اخرسي وامشي وانتي ساكته اركبي العربيه بدل ما اقل منك قدام الناس كلها يا اميره
تقل من مازن ياوزان فوق لنفسك يا حبيبي لانا ضعيفه زي چانا هاسمحلك تعمل معايا كده ولا انت زي صقر هاخاف منك
انا مش زي حد يا اميره ومش هنتكلم هنا قلتلك واركبي معايا عشان انتي بقالك كام يوم متغيره وانا عايز افهم في ايه
انا لا متغيره ولا هاركب معاك انا معايا عربيتي و ماشيه يامازن مروحه بيتنا
ولو عايز تتكلم اتفضل تعالي اتكلم هناك علي الاقل نفضها وكل واحد يروح لحاله
كادت ان تهرب من امامه الا ان يده سبقتها وامسكتهاواذا به يفتح باب سيارته ويزجها بداخلها ويجلس علي مقعده خلف عجلة القياده وصرخ في وجهها
انا خلاص جبت اخري منك ومن هبلك ده عايزه تفضي الجوازه يا اميره طب وحياة امي لخليكي انتي اللي تطلبي نتجوز النهارده قبل بكره
ارتعبت من كلامته والتفتت لتفتح بابها الا انها وجدت حارسه يقف بجانب الباب ويشهر سلاحه لها نظرت اليه وجدته قد سحب حقيبتها من علي قدمها واخرج منها مفاتيح سيارتها وقذفها له
هات عربيتها وتعالي ورانا
حاضر ياباشا
واخدني مواديني علي فين انت هاتخطفني يا مازن
اخطفك إيه بس يا روحي دانا عايز اخدك اوريكي بيتنا اللي هنتجوز فيه واهو بالمره نعمل بروڤه اشوفك هاتعجبيني في الجواز
ولاانت شرس من بره بس يا واد ولا ايه ووضع يده علي قدمها من الاعلي بجراءه
لتصرخ في وجهه
ابعد ايدك دي عني يا حيوان انت والله لو قربتلي لقتلك وقف العربيه بقولك وقفها
حاولت ان تفتحها لتجده قد اغلق زرار الامان من جانبه
ماتحاوليش واتهدي شويه انا قفلت اللوك من عندي خلي الهيبره دي لما نوصل داحنا هانعمل احلي شغل مع بعض يابت يااميره
بطل سفاله يامازن والله ماهاسمحلك تقربلي هموت نفسي قبل ماتعملها انت فاهم
ايه ياشرس انت بتعيط زي البنات وبتخاف ولا ايه
اوقف السياره داخل بوابه ڤيلا في القاهره الجديده بحديقه صغيره وهتف فيها
يلا انزلي وصلنا بدأت تهز رأسها يمينا ويسارا سريعا وعلامات الخوف تتملك منها اكثر واكثر
مش هنزل لاء مش هنزل ترجل من جانبها واغلق بابه لتحاول هي ان تجلس مكانه حتي تقود السياره ولكنه قد اقتلع المفتاح من مكانه واخذه معه
ماتحاوليش يا اميره هاتنزلي يعني هاتنزلي
ولا تحبي اشيلك ادخلك
قولتلك مش هنزل ابعد عني بقي
واذا به يجذبها من شعرها يخرجها من السياره عنوه بغضب
اديكي نزلتي اهو شوفتي كلام مين اللي اتنفذ في الاخر امشي ادخلي ادامي وخليكي هاديه بقي
اه شيل ايدك عني يا مازن سيب شعري
وجعك يا حبيبتي معلش اصلي الظاهر اني سيبتك تدلعي كتير لحد مافتكرتيني واد طري بس لا وديني لوريكي ايام سوده معايا
زجها داخل الڤيلا عنوه وهو متمسك بشعرها تحت يده
وتوجه بها مباشرة الي الدرج ليصعد الي الاعلي حيث الغرف
وهي تصرخ وتبكي وتتشبث بأي شئ يقابلها
موديني فين عشان خاطري يامازن لو بتحبني بجد اوعي تعمل كده انا اميره حبيبتك والله هاموت نفسي لو عملتها
دانا اللي هاموت عليكي يا بنت اللذينا حبيبتي مانتي عارفه انك زفت حبيبتي
وعشان كده عامله تتفرعني عليا لاءوالمحروس ابوكي رايح لابويا يفسخ الخطوبه
ايه فوقي بقي أميره وشوفي انتي عملتي ايه في نفسك
فتح باب غرفة وجدتها غرفة نوم ذات فراش جديد لم يستعمل من قبل
وبكل قوته القي بها عليه لتصرخ هي من الالم وترجع للخلف برعب
وهي تراه يشلح امامها تيشرته ويسحب حزام سرواله الچينز والقي بجسده بجانبها وهو يجزبها اليه بقوه
تعرفي احلي حاجه فيكي ايه النهارده انك لابسه فستان مش بنطلون وبلوزه بقي وهاتخنقيني في قلعهم
بدأت تضرب بيدها علي جسده وهي تصرخ وتتلوي بين يديه
وهو يمددها علي الفراش ويعتليها ويقبلها بقوه ويعبث في منحانيت جسدها بشراهه
لقد اقتلع فستانها بكل سهوله في يده لتظهر امامه بمنامه قصيره
استباح لنفسه ان يري جسدها بأكماله جمعهم الفراش ولكنه تراجع في اخر لحظه
نعم ابتعد عنها سحب الغطاء عليها ودثرها جيدا وهي تبكي بقوه
تركها تبتعد عن صدره وضعت وجهها علي الوساده ولفته بعيدا عنه
ليجذب هو سيجاره من علبة سجائره ويشعلها ويستند بظهره علي وسادته
وهو ينفث دخانها في الهواء ويعبث بيده الاخري في شعرها
انا عمري ماقدر ازيكي يا حماره انا بحبك افهمي بقي يا اميره
مش معني اني بهزر ولا بعامل صقر كده ابقي تابع ليه ذي مانتي فاكره
انا مش زي حد وماليش دعوه بشغل حد وقبل ماتفكري في اي حاجه وحشه بخصوص شغلنا
اولااحنا شغلنا معروف للكل وانا شركتي منفصله تماما عنهم ماليش علاقه بيهم يبقي ليه تفكري فيا كده ياحبيبتي
روحني يامازن عايزه امشي
مش قبل مانتصالح يا اميره وتقوليلي انك بتحبيني وانك عمرك ما هاتسبيني
اجهشت بالبكاء مره ثانيه بصوت مرتفع ليجذبها هو علي قدمه ويضمها الي صدره وهو يدثرها جيدا
تعالي بنوتي حبيبتي اللي مدوخاني
القت برأسها علي كتفه وهمست
لاء اوعي انت كنت قاسي اوي عليا
وانتي يعني ماكنتيش قاسيه عليا وانتي عايزه تبعدي عني وتسيبني مش انا مازن حبيبك بردو
ماتردي ولا عايزني اعيد من الاول تاني
لاء خلاص انت حبيبي حبيبي
عايزها منغير خوف
بحبك يامازن بحبك. وانا كمان بحبك اوي يا روح مازن النهارده هاروح لابوكي ده واحدد معاد جوزانا
قبل مااتهور واعملها بجد بقي وانهي كل حاجه
طب عايزه البس بقي ممكن
ليه بس ماتخلينا شويه كده
اوعي بقي يلا قوم اخرج بره
///////////////بقلمي:كنزي حمزه(مياده)
جلس في غرفة مكتبه مره اخري واضع رأسه بين يده
تذكر انه لم يتحدث مع خادمه بخصوص والدته اين هاتفه المحطم
نظر اليه ليجده ملقي كما تركه في زاويه الغرفه فأخرج غيره من درج مكتبه وجلب منه شريحه الاتصال وبدء يجري اتصاله
الو ايوه عبدو ايه الاخبار عندك
...............................
طيب سيب الحرس عندك وخد عربيه منهم
وروح علي فندق..........
هتلاقي ماهي هانم هناك اعملهاcheck out
وخدها وديها ڤيلا التجمع وهاتلاها كل لوزمها
وهاتلها البنت اللي كانت عند چانا دي تخدمها وسيب عربية الحرس معاها هناك
.......................
تفتكر ده وقت حكايات عشان افهمك اعمل اللي بقولك عليه وبعدين هاقولك تعمل ايه
........... ...............
ماشي سلام
اغلق معه الهاتف وجلس صامت يفكر كاد ان يجري اتصال بياسين
الا ان صوت طنين في اذنه اتاه حتي قبل ان يرن هاتفه
فعلم انه يريده رن هاتفه الدولي الان واضاء امامه بصورته وظهر اسمه عليه (الجد)
مرحبا جدي
مر يومان علي مكوث حفيد بجانبي في نفس المدينه ولم اراه
اعذرني جدي لقد انشغلت عنك لبعض الوقت
اري ان تلك الشرقيه الحسناء تجذبك اليها بكل قوه يا ولد
لا دخل لها لقد كانت فاقده الوعي طيلة اليومين
اذا اريدك امامي الان قبل دقيقه اخري وهذا امر مني وعليك التنفيذ حالا
امرك جدي امرك بأذنك واغلق معه الهاتف سريعا عندما لمح في صوته نبرة تهديد
وجري سريعا للأعلي ليبدل ملابسه
ليستمع الي صراخها الذي لا ينتهي قبل ان ينهي ذلك الممر الطويل المؤدي الي غرفته ويدلف الي الغرفه
اغربي عن وجهي ايتها الحمقاء خذي هذا الطعام معكي انا لا اريد شيء من احد الا تفهميني
لكن ميسس چانا انتي لم تأكلي شيء منذ امس وهذا غير صحي لكي
انتي مالك يا بارده ياتلمه انتي ايه ياخواتي البورود ده
لكن انا لم اتفهم عليكي ماذا تقولي سيدتي
فتح الباب بقوه ونظر اليهم كاد ان يبتسم الا انه نظر اليها بغضب وسريعا ماتركهم ودلف الي غرفة ملابسهم
نظرت اليه هي ايضا بغضب لتفزع حين اقتربت منها
الاخري بكأس العصير
ميسس چانا اشربي العصير حتي
عاااااا يخرب بيتك فزعتيني انتي طلعتيلي منين يا نيله انتي امشي من هنا
واذا بها تقذفها بالوساده لتتفادها وتتفاجئ الاخري بأستقبال زوجها الوساده في وجهه
ليمسك تلك الوساده بين يديه وينظر لها بغضب واذا بها تجلس في الفراش وتسحب الغطاء الي عينها وتتشبث به بيديها جيدا ليلقيها علي رأسها بكل قوته وهو يصيح
اتهدي بقي يا چانااااااااااا
ارتعبت اكتر واكتر وهي تراه يقترب منها جلس بجانبها
واشار لتلك الواقفه ان تنتظر بالخارج
وبعدين هاتفضلي من غير اكل وشرب كمان ايه عامله اضراب حضرتك
لفت بجسدها بأكمله للجهه الاخري ولم تتحدث علم انها قد بدأت عصيانهاوتمردها عليه
اه هي نوبة الخرص جاتلك طيب يا چانا احب اقولك ان الاسلوب ده مش هيقابل مني غير العند بردو
لكن لو سمعتي الكلام وبقيتي مطيعه ورجعيتي چانا حبيبتي هيبقي في مكفأت
وممكن نخرج نتفسح واحتمال الففك روسيا كلها ولو عقلتي اكتر احتمال نكلم ماما
انت اصلا كداب وانا مبقاتش اصدقك في اي حاجه
كده براحتك يا بيبي انا خارج عشان ورايا شغل
خليكي هاديه وماتحاوليش تعملي حاجه تأذي بيها نفسك عايزه حاجه حبيبي
مش عايزه منك حاجه
ماشي يا چانا سلام
وقفت امام النافذه الزجاجيه تنظر له ولكم الحراسه الهائل الذي يؤمنه انه يسير في موكب
اذا هو لا يكذب عليها في هذا بل ورأت ايضا كم افراد الحراسه الذين يؤمننون القصر من الخارج ارتعبت حقا وهي تري هذا العدد المهول
ولكن اين ذهب امناها وتركها وحيده خائفه وسط كل هذا الرعب الذي وضعها به
قررت ان تتجول في ذلك القصر لتري بنفسها اين هي فيبدو ان حبيبها لم يرد حبسها وترك لها الباب مفتوح
//////////////////لا اله إلا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
ذهب اليه واخيرا ما ركع امامه وقبل يده ليمسح الاخر علي شعره بحنان
اه عزيزي ارون كنت اظنك هذه المرة قادم للمكوث بجانبي هنا وليس في قصرك
ولكني لم اقل لك ذلك يا جدي
انا طلبت منك ان تحضرها الي هنا
نعم واحضرتها الي هنا في روسيا كما طلبت ولكن في قصري انا لما احضرها هنا لك
حتي اتعرف عليها اليست زوجة حفيدي
نعم يا جدي ولكن هي لا تعلم اي شيء عن عملنا
بل علمت كل شيء وانت من اخبرها فلما الخوف اذا الا تأتمنها من ان تصون السر
لا لا بل هي اهل للثقه😦 لحظه واحده كيف عرفت اني اخبرتها
انت تراقبني في بيتي ايعقل هذا انت تنشر جواسيسك في قصري ام تزرع كاميراتك في غرفة نومي
انا افعل كل ما يخطر ببالك يا ولد ان لم تأتي به هنا سأركم انا حتي وانتم في فراشكم سويا افهمت
ولما كل هذا
حتي تأتي لي بالحفيد اريد حسنائك الشرقيه هنا لتنجب لي الحفيد
الا تفهم ابدا اني عقيم عقيم كيف انجب وانا عقيم
كل هرأتك الكاذبه هذه لا تجدي معي بشيء اورقك وتحاليلك ياطبيب لاتهمني
انا اعلم جيدا انك سليم مائه بالمائه وان لم تأتي بها الي هنا سأتي انا الي قصرك واخذها بالقوه واجبرك علي المجئ الي هنا
لن اتي بها الي هنا ايها الثعلب العجوز لن ادخلها يوما الي قصرك الذي تفوح من كل جوانبه رائحة الدماء
حسنائي لي وحدي سأحميها بروحي وقبل ان تمسسها عليك ان تعبر علي جسدي اولا
ليعطيه ظهره ويذهب ويصيح هو بانفعال
ارون انتظر اني احدثك ارون اروووووون
/////////////////////
تجولت بكل راحه داخل ذلك القصر الفاخر الكبير تحت نظرات هؤلاء الحراس
الذين يبدو انهم لديه اوامر ان يتبعوها بنظراتهم فقط ولا يتعرض لها احد
وجدت نفسها صعدت فوق سطح ذلك القصر في هذا الجو القارص
بعدتجولت في جميع ارجائه تحت عيون حراسه الي ان وجدت نفسها تقف في هذا الهواء البارد والجو المرعب
رأته يقترب بسياراته ويدخل القصر كان يظهر علي ملامحه علامات الغضب الشديد
لترتعب منه لم تجد حل امامها الا انها وقفت فوق سور القصر ليلمحها هو وهو يترجل من سيارته
ويصرخ وهو يراها تسقط امامه من الاعلي
چانااااااااااا
↚
سقطت حبيبته سقطت امام عينه من اعلي سطح قصره
علي هذا اللوح المثلج المغطي به ماءحوض المسبح الكبير
الملتصق لحسن الحظ بجانب القصر لينكسر ذلك اللوح وتغطس هي في مياهه المثلجه
انخلع قلبه من بين ضلوعه وقذف في المياه خلفها يجذبها اليه يأخذها هو قبل ان يأخذها منه الموت
وقفوا حراسه جميعا ينتظروه لحين خروجه من المياه بالفراء الثقيل
واخيرا ماخرج بها فاقده الوعي جسدها متشنج حاجبها ينزف الدماء بغزاره
لفها في الفراء جيدا وحملها بين يديه وجري بها الي غرفته ومن خلفه بعض الحرس
غير مبالي ببرودة جسده ولا برعشته وعند دخوله الغرفه امرهم بالتوقف فقط ادخل تلك الخادمه معه
هاليجا اشعلي نيران المدفاءه سريعا واتي لي بواحده اخري بجانب الفراش
ثم دلف الي غرفة الملابس لم يشعل ضوئها فقط ارقد معشوقته علي الاريكه الموضوعه في الركن في الظلام
ودثرها جيدا وامسك هاتفه وانار كشافه ليأتي لها بملابس جافه ثقيله حتي تدفيء
وانحني امامها مباشرة كان جسده الضخم يحجب رؤيتها تمام عن الانظار
بينما ازاح جميع ملابسها المبتله من عليها وچففها جيدا بالمنشفه
وامسك هاتفه مره اخري يفتش في جسدها يري ان كان قد أصابها مكروه اخر ام لا
صرخت تحت يديه صرخت بقوه عندما وضع يده علي ضلعها لقد كسر لتفتح عينها من شدة الالم وتصرخ وترتمي علي صدره
ااااااه ياصقر جانبي بيوجعني
حرام عليكي بقي انتي كلك عماله توجعي فيا بتعملي في نفسك وفيا كده ليه بس
فقدت الوعي مره اخري من شدة الالم اتمم ارتدائها ملابسها وبدل هو ايضا ملابسه الي ملابس ثقيله ونقلها في فراشها
ثم اجري اتصالا بطبيب عظام ليفعل لها شئ وبالفعل عمل لها جبيره من الجبس علي ذلك الكسر
اتخذ احتيطاته الطبيه واعطي لنفسه دواء ضد البرد بينما لم تستحمل حبيبته
التي بدأت تسعل بقوه وتشتعل من السخونه مر عليهم اسبوعان اخران وهم هكذا
هي مريضه جدا جدا وهو يجلس بجوارها يدويها ويأكلها بنفسه يبدل لها ملابسها حتي اذا ارادت ان تذهب الي الي المرحاض يكون معها
بعد ان مشط غرفة نومه بأكملها واخرج منها كم هائل من الكاميرات
وكل ان يكتشف واحده يقف امامها بغضب ويصرخ
شوفت بنفسك حالتها عامله ازاي
شوفت لدرجة ايه عايزه تخلص مني اظن كفايه عليك اوي اللي شوفته لحد كده
اسف سيد ادريان سأقطع عليك هذا الارسال المباشر من قصري
وبدء يقطع في جميع الاسلاك لينهي كل شيء تحت اعين الجد الذي كانت تنطفئ الشاشات امامه وهو يزيد من غضبه
/////////استغفرو ان في الاستغفار رحمه
احضرت لها بعض الحساء الساخن وجلست بجانبها حتي تطعمها لكن دون جدوي
كالعاده أتي هو لها ووقف بغضب واشار للأخري بأن تخرج وجلس علي الفراش بعيدا عنها
ولكن كلامته كانت قريبه جدا منهاتألمها اكثر وأكثر
مش عايزه تتنيلي تاكلي ليه
ما الذي بدله هكذا لقد كان في الاونه الاخيرة رمز للحب والحنان هل فعلت شئ اخر يضايقه
نظرت له بغضب وازاحت الطعام بعيدا عنها
رأته يقترب منها بغضب ويمسك بيده طبق الحساء
انا لما قول تاكلي يبقي تاكلي
مش عايزه منك حاجه انت متأمرنيش اعمل حاجه ااااه
ماتصرخيش كده يا حيوانه عشان عضمك اللي اتكسر ده مايوجعكيش وكلي عشان تتنيلي تخفي ولا عجباكي رقدتك دي
ابعد عني ملاكش دعوه بيا انا كنت عايزه اموت اصلا عشان اخلص منك
طب وتموتي كافره ليه بس يا بيبي كلي يا حبيبتي وخفي بسرعه وليكي عليا ابقي اموتك انا بأديا الاتنين دول يلا كلي
قولتلك مش هاكل مش هاكل مش عايزه منك حاجه
لاء هاتكلي غصب عنك عشان تاخدي علاجك يلا
بدء يطعمها بيده وهي تضم شفتيها جيدا ليفجأها بوضعه الطبق علي عربة الطعام امامها وامسك وجهها بين يديه وصاح فيها
انتي هاتفتحي بوؤك وتاكلي ذي الناس ولا لاء
لاء قولت
اطبق علي شفتيها بشفتيه الكبيره ضمها اليه بحنان ظل يتجول بها وهي غير واعيه فقط تنظر في عينه تري حبيبها الان
كان هو من يريد تلك القبله يريد ان يزيل من ضغط اعصابه قليلا
حررها حل وثقاها لكنها لاتريد تركه القت رأسها علي صدرها ولفت يدها حول خصره
ابتسم بحب فامعشوقته بدأت تالين اخيرا له
جايه في حضني ليه انتي مش بتكهريني
لاءه انت حبيبي
چانا
اوعدني تبعد عن كل اللي انت بتعمله ده وانا كمان هابطل ابعد عنك
بكره تعرفي الحقيقه ياحبيبتي ميسرك تعرفيها كلها تعالي اكلك بقي
البتاع ده اصلا طعمه وحش
طب ماتقولي من الصبح انه مش عاعجبك وبعدين دي شوربة مشروم بالفراخ دي حلوه جدا
لاء انا مش بحبها
بس انا بحبها والله يا بنتي دي لذيذه دوقي حتي
طعمها وحش يا صقر
حسبي الله ونعم الوكيل
//////////////////////ان الله و ملائكته يصلون علي النبي يا ايها تلذين امنوا صلو عليه وسلموا تسليما
يا بمبو يا بمبو وحشتني يا عم الشباب مش ناوي تنزل بقي
بس ياندل يا واطي شهر من يوم ما سافرت ماسمعش صوتك دانا لوشوفتك هاديك بالجزمه
اهدي بس يا بمبو الله مش هي دي اوامرك ياعم طب وربنا انا بتصل بيك دلوقتي وخايف من رد فعلك
ابوك اللي قالك اني مانع اتصالك بيا طب من امتي ياشق مانا لو عايز هاقولك انت علطول
المهم اخلص وقولي بتتصل ليه دلوقتي
اصل خلاص هنتجوز انا والشرس مش هتنزلو بقي انت چانا عشان تحضرو فرحنا
هههههههه ايه ده دانا قولت زمان اميره سابتك وخلصت منك من زمان
والله حاولت وابوها ياعيني كمان عمل اللي عليه الصراحه بس معرفش يخلصها مني
مبروك ياشق الف مبروك لو عرفت انزل مصر قريب انا وچانا هانيجي ونحضر الفرح لو معرفتش متزعلش بقي واعرف انه غصب عني
ماشي يا صقر بس انت عارف انك اخويا ووجودك جامبي في يوم زي دي هايفرحني واميره كمان عامله تزن عاليه ونفسها چانا تكون معاها يوم الفرح
ماتظبط ياض وبلاش كلام الحريم ده قولتك لو عرفت اجيبها واجي هانيجي
قولي حماك اخباره ايه لسه بردو بيسأل علي شغلنا
يا عم دا راجل غلبان كل اللي يهمه يطمن علي بنته هو بس في الاول شك من طريقتك انت وابويا معاه في الكلام
بس بعد كده بطل يسأل شاف العين الحمرا وخاف
طب واميره ماتبدأش حياتك معاها بأنك تخوفها يا مازن ماتغلطش غلطتي
جاي تنصحني دلوقتي بس ماتخفش اميره اتأكدت اني بحبها ومش ممكن ااذيها بس بجد هنفرح اوي لو جيتو
انشاء الله يا مازن هحاول سلام يا شق
سلام يابمبو سلام يا حبيبي
//////////////////////لا اله الا الله محمد رسول الله
بقلمي:كنزي حمزه(مياده)
فتحت باب مكتبه عنوه ونظرت له بكل غل وصرخت في وجهه وهي تشير له بسبباتها
يعني حضرتك بتعمل اتصالتك بمصر وبتخلص شغلك وتكلم صاحبك عادي جدا
وانا بقالي شهر عماله اتحايل عليك عايزه اطمن علي امي مش راضي ليه
فيه إيه هاه انتي مين سمحالك اصلا انك تنزلي من اوضتك
امشي اطلعي علي فوق وبطلي صريخ شويه هو انتي عشان فاكيتي الجبس هاتتنطيلي في كل حته
وبعدين حضرتك واقفه تتصنتي عليا مش عيب يا هانم يا محترمه
انا محترمه غصب عنك وماتصنتش علي حد
انا كنت جايلك سمعتك وانت بتقول ياشق وانت مش بتقول الكلمه دي غير لمازن يبقي ايه بقي
قسما بالله ياچانا لو صباعك ده اترفع في وشي تاني لكون كاسره ليكي
وقولتلك اطلعي علي اوضتك يلا يبقي تطلعي ومتنزليش منها انتي فاهمه
لاء مش فاهمه مش فاهمه انا زهقت بقي وعايزه اطمن علي ماما حرام عليك بقي
انت حتي مامتك اللي ديما بتتخانق معاها مطمن عليها لكن امي مش عارفه عنها حاجه
اجهشت بالبكاء امامه ليعطيها ظهره ويضم كفيه بغضب ويستند بهم علي حافة مكتبه
اطلعي اوضتك ياچانا
يعني بردو مافيش فايده
قولت اطلعي فوق وسيبيني دلوقتي بتعملي ايه مجنونه سيبي المسدس يا چانا ده متعمر
كويس اوي لو مكلمتش امي دلوقتي حالا بقي متلومش غير نفسك علي اللي هيحصل
چانا عشان خاطري بطلي جنان يا حبيبتي يابنتي انتي لسه ماخفتيش كويس من موضوع الوقعه ده
صرخت في وجهه ويدها ترتعش من الخوف
وهو انت خليت فيا عقل يأخي حرام عليك بقي
ارتجفت عينها اثر تلك الدموع وفي لمح البصر كان هو محتضنها ومجتذب منها ذلك السلاح
سيبي بقي مالك متبته عليه كده ليه
اوعي سيبني ملاكش دعوه بيا ربنا ياخدني ويريحني منك بقي يأخي
عارفه انتي اصلا محتاجه تتعاقبي عشان انا خلاص زهقت
حملها بين يديه بقوه وصعد بها الي الاعلي دلف بها الي غرفته وقزفها بقوه علي فراشها
راته يغلق الباب من الداخل وينظرلها بغضب
اسمعي بقي انتي اخرك تتحركي في الاوضه دي براحتك واضيقت عليكي اوي ياستي ابقي اخرجي الكريدور بره شويه
انما تنزلي تحت تاني لوحدك لاء انتي فاهمه
كالعاده التفتت للجانب الاخر ولم تجيبه
ييييي مش هاخلص انا بقي من الأسلوب ده ابدا
شلح قميصه من عليه بأنفعال ونظر لها واشعل سيجارته وابتعد باتجاه النافذه
ليستمع الي شهقاتها المتتاليه
ايوه ايوه اعزفي السيمفونيه اللي مبتخلصش
طب ماتسيبني يا اخي وانت تخلص نفسك وتخلصني من كل ده
القي بسيجارته بالخارج واتجه نحوها ووجه الشيطان يرتسم فوق وجهه
شدد من امساك شعرها واوقفها امامه وبدء يهزها بعنف شديد
بتقولي ايه انتي ايه مابتفهميش اسيب مين اومال انا كنت بعمل كل ده عشان مين
ارتعبت من داخلها من هيأته هذه فقررت ان تتمسك بسلاح الانثي حتي تفلت من عقابه
لفت يدها حول خصره والقت براسها علي صدره.
اأاااااه صقر ايدك بتوجعني
قولتلك مليون مره مش عايز اسمع سيرة البعد دي تاني
ومين اللي قالك اني عايزه ابعد عنك بس انت كل شويه توعدني وترجع تخلف وعدك ليا
قولتلك لسه في شوية حاجات بعملها بخصوص شغلي هاخلصها واحتمال نرجع مصر أصلا
بجد طب هصدقك المره دي كمان ولو اني مش متأكده اوي
چانا عشان خاطري اسمعي كلامي وخليكي في اوضتك هنا أأمنلك يا حبيبتي
أأمنلي من أيه بس هو في القصر كله حد غيرنا يا صقر
ممكن تسمعي كلامي وبس وتبطلي تهور بقي كل شوية تدوريلي علي موته جديده
ارحميني من هبلك ده بقي وكفايه عليا العلامة اللي سابت اثر فوق حاجبك دي
كده يا صقر طب اوعي بقي متكلمنيش تاني
ماكلمكيش ايه بس دانا ما صدقت الجبس اتفك واحنا متصلحين يابيبي
وحضرتك بتخلقيلي خناقه جديده
لاء اوعي كده غنا زعلانه منك
طب تمام اوي يا حبيبي وانا عايز ايه غير كده تعالي بقي وانا اصالحك
نظرت له بمكر يبدو انه قد نسي ما قاله لها اذا هذه فرصتها
تريد ان تتأكد ان كان فعلها ام لا كما قال بدء يجذبها الي صدره ويقبلها بقوه
هو حقا قوي كانت تصرخ اثر عنفه وقوته معها لا يمكن ان يكون بهذه القوه ويكون مريض كما قال لها
كانت تسطعفه تريده ان يهدئ ولو قليلا دون جدوي
الي ان اتم كل شئ كانت هي قد فقدت الوعي
اخذها علي صدره وجذب الغطاء علي جسدها العاري بأكمله
والذي زينه بعلامته المعهوده ثم جلب زجاجة عطره من علي الكمود بجانبه ليحاول افاقتها
افاقت وهي دامعة العينن تتألم بشده مما فعله بها وبعد ايضا ان تأكدت انها ليست بالمره الاولي كما قال لها
طب ليه بس الدموع دي دلوقتي
انت كداب ياصقر ولادي اول مره زي مانت كنت قايلي ولا انت مريض اصلا
طب قوليلي انك هاتسامحيني وانا اقولك علي كل حاجه
اوعي يا صقر سيبني انا قولتلك لو كنت عملتهاوانا مش في وعيي مش هاسمحك
بجد مش هتسامحيني يعني
اه مش هاسمحك وهاخصمك
طيب
ايه طيب دي انت رايح فين وسايبني
عايزه إيه مش قولتي انك هاتخصميني
ايوه بس قولي رايح فين هاخد شاور عندك مانع
لاء امشي من هنا يلا هومين ده انتي بتكلمي صقر الجبالي اللي هوارون فلادمير بالطريقه دي انتي نسيتي نفسك يا بت انتي ولا ايه
لاء وانت الصادق انا بكلم اختي الكبيرة كده
هههههههههههه بقي كده طب وربنا لوريكي ارتدي سرولاه القصير ووقف معتدل من علي الفراش
واتجه الي جانبها وانحني بجزعه العلوي علي وجنتها وقبلها وهمس لها في أذنها لسانك ده هأقطهوعلك يا بيبي
ليعبث في شعريتها ويتركها ويذهب
القت بوجهها علي وسادتها دون ان تلتفت له
يا شيخ روح كده فخور بنفسك اوي يا خمورجي يا بتاع السلاح
عااااااااااا يا ماما اوعي سيبني موديني تاني فين
حرام عليك بقي انا جسمي كله بيجوعني
خمورجي وبتاع السلاح هاه تعالي بقي يا ام لسان طويل وربنا ما هاسيبك النهارده
لاءه والنبي ياصقر حرام عليك انا كده هاموت
ليرق قلبه علي معشقوته وهو يحملها بين يديه
ويضمها الي صدره بقوه بعد الشر عليكي يا روحي
اوعي تقولي كده تاني مش عايز سيرة الموت دي تيجي علي لسانك خالص
تعلقت في عنقه بشده وهي تراه يدلف بها داخل المرحاض الذي اناره لها بالشموع
وينزلق بها داخل حوض الاستحمام الممتلئ بالماء الدافئ المعطر والورود الحمراء تطفو فوق سطحه
لتنظر الي الماء ثم اليه وهو يمددها بكل راحه علي جسده ويدلك لها جسدها بحنان لتضحك بشده وينظر هو لها بأندهاش
بتضحكي علي ايه انتي هابله يا بت
هههههههههههههههههه اول مره اشوف وحش رومنسي كده
ياحبيبي انت مش شايف نفسك دانا كنت هاموت في ايدك من شويه ده انت عامل زي التنين يا صقر
تصدقي فصلتيني انا غلطان اوقولك علي حاجه انا اموتك واخلص منك احسن
تشبثت في شعره تجزبه منه وهي تضحك وتقذفه بالماءوهو يمسكها من عنقها من الخلف ويحنيه للأسفل
هههههههههههه صقرررر
اغرقي
//////////////////////يبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله
ها قد حضرت الي ميناء الاسكندريه اخر شحنة اجهزه طبيه وارده من ألمانيا الي شركة سراج الحديدي
والتي كانت تمتلكها السيده ماهي والدة رجل الاعمال المعروف صقر الجبالي
كان يقف علي رصيف الميناء ينتظر شحنته علي ارض الميناء ولكنه لم يكن ينتظرها وحده
كان الميناء مكتظ برجال الشرطه المتخفين وايضا حضر ياسين الوزان بنفسه مع رجاله وبعض الرجال الاجانب
كما حضرت ايضا السيده ماهي مع بعض الحرس الذي خصصهم لها ولدها
قرر ياسين ان يهاتفه صوت وصوره اخيرا ليخبره بما يحدث
الو ايوه يا صقر شايفني وسامعني كويس كده
ايوه ايوه قولي ايه الدنيا ماشيه عندك اذاي
لسه بينزلو اول كونتنير علي رصيف المينا بس في حاجه عايزك تعرفها
ايه في ايه
ماهي هانم هنا يا صقر يا ريت تتصل بيها وتقولها تمشي
ايه انت بتقول ايه اقفل وهارجع اتصل بيك تاني
امسك هاتفه الاخر وفتحه علي اسمها لتجيبه هي
الو ايوه يا حبيبي عامل ايه
انتي بتعملي ايه عندك في المينا ممكن تسيبي المكان وترجعي دلوقتي حالا
مش قبل مااتشفي فيه واشوفهم وهما بيجرجروه علي السجن
عشان خاطري ياماما ارجعي خليني ارجعلك حقك وانتي بعيد
انت بتقول ايه صقر ياه عارف بقالك كام سنه مقولتليش يا ماما
هو ده وقته بزمتك الدنيا عندك ممكن تولع في لحظه لو سمحتي سيبي المينا فورا دلوقتي
ماتقلقش عليا يا حبيبي انا بعيد وكلها شويه وماشيه اول ما هاحس بقلق هامشي علطول
يوووووه انا حذرتك وانتي حره بقي سلام
سلام يا صقر مع السلامه ياحبيبي
اغلق معها الهاتف ليعاود الاتصال بياسين مره ثانيه
الو ايوه يا ياسين عينك تبقي عليها ابعت رجالتك يحموها ويجبروها تفضل بعيد عن اي حاجه لحد ما كل حاجه تتم
حاضر يا صقر بس كان الافضل انها تمشي كنت حاول تقنعها يا اخي
يعني تفتكر انا ماحاولتش بقولك ايه متعصبنيش انت تعمل اللي بقولك عليه وخلاص
لحظه رجع الكاميرا مره تانيه علي الرصيف ادامك انت
انا اهو ليه في ايه
ايه اللي نزل الرجاله الروس دول عندك يا ياسين انت بقيت تلعب من ورا ضهري كتير اليومين دول وده مش في مصلحتك
↚
انا اااااااوالله انت فهمت غلط الرجاله دي جدك اللي بعتهم ولما عرف بالموضووو
لم يكمل عندما شعر انه وضع نفسه في مأزق اكبر
كده تمام اوي اللعب الو......... ابتدي يطلع علي الوش فاكر نفسك كده بتكسب بونت عند جدي
علي حسابي ماشي يا بن الوازن لف الكاميرا علي رصيف المينا خليني اخلص من الاول عشان ابقي افضالك
ابتلع ريقه بصعوبه واعطي الهاتف لأحد حراسه حتي يصور له ما يحدث
امسك هو حاسوبه النقال واتجهه به الي الاعلي حيث غرفته
وجدها ممدده علي الفراش علي وجهها تتصفح احد مجلات الموضه
اشعل سيجارته وجلس بجانبها وهو ينفث دخانها بشراهه
بتعملي ايه يا بيبي
نظرت له بسخريه وهتفت بعملك محشي ياعيون البيبي
ههههههههههه طب سيبي المحشي وتعالي هافرجك علي حاجه انما ايه
فيلم واقعي عمرك ما هتشوفي زيه في السينما حاجه كده تأليفي وأخراجي وانتاجي كمان
ايه هاتفرجني علي انت بتعمل ايه اصلا
بسجنلك ابوكي
اندهشت مما استمعت وصرخت في وجهه
ايه انت بتقول ايه اااااانت مجنون ازاي تعمل حاجه زي دي
ايه مالك قلبك حن عليه ولا ايه
مش هو ده اللي ماكنتيش بطيقي تسمعي صوته وتترعبي اول ماتشوفيه ادامك اديني باخدلك حقك منه اهو
وانا مطلبتش منك تعمل كده
وانا مش ناسي منظر وشك لما شوفتيه في الحفله
مش ناسي دموعك وخوفك يوم جوازنا
مش ناسي غدره بأمي بعد ما سافرت وانه يسرقها وينقل كل املكها بأسمه
عايزاني بعد ده كله اطبطب عليه
ما قولتش كده بس في الاول وفي الآخر ده ابويا بردو
ضمها الي صدره بصعوبه وهي تتلوي بين يديه
خلاص يا بيبي مبقاش ليكي غيري انا اناابوكي واخوكي وجوزك وحبيبك وكل حاجه ليكي في الدنيا
دي
تعالي بقي اقعدي اما نشوف الدنيا هناك هترسي على ايه
//////////////////استغفر الله العظيم پاتو الیه
بدؤو رجال الجمارك في تفتيش شحنة الاجهزه الطبيه
والتي كانت مكتظه بكميه بكميه كبيره من الاسلحه التي وجدت بداخلها بسهوله جدا
ظهر الجميع في الصوره الان وكان الحديث بين سراج و موظف الجمرك كالاتي
ايه دا كله يا سراج بيه انت كنت ناوي تورد اجهزه طبيه للمستشفيات ولا تعمل جيش لوحدك
يارجل دا كونتينر واحد من دول يمون كتيبه بحالها
وقف مندهش مما يراه ويثور ويصرخ بشده
الحاجات دي مش بتاعتي اكيد في حاجه غلط السلاح ده معرفش حاجه عنه
الشحنه جايه بأسمك انت وبأسم شركتك والكونتينر نازل من المركب ادامك عليه لوجو الشركه بتاعتك
راجع كل الاوراق براحتك وبعدين اتفضل معانا
اتفضل معاكو علي فين بقولك الحاجات دي مش بتاعتي الشركه بتاعت ماهي مراتي اكيد صقر الجبالي ابنها هو اللي عمل كده
كان هو يجلس امام حاسوبه يضحك ضحكته الشيطانيه بينما ابتعدت هي عنه الي اخر الفراش
وضمت قدمها الي عنقها تنظر له بخوف والدموع تملئ عينها
ظهرت والدته مره اخري في الصوره امام عينه علي مقربه من سراج المحاصر برجال الشرطه
ليجن جنونه لقد نبه علي هذا الذي يدعي بصديق والده ان لا يتركها وها هي الان تقف وسط الرجال المسلحين ليصرخ بشده
يا ولاد.......... كلكم ماكنش لازم افضل هنا كان لازم اكون هناك وامنعها بنفسي
ارتعبت الاخري من شكله وتكورت علي نفسها اكثر واكثر
بينما وقفت ماهي امام سراج بكل غرور وتشفي فيه وهتفت وهي تضحك بسخريه
جاي دلوقتي تقول دي شركة ماهي بعد ماسرقتها ياسراج يا حداد
ثم همست في اذنه انت فاكر نفسك مين يا صعلوك جاي بتلعب مع الكبار وبتدخل نفسك بينهم بسهوله كده اديك اتفعصت ولا......... حشره تحت الرجلين
يا عيني
ابقي اقعد عد النجوم بقي وانت في السجن التفتت لترحل من امامه وهي تضحك بسخريه وصوت مرتفع
ليتفاجئ الجميع به يسحب سلاحه من جانبه ويجذبها من عنقها تحت ذراعه ويصوب علي رأسها السلاح
وفي غضون ثواني قد انتشرت حاله من عدم السيطره
الجميع يطلق النيران رجال سراج يحاوطوه هو وماهي يطلقون النيران علي رجال الشرطه ومازل متمسك بها يبدو انها طوق نجاته في هذه المعركة
ولكن في لحظه صمت كل شئ وقعت قتيله بعيار ناري يبدو انه سقط من الاعلي
لمحه عبر شاشة الحاسوب نعم لا يفعلها الا احد محترف قناصه روسي مدرب يقف اعلي سفينة محمله بالباضائع وراحله عن الميناء
قتلت امه بيد جده ياساده
قتلها من كان يقول له ان الغدر ياتيه منها
اتي به الي هنا حتي يغدر وينتقم هو منها وهي بمفردها
جلس امام الحاسوب ينظر اليها الي دمائها التي روت رصيف المينا صمت ثواني ثم صرخ بصوت جهور
أمييييييييييييييي
////////////////////////لا اله الا الله محمد رسول الله
جرت عليه معشوقته حقا هي مرتعبه منه لكن ليس لها امان الا هو
جلست علي قدمه تجمعت بكامل جسدها داخل احضانه وهي تصرخ وتبكي بشده من هول ما رأت
قذف بذلك الحاسوب بعيدا عنه واغلق عليها بيده ضمها جيدا تكاد لاتري من بين يديه وظل ثابت صامت وكأنه يفكر في شئ ما
مر عليهم وقت طويل وهم هكذا الي ان غفيت لا تعلم كيف
كيف هدئت كيف نامت وارحها في فراشهما دثرها بالغطاء وتركها
ذهب ليجهز كل شئ حتي يعود بها الي بلده ليحضر مراسم دفن والدته وينتقم من كل من شارك في قتلها
////////////////////////////////سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله
استيقظت علي صوت اطارات سيارات كثيره
صوت صياح زوجها يملئ القصر الحرس يجرون في كل مكان
تسمع اصواتهم بالخارج فتحت عينها بقوه لتري خادمتها اﻻجنبيه تقف خلف الباب مروعبه وهي تستمع الي اصواتهم
هاليجاwat's happens
Nothing missچانا
من فضلك ابقي هادئه
We're is صقر هاليجا هو فين
السيد صقر بالاسفل وطلب مني ان اظل بجوارك والا اتركك تخرجي من الغرفه ابدا
ليه ده كله هو في ايه ايه الاصوات اللي بره دي
ارجوكي لا تصرخي الان حتي لا يسمعنا احد الحراس نحن لا نعلم ماالذي يجري بالخارج
عليكي فقط تبديل ملابسك لقد طلب مني سيدي ان اجمع لكما بعض الحقائب حتي تعودو اليEgypt
بجد طب انا هالبس بسرعه بس هو بيزعق كده ليه ده ومع مين ده صوته واصل لحد هنا
لم اتفهم عليكي جيدا لكن اظنك تسألي عن من يتحدث معه سيدي
نعم هاليجا من هو اخبريني
انه الجد ادريان
//////////////////////بقلمی:کنزی حمزه(میاده)
لأول مره يأتي الي هذا القصر ويدخله ولا يجد ولده به
ولكنه كان يشعر بالراحه التامه ينظر الي جدرانه والابتسامه لا تفارق وجهه
رأه ينزل الدرج سريعا امامه وكأنه ليث قوي غاضب يريد الهجوم عليه
هو الرجل العجوز الذي لا حول له ولا قوه صرخ في وجهه وهو بين حراسه
ماالذي اتي بك الي هنا
جئت لاشد من اذرك حفيدي عرفت بمقتل والدتك
ياقاتل اتفكر ان ذلك الكلام سوف يدخل برأسي انت من فعلها بالاتفاق مع ذلك الوضيع ياسين
كنت تحدثني عن غدرهم وانت اول من غدر بي
لكني لم اغدر بك لقد اخذت بثأر ولدي ارون
الا تفهم ابدا ولدك لم يمت قتيلا كان مريضا طريح الفراش
امممممم لا يهم سبب موته المهم انه احبها حتي الجنون ووقت موته كانت هي في احضان رجل اخر
ايها الثعلب العجوز سأقتلك بيدي كما قتلتها
امسك سلاحه ورفعه في وجه جده ليرفع جميع الحرس اسلحتهم في وجهه ويصيح الجد بغضب
انزلو اسلحتكم جميعا اترفعونها في وجه حفيدي ان كان يريد ان يقتلني فعلي الرحب والسعه
ولكن ان مس احدكم حفيدي بسوء سوف اقتله بيدي
صرخ في وجهه وهو يبكي
اخرج من بيتي انا لا اريد ان اراك لا اريدك انت لست جدي من اليوم نحن اعداء اتفهمني من اليوم سوف اكون اكبر عدو لك
لن امكث هنا دقيقه واحده بعد الان لن اتي من اجلك ثانيه اتفهم لن تراني ثانية
اقترب منه ووضع يده علي كتفه
هون عليك ارون انت لن تترك هنا بعد الان ولما تعود ليس لك احد هناك بعد الان
لقد احضرتك الي هنا انت وحسنائك الشرقيه حتي لا تقول لي انك سترحل
بل سأرحل ولن تراني ثانيه سأخذ زوجتي واعود الي بلدي حتي احضر مراسم دفن والدتي
سأدفنها بجوار والدي وامكث هناك طيلة حياتي ولن اعود لك ايها العجوز الغادر
غضب الجد الان لقد كشف له عن انيابه قرر ان يظهر له مدي قوته
فأذا كان الشبل قويا فالبد ان يكون الليث اقوي بكثير
عاد صوت الطنين ثانيه يهاجم اذناه بصياحه
يكفيني هراء ارون كفي بالله عليك يا صغيري ولا تدفعني لان ان اتصرف معك بطريقة انت تعلمها ولن ترحب بها صدقني
اتوقع منك اي شئ بعد ان طعنتني في ظهري لقد اأتمنتنك وانت خنت امانتي
وانت لم تخوني عندما زوجتك اكثر من فتاه روسيه حتي تنجب لي حفيد ولم تمسسها
نعم كنت اعلم انك لم تلمسهم بحجة مرضك الكاذبه
هذه اذا كنت تريد ان تذهب لدفن والدتك لن امنعك
بل سأتركك تذهب وابعث معاك بعض الرجال ولكن ستذهب بمفردك وتترك لي هنا حسنائك الشرقيه هذه حتي تعود
التفت بظهره وجدها تقف اعلي الدرج تستمع اليهم ومن خلفها يقف حرسه الخاص
صقر
انتفض من داخله علي معشوقته التي يبدو انها تقف منذ وقت طويل واستمعت الي الكثير
لهذا كان يتحدث ذلك العجوز بالعربيه حتي تتفهم مايقولونه
چانا ايه اللي خرجك من اوضتك اطلعي فوق اطلعي يلا
الا تخجل يا صغيري دعني ارحب بها اولا و اتعرف عليها
وجد احد الحرس يقترب منها ويجبرها علي النزول للأسفل فاشهر سلاحه مره ثانيه في وجهه وجري عليها
اقسم بربي اذا لمس احدكم زوجتي سأقتله بيدي
انا لااريد اراقة الدماء في قصري فلا تضطروني لأفعلها
ضمها الي صدره بقوه ولكم هذا الحارس اللعين لينزل الدرج متكوم تحت ارجل سيده الجالس بهدوء
ليشير بيده لرجاله حتي يحملوه من تحت قدمه
وانا لن اسمح بذلك ارون فالنكتفي بكل هذه المنواشات التي لن تجدي بشئ
ودعني ارحب بتلك الحسناء التي مزلت اصر علي ان اتعرف بها
ليس لك شأن بها
كيف ايعقل ان تكون امامي زوجة حفيدي وانا لا اعرفها
قلت لك من اليوم لست بحفيدك سارحل من هنا ولا يخصني اي شئ اخر حتي انت يا قاتل
اذا عليك ان ترحل وحدك ها هو الان يقولها له صريحه بعد ان حاوطه عدد كبير من رجال الجد
واخذوها من بين يديه بصعوبه واوقفوها امام الجد بكل سهوله
الذي بدوره وضع يده اسفل ذقنها ورفع وجهها لينظر في عينها بقوه
اوه الحسناء الشرقيه الجميله چانا ماذا فعلتي بقلب ذلك الفتي حتي يحمل كل هذا الحب لكي
نظرت له بعين تملئها الطيبه ثم التفتت الي زوجها وهمست فقط احببته
وهل تسطتيعي ان تضحي من اجله ان الحب
الصادق لا يعرف غير التضحيه
وذلك الفتي دائما قلبه ما يجبره ان يضحي حتي بماله بعمله بأي شئ
لكن انتي حاولت ابعده عنكي كثيرا ولكنه رفض اذا عليكي انتي ان تعيشي معه هنا للابد
قلت لك ابتعد عنها سأقتلك يا جدي ان لمستها اقسم بربي اني سأقتلك
لا تخف هكذا علي جميلتك ارون لن اقتلها مثل زوجاتك الساباقات
سأحافظ لك عليها فهي الان مثلك عندي تماماو سأنتظر مجيئ حفيدي الجديد طيلة هذه السنه
حتي وان كنت سليم لن انجب لك احفاد حتي يورثون ذلك المال الملوث بدماء الابرياء
ذلك المال الذي ابتعدت عنه منذ وفاة والدك تقول انه ملوث بدماء الابرياء
وعملنا الذي ابتعدت عنه انت فقط تشاركنا فيه لتمول جيش هذا البلد الذي تقول عليه بلدك انت حفيد زعيم المافيا الروسي
تكون اكبر مورد سلاح للجيش المصري الان تتلقي
اكبر صدمه منه ولكنها كانت فرحه جدا اذا زوجها ليس بقاتل لا يتاجر في دماء الابرياء بل هو يساند جيش بلادها ضد الاعداء
افلت نفسه من بين ايديهم واطلق رصاصه من سلاحه في الهواء وهو يصرخ في وجهه
اقسم بربي ان لم تتركها من يدك ستخرج الرصاصه الثانيه الي قلبي
ارون ما هذا العته انت لست لست بمختل حتي تفعلها
سأفعلها واحرمك مني للابد كما حرمت من ولدك
لا لا اهدئ ارون سأفعل لك كل ما تريد حتي وان كنت تريد ان تغادر البلاد سوف اتركك ترحل
فقط اتركني وشأني اترك لي زوجتي
حسنا سأتركك سأتركها لك فقط اهدئ بني اهدئ حبيبي اذهبي الي زوجك ابنتي اذهبي اليه
جرت اليه ليضمها اليه بحنان
سأعود الي مصر جدي سأعود انا وزوجتي
حسنا ارون لكن اعلم دائما ان عيني عليك ولن تستطيع ان تتبرأ مني انت ونسلك لي وستمتد عائلة ادريان للابد
اتفهم ارون اينما ذهبت ستكون عيني عليك حفيدي
عين الغدر جدي عينك هي عين الغدر
انا اغدر بكل البشر الا بك انت ساحميك حتي من نفسك وان كنت لا ترغب سأحميك حتما
انت وابنائك لي ارون ستعود الي وان كان بدون رضاك ستعود الي
هاقد قالها له صريحه وهو يرحل من قصره لن يستطيع ان يتخلص منه ابدا
وان انجب سيأخذ ابنائه اي حماية يتكلم عنها وهو يتحدث بلغة الدم
/////////////////الا بذكر الله تطمئن القلوب
جلس علي الدرج من خلفه وهو ضممها بين يديه كانت تنتفض من شدة الخوف
ايه اللي احنا كنا فيه ده
يلا مافيش وقت انا ماضمنش هو ممكن يتصرف اذاي بعد خمس دقايق
ده كان عايز يخدني منك
ماتخافيش يا حبيبتي محدش يقدر يلمس شعره واحده من راسك طول مانا عايش
انا خايفه عليك قبل ماكون خايفه علي نفسي
يلا يا حبيبتي هنرجع بلدنا وانشاء الله هاقدر أبعده عننا
///////////////////اللهم عافنا في من عفيت
عادو الي ارض الوطن لكن لم يكونو بمفردهم لقد ارسل معهم من يرافقهم مثل ظلهم بأمر منه
كان يعلم جيدا انهم مراقبون من رجال جده ولكنه لم يهتم لذلك فعليه اولا ان يتمم مراسم دفن والدته حتي يستيقظ لهم مره ثانيه
چانا انا هاروحك علي الڤيلا دلوقتي وهاسافر اسكندريه عشان اجيب امي وارجع ادفنها هنا
انا خايفه ياصقر خليني معاك او حتي وديني عند ماما
هاوديكي لماما يا حبيبتي بس مش دلوقتي
وماتخفيش انتي مش هتكوني لوحدك في الڤيلا امل هناك
وكمان في حراسه كتير هاسيبها بس عشان خاطري ماتحاوليش تتصلي بحد ولا حتي اميره صاحبتك
وتعرفيها اننا رجعنا وانا اول ما هارجع هاجي اخدك علطول
حاضر يا صقر حاضر
اوصلها الي ڤيلتهم و جلس ليجري اتصال بخادمه الامين
ايوا يا عبدو ايه الاخبار عندك
.............. ............
طيب تمام يعني بقت كويسه وعدت فترة النقاهه
..........................
كويس اوي عايزك ترجعلي بالطايره لوحدك
...................................
هادفن امي الاول وبعدين ارجع معاك انا وچانا
........
مش عايز حد ياخد خبر بحاجه انت هاتستناني في المطار مع الكابتن وانا هاجيلك
.................................
ماتخافش ربنا يستر
//////////////////////////////ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا او اخطأنا
بعد مرور ساعه من الزمن وصل الي مطار الاسكندرية ومع الي مستشفى.............. حيث يرقد جثمان والدته داخل المشرحه
كما اخبره ياسين الوزان الذي كان في انتظاره من وقت حدوث الجريمه ولم يترك الجثمان خوفا من اغضابه اكثر من ذلك
حمدلله علي السلامه يا صقر البقاء لله يا حبيبي
ماهذا الثعبان المتلون بألف لون يقتل القتيل ويقف يحزن وينتحب من اجله
احتضنه الاخر بشده وهو يرتسم علي وجهه مزيج من الغضب والحزن والمكر ايضا
البقاء لله يا عمي
طبعا انت عارف اني ماليش ذنب في اللي حصل ده انا حذرتك عشان تخليها تمشي و
ايوه ايوه عارف طبعا بس مش وقته الكلام ده دلوقتي خالص بعدين كل واحد هياخد نصيبه
↚
عاد بها الي مثوها الاخيرحمل جثمانها حراسه علي اكتافهم
وكان هو يمشي من خلفهم مع بعض رجال الاعمال وايضا بعض رجال الدوله الذين حضرو لكي يشدو من ازره
الي ان اتم مراسم الدفن كاملة ووقف يأخذ عزاء والدته تحت عيون من يراقبوه جيدا
وفي لمح البصر عندما تجمع حوله بعض الرجال اختفي صقر الجبالي عن الانظار
بدأ الكل يهمس اين ذهب كيف تبخر من وسط الحضور
حتي ياسين الذي كان يلزمه كظله وقف ينظر الي ابنه وهو في حيره بائنه
ازاي يختفي كده من وسطنا من غير ما يقول هو رايح فين
ايه يا بابا مانت عارف صقر لما بتطلع في دماغه يعمل حاجه بيعملها
يعني انت متعرفش هو راح فين يا مازن
لاء طبعا ماقليش انا فاجئه مالقتوش جانبي
وبعدين بقي صقر مش هايسكت علي موت امه وبيخطط لحاجه هتضر الكل
طب وانت خايف كده ليه هو انت كان ليك يد في قتل طنط ماهي
لاء طبعا ايه اللي بتقوله ده
خلاص يبقي ماتخفش وسيبو ياخد حقه من اللي عملها
ابتسم له بسخريه واكمل لو سيبته ياخد حقه يبقي فيها نهاية الكل
انا مش فاهمك يا بابا عايز تقول ايه
احسن خليك مش فاهم واسكت
////////////////////////صلو على من انشق له القمر
وصلت سيارة تكريم الانسان التي كانت تحمل جثمان والدته الي مطار السادس من اكتوبر
توقف سائقها عن السير وترجل من علي مقعده وتوجه الي الباب الخلفي للسياره
ليسحب ذلك الصندوق التي كانت يرقد فيه الجثمان ويفتحه بهدوء
حمدلله علي السلامه يا صقر باشا
الله يسلمك ايه وصلنا
اه ياباشا وصلنا
اوعي يكون في حد لمحك ولا مشي وراك
عيب يا باشا حتي الحرس بتوعك معرفوش حاجه
طيب طيب كده تمام اوي امسك خد دول
ده كتير والله يا باشا كفايه اللي اخدته
امسك بس وسيبني اعمل تليفوناتي بقي
امسك هاتفه واجري مكالمه هاتفيه بخادمه
ايوا يا عبدو ها انت فين دلوقتي
خلاص يا صقر احنا منتظرينك في الطياره
يعني هي معاك دلوقتي
ايوه ماتخفش انت اللي فين دلوقتي
انا خلاص داخل عليكم اهو اقفل ودقايق وهاكون ادامك
وبعدبضعة دقائق صعد الي الطائره الخاصه به ليقابله خادمه الامين ويحتضنه جيدا
حمدلله علي سلامتك ملقتش عربيه تانيه غير دي تجي فيها
ياسيدي المهم اني عرفت اهرب من عيونهم المهم انت طمني فين چانا
قاعده جوه الطياره ماتقلقش وماتخفش الكل فاكرنها لسه في الڤيلا
طب يلا بسرعه خلي الكابتن يتحرك
حاضر حاضر
واخيرا ما دلف اليها وجدها جالسه في انتظاره مخبأه بالكامل تحت نقاب اسود وتبكي في هدوء
جلس بجانبها وضم كفها الصغير بين راحتي يداه يطمأنها.
خلاص ارفعي النقاب من علي وشك انا جيت اهو ومافيش خوف
صقر
القت رأسها علي صدره وضمها بحنان اليه وهو يزيح ذلك الوشاح من علي ووجهها
خلاص يا حبيبتي انا جانبك ماتخفيش من حاجه ابدا
احنا ليه بيحصلنا كده وهانروح فين تاني
هانروح مملكتك المكان الوحيد اللي محدش يعرف عنه حاجه واامن مكان لينا تقدري تقعدي فيه براحتك من غير ماتخافي من اي حد
وكمان محضرلك مفاجئه هناك هتفرحي اوي لما تعرفيها
بعد اللي شوفته في اليومين دول متهايئلي مش هافرح تاني
ليه بتقولي كده بس وحياة چانا عندي لخلي ايامك الجايه كلها سعاده وفرح واعوضك اللي شوفتيه معاياالايام اللي فاتت
ربنا يخليك ليا يا حبيبي
طب احكيلي بقي عملتي ايه لما عبدو جالك الڤيلا
اسكت دانا اترعبت ساعة مالقيت الستات المنتقابات داخلين الڤيلا وامل فتحت ليهم
انا اتفجئت بيهم وهما داخلين مع الحرس وبيسلمو عليا بحراره جامده اوي
فلاش باك
رن هاتفها وهي جالسه علي الاريكه اجابت علي الاتصال الغير معلوم
الو
ايوه يا چانا انا صقر عبدو هايجيلك دلوقتي ومعاه شوية ستات اسمعي كلامه وروحي معاه
حاضر بس انت فين
مش وقته روحي معاه وانا هاجيلك لحد عندك سلام دلوقتي
طيب سلام اغلقت الهاتف وتفاجئت بجرس الباب الداخلي للڤيلا
فتحت امل الباب وهي جالسه تنظر لها لتجد بعض الحرس يدخلون ومعهم بعض النساء المنتقابات
الذين لم يعطو اي فرصه للحرس حتي يتكلمو وبدؤو يحتضونها واحده تلي الاخري وهم يتكلمو جميعا
چانا حمدلله علي السلامه وحشتينا عامله ايه
الله يسلمكم كلكم اتفضلوا
حضرتك تعرفيهم يا چانا هانم
ايوا اعرفهم اتفضل خد باقي الحرس واخرجو انتو
لكن رفض ذلك الحارس الروسي المكلف بحراستها ان يخرج فتحدثت معه بالانجليزيه
ماذا دهاك انت اتريد الجلوس مع النساء
لا ولكني مكلف بحراستك ولا يجب ان اتركك مع هؤلاء النساء
الزم حدك يا هذا واعلم انك مكلف بحراستي وليس مراقبتي
عليك الانتظار بالخارج فلا يوجد اي خطر داخل بيتي سوي وانت موجود فيه
انا آسف سيدتي لكن هذه اوامر الجد ادريان وانا لا اريد اخفاتك
قلت لك اخرج ولا تثير اعصابي اكثر من ذلك
تحت امرك سيدتي واخيرا تركهم وذهب وتفجأت بصوت عبدو يأتيها من باب الحديقة الخلفي
براڤو عليكي اتصرفتي صح جدا
عم عبدو انت جيت منين
من الباب اللي ورا بس دلوقتي خدي البسي النقاب ده عليكي ويلا بسرعه عشان نمشي من هنا.
ارتدت ذلك النقاب عليها وخرجت معه من الباب الخلفي كما دلف إليها
بمساعدة بعض الحرس الخاصين بصقرليستقلو سياره كانت بأنتظارهم ويذهبو دون ان يتعرض احد لهم
باك
معلش يا حبيبتي انا عارف انك خوفتي النهارده اوي بس خلاص مافيش خوف تاني
احنا رايحين فين يا صقر
بصي كده من الشباك جانبك وشوفي احنا فين
الله ايه الجمال ده هي دي قريه سياحيه ولا ايه
احنا وصلنا دهب يا حبيبتي وبالتحديد في المنتجع بتاعنا اسمه الواحه ( واحة الروسي)
واحة الروسي دي حلوه اوي يا صقر
دي مملكتك اللي هاتعيشي فيها ومافيش حد هيضايقك تاني ابدا
يا ريت يا حبيبي نعيش هنا علطول ونبعد عن كل حاجه وحشه
ان شاء الله يا قلبي بس الأول لازم اخلص شوية حاجات ورايا وبعدين اجي واقعد معاكي علطول هنا
يعني هاتسيبني هنا لوحدي
لاء مش هتبقي لوحدك استني بس اما ننزل من الطياره وانتي هاتعرفي كل حاجه
///////////////////////'////استغفرك ربي واتوب اليك
واخيرا هبطت الطائره امام الواحه وترجلو جميعا منها
واستقلو سياره لفت بهم الواحه بأكمالها حتي يريها كم هي كبيره وجميله
وبعدها وصلو الي ڤيلا تقع في اخر الواحه وترجلو من السياره هو وزوجته
بعد ان تركهم عبدو ورجع الي فندق الواحه حتي يراقب العمل الي ان يتبعه سيده
فتح هو باب الڤيلا وامسك يدها ودلفو سويا
واخيرا ما رأتها تقف أمامها منتظرها حتي تعود الي احضانها مره ثانيه
ماما هتفت بها چانا التي ما ان رأتها حتي جرت عليها و احتضنتها
حمدلله علي السلامه يا حبيبتي وحشتيني يا چانا
انتي اللي وحشتيني اوي انا كنت هتجنن واشوفك
حمدلله علي سلامتك يا طنط لبني عامله ايه دلوقتي
الحمدلله يا صقر حمدلله علي سلامتك انت والبقاء لله يا حبيبي تعالو اقعدو واقفين ليه
البقاء لله وحده ربنا يرحمها برحمته طب انا هاسيبكم واطلع استريح شويه فوق
اتفضل ياحبيبي اطلع براحتك وانتي بقي تعالي اقعدي جانبي دانتي واحشتيني اوي
وانتي كمان والله يا ماما وحشتيني اوي
بس انتي. كنتي تعابنه ولا ايه
هو انتي ماكنتيش تعرفي اني كنت في المستشفي ودخلت في غيبوبه بقالي زياده عن شهر ولا ايه
لاء صقر كان مخبي عليا ومرديش يقولي انا كنت علطول بتخانق معاه عشانك
تلاقيه ماكنش عايز يزعلك دا لولاه هو وعم عبدو ماكنش حد سأل فيا وكان زماني مت انا كمان
بعد الشر عليكي يا حبيبتي ربنا يخليكي ليا
ويخليكي ليا يا حبيبة قلبي يلا اطلعي ارتاحي مع جوزك شويه من السفر ولما يجهزو العشا هبقي اصحيكو
طيب يا ماما عن اذنك
اتفضلي يا حبيبتي
////////////////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
صعدت الي غرفته وجدته قد شلح ملابسه ومنقلب علي وجهه علي الفراش مغمض العينين
بدلت هي الاخري ملابسها الي منامه قطنيه طويله
وتسطحت بجانبه في الفراش
بدأت تملس علي شعره بيدها بكل حب وما كسر قلبها سوي تلك الدموع التي كانت تسترسل بهدوء من عينيه المغلقه
قررت ان تجففها له بأبهمها ليجتذبها هو داخل احضانه ويقبل يدها
انت صاحي انا كنت فكراك نايم
كنت مستنيكي عشان تنامي في حضني وابقي مطمن عليكي
طب لو عايز تبكي ابكي يا حبيبي متكتمش حزنك
عمري ماهبقي حزين وانتي جانبي بس انا تعبان وعايز ارتاح
طب انا في حاجه كنت خايفه اقولهالك وبصراحه مش عارفه هتفرحك ولا هتزعلك
اعتدل علي ظهره واسنده علي الوساده ضامم حاجبيه مستفهما
حاجة ايه اتكلمي في ايه
اعتدلت جالسه امامه وامسكت يده ووضعتها علي بطنها
ولكنه سريعا ما جذبها وبدء يغضب
چانااااا اتكلمي في ايه مش ناقص الغاز انا
ماهو ده اللي كنت خايفه منه
اللي هو ايه اوعي تكوني
ايوه يا صقر انا حامل
قذف من جانبها واقفا وهو ثائر من الغضب
ليه دلوقتي ليه بس
هو ايه اللي ليه ده اظن انت الوحيد اللي المفروض متسألش السؤال ده
انتي عارفه لو عرف هيحصل ايه مش هايرتاح غير لما يخلينا تحت ايده تاني لحد ماتولدي مش بعيد ياخد البيبي مننا ويبعدنا عنه
وضعت يدها علي بطنها بخوف وهمست
ايه لاء مش لازم يعرف مش ممكن حد ياخد ابني مني
عشان كده البيبي ده لازم ينزل انتي مش لازم تفضلي حامل
نظرت له والدموع تتساقط علي وجنتيهاوصرخت
لاء مش ممكن ده يحصل انت قولت اننا هنا في امان ومحدش هيقدر يوصلنا
ضمها بين يديه وهو يبكي ايضا
تفتكري الكلام ده سهل عليا بس انتي عرفتي كل حاجه
ازاي هنخلف طفل واحنا عارفين ايه اللي مستنيه
افرضي خطفه مننا ساعتها مش بس مش هنقدر نشوفه لاء داحنا هنبقي ورثناه مال ملوث بالدم غير انه هو اللي هيربيه
معرفش اتصرف شوف اي حل تاني لكن انا لا يمكن اتخلي عن البيبي ده
عشان خاطري يا صقر بلاش تفكر كده عشان خاطري انا عايزاه
نظر اليها نظره طويله وجفف عبراتها بيده وجذب علبة سجائره واتجهه الي شرفة غرفتهم
جلس بها يفكر طويلا وينفث دخان سجائره الي ان استمع لدق علي باب الغرفه
اتجه نحوه ليراها غافيه من كثرة البكاء وهي جالسه مستنده علي وسادتها
تنهد بحزن واتجه نحو الباب فتحه نصف فاتحه ووقف امام الخادمه
ايوا عايزه حاجه
اسفه حضرتك بس لبني هانم بتقولكم ان العشا جهاز تحت ولا تحبو نطلعو ليكم هنا
لاء قوليلها ان چانا لسه نايمه شويه كده وهنبقي ننزل
حاضر تحت امر حضرتك
اغلق الباب مره ثانيه واتجهه اليها وجلس بجوارها
چانا حبيبي اصحي بقي ولا حتي نامي كويس عشان ماتتعبيش
اوعي ملاكش دعوه بيا
ياسلام ماليش دعوه بيكي ازاي بقي اومال ليا دعوه بمين انا
بنفسك بس عشان انت اناني مش بتفكر غير في نفسك
انا يا چانا حرام عليكي يا شيخه دانا كل اللي انا فيه داه بسبب تفكيري فيكي انتي وحبي ليكي انتي
وهو اللي بيحب حد يبقي عايز يقضي علي حياته معاه بردو يا دكتور
لاء طبعا وانتي عارفه كويس اوي قد ايه احنا مرتبطين ببعض ومش البيبي ده هو اللي لسه هيربطنا ببعض يا حبيبتي
بس انا بحبك ياصقر ونفسي نبقي زي اي اتنين بيحبو بعض وبيكونو اسره مع بعض
ايوا يا حبيبتي بس
لو فقدت البيبي ده يبقي بتفقدني انا كمان
ولو جيبنا البيبي ده يبقي بنجني عليه طول عمره
يأما هيطلع مجرم يأما هيبقي انسان غير سوي كاره عيشته وحياته كلها زي ابوه
انا هاربيه علي الحب هاعرفه ايه هو الحلال والحرام هبعده عن اي حاجه وحشه
ده ان مكانش جدي يخطفك لحد ما تولدي وبعدين يا خدو منك ويقتلك
ماتحولش تخوفني ولو مش هتقدر تحمي مراتك وابنك يبقي اكرملك تطلقني وانا هاخد امي ونبعد عنك وعن الكل
كده يا چانا للدرجه دي انتي متمسكه بيه و بيعاني
بالعكس ده هو اللي خلاني اتمسك بيك اكتر من الاول
نظر لها صمت لدقائق فقررت هي ان تحثه علي التكلم
انت هاتسكت تاني لازم ترد عليا دلوقتي
عايزاني ارد عليكي اقولك ايه وانتي عارفه انك بتزودي خوفي عليكي
وانت عارف كويس اوي اني كان نفسي ابقي زي اي ست بتفرح جوزها لما تقوله الخبر ده لاول مره
ومين قالك اني ماكنش نفسي افرح بالخبر ده
مين قالك اني مش نفسي اشيله بين اديا دلوقتي
لكن قوليلي انتي افرح ازاي وانا عارف مصيره هيبقي ايه بعد كده
وافق انت بس وربنا قادر يحميه ويحافظ عليه لينا
خلاص يا حبيبتي بس عشان خاطري اللي اقولك عليه تعمليه
بجد يعني موافق ربنا يخليك لينا يا احلي بابي في الدنيا
قذفت بين احضانه ليستقبلها هو بحب ويجلسها علي قدمه
ويخليكو ليا يا قلبي ويقدرني علي حمياتكم وبعده عنكم
↚
داخل مبني المخابرات العامه المصريه كان يجلس صقر الجبالي
في مكتب اللواء ادهم المصري بعد ان عاد الي القاهره وترك حبيبته في واحته
البقاء لله يا صقرو حمدلله علي سلامتك
الله يسلمك يا سيادة اللوا بس مكنتش اظن انكم تسيبو امي تتقتل غدر وانا سيابها في امنتكم
انت عارف اننا مكانش ينفع نظهر في الصوره
والا كانت كل حاجه انكشفت وولدتك حطتنا كلنا في مأزق لما قربت من سراج
علي العموم ده قضاء الله وقدره وانا راضي بيه واخبار سراج ايه دلوقتي
طبعا الشرطه قبضت عليه وهو مسجون علي زمة القضيه دلوقتي
وبعد ما قبضنا علي الولد الروسي اللي بعتلنا الڤيديو بتاعه وهو بيضرب ولدتك بالرصاص اعترف انه هو اللي قتلها
هو في واحد اتفق معاه علي قتل امي
هو مين ده قلنا عليه ولو عندك دليل قدمه لينا واحنا نجيبه لو هو فين
ياسين الوزان
/////////////////////ربي اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين
كان غاضبا ثائرا علي كل من حوله عندما علم بهروب حفيده هو وزوجته
اه يا ارون ايها الجرو اللعين اتتلاعب معي ام تختبر صبري عليك حتي تري عقابي
سيدي لقد ظهر السيد ارون في شركته في مصر
كيف عرفت
هاتفني احد الحراس الخاص هل اعيد لك الاتصال به مره ثانيه
لا فقط راقبوه جيدا دون ان يحتك احد منكم به
حسنا سيدي كما تريد
////////////////////////////اللهم انك عفو تحب العفو فاعفو عنا
الو
اخيرا فتحت تليفوناتك يابمبو ايه يا عم اختفيت مره واحده كده من وسطنا
معلش يا شق كان ورايا شوية حاجات كده وكان لازم اعملها من غير تأخير
طب انت فين كده وانا اجيلك
انا في المجموعه
خلاص انا جايلك بس هاودي اميره لچانا في الڤيلا عشان هتجنن وتشوفها وعماله تزن عليا
چانا مش في الڤيلا يا مازن
الله اومال فين طيب وانا اوديها
ماجتش معايا لسه بره يا مازن اخلص عايز تيجي تعالي مش عايز سيبني واقفل بقي عشان ورايا شغل كتير
الله انت مالك متنرفز كده اقفل اقفل انا جايلك
اغلق معه الهاتف وهو غاضب جدا وخائف ايضا فقد نبه عليها ان لا تفتح هاتفها الخاص
ولا تتصل بأحد وانه عندما يريد ان يحدثها سوف يصل اليها
ولكن ما كان يرتاب منه ان لا تطيعه كعادتها وتحدث صديقتها الوحيده
يا رب ماتجنينش زي عادتك يا چانا وتسمعي الكلام ومتخوفينيش عليكي زياده
قرر ان يهاتف خادمه حتي يطمئن عليها
الو ايوه ياعبدو ايه الاخبار عندك
الحمد لله يا صقر اطمن كله تمام
انت عندها ولا بعيد عنها
ماتخفش هي كانت لسه معايا حبت تخرج تتمشي في الواحه شويه هي ومامتها ويتفرجو عليها وهما دلوقتي بيتغدو في الفندق
عينك متنزلش من عليها يا عبدو وشويه كده وابقي رجعها الڤيلا تاني
وعرفها اني كلمتك وهاكلمك باليل وانت عندها عشان اكلمها من تليفونك
حاضر متقلقش انت بس الدنيا هنا امان
لاء ياعبدو مبقاش في امان والايام الجايه مش هيبقي في غير القلق والخوف وبس
يابني ارمي حملك علي الله وسيبله هو التدبير من عنده
كله علي الله بس بردو لوصحيح بتعتبرني ابنك يبقي تخلي بالك من امانتي اللي عندك سلام يا عبدو
مع السلامه يا حبيبي
///////////////////////الحمد لله
شوفتي ياماما المكان هنا جميل ومريح ازاي
جميل اوي يا چانا ربنا يهنيكو يا حبيبتي ويسعدكو فيه
بس هو ليه صقر سافر الصبح بدري كده مش كان قعد يومين ارتاح فيهم من السفر وليه سابك وماخدكيش معاه
لاء ماهو سابني هنا لما عرف بموضوع الحمل قال هايسبني ارتاح الشهور الاولي هنا
وهو سافر عشان يتابع الشغل بتاعه وقالي يومين كده وهايجي تاني وهيبقي بين هنا وبين هناك
بس كده هيبقي تعب عليه يا بنتي يا ريتنا كنا سافرنا معاه كان بقي احسن وانا كنت خليت بالي منك هناك بردو
معلش يا ماما هو عايز كده وانا مش حابه اضغط عليه خصوصا بعد حكاية قتل مامته دي
صحيح هو معرفش مين اللي قاتلها
لاء عرف واتقبض عليه كمان بس هو قال يسبنا هنا عشان يبقي مطمن علينا
ها الهوانم عاملين ايه يا تري مبسوطين هنا ولا في حاجه مش عاجباكو.
قالها عبدو الذي توجه اليهم مباشرة بعد ان اغلق مع سيده الهاتف
الحمد لله يا عم عبدو انت كنت فين
كنت بتابع الشغل هنا وصقر كلمني كان بيسألني ويطمن عليكي يا ستي
الله طب ماتصلش علي تليفونها هي ليه،
قالتها لبني مستفهمه لتجيبها چانا سريعا قبل ان يتحدث هو
عادي يعني يا ماما تلاقيه طلبني واناماردتيش مانتي عارفه اني سايبه التليفون في الڤيلا
ابتسم هو لها ولاحظ انها لاتريد ان تشرك والدتها في قلقهم فأكمل
هو ده بالظبط اللي حصل وعلي فكره قالي انه هايكلمك باليل وقالي كمان ارجعكم الڤيلا عشان ماتتعبيش
ردت له الابتسامه وتفهمت عليه ثم اومئت له برأسها
حاضر يا عم عبدو يلا بينا يا ماما
نظرت لها والدتها ثم عادت بالنظر له وهي في ريبه من امرهم
ولو اني مش مرتاحه لكم انتو الاتنين وحاسه ان في حاجه مخابينها عليا بس ماشي يلا بينا يا ست چانا
/////////////////////////سبحان الله
فتح باب مكتبه دون ان يدقه او ينتظر خروج سيكرتيرته من عنده
البمبو حبيب قلبي وحشتني يا بن الايه
هههههههه اهلا يا مجنون مافيش فايده فيك عمرك ماهتتغير
واتغير ليه ياعم هو في احلي من الجنان
والتفت الي تلك الواقفه بجانبه تنتظر ان ينهي توقيعاته علي الاوراق وغمز لها بعينه
ازيك يا بوسي احلوتي اوي
نظرت الي مديرها وضحكت له
فعلا معاك حق ياباشا عمره ماهايتغير ابدا انت كمان يا مازن باشا احلوت بعد الجواز
ههههه اهي افلت عليك يا شق ومش هتعرف تثبتها
ليه ياخوي انا طول عمري حلو قبل الجواز وبعده مش كده ولا ايه يا بوسي
ههههههه كده يامازن باشا كده عن اذنكم بقي اروح اشوف شغلي
اتفضلي يا بسنت وانت يا استاذ اقعد احكيلي عامل ايه بعد الجواز واميره عامله ايه معاك اتجننت ولسه بعقلها
والله بتحاول تفضل بعقلها بس سيبك انت مني انا واميره دلوقتي وقولي انت اخبارك ايه
وليه اختفيت مره واحده كده ورجعت وسيبت چانا في روسيا ازاي اصلا
ومين قالك اني سابتها في روسيا
الله ايه الالغاز دي ماتتكلم علطول ياصقر في ايه مالك
مافيش وبطل اسئله شويه بقي خليك في حالك يا بني
وهو احنا من امتي في بينا الكلام ده ماطول عمرنا حالي هو حالك
لا الوضع اتغير كتير عن الاول يا مازن واسئل ابوك
انت لسه زعلان عشان موضوع التليفون ده سألته يا سيدي وقالي انه فهم غلط
رمقه بنظرة سخريه
ابوك شكله علطول فاهمني غلط يا شق
اوبا شكلك بقي مريب اوي يا صاحبي انا اول مره مبقاش فاهمك
معلش يا مازن انامضغوط اوي والايام اللي فاتت دي كانت صعبه وكملت بموت امي
بصراحه ماكنتش عامل حسابي انها هتوصل لكده
الله يرحمها بس انت عارف ان ابويا ماكنش يقدر يسيطر علي الوضع اكتر من كده
ايوه ايوه عارف يا مازن
طب ايه بقي فكك من الجو الكئيب ده انا مش واخد عليك كده
ماتخفش يا مازن و متقلقش عليا انا بعرف اصرف اموري بنفسي
كده تمام اوي اسيبك انا بقي وارجع شركتي
مانت قاعد يابني
لاء يا عم كفايه عليك كده انا قولت اجي اطمن عليك بس يلا سلام يا بمبو
سلام ياشق سلام
///////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
قرر ان يذهب الي ڤيلا والده حتي يخبره ما حدث بينه وبين صديقه
ويأخذ زوجته من عنده فتح الباب الداخلي بعد ان ترك سيارته للحارس بالخارج ليصفها بجانب باقي السيارات
ودلف وجدها جالسه علي الاريكه بجانب والدته يتصفحون بعض المجلات
انحني بجزعه العلوي علي رأس والدته وقبلها
والتفت الي وجنة زوجته وخطف منها قبله وهتف
الامرات بتوعي بيعملو ايه كده
اتأخرت كده ليه يا مازن
والله يا ماما النهارده اليوم كان مشحون بطريقه فظيعه ومارتحتش خالص
ربنا يقويك يا حبيبي هقول بقي للخدم يحضرو العشا علي بال ما تغير هدومك
لاء يا ماما ماتعمليش حسابنا انا جاي اخد اميره ونروح بقي ڤيلتنا
ليه بس يا مازن مانتو قاعدين معانا واميره قاعده معايا ومسلياني
نظر الي عيناها رأها حزينه فالتفت الي والدته واكمل
معلش بقي يا ماما انا كمان عايز انبسط واتسلي مع عروستي شويه
اذا كان كده ماشي بس تتعشو معانا وبعدين ابقو امشو
ماشي هو بابا فين اومال
جاوبته وهي تتركهم وتتجه الي مطبخ ڤيلتها الكبير
قاعد جوه في مكتبه ادخله
ماشي هادخله دلوقتي
واخيرا ما تركتهم بمفردهم ليمسك يدها بين كفيه وهو يهمس لها
وحشتيني يا ميرا مالك يا حبيبتي
مافيش حاجه
ده علي اساس اني مش عارفك يعني في ايه مالك
زهقانه يا مازن عايزه اخرج اشوف صحابي اروح الكليه
انت من بعد اجازة جوازنا ماخلصت وانت انشغلت عني وسايبني هنا مع مامتك وبابك
كلية ايه بس يا حبيبتي قولتلك هتبقي تروحي علي الامتحانات
واذا كنتي يا ستي عايزه تخرجي ليكي عليا قبل مانروح اخدك اسهرك سهره حلوه لوش الصبح
بجد يا مازن هيههههههه
هههههههه ايه شرس هو انا كنت مأثر اوي كده
ايوه بصراحه مأثر جامد
ياشيخه حرام عليكي داحنا لسه راجعين من لبنان مافيش اسبوع
ماليش دعوه يا سيدي انت المفروض تخرجني مره كل اسبوع
حاضر يا ستي اطلعي اجهزي وبعد العشا نخرج نسهر وبعدين نروح علي بيتنا
هوي ثواني وهاجهز علطول جرت من امامه وصعدت علي الدرج دون ان تنتظره ليكمل حديثه
ماشي يا شرس انا هادخل اقعد مع بابا شويه علي بال ماتجهزي
اوك حبيبي
اتجهه وهو مبتسم لها الي غرفة مكتب والده دق بابها وفتحه ودلف اليه بعدما سمح له بالدخول
مسا مسا يا بوب
اهلا يا مازن تعالي قولي عملت ايه
ده انت عارف بقي انا كنت فين
طبعا عارف انك كنت عنده اخلص وقولي قالك ايه
مالك يا بابا مرعوب منه كده زي ماتكون متأكد انه هيعمل حاجه
من ساعة ما ظهر وانا حاسس انه جاي عشان ينتقم وبس
وينتقم منك انت ليه يا بابا وانت مالكش علاقه بقتل امه
مش هيتفاهم ولا هيفهم دا صقر انت يعني مش عارفه
حتي لو اللي بيفكر فيه عارف انه غلط بردو هيعملو
انا فعلا لما كنت عنده لأول مره القيه بيكلمني بتحفظ كده
حسيت انه عايز يبعدني عنه ده حتي مرديش يقولي هو مسفر مراته فين عشان اميره تكلمها
شوفت مش قولتلك هيخلنا نلف حاولين نفسنا انا هاحاول اتصل بجده واخليه يبعده عننا شويه
محدش هيقدر عليه غيره وانت امن نفسك كويس انا مش ضامن غدره يا مازن ممكن يضرني فيك انت
ايه يا بابا الاڤوره دي بس انا وصقر طول عمرنا اخوات وعمره ما يفكر يأذيني تلاقيه هيخسرك في صفقه ولا حاجه
ياريت يا بني تيجي علي كده وبس او حتي يأذيني انا بس مايجيش جانبك انت
فتحت والدته الباب عليهم فقررو ان يصمتو فنظرت لهم بحيره
مالكم سكتو يعني اول مادخلت
ياسين:عادي يعني انتي عايزه حاجه
لاء مش عايزه حاجه انا كنت جايه اقولكم تعالو عشان تتعشو معانا.
ماشي يلا يا مازن
يلا يا بوب هي اميره نزلت يا ماما
ايوه المجنونه بتاعتك يا سيدي نزلت ومستنياك بره
طب يلا بينا بقي احسن دي ممكن تدخل تشدني من وسطكو عشان تخرج ومالحقش اكل اصلا
هههههههه لاء وعلي ايه اهو تلحق تاكل قبل ما تخرجو
اتجهو ثلاثتهم الي الخارج وجدها جالسه هلي طاولة الطعام في انتظارهم فتحدث إليها
اميره انتي بدأتي من غيرنا
يلا يا مازن عشان تلحق تاكل قبل مانخرج ولا مش هاتاكل
لاء يا شرس اهدي كده علي نفسك لحد ماتعشي بدل ماسقط منك وماتعرفيش تخرجي
جلسو جميعا يضحكون وهم يأكلون الي ان اتمو طعامهم واخذها وذهب بسيارته
////////////////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
جلس داخل سيارته المصفوفه بجانب الرصيف بين السيارات في الظلام
الي ان رأه يخرج بسيارته من الڤيلا وانتظر قليلا في هدوء
ثم أعطي اشاره لسيارات الشرطه ليدخلو الڤيلا
وبالفعل دلفو امامه وجلس هو ينتظر عودتهم
كان قد صعد الي غرفته هو وزوجته حتي يستعدو للنوم ليتفاجئ بدق الباب وصوت سارينة الشرطه يصدح في الاجواء ورهبة زوجته مما تستمع اليه
في ايه يا ياسين ايه اللي بيحصل
انا عارف سيبيني انتي انزل اشوف مين اللي بيخبط كده
لاء ماتنزلش انا خايفه
خايفه من ايه بس ماهو اكيد الخدامين فتحوا سيبيني انزل بقي
ارتدي مأزره عليه ونزل علي الدرج ليتفاجئ بعدد كبير من رجال الشرطه
ايه ده في ايه
حضرتك ياسين الوزان
ايوه انا انتو مين وعايزين ايه
احنا امن وطني معانا امر بتفتيش الڤيلا والقبض عليك
انت بتقول ايه انت مش عارف بتتكلم مع مين ولا ايه
لاء انا عارف كويس اوي بس ياريت حضرتك تخلينا نشوف شغلنا بهدوء ومن غير شوشره
جلس علي المقعد يتصل علي محاميه ووقفت زوجته تهاتف ابنها وهي خائفه جدا
لتجد هواتف ابنها وزوجته قد انغلقو
بدؤو رجال الامن في تفتيش الڤيلا بأكملها وبعد وقت ليس بقصير
خرجو به وهو مكبل الايادي بالاساور الحديديه
واخيرا راه زليل وقبل ان يركب السياره الخاصه بهم
ادار سيارته واتجهه اليه واظهر نفسه له
شاو يا ياسين باشا
صقركنت متأكد
من ايه بس داحنا لسه في اول الجيم
↚
اراح ظهره علي وسادته وامسك الهاتف بيده
واخيرا قرر الاتصال بها بعد ماعناه طيلة اليوم من الارهاق
ليأتيه صوتها المحبب اليه وهي شبه غافيه علي الجهه الاخري
الو
نمتي ولا ايه
صقر
وحشتي صقر يا قلب صقر عامله ايه يا بيبي
مش كويسه عشان انت بعيد عني
معلش ياحبيبي يومين كده وهاجيلك المهم تخلي بالك من نفسك
وتعملي اللي قولتلك عليه يا چانا
حاضر يا صقر بس رقم مين دا ده مش رقمك
ده رقم عادي من اللي بيتباعو في الشارع مانا لازم اعمل حسابي لكل حاجه عشان محدش يوصلك
طب وهتفضل تطلبني علي رقم عم عبدو كده كتير
اه بس بتسألي ليه
اصل ماما اخدت بالها ان في حاجه
حاولي تمسكي نفسك قدامها لحد مااجي وهجبلك معايا خط جديد ابقي أكلمك منه لما اسيبك واسافر تاني
وهنفضل في الخوف ده لحد امتي بس
لحد ماتولدي وبعد ما تولدي كمان مش انتي عايزه كده يبقي تستحملي بقي
الله طب وانت بتزعق ليه دلوقتي
عشان انا مش مبسوط بالوضع ده عايزك جانبي في حضني وفي نفس الوقت خايف عليكي ومش قادر اعمل كده
طب عشان خاطري اهدي خلاص متزعلش بقي
مش زعلان منك يا چانا بس اكدب يعني وأقولك اني مبسوط من وضعنا ده
عارف ان انا السبب فيه وعارف انك زي اي وحده نفسك تعيشي في بيتك مع جوزك حياه هاديه من غير مشاكل
بس ده قدري ومقدرش اغيره ولا اقدر ابعدك انتي عني يا ملكة قلبي
ومين بقي قالك اني اقدر ابعد عنك لاء يا سيدي انا بحبك وراضيه بعيشتي دي معاك وان شاء الله وضعنا ده مش هيطول
ان شاء الله يا بيبي ربنا مش هيحرمني منك ويخليكي ليا
/////////////////////////الله لا اله الا هو الحي القيوم
قبض عليه ونقل من بيته الفخم الي حجز ضيق مكون من اربع جدران وباب حديدي مغلق بأحكام عليه
وحيد زليل بل ومرعوب من القادم لا يعلم اين هو ولا حتي سبب وجوده في هذا المكان
انفتح الباب فجاءه وظهر امامه احد العساكر
قوم يا مسجون انت مطلوب في مكتب حظابط
انتو حابسني هنا ليه يا شاويش انا لحد دلوقتي مش فاهم انا هنا ليه
ال يعني مانتش عارف فوت قدامي يا خويا فوت
وصل به الي مكتب اللواء ادهم المصري ادخله امامه وحرره من تلك الاساور الحديديه واوقفه امامه مباشرة
تمام يا فندم المسجون ياسين الوزان
اشار له بيده بان يتركه ويذهب دون ان يرفع عينه من الملفات التي امامه وتركه الاخر وذهب
ظل هو واقف لبعض دقائق منتظر ان يتحدث
ولكنه لم يعيره اي اهتمام وكأنه غير موجود بالمره ليصيح ياسين منفعلا
ممكن اعرف انا هنا ليه
رفع الاخر حاجبه الايمن بكل هدوء واشار له بأن يخفض صوته
وطي صوتك وانت بتتكلم
هو ايه اللي اوطي صوتي ده انا من حقي اعرف انا مقبوض عليا ليه ولا انا فين اساسا
اولا انت في جهاز المخابرات العامه
ثانيا انت مقبوض عليك بكذا تهمه
1-التحريض علي قتل السيده ماهي
2-الاتجار في السلاح ودخوله البلاد بطرق غير مشروعه
3-بقي دي المهمه اوي اللي فيها إعدام مافيش كلام يا ياسين بيه انك متهم بالتخابر ضد دولتك لصالح دوله اجنبيه تانيه
كدب محصلش كل ده افتري وتلفيق من عندكم لصالح صقر الجبالي
قولتلك وطي صوتك وانت بتتكلم اظن الملفات اللي فيها صفقات السلاح بتاعتك دي مطلعينها من خازنتك
والفلاشه دي انت شايفنا احنا مطلعنها من جيب بدلتك اللي متعلقه في دولابك
انا معرفش حاجه عن الفلاشه دي معرفش جات في بدلتي ازاي حتي معرفش فيها ايه
صمت قليلا يتذكر حينما كان يرتدي تلك الحله في المشفي عندما عاد صقر ليأخذ والدته ويدفنها وكيف احتضنه بحميميه اثناء مواساته له
افتكرت هو مافيش غيره هو اللي حاطها ليا
هو مين ده وعندك دليل علي كده
صقر صقر هو اللي حاطها ليا معنديش دليل بس اكيد هو اللي
يبقي ماترميش التهمه علي غيرك من غير ماتكون متأكد
تهمة ايه انا بقولك معرفش حتي الفلاشه دي عليها ايه تقولي تهمه
ماهي الفلاشه دي عليها اهم تهمه تقدر تقولي ازاي قدرت تصور المواقع الحربيه دي
واماكن كماين ظباط الجيش في سينا وكنت بتصورهم ليه وناوي تبعتهم لمين بالظبط
كدب محصلش والله ما حصل انا عايز اكلم المحامين بتوعي من فضلك حتي خليني اكلم ابني
اكيد من حقك طبعا تعمل مكالمة تليفون اتفضل يا سيدي اطلب الشخص اللي انت عايزه
بيد مرتعشه توصل الي الهاتف وامسكه منه وطلب رقم ابنه ليجده مزال مغلقا
///////////////استغفرك ربي و اتوب اليك
وعند بزوخ النهار عاد بها الي ڤيلتهم
بعد ان قضو ليلهم بأكمله سهرانين علي باخره نيليه يرقصون ويمرحون معا
كان محتضنها بين يديه يقبل كل جزء في وجهها الي ان فتح باب ڤيلته ودلف بها للداخل
مبسوطه يا حبيبتي.
اوي اوي يا مازن ربنا يخليك ليا وديما كده تفرحني
انا عايزك بس تحلمي وانا هاكون الفانوس السحري اللي يحقق ليكي كل احلامك يا اميرة
يا حبيبي يا مازن ربنا مايحرمني منك ابدا
ولا منك يا حبيبتي حملها بين يديه وقرر ان يصعد بها الي غرفة نومهم ولكن صوت الهاتف الارضي اوقفه لتهمس له
الله مين اللي هيطلبنا دلوقتي
مش مهم نعرف اللي عايزنا يطلبنا بعدين
لاء استني بس احسن تكون حاجه مهمه ولا تكون ماما ولا بابا تعابنين ولا حاجه
اوعي انا هاشوف مين قفزت من بين يديه ليتأفف بعدم رضا وهو يلعن الجميع في سره
ورفعت هي سماعة الهاتف واستمعت لصرخات والدته الغير مفهومه
الحق يا مازن دي مامتك بتصرخ ومش فاهمه منها حاجه
امي هاتي السماعه الو في ايه يا ماما مالك بتصرخي كده ليه
وعلي الجهه الاخري جاوبته
الحقني يامازن انت فين يا بني من بدري ابوك اتقبض عليه بعد ما مشيت علي طول ومعرفش خدوه ودوه فين
ايه بتقولي ايه يا ماما طب اقفلي انا جايلك حالا
اغلق الهاتف دون ان يستمع ردها وجذب مفاتيح سيارته واتجه للخارج
رايح فين يا مازن في ايه فهمني
مش عارف يا اميره انا هاروح اشوف في ايه
طب استني انا هاجي معاك
لاء خليكي هنا اطلعي نامي وانا لما ارجع هابقي اقولك في ايه
وقفت بلا مبلاه وتركته يذهب وحيدا ثم رفعت كتفاها واتجهت للأعلي
اوك زي ما تحب
↚
مر يومان علي اختفاء والده واخيرا علم اين يحتجزوه
ذهب اليه واخذ معه محاميه الخاص
راه وكان في حاله لا يرثي لها ارتمي بين زراعيه وهو باكي العينين
مازن ابني
بابا انت عامل في نفسك كده ليه ايه اللي حصل ماتخفش هاخرجك من هنا بأذن الله
مش هيحصل صقر لعبها صح اوي وكل حاجه مثبوته عليا نطق المحامي وهو يجلسه علي المقعد
ليه بس التشائم ده يا ياسين باشا نعرف الاول هما حابسينك هنا ليه وبعدين اكيد هيبقي ليها تصريف تاني
بدأ يحكي لهم كل ماحدث معه وكم التهم التي تلقاها وهو منهار تماما ليصيح ابنه بغضب
ازاي قدر يعمل كل ده وازاي انت تسيب في الخزنه ملفات مهمه كده
ماكنتش متوقع انه ممكن يبيعني بالسهوله دي
مش هاسيبه انا هاروحله وهاجبره انه زي ماتسبب في حبسك يخرجك من الليله دي كلها
لاء اوعي متوقعش نفسك معاه خليك انت بعيد انا خلاص عرفت مصيري انما انت لازم تكون في امان يا مازن
امان فين الامان اللي بتتكلم عنه ده يا بابا وهو نسبلك تهمه الخيانه انت فاكر ان التهمه دي هتصيبك لوحدك
اهدي بس يامازن بص يا ياسين باشا تهمة الخيانه دي سهل نعارض فيها
الفلاشه مدسوسه ومافيش اي دليل انك بتتعامل مع اي دوله اجنبيه وقضية القتل كمان فشنك الخوف بس من الملفات
اتصرف يا متر ابويا مش هيتحبس سامع مش هيتحبس
///////////////// سبحانك اللهما اني كنت من الظالمين
يومان فقط مرو علي بعدها عنه وكأنهم عامان بأكملهم كأنه امتلك العالم بأكمله عندما مكثت بين احضانه
واخيرا شوفتك واطمنت عليكي بنفسي يا حبيبتي
دول هما يومين ياصقر
ولو ساعتين بس بردو وحشتيني
حملها بين يديه واتجه بها الي الفراش بعد ان اغلق باب غرفته جيدا
تعلقت في عنقه جيدا وتشبثت به انحني بجزعه العلوي عليها لتتشابك قهوته ببندقيتها وهي تهمس له بعشق
وانت كمان وحشتني اوي اوي يا قلبي المره دي مش هتسافر لوحدك هاجي معاك
اغمض عيناه بغضب وابتعد عنها وهو يجذب شعره بيده
لاء انتي مش هتتحركي من هنا
اعتدلت من نومتها تنظر له مندهشه من بعده هذا عنها
ليه بس يا حبيبي مانا ممكن اجي معاك واقعد في اي مكان ومحدش يعرف بردو انا فين
معلش يا چانا انا كده هبقي مطمن عليكي اكتر انا مش ضامن الغدر المره دي هيجيلي منين ولا من مين
لفت يدها حول خصره وهو جالس معطيها ظهره ووضعت وجنتها عليه
بس انا كده اللي مش هبقي مطمنه عليك وانت لوحدك هناك
حل وثاقها من حوله وجذبها علي قدمه واحتضنها جيدا
المره دي انا هاقعد معاكي كتير مش هاسيبك لوحدك لحد ما تزهقي مني وانتي اللي تقوليلي امشي
عمري ما هاقولها هافضل اقولك بحبك وعايزك معايا علطول
وهل للكلام مكان بيننا حبيبتي
دعيني الان ارتوي من بحر عشقك
دعيني اخمد تلك النيران التي تحرق شوقي اليكي
ضمها اليه بحنان واطبق علي شفتيها بكل رقه وظل يتجول بهما واخيرا تركهاولكنها ابتعدت عنه
ووضعت يدها علي بطنها بخوف
الله مالك ياچانا في ايه بعدتي عني كده ليه
اصل اصل بصراحه انت بتقي
لم تقوي علي التوضيح اكثر من ذلك وعضت علي شفتيها السفلي بخجل منه
ليبتسم هو علي خجلها هذا ويحتضنها مره اخري
اعذرني يا حبيبي انا لسه في اول الحمل و خايفه علي البيبي من قوتگ دي ياصقر
ضحك ضحكة رجوليه رنانه وهو يقبل وجنتها اه
يعني الاستاذ المفعوص ده هو الوحيد اللي قادر يبعدني عنك ويخدك مني حتي من قبل ما يجي مش كده
شوفت بقي عشان تحبه وتتعلق بيه زي ما بتحب مامته كده
لاءطبعا
لاء مش هاتحبه
هاحبه بس مش زي مامته هاحبه عشان هيبقي حتي من منك انتي يا بيبي
///////////استغفرگ ربي و اتوب اليك
يعني ايه مشيت راحت فين يعني ياماما
اهدي يا مازن هتروح فين يعني اكيد راحت بيت اهلها
كده من غير ماتقول لحد وايه اللي يخليها تمشي اصلا
معرفش يابني انا كنت في اوضتي ساعتها ولما خرجت منها دورت عليها في الڤيلا كلها ملقتهاش
ولما دخلت اوضتكو اتفاجئت بأنها واخده كل هدومها
دي الهانم كانت مخططه لكل حاجه بقي هي اصلا من ساعة ماعرفت ايويا محبوس ليه وهي مش مظبوطه بس وديني ما هاسبها وهرجعها تاني غصب عنها
لاء يا مازن اوعي تعمل كده سيبها براحتها قاعده عند اهلها ولما الحقيقه تظهر وابوك يطلع بالسلامه صدقني هي اللي هتندم وترجع لوحدها
وأنا لسه هاستني انا هاروح ليها واجبها من شعرها انشالله احبسها لوحدها بس مش ها سيبها لازم ترجعلي
استني بس يا مازن يابني استني
///////////////////ان الله وملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما
وصل الي بيت والدهاومعه سيارتان مملؤتان بالرجال الاقوياءوكان الغضب حليفه
صعد اليهم ودق الباب بعنف وفتح له والدها
ايه مالك بتخبط كده ليه وايه الرجاله دول انت جاي تتهجم علينا في بيتي يا مازن
اوعي من وشي يا راجل انت انا جاي اخد مراتي وامشي ومش عايز اأزي حد
صرخت والدتها في وجهه وهي تقف بجوار زوجها
واذا كانت هي مش عايزاك ايه هاتخدها بالعافيه
ايوا هاخدها بالعافيه هي فين يا اميره اميره
اميره مش هنا يا مازن وعمرها ماهترجعلك تاني ولو كانت هنا كانت قلتلك بنفسها انها عايزه تطلق منك
امسكه من عنقه وشدد من امساكه
انت بتقول ايه يمين بالله لو مانطقت وقولت بنتك فين دلوقتي لكون مطلع روحك في ايدي انطق يا رجل انت وقول اميره فين
اوعي ايدك دي اطلبي البوليس يا سوسن
انت فاكر كده بتهددني والله ماهاسيبك هقتلك لو مقولتش مراتي فين
ده انتو عصابه بقي يعني مش ابوك لوحده اللي طلع خاين وقاتل
ايوا احنا عصابه ولو مانطقتش دلوقتي وقولت بنتك فين هقتلك بأديا دول
سيبو يا مازن
وقف ثابت مكانه عندما صرخت فيه من تربعت علي عرش قلبه وتريد ان تتركه الان
التفت اليها بكل هدوء ونظر لها
اهلا بالهانم المحترمه بنت الاصول اللي بدل ماتقف جنب جوزها وتسانده في شدته بتهرب منه وتسيبه
كان لازم اعمل كده بعد ما اكتشفت حقيقتكو طلقني يا مازن انا مش عايزاك
اطلقك انتي بتقولي ايه يا أميره انتي اكيد مش في وعيك
بقولك طلقني يا مازن انا مستحيل ارجعلك تاني انتي فاكره انك بسهوله كده تخلصي مني
لاء يا مدام تبقي بتحلمي قدامي علي البيت
جذبها من معصمها امام والدها وتحرك بها للخارج
وهي تصرخ فيه وتريد ان تزيح يده عنهاالا انه ابي
كادا والدها ان يصل اليه ولكنه تفاجئ بهذا الحائط البشري الذي كونه رجاله ليسدو عنه طريق الوصول اليه
هذه المره خطفها بمعنى الكلمه ربط علي عينها شريط اسود حتي لا تتعرف علي الطريق
وها هو يتوقف بالسيارات في هذا الليل في مكان غريب عليها .
جذبها من داخل السياره بقوه وهي تصرخ وتبكي بشده
انت بتعمل كده ليه موديني فين يا مازن
هاعرفك شغل العصابات بجد يا حبيبتي بقي عايزه تطلقي انا هاربيكي
حرام عليك يامازن طب نرجع ڤيلتنا وانا هاسمع كلامك ومش هقول كده تاني
كان فيه وخلص يا قلبي دانتي هاتشوفي ايام سوده اطلعي قدامي
زجها بيده علي تلك الدرجات المتأكله لتقع عليها وهي تبكي بشده
بتعيطي لسه الخوف والرعب جايين يا اميره وحياة مازن وحبه ليكي لخليكي تندمي علي اليوم اللي فكرتي انك تسيبيني فيه قومي
جرها من شعرها الي ان اوقفها امامه وفتح باب شقه قديم وادخلها بكل عنف ثم ادخلها اول غرفه قابلته
وحل ذلك الشريط من علي عيناها
فتحتهم ببطئ لتجد نفسها في غرفه دهنها قديم جدا ولا يوجد بها غير فراش خشبي قديم وطاوله صغيره
نافذه عاليه عليها اسياخ من الحديد ولا يوجد شئ اخر سوي مصباح معلق في السقف اضائته لونها اصفر
التفت الي صوت الباب من خلفها وجدته يخرج من الغرفه ويغلقه عليها بأحكام لتطرق بيدها علي ذلك الباب بقوه وهي تصرخ بشده
افتح يا مازن عشان خاطري مش ممكن تكون هاتسيبني هنا
اهلا بيكي يا مدام في بيتك معلش حاولي تتعودي علي اوضة نومك الجديده وتنامي بهدوء
انا ماشي دلوقتي بس هارجعلك تاني سلام يا شرس
↚
فات شهر دلوقتي وهو مالوش اثر لسه قافل تليفوناته ومش عارف اوصله خالص
اطمن يا مازن احنا لسه قدمنا وقت القضيه مش هيتحكم فيها دلوقتي
هي قضيه واحده اتصرف يامتر بقي ابويا حالته النفسيه بقت وحشه قوي
الدكاتره بيقولو انه داخل في دور اكتئاب والعزل الانفرادي ده بيسوء حالته اكتر
ماهو للأسف بسبب قضية التخابر الجهاز رافضين ينقلوه المستشفي
بس لو يظهر صقر لو اعرف اوصله كنت عرفت اخليه يعمل حاجه ان شالله حتي وطيت علي رجله بوستها عشان يشيل التهمه دي بالذات
حاول تاني يا مازن وانشاء الله خير اطمن انت بس
اطمن اطمن انت معندكش غير الكلمه دي اعمل حاجه بقي
////////////////////اللهم إني أعوذ بك من شر الفتن
دلف عليها غرفتهم ليجدها تمسك هاتفها المحمول بضيق
تحاول مراراً وتكررا وهي منزعجه ليصرخ في وجهها وهو مندهش
بتعمليي ايه يا عملي الأسود في الدنيا بتطلبي مين يا چانا
جاوبته دون مبلاه وهي تشير بيدها بعدم اهتمام
اوف بقي اسكت شويه ياصقر بطلب اميره دي عاشر مره دلوقتي اطلبها وتليفونها علطول مقفول مش عارفه ليه
جلس علي الفراش يضرب وجهه بكفيه ويستغفر ربه
يعني انتي طلبتيها قبل كده عشر مرات
اه والله واكتر كمان دانا كل يوم بحاول اتصل بيها وبردو تليفونها بيديني مغلق
تفتكر غيرت رقمها بس لو كانت غيرته مش كانت بعتته ليا بس مانا كمان غيرت رقمي وهي متعرفش الرقم الجديد
بس بقي اخرسي انتي ايه يا شيخه عايزه تجنيني
ايه في ايه بتزعق كده ليه
هجم عليها كالليث الذي ينقض علي فريسته وجذبها من شعرها يحني رأسها في وسادتها
يعني اموتك دلوقتي واخلص منك ولا اعمل ايه بس يا ربي
هو انا مش منبه عليكي ماتتصليش بحد بدل المره مليون مره
اوعي كده سيبني انا حامل يا مجنون انت
ماهو آللي حايشني عنك حملك ده والله كان زماني خلصت منك
هههههههه كداب يا حبيبي دانت بتموت فياوبتخاف عليا من الهوي
ولما انتي عارفه كده بتعملي عكس اللي بقولك عليه ليه
انا عملت حاجه
لا يا شيخه انتي عايزه تجنيني يا بت انتي
استني بس بهدوء كده مش انت غيرتلي رقم الموبايل بتاعي ومحدش يعرف رقمي الجديد
يا سلام علي النصاحه بتاعتك ماهي ممكن تديه لجوزها اللي زمان جدي وصله دلوقتي بسهوله
واللي اكيد عايز ينتقم لأبوه بأي طريقه
صعقت مما تفوه به ونظرت اليه بريبة خاشيه من ان يكون هو من فعلها
انزلت يده من عليها ونظرت اليه وهي مندهشه
مازن عايز ينتقم لباباه ومنك انت طب ليه وانت ايه علاقتك بموضوع باباه يا صقر
اوعي تكون انت لالا لا مستحيل انت اللي لفقتله التهمه دي
ايوه انا اخدت حقي زي ماهو شارك في قتل امي
مش ممكن تكون عملت كده وانت عارف مين هو القاتل الحقيقي
وبعدين ايه علاقة تهمة القتل بالتهمه المنسوبه ليه دي انت خليت العالم كله يعرف انه خاين لبلده ياريتك كنت قتلته كان ارحم
هو يعني كان شيخ جامع ده تاجر سلاح تعبان بيتلون بمية وش
وانت فرقت ايه عنه مانت غدرت بيه بردو
لو مكنتش عملت كده كان هو هيغدر بيا الأول
وليه تفكر كده لو انت متأكد انه كان ليه يد في قتل مامتك يبقي تبلغ عنه في قضية القتل لكن تسجنه في تهمه زي دي تأذيه هو وعيلته كلها يبقي حرام عليك
بطلي فلسفه وملكيش دعوه بالموضوع ده ياريت تسمعي كلامي ومتتصليش بحد والا هاخد منك الموبايل تاني
خده ومش عايزه منك حاجه انا اصلا بقيت اخاف منك ومن اسلوبك ده الاول ابويا وبعدين ابو مازن والدور هايجي علي مين تاني
انتي قصدك ايه يا چانا
قصدي انك ملاكش امان بتقلب على اعز الناس ليك مش بعيد لما تزهق مني تدور لي انا كمان علي مصيبه تاخدني
انتي واعيه للكلام اللي بتقوليه هو انتي مش عارفه انتي بالنسبه ليا ايه
التفتت الي الجهه الاخري ولم تجيبه كالعاده
ليديرها اليه بقوه وهو يصيح في وجهها
ردي عليا وبطلي اسلوبك ده انتي عايزه ايه دلوقتي
نظرت في عينه والعبرات تغرق وجنتيها ولم تتحدث
انا بعمل كل ده عشانك انتي ببعد عنك اي حد ممكن يكون سبب في ازيتك
تحدثت وهي تشهق من كثرة البكاء
مش مكفيك قضية القتل وتجارة السلاح عشان يبعدوه عننا
بطلي عياط قولتلك مالكيش دعوه ده شغلي انا
يبقي انت كمان ملاكش دعوه بيا من دلوقتي ومتتكلمش معايا خالص
چانا ماتعصبنيش وتخليني اعمل حاجه تندمي عليها
عادي بعد كده هاتوقع منك اي حاجه حتي لو كان فيها ازيتي مش هاستبعدها
كده يا چانا طيب بس خليكي فاكره انك انتي اللي بدأتي بالعند
تركها وذهب خارج الغرفه ليتقابل مع والدتها اسفل الدرج
الله مالك يا صقر في ايه ورايح فين وانت غضبان كده
رايح في ستين داهيه وابقي اسئلي بنتك العقله اوي ايه اللي مخليني غضبان كده
//////////////////استغفرك ربي وضعت جنبي وبك أرفعه
فتح باب الشقه وتوجه الي تلك الغرفه الموصوده عليها بأحكام ليفتح بابها ايضا ويدلف اليها وجدها نائمه علي الفراش
ووجها شاحب يميل الي الاصفرار والطعام بجانبها علي الطاولة لم تلمسه
جلس بجانبها وظل يعبث في شعرها وهو يتأملها بحب وحزن
ليه يا اميره ليه بس توصليني لاني اعمل فيكي وفيا كده عاجبك اللي وصلنا ليه ده
شهر دلوقتي وانتي بعيد عن حضني
لم تشعر به لم تستيقظ لمس وجنتها وانفزع من اثر لمسته هذه
كانت مثل لوح الثلج جسدها بارد جدا متشنج
هزه برعب عليها انها ليست نائمه بل هي فاقدة الوعي
اميره اميره فيكي ايه عملتي في نفسك ايه
وضع يده اسفل رأسها وكاد ان يضع الاخري اسفل قدميها ليتفاجئ بالدماء تغرق ملابسها
انها تنزف بغزاره كانت تتألم طيلة الوقت وهو بعيد عنها.
ارتعب قلبه عليها وحملها بين يديه وجري بها الي سيارته وذهب بها الي اقرب مشفي
حملها بين يديه سريعا وجري بها الي الداخل وهو
يصرخ
حد يساعدني بسرعه مراتي بتنزف وهاتروح مني
تجمع حوله بعض الاطباء والممرضين واخذوها منه علي فراش الطورئ النقال ودلفو بها الي داخل الغرفه
وقف بالخارج ينتظر بقلق حتي خرج له الطبيب
خير يا دكتور مالها اميره فيها ايه.
انت جوزها ايوا انا جوزها
ربنا يعوض عليكو المدام كانت حامل والحمل ماكملش
وقف مندهش مما قاله له ويهمس
كانت حامل
ايوا انتو مكنتوش لسه تعرفو ولا ايه علي العموم معلش انتو لسه صغيرين ربنا يعوضكو ان شاء الله
احنا علقنا ليها محاليل لأنها ضعيفه اوي بصراحه وشويه كده وبعد مانعمل ليها اللزم هاننقلها أوضه
تانيه وتركه وذهب
ليظهر علي وجهه علامات الغضب والقسوة
في الاول تحبس ابويا وتحرمني منه يا صقر ودلوقتي تحرمني من اني افرح بحمل مراتي واني اكون اب
//////////////بقلمي/ كنزي حمزه(مياده)
جلس داخل حجرة مكتبه يراجع ما قالته له كان كالمغيب عندما امسك الهاتف بين يديه
وقرر ان يفعل لها ما تريد فهو في كل الاحوال لا يقوي علي خصام معشوقته
الو ادهم باشا ازيك يا سيادة اللوا
.......................
الحمد لله يعني يومين كده وهاجي القاهره
...................
عيب ياسيادة اللوا انا لو اختفيت عن العالم كله انت هتكون عارف بردو انا فين
...........................
اخباره ايه انا بقول كفايه عليه كده
........ .....
لاء القضيتين التانين ماشين زي ماهما لكن تهمة التخابر متهيألي كفايه عليه كده
.......................
اوكي يا باشا في انتظار تليفون سعادتك مع السلامه
اغلق الهاتف ووقف من علي مكتبه ليذهب الي من سلبت قلبه منه ولا يقوي علي خصامها
/////////////////ان الله ورسله يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما
طب ممكن تقوليلي بتعيطي ليه انا مش فاهمه منك حاجه يابنتي
براحه كده واهدي انتي لسه في الشهر الرابع والعياط ده وحش عشانك يا چانا
مافيش حاجه يا ماما سيبيني انا عايزه انام.
تنامي ايه بس وانتي زعلانه كده طب هو انتي اتخنقتي انتي وجوزك ليه بس
يوووووه قولتلك مافيش يا ماما
دلف عليهم الغرفه وهو ينظر لها بحب ولكنها التفتت للجهه الاخري بغضب
وقفت والدتها امامه وهي تبتسم له واتجهت للخارج وهي تربط علي كتفه.
ربنا يهدي سركم ادخل يا حبيبي وانا هانزل اخليهم يحضرو ليكم العشا
ابتسم واومئ برأسه لها دون ان يتحدث لتغلق الباب من خلفها ويجلس هو بجانب حبيبته علي الفراش
احني رأسه واستند بمرفقيه علي قدمه
خلاص متزعليش حقك عليا
.
انتي عارفه انك اغلي حاجه عندي وعارفه اني مش هقدر علي خصامك
.
چانااااا ردي عليا وماترفزينيش تاني
والمره دي هتعمل ايه هاتضربني يعني اتفضل اضربني يلا
لاء مش هضربك هاخدك في حضني وأضمك جامد كده
جذبها علي قدمه واحتضنها جيدا وهو يقبلها
اوعي كده سيبني انت مش بتحبني
صح مش بحبك انا بعشقك يا قلبي
لو كنت بتعشقني صحيح كنت تبعد عن جو المجرمين ده
كل ما أقول انك بقيت كويس القيك رجعت للحاجات دي تاني
خلاص يا ستي عملت ليكي اللي انتي عايزاه والتهمه دي هيطلع منها بس هيتحبس علي التهم التانيه
بجد اهو انت كده حبيبي واحسن واحد في الدنيا
طب وحبيبك ده بقي مايستهلش مكفأه ولا هيفضل محروم منك كده
اممممم قول كده بقي طب بس بشرط
لاء من غير شروط ماتخفيش يا روحي انا أكتر واحد بيخاف عليكي في الدنيا دي
ظل يداعبها ويهمس لها بكلامته العاشقه الي ان اتم كل شئ واستقرت بوجنتها علي صدره العاري
وهو يدثرها بالغطاء جيدا ويملس علي بطنها البارزه بعض الشئ بيديه
رن هاتفه الموضوع بجانبه علي الكمود فالتقته وفتحه وتحدث
ادهم باشا
......... ... .......
ايه بتقول ايه ازاي ده حصل
.......
آ غلق الهاتف وهو منزعج وابتعد عنها واقفا يلملم ملابسه سريعا.
في ايه يا صقر مالك اتنفضت كده
ياسين الوزان
ماله
لقوه منتحر في الزنزانه بتاعته
شنق نفسه
↚
فتحت عينها بعد ان زال مفعول المخدر
وجدت نفسها في غرفه بارده جدرانها ملونه باللون الابيض
لا يوجد بها سوي تلك الخزانه المثبته بالزاويه
والفراش الذي يتوسطها وترقد هي عليه
وذالك الحامل المعلق به زجاجة محلول موصله بكلونه في يدها
اذا هي ليست بتلك الغرفه الموحشه في ذلك البيت القديم
كيف نقلت الي هنا واين هو ولماذا تشعر بذلك الالم
بدأت تستعيد وعيها بالكامل لتسترسل العبرات علي وجنتيها وهي تتذكر تلك الايام المريره التي مرت عليها
وگأنها دهر بالكامل تتذكر معاملته القاسيه معها هو من كان يعشقها ويحنو عليها
فلاش باك
فتح باب الغرفه امامها لتري وجهه الغاضب بشده
وهو يحمل بيده حقيبه بلاستيكيه سوداء اغلق الباب بعنف لترتعب هي منه وترتد للخلف
مالك خوفتي كده ليه يا ميرا شوفتي عفريت قدامك ولا ايه
كفايه بقي يا مازن عشان خاطري انت بقالك شهر حابسني هنا انا تعبانه وحاسه اني هاموت هنا
ما تموتي دا حتب الموت هايريحك من عذابي يا حبيبتي
اصلك ماينفعش تسيبيني كده وتخلعي يا اميره يا تختاريني انا يا تختاري الموت
يبقي الموت يا مازن الموت عندي اهون من اني اعيش مع واحد ابوه قاتل خاين لبلده لاء وايه بيتاجرو في السلاح كمان
جذب المقعد الخشبي وجلس عليه امامها مباشرة.
طيب ادام انتي مصدقه الكلام اوي كده يبقي تتوقعي ايه من واحد بيتاجر في السلاح هو وابوه
انحني بجزعه قليلا ومد يده لف خصلة شعرها علي معصمه كالسوار واكمل
قوليلي يا اميره انتي عمرك حبتيني
نظرت اليه و لم تتحدث واكتفت بانحناء رأسها امامه
اتجوزتيني خوف مني ماحبتنيش مع اني قولتلك اني حبيتك واكتر واحد يخاف عليكي
بس وحياة حبي ليكي يا اميره ما هتخرجي من هنا تاني
شايفه الشنطه اللي جامبك دي فيها هدوم جديده ليكي استايل جديد خالص هايليق بيكي اوي
يلا يا حبيبتي قومي غيري هدومك دي والبسي الهدوم اللي تليق بيكي
قذف في وجهها تلك الحقيبه لتفتحها وتري ما بها
عباءه منزليه قديمه متسخه ببقع دهون قديمه وممزقه
يلا قومي مستنيه ايه
ايه الارف ده انا مش هالبس البتاع ده ابدا
جذبها من شعرها واوقفها امامه بغضب
لاء هاتقومي غصب عنك خلاص يا شرس ايام النمرده انتهت ومش هاسمع منك غير نعم وحاضر و بس
دفعته بيدها بكل قوتها وهي تصرخ في وجهه
لاء ابعد عني انا مش هالبس الارف ده سيبني بقي
اسيبك دا بعدك يا حبيبتي مش احنا عصابه هاوريكي بقي شغل العصابات علي حق
رفع يده وبكل قوته انزلها علي وجهها لتسقط علي الفراش وهي تصرخ من الالم
ظلت تبكي وهي منحنيه علي الفراش وهو واقف ثابت ينظر لها في صمت ثم التفت للباب وترجل منه واغلقه بغضب وتركها وذهب
باك.
بكت كثيرا علي حالهم وما وصلو اليه وارادت ان تعتدل ولكن الالم قد تملك منها
لتلتفت الي من دلفت عليها واغلقت الباب من خلفها
صباح الخير
انا فين انتي مين
انتي في مستشفي........... وانا الممرضه
هو ايه اللي حصل انا ايه اللي جابني هنا من فضلك انا تعبانه اوي
مازن باشاجوز حضرتك اللي جابك هنا هو انتي ماكنتيش حاسه ولا ايه
انا كل اللي كنت حاسه بيه الم جامد في بطني
يا حبيبتي انتي كنتي حامل وحصلك نزيف وللأسف الحمل مكملش ربنا يعوضك ان شاء الله
انا كنت حامل من فضلك ساعديني انا عايزه امشي من هنا
تمشي ازاي بس وانتي تعبانه كده وكمان في بره اربع رجاله واقفين جوز حضرتك سايبهم يحرسوكي
يحرسوني ايه بس انتي مش فاهمه حاجه طب ممكن تجبيلي تليفون
وعايزه تليفون تعملي ايه بيه يا اميره هانم
التفتت الي ذلك الصوت الغاضب الذي اتاها من عند الباب
انتفضت الممرضه من مكانها وهمت بالخروج من جانبه نظر لها نظره ارعبتها وهو يأمرها
مش عايز أشوف وشك ولحد ما نمشي من هنا الاوضه دي ماتدخليهاش تاني
حاضر حاضر عن اذن حضرنك
ترجلت من جانبه واغلق الباب بعدها واتجه اليها
جلس بجورها علي الفراش وهي تبكي بشده ضمها الي صدره وهي تزجه بيدها تريد ان تبتعد عنه
ليحاول تهدئتها وهو يحتبس دموعه بحزن والم
كفايه بقي يا اميره مش مكفيكي الحاله اللي وصلنا ليها
انت السبب يا مازن لو كنت بعدت عني وسيبتني في حالي من الاول ماكناش وصلنا للحاله دي
وفي الاخر تضربني وتتسبب في ضياع الحاجه الوحيده اللي ممكن تربطني بيك
صقر الجبالي هو السبب في كل ده بس ورحمة ابويا ما هاسيبه نظرت له بأندهاش مما قاله
تر كها ووقف بجانب النافذه والدموع تغرق وجهه
انت بتقول ايه يا مازن
ابويا مات يا أميره انا كنت بدفنه دلوقتي مستحملش الحبس بتهمه ظلم في ظلم و من شدة الاكتئاب شنق نفسه
وضعت يدها علي فمها تكتم شهقاتها
ماتعيطيش يا أميره وحياتك عندي لرجع حق ابويا وحق فرحتنا اللي ماتمتش دي وهاتشوفي هاخد بتاري منه يعني هاخده
/////////////////////اللهم. اني استودعتك نفسي فارحمها وإن أرسلتها فاحفظها
وقفت تجزب تلك الحقيبه من يده وهي تهز رأسها يمين ويسار بالنفي حتي تركها لها وهو يصيح بغضب
يا بنتي ارحميني بقي دا انتي لو عيله صغيره مش هاتعملي كده يا چانا في ايه مانا هسافر زي كل مره بسافر فيها
لاء المره دي مش زي كل مره وانت عارف ده كويس واكيد عارف رد فعل مازن هيبقي عامل ازاي اول ما يشوفك
وانتي فاكرني خايف منه اطمني يا بيبي مازن اضعف من انه يعمل حاجه يأذي نفسه بيها مش يأذيني انا
انت ليه مستهون بيه كده ده عامل دلوقتي زي الاسد المجروح اللي مستني يشوف غريمه وياكله بسنانه
بطلي اڤوره شويه صدقيني مش هيحصل حاجه
خلاص يبقي نرجع سوي
قولتلك لاء مافيش خروج من هنا
يوووه بقي انا ماليش دعوه انا عاوزه افضل معاك
ضمها بين احضانه بحنان وهو يملس علي شعرها الناعم
وهو انا يعني اللي عايز اسيبك مانا كمان عايزك تفضلي في حضني بس مش هينفع دلوقتي خالص
طب اوعدني انك هاتخلي بالك من نفسك
اوعدك يا قلبي ومش هتأخر عليكي كمان وهجيلك علطول
ولحد ما تجيلي هتوحشني اوي
مش زي مانتي هاتوحشيني يلا سلام بقي يا حبيبي وهاكلمك اول ما اوصل
///////////////////////ان الله وملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما
وصل الي شركته بالقاهره ليري كم الحرس الروسي الذي تضاعف عددهم
اشار بعينه الي كبيرهم حتي يتبعه الي مكتبه
أومئ له الاخر برأسه واتبعه اليه وداخل مكتبهدار بينهم هذا الحديث
صقر:ايه كمية الحرس دي كلها انتو ايه هاتحتلو الشركه ولا ايه
هون عليك سيدي نحن هنا بأمر من السيد ادريان فقط لحمياتك حين تظهر
انتو تحموني انا لاء قوللو متشكر اوي انا اعرف احمي نفسي كويس اوي وياريت تسافرو ليه تاني
سيدي لقد امرني السيد ادريان ان ابلغك وقت ظهورك بأن تتحدث معه عبر الانترنت
اذا اذهب الان من امامي وافعل ما امرتك به وهو ان تجمعهم وتسافر له
خرج الاخر من امامه وجلس هو علي مكتبه فتح جهاز حاسوبه الخاص ليبدأ معه محادثه بالصوت والصوره
وأخيرا ظهرت ايها الجرو اللعين مرحبا بك يا حفيدي كيف حالك وحال حفيدي الصغير
ليس بيننا اي ترحيب ايها القاتل الا تري كم الالم والعذاب اللذي تسببت به للجميع
اوه ارون لا تحملني نتيجة اخطأك لست انا من تسبب في حبس ياسين وانتحاره
ان كل ما يحدث من بدايته لك يد فيه اني اكرهك واكره صلة قرابتي بك حتي اريد ان اسلخ جلدي حتي اتبرئ منك تماما
ولا حتي هذه تسطتيع ان تفعلها ستظل انت ونسلك لي الي النهايه ارون
ولا تذكر اني غير قادر علي استعادة حسنائك الشرقيه حتي تلد بجانبي ولكني لا اريد ان احزنك اكثر من ذلك
ولكن اعلم اني احميك واحميها حتي وان كنت تأبي ذلك
اذهب الي الجحيم ايها البغيض انا لا اريدك ولا اريد حمايتك هذه احتفظ بها لنفسك وابتعد عني اغلق هذا الجهاز بعنف
وهو يستشيط من الغضب ويجذب شعراته التي ازدادت طولا بيده يكاد يقتلعها من شدة غضبه
/////////////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
مر يومان اخران علي طرده لهؤلاء الحراس الاجانب
ها هو الان يجلس بمفرده في مكتبه بعد ان تحدث مع محبوبته
انتهي دوام الموظفين وذهبو جميعا حتي مديرة مكتبه
كان يلملم اشيائه حتي يذهب هو ايضا لكنه جلس مره اخري علي مقعده خلف مكتبه ينتظره
حين رأه يدلف الي شركته عبر كاميرات المراقبة
دلف اليه في هدوء دون ان يدق ذلك الباب كالعاده ولكنه لم يتحدث ذهب الي تلك الاريكه وجلس عليها في هدوء
اهلا يا مازن خير مش عادتك تجيلي في الوقت ده
نظر له بسخريه وهتف
اصلك وحشتني يا بمبو وحشتني اوي وبصراحه مصدقت اعرف انك ظهرت وقولت لازم اجي اشوفك
ههههههه وحشتك ماشي يا شق وانت كمان وحشتني اوي وكنت مستنيك
وياتري عارف انا جايلك ليه
طبعا عارف وكنت مستنيك كمان بس عايز اقولك انك مش قد اللي انت بتفكر فيه
طلع نفسك بره اللعبه دي عشان محدش هيخسر فيها غيرك
طيب طلما اللعب بقي علي المكشوف كده ماتقولي ليه ياصقر
وقف من علي مقعده واتجه الي النافذه وهو يحدثه بهدوء
صدقني يا مازن انا مكنتش عايز اخسرك انت بالذات طول عمري بعتبرك اخويا الصغير
وماكنتش احب ان الامور بينا توصل لكده ابدا
التفت بجسده ليراه امامه مباشرة يمسك سكين صغيير الحجم في يده ويغرزه في احشائه
ولا انا يا بمبو كنت احب ان دي تكون نهايتنا بس انت اللي بدأت الحرب وكان لازم انهيها بايدي
جذب ذلك السكين بيده وسقط الاخر علي ركبتيه امامه وهو يضع يده علي جرحه وينظر له بألم
انحني بجزعه له ونظر في عينه بتشفي وهو يضحك
هههههههههههه ياه يا بمبو دانت نهايتك سهله اوي
شوفت بنفسك ان مازن مش ضعيف وعرف ياخد تار ابوه
سلام يا بمبو اشوفك في جهنم بقي
↚
دوامه سوداء تجذبني للأسفل
ولا اقوي علي المقاومة بدونك
لايوجد للحياه طعم ولا لون
انتي بالنسبة لي الهواء الذي اتنفسه انتي مصدر قوتي
ويا ليتك هنا حتي اقوي لكي واقاوم من أجلك أنتي انتي فقط حبيبتي( چانا)
بصوت هادئ ضعيف تلفظ حروف اسمها
وهو يضغط علي جرحه بقوه والدماء تغرق قميصه
تشبث بحرف مكتبه وقرر ان يتحامل علي نفسه وينهض
ضغط علي زر جهاز الانذار ليصدح صوت رنين عالي في جميع ارجاء المكان
حتي انتبه الحراس له وجرو من الاسفل الي ذلك المصعد
وفتحو بابه ليتقابلو مع هذا الصديق الغادر الذي كم احبه وكان له بمثابة الاخ
ارتابو في امره وزجوه معهم داخل المصعد وصعدو به للأعلي حيث مكتب رئيسهم
ليصرخ في وجههم
ابعد عني يا بني ادم انت وهو انتو اتجننتو ولا ايه
وقف امامه احد الحرس يحدثه بخشونه
اهدي يا مازن باشا عشان مصلحتك لحد ما نوصل عند صقر باشا ونفهم في ايه
حاول ان يأمرهم بأن يتركوه دون جدوي فقرر الاتصال بحراسه الذين ينتظروه بالخارج
لكنه وجد احد الحراس يجذب هاتفه من يده
توقف المصعد وجرو جميعا الي مكتبه وفتحوه
ليجدوه واقف شامخ برغم جرحه العميق امام وحدة الشاشات المغلقه
يمسك بيده تلك القطعه المعدنيه المسماه بالهارد وباليد الاخري يضغط علي جرحه
نظر رئيس الحرس اليه تاره ثم التفت الي مازن ينظر له بأندهاش تاره اخري
صقر باشا
بصوت لا يكاد يسمع من كثرة التعب اجابه
خدوه اخفوه هو والهارد ده مش عايز حد يعرف ليه مكان امنوه كويس ومحدش يقرب منه
وخدوني مستشفي الدكتور فؤاد بسرعه
اومئ له رئيس الحرس برأسه وهو يقترب منه يسنده وفي لمح البصر كان كل شئ تم
//////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
ازاي ده حصل وانتو كنتو فين ازاي تسيبوه كده لوحده من غير ماتئمنوه
وقف عبده يصرخ بتلك الكلمات وهو يستمع لرئيس الحرس عبر الهاتف
وهو عامل ايه دلوقتي
..........................
يعني دخل العمليات
.................
طبعا انا هاجيله دلوقتي لازم اكون معاه
...............................
معرفش بقي هشدد الحراسه هنا عليها لحد مارجع ليها بيه
.............................
ربنا يستر سلام دلوقتي واناهحاول اجي بسرعه
..............................
اغلق معه الهاتف والتفت ليذهب الي غرفته وجدها تقف امامه تستمع لما قاله
صقر حصله ايه يا عم عبدو
اهدي يا چانا محصلش حاجه ده جرح بسيط يا بنتي
جرح بسيط يدخله العمليات وديني ليه انا عايزه اطمن عليه بنفسي
تروحي فين يا بنتي بس ده زمان جده عرف والدنيا مقلوبه دلوقتي
كل ده مايهمنيش انا كل اللي يهمني دلوقتي اشوف جوزي واطمن عليه هاتوديني ليه ولا اروح لوحدي
خلاص خلاص هاخدك بس تسمعي كلامي وماتقلعيش النقاب من عليكي
حاضر حاضر بس يلا بينا بسرعه
///////////////اذكرو الله الا بذكر الله تطمئن القلوب
افعي كبيرة الحجم كثيرة الرؤوس تهاجمه وهو يقف امامها بكل شجاعه يصارعها
كلما قطع لها رأس ظهر مكانها رأسان اخران الي ان بدأت قواه تخور ويضعف
وهي تلتف حول جسده تعتصره وتغرز أسنانها في عنقه
صرخ بفزع وهو يشعر بخروج روحه من جسده
اروووووون
وكيف لا يشعر به وهو حفيده فلذة كبده نبض قلبه ودمائه تجري في عروقه
حاول بشتي الطرق الاتصال به دون جدوي
ليس لديه البديل الان سوي الاتصال بمن
يرسل له كل اخباره ويطمئن عليه منه
ما الذي يحدث عندكم اين حفيدي
سيدي لدي اخبار سيئه بالنسبه له
ماذا حدث له تكلم ولا تطيل المبرارت
لقد طعن سيدي ارون وهو في مكتبه
اين هو وكيف حاله لبد ان يكون علي قيد الحياه الان
اطمئن سيدي هو بخير انه يخضع للجراحه الان داخل غرفة العمليات
واين زوجته سوف تكون معه في المشفي بعد بضع ساعات قليله
اذا سوف ابعث لهم طائره طبيه خاصه تحضرهم الي لبد ان احضره معي هنا لن أأمن عليه في ذلك البلد مره ثانيه
حسنا سيدي نحن تحت امرك
هل عرفتم من فعلها
لا لا نعرف حتي الان
لا انتم تعرفون ولكن لبد انه امركم بعدم الحديث
اغلق الهاتف وسوف اكون علي اتصال بك في اي وقت
بأمرك سيدي
اغلق الهاتف وهو يستشعر بالخوف علي وحيده
قرر ان يجري اتصالته سريعا حتي يبعث له تلك الطائره مع بعض الرجال لأحضاره
//////////////////اللهم اني اسألك علما نافعا
وبعد ساعات طويله مرت عليها كالدهر
ظلت حبيسة تلك الغرفه بعد ان حضرت الي المشفي حتي اخرجوه من غرفة العمليات
وفتح الباب اخيرا ودلف اليها خادمهم الامين ليخبرها بأخر التطورات
هاه ايه الاخبار يا عم عبدو طمني ده بقالو كتير اوي
خرج الحمد لله وهو دلوقتي في غرفة العنايه
طيب انا هاروحله
همت لتذهب من امامه ولكنه امسكها من عضددها قبل ان تتخطاه
تروحي فين تعالي هنا اسمعي انتي مش هاتتحركي من الاوضه دي
ومش هاتقلعي النقاب من علي وشك نهائي
يعني ايه مستحيل ابقي جانب جوزي ومش عارفه اطمن عليه
چانا اطمني واعقلي ابوس ايدك هو كده كده لسه مافقش
وفي حاله غريبه ووجوه غريبه ماليه المستشفي
انا ماليش دعوه بكل ده خليني اشوفه يا عم عبدو ابوس ايدك
حاضر بس اصبري شويه ساعه كده لحد الدنيا ما تهدي وهاخليكي تشوفيه
طيب هاصبر مافيش في ايدي غير كده
وياريت تكلمي ولدتك كفايه اننا سافرنا من غير ماتعرف
حاضر يا عم عبدو
/////////////////ربي اني ماسني الضر وانت ارحم الراحمين
دقت باب غرفتها بهدوء ودلفت اليها تستفهم عن سبب تأخره
اميره هو مازن اتأخر كده ليه
معرفش
هو ماتصلش بيكي النهارده ولا انتي حتي كلمتيه
لاء
استشعرت ضيقها من الحديث معها فقررت ان تجلس تتحدث معها
اميره افتحيلي قلبك انا من يوم ما اتجوزتي مازن وانا بعتبرك زي بنتي
وعمري ماكنت اتمني لابني الا واحده متعلمه ومتربيه وبنت اصول زيك
اكيد طبعا عشان تكملو بيا الواجهه اللي ظهرنها للناس عنكم
يابنتي احنا طول عمرنا سمعتنا كويسه والتهم اللي اتهمو عمك ياسين بيها دي كلها ظلم في ظلم
ظلم ولا مش ظلم بقي الله يرحمه
ايوه سيبي ربنا هو اللي يحاسبه هو عنده دلوقتي وربك مطلع علي كل شئ
انا اللي يهمني دلوقتي انتي وابني
مازن بيحبك يا أميره واللي هو فيه مش شويه ماتزوديش همه وحاسسيه انك جانبه
وقفت بدون شعور تصرخ في وجهها
ا حسسه اني جانبه دا علي اساس ايه هو انتي ماتعرفيش ان ابنك خطفني من بيت اهلي
وحبسني شهر كامل في اوضه حقيره في بيت مهجور
ولا معرفتيش اني كنت حامل والبيبي نزل من ضربه فيا وانا مكنتش اعرف اني حامل اصلا
عرفت بس ماسألتيش نفسك هو ليه عمل كده مش ممكن يكون رد فعل لطريقتك معاه
دانتي حتي ماحولتيش تستني لما تفهمي ايه اللي بيحصل حكمتي علينا ان احنا عصابه وخونه قبل حكم القاضي نفسه
احنت رأسها بخجل وحزن وجلست امامها في هدوء
يمكن اكون اتسرعت في اللي عملته
ويمكن يكون مازن مالوش زنب في ده كله لكن هو بردو غلط ومكانش لازم يعاملني كده
ابتسمت لها وامسكت يدها بين كفيها
انتي بتحبيه ولا لاء
طبعا بحبه تعرفي انه سألني السؤال ده لما مرديتش عليه اتغير وضربني
يمكن لو كنتي قولتيها ليه كانت كل حاجه اتغيرت
وكان زمان خبر حملك مهون علينا اللي احنا فيه دلوقتي
بس معلش قدر الله ومشاء فعل وتعوضوه ان شاء الله
ان شاء الله يا ماما بس ربنا يطمنا عليه
بصراحه هو لما صحي الصبح كان شكله متغير وماحاولش يتكلم معايا زي كل يوم
ربنا يطمنا عليه احنا الاتنين مالنش غيره دلوقتي
/////////////////////بقلمي /كنزي حمزه
انها الثانية عشر مساء انتظرت لساعات طويله داخل الغرفه وها هي الان تقف تنتظره حتي يأتي لها ويأخذها اليه لتراه
دق بابها ودلف اليها وهو ينظر خلفه بريبه
چانا انتي كويسه
ايوه مالك يا ياعم عبدو في ايه
لازم نمشي دلوقتي لازم ارجعك الواحه تاني
انا مش هامشي قبل ما شوف صقر واطمن عليه مش بعد الانتظار ده كله تيجي تقولي يلا نرجع
اسمعيني يا بنتي رجالة جده مالين المستشفي انا مش قادر اأمنه هو شخصيا وخايف عليكي
انت بتقول ايه ايه ده النور قطع ولا ايه عم عبدو انت فين انا خايفه
استني هافتح كشاف الموبايل خليكي انتي جانبي بس
استمعت الي خطوات واصوات كثيره خارج الغرفه وحالة من الفوضي تحدث
انفتح الباب ودخل اليهم رجال ملثمون
وقبل ان تصرخ او يدافع هو عنها
وجد من ينثر علي وجوههم ماده مخدره
ليفقد الوعي امامها وتغمض هي ايضا عيناها مغشيا عليها بين ايديهم
↚
عبدو فوق ياعبدو رد عليا انت سامعني حاسس بحاجه طيب
فتح عينه وجد نفسه ممدد علي الفراش وذلك الطبيب يقف امامه
دكتور فؤاد هو ايه اللي حصل
اوف الحمد لله انك بخير خضتنا عليك يا راجل
انفزع من رقدته يبحث عنها
هاه هي فين راحت فين
هي مين يا عبدو هو كان في حد معاك هنا في الاوضه
ايوه چانا هانم مرات صقر باشا كانت مستخبيه هنا عشان تعرف تشوفه
وايه اللي يخليها تستخبي هنا وايه اصلا اللي هيجيب صقر هنا
ازاي الكلام ده هو انت مش كنت لسه عامل ليه عمليه وامرت بنقله العنايه
انت بتخرف بتقول ايه يا راجل انت عملية ايه دي اللي عملتها لصقر وازي هاعمله عمليه وهو مدخلش المستشفي اصلا
مدخلش المستشفي ! انت بتقول ايه يا دكتور فؤاد صقر كان جاي هنا مصاب بطعنه سكينه
ودخل العمليات وقعد فيها زياده عن اربع ساعات وانا جيت انا ومراته عشان نطمن عليه يبقي ازاي حضرتك تقولي مدخلش المستشفي اصلا
بس يا راجل يا مجنون انت اللي من امبارح مش في وعيك وبنعتني بيك تقوم تخترع حكايه محصلتش اصلا انت جالك زهايمر ولا ايه يا عبدو
كاد ان يصيح في وجه وينفي ذلك الكلام
انا اااا.
الا انه نظر اليه نظرة لأام وصمت وأحني رأسه
////////////////////////ان الله وملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا
مخزن ممتلئ بقطع السيارات وبأخره غرفه صغيره بها فراش صغير وبابها اشبه بباب حديدي لزنزانه في قسم شرطه
لا يوجد بها نافذه فقط طاقه صغيره اعلي جدارها يدخل منها الهواء وخيط رفيع من خيوط الشمس
كان يحصد تلك الغرفه الصغيره ذهابا وايابا يكاد يجن من كثرة التفكير
الي ان دخل عليه رئيس الحرس يحمل علي يده الطعام له
اتفضل الغدا يا مازن باشا الله انت بردو مفطرتش
مش عايز زفت انا عايز اخرج من هنا افتح الباب ده وسيبوني امشي وألا مش هيحصل ليكو طيب
هتعمل ايه يعني بقولك ايه يا باشا ماتهددناش انت عارف كويس لولا
الاوامر اللي خدناها من صقر باشا ويمين الله كان زمانك محصل ابوك دلوقتي
رفع يده وبكل قوته انزلها علي وجنته وهو يصرخ فيه
انت بتطاول عليا يا حيوان اقسم بالله لدفعك تمن كلامك ده
استشاط الآخر منه وكاد ان يرد له تلك الصفعه الا انه تذكر تنبيهات رئيسه واخذ نفسه بهدوء
مقبوله منك بس عشان خاطر صقر باشا اللي وصانا ان محدش مننا يقربلك لحد ما يشد حيله ويجيلك بنفسه
وانا مستنيه والمره الجايه مش هاسيبه لغاية مانهي حياته
هانشوف مين اللي هينهي حياة التاني باﻻذن يا باشا
////////////////حسبك ربي وكفي
عرفتي حاجه عنه يا أميره
ابدا يا ماما انا هاتجنن من القلق عليه دا مارحش الشركه خالص امبارح والحرس بتوعه بيقولو انه راح لصقر الشركه
صقر هو ظهر طب وبعد ما كان عنده راح فين
الغريب انهم بيقولو ان هما الاتنين اختفو من الشركه
يعني ايه اختفو خرجو ازاي وهما ماشوفهوش
الحرس بيقولو ماخرجوش آدمهم وكمان الحرس بتوع صقردخلو الشركه واختفو
يانهار احسن يكون صقر عمل في ابني حاجه دا كده يبقي خطفه منك لله يا صقر يا جبالي ضيعت ياسين وهتضيع ابنه كمان
اكيد لاءه يا ماما ماتقوليش كده ان شاءالله مش هيحصل ليه حاجه
يا رب يا بنتي ربنا يطمنا عليه
////////////////////اللهم اني اسألك علما نافعا ورزقاً طيبا
حمدلله علي السلامه يا عبدو انت رجعت لوحدك ليه
لم يقوي علي البوح لها بما حدث سوف ينكر حتي لا يقلقها هي الاخري يكفي ما هو فيه لن يستحمل اي قلق اخر
الله يسلمك يا لبني هانم ايوه رجعت لوحدي اصل صقر قالي ارجع وچانا قعدت معاه هناك
طب واحنا هنقعد هنا ليه مانسافر ليهم احنا كمان
اصلهم سافرو
سافرو؟سافرو ازاي دي چانا قالتلي اني صقر متصاب وكان في العمليات ازاي سافر وهو تعبان كده
بنبرة مهزوزه جاوبها وهو يزيح عينه عنها
لاء الاصابه مش خطيره يعني وهو امر بكده قال ينتهزها فرصه ويرتاح شويه من تعب الشغل وكمان يفسح چانا شويه
طب سافرو فين مش كانو كلموني يطمونني الاول
لبنان سافرو لبنان وبعدين هي اول مره مانتي عارفه صقر لما بيطلع في دماغه حاجه بيعملها
////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
اين ارون اين هو لماذا لم تأتو بحفيدي
صرخ في وجوههم زعيم المافيا يعلم جيدا انه برغم ماكان به تفوق عليه
كيف هرب منه وهو ليس بوعيه
كيف امن زوجته وحماها منه
كيف اخفاها ومن الذي سانده في ذلك
سيدي نحن كنا مسيطيرين علي الموقف بالكامل ولكن
ولكن ماذا هاه اي موقف كنتو مسيطرين عليه وما النتيجه
انا اقول لكم النتيجه الان هي اني لا اعلم اين حفيدي وزوجته هل هو بمأمن الان ام من طعنه اول مره قتله وانتهي امره
اذهبو من امامي ارجعو الي القاهره واقلبوها بالكامل لن ارحم اي منكم ان لم تأتو لي به هو زوجته
ويكونو بخير اتسمعونني جميعا سأقتلع رؤوسكم وازين بها اسوار القصر ان لم اراه امامي
بأمرك سيدي
//////////////////////////بقلمي/ كنزي حمزه(مياده)
لم تستيقظ من غوفتها مازلت فاقده للوعي تشعر بألم في رأسها وجسدها
ولكن برغم المها الا انها كانت مطمئنه مستكينه وكأنها متأكده انه يحميها داخل احضانه
فتحت عيناها وجدت نفسها ممده علي فراش داخل غرفه غريبه عليها
واشعة الشمس الذهبيه تتسلل من خلف الستائر المعلقه لتداعب وجهها
ولكن كيف جائت الي هنا بدأت تتفحص تلك الغرفة وتلتفت الي اليمين لتتقابل بعينها مع وجه من عشقته وأحبها حتي فرط قلبه
ص ق ر
خرجت من فمها حروف اسمه متقطعه وهي مندهشه من رؤيته
قلب صقر
حمدلله علي السلامه يا كسلانه كل ده نوم انتي بتعملي احلي دماغ لما بتشمي المخدر يا بيبي
قفذت من بين زراعيه وبدون ان تشعر اتأكت علي معدته وهي تصرخ
يا حبيبي يا صقر انا مش مصدقه اني شيافك ادامي دلوقتي انت عايش وانا معاك يا حبيبي
بصوت متألم اجابها وهو يضع يده علي جرحه
شكله موتي هيبقي علي ايدك انتي مش تحاسبي يا هبله
يا خبر انا اسفه يا يا حبيبي ما كنتش اقصد والله لكن اذاي ده فهمني ايه اللي حصل واحنا فين هنا
احنا في المستشفي انتي مش واخده بالك من الاسلاك المتعلقه في دراعي ولا ايه
يعني احنا لسه في مستشفي الدكتور فؤاد طب يلا نمشي من هنا احسن في رجاله دخلو وخدروني ومحستش بحاجه بعد كده
اهدي يا بيبي واطمني احنا مش في مستشفي الدكتور فؤاد
ها اومال احنا فين
احنا في مستشفي القوات المسلحه واللي نقلوكي ونقلوني هنا اللوا ادهم المصري ورجالته
انا مش فاهمه حاجه ابدا
انا هافهمك علي كل حاجه يا حبيبتي بس واحده واحده عشان انا بردو لسه تعبان
بصي يا ستي انا لما الحرس وصلو عندي المكتب وكانو ماسكين مازن معاهم امرتهم ياخدوه ويخفوه عن اي ايد ممكن تأذيه ويخدوني لمستشفي الدكتور فؤاد
خرجنا كلنا بهدوء من الباب الفرعي للشركه علي الجراچ و الحرس أخدوه في عربيه مشيو بيه
وانا ركب معايا رئيس الحرس واتنين كمان
غمضت عيني تقريبا افتكر اني فقدت الوعي ولا ايه
سمعته وهو بيكلم عبدو وبيقوله علي اللي حصل وكان باين انه قلقان عليا الصراحه
بس بعد ما قفل معاه حصل اللي كنت خايف منه
فجأه تليفونه رن تاني بس قبل مايرد قال لزميله
فلاش باك
هو الباشا فايق ولا ايه اطمن عليه كده
شكله مغمي عليه شد حيلك شويه يابني وسوء بسرعه جرحه نزف كتير
فتح تليفونه ورد ولقيته بيكلم اخر واحد ممكن اتوقع انه يكلمه
سيد ادريان انا في خدمتك سيدي
........................
لقد طعن السيد ارون بسكين في مكتبه
............. ..........
اطمئن سيدي نحن الان ننقله الي المشفى
......................
لا ليست هنا ولكن لابد ان تأتي له
...............
لا لا نعرف من فعلها
.............
حسنا سوف نكون في انتظارهم
بأمرك سيدي
باك
عرفت مين اللي بينقله اخباري واتاكدت انه سيابنا بمزاجه ان مكانش عارف كمان انا مخبيكي فين.
بس خوفت عليكي اوي يا بيبي عشان عارف جنناك
وعارف كويس انك اول ما تعرفي اني فيا حاجه هاتيجي
استنيت لما وصلت المستشفي وبقيت انا والدكتور فؤاد لوحدنا
طلبت منه انه قبل مايعملي العملية اكلم اللوا ادهم واعرفه كل حاجه وانه لازم يأمني وينقلني ويحميكي لو جيتي وينقلك معايا
دق الباب ودلف اليهم صديقه برغم كبر سنه اللواء ادهم المصري
حمد لله علي السلامه عاملين ايه دلوقتي
الله يسلمك يا سيادة اللوا انا متشكر اوي لحضرتك ولكل الظباط اللي كانو مع حضرتك
عيب يا صقر انت زي ابني ومافيش شكر بين الابن وابوه
انا كمان بشكر حضرتك علي وقفتك معانا
هههههه انتي بقي چانا تعابتينا معاكي يا ست چانا من ساعة ماركبتي الطياره من الواحه لحد ما جبناكي هنا وانتي مفرهدانا علي الاخر
I, m sooryبجد ماكنتش اعرف
ولا يهمك المهم دلوقتي ان بطلنا الحمد لله بقي بخير
واطمن عليكي انتي كمان
متشكر اوي يا فندم
طيب مش ناوي تقول مين اللي عمل كده
معرفش صدقني اكيد حرامي وكان فاكر ان المكتب فاضي
يعني انت متأكد يا صقر انه مش مازن الوزان مثلا
لالا دماغك راحت لبعيد اوي ياسيادة اللوا مازن اضعف من انه يعمل كده ده غير ان اللي عملها كان ملثم وجسمه اتخن من جسم مازن
ممكن يكون اجر حد يعملها عشان ينتقم لأبوه
معتقتدش انا ومازن طول عمرنا اكتر من اخوات دا غير انه كان عارف ان ابوه مش تمام اصلا
ماشي ياصقر بس احب اعرفك انه مختفي من إمبارح وده يقلق
فاخلي بالك من مراتك ومن نفسك وانا هاسيبلكم اتنين امن بره للحراسه
تمام يا فندم
انا هامشي دلوقتي وهابقي اطمن عليك تاني سلام
مع السلامه يا فندم
وبعد ان ذهب نظرت له بأندهاش وهي جالسه امامه
مالك بتبصيلي كده ليه
ليه ماقلتلوش ان مازن اللي عملها وانك متحفظ عليه
بحاول اصلح آللي عملته فيه من غير ماقصد
يعني ايه
يعني انا بعتبر مازن اخويا الصغيرمش بس صاحبي وانا مش ندل ولا خاين عشان ابيعه بالسهوله دي
بس ده كان عايز يقتلك
ماتنسيش انه عمل كده عشان ابوه واني انا السبب في كل اللي حصله
طب مانت قولتها اهو يعني ممكن لما تسيبه يحاول يعملها تاني
تنهد بقلة حيله وهو يتألم
عارف ومتأكد من الكلام ده بس صدقيني مازن بالذات مش هقدر اذيه
نظرت اليه والدموع تتجمع في عينيها وصمتت
ابتسم هو بدوره وضم وجنتيها بين راحة يده
ماتخافيش كده انا هاروحله واتكلم معاه وانشاءالله
هنعرف نوصل لحل
↚
الو
ايوه ياچانا ازيك يا حبيبتي كده بردو اسبوع بحاله ماتحوليش تكلميني
حبيبتي يا ماما ازيك انتي وحشتيني معلش اصل المنطقه اللي كنا فيها ماكنش فيها signal خالص
كانت تقف وسط تلك المزرعة الريفيه المتطرفه علي طريق الفيوم تتحدث عبر الهاتف مع والدتها متذكره انه مازل غافيا
ولكنه كان يقف علي درج الفيلا الخارجي مستند علي عصاه التي ساندته طول هذا الاسبوع حتي يسترد كامل صحته
متحلي بحلته السوداء يشرب كوب قهوته وينتظرها الي ان تتفرغ له
لم تنتبه هي له واكملت
انتي عامله ايه وصحتك عامله ايه
الحمدلله ياحبيبتي مش ناقصني غير اني اطمن عليكي يا چانا
اطمني ياحبيبتي انا كويسه وصقر كمان كويس وواخد باله مني علي الاخر
ربنا يخليكو لبعض يا حبيبتي اومال هاتيجو من لبنان امتي
هاه لبنان ! اه هانيجي قريب اوي ان شاء الله طب سلام يا ماما اصل صقر بينادي عليا وهبقي اكلمك تاني
طيب يا حبيبتي سلميلي عليه وقوليله انه هو كمان وحشني وابقي خليه يكلمني
حاضر يا حبيبتي هقوله مع السلامه
اغلقت معها الهاتف وهي تفكر فيما قالته لتشعر بيده تلتف حول خصرها من الخلف
وكفه يمسد علي بطنها التي بدأت تعلو امامها بشكل دائري يعشقه جدا ويهمس لها في اذناها
بتعملي ايه وسيباني لوحدي كده
مافيش يا حبيبي مش انت سمحتلي امبارح باليل اني اكلم ماما فأنا مصدقت بصراحه صحيت بدري شويه قبلك قولت اكلمها واطمنها علينا
اممم وطمنتيها خلاص واطمنتي انتي كمان عليها
التفت له وهي بين يديه لتراه علي هيئته هذه
اه يا حبيبي الحمد لله الله انت لابس كده ليه ورايح فين وانت لسه تعبان
رايح لمازن اظن كفايه عليه حابسه بقي وكمان عشان خاطر ولدته ومراته قالبين الدنيا عليه
تشبثت به بخوف عليه وصرخت
لاء انت لسه جرحك ماخفش كويس لسه تعبان بلاش
تروحله اتصل برجلتك وخليهم يسبوه وخلاص
ضمها بين يديه يحاول تهدئتها
بس بس چانا مافيش داعي لكل القلق ده اهدي يا بيبي انا خلاص بقيت كويس
لكن يا صقر ماهو ممكن يعمل حاجه تضرك تاني
ليه يا بت هو جوزك ضعيف اوي كده
قولتلك المره اللي فاتت انا كنت حاسس بالذنب من ناحيته
بس خلاص دلوقتي لاذم نقعد انا وهو نتكلم
وافرض غدر بيك تاني
اولا هو اضعف من كده وانا هابقي وسط رجالتي برغم اني مش محتاج لحد
بس مش هاسمح ان الموضوع يتطور لكده انتي ممكن بقي تدخلي جوه الفيلا وماتخرجيش المزرعة لحد مارجع
ايوه بس في حاجه تاني
حاجة ايه دي
مش عارفه ليه ماما بتقولي انتي هاتيجي من لبنان امتي
اخ عبدو دانا نسيت اتصل بيه خالص تلاقيه ماحبش يقلقها وقالها ان احنا مسافرين
مش مشكله انا هاكلمه وافهم منه قالها ايه
يلا انتي بس ادخلي قبل مامشي بقي
مش معقول هاتخاف عليا وانا وسط الحراسة دي كلها
مايخصنيش يا بيبي انا مش ببقي مطمن غير وانتي في حضني يلا اتفضلي علي جوه لحد مارجع
حاضر يا حبيبي بس ارجعلي بسرعه
////////////////اللهم اعني علي طاعتك وحسن عبادتك
ركب سيارته بالمقعد الخلفي وامر السائق بالتحرك وامسك هاتفه
قرر ان يجري اتصاله به حتي يطمئنه علي نفسه ويعلم منه ماالذي يحدث عنده
اتاه صوته من الجهه الاخري
الو مين معايا
انا صقر يا عبدو عامل ايه
صقر انت فين اخيرا افتكرت تكلمني طمني عليك يا بني
انا بخير الحمد لله اطمن متخافش انت ايه الاخبار عندك وايه حكاية لبنان دي
كده تبقو كلمتو لبني هانم بس كنتو عايزني اقولها ايه وانا راجع لوحدي ومعرفش اي حاجه عنكم
اضطريت اني اقولها انكو مسافرين لبنان وخصوصا لما قالتلي انها عايزه تيجي ليكو
طيب كويس انك اتصرفت كده مش ناقصين انها تتعب تاني
وانتو هاتيجو امتي او حتي انتو فين وانا اجبها واجي ليكو
لالا خليك زي ماانت كلها يومين
كده اظبط اموري واجيب چانا واجي
يعني انت بقيت كويس
ايوه الحمد لله كويس جدا يلا سلام دلوقتي
مع السلامه يابني
////////////////استغفرك ربي وأتوب إليك
وصل الي ذلك المخزن وترجل من السياره ومن خلفه وقفت سيارة الحرس الجدد
مما ادهش رئيس الحرس الجالس امام المخزن مع رجاله
صقر باشا
حمدلله علي سلامتك كنت فين يا باشا داحنا قلبنا عليك الدنيا
ليه عشان ماكنتش عارف تنقله اخباري مش كده
هاه هو مين ده يا باشا انت بتشك في ولائي ليك ولا ايه ماكنش العشم يا باشا
اخرس يلا ولأئك ليا بردو ولا للكبير خدوه من قدامي دلوقتي
تركه بين يدي رجاله ودلف للأخر داخل تلك الغرفه الحقيره
وجده جالس هزيل المنظر طويل اللحيه ملابسه غير نظيفه
جذب ذلك المقعد وجلس امامه بهدوء تام
ازيك يا مازن انشالله تكون ارتاحت واعصابك هديت وانت في ضيافتي
نظر اليه بسخريه وهتف
انت لسه عايش
اه ياشق عايش هو البمبو هيموت بسهوله كده بردو
هتموت يا بمبو صدقني وموتك هيبقي علي ايدي انا
مش هاسمحلك تعملها تاني يا شق المره اللي فاتت سيبتك تعملها بس عشان كنت عارف اللي انت فيه لكن المره دي
ايه هاتقتلني زي ما قتلت ابويا
ابوك انتحر واللي انت ماتعرفوش اني كنت بحاول اشيل عنه تهمة الخيانه دي وابرئه منها لكن التهم التانيه انت عارف ومتأكد ان هو عملهم يا مازن
وانت ليه متأكد انه هو اللي قتل امك ليه مافكرتش ان جدك عمل كده من غير مايقوله ومع ذلك اخدت بتارك منه هو وسايب جدك عادي يعني
وقف امامه وهو منفعل وقذف ذلك المقعد الخشبي بمنتهي العنف وامسكه من قميصه وبدء يهزه بعنف
مين قالك اني اخدت تاري من ابوك معلش اصلك معذور مشوفتش ابوك وهو موقف اللي قتلوها حوليه
انا بقي شوفته بعيني يامازن كان بيكلمني صوت وصوره وهو بيتحامي فيهم وشوفت امي وهي بتتقتل علي ايد واحد منهم
عارف انا مش زعلان علي ابوك مش زعلان علي
اللي حصله لأنه خاني ومع ذلك كنت ناوي اطلعه من التهم دي كلها بس عشان خاطرك انت عندي
لكن للاسف ابوك كان خاين في حياته ولما مات مات كافر
انت السبب في موته ياصقر انا عمري ما هاسمحك ابدا
صح انا السبب في موته واحمد ربنا اني ماقتلتوش بأيدي
امشي يامازن واعرف اننا من النهارده مبقانش اخوات واصحاب امشي وماحدش هيتعرضلك
ومين قالك اني لسه باقي علي صحبويتك بالعكس انت بقيت اكبر عدو ليا وصدقني كل الحب اللي كان في قلبي ليك اتحول لكره وحقد ومسيري هاقتلك في يوم من الايام يا بمبو
نظر له بسخريه و تركه من براثنه
لولا ان ولدتك ومراتك هايتجننو عشانك ودول ولايا بردو مش هيبقي ليهم حد من بعد موتك كنت دفنتك مطرح مانت واقف حي دلوقتي
امشي وياريت مانتقبلش تاني مش عايز اقتلك بأيدي سلام يا يا شق
خلاص مبقاش في بينا سلام انا ماشي بس هاتلاقيني زي عفريت العلبه بنطلك في كل حته لحد ما واحد فينا يخلص علي التاني
//////////////////////الا بذكر الله تطمئن القلوب
جلس في تلك الغرفه الحقيره حزينا بعد ان ذهب صديق طفولته
بل من كان يعتبره بمثابة اخيه الصغير لم يكن يظن يوم ان يصل بهم الوضع الي هذا الحال ولكن ما باليد حيله وعليه ان يحتاط منه من الان
انتفض من جلسته وقرر ان يذهب لرئيس الحرس ليعلم الي اين اخبر الجد وما يعرفه هو عنه الان
دلف عليه وجده مكبل بالحبال ورائحة السولار تملئ المكان
وقف ينظر له بغضب وبيده قداحة سجائره يشعلها ويطفئها بغضب الي ان صرخ الاخر
صقر باشا اكيد مش هاتعمل كده دانا حبيبك يا باشا طب وربنا انا كنت هاتجنن عشانك وانت متصاب
وكنت هاقتل مازن بايدي لولا انك كنت موصينا ان محدش يقربله يبقي ازاي اخونك بس
بهدوء صارخ بعين الصقر حدق به وابتسم
ماتظبط ياض اللي يسمعك كده يقول اني.......
الله يسامحك ياباشا بس وربنا انا ما عملت حاجه
اخرس يا......... امك واسمعني كويس لازم تعرف اني لو خرجت من هنا من غير ماعرف كل حاجه مش بس الاوضه دي لاء ده المخزن كله بلي فيه هيولع بما فيهم انت طبعا
يا باشا والله ماعرف حاجه عايزني اقولك ايه بس
بقولك ايه انت شكلك كده هاتتعبني معاك وانت عارف اناعامل عمليه ولسه في فترة النقاهه يعني مش ناقص وجع قلب انطق يا بن ال........... وخلصني
لم يتفوه بكلمه بل كان يبكي كطفل صغيرامامه
اشعل قدحته واقترب منه وانحني اليه
شكلك زهقان من عيشتك قول باي لروحك بقي
هقول هتكلم وربنا هقول كل حاجه
ياسين باشا الله يرحمه بقي هو اللي وصلني بجد حضرتك وفهمني ان ده عشان مصلحتك وحمايتك ياباشا وربنا
ياسيييييين الوزان هو هيفضل ورايا ورايا حتي بعد مامات كمان
كمل ياض عرفت ايه عني ونقلته لجدي
وربنا يا باشا ما عرفته حاجه هوانا اصلا احنا نعرف عنك حاجه غير اللي حضرتك بتحب تعرفهالينا
هو الباشا الكبير كان بيتصل بيا بس عشان يطمن عليك من بعيد لبعيد
وعبدو ؟
اشمعني
هاتدخلي افايه يا......... امك
لالالا قصدي يعني ماله عم عبدو ده راجل طيب وبيخاف عليك حتي مننا
وهو يعرف انك علي اتصال بجدي ولا هو كمان بينقله اخباري
لاء ياباشا وربنا دا لوكان عرف كان قالك علطول
وعرفت منه طبعا احنا قاعدين فين وقولت لجدي
لاء هو اصلا لما كنت بسأله كان بيحور عليا في الكلام بس ااااا
انطق ايه القطه كلت لسانك
هاقول اهو هو لما لقيتو مش راضي يقولي علي مكانكم
الباشا الكبير اخد رقم تليفونه مني بس والله ماعرف عمل بيه ايه
يابن ال............ ياغبي مش عارف عمل بيه ايه اكيد عمله تتبع وعرف مكانه
وقف صامت لبرهه واذا به يصرخ فيه ويلكمه في وجهه يطرحه ارضا
ينهار اسود چاناااااااا
تركه ملقي وهو مقيد هكذا وجري للخارج حتي يلحق بمعشوقته
////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
مازن حبيبي كنت فين كل ده خضتنا عليك
ابني مازن حمدلله علي سلامتك كنت فين كل ده ومالك مبهدل كده
سيبوني مش عايز اتكلم مع حد ابعدو عني انتو الاتنين عايز ابقي لوحدي
صرخ في وجههم بهذه الكلمات وهو يصعد الدرج الي غرفته
لينظرو الي بعضهم بحزن عليه وتهتف والدته
هو ماله ايه اللي عمل فيه كده
جلست اميره علي المقعد وهي مرتابه في امره وحزينه علي حالته
مااحنا لو عرفنا هو كان فين هنعرف ايه اللي وصله للحاله دي
اطلعيله يا اميره وحاولي تتكلمي معاه بهدوء يمكن تعرفي ماله
حاضر يا ماما هاطلع ليه بس مش دلوقتي تعالي اقعدي وخلينا نسيبه لوحده يهدي شويه وبعدين هاطلع ليه
دلف الي غرفته ومنها الي المرحاض مباشرة دون ان ينظر الي اي شيء
اغلق الباب من خلفه بعنف وشلح ملابسه بأكملها وفتح المياه بشده وقف تحت رزازها
ومن شدة ضغط اعصابه بكي ظل يبكي بعنف وبحرقه شديده
لا يعلم هو يبكي ابا قد فقده ولم يراه ثانية ام يبكي صديق عمره الذي اصبح بين ليله وضحاها اكبر عدو له
وبعد وقت ليس بقصير أغلق المياه وجذب منشفته لفها حول خصره ووقف امام مرأته بهدوء يهذب لحيته ويعيد لملامح وجهه اشراقتها
وترجل خارج المرحاض الي غرفة ملابسه
وقف امام خزانته ولكنه لم يجلب منها ملابسه بل جلب سلاح الي حديث به كاتم للصوت
وهمس لنفسه
النهارده مش بكره حياتك هاتنتهي يا صقر يا جبالي
↚
لم يشعر بها حين وقفت من خلفه الا عندما لفت يدها حول خصره العاري
دث سلاحه داخل ملابسه سريعا قبل ان تراه وجلب ملابسه وهو يصيح فيها بغضب
طلعتي ليه يا اميره مش قولت مش عايز اشوف حد
كان لازم اطلع يا مازن انا كنت هموت من القلق عليك انت بقالك اسبوع غايب ومنعرفش عنك حاجه
حل وثاق يدها من حوله وشرع في ارتداء ملابسه وهو يكمل بسخريه
كفايه تمثيل بقي يا اميره احسن اللي يسمعك كده يقول انك بتحبيني وخايفه عليا
انا مش بمثل يا مازن انا فعلا خايفه عليك وانت عارف كويس اوي اني بحبك
شوف مين بيقول كده دلوقتي ياشيخه دانتي هربتي مني وبيعتي كل حاجه وبسبب كرهك ليا
خلتيني خطفتك عشان ارجعك ليا بس للأسف ضيعتي مننا احلي حاجه في جوزنا ده
انا يا مازن انت ايه اللي جرالك بس ده ماكنش كلامك قبل ما تغيب عننا الاسبوع ده حصل ايه غيرك كده
خرج من غرفة ملابسهم وهي من خلفه وجلس علي الاريكه يرتدي حذائه
انا ماتغيرتش يا اميره بس الأسبوع ده خلاني فتحت عيني علي الحقيقه
عرفت اني بعد ابويا مبقاش ليا في الدنيا دي بحالها غير امي هي الوحيده اللي بتحبني وبتخاف عليا
ركعت علي ركبتيها امامه و تمسكت بيده وهي دامعة العينين
وانا ايه يا مازن انا اميره حبيبتك
وقف غير مبالي بها والتفت قاصد الخروج من الغرفه بأكملها
انتي حبيبتي اه لكن انا حبيبك ماعتقدتش خلاص يا اميره لو عايزه ترجعي بيت ابوكي ارجعي مش هاحبسك
ولا هامسك فيكي تاني ولو عايزه تطلقي هاطلقك
سريعا ما وقفت امامها والقت بنفسها علي صدره وهي تبكي بشده
لاءه مش عايزه اسيبك مش عايزه اطلق انا بحبك يا مازن انت متغير كده ليه بس قولي لو في حاجه مضيأك تعالي نقعد ونتكلم سوي لكن بلاش تقسي عليا كده
لم يضمها اليه لم يرفع يده ويلفها حولها بل وقف متصنم فقط ينظر امامه
انت ساكت ليه رد عليا طب حتي قولي خارج رايح فين ماتسيبنبش تاني
زجها من امامه بهدوء وتحرك نحو الباب وهو يهتف
فكري كويس والقرار اللي توصلي ليه صدقيني هنفذو ليكي
وعلي فكره الطلاق هيبقي احسن ليكي انا مش عايز اظلمك معايا ومحدش عارف الايام الجايه مخبيه ايه
اغلق الباب من خلفه ولكنها فتحته بقوه وهي تجري خلفه ببكاء حار
انا مش فاهمه حاجه استني طب قولي رايح فين
وقفت والدته اسفل الدرج عندما انتبهت لهم
الله في ايه انت رايح فين تاني وانتي بتعيطي ليه
سيبيني يا ماما وماتخفيش انا خارج وراجع تاني وهي لو عايزه تمشي سيبيها اوعي تحوشيها
جلست الاخري علي الدرج وهي تبكي
بينما وقفت امه مندهشه مما قاله لهم
//////////////اذكرو الله الا بذكر الله تطمئن القلوب
قذف بعصاه بعيدا عنه وبدء يجري سريعا للخارج وهو يضع يده علي جرحه
اشار لذلك السائق حتي يصعد سريعا الي السياره
خير يا صقر باشا مالك في ايه
اطلع علي المزرعه بسرعه واديني تليفونك
اعطاه الاخر هاتفه وهو ينطلق بالسياره
ضغط علي الارقام وهو يكاد يقهر اي شيء امامه الي ان يأتيه صوتها
يكاد عقله يخرج من جمجمته وهو يستمع الي رنين الهاتف الي ان ينقطع
ليجهر بصوته داخل السياره مابترديش ليه
أرتعب ذلك الجالس خلف عجلة القياده ويقول له
هي مين بس با باشا هو ايه اللي حصل بس
اخرس يلا وسوء بسرعه
كاد قلبه ان يتوقف عندما صمت الرنين للمره الثالثه
بدء يهدء نفسه برويه حتي يستطيع التفكير ثم امسك هاتفه واجري اتصال برئيس الامن في المزرعه
ازداد الامر الأن سوء عندما لم يجيبه هو الاخر علم انه سيفقدها او ربما افتقدها بالفعل
فحاول الاتصال بالواء ادهم
ليجيبه وهو يصيح
انت فين يا صقر في هجوم حصل علي المزرعه وفي ناس من الحرس اتصابو
فقد عقله الان وهو يصرخ
چااااانا مراتي في الڤيلا لوحدها مراتي حصلها ايه
للاسف قدرو ياخدوها يا صقر
ومقدرناش نضرب عليهم نار حرصا علي حياتها
صرخ الان وهو يقذف ذلك الهاتف من يده
هاقتلك يا جدي هاقتلك
ترجل من السياره سريعا ووقف امامهم وهو يصرخ فيهم
كلكم كده مقدرتوش تحمو واحده ست
ايه كنتو نايمين ولا.............. ومراتي بتتخطف وانا سيبها في أمنتكم يا ولاد ال............
اهدي ياصقر قولتلك انهم خافو يضربو عليهم عشانها
المفروض انت تقولنا هما عرفو طريقها ازاي
احني رأسه بخزي فهو من قدم له تلك الفرصه علي طبق من ذهب
للأسف انا السبب
ايه ازاي ده
عامل تتبع لتيلفون حد من اللي شاغلين معايا وانا كلمته قبل ما اتحرك من هنا الصبح اكيد عرف طريقي عن طريق المكالمه دي
طب وناوي تعمل ايه دلوقتي
هاسافر ليه مش هاسيبها لوحدها ابدا معاه لازم ارجعها لحضني تاني هي واللي في بطنها
//////////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
فتح جهاز الحاسوب تبعه حتي يحدثه ويطمئن قلبه ولو بكلمه عليها
ليري امامه وجهه الذي رسم الزمن عليه خطوطه وترك وبصاماته التي تؤكد انه قد هرم
ولكنه مازل قوي يجلس مثل سد منيع ليأتيه طنين صوته المعهود
اه يا ارون حفيدي الوحيد لقد افتقدتك طويلا يا قرة عيني
لكني لا زلت لا اريد رؤيك اريد ان اقتلك بيدي
لقد ابتعدت عنك حتي ازيح تلك الفكره من رأسي وانت مصر ان تقويها بداخلي
مرحبا بالموت ان كان علي يدك لن امناعك صدقني في ذلك اذا كنت ستأتي الي واضمك بين زراعي ولو لحظه
لا تفكر هي هذه اللحظه كثيرا سيد ادريان لأنها لن تأتي بعد ما حدث اليوم
فأنا سوف اتي اليك حتما ولكني سأتي لأخذ زوجتي ومعها روحك
ههههههههههه يالا غبائك يا صغيري هههههههه
وقف امام تلك الشاشه مستشاط من الغيظ اثر ضحكات هذا الكهل الذي حتما سوف يقضي عليه ببروده هذا
اتضحك وانت سارق قلبي تضحك وانت تسلب مني روحي
ولكني لم افعلها صغيري
ماذا ماذا تقول لا لا انت تريد ان تشتتني الان
بربك قول لي اين زوجتي
ركع امام صورته واحني رأسه وظفر الدمع من عينه الان
بربك جدي قل لي كلمه واحده تطمئني عليها انا لا اقوي علي فراقها ولا حتي ان اسمع خبر يضرها
انهض ارون انت لست بضعيف حتي اراك هكذا
لو كانت حسنائك عندي لكنت اسعد انسان الان
ولكن من فعلها هو من غدر بك مثل اباه ومع ذلك تركته يرحل من بين يديك حتي يقتل ابنك مثلما فعلت انت بظنه
عن من تتحدث انا لم اقتل ابن احد انا لست بقاتل حتي الوث يدي بدم صغير
مازن الوزان بن ياسين
ماذا لا لا يمكن ثم انه لم يكن عنده صغار فهو مازل متزوج حديثا
لقد فقدت زوجته جنينها ليلة موت والده
وهويحملك انت ذلك الذنب وهو من خطف حسنائك حتي يثأر منك في جنينها
انت كنت تعلم كل هذا ولم تخبرني تركته يخطف زوجتي وجنينيها
اليس هذا ما كنت تتمني ان تراه علي حياة عينك لما لم تنبهني
لانك اصبحت علي غير عادتك تريد ان تعاديني انا
انا الوحيد من يسنادك من تقوي به تريد ان تقتله
وعندما ابتعدت عنك لحظه فقدت اعز ما لك ولي في الحياه
والان هل ستعود الي رشدك وتكون ارون فلادمير مثل سابق ام ستظل ذلك الجرو الضعيف الذي لم اعرفه ولا اريد ان اراه امامي بهذا الشكل
ظهر وجه الشيطان الان ظهر ارون فلادمير الغاضب ارتسمت الجمار الحمراء في مقلتيه وجلس بهدوء ونظر في عينه بشر
انت تعلم اين هي تعلم اين يخفيها
ههههههها مرحا مرحا عاد ولدي الي الان ولكن لا اظن انك لا تعرف مخابئ هذا الولد
عيب عليك يا صغيري فأنت من كنت تعلمه ومع ذلك ان كنت تريد مساعدتي فانا موجود دائما
وقف امامه بكامل هيبته ووضع يده علي ذالك الحاسوب ليغلقه
لا لا اريد مساعده من احد وحسنأي سأعود بها قبل ان يلمس شعره من رأسها
وهذه المره سوف اقتله بيدي
///////////////////////////صلوا شفيعكم يوم القيامه
وصل الي ذلك البيت الذي شهد عذاب زوجته من قبلها فيه وجد جميع رجاله يحاوطونه فذهب اليهم
جبتوها هنا ولا لسه
حصل يا مازن باشا الهانم فوق مقفول عليها زي حضرتك ما امرت
ماشي خلو بالكم كويس اوي لحد الدكتور ما يوصل اما نشوف الباشا لما يوصله خبر اجهاض مراته هيعمل ايه
ايوه يا باشا بس هو حضرتك ناوي علي كده صحيح
بتسأل ليه
اصلها باين انها مش في الاول يعني ودا ممكن يكون في خطر عليها
يبقي خير وبركه يا اخي وبدل ما اندمه علي الحمل بس اندمه عليها هي كمان
تركه واقف مندهش مما قاله له وصعد اليها في تلك الغرفه وعلي ذلك الفراش القديم رأها جالسه مكانها مرتعبه مثلها
اهلا اهلا اهلا يا چانا والله ليكي وحشه
عايز مني ايه يا مازن انت خاطفني هنا ليه
الله هو انتي ماتعرفيش ان في حساب مفتوح بيني وبين المحروس جوزك ولا إيه
اديك قولتها حساب بينك وبين جوزي ايه خايف تقف قصاده قولت تاخد تارك من واحده ست
هههههههههه لا وانتي الصادقه انا هاعمل فيه اللي هو عملو فيا هاخليه يدوق نفس ال الكاس اللي انا دوقته
مش فاهمه قصدك ايه انا ايه علاقتي بالكلام ده
معلش اصلك معذوره ماتعرفيش ان صاحبتك كانت حامل زيك بس هي كانت لسه في الاول
ماكناش عرفنا لسه بس اول ما عرفت بحبس ابويا هربت مني وكانت عايزه تطلق
عارفه انا بقي عملت ايه جبتها هنا في نفس المكان ده حبستها شهر بحاله
وانا ماعرفش انها حامل لحد ما في اليوم اللي راح مني ابويا اجهضت هي كمان كل ده بسبب غدر جوزك ليا اناو ابويا
ارتعبت اكثر من قبل بدأت تضم جسدها وترجع للخلف وهي تصرخ في وجهه
انت مجنون اياك تقرب مني صقر هيقتلك لو حاولت بس تلمسني انا او اللي فبطني
هههههههههه ماتخفيش اوي كده انا مش متوحش للدرجه دي
دانا جايب ليكي دكتور متخصص في الحاجات دي مش هايخليكي تحسي بأي حاجه
لاء حرام عليك ابعد عني اوعي تقرب لي
وحياة حبي لصاحبتك لخليه يندم زي ماندمني وبعد كده هاريح العالم منه ومن شره
مجنون لاء مجنون
ظلت تصرخ وهو يضحك الي ان خرج من تلك الغرفه واوصد الباب من خلفه
/////////////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
علم الان انه اصبح عدوه اللدود لايمكن ان يعودا مثل سابق ابدا
بل عليه ان ينجي زوجته من بين يديه ثم يقضي عليه تمام
لم يخاطب اللواء ادهم ولا احد من رجاله الان ولن يدخل الشرطه في شأنه مره ثانيه
يكفيه رجاله وهؤلاء الرجال الروس الذين كانو يلازموه مثل ظله دون يشعر
والان ظهرو له ليعاونوه بامر من زعيمهم
كان جالس يفكر من اين يبدء البحث عن معشوقته
الا انها اقتحمت باب مكتبه ودلفت اليه دون ان تدقه
صقر الحمدلله اني لئيتك بس انت لازم تمشي من هنا مازن خرج من الڤيلا وهو معاه مسدسه
وكان في حاله غريبه اوي وانا خايفه ليعمل حاجه يأذيك او يأذي نفسه بيها
مازن خطف چانا يا اميره
😕😕😕😕😕😕
هي مالها بردت كده ليه ولانا بيني جعان
↚
مش ممكن ازاي يعمل كده انت متأكد انه هو
متأكد يا اميره المهم دلوقتي انا عايز الحق مراتي قبل مايحصلها حاجه چانا حامل وانا خايف عليها من غبائه ده
انا عارفه هو ممكن يكون مخبيها فين
لمعت عينه بشر فهو الان لديه كارت رابح سوف يضغط عليه بيه
طب يلا بينا ماتضيعيش وقت سريعا ما تحركو بالسيارات الي ذلك المخبئ
الذي ارشدته له زوجته والتي كانت محبوسه فيه من قبلها
///////////////////////اللهم اني اسألك علما نافعا ورزقا طيبا وعملا صالحا
فتح باب تلك الغرفه ودلف اليها ومعه ذلك الطبيب ذو الوجه القبيح وسيده لم تكن مسنه ولكنه كانت ممتلئة الجسم
ترتدي مأذر ازرق اللون وتعصب رأسها بحجاب قصير وتحمل حقيبه كبيره في يدها
صرخت چانا عندما رأتهم وبدأت تفقد توازنها
ابعدو عني اوعو حد فيكو يقرب مني حرام عليكم عايزين مني ايه
نظر الطبيب اليه مستفهما
الله هي ماكنتش تعرف اننا جايين ولا ايه
رد له تلك النظره وهو يضحك علي بلاهته فهذا الابله قد ظن انهم يمحون خطيئه او ما شبه
ههههههههه انت فهمت ايه يا دكتور علي فكره هي مش حامل مني انا دي متجوزه بس انا بقي عايز احرق قلب جوزها علي اللي في بطنها
بصوت هادئ وهو يواري عينه ويأخذه بعيدا عنها
طب مش كنت تفهمني يا مازن كنا حتي شربناها المخدر في عصير ولا حاجه كده انا مش هاعرف اشتغل
لاء بقولك ايه انت هتعمل ليها العمليه ودلوقتي حالا وعايزك تعملها وهي فايقه كده واسمع صريخها بوداني
اشمعني مراتي اتعذبت وهي لوحدها ومحدش حس بيها لازم تتأذي زي ما اذوني انا وهي
حرام عليك يامازن ابوس رجلك هاعملك كل اللي انت عايزه بس ماتقتلش ابني
كانت تصيح بتلك الكلمات وهي ترتجف من شدة الرعب وتلك السمينه كانت تقترب منها حتى امسكتها بين يديها لتجذبها على الفراش
تعالي تعالي ماتخفيش دي حاجه بسيطه خالص
ترجل هو خارج الغرفه الان
واقترب منها الطبيب ليعاون تلك السيده في امساكهاواعطائها حقنه البنج التي احضرها لها
ولكنه قبل ان يغرز ذلك السن انتفض مختبئ خلف تلك البدينه وهو يصرخ گفأر مذعور
حين استمع لدوي طلقات ناريه تعم المكان بأكمله
يانهار اسود هي الحرب قامت ولا ايه داحنا معملاناش حاجه لسه
لتتشبث به تلك الممتلئه وتكاد تسقط فوقه
دكتور والنبي مش عايزه اموت تعالي ننفد بجلدنا
دفع الاخر الباب بقدمه ودلف اليهم وهو يمسك سلاحه في يده ويجذبها من شعرها
قومي الباشا جيه برجله لحد هنا أد كده بيحبك ومش قادر علي بعدك
بس وحياتك عنده لدبحك وافصل راسك عن جسمك قبل مايخدك من هنا
مش هتلحق يا مازن
قالها هذا الصقر الهادئ وهو يمسك زوجته امامه ويلوي زراعها خلف ظهرهاويثبت ذلك السلاح علي رأسها
التفت اليه ليتفاجئ بها تصرخ وتسطعفه ان يترك صديقتها من يده
سيبها يامازن عشان خاطري چانا مالهاش ذنب في حاجه
اميره اه يا بن ال................. مش مكفيك اللي انت عملته فيا سيب مراتي من ايدك يا صقر
موافق يا شق هاسيبها بس تعالي انا وانت نصفي حاسبنا راجل قصاد راجل ونطلع الحريم بره اللعبه
كده انا هاطلع خسران كتير يا بمبو انت قاتلي اتنين وانا حتي ملحقتش اخلص علي واحد
ومش هتلحق يا شق صدقني قبل ماتعملها هاكون مفجر دماغها
صرخت چانا بألم وهي تنظر لزوجها
لااااااااء اميره اوعي تعملها يا صقر انتو بتعملو في نفسكو وفينا كده ليه حرام عليكم بقي
لتصرخ اميره وحياتي عندك يا مازن لو صحيح لسه بتحبني وخايف عليا سيب چانا
بصي علي صاحبتك كويس كده يا اميره شوفي بطنها المنفوخه قدمها كنتي هتبقي زيها كده لو مكانش البيه حبس ابويا وخلاكي تكرهيني
صرخ صقر بأنفعال وهو يشدد علي يدها
بتحملني المسئولية ليه يا مازن
ابوك لا كان شيخ ولاكان قديس ابوك كان تاجر سلاح وانت عارف ده كويس
ولابتعمل كده عشان تبرء نفسك من ذنب مراتك
اسكت يابن ال........... انطلقت رصاصتان الان من سلاح كل منهما ليعم الصمت علي الجميع
ويترك كل منهما زوجة الاخر من يده
والقو بنفسهم في احضانهم
انتبه مازن الي ذلك الذي استقرت رصاصة صقر في صدره وتعلق في النافذه التي كاد ان يدلف منها ويطعنه من ظهره
اما رصاصة مازن فكادت ان تسقط ذلك الطبيب ارضا بعد ان اطاحت چانا بيده
الا انها اخترقت الجدار من جانبه بعد ان انحني صقر بأميره وهي في يده
صرخت اميره وهي بين احضانه تطرق علي صدره وتبكي بشده
فوق بقي يا مازن حرام عليك صقر مالوش ذنب بص وراك كده وشوفه عمل ايه دا قتل واحد من رجالته عشانك كفايه بقي يا مازن كفايه
ليه عملت كده
مع انك ضربت عليا لتاني مره بس صدقني انت صعبان عليا
ولو قتلتك هاتسبب في عذاب امك ومراتك دي اللي جاتلي وهي مرعوبه لتعمل حاجه تأذي بيها نفسك
كفايه لحد كده يا مازن انا هاخد مراتي وامشي اللي لو كنت قربت منها كنت اكلت كبدك ني
واتمني اني ماشوفش وشك تاني عشان المره الجايه صدقني مش هتخرج منها حي
حمل تلك التي فقدت وعيها اثر ما رأت بين يديه وترجل بها خارج الغرفه وسط نظرات ذلك الباكي هو زوجته
//////////////ربي اني ماسني الضر وانت ارحم الراحمين
اخذها علي المشفي حتي يطمئن عليها هي وجنينها وحضر له اللواء ادهم بعد ان حدثه ليخبره بما حدث وما ينوي فعله بعد ذلك
خير ياصقر طمني عليها
الحمد لله يا سيادة اللوا چانا كويسه بس الدكاتره بيفحصوها وبيعملو ليها الاشعات اللازمه عشان نطمن علي الجنين
ان شاء الله خير بس ليه ماتصلتش بينا ليه عملت كده لوحدك
ماكنش في داعي صدقني دي كانت محاولة خطف خايبه من شوية عيال تافهه وانا قدرت اسيطر علي الموقف بسهوله
وناوي علي ايه بعد كده
هاخدها واسافر لحد ما تولد وتقوم بالسلامه
علي فين المره دي
لسه مش عارف بس اكيد اول واحد هيعرف مكاني هيبقي انت بس ممكن اعمل مكالمه من تليفونك
اه طبعا اومال تليفونك فين
موجود بس فصل شحن
اوك اتفضل
اخذ منه الهاتف وطلب ارقمها بهدوء وانتظر ردها الي ان اجابته
الو
ازيك يا ماما لبني عامله ايه
صقر ازيك انت يا حبيبي وحشتني انتو عاملين ايه وچانا اخبارها ايه
كويسه اوي الحمد لله قالتلي انك سألتي عاليا فقولت لازم اكلمك واسلم عليكي بنفسي
حبيبي ربنا مايحرمني منكم يا رب انتو مش هاتيجو بقي انا زهقت وانا لوحدي هنا
طب ايه رأيك تجيلنا انتي
اجي يا حبيبي بس اجيلكو فين
بصي انا هخلي عبدو يوديكي اسكندريه مش شقتكو القديمه لسه موجوده
ايوه موجوده بس ليه هاروح هناك
عشان احنا هانيجي من لبنان علي هناك عشان الحر مايتعبش چانا
وانتي عارفه جو اسكندريه دلوقتي كويس اوي بس ممكن تديني عبدو اكلمه لو هو عندك
حاضر هو موجود هنا معاك اهو
اهلا يا حبيبي
قبل اي حاجه ترمي تليفونك تكسره المهم لا تتصل ولاتستقبل مكالمات عليه
ليه كل ده
عشان تليفونك معمول ليه تتبع وتاخد لبني هانم تسافرها علي بيتها في اسكندريه وبعد كده تستني مني الجديد
واكيد مش هاوصيك واقولك مش عايز نمله تعرف انتو فين مفهوم يا عبدو
حاضر حاضر هاعمل كده مع السلامه يا حبيبي
سلام يا عبدو وخلي بالك منها
اغلق الهاتف واعطاه له ليستفهم منه
يعني انت هتسافر اسكندريه
احتمال لسه مش عارف
ضم حاجبيه غير راضي بما قاله له ووقف قاصد الرحيل
شكلك مش عايز توضحلي انت ناوي علي ايه علي العموم براحتك بس المهم تخلي بالك من نفسك ومن مراتك
انا متشكر اوي يا سيادة اللوا واكيد هاكلمك في اقرب وقت
مع السلامه يا صقر
سلام يا فندم
/////////////////صلو علي من انشق له القمر
صقر بيه
ايوه
اتفضل حضرتك مدام چانا فاقت وعايزك معاها وهي بتعمل السونار
حاضرانا جاي حالا
دلف اليها مع تلك الممرضه بوجه مبتسم رغم ما مر به
انحني بجزعه وطبع قبله رقيقه علي جبينها وبدء يجفف دمعاتها بأنامله وهمس لها
خلاص يا حبيبي مافيش حاجه هاتخوفك تاني مش عايز دموع انتي معايا ومحدش يقدر يلمسك بأذي ابدا
انا خايفه يا صقر
ششششش اوعي تقولي كده طول مانا عايش مش ممكن هاسمح باي حاجه تضرگ انتي او اللي في بطنك
طب ممكن نعمل الاشاعه بقي عشان تسمعو نبض الجنين
كانت هذه كلمات الطبيب الواقف مبتسم من خلفهم ابتسم لها صقر وترك يدها
والتفت له ليترك له المكان حتي يضع تلك الاله علي بطنها ويرو الجنين عبر الشاشه المتصله بها
مشاء الله زي الفل الاتنين
هاه استمعو الي تلك الكلمه وهم جاحظين العينين ينظرون له بكل اندهاش
انتو ماكنتوش تعرفو انهم توأم ولا ايه
تمسكت بيد زوجها بشده وهي تبكي وتهتف
انت متأكد يا دكتور من فضلك اتأكد كويس
هو حضرتك اول مره تعملي اشاعه
ايوه
عشان كده طب يا ستي الف مبروك انتي حامل في الشهر السادس وفي ولدين
في خطر عليها لو ركبت طياره دكتور
كانت هذه كلماته التي القاها عليهم بوجه مقفهر وگأنه انتوي علي فعل شيء تأكد منه الان
لاء خالص بس ياريت تخلي بالها من اكلها وتاخد العلاج ده بأنتظام جلس علي مكتبه
يدون لها بعض الادويه وعاونها هو في اعدال ملابسها وايقافهاواخذ منه تلك الورقه واسندها واخذها ورحل بهدوء
///////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
وصلو الان الي ڤيلتهم وحملها بين يديه وصعد بها الي غرفتهم
ارقدها في فراشها لتنعم ببعض الراحه واتجه للخارج لينزل الي غرفة مكتبه ولكنها قررت الحديث معه اخيرا
صقر هو احنا هنسافر
لم يلتفت اليها ووقف امام باب الغرفة
نامي يا چانا شويه وارتاحي ومتخافيش انا قاعد تحت
انا مش عايزه انام انا عايزه اعرف احنا مسافرين فين
روسيا يا چانا هنسافر روسيا
ايه مش ممكن ازاي هانروح هناك تاني وجدك ايه عادي كده هاتوديني ليه وولادي يا صقر
قولتلك ماتخفيش جدي هو الوحيد اللي بيخاف عليا وعليكي وعلي اللي في بطنك يا چانا
لاءه مش هاروح هناك تاني لاءه وديني لماما انا مش عايزه اسافر هناك
ذهب اليها ضمها بين زراعيه وهي مرتعبه جدا اخذ وجنتيها بين كفيه وهو ينظر في عيناها بقوه وهدوء في نفس الوقت
قولتلك ماتخفيش وانتي في حضني
لازم نسافر لازم انهي كل العذاب ده مش عايز افضل في الرعب ده كتير
ولو ماعملتش كده هنفضل مهددين علطول
هنسافر وهتولدي هناك وهنرجع بولادنا ان شاء الله وهاكون امنت ليهم حياتهم قبل مايجو للدنيا يا بيبي
عليها ان تلتزم الصمت الان فها هو صقر الجبالي يعود بوجه الشيطان كما كان من قبل
ولن يقوي أحد ان يرده عن ما ينتويه
↚
بألك ٣ تيام من يوم ماوصلنا هنا وانتي لا بتكلمي ولا عايزه تخرجي من اوضتك
ممكن تفهميني مالك عامله كده ليه
صرخ في وجهها بأنزعاج وهو يمسك بيده كأسه المتتليء يتجرعه امامها بالكامل
چانااااااا قولتلك مليون مره لما اكلمك تردي عليا
اوعي شيل ايدك من عليا انت مش صقر جوزي من ساعة ما جينا هنا وانت رجعت تاني الشيطان اللي بخاف منه
الشيطان اللي بتخافي منه ده هو الوحيد اللي لازم يكون موجود صقر الطيب اللي انتي بتحبيه ده ضعيف
مايقدرش يحميكي لانتي ولا ولادك اللي عايزه تخليفهم دول
مانتي شوفتي بنفسك لما بقيت طيب اول واحد كان عايز يضرني هو صاحب عمري لكن لما قتلت اول واحد بردو خاف مني هو
افهمي الدنيا ماشيا ازاي بقي الضعيف مالوش مكان فيها ياچانا
كفايا بقي سيبني في حالي انا تعبانه مش عايزه منك حاجه ابعد عني
هاتفضلي طول عمرك هبله وطيبه بس حطي الكلام ده في دماغك كويس
مش هاسمحلك تأذي نفسك ولا تأذي ولادي يا چانا انتي فاهمه
قذفها من يده لتغمر وجهها في وسادتها وهي تصرخ من الالم والبكاء
لقد تحول حبيبها الي وحش ثائر دائما غاضب يهابه الجميع
وما كان ينقصها ان يأتي بها في ذلك القصرالموحش البارد الذي تفوح منه رائحة الدماء
يريدها ان تخرج من تلك الغرفه
كيف ذلك كيف بها ان تتحرك خارجها وتقابل ذلك الثعبان الذي بخ السم في رأس زوجها
تتقابل مع من ينتظر حتي تخرج من احشائها فلذة كبدها ليأخذهم منها ويسعد بهم ويورثم مالا ملوث بالدماء
حتما سيسطر عليهم كما يفعل في اباهم لا عليها ان ترد زوجها اليها ان تفيقه لابد ان يستيقظ من تلك الغشاوه وتزيل تلك الغمامه من علي عينه
///////////استغفر الله والحمد لله ولا اله الا الله
اين هي
انها نائمه جدي نائمه
اوه انه اليوم الثالث لكم منذ ان حضرتم الي هنا وكلما طلبت حضورها لمجلسنا تقول نائمه
ما بالك بها لا تنسي انها تحمل طفل ربما السفر وما حدث لها قبله قد اتعبها
حسنا حسنا اهدئ ارون لا عليك حفيدي فأنا لا اريد ان اغضبك
فقط اريد ان ازيل كل هذه المشاكل بيننا اريد ان اشعرها بالامان لا بالخوف تتحرك كانها في بيتها لا تشعر بالرعب فيه
جدي كل هذا سوف يحدث بمرور الوقت فقط اترك كل ذلك للوقت
اذا دعنا نتحدث في العمل الان فنحن قد تعطل عملنا فتره لا بأس بها وكل هذا بسبب تهورك
عن اي تهور واي عمل تتحدث
اوه انسيت انك تسببت في موت الرجل الثاني لنا في الشرق الاوسط
من كان يعاونا في تجارة السلاح السيد ياسين الوزان الملقب بدنيال
نظر له بغضب واشتعلت الجمرتان في عينه الان
لا تذكرني بذلك الرجل ومافعله وما فعلته انت بي فأنا متذكر جيدا كيف ماتت امي
ولكني اتناسي حتي اققلم نفسي علي ما انا فيه الان
ارون دعنا من كل هذه العواطف فأنا اتحدث بخصوص العمل
لقد عدت الي اذا عليك ان تعود للعمل ايضا
سأفعل جدي سأفعل
///////////////////////الله اكبر
دقت بابها وفتحته ودلفت اليها بأبتسامه هادئه
ولكنها ولأول مره منذ ان تعرفت عليها من اشهرتشعر بالحزن من اجلها
جالسه علي المقعد امام النافذه وجهها شاحب وحزين
عينها الدامعه بطنها المنتفخه امامها لابد انها تشعر بالتعب
قررت ان تحدثها حتي تخرجها من شرودها هذا
Good night Miss چانا
Oh good night هاليجا
من اين جأتي
لقد طلبني السيد ارون حتي اكون في خدمتك
وهو يطلب منك ان تجاوريه علي مائدة العشاء
قولي له اني لا اريد اي شيء ولن اترك تلك الغرفه.
لكن سيدتي لقد قال لي هذا الكلام وهو غاضب وامام الجد ادريان وانا لا استطيع ان اقول هذا الكلام لهم
اذا اتركيه ولا تجاوبيه
لا يمكن ان افعل هذا اتريدي قتلي سيدتي
اذا قولي له انك وجدتيني نائمه
حسنا سأقول لهم هكذا بأذنك سيدتي
انتظري سأذهب لهم
ولكن فقط ارشديني الي مكانهم
حسناتفضلي سيدتي
////////اللهم صلي على محمد وعلى آله وصحبه وسلم
كانت تنزل علي الدرج وعيناها تترتعب من كل شبر تراه
لديها احساس قوي ان ذلك القصر تسكنه ارواح شريره حتما ستأخذ روحها ان بقيت فيه
الي ان وصلت الي تلك القاعه الكبيره التي تتوسطها طاولة الطعام البيضاويه الكبيره والذي يجلس كل منهم علي طرفيها
انشرح قلبه وكاد ان يرقص بين ضلوعه ذلك الثعلب العجوز لكم تمني ان يري هذه البطن الممتلئة امام عينه
هي الان اغلي من اي شئ في الوجود فهيا من ستنجب نسل عائلة ادريان
اوه حسنائي الشرقيه مرحبا بكي علي طاولة طعامي
ابتسم الاخر عندما وجده يمدحها من خلف ظهره ولكنه تجمد وغضب جدا من ردها
و هي مازلت واقفه بجانب هذا الباب الكبير
ولكني لا ارحب بمجلسي معك ولاارحب بوجدي في هذا القصر
چاناااااااااا
وقف التنين المتوحش ثائر من علي مقعده والتفت اليها يكاد ينفخ نيرانه في وجهها الان
اخرسي ولا كلمه زياده واقعدي كلي وانتي ساكته
انا لا هاقعد ولا هاكل انا نزلت بس عشان اقوله اني غصب عني ومش عايزه اقعد هنا
مش بمزاجك علي فكره وهاتقعدي في المكان اللي انا هاقعد فيه
جذبها من يدها امامه كادت ان تسقط ولكنه اجلسها بجواره علي المقعد
كل هذا كان تحت نظرات العجوز الهادئ وهو يضع يده اسفل ذقنه
كفي ارون اهدئ بني لا يجب ان تعامل ام حفيدي بهذه الطريقه
اسمحي لي فتاتي الجميله ان ارحب بكي نظرت له والعبرات تترقرق في عينها وبدأت الحديث بوجه متهجم
كيف اقبل ترحيبك وانا اعلم انك تكره زوجي
لا يا ابنتي انا الوحيد في هذا الكون من يحب زوجك اكثر من روحه
كيف اكرهه او اأذيه وهو من يحمل اسمي وسيبقي زكراي وهو ايضا وريثي الوحيد ومن بعده ابنائك انتي
ميراث الغدر ميراث ملوث بدماء البرياء
چانااااااااااااا
اخرسي بقي وكفايه لحد كده انتي احسن حل ليكي فعلا انك تقعدي في اوضتك ومتخرجيش منها
انتفض من علي مقعده وجذبها ثم سحبها من خلفه ليصعد بها الي غرفتها
ولكن هل يمرر ذلك الثعلب العجوز كلامها بسلام هكذا
اوقفه بهدوء وهو يشير له بيديه انتظر ارون
استمعي الي جيدا يا فتاه انا لا احب كثرة الثرثره
وان كنت ارحب بكي فهذا فقط من اجل حفيدي وولده الذي بجانب قلبك الان
وبعد ذلك انتي لا تعنيني في اي شيء
نظرت له بسخريه ظنت انه هراء وثرثرة عجوز فارغ العقل
ولكن ذلك الوحش الصامت بجانبها تفهم معني تهديده جيدا
وهذا ما شدد من عزيمته واصراره علي ما سيقوم به
واذا به يضغط علي يديها بقوه ويصعد بها الي الاعلي
///////////// وكفي بالله وكيلا
ليه عملتي كده صرخ بها وهو يدفعها داخل الغرفه ويوصد الباب من خلفه
عملت ايه لاتكون فاكرني فرحانه بقعدتي هنا ولا بالثروه اللي بيتكلم عليها جدك زعيم المافيا
اسكتي اخرسي خالص انتي عارفه عملتي ايه خلتيه يفكر في قتلك كل اللي كنت بعمله عشان احميكي ماسحتيه في لحظه
بعد ماكان قرب يشيل فكرة موتك من راسه
الموت عندي اهون من اني اكون مرات قاتل وتاجر سلاح
صقر عشان خاطري بلاش تسمع كلامه تعالي نعيش بعيد عنه لو بتحبني بجد
بحبك بحبك يا چانا بس خلاص ماينفعش ارجع عن اللي هاعمله
ودا عشانك انتي وولادك انا مش هاسمح لأي حد مهما كان انه يأزيكو
هاتعمل ايه صقر انت بطريقتك دي رجعت تخوفني منك تاني
ضمها بين زراعيه بقوه وطبع قبلة رقيقه علي عنقها وانفاسه الساخنه تداعب خصلات شعرها
تعالي يا حبيبتي نامي وارتاحي واوعي تخافي مني ابدا
طب خليك جانبي ماتسيبنيش لوحدي انا بجد خايفه وقلبي مقبوض من القصر ده
حملها بين يديه واتجه بها الي فراشهم وهو يبتسم لها ويقبل كرزتيها
مش هاسيبك يا روحي هو في حد ممكن يسيب روحه بردو
/////////////////بقلمي/كنزي حمزه(مياده)
اه ه ه منك ايتها المرأه الشرقيه الملعونه ملعون جنس حواء بأكماله
قالها بغضب ذلك العجوز وهو يغلق تلك الشاشه المتصله بكاميرا في غرفة حفيده واكمل بسخريه
ها هو بعد ان كان ثائرا بقبلة من شفاهها اصبح كطفل مدلل تلهو معه
هذه الحسناء خطر علينا جميعا
لابد ان اقضي عليها فور ولادتها والا ستقضي هيا علينا جميعا
↚
ما رأيك ارون ان تذهب انت هذه المره الي هناك
اتمزح معي جدي ام انك اردت الان ان تتخلص من وحيدك
ماهذا الكلام اطال الرب لي في عمرك ابني
وكيف يطيله الرب اذا كنت تريد ان ترسلني الي بلد تستيقظ علي صوت القنابل وتنام علي رائحة الموت
لم اتعود علي ضعفك هذا ما بالنا بالحرب في سوريا انت ستذهب لتعقد ثفقه عمل وتعود
ولما هم لا يأتون ويعقدو ذلك الاتفاق هنا مثل كل مره
ألست تقول ان الاوضاع غير مستقره فكيف يخرجون من هناك وهم مطالبون
اذا تريدني انا ان اذهب اليهم انسي هذا الشيء جدي فزوجتي علي وشك ان تضع يا رجل
اتريد ان تصبح ارمله ويتيتم ابني قبل ان يراني
اوه ارون لازلت لا تريد العمل معي اذا
ما بك جدي لما غضبت هكذا
مر شهران منذ قدومك انت وزوجتك واستقرت الاوضاع بيني وبينها
ومنذ قدموكم وعملنا متوقف كل ما نريد ان نبدأ تخلق لي الف حجه ليس لدي تفسير اخر
اما انك خائف واشك في ذلك او انك تتلاعب بي
وحزاري ان تكون الثانيه فأنت تعلم غضبي جيدا
اهدئ جدي ولا تغضب فانت تعلم حفيدك جيدا وان كنت لا اريد العمل معك لقولتها صريحه لا شيء يهيبني
واذا
فقط اريد ان اكون مع زوجتي وقت ولادتها
اذا عليا ان اصبر شهر اخر هل تراني احمق يابني ام انك تقول لقد هرم الرجل العجوز وبدء يخرف
هههههههه اه كم احبك جدي
انا لا امزح معك الان علينا ان نلتفت الي عملنا فنحن لنا من الاعداء ما يكفي لأنهائنا في لحظه
وانا لا اريد ان اخسر مكانتي في سوق السلاح بسبب انتظارك حتي تضع زوجتك
حسنا حسنا سوف ابدء الاتفاق معهم جدي لكني سأخبرهم ان يأتو الي هنا وان رفضو حتما سنتفق علي حل اخر
اه ارحتني الان فقط اطمئن قلبي
ولكني سأرسل زوجتي الي بلدها حتي ترعاها والدتها في غيابي
ماذا ماذا تقول لا لن تذهب من هنا
الان فقط تأكد من تفكيره يريد ان يغدر به للمره الثانيه
يبعده عن زوجته ويتركها له هل يراه غافل عن تفكيره لهذه الدرجه
ولكن لا هو مستيقظ له جيدا
ماذا اصابك جدي انا لم اقل شيئا يثير قلقك الان
اااانا لست بقالق بني فقط اريد راحتها فهيا في شهرها قبل الاخير
كيف بك ان تركبها طائره كل هذه المده زوجتك ستلد هنا ويأخذ ابنك الجنسيه الروسيه مثلك تماما
كما تشاء جدي كما تشاء
ما رأيك في كأس نبيذ الان سأملئه لك بيدي
اوه نعم ارون فلتملئ لي كآسا اريد ان اروي ظمأي
حسنا جدي
اقترب من ذلك البار الخشبي الممتلئ بكم الزجاجات وامسك واحدة منهم وعينه تلمع بالدمع وهو يراقبه عبر المراءه التي امامه
ويصب النبيذ الاحمر في هذا الكأس النظيف ولكنه قبل ان يصبه نظر الي ذلك الخاتم الذي يلبسه في خنصره
واذا به يضغط علي فصه لينزل منه سائل شفاف اللون في كأس جده ثم انزل عليه الخمر وانتظر قليلا ثم التفت اليه ومد له يده بالكأس
تفضل جدي
اخذ منه الكأس ولم يترك له اي فرصه لرده قبل ان يمد يده ويأخذه بقوه قد وضعه الجد علي فمه وارتوي بالخمر الممتليء بالسم
مابالك ارون لماذا وجهك حزين هكذا
فقط اريدك ان تعلم اني احبك جدي ولكني لم يكن امامي اي خيار
بوجه بدء يشحب وعروق منتفره فقد بدء السم يسري في دمائه بدء صوته ينخفض وطنينه يزيد في اذنه
انا اعلم ارون اعلم انك تحبني ولكنك احببت الشرقيه اكتر مني
بدموع منهمره ركع امامه واسقط رأسه بين قدميه وصرخ
لو كنت اعلم انك لم تأذيها صدقني ماكنت فعلتها لم افعلها الا عندما تأكدت انك تريد قتلها بعد ان تلد تريد قتلها مثل امي
نعم كنت سأفعلها ولكن ما يحزنني انني لم اري حفيدي الجديد فقط كنت اتركني حتي اراه
سامحني جدي بربك سامحني
لا تحزن حفيدي فأنا سأذهب لأري ولدي فلادمير وهذه هي الحقيقه الوحيده
مهما طال العمر او قصر فالموت قادم لا محاله
انها نهايتنا جميعا المو..........
توقف صوت الطنين انقطعت الانفاس والصمت كان يعم المكان
رفع رأسه من علي قدميه بعينن منهمره نظرله
جدي جدي يهزه بقوه ويعود ينطقها جدييييييي
لا انا قاتل قاتل احبك جدي احبك
تركه من بين يديه وهو يرجع للخلف ونظرة عينه لا تريد ان ترتفع من عليه
ارتطم ظهره بباب الغرفه الموصود لينتبه له ويفتحه واخيرا ما خرج من تلك الغرفه واغلق بابها
لينطلق الي غرفتها وهو منهار كطفل تائه خائف يبحث عن الامان في حضن امه
///////////////اللهم اني لا اسألك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه
والله يا حبيبتي انا كويسه هانت يا ماما فاضلي شهر واولد وارتاح
كانت تجلس امام شاشة الحاسوب تحدثها عبر الانترنت
بصراحه يا بنتي جوزك الغازه كترت و مش مرياحني يعني ايه يطلب مني من شهرين اني ارجع شقتي في اسكندريه
علي اساس انكم جاينلي وفجاءه تقوليلي انكم مش جاين وسافرتو لجده
مافيش الغاز ولاحاجه يا ماماوالله يا حبيبتي غصب عنه جده تعب فجاءه وطلب يشوفه واضطرينا اننا نسافر ليه
طيب يا حبيبتي اهم حاجه تكوني مرتاحه يا بنتي الله مالك ماسكه راسك كده
مش عارفه يا ماما بس بقالي كام يوم كده بحس بصداع وصدري بينقبض
ليه يا حبيبتي طب روحي للدكتور وطمنيني عليكي
متخافيش يا حبيبتي دول شوية صداع كده وبيروحو علطول
معلش يا چانا ممكن يكون نقص ڤيتمانات ولا حاجه لازم تروحي للدكتور بردو
حاضر يا ماما ماتقلقيش انتي انفتح باب الغرفه بقوه وصرخ فيها
چانااااااااااا
الله في ايه مالك يا صقر
لأول مره تراه علي هذه الحاله وجهه احمر لحيته مبلله بالكامل من كثرة العبرات عيناه يكسوهما اللون الاحمر والدماء انعقدت بداخلها
ارتعبت علي منظره هذا قررت ان تغلق المكالمه مع والدتها قبل ان تراه علي حالته هذه
طب يا ماما هبقي اكلمك تاني سلام
الله في ايه يا حبيبتي چانا استني ماتقفليش
اغلقت شاشة الحاسوب لتتفاجئ بيه يستلقي لأول مره بين ذراعيها يريد ان يختبئ داخل احضانها
مالك يا حبيبي عامل في نفسك كده ليه
جدي مات يا چانا مات
ايه اذاي ده انت بتقول ايه تعالي نشوفه يمكن مريض ولا حاجه
بقولك مات انا انا
لم يقوي علي ان يصراحها بتلك الكلمه وكيف يقولها ايقول لها انه قاتل وهل ستسامحه بعدها
ربما تخاف منه وتبتعد عنه للأبد
انت ايه اتكلم قولي في ايه
انا اتأكدت يا چانا اتأكدت انه مات جدي مات
طيب اهدي بس انا اول مره اشوفك في الحاله دي دا انت كنت اقوي من كده يوم وفاة والدتك
انا حاسس اني اتعريت مبقاش ليا ظهر يا چانا
الله يرحمه يا حبيبي احنا لينا ربنا احسن من اي حد امسك نفسك لحد ما تدفنه وبعد كده نرجع بلدنا ونبعد عن تجارة السلاح والحاجات دي
حاضر يا حبيبتي حاضر اهم حاجه مش عايزك تظهري خالص لحد ماخلص كل حاجه ماتخرجيش من اوضتك خالص
ليه خليني اقف معاك
لاءه خليكي هنا مش عايزك تتعرضي لأي ضغط عشان ماتتعبيش وبعد كده هنرجع مصر ان شاء الله
ان شاء الله يا حبيبي
///////////////////////وكفي بالله وكيلا
انزاح ذلك الكابوس من علي قلبه مات الجد ادريان واندفن واندفنت معه كل زكراه اكبر خطر كان يمثله عليها وعليه قد تلاشي
انهي كل ما له في روسيا وعاد بها الي ڤيلته في افخم مناطق الاسكندريه المعموره
وبعدها اتصلت علي والدتها لتأتي اليها وحضر عبدو ايضا اليه ليكون في خدمته
قررت ان تعيد صداقتهم مره ثانيه لابد ان تصلح ما افسدته الايام السابقه وتعيده الي صديق طفولته مره ثانيه
امسكت هاتفها وطلبت رقمها ليأتيها صوتها من الجهه الاخري
الو
وحشتيني يا أميره اوي
چانا انتي چانا مش كده
ايوا انا عامله ايه اسفه اذا كانت مكلمتي ضيأتك بس انتي بجد وحشتيني
ضيقتيني ايه انا هاموت واشوفك انا اصلا مش
مصدقه احنااذاي قدرنا نبعد كده عن بعض
ولا انا والله ونفسي نرجع زي زمان تاني ونرجعهم هما كمان تاني زي الاول يا اميره
يا ريت يا چانا يا ريت مازن حالته وحشه اوي من غير صقر
طب ايه رأيك لو نحاول نتقابل في اي حته
نتقابل فين انتو فين اصلا دا مازن عرف انكم مسافرين من بعد اللي حصل
لاء مااحنا رجعنا وقاعدين في ڤيلتنا في إسكندرية
كده طب كويس اصل احنا والساحل وممكن اقول لمازن ان نفسي في اكلة سمك من............ وننزل إسكندرية بكره ونتقابل هناك
فكره حلوه انا كمان هقول لصقر كده واستناكي هناك وربنا يهديهم بقي ويرجعو اصحاب واخوات تاني
يا رب يا چانا وأنا وانتي مانبعدش عن بعض تاني
يلا سلام بقي وامشي علي الخطه كويس
هههههههه اوك يا بوص سلام يا حبيبتي
اغلقت معها لتشعر به يغلق باب الغرفه ويدلف لها
انت جيت يا مازن
اه يا حبيبي الغدا تحت انزلي بقي حضريه علبال ما اخد شاور
مازن انا ماليش نفس للاكل ده
نعم مش انتي اللي طلبتيه وخلتيني روحت جيبته
اه بس مش عارفه ليه نفسي رايحه للسمك
هو في ايه بقي انتي مازهقتيش من اكل السمك يا اميره
الله وانا مالي ماهو الحمل هو اللي بيخليني كده
لاء بقولك ايه انا مش هاكل سمك ايه ثانيه واحده كده انتي قولتي ايه يا ميرا
هههههههههه ايوا يا حبيبي انا حامل
بجد والنبي قولي والله دانا هاروح اجيب كل السمك اللي في الساحل.
لاء يا استاذ عقابا ليك بكره توديني. اسكندريه ناكل سمك في. ............... ونقضي اليوم هناك
عيوني ليكي كل اومرك مجابه ايوا بقي شرس انت رجعيلي روحي تاني
ايوا انت بقي يا حبيبي ارجع زي الاول تاني واضحك كده
//////////////////////صلوا على خير خلق الله
مش فاهم بس لما انتي تعبانه صممتي ليه نيجي هنا
سمك ايه اللي عايزه تاكليه دا ماكنت جبته ليكي في البيت
يوه مين قالك بس اني تعابنه مانا كويسه اهو وبعدين انا زهقت من قاعدة البيت دي
زهقتي اه دا علي اساس اني مش شايف وشك الاصفر ده
خلاص بقي يا صقر خلينا نقضي اليوم هنا واحنا مبسوطين الله دي اميره ومازن هنا انا هاروح اسلم عليها
تروحي فين والله لو ماقعدتي لكون مديكي بالبكس في بطنك دي واولدك دلوقتي اقعدي يا بت
الله لاء بقولك ايه اذا كنت انت تقدر تستغني عن صاحبك انا مقدرش اشوف صاحبتي واقعد من غير ما اسلم عليها
كده طب يلا بينا
يلا بينا ايه اسكت بقي دول جاين علينا
ظلت تجزبه من يده وتترجاه وهو ينظر له بغضب الي ان وصلو اليهم تركته ودون ان تتحدث استقرت بين زراعي صديقتها التي ما ان وصلت اليها الا وفتحتهم لها وهم يبكو
وحشتيني اوي چانا
وانتي كمان يا اميره وحشتيني نظرو اليهم وجدوهم يتبادلون النظرات بغضب ولكن كل منهم عينه تلمع بالدمع
انتو هتفضلو تبصو لبعض كده كتير
يلا يا چانا خلينا نمشي
لاء مش هنمشي وانتو زعلانين كده حرام عليكم بقي مش كفايه زعل بينا لجد كده
انتي مش سلمتي علي صاحبتك يلا بقي
طب وانتو ماانتو بردو اصحاب وعمركم ماتقدر و تستغنو عن بعض
اميره اسكتي ويلا بينا
لاءه بقي مش هنمشي احنا هانقعد مع بعض واذا كنتو انتو عايزين تمشو امشو
كده طيب خليكي يا چانا
وانتي كمان خليكي. انا ماشي
كادو ان يرحلو الاثنان ليقفو امام بعضهم في صمت
خلاص بقي انتو الاتنين سلموا علي بعض بقي عشان خاطري يا صقر يا رب اموت لو مشيت من غير ماتصالح الشق ده بقي
نظر لها بغضب وصرخ في وجهها
بعد الشر عليكي يا حيوانه بتدعي علي نفسك عشان خاطر الغبي ده
الله طب وليه الغلط ده بس يا بمبو
عشان انت غبي فعلا يت شق قدرت تستغني عن اخوك الكبير وتعاديه
وانت يعني اللي مقدرتش مانت كمان بعدت عني
خلاص بقي يا جماعه عشان خاطرنا احنا دااحنا مانقدرش نستغني عن بعض
والله يا اميره معاكي حق ولا هما كمان يقدرو يستغنو عن بعض مش كده يا صقر
ابتسم لها ونظر اليه بسخريه
كده يا چانا كده بس شكله هو له رأي تاني
لم يقوي علي الصمود اكثر من ذلك القي بنفسه علي صدره وانهمرت الدموع من عينه
وحشتني يا بمبو وحشتني اوي
اغلق عليه بيده وضحك وانت كمان يلا وحشتني اوي يا شق
//////////////////////////بقلمي /كنزي حمزه(مياده)
مرت الايام وعاد الهدوء يعم حياتهم ليشعرو بالامان وينعمو بحياه سعيده
ولكن القدر كان له رأي اخر فكلما مر الوقت كانت الام رأسها تزيد مع قرب موعد وضعها لابنائه
كان عائد من عمله وهي جالسه علي الارجوحه في حديقة ڤيلتها المطله علي البحر مباشرة
ايه يا بيبي مالك قاعده لوحدك كده ليه
حمدلله علي سلامتك يا حبيبي مافيش اصل ماما راحت شقتها من شويه وقالت هترجع بكره
مالك يا چانا انتي شكلك مش عاجبني
مش عارفه والله ياصقر ايه حكاية الصداع ده معايا بقي يجيلي كتير اوي وطبعا مش عارفه اخد اي مسكن
قولتلك تعالي نروح لدكتور وانتي اللي منشفه دماغك اتفضلي قومي البسي يلا
استني بس البس ايه مش للدرجه دي يعني وبعدين مانا بقولك اي دكتور هايرفض يديني حاجه عشان الحمل
وخلاص يا حبيبي كلها ايام واولد وابقي اشوف بقي بعد كده
وانتي عايزاني افضل قلقان عليكي لحد ما تولدي تعالي نروح للدكتور عشان ابقي مطمن عليكي
القت نفسها بين ذراعيه ولفت يدها حول خصره وضمها الي صدره جيدا
صدقني مش قادره اصلا انا حاسه اني مش هستني معاد الولاده وهولد النهارده او بكره بالكتير
ايه طب تعالي نطلع اوضتنا ارتاحي فيها الدنيا هنا بردت عليكي
صعدو سويا الي غرفتهم وارقدها في فراشها وبدل ملابسه ورقد بجانبها
ولأول مره منذ ان التقي بها يعود له ذلك الحلم المزعج والمقلق لراحته دائما
كان مستسلما لنوم عميق الي ان جائته في منامه مع انها نائمه بين ذراعيه ورأسها ملقي علي صدره
الا انه رأها تصرخ بشده هي تهتف خلي بالك من جاسر يا صقر انا هاخد اسر معايا
چانا ماتسيبنيش خليكي معايا ماتبعديش عني
انغلقت الابواب عليها وهو يدقهم بقوه لكنها لا تفتح ابدا واسود كل شيء الان هو يصرخ
چانااااااااا. چاناااااااااااااا. چاناااااااااااا
فوق يا صقر والحقني صقررررررر
ايه في ايه اوعي تسيبيني انتي فاهمه
خدني المستشفي بسرعه انا تعبانه اوي الحقني بقي
مالك انتي بتولدي ولا ايه
اطلبلي ماما يا صقر انا بموت
لاء بعد الشر عليكي يا روحي تعالي انا هاخدك علي المستشفي
//////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
ذهب بها الي المشفي الخاص واتت والدتها اليها وكانت في حاله لا يرثي لها
واثناء الكشف عليها تبين انها تعاني من ارتفاع ضغط الدم بطريقه بشعه وهذا ما ارعب الدكاتره جدا
وقف امام غرفة العمليات من الخارج وهذا الكابوس لا يريد ان يخرج من رأسه يستحوز علي كل تفكيره
وحركه غريبه تحدث بالداخل ممرضات يدخلون ويخروجون بطريقه سريعه ووجوهم حزينه
ولا يقوي ان يوقف احدهم حتي لا تخبره بخبر يكاد يعرفه ولا يريد تصديقه
اغلقت والدتها كتابها الشريف وصدقت علي قرانها ووقفت من علي مقعدها وهي تصيح بقلق
كده كتير اوي هما ليه حتي مش بيطمنونا مالهم عاملين يخرجو ويدخلو دول حتي ماخرجوش البيبهات لينا
اهدي بس يا لبني هانم دلوقتي تخرج بالسلامه هي والولاد
اهدي ايه يا عبدو دي بقالها كتير اوي انت هتفضل ساكت كده يا صقر
عايزني اعمل ايه سيبيني في حالي يا ماماوالنبي
يابني طب حتي خلي حد يطمنا عليها
حاضر يا ماما لبني حاضر
سبيه يا لبني هانم بالي هو فيه دا القلق بردو بينهش فيه
عارفه يا عبدو بس دي بنتي بردو هاتجنن عليها
طب استني بس انا هاسأل الممرضه اللي جايه دي
لو سمحتي يا بنتي
بعد اذنك يا حج مش وقت رغي خالص
هو ايه دا اللي مش وقت رغي انتي فكراه بيوقفك عشان يتساير معاكي ماتفهمونا ايه اللي بيحصل جوه ومراتي مخرجتش لحد دلوقتي ليه
صرخ بها وهو ينقض عليها ويمسكها من يدها ويركل ذلك الباب المغلق بقدمه
ايه هووو في ايه يا استاذ انا ماعملتش حاجه والله
سيبها ياصقر واهدي يا بني معلش يا بنتي هو بس عايز يطمن علي مراته
والله يا حاج انا كنت عايزه اقولك اني مستعجله عشان هي حالتها صعبه وولادتها متعثره وضغطها عالي اوي
ووفي جنين
جنين ايه يا بنتي انطقي
استني يا ماما لبني من فضلك بقولك ايه دخليني جوه انا عايز اشوفها
لالا مش هينفع طب بص انا هنده للدكتور ويجي يكلم حضرتك
يعني ايه مش هينفع بقولك هدخل يعني هدخل
استني بس يا صقر اهدي يابني
هاتيلنا اي حد يطمنا يا بنتي الله يخليكي
جرت من امامه حين امسكه خادمه وجلست والدتها تبكي بشده
تأكد الان انه لن يقوي علي حمياتها انهار كليا وجلس علي
الارض الرخاميه يبكي ويبكي الي ان خرج الطبيب لهم بوجه حزين ومن خلفه الممرضه تحمل طفل واحد
احني رأسه للاسفل وظل يبكي في موضعه
ولكن والدتها جرت عليه وتمسكت بيده وهي تصرخ
دكتور بنتي ماخرجتش ليه وفين البيبي التاني طمني عليها يا دكتور
البقاء لله يا حاجه لله ما اعطي وله ما اخذ
لااااااااااااء
صرخ بها وهو يقف من علي الارض وجري للداخل رأها تنام علي الفراش وبجانبها جنينها الاخر ومغطاه من اعلي رأسها الي اصابع قدميها
رفع الغطاء من علي وجهها
وانحني علي صدرها ضمها بين يديه وهو يبكي ويهمس لها وهو يقبل عنقها
كنت عارف عارف ان نهايتنا فراق بس ليه ليه يا چانا ليه تقربي مني وتعلقيني بيكي والاخر تسيبيني
اناعملت كل حاجه عشان احميكي عشان ماتبعديش عني
بحبك يا اغلي من روحي ماتسبينيش عشان خاطري
اقترب منه الممرضين وبدؤو يجذبوه بعيدا عنها وياخذوها من امامه وهو يصرخ
لاء سيبوها سيبوهالي محدش هيقدر يبعدها عني
چاناااااااااااااااا
تمت