رواية شهادة الفراق كاملة جميع الفصول بقلم نورهان ثروت
رواية شهادة الفراق كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نورهان ثروت رواية شهادة الفراق كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية شهادة الفراق كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية شهادة الفراق كاملة جميع الفصول
رواية شهادة الفراق كاملة جميع الفصول
ديمه ماما انتي بتقولي أي يعني اي طلقني مستحيل أصدق ماما دا لسه نزل من البيت بقاله ساعه واحنا مش مټخانقين والله دا اخر حاجه عملها قبل ما ينزل وقالي بحبك انتي اكيد متلخبطه صح او بتهزاري معايا صح ياماما
سميحه مامتها يابنتي اسمعيني حسام جوزك لسه بعت ليا الورق دلوقتي مش ناقص غير انك تمضي عليها
ديمه بضحك وهلوسه طلقني انا جوزي طلقني حسام حبيبي طلقني طب طب ليهليه قالي بحبك هو هو مش لما يطلقني يعني أنه بقي بيكرهني ومش قادر يعيش معايا طب ماما انا زعلته ف اي استني كد هتصل بي
سميحه متتصليش بحد يابنتي تعالي علي بيت أهلك متفضليش في بيتك
ديمه استني ياماما بجد هكلامه يمكن هو زعلان مني أو اي حاجه بصي هتصل بي واكلمك
سميحه يابنتي اسمعيني
قفلت الموبايل مع ماما وبعده فضلت ارن عليه بس هو مش بيرد اتصلت اكتر من مره انا بجد مش مصدقه أن دا حقيقه ازي انا كنت لسه معاه كان هو دا الوادع ولا اي اكيد لا هو بيحبني هو قالي كد قبل ما ينزل انا لازم افهم في أي لبست بسرعه ونزلت لي حماتي اكيد هي عارفه اي اللي بيحصل أساسا هي سبب كل المشاكل اللي بيني وبين حسام فضلت اخبط لحد ما لقيت أخت حسام اللي فتحت الباب
ديمه بعصبيه مريم فين اخوكي انا بتصل بي مش راضي يرد
مريم بشماته اكيد مش هيرد اصلا عند المأذون عقبال عندك بيتجوز بقي
ديمه پصدمه يتجوز ازي وانا هو بجد طلقني ويتجوز مين انا مش فاهمه حاجه فين امك يامريم انا لازم افهم اي اللي بيحصل هنا
مريم جت عشان تتكلم بس قطع كلامها صوت حماتي
حماتي في اي ياختي عمله دوشه ليه مش ورقتك وصلت بيت أهلك في اي بقي يلا ياختي لمي هدومك وحاجتك اصلا ابني ومراته الجديده جايين ف السكه وانا مش عايزهه تشوف اي حاجه تخصك ف الشقه
ديمه پصدمه انتي بتقولي أي ياحماتي دي اخرتها دا انا كنت بستحمل منكي كل حاجه وحشه بتعمليها فيا وكنت بقول زي امي مينفعش اتكلم كنت اقول استحملي عشان حسام ف الآخر تعملي فيا كد
حماتي اه ياختي اصلا انا عايزه اشوف حفيد ليا وانتي عارفه كويس انك ارض بور وصراحه يعني حتي لو بتخلفي انا بكرهك ومش عارفه ابني بيحب اي فيكي يلا بقي لان مش عايزه افضل شايفكي قدامي كد كتيرر
ديمه بحزن تصدقي بالله انا عمري ما كرهتك رغم كل التصرفات اللي انتي عملتيها معايا بس مش هقول ليكي غير جمله واحده بس حسبي الله ونعمه الوكيل
خرجت من عند حماتي وانا حسه اني ضهري انكسر مش مصدقه ازي جوزي طلقني لا وف نفس اليوم اتجوز لدرجه دي مكنش طايقني لدرجه دي كنت وحشه عشان يعمل معايا كد هو دا حب ٦سنين فضلت افكر انا عملت اي عشان يعمل معايا كد شريط حياتي كلها بقي قدامي من اول يوم لينا ف الجامعه لحد انهارده فضلت افكر لحد ما طلعت بيتي وفضلت قاعده مستني حسام لازم اعرف اي اللي حصل خلي حسام يعمل كد بعد ساعتين كنت لمېت هدومي وكل حاجه ليا ف البيت وفقدت الامل أنه يجي قرارت اني اخرج وهرجع تاني عشان اعرف هو ليه عمل كد جيت افتح الباب لقيت حسام بيفتح ومع
صحبتي كانت اكبر صډمه ليا حسيت أننا ف روايه أو فيلم او
↚
مقلب مكنتش متخيله أن اللي بيحصل دا حقيقه
ديمه وهي بتحاول تستوعب اللي بيحصل اية انتي بتعملي اي هنا انتي كنتي جايه ليا صح
اية بضحك وحقدلا ما خلاص بقي اجي ليكي تاني ليه ما انا اخدت الشخص اللي انا عايزه
ديمه بعدم تصديق دا بجد انتي كنتي عارفني عشان عايزه حسام ازي انا بجد مش فاهمه حاجه
اية وهي بتبص علي شنطه هدومي اه عرفتك عشان حسام وكويس جداا انك حضرتي شنطه هدومك اوعي تنسي اي حاجه ف البيت
ديمه وهي بتتجاهل اية حسام انت ساكت ليه رد عليها حسام انت فعلا طلقتني طب ازي وانت كنت لسه من ساعات بتقول بحبك انا مش فاهمه حاجه حسام فاهمني
حسام وهو بيبص لي ديمه بجموداه اتجوزت عايز ابقي اب مش عايز اعيش واموت من غير ما اشوف ابني قدامي
ديمه بعياط طب طب منا قولت ليك اتجوز عشان تخلف ليه طلقتني واشمعنا اية صحبتي
اية بغيظ وكرهه ومالها اية علي الاقل اية دي بتخلف مش ارض بور زيك ويلا بقي امشي انا بدأت ازهق من الجو دا
ديمه لي حسام رد عليا ياحسام ليه طلقتني فهمني عملت ليك اي
حسام ببرودانا قولت كلامي بعد ازنك اطلعي بره بقي لاني عايز اقاعد مع مراتي
ديمه وهي خرجه من الشقهانا هطلع بره فعلا بس عايزه اقولك أن هيجي يوم وهتيجي تتمنى اني اكون جنبك
خرجت من البيت وانا مش شايفه قدامي مش مصدقه اصلا حسه اني ف حلم لا دا كابوس فضلت اجري ف الشارع مش عارفه اروح فين ولا اعمل اي وقفت فجاه لما سمعت زماره عربيه مقدرتش اتحرك ولا حتي ابعد ماحستش بنفسي غير والعربيه بترميني لرصيف التاني
الفصل الأخير
خرجت من البيت وانا مش شايفه قدامي مش مصدقه اصلا حسه اني ف حلم لا دا كابوس فضلت اجري ف الشارع مش عارفه اروح فين ولا اعمل اي وقفت فجاه لما سمعت زماره عربيه مقدرتش اتحرك ولا حتي ابعد ماحستش بنفسي غير والعربيه بترميني لرصيف التاني محستش بنفسي غير وانا يفوق علي اصوات كتير جنبي بدأت افتح عيني اول حاجه شوفتها ماما هي وبابا بيتكلموا مع الدكتور
حسن بابها پخوف يادكتور يعني هي كويسه بجد
الدكتور ايوه يافندم هي بس عندهه كسر ف ايديها مفيش اي قلق هي بس ترتاح كم يوم بس كد
حسن شكر يادكتور
الدكتور وهو بيخرج من الاوضه الشكر لله بعد اذنكم
سميحه منهم لله هم السبب ف كل حاجه بتحصل في بنتي اشوف فيهم يوم
حسن انتي بتقولي أي بس ياسميحه اللي حصل لبنتك دا قدر ونصيب المهم دلوقتي أنها معانا وبخير
سميحه بعصبيه نصيبها يحصل فيها كد نصيبها تتطلق بشكل دا
ديمه بهمس وتعب كفايه ياماما عشان خاطري كفايه مش عايزه اسمع حاجه
سميحه حبيبتي انتي كويسه حسه بي اي تعب حسن جيب الدكتور
ديمه انا كويسه خليك يابابا جنبي بس هو انا ازي جيت هنا
سميحه منعرفش يابنتي كل اللي نعرفه أن حد من المستشفي كلمنا وقالنا انك هنا المهم يابنتي انتي اي اللي حصل معاكي طمنيني عليكي
ديمه بعيط ماما حسام اتجوز والله ياماما اتجوز ف نفس الدقيقه اللي طلقني فيها ياماما
حسن بعصبيه انتي بتقولي أي يابنتي ازي حسن يعمل كد
ديمه معرفش يابابا كل اللي اعرفوا أنه اتجوز اية صحبتي عشان أنا مش بخلف
حسن انتي ازي يعني مش بتخلفي
ديمه انا بقالي فتره بتعلاج عشان اقدر اخلف يابابا بس
هو انهارده قالي بكل برود عايز اكون اب وأمه تقولي
↚
انتي ارض بور يابابا انا حسه اني ادمرت
سميحه لحسن شوفت ربنا كريم ازي اهي بنتك حامل خلي هو بقي يتجوز ويعيش وبنتي هتعيش معانا هي وابنها او بنتها
ديمه بعدم تصديق مين دي اللي حامل لا ثواني انا مش فاهمه ماما انا بقالي ٥سنين بتعلاج واخر مره الدكتور قالي اني نسبه اني ابقي حامل قليله جدااا
سميحه بحب ايوه يانور عيني انتي حامل ربنا حب يعوضك
حسن امك عندهه حق دا تعويض من ربنا ليكي المهم يا ديمه قومي يلا يابنتي معانا عشان نروح انا عايزك تحكي ليا كل حاجه لما نروح
ديمه بحزن حاضر يابابا ماما معلش ساعديني اقوم
سميحه بتسند كد ديمه عيوني يابنتي يلا ننزل
بعد نص ساعه كانت ديمه قاعده ف الصاله بتبص لي أهلها مش عارفه تقول ليهم اي تقول علي الاهانه اللي كانت بتحصل ليها ولا عن أنها كانت ديما بتكذب لما تقول انها عايشه مرتاحه قطع تفكيره صوت أبوها
حسن ها يا ديمه قوليلي اي اللي حصل انا لازم افهم يابنتي
ديمه بحزن اقولك اي يابابا اقولك اني انكسرت حبيبي وعشره عمري اول حب ف حياتي كسرني ولا اقولك علي أمه واللي كانت بتعملوا عمرهه ماكانت بتحبني ديما كانت بتعمل معايا مشاكل ودائما كانت بتعمل بيني انا وحسام مشاكل كبيره طب اقولك اني بسبب حسام كان بداء يشك فيا اقول اي ولا اي يابابا انا حسه اني ھموت من التعب والحزن طب اقولك علي صحبتي اللي دخلتها بيتي واكلت معايا عيش وملح وكنت بعتبره اختي عملت كد انا حسه اني كل دا فيلم يابابا مش مصدقه أن اللي بيحصل دا حقيقه ازي بس من ساعات كان ف حضڼي يقولي بحبك دلوقتي اكون مطلقه وهو متجوز
حسنتعالي يابنتي ابوكي خليكي عارفه يابت انك عمرك ما هتتكسري انا معاكي وهفضل علي طول جنبك وربنا سند ليكي جوزك دا هيتعاقب من ربنا انتي بس تقولي حسبي الله ونعمه الوكيل وسيبي ربنا ياخد حقك منهم المهم يابنتي انا عايزك تنسي جوزك تنسي كل اللي حصل زمان وتعيشي بس لي ابنك او بنتك وتشوفي حياتك اوعي تضعفي طول مانتي معاكي ربنا وانا وأمك معاكي
سميحه كلام ابوكي صح يابنتي جوزك دا هيكون لي عاقب كبير من عند ربنا اما انتي تعملي زي ما ابوكي قال وتعالي هنا مين دي اللي انكسرت ولا عاش ولا كان اللي يكسر بنتي انا بنتي مش ضعيفه عشان واحد زي حسام دا يكسرك انسي بجد كل حاجه تخص الشخص واللي اسمها صحبتك دي انسي كل حاجه وابداء من جديد واحنا معاكي انا هقوم اجيب ليكي اورق الطلاق عشان تمضي عليها
ديمه بحزنماشي ياماما انا هدخل اوضتي دلوقتي وهاتي الورق دا امضي هناك
حسن لديمه بنتي استني انتي هتقولي لحسام انك حامل
ديمه لا يابابا انا مش عايزه حسام يدخل حياتي تاني انا هعرف اربي ابني أو بنتي لوحدي مش محتاجه حسام خلي بعيد عني
حسن بحزن علي حال بنته ماشي يابنتي ربنا معاكي انا معاكي ف اي قرار
ديمه وهي بتدخل اوضتهاباذن الله خير يابابا بعد اذنك هدخل ارتاح
دخلت اوضتي وانا حسه اني عايزه اصړخ من الۏجع اكيد مش هقدر انسا هنسا اي ولا اي هنسا حسام ولا اية ولا حماتي واللي عملتوا هنسا اي بس يارررب انا ضعيفه مش القويه اللي بيقولوا عليها دي انا
مش قد كل الۏجع دا انا انكسرت يارررب اه انكسرت انا عارفه
↚
أن لازم اقوم وابقي قويه وانسا كل دا بس مش هقدر انسا كميه الۏجع اللي ف قلبي دا بس انا لازم اقوم عشان ابني أو بنتي لازم اكون قويه عشانهم يارررب خليك معايا فضلت افكر معا نفسي لحد ما سمعت صوت الباب مسحت دموعي بسرعه وقومت افتح الباب
سميحه بخضه انتي كنتي معيطه صح
ديمه بحزنلا متقلقيش ياامي انا بخير المهم هاتي الورق عشان امضي عليه لان عايزه انام
سميحه بحزن هتكدبي علي امك ياضنايا عارفه اني ولا كلمه هقدر اقولها توصف مشاعرك بس انا عايزكي تكوني قويه عشان اللي ف بطنك خدي يابنتي امضي
ديمه بتفكير ماما انا همضي علي الورق دا وعايزه كمان انزل اشتغل
سميحه پصدمه تشتغلي ليه انا وابوكي موجودين اي حاجه انتي عايزه هتكون عندك من قبل حتي ما تقولي يانور عيني مفيش شغل تعال ياحسن اسمع بنتك بتقول اي
حسن وهو بيدخل الاوضهف اي يا سميحه مالها ديمه
ديمه بابا انا عايزه اشتغل بعد اذنك
حسن بتنهيده انا موافق يابنتي بس انزلي اشتغلي معايا ف الشركه
ديمه لا يابابا انا عايزه اشتغل ف حضانه أو دار أيتام عايزه اكون وسط الاطفال وبس
حسن بتفكير بصي انا مش عايز انك تشتغلي عند حد ف بيت لينا ف اكتوبر اي رايك لما نعملوا حضانه
سميحه بعصبيه انت بتقول اي ياحسن بقي انا جبتك عشان تعقل بنتك تقوم انت تقولها كد دا اي الهم دا
حسن لازم دا اللي يحصل ديمه لو فضلت ف البيت هتفضل تفكر في كل حاجه حصلت معاهه الشغل انسب حل يا سميحه
سميحه وهي بتخرج من الاوضه اقسم بالله انت وبنتك مستفزين انا هخرج واسيب ليكم الأوضه
حسن سيبك منها يابت انا معاكي وهبداء اعمل ورق قوليلي عايزه نعمل البيت دا حضانه ولا دار أيتام
ديمه حضانه يابابا انا بحبك اوووي يابابا مش عارفه كنت هعمل اي لو انت مش ف حياتي ربنا يديمك ليا
بعد مرور سنه كان ديمه وقفه وهي شيله بنتها ف الحضانه بتشوف كل الأطفال وهي بتلعب مع بعض وبتضحك علي تصرفاتهم قطع كل دا صوت موبايلها وهو بيرن من رقم غريب
ديمه بستغراب الو مين معايا
المجهول ديمه ازيك وحشتني
ديمه پصدمه وهي بتبص علي الرقم حسام
حسام اه يا ديمه حسام عامله اي
ديمه بعصبيه انت ازي بتكلمني دلوقتي انا بجد مش مصدقه بعد كل دا جاي تقولي وحشتني انا بجد مش عارفه اقولك اي اسمعني كويس اقفل متتصلش علي رقمي تاني انت فاهم انا مصدقت اعيش حياتي من بعدك كفايا كد
حسام بعياط ديمه اسمعيني بالله عليكي انا عارف اني غلطان وربنا عقابني والله اتعاقبت أشد عقاپ
ديمه بستغراب عقاپ اي انا مش فاهمه حاجه
حسام بعياط عارفه انا كنت فين كنت بډفن ابني أية كانت حامل اول ما ولدت جيت اشيل ابني واكبر ف ودانه ماټ يا ديمه ماټ مكنش ف أيدي اعمل اي حاجه قولت دا اكيد عقاپ من ربنا عشان اللي عملتوا فيكي ديمه سامحيني بالله عليكي سامحيني وارجعي ليا انا مش عارف اعيش من بعدك
ديمه بحزن البقاء لله وانا ياحسام مسامحك بس مستحيل ارجع ليك ابدا انسا عايزه اقولك حاجه انا مكنتش عايزه اقولك عليها بس انت لازم تعرف يوم مطلقتني انا كنت حامل دلوقتي بقي عندي ريتال حاجه كمان كانت مخلي اني لازم اقولك علي ريتال عشان اعمل ليها شهاده ميلاد
حسام بفرحه وعدم تصديق انتي بتقولي اي
حامل يعني انا عندي بنت منك ديمه انا
عايز اشوفها
ديمه ببرود من حقك تشوف بنتك بس انا مش هرجع انا هعيش لي بنتي وبس
حسام بحزنيعني مفيش امل نرجع انا بحبك
ديمه بسخريه وكان فين حبك وانت بتتطردني من البيت اخر قرار عندي اني مش هرجع ليك أبدا سلام
قفلت معا حسام وانا حسه اني مرتاحه جدااا واني اخد القرار الصح كفايه عوض ربنا ليا ببنتي مش عايزه اعيش غير ليها وبس و اتعلمت حاجه ف اللي حصل معايا دا عمري ما هنسها اني مينفعش ادي كل الناس الأمان وان مينفعش اتسند علي انسان لانه هيجي يوم ويكسرني واني اللي يتسند علي ربنا عمره ما هينكسر ابدا