رواية حياة في الانتظار رعد وهمس كاملة جميع الفصول بقلم ريحانة الجنة

رواية حياة في الانتظار رعد وهمس كاملة جميع الفصول بقلم ريحانة الجنة

رواية حياة في الانتظار رعد وهمس كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ريحانة الجنة رواية حياة في الانتظار رعد وهمس كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حياة في الانتظار رعد وهمس كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حياة في الانتظار رعد وهمس كاملة جميع الفصول
رواية حياة في الانتظار رعد وهمس بقلم ريحانة الجنة

رواية حياة في الانتظار رعد وهمس كاملة جميع الفصول

اولا اعرفكم علي ابطال قصتنا وهما رعد وهمس.. اما باقي الابطال هنتعرف عليهم من خلال الحلقات والاحداث.
رعد:شاب في منتصف الثلاثين. شخصية قوية حاد الطباع شديد الغضب. يمتاز بملامح رجولية شديدة الجاذبية. ببشرة قمحي وعيون سوداء كسواد الليل وحادة كعيون الصقر. وطول يافع. وجسم قوي يدل علي شدته وصلابته. وحازم في حياته ومعاملاته. يكره الخطأ والضعف. وليس من النوع الذي تستهواه النساء ويكره العلاقات النسائية يشمأذ منها ويراها ضعف ومهانة. ولايعترف بالحب.
همس:فتاه في اوائل العشرينات هادئة وبسيطة. بملامح شرقية جذابة شعر اسود طويل وناعم وعيون سوداء جميلة ولكن حزينه. وبشرة بيضاء. هي فتاة رقيقة ولكن. تائهة متعبة من هموم الحياه. وظلم الناس لها حتي الاقرب لها يطمع بها.
تبدأ قصتنا في اول مشاهدها في ڤيلا عائلة الحديدي والتي يعيش بها رعد الحديدي وزوجته وابنة عمه في نفس الوقت مها الحديدي. وايضا جدهم وكبير عائلة الحديدي توفيق الحديدي
تنزل مها من اعلي للفطور مع جدها توفيق.
علي السفرة قاعد توفيق الحديدي وبيفطر كعادته.
مها:صباح الخير يا جدو. وباسته وقعدت تفطر
توفيق: ابتسم.صباح النور يا حبيبة جدو. هاه قوليلي عاملة ايه مع رعد
مها: بزهف. هعمل ايه عادي مفيش جديد.
توفيق: اتنهد. انا بس نفسي اعرف انتوا طول عمركم عايشين مع بعض. وكمان متجوزين بقالكم 5 سنين ليه مش قادرين تحبه بعض وتتفقه انا عايز اتطمن عليكم.
مها: جدو انت عارف من الاول ان انا ورعد اتجوزنا بس علشان نرضي حضرتك لكن انا عمري ما حبيت رعد. وهو كمان عمره ماحبني رعد اصلا مبيعرفش يحب ولا عنده قلب يحب بيه. انسان قاسي ومغرور. انا لولا زعلك كنت اتطلقت منه من زمان.
توفيق: بغضب وصرامة. خبط بإيده علي الترابيزة بقوة. انا قولت مسمعش كلمة طلاق دي تاني. ولا منك ولا منه. والا انتي عارفة هعمل ايه لا انتي ولا هو هطوله جنيه واحد من ثروتي
مها:بخوف. خلاص يا جدو انا بس بقولك علي اللي انا حاسة بيه.
توفيق: بجدية. لا متقوليش. وانا عند وعدي اول لما تخلفه ولد انا هكتبله ثروتي كلها. بس المهم اشوف حفيد ليا. انا مش فاضلي من ولادي وولادهم غيركم انتم الاتنين
مها:اتنهدت. اعمل ايه بس يا جدو ما انت عارف كل حاجة كل شهر والتاني عملية وتعب وانا خلاص تعبت
توفيق:معلش استحملي. احنا بنتعب اوي علشان نقنع رعد بحكاية العملية دي كل شوية. ده ولد عنيد ومتعب
مها:حاضر يا جدو هستحمله. بس هو يخنق جدا كل مرة بيطلع روحي علشان يروح للدكتور هادي علشان ياخد منه العينة
توفيق: عارف المهم انتي ملكيش دعوة حضري نفسك انتي بس للعملية اللي بعد يومين. انا اصلا كلمته علشان يروح لهادي وهكلمه تاني وافكره
مها:اوك يا جدو. عن اذنك علشان اروح السنتر
توفيق: ماشي مع السلامة. طمنيني عليكي لما توصلي
مها:حاضر يا جدو. متقلقش ما هو البيه بيخلي السواق هو اللي يوصلني في كل حته ومبيخلنيش اسوق من يوم ما اتجوزته انسان معقد
توفيق: معلش خلينا نسايسه بس لحد لما تحملي. وانا وقتها هعرفه عنده وغروره ده هيوصله لفين
مها: تمام اشوفك بالليل باي.
(في مجموعة شركات رعد الحديدي)
في مكتب رعد
رعد قاعد علي مكتبه بيتابع بعض الاوراق ودخلت السكرتيرة نانسي.
نانسي:رعد بيه الفاكس ده جه لحضرتك من شركة تجميل في إيطاليا
رعد:بجدية.وشركة تجميل تبعتلي فاكس ليه
نانسي:بيقولوا ان مدام مها طلبت اجهزة وادوات تجميل للسنتر بتاعها من هناك وطلبت انهم يبعتوا فاكس الاستلام علي حضرتك
رعد: رجع ظهره علي الكرسي وابتسم بخبث. مها اه قولتيلي. تمام ابعتيلهم وقوليلهم ان احنا مطلبناش حاجة ومش هندفع وخلي الهانم تبقي تدفع هي
نانسي:ابتسمت وقربت من رعد وبرقة ودلع. واضح ان مدام مها مزعلاك. بس في ست في الدنيا تزعل رعد باشا تؤتؤ غلطانة
رعد:كان بيسمعها ببرود وثبات. وبعد كدة مسك ايديها وضغط عليها وبحزم.لو فكرتي تعيدي اللي عملتيه ده تاني هتشوفي مني معاملة متتوقعيهاش ده غير انك مش هتقعدي هنا يوم واحد. سامعة
نانسي:بتتألم من وجع ايديها. اي اي ححاضر انا اسفة مقصودش
رعد:وهو بيزيد في ضغط ايده. انا رعد الحديدي. غير اي حد هلاس وتافه اشتغلتي معاه انا مليش في جو السفالة ده انتي فاهمة
نانسي:عيطت من الالم والله خلاص اخر مرة بس سيب ايدي
في الوقت ده دخل عدي صاحب رعد من ايام الكلية وبيشتغل معاه كمان وعلاقتهم قوية جدا لتقارب افكارهم وطباعهم. مع اختلاف بسيط ان عدي لين شوية عن رعد وحساس وجرب الحب وعاشه غير رعد اللي عمره ما عرف الحب اصلا قبل كدة. نرجع للمشهد
عدي: اول ما دخل وشافهم كدة. ايه يا رعد في ايه
رعد:ساب ايد نانسي وزقها بعيد عنه.و بأرف امشي علي مكتبك ولسة حسابك معايا جاي اتفضلي
خرجت نانسي: وهي بتفرك ايديها من الوجع وبتعيط
عدي:في ايه بس هو انت كدة علي طول عصبي ومش طايق حد.عملتلك ايه بس البنت الغلابنة دي
رعد:بجدية هه غلبانة. دي بجحة انا بس مش عارف البنات دي بتجيب البجاحة والسفالة دي منين متربوش دول في بيت اهلهم
عدي:ليه بس عملت ايه
رعد:جاية تتمايص عليا وتقرب مني وشوية شوية كانت هتقعد علي رجلي. حاجة زفت وانت عارف انا بكره الاسلوب ده. فاكراني زي الزبالة اللي كانت شغالة معاهم
عدي:طيب اهدي بس وانا هتكلم معاها
رعد:ولا تتكلم ولا حاجة انا اصلا مش عايزها هنا.انقلها في اي حته وهاتلي راجل مكانها مفهوم
عدي: اتنهد.مفهوم بس روق كدة مالك اكيد مش نانسي هي اللي منرفزاك كدة
رعد: حط ايده في جيبه.ووقف قدام الشباك اللي مكتبه. هو فيه غيرهم بيعصبني ويحرق دمي ربنا يريحني منهم هما الاتنين واخلص بقي
عدي:تقصد جدك ومها
رعد: طبعا الاتنين نفس الفصيلة.حاجة زفت
عدي: هو توفيق بيه لسة مصر علي حكاية الخلفة دي ومن مها بالذات
رعد:ايوة.وهي اصلا شكلها ارض بور ولا ليها في الخلفة ولا نيلة وكل شوية عملية وعينة وحاجة تخنق.انا بس لولا انتقامي من توفيق اللي مش هعرف احققه الا لما الهانم دي تخلف كنت خليت ايامهم هما الاتنين اسود ايام.بس معلش خليني معاهم للاخر لما اشوف اخرتها ايه
عدي: انت لسة مصمم علي انتقامك ده انسي يا رعد بقي خلاص جدك كبر
رعد: بغضب. انسي انسي ايه انسي امي اللي زلها وعذبها لمجرد انها مش من عيلة الحديدي انسي انه بعد موت ايويا. اهنها وشغلها خدامة في الفيلا انسي انه كان بيخليها تنام في الارض في عز البرد زيها زي كلاب السكك. انسي ايه يا عدي انسي انها كانت راضيه بكل ده ومتحملاه علشان بس تكون جنبي وميطردهاش بره البيت وتفضل عايشة معايا انسي اني كنت كل يوم ابكي عليها وعلي حالها وانا طفل 10 سنين مش قادر اعملها حاجة . امي تعبت اوي يا عدي واتزلت واتبهدلت علي ايد توفيق 5 سنين شافتفيهم الذل والمرض من معاملته ليها وفي الاخر ماتت من التعب والشغل اللي كانت بتشتغله. وحتي رفض يومها يجبلها دكتور وانا كنت عندي 15 سنة ومش عارف اعمل ايه حاولت اتصل بالاسعاف ضربني وقفل التليفون وسابها تموت قصاد عيني. وجاي دلوقتي تقولي انسي مستحيل انا بس اول لما يكتب كل ما يملك لابني. هرميه زي الكلب في الشارع ححطه. في دار مسنين ولا حد هيسأل فيه.
عدي: طبطب علي رعد . انا عارف انت
اتعذبت قد ايه واللي شوفته مكنش سهل. بس هو كمان جدك حاول تسامحه.
رعد: بتحدي. ابدا مستحيل اسامحه ومتقولش جدك دي تاني ده توفيق الحديدي وبس. انا مليش اهل حتي بنت ابنه انا اتجوزتها بس علشان احقق انتقامي منه. ده غير شريكاته اللي بحاول اوقعهاله يوم ورا يوم. لازم اخسره كل حاجة.
عدي: والله انا مش عارف اقولك ايه انت حر. المهم احنا عندنا ورق مهم عايزين نرتجعه مع بعض بخصوص الثفقة الجديدة.
رعد: لا انا دماغي مش رايقة انا هنزل اتمشي شوية وبعدين اتغدا ولما ارجع نتكلم مش جاي معايا
عدي: لا انا عندي شغل كتير. واصلا مليش نفس .
رعد :خلاص انت حر سلام. واخد رعد مفاتيحه وتليفونه. ونزل
رعد اخد عربيته وماشي والشارع اللي فيه شركته هادي الي حادا ما فهو ماشي بسرعة شوية وتليفونه رن … الو ايوة يا عدي في ايه
عدي: ايوة يا رعد حاول متتأخرش الشركة الالمانية باعتت فاكس ولازم تيجي علشان نشوف هنرد عليهم نقولهم ايه.
رعد: يا عدي ما انت عارف كل حاجة رد عليهم انت.
عدي: ما انت عارف انا مقدرش اقرر حاجة زي دي منغيرك
في الوقت ده طلعت واحدة قدام عربية رعد فاجأة رعد فرمل بسرعة بس كان خباطها خلاص.
رعد : اقفل يا عدي دلوقتي بسرعة هكلمك بعدين. وقفل تليفونه.
نزل رعد بسرعة يشوف البنت اللي خبطها. قرب منها كانت فاقدة الوعي. رفعها من الارض وحاول يفوقها.
رعد: يا انسه انتي ولا مدام فوقي وبيخط علي وشها علشان تفوق ابتدت همس تفتح عنيها. ولما فتحتها لقت نفسها في حضن رعد ومقربها منه وحاطت ايديه علي وشها
رعد: اول لما فتحت عنيها بصلها بإهتمام. اكنه مكنش مركز في ملامحها من قلقه عليها فضله شوية باصين لبعض من غير ماحد يتكلم بعد كدة رعد فاق لنفسه.
رعد: رسم الجدية علي وشه. انتي كويسة
همس: اه اه انا كويسة. واتألمت ومسكت رجلها. اه رجلي
رعد: بص علي رجلها لقاها اتجرحت وفيها دم. انتي رجلك اتجرحت تعالي انا هوديكي اقرب مستشفي. وقرب منها اكتر علشان يشيلها
همس: اتكسفت. اانت هتعمل ايه
رعد: هعمل ايه هشيلك
همس:لا لا ااانا هقوم. كفاية انك كنت عمال تفعص فيا اوعي متشكرة
رعد: بغضب؟؟ اا ايه. افعص فيكي ليه يعني. من قلة الستات ده انتي متسويش انا الحق عليا اني حاولت اساعد واحدة.زيك
همس: بغيظ. انا انا مسواش. شكرا ليك يا ابن الناس. ما انتوا علشان راكبين عربيات وبطونكوا مليانة. تدوسوا علي الغلابة
رعد: تملكه الغضب وخبط العربية بإيده. انتي بتقولي ايه يا بتاعة انتي انتي اللي طلعتي قدامي. فاجأة زي القضا.
همس: بصت في الارض وعيطت وافتكرت انها فعلا كانت ماشية سرحانه. عندك حق انا اللي غلطانة. انا اسفة. وحاولت تقوم وهي رجلها مش عارفة تدوس عليها
رعد: كان علي قد ما هو غضبان من كلامها. بس صعبت عليه لما عيطت وشافها مش قادرة تقف. بس حاول ميبينش ده. احمم طيب تعالي اوديكي مستشفي
همس: وهي بتمشي. شكرا متتعبش نفسك. واول ما جات تمشي كانت هتقع
رعد: لحقها وساندها. ماتبقيش عنيدة تعالي واسمعي الكلام. وشالها وقعدها في العربية. ولف وركب وساق العربية
رعد كان كل شوية يبصلها وهو سايق. وبيكلم نفسه. في ايه يا رعد من امتي قلبك حنين كدة ما كنت سيبتها وانت مالك. لا طبعا انا اللي خبطها يبقي لازم اساعدها. بس كدة ولا علشان عجبتك. لا لا طبعا انا مليش في السكة دي. اه بس هي حلوة اوي. يووووه اسكت بقي وركز في الطريق
همس: هو انا زوتها معاه في الكلام. ده شكله ابن ناس ومحترم. وكفاية انه مصمم يساعدني.
رعد فضل طول الطريق ساكت واخدها المستشفي وهناك كلهم طبعا عارفين رعد. وهمس شافت هما قد ايه بيحترموه وبيخافوا منه. عرفت انه اكيد راجل مهم وبعد ما اسعفوها وربطولها رجلها وهما خارجين
رعد: بحزم. تحبي اوصلك لاي مكان
همس: لا متشركة. كفاية اللي انت عملته معايا. وانا اسفة اني مكنتش مركزة
رعد: كان حاسس بحاجة غريبة. مش عايزها تمشي. لا مفيش داعي للشكر. انا كمان كنت بتكلم في التليفون ومش مركز
همس: طيب عن اذنك
رعد: مسك ايديها. استني. هوقفلك تاكسي تعالي
همس: هي اصلا معهاش فلوس للتاكسي. لا لا انا همشي واركب اي حاجة
رعد: فهم انها معهاش فلوس. لا مش هينفع انتي تعبانة ومش عايزاني اوصلك يبقي تركبي تاكسي. تعالي ووقفلها تاكسي. ودفع للتاكسي بزيادة. توصلها مكان ماهي عايزة وقدام بيتها مهما كان فين مفهوم
السواق: بص للفلوس وفرح. من عنيا يا باشا ده انا هوصلها لحد باب الشقة كمان.
همس ورعد كانوا باصين لبعض كأنهم بيودعوا بعض ومشيت همس بالتاكسي وفضل رعد واقف وباصص عليها.
رعد: مش ممكن انا ازاي حتي مسألتهاش عن اسمها. ايه بس الغباء ده. الله وانا عايز اسمها ليه انت يا رعد النهاردة غريب. انا لازم ارجع الشركة وانسي اللي حصل ده كله. لبس نظارته الشمس وركب عربيته ومش رجع الشركة .
رجع رعد شركته ودخل مكتبه وقعد ودخل وراه عدي
عدي: هاه عامل ايه دلوقت هديت شوية واتغديت
رعد: سرحان مش بيرد
عدي: رعد.. رعد ايه مالك في حاجة حصلت
رعد: اتنبه. بتقول حاجة يا عدي
عدي: عقد حاجبه. كل ده وبقول حاجة مالك شكلك مش علي بعضك ليه
رعد: لا ابدا. بس انا اصلي خبط واحدة بالعربية وانا خارج من الشركة
عدي: مش ممكن. طيب وحصلها حاجة. احكيلي بسرعة ايه اللي حصل
رعد: انا حقولك……………
عدي: طيب الحمد لله بسيطة اهي اومال مالك بقي
رعد: قام من علي الكرسي وسند علي المكتب وربع ايده. مش عارف انا لما شوفت البنت دي حاسيت بحاجة غريبة.
عدي: غريبة ازاي مش فاهم.
رعد: مش عارف انا اول مرو تصعب عليا واحدة ولا احس اني خايف عليها. انا لحد دلوقتي مش مصدق اني شيلتها بإيدي. مع ان انا مش بحب كدة. بس مفكرتش وقتها في حاجة كنت قلقان عليها اوي ليه معرفش
عدي: هههههه. بس هي ادتهالك صح. قالتلك انت عمال تفعص فيا من الصبح شكلها بنت غلبانة
رعد: ابتسم. اه دي حرقت دمي لما قالت كدة والغريب بقي اني كان المفروض اديها قلم يعدلها بس معملتش كدة بالعكس شيلتها وودتها المستشفي
عدي: بخبث. بس واضح انها حلوة
رعد: بجدية. انت عارف اني مش من النوع ده متنرفزنيش
عدي: خلاص مقصدش. طيب هي اسمها ايه
رعد: ما هو ده اللي معصبني. معقول حتي مسألهاش عن اسمها ولا حتي لما ركبتها التاكسي. مسألتهاش عن العنوان.
عدي: عادي مش مهم وانت هتعوزها في ايه تاني.
رعد: تعرف انا كنت حاسس. اني من جوايا متعمد اني معرفش عنها حاجة. كنت حاسس اني بعاقب نفسي اني كنت حنين معاها وانها فعلا عجبتني
عدي:خلاص بقي يا رعد مكنتش حته بنت دي اللي هتعطلنا اليوم عايزين نشوف ورانا ايه
رعد: هز راسه. تمام يالا وريني الفاكس بتاع الشركة الالمانية
في احدي الاماكن الشعبية وقف التاكسي اللي فيه همس ونزلت
السواق: تلزم خدمة تانيه يا ابلة
همس: لا متشكرة. ومشيت بهدوء بسبب رجلها وهي طالعة البيت وقف قدمها. واحد زي الحيطة وشكله بلطجي وده يبقي ابراهيم ابن عمها
ابراهيم:بنظرات كلها خبث و رغبة. الجميل ماله الف سلامة
همس: بعدت عنه. اانا كويسة اوعي خليني اطلع. وزقته علشان تدخل البيت
دخل وراها وشدها وقربها منه. وبعدين يا بنت عمي انا صبري عليكي زاد انا خلاص مش مستحمل بعدك عايزك تبقي مراتي
همس: زقته بعيد عنها. ابراهيم ابعد عني انا مش عايزة اتجوز انا خلاص جربت نصيبي من الدنيا
ابراهيم: مسكها من دراعها جامد. ما هو بصي بقي يا تتجوزيني ورجلك فوق رقبتك. يا هاخد منك اللي انا عايزه ومن غير جواز وكمان غصب عنك. اختاري انتي بقي
همس: بتعيط. انا بس عايزة اعرف انت مش متجوز واتنين كمان عايز مني ايه سيبني في حالي بقي حرام عليك
ابراهيم:لا يا حلوة انتي الحب الاول. انا كنت عايزك من الاول من لما كنتي عيلة صغيرة وعمي بقي الله يرحمه. هو اللي مرديش يجوزك ليا. وجوزك الواد الملزق ده واهو مات وراح في ستين داهية. وعمي كمان مات ومبقلكيش حد في الدنيا غيري انا وهبة اختك وهي ان كان عليها عايزة تخلص منك النهاردة قبل بكرة. بصي يا بنت الناس اخرك معايا الشهر اللي جاي علشان انا عندي مصلحة كدة هخلصها واجيب قرشين حلوين علشان اظبتك بيهم. وانا كدة عداني العيب. حضري بقي نفسك علشان كتب كتابنا الشهر اللي جاي. سلام يا حتة.
همس: طلعت السلم وهي بتعيط. ومش عارفة هتعمل ايه في كل البلاوي اللي علي راسها دي وطلعت الشقة اللي قاعدة فيها مع هبة اختها الكبيرة و الوحيدة. وجوزها منصور دخلت همس وهي بتدور علي هبة اختها.
همس: هبة… هبة انتي هنا. شكلها نزلت السوق. قعدت علي اقرب كرسي وسندت راسها وغمضت عنيها وهي تعبانة من اللي هي فيه وبتفكر هتعمل ايه وكمان جسمها واجعها من الخبطة اللي اتخبطتها من عربية رعد.
وهي كدة لقت ايد مسكتها من دراعها الاتنين وبتملس عليها. اتنفضت همس وقامت بسرعة ولقت منصور جوز هبة اختها.
منصور: بلؤم. مالك انا كنت بطبط عليكي
همس: خايفة منه. هي هبة فين وانت مش في شغلك ليه
منصور:وهو بيقرب منها و نظراته كلها متطمنش. هبة مش هنا وكمان هتتأخر. بقولك ايه تعالي نقعد شوية مع بعض
همس: بتبعد عنه.و ابتلعت ريقها بخوف. منصور ربنا يهديك بلاش اللي بتعمله ده انت ليه مش عايز تفهم انا منفعلكش
منصور: هجم عليها وكتفها. وهو بيحاول يعتدي عليها. انا نفسي فيكي من زمان وانتي سايقة العوج وانا بقي جبت اخري وهاخد منك اللي انا عايزه . دلوقتي انا تعبت بقي
همس: بتحاول تبعده عنها. ابعد حرام عليك انت ايه مبتخفش ربنا حرام عليك. ابوس ايدك انت جوز اختي
منصور: لا مش هبعد بقولك انا عايزك خلص الكلام. وابتدي يقطع هدومها.
همس: لقت جنبها علي التليفزين. برواز في صورة. مسكته وخبطته بيه علي راسه.
منصور: بعد شوية. اه يا بنت ال….. وديني ما انا سايبك.
همس. جريت علي الباب. وفتحته ونزلت الدور اللي تحتهم. وخبطت وفتحتلها ام زينب جارتهم. وزينب دي تبقي صاحبة همس وبتشتغل ممرضة في مركز الدكتور هادي المحمدي للصحة والانجاب.
نرجع للمشهد
ام زينب: فتحت الباب لقت همس بتعيط وهدومها متبهدلة. شهقت. يا نهار اسود مالك يا همس ايه اللي حصل
همس: بتعدل هدومها. وبتعيط. ابوس ايدك دخليني عندك لحد ما هبة اختي ترجع
ام زينب: تعالي يا بنتي ادخلي.
دخلت همس وهي عمالة تعيط ومنهارة. ام زينب ندهت علي زينب.
ام زينب: زينب … انتي يا بت تعالي اوام شوفي همس
زينب. خرجت من الاوضة وشافت همس كدة
زينب: يا نصبتي مالك مين اللي عمل فيكي كدة
همس: منصور . هبة مش في البيت وهو حاول يتهجم عليا. انا خلاص تعبت من الدنيا دي يا رب خدني بقي انامش قادرة تعبت والله تعبت
ام زينب : خديها جوا يا زينب واديها هدوم من عندك وخليها تغير وترتاح وانا هروح احضرلكم لقمة تكلوها
زينب اخدت همس وفعلا غيرت هدومها وقعدت بس مش قادر تاكل
زينب: يا بنتي كلي ده انتي شكلك تعبان
همس: بتعيط. مش قادرة مليش نفس
زينب: وبعدين ناوية علي ايه
همس: والله ما انا عارفة. هلاقيها منين ولا منين.
من منصور اللي عايشة معاه في بيت واحد وانا مرعوبة و مغصوبة. ولا ابراهيم اللي عايز يتجوزني غصب. ولا من ناجي صاحب المحل اللي بشتغل فيه كلهم كلاب عايزة تنهش فيا وانا خلاص مفيش حيل انهاد معاهم انا مش عارفة اعمل ايه والله ما عارفة.
زينب: و ماله ناجي ده كمان عايز منك ايه
همس: بحسرة. اصل انا لما اشتغلت عنده من كام شهر. مضاني علي وصل امانة. ب20 الف جنيه. وقالي انه بيعمل كدة مع كل اللي بيشتغله عنده. علشان اوقات بيمشي ويسيب المحل والمحل مليان لبس غالي والمخزن كمان. انا وقتها مضيت من غير كلام علشان كنت محتاجة الشغل ما انتي عارفة معاش بابا الله يرحمه. باخد منه كام مليم وهبة ومنصور بياخده الباقي وانا كنت محتاجة اي فلوس ده غير اني كان كل همي مقعدش في البيت الا اقل وقت علشان مقعدش مع منصور
زينب: وبعدين. ايه اللي حصل
همس: ابدا. البيه ابتدا بعد شهر كدة يحاول معايا وانا اصده. وفهمته اني مش البنات اياها بس هو ولا بيفهم ولا بييأس. فضل يحاول ويجبلي هدايا وانا ارفضها وماخدهاش.
لحد ما امبارح قالي لو ما طوعتنيش في اللي انا عايزه. هسجنك بالوصل اللي معايا وكمان زود علي 20 الف صفر كمان بقوا 200 الف. قوليلي انتي بقي اعمل ايه واروح فين وزاد عياط همس اكتر واكتر
زينب: لا اله الا الله. ايه بس الهم ده هما مالهم كلهم متسلطين عليكي ليه
همس: بتعيط.
زينب: طيب بقولك ايه. ايه رأيك انا عندي الحل
همس: مسحت دموعها. بجد ازاي
زينب: مش نفسك يبقي معاكي قرشين حلوين وتأجري بيهم شقة بعيد عن هبة ومنصور وكمان تسددي الوصل بتاع ناجي
همس: يا ريت ده يوم المني
زينب: انا هقولك. بصي انتي اصلا اتجوزتي وخلفتي قبل كدة صح
همس: افتكرت جوزها عماد وابنها محمد. وعيطت. الله يرحمهم
زينب: الله يرحمهم. بس انا اقصد انك ليكي في الخلفة وتقدري تستغلي الحكاية دي
همس: مش فاهمة. تقصدي ايه
زينب: بصي يا سيتي. الدكتور هادي اللي انا بشتغل معاه. بيجيلوا ستات ورجالة كتير عايزين يخلفه. واوقات الستات دول مبيبقوش قادرين اصلا. فهو بيخاد من ستات زيك كدة محتاجة فلوس البويضات بتاعتها ويلقحها بقي هو بمعرفته ويعملها العملية وهي تفتكر ان هي اللي خلفت مش واحدة تانية. كمان اوقات تانية. بتكون في ستات عندها اللي خليها تحمل بس رحمها ميشيليش. عيال . بيخاد منها البويضة ويلقحها ويعمل العملية لواحدة زيك كدة وهي اللي تحمل في العيل وتولده وتديه لأهله. وتاخدلها قرشين حلوين. ايه رايك تيجي معايا وتشتغلي مع الدكتور هادي
همس: اتصدمت. يا نهار مش فايت. ده كل اللي بتقولي عليه ده حرام . ده ميرضيش ربنا. وازاي في ناس بتقبل علي روحها كدة. لا لا انا مقدرش اعمل كدة. ده حرام. بقي انا بقول يارب نجيني من اللي انا فيه. اقوم اروح اغضبه بعملة زي دي لا انسي
زينب: يا ختي متحبيكهاش. وبعدين تقدري تقوليلي هتعملي ايه مع ناجي ولا ابراهيم ولا حتي منصور. انتي اصلا مش لاقيه تاكلي
همس: مش مهم. ان شاله اموت من الجوع اهون عليا من اني اعمل شئ يغضب ربنا.
زينب: انتي حرة بقي انا قولتلك وعملت اللي عليا خلاص. فكري مع نفسك وردي عليا
(في مكتب رعد )
رعد : كفاية كدة النهاردة يا عدي انا صدعت
عدي: من امتي رعد بيتعب من الشغل . مالك انت مش طبيعي النهاردة. فيك ايه
رعد: مش عارف. حاسس اني مش في المود. انا هروح ارتاح شوية
عدي: انت مش قولت انك هتعدي علي الدكتور هادي ده علشان العينة
رعد: اوففففف. بتفكرني ليه. دي حاجة زفت انا قرفت من ام الحوار ده . كل يوم والتاني وياريت بيجيب نتيجة الا كل مرة ست زفتة دي الحمل بتاعها ميكملش. انا مش عارف اعمل ايه تاني بجد زهقت
عدي: طيب ما تتجوز وتريح نفسك من الهم ده. حتي كمان تلاقي واحدة تدلعك بدل ما انت ومها مش طايقين بعض
رعد: ما انت عارف توفيق مصمم ان ابني يجي من ست مها هانم علشان يكون من عيلة الحديدي زي ما يكونوا . من فصيلة غير البشر. ده غير اني مش فارق معايا الجواز في حد ذاته. انت عارف انا اخر حاجة بفكر فيها هي الستات وانا اللي مصبرني عليهم انتقامي من توفيق
عدي: طيب ايه هتروح ولا هتروح لهادي ده
رعد:تؤتؤ هروح البيت مليش مزاج النهاردة
عدي:بخبث وهو مبتسم. مع انك النهاردة ممكن تكون مبسوط من البنت بتاعة الصبح
رعد: ابتسم. تصدق انك غلس وانا غلطان اني بحكيلك علي حاجة.
عدي: هههههههه. تبقي عجبتك. فك بقي حرام عليك ده انت عامل زي ما تكون حجر صوان مبيحوقش فيك حاجة.
رعد: اللي يسمعك كدة يقول انك عايشها بالطول وبالعرض. ما انت كمان من يوم موت حلا مرتك من 3 سنين وانت قافل علي نفسك. ومش راضي تبص لست غيرها
عدي: بان عليه الحزن. حلا وهو فيه زي حلا. واتنهد. حلا دي حب عمري ومستحيل. ست غيرها تاخد مكانها.
رعد: احمم. انا اسف يا عدي اني فكرتك
عدي: وهو انا كنت نسيت. حلا في بالي وفي خيالي مش ممكن انساها
رعد: طيب بقولك ايه تعالي معايا نروح ناكل اي حاجة مع بعض. احنا اصلا متغدناش. واهو نغير جو شوية
عدي:هز راسه بأسي. تمام يالا بينا
وخرج رعد وعدي واكله وروح كل واحد فيهم علي بيته.
في ڤيلا الحديدي
رعد دخل الڤيلا وطالع لفوق. وقفه صوت توفيق.
توفيق: استني عندك
رعد: وقف رعد ولف ببرود كعادته. نعم عايز ايه
توفيق: انت مش هتبطل اسلوبك ده
رعد: حط ايده في جيبه وقرب منه بخوات ثابتة. ماله اسلوبي
توفيق: يعني مش عارف. انت ليه ما روحتش للدكتور هادي مع اني مأكد عليك.
رعد: عادي مليش مزاج. وبعدين ما احنا عارفين النتيجة. اكيد حفيتك مش هتعرف تخلف. ماهي ارض بور
توفيق: بغضب. انت مستفز وبتتجاوز حدودك
رعد: بسخرية. ههههههه انا مستفز مفتكرش اكتر منك
توفيق: انت ولد قليل الادب ومتربتش. صحيح ما انت تربية شهيرة اللي كانت جاية من الشارع
رعد: غضب وثار زي الرعد. وهو بيقرب منه. لو جبت سيرة امي تاني علي لسانك هنسي انك جدي وانك راجل كبير انت فاهم. وكمل ببرود. ثم تربيتي اللي مش عجباك دي تبقي تربيتك انت وانا طالع زيك يعني لو انا قليل الادب فانا طالعلك.
توفيق: ماشي يا رعد حسابك معايا بعدين. بس الاول مها تحمل وبعد كدة اصفي حسابي معاك
رعد: بسخرية. هاه لما نشوف. انا طالع انام
راح توفيق مكتبه وقعد وهو متغاظ من رعد واتصل بدكتور هادي
توفيق:……. ايوة يا هادي
هادي: اهلا توفيق باشا. خير
توفيق: انا عيزك تعمل اللي انت قولتلو. مادامت مها مش هينفع تعمل العملية اللي جاية. خلاص دور علي واحدة تكون تعرفها كويس. وهنفهم رعد ان العينة هتكون منه ومن مها واوعي رعد يعرف حاجة انت فاهم.
هادي: تحت أمرك يا باشا بس اديني يومين كدة الموضوع مش سهل لازم الاقي واحدة كويسة وكمان اعملها التحاليل اللازمة وبعد كدة هبلغ حضرتك
توفيق: خلاص خد وقتك المهم رعد ميعرفش ان العينة هتكون منه هو و الست دي لازم يفتكر انها منه ومن مها مفهوم
هادي: فاهم فاهم . ساعتك متقلقش
توفيق: تمام سلام انت دلوقتي
طلع رعد اوضته وقلع جاكت البدلة ورماه علي حرف السرير ونام علي السرير وهو حاطت ايده تحت راسه. وهو بيفتكر همس اللي هو اصلا ميعرفش اسمها.و افتكر كلمتها ليه (لا كفاية انك عمال تفعص فيا) ابتسم رعد.
رعد: بس انا فعلا كنت مبسوط وهي في حضني مع انها عمرها محصلت. بس هيا جملها مختلف عنيها تسحر. ولما شيلتها حسيت بحاجة غريبة. كنت نفسي… ايه ده لا ايه اللي انت بتفكر فيه ده انت رعد اللي عمر ما في ست دخلت حصونه. لا انسي يا رعد الستات مبيجيش من وراها غير التعب وخصوصا لو كانوا حلوين زيها وكمان هي حلوة اوي. انا هقوم اخد حمام وياريت انسها اصلا انا مشوفتهاش غير مرة واحدة.
وقام رعد ودخل الحمام علشان ياخد حمام
دخلت مها الڤيلا ولقت جدها شكله غضبان.
مها: ايه يا جدو مالك انت شكلك متضايق.
توفيق:بضيق. مفيش اسمعي انا عايزك اليومين اللي جاين دول تقربي من رعد علي قد ما تقدري ويا ريت تباتي معاه في اوضة واحدة بدل ما كل واحد في اوضة كدة انتوا متجوزين انا مشوفتش كدة ابدا
مها: اعمل ايه يعني هو من يوم جوازنا وهو مصمم ان كل وتحد ينام في اوضته وبيجيلي اوضتي كل فين وفين.
توفيق: اتصرفي انا عايزك تقربي منه بأي شكل الفترة دي اتفضلي بقي اطلعيلوا هو لسة جاي من شوية
مها:زفرت بضيق. حاضر عن اذنك
في اوضة رعد
رعد خرج من الحمام لقي مها قاعدة علي السرير ومبتسمة
مها: ايه يا حبيبي كل ده بتاخد حمام اتأخرت انا مستنياك بقالي كتير.
رعد: كنت محتاج استجم شويه عندك مانع. ثم انتي ايه اللي جابك هنا
مها: قامت وقربت منه وحاوطت رقبته بإيديها وبرقة.ايه وحشتني وانت بقالك كتير مجتش عندي فقلت اجيلك انا فيها حاجة
رعد:اه فيها انا قولتلك متجيش هنا انا لما اعوزك هجيلك. اتفضلي بقي روحي اوضتك
مها:بغضب وصوت عالي. وبعدين معاك انت مش هتتغير بقي انا عايزة احس اني متجوزة زي كل الستات. احنا من يوم جوازنا وانت بتنام لوحدك انا تعبت من الوضع ده
رعد: بغيظ مسك فكها بيإده وضغط بقوة. لو فكرتي انك تعلي صوتك عليا تاني هخرسك خالص انت سامعة
مها:هزت راسها بألم
رعد:زاد من ضغطه علي فكها. اوعي تنسي اني رعد الحديدي اللي بيعمل اللي علي مزاجه هو وبس ومفيش مخلوق يجبره علي حاجة. وسابها وبعد وادلها ظهره. اتفضلي علي أوضتك
مها: ماشي يا رعد همشي. بس افتكر انك هتندم علي اللي بتعمله معايا ده. انا كمان مها الحديدي
رعد: ابتسم بسخرية. هههه لا بجد والمفروض اني اخاف كدة واجي معاكي الاوضة واعملك اللي انتي عايزاه مش كدة. امشي يا مها بدل ما اتهور عليكي
مها: تمام همشي بس قولي انت هتروح امتي للدكتور هادي
رعد: بإستفزاز. لما يجيلي مزاجي هبقي اروح
مها: هي الحاجات دي فيها مزاج. انت لازم تروح في اقرب وقت
رعد: بصلها بغضب. انا لسة قايلك اني بعمل اللي انا عايزه ومحدش بيأمرني قولتلك انا هروح لما يجيلي مزاجي. خلصنا يالا انا عايز انام
خرجت مها وراحت اوضتها وهي بتضحك. اهو بس كدة اديني عملت اللي عليا. اروح بقي اكلم ميزو حبيبي. وقعدت علي السرير وفتحت الاب وكلمت معتز علي الشات صوت وصورة
معتز: حبيبتي وحشتيني الساعتين دول
مها: لا بجد لحقت اوحشك. ده حتي النهاردة بسببك مطلعتش السنتر. وفضلت معاك معاك في الشقة.
معتز: اعمل ايه بس ما انتي بصراحة بتوحشيني اوي. انا مش عارف امتي بس هتطلقي من رعد ونتجوز يا روحي
مها: قريب يا حبيبي. هو بس يجي البيبي وجدو يكتبلو كل ثروتوا وانا وقتها هكون من حقي اخدها وهتطلق من رعد ونتجوز ياحبيبي لا انا كمان مش قادرة ابعد عنك اكتر من كدة
معتز: اوعي تكوني بتنامي معاه في اوضة واحدة
مها: متخفش يا حبيبي كل واحد بينام في اوضته زي ما فهمتك.
معتز: طيب مش يالا بقي علشان نتكلم في اللي يخصنا ولا ايه
مها: ههههههه انت مبتشبعش. ما انا لسة كنت معاك
معتز : مستحيل اشبع منك يالا بقي
مها:………….
في اوضة رعد
رعد لبس بيجامته ونام في سريره. وغمض عنيه وراح في النوم. بس حلم حلم غريب. شاف نفسه واقف في مكان علي مرتفع جبل عالي. واستغرب انا ايه اللي جابني هنا. وفاجأة سمع صوت انثوي بينده عليه وبيستغيث بيه. راح في اتجاه الصوت لقي الصوت جاي عند حافة الجبل ولما قرب لقي همس متعلقة بيإيد واحدة وبتبكي وخايفة تقع وبتترجاه ينقذها
رعد: بلهفة انتي. انتي ايه اللي وقعك كدة
همس: بدموع ارجوك ساعدني انا مليش حد انا لو وقعت هموت. انا مليش غيرك
رعد: كان خايف عليها ومرعوب. طيب هاتي ايدك وانا هرفعك.
همس: بتحاول ترفع ايديها التانية لرعد. وهو بيحاول يقرب منها اكتر لحد ما مسك ايديها. بس رجلها فلتت. وكانت هتقع. بس رعد مسكها بإيده الاتنين. ورفعها ليه بحركة سريعة. واول ما قربها منه. حضنها بخوف.
رعد: وهو بيحضنها بقوة. كنتي هتروحي مني وانا مصدقت لقيتك
همس: متمسكه بحضنه. انا كمان مصدقت لقيتك. ارجوك اوعي تسيبني انا منغيرك هضيع
رعد:ماتخفيش انا عمري ما هسيبك. انتي الوحيدة اللي قلبي دق لما شوفتها. اوعدك هفضل جنبك
همس: انت اللي انا كنت مستنياه من زمان. انت حبيبي
رعد:ابتسم. وانتي حبيبتي. وقرب منها وباسها برقة وحب. وبعدين بعد عنها شوية وبص في عنيها. بس انا حتي معرفش اسمك
همس: متستعجلش ما انت اكيد هتعرفه
رعد: قربها ليه اكتر مش مهم اسمك انا عايزك انتي عايزك معايا وباسها تاني كتيييير……..
وصحي رعد علي صوت جرس الفون بتاعه. قام مفزوع وقلبه بيدق.ومسك الفون وشاف مين لقي عدي.
رعد: بأنفاس سريعة. ايوة يا عدي في ايه
عدي: مالك انت بتنهج ليه
رعد: لا ابدا انا بس كنت نايم وبحلم حلم غريب كدة وصحيت علي فونك
عدي: حلم اااه. ويتري كنت بتحلم بيأيه
رعد: وانت مالك اخلص قول كنت بتتصل ليه.
عدي: ابدا كنت عايز اقولك ان السكرتيرة بتاعة حازم رشدي. اتصلت بيا وشكلها بتجر ناعم
رعد: بضيق. هقول ايه واحدة سهلة ورخيصة. وسيادتك عملت ايه
عدي: ولا حاجة اختها علي قد عقلها لحد ما نعرف هنعمل ايه
رعد:انا بكره النوع ده من الستات
عدي:بقولك ايه احنا لازم نسايسها كدة شوية دي هي دي اللي هتسلمنا رقبة حازم. وتقولنا هو بيدبر ايه
رعد:خلاص شوفها عايزة كام
عدي: بس هي مش عايزة فلوس وبس
رعد:؟اومال عايزة ايه تاني
عدي: عايزاك
رعد:!! نعم يا خويا عايزة مين
عدي:هههههه انت يا باشا عايزة تطول رعد الحديدي قصاد انها تجبلك كل تفاصيل الثفقة الجديدة وتقولك هو ناوي علي ايه معاك
رعد: انت اكيد اتجننت انت وهي انت عارف انا مليش في جو الرخص ده ومش انا اللي واحدة زي دي تلوي دراعي. يولعوا كلهم. انا هعرف ازاي اجيب المعلومات اللي انا عايزها ومن غير مساعدتها
عدي:اسف يا رعد مش هتقدر المعلومات معاها هي وحازم بس.و انت عارف انا لو كان ينفع كنت عرضت عليا اني انا اللي اتعامل معاها بس انت عارف انا من بعد موت حلا وانا واخد عهد علي نفسي ملمسش واحدة غيرها لحد ما اموت
رعد:ولا انا ولا انت مش علي اخر الزمن حتة عيلة زبالة ووقحة زي دي حتجبرنا علي حاجة خدها انت علي قد عقلها زي ما بتقول وانا هعرف ازاي اظبطها
عدي: تمام اسيبك انا بقي تكمل حلمك الا قولي انت كنت بتحلم بأيه وكنت قايم بتنهج كدة
رعد: مرر ايده في خصلات شعره وابتسم. لا ابدا حلم كدة
عدي: قولي بس انا مفسر احلام وممكن افسرهولك
رعد:هقولك بس من غير خفة دم
عدي: بخبث. عيب عليك يابرنس
رعد: وهو مبتسم اوي. حلمت بيها
عدي: هي مين
رعد: البنت اللي خبطها بالعربية
عدي: انفجر من الضحك. هههههههههه
رعد: بخنقة مش انا قولتلك من غير خفة دم انا غلطان
عدي: بيحاول يتمالك نفسه من الضحك. خلاص والله هسكت بس قولي حلمت بأيه بالظبط
رعد: حلمت اني ……………….
عدي: اوعي من مرة واحدة يا برنس تحلم بكل قلة الادب دي
رعد: انا عمري ما حلمت اصلا بواحدة غير امي مش عارف اشمعن دي بس. بس كنت في الحلم معجب بيها اوي يا عدي كنت هموتها
عدي: ده انا من النجمة هدور عليها واجبها لازم اجبلك البنت اللي خلت الحجر الصوان يلين
رعد: بضيق. تيجيبها منين بس انا حتي معرفش اسمها ولا عنوانها. مش عارف ليه قلقت عليها بعد الحلم ده حاسس انها في مشكلة. خصوصا اني لما شوفتها كان باين عليها الحزن وكمان واضح ان ظروفها المادية وحشة. اه لو فعلا يا عدي عرفت توصلها تبقي خدمتني
عدي: للدرجة دي. ده انت وقعت بقي
رعد: بعد ما حس انه اندفع زيادة. ايه اه ايه اللي انت بتقوله ده الموضوع مش كدة انا بس عايزها علشان اساعدها يمكن تكون كانت بتدور علي شغل ولا حاجة
عدي: طيب خلاص بكرة قولي انت بس خبطها فين بالظبط وانا هبتدي رحلة البحث. تصبح علي خير
رعد:وانت من اهله
قفل رعد مع عدي وهو بيفكر هو ليه لسة بيفكر فيها وليه هي الوحيدة اللي حلم بيها
رعد: اه يا رعد انت من امتي بتتعلق بأي ست ده انت طول عمرك علي رأي عدي حجر صوان ليه جاي تلين دلوقتي بس.
(في شقة همس )
همس: هبة انتي مصدقاني ولا لا والله هو اللي اتهجم عليا والله انا مش بكدب
هبة :بدموع. مصدقاكي وعارفة انها مش اول مرة انا من يوم ما جوزك وابنك ماتوا. من سنتين وجيتي عيشتي معانا وانا شايفة نظرات منصور ليكي وعارفة انه عايز يوصلك بأي شكل بس كنت بعمل نفسي مش واخدة بالي. علشان كنت خايفة يحس اني فاهمة يسوء فيها. همس انتي لازم تتجوزي ابراهيم. نار ابراهيم ولا جنة منصور.
همس: حرام عليكي. ما انتي عارفة ابراهيم ده مفتري وهيبهدلني معاه ده غير مراتته الاتنين. هعمل معاهم ايه انا فيا اللي مكفيني والله انا مش عارفة ليه الدنيا جاية عليا كدة اعمل ايه بس
هبة: بتعيط وصعبان عليها حالها وحال اختها. بس يا همس لازم تتجوزي بكل الاحوال وابرهيم ان كان وحش فهو مهما كان ابن عمنا وعرفينه. فكري فكري ورحمة ابوكي وامك.انا كمان مكدبش عليكي بحس بنار جوايا وانا شايفة منصور عينه منك ده مهما كان جوزي وبغير عليه
همس: غمضت عنيها بحزن والم. حاضر هفكر
هبة: حضنتها وفضله الاتنين يبكوا في حضن بعض.
هبة:همس انا خايفة يجي يوم ومنصور يعمل فيكي كدة وقصاد عيني وانا وقتها مش هقدر اعملك حاجة انت لازم تسيبي البيت ده في اقرب وقت. انا مش مطمنة
همس: هزت راسها بدموع من غير ما تتكلم
وسبحان الله اوقات الانسان بيكون في كرب ابتلاء شديد وبيحس ان الدنيا سودا في عنيه ومفيش ولا بصيص نور واحد بس ممكن السواد والضلمة دي تنور ومحدش عارف النور ده هيجي منين وازاي.
وعدي اسبوع علي ابطالنا رعد كان هيتجنن نفسه يلاقي همس كل يوم بيروح نفس المكان اللي خبطها فيه ويقف شوية يمكن يشوفها ولا حاجة وكمان مبتغبش عن باله لحظة وكل ليلة يحلم بنفس الحلم انها في ورطة وبتمدله ايديها ومستنياه ينقذها.
في مكتب رعد
رعد: رايح جاي ومتنرفز. وخبط الباب ودخل وليد السكرتير بتاعه
رعد: فيه ايه هو انا مش قولت مش عايز ازعاج.
وليد: حضرتك عندك اجتماع مع شركة حازم رشدي بعد ساعة وكمان في ميتينج كتير و حضرتك مأجلها
رعد: الغي كل المواعيد انا مش في المود ومش هقدر احضر اي اجتماعات ولا اتكلم مع حد
وليد: تحت امر حضرتك بس حازم بيه كدة ممكن يزعل حضرتك اللي حددت المعاد ده من اسبوع
رعد: يتفلق. اعمل اللي قولتلك عليه وانت ساكت يا لا اتفضل وابعتلي عدي بيه
وليد: حاضر عن اذن حضرتك
وبعد شوية دخل عدي
رعد: بغضب. انت فين من الصبح هاه وصلت لحاجة
عدي: قعد علي الكرسي . طيب اخد نفسي الاول
رعد: بغيظ. عدي
عدي: خلاص اهدي. لاسف موصلتش لحاجة المشكلة ان احنا حتي منعرفش اسمها ولا كانت بتعمل ايه في المكان ده
رعد: يعني ايه خلاص مش هعرف اوصلها
عدي: مش عارف بصراحة بس انا مستغرب ايه سر اصرارك. علي انك تلاقيها معقول رعد في واحدة ممكن تخليه بالشكل ده
رعد: فك الكارڤات بتاعته وقعد. وهو مخنوق مش عارف يا عدي مش عارف كل اللي اعرفه اني هتجنن عايز اشوفها بأي شكل احتلت تفكيري بشكل رهيب. بس انا مش هسكت انا لازم الاقيها.
في شركة رعد
في مكتب رعد
وليد: خبط ودخل. رعد بيه حازم رشدي موجود برا ومنتظر حضرتك
رعد:عقد حاجبه هو واخد معاد
وليد: لا مش واخد. حضرتك تحب اعتذرله
رعد:ابتسم بخبث. تؤتؤ. بس خليه عندك شوية نص ساعة كدة ودخله
وليد:تحت امرك. عن اذنك
وخرج وليد وفعلا انتظر نص ساعة ودخل حازم رشدي
حازم رشدي طول عمره بيكره رعد وكانوا مع بعض في الجامعة ولما اتخرجو وكل واحد فتح شركته. وزادت العدواة بينهم ومبقتش غيره شباب وخلاص لا دي بقت تحدي ومنافسة طاحنة في سوق رجال الاعمال. وحازم بيكره رعد وعدي وبيحقد علي صداقتهم ووقفهم مع بعض من زمان وحاول كتير يوقع بينهم بس كان بيفشل. نرجع للمشهد
حازم: دخل وقعد وهو في قمة غضبه من اصرار رعد علي انه يعامله بإزدراء. هي دي المقابلة اللي بتاقبل بيها صديق الدراسة ومنافسك اللدود
رعد: رفع عنيه ليه ببرود وثقة. اولا احنا عمرنا ماكنا اصدقاء. ثانيا انت عمرك ما تقدر تنافسني لان ببساطة لسة بدري عليك علشان تنافس رعد الحديدي
حازم: بيحاول ميببينش غيظه من رعد. اممم افهم من كدة اننا مش بنتنافس علي صفقة المعدات الثقيلة
رعد:بسخرية هههههههه. نتنافس ما قولتلك انت مش قدي. والصفقة دي هخدها زيها زي غيرها. من غير منافس
حازم: والاتفاق اللي كان بينا
رعد: انا اتفقت معاك علي حاجة. محصلش انت بتحلم
حازم: كدة ماشي يارعد انا هوريك مين هو حازم رشدي
وخرج حازم وهو في قمة غضبه.وبيتوعد رعد بكل دمار. رعد ابتسم ومسك الفون واتصل بغرام. سكرتيرة حازم….
غرام: مش ممكن رعد باشا بنفسه بيكلمني. لا كدة كتير عليا
رعد:بينه وبين نفسه. فعلا كتير اوي علي واحدة زيك اني ابصلها اصلا مش اكلها. احممم لا ولا كتير ولا حاجة انا بس عايز اقولك ان معادنا زي ما هو في الفندق. بس المهم اعرف تطورات حازم اول بأول
غرام: انا لما الفندق كلمني وقالي انك اكدت الحجز مصدقتش نفسي اخيرا عرفت اوقع رعد الحديدي
رعد: بيجز علي سنانه. بس بيحاول يهدي. اه شوفتي بقي. معجزة. المهم حازم كان عندي وخرج علي اخره لو فكر يعمل اي حاجة انا مستني منك تليفون
غرام: اوك يا باشا ولا هخليه يغيب عن عيني لحظة. الا انت يا حبيبي
رعد: بقرف. حبك عزرئيل يا شيخة. احمم طيب انا هقفل دلوقتي اي تطورات في الثفقة تكلميني والمبلغ اللي طلبتيه اتحول في حسابك خلاص
غرام: تمام يا باشا فاضل الاهم انت هكون موجودة في المعاد في الجناح مستنياك.
رعد: لا انا اللي هكون مستنيكي سلام
قفل رعد وهو يسب ولعن فيها وفي كل من هي علي شاكلتها. وفونه رن للاقاه توفيق الحديدي
رعد: نعم خير
توفيق: انت يا بني ادم بقالك اسبوعين لحد دلوقتي ولسة مروحتش للدكتور هادي انت ايه البرود اللي انت فيه ده
رعد: ببرود قولتلك انا هروح بمزاجي ملكوش دعوة لما احب اروح هروح وبعدين هو مين فينا اللي هيديله العينة. انا ولا انت
توفيق: انت فعلا عايز اللي يربيك.
رعد: انا هقغل علشان مخنوق. سلام
قفل رعد واخد مفاتيحه وتليفونه. ونزل وراح المكان اللي خبط فيه همس زي كل يوم يمكن يقابلها وهو واقف قصاد عربيته بيبص في كل الاتجاهات. فاجأة شافها خارجة من محل ملابس وبتجري ووراها شخص ثائر اكنه ثور في حلبة الثيران.
همس: بتجري بسرعة وبتبص وراها خايفة ناجي يحصلها فاجأة لقته بيقرب بس لقت نفسها خبطت في شئ صلب. وده كان صدر رعد. وهمس اول ما رفعت راسها مصدقتش انه رعد هو ده اللي خبطها قبل كدة ورعد كان بيبصلها بلهفة ومصدق لقاها. وفضله كل واحد باصص للتاني ومش مصدقين انهم اتقابله تاني. بس قطع اللحظة دي قبضة ناجي علي ايد همس علشان يشدها من حضن رعد.
ناجي: تعالي هنا ايه عجبك الحضن ما بتحايل عليكي. عملالي فيها شريفة يا بتاعة الشوارع.
وقبل ما ينهي كلمته لقي لكمة قويه في وشه من رعد رجعته خطوات لورا
رعد: شد همس ورا ظهره. وبغضب جامح. انت عايز منها ايه
ناجي: بيحط ايده علي وشه ويمسح الدم اللي نزل منه وبيبص لرعد بغيظ. وانت مين بقي زبون جديد ولا ايه
رعد: اتغاظ من كلمته. هو لسة ميعرفهاش ولا يعرف وراها ايه واذا كانت كويسة ولا لا.
همس: لناجي. انت واحد حقير وزبالة وان شاء الله ربنا مش هيسيبك. وهينتقم منك. زي ماانت بتتهمني بالباطل
رعد: نقل نظره الحاد والغاضب لهمس. انتي تعرفيه هو عايز منك ايه
همس: انا بشتغل عنده وهو مضيني علي وصل امانة وبيهددني بيه
ناجي: لا انتي حرمية وهسجنك ايه رأيك بقي او تيجي معايا بالزوق احسن وانا مبلغش عنك
همس: ده علي جثتي والله ما يحصل روح اشتكيني انا السجن عندي اهون من اني ابيع نفسي لواحد زيك حيوان وواطي وزبالة
ناجي : مين ده اللي حيوان وواطي يا بنت ال….
رعد: مسكه من هدومه ولكمه اكتر من لكمه. وبصوت كله غضب وتحذير. انت تبعد عنها وملكش دعوة بيها ولو فكرت تقرب منها انا اللي هقفلك انت فاهم.
ناجي: انت مين يا جدع انت وليه حاشر نفسك. مبينا غور من هنا بقي
رعد: لهمس. هو الوصل اللي بيهددك بيه ده بكام
همس: كان 20 الف وهو زود عليه صفر علشان يبقوا 200 وانا معيش المبلغ ده
رعد : طلع دفتر شيكاته. وكتب شيك ب200 الف. انت اسمك ايه
ناجي: بخبث. ايه هتدفعهولها ولا ايه.
رعد: ملكش فيه. قول اسمك وخلاص. والا ولا هتطول لا الفلوس ولا هي ها اخلص
ناجي: ملاه اسمه بالكامل
رعد: هات الايصال.
ناجي: بس ايه اللي يضمنلي ان الشيك برصيد
رعد: انا رعد الحديدي يا متخلف. تسمع عنه
ناجي: فتح عنيه بصدمة. رررعد الحديدي بتاع شركات الاسمت والحديد والهلومة دي
رعد: ايوة هو. اخلص بقي وهات الايصال.
ناجي: اتفضل اهو
رعد : اخد الايصال وقطعه. واداله الشيك. انا بحذرك تفكر بس تقرب منها هنسفك. واخد همس من ايديها وركبها العربية ومشي
همس: بتعيط.
رعد: وقف. بتعيطي ليه
همس: انا مش عارفة ازاي هردلك المبلغ ده والله هو اصلا اخده بدون وجه حق انا مش حرامية
رعد: طيب ليه عمل كدة
همس: انا اشتغلت عنده من كام شهر ومضاني علي الايصال الاول وبعدين ابتدا يعني يطلب مني حاجات. استغفر الله العظيم
رعد: بغيظ وبعدين
همس: فهمته اني مليش في السكة دي بس مفيش فايدة
فضل يحاول معايا كتير وانا وابعد لحد من اسبوعين لما كنت بشتغل عادي لقيته بيقرب مني وقالي انتي لسة مصممة علي اللي في دماغك. فقولتله اه ومش هغيره. طردني وشتمني وقالي قدامك اسبوعين لو ماجتيش ووافقتي حسجنك بإيصال الامانة وورهولي بعد ما زود عليه. ساعتها مشيت وانا مش شايفة قدامي ومش عارفة هعمل ايه
رعد: اليوم ده اللي انا خبطك فيه مش كدة
همس: بتعيط. اه هو
رعد: طيب ايه اللي حصل بعد كدة
همس: مفيش فضلت افكر ملقتش حل قولت اجي في المعاد اللي قالي عليه واترجاه يسيبني في حالي يارب حتي اشتغل خدامة عنده بس ينسي اللي في دماغه. بس هو لما روحت ضحك عليا وقالي خلاص مش مهم واشتغلي عادي فرحت واشتغلت وقولت الحمد لله. شوية ونده عليا اجيب بضاعة من المخزن روحت بس هو جه ورايا وقفل الباب وحاول.. حاول…. وعيطت بحرقة
رعد:شاورلها بإيده تسكت لانه فهم. وهو بيجز علي سنانه وبيضرب محرك العربية بغضب. ابن الكلب وبعدين عملتي ايه
همس: بتاخد نفسها. حاولت ابعده وفعلا زقيته وفتحت الباب واخدت شنطيتي وجريت منه وقابلتك وانت عارف الباقي. ووالله انا ما بكدب وربنا شاهد انا مش حراميه زي ما قال
رعد: كان متغاظ وفي قمة غضبه من ناجي وتوعده بالهلاك. تمام انا هعرف ازاي اربيه علي اللي عمله معاكي.
همس: اانا مش عارفة اشكرك ازاي. بس انا معنديش المبلغ ده ازاي هردهولك
رعد: كان من جواه نفسه يا خدها في حضنه. ويطمنها ويقلها انا بس عايزك انتي عايزك تكوني جنبي.
ههس: قلقت من سكوته. يارب ميكونش هو كمان بيفكر في حاجة وحشة انا خلاص تعبت. هو حضرتك سكت ليه.
رعد: انتبه ليها. ايه لا ابدا عموما انا مش عايز منك حاجة انتي مش مديونة بحاجة
همس: ازاي دول200 الف مش قليلين
رعد:ابتسم علي ساذجتها. لا قليلين هو انتي مسمعتيش انا مين ولا ايه. عادي ده مبلغ بسيط. قوليلي انتي اسمك ايه
همس: همس
رعد: بصلها بإعجاب.همس وانتي همس فعلا
همس:اتكسفت وسكتت. بس كان باين عليها الارهاق وعرقت وشكلها تعبان.
رعد: بقلق. مالك انتي تعبانة
همس: لا انا كويسة بس دايخة شوية
رعد: تحبي اوديكي المستشفي
همس:لا لا انا هبقي كويسة انا هنزل بقي عطلت حضرتك كتير. وبتفتح الباب
رعد: مسك ايديها. استني هنا انت شكلك تعبان لو نزلتي كدة ممكن تقعي. قوليلي انتي اخر مرة اكلتي امتي النهاردة
همس: بتردد. ايه اه الصبح فطرت
رعد: حس بألم للدرجة دي حلتها صعبة. صبح ايه بس الساعة 4 انتي ازاي تقعدي كل ده من غير اكل. بصي انا جعان تعالي نتغدا مع بعض
همس: بخوف. ايه لا لا شكرا انا هروح
رعد: حس بخوفها. متقلقيش انا مش عايزك تخافي مني. احنا هنقعد في مطعم عام مش في بيتي يعني ماشي
همس: خافت ترفض يغضب ويطلب منها الفلوس. ماشي
رعد: ابتسم واخدها علي مطعم فخم جدا ولما. وصله شدلها الكرسي وقعدها. وقعد
همس: كانت مش مصدقة انها قاعدة في مكان زي ده. وكمان طريقة رعد معاها كلها زوق وادب. وهي كل اللي قابلتهم كانوا واطين ومش رجالة اصلا. بس رعد حاجة تانية كانت بتبصله بإعجاب وبتحسد مراته عليه انها متجوزة راجل زيه لانها شافت دبلة في ايده
رعد: اخد باله انها بتبصله. ابتسم ايه بتبصيلي كدة ليه
همس: اتكسفت وبصت في الارض
لا ابدا انا بس تلاقيني سرحت مش قاصدي
رعد: ابتسم اكتر من خجلها. طيب قوليلي عجبك المكان
همس: ابتسمت. عجبني ايه بس انا كان اخري اني اشوف الاماكن دي في التليفزيون
رعد: ههههههه. طيب يا سيتي قديكي اهو قاعدة فيها. قوليلي بقي تحبي تاكلي ايه
همس: بإحراج. اي حاجة اللي تطلبه
رعد: همس قولي تحبي تاكلي ايه هو انا هأكلك علي مزاجي
همس: اصل بصراحة انا مفهمش في اكل المطاعم دي ولا عندهم ايه حضرتك اكيد عارف اكتر مني
رعد: طيب ماشي علي الاقل. عايزة ايه مثلا لحمة فراخ سمك وانا اختارلك
همس: والله اي حاجة مش هتفرق
رعد: ابتسم من بساطتها وقناعتها. طيب انا هطلب لحمة اطلبلك زي
همس: هزت راسها اه عادي اي حاجة
رعد : طلب ليه وليها. همس هو انتي عايزة تشتغلي
همس: ياريت. انا بعد ما مشيت من عند ناجي الزفت ده وانا مش عارفة هعمل ايه
رعد: طلع كارت خاص بيه. طيب ده الكارت بتاعي. في عنوان الشركة بتاعتي وارقامي كلها واستني . كتبلها رقمه الخاص. ده رقمي الخاص من بكرة تجيني الشركة وانا هشغلك عندي وبمرتب محترم اوك
همس: اخدت الكارت وهي خايفة. اه بس ممكن اسألك سؤال
رعد:عارف هي هتسأل ايه ومش عارف هيرد يقول ايه. احمم. اسألي
همس:بتردد. هو يعني حضرتك بتعمل معايا كدة ليه انت حتي متعرفنيش
رعد: احمم. عادي انتي كنتي في موقف محتاجة مساعدة وانا متعودتش اشوف حد محتاجني ومساعدوش
همس: ايوة بس..
رعد: مبسش خلاص الاكل جه. خلينا ناكل . وفعلا الاكل وصل وابتدي رعد ياكل بس لقي همس لسة مبتكلش. ايه مبتكليش ليه
همس:بإحراج. ايه اه هاكل اهو وابتدت تاكل. براحة
رعد: كان مستمتع من وجوده معاها وبيتأمل فيها وهو نفسها يخليها معاه وميسيبهاش تمشي . وابتسم لما لقاها بتاكل بهدوء. مع انه عارف انها جعانة. ومع ذالك مبنش عليها
همس: حاست انه بيلصلها بإهتمام. اتكسفت. هو حضرتك بتبصلي كدة ليه هو انا عملت حاجة غلط
رعد: لا ابدا مفيش بصي انا عايزك تاكلي راحتك ملكيش دعوة بحد كلي زي ما يعجبك اتفقنا
همس: ابتسمت. وهزت راسها حاضر
وكملوا اكل وخلصوا ورعد طلبلها فروت سلاد. بعد الاكل
رعد: علي فكرة هيعجبك جربيه
همس: هو فعلا شكله حلو بس انا مش قادرة اكلت كتير وبعدين الكاس ده كبير اوي هخلصه ازاي ده
رعد: ضحك بصوت عالي. علي غير عادته هههههههههه. هو فعلا كبير بس كلي علي قد ما تقدري وسيبي الباقي
همس: ههههه حاضر. واكلت بس مش كتير. فعلا طعمه جميل بس مش هقدر اكمله كفايه كدة. وكمان انا اتأخرت وعايزة امشي
رعد: اصلا مش عايزها تمشي بس لازم علي الاقل دلوقتي . طيب انا ححاسب وهنمشي علي طول
وحاسب رعد وركبه العربية ومشيه
رعد: قوليلي بقي ساكنة فين علشان اوصلك.
همس: ايه لا مش هينفع حضرتك وصلني اقرب ميدان وانا هتصرف.
رعد: ليه بس خليني اوصلك احسن من بهدلة المواصلات
همس: حضرتك انا ساكنة في مكان شعبي ولو دخلت هناك وانا معاك في العربية الشارع كله هيتكلم عليا.
رعد: بضيق. طيب قوليلي انتي ساكنة فين حتي ابقي عارف
همس: خافت تقوله. اااابكرة لما اجي لحضرتك ابقي اقولك كل بياناتي
رعد:هز راسه تمام . بس اوعي متجيش انا هستناكي
همس: لا ان شاء الله هاجي عن اذنك
رعد: مسك ايدها. همس استتي وادالها مبلغ مش قليل
همس:؟؟ ايه دول
رعد: ده مبلغ كدة تخليه معاكي لحد بكرة واعتبريه من مرتبك اللي هتخديه
همس: بس حضرتك حتي متعرفش انا معايا مؤهلات ايه علشان تحدد مرتبي
رعد: مش مهم المؤهل المهم انك هتشتغلي معايا وخلاص خديهم بس وبكرة نتكلم.
همس: اسفة مش هقدر لما ابقي اشتغل ابقي اخدهم. انا عارفة ان انت دفعتلي اكتر منهم. بس والله لو كان معايا كنت ادتهملك. لكن دول مش هينفع اخدهم . عن اذنك . ونزلت
رعد: مرر ايده في شعره. عنيدة. وبعدين ابتسم . بس عفيفة ومش طماعة اه اه يا همس بقي انتي تعملي كدة في رعد الحديدي. هتجننيني انا كويس اوي انك وانتي معايا ما قطتكيش من كتر ما انتي مجنناني ومطيرة النوم من عيني. بس هانت انتي بس تشتغلي معايا وانا هعرف وقتها انتي هتكملي معايا ازاي.
في مكتب رعد
رعد دخل مكتبه وهو في قمه سعادته ودي مش من عاداته انه يكون مبسوط كدة. في العادي كان من الصعب جدا اي حاجة ترضيه او تفرحه. لكن بظهور همس في حياته كل شئ في طريقه للتغير. رعد دخل مكتبه وقعد وسند ظهره علي كرسيه وهو مبتسم ومغمض عنيه وبيفتكر همس وكل حركة من حركاتها وكل كلمة قالتها وكل ابتسامة ابتسامتها واسرت قلبه بيها. وبيفكر لما تيجي وتشتغل معاه هيعمل معاها ايه.
وليد: خبط ودخل. رعد بيه
رعد: زي ماهو علي وضعه متحركش ولا فتح عنيه. اممم
وليد: حضرتك الشركة الالمانية بعتت فاكس
رعد: اها عايزين ايه
وليد: بيبلغوا حضرتك بعرض شركة حازم رشدي
رعد:انا عارف عرضه اصلا. في حاجة تاني
وليد: اه في اوراق مهمة حضرتك لازم تمضيها. وكمان في مينتنج بعد ساعة
رعد:سيب الورق انا همضيه. قولي عدي رجع ولا لسة
وليد: لا حضرتك لسة مارجعش
رعد: طيب اتفضل انت وابقي ابعتهولي اول لما يرجع
وليد: تحت امرك يا فندم. عن اذنك
في شقة فخمة جدا اسفل سنتر التجميل الخاص بمها الحديدي.
مها: حبيبي انا لازم اتطلع السنتر دلوقتي وهبقي انزلك تاني اوك
معتز: لا يا روحي خليكي شوية انتي ملحقتيش تقعدي
مها: معلش لازم اتطلع انت عارف اوقات رعد بيعملي زيارات مفجأة. وانا لازم اكون موجودة
معتز: طيب حضرتيلي المبلغ اللي طلبته منك
مها: اه يا ميزو ياحبيبي طبعا اهو اتفضل. وطلعت من شنتطها مبلغ وادتهوله
معتز: بفرحة. حبيبة قلب ميزو وحضنها وباسها. انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه
مها: حبيبي انت تؤمر. يالا سلام بقي وهكلمك تاني
معتز:طيب قبل لما تروحي عدي عليا نصيا كدة. اصل مش هقدر استني لحد بكرة.
مها:هحاول
معتز: بغضب. لا هتيجي اومال احنا اخدنا الشقة هنا جنب السنتر ليه مش علشان نكون قريبين من بعض
مها: خلاص يا حبيبي متزعلش هعدي عليك يالا باي. سي يو
وبعد خروج مها ابتسم معتز بمكر. وطلع تليفونه واتصل برقم شخص ….
معتز: باشا اخبارك ايه
الشخص: الاخبار كلها عندك. طمني عملت ايه
معتز: تمام يا باشا. الڤيديو اتسجل والصور كمان
الشخص: تعجبني جمعه بقي مع اخواته اللي قبله لحد لما نكمل الالبوم
معتز: هههههه من عنيا يا باشا بس عايزك تشوفني بأي حاجة
الشخص: عدي عليا وانا اكتبلك شيك
معتز: تسلم يا كبير اسيبك انا بقي. علشان اسيڤ الڤيديو سلام يا باشا
في مكتب رعد
عدي: دخل وقعد . ازيك يا رعد
رعد: اهلا كنت فين كل ده
عدي: هكون فين بدور علي حبيبة القلب اللي صدعتني بيها بقالك اسبوعين
رعد:ههههههه. قوام عملتها حبيبة قلبي
عدي: واكتر ده انت سودت ايامنا الفترة اللي فاتت. بس قولي انت بتضحك خير
رعد:اممم. اصلي لقيتها
عدي:!! لا بجد لقتها ازاي
رعد: انا هقولك وانا واقف بدور عليها في المكان اللي خبطها فيه لقيتها……..
عدي: ايوة بقي وغدا وحركات يا بن اللذين مبتضيعش وقت انت
رعد:ابتسم. غريبة اوي البنت دي يا عدي فيها حاجة بتشدني مع اني بحاول اتماسك بس بحس اني بضعف لما بشوفها. متعرفش اول لما شوفتها النهاردة. كنت حاسس اني نفسي اخدها في حضني واكسر ضلوعها علي بعدها الفترة دي مع انها اصلا متعرفش اني كنت بدور عليها. بس مش عارف بتجنن اول لما بتبعد عني
عدي: متنح وفاتح بقه.
رعد: مالك متنح ليه كدة
عدي: بيهز راسه بعدم تصديق. لا انت مش رعد. رعد ميقولش كدة. انت مين
رعد: بخنقة. بطل استظراف.واتعدل بدل ما اعدلك.
عدي:ههههههه اعمل ايه بس انت اول مرة تتكلم عن الاحاسيس والمشاعر والحاجات دي انت مش انت يا صاحبي
رعد: بضيق عارف. انا حاسس بنفسي بس اعمل ايه مش بإيدي
عدي: طيب انت ناوي تشغلها هنا فعلا
رعد: اه طبعا. اول لما تيجي بكرة هتشتغل علي طول
عدي: طيب هتشغلها ايه. هي اسمها ايه صحيح
رعد: همس اسمها همس. ولسة مش عارف هشغلها ايه انت رأيك ايه
عدي: جميل اسم همس. هي معاها مؤهلات ايه
رعد: معرفش. لما تيجي بكرة هنعرف
عدي: اممم طيب عموما ممكن نحطها في اي مكان متقلقش
رعد: اي مكان ايه لا طبعا انا عايزها جنبي
عدي: ازاي مش فاهم جنبك ازاي
رعد: ايوة عايزها جنبي. بص ايه رأيك انا هخليها السكرتيرة بتاعتي
عدي: بس دي لازم تكون بتعرف لغات والشغلانة دي مش سهلة. وبعدين وليد هتعمل فيه ايه
رعد: وليد زي ماهو ولو عليها تتعلم انا اصلا مش عايزها لشغل انا عايزها معايا وقصاد عيني
عدي: رعد انت من امتي ليك في الشمال.
عدي: انت اتهبلت وانا قولت ايه انا بقولك عايزها قصاد عيني مقولتش حاجة غلط
عدي: ما انا خايف الغلط يجي بعدين
رعد: بغضب وجدية. عدي
عدي: خلاص يا عم انت حر المهم تكون مبسوط. ده انا مشوفتكش بتضحك من سنين الا بسببها. المهم خلاص انا بكرة لما تيجي هخلي وليد يعلمها الشغل واحدة واحدة
رعد: بحزم. لا وليد لا. شوف واحدة تعلمها
عدي: ضحك بصوت عالي. هههههههه انت بتغير عليها يا رعد ده انت مشوفتهاش غير مرتين بس
رعد: تعرف تلم نفسك وتحط لسانك في بوقك. وتعمل اللي قولت عليه من سكات
عدي: بيحاول يكتم ضحكتة. وبإستفزاز. طيب ايه رأيك اعلمها انا
رعد: غضب وعنيه بتطق شرار. عدي خاف علي نفسك هكسرك
عدي: ههههههههههه. والله فرحان فيك اصلك طول عمرك مفتري. واهو ربنا بعتلك اللي تهدك.
رعد: عدي امشي من قدامي
عدي: طيب بص نتكلم جد. انت بتحبها
رعد: قعد علي كرسيه ومرر ايده في شعره بحيرة. مش عارف شكلي كدة ابتديت احبها
عدي: اممم. بس انت لسة متعرفش عنها حاجة وبعدين مش يمكن تكون فعلا زي ما قال عليها صاحب المحل ده اللي اسمه ناجي
رعد: لا طبعا انا حاسس انها هي اللي صح
عدي: اتنهد. خلاص ما دومت شايف كدة.
رعد: اسمعني بقي. الزفت ده اللي اسمه ناجي انا عايزه متكتف في مخزن العاشر النهاردة بالليل. ومحله ده عايزه كوم تراب
عدي: اوك من عنيا بس هو كدة هبأ بال200 الف
رعد: بسخرية هههههههه. حبيبي انا بعد ما سيبته اتصلت بالبنك ووقفت صرف الشيك. يبله ويشرب ميته
عدي: ههههههههه والله جدع خسارة في اهله. طيب انا هروح بقي اخلص في موضوعه واشوفك بالليل في العاشر
رعد: اوك سلام. ورجع رعد يفتكر همس. الوحيدة اللي دخلت حصون الرعد وزلزلته
في بيت همس. همس بتخبط علي زينب صاحبتها. وهي مبسوطة وفرحانة
زينب: فتحت الباب. همس تعالي ادخلي
همس: بفرحة. كويس ان انا لحقتك قبل ما تنزلي
زينب: هههه فعلا انا كنت خلاص بلبس ونازلة. بس قوليلي وشك منور وبيضحك علي غير العادة. ايه منصور مات
همس:هههههههه. ياريت. بس انا مبسوطة علشان حاجة اهم. مش انا خلاص خلصت من دين ناجي الله يحرقه مطرح ماهو قاعد
زينب:!! ازاي تعالي قوليلي بسرعة
همس: بصي يا سيتي. انا لما روحتلوا النهاردة……………
زينب: بتصنع القلق. وانتي بقي فرحانة مش كدة
همس: اه ومفرحش ليه. اخيرا ربنا رحمني من ناجي. ولقيت شغل عند راجل مهم زي ده ومحترم وابن ناسي وكلها شهر ولا اتنين واعرف اخد شقة ايجار جديد. ان شالة يارب اوضة وصالة.المهم اقفل بابي عليا ومخفش من حد
زينب:اممم. ده علي اساس انك صدقتي انه راجل محترم. ومش هيطلبك بالفلوس او حاجة قصاد الفلوس
همس: بقلق. انتي تقصدي ايه
زينب: اقصد انك هبلة ودخل عليكي الشوية اللي عملهم. هو تلقيه عينه منك. وحكاية الشغل دي علشان يعرف يجيبك ولما بقي تروحيله هيعرف عنك كل حاجة اسمك بالكامل وساكنة فين وظروفك ايه وساعتها بقي يا حلوة هيعرف يلاعبك زي ناجي تمام. ويقولك يا كدة يا وريكي النجوم في عز الظهر. وده زي ما بتقولي شكله واصل يعني مش هتعرفي تحكي معاه
همس: يا نهار لا انا مفكرتش في كدة. بس شكله ميقولش كدة هو اه شكله كدة شديد وهيبة في نفسه بس كان محترم اوي وما شوفتش منه حاجة تقلق
زينب: يا غبية وهو يعني هيبان عليه من اول يوم لا ده هيسويكي علي نار هادية لحد ما تخدي الامان. ده ممكن يعمل كدة في شركته ومحدش ينجدك منه. حتي اللي شاغلين عنه هيخافه منه. الناس دي ايديها طايلة وبعدين مفيش راجل يدفع لواحدة ميعرفهاش مبلغ زي ده لله في لله كدة
همس: بلعت ريقها بصعوبة. ده لو زي ما بتقولي كدة. ابقي انا ضعت خلاص
زينب:بمكر. لا لسة مش انتي مقولتلوش عنوانك.
همس: لا انا خفت اقوله علشان يعني المكان هنا مش اللي هو وقولت لو قولتله ممكن يرفض يشغلني ماجاش في بالي كل اللي قولتيه ده.
زينب: تمام كدة. يبقي مش هيعرف يوصلك. انتي كدة مقدمكيش غير الموضوع اللي قولتلك عليه. انك تيجي تشتغلي مع الدكتور هادي
همس: لا كله الا كدة. قولتلك ده حرام وانا معملش كدة
زينب: انتي حرة. بس لوفكرتي تروحيله. هتندمي لما الفاس تقع في الراس. ساعتها تقولي يا ريتني سمعت كلام زينب
همس: اتنهدت بحزن. يعني ياربي انا مليش نصيب افرح. كدة مقدميش غير اني اوافق علي جوازي من ابراهيم. اهو علي الاقل لو حتي حصل بالغصب. لاني مش طايقاه. اهو اسمه حلال. بدل ما اروح هناك وهو يغصبني علي حاجة تغضب ربنا
زينب: انتي اتجننتي رسمي. ابراهيم. ده بلطجي وبيتاجر في الممنوعات وكل يوم والتاني الحكومة ماسكاه.
اسمعي كلامي وطوعيني والله هتخدي قرشين حلوين ينفعوكي
همس: ربك يحلها انا هقوم بقي زمان هبة رجعت . سلام
في شقة همس وهبة
همس: دخلت الشقة وهي مهمومة. من كلام زينب
هبة: انتي جيتي يا همس. حمد لله علي السلامة. قوليلي لقيتي شغل
همس:هزت راسها. لا ملقتش
هبة: وناوية علي ايه.
همس: انا موافقة اتجوز ابراهيم
هبة: بفرحة انتي بتتكلمي جد الف مبروك. بس تعرفي ده واد فقري ده لسة نازل من شوية وكان بيسأل عليكي وكان عايز يسلم عليكي علشان مسافر يومين كدة في شغل اكيد هيفرح ازي بموافقتك
همس: اه ما انا عارفة.معلش يا هبة انا هدخل انام شوية تعبانة
هبة: وماله يا حبيبتي روحي نامي شوية.
في المساء في مخزن رعد في العاشر
ناجي مضروب وحالته صعب. ورعد قاعد قدامه وحاطط رجل علي رجل
ناجي: ابوس ايدك يا رعد. بيه اعتقني بقي انا هموت كدة
رعد: بغضب. وانت مكنتش هتموتها باللي كنت عايزه منها. وتهجمك عليها يا كلب
ناجي: وزة شيطان. وبعدين انا والله مكنتش اعرف انها تخصك
رعد: اديك قولتها تخصني. ورعد الحديدي. محدش يجرأ انه يبص بس لحاجة تخصه مش كمان يحاول يلمسها ويعتدي عليها.
ناجي: طيب ايه اللي يرضيك وانا اعمله
رعد: انت من بكرة تيجي الشركة عندي وهتشوفها وتعتذرلها وتبوس رجلها كمان
ناجي: موافق موافق. بس مشيني من هنا
رعد: بص للحرس. فكوه
ناجي: بس حضرتك ساويت المحل والمخزن بالارض والشيك معرفتش اصرفه. انا كدة بيتي اتخرب
رعد: تستاهل ما هو من عاميلك. ما انت شوف بقي كام واحدة عملت فيها كدة. خليك تتربي وتعرف ان الله حق. انت هتمشي دلوقتي وبكرة تيجي الشركة زي ما قولتلك والا انت عارف الحرس هيجبوك. فاهم
ناجي: فاهم . فاهم.
ومشي ناجي ورعد رجع بيته. وعدي تاني يوم لحد بالليل ورعد كان طول اليوم منتظر همس وهي مجتش.
رعد: انا هتجنن يا عدي ليه مجتش بس ليه
عدي: اهدي بس. انت متعرفش ظروفها ايه. مش يمكن تعبانة
رعد: رايح جاي بتوتر
انا اللي غبي كمان المرة دي سيبتها من غير ما اعرف عنوانها. انا ازاي بس سيبتها تمشي كدة
عدي: خلاص يا رعد اهدي اكيد هتيجي او هتكلمك ما هو بصراحة مفيش واحدة في ظروفها وترفض العرض اللي انت عرضته عليها
رعد: قلبي مش متطمن. حاسس انها فيها حاجة. طيب حتي تتصل تكلمني. انا ادتها رقمي وكل ارقام المكتب ليه بس ما اتصلتيش ليه
عدي: طيب خلينا نصبر يومين كمان ونشوف هنعمل ايه
رعد: بفزع. ناجي فين ناجي
عدي: وانت عايز ناجي ليه
رعد: ما هو اكيد عارف عنوانها مش كانت شغالة عنده
عدي:للاسف ناجي امبارح وهو ماشي عمل حادثة وهو دلوقتي في
المستشفي وفي غيبوبة. انا مكنتش عايز اقولك لاني شايفك قلقان علي همس
رعد: بغضب. خبط المكتب بإيده. يعني انا لازم استني لحد لما تظهر لوحدها ده اذا ظهرت اصلا.
وعدي يومين علي نفس الحال رعد كل يوم يستني همس تروحله او تكلمه. وهي قاعدة تعيط. علي حظها وانها خلاص هتتجوز ابراهيم. لحد ما جه يوم رعد قرر يروح فيه للدكتور هادي علشان العينة لانه زهق من زن جده توفيق ومها مراته.
في مستشفي الدكتور هادي المحمدي
في غرفة العمليات
زينب: لا بقي يا دكتور وهو انا كل مرة يكون ده نصيبي احنا اتفقنا. انك تزودني المرة دي
هادي: زينب بلاش طمع واحمدي ربك. هو ده نصيبك . وان سوقتي العوج من بكرة امشيكي واجيب الف غيرك
زينب: كدة. ده انا اللي جايبالك نص الستات اللي بتحتجلهم في العمليات. ده جزاتي
هادي: اه ولو طولتي في الكلام. همشيكي واوعي تفتكري انك ممكن تلوي دراعي. انا هادي المحمدي.قوليلي لقيتي واحدة جديدة زي ما قولتلك. انا مستعجل علي العملية
زينب: بحاول اجبها ان شاء الله يومين لو ماجتش هشوف غيرها
هادي:طيب روحي يالا انا خلاص قربت اخلص العملية دي.
زينب: هستناك في المكتب
خرجت زينب. وهي متغاظة من هادي كل مرة يديها مالاليم وهو ياخد الالفات وكانت بتفكر تنتقم منه بس خايفة منه. في الوقت ده شافت رعد رايح مكتب هادي
زينب: رعد بيه اهلا وسهلا.
رعد:بصلها بررود وهز راسه.
زينب: هو حضرتك عايز الدكتور هادي
رعد: ايوة هو موجود
زينب: ايوة هو خلاص بيخلص العملية اللي معاه وجاي حالا اتفضل حضرتك استناه في المكتب
رعد: دخل المكتب وقعد
زينب: فكرت شوية وبعدين اتكلمت. رعد باشا في حاجة مهمة عايزة اقولك عليها
رعد:عقد حاجبه. حاجة ايه
زينب: بس اوعدني انك حضرتك متقولش للدكتور هادي ولا لتوفيق بيه ان انا اللي قولتلك.
رعد: قلق. اتكلمي علي طول انا معنديش صبر في ايه
زينب: حضرتك عارف طبعا العمليات اللي كانت بتعملها مها هانم هنا.
رعد: ايوة مالها بقي
زينب: للاسف مدام مها عندها ضعف في التبوبض جامد ودكتور هادي كان بيجبلها بويضات من ستات تانيه وتتلقح من حضرتك وبعدين كان بيعمل العملية لمها هانم
رعد: الدم غلي في دماغه وبصوت يرعب. انتي بتقولي ايه الكلام ده بجد
زينب: بخوف. اه والله بس لان مها هانم الرحم عندها ضعيف كمان مكنتش بتتحمل الحمل للاخر. والحمل بينزل في اوله. بس المشكلة بقي في الجديد
رعد:بغضب. ليه وهو فيه جديد
زينب: ايوة. العملية الجاية هتكون واحدة تانية هي اللي هتحمل وهما هيفهموك ان العينة منك انت ومدام مها. وان الست دي هتشيل العيل بس
رعد: بقي كدة. يعني توفيق ومها مظبطين مع هادي وانا بيستغفلوني
زينب: انا بصراحة قولت لازم اقولك علشان اخلص ضميري. بس ابوس ايدك اوعي حد منهم يعرف اني قولتلك
رعد:لا متخفيش. وطلع دفتر شيكاته. وكتب شيك ب10 الف جنيه. خدي دول كويسين
زينب: خطفت الشيك بفرحة. الا كويسين تسلم ايدك يا باشا
رعد: بس انا عايزك اي حاجة تعرفيها بتحصل بين توفيق ومها وهادي تبلغيني بيها بسرعة
زينب:من عنيا يا باشا
رعد: انا ماشي ولو هادي سألك قوليلو جاله تليفون ونزل
زينب: زي ما تحب حاضر انت تؤمر
في بيت همس
همس قاعدة لوحدها في البيت والباب خبط. همس فتحت واتصدمت لقت سماح ومنيرة اللي متجوزهم ابراهيم
همس: بخوف. اهلا سماح ازيك يا منيرة اتفضله
منيرة وسماح دخله وقفله الباب. وراهم وعنيهم كلها شر
منيرة: بقي انتي عايزة تخطفي الراجل اللي حيلتنا. ده ليلة اهلك سودا
همس: برعب. انتوا عايزين ايه. والله اصوت ولم عليكم الناس
سماح: صوتي بس هنكون جبنا اجلك يا روح امك
وانقضوا الاتنين علي همس زي وحوش كاسرة ضرب وبهدلة. بغل وغضب وهمس تصوت وتستغيث ومحدش سمعها وفضله يضربوها لحد ما اغمي عليها😔😔😔😔
بعد ما همس اغمي عليها منيرة وسماح سبوها ونزلوا وسابو الباب مفتوح وبعد شوية دخلت هبة وشافت الباب مفتوح اتخضت ودخلت لقت همس مضروبة ومتبهدلة.صرخت
هبة: بدموع. همس همس حبيبتي فيكي ايه مين اللي عمل فيكي كدة. ولما همس مردتش ولا فاقت اتصلت بمنصور وجه واخد همس المستشفي وكانت عندها جروح وكدمات. كتير وكسر في الايد اليمين. ولما فاقت روحت البيت. بس طبعا كانت حالتها النفسية صعبة وصعبان عليها نفسها.
همس:قاعدة في اوضتها بتعيط. يارب لامتي هتبهدل كدة. لامتي مش هلاقي راحة. انا تعبت ده حتي رضيت بالهم والهم مرضيش بيا. اعمل ايه تاني. انا خلاص مقدميش غير حل من الاتنين. يا اما اروح للراجل صاحب الشغل ده والله اعلم نيته ايه من ناحيتي. او اروح مع زينب. والاتنين انا مش عارفة اخرهم ايه. يارب الهمني الصح انا خلاص مش فاهمة ولا عارفة اعمل ايه
هبة : دخلت. وقعدت جنب همس وطبطبت عليها. حبيبتي عاملة ايه النهاردة
همس:بإنكسار هكون عاملة ايه يعني اهو الحمد لله.
هبة: بتردد. هو انتي خلاص كدة. صرفتي نظر عن جوازك من ابراهيم. هو يعني ملوش ذنب في اللي حصل
همس:!! انتي لسة بتسأليني. يا شيخة حرام عليكي. حتي بعد اللي عملوه فيا ده كله ولسة عايزاني اتجوزه. علشان يموتوني بقي مش كدة. انتي للدرجة دي مش خايفة عليا للدرجة دي عايزة تخلصي مني. انا والله مش مصدقة
هبة : والله ده قاعد برا. وقالي انه ضربهم علقة موت ووعدني انه مش هيخليهم يقربوا منك تاني
همس:لا والله في الخير. والمرة الجاية لما اموت هينفعني ضربهم بأيه. اسمعي انتي عايزة تخلصي مني مش كدة. خلاص انا هريحك مني وهمشي واسيبلك البيت ده خالص.مع انه اصلا بيت ابويا. بس واضح اني خلاص مليش مكان فيه.
هبة: ازاي هتروحي فين يعني
همس: زينب هتشوفلي شغل معاها. واشتغل ممرضة عند ناس وهقعد عندهم.
هبة: وانتي بتفهمي في حكاية التمريض دي
همس: زينب هتعلمني. المهم اني في ظرف يومين مش هكون هنا. وسيبيني بقي انا تعبانة وعايزة انام
هبة: حاضر هسيبك اللي يريحك.
في مكتب رعد
عدي: لسة مقررتش هتعمل ايه. في موضوع مها والعملية
رعد: بغضب وغيظ. انا لحد دلوقتي مش عارف انا ازاي مسكت نفسي عنهم اذا كان توفيق ومها ولا الحيوان هادي ده. انا يستغفلوني كل الفترة دي. بس معلش هما اللي جابوه لنفسهم.
عدي: قصدك ايه. انت هتوافق. وتديهم العينة
رعد: اه. هوافق بس بشروطي.
عدي: اللي هي ايه بقي
رعد: بعدين هقولك. المهم دلوقتي همس اللي معرفش عنها حاجة بقالها كام يوم ولا عرفنا نوصلها. انا قلقان عليها اوي يا عدي
عدي: والله انا مش عارف اقولك ايه. اللي انت فيه ده ملوش غير اسم واحد بس. الحب انت حبيتها بسرعة جدا وكمان بطريقة تخوف
رعد: ايه اللي يخوف مش فاهم
عدي: يعني حاسس. انك مش هتقدر تنساها بسهولة
رعد:بحدة. انساها؟ انساها ازاي بعد ما لقيتها. انا عمري ما في واحدة شغلت بالي كدة. ولا اتمنتها زيها. وتقولي انساها مستحيل انا مش هرتاح الا لما الاقيها
عدي: وهتلقيها فين بس. فكر بالعقل يا رعد هي لو كانت عايزة كانت جاتلك. لكن واضح انك مش في دماغها اصلا
رعد: بغضب. عدي خلص الكلام. انا مش هسيبها ولازم الاقيها فاهم ولا لا
عدي:طيب افرض لقيتها. وهي مش عايزاك هتعمل ايه
رعد:بغرور. مش مهم المهم ان انا عايزها وبحبها.وهجيلها بأي طريقة
عدي: تمام براحتك. المهم دلوقتي هتروح المعاد بتاع غرام سكرتيرة حازم رشدي
رعد:بضيق. كنت ناقصها هي كمان. مش كفاية اللي انا فيه.
عدي: يعني هتروح ولا لا المعاد بعد ساعتين
رعد: اخد مفاتيحه وتليفونه وبأرف. خلاص رايح
عدي: رعد كنت عايز اقولك اني اجازة يومين
رعد: ليه.
عدي: مسافر اسكندرية
رعد: بحزن علي صاحبه. اه فهمت. هو بكرة زكري حلا مش كدة
عدي:بأسي. اه الله يرحمها
رعد: طبطب عليه وحضنه. حاول تنسي يا عدي كدة كتير
عدي: بدموع. مستحيل انسي حلا. حلا هتفضل معايا وعمري ماهنساها
رعد: وهو مفيش في ايده حاجة يعملها. اللي يريحك يا عدي سلام انا دلوقتي. اشوفك لما ترجع ابقي طمني عليك لما توصل
عدي:حاضر. انت كمان ابقي طمني عملت ايه مع غرام
رعد: متقلقش. انا هعرف ازاي اربيها. هي واللي مشغلها. سلام
في بيت زينب
زينب: بفرحة يعني خلاص وافقتي .
همس: بدموع وحزن. اه وفقت وربنا يسامحني بقي
زينب: ان شاء الله هيسمحك. ده انتي حتي بتعملي خير بتساعدي الناس
همس: اساعد الناس واغضب ربنا. بس اعمل ايه. مفيش في ايدي حل تاني.
زينب: متقلقيش ولا بتغضبيه ولا حاجة. ربنا غفور رحيم
همس: هزت راسها. ونعم بالله
وسبحان الله. هي الدنيا كدة. فيها ناس بيكونوا من شياطين الانس. اللي بتزين للإنسان الحرام وتقنعه بيه. وتحلله كمان. ولضعفنا في الاوقات دي لاسف. بنروح وراهم ونسمعهم.
في فندق شهير
رعد قاعد في الجناح منتظر غرام. وفعلا جات غرام ودخلت لرعد
غرام:قربت من رعد بدلع. وابتدت تحاول تخليه ينجذب ليها
رعد: وهو بيحاول يداري ضيقه من حركتها وغضبه من وجودها اصلا. قام وسابها. مستعجلة علي ايه. ادخلي غيري هدومك الاول.
غرام: اممم. ماشي بس انت كمان مستعجل اهو
رعد:بسخرية. هه اه اوي يالا ادخلي وانا مستنيكي
ودخلت غرام. وبعد شوية خرجت وهي طبعا بشكل مفتكرش ينفع يتوصف. المهم رعد شافها. وهو من جواه عايز يشيلها ويرميها من بلكونة الجناح.. وقربت تاني من رعد. وهو سابها تتمادي شوية وبعدين سبها وقام
غرام: مالك في ايه. ايه اللي حصل. انا عملت حاجة زعلتك
رعد:جرها مش شعرها وبصوت شبيه بإسمه زي الرعد. انتي وجودك اصلا هنا وبشكلك ده خناقني مش بس مزعلني
غرام: بتتألم. اانا مش فاهمة حاجة ايه اللي حصل بس. ما احنا كنا كويسين
رعد:بغيظ. احنا عمرنا ما كنا كويسين. انا اصلا أرفان منك من اول يوم شوفتك فيه وشوفت سفالتك يا زبالة. اسمعي بقي يا روح امك. انتي متصورة من وقت ما دخلتي الجناح. ولحد ما دخلتي جودة وانتي بتغيري. لحد اللي عملتيه من شوية. اعتبريه فيلم قصير كدة.
غرام: فتحت. عنيها بصدمة. انت كنت بتصورني. ليه ده سلمتك رقبة حازم واخت منه. الصفقة كمان. تقوم تعمل فيا كدة
ماهو لو كنتي خليتي الاتفاق بينا زي ماكان. فلوس وبس هات وخد. كان ماشي مكنتش عملت كدة. لكن انتي غبية طمعتي في حاجة عمرك ما تحلمي تطوليها. مشكلتك ان وحدة رخيصة زيك. افتكرت انها ممكن تلوي دراع رعد الحديدي. بس لانك غبية. مقدرتيش تفهمي مين هو رعد. انا لايمكن اخليكي تعملي اللي في دماغك. علشان. ده شرف خسارة تنولوا واحدة زيك. انها تكون مع رعد. اسمعي. الفيلم اللي اتصور ده هيتقطع مقاطع صغيرة. وانتي هتجبيلي كل المعلومات اللي ممكن احتاجها من حازم. وكل نفس بيتنفسه. ولو حصل وحازم عمل حاجة من غير ما اكون عارف منك. هنزل مقطع من الفيلم ده. وقصاد كل غلطة مقطع فهمتي يا حلوة.
غرام: انت هتفضح نفسك. وانت رعد الحديدي
رعد:هههههه. لا متقلقيش. انا هعرف ازاي اخليكي انتي بس اللي تظهري. وهيفتكروكي كنتي مع اي واحد زبالة من اللي بتعملي معاهم الارف ده كل يوم.
غرام: كدة يا رعد والله تستاهل اللي بيحصل لمراتك. خليك تدوق من نفس الكاس
رعد: ساكتة ليه بلعتي لسانك.
غرام: لا ابدا. بس انت لازم تفهم ان حازم حويط شوية ممكن يعمل حاجة من ورايا من غير ما اعرف
رعد: ميخصنيش. انا قولتلك علي اللي هيحصل سواء بقي كنتي عارفة او لا . دي مشكلتك. ومهمتك انه ميغبش عن عنيكي لحظة.
غرام:ماشي وانا موافقة. اقدر امشي
رعد: في ستين داهية.
تاني يوم في الاسكندرية
اسكندرية وجمالها وبحرها وشقوتها وكمان بنات اسكندرية اللي مفيش احلي منهم ولا في خفة دمهم. في بيت عائلة ميسورة الحال بتفتح بنوته جميلة بملامح شقية عنيها خضرا وشعرها بني وبيضاء ملامحها تجنن . ودي( هنا فوزي الحضري)
هنا: تفتح شباك أوضتها اللي بتطل علي احلي بحر في الدنيا بحر اسكندرية. وهوا البحر الجميل يحرك شعرها بحرية وهي مبتسمة ليوم جديد رغم انها عارفة ان الابتسامة دي مش هدوم كتير. وفعلا جه صوت هي بتكره اكتر من اي حاجة في حياتها وهو صوت ( ماجدة مرات بباها المفترية اللي مزهقاها في عيشيتها)
ماجدة: هنا. انتي يا هانم هتفضلي واقفة في الشباك كتير . ولا ايه
هنا:بيتجز علي سنانها. يا فتاح يا عليم علي الصبح. نعم يا طنت عايزة ايه
ماجدة: تاني طنت. ما قولنا قولي ماجدة احسن. وهو انا بيني وبينك كام سنة. هما تقريبا يعني …
هنا: ايوة هما تقريبا يجي 20. 30 سنة كدة
ماجدة: كتك قطع لسانك. ليه شايفاني. من ايام الملك.
هنا:بتبرطم. لا من ايام ما بنوا الهرم
ماجدة: بتبرطمي تقولي ايه
هنا:بإبتسامة صفراء. ابدا ما بقلش. ممكن بقي توقفي الحوار بتاع كل يوم ده علشان انا عندي شغل. وعايزة الحقه
ماجدة: روحي يا ختي لما نشوف اخرت شغلك ده ايه. ده ابوكي بيديكي مصروف اكتر من مرتبك
هنا: ماهو انا مش بشتغل علشان الفلوس وبس انا بشتغل علشان احقق ذاتي.
ماجدة:ذاتك؟ ودي تطلع ايه بقي ان شاء الله.
هنا: خبطت راسها بإيديها. يارب اروح فين بس. بصي يا ست ماجدة الذات دي حاجة كدة زي اممم اه زي الطحال والفشة تعرفيهم
ماجدة: طبعا دول ابوكي بيموت فيهم. بس هو انتي بتشتغلي في شركة ولا في مسمط
هنا: عادي متدوقيش اهو كله شغل. اسيبك انا بقي واروح البس. علشان هتنفخ لو روحت متأخرة.
وراحت هنا لبست وجهزت وهي نازلة لقت صوت تاني وقفها وده تاني اكتر صوت بتكره وهو ميتخيرش عن الصوت الاول في الغلاسة والتناحة علي راي هنا. وده توتي قصدي تامر ابن ماجدة مرات ابو هنا.
تامر: هنون صباح الخير
هنا: يارب انا عندي مرارة واحدة مفيش غيرها. لو اتفقعت هعيش من غير مرارة
تامر: قرب منها. ايه يا هنون بنده عليكي مش بتردي ليه
هنا: اصلي وقعت علي ودني وانا صغيرة.
تامر: هنون انتي مش ملاحظة انك بتعامليني وحش
هنا: يا راجل هو انت لسة واخد بالك. تصدق ده تقريبا اسكندرية كلها عرفت.
تامر: ليه يا هنون انا كدة والله هزعل وهشتكيكي لماما
هنا: يا روح امك. تشتكيني لماما. لا تصدق اترعبت. فكك مني يا عم الحج انا خلقي في منخبري علي الصبح. كفاية اني اصطبحت بوش امك. ووراها انت ده شكله يوم منيل. اوعي بقي من وشي بدل ما اشلفتك علي الصبح. ومشيت هنا.
تامر : راح لماجدة. ماما .. ماما
ماجدة: توتي يا حبيبب ماما. صباح الفل علي احلي شاب في اسكندرية كلها.
تامر: صحيح يا ماما.
ماجدة: صحيح. ياروح ماما
تامر: اصل هنا مش بتحبني. وانا بحبها اوي. وعايز اتجوزها. وهي مش بتديني ريق حلو.
ماجدة: متقلقش يا حبيبي. هجوزهالك غصب عنها. ولا هي ولا ابوها يقدروا يرفوضولي طلب
تامر: بجد طيب لو رفضت.
ماجدة: ترفض ده ايه. ده انت تامر توتي حبيب ماما كل بنات اسكندرية يتمنه ظفرك
تامر: بس انا عايز هنا
ماجدة: متقلقش. انا النهاردة ححدد مع فوزي معاد خطوبتكم وكتب كتابكم
تامر: ياريت يبقي يوم الخميس وحياتي يا ماما
ماجدة: بس كدة. من عنيا يا حبيب قلب ماما. حبيبي بقي يجي يفطر.
تامر: اه ياريت ده انتي فتحتي نفسي اوي يا ماما
ماجدة: دايما يا توتي نفسك مفتوحة
في شقة عدي في الاسكندرية علي البحر.
دخل عدي البلكونة وبص للبحر بنظرة كلها حب وشوق ولهفة. وعلي قد ما هو بيحب البحر علشان حبيبتة وزوجته حلا كانت بتحبه لا دي كمان كانت بتعشقه. علي قد ما كان بيلومه وزعلان منه لانه هو اللي اخد منه حبيبته. كان بيلوم عليه انه غدر بيها وغرقها في امواجه وهي كانت مأمنة ليه. واتنهد عدي بمرارة ودموعه نزلت.وهو بيفتكر شقوتها وضحكها ولعبها. وهزارها. كانت مرحة كل اللي يشوفها بحبها. كانت بتجبر اي حد يقعد معاها انه يضحك. ومن قلبه. وابتسم عدي وهو بيفتكر اول يوم شافها فيه.
فلاش بااااك
عدي اصلا ولدته اسكندرانية ولما ماتت هو مكنش ليه غير خالته ثريا وبناتها علا وليلي. وكانوا عايشين في اسكندرية. وكان عدي لازم كل شهر يسافر اسكندرية لخالته ثريا وبناتها ويقضي معاهم يومين وفي مرة عدي كان لسة واصل عند عمارة خالتو ونزل من العربية ودخل العمارة واول ما وصل عند الاسانسير لقي باب الاسانسير اتفتح وخرجت منه بنت غاية في الجمال والرقة. سرح عدي في عنيها الخضرا الجميلة. وشعرها البني الجميل كانت فعلا تخطف العين
حلا:حاولت تمشي من جنب عدي وكل ما واحد فيهم يجي يعدي التاني يقف قصاده كأنهم متفقين يروحه في نفس الاتجاه
حلا:بنرفزة وبعدين معاك يا جدع انت ما ترسالك علي بر. خلينا نعدي
عدي: رفع حجبه. جدع!! اللي يشوفك وانتي ساكته ميسمعكيش لما اتكلمتي ياريتك فضلتي ساكته
حلا: نعم يا خفيف انت. حد جه جنبك
عدي: جدع وخفيف. لا ده انتي مصيبة
حلا: لا بقولك ايه انت شكلك مصراوي وهتقرفني وانا اسكندانيه وخلقي في منخيري. اوعي بقي من طريقي
عدي: بإستفزاز. اولا انا اسكندراني انا كمان مش مصراوي. ثانيا لو معدتكيش هتعملي ايه
حلا: لا ده انا ممكن اعورك
عدي: ضحك بصوت عالي. انتي يا أوزعة تعوريني انا. اتكلمي علي قدك يا شاطرة
حلا: شاطرة دي تقولها لصاحبتك في المدرسة مش انا. وواعي بقي لارتكب فيك جناية النهاردة. وجات تمشي
عدي: استني. انتي اسمك ايه وساكنة فين انا عارف كل اللي في العمارة انا اول مرة اشوفك
حلا: لا والله. ليه شخ حارة حضرتك. ابعد عن طريقي يا ابني احسن ليك. ومشيت حلا
عدي: هههههههه. مش ممكن فظيعة عليها لسان عايز قصه. بس عسل يخربيت كدة يا جدعان.
طلع عدي لخالتوا ورن الجرس. وفتحت ثريا
عدي: ريري حبيبتي وحشتيني
ثريا: حضنته. حبيبي يا عدي وحشتني تعالي يا نور عيني ادخل
عدي: دخل وقعد. وحشتيني يا خالتوا قوي عاملة ايه وعلا وليلي عاملين ايه
ثريا: الحمد لله كلنا زي الفل. هما زمانهم جاين انا قولتلهم انك جاي بس انت بقي الحق خد حمام والبس وتعالي نتغدا قبل ما يجوا التتار. لحسن هما واجوازهم وعيالهم مش هيخلولك حاجة لو جم
عدي: ههههههه ماشي هقوم اهو لحسن اناوحشني الاكل من ايديكي يا ريري.
ثريا: يا قلب ريري. ده بقي عاملالك. اكلة سمك اللي هيا سمك وجمبري واستكوزا. وسبيط وصيادية وايه اكله علي مزاكك
عدي: انا داخل اغير هوا لحقيني انتي بس بالاكل
ودخل عدي اخد حمام ولبس بيجامته وقعد اتغدا مع خالتوا ثريا. وبعد الغدا غسل ايده وكان بيساعد خالتوا في تنضيف السفرة
ثريا: يا حبيبي اقعد انت ارتاح ده انت جاي من سفر.
عدي: باس ايدها. وانا اطول لما اساعد ست الكل انا هسعدك وكمان هغسلك الاطباق
ثريا: لا كله الا كدة. بص انا هروح اصب الشاي. وانت حط دول في المطبخ لما البنات تيجي يبقوا يغسلوهم. وتعالي نشرب الشاي
وفعلا خلصوا شيل الاطباق وقعدوا يشربوا الشاي
عدي: عاملة ايه يا خالتوا. لوحدك
ثريا: الحمد لله انا خلاص اتعودت. من يوم عمك الله يرحمه مامات. والبنات اتجوزه. وانا اتعودت علي الوحدة. بس تعرف جه من يجي شهر كدة. سكان جداد ناس زي العسل. راجل ومراته وبنتهم الوحيدة. بنت ايه في الجمال والرقة والادب حته سكرة. من وقت ماجت وبقينا صحاب تجيني ونقعد نتكلم ونضحك. دمها شربات
عدي: لا والله. امم واسمها ايه
ثريا: حلا
عدي: اكيد هي اللي قابلتها عند الاسانسير. دي شكلها هتحلو
ثريا: بتقول حاجة يا عدي
عدي: سلامتك يا خالتوا.
ثريا: طيب شوف مين اللي بيرن الجرس انا مش قادرة اقوم
عدي: حاضر. وفتح عدي. وابتسم انتي
حلا: بنرفزة. انت
حلا :انت بتعمل ايه هنا يا جدع انت
عدي:ههههههه. والله انا ماشوفت بجاحة كدة. انتي يا امورة اللي بتخبطي عليا. يبقي انا اللي اسألك. جاية هنا ليه
حلا:اولا يا خفيف. انا مش بجحة ولو قولتها تاني هخلي لسانك يوحشك. ثانيا بقي. انا اجي زي ما يعجبني. قولي طنط ريري فين. اوعي تكون حرامي وخنقتها وسرقت فلوسها
عدي: هههههههههه. لا ده انتي حكاية ربنا يهدك.
ثريا: بصوت عالي. مين يا عدي
عدي: مش عارف يا خلتوا. دي واحدة كدة غلسة ولسانها طويل
حلا:يا ابني اتقي شري احسنلك. واوعي بقي من سكتي. ودخلت لثريا
ثريا: حلا حبيبتي. تعالي يا عسسل عاملة ايه
حلا: برقة. الحمد لله يا طنط انتي صحتك عاملة ايه
ثريا: انا بخير. اعرفك بقي ده عدي ابن اختي. ودي حلا يا عدي اللي حكتلك عنها.
حلا: برقة وهدوء.مدت ايديها. اهلا استاذ عدي فرصة سعيدة
عدي: رفع حاجبه بصدمة. لا وربنا من امتي الرقة دي
ثريا: في يا عدي هو انتوا تعرفوا بعض
عدي: اصل
حلا: قاطعته. ابدا وهنعرف بعض منين انا اول مرة اشوف استاذ عدي
عدي: تنح لا بجد يمكن
ثريا: انا بقي هقوم اجبلك الرز باللبن اللي بتحبيه يا حلا ثواني. وقامت ثريا
عدي:افهم بقي التحول السريع ده. ده انتي من دقيقة كنتي عبده موته في ثواني كدة تقلبي لقطة سيامي
حلا: عبده موته دي مع الناس الغلسة اللي زي حلاتك. لكن انا اصلا رقيقة وكيوت
عدي: بإستفزاز. بس تعرفي مش لايق عليكي جو الرقة ده. هو انتي شكلك بلطجي
حلا:مسكت السكينة اللي علي طبق الفاكهة. وقربتها من عدي تحب دلوقتي اوريك. البلطجية دي ممكن تعمل ايه
عدي: متصنع الخوف. لا ابوس ايدك انا لسة صغير ومدخلتش دنيا
حلا: بإنتصار. يبقي تلم نفسك احسنلك
عدي: بحركة سريعة. مسك ايديها الاتنين وكتفها وزقها علي الكنبة. وهو مقرب منها. وبخبث. انا دلوقتي اللي ممكن اوريكي انا ممكن اعمل فيكي ايه.
حلا: اتكسفت من اللي عمله. اااانت ازاي تعمل كدة ابعد عني.
عدي:بنظرة إعجاب. تؤتؤ انا مبسوط كدة اصلك بصراحة حلوة اوي. وعنيكي حلوة وشعرك يجنن. وشفايفك..
حلا: زقته. وبعدت وهي متلخبطة. علي فكرة انت قليل الادب
عدي: قام ووقف قصدها. انا ممكن اوريكي قلة الادب علي حق بس متبقيش تعيطي.
حلا: ااانا
ثريا: جات وقاطعتهم. اتفضلي يا حلا وانت يا حبيبي عملتلك قهوتك. اتفضل
عدي: وهو بيبص لحلا. تسلم ايدك يا حبيبتي. جات في وقتها اصلي. صدعت من الرغي
حلا: مش عارفة ايه اللي حصلها. هي اول مرة تعجب بحد كدة. بس موز ربنا يهده لا وعصب. وكتمت ضحكتها
عدي: واخد باله منها وعارف انها بتفكر فيه. ابتسم احمم ايه يا حلا ساكته ليه صوتك وحشنا
حلا: متصنعة الغضب احمم مفيش انا كويسة. انا همشي يا طنط ولما البنات تيجي خليهم يندهولي
ثريا: ابدا انتي قاعدة معانا لحد لما يجوا.
حلا: لا انا
عدي: خلاص بقي يا حلا اسمعي الكلام.
وفضلت حلا وعدي قاعدين وابتدوا يتكلموا من غير. مشاغبة واخدوا علي بعض شوية. وجم علا وليلي وازواجهم واولادهم وسهرا وهزروا وعدي وحلا اخدوا تليفونات بعض وبقوا يتكلموا طول الوقت حتي لما عدي رجع القاهرة. وفضلوا كدة 3شهور لحد ما حبوا بعض جدا وعدي رجع اسكندرية واتقدملها واتجوزا وحلا صممت انه يجبلها شقة في اسكندرية علي البحر. غير شقة القاهرة. ووافق وعمله الفرح في اسكندرية. ويوم الفرح بعد لما رجعوا البيت
عدي: روح قلبي الشقية اللي جننتني معاها. اخيرا اتجوزتك يا ام لسان طويل
حلا: ههههههه. شوفت بقي اهو انت اللي عرفت توصل لليڤل النهائي وقابلت الوحش.
عدي: هههههههه. طيب تعالالي يا وحش
حلا: جريت ورا الكنبة. لا يا دودي محبكش وانت كدة اركز واعقل
عدي: وربنا انا اصلا مجنون تعالي هنا. ونطلها ورا الكنبة.
حلا: جريت منه تاني ووقفت علي الكرسي. طيب بص هقولك ايه رأيك نغير هدومنا وننزل البحر شوية.
عدي: نعم يا ختي بحر مين يا مجنونة انت عارفة الساعة كام. ثم ان النهاردة دخلتنا. في عريس وعروسة ينزلوا البحر ليلة دخلتهم. اتهدي يا مجنونة في ليلتك دي
حلا: بس انا عايزة انزل البحر
عدي: مسكها من رجلها ونزلها وشالها.ودخل بيها الاوضة. انا بقي دلوقتي هنزلك المحيط مش البحر…..
فاق عدي من شروده. وهو بيبتسم لما افتكر كل اللحظات الحلوة دي واتنهد.
عدي: ااااه يا حلا وحششتيني. وحششتيني اوي اوي. ليه بس سيبتيني ليه ودوعه نزلت.
في مكتب رعد
رعد قاعد ودخل مروان. وده رجل الهمات الصعبة اللي بيشتغل مع رعد بيخلصله كل حاجة بيطلبها منه.
رعد: تعالي يا مروان. قولي عملت ايه
مروان. : تمام سيادتك. الشركة اعتبرها في خبر كان. وقريب اوي باقي الشركات.
رعد: براڤوا عليك يا مروان. وهما عرفه مين اللي وراها
مروان: عيب يا باشا. محدش يقدر يعرف الا اذا انت أمرت بكدة
رعد: بإبتسامة نصر. لا لسة شوية لما اوصل لهدفي وقتها انا اللي هقوله اني انا اللي وراه كل اللي بيحصله.
مروان: بس المرة دي الوقعة مش سهلة. دي من اكبر شركات المجموعة بتاعته. اكيد دلوقتي هيتجنن.
رعد: يا ريت خليني ارتاح منه. روح انت دلوقتي واتفضل الشيك بتاعك
مروان: متشكر اوي يا باشا عن اذنك
رعد: مروان. لسة ملقتش البنت اللي قولتلك عليها
مروان: للاسف يا باشا مش عارف اوصلها معنديش المعلومات الكافية اللي تساعدني. واللي اسمه ناجي ده لسة في غيبوبة من الحادثة. مش عارفين نتكلم معاه
رعد: بضيق. طيب خلاص روح انت دلوقتي. وخرج مروان
رعد: سند راسه علي الكرسي. ايه بس اللي مخلكيش تيجي يا همس. ليه بس. ده انا مصدقت يومها الاقيكي. تقومي تختفي تاني كدة. ليه بس. اااه وحشتيني اوي. وجز علي سنانه انا بس المرة دي الاقيكي والله ما هسيبك تروحي مني تاني بس الاقيكي
في ڤيلا الحديدي
توفيق : بعصبية. انت بتقول ايه ازاي الكلام ده يعني ايه الاسهم كلها خسرت
أمين مساعد توفيق: هو ده اللي حصل يا باشا. صدقني انا مش عارف مين اللي بيلعب من ورانا
توفيق: لا كدة الحكاية فيها حاجة غلط. انا مش مطمن. ده حد بيعرف كل التفاصيل بتاعت الشغل مين ده اللي يجرأ. علشان يلعب مع توفيق الحديدي
أمين: صدقني انا كمان لازم اعرفه وأقرب وقت
توفيق: بتعب وارهاق. أمين. انا لازم اعرف مين اللي بيعمل كدة انت فاهم.
أمين: حاضر يا باشا بس ارجوك اهدي انت صحتك مبقتش زي الاول.
توفيق: مسك قلبه. انا مش هرتاح الا لما اجيبه تحت جزمتي. واتالم اااه امين الحقني
امين: جري عليه. توفيق باشا مالك. انا لازم اتصل بالمستشفي حالا.
واتصل أمين بالمستشفي وبعته عربيه ونقلوا فيها توفيق.
في. الشقة اللي بتتقابل فيها مها ومعتز.
مها في الحمام. بتاخد حمام. وتليفونها رن. وكان رعد
معتز: مها. حبيبتي تليفونك بيرن
مها: خرجت من الحمام وبتنشف شعرها. مين يا حبيبي
معتز: رعد
مها: قلبها وقع وخافت لمجرد ما سمعت اسمه. رررعد وبيتصل ليه ده قليل اوي لما بيتصل بيا
معتز: طيب كلميه. وانتي تعرفي
مها: لا لا لا ااانا هستني لما اروح انا خايفة يبان عليا حاجة وانا بكلمه
معتز: حبيبتي جمدي قلبك بس وكلميه
مها: مسكت التليفون وايديها بتترعش. واتصلت برعد…..
رعد: بغضب وصوت عالي. انتي فين
مها: ابتلعت ريقها بصعوبة. اااانا هههكون فين ففي السنتر
رعد: وانا موجود في السنتر. انت فين بقي
مها: التليفون وقع منها. واغمي عليها
معتز: مسك التليفون وقفله. مها مها مالك الله يخربيتك هتوديني في داهية. وجاب ميه وفوقها.
مها: فاقت وهي بتترعش وخايفة. ررعد يا معتز. رعد فوق في السنتر. ده لو عرف ممكن يقتلني
معتز: اهدي كدة واسمعيني كويس متخفيش. شكلك وخوفك ده هو اللي هيخليه يشك فيكي. انتي تلبسي بسرعة واطلعي عادي. ولو سألك انا هقولك تقوليلو ايه. يالا بسرعة
في السنتر بتاع مها. وفي مكتبها تحديدا. رعد رايح جاي زي البرق. وفي قمة غضبه منها لانه مفهمها انها متخرجش لوحدها من غير السواق.
مها: دخلت مكتبها وهي بتحاول تتماسك.
رعد: اول لما شافها. راح قدمها بسرعة ومسكها من دراعها بقوة. وبغضب. انا كام مرة منبه عليكي. وقولت مفيش خروج من غير السواق. كنتي فين يا هانم
مها: بدموع. ابعد عني ايه وانا عملت ايه. كنت مخنوقة وعايزة اتمشي لوحدي ومش عايزة اركب مع السواق عايزة اشم هوا. ايه كفرت
رعد: شدها تاني من ايديها. وايه يا بنت الحديدي اللي خانقك هو في حد عايش زيك مش تحمدي ربنا
مها: زقت ايده. وانهارت بدموع. انت انت اللي خنقتني. انا مش حاسة اني متجوزة. مش حاسة اني ست زي كل الستات. مش حاسة اني زي صحباتي اللي كل واحدة جوزها مدلعها وبيحبها وانا جوزي متجوزني غصب. وياريت بتداري ولا حتي بتضحك عليا لا بتقولها في وشي. بتتجهالني ولا اكني موجودة في حياتك. كان ممكن تمثل عليا حتي. او تعاملني احسن من كدة. انت السبب في كل اللي بيحصلي انت السبب اني اني.. وقعدت علي الارض وهي بتعيط.
وانفعال مها مكنش تمثيل. زي ما طلب منها معتز لا كانت فعلا حاسة انها خاينة بس هي مش لوحدها اللي غلطانة رعد كمان غلطان لانه ظلمها. وانتقامه من جده خلاه يستخدمها وسيلة لكدة من غير ما يفكر انها ملهاش ذنب. وهو اللي خلاها تقع فريسة سهلة لمعتز واللي وراه. بس هي كمان غلطت مهما كانت الاسباب. ده ميديهاش الحق في ارتكاب اعظم الذنوب. كانت ممكن تقرب من ربنا وتشتكي ليه وربنا قادر انه يساعدها. ويغيرلها حياتها للاحسن
رعد: حس انه فعلا جه عليها كتير وانه محبهاش وظلمها. قرب منها وخدها في حضنه. خلاص يا مها اهدي. كفاية عياط
مها: لا مش كفاية. انا تعبانة يا رعد ومحدش حاسس بيا. انت ليه بتعمل فيا كدة ليه انا عارفة اننا مكناش بنحب بعض. بس كان ممكن نحاول نقرب من بعض. يمكن كنت تحبني.
رعد: سابها وقام.وادالها ظهره. مها انا عارف اني ظلمتك. وعاملتك وحش بس ده مش بإيدي. انا مش هقدر احبك
مها: ليه بس ايدي نفسك فرصة. وانا ححاول اخليك تحبني
رعد: صعب يا مها صعب. بصي انا هتفق معاكي اتفاق. احنا بعد العملية اللي جاية ونخلف. وتوفيق يكتب ثروته لابني انا هطلقك.و اسيبك تشوفي حياتك. اتفقنا
مها: وليه منتطلقش دلوقتي
رعد: علشان توفيق لو عرف مش هناخد منه حاجة. فهمتي
مها: انا عايزة اعرف انت محتاج فلوس جدو ليه. ما انت معاك قدها
رعد: انا مش عايز الفلوس علشان الفلوس نفسها.
مها: اومال علشان ايه
رعد: ميخصكيش. المهم نتفق خلاص
مها: خلاص. بس ممكن اطلب منك طلب.
رعد: طلب ايه
مها: نتعامل اكننا زوج وزوجة لحد ما نتطلق. وتيجي تقعد معايا في اوضتي ومتحرمنيش من حقي فيك ممكن
رعد: مسح وشه بإيده. مش عارف يا مها. مش هقدر
مها: ليه بس علشان خاطري يارعد
رعد: صعبت عليه وحس انه اول مرة يشوفها كدة. خلاص يا مها موافق
مها: فرحت وحضنته. حبيبي يا رعد
رعد: طبطب عليها. وهو بيفكر في همس وحبه ليها وانه كان بيتمني انها هي اللي تكون في حضنه.
علي فكرة انا كنت جاي اقولك ان توفيق في المستشفي
مها: اتخضت. جدو مقولتش ليه من الصبح.
رعد : ما انتي مدتنيش فرصة
مها: طيب يالا بينا بسرعة نروحله
رعد :يالا اتفضلي. وهو بيجز علي سنانه. ربنا يخده
في المستشفي
في اوضة توفيق الحديدي
مها: الف سلامة عليك يا جدو كدة تخضني عليك
توفيق: الله يسلمك دي حاجة بسيطة. وانا بقيت كويس الحمد لله
رعد: تعرف ربنا اوي. ده انت شيطان
توفيق: ساكت ليه يا رعد مفيش سلامتك يا جدو
رعد: سلامتك. بس ايه اللي وقعك كدة. الدكتور قال كانت جلطة ولحقوها.
توفيق: لا ابدا. كنت بتكلم مع امين في الشغل واتعصبت شوية. علشان كدة تعبت فجأة
مها: لا بقي قوم كدة وفوق انا عندي ليك خبر هيفرحك اوي
توفيق: خير خبر ايه
مها: مش انا ورعد اتصالحنا واتفقنا نفتح صفحة جديدة.
توفيق: بفرحة. صحيح الكلام ده يا رعد
رعد: ببرود. اه صحيح. علي فكرة انا عايز اقولكم اني عرفت انكم كنتم بتضحكم عليا في موضوع العمليات ده.
مها وتوفيق: تنحوا
توفيق: ازاي تقصد ايه
رعد: مش هنلف وندور علي بعض انت فاهمني كويس. وكمان عرفت موضوع. العملية الجديدة. وان اللي هتحمل مش مها
مها: انت بتقول ايه مين اللي قال الكلام ده
توفيق: ايوة يا مها انا مكنتش عايز اقولك دلوقتي. انتي مش هتقدري تخلفي الرحم عندك. خلاص مينفعش يتحمل الحمل ولو عملتي العملية الجنين هينزل زي اللي قابله
بس انا عايز اعرف انت عرفت ازاي ومين اللي قالك
رعد: لا مش لازم المهم اني عرفت وخلاص ازاي مش قصتك
توفيق: بتحذير. رعد انت لازم تدي هادي العينة. انا عايز الحفيد ده بأي شكل انت سامع
رعد: قام وحط ايده في جيبه وببرود. اممم اولا انت مش هتقدر تجبرني. لو انا مش عايز بس انا ممكن اوافق بس بشرط.
توفيق: شرط ايه.
رعد: تتنازلي عن نص املاكك. قبل العمليه. والنص التاني تكتبه لابني لما يجي ان شاء الله
توفيق: انت بتلوي دراعي يا رعد
رعد: والله انا قولت اللي عندي وانت حر. مش عايز براحتك
توفيق: ماشي يا رعد هكتب نصهم ليك والنص لمها
رعد: لا ليا انا وبس.
توفيق: بغضب. ماشي يا رعد انا لولا اني مش عايز اسم عيلة الحديدي. ينتهي كنت عرفت ازاي اوريك شغلك بس معلش انت مهما كان مش هتقدر تقف قصاد توفيق الحديدي
رعد: بسخرية. ههههه لا هقدر علشان انا رعد الحديدي يا ريت متنساش.
توفيق: خلاص كلم هادي وحدد معاه معاد.
في اسكندرية علي البحر
عدي: بيتمشي علي البحر. ولفت نظره بنت قاعده علي البحر كان بيشبه عليها قلع نظارته الشمس وقرب منها بس فونه رن. طلع الفون… الو
رعد: ايه يا عم مفيش حد راح اسكندرية غيرك ولا ايه
عدي: ههههههه اه مفيش. قولي ايه الاخبار عندك.
رعد: تمام. غرام اتظبطت علي الاخر. وكله تمام
عدي: وهمس وصلتلها
رعد: بحزن لا لسة انا هموت عليها يا عدي عايزها مش عارف الاقيها ازاي بس.
عدي: ان شاء الله تلاقيها. بقولك ايه ما تيجي تقضي معايا يومين هنا الجو يجنن
رعد: لا انا ورايا حاجات كتير عايز اخلصها. خد راحتك انت وانبسط.
عدي: تمام اشوفك علي خير
رعد: اوك بس ابقي كلمني. متنسانيش كدة
عدي: وانا اقدر انت حبيبي يا رعد يالا سلام
وقفل عدي ورجع بص علي البنت اللي شافها ملقهاش.
عدي: اكيد كان بيتهيألي. اه ما انا خلاص اتجننت. اوفففف
في شقة هنا
في اوضة فوزي ابو هنا. قاعد بيتكلم مع ماجدة مراته
ماجدة: فوزي اللي قولته هو اللي هيمشي. يوم الخميس كتب كتاب هنا وتامر
فوزي: بس البنت مش عايزة. خليه يشوف غيرها
ماجدة: لا هنا يعني هنا. انا ابني بيحبها وانا مش هكسر قلب ابني علشان دلع بنتك. مش انت قولتلها
فوزي: اه قولتلها ومن ساعتها وهي برا ولسة مرجعتش.
ماجدة: بقولك ايه تحمد ربنا اوي ان انا هجوزها ابني وهي ……….
فوزي: اسكتي يا ماجدة ومسمعكيش تجيبي سيرة الكلام ده تاني فاهمة
ماجدة: ماشي المهم كتب الكتاب يكون يوم الخميس
فوزي: خلاص رتبي كل حاجة
هنا كانت وهي راجعة من برا سمعت صوتهم العالي وقربت من الباب وسمعت كل اللي اتقال.
هنا: عيطت. كدة يا بابا هنت عليك تسيبني ليها تبيع وتشتري فيا ماشي متزعلش بقي من اللي هعمله. يا بابا
في مستشفي دكتور هادي المحمدي
في مكتب هادي.
هادي: اهلا اهلا. يا رعد باشا. نورت والله اهلا يا مها هانم
مها: اهلا بيك يا دكتور هادي
رعد: بحدة. احنا هنقضيها سلامات ولا ايه فين الست اللي هتعمل العملية اخلص وابعت هاتها
هادي: حاضر ثواني. ورفع الانتر كم… زينب هاتي الست اللي عندك
الباب خبط وفتحت زينب. ودخلت ومعاها الست اللي هتعمل العملية واول ما رعد شافها.
رعد: قام وقف. وهو مش مصدق. وجز علي سنانه وهو في قمة غضبه. لان ده كان اخر مكان يتوقع يشوفها فيه
همس: اول ما شافته.خافت ودموعها نزلت.وحاست انها عايزة تمشي من قدامه بسرعة.
يا تري ايه اللي هيحصل رعد هيعمل ايه في همس وهيظن فيها ايه بعد لما عرف انها هتعمل كدة. 😔😔😔😔
رعد كان مصدوم وبيسأل نفسه. معقول يا همس انتي كدة وكنتي بتضحكي عليا. وكان نفسه يخنقها بيإيده ويسألها ليه عملتي كدة. بس كان في نفس الوقت قلقان عليها لما شاف عليها اثار الضرب اللي اتضربته وكمان دراعها المتجبس. مكنش فاهم حاجة.
همس كان حالها حال حاست انها اتعرت قصاده. وانه هيفهمها غلط. وندمت علي انها ضعفت وسمعت كلام زينب.
مها:لما شافت همس بالكدمات اللي وشها والجبس اتضايقت وبأرف. ايه ده يا هادي ملقتش غير دي دي شكلها خارجة من حادثة. وشكلها ميطمنش
هادي: لا انتي بيتهيألك. دي حاجة بسيطة مش هتأثر علي العملية والجبس ده كلها اسبوعين ثلاثة ويتفك. وبعدين تحاليلها كلها نضيفة وتمام.
مها: بس انا مش عايزاها غيارها.
هادي: يا مدام مها صدقيني. ده هي دي المطلوبة. التحاليل بتاعتها والسونار والاشعة كمان زي الفل. مش هنلاقي زيها بسرعة وهنتعب
مها: قولت لا شوف غيرها.
هادي: امري لله. خديها يا زينب.
زينب: اخدت همس ولسة هتمشي.
رعد: استني عندك.
همس. وزينب: لفوا الاتنين تاني
رعد: راح وقف قدام همس وبيبصلها بحدة. وغضب. انا موافق عليها هي اللي هتعمل العملية
مها: بس يا رعد انت مش شايف شكلها احنا مش ناقصين وجع دماغ
رعد: انا قولت هي اللي هتعمل العملية. خلصنا
مها: بس..
رعد: بصوت عالي. قولت خلاص مش عايز كلام كتير.
هادي: زينب خدي همس وروحي انتي دلوقتي
خرجت زينب وهمس اللي كانت لسة بتعيط.
مها: انا بجد مش فاهمة دي شكلها كأيب اوي وكمان بتعيط. محسساني انها مغصوبة مش شغلانتها اصلا
رعد: كان متغاظ من كلام مها وحاسس انه بيوجعه. هادي هي البنت دي بتشتغل معاك من امتي
هادي: لا هي لسة جديدة اول مرة المرة دي. بس متقلقش انا عارفها كويس. مفيش مخلوق هيعرف حاجة انا مفهمها كل التفاصيل
رعد : تمام. يالا يا مها انا عندي شغل
مها: تمام. يالا بينا
خرج رعد ومها وقصاد المستشفي.
رعد: يالا يا مها اركبي مع السواق. وروحي انتي
مها: ليه يا حبيبي. ما نروح سوا بعربيتك.
رعد: اولا بقي كفياكي. حبيبي حبيبي اللي مسكاها دي. وبعدين انا عندي مشاوير كتير مش مروح دلوقتي
مها: رعد مش احنا اتفقنا ..
رعد: قاطعها. مها مش وقته الكلام ده امشي علي البيت وبعدين نتكلم.
مها: ماشي هروح. بس هستناك مش هنام. وركبت مها مع السواق ومشيت
رعد: ركب عربيته وفضل واقف مستني همس. ولقاها خارجة وماشية وكانت بتعيط. قرب منها بالعربية براحة. وهي شافته وخافت
رعد:بحزم. فتحلها الباب اركبي
همس: خايفة. ااااانا.
رعد: بيجز علي سنانه. قولت اركبي انا مش طايق نفسي. وبصوت عالي. اركبي
همس: ركبت. وهي بتعيط.
رعد: مش كفاية بقي دموع التماسيح دي ولا ايه. فاكرة انك هتضحكي عليا زي المرة اللي فاتت. اتاري بقي ناجي كان عنده حق. وبسخرية. ده انتي طلعتي مدوراها
همس: لو سامحت كفاية انا مش ناقصة. انت متعرفش حاجة يبقي متحكمش عليا
رعد: مسكها من دراعها وضغط عليه. معرفش ايه هاه. المرة اللي فاتت تنصبي علي ناجي وتسرقيه وتعملي بريئة وشريفة. والمرة دي انا شايفك بعيني . انتي عارفة انا قابلتك فين ولا لا. انتي جاية تأجري رحمك. فاهمه يعني ايه. بتبعي نفسك ليه يا همس ليه
همس: كانت بتتألم من وجع دراعها. وكمان من كلامه اللي وجعها اكتر.
همس: عيطت زيادة. قولتلك انت متعرفش حاجة متعرفش حاجة سيبني في حالي حرام عليك. انا ربنا اللي عالم بيا
رعد: لا مش هسيبك. ولازم اعرف وافهم انتي ايه حكايتك اتكلمي
همس: انا هقولك. انا بعد ما خلصت ثانوي. كان بابا الله يرحمه لسة عايش وماما ماتت وانا صغيره. وليا اخت وحيدة اسمها هبة هي اكبر مني. من وانا في المدرسة وكان بيجيلي عرسان كتير وكمان ابراهيم ابن عمي كان منهم. بس بابا مكنش موافق وقال عليه صايع وملوش شغلانة. ودخلت الجامعة سنة واحدة. واتقدملي عماد جوزي الله يرحمه. كان شاب محترم خريج حقوق. وبيتضرب في مكتب محامي. وبابا حبه اوي وانا كمان اعجبت بيه واتجوزنا. وفي السنة الاولي حملت في محمد ابني وطبعا مكنتش بروح الكليه. وراحت عليا السنة. وبعدها ولدت وكنت عايشة ومبسوطة وحمدا ربنا. وهبة اختي كمان اتجوزت منصور وعاشه مع بابا في شقته. وبابا مات بعد ما انا ولدت بشهرين. وزعلت عليه اوي. وبعد ما عدي حاوالي سنتين. كنت انا وعماد وابني محمد في الملاهي. واحنا راجعين عملنا حادثة. وجوزي وابني ماتوا قصاد عيني مكنتش عارفة انا ببكي علي مين علي جوزي اللي مشوفتش منه غير كل خير . ولا ابني اللي لسة مكملش سنتين. عشت اسود ايام كلها حزن ووجع. ربنا وحده اللي عالم عدت عليا ازاي. وفي. خلال كام شهر.صاحب الشقة كان عايزها. لان انا وعماد كنا متجوزين في ايجار جديد. وانت عارف الايجار الجديد. علي مزاج صاحب الشقة. خلصت الفلوس اللي معايا. وصاحب الشقة مشاني. وبعت هفشي ورجعت عيشت مع هبة ومنصور جوزها. في بيت بابا. ومن اول يوم وانا حاسة وشايفة نظرات منصور ليا. كنت في الاول بقول يمكن صعبانة عليه. من اللي انا فيه. بس بعد كدة اتضح انه طمعان فيا وابتدي يعاكسني. كنت علي طول خايفة ومرعوبة. عمرك ما هتحس احساسي. عارف يا عني ايه اني كنت بنام وعيني مفتحة من الخوف. عارف يعني ايه كل لما اروح في النوم اقوم مفزوعة لحسن الاقيه جنبي. عارف يعني ايه معرفش اخد حمام زي كل الناس.وابقي قافلة علي نفسي وكمان مرعوبة منه. انا كنت بقعد عند الجيران لحد ما هبة اختي ترجع. وعلشان كدة كنت برضي بأي شغل المهم مقعدش معاه في البيت.. انهارت من العياط اكتر
رعد: حس انها مش ممكن تكون بتمثل. مسك ايديها. اهدي يا همس اهدي.
همس: لا مش ههدي مش انت عايز تسمع انا هسمعك. لما روحت لناجي علشان اشتغل انا حكتلك اللي حصل. وهي دي الحقيقة لكن انا مش حرامية ولا نصابة زي ما قولت عليا. انا كل اللي يشوفني يطمع فيا حتي ابن عمي قالهالي بصراحة. لو متجوزتهوش هيخدني غصب. حتي ده رضيت بيه وقولت اتجوزه وانا مش طايقاه. بس مكنش فإيدي حاجة هو ولا منصور اللي مش عارفة هخلص منه ازاي خصوصا بعد ما اتهجم عليا. وهبة مش موجودة
رعد: انتي بتقولي ايه هي ايه الحكاية .
دول شوية كلاب وعايزين يتربوا. وانتي هتتجوزي ابن عمك ده فعلا وانتي مش عايزاه. ازاي
همس: كنت. قبل ما الاتنين اللي متجوزهم مايجوني ويضربوني ويبهدلوني كدة. اصل البيه متجوز اتنين.
رعد: ؟هما اللي عملوا فيكي كدة انا افتكرتها حادثة. ستات دي ولا وحوش
همس: بعدها قولت لا انا مش ممكن اعمل كدة ووافقت علي الشغل مع دكتور هادي وزينب هي اللي اقنعتني مكنش قدامي حل تاني كان لازم امشي واسيب البيت مكنش ينفع اقعد مع منصور اكتر من كدة ولا ابراهيم اللي اكيد هو كمان مش هيسيبني في حالي بعد ما رفضت اتجوزه.
رعد: طيب مش انا قولتلك هشغلك وكان ممكن اجبلك مكان تقعدي فيه. ليه مجتيش يا همس
همس: بتعيط وساكته.
رعد: ردي يا همس ليه مجتيش وقولتيلي وانا كنت هساعدك. بصوت عالي . ردي ليه مجتيش
همس: بخوف. كنت خايفة منك
رعد:!! خايفة مني. خايفة ليه
همس: كنت خايفة تكون. زيهم وتستغل ظروفي.
رعد: ليه يا همس شوفتي مني ايه يخليكي تفكري كدة.
همس: بصريخ. مشوفتش بس كل اللي قابلتهم كدة كلهم طمعانين كلهم زبالة انا خلاص تعبت والله انا بتمني الموت كل يوم ومبيجيش. مبيجيش .
رعد: كان قلبه بيتعصر من الالم عليها وهو شايفها كدة. وحتي مش قادر يخدها في حضنه. مسك ايديها. كفاية يا همس لو سمحتي انا مش عايز اشوفك كدة
همس: لا انا خلاص زهقت من كل اللي انا فيه سيبني يارب اموت وارتاح. وفتحت باب العربية ونزلت بسرعة وبتجري وكان فيه عربية جاية عليها و همس اغمي عليها
رعد: اول ما نزلت. نزل وراها ولما وقعت من الخوف والعربية بتقرب. جري عليها وشالها. وحطها في العربية. همس. همس فوقي
همس: مفقتش. ولسة غايبة عن الوعي
رعد: اخدها وطلع علي الفندق. وجابلها دكتور.
في الجناح في الفندق
رعد: خير يا دكتور. مالها
الدكتور: لا ابدا هي واضح انها كانت زعلانة شويه. وكمان شكلها مأكلتش من فترة. هي محتاجة راحة جسدية ونفسية.
رعد: هز راسه. حاضر متشكر اوي
ومشي الدكتور. ورعد راح قعد جنب همس اللي لسة غايبة عن الوعي علي السرير. وهو حزين عليها. وكان بيملس علي شعرها. وعلي الكدمات اللي في وشها.
رعد: معقول كل ده حصلك. وانتي لوحدك يا رتني كنت قابلتك من زمان مكنتش هخلي كلب منهم يقرب منك. ومسك ايديها وباسها. اوعدك مش هخليكي ترجعلهم تاني وهتفضلي معايا. مش هسيبك تاني يا حبيبتي هتفضلي في حضني
همس: ابتدت تفوق بس عنيها مش واضح ليها الرؤية. وبتعب. اانا فين هو ايه اللي حصل
رعد: ابتسم. انتي كويسة متقلقيش
همس: فتحت عنيها. لقت نفسها في اوضة وكمان في السرير ورعد قاعد قصادها. خافت علي نفسها. اانت عملت ايه ليه كدة ده انا كنت فكراك محترم
رعد: اهدي لو سامحتي.اولا انا محترم مفهاش كلام. ثانيا انا معملتش حاجة انتي كويسة انتي اغمي عليكي وانا جبتك هنا وجبتلك دكتور. ولسة ماشي حالا.
همس: يعني بالله عليك معملتش فيا حاجة.
رعد: صعبان عليه الرعب اللي هي فيه من اللي شافته. لا والله ماجيت جنبك. انا مقدر خوفك وقلقك بس صدقيني والله ما لمستك.
همس: طيب ليه جبتني هنا ومودتنيش مستشفي
رعد: علشان انتي هتقعدي هنا
همس: هنا فين
رعد: هنا في الجناح ده في الفندق
همس: فندق. اانا مش فاهمة حاجة
رعد: همس انتي مش هترجعي لاختك وجوزها دول تاني. وهتقعدي هنا لحد ما تعملي العملية
همس: عيطت. لا انا خلاص مش هعمل العملية. يمكن اللي حصل ده انذار علشان ربنا يرجعني عن الذنب ده. انا اصلا مكنتش مرتاحة
رعد: لا هتعمليها. بس مش بنفس الطريقة. اللي كنتي هتعمليها بيها
همس:؟ مش فاهمة ازاي
رعد: همس انا هتجوزك
همس:😳 انت بتتكلم جد
رعد: ايوة هتجوزك
همس: اغمي عليها تاني
رعد: همس همس. مالك بس ياربي. ورفعها وسندها علي كتفه. وفوقها تاني همس فوقي بقي حرام عليكي.
همس: فاقت. وبصتله. انت قولت ايه من شوية
رعد: ابتسم.بس والله لو اغمي عليكي تاني انتي حرة.
همس: هزت راسها.
رعد: قولت هتجوزك.يا همس. بصي انا كمان بصراحة كان عندي شك من الموضوع ده علشان حرام. وانتي كمان مش هينفع تعملي كدة. فا احنا لازم نتجوز. وانتي تعملي العملية وانتي مراتي
همس: بس ده كمان حرام. لانه جواز. علشان الخلفة مش طبيعي
رعد: كان بيلصلها وفي نفسه. مين قال كدة انا هتجوزك علشان بحبك والحكاية دي جاتلي نجدة
همس: مش بترد ليه
رعد: ايه لا. بس اصل مفيش قدامنا حل تاني
همس: بس مرات حضرتك هتوافق
رعد: توافق ولا لا. انا محدش يقدر يعارضني المهم انتي موافقة
همس: مش عارفة. هو حضرتك هتطلقني بعد العملية مش كدة
رعد: في نفسه. عملية مين انا مش هطلقك ابدا ده انا مصدقت
همس: رعد بيه
رعد: اولا مفيش بيه دي قوليلي رعد وبس ممكن
همس: ازاي بس ميصحش
رعد: لا يصح. وبعدين سيبك من حكاية الطلاق دي سيبيها لظروفها انا لازم اكون جنبك لحد ما تولدي. بعدها يبقي ربنا يحلها
همس: ان شاء الله. انا لازم امشي اتأخرت
رعد: هو انا مش قولتلك. انك مش هترجعي هناك تاني.
همس: ازاي بس. مش هينفع
رعد: لا هينفع. انتي هتقعدي هنا في الفندق. لحد ما نتجوز. وبعدين هخدلك شقة تقعدي فيها. براحتك
همس: بس ازاي هبات هنا مع حضرتك
رعد: انا لو عليا مسيبكيش. وانام جنبك هنا بس معلش هستني
همس: هو حضرتك ساكت ليه.
رعد: ابتسم. متخفيش يا همس انتي هتباتي هنا لوحدك. وانا في الجناح اللي جنبك. المهم اوعي تفكري تمشي فاهمة. انتي من هنا ورايح ملزمة مني . واياك تختفي تاني اظن انا طمنتك خلاص ماشي يا همس
همس: هزت راسها. ماشي
رعد: ومتفتحيش باب الجناح لمخلوق. لو عايزة حاجة تكلميني. رقم جناحي اهو لو مين علي الباب. متفتحيش وكلميني فاهمة
همس : حاضر فاهمة
رعد: كان بيبصلها بإعجاب. مش ممكن حتي الكدمات اللي وشك. مقدرتش تخبي جمالك. اه يا همس نفسي اخدك في حضني
همس: قلقت من نظراته. احمم. هو انا ممكن انام.
رعد:ااه اه طبعا. خلاص انا اتطمنت عليكي. وهروح اوضتي بس زي ما اتفقنا. متفتحيش لحد غيري
همس: والله مش هفتح لحد
رعد: خرج ومشي
همس: قعدت. علي السرير وابتسمت. يااااه يا همس معقول هترتاحي من وجع القلب اللي كنتي عايشة فيه. بس هو انا ليه بحس ان رعد بيه ده. حد قريب مني مش حساه غريب. بس هو علي قد ماهو عصبي وبيزعق.
بس حساه حنين اوي. وابتسمت بخجل وكمان امور قوي. ورجولة كدة راجل مفيش منه كتير. ااه لو كان يتجوزني علشاني مش علشان الخلفة. منك لله يا زينب. انتي اللي خوفتيني منه كان زماني روحت واشتغلت معاه. ده طلع ابن ناس ومحترم. بس لوكنت روحت اشتغلت معاه. مكنتش هتجوزه. تؤ وبعدين يا همس وهو يعني كان جواز بجد. ما هو شوية ويطلقك. بس انا ليه حاسة بحاجة غريبة ناحيته. كنت مبسوطة وهو جنبي. يمكن علشان حاسسيني بالامان وكان بيطمني. اصل انا عمري ماحسيت اني مطمنة كدة. من يوم ما عماد مات الله يرحمه. من يومها وانا في قلق وخوف. لحد ما شوفت رعد. يالا الحمد لله ربنا يسترها بقي
وبعد شوية وهي قاعدة. باب الجناح خبط. همس سألت مين لقته رعد
همس: فتحت. خير حضرتك عايز حاجة
رعد: ابتسم. لا انا بس جايبلك الحاجات دي. وادلها شنط كتير
همس: اخدتهم. ايه دول
رعد: انتي جيتي من غير مايكون معاكي حاجة. فا انا اشترتلك شوية هدوم وحاجات اكيد هتحتاجيهم علشان تغيري هدومك وتنامي. وكمان في لبس خروج. و بيرفيوم وكل حاجة ولو في حاجة ناقصة قوليلي وانا اجبهالك
همس: ابتسمت. متشكرة اوي. انا بجد مش عارفة اقولك ايه. حضرتك انسان عمري ما قابلت زيك. يا بخت مراتك بيك
رعد: سند علي الباب وابتسم. ما انتي كمان هتبقي مراتي. يبقي يباختك انتي كمان
همس: وشها احمر واتكسفت. احمم طيب عن اذنك
رعد: ابتسم اكتر من كسوفها. اوك انا همشي . اه ثانية واحدة. العشاء جاي بعد شوية. ممكن نتعشا سوا وبعدين ارجع جناحي.
همس: اااه طبعا ممكن. بس اغير هدومي الاول
رعد: اوك. انا في الجناح و منتظر منك تليفون
في الاسكندرية
عدي: قاعد علي البحر وطبعا الوقت اتأخر جدا. وبعدين سمع صوت صريخ بص حاواليه. لقي شوية شباب بيجروا ورا بنت وهي بتصرخ. قام بسرعة وراهم بس لقي واحد منهم بيشدها والثاني بيشممها مخدر
عدي: طلع مسدسه. وضرب طلقة في الهوا.
الشباب اتخضوا. وواحد منهم قرب يضرب عدي. بس عدي ضربوا والاتنين التانين شالوا البنت وبيجروا. عدي جري وراهم ومسكهم. والولد اللي شايل البنت رماها في الارض.
عدي: طلع المسدس. والله يا كلب منك ليه لو لمحت حد فيكم واقف بعد دقيقة واحدة. لهضربه بالنار
الشباب جريوا ومشيوا
عدي: شال مسدسه وقرب من البنت اللي خدروها. واول ما رفعها وشال شعرها من علي وشها. اتصدم😳😳😳 حلا…
عدي كان مش مصدق اللي شايفه. البنت دي شبه حلا بالظبط. نفس الشكل واللون والملامح والشعر..كان يبصلها ويحقق فيها خايف يكون بيتهيألو. وبعدين فاق لنفسه.
عدي: طيب انا اعمل ايه دلوقتي. لو اختها المستشفي. حدخل في س وج ومين دي وجبتها ازاي. لا انا هخدها البيت عندي.
وشالها عدي وراح علي شقته. ودخلها الاوضة ونيمها في السرير. وحاول يفوقها. بس هي واخدة مخدر . ومش هتفوق بسهولة.
عدي فضل قاعد قصاها. بيبصلها وبيبتسم. مش ممكن في شبه كدة. اكني شايف حلا قصاد عيني. بس يتري مين دي وكانت بتعمل ايه علي البحر في الوقت ده.
وقام وقف قصاد الشباك واهو بيفكر في حلا وبعد شوية. سمع صوتها بتأن وابتدت تفوق. قرب منها وقعد علي الكرسي اللي قصادها.
هنا: بتحاول تقوم وماسكة راسها. وبتتألم. ااه يا دماغي. انا فين انت مين
عدي: اول لما فتحت عنيها. تنح وسرح. مش ممكن ازاي نفس لون العين كمان. دي عنين حلا
هنا: قعدت تبص علي نفسها وعلي عدي اللي متنح ليها. انت يا جدع انت انت عملت فيا ايه وقامت مسكته من هدومه.
عدي: اهدي. اهدي يا أنسة انا معملتش حاجة. انتي مش كان في شباب عايزة تخطفك. فاكرة ولا لا
هنا: عقدت حاجبها. اه صحيح. انت اه . مش انت كنت جاي تجري من بعيد
عدي: الله ينور عليكي كويس. ان الذاكرة لسة شغالة. ممكن بقي تسيبي هدومي
هنا: بصت لإيديها. علشان كانت ماسكة فيه اكنها. كانت هضربه. احمم وسابت ايديها. وانا فين بقي كدة ان شاء الله
عدي: في بيتي
هنا: نعم يا عم الظريف. وجبتني بيتك ليه انت اتهبلت
عدي: اللهم طولك يا روح. انت بالعة ايه اتهدي بقي كدة واسمعي. كنت هعمل ايه وانتي متخدرة ومغمي عليكي. جبتك هنا لحد ما تفوقي.والحمد لله اني كنت موجود كان زمانهم خطفوكي والله اعلم كانوا عملوا فيكي ايه
هنا: لا عندك حاسب. انا اصلا كنت هخلص عليهم. اه انا 100راجل.
عدي: هههههههه. لا بجد ده انتي كنتي عاملة في ايديهم زي الكتكوت المبلول
هنا: ما تحسن الفاظك. يا جدع انت. وبكبرياء هما بس اللي خدوني علي خوانا. لكن انا كنت ممكن اشلفتهم
عدي: ههههههههه. اه ما انا عارف
هنا: انت مش مصدق. لا انا محدش يقدر عليا
عدي: ماشي يا عم فندام. ممكن بقي تقوليلي انتي مين وايه اللي نزلك في وقت متأخر زي ده لوحدك.
هنا: بان عليها الحزن. لا مش ممكن دي حاجة خاصة ومش عايزة اتكلم فيها
عدي: بس كدة اهلك ممكن يقلقوا عليكي. تحبي اوصلك ليهم
هنا:انتهدت. لا متقلقش محدش هيقلق. وانا متشكرة ليك. انا همشي عن اذنك. وجات تقوم
عدي: وقف قصادها. انتي مش هترجعي لاهلك
هنا:دموعها نزلت. ومسحتها. لا انا هشوف مكان اقعد فيه.
عدي: حس ان وراها حاجة. بس مش عايزة تتكلم. طيب لو تحبي خليكي هنا الليلة وامشي الصبح
هنا: بصتله بغضب. قصدك ايه يا جدع انت لا مش علشان ساعتني. وعرفت اني ماليش اهل هتسوق فيها وتفتكر اني سهلة. لا انا ممكن اكلك بسناني
عدي: يخربيتك. اقفلي البوتجاز اللي اتفتح في بوقك ده. انا مقصدش حاجة من اللي جات في دماغك. انا قصدي تباتي لوحدك هنا. وانا في اوضة تانية. وكمان الباب ليه مفتاح اقفلي علي نفسك. لو خايفة مني.
هنا:حكت شعرها وهي بتفكر وبتعض شفيفها.
عدي: ابتسم. لان حلا كانت بتعمل نفس الحركة وهي بتفكر
هنا: مالك يا جدع انت مسهوك كدة ليه
عدي: يخربيت فصلانك. انتي يا بنتي لسانك ده ايه. فظيعة.
هنا: اصلك بصراحة بصاتك مش عجباني. مش مرتحالك
عدي: اتنهد. اسف لو انا نظراتي ضايقتك. بس لما تعرفي سببها هتعزريني. وعموما زي ما قولتلك. اقفلي علي نفسك. وعلي فكرة انا مش حد وحش لا انا راجل ومش من النوع اللي في دماغك. اسيبك دلوقتي ترتاحي… اه المفتاح في الباب عن اذنك.. وخرج عدي وقفل الباب وراه
هنا: انتي غبية يعني الراجل بيساعدك. وكمان شكله محترم وانتي عمالة تديله فوق دماغه. ده كويس انه مطردنيش. اوففف لا انا هخرج اقوله كلمتين عدلين.
وخرجت هنا تدور علي عدي لقته قاعد في الريسبشن. وماسك صورة وعنيه فيها دموع. هنا بصت حاوليها لقت صور ليها في كل حته وكمان صورة. بالحجم الطبيعي. تنحت وقربت من عدي وقعدت جنبه.
هنا: صور مين دي
عدي: بحزن. دي تبقي حلا مراتي الله يرحمها. عرفتي ليه انا كنت ببصلك بإهتمام. مش لاني عنيني زايغة ولا وحش. لا لاني مكنتش مصدق الشبه اللي بينكم
هنا: بتضرب كف علي كف. لا اله الا الله. هو في كدة ده انا حاسة اني باصة لنفسي في المرايا. الله يرحمها
عدي: الله يرحمها. كانت احلي حاجة في حياتي. او بمعني اصح كانت حياتي كلها
هنا: زعلت علشانه. قامت وقعدت جنبه. معلش ربنا يصبرك
عدي: تعرفي النهاردة ذكري وفاتها الثلاثة. زي النهاردة من 3 سنين. عشت يوم من اسوأ ايام حياتي. يوم صعب صعب اوي وانا شايلها بين ايديها وهي ميتة. ودموعه نزلت ومكنش قادر يسيطر عليها
هنا: عيطت علشانه وعلي حالها هي كمان. وافتكرت مرفت مامتها وانها مش فاضل ليها حد غير ابوها اللي سايبها لمراته تبهدلها
عدي: مسح دموعه. وقام. الاكل عنك في المطبخ لو جعانة كلي وادخلي اقفلي علي نفسك. تصبحي علي خير. ودخل اوضته ومسك صورة حلا وبكي اكتر واكتر
عدي: ليه ليه سبتيني. انا مش عارف هي طلعتلي منين. ظهرت في حياتي ليه علشان تجدد وجعي. انا اول ما شوفتها يا حلا حسيت انها انتي كنت عايز اخدها في حضني. بس مش علشانها لا علشانك انا عايزك انتي يا حلا عايزك انتي يا حبيبتي.
في القاهرة في الفندق وفي جناح همس. الباب خبط. وهمس سألت مين رعد رد عليها. فتحتله
رعد: اول لما شافها. ابتسم من جمالها. لانها اخدت حمام وغيرت هدومها ولبست من الهدوم اللي اشتراها رعد ليها وشعرها كان لسة مبلول وكان شكلها يجنن.
همس: اتفضل. ادخل
دخل رعد و بعديه جه العشاء
رعد: تعالي اقعدي واقفة ليه
همس: بإحراج حاضر بس هو احنا ممكن نسيب الباب مفتوح
رعد: بغضب لا مش ممكن. وبعدين هو انا مش قولتلك متخفيش مني انا مش هأذيكي. اقعدي علشان ناكل
همس: بخوف. حاضر وقعدت علشان تاكل
رعد: مرر ايده في شعره. وبيحاول ميتعصبش. همس
همس: نعم
رعد: ممكن تثقي فيا. انا مش زي ناجي ولا منصور ولا ابرهيم.
انا رعد الحديدي فاهمة. يعني مش من النوع الزبالة ده. فهماني يا همس
همس: هزت راسها. فاهمة. اسفة بس اعذرني انا مشفتش حد بيعمل كدة. يعني كل اللي قابلتهم. كانوا..
رعد: قاطعها. انسي يا همس. انسي كل اللي شوفتيه. من هنا ورايح اللي هيفكر يبصلك بس هنسفه. انتي هتبقي مراتي. عارفة يعني ايه
همس: بس انا خايفة تحصل مشاكل لما يعرفوا اني هتجوز بالشكل ده. خايفة يعملولك فضايح
رعد: قولتلك متخافيش. طول ما انتي معايا. وبعدين انتي مش هتقولي اننا هنتجوز علشان العملية. هتقوليلهم. اني عايز اتجوزك عادي
همس: بس هما اكيد هيستغربوا. من جوازنا. اصل انا فين يعني وحضرتك فين. مش معقول انك تتجوز واحدة زي كدة عادي من غير سبب
رعد: بص في عنيها بحب. لا في اني بحبك ومن اول نظرة
همس: تنحت😳😳 ايه
رعد: احمم. قصدي يعني تقوليلهم كدة. اني بحبك. علشان محدش يضايقك باي كلمة
همس: هزت راسها وهي قلبها بيدق. مش مصدقة انه قال كدة. حتي لو مجرد كلام. كانت فرحانة من جواها. ونفسها ان ده يكون حقيقة
رعد: اه يا همس كان نفسي اقولهالك. بجد. من غير لف ودوران. بس معلش لسة وقتها مجاش. لما اتجوزك. واتأكد انك بتحبيني. همس ممكن اطلب منك طلب.
همس: اه طبعا اتفضل.
رعد: انا عايزك تتحجبي. مش عايزك تخرجي بشعرك تاني
همس: اتكسفت. انا اصلا كنت بفكر في كدة. بس مكنتش متشجعة
رعد: خلاص. من هنا ورايح مش هتخرجي بشعرك. اتفقنا
همس: اتفقنا.
رعد : ابتسم. ممكن بقي تاكلي.انا جوعت
همس: ابتسمت. حاضر اتفضل
وخلص رعد وهمس العشاء.
رعد: انا هروح انام واسيبك تنامي تصبحي علي خير. خالي بالك اوعي تفتحي لاي حد. تكلميني سامعة
همس: سامعة. مش هفتح متقلقش.
رعد :خرج من عندها ودخل جناحه. وطلع تليفونه…… ايوة يا مروان اسمع. انا هديك شوية بينات لناس وعايزك تجبلي كل المعلومات دي الصبح. مفهوم
مروان: تحت امرك. يا رعد باشا. قولي البيانات
رعد: اسمع……… تمام كدة فهمت هتعمل ايه. وكمان الصبح تجبلي المعلومات دي وتجيني الفندق انا نازل في فندق…. عارفه
مروان: ايوة حضرتك عارفه. وان شاء الله انا مش هنام غير لما اجمع لحضرتك اللي انت عايزه
رعد: تمام سلام انت دلوقتي
وقام رعد واخد حمام ورجع علشان ينام. او بمعني اصح. يفكر في همس. بس تليفونه رن… مها
رعد: يوووه. عايزة ايه يا مها. تؤ اوففف. الو ايه يا مها في حاجة
مها: انت فين يا رعد انا مستنياك من بدري. اتأخرت ليه
رعد: انا مش راجع الڤيلا النهاردة
مها: ليه في حاجة حصلت
رعد: لا عادي ورايا شغل هخلصه وهبات برا
مها: طيب هتبات فين
رعد: مها متنسيش نفسك. انتي مش هتحققي معايا
مها: انا بس بطمن عليك
رعد: لا اتطمني. انا كويس يالا تصبحي علي خير. وقفل الفون
طيب اكلم همس دلوقتي ولا الاقيها نايمة. هجرب. واتصل رعد علي اوضتها.
همس: كانت ابتدت تنام.. بصوت ناعس. الو
رعد: ابتسم. انا صحيتك.
همس: عرفت صوته. وقامت قعدت. وابتسمت. ايه لا انا لسة كنت هنام. خير في حاجة
رعد:ايه لا انا بس كنت بشوفك لو محتاجة حاجة قبل ما تنامي
همس: متشكرة. انت جبتلي كل حاجة.
رعد: تمام. خلي بالك من نفسك. تصبحي علي خير
همس: ابتسمت. وانت من اهله
وقفلت همس. وكانت مبسوطة. يااااه. ده انت ورا جبروتك ده. قلب حنين بجد. واتنهدت يا بخت مراتك اللي متجوزة احسن راجل انا اقبلته في حياتي. تلاقيك مدلعها اوي
رعد: ااه يا همس. انا مكنتش اتخيل اني هحبك اوي كدة. انا عايز اتجوزك دلوقتي. مش بعد يومين. بس يا رعد هتعمل ايه مع توفيق. اكيد هيرفض. بس لو رفض. انا هعرف ازاي اخليه يوافق. تصبحي علي خير يا همستي
في صباح جديد علي رعد وهمس وعدي وهنا.
في الاسكندرية في شقة عدي
هنا صحيت من النوم وقامت فتحت الاوضة وخرجت. ودورت علي عدي لقته في المطبخ. بيحضر الفطار
عدي: شافها ابتسم. صباح الخير
هنا: بتتاوب. وشعرها ملخبط. وخدودها حمرا من النوم. صباح النور
عدي: اتعلق نظره. عليها لان حلا كانت بتبقي في نفس هيأتها وهي صاحية من النوم. وسرح شوية
فلااااش باك
عدي قاعد بيتفرج علي TV وحلا كانت لسة صاحية.
حلا: بتتاوب. وشعرها منكوش. وخدودها حمرا. صباح الخير يا دودي
عدي: ابتسم. وشدها وقعدها علي رجله. وباسها من خدها. صباح النور يا قلب دودي
حلا: ههههههه. بتعمل ايه علي الصبح. حد يتفرج علي الكورة وهو لسة صاحي من النوم
عدي: قرصها من خدها. علشان في بنت شقية جننتني امبارح وخبت مني الريموت. ومخلتنيش اتفرج علي الماتش.
هنا: هههههههه ما انا كنت عايزة اتفرج علي المسلسل التركي
عدي: الله يخربيت التركي اللي لحس دماغكم ده. دول كادبين والله هو في زي المصري يا بنتي
حلا: لا عندك يا معلم. دول عندهم شوية رجالة تلوح
عدي: شالها ورماها علي الكنبة. وبيزغزغها. كدة ماشي انا هوريكي الرجالة اللي تلوح يا ام لسان طويل
حلا: هتموت من الضحك. هههههههههه خلاص يا دودي والله مش هغيظك تاني
عدي: تغيظي مين انا بعون الله احلي من الممثلين بتوعم دول. انا دودي يا قلبي
حلا: انت هتقولي ما انا عارفة ده انت مصيبة
عدي: قرب منها بحب. بس تعرفي. بموت فيكي وانتي لسة صاحية خدودك بتبقي عايزة تتاكل اكل
حلا: بدلع. امممم خدودي بس
عدي: تؤتؤ كلك علي بعضك عايزة تتاكلي
حلا: طيب اقوم انا بقي احسن اتاكل
عدي: انا بقول ندخل جوا نشوف هتتاكلي ازاي
حلا: اتعلقت في رقبته. شيلني
عدي: هههههه والله ماحد وجعلي ظهري غيرك
حلا: براحتك مفيش اكل
عدي: لا ده انااشيلك واشيل عيلتك كلها الا الاكل تعالي يا مجنناني وشالها ودخل بيها الاوضة
هنا: انت يا عم الشيف. انت روحت فين
عدي: فاق علي صوت هنا. ايه معلش أسف. كنتي بتقولي حاجة
هنا: حاجة ايه عم. ده صوتي اتنبح انت كنت سرحان في ايه
عدي: لا ابدا. انا قربت اخلص الفطار. تحبي اعملك قهوة معايا
هنا: لا انا هعملها كفاية عليك الفطار شكله يفتح النفس
عدي: ههههه مش قوي كدة.انا علي قدي
هنا: ازاي بس يا معلم. ده انت بتقطع الخضار ولا الشيف شيربيني
عدي: هههههههه. الشيف شيربيني مرة واحدة. ماشي يا ستي. وانتي بقي بتعرفي تدخلي المطبخ
هنا: عيب عليك. ده انا بعمل بيض مقلي ايه حاجة كدة استغفر الله العظيم متتاكلش
عدي: ههههههه. لا ده انتي كارسة. تعالي نفطر الاول وبعدين نعمل القهوة
وقعدوا الاتنين يفطروا. وبعد ما فطروا. وقعدوا يشربوا القهوة
عدي: انتي اسمك ايه
هنا: هو انا مقلتلكش
عدي: لا مقولتليش
هنا: هنا. وانت
عدي: هو انا مقولتلكيش
هنا: ههههههه لا مقولتليش
عدي: ههههه. اسمي عدي
هنا: ده من ايام الكفار ده ولا ايه
عدي: والله انا اللي هبقي من الكفار واعذبك. لو ما لميتي لسانك ده
هنا: هههههه خلاص يا عم بضحك معاك
عدي: هنا نتكلم جد بقي لو سمحتي. انتي امبارح مردتيش تتكلمي عن اهلك ولا ترجعلهم. وانا شايفك بنت ناس ومحترمة. وبجد عايز اعرف ايه حكايتك. خصوصا انتي نيمتي في بيتي ليلة بحالها. ولازم ابقي عارف عنك كل حاجة. محدش عارف ايه اللي ممكن يحصل. اهلك يبلغوا. وممكن حد يكون شافني وانا شايلك وجايبك هنا. فلو سامحتي فهميني
هنا: اتنهدت. وانا ميردنيش اني اذيك. انا هحكيلك علشان انت شكلك راجل محترم. انا ماما ماتت من 7 سنين وبابا اتجوز واحدة تانيه والست دي كانت جارتنا. ومكنتش بتحب ماما مرڤت الله يرحمها. ومن اول يوم. ليها في البيت وهي مش طايقاني. وانا بعدي واتحمل واطنش. وكمان عندها ابن اسمه توتي. ده لوحده يطفش اسكندرية بحالها. وانا كان ممكن اعدي اي حاجة الا انها عايزة تجوزني توتي قصدي تامر ابنها
عدي: وباباكي فين دوره في الموضوع
هنا: بسخرية بابا. بابا مبيكسرش كلمة للهانم. واللي تقوله هو اللي يمشي. وانا مقدرتش استحمل لقتهم بيحددوا معاد كتب الكتاب. يوم الخميس. هربت امبارح وقولت اني مش هرجع تاني وان شالة حتي انزل القاهرة وادور علي شغل واعيش هناك.
عدي: فكر شوية. اممم انا ممكن اساعدك
هنا: بجد هو انت تعرف حد في القاهرة يشغلني
عدي: ابتسم. اه انا
هنا: انت ازاي
عدي: انا اصلا عايش في القاهرة وشغلي هناك. وباجي اسكندرية بس اسلم علي خالتوا وعلي حمايا وحماتي . وارجع تاني
هنا: ده يبقي جميل مش هنسهولك
عدي: ولا جميل ولا حاجة. يالا اشربي قهوتك والبسي وجهزي نفسك. علشان ننزل القاهرة
هنا: نطت من علي الكرسي. هوا يا باشا
عدي: هههههه. علي مهلك يا مجنونة
في الفندق في جناج همس رعد خبط. عليها وفتحت واول لما رعد شافها ابتسم لما لقاها مغطية شعرها
رعد: صباح الخير
همس: ابتسمت. صباح النور.
رعد: تعرفي شكلك حلو في الحجاب
همس: اتكسفت. اصل لقيت مع الهدوم اللي جبتهالي ايشاربات وطرح
رعد: حط ايده في جيبه. وابتسم. اصل بصراحة كنت متأكد انك هتوافقي
همس: الحمد لله ربنا يجعله في ميزان حسناتك.
رعد: في نفسه. ويجعلك انتي مراتي يا حبيبتي. احمم بقولك ايه انا رايح الشركة هخلص شوية شغل. وكمان اجهز لموضوع جوازنا. متتحركيش من الجناح ولا ..
همس: قاطعته. ولا افتح لمخلوق. والله مش هفتح
رعد: ههههه. شطورة بتسمعي الكلام. ولو عزتيني كلميني اتفقنا
همس: هزت راسها اتفقنا
رعد: عموما انا مش هتأخر. ان شاء الله هكون موجود علي الغدا ونتغدا سوا. سلام
همس : سلام. وقفلت الباب وهي حاطة ايديها علي قلبها. اه يا رب انا اكيد بحلم. هو رعد ده حقيقة. ياريت كان ليا نصيب اتجوز راجل زيك بس بجد مش كدة وكدة
رعد: بعد ما خرج من عند همس شاور لمروان.
مروان: تحت امرك يا رعد بيه
رعد: تفضل واقف علي باب الجناح. متخليش مخلوق يدخل عندها. ولا هي تخرج.
مروان: تمام بس لو حابت تخرج اعمل ايه
رعد: قولها اني امرت مفيش خروج وتكلمني فورا. واسمع انا عايزك بعد لما انزل بشوية تخبط عليها تشوف هتفتحلك ولا لا ولو فتحتلك تكلمني
مروان: طيب لو فتحت اقولها ايه
رعد: قولها اني بعتك تخلي بالك منها وتكلمني بسرعة
مروان: تمام يا باشا
ونزل رعد وركب عربيته ومشي.. ولقي تليفونه بيرن….
رعد: الو
همس: الو.. انا همس
رعد: ابتسم. ايوة يا همس في حاجة
همس: لا بس اصل الباب خبط ولما سألت محدش رد وانا خايفة
رعد: كان متأكد. انها هتسمع الكلام. لا متخفيش. انا هتصرف المهم انك تسمعي الكلام.
همس: حاضر. واسفة اني عطلتك.
رعد: لا عطلت ايه. اي حاجة تحصل كلميني بسرعة. فاهمة
همس: ان شاء الله
وراح رعد الڤيلا علشان يباغ توفيق ومها بقراره
توفيق: انت اكيد اتجننت.عايز تغلط غلطة ابوك وتتجوز واحدة من الشارع
رعد: بغضب. قولتلك متجبش سيرة امي انت فاهم.
مها: طيب انت هتتجوزها ليه يارعد
رعد: علشان انا مليش في الحرام. ولو عملت العملية هبقي خلفت ابني من الحرام وانا مش هعمل كدة علشان خاطركم ولا خاطر حد
توفيق: وانت ليه مقولتش الكلام ده من الاول
رعد: كنت مستني لما نلاقي اللي هتعمل العملية
توفيق: بس بشرط.
رعد: انا محدش يشرط عليا
توفيق: لا هشرط. تطلقها بمجرد ما العملية تتعمل
رعد: لا لازم تفضل تحت عيني لحد ما تولد
توفيق: بيجز علي سنانه. ماشي يا رعد. بس انا عندي شرط تاني
رعد: بنفتذ صبر. اوفففف. خير
توفيق: اول لما تولد انا اللي هربي الولد مش انت
رعد: ليه وانت بتعرف تربي
توفيق: رعد الزم ادبك. واللي قولته يتعمل
رعد: لما يتولد ربنا يحلها
مها: انت هتتجوزها امتي
رعد: هجهز كل حاجة وابلغكم. سلام علشان عندي شغل.
في عربية عدي في طريقه الي القاهرة
عدي كان بيبص لهنا اللي غالبها النوم علي الكرسي جنبه. واتنهد بتعب
عدي:في ايه يا عدي انت ازاي تعمل كدة. ازاي تتحمل مسؤليتها وانت متعرفش عنها حاجة. طيب افرض انها بتكدب. وكان وراها مصيبة. تؤتؤ. لا شكلها بنت ناس. يا سلام يعني انت كنت هتعمل كدة لو ماكنتش شبه حلا. ااه كنت هعمل كدة. لا انت بتضحك علي نفسك انت من ساعة ما شوفتها وانت مش عايزها تسيبك علشان بتفكرك بحلا.مش علشانها هي. استغفر الله العظيم.الله يسامحك يا هنا هو انا كنت ناقص عذاب. علشان تجيني انتي وترجعي كل ذكرياتي مع حلا. يارب.
وغمض عدي عنيه بحيرة والم. بس فجأة قلبه دق وهدي سرعة العربية. لما هنا مالت عليه براسها وهي نايمة. عدي اتفجأ. وبصلها لقاها نامت علي كتفه. عدي كان متلخبط وفي نفس الوقت لانه بيحسها حلا اتمني انه يخدها في حضنه. بس مسك نفسه.
عدي: مالك يا عدي. اهدي وخد نفس كدة. مش انت اللي تعمل كدة. دي مهما كانت غريبة عنك. وكمان مش في وعيها. اوعي تقل عقلك.
هدي عدي. ووقف العربية. ورفع هنا من علي كتفه. وعدلها علي الكرسي بتاعها. وفتحلها الكرسي علشان ترتاح اكتر. بس فضل يبصلها بحنين غريب. كانت خصل شعرها نازلة علي وشها. شالها براحة. وهو بيبلع ريقه بصعوبة.
عدي: مش ممكن ده انتي هي بكل تفاصيلك. حتي نعومة شعرك. ملس علي خدها بهدوء. وبعدين اتضايق من نفسه. واتعدل في كرسيه. وطلع بالعربية. وبعدين اخد شنطة حلا وفتحها. وشاف فيها حاجة وقفلها.وطلع فونه واتصل بمروان……
عدي: ايوة يا مروان كنت عايز منك خدمه.
مروان: تحت امرك يا عدي بيه
عدي: في حد عايزك تجبلي عنه كل المعلومات اللي تخصه. بس حتحتاج رجالتك في اسكندرية علشان الحد ده من هناك
مروان: مفيش مشكلة. حضرتك قولي البيانات و في اقرب وقت كل المعلومات هتكون عند حضرتك
عدي: تمام شوف بقي………..
فهمت يا مروان. المهم محدش يعرف عنها حاجة بس تتأكد من اللي قولتهولك. ماشي
مروان: تمام متقلقش. سلام.
عدي قفل معاه وبص علي هنا. ورجع ساق تاني
في القاهرة في جناح همس . تليفونها رن .. كانت هبة اختها
همس: الو ايوة يا هبة
هبة: بزعيق. انت فين يا همس وبايتة برا من امبارح من ساعة ما خرجتي مع زينب. مرجعتيش انتي فين
همس: بعتاب. ويفرق معاكي يا هبة اديني ريحتك مني زعلانة ليه
هبة: همس انتي اختي لازم اقلك عليكي انا منمتش من امبارح. وسألت زينب قالت انك مشيتي لوحدك. ومتعرفش انتي فين. طمنيني عليكي انتي كويسة
همس: اه يا هبة كويسة. وعلي فكرة انا هتجوز قريب
هبة: تتجوزي؟ مين وامتي وازاي. ردي عليا يا همس
همس: مش مهم كل ده. المهم اني هتجوز وارتاح واريحك
هبة : لا ما انا لازم اعرف. مين ده اللي لف دماغك وخلاكي تروحي تتجوزيه من ورانا. اوعي تكوني بايته عنده.
همس: هبة انتي عارفاني كويس. فلو سامحتي متقوليش كلام ملوش لازمة
هبة: اومال اقولك ايه يا بنت ابويا. وانتي بايته برا. وبتقوليلي هتتجوزي
همس: ايوة. هتجوز. ولما هو يجهز كل حاجة هقولك.
هبة: طيب قوليلي انتي فين. عايزة اطمن عليكي
همس:مش هينفع. بعدين
هبة: علشان خاطري يا همس. ولا انتي بتضحكي عليا والجدع ده شكله ضحك عليكي وانتي مش عايزة تقولي. ماهو انتي علي رأي منصور. محدش بقي مالي عينك
همس: بحدة. علي فكرة الراجل اللي انا هتجوزه ده. ظفره برقبة 100 زي منصور بتاعك ده
هبة:كدة. طيب انتي فين اجي اطمن اختي هتتجوز مين وفين
همس: هقولك. بس تيجي لوحدك فاهمة. متجبيش منصور معاكي
هبة: طيب ماشي. قولي بقي
همس: بصي انا في فندق……….. عرفتيه هو قالي الاسم امبارح.
هبة: خلاص مسافة السكة. وهكون عندك
قفلت هبة وكان منصور جنبها.
منصور: هاه. قالتلك هي فين
هبة: ايوة بس عايزاني اروح لوحدي. من غيرك
منصور: مسكها من شعرها. نعم يا روح امك. اسمعي ادخلي البسي علشان نروح نجيبها. همس مش هتتجوز فاهمة
هبة: سيبها في حالها. انت عايز منها ايه. هو انا مش مالية عينك
منصور: زقها بعيد بحقارة. لا مش مالية عيني. بصي لنفسك وبصي ليها. شوفي جمالها وانا بقي خلاص معدتش قادر استحملك اكتر من كدة. احنا هنروح نجبها. وهطلقك واتجوزها.
هبة: صرخت. يا نهار اسود انت عايز تتطلقني يا منصور.
منصور:شدها تاني. قومي البسي بسرعة علشان نروحلها
وقامت هبة وهي بتعيط.وصعبان عليها نفسها. وراحت هي ومنصور علي عنوان الفندق اللي همس قالتلها عليه. بس طبعا رفضه يدخلوهم. هبة اتصلت بهمس..
همس: ايوة يا هبة انتي فين
هبة: انا تحت بس مش عايزين يدخلوني.
همس: طيب خلاص انا هنزلك.
وقامت همس لبست. علشان تنزل لي هبةوهي خارجة. لقت مروان واقف قصاد الباب. خافت .
همس: انت مين وواقف هنا ليه
مروان: دي اوامر رعد باشا.
همس: طيب وسع لو سامحت علشان اعدي
مروان: اسف ممنوع تخرجي من الجناح
همس: بس اختي تحت ومش عايزنها تطلعلي.
مروان: طيب قوليلي اسمها وانا هجبهالك هنا
همس: اسمها هبة و………..
مروان: تمام اتفضلي ادخلي. وهي هتجيلك
كلم مروان رعد وقالوا علي اللي حصل
رعد: اممم. طيب خليها تطلعلها وانا اصلا جاي في الطريق
كلم مروان الاستقبال. وقالهم يطلعوا هبة. ولما طلعت. مروان ولقي هبة معاها منصور
مروان: منع منصور بإيده. لو سامحت اختها بس اللي تدخل
منصور: بإنفعال.كلام ايه ده انا جوز اختها وهدخل يعني هدخل.
مروان: بتحذير. احسن ليه خليك مكانك لو رجلك خطت خطوة واحدة هكسرهالك
منصور: جري ايه يا جدع انت انت مستطول نفسك. اكمنك زي الحيطة لا احنا هنخدها ونمشي والا والله ابلغ عنك واقول انك خطفتها
همس: فتحت الباب علي صوتهم العالي. واول ما شافت منصور خافت
انت ايه اللي جابك هنا. مش انا يا هبة قولتك تيجي لوحدك
منصور: بنظراته الحقيرة كالعادة. اهلا بست الحسن . ومسك ايدها وشدها. تعالي معايا
مروان: شده بقوة ولكمه لكمه وقعته علي الارض. انت تتلم بدل المك انا
رعد: وصل وشاف الوضع ولقي همس. خايفة وبتعيط. وبصوت غاضب. همس هو ده منصور
همس: هزت راسها
رعد: مسكه من هدومه وضربه. وبغضب. لو فكرت يا حيوان تقرب منها تانى.
هيكون اخر يوم في عمرك. انت فاهم
منصور: بسفالة. الله بقي ايه ده. اتنين يا همس مرة واحدة. ويبقي مين الاستاذ هو كمان. علشان كدة مقعدينك في المكان الفخم ده. يظهر انك عرفتي تبسطيهم. بس مش كنت انا اولي
همس: اخرس يا حيوان. انا اشرف منك
رعد:قرب منه وبغيظ. مسكه من هدومه اسمع همس هتبقي مراتي. مرات رعد الحديدي. واحسن ليك متقربش منها تاني والا اقسم بالله هخليك تتمني الموت ومتلقيهوش. انت سامع. وزقه علي الارض. مروان شيل الزبالة ده من هنا مش عايز اشوف وشه تاني
مروان: شاد منصور واخده تحت.
رعد: لف لهمس. لقاها بتعيط. وهبة كمان. علي فكرة يا مدام هبة. انا هتجوز همس النهاردة بالليل. علشان تكوني عارفة. بس مش هينفع تكوني موجودة. علشان جوزك ميعرفش هي فين انا هخدها من هنا
هبة: يعني انا مش هشوفها تاني
رعد: لا هتشوفيها. بس مش دلوقتي لما اظبط الطريقة اللي تشوفيها بيها
همس: متزعليش مني يا هبة. انتي شوفتي بنفسك. هو عمل ايه
هبة: لا يا حبيبتي مش زعلانة. المهم انك تكوني مبسوطة. انا همشي وهستناكي تكلميني وتطمنيني عليكي. والف مبروك. ارجوك يا رعد بيه خلي بالك منها. همس اتبهدلت كتير
رعد:حاوط همس بإيده. وبصلها بحنية. ماتخفيش همس في عنيا
همس: اتنفضت من لمسته واتكسفت.
هبة : حضنت. همس ومشيت
همس ورعد دخلوا الجناح وهمس كانت بتعيط.
رعد:قرب منها. مالك يا همس. انا مش عايزك تخافي طول ما انا معاكي
همس: انا بعيط علي حالي واللي وصلتله.
رعد: بحزن. همس انتي مش عايزة تتجوزيني
همس: بصتله. الحكاية مش كدة. بس مكنتش اتوقع اني ممكن اتجوز بالطريقة دي. ولا حتي اني افكر في موضوع العملية ده. بس ربنا عالم بيا وبحالي. وبصت في الارض
رعد: رفع رسها ليه. همس انا عايزك قبل ما نتجوز متكونش نيتك ان جوازنا علشان العملية.
همس: بصتله بإستغراب. اومال احنا هنتجوز ليه
رعد:علشان انا.. انا
همس: انت ايه
رعد:احممم. علشان يكون جوازنا صحيح. لازم نيتنا تكون اننا نكمل مع بعض.
همس: بس ازاي انا مش فاهمة
رعد:يعني شيلي العملية من دماغك. وخلي الجواز هو الاهم.
همس: بس احنا اتفقنا تطلقني. لما اولد
رعد:بحدة.انا قولتلك سيبك من حكاية الطلاق دي. هو احنا لسة اتجوزنا علشان تفكري في الطلاق
همس: خافت لما زعق.
رعد: طبطب. عليها. ايه مالك خوفتي ليه كدة
همس: لا بس انت بتغضب بسرعة
رعد: مرر ايده في شعره. احمم معلش يا همس. انا انفعلت. بس انتي اسمعي الكلام. جوازنا مش علشان العملية. خلاص
همس: هزت راسها. وهي مش فاهمة حاجة. وسرحت. طيب لو هو مش علشان العملية اومال. هيتجوزني ليه
رعد: همس. همس
همس: هاه. ننعم
رعد: حضري حاجاتك. علشان نمشي احنا هنكتب الكتاب النهاردة
همس: حاضر.
في عربية عدي
هنا :ابتدت تصحي. هو انا نمت
عدي: ههههههه. نمتي ده الاسفلت اشتكي من صوت العزف بتاعك وانتي نايمة
هنا:لا متقوليش اني بعمل الحاجات دي.
عدي: هههههه المرة اللي جاية هسجلك. قوليلي انتي طبعا متعرفيش حد في القاهرة. علشان تنزلي عنده
هنا:لا معرفش بس معايا مبلغ كويس وكمان ذهب ممكن ابيعه واشوف اي شقة واجرها
عدي: طيب انا عندي حل. طبعا انا مش هطمن عليكي لوحدك. فاني عندي في العمارة الشقة اللي قصادي بتتأجر مفروش. هكلم البواب وهو يكلم صاحبها واهو كدة ابقي مطمن عليكي
هنا:بصتله بإعجاب وابتسمت. ولما التفت ليها. بصت الناحية التانية. احمم. طيب هي ايجارها كام
عدي: ايه اه احمم. بصي هو انا مش عارف لما نوصل هسأل البواب
هنا: تمام. بس انت مقولتليش الشغل هيبقي فين
عدي: ما انا قولتلك معايا. بصي خلي كل حاجة بوقتها
هنا:كانت من جواها. مش خايفة من عدي. ومصدقاه مع ان عقلها رافض الاستسلام ده وانها واثقة فيه بالشكل ده. بس في حاجة بتشدها ليه. مع انها عارفة انه ساعدها لانها شبه مراته اللي ماتت. بس مش عارفة متنجذبش ليه
عدي وهنا وصله للبيت عنده ونزله وعدي ابتدي ينزل الشنط من العربية و هنا لقت المكان جميل و عمارة شيك جدا. راحت لعدي وشدته من دراعه
هنا: عدي. انا مش هقدر اسكن هنا
عدي: رفع حاجبه. ليه بقي المكان مش عجبك
هنا: لا طبعا ده ولا الخيال يا معلم. بس انا مش هقدر علي ايجار الشقة هنا
عدي: لا هتقدري. المرتب اللي هتخديه. هيكفي الايجار وزيادة. تعالي بس
هنا:انت شايف كدة
عدي: ابتسم. اه شايف كدة وبعدين ممكن تسيبي دراعي بقي.
هنا: سابته. احمم. معلش مأختش بالي
عدي: سند علي العربية. ايه بقي حكاية عدي دي ده انتي اختي عليا اوي
هنا: حطت ايديها في وسطها. نعم اومال عايزني اقولك ايه. يا عمو
عدي: هههههه لا يا لمضة. قولي عدي عادي. بس في الشغل اسمي مستر عدي واضح يا ام لسانين
هنا: انا بلسانين طيب اتلم بقي بدل ما اطلقهم عليك
عدي: لا انا تعبان وعايز اطلع ارتاح مش ناقص طولة لسانك كدة مش هنخلص. اتفضلي قدامي
ونده عدي علي البواب علشان يشيل الشنط وطلعوا الشقة اللي اجرهالها عدي
في شقة هنا
عدي: هاه عجبتك. الشقة
هنا: دي تحفة جميلة اوي. بس والنبي يا عدي قولي الايجار انا خايفة اتصدم
عدي: سيبك بس من الكلام ده دلوقتي. انا هسيبك ترتاحي. وهكون في شقتي جنبك. لو عايزة حاجة كلميني. واتفضلي مفاتيح الشقة. انا خليت البواب يغير الكوالين كلها
هنا: اخدتهم منه وابتسمت. شكرا
عدي: لا انا مش واخد علي الرقة دي خليكي زي ما انتي احسن
هنا: كدة. طيب بالسلامة هوينا بقي
عدي: هههههههه ماشي سلام. اه علي فكرة الثلاجة فيها كل حاجة انا خليت البواب جاب كل حاجة
هنا:اممممم. انا مش عارفة انت عملت كل ده امتي
عدي: لما تعرفيني. هتعرفي اني اقدر اعمل اي حاجة. سلام
رعد اخد همس ووداها الشقة اللي اشتراهلها.
رعد: تعالي يا همس واقفة ليه
همس: خايفة تدخل معاه. لو حدها
رعد: حط ايده في جيبه واتنهد. ادخلي يا همس المأذون زمانو جاي.
همس: هزت راسها ودخلت وقعدت
رعد:تليفونه رن ….. توفيق…. الو
توفيق: انا جاي انا ومها علشان نحضر المهزلة اللي بتحصل دي
رعد: وانت جاي ليه. انت اللي هتتجوز
توفيق: لا بس لازم احضر الاتفاق. هو مش انا نفذت شرطك وكتبتلك نص الاملاك يبقي تسمع اللي اقول عليه
رعد: اممم عادي تنور اهو بالمرة تشهد علي جوازي. سلام
وفعلا جه توفيق ومها ومروان والمأذون ورعد اتصل بعدي وجه هو كمان. وفعلا كتب الكتاب اتكتب ورعد اتجوز همس. والماذون مشي . ورعد كان واقف مع عدي ومروان بيتكلموا. وتوفيق ومها ندهوا لهمس
توفيق: بكبرياء. اسمعي. انتي لازم تعرفي ان الجوازة دي لمجرد ان رعد يكون مرتاح علشان العملية. وهيطلقك بمجرد ما تولدي ومتنسيش اللي هيكون في بطنك ده. ابن مها ورعد وانتي ملكيش فيه حاجة فاهمة والمبلغ اللي اتفق معاكي هادي عليه اهو اتفضلي. ورمالها الفلوس علي الترابيزة.
مها: بأرف. وخلي بالك عقلك يقولك اتضحك عليه واقضي معاه الكام شهر دول وتستغليه في اي حاجة متحلميش هو اصلا مش هيجيلك هنا. وسواء انتي او غيرك رعد كان هيتجوزها. يعني مش علشان سواد عيونك. انتي مش اكتر من رحم للإيجار سامعة
همس: كانت بتسمع ومبتردش. ودموعها مطر وصعبان عليها نفسها والاهانة اللي بتسمعها منهم.
مها: بتعيطي ليه. هي مش شغلتك
رعد:بصوت جاهوري. مها الزمي حدودك احسنلك
توفيق: في ايه مها مغلطتش. مش دي
رعد: قاطعه. لا مش شغلتها واتفضلوا بقي مع السلامة. مش حضرتوا وباركته. اتفضلوا امشوا بقي
مها: وانت مش جاي معايا
رعد: لا انا قاعد شوية
توفيق: ماشي هنمشي. بس بكرة البنت دي تكون عند هادي علشان العملية
رعد: بحدة. همس مش هتعمل العملية الا لما تخف وتفك الجبس
مها: يعني ايه. واحنا مالنا ما تتفلق. المهم العملية
رعد: بغضب. مها متنسيش نفسك. انا لما اقول حاجة محدش يناقشني فيها. همس مش هتروح لهادي الا لما تبقي كويسة. واتفضلوا بقي من غير مطرود. واتفضل فلوسك خدها معاك.
ومشيوا كلهم ورعد لقي همس لسة بتعيط. وشهقاتها عليت. قرب منها وقعد علي ركبته قصادها
رعد:بحنية. مسك وشها بإيده. كفاية يا همس ليه العياط ده بس
همس:اصلها قالتلي نفس كلمتك اللي قولتهالي قبل كدة. ووجعتني اوي اوي
رعد: عقد حاجبه. كلمة ايه
همس: قالتلي انتي مش اكتر من رحم للإيجار. وعيطت زيادة
رعد: متحملش يبعد عنها اكتر من كدة. شدها لحضنه. وضمها جامد. ششش خلاص اهدي ملكيش دعوة بيها فاهمة. هي بس غيرانا اني اتجوزتك
همس: كانت مصدومة من حضنه ليها. واتكسفت. وحاولت تبعد
رعد: حس انها اتكسفت. بعدها عنه شوية. ومسح دموعها. همس بصيلي
همس: بصتله بخجل.
رعد: انتي خلاص بقيتي مراتي يعني اي لمسة المسهالك مش حرام ولا عيب. اتفقنا.
همس: بقلق. هو انت عايز ايه
رعد: ششش بس متخفيش. انا مش عايز حاجة. انا بس بوضحلك شكل علاقتنا الجديدة. تعالي انا عايزك جوا
همس: شدت ايديها. ججوا فين
رعد: همس قولتلك متخفيش تعالي انا هوريكي الشقة واعرفك اماكن كل حاجة
همس: هزت راسها وراحت معاه. وفرجها علي الشقة كلها ودخلها اوضة النوم. همس قلبها دق وخافت.
رعد: تعالي يا همس. انا عايز اقولك حاجة. وتفهميها كويس انتي دلوقتي مراتي يعني طول ما انا مش موجود مفيش مخلوق يدخل البيت الا لما تقوليلي. وكمان متفتحيش لحد مهما كان فاهمة.
همس: فاهمة
رعد: مسك ايديها. واخدها عند الدولاب. وفتحه. بصي انا جبتلك كل حاجة كل اللي تتخيليه هتلاقيه. ولو محتاجة حاجة تاني قوليلي
همس: كل دول علشاني
رعد: ابتسم اه علشانك
همس: متقلقش انا هستخدمهم. بحذر علشان لما نتطلق وارجعهملك
رعد: شدها وحاوطها بإيده. وقربها وباسها بعنف وقوة لدرجة انها ماكنتش قادرة تتنفس. وبعد شوية بعدها عنه وهو لسة نفسه قريب منها. لو جبتي سيرة الطلاق تاني هيكون ده ردي عليكي
همس: كانت متلخبطة ومش مصدقة انه عمل كدة. زقته وبعدت. وهي خدودها حمرا من الكسوف
رعد: انا ماشي ولو عزتيني كلميني.
وخرج رعد ومشي. وهو. في العربية. مسح شعره بغيظ. الله يخربيت نصايحك يا عدي الزفت. ال خدها علي الحنين. ماكنت كملت كل حاجة النهاردة وخلصت ده انا هموت عليها.
فلاااااش باك
عدي ورعد واقفين بعد ما المأذون مشي.
عدي: مبروك اخيرا كل ده يحصل ومتقوليش
رعد:هههههه الله يبارك فيك. اعمل ايه كل حاجة جات بسرعة
عدي: ده انت شكلك فرحان. اوي
رعد: فرحان ايه بس. ده انا النهاردة هنتقم منها علي اللي عملته فيا الفترة اللي فاتت
عدي: لا استني واهدي كدة. مش من اولها يا رعد
رعد: نعم ليه مش اتجوزنا خلاص
عدي: اه بس متنساش اتجوزتها ازاي وليه. لو عملت اللي في دماغك. هتخليها تفتكر انها بالنسبة ليك واحدة بتسليك ده غير انها ممكن تقاومك والموضوع يقلب بغم
رعد: بغضب. اومال اعمل ايه
عدي: خدها بالحنية. واحدة واحدة. مع الوقت هتخدوا علي بعض وتتكلمه وتقربوا من بعض. وقتها هي كمان تكون حبيتك. فاهمني
رعد: بخنقة. فاهمك. هخدها بالحنية. لما اشوف اخرتها
بااااك
رعد: حد يقول كدة اتجوزها بعد المعاناه دي كلها واسيبها وامشي لا انا هلف وارجع بس ححاول اهدي وامسك اعصابي. حتي اخدلها عشاء. وابتسم. وكمان بصراحة انا مش هاين عليا اسيبها عايز اقعد معاها……
في شقة همس ورعد
رعد فتح الباب ودخل. لقي همس قاعدة ونايمة علي الكنبة برا ولسة في دموع علي خدها. قرب منها. وقعد قصادها. واتنهد
رعد: حبيبتي. والله لهنتقم من كل حد ازاكي حتي لو بكلمة. واولهم مها وتوفيق.والكلاب منصور وابراهيم. انا هعرف ازاي اخليهم يندموا انهم ضايقوكي.
وملس علي شعرها بحب. يا تري يا همس انتي كمان بتحبيني ولا اتجوزتيني علشان مفيش قدامك حل تاني. انا مش عايزك تكوني معايا وانتي مضطرة. عايز حبك يا همس. وقرب وباسها من خدها.
همس: فتحت عنيها واتخضت. هههههوانت جيت تاني
رعد:هههههه. اه جيت مالك اتخضيتي ليه.
همس: بكسوف. ابدا بس اصل انت قولت ماشي
رعد: مهنش عليا اسيبك وانتي زعلانة. وكمان جبت عشاء. وعموما لو مش عايزاني خلاص امشي
همس:بإندافاع. لا لا خليك. وبعدين اتكسفت وسكتت
رعد: ابتسم. طيب ممكن تقومي تجهزي العشاء. انا جبت الاكل
همس: حاضر.
وقامت همس علشان تجهز العشاء ورعد كان ناسي خالص. ان همس دراعها متجبس. ندهلها بسرعة. همس
همس:وقفت نعم.
رعد: قرب منها انا اسف كنت ناسي انك لسة تعبانة. ودراعك متجبس. خليكي انا هجهز الاكل
همس:ابتسمت. وكانت من جواها مش مصدقة رقة رعد معاها وخوفه عليها. لا متقلقش حضرتك انا هعرف اتصرف وبعدين انا هجهزه بس. ما انت جايب الاكل جاهز
رعد: طيب خلاص هساعدك. وقلع جاكت البدلة وراح معاها المطبخ.وحك راسه بحيرة. اممم بصي انا اصلا عمري ما دخلت مطبخ. فإنتي قوليلي عايزة ايه وانا اعمله
همس:ضحكت برقة. ههههههه. شكلك فعلا متعرفش اي حاجة عن المطبخ
رعد:ابتسم وهو بيبصلها بإعجاب بعد ما ضحكتها اللي سحرته.
همس:اتكسفت. احمم بص هات اطباق. ومعالق
رعد:تمام هنشوف هما فين.
وابتدوا يدوراه علي الاطباق وجابوهم وهمس جهزت الاكل في الاطباق ورعد كان بيساعدها وهو مبسوط. وقعدوا ياكلوا
رعد:كان بيساعد همس في الاكل كمان علشان ايديها.
همس: كانت جواها سعادة متتوصفش وهي شايفة رعد مهتم بيها كدة. كانت بتفكر في كلامه ليها وانه متجوزهاش علشان العملية بس. طيب هو اتجوزني ليه ماهو مش معقول يعني… تؤتؤ لا طبعا هو اكيد انا صعبت عليه بس مش اكتر وبصتله بإعجاب واتنهدت. اه بس ده راجل عمري ما قابلت زيه. يجنن كله علي بعضه مفهوش غلطة. بس يرعب. ده شخط في مراته وجده فزعهم . ربنا يستر وميقلبش عليا.
رعد:لقاها سرحانة ومبتاكلش. همس انتي كويسة
همس:هاه. اااه اه كويسة.
رعد: طيب مبتكليش ليه
همس: ما انا هاكل اهو.
رعد:قرب منها وقرب المعلقة من منها علشان يأكلها.
همس: تنحت. انت هتأكلني كمان
رعد: ابتسم. فيها ايه افتحي بوقك
همس:اكلتها منه. وهي بتبتسم. شكرا
رعد:مسك ايديها. همس انا مش عايزك تحسي اني غريب عنك انا جوزك
همس:اتحرجت.ممكن اقولك حاجة من غير ما تزعل مني
رعد: هز راسه لا مش هزعل اتكلمي
همس: انا عارفة ان حضرتك اتجوزتني. علشان العملية. وكمان علشان صعبت عليك بعد ما عرفت ظروفي. بس انا حاسة ان حضرتك يعني … اقصد
رعد:بحنية. هاه حضرتي ايه
همس: بصراحة. انا مش من النوع اللي بتفكر فيه
رعد:عقد حاجبه مش فاهم.
همس:يعني لو حضرتك بتفكر انك علشان بقيت جوزي انك تقضي معايا يومين لحد ما تطلقني انا مقبلش علي نفسي كدة. انا وافقت بس علشان العملية. لكن انا مش رخيصة اوي كدة
رعد:غمض عينه بألم وافتكر كلام عدي. همس انتي عمرك ما كنتي رخيصة في نظري. ولو وجودي بيضايقك. خلاص انا مش هاجي تاني. بس خلي بالك من نفسك وابقي طمنيني عليكي. وقام رعد
همس: قامت وراه. انت زعلت
رعد: لا مزعلتش. انا بس عايز اريحك
همس:بكسوف. طيب ممكن تقعد تكمل اكلك
رعد:بخبث ومش هتضايقي مني
همس: والله انا مش مضايقة. واسفة لو قولت كلام زعلك
رعد:لا متتأسفيش. انا بس عايزك تسيبي كل حاجة لوقتها. وتحاولي تفميهني. انا عمري ما هجبرك علي حاجة. فاهمة يا همس
همس:هزت راسها فاهمة ممكن تقعد تاكل. قعد رعد وهمس تاني
واكله مع بعض ورعد مكنش عايز يسيبها بس افتكر كلامها وكلام عدي انه لازم يقرب منها خطوة خطوة
رعد: طيب انا همشي بقي واشوفك بكرة. قويلي اجبلك غدا ايه
همس: لا متشكرة. كفاية النهاردة حضرتك جبت اكل جاهز انا هعمل اكل
رعد: ابتسم. امم بإيد واحدة
همس: اه صحيح انا بنسي موضوع الجبس ده خالص
رعد: قرب منها.انا كل يوم هجبلك الاكل بنفسي.وبابتسم بخبث وبعدين يا سيتي لما تفكي الجبس. ابقي دوقيني اكلك
همس: ابتسمت. هو حضرتك هتاكل معايا كل يوم
رعد: ربع ايده وهو لسة مبتسم. ده لو ماكنش يضايقك
همس: لا خالص والله انا بسأل بس
رعد: هههههه. وقرب منها ومسك راسها بيإيده وباسها بحنيه من جبينها
خلي بالك من نفسك لحد ما اجيلك بكرة
همس: وشها احمر واتكسفت. احمم حاضر
وخرج رعد وهو مبسوط. وساب همس في حيرة من تصرفاته معاها. وهي مش عارفة هو شايفها ازاي وليه بيعاملها بحنية كدة.
في مخزن اكتوبر بتاع رعد
رعد وصل ودخل المخزن
رعد: كله تمام يا مروان
مروان: تمام يا باشا الاتنين مشرفين هنا وواكلين ضرب متضربهوش حرامي في مولد
رعد: براڤوا عليك. تعالي وريهوملي
دخل رعد لمنصور وإبراهيم. المضروبين ضرب مبرح
رعد: قعد قدامهم علي كرسيه وهو بيبصلهم بغضب. طبعا انت يا حيوان عارف انا مين وكان بيبص لمنصور
منصور:بصوت منهك من الضرب. طبعا البيه اللي اشتري السنيورة همس علشان مزاجه.
رعد:لكمه لكمة قوية. لو جبت اسمها علي لسانك تاني هقطعهولك يا حيوان.همس بقت مراتي ولو فكرت تقربلها انت ولا الحيوان اللي جنبك هفرمكوا
ابراهيم:بضيق. انت اتجوزتها ليه
رعد: وانت مال اهلك. شئ ميخصكش. وانت بالذات تحمد ربنا اني مقتلتكش علي اللي عملوا البقر اللي انت متجوزهم. انا لولا اني مبمدش ايدي علي ستات كنت جبتهم تحت رجلي وعرفتهم ازاي يضربوها بالوحشية دي. بس اديك انت اخدت نصيبهم. اسمعوا انتوا الاتنين. تنسوا همس خالص. ومفيش كلب فيكم يفكر انه حتي يجيب اسمها علي لسانه.
وقام رعد ونده لمروان.
مروان : تحت امرك يا رعد بيه
رعد: الكلاب دول يفضلوا هنا اسبوع كل يوم يضربوا لحد ما يتقطع نفسهم. وبعد كدة مشيهم
مروان: تمام يا باشا.
وعدي اسبوع و رعد كل يوم يوم يروح لهمس ويتغدا معاها ولو مشغول يبعتلها الاكل مع مروان. بس كان لازم يتعشا معاها. ويتكلم معاها وحس انها مبقتش بتخاف زي اول يوم
اما عدي وهنا. عدي اخد هنا تشتغل معاه في الشركة. ورعد وافق طبعا.
وفي يوم في مكتب رعد
عدي: متنرفز علي الاخر. انا مش عارف انا ازاي مقتلتش الحيوان ده
رعد: بيكتم ضحكته.
عدي: بغضب. انت بتضحك. وانا بولع
رعد:هههههههه. اصل بصراحة الواد عنده حق
عدي: انت تهزر يا رعد. بقي الحيوان ده يقول علي هنا صاروخ وقاعد يتغزل فيها وانت تقولي عنده حق
رعد: اه ماهي فعلا كدة. هو مكدبش
عدي: يا سلام يعني لو كان قال كدة علي همس كنت هتقول كدة
رعد: بحدة. نعم يا خويا ده انا كنت دفنته في مكانه. وبخبث. بس همس مراتي لكن هنا تخصك في ايه ولا مراتك ولا حبيبتك
عدي: بان عليه اللخبطة. ايه اه لا طبعا بس انا بعتبرها مسؤلة مني.
رعد: امممم. بس
عدي: رعد انت تقصد ايه
رعد: ابدا اصلك مش عوايدك يعني انك تهتم بأي ست كدة. اشمعن هنا
عدي: ما انا قولتلك علشان ملهاش غيري هنا. وانا لازم احافظ عليها
رعد: انت اتأكدت من كلامها يا عدي وانها مبتكدبش
عدي: اه طبعا مروان سأل عليها وكل كلمة قالتها طلعت صح.
رعد:عدي هسألك سؤال وتجاوب بصراحة
عدي: بعد ما حس رعد هيسأل ايه. سؤال ايه
رعد: انت ليه ساعدتها وجبتها معاك وكمان شغلتها. لا ده انت كمان اشترتلها الشقة اللي جنبك. كل ده ليه.
عدي: رعد انت عايز توصل لإيه
رعد: قام من علي كرسيه وقرب منه. بص يا عدي انا عايزك تواجه نفسك. انت بتقرب منها ليه علشان شبه حلا ولا علشانها. وكمان متحرمش نفسك من انك تكون مبسوط. انا بعد ما جربت حبي لهمس ندمت اني ماقبلتهاش من زمان. كان نفسي اقضي معاها كل يوم فات من عمري
عدي:بس
رعد : ما بسش. فكر وشوف هتعمل ايه
عدي: بيحاول يغير الموضوع. احمم قولي عامل ايه مع همس
رعد: قعد علي كرسيه واتنهد. هعمل ايه اديني اهو ماشي علي الروشته بتاعتك. لما اشوف اخرتها. اه يا عدي نفسي يجي اليوم اللي تكون في مراتي بجد واصارحها بحبي
عدي: بس في الاهم
رعد: قصدك ايه
عدي: انها تحبك هي كمان. مش كفاية انك بتحبها لوحدك
رعد: عندك حق بس انا حاسس انها بتكون مبسوطة من وجودي معاها
عدي: مش كفاية. انا عايزك تخليها تحبك وتموت فيك كمان. وهي اللي تتمني قربك. علشان يوم لما تقربلها تكون مبسوط معاها ومش حاسس انها مغصوبة عليك
رعد: بحيرة. طب اعمل ايه انت عارف انا مليش في جو النحنحة ده. قولي انت بما انك خبرة
عدي:ههههههه. وهو فيه احلي من النحنحة يا حبيبي. بص انت تحاول تتكلم معاها تعرف عنها كل حاجة شاركها حياتها اللي فاتت حتي لو علي سبيل الفضفضة. كمان ممكن مرة تعزمها علي العشاء برا في مكان رومانسي. تجبلها هدية
رعد: ابتسم. عندك حق. طيب اجبلها ايه انا كنت جايبلها كل حاجة حتي المجوهرات جبتلها كل حاجة قبل ما اتجوزها
عدي: يا رعد يا حبيبي. الحب ابسط من كدة بكتير. مش شرط الهديه تكون غالية. لا ممكن وردة كلمه حلوة اغنيه جميلة. وكمان انت الحاجات دي جبتها وسيبتهالها في الشقة لكن لما تقدمهالها بنفسك في جو رومانسي تفرق كتير
رعد: ههههههه. والله ده الواحد طلع خيبة. انا عمر الكلام ده ما خطر في بالي
عدي: غمزه. عد الجمايل يا عم رعد
رعد: ههههه ماشي يا خويا. بقولك ايه انا هنزل دلوقتي اجبلها هدية واروحلها
عدي: لا استني خليها بالليل احسن. الجو بيكون اهدي افهم بقي طلعت روحي
رعد: مرر ايده في شعره. خلاص هستني بالليل
عدي: تمام اروح اشوف شغلي بقي. سلام
عدي وهو رايح مكتب هنا. لقي اتنين من الموظفين واقفين بيتكلمه.
الاول: مش ممكن الموظفة الجديدة اللي اسمها هنا دي حته بت انا مش عارف كانت فين من زمان.
الثاني: لا وعليها قوام اسكندراني بجد انا سمعت انها اسكندرانية
الاول: شفت الچيب اللي لابساها. عليها رجلين يا نهار. دي ولا الممثلين يا اخي
عدي: كان خلاص هيفجر. راحلهم ومسكهم الاتنين.وضربهم لكمات بغضب وغيظ. لو واحد فيكم سمعته بيتكلم عنها تاني هررفدوا انتوا سامعين. مش مكسوفين من نفسكم وانتم بتتكلموا علي زميلتكم بالشكل ده
الاول: احنا اسفين يا مستر عدي
الثاني. هاني: والله انا قصدي شريف انا اصلا معجب بيها من يوم ما شوفتها
عدي: عنيه بتطق شرار. نعم يا حبيبي قصدك ايه
هاني: قصدي شريف انا عايز اخطبها
عدي: مسكه من هدومه و زعق. انت هتستهبل يا خويا هو انت لحقت دي يا دوب بقالها اسبوع وكام يوم بس لحقت تعرفها علشان تخطبها
هاني: حضرتك مش مهم المهم انها عجبتني ولما اخطبها ابقي اعرفها
عدي:سابه وزقه بعيد. وانت بقي قولتلها الكلام ده
هاني:بصراحة لسة بس ناوي افاتحها
عدي: بحدة. اتفضلوا كل واحد علي مكتبه احنا هنا في شركة محترمة. مش في مكتب جواز اللي عايز يتجوز يبقي برا الشركة مش هنا
ومشيوا من قدام عدي اللي كان خلاص هيموتهم وخصوصا هاني. ودخل لمكتب هنا ولقاها كانت واقفة بظهرها ومايلة علي المكتب. ولفت نظره الچيب بتاعها وانها فعلا قصيرة. اتغل وغضب. ورزع الباب بعنف
هنا: اتخضت ولفت . هو انت مش براحة يا عم فزعتني
عدي: بعنف. انتي ايه اللي لابساه ده
هنا: بصت علي نفسها وبلا مبالاه. ايه ماله
عدي: قرب منها. مش عارفة الچيب دي قصيرة جدا. متتلبسش تاني انتي سامعة
هنا: ابتسمت وبخبث. وانت زعلان ليه انا حرة
عدي: شدها من دراعها جامد. لا مش حرة ولا انتي عجبك الموظفين اللي ملحوسين عليكي يا هانم.
هنا: بتسلية. ليه هو ايه اللي حصل
عدي: يعني متعرفيش ولا شايفة نظراتهم ليكي هنا هي كلمة لبس قصير كدة تاني لا فاهمة
هنا: انا عايزة اعرف انت بتؤمرني كدة بصفتك ايه
عدي: شدها من دراعها تاني وقربها منها وهو متعصب بس اول لما بص في عنيها هدي وحن وبهدوء. قرب منها ومال عليها وباسها
هنا: اتفاجأت بس لقت نفسها استكانت ومقاومتش
عدي: زاد في قربه منها وحاوطها بإيده وقربها وهو لسة بيبوسها بشغف ولهفة
هنا: فاجأة فاقت لنفسها وبعدت وهي مكسوفة من نفسها دي اول مرة تعمل كدة وكمان مع واحد غريب
عدي: مسك شعره بغيظ وهو مش مصدق اللي عمله. وبأسف. هنا ااانا اسف بجد اسف انا مش عارف انا ازاي عملت كدة
هنا:دمعت. ممكن تسيبني لوحدي
عدي: هنا لو سامحتي انا بجد اسف ماتفهمنيش غلط. ارجوكي
هنا: بتعيط. لو سامحت يا مستر عدي سيبني لوحدي
عدي: كور قبضة ايده وخبط المكتب بغضب وخرج وراح مكتبه
هنا:بتعيط. ايه اللي عملتيه ده انتي للدرجة دي بقيتي سهلة. اكيد قال في نفسه واحدة هربت من اهلها وعايشة لوحدها. يبقي انبسط معاها ايه اللي يمنع. للاسف كنت فاكراه غير كدة. بس انا كمان غلطانة مكنش لازم اسيبه يقرب من الاول. بس انا فعلا مشدودة ليه ومنجذبة ليه اوي. انا خايفة احبه وهو لسة بيحب مراته اللي ماتت. وانه يكون بيقرب مني بس علشان انا شبها. يعني انا هكون مجرد شبيه مش اكتر. وعيطت هنا بحسرة
في مكتب عدي
عدي رايح جاي وهو متعصب وغضبان من نفسه واللي عمله
عدي: معقول انت تعمل كدة. ده انت لسة بتنصح رعد انه ميستعجلش. تقوم انت تعمل كدة. غبي غبي. ياتري بتقول عليا ايه دلوقتي. اكيد قرفت منه. ومش هتثق فيا تاني. بس هو انا فعلا كنت غريران عليها ولا ايه. انا بس مش عارف انا ليه مش قادر اخرجها من عقلي. معقول احب تاني بعد حلا. لا لا دي كانت لحظة ضعف مش اكتر. انا لازم من هنا ورايح اقلل احتكاكي بيها وكمان كلامي معها يكون في حدود. لازم ابعدها عن حياتي.انا مش ممكن اسمح ان واحدة تانية تاخد مكان حلا مستحيل..
في صباح احد الايام وبعد ظهور شمس يوم جديد واحداث جديدة بتحصل لابطالنا.
في شقة هنا الباب بيخبط
هنا فتحت الباب وكان عدي وكان باين عليه الضيق والجدية
هنا:خير يا مستر عدي في حاجة
عدي:هنا. انا عارف انك لسة زعلانة بس انا اعتزرتلك اكتر من مرة الاسبوع اللي فات ده كله. وعموما انا مش هتخطي حدودي معاكي تاني بس علي الاقل ارجع اوصلك وارجعك معايا. انا الاسبوع اللي فات ده كله كنت بجد قلقان عليكي. مكنتش متطمن.
هنا:بعتاب. ليه خايف حد يتحرش بيا مثلا
عدي: بغيظ من نفسه قبل ما يكون من اتهامها. خبط الباب بقبضة ايده. خلاص يا هنا كانت لحظة ضعف. انا اصلا مأنب نفسي اني لمست ست غير حلا. فأرجوكي متزوديهاش عليا. لو لسة بتحسي بالامان معايا وبتثقي فيا ولو بجزء صغير. خليني اوصلك وارجعك ممكن. انا لازم احافظ عليكي لان انا اللي جبتك هنا. ومينفعش اسيبك لوحدك. هاه هوصلك النهاردة
هنا: حست بندمه. وكمان هي كانت من جواها عارفة انها كمان غلطت.احمم. خلاص هنعتبر اللي حصل ده محصلش. ونرجع تاني .زي الاول
عدي: لانت ملامحة وابتسم. بجد يا هنا يعني خلاص هنرجع صحاب
هنا:طبعا يا معلم عيب عليك. انا هنون ام قلب كبير
عدي:هههههههه. مش ممكن يموت الزمار ولسانة بيحدف
هنا: ايه يا عم شوهت المثل خالص
عدي: طيب ما انتي بتشوهي الكلام كله حد قالك حاجة
هنا:كدة. ماشي اتحمل اللي هيحصلك بقي
عدي: ربنا يستر. يالا يا هانم خلصي لبس بسرعة علشان منتأخرش هستناكي في العربية
هنا: لا انا جاهزة هجيب شنطتي ونازلة معاك
عدي:تنح وهو بيبص علي لبسها اللي كان عبارة عن اسكيني من القماش الناعم وعليه بلوزة قصيرة بكتف طويل والتاني قصير جدا.
عدي: نعم ياختي مين دي اللي جاهزة. انتي هتنزلي بالبيجامة
هنا: بيجامة ايه يا ابني ده لبس خروج عادي
عدي: ابنك ولبس خروج في جملة واحدة. يا مرارك يا عدي. امشي يا بنتي ربنا يهديكي غيري الزفت ده بدل ما ارتكب فيكي جناية علي الصبح
هنا: وبعدين بقي علي فكرة انا عمر ما حد قالي البس ايه وملبسش ايه. انا بتخنق بسرعة وخلقه ديق متطلعش زرابيني
عدي: يا ريت يا حلوة كان حد قالك قبل كدة بدل المرار اللي انا فيه ده. ادخلي غيري احسنلك
هنا: بعند ربعت ايديها. لا مش هغيره
عدي: زقها لداخل الشقة ودخل وقفل الباب. اقسم بالله لو ما دخلتي بدلتي اللبس ده لاكون حابسك هنا ومفيش نزول
هنا: لا بقولك ايه.
عدي: مسكها من دراعها ودخل بيها لاوضتها. انتي لسة هتقولي تعالي غيري الهباب ده خلينا ننزل في يومك
ودخلها الاوضة وخرج وقفل الباب
عدي: من برا. انا قاعدلك بقي لما اشوف هتلبسي ايه في يومك ده
هنا: من جوا الاوضة ساندة علي الباب وبتضحك. لا وربنا بيغير انا مش عبيطة. ده كان هيتجنن لما عرف اني هنزل كدة. وبتسلية. ماشي يا عدي انا هخليك تقول حقي برقبتي.
وبعد شوية خرجت هنا لعدي. وبصلها لاقاها لبست بنطلون واسع اكنه چيب طويل وعليه بلوزة قصيرة جاكت شفاف قصير بكم. ولما شعرها علي هيئة زيل حصان وكانت بجد جميلة وشيك ومحتشمة الي حد ما عن الاول يعني 😒😒
عدي: ابتسم. تمام كدة يا بلية يا لا بينا
هنا: تعالي هنا مين بلية ده
عدي: الله مش انتي المساعدة بتاعتي تبقي بلية الصبي بتاعي
هنا:كدة ماشي يا ابو دومة قدامي يا معلم
عدي: هههههههه. والله شكلنا كدة قاتلين قتلة مش شاغلين في شركة محترمة
هنا: هههههه. طيب قدامي بدل ما اتاويك ومحدش يعرفلك طريق يا ولدي
عدي:هههههههه. ربنا يهدك ده انتي مصيبة وحشتني مناكفتك.
هنا:بنظرة حب. مناكفتي بس
عدي: مسح شعره بإحراج. احمم احنا هنتأخر وسيادك عطلتينا بحكاية لبسك دي. يالا بينا ومسك ايديها وخرج
في شقة هبة اخت همس
منصور: انتي بتقولي ايه والله بعد اللي عمله معايا ده ما انا سايبه في حاله
هبة: خلاص يا منصور كل حاجة خلصت. ابوس ايدك انساها بقي وخليها تعيش في حالها واحنا في حالنا
منصور: ابدا انا مش هرتاح غير لما يطلقها وترجعلي هنا مكسورة ورجلها فوق رقبتها
هبة: يا منصور الله يخليك. ابعد عنه ده راجل قوي وايده طايلة احنا مش قده
منصور: لا انا قده. قسما عظما لو ما طلقها لقتله انا مش هخليه يتهني بيها
وفي الوقت ده الباب خبط وهبة فتحت وكان ابراهيم.
هبة: اهلا يا ابراهيم. اتفضل
منصور: اهلا يا خويا خير
ابراهيم: احنا هنعدي اللي عمله معانا الراجل ده ولا ايه يا منصور
منصور: لا طبعا يستني عليا انا هوريه بس اصلب طولي من اللي عملوه فيا رجالتوا
ابراهيم: طيب قولي ايه في دماغك
منصور: بعدين مش دلوقتي. المهم اني مش هرتاح الا لما ترجع هنا تاني
ابراهيم: انا كمان عايز ارجعها محدش هيتهنا بهمس غيري
منصور: بمكر.😈طبعا ودي عايزة كلام
في الاسكندرية. في شقة فوزي والد هنا
ماجدة: يعني ايه خلاص البت طفشت كدة. مش هنعرف نرجعها
فوزي: بحزن. منك لله انتي السبب انتي وابنك. ضيعتوا مني بنتي اللي مليش غيرها انا غلطان اني سمعت كلامك
ماجدة: لا بقولك ايه مش وقت ولولة. البت دي لازم ترجع ونعرف هي هربت مع مين وقاعدة فين. انا ابني بيضيع مني الواد. هيموت نفسه عليها
فوزي: بغضب هو ده اللي همك ومش همك البنت واللي حصلها بسببك انتي وابنك. يا تري هي فين ومع مين يا تري جرالها ايه. انا مش هسامح نفسي لو البنت دي جارلها حاجة. مرڤت مش سايباني في احلامي من يوم ما هنا هربت. وهي بتجيني بتبكي وتقولي ضيعت بنتي يا فوزي هي دي الامانة اللي سيبتهالك.
ماجدة: تلوي شفايفها. مرڤت واحلام والله انت قربت تتجنن.
فوزي: لا انا اتجننت فعلا لما سمعت كلامك وغصبت عليها تتجوز المحروس ابنك. والنتيجة انها هربت. ودعي بخوف وقلق. يارب خليك معاها ووقفلها ولاد الحلال دي ورا ضحكها وهزرها ده غلب الدنيا. ربنا يحفظك يا هنا
ماجدة: ادعيلها يا خويا ادعيلها دي عايزة اقطم رقبتها. يا عالم هي بتعمل ايه دلوقتي
فوزي: انا بنتي متربية مش زي ما انتي بتقولي. انا خايف عليها مش منها
ماجدة: تلوي شافيفها. بكرة نشوف
في ڤيلا الحديدي
مها: يا جدو والله مش عارفة هو بيروح فين
توفيق: ازاي مش انتي مراتوا. وكمان اتصالحتوا. وبقيتوا كويسين
مها: ايوة يا جدو بس هو مش بيتكلم معايا كتير هو بس بيجي يقعد معايا في الاوضة شوية وبعدين يمشي. ولما بسألوا والح عليه يقولي عندي شغل مش فاضي
توفيق: ده بقالوا اكتر من اسبوعين مجاش علي العشاء زي عاويده كل يوم يرجع الفجر
مها: جدو. طيب متخلي حد يراقبه
توفيق: بسخرية. هاه رعد حد يراقب رعد. ده مرة ايام الكلية كنت ببعت وراه ناس تراقبه وطبعا هو داهية واخد باله ومسك الولد ونزل فيه ضرب بغباء وكسرلوا ضلعين. تقوليلي اراقبه. لا كمان انا مش عايز اعاديه لحد ما البتاعة دي تعمل العملية واطمن ان حفيدي جاي في السكة
مها: دموعها نزلت.
توفيق: طبطب علي ايديها. انا حاسس بيكي وانا كمان زيك كان نفسي الحفيد ده يكون منك مش من واحدة جاية من الشارع
مها:انا مش عارفة اذا كنت هحبه ولا لا وانا عارفة انه ابن رعد من واحدة تانية.
توفيق: طبعا هتحبيه علشان انتي اللي هتربيه وبعدين شيليها من دماغك خالص. هي كلها كام شهر وتخرج من حياتنا خالص ومش هنشوفها تاني
مها:ان شاء الله
توفيق: مها كنت عايزك تتكلمي مع رعد عن الصفقة الجديدة اللي هو داخلها وتحاولي توقعيه في الكلام انا عايز اي معلومات عن الصفقة دي
مها: حاضر يا جدوا هحاول
في بيت همس ورعد
همس كانت بتاخد حمام ورعد دخل الشقة ومعاه الغدا. وابتدا يدور علي همس مش لاقيها. دخل الاوضة بهدوء سمع صوت المياه عرف انها في الحمام.
رعد: اتنهد بقوة. ياااه يا همس حد يقول انك انتي تبقي جوا كدة وانا واقف برا بتلوي. منك لله يا عدي الزفت وعلي شورتك المهببة.
وفجأة سمع المياه اتقفلت عرف انها خارجة
رعد: اخرج ولا استني. لا يا رعد لو خرجت وشافتك هتزعل. بس انا مش قادر وعايز اشوفها . بس خلاص انا هستخبي ورا الستارة دي. وفعلا وقف رعد ورا الستارة. وهمس خرجت وكانت لافة نفسها بالفوطة ووقفت تنشف شعرها.
رعد:بيتنفس بصعوبة. وهو سرحان في جمالها لا والله كدة كتير انا ايه اللي عملته في نفسي ده. دي هتخليني واحد تاني. بقي انا اقف كدة متكتف مش قادر اقربلها.
وفجأة همس شالت الفوطة وابتدت تلبس
رعد: يا نهار اسود. لا يا رعد امسك نفسك.وجز علي سنانه. الله يحرقك يا عدي الكلب. عليك وعلي افكارك
ولبست همس وسرحت شعرها وخرجت من الاوضة
رعد: خرج بعدها بالراحة.
همس: اول ما خرجت شافت الاكل علي السفرة. تنحت وبصت تدور علي رعد مش لاقياه وأول لما لفت. لقته واقف وراها اتخضت وجات ترجع لورا بس كانت هتقع. رعد لحقها وحاوطها بإيديه وقربها منه. وكان بيبصلها بشغف فظيع
همس: سرحت في عنيه. ونظراته اللي كل يوم بتحيرها. ومش عارفة تفهمها. دي نظرات حب ولا رغبة بس
رعد: قربها منه اكتر وملس علي خدها. بحب. اتخضيتي مني
همس:الكلام كان رايح منها. ايه اااه اصلي مسمعتكش لما جيت. انت جيت امتي
رعد :من شوية
همس:وكنت فين
رعد: ابتسم كنت جوا
همس: تنحت. جوا فين
رعد: بخبث.جوا في ال
همس: قلبها دق. يا نهار ده باب الاوضة كان مفتوح ليكون شافني يا نهار مش فايت. جوا فين قول لو سامحت
رعد:بمكر. جوا في الحمام الكبير
همس: حطت ايديها علي قلبها واتفست. الحمد لله
رعد: بخبث. ايه مالك كنتي خايفة من ايه
همس: لا مفيش. بس اصلي … لا لا ولاحاجة
رعد: اه منك انتي. يا همسة قلبي بحبك بس لو تحبيني كدة زي ما انا بحبك
همس: بكسوف يالهوي هو انا كل ده في حضنه وساكته. وبعدت عنه
رعد: سابها وابتسم. احمم. تعالي ناكل بقي.
همس: ابتسمت. حاضر
واول لما جات تجهز الاكل شمت ريحة الاكل عقدت حاجبها. هو انت جايب ايه
رعد: سمك بتحبيه
همس:ايه سمك😷. ااه اه بحبه
رعد:حس انها بتكدب. همس منغير كدب بتحبيه
همس: غمضت عنيها وبحركة طفوليه. هزت راسها لا
رعد: ضحك علي حركتها. هههههه طيب خلاص وانتي زي الاطفال كدة. متزعليش هتصل اجبلك حاجة تانية. تحبي تاكلي ايه
همس: لا ملوش لزوم اتفضل كل انت وانا هاكل اي حاجة الثلاجة فيها حاجات كتير
رعد:تؤتؤتؤ انا مش هاكل منه خلاص هاكل معاكي. اختاري يالا عايزة ايه
همس: طيب والاكل ده خسارة
رعد: لا مش خسارة. قولي بقي تحبي تاكلي ايه
همس: طيب خلاص انا هاكل معاك سمك
رعد: مش قولتي مش بتحبيه هتاكلي منه ازاي بس
همس:لا هجرب واشوف يمكن احبه
رعد:قرب منها وبحنيه. اه بالله عليكي جربيه وانا واثق انك هتحبيه
همس:اتكسفت. هو ايه ده
رعد:بمكر السمك
همس: طيب اتفضل
وقعد رعد وهمس ورعد كان مصمم انه يأكلها بنفسه علشان ايديها. وكان مبسوط وفي منتهي السعادة.
رعد: هاه عجبك السمك
همس: ابتسمت. بصراحة انا اول مرة اكل سمك طول عمري مش بحبه. بس لما اكلته دلوقتي لقيته فعلا ميتقاومش
رعد: ابتسم بحنية. هو ايه ده
همس: اتكسفت. احمم ااالسمك
رعد: ماشي يارب يحببك فيه اكتر واكتر
همس: هو ايه ده
رعد: قرب منها وبص في عنيها. السمك
همس: قامت واخدت الطبق انا هعملك القهوة. ولا تحب شاي
رعد: لا شاي ممكن
وراحت همس تعمل الشاي. ورعد غسل ايده وهمس فجاة سمعت صوت مزيكا ولما خرجت لقت رعد شغل سي دي. علي اغنيه عجبتها اوي خصوصا لما دخلت الشاي وقعدت ورعد كان مع كل كلمة من الاغنية يبصلها نظرات عاشق ومحب. وهي كانت مش مصدقة ولا متحملة اللي بيحصل وكانت هي كمان بتبصله بحنين غريب
وكانت أغنية (حاجة مش طبيعية)(لحماقي)(اللي انا فيه ده مش حاجة عادية . عنيها فيها حاجة مش طبيعية. دقيقة كدة وهيغمي عليا. ده اللي دخت عليه ولقيته. اتاري كدة كدة كان متشالي الاقي روحي نصي التاني كلي. ده ايه ده بقي ده في وهم حاصلي. متفصلة علي اللي اتمنيته. اللي انا فيه ده مش حاجة عادية عنيها فيها حاجة مش طبيعية ديقيقة كدة وهيغمي عليا. ولا حلم انا فيه. ايه ده ايه ده اللي اتوهمت انا بيه قدامي وبلمسه وبلقيه ولا بهدي الا ما بس بشوف الضحكة دي. اللي انا في ده حقيقي الله اعلم. زي ما اكون من الاخر بحلم ده اللي يشوفها يقف متلصم . وانا اللي كدة شكلي هروح فيها. في حاجة تيجي في ثواني تغلبني حاجة غريبة عاملة بتجبني. عمري ما حبيت اللي تاعبني الا المرة دي)
خلصت الاغنية. ورعد كان ملاحظ توتر همس وحس انها فهمت انه عايز يسمعهالها.
رعد: همس.. همس
همس:ااا نعم.
رعد: ابتسم لانها كانت بصاله ومش بترد.ممكن تلبس علشان نروح للدكتور
همس: دكتور هادي
رعد: لا الدكتور اللي هيفكلك الجبس. معاد فك الجبس النهاردة
همس: وهو حضرتك عرفت منين
رعد: ماهو لما انتي تعبتي وانا اخدتك علي الفندق. وجبتلك دكتور هو اللي قالي ان الجبس هيتفك النهاردة
همس: ابتسمت. وكانت فرحانه انه مش ناسي حاجة تخصها. حاضر هقوم البس
وفعلا همس لبست ورعد اخدها وراح للدكتور وهما هناك علشان يفكلها الجبس كانت خايفة من الالة اللي هتقطع الجبس وعيطت. رعد قلبه حن عليها وقرب منها وحاوطها بإيده.
رعد: متخفيش يا همس. دي حاجة عادية
همس: لا ده شكله يخوف.
رعد: طيب متبصيش. وداري عنيكي
همس: لفت وشها ودفنت راسها في حضنه ومسكت قميصه بقوة.
رعد: علي قد ما كانت صعبانة عليه. بس كان مبسوط لان خوفها خلاها تترمي في حضنه. وتتمسك بيه كدة. وهو كمان حضنها اكتر. علشان يطمنها. وبعد فك الجبس. الدكتور كان بيعملها حركات زي العلاج الطبيعي كدة علشان يتاكد انها بقت كويسة. رعد غار من الدكتور وهو ماسك ايديها كدة
رعد: بحدة. مسك ايدها منه لوسمحت انا هعملهالها. واخد اديها وقعد قصادها وكان هو اللي بيحركهالها ويسألها بتوجعك ولا لا
همس: كانت باصة في عنيه وابتسمت. تؤتؤ مش بتوجعني
رعد: ابتسم. الحمد لله. وقرب ايديها منه وباسها حمد لله علي سلامتك
همس: كان هيغمي عليها لما باس ايديها.
رعد: قام ومسك ايديها. يالا يا همس نروح
همس: هزت راسها وقامت وهي شايفة ايديه حاضنة ايديها
رعد وصل همس وكالعادة طبعا اتعشي معاها واتكلموا وضحكه.وكان وقت جميل عليهم الاتنين. وبعدين نزل رعد ورجع الڤيلا
في ڤيلا الحديدي
رعد: راجع مبسوط وبيدندن وهو طالع اوضته. ووقف علي الصوت اللي بيكره
توفيق: رعد عايزك
رعد: اوففف. بقي انا اكون مع همس وفي الاخر اختمها بيك. ربنا يريحني منك. لفله وقرب منه ببرود. نعم عايز ايه
توفيق: هي البنت دي هتفك الجبس امتي
رعد: فكته النهاردة بتسأل ليه
توفيق: يعني ايه ليه. علشان العملية طبعا. الصبح تخدها عند هادي انت فاهم
رعد: اولا انا لسة مدلتلوش العينة. ثانيا همس مش هتروح الا بعد يومين تكون اتحسنت وبقت كويسة
توفيق: انا عايز افهم انت بتدافع عن البنت دي ليه
رعد: حط ايده في جيبه. وبثقة علشان هتكون ام ابني وتشيله في بطنها. لازم اتأكد ان صحتها كويسة
توفيق: لا هي مش ام ابنك. هي حتشيله في بطنها وبس. وعلي فكرة هادي مفهمها. ان مها صاحبت العينة مش هي. اوعي تقولها غير كدة
رعد: بضيق. انا طالع انام
توفيق: رعد. استني
رعد: بنفاذ صبر. نعم ايه تاني
توفيق:كنت عايزك تيجي تشوف الشغل في المجموعة. انا تعبان. ومش قادر اتابع الشغل. وكمان الشركات بتقع واحدة ورا التانية وانا مش عارف ايه اللي بيحصل
رعد: اسف مش فاضي. تصبح علي خير
وطلع رعد اوضته علشان ينام وقبل ما يدخل مها مسكت ايده.
مها: لا تعالي نام عندي
رعد: ايه الليلة دي توفيق ومها في ليلة واحدة. ده هم والله. مها انا تعبان وعايز انام
مها: علشان خاطري انت وعدتني اني لما احتاجك القيك
رعد: بيجز علي سنانه. ده وعد مهبب. ماانا كنت عندك امبارح
مها: وايه يعني. يالا بقي
رعد: امري لله اتفضلي
وراح رعد معاها اوضتها وبعد شوية قام من السرير. وابتدي يلبس هدومه
مها: رايح فين
رعد: هنام في أوضتي
مها: ليه خليك معايا ونام هنا.
رعد: مها. مش عملتي اللي في دماغك. خلاص سيبيني انام انا مش برتاح غير في اوضتي. تصبحي علي خير
ودخل رعد اوضته وقلع هدومه ودخل ياخد حمام وهو تحت المياه. اتنهد بأسف. اسف يا همس كنت اتمني ملمسش ست غيرك. بس اعمل ايه. انا بحاول اريح ضميري من ناحيت مها. بس قريب اوي هكون ليكي انتي وبس يا حبيبتي. يا همسة قلبي..
في مستشفي دكتور هادي
همس في اوضتها علشان تجهز للعملية. وكانت بتعيط. ورعد دخلها وراح وقعد جنبها وهو بيملس علي شعرها بحنية
رعد: مالك يا همس بتعيطي ليه
همس:كانت خايفة. ومش عارفة ليه الفترة اللي قعدتها مع رعد كانت حاسة بالامان. وكانت وقتها نفسها تخبي نفسها في حضنه لانها اتعودت علي قربه منها. بس كانت مكسوفة تقرب منه.
رعد: رفع راسها ليه. بصيلي يا همس بتعيطي ليه. حد زعلك في حاجة قوليلي
همس: بصتله وشافت في عنيه حنية ماشفتهاش من حد قبل كدة. رمت نفسها في حضنه. وعيطت زيادة
رعد:غمض عنيه وابتسم بفرحة.وحضنها اكتر وهو بيملس علي شعرها. مالك يا همس انا قلقت عليكي
همس:انا بس عايزاك تعرف. اني والله مش وحشة انا مش.
رعد: قاطعها بس مش بالكلام. لكن بقربه منه وباسها برقة ونعومة. وبعد شوية بعد عنها. وابتسم وهو بيملس علي خدها. انتي مش محتاجة تدافعي عن نفسك لاي سبب. انا جنبك يا همس ومش هسيبك. لاني عارف انك اتظلمتي كتير وكمان انتي دلوقتي مراتي وانا عمري ماكنت هتجوز واحدة شاكك فيها حتي لو علشان العملية. مع اني قولتلك قبل كدة ان ده مش سبب جوازنا
همس:بعيون راجية وبتتمني تسمع الرد اللي بتتمناه. طيب اتجوزتني ليه
رعد:ملس علي خدها بحب. وابتسم بعدين يا همس هتعرفي كل حاجة.
همس: بصت في الارض. وسكتت
رعد: كان بيقرب منها تاني. بس الباب اتفتح ودخلت مها.
همس: بعدت عن رعد واتحرجت من مها
رعد:بحدة. انتي ايه اللي جابك
مها: جاية اشوف الهانم. واتطمن علي العملية.
رعد: بصوت عالي ليه مقولتليش انك جاية.
مها: لاني جيت مع جدو عادي
رعد: مسكها من دراعها بغضب. لو اتكررت تاني وخرجتي من غير ما اعرف. انتي عارفة هعقبك ازاي
مها:بغيظ من وجود همس. ممكن نتكلم بعدين مش قدام دي.
في الوقت ده دخل الدكتور هادي ومعاه الممرضات علشان ياخدو همس
هادي: جاهزة يا همس
همس: هزت راسها.
هادي: تمام تعالي معايا علي العمليات
همس: قامت معهم. بس من خوفها وقلقها. كانت دايخة
رعد: قلق عليها وقرب منها وسندها. همس انتي كويسة.
مها: غارت. انت بتصدق دي بتمثل علشان تصعب علينا ونزودلها الفلوس
رعد: بصلها نظرة غضب. كانت كفيلة انها تسكتها
همس:دموعها نزلت من كلامها.
هادي: همس ممكن تهدي علشان علشان انتي كدة ممكن ضغطك يعلي.
رعد:هادي لو في اي وقت لقتها تعبت الغي العملية انت فاهم
هادي: متقلقش يا رعد بيه ان شاء الله تتم علي خير
رعد: مسك ايديها. تعالي انا جاي معاكي لحد العمليات متخفيش
همس: لمسة رعد ليها وقربه منها اللي بيطمنها. كان كفيل انه يهديها ويحسسها بالامان. هزت راسها ومشيت معاه.
رعد وصلها للعمليات وكان قلبه بيوجعه. عليها وكان خايف عليها من العملية مع انه عارف انها عملية سهلة بس حبه ليها كان مخليه في قلق وخوف عليها.
رعد: ااااه يا همس كان نفسي الجنين ده. يجي طبيعي لانك مراتي مش بالعملية. بس معلش اخلص بس حسابي مع توفيق وابتدي معاكي من جديد. ووقتها هتكوني مراتي قدام كل الناس.
مها: كانت جواها غيرة فظيعة. وهي شايفة قلق رعد علي همس. خصوصا وهي مستغربة من وجوده. هي اصلا عملت العملية دي اكتر من مرة بس عمره ما كان موجود علشان يقلق. كان جدها هو اللي بيكون معاها.
مها: رعد. ممكن اعرف انت ايه اللي جابك.
رعد:نعم؟ يعني مش فاهم
مها: يعني انا عملت العملية دي كتير عمرك ما كنت موجود. ليه المرة دي جيت وسيبت شغلك
رعد: حط ايده في جيبه وبجدية. علشان انتي كان جنبك جدك والمستشفي كلها تحت امرك. لكن دي ملهاش حد وانا عارف انكم كنتم هتبهدلوها. وده انامش هسمح بيه
مها: ليه وهي تهمك في ايه
رعد: طول ما هي علي ذمتي هتهمني يا مها
مها: بغيظ. ربنا يعدي الكام شهر دول ونخلص منها انسانة باردة
رعد: عنيه احمرت من الغضب. مها مسمعش صوتك لحد ما همس تخرج من العمليات سامعة
مها: ماشي يا رعد. انا وانت والزمن طويل انا هخليك تندم علي ابنك اللي فرحان بيه اوي كدة.
وبعد شوية خرجت همس من العمليات. ورعد اول لما شافها. اخد نفسه وارتاح. وفضل معاها لحد ما دخلت اوضتها بس كانت لسة في البنج. بس لقي الممرضين الرجالة هما اللي هيشيلوها. وينيموها علي سيريرها
رعد: بغضب. استني انت وهو هتعملوا ايه
الممرض: حضرتك هنشياها من علي الترولي ونيمها علي السرير.
رعد: لا طبعا اوعي انت. وقربة منها رعد وشالها هو ونيمها في سيريرها. وبلهجة تحزير. انا مشوفش واحد فيكم في اوضتها الممرضات بس انتوا سامعين ولا لا
الممرضين: بخوف منه ومن غضبه. حاضر عن اذن حضرتك
رعد : قعد جنبها وهو ملهوف عليها عايزها تفوق علشان يطمن عليها.
هادي: دخل الاوضة. مبروك يا رعد بيه . كله تمام احنا عملنا العملية وهما توأم. لان احتمال بنزل واحد منهم. وده طبيعي مش عايزك تقلق
رعد:بقلق. طيب هي عاملة ايه كويسة ولا حالتها خطر
هادي: لا ابدا هي كويسة جدا. متقلقش
رعد: هي هتقعد في المستشفي قد ايه
هادي: لحد ما تولد
رعد: بسخرية. نعم يا خويا يعني ايه
هادي: ايوة همس هتقعد معانا هنا في المستشفي لحد لما تولد.
رعد: ازاي يعني وليه. انت مش بتقول ان انها كويسة تقعد ليه بقي لحد الولادة
هادي: والله دي اوامر توفيق بيه ومها هانم
رعد: اندفع عليه زي العاصفة ومسكه من هدومه. اومر مين انت اتجننت انا محدش يمشي كلامه عليا. واومرك تخدها مني انا مش من حد تاني. مفهوم
هادي: بلع ريقه بصعوبة. وهو شايف رعد وعنيه اللي بتطق شرار. حاضر اللي انت عايزه هعمله بس قولي اعمل ايه
رعد: سابه وزقه بعيد. هي هتتحسن امتي وتقدر تروح
هادي: يعني يومين تلاثة بس نطمن ان كل حاجة تمام وبعدين تخرج
رعد: اسمع يا هادي مراتي وولادي انا بس اللي احدد تعمل معاهم ايه. ولا توفيق ولا مها يتدخله في اي حاجة تخصهم. انت سامع
هادي: اللي يريحك يا رعد باشا عن اذنك. وخرج هادي
رعد قرب من همس وقعد جنبها. ومرر ايده في خصل شعرها الاسود الجميل اللي بيعشقه وابتسم.
رعد: حبيبتي يا همسة قلبي بقيتي حامل خلاص وشايلة حتة مني جواكي. الحمد لله انك انتي امه مش مها. وقرب منها وباسها بحب وخفة في كل حته في وشها
وقعد قصادها يتأملها وهو ماسك ايديها ومستنيها تفوق.
وفي الوقت ده دخل توفيق ومها
رعد:بصلهم بحدة. نعم جاين ليه. ده انا افتكرتكم روحتوا.
توفيق: بعصبية. انت ازاي يا ولد انت تكسر كلامي.انا اتفقت مع هادي ان البنت دي تقعد في المستشفي لحد ما تولد علشان تبقي تحت عنينا. وانت تقولو لا وهو يسمع كلامك انت. انت اتجننت
رعد:ربع ايده وببرود. والله انا حر في مراتي وولادي اقعدهم امشيهم انا ومزاجي. محدش له دعوة
مها: ايه حكاية مراتي اللي ماسكها دي. مكنتش حتة بنت من الشارع دي اللي انت بتدافع عنها. انا مبقتش فهماك
رعد:مسكها من ايديها وضغط عليها. قسما عظما لو اتكلمتي عنها كدة تاني انا هربيكي من اول وجديد. اللي مش عجباكي دي هي اللي هتبقي ام ولادي. وتحققلي اللي انتي معرفتيش تحققيه
توفيق: فك قبضة رعد المؤلمة لمها. انت اتجننت انت ازاي تعمل كدة قدامي. وبعدين مها معاها حق انت بتدافع عن البنت دي ومديها حجم اكبر من حجمها ليه.كل ده علشان العملية. وهي يعني كانت عملتها ببلاش. ما هي اخدت فلوس علي كدة. ثم هي مش ام ولادك مها هي امهم.
مها: وبعدين مش عايزاك تفرح اوي بحكاية ولادك دي. هادي بيقول ان في واحد منهم ممكن ينزل
رعد:مش مهم.انا راضي بواحد. وبصلها بنظرة ذات مغذا. واهو احسن من مفيش. ولا ايه يا مها
مها:غضبت. في ايه بقي انت بتعايرني اني معرفتش اخلف
رعد:ببرود. اعايرك لا وهو انا هعيرك ليه. انا خلاص نسيت الموضوع ده. وكل اللي يهمني دلوقتي مراتي وولادي يبقوا كويسين
توفيق: غضبان من رعد. انا مش عايز اسمع كلمة مراتي دي تاني. كفاية ان علي اخر الزمن واحدة زي دي بسببك اتحسبت علي عيلة الحديدي. ولو حتي كام شهر
رعد:مش مهم خلاص اللي حصل حصل. وهمس بقت مراتي شهر شهرين سنة. متفرقش كتير. المهم انها طول ماهي علي زمتي. مش هسمح لحد يهنها.
مها:بغيظ. انا بجد مش عارفة انت ليه مهتم المرة دي اوي كدة. ماكنت تسيبني انا وجدو وهادي نتابع كل حاجة
رعد: اظن انا سيبتكم قبل كدة كتير. وكل مرة كانت العملية بتفشل والجنين يموت. وده انا مش هسمح بيه تاني. انا اللي هخلي بالي من ولادي بنفسي. وانتوا ملكوش علاقة بهمس نهائي. ياريت كلامي يكون واضح.
توفيق:في قمة غضبه من رعد. لانه بيتعمد يستفزهم ويخرجهم عن شعورهم. وانت بقي هتمشي معانا ولا قاعد شوية
رعد: لا انا هستني لحد لما تفوق واطمن عليها وهمشي علشان عندي شغل مع السلامة انتوا.
وخرج توفيق ومها. وهما في قمة غيظهم وغضبهم من رعد.
مها: انت ازاي يا جدو سكتلوا كدة. رعد زودها اوي
توفيق:مها رعد عنيد. ومش صح اننا نقف قصاده. المهم اننا نسايسه. لحد ما البنت دي تولد.وناخد الولد ويارب يفضل التاني ويبقوا اتنين
مها: بس يا جدو ده بيتعامل معاها اكنها مراتوا بحد. ده حتي يمكن بيعاملها احسن مني
توفيق: كلام ايه ده انتي ازاي تقارني نفسك بواحدة زي دي انتي مها الحديدي. وبعدين رعد بيعاند معاكي لما لاقاكي بتغيري منها ساق فيها. انتي. عارفاه مستفز.انا عايزك تشيليها من دماغك . رعد مش ممكن يبص للبنت دي. وكمان انتي عارفة رعد طول عمره ملوش في الستات وطول حياته جد ملوش في الحاجات دي. هو بس بيغيظك مش اكتر وكمان هو عايز يطمن علي ولاده مش عليها هي. اهدي كدة وتعالي نروح
في اوضة همس. رعد لسة قاعد قصاها من غير ملل ولا زهق. وبيتنهد فوقي بقي يا همس وحشتيني ووحشتني عنيكي. وقرب من عنيها وباسهم وهي مغمضاهم. وبحب قرب من شفايفها وباسها. بس همس ابتدت تفوق وفتحت عنيها لقت رعد قريب منها وبيبوسها. قلبها دق وداخت مكنتش عارفة ده من البنج ولا منه هو
رعد: حس ان نفسها عالي وزاد. فتح عنيه لقاها فاقت. ابتسم . حمد لله علي سلامتك يا همس
همس: متشكرة اوي. وبصت علي بطنها. هو انا كدة خلاص بقيت حامل
رعد: ابتسم. وحط ليده علي بطنها وهز راسه. اه يا همس بقيتي حامل. وقرب منها وهمس في ودنها. بقيتي حامل مني يا همس.
همس: اتكسفت ووشها احمر. احمم هو حضرتك ما مشيتش من ساعت ما انا دخلت العمليات
رعد: لا طبعا امشي واسيبك لوحدك ازاي. مينفعش
همس:بس كدة انت اتعطلت عن شغلك
رعد: مش مهم المهم انك تبقي كويسة. وكل حاجة تمام
همس:بحزن. دكتور هادي قبل العملية. قالي اني هقعد هنا لحد لما اولد
رعد: ملس علي خدها بحنية. تؤتؤتؤ مش هيحصل انتي هتروحي معايا بس بعد يومين لما نتطمن عليكي
همس: فرحت وابتسمت بسعادة. بجد يعني انا هروح معاك
رعد: كان مبسوط من فرحتها بقربها منه. اه يا همس هتروحي معايا انا مش ممكن اسيبك تقعدي هنا انتي هترجعي بيتك
همس:؟ بيتي
رعد: ايوة شقتك مالك في ايه
همس: لا بس حضرتك قولت بيتي وانا معنديش بيت
رعد:ازاي اومال الشقة اللي انتي قاعدة فيها دي ايه
همس: ايوة بس ده بيتك انت انا ضيفة مش اكتر.
رعد:وهو بيلعب في شعرها بحب. لا ده بيتك انتي وكمان كتبت الشقة بإسمك علشان تطمني انك بقي ليكي بيت محدش بيشاركك فيه. وياريت تستحمليني عندك لو مش يضايقك
همس: كانت مسهمة ومش مصدقة ان رعد بيعمل معاها كل ده. وكانت كل لحظة بتعدي عليها رعد بيأكد لها ظنونها ان رعد فعلا بيحبها. بس عقلها رافض ومش مستوعب.
رعد:وهو لسة بيملس علي شعرها. مالك يا همس سرحتي في ايه
همس: هاه لا ابدا بس مش مصدقة
رعد: ابتسم. لا صدقي.
همس:كانت بتبصله بإعجاب بيه. واكنها بتقوله انت كنت فين من زمان
رعد:قرب منها وباسها بحب وحنيه
همس: كانت لاول مرة متبعدوش عنها وكانت مبسوطة من قربه منها.
رعد: حس انها مش بتقاوم. قرب اكتر ومكنش قادر يبعد عنها. كانوا غايبين في دنيا تانية دنيا حبهم وعشقهم لبعض
بس قطع كل ده خبط الباب
رعد: بعد عنها شوية وهو بياخد نفسه. و ابتسم لما لقا وشها احمر ومكسوفة منه وبتبص في الارض من خجلها
رعد:لف وشها ليه وبحنية. هشوف مين وارجعلك
همس: ابتسمت وسكتت
رعد: ادخل
زينب: دخلت. مساء الخير هاه يا همس عاملة ايه دلوقتي
همس: الحمد لله كويسة
زينب: رعد بيه ممكن بعد اذن حضرتك تستني برا لحد لما اتطمن علي همس
رعد: ليه وانا مضايقك في ايه
زينب: احمم لا بس اصلي هكشف عليها وحضرتك فاهم
همس: اتكسفت منه وبصت لرعد بخجل
رعد: احمم. اه طيب انا برا لحد لما تخلصي
همس:علي فكرة حضرتك ممكن تمشي ملوش لزوم تتعب نفسك اكتر من كدة
رعد:لا انا هبات معاكي لحد ما تخرجي من هنا. وغمزها من غير ما زينب تاخد بالها. وخرج وقفل الباب
همس: اتنهدت وابتسمت
زينب:بخبث. هي ايه الحكاية
همس: حكاية ايه
زينب: عليا انا. انتي عملتي ايه للراجل.علشان يتلهف عليكي كدة
همس: انتي قصدك ايه
زينب: قصدي ان رعد بيه وقع في هوي العيون السود
همس: بلخبطة. ااااانتي مجنونة. هو بس تلاقيه خايف هلي اللي بطني مش اكتر
زينب: لا والله مش عارفة اصدقك
همس: انتي حرة تصدقي متصدقيش. براحتك واخلصي بقي وشوفي كنتي جاية تعملي ايه
زينب: ولا حاجة انا بس هديكي الدوا
همس: مش انتي قولتي هتكشفي عليا
وزينب:ههههههه لا انا قولت كدة بس علشان يخرج واعرف اتكلم معاكي
همس:بغضب. تصدقي انك بايخة
زينب: ههههههه شكلك طبيتي يا هموسة
همس: ابتسمت. هو باين عليا
زينب: ده انتي عنيكي فضحاكي
همس: راحت منها الابتسامة. وبحزن بس انا فين وهو فين. رعد بيه ده كتير عليا اوي يا زينب ده حلم بالنسبة ليا
زينب:بصراحة. هو كتير علي اي ست. ده حته راجل يا لهوي عليه يا بختك بيه يا همس. لا وكمان اتجوزك
همس: بتحسديني علي ايه. ما هو لما اولد هيطلقني
زينب: ماهو انتي لو سمعتي كلامي مش هيطلقك. وهيمسك فيكي بإيده وسنانه
همس:بلهفة. بجد ازاي بس
زينب:سيبي الموضوع ده عليا. بس لما تخرجي من هنا. انا همشي معاكي خطوة خطوة. المهم انتي تفكي كدة شوية. وتسيبك من كسوفك ده. رعد بيه بقي جوزك. فاهمة
همس: طيب افرضي سمعت كلامك. وسيبت نفسي لقلبي. وبعد ماهو يزهق مني طلقني ابقي اعمل ايه وقتها. وانا هكون اتعلقت بيه
زينب: حتي لو ده حصل مش مهم المهم انك هتعشيلك يومين حلوين. ده غير انك هتخديلك قرشين كويسين يريحوكي بعد كدة
همس: لا طبعا. انتي عارفة ده معناه ايه معناه اني هبقي زيي زي اي واحدة. بتقضي وقت مع اي راجل وتقبض. وانا مش كدة وانتي عارفة
زينب: بقولك ايه انتي بتشيليني بمخك المقفل ده. متحبيكهاش بقي وعيشي وانبسطي. الراجل يعمل ايه اكتر من كدة. مش كفاية انه اتجوزك.
رعد: فتح الباب ودخل. خلصتي ولا لسة
زينب: اه خلصت وكنت خارجة اهو. وغمزت همس خدي يا همس الدواء ده. ومتنسيش تنفذي التعليمات بالحرف. سلام
رعد: قفل الباب. وقعد جنب همس. هاه عاملة ايه دلوقتي. زينب طمنتك
همس: اايه ااااه اه الحمد لله
رعد: وهو بملس علي شعرها. همس انا عايزك تخلي بالك من نفسك انتي دلوقتي حامل في اتنين
همس: ايه اتنين!!
رعد: هو هادي وزينب مش قالولك ولا ايه
همس: لا معرفش. ومسكت بطنها بخوف
رعد: حاوطها بإيده. همس خوفي عليهم قد خوفي عليكي بالظبط. فاهماني
همس: بصت في عنيه. لا مش فهماك. انا عايزة اعرف انا بالنسبة ليك ايه انا بجد محتارة
رعد: باس ايديها. هقولك كل حاجة لما نرجع بيتنا
همس: وعد
رعد: ابتسم. وعد متقلقيش هفهمك كل حاجة. بس المهم دلوقتي صحتك تتحسن
همس: ابتسمت. وانا هستني علشان اعرف
رعد: بخبث. ممكن بقي تخليني انام واخدك في حضني.انا عايز انام في حضنك. توافقي ولا لا
همس: عضت شفايفها بخجل. ايوة بس..
رعد: مبسش انا مش هنام بعيد عنك. انا خلاص مش متحمل ونام جنبها واخدها في حضنه
همس: كانت مكسوفة ومحرجة ومش مستوعبة اللي هو عمله. وحاولت تبعد
رعد: ضمها اكتر ومسكها بإحكام. شششش. مش هسيبك نامي في حضني وانسي ومتفكريش في اي حاجة
همس: ابتسمت وقلبها بيدق. وسكتت ونامت في حضنه من غير مقاومة
رعد: لقاها استسلمت. ابتسم وباسها من جبينها وهو بيملس علي شعرها. لحد لما ناموا هما الاتنين في حضن بعض.
في الصباح في أوضة همس في المستشفي.
همس ابتدت تصحي لقت رعد واقف قصاد الشباك وبيشرب قهوة. ابتسمت وكانت مبسوطة انه لسة موجود معاها
همس: صباح الخير
رعد: لف بسرعة وابتسم. وقرب منها وقعد جنبها. صباح النور . وملس علي شعرها. ايه النوم ده كله.ده انا قلقت عليكي
همس: هو انا نمت كتير. هي الساعة كام
رعد: ههههههه كتير اوي الساعة 12
همس: يا خبر. انا نمت كل ده.انا اصلا مش فاكرة انا نمت ازي . ممكن يكون من تأثير البنج. مش كدة
رعد: حاوطها بإيده وباسها من خدها. وبخبث. تفتكري انتي نمتي من تأثير البنج ولا من تأثير الحضن
همس:اتكسفت لما افتكرت هي نامت ازاي في حضنه.وسكتت
رعد:ههههههه. انتي من ناوية تبطلي كسوف مني ولا ايه. ورفع وشها ليه.انتي من هنا ورايح لازم تتعودي علي كدة. علشان لما نرجع بيتنا مش هتنامي غير في حضني. ومال عليها و باسها.
همس:كانت سرحانة وهيمانة في كلامه. وفي قربه منه اللي ادمنته. ومبقتش عايزاه يبعد عنها.
رعد:بعد عنها لما لاقاها تاهت منه. وحس بدقات قبلها اللي زادت. ابتسم ممكن بقي تفطري علشان تخدي دواكي
همس: ايه اااه. ايوة هفطر. وكان وشها احمر من كتر الخجل. يانهارك يا همس انتي ازاي بتسبيه يعمل. كدة دلوقتي يقول عليكي ايه.اكيد هيقول اني ماصدقت. بس طيب اعمل ايه اصل هو اول لما بيقرب مني مش بحس بنفسي. واتنهدت ليه سحر كدة بيخليني اغيب عن الدنيا ومش ببقي عايزة ابعد عنه انا شكلي حبيته بجد
رعد:لقاها سرحانة.شال خصلة شعرها اللي نازلة علي خدها. مالك يا همس سرحتي في ايه
همس: لا ولا حاجة.
رعد: طيب يالا افطري.
همس: حاضر هو انت مش هتفطر
رعد:لاسف انا مبفطرش. بس شربت قهوة وانتي نايمة.
همس: بس كدة مينفعش. انت لازم تفطر وازي تشرب قهوة منغير فطار كدة مش كويس علي صحتك
رعد: قرب منها وبص في عنيها. بتخافي عليا
همس: بإندفاع. طبعااا بخاف عليك. وبعدين عضت شفايفها وسكتت.
رعد:حرام عليكي شفايفك دي. خلاص شوية كمان ومش هلاقيهم
همس: هههههه.
رعد: هههههه. والله انا عمري ما شوفت ضحكة احلي من كدة
همس: ابتسمت. احمم هو انا ممكن اقولك حاجة
رعد: حاجة واحدة. قولي حاجات
همس:بصراحة.انا اوقات بخاف منك
رعد: عقد حاجبه. تخافي مني انا ليه يا همس.
همس: اصلك.ساعات بتزعق وبتغضب وساعات بتكون هادي وحنين.
رعد: اممم. هو انا فعلا سريع الغضب ولاسف ده طبع فيا ومش هعرف اغيره. بس يعني انا مش بتعصبة عليكي . ليه تخافي
همس:هو بصراحة دلوقتي لا. بس في اول لما عرفنا بعض. كنت عصبي اوي
رعد: اممم ده انتي قلبك اسود قوي. انسي بقي
همس: ابتسمت. احمم هو حضرتك مش هتمشي
رعد: رفع حاجبة. هو انا مضايقك اوي كدة من امبارح وانتي عايزاني امشي
همس: لا ابدا والله بالعكس. بس انا مش عايزة اتعبك اكتر من كدة
رعد: مسك. ايديها. بس انا مش تعبان. انا مرتاح طول ما انتي بخير. بس هو انا فعلا همشي علشان اروح الڤيلا اخد حمام والبس علشان مضطر اروح الشركة.في حاجات مهمة في الشغل واتصلوا بيا كتير. بس انا مكنتش عايز امشي الا لما تصحي واطمن عليكي
همس:متقلقش انا هبقي كويسة. روح شوف شغلك.
رعد: طيب افطري بقي. وانا هبعتلك زينب تديكي الدواء.
همس: حاضر
رعد: همس.تليفونك اهو خليه جنبك علشان لما احب اكلمك واطمن عليكي. واهم حاجة لو مها او توفيق جم هنا. تكلميني علي طول. وياريت مش عايزك تزعلي منهم. هما كدة كلامهم. سم. اتفقنا
همس: هزت راسها اتفقنا
رعد: باسها من جبينها. خلي بالك من نفسك
همس:متقلقش ان شاء الله العملية تكمل علي خير
رعد:انا لو قلقان فأ انا قلقان عليكي مش علي العملية. يارب نفهم
همس: تقصد ايه
رعد:اتنهد لا ابدا.ربنا يصبرني انتي علي بال ما تفهمي. هتطلعي روحي.
همس: بكسوف وبصوت خافت. بعد الشر عليك متقولش كدة
رعد: ابتسم. لا انا كدة مش همشي
الباب خبط
رعد: ادخل
زينب:صباح الخير.
همس: صباح النور
رعد:بجدية. كويس انك جيتي. انا عايزك تخلي بالك منها لحد لما ارجع.وياريت تفضلي معاها متشيبهاش لوحدها. مفهوم.
زينب: حاضر مش هسيبها
رعد: بص لهمس بحنية. همس لو احتجتي اي حاجة كلميني ماشي
همس: ابتسمت.حاضر
في ڤيلا الحديدي
مها بتتكلم في التليفون مع هادي
مها: بصدمة. ايه!! انت بتقول ايه يا هادي
هادي: والله ده اللي حصل يا مها هانم. رعد بيه كان بايت هنا معاها في اوضتها
مها: ازي انا مش فاهمة ليه.
هادي: معرفش وانا مكنش ممكن اسأله ليه. حضرتك عارفة رعد باشا
مها:طيب اقفل انت دلوقتي .
في مكتب توفيق في الڤيلا
مها: دخلت بعصبية. شوفت اللي حصل يا جدو
توفيق: مالك يا مها ايه اللي حصل
مها: رعد كان بايت مع الزبالة دي في المستشفي
توفيق: انت بتقولي ايه.مين اللي قالك كدة
مها:هادي لسة قافل معايا. وطبعا خايف ومرعوب من رعد ليعرف انه قالنا
توفيق: بتفكير اممم. مها لازم تكوني فاهمة ان رعد. عايز يخلف واهتامه بيها علشان ولاده مش اكتر. وكمان عايزك متنفعليش ولا تحسسيه انك غيرانة. زي ما قولتلك قبل كدة رعد عنيد. ده غير اني عايز افهمك ان رعد. بيعطف علي البنت دي لسبب انا عارفه كويس
مها: سبب ايه يا جدو
توفيق: اتنهد. انا حاسس انها بتفكره بأمه علشان كانت زيها فقيرة وضعيفة
مها: جدو. انا بجد نفسي اعرف ليه رعد . بيتعامل معاك كدة وليه بحس انه. سوري بيكرهك
توفيق: بكبرياء. مش مهم يكرهني يحبني. المهم انه حفيدي غصب عنه. والاهم ان اسم العيلة مينتهيش. وانه لازم يخلف بأي طريقة.
مها: ايوة يا جدو. بس انا خايفة البنت دي تضحك عليه وتستغل حكاية الحمل دي
توفيق: متقلقيش. انا بعد ما تولد هخلص منها بأي طريقة. سواء طلقها او لا انا هعرف ازاي ابعدها عنه.
مها: جدو هو رعد ممكن ميتطلقهاش
توفيق: لا طبعا هيطلقها. بس انا بقول في اسوء الظروف.
مها: ماشي يا جدو. عن اذنك
مها وهي خارجة من مكتب توفيق. لقت رعد طالع أوضته
مها: رعد.
رعد: لفلها. خير يا مها
مها: هو انت كنت بايت فين
رعد: حط ايده في جيبه.نعم وانتي بتسألي ليه
مها: عادي بسأل ايه مش من حقي
رعد:بعصبية. لا مش منحقك ولا من حق اي حد. انا اعمل اللي انا عايزه فاهمة. انا طالع اوضتي.
مها: كدة ماشي يارعد انا وراك انت والزبالة دي مش هسيبها تضحك عليك
في شركة رعد الحديدي
في مكتب هنا
هنا قاعدة بتشتغل ومندمجة جدا وماحاستش بعدي لما دخل المكتب . وهو اتسغل الفرصة ودخل بهدوء وقرب منها وخضها
هنا: اتخضت. وقامت من المكتب مفزوعة. منك لله يا عدي والله قطعت الخلف كدة ربنا يهدك
عدي: ههههههه. في موظفة تقول للليدر بتاعها ربنا يهدك
هنا:وهو فيه ليدر يخض الموظفين
عدي: ههههههه. اعمل ايه لقتها فرصة. وبعدين انتي هرياني كل شوية بتخضيني. جات عليا انا
هنا: طيب حضر نفسك بقي للخضة الكبيرة
عدي: سند علي المكتب. وبص في عنيها. وانا مستعد خضيني زي ما يعجبك
هنا:اتكسفت. احمم. هو رعد بيه جه ولا لسة
عدي: ابتسم. تؤتؤ لسة بس زمانه جاي. كنتي عايزاه في حاجة
هنا: لا انا كنت بسال بس
في الوقت ده الباب خبط.
عدي اتعدل في وقفته
هنا: ادخل
الموظف. هاني: بصلهم بمكر.
عدي: اخد باله وبجدية. خير يا هاني عايز ايه
هاني: وهو بيبص لهنا. ابدا كنت بدور علي حضرتك وقلت اكيد هلاقيك هنا
هنا: اتغاظت وكانت هترد عليه
عدي: بصلها وشاورلها بإيده علشان تسكت.وببرود. وانت بتدور عليا ليه يا هاني
هاني: اصل مدام ايلين جات ومنتظرة حضرتك في المكتب.
عدي: ايلين تمام اتفضل انت
هاني: بصلهم. بتوعد وخرج
هنا: شوفت الحيوان ده. يقصد ايه باللي بيعمله ده
عدي: سيبك منه. هو بس متغاظ علشان رفضتيه. المهم انا هروح اشوف ايلين سلام
هنا: عدي استني.
عدي: هاه في ايه
هنا:بتردد. هو اقصدي هي مين ايلين دي
عدي: بخبث. اممم وانتي بتسألي ليه
هنا: ابدا. خلاص لو مش عايز تقول شكلها معرفة
عدي:هههه لا. دي تبع شركة بنتعامل معاها. وفي بينا شغل. تحبي تيجي معايا.
هنا: اه يا ريت. وبعدين اتحرجت. اقصدي لو مش يضايقك
عدي:هههههه لا مش يضايقني تعالي معايا
في مكتب عدي
هنا: دخلت مع عدي وشافت واحدة بشعر اصفر وعنين زرقاء وبيضاء وجسمها ممشوق جدا. وزي القمر. ولابسة چيب ميكرو چب وبلوزة مفتوحة بأكمام قصيرة. وشكلها يدوخ الستات قبل الرجالة
هنا: اول لما شافتها. قالت بصوت واطي لعدي. هي دي ايلين
عدي: اه هي ليه
هنا:😳😳 احييييه
عدي: بيحاول يكتم ضحكته. مش قادر. ههههههههههه اتلمي حتضيعي هيبتي قصاد العملاء منك لله مش عايزك تضحكيني فاهمة
هنا: هحاول
عدي: دخل وابتسم. اهلا مدام ايلين
ايلين: ابتسمت وبدلع كعادتها.اهلا بيك مستر عدي. عن جد فرحت بشوفتك والله انت ما بتتغير كل يوم بتحلي عن اللي قبله. وباست عدي وحضنته
عدي: بيبص لهنا وبيكتم ضحكه
هنا: متنحة وعايزة تجيبها من شعرها
عدي: بعد عن ايلين. احمم تعالي يا هنا واقفة بعيد ليه
هنا: بغيظ وهي بتبص لإيلين. ابدا مستنياك لما تخلص فقرة التدليك
ايلين: شو عدي مين هاي البنت
عدي: دي هنا المساعدة بتاعتي. ودي مدام ايلين يا هنا
هنا: اهلا مدام نافتلين
عدي: داري وشه وهو بيضحك
ايلين: مين نافتلين هاي. اسمي ايلين شو ما بتسمعي مليح
هنا: عادي ايلين نافتلين. اهو كله محصل بعضه
عدي: بيجز علي سنانه. هنا استنيني في مكتبك وانا هبعتلك
هنا: دبت في الارض. ماشي بس ابقي خلي بالك علشان النفتلين كتره ريحته بتخنق. وخرجت ورزعت الباب
ايلين: لا عن جد هاي مچنونة. مو طبيعية كيف بتشغل عندك واحدة مثل هاي
عدي: مدام ايلين. اظن نخلينا في الشغل. ممكن
ايلين: اوك شو عليه نخلينا في الشغل. بس بعد الكلام في الشغل. راح اعزمك علي الغداء.
عدي: احمم. لا معلش مش هقدر عندي شغل كتير. خلينا بس نتكلم في الشغل
وعدي يومين. وهمس خرجت من المستشفي .ورعد اتطمن عليها
في مكتب رعد
عدي: حمد علي سلامة المدام
رعد: الله يسلمك.
عدي: كويس انك اتطمنت عليها. علشان نفوق لشغلنا بقي
رعد: ليه في ايه
عدي: انت ناسي اننا عندنا مؤتمر في شارم الشبخ والوفد الايطالي جاي
رعد: يااااه ده انا كنت ناسي. عدي ماتروح انت انا مش هينفع اسيب همس الفترة دي. كمان انا كنت ناوي اصارحها بكل حاجة لما ترجع البيت. مينفعش اسيبها واسافر
عدي: لا طبعا لازم تسافر معايا. وكمان هي محتاجة ترتاح كام يوم بعد ما روحت البيت.تكون انت سافرت ورجعت
رعد: بس انا خايف عليها. وكمان مش عايز مها ولا توفيق يروحلها ويضايقوها بكلامهم الغلس وانا مش موجود
عدي: والله انا كمان مش عارف ازاي هسيب هنا لوحدها . وتيجي الشركة وترجع لوحدها. وكمان في البيت خايف عليها تقعد لوحدها
رعد: عنيه لمعت. انا عندي فكرة تخلينا نطمن عليهم هما الاتنين شوية
عدي: فكرة ايه
رعد: هنا تروح تقعد مع همس. ويوانسه بعض. ونطمن علي الاتنين مع بعض
عدي: اممم. تفتكر هنا هتوافق
رعد: ما انت تقنعها. وكمان تاخد اجازة لحد لما نرجع انا وانت من السفر. كلمها انت وشوف رأيها
عدي: تمام هكلمها.
في سنتر تجميل مها
مها قاعدة في مكتبها ودخلت نادين صاحبتها
نادين: مها. وحشتيني يا روحي
مها: وانتي كمان عاملة ايه
نادين: كويسة قوليلي بقالك كتير مش بنشوفك في النادي
مها: معلش اصلي كنت بعمل عملية
نادين: عملية ايه سلامتك
مها: لا متقلقيش. دي عملية علشان الحمل
نادين: وايه الاخبار
مها: الحمد لله حامل
نادين: مبروك. اكيد رعد طاير من الفرح
مها: بسخرية. رعد اه اوي
نادين: بخبث. انا معرفش ليه انتوا مش متفقين. يا بنتي. ده انتي متجوزة راجل مصر كلها بتحسدك عليه
مها: مش اوي كدة
نادين: لا اوي. شوفي لما بيجي النادي يلعب اسكواش. الستات بتبقي هتاكله بعنيها
مها:؟وهو رعد بيلعب اسكواش
نادين: نعم وانتي متعرفيش.
مها: لا معرفش
نادين: والله الراجل ده خسارة فيكي
مها:لو عاشيرتيه يوم واحد مش هتقولي كدة
نادين: انتي اللي مش عارفة قيمة جوزك. انا لو مكانك كنت مخليهوش يتنفس بعيد عني
مها: ياااه للدرجة دي رعد يتحب
نادين: واكتر بس انتي اللي غبية. اسيبك بقي علشان اعمل شعري عندي حفلة النهاردة. باي
مها: معقول انا كنت عايشة مع رعد كل السنين دي ومش عارفة قيمته. وبدل ما اقرب منه. رحت لمعتز وضعفت معاه. بس لا انا لازم اقرب من رعد واخلي بالي من الزفتة همس دي مش ممكن اديها فرصة تخطفه مني . والله لو حصلت اني اقتلها هقتلها.
في شقة همس ورعد
همس قاعدة علي الكنبة في اوضة النوم بتعيط. رعد شافها كان زعلان علشانها. بس في نفس الوقت مبسوط وفرحان لانها زعلانة انه هيبعد عنها ويسافر. قرب منها وقعد جنبها. وحاوطها بيإيده
رعد:ممكن اعرف بتعيطي ليه
همس:نفسها تقولوا. علشان هتبعد عني. علشان هتوحشني. علشان مش هقدر اعيش يوم من غير ما اشوفك. بس مش قادرة تقول كدة. فضلت تعيط وساكته
رعد:ابتسم. لانه عارف انها مكسوفة. اممم مش بتردي ليه. مالك يا همس
همس: بتحاول تبطل عياط. ابدا مفيش انا كويسة
رعد:لف وشها ليه وبص في عنيها. تؤتؤ مش كويسة. انتي زعلانة علشان انا مسافر صح
همس: بخجل. ااااصل يعني ااانا مليش حد غيرك وكمان اصل…
رعد:حس بكسوفها. شششش.خلاص انا فاهم. بس مش عايزك تضايقي انا مش هتاخر هما 3 او4 ايام وارجع بسرعة. وزي ما قولتلك هنا اللي بتشتغل عندي في الشركة جاية مع عدي دلوقتي علشان تقعد معاكي . لحد ما انا ارجع
وهنا اتكلموا بلغة تانية غير الكلام لغة العيون اللي فعلا بتعبر وتقول عن كلام كتير منقدرش نقوله من خوفنا او من خجلنا.بس العيون بتقدر توصفه
همس:بصتله وكان نفسها تقوله. لو الدنيا كلها جنبي وانت مش. موجود حفضل حزينه وتعبانة لحد ما ترجعلي تاني
رعد:كان هو كمان بيلصلها. ونفسه يقولها.هتوحشيني يا اغلي حبيبة.يا اول حب عدي عليا. بحبك بحبك اوي
همس:اكنها سمعت كلام عنيه. وردت بعنيها. بحبك. بحبك يا رعد معرفش ازاي وامتي. لكن فجأة لقيت نفسي بحبك.
رعد: شافها في عنيها وحس بيها. قرب منها وحضنها.
همس: حضنته هي كمان. ودي مش عادتها لما كان رعد بيحضنها كانت بتتكسف وتبعد. بس لانها خلاص حبته وكمان عايزة تشبع منه قبل ما يسافر.مكنتش قادرة تبعد ولا تقاوم. وحضنته اوي
رعد: ضمها اكتر وهو في منتهي السعادة. وابتسم.وهو لسة حضنها.وهمس في ودنها. علي فكرة هتوحشيني يا همس
همس:قلبها دق وهي بتسمعه. وخرجت من حضنه وبصتله. وكانت عايزة تسألوا. علي الكلام اللي قالها انه هقولهولها لما يرجعوا البيت.
رعد:وهو بيمرر ايده في شعرها. همس انا عارف انك جواكي اسألة كتير وعايزة تسأليها. بس احب اطمنك اجبات الاسألة دي كلها عندي. بس لما ارجع من شرم الشيخ. هنتقعد ونتكلم. وتفهمي كل حاجة. اتفقنا يا همس
همس: هزت راسها. اتفقنا
رعد: ابتسم. ومسح دموعها. بس عايزك توعديني انك متعيطيش تاني. حتي وانا مش موجود. ممكن
همس: ابتسمت. ممكن
رعد:قرب منها وباسها. بلهفة وشوق. كان عايز يودعها لانها فعلا هتوحشوا.
بس تليفون رعد رن
همس: بعدت. وهي مكسوفة وبتعدل شعرها ورار ودنها
رعد: ابتسم. واخد التليفون ورد… الو
عدي: ايوة يا رعد هنا طالعة عندك.وانا هستناك تحت. ياريت متتأخرش عليا
رعد:بص لهمس. علي فكرة انت اتصلت في وقت رخم زيك
همس: ضحكت.
عدي: هههههه شكلك كنت بتتشاقا يا برنس. ماشي مين قدك. فاضل علي الحلو دقة و يلين
رعد: ههههههه. علي فكرة البنت هنا دي عوجت لسانك اكتر ما هو معوج.
عدي: هههههههه. او الله انت بتقول فيها دي لسنها مبرد.يالا سلام متتأخرش. وكفياك سلامات بقي لحد كدة. المدام قايمة من عملية
رعد: ههههههه.مبلاش انت احسن انا نفسي اخنقك عليك وعلي نصايحك ربنا يخدك. اقفل انا نازلك
همس: عنيها دمعت تاني
رعد: وبعدين يا همس. مش انتي وعدتيني مش هتعيطي
همس: مسحت دموعها. خلاص والله مش هعيط.بس ممكن تخلي بالك من نفسك.
رعد: ابتسم. حاضر انتي كمان تخلي بالك من نفسك. ولما اتصل بيكي تردي بسرعة متقلقنيش عليكي. وزي ما فهمتك لما احب اكلمك ڤيدويو كول هتعملي ايه
همس: اه ما انا فهمت.ان شاء الله تروح وترجع بالسلامة. ربنا يحفظك
رعد: ملس علي شعرها.وابتسم انتي جميلة اوي يا همس ودعوتك جميلة زيك.
همس: ابتسمت وسمعت الجرس.
رعد:دي اكيد هنا. زي ما فهمتك مروان هيكون موجود علي الباب 24 ساعة لحد لما انا ارجع. لو اجتاجتي حاجة خلي الشغالة تقولو. انتي متتكلميش معاه مفهوم
همس: هزت راسها. مفهوم
الشغالة:خبطت علي الباب. رعد بيه انسة هنا برا
رعد:تمام احنا جاين. وقام رعد ومسك ايد همس. تعالي معايا علشان تتعرفي علي هنا
همس: هزت راسها. ومسكت ايده
وخرج رعد ومعاه همس علشان يسلموا علي هنا
رعد: ازيك يا هنا عاملة ايه
هنا: ابتسمت. الحمد لله ازي حضرتك يا رعد بيه.هي دي مدام همس
رعد: حاوط همس بإيده وحضنها وابتسم. اه هي همس. شوفتي جميلة ازاي
همس: ابتسمت وبصت في الارض
هنا:اه بصراحة جميلة جدا ربنا يخليكم لبعض
همس: ربنا يخليكي. انا مبسوطة اني شوفتك يا هنا. شكلك بنت حلال
هنا: اه وربنا بنت حلال وهتحبيني اوي لا تقلقي.
رعد: ابتسم. تمام شكلكم كدة هتبقوا صحاب. اسيبكم انا بقي وانزل للزنان اللي تحت ده مش مبطل رن صدعني
هنا: والله هو مش مصدع حضرتك وبس ده مصدعني انا كمان رغاي اوي
رعد: هههههه طيب انا بقي هقوله
هنا: مش اشكال. علي بال لما يرجع هيكون نسي.
همس: علي فكرة انتي لذيذة اوي يا هنا
هنا: انتي لسة شوفتي حاجة ده انا هروقك وانسيكي الدنيا سيبيلي انتي نفسك بس وملكيش دعوة
رعد :حضن همس. خلي بالك من نفسك يا همس
همس: حاضر وانت كمان
رعد: وشوشها. علي فكرة انتي اللي لذيذة وزي العسسل مش هنا
همس:اتكسفت. هههههههه.
هنا:احممم. ايه يا رعد بيه الوقت ينفذ. والطائرة علي وشك الصعود
رعد: ههههههه. الله يكون في عونك يا عدي ليه حق ده انتي مصيبة
هنا: هههههههه. هو اللي حظه وحش. وبقي جاري اعمل انا ايه
رعد: حط ايده في جيبه وبخبث. جارك بس
هنا:اتكسفت. ايه اه وكمان رئيسي في الشغل
رعد: ههههه. اه ما انا قصدي كدة بردوا. يالا سلام وغمز همس وخرج
همس: كانت باصة عليه لحد لما خرج وعنيها دمعت
هنا: قربت منها. اممم باين عليكم بتحبوا بعض اوي
همس: اتلخبطت. ايه ليه بتقولي كدة
هنا: اصل الحب باين عليكم اوي.
همس: بجد باين انه بيحبني
هنا: اه طبعا رعد بيه شكله بيحبك جدا. انتي ليه مستغربة
همس: بحيرة. اصلك متعرفيش احنا اتجوزنا ازاي وليه. مش جواز زي ما انتي فاهمة
هنا: سرحت في كلام عدي ليها
فلااااااش بااااك
في شقة هنا
عدي: هاه فهمتي يا هنا كل حاجة
هنا: يااااه معقول رعد بيه. بيحب بالشكل ده انا مش مصدقة. بجد ده اللي يشوفه ميقولش كدة خالص.
عدي: فعلا انا نفسي مكنتش مصدق. رعد طول عمره ملوش في الحب ولا البنات ولا الجو ده خالص. حتي مها مراتوا لما اتجوزها. عمره ما كان مبسوط. كان اكنه بيادي واجب مش اكتر. لكن من يوم ما شاف همس وهو بقي واحد تاني خالص. علي طول بيفكر فيها وكان هيتجنن لحد لما لقاها واول لما لاقاها صمم يتجوزها واتحجج بحكاية الخلفة والعملية دي
هنا:الله ايه الجو الرومانسي ده بس. يا بختهم
عدي: بس زي ما فهمتك همس لسة متعرفش حاجة وفاهمة ان رعد اتجوزها علشان العملية.
هنا: تمام وانت بقي عايزني اليومين اللي انا قاعداهم معاها افهمها انه بيحبها من غير ما تعرف اني اعرف حاجة
عدي: الله ينور عليكي. ولو هي حكتلك. حاجة تبلغيني بسرعة علشان اقول لرعد. عايزين نقربهم من بعض يا هنا
هنا: ولا يهمك سيبها علي هنون. انا هخليها اول لما يرجع من شرم. تقولوا انا بحبك يا رعد. كدة هون وش
عدي: ههههههه. والله مش مستغرب تعمليها. يالا انا هروح انام تصبحي علي خير
هنا: وانت من اهل الخير
باااااك
همس: هنا … هنا روحتي فين
هنا: فاقت من سراحانها. ايه لا انا معاكي اهو. طيب احكيلي انتي انتوا اتعرفتوا علي بعض ازاي
همس: انا حبيتك ودخلتي قلبي. وهحكيلك بس اوعي رعد يعرف اني قولتلك
هنا: عيب عليكي قولي بس
همس:بصي يا سيتي انا في يوم كنت ……
هنا: اممممم. بس اللي ظاهر علي رعد بيه. انه بيتعامل معاكي اكنك حبيبتوا و مراتوا. مش متجوزك علشان العملية زي ما بتقولي..
همس: تفتكري. ولا يكون بيعمل كدة بس علشان الحمل ولاني يعني بصعب عليه علشان ظروفي اللي حكتهالك.
هنا: لا والله باين جدا. كمان متتخيليش كم التوصيات اللي وصهالي في المكتب. عليكي. كان بجد ملهوف عليكي
همس: اتنهدت. يا ريت يا هنا يا ريت
هنا: بقولك ايه انا من ساعة ما دخلت الولية اللي شغالة عندكم دي ماجبتليش حتي كوباية مياه. انتوا بخلاء ولا ايه.
همس: ههههههه. لا هخليها تجبلك عصير
هنا: عصير مين يا حاجة. انا جعانة عدي نزلني من غير ما اتغذا
همس: هههههه. خلاص هتفضحينا. تعالي نحضر السفرة مع بعض.
هنا: يا مرارك يا هنا. كمان هتشغلوني عندكم. كدة اوڤر
في الطيارة
عدي: ايه يا روميو سرحان في ايه اللي واخد عقلك
رعد: اتنهد. وهو في غيرها. انا مش عارف يا عدي ازاي هيعدي عليا يوم من غير ما اشوفها
عدي:بتحبها اوي كدة يا رعد
رعد: بحبها بس انا بعشقها. انا حاسس ان كل الحب والمشاعر اللي كانت مدفونة جوايا من زمان طلعت بس لهمس. بس خايف متكنش بتحبني زي ما انا بحبها.
عدي:لا ان شاء الله بتحبك. علي فكرة انا قولت لهنا توقعها في الكلام وتشوف هي بتحس بإيه نحيتك. وتبلغني.
رعد: ابتسم. بحد يا عدي
عدي: اه والله وساعتها بقي لما ترجع تقدر تتكلم معاها وانت مطمن.
رعد: ياااااه يا عدي لو كانت هي كمان بتحبني. هكون اسعد انسان في الدنيا
عدي: ربنا يسعدك. انت عمرك ما حبيت ولا عشت حياتك وجه اليوم اللي تستمتع بيه بحياتك مع الانسانة الوحيدة اللي بتحبها
رعد:ابتسم. انا هتجنن ونوصل علشان اكلمها واطمن عليها
عدي: انا كمان عايز اكلم هنا واطمن عليها
رعد: اممم. وحشتك
عدي: احمم. رعد انا قولتلك مفيش حاجة هنا مسؤلة مني مش اكتر
رعد:اكدب علي اي حد غير رعد اللي عجنك وخبزك
عدي: يووووه. اسكت انا عايز انام مصدع
رعد: ههههههه طيب نام واحلم بيها
عدي: هاهاها. ظريف
في شقة معتز اللي بيتقابل فيها مع مها
مها قاعدة في السرير مع معتز
معتز: بيملس علي شعرها. حبيبتي مالها مش معايا خالص
مها: لا ابدا انا كويسة
معتز: لا انتي بقالك فترة. مش معايا بنتقابل قليل. وحتي لما بتكوني معايا بحسك. في دنيا تانية
مها: ابدا مفيش يا معتز. انا بس قلقانة عندي شوية مشاكل مع رعد. وفي الشغل. دماغي فيها 100 حاجة
معتز: طيب حضرتيلي المبلغ اللي طلبتوا منك
مها: اه يا معتز اهو. عندك علي الكمود
معتز: باسها. حبيبة معتز ربنا ما يحرمني منك
مها: بتردد. معتز عايزة اسألك علي حاجة
معتز: باسها من خدها. اسألي ياروحي
مها: هو لو الظروف اجبرتنا. اننا منتقابلش تاني هتعمل ايه
معتز: لا مش ممكن. انا مقدرش اعيش من غيرك يامها ليه بتقولي كدة
مها: اصل بصراحة انا حامل ورعد عينه عليا الفترة دي. وانا خايفة يعرف اللي بينا
معتز: ايه حامل. من مين
مها:من رعد طبعا
معتز: وانتي عرفتي ازي
مها: علشان انا بحمل بالعملية. مش طبيعي
معتز: اخد نفسه. اه قولتيلي. بس ده يمنعنا عن بعض في ايه
مها: معلش يا معتز احنا لازم نسيب بعض
معتز: بحنية. وهو بيملس علي ايديها. واهون عليكي. ده انا ميزو حبيبك اللي بيبسطك. تسيبيني
مها:بتضعف. لا بس اصل
معتز:ششش ولا اصل ولا فصل. تعالي وانا هنسيكي كل الكلام ده. واكدلك انك متقدريش تستغني عني
مها: معتز استني بس
معتز:…………
في مكتب توفيق الحديدي
توفيق:انت بتقول ايه يا امين. رعد ازاي
امين: للأسف. هو ده اللي اتوصلتله
توفيق:لا مش ممكن. اكيد المعلومات دي غلط رعد ممكن يكون بيعاندني او بيقف قصادي. لكن ميضربنيش في شغلي
امين: والله مش عارف. بس انا لازم اتاكد واجبلك الادلة علي كلامي
توفيق: لازم تتصرف. لان لو كلامك ده صح. رعد هيشوف مني توفيق تاني العن من اللي يعرفوا.
في شرم الشيخ
في اوضة رعد بيكلم همس ڤيديو كول
رعد: طمنيني عليكي انتي كويسة
همس:اه الحمد لله انت وصلت بالسلامة
رعد: ابتسم. اه لسة واصل الفندق. وقولت لازم اكلمك قبل ما اعمل اي حاجة.
همس: ابتسمت. طيب ربنا معاك بس ابقي كل كويس. وبلاش تشرب قهوة من غير فطار
رعد: هههههههه. حاضر هفطر علشان خاطرك انتي بس
همس: ابتسمت وسكتت
رعد: قوليلي عاملة ايه مع هنا.
همس: كويسين الحمد لله. دي بنت زي العسل وحبتها بسرعة
رعد: يا بختها. هنا علي حبك
همس: اتلخبطت.ايه ليه يعني
رعد: اصل يا بختوا بجد اللي تحبيه
همس: بصتله بحب. وسكتت
رعد: ابتسم. ربنا يعدي اليومين دول بقي انا خلاص مبقتش اعرف اقعد من غيرك
همس: تنحت. من غيري انا
رعد:ابتسم اه من غيرك انتي.
همس: احمم. اااانا هروح اشوف هنا
رعد:ههههههه. ماشي هكلمك قبل ما انام ماشي
همس: ابتسمت. ماشي وانا هستني تليفونك
رعد: هتوحشيني يا همس
همس: بتفرك في ايديها وبتعض علي شفيفها ومش عارفة ترد
رعد: يا بنتي حرام عليكي قولتلك. شفيفك دي. لو مبطلتيش تاكلي فيهم كدة انا لما هرجع هكلهم انا اريحك منهم خالص
همس: احممم. انا هقفل علشان هنا عايزاني باي. وقفلت بسرعة
رعد: هههههه. طيب والله لما ارجع لكلهم وانتي حرة بقي.
همس قفلت وهي قلبها بيدق ومكسوفة
هنا: خبطت علي الباب ودخلت. الجميل خلص وصلة العشق الممنوع
همس: وبعدين معاكي
هنا: قعدت جنبها. قوليلي بس بصراحة انتي بتحبيه
همس: اتنهدت. بحبه بس رعد ده دخل قلبي وعقلي انا بحبه اوي اوي يا هنا بس يارب يكون بيحبني هو كمان
هنا: بس كل تصرفاته بتقول انه بيحبك
همس: بصراحة انا خايفة اكون انا بحبه وهو عايز يقضي معايا وقت وخلاص لحد لما اولد. وبعد كدة يسيبني لما يزهق
هنا: لا لا اللي اعرفته عن رعد بيه انه مش من النوع ده. ده راجل جد وملوش في الشمال.
همس: خايفة يا هنا اتعلق بيه وبعد كدة افوق علي كابوس
هنا: لا متقلقيش. واسمعي كلامي وافتحي قلبك
همس: ان شاء الله هو بس يرجع بالسلامة دي اهم حاجة
هنا: ان شاء الله ربنا يطمنك عليه.
همس: انا هقوم اخد حمام ماشي
هنا: حمام الهنا بالسلامة
قامت همس. وهنا قفلت التسجيل وبعتته لعدي
في شرم عدي بيخبط علي رعد بطبلة عالية
رعد: فتح وهو متعصب. انت مش هتكبر بقي وتبطل شغل العيال ده
عدي: اعمل ايه من فرحتي بيك يا حبيبي
رعد: انت فايق ورايق والله عايز ايه
عدي: اسمع كدة. وفتح التسجيل
رعد: كان بيسمع وهو مبتسم وقلبه بيدق.
عدي: ايه رايك بقي مش قولتلك هي البنت هنا دي اللي هتجيب اخرها
رعد: حبيبتي يا همس. علشان كدة كانت بتخاف تقرب مني. فاكرة اني بتسلي بيها. بس ان شاء الله اول لما ارجع هصارحها واريح قلبها
عدي: ان شاء الله يا لا انا هروح البس علشان معادنا مع الوفد. سلام
رعد: ابتسم. ومرر ايده في شعره اااه يا همس. ده انا هكلك بس ارجعلك
وعدي 3 ايام علي سفر رعد وكان كل يوم يكلم همس اكتر من مرة وطبعا المكالمة مبتخلاش من كلام رعد اللي بيكسف همس ولا نظرات الحب اللي باينة عليهم الاتنين. وكمان هنا وعدي بينهم مكالمات. كلها هزار وضحك بيخبي وراه مشاعر وحب
في شرم الشيخ
رعد وعدي بيتغدوا. ورعد تليفونه رن
رعد: … الو … ايوة يا مروان في حاجة
مروان: ايوة يا رعد باشا انا بس ببلغ حضرتك ان مدام مها جات عند مدام همس
رعد: بعصبية. ايه وهي جاية ليه
مروان: والله مش عارف. هي اتفاجات بيا عند الباب. وسألتني بعمل ايه هنا. قولتلها اوامر رعد باشا. ودخلت انا ومعرفش ايه اللي بيحصل جوا
رعد: طيب اقفل انت دلوقتي. وخلي بالك من همس اوعي حد يقربلها لو توفيق نفسه انت فاهم
مروان: متقلقش حضرتك
عدي: في ايه مالها همس
رعد: بغضب. مها راحتلها اكيد لقتها فرصة اني مسافر راحت تستفرد بيها. بس ورحمة امي لو اذتها لمحيها من علي وش الدنيا هي وجدها
عدي: اهدي بس مش هتوصل لكدة. هي بس تلاقيها غيرة ستات.
رعد: غيرة. وهي تعرف ايه عن اللي بيني وبين همس علشان تغير
عدي: يا خلبوص انت مفضوح. اللي يشوف نظرتك لهمس بيفهم علي طول
رعد: هههههه لا بجد باين اوي اني بحبها
عدي: باين بس. ده انت عاشق والهان يا صاحبي
رعد: اتنهد. قريب ان شاء الله اخلص من توفيق. واعلن جوازي منها واعيش معاها من غير قلق
عدي: انا مش عارف دماغك الناشفة دي هتوديك فين. انسي يارعد وعيشى حياتك
رعد: علي جثتي اني اسيبه لازم ادوقه من نفس الكاس اللي شربه لامي ده عهد اختوا علي نفسي من يوم ماماتت ومش ممكن انسي ابدا
عدي: بنفاذ صبر. ربنا يهديك
رعد: بس انا قلقان علي همس. اكيد مها هتقولها كلام سم وماسخ زيها وهمس غلبانة ومش بتعرف ترد. وهتقعد تعيط وتحرق في دمها. ربنا يحرق دمك يا مها انتي وتوفيق في ساعة واحدة
عدي: ههههههه. انت ناسي حاجة مهمة جدا.
رعد: حاجة ايه
عدي: انت ناسي ان هنا معاها
رعد: اه صحيح. تفتكر هتهدي الموقف
عدي: لا هي مش هتهدي دي هتولع الدنيا. هنا وانا عارفها. بس لصالح همس. هي دي اللي هتظبط مها. لا تقلق
رعد:طيب انا هتصل بهمس اطمن عليها
عدي: لا مش دلوقتي متخليش مها تشك فيك اكتر من كدة. انا بعد الغدا هكلم هنا واعرف منها كل حاجة
في شقة همس.
همس وهنا قاعدين في اليفنج بيتفرجوا علي Tv وبيضحكوا. والجرس رن والشغالة فتحت لقت مها
الشغالة: مين حضرتك.
مها: بقرف. وانتي تبقي مين
مروان: احمم. دي الشغالة يا مدام مها. وانتي ياسميرة. دي تبقي مها هانم الحديدي مدام رعد بيه
سميرة: انا اسفة لحضرتك. اتفضلي.
مها: دخلت بقرف وعصبية. كمان البيه جايبلها شغالة وموقف بادي جارد علي الباب ليه. كل ده علشان البتاعة دي. روحي اندهي للي اسمها همس دي بسرعة
سميرة: حاضر ثواني.
في الليڤنج
سميرة: دخلت. مدام همس. مدام مها الحديدي برا وعايزة حضرتك
همس: وقفت وهي خايفة وبتفرك في ايديها. مها ربنا يستر
هنا: مالك خايفة كدة ليه
همس: انتي اصلك متعرفيهاش. كل لما تشوفني تسمعني كلام زي السم.وبصراحة انا بخاف منها اوي
هنا: اممم. ولا يهمك المرة دي احنا اللي هنحرق دمها تعالي معايا واسعي اللي هقولك عليه.
خرجت هنا لمها لوحدها
هنا: اهلا مدام مها
مها: بصتلها من فوق لتحت بكبرياء. وانتي تبقي مين انتي كمان
هنا: انا هنا صاحبة همس. وقاعدة معاها علشان اطمن عليها. حضرتك عايزة حاجة ابلغهلها
مها: ليه وهي فين الهانم.
هنا: نايمة في السرير. تعبانة حضرتك عارفة بقي الحمل وتعبه. اه اسفة حضرتك مجربتيش. مش هتعرفي
مها: اتغاظت من هنا. والله لا اذا كان كدة انا ادخلها واشوفها بنفسي
هنا: يا سلام تنوري. اتفضلي معايا
في اوضة همس
همس: قاعدة في السرير زي ما هنا فهمتها
هنا: دخلت ووراها مها. اتفضلي يا مها هانم
مها: دخلت. وبصت لهمس بغل. خير ايه اللي تاعبك يا حلوة
همس: بقلق. ابدا شوية تعب كدة
هنا: مش قادرة اقولك يا مدام مها. همس يا حبيبتي طول الوقت دوخة وتعب وترجيع. ووحم
مها: وحم؟ وهي لحقت دي يا دوب مكملتش 3اسابيع
هنا: عادي حضرتك الوحم. من اول اسبوع. ربنا يقومها بالسلامة ويفرح رعد بيه. اصله يا حرام اتحرم كتير. بس ان شاء الله قريب همس هتجبلوا البيبي اللي بيتناه. بدل الحرمان اللي كان فيه
مها: بتجز علي سنانها. اه ماهو ابني انا كمان الهانم دي شايلة ابني انا ورعد. يعني مش ابنها هي
هنا: وماله المهم. انها شايلاه. اصل هضرتك متقدريش تشيليه ربنا يشفيكي. بس متقلقيش همس هتفرحكوا.
مها: هقول ايه. ما انتي اكيد زيها تربية شوارع
هنا: تؤتؤتؤ. وهو ينفع بردوا تخلي واحدة تربية شوارع تشيل ابنك في بطنها لا ملكيش حق.وبصوت عالي. خديه بقي لواحدة بنت زوات تشيلهولك. علشان تقول لكل الناس وتفضحك
مها: بعصبية. انا ماشية كاتكم الارف.
وخرجت مها وهي مش طايقة هنا ولا همس
هنا: ههههههههه. شوفتي كانت هتفرقع من الغيظ
همس: بس انا خايفة تقول لرعد ويزعل
هنا: لا متفلقيش حتي لو قالتلوا. مش هيزعل. هو بيزعل علشانك انتي بس يا موزة
همس: ابتسمت. تفتكري يكون بيحبني زيها
هنا: يارب البت دي هتجلطني. زيها ايه بس يا همس. رعد بيه مبيحبش مها اصلا كان متجوزها علشان خاطر جدو. ده اللي سمعتوا في الشركة
همس: بتكلمي جد
هنا: طبعا جد جدا. هو بيحبك انتي وبس وده واضح
همس: اتنهدت اه يا هنا ياريت نفسي اسمعها منه اوي
هنا: اوعدك هتسمعيها بس المهم تعملي اللي هقولك عليه بكرة لما يرجع اتفقنا
همس: ابتسمت اتفقنا
في شرم
عدي: ههههههههه. اه والله هو ده اللي حصل لسة قافل مع هنا
رعد: ههههههه البت هنا دي طلعت مصيبة بجد
عدي: مش قولتلك هي دي اللي هتظبط مها. بس بتقولي همس هتموت من الرعب خايفة منك لتزعل
رعد: انا مش عارف هي بتخاف مني ليه مع اني بحاول اكون هادي معاها ومتنرفزش.وبعاملها بحب والله
عدي: معلش اعزرها اللي حصلها في حياتها وجوازها منك بالطريقة دي اكيد ملخبطها
رعد: ابتسم. ارجعلها بكرة بس وانا هنسيها كل حاجة.
عدي: بتفكر في ايه يا خلبوص
رعد: ملكش دعوة خليك في هنا
عدي: اتنهد. انا تعبان اوي يارعد
رعد: انت اللي وتاعب نفسك.
عدي: خايف. خايف اكون اناني واظلمها معايا
رعد: لا انت بتخبها وهي كمان بتحبك فين الظلم
عدي: لا انا مش متاكد اني بحبها. خايف اكون بحب الشبه اللي بينها وبين حلا. خايف يكون كل ده حنين لايامي مع حلا
رعد: بس حلا غير هنا. ممكن يكونو شبه بعض. لكن شخصيتهم مختلفة. الاتنين دمهم خفيف وبيحبوا الهزار. لكن هنا مختلفة وانت حبيت شخصيتها مع شكلها. حاول ترتب افكارك وتاخد قرار
عدي: اتنهد وبحيرة. ان شاء الله
وتاني يوم هنا وهمس في اوضة النوم قصاد الدولاب ومطلعين هدوم كتير.
هنا: بعد حيرة. طلعت فستان. وابتسمت بس هو ده
همس: هزت راسها لالا ده قصير وعريان اوي اتكسف
هنا: خبطت راسها بإيديها. الصبر يارب. يا حاجة همس رعد يبقي جوزك مش غريب وربنا
همس: ايوة بس انا عمري ما لبست كدة قدامه.
هنا: لا من هنا ورايح تتعودي يكون ده لبسك. وكمان الراجل مدلعك وجايبلك محل ملابس هنا وحاجات تجنن خسارة فيه تلبسيله الحاجات الحلوة دي.
همس: امري لله لما اشوف اخرت نصايحك دي ايه
هنا: اخرتها عنب وبكرة تدعيلي تعالي بقي البسي بسرعة علشان اعملك شعرك واحطلك ميكب يجنن. خلاص فاضل ساعة ويوصلو.
وهمس فعلا لبست الفستان وكان اسود وقصير لمنتصف الفخد. وكب وهنا عملتلها شعرها هو اصلا ناعم بس بقي احلي وستبته حر من غير نا ترفعه. وكان شكله تحفة مع طوله ولمعانه. وحطتلها هنا ميكب هادي بس اضافلها سحر وانوثة جميلة
هنا: صفرت بإعجاب. مش ممكن حته مزة جنان
همس: مكسوفة وبتبص لنفسها في المرايا. بس انا مش عارفة انا ازاي هقبله كدة.
هنا: لا ابوس ايدك متضيعيش تعبي علي الفاضي. اهدي كدة واجمدي
في الوقت ده الجرس ضرب وطبعا رعد ضرب الجرس لوجود هنا في البيت
هنا : العب حبيب القلب وصل. اسيبك انا بقي وامشي
همس: والله انا زعلانة علشان مش هتقعدي معايا انا حبيتك
هنا: ماانا هبقي اجيلك. وهنتكلم في الفون متقلقيش. اهم حاجة تدلعي الغلبان ده.
همس: ضربتها في كتفها. بس عيب
هنا: هههههه ماشي يا مكسوفة هانم. سلام
خرجت هنا لرعد.
هنا: ازي حضرتك يا رعد بيه حمد علي السلامة
رعد: الله يسلمك. هي همس فين
هنا: همس في اوضة النوم انا همشي وحضرتك ادخلها
رعد: ليه هي تعبانة
هنا: لا ابدا هي كويسة متقلقش. احمم علي فكرة . سميرة الشغالة هتنزل معايا هي اجازة النهاردة.
رعد: تمام مع السلامة وشكرا ليكي يا هنا تعبناكي معانا
هنا: لا متقولش كدة انا حبيت همس جدا. ربنا يسعدكم سلام بقي. ومشيت هنا وسميرة
ورعد دخل لهمس واول ما فتح الاوضة سهم لما شافها وفضل يبصلها بإعجاب من رجلها لحد شعرها اللي جننه.
رعد: صفر صفارة عالية. يخرب عقلك ايه الجمال ده.
همس: وشها احمر ومكسوفة. احمم حمد علي السلامة
رعد: ابتسم وقرب منها. وحاوطها بإيده وقربها ليه. وهو بيلعب في شعرها. ايه الجمال ده انا مش مصدق
همس: بخجل. هو انا كنت وحشةقبل كدة
رعد:تؤتؤتؤ انتي من اول ما شوفتك وانتي احلي واجمل واحدة شافتها عنيا.
همس: انت قولتلي قبل ما تسافر انك هتتكلم معايا لما ترجع صح
رعد: وهو بيملس علي خدها ورقبتها بحنية. مع ان ده مش وقت كلام بس انا هقولك. همس انا بحبك.
همس: بصتله بحب. بحد بتحبني
رعد: هز راسه. اه بحبك من اول يوم شوفتك فيه وانا بحبك. بعد لما خبطتك بالعربية ومشيتي كنت كل يوم اروح ادور عليكي في نفس المكان واتمني الاقيكي
همس: انا مش مصدقة بجد يا رعد
رعد: اه بجد يا قلب رعد ولما قابلتك وانتي بتجري من ناجي وقعدنا واتكلمنا. استنيتك تيجي زي ما اتفقنا بس انتي مجتيش. واول لما شوفتك عند هادي وعرفت منك كل حاجة صممت اتجوزك علشان متهربيش مني تاني
همس: دمعت. يعني انت متجوزتنيش علشان العملية
رعد: تؤتؤ انا اتجوزتك علشان بحبك بحبك يا همسة قلبي
همس:ابتسمت بدموع همسة قلبك.
رعد: ابتسم. ومسح دموعها. ايوة انتي همسة قلبي اللي دق لاول مرة لما شوفتك وانتي بين ايديا وانا بفوقك. همس بتحبيني
همس: بحبك بحبك اوي اوي
رعد: قرب منها وباسها بحب وشوق ولهفة لانه يسمع الكلمة دي منها. وبعد عنها بهدوء وهو بياخد نفسه. بحبك بحبك
همس: حضنته اوي
رعد: ضمها اكتر وشالها. ونايمها في السرير. ممكن بقي تشرحيلي انتي لبستي الفستان ده ازاي.
همس:اتكسفت.
رعد:بخبث. خلاص انا هكتشف بنفسي …….
في عربية عدي
عدي: عاملة ايه يا كارسة
هنا: انا كارسة. والله انا غلبانة
عدي: هههههه بس تعرفي وحشتيني
هنا: اتكسفت. احمم وانت كمان وحشتني غلاستك
عدي: يا بت اتلمي انا غلس ده انا عسل
هنا: والله ومين بقي اللي كدب عليك وقالك كدة
عدي: بمكر. كل الستات اللي كانت في المؤتمر عكسوني
هنا: اتغاظت. ستات اه وانت بقي كنت رايح تشتغل ولا تتعاكس
عدي: وانا مالي هما اللي بيعاكسوا. والا جاكلين اللي مع الوفد الايطالي. اوففف صاروخ
هنا: بتبرطم. جتك صاروخ في دماغك
عدي: ابتسم سمعتك علي فكرة
هنا: وست جاكلين دي مالها هي كمان هو احنا نخلص من نافتلين ندخل في جاكلين
عدي: رفع كدفه ببراءة. وانا مالي اسأليهم
هنا: اوففف ربنا يخدهم.
في شقة رعد وهمس
همس: نايمة في حضن رعد.
رعد: بيملس علي شعرها. متتخيليش انا كنت بتمني اليوم ده من امتي من اول مرة شوفتك فيها
همس: هتصدقني لو قولتلك وانا كمان
رعد: ابتسم بس مكنش باين عليكي ليه
همس: وهي بتحضنه اوي. كنت بكدب نفسي علشان ده كان حلم بعيد. صعب يتحقق. رعد انت كنت بالنسبة ليا زي نجم في السما وانا عارفة اني مش هاطوله
رعد: رفع وشها ليه. انتي اللي نجمة في سمايا. من اول ما شوفت عنيكي وانا وسحرتني. وقتها حسيت ان نفسي اخدك في حضني واخبيكي
من يومها وانتي مغبتيش عن بالي لحظة. طول الوقت بفكر فيكي
همس: وانت كمان كنت ديما في تفكيري ومش بتغيب عني. اوقولك حاجة محدش يعرفها ابدا
رعد: ابتسم وباسها من خدها. قولي يا نور عيني
همس: انا حلمت بيك من اول يوم شوفتك فيه كنت بحلم بيك كل يوم.
رعد: هههههه. تعرفي وانا كمان
همس: مش معقول حلمت بيا
رعد: اه حلمت بيكي كنت دايما اشوفك في محنة وبتندهي عليا وخايفة
همس: وانا كمان كنت دايما احلم اني بجري من حد وخايفة وكل مرة الاقيك تظهرلي واجري علي حضنك.
رعد: يااااه يا همس معقول بنحب بعض للدرجة دي. انا عمري ما كنت اتخيل اني احب وقلبي يدق. طول عمري يقولوا عليا حجر صوان. وباس ايديها. وابتسم بس الحجر ده لان علي ايدك. من اول نظرة
همس: رعد اوعي تقسي عليا ولا تسيبني انا مليش غيرك
رعد: مش ممكن اقسي عليكي انتي روحي. وحبيبتي ونور عيني وحبي اللي مصدقت الاقيه. مش ممكن اسيبك ولا ابعد عنك.
همس: بس انا خايفة
رعد: خايفة من ايه يا حبيبتي
همس: من جدك ومن مها مراتك يضغطوا عليك بعد ما اولد تطلقني
رعد: قرب منها وباسها. لازم تعرفي ان مش رعد الحديدي اللي حد بجبروا علي حاجة ولا توفيق ولا مها. انتي هتفضلي مراتي لحد ما اموت مش هتبعدي عني ابدا
همس: بس ..
رعد: من غير بس بصي يا روحي انا هفهمك. انا عمري ما حبيت مها ولا هي كمان حبيتني. احنا اتجوزنا بس علشان رغبة توفيق. وانا وافقت بس علشان انا ليا طار عند توفيق ومش هعرف اخده الا لما اتجوز مها. كل السنين دي بحاول اكون قريب من شغله. علشان اضربه فيه وفلوسه كلها لازم تبقي ليا. مش طمع لا بس انا لازم ازله واكسره زي ما عمل في امي
همس: امك هو جدك اذي امك.
رعد: غمض عنيه وجز علي سنانه. اذاها بس ده بهدلها وكسرها وشغلها خدامة. لحد ما ماتت. ودمع دمعة مقدرش يخبيها.
همس: قربت منه ومسحت دموعه. حبيبي انت شكلك موجوع قوي.
رعد: لاول مرة يبكي بجد.
همس: اخدت راسه في حضنها. حبيبي انا اسفة اني فكرتك والله مش اقصد . حقك عليا
رعد: حضنها اوي وهو بيبكي. امي اتعذبت اوي يا همس توفيق ذلها اوي وانا كنت صغير و ضعيف ومش قادر اعمل حاجة.
همس: دمعت علشانه. وطبطبت عليه خلاص يا حبيبي ربنا رحمها. المهم انت تحاول تنسي
رعد: رفع راسه من حضنها. لا يا همس مش ممكن انسي ابدا. انا لازم انتقم منه. همس انا عايز افهمك ان محدش هيعرف ان جوازنا طبيعي ولا اللي بينا غير عدي وهنا. الكلام ده بس لحد لما تولدي وتوفيق هيكتب كل املاكه لاولادي. وساعتها انا هعرف انتقم منه. كمان انا خايف عليكي. توفيق لو عرف اني بحبك. ممكن يأذيكي.
همس: مسكت وشه بإيديها. حبيبي انا مش مهم عندي اي حد يعرف اللي بينا. المهم عندي انك بتحبني وبس. دي عندي بالدنيا واللي فيها. انا ممكن اعيش عمري كله كدة والله مش هشتكي. المهم اكون جنبك.
رعد: ابتسم. وباس ايديها اللي حاضنه وشه. حبيبتي يا همس ان شاء الله اخلص اللي بيني وبين توفيق. والعالم كله هيعرف اني بحبك. ومحبتش غيرك يا عمري.
همس: ابتسمت. ولا انا عمري حبيت غيرك انت حبيبي
رعد: ابتسم. تعرفي انا سمعت الكلمة دي في حلمي بيكي قبل ما نتجوز
همس: ههههه بجد
رعد: اه والله قولتيلي كدة بالظبط. همس اوعدك اني اعوضك عن كل التعب اللي شوفتيه. وانسيكي اي وجع واي ألم . علي فكرة انا عايز اقولك حاجة مهمة
همس: حاجة ايه
رعد: ابتسم. وحط ايده علي بطنها. اللي بطنك دول ولادك وولادي مش من مها
همس: تنحت. بجد. ولادي ازي دكتور هادي قالي ان العينة منك انت ومها
رعد:تؤتؤ كداب. مها اصلا متقدرش تخلف. وكل العمليات اللي عملتها قبل كدة. مكنتش هي صاحبة العينة. وهما كانوا بيخبوا عليا.
همس: فرحت. وحضنت بطنها. يعني دول ولادي بجد. انا فرحانة اوي
رعد: حبيبتي. انا اللي فرحان. وبخبث. مع اني كان نفسي يجوا طبيعي مش بعملية
همس: هههههههه.معلش ملناش نصيب
رعد: نعم ليه بقي المرة الجاية يجوا طبيعي.
همس: تاني.
رعد:تاني وتالت ورابع. احنا ورانا حاجة
همس: ههههههههه.
رعد: لا انا بعد الضحكة دي لازم اسلم علي ولادي حبيبي
همس: بخجل. تاني
رعد: انتي بتعدي عليا ولا ايه. واحنا ورانا ايه يعني السهرة النهاردة صباحي. دي دخلة يا قلبي……..
في صباح اجمل ليلة عدت علي رعد وهمس. واللي كانت اول ليلة ليهم كزوج وزوجة بجد. رعد صحي وفتح عنيه. لقي همس نايمة جنبه. ابتسم وقرب منها وهو بيشيل خصل شعرها اللي مغطيه وشها.
رعد:بحبك وبحب ملامحك. حتي وانتي نايمة بحب ابصلك.كنتي فين ياهمس من زمان. يمكن لو كنت قابلتك من زمان كانت حاجات كتير في حياتي اتغيرت.
وفي اللحظة دي رعد تليفونه رن…
رعد: ايوة يا مزعج عايز ايه علي الصبح
عدي: ههههههه. اقول صباحية مباركة يا عريس
رعد: بصوت واطي. اتلم يا غبي وبعدين وانت عرفت منين يا بارد
عدي: هههههه. ابدا اصل هنا قالتلي امبارح انها ظبطتلك المسائل. وكمان سيادتك مجتش الشركة فقلت اكيد. الخلبوص كسر الدنيا امبارح
رعد: هههههههههه. يخربيت قرك
عدي: يا عم مش بقر. بس شكلها كانت ليلة جامدة
رعد: جامدة ايه بس. دي ولا الف ليلة وليلة.
عدي: يا عيني علي رعد باشا لما يحب. ايه الجمال ده بس
رعد: طيب ممكن تقفل بقي. عايز اشوف حبيبتي اهم من الرغي معاك
عدي: شوف الندالة تبيع صاحب عمرك في ثانية كدة. ماشي بس قولي توفيق باشا ومها لو سألوا عليك اقولهم ايه
رعد: قولهم لسة في شرم
عدي: امممم طيب افرض عرفه انك نزلت القاهرة
رعد: بقولك ايه انا مبحبش الصداع وانت عارف. لو كلموك قولهم يكلموني وانا قافل التليفون ولما افتحه هبقي اتصرف معاهم.
عدي: اوك. براحتك سلام يا عريس
رعد: هههههه سلام يا خويا.
قفل رعد وقرب من همس وابتسم.
رعد: كل ده نوم لا انتي وحشتيني ولازم اصحيكي. وقرب اكتر وباسها بهدوء في عنيها وخدها وشفايفها. لحد ما صحيت
همس: فتحت عنيها. ولما شافت رعد ابتسمت. صباح الخير
رعد: صباح النور يا حبيبة قلبي.
همس: ده طلع بجد بقي
رعد: هو ايه يا قلبي
همس: انك معايا وجنبي من امبارح. انا كنت فاكرة اني لسة بحلم زي كل يوم
رعد: ابتسم ابتسامة واسعة. حبيبي. لا مش حلم انا معاكي ومش هسيبك تاني ابدا. من النهاردة مفيش احلام كل اللي بتتمنيه هيكون حقيقة
همس: قامت وقعدت.وعدلت شعرها. وبقلق. هو انت هتمشي دلوقتي
رعد: بخبث. اممم انتي عايزاني امشي
همس: هزت راسها. تؤتؤ مش عايزك تمشي عايزة اقعد معاك انت كنت واحشني اوي
رعد: حضنها اوي. وانا قاعد معاكي يا روحي مش همشي. لحد لما تزهقي مني
همس: هههههه يبقي كدة هتفضل جنبي لحد ما اموت علشان انا عمري ما هزهق منك ابدا ابدا ابدا
رعد: ههههههه. ولا انا يا عمري مش ممكن ازهق منك ابدا ابدا ابدا.
همس: طيب انا هقوم احضرلك الفطار
رعد: وهو بيحك شعره بحيرة. هو لازم فطار. مش ممكن قهوة وخلاص
همس: اتعلقت في رقبته. لا مينفعش لازم تفطر الاول وبعدين القهوة.
رعد: حاوطها بإيده وابتسم. اعتبر ده امر
همس: بحنية. لا اعتبره حب وخوف عليك.
رعد: مبلاش. الحنية دي علشان انا ممكن اتهور والغي الفطار والقهوة اسلم علي العيال
همس: ههههههه. لا بعينك. وسابته وقامت من السرير. وراحت المطبخ
رعد: عض علي شفايفه. ااااااه يا هموسة كان فين الدلع ده من زمان.ده انا مكنتش عايش من غيرك.
رعد خرج لهمس المطبخ. وراح وراها وحضنها وباسها من خدها. حبيبي بيعمل ايه
همس: بحضر الفطار لحد ما اخد حمام وارجع نفطر.
رعد: تحبي اساعدك
همس: لا يا حبيبي. روح انت خد حمام لحد ما انا اخلص.
رعد: اوك بس وحياتي متنسيش القهوة. احسن اصدع واقلب رعد المجنون
همس: هههههه لا يا حبيبي مش هنسي
رعد: باسها من خدها تاني اوك وانا مش هتأخر . وراح رعد يا خد حمام. وهمس كمان راحت الحمام التاني وخلصوا وقعدوا وفطروا. وبعد الفطار همس عملت القهوة لرعد.ودخلت بيها
رعد. كان قاعد بيتفرج علي Tv. ولما همس دخلت. ابتسم. ومدلها ايده. واخدها وقعدها علي رجله
رعد: وحشتيني الشوية دول. يا روحي
همس: رعد انا كدة ممكن يغمي عليا من دلعك ليا بجد
رعد: وهو بيلعب في شعرها. وهو انتي يا روحي لسة شوفتي دلع. الدلع لسة جاي
همس: اكتر من كدة. لا انا مستهلش كل ده
رعد: لا تستاهلي. واكتر كمان.
همس: طيب ممكن تسيبني بقي اقعد علي الكنبة علشان تشرب القهوة
رعد: بمكر بس انا مبسوط كدة
همس:امممم طيب ما انا هقعد جنبك. اوعي بس.
رعد: امري لله تعالي يا حبيبتي قعدها جنبه ونام وحط راسه علي رجلها
همس: ابتسمت وقعدت تلعب في شعره.
رعد: اتنهد بحزن. يااااه يا همس فكرتيني بماما الله يرحمها. كانت وانا صغير تنيمني علي رجلها وتلعب في شعري لحد ما انام. كنت بحس بحنية الدنيا وانا في حضنها
همس: الله يرحمها
رعد: الله يرحمها.
همس: حبيبي القهوة هتبرد
رعد: قام وقعد. اوك هشرب اهو. بس عايزك علي بال ما انا اشرب القهوة. عايزك تلبسي.
همس: ليه هو احنا خارجين
رعد: ايوة خارجين.
همس: هنروح فين
رعد: لا دي مفاجأة. هتعرفيها بعدين يالا بسرعة بس اجهزي انتي.
همس. راحت لبست ورعد كمان ونزلزا العربية. ورعد طلع بالعربية. وشغل السي دي علي اغنية جنان وكان بيبتسم وهو بيغني معها وبيبص لهمس. اللي كانت مكسوفة علشان حاسة انه يقصد اليلة اللي عدت دي عدت عليهم ازاي. وكانت اغنيه (اول ليلة لحماقي )
(اول ليلة عنيك توحشني وقلبي بحلم بيك. اول مرة احس بإني كلي ملك ايديك.قول يا حبيبي انا. ايه اللي جرالي معاك. قول يا حبيبي انا ازي شغلني هواك. اول ليلة عنيك توحشني وقلبي يحلم بيك. اول مرة احس بإني كلي ملك ايديك. من نظرة وكلمتين لعنيك سلمت أمري. وعشقت في ثانيتين يا حبيبي يا كل عمري.قول يا حبيبي انا ايه اللي جرالي معاك. قول يا حبيبي انا ازي شغلني هواك. وياك بس ابتديت اعرف معني الحنين. يالي في حبك لقيت. احلام كل السنين. قول يا حبيبي انا ايه اللي جرالي معاك)
وبعد الاغنية ما خلصت رعد مسك ايد همس وباسها.
رعد: ابتسم. احلي واجمل ليلة في عمري كله يا همس. اللي قضتها معاكي
همس: واحلي ليلة عدت عليا انا كمان انت متعرفش انا بحبك قد ايه يا رعد
رعد: وانا كمان بحبك يا روح رعد.
همس: مش هتقولي رايحين فين بردوا
رعد: ما احنا لما نوصل هتعرفي. متستعجليش.
ووصل رعد لفندق 7 ستار من اشهر فنداق مصر. وطلع مع همس الجناح واول ما همس دخلت الجناح تنحت ومش مصدقة اللي شافته.
كان في انتظار همس اشهر واكبر خبيرة تجميل والمساعدين ليها. وكمان اجمل وارق فستان فرح ابيض. شافته همس.
همس: بصت لرعد ايه ده انا مش فاهمة حاجة
رعد: حاوطها بإيده. وابتسم. حبيبتي انا كان نفسي اعملك اكبر واحلي فرح في الدنيا. بس مؤقتا هنعمل فرح صغير علي قدي انا وانتي
همس: حضنته. حبيبي يارعد بجد انا مش مصدقة.
رعد: لا يا روحي صدقي. انا عايز اشوفك بالفستان الابيض. ومتأكد انك هتكوني اجمل عروسة في الدنيا. يالا اسيبك تجهزي واروح اجهز انا سلام يا روحي. وباسها من خدها وخرج.
وابتدوا يجهزوا همس ولبست الفستان. وفعلا كانت عروسة جميلة ورعد كمان لبس وراح لهمس الجناح
رعد: اول لما شافها. ابتسم ابتسامة كلها اعجاب وفرحة. مش ممكن ايه الجمال ده انتي عروسة بجد من الدنيا ولا حورية من الجنة
همس: ابتسمت بكسوف.وبعدين بطل كلامك اللي بيدوخ ده
رعد: هههههههه. طيب تعالي يا روحي قبل ما تدوخي لسة عندنا فرح هنحضره.
ومسك ايديها ونزلوا القاعة وكانت مفيهاش غيرهم وابدت الاغنية اللي هيرقصه عليها. وهمس ماكنش فارق معاها وجود حد ولا عايزة حد غير رعد وبس كان هو كفاية عليها
رعد: اوعي تكوني زعلانة ان مفيش معازيم
همس: هههههه. تؤتؤ انت عندي بالمعازيم وبالدنيا بحالها
رعد: بنظرة حبيب وعاشق. بحبك
همس: بنفس النظرة. بحبك
وابتدوا يرقصوا علي الاغنية الجميلة اللي رعد اختارها. وكانت
(وماله لعمرو دياب)( وماله لو ليلة تهنا بعيد وسيبنا كل الناس انا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني ده الاحساس. وانا هنا جنبي اغلي الناس انا جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فيها اللي راح تعالي جوا حضني وارتاح دي ليلة تسوي كل الحياه. حبيبي ليلة ولولا حبك هعيش لمين حبيبي جاية اجمل سنين. وكل مادا تحلي الحياه. حبيبي المس ايديا عشان اصدق اللي انا فيه ياما كان نفسي اقبلك بقالي زمان خلاص وههحلم ليه. ما انا هنا جنبي اغلي الناس انا جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فيها اللي راح تعالي جوا حضني وارتاح دي ليلة تسوي كل الحياه. حبيبي ليلة ولولا حبك هعيش لمين حبيبي جاية اجمل سنين وكل مادا تحلي الحياه)
رعد كان حاضن همس طول الاغنيه مش عايزها تبعد عن حضنه ثانيه وبعدها شالها ولف بيها وهمس كانت فعلا بتضحك من قلبها من السعادة اللي هي فيها واللي كانت بالنسبة ليها حلم صعب يتحقق.
رعد: نزلها ومسك وشها بإيده. وابتسم مبروك يا همسة قلبي
همس: ابتسمت بفرحة. مبروك يا اجمل واحلي راجل في الدنيا بحالها
رعد: قرب منها وباسها بحب وفرحة لانها خلاص بقت حبيبته ومراتوا اللي اتمناها من زمان ومصدق لقاها.
رعد: حبيبتي تسمحلي نقطع التورتة
همس: ههههههه اسمح يا حبيبي
وفعلا قطعوا التورتة مع بعض. ورقصه تاني وكان الوقت ده من اجمل الاوقات اللي عدت علي همس ورعد . وبعدها طلعوا الجناح بتاعهم ورعد بعد خروجهم من الاسانسير شالها ودخل بيها الجناح. وطبعا الجناح كان جاهز زي ما رعد طلب. المكان كله ورد وشموع. ومزيكا هادية
همس: يااااااه يا رعد والله حاسة اني بحلم . اصل مش ممكن تكون حقيقة
رعد: حضنها. ليه بس يا حبيبتي. مش انا قولتلك خلاص مفيش احلام.انا وانتي حقيقة وهنعيش ونحب بعض لحد اخر نفس جوانا
همس: رعد اوعي تسيبني بعد كل ده ارجوك.
رعد: اسيبك ازاي وانتي روحي. حد بيسيب روحه. تعالي في حضني وانسي اي حاجة انا مش عايزك تخافي من حاجة ابدا ولا تفكري في حاجة طول ما انا جنبك.
همس: حضنته اوي. ربنا يخليك ليا انت كل اللي ليا يا رعد انا ماليش غيرك. انا بحبك اوي اوي والله
رعد: وانا يا روحي بحبك اوي اوي . وعمري ما حبيت غيرك انتي.
ونسيبهم بقي يقضوا ليلتهم مع بعض مالناش دعوة احنا. علشان الرقابة😂😂😂😂
في شقة هنا. الجرس بيضرب
هنا : فتحت وابتسمت اهلا عدي خير في حاجة
عدي: اول ما شافها مقدرش يمسك نفسه من الضحك. علي شكلها
هنا كانت لابسة بيجامة عليها سبونش بوب. ولونها اصفر. وعاملة قطتين. وكانت شبه البيبيهات
هنا: بنرفزة. ممكن اعرف حضرتك بتضحك علي ايه
عدي: بيحاول يوقف ضحك. اسف بجد بس اصل شكلك يموت من الضحك
هنا: ليه بقي شايف ارجوز قدامك
عدي: حاجة زي كدة. هو انتي مش هتكبري ايه اللي انتي لابساه ده. سبونش بوب يا عيلة
هنا: ماله سبونش بوب ماهو حلو اهو ده حتي اصفر كموني
عدي: هههههههه. طيب يا مصيبة ممكن اعزمك علي العشاء
هنا: ابتسمت. بس انا مش قادرة انزل تعبانة
عدي: ومين قالك هننزل انا عازمك عندي انا اللي عامل العشاء بنفسي
هنا: اوعي الشيف شيربيني. عامل ايه النهاردة.
عدي: بثقة. طبعا يا بنتي انا احسن كمان من الشيف شيربيني. بس مش هقولك خليها مفاجأة. يالا تعالي بسرعة الاكل هيبرد
هنا: طيب هغير هدومي واجيلك.
عدي:هههههه ليه ما كدة حلو
هنا: هاهاها ظريف وطلعتله لسانها
عدي: طيب امشي بقي غيري بسرعة بدل ما اقطعلك لسانك ده واكسب ثواب في البشرية كلها
هنا: هههههههه اوك مش هتأخر
هنا غيرت هدومها وراحت لعدي وخبطت. ودخلت
هنا: بتشم الريحة. اممم انت عامل ايه انا بشبه علي الريحة دي
عدي: لو شاطرة قولي
هنا: حوواشي اسكنداني
عدي: ههههههه يا بنت اللذين عرفتي ازاي
هنا: عيب عليك يا معلم. ده متربية عليه. بس قولي انت بجد اللي عامله
عدي: اه انا تعالي نحضر الاكل
هنا: بتساعده. بس انت شاطر بحد شكله تحفة
عدي: بإبتسامة مكسورة. حلا هي اللي علمتهولي. كانت بتحبه اوي وبتعمله دايما وانا اتعلمته منها علشان اعملهولها. لما تكون زعلانة واحب اصالحها
هنا: راحت منها الابتسامة. اه حلا الله يرحمها
عدي:اتنهد بحزن. الله يرحمها وحشتني اوي يا هنا بجد وحشتني
هنا:كانت حاسة بوجع في قلبها. معقول مش قادر ينساها للدرجة
دي لسة بيحبها هو في كدة في الدنيا معقول في حد بيحب كدة. يا بختك يا حلا موتي ولسة جوزك بيحبك
عدي: شافها ساكته. حس انه ضايقها بكلامه عن حلا. احممم ايه يا هنون مش هناكل سرحتي في ايه
هنا: ايه لا ابدا. يالا تعالي
عدي: بقولك ايه دخلي الاطباق البلكونة ناكل هناك احسن من السفرة
هنا: ههههه ماشي انا كمان بحب اكل في البلكونة مش علي السفرة
عدي: هههههه بصرة يا معلم هنون. انا هجيب الكاتشب والمايونيز ثواني
وجابهم عدي وابتوا يا كلوا ويتكلموا ويضحكوا. وبعدها شالوا الاطباق ودخلوا المطبخ.
هنا: هات بقي انا اللي هغسل الاطباق
عدي: لا انا علشان انا اللي عازمك ومينفعش اشغلك.
هنا: يا سيدي انا راضية هات بس
عدي: بيشد منها الاطباق. وفي اللحظة دي هنا خبطت فيه وبقت في حضنه. عدي بص في عنيها بحنية
هنا: كانت بتبصله بعتاب.عايزة تقوله فكر فيا انا انت شايفني انا مش شايف حلا
عدي: ااه يا هنا انا مشدودلك اوي بس خايف اظلمك. بس بجد انا مبقتش اقدر استغني عنك
وعدي: قرب اكتر من هنا علشان يبوسها. بس اتراجع في اخر ثانية.
عدي: احمممم. تشربي شاي ولا نسكفايه
هنا: احممم اي حاجة
عدي: طيب روحي استني في البلكونة وانا هجيب النسكافيه وجاي مش هتاخر.
هنا: اوك هستناك هناك. ومشيت هنا البلكونة
عدي: خبط بإيده علي رخامة المطبخ. وبعدين يا عدي وبعدين حرام عليك البنت اللي بتتعلق بيك دي. وانت متردد وخايف وقلقان. بس انا بجد محتار والله محتار مش عارف اذا كنت بحبها ولا لا. يارب ريحني بقي انا تعبت.
وعمل عدي النسكافية. وخرج لهنا لقاها واقفه في البلكونة وسرحانه وبتسمع اغنية حاس انها بتعاتبه بيها علي خوفه من قربه منها.
وكانت (يا حبيبي بتبعد ليه لحماقي)( يا حبيبي بتبعد ليه عن قلبي وخايف ليه ليبان الغرام في عنيك. تبان في عنيك الحيرة. ده انا وسايبه معاك . وحياتي وعمري فداك. مش ممكن يا احلي ملاك هجرح قلبك ليلة. جايز يا قلبي يكون حبيبك مشتريك. جايز ياقلبي يكون كمان مش داري بيك. حيران وحيرتي قولي اعمل فيها ايه. احتاروا منه قلوب كتير والدور عليك. يا حبيبي بتبعد ليه عن قلبي وخايف ليه ليبان الغرام في عنيك تبان في عنيك الحيرة. قرب تعالي ودوق حناني وضمني قرب بشوق متخفش لو بتحبني.متغبش تاني البعد مش هقدر عليه. خليك معايا في وجنبي ليه بتصدني)
عدي كان بيتألم وهو شايف حيرتها وقلقها منه. بس مكنش عارف ياخد قرار.
عدي: حاول مايبينش حاجة. ودخل لهنا.احممم ايه يا عم الاغاني الجامدة دي
هنا: ابتسمت. هههههه لا عادي دي اقل حاجة عندي
عدي: طيب تعالي بقي اشربي النسكافيه.
هنا: هات يا سيدي. والله انت مكسب للست اللي هتتجوزها. اكيد هتدلعها
عدي: اتنهد وسند ظهره علي الكرسي.ولا لو ده حصل واتجوزت مش عارف اذا كنت هدلعها ولا هعذبها معايا
هنا: ليه بتقول كدة
عدي: تفتكري في واحدة ممكن تقبل انها تعيش معايا وانا لسة محتفظ بذكرياتي مع حلا ومش هنسانها مهما حصل
هنا:ابتلعت ريقها بصعوبة. لو بتحبك هتقبل
عدي: استغرب من ردها. بجد يعني مش هتزعل وتقولي انساها دي ماتت خلاص. وانا عايشة معاك وتقلب حياتي حجيم
هنا: لو اديت نفسك فرصة وادتلها هي كمان فرصة يمكن مع الوقت انت اللي تنسي لوحدك من غير ماهي تطلب منك. وهي لو بتحبك هتصبر عليك.
عدي: ابتسم. تعرفي اوقات بحس انك عاقلة كدة وكبيرة واوقات بحس انك مجنونة
هنا: هههههه بس المفروض ان انت اتعودت بقي
عدي: اتعودت. ولسة هتعود وهاخد فرصتي بس انتي خليكي معايا
هنا: سهمت ومش فاهمة. احممم تقصد ايه
عدي: ابتسم لا متاخديش في بالك اشربي يالا علشان ترجعي شقتك ومتتاخريش اكتر من كدة
وفعلا شربوا مع بعض وهنا قامت تروح شقتها. وهي خارجة.
عدي: مسك ايديها وباسها. وبرجاء. هنا ممكن تفضلي جنبي وتستحمليني شوية
هنا: ابتسمت. ممكن متقلقش هستحمل
عدي: ابتسم. تصبحي علي خير
هنا: وانت من اهل الخير
وكل واحد دخل شقته وقرر من جواه قرار.
هنا. قررت انها تستني عدي يتأقلم معاها ويحاول ينسي حلا
وعدي. قرر انه يحاول ينسي الماضي ويعيش الحاضر والمستقبل مع هنا
وعدي يومين ورعد وهمس بيقضوا اجمل وقت في الجناح الخاص بيهم ورعد حتي مش بيروح الشركة. كان مش عايز يفوت لحظة من غير ما يكون فيها مع همس. وفي يوم همس كانت لسة واخدة حمام وبتسرح شعرها. ورعد قاعد بيراقبها بسعادة وهو مبتسم.
همس: هتفضل تبصلي كدة كتير. انا بتكسف
رعد:اعمل ايه بس بتوحشيني
همس: حتي وانا معاك.
رعد: مدلها ايده وراحت مسكت ايده وقعدت جنبه. وبنظرة حب. انا لما بتغمضي عنيكي وتنامي بتوحشيني.لما بتبعدي عني لحظة بتوحشيني. انتي عمرك ما هتتخيلي انا بحبك قد ايه يا همس
همس: بنظرة حنية وحب. معقول انت بتحبني للدرجة دي
رعد:الحب ده درجة من درجات الحب. انا اتعادتها بمراحل انا بعشقك. وبعشقك كل حاجة فيكي. انا نفسي متغبيش عن عيني ثانية واحدة. انا ربنا عوضني بيكي يا همس عن السنين اللي عشتها من غيرك . انا معرفتش معني السعادة الا لما عرفتك.
همس: حضنته. حبييبي لما انت تقول كدة انا. اقول ايه. انا اللي ربنا عوضني بيك عن كل اللي عشته قبلك. انا بلاقي فيك حنيه الدنيا. وحب عمري ما قبلت زيه. وبتمني اني اكون استاهل الحب ده
رعد: تستهليه يا روحي. انتي حبيبتي اللي خطفت قلبي من اول نظرة.
همس: ابتسمت. وخرجت من حضنه بهدوء. يعني لما شوفتني اول مرة كنت عجباك
رعد: ابتسم وهو بيلعب في شعرها. اه كنتي عجباني. وخصوصا اول لما فتحتي عنيكي. في الحظة دي حسيت اني في دنيا تانية تهت في عنيكي وجمالها
همس: بس مكنش باين عليك. فاكر ساعتها قولتلي ايه. قولتلي هو من قلة الستات انتي ولا تسوي.
رعد:قطع لساني انتي احلي واجمل الستات. بس ده كان طبعي مش سهل اظهر اعجابي ولا مشاعري. وكنت متعمد مبينش اعجابي بيكي. بس مكنتش اعرف انك اول ما تغيبي عن عيني. قلبي هيعذبني كدة. ده انا كنت هتجنن. والاقيكي ياهمس. لما لاقيتك كنت حاسس ان روحي رجعتلي تاني. اول ما خبطي فيها وانتي بتجري من ناجي كان نفسك اضمك لحضني واقولك وحشتيني.
همس:ابتسمت بكسوف.
رعد: ايه ده احنا لسة بتكسف. خلاص بقي هو انا مش بقيت جوزك حبيبك
همس: انت بقيت دنيتي كلها. يا حبيبي
رعد: تعرفي يا همس انا نفسي اخدك واسافر واعيش انا وانتي لوحدنا وابعد عن كل حاجة وانسي الدنيا واللي فيها
همس: حبيبي. يا ريت انا لو عليا نفسي اعيش معاك العمر كله ومتبعدش عني ابدا. وبحزن بس لازم تبعد وترجع لحياتك. علشان محدش يحس بحاجة
رعد:انا اسف يا قلبي لو انا بسبب اللي بيني بين توفيق. خليتك طرف في اللعبة دي وكمان مش قادر اديكي حقوقك. زي اي زوجة.
همس: لا يا حبيبي انا مقصدتش كدة. انا ولا يفرق معايا حاجة في الدنيا. غير انك بس تبعد عني وتغيب علشان بتوحشني. انا بحبك اوي يارعد اوي
رعد: حبيتي وانا كمان بحبك. اخلص بس اللي بيني وبينه. واوعدك كل الناس هتعرف انك مراتي ونربي ولادنا سوا.
همس: ان شاء الله انا اهم حاجة عندي انك تكون مرتاح
رعد: كان بيتأملها وهو مبتسم. تعرفي يا همس انك فيكي كتير من امي
همس: ابتسمت بسعادة. معقول ده شرف ليا كبير انك تشبهني بأغلي واحدة علي قلبك.بس انت كدة بتظلم امك هي كانت وحشة كدة
رعد:ههههههههه. يا قلبي انتي اجمل ست في الدنيا. بس انا ما اقصدتش شبه الملامح انا اقصد الروح الحنية الطيبة قلبها الابيض. الهدوء. فهمتيني
همس: هزت راسها فهمتك يا روحي. وبتردد. رعد هو انا ممكن اسألك علي حاجة بس توعدني متضايقش
رعد: اسألي يا روحي. و متخفيش انا عمري ما اتضايقك منك
همس: ممكن تحكيلي عن مامتك واضح انك كنت متعلق بيها اوي وكمان شكلها اتعذبت كتير. انا عارفة انك لما بتفتكرها بتضايق بس انا عايزة اشاركك حزنك والمك. بس لو هتضايق بلاش
رعد: ابتسم بحزن. وباس ايديها انا فعلا بحزن لما بفتكر اللي حصلها بس انا كمان عايز احكيلك وافضفض. لاني مكنتش بتكلم عنها الا مع عدي. وانتي دلوقتي اقرب حد لقلبي وعايز احكيلك.
همس: ابتسمت ومسكت ايده ونيمته علي الكنبة واخدت راسه علي رجلها وابتدت تلعب في شعره. كدة بقي تقدر تحكي
رعد: هههههههه. بس انا كدة ممكن انام مش هكمل
همس:ههههههه يا حبيبي نام ولا يهمك. بس انا عايزك تحكي من الاول.
رعد:حضن ايديها وباسها. بصي يا روحي. انا بابا الله يرحمه كان اسمه فادي. وكان ليك اخ وحيد. عمي خالد. وكان ليهم بنتين ولاد عمهم محسن اخو توفيق. محسن ده مات وساب بناته لتوفيق هو اللي كان بيربيهم. عمي كان بيحب بنت عمه الفت. وكان عايز يتجوزها. لكن بابا عمره ماحب نيفين. بنت عمه وكان بيتحجج بالدراسة علشان يتهرب من خطوبتهم وجوازهم . علشان توفيق بجبروته المعهود. كان مصر ان الاخين يتجوزه الاختين. بابا كان تملي ايام الجامعة بيروح مطعم هو واصحابه يأكلوا فيه. وماما كانت بتشتغل في المطعم ده لانها بعد ما خلصت الثانوية العامة مدخلتش الجامعة لظروف اهلها جدي كان عامل بسيط في مصنع وجدتي كانت ست طيبة وكمان مريضة. وماما كانت بتشتغل وبتساعد جدي. واول لما بابا شافها اعجب بيها وهي كمان وكان بيروح كل يوم المطعم سواء لوحده او مع اصحابه علشان بس يشوفها او يتكلم معاها ويسمع صوتها. وفضلوا كدة فترة بينهم نظرات وهمسات وحركات ههههههه
همس: ههههههه. واضح ان باباك كان شقي زي حالاتك
رعد: انا ياروحي معرفتش الشقاوة غير علي ايدك.
همس: هاه وبعدين.
رعد: بعد كدة بابا حس انه بيحبها ومش قادر يخبي اكتر من كدة. استانها في يوم وهي خارجة من شغلها وكلمها وقعدوا مع بعض وكل واحد اعترف للتاني بحبه. وفضله فترة يتاقبلوا ويحبوا بعض. لحد لما توفيق عرف.وطبعا قلب الدنيا. وهدد بابا انه لو مبعدتش عن امي هيتردوا ويحرموا من كل ثروته. بس اتغاظ لما لقي بابا مش فارق معاه وقالوا هتجوزها واشتغل ومش عايز منك حاجة. توفيق ملاقاش قدامه غير امي علشان يهددها. بعت الحرس وجابها وهددها انها لو مبعدتش عن بابا هيدتردوا ويبهدلوا وهي هتكون السبب. وكمان هي هتتطرد من شغلها وباباها من شغله وكمان من بيتهم وهيرميهم في الشارع. ماما خافت وسمعت كلامه وسافرها هي واهلها بور سعيد وشغلها هناك في مطعم. وحذرها انها تقابل بابا او تحاول تحكيلوا حاجة. بابا كان هيتجنن
عليها وقلب عليها الدنيا . وتوفيق قال لصاحبت امي اللي كانت بتشتغل معاها. تقول لبابا ان امي اتجوزت واحد قريبها وسافرت معاه بلدهم. وانها مش عايزة تشوف بابا تاني . بابا كان مصدوم وتعبان ومش مصدق ان امي تعمل فيه كدة. وخلص اخر سنة ليه في الجامعة واشتغل مع توفيق في شركته. وبعد ضغط من توفيق بابا اتجوز نڤين بنت عمه. وعمله فرحهم مع عمي خالد والفت مراته. وعدي سنتين ولا الفت ولا نڤين خلفه الاتنين كان عندهم مشاكل. متعرفيش سبحان الله ستات العيلة دي مبتخلفوش ليه. اكن ربنا بيعاقبهم بظلم توفيق وجبروته. كان بيحرموا من الحاجة اللي بيتمناها العيلة والعزوة. بس المشكلة كمان انهم اكتشفوا ان نڤين عندها كانسر في الرحم. ووقتها مكنش في العلاج زي دلوقتي. سافرت برا وعملت اكتر من عملية وبعدين ماتت.وبعدها بقترة بابا كان قابل واحد صاحبه من ايام الجامعة وعزمه عنده في بور سعيد. وبابا هناك قابل ماما قدرا في المطعم اللي كانت بتشتغل فيه. بابا اول ما شافها نسي كل حاجة نسي الناس والمكان وجري عليها وخدها في حضنه مكنش نسيها ولا غابت عنه كل السنين دي. وعرف منها بعد كدة اللي حصل. وقرر انه يتجوزها. وفعلا اخدها هي واهلها ورجع القاهرة واتجوزها واخدلها شقة هي واهلها بعيد عن توفيق وكان بيروحلها كل يوم شويه كان خايف لو توفيق عرف يأذيها. وعدي سنة وجدي مات. وكانت ماما حامل فيا. وبعد ما ولدتني بكام شهر جدتي كمان ماتت.بابا كان بيخاف علي ماما يسيبها لو حدها كتير فبقي بيروحلها اكتر. واوقات بيبات معاها. توفيق لاحظ عيبته وبعده. بعت الحرس تراقبه وعرف انه اتجوز امي وخلفني وقتها انا كان عندي سنه. توفيق كان عايز يخلص من امي ومني. بس لقي انه ملهوش احفاد وعمي ومراته مخلفوش. فرضي بالامر الواقع ووافق علي جوازهم. وجاب امي تعيش في الڤيلا معاهم. بس طبعا كان بيعاملها معاملة زفت هو والفت بنت اخوه. وماما بتستحمل وتسكت علشاني انا وبابا. وبعد خمس سنين الفت عملت عمليه وحملت في مها. وولدت. كانت هي ست البيت طبعا. وكل المعاملة الهباب دي كانت من ورا بابا وماما مش بتقول ولا بتتكلم. وعدي خمس سنين تاني وبقي عندي 10 سنين. وفي يوم بابا وعمي كانوا مسافرين لشغل والفت مرات عمي صممت تسافر معاهم تعمل شوبنج. وسابت مها مع امي لان ماما رفضت تسافر مع بابا علشان كان وقت امتحانات ومكنتش عايزة تسيبني. وهما برا عملوا حادثة الثلاثة وماتوا. امي حزنت علي بابا حزن كبير وكانت هتموت من الالم. وبعد كام يوم من العزا توفيق جه لامي واخدها من حضني وضربها. قالها ولادي وبنت اخويا يموتوا وانتي تعيشي. وشدها علي المطبخ. قالها من النهاردة انتي هنا خدامة. ولو مش عاجبك اطلعي برا ومش هتشوفي ابنك تاني. امي كانت مكسورة وملهاش حد. ومكنتش تقدر تسيبني. وكمان هي مش قد توفيق علشان تقف قصاده. رضيت وعاشت معايا في بيت جوزها خدامه. فضلت كدة 5 سنين كان كل يوم يتفنن في اذلالها وضربها كان بينيمها علي الارض ده حتي كان بيتعامل مع الخدم احسن منها وكان ليهم اوض وسراير. لكن امي لا. تعبت واتبهدلت. وفي يوم سخنت وكانت بتترعش انا خوفت عليا وبكيت كتير واتحايلت علي توفيق علشان يجبلها دكتور. رفض. حاولت اتصل بالاسعاف. ضربني ومنعني. وفضلت كدة لحد ماماتت قصاد عيني. وبعت الحرس شالوها واخدوها يدفونها. حتي مرضيش يقولي هي اتدفنت فين.
رعد: كان بيحكي ودموعه كتير.
همس:كانت متأثرة من كلامه و عيطت. وطبطبت عليه ومسحت دموعه. معلش يا حبيبي الله يرحمها. ربنا ريحها من اللي كانت فيه
رعد: بغضب وهو بيجز علي سنانه. من يومها وانا اخدت عهد علي نفسي اني. لازم ابقي اقوي منه وانتقم منه علي اللي عمله فيها. واول ما اتخرجت اخد نصيب بابا وعملت شركتي انا وعدي. وكنت كل يوم بكبر فيه كنت بوقعله شركة من شركاته. واخسره. لحد لما في يوم طلب مني اتجوز مها وانا رفضت. اتحايل عليا.مكنش قادر يهددني لاني غير ابويا هو كان بيحبه لانه ابوه. لكن انا هو عارف اني بكرهوا وقتها شرطت عليه اوافق بس يكتبلي املاكه كلها. قالي موافق بس اول لما تخلف من مها هكتب كل حاجة بإسم المولود. وافقت واتجوزتها ومن يومها مش عارفين نخلف. بس والباقي انتي عارفاه
همس: تعرف انا كنت اتمني انك تنسي وترجع عن انتقامك منه. بس بعد اللي سمعته مقدرش الومك ولا امنعك. بس عايزة اقولك حاجة.ربنا غفور رحيم واكيد لو انت سامحته ربنا هيخودلك حقك منه. وينتقم منه لكن انت حاول تبعد عنه انا خايفة عليك جدك شكله مش سهل
رعد: بس انا بقيت اقوي منه. واقدر اقف قصاده. تعرفي انا فكرت اقتله اكتر من مرة واللي كان بيمنعني انه مكنتش عايز اريحه بالموت. لا انا عايز ازله وادوقه من نفس الكاس اللي امي شربت منه.
همس: خلاص يا حبيبي كفاية كلام كدة وتعالي ننام.
رعد: قام وشالها. نسيتي حاجة مهمه.وبخبث.نسيتي تقولي تنامي في حضني
همس: ابتسمت. اجمل حضن في الدنيا.
رعد: قرب منها وباسها واخدها للعالم بتاعه عالم حب وعشق الرعد اللي مفيش واحدة غيرها دخلته قبلها
تاني يوم في شركة رعد في مكتب عدي
عدي قاعد مع إيلين وبيتكلمه. بس إيلين كالعادة بتحاول تتقرب من عدي وهو بيتهرب منها.
عدي: هاه ايه رايك في العرض ده نكمل كدة
إيلين: ايه بنكمل شو عليه. والله يقبرني هالعرض اللي يجنن
عدي:احممم. طيب تمام نكمل بقي التفاصيل
ايلين: بنظرات دلع. والله ما افي احلي من هيك تفاصيل. وقامت وقربت من مكتب عدي وقعدت علي حرف المكتب قصاده
عدي: احممم. مدام ايلين ميصحش كدة احنا في شركة وممكن اي حد يدخل
ايلين: وهي بتلعب في ياقة قميصه. وبدلع. شو اعمل انا طلبت منك كتير نتقابل برات الشغل وانت عمترفض وانا والله ما عاد فيني اتحمل عم تقتنلي بتقلك علي
عدي: وهو بيشيل ايديها. يا ايلين انا فهمتك انا منفعش والله انسي دوري علي حد تاني
ايلين: بس انا ما عم شوف غيرك. وماراح ارتاح الا لما تحن وتجي لعندي
عدي: بيبرطم. يادي اليوم المهبب. ابوس ايدك اقعدي مكانك ممكن هنا تدخل في اي وقت وشكلي هيبقي وحش
ايلين: وشو هاي اللي انت عاملها حساب. خلينا فيك انت دخيل الله شو مهضوم والله عم اشتقالك اكتير. وقربت من عدي علشان تبوسه.
هنا: دخلت واول ما شافت المنظر ده. وشها قلب وبقي جمرة نار. اقدر اعرف حضرتك بتعملي ايه
ايلين: وهي لسة قريبة من عدي. ابدا كنت عم قول لعدي اديش هو مهضوم وحبوب
هنا:اه كويس انت كمان شكلك هتتدغدغي قريب وتضهضمي
ايلين: مافهمت شو بتقصدي
هنا: قصدي ان ده مكان شغل والحركات بتاعتك دي. تعمليها برا مش هنا. فاهمة يا نافتلين
ايلين: قلتلك اسمي ايلين مو هاي نافتلين اللي عم تقوليها.ثم انتي شو دخلك فينا انا وعدي احنا بتنفاهم.
هنا: بصت لعدي. والله بتتفاهموا وياتري بتتفهموا تزاي. بالاحضان ولا بحاجة تانية
عدي: عيب يا هنا. اتفضلي دلوقتي علي مكتبك.
هنا: كدة ماشي بس العيب مش اللي قولته العيب اللي نافتلين هانم بتعمله وعاجب سيادتك وعلي هواكهواك. عن اذنك. وخرجت
عدي: بعصبية. عجبك كدة ممكن بقي لو سامحتي نتعامل في حدود الشغل وبلاش طريقتك دي
ايلين: بنظرة انتصار. شو عليه موافقة
بالاذن منك بنكمل بعدين سلام . وخرجت
عدي: اوفففف. ربنا يهدك. بس صاروخ بنت الجزمة.
وبعد شوية عدي سمع صريخ
عدي: خرج من مكتبه ولقي الموظفين ملمومين عند مكتب هنا. في ايه مالكم ايه الصريخ ده
هاني: بمكر. ابدا اصل مدام ايلين وهنا بيضربوا بعض شكلهم بيتخانقوا علي حاجة مهمة
عدي: بصله بغضب وزقه. ودخل مكتب هنا واتصدم. لقي هنا منيمه ايلين. في الارض وقاعدة فوقيها وبتضربها وتعضها وناكشالها شعرها
عدي: وهو بيشيل هنا من فوقها. بخربيتك قومي هتموتيها.
هنا: قامت معاه بعد ماعضت ايلين اخر عضة. وهي بتاخد نفسها. احسن تستاهلي علشان تحرمي تجري شكل القطة يا معزة
عدي: في ايه انا عايز افهم انتوا ايه اللي عملتوه ده
ايلين: بتعيط. والله هاي المخلوقة مو انسانة هاي حيوانة وحش مفترس
هنا: لمي لسانك بدل ما اقطعهولك
عدي: بس بقي. هنا ايه اللي حصل
هنا: الهانم. جات مكتبي تجر شكلي. وابتدت هنا تقلد ايلين وهي بتتكلم. وتقولي. يا قطة لا تتعبي حالك عدي لاإلي انا وماراح خليه يروح من ايدي. هو مارح يتركني من شان واحدة مثلك. فمسكتها من شعرها وورتها امثالي بيعملوا ايه
عدي: بيحاول يداري ابتسامته. احممم ايه التخربف ده. وانتي يا ايلين اتفضلي ظبطي نفسك وامش وليا كلام تاني معاكي بعدين
ايلين: طيب فيك تقومني انا اتكسرت من الضرب علي ايد هاي الموحشة
هنا: قسما عظما ايدك تتمد عليها ولا تشيلها هصورلك قتيل هنا
عدي: قرب من هنا ووشوشها. اهدي والله ما في حاجة بيني وبينها.وابتسم انا بحب البلدي المخربش. يا قطة
هنا: ابتسمت. والله
عدي: والله يا عسل. اهدي بقي وروقي ولينا كلام تاني لما نروح. وغمزها وليكي عليا اعملك حواوشي اسكندراني علشان اصالحك.
هنا: ابتسمت ابتسامة واسعة. معني كدة انه بيصالحها زي ماكان بيعمل مع حلا
عدي: اتفقنا
هنا: هزت راسها اتفقنا
واخد عدي ايلين وماشاها. بس يا تري ايه اللي هيحصل بعد كدة مع عدي وها. محدش عارف..
يتب
في ڤيلا الحديدي
مها: انا هتجنن يا جدو البيه بقالو اكتر من اسبوعين مختفي وحدش عارف هو فين. وكل ما اسأل عدي يقولي مسافر ومقلش. راح فين بس
توفيق: وانتي قلقانة ليه. ماهو ياما سافر فاجأة ورجع فاجأة. ومبيقولش هو كان فين
مها: بس انا مش مطمنة. كمان الزفتة دي مش موجودة في الشقة اللي رعد مقعدها فيها. كل لما روح ملقيش حد
توفيق: بشك. انتي قصدك ايه
مها: بغيظ. قصدي اللي فهمتوا يا جدو البيه شكله مع الهانم
توفيق: مستحيل. لا رعد ميعملش كدة
مها: اومال تسمي ده بإيه لا هو ولا هي ليهم أثر
توفيق: طيب انتي كلمتيه اخر مرة امتي
مها: لسة من شوية وبردوا تليفونه مقفول. والله يا جدو لو كانت معاه لقتلها ولا هيهمني حامل ولا هباب
توفيق: اهدي يا مها. ولو اللي بتقوليه ده طلع صحيح. تبقي البنت دي جانت علي نفسها.
مها:انا هجرب اكلمه تاني….. جدو جرس
توفيق:طيب شوفي هيقولك ايه
مها:… الو ايوة يا رعد انت فين قلقتني عليك.
رعد:وهو نايم علي رجل همس وبيبصلها ومبتسم. انا بريح اعصابي يومين عندك مانع
مها: طيب ليه ما اختنيش معاك
رعد:وهو بيملس علي خد همس.بقولك بريح اعاصبي عايزاني اخدك. انا كدة مرتاح علي الاخر
مها: بعصبية. وياتري بقي لوحدك ولا معاك حد
رعد:باس ايد همس. وانتي مالك. ياريت متتجاوزيش حدودك. انا رديت عليكي بس علشان لقيت رسايل ليكي كتير.
مها: طيب انت في مصر ولا برا مصر
رعد: مها. اظن انتي واخدة بالك اني بكلمك من شبكة مصر. مش محتاجة زكاء
مها: طيب انا عايزة اشوفك
رعد: يومين كدة وراجع.
مها: طيب هي همس فين
رعد: بص لهمس. وانتي بتسألي عن همس ليه
همس: ارتبكت. وخافت
رعد: شاورلها تهدي ومسك ايديها.
مها:ابدا اصلي روحتلها كتير مش موجودة
رعد: بتحذير. لو يامها اتكررت تاني وروحتي لهمس هتشوفي مني اللي عمرك ما شوفتيه. انا عايز ولادي يجوا علي خير. وانتي بتهدي كل حاجة بغباء. وانا قولتلك ومش هكرر كلامي تاني
مها: انا بس عايزة اطمن عليها. كمان هادي عايزها علشان يعملها سونار
رعد: لما ارجع انا هوديها وانتي ملكيش علاقة بالموضوع ده نهائي. مفهوم
مها: طيب هي فين
رعد: عند اختها لحد ما ارجع. ولا عايزاني اسيبهالك علشان تروحلها تاني وتبهدليها
مها: هي الهانم اشتكتلك
رعد: لا هنا اللي حكتلي. وانا حذرتك لو ده حصل تاني انتي حرة استحملي اللي هعمله فيكي. سلام بقي انا مش فاضي دلوقتي. وقفل رعد
بس همس كانت شكلها خايف ومتوترة. وبتفرك في ايديها.
رعد: قام من علي رجلها. وقعد قصادها ومسك ايديها لقاها ساقعة. مالك يا قلبي في ايه ليه خايفة كدة
همس: بقلق. اااصل انا بتوتر من مها اوي وبخاف منها
رعد: شدها لحضنه. وطبطب عليها اوعي تخافي يا روحي انتي مراتي وحبيبتي. ومش ممكن اخلي حد يأذيكي وانت بتشوفي بنفسك انا مش بسمح لحد يزعلك
همس: عيطت. ورفعت وشها ليه. بس انا خايفة يفرقوا بينا زي ما فرقوا بين باباك ومامتك.
رعد: ابتسم. ومسح دموعها. مستحيل انا عمري ما هسمح لحد يبعدك عني يا همس. ولو انتي عايزة تبعدي عن اللعبة دي انا مش هلومك وهعلن جوازنا واخلي انتقامي من توفيق بعيد عنك وعن ولادنا
همس: لا يا حبيبي انا مقصدتش كدة. انا معاك في اي حاجة وتحت امرك. وعمري ما هعترض علي حاجة حتي لو هتأذي ده مش مهم. انا كل اللي يهمني اني مبعدتش عنك. وتفضل معايا
رعد: ابتسم وباس ايديها. وانا اوعدك هتفضلي معايا وتحت عيني ومش هسيبك. ممكن نهدي بقي.
همس: ابتسمت وهزت راسها.
رعد: طيب حبيبة قلبي ممكن تجهز بقي علشان عندي ليها مفاجاة حلوة
همس: بفرحة. مفاجاة ايه تاني
رعد: هعزمك النهاردة علي الغداء. في مكان جنان مش هنتغدا في الفندق. يالا قومي البسي بسرعة.
همس: حاضر…..
في مطعم شيك جدا وهادي ورقيق. دخل رعد وهمس
رعد: ماسك ايديها ومبتسم. تعالي يا روحي ايه رايك
همس: بإنبهار. الله جميل اوي ورقيق جدا. وبعدين تنحت. ايه ده مش الصور اللي موجودة هناك دول صور مامتك وباباك اللي انت وارتهوملي واحنا في الجناح
رعد: هههههه. اه هما تعالي اقعدي وانا هفهمك.
واخدها وشدلها كرسي وقعدت. وقعد هو كمان قصادها.
رعد: ده يا قلبي المكان اللي بابا وماما اتقابلوا فيه. وحبوا بعض فيه. اول لما اتخرجت وشكرتي كبرت وبقت شركات. اشتاريتوا. وجددته وحطيت صور بابا وماما فيه.
همس: ابتسمت. علشان كدة سميتوا العاشقان
رعد: ههههههه انتي اختي بالك من الاسم.
همس: ايوة هو انا اه. مش قوي في الانجلش. بس اهو بخبط
رعد: مس ايديها وبص في عنيها. انا مش عايزك تكوني شاطرة في اي حاجة غير انك تحبيني وتكوني جنبي وبس
همس: ابتسمت. وانا هفضل احبك لحد اخر يوم في عمري
رعد: بحبك يا همس وبعشقك . يمكن اكتر من اي عاشق حب وعشق في الدنيا دي. انتي معاكي كل حاجة مختلفة النهار مختلف الليل مختلف. الهوا اللي بستنشقه. مختلف. كل دنيتي بقت حاجة تانية. انتي اكبر هدية من القدر ليا
همس: يا حبيبي انت اللي اكبر واحلي نعمة ربنا انعم بيها عليا. لما دخلت حياتي اتأكدت. ان كل اللي ربنا ابتلاني بيه في حياتي قبلك.كان ربنا يختبرني علشان اصبر. وبعدين يكافئني بيك يا احلي حاجة في عمري كله
رعد: حبيبتي انا كل ده. كتير عليا
همس: ابتسمت. انت اللي كتير عليا انت المفروض تتجوز اميرة
رعد: ابتسم. طيب ما انتي اميرة قلبي
همس: ههههههههه. والله انت مفيش منك. انا اكني بعيش مع واحد تاني غير اللي عرفته قبل الجواز.
رعد: بخبث. وياتري مين احلي الاولني ولا التاني
همس: بحب. الاتنين احلي من بعض
رعد: بجد بتحبيني يا همس
همس: طبعا بحبك وبموت فيك كمان
رعد: كنت خايف اكون انا اللي فرضت حبي عليكي. ومدتكيش فرصة تحبيني زي ما انا بحبك
همس:رعد انا اول مرة شوفتك حسيت بحاجة غريبة حسيت ان نفسي اخبي نفسي في حضنك. مكنتش عايزة امشي واسيبك وده كان احساسي في المرة اللي بعدها. بس كان طبيعي اني الوم نفسي وابعدك عن تفكيري. لان كان صعب اتخيل انك تحبني وكمان تتجوزني
رعد:بحبك
همس: بحبك.
رعد:ابتسم. بس قوليلي المكان حلو مش كدة
همس: ده تحفة بس نفسي اعرف انت عرفت كل تفاصيل علاقة مامتك وباباك ازاي
رعد:اتنهد بألم. من مذكرات ماما الله يرحمها. كنت وانا صغير بشوفها بتكتب فيها وتخبيها. وكمان بعد موت بابا كانت بتكتب فيها كل اللي بيحصلها علي ايد توفيق. كل كلمة بوجع وجرح واهانة. ولما ماتت. روحت جبت المذكرات من مكانها وابتديت اقرأها وكنت كل يوم بكره توفيق اكتر واتمني ازله واهينه زي ما أهنها وزلها. وكنت بخبيها علشان توفيق ما يشوفهاش.
همس: ابتسمت. ومسكت ايده وطبطبت عليها. متزعلش الحمد لله ان امك عندها ابن بيحبها ومش ناسيها. ومصمم يجبلها حقها. انت احسن ابن في الدنيا
رعد:همس اوعي تسيبني انتي كمان انا مقدرش اعيش من غيرك. كفاية امي اللي راحت
همس: اسيلك بس ازاي. متقلقش انا قاعدة علي قلبك بس يا رب انت متزهقش مني
رعد: ههههههه. حبيبتي انا نفسي اخبيكي في عيوني واغمض عليكي.
همس: عقدت حاجبها وبان عليها الالم.
رعد: بقلق. مالك يا روحي انتي تعبانة
همس:لا ابدا متقلقش. انا بس جعانة. انت مش ناوي تأكلني ولا ايه. ولادك جاعوا
رعد: حبيبتي حالا. بس متأكدة انك كويسة
همس: بتحاول تداري الالم. اه اه كويسة بس جعانة
رعد: طيب تحبي تاكلي ايه.
همس: اممم. سمك
رعد:ههههههه. مش انتي مش بتحبيه
همس: كنت بس لما اكلته معاك حبيته
رعد: بخبث. هو ايه ده
همس: ابتسمت السمك
رعد: السمك ولا اللي اكلتي معاه السمك
همس: ابتسمت.طبعا اللي اكلت معاه السمك
رعد: ههههههه.حبيبة قلبي تمام ناكل سمك بس انتي اللي تتحملي النتيجة. علشان لما نرجع الفندق. تكوني مستعدة
همس: بخبث. لأيه بالظبط
رعد: قرب منها تؤتؤ مينفعش هنا. لما نرجع هقولك
همس: اخ منك انت بقيت شقي
رعد: باس ايديها. انا ببقي شقي معاكي انتي وبس.
في شركة رعد في مكتب هنا. عدي دخلها
هنا: بخنقة. اهلا
عدي: ايه اهلا دي
هنا: وعايزني اقولك ايه
عدي: مالك يا هنون في ايه
هنا: بغيظ. مش الست نافتلين كانت عندك في المكتب وبقالكم اكتر من ساعة. كل ده بتعمل ايه. ودارت ظهرها.
عدي: ابتسم. وقرب منها وحاوطها من ظهرها. ودفن راسه في شعرها. وبهمس دي غيرة بقي
هنا: كانت حاسة ان روحها بتروح من قربه. وحتي الكلام مش قادرة تتكلمه
عدي: باسها من خدها بهدوء. مالك مش بتردي ليه
هنا: حاولت تلاقي صوتها. وبصوت ضعيف. عدي انت بتعمل ايه ابعد لو سامحت
عدي: تؤتؤتؤ. مش هبعد. ولعلمك المرة دي مش هعتذر
هنا: تعتذر عن ايه
عدي: عن دي. ولفها ليه وباسها بعنف ولهفة
هنا:حاولت تبعده. بس مقدرتش
عدي: بعد شوبة بعد عنها. وهو ساند جبينه علي جبينها. وبصوت هادي. هنا انا عايزك جنبي ارجوكي متبعديش.
هنا: بنظرة حيرة. بتحبني ولا لسة بتحب حلا
عدي: غمض عنيه. مش عارف صدقيني مش عارف. هنا ارجوكي خليكي جنبي عايز افهم احساسي بيكي ايه. انا كل اللي اعرفه اني مش عارف اعيش من غيرك. مبعرفش اكل من غيرك. مبعرفش اضحك من غيرك. حتي النوم مش بنام غير علي صورتك. بس خايف
هنا: خايف من ايه
عدي: اكون متعلق بيكي بس. واظلمك معايا. هنا اتحمليني بس لحد ما افوق انا بجد متلخبط.
هنا: مسكت وشه بإيديها وبدموع. حاضر هتحمل
عدي: مسح دموعها. بتحبيني
هنا: هزت راسها.
عدي: اخدها في حضنه وضمها جامد
هنا: كانت حاسة بحنان في حضنه افتقدته من يوم موت مرڤت امها. محستش بحنية حد ولا خوف حد عليها غير عدي. فأتعلقت في رقبته وحضنته اكتر.
عدي: اوعدك في اقرب وقت هنهي كل حاجة اوعدك يا هنا
هنا: مش مهم الوقت المهم انك تحبني زي ما بحبك
في الوقت ده هاني دخل من غيرما يخبط. وشافهم في حضن بعض.
هنا: بعدت عن حضن عدي واتكسفت
عدي: بعصبية. انت ازاي تدخل كدة من غير ما تخبط.
هاني: بسخرية. اسف يا عدي بيه قطعت عليكم خلوتكم
عدي: مسكه من هدومه.هاني لو ما احترمتش نفسك هتشوف مني ايام سودة. احسنلك ابعد عن هنا
هاني:بمكر. حاضر من عنيا. عن اذنك
عدي: قفل الباب. ولف لهنا لقاها بتعيط. قرب منها ومسح دموعها. بتعيطي ليه
هنا: خايفة يقول لحد. ويبقي شكلي وحش
عدي: ملس علي شعرها بحنية. متخفيش. طول ما انا موجود محدش يقدر يتكلم معاكي ووالله لو فكر يفتح بقه لرفده.بس القمر بتاعي ميزعلش
هنا: ابتسمت.
عدي: ابتسم. ايوة كدة انا مقدرش اعيش من غير الابتسامة اللي تجنن دي
هنا: طيب ممكن تسيبني اخلص شغلي
عدي: ههههه ممكن. وباسها من خدها. انا رايح مكتبي خلصي وتعالي علشان نروح اوك
هنا: اوك.
وبعد ما خرج عدي بشوية. دخل هاني لهنا وقفل الباب.
هنا:انت ايه اللي دخلك هنا مش عدي قالك تبعد عني ولا انت فهمك تقيل
هاني: لا انا بس جاي اقولك اني فهمتك صح
هنا:؟نعم مش فاهمة
هاني: وهو بيقرب منها. اصل انا اتقدمتلك علشان اخطبك رفضتي. وبعدها لقيتك علي علاقة بعدي بيه. ففهمت انك بتحبي الشمال ملكيش في الحلال. فقولت اجيلك واعمل زيه
هنا: انت اتجننت ايه اللي بتقوله ده.
هاني: ايه هو مش كان حاضنك من شوية ويا عالم عمل ايه تاني. انا بقي عايز اعمل زيه. وقرب من هنا وبيحاول يعتدي عليها
هنا:زقته وصرخت. بس هو اقوي منها بس كانت بتحاول بأقصي ما عندها
عدي: خلص شغله. وبص في ساعته. هي هنا اتاخرت ليه لما اروحلها كفاية شغل كدة كل الموظفين مشيوا. وراح عدي واول ما خرج لقي صوت صريخ هنا. دخلها بسرعة لقي هاني موقعها علي الارض ومقطع هدومها. شده من فوقها وضربه اكتر من ضربة.
هاني: بياخد نفسه من الضرب. انت زعلان ليه ماهي شمال اصلا وكل الشركة عارفة انك ماشي معاها. جات عليا انا
عدي: لكمه في وشه بغضب. اخرس يا حيوان يا بن الكلب. دي اشرف منك ومن اهلك اسمع يا زبالة مشوفش وشك اهلك هنا تاني انت مرفود وقسما بالله لو فتحت بوقك علي هنا
بكلمة واحدة لاي مخلوق لخليك تكره نفسك وعمرك ما هتشتغل ولا هخلي حد يدخلك شركته ان فاهم غور من وشي يا حيوان.
ولف عدي لهنا اللي كانت ابتدت تقف. بس كانت منهارة من العياط
عدي: قرب منها وحضنها اسف يا هنا انا السبب اسف.
هنا: بدموع وانهيار. هو انا ليه حظي كدة ليه محدش عايز يسبني في حالي ليه كل ما احب حد الناس تستكتره عليا ليه
عدي: غمض عنيه وهو بيأنب نفسه. كافية يا حلا كفاية يا حبيبتي
هنا: بعدت عنه. وبصدمة حلا هو انا حلا لا يا عدي انا هنا.
عدي: جز علي سنانه وهو متغاظ من نفسه. اسف يا هنا مكناش اقصد.
هنا: بصريخ لا تقصد انت عمرك ماحبتني انت بتحب حلا ومش هتنستها. انا بالنسبة ليك زي ما هاني قال. علاقة مش اكتر بتضيع وقت وتتسلي مع واحدة شبه مراتك. انت اناني.اناني.لكن انا اللي رخصت نفسي انا اللي عملت كدة انا .. وهنا مقدرتش تتحمل واغمي عليها
عدي: اتخض عليها وقرب وشالها. هنا ردي عليا مالك يا هنا. وخرج بسرعة وهو شايلها ودخلها العربية.
هاني كان لسة واقف مستني عدي كان عايز يتخانق معاه علشان ضربه
وفي نفس الوقت كان فيه شابين واقفين مع بعض بيسألوا عن عنوان. واول لما شافه عدي شايل هنا
الاول هيثم: مش دي هنا بنت عمو فوزي وخطيبة تامر
احمد: اه هي. دول كانوا بيقولوا انها هربت علشان متتجوزش تامر
هيثم:ومين ده اللي كان شايلها. تفتكر يكون خاطفها
احمد: تصدق ممكن. بقولك ايه تعالي نسال اي حد
وللحظ ملقيوش غير هاني يسألوه
هيثم: لو سامحت.هو الاخ اللي كان لسة شايل بنت ده انت تعرفه ساكن هنا
هاني: وانتوا بتسألوا ليه
احمد: اصل البنت دي قرببتنا واحنا خايفين يكون خاطفها.
هاني: ابتسم بخبث. قريبتكم. وسايبنها ماشية علي حل شعرها. لا هو مش خاطفها دي ماشية معاه وعاملة معاه علاقة
احمد: انت بتقول ايه انت متأكد
هاني: الا متاكد. انا شغال معاهم في الشركة وشوفتهم بعيني وهما بيبوسوا بعض وكانت نايمة في حضنه
هيثم: انت تعرف هي ساكنة فين
هاني: اه طبعا دي ساكنه معاه
احمد: كمان. طيب ادينا العنوان
هاني: انا ممكن اوصلكم بنفسي.
هيثم : ياريت
واخدهم هاني ووصلهم وعرفهم العمارة. ومشي
احمد: هاه هنعمل ايه هنقول لتامر
هيثم: بقولك ايه احنا كدة عرفنا كل حاجة. نخلص مشوار الشغل بتاعنا. ولما نرجع اسكندرية نبقي نشوف هنقول لتامر ازاي ده فهمه بطئ. وممكن كمان يجي هنا ويضيعلنا الوقت نخلص مصلحتنا الاول. وبعدين نبقي نقوله
احمد: معاك حق. يالا بينا. بس سجل العنوان عندك..
في شقة هنا
عدي واقف برا مستني الدكتور يخلص
الدكتور: خرج.
عدي: بلهفة مالها يا دكتور. فاقت ولا لسة
الدكتور: متقلقش. شوية ضغط نفسي وتعب وكمان هي اتعرفضت للتحرش او حاجة
عدي: جز علي سنانه بغيظ. ايوة
الدكتور: علشان كدة منهارة عموما انا ادتلها مهدئ. وياريت تهتم بيها وتحاول تخفف عنها. والمهم انها تاكل واضح انها ضعيفة
عدي: حاضر متشكر اوي لحضرتك
ومشي الدكتور. وعدي دخل لهنا. اللي كانت نايمة. اسف يا هنا انا اللي وصلتك لكدة انا اناني زي ما قولتي. بس اوعدك تفوقي واطمن عليكي وانا هخرج من حياتك واسيبك تعيشي يمكن تلاقي حد احسن مني ويحبك بجد انا اسف.
في عربية رعد
رعد: حبيبتي امسكي نفسك بس لحد ما نوصل للدكتورة.
همس: بتتألم. مش قادرة تعبانة اوي.
رعد: خلاص يا روحي قربنا
همس: هو انت مش رايح للدكتور هادي
رعد: لا انتي هتابعي مع دكتورة تانية هي مش مصرية المانية. بس عندها مستشفي خاص كبير واختلك معاها معاد وهي اللي هتابع حملك.
همس: ليه
رعد: بعدين ياهمس انتي تعبانة دلوقتي
في مستشفي الدكتورة ليليان.
ليليان بتكشف علي همس وبتعمل سونار.
رعد:خير يا دكتورة هل اصاب زوجتي مكروه
ليليان: لا تقلق سيد رعد. زوجتك بخير. ولكن هي متعبة من الواضح انها بذلت مجهود كبير
رعد: مسح شعره بضيق. لكن هي بخير اليس كذالك
ليليان: الي الان نعم. ولكن لو لم تأخد بالتعليمات والادوية من الممكن ان تخسر جنين من الاجنة
رعد: بص لهمس. حاضر سوف ننفذ التعليمات
ليليان :اولا الابتعاد عن المجهود والحركة والانفعال وايضا العلاقة الزوجية. وهذا حتي تستقر حالتها. وارجوا ان اراها بعد اسبوعين واذا حدث نزيف تبلغني علي الفور
رعد: حسنا. سوف نقوم بكل ما قولتي المهم ان زوجتي تكون بخير
ليليان: ابتسمت اراكم بعد اسبوعين
في عربية رعد
همس: هي قالت ايه انا مفهمتش انا معرفش الماني
رعد: متقلقيش يا روحي هي بس عايزاكي ترتاحي وتخلي بالك من نفسك. وانا معاكي متقلقيش هخلي بالي منك.
همس: ابتسمت ربنا يخليك ليا
رعد: ابتسم وباس ايديها. ويخليكي ليا ياروحي.
في جناح رعد وهمس. همس نايمة في السرير ورعد بيديها الدوا.
همس: تسلم ايدك يا حبيبي.
رعد:تسلمي يا روحي المهم انتي دلوقتي احسن الالم راح
همس: اه الحمد لله انا اسفة بجد اني بوظتلك اليوم حتي ملحقتش تاكل
رعد: قعد جنبها وحاوطها بإيده. حبيبتي يوم ايه اللي باظ بس انا اهم حاجة اني اطمن عليكي وبعدين المطعم موجود في اي وقت اول ما تبقي كويسة هخدك هناك تاني اتفقنا
همس: ابتسمت اتفقنا. ربنا يخليك ليا وتفضل حنين عليا كدة.
رعد: ابتسم. انا هفضل احبك. فاهمة. ممكن بقي اميرتي الحلوة تنام الدكتورة قالت لازم ترتاحي وتنامي كويس
همس: اه صحيح. هو احنا ليه مروحناش للدكتور هادي
رعد: اولا هادي ده جاسوس توفيق ومها. وانا مش عايزهم يعرفوا عنك حاجة. ثانيا انا بغير عليكي منه. كويس اصلا انه عملك العملية انا يومها كنت عايز اخنقه.
همس: ههههههه للدرجة دي
رعد: واكتر كمان هو اصلا راجل عينه زايغة. وبعدين الدكتورة ليليان دي ممتاذة مش بتبقبل تتابع اي حد
همس: نامت في حضنه واتنهدت. ااااه يا رعد. انا مش عارفة من غيرك كنت هكمل ازاي. بس هو ممكن اسالك سؤال
رعد: طبعا يا قلبي اسألي
همس: هما سموك رعد ليه ومين اللي سماك
رعد: هههههه مش عجبك صح
همس: لا والله بالعكس. ده اسم جميل دليل علي القوة والشموخ والعظمة بس بسأل مش اكتر
رعد: هقولك يا ستي. انا لما اتولدت كنا في الشتاء. والليلة اللي ماما ولدتني فيها كانت برد ومطر ورعد وماما كانت تعبانة جدا. ولما بابا سمع صوت الرعد. دعي ربنا ان ماما تولد من غير ماتتعب ولا انا كمان ونبقي كويسين. وبعد شوية ماما ولدت وانا جيت الدنيا. بابا فرح. وسماني رعد.
همس: ابتسمت. ليك حق تسمي المطعم العاشقان. هما فعلا كانوا عشاق ملهمش مثيل
رعد: تؤتؤتؤ. في وبص في عنيها. انا وانتي.
همس: بصت في عنيه بحب. وده كان اكبر رد عليه
رعد: ابتسم. ممكن انيمك بقي وكفاية كلام
همس: هزت راسها ممكن بس هتعمل ايه علشان انام
رعد: اممممم. هحكيلك حدوتة
همس: هههههه والله بتعرف حواديت
رعد: مسح شعره بحيرة. اممم هو انا زمان كنت بسمع عن حدوتة سندريلا ممكن احكيهالك
همس: ههههه زمان ماشي. بس انا كمان بحب سندريلا قوي. احكيلي
رعد: اشمعن بتحبيها قوي كدة
همس : بصراحة حبتها اكتر لما اتجوزتك. حاسيت ان حكايتي زيها. واني اتجوزت الامير
رعد: هههههه. وحضنها قوي. روح قلبي انتي احلي سندريلا في الدنيا.
همس: طيب احكي بقي
رعد: طيب ساعديني علشان انا مليش في الحاجات دي انا كنت بخنق القطط وانا صغير
همس: هههههههههههههه. مش ممكن بجد
رعد: هههههه اه والله كنت كل ما توفيق يجيب قط اخنقه معرفش كنت عدواني ليه كدة. المهم نكمل حكاية القطط دي بعدين. اسمعي يا سيتي . كان في بنت جميلة اسمها همس….
همس: كانت بتسمع حكايتها منه وهي بتام ومبتسمه. لحد ما نامت وهو كمان نام.
في شقة هنا
عدي: عمل قهوة ودخل قعد علي الكرسي قصاد هنا واللي كانت لسة نايمة من المهدئ. عدي كان بيبصلها وبيعاتب نفسه.
عدي: انا ايه اللي عملته فيا وفيها ده. هي ايه اللي يجبرها تربط حياتها بواحد. اناني عايز منها من غير ما يديها. عايزها حلا عايز اعيد ذكرياتي مع حلا فيها. طيب هي فين حياتها احلامها. انا كنت هغلط اكبر غلطة لو كنت كملت معاها. انا لازم اول لما اتطمن عليها اتكلم معاها. وانهي كل حاجة لازم علاقتي بيها تفضل صداقة . واللي حصل بينا النهاردة. مش لازم يتكرر وهي لازم تنسي ايوة انا لازم اخليها تنسي وتبعد عني. هي تستاهل تحب وتتحب كمان. مش تحب وبس. وانا لحد النهاردة. مش عارف اذا كنت حبيتها ولا حبيت وجودها في حياتي وبس.
وفضل عدي يكلم نفسه. ويعاتبها بألم ووجع. لحد ما نام علي الكرسي مكانه.
في الصباح . هنا صحيت لقت عدي نايم علي الكرسي مكانه. وهي بهدومها. وافتكرت اللي حصل وعيطت. عدي صحي علي صوتها.
عدي: قام بلهفة. هنا انتي صحيتي طمنيني انتي عاملة ايه دلوقتي
هنا: بحزن ودموع. كويسة
عدي: كان بيتقطع وهو شايفها كدة لان. هو السبب في حصلها. طيب ممكن تقومي تاخدي حمام وتفوقي وكمان تغيري هدومك انتي من امبارح بالهدوم دي. وانا هحضرلك الفطار.
هنا: لا متشكرة. انا مليش نفس
عدي: لا مفيش الكلام ده. الدكتور قال لازم تكلي كويس.
هنا: هزت راسها وقامت دخلت الحمام.
وبعد شوية هنا خرجت من الحمام ولبست هدومها. وعدي خبط علي اوضتها.
عدي: ممكن ادخل
هنا: اتفضل
عدي: دخل وجبلها الفطار والعصير. افطري كويس علشان في دواء لازم تاخديه.
هنا: بس انا كنت مصدعة وعايزة اعمل قهوة
عدي: لا مفيش قهوة غير لما تفطري وتشربي العصير
هنا: وانت مش هتفطر
عدي: لا انا لازم ارجع شقتي اخد حمام والبس علشان اروح الشركة انتي عارفة رعد مشغول اليومين دول. ومقدرش ما روحش. انتي خلي بالك من نفسك ولو عايزة حاجة كلميني هجياك بسرعة. اتفقنا.
هنا: هزت راسها.اتفقنا
عدي: بنظرة اسف. انا ماشي
هنا:عدي
عدي: لفلها. نعم
هنا: جريت عليه وحضنته.وبدموع انا اسفة انا ضتيفتك امبارح بس مكنتش في وعي
عدي: غمض عنيه واتنهد بألم. وحضنها اكتر. متتأسفيش انا اللي اسف. سامحيني كل اللي حصلك ده بسببي. علشان انا فعلا اناني زي ما قولتي.
هنا: لا انا مكنتش اقصد ااانا
عدي: حط ايده علي شفايفها. شششش. انتي مش محتاجة تبرري كلامك لانه حقيقي انا مش زعلان منك انا زعلان من نفسي. بس خلاص اوعدك اني هريحك مني خالص
هنا: بقلق. انت تقصد ايه
عدي: بحزن. ارتاحي دلوقتي ولما ارجع نبقي نتكلم. وباسها من جبينها. خالي بالك من نفسك واوعي تخرجي فاهمة
هنا: فاهمة.
في عربية رعد
رعد: حبيبة قلبي انا اسف اننا راجعين البيت كان نفسي نقضي وقت اكتر مع بعض. بس الدكتورة عايزاكي ترتاحي وانا كمان عندي شغل كتير. وسايب كل حاجة علي عدي
همس:ابتسمت. ولا يهمك يا حبيبي نقعد في الفندق في البيت المهم اني اشوفك واطمن عليك .
رعد:ابتسم. وانا اوعدك اول ما حالتك تستقر والدكتورة تسمع بسفرك هخدك واسافر وافسحك زي ما يعجبك
همس: ربنا ميحرمنيش منك.
رعد: ابتسم ولا يحرمني منك يا قلبي.
في شقة همس ورعد
همس: بحزن. حبيبي هو انت هتيجي تاني امتي
رعد:ابتسم وقعد قصادها. كل يوم هعدي عليكي متقلقيش
همس: بس مش هتبات معايا صح
رعد:لا ممكن ابات بس مش كل يوم. وبعدين انا مش عايز اشوف التكشيرة دي. انا اتعودت علي الضحكة الحلوة اللي بتنور ايامي كلها
همس: بصتله.و ابتسمت.
رعد: ابتسم. ايوة كدة يا روحي انا عايزك تريحي نفسك وتخلي بالك من صحتك مش عايز مجهود. واوعي تدخلي المطبخ
همس: بس انا كنت بحب اعمل انا الاكل وسميرة بتخلي بالها من البيت
رعد: لا يا همس انتي تعبانة والدكتورة محزرة من المجهود. بس الاسبوعين اللي جاين لحد ما نروحلها ونطمن وبعد كدة ابقي اعملي اللي يعجبك
همس: حاضر اللي يريحك هعمله.
رعد: طيب انا ماشي دلوقتي عايزة حاجة
همس: عايزة اشوفك بخير بس
رعد: ابتسم وحضنها وطبطب عليها. انتي بجد بتخلي بعدك صعب عليا اكني بسيب روحي وماشي
همس: سلامة روحك ياحبيبي.متقلقش عليا انا هبقي كويسة روح شوف شغلك انت
رعد: حاضر. بس عايزك لو مها جاتلك في اي وقت. اقعدي هنا واقفلي علي نفسك وكلميني واعي تقابليها فاهمة
همس: فاهمة.
في شركة رعد في مكتب رعد
رعد: مش ممكن ايه اللي بتقوله ده هاني
عدي: بيجز علي سنانه. ابن ال… والله لندمه. وماهخلي رجله تعتب اي شركة. الصايع ابن ..
رعد: وهنا كويسة دلوقتي
عدي: لسة تعبانة انا زعلان من نفسي اوي يا رعد انا السبب في كل ده. لو مكنتش قريب منها وشاغلها بيا مكنش هاني الكلب ده طمع فيها. ولا حد من الشركة اتكلم عليها
رعد: وانتي ناوي علي ايه
عدي: اتنهد. هبعد عنها واسيبها تعيش حياتها. انا لو فضلت معاها هدمرها
رعد: ليه يا عدي انت بتحبها
عدي: بإنفعال. لا مش بحبها انت بس اللي شايف كدة. انا بعوض بيها فراغ في حياتي مش اكتر.انا حتي غلط وندهتلها بإسم حلا. انا مش عارف انسي حلا يارعد مش عارف
رعد: اهدي بس يا عدي وحاول تفكر بهدوء
عدي: مفهاش تفكير. انا النهاردة لازم ابلغها انها تنساني خالص. وتشوف حد تاني يستاهل تحبه. سيبك مني و قولي انت همس عاملة ايه
رعد: بقلق. والله خايف عليها الدكتورة امبارح قلقتني. بتقول همس ممكن تفقد جنين من الاتنين وانا خايف عليها
عدي: طيب ليه مخلتهاش في المستشفة عندها احسن
رعد: هي مقلتش. كمان هي هتشوفها كمان اسبوعين. وهنشوف الوضع ايه.
عدي: رعد خلي بالك مها شاكة فيك
رعد: اوففففف. مها وتوفيق دول كابوس حياتي نفسي افوق منه بقي زهقت
عدي: معلش هانت. صحيح عندي ليك خبر هيعجبك. بخصوص توفيق
رعد: بجد خير
عدي: المشروع اللي واخداه شركته من الوزارة. فيه مخلفات للركب. وكمان البني كله غير مطابق للمواصفات وانا بجبلك المستندات اللي تثبت الكلام ده.
رعد: ابتسم. براڤوا عليك ايوة كدة
خليني اجهزلو الضربة اللي جاية
في مستشفي الدكتور هادي
في مكتب الدكتور هادي
زينب: تخبط وتدخل
هادي: تعالي يا زينب مها هانم كانت عايزاكي. عن اذنك يا مها هانم عندي حالة لازم اتطمن عليها
مها: اتفضل يا هادي . تعالي يا زينب قربي
زينب: بخوف. خير يا مدام مها انا تحت امرك
مها: قوليلي هو انتي وهمس صحاب وانتي اللي جبتيها هنا علشان العملية مش كدة
زينب: ابتلعت ريقها بصعوبة. اااه يا هانم ليه هي عملت حاجة غلط
مها: لاسف دي بتلعب في عداد عمرها. وطلعت مها دفتر شيكاتها. قوليلي بتحبي صاحبتك اكتر ولا الفلوس
زينب: عنيها لمعت. وابتسمت بمكر. هو في حد يا هانم مبيحبش الفلوس
مها: ابتسمت بسخرية. تعجبيني . وكتبت شيك لزينب. خدي الشيك ده ليكي. وعايزة منك خدمة قصاده
زينب: اخدت الشيك بفرحة. وانا تحت امرك اللي تؤمري بيه هنفذه
مها: انا عايزاكي تنقليلي كل اخبار همس. واي حاجة تحكيهالك عن رعد بيه تقوليلي بسرعة اي وقت تقولك انها معاه او هو عندها تكلميني فورا
زينب: بس كدة من عنيا. خلاص كل اخبار همس هتكون عندك اول بأول
مها: تمام اوي كدة. قوليلي صحيح. انتي تعرفي اختها ساكنة فين
زينب: قصدك هبة اه طبعا ساكنة معايا في نفس البيت دي في الشقة اللي فوقي علي طول
مها: اممم. وهمس اخر مرة راحتلها امتي.
زينب: يوووه. من اليوم اللي حضرتك شوفتيها فيه هنا علشان تعمل العملية مدخلتش البيت عندها
مها: انتي بتقولي ايه اومال هي مكنتش عندها الاسبوع اللي فات
زينب: لا ابدا. اصل كمان رعد بيه محذرها تروح هناك. وكمان مانع اختها تروحلها علشان جوزها كان بيعاكس همس. ورعد بيه زي ما تقولي كدة بيغير عليها
مها: انتي اتجننتي هو مين ده اللي بيغير ويغير علي مين علي همس
زينب: اه والله حضرتك ده حتي بعد ما اتجوز همس. بعت جاب منصور جوز هبة اختها وابراهيم ابن عمها ورجلتوا ضربوهم وكسروا عضمهم. كل ده علشان الاتنين كانوا طامعنين في همس
زينب: بقي كدة. ده واضح ان الموضوع كبير بقي هاه وايه كمان تعرفي عنهم ايه تاني
زينب: ابدا هو ده اللي اعرفه. واول ما اعرف حاجة هقول لحضرتك.
مها: تمام وانا هستني منك تليفزن في اقرب وقت
في شقة هنا.
هنا: راحة جاية بقلق. وبعدين انا شكلي زوتها امبارح وضايقته اوي. مكنش لازم اقوله كدة. وبعدين ما انا من الاول عارفة حبه لحلا وتعلقه بيها. وكمان انا وعدته اني اتحمله واساعده.طيب اعمل ايه دلوقتي علشان اصالحه.
هنا: بس كانت تايهة عني فين الفكرة دي. انا لازم اجهز كل حاجة واستناه ونحتفل انا وهو مع بعض.
في الاسكندرية في شقة فوزي والد هنا
فوزي: بغضب. مسك تامر من هدومه. انت اتهبلت كلام ايه ده اللي انت بتقوله. هنا بنتي متربية متعملش كدة ابدا
ماجدة: بتخلص تامر من ايد فوزي. اوعي كدة سيب الواد هو انت مقدرتش علي بنتك جاي تتشتر علي الواد. وهو ماله الناس اللي بتقول
تامر: ايوة احمد وهيثم شافوها مع الراجل ده وكمان بيقوله ساكنة معاه في نفس الشقة
فوزي: قعد علي الكرسي بصدمة. لا هنا متعملش كدة. دي تربية مرڤت الله يرحمها. هنا بنتي متعملش كدة لا
ماجدة: بسخرية. انت محسسني . انها رابعة العدوية. دي بنت بجحة طول عمرها مدلعة ولسنها اطول منها. وانا بقي بصراحة اصدق انها تعمل كدة
فوزي: بس كفاية مش عايز اسمع حاجة كفاية. تامر هو هيثم واحمد معاهم العنوان بتاع الزفت اللي هي معاه ده
تامر: ايوة وكمان ممكن يجوا معانا علشان منلفش علي العنوان
فوزي: كلمهم حالا لحد ما البس هدومي. انا لازم انزل القاهرة حالا ومش راجع غير وهنا في ايدي وانا بقي هعرف ازاي اربيها من اول وجديد.
في سنتر التجميل الخاص بمها
مها:تليفونها بيرن… معتز…. الو ايوة يا حبيبي عامل ايه
معتز: انا تعبان طول ما انتي بعيد عني انزلي بقي وحشتيني
مها:هههههه مفيش فايدة فيك.هو مش انا كنت لسة معاك من ساعة واحدة بس. لحقت اوحشك
معتز: اعمل ايه بس بحبك يا حبيبتي. بسرعة بقي متتأخريش
مها: حاضر يا حبيبي مش هتأخر. سلام
مها: ااه يا معتز لو كنت انت جوزي بس رعد حاجة تانية. انا بصراحة متلخبطة ومش عارفة انا عايزة مين. معتز بيوحشني ومبقدرش استغني عنه. وفي نفس الوقت رعد كمان بيوحشني وببقي نفسي ابقي معاه. وكمان بغير عليه جدا. اعمل ايه بس. اطلق من رعد واتجوز معتز. تؤتؤ لا لا رعد ميتسبش. ده عنده فلوس متتعدش لكن معتز انا اللي بصرف عليه. خلاص انا هوجع دماغي ليه. رعد جوزي واتمتع بفلوسه. ومعتز حبيبي اللي بيدلعني. انا هنزلوا بقي قبل ما يزعل.
في شقة معتز
معتز: ايوة يا باشا. هي جاية دلوقتي. وبتردد. باشا هو انا ينفع اطلب منك طلب
المتصل: اطلب. خير
معتز: هو مينفهش تبعد مها عن حساباتك مع رعد الحديدي. مها ملهاش ذنب تتفضح
المتصل: هههههه انت حبيتها ولا ايه
معتز: بصراحة اه. وعايزها تتطلق واتجوزها.
المتصل: لا بقولك ايه متنساش نفسك يا روح امك انا مش خاطبة انا بعتك ليها علشان تنفذ اللي انا عايزه. مش تحب وتتجوز
معتز: بس طيب اسمعني
المتصل: لا مش هسمع واخر كلام. استعد علشان قريب اوي رعد هيعرف المفاجاة ويشوف ڤيدوهات المدام وهي بتدلع
معتز: جز علي سنانه. تحت امرك. مع السلامة.
مها: فتحت الباب ودخلت. ميزو حبيبي
معتز: ابتسم بحزن. اهلا يا حبيبتي
مها: ايه يا ميزو ماك انت تعبان
معتز :لا يا حبيبتي. انا كويس انتي بس كنتي واحشاني
مها:هههههه لا بجد مالك
معتز: قولتلك مفيش. تعالي معايا جوا انتي وحشتيني اوي الساعتين اللي فاته…….
في شقة رعد وهمس
رعد: دخل…
سميرة: اهلا رعد بيه حمد علي سلامك تحب احضر الغدا.
رعد: لا استني شوية.اومال فين مدام. همس
سميرة: في اوضة النوم نايمة
رعد: بقلق ليه هي تعبانة
سميرة: بصراحة هي رجعت كتير اوي وكمان بطنها كانت وجعاها النهاردة جدا
رعد: طيب روحي حضري الاكل وانا هشوفها. ودخل رعد لهمس وقعد جنبها. وملس علي شعرها.
همس: حست بيه. صحيت وابتسمت. حبيبي وحشتني اوي. وقامت قعدت
رعد: بلفة. مالك يا قلبي سميرة بتقول انك تعبانة ايه اللي بيوجعك
همس: ابدا. شوية تعب هو الحمل كدة
رعد: طيب انتي لسة بطنك بتوجعك
همس: لا الحمد لله احسن دلوقتي. لما اخدت العلاج بتاعي
رعد: والله يا روحي انتي متعرفيش انا بتعب ازاي لما بتكوني تعبانة.
همس: ابتسمت. وانا اول لما بشوفك بنسي التعب.
رعد: ابتسم. طيب يالا تعالي علشان نتغدي. انا مرديتش اتغدا مع عدي علشان اتغدي مع حبيبة قلبي
همس: حاضر يا روحي يالا بينا.
في شركة حازم رشدي
غرام: وبعدين يا حازم انت كدة بتلعب بالنار. رعد الحديدي مش سهل ومش هيعديهالك.
حازم: هههههه. لا متقلقيش. ده هيتكسر وتبقي راسه في الارض. لما فضيحة مرته تبقي علي كل لسان ومغرقة النت. دي عاملة ڤيديوهات مع معتز نار
غرام: تبقي متعرفش رعد. ده ممكن يقلب الدنيا عليك. ومش بعيد يقتلك
حازم: ملكيش دعوة انتي. المهم تحضري الڤيدوهات اللي عندك علشان ساعة الصفر قربت.
غرام:اوففف غبي يا حازم. هعمل ايه انا دلوقتي لو الڤيديوهات دي نزلت. رعد هينزل الڤيديو بتاعي اللي عنده. اعمل ايه. بس لاقتها انا همسح الڤيديوهات دي وهخلي واحد بس علشان حازم يبعتوا لرعد. وانا قبلها هنبه. اه علشان اتقي شره. وبعد كدة اقول لحازم ان في حد مسحهم ويدور هو علي اللي عمل كدة. ايوة انا لازم احرص منهم. دول حيتان وانا ممكن اتاكل في وسطيهم.
في المساء في شقة هنا.
هنا محضرة. تورتة صغيرة. ومجهزة ورد وشموع وبلالين. ولابسة فستان ازرق شيك جدا. وحاطة ميكب هادي وكانت جميلة. والجرس رن.
هنا: ظبطت نفسها في المرايا وفتحت لقت عدي. ابتسمت
عدي: عقد حاجبه وبصلها بإستغراب. هو في ايه
هنا: ادخل الاول وبعدين ابقي انبهر براحتك. ودخل وقفلت هنا الباب. ومسكت ايده. تعالي يا سيدي اصل النهاردة في مناسبة حلوة ولازم احتفل بيها معاك.
عدي: دخل لقي البلالين والشموع. و التورتة فيها شمعة عليها رقم 26. عدي انصدم 😳. مش ممكن انا ازاي نسيت النهاردة عيد ميلاد حلا😔. ولف لهنا. انتي عرفتي ازاي انا مقولتلكيش
هنا: ابتلعت ريقها بصعوبة. ااابدا عرفت وخلاص. المهم انها مناسبة مهمة بالنسبة ليك
عدي: بحزن. انا ازاي نسيت دي عمرها ما حصلت معقول انسي عيد ميلادها.
هنا: كان قلبها بيتطقع. معلش حصل خير
عدي: بعصبية. لا محصلش خير. انتي السبب
هنا: انصدمت ودمعت. ااانا ازي
عدي: ايوة دخلي حياتي قلبتيها. وعلقتيني بيكي علشان انساها بقيت بفكر فيكي مش فيها بشوفك مش بشوفها بتوحشيني مش هي. انتي عايزة تمحيها من حياتي وتاخدي مكانها
هنا: دموعها كانت مغرقة وشها وهي بتسمعه. انا يا عدي هو ده ذنبي اني حبيتك. انا كنت راضية بيك وانت كدة راضية
تحبها وانا معاك راضية تفتكرها في كل لحظة راضية تشوفها فيا. المهم انك تكون جنبي. بقيت دلوقتي عايزة اخد مكانها. انا بجد ندمانة علي حبي ليك انا للاسف خسرت مقدرتش اخليك تحبني زيها.
عدي: كان بيتوجع علشان هو كان قاصد يعمل كدة علشان تنساه وتبعد عنه. انا ماشي. وخرج وراح شقته.
هنا: كانت قاعدة بتعيط. ومنهارة
وبعد شوية عدي سمع صوت صريخ. من شقة هنا جري بسرعة وخبط جامد لقي هنا بتصرخ وبتنده عليه وفي اصوات تانية مش مفسرها. راح شقته وجاب المفاتيح لانه كان معاه مفتاح احتياطي لشقة هنا. وفتح لقي واحد بيضرب هنا. وفي 3شباب واقفين. دخل بسرعة وزق الرجل ده وده كان فوزي ابوه هنا.
عدي: انت مين وازاي تضربها كدة انا هويكوا في داهية
فوزي: مسكه من هدومه. وانت مين بقي انت اللي هي ماشية معاه. ومقرطساني
عدي: زق ايده. انت اللي مين وخلت هنا ازاي. وقرب من هنا مين ده يا هنا وازي يضربك كدة
فوزي: كلمني انا يا فالح انا ابقي ابوها. وجاي علشان اكسر دماغها واربيها
عدي: ابوها ولسىة فاكر دلوقتي انك ابوها. كنت فين ومرتك بتبهدلها. كنت فين وهي بتجبرها تتجوز ابنها. كنت فين وبنتك كانت هتتخطف والله اعلم كان حصلها ايه
فوزي: مسك هنا من شعرها. ده انتي حكايله علي كل حاجة بقي يا بنت الكلب
عدي: شد ايده. ووقف قصاده. لو مديت ايدك عليها تاني. انا اللي هقفلك
فوزي: انت كمان ليك عين تتكلم. مش كفاية الفضيحة اللي عملتهالنا
عدي: فضيحة ايه. انت فاهم غلط. انا قابلت هنا في اسكندرية وكان فيه شباب عايزة تخدرها وتخطفها. وانا انقذتها منهم. وجبتها معايا هنا وقاعدة في شقة لوحدها. وبتشتغل. فين الفضيحة اللي بتتكلم عنها
فوزي: يعني تهرب من فرحها. وتكسر رقبتي وتفضحني. وتيجي تعيش مع راجل غريب. ومفيهاش فضيحة. عموما هي هترجع معايا اسكندرية وبكرة كتب كتابها علي تامر
هنا: قامت وصرخت. لا لا مش هتجوز تامر اقتلني احسن
فوزي: رفع ايده يضربها بالقلم.
عدي: مسك ايده. وجز علي سنانه قولتلك متمدش ايدك عليها.
فوزي: زق عدي. هتتجوزيه غصب عنك
هنا: قولتلك لا وانت مش من حقك تجبرني
فوزي: لا منحقي انا ابوكي. وكلامي يمشي عليكي غصب عنك
هنا: ابويا بأمارة ايه تحب اقول واتكلم ولا اسكت احسن
فوزي: انت قليلة الرباية وانا هعرف ازاي اربيكي من اول وجديد
عدي: وقف قصاده تاني. وبغضب. انت عايز ايه دلوقتي
فوزي: عايزها ترجع وتتجوز تامر
عدي: هي مشكلتك انها تتجوز.
فوزي: طبعا دي جابت راسي الارض لازم اجوزها واخلص من فضيحتها
عدي: بس هنا مش هتتجوز تامر لو هتنجوز. يبقي تتجوزني انا.
هنا: عدي انت بتقول ايه. وكلامك اللي قولته من شوية
عدي: انسي كل حاجة انا مش هسيبهم يا خدوكي.
هنا: بس
فوزي: وانا مش موافق. وهتنجوز تامر
تامر: ايوة كدة يا عمو. هاتها بقي علشان تسافر بسرعة
عدي: بقرف. انت مين يالا
فوزي: ده تامر عريسها
عدي: بسخرية. انتي بقي توتي. طيب اسمع يا حيلة ماما. انسي انك تنجوز هنا
فوزي: وانت مش هتنجوزها.
عدي: كدة ماشي. وراح قفل الباب بالمفتاح. وطلع مسدسة وشد الاجزاء. ولا تامر هيتجوزها وانا وانتوا يا قاتل يا مقتول.
فوزي وتامر واحمد وهيثم. تنحوا.
احمد وهيثم: لو سمحت اعقل احنا ملناش في الليلة دي كلها
عدي: محدش هيخرج من هنا . وطلع تليفونه…. الو ايوة يارعد هات مروان والرجالة وتعالي علي شقة هنا وهات معاك مأذون ومتتأخرش. وقفل
وقعد علي الكنبة جنب هنا. لما اشوف انا ولا انتوا
في شقة همس ورعد
رعد: بيلبس هدومه. ومستعجل
همس: طيب فهمني يا حبيبي ايه اللي حصل بس
رعد: مش عارف يا همس. عدي شكله عامل مصيبة. طلب مروان والرجالة والمأذون. انا خايف يكون اتهور وعمل حاجة في هنا.
همس: قصدك ايه يكون … لا لا عدي ميعملش كدة. وكمان هنا غلبانة متستهلش البهدلة ارجوك يا رعد طمني عليها.
رعد: كان خلص لبس. قرب من همس وحضنها وطبطب عليها. اهدي يا حبيبتي اهدي انا هعرف كل حاجة وهطمنك. متقلقيش. وباسها من جبينها. بس ارجوكي ارتاحي انتي لحد ما ارجع.
همس: حاضر بس انت جاي تاني ولا هترجع الڤيلا.
رعد: ابتسم لا يا روحي هرجع اطمن عليكي وبعدين ابقي اروح الڤيلا. يالا خلي بالك من نفسك.
في شقة هنا.
عدي: مسك فوزي من هدومه. وبعصبية.الكلام اللي هنا بتقوله ده صح
فوزي: بغيظ من هنا وعدي. ابعد عني يا جدع انت ده انت شكلك مجنون رسمي. وبعدين ايوة صح واللي عندك اعمله.
عدي: بتحدي. هعمل وهتشوف وهتجوزها وانت مش هتكون موجود في حياتها تاني ابدا.
هنا :لسة مش فاهمة عدي عايز يتجوزها ليه علشان ينقذها من الموقف اللي هيا فيه وبس ولا علشان هو عايزها بجد. وابتدت تستوعب. عدي انت هتتجوزني ليه
عدي: بصلها. علشان انتي لو هتتجوزي يبقي انا مش تامر
هنا: بس انا مش موافقة انا مش هتجوزك ولا انت ولا تامر
فوزي: ده انتي بقيتي بجحة قوي. كمان اللي انتي هربانة معاه وسارحة معاه علي حل شعرك مش عايزة تتجوزيه اومال ايه عايزة تفضلي كدة. عجبتك الحكاية عايزة تحربي تاني.
عدي: بغضب جامح. هنا مهربتش معايل قلتهالك 100 مرة. واظن بعد الكلام اللي هنا قالتهولك من شوية انت المفروض متكونش هنا اصلا. ولا ليك لزمة في الجوازة دي. بس للاسف انت محسوب عليها اب واسمع انت هتبقي الولي بتاعها. واول ما كتب الكتاب يخلص مشوقش حد منكم هنا. واياك حد فيكم يفكر يقرب من هنا
عدي: لف لهنا. وبحزم مسمعش صوتك لحد المأذون مايجي. مفهوم
هنا: بس انا مش هتجوز بالطريقة دي. لو عايز تساعدي كتر خيرك مش عايزة مساعدة. انت مش مجبر تتجوز واحدة علشان الشهامة
عدي: اتعصب. هنا مش عايز كلام كتير. خلاص
وبعد شوية رعد وصل ومعاه مروان والمأذون. وعدي قال لرعد كل حاجة حصلت.
رعد: تمام يالا يا عم الشيخ اكتب الكتاب.
فوزي: انا مش موافق علي الجوازة دي.
رعد: حط ايده في جيبه ووقف قدام فوزي. وبحدة. والله توافق ما توافقش. مش هتفرق. هنا كدة كدة هتتجوز عدي. يبقي تمضي من سكات احسنلك
فوزي: كان خايف من شخصية رعد وهيبته وكمان مروان والرجالة اللي معاه. وهي بقي هتتجوز سكيتي كدة ولا فرح ولا ناس. ولا حتي مهر وشبكة
رعد: ابتسم بسخرية. اااه قول كدة بقي. اولا الفرح والشبكة دول حاجة بينهم. وعدي مش هيقصر في حاجة. لكن بالنسبة للمهر انت عايز كام
هنا: انا مش عايزة حاجة
عدي: لا طبعا ازاي. انتي لازم تخفظي حقك. انا هكتبلك شيك بإسمك واعتبريه بدل الشبكة والفرح. لاني صعب اعمل فرح
هنا: دمعت.صح هو فيه واحد مغصوب بيعمل فرح
عدي: هنا قولت كفاية انا مش ناقص
هنا: انت بتزعقلي ليه انا مش عايزة حاجة مش عايزة حاجة . ولا عايزاك انت كمان
وانهارت من العياط
رعد: قرب منها وطبطب عليها. هنا انتي بتثقي فيا ولا لا
هنا: هزت راسها وهي بتعيط. طبعا يا رعد بيه
رعد: يبقي تسمعي الكلام وتتجوزي عدي. وصدقيني مش هتندمي
هنا: بس
رعد: من غير بس. اسمعي الكلام
هنا: هزت راسها بحزن. موافقة
رعد: لف لفوزي وبجدية. وانت عايز مهر كام
هنا : لسة هتتكلم. رعد بصلها بغضب وشاورلها بإيده تسكت. سكتت
رعد: بنفس الجدية. هاه مردتش ليه
فوزي: والله مادم البية مرتاح قوي كدة. يدفع انا عايز مليون جنيه
هنا: انت بتقول ايه. لا طبعا
عدي: وانا موافق.
فوزي: ده انت واقع بقي
رعد: بغضب. ملكش فيه اللي انت عايزه هتاخده. بس بشرط رجلك انت الكائن اللي ملوش ملامح ده متعتبش هنا تاني وتنسوا هنا خالص.
تامر: هو يقصد مين بالكلام ده انا
هيثم: هو انت لسة واخد بالك من الكلام دلوقتي. انت كنت نايم ولا ايه
احمد: والله دي كانت تدبيسة زفت. كان مالنا احنا بجو الاكشن ده.
فوزي: وانا موافق. علي الجواز. بس مش هاخد حاجة خلي هنا هي اللي تاخدهم. انا مش هبيعها انا بس كنت عايز اشوف هو شاريها ولا لا
رعد: تمام يالا يا شيخ ابتدي اكتب الكتاب
واتكتب كتب كتاب هنا وعدي. وبعدها
فوزي: قرب من هنا. وبحنية مبروك يا هنا مبروك يا بنتي
هنا: بصتله بعتاب ودموع. بنتك لسة فاكر
فوزي: ايوة بنتي وهتفضلي بنتي لحد ما اموت. انا منكرش اني كنت قاسي معاكي في اوقات كتير. وكمان ظلمتك وجيت عليكي كتير من وقت ما اتجوزت ماجدة. بس والله بحبك ارجوكي سامحينيي يا بنتي
هنا: بعياط. اسامحك علي ايه علي انك سيبتها تبهدلني ولا لانك مكنتش حتي بدافع عني. اسامحك ان بسبب ضعفك معاها انا سيبت البيت في نص الليل وكنت هتخطف ويا عالم كان حالي ايه دلوقتي. اسامحك انك بسببك انا دلوقتي بتجوز علشان الفضيحة مش اكتر اسامحك علشان خليت واحد يتجوزني وهو مغصوب
عدي: محدش قالك اني مغصوب انا اتجوزتك بمزاجي
هنا: بسخرية. لا ما هو باين الصراحة. اسمع يا بابا. انا مسمحاك علشان خاطر ماما مرڤت الله يرحمها. وكمان انت ربتني وعلمتني ومتشكرة ليك قوي لحد كدة
فوزي: حضنها انا هفضل ابوكي وبيتي مفوتحلك في اي وقت
هنا: بإنكسار. متشكرة خالي البيت لصحابه.
فوزي: عدي بيه. خلي بالك منها
عدي: انت مش هتوصيني علي هنا. كنت واصي نفسك عليها
فوزي: عندك حق. بس انا لما كنت عايز اجوزها تامر كنت عايز استرها واطمن عليها مش غباوة. وبعدين خلاص اديني اتطمنت عليها. اشوفكم علي خير. يالا يا ولاد
تامر: ايه ده هو كدة خلاص هنا مش هتكون ليا تاني
احمد: انت يا بني ليه فهمك متأخر كدة. ما خلاص اتجوزت انت مكنتش معانا من الاول ولا ايه حكايتك. يالا يا خويا خلينا نرجع اسكندرية
ومشي فوزي وتامر وهيثم واحمد.
رعد : مبروك يا هنا مبروك يا عدي.
هنا: متشكرة
عدي: الله يبارك فيك يا رعد. معلش قلقتك وجبتك علي مالا وشك
رعد: ابتسم. عيب عليك احنا اخوات وبعدين انت كنت عايز حد غيري
يشهد علي العقد ولا ايه. ده كان ممكن اموتك فيها
عدي: ابتسم وحضنه ربنا يخليك ليا.
رعد: ويخليك ليا انت اخويا. يالا اسيبكم انا بقي علشان سايب همس قلقانة عايز اطمنها. وهي اكيد هتتصل تباركلكم. سلام. ومشي رعد
عدي: قرب من هنا. واتنهد بحزن. ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه
هنا: بضعف. بعيط علي حالي واللي وصلتله.
عدي: ماله حالك. انتي خلاص محدش له عندك حاجة اتجوزتي ومحدش يقدر يتكلم عنك
هنا: بصتله. عدي ارجوك رد عليا بإجابة واضحة. انت اتجوزتني ليه
عدي: ساكت مش بيرد
هنا: بعصبية رد عليا اتجوزتني ليه
عدي: بصوت عالي. علشان كان لازم اتجوزك.بعد ما كل الشركة اتكلمت عليكي بسببي كان لازم اتجوزك بعد ماكنتي هتضيعي علي ايد هاني بسببي كان لازم اتجوزك. بعد ما ابوكي كان عايز يجوزك غصب عنك كان لازم اتجوزك. عرفتي ليه
هنا:عيطت زيادة. وانت
عدي:؟ انا ايه
هنا: انت مكنتش عايز تتجوزني مش كدة. انت محبتنيش يا عدي
عدي: هنا ارجوكي كفاية انا اصلا بتقطع
هنا:اكيد علشان خنت حلا واتجوزت غيرها. مش كدة
عدي: ايوة يا هنا انا مكنتش عايز اتجوز غير حلا ولا ادخل حياتي ست غيرها وانجبرت اعمل كدة ارتاحتي
هنا: اه اه ارتحت ارتحت قوي.. وجريت علي اوضتها وقفلت الباب
عدي: خبط الحيطة بإيده. وجز علي سنانه غبي غبي ليه قولت كدة ليه. وخرج راح شقته واخد حمام وقعد محتار هو اللي عمله ده صح ولا غلط. وصعبت عليه هنا وقام يروح يشوفها. ودخل الشقة وراح عند اوضتها لقاها قاعدة علي السرير وضامة رجليها ليها وبتعيط. وكانت مشغلة اغنية وموطيه صوتها بس هو سمعها وكانت بتعيط بحرقة وهو كمان عيونه دمعت لما سمعها وقلبه وجعه عليها وعلي نفسه. وكانت( مش هتنساني لحماقي)( مش هتنساني. بكرة هتجيني يوم ما تبكي ويخنقك غرورك هتقولي نجيني. ايوة لسة لك مكان في قلبي بس مش واقفة عليك سنيني. مش هموت علشان مانتش جنبي اصلك انت مش اللي بتحيني. مش هتقتلني. مش هتمحيني. انا عمر ما حد كان زاللني او كاسر عيني. ايوة لسة لك مكان في قلبي بس مش واقفة عليك سنيني. مش هموت علشان مانتش جنبي اصلك انت مش اللي بتحيني. مش هتنساني بكرة هتجيني يوم ما تبكي ويخنقك غرورك هتقولي نجيني)
عدي لما سمعها وشاف هنا كدة عرف انه غلط معاها قوي وانها مش سهل تسامحه بعد اللي قاله.دخلها وراح وقعد قصادها علي السرير
عدي: هنا ممكن تبطلي عياط وتقومي تاخدي حمام علشان نتعشي مع بعض
هنا: حتي مبصتلوش. وكانت شاردة وسرحانه.
عدي: هنا ردي عليا لو سامحتي
هنا: بجمود وثبات. امشي يا عدي ارجع شقتك وملكش دعوة بيا
عدي: يعني ايه انتي مراتي دلوقتي ولازم تيجي تقعدي معايا هناك او انا هقعد معاكي هنا
هنا: لا مش هينفع. لاننا هنتطلق
عدي: انتي بتقولي ايه مين اللي هيتطلقوا
هنا: انا وانت. انت خلاص عملت اللي عليك وانقذت سمعتي شكرا ليك لحد كدة كفاية قوي. بعد شهر بالكتير تطلقني وانا هبعد عنك وعنهم وعن الشركة وعن كل حاجة
عدي: بعصبية. بس انا مش هطلقك
هنا: لا هتطلقني. انا مش ممكن اعيش معاك بعد اللي قولته
عدي: هنا افهميني ارجوكي. انا مضغوط وتعبان انا مش عارف انا عايز ايه. انتي مش وعتيني قبل كدة هتقفي جنبي وتستحمليني
هنا:ايوة ده لما كنت بحس انك بتحاول وعايزني. مش مجبر يا عدي
عدي: مسك شعره بقوة. انا اسف مكنتش اقصد اقول كدة بس
هزا: شاورتله يسكت. من غير بس لو سامحت. انا قولت اللي عندي ومش هغيره. واتفضل سيبني انا عايزة انام
عدي: طيب اسمعي بقي طلاق مش هطلق فاهمة. وانتي مراتي بمزاجنا غصب عننا بقينا متجوزين. انا هسيبلك تنامي هنا الليلة ومن بكرة هنشوف هنقعد في انهي شقة. تصبحي علي خير. وخرج عدي راح شقته.
هنا: فضلت تعيط وطلعت صورة مرڤت امها. شوفتي يا ماما ايه اللي جرالي من بعدك شوفتي ليلة العمر اللي بيقولوا عليها عاملة ازاي. شوفتي بنتك بتقضي ليلة فرحها ازاي. يوم ما اتجوز الانسان الوحيد اللي حبيته واتمنيت اكون ليه. يبقي مش عايزني ومتجوزني علشان الناس. وحتي لو خلاني علي زمته هيبقي علشان اناني وعايز يشوف فيا مراته مش علشان بيحبني. للدرجة دي انا مليش وجود في الدنيا للدرجة دي انا مهمش حد. انتي فين يا ماما فين انا تعبانة قوي يا امي تعبانة.وعيطها زاد وعلي. تفتكري انا لو موت زي حلا هيزعل عليا هيفتكرني اصلا.. مفتكرش علشان هو عمره ما حبني عمره.
وفضلت هنا تعيط لحد لما نامت. في مكانها. وهي قاعدة.
في شقة رعد وهمس.
همس: يعني اتجوزه خلاص
رعد: اه يا حبيبتي اتجوزه.
همس: ابتسمت بفرحة. انا مبسوطة قوي علشان هنا دي بتحب عدي جدا وكان نفسها تتجوزه. بس ياتري هو كمان بيحبها
رعد:اتنهد. والله يا حبيبتي انا حاسس انه بيحبها بس هو اللي غبي ومش عايز يصدق. عايش علي ذكري حلا. مش قادر يقتنع انها خلاص مش موجودة وان هنا هي اللي قصاده وانه لازم ينسي ويبتدي من جديد. المشكلة انه كل ما ياخد خطوة لقدام يرجع عشرة لورا. ربنا يستر بس وهنا تتحمله
همس: هتتحمله انا متاكدة. علشان هي بتحبه
رعد: ياريت يا همس انا نفسي اشوف عدي مبسوط.
همس: كانت سرحانه
رعد: مالك يا قلبي سرحتي في ايه
همس: بصتله بحزن. رعد هو انا لو موت هتحب من بعدي وتنساني
رعد: بخوف وقلق. قرب منها ومسك وشها بإيده. بعد الشر عليكي يا روحي اوعي تقولي كدة تاني
همس: رد عليا هتنساني
رعد: حضنها وضمها قوي. مش ممكن ده انا مصدقت لقيتك وحبيتك انساكي ازاي بس. بس علشان خاطري متجبيش سيرة الموت دي تاني. كفاية اللي اخده مني زمان امي وابويا. لكن انتي لا مش هتحمل بعدك يا همس
همس: ولا انا اقدر اتحمل بعدك يا حبيبي.
رعد: خرجها من حضنه بهدوء. حبيبي اتعشي ولا لسة
همس: تؤتؤ لسة
رعد: ابتسم. تمام يبقي نتعشا سوا. تعالي
همس: انت هتمشي بعد العشا
رعد: ابتسم. اممم مش عارف بس شكلي كدة بايت هنا النهاردة.
همس: ابتسمت بجد
رعد: حبيبي مبسوط اني هبات
همس: مبسوطة بس ده انا هموت من الانبساط. انا لو عليا مش اخليك تبعد عن عيني لحظة واحدة. وبصراحة انا مبقتش اعرف انام من غير ما اكون في حضنك. وبدلع. وكمان تحكيلي حدوتة
رعد: ههههههههه روح قلبي من عنيا نتعشي وانا اوعدك بأحلي حدوته النهاردة.
همس: اممم طيب حدوتة مين
رعد: غمزها حدوتة الشاطر رعد
في الصباح
في شقة عدي صحي وقام واخد حمام ولبس وجهز نفسه. واح شقة هنا علشان يطمن عليها قبل ما يروح الشركة. ودخل عدي شقة هنا. بس ملقهاش قعد يدور عليها في كل ركن في البيت مش لاقيها. قلبه انقبض وخاف عليها حاول يتصل بيها تليفونها مقفول. نزل وراح الشركة وسال عليها ملقهاش. اتصل برعد. لقي تلؤفونه مقفول. راح علي شقة رعد.
في شقة رعد وهمس.
رعد: يعني ايه مش لاقيها
عدي: بقلق وعصبية. مش لاقيها يارعد مش لاقيها اعمل ايه بس انا مش عارف
همس: انا خايفة عليها قوي يارعد.
رعد: متخفيش يا حبيبتي ان شاء الله هتظهر. ادخلي انتي بس ارتاحي وحاولي تهدي ارجوكي
همس: هزت راسها حاضر ودخلت جوا
رعد: انت عملتلها ايه خلاها تمشي كدة من غير ما تقول لحد. اوعي تكون زودت العيار امبارح والبت خافت وطفشت منك
عدي: تصدق انت فايق ورايق. هو انا لمستها اصلا ده كل واحد كان بايت في شقة لوحده.
رعد: نعم يا خويا. ليه بقي انتوا مش اتجوزته.
عدي: ايوة بس حصل كلام بينا ومتهيالي هو ده اللي خالاها تمشي وتهرب
رعد: كلام ايه ده.
عدي:……..
رعد: الله يهربيتك. انت ازاي تقول كدة. كسرت قلبها وفرحتها يا اخي بغبائك
عدي: كفاية يارعد ارجوك انا مش ناقص
رعد: ماشي هسكت. انا هكلم مروان علشان نشوف عمل ايه لاقاها ولا لسة
وعدي اسبوع وهنا مختفية. ومحدش عارف هي راحت فين وعدي قلب عليها الدنيا. بس لسة ملهاش أثر..
في مكتب رعد.
عدي: انا قلقان عليها قوي يا رعد وخايف يكون جرالها حاجة اسبوع لحد دلوقتي وانا قالب الدنيا وبردوا مش لاقيها. مسبتش فندق ولا أوتيل الا لما سالت فيه حتي المستشفيات اعمل ايه بس انا هتجنن
رعد: سند ظهره علي الكرسي وبحدة. احسن علشان تعرف قيمتها
عدي: بنرفزة. انت فرحان فيا يارعد يعني انا ناقصك
رعد: بصراحة اه فرحان فيك. علشان اللي حصل ده هو اللي هيفوقك ويخليك تعرف. انك ظلمت نفسك قبل ما تظلم هنا.
عدي: قعد علي الكرسي بتعب ومسح وشه وشعره بحيرة. انت معاك حق. انا طول الاسبوع ده وانا هموت منغيرها مش عارف اعمل اي حاجة في حياتي. هنا فعلا فارقة معايا اوي يا رعد. يظهر اني فعلا حبيتها. مش بيتهيألي
رعد: اخيرا. اعترفت ده انت طلعت روحنا معاك
عدي: انت اصلك محاولتش تحط نفسك مكاني. علشان مجربتش الحب قبل كدة. لكن دلوقتي متهيالي ممكن تفهمني شوف انت بتحب همس ازاي. لو لقدر الله جرالها حاجة هيكون سهل عليك تنسي وتعيش مع اي واحدة لمجرد انها شبه همس. اكيد الموضوع صعب
رعد: اتنهد. عندك حق بس خلاص انت بقالك 3 سنين علي الحال ده. وهنا دخلت حياتك وخلاص اللي كان كان. وكمان بقت مراتك. وبصراحة انت زوتها. في واحد يقول لواحدة بتحبه وبتموت فيه يوم فرحهم. انا كنت مجبر اتجوزك علشان كلام الناس. ما ليها حق تطفش وتبعد عنك
عدي: طيب ايه الحل اعمل ايه بس انا تعبان منغيرها يارعد والله تعبان دي وحشيتني فوق ما تتخيل
رعد: طيب انت لسة مصر متكلمش اللي اسمه فوزي ده وتساله يمكن راحتله
عدي: فوزي ايه بس يعني هي كانت هربانة منه هو ومراته وابنها تقوم لما تتجوز تروحلهم دي حتي تبقي غبية.
رعد: امممم. بس علي فكرة انا متأكد ان هنا في اسكندرية مش في القاهرة
عدي: وليه متأكد
رعد: هنا اسكندرنية. وانت كمان شوف انت لما كنت بتضايق كنت بتروح فين
عدي:كنت بروح اسكندرية واقعد قصاد البحر. لحد ما اهدي وارتاح
رعد: بس اديك قولتها. وخصوصا انها مابقتش خايفة حد يشوفها هناك لانها اتجوزت خلاص
عدي: عندك حق انا هطير علي اسكندرية وهقلب عليها الدنيا. لحد لما الاقيها. معلش يا رعد انا سايب الشغل علي دماغك لوحدك بقالي اسبوع كملهم بقي لحد لما الاقيها
رعد: ولا يهمك يا معلم المهم تلاقي هنا ونطمن عليها كلنا. سافر انت بس ربنا معاك.
خرج عدي ورعد كلم همس.
رعد: ابتسم روح قلبي وحشتيني. عاملة ايه
همس: ابتسمت انت كمان وحشتني يا روحي. الحمد لله انا كويسة وبخير
رعد: طيب بقولك ايه انا هبعتلك التجسيل وتبعتيه لهنا.
همس: ايه اعترف خلاص
رعد: هههههه اعترف بالثلاثة. لازم نبعتهولها علشان تتاكد اننا مش بنضحك عليها وان عدي فعلا بيحبها. وكمان قوليلها انه رايحلها اسكندرية يدور عليها. خليها تدوخه شوية
همس: ههههههه. بقيت شرير يا قلبي
رعد: ههههههه. اعمل ايه مش حبيبتي مشغلاني قاضي الغرام. لازم اسبك الدور بقي
همس: هههههههه. حبيبي انا اسفة اني دوشتك بالحكاية دي. بس هنا بجد صعبانة عليا عدي جرحها واهنها اوي
رعد: ولا يهمك يا روحي. انا اصلا مبسوط اني عملت كدة انا كمان كنت عايز اطمن علي عدي عايزه يعيش حياته وينسي بقي اللي فات
همس: طيب يا حبيبي انا هستني التسجيل علشان ابعته لهنا.
رعد: حالا هبعتهولك. بس معلش يا همس هضطر اقفل تليفوني لاني جايلي الوفد الايطالي. وعندي اجتماع مهم مش هعرف اكلمك لحد لما اخلص
همس: ولا يهمك يا حبيبي اول لما تفضي كلمني. سلام
رعد: استني هنا. ايه هتقفلي كدة من غير ما اخد حاجة
همس: ههههههه. لا طبعا ودي تيجي. اممممموووووا
رعد: هههههه احلي اموووا يا قلبي سلام يا همسة قلبي
همس: سلام يا حبيبي
في سنتر التجميل الخاص بمها
مها: انا لازم اخلص من اللي بطن الزفته همس دي
زينب: هو حضرتك عايزة تسقطيها
مها: مش محتاجة ذكاء. ايوة طبعا عايز اجهضها. وانتي اللي هتعملي كدة
زينب: بس افرضي اتكشفت ده رعد بيه ممكن يقتلني
مها: لا متخفيش ما احنا هنعمل خطة تخليه يقلب عليها كمان وميعبرهاش
زينب :خلاص اللي تشوفيه. حضرتك بس قوليلي اعمل ايه وانا اعمله
مها:بخبث. اسمعي هقولك ايه……..
في بيت هبة اخت همس
هبة: تليفونها بيرن …. زينب… ايوة يا زينب خير في حاجة
زينب: لا ابدا كل خير. بقولك ايه انتي مش نفسك تشوفي همس وتقعدي معاها
هبة: الا نفسي دي وحشتني اوي. بس جوزها مناعها عننا ومنعنا نروحلها
زينب: طيب لو خليتها تجيلك. وتشوفيها
هبة: بفرحة. والنبي صحيح. ازاي
زينب: اعملي بس اللي هقولك عليه. ماشي
هبة: حاضر بس قولي
زينب: …………..
هبة: بس هو احنا كدة مش هنعملها مشكلة مع جوزها
زينب: ولا مشكلة ولا حاجة دي هي ساعة زمن تيجي تشوفك وتمشي علي طول.
هبة: طيب خلاص هعمل اللي قولتي عليه ولو اتصلت بيا مش هرد عليها
زينب: ايوة كدة صحصحي معايا. يالا سلام
في شقة همس.
همس: ايوة يا هنون سمعتي التسجيل
هنا: بحزن. اه سمعته يا همس. بس بعد ايه بعد ما كسرني ووجعني
همس: مش مهم المهم انه بيحبك بجد. وانتي لازم تسامحيه وترجعيلوا ده حالو بقي صعب ولما يوصلك اسكندرية هتشوفي بقي عامل ازاي ده مش بينام من خوفه عليكي.
هنا: بدموع. ولا انا ده وحشني قوي يا همس قوي. بس اعمل ايه مش قادرة اظهرله ده لازم يندم علي اللي عمله.
همس: براحتك ارجعيله وندميه براحتك. بس قوليلي انتي هتخليه يلاقيكي ازاي
هنا: والله انا معظم الوقت قاعدة في المكان اللي بحبه. لو هو افتكر المكان ده يبقي هنتقابل.
همس: اتنهدت. ربنا معاكي ويرجعكم لبعض يارب انا نفسي اشوفك مبسوطة يا هنا وربنا يعلم
هنا: ابتسمت. وانا كمان بحبك وبتمنالك الخير يا همس انا بعتبرك اختي والله لاني طول عمري وحيدة مليش اخوات. ربنا يخليكي ليا
همس: وانتي كمان زي هبة اختي والله. يالا اسيبك بقي تستعدي لحبيبك.
هنا: ابتسمت. وبعشق. هو فعلا حبيبي وروحي كمان. ده وحشني قوي يا همس وخايفة اول لما اشوفه اضعف وارمي نفسي في حضنه
همس: ههههه لا اجمدي. رعد بيقولك ربيه شوية
هنا: هههههه رعد فرحان فيه قوي
همس: بالعكس والله. ده بيحبه جدا بس هو عايزه يفوق. ويعرف قيمتك.
هنا: ادعيلي بس انتي وربنا يسهل
همس: بدعيلك يا حبيبتي يالا سلام.
همس قفلت مع هنا وتليفونها رن… زينب
همس: الو ايوة يا زينب ازيك
زينب: بحزن مصتنع. ازيك انتي يا همس عاملة ايه
همس: قلقت مالك يا زينب ايه اللي حصل صوتك مشى عاجبني
زينب: والله مش عارفة اقولك ايه.
همس: في ايه يا زينب قلقتيني
زينب: هبة اختك
همس: بقلق. مالها هبة جرالها حاجة
زينب: ابدا اصلها تعبانة قوي داخت ووقعت والدكتور بيقول السكر عالي عليها وشكلها كدة هتدخل في غيبوبة سكر.
همس: حبيبتي يا هبة اكيد الزفت اللي اسمه منصور ده زعلها وكمان تلاقيها معهاش فلوس تجيب الانسولين انا عارفة
زينب: ولما انتي عارفة سايبة اختك كدة مش تروحي تشوفيها وتديها قرشين تجيب العلاج
همس: ايوة عندك حق بس اصل رعد مبيهلنيش اخرج لوحدي
زينب: بمكر. رعد كدة حاف
همس: اتلخبطت. هاه. اااقصدي. رعد بيه. اصله مانعني من الخروج علشان الحمل
زينب: براحتك خلي هبة تموت وذنبها يبقي في رقبتك.
همس: لا لا انا جايلها حالا هي في مستشفي ايه
زينب: يا همس بقولك معهاش حق الدواء ولا كشف الدكتور تقوليلي مستشفي. دي مرمية في البيت ومحدش سائل فيها
همس: عيطت. يا حبيبتي يا هبة خلي بالك منها يا زينب لحد ما اجي انا مش هتأخر.
زينب: بخبث. دي في عنيا.
همس: لبست بسرعة وكل لما تكلم رعد تليفونه مقفول علشان الميتنج اللي عنده. لقت مفيش وقت. بعتتله رسالة علشان لما يفتح الفون يشوفها وكتبتله اللي حصل والعنوان كمان و اخدت فلوس ونزلت بسرعة ومن استعجالها. نسيت تليفونها.
في بيت هبة اخت همس
زينب: ازيك يا منصور
منصور : اهلا يا زينب خير ايه اللي جابك مش صاحبتك خلاص مشيت من هنا
زينب: بمكر. ايه وحشتك
منصور: هي وحشتتي وبس. ده انا هتجنن عليها. بس هقول ايه الراجل ده اللي اتجوزته تقوليش خفاها مش عارف مقعدها فين
زينب: وبخبث. ولو قولتلك انها زمانها جاية دلوقتي.
منصور: فرح وعنيه لمعت. صحيح ولا اشتغالة
زينب: لا والله صحيح. بس قولي هي هبة فين
منصور: اهي متلقحة جوا.
زينب: طيب اسمع انا هدخل لهبة وانت تروح تجيب عصير وتحط الحباية دي لهبة هتشرب العصير وهتنام وانت بقي تقعد مع همس براحتك
منصور: هههههه اه يا بنت الشياطين. بس ايه اللي قلبك عليها مش كنته حبايب
زينب: كنا قبل ما تطمع وتلهف العز والنغنغة اللي بقت فيه لوحدها. وكمان تخبي وتداري عليا. تبقي تستاهل اللي يجرالها
منصور: تمام ادخلي انتي لهبة ..
في مكتب رعد
رعد: خلص الميتنج. وفتح فونه لقي مكالمات من همس كتير قلق. ولقي رسالة فتحها وشاف اللي همس كتبته. واخد مفاتيحه ونزل بسرعة علشان يروحلها.. وهو في العربية بيحاول يكلمها….
سميرة: الو
رعد: عقد حاجبه. سميرة اومال فين همس
سميرة: مدام همس سابت تليفونها هزا ونزلت
رعد: طيب سابته ليه
سميرة: معرفش حضرتك
رعد: طيب اقفلي انتي دلوقتي.. وخبط. الديركسيون بإيده بغضب. غبيه ازاي تنزل لوحدها وكمان من غير تليفون. ماشي يا همس لما اشوفك يظهر اني فعلا دلعتك زيادة.
في شقة هبة
هبة: بتشرب العصير وداخت. ونامت
زينب: بس كدة. اهي نامت وريني بقي شطارتك مع همس. لو عرفت تعمل اللي قولت عليه هتاخد اللي اتفقنا عليه. بس حسك عينك همس ولا اي مخلوق يعرف بالاتفاق اللي بينا
منصور: عيب يا زوز ده احنا بقينا حبايب. زوقي عجلك انتي بقي.
ومشيت زينب وبعد شوية وصلت همس. ومنصور فتحلها. همس اول لما شافته خافت
همس: ههي هبة فين
منصور: وهو بيبصلها بخبث ورغبة وقحة. جوا تعبانة ادخلي.
همس: دخلت وهي مترددة. اومال فين زينب
منصور: نزلت ادخلي شوفي اختك ولا احنا خلاص مبقناش قد المقام.
همس: بصتله بغضب. ودخلت لقت هبة نايمة. خافت عليها. هي مالها اوعي خليني اطلبلها الاسعاف
منصور: حاوطها بإيده. علي فين يا موزة ده انا مصدقت تيجي برجليكي. بس انتي مالك احلويتي كدة ليه. وايه الريحة الحلوة دي ده انتي بقيتي ولا ممثلات السنيما
همس: بتحاول تبعده
ابعد يا حيوان انت والله لقول لرعد واخليه يخرب بيتك
منصور: ههههه. ده هو اللي هيرميكي في الشارع وهترجعيلي هنا.
همس: اوعي بقي حرام عليك. انا حامل ومش حمل قرفك ده
منصور: وده المطلوب. وقعد يضربها. في بطنها.
زينب: علي الباب سمعت صوت صريخ همس. ضحكت بوقاحة. ونزلت ودلقت علي السلم زيت علشان لما همس تخرج تتكعبل وتقع . وفعلا همس حاولت تفلت من منصور. وخرجت تجري واول لما فتحت الباب وخرجت وحطت رجلها علي السلم اتكعبلت ووقعت في الوقت ده. كان رعد وصل وشاف همس واقعة علي السلم وبتنزف.
رعد: اتخض وخاف عليها. وشالها وجري بيها علي العربية. وطلع بيها علي مستشفي دكتورة. ليليان.
رعد كان طول الطريق هينفجر من الغضب والقلق والخوف علي همس. ومنها لانها عملت كدة في نفسها.
رعد: ليه كدة يا همس ليه ده مبتحملش عليكي الهوا. تعملي فيا كدة ليه بس حرام عليكي.
في مستشفي الدكتورة ليليان.
رعد متوتر وقلقان وهيتجنن من خوفه وقلقه علي همس ومنتظر خروج الدكتورة ليليان. وبعد شوية خرجت ليليان
رعد: بخوف وترقب. خير يا دكتور ليليان. كيف حال زوجتي
ليليان: بإبتسامة هادئة. لا تقلق سيد رعد. هي كانت تعاني من نزيف نتيجة السقوط القوي. ولكن نحن سيطرنا علي الوضع ووقفنا النزيف. وهي حاليا تحت المراقبة.
رعد: اخد نفسه. ومسح وشه بإيده. الحمد لله.
ليليان: لكني اريد ان احزرك. الخطر مازال قائما. السيدة همس. فقدت الكثير من الدم. نحن نقلنا لها دم. ولكن احتمالية نزول جنين من الجنينين واردة. ولهذا سوف تظل معنا لمدة اسبوع علي الاقل حتي تستقر حالتها. ونطمئن عليها.
رعد: حسنا. كما تريدين اهم شئ انها تكون بخير. انا اريد منك اذا رأيتي في اي وقت ان هناك خطر عليها ان تضحي بالاجنة. انا اريد زوجتي هي الاهم عندي فهمتي
ليليان: ابتسمت فهمت. يبدوا انك تحبها كثيرا.
رعد: ابتسم. نعم انا احبها اكثر من اي شئ. هل استطيع ان اراها
ليليان: نعم هي الان فاقت وتستطيع الدخول لها. ولكن اهم شئ لا تجهدها فهي تحتاج الي الراحة والهدوء
رعد: حسنا لا تقلقي. استأذن منك.
ودخل رعد لهمس لقاها بتعيط. بس هو زعلان منها
رعد: بجدية مصتنعة. عاملة ايه دلوقتي
همس: بخوف منه ودموع. مش كويسة
رعد: ايه اللي تعبك
همس: قلبي هو الي تعبني علشان انت زعلان مني
رعد: انتي مش شايفة ان من حقي ازعل
همس: لا منحقك. وانا غلطانة اني نزلت من غير ما استأذن منك. بس والله هبة كانت تعبانة زي ما كتبتلك في الرسالة. وانت تليفونك كان مقفول. انا اسفة علشان خاطري سامحني
رعد: مش قادر يتحمل دموعها وخوفها. قعد جنبها وخدها في حضنه. خلاص يا حبيبتي كفاية عياط. كدة غلط علي صحتك
همس: بدموع لا مش مهم صحتي المهم انك تسامحني
رعد: ابتسم وباسها من جبينها. مسامحك يا روحي والله. انا بس كنت خايف عليكي وقلقان ليجرالك حاجة. بس انا عايز اعرف ايه اللي حصل. وايه اللي وقعك كدة
همس: مترددة وخايفة تتكلم.
رعد: بصلها وفهم انها خايفة تتكلم. ايه اللي حصل يا همس. اتكلمي
همس: بخوف. هقولك بس بالله عليك ماتزعل مني انا مليش ذنب
رعد: بحدة. اتكلمي يا همس ماتنرفزنيش.
همس: بلعت ريقها بصعوبة. اصل اللي حصل ……….
رعد: وشهة اتقلب وعنيه بقت جمرة نار. ابن …. وربي لربيه ابن الكلب واعرفه ازاي يتهجم عليكي وكمان يضربك. ماشي يا منصور الكلب
همس: بتعيط. انا بس خايفة علي هبة انا سيبتها مغمي عليها ومعرفش حصلها ايه
رعد: طبطب عليها. اهدي طيب انا هبعت حد يجبها وتطمني عليها. بس انتي غلطانة لو عايزة تساعديها وتطمني عليها ليه مقولتليش.
همس: كنت مكسوفة منك. وخايفة تقول عليا طماعة وعايزة اصرف علي اختي من فلوسك
رعد: وهو بيمسح دموعها. وفلوسي وفلوسك ايه مش واحد. خلاص يا حبيبتي من هنا ورايح هبة هيوصلها مصروف كل شهر. علشان علاجها وتعبها متقلقيش
همس: حبيبي ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا.
رعد: ابتسم. ولا يحرمني منك يا حبيبتي. ممكن بقي تبطلي عياط
همس: ابتسمت. ومسحت دموعها حاضر هسكت.
رعد: طلع تليفونه….. ايوة يا مروان انت فاكر الحيوان اللي اسمه منصور
مروان: ايوة سعادتك فاكروا
رعد: عايزه متكتف في المخزن في اقل من ساعة
مروان: تمام يا باشا. تحت امرك
رعد: تمام . وكمان ابعت حد يجيب هبة اخت مدام همس وهاتها علي مستشفي دكتورة ليليان.
مروان: حاضر اوامر تاني
رعد: لا خلاص كدة سلام
همس: انا اسفة اني حطيتك وحطيت نفسي في الموقف ده
رعد: وهو بيملس علي شعرها. ولا يهمك يا حبيبتي. المهم انك دلوقتي في حضني. بس بعد كدة اياك تتصرفي من نفسك. انا مقدرش علي القلق ده تاني انا روحي كانت بتروح مني وانا شايلك وانتي مغمي عليكي وبتنزفي.
همس: حاضر والله مش هخطي برا البيت لوحدي تاني ابدا.
رعد: انتي قولتيلي مين اللي كلمك وقالك ان هبة تعبانة
همس: زينب صاحبتي اللي بتشتغل عند دكتور هادي
رعد: بشك. اه زينب. وهي مش ممرضة ليه ما اسعفتش هبة
همس: مش عارفة انا كنت متلخبطة ومفكرتش
رعد: امممم. هي زينب تعرف اللي بينا
همس: لا طبعا انا مقولتلهاش حاجة بس ااه
رعد: بس ايه اتكلمي متخفيش
همس: هي يعني كانت من الاول عارفة اني بحبك وكدة
رعد: ابتسم بخبث. اممم ده انتي واقعة من زمان بقي
همس: وبعدين معاك الله
رعد: ههههههه ماشي خلاص. وقرب من عنيها بس ما انا كمان كنت واقع ودايب علي الاخر
همس: سلامتك من الوقعة يا حبيبي
رعد: والله ما ينفع كدة. ده وقت تعب ومستشفي مش كان زمانا دلوقتي في بيتنا و بنلعب عريس وعروسة
همس:ههههههههههه. انت مفيش فايدة فيك
رعد: تؤتؤتؤ مفيش. بس بقولك ايه انا عايزك تقلقي علاقتك بزينب دي. متنسيش انها بتشتغل عند هادي
همس: حاضر. بس والله زينب غلبانة وبنت حلال. دي كمان كانت عايزة تساعدني علشان اقرب منك
رعد: ابتسم علي برائتها. بصي يا همس انا مش عايزك تثقي في حد اوي كدة. انتي متعرفيش الفلوس ممكن تخلي الواحد يعمل ايه
همس: مش فاهمة تقصد ايه
رعد: لا مفيش بس انا في حاجة في دماغي كدة ولو اتأكدت انها صح. هيكون يومهم ازرق
همس: هما مين
رعد: انتي بتشغلي نفسك ليه. انتي ملكيش دعوة بحاجة كل اللي مطلوب منك انك تخلي بالك من صحتك ومن اللي بطنك. وسيبيني بقي انا اربي الكلاب اللي عايزة تأذيكي
همس: مع اني مش فاهمة حاجة بس خلاص اللي تشوفه.
في مستشفي الدكتور هادي
مها: يعني ايه ماجبهاش هنا اومال واداها فين.
هادي: معرفش انا لسة عارف اللي حصلها من حضرتك ومن زينب دلوقتي
مها: وانتي ماسمعتيهوش بيقول اي حاجة
زينب: والله ابدا يا هانم. هو اول لما شافها واقعة علي السلم شالها ونزل زي البرق وركب عربيته ومشي
مها: معقول يكون وداها البيت. انا هتصل بيه واشوف حصلها ايه سقطت وارتاحنا ولا ايه
هادي: نعم. هو انتي عايزة تسقطيها. اومال احنا عملنا كل ده من الاول ليه
مها:ملكش دعوة. واياك جدو او رعد يعرفوا حاجة. انت فاهم
هادي: وانا مالي حضرتك حرة. عن اذنك
مها: اتصلت برعد….
رعد: بشك مها ودي عايزة ايه دلوقتي… ايوة يا مها
مها: ايوة يا رعد انت فين وفين همس هي عاملة ايه دلوقتي
رعد: بشك جز علي سنانه. وانتي عرفتي اللي حصل لهمس ازاي
مها: بلخبطة. ايه اااصل هادي كلمني وسالني علشان زينب قالتله اللي حصل
رعد: اه قولتيلي. عموما همس كويسة والبيبهات كمان كويسين. متقلقيش
مها: بتجز علي سنانها من الغيظ. يعني ماسقتطش هادي كان خايف تسقط
رعد: بيعض علي شفايفه بغيظ. لا ماسقتطش. وان شاء الله هتولد بالسلامة يا مها اوعدك
مها: طيب هي فين وليه ماجبتهاش عند هادي
رعد: انا حر اوديها للي اوديهالوا. وهمس مش هتابع مع هادي تاني. وياريت متشغليش بالك بيها انا هعرف ازاي احافظ علي ولادي
مها: ماشي يا رعد سلام.
زينب: خير عرفتي وداها فين
مها: بغضب. لا مرضيش يقولي. بس والله ما انا سايباهم في حالهم. واخدت شنطيتها ومشيت.
في مكتب توفيق
توفيق: انت بتقول ايه يا امين
امين: اللي سمعته يا باشا. في بلاغ اتقدم للنائب العام ضد الجموعة وبيتهمنا اننا بنغش في الاساسات وان المباني اللي بنناها كلها غير مطابقة للمواصفات. واتشكلت لجنة من الوزارة وهتيجي تتأكد من صحة البلاغ
توفيق: بغضب. ومين اللي قدم البلاغ ده
امين: محامي مغمور كدة ملوش اسم
توفيق: عايزك تجبهولي من تحت الارض
امين: تحت امرك يا باشا. بس المهم دلوقتي هنعمل ايه مع اللجنة
توفيق: حاول تلاقيلهم سكة.
امين: بس اللي سمعته. ان اللجنة فيها راجل غيتت. ومش من النوع اللي بنعرف نتعامل معاه
توفيق:كله بيجي. بالشدة واو باللين. خيره وهو حر يختار ايه
امين: تمام سيادتك. بس انا حاسس. ان رعد بيه ليه يد في الموضوع ده
توفيق: خبط المكتب بإيده. رعد اللي مصبرني عليه الخلفة البنت دي تولد بس وانا وقتها هعرف اربيه من اول وجديد.
في مستشفي دكتورة ليليان
في اوضة همس.
رعد: بيأكل همس. يالا يا روحي كلي بقي
همس: والله شبعت مش قادرة.
رعد: طيب مش هغصب عليكي. بس شوية كدة وتكملي اتفقنا
همس: ابتسمت اتفقنا.
والباب خبط
رعد: ادخل
هبة: فتحت ودخلت. وبلهفة همس حبيبتي سلامتك. وراحت حضنتها
همس: بفرحة. الحمد لله طمنيني انتي عاملة ايه انا جيتلك وكنت قلقانة
بس اللي خصل خلاني امشي من غير ما اطمن عليكي.
هبة:حقك عليا انا اسفة كل ده بسببي . انا اسفة يا رعد بيه علي اللي حصل منصور ده شيطان.
رعد: بس انا بقي هربي الشيطان ده واعلمه الادب. علشان مايتجرأش تاني ويقرب من مراتي
همس: انتي عرفتي هو عمل ايه. انا بسببه كنت هخسر ولادي
هبة: بتعيط. لما فوقت حكالي بكل بجاحة. انا والله تعبت منه ربنا يخلصني منه بقي وارتاح
رعد: انتي عايزة تطلقي
هبة: ياريت. بس ازاي ده مفتري ولا هيطلقني. وهيبهدلني اكتر
رعد: لا متقلقيش. انوي انتي بس وانا اطلقك منه
هبة: ياريت النهاردة قبل بكره. انا لو عليا كنت سيبته من زمان. بس زي ما انت عارف انا وهمس ملناش حد. ومحدش كان هيقف معانا قصاده. حتي ابراهيم ابن عمنا صاحبه وهيدافع عنه
رعد:تمام انتي كدة ريحتي ضميري من ناحيتك. علشان اللي ناوي اعمله فيه. ميزعلكيش
همس: بقلق. وانت ناوي علي ايه. رعد ابوس ايدك ماتوديش نفسك في داهية علشان واحد زي ده
رعد: قعد جبها وسك ايديها وابتسم. حبيبتي ما تخفيش. انا عارف انا بعمل ايه. المهم دلوقتي انا هسيبك مع هبة تتكلموا شوية وانا هروح مشوار. ساعة بالكتير وراجع
همس: مسكت في ايده. لا وحياتي خليك معايا
رعد: ههههههه. احنا هنقلب عيال ولا ايه. والله مش هتأخر. وقرب منها وباسها من خدها. وشوشها. هتوحشيني يا قلبي ومتقلقيش مش هتاخر. وقام وكلم هبة. بصي يا هبة همس هتقعد هنا اسبوع. انا هبعت السواق يجيبك كل يوم وتجي تقعدي معاها بالنهار وانا في الشركة. وتروحي لما انا ارجع علشان مانسيبهاش لوحدها. اوك
هبة: بفرحة. يا سلام وانا تحت امرك. وامرها انا اخدمها بعنية
همس: ابتسمت. ربنا مايحرمنيش منك ابدا يا هبة
هبة: ولا يحرمني منك ويارب تقومي بالسلامة ان شاء الله.
رعد: طيب اسيبكم انا بقي. ومش هتاخر. وغمز همس سلام يا روحي
همس: ابتسمت. سلام يا حبيبي. وخرج رعد.
هبة: ربنا يسعدك يا همس. رعد بيه ده راجل ولا كل الرجالة. حاجة كدة مفيش منها في الزمان اللي احنا فيه ده
همس: اتنهدت. اه يا هبة. انا لو كنت عشت عمري كله احلم براجل احبه واتجوزه. عمري ما كنت هحلم براجل زي رعد. ربنا يخليه ليا ويحفظه. بقولك ايه يا هبة لو في اي وقت. جات مها مرات رعد او جده بلاش. تبيني قدامهم اننا بنحب بعض وكدة.
هبة: هو متجوز غيرك.
همس: بصي هي قصة طويلة انا هحكيهالك. بس اوعي حد يعرف اللي بيني وبين رعد. هما فاكرين انه جواز علشان الخلفة وبس……..
في مخزن رعد
منصور متعلق من رجليه ومضروب
رعد: دخل بهيبته ووقاره المعتاد ووقف قصاده وحط ايده في جيبه. اهلا بمنصور الكلب. اللي مصر يلعب في عداد عمره
منصور: هو انت كل مرة تاخدني علي خوانه. انت عايز مني ايه مش كفاية اشتريت البت. وختها مننا
رعد: ضربه بالقلم. البت دي يا بن الكلب تبقي مراتي. مراة رعد الحديدي. وانت اتجاوزت حدودك علي الاخر. انا عدتلك اول مرة لما عرفت انك اتهجمت عليها قبل ما اتجوزها. والتانية لما حاولت تخدها من الفندق. ودي الثالثة وزي ما بيقولوا. الثالثة تابتة. وانا بقي هعرفك ازلي متفتحش عينك في جنس ست.
منصور: بخوف. ليه انت ناوي علي ايه
رعد: هههههه. لا ده انا ناوي علي كل خير. اصل اللي يفكر يضرب مراتي وكمان يعتدي عليها. يبقي جني علي نفسه. وبصوت عالي مروان فين دكتور حسين
مروان: موجود يا باشا. تعالي يا دكتور حسين.
منصور: دكتور ايه انا مش عيان
دكتور حسين: تحت امرك يا رعد باشا
رعد: انا عايزك تشوف شغلك. بس اهم حاجة متنساش المضاض الحيوي والمسكن. علشان الجرح
مروان: هههههه. طول عمرك قلبك كبي. يا رعد باشا
حسين: متقلقش سيادتك.انا هظبته علي الاخر.وقرب من منصور
منصور: لا لا انت هتعمل ايه ابعد عني
مروان: رجالة امسكوه كويس
رعد: ما تخفيش يا منصور. دي عملية صغيرة. هتنسي بعدها انك كنت راجل علشان تتلم وتبعد عن بنات الناس. وخرج رعد ووراه مروان
منصور: لاااااااااااااا
عند عربية رعد.
مروان: كان في حاجة يا باشا عايز ابلغهالك
رعد: خير في ايه.
مروان: جاتلي اخبار. ان توفيق باشا قالب الدنيا علي محمود. المحامي اللي خلناه يقدم البلاغ.
رعد: حط ايده في جيبه وسند علي العربية. امممم. ومحمود فين دلوقتي
مروان: مستاخبي زي ما سيادتك امرت
رعد: تمام خليه كدة ومايظهرش الا لما اطلبه. واهم حاجة الحراسة توفيق لو عرف طريقة مش هيرحمه. انا ماشي ولو حصل اي جديد تبلغني بيه فورا
مروان: تمام يا باشا. مع الف سلامة.
وعدي كام يوم وهمس اتحسنت. والدكتورة سامحتلها تخرج من المستشفي. ورجعت البيت. وهبة كانت بتروحلها تقعد معاها من وقت للتاني. ورعد فعلا طلقها من منصور وهو بعد اللي حصله طلقها ومحدش يعرف هو راح فين.
اما عدي فقلب اسكندرية علي هنا ومش لاقيها. وراح عند شغلها القديم وسأل اصحابها عليها. وبردوا مفيش فايدة. وفي يوم بالليل. عدي وهو ماشي بعربيته. افتكر المكان اللي شافها في اول مرة لما كانت قاعدة سارحانة. وهو وقتها افتكرها سراب وانه اتهيألوا انه شاف حلا. راح علي المكان ده وقعد يبص علي البحر ويفتكر هنا. وفاجأة. بص بعيد لقي هنا قاعدة علي صخرة وبتعيط. عدي فرح وابتسم وجري عليها وندهلها.
عدي: هنا هنا
هنا: اول لما سمعت صوته. مسحت دموعها ووقفت وشافته جاي بيجري عليها. هنا قبها رقص من الفرحة كان واحشها وهتموت وتشوفه. بس حاولت تتماسك. ومتبينش
عدي: قرب منها وحضنها وضمها لي بقوة. وبنبرة عاشق وحششتيني وححشششتيني اوي اوي
هنا: كانت روحها بتروح وهي كانت بتتمني انها تحضنه هي كمان. وتقوله انت اللي وحشتني اوي يا حبيبي فوق ما تتخيل بس فضلت جامدة وثابته وبتحاول تظهر عكس اللي جواها
عدي: حس انها مبتبدلوش نفس الحضن. وانها لسة زعلانه. بعد عنها بهدوء. لقاها دموعها بتنزل منغير صوت. قلبه وجعه عليها مسح دموعها بإيده كفاية بعد لحد كدة انا تعبان من غيرك والله كنت هموت يا هنا ليه عملتي فيا كدة
هنا: بإنكسار ليه؟ بتسأل ليه ده حتي انت الوحيد اللي عنده اجابت كل الاسئلة وخصوصا السؤال ده
عدي: بندم. انا عارف اني جرحتك. ووجعتك بس حاولي تعزريني. انا كنت ملخبط ومش عارف احدد اي حاجة. كنت خايف اكون بظلمك وبضيع حياتك معايا.
هنا ارجوكي سامحيني انا اسف. انا بجد عرفت اني بحبك لما سيبتيني.وقتها اتأكدت اني حبيتك من اول يوم شوفتك فيه. ارجعيلي يا هنا ارجوكي. انا بحبك والله بحبك
هنا: 😍ما كنتش مصدقة نفسها وعايزة ترمي نفسها في حضنه وتقوله اخيرا قولتها وريحت قلبي. بس كانت خايفة تتسرع وتصدق. ويكون ده نتيحة بعدها عنه بس وتعاوده عليها ولما ترجع ليه يرجع يحتار تاني فقررت انها تكون ذكية ومتتسرعش وتسيبه موهوم انها مش مسمحاه لحد لما تتأكد انه بيحبها بجد.
عدي: هنا .. هنا انتي مبتروديش ليه.
هنا: بتحاول تستجمع شجاعتها. بص يا عدي اللي انت عملته معايا كان منتهي الانانية قربت مني وانت كنت لسة بتحب مراتك وخلتني اقرب منك واحبك. وبعد ما اتعلقت بيك جيت انت بكل قسوة وفوقتني من حلم جميل كنت عايشاه. وجرحتني ووجعتني. وجاي دلوقتي بتقولي انك مبقتش محتار ولا متردد. وانك بتحبني. منتظر مني ايه. طبعا اترمي في حضنك وانسي كل حاجة. لكن لا انا لسة منستش جرحك ليا وزي ما انت اخدت وقت تفكر وتستقر علي قرارك. انا كمان لازم اخد وقتي لحد لما اشوف اذا كنت هقدر انسي وارجع زي الاول ولا هبعد عنك ونتطلق زي ما اتفقنا
عدي: لا يا هنا احنا مااتفقناش. انتي اللي قولتي عايزة تتطلقي. وانا رفضت وهفضل ارفض. ومش ممكن هخليكي تضيعي من ايدي. بس هسيبك تاخدي وقتك وهداوي جرحك اللي انا السبب فيه. بس انتي اديني فرصة.
هنا: بصتله وسكتت
عدي: قوليلي انتي كنتي قاعدة فين الفترة دي
هنا: قاعدة في فندق.
عدي: مسك ايديها طيب تعالي نجيب حاجاتك من الفندق. علشان نروح شقتنا
هنا: شقتنا؟
عدي: ايوة نسيتيها ولا ايه. الشقة اللي بيتي فيها معايا اول مرة اتقابلنا فيه.
هنا: بس دي مكنتش اول مرة
عدي: هو انتي اختي بالك مني المرة اللي قبلها لما شوفتك هنا
هنا: هزت راسها. ايوة يومها لقيتك بتبصلي بإهتمام فقلقت واول لما انت جالك تليفون. قمت ومشيت بسرعة. ولما شوفتك.بعد لما فوقت مصدقتش نفسي وافتكرت انك خطفتني
عدي: ابتسم وبخبث. هو بصراحة انتي تتخطفي. ده الشيطان يومها كان عايزني اعمل عمايل وانتي متخدرة.
هنا: بغضب مصتنع. عدي
عدي: احمم. خلاص متبقبش حمقيه كدة. يالا تعالي نروح نجيب حاجاتك من الفندق. وراحت معاه العربية وهما ماشين.
عدي: شايف هنا سراحانة ولسة زعلانه.احمم قوليلي عملتي ايه لوحدك الفترة دي. وليه شكلك تعبان كدة انتي مكنتيش بتكلي كويس
هنا: بصتله بعتاب من غير كلام. وسكتت.
عدي: حس انه سؤال سخيف. لانها حالها وشكلها التعبان ووشها الشاحب من قلة الاكل والنوم. كافلين انهم يجاوبوا عليه انها كانت ضايعة بسببه
هنا: مسكت السي دي وشغلت اغنية (لعمرو دياب) ردت بيها علي سؤاله بس بطريقة توجعه زي ما اتوجعت.
وكانت اغنيه( يهمك في ايه)( يهمك في ايه اموت ولا اعيش ده كلام مالكش تسألني فيه. وهتقولي ايه. ده اللي بيتغير اكيد بيبان عليه. مين اللي قدامي ده واحد معرفوش مبقتش اخاف عليه اسيبه او اجرحه اااه عشاق كتير اتقابلوا عادي مكملوش. واهو كل واحد يعمل اللي يريحه.نفسك تسمع ايه. شوية كلام تريح ضميرك بيه.وهيفيد بإيه روح شوف حياتك جرح قلبي سامحت فيه. مين اللي قدامي ده واحد معرفوش. مبقتش اخاف عليه اسيبه او اجرحه. عشاق كتير اتقابلوا عادي مكملوش واهو كل واحد يعمل اللي يريحوا. ااااااه. اااااه. واهو كل واحد يعمل اللي يريحه)
عدي: غمض عنيه بألم وندم علي انه جرحها كدة. واتمني انه مكنش يعمل كدة ولا يقولها الكلام اللي قاله. بس قرر انه يتحمل نتيجة اللي عمله. ويتحملها لحد ما جرحها يلم وتنسي اهانته ليها.
ووصله الفندق. وهنا جابت حاجاتها وراحوا علي شقة عدي. ولما دخلوا الشقة. عدي اخد شنتيطها. ودخلها اوضته.
هنا: انت ليه دخلت الشنطة في أوضتك
عدي: يعني ايه ليه علشان تدخلي تغيري هدومك وننام
هنا: نإيه ننام ليه هو احنا هنام في اوضة واحدة
عدي: اه طبعا انتي مش مراتي ولا ايه.
هنا: بلخبة لا لا انا هنام في اوضة لوحدي
عدي: قرب منها وحضنها من ظهرها. وبصوت هادي. مش معني اننا زعلانين. انك تنامي في اوضة لوحدك. وبخبث. ممكن عادي ننام في نفس الاوضة ونفس السرير. واوعدك مش هقربلك. وهسيبك لحد لما تهدي وترجعي تحبيني زي الاول. وابتدي يبوسها برقة وهدوء من خدها ورقبتها
هنا: كانت بتنهار بين ايديه وعارفة ان لو ده حصل هتضعف. ومش هتعرف تنفذ خطيتها انها تعاقبه علي اللي عمله. بعدت عنه بسرعة. احممم لا لو مش هنام في اوضة لوحدي هرجع الفندق.
عدي: ابتسم بنصر. لانه حس انها خايفة تضعف. بس حب انه يسيبها تكمل لعبتها. اممم خلاص موافق. بس الكلام ده مؤقتا وبعد كدة هتنامي معايا في اوضتي وفي سرسيري وفي حضني
هنا: احممم. يا عالم ماتتفائلش قوي كدة. انا لسة مقررتش اذا كنت هكمل معاك ولا لا
عدي: قرب منها وحاوطها بإيده من خصرها. وهو بيلعب في شعرها بخبث. تؤتؤتؤ. انا خلاص قررت انتي هتفضلي مراتي حبيبتي ورح قلبي ومش ممكن هتطلقك ابدا. انا سايبك بس تهدي وبعد كدة مفيش حاجة في الكون مهما كانت هتمنعني عنك. وقرب اكتر وباسها بشغف وقوة ولهفة ودي اول مرة يبوسها من وقت ما بقت مراته. وبعد شويه بعد عنها وهو ساند جبينه علي جبينها وبصوت متقطع. بحبك يا هنا والله بحبك
ورجه باسها تاني وهنا كانت من حبها ولهفتها عليه مكنتش بتقاوم. لانها كمان محتجاله. بس خافة تضعف اكتر من كدة. بعدت عنه وهي متلخبطة ومتوترة
هنا:احمم ااااانا داخلة الاوضة التانية لو سامحت هاتلي شنطيتي من اوضتك. وجريت علي اوضتها
عدي: ابتسم علي خوفها . ماشي يا هنا اتقلي براحتك. بس والله يوم ما توقعي مش هرحمك. ااااه كنت غبي لما ضيعتك من ايدي. بس معلش هانت مش هسيبك غير لما ترجعي تدوبي فيا من تاني
في صباح يوم جديد علي ابطالنا. في الإسكندرية. في شقة عدي
عدي: نايم وصحي علي تليفون رعد.. الو ايوة يا بني في ايه علي الصبح
رعد: بعصبية. تصدق انك بارد ايه مستهبل حضرتك وسايبني طالع عيني في الشغل والمقابلات مع العملاء وان نايم في العسل. اومال لو كنت عريس بجد كنت عاملت ايه. كاتك الارف وانت فاضحنا
عدي: اوفففف. خلصت وصلت التهزيئ. وقام وقعد. اعمل ايه بس. انا قولت اقعد انا وهي يومين كدة يمكن تحن وتلين. لكن دماغها جزمة بنت اللذين. منشفة ريقي معاها. ومصممة كل واحد ينام في أوضة
رعد: بخبث. خدها بالحنية. متستعجلش
عدي: بغيظ. ده انت بتردهالي بقي
رعد: ههههههه. بصراحة اه تستاهل ده انا بسببك عشت ايام وانا هموت علي همس. بسبب نصايحك الزفت وفي الاخر طلعت بتحبني. منك لله ضيعت عليا شهر بحالوا وانا بعيد عنها. جرب بقي يا فلحوص. انها تبقي قدامك ومش طاياها
عدي: تصدق انك غلس. وانا غلطان اني رديت عليك
رعد: لا بقولك ايه نتكلم جد بقي احنا عندنا شغل كتير وانت وهنا لازم ترجعوا النهاردة بالليل او بكرة الصبح بالكتير. ومتنساش اننا أخر الاسبوع في عشاء مع الوفد الايطالي
عدي: اااه ده كنت ناسي
رعد: لا والله ليك حق. عدي متتأخرش انا تعبت من متابعة الشغل وكمان همس كانت تعابنة ما انت عارف
عدي: اه صحيح هي عاملة ايه دلوقت
رعد: اتنهد. الحمد لله احسن كتير
عدي: بخبث. انت كنت بايت عندها
رعد: هههههه. اه اصلا مبقتش اعرف انام من غيرها
عدي: يخربيتك. انت تقريبا عندها علي طول طيب وجدك ومها
رعد: لا عادي انا بروح كل يوم بالليل وبعد ما يناموا بنزل واجي لهموسة وابات معاها
عدي: هههههههه. يخربيت المراهقة المتأخرة اللي انت فيها
رعد: ههههههههه. اعمل ايه بس تصدق. والله مش بغمض غير وهي في حضني
عدي: انت بتغظني ولا ايه ما تتلم
رعد:هههههههه بصراحة اه
عدي: بيجز علي سنانه. اقفل يا رعد اقفل
رعد: هههههههههه. طيب والله فرحان فيك. سلام. وقفل رعد
رعد: بص علي باب الاوضة. هي همس اتاخرت ليه بتعمل ايه برا. وقام من السرير. وخرج لقاها في المطبخ. ابتسم وحضنها. ممكن اعرف اميرتي سيباني لوحدي و بتعمل ايه
همس: ابتسمت ولفت ليه واتعلقت في رقابته. هكون بعمل ايه بحضرلك الفطار
رعد:وهو لسة مبتسم و بعتاب. طيب وهو ده ينفع حبيبة قلبي انتي تعبانة والدكتورة عايزاكي ترتاحي
همس: بحب. انا لو بموت هعملك اي حاجة تخصك وانا مبسوطة
رعد: ملس علي خدها. اااااه يا همس كان نفسي اقبلك من 10او 15 سنة كدة
همس: ههههه. ده انا كنت ساعتها صغيرة اوي
رعد: بعشق. انا كان نفسي اتجوزك وانتي يادوب كدة 17 سنة. كان نفسي اكون اول راجل في حياتك.
همس: بإحراج. هو انت زعلان اني كنت متجوزة قبلك
رعد: اتنهد بغيظ وغمض عنيه. بصراحة انا بحاول انسي الحكاية دي. مجرد اني اتخيلك في حضن راجل غيري حتي لو كان جوزك وميت. بتجنن
همس: بتملس علي خده بحنية. اسفة بس انا متأكدة اني لو كنت قابلتك الاول عمري ما كنت هتجوز غيرك
رعد: حضن ايديها اللي علي خده. وباسها. وانا كمان اكيد لو كنت قابلتك مكنتش هتجوز مها
همس:بغيرة. هو انت عمرك ما حبيت مها
رعد: فهم انها غيرانا. امممم بتسألي ليه
همس: حطت ايدها في وسطها. وبغضبب.نعم هو مش انت قولت انك عمرك ما حبيتها
رعد: ضحك علي حركتها. هههههههه طيب لما انتي عارفة بتسألي ليه
همس: ابتسمت. بشوف لتكون غيرت رايك
رعد: شدها لحضنه. انا محبتش ولا بحب ولا هحب غير همسة قلبي اللي ملكت دنيتي كلها. مش بس قلبي
همس: ابتسمت. بحبك
رعد: بحبك. وبموت فيكي. وشالها
همس: انت بتعمل ايه
رعد: ابدا عايزك في كلمة قبل ما نزل الشركة
همس: هههههه. بطل جنان. انت ناسي كلام الدكتورة
رعد: غمزها. هو ده وقت دكتورة. سامحيني يا دكتورة ليليان. اصل مراتي حلوة اوي. واخدها ودخلوا اوضتهم
في شقة عدي.
عدي قام ودخل الحمام واخد حمام وخرج وهو لافف الفوصة علي وسطه. وبيدندن وبينشف راسه بالفوطة. وخرج راح المطبخ علشان يعمل قهوة. لقي هنا وافقة بظهرها بتعمل القهرة
عدي: مبتسم. صباح الخير
هنا: بعفوية بتلف. صباح ال. واتصدمت من شكله. وخبت وشها بإيديها. ولفت بعيد عنه. يا نهارك اسود. ايه ده انت ازاي تخرج كدة
عدي: هههههههههه. كدة ازاي يعني.
هنا: وهي لسة لافة ظهرها ليه. انت بتسأل . امشي روح البس هدومك وما تنساش اني في حد عايش معاك.
عدي: قرب منها وبخبث. حد. تؤتؤ انا عايش مع مراتي. متنسيش انتي الكلام ده
هنا: خايفة يتهور ويعمل اي حاجة . احمم لو سامحت ابعد وروح البس هدومك.
عدي: امممم. ده تحزير ولا طلب
هنا: بتجز علي سنانها. لا يا خفيف ده امر
عدي: بخبث. امر يا سلام ده انا بموت في الاوامر خصوصا لما تكون من واحدة حلوة وزي القمر زيك كدة
وقرب وراها وحاوطها بإيده
هنا: اتنفضت. عدي انت بتعمل ايه
عدي: ابتسم بمكر. ومد ايده اخد تفاحة من الطبق. ابدا ده باخد تفاحة وماشي. مبعملش حاجة. الا اذا انتي عايزة حاجة فأنا معنديش مانع
هنا: زقته وبغضب.انا مش عايزة حاجة و امشي بقي
عدي:ابتسم بإستفزاز. خلاص ماشي اهو. ومال عليها ووشوشها. بس تعرفي بتبقي حلوة اوي وانتي متنرفزة. وسابها وبعد ودخل الاوضة يلبس
هنا: حطت ايدها علي قلبها وابتسمت. الله يخربيتك. هتموتني ناقصة عمر بحلاوتك وسهوكتك دي. قمر يخرب عقلك
دي: مكنش مشي. ورجعلها تاني . شكرا شكرا. والله كتير قالولي كدة.
هنا: اتغاظت منه. وحدفته بالمعلقة
عدي: اتفادي الضربة. ههههههه يا مجنونة هتعوريتي. انا كنت راجع اقولك تعمليلي قهوة معاكي
هنا: ليه كنت الخدامة بتاعتك
عدي: خلاص انا جاي اعمل لنفسي بس يا رب الفوطة ما توقعش. وسعي كدة
هنا: اتخضت. فوطة ايه لا لا روح البس وانا هعملك القهوة.
عدي: ابتسم بإستفزاز. اوك ناس متجيش غير
هنا: بغضب. بإيه
عدي: غمزها بالفوطة. وبعتلها بوسة في الهوا. سلام يا موزة اروح البس بقي احسن اخد برد. ومشي
هنا: اتغاظت وبعدين في المصيبة ده اناهعمل معاه ايه بس انا بجد خايفة انهار في ايده. وابتسمت يا لههوي. عليه فظيع يتقاوم ازاي ده بس وخبطت راسها بإيديها اخ يا رب الصبر من عندك
وعملت هنا القهوة. ودخلت خبطت علي عدي في أوضته.
عدي:بيلبس التيشرت. ادخلي يا هنا
هنا: فتحت الباب.وهي برا الاوضة.انا عملتلك القهوة
عدي: مبتسم. طيب ما تدخلي مالك مكسوفة ليه
هنا: لا انا مش مكسوفة. بس ملوش لزوم انا هستناك برا
عدي: بحزم. هنا قولتلك ادخلي
هنا: بغضب. اوففف. ودخلت اديني دخلت نعم
عدي: ابتسم ومسك ايديها. وقعادها علي السرير وقعد جنبها. ممكن اعرف انتي ليه من ساعة ما جينا هنا وانتي بتتعمدي تبعدي عن الاوضة دي ومش بترضي تدخليها نهائي.
هنا: بصت في الارض بحزن وسكتت
عدي: رفع وشها بإيده وبهدوء. هنا انتي خايفة مني
هنا:بصت في عنيه ودمعت. كان نفسها تقولو انا لو خوفت من الدنيا كلها عمري ما اخاف منك الا انت انا مع جرحك ليا مش بحس بالامان غير معاك
عدي: مسح دموعها. وبحب مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه. هنا انا يمكن بهزر معاكي واجر شكلك. لكن لازم تكوني متأكدة اني عمري ما اخدك غصب مش انا مش عدي اللي يجبرك علي حاجة زي دي حتي لو كنتي مراتي. لازم يوم ده ما يحصل يكون برضاكي وبسعادة من غير الحزن اللي في عنيكي ده.
هنا: عيطت اكتر وصوت عياطها كان عالي
عدي: اخدها في حضنه بحنان. وكان بيهدهدها زي الاطفال. بس علشان خاطري كفاية انا اسف والله اسف اني جرحتك في يوم او قولت كلمة زعلتك. ووجعتك.بس اوعدك اننا ننسي كل حاجة انا هنسي الماضي وهنسيكي كل حاجة وجعتك اوعدك
هنا: كانت نفسها تقولي. انت عمرك ما هتنساها طول ما انت فاكر كل تفاصيل حياتكم مع بعض عمرك ما هتنساها طول ما صورها ماليه البيت هنا وفي القاهرة عمرك ما هتنساها. حتي الاوضة دي انا مش بحب ادخلها علشان حلا كانت بتشاركك فيها. مش لاني خايفة منك. بس كل ده خافت تقوله علشان ميجرحهاش تاني ويقولها انها عايزة تمحي حلا من حياته. فضلت تبكي من سكات
عدي: خرجها من حضنه بهدوء. ومسح دموعها. وبص في عنيها. هنا انتي كرهتيني ولا لسة بتحبيني
هنا: بصت في عنيه. وكبريأها منعها ترد
عدي: ملس علي شفايفها اكنه بيرسمها. ليه مسمعتهاش منك. يعني يوم ما اتأكد منها واقولهالك انتي تحرميني منها. قوليها يا هنا ريحي قلبي
هنا:متحملتش. بصتلها وسرحت في ملامحه ولمسته ليها اللي غيبتها في دنيا تانية.بحبك
عدي: ابتسم وقرب منها ومال بيها علي السرير. وبسها بهدوء من خدها وشفايفها ورقبتها وكل بوسة معاها كلمة بحبك. بحبك
هنا:حاوطيته بإيديها.وسلمت للحظة اللي انتظرتها من وقت ما شافته انه يعترفلها بحبه باللهفة دي. وحاولت تصدقه للحظة. حتي لو من جواها عارفة انه لسة بيحب حلا. فعلي الاقل بقي ليها مكان ووجود مهم في حياته. وقررت انها تدخل العالم بتاعه واحدة واحدة. لحد ما تتملكه وتكون هي اللي في قلبه وعقله.
وفضل الوضع كدة لقترة هما محسوبهواش. وفاقه علي جرس الباب
هنا: زقت عدي وقامت تجري. برا الاوضة
عدي: جز علي سنانه. ومسح وشه بإيده. مين ابن ال…. اللي بيخبط دلوقتي ده وقته دي كانت خلاص. ابتدت تحن.
وخرج عدي لهنا يشوف مين اللي بيخبط.
عدي: مين يا هنا
هنا: ده السوبر ماركت اصلي كنت طالبة حاجات.
عدي: قرب منها وابتسم بمكر. طيب بقولك ايه ما تيجي نكمل كلامنا اللي كنا بنقوله جوا قبل الجرس
هنا: بإستفزاز. تؤتؤتؤ مليش مزاج. ونصيحة متخدش علي كدة
عدي: رفع حاجبة. كدة ماشي يا قطة ابقي اتحملي بقي اللي جاي
هنا: ههههههه مباخفش. اتفضل القهوة
عدي: بسخرية هاتي يا سوبر مان
هنا: هو احنا هنرجع القاهرة امتي.
عدي: بالليل او بكرة الصبح
هنا: لا بالليل لا. بلاش تسوق بالليل
عدي:ليه بقي. و بخبث. ايوة صح انا نسيت انك بتحبيني وبتخافي عليا
هنا: اتغاظت. انت هتسوق فيها مكنتش ذلة لسان دي اللي هتمسكهالي
عدي: هههههههه. ذلة لسان. لا انا متأكد انها طلعت من قلبك. وتقصديها بس هسيبك تأوحي مع نفسك.
هنا:قامت ودبدبت في الارض برجليها ودخلت اوضتها
عدي: ههههههه. وضرب كف علي كف. لا اله الا الله بقي يارب اخرتها اقع في طفلة والله العظيم طفلة ومجنونة كمان. واتنهد بنفاذ صبر. الصبر من عندك يا رب
في سنتر التجميل الخاص بمها. وفي مكتب مها.
مها: ها فهمتي
زينب: انا بس عايزة اعرف . اللي هعمله ده فايدته ايه
مها: وانتي مالك انتي هتنسي نفسك ولا ايه اللي اقولك عليه يتسمع. تجيبي خط تليفون وتسجليه بإسم إبراهيم ابن عم همس. وتكلميها منه كل يوم فاهمة
زينب: فاهمة من عنيا
مها: وكمان عايزاكي تتعمدي تكلميها لما رعد يكون عندها. يعني لما تكلميها تسأليها لو عندها ولا لا. كمان هايزاكي تتعمدي تتكلمي معاها في حاجات تخليها تتكسف ترد عليكي قدامه. وتتلخبط ويبان عليها القلق. فاهمة
زينب: فاهمة. انا كدة ابتديت افهم حضرتك ناوية علي ايه.
مها: حلو اوي. يالا روحي اعملي اللي قولتلك عليه.
في شركة رعد وفي مكتبه.
رعد: هاه يا مروان في اخبار جديدة.
مروان: ايوة سيادتك. بالنسبة لتوفيق بيه اللجنة اللي عاينت المباني والمشروع كله. كتبت تقرير ان فعلا المباني غير مطابقة للمواصفات والنائب العام امر بضبط واحضار توفيق بيه. بس لاسف توفيق بيه. لحق نفسه
رعد: عقد حجبه بغضب ازاي
مروان: واضح انه كان عامل حسابه. وشيل الليلة كلها للمهندس المختص. وان هو اللي اتلاعب في المواد والاساسات من غير علم توفيق بيه وكل الورق والمستندات بتقول كدة
رعد: بعصبية. انت بتقول ايه والمستندات اللي كانت معانا كانت بتقول غير كدة
مروان: فعلا. بس هو والمحامي بتاعه عمله اوراق جديه بنفس التواريخ بس بإمضة المهندس.
رعد: خبط المكتب بإيده اااه منك يا توفيق. ممكن تدوس علي اي حد علشان مصلحتك ذنبه ايه المهندس ده يشلها مكانك
مروان: اللي عرفته انه هدد المهندس. بمراته وولاده. وعلشان كدة وافق. وكمان اداله مبلغ كبير. لانه لما يخرج من السجن مش ممكن هيشتغل تاني
رعد: جز علي سنانه. الله يلعنك يا توفيق. شيطان
مروان: بس متنساش سياتك ان اللي حصل ده هز صورتهم في السوق وهياخدوا وقت علي ما اللي حصل ده يتنسي. كمان مبيعات الكوموند اللي بيبنوه ترتجعت كتير اليومين اللي فاته. ده غير ان في ناس كتير طلبت انها تلغي التعاقد بتاعها معاهم يعني كمان خسره من ناحية تانية
رعد: تمام. عموما انا وراه ومش هسيبه. طيب عملت ايه في موضوع البنت زينب
مروان: زي ما سيادتك توقعت. زينب علي اتصال بمدام مها. وبتروحلها السنتر بتاعها. وكمان مدام مها بتروحلها المستشفي عند هادي. وبتقابلها هي مش هادي
رعد: قعد علي كرسيه. واتنهد. كنت عارف من يوم اللي حصل لهمس وانا حاسس ان زينب دي ورا اللي جرالها. طيب اسمع عايزها متغبش عن عينك وكل ما تقابل مها تبلغني سامع.
مروان: حاضر سيادتك اوامر تانيه
رعد: ايوة انا عايزك تراقب مها وتعرف هي بتتهرب من السواق بتروح فين. لانها اوقات كتير مابتكنش في السنتر. وكمان مبتنزلش للسواق عايز اعرف بتروح فين
مروان: تمام يا باشا عن اذنك.
في شقة همس
همس: قاعدة في اوضتها. ودخلتها سميرة
سميرة: مدام همس مدام مها الحديدي برا وعايزة تقابلك
همس: اتلخبطت وخافت. طيب روحي قوليلها نايمة
سميرة: حاضر
همس: اتصلت برعد…
رعد: ابتسم. حبيبتي وحشتيني
همس: ررعد مها هنا وانا خايفة يبان عليا حاجة
رعد: قام واخد مافيتحه وتليفونه. وخرج. همس ماتقبليهاش وانا جايلك حالا 10 دقائق واكون عاندك.
همس: طيب انا قولت لسميرة تقولها نايمة.
رعد: كان نزل في الاسانسير. وراح للعربية. طيب يا حبيبتي اهدي كدة وماتخفيش. هي متقدرش تعملك حاجة انا انسفها لو قربتلك
مها:فتحت باب الاوضة ودخلت علي همس وبعصبية وصوت عالي. عاملة فيها هانم يا زبالة يا رباية الشوارع. انا مها الحديدي مترضيش تقابليني والله لربيكي يا كلبة
همس: خافت منها. والتليفون وقع منها. ااااانا لا والله ابدا انا بس كنت تعبانة
رعد: كان سامع مها واللي قالته. همس همس . انتي معايا ردي عليا. ولقي صوت مها لسة بتزعق. اه يا مها الكلب وديني لربيكي انتي وجدك يا حيوانة. وزاد من سرعة العربية علشان يروح لهمس
مها: مسكة همس من شعرها. بقي واحدة شوارعية زيك. تضحك علي رعد الحديدي وتلحس عقله كدة
همس:بتعيط. وتحاول تفك ايد مها مش شعرها. ايه بس اللي بتقوليه ده. مفيش الكلام ده رعد بيه بيعطف عليا مش اكتر
مها: بغيظ. لا والله ومجيه عندك كل يوم والتاني وبياته هنا. تلاقيكي بتتمايصي عليه وعايزة توقعيه ما انتي واحدة رحيصة هنتظر من واحدة باعت حته منها.
همس: بدموع الله يسامحك.
مها: مسكتها من دراعها وهزتها. انتي ايه التمثيل ده عايزة تعملي فيها غلبانة وانتي زبالة. بس والله مبقاش مها الحديدي لو ما خليته يرميكي في الشارع اللي جابك منه ويدوس عليكي بجزمته. وزقتها بقوة
همس: كانت هتقع بس لقت نفسها خبطت في حضن رعد.
رعد: كان داخل والشر والغضب في عنيه من كلام مها وزقها لهمس. بس كان عايز يطمن علي همس الاول. بصلها بحنيه وملس علي شعرها. همس انتي كويسة عاملتلك حاجة قولي
همس: وهي بتحاول بمنع شهقات وجعها واهناتها ودموعها. هزت راسها لا مفيش حاجة
رعد: طيب تعالي اقعدي واخدها وقعدها علي الكنبة.
مها: واقفة متغاظة من اللي شايفاه. ده مش رعد اللي يعمل كدة. ربعت ايديها وبسخرية. ايه الحنية دي مكانتش واحدة ريكلام دي اللي انت خايف عليها
رعد:كان خلاص غضبه وصل للقمة من مها وسافلتها. ولفلها وضربها قلم هز ثباتها ووقعت علي الارض
رعد: مش رعد الحديدي اللي يتجوز ريكلام يا مها. وهمس اشرف من ستات كتير عاملين فيها ولاد ناس ومتربين وهما اوسخ خلق الله. واسألي صحابتك اللي كل يوم والتاني واحدة فيهم تيجي وترمي بلاها عليا.
مها: مسكة خدها ومش مستوعبة ان رعد ضربها بالقلم. وكمان معقولة صحابها بيشاغله جوزها وهي مش دريانة
رعد: شدها مها من دراعها. وقومها. مش عايز اشوفك هنا تاني برا.
مها: انت بتطردني علشان دي
رعد: دي اللي مش عجباكي تبقي مراتي زيك وكمان حامل في ولادي اللي انت معرتفيش تجبيهم ولو شوفتك هنا تاني يا مها هوريكي ايام اسود من الهباب. يالا امشي
مها: ماشي يا رعد. بكرة تعرف ان اللي بتحاملها دي متستهلش انها تكون مراتك ولا ام ولادك. وبكرة تشوف. ومشيت مها
همس: كانت منهارة من العياط من كلام مها.
رعد: قعد جنبها وخدها في حضنه. حقك عليا يا روحي اوعي تزعلي والله لو قربتلك تاني لطلقها
همس: بتعيط هي ليه شايفاني رخيصة كدة ليه بتجرحني كدة ليه
رعد: كفاية يا قلبي متعيطيش انتي
مش رخيصة انتي اغلي ست في الدنيا انتي مراتي وحبيبتي وامي واختي وكل اللي ليا متخليش كلام واحدة غلاوية ومتغاظة زي مها يأثر فيكي اهدي يا روحي
همس: رفعت وشها ليه. هو انت فعلا ممكن تندم انك اتجوزتني وتسيبني زي ماهي قالت
رعد: ابتسم. ومسح دموعها. مش ممكن يا قلبي اسيبك انتي روحي انتي دقات قلبي اسيبك ازاي. وانتي حبيبتي
همس: ربنا ميحرمنيش منك
رعد: ولا يحرمني منك يا اغلي من عنيا. ممكن تبطلي عياط بقي
همس: هزت راسها ممكن. ومسحت دموعها
رعد: ابتسم بخبث. لسه في دمعه ممسحتيهاش
همس: فين
رعد: اهي. وقرب منها وباسها بوسة طويلة
همس: ابتسمت. والله انت فايق ورايق
رعد: ههههههه وما فوقش ليه وبعدين اللي حصل ده جه مصلحة علشان ارجعلك بدري تعالي بقي انا هنسيكي مها واللي خلفه مها
همس: ههههههههه لا مش هاجي
رعد: غمزها بمكر. ماشي اجي انا……
في ڤيلا الحديدي
توفيق: غضبان.طيب اهدي بس يا مها يا حبيبتي. وانا اوعدك اجبلك حقك. منه ومنها. بس اصبري شوية
مها: بتعيط. لا يا جدو ده ضربني. عارف يعني ايه ضربني وكمان قدام مين البنت الزبالة اللي ماتحلمش تكون خدامة عندي. انا يعمل فيا كدة انا مها الحديدي. وبقوة مسحت دموعها. جدو انت لازم تنتقم منه رعد بقي غول واستقوي ومحدش بقي قادر عليه وانت لازم توقفه عند حده
توفيق: بغل وهو بيكور قبضة ايده. رعد حسابه معايا تقل اوي.بس لازم اخد البنت دي منه علشان اللي في بطنها. بس لازم افكر هخدها منه ازي
مها: بمكر. انا اقولك يا جدو. انا اصلا كنت بدبرلها مصيبة علي مزاجك. علشان رعد يطلقها. ولو ده حصل ناخدها احنا ونخبيها عنه لحد لما تولد
توفيق: مصيبة ايه. قولي وانتي طالعة لجدك. دماغك كبيرة.
مها:………..
توفيق: ههههههههه. لا والله وكبرتي يا مها وبقيتي تخططي. وانا موافق. نفذي. بس عايزين نحرق قلبه علي الهادي. قبل الضربة الكبيرة اللي متأكد انها هتكسره وتجيبه الارض
في شقة رعد وهمس.
همس: نايمة وابتدت تصحي ملقتش رعد جنبها. قامت وقعدت. وبحزن.اكيد مشي علشان يروح يصالح الهانم مها ماهي كمان مراتوا. وبغضب. بس انا عايزاه ليا لوحدي انا وبس. انا كمان كان نفسي انام في حضنه للصبح. اكيد دلوقتي مها هي اللي نايمة في حضنه. يتري بيعمله ايه تاني. وخبطت السرير بإيديها. اوفففف. بس انتبهت علي صوته الرجولي الجذاب. وهو ساند بظهر علي باب الاوضة وللابس بنطلون البيجامه. وصدره عاري زي لما كان نايم جنبها.وشعره متلخبط من اثر النوم. وكان جذاب بكل معني الكلمة
رعد: بخبث. تؤتؤتؤ ما كنتش اعرف انك بتحبيني اوي كدة. ايه كمية الغيرة دي
همس: اتكسفت. وعضت علي شفايفها وابتسمت. وهي فرحانه لوجوده. وكمان كانت معجبة بهيأته اللي تخطف العين
رعد: قرب منها وقعد قصادها. ومسك ايديها وباسها. وهو بيبص في عنيها. كنتي فاكراني مشيت
همس: هزت راسها. ايوة وكنت زعلانة
رعد. بمكر وهو بيملس علي خدها. طيب حتي لو مشيت وزي ما بتقولي كنت مع مها ايه اللي زعلك
همس: بغضب ضربته بإيديها في صدره. يا غلس انت بتغظني
رعد: اي كدة بتضربيني. ماشي انا همشي واروح لمها. علي الاقل متجرؤش تقولي يا غلس ولا تمد ايديها عليا
همس: بدلع. اتعلقت في رقبته. وبصت في عنيه بس انا همس همسة قلبك واعمل اللي يعجبني
رعد: حاوطيها بإيده من خصرها. وابتسم. من امتي قطيتي الصغيرة بقت بتعرف تلعب بأونوثتها. ده انتي كنتي بتموتي من الكسوف لما كنت بقرب منك وابوسك. فاكرة
همس: فاكرة. وفاكرة كمان ان من يوم ما اعترفتلي بحبك. وانت بقيت جوزي وحبيبي اللي عمري ما اتكسف منه ابدا
رعد: هههههههه. لا بقي الكلام ده محتاج لإثبات. وقرب منها
همس: وقفته بإيديها. عندك
رعد: بحزن مصتنع. ايه بس وانا عملت ايه علشان تبعديني عنك كدة
همس: قولي الاول. انت ازاي كنت برا بشكلك ده وسميرة برا
رعد: ههههههه. لا بجد مجنونة. انت بتغيري عليا من سميرة كمان هو من شوية مها ودلوقتي الشغالة
همس: ايوة بغير. انت عايزني اسيبها تشوفك كدة وانت حلو وزي القمر
رعد: ابتسم. اولا انا مبسوط ان حبيبتي بتغير عليا وبتحبني كدة. ثانيا متخفيش انا متفق مع سميرة لما انا اجي هي تمشي بسرعة علشان اقعد انا وانتي براحتنا. يعني تلاقيها مشيت بعد مها علي طول.
همس: يعني احنا لوحدنا.
رعد: بمكر. اه لوحدنا زي لما كنا من شوية قبل لما ننام. فاكرة
همس: ابتسمت فاكرة. بس قولي انت هتبات معايا ولا ماشي
رعد: وهو بيحضنها وينيمها جنبه. والله ده يتوقف عليكي
همس: ازاي
رعد: وهو بيضمها بقوة.وبصوت خافت. يعني لو عايزاني ابات في حضنك هبات. ولو قولتلي امشي همشي. تختاري ايه
همس: بحنيه. تؤتؤ طبعا عايزاك تبات مش محتاجة كلام
رعد: وهو بتنفس في خصل شعرها. يبقي تدفعي
همس: ابتسمت علشان فهمته. ادفع وماله
رعد: ابتسم. وقرب من عنيها. بحبك. ومد ايده وقفل الابجورة
في الفجر عدي كان لسة صاحي ما نمش. وواقف في البلكونة لقي هنا خارجة ولابسة هدم صيفي خفؤفة بتتلبس علي البحر ورايحة ناحية الباب. استغرب وخرج لها
عدي: ممكن اعرف الهانم نازلة فين في وقت زي ده ومن غير ما تقولي لجوزك
هنا: اتخضت منه. انت ايه يا اخي في ايه كيف عندك تخضني
عدي: وهو انتي لسة شوفتي حاجة ده انا هفرمك. ومسكها من هدومها نازلة رايحة فين دلوقتي يا هنا انطقي
هنا: اهدي بس هفهمك. ونزلت ايديه اللي ماسكة هدومها. كنت نازلة البحر قبل ما نمشي علشان هيوحشني
عدي: حس ان الدنيا بتلف بيه ومش متحمل وصرخ فيها. لا لا بحر لا مش هتنزلي البحر يا هنا مستحيل اسيبك تروحي مني مستحيل
هنا: استغربت من رد فعله. ليه يا عدي ما انا طول عمري بنزل البحر. ايه اللي اتغير ف
عدي كان في حالة وجع وذكريات مؤلمة فكرته بماضي صعب هو بيحاول ينساه. وكمان خوفه وقلقة علي هنا اللي نورت ايامه بعد ما كان وحيد وبائس. بس كلامه كان بعصبية وغضب.
عدي: اللي اتغير انك مبقتيش ملك نفسك انتي بقيتي ليا بتاعتي ملكي ومش هسيبك تضيعي مني. البحر ده غدار خطفها مني زمان ومش هخليه يخطفك مني انتي كمان. انسي بحر لا يا هنا تشوفيه من بعيد لكن نزول لا لا مش هيحصل. وقرب منها ومسكها من ذراعتها الاثنين. وضغط عليها وبصوت عالي سامعة مفيش نزول بحر يا هنا مستحيل.
هنا كانت موجوعة وحاسة بألم في قلبها وحاسة ان سر غضبه وثورته دي ذكري حلا مش خوف عليها خوف علي شبيهة حلا مش لشخص هنا. وحاولت تستجمع هدوئها.
هنا: عدي انت لحد النهاردة مقولتليش حلا ماتت ازاي.
عدي: بصلها بغضب. ويفرق معاكي في ايه ماتت زي ما ماتت النتيجة واحدة. انها ماتت وبعدت عني
هنا بلعت ريقها بصعوبة ومعاه جرحه ليها بحزنه الظاهر علي حلا. وبنفس تصنع الهدوء
هنا: لا يفرق. لما تمنعني عن حاجة بحبها بسبب حلا يبقي من حقي اعرف
عدي اتنهد بحزن ووجع ومسح شعره بضيق بسبب تذكره للليوم ده اللي كان يا ما سبب في كوابيسه وقلقه لايام وسنين وما انتهتش الا بظهور هنا في حياته.
عدي: حلا كانت بتعشق البحر وبتحبه. بس كانت بتخاف من المياه بتخاف تعوم بس انا بعد جوازنا جرأتها وبقيت اخليها تنزل معايا. هي كان عندها عقدة من وهي صغيرة من البحر. وفي يوم كنا هنا اجازة وكنا مسافرين الصبح وهي في الفجر صممت تنزل البحر زي ما انتي عملتي دلوقتي.
فلاااااش باااك
هنا: وحياتي يا دودي عايزة انزل البحر قبل ما نرجع القاهرة احنا لسة مش هنيجي هنا تاني الا بعد شهور
عدي: شدها وقعدها علي رجله. حبيبة قلبي انتي اصلا كنتي بتنزلي معايا بالعافية. ولحد امبارح بس كنتي خايفة واحنا في الياه. اشمعني دلوقتي بس
هنا: مش عارفة حاسة اني عايزة انزل البحر وحياتي يا دودي. ومسكته من خدوده. وافقي بقي يا دودي
عدي: ابتسم. اعمل ايه في قلبي الحنين ده مبقدرش ارفضلك طلب. روحي اجهزي يا قلب وعقل دودي
حلا: باسته من خده. وبفرحة كبيرة. تسلملي يا قلبي
وقامت هنا لبست وجهزت وكمان عدي وعدي مكنتش يعرف انه بيوديها لنهايتها بإيده. ونزلو البحر سوا وقضوا وقت جميل كعادتهم لما بيكونوا مع بعض. وقت كله هزار وضحك ولعب بالمياه. بس فجأة عدي جالوا شد في رجله. وتعب
حلا: مالك يا حبيبي انت تعبان
عدي: لا يا روحي ده شد بسيط. كدة انا هطلع ارتاح شوية. وابقي انزلك تاني
حلا: لا يا حبيبي انا هطلع معاك. علشان اطمن عليك
عدي: ابتسم بلؤم. يا جبانة تطمني عليا ولا خايفة تعومي لوحدك.
حلا: بغضب. انا مش جبانة انا خلاص مبقتش اخاف وعندا فيك مش طالعة وهعوم لوحدي
عدي: ههههههه. ايوة ما انا عارف انتي بقيتي سباحة عالمية. اسيبك انا بقي لوحدك ولما اشوف هتعملي ايه هتعومي علي الشط انا عارف
حلا: خبطته في كتفه بغضب. غلس غلس والله لعوم بعيد كمان وهتشوف
عدي: خرج من المياه وهو بيغظها. طيب وريني
وفعلا عدي خرج وابتدي يفك رجله شوية وحلا بعدت بعيد جوا المياه وهي بتعمل كدة عند في عدي علشان ميقولش عليها جبانة بس ده مكانش في مصلحتها. وفجأة لقت نفسها لعدت والمياه بقت غويطة وهي ابتدت. تاخد نفسها بصعوبة وابتدت تنزل وتطلع وهي بتحاول ترجع بس مش قادرة. وعدي شافها قلق وقرب من الشط لقاها بتطلع لفوق وتنزل وهي بتحاول تعوم ومش عارفة. قلبه دق وخاف ودخلها المياه وهو بينده عليها. بس هنا كانت خلاص شربت ميه كتير والمياه قفلت مجري الهواء. ومبقتش بتاخد نفاسها. ونزلت لتحت قدام عينيه وهو بيحاول يوصلها بسرعة. وفجأة لقاها طفت علي ظهر المياه من غير حركة ولا نفس. وصلها ومسكها وهزها علشان تفوق بس ما فاقتش.
عدي: بدموع. حلا حلا ردي يا روحي. حلا ردي عليا يا قلبي لا متسيبنيش يا حلا لا ده انا حبيبك. انا هخرجك بسرعة.
وخرجها عدي من المياه بسىرعة وضغط علي صدرها علشان يخرج المياه بس ما فقتش. عملها تنفس صناعي بس مفيش فايدة. عدي حضنها بدموع ووجع وتأنيب لانه هو اللي سابها لوحدها.
عدي: لا لا يا هنا حبيبتي متسبنيش علشان خاطري قومي. والله مش هنزلك المياه تاني. والله مفيش بحر تاني خليكي جبانة انتي صح انتي مينفعش تنزلي المياه. بس قومي قومي يا حلا انا هموت من غيرك. وماتت حلا
بااااااك
عدي كان بيحكي وهو مش قادر يسيطر علي دموعه. دموعه كانت بتنزل غصب عنه.
عدي: انا السبب انا اللي قتلتها يا هنا انا اللي قتلتها انا
هنا كانت بتسمع ودموعها هي كمان بتنزل من الحزن والالم من كلامه واحسسه بالذنب وكمان من زعليها عليه ومنه. لانه لسة حاسس بنفس الوجع اكن اللي حصل ده حصل دلوقتي. يعني هو لسة منسيش حلا ولا هينسها. وحاولت تتماسك وتلاقي صوتها اللي اتخنق من الوجع والدموع
هنا: طبطبت عليه. كفاية يا عدي انت ملكش ذنب. ده عمرها وقدرها
عدي: بصلها بحزن. هنا انا عارف انك زعلانه بس والله غصب عني بس انا مش قادر اخسرك انتي كمان ارجوكي افهميني
هنا: بدموع. فهماك فهماك قوي صدقني.
عدي: شدها لحضنه وضمها جامد. هنا ارجوكي خليكي جنبي انا محتاجلك. متسبينيش
هنا كانت موجوعة ومجروحة. وهدوء عكس البركان اللي جواها.
هنا: عدي انت لازم تطلقني. اول لما نرجع القاهرة
عدي اتصدم. وخرجها من حضنه وهو في قمة غضبه.
عدي: انتي بتقولي ايه. انتي ليه مصرة توجعيني كدة. ليه كل لما قربلك تبعدي. ليه عايزة ايه جواز واتجوزتك حب وحبيتك قرب وبقرب منك عايزة ايه. قوليلي عايزة ايه بقي حرام عليكي
هنا كانت فقدت هدوئها اللي مبقتش قادرة تتظاهر بيه اكتر من كدة وبعصبية
هنا: جواز جواز ايه ده اللي بتتكلم عنه اللي اتجوزتهولي وانت مغصوب. وحب ايه انت بتضحك علي نفسك. انت بتحاول تقنع نفسك انك حبيتني. علشان تبرر لنفسك انانيتك. والقرب ده رغبة وغريزة مش اكتر. انا بالنسبة ليك جسم ووش شبه مراتك. لكن لا اسفة انا مقدرش العب دور الدوبلير ده اكتر من كدة.
انا جيت علي كرامتي كتير علشانك علشان حبيتك. لكن انت عمرك ما حبيتني. انت لحد النهاردة فاكر حلا حلا بتحب ده. حلا بتكره ده. ده عيد ميلاد حلا. دي ذكري حلا. حلا حلا انا خلاص تعبت. انا بقيت مش حاسة بنفسي مش حاسة بوجودي. حلا في كل حاجة في عقلك وقلبك وبيتك. صورها في كل مكان حتي عربيتك فيها صورة حلا. السلسلة اللي انت لابسها وبتحاول تداريها بعيد عني والي فيها صورة حلا. انا شوفتها النهاردة وانت خارج من الحمام وكنت ناسي نفسك. انا تعبت حس بيا حرام عليك. انا انسانة بني أدمه من حقي احس ان الانسان الوحيد اللي حبيته. ليا لوحدي مش بتشاركني في واحدة تانية انا اوقات بحس ان حلا عايشة ماماتتش. من كتر ماهي موجودة في حياتك.
ومسحت دموعها وهي بتحاول تهدي. انا عايزة اطلق وانت خليك مع حلا.
عدي: قرب منها وبهدوء وعتاب. حاضر يا هنا هطلقك بس مش دلوقتي. انا مرضاش ليكي انك تطلقي بعد 3اسابيع من جوازك. احنا هنتحمل بعض شهرين وبعد كدة هطلقك. واسيبك تعيشي حياتك. انا اسف اسف اني جرحتك قبل كدة. بس انتي جرحتيني دلوقتي اوي اوي يا هنا انا بحاول اثبتلك حبي وانك بقيتي حياتي وانتي بتلوميني علي ماضي انا بجاهد نفسي علشان انساه. بس انتي مش عايزة تساعديني. انتي لو كنتي حبتيني كنتي حاربتي معايا علشان الحب ده يستمر ويكبر. بس لاسف انتي عايزاني انا لوحدي اللي اعمل كدة.
ومشي خطوتين ولف بجنب وشه ليها ياريت تلبسي علشان هننزل القاهرة دلوقتي.
هنا: عدي استني.
عدي: لفلها بأمل ولهفة. انها تكون اتراجعت عن قرارها. وبصلها علشان تتكلم
هنا: انا لما نرجع هفضل في شقتي وانت في شقتك. وعلاقتنا هتفضل زي ما هي لحد لما نطلق.
عدي: غمض عنيه وهو بيجز علي اسنانه وبيكور قبضة ايده من غضبه منها ومن عندها وغبائها . وهز راسه بضيق ودخل أوضته
في اوضة عدي
عدي: رايح جاي وهو في قمة غضبه. ليه ليه يا هنا غبية غبية. ليه مش حاسة بحبي ليه ليه. وبعند وتحدي. لكن لا يا هنا مش عدي اللي يخسر. واقسملك انك في خلال الشهرين دول انتي بنفسك هتتمني اني مطلقيش. واوعدك يا هنا. وطلع تليفونه….. ايوة يا رعد معلش اقلقتك من النوم. بس عايز منك خدمه اسمع………..
هنا في أوضتها بتلبس وهي بتعيط.
هنا: انا بجد محتارة هو انا صح ولا غلط. هو بيحبني ولا لا ماهو انا مش هقدر اهين نفسي اكتر من كدة هو لازم ينسي حلا لازم. أوعدك يا عدي اني في خلال الشهرين دول لو مقدرتش انسيك حلا هتطلق. لكن لو حسيت انك فعلا بتحبني ونسيتها هعيش معاك عمري كله انا بحبك والله العظيم بحبك.
وخرج عدي ونده لهنا واخد الشنط ونزلها وركبوا الاثنين العربية من غير ولا كلمه وكل واحد جواه كلام ولوم وعتاب. بس احتفظ بيه لنفسه.
في القاهرة في شقة رعد وهمس.
رعد بعد لما صحي علي تليفون عدي وكلمه وقفل معاه. التفت لهمس حبيته وملاكه اللي بيعشقها وابتسم. لانها كانت لسة نايمة في حضنه وماسكة فيه. اكنها خايفة يسيبها ويمشي وهي نايمة. مرر ايده في شعرها وباسها من جبينها. وخرجها من حضنه برحة وبهدوء. ودخل اخد حمام. وخرج لقاها لسة نايمة. ابتسم علي شكلها وهي نايمة رعد بيعشق همس بيحب كل تفصيلة فيها حتي في نومها بيحب يشوف برائتها وحراكتها العفوية. جاب تليفونه وصورها اكتر من صورها وهي نايمة. ودي كانت عادته من اول يوم بقت فيه مراته بجد. كل لما يصحي وهي في حضنه يصورها علشان لما يبعد عنها يطلع صورها ويتأملها. وبعد كدة دخل المطبخ. علشان يحضرلها الفطار. همس ابتدت تصحي وهي بتتثاوب واتمطعت. وبصت جنبها ملقتش رعد بس لقت تليفونه جنبها علي الكومود. عرفت انه لسة موجود. قامت ولبسة الروب وخرجت لقته في المطبخ. ابتسمت.
همس: بقي رعد بيه الحديدي بجبروته وشدته دي واقف في المطبخ
رعد. لفلها وابتسم. وقرب منها وشالها من خصرها وقعدها علي رخامة المطبخ. وحاوطها بإيده.
رعد: ايوة يا سيتي عندك مانع. بحضر الفطار لأميرتي وملكة قلبي
همس: اممم بس دي معجزة. انت بنفسك تعمل كدة
رعد: باس ايديها. طول ما انا موجود انا اللي اخدمك واعملك كل حاجة وانا مبسوط. واعملي حسابك من هنا ورايح انا اللي ححضر الفطار مش انتي
همس: حاوطته من رقبته. تؤتؤ النهاردة استثناء. وبعد كدة مينفعش. الملك بتاعي يعمل حاجة وانا موجودة
رعد: ابتسم. وهو بيشيل خصل شعرها من علي عنيها. الملك بيعشق الملكة ومش عايز يتعبها.
همس: بحزن. رعد هو انت فعلا مش ممكن تندم انك اتجوزتني لاني
رعد: حط ايده علي شفايفها. شششش متكمليش. انتي حبيبتي ومراتي والملكة بتاعتي كمان. وانسي بقي اي كلام اتقال. انا من امبارح بحاول انسيكي اللي الغبية مها دي قالته. انسي يا روحي
همس:دمعت. انا بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك. ارجوك اوعي في يوم تسيبني وتبعد عني
رعد: مسح دموعها وهو قلبه بيتعصر علي وجعها وجرحها اللي عارف انه من كلام مها. وخدها في حضنه اكنها بنته اميرته الصغيرة الجميلة اللي مش بيتحمل يشوفها زعلانه.
رعد: بس يا روحي بس مش عايزك تزعلي. طيب لو انا شايفك زي ماهي بتقول كنت سيبت الدنيا كلها وفضلت معاكي اصالحك. وخرجها من حضنه بهدوء. وحاوط وشها بإيده. وهو مبتسم. وبعدين ده رعد الحديدي بنفسه واقف يحضرلك الفطار ده ميخلكيش ملكة علي كل الستات
همس: ابتسمت. وباست ايده اللي حاضنه وشها. طبعا ده انا اخدت اكبر جايزة في الدنيا ان الراجل اللي ستات كتير بتجري وراه وتشاغله بيحبني انا وبيدلعني انا.
رعد: بمكر. هو من جهة انهم كتير فهم كتير.
همس: زغته في كتفه. غلس ما انا عارفة
رعد: هههههه. ايدك تقلت اوي يا هموسة
همس: هههههههه. مش انت اللي كل شوية تزغطني زي البطة
رعد: مسكها من خدودها وباسها احلي واجمل بطة. تعالي يا بطة بقي لما ازغطك.
عدي وقف علي الطريق عند بنزينة علشان يمول العربية.
عدي. التفت لهنا اللي كانت سكتة من اول ما ركبه وباصة من الشباك ومبصتلوش ولا مرة.
عدي: تحبي اجيبلك حاجة معينة علشان تفطري انتي ماكلتيش حاجة من الصبح
هنا: وهي ساندة راسها علي الشباك تؤتؤ. مليش نفس
عدي: اتنهد بنفاذ صبر. حجبلك زي
ونزل وشاور لعامل البنزينة يمول العربية ودخل يجيب قهوة وأكل ليه ولهنا.
ولما خرج لقي هنا سرحانة وباصة علي اتنين واقفين قصاد عربيتهم وشكلهم مخطوبين او متجوزين. وكانوا بيضحكوا وباين عليهم الحب. وشاف عنيها مدمعة. اتنهد بألم وركب العربية
عدي: اتفضلي يا هنا افطري.
اخدتهم منه وهي ساكته.
عدي: طلع بالعربية. وبعد شوية شغل السي دي. علي أغنيه بيعاتبها بيها عايز يقولها ارجعي وانسي. انا مش عايز اسيبك انتي اللي بتبعدي مش انا. وكانت( لعمرو دياب(مكنتش ناوي اودعك)(مكنتش ناوي اودعك. بس انت مافهمتش ومشيت ومحاولتش تسمعني او اسمعك.ده انا كنت لسة بكلمك وبقولك ايه فيا صعبتها عليا. معرفتش افهمك. انا ليه ساعتها مجاش في بالي كلام لحظة ما قولت سلام ليه سكت جرالي ايه. ازاي اسيلك تمشي كدة علي طول وانت اللي كنت بقول من الدنيا طلعت بيه.ده انا لو عليا يا حبيبي عايزك هنا جنبي ومفيش حاجة في قلبي يا ريت تفهم كدة. لا حبي ليك عمره انتهي ولا قولت نتفارق انت اللي بتفارق. اوهام وخلقتها. انا ليه ساعتها مجاش في بالي كلام. لحظة ما قولت سلام. ليه سكت جرالي ايه. ازاي اسيبك تمشي كدة علي طول وانت اللي كنت بقول من الدنيا طلعت بيه)
هنا عياطها زاد. وعدي كمان حزين نفسه ينسيها ويرجعها تضحك زي زمان. مسك ايديها وضغط عليها بحب.
عدي: بحبك يا هنا والله بحبك. وباس ايديها. وسابها
هنا: فضلت تعيط. وهي محتارة ومش عارفة تعمل ايه. بس كل اللي كانت محتجاه وقتها حضنه عايزة حضنه. قربت منه وهو فهم. وفرد دراعه. وهي نامت في حضنه.
عدي: ابتسم. وحضنها بإيده جامد. وباس شعرها وهو مبسوط هو لو مش هيطول منها حاجة غير انها تفضل في حضنه كفاية عليه هو عايزها تفضل كدة عايز يحس بقربها وكمان يحسسها بالامان. وفضل حاضنها لحد ما نامت في حضنه وهو سايق ووصل القاهرة.
ووصل عدي عند العمارة. وهنا كانت لسة نايمة في حضنه من وقت ماكنوا علي الطريق. بس هو كان مبسوط خصوصا انها من ساعت ما شافها وحتي لما اتجوزوا مافضلتش في حضنه كل الفترة دي. كان نفسه الطريق يطول اكتر علشان تفضل بين ضلوعه ويحس بقربها من قلبه.رفع وشها ليه وابتسم وشال شعرها من علي خدها ومال عليها وباسها بحب وحنان. قبل ما تصحي وتبعده عنها. وبعد عنها بهدوء وملس علي خدها. ااااه يا هنا انا لو عليا كنت لفيت ورجعت اسكندرية تاني علشان استمتع بحضنك لاطول وقت ممكن بس اعمل ايه لازم نرجع. وابتدي يصحيها وهو بيملس علي خدها بحنية. هنا..هنا..حبيبتي اصحي احنا وصلنا
هنا: كانت اصلا صاحية من وقت كبير بس هي كمان كانت مستمتعة بحضنه ومش عايزة تبعد ولا تحسسه انها صحيت علشان متبعدش عن حضنه. كانت عايزة تشبع من حضنه وريحة عطره اللي بتحبه وبتعشقه.ابتديت تفتح عنيها
عدي: ابتسم. ايه يا روحي كل ده نوم. ده انتي كنتي جعانة نوم
هنا: قامت من حضنه وعدلت شعرها وهدومها. احمم اسفة لو كنت تعبتك. اكيد دراعك وجعك من نومي عليه الفترة دي كلها
عدي: ابتسم. يا نهار ابيض. يوجعني وانتي في حضني مستحيل. ده كان نفسي الطريق يطول اكتر من كدة علشان تفضلي في حضني واشبع من حضنك اللي حرماني منه. ربنا يسامحك. بس تعرفي مكنتش اعرف ان حضني حلو اوي كدة
هنا: بتحاول تداري ضحكتها. احم هوانا نمت من وقتها علي دراعك ليه ما رجعتنيش علي الكرسي.
عدي: قرب منها بلؤم. اولا مكنتيش علي دراعي كنتي في حضني. ثانيا ازاي اسيبك للكرسي يعني ما انا اولي . مش كفاية كنتي حرماني منك حتي مش عايزة تنامي معايا في اوضتي وبتنامي لوحدك. وكمان عايزة تقعدي هنا في شقتك مش معايا. يا ظالمة
هنا: عدي احنا اتفقنا. هما شهرين وكل واحد يروح لحاله ونطلق.
عدي: حب يلاعبها ويخوفها. اممم وانا مقولتش حاجة بس احب اقولك اني مش هطلق الا لما خد حقي الشرعي منك.
هنا: حطت ايديها في وسطها. نعم يا عنيا
عدي:ههههههه. اهدي هتفصحينا هو العرق الاسكندراني طفح ليه كدة
هنا:بتجز علي سنانها. هو انت لسة شوفت حاجة. ده انا هخنقك ايه اللي انت بتقوله ده انت مجنون.
عدي: وانا قولت ايه غريب مراتي وانا جوزك وده حقي.
هنا: عدي متخلنيش اكرهك
عدي: بغيظ قرب منها. بالعكس ده انتي هتحبيني اوي اوي. اوعدك
هنا: اتنرفزت. ده بعدك مش هيحصل
عدي: والله هنشوف واعملي حسابك. انا هسيبك الشهرين دول برحتك خالص. بس اليوم ال59. هيكون اليوم المنشود. يا حلوة يعني قبل طلاقك بيوم. احسيبها بقي من النهاردة واعرفي يوم دخلتك يا عروسة. غمزها وسبها ونزل وينزل الشنط من العربية
هنا: كانت متغاظة منه. وخبطت التابلوه بتاع العربية بإيديها. ماشي يا عدي بتتحداني ده بعدك والله ما هخليك تطول مني حاجة وهتشوف. الله يخربيتك فصلتني. من شوية كنت عاملي فيها عبد الحليم. ودلوقتي قلبت علي زكي رستم. بس علي مين مبقاش هنا بنت ام هنا ان ما ربيتك. ووريتك النجوم في عز الظهر انا بقي هوريك الشهرين دول هعمل فيك ايه. اسني عليا
عدي: فتحلها باب العربية. هاه مش هنطلع بقي ولا ايه. وغمزها ومال عليها. ولا تحبي اجي جنبك ونكمل نوم هنا في العربية.
هنا: زقته وابتسمت بإستفزاز. هاهاها خفيف الظل اوي
عدي: ههههههه. ماشي مسيرك تقعي تحت ايدي يا قطة
هنا: طلعت لسانها وغاظته.ده بعينك وطلعت العمارة
عدي: عض علي شفايفه. أل اطلقها قال ده بعيد عن شنبها. حد يطلق العسسل ده. بس صاروخ بنت اللذين. وحياتك عندي لالعبك صح ووريكي من هو عدي.ونبتدي بأول لعبه لما تطلعي شقتك يا موزة. وطلع وراها وركبوا الاسانسير ووصله عند شققهم
هنا:اتفضل علي شقتك شكرا
عدي: بمكر. ودي تيجي بردوا لازم ادخلك واطمن عليكي. افتحي الباب
هنا: فتحت الباب واتصدمت من اللي شافته😳😳😳يا نهار مش فايت ايه ده
هنا لقت الشقة مقلوبة عاليها واطيها.العفش متجمع والسجاد والتحف وكل حاجة.
عدي: بتصنع المفاجأة. ايه ده هو في ايه
هنا: مش عارفة مين اللي هيكون عمل كدة. تفتكر صاحب الشقة
عدي: مش عارف بس ازاي مش من حقه يدخل وانتي مش موجودة. تعالي لما ندخل جوا ونشوف في ايه
ودخله لقوا الحمام الكبير متكسر ومتبهدل وكمان الحمام الخاص بأوضة هنا.
هنا : انا مش فاهمة في ايه
في الوقت ده تليفون عدي رن …رعد
عدي: ايوة يا رعد……… ايه ازاي ده حصل وانت ليه مقولتليش من بدري…… وبص لهنا اه قولت ده عريس ومش لازم اشغله ماشي حصل خير ….. لا لا متقلقش ساعة بالكتير وهكون عندك سلام
هنا:في ايه ايه اللي حصل
عدي: ابدا. رعد بيقولي واحنا مسافرين. الدكتور اللي في الشقة اللي تحتك. اشتكي من الحمامات بيقول في مشكلة ورعد جه وجاب عمال علشان يشوفه في ايه وبيصلحوا
هنا: وهو رعد معاه مفتاح الشقة
عدي: كل واحد فينا سايب للتاني نسخة من مفاتيحه كاملة علشان الطوارئ.
هنا: بغضب. طيب والعمل اعمل ايه افرض صاحب الشقة زعل ولا اتكلم وكمان انا هصلح الحاجات دي ازاي
عدي: ده علي اساس انك متجوزة توتي. انتي ملكيش دعوة انا اللي هتصرف.
هنا: طيب هقعد فين
عدي: مش محتاجة ذكاء في شقتي طبعا
هنا: بعند لا طبعا انا هشوف شقة تانية اقعد فيها او اجحز في فندق
عدي: مسكها من دراعها. بقولك ايه لمي الدور احسنلك. انا في الاول وافقت انك تقعدي هنا علشان قولت جنبي وتحت عيني. لكن تقوليلي شاقة تانية وفندق. اصحي يا ماما انتي مش متجوزة سوسن
هنا: بس اصل بعد الكلام اللي قولته في العربية مش مطمنالك
عدي: حاوطها بإيده من خصرها وقربها ليه. لا يا روحي اطمني. انا قولتلك مش انا اللي اغصبك. وكمان حددتلك يوم الدخلة واوعدك هيكون بمزاجك وعلي هواكي
هنا: زقته بغضب. انت بتتحداني يا عدي ماشي لما نشوف كلمة مين اللي هتمشي.
عدي: كلمتي انا يا روحي يالا قدامي علي شقتنا يا حلوة..
ودخلوا شقة عدي. وهنا مكنتش عايزة تقعد في الشقة علشان صور حلا اللي موجودة في كل مكان. اتنهدت واخدت نفس ودخلت
عدي: طيب دلوقتي مؤقتا هتنامي معايا في اوضتي لحد ما احضرلك اوضة علشان مفيش غير اوضتي والاوضة الصغيرة. والليڤينج والمكتب بتاعي.
هنا: بغيظ. عدي مش هنبتديها غلاسة. انا هنام لوحدي
عدي:بتصنع البرائة. والله مش غلاسة بس فعلا مفيش اوضة تانية
هنا: طيب وريني الاوضة الصغيرة دي الاول
عدي: بان عليه الضيق. هنا الاوضة دي مش هتنفعك
هنا: اشوفها الاول وبعدين ابقي احدد هتنفع ولا لا
عدي: وهو اصلا ماكنش عايزها تدخلها. طيب اتفضلي
دخلت هنا واتفاجأت لانها كانت اوضة بيبي فيها سرير بيبي ودولاب وكل احتياجات البيبي ولعب ودباديب. وكمان لقت عي الترابيزة اللي جنب السيرير اربع براويز في كل واحد صورة سونار لبيبي.
هنا: ابتلعت ريقها بصعوبة. انا مش فاهمة هو انت كنت مخلف من هنا
عدي: مسح وشه بضيق ووجع. وبلع ريقة بغصة. حلا كانت حامل في الشهر الرابع
هنا: دمعت. يعني هي ماتت وهي حامل
عدي: هز راسه. ايوة
هنا: وانت ازاي تنزلها البحر وهي حامل
عدي: هنا دي حاجة عدت وخلصت لو سامحتي متفتحيش معايا اي موضوع يخص حلا. حلا خلاص ماضي وانتهي. وانا عايز انساه. ومن بكرة هبعت حد يشيل الاوضة دي واجبلك اوضة جديدة ليكي هنا وهو خارج
هنا: عدي. استني
عدي: من غير ما يلف. اتنهد بنفاذ صبر. نعم
هنا: الاوضة دي محدش هيلمسها هتفضل زي ماهي. انا هقعد في الليڤينج
عدي: لفلها وهو مستغرب. مبقتش فاهمك ياهنا حقيقي مبقتش فاهمك. انا حروح اغير هدومي علشان اروح لرعد الشركة
هنا: بس انت منمتش طول الليل. وكمان سايق فترة طويلة ما ترتاح النهاردة
عدي: قرب منها وملس علي شعرها. انا راحتي في حاجة واحدة بس انتي. وباسها من جبينها. وخرج راح اوضته
وهنا فضلت تبص علي الاوضة وهي متألمة.
هنا: ليك حق يا عدي تفضل موجوع. اللي حصل مكانش سهل ده انت جبل علشان تتحمل ده كله. بس معلش استحملني شوية اللي انا بعمله ده زي كوي الجرح لازم اعمل كدة وابعد شوية واتعبك علشان تنشغل بيا وتنسي اللي حصلك.
وخرجت ودخلت الليڤنج. وقعدت تفكر .
وبعد شوية عدي خرج من اوضته بعد ما اخد حمام ولبس بس كان لسة مقفلش زراير قميصه. ودخل لهنا
عدي: ماشوفتيش تليفوني مش لاقيه
هنا: احمم. ثواني هقوم اشوفهولك.
عدي: لا لا خليكي انا حروح اشوفوا برا. وقرب منها.
عدي: قوليلي تحبي اجبلك غداء ايه معايا
هنا: اي حاجة مش هتفرق
عدي: تمام هشوف واكلمك قبل ما ارجع
هنا: اوك
عدي. كان متعمد يخرج كدة علشان هنا تعرف انه قلع سلسلة حلا اللي كان لابسها وهي زعلت. وهنا فعلا اخدت بالها انه قلعها
هنا: لما خرج ابتسمت. ده قلع السلسلة. معقول علشاني ولا يكون نسيها وهيرجع يلبسها تاني.
عدي: لبس هدومه كلها وهو خارج هنا ابقي شوفي الورقة اللي سايبهالك في اوضة البيبي. سلام
هنا: عقدت حاجبها. وجريت علي اوضة البيبي لقت ورقة وعليها السلسلة. فتحت الورقة.
عدي: انا فعلا قلعتها منستهاش ولا هرجع البسها تاني. وهتفضل في الوضة دي ودي هتكون اوضة الماضي كل شئ يخص حلا او الماضي هحطه في الاوضة دي. انا عايزك انتي عايز هنا حبيبتي ومراتي. بحبببك
هنا:😍😍 باست الجواب. وحضنته حبيبي يا ديدو. وعضت علي شفايفها. وبمكر بس بردوا لازم ادوخك لحد ما تفقد الذاكرة هههههه. بس بحببك والله بحبك
في شركة رعد. وفي مكتب رعد
رعد: هههههههه. والله البيت دي جدعة خليها تربيك
عدي: هههههه. والله ساعات بحس انها مجنونة كل ساعة بحال. بس مش مهم انا وراها والزمن طويل ده انا عدي يا حبيبي
رعد: طيب يا دونجوان. نرجع لشغلنا بقي
مروان: خبط ودخل. رعد بيه
رعد: تعالي يا مروان. مالك في ايه
مروان: متلخبط وخايف من رد فعل رعد لما يعرف اللي هيقوله
رعد: بقلق. مالك يا مروان انطق حصل ايه
مروان: بص لعدي. معلش ده موضوع بخص مدام مها ولازم نكون لوحدنا
رعد: بص لعدي. بس عدي مش غريب وعارف كل حاجة عني اتكلم
مروان: صدقني مينفعش
عدي: طيب يا رعد انا هستناك عند وليد برا. علشان نكمل كلامنا. عن اذنكم
رعد: بغضب هز راسه. وبص لمروان اتكلم مالها مها
مروان: بيبلع ريقه بصعوبة. حضرتك كنت عايز تعرف هي بتختفي فين
رعد: وعنيه بتطق شرار. انطق يا مروان
مروان: كانت بتنزل شقة تحت السنتر بتاعها. بتاعة واحد اسمه معتز
رعد: هجم علي مروان ومسكه من هدومه. انت بتقول ايه مها مراتي بتنزل شقة معتز ده ليه
مروان: سيادتك انا مليش ذنب ده اللي انا عرفته. هما علي علاقة مع بعض. وهي عنده دلوقتي
رعد: كان في حالة غضب وغل لا توصف اخد مسدسه ونزل زي المجنون
عدي: شافه خارج وهو مش شايف قدامه. رعد رعد. ماله يا مروان انت قولتله ايه
مروان: لازم نلحقه يا عدي بيه ليرتكب جناية
ونزلوا ورا رعد وعدي لحق رعد قبل مايطلع بعربيته وركب جنبه. ومروان ركب عربيته وطلع وراهم. ووصل رعد للعمارة اللي فيها سنتر مها وطلع عند شقة معتز. وضرب الكالون بالمسدس. ودخل يدور عليها لقاها مع معتز في اوضة النوم.
رعد كان مش مصدق اللي شافه كان ينتظر من مها اي حاجة غير الخيانة بالشكل ده. رعد رفع المسدس وضرب علي معتز اللي حاول يتفاداها ونط من علي السرير بس الرصاصة جرحت دراعه لكن مااصابتهوش. وحاول يجري ورعد مسكه وضربه ضرب قاتل . لحد لما وشه كله مش باين من الدم. ولف لمها اللي نصيبها من الغضب والضرب ميقلش عن معتز ويمكن كان اكتر بكتير. معتز جري وخرج من الشقة ومروان حاول يمنعه. لكن عدي منه مروان وخلي معتز يهرب
مروان: رعد بيه ممكن يقتلني لاني سيبته
عدي: انت مجنون انت مش شايف عمل فيه ايه لو خرج ولقاه هيقتله هنا وتبقي فضيحة. سيبه واحنا هنعرف نجيبه بطريقتنا ونخلص عليه في المخزن مش هنا
رعد: كان لسة في الاوضة بيضرب مها. واللي كسرلها دراعها كمان. وهي كانت هتموت من الالم والصريخ
رعد: ماسكها من شعرها. بقي يا كلبه ياحقيرة تخونيني انا انا رعد الحديدي تخونيني مع الكلب ده. ده انا اتجوزتك وانا مش طايقك يا سافله ومع ذالك كنت بديكي حقك وانا مش عايز ابص في وشك. وفي الاخر تخونيني ليه يا زبالة يا رخيصة. بس هقول ايه ما انتي تربية توفيق والله يا كلبة لرجعك لجدك بمنظرك ده علشان ازلك وجرها من شعرها وخرج بيها
مها: بتعيط ومش قادرة من كتر الضرب وماسكة دراعها وبتتألم. وبتتكلم بصعوبة. لا.. لا ب. لاش فضايح علشان خاطري
رعد: وانتي لسة شوفتي فضايح.
عدي: رعد مينفعش تنزلها كدة لابسها
اي حاجة كدة بجد هتبقي فضيخة ولو حد شافها وصورها بكرة هتلاقي الصور مغرقة النت كله انت هتتفضح معاها. اسمع كلامي وتعالي علي نفسك
رعد: سابها وزقها بعيد عنه وهي وقعت في الارض.
عدي: دخل جوا جابلها روب وابسهولها. وشالها مروان هات العربية قصاد العمارة بسرعة.
رعد: نزلها اللي زي دي تتجر مش شعرها متتشالش
عدي: معلش ما انت شايف عملت فيها ايه وكمان عايزين الموضوع يبان انها تعبانة مش كتر.
ونزلوا العربية وعدي قعد مها علي الكنبة اللي ورا. وركب هو جنب رعد
ورعد طلع علي ڤيلة توفيق الحديدي. واول لما وصل. نزل وجر مها من شعرها ورفض ان عدي يشيلها تاني خل بيها علي توفيق ورماها قصاده علي الارض
رعد: بأرف وغضب. حفيتك عنك انا ميشرفنيش اني اخلي واخدة سافلة زيها علي زمتي. انتي طالق
توفيق: مصدوم. من شكل مها ولبسها وكمان الضرب اللي مضروباه. انت ازاي تعمل فيها كدة وليه طلقتها. ده انت جبت اخرك معايا يا رعد
رعد: بسخرية. اخري اخري انت لسة ما شوفتوش يا حديدي. اما ليه عملت فيها كدة فإسأل الهانم انا جبتها منين. جايبها من شقة واحد ومن حضنه وفي سريره.
توفيق: بص لمها. معقول يا مها امتي عملتي كدة
مها: بتعيط. اشمعن هو ماهو كمان مقضيها مع الزبالة همس
رعد: ضربها برجله بأرف. همس اشرف منك يا كلبة وبعدين دي مراتي مش مصاحبها يا واطية. ولعملكم انتم الاتنين همس مراتي وبجد واللي في بطنها ليا وليها ومن هنا ورايح مش عايز اعرفكم ولا يكون ليا بيكم اي صلة.
توفيق: يعني بجد طلعت بتحبها
رعد:ايوة بحبها واتجوزتها علشان بحبها مش علشان العملية.
توفيق: بغضب. كدة يبقي ترجعلي كل حاجة كتبتهالك
رعد: بسخرية هه. انت بتحلم انسي ولسة كمان انا هفضل وراك لحد لما اخليك تفلس وتسف التراب وادفعك تمن اللي عملته في امي زمان
توفيق: رعد انت مش قد اللعب معايا
رعد: هنشوف. مين اللي مش قد مين.
وخرج رعد وركب عربيته ومشي وهو مش طايق توفيق ولا مها.
في شركة حازم رشدي
حازم: انت اتجننت يا معتز جايلي علي هنا بالشكل ده
معتز:وهو بيتالم. اعمل ايه كنت هروح فين انا خايف يقتلني ده مجنون. انا كنت بسمع عن جبروته وخوف الناس منه. لكن مكنتش اتخيل انه بالشكل ده
حازم:بس هو عرف منين انا لسة كنت بحضرله الفضيحة. انا حتجنن
في عربية رعد.. تليفونه بيرن
رعد: عدي شوف مين انا مش فايق ارد علي حد.
عدي: دي غرام … الو ايوة يا غرام لا انا عدي مش رعد خير في ايه
غرام: انا لازم اكلم رعد بيه بسرعة بخصوص موضوع مها مراته
عدي: بص لرعد. مها وانتي تعرفي موضوع مها منين
رعد: بصله بغضب واخد منه التليفون. ايوة يا غرام في ايه
غرام: في واحد اسمه معتز جه دلوقتي لحازم وشكله مضروب جامد. وعرفت ان حازم هو اللي كان زقه علي مها مراتك علشان يصورها معها وحازم يفضحك.
رعد: فرمل العربية بقوة. وهو بيجز علي سنانه. حازم ابن الكلب وديني لاقتله
غرام: بس حب اطمنك الڤيديوهات اللي ادهالي كلها انا مسحتها علشان تعرف اني علي وعدي معاك. المهم انت تمسح الڤيديو بتاعي
رعد: خلاص يا غرام مش وقتك. هنبقي نتكلم بعدين.
رعد: شوفت الكلب حازم هو اللي وراها وبعت معتز يشاغل مها ويصورها معاه كمان انا هروحله وهقتله
عدي: مسك ايده. اهدي واتقل. اللي زي حازم ده يتلعب معاه بنفس طريقته الوسخة. سيبهولي وانا هلبسه في الحيط ملكش دعوة انت
رعد: مسح وشه وشعره بغيظ.
عدي: بقولك ايه اطلع علي شقتك وروح لهمس. هي اللي هتخرجك من اللي انت فيه انت مبترتحش غير معاها
رعد: هز راسه عندك حق انا هروح علي هناك. وانت ابقي خد العربية. وارجع الشركة وابقي ابعتهالي مع مروان
عدي: تمام المهم حاول تهدي شوية
رعد: ان شاء الله اكيد ههدي لما اروح لهمس
في شقة همس.
همس بتكلم هنا في التليفون
همس: طيب والله حرام عليكي يا هنا صدقيني عدي بيحبك وكان باين عليه جدا.ده لما كان بيجي هنا وانتي مختفية كان زي المجنون من قلقه عليكي. ارحميه بقي
هنا: اتنهدت. وانا يا همس والله بحبه وانتي عارفة. بس صدقيني اللي انا بعمله ده هو الصح. عدي مش بسهولة ينسي الماضي واللي حلصه مكنش سهل. لازم انسيه واحدة واحدة. لو انا سيبت نفسي وخلاص بقيت مراته. هيرجع يشوف فيا حلا. انا عايزاه يشوفني انا يعرفني انا يعرف بحب ايه بكره ايه. وقتها يتعلق بيا انا فاهمة ياهمس.
همس: اتنهدت. فاهمة يا اختي. ربنا يقويه عليكي انتي شكلك هتتعبيه اوي
هنا: والله انا بتعب نفسي معاه. تعرفي يا همس انا ببقي هموت وارمي نفسي في حضنه. وانسي كل حاجة بس بمنع نفسي علي اخر لحظة.
همس: بس انتي مش هتطلقي زي ما قولتي بعد شهرين مش كدة.
هنا:ههههههه. اطلق مين انا لازقة لامه مش هسيبه انا بس بقوله كدة. علشان اغيظه
همس:هههههه. بس هو اللي غاظك وحددلك معاد الدخلة
هنا: اسكتي ده وقع قلبي. تفتكري بيتكلم جد
همس: اممم. لا متهيألي اللي زي عدي ده ميعملش كدة. هو بس بيخوفك. وبعدين انا متأكدة. قبل الشهرين دول هتكوني سلمتي الرايا يا سكر
هنا: اممم. والله يتوقف عليه كل ما ينسي بسرعة. كل ما انا اقرب منه اكتر
همس: طيب ما تقوليلوا يشيل الصور اللي مضيقاكي دي
هنا: لا طبعا. زي ما قلع السلسلة لوحده. هو اللي لازم يشيل الصور لوحده. علشان هو عايز كدة مش علشان انا طلبت.
همس: هقولك ايه ربنا معاكي انا بس نفسي اشوفك مبسوطة
هنا: سيبك مني انا وقوليلي. عاملة ايه مع وحش الشاشة
همس: هههههههه. تعرفي انك بايخة. بقي رعد وحش . طيب ده مفيش احلي ولا اجمل ولا ارق من رعد حبيبي
هنا: تيرررا رار رارا. ايه يا عم الحب ده
همس: بهيام. حب ايه بس ده انا بعشقه. رعد حاجة كدة مفيش منه. اوقات مابصدقش ان هو رعد الحديدي اللي الناس بتترعب منه. هو هو اللي بيحبني ويدلعني. ااااه يا هنا رعد وراني دنيا تانية جديدة عليا. احلي واجمل من اللي اتمنيت اعيشها. بيعاملني اكني ملكة. عمره في يوم ما حسسني اني اقل منه. بالعكس مبيتحملش حد يقولي كلمة تزعلني انا مصدقتش اللي عمله في مها امبارح
هنا: اه يا همس ده اناهموت وكنت اشوفها بتاكل الالم ده وافرح فيها ام مناخير في السما دي محسساني انها من طينة غير البشر.
همس: عيطت. بس سمعتني كلام وحش اوي يا هنا واكتر حاجة وجعتني في كلامها. لما قالتلي اني رخيصة وبعت حته مني وانا والله يا هنا زي ما حكتلك. انا ايه اللي خلاني افكر في العملية من الاول
هنا: اهدي يا حبيبتي. متزعليش نفسك. هي غبية زي ماقال رعد وكفاية عليكي دفاع رعد عنك واللي عمله فيها علشانك
همس: مسحت دموعها. عندك حق رعد فعلا صالحني وبزيادة. مش قادرة اقولك من امبارح لحد لما نزل الصبح وهو بيدلعني جدا علشان انسي اللي حصل
هنا:بنبرة خبث. ويا تري نساكي اللي حصل
همس: ههههه. بس يا بايخة
هنا: ههههه خلاص خلاص هسكت اسيبك انا بقي وادخل اخد شور
همس: ماشي يا جميل سلام
وقفلت همس مع هنا. وتليفونها رن برقم غريب.
همس: …. مين الرقم ده. وردت. الو
زينب: ايوة يا همس انا زينب
همس: زينب. ازيك بس ده مش رقمك
زينب: ابدا ده رقم جديد جبته وهكلمك منه
همس: بتردد. اه اه وماله. ان شاء الله
همس اصلا خايفة من رعد لانه حذرها من زينب وقالها متكلمهاش تاني وفي نفس الوقت مش عايزة تجرح زينب وتصدها.
زينب: مالك يا همس هو انا كلمتك في وقت مش مناسب ولا حاجة.
همس: ايه لا لا ابدا قوليلي مامتك عاملة ايه
زينب: الحمد لله. قوليلي انتي مبتسأليش عليا ليه
همس: عادي معلش انتي عارفة الحمل وتعبه
زينب: هو رعد بيه بيخليكي تتابعي الحمل مع مين
همس: ايه مع دكتورة
زينب: اسمها ايه وفين
في الوقت ده دخل رعد وشكله يغني عن السؤال عن حالته.
رعد:بتكلمي مين يا همس
همس: اتخضت واتفاجأت من دخول رعد وهي بتكلم زينب. اتلخبطت والتليفون وقع من ايديها من خوفها من رعد.
رعد: عقد حاجبه واستغرب من رد فعل همس. مالك يا همس
همس: ابتعلت ريقها بصعوبة. ايه ابدا مفيش.
رعد: اومال اتخضيتي ليه لما شوفتيني وكنتي بتكلمي مين
همس: خافت تقولوا زينب يزعقلها. كنت بكلم هبة اختي. وانا بس اتفاجأت بيك مش اكتر.
رعد: طيب سلميلي عليها.
همس: هزت راسها. حاضر. واخدت التليفون من الارض. ايوة يا هبة انا هبقي اكلمك تاني
زينب: هبة ده ايه. هو ده صوت رعد بيه مش كدة
همس: اه هو
زينب: طيب انا هقفل دلوقتي وهبقي اكلمك تاني
همس: ماشي مع السلامة
همس. قفلت مع زينب. وقربت من رعد. وهو كان ابتدا يقلع هدومه. وشكله متغير.
همس: مالك يا حبيبي. انت تعبان
رعد: بحدة. لا مفيش انا داخل اخد حمام
همس: طيب تحب احضرلك الغدا
رعد:لا مليش نفس. ودخل الحمام
همس: حطت ايديها علي قلبها. واخدت نفسها. يا رب. رعد شكله متعصب. معقول. يكون اخد باله اني متلخبطة
وفضلت قاعدة متوترة وخايفة لحد لما رعد خرج من الحمام
رعد: اخد باله انها خايفة منه من شكله وهو متعصب. قعد وبصلها ومدلها ايده
همس: ابتسمت ومدت ايديها.
رعد: اخدها وقعدها علي رجله ودفن راسه في حضنها. وغمض عنيه واتنهد
همس: حضنت راسه بحنية. وملست علي شعره. مالك يا حبيبي هو انا زعلتك في حاجة
رعد: لا يا روحي انا اسف مكنتش احب تشوفيني كدة بس اللي حصل النهاردة. كان صعب
همس: رفعت وشه ليها وحضته بإيديها. مالك ايه اللي حصل انا كدة قلقت عليك
رعد: باس ايديها و بحزن. مها خانتي يا همس عارفة يا عني ايه رعد الحديدي مراته تخونه.
همس: حطت ايديها علي بقها من الصدمة. مش ممكن مها تعمل كدة. وانت اتأكدت مايمكن تكون ظالمها.
رعد: ظالمها ازي بس ده انا جبتها من شقته ومن حضنه يا همس
همس: بضيق. معلش اكيد الموضوع صعب عليك. مش سهل تشوف مراتك في وضع زي ده
رعد:فهمها. وبنفاذ صبر. همس غضبي دي مش حب لمها. فوقي
همس: بزعل. ليه هي مش مراتك. اومال زعلان ليه
رعد: ضمها ليه اكتر وابتسم. انا بحبك انتي. ولو كنت حبيت مها عمر ما كان هيكون ده رد فعلي وبس
اني اضربها علقة واكسر دراعها وخلاص كان هيبقي اكتر من كدة بكتير
همس: بفزع. ههههو انت ضربتها وكسرت دراعها
رعد: بسخرية. دي علقة بسيطة يا دوب تنيمها في السرير. شهر مش اكتر. انا موتي وسمي الكدب و الخيانة والغدر مبتهاونش فيهم. خصوصا لو حد بحبه وخاني
همس: برعب. هو انت لو كنت بتحبها وعملت كدة كنت هتعمل ايه.
رعد: ابتسم بشر. وبصوت هادي لكن يرعب. كنت دفنتها حية
همس: ابتلعت ريقها بصعوبة. انت بتتكلم جد
رعد: بجدية. طبعا بتكلم جد. وبصلها بتمعن. وبعدين ملس علي خدها. تعرفي لو انتي مكانها كان زمانك في قبرك دلوقتي
همس: قلبها دق من الخوف من كلامه. اااانا مممستحيل طبعا
رعد: ابتسم وحضنها. طيب اهدي انتي بتترعشي ليه كدة
همس: عيطت. اصلك شكلك وكلامك يخوف
رعد. ضمها اكتر وقام وشالها معاه. وراح بيها للسرير. واخدها في حضنه.
رعد: ودفن راسه في رقبتها وباسها بهدوء. وبصوت خافت. لازم تخافي علشان متغلطيش. لاني مش هتهاون معاكي يا همس لو خنتي. علي قد حبي ليكي علي قد العذاب اللي هتشوفيه لو ده حصل
همس: من الخوف اللي في كلامه جسمها بيترعش. وحاست بألم في معدتها وقامت تجري علي الحمام. ورجعت كتير
رعد: اتخض عليها وراح وراها. وساندها. مالك يا همس في ايه
همس: بوهن وضعف. لا ابدا بس تعبت شوية
رعد: اخدها في حضنه. طيب تعالي انتي شكلك محتاجة ترتاحي.
همس: وهي خارجة. حاست انها هتقع
رعد: لحقها وشالها. بقلق. مالك يا روحي فيكي ايه تحبي اوديكي للدكتورة
همس: لا انا كويسة متقلقش
همس معملتش حاجة تخليها تخاف من رعد. لكن هي اصلا كانت بتخاف منه ومن قسوته وجبروته اللي كانت شايفهم من اول ما عرفته. هو اينعم حبها وغرقها حنيه وحب ودلع. لكن لسة لما بتشوف قسوته بتخاف حتي لو القسوة دي مش عليها. مجرد شكله وغضبه بيخوفها. كمان كلامه انه مش هيرحمها لو كذبت او خانت. هي مش هتخون بس ممكن تكدب لاي سبب. وده اللي كان رعبها منه.
رعد: حاس انها خافت منه. اتضايق هو مش عايز يخوفها ومش عارف ليه قالها كدة. هي ملهاش ذنب في خيانة مها علشان يرعبها بالشكل ده. فاحب يغير الكلام ويهديها.
رعد: وهي في حضنه وبيملس علي شعرها بحنان. علي فكرة يا هموسة. انا عايز اقولك خبر هيفرحك
همس: خبر ايه
رعد: انا خلاص قولت لتوفيق انك مراتي بجد وانه ملوش حق في ولادنا. واني مش هطلقك. يعني خلاص عرف كل حاجة. وهلعب معاه علي المكشوف. وانتي هتبعدي عن اللعبة دي نهائي. وكمان هعلن جوازنا و هتكوني مراتي قدام الناس كلها
همس: رفعت راسها من حضنه بفرحة. وابتسمت بسعادة. بتتكلم جد معقول
رعد: ابتسم. لانه رجعها تبتسم. اه يا قلبي بتكلم جد. كل ده غير المفاجاة اللي بحضرلهالك
همس: اللي كانت فعلا نسيت خوفها وفرحت زي الاطفال. لانها فعلا بريئة وقلبها ابيض ومبتعرفش تتلون. بيبان عليها فرحها زي مابيبان عليها خوفها
همس: مفاجأة ايه
رعد:بخبث. تؤتؤ مش هقول.
همس: وحياتي يا رودي لتقول
رعد: نعم يا اختي مين رودي ده
همس: بمكر. انت يا حبيبي
رعد: بسخرية. بقي رعد الحديدي بقي رودي. عجايب
همس: بغضب طفولي. ايه بدلعك مش من حقي
رعد: لا يا حبيبتي من حقك بس تدلعيني ترقصيلي تغنيلي. لكن مش تقوليلي رودي. انسي يا ماما
همس: بس هو عجبني باس هاه
رعد:طيب لو قولتيه تاني هحدفك من الشباك ده
همس: طلعت لسنها بتغيظه. هقوله
رعد: شدها لحضنه وهو بيضحك. ههههههه. والله انتي هتجننيني. بس اعمل ايه بحبك يا مجنونة
همس: طيب قول للمجنونة بقي علي المفاجأة
رعد: اممم. مصممة
همس: هزت راسها. اه مصممة
رعد: اتنهد. انا يا سيتي بجهزلك قصرك اللي هنعيش فيه سوا
همس: فتحت عنيها بعدم استيعاب. قصر قصر ايه
رعد: وهو بيلمس علي خدها وبرقة. هو مش انتي قولتي انك شبه سندريلا واتجوزتي الامير
همس: اه قولت كدة
رعد: طيب الامير بقي كان عايش مع سندريلا فين مش في القصر بتاعه انا بقي بجهزلك القصر بتاعك يا سندريلا
همس: قامت من السرير وقعدت علي ركبتها. حقيقي اللي بتقوله ده. انا همس هعيش في قصر ده انا بتوه في الشقة دي. تقوم تقولي قصر. ده انت وقتها. ممكن تقعد تدور عليا يوم بحالو
رعد: ضحك لما عنيه دمعت. ههههههههه يخرب عقلك ضحكتيني . ليه يا حبيبتي بس . عموما متقلقيش انا معاكي وههحفظك الطريق
همس: بتفكير. امممم. انت وقتها. تعملي خريطة زي بتاعة الكنز كدة علشان لما اتوه اعرف ارجع
رعد: ههههههههه. يا بنتي انتي محسساني اني هيهشك في جزيرة ده قصر عادي.
همس:عادي بالنسبة ليك مش ليا. واتعلقت في رقبته. انا بحبك اوي اوي
رعد: ابتسم. وانا بحبك اوي اوي اوي. تعرفي عدي كان عنده حق لما قالي اجيلك علشان انتي اللي بتنسيني الدنيا بحالها وانا معاكي
همس: ابتسمت. هو قالك كدة. والله عدي ده عسل
رعد: وشه اتقلب. وبصلها وعنيه اكنها سوادها زاد لدرجة تخوف. ومسك دراعها وضغط عليه. هو مين ده اللي عسل
همس: خافت وبلعت ريقها بصعوبة. ااانا اسفة والله مش اقصد اهدي متزعلش
رعد: اياك تتكرر وتقولي كدة تاني علي اي راجل فاهمة
همس: بألم من وجع دراعها. حاضر حاضر اسفة والله وعنيها دمعت
رعد: اتنهد بعصبية لما شافها دمعت وكمان شاف ايده وهي ضاغطة علي دراعها ساب ايده
همس: مسكت دراعها وفضلت تدلكه من اثار قبضته عليه
رعد: بصلها وقرب منها
همس: خافت ورجعت بجسمها لورا
رعد: غمض عنيه بضيق لانه كل شوية يخوفها من ساعة ما رجع وهي اللي بتاخد صدمه غضبه وهي ملهاش ذنب
رعد: مسك دراعها. ودلكه وقرب من العلامة اللي مكان ايده وباسها. اسف يا همس مكنتش اقصد
همس: بدموع. انت رجعت تخوفني منك ليه.
رعد: ضمها لصدره بقوة وغمض عنيه. علشان بحبك بحبك يا همس. ومش متخيل انك تعجبي برجل غيري او انك تكوني بدل مها انا ممكن انتهي لو ده حصل
همس: بس انا مش مها. انا همس انا مش ممكن اخونك والله مش ممكن
رعد: اخدها وهي في حضنه ونام. معلش انا اسف اني انفعلت بس اوعي تمدحي راجل غيري قصادي ولا حتي بينك وبين نفسك. فاهمة
همس: فاهمة.
رعد: رفع وشها ليه وبص في عنيها بحب. زعلانة
همس: بصتله بحب وعشق. هي اه بتخاف منه لكن بتحبه وبتعشقه وبتنسي اي خوف لحظة لما بتشوف في عنيه الحب والشوق ليها
همس: تؤتؤ مش زعلانة علشان بحبك
وبموت فيك.
رعد: ملس علي شفايفها برغبة. انتي ليا ليا انا وبس ومش عايز شفايفك دي تقول كلمة حلوة في حق اي راجل غيري. ومال عليها وباسها بقوة وهو اكنه بيمحي اثر كلمتها علي عدي
همس: بتاخد نفسها. انت بجد مجنون
رعد: ابتسم. لسة الجنان جاي. تعالي بقي وانا هوريكي الجنان شكله ايه…….
في ڤيلا الحديدي
في اوضة مها. مها نايمة في السرير وجنبها الدكتور والممرضة والدكتور جبسلها دراعها. و لفلها الجروح اللي في جسمها ووشها.
الدكتور: يا ريت يا توفيق باشا الهانم ترتاح وتاكل كويس علشان الكسر يلم بسرعة.
توفيق: هز راسه وبص للشغالة. وصلي الدكتور.
وخرج الدكتور والممرضة وتوفيق قرب من مها وبغضب.
توفيق: انا حقيقي مش مصدق. اللي انتي عملتيه.
مها: دارت وشها وببجاحة مستفزة. انا كنت باخد حقي مش اكتر
توفيق: بصدمه. حقك حق ايه كان ناقصك ايه علشان تعملي كدة. ده انتي كنتي متجوزة راجل ستات مصر كلها بتحسدك عليه
مها: بسخرية. انت بتشكر فيه وبتدافع عنه
توفيق: انا بقولك الحقيقة اللي انتي مكنيش شايفاها. ولاسف بغبائك وجريك ورا شهوتك ضيعتي كل حاجة. رعد كان بيلعب من تحت الترابيزة. لكن بعملتك دي هيلاعبني في وشي. ورعد بقي غول وقوي ومنافس مش سهل. وعارف عني كل صغيرة وكبيرة. وانا لسة هشوف هعمل معاه ايه
مها: بقوة. انا اول لما اخف وعدتي تخلص هتجوز معتز
توفيق: انتي اكيد مجنونة. وعموما متحلميش. رعد خلص عليه
مها: شهقت من صدمتها. وانهارت. قتله قتله ليه. المفتري والله لقتله واخلص منه ربنا ياخده ليه قتله ده كان بيحبني
توفيق: لو كان بيحبك ماكنش خلاكي تخوني جوزك. وكمان يصورك معاه
مها: انت بتقول ايه
توفيق: ده اللي عرفته. انسي وفوقي لنفسك. انا هسيبك ترتاحي
ونزل توفيق وساب مها بتعيط
في مكتب توفيق في الڤيلا
توفيق: هاه يا امين خلصت عليه
امين: تمام يا باشا. احنا عرفنا كمان مين اللي كان وراه. حازم رشدي
توفيق: بغيظ. حازم يعني كان عايز يضرب رعد. يقوم يفضح حفيدتي ماشي. ورعد بقي عرف
امين: ايوة
توفيق: تمام سيبه لرعد هو هيخلص منه. المهم الكلب اللي اتجرأ ولمس مها وصورها مات. دلوقتي بقي عايزين نجهز القلم اللي هيوجع رعد. همس
في المساء في شقة عدي.
عدي وهنا في الليڤنج
هنا: عادي اللي زي مها دي ممكن تعمل اي حاجة. بس رعد زعلان ليه هو اصلا مش بيحبها واهي غارت في داهية
عدي: رجع بظهره علي الكنبة وشبك ايده ورا راسه واتنهد. الموضوع مش حب. ده غضب رجولي اي راجل مهما كان مش بيحب مراتوا وتخونه لازم رجولته تنجرح. بس انا متاكد ان همس هتنسيه كل حاجة
هنا: بغيرة. اشمعن يعني ليه متأكد
عدي: حاس بغيرتها وحب يجننها. اصل بصراحة همس دي تنطق الحجر. جمالها يجنن والا رقتها ودلعها دي لما بتتكلم بتخلي الواحد ينسي اسمه
هنا: وشها احمر واتغاظت. بقي كدة طيب وربنا لقول لرعد واخليه يفرغ مسدسه كله في دماغك
عدي: رفع كتفه ببرائة. وانا قولت حاجة غلط. دي حقيقه. همس انثي ذات انوثة متفجرة. مش زي ناس. راسمه دور اللمبي
هنا: بعصبيه. لمبي انا لمبي
عدي: متحملش شكلها. هههههههههه. بصراحة اه
هنا: جريت عليه وزقته علي الكنبة وضربته.
عدي: ضحك ووقع علي ظهره واخدها معاه. وفجأة بطل ضحك لما لاقاها في الوضع ده وقريبة منه ومع انها كانت متنرفزة. وعمالة تعافر وتضربه وتزعق . بس هو مكنش مركز غير في جمالها وخصل شعرها البني اللي لون الشيكولاته نازلة علي عنيها. شالها بإيده.
هنا: انتبهدت لتوهانه في عنيها لما عمل كدة. وهي كمان سرحت في عنيه واتمنت اللحظة دي متنتهيش
عدي:قرب رقبتها منه بحركة مفاجأة. وباسها بشغف وشوق قوي جدا.
هنا: اتجاوبت معاه ونسيت اي كلام وتحذير كانت بحذر بيه نفسها من قربها منه.
عدي: زاد من قربه منها وحضنها وخالها هي اللي في مكانه ونسي هو كمان اي وعد وعده ليها. وكان بيحاول يشبع من قربها منه في لحظة جنون
هنا: لقت انه ممكن كل حاجة تنتهي في لحظة وتسلم ليه. حاولت تبعده
هنا: عدي كفاية. ابعد ارجوك
عدي: بصوت مجهد. لا مش قادر هنا انا محتاجلك قوي بجد كفاية بقي
هنا: عدي لو سامحت متخلنيش اكرهك. مش بالغصب
عدي: بعد عنها بغضب. غصب يا هنا تاني غصب. ماشي انا هبعد ومش هقرب منك تاني ولا حتي بعد شهرين. وسابها وراح أوضته وهو متعصب
هنا: قامت وقعدت.اوففف هو انا ليه الدنيا كل شوية تبوظ مني. بس انا مش هقدر اسيبه ينام زعلان.
وراحت لعدي في اوضته ولقته بيشرب سجاير بشراهة. قربت منه واخدت منه السيجارة وطافتها
عدي: بعصبيه. ايه اللي عملتيه ده. وايه اللي جابك هنا اتفضلي روحي نامي ودالها ظهره
هنا: قربت وحضنته من ظهره
عدي: استغرب. وبسخرية ايه مش خايفة اغتصبك وانتي جايالي اوضتي
هنا: لفت وبقت في وشه وحضنة وشه بإيديها. انا عمري ماخوفت منك.
عدي: ملامحه لانت. اومال ليه بتعملي كدة
هنا: هو مش كل عروسة من حقها فترة خطوبة. وانا لا اتخطبت ولا حتي اتعملي فرح
عدي: حاوطها بإيده. وبحنيه. انتي عايزة فرح
هنا: هزت راسها بلأ. انا عايزة بس اقرب منك براحتي وتحبني وتقرب مني واحدة واحدة. كتير عليا
عدي: ملس علي خدها بحب. لا يا حبيبتي مش كتير. يعني نعتبر نفسنا مخطوبين لحين تحديد معاد للجواز
هنا: هههههه. بالظبط كدة
عدي: اتنهد وابتسم. وانا موافق. بس عندي طلب صغير ممكن
هنا: طلب ايه
عدي: عايز انام النهاردة وانتي في حضني ووالله مش هتهور
هنا: شاورت بصباعها بتحذير. حضن بس
عدي: ببرأة هز راسه. حضن بس
هنا: بس انا مش هنام هنا في اوضتك ومتسألنيش عن السبب
عدي: خلاص ننام مع بعض في الليڤنج. الكنب هناك اصلا كبير تعالي
وفعلا راحوا الليڤينج. وقربه كنبتين قصاد بعض وعدي اخد هنا في حضنه واتنهد براحة. ودفن راسه في شعرها ونام براحة وسعادة
وهنا كمان ابسمت واخدت نفسها في حضنه ونامت مبسوطة.
وعدي اسبوع و رعد كان بيحاول ينسي اللي حصل ويجهز لهمس القصر بتاعهم وكمان كان بيحاول ينسيها نرفزته وغضبه في اليوم اياه.
اما عدي فكان علي وعده لهنا وجابلها اوضة نوم جديدة ليها. وهو بينام في أوضته ونزلت كمان معاه الشركة الاسبوع اللي فات كله. وابتدت الحدة اللي كانت في تعامل هنا مع عدي تقل ورجعت تتعامل معاه عادي ورجعوا يهزروا ويضحكه زي زمان. واوقات عدي بالليل كان مش بيعرف ينام مشتاق لحضن هنا. كان يتسحب براحة ويدخل اوضتها وهي نايمة. ويدخل وراها ويحضنها وينام. واول لما يصحي الصبح يقوم ويرجع اوضته قبل ما هنا تصحي. بس اللي ميعرفوش انها كانت بتكون صاحية وحاسة بيه بس مكنتش بتبين.
وفي يوم في شركة رعد. وفي مكتب رعد
رعد وعدي بيتكلمه في الشغل
رعد: تمام بس المناقسة اللي جاية دي لازم ناخدها من توفيق.
عدي: اكيد هناخدها متقلقش
رعد: قولي لسة مروان ملقاش الكلب اللي اسمه معتز
عدي: لا لقناه بس خلاص. مات توفيق موته. بعت رجالتوا وقتلوه
رعد: بسخرية. هه قال يعني عنده نخوة.
عدي: متنساش انها حفيدته بردوا
رعد: بغضب. يتحرقه الاتنين. انا خلاص مش طايقهم ولا عايز اجيب سيرتهم. قولي المحامي عمل ايه في اللي طلبته منه
عدي: تمام خلص كل حاجة. وبعتنا الرجالة وقفله السنتر بتاع مها. ووقفنا الفيزا بتاعتها
رعد: رجع ظهره علي الكرسي وبكبرياء. خلي بقي جدها يصرف عليها. ويفتحلها سنتر علي حسابه. قولي هو الراجل بتاع بنك لندن كلمك
عدي: ايوة. وبيقول ان توفيق حاول من حسابه اللي هناك مبلغ كبير. علشان نقص السيولة هنا
رعد: ابتسم بمكر. ولسة لما اولعله في المخازن بتاعته. هيقول حقي برقبتي
عدي: انت شدد السلخ عليه وده مش صح يا واش يا واش
رعد: مين قالك كدة. احسن حاجة تضرب علي الحديد وهو سخن
عدي: اتنهد. ماشي كلامك. ماشي كلامك. قولي بقي همس عاملة ايه
رعد: بصله بغضب. وانت بتسأل علي همس ليه
عدي: عادي ما انا دايما بسأل عليها مالك
رعد: احمم. لا ابدا هي كويسة
عدي: طيب مش ناوي تعزمني علي الغدا بصراحة همس نفاسها في الاكل يجنن
رعد: اتنفض بعصبية. ما تتلم ياعدي احسنلك
عدي: استغرب وبعتاب. في ايه يا رعد انت بتغير علي همس مني
رعد: بحدة. انت عارف الا همس لو ابويا هغير عليها منه
عدي: مين امتي. ما انت من وقت ما عرفتها وانا بتكلم عنها عادي. انت اللي بقالك اسبوع من يوم حادثة مها وانت بقيت شكاك بزيادة. بس مش انا يا رعد مش عدي. وهمس دي اختي. وعموما انا اسف عن اذنك
رعد: حس انه فعلا مزودها مع همس ومش متحمل كلام عدي عليها وخايف تخونه هي كمان. وكمان حس انه زعل صاحبه. عدي استني. وقرب منه وطبطب علي كتفه. متزعلش حقك عليا انت شايف اللي حصل مش سهل
عدي: اتنهد. عاوف وعذرك. بس حاول تهدي انت. بطريقتك دي هتخسر همس.
رعد: مسح وشه وشعره بضيق. عندك حق. المهم جهزت للعشاء بتاع الوفد الايطالي
عدي: ايوة بعد بكرة ان شاء الله. همس جاية معاك
رعد: ايوة طبعا جاية. وانت هنا هتيجي مش كدة
عدي: ايوة جاية. طيب اسيبك انا بقي
رعد: عدي
عدي: نعم
رعد: حط ايده في جيبه. ابقي تعالي اتعشا معانا اليلة. وكمل بحزم. انت وهنا مفهوم
عدي: فهمه. هههههههه ماشي يا غيار هاجي بالعند فيك. ولعلمك همس اكلها تحفة
رعد: جز علي سنانه. عدي
عدي: خرج بسرعة من قدامه. وراح مكتب هنا ودخلها
هنا: اهلا خير
عدي: ابتسم. وقرب من المكتب وحشتيني
هنا: زقته. اتلم احنا في الشغل
عدي: شدها لحضنه. وهو في احلي من الشغل
هنا: زقته تاني. ابعد يا مجنون
عدي: ههههههه خلاص هسيبك بس علشان ننزل بسرعة
هنا: علي فين
عدي: بزهق. يا مرارك يا عدي. بقالك اسبوع كل يوم تسألي نفس السؤال واجاوبك نفس الاجاية هنتغدا يا هنا
هنا: ههههههه طيب ما انا عارفة بس بغلس عليك
عدي: ها ها خفة. قدامي يا ختي
في مطعم قريب من الشركة.
عدي: هاه يا روحي تاخدي ايه
هنا: اممم بيكاته ورز وسلطة
عدي: ابتسم. وانا زيك.
وطلب ليهم الغدا وهما بيتغدوا
عدي:قوليلي هننزل نجيب فستانك امتي
هنا: تقصد علشان العشاء بتاع الوڤد الايطالي
عدي: ايوة. مفيش وقت انا حجزت بعد بكرة. الناس خلصه شغلهم ومسافرين اخر الاسبوع ولازم نعزمهم قبل ما يسافروا وكمان نخلص باقي الاتفاقات
هنا: بتردد. بس انا عايزة انزل لوحدي من غيرك
عدي: نعم ليه بقي
هنا: ابدا عايزة اختار والف براحتي
عدي: يا بنتي انا هخدك لاكبر ديزاين في البلد تختاري من عنده اللي يعجبك
هنا: ممكن تسيبني علي راحتي
عدي: اتنهد بزهق. هو مش عايز يخنقها. خلاص براحتك بس تنجزي علشان مفيش وقت.
هنا: ابتسمت. حاضر متقلقش
عدي: طلع محفزته. وخرج الڤيزا بتاعته. وقربها من هنا. اتفضلي خليها معاكي
هنا:لاانا معايا فلوس
عدي: بحزم. هنا اخلصي
هنا: انت خلقك بقي ضيق ليه كدة. واخدتها. بس انت ممكن تحتاجها
عدي: لا متقلقيش انا معايا غيرها. تجيبي اللي يعجبك وملكيش دعوة بالفلوس مفهوم
هنا: حاضر وابتسمت. وبصتله بإعجاب واتنهدت وكلمت نفسها. اااااه بحبك ياابن اللذين اوي
عدي: بصلها بمكر وابتسم. وانا كمان بحبك يا روحي
هنا: تنحت. وانت عرفت منين اني
عدي: مسك ايديها وباسها وبص في عنيها. عنيكي قالت بحبك
هنا: ابتسمت واتكسفت.هو انا علي طول عنيا فضحاني كدة
عدي: يالا خلصي اكل علشان نرجع الشركة.
هنا: خلاص انا خلصت. يالا بينا
عدي: يالا يا روحي
واخدها عدي ورجعوا الشركة.
في ڤيلا توفيق الحديدي
مها: هاه يا زينب عملتي ايه مع همس
زينب: زي ما حضرتك قولتي تمام كل يوم بكلمها واقعد ارغي معاها في اي كلام. انا كمان حسيت انها مخبية علي رعد بيه انها بتكلمني. وبلما بيدخل وانا بكلمها بتقولي يا هبة
مها: ابتسمت بخبث. دي كدة هتحلو اوي. خليكي علي كدة انا لازم اخليه يفتكر انها بتخونه. خصوصا لما يعرف ان الرقم ده بتاع ابراهيم. قوليلي عرفتي ابراهيم. ان انا عايزاه
زينب: ايوة بس اا
مها: بس ايه
زينب: بصراحة خايف من رعد بيه
مها: لا طمنيه وقوليله ان توفيق باشا الحديدي هو. اللي هيحميه بنفسه المهم خليه كل يوم يروح العنوان بتاع همس ويتعمد يخلي رعد يشوفه وهو راجع علشان .
لما يحصل اللي انا عايزاه. رعد يتأكد انها كانت بتخونه.
زينب: بخبث. بس هو ايه اللي عمل في حضرتك كدة. هو انتي عاملتي حادثة.
مها: بعصبية. وانتي مال اهلك انتي تنفذي اللي اقوله وبس ومتسأليش عن اللي ميخصكيش مفهوم.
زينب: بطمع. بس زي ما حضرتك وعتيني انا 200 الف وإبراهيم 200 الف
مها: بغل وحقد. يحصل بس اللي انا عايزاه وانا كمان ادفعلك اكتر. يالا قومي دلوقتي وابقي بلغيني بكل حاجة اول بأول
زينب: من عنيا سلام. ومشيت زينب
مها: ماشي يا رعد مش ضربتني وطلقتني وكمان اخدت مني السنتر. وبسخرية وفاكر ان همس اشرف مني. مبقاش انا مها لو مخليتك تشوف نفس المشهد تاني لكن هتكون همس هي اللي مكاني ولما اشوف هتعمل ايه وقتها. انا لازم اقهرك واكسرك
في المساء في شقة رعد وهمس
رعد وهمس وعدي وهنا قاعدين علي السفرة.
عدي: بجد تسلم ايدك يا همس الاكل جنان انتي نفسك في الاكل فظيع
همس: بخوف من رعد وهو باصة في طبقها. احمم متشكرة اوي
رعد: بص لعدي بغضب وداس علي رجله
عدي: اي
هنا: مالك في ايه
عدي: احمم ابدا شرقت بس. وبص لرعد بغيظ ومال عليه. ما تهدي البنت هموت من الرعب منك حرام عليك
رعد: بيجز علي سنانه. وانت مالك مراتي وانا حر فيها واتلم وبطل تشكر فيها بدل ما تروح علي نقالة النهاردة
عدي: لا وعلي ايه انا لسة عريس ومحتاج صحتي يا اخويا. المهم خف عليها شوية
وبعد العشاء همس وهنا جابوا كيك بردوا همس اللي عمالاه
رعد: مسك ايديها وباسها وابتسم. تسلم ايدك يا روحي تعبناكي اوي النهاردة
همس: ابتسمت. ولا تعب ولا حاجة انت تؤمر يا حبيبي
هنا: قوليلي يا همس جبيتي فستانك ولا لسة
همس: لا رعد هو اللي بيجيب الحاجات دي انا مش بنقي حاجة
عدي: مال علي هنا. شايفة الرقة
هنا: ذغدته في كتفه. احمم يعني انتي مش هتنقي حتي فستانك
همس: ابتسمت ومسكت ايد رعد. انا بثق في زوق رعد من وقت ما عرفته وهو اللي بيختارلي كل حاجة
رعد: ابتسم وحاوطها بإيده وباسها من خدها. حبيبة قلب رعد. وانا اوعدك بأحلي فستان هتكوني ملكة
همس: وانا متأكدة من كدة
عدي: وشوش هنا. ادي الستات مش تقوليلي عايزة انزل لوحدي. اهي بتسمع كلامه وهي مبسوطة
هنا:بغيظ. همس كنت عايزاكي جوا شوية
همس: حاضر تعالي. عن اذنك يا حبيبي
رعد: وشوشها. متتأخريش عليا بتوحشيني
همس: ابتسمت وهي مكسوفة. ودخلت مع هنا الاوضة
هنا: ممكن اعرف انتي ليه بتخافي من رعد كدة
همس: انا بحبه ومش بحب ازعله
هنا: بس ده لاغي شخصيتك هو اللي بيتحكم فيكي وفي كل شئ يخصك.
همس: بخوف. انا مقدرش ازعله ولا اقوله لا انتي اصلك متعرفيش رعد. ده كان هيكسر دراعي لمجرد اني شكرت في عدي قصاده
هنا: بس كدة مش هينفع. انتي كدة اكنك ملك ليه مش زوجة
همس: مش مهم المهم اني طول ما انا بسمع كلامه بيبقي حنين ورقيق. لكن لما بيتعصب. بيكون واحد تاني يرعب يا هنا. المهم. سيبك من كل ده انا فيه موضوع كنت عايزة اخد رايك فيه علشان محتارة وخايفة من رعد لو عرف
هنا: تاني خايفة. قولي موضوع ايه
همس: فاكرة زينب صاحبتي اللي كلمتك عنها قبل كدة
هنا: ايوة مش دي الممرضة
همس: ايوة هي. رعد مانعني اكلمها. وهي بتتصل بيا وانا بصراحة مش عايزة اصدها دي مهما كانت صاحبتي من زمان وياما وقفت معايا هي ومامتها وفتحولي بيتهم. لما كان منصور بيضايقني.
هنا: وهو رعد ليه مانعك تكلميها
همس: مش عارفة مقليش ليه. بس والله دي بنت غلبانة وبتحبني
هنا: بقولك ايه كلميها دي صاحبتك انتي مبتعمليش حاجة غلط. ولو علي رعد. متقوليلوش حاجة ولما تحبي تكلميها كلميها وهو مش موجود
همس: طيب تفتكري لو عرف ممكن يعمل ايه هيعديها ولا ايه
هنا: يا بنتي انتي مكبرة الموضوع ليه دي حاجة عادية جدا
همس: طيب تعالي نخرجلهم احسن يقلقوا
وكلملوا سهرتهم وعدي وهنا رجعوا بيتهم.
رعد: قاعد في السرير مستني همس تخرج من الحمام
همس: اخدت حمام وخرجت وقعدت قصاد المرايا تسرح شعرها
رعد: ابتسم وقام ووقف وراها واخد الفرشة وابتدا يسرح لهمس شعرها
همس: ابتسمت. هو انت هتسرحني كمان
رعد: وهو بيسرحلها وبيبصلها بحنية. همس انا مش عايزك تكوني زعلانة مني بسبب غيرتي عليكي. صدقيني انا مش بتحكم فيكي انا بحبك والله بحبك
همس: قامت وحضنته. لا يا حبيبي مش زعلانة انا عارفة انك بتحبني. بس كل اللي بطلبه انك تهدي شوية وتثق فيا مش اكتر
رعد: ضمها اكتر واتنهد. تعرفي انا لو عليا اخبيكي بين ضلوعي ومخليش حد يشوفك انا عايز جمالك ورقتك دي ليا انا وبس
همس: انا عايزة انام
رعد: حاضر تعالي يا روحي. وشالها واخدها في حضنه ونام
في شقة عدي
عدي: عمال يتقلب مش عارف ينام. قام وفتح أوضة هنا واتسحب وراح نام جنبها. وحضنها وابتسم وغمض عينيه
هنا: فتحت عنيها وابتسمت. ونامت لانها هي كمان اتعودت تنام في حضنه
وعدي يومين وجه يوم العشاء بتاع الوڤد الايطالي.
في شقة رعد. همس لبست الفستان اللي رعد جابهولها. وكان فستان باللون الجولد و عليه حجاب ستان وجابلها ميكب ارتسيت وجهزتها وكانت جميلة وزي الاميرات
رعد: اول لما شافها ابتسم ابتسامة واسعة وكلها اعجاب. واااو تحفة ايه الجمال ده بس
همس: بتبص لنفسها وبتدور حاولين نفسها ومبتسمه. بجد حلوة
رعد: قرب منها وباس ايديها. حلوة بس ده انتي ملكة جمال. وبخبث. انا بقول خلينا هنا احسن وكفاية عدي وهنا يحضروا العشاء
همس: لا حرام عليك انت وعدتني وانا عايزة اغير جو انا مش بخرج من البيت خالص
رعد: هههههه. هي قطتيتي زعلت ولا ايه لا انا مقدرش علي زعلك. ياللا بينا يا ملكتي
في بيت عدي
عدي: لبس وقاعد مستني هنا. وبصوت عالي. يا هنا حرام عليكي هنتاخر خلصي بقي
هنا: خرجت متعصبة. خلاص خلصت ده انت زنان اتفضل خلينا نمشي
عدي: قام وقف وابتسم بإستفزاز. ايه يا قبلي قميص النوم التحفة ده. بس هو احنا مش اتفقنا نأجل الدخلة مالك مستعجلة ليه خليها حتي لما نرجع
هنا: اتعصبت واتغاظت. انت بتقول ايه. ده الفستان اللي هنزل بيه
هنا كانت لابسة فستان احمر قصير ومقفول من الامام ومفتوح من الظهر. وكانت رافعة شعرها هي كانت جميلة بس عدي كان مستحيل ينزلها بالشكل ده
عدي: حط ايده في جيبه. اممم وهو انتي متخيلة اني ممكن انزلك كدة. تبقي
بتحلمي يا حلوة. وبحدة. روحي غيري اللي انتي لابساه ده
هنا: لا طبعا انا خلاص لبست ومش هغيره
عدي: خلاص خليكي انا هروح لوحدي
هنا:عدي بطل غلاسة
عدي: دي مش غلاسة. دي رجولة انا لو مشيت جنبك كدة. مبقاش راجل
هنا: دبدبت برجلها في الارض بغضب. طيب وبعدين اعمل ايه انا معنديش حاجة تانية تنفع اروح بيها. وكمان خسارة الفستان ده ده غالي
عدي: قرب منها وحوطها بإيده وابتسم. لا مش خسارة البسيهولي انا يا روحي انا اولي بيه. وبعدين انا كنت عامل حسابي وعارف انك مجنونة وهطينيها. تعالي معايا
اخدها عدي الاوضة وطلع كڤر في فستان سهرة شيك جدا ولونه ازرق
عدي: اتفضلي يا سيتي فستانك اجهزي بسرعة
هنا: انت جبته امتي
عدي: اخترتهولك وانا مع رعد وهو بيختار فستان همس.علي فكرة كنت عارف انك بتحبي اللون الازرق. وباسها من خدها. البسي بسرعة هنتأخر
هنا: عدي
عدي: لفلها. نعم يا حبيبتي
هنا: حصنته جدا. ربنا يخليك ليا
عدي: ضمها لي وابتسم. ويخليكي ليا يا روحي يالا هستناكي برا.
وصل رعد لفندق شهير جدا علشان يقابل الايطالين. رعد وقف العربية وهو مسهم وساكت
همس: بقلق. مالك يا حبيبي من وقت ما ركبنا العربية وانت متضايق ومش مظبوط في ايه احنا كنا نازلين من البيت وكويسين ايه اللي حصل
رعد: كان سرحان في إبراهيم اللي شافوا قريب من البيت وهو بيركب العربية. واسغرب لما شافه. هو ايه اللي جابوا المكان ده وعرف عنوان همس منين. معقول تكون همس.. لا لا هو تلاقيه مشي ورا هبة ولا حاجة وعرف العنوان.ايوة بلاش اظلمها
همس: مسكت ايده. مالك يا رعد انا عملت حاجة زعلتك
رعد: بصلها وابتسم. لا يا روحي مفيش. ثواني هنزل وافتحلك الباب… نزل رعد وفتح لهمس. ومسك ايديها يالا يا حبيتي
همس: ابتسمت ومسكت ايده ونزلت ودخلوا مع بعض.
رعد :وشوش همس. انا متأكد انك هتكوني احلي واجمل ست النهاردة
همس: ابتسمت. النهاردة بس
رعد: ههههههه. لا يا قمر كل يوم. انتي اصلا مفيش في جمالك
ووصل رعد وهمس للترابيزة الخاصة بيهم. وقابلوا الايطالين وكانوا
مارتن: شاب تقريبا في أخر الثلاثين وسيم جدا. ببشرة بيضاء وشعر اسود وعيون زرقاء. ولكن بيحب النساء جدا وزي ما بيقولوا عنيه زايغة ومفيش ست بتسلم منه.
جون: ايضا شاب في نفس سن مارتن. وملامح مشابهة بشرة بيضاء و شعره اسود وعيون خضراء. لكن مش زي مارتن بيركز في الشغل اكتر من الستات والعلاقات
جاكلين: شابة جميلة جدا.جسم ممشوق وشعر احمر طويل وعيون رمادي وبشرة بيضاء.معجبة جدا بشخصية رعد وحاولت انها تقرب منه لما كانوا في شرم الشيخ لكن رعد طبعا مش من النوع ده وصدها بعنف. لكن عدي بالنسبة ليها كان البديل معجبة بواسمته وخفة دمه وحاولت تتقرب منه. عدي مش عنيف زي رعد فكان بيمنعها بزوق فهي كانت متخيلة انه معجب بيها
و وصل عدي وهنا. وهنا لما لبست الفستان اللي اشتراه عدي كانت اجمل واحلي من ما كانت لما لبست الفستان اللي هي جابته. طبعا الكل قعد. ورعد وعدي رحبوا بيهم جدا واتكلموا شوية في الشغل. لكن المشكلة ان مارتن منزلش عنيه من علي همس وهنا وخصوصا همس. ورعد اخد باله وكان متعصب جدا. وهمس كمان
مارتن: حقيقي اهنأك سينيور رعد علي زوقك في اختيار زوجتك. انها حقا جميلة جمالها مزيج بين الجمال الشرقي والغربي. تعرف للوهلة الاولي الذي يراها يظنها ايطالية لو انها لم ترتدي هذا الحجاب لظننتها حقا ايطالية
عدي: بيبرطم. يومك اسود ده رعد هيعلقك من.. قفاك
رعد: بغضب. ارجوا منك عدم المدح في زوجتي نحن هنا في الشرق وبمصر تحديدا. وغير مسموح بهذا هنا
مارتن: وانا ماذا قولت لقد ابديت اعجابي بجمال زوجتك ليس اكثر
رعد: اتنرفز وخبط بقبضة ايده الترابيزة.
جون :فهم ان رعد غيران. احمم غذرا سينيور رعد. مارتن لم يقصد ازعاجك. ولكني سوف اشرح له ان الوضع هنا ليس كما هو معتاد
رعد: اتمني ان لا يكررها مرة اخري والا ردي لن يروق له علي الاطلاق
همس: وشوشت. هنا. هو في ايه انا مش فاهمة حاجة هما عاملين يرطونوا بالايطالي واحنا عاملين زي الاطرش في الزفة
هنا: هقولك. مارتن معجب بيكي. وبيقول لرعد انك شبه الايطالين
همس: حطت ايديها علي بقها. واترعبت. يا ليلة سودا وهو كان بيقول كدة لرعد
هنا: هههههههه. اه ورعد كان عايز يموته. بس جون لطف الجو
همس: وانتي بتعرفي ايطالي يا اروبة
هنا: ايوة اخدت كورسات ايطالي والماني علشان شغلي. المشكلة في الزفتة اللي اسمها جاكلين دي لازقة لعدي والبيه هاتك يا ضحك والله لما اروح لروقة
همس: بخوف. والله ما حد هيتروق الليلة غيري انا.رعد هيفش غله فيا انا عارفة.
رعد: مال علي همس وبيمسك ايديها.
همس: اتنفضت وخافت
رعد: مالك يا حبيبتي في ايه
همس: بخوف. ابدا ااصل هنا قالتلي اللي اسمه مارتن ده قالوا خوفت تتنرفز عليا
رعد: ابتسم وحاوطها يإيده. لا يا روحي وانتي مالك هو اللي ابن… عنيه زايغة وبتاع ستات. بس مش معايا لو كررها هجيب اجله.
جاكلين. بنعومة. تسمح لي عزيزي عدي بالرقص معك.
عدي: بلع ريقه وبص لهنا. ورفع كتفه وحاجبه بإستسلام. لانه مينفعش يرفض. احمم بالطبع تفضلي.
واخد عدي جاكلين للرقص. وهنا كانت بتنفخ وهتنفجر من الغيرة
رعد: روح قلبي تحب ترقص
همس: بكسوف. لا لا انا ارقص وسط الناس دي كلها اتكسف.
رعد: ابتسم. فاكرة لما رقصنا سوا لما عملنا فرحنا
همس: ههههههه. اه فاكرة بس وقتها كنا لوحدنا مش قدام امه لا اله الا الله
رعد: هههههههه. والله انتي عسل وانتي مكسوفة
همس: طيب بس بقي متكسفيش قصاد الاجانب
مارتن: بيوشوش جون. هل تصدق جون ان هذان الاحمقان رعد وعدي متزوجان من هاتان الجميلتان. حقا انه الحظ
جون: لا لست متعجب. رعد هذا وعدي من اكبر رجال المال والاعمال في الشرق الاوسط. واتمني منك ان تتروي ولا تتهور ثانية لان هذا رعد. من النوع الغاضب ولن يتهاون معك في المرة القادمة. لقد حزرتك
مارتن: لا تخف. اني احب ان اتسلي بنزرات الغيرة في عينه هو وصديقه.
مارتن: احممم. هل تسمح لي سيد رعد بالرقص مع زوجتك الجميلة
رعد: كور قبضة ايده وجز علي سنانه. لا زوجتي لا ترقص مع رجل غيري
مارتن: حقا انت غريب نحن نعيش زمن غير هذا الذي تعيشه انت لما كل هذا التزمد.
رعد: انا رجل شرقي ولست مثلك. ويا ليتك تفهم معني. كلمة رجل جيدا حسنا مارتن
مارتن: حسنا. ولكن تعرف. انت محق في غيرتك علي هذه الجميلة. وبص لهنا. اخد باله من غيرتها ونظراتها لعدي وجاكلين وهما بيرقصه. احمم. تسمحي ليه بالرقص سينيورة هنا
هنا: اصلا متغاظة من عدي. ورفعت حاجبها بنصر. نعم بالطبع سينيور مارتن. وراحت ترقص معاه
رعد: اتعصب. غبية هنا بتعاند عدي هتيجي علي دماغها
همس: ربنا يستر ومايتخانقوش. ده عدي هيتنطط لما يشوفها
مارتن ابتدا يرقص مع هنا وهنا مكسوفة وندمت انها وافقت بس كانت عايزة تغيظ عدي.
مارتن: بيص لنا بتفرس. انتي جميلة جدا سينيورة هنا.
هنا: وشها احمر ومحرجة من قرب مارتن منها وكلامه ونظراته. احمم. شكرا سينيور مارتن
وابتدا مارتن يتغذل في هنا ويتكلم معاها
عدي: كان بيرقص مع جاكلين ويتكلمه. ومكنش لسة اخد باله من هنا ومارتن.
جاكلين: شافت هنا وابتسمت بخبث.
تعرف عدي زوجتك جميلة وايضا بارعة في الرقص.
عدي: عقد حاجبه. وكيف عرفتي ان زوجتي بارعة في الرقص
جاكلين: لانها ترقص مع مارتن ببراعة ومتعة
عدي: اتصدم. ولف وشه وشاف هنا ومارتن ماحاوطها بإيده. ومقربها وبيرقص معاها وبيضحكوا
عدي اتجنن وجز علي سنانه وعروقه انتفضت من الغضب والغيرة. وهجم علي هنا بسرعة وشدها من مارتن
مارتن: بإستغراب. ماذا تفعل سينيور عدي
عدي: بغضب. ماذا تفعل انت كيف تجرأ علي احتضان زوجتي بهذا الشكل المخجل
هنا: بعصبية. عدي ما اسمحلكش. انت اتجننت
عدي: بغيظ. انتي تخرسي خالص ولسة حسابك معايا لما نروح انا اصلي واضح اني دلعتك زيادة
مارتن: عذرا انسحب انا واترككم تتناقشون.
همس: رعد ممكن اقوم اروح الحمام حاسة اني معدتي تعبت وخايفة اتعب قصاد الناس
رعد: بقلق. لو تحبي نمشي ووديكي لليليان
همس: لا انا هروح الحمام بس وان شاء الله هبقي كويسة
رعد:طيب تعالي اوديكي
همس: لا خليك مع الناس خصوصا عدي مش قاعد وشكله هو وهنا مش ناوين يجبوها لبر. انا هعرف اروح لوحدي
رعد: طيب خلي بالك من نفسك ولو تعبتي كلميني في الفون وانا اجيلك
همس: متقلقش هو انا راحة فين يعني
وقامت همس وتابعها مارتن بعنيه
هنا: انت اكيد مجنون ايه الكلام اللي قولته ده
عدي: بعصبية. قولت ايه هو مش انتي فعلا كنتي في حضنه ولا انا غلطان
هنا: لا طبعا كنا بنرقص عادي زي ما انت كنت بترقص مع جاكلين هانم
عدي: مسكها من دراعها بعنف وغضب. انتي مجنونة. بتساوي نفسك بجاكلين يا غبية. دي واحدة سهلة ومتعودة علي كدة لكن انتي مراتي يا متخلفة مينفعش ترقصي معاه بالمظر ده. والله يا هنا لو اتكررت لهتشوفي عدي غير اللي تعرفيه. وانا حزرتك. قدامي نرجع لرعد
مارتن: احمم استاذنكم للذهاب الي الحمام. وقام مارتن ورعد قلق
عند الحمام همس اول لما خرجت لقت مارتن. خافت من نظراته وكمان هو ليه واقف في المكان ده. حاولت تتجاهلوا وتمشي. بس هو منعها ووقف قصادها.
همس: ابتلعت ريقها بخوف. قرب اي راجل غريب منها بيفكرها بمنصور واللي كان بيعمله. وكمان خايفة رعد يشوفه ويغضب. عرقت وارتعشت وكل لما تحاول تمشي يقف قصادها وهو مبتسم بسماجة وقحة وسعيد بخجلها وخوفها اللي واضح عليها واللي هو مش معتاد عليه
مارتن: انا اتكلم اربك شوية صغيرة
همس: تنحت. هههو انت بتعرف عربي
مارتن: ايوة شوية شوية. انتي جميلة كتير ومثيرة
همس: برعب. يا ليلة مهببة شكلك ناوي علي طلاقي الله يحرقك.
مارتن: انتي قولي ايه موش فاهمك
همس: لو سامحت عديني رعد ممكن يقتلك ابعد عني
مارتن: قرب من همس زيادة.انا ابعد لو انتي وعدتيني تجيني جناح بتاعي
همس: حطت ايديها علي بقها من وقاحته. وجسمها اترعش من خوفها. وخصوصا لما قرب منها اكتر همس صرخت. وندهت علي رعد. واللي كان فعلا من قلقه راح يطمن عليها. وشاف مارتن وهو بيقرب منها. شده بقوة. ولكمه بعنف
رعد: انت حقا وقح تتطاول علي زوجتي ايها السافل انا سوف اجعلك تعود لبلادك جثة
مارتن: انت لا تعرف نتائج تصرفك هذا
رعد: مسكه من هدومه. ولكمه في وشه تاني.انا رعد الحديدي. لا تنسي انا لا اهدد فهمت ايها الوقح. ولف لهمس لقاها بتعيط ومرعوبة منه وبترعش. قرب منها واخدها في حضنه
همس: بصوت متقطع من العياط. وواالله ه هو اللي . جا ااانا اانا
رعد: ضمها بقوة. ششششش متتكلميش انا عارف هو اكيد خوفك. اهدي اهدي يا روحي. انا هعرف ازاي اربيه علشان يتعلم اني مش زي اي حد. وان مراتي خط احمر.
همس: اخدت نفسها. انا والله معملتش حاجة
رعد: عارف يا قلبي اهدي علشان خاطري. انتي جسمك كله بيترعش. وخوفك ده غلط انتي حامل اهدي انا اسف انه خوفك للدرجة دي
همس: هديت لما لقته هادي معاها ومزعقلهاش. يعني مش زعلان مني
رعد:ابتسم لا يا روحي مش زعلان منك. اهدي يا همس انا حبيبك مش ممكن اأزيكي ابدا. تعالي نرجع
ورجعوا ليهم. بس مارتن مكنش موجود.
عدي: خير مالها همس
رعد: بعصبية. الكلب اللي اسمه مارتن. اتعرضلها وهي خارجة من الحمام
عدي: وبعدين مع ابن ال…. ده ده عايز يترق صح هو ماله عمره ماشاف ستات.
جون: خيرا سينيور رعد. هل حدث شئ
رعد: سينيور جون. صديقك وشريكك مارتن. سيكون السبب في عدم اتمام هذه الثفقة.
جون: بقلق. لماذا ماذا فعل
عدي: لانه يتطاول علي نسائنا.ويغازلهم بواقاحة بالغة. ووصلت به الوقاحة للتعرض لزوجة رعد
جون: انا حقا اعتذر لكم عن ما صدر من مارتن. واوعدكم انه لن يتعامل معكم بعد الان. وسأقوم انا بإتمام باقي الاتفقات.
رعد: من الافضل له ان لا اره مرة اخري حتي يغادر والا سوف اقتله. استاذنك. لابد ان اخد زوجتي للطبيبة.
جون: خيرا. هل اصابها مكروه
رعد: زوجتي حامل وهذا الغبي مارتن.اخافها وارعبها. وانا اريد الاطمئنان عليها.
ومشي رعد وهمس وعدي وهنا كمان. وطلع جون وجاكلين لمارتن وحصل بينهم جدال وجون قرر انهم يسافروا في الصباح.
في شقة عدي
عدي من وقت ما رجعوا وهو مبيكلمش هنا ومتعصب. وزعلان منها. وهنا في اوضتها متضايقة من نفسها جدا مش عارفة تنام. راحت اوضة عدي ودخلت لقته قاعد غضبان جدا
هنا: احمم. عدي انا اسفة
عدي: ساكت ومش بيرد
هنا: عدي انا بقولك اسفة
عدي: قام ودخل السرير ونام واتغطي. وبحدة. اطفي النور واخرجي انا عايز انام
هنا: اتنهدت بحزن. علشان عارفة انه مش هيصالحها بسهولة. طفت النور لكن مخرجتش. راحت ودخلت السرير وراه ونامت جنبه وحضنته. وعيطت انا اسفة بجد انا كنت غيرانا
عدي: اتنهد بخنقة. غيرانا تقومي تسمحي لنفسك ترقصي في حضن واحد سافل زي ده. وتسبيه يحط ايده عليكي بالشكل ده. انا دماغي بتغلي لحد دلوقتي
هنا: حضنته اكتر. وبرجاء اسفة والله اسفة
عدي: قلبه حن ورق ليها. بس لسة زعلان وعايز يعاقبها.بس مش قادر. حضنها بقوة. غبية غبية. اوعي تاني مرة تختبري غيرتي عليكي. علشان انا ممكن اذيكي وقتها فاهمة
هنا: هزت راسها. فاهمة. انا حروح انام بقي
عدي: شدها لحضنه تاني. عقابا ليكي هتنامي هنا معايا
هنا: وبعدين هو انت مصدقت
عدي: هتنامي وانتي ساكته ولا اوريكي العقاب شكله ايه بجد
هنا: لا لا خلاص هنام.وحضنته وابتسمت ونامت. وهو كمان ابتسم ونام
وعدي حوالي شهر وكانت همس بقت في الشهر الرابع.
وكانت زينب بتكلمها بإستمرار. ورعد اخد باله من انها كل لما تكون بتتكلم في الفون وتشوفه تتلخبط وتخاف. شك وقلق. واخد فونها وشاف الرقم لقاها مسجلاه بإسم هبة. بس ده غير رقم هبة اللي هو يعرفه. شك اكتر. واخد الرقم وخصوصا لانه بيكلمها كتير. ورعد كان كل يوم يكدب نفسه لما يرجع ويشوف ابراهيم قريب من البيت. هيتجنن مش عارف ابراهيم بيروح هناك ليه.
وفي يوم في مكتب رعد قاعد متعصب وبيفكر. وبعت لمروان وجاله
رعد: مروان. عايزك تشوفلي الرقم ده بتاع مين وعايز كشف بكل الارقام اللي همس اتكلمت معاها الشهر اللي فات كله.
مروان: تحت امرك
رعد: مروان حالا متتاخرش.
مروان: حاضر في اسرع وقت.
مها بتكلم زينب في الفون
مها: يلا التنفيذ النهاردة تروحي لهمس دلوقتي. وقبل ما تروحي كلميها وقوليلها تمشي الشغالة علشان تاخدوا راحتكم في الكلام
زينب: حاضر هعمل كل اللي اتفقنا عليه.
مها: اسمعي تكلميني اول لما تنفذي علشان اكلم رعد مفهوم
زينب: مفهوم. سلام
مها: متنسيش تقولي للغبي ابراهيم مايمشيش الا لما رعد يشوفه فاهمة
زينب: فاهمة من عنيا متقلقيش.
توفيق: هاه كل حاجة تمام
مها: تمام يا جدو. واخيرا هنقم من رعد وهمس انا هطلع الدلع والحب اللي حبهولها علي عنيه وعنيها.
زينب: يا همس انتي هتقوليلها تروح بدري النهاردة بس علشان لما اجيلك نتكلم برحتنا
همس: بقلق. طيب هو الموضوع مهم قوي كدة
زينب: بلؤم فوق ما تتخيلي
همس: امري لله همشيها. بس تيجي وتتكلمي بسرعة قبل لما رعد يرجع. هو مش بيحب حد يدخل البيت وهو مش موجود
زينب: متخفيش مش هقعد كتير سلام
وقفلت زينب وفعلا همس مشت سميرة. وقالتلها ان رعد راجع بدري وهي تمشي. وزينب راحت لهمس لوحدها طبعا وقعدت تتكلم معاها وهمس قدمتلها عصير وشربت معاها
في مكتب رعد
رعد: قام منفوض. وبغضب. انت بتقول الرقم بإسم مين
مروان: إبراهيم. ابن عم مدام همس. والكشف اهو مع حضرتك. ودي كل المكلمات والرسايل اللي اتبعتت من رقمه لمدام همس
رعد: الدم غلي في دماغه وقلب المكتب وهو زي الثور الهائج.و اللي كمل عليه. الرسالة اللي جاتله علي تليفونه من رقم غريب. ودي طبعا كانت مها. والرسالة
تعيش وتاخد غيرها يا رعد باشا. الاتنين اللي اتجوزتهم. ماملتش عنيهم وخانوك. لو عايز تعرف همس مراتك بتعمل ايه. روح شقتك وانت تشوفها مع ابراهيم. ابن عمها دلوقتي. وعلي فكرة هي مشت الشغالة علشان يخللها الجو مع حبيب القلب.. فاعل خير
رعد: كان زي المجنون. ونزل بسرعة وركب عربيته وساق بسرعة جنونيه. وكلم سميرة ولما سألها قالتلوا ان فعلا همس مشتها بدري علشان هو راجع. اتجنن اكتر وساق بسرعة اكبر
في شقة همس. همس شربت العصير ونامت بعد ما زينب حاطتلها فيه النوم. واللي يا دوب ينيمها وقت قليل علشان لما رعد يرجع تكون صاحية ويصدق انها بتخونه.
زينب فتحت لأبراهيم ودخلته
إبراهيم: دخل هاه نامت خلاص
زينب: ايوة. تعالي شيلها معايا علشان ندخلها اوضة النوم ونقلعها هدومها قبل مارعد بيه يرجع
وفعلا شالوا همس وقلعوها هدومها ونيموها في السرير. وزينب مشيت من باب المطبخ. وابراهيم. قلع قميصه ونام جنب همس. ورعد رجع ودخل الشقة وكانت صدمته لما دخل الاوضة وشاف همس اللي كانت ابتدت تفوق من المنوم بس الرؤية مكنتش واضحة بالنسبة ليها. ومعاها ابراهيم في السرير.
تفتكروا رعد هيعمل ايه في همس وياترا هتكون دي النهاية ويقتلها ولا ايه اللي ممكن يحصل 😔😔😔
رعد. كان مصدوم ومش مصدق معقول همس وفي الوضع ده. ومع مين ابراهيم اللي هي كانت مفهماه انها كرهاه ومش عايزة تجوزه. رعد كان في حالة دمار حاسس بوجع وجرح واهانة اكن اتغرز في قلبه الف طعنه. كان حاسس انه مشلول بيحاول يستوعب للدرجة دي هو ميتحبش علشان يتخان مرتين من اللي محبهاش واللي حبها. ليه.
اما همس. فكان حالها اصعب لما لقت نفسها بالشكل ده وابراهيم واقف وكمان رعد ونظراته ليها وضياعه كانت كفيلة انها تهرب الدم من جسمها. همس كانت من كتر الخوف والرعب. لسنها مش قادر ينطق ولا تتكلم كان عيطها وشهقتها هي اللي بتطلع من غير كلام ورسها بتتحرك لا ارادي بالنفي للتهمة اللي هي متاكدة انها لابساها ومحدش هيقدر يبرأها منها.
ابراهيم. استغل صدمتهم ونظراتهم لبعض. وخصوصا رعد وحاول يهرب. رعد فاق ولمحه ومسكه
رعد: بغضب ووجع. انت كنت مع مراتي انت كنت في سريري
ابرهيم: كان في خوف ورعب من رعد. ااانا مليش دعوة هي هي. اللي قالتلي اجيلها هي اللي عايزاني
رعد: بص لهمس بغضب وغل ونفسه كان عالي اكنه اسد وبيستعد علشان ينقض علي فريسته.
همس:بدموع وصوت متقطع. هزت راسها. لا.. وا والله ك. ك. كداب
رعد: التفت لإبراهيم وضربه ضربة قوية وطلع مسدسه.
ابراهيم: بلع ريقه برعب. ااانت هتعمل ايه لا اانا مليش دعوة. هي السبب
رعد: شد الاجزاء. وضربه بالرصاص.والرصاصة كانت في قلبه
ولف لهمس
همس: كانت حاسة ان مصيرها زي ابراهيم. شاورتلوا بإيديها. لا . ا .. ارج. ارجوك.. ااانا .. مم.. مع. معملتش حح. حاجة
رعد: شال المسدس. وقرب منها وجرها من شعرها. وبصوت يرعب. هو انتي فاكرة اني هقتلك بالسهولة دي تبقي غلطانة انا هخليكي تتمني الموت يا همس. وضربها قلم ورا قلم ورا قلم. معدهومش من كترهم ومن قوتهم. رعد كان
مجروح ومصدوم ومش في وعيه كان بيحاول يطلع كل الغل والالم اللي جواه.
همس مكنتش متحملة الضرب حتي مش قادرة تتكلم. ورجلها مبقتش متحملة توقف. وقعت في الارض.
رعد: نزل جنبها علي الارض وبانفاس عالية وغاضبة. مسك شعرها وشدها بقوة ورفعها قريب منه. وهو بيصرخ ليه ليه خنتيني ليه يا زبالة ده اخدتك من الشارع وعملتك بني أدمه. لا ده انا خليتك ملكة. ده انا حبيتك انا رعد الحديدي. وحدة رخيصة زيك تضحك عليا. بتخونيني معاه من امتي. انطقي من امتي
همس: مش قادرة تتكلم. ومسكت بطنها وحاست انها بتنزف. ر. رر. رعد ااانا بنزف
رعد: بقوة ولا مبالاه. ايه خايفة تسقطي. فاكرة اني هخاف عليهم. لا تبقي غلطانة. انا مش عايزهم ميشرفنيش اكون اب من واحدة خاينة وحقيرة زيك.وشدها من شهرها وجرها علشان تقف. بس هي اصلا مش قادرة.
رعد: اقفي وكلميني قوليلي خنتيني ليه كدبتي عليا ليه.
همس: م. مخنتش. وو. والله مم. مظلومة
رعد: جز علي سنانه. ومسك راسها وضربها في الحائط. اكتر من مرة. وبوجع. كدابة. كدابة. وخاينة
همس مكنتش متحملة اكتر من كدة وقعت تاني وهو سابها تقع وبصلها بإحتقار.
رعد: كان لازم اعرفك علي حقيقتك من الاول. بس كنت اعمي ومش شايف. الاول ناجي وبعدين منصور وبص لجثة ابراهيم. وضربه برجله. والكلب ده. كنتي وعدة كل واحد شوية مطمعة الكل فيكي. ورسمه دور البريئة والضحية وانتي حية وسمك طال الكل. ضحكتي عليا بضعفك ووشك الكداب. حتي مارتن افتكرته بيعاكسك. وكنت حضيع ثفقة بملاين علشان كلبة ولا تسوي. واتاريكي انتي اللي كنتي بتشاغليه. اكيد انتي اللي خاليتيه يروح وراكي ما انتي متعودة علي الوساخة. كلبة. وضربها برجله في بطنها. حقيرة . وضربها تاني
همس: كانت بتنزف من كل مكان. وشها وراسها اللي اضربت في الحائط. وشها تقريبا مكنش باين ملامحة من الضرب. وكمان بتنزف حملها بقي في خطر. حضنت بطنها بضعف. والم ووجع.
رعد: بعد عنها وطلع تليفونه….. ايوة يا مروان. عايزك تاخد راجل معاك وتطلع علي المكان بتاعنا اللي في الصحراء. وتحفري قبر.
مروان: تحت امرك. بس لمين
رعد: بصوت غاضب. انت مالك اعمل اللي قولت عليه. واول لما تخلص كلمني. علشان هتجيني البيت وتاخد جثة ابراهيم وتوديه في داهية
مروان: بإستفهام. اومال القبر لمين؟
رعد: ملكش دعوة. اعمل اللي انا طلبته وبسرعة
همس: كانت بتموت من الالم والوجع وكمان من الرعب. قبر؟معقول هيقتلني معقول مش ممكن وولادي. وبصوت ضعيف. ررعد ااانت ه. ههتقتلني
رعد: نزل لمستواها ومسك شعرها وضغط عليه. وبنظرة ترعب. قولتلك هتتمني الموت يا همس. انا هدفنك حية. ورماها تاني علي الارض. وبص لنفسه وهدومه وايده لقاها غرقانة دم منها. دخل الحمام. وقلع الهدوم ورماها. وكأنه حتي مش طايق دمها علي هدومه. ووقف قصاد المرايا وبص لنفسه واتنهد بألم.
همس:بصت حاوليها لقته دخل الحمام. فقرت تهرب منه قبل ما يعمل اللي قال عليه. سحفت بجسمها وهي مش قادرة تقف. واخدت تليفونها. ودورت علي حاجة تلبسها وتداري نفسها. لقت اسدال الصلاة بتاعها. شدته ولبسته بصعوبة. وتحاملت علي نفسها واتسندت علي الحيطة ومشيت ومع كل خطوة كانت بتسيب وراها اثر لدمها اللي غرق المكان والارض وراها. همس اللي كان بيخليها تتحمل الالم. خوفها علي ولادها من غضب ابوهم. وخرجت من الباب وركبت الاسانسير.
رعد: باصص لنفسه في المرايا. وغصب عنه مقدرش يمنع دمعة هربت من عنيه. ليه ليه عملتي فيا كدة ليه. ده انا محبتش حد زيك مفيش ست دخلت قلبي الا انتي. معقول يوم ما احب تكون دي النهاية. للدرجة دي انا مش راجل علشان مها تخوني وكمان همس. لكن همس حاجة تانية همس حبيتها ومحبتش غيرها. هتعمل ايه يا رعد. معقول هتقتلها هتهون عليك همس. وبقوة اتعدل في وقفته. ايوة هتهون ما انا هونت عليها وخانتني وباعتني. غبية وحقيرة. وضرب المرايا بإيده بقوة وغيظ. والمرايا اتكسرت وايده انجرحت. فتح المياه ونزل الدم اللي اتخلط مع دم همس اللي كان في ايده اصلا. وافتكر انه سابها غرقانة في دمها. حس بغصة وعصرة في قلبه. هو بيحبها غضبان. مجروح. موجع. لكن بيحبها. ضرب قلبه بإيده بقوة. خاين خاين زيها لسة بتحبها بعد اللي عملته لسة. خرج من الحمام. واتصدم لما ملقهاش وشاف اثر الدم علي الارض. اخد تيشيرت وبنطلون بسرعة ولبسهم علشان ينزل يدور عليها
همس:بعد ما خرجت من الاسانسير. سندت علي الحوائط. ومشيت بصعوبة وخرجت من العمارة. وشافها الولد بتاع الامن. استغرب وجري عليها.
الامن. محمود: مالك يا مدام. يا نهار اسود. مين عمل فيكي كدة. انا هتصل برعد بيه
همس: مسكت ايده. وبضعف. اارجوك. لا لا ر. ر. رعد ل. لا
محمود: صعبانة عليه. طيب اساعدك ازاي.
همس: ع. ع. عايزة ا. استخبي لحد مما. ما رعد ي. ينزل
محمود: فهم ان رعد هو اللي عمل فيها كدة. طيب تعالي معايا سندها ودخلها. الاوضة بتاعته.
همس: بدموع. ابوس ايدك م. متقولش لرعد اني هنا. لاحد ما اتصل بحد يجي يخدني
محمود: متخفيش. مش هيعرف انا خارج بسرعة.
وخرج محمود ومسح الارض مكان الدم اللي بينزف منها علشان ميبنش انها دخلت عنده
رعد: نزل بسرعة وسأل محمود بعصبية. مشوفتش مدام همس هي لسة نازلة من شويه
محمود: بإرتبك. ايوة هي نزلت وكان شكلها تعبان وخرجت وحتي كلمتها مردتش عليا.
رعد: جز علي سنانه وخرج بسرعة واخد عربيته وساق بجنون علشان يدور عليها ويلحقها.
محمود: لما اتاكد ان رعد مشي. دخل لهمس. لقاها حالتها بتسوء. مدام همس انتي لازم تروحي مستشفي انتي بتنزفي جامد. وبأسف الله يجازي المفتري
همس: بضعف. خ. خد الت. ليفون. و. وط. لع. رقم هنا
محمود: اخد منها التليفون. وطلع رقم هنا واتصل وادلها التليفون
هنا كانت بتتغدا مع عدي في المطعم وتليفونها رن…دي همس… ايوة يا هموسة 😳 مالك يا همس صوتك ماله
عدي: بقلق. مالها همس
هنا: شاورتله يسكت وسمعت همس
همس: بضعف ودموع. ه هنا ا. ال.ح قيني. اانا ب. موت
هنا: اتخضت وقامت وقفت. همس همس ردي عليا مالك يا همس
همس: اغمي عليها
محمود: اخد التليفون منها. وبخوف. يا هانم انا الامن بتاع عمارة مدام همس. ابوس ايدك الحقيها دي بتموت.
بس امانة عليكي اوعي تكلمي رعد بيه. تعالي عند العمارة بسرعة وكلميني وانا هقولك هي فين بس بسرعة.
هنا: قفلت التليفون. وبدموع. عدي همس حالتها صعب لازم نلحقها
عدي: قام بلهفة. طيب ورعد فين
هنا: لا الولد بتاع الامن بيقول منكلمش رعد انا مش فاهمة في ايه. تعالي بسرعة. نروحلها يا عدي
عدي: طيب طيب اهدي يالا بينا
وراح عدي عند العمارة. ونزل هو وهنا وسالوا محمود.
محمود: تعالوا معايا. واخدهم علي أوضته. ودخل عدي وهنا واتصدمه من شكل همس.
هنا: حطت ايديها علي بقها. وصرخت. همس. مين اللي عمل فيها كدة انطق
عدي: مسكه من هدومه. مين يا بن ال..
محمود: اهدو ابوس ايديكم انا هفهمكم…….
عدي: انت اكيد بتخرف. مش ممكن رعد يعمل كدة انت كداب
هنا: بدوع. عدي لو سامحت همس لازم تروح المستشفي بسرعة
عدي: عندك حق. وقرب من همس وشالها وهو خارج. بص لمحمود بتحزير. لو طلعت بتكدب هقتلك. وهجيبك فاهم
محمود: والله ابدا وهي لما تفوق هتقولكم بنفسها بس المهم رعد بيه ميعرفش حاجة الله يكرمك
عدي: هز راسها وخرج وحط همس في الكنبة اللي ورا وركب هو وهنا وطلع بالعربية.
هنا: بتعيط. ده متوحش غول. مش بني ادم ازاي يعمل فيها كدة ازاي
عدي: بعصبية. اهدي يا هنا انا مصدوم ومش عارف افكر. هعمل ايه بس انا مش فاهم ايه اللي يخلي رعد يعمل في همس كدة. ده بيعشقها.
هنا: ده جبروت. مبيحبش غير نفسه. دي اكنها جارية عنده
عدي: بغضب. اسكتي يا هنا انتي مش فاهمة حاجة. انا عارف رعد مش ممكن يعمل كدة في همس الا لو ..
هنا: لو ايه انطق.
عدي: استغفر الله العظيم. مفيش.
هنا: طيب اطلع علي المستشفي بسرعة
عدي:ما انا بفكر اهو هوديها فين. رعد ممكن يلاقيها بسهولة….
هنا: ليه وهو عارف كل مستشفيات البلد
عدي: ياذكية. رعد معرف جدا. ولو هو اللي عمل فيها كدة. يبقي اول مكان هيدور عليها فيه المستشفيات. ولو بس سال الف مين يجري علشان يخدمه. وطبعا انا معروف ومعاها يعني هنلبس كلنا. فهمتي
هنا: ايوة طيب وبعدين. دي اتصفت من كتر النزيف
عدي:بس استني …. وطلع تليفونه.. الو ايوة يا سليم
سليم: الوة. عدي حبيب قلبي فينك يا راجل
عدي: مش وقت سلامات يا سليم. بقولك مش انت شاركت في مستشفي جديدة.
سليم: ايوة يا ندل وعزمتك علي الافتتاح من شهر وانت ماجتش
عدي: طيب انا عايزك في خدمه.معايا واحدة حالتها صعبة جدا حامل. وبتنزف ومضروبة وبتموت
سليم: نهارك منيل. دي مصيبة
عدي: ما انا هجباك المصيبة دي عندك وعايزك تظبط الدنيا تحت علشان اعدي بيها من غير قلق ولا اسئلة.
سليم: الله يحرقك. متعرفنيش غير في المصايب. تعالي يا خويا
عدي: طيب قولي العنوان
سليم: عارف………
عدي: تمام مش هتاخر.
وقفل عدي مع سليم.وطلع علي المستشفي
هنا: مين سليم ده
عدي: ده دكتور صاحبي. لسة واخد مستشفي هو وواحد زميله من قريب. سليم جدع ومش هيقول لحد
هنا: ربنا يستر انا خايفة علي همس جدا
عدي: اتنهد… ربنا يستر
ووصل عدي المستشفي ودخل همس وطبعا دخلت عمليات بسرعة. وبرا هنا وعدي منتظرين. وبعد شوية خرج سليم
عدي: خير يا سليم طمني
سليم: بحدة. انت مجنون. مين اللي عمل فيها كدة. ده لو مقطورة داست عليها مش هتكون بالحالة دي
عدي: سليم مش وقته المهم نطمن عليها
سليم: ما انا عايز حد من اهلها يمضي علي الاقرار
عدي: بفزع. اقرار ايه
سليم: المدام بتنزف. وحالتها خطر وفي جنين من الاتنين مات ولازم نخرجه والتاني حالته خطر. وهي كمان وانا مقدرش اتحمل المسؤلية
هنا:انهارت من العياط. وقعدت علي الارض. همس همس هتموت يا عدي. منك لله يا رعد منك لله
عدي: مسح وشه وشعره بضيق. وفكر شوية. سليم انا اللي همضي الاقرار
سليم: بس..
عدي: مفيش بس. هي اصلا ملهاش حد غيرنا وغير جوزها.وهو اللي عمل فيها كدة ومش ممكن هنقوله
سليم: طيب امضي.
عدي: مضي. سليم ارجوك خلي بالك منها. دي زي اختي
سليم: متقلقش خليها علي الله. الدكتورة نهي محترفة هتعمل اللي تقدر عليه. بس هي نزفت كتير ومحتاجين دم كتير و فصيلة دمها مش موجودة عندنا بالكمية الكافية هنحتاج تاني
عدي: انا فصيلة دميOسالب. بتدي اي فصيلة تانية ممكن اتبرعلها
سليم: طيب هبعتلك الممرضة وتروح معاها
عدي: راح لهنا. ونزل علي ركبته جنبها وحضنها. اهدي يا حبيبتي ان شاء الله هتبقي كويسة ادعيلها
هنا: بدموع. بدعيلها والله همس دي اختي. هي زي ملهاش حد ملهاش اهل
عدي: ضمها بحنيه وملس علي شعرها. وانا روحت فين مش انا حبيبك وجوزك وكل اهلك
هنا: حضنته بقوة وعيطت اكتر.اوعي تعمل فيا كدة اوعي تعمل زيه
عدي: متخفيش انا مستحيل اازيكي. مع اني متاكد ان رعد بيحب همس واكيد في شئ قوي هو اللي خلاه يعمل كدة
رعد لف علي همس في كل الشوارع اللي حاوليه مش لاقيها. كان هيتجنن. فكرة انها ممكن يكون جرلها حاجة كانت بتقطع فيه. هو فعلا ضربها وازاها لكن لسة خايف عليها. ومش عارف هي راحت فين. افتكر هنا.
رعد: ممكن تكون راحت لهنا.وطلع تليفونه واتصل بعدي…..
عدي: تليفونه بيرن… رعد. ده رعد
هنا: اوعي تقوله حاجة انت فاهم
عدي: هز راسه. ورد.. ايوة يا رعد
رعد: بعصبية. عدي همس كلمت هنا او جاتلها
عدي: لا هنا معايا برا اصلا. وبعدين همس ايه اللي هيجيبها لوحدها
رعد: ضرب. الدريكسيون بإيده بغضب. هتكون راحت فين يعني الارض انشقت وبالعتها
عدي: في ايه ممكن تفهمني
رعد:بصوت عالي كله وجع. افهمك ايه افهمك انها خانتني في بيتي وفي سريري
عدي:😳😳 انت بتقول ايه مستحيل همس تعمل كدة. ارجوك احكيلي بالظبط ايه اللي حصل
رعد:……
عدي: مسك راسه. يا نهار اسود انا مش مصدق
رعد: عدي. لو اتصلت بيكم في اي وقت تكلمني انا هقتلها والله لقتلها
عدي: قفل مع رعد وقعد علي الكرسي. ومسك راسه بإيده وهو مش مستوعب اللي سمعه من رعد
هنا: قعدت جنبه.في ايه قالك ايه
عدي: مصدوم. مصيبة. كارسة يا هنا
عدي لسة مصدوم ومش مصدق اللي سمعه من رعد ومش عارف يعمل ايه
هنا: عدي مالك رعد قالك ايه مصيبة ايه اللي بتتكلم عنها. انا قلقت
عدي: مش هتصدقي رعد قالي ايه………
هنا: لا لا همس متعملش كدة مستحيل انا متاكدة ان في حاجة غلط.
عدي: بعصبية. غلط ايه بقولك شفهم بعنيه في اوضة النوم وفي السرير. يبقي فين الغلط
هنا: بس همس بتحب رعد. وكانت حكيالي كن ابن عمها ده وانه كان بيحبها وعايز يتجوزها وهي رفضت. يبقي ازاي بعد ما اتجوزت هتعمل معاه علاقة. صدقني يا عدي انا متأكدة ان همس مظلومة
عدي: مسح شعره بغيظ. معقول همس الهادية اللي زي الملاك تعمل كدة. حبيي يا رعد. ازاي هيتحمل اللي حصل في خلال شهر يشوف الاتنين اللي اتجوزهم وشلوا اسمه. بيخونه وياريته سمع ولا شك ده شاف بعينه نفس المشهد. مرتين وخبط الحيطة بإيده بغضب
هنا: مسكت ايده. حبيبي اهدي ارجوك. احنا لسة مسمعناش من همس وانا متاكدة ان همس هتفهمنا اللي حصل. قولي هو رعد عمل ايه في إبراهيم ده
عدي: بصلها بضيق. وداري وشه. قتله
هنا: يانهار مش فايت. هو رعد ده ايه. فاكر نفسه فين في شيكاغو. كل لما يغضب علي حد يقتله في قانون لكن ده مش بني ادم ايه الجبروت ده.
عدي: بغضب. جز علي سنانه. واحد شاف رجل غريب مع مراته عايزاه يعمل ايه يسمي عليه ولا يخده بالحضن. طبعا كان لازم يقتله. واي واحد مكانه كان عمل كدة. وبعدين احنا لينا قانون خاص بينا. مبنتهاونش مع اللي يغلط معانا فاهمة
هنا: بلعت ريقها بخوف. عدي هو انت ممكن في يوم تعمل زيه
عدي: بغضب . ليه وهو انتي ناوية تخوني
هنا: لا طبعا مقصدش كدة. اقصد علي التوحش والهمجية اللي ضرب بيهم همس
عدي: تحمد ربنا انه مقتلهاش. ولعلمك انا لو اتأكدت انها فعلا خاينة. انا اللي هسلمها لرعد بإيدي
في عربية رعد
رعد سايق زي اللي تايه. مش عارف هو رايح فين. ولا هيعمل ايه. خصوصا بعد ما رح لهبة اخت همس. وملقاش همس وهبة متعرفش عنها حاجة. راح مكان بعيد وهادي ووقف العربيه. رعد كان مجروح ومصدوم. لكن في نفس الوقت كان حاسس في قلبه بنفس الغصة اللي حس بيها لما شاف همس بعد ما ضربها وكانت بتنزف من كل حته. غمض عنيه بألم. ليه. ليه لسة بتوجع علشانها ليه لسة يا قلبي بتحن. حتي بعد ما باعت وخانت. وسند راسه علي كرسي العربية وهو مغمض عنيه. وقدارا لقي شابين وقفوا بعربيتهم قريب منه وكانه مشغلين الكاست. ويا للحظ اللي يسمعه اللي يوجع قلبه اكتر. ويزود ناروا اكتر. كانوا مشغلين اغنية لعمرو دياب اسمها(ولسة بتحبه)( ولسة بتحبه يا قلبي يا قلبي حرام عليك. ازاي تأمنله تاني بعد اللي عمله فيك. هو انت فاكرله ايه هتبكي في يوم عليه ما تقولي فاكرله ايه هتبكي في يوم عليه. مش ده اللي كان معاك وكان هاواه هاواك. وتاني يوم نسيك. يا ريت يا قلبي ما كنت قلبي ما دام ظلمني وياك ليالي ياريتنا ننسي ليه فاكره لسه. ده حبيبنا خاين وملهوش غالي. ولسة بتحبه يا قلبي يا قلبي حرام عليك ازاي تأمنله تاني بعد اللي عمله فيك. بعدنا عنه وقسانا منه. يا قلبي سيبه يختار. جراحه. مالك وماله اهو راح لحاله ورح يا قلبي زي اللي راحه.
هو انت فاكرله ايه هتبكي في يوم عليه. مش ده اللي كان معاك وكان هاواه هواك. وتاني يوم نسيك)
رعد: شغل العربية وساق بسرعة عايز يبعد وميسمعش اكتر من كدة. رجع البيت. لقي مروان اخد جثة إبراهيم. ومشي. قعد وبص للارض والدم اللي عليها ودخل الاوضة وشاف اللي فيها حتي الحيطة عليها اثار دمها. اتجنن اكتر. مبقاش عارف هو غضبان منها ولا من نفسه. كسر التسريحة وكل اللي عليها. كان كل مايمسك ازازه برفان من بتاعة همس. يكسرها وهو مغلول وبيصرخ. كنتي بتحوطيلوا دي. ويكسرها. ولا دي ويكسرها. ولا دي ولا دي. كسرهم كلهم. و فتح الدلاب. وطلع هدومها. رماها في الارض. كنتي بتلبيسيلوا. ايه ده ولا ده. ورامهم وداس عليهم. كان زي الاسد المجروح اللي بينازع من كتر الالم. والوجع. هو ميعرفش انها مظلومه ومجروحة زيه. ويمكن اكتر منه. وميعرفش ان في ناس استكتروا. حبهم وسعادتهم. وعملوا لعبة قذرة. علشان يبعدوهم عن بعض. هو ليه اللي شافه بعنيه ووجع قلبه. وجرح كرامته ورجلولته. وفضل قاعد علي الكنبه. مهموم ومش عارف همس ممكن تكون راحت فين رعد: طيب لو لاقتها يا رعد هتعمل فيها ايه. هتقتلها ولا هتطلقها ولا.. وكور قبضة ايده وغمض عنيه. لا لا مستحيل اسامحها مستحيل. دي خاينة. اااااه ليه. ليه يا همس ليه
في المستشفي
همس خرجت من العمليات ودخلت اوضة عادية بس لسة في البنج وهنا دخلت وقعدت جنبها مستنياها تفوق.
عدي: هاه يا سليم. طمني هي عاملة ايه دلوقتي
سليم: اتنهد. الحمد لله دكتورة نهي. قدرت توقف النزيف. لكن في طفل مات والتاني بنحاول نثبته وربنا معانا.
عدي: وهمس عاملة ايه
سليم: هي اسمها همس
عدي: ايوة مش مكتوب عندك في الاقرار
سليم: ايه احمم. معلش مكنتش مركز
عدي: طيب المهم هي حالتها ايه
سليم: هي طبعا احسن كتير. هي كانت مضروبة بوحشية. انا مش متخيل ازاي في راجل في الدنيا يكون متجوز واحدة زي دي وقلبه يطاوعه يعمل فيها كدة. دي قمر
عدي: اتعصب. سليم. احترم نفسك انت لو تعرف هي متجوزة مين مش هتتنفس
سليم: بسخرية. ليه ياعني اكيد واحد معندوش دم وغبي
عدي: طيب إتلم بدل ما اقولك هو مين وساعتها هتتكتم
سليم: ايه هتكون متجوزة ابو لهب
عدي: العن. رعد
سليم: بلع ريقه بصعوبة. رعد مين رعد الحديدي صاحبك
عدي: هز راسه. هو بعينه
سليم: الله يحرقك يا عدي الزفت. بقي جايبلي مرات رعد الحديدي. اللي ضربها وكان هيموتها. ده لو عرف انها هنا هيطربق المستشفي علي دماغنا كلنا
عدي: ماهي دي شطارتك بقي. انك تنبه عليهم محدش ينطق.اي حد يسأل عن دخول حالة. مشابهة لحالة همس ينكروا وجودها نهائي
سليم: حك شعره بحيرة وقلق. واتنهد بس تعرف. بردوا خسارة فيه
عدي: امشي من قدامي يا سليم بدل ما انفخك. استني. هي همس هتفوق امتي
سليم: لا الموزة دي مش هتفوق قبل الفجر. دي واخدة علقة موت غير البنج.
عدي: انا داخلها. ولو قولت موزة دي تاني. انا اللي هكلم رعد بنفسي. وهو ماشي زغده. آل دكتور آل ده انت سباك
سليم: مشي وراح مكتبه. ولف وبص علي عدي. بردوا موزة.
في اوضة همس
عدي: دخل لهنا لقاها قاعدة جنب همس وبتعيط. راح ومسك ايديها واخدها وقعدها جنبه. ممكن تبطلي عياط كفايه يا روحي انتي مبطلتيش عياط من الصبح
هنا: مش قادرة يا عدي. وبصت علي همس. شايف ايه اللي جرالها دي اتبهدلت خالص
عدي: اتنهد. معلش كلها جروح وكدمات وان شاء الله هتخف وتبقي كويسة.
هنا: يارب
عدي: ملس علي شعرها. حبيبتي تحبي اروحك وابقي ارجع لهمس. شكلك تعبان انتي محتاجة تنامي
هنا: لا طبعا مقدرش اسيبها لوحدها. انا هفضل معاها لحد لما تفوق وتخرج من هنا كمان
عدي: يا حبيبتي. سليم بيقول انها مش هتفوق قبل الفجر
هنا: مش مهم. انا هفضل هنا
عدي: طيب ايه رأيك ننام انا وانتي هنا علي السرير ده انا كمان ظهري واجعني جدا محتاج افردوا شوية
هنا: بقلق. سلامتك يا حبيبي
عدي: ابتسم. يا ايه
هنا: احمم. وبعدين هو احنا في ايه ولا في ايه
عدي: حضنها وقرب منها. وحياتي لتقوليها تاني
هنا: ابتسمت عدي
عدي: عيونه
هنا: انت مفيش فايدة فيك. تعالي ننام
عدي: بس خلي بالك السرير ده صغير يعني هتفضلي في حضني طول الوقت حتي مش هتتقلبي
هنا:زغدته في كتفه. تقصد ايه احترم نفسك احنا في مستشفي
عدي: هههههه وانا قولت ايه بس انا بس بنبهك. لحسن عقلك يوزك علي حاجة كدة ولا كدة. اه اصل انا بخاف علي نفسي من الفتنه
هنا: هههه مش بقولك فايق ورايق. خلاص روح انت نام لوحك علي السرير وانا هنام هنا علي الكنبة دي
عدي: قام وشدها معاه لا يا حلوة ده انا مصدقت تقوليلي انام لوحدي. تعالي
في ڤيلا الحديدي.
توفيق: يعني ايه مش لاقينها ازي انت شكلك كبرت وخرفت يا امين
امين: يا باشا. حضرتك اصلا مقولتش نراقبها. واول ما طلبت كدة اتحركنا بسرعة. ده حتي رعد نفسه بيدور عليها ومش لاقيها
مها: بخنقة. يا ريته كان قتلها مع ابراهيم
زينب: بتعيط
مها: ما تسكتي بقي كاتك الارف
زينب: اسكت ازاي بس يا هانم. احنا متفقناش علي كدة. انتي مقولتيش ان الحكاية فيها دم. ده قتل ابراهيم. ولو همس قالتله الحقيقة هيقتلني انا كمان انا خايفة اوي
مها: بقولك ايه انتي لازم تختفي اليومين اللي جاين دول في اي حته. لحد لما نشوف رعد هيعمل ايه وكمان نلاقي ست زفته همس دي
زينب: استخبي فين بس
مها: ايه ملكيش اهل اقارب اي حته بعيد عن رعد اليومين دول
زينب: اه انا ممكن اخد امي ونروح عند خالي في كفر الشيخ ونستخبي هناك شوية
مها: طيب روحي بسرعة
زينب: حاضر يا هانم
توفيق: استني عندك. عارفة لو مخلوق عرف اللي حصل انا اللي هقتلك فاهمة
زينب: فاهمة يا باشا ربنا يستر ويعمي عين رعد بيه عني
وفي الصباح. في المستشفي في اوضة همس
همس فاقت ولقت عدي وهنا قاعدين معاها
هنا: ابتسمت. حمد لله علي سلامتك يا هموسة
همس: بوهن. الله يسلمك
عدي: حمد لله علي السلامة
همس: الله يسلمك. انا بجد يا عدي مش عارفة اشكرك ازاي لولاك انت وهنا كنت موت انا وولادي الاتنين. وعيطت. بس الحمد لله علي كل حال واحد راح والتاني لسة معايا
عدي: همس انا عارف انك لسة تعبانة واللي حصل مكنش سهل. بس انا لازم اعرف الحقيقة
همس: بدموع. والله مظلومة ولله ما خنته والله ما خنته.
عدي: طيب ايه اللي حصل وازاي ابراهيم كان معاكي في الاوضة
همس: انا هقولك اللي حصل. زينب صاحبتي. الله يجازيها بقي. كانت عندي قالت انها عايزاني في موضوع مهم. وطلبت مني امشي سميرة علشان متشوفهاش عندي. وكمان تتكلم برحتها. وانا سمعت كلامها. ومشيت سميرة وهي جات وقعدنا اتكلمنا وشربت معاها العصير. وبعد شوية حسيت بدوخة وتقل في دماغي وبعدها مدريتش بحاجة. غير وانا… وعيطت وشهقت بوجع.
هنا: اهدي يا همس. متعمليش في نفسك كدة
همس: اخدت نفسها. فوقت لقيت نفسي في السرير. وابراهيم جنبي. ورعد واقف قصادي. مبقتش فاهمة حاجة ولا عارفة اتكلم. ولا افكر حتي. والله هو ده اللي حصل اقسم بالله انا شريفة وعمري ماكنت خاينة. واخون مين رعد ده انا روحي فيه اخونه ازاي بس.
عدي: خبط الحيطة بعصبية. يعني زينب هي اللي ورا كل ده. تمام والله ما ابقاش عدي لو ماجبتها وخليتها تقول حقي برقبتي. بس انا قلبي بيقولي ان اللعبة دي. كبيرة علي زينب. اكيد ورها حد تاني
همس: بدموع. يعني مصدقني يا عدي
عدي: قرب منها. وقعد قصادها. طبعا مصدقك. ولو كنتي بتكدبي كنت هعرف. المهم دلوقتي نثبت برائتك لرعد
همس: غمضت عنيها بوجع ومرارة. وعيطت. رعد كان هيقتلني يا عدي كان عايز يدفني حية
عدي: مسك ايديها وطبطب عليها. اعذريه يا همس. اللي شافه مش سهل. تخيلي انتي نفسك تدخلي وتشوفيه في نفس الموقف. كنتي عملتي ايه
همس: هزت راسها. عندك حق انا كمان مع كل اللي عمله فيا صعبان عليا وقلبي وجعني عليه. يا تري عامل ايه وحالته ايه
عدي: اهدي يا همس علشان خاطري. انتي تعبانة. ومتقلقيش انا مش هسيبك. وهفضل جنبك انا وهنا. احنا اخواتك مش كدة ولا ايه. ولا انتي بقي مش بتعبريني اخوكي
همس: ازاي بس. انت اخويا طبعا. وهنا اختي ربنا يخليكوا ليا. انا مش عارفة من غيركم كنت حصلي ايه
هنا: حاطت ايديها علي كتف عدي ومالت علي همس. مفيش الكلام ده بين الاخوات. احنا معاكي لحد ما رعد يعرف الحقيقة
عدي: باسها من خدها علشان كانت قريبة منه. وابتسم. صح كدة يا مزتي
هنا: ضربته في كتفه. انت علي طول بتستغل المواقف كدة
عدي: هههههههه. طيب بذمتك يا همس مش لازم استغل الموقف
همس: ابتسمت بوهن. طبعا والا متبقاش عدي
عدي: كدة حتي انتي ماشي. وقام اسيبكم انا بقي علشان اروح البيت اغير واروح الشركة. اكيد طبعا رعد مش هيروح. وكمان اشوف هعمل ايه في موضوع. الزفتة زينب دي
همس: عدي. ارجوك خلي بالك من رعد
عدي: ابتسم. متقلقيش ان شاء الله خير. رعد شديد. مش سهل ينكسر. ولف لهنا. هتيجي معايا يا هنون
هنا: لا مقدرش اسيب همس
عدي: طيب حتي تعالي خدي حمام وغيري هدومك. وكمان تجيبي حاجات ليكي ولهمس همس معهاش اي هدوم
هنا: اه صحيح. طيب بصي يا هموسة انا هروح مع عدي وهجبلك كل حاجة ممكن تحتاجيها ومش هتأخر
همس: روحي متشليش همي. انا هبقي كويسة
وخرج عدي وهنا وسليم شافهم وراح لهمس اوضتها
سليم: بإبتسمة كلها اعجاب واضح. حمد لله علي سلامة القمر بتاعنا
همس: عقدت حاجبها. مين حضرتك
سليم: قرب الكرسي من سرير همس وقعد قصادها. ليكي حق متعرفنيش. انتي امبارح كنتي في دنيا تانية خالص. انا يا سيتي ابقي دكتور سليم صاحب المستشفي. وكمان صاحب عدي. وانا كنت معاكي في العمليات مسيبتكيش لحظة لحد لما جيتي هنا
همس: هو حضرتك اللي عملتلي العملية.
سليم: لا انا مش تخصص نساء. دكتورة نهي هي اللي عملتلك العمليه.
همس: اومال حضرتك تخصصك ايه
سليم: وهو بيبص في عنيها بهيام. قلب انا تخصص قلب. بداوي القلوب
بس يا خسارة قلبي تعبان ومش لاقي اللي يداويه
همس: قلقت من طريقته. احمم. الف سلامة عليك
سليم: في نفسه. يخربيت حلاوة عنيكي يا شيخة هو في كدة. احمم قوليلي انتي ايه اللي عمل فيكي كدة
همس: اتضايقت. لو سامحت مش عايزة اتكلم في الموضوع ده
سليم: امممم. علي فكرة عدي قالي ان جوزك هو. اللي عمل فيكي كدة. ولو عايزة تقرير بحالتك اللي وصلتي بيها انا ممكن اعملهولك
همس: وانا هعمل بيه ايه
سليم: يعني لو انتي عايزة تطلقي منه ومحتاجة التقرير يثبت انه غير مؤتمن عليكي
همس: اتنفضت. لا لا انت بتقول ايه لا طبعا انا مش هعمل كدة
سليم: اتنهد. هو انتي لسة باقية عليه بعد اللي عمله فيكي. انتي كنتي هتموتي.
همس: لو سمحت انت متعرفش حاجة فاياريت متتكلمش
سليم: تمام برحتك. بس قوليلي هما كل اللي بيضربوا بيبقوا حلوين كدة
همس: اتكسفت. وبصت في الارض
سليم: يا لهوي دي بتتكسف. الله يخربيتك يا رعد حد يعمل كدة في حته الشيكولاتة دي دي عسل وعليها رقة
همس: احمم. هو حضرتك بتبصلي كدة ليه
سليم: هاه. لا ابدا. اصلك سبحان الله مع كل الكدمات اللي في وشك. انما جميلة جميلة جدا. هو شعرك ده طبيعي ولا تركيب
همس: حطت ايديها علي شعرها افتكرت انها من غير حجاب. لفت شعرها للجنب. احمم انا اصلا محجبة بس هنا هتجبلي هدوم وحجاب وهي جاية
سليم: احمم اسف. مكنتش اقصد اضايقك معلش انا كدة عيشري وباخد علي المرضي بتوعي بسرعة. وبصراحة شعرك تعبانا جدا امبارح في العمليات علشان نغطيه. اصله طويل جدا. علشان كدة سألتك هو طبيعي ولا لا
همس: بخجل. لا طبيعي.
سليم: كمان. منك لله يا رعد. اااه وربنا هو بس يطلقها والله ما انا عتقها
همس: هو انا ممكن اعرف حاجة
سليم: اؤمري
همس: احمم. كنت يعني عايزة اعرف انا لما جيت امبارح كنت اا. كنت…
سليم: مالك قلقانة من ايه. اتكلمي
همس: لا خلاص هسأل الدكتورة اللي عملتلي العملية
والباب اتفتح ودخلت دكتورة نهي
نهي: بإبتسامة صباح الخير. عاملة ايه النهاردة
همس: ابتسمت. الحمد لله احسن. هو حضرتك اللي عملتيلي العملية
نهي: ايوة يا سيتي. انا اللي وقعتي قلبها في رجليها. من الرعب. انتي حالتك كانت صعب جدا
سليم: اهي يا سيتي دكتورة نهي بنفسها جاتلك. اسأليها بقي علي اللي انتي عايزاه. اسيبكم انا. هجيلك تاني يا همس علشان اطمن عليكي وخرج سليم.
نهي: هاه يا سيتي عايزة تسألي علي ايه
همس: هو انا ممكن اعرف. احمم يعني اذا كنت يعني حد لمسني ولاحاجة فاهمة حضرتك
نهي: ايوة. تقصدي حصل علاقة ولا لا
همس: ايوة بالظبط كدة
نهي: تمام دي سهلة انا هعمل الازم واطمنك
وفعلا نهي واخدت همس وعملتلها
الكشف المطلوة واخدت عينة منها واتحللت. وكانت النتيجة. ان الحمد لله ماكنش في اي اثر لإقامة علاقة
همس: الحمد لله يا هنا ده انا كنت هموت لو إبراهيم كان عمل فيا حاجة.
هنا: الحمد لله. ربنا كريم وان شاء الله قريب الحقيقة تبان.
همس: يارب يارب. انت عالم اني مغلطتش. يارب. ريح قلبه ده تلاقيه مجروح قوي
في شركة رعد وفي مكتب رعد
عدي: دخل لرعد واستغرب. انا مصدقتش لما قالولي انك هنا انت جيت ليه النهاردة
رعد: بجمود. اومال عايزني اكون فين اقعد اعيط واندب حظي اللي وقعني في واحدة متستهلش انها تكون خادمة عندي. انسي انا همحيها من حياتي نهائي. ووعد اول لما الاقيها. همحيها من الدنيا بحالها
عدي: رعد. متبقاش قاسي همس اكيد مظلومة. انا شاكك ان الحكاية وراها لعبة كبيرة
رعد: ولا لعبة ولا زفت. هي خاينة وحقيرة. كنت منتظر ايه من واحدة. كانت جاية تأجر حتة منها. بس للأسف حبي ليها وقتها مخلنيش اشوف حقيقتها. وانخدعت فيها
عدي:رعد متخليش غضبك يخليك تقول حاجة تندم عليها بعدين
رعد: قعد علي كرسيه. وبحزم. عدي خلينا نشوف شغلنا. ويا ريت متتكلمش معايا في الموضوع ده تاني. مش عايز اسمع اسمها مفهوم
عدي: اتنهد بألم علي صاحبه وحاله. مفهوم. عن اذنك. وخرج عدي
رعد: كان مخنوق. وفك الكراڤات بتاعته. ورماها ومسح وشه وشعره بغضب. ليه ليه مش عارف اكرهك ليه. ليه لسة…. لسة بتوحشيني ليه عايز اشوفك ليه. وخبط المكتب بإيده بغضب.
في مكتب عدي
عدي: فهمت يا مروان. رعد ميعرفش حاجة
مروان: تحت امرك هدور عليها واجيبها. لو في بطن امها هجيبها. ومتخفش رعد بيه مش هيعرف حاجة
انا كمان عايز ابرأ مدام همس. انا متأكد انها مش ممكن تعمل كدة. انا كنت خايف يقتلها لما قالي احفر قبر. كنت متأكد انه ليها.
عدي: الحمد لله ربنا ستر. المهم انا عايز زينب في اقرب وقت
مروان: تمام. اعتمد عليا.
وعدي اسبوع علي وجود همس في المستشفي. وهنا معاها بإستمرار. وعدي كان بيخلص شغله ويروحلهم. كل يوم. وطبعا رعد سأل عدي عن غياب هنا. وعدي قالوا انها تعبانة وزعلانة علي غياب همس ومش قادرة تنزل الشغل.وعدي ومروان كانوا لسة مستمرين في رحلة البحث عن زينب وقالبين عليها مصر كلها. وكمان سليم كان طول الوقت يدخل لهمس ويتكلم معاها. ويحاول يضحكها. لانها كانت دايما حزينة و بتعيط. سليم مع انه عارف انها متجوزة. ومش متجوزة اي حد ده رعد الحديدي. بس هو افتكر ان حزنها وعياطها ده. سببه زعلها وانها عايزة تسيب رعد بس خايفة منه. وبسبب اعجابه الزايد بيها كان بيحاول يقرب منها. ظننا منه انها تتعلق بيه وهو يقدر يساعدها تطلق من رعد. وسليم مكنش عنده اي غضاضة او مانع يخليه يرتبط بواحدة كانت متجوزة. مع ان هو لسة متجوزش هو اينعم كان ليه علاقات كتير.و بيحب الستات جدا. بس همس كانت مختلفة شغلت تفكيره بشكل غريب. واعجب بيها من اول ما عنيه وقعت عليها لما اخدها من عدي ودخلها العمليات. علشان كدة. كان ماشي ورا احساسه ومبيحاولش يفكر انها لسة بتحب رعد. كانت فكرة مستبعدة خصوصا بعد اللي عمله فيها. وفي يوم هنا راحت البيت تجيب حاجات. وعدي في الشركة. وسليم دخل لهمس اوضتها
في اوضة همس
سليم: دخل وكالعادة مبتسم وبيضحك. مساء الخير علي اجمل مريضة عندنا
همس: ابتسمت بحزن. والله انا مش عارفة ازي حضرتك دايما بتضحك ومتفائل كدة
سليم: قرب كرسي وقعد قصادها. يا سيتي تفائلوا بالخير تجدوه.تفائلي واضحكي محدش واخد منها حاجة. يعني فرضا انا مت دلوقتي اموت وانا مكشر ده حتي يبقي فال وحش
همس: ضحكت غصب عنها. هههههه. بعد الشر عليك ربنا يبارك في عمرك.
سليم: ابتسم. ايه بس الدعوة الحلوة دي. تصدقي انا محدش دعالي كدة من يوم امي ما ماتت. كلهم بيدعوا عليا. ليه معرفش مع اني ابن حلال والله وطيب
همس: هههههه. انا دلوقتي عرفت انت وعدي ليه صحاب اوي كدة. اصلكم فيكم من بعض كتير طول الوقت بتهزروا
سليم: ابتسم طيب ممكن تقبلي مني الهدية البسيطة دي. وقرب منها بوكس احمر وملفوف بشريطة ستان
همس: ارتبكت. هدية ليا انا وايه المناسبة
سليم: ايوة ليكي انتي. ويا سيتي اعتبريها بمناسبة انك اتحسنتي والبيبي بقي كويس وانتي كمان صحتك بقت احسن. ممكن تفتحيها
همس: كانت مترددة تفتحها ومش عارفة ايه اخرة قرب سليم منها. هي عايزة تفهمه انها بتحب رعد ومش ممكن تفكر في غيره. بس مش قادرة تتكلم لانه لحد دلوقتي متجاوزش معاها في اي حاحة بخلاف اهتمامه بيها وهزاره وضحكه اللي لاحظت. انه مش معاها بس مع اي حد حتي الممرضات والدكاترة بيحبوه وبيحبه خفة دمه وتواضعه معاهم. وماكنتش عايزة تحرجه ولا تكسفه.
سليم: عقد حاجبه. علي فكرة دي هدية والله مش متفجرات. مالك مش عايزة تفتحيها ليه
همس: احمم. لا ابدا بس اصل حضرتك تعبت نفسك مكنلوش لزوم
سليم: مين قالك اني تعبان. انا مبسوط جدا. بس ابوس ايدك افتحيها
همس: ففكت الشيريطة الستان علي استحياء. وكانت صدمتها لما لقت البوكس جواه شيكولاتة من نوع غالي جدا واللي كانت عارفاه لان رعد كان بيجبلها منه. وسرحت
فلااااااش بااااااك
همس قاعدة في التراس علي مرجيحة من الاتنين اللي موجودين. في التراس واللي كل واحدة فيهم لشخص واحد هي زي الكرسي في الشكل لكن هي مرجيحة. وقاعدة تتمرجح وسرحانة. وبعد شوية لقت رعد بيغمي عنيها بإيده. وقرب من ودنها وبصوت هادي
رعد: وحششتييني
همس: مسكت ايده وباستها. هههههه وانت كمان وحشتني اوي
رعد: كان مخبي حاجة ورا ظهره. امم بس غريبة متخضتيش يعني
همس: هههههههه. علشان يا حبيبي كنت عارفة انك جيت من قبل ما تغمي عنيا
رعد: عقد حاجبه ازاي بقي بتعرفي الغيب
همس: ابتسمت بدلع. تؤتؤ. بس عرفت انك وصلت من ريحتك ريحة برفانك قوية جدا بتوصلي قبلك وانا من عشيقي ليها بقيت مدمنه وحفظاها
رعد: قعد علي ركبته قصادها وابتسم. وبصلها بعشق للدرجة دي بتحبي ريحة برفاني
همس: جدا اصلها مختلفة جدا حاسة انها بتاعتك لوحدك عمري ما شميت حاجة قريبة منها
رعد: تعرفي ان دي حقيقة. اصل هي فعلا مش موجود منها في مصر الا قليل لاني بجيبها انا وعدي لما بنسافر باريس. مش هتلاقي كتير بيستخدمها
همس: ابتسمت. شوفت كان عندي حق. ممكن بقي توريني مخبي ايه ورا ظهرك
رعد: ابتسم بمكر. مفيش حاجة
همس: وحياتي وريني بقي جايب ايه
رعد: جايب حاجة حلوة
همس: ههههههه. ده علي اساس اني بيبي صغير
رعد: طيب ماانتي فعلا بيبي صغير. مش انتي اميرتي الحلوة الصغيرة. لازم اجبلك حاجة حلوة
همس: بحماس. طيب وريني بقي
رعد: ادالها بوكس اسود مربوط بشريطة ستان ذهبي.
همس: ابتسمت. مش ممكن حتي زوقك في لون الهدية يجنن الاسود ملك الالوان زيك بالظبط ملك.
رعد: باسها من خدها. انا ملك بيكي انتي يا اميرتي. يالا افتحيها
همس: شدت الشريطة وفتحت البوكس. ولقت فيها شيكولاتة وشكلها حلو جدا وكمان واضح انها غالية
همس: بفرحة. شيكولاتة ده انا بحبها جدا. بس انت جبتها كدة صدفة ولا انت عرفت اني بحب الشيكولاتة
رعد: اصل بصراحة امبارح وانتي بتاكلي ايس كريم الشيكولاتة. لاحظت انك بتاكليه بشكل فظيع وبحب فتأكدت انك بتحبي الشيكولاتة. واول حاجة عملتها النهاردة. اني خليت وليد يسألي عن احسن مكان لأفخم نوع شيكولاتة في مصر. ولقيت ان المحل ده. الافضل لان صاحبه اصلا فرنساوي الاصل. وجبتلك منها.
همس: بسعادة. معقول كل ده علشاني. كان اي نوع وخلاص
رعد: اولا انا مش اي حد ولا انتي اي واحدة. انتي حبيبتي وعشيقتي. يعني لما تحبي حاجة لازم يكون عندك منها الاحسن والافضل. مش اي حاجة وخلاص.
همس: حضنته جامد جدا. انا بحبك اوي اوي يا رعد
رعد: حضنها اكتر وابتسم. وانا بحبك وبعشقك يا احلي شيكولاتة في الدنيا. وخرجها من حضنه بهدوء. ممكن بقي تدوقيها
همس: فتحت واحدة وكلت منها بإستمتاع. امم تحفة جميلة اوووي. خد دوق واحدة
رعد: تؤتؤ انا مش عايز ادوق من هنا
همس: اومال منين
رعد: بخبث. من هنا وشاورلها علي شفايفها. وقرب منها وباسها. اممم فعلا تحفة واللي محليها انك انتي
اللي بتكليها يا روحي
همس: تعرف انا بحبك قد ايه
رعد: قد ايه
همس: اكتر من الشيكولاتة
رعد: هههههههههه. ياه وجاية علي نفسك ليه.
همس: ههههههه شوفت بقي انا كمان مش حرماك من حاجة
رعد: بمكر. طيب بقول ايه ما تيجي ندوق باقي الشيكولاتة جوا.
همس: بدلع. امممم هو ناوي تكلها كلها النهاردة
رعد: بلؤم. تؤتؤتؤ. انتي هتكليها وانا هكلك انتي
باااااااك
همس: غمضت عنيها بحصرة. وبتعيط
سليم: استغرب وقلق. ايه للدرجة دي مبتحبيش الشيكولاتة. انا اسف بس والله دي اغلي نوع شيكولاتة في مصر
همس : بدموع. عارفة وصاحب المحل فرنسي
سليم: طيب ما انتي عارفة اهو. اه ليكي حق ما انتي متجوزة رعد الحديدي
همس: قلقت. هو انت تعرف انه جوزي
سليم: متخافيش انا عارف من اول يوم جيتي فيه هنا. وعدي مفهمني انك مش عايزة رعد يعرف مكانك ومتقلقيش مش هيعرف
همس: ارتاحت وسكتت
سليم: طيب هي الشيكولاتة عجبتك ولا لا لو مش حباها عادي اجبلك غيرها
همس: لا لا. حلوة متشكرة ليك اوي. بس ممكن لو سامحت تسيبني لوحدي شوية
سليم: حاضر هسيبك. ولو احتجتيني انا عرفتك رقم مكتبي كلميني هتلقيني عندك هوا
همس: بحزن. ان شاء الله.
وخرج سليم. وقعدت همس تبص للشيكولاتة وتفتكر رعد وتعيط. وتدعي ربنا انه يكشف الحقيقة ورعد يعرف انها مش خاينة
ودخلت هنا لهمس
هنا: الجميل بيعيط ليه
همس: مسحت دموعها. مفيش
هنا: ايه البوكس ده؟ شيكولاتة! من مين
همس: دكتور سليم هو اللي جابها
هنا: اممم مش ملاحظة انه مهتم بيكي بزيادة
همس: اتنهدت. طبعا ملاحظة وعلشان كدة عايزة عدي يخرجني من هنا بسرعة. انا تعبت. انا في كل مكان لازم يتطلعي عفريت
هنا: ههههههه. ماهو من حلاتك يا ست. وبصراحة هو مسهوك وموز كدة
همس: والله انتي فايقة ورايقة. هو انا في راجل في الدنيا يملي عيني ولا قلبي غير رعد. ده برجالة الدنيا بحالها
هنا: حبيبتي انا بهزر معاكي. بس معقول لسة بتحبية حتي بعد اللي عمله فيكي.
همس: اتنهدت. انا منكرش اني مجروحة منه وموجوعة من كلامه اللي قالهولي اكتر من ضربه ليا. بس هتصدقيني لو قولتك وهو بيضربني كنت موجوعة عليه اكتر من نفسي. وعيطت. رعد انجرح قوي يا هنا قوي. والله انا نفسي ربنا يظهر الحقيقة مش علشان ابرأ نفسي لا علشان هو يرتاح وميحسش انه إتهان واتجرحت رجولته
هنا: يااااه معقول. حبيبتي ربنا كريم وان شاء الله كل حاجة هتبان وترجعوا لبعض.
همس: بحصرة بتدعي برجاء. يارب يارب
في شركة رعد وفي مكتب رعد
رعد باين عليه الارهاق وقلة النوم والتعب. وقاعد وساند راسه لورا علي كرسيه ومغمض عنيه
عدي: رعد انت شكلك تعبان روح انت وانا موجود
رعد: وهو لسة علي وضعه. لا انا مفيش حاجة بتريحني غير الشغل.
عدي: بمكر. الشغل بس ماكنش فيه حاجة تانية
رعد: بغضب جز علي سنانه وفتح عنيه. وبتحزير عدي
عدي: حاس انه مش وقته يهزر معاه وهو عارف انه مش طايق حد يجيب سيرتها قصاده. احمم اسف متزعلش. المهم هنعمل ايه في المناقصة اللي جاية
رعد: بحزم لازم اخدها من توفيق طبعا
عدي: امم هو احنا طبعا هنقدم عرض احسن منهم بس عايزين شركة تانية تدخل معانا علشان نعمل كماشة علي توفيق بيه علشان لو احنا مأخدنهاش هو مايخدهاش
رعد: ومين بقي اللي هيوافق انه يعمل كدة كله هيبقي طمعان لنفسه
عدي: بعد تفكير اممم. طيب ايه رايك في شركة اكمل
رعد: اكمل التهامي
عدي: ايوة. انت عارف اكمل ومراته شركتهم من اكبر الشركات واكيد داخلين المناقصة. واحنا صحاب من زمان من ايام الكلية واكيد مش هيرفض
رعد: بس انا مشوفتوش تقريبا من وقت حادثة مراته. ولا حتي كلمته
عدي: ولا يهمك أكمل جدع وهيفهم. ومش هيزعل
رعد: طيب ماهو ممكن يكون عايز المناقصة
عدي: سيبها عليا انا بس وانا هظبط الدنيا واكلمه واتفق معاه. اوك
رعد: هز راسه. اعمل اللي يعجبك. المهم المناقصة دي متروحش لتوفيق
عدي: ولا يكون عندك فكر. يالا عن اذنك
رعد: عدي. احمم وبتردد هي ههي..
عدي: ضيق عنيه بخبث. هي مين
رعد: ايه لا ولا حاجة. هي هنا عاملة ايه
عدي: بمكر. هنا كويسة. ولعلمك همس مكلمتهاش
رعد: بعصبية. وهو انا كنت سألتك. ما تغور في داهية انا اصلا مش عايز اعرف عنها حاجة يا ريتها تكون ماتت وريحتنا من عارها
عدي: ليه كدة بس يا رعد. بكرة الايام تثبتلك انها مظلومة وانها كانت ضحية
رعد: بسخرية ضحية. ضحية الخيانة مش كدة. اسكت يا عدي واياك تجيب سيرتها قصادي تاني انا بلعن نفسي كل دقيقة اني مقتلتهاش وقتها.
عدي: اتنهد بنفاذ صبر. حاضر هسكت عن اذنك.
في ڤيلا الحديدي
توفيق: هاه يا امين خلصت كل حاجة بخصوص المناقصة الجديدة
أمين: ايوة يا باشا. بس اا
توفيق: بس ايه انطق
أمين: اصل رعد بيه داخل المناقصة دي واحنا بصراحة السيولة مقصرة معانا شوية
توفيق: اممم. طيب بيع اي حاجة من الاصول
امين: طيب بدل ما نبيع. ما تحول سيادتك اي مبلغ من برا
توفيق: لا انا مش عايز اسحب من الفلوس اللي برا تاني. محدش عارف الظروف. بيع من الاصول زي ما قولتلك
امين: تمام تحت امرك. عن اذنك
مها: دخلت لتوفيق. هاه يا جدو. خلصت كلام في الشغل
توفيق: ايوة يا سيتي. تعالي كنتي عايزة حاجة
مها: ايوة. كنت عايزة اعرف عملتلي ايه بخصوص السنتر اللي طلبته منك
توفيق: والله يا مها. انا الفترة دي في نقص في السيولة وعندي شوية لخبطة. اخلصها وافوق وافتحلك اكبر وافخم سنتر تجميل في مصر
مها: ايوة يا جدو انا لازم احرق دم البيه اللي اخد مني السنتر بتاعي وقفل حسابي. لازم يعرف اني مها الحديدي ومش محتاجة لفلوسه
توفيق: عندك حق. ولسة لما الاقي همس. وتولد ويعرف اني اخدت ولاده يبقي يوريني هيعمل ايه.
مها: تفتكر يا جدو تكون راحت فين
توفيق: مش عارف بس امين قالب عليها الدنيا. ومش هرتاح غير لما الاقيها
مها: طيب عن اذنك انا خارجة شوية
توفيق: علي فين رايحة النادي
مها: بحقارة. لا رايحة لرعد
في شركة رعد
رعد قاعد في مكتبه وبتابع اوراق مهمة والباب خبط.
رعد: ادخل
وليد: رعد بيه مها هانم برا وعايزة تقابل سيادتك
رعد: اتعصب. ودي جاية ليه
مها: دخلت من غير ما تستني وليد يأذنلها. وبإستفزاز. جاية اسلم عليك اصلك وحشتني
رعد: بصلها بغضب. وشاور لوليد بعنيه انه يخرج. وخرج.
رعد: قام من علي كرسيه وحط ايده في جيبه. وبحدة. نعم خير جاية ليه يا بنت الحديدي
مها: قعدت وحطت رجل علي رجل. اممم كنت جاية اواسيك مش بردوا مراتك مختفيه ومش لاقيها
رعد: جز علي سنانه. وانتي مالك خليكي في حالك.
مها: اممم ماهو ده حالي. مش شايف انها غربية. ان احنا الاتنين منحبكش. واحنا الاتنين نخونك. عارف ليه. علشان انت ماتتعاشرش. انسان مفتري وحش مفيش ست ممكن تحبك.
رعد: شدها من دراعها بغضب. انتي شكلك مكفكيش علقة واحدة عايزة علقة تانية علشان تتربي
مها: اي ايدي اوعي. روح اتشطر علي اللي خانتك مع واحد معفن وفضلته عليك
رعد: شدها من شعرها انا عايز اعرف انتي عرفتي منين
مها: اي سيب شعري. وبعدت عنه. انا مها الحديدي ولازم اعرف. انا كنت جاية اقولك مبروك عليك خيانة الهانم. اللي مش ركلام فاكر يا رعد بيه. عن اذنك
رعد: كان في قمة غضبه. زي ما يكون ناقص شماته واحدة حقيرة زي مها. وخرج ومشي واخد عربيته وراح الفندق اللي قاعد فيه من يوم اللي حصل. لانه مكنش عايز يدخل البيت اللي فاكر ان همس خانته فيه. ودخل جناحه وهو في حالة حزن ووجع كبير ومايتوصفش. رمي جاكت البدلة وفك قميصة وقعد في الارض وسند ظهره للسرير. وطلع صورة امه.
رعد: دمع غصب عنه. شوفتي يا امي ابنك حب وعشق. بعد ما كان قلبه حجر. بس لاسف حب اللي جرحته وخانته. عشق اللي وجعته. اااااه يا امي فينك فين حضنك. مش لاقي حضن يلمني يا امي انا كنت فاكر اني اكتر وقت كنت محتاجلك فيه زمان وانا صغير. لكن النهاردة اكتشفت اني محتاجلك اكتر من اي وقت فات. نفسي ارمي نفسي في حضنك وابكي. انا متماسك قدام الكل وجامد قدام الكل. لكن الحقيقة ان انا بنهار بموت يا امي بموت. انا حبيتها اوي يا امي اوي. بس هي محبتنيش وكدبت عليا خانتني يا امي باعتني وانا اللي اشتريتها بالدنيا كلها. مكنتش اعرف ان الحب وجع كدة. يا ريتني ماحبيت يا ريني فضلت رعد . لكن للاسف رعد عشق عشق يا امي.
وفضل رعد علي حاله وحزنه ووجعه. وعدي كمان اسبوع وهمس خرجت من المستشفي وراحت قعدت مع هنا في شقتها وعدي قعد لوحده في شقته. وفي يوم مروان راح لعدي في مكتبه
مروان : بفرحة. لقتها يا عدي بيه لقيت زينب
عدي: ابتسم. بجد هي فين
مروان: كانت مستخبية في كفر الشيخ عن خالها هي وامها.
عدي: طيب مجبتهاش ليه
مروان: زمان الرجالة بيجبوها واحنا هنسبقهم علي المخزن
عدي: طيب بينا بسرعة.
في شقة هنا
هنا رجعت من برا لقت همس في المطبخ بتجهز الاكل
هنا: ايه يا همس اللي بتعمليه ده. انتي ليه بتتعبي نفسك بس. ما انا موجودة
همس: ابتسمت. ده علي اساس انك بتعرفي تطبخي يا فلحوصة
هنا: هههههههه. لا طبعا بس يعني كنت بحاول. هي اينعم كلها محاولات فاشلة بس اهو اديني بجرب.
همس: لا يا هنا لازم تتعملي. عدي مينفعش طول الوقت لما يحب ياكل هو اللي يعمل الاكل او يطلب جاهز. لازم يحس انك بتعمليله حاجة خاصة بيه لازم يكون ليكي علامة في حياته
هنا: يا سلام. والاكل بقي هو العلامة
همس: مش قصدي الاكل علشان الاكل يعني. انا اقصد انه يحس بإهتمامك بيه انك بتحاولي علشانه وكمان مع الوقت هتلاقيه مبيعرفش ياكل من ايد حد غيرك. كمان لازم تهتمي بحاجاته الشخصية. هدومه ترتيبها نضافتها. مينفعش التطنيش اللي انتي فيه ده. والله الراجل ده ليه الجنة مستحمل تقلك عليه. لا وكمان هو اللي بيخدمك يا ظالمة
هنا: انا شامة ريحة قرايا معتبرة
همس: ههههههه ايوة . بقر عليكي بس يا رب يجيب نتيجة
هنا: ههههههه. ماشي ححاول اسمع كلامك. قوليلي بتعملي اكل ايه
همس: اللي انتي شايفاه
هنا: طيب اساعدك في ايه
همس: بصي اغسلي ايدك. واحشي السمبوسك دي
هنا: حكت شعرها بحيرة. اممم انا بشوفها مثلث كدة. هما بيلفوها ازاي
همس: اتنهدت بنفاذ صبر. عوض عليا عوض الصابرين يا رب. امشي يا هنا انا هعملها. بس قوليلي عدي رجع امتي
هنا: اممم. مش عارفة هو عدي عليا في مكتبي واخدني علشان يوصلني. وقالي عنده مشوار مهم وممكن يتأخر. شكلنا هنتعشي مش هنتغدا.
همس: تمام انا هجهز الاكل ولما يرجع نبقي نسخنه. وبتردد. هنا هو انتي شوفتي رعد النهاردة
هنا: بلؤم. اه شوفته ليه بتسألي
همس: ابدا بطمن عليه هو عامل ايه صحته كويسة
هنا: بمكر. شكله تعبان. انا قابلته وهو خارج من الشركة وكان لابس نظارته الشمس. الفترة دي طول الوقت لابسها علشان يداري عنيه المجهدة من قلة النوم.
همس: دمعت. انا عارفة هو اكيد مش بينام ولا بياكل. يا تري عامل ايه لوحده. مين يبخلي باله منه. رعد عنيد ومبيسمعش كلام حد. انا الوحيدة اللي كنت بخليه يسمع كلامي
هنا: صعبت عليها. معلش والله انامقصدش اضايقك انا بس كنت عايزة انكشك.
همس: اتنهدت. من غير ما تقولي انا كنت عارفة ان حالته صعبة.
هنا: وحشك؟
همس: عيطت وحضنت هنا. وحشتني اوي يا هنا اوي
في ڤيلا الحديدي.
امين: مصيبة يا توفيق باشا
توفيق: خير يا امين مصيبة ايه انطق
امين: رجالة رعد وصلوا لزينب واخدوها
مها: اتصدمت. مشم ممكن. زينب غبية يا جدو. دي اكيد هتقول لرعد كل حاجة. جدو انا خايفة من رعد ده مجنون.
توفيق: عندك حق رعد وهو غضبان محدش يضمن نتيجة تصرفاته. مها. جهزي شنطتك بسرعة احنا هنغيب فترة كدة لحد الامور ما تهدي.
في جناح رعد في الفندق.
رعد واقف في بلكونة الجناح وحاطت ايده في جيبه وسرحان وبيفكر في همس. اللي غصب عنه بيحنلها وبتوحشه. كان بيتنفس الهوا ونفسه يدخل جواه ويخرج معاه الهم اللي علي صدره ويريحه. وكان غرقان في ذكرياته معاها وكلامهم وهزارهم. ودلعها عليه و ضحكتها اللي افتقدها. كان عقله رافض التفكير فيها. لكن قلبه لا قلبه كان بيصرخ تعبان من بعدها مش متحمل غيابها. وفضل هيمان علي انغام اغنية (لحماقي اسمها. كان مالي) (كان مالي باللي جرالي انا كان مالي. لا كنت كدة ولا كان ده حالي. بسأل سؤالي يا ليالي جاوبيني. ليه زاده اشواقي واحترت في بعاده. نسيني طب ايه اللي استفادوا. انا لو قصاده هعتب عليه. وحشني ونفسي لو اقابله. وافكره باللي فات كله. قريب لازم اوصله ومهما الامر كلفني. بتيجي ناس وناس تمشي. ويخلص يومي مانمشي. ولما بنام مبحلمش بغيره وهو عارف ليه. ايه تاني مخبي ايه يا زماني تاني. من بعد حبيبي ما ساب مكاني. بتفوت ثواني الفرقة سنين. كل مادي. بحنله وبتعب زيادة.بيداري صوت قلبي اللي نادي ويداري جوايا الحنين. وحشني ونفسي لو اقبله وافكره باللي فات كله. قريب لازم اوصله ومهما الامر كلفني. بتيجي ناس وناس تمشي. بيخلص يومي ما نمشي ولما بنام مبحلمشي بغيره وهو عارف ليه).
واتنهد رعد بغصة ومرارة والم وتليفونه رن مكنش مهتم يرد ولا حتي يعرف مين لكن التليفون فضل يرن كتير اتنهد بضيق ودخل شافه
لقي عدي هو اللي بيتصل. رد
رعد: بتعب. ايوة يا عدي في ايه
عدي: بجدية. رعد عايزك تجيني المخزن حالا
رعد: بقلق. ليه في ايه
عدي: لما تيجي هتعرف
رعد: بضيق. عدي لو في حاجة خلصها انا تعبان ومش فايق لاي حاجة
عدي: بصرامة. رعد بقولك تعالي بسرعة الموضوع يخص همس
رعد: فتح عنيه بقوة واتخض. همس جاراليها ايه عرفت مكانها
عدي: قولتلك لما تيجي هتعرف تعالي بس انت ومتتأخرش
رعد: طيب طيب. انا جاي حالا. ولبس رعد بسرعة وراح لعدي
عند المخزن رعد وصل بعربيته لقي عدي ومروان منتظرينه نزل من عربيته بسرعة
رعد: بلهفة. خير يا عدي ايه اللي حصل مالها همس
عدي: ابتسم لانه شاف لهفته علي همس اللي كان بيحاول يداريها الفترة اللي فاتت. تعالي جوا وانت تعرف
دخل رعد مع عدي ومروان لقي زينب مربوطة وبتعيط عقد حاحبه بإستغراب
رعد: البت دي بتعمل ايه هنا
عدي: بص لزينب بشراسة. اتكلمي يا روح امك قولي لرعد بيه كل اللي قولتيه من شوية
رعد: انا مش فاهم حاجة حد يفهمني
عدي: قرب منها ومسكها من شعرها ما تنطقي يا بنت ال…
زينب: بتعيط. هقول هقول كل حاجة. الحكاية بدأت لما مها هانم طلبت مني اساعدها انها تسقط همس وانا سمعت كلامها وعملنا حكاية ان هبة تعبانة علشان تروح عندها ومنصور يضربها ويسقطها وانت تغضب عليها وتطلقها. بس الخطة دي فشلت لما انت اخدتها واسعفتها وكمان سامحتها علي اللي حصل.
رعد: بغضب اندفع ناحيتها ومسكها من شعرها. كنتوا عايزين تسقطوها يا ولاد الكلب انا كنت متأكد انك ورا اللي حصل علشان كدة بعدتها عنك يا واطية. كنتي عايزة تسقطي صاحبتك دي ما كنتش بتجيب سيرتك الا بالخير يا زبالة
عدي: اتقل واسمع اللي جاي دي هتشجيك بكمية قرف ووساخة عجيبة. كملي يا زبالة
زينب: مها هانم بعدها. طلبت مني اجيب خط جديد واسجله بإسم إبراهيم ابن عم همس واكلمها منه كل يوم
رعد: كان بيقرب منها تاني بعصبيه. لكن عدي منعه بإيده وشاورله يستني ويسمع. وشاور لزينب تكمل
زينب: بلعت ريقها بصعوبة من اللي جاي وهي مرعوبة من رعد. وعملت كدة علشان انت تشك في همس. لحد اليوم اللي انت شوفتها فيه مع ابراهيم. انا كنت عندها وطلبت منها تمشي الشغالة علشان متشوفيش عندها وتقولك. ولما رحتلها قدمتلي عصير وانا صممت انها تشرب معايا وطلبت منها مياه. ولما قامت حطتله نقتيتين من المنوم علشان يادوب تنام لحد ما افتح لإبراهيم وانت توصل علشان تلاقيها فايقة وتوشوفها معاه. وتطلقها
رعد: كان زي البركان هينفجر. ومسك راسه بإيده وهو بيلف حاولين نفسه بصدمة. وهو بيفتكرها لما شافها اول ما دخل عليها كانت مدروخة ومش مركزة. وكانت زي ما تكون تايهة. وافتكر وهو بيجرها وبيضربها كانت ضعيفة ومش قادرة تقف. افتكر كلامها اللي خرج منها بصعوبة. انها مظلومة ومعملتش حاجة. غمض عنيه بألم وافتكر ضربه ليها وقسوته عليها. افتكر وشها اللي كان غرقان دم من ضرباته ليها افتكر كل قلم. ضربهولها كل ضربة ضربها في بطنها. افتكر ولاده اللي كان بيموتهم بإيده. افتكر ضعفها وهي مرمية قصاد عنيه علي الارض وغرقانة في دمها وهو سابها ومسألش فيها. كان حاسس برركان غضب جواه ممكن يفتك بكل اللي عمله فيه وفيها كدة. وجري علي زينب وجرها من شعرها وفضل يضربها بالقلم. كنت هموتها يا ولاد الكلب كنت هموتها بإيدي وانتوا السبب. ليه ليه. انتوا ايه شياطين. عملتلكم ايه علشان تعمله فيها كدة
زينب: بتخاد نفسها من العيط. ابوس ايدك ارحمني انا مليش دعوة مها هانم وتوفيق بيه هما اللي جبروني اعمل كدة. مش بإيدي والله غصب عني
رعد: بغضب. توفيق هو كمان مشترك في العملة الوسخة دي. ورحمة امي. وحيات كل نقطة دم نزلت منها لدفعكم تمنها وما هرحم حد وهتشوفوا البركان اللي فتحتوه هيحرقكم كلمكم. انطقي ابراهيم عمل ايه في همس بعد ما اخدت المنوم
زينب: معرفش. انا بعد ما قلعتها هدومها سيبته معاها ونزلت من باب المطبخ بس متهيألي ملحقش علشان انا بعد ما نزلت بشوية صغيرة شوفتك جيت ونزلت من عربيتك
رعد: مروان. مش محتاج اقولك هتعمل فيها ايه
مروان: بص لزينب بغضب وتوعد. من غير ما تقول يا باشا هتتربي وتندم علي اليوم اللي امها ولدتها فيه
زينب: لا لا ابوس ايدك متخليهمش يعملوا فيها حاجة ابوس ايدك.
رعد: اخرسي يا كلبة انا مليش في الواسخة اللي انت غرقانة فيها. ولا رجالتي ليهم في الرمرمة. انتي هتتعاقبي بطريقتي انا علي طريقة رعد الحديدي. وشدها من شعرها وبغل. ده انا هسلخ جلدك يا بنت الكلب
وخرج رعد بسرعة وعدي وراه
عدي: رعد استني بس قولي انت رايح فين
رعد: بغضب وغيظ. رايح للي عروا مراتي قصاد راجل غريب رايح للي كانوا عايزين يموتها بإيدي. رايح للي ضحكوا عليا ولعبوا من ورايا بس وديني لقتلهم. وركب عربيته وطلع بسرعة جنونيه
عدي: ركب عربيته وراح وراه علي ڤيلا توفيق الحديدي
في ڤيلا توفيق الحديدي.
رعد وصل ووراه عدي رعد دخل بسرعة و غضب جامح كان فعلا مستعد يقتل اي حد فيهم لو شافه قصاده.دخل رعد الڤيلا وبصوت جاهوري ويرعب
رعد: توفيق انت فين تعالي هنا انزلي
الشغالة: بخوف. تتوفيق بيه مش موجود
رعد: بعصبية مش موجود راح فين. وفين مها الكلبة دي كمان
الشغالة: ممممها هانم هي كمان مش موجودة. هما سافروا
رعد: سافروا راحوا فين انطقي
الشغالة معرفش والله معرفش
رعد طلع ودور عليهم في الڤيلا كلها وملقاش حد.
رعد: شوفت يا عدي هربوا كانوا عارفين اني جاي بس والله لجيبهم وهنتقم منهم
عدي: اهدي يا رعد اهدي. اهم حاجة انك اتأكدت ان همس مظلومة ومش خاينة
رعد: بمراره. خبط العربية بإيده. ااااااه يا عدي همس. همس اللي كنت هقتلها بإيدي همس. اللي مكنتش بتحمل ضفرها ينجرح انا ضربتها وكنت هموتها هي واللي في بطنها انا اهنتها اوي يا عدي اوي
عدي: معلش ان شاء الله كل حاجة ترجع زي ما كانت
رعد: بحصرة. ازاي بس انا حتي مش لاقيها زي ما تكون الارض انشقت وبلاعتها. يا تري هي فين. عاملة ايه. جاراها ايه. حصلها ايه بعد اللي عملته فيها
عدي: كان عايز يقوله الحقيقة. بس فضل انه يستني شوية علشان يندم علي اللي عمله فيها وانه حتي ما سمعهاش ولا حاول ينفهم.
رعد: عدي احنا لازم نلاقيها لازم. همس لازم ترجع انت فاهم
عدي: ان شاء الله هترجع.
رعد رجع علي شقته وشقة همس. ودخل بعد ما اتأكد انها بريئة ومش خاينة وانه ظلمها.
دخل اوضتها. وسميرة الشغالة كانت نضفت البيت بعد اللي حصل ورجعت كل حاجة مكانها بس طبعا اللي انكسر خلاص انكسر ومش بيرجع. قعد علي الكنبة بهم ووجع. وبص لكل حته وافتكر اللي عمله فيها غمض عنيه بألم ومسك راسه بإيده. ظلمتك يا قلبي ظلمتك يا روحي. حقك عليا والله اسف. يا تري انتي فين. وطلع تليفونه وقلب في صورها وشاف ضحكتها اللي كانت طالعة من قلبها. ووشها الصافي الهادي الجميل وافتكر انه بإيده. شوه الوش ده وضربه بقسوة وحشية. اتنهد. ااااااه يا حبيبتي يا تري هتسمحيني. حتسمحي حبيبك علي غبائه. اااااااه ارجعيلي بس وانا والله هنسيكي انا مش هرتاح غير لما الاقيكي وارجعك لحضني. وقام وفتح دولابها وطلع هدومها وقربها منه واتنفس ريحتها فيهم. ودمع غصب عنه. وبوجع وحششتتيني. وحششتتينني اوي يا روحي اوي. حبيبتي ارجعي ارجعي وانا اوعدك عمري ما هزعلك عمري ما هشك فيكي. عمري بس ارجعيلي انا تعبان اوي يا همس في بعدك اوي.
عدي رجع شقته واخد حمام وغير هدومه. وراح علي شقة هنا
في شقة هنا الباب بيخبط
هنا: فتحت وبغضب. اهلا ما لسة بدري
عدي: ابتسم بإستفزاز. بدري من عمرك يا روحي
هنا: رزعت الباب بعصبيه. ممكن تقولي كنت فين وايه المشوار ده اللي رجعتني ورمتني وجريت عليه بسرعة.وكمان اخرك بالشكل ده انطق بسرعة
عدي: كان هيطير من السعادة وهو شايفها قلقانة عليه وكمان غيرانة. يا شيخة حرام عليكي طيب اخد نفسي الاول واكل اي حاجة انا عاصفير بطني بتهوهو. انتي ايه معندكيش عيال
هنا: مفيش اكل الا لما تقول كنت فين
عدي: بص لهمس اللي كانت بتكتم ضحكتها. عجبك كدة يا همس الذل ده. طيب عندا فيكي مش قايل غير لما اكل
هنا: بعند. مفيش اكل
عدي: بص لهمس بحزن مصتنع. ينفع كدة يا همس ما تقولي حاجة
همس: ههههههه. معلش الحكومة بقي لازم تسمع الكلام. طيب معلش يا هنا خليها عليكي واكليه حرام ده تلاقيه مأكلش حاجة من الصبح
عدي: ابتسم. وزغد هنا. شايفة الحنية والقلب الطيب. اتعلمي بقي
هنا: اوفففف. خلاص بس تاكل وتقول والا..
عدي: ابوس ايدك جعان. اكليني الاول وبعدين ارغي
علي السفرة عدي وهنا وهمس
عدي: مبتسم من شكل الاكل وريحته. الله ايه الجمال ده. قلبي بيقولي ان همس اللي عاملة الاكل
هنا: بغضب. قصدك ايه ان انا اكلي وحش
عدي: هههههه وهو انا اقدر بردوا يا روحي. بس مش لما تعملي اكل الاول ابقي احكم.
هنا: مبوزة. وانت عرفت منين ان همس اللي طبخت
عدي: هههههه. مش محتاجة ذكاء. ماهو يا قلبي انتي مش بتدخلي المطبخ ولا بتعملي اكل. والاكل شكله بيتي مش ديلڤري. واضحة اوي
هنا: حكت شعرها. اه صحيح. طيب كل وانت ساكت
عدي: اكل وهو بيغظها. لازم اسكت الاكل ده يخلي الواحد ينسي الدنيا
هنا: بعصبية. عدي اتلم
عدي: ابتسم. شايفة يا همس صاحبتك وهي غيرانة شكلها عسل
همس: طيب ما تلم الدور بقي بدل ما تحرمك من الاكل
عدي: لا كله الا كدة. هاكل من سكات.
وخلصوا اكل وقعدوا التلاتة. وهنا عملت كابتشينو.
عدي: مسك ايدين هنا وباسها. تسلم ايدك يا قمر
هنا: ابتسمت اضحك عليا بقي. علشان انسي بردوا هتقول كنت فين
عدي: ابتسم. هقولك يا قمر
همس: احمم. طيب عن اذنكم انا داخلة انام
هنا: ما تقعدي يا همس. هو احنا هنقول اسرار
همس: غمزت هنا وجزت علي سنانها. معلش علشان تخدوا راحتكم. وكمان انا تعبت النهاردة وعايزة انام
عدي: ابتسم. لان همس عايزة تسيبهم لوحدهم وفاكرة انه هيقولها حاجة خاصة بيهم. اقعدي يا همس انا عايزك
همس: بس انا…
عدي: اقعدي يا بنتي عايزك اصلا الموضوع يخصك
همس: قعدت بقلق. خير في ايه
عدي: اتنهد براحة. رعد عرف الحقيقة وانك مظلومة
همس: دموعها نزلت بسرعة من فرحتها. بتتكلم جد يا عدي ازاي
عدي: هقولك………
هنا: بفرحة. شوفتي مش قولتلك ربنا معاكي ومش هيسيبك
همس: بدموع. الحمد لله الحمد لله ورعد عامل ايه. اكيد ارتاح من اللي كان فيه
عدي: اتنهد بأسف. للاسف. ده حالته بقت اصعب الاول كان غضبان لكن دلوقتي ندمان وتعبان. انتي مشوفتيهوش لما سمع كلام زينب. كان برج من دماغه هيطير.
همس: انا عارفة هو اكيد بيأنب نفسه
عدي: همس. انتي مستعدة ترجعي لرعد دلوقتي
همس: سكتت ومش بترد
هنا: طبعا لا لازم تربيه شوية علشان يعرف قيمتها
عدي: بحدة. هنا خالي بالك من كلامك. وبعدين هي حرة ده قرارها هي. هاه يا همس هتعملي ايه
همس: اتنهدت. مش عارفة هو واحشني ونفسي اشوفه. بس لسة موجوعة من اللي عمله واللي قاله. ده قالي كلام وحش قوي يا عدي قوي. ده افتكر ان انا اللي كنت بعاكس مارتن وخليته يروح ورايا تخيل
عدي: خلاص بقي يا همس انسي. رعد كان مجروح ومكنش في وعيه. بصي انتي هتفضلي مختفية شوية تكوني هديتي وكمان يكون هو داخ شوية علشان ميزعلكيش تاني.
همس: هزت راسها. عن اذنكم عايزة انام وقامت دخلت اوضتها.
هنا: قامت ورها.
عدي: مسك ايديها. وشدها وقعدها علي رجله تعالي هنا رايحة فين
هنا: عدي ايه اللي بتعمله ده. همس موجودة
عدي: وفيها ايه. ما هي عارفة اني بحبك وبتجنن عليكي. وكمان هي دخلت الاوضة خلاص مش هتشوف حاجة
هنا: عدي اتلم. بلاش فضايح
عدي: بمكر. طيب ما تيجي نروح شقتنا ونتكلم براحتنا
هنا: بدلع. تؤتؤ انا مرتاحة هنا.
عدي: بلؤم. كدة تطيب متزعليش بقي
وقربها ليه اكتر وباسها
هنا: بتحاول تبعد. عدي
عدي: عيون عدي. وقلب عدي
هنا: ابتسمت. بطل غلاسة
عدي: غمزها بخبث. تؤتؤ مش هبطل. وشالها ودخل بيها اوضتها.
في اوضة همس قاعدة وماسكة تليفونها وبتقلب في صور رعد وبتعيط. ااااه وحشتني يا حبيبي. صدقني مش عارفة ازعل منك مش عارفة اكرهك. بحبك اوي اوي. نفسي اشوفك يا حبيبي نفسي. بس غصب عني صعبان عليا من اللي عملته فيا. انت قتلت ابني وابنك حته مني ومنك. مش قادرة انسي تعبانة من غيرك اوي. اوي محدش بيعرف يطبطب عليا غيرك. انت الجرح والدوا يا رعد انت. وفضلت تعيط. وهي شايفة صوره. وحطت راسها علي المخدة وهو بتسمع اغنيه بدموعها وهي مغمضة عنيها من الوجع. وكانت( صعبان عليا لعمرو دياب)
( صعبان عليا يا غالي من اللي عملته فيا. لا تلوم عليا يا غالي انت اللي جنيت عاليا.ااااه بعترف اني هويتك وانت اللي مليت عنيا. ظلمت روحي وحبيتك وكنت الدنيا ديا. سيبني لحالي سبيني لحالي. ومتصعبهاش عليا. كل اللي بينا يا غالي مش راح تنساه عينيا. لا تلوم علي قلبك يا غالي دمعك عزيز عليا.صدقت حبك يا حياتي حبيت خوفك عليا نظرة عنيك ويا اااهاتي لمسة ايدك ايديا. روح وانساني. روح وانساني ومتصعبهاش عليا. صعبان عليا يا غالي من اللي عملته فيا لا تلوم علي قلبك يا غالي دمعك عزيز عليا)
ومر شهر علي نفس الحال رعد طول الوقت بيدور علي همس في كل مكان ومروان كمان لأن مروان ميعرفش ان همس موجودة عند عدي. رعد كل يوم حالتوا بتسوء عن اليوم اللي قبله. تقريبا مش بيروح الشركة اصلا وسايب كل الشغل لعدي وهو اما بيدور علي همس او قاعد بيفكر فيها واحساسه بالذنب بيقتله كل يوم. كل ما يفتكر انه ظلمها وازاها. وفي يوم في شقة عدي الباب خبط. عدي فتح الباب واتفاجأ
عدي: سليم؟
سليم: مبتسم. اه سليم مالك شوفت عفريت
عدي: لا ابدا. بس مش عاويدك تجيني البيت. خير
سليم: ده انت انسان بارد وقليل الزوق. طيب قولي ادخل الاول
عدي: هههههه. معلش اثر المفاجاة. ادخل يا خويا
سليم: دخل وقعد. وحط الحاجات اللي معاه علي الترابيزة
عدي: والله ما لوش لوزم اللي انت جايبه ده. ورد وشيكولاتة. كتير والله
سليم: مش ليك يا خفيف
هدي: عقد حاجبه! اومال لمين
سليم: مبتسم بهيام. للقمر الغزال اللي خطف قلبي
عدي: اتعصب وجز علي سنانه. ما تحترم نفسك.وبتحزير. سليم انا حزرتك انك تنسي همس وتشيلها من دماغك. انت فاهم دي ست متجوزة ومتجوزة رعد صاحب عمري. وهي عندي امانة انت فاهم.
سليم: بحزن. يا عدي والله غصب عني انا فعلا حبيتها. مش عارف اشيلها من دماغي افهم
عدي: حبيتها ده ايه ما تفوق. انت يادوب معرفتهاش غير هما اسبوعين بس. وخرجت من المستشفي
سليم: واهي بقالها شهر سايبه المستشفي. ومع ذالك كل يوم بفكر فيها مش عارف انساها. اعمل ايه بس هو الحب بإيدينا ما انت مجرب
عدي: مسح وشه بغضب علشان يهدي. يا بني ادم افهم دي واحدة متجوزة. وبتحب جوزها وهو روحه فيها. واللي بينهم ده مجرد سوء تفاهم مشكلة بتحصل بين اي اتنين. وميسيرهم يرجعوا لبعض. انت ليه مش عايز تفهم كدة
سليم: افهم ايه هو في واحدة تحب واحد همجي ومتوحش. ضربها بالشكل الوحشي ده ده كان هموتها هي واللي في بطنها. وتقولي بتحبه دي تبقي غبية
وبرجاء. عدي ارجوك خليني اقابلها واتكلم معاها. هي ممكن تكون خايفة منك علشان انت صاحب رعد وانا فهمت منك انها ملهاش حد غيركم. علشان كدة مش عايزة تقولك انها عايزة تسيب رعد يمكن تقولي انا ارجوك يا عدي
عدي: بنفاذ صبر. هو انت البعيد حمار. بقولك بتحبه بتحبه يا اخي افهم. دي هتموت عليه وهو كمان هيتجنن ويرجعها. احنا بس مستنين حالتها تتحسن وهنرجعهم لبعض. وبعدين انت ترضي علي نفسك ان مراتك تقعد مع راجل غريب علشان يصارحها بحبه وكمان اللي يقعدها معاه صاحبك اللي هي امانة عنده. ده حتي انا ابقي حاجة كدة استغفر الله العظيم** بلاش اقول احسن
سليم: اتنهد بحزن وقعد. انا تعبان يا عدي صدقني مش عايزة تروح من بالي.
عدي: اتنهد وقعد جنبه. انا بجد مش عارف انت ازاي حبيتها بسرعة كدة وبالشكل ده. بس انا عازرك رعد نفسه حبها من مرة واحدة شفها فيها.
سليم: قام وقف عند الشباك وحط ايده في جيبه واتنهد. تعرف يا عدي انا اول لما اخدتها منك لما جبتها وهي مغمي عليها. اول لما شيلتها حسيت بقلبي بيدق بشكل غريب. حتي لما دخلت العمليات كنت غيران عليها ان اي حد من الممرضين يشوفها. خليت الممرضات ودكتورة نهي هما اللي يجهزوها ويشيلوا الهدوم اللي كانت لابساها. خرجت الممرضين كلهم برا. وانا بنفسي اللي كنت بشيل الدم اللي علي وشها كنت كل ما اخد قطن وأنضف الدم اللي مخبي ملامحها وملامحها تظهر ليا. قلبي يدق حسيت إن عايز أخدها في حضني وأخبيها من الناس كلها.تعرف اثناء العملية. همس قلبها وقف
عدي: انت بتقول ايه وليه مقولتليش.
سليم: فاكر لما خرجت وقولتلك ان لازم حد يمضي علي الاقرار. هو ساعتها. المشكلة وقتها نهي كانت خايفة علي الجنين التاني هو كمان يموت من نقص الاكسچين. انا كنت هتجنن كانت همي كله همس عايزها ترجع بسرعة كنت ماسك ايديها وضاغط عليها بقوة. وقتها قلبها رجع يدق. حاسيت ان قلبي ودقاته هي اللي رجعتها تاني. وقتها اخت نفسي. وفرحت. انا بجد حبيتها من اول ما عيني وقعت عليها يا عدي. وكنت فاكر انها مش ممكن تعيش مع رعد بعد اللي حصل. لكن يظهر اني كنت غلطان.
عدي: انا حقيقي مش مصدق. معقول اللي بتقوله ده. هو في حد بيحب حد بالسرعة والشكل ده. سليم انت صاحبي وغالي عليا. بس رعد كمان صاحب عمري ولو بس شم خبر باللي بتقوله ده ممكن يقتلك ولا يرمش حتي. ده بيعشق همس بيحبها بجنون
سليم: بإنفعال. ولما هو بيحبها وبيعشقها ضربها ليه كان عايز يقتلها ليه. انا حاسس انها مش اكتر من حاجة بيمتلكها زيها زي عربية ولا ڤيلا مش اكتر من كدة
عدي: بعصبية. سليم حافظ علي كلامك. رعد مش من النوع ده ولا كان متجوز همس علشان مزاجه. هو فعلا بيحبها. بس الموقف اللي إتحط فيه. لو أعقل راجل في الدنيا كان مكانه كان اتجنن
سليم: ليه هتكون عملت ايه. خانته مثلا. دي انسانة رقيقة وهادية. دي بتكسف من خيالها ده اناكنت كل ما اقولها حاجة وشها يحمر وتكسف هتكون عملت ايه قولي يا عدي عمل فيها كدة ليه
عدي: بغضب وصوت عالي. سليم ارجوك. متتدخلش في اللي ميخصكش. وهي كلمة انسي همس وابعد عنها. ولو يا سليم سمعت ولا عرفت انك حاولت تتصل بيها او تكلمها. هتكون نهاية صدقاتنها وانا حزرتك
في الوقت ده الجرس ضرب
عدي فتح لقي هنا
هنا: في ايه. مالك كان صوتك عالي ليه
عدي: بص لسليم. لا ابدا مفيش انتي جاية ليه
هنا: شافت سليم. اهلا دكتور سليم ازيك
سليم: بحزن. اهلا مدام هنا عاملة ايه
هنا: الحمد لله. خير حضرتك شكلك متضايق
عدي: اصلا متعصب. هنا كنتي جاية ليه
هنا: ابدا كنت جاية اقولك تيجي تشرب معانا الشاي انا وهمس. وكمان همس عاملة كيك يجنن.
سليم: سمع اسم همس قلبه دق ابتسم. هي مدام همس عاملة ايه وصحتها عاملة ايه
هنا: الحمد لله احسن كتير. ما تتفضل معانا
سليم: بص لعدي.
عدي: مسح شعره ووشه بإيده من الغيظ. وجز علي سنانه. هنا ارجعي لهمس لو سامحتي حالا
هنا: حاست ان عدي متعصب. بلعت ريقها بقلق. طيب مش جاين ولا تحبه اجبلكم الكيك هنا
سليم: قرب من عدي وشده بعيد عن هنا. عدي ارجوك اشوفها بس اطمن عليها ووالله اوعدك مش هاجي هنا تاني بس اشوفها
عدي: بيعض علي شفايفه من الغيظ. يا سليم ارجوك.
يا سليم بلاش تخليني اخسرك افهم اللي بتتطلبه ده مستحيل
في الوقت ده همس فتحت الباب علشان تشوف هنا وعدي. ولقت باب شقة عدي مفتوح وهنا واقفة .
همس: خير يا هنا في ايه
سليم: سمع صوت همس. راح بسرعة ناحية الباب وابتسم وبلهفة. ازيك يا همس عاملة ايه
همس: اتفاجأة من وجوده. اااهلا دكتور سليم ازي حضرتك
عدي: بعصبية. همس ادخلي جوا. وانتي يا هنا معاها
سليم: لا ثانية واحدة. همس انا كنت عايزك في موضوع
عدي: بغضب شديد. سليم
سليم: لا هكلمها يا عدي واللي يحصل يحصل. انت مش واصي عليها
عدي: مسك سليم. من هدومه كدة انت عايز تخسرني
همس وهنا: اهدوا يا جماعة بس في ايه.
همس: في ايه يا عدي
عدي: ده انسان مجنون
سليم: همس ممكن نتقعد نتكلم لوحدنا.
عدي: ايه لوحدكم دي. شفاف انا ولا ايه
سليم: بعصبية. ما تسكت بقي خنقتني.
عدي: ما هي مش هتقعد معاك لوحدها انسي
سليم: همس. اتكلمي
همس: يا جماعة انا مش فاهمة حاجة هو في ايه.
هنا: انا بقول الاول ندخل ونقفل الباب. علشان كدة شكلنا وحش مش فاهمة بصرحة ايه الوقفة دي. وانت يا عدي مالك مش طايق نفسك ليه
همس: قفلت باب شقة هنا. وقربت من عدي. ممكن نقعد علشان افهم في ايه
عدي: مسح وشه بخنقة وغيظ. ادخلوا
دخلوا كلهم وقعدوا.
سليم: همس ممكن نقعد بعيد شوية
همس: بصت لعدي وهنا. دكتور سليم اظن انا مفيش بيني وبين حضرتك اسرار. وعدي وهنا زي اخواتي ممكن تتكلم لو سامحت
عدي: بص لسليم بنصر. يارب نفهم
سليم: اتنهد. ماشي يا همس. بصراحة كدة هو انتي ناوية ترجعي لرعد بعد اللي عمله فيكي
همس: وحضرتك بتسأل ليه
عدي: بزهق. حيشري بعيد عنك
سليم: همس بصراحة كدة. انا بحبك وعايز ارتبط بيكي. ولو انتي عايزة تسبي رعد بس خايفة منه قوليلي وانا هساعدك ومش هسيبك. ولو خافة من عدي مخفيش. انا معاكي
عدي: قام واندفع ناحية سليم. همس وقفت ومنعته. اهدي يا عدي
عدي: قعد وهو متعصب
همس: بهدوء. اولا يا دكتور حضرتك انسان محترم وابن ناس واظن ميصحش انك تروح لواحدة متجوزة وتقولها الكلام ده. لا وكمان حامل. ثانيا. انا مش ممكن افكر في راجل غير رعد. ولو علي اللي عمله فده شئ خاص بينا لوحدنا مش من حق حد يدخل فيه. ثالثا انا بحترم مشاعرك دي بس للاسف انا منفعلكش. مش بس لاني متجوزة. لا لاني بحب جوزي جدا. وعمري ما ححب غيره. حتي لو عمل قد اللي عمله 10 مرات. لان انا كمان عمري ما هلاقي حد يحبني زيه. انا اسفة . ربنا ان شاء الله يرزقك بواحدة تكون تستاهل حبك لكن انا لا عن اذنك. وقامت
سليم: همس.
همس: لفت ليه. نعم
سليم: اتمني ان رعد يكون يستاهل حبك ده. ويستاهل ان جوهرة زيك بتحبه بالشكل ده. انتي ملاك
همس: اتكسفت. هو يستاهل لكن انا اللي مستهلوش رعد مفيش زيه ابدا. ومشيت راحت شقة هنا وهنا راحت وراها
عدي: ربع ايده. هاه فهمت ولا نقول كمان
سليم: جز علي سنانه. ياريتك ماجبتهالي. يا ريتني ما شوفتها. ده انا طول عمري مدوخ البنات والستات. اخرتها اتعب واتوجع كدة.
عدي: صعب عليه.قرب منه. سليم انا عارف ان الموضوع مش سهل. انك تحب حد وهو مشغول بغيرك بس ده قدر ونصيب. انساها ارجوك. واياك في يوم رعد يلمح في عنيك حبها. ده مجنون
سليم: عدي لو سألتك عنها متجوابنيش لو طلبت اشوفها امنعني. انا عايز انساها. انا تعبان يا عدي تعبان . عمر ما واحدة عملت فيا كدة. اشمعن هي ليه هي بالذات. ليه
عدي: اهدي يا سليم. انا متأكد انك لما تبعد وتهدي هتنسي
سليم: اتنهد بحزن. ياريت ياريت
في شقة هنا. همس دخلت اوضتها وقعدت تعيط. ومسكت صورة رعد
همس: بيلومني علي حبك وبيقولوا قاسي. ميعرفوش انك احن راجل في الدنيا. انا زعلانة منك لكن مقبلش حد يقول عنك حاجة وحشة ابدا ابدا. انت حبيبي اللي عمري ما ححب زيه ولا ححب غيره. وباست صورته. اوعدك هرجعلك في اقرب وقت بس لما اخف خالص. انا مش عايزة يكون فيا اثر للي عملته فيا. مش عايزك لما تشوفني تتألم وتلوم نفسك. عايزة اخف علشانك. بس اوعدك قريب قريب اوي
وقعدت سرحانة فيه. وهي بتسمع (عمره ما يغيب لحماقي)( من يومين تلاتة إتسألت عليه. ربي وحده عالم اللي قولته عليه. حبيبي لما تيجي سيرته. انا بقول يا ناس في سيرته. حبيبي نفسي يوم اقابله بس فين الاقيه. حبيبي عمره ما يغيب حبيبي وعده ليا اللي عايش بيه. امانة نفسي لتسلمولي عليه. جوا قلبي والله لو بعيد عن عيني. دوبت الف مرة بعد شوق وحنين. حياتي مش ناقصها غيره. ولا هكون في يوم لغيره. واديني حالي بعد منه غير ما كنت عليه. حبيبي عمره ما يغيب. حبيبي وعده ليا اللي عايش بيه. امانة نفسي لتسلمولي عليه. انا هموت عليه. ايوة ليه يا زمان. هقابلوا يوم ايوة في الامكان. حبيبي واعمل ايه. عمري واتعلقت بيه. والحكاية في كلمتين… خلاص هموت عليه… حبيبي عمره ما يغيب)
همس: بدموع. والله عمرك ما غبت عني لحظة انت الوحيد اللي في قلبي. لو قدامي الدنيا دي كلها انا مش عايزة غيرك انت. انت وبس
وبعد مرور اسبوع.
في شركة رعد.
رعد: متوتر وعصبي
عدي: وبعدين يا رعد اهدي مش كدة
رعد: بعصبية. اهدي ازاي. اهدي ازاي ومراتي بقالها شهرين معرفش عنها حاجة. من يوم اللي حصل وهمس اختفت. انا مش متخيل ان ممكن يكون جرالها حاجة.
عدي: بلوم. تفتكر ايه ممكن يحصلها اكتر من اللي انت عملته فيها
رعد: بغضب. يا اخي ارحمني حرام عليك. انت كل لما تشوفني تفكرني وتحرق دمي. غصب عني اللي عملته كان غصب عني افهم بقي. انت لو كنت مكاني كنت هتعمل كدة واكتر. انا كنت هعرف منين اللعبة دي كلها.
وقعد رعد ومسك راسه بإيده. بس هي قالتهالي قبل كدة. انها خايفة توفيق ومها. يفرقونا زي ما توفيق فرق بين امي وابويا زمان. كانت حاسة. بس اللي عمله توفيق معايا العن واشر من اللي عمله مع ابويا.
وقام وقف وبغضب وشر. بس والله وحياة غيبتها ووجع قلبي عليها ما هرحمك يا توفيق انت ومها. اقسم بالله لقتلك بس تطلع من جحرك. انا هعرف ازاي ادفعك تمن اللي عملته فيا وفي ابويا وامي. وبحزن وفي حبيبتي اللي كنت هموتها بإيدي هي وولادي. اللي يا عالم عايشين ولا ماتوا.
عدي: كان هيقول لرعد كل حاجة. بس اتراجع لان مش من الصح انه يقوله في الحالة اللي هو فيها دي. اكيد
رعد مش هيتقبل الموضوع بسهولة.
رعد: اتنهد. قولي يا عدي اعمل ايه ادور عليها فين
عدي: ان شاء الله هتظهر. متقلقش
رعد: تلاقيها خايفة مني خايفة اموتها. هي هتعرف منين ان انا عرفت الحقيقة. ومسح شعره بغضب. اعمل ايه افهمها ازاي اعرفها ازاي. انا هموت يا عدي. حتي من وقت ما عرفت الحقيقة وانا بحاول اتصل بيها الخط مقفول. لاني لاحظت ان تليفونها اختفي يوم الحادثة.
وبحيرة. بس في حاجة غريبة بتحصل من فترة مش عارف ليها علاقة بهمس ولا لا
عدي: بإستفهام. حاجة ايه
رعد: بقالي قترة بلاقي رقم غريب. بيتصل بيا. وارد بس محدش بيرد عليا. بس بسمع صوت نفس وقتها قلبي بيدق بحس انها همس بس بخاف متكونش هيا واغلط واتكلم. بس اكن اللي بيتصل بيبقي عايز يسمع صوتي وبيقفل
عدي: جز علي سنانه. اه يا ولاد ال. ماشي بتلعبوا من ورايا صبرك عليا يا هنا انتي وهمس. احمم طيب وعرفت رقم مين
رعد: اتنهد وقعد. طبعا بس مروان قالي الخط مش مسجل من الخطوط اللي بتتباع كدة دي
عدي: اخد نفسه. تمام استني انت شوية وان شاء الله. قريب كل حاجة تنتهي.
في شقة هنا
عدي: بغيظ. والله انتوا بتستهبلوا. احنا متفقين محدش يتصرف من نفسه ليه عملتوا كدة
هنا: اهدي بس يا عدي محصلش حاجةلده كله
عدي: مسك هنا من ودنها. تعالي هنا يا سوسة. اكيد انتي اللي جيبتلها الخط صح
هنا: بتتوجع. اي اي. طيب سيب وانا هقولك
عدي: سبه. قولي يا شر
هنا: بتدلك ودنها. اصل همس كانت هتتجنن وتسمع صوته وماكنش ينفع نشغل خطها ولا اكلمه انا علشان كدة جبنا الخط ده. هي بس كانت بتتصل تسمع صوته وتقفل
همس: عيطت. انا اسفة لو عملت كدة من غيرك ما نقولك. بس انا كنت محرجة منك
عدي: ابتسم. ومحرجة ليه ده جوزك وحقك تسمعي صوته. انا مش معترض انا بس كنت عايز ابقي في الصورة مش اكتر.
هنا: بتردد وخجل. عدي هو انا ممكن اطلب منك طلب
عدي: اؤمري
همس: بلعت ريقها بكسوف. مممكن تديني ازازة برفان من بتاعتك
عدي: ابتسم. حاضر يا همس ثواني. ودخل شقته يجيب لهمس البرفان
هنا: كانت متغاظة ومش فاهمة.
عدي: رجع. اتفضلي يا همس
همس: اخدتها ودخلت اوضتها بسرعة وهي محرجة
هنا: حطت ايديها في وسطها. ممكن اعرف ده معناه ايه
عدي: ابتسم. معناه الحب الشوق. حاجة كدة بعيد عنك متعرفيهاش
هنا: بعصبية. انت قصدك ايه
عدي: شدها لحضنه. انتي بتغيري يا قطة
هنا: مسكته من رقبته. ده انا هخنقك انطق
عدي: هههههه. خلاص يا مجنونة هفهمك. بصي انا ورعد بنستخدم نفس نوع البرفان ده وهو اصلا مش موجود في مصر. وهمس اكيد رعد وحشها وعايزة تحس بوجوده. وريحة برفانه اكيد هتحسسها انه قريب منها. علشان كدة طلبتها. ماهو مش معقول هتقعد تشم فيا يعني
هنا: اتكسفت. اه هي الحكاية كدة
عدي: بعتاب. اه هي كدة.
هنا: انا اسفة
عدي: مش مقبول الاسف الحاف ده
هنا: اومال عايزة بإيه
عدي: بمكر. هاتي بوسة
هنا: ابتسمت. وباسته وبعدت
عدي: شدها تاني. تعالي هنا. مش عيب واحدة تبوس خاطبها كدة.
هنا: هههههههه. اومال ابوسه ازاي
عدي: بلؤم. كدة وباسها هو. هنا هنتجوز امتي بقي حرام عليكي
هنا: اممممم. بعد لما همس ورعد يتصالحه
عدي: يا مرارك الطافح يا عدي. وانا مالي انا برعد
هنا: حب لاخيك ما تحب لنفسك
عدي: لا والله. طيب وسعي يا ست الشيخة خليني اروح انام. تصبحي علي خير
هنا: ههههههه. وانت ومن اهله يا اخي
عدي: كان هيديها بوكس. جز علي سنانه. اخي اوريكي اخي ده هيعمل فيكي ايه
هنا: هههههه. خلاص خلاص تصبح علي خير يا حبيبي
عدي: ابتسم. ماتيجي في شقتنا اقولك كلمتين
هنا: تؤتؤ. تصبح علي خير
عدي: ماشي اتقل يا جميل براحتك بس اوعدك. لما تيجي تحت ايدي هفرمك. تصبحي علي خير.
في اوضة همس. بعد ما اخدت البرفان من عدي رشته في الاوضة كلها وعلي السرير والمخدة. وابتسمت وحضنت المخدة وغمضت. وهي حاسة بأولفة وراحة لمجرد انها شامة ريحته قريبة منها
في شقة رعد نايم. واول ما فتح عنيه لقي همس قاعدة قصاده وبتبستم. رعد فتح عنيه وقفلها كتير مش مصدق وقام بلهفة وحضنها
رعد: بفرحة. همس حبيبتي وحشتيني يا روحي وحشتييني اوي
همس: حضنته وابتسمت. وانت كمان وحشتني اوي يا حبيبي
رعد: ضمها بقوة من شوقه ليها. كدة هونت عليكي تسبيني لوحدي انا كنت هتجنن يا همس
همس: غصب عني. اللي انت عملته مكنش سهل
رعد: اسف والله اسف. سامحيني
همس: خرجت من حضنه. وبعدت. لا مش هسامحك. انا ماشية ومش جاية تاني انت خسرتني يا رعد ظلمتني انا هبعد انا بكرهك بكرهك.
رعد: نايم وعرقان وبيعافر. وبصرخ لا يا همس متمشيش متسبنيش تاني. همس همس.
وقام مفزوع وبينهج. لقي نفسه كان بيحلم. مسح وشه وشعره بحزن
رعد: كنت بتحلم يا رعد كان حلم.
وقام وخرج البلكونة ووقف في الهوا وقعد يفكر في همس.
رعد: يا تري ممكن ترجعي يا همس ممكن تحني لحبيبك ولحبك وترجعي ليا تاني ولا انا بحلم. اااااه يا همس وحششتييني اوووي. واتنهد. وقعد يسمع. (يدق الباب لعمرو دياب)(يدق الباب اقول هي. اقول رجعت خلاص ليا وتخلص غربيتي وافرح واخاف من فرحتي افتح. تكون لاعبة الظنون بيا وتطلع تاني مش هي. وماشي بقول وايه يمنع تحن لحبها وترجع. لاقتها جاية بتقرب. وقفت بشوقي مستغرب. تكون لاعبة الظنون بيا وتطلع تاني مش هي. ده قلبي داب في دقاته واه من الشوق واوقاته. ده خدني الوهم 100 مرة لكن نفسي ولو مرة متلعبش الظنون بيا وتطلع بعدها هي. يدق الباب اقول هي. اقول رجعت خلاص ليا).
رعد: تليفونه رن. نفس الرقم. رد بصوت هادي وخافت
الو. سمع صوت نفس
رعد: بحنين. همس لو انتي يا حبيبتي. ردي عليا. علشان خاطري ردي
همس: بتعيط. بحرقة
رعد: ابتسم وفرح. همس ده صوت عياطك. ابوس ايدك ردي عليا انا اسف يا همس حبيبتي ارجعي. وحيات حبنا ارجعي
همس: مش بترد وبتعيط.
رعد: غمض عنيه بندم. انا اسف يا قلبي ظلمتك والله انا خلاص عرفت الحقيقة ارجعي يا همس. طيب قوليلي انتي فين وانا اجيلك. همس انت وحشاني اوي. ارجوكي طمنيني عليكي يا حبيبتي. ردي يا همس
همس: بصوت خافت هو مسمعهوش. وحششتني اوي. وقفلت الفون والخط
رعد: همس. همس . ورجع اتصل بيها. بس الخط مقفول
رعد: حدف التليفون بغضب. ليه بس كفاية بقي ارجعي ليه بتعملي فيا كدة ليه.
في شركة رعد. وفي مكتبه. رعد ثائر ومتعصب.
رعد: واخرتها يا مروان. ازاي ملهاش اثر. واخرتها
مروان: اتنهد. والله يا رعد باشا احنا مش ساكتين. وبندور عليها في كل حته. بس مش عارف هي راحت فين.
عدي: يا رعد اهدي ان شاء الله هتظهر هتروح فين يعني
رعد: بحزن. همس مجروحة يا عدي ولوحدها. انا متأكد انها هي اللي بتتصل بيها ومش بترد. بحس بنفسها. حتي وهي ساكتة. يا تري هي فين وبتعمل ايه وحصلها ايه بعد اللي عملته فيها.
مروان: علي فكرة. رجلتنا قربوا يوصله لمكان توفيق بيه ومدام مها في فرنسا
رعد: جز علي سنانه. لولا ان انا عايز افضل هنا علشان ادور علي همس. كنت سافرت بنفسي ودورت عليهم وجبتهم بإيدي
عدي: بس اكيد هيظهر لان معاد المناقصة قرب.
رعد: وقف وحط ايده في جيبه. لا ممكن يدخلها من غير ما يظهر. أمين معاه توكيل ويقدر يدخلها من غيره.
مروان : طيب سيادتك تؤمرني بحاجة دلوقتي
رعد: لا يا مروان. بس في اي وقت تعرف حاجة تكلمني فورا. فاهم
مروان: تمام حضرتك. عن اذنك
عدي: وبعدين. اقول لرعد علي كل حاجة ولا ايه. انا قلقان من رد فعله.
رعد: مالك ياعدي ساكت ليه عايز تقول حاجة
عدي: مين انا. احمم لا عادي بقولك ايه. هو انت لما تلاقي همس هتعمل ايه. هتعاقبها انها هربت منك ولا خلاص عقلت ومش هتزعلها تاني
رعد: بنظرات. عدي نفسه مفهمهاش. هي نظرات غضب ولا توعد ولا لهفة ولا حب مزيج من احاسيس كتير كنت متلخبطة. كانت ظاهرة في عنين رعد وفي كلامه.
رعد: بشجن وحزن. هضمها لحضني لحد ما كسر عضمها. علشان بعدت عني وحرمتني منها. وخصوصا اني اتأكدت انها هي اللي بتكلمني وكل مرة بتتصل بتأسفلها وانا اللي عمري ما اتسفت لحد. وبترجاها ترجع ومبترجعش. حتي حرماني من صوتها مستكترة تسمعني صوتها اللي بعشقه. انا هموتها يا عدي لما ترجع لحضني من شوقي ليها. وغمض عنيه بألم. وحشتني اوي اوي. همس دي النفس اللي بتنفسه. وخلاص النفس والهوا سابني وهجرني. قولي انت اعيش ازاي
عدي: اوعدك انها هترجع في اقرب وقت
رعد: بصله بإستغراب. توعدني وهو احنا نعرف هي هترجع امتي
عدي: ايه احمم. لا مقصدش انا اقصد ان شاء الله يعني
رعد:هز راسه. ان شاء الله. تفتكر الولاد يكون جرالهم حاجة لما ضربتها. ممكن تكون سقطت مثلا
عدي: بلع ريقه بصعوبة. هو عارف ان همس خسرت جنين من الاتنين. بس مش عارف رعد هيتقبل الموضوع ازاي. مش بس لانه خسر ابنه وحته منه. لا لانه هو كمان اللي قتله بإيده لما ضرب همس.
رعد: انت سكت ليه. احتمال وارد مش كدة
عدي: بصراحة يا رعد ايوة خصوصا انها مشيت بالوصف اللي انت وصفته ده. اكيد واحدة في الحالة دي صعب تعيش مش بس متسقطش
رعد: خبط المكتب بغضب. انا السبب انا اللي عملت فيها كدة. يا تري راحت فين بحالتها دي. ومين بيخلي باله منها مين بيرعاها. تفتكر توفيق يكون ليه يد في اختفائها. يكون خاطفها مثلا
عدي: لا مفتكرش. وبعدين انت بتقول انها بتتصل بيك هو في واحدة مخطوفة. بتعرف تجيب خط وتتصل
رعد: مش عارف انا متلخبط يا عدي. وتعبان . ومسح شعره بضيق. انا ماشي مخنوق ومش قادر اقعد.
عدي: ماشي احسن بردوا. انت محتاج ترتاح
في عربية رعد. اتصل علي الرقم اللي همس بتتصل منه. بس لقاه مقفول تاني. اتخنق. بس بعتلها اغنيه عليه علشان لما تفتح تسمعها. هو عارف ان اللي عمله ميتدواش بأغاني الدنيا بس كان بيحاول يحننها علشان حتي ترد عليه وتكلمه. هو عايزها تعاتبه تزعق تغضب. تعمل اي حاجة بس يسمع صوتها. وكمان هو كان بيسمعها. وكانت( لعمرو دياب وهي عاملة ايه دلوقت)( وهي عاملة ايه دلوقت. ومين هون عليها الوقت. قولولي لو في صالحها اروحلها واصالحها. ظالمها وقلبي جارحهة. اجلها ولا مش دلوقت. اكيد ساكتة ولا بتحكي ولا بتشكي ولا بتبكي. عارفها تبقي مجروحة ومظلومة ولا تبين. ولو نزلت دموع منها بيبقي الجرح مش هين.قولولي لو في صالحها اشوفها ازاي واصالحها. ظالمها وقلبي جارحهة. اجلها ولا مش دلوقت. اكيد مشاعرها مكسورة. ولو نسيتني معزورة.انا اللي حجرحت احساسها. قولولها اطمني ارتاحي. وليه تقولها لا هي اكيد بتحس بجراحي. وهي عاملة ايه دلوقت)
رعد: اتنهد. معقول تكوني كرهتيني يا همس معقول تقدري تنسي الحب اللي حبتهولك. مسك شعره بغيظ وهو نفسه يعرف مكانها. ااااه يا همس بس لما اشوفك لازم اعاقبك علي حيرتي وعذابي دي. بس مش عقاب عادي لا هعقبك بطريقتي هعقبك بحبي وشوقي وعشقي ليكي. بس انتي ترجعي ارجعي بقي تعبت والله تعبت.
في شقة فاخمة جدا في بارس.
مها: لا يا جدوا انا مقدرش اسيبك تنزل مصر لوحدك لازم انزل معاك
توفيق: يا مها افهمي رعد لو شافك بعد اللي عملتيه في همس. مش هيرحمك. لكن انا مهما حصل جده ومش هيقدر يأذيني انا متأكد
مها: بسخرية. رعد ده ممكن يقتلك ولا يفرق مهاه. ده ظمش بني أدم ده حجر. وحش كاسر مبيرحمش. وانت وهو طول عمركم مش بتحبه بعض. وبعد اللي حصل اكيد مش هايسامحك
توفيق: ملكيش دعوة. انا هعرف ازاي اتعامل معاه. المهم انتي تكوني في امان. واطمن عليكي. كمان لازم ارجع واشوف موضوع البنت همس دي بنفسي. لازم الاقيها قبل ما رعد يوصلها. لازم اخد اللي بطنها لانهم ملكي انا مش ملك رعد
مها: وتفتكر رعد هيسيبك تاخدها. ده قالب عليها الدنيا. وبغضب انا بس نفسي اعرف هو ليه بيحبها كدة اشمعن هي
توفيق: علشان غبي زي فادي الله يرحمه. هو كمان حب مشيرة واتجاوزها وهي شحاتة ولا تسوي. اكنهم بيحنوا.للستات الزبالة اللي ملهاش اصل. بس انا لازم اخد اللي في بطنها وبعد كدة هعرف ازاي احرق قلبه عليها وادفنها قصاده
مها: يا ريت يا جدو يا ريت انا نفسي اخلص منها. انا بكرها بكرها.
في شقة هنا.
عدي وهنا وهمس قاعدين يتفرجوا علي Tv.
عدي : بزهق. اوفففف. يارب توب عليا هو انتوا يا اما تركي يا اما هندي. ده ايه الشلل ده. انا اتخنقت. ده واقف متنحلها بقالوا ساعة نص الحلقة خلص وهو بيبصلها علي بال ما يبوسها يكون عدي حلقتين. ده مرار وربنا
هنا: هههههه. مش عاجبك روح شقتك وسيبنا احنا نتفرج برحتنا
عدي: طيب وحياة ولادك يا شيخة.
اقلبي العته ده. انا هموت ناقص عمر من الهندي ده. طيب هاتي تركي ماشي الحال. مش مهم
هنا: لا مسماحلكش. ده كله الا المسلسل ده انا بموت فيه. وحتي اسمه رومانسي. حبيبي دائما. وخصوصا ان البطل رودرا ده عسل حاجة كدة ملوش حل.
عدي: مسك ايديها ولاواها ورا ظهرها. انتي بتقولي ايه سمعيني كدة تاني. مين ده اللي عسل وملوش حل
هنا: ههههه. اي والله ايدي بتوجعني.
عدي: مش هسيبك الا لما تعتزري
هنا: خلاص طيب. قصدي انت انت اللي عسل وجميل خلاص بقي
عدي: سابها وزقها. والله تقولي كدة تاني علي اي راجل انتي حرة
هنا: طيب بزمتك مش قمر
عدي: شدها وكتفها. وجز علي سنانه. تاني شكلك عايزة تموتي النهاردة. وبعدين انا احلي منه 100 مرة
هنا: بسخرية. اه ما انا عارفة.
عدي: كدة. طيب نشهد همس. بذمتك يا همس مين احلي انا ولا الي اسمه رودرا. ده
همس: مكنتش مركزة معاهم وسرحانة
واتكلمت غصب عنها من غيرما تاخد بالها انهم بيكلموها. رعد احلي منه كتير واوسم وكمان جذاب اكتر. وكمان ابتسامته اجمل وابتسمت
عدي وهنا : بصوا لبعض وابتسموا
هنا: احم احم نحن هنا.
همس: فاقت واتكسفت. احمم اااانا داخلة انام. وقامت بسرعة ودخلت اوضتها
عدي: اتنهد. همس صعبانة عليا اوي. بس مش عارف اعمل ايه تفتكري امتي الوقت المناسب اللي نقول فيه لرعد انها هنا
هنا: مش عارفة. بصراحة انا خايفة من رد فعله تفكر هيعمل ايه
عدي: شبك ايده ورا راسه واتنهد بقلق. مش عارف. بس الاكيد انه مش هيعدها صاحبي وانا عارفه. ده مش بعيد يقاطعني فيها
هنا: للدرجة دي
عدي: طبعا. لما يعرف انها كانت عندي. وانا شايفه قصادي بيموت كل يوم ومش بقوله حاجة. اكيد هيتجنن. بس انا كنت اعمل ايه. هي اللي كانت خايفة منه وكمان كانت مستنية لما تخف وتبقي كويسة
هنا: انا هدخلها اطمن عليها
عدي: ماشي انا كمان هروح شقتنا انام . عايزة حاجة يا حبيبتي
هنا: ابتسمت. يا ايه
عدي: هههههه. يا حبيبتي وياروحي
هنا: ابتسمت زيادة. تؤتؤ مش عايزة
عدي:طيب مفيش حتي تسلم يا حبيبي
هنا: اممم. تسلم يا .. حبيبي
عدي: عض علي شفايفه من الغيظ. اااه يارب يهون بقي انا خلاص قربت انفجر من الغيظ
هنا: ببرأة مصتنعة. ليه بس سلامتك
عدي: مش عارفة منك. في واحد في الدنيا يخطب مراته ويفضل متحرم عليه يلمسها لحد لما هي تتكرم وتحدد معاد الدخلة
هنا: تصبح علي خير يا عدي
عدي: بنفاذ صبر. وانتي من اهله. وقرب منها وباسها من جبينها خلي بالك من همس.
هنا: متقلقش. تصبح علي خير انت
في اوضة همس
همس: بتعيط.
هنا: دخلت وقعدت جنبها. وبعدين يا همس اخرتها ايه. ناوية ترجعي امتي
همس: مش عارفة. انا خايفة ومحتارة. بس تعرفي صعب عليا اوي النهاردة. لما فتحت الفون لقيته بعتلي الاغنية. دي
هنا: ابتسمت. ده علي كدة هيموت من الاحساس بالذنب.
همس: عارفة. حتي هو اعتزر ليا كتير في التليفون. كل مرة بكلمه ببقي نفسي اتكلم واحكي معاه. بس بتراجع واخاف
هنا: همس انتي لازم تتحكمي في خوفك ده. لازم لما ترجعي لرعد تكوني. همس تانية واثقة في نفسك. متخليش حبك ليه وهوفك منه يهزك ويهزك شخصيتك. انا مش بقول محبيهوش ولا متسمعيش كلامه. لا طبعا. بس علي الاقل لازم يحس انك اتغيرتي بعد اللي حصل علشان ميفكرش يعدها. رعد لازم يتحكم في غضبه وغيرته. انا عارفة انه صعب بس لازم تحاولي.
همس: يا هنا ده انا بشوفه متعصب ببقي هموت في جلدي. عايزاني اقف قصاده واعنده ازي بس
هنا: يا سيتي حاولي. ولو لقيتي الموضوع هيقلب بغم. اتصرفي واتدلعي عليه وغيري الموضوع. المهم تحاولي
همس: اتنهدت. ان شاء الله ربنا يحلها
في شقة رعد مروان بيتصل
رعد: ايوة يا مروان خير في اخبار عن همس
مروان: لااسف لا. بس حبيت ابلغ سيادتك ان توفيق بيه رجع من فرنسا. دلوقتي وهو في الڤيلا.
رعد: قام منفوض بسرعة. وبغضب جامح. جيت لقضاك يا توفيق. مروان حضر الرجالة وحصلني علي ڤيلا توفيق
مراون: تمام سيادتك مع السلامة
ودخل رعد لبس بسرعة ورح ڤيلا توفيق.
في ڤيلا الحديدي
دخل وهو في قمة غضبه.
رعد: انت فين يا توفيق
توفيق: نزل من فوق بعجرفة. انت جاي ليه مش قولت اخر مرة انك مش عايز تعرفنا تاني
رعد: بقوة اندفع ناحيته. وبغضب. انا مش هسيبك غير لما احاسبك علي اللي عملته في امي زمان. وجيت النهاردة تعيدوا معايا ومع مراتي. انت ايه شيطان
توفيق: بقرف. مراتك. بذمتك مش مكسوف لما تقول علي واحدة من الشارع مرتك
رعد: بجدية.لا انا بتكسف لما اقول ان حفيتك الخاينة هي اللي كانت في يوم مراتي
توفيق: اتعصب. الزم ادبك احس ما اربيك
رعد: انت اللي هترليني. طيب كنت ربيتها هي بدل ما راحت تعرف راجل في الحرام
توفيق: طلع مسدسه. رعد امشي من هنا بدل ما اقتلك
رعد: ابتسم بتهكم. لا والله خوفت انا كدة. انا مبخفش وانت عارف.
توفيق: كدة. ماشي يا رعد انا هقتلك واورثك وكمان اخد عيالك من همس وارميها في الشارع. زي ما عملت في امك زمان. اخدتك منها ورميتها في الشارع اللي جات منه
رعد: عقد حاجبه. انت بتقول ايه. امي . امي ماتت
توفيق:بشماته. هههههههعههه. ده اللي انت فاكره لكن الحقيقة غير كدة. امك عايشة
رعد: بلع ريقه بصدمة. ومش مصدق. اااامي عايشة. وفي لحظة ملامحه اتعصبت وبغضب. انت كداب. عايز تغير الموضوع وتضحك عليا
توفيق: بتسلية. لا بتكلم جد. امك عايشة. تقدر تقولي هي مدفونة فين
رعد: انت مرديتدش تقولي
توفيق: علشان. هي مش ميته اصلا
رعد: بضياع. يعني امي عايشة كل السنين دي وانا محروم منها. وانت واقف تتفرج عليا
توفيق: بسخرية. اومال كنت عايزني اسيبها تعيش هنا. ده مش مكانها هي واللي زيها زي همس بالظبط. دول مكانهم الشارع. وكمان مكنتش هتحمل اسيبها معاك. ومها تبقي يتيمة. وتحس بالغيرة. كان لازم انتوا الاتنين تكونوا ايتام
رعد: لا انت كداب. امي ماتت قصاد عيني
توفيق: امك وقتها كان مغمي عليها. ونفسها كان ضعيف علشان كدة انت افتكرتها ماتت. وانا وقتها خليت الرجالة شالوها ورموها في الشارع
رعد: محسش بنفسه. الا وهو مندفع ناحية توفيق. ومسكه من هدومه. وبيصرخ هقتلك يا توفيق هقتلك
بس في اللحظة دي رعد انضرب عليه رصاص من رجالة توفيق
ومروان ورجالة رعد. هما كمان ضربه نار. بس رعد كان انصاب. اكتر من رصاصة. ومروان. شده بعيد عن ضرب النار. ورعد كان لسة فايق. سحب مسدسه وضرب ناحية توفيق. وجات الرصاصة في كتفه
مروان: اخد رعد اللي ابتدي يهمد ويفقد الوعي. وراح علي المستشفي. واتصل بعدي. علشان يرحولوا. علي المستشفي
في المستشفي
عدي: ايوة يا هنا. زي ما بقولك كدة
المهم اوعي تقولي لهمس حاجة. لحد لما نطمن عليه الاول.
هنا: بتعيط. ربنا يستر. دي ممكن يجرالها حاجة لو عرفت
عدي: ربنا معاهم الاتنين. المهم دلوقتي نطمن علي رعد
هنا: ان شاء الله هيكون بخير ادعيلوا انت بس
عدي: بدموع. يارب يا هنا ده مش بس صحبي ده اخويا وابويا. رعد. ده سندي يا هنا انا من غيره اضيع
هنا: بتعيط. لا متقولش كدة. وانا روحت فين انا معاك يا حبيبي ومش هسيبك.
عدي: مسح دموعه. طيب انا هقفل معاكي واروح اشوفه هيخرج من العمليات امتي
هنا: طيب يا حبيبي. بس ابقي طمني
عدي: اتنهد. ان شاء الله طمن واطمنك.
في شقة هنا.
همس في اوضتها وقعدت تعيط. ومسكت صورة رعد
همس: بيلومني علي حبك وبيقولوا قاسي. ميعرفوش انك احن راجل في الدنيا. انا زعلانة منك لكن مقبلش حد يقول عنك حاجة وحشة ابدا ابدا. انت حبيبي اللي عمري ما ححب زيه ولا ححب غيره. وباست صورته. اوعدك هرجعلك في اقرب وقت بس لما اخف خالص. انا مش عايزة يكون فيا اثر للي عملته فيا. مش عايزك لما تشوفني تتألم وتلوم نفسك. عايزة اخف علشانك. بس اوعدك قريب قريب اوي
وقعدت سرحانة فيه. وهي بتسمع (عمره ما يغيب لحماقي)( من يومين تلاتة إتسألت عليه. ربي وحده عالم اللي قولته عليه. حبيبي لما تيجي سيرته. انا بقول يا ناس في سيرته. حبيبي نفسي يوم اقابله بس فين الاقيه. حبيبي عمره ما يغيب حبيبي وعده ليا اللي عايش بيه. امانة نفسي لتسلمولي عليه. جوا قلبي والله لو بعيد عن عيني. دوبت الف مرة بعد شوق وحنين. حياتي مش ناقصها غيره. ولا هكون في يوم لغيره. واديني حالي بعد منه غير ما كنت عليه. حبيبي عمره ما يغيب. حبيبي وعده ليا اللي عايش بيه. امانة نفسي لتسلمولي عليه. انا هموت عليه. ايوة ليه يا زمان. هقابلوا يوم ايوة في الامكان. حبيبي واعمل ايه. عمري واتعلقت بيه. والحكاية في كلمتين… خلاص هموت عليه… حبيبي عمره ما يغيب)
همس: بدموع. والله عمرك ما غبت عني لحظة انت الوحيد اللي في قلبي. لو قدامي الدنيا دي كلها انا مش عايزة غيرك انت. انت وبس
وبعد مرور اسبوع
شقة هنا
همس: قاعدة في اوضتها سرحانة وبتعيط.
هنا: دخلتلها بقلق. مالك يا همس بتعيطي ليه
همس: بقلق وحزن. مش عارفة يا هنا قلبي مقبوض بقالي فترة. وقلقانة علي رعد. والمشكلة اني كل لما اتصل بيه زي العادة علشان اسمع صوته. تليفونة مقفول. بقالوا اسبوع.
هنا: رتردد. مممعلش ان شاء الله يبقي كويس
همس: بقلق وشك. هنا هو عدي ليه بقالوا اسبوع مابنشوفوش. هو رعد حصله حاجة
هنا: بلعت ريقها بصعوبة. اااصل رعد مسافر وعدي مشغول في الشركة
همس: ؟مسافر. مسافر فين وليه مقولتليش ولا حتي عدي جابلي سيرة. طيب مسافر فين
هنا:بحيرة. ممسافر ايطاليا. وعدي مشغول زي ما قولتلك وعلشان كدة مش بيجي البيت الا متأخر. كان هيقولك ازاي
همس: ! وانتي يا هنا ليه مقولتليش
هنا: يوووه يا همس. خلاص بقي ماجتش فرصة
همس: بدموع ورجاء. هنا قوليلي يا هنا انتي مخبية عليا حاجة انا قلبي حاسس. رعد مش كويس.
هنا: عيطت. ارجوكي يا همس اهدي. انتي الانفعال خطر عليكي
همس: بإنهيار. ملكيش دعوة بيا. ابوس ايدك يا هنا. قوليلي رعد ماله. انا حاسة بيه. رعد في محنة. وحياة عدي عندك. لتقوليلي.
هنا: انا هقولك. بصراحة مش قادرة اخبي عليكي اكتر من كدة.
همس: بصدمة. انطقي يا هنا اتكلمي
هنا:رعد. في المستشفي. انضرب عليه رصاص. وهو في غيبوبة بقالوا اسبوع
همس: 😳😳😳 مكنتش مستوعبة. معقول ررررر.. ع.. د
في المستشفي
عدي: انت متأكد يا سليم. ان الدكتور مش مخبي عليا حاجة. رعد حالته مستقرة فعلا ولا لا. وليه مافقش لحد دلوقتي. ده بقاله اسبوع في الغيبوبة دي. انا مش مرتاح
سليم: متقلقش يا عدي. انت اول ما كلمتني جيت بسرعة وشوفت رعد كمان بنفسي وفحصته. ان شاء الله هيقوم رعد شديد. بس لو تحب ننقلوا المستشفي عندي. انا معنديش مانع. وهخلي بالي منه
عدي: اتنهد. لا ملوش لزوم المستشفي هنا. اصلا رعد يمتلك نصها. وهما مش متأخرين. بس انا هتجنن. هو ليه مش بيفوق
سليم: يا عدي ماتستهونش. باللي حصل لرعد . رعد اخد 3 صاصات. 2 في في ظهره. وواحدة في صدره. دول كافلين يقضوا علي جبل. والحمد لله ان الرصاص موصلش للعمود الفقري. دي كانت ممكن تقضي عليه. بس ربنا سترها معاه. وكمان الحمد لله لسة قلبه شغال.
عدي: عنيه بتلمع من الدموع. انا مش متخيل ان رعد ممكن ميقومش منها. رعد ده مش بس صاحبي يا سليم. انا اوقات بحس انه ابويا واخويا. انا ماليش سند في الدنيا غيره
سليم: ما تقولش كدة. يا عدي ربنا كبير وهو سندنا كلنا. وانا متاكد انه ان شاء الله. ربنا هينجيه ويفوق
عدي: برجاء. يارب يارب.
وفي الوقت ده تليفون عدي رن..
عدي: بتعب… ايوة يا هنا😠😠. اهدي يا هنا وبراحة انا مش فاهم همس مالها
سليم: سمع اسم همس. قلبه دق وقلق. مالها همس يا عدي
عدي: شاورله بإيده يسكت.
هنا: بعياط. همس عرفت اللي حصل لرعد. وانهارت من العياط والصريخ. واخمي عليها ومش عارفة افوقها
عدي:😡😡😡 بردوا يا هنا. قولتلها انا منبه عليكي وانتي صممتي وعملتي اللي في دماغك. اقفلي وانا جاي حالا
سليم: مالها همس يا عدي طمني
عدي: هنا قالتلها اللي حصل لرعد. وانهارت وتعبت واغمي عليها وهنا مش عارفة تفوقها. اسمع يا سليم انا هاخد دكتور واروح لهمس. وانت خليك مع رعد علشان ابقي مطمن عليه
سليم: مسك ايده. استني خليك انت مع رعد وانا هروح لهمس واشوفها. واطمنك ولا انت ناسي ان انا دكتور
عدي: مسح وشه وشعره بحيرة. سليم اا
سليم: من غير كلام. متقلقش انا وعدتك اني هتعامل معاها. علي اني طيب وصديق. مش اكتر من كدة. ماتخفش
عدي: اتنهد. طيب بس بسرعة. ومش هوصيك عليها خلي بالك منها
سليم: هز راسه ومشي بسرعة
في ڤيلا الحديدي
توفيق: ازاي لسة مش لاقينها. هتكون راحت فين. اسمع يا امين لو مش قد الحكاية دي. قول وانا اشوف غيرك. انت شكلك كبرت وخرفت.
امين: والله يا باشا احنا قالبنا عليها مصر كلها. دي زي ما تكون الارض انشقت وبلعتها. بس هندور تاني
توفيق: خبط المكتب بإيده بغضب. انا عايز همس باسرع وقت . لازم الاقيها قبل ما رعد يلاقيها. لو هو لاقاها الاول. مش هنعرف ناخدها منه
امين: تمام يا باشا. اوعدك هنلاقيها بأسرع وقت ممكن
توفيق: قولي. رعد لسة ما فقش من الغيبوبة
امين: لا لسة. بس رجالتنا في المستشفي. بيبلغونا بحالته. اول بأول. واول لما يفوق هيبلغونا
توفيق: اتنهد. انا لازم اول لما يفوق اعرف علشان انا مينفعش اواجهه تاني. المرة دي رعد. مش هيسكت. خصوصا بعد ما عرف ان امه عايشة وماماتتش
أمين: بس مش عارف ليه سيادتك. قولتله الحقيقة. بعد السنين دي كلها
توفيق: بغل. كنت عايز احرق قلبه. ده ولد عنيد وناكر للجميل. لسة فاكر امه. وكره ليا بيزيد كل يوم. ونسي اني انا اللي ربيته وعلمته وكبرته. انا السبب في الامبراطورية اللي هو فيها دي. انا السبب انه بقي رعد الحديدي. جاي بعد كل ده. يحاربني في شغلي. وكمان اخد نص املاكي مقابل اللي بطن همس. وبعد ما اخد كل ده. يقولي اني مليش عنده حاجة وان دول ولاده هو وهمس. بس انا مش هسيبه. لازم اخد منه همس واللي في بطنها. ولو محصلش هقتلهم قصاده واحرق قلبه عليهم
في شقة هنا
همس: بتصرخ وبتعيط. وسليم وهنا مكتفنها علشان ما تقومش من السرير
همس: سيبوني. بقي حرام عليكم. انا لازم ارحله لازم اشوفه لازم انا هموت والله هموت
سليم: بحزن علي حبيبته. اهدي يا همس ارجوكي. انتي مش حمل اللي بتعمليه في نفسك ده.
همس: بعياط هستيري. ابعد عني انت مش عايزني اروحله ليه انا عايزة اشوفه. اااااه رعد لا مش ممكن يروح مني لا. ابوس ايديكم ودوني ليه انا عايزة اشوفه مش قادرة
هنا: بتعيط. يا حبيبتي اهدي لو سامحتي. انا خايفة عليكي
سليم: مش هينفع يا همس تروحي هناك. صدقيني
همس: زقته بقوة. ابعد عني انت مش عايزني اروحله علشان انت بتكرهه انت عايزه يموت. وقامت وهي دايخة ومش قادرة تمشي. انا هروحله لوحدي
سليم: بحزن ووجع. انا يا همس. خلاص مدام انتي شايفة كدة. انا هوديكي بنفسي تعالي
هنا: دكتور سليم. عدي هيقلب الدنيا. لو همس راحت هناك
سليم: خلاص يا مدام هنا. انا قولت هوديها يعني هوديها. وانا اللي هتصرف مع عدي. اتفضلوا يالا
في المستشفي
عدي:منفعل ومتنرفز. انتوا اتجننتوا. ازاي تجيبوها وهي بحالتها دي. وكمان مش لازم تشوف رعد كدة.
هنا: انا كنت هعمل ايه. دي كانت هتموت من العياط والصريخ. وكمان دكتور سليم. هو اللي صمم انها تيجي تشوفه
عدي: بيجز علي سنانه. انتي استني عليا. علشان تحرمي تمشي اللي في دماغك. كان لازم تنسحبي من لسانك وتقوليلها
هنا: بزعيق. الله هي اصلا كانت حاسة وكل يوم تسأل عليه. وكمان تليفونه مقفول. كنت هعمل ايه كان لازم اقولها دي كانت هتتجنن عليه
سليم: بضيق. ممكن تسكتوا لو سامحتم. خلاص اللي حصل حصل وهي عرفت وجات كمان. المهم لازم نخلي عنينا عليها. انا قلقان عليها. ضربات قلبها مش منتظمة. وده اصلا خطر عليها مع حملها.
عدي: ماهو من عمايلك. مش جبتها. البس بقي. دي ممكن تسقط في الجنين التاني اصلا بسبب خوفها وقلقها علي رعد.
سليم: خلاص يا عدي اسكت انا مش ناقص. كفاية هي بتأنبني. انت كمان حرام عليكم.
في أوضة رعد
همس. داخلة بخطوات تقيلة وجسمها بيترعش من الخوف والدموع. اللي بتنزل من غير حساب. قربت من السرير اللي رعد نايم عليه. وبصتله بحزن ووجع. قعدت جنبه وهي بتشوف صدره اللي متغطي بالشاش. مكان الجروح والاصابة. مش مصدقة ان ده رعد حبيبها القوي الشديد. اللي الكل بيهابه وبيخافه وبعمله حساب. معقول هو اللي نايم كدة بضعف وحتي مش في ايديها حاجة تعملها علشانه. طيب ده هو سندها هو ظهرها اللي بتتحامي فيه. اه قسي عليها واذاها. بس من حبه ليها وغيرته عليها. مش قسوة منه ابدا. فضلت تعيط وهي بتحاول تستوعب اللي شايفاه عنيها
همس: ملست بإيديها اللي بتترعش. علي ملامحه وعلي جروحه. حبيبي قوم. قوم علشان خاطري. مش انت اللي تنام كدة. لا مش رعد. انت كنت بتقولي مفيش حد يقدر عليك. ايه اللي حصل. ليه سيبتهم يغدروا بيك. ليه وجعتني للمرة التانية. بس المرة دي الوجع اكبر. اكبر بكتبر. انا استحمل قسوتك عليا. ضربك ليا. بس متحملش اشوفك كدة. ده انا مليش غيرك. انت مكنتش جوزي وحبيبي وبس. انت كنت ابويا واخويا واهلي وسندي. انا مليش غيرك. طيب هتسيبني لمين. انا من غيرك اضيع. انت وعدتني انك هتفضل جنبي وتحميني وتخلي بالك مني. ليه خلفت وعدك ليه يا حبيبي. ليه.
وحضنت ايده وباستها. واخدتها وحطتها علي بطنها. قوم علشان خاطر ابنك اللي فاضل. مش كفاية علي وجع. زمان راح مني واحد. والتاني بعده. مفضلش غير ده. انت وهو اللي ليا في الدنيا دي. وحياتنا عندك تقوم. انا مش قادرة اشوفك كدة. وححششتني. وحششننني صوتك غضبك. نرفزتك. وحششتني حنيتك وحششتني لمستك. قوم واعمل فيا اللي انت عايزه. انا راضية. والله راضية بس قوم.
وغمضت عنيها بألم وجع. وهي بتترجاه يقوم ويفوق.
برا الاوضة.
سليم: باصص علي همس من الازاز وشايفها وهو بتبكي وبتترجي رعد يفوق علشانها. وكان حزين من جواه. ااااه من الدنيا والقدر. تملي يلعب بينا. حد يقول ان انا سليم اللي بنات الجامعة كانت بتتمني نظرة منه. وضحك بسخرية. ولا المرضي اللي كانوا بيجوا علشاني وهما اصلا مش عاينين. علشان يقربوا مني. واتنهد. وانا كنت فاكر اني عمري ماهقع. وهفضل انا اللي ماسك اللجام. وسايق. وجيتي انتي يا همس وكسرتي كل القواعد واخترقتي قلبي وعقلي وكل جوارحي. طيب اعمل ايه. وياريتك ليا ولا حتي احتمال تكوني ليا. ده انتي عاشقة ودايبة في غيري. انا مكنتش متخيل انك بتحبيه للدرجة دي. واحدة غيرك بعد اللي عمله فيها ايا كان السبب. عمرها ماكنت تحنله ولا تفكر فيه. بس انتي هتموتي نفسك عليه. اااااه ياريتك كنتي حبتيني. عمري ما كنت هجرحك ولا اوجعك زي ماهو عمل. كنت ححطك في قلبي وعيني. كنت هخليكي اسعد انسانة في الدنيا. بس هعمل ايه قلبك اختاره هو مش انا.
عدي: قرب من سليم وطبطب علي كتفه وهو بيبص علي همس ورعد. واتنهد انا عارف انك متضايق. بس انت وعدتني تنسي
سليم: بحزن وهو لسة باصص عليها ومالتفتش لعدي. عارف وانا عند وعدي. بس لا انت ولا انا نقدر نتحكم في قلبي. انا مش هتكلم معاها تاني في احساسي ناحيتها. لكن مش هقدر ابطل احبها مش بإيدي هفضل كدة لحد ما انسي او تيجي واحدة تنسيني. ده لو عرفت
مروان: كان رايح لعدي مندفع وبجدية. عدي بيه عايزك ضروري
عدي: بص لسليم. وبعدين لمروان. اتكلم دكتور سليم مش غريب
مروان: بيجز علي سنانه. رجالة توفيق باشا هنا. وعرفه ان مدام همس موجودة هنا. وعايزين يخدوها
عدي:بغضب. انت بتقول ايه وعرفت ازي
مروان: هما ليهم رجالة هنا بتنقل اخبار رعد بيه ليهم. وانا كمان ليا رجالتي اللي بتنقلي الاخبار. وعرفت انهم اول لما شافوا مدام همس. بيجهزوا نفسهم علشان يخدوها. مدام همس لازم تمشي حالا
عدي: بص لسليم بغضب. عجبك كدة انا مكنتش عايزها تظهر. اهو جدو عايز يخدها هي واللي في بطنها.
مروان: ارجوك يا عدي بيه مش وقته دلوقتي. مدام همس لازم تمشي حالا. ادخل نايدها علشان امشيها
عدي: هز راسه بضيق ودخل لهمس
همس: كانت لسة ماسكة ايد رعد وحضناها وبتبكي
عدي: طبطب عليها. همس لو سامحتي انتي لازم تمشي
همس: بغضب. لا انا مش همشي مش هسيبه انا هفضل جنبه لحد ما يفوق. انا خلاص مش هبعد عنه تاني
عدي: يا همس افهمي. توفيق جد رعد. باعت رجالته يخدوكي وعايزنك ولو مامشتيش. الموضوع هيكبر. انا هخلي مروان يمشيكي بسرعة من باب تاني علشان محدش فيهم يشوفك.
همس: هزت راسها بدموع. لا لا مش هسيبه لا. يعملوا اللي هما عايزينوا. انا هفضل جنبه لازم لما يفوق يلاقيني
عدي: مسح وشه وشعره علشان يهدي. يا همس بقولك عايزينك انتي واللي في بطنك. ولو ده حصل رعد اول ما يفوق. هيقلب الدنيا علي دماغ الكل وانا اولهم. ارجوكي خلينا نحافظ عليكي لحد ما رعد يفوق.
همس: عيطت وبصت لرعد بحزن. وبعدين بصت لعدي
عدي: هز راسه بأسف. معلش انا عارف انه صعب عليكي تسبيه. بس غصب عننا قومي يا همس قومي معايا
همس: قامت وهي كانت لسة ماسكة ايد رعد. واول لما جات تسيبها. رعد ضغط بإيده عليها ومسكها بقوة
همس: فتحت عنيها بصدمة وبفرحة. عدي. ررعد مسك ايدي هو ممكن يفوق مش كدة
عدي: استغرب. وقرب منه بس لقاه زي ما هو. مش عارف يا همس. المهم دلوقتي انتي لازم تمشي حالا.
ومسك ايد رعد وفكها من ايد همس. واخدها وخرج وهي عنيها علي رعد. اكنه واخدها يدبحها. طيب ولا لا وهي بعدها عنه وفي الوضع ده. هو اكبر جرح ليها. هي كانت خلاص عاهدت نفسها انها متسبهوش وتفضل معاه. لحد لما يفوق ويرجع يطمنها بوجوده. بس القدر والضروف كانت ليها راي تاني. لسة البعد مخلصش
رعد : بعد خروج همس عقد حاجبه وقبض قبضة ايده بقوة. زي ما يكون كان متطمن وهي جنبه ومرتاح وابتدت حاواسه ترجع للحياه. لا الانسان اللي بيكون في غيبوبة. اوقات بيحس ويشعر بوجود اللي حاوليه. وكمان علشان يفوق اوقات بيخلوا حد يكون قريب منه وبيحبه يقعد معاه ويتكلم علشان صوته يوصله ويخليه يرجع وكمان اي ريحة مألوفة بالنسبة ليه. بينشروها في المكان علشان ترجعه للحياه. وده اللي حصل مع رعد. وجود همس وكلامها وصوتها اللي دخل علي قلبه قبل ودنه. صحي عقله وكمان ريحتها اللي بيعشقها وقربها منه خلاه. يحارب غيبوبته ويجاهد عقله علشان يفوق ويشوفها. وفتح عنيه وابتدي يبص حاوليه.
برا الاوضة
عدي: مروان خلي بالك من همس وهنا. توصلهم وتخلي اتنين رجالة عند باب الشقة وميتنقلوش ابدا. محدش ضامن الظروف ممكن حد يلمحكم. ويراقبكم فاهم يا مروان
مروان: متقلقش.انا هتابع كل حاجة بنفسي
هنا: مسكت ايد عدي. انا خايفة اوي
عدي: شدها لحضنه واتنهد. ماتخفيش. مروان مش هايسيبكم. وانا بس اطمن علي رعد واجيلك بس غضب عني. مقدرش اسيبه في الظروف دي.
وخرجها من حضنه بهدوء. وحضن وشها بإيده. خلي بالك من نفسك ومن همس. اتفقنا
هنا: هزت راسها. حاضر وانت كمان خلي بالك من نفسك.
عدي: ابتسم. ان شاء الله. وباسها من جبينها. يالا علشان تمشوا
ومشيت همس وهنا مع مروان.
سليم: بغل خبط الحيطة بإيده. انا مش فاهم حاجة. عيلة دي ولا مافيا. ايه الالغاز دي انا عايز اعرف. همس واللي في بطنها. ايه علاقتهم بجد رعد وليه عايز يخطفها.
عدي: قعد ومسك راسه بإيده وبص في الارض. ارحمني يا سليم. انا مش ناقص. كفاية اللي انا فيه.
سليم: لا انا عايز افهم. لو رعد بينه وبين جده حاجة. همس دخلها ايه. ليه تروح في الرجلين.
عدي: اتنهد. انا هقولك
في شقة هنا
هنا وهمس دخلوا البيت. ومعاهم مروان
مروان: انا همشي دلوقتي. وفي اتنين حرس برا علي باب الشقة. هيخلوا بالهم منكم
همس: كانت زي المغيبة من وقت ماسابت رعد ومشيت. كانت سراحانة فيه وفي شكله وهو نايم مش بيتحرك. ودخلت علي اوضتها من غير ما تتكلم ولا تنطق
هنا: متشكرة جدا يا مروان. بس ربنا يستر ومحدش فيهم يكون شافنا
مروان: اتنهد ربنا يستر. انا هغيب شوية وارجع تاني. وزي ما قولت لحضرتك الرجالة برا. موجودين لحمايتكم. ولو حصل اي حاجة رقمي اهو كلميني فورا. عن اذنك
وخرج مروان. وهنا دخلت وقعدت
في اوضة همس
دخلت وطلعت قميص رعد اللي دخل بيه المستشفي واللي كان غرقان بدمه. وهي كانت طلبته من عدي بعد ماخرجت من عند رعد ومن وقتها حضناه ومابتتكلمش. وفضلت حضاغطة عليه بإيديها وبتبكي. ونفسها عدي يكلمها ويقولها رعد فاق نفسها تطمن عليه. وفضلت كدة حضنه قميصة وبتبكي وحطت راسها علي المخدة وهي بتسمع. ريحة (الحبايب لعمرو دياب) (اي حاجة تيجي من ريحة الحبايب. بتطمن قلبي اللي المشغول علي الغايب. كلمتين يتاقلوا منه ولا عنه. يتطمن قلبي اللي مشغول علي اللي غايب.
لسة سامع كل كلمة قالها ليا
لسة شايفه زي مايكون بين ايديا.
اااه يا شوق خليك بقي حنين عليا.
وريحلي قلبي اللي مشغول علي الغايب.
عايشة اشوقنا الوفيه. فيه وفيا. اسأل من بعيد لبعيد يسأل عليا.
ده اللي زيه مش كتير في الدنيا ديا.
ده انا قلبي والله مشتاق لاغلي الحبايب. اي حاجة تيجي من ريحة الحبايب. يطمن قلبي اللي مشغول علي غايب)
وفضلت همس في دنيا تانية مش حاسة بأي حاجة ولا اي حد غير حزنها وشوقها لحبيبها اللي كل بيوم بيزيد.
قصاد عمارة عدي وهنا واقفة عربية سوداء وفيها 4 رجال واول لما مروان نزل ومشي. واحد فيهم اتكلم في التليفون
الرجل: ايوة يا باشا. نزل خلاص…. تمام هنجبها… تحت امرك ….
في المستشفي
عدي: هي دي الحكاية فهمت
سليم: 😏😏يعني هو متجوزها علشان يخلف
عدي: هو البعيد غبي. انا مش عارف ان دخلت طب ازي. بقولك بيحبها من قبل موضوع العملية ده اصلا.
سليم: طب وبعدين. هو توفيق جد رعد. ده لو خطفها هيعمل فيها ايه
عدي: مسح شعره بضيق. مش عارف. بس مروان قالي انه سمعه يوم حادثة رعد بيقوله. هتقلك واورثك واخد ولادك. علي اساس انه فاكر ان همس لسة حامل في توأم. محدش يعرف ولا رعد نفسه ان في جنين مات.
سليم: عدي همس مش لازم تستني عندك في البيت
سليم:اومال تروح فين
سليم: عندي. انا هخدها اخبيها في بيتي لحد لما رعد يفوق ويخدها
عدي:😂😂😂همس وفي بيتك وكمان رعد يخدها. 😡😡😡انت اتجننت ولا جري لعقلك ايه
سليم: في ايه يا عدي. انا محدش يعرفني. وهتقدر تقعد عندي من غير جدوه ده ما يعرف طريقها. انا بصراحة مش مطمن. هي هنا ظهرت معاك انت وهنا. وممكن يدوروا عليها عندك
عدي: يا بني آدم افهم رعد لو عرف انها راحت عندك. وشاف في عنيك حبك وهيمانك اللي مبتعرفش تداريه. المرة دي اضمنلك. ان همس هتكون اما في العناية المركزة. او بقرأ عليها الفاتحة. وانت طبعا معاها
سليم: يوووووه. رعد ده ايه مبيتفاهمش. مخه حجر. المفروض وقتها يقدر الموقف
عدي: موقف ايه اللي يقدروا. انا لحد النهارة خايف من ردة فعله لما يعرف ان همس كانت عندي الفترة دي كلها.
سليم: واحد غيره يحمد ربنا ان ليه صاحب حافظ علي مراته. وحماها ونجاها من الموت
عدي: المشكلة مش في كل ده. المشكلة اني كنت معاه يوم بيوم. وشايف حيرته وخوفه وقلقه عليها. ومتكلمتش. لان ببساطة مش من حقي. هي مكنتش مستعدة. ده غير انها كانت مصممة. انها مترجعلوش الا لما تروح منها اثار الكدمات والجروح اللي كانت فيها. ماكنتش عايزاه لما يشوفها يتأنب ويلوم نفسه. هي قالت لهنا كدة. وانا مكنتش اقدر اقوله من وراها وهي تتفاجأ
سليم:😢😢😢للدرجة دي بتحبه وخايفة علي احساسه
عدي: يا سليم رعد علي قد ما هو قاسي وشديد وغيور. الا انه بيحب همس وبيعشقها. وكان مدلعها فوق ما تتخيل.
سليم: اتنهد. ربنا يقومهولها بالسلامة. المهم انها تكون سعيدة ومبسوطة. حتي لو مش معايا
عدي: انا هدخل اطمن علي رعد
سليم: وانا جاي معاك
في اوضة رعد
رعد :بعد ما فاق وفتح عنيه وافتكر اللي حصل. غضب واتغل. وغضب اكتر. لما بص حاوليه وماشفش همس. هو كان حاسس بوجودها كان شامم ريحتها. كان سامع صوتها. بس ملقهاش موجودة. قام بسرعه واتألم من جروحه. لما قام فجأة. بس اتحامل علي نفسه. وشال المحاليل والاجهزة اللي كانت متوصلة ليه. وهو قايم من السرير. دخل عدي وسليم عدي مكنش مصدق ان رعد فاق وقام وجري علي وهو مبسوط وفرحان
عدي: جري علي رعد وحضنه. حبيبي حمد علي سلامتك.
رعد: اتألم من حضن عدي الرجولي طبعا لانه كان قوي. وضغط علي جرحه. اااه
عدي: بعد عنه بسرعة. اسف يا رعد معلش بس انت متعرفش انا كنت خايف عليك ازاي
رعد: بملامح عابثة وحزينة. عارف يا عدي انت اخويا مش بس صاحبي. وكان بيبص علي الباب بإهتمام
عدي: مالك يا رعد بتدور علي مين
رعد: هي فين
عدي: ؟هي مين
رعد: همس. همس كانت هنا هي راحت فين
عدي: بلع ريقه بصعوبة. هههمس. انت شوفتها
رعد: لا بس كنت حاسس بيها. سامع صوتها بتتكلم وبتبكي. صدقني يا عدي ما كناش بيتهيألي. همس كانت هنا انا متأكد
عدي: بص لسليم وهما الاتنين كانوا في في صدمه مش مصدقين. انهم ممكن يكونوا بيحبوا بعض للدرجة دي.
عدي: لا يا رعد وهو ايه اللي هيجيب همس هنا.
رعد: بغضب. قولتلك همس كانت هنا وانا حسيت بيها وشوفتها انا حتي شامم ريحتها همس كانت هنا. وقرب كف ايده منه.وبحنين ولهفة. دي ريحةةهمس هي كانت ماسكة ايدي صدقني يا عدي. ازاي ما شوفتهاش هي اكيد خرجت وانت مأخدتش بالك
سليم: اهدي يا رعد بيه. انت تعبان والانفعال خطر عليك.
رعد: اتعصب. ماشي انتوا مش مصدقين انا هروح ادور عليها بنفسي
عدي: منعه. استني يارعد حاول تهدي وتفهم بس. انت حالتك مش سهلة والجرح لسة مفتوح ومحتاج ترتاح.
رعد: بغضب. ابعد عني يا عدي انا لازم الاقي مراتي وامي كمان. امي مامتتش يا عدي زي ما كان مفهمني. امي عايشة وهو خبا عليا.
عدي: جز علي سنانه بغيظ. عارف مروان حكالي اللي حصل واللي قالهولك توفيق . بس انت لازم ترتاح
رعد: قام وهو بيتالم. ارتاح!! ارتاح ازاي وانا معرفش مكان اغلي اتنين في حياتي همس وامي. والاتنين انا متأكد ان هو اللي ورا اختفائهم. والله والله لهندمه واخليه يندم علي كل اللي عمله معايا. عدي كلم مروان يجبلي لبس بسرعة انا لازم اخرج من هنا
عدي: يا رعد افهم انت مينفعش تخرج من هنا. لازم تتابع علاجك.
رعد: قلب الترابيزة بالاجهزة اللي عليها بغضب. انا قلت خارج يعني خارج. كلم مروان بسرعة
عدي: طيب طيب. حاضر بس اهدي
سليم: يا نهار. ده مش انسان عاقل ده مجنون. يا عيني عليكي يا همس. وقعتي ولا حدش سما عليكي
في الوقت ده دخل الدكتور اللي بيتابع حالة رعد. واتصدم لما لقي رعد واقف وسايب السرير
الدكتور: رعد بيه انت قومت ازاي انت لسة تعبان
رعد: بلا مبالاه. انا بقيت كويس وهمشي دلوقتي
الدكتور: بعصبية. تمشي ازاي انت مين اذنلك بكدة انا هنا اللي اقول اذا كنت تمشي ولا لا. وانت لسة حالتك مش مستقرة
عدي: خبط راسه بإيده. الله يحرق جبته لنفسك. ذنيت علي نهايتك
رعد: لما سمع كلام الدكتور غضب واتعصب وعنيه سودها ذاد كعادتهه لما بيغضب. مسك الدكتور من هدومه وزنقه في الحيطة. انت مين يا غبي علشان تقولي اعمل ايه وما اعملش ايه. انا اللي اقرر. ولو اتكلمت معايا كدة تاني. هيكون اخر يوم في عمرك. وزقه بقوة ووقعه علي الارض. امشي من وشي. وما اشوفكش لحد لما اخرج. والا قسما عظما هرميك من الشباك ده انت سامع
الدكتور: بلع ريقه بخوف. وهز راسه
وهو مش مستوعب ان وهو في حالته دي وفي القوة والشدة دي. وقام وهو خرج من الاوضة. شاف الشاش اللي مغطي جرح رعد كله غرق دم.
الدكتور: انا هبعت لحضرتك الممرضة تغيرلك علي الجرح انت بتنزف
عدي: قرب من رعد واتنهد بنفاذ صبر. ممكن ترتاح بقي شوية. ادي جرحك فتح
رعد: قعد علي السرير. بتعب وهز راسه. المهم علي ما يغيروا علي الجرح. خلي مروان يجيبلي هدومي بسرعة
عدي: حاضر. حخرج اكلمه. تعالي معايا يا سليم
سليم: بلع ريقه وبص لرعد بزهول وخرج مع عدي. انت شوفت عمل ايه في الدكتور. ده مش طبيعي
عدي: علشان كدة بقولك خاف علي نفسك واوعي تجيب سيرة همس قصاده هينفخك
في اوضة رعد
الممرضة: دخلت وهي خايفة منه بعد اللي عمله في الدكتور.
رعد: بعصبية. هتفضلي متنحة كدة كتير. اخلصي ونضفي الجرح ده
الممرضة: هزت راسها بخوف. وقربت منه وابتدت تنضف الجرح اللي ظهره الاول وبعدين اللي في صدره
عدي: بيتصل بمروان مش بيرد…. اوفففف انت فين يا ابني.. رد بقي
سليم تعالي ننزل احنا نجبلوا لبس بسرعة. ده مجنون وهيطربقها علي دماغنا.
سليم: ماشي تعالي
عدي :جاب لبس لرعد وهو راجع. هنا اتصلت بيه…. ايوة يا هنا عندي ليكي خبر هيفرحك وهيفرح همس
هنا: بإنهيار. الحقني يا عدي همس اتخطفت
عدي: 😳😳انتي بتقولي ايه. امتي حصل الكلام ده
هنا: بدموع. من شوية. فجأة لقيت اربع اشخاص زي الوحوش دخلوا الشقة وكتفه همس واخدوها. ولما حاولت امنعهم هددوني ومعرفتش اعملها حاجة
عدي: خبط العربية بغيظ. ولاد الكلب. انا كنت حاسس. والزفت مروان والرجالة كانوا فين
هنا: مروان مشي والرجالة اللي كانت هنا. لما خرجت بعد ما اخدوا همس لقيتهم مقتولين. وتصلت بمروان وقولتلوا. وهو قالي هيتصرف
عدي: مسح شعره ووشه بغضب. هعمل ايه هقول لرعد ايه. معرفتش احمي مراتك وخطفوها. وانتي حد عملك حاجة او ازاكي
هنا: لا انا كويسة. بس همس هي اللي خايفة عليها دي حامل وربنا يسترها معاها
عدي: اتنهد بغضب. طيب اقفلي يا هنا وانا هتصرف.
سليم: بغيظ. ايه اللي حصل لهمس يا عدي.
عدي: همس اتخطفت توفيق بعت رجالتوا واخدوها وقتله الحرس اللي موجودة هناك
سليم: بعصبية. انا كان قلبي حاسس انها هتتأذي بسبب رعد وعيلته. هي ذنبها ايه في كل ده تتاخد في الرجلين. وبعدين يا عدي هنعمل ايه
عدي: مسك راسه بإيده وهو مخنوق. مش عارف يا سليم مش عارف. انا كمان مش عارف هقول ايه لرعد
سليم: هي كدة كدة كانت مختفيه عنه. متجبلوش سيرة لحد لما نحاول نرجعها
عدي: نعم وانت مالك. انت تمشي بقي تروح تشوف المستشفي بتاعتك
سليم: بس انا عايز اطمن علي همس
عدي: بنفاذ صبر. سليم ابوس ايدك انا المصايب نازلة ترف علي نافوخي فوكك مني وارحمني. وانا لما اطمن عليها هطمنك. يالا اتفضل انزل وانا هطلع لرعد.
في الوقت ده عدي تليفونه رن. مروان
عدي: رد بسرعة. ايوة يا مروان هاه عملت ايه
مروان: انا بعت الرجالة. اخدوا الحرس اللي اتقتلت عندك في البيت. وانا والرجالة مش ساكتين قريب هنعرف هما اخدوا مدام همس علي فين متقلقش
عدي: مروان. مش عايزك تجيب سيرة لرعد. بحاجة الا لما اقولك. رعد مينفعش يعرف ان همس ظهرت وبعدها اتخطفت
مروان: بس رعد بيه لازم يعرف
عدي: بص نلاقيها الاول ونعرف مكانها وبعدين نقوله. بس تسيبني انا اللي اقوله فاهم
مروان: حاضر يا عدي بيه. وانا اوعدك هعرف هي فين في اقرب وقت
في ڤيلا الحديدي. في مرينا
همس قاعدة في الاوضة اللي قعدوها فيها وهي بتعيط. ودخلها توفيق ومعاه امين
توفيق: بأرف. تعرفي انا لولا اللي بطنك كنت دوست عليكي برجلي زي الحشرة. بس معلش تولدي بس وانا وقتها هعرف ازاي اهقبك علشان تعرفي انك مكنش ينفع تحلمي ولا تتمني حاجة انتي مش قدها
همس: بدموع وخوف. ارجوك رجعني انا ماعملتلكش حاجة انت ليه بتكرهني وليه بتكره رعد ده مهما كان حفيدك. ليه تعمل فيه كدة ليه تحرمه من ابنه
توفيق: ملكيش دعوة ومتدخليش في اللي ميخصكيش. انت مجرد ماعون شايل حفيدي وبس. ولو انك ضيعتي واحد بغبائك
همس: بحسرة. بغبائي ولا انت ومها هانم السبب. انتوا اللي خليتوا جوزي يشك فيا و يقتل ابنه بإيده
توفيق: انا كنت فاكر انه هيطلقك وخلاص. مكنتش اعرف انه هيضيع اللي عملناه بغباء
همس: انت عايز ايه دلوقتي
توفيق: بسخرية. انا هعوز منك انتي. انتي زي ما قولتلك. اسيرة عندي لحد ما تولدي. وبعد كدة هبعتك لرعد جثة. امين
امين: نعم يا باشا
توفيق: عايزك تجهزلي باسبور ليها بأي اسم. انا لازم اسافر انا وهي فرنسا في اقرب وقت. قبل رعد ما يشد حيله ويقف علي رجله. الوقت بيجري وهو خلاص فاق
امين: تحت امرك يا باشا في اقرب وقت.
همس: نسيت كل اللي هي فيه وفرحت وابتسمت لما عرفت ان حبيبها فاق ورجع
همس: بفرحة. هو رعد فاق من الغيبوبة
توفيق: ما تفرحيش اوي كدة. انتي مش هتشوفيه تاني. وخرج هو امين وسابوها
همس: اتنهدت. الحمد لله انه رجعلي بالسلامة. بس انا خلاص كدة مش هخاف. وابتسمت. علشان انا متأكدة ان حبيبي هيلاقيني وهيرجعني لحضنه انا متأكدة. وبدموع. وحششتني اوي يا روحي اوي.
همس كان جواها يقين ان رعد مادام فاق ورجع للحياه هيعافر ويوصلها. واكيد هيرجعها ومش هيسمح لتوفيق انه يخودها بعيد عنه. وهو ده العشق انك تثق في حبيبك ثقة ملهاش حدود. ومتشوفش فيه اي عيوب. تملي منتظر منه الافضل والاكمل ومش بتفتكرله اي غلطة دايما بتنسي الخطأ وتفتكر بس اجمل واحلي ما فيه.
وعدي اسبوع علي نفس الحال همس محبوسة وعدي ومروان بيدورا عليها . ورعد اصلا ميعرفش انها اتخطفت. وكان مستغرب. انها حتي مش بتحاول تتصل بيه من الرقم اللي كانت بتكلمه منه. كان تعبان ونفسه يسمع صوتها او حتي نفسها وتنهيدتها اللي كان بيسمعها لما كانت بتكلمه ومش بترد
في شقة رعد
رعد واقف في بلكونته وصدره وظهره لسة عليهم الشاش مكان الجرح. وكان سرحان في همس ووحشاه. وكان بيسمع (اااه بعد اليالي لعمرو دياب)
(اااااه بعد اليالي والايام من شوقي اليك. والله وازي يهون عليك كل شئ في البعد.
ااااه محتاجلك يا غالي. انت فين بنده عليك. والله وحششوني كتيير عنيك
معقول نسييت الوعد.
فاات حبي ليك في سنين بعاد وغياب.
وهاااان قلبي عليك ترميه بين نار وعتاب.
ارجع ليا خلاص مش قادر حبيبي. رد بأي كلام لو قادر حبيبي.
والله بحبه وهفضل احبه حبيبي. قرب خلي لبعدك اخر حبيبي
ااااه بعد اليالي والايام من شوقي اليك والله وحششوني كتيير عنيك معقول نسيبت الوعد
فااات اد ايه. ولا يوم قدرت انساك.
وليه الدنيا ليه. يا حبيبي بعيد وخداك
انا مش قادر علي نسيانك حبيبي. مين في الدنيا هيملي مكانك حبيبي.
والله بحبه وهفضل احبه حبيبي.
نفسي ارتاح انا بين احضانك حبيبي
اااه بعد اليالي)
رعد: بوجع. ااااه يا همس انتي فين. انا خلاص تعبت انا حتي مش عارف افكر ازاي هدور علي امي. عقلي وقلبي مشغولين بيكي. مش عارف اعيش منغيرك ارجعي يا قلبي بقي كفايه عقاب انا والله اتعاقبت بما فيه الكفاية. بعدك تعبني اووي يا همس اوي..
في المانيا. في منزل جميل قاعدة سيدة كبيرة في السن لكن مازلت محتفظة بجمالها وبرائتها. وماسكة صورة لشاب وبتبكي وبتبوسها.
السيدة: وحشتني اوي يا ابني وحشتني. نفسي اضمك لحضني. اااه منه لله اللي كان السبب ربنا ينتقم منه حرمني منك
دخل رجل مقارب لها في السن وايضا محتفظ بواسمته وشبابه. وهو بيبتسم وبيحضنها.
الرجل: بص للصورة. وحشك يا مشيرة
مشيرة: بدموع ووجع. قوي قوي يا يونس
يونس: اتنهد. انا ياما قولتلك روحيله وقوليله الحقيقة. بس انتي اللي كنتي خايفة من تهديد توفيق. انا مكنتش خايف
مشيرة: بألم وعصرة في قلبها. ازاي بس وهو من يوم ما طردني من الڤيلا وهو بيهددني اني مقربش منه. وتهديدوا ذاد بعد ما اتجوزنا وكمان خلفنا ريما انت نسيت هددنا يعمل فيها ايه لو رعد عرف اني لسة عايشة
يونس: بحزن. عارف بس انتي صعبانة عليا كل يوم حزنك علي رعد بيزيد.
مشيرة: اعمل ايه بس. توفيق ده شيطان ومحدش يقدر عليه ومكنش هيسيبني في حالي. انت نفسك فاكر عمل فيا ايه زمان
فلااااش باك
في ڤيلا الحديدي
مشيرة نايمة علي الارض وغايبة عن الوعي وسخنة ورعد قاعد جنبها بيبكي
رعد: ببكاء ورجاء. ارجوك يا جدوا هاتلها دكتور ارجوك ماما بتموت
توفيق: بقسوة وجبروت. قولت لا خليها تموت وتريحنا. اشمعن ولادي وولاد اخويا ماتوا. ليه هي تعيش وهما لا
رعد: جري علي التليفون علشان يتصل بالاسعاف.
توفيق: اخد منه التليفون وضربه بالقلم. وبغضب. قولتلك لا مش هتتصل
رعد: بغضب. انا بكرهك بكرهك. والله لو امي ماتت لهتندم وهنتقم منك
توفيق: بسخرية. هههههه. تعرف انا بحب اشوف ضعفك قصادي. وبحزم. انساها وخليك معايا انا جدك. انا عايزك تطلع زي قلبك جامد ومفيش حاجة تكسرك. انت رعد الحديدي. لكن دي واحدة متستهلش تكون امك. اسمع كلامي
رعد: بغضب وكره. زق ايده. ابدا انا عمري ما هحبك. واوعدك هكون اقوي منك وهاخد حق امي منك
وراح لامه وقعد جنبها لقاها مبتتحركش نهائي ولا بتتنفس.
رعد: هزها بحزن ووجع. ماما… ماما… اصحي يا ماما. اوعي تموتي لا كفاية بابا مات وسابني. بلاش انتي يا امي لا لا . انا مليش غيرك يا امي مليش غيرك
توفيق: قرب منه وزقه بعيد عنها. وشاف نفسها. وبشماته. امك ماتت
رعد: زقه وحضن امه لا انت كداب ماما عايشة ماما مماتتش. لا لا
توفيق: بصوت عالي. امين
امين: تحت امرك يا توفيق باشا
توفيق: ابعت حد يشيلها ويرميها برا
رعد: حضن امه زيادة. لا لا محدش هياخد ماما مني هي عايشة
توفيق: شده من حضنها بقوة وصرخ فيه بغضب. امك ماتت ماتت ماتت. افهم بقي
ودخل رجالة توفيق واخدوا مشيرة. وخرجوها برا الڤيلا ورموها في الشارع وهي مغمي عليها. في الوقت ده كان يونس ماشي بعربيته وشاف رجالة توفيق بيرموا مشيرة في الشارع ومشيوا. يونس نزل من عربيته بسرعة وقرب من مشيرة واول لما شافها عرفها. وبصدمة. مشيرة مشيرة. بس هي كانت غايبة عن الوعي. شالها وخدها في عربيته ووداها المستشفي.
يونس: يبقي اصلا صاحب فادي ابو رعد وكانوا بيحبه بعض جدا. وكان شاهد علي قصة حبه مع مشيرة. وفي نفس الوقت كان هو كمان معجب بمشيرة وكان نفسه يتجوزها. بس هي كانت بتحب فادي.
في المستشفي
في اوضة مشيرة
مشيرة ابتدت تفوق لقت نفسها في المستشفي ويونس قاعد قصادها علي الكرسي.
مشيرة: بإستغراب. يونس انت ايه اللي جابك وانا جيت هنا ازاي
يونس: ابتسم وبلهفة. حمد لله علي سلامتك يا مشيرة خضتيني عليكي
مشيرة: بخوف وقلق. رعد ابني فين انا عايزة ابني
يونس: اهدي يا مشيرة. انا معرفش فين رعد. انا كنت ماشي بعربيتي ولقيت رجالة بتخرجك من عربية وبترميكي في الشارع ولما قربت منك عرفتك وشيلتك وجبتك هنا
مشيرة: بألم وحسرة. يعني رماني في الشارع مش مكفيه اللي عمله فيا من يوم موت فادي الله يرحمه. كمان رماني في الشارع طيب رعد فين ابني انا عايزة ابني
في الوقت ده باب الاوضة اتفتح ودخل توفيق وبأرف وغل
توفيق: انتي ايه زي القطط بسبع ارواح. لسة عايشة
مشيرة: برجاء. ابوس ايدك انا عايزة ابني اديني ابني وانا والله مش هوريك وشي تاني انا بس عايزة رعد
توفيق: بجبروت وبجاحة. ابنك ده تنسيه خالص هو خلاص افتكر انك موتي ومن هنا ورايح لو فكرتي تقربي من رعد. المرة دي هقتلك بجد. ولو رعد عرف انك عايشة انا ممكن اقتله هو نفسه وانتي وراه. شوفي بقي انتي تختاري ايه. عايزة ابنك يموت قربي منه. وانتي عارفاني انا مليش عزيز ولا غالي. لو رعد مش هيكون حفيدي وتحت طوعي يبقي وجوده ملوش لازمة. وموته احسن
مشيرة: بإنهيار. انت ايه قلبك حجر. عايز تحرمني من ابني وتحرمه مني ليه حرام عليك. ربنا كبير ومش هيسيبك
توفيق: ولولي كمان واصرخي. مش هيفيد بحاجة. انا قولت اللي عندي. وبص ليونس بسخرية. وبعدين انا شايف انك مبتضيعيش وقت. لقيتي زبون جديد تضحكي عليه زي ما ضحكتي علي فادي ابني وخلتيه يتجوزك من ورايا. مش كدة يا يونس يا تري وعدتك بإيه
مشيرة: انت بتقول ايه. يونس انقذ حياتي بعد ما رجالتك رمتني في الشارع. انت اللي فاكر الناس كلها زيك
توفيق: بعصبية. انتي اتجننتي انتي ازاي تكلميني كدة. انتي فاكرة يونس هيقويكي تبقي غلطانة. انا ممكن حالا اقتلك ولا يغمضلي جفن وانتي عارفة. بس تعرفي انا مش هقتلك ليه.
وبشماته ووقاحة وافتري. علشان اوجع قلبك واحرقه علي ابنك وهو بعيد عنك تعيش وتشوفيه بيكبر بعيد عنك وانتي مش قادرة تقربي منه. لازم اوجعك زي ما انا موجوع علي موت ولادي. انتي من يوم ما دخلتي حياتنا وهي اتقلبت. وولادي وولاد اخويا راحوا مني وفضلتي انتي. علشان كدة هوريكي الوجع وحرقة القلب.
ومشي توفيق وساب مشيرة بتبكي ومنهارة وموجوعة علي فراق ابنها اللي ملهاش غيره
يونس: قرب منها وقعد جنبها ومسح دموعها وبحب. كفاية دموع يا مشيرة. انا عارف ان اللي حصل مش سهل بس انا معاكي ومش هسيبك.
مشيرة: وانت ذنبك ايه تدخل مع توفيق في مشاكل ده مفتري ومبيرحمش
يونس: مشيرة انا بحبك
مشيرة: بصدمة. انت بتقول ايه
يونس: بقول اللي حاسس بيه. انا كنت بحبك من زمان يمكن من قبل فادي ما يحبك. وانا كمان كنت بروح المطعم
علشانك علشان اشوفك. بس لما لقيتك بتحبي فادي. مقدرتش اتكلم ولا اصارحك بمشاعري. ولما اختفيتي من حياة فادي. انا كمان دورت عليكي بس معرفتش اوصلك. وبعدها فادي قالي انه لاقاكي وهيتجوزك. مشيرة. انا اتجوزت مراتي وانا بحبك انتي. ولاني مكنتش قادر احبها حصلت بينا مشاكل واتطلقنا. مشيرة ارجوكي اديني فرصة اثبلتك حبي
مشيرة: بتبكي. صدقني يا يونس انا محترمة مشاعرك جدا. بس انا دلوقتي مش عارفة اخد قرار ولا عارفة هعمل ايه. انا كل اللي بفكر فيه دلوقتي رعد ابني.
يونس: يبقي توافقي علي اللي هطلبه منك واحنا الاتنين نحاول نرجعوا مع بعض
مشيرة: طلب ايه
يونس: بشوق. نتجوز
مشيرة:😳😳 نتجوز. بس اا
يونس: مفيش بس.انا وانتي خلاص القدر جمعنا. وملناش غير بعض وانا اوعدك هفضل جنبك ومش هسيبك ابدا بس وافقي.
مشيرة: اتنهدت وسكتت.
وبعد فترة يونس كان مع مشيرة ومش بيسيبها ابدا وطول الوقت بيحاول مع توفيق انه يرجع رعد ليها وتوفيق يرفض. وفي اخر مرة قابله توفيق هدد يونس. انه لو راحلوا تاني هيقتلوا هو ومشيرة. يونس كان خايف علي مشيرة. وعرض عليها الجواز تاني والمرة دي صمم. ومشيرة مكنش قدامها حل تاني. كانت لازم توافق. لانها ملهاش حد ولا ليها اهل ويونس كان هو الوحيد اللي حنبها وبيحبها وحسسها انها مش لوحدها. واتجوزت يونس. ويونس جاله شغل مهم في المانيا. وسافر هو ومشيرة. وهناك مشيرة حملت في بنتها ريما. وبعد ما ولدت نزلت مصر وحاولت توصل لرعد بس توفيق منعها وهددها ببنتها وجوزها. خافت ورجعت المانيا. وبقت تتابع اخبار رعد من بعيد لبعيد.ولما كبركل ما ينزل صورة ليه علي النت تاخدها وتطبعها وتكبرها وتحطها في الالبوم. ومكنتش بتبطل حنين ليه. ونفسها ترجعوا لحضنها ويعرف انها عايشة.
باااااك
مشيرة: حاضنة صورة رعد وبتبكي. ااااه يا حبيبي. امتي ترجعلي امتي
يونس: اتنهد بحزن عليها وحضنها. معلش ان شاء الله انا حاسس ان قريب اووي هيرجع لحضنك.
مشيرة: ياريت ده وحشني اوي اوي
في مصر
في شركة رعد في مكتب عدي
مروان : دخل لعدي بلهفة. عدي بيه انا عرفت مكان مدام همس
عدي: بفرحة. انت بتتكلم جد طيب هي فين قول بسرعة
مروان: توفيق بيه كان مخبيها في ڤيلا مرينا.
عدي: طيب بينا بسرعة
مروان: بس المشكلة انه هيخدها دلوقتي ويطلع علي المطار علشان هيسافر فرنسا
عدي: يسفرها ازاي
مروان: عملها باسبور مضروب
عدي: احنا لازم نقابلهم علي الطريق ونخدها قبل مايسافرها
مروان: رجالتي وراهم اول لما يخرج من الڤيلا هيبلغوني. بس رعد بيه لازم يعرف
عدي: جز علي سنانه. عندك حق. الظاهر ان وقت الكلام جه خلاص. تعالي معايا
في شقة رعد
رعد قاعد وسرحان في همس ومش عارف اخرت بعدها ايه. حاسس ان حياته واقفه. لاعارف يلاقي توفيق ولا يدور علي امه ولا يلاقي همس. كان حاسس بعجز فظيع. واللي كان تعابه وشالل تفكيره. بعد حبيبته واميرته. اللي كل ما يقلب في صورها اللي كان بيصورهالها يتنهد بوجع والم. ويفتكر ضحكتها وشقاوتها ودلعها عليه. مفتقدها ومفتقد حنانها وحبها و دفي حضنها. مفتقد يصحي علي وجودها جنبه وفي حضنه وينام وهي جنبه وفي حضنه اااهات ووجع والم مش بيفارقه ليل نهار ومهما كان حاوليه ناس الا انه كان مفتقد اهم واغلي حد في حياته همس. همسه قلبه. وكان قاعد وسارح في زكرياته معها علي الحان.( سبت فراغ كبير لعمرو دياب)( سيبت فراغ كبير. عندي والله حبيبي حبيبي.
وانت هناك بعيد مش بعيد عني حبيبي. قولي ازاي اعيش
كل يوم بقول. امتي ترجع ليا امتي. صعبة قوي الحياة. صعبة من غيرنا انا وانت. قولي ازاي اعيش
ذكريات كتير. بتقابلني معاك يوماتي. بتفكرني بيك. وبسنين حلوة في حياتي
قولي ازاي اعيش… مهما غيبت سنين عن عيني. ابتسامتك ضي عيني
روحي مش ممكن هترجع الا بوجودك حبيبي. حبيبي.. حبيبي
سيبت فراغ كبير عندي والله حبيبي
وانت هناك بعيد مش بعيد عني حبيبي.
عندي كلام كتير نفسي اقولوا وانت معايا. قلبي مش لاقيه غير معاك ايه الحكاية.
كل يوم مفيش عندي سيرة غير حياتنا
واللي فرحنا بيه بعد ما فرحنا فاتنا
من غيرك بموت واسمي عايش حد تاني.
ببكي من غير صوت وسط دوامت الاماني.
قولي ازاي اعيش😔😔😔)
في الوقت ده الجرس رن. رعد فتح لقي عدي
رعد: بملامح حزينه وعابثة ومهمومة. ادخل يا عدي. ودخل وقعد بتعب وملل
عدي: دخل وراه. رعد كنت عايزك في موضوع مهم
رعد: سند راسه علي الكرسي وغمض عنيه وبلا مبالاه. لو جاي تتكلم في الشغل. احسنلك بلاش علشان انا مش فايق
عدي:بتوتر. لا انا عايز اتكلم معاك بخصوص همس.
رعد: وهو لسة مغمض عنيه اتنهد. وهي فين همس. همس خلاص هجرتني ويمكن نسبتني
عدي: رعد همس كانت عندي في بيتي من يوم اللي حصل
رعد: فتح عنيه بصدمة😡😡😡😡
عدي: بلع ريقه بصعوبة من علامات الغضب والثورة اللي احتلت ملامح رعد. اهدي وافهم. همس كانت بتموت وانا كان لازم اساعدها
رعد: بغضب. وغل قرب من عدي. مراتي كانت عندك في بيتك. بقالها اكتر من شهرين
عدي: افهم بس هقولك
رعدي: لكمه لكمة قوية. افهم ايه افهم انك. خبيت عليا قرطستني وانت مخبي مراتي عندك. مراتي كانت نايمة في بيتك
عدي: مسك فكه وهو مصدوم من كلام رعد. انت بتقول ايه انت اتجننت. همس اختي. وكمان انت ناسي اني متجوز همس كانت عايشة مع هنا في شقتها وانا في شقتي.
رعد: جز علي سنانه. وبصوت عالي . ولو هان عليك تشوفني مجروح وهموت عليها وانت مخبيها. ليه مقولتليش ليه
عدي: غصب عني. همس قعدت في المستشفي اسبوعين وفي جنين مات وفضل واحد. كانت حالتها صعبة. والكدمات والجروح اللي في جسمها كانت لسة ما طابتش. وهي اللي طلبت مترجعش الا لما تخف علشانك. علشان خايفة منك وعليك
رعد: خبط الحيطة بإيده بغضب. غبية غبية. خايفة ليه ده هموت واشوفها هتجنن واسمع صوتها.اوعي من قدامي
عدي: رايح فين
رعد: بعصبية هيكون فين. هلبس واروح اجيب مراتي من بيت صاحبي
عدي: بأسف بس همس مش عندي دلوقتي
رعد: لف بغضب. نعم يا خويا اومال فين انطق
عدي : فاكر يوم لما فوقت من الغيبوبة وقلت انك كنت حاسس ان همس معاك
رعد: بقلق. ايوة فاكر
عدي: هي فعلا كانت موجودة ومعاك وكانت هتموت من قلقها عليك. بس رجالة توفيق ظهروا.
وكانوا عايزنها ولما ماشيتها من المستشفي ورجعت البيت. بعت رجالته وخطفوها
رعد: بغضب هجم علي عدي ومسكه من هدومه. ولما انت عملت فيها دكر وخبيتها مني. ليه ماحمتهاش منه ليه سيبته يخودها ليه .
عدي: كنت هعمل ايه. انا كنت معاك في المستشفي. ومكنتش قادر اسيبك
رعد: زقه بعيد. ومسح وشه وشعره بغضب. وايه العمل هنعرف هو اخدها فين ازاي
عدي: مروان بيقول ان توفيق عمل لهمس باسبور مضروب. وطالع بيها علي المطار علشان يسافر فرنسا. واحنا لازم نلحقها
رعد: بخوف وقلق. انت بتقول ايه يسفرها ازاي. وبغضب توفيق بيتكب نهايتة. انا هلبس بسرعة. لازم الحقها
عدي: وانا هستنتاك متتأخرش بسرعة
في عربية رعد
رعد: تليفونه بيرن….. ايوة يا مروان. هاه هما فين دلوقتي
مروان: في طريق المطار.. بس علي فكرة. توفيق بيه وآمين في عربية . ومدام همس في عربية لوحدها. ومعاها السواق و2 حرس
رعد: جز علي سنانه.اه يا توفيق الكلب. والله لقتلك. سايبها لوحدها يا جبان علشان عارف اني لو شوفتك هقتلك
مروان: عموما. انا ورا عربية مدام همس والرجالة ورا عربية توفيق بيه
رعد: تمام وانا هقابلكم بسرعة وعدي ورايا. يالا سلام
قفل رعد وهو في قمة غضبه وفي نفس الوقت في قمة سعادته وشوقه ولهفته علشان هيشوف همس. همسته اللي بيحبها وبيعشقها. كان سايق علي سرعة عالية جدااااا. ولا هامه اي حاجة . اكن قلبه اللي طاير علشان يروح يشوفها.
مروان كلم رعد وقالوا يستناه فين ووقف هو وعدي بعربياتهم وقفلوا الطريق. والعربية اللي فيها همس. كانت سابقة ووقفت والحرس نزلوا منها. ومعاهم السلاح. وكمان لقوا وراهم رجالة رعد وحاوطوهم.
عربية توفيق كانت بعدهم ولما قربوا شافوا اللي حصل. لفوا ورجعوا. علشان يروجعوا من طريق تاني. رعد لمح عربية توفيق. وعلي قد ما همس وحشاه وعايزها. بس غله وغضبه من توفيق. خلاه يجري بسرعة وراه واخد اقرب عربية ليه وجري وراه. وضرب نار عليه وعلي عربيته. وحرسه كمان ضربه نار علي رعد. بس مروان راح وراه. وكان بيغطي عليه. وفعلا رعد ضرب علي عجل عربية توفيق والعربية فقدت توازنها ولفت واتقلبت. وطبعا الطريق وقف والعربيات. ورعد كان ابتدي جرحه يشد ويتعبه.
مروان: رعد بيه انت لازم ترجع لمدام همس. وانا هفضل هنا واشوف ايه اللي حصل وابلغك.
رعد: اتحامل علي الالم. وركب عربيته ورجع لهمس. ولما رجع لقي عدي ورجالته محاوطين الحرس اللي ماسكين همس.
الاول: ماسك همس وموجه المسدس ليها. ابعد عني يا عدي باشا احسن ما افرغ المسدس في دماغها.
عدي: انت اهبل. انت لو فكرت تلمس شعرة منها هتكون ميت قبلها
التاني: احنا معانا اوامر. يا نوصلها المطار. او نقتلها. لكن مترجعش لرعد بيه
رعد : كان جاي من بعيد. ووقف عربيته بعيد. ونزل وقرب بهدوء من ظهر الشخص اللي ماسك همس. وبحركة سريعة. لف رقبته وكسرها. وطبعا دي حركة موت. وقع الحارس ده بسرعة.
رعد: بغضب وغل. تستاهل علشان تبقي تحط ايدك عليها.
التاني ركب العربية وحاول يمشي بسرعة بس عدي ورجالته لحقوه. ومسكوه.
همس: اول لما الشخص ده وقع. لفت بسرعة علي صوت رعد.
وهنا كانت لحظة وقف عندها الزمان. لمي التقي العشاق.
رعد: كان بيلصلها بوجع وشوق ولهفة ونفسه كان عالي مش من تعبه ولا من المجهود اللي عمله. لا كان من سرعة دقات قلبه اللي اتلخبطت لما شافها هي حبيتي اللي وحشتني اللي جننتني اللي وجعت قلبي عليها اللي حيرتني من قلقي وخوفي عليها
همس: كانت مش عارفة هي خايفة منه ولا خايفة عليه. خايفة يغضب عليها. ولا خايفة عليه من اللي حصل وهو لسة تعبان. عايزة تطمن عليه ولا عايزة تجري منه من خوفها
بس رعد بعد ما فاق من صدمة اللحظة. قرب منها وكان فعلا غضبان منها.
همس: شافت قربه منها وملامحه الغضبانة خافت ورجعت خطوة لورا
رعد: قربها منه بسرعه ومسك ايديها بقوة. وشدها لحضنه وضمها بقوة لدرجة انه اتألم من جرحه بس مفرقش معاه. وهي كمان اتألمت من بطنها لانها كبرت في فترة بعدها عنه.
رعد: في لحظة ملامحه اتغيرت من غاضب وثائر. لمحب ودايب وعاشق. وبنبرة حنين ووجع.
وووحشششتتيينني. وووححششتتيينني
همس: بدموع اتعالقت في رقبته ونسيت هي كمان الم بطنها. وححشششتتني اووووويي اووييي
رعد: وهو بيضمها بقوة اكتر. كنت بموت من غيرك بموت
همس: مش اكتر مني انا اللي كنت بموت في بعدك.
رعد: وهو بيخبي راسها في حضنه بقوة. انا اسف. اسف والله كان غصب عني
همس: بوجع ودموع. انت جرحتني اوي وجعتني اوي
رعد: غمض عنيه بألم وتأنيب. حقك عليا. احنا كنا ضحية للعبة حقيرة. كانوا عايزين يفرقونا
همس: وانت صدقت وحكمت ونفذت الحكم
رعد: ماكنش بإيدي. اللي شوفته كان صعب يا قلبي صعب عليا والله
همس: ضمته بقوة. انا عمري ما اخونك عمري
رعد: بحبك. بحبك. بحبك
همس: ابتسمت بدموع. بعشقك والله بعشقك. يا حبيبي
رعد: اخيرا خرجها من حضنه بهدوء.وحضن وشها بإيده. وبص في عنيها وابتسم. وحشتيني يا همستي.وحششتيني يا همسة قلبي
همس: ابتسمت. وحشتني يا اغلي من عنيا.
عدي: قرب منهم. وبمزاح. هي النهاية هتنزل امتي.
رعد: بصله بغيظ. انت تخرس خالص لسة حسابك مجاش
عدي: طيب ابوس ايدك خلص فيلم الجميلة والوحش ده علشان الطريق كله بيتفرج عليكم بص كدة
رعد وهمس: بصوا لقوا العربيات واقفة بتتفرج عليهم. ومبتسمين
عدي:ابتسم بإستفزاز. ايه رأيك. اون لاين. هي ساعة زمن وهتكونوا مشرفين علي النت
رعد: حوط همس بإيده. وبصله ببرود. وفيها ايه مراتي واللي مش عجبه يتفلق.يالابينا يا حبيبة قلبي
همس: وقفته. ممكن ثانية. وبصت لرعد برجاء. وبعدين بصت لعدي
رعد: فهمها. ومس وشه وشعره بضيق. ماتحوليش. ده لازم يتربي ويتعاقب علي اللي عمله. طيبةانتي غبية وخوفتي مني. لكن هو بقي عذره ايه. وهو معايا يوم بيوم. وشايف حالتي شكلها ايه
همس: برجاء. وحياتي عندك هو ملهوش ذنب انا اللي طلبت منه هو وهنا كدة. رعد انا لولي عدي وهنا كنت موت
رعد: اتنهد وبص لعدي
عدي: غمزه. والله انت قلبك كبير عديها بقي. ده احنا ملناش غير بعض
رعد: ابتسم. ماشي هعديها بس علشان رجوع همس ليا
عدي: حبيبي يا رودي
رعد: اتعصب وبص لهمس.
همس: والله انا قولت لهنا بس
عدي: بإستفزاز. ايه يارودي زعلان ليه. ده حتي اسم جميل. طيب ما هنا بتدلعني ديدو
رعد: بعصبية. انت تدلع يا حبيبي مش رعد الحديدي. وقسما بالله اسمعها منك تاني هدفنك
عدي: وعلي ايه الطيب احسن. عموما مع السلامة. طريقكم اخضر
همس: سلملي علي هنا لحد ما اكلمها
عدي: من عنيا. وبحزن. والله يا همس البيت هيبقي وحش من غيرك. واكتر حاجة هتقطع فيا اكلك اللي ادمنتوا. هاكل الاكل الحلو ده ازاي بس من بعدك
رعد: جز علي سنانه ومسك عدي من هدومه. نعم يا خفيف. لهو انت كنت مشغل مراتي طباخة تعملك الطفح. ده انا هطفحك اللي كلته كله
عدي: اهدي يا وحش انا بهزر. خليك لطيف
همس: لا ابدا. انا اللي كنت بحب ادخل المطبخ ما انت عارف. وهو وهنا كانوا بيحاولوا يمنعوني
عدي: شوفت سيب التيشيرت بقي وبطل غبواة
رعد: زقه بعيد. بس رعد كان باين عليه الالم والتعب.
عدي: بصله بقلق. مالك يا رعد انت تعبان
همس: قربت منه وحطت ايديها علي صدره. مالك يا حبيبي. وفجأة همس اتخضت. لما لقت ايديها فيها دم.
رعد: كان جرحه بينزف. لكن لان التيشيرت اللي لابسه لونه اسود. ماكنش باين الدم وبان لما همس حطت ايديها عليه. واللي قلق همس اكتر. انه كان بينزف من ظهره كمان مكان الجرح التاني
همس: بدموع. حبيبي انت بتنزف. ليه ماقولتش
رعد: طبيعته انه شديد وبيتحمل الالم. ابتسم مالك يا قلبي ماتقلقيش. دي حاجة بسيطة. لما نروح هغير عليه
عدي: تحب تروح المستشفي الاول
رعد: لا لا انا بكره المستشفيات وانت عارف. وابتسم وهو بيبص لهمس بحب انا عايز اروح مع همس
همس: ابتسمت بقلق عليه. حاضر يا حبيبي هنروح وانا بنفسي هنضفلك الجرح
وركبت همس مع رعد العربية وعدي هو اللي ساق لتعب رعد. وطول الطريق. رعد حاطت راسه في حضن همس هو كان تعبان. بس حضنها كان منسيه اللي هو فيه. وهمس كانت حضنا راسه وبتملس علي شعره بحنين وحب.
رعد: عدي اطلع علي القصر
عدي: حاضر. اوامر تانية
رعد: مش فايقلك انا اتكتم
همس: قصر ايه يا حبيبي
رعد: باس ايديها. قصرك يا سنديريلا.
مش انا وعتدك بيه انا خلصته. بس حلفت اني مش هعيش فيه ولا ابات فيه ليلة واحدة. الا لما تكوني معايا
همس: ابتسمت واتنهدت. ااااااه كانت وحشاني حنيتك. كنت هموت علي كلمة منك علي نظرة من عنيك
رعد: عض علي شفايفه. طيب بس بقي علشان انا ممكن انزل عدي هنا في نص الطريق اصلا
همس: ههههههه. اسفة
رعد: ههههههه. لا يا قلبي متتأسفيش. فرحيني كمان وقولي انا كنت خايف تكوني كرهتيني.
عدي: اتنهد بضيق. اوفففففف. اوعدنا يارب. يا جماعة راعوا ان معاكم واحد متجوز مع ايقاف التنفيذ. خلي عندكم دم.
رعد: واحنا ذنبنا ايه اذا كنت انت اللي خيبة. وسايبها تمشي كلامها عليك
عدي: ما تقولي حاجة يا همس. جوزك . صدمة رجوعك اثرت عليه. عايزني اعمل ايه اغتصبها
رعد: لا طبعا. بس تقدر تلين دماغها بطريقة تانية يا ناصح
عدي: اااه يا خلبوص. بقيت شقي انت فين رعد. اللي كان بيكره اي حاجة مؤنثة
رعد: كدة طيب خليك واقف التنفيذ
عدي: لا ابوس ايدك. الحقني قول اعمل ايه
رعد: لما نكون لوحدنا.
همس: وشوشت رعد. هتقواوا ايه
رعد: رعد: احسنلك متسأليش. خليها مفاجأة. وغمزها لما نروح هعرفك
وقف عدي بالعربية قدام بوابة كبيرة وضخمة. واتفتحت ودخل بالعربية. همس كانت متنحة ومش مصدقة. المكان والجنينة الكبيرة اللي تقريبا ماكنتش عنيها جايبة اخرها. ووقف عدي بالعرببة قصاد باب القصر الداخلي
همس: لسة متنحة ومش مستوعبة
رعد: عقد حاجبه. مالك يا همس في ايه
همس: احنا فين
رعد: في بيتك يا روحي
همس: 😳😃😃😃انا هعيش هنا
رعد: ههههههه. همس مش وقت توهان. انا الجرح تعبني جدا وعايز اخد المسكن
همس: فاقت من تواهنها. خلاص يا روحي يالا بينا.
ونزل رعد وهمس ودخلوا القصر. وهما في طريقهم للاوضة همس كانت مش مصدقة القصر وجماله والوانه والفرش. والتحف والستاير. مكان خيالي صعب يتوصف. عايز كلام كتير يوصف جماله.
رعد: حبيبتي انا عارف اني المفروض افرجك علي القصر. بس حقيقي مش قادر. ارتاح بس وانا افرجك علي كل ركن هنا
همس: حبيبي ولا يهمك. انا هبقي استكشف بنفسي ماتقلقش. تعالي بس المهم اننا ننضف الجروح دي
رعد: بصوت عالي سميرة
سميرة: جات ومبتسمة. مدام همس حمد الله علي سلامتك
همس: ابتسمت. ازيك يا سميرة انتي جيتي هنا امتي
سميرة: انا هنا من فترة كبيرة. بس رعد بيه بيصمم ان كل يوم ننضف القصر ونحضر الاكل علشان سيادتك ممكن تيجي في اي وقت.
همس : بصت لرعد بحب وابتسمت
رعد: ابتسم وبتعب. سميرة هاتي قطن وشاش ومطهر بسرعة وحصلينا علي فوق
سميرة. حاضر يا فندم
رعد: مسك ايد همس وطلع بيها اوضتهم. ودخل وقعد علي السرير بتعب.
همس: قربت منه. وابتدت تشيل التيشرت اللي لابسه وهو بيقلعه اتألم
همس: عيطت لما شافت الشاش غرقان دم. حبيبي انت نزفت كتير. المجهود اللي عملته النهاردة مكنش سهل
رعد: بصلها بحزن. ومسك ايديها وحطها علي قلبه. جروح الدنيا متجيش حاجة. جنب جرح قلبي بعد اللي حصل. همس انا اسف انا عمري ما كنت اتخيل اني انا اعمل فيكي كدة وبإيدي
همس: حضنت ايده وباستها. انسي يا حبيبي انا مسمحاك. المهم دلوقتي نطمن عليك
رعد: ابتسم. ااااه بحبك بحبك. وقرب منها وباسها بقوة شديدة جدا من لهفته عليها وشوقوا ليها اللي كان زي العاصفة القوية من كتر لهفته عليها.
سميرة خبطت علي باب الاوضة
همس: بتحاول تبعد عنه
رعد: مش عايز يسيبها ومكمل. اكنه غاب عن الدنيا ومش سامع حاجة.
همس: حاولت اكتر وبعدت عنه براحة. اخدت نفسها وابتسمت. مجنون
رعد: ابتسم. جنان ايه بس انا لو علي جناني من بعدك. ممكن اموتك حالا
همس: تعالي يا سميرة
ودخلت سميرة وجابت الحاجات اللي رعد طلبها.
وهمس ابتدت تفك الشاش. وتاخد القطن بالمطهر وتنضف الجرح. وكانت بتتألم وهي شايفة جرحه وعارفة انها السبب. ودمعت
رعد: كان بيتأملها وهي بتعمل كدة ومبتسم. ولما دمعت مسح دموعيها. بتعيطي ليه تاني يا قلبي
همس: بحزن. علشان انا السبب. بسببي روحت لجدك. وحصل اللي حصل
رعد: بغضب. لا مش بسببك. ده بسبب شيطان وحيا. حياتهم كلها خراب مبيجيش. من وراهم غير كل شر. ويمكن انا اللي غلطان من البداية. انا كان لازم اقتله واريح الناس من شره
همس: بقلق. هو لما انت روحت وراه ايه اللي حصل
رعد: اتنهد. عربيته اتقلبت. ولسة مش عارف مات ولا لسة. ياريت يكون مات وريح الدنيا منه. وبوجع. انا امي عايشة يا همس مامتتش
همس: بصدمة. مش ممكن ازاي
رعد: هز راسه ايوة. هو قالي كدة يوم الحادثة.
همس: طيب هي فين
رعد: اتنهد بمرار. وضغط علي شفايفه. مش عارف. وماكنتش عارف ادور ولا افكر وانتي بعيد عني.
همس: قامت وقعدت وراه تنضف جرح ظهره. وانا خلاص رجعت. لازم تشوف امك فين. انا متأكدة انك هتتجنن عليها
رعد: ابتسم وببخبث. انا اللي كنت هتجنن عليه بجد. لمستك علي جلدي يا همس
همس: ضربته علي كتفه بخفة. انت لسة شقي. واحد غيرك يبقي هيموت وينام من تعبه. مش قاعد يتغزل
رعد: لفلها وابتسم. طيب ما انا هنام. بس الاول اكل ده انا جعان جعان قوي
همس: ابتسمت بخجل. بس انت مش هتاكل دلوقتي
رعد: بحزن. ليه كدة مكفكيش كل ده ده احنا داخلين علي 3 شهور
همس: تؤتؤ. هما شهرين واسبوعين و10 ساعات.
رعد: هههههههه. طب بذمتك ازاي ماتتكليش وانتي عسل كدة وحاسباها بالشهر واليوم والساعة
همس: اممم. طيب اسكت خليني الف الجرح ده.
رعد: اتنهد ماشي شكلك راجعة تربيني
همس: بمكر. ده انا هعذبك
رعد: لا وحياتك. ده انا خلاص جبت اخري. انتي وحششتيني اوي
همس: خلصت اللي بتعمله. وقمت وقفت ممكن تقولي الحمام فين عايزة اخد حمام
رعد: شاور بإيده. اهو يا قلبي هناك.
همس: بحيرة. بس انا معيش هدوم
رعد: قام وقف قصادها. وهي حبيبتي متخيلة ان دلابها مش ملاين كالعادة.
همس: ابتسمت. انت ااااه منك لو كل الرجالة زيك كدة. كانت حاجات كتير اتغيرت
رعد: والله بحبك. وبموت فيكي. ونفسي امحي من ذاكرتك اليوم اياه ده
همس: اتنهدت بحزن. وانا كمان نفسي انساه. انت يومها مكنتش رعد. كنت واحد تاني انا معرفوش
رعد: حضنها بحنية. اوعدك يا روحي عمرها ما هتتكرر. ويارب تتقطع ايدي لو اتمدت عليكي تاني
همس: بلهفة. خرجت من حضنه. بعد الشر عليك ما تقولش كدة انا فداك يا روحي
رعد: ابتسم وبلؤم. انا بقول اوصلك للحمام بنفسي ايه رأيك
همس: هههههههه. اممم ماشي اتفضل
رعد: هههههه تعالي يا قمري.
في شقة هنا
عدي: ممكن افهم ليه
هنا: من غير ليه. انا مش عايزة ارجع شقتك مرتاحة هنا
عدي: اتنهد. يا بنت الناس ريحيني انا بجد تعبت معاكي. انتي عايزة ايه بالظبط
هنا: اتنهدت. مش عايزة حاجة كل اللي بقوله خلينا هنا. انا مش عايزة اروح هناك. مش برتاح فيها
عدي: بنفاذ صبر. براحتك يا هنا انا في شقتنا. لما تعوذيني ابقي تعالي عن اذنك. وخرج عدي وراح شقته
دخل عدي وقعد بتعب وحيرة
عدي: يا تري اخرك ايه يا هنا. عايزة ايه. احترت معاكي والله احترت
في شقة هنا
هنا : يارب امتي هتفهم يا عدي. انا مش عايزة الشقة دي. بحس اني مش انا وانا هناك. بحس ان حلا عايشة معانا. انا عايزة ابدأ حياتي معاك بعيد عن اي حاجة تخص حلا. بس انت مش قادر تفهم
وراحت لعدي شقته تشوفه. واول ما دخلت لقته قاعد في البلكونة وساند راسه علي الكرسي ومغمض عنيه. ومشغل( اغنية. حالا دلوقتي لحماقي)(حالا دلوقي تفهمني. انا بالنسبالك مين.
انا من قلبك من ايامك من كل حياتك فين.
مافيهاش بعدين ولا يوم تاني ضيعت معاك كل زماني لو قلبك مبقاش علشاني قول وانا هبعد عنك حالا.
هنا: دخلت وقعت علي ركبتها قصاده ومسكت ايده
عدي: فتح عنيه وبصلها بحزن واتنهد ماكنش قادر يتكلم.
شوفتك بعنيا كل الدنيا. حلم في ايامي كبير. حالا هتقولي مش هستني
استنيت ياااما كتير
مافيهاش بعدين ولا يوم تاني ضيعت معاك كل زماني لو قلبك مبقاش علشاني قول وانا هبعد عنك حالا)
عدي: مفهاش بعدين ولا يوم تاني قوليلي عايزاني ولا لا
هنا: رمت نفسها في حضنه. عايزاك ومش عايزة غيرك. وعمري ما حبيت غيرك والله
عدي: ضمها ليه بحنية. وطبطب عليها. طيب فيه ايه ليه بتبعدي يا هنا. اعمل ايه تاني علشان اطمنك.
هنا: اتنهدت. خلاص يا حبيبي اوعدك يومين كدة وكل حاجة تخلص
عدي: بخبث. يومين يومين
هنا: ابتسمت. اممم. يعني ادعي كدة
عدي: اوعي يكون اللي فهمتوا
هنا: هزت راسها بخجل
عدي: اتنهد.لا اذا كان كدة نستني بس بشرط ترجعي تقعدي معايا هنا
هنا: بتوتر طيب ما تيجي تقعد معايا هناك احسن
عدي: يا هنا ده بيتنا. وكمان كل حاجاتي هنا انا نفسي اعرف ليه مش عايزة تقعدي هنا
هنا: ولا حاجة خليها بظروفها يالا قوم خد حمام وانا ححضرلك الاكل ماشي
عدي: ابتسم وباسها ماشي..
وعدي يومين بعد رجوع همس لرعد. ورعد وهمس كانوا في دنيا تانية. كانوا مش عارفين يشبعوا من بعض ولا يروا عطش البعد والفراق. ورعد كان تقريبا حابس همس. مش بس في القصر لا ده داخل اوضتهم كمان. همس من وقت ما دخلت معاه وهي مخرجتش من الاوضة.
وفي صباح يوم جديد رعد صحي وفتح عنيه وبص علي همس اللي نايمة جنبه. وابتسم بحب وشوق.وكأن همس لما رجعت نورت حياته من تاني. اخيرا رجعت لحضنه اخيرا. هيصحي علي وجودها وينام علي وجودها في حضنه.
رعد. قرب منها وابتسم اكتر لما لقي شعرها الاسود مغطي وشها كله. والمفرش كمان اللي مغطيها لونه اسود. والجزء البسيط اللي ظاهر منها كأنه بينور.
رعد: اتنهد. اااااه يا همس اهو انا حياتي ودنيتي كانت مظلمة زي المفرش ده تمام. ومنورتش الا بوجودك جنبي. زي ما لونك منور وسط سواد المفرش ده.
همس: ابتسمت
رعد: هههههه. مكارة صاحية وعاملة نفسك نايمة
همس: فتحت عنيها. اصل انا اصلا كنت صاحية قبلك. وقاعدة ابص عليك. ولما لقيتك بتتقلب عملت نفسي نايمة.
رعد: ضغط علي شفايفة. وقربها لحضنه. وكنتي قاعدة تبصي عليا ليه
همس: اممم. انت كنت قاعد تبص عليا ليه
رعد: علشان وحشاني ووحشتني ملامحك ونفسي اشبع منك. بعد فراقك اللي وجعني وتعبني
همس: حطت ايديها علي وشه ومرارتها علي ملامحه. واتنهدت. انا كمان كنت بعمل كدة. كنت بتمتع بملامحك. انت كنت واحشني قوي صدقني. اوي
رعد: بعتاب. علشان كدة سيبتيني اتعذب واتوجع. وانتي بتتفرجي عليا مش كدة
همس: هتصدقني لو قولتلك. اني مكنتش عايزة ارجع وانا فيا اثر لاي جرح ولا حتي خدش صغير. علشانك انا كنت متأكدة. انك لو كنت شوفتني وقتها كنت هتتعب وتأنب نفسك بعنف
رعد: يعني مع كل اللي عملته فيكي. كنتي بتفكري فيا.
همس: هزت راسها ايوة. وكمان قبل ما انت تعرف الحقيقة. انا كنت عايزة ربنا يبرأني علشانك علشان ماتتوجعش. وتنجرح وانت فاكر اني خنتك زي مها. مع واحد ميسواش ظفرك
رعد: بمرار. يااااااااه يا همس معقول. مكنش همك جرحك وتعبك وشرفك اللي اتطعن فيه. وكان همك الوحيد انا. بعد ما كنت هموتك بإيدي.
همس: ابتسمت. بحبك اعمل ايه مش بإيدي. وكمان انا كنت زعلانة علي البيبي اللي راح
رعد: حط ايده علي بطنها. وبحزن اسف. عمري ما كنت اتخيل اني اموت ابني بإيدي. بس للاسف الشيطان توفيق هو السبب. انا مش عارف مامتش ليه زي القطط بسبع ارواح
همس: ربنا اللي هيخلص منه. كفاية انه بسبب الحادثة جاله شلل. ومبقاش بيتحرك
رعد: اتنهد بغيظ. رجله هي اللي اتشلت. لكن مخه الشيطاني لسة شغال. وهو ده اللي انا لازم اعمل حسابه.
همس: هو ممكن يعمل حاجة تاني بعد اللي حصل
رعد: بسخرية. ممكن ده اكيد. بس انا اصلا لسة حسابي معاه مخلصش. خصوصا بعد ما وهمني بموت امي سنين. وطلعت عايشة. واللي عمله معاكي وابني اللي مات بسببه. حسابه تقيل قوي يا همس. بس كفاية انه قريب قوي هيفلس. اسهم شركاته بعد الحادثة كلها في الارض
همس: حبيبي قولي انت هتبدي تدور علي ماما مشيرة امتي
رعد: سند ظهره علي السرير واتنهد. مش عارف لازم الاقي خيط ابدأ منه. والخيط ده مش هلاقيه غير مع أمين وهو لسة في غيبوبة من يوم الحادثة
همس: ربنا ينجيه علشان تعرف منه اللي يريحك.
رعد: سرح اااااه يا همس وحشتني. نفسي الاقيها وارمي نفسي في حضنها. يا تري حصلها ايه. وراحت فين. وليه محاولتش تسأل عني. ليه مفكرتش تجيلي وتقولي الحقيقة
همس: متهيألي سؤالك مش محتاج ذكاء
رعد: جز علي سنانه. عندك حق اكيد توفيق هو السبب. زي ما بعدها عن ابويا من قبلي بعدها عني
همس: طيب حبيبي انا عايزة ننزل نفطر في الجنينة زهقت من قاعدة الاوضة
رعد: تؤتؤتؤ. مفيش خروج انتي ناسية انك متعاقبة ومحبوسة
همس: هههههههه. طيب حرام عليك كفاية عقاب بقي تعبتني
رعد: ابتسم. بعينك ده انا لسة يادوب بخلص منك عقاب بعدك لمدة يوم واحد. احسبي بقي عليكي قد ايه
همس: 😱😱 كل ده وبتخلص يوم. حرام عليك انا كدة هولد وانا لسة في فترة العقوبة
رعد: ههههههه. وحضنها بقوة واتنهد. وحشتيني يا بنت اللذين ووحشني الكلام معاكي.
في الوقت ده تليفون رعد رن… عدي
رعد: طيب بذمتك مش غيتت
همس: ههههههه. معلش رد عليه
رعد: بنفاذ صبر. امري لله…. الو ايوة يا غلس. انت بتتصل ليه مش انا قايلك. متتصلش بيا لمدة اسبوع
عدي: يا عم الخلبوص انت اتهد بقي. ده انت حتي تعبان وخاج من مصيبة ومع ذالك خاربها
رعد: اتلم بدل ما المك. فاهم. وانطق عايز ايه
عدي: ماشي هتلم. وبعدين انا اصلا بتصل عايز همس
رعد: بعصبية. نعم يا خفيف عايز مين
عدي: ايه عايز همس. عايز اسألها علي حاجة
رعد: جز علي سنانه. انت بتستهبل بقي متصل بيا علشان تقولي عايز همس. وانا ايه قرطاس قاعد
عدي: يا اخي افهم بقي هسألها علي حاجة بخصوص هنا. بطل بقي غيرتك دي. انت مفيش فايدة فيك مش هتتغير ابدا
رعد: انت اللي دمك بارد يعني انا اتصل بيك واقولك هات مراتك اكلمها
همس: يا حبيبي ممكن تهدي بطل عصبيتك دي. خلينا نشوف عايز ايه.
رعد: لا بجد. حضرتك عايزة تكلميه
عدي: يا الله يا ولي الصابرين. ارحم خلي ربنا يرحمك. بص هقولك افتح الاسبيكر وخلينا اكلمها ممكن
رعد: مسح وشه بنرفزة. وداس علي الاسبيكر. اهو شغلت الزفت اتهبب انطق
عدي: بصوت مازح. ازيك يا ست الكل عاملة ايه
رعد: فتح عنيه وجز علي سنانه
همس: بتكتم ضحكتها. الحمد لله يا عدي انت عامل ايه وهنا
عدي: عامل ايه. جالي تلبك معوي. الهانم كانت عايزة تعمل بيزا زي اللي انتي عملتيها. ومش قادر اقولك كانت عاملة ازي. وطبعا كان لازم اكل مفيش مفر
همس: ههههههه. معلش بكرة تتعلم
عدي: والله رعد ده بيضالوا في القفص. معاه طباخة 7 ستار
همس: شكرا يا عدي ده من زوقك
رعد: بغضب. لا وربنا ما اجبلكم اتنين ليمون بالمرة
عدي: احمم. اسف يا رودي. بصي يا همس
رعد: قبل ما تنطق ورب الكعبة يا عدي لو قولت رودي دي تاني ابلعك لسانك انت سامع
عدي: ههههههه. حاضر خلاص ممكن تسكت بقي خليني اتكلم
رعد: اتنيل
عدي: همس هي هنا مالها من وقت ما انتي مشيتي وهي مش عايزة ترجع شقتنا ومصممة تقعد في شقتها القديمة.
همس : بصراحة يا عدي انت المفروض تفهم. انت لحد النهاردة. صور حلا مالية الشقة. ده غير ان كل حاجة في البيت كانت حلا اللي مختاراها. العفش والالوان. ده غير انها كانت بتشاركك فيها. فهمت
عدي: بحزن. علشان كدة مكنتش بتحب تنام في أوضتي علشان حلا كانت بتنام فيها. بس والله انا مكنتش متعمد. حتي موضوع الصور ده. يمكن الشبه اللي بينهم كان منسيني اني اشيلهم.
همس: وهتعمل ايه دلوقتي
رعد: بعصبية. مش محتاجة ذكاء. البيه لازم يغير كل حاجة ويجبها جديدة. ويشيل صور حلا كلها ويفضل ينقل من الشقة اصلا
عدي: عندك حق. رعد قولي هي الڤيلا اللي جنبك. مش كانت هتتباع
رعد: اهاه. ايه هتخودها وتيجي تكتم علي نفسي
همس: بفرحة يا ريت.علشان هنا تكون جنبي يا ريت يا عدي
عدي: هههههه. ماشي خلاص انا هكلم مروان ونشوف هنعمل ايه. بس انا كنت محتاجك يا همس تنزلي تنقي معايا شوية حاجات لهنا
همس: بصت لرعد وابتسمت
رعد: لا والله العظيم بتحلمي. وانت يا زفت احمد ربنا اني مجتش دلوقتي وقطمت رقبتك. عايز تخرج مع مراتي كمان. امشي يا عدي حرقت دمي علي الصبح
عدي: بزهق. يا رعد افهم بقي. انا عايز اشتيريلها حاجات خاصة ومش هعرف لواحدي
همس: ضحكت
رعد: بغضب بضحكي.ده انت يومك اسود. كمان عايزها تروح معاك تشتري حاجات خاصة. والله يا عدي لو ما قفلت ونسيت التخريف ده. لا انا اللي هدخلك اوضة خاصة في المستشفي. اقفل. وبعدين ما انا بجيب لهمس كل حاجة كنت خدت مراتك معايا. انزل يا صغنن انت وهات اللي يعجبك. ومسمعش صوتك . وقفل التليفون. وبص لهمس بغيظ. عجبك كدة
همس: بتغيظه. امممم والله عدي طيب وانت اللي علي طول بتتعصب عليه. فيها ايه لما اروح معاه واجيب حاجات لهنا
رعد: لا بجد. ااه ما انتي خلاص اختي عليه من قعدك عندهم ماشي انا بقي هفقدلك الذاكرة تعالي هنا
همس: هههههههه. لا خلاص وحياتي. انا هموت من الجوع
رعد: هكلمهم يبعتوا الفطار هنا لحد ما انا اعقبك
همس: ابتسمت. اعمل ايه بقيت بحب عقباك ده
رعد: ابتسم. وقربها منه وبص في عنيها. انت بجد مسحورة. بتخليني انسي اي حاجة لما ببص في عنيكي.
همس: طيب ما تيجي ننزل تحت
رعد: تؤتؤتؤ. مش هتخرجي من الاوضة دي غير يوم الخميس
همس: ليه كدة واشمعن الخميس ده لسة بعد بكرة
رعد: وهو بيلعب في شعرها. علشان الحفلة اللي عمالها لحبيبة قلبي. بمناسبة انها رجعت لحضني
همس: بفرحة. حفلة وليا انا
رعد: ابتسم وهز راسه. اه ليكي انتي عدي ومروان بيجهزوا ليها من يوم مارجعتي ليا. انا عايز اعرف الناس كلها انك مراتي وحبيبتي.
همس: حضنته. اااااه يا رعد بحبك قوي قوي. انا كنت خايفة لما ارجع الاقيك اتغيرت. لكن لقيتك حبتني اكتر
رعد: غمض عنيه وضمها بقوة. انا بحبك حب متحبش قبل كدة. ولا عاشق عشق زي ولا داب زي ما انا دايب فيكي. اوعي تفكري تسيبي حضني تاني يا همس اوعي
همس: خلاص يا حبيبي والله مش هبعد تاني. انا كمان كنت بتعذب في بعدك
رعد: بمكر. طب ايه فاكرة اني كدة هنسي اعقبك بعينك. تعالي يا قمر..
وعدة اليومين دول ورعد فعلا جهز هو وعدي لحفلة همس وجه يوم الحفلة.
وهمس كالعادة رعد اختارلها فستان من اجمل ما يكون كان اسود وشيك جدا. وهو كمان كان جذاب وشكله يجنن ببدلته السوداء وقميصة الابيض. كانوا فعلا لايقين علي بعض. وعدي هو كمان اشتري الڤيلا اللي جنب رعد وسلمها لمهندس ديكور علشان يجهزها لهنا بس كان عاملها مفاجأة. وفي يوم الحفلة عدي كان في شقته بيلبس. وخلص لبس. وراح لهنا شقتها. وقعد يستناها لحد ما تخلص. وكان مشغل اغنيه (اجمل يوم لحماقي)وبيسمعها. وزي ما تكون كانت وقتها. هنا كانت بتلبس وبقالها فترة مش عارفة تقفل السوستة بتاعةفستانها. وخرجت من الاوضة تدور علي حاجة تحاول تقفلها بيها ولما خرجت اتفاجأت بعدي قاعد برا وكانت الاغنية لسة في بدايتها. ولما شافته لفت بسرعة ترجع. عدي شاف فستانها مفتوح. ونده عليها
عدي: هنا استني
(عندك استني دقيقة هتجنن منك شوفلي طريقة. اعمل معرف بطل تقلق بطل خوف بتقولي عيونك مكسوف طب من مين )
عدي: قرب منها وحاوطها من ظهرها. وهو في قمة شوقه ليها. عايزة تفقليها
هنا: بخجل. اااه
عدي: وهوبيحضنها اكتر وبيدفن راسه في شعرها. ومكسوفة مني
هنا: بكسوف. بصراحة اه.
عدي: لفها ليه وحضنها وبص في عنيها
( مقدرش اوصفلك ايه اللي جرالي. احساس وجديد قوي بالنسبالي. خلينا وضحين فرق دايما بين حاجتين بين وانا عادي وهادي وبين وانا ملهوف.)
عدي: مال عليها وباسها بحب ورقة
هنا: مكنتش دي اول مرة يعمل كدة بس اللي كان موترها الموقف اللي هي فيه
(مكسوف من مين ده انا نفسي مخدتش يوم يومين. قدامي ملاك مش شايف بني ادمين. يا نهار يا نهار
يوم . يوم قربك اجمل يوم ده اللي استنيته سنين. )
هنا: بتحاول تبعد وتمشي من قدامه.
عدي: قربها اكتر ومد ايده لظهرها
هنا: افتكرت انه هيقفل السوسته.
عدي: فتح باقي السوسته ونزل الفستان بحركة سريعة جدا. وقبل ما هنا تفوق من صدمتها كان شالها ودخل بيها الاوضة
(اسأل قلبك اسأل عينك. من غير ما تقول ما هو بيني وبينك. في حاجات تتقال وحاجات احلي وهي خيال واكتر من اللي بتتمناه ومش علي البال.
طب امتي وفين وازاي انا ناسي. بس انا عمري ما اكدب احساسي. مكتوبلي القاك. مكتوبلي اكمل وياك. من غير ما تقولي خلاص بان ايه جواك.
مكسوف من مين ده انا نفسي ماخدتش يوم يومين. قدامي ملاك مش شايف بني ادمين يا نهار يا نهار. يوم يوم قربك اجمل يوم. ده اللي استنيته سنين)
وبعد شوية في اوضة هنا. تليفون عدي بيرن… رعد
عدي: قام من جنب هنا واتعدل في السرير. وهو بيبتسم وبيبص علي هنا اللي مخبيا وشها في المخدة من كتر كسوفها.
عدي: ايوة يا رعد
رعد: ايوة ايه يا بارد. انت فين الحفلة ابتدت من بدري والناس كلها هنا وانا مش عارف اخلي بالي من همس ولا اشوف الناس انت فين سيادتك
عدي: وهو لسة مبتسم. وبيشيل شعر هنا علشان يشوف وشها. بصراحة كان عندي اهم حاجة في حياتي. وشكلي كدة مش هاجي الحفلة
رعد: لا انت بستهبل. حاجة ايه دي يا اخويا بقي
عدي: احممم. ايه المفروض اقولك ايه تاني ما تفهم
رعد: ههههههه. لا والله. وحبك تتفك عقدتك النهاردة
عدي: هههههههه اعمل ايه بس هي الحاجات دي فيها ازاي وليه. حلاوتها في حموتها يا باشا
رعد: هههههههه. طيب يا عريس مبروك. اسيبك انا واروح اشوف الناس. سلام يا ندل
عدي: هههههه سلام وقفل مع رعد. وبص علي هنا وابتسم علي شكلها وهي لسة مكسوفة ومخبية وشها منه. ودافنا راسها في المخدة
قرب منها وشال شعرها وهو بيضحك. وبعدين ايه الكسوف ده كله.ارفعي وشك في ايه
هنا:بتهز راسها ومش عايزة ترد
عدي:هههههههه. اللي يشوف طولة لسانك ميشوفكيش دلوقتي وانتي زي القطط كدة
هنا: ما هو من اللي انت عملته. انت قليل الادب
عدي: ههههههه. يا هبلة انتي مراتي هو انا مصاحبك. انتي تحمدي ربنا اصلا اني كنت ماسك نفسي عنك الفترة اللي فاتت دي كلها. ارفعي وشك بقي
هنا: رفعت وشها وخدودها كانت حمرا من الخجل. اهو عايز ايه
عدي: ابتسم وقرب منها. عايز اكلك. يخرب عقلك ايه الجمال ده بس
هنا: ابتسمت. بس بقي مش كفاية اللي حصل
عدي: بمكر. وهو لسة حصل حاجة. دي يا دوب البداية. لسة التقيل جاي
هنا: لا ولا تقيل ولا خفيف. احنا لازم نقوم علشان نروح لرعد وهمس
عدي: وهو ده وقت رعد وهمس. خلينا مع بعض. ده كنت مستني اليوم ده من اول ما شوفتك.
هنا:ابتسمت. بجد يا عدي
عدي: يالهههوي. انتي لسة بتسألي. ده امه لا اله الا الله. عرفت اني هموت عليكي
هنا: بكسوف. وانا كمان
عدي: ابتسم. طيب لما هو كدة. تعالي بقي نكمل وسيبك من همس ورعد
هنا: لا خلينا نروح. وبعدين وهو انا هروح منك فين ما انا خلاص دخلت القفص
عدي: اتنهد امري لله. قومي معايا ناخد حمام ونجهز
هنا: شدت الغطا عليها بكسوف. لا روح انت الحمام اللي برا وانا هدخل هنا
عدي: لا بقولك ايه. ده انتي مررتي اللي خلفوني. قومي بدل ما اشيلك
هنا: قولت لا هاه. وطلعت لسانها تغيظه
عدي: كدة ماشي. شد الغطا وشدها بسرعة وشالها.
هنا: بتفرك. انت بجد غلس
عدي: باسها من خدها. هو انتي لسة شوفتي غلاسة. ده انا هفرمك.
وبعد شوية جهز عدي وهنا كمان. ونزلوا العربية. وعدي كان سعيد سعادة ماتتوصفش. وكان كل شوية يبص لهنا نظرات بتكسفها بعد اللي حصل. وشغل عدي أغنية لهنا وهو ماسك ايديها وحضنها وكل شوية يغمزها بعنيه مع كلمات الاغنية
وكانت (الليلة لعمرو دياب)
(والله وهتجمعنا الحياه. كان حلم غالي.
افرح يا قلبي وعيش معاه احلي الليالي.
والليلة حبيبي الليلة ليلة عمرنا.
الليلة دي اجمل ليلة في حياتي انا
عايز تحس بفرحتي. خليك مكاني هعيش مع اللي حلمت بيه مش حد تاني
الليلة حبيبي الليلة ليلة عمرنا. الليلة دي تجمل ليلة في حياتي انا.)
هنا: كانت هي كمان سعيدة ومبسوطة. واكتر حاجة كانت مخلياها فرحانة السعادة اللي فيها عدي. وهي شيفاه مبسوط من قربهم من بعض
ووصلو الفندق اللي رعد عامل في الحفلة. ودخل عدي وهنا لرعد وهمس
رعد: ايه ده انت مش قولت مش جاي
عدي: اعمل ايه بس حكم القوي مش بإيدي. هنا اللي مصممة تيجي لهمس
همس: حبيبتي يا هنون. ربنا بخليكي ليا
هنا: ويخليكي يا قمر. ايه بس الجمال ده الفستان تحفة
همس: يا شيخة حرام عليكي. قمر ايه بس ببطني المكعبرة دي
رعد: حاوطها بإيده. احلي كعبورة يا روحي
همس: هههههه. كدة ماشي لما نروح هوريك
رعد: لا خلاص حقك عليا انا مقدرش علي زعلك
عدي وهنا : بصه لبعض.
عدي: امممم. واضح ان عقاب همس بقي بيجيب نتيجة معاك
رعد: بعصبية. ما تتلم انت احسنليك.ومتفكرنيش علشان انا اصلا لسة ما نسيتش اللي انت عملته
هنا: قلبك ابيض بقي يا رعد بيه
رعد: ما بلاش بيه دي خلاص بقي انتي اختي زي عدي بالظبط
هنا: ابتسمت. تمام ماشي يا رعد
عدي: انتي ما صدقتي
رعد: بقولك ايه تعالي عايزك. وانتي يا هنا خليكي مع همس وخلي بالك منها
هنا: في عنيا
وهمس: وشوشت هنا. مبروك يا عروسة
هنا: اتكسفت. وانتي عرفتي منين
همس: ما هو رعد قالي انكم مش جاين علشان كدة
هنا: هههههه. اسكتي يا همس. ده عدي طلع قليل الادب بشكل
همس:هههههههه. انتي مصيبة
هنا: لا بجد ده فظيع انا مش عايزة اروح معاه. ده طلع مجنون
همس: ضحكت لما عنيها دمعت. هههههه. يا بنتي ده جوزك عادي. بكرة تتعودي
هنا: ده لو طلع عليا صبح
همس: يا بنتي اسكتي انا لو ضحكت بصوت عالي رعد هيولدني دلوقتي اتلمي
رعد: كنت هنفخك لما اشوفك لو ماجتش
عدي: والله ما كنت جاي. هي اللي صممت.
رعد: هههههه. شكلها طفشت منك. اتقل شوية
عدي: لا والله. ده علي اساس ان انت تقيل علي همس
رعد: لا انا حاجة تانية. انا بعرف اتعامل مع همس.
عدي: ماشي يا عم الفتك. بقولك ايه عايزين نعملهم مفاجأة حلوة تفتكر ايه
رعد: انا اصلا كنت مجهز مفاجأة لهمس. بس شكلك كدة هتيجي وتكتم علي نفسي وتقضي شهر العسل معايا
عدي: ليه هنروح فين
رعد: كنت هخدها ونسافر اسبوعين المالديف
عدي: هو ده الكلام. مفيش احلي من كدة. هناك دنيا تانية. انا معاك سامع
رعد: ماشي يا خويا. انا كنت هسافر بكرة.
عدي: معاك. مفيش مشكلة
رعد: طيب انا اصلا حاجز جناح هنا هنبات في انا وهمس الليلة ما تحجز حناح وقضي الليلة هنا
عدي: اوك. مفيش مشكلة. بقولك ايه. انا عايز ارقص مع هنا. الاغنية اللي جاية دي هنا بتحبها
رعد: ابتسم. وهمس كمان بتحبها تعالي.
وراح رعد لهمس. وعدي لهنا وكل واحد اخد حبيبته ترقص معاه وكانت اغنية شيرين اللي فعلا جميلة وبتوصف احساس همس برعد وهنا بعدي. وهي (انا كلي ملكك)(اناااا انا كلي ملكك. انا كل حاجة حبيبي فيا بتناديك. اناااا انا مش بحبك. الحب كلمة قليلة بالنسبة ليك.
انت فرحة جات لعندي بعد عمر من التعب.
في السعادة اللي بعيشها يا حبيبي انت السبب
ضحكتك عقلك جنونك والحنان اللي في عيونك.
هوصف ايه واحكليلك ايه.
همس: بحب وعشق. هوصف ايه واحكي ايه. بحبك وبحب جنونك قبل عقلك
رعد: بنظرة عاشق وولهان. انا اللي كلي ملكك. وكل حاجة فيا بتحبك ودايبة فيكي. بعشقك
وضمها ليه بحب وحنان
انااااا انا كلي ملكك انا كل حاجة حبيبي فيا بتناديك اناااا انا مش بحبك. الحب كلمة قليلة بالنسبة ليك
معااااا بضحك وبفرح. مبقتش خايفة
وازاي هخاف وانا بين ايديك.
سااااعات بخيالي بسرح. قبل ما ابحلم كل حاجة بلقيها فيك.
هنا: بنظرة سعادة. مبقتش خايفة من اي حاجة وانا في حضنك
عدي: بنظرة حب ورضا. اوعي تخافي انا معاكي. انا بحبك يا هنا بحبك اوي
انا مستعد اعمل علي شانك اي حاجة بس تفضلي في حضني
والسنين هتفوت وتمشي. منك انت انا مش همل.
بوعدك يا حبيبي عمري شوقي ليك ما في يوم يقل.
هبقي فرحك وقت حزنك. في التعب تلاقيني جنبك.
كل يوم من عمري ليييك.
انااااا انا كلي ملكك)
وخلصت الحفلة. وكل واحد اخد حبيبته وطلع جناحه وقضي ليلة من اجمل لياليهم مع بعض.
في جز المالديف
في مطعم تحت الماء. قاعد رعد وهمس وهنا وعدي. بيتغدوا
همس: متوترة. رعد انا خايفة
رعد: مسك ايديها. من ايه يا روحي
همس: بخوف وبراءة. هو ممكن الازاز ده يتكسر والسمك ياكولنا
هنا وعدي: هههههههههههههه
رعد: بصلهم بغضب. محدش يضحك علي مراتي. احسن والله ارميك للسمك انت وهي
عدي: بيكتم ضحكته. خلاص هنسكت
همس: زعلانة منهم ومكشرة
رعد: حاوطها بإيده. حبيبي ما تخفيش. وده مصنوع من مادة مضادة للكسر والمياه والرصاص كمان. متقلقيش طول ما انا معاكي يا قلبي.
همس: بس انا حاسة اني قاقانة
رعد: بمكر. انا ممكن حالا وقصاد الناس اطمنك ايه رأيك
همس: اتكسفت وابتسمت. رعد
رعد: هههههههه. ايوة كدة. ابتسمي يا روحي وما تخفيش واستمتعي بالمنظر اللي يجنن ده
همس : اتنهدت ححاول.
رعد: تليفونه رن…. مروان…… ايوة يا مروان خير
مروان:……..
رعد: طيب خليك معايا. عدي تعالي معايا. عن اذنك يا حبيبتي هكلم مروان وراجع
همس: هزت راسها وابتسمت. براحتك يا حبيبي
هنا:ههههههه. يا جبانة
همس: انا مش عارفة انتي جايبة القلب الجامد.ده منين انا خايفة ده في سمك كبير اوي وقريب
هنا: ههههههه. والله انا لو عليا انزل اعوم مع السمك ده. ده مكان تحفة
همس: طيب يا ختي ربنا يستر
رعد وعدي كانوا طبعا بلبس كاجوال تيشيرتات وشورتات شيك جدا ولا خلاف علي هيأتهم وواسمتهم .
رعد وعدي واقفين بيتكلم رعد في الفون وماسك الفون بإيد وإيده التاتية في جيبه. وواقف وقفته الواثقة اللي بتلفت النظر. وعدي بيتابعه بإهتمام هو كمان وحاطت ايده الاتنين في جيبه.
وعدي من جنبهم بنتين جميلات جدا ولفت نظرهم رعد وعدي. وللحظ قعدوا قريب من همس وهنا. وللحظ الاوحش ان البنات دول عرب ومصرين كمان.
البنت الاولي: ووااا. اختي بالك مين اللي واقف هناك ده. ده رعد الحديدي. يجنن فظيع علي غرور
همس: تنحت واتعصبت.
هنا: مسكت ايديها. اهدي يا بطة بلاش فضايخ.
البنت التانيه: بإعجاب. بس اللي جنبه ده مين ده كيوت اوي
هنا: جزت علي سنانها.
همس: بتريأة. اهدي يا قطة بلاش فضايح
البنت الاولي: اللي جنبه ده يبقي عدي شريكه. مش ممكن الاتنين دول وحوش بجد. ده عدي ده. كان مجنن ايلين صاحبتي عارفاها
البنت التاتية: اااه ايلين. وعملت معاه ايه
البنت الاولي: جننها وتقل عليها وهي كانت هتموت عليه. وفي الاخر بتقولي سمعت انه اتجوز واحدة بلدي مش من مستواه
هنا: وشها احمر وجزت علي سنانها
همس: اهدي يا هنا ابوس ايدك
هنا: مش قادرة. جلبي جايد نار يا موجة. عايزة اجيبها من لوازها
همس: هههههنهههه. طيب اسكتي لتسمعك.
البنت الاولي: بإعجاب. بس رعد ده حاجة تانية. اااه لو عرفت اوقعه تبقي خبطة العمر
البنت التانية : اممم. وليه لا واضح انهم بيقضوا اجازة. نحاول نقرب منهم. انتي رعد وانا عدي
همس: لا والله دي عايزة تتجاب من شعرها.
هنا: استني بس انا هظبطهملك لما رعد وعدي يرجعوا.
رعد: صحيح يا مروان. آمين فاق من الغيبوبة
مروان: ايوة سيادتك. واحنا متابعين حالته بإهتمام. لحد ما حضرتك ترجع.
رعد: مروان. لو آمين اختفي هموتك
مروان: متقلقش يا باشا. انا بس صحته تتحسن. وانا هخده علي مكان محدش هيعرف يجيبه منه لحد ما حضرتك تشوف هتعمل ايه
رعد: بغيظ. تمام وتوفيق
مروان: مدام مها رجعت من فرنسا من يومين وهي معاه ومش بتسيبه.
رعد: اهلا. هي رجعت الحيا. كويس ارجع بس وانا هقطع رقبتها. مروان ميغيبوش عن عنيك سامع
مروان: اطمن يا باشا.
وقفل رعد مع مروان ورجع هو وعدي للترابيزة.
رعد: مال علي همس وباسها من خدها وابتسم. اتأخرت عليكي يا قلبي
همس: باصت للبنت الاولي
البنت الولي:كانت مصدومه.
همس: وبدلع. بصراحة اه يا روحي. انت اصلك بتوحشني اوي
رعد: رفع حاجبه. همس اصلا بتتكسف تعمل كدة في مكان عام.
هنا: اتعلقت في دراع عدي. وحشتني يا ديدو
عدي: شامم ريحة غيرة حريمي
هنا وهمس:هههههههههه
عدي: هههههه. عيب ده انا ديدو. اعترفوا بتغيظوا مين يا قمرات
هنا:بصوت واطي. الاتنين اللي جنبك دول
عدي: بيغيظ هنا. اااه تقصدي الصواريخ اللي هناك دي
هنا: زغدته. اتلم جاتك صاروخ في قلبك
عدي: اي قلبي. وغمزها واهون عليك يا هنون
هنا: ابتسمت. تؤتؤ ما تهونش يا عيون هنون
رعد: ابتسم وباص لهمس. ومال عليها. حبيبي غيران ليه بقي
همس: اصلهم كانوا هيكلوك بعنيهم. والبنت اللي هناك دي. عايزة تشاغلك وتاخدك مني
رعد: حاوطها بإيده وحضنها. وتفتكري ده ممكن يحصل. انا مش مشغول غير بيكي انتي وبس يا همستي
همس: ابتسمت.بجد يارودي
رعد: ههههههه. بجد يا قلب رودي
عدي: اهلا اخيرا اعترف.
رعد: هي بس اللي مسموحلها تقولها فاهم
عدي: الله يسهلوا يا باشا. المهم سيبكم من الصواريخ علشان انا حجزت لهنا وهمس في الصبا. تدليك وماساج ودنيا هتظبطوا علي الاخر
هنا: فرحت حبيبي يا ديدو
رعد: بجدية. انت مجنون. لا طبعا همس مش هتروح
عدي: ليه بس
رعد: انت بتسأل. انت عارف احنا فين. هنا مفيش حيا ولا ادب. افرض حد شافهم جوا. ولا كان في كاميرات. انت اكيد اتجننت.
هنا: بس انا عايزة اروح
رعد: والله جوزك موافق مع نفسك. لكن همس مستحيل.
همس: مكشرة
رعد: حنية. حبيبتي متزعليش انا خايف عليكي. نرجع بس وانا اجبلك الصبا لحد البيت تعملي اللي يعجبك. بس ابقي مطمن مش تحكم والله
همس: ابتسمت. ماشي لما نرجع
رعد: ابتسم بسعادة. حبيبة قلبي يا مريحاني
عدي: قرب من هنا. الاخت عادي هتروح وتتصور ولا ايه
هنا: بعصبية. جزت علي سنانها. خلاص امري لله الغيها يا فالح
عدي: تمام اوي. حبيبتي يا عاقلة
رعد: طيب عن اذنكم احنا بقا.
عدي: علي فين يا خلبوص
رعد: ما تحترم نفسك. هو انت مش هتكبر بقي وتبطل الغلاسة دي
عدي: لا يا حبيبي انا هفضل صغير وشباب طول عمري. سيبنالك العقل يا جامد
رعد: طيب اسكت وخليك في حالك
عدي: وحياتك ما انت ماشي غير لما تقول رايح فين
رعد: استغفر الله العظيم. تنح. هاخد لانش وهطلع بيه مع همس
همس: حرام عليك انا اصلا مرعوبة. واحنا جاين عايز تخدني في لانش. وبعدين هنروح فين
رعد: وشوشها. متقلقيش انا ناوي اخطفك
همس: ابتسمت علي فين
رعد: تؤتؤ مفاجأة
عدي: اممم. تمام معاكم
رعد: ما تخلي عندك دم. روح مع مراتك بعيد عني. ده انت لازقلي من ساعة ما جينا
عدي: طيب قولي رايح فين بالانش وانا اسيبك
رعد: ههههههه. بتحلم. يالا يا روحي
عدي: تعالي يا هنون هخودلك لانش وهما يعني احسن مننا
هنا: بفرحة. ايوة بقي يالا يا ديدو
همس: بصت لرعد. ههههههههه. مفيش مفر علي قلبك
رعد:بنفاذ صبر امري لله. يالا بينا
في الللانش البحر
رعد طاير باللانش وهمس خايفة
رعد: يا روحي اهدي مالك
همس: خايفة اوي. ما تهدي شوية
رعد: تؤتؤ. اصلي مستعجل
همس: علي ايه
رعد: علي المكان اللي ناوي اخطفك فيه
همس: بخبث. هو انت ناوي تخطفني بجد
رعد:غمزها. ده انا هخطفك لحد اخر يوم لينا هنا. هنقضي باقي الاجازة لوحدنا
همس:طيب رايحين فين.
رعد: بصي خلاص وصلنا.
رعد اخد همس علي جزيرة في وسط المياه. مافيهاش حد غيرهم. ورعد نزل ونزل همس وشالها لحد الشط.
همس: احنا فين
رعد: قربها ليه وشال الحجاب اللي علي شعرها. وفرده ومرر ايده في خصل شعرها. وبهيام.
احنا في جزيرة. مفهاش حد غيرنا.انا وانتي وبس.
همس: وهنقعد فيم
رعد: هنقعد في الكوخ اللي هناك ده
همس: بصت لقت كوخ قريب من الشط. واصلا المكان يجنن وفيه ورود و انوار. والمكان جاهز فعلا.
همس: وعملت كل ده امتي. وكمان هو مفيش حد معانا خالص
رعد: اتنهد. يا ستي هنا بيجي الحبيبة وبس. بيجهزولهم كل حاجة ومحدش بيجي هنا الا لما يرجعوا.او احنا نتصل بيهم لو احتاجنا حاجة يعني محدش هيجي هنا لحد لما نرجع الشاليه.
همس: وعدي وهنا عارفين
رعد: انا قولت لعدي لما زن عليا بس. لكن انا مكنتش ناوي اقول لحد. وبتوعد ومكر.😈😈 انا بقي هنا بجد هنتقم منك علي اللي عملتيه فيا الفترة اللي فاتت
همس: رجعت لورا وابتسمت. تؤتؤ اوعي تتجنن لحسن اولدلك هنا واسوحك
رعد: شدها لحضنه وابتسم. وهو في احلي من الولادة هنا اولدي وانا اللي هولدك بنفسي
همس: ههههههه. ماشي يا دكتور. بس احنا جينا ومعناش هدم.
رعد: بقولك المكان جاهز من قبل ما نيجي. انا جهزت شنطتنا. وبعتها معاهم. وبعدين اناةعايز افهم انتي عايزة هدوم ليه. احنا تقريبا مش هنحتاجها
همس: ابتسمت وضربته في كتفه.بطل قلة ادب.
رعد: ههههه. لسة مستعجلة علي ايه اتقلي
همس: اتعلقت في رقبته وباسته من خده. بحبك يا رودي بحبك اوي. متعرفش انا كنت خايفة عليك ازي وانت في الغيبوبة
رعد: اتنهد. انا اللي كنت هتجنن عليكي وانتي بعيد. كان حالي حال. ومكنش في. في الدنيا حاجة ليها طعم منغيرك. وضمها بقوة. ااااااه يا همس انا بس نفسي اعرف انا اخرة حبي ليكي ايه. كل يوم بحبك عن اللي قبله. بعشقك اكتر. وبتمني اخبيكي في قلبي اكتر واكتر
وخرجها من حضنه وابتسم. تعرفي. انا نفسي اعيش معاكي هنا لوحدي انا وانتي وبس. انا مش عايز من الدنيا دي غيرك يا همس. والله كفاية عليا
همس: حطت راسها علي صدره. واتنهدت. كنت مفتقدة حبك وحنيتك يا رعد. علي قد اللي عملته فيا ما وجعني. علي قد ما انا كنت متأكدة. ان مفيش في الدنيا زي حنيتك ودلعك ليا. وحضنته بحب وابتسمت. انا اللي نفسي اخبي نفسي في حضنك لاخر يوم في عمري
رعد: ابتسم. وملس علي شعرها بحنية. وهو انتي ليكي مكان تاني تستخبي فيه غير حضني. ماهو ده مكانك الطبيعي.
همس: خرجت من حضنه. وبدلع. هو احنا هنعمل ايه دلوقتي
رعد: شالها وغمزها. هفرجك علي الكوخ بس يارب يعجبك. ودخل بيها الكوخ.
وقضي رعد مع همس علي الجزيرة دي احلي ايام. كلها حب ودلع. كانوا مشتقاين لبعض جدا. وكمان عدي وهنا كانوا بيقضوا احلي ايام هما كمان. كان فعلا شهر عسل بجد.
وبعد ما خلصت الاجازة رجع رعد وهمس وعدي وهنا.
رعد وصل همس للقصر.
رعد: حبيبي انا هسيبك ترتاحي علشان عندي حاجات هخلصها وارجعلك
همس: بس انت لسة جاي من السفر ارتاح النهاردة وبكرة ابقي شوف وراك ايه
رعد: لا يا قلبي. المشوار ده لازم اخلصه النهاردة. مش هينفع يتأجل.
همس: ابتسمت. اللي يريحك يا حبيبي ترجع بالسلامة.
رعد: ابتسم وباسها من جبينها. الله يسلمك يا روحي. يالا ارتاحي انتي وحاولي تنامي.
وخرج رعد وقابل مروان
رعد: هاه يا مروان عملت اللي قولتلك عليه
مروان: تمام يا باشا. زمان الحرس بتوعه متكتفين ورجالتنا هناك مش هيخولها تخرج من الڤيلا.
رعد: تمام وامين
مروان: في المخزن. الجديد
رعد: حلو اروح للحيا الاول وبعدين اروح لامين
عدي وهنا وهما راجعين هنا لاحظت. ان عدي ماشي في طريق مختلف عن طريق البيت.
هنا: انت رايح فين يا حبيبي
عدي: ابتسم علي بيتنا يا قلبي
هنا: بس ده مش طريق البيت
عدي: لا هو بس انتي مش واخدة بالك
ووصل عدي للڤيلا الجديدة. ونزل وفتح الباب لهنا. اتفضلي يا عروسة
هنا: متنحة. احنا فين وڤيلا مين دي
عدي: شدها من ايديها بحنية. ونزلها وباس ايديها الاتنين برقة. وبص في عنيها وابتسم. احنا في بيتك. بيت هنا. اللي هنعيش في مع بعض ونبتدي حياتنا فيه من اول وجديد. انا عرفت انتي ليه مكنتيش بتحبي شقتي علشان فيها ذكريات حلا وصورها وزوقها. علشان كدة انا صممت اننا نزجع علي هنا. علي بيتنا.
هنا: دمعت وحضنته. بحبك بحبك اوي
عدي: ضمها وابتسم. وانا والله يا قلبي بحبك اوي. تعالي بقي افرجك علي بيتك. بس يا رب زوقي يعجبك
هنا: دخلت معاه وانبهرت من جمال الڤيلا وزوقها ورقتها. واتفاجأت بصورها هي اللي في كل مكان.
هنا: فتحت عنيها بفرحة. دي صوري انا.
عدي: ابتسم. من هنا ورايح مفيش غير هنا وصور هنا وجمال هنا وحب عدي لهنا وبس. انتي هنا حياتي
هنا: حطت ايديها علي قلبها. لا بجد كدة كتير انا كنت عايزاك تنسي حلا
وتحبني انا. وكنت فاكرة ان ده مستحيل وصعب. بس انت اثبتلي العكس. انت بجد حبيتني يا عدي.
وانا حسيت بحبك. انا اسفة علي كل لحظة دايقتك فيها ببعدي عنك
عدي: اتنهد. هنا انا كنت عايزك عايز هنا وحبها عايزك تحسي بحبي ليكي. وتعرفي ان مفيش غيرك في قلبي
هنا: انت عارف انك كل دنيتي. انا مليش غيرك. انت الوحيد اللي حسيت بحنيته عليا بعد ماما مرڤت الله يرحمها.
عدي: قربها ليه. وانا ا عدك هغرقك حنيه وحب. مفيش ست شافتهم قبلك
هنا: ابتسمت. انت اجمل راجل في الدنيا.
عدي: ابتسم وانتي اجمل عروسة في الدنيا.
هنا: لسة عروسة ما خلاص بقي
عدي: طبعا عروسة مش لسة راجعة من شهر العسل.
هنا كنت عايز اخدك ونسافر اسكندرية عايزك تتعرفي علي خالتوا ثريا. وبناتها. هتحبيهم جدا
هنا: وماله يا حبيبي. انا موافقة انا اصلا اسكندرية وحشتني
عدي: وعلي فكرة. هننزل في اوتيل لحد لما اجهز شقة تانية غير القديمة
هنا: مسكته من خدوده. بحبك يا بن اللذين
عدي: طب ما تيجي افرجك علي اوضة النوم. وهناك حبيني براحتك
هنا: ههههههه. مفيش فايدة هتفضل مصيبة. تعالي فرجني.
في ڤيلا الحديدي.
رعد دخل هو ومروان بعد ما كتفه الحرس بتوع توفيق. ودخل لقي توفيق قاعد علي كرسي متحرك. وجنبه مها. مها اول لما شافت رعد حاولت تجري علي فوق. بس رعد سابقها وجرها من شعرها.
رعد: علي فين يا حيا يا عقربة. انتي ايه سمك وشرك ملوش آخر. بس والله لهعمل فيكي نفس اللي عملته في همس بسببك.
مها: لا يارعد انا مهما كنت بنت عمك. قبل ما اكون مراتك
رعد: بغضب وصوت عالي. اخرسي مين دي اللي مراتي. امتي طلقتي ويارتني اصلا ما اتجوزتك. انا مفيش غير واحدة بس اللي تستاهل انها تكون مراتي. مراتي اللي كنتي عايزة تسقطيها. مراتي اللي عرتيها وبعتلها الكلب ابراهيم. علشان اشك فيها. بس انا هكسرك يا مها وهخليكي تحصلي جدك علي الكرسي اللي جنبه.
توفيق: غضبان وخايف علي مها. بس مش قادر يتحرك. وداس علي زرار الكرسي وراح ناحية رعد.
سيبها ملكش دعوة بيها حسابك معايا انا
رعد: بسخرية. ومين قال كدة. حسابي معاها زيك تمام. لازم ادوقها اللي مراتي دقته بسببها.
وفضل رعد يضرب مها بغل وكره. وكان غيظه يزيد اكتر كل ما يفتكر. لما كان بيضرب همس. وانها مكناش تستحق كل اللي حصلها. وبعد عنها بعد فترة من الضرب الطاحن. ورماها علي الارض وهي مش قادرة توقف ولا تتكلم.
توفيق: بغيظ. انت فاكر علشان قعدت علي الكرسي ده خلاص مش هقدر انتقم منك. تبقي غلطان. انا هوريك يا رعد
رعد: بحدة. خلاص بقي راحت عليك. مخازنك وحرقتها فلوسك واملاكك واخدتها. حتي شركتك وقعتها وخلاص اديك هتعلن افلاسك قريب. وانت قعدت علي كرسي مشلول ذليل مش قادر تتحرك. حتي مش قادر تقف قصادي وقرب منه وبصوت يرعب. علشان تدوق الذل اللي ذليتوا لامي اللي خبيت عليا انها . بس اوعدك هعرف مكان امي وهرجعها وهخليها تتمتع بفولسك. حتي الڤيلا دي. تبع املاكي اللي اختها منك. وهرميك في الشارع انت والحيا دي. وضرب مها برجله بقرف.
توفيق: بغل. بس انا لسة توفيق الحديدي. ولسه عندي اللي يكفيني. وهرجع اقف علي رجلي .
رعد: بسخرية قصدك الفلوس اللي بنك لندن. عادي مسيرهم يخلصوا. وانا هفضل وراك. كل لما تقوم هوقعك.
وبصوت عالي. مروان
مروان: تحت امرك يا رعد باشا.
رعد: ارميه هو الزبالة دي برا الڤيلا وتحط حرس عليها. ومحدش فيهم يقرب من بابها.
مروان: تمام يا رعد باشا.
وخرج رعد. بعد ما خرج توفيق ومها من الڤيلا ومشي.
في مخزن رعد.
رعد دخل لامين
رعد: بحزم. حمد لله علي السلامة يا امين.
امين: بلع ريقه بخوف. رعد بيه انا مليش في العدواة اللي بينك وبين توفيق بيه. انا كنت عبد المأمور
رعد: قعد قصاده وحط رجل علي رجل. من غير كلام كتير. هتقولي توفيق عمل ايه في امي زمان. وراحت فين من يومها
أمين: هز راسه بخوف. حاضر هقولك كل حاجة…
في الاسكندرية في شقة ثريا خالة عدي.
ثريا: بفرحة وصدمة في نفس الوقت. بسم الله ماشاء الله. جميلة يا عدي. بس سبحان الله.الخالق الناطق. حلا
هنا: ابتسمت وبصت لعدي.
عدي: ابتسم. ده في الشكل بس لكن هنا حاجة تانية هنا دي حبيبتي
ثريا: ربنا يهنيكم ببعض يا حبيبي. وبتردد. عدي عايزاك جوا دقيقة
عدي: حاضر يا خالتو. عن اذنك يا هنون
هنا: ابتسمت. براحتك يا حبيبي.
في اوضة ثريا
ثريا: يعني انت بجد بتحبها ولا اتجوزتها علشان شبه حلا
عدي: ابتسم واتنهد. بصراحة في الاول كنت فاكر. ان قربي منها علشان الشبه اللي بينهم. لكن مع الوقت. اتأكدت اني فعلا بحبها. وياريت يا خالتو ماتجبيش سيرة حلا كتير قصادها. وحاولي تقربي منها هنا عيشرية وبنت حلال وهتحبيها زي ما كنتي بتحبي حلا. انا متأكد
ثريا: من غير ما تقول يا حبيبي. انت ابني وهي بنتي. وان شاء الله هعاملها زي ما كنت بعامل حلا الله يرحمها. ومتقلقش مش هجيب سيرة حلا. ربنا يا ابني يوفقك ويهنيك معاها
عدي: ربنا يخليكي يا ريري يا ست الكل. تعالي بقي نخرجلها علشان متزعلش.
هنا: واقفة في البلكونة وبتتفرج علي البحر وبتتنهد براحة.
عدي: دخل وراها وحضنها. حبيبي سرحان في ايه.
هنا: ابتسمت. هيكون في ايه. فيك طبعا.انا عمري ما كنت مرتاحة وسعيدة. زي دلوقتي. حياتي معاك ليها طعم تاني
عدي: لفها ليه. وملس علي خدها بحنية. هنا مش عايزك تزعلي ان خالتو جابت سيرة حلا
هنا: لا ابدا يا حبيبي والله مش زعلانة. ومقدرة صدمتها. بس اوعدك هخليها تحبني ونبقي اصحاب
عدي: ههههه. وانا معنديش شك في كدة. انتي تقدري تخلي اي حد يحبك ويموت فيكي.
وبتردد. احمم هنا انا كنت عايز انزل اطمن علي عمي فريد وطنط سميحة. لو مش يضايق
هنا: ابتسمت. لا طبعا مش هتضايق. انت اتعودت تطمن عليهم حتي بعد موت حلا. ودي حاجة انا بحترمها فيك. روح يا حبيبي. سلم عليهم
عدي: ابتسم وباسها من جبينها. كنت متأكد. انك هتفهميني. انا نازل وانتي اتعاملي مع ريري.
في شقة فريد وسميحة والد ووالدة حلا.
فريد: بفرحة وسعادة. ازيك يا عدي يا ابني. وحشتني ليه مبتجيش. زي عاويدك.
عدي: معلش يا عمي. انت عارف الشغل واخد كل وقتي
فريد:ابتسم. الشغل ولا العروسة
عدي: اتحرج. عمي ااااانا اقصد يعني
سميحة: يا حبيبي عمك بينكشك. انت اتلخبط ليه
عدي: لا ابدا. بس انا عايزكم تفهموا. ان حلا ليها مكانة عندي عمرها ما هتتغير مهما حصل.
فريد: ابتسم بحزن. عارف يا حبيبي. وبعدين وهو انت كنت هتفضل عازب طول عمرك. ما انت كان مسيرك تتجوز. المهم مبسوط معاها
عدي: الحمد لله. هي بنت حلال وتتحب. بس قولي بقي ايه الالبوم اللي كنت بتتفرج عليه ده
فريد: ههههههههه. ده البوم في صور حلا وهي صغيرة. خد شوف كدة
عدي: ابتسم واخد الالبوم. وابتدا يقلب في الصور
بس انا اول مرة اشوف الالبوم ده
سميحة : اصل احنا كنا مخبينوا من حلا. علشان كان ليها صور مش عجباها وعايزة تقطعهم وعمك خاباه منها.
عدي: اممممم. بس هي ليه في كل الصور متصورة في نفس الصورة
بس بلبس مختلف
فريد: لا دي حلا. لكن اللي جنبها هنا.
عدي:😳😳هنا؟؟؟!!! هنا مين
فريد: اتنهد. هنا اخت حلا التوأم.
عدي: 😮😮هي هنا ليلها. اخت توأم. انا اول مرة اعرف الموضوع ده
فريد: احنا كان معانا حلا وهنا توأم. وفي يوم واحنا علي البحر. وانا كنت معاهم الاتنين. وانشغلت مع حلا علشان كانت بتخاف من المياه. وفي لحظة ملقتش هنا جنبي. ودورنا عليها في كل مكان. عملت اعلان في الجرنان. وحلا كانت متعلقة بأختها جدا. وجاتلها حالة نفسية. والدكتور وقتها. قالنا لازم تخفي اي اثر لهنا من البيت. وهي مع الوقت هتنسي علشان كدة كنا مخبين عنها. اي حاجة تخص هنا او تفكرها بيها وترجع تسأل عنها.
سميحة : بتعيط. الحمد لله. ربنا اخد مني هنا زمان. وبعد كدة حلا. وعيطت. قدر الله وما شاء فعل.
عدي: مصدوم ومش مستوعب. ورجع بذاكرته يوم جوازه من هنا. والتورته اللي كان عليها رقم 26. وفهم ان ده كان عيد ميلاد هنا. لان هي اصلا مكنتش تعرف عيد ميلاد حلا. معقول تكون هي هنا توأم حلا. وافتكر كلام هنا لفوزي يوم كتب الكتاب
فلااااااش. بالك
هنا: انت ملكش حق تحاسبني ولا تقولي اجوز مين ومتجوزش مين. ولا انت ناسي انك مش ابويا
فوزي: يمسكها من دراعها. انتي اتجننتي. انا هفضل ابوكي لحد ما اموت. انا اللي ربيتك وكبرتك. دلوقتي مش ابكي. بعد كل السنين دي.
هنا: انت وماما مرڤت اخدتوني و صغيرة. لاكن هي كانت بتحبني وحنينة عليا. لكن انت لا طول عمرك. مش مهتم بيا ولا بفرق معاك اصلا.
عدي: مسك فوزي من هدومه. الكلام اللي هنا قالتوا ده صح
فوزي: نزل ايد عدي وزقه بعيد. ايوة صح. واللي عندك اعمله. وانا ابوها بالقانون. وبشهادة الميلاد اللي معاها. وهقول تتجوز مين ومتتجوزش مين.
بااااااك.
فريد: هاي. مالك يا عدي سرحت في ايه.
عدي: يعني هي مش بنت فوزي. وعيد ميلادها في نفس عيد ميلاد حلا. ونفس الشبه معقول
سميحة: بصت لفريد. ايه يا ابني ساكت ليه ايه اللي حصل
عدي: فاق بعدم تركيز. ايه لا ابدا. طيب عن اذنكم انا عندي مشوار مهم لازم اعمله. وادعولي يطلع زي ما انا عايز. ساعتها هجبلكم معايا هدية هتفرحكم.
سميحة: ابتسمت. يا حبيبي ربنا يوفقك. احنا مش عايزين حاجة. كفاية علينا سؤالك علينا من يوم موت حلا.حتي الفترة اللي فاتت كنت مشغول. ومبتجبش بس كنت دايما بتكلمنا في التليفون. وبتطمن علينا
عدي: ده واجب عليا. هو انا مش ابنكم زي حلا الله يرحمها. يبقي ملوش لازمة الكلام ده دلوقتي. يالا انا مش هتأخر. سلام
فريد: مع السلامة يا ابني ربنا معاك.
في منزل فوزي. الجرس بيرن
ماجدة: فتحت الباب. نعم انت مين
عدي: بجدية. انتي مدام ماجدة
ماجدة: ايوة يا خويا خير في حاجة
عدي: ادخلي اندهي لفوزي
ماجدة: وانت مين بقي ان شاء الله.
عدي: قوليله عدي. بس بسرعة
ماجدة: استني عندك لما اشوف اخرة البلاوي اللي بتتحدف علينا دي ايه
عدي: جز علي سنانه. والله مافي بلاوي غيرك. دي ليها حق هنا تطفش من وشك. كتك الارف
فوزي: خرج من جوا واول لما شاف عدي.
اتخض وقلق وخاف علي هنا
فوزي: خير يا عدي بيه هنا حصلها حاجة
ماجدة: بسخرية. هو انت بقي جوز المحروسة.
عدي: بحزم بص لفوزي. عايزك لوحدنا
فوزي: بص لماجدة. خير طيب طمني
عدي: ممكن يا مدام تسيبينا لوحدنا.
ماجدة: ليه هتقولوا اسرار.
فوزي: ادخلي جوا دلوقتي يا ماجدة.
ماجدة: داخلة يا خويا. تلاقي المحروسة مطلعة عينوا.ماهي مبيجيش من وراها غير التعب
فوزي: طمني يا ابني ايه اللي حصل
عدي: انا عايز اعرف انت ومدام مرڤت الله يرحمها لاقيتوا هنا فين. وازاي
فوزي: وانت بتسأل ليه
عدي: بغضب. انطق واتكلم انا روحي في منخيري. بلاش تطلع زرابيني اتكلم.
فوزي: اتنهد هقولك.
فلاااااش باااااك
فوزي ومرڤت قاعدين علي البحر
مرڤت : بتبص علي الاطفال وبتعيط بحسرة
فوزي: بحزن. وبعدين يا مرڤت ما خلاص. الحمد لله احنا راضين بقضاء ربنا. لزوموا ايه بقي العياط. استهدي بالله. ومفيش حاجة بعيدة علي ربنا
مرڤت: بحزن ووجع. ونعم بالله بس انا نفسي في طفل افرح بيه زي باقي الستات. الاعبه واكله وانيمه واخده في حضني. ليه بس اتحرم من اني اكون ام ليه
فوزي: استعيذي من الشيطان. ايه الكلام ده. وبصراحة انا مرتاح كدة. انتي عايزة عيل وتعب ووجع قلب. خلينا كدة زي العصافير ولا مسؤلية ولا بتاع. سيبك من كل ده وتعالي ننزل المياه
مرڤت: لا انزل انت انا مليش مزاج
فوزي: براحتك. لما تحبي تنزلي حصليني.
مرڤت : وهي قاعدة شافت بنت جميلة بيضاء وشعرها بني وعنيها خضراء. وبتعيط لوحدها. قامت مرڤت وراحتلها وقعدت قصادها علي ركبتها. وبحزن. مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
هنا: ببرائة الاطفال. انا مش لاقية ماما وبابا.
مرڤت: انتي اسمك ايه
هنا: اسمي هنا
مرڤت: الله اسم حلو اوي. عندك كان سنة يا هنا
هنا: ماما بتقول. هيبقي عندي 4 سنين بكرة علشان عيد ميلادي انا وحلا
مرڤت: انتي ليكي اخت اسمها حلا
هنا: ايوة
مرڤت: اخدتها وقعدتها معاها. خدي يا حبيبتي الشيكولاتة دي.
هنا: هزت راسها. لا ماما قالت منخدش حاجة من حد
مرڤت: معلش اعتبريني ماما. خدي يا جميلة.
هنا: اخدتها واكلتها.
فوزي: طلع من البحر. مين دي يا مرڤت.
مرڤت: دي بنت تايهة ومش لاقية اهلها.
فوزي: لا حول ولا قوة الا بالله. طب ندور عليهم فين
مرڤت: عنيها لمعت. وحضنت هنا. فوزي انا هخودها
فوزي: انتي بتقولي ايه. انتي اتجننتي يا مرڤت. البنت لازم ترجع لاهلها
مرڤت: حضنت هنا اكتر. لا انا ربنا بعتهالي. واكمان اهلها عندهم بنت تانية غيرها. لكن انا معنيش. ابوس ايدك يا فوزي سيبهالي. انا حبيتها اوي. وهموت لو اخدتها مني
فوزي: طيب وامها مش هتموت وهي بيعيد عنها. يا مرڤت بلاش تعالي ندور علي اهلها. وارمي حمولك علي الله. بكرة ربنا يعوضك
مرڤت: بغضب. اسمع انا هخودها يعني هخودها. ولو انت مش عايز براحتك. طلقني وانا هخدها واروح عن اخواتي في السويس.
فوزي: يا بنت الناس اطلقك ايه بس. انا بتكلم علي البت دي تحرميها من امها وابوها ليه.
مرڤت: انا هبقي امها. وانت ابوها. يالا بسرعة. انا عايزة امشي قبل ما حد ياخد باله مننا.
ومشي فوزي ومرڤت. وروحوا البيت. ومر اسبوع. وهنا كانت ابتدت تبطل عياط. وتحب مرڤت علشان كانت حنينة. عليها وجابتلها هدوم ولعب وكل حاجة ممكن تحتاجها. بس نسيت انها جرحت ام. وقهرت عيلة بسبب انها اخدت بنتهم. وان الابتلاء اللي هي فيه. مش مبرر ابدا علشان تعمل كدة. وخصوصا ان فريد والد هنا وحلا. عمل اعلان في الجرنان. ونزل صورة هنا وعنوانه وتليفونه. وكمان حط مكافأة للي يدله علي مكانها. بس مرڤت. اخدت هنا وسافرت السويس عند اخواتها. سنة بحالها علشان الموضوع يكون هدي. ولما رجعت نقلت من شقتها القديمه. وراحت شقة جديدة. علشان محدش يعرفها ولا يعرف هنا. وكل الناس كانوا فاكرينها بنتها. وعملتلها شهادة ميلاد بإسمها وطبعا دفعت رشوة. علشان ده يحصل. وهنا مع الوقت نسيت اصلا. ان ليها اهل تانين لانها كانت صغيرة 4 سنين. وحنية مرڤت وطيبتها حسستها انها امها.
بااااك
فوزي: هو ده اللي حصل
عدي: انت فاكر اسم ابوها الحقيقي
فوزي: ايوة طبعا. اسمه فريد المهدي
عدي: مسك راسه بإيده. مش ممكن معقول. يعني هنا فعلا اخت حلا التوأم.
فوزي: انا مش فاهم حاجة
عدي: مش مهم عن اذنك.
وخرج عدي ورجع لهنا عند ثريا خالته
عدي: هنا تعالي يا قلبي عايزك
هنا: ابتسمت نعم يا حبيبي خير انت روحت فين وايه اللي اخرك كدة. طنط ثريا اتصلت بيك تحت قالولها انك نزلت من بدري. وتليفونك مقغول
عدي: ابتسم. كنت في مشوار مهم. يخصك يا حبيبتي
هنا: مش فاهمة مشوار ايه
عدي: مش انتي قولتيلي انك يوم ما هربتي من البيت سمعتي ماجدة وفوزي بيقولوا. انهم لاقوكي وانتي صغيرة وربوكي. وانتي كان نفسك تعرفي اهلك الحقيقين
هنا: عنيها لمعت بالدموع. ايوة بس بردوا مش فاهمة حاجة
عدي: انا هقولك………
هنا: بعياط وفرحة وصدمة. يعني انا ابقي اخت حلا. ازاي طيب ماما وبابا عارفين اني موجودة
عدي: ابتسم. لا يا قلبي انا قولتلك انتي الاول وهننزل ليهم مع بعض. تعالي.
في شقة فريد وسميحة. الجرس بيضرب
فريد: فتح وانصدم اول لما شاف هنا. ابتسم بدموع حلا
هنا: بدموع. رمت نفسها في حضنه لا يا بابا انا هنا
فريد: حضنها. هنا هنا بنتي
عدي: ايوة يا عمي دي هنا. بنتك اللي ضاعت منك من زمان وكمان مراتي
خرجت : سميحة. اول لما شافت هنا. اغمي عليها.
وبعدين فواقوها وحكي ليهم عدي كل اللي حصل من اول يوم اقابل في هنا لحد لما عرف انها بنته.
سميحة: حضنة هنا وبتبوسها بحب وشوق ام اتحرمت من بنتها سنين طويلة. حبيبتي الحمد لله ربنا اخدك مني زمان لكن عوضتي بحلا. ولما اخدها مني رجعك ليا علشان يعوضني حزني ووجعي عليكي زمان وعلي موت اختك من بعدك.
هنا: وحشتيني يا ماما. انا من اول ما عرفت اني مش بنتهم. وانا بتنمي اقبلك. واشوفك.وخضنتها بقوة انا كنت محتجالك اي يا ماما اوي اوي
فريد: ياااااه. يا هنا اخيرا رجعتي لينا. وكمان اتجوزتي عدي. الحمد لله انك وقعتي مع عدي مش حد تاني. وبمزاح. مع اني مش عارف. داقت بيم الدنيا علشان تتجوز بناتي الاتنين
عدي: هههههههه. اعمل ايه بناتك هما اللي حلوين ويخطفوا القلب والعين
هنا: اتكسفت
سميحة: هههههههه. انتي لسة بتتكسفي. بس الحمد لله عدي ده راجل بجد ويستاهلك.
هنا: بصت لعدي وابتسمت. هو فعلا راجل بجد يا ماما. من يوم ما شافني وهو عينوا عليا ومبيسبنيش ابدا. ربنا يه
خليه ليا.
عدي: مال عليها ووشوشها. طب بس علشان انا ممكن اخدك جوا افرجك علي اوضة حلا
هنا: هههههههه. طيب اتكتم بقي
فريد: طيب ايه يا ولاد رأيكم انا عازمكم علي العشاء برا بمناسبة رجوع هنا. بس اعمل حسابك يا عدي هنا هتقعد معانا يومين احنا نلحقناش نشبع منها.
عدي: زعل. بس انا يا عمي مبقتش اعرف اعيش من غيرها.
سميحة: معلش يا عدي. ما انت شايف. هي كانت وحشانا ازاي.
عدي: بص لهنا بخزن. ماشي اللي يريحك
هنا: وشوشته. اعمل حسابك هتبات معايا هنا. انا مش هعرف انام من غيرك.
عدي: غمزها ولا انا كمان يا روحي. تعالي بقي قبل ما ابوكي يرجع في حكاية العشاء دي.
في شقة توفيق الحديدي الجديدة. اللي قعد فيها مع مها بعد لما رعد طردوا من الڤيلا.
توفيق: بيتحرك بالكرسي المتحرك. بغضب. انت اتجننت يا امين انت ازاي تقوله علي مكان مشيرة
امين: بتعب. اعمل ايه بس يا توفيق باشا. ماهو كان مهددني وانت عارف رعد بيه مبيهزرش. انا كنت خايف
مها: وهي متجبسة. ووشها كله جروح. جدو. انت هتسيبه يفرح وينبسط. همس رجعتله وهتخلف. وكمان عرف مكان امه. ايه هنسيبه يفرح بالسهولة دي بعد اللي عمله معانا
توفيق: بمكر👿👿👿👿 مستحيل. طبعا. خليه يروح لامه. بس اوعدك. ابنه مش هيشوف النور.
في قصر رعد
همس: يا حبيبي انت مأزمها ليه. بس
رعد: علشان انا عرفت مكان امي. وانتي لسة راجعة من السفر مبقالكيش اسبوع. هتسافري معايا تاني. ازاي وانتي تعبانة. وانا مش هسافر من غيرك. مش هبقي مطمن عليكي بعيد عني
همس: يا حبيبي انا كويسة وهسافر معاك. وكمان نستني لما نروح للدكتورة. ونشوف هتقول ايه. انا كمان يا روحي مش هقدر اقعد من غيرك
رعد: اخدها في حضنه واتنهد. تعرفي يا همس. انا لو كان حد قالي من كام شهر بس. اني هعرف ان امي عايشة وكمان اعرف مكانها. وقاعد لسة ومسافرتش ليها بسرعة. عمري ما كنت هصدق. لكن انا بجد مش هقدر ابعد عنك.ولو الدكتورة لقت حالتك متسمحش بالسفر تاني بالسرعة دي. انا هستني لحد لما تولدي
همس: خرجت من حضنه وبصت في عنيه وحضنت وشه بإيديها وابتسمت. حبيبي للدرجة دي . دي امك اللي كنت هتتجنن عليها. تتأخر عليها علشاني
رعد: ابتسم وباس ايديها. انا علشانك اتأخر علي الدنيا بحالها. انتي روحي يا همس.
همس: وانت كمان روحي اللي بعيش بيها. بس انا متأكدة اني هسافر معاك متقلقش.
رعد: مرر ايده في شعرها. تعالي ننام والصبح نروح لليليان. ونعرف هنعمل ايه.
همس: ابتسمت. تعالي يا روحي. ونامت في حضنه
رعد: ضمها لحضنه وابتسم. هو فعلا مش هيقدر يسافر ويبعد عنها. خصوصا بعد ما داق مرارة بعدها وفراقها.
في مستشفي الدكتورة ليليان
رعد: ابتسم. حقا تستطيع همس السفر معي لالمانيا
ليليان: نعم. هي برغم حالتها الصحية الغير مستقرة. الا ان حالتها النفسية في احسن حال. وهذا هو الاهم وستكون بخير. وللامان انا سوف اعطيك اسم طبيب في مشفي في المانيا. هو صديقي وعربي الجنسية هو سوري. ومقيم هناك. اسمه دكتور
نائل. هو ماهر للغاية. ويستطيع ان يتابع حالة السيدة همس. هناك ان حدث اي مكروه.
رعد: اشكرك جدا دكتور ليليان. استأذن منك.
ليليان: مبتسمة. تفضل والي اللقاء بعد عودتكم بخير.
وحجز رعد وسافر هو وهمس المانيا. ووصل عند عنوان مشيرة.
وهمس سابقته وضربت الجرس. وفتحت مشيرة. وابتسمت لهمس لما شافت حجابها وملامحها عرفت انها عربية.
همس: السلام عليكم. حضرتك ماما مشيرة
مشيرة: وعليكم السلام.ايوة انا اهلا بيكي انتي مين
همس: ابتسمت بسعادة. انا مرات ابنك وام حفيدك ان شاء الله
مشيرة: انصدمت. ااااببني
رعد: ظهر من ورا همس. وعنيه اتعلقت بمشيرة. أمي
مشيرة: بفرحة ولهفة ووجع والم. رررعد 💖💖💖💖
رعد ومشيرة. عدت عليهم دقائق. وهما لسة تحت تأثير الصدمة. مش مستوعبين انهم واقفين قصاد بعض
احساس رعد: مكنش ممكن يتوصف. وهو شايف قصاده امه اللي اتحرم منها سنين. امه اللي افتكرها ماتت. امه اللي اتمني حضنها في اصعب اوقاته.امه اللي عاش حياته كلها وهو بيحاول ينتقم ليها من اللي ظلمها واهنها. اخيرا واقفه قصاده وعنيه شايفاها. وايده لمساها. فعلا احساس صعب يتوصف.
اما مشيرة: فا ولا الف كلمة وجع والم. وتعب ومرارة. ممكن توصف احساسها وهي شايفة ابنها اول فرحتها. ابنها اللي اتحملت علشانه زل سنين علشان بس. تقعد معاه. ابنها اللي اتحرمت منه سنين. اتحرمت تشوفه وهو عريس زي كل الامهات. ابنها اللي اتمنت يكون سندها وظهرها. بس الظلم والجبروت كانوا اقوي منها. كانت دموعها بتنزل من غير حساب. وهي بتمرر ايديها علي ملامحه عايزة تتأكد انها مش بتحلم ولا بيتهيألها.. رررعد يا نور عيني وحشتني يا حبيبي وحشتني
رعد: دموعه نزلت مقدرش يسيطر عليها. وباس ايديها. وحشتيني يا امي وحشتيني. وضمها بحب ولهفة. وهو بيحاول يشبع من الحضن اللي اتحرم منه سنين. واتمناه في لحظات الالم والوحدة وماكنش لاقيه.
مشيرة: بدموع وشهقات عياط بحرقة. انا اسفة والله اسفة بس كان غصب عني. سيبتك علي عيني يا نور عيني
رعد: خرج من حضنها وحضن وشها بإيده ومسح دموعها. متتأسفيش يا امي. انا وانتي ماكنش في ايدينا حاجة وقتها. بس توفيق. مأذكيش لوحدك. اذاني واذي مراتي وكان السبب في موت ابني.
مشيرة: بصت لهمس. ابنك مات. انت خلفت غير اللي بطنها
رعد: بألم. لا همس كانت حامل في توأم وبسبب توفيق مات جنين من الاتنين
مشيرة: اخدت همس في حضنها. معلش يا حبيبتي ربنا يعوضك باللي جاي. وخرجتها من حضنها. وابتسمت. انا اسفة اني مسلمتش عليكي بس رعد كان واحشني اوي اوي
همس: ابتسمت. ولا يهمك يا ماما انا مبسوطة انكم اتقابلته. انتي متعرفيش رعد بيحبك ازي طول الوقت بيتكلم عنك. وعمره ما نسيكي ابدا.
مشيرة: ابتسمت وبصت لرعد. الحمد لله اللقي ده نصيب. تعالوا يالا ادخلوا.
ودخل رعد وهمس واتفاجأوا. بصور رعد اللي مالية المكان. حتي في البراويز الصغيرة.
رعد: ابتسم. انتي جبتي الصور دي منين
مشيرة: ابتسمت. من صفحتك علي النت. كل صورة ليها برواز هنا.
همس: يا سلام يا سلام. ايه الحب ده انا كدة هغير
مشيرة: بتبص لرعد بحنين. انا لو عليا اخبيه في عنيه.
رعد: ابتسم. ومسك ايديها وباسها. اخيرا قدرت اوصلك وهرجع امتع عنيا بيكي وهرجع اخبي نفسي في حضنك. وحضنها وغمض عنيه. اتمنيت الحضن ده كتير يا امي كتييير
مشيرة: بدموع والله مش اكتر مني. انا كنت بموت كل يوم وانا حتي مش. قادرة اقولك اني عايشة. بس قولي انت عرفت ازي وتوفيق يعرف انك عرفت
رعد: انا هحكيلك علي كل حاجة…….
مشيرة: بغضب. هو الراجل ده ايه شيطان ده العن من الشيطان كمان. ازاي قدر يعمل فيك وفي مراتك كدة.
رعد: اهو ربنا شله وقعدوا علي كرسي متحرك. بس ربنا يستر من شره
مشيرة: ربنا كبير ومش هيسيبه. يمهل ولا يهمل. وابتسمت بس تعرف. زوقك حلو همس جميلة جدا.
همس: اتكسفت. شكرا يا ماما. انا اسفة لو من نفسي كدة قولتلك يا ماما. بس انا حبيتك من قبل ما اشوفك. من كلام رعد عنك
مشيرة: لا طبعا اسف ايه. انا ماما مشيرة مافيهاش كلام.
رعد: حاوط همس بإيده. وابتسم. همس دي يا ماما هي روحي. حبيبتي اللي جات تعوضني عن حرمان السنين. متعرفيش بحبها قد ايه
مشيرة: بفرحة. لا واضح عليك. بس تعرف يا رعد انت بقيت شبه ابوك جدا. اكني شايفة فادي قصادي
رعد: بحزن. لسة فاكراه يا امي
مشيرة: بحزن وحرج. عمري ما نسيته ابدا. ابوك اول حب في حياتي. رعد مش عايزك تزعل علشان انا اتجوزت يونس. كان غصب عني انت متعرفش. انا شوفت ايام. صعبة ازاي وانا لوحدي ولا ليا اهل ولا ليا حد يونس حبني واتجوزني وحافظ عليا. وصدقني لما تعرفه هتحبه.
رعد: بحزن. اكيد يا امي المهم ان انتي سعيدة ومرتاحة معاه. قوليلي انا عرفت ان ليا اخت. هي فين
مشيرة: ريما. دي هتفرح اوي لما تعرف انك جيت.
رعد:حكتلها عني
مشيرة: ابتسمت. بص حاوليك. صورك في كل حته. انت كنت عايش معايا في قلبي عمري ما نسيتك. وريما عارفة كل حاجة وكان نفسها تقابلك.
رعد: طيب هي فين
مشيرة: هي في مدينة تانية غير هنا قاعدة هناك علشان جامعتها.
رعد: بعصبية. لوحدها ازاي
مشيرة: متقلقش. ريما بنت بميت راجل.
رعد: طيب ليه انتي ويونس. مش قاعدين معاها في نفس المدينة.
مشيرة: علشان شغل يونس هنا. وهيكون صعب يروح كل يوم ويرجع.
رعد: هي في سنة كام.
مشيرة:دي اول سنة ليها في الجامعة
رعد: امي. انا عايزكم ترجعوا معايا مصر. وريما هدخلها الجامعة الالمانية هناك. ولو علي شغل يونس. انا هساعده ينقله هناك. انا خلاص مش هقدر اعيش منغيرك
مشيرة: من غير ما تقول يا حبيبي. انا كمان مش هقدر علي بعدك تاني.
رعد: بص علي همس لقي شكلها تعبان. وبقلق مالك يا همس انتي تعبانة
همس: بتداري الالم. لا ابدا شوية تعب عادي. متقلقش
مشيرة: انتي في الكام دلوقتي
همس: يعني لسة داخلة الثامن من اسبوع كدة.
مشيرة: بفرحة. انا عايزاكي بقي تقعدي معايا لحد ما تولدي عايزة البيبي ده يجي علي ايدي.
رعد: باس ايد مشيرة وابتسم. ان شاء الله انتي اللي هتيجي معانا هناك ويجي علي ايدك.
في الوقت ده رجع يونس. ومصدقش نفسه انه شايف رعد. ودخل وقعد ومشيرة حاكتله كل حاجة. بس كان حاسس. ان رعد مش متقبل فكرة انه: زوج امه.
يونس: ايه يا مشيرة. مش ناوية تأكلينا ولا ايه.
مشيرة: ياخبر. انا من فرحتي برعد ومراته. نسيت اجيب اي حاجة. ثواني والغداء هيكون جاهز
همس:انا جاية معاكي يا ماما
رعد: حبيبتي. انا قلقان عليكي انتي تعبانة ارتاحي.
همس: لا انا كويسة متقلقش.
يونس: رعد انا عايزك تفهم. اني كان لازم اتجوز مشيرة. مش لاني بحبها وبس لا. كمان مكنش ينفع اتخلي عنها واسيبها لوحدها. امك ملهاش حد في الدنيا. انا عمري يا رعد ما هاخد مكان فادي عندك ولا حتي عند مشيرة. وعارف انها عمرها ما هتحبني زي ماحبتةفادي. بس انا راضي بأقل حاجة
المهم تكون جنبي واحميها. ياريت تفهمني وتفهمها. وتقدر الظروف اللي اتحطينا فيها زمان
رعد: اتنهد. انا مقدرش الومها انها اتجوزتك. بس اكيد الموضوع. هياخد وقت لحد لما اتعود. انا عمري ما شوفت امي مع راجل غير ابويا. علشان كدة مش سهل فجأة القيها متجوزة.
يونس. عارف وحقك.خد وقتك براحتك. المهم مش عايز مشيرة تزعل ولا تلوم نفسها. انا اكتر حاجة توجعني اشوفها زعلانة.
رعد: ان شاء الله. سيب كل حاجة للأيام. المهم ريما عاملة ايه. انا عايز اشوفها.
يونس: انا هكلمها حالا واقولها واخليها تيجي في اقرب وقت. علشان تشوفك انت ومراتك.
مشيرة: خرجت. يالا يا رعد يا حبيبي يالا يا يونس. الغدا جاهز. ومشيرة صممت تقعد رعد علي رأس السفرة. وهي علي يمينه وجنبها يونس. وهمس علي شماله.
وقعدوا كلهم يتغدوا.
رعد: ابتسم. تسلم ايدك يا امي وباس ايديها.
مشيرة: طبطبت عليه. انا لو عليا اعملك كل الاكل وكل الحلويات اللي في الدنيا. ده النهاردة عيد بالنسبة ليا
همس: تسلم ايدك يا ماما مشيرة. الاكل يجنن. وشكل رعد هيتعود علي اكلك واكلي مش هيعجبوا بعد كدة
مشيرة: هههههههه. لا طبعا انتي حبيبته.
رعد: باس ايد همس. حبيبتي انتي اكلك ما يتقاومش. زيك تمام.
همس: ابتسمت. ربنا يخليك ليا يا حبيبي.
مشيرة: بعد الغدا. تطلعوا ترتاحوا فوق.
رعد: لا يا ماما. احنا هنرجع الفندق. وكل يوم هجيلك لحد لما نشوف هترجعي معايا امتي
يونس: يا ابني ما يصحش. البيت كبير. وتروح فندق
رعد: معلش انا هبقي مرتاح اكتر هناك. المهم بكرة عايز اجي الاقي ريما عايز اشوفها.
مشيرة: ان شاء الله هخليها تيجي في اقرب طيارة.
رعد:تحبي ابعت حد يجيبها.
مشيرة: لا ملوش لزوم. هي متعودة.
وبعد ماخلص الغدا. قعدوا كلهم يتكلموا في كل حاجة ورعد ما كنش عايز يسيب مشيرة. ولا هي كمان وودعتوا بحضن طويل مكنتش عايزة تسيبه. ورجع رعد وهمس الفندق.
في جناح رعد وهمس
همس خرجت من الحمام. وبتنشف شعرها. ورعد قاعد علي السرير وساند ظهره.
رعد: ابتسم. مش عارف بصراحة كل لما تخدي حمام بتحلوي. ايه ده. هو في كدة.
همس: قربت منه وقعدت جنبه. ههههههههه. حبيبي مزاجوا رايق بعد ما شاف الحب الاول .
رعد: ابتسم. وشدها لحضنه ونيمها جنبه. واتنهد. حبيبك مزاجوا بيروق. لما تكون همستي معايا وفي حضني
همس: بس ماما مشيرة. هي الاساس.
رعد: انا منكرش انها وحشتني بمجرد مامشيت وغابت عن عيني. لكن انتي حاجة تانية. انتي روحي وحبيبتي. انا من بعد امي تعبت كتير بس قدرت اعيش. لكن انتي في بعدك. مكنتش قادر اعيش. حياتي وقفت. مكنتش حاسس لاي حاجة بطعم. وضمها بحنان اكتر. انتي الهوا يا همس. انتي حياتي
همس: ضمته هي كمان وابتسمت بسعادة. انا كل يوم بقول رعد بيحبني حب مفيش زيه بس تاني يوم بلاقي نفسي غلطانة. علشان بلاقيك بتحبني اكتر من اليوم اللي قبله. ااااااه يا رعد.
تعرف. انا نفسي اموت وانا في حضنك.
رعد: حط ايده علي شفيفها. ليه بتقولي كدة. موت ايه ده اللي يخدك مني. انا اموت عليكي يا همس
همس: بتردد. رعد انا حاسة اني مش هقوم من الولادة دي. حاسة اني هموت وانا بولد.
رعد: بعصبية. بس بس اوعي تقولي كدة تاني. انا ممكن اضحي باللي في بطنك لكن انتي لا اوعي يا همس اوعي.
همس: مسكت ايده. وبدموع. هتفضل فاكرني ولا هتنساني وتحب من بعدي زي عدي ما نسي حلا وحب هنا.
رعد: حضنها بقوة وغضب. بس بقي. ايه اللي بتقوليه ده احب مين انا عمري ما حبيت قبلك هحب بعدك ازاي. همس وحياتي متجبيش سيرة الموت دي تاني ابوس ايدك. انا مش متحمل
همس: خلاص. هسكت خدني في حضنك عايزة انام.
رعد: حاضر يا روحي. وضمها بهدوء. وملس علي شعرها بحنان. وقلق. هو كمان حاسس انه قلقان عليها وخايف عليها من الولادة. ودعي ربنا في سره. يحفظها وميحرموش منها ابدا. وناموا كالعادة في حضن بعض
وعدي يومين ورعد وهمس بيروحوا. لمشيرة ويقعدوا معاها. لحد لما يونس يقدر ينقل شغله في مصر. وفي يوم كانوا عند مشيرة كالعادة. وكانت ريما جاية في اليوم ده.
قصاد المطار.واقفة بنوتة جميلة ملامحها بريئة جدا بشعر مائل للاصفر. وعيون عسلي وبشرة بيضاء. ولابسة جينز وتيشيرت ورافعه شعرها كحكة عشوائية. بس كانت جذابة وجميلة. وقفت تاكسي. وركبت. وهي ماشية بالتاكسي. لاحظت انه مشي من مكان غير اللي هي قالتله عليه.
البنت: هاي. انت لماذا اتجهت الي هنا
السائق: بمكر. هذا طريق مختصر.
البنت: لكن انت لما لم تسألني.
السائق: مردش عليها واتجه لشارع ضيق الي حد ما ونزل واتجه ليها في الخلف. وحاول يعتدي عليها.
البنت: صرخت وحاولت تبعده وتضربه.
مروان: كان معدي بالعربية من امام الشارع ده. ولفت نظره العربية الواقفة وشاف حركة غريبة. لكن اللي قلقه الصريخ اللي سمعه البنت بتستنجد بأي حد. مروان مترددش ونزل وراح يشوف في ايه لقي الوضع بالشكل ده. فتح الباب وشد السائق ونزل في ضرب لحد لما قطع النفس. واتجه للبنت بقلق.
مروان: هل انتي بخير.
البنت: بغضب. نعم بخير لولاك كنت قتلت هذا الحقير.
مروان: رفع حاجبه وضحك بسخرية. هههه. حسنا تعالي
البنت: نزلت معاه من العربية. ومشيت معاه خطوتين. وبعدين افتكرت شنطتيتها.
اوه. لقد نسيت حقيبتي في سيارة هذا الحقير.
مروان: حسنا انتظري هنا وانا سوف احضرها.
ورجع مروان العربية وجاب شنطيتها.
مروان: تعالي معي انا سوف اوصلك. اللي المكان الذي تريديه.
البنت: لا لا شكرا لك. انا سوف اتصرف
مروان: لا تخافي مني. انا لست مثل هذا الحقير.
البنت: بتتكلم عربي ظنا منها انه الماني. انا مش خايفة منك انا خايفة عليك وانت تجنن كدة
مروان: رفع حاجبه وابتسم. انتي بتتكلمي عربي
البنت: خبطت راسها بإيدها. مش ممكن انت عربي
مروان: هههههه. عربي ومصري كمان.
البنت: انا كمان عربية ومصرية. ماما وبابا مصرين. وعايشين هنا.
مروان: عايشة هنا من امتي
البنت: انا مولودة هنا اصلا
مروان: بس بتتكلمي عربي كويس
البنت: ده فرمان جمهوري. ماما مبتخليش اي حد يتكلم الماني في البيت. كلنا نتكلم عربي.
مروان: دي حاجة كويسة جدا. عموما انا مروان
ريما: ريما
مروان: كدة بقي لازم اوصلك. ولا هتخافي من ابن بلدك
ريما: بخجل. لا طبعا مش خايفة منك. واضح انك انسان راقي. بخلاف طبعا الضرب اللي ضربته للحيوان ده. اللي يشوفك يقول عليك ظابط شرطة.
مروان: هههههههه. لا بجد انتي مكشوف عنك الحجاب
ريما: عقدت حاجبها. يعني ايه
مروان: اصل انا فعلا كنت ظابط شرطة.
ريما: معقول وليه كنت
مروان: ابدا حصلت مشكلة كدة وخرجت من الداخلية.
ريما: انا اسفة مكنتش اقصد.
مروان: ولا يهمك. تعالي معايا يلا اوصلك.بس قوليلي العنوان
ريما:****. عارفه
مروان: اه طبعا انا اصلا رايح نفس الحي ده.
ريما:بفرحة بجد. دي فرصة جميلة جدا علشان اعرفك علي بابا وماما.
مروان: ابتسم. ده شرف ليا يلا اركبي
وركبت ريما مع مروان. وفضلوا. طول الطريق يتكلمه ويضحكه. واول لما وصله عند بيت مشيرة.
ريما: هو ده بيتنا.
مروان: بصدمه. انتي ساكنة هنا
ريما: ايوة
مروان: انتي اسمك ريما ايه
ريما: ريما يونس مختار
مروان: انتي اخت رعد الحديدي
ريما: بإستغراب. انت تعرف رعد اخويا ده انا اول مرة اشوفه النهاردة
مروان: انا بشتغل مع رعد بيه اصلا
ريما: مش ممكن. بتشتغل معاه ايه.
مروان: تقدري تقولي مدير اعماله.
ريما: بفرحة. دي صدفة جميلة جدا. تعالي يالا ندخل
ودخل مروان مع ريما.
ريما اول لما دخلت وشافت رعد. جريت عليه وحضنته
ريما: ابيه. اخيرا انا بجد كان نفسي اشوفك انا حبيتك من كلام ماما عنك
رعد: حضنها حضن اخ واب. بحنين. حبيبتي يا ريما انا من وقت ما عرفت ان ليا اخت وانا هتجنن واشوفك. وخرجها من حضنه بهدوء. بس ايه الجمال ده. انتي نسخة من ماما وهي صغيرة.
ريما: بثقة طبعا. انا مجننه المانيا كلها.
رعد: هههههه. اوعي يكون بجد اذبحك انا بغير
ريما: انا بقول اسلم علي مراتك احسن. وراحت لهمس وسلمت عليها. واااو ايه الجمال ده. انتي حلوة اوي.
همس: مين بس اللي يقول كدة. انتي اللي جميلة وزي القمر كمان
رعد: هو انتي ومروان اتقابلتوا علي الباب.
مروان: كان محرج. ومش عايز يقول اللي حصل
ريما: مش متعودة تخبي حاجة. لا احنا اصلا جاين مع بعض. اصل اللي حصل………
رعد: اتعصب وغضب. مروان مين ابن ال…. اللي عمل كدة عرفته
مروان: متقلقش سيادتك. انا اخدت رقم العربية وهجيبه.
مشيرة: خلاص يا رعد حصل خير. الحمد لله ان مروان لحقها.
رعد: بغيظ. ابدا انا لازم اخليه يندم انه لمسها. مروان تعالي عايزك.
راح مروان مع رعد وعنيه كانت علي ريما اللي قلبه دق لاول مرة في حياته لما شافها. وريما كمان. كانت متبعاه بعنيها لحد لما غاب عنها وهي مسهمة وهيمانة.
همس: اخدت بالها. قربت منها. مش عارفة سامعة كدة صوت دقات قلب مش طبيعية ولا انا غلطانة
ريما: هههههههه. شكلك مش سهلة يا همس.
همس: طيب تعالي احكيلي.
ريما: قعدت جنب همس. بخجل مفيش حاجة كل الحكاية اني حاسة اني اول مرة اتشد وانجذب. لحد. مروان ليه كريزما كدة مختلفة
همس: بس خالي بالك. رعد لو لمح الكلام ده. هيقتله
ريما: بصدمه. ليه وفيها ايه
همس: رعد غايور جدا. فوق ما تتخيلي. علشان كدة لازم تخلي بالك من نظراتك وكلامك مع مروان.
مشيرة: قربت منهم. بناتي الحلوين بيتكلمه في ايه.
همس: هههههه. تعالي يا ست الكل اقعدي.
وقضي رعد وهمس اسبوع مع عيلته الجديدة. وقربوا من بعض جدا.
وكمان مروان وريما. كان بينهم نظرات وهمسات. وكلام بيخطفوه من غير ما رعد ياخد باله. كانوا معجبين ببعض جدا.
وفي يوم مشيرة قررت تاخد همس وريما للمول يتفسحوا ويغيروا جو.
رعد: بس يا ماما انا خايف علي همس
مشيرة: خايف عليها وهي معايا
رعد: لا بس همس حامل والشهر الثامن ده متعب اوي. ممكن تتعب منك
ريما: مش تخاف يا ابيه. انا وماما مش هنسيبها لوحدها ابدا.
رعد: خلاص هبعت معاكم مروان
ريما: بفرحة معرفتش تداريها. سقفت بإيديها. بجد هايل جدا
رعد: اخد باله. وفهم لهفتها علي مروان. لا للاسف افتكرت مشوار مهم لازم اروحه مع مروان.
ريما: بحزن وخيبة امل. يا خسارة
همس: زغدت ريما. لا عادي يا حبيبي احنا مش هنتخطف يعني
رعد: تمام خلي بالكم من نفسكم. همس تعالي يا روحي عايزك.
همس: قربت من. نعم يا حبيبي
رعد: ادالها الفيزا بتاعته. خدي يا حبيبتي اشتري اللي يعجبك. اي حاجة عايزاها جبيها
همس: بس انا مش محتاجة حاجة
رعد: لا اكيد لما تلفي معاهم هتلاقي مليون حاجة عايزة تشتريها.
همس: حضنته. شكرا يا حبيبي
رعد: ضمها بحب وخوف. خالي بالك من نفسك يا روحي اتفقنا
مشيرة: كفاية متخفش عليها هي معايا
يالا يا همس.
وخرجت همس وريما ومشيرة.
ووصله المول. واتفرجوا ولفوا كتير. وهما في بيتفرجوا علي فاساتين وحاجات في قسم الحوامل. همس عجبها فستان قصير ومفتوح وشكله شيك ومغري جدا. قررت تقيسه وتشتريه وتلبسه في البيت لرعد. ودخلت تقيسه
وريما ومشيرة مستنينها برا.
ريما: مامي تعالي لحد لما همس تخرج نروح نشوف حاجات البيبي دي فيه حاجات حلوة اوي
مشيرة: تعالي. انا عايزة اشتريله المكان كله اصلا.
وراحوا يشوفه الحاجات دي. ولما رجعوا. ملقوش همس في المكان كله . دوروا عليها في كل حته مش موجودة.
مشيرة: اتصلت برعد
رعد: … ايوة يا امي عاملين ايه وهمس عاملة ايه
مشيرة: بإنهيار ودموع. الحقني يا رعد همس اختفت
رعد: 😡😡😡😡😡😡اختفت ازاي.
مشيرة: بدموع. انا السبب انا السبب ياريتني ما اخدتها يارتني ما سيبتها لوحدها.
يونس: اهدي يا مشيرة صحتك.
ريما: بدموع. انا خايفة علي همس جدا يا بابي
مروان: حزين علي الوضع. لكن اللي وتجعوا اكتر انه شايف دموع ريما ومش قادر يضمها لحضنه ويطمنها.
رعد: رايح جاي بجنون. يعني ايه همس راحت مني. همس هتسيبني تاني. لا مستحيل. مستحسل
مروان: ارجوك اهدي يا رعد بيه. احنا مش ساكتين والناس بتوعنا هنا متابعين معانا.
وفجأة تليفون رعد رن…..
رعد: 😡😡😡😡😠😠😠😠توفيق. كنت متأكد انك وراها. بس صدقني المرة دي مش هيكفيني اني اشلك. المرة دي هوصلك لقبرك بإيدي. انطق همس فين
توفيق:بشماته وغل وجبروت. ههههههه. مراتك في الحفظ والصون. انا خلاص مش عايزها عملت اللي انا عايزه. اكتب العنوان ده وروح خد مراتك.
رعد: انطق يا توفيق عملت فيها ايه
توفيق: لما تروحلها هتعرف.
رعد: فين العنوان
توفيق:*******
رعد: تعالي معايا يا مروان.
مروان: اتفضل
مشيرة: مسكت رعد من دراعه. بخوف. انت صدقت الشيطان ده افرض عمل فيك حاجة
رعد: بحزن ووجع. مفيش حاجة اصعب من بعد همس. ادعيلها يا امي
مشيرة: بحسرة. ربنا علي المفتري وينتقم منه. ان شاء الله هتتطمن عليها.
وصل رعد للعنوان اللي اخده من توفيق. وكان زي بيت مهجور. دخل هو ومروان. ولقي همس متكتفة وغايبة عن الوعي. رعد كان بيموت وهو شايفها كدة. جري عليها وفك الحبل. وبخوف وقلق حضنها وضمها
بس في الوقت ده تليفونه رن.. توفيق
رعد: بغضب وصوت جاهور. عملت فيها ايه يا توفيق الكلب
توفيق: بسخرية. ولا حاجة متقلقش هي حقنة صغيرة بس. مش اكتر
رعد: بشك. حفنه ايه
توفيق: حقنة سم. حقنت همس بمادة سامة بتمشي في الجسم ببطئ. لحد ما تموتها. انا كان ممكن اقتلها برصاصة واحدة. لكن انا حبيت اوجع قلبك واقهرك. وانت بتشوفها هي وابنك بيموته قصاد عنيك وانت مش عارف تعمل حاجة. واوعدك اول لما تموت واشغي غليلي منك. هقتلك يا رعد وارجع كل اللي اخدته مني. وقفل.
رعد. تليفونه وقع منه وهو مصدوم وبيتألم بوجع ضمها اكتر
رعد: همس .. همس.. وجز علي سنانه. اااااايا همس. والله ما هرحمك يا توفيق.
وشال رعد همس وجري بيها بسرعة علي المستشفي.
في المستشفي.
مشيرة : اهدي يا ابني اهدي. ان شاء الله ربنا هينجيها.
رعد: كان بيحاول يلجم دموعه.لانها لو هربت منه مش هيقدر يوقفها.
وخرج الدكتور نائل.
رعد: بلهفة. همس عاملة ايه
نائل: بأسف. لأسف مدام همس اتحقنت بمادة سامة واحنا لسة بنحلل المادة علشان نقدر نلاقي المادة المضادة ليها. بس ااا
رعد: بس ايه
نائل: انا اسف الجنين متحملش السم ومات.
رعد: خبط الحيطة بإيده اكتر من مرة. بغضب والم. وهو بيتوعد توفيق
التاني يا توفيق التاني
اسمع يا دكتور نائل. اعمل اي حاجة ورجعلي همس انا مقدرش اعيش من غيرها.
نائل: تأكد اننا هنعمل كل اللي نقدر عليه. عن اذنكم.
في الوقت ده.رعد تليفونه رن… عدي
رعد: بحزن ايوة يا عدي
عدي: ايوة يا خلبوص يساهلو . من قدك مقضيها انت مع امك واختك وهمس.
رعد: بحسرة ووجع. اااااااه يا عدي همس
عدي: بقلق مالك يا رعد في ايه
رعد: همس بتموت يا عدي بتموت. وانا السبب
عدي: بفزع. مالها همس قول بسرعة
رعد: توفيق خطفها وحقنها بمادة سامه وهي بين الحيا والموت. وابني التاني مات يا عدي مات.
عدي: بحزن. انا جايلك علي اقرب طيارة.
قفل رعد مع عدي وجه مروان
رعد: اندفع عليه بغل. هاه عرفت مكانهم
مروان: ايوة عرفت الفندق اللي نازلين فيه.
رعد: تعالي معايا بسرعة
ريما: جريت علي رعد. انت رايح فين يا ابيه خاليك مع همس هي محتجالك
رعد: حضن وشها بإيده. معلش المشوار ده علشانها علشان اجيب حقها من اللي عمل فيها كدة. ومسح دموعها. وحضنها. خليكي جنبها لحد ما ارجع
مروان: كان جواه غيرة وغضب. عايز يشدها من حضن رعد. ويقوله الحضن ده ليا انا وبس. دي بتاعتي بس لا المكان ولا الزمان يسمح بده. ودفن مشاعره وغيرته جواه ومشي مع رعد.
وصل رعد الفندق اللي نازل فيه توفيق ومها. وسألوا عليهم قالولهم انهم لسة ما شين حالا. خرجوا بسرعة واول لما خرجوا. لمحه مها بتركب توفيق وبتلف علشان تسوق. ولما شافتهم ركبت بسرعة وساقت بأقصي سرعة.
رعد: ركب بسرعة وساق هو كمان بسرعة الريح. وفضل يكسر عليها علشان يجبرها تقف. وبعد محاولات كتير وصدمات كتير مها كانت عايزة تتفادي خبطة رعد. بس خبطت في مقطورة كبيرة محملة بنزين. والعربية لفت واتقلبت وولعت في نفس اللحظة
رعد : نزل من عربيته. وشافهم وهما بيتحرقه.
رعد: اكيد الموته اللي كنت مجهزهالكم كانتم تستحقوها. بس انتقام ربنا اشد. ربنا حرقكم زي ما حرقتم قلوب ناس كتير.
وركب عربيته هو ومروان ورجع المستشفي لهمس.
رعد دخل لهمس اوضتها. وراح وقعد جنبها. وهنا مقدرش يمنع دموعه اكتر من كدة. نزلت دموعه وهو بيتوجع
رعد: وحياتي يا روحي ما تسبيني. خاليكي معايا. انا مقدرش اعيش من غيرك. الا انتي يا همس الا انتي. ياريني يا قلبي كنت اقدر اخد انا السم ده بدالك. والله ما كنت هتردد. انا بموت يا همس بموت وانا شايفك كدة ومش قادر اعملك حاجة. وباس ايديها بقوة. اااااااه اااااه. قلبي بيوجعني يا همس. والله حاسس بيه بيتقطع. واتوجع اكتر واتحسر وهو شايف ملامحها الشاحبه وشفيفها اللي بعد ما كانت حمرا لون الكريز. بقت زرقاء من السم اللي بيمشي في جسمها بالبطئ.. قرب من شفايفها. وباسها بوسة طويلة. بس المرة دي ماكنتش شهوة ولا رغبة. لا كانت خوف وحب وقلق. اكنه امير في روايه خيالية ولما هيبوس اميرته قبله الحياه. هترجع للحياه تاني وتعيش.
رعد كان جواه اااااهات ووجع والم ماةيتوصفش. كان كل ذرة فيه ملهوفة عليها وبتتوجع علشانها. وفي نفس الوقت. عاجز وهو مش قادر يعملها حاجة.
في كافيه المستشفي.
ريما: بتبكي ومنهارة
مروان: زعلان علشانها وكمان علشان همس ورعد. كفاية يا ريما كفاية انتي بالاخص. ما بتحملش اشوف دموعك.
ريما: بدموع. اعمل ايه يعني وقت ما ابيه رعد يرجعلنا ونكون عيلة يحصل كدة كمان انا حبيت همس جدا. ومش متخيلة ان ممكن يحصلها
وفضلت تعيط بحرقة
مروان: ماكنش متحمل اكتر من كدة. شدها لحضنه وطبطب عليها. كفاية يا ريما كفاية يا حبيبتي
ريما: مسكت قميصة بقوة وبكت اكتر. بس فاقت علي كلمة حبيبتي. خرجت من حضنه وبصت في عنيه؟ حبيبتك.
مروان: حضن وشها بإيده ومسح دموعها. وبنظرة حب. ايوة حبيبتي انا بحبك انتي من اول ما عيني وقعت عليكي وانا حبيتك يا ريما بحبك بجد بحبك.
ريما: رمت نفسها في حضنه. وانا كمان بحبك اوي يا مروان. بس كنت خايفة تكون مش بتحبني
مروان: ابتسم. بجد يا ريما
ريما: هزت راسها. بجد يا حبيبي
مروان: ان شاء الله مدام همس تقوم بالسلامة وانا هطلبك من باباكي ورعد
ريما: يارب يا مروان تقوم يارب
مروان: ابتسم. ان شاء الله يا حبيبتي هتقوم.
في مطار القاهرة.
عدي وهنا قاعدين مستنين الطيارة. ومن بعيد كان داخل سليم وشافهم وقرب منهم.
سليم: مبتسم. ازيك يا عدي ازيك يا مدام هنا. انتوا رايحين فين
عدي: بحزن الحمد لله كويسين يا سليم. احنا رايحين المانيا.
سليم: ايه ده بجد. انا كمان عندي مؤتمر طبي هناك. وبتردد. هي همس عاملة ايه
هنا: حضنت عدي وانهارت من العياط. لما جاب سيرة همس
سليم: قلق. مالك يا مدام هنا. خير هي تعبانة يا عدي
عدي: بحزن شديد. همس بتموت يا سليم
سليم: بغضب. انت بتقول ايه. مالها همس اتكلم يا عدي
عدي: اتنهد. هقولك……..
سليم: تليفونه وباسبوره وقع من ايده. بصدمة. انت بتقول ايه همس. ليه ليه
انا كنت حاسس انها مش هترتاح معاه. دي عايشة مع مافيا. هي ذنبها ايه في كل الارف ده. ما ينتقم من حفيده. لكن هي ذنبها ايه . هي علشان ملهاش اهل تتبهدل وتتداس بالرجلين كدة. حرررااام والله حررام.
واتماسك شوية ولف لعدي اسمع انا جاي معاك. انا لازم اكون جنبها.
عدي: ياسلم. هو انت شايف الوضع متحمل. رعد مش هيسمحلك
سليم: بعصبية. يسمح ولا لا انا مش هيهمني. انا اللي هعالج همس بنفسي.
ووصل عديف وهنا وسليم المستشفي عدي: حضن رعد. ان شاء الله هتبقي كويسة ماتقلقش.
سليم: دخل لهمس من غير ما يكلم حد وقعد جنبها ومسك ايديها
رعد: غضب واتعصب وعنيه سودها بقي حالك لون الليل. والدم غلي في دماغه. وقرب من باب الاوضة.
عدي: مسك ايده. اهدي يارعد اهدي
رعد:هو في ايه انا مش فاهم حاجة.
عدي: هفهمك بعدين بس ارجوك سيبه يمكن يقدر يعملها حاجة.
سليم: قاعد جنب همس وماسك ايديها وبيبكي. حبيبتي والله غصب عني اني اسيبك ليه. انا كنت مضحي بحبي ووجعي. علشان لقيتك مبسوطة. كنت بموت وانا عارف انك معاه وفي حضنه. لكن عزائي الوحيد. اني شوفتك سعيدة ومرتاحة. لكن كدة لا ماتحملش اشوفك كدة مقدرش اسيبك تروحي مني. وباس ايديها. ومسح دموعه. وقام بسرعة وراح للدكتور اللي متابع همس. وشاف كل التحاليل والاشعة. وكل حاجة اتعملت لهمس من وقت دخولها الميتشفي. وبعد يوم طويل راح لرعد وعدي
رعد: اصلا مش طايقه ونفسه يخنقه بإيده. بس كان متحمل علشان همس. كان عنده امل يقدر يساعدها.
عدي: خير يا سليم. ايه الاخبار
سليم: اتنهد المادة اللي همس اتحقنت بيها. نادرة جدا. وملهاش علاج معرف. بس في حل واحد
رعد: بلهفة. حل ايه انطق
سليم: في بروفيسير كيميائي هو انجليزي. اتعرفت عليه لما كنت بدرس في لندن. ده بقي راجل داهية. هو معظم شغله مع عصابات المافيا. بيعملهم مواد سامة والترياق بتاعها. هو الوحيد اللي يقدر يساعد همس. بعد ربنا.
رعد: ونستني ايه. كلمه بسرعة
سليم: انا فعلا كلمته. وهو هيجي علي طيارة بكرة. هو مشكلته بس انه انتهازي وطماع
رعد: مش مهم ياخد اللي ياخده. اي رقم المهم همس تعيش
عدي: طيب هي حالتها ايه يا سليم دلوقتي
سليم: انا اتفقت معاهم هنا. علي اجراء بنعمله لحد بكرة. بنسحب منها دم وننقلها دم جديد علشان نقلل نسبة السم في الدم. وميلحقش يوصل للقلب. وربنا معاها ومعانا.
رعد: سند راسه علي الحيطة. يارب يارب. انا السبب في جري ليها. انا اللي دخلتها بيني وبين توفيق ومها.
عدي: اهدي يا رعد ارجوك. ادعيلها وربنا هيرجعها بالسلامة.
وجه تاني يوم. وفعلا وصل البروفسير هاري. وفحص همس واتعرف علي المادة السامة وابتدي يعمل التركيبة المضادة ليها. وحقن بيها همس. وفضلت تحت المتابعة علشان يشوفوا جسمها هيستجيب ولا لا.
هاري: انا حاليا قمت بعملي. اما النتيجة ليس لي دخل بيها واريد نقودي الان. وكاش كما اتفقنا
رعد: هز راسه. مروان الشنطة
مروان: تفضل. 5 ملاين دولار
هاري: ابتسم . شكرا لك سيد رعد اراكم قريبا.
رعد : قعد ومسك راسه بإيده. يارب رجعهالي بقي انا مش هتحمل بعدها. ده انا كدة وهموت. اومال لو راحت مني هيحصل ايه.
سليم: بلوم. لما انت بتحبها دخلتها حياتك وانت عارف اللي بينك وبين جدك ليه. عملتها لعبة في ايدك ليه. اتهمتها بالخيانة ليه. ضربتها وقتلت ابنها ليه. وبسببك اتبهدلت وفقدت ابنها التاني. واديها بين الحيا والموت. كل اللي بيحصل لهمس بسببك. انت اناني.
رعد: خلاص جاب اخره. ومش متحمل الحب اللي ظاهر في عنين سليم لهمس اكتر من كدة. واندفع ناحيته ومسكه من هدومه. انا عايز اعرف انت مالك ومال همس. محسيني انها مراتك انت انت عايز ايه.
عدي: وقف بينهم وحاول يخلص سليم من رعد. استني بس يارعد انا هفهمك. وخلصهم من بعض فعلا. امشي يا سليم دلوقتي
سليم: بغيظ. انا ماشي بس لازم تعرف ان لو همس جري ليها حاجة مش هسامحك وهنتقم منك.
رعد: جز علي سنانه. اتكلم يا عدي الواد ماله بهمس
عدي: اتنهد ومسح وشه بإيده. هقولك……..
رعد: غضب اكتر. يعني بيحبها وكمان اعترفلها بحبه يا سلام وانت قرطاس مش كدة
عدي: يارعد ما انا فهمتك اللي حصل
ورفض همس ليه. ارجوك افهم
رعد: ماشي حسابنا بعدين. انا داخل لهمس.
ودخل رعد لهمس وقعد قصادها ومسك ايديها. حبيبتي فوقي بقي. مش انا لوحدي اللي هتعذب. كل اللي شافك حبك وزعلان علشانك. قومي بقي يا روحي قومي.
همس: ابتدت تأن وتفتح عنيها. والكلمة الوحيدة اللي نطقتها.
رعد… رعد
رعد: قرب منها اكتر بلهفة وخوف. حبيبت رعد انا اهو انا جنبك يا روحي. فوقي وحياتي متروحيش تاني.
همس: لما سمعت صوته قاومت النوم والخمول اللي غالب عليها. وفتحت عنيها. وبصت عليه وابتسمت. حبيبي
رعد: بدموع.
روح قلبي. حمد لله علي سلامتك يا عيون حبيبك. اخيرا فوقتي
همس: بدموع. جدك خطفني وقالي هموتني انا وابني. وحطت ايديها علي بطنها لقتها صغرت. بقلق. هو انا ولدت.
رعد: بص في الارض ونزلت منه دمعة
همس: عيطت اكتر. مات مش كدة انا كنت حاسة. هو ليه بيعمل فينا كدة ليه. بس مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل
رعد: اسف يا حبيبتي انا السبب في اللي حصل. بس احب اطمنك. ربنا اخدلك حقك وحقي وحق ولادنا. وحق كل اللي ظلمهم توفيق. توفيق مات هو ومها.
همس: بفزع. انت اللي قتلتهم
رعد: انا كنت ناوي اقتلهم. بس قضي ربنا سبق. ماتوا محروقين.
همس: بس انا زعلانة علي ولادنا اللي راحوا. وهما ملهومش ذنب في كل ده
رعد: ابتسم وقرب منها. لا يا روحي متزعليش. انا لما نرجع مصر هملالك البيت ولاد. وغمزها بس انتي لاحقي
همس: ضحكت بوهن. ههههه انت مش ناوي تجيبها لبر
رعد: وحششتيني ووحشتني ضحكتك اللي بتنور دنيتي كلها. وباس ايديها. الف حمد لله علي سلامتك يا روحي.
همس: الله يسلمك يا حبيبي.
سليم: دخل ومصدقش نفسه لما لقاها فاقت. قرب منها بلهفة. همس الحمد لله انك فوقتي طمنيني حاسة بإيه
همس: بإستغراب. دكتور سليم انت ايه اللي جابك هنا
رعد: جز علي سنانه. ما هو اللي ساعدنا في انك تتخلصي من السم اللي اتحقنتي بيه.
همس: ازاي. ومين اللي قاله
رعد: عدي اصله قابله و…… .
همس: ابتسمت. متشكرة ليك جدا يا دكتور سليم. انت بجد انسان عظيم ربنا ينولك اللي بالك وتبقي اكبر دكتور في العالم
سليم: بص لرعد. اللي في بالي. ناله غيري. بس متشكر علي الدعوة الحلوة دي. انا اصلا بتفائل بدعواتك. اهم حاجة انك رجعتلنا علشان تنوري دنيتنا من تاني.
رعد: اتعصب وجز علي سنانه. اظن انت خدماتك خلصت لحد كدة شكرا
همس: بصت لرعد. رعد
رعد: بصلها بغضب.ممكن تسكتي
سليم: انا اصلا كنت ماشي. انا خلاص اتطمنت علي همس ومش عايز حاجة تاني. وخرج
همس: بلوم. ليه كدة يا رعد الراجل ما غلطش.
رعد: انتي تسكتي علشان لولا اللي انتي فيه. كنت موتك انا. مش البيه بيحبك وكان عايزك تطلقي مني ويتجوزك.
همس: بلعت ريقها بصعوبة. وانت عرفت منين.
رعد: عرفت وخلاص. اسكتي بقي علشان انا اصلا مش طايقه.
همس: ابتسمت. هو انت مش هتبطل غيرتك دي
رعد: قرب منها وباسها. لما انتي تبطلي تحلوي ابقي انا ابطل غيرة.
همس: بحبك
رعد: وانا بعشقك
وقضت همس فترة علاجها ورجعت كويسة وبقت احسن من الاول. ومروان طلب ايد ريما من رعد ورعد وافق. ونزلوا كلهم علي مصر واتعملت خطوبة ريما ومروان. وفي يوم الخطوبة.
كان قاعد مروان وريما وكانوا عرسان زي القمر. والكل كان مشغول. وفجأة عليت أغنية حكاية وهمس لقت اللي بيشدها من ايديها لمكان هادي بعيد عن الزحمة في نفس القاعة. وكان رعد. واخدها في حضنه يرقص معاها. وكانت (لكاظم الساهر. زيديني عشقا)
(زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني زيديني.
زيديني غرقا يا سيدتي. ان البحر ينادي. زيديني موتا علي الموت
اذا يقتلني يحييني.
زيديني عشقا زيديني. يا احلي نوبات جنوني زيديني.
ويا احلي امرأة بين نساء الكون… احبييني.
ويااا من احببتك حتي احترق الحب… احبييني.
ان كنتي تريدين السكن. اسكنتك في ضوء عيوني.
وحبك خاريطاتي… حبك خاريطاتي
ما عادت خارطة العالم تعنيني.
انا اقدم عاصمة للحزن.
انا جرحي نقش فرعوني.
وجعي يمتد.
كسرب حمام. من بغداد الي الصين
زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني زيديني.
عصفورة قلبي .. نيساني. يارمل البحر
و روح الروح. وياااا غابات الزيتون.
يا طعم الثلج… وطعم النار..
ونكهة شكي ويقيني.
اشعر بالخوف.
اشعر بالخوف من المجهول.. فآويني.
اشعر بالخوف.
اشعر بالخوف من الظلماء.. فضمييني
اشعر بالبرد..
اشعر بالبرد… فغطيني… غطيني
وظلي قربي… وغنيلي
فأنا من بدأ التكوين. ابحث عن وطن لجيبيني.
عن حب امرأة يأخذني بعيدا لحدود الشمس. ويرميني..
نوارة عمري.. مروحتي.. قنديلي
فوح بساتيني.
مدي لي جسرا. من رائحة الليمون
وضعيني مشطا عاجيا.
في عتمة شعرك وانسيني.
من اجلك اعتقت نسائي. وتركت التاريخ ورائي.
وشطبت شهادة ميلادي.
وقطعت جميع شرايني.
زيدي. زيدي. زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني)
رعد: بعشق. زيديني. زيديني
همس: انا عنيا سكن عنيك. وقلبي سكن لقلبك. وحضني سكن لحضنك. خليك في حضني
رعد: ضمها اكتر. بحبك يا همس بعشقك.
وبعد نهاية الفرح. رعد وعدي واخدوا جناحين كالعادة لعشيقتهم وقضوا ليلة من ليلي الف ليلة وليلة.
صحي من النوم بالليل. مفزوع علي صريخ همس.
همس:رررررعد. اااااااااااااه. همووووووت الحقني
رعد: قام مفزوع. مالك يا روحي في ايه
همس: هيكون ايه بولد. منك لله من يوم ما اتجوزتك وانا حامل. ااااااه في واحدة تفضل حامل سنتين. اااااه
رعد: بعصبية. وهو انا جبتهم لوحدي ما انتي السبب
همس: الحقني وبطل عصبية هو انا في ايه ولا ايه
رعد: اسف يا قلبي. تعالي يلا نروح المستشفي.
في مستشفي دكتورة ليليان
رعد دخل بهمس واخدوها علي العمليات. وهما ماشين بيها
همس: ماسكة ايد رعد وبتعيط. خاليك جنبي وحياتي انا خايفة
رعد: بقلق. والله ما تخافي يا روحي ان شاء الله هتقومي بالسلامة. اقرأي قران وانتي تطمني.
همس: لو موت خالي بالك من ولادي. واوعي تجبلهم مرات اب
رعد: هههههه. هو انتي في ايه ولا ايه بطلي غيرة.
واخدوها منه ودخلت العمليات. رعد كان قلقان وخايف عليها ولسة بيلف ضحك لما لقي عدي واقف قصاد اوضة العمليات التانية. وراحله
رعد: هههههههه. مش ممكن بتعمل ايه هنا دلوقتي
عدي: هكون بعمل ايه يا خويا نفس اللي بتعمله. هنا بتولد
رعد: الاتنين دول تقول متفقين. نعرف انهم حامل في نفس اليوم. ونعرف انهم حوامل في توائم في نفس اليوم. وايهم بيولدوا في نفس اليوم
عدي: بخبث. ان جيت لاحق اللي شكلهم متفقين هو احنا مش هما
رعد: ههههههه. انت مش هتتغير هتفضل سافل.
عدي: ههههههه. ما انت شايف اخرة السفالة اهو عنب.
وبعد مرور. ساعة في اوضة همس
ريما: شايلة بنوتة جميلة شبه همس تمام. الله يا همس جميلة اوي بجد بس صغيرة خالص
همس: عقبالك يا ريما يا حبيبتي قريب ان شاء الله.
ريما: اتكسفت وباصت لمروان.
مروان: ابتسم وغمزها. وبصوت هادي قريب اوي
مشيرة: شايلة ولد وسيم جدا. بس صوته عالي وعصبي زي ابوه تمام. سبحان الله ايه الولد ده. ده رعد الصغير
رعد: هههههه. طبعا حمش زي ابوه. علشان يخلي باله من اخته.
همس : اهم حاجة يكون وسيم وشخصيته تجنن زيك يا حبيبي
رعد: قرب منها. ايه ده هو انا وسيم
همس: هههههه. ال يعني مش عارف
رعد: تؤتؤ عايزك تعرفيني
مشيرة: احم احم. ايه معاكم ناس في الاوضة. قولولي هتسموا الولد ايه
همس: ابتسمت وبصت لرعد فادي
رعد: ابتسم وباس ايديها. حبيبتي
ريما: اممم والبنوتة
رعد: جوري
ريما: تحفة الاسم ده
همس: يعني ايه يا حبيبي جوري.
رعد: ملس علي خدها وشفايفها. يعني الورد الاحمر الجميل اللي زي خدودك وشفايفك.
همس: عضت شفايفها واتكسفت.
رعد: وشوشها. فاكرة انا حزرتك من ايه قبل كدة لو عضتيهم تاني. هكلهم ماشي
ريما: احمم. راعوا اخوانكم السناجل يا بشر. بليييز بقي عايزة اتجوز
رعد: بصلها بجدية. بنت اتلمي عيب لسة بدري عليكي ما فيش جواز غير لما تخلصي جامعة
مروان: بصلها وابتسم. ورفع كتفه ببرائة.
يونس: كان قاعد لوحده. في الاستراحة اللي في الاوضة مش معاهم. كان نفسه يشيل البيبيهات وحاسس انه مش من حقه.
رعد: اخد الولد ومشيرة اخدت البنت وخرجوا ليه.
رعد: ابتسم. انا ما شوفتش جد يسيب احفاده كدة من غير ما يشيلهم كل ده. ايه ولادي مش عاجبينك
يونس: بلهفة وفرحة. بص لمشيرة
مشيرة: ابتسمت وهزت راسها. شيل احفادك يا جدو
يونس: شال من رعد الولد. وعنيه دمعت. تبارك الله ربنا يحفظهم.
مشيرة: ادتله البنت علي دراعه التاني. شيل بقي دي كمان
يونس: هههههه. اشيل وماله. دول اشيلهم في عنيا.
رعد: اعملوا حسابكم. انتوا اللي هتربوهم. انا عايز اجيب اللي وراهم.
مشيرة ويونس: ههههههههه. ماشي واحنا موافقين.
في اوضة هنا
فريد :شايل بنوتة جميلة. سبحان الخالق. قمر يا هنا حبيبة جدها
سميحة: شايلة ولد جميل جدا. شبه عدي جدا. واضح انك بتحبي عدي اوي. النونو شبه خالص
عدي: ابتسم وغمزها. بتحبني بس دي بتموت فيا
هنا: هههههههه. طبعا يا روحي بموت فيك.
فريد: هاه هتسموا البنت ايه
هنا: بصت لعدي وابتسمت. حلا
عدي: ابتسم. وقرب منها بحبك
هنا: وانا بموت فيك
سميحة: والولد.
عدي: كريم
هنا: الله جميل اسم كريم
فريد: ابتسم. حلا … وكريم.
سميحة: عدي انا عايزاك تشوفلي شقة هنا في القاهرة. اه تقولوا عليا حما تقولوا ماري منيب. مش مهم انا مش هسيب احفادي انا اللي هربيهم.
عدي: شقة ايه بس انتوا هتقعدوا معانا في الڤيلا
فريد: معلش يا ابني خالينا علي راحتنا. كدة هنكون مرتاحين اكتر.
عدي: خلاص لو مصممين. ممكن تقعودوا. في شقتي القديمة او شقة هنا.
هنا: وهو انت لسة مسلمتهاش لصاحبها.
عدي: ههههههه. طيب ما انا صاحبها. انتي كنتي قاعدة في شقتي يا حلوة
هنا: ابتسمت. انت بجد فظيع. انت اشتريتها علشاني وقتها
عدي: كنتي عايزاني اسيبك تسكني بعيد عني. مستحيل
وبعد مرور شهر. كانت حفلة المواليد الاربعة معمولة في قصر رعد
رعد: طلع لهمس اوضتها وكانت بتلبس. ايه الجمال ده. قمر
همس: بجد يا رودي يعني جسمي ما اتخنش بعد الحمل والولادة
رعد: تؤتؤ. زي ما انتي اكني بشوفك لاول مرة. يمكن كمان اجمل واحلي
همس: اممم وانت بقي سايب الحفلة وجاي هنا ليه
رعد: قربها ليه وحضنها. عايز اقولك مبروك بس بطريقتي……
في الحفلة
عدي: شايل حلا وبلاعبها ومبسوط جدا.
هنا: راحت وراه. اه منك انت واخد الموزة بتاعتك وبتعمل ايه
عدي: ههههههه. هي بصراحة موزة طالعة لخالتها.
هنا: ضربته في كتفه. كدة ماشي زحلانة منك.
عدي: هههههههه. لا يا قلبي مقدرش علي زحلك. وبعدين ماهي مامتها شبه خالتها. غلطش انا.
هنا: ماشي هعديها علشان اختي حبيبتي. اسيبك انا بقي واروح اشوف كريم.
عدي: بالسلامة يا موزة قلبي. وطلع عدي من جيبه صورة لحلا محتفظ بيها بعيد عن هنا. واتنهد بحزن. الله يرحمك يا حلا. اكيد ربنا ليه حكمة انه يخدك مني علشان اقابل هنا. بس صدقيني عمرك ما روحتي من بالي. وابتسم حتي حلا الصغيرة طالعة شبهك. وياريت كمان تاخد روحك وقلبك. وباس الصورة. وحشتيني يا حلا.
وبعد مرور ست سنوات في جنينة قصر رعد
رعد وعدي بيشوا لحوم في الجنينة وعاملين حفلة باربيكيو.
جات بنت جميلة جدا بشعر اسود
طويل وبيضة وعيون سوداء
وبتجري علي رعد. ومسكت رجله
جوري: بابي.. بابي الحقني كريم بيجري ورايا
رعد: نزل علي ركبته قصادها. ومالك خايفة ليه انتي ارجل منه
جوري: اصله يا بابي بيقولي هاتي بوسة. وانت قولتلي عيب نبوس الولاد . غير بابا وبس
رعد: بيقولك هاتي بوسة يومه ويوم ابوه اسود.
عدي: ههههههه. يا عم سيب الواد ينبسط.
كريم: جه بيجري. كدة يا جوري تقوليلي غمض عنيك وتجري
رعد: بعصبية. هقول ايه ما انت ابن عدي. لازم تبقي كدة. اسمع يا حبيبي. اوعي تفكر تقرب من جوري ولا تبوسها فاهم
كريم: ليه بقي
رعد: علشان عيب مينفعش
كريم: طيب ما انت بتبوس طنط همس. وبابا بيبوس ماما هنا
رعد: مسح وشه بنرفزة. ما تقول حاجة للواد ده بدل ما اخنقه
عدي: بيحاول يكتم ضحكته. ونزل قعد قصاد كريم. بص يا كوكي. مينفعش تبوس جوري. لكن انا وانكل رعد بنبوس ماما وطنط همس علشان احنا متجوزين.
كريم: يعني لازم اتجوزها علشان ابوسها
عدي: هههه تمام الله ينور عليك.
كريم: خلاص يا انكل رعد اوعدك مش هبوس جوري الا لما اتجوزها. اتفقنا
رعد: اتفقنا. يالا بقي روحوا العبوا. وبتجزير.
كوكي من غير بوس سامع
كريم: هز راسه حاضر يا انكل. ومسك ايد جوري ومشي
رعد: سبحان الله يا اخي الواد طالع ليك مش سايب منك حاجة سافل سافل
عدي: ههههههه. يا عم فك بقي هي السفالة اللي بتجيب من الاخر. ونصيحة مني بقي اخالي بالك من بنتك علشان كوكي ممكن يكتب ورقة عرفي في ابتدائي عادي
رعد: ده انفخك انت وابنك.
وبعد. شوية جات بنوتة عسولة خالص بعيون عسلي وشعر بني بتعيط وبتجري علي عدي وماسكة في رجله.
حلا: بابي .. بابي شوفت فادي زعقلي وضربني.
عدي: ليه بس ضربك ليه
فادي: جاي وهو غضبان.
رعد: ضربتها ليه يا فادي
فادي: بعصبية. حضرتك شوف الجيب اللي لابساها قصيرة ولما قولتلها تغيرها مش بتسمع الكلام ضربتها
رعد: ههههه. سبحان الله. شوف ده بيعمل ايه وده بيعمل ايه. وخبط علي كتف فادي بفخر. راجل يا فادي طالع لابوك
عدي: لا وحيتك انت وهو. الا حلا والله يا فادي لو ضرتها تاني مش هخليها تلعب معاك ولا تيجي هنا اصلا.
فادي: خلاص. يبقي تسمع كلامي
عدي: لما تتجوزها تبقي تسمع كلامك.
فادي:ماشي اتجوزها دلوقتي
رعد. وعدي: هههههههه. انت مستعجل ليه كدة
رعد: بص يا فادي انجح في الاسكول وادخل الجامعة وانا اجوزهالك اتفقنا
فادي: اتفقني. ومسح لحلا دموعها. خلاص متزعليش مش هضربك تاني بس اسمعي الكلام. ومسك ايديها ومشي
عدي: اوفففف. يعني ياربي بنتي الوحيدة حظها ما يوقعش غير مع ابن رعد لا وشبه ابوه ايده طارشة.
وخرجت همس وهنا. وشايلين اطباق السلطة والشيبسي. والاتنين كانوا حوامل وبطنهم كبيرة
رعد: قرب من همس واخد منها الاطباق. ليه بس كدة تشيلي انتي اومال فين الشاغلين
همس: يا حبيبي دي حاجة بسيطة.
عدي: هنوني تعالي يا قلبي ادألجي
هنا: بغضب. انا بدألج قصدك اني كورة
عدي: هههههه. قطع لساني
همس: خلصت يا حبيبي اللحمة انا جوعت
رعد: حالا يا روحي. وانا اقدر همستي جعانة. تعالي يا قلبي وانا هأكلك.
وبعد الاكل
هنا: مسكت بطنها. ااه. عدي الحقني انا شكلي هولد
عدي: ولادة ايه انتي لسة في اول التاسع
همس: قامت وراها مالك يا هنا حاسة بإيه
هنا: اااااه الحقوني هولد
همس: فجأة مسكت بطنها. رعد انا كمان شكلي هولد الحقني
رعد: هي كانت باربيكيو مهببة. تعالي يا قلبي . اسند يا خويا مراتك
وبعد مرور عشرين سنة
في قاعة كبيرة وفاخمة جدا يقام حفل زفاف
فادي &جوري
و
كريم & حلا
فادي بيرقص مع حلا.
فادي: مبتسم مبروك يا روحي
حلا: مبوزة. لا انا زعلانة منك
فادي: ليه بس يا حبيبتي. يعني يرضيكي. مراتي وحبيبتي تقعد قدام الجمع ده كله بفستان كب والناس تتفرج عليها
حلا: اه تقوم تقطع الفستان وتحرجني قصاد الميكب والمساعدين. وتجبلي فستان علي زوقك وكمان انزل متأخرة علي الحفلة
فادي: طيب بذمتك مش الفستان يجنن. اضحكي بقي متبقيش غلسة
حلا: ابتسمت. اعمل ايه بحبك. حتي وانت عصبي ونرفز. بردوا بحبك
فادي: وانا بحبك وبموت فيكي
وضمها لحضنه وكل رقص معاها.
كريم: مبتسم. روح قلبي قمر هو في جمال كدة هتجنن يا ناس
جوري: بخجل. هههههه بس هتفضحنا
كريم: فضيحة ايه بس. ده انا كنت هموت علي اليوم ده. اخيرا بقيتي مراتي وحبيبتي. بحبك يا وردتي
جوري: بحبك يا كوكي بحبك موت
كريم: مال عليها وفاجئها وباسها
جوري: اتكسفت وخدودها احمرت. انت مجنون ازاي تعمل كدة قدام الناس
كريم: هههههه. عسل يا ناس وهي مكسوفة. ده انا كنت هموت علي البوسة دي من عشرين سنة. فاكرة
جوري: ههههه. فاكرة
كريم: بس النهاردة بقي يوم المفاجأت. لما نطلع الجناح هوريكي اللي عمرك ما شوفتيه. هبهرك
جوري: ربنا يستر منك. انت شكلك ناوي علي مصيبة
كريم: غمزها. احلي مصيبة
ومن بعيد واقف عدي مع اصحاب مايا بنته.
عدي: وبعدين بقي لا انتوا كدة بتتحرشوا بيا وانا اعترض
بنت: اصلك يا انكل امور اوي. حاجة مدة انقرضت
بنت تانية: بص يا انكل اتجوزني وانا اللي هجيب الشبكة والشقة كمان
عدي: ههههههه. بالدور بس طيب علشان اختار انا فاضلي 3
هنا: خبطت علي كتفه. وهي بتجز علي سنانها. تقصد 2 انت ناسي انك مدوبهم اتنين
عدي: ضغط علي شفايفه. ابس. استأذنكم يا قمرات علشان انا اتمسكت. ومشيوا بعيد
هنا: انت مش هتكبر لسة فيك نفس تعاكس دول قد بناتك
عدي:وماله يا موزتي انا لسة شباب وايه اللي يمنع.وانتي اكتر واحدة تشهد بالكلام ده. وغمزها ولا ايه غلطان انا
هنا: هههههههههه. مش بقولك مش هتكبر. ده ابنك امير عايز يتجوز
عدي: هي ايه الحكاية العيال دي عايزة تكبرني بالعافية.
هنا: والله انا اللي مزعلني مايا
عدي: ليه مالها مايا
هنا: شكلها كدة متعلقة بشهاب ابن همس ورعد وهو زي ما انت عارف مبيطقش حاجة اسمها بنات. زي ما يكونوا في كلية الشرطة بيدرسلهم انهم يكونوا اقفال
عدي: هنا الحب مش بالعافية وانتي عارفة. لو هو مش حاسس بيها احسن تخليها تنساه وهي لسة في البداية.
هنا: اتنهدت ربنا يسهل
همس: واقفة بتسلم علي المعازيم وبتتكلم. واول لما لفت لقت رعد بيحاوطها من خصرها وبيحضنها
همس: هههههه. وبعدين احنا وسط الناس
في
رعد: ابتسم. وفيها ايه يعني وانا مش من حقي ولا ايه.
همس: لا طبعا حقك. انت المالك
رعد: وانتي مالكة قلبي. يا همستي
همس: قولي. مفيش واحدة عجبتك كدة ولا كدة في الفرح
رعد: مين دي اللي تعجبني وانا معايا القمر والشمس مع بعض
همس: لسة بتحبني يا رعد حتي بعد ما كبرت
رعد: انا لسة بعشقك يا همستي
كارما: حضنت رعد من ضهره. كدة بتخوني اهئ اهئ
رعد: هههههههه. تعالي يا اخر العنقود. ايه الجمال ده
كارما: يا رعد باشا اشحال ما انت اللي مختاره
رعد: ده بقي طقس من طقوس حياتي. احتار لملكتي واميراتي فساتين المناسبات المهمة. وان شاء الله اختارلك فسان فرحك
امير: احمم. انكل رعد مبروك
رعد: الله يبارك فيك. عقبالك
امير: بص لكارما وابتسم ياريت. بس حضرتك توافق
رعد: بص لهمس وابتسم. ليه هتجوزني
امير: هههههن. لا مقصدتش انا بصراحة عايز اتجوز كارما
رعد: بص لكارما. امم ايه رأيك
كارما: بخجل اللي تشوفه يا بابي. امير مننا وعلينا
همس: ههههههههه. كل ده واللي تشوفه يا بابا. هي عايزة تقولك موافقة
رعد: خلاص نخلص من فرح اخواتكم. واعملكم خطوبة لحد لما تخلصه السنة دي اتفقنا
كارما. وأمير: بسعادة وابتسامة واسعة. اتفقنا.
همس: بقلق هو شهاب اتأخر ليه. يعني يا رعد بكل نفوذك مكنتش قادر تخليه ياخد اجازة من امبارح
رعد: لا طبعا انا ابني راجل وهو اللي بيحدد اذا كنت ادخل ولا لا. وكمان ابنك مكنش هيوافق. انتي عارفة شهاب مش فرفور ولا بيحب الواسطة.. وبعدين اهو يا ستي جاي هناك.
همس: بصت عليه وابتسمت.
شهاب: قرب منهم وحضن همس. وحشتيني يا همستي
همس: وانت يا قلب همستك عامل ايه يا حبيبي.
رعد: ولد انت انا بس اللي اقولها يا همستي انت سامع
شهاب: قدم التحية الرسمية. تمام يا فندم. بس غصب عني بحبها
همس: انت مش ناوي تتجوز زي اخوك
شهاب: انا انسي . انا لايمكن اتجوز الستات مبيجيش من وراها غير التعب. الا لو قابلت همس نمبر 2. وقتها هتجوزها هوا.
رعد: حاوط همس بإيده. يبقي هتعنس يا حبيبي. علشان همستي مفيش منها.
همس: تعالي معايا سلم علي العرسان.
رعد: تؤتؤ. هو هيروح لوحده. انا عايزك في كلمة سر
شهاب: غمزها. ازق انا و دخل علشان يسلم علي العرايس. وطبعا طول ماهو ماشي البنات هتتجنن عليه بواسمته وجسمه الرياضي. وهيبته اللي ورثها عن ابوه وكمان كظابط شرطة😉😉.
رعد: واخد همس وخرج برا القاعة
همس: انت واخدني ورايح فين
رعد: غمزها علي جناحك يا عروسة . انا حجزت حناح زي العرسان الليلة
همسة: هههههههه. اه يا مجنون. احنا كبرنا خلاص علي كدة
رعد: تمام نطلع فوق. واحنا نشوف مين اللي كبر تعالي يا همستي
النههههههههههههاية😍😍😍😍😍😍
تمت بحمد الله.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-