رواية تساؤلات الحب شاهين وفجر كاملة جميع الفصول بقلم نوره عبدالرحمن
رواية تساؤلات الحب شاهين وفجر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نوره عبدالرحمن رواية تساؤلات الحب شاهين وفجر كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية تساؤلات الحب شاهين وفجر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية تساؤلات الحب شاهين وفجر كاملة جميع الفصول
رواية تساؤلات الحب شاهين وفجر كاملة جميع الفصول
شاهين كنت فين ياحيلتها قالها شاهين وهو يضع قدميه على الطاوله امامه واضع قدم على الاخرى..
خالد وقد كان في حالة سكر شاهههيين ود عمي..وحبيب ابوياا عامل ايه..
نهض شاهين وامسكه من ذراعه انت رجعت للعك بتاعك تاني..
خالد بوهن هو في اجمل مالعك ياود عمي جرب مره ومش هتهمله واصل..
امسكه من ثيابه بعنف ابن سليم الجبالي بقي مخمور طول الوقت عايز الناس تقول علينا ايه..
خالد افلت نفسه كفايه انت العاقل بالعيله دي .. عادي العيله فيها الصالح والطالح اني بقى الطالح شيلني من نفوخك ياود عمي..
صفعه ليسقط ارضا سمع صرخات والدة زوجه عم شاهين اللهي تتقطع يدك اللي مديتها عليه..
ابتسم شاهين خدي ولدك من وشي بدل ماادفنه مطرحه واما يفوق ابقى عقليه يا مرات عمي عقليه بدل منتي تعبي نفوخه بالغل والكره ناحيتي..
ليغادر تاركا اياها تدعي عليه..ربنا ياخدك ياشاهين عاوز تقتل ولدي وتخلص منه مش كفايه ضحكت على ابوه وخدت كل حاجه منه قبل مايموت ربنا ياخدك قادر ياكريم..
تجاهلها واكمل طريقه الى غرفته..
ليجد زوجته وطفله النائم..
ليجدها تبكي..
شاهين نفخ بضيق بتبكي ليه دلوك..
عبلة عاوز تتجوز ياشاهين عاوز تكسرني وتجبلي ضره…تهون عليك مراتك وام ابنك..هانت عليك العشره
شاهين الجوازه دي لازم تتم وانتي عارفه ليه عشان كده متصدعيش دماغي عاد..
عبله و اني مش موفقه ولا رضيه عالجوازه دي..
شاهين عنك ماوفقتي لو معجبكيش الحال ابقى روحي بيت ابوكي.واه مش هنام هنيه عشان ترتاحي بقى..
امسكت يده هتهملني ياشاهين واني مكسورة الخاطر اني بحبك ومش هاين عليا وحده تشاركني بيك..
اني مش حاجه تملكيها عشان وحده تشاركك بيا اني شاهين الجبالي كبير عيلة الجبالي والجوازه دي عشان العيله كلها مش عشان كيفي ولا مزاجي..اني اخر حاجه بفكر فيها هي الستات..
عبله بس اني مش..
شاهين انتي تقفل خشمك واصل واه سايبهالك مخضره..
***********◇◇◇◇◇◇***********
فجر مش هتجوز يمه مش هرمي روحي الرميه دي..عشان جوزك يرضى
والدة فجر اشششش اسكتي اسكتي هيسمعك…
فجر بانفعال مايسمع يمه مايسمع اني مش هتجوز عشان هو عايز يخلص مني..هو اني مش بته والا ايه..
لياتيها صوته الخشن ومين اللي خد مشورتك بالجوازه.
انتفضت برعب وهي تنظر اليه برعب..
عبد الجليل هااا بقى عايزه تقولي ايه..سامعك
والدة فجر برعب استهدى بالله يابوي سليم البت لسه صغيره وهتوافق مش كده يافجر مش كده يابتي ..
فجر بخوف وهي ترتجف قالت بتلعثم لللاااا ييمه مش موافقه..صفعها لتسقط ارضا..
والدة فجر استهدى بالله يابو سليم…هي موافقه موافقه ..دفع زوجته لتسقط ارضا متتدخليش مابينا واحد وهيربي بته عشان لسانها متبري منها..
لينهال عليها بالضرب حتى تعب وتركها مرمية تملأ جسدها الكدمات والدماء..
نظر لزوجته ليقول بتحذير اسبوع وهتكون ببيت جوزها عقليها وبلاش عند..وفهميها هتعمل ايه مع جوزها لا يمين بالله لادفنها حيه…
والدة فجر حاضر ياخويا حاضر اللي انت رايده هيكون …
*******◇◇◇◇◇◇********
بعد مرور اسبوع…
في حجرتها في منزل شاهين
كانت تجلس وهي ترتدي فستان زفافها دموعها تملأ وجنتيها في منزل غريب عنها وقد اصبحت زوجه لشخص الجميع يتحدث عن جبروته وقسوته..
انتفضت عندما سمعت صوت باب الغرفة يفتح..
عبله كيفك ياضرتي..
خوله زوجه عم شاهين منورانا يابت عبد الجليل الزناتي..
لا تعلم مالذي يحدث ولما هؤلأء النساء هناا.
عبله مش هتوريني جمالك طلتك يا بت الزناتي ..
ابتعدت فجر عنهم بخوف لتلتصق بالنافذه…
والاخريات يقتربن منها..
صعقن فور سماعهن صوته الخشن بتعملووا ايهه هنيه..
خوله زوجة عمه عاويدنا يا شاهين..هتمنعنا عن عوايدنا
شاهين عويدكم اللي هي ايه بقى..
عبلة الدخله البلدي ياابوي سيف..
ابتسم بجانب شفتيه بسخريه واني لما اتجوزتك عملنا الدخله البلدي دي..
تلعثمت الاخرى..
ليهدر بهن دقايق لو لمحت وحده فيكم هنيه هطين عشتها ليهدر بهن يلاااا…
لتنتفض فجر خوفا منه ويسرعن الاخريات بالمغادره اوقف زوجه عمه..
استني يامرات عمي اقترب منها وهمس لها الحق انك تهتمي بولدك الصايع وتعقليه بدل ماتنشغلي باللي مالكيش فيه..
لتغادر الاخرى بغيظ.
نظر الى فجر ليجدها تلتصق بالنافذه بخوف وجسدها يرتجف..
جلس ببرود دون التحدث اليها ..
نظر اليها مطولنا . والاخرى تجمدت مكانها..
شاهين هتفضلي كده كتييرر ..
فجر …..
شاهين تعالي هنيه قربي..
فجر لم تتحرك من مكانها..
نهض شاهين واقترب منها ليقول بتحذير لما شاهين الجبالي يقول حاجه تتنفذ طوالي فهماني يابت الزناتي..
هزت رأسها بخوف
شاهين عظمك.طري للدرجادي .. خوفوكي حرمني..مش طالعه لابوكي قلبه قوي ومايهابش حد
فجر…
شاهين انتي لازمن ولابد تجمدي كده عشان هتشوفي كتيير قوي دي اقل حاجه..عندهم عشان تعمري هنيه
فجر …
شاهين نزع طرحتها ليجد وجهه بريء ملائكي ..فتح فاهه بصدمهومن جمالها والاخرى لم ترفع نظرها اليه
شاهين بسخريه كنت فاكرك كيف وجه ابوكي.. بس بسم الله ماشاء الله كيف القمر دنى ليطبع قبلة على جبينها لكنه صدم عندما سمع صوتها المرتجف …..
↚
فجر اني مش رايداك و مقدرش اسلمك نفسي اني مغصوبه عالجوازه دي..
انهت كلماتها وتراجعت الى الخلف..بخوف
وقف لوهلة وهو ينظر اليها ملامحها المرتبكه عيناها الدامعتان ولكنه قابل كل ذلك بملامح بارده…
تقدم نحوها لتنكمش بخوف وتتراجع ..
لكنه تجوازها ووقف امام الشباك..
كملي سامعك..
فجر ابويا جوزني بالغصب..
شاهين في حد تاني بحياتك ..
صمتت للحظات لتسأل لو في هتطلقني..
شاهين عارفه اكتر حاجه بكرهه أن اللي مقابيلي يردي السؤال بسؤال تاني عشان كده جاوبيين من غير لت…
فجر بتوتر واندفاع ايوه فيه..
ضحك شاهيين بسخريه وتعالات ضحكاته لتقف الاخرى بصدمه…
حتى شعرت بقبضته تمسك شعرها ليقول بفحيح مخيف..تصدقي احترمت شجاعتك الاول ليكمل مغصوبه وماله بس تكدبي ده اللي مبحبهوش..
فجر بألم امسكت يده التي تقبض شعرها..وهي تتألم
شاهين عارفه حد تاني مطرحي يسمعك تقولي الكلام ده هيدفنك مطرحك..
لكن باين انك عيله ..لسه متعرفيش حاجه والاهم مش عارفه شاهين الجبالي مين ..فاكره اني هتطوزك كده من غير ماعرفك..
دنا حتى النفس بتاعك كان يوصليي اول باول عشان كده قوليلي بقى ببتحبي مين الجنايني والا البواب ان كانوا والاتنيني اكبر من ابوكي..
ايقول ببرود وهو يهز راسه يمين ويسارا وانفاسه تلفح وجههت لتزيدها رعبا .. بتحبي مين وشفتي مين عشان تحبيه ان كان ابوكي بيحاسبك عالنفس عالكلمه..
اجهشت بالبكاء ليدفعها وتسقط على الارض اشعل سيجارته..وجلس وهي لم تتحرك من مكانها…
قال بصوته الخشن..تعالي هنيه..
فجر….
عارفه لو قمت من مطرحي مش هتعدي ليلتك ليقول بحده تعالي هنيه..
نهضت وهي تشهق ..ووقفت امامه..
شاهين انتي عارفه الجوازه دي ليه..
فجر ..
شاهين بلاش عياطي متصدعنيش..
مسحت دموعها تحاول التحكم بشهقاتها..
شاهين اقعدي..
فجر ….
شاهين يووووه مش هفضل اعيد بكلامي قلتلك مبحبش اعدي كلامي..ليجذبها ويجلسها بجانبه..
فجر عايز مني ايه اني عملتلك ايه..
شاهين. معملتيش لكن ده قدرك ..
فجر وانا مش عايزك..
شاهين واني مش هموت عليكي.
فجر اتحوزتني ليه..
انتي صحيح مش عارفه الجوازه دي ليه..
هزت رأسها بنفي..
شاهين اني هقولك يمكن تعقلي وتبطلي جنان..
من زمان قوي عيلتي وعيلتك بقى بينهم تار ..رح بسببه زينه شباب العيلتيني..
ولما عمي وابوكي بقوا كبرات البلد اتفقوا ينهوا بحور الدم دي وعشان نخلص من التار والدم قررور يصير مابينا نسب ولما نخلف هيبقى بينا صلت قرابه ودم والدم ينهي الدم عشان كده انا اتجوزك واخوكي اتجوز امينه اختي..بس اخوكي مارجعش وهيتأخر عشان عنده علامه واحنا اتجوزنا على الميعاد..
فجر ببكاء واني ذنبي ايه ..
شاهين ذنبك انك بت عبد الجليل الزناتي..كبير عيلة الزناتي..اطفئ سيجارته ونهض من مكانه..
اني هسيبك االفتره دي تراجعي نفسك فكري هتكملي بالجوازه دي ونكون سبب بحقن الدم والا تروحي بحال سبيلك وياعالم هيحصل ايه.
خرج الى الشرفة وتركها في متاهة التفكير..بقيت طوال الليل تتصارع مع النوم لكي تنام لكنها ولم تستطيع…وهو بقى جالس بالشرفه يفكر بما سيحدث….
ومع بزوغ الشمس شعرت به يدخل الغرفه اغمضت عينيها بخوف ولكنه لم يثترب منها ولم ينظر اليها حتى اتجه الى الحمام ليغتسل ويخرج….
*******◇◇◇◇◇********
نيره بابتسامه صبحيه مباركه ياعريس..
انحنى وقبل راسها ربنا يبارك فيكي كيفك النهارده ياعمتي.
نيره بخير ياقلب عمتك عروستك فين ..
شاهين هملتها نايمه …
نيره ربنا يباركلك بالجوازه دي يابني ونشوف عيااك بسرعه..
ليأتيه صوت عبله ..ليه هو كان مقطوع من الخلف والا ايه..معنده ابننا سيف كيف القمر..
نيره مش القصد يابتي بس الخلفه من بت الزناتي حتحقن الدم
عيله بت الزنات بت الزناتي احنا مش هنخلص من الكلام عنيها عاد…
بلحظه كانت مرمية ارضا اثر صفعه دوى صوتها المكان لينحني ويجذبهها من شعرها بترفعي صوتك على عمتي بحضوري لما اكون غايب بتعملي ايه..
نيره برجاء هملها يابني وحياتي عندك هملها ياشاهين.
جذبها من شعرها دي عايزه تتربى من جديد تاخدي خلجاتك وعلى بيت ابوكي مش عايز اشوف خلقتك قصادي..
نيره برجاء لا ياشاهين لا ياولدي لا خليها هنيه..عشان ابنها
لتمسك يده اخته امينه التي اتت من المطبخ مسرعة لتتدارك الموقف.. عشان خاطري ياخوي هي غلطت وهتطلب السماح لتنظر الى عبله و تشير لها ..حبي على يد عمتي ياعبله عشان تسامحك..
اسرعت عبله لتطلب السماح لتوقفها نيره مسمحاكي يابتي ربنا يسامحك
امينه عشان سيف ياعيني اختك خليها هنيه ..
شاهين زفر بضيق تطلع اوضتها ومش عايز المحها..
امينه حاضر ياخوي حاضر ..اطلعي لابنك يامرات اخوي ..اطلعي ربنا يهديكي
اسرعت الاخرى .ولم يرى احد فجر التي تراقب ماحدث بصدمه لتقول ايه الجبروت اللي فيه الراجل ده…
باين الشقى مكتوبلك يافجر ببيت ابوكي ودلوقتي ببيت جوزك لتعود لغرفته وهي تعيد وتكرر ماحدث بذاكرتها…
حتى سمعت طرقات على الباب ..
فجر اتفضلي..
امينه بابتسامه صحيتي ..
فجر ايوه تعالي ..
امينه اقتربت منها بحرج اني امينه اخت شاهين الصغيره..
فجر بابتسامه ومرات سليم اخويا مش كده..
نظرت الى الارض بخجل..
فجر بسم الله ماشاء الله طول عمره سليم محظوظ.
امينه بخجل اني هروح عمتي قالتي انادي عليكي عشان الناس جايه تبارك..واهلك على وصول
فجر امينه..
وققت امينه ونظرت اليها .
فجر سليم طيب وراجل ومش شبه اخوكي وابوي حافظي عليه اللي زيه قليل بالبلدا دي..
امينه وشاهين طيب وحنين بس بيداري الطيبه دي بالقسوه اللي لابسها دايما صدقيني مع العشره هتعرفيه زين بس انت حاولي تفتحيله قلبك..
*********◇◇◇◇◇◇*******
بعد مده في غرفة فجر..
والدة فجر ياخرابي انتي قلتيله الكلام ده..
هزت فجر راسها بايجاب
والدتها واالله تستاهل قطم راقبتك وابوكي لو عرف هيموتك..احمدي ربك ان الراجل طلع عاقل وعدى الحكايه..
فجر بدموع يمه صحيح اني واخويا سليم اتجوزنا عشان ننهي التار..
والدتها يابتي شاهين الجبالي مفيش ست عاقله ترفضه اعقلي يابت بطني لو ما عقلتيش هتضيعي عيلتين ويرجع التار اللي بقالنا سنين نحاول ننهيه..
فجر وهيحصل ايه لو رجع التار يعني..
والدتها هتخسري اخوتك الشباب وابوكي هيموت بقهره وعيلة الجبالي هتخسر شبابها ..اعقلي يابتي واسمع كلام امك وصالحي جوزك..باي طريقه فهماني عايزاكي تشغلي دماغك وحاولي تخليه يحبك ويتعلق فيكي عشان تخلفوا بسرعه..وعيشي يابتي بطني عيشي بلاش تعندي.
هزت رأسها بدموع حاضر هعمل ايه يمه قوليلي..
والدتها اعملي..
مساءً عاد شاهين ودخل حجرته لتستقبله فجر حمدالله عالسلامه..
رفعه نظره الييها ليصدم بكتلة انوثه اخفاتها عنه امس اقتربت منه وهي ترتدي قميص نومي بلون الخمري يظهر مفاتها ترتدي فوقه روبا يغطي القليل من جسدها الفاتن وقد نثرت شعرها البني الطويل وتزينت..وظهرت بابها حله..
وقف لوهله يحاول استيعاب تقلبات مزاجها الجنونيه ..وهو يرى امامه جمالا لا يمكن ان يقاوم…
اقتربت مته حتى وقفت امامه ليتوه بجمالها ..خلعت الروب الذي تركته مفتوح لتبقى بالقميص وتقول بهدوء وهي تنزل نظرها انا تحت امرك..
امسك ذقنها ورفعها نظرها اليها مطولا انحنى ليقلبها لي….
↚
قبلها بجانب شفتيها وابتعد كانت مغمضه عينيها بقوه تحاول قدر الامكان التماسك ..
جسدها يرتجف بخوف اما الاخر تاه بملامحها الجميله رموشها اىطويله وشفتيها المنتفخه..عض على شف**السفلى وهو يحاول ان يقاومها ..
حرك ابهامه على شفتيها فتحت عينيها لتلتقي بعينيه لتسمع كلماته البارده التي جرحت كبريائها كأنثى
شاهين لكن النهادره ماليش مزاج ..
اولاها ظهره وغادر الغرفه اغلق الباب واخذ انفاسه بصعوبه يحاول تخفيف تلك المشاعر التي سيطرت عليه واتجه الى….
اما هي فقد جلست تعيد ماحدث منذ قليل هل حقا رفضها ذهبت الى المرآة تحسست شفتيها وتذكرت قبلته السريعه وهي تنظر الى ملامحه هل هناك خلل بجمالها حتى باتت تشك بجمالها..
اما شاهين فتح باب غرفة عبله لتنهض بسعاده شاهين كنت عارفه اني مش ههون عليك واهو وحشتك..لم يدع لها المجال للتحدث اكثر ليأخذها ويصيب منها مايصب الزوج من زوجته…والاخرى تغمرها السعاده فقد انتصرت على فجر تركها وهي عروس واتى ليقضي الليله معها…
************
في الصباح
شعرت بأنها تنام على شيء صلب مسحت وجهها عليه لترمش عدت مرات حتى استطاعت فتح عينيها رفعت رأسها بنوم لترى وجهها بالقرب منها وهو غارق بالنوم لم تصدق ماتراه نهضت بفزع وهي تضع يديها على شفتيها تكتم انفاسها..لتهمس ده رجع ميتا ده … واني كيف ماحسيتش بيه..الحمدلله الحمدلله نايم ومحسش بيا..
لتبتعد عنه بهدوء وتذهب الى الحمام تغتسل وتنزل …
وجدت نيره تجلس لوحدها وامينه في المطبخ تحضر الطعام مع الخدم..
فجر صباح الخير
نيره صباح الفل يامرت الغالي عامله ايه..
فجر بابتسامه الحمد لله اني هروح اساعد امينه..
نيره تعالي يابتي رايداكي بكلمه..
فجر جلست بجانبها خير ياعمه ..
نيره خير يابتي اني شايفاكي طول الوقت حابسه روحك بؤضتك كنك حد غريب متنسيش انك مرت شاهين الجبالي..والبيت ده بقى بيتك..
فجر هزت رأسها بهدوء
نيره وان كان حد زعلك تعاليلي وانا هاخدلك حقك..
فجر ربنا مايجبش زعل ياعمه ..
نيره يارب يابتي شاهين يستاهل كل خير..
فجر….
ليأتيهم صوت شاهين.. حضرلي الفطار يافجر..
امينه من المطبخ دقايق ويجهز ياخوي..اني هحضره
شاهين وانتي اسمك فجر..اني قلت فجر تحضرلي الفطار
نيره يابني سبها ترتاح اليومين دول هي لسه عروسه.
قاطعتهم عبله التي اقتربت من شاهين تحتضن ذراعه رواحت من عندي ميتا يابو سيف محسيتش بيك لما مشيت عشان كنت تعبانه محنا قضيناها سهر امبارح قالت كلماتها وهي تنظر الى فجر التى بدأت ترمش بعيونها بصدمه وامتلأت عيناها بالدموع..
لتنهض وتستأذن اني هطلع اوضتي..
ليوقفها صوته الحاد فجرررر..
تصنمت مكانها. لتسمع صوته الخشن عشر دقايق والفطار يكون بالمكتب عندي. قال كلماته ونفض يد عبله عنه واتجه الى مكتبه.
لتاتي امينه وتسحب فجر خلفها الى المطبخ..
نيره ربنا يهديك ياام سيف ..
نظرت إلى نيره بغيظ وغادرت فقد انتصرت على الجميع الان…
في المطبخ..
امينه العقربه دي رايده تخرب عليكي متسمعيش كلامها..
فجر حاولت منع دموعها قدر المستطاع…
امينه قلتلك همليها والله شاهين اتجوزها بالغصب يافجر عمي جبره عليها وهو مكنش طايقها..
فجر واني اتجوزني بالغصب بس الفرق انه معاها حاجه ومعايا حاجه تاني..
امينه تقصدي ايه يافجر..
فجر اخوكي قاصدي يكسرني ويهني..
امينه لا يافجر شاهين مش كده انت بس لسه ماعاشرتيه ..مع الوقت والله هتعرفيه وتحبيه..
ابتسمت بسخريه حب ايه دي جوازت مصلحه وكاني جاموسه عشان اخلف وبس..
امينه انتي ناسيه ان اللي يختاره رينا هو الخيره ..ربنا اختارلك شاهين واختارك ليه اكيد ليه حكمه..
فجر…
امينه يلاا يافجر يالااا وديله الوكل بدل مايتعصب اني جهزته من بدري يلااا ربنا يهديكم…
حملة فجر صينية الطعام بيدها واتجه الى مكتبه..طرقت الباب لتسمع صوته يأذن لها بالدخول.
وضعت الطعام امامه وهمت بالمغادره لكنه اوقفها اقعدي كلي معايا..
فجر هروح افطر معاهم..
رفع نظره اليها ليكرر كلامه بحدة اقعدي افطري..
جلست مقابلة له وهو يتناول الطعام بهدوء..وهي تراقبه تنتظر اي اعتذار او تبرير لفعلته لكنه لم يتكلم ..
ليقطع شرودها كلي صافنه ليه.
فجر شبعت الحمدلله..
شاهين لحقتي تاكلي حاجه..
فجر .
شاهين كلي يافجر بلاش تعصبيني ..
أخذت تتناول الطعام معه بهدوء..
شاهين انهى طعامه الحمد لله..
لتنهض الاخر ايضا..
شاهين كملي وكل..
فجر الحمد لله شبعت..
شاهين طب ودي الوكل وجهزيلي خلجاتي عشان نازل..
اومأت برأسها وغادرت..من امامه..
ليخرج بعدها بلحظات. والتقى بعمته نيره..
نيره بعتاب كده ياشاهين كده تهمل عروستك وهي لسه ماكملتش يومين وتروح عند مرتك التانيه..
شاهين انتي قلتيها اهااه مرتك معملتش حاجه حرام ولا عيب..
نيره ياشاهين يابني ..
امسك يديها وقبلها ياعمتي عشان خاطري متشغليش بالك بينا واهتمي بصحتك ماشي..
نيره بس برضوا ياشاهين البت غلبانه ومش حمل اللي بتعمله بيها و مرتك..دي باينها عاملالك عمل ..
ضحك ساخرا وقبل رأسها ظين دي اللي عملتلي عمل ربنا يهديكي..
نيره ربنا يهديك انت وتبطل تكسر بخاطر البت الغلبانه دي.
شاهين دلوقتي بقيتي جارها على ابن اخوكي..ماشي ياعمتى ..
نيره بطيبه يابني اني عشانك متكسرش البت وهي لسه عروسه فهمني البت متنساش ايام فرحاها واصل عشان كده خليك حنين معاها.
.اولاها ظهره ربنا يسهل اني هطلع اغير وانزل لازمك حاجه..
نيرهسلامتك ياغالي.. يابن الغالي
صعد ليجدها قد حضرت له ثيابه ممسكة بها ..اخذ المنشفه واتجه الى الحمام ليسمع صوتها الناعم..
فجر شاهين..
التفت اليها باسما ياحلاوت اسمي من بوقك يابت الزناتي..اول مره استطعمه كدا
انزلت نظرها بخجل ليقترب منها رايده ايه..
فجر رايد اكلم امي..
شاهين متكلميها وانا ماسكك..
فجر رايدك تتصل بابوي عشان اكلمها قبل ماينزل الوكاله..
شاهين هو انتي معندكيش تلفون.
هزت راسها بنفي..
ليخرج هاتفه واتصل بابيها ..واعطاها اىهاتف..
اتكلمي برحتك هتسبح وراجع
اومأت برأسها وهو اتجه الى الحمام..
على الهاتف..
والد فجر الوو ايوا ياشاهين
فجر اني فجر يابوي..
والدها بحده رايده ايه عالصبح..
فجر رايده اكلم امي..
والدها امك مش جاري وبطلي دلع ماسخ عالراجل انتي مش عيله..ومتتصليش تاني
فجر بدموع يابوي..لكنه قطع الاتصال قبل ان تكمل .
جلست تبكي بحرقه لما والدها يكرهها هكذا عكس تعامله مع اخوتها الشباب ..
ليعلن هاتف شاهين بالاتصال نظرت الى المتصل لتجد اسم زينه..
بصدمة دي مين زينه دي كمان..
في تلك اللحظه خرج شاهين يجفف شعرها
شاهين خلصتي بسرعه..
نظرت اليه لتبعد نظرها بسرعه عنه ايوه ابوي مش بالبيت وامي مش عنده.
شاهين اهااا
فجر في وحده اسمها زينه بتكلمك من بدري..
نظرت اليه لكنه لم يرتبك او ينزعج..ليقول بهدوء اديني التلفون..
نهضت لتعطيه الهاتف لكنه امسك بيدها وجذبها اليه وهو يحيط خصرها بتملك..
قطرات الماء على شعره تنزل على وجهها لتغمض عينيها بقوة..
فجر ممممشش قققلللت ععندددك شغل..
شاهين كنتي بتبكي ليه..
فجر مكنتش بابكي ولا حاجه دي دي حاجه وقعت بعيني..
شاهين طب وريني كده..
فجر شعرت بنبضات قلبها تتسارع اني اني اتبليت ..بالميه..اتبليت من شعرك
لكنه تجاهلها ودفن وجهها بعنقها لم تستطيع الوقف لتسقط لكنه امسكه بسرعه وحملها وهو يبتسم ماتجمدي يابت الزناتي هو احنا لحقنا عملنا حاجه ليأخذها الى السرير وووووو
↚
وضعها على السرير ودنى منها لتلتف وتبتعد عنه بسرعه بعد ان تذكرت فعلته أمس..
اقترب منها شاهين هامسا ماتخافيش..
فجر ببرود حاولت إظهاره مش خايفه بس ماليش مزاج..
ضحك شاهين على كلماتها بتقلديني يابت عبد الجليل..
فجر مش الحجات دي رايدلها مزاج مش ده كلامك..
جذبها اليه ايوواا ده كلامي … وماله نخلي ليكي مزاج..
فجر بتذمر طفولى مهو مش… قاطعهم طرقات سريعه على الباب..
شاهين بحده في ايه ..مين .
امينه ياخوي بيقولوا مزرعة الحج نعمان الله يرحمه احترقت ..
نهض بفزع وارتدى ثيابه بسرعه وغادر..والاخرى تراقبه بقلق…
مضى بعض الوقت وخرجت فجر لتساعدهم في اعمال المنزل بعد ان شعرت بالملل لتسمع بكاء طفل ..
ذهبت نحو الصوت لتجد سيف ابن شاهين وهو بعمر السنه ونصف يبكي حملته وحاولت اسكاته حتى دخلت عليها عبله لتقول بانفعال رايده ايه من ولدي يابت الزناتي..
فجر اني سمعت بكاه وجيت عشان يسكت..
عبله بحده متتدخليش بولدي تاني وامشي طلعي براا اوضتي..
وقفت فجر بحرج وهي تفرك يديها.
عبله مالك متنحه كده ليه..اطلعي برراا
فجر رايده اقولك اني مش شايله عليكي ومعايزاش يكون بينا عداوه ويشهد عليا ربنا مكنتش راياده الجوازه دي بس ابويا غصبني عليها ..
عبله والمطلوب مني يابت الزناتي اصدقك..
نزعت فجر عن كتفها لتصدم عبله من منظره كان الدم مختنق بتلك المنطقه..ده اللي عمله فيا عشان رفضت اتجوز شاهبين.
شهقت عبله وهي تتحسس ذلك المكان وانت اتحملت كل ده ليه.
فجر مكنتش رايده اخرب حياة مره تانيه كنت عارفه ان شاهين متجوز وعنده واد بس والله غصب عني ..نزلت دموعها بقهر سامحيني ومتشيليش مني ..
عبله باختناق على حالها بس انتي خدتي جوزي وحبيبي وابو ولدي..
فجر مخدتوش القدر ساقني ليكم لكن والله مش هكون ليكي الا اخت ومعايزاش يكون بينا مشاكل بعد النهادره اني مكسورة الجناح من صغري وابوي مابيحبنيش..متجيش انتي والزمن عليا..
عبله بحزن على حالها والاخرى تبكي..طب خلاص خلاص اسكتي دلوك هيقولوا عملتيلها ايه عشان تبكي واني كدا كدا محدش هنا بيحبني..
ابتسمت فجر هتقبلي تكوني صحبتي..
عبله صحبتك..
فجر اني ولا مره كان ليا صحاب ابوي كان حابسني طول الوقت بالبيت معنديش الا امي ودلوقتي معرفاش ازاي اوصلها ابويا منعها عني..
عبله وانتي ابوكي بيعمل فيكي كدا ليه..
فجر ….
عبله..طب همليهم تعرفي تعملي كيك..
فجر اي..
عبله مش هنبقى صحاب لازمن نحتفل ..
فجر يعني انتي موافقه تبقي صحبتي..
عبله واني عندي حل تاني بس هااا خدي باللك كللهه الا شاهيينن متحاوليش تبعديه عني..والا ونعمة ربنا ههفرمك.
فجر بضحكه انتي لو عايزاه خديه المهم معايزاش مشاكل..
عبله هتعاشريه ويتغيير حدييتك ده..
فجر قلتي حاجه.
عبله لا مفيش خدي سيف من يدي وحصليني عالمطبخ نعمل كعك .
فجر حملت الصغير بحماس وتبعتها..
نزلن من الدرج ليدخل شاهين والغضب مسيطر عليها ..ثيابه متسخه ورائحه الدخان تفوح منه ورماد النار ملتصق بثيابه…
نظر الى عبله وفجر ..ليعيد نظره الى عبله ..ويتجاهل الاخرى
عبله اسرعت اليه برعب شاهين انت بخير جرالك حاجه
شاهين حضريلي خلاجاتي عشان اتسبح..
عبله حاضر حاضر لتعود الى غرفتها اما فجر فتمسكت بالصغير بخوف من مظهره ..
اسرعت اليه نيره وخولة زوجه عمه..
نيره في ايه ياولد مالك..كفى الله الشر
شاهين خالد فين..
خوله عايزه ايه من ولدي
شاهين بحده بسالكم الزفت خالد فين..
نيره جوى نايم..
اسرع الى غرفته ليجده غارق بالنوم..واسرعت خلفه خوله عايز منه اي..
ايقظه عدت مرات ولم يستيقظ ليمسك سطل الماء الذي تنظف به الخادمه المنزل ويرشه عليه ليشهق الاخر بفزع..
خوله اجننت ياشاهين عملك ايه الواد..
شاهين انتي قولتيها واد واني عايزه يبقى راجل كفايه عليه لحد كده دلع ومياصه زي الحريم..
خالد غير مستوعب لما يحدث مسح الماء على وجهها وهو يراقب شجار شاهين ووالدته..
نظر اليه شاهين خمس دقايق ياخالد القيك اتسبحت ونزلت تستناني براااا لا يمين باللله لارميك برااا البيت ده رميت الكلاب فهمني..
خوله بحده لا يا…
لتقاطعها نيره فاهم فاهم ياولد اطلع انت غير خلجاتك هتلاقيه مستنيك..
غادر شاهين ليجد فجر تقف امامه وهي تحمل سيف والخوف ظاهرا عليها لكنه تجاهلها وصعد غرفته..
********
والدة فجر بتي ياعبد الجليل وحشاني..
عبد الجليل بتك عند جوزها .
والدة فجر بس..
عبد الجليل يووووه هتقرفيني ببتك بقى محدش عنده بت غيرك..
والدة فجر بقهر انت بتكرهها كدا ليه هي ذنبها اي باللي حصل..زمان
عبد الجليل .هتقفلي خشمك والا اسيبلك البيت باللي فيه..
والدة فجر دي ذنبها برقبتك ..ده النبي وصى بالبنات هتجي انت تعترض..
عبد الجليل لااا انتي مبقاش الواحد يعرف يتحدتت معاكي ..
ليعلن هاتفه عن اتصال وكان سليم اجابه والده ..بسعاده..
عبد.الجليل ايووووا ياولد عامل ايه..
والده فجر سليم مش كده ادهولي ياعبد الجليل الواد وحشني..
عبد الجليل بحنان مغايرر عن تعامله مع فجر سبيني اكلمه الاول وبعدين انتي ..لكنهت جذبت الهاتف منه ايووووا يابني ايوووا يانيني عين امك..عامل ايه..ياضنايا
……
هتجي ميتا اتوحشتك قوووي ياحبيبي وعروستك مستنياك..
……..
ايوووا شفتها كيف القمر بسم الله ماشاء الله
……..
لا انت تعالي وهنعملك فرح تتحاكىه بيه البلد.سنين قدام هو اني عندي اغلى منكم انت واخوتك..
……..
ويخليك ياحبيبي ..
…….
رايد ابوك ..ماشي يابني هتجي اخر الشهر يامنتا كريم يارب واخيرا هفرح بيك ..ياروح امك.انت..
***********
خالد بملل رايدني بأيه ياود عمي..
شاهين مش كفايه عليك لعب عيال بقى وتكبر..
خالد اكبر هكبر اكتر من كده..
شاهين انت بتحسب روحك ايه..
خالد خالد الجبالي …ابن سليم الجبالي مش كفايه كدا..
شاهين وهتفضل لازق باسم ابوك كده كتيرر
خالد عايز ايه ياشاهين اختصر الحديدت..
شاهين عايزك تبقى راجل..
خالد وابقى راجل كيف ..وانت ضحكت على ابوي اللي حبك اكتر مني وخدت حقي وحق خواتي ..
شاهين اني مخدتش حق حد وابوك اللي بتقول بيحبني اكتر منك .. ده كله وهم ابوك خلاني واجهه درع عشان احميك انت واخواتك مش اكتر عمي عمره ماحبني ياخالد وانت عارف ده كويس والفلوس اللي بتقول عليها اني دفعت تمنها ولسه بدفعه ومكنتش عايزه لازمان ولا دلوك ..
خالد وايه اللي جابرك على ده..
شاهين مستنيك تكبر وتبقى راجل وهديلك حقك..
خالد تضحك عليا والا على روحك ياشاهين..
شاهين اني بقول الحق ياود عمي هتعمل اللي بقولك عليها كل وحقك هيرجعلك..
خالد وايه اللي انت رايده مني
شاهين قلتلك رايدك تبقى ؤاجل …ليقف مقابلا له اني لما اشوفك بقيت راجل هسيبلك كل حاجه وامشي من هنا هاخد سيف ومرتي عبله ومش هتشوف وشي تاني.
بصدمه وبت عبد الجليل الزناتي هتعمل معاها ايه..
مالكش صالح بيها ..اني رايدك ت….
*******
مساءً
عاد ليجدها تجلس امام الشرفه ..
شاهين عامله ايه النهارده..
هزت رأسها بهدوء..
ليجلس بجانبها بابتسامه هو مالكيش مزاج دلوك نظرت اليه ..ليغمزها مردفا عشان انا ليا مزاج جامد..
فجر بس اني يعني اني..
تنهد شاهين بتعب احنا لازمن نخلص من الحكايه دي مش كده..
اومأت رأسها بايجاب ليكمل الجوازه دي مش عشنت احنا دي عشان عيلتين وحياة كل حد من العيلتين بيدينا فهماني يافجر..
هزت راسها بايجاب . ليكمل حديثه وهو يحتضن يدها بكفيه عشان كده لازمن نتمم جوزنا بسرعه ونخلف بسرعه موافقاني برأيي..
هزت رأسها وقلبها بدأ ينبض بشده.وخوف.ليمسك خصلات شعرها ويلعب بها..مردفا يبقى نبطل خوف ونتمم الجوازه ماشي ..
بس اني يعني لسه..
رفع يده ليحركها على شفتيها يتحسسها برقه انتي ايه..
بصوت متحجرش ومتختنق اني جاهزه..ليدنو منها ويقبلها ويتجرأ اكثر وبعد لحظات صدم بي…..
↚
صدم بها تدفعه بكل قوتها وهي تبكي..
شاهين بصدمه مالك..
فجر بشهقات مش قادره مش قادره اسلمك روحي مش هقدر..
ابتعد عنها لتجذب الملأة بسرعه و تغطي جسدها العاري..وشهقاتها تعلوو..
بقي الآخر للحظات صامت وهو ينظر اليها ..
شاهين انتي في حاجة مخبيها وخايفه منها..
فجر هزت راسها بالنفي..
شاهين بصي يابت الناس ربنا امرنا بالستر لو في حاجه متخافيش واتكلمي..
فجر زادت شهقاتها انت بتقول ايه اني اني مش كده.
شاهين وضعك كده مش عاجبني واني مش مرتاح للحال ده لوفي حاجه اتكلمي عشان لو عرفتها لوحدي مش هيحصل خير لا ليكي ولا لعيلتك..
نزعت الغطاء عن جسدها بقهر تعالي مش عايز تتاكد تعال ياشاهين بس اني مش كيف ماقلت ..اني طاهره طول عمري..
شاهين بغضب انت بتهببي ايه رمى عليها الغطاء ليقول بحده الحجات دي متجيش بالعافيه يابت الناس ..واني بقولك اه لو في حاجه اتكلمي دلوك ..احسن ليكي وليا..
فجر في…
شاهين نظر اليها بصدمه..
فجر بدموع في اني طول عمري بحلم باليوم ده …اللي اخلص منه من ابوي وظلمه وقهره ليا…
في اني كنت بحلم اتجوز راجل يحافظ عليا و يحبني ويحميني ..
في اني عايزه احس بالامان اللي عمري ماحسيته في بيت ابوي..
في اني عايزه الحنيه والطبطبة اللي مش هلاقيه عندك..
في ان اللحظه دي كنت بستناها من زمان بس مع خد حاسس بيا مش بس عايز يخلف وخلاص
وكل الاحلام دي راحت بكلمه من ابوي اني بقيت مرات شاهين الجبالي اللي رجاله بشنبات بتخاف منه وتحسبله الف حساب ..
بس اني مش عايزه كده ..مش عايزه اخاف من جوزي..
عايزه وقت ماحب اترمي بحضنه ..،يبقى اماني مش يجي ياخدني عشان هو ليه مزاج فاهمني ياشاهين ..فاهمني..
اني عارفه انك كبير البلد وعايز تتمم الجوازه عشان عيلتك..
وعشان عيلتي كمان.
لتقول باختناق بس مش قادره مش قادره ياشاهين حرام عليكم حد يحس بيا بالنار اللي جوايا هو ذل وقهر عند ابوي وهنا كمان .
لحد امتى هفضل عالحال ده..
نهض شاهين وتركها تندب حظها ..نظر اليها مطولا..
لا احد يستطيع فهمه أو يعلم بماذا يفكر او ما الذي سيفعله ..
شاهين بهدوء واضح انك شايله بقلبك كتيرر عشان كده هسيبك اليومين دول ..واعرفي اني مش هجبرك على حاجه بس الجوازه دي لازم تتم ومش بمزاجنا ولما تلاقي روحك جاهزه ابقى بلغيني..
نظرت اليه وهو يوليها ظهره ويغادر دون الالتفات اليها..
ليزيد بكائها…
*****
بعد مرور يومين..لم ترى فيهما شاهين ابدا كان يأتي متإخرا وينام عند عبلة التي كانت سعيدة بذلك جدأ فهو لم ينساها وترك عروسه الجديده وفضلها عليها…بالرغم من جمالها وصغرها…
استيقظت فجر على زغاريد ملأت القصر نهضت وهي تغطي شعرها ونزلت..
فجر لامينه في ايه..
امينه خالد اتجوز..
خوله بغيظ كيف تجوز ولدي من غير علمي ..
شاهين يحتسي الشاي بهدوء : ولدك مش عيال راجل وملو هدومه
خوله لخالد كيف تعمل كده فاأمك ياخالد بقيت تسمع لاشاهين هتمشي وراه عشان يعلمك تعصاني..
خالد يمه البت كويسه وبت ناس واهلها من كبرات البلد
نيره هي بت مين ياولدي..
خالد زينه بت الحج نعمان..
خوله الجوازه دي مش هتتم ياشاهين يا انا ياانت..
نيره بتجاهل يازين مااخترت ياولدي زينه جمال واخلاق كامله مكمله ربنا يهنيكم..
خالد هز رأسه وهو ينظر لوالدته بضيق وتقدم نحوها قبل يدها سامحيني يمه..
خوله عملك اي شاهين عشان يقلب دماغك بتصغرني قدام خالك ياخالد بتصغرني مش قلتلي هتتجوز وحده من بنات خالك مش ده كلامك..
شاهين بسخريه ابقى جوزيهم لابنك التاني الصايع ببلاد برااا
خوله وانا قلت الجوازه مش هتتم..روايات نوره عبد الرحمن
شاهين محدش خد رايك اصلا اتكتب الكتاب والدخله الليله ..امشي ياعريس شوف الرجاله يلزمها ايه.
انسحب خالد بهدوء وسط تهديدات والدته. لشاهين
رفع نظره شاهين لتلتقي عيناه بعيني فجر التي تراقب مايحدث بذهول لتنسحب فورا وتهرب من نظراته..
ليتنهد الاخرى ويغادر المنزل..
***********
والدة فجر سليم ياقلب امك حمدلله عالسلامه ياحبييي..
سليم قبل يدها الله يسلمك اتوحشتك قوي يمه ..
والدته وانت اكتر ياقلب امك شفت ابوك..
سليم ايوه انتي عامله ايه وفجر كيفها مع جوزها..
والدته الحمدلله ياولدي بنعمه دي هتفرح قوي لما تعرف انك جيت.. واخيرا. رجعت وهفرح بيك ياضنايا..والله لاعملك فرح تتحاكى بيه البلد سنين قدام
سليم بحرج انتي شفتيها يمه..اقصد العروسه
والدته الا شفتها ياولدي دي كيف القمر بسم الله ماشاء الله وبتتكسف ومش بتاعت كلام كتير وصوتها ميطلعش ..
سليم بابتسامه باينك حباها ياام سليم..
والدته البت تتحب يا ولدي وانت هتحبها كيف مانا حبيتها
سليم بحماس طب هشوفها ميتا..
والدته تشوفها ده اي لااا احنا معندناش الكلام ده.
سليم ليه بس..مش مكتوب كتابنا
والدتها هتشوفها ليلة الدخله..
سليم بتسرع طب امتا ليلة الداخله .. احم معلش يمه لكن كلامك عنها خلاني عايز اشوفها..
والدتها هتشوفها ياولدي انشاء الله هيتكلم ابوك مع اخوها ونحددوو موعد الجوازه..
سليم طيب فجر عامله اي مقولتيش..
والدتها معرفاش ياولدي ابوك محرج عليا اكلمها..
تنهد سليم بضيق هو ابويا لسه حاططها بدماغه.
والدته ربنا يهديه ياولدي..
*********
خرجت من الحمام تلف المنشفه على جسدها بعد ان اخذت حمام ساخنا. …قطرات الماء تتناثر على وجهها وكتفيها العاريتين وهي تجفف شعرها الطويل بالمنشفه ..
لتصدم به يجلس على السرير يراقبها بانبهار..
نهض ليمشي نحوها لكنها تشبثت بالمنشفه بقوة وهمت بالعودة الى الحمام لكنه امسكها..على فين ده حتى انا جوزك..
فجر……..
***********
دخل خالد على عروسه بملل وهو مغصوب على هذا الزوج لكنه مجبر على تنفيذ وعوده لشاهين..
قرر عدم الاقتراب منها لكنه خالد الجبالي كيف يستطيع منع نفسه من اي فتاه خاصه وهي زوجته ..
لم يستطيع السيطره على فضوله ليسوقه لرفع غطاء وجهها ويقف مصدوما مما رأى……
↚
خالد بصدمه انتي عندك كم سنه..
زينه ….
خالد رفع ذقنها بهدوء ونظر الى عينيها ليجدها طفلة بريئه..بملامح جميله وتبهر العقول
خالد زينه انتي اسمك.زينه مش كده..
هزت رأسها بهدوء..
خالد شعر بانجذاب قوي نحوها قوي .. طب عندك كم سنه..
زينه ااارربع طعشر سنه
خالد حرك يده على وجنتها بهدوء انت عارفه النهارده فرحنا وانتي بقيتي مراتي..
هزت رأسها بتوتر وارتباك ..
خالد انحنى وقبل جبينها لتبتعد الاخرى بحرج..
لكنه امسك ذراعها هو انتي مش عارفه الجواز يعني ايه..
هزت رأسها..
خالد لا لا لا ماينفعش كده انا عاوز اسمع صوتك…
زينه عععارفه ..
خالد طب كويس وامك قالتلك هتعملي ايه.
زينه بخجل قالتلي..
خالد طب كويس احاط خصرها باحدى يديه بابتسامه ليحط وجنتها بكفه انحنى واراد تقبيلها..
اغمضت عينها بقوه وقالت بصوت مهزوز اني اني خايفه..
نظر اليها طويلا طفلة صغيره كيف لشاهين ووالدتها تزويجها بهذا العمر قبل جانب شفتيها ومسح شعرها محاولا احتوائها.
فتحت عينيها بتوجس.لتراى ابتسامته..
خالد طب ينفع تخافي مني وانا جوزك..
ابعدت نظرها عنه
خالد رفع ذقنها لتنظر اليه هنغير وننام مش جايلك نوم.
زينه بتسرعه ايوه جايلي نوم .
ابتسم طب يلااا غيري عشان ننام تحبي اساعدك.
زينه لا لا هعرف لوحدي اني مش عيله..
خالد بضحك اه صح مش عيله..
زينه بحرج ولاحظت سخريته منها اخذت ثيابها واتجهت الى الحمام..
**********
فجر هملني ياشاهين ..
شاهين احاط خصرها بتملك واهملك ليه..
فجر عاوز ايه دلوك..
شاهبن راجل وجاي لمراته هيكون عاوز ايه..
فجر بس اني لسه مش جاهزه.
شاهبن بس اني جاهز وعاوزك دلوك..
فجر بدموع ششاهينن اننت بتقول اي ..مش قولت مش هاخدك بالغصب..
شاهين نظر اليها بتفحص. اه قولت وغيرت كلامي..
فجر بخوف من نظراته شاهين انت شارب حاجه مش كده.
شاهين تؤ بس عاوزك شعرت بالخوف من نظراته ودموعها تجمعت لينفجر ضاحكا ..
وقفت مصدومه. وهي تراه يضحك.
شاهين هتفضلي تبصيلي كده كتيرر..خشي البسيلك هدمه وتعالي عاوزك..
فجر ككننت بتهزر.
شاهين اممممم ايوووا. الا لو حابه يكون حقيقه مش هزار..
فجر بتهرب وبسرعه اني هرجع كمان شويه..
ابتسم شاهين وهو يتنهد بتعب استلقى على السرير يفكر بشيء مااا..
لتخرج عليه فجر بعد لحظات وجدته مغمضا عينيه ضنته نائما اقتربت منه لتهمس بهدوء شششاهيين …..ششاهينن وبلحظه جذبها لتسقط بين احضانه..
فجر بارتباك انت بتعمل ايه..
ضمها شاهين اقوى الى صدره عندي ليكي خبر بمليون جنيه..
رفعت نظرها اليه..تنتظره يتحدث..وهي تشعر بالحرج بقربه منها هكذا
شاهين سليم وصل النهارده..
نهضت بسعاده سليم اخويا رجع بتتكلم بجد..
شاهين استند على ذراعه وهو ينظر الى سعادتها ابعد خصلات شعرها المبلول عن وجهها ايووه رجع الصبح بدري..
فجر ياحبيبي ياخويا ..اني عايزه اكلمه ياشاهين والنبي.
شاهين امممم جذبها الى احضانه مرة اخرى وتكلميه ليه مش حابه تشوفيه..هنروح نزور اهلك بكرى..
فجر بجد ياشاهين بتتكلم بجد..
شاهين ايووه بجد. الا لو مش عايزه..
فجر لا لا مش عايزه اي اني هكون جاهزه من النجمه بس متغييرش رايك.
شاهين ..شاهين مالوش كلمتين افهمي ده يابت الزناتي..
فجر معلش متزعلش مني من فرحتي والله..
شاهين طب ايه مش هتنامي..
فجر بتوتر وقد لاحظت انه يحاول كسر الحاجز بينهما هااا..
شاهين بابتسامه هااا ايه مش عايزه تنامي والا ايه..
فجر لا هنام طبعا..بس هسرح شعري الاول ..
اعتدل بجلسته انا هسرحهولك..
فجر مينفع..
شاهين اششش امشي عند المرايه عشان اسرحلك شعرك وبالفعل قام بتسريح شعرها وهو يداعبها باحاديثه ويضحك لاول مره تشعر بقربه منها ..حتى اخذها باحضانه ونامااا ..
*********
خالد هتفضلي واقفه عندك كتير..
زينه اني اني ..
خالد انتي انتي اي.
زين هنام فين..
ضحك خالد تنامي فين ليه ان شاء الله امك مش قالتلك هتنامي فين..
زينه….
نهض من السرير وحملها بسرعه ليقول بهمس من النهارده هتنامي بحضن جوزك .
زينه بتوتر لكن لكن اني اني..
خالد ااشششش متصدعنيش عاوز انام
ليدفن وجهه بشعرها وحاول قدر المستطاع تمالك نفسه وعدم اخافتها….
لكن الاخرى قلبها ينبض بسرعه وخوف منه حتى شعرت بالتعب لتنام والاخر يراقب ملامحها الطفوليه ويتسائل عاوز توصل لحد فين ياشاهين لما جوزتني العيله دي ..مش عارف افهمك ياود عمي..بس البت كيف القمر لكن صغيره قووي معارفش اعمل معاها اي…
***********
في الصباح الباكر..
استيقظ شاهين وبقي يراقبها طويلا وهي نائمه حتى شعر بها تتململ ليغمض عينيها بسرعه..
اما الاخرى استيقظت لتجد نفسها تنام على صدره نهضت بحرج وهي تتذكر حديثهما امس وتعامله معها ولطفه لاول مره تشعر باهتمام احد بها هكذا ..نهضت بهدوء لكي لا توقظه..
جهزت نفسها بعد ان استحمت وبدلت ثيابها تتجهز لتذهب الى منزل والدها وتلتقي باخيها لاول مره منذ خمس سنوات..
كل هذا وشاهين يراقبها وهي تختار ثيابها وابتسامتها التي ترتسم على شفتيها بين الحين والاخر ..حماسها لرؤية عاىلتها ابتسم دون ان يشعر لينهض.وجلس على السرير واخذ يراقبها ..
لم تلاحظه الاخرى حتى انتهت..
شاهين اخرج سيجارة من علبة اىسجائر واشعلها لتلاحظه
جلست بجانبه انت فوقت ميتا..
شاهين اخرج دخان سيجارته من صدره..
دلوقتي..
فجر بضيق على فكره مايصحش تدخن من غير فطار كده..
اعاد شاهين سيجارته ليسحب نفس منها وقال بسخريه والله..
فجر بغيظ وهي تراه يحاول استفزازها اخذت السيجارة من يده واطفأتها وكمان مايصحش تدخن بالاوضه كده..
وبثانيه اعتلاها وهو يتفحصاها مين قالك كده..
فجر بتوتر هو هو كده مينفعش تدخن بالاوضه ومن غير ففطار كمان كانت تشعر بالتوتر من نظراته..
دفن وجهه بعنقها واخذ نفسا طويلا…
فجر ششاهيين ..
شاهين هممممم
فجر ممممشش هنننزل ..
ابتعد شاهين عنها وهو ينظر اليها وننزل ليه..
فجر عععشششان اعملك ففطاار وا… قاطعها بق**بلة عميقه وطويله ليبتعد عنها يأخذ انفاسه بسرعه
شاهين ببتسامه وادي فطرت احلا فطار ياستي..
حاولت ابعاده عنها لم تحتمل ماحدث شعرت بنبضات قلبها تتزايد وكأن قلبها يطرق باب ضلوعها ليخرج من مكانه…لكنه كان يثبتها…انها قبلتها الاولى..
فجر ابعد ياشاهين ..
شاهين وابعد لييه..
فجر اني اني عاااو..
ابتعد شاهين عندما لاحظ ارتباكها ليستلقي على السرير انزلي هتسبح واحصلك.
لم يكمل كلماته حتى اسرعت بالمغادره ..
ليبتسم الاخر وهو يراقبها..
***********
استيقظ خالد بتعب فهو لم يستطيع النوم امس ليصدم بزينه غارقه بالنوم وتضع قدمها على وجهه..
ابعد قدمها عنه بضيق هو ايه ده ياربي ..اي الجوازه دي
نظر اليها ليجدها غارقه بالنوم ولم تشعر به راقب ملامحها البريئه شعرها المنسدل على الارض..ابتسم على نومها..
ونهض ليضعها على السرير جيدا ويحتضنها ويعود للنوم..
*********
اوصل شاهين فجر الى منزلها وقضت اليوم بسعاده فهي لم ترى والدها ابدا ..قابلت اخيها ورحب بها وتبادلا الحديث ..
اما والدتها فوبختها بسب مافعلته مع شاهين واخبرتها ان تنهي هذا الامر ويجب ان يقع بحبها لتضمن بقائه معها ووضعت لها بعض الخطط ..
عاد شاهين قبل الغروب ليصطحبها ..والتقى بوالدها عند الباب.
عبد الجليل البت عامل معاك ايه
شاهين بت مين..
عبد الجليل فجر تكونش البت مزعلاك بحاجه او متسمعش الكلام دنا اقطملك رقبتها واربيها من جديد
شاهين فجر مايلزمهاش ربايه واظن محدش يتدخل بيها مدام ببقت على اسم شاهين الجبالي..مش كده
عبد الجليل بحرج اني كنت عا..
شاهين بمقاطعه ياريت تبعت حد يندهلها..
كانت فجر تستمع لحديثهما بسعاده لاول مره احد يتجرأ ويدافع عنها امام ابيها..
وبعد لحظات صعدت بجانب زوجها بهدوء لم تتحدث ابدا والاخر صامت ولكن ملامحه الغاضبه ارعبتها..حتى وصلا منتصف الطريق اوقف السياره ليقول بحده النهارده روحتي اي حته..
فجر لا ابدا مخرجتش من بيت ابوي..
شاهين انتي متاكده انك مخرجتيش..
فجر لا ابدا ..هو انت متعصب ليه..
شاهين عشان انتي كدابه.. روحتي فين..
فجر بتوتر كدابه و روحت فيين مش فاهمه..
شاهين بحده فجررر اتكلمي قبل مااتجنن عليكي روحتي فين النهارده..
فجر كنننت عن اهلي..
شاهين بتحذيرر فجرررر
↚
فجر بخوف روحت عععنددد خالتي اقبال..بس والله ماروحتش لوحدي سليم خدني معاه..
تنفس الاخر بهدوء وماقولتيش هتروحيلها ليه..
فجر والله مكنتش اعرف ان سليم هياخدني عندها..
شاهين لا والله وكدبتي ليه لما سألتك ..
فجر ككنتتي خايفه..تتعصب
شاهينولما تكدبي مش هتعصب ..من ساعت جاوزني وبلغتك اني مبكرهش حاجه اكتر من الكدب بس واضح انك مابتفهميش..
فجر متزعلش مني مش هعيدها والله ..
شاهين شغل سيارته واكمل طريقه بهدوء.
فجر شششاااهيين..
شاهين….
فجر والله مكنتش عايزاك تتعصب عشان كده كدبت..
شاهين بحده متكدبيش يافجر متكدبيش اتعصب متعصبش مالكيش دعوه بس الكدب مش هيخليني اثق فيكي تاني فاهمه..
فجر بدموع وضعت يدها على يده اني اسفه والله مش هكدب عليك تاني..
شاهين ببرود طب متبكيش خلاص..
فجر والله كانت وحشاني ومعرفتش امسك نفسي لما عرفت ان سليم هيروحلها..
شاهين خلاص يافجر قلتلك خلاص..
فجر لا باين انك لسه متعصب
شاهين بحده قلتلك اقفلي عالحكايه دي..
فجر بجرأه تشبثت بذراعه ليوقف السياره بتعملي ايه فجر اضحك عشان خاطري.
شاهين فيكي ايه يابت الزناتي النهارده مالك..
فجر مش عايزاك تزعل مني ..
شاهين بشك هو المرواح عند امك يخليكي رايقه كده ..هبقى ابعتك هناك كل يوم..
فجر بحرج ابتعدت عنه اني اني كنت عاااي..
شاهين بضحك كنتي اي ماكنا حلوين من شويه..
فجر بحرج هو هو احنا مش هنمشي..
شاهين شغل السياره هنمشي هنمشي يافجر..بس ماقولتيش اي حكاية اقبال دي..
فجر خالتي اقبال كانت بتهتم بينا انا وسليم لما كنا صغييرين كنا بنحبها اوووي.
.لتكمل بحزن بس ابويا طردها ومنعني عنها عشان كانت بتدافع عني قدامه … بقالنا خمس سنين من ساعت ماسليم مشي ماشفتهاش..لتنزل دموعها..وخرجت شهقاتها
شاهين بقلق بتبكي ليه..
فجر خالتي اقبال كبرت اووي ياشاهين مش عارفه تخدم روحها ومفيش حد يساعدها..زعلت عليها اووووي ..
شاهين جذبها لتستند الى كتفه وهو يقود السياره ..
مسح وجنتيها بلطف متبكيش …. هنشوفلها حد يساعدها..
فجر مالوش لزوم سليم جبلها بت تساعدها..
شاهين طب كويس
فجر بحرج شاهين..
شاهين نظر اليها ..
فجر اني عاوزه اقولك حاجه بس متتعصبش ماشي..
تنهد شاهين ربنا يستر قولي..
فجر الفلوس اللي ادتهالي..اديت خالتي اقبال نصهم..
شاهين طب وايه المشكله..
فجر اانت مش زعلان..
شاهين وازعل ليه مش دي بقت فلوسك..مش كده
فجر هزت راسها بابتسامه..
شاهين يبقى اني ماليش دعوه انشاللله تحرقيهم..
ابتسمت فجر بامتنان
***********
خالد بملل بتبكي ليه..دلوك..
زينه امي مشيت ومرضيتش تاخدني معاها..
خالد بصدمه تاخدك معاها فين..
زينه بيتنا..
خالد لااا انتي فاهمه الحكايه غلط من النهارده هنا بقى بيتك..
زينه لا هنا بيتك وهناك بيتي..
خالد اللهم طولك ياروح جلس مقابلا لها طيب امك قالتلك ايه لما عوزتي تروحي معاه..
زينه قالتي وين مايكون جوزك ده بيتك..
خالد طب دي عين العقل..
زينه ببكاء بس اني عايزه امي اشمعنى سابتني ومشيت هي مابقتش تحبني..
خالد مسح دموعها عاوزه تروحي هناك ليه..
زينه عشان العب مع صحباتي هناك..
ضحك خالد طب محنا فيها نلعب هنا مينفعش تلعبي معايا والا اي..
زينه كيف وامي قالتلي بطلي لعب عشان كبرتي وبقتي متجوزه..
خالد لاا سيبك من كلام امك ده خالص مش عايزه تلعبي..
هزت رأسها بابتسامه
خالد يبقى نلعب ..وشكلي هبقى عيل زيك كده.. يابت نعمان..
زينه بس اني مش عيله..
ضحك لا مين قال انك عيله اني الللي عيل..ليتحدث الى نفسه عشان اتدبست بالجوازه دي امتى هتخلص السنه دي ياربي..
زينه بحماس هنلعب اي…
خالد بخبث هقولك…
*********
فجر هتروح فين..
شاهين هسيبك تاخدي راحتك هطلع عند عبله عشان امبارح نمت هنا..
فجر هزت رأسها بضيق..لم يلاحظه شاهين واتجه الى غرفة عبله التي كانت تنتظره .
اقترب شاهين من سيف ووجده نائما انحنى وقبله بحنان الاب..
وجلس بجانب عبله التي تراقبه بصمت..
شاهين صاحيه لحد دلوك ليه ..
عبله بابتسامه مفيش بس اتوحشتك ياشاهين..
شاهين بابتسامه اي النهارده رايقييين يعني..
وضعت يديها على كتفيه شاهين عاوزاك بطلب..
شاهين اني قولت الرواق ده وراه طلب عاوزه اي..
عبله اقتربت منه وتكلمت امام شفتيه عاوزه اروح لأهلي اقضي شوية وقت عندهم..
ابتعد عنها وضم حاجبيه بضيق وتعجب اهلك وانتي ميتا كنتي تطلبي تروحيلهم..
عبله عشان خاطري ياشاهين متردنيش..
شاهين في اي يابت الناس حد مزعلك بحاجه من يوم جوزنا وانتي مطلبتيش تروحي عندهم حتى لما تزوريهم كنتي ترفضي تباتي هناك.
عبله بغصه شاهين اهلي وحشوني قوي..
شاهين لكن ..
عبله برجاء عشان خاطري ياشاهين هقعد هناك عشره ايام بس عشان خاطر..
شاهين بانفعال عشرة تيام بحالهم ليه وعشان اي..
عبله قلتلك وحشوني..
شاهين واني مش هوحشك ..
عبله منا طول الوقت جمبك ياشاهين عاوزه اروحلهم امي وحشتني وسيف وحشاها. كمان
شاهين طب هوديك بس نرجع بنفس اليوم..
عبله لا ياشاهين انا مش هبقى مبسوطه كده..انت مش عاوز راحتي..
شاهين ماشي ..اللي يرحيك لكن لو في حاجه مزعلاكي اتكلمي.
اقتربت منه اني مفيش حاجه تزعلني منك ياشاهين انت وابننا الحاجه الوحيده اللي بتخليني مبسوطه بحياتي ربنا يخليك ليا..
احاط خصرها بذراعه القويه وجذبها اليه هتوحشيني ياام سيف
احاطت عنقه بحب انت هتوحشني اكتر…
*******
زين بتذمر لااا مش كده انتي بتكدب شفتك بعيني غشيت
خالد باكدب حتت عيله زيك بتقولي بكدب..
زينه بتذمر طفولي ايووه بتكدب وبتغش وبتكسبني عشان تعمل حجات عيب..
خالد حجات عيب دنا جوزك متفهمي..
زينه ماليش دعوه بتغش ليييه..
خالد بضحك طب واغش ليه بصحيح ليرمي اللعبه خلفه ويقترب منها هامسا بلااا لعب بلاا وجع دماغ احنا نعمل الحجات اللي بتقولي عليها عيب.احسن برضوو.
نهضت بسرععه لا لا ياخالد مش عايزه..
نهض خلفها بسرعه وامسك بها واحاط خصرها بكلتا ذراعيه هامسا مكفايه مناهده واتهدي بقى..
زينه بتوتر خخخالللد انتت بتبصصلي كدده ليه..
انحنى ودفن وجهه بعنقها حالولت افلات نفسها ولم تستطيع ..
ليحملها ووووو
***********
في الصباح …
استيقظت نيره لتجد عبله تخرج حقيبتها وتنتظر شاهين..
نيره اقتربت منها اني مش عارفه اقولك ايه الا ان اخوي عنده حق لما اختارك تكوني مرات شاهين عشان انتي بت اصول.
عبله بغصه اول مره تقوليلي كلمه حلوه دايما كنت بشوف الكره بعنيكي .
نيره لا اني مش بكرهك يابتي بس انتي طول الوقت ماشي ورى العقربه خوله ومتسمعيش كلامنا..
عبله….
نيره احتضنتها معارفاش اجازيك كيف عشان اللي عملتيه.
عبله بغصه متقوليش كده انا يهمني شاهين اكتر من روحي وان كان وجودي هنيه هيبعده عن عروسته ابعد عشان يعرف ياخد راحته معاها..
نيره متزعليش مني عشان طلبت منك كده..
عبله باختناق مش زعلانه انتي عاوزه التار يخلص..وهيخلص لما تبقى فجر حامل وبعدي بالوقت ده هيخلي ده يحصل بسرعه مش ده كلامك..
نيره بحرج يابتي كل اللي بعمله ده عشان العيله..
عبله واني معترضتش..نزل شاهين وهو ينظر اليها جاهزه ياام سيف..
هزت رأسها بايجاب ..
شاهين متخليهم يومين واعدي عليكي ..
عبله انت وعدتني ياشاهين مش كده ..
بضيق ماشي ياام سيف .ماشي
*************
خالد صباح الورد
زينه متكلمنيش اني مخصماك..
خالد وليه انشاء الله..
زينه ناسي اللي عملته امبارح..
عملت ايه هي بوسه ولسه بقول ياهادي ..كنت هتفضحينا بصريخك..
زينه قلتلك متكلمنيش
خالد طيب ماشي وانا اللي كنت ناوي اوديكي عند امك بس خلاص شكلي هغيرر فكري..
زينه نهضت بحماس لالالا والنبي متغيرش فكرك اني مش زعلانه..
خالد لا حاسس انك زعلان..
زينه بكدب لااااا مهو اني بهزر معاك صدقني مش زعلانه والله
خالد لسه مش مقتنع وحاسس انك زعلانه..
زينه لا والله مش زعلانه ياخاالد بقى.
خالد لكن انا زعلات
زينه ليه بس …
خالد عشان صبحت عليكي ومبترديش..
زينه صباح الخير والورد والفل..
خالد لا مهو الصباح مش كده..
نظرت اليه زينه ليجذبها ويق*بلها برقه وهدوء وابتعد اهو كده يبقى صباح القشطه..
زينه دفنت وجهها بصدره بحرج.
خالد اي حابه نكمل والا اي..
لتبتعد عنه بسرعه اني اني هجهز عشان توديني عند امي .
راقبها خالد ربنا يصبرني ..ويسامحك ياشاهين..
************
بعد مرور ثلاثه ايام تقرب فيها شاهين من فجر.وحاول خالد التأقلم مع حياة الجديده حتى ولو لفتره الى ان ينسى شاهين امره…
جاء موعد زفاف امينه على سليم المنتظر ك
كان سليم يتحرق شوقا لهذه الليله ..
اما امينه فقد ظهرت بأبها حله بفستانها البسيط تظهر ملامحها البريئه وهدوئها المعتاد عيناها المليئتان بالحنان فهي منذ نشأتها اعتادت على منح الحب والاهتمام لغيرها ..تطمح بان تجد بسليم الرجل الذي سيعوضها عن كل شيء..
جلست على سريرها تنتظر دخوله بتوتر..
دخل عليها الاخر والفضول لرؤيتها بعد سماعه عنها يجذبه اكثر نزع عنها غطاء وجهها ارتسمت ابتسامه على شفتيه..
سليم بسم الله ماشاء الله اجمل بكتير من وصفهم..
ارتسمت ابتسامه على شفتيها بخجل وانزلت نظرها بحرج..
جلس بجانبها وهم بالاقتراب منها لتقاطعه ب…..
*********
في منزل شاهين بعد انتهاء الزفاف
دخل شاهين الى غرفته ليجدها مرمية على الارض فاقده الوعي اسرع اليها وحملها بخوف وقلق محاولا ايقاظها..
شاهين فجر يافجر..
فجر..
شاهين اخرج هاتفه واتصل الى سائقه الخاص. امره ان يحضر الطبيب بسرعه..وبالفعل وصل الطبيب. وبعد ان قام بفحصها..
شاهين بقلق طمني يادكتور..
الطبيب اتطمن مفيش حاجه ..
شاهين امال اللي حصلها ده اي
الطبيب مفيش المدام حامل..
شاهين بصدمه اي..
فجر اتسعت عيناها بصدمه وخوف وووووو
↚
مزق شاهين الوصفة الطبية ورماها وهم بالمغادرة..
فجر ششاهييين…لم يجيبها أولاها ظهره وغادر بصمت..
نهضت بسرعه وامسكت يده والله كدب ياشاهين انت مصدق..
ابعد يدها بهدوء نامي والصباح رباح..
فجر والله..
شاهين نامي يافجر نامي تصبحي على خير..
مر يومين وشاهين لم يتكلم مع فجر ولم يقابلها ابدا
فجر تعيش على اعصابها لاتعلم ماهو مصيرها ..
صمت شاهين يقتلها هل حقا شك بها…
لماذا هذا الصمت..
لماذا لا يأتي إليها …
هل هذا الهدوء ماقبل العاصفة
هل هذه نهايتها ..
هل يخطط للتخلص منها …
هل هو مجبر على الصمت بسبب الثأر…
لم تستطيع النوم طول يومين وهي خائفه…
حتى قررت مواجهته ومعرفة مصيرها..
انتظرته حتى وقت متأخر من الليل..
رأته وهو ينزل من السياره صعد واراد الذهاب لغرفته لكنها وقفت امامه…
فجر قطعت طريقه ووقفت بارتباك امامه..
فجر بدموع انت مصدق الكلام اللي قاله الحكيم عني..
شاهين قال اي..
فجر اقتربت منه شاهين انا والله معرفش اي حاجه..قاطعها شاهين
شاهين وانا مطلبتش اي مبرر منك .
فجر شاهين حقك تسأل وتتاكد..
شاهين انا عارف الاجابه كويس ومتاكد منها ..
فجر بشهقات اني مظلومه ياشاهين يمكن الحكيم غلط او اي حاجه تانيه..
شاهين تنهد بتعب ودخل غرفتها..لتدخل خلفه..
شاهين انا متأكد انك مش حامل ولو كنت شاكك فيكي واحد بالميه مكنتش تاخدي نفسك دلوقتي..الخاطية عندنا عقابها الموت..فهماني..
ففجر هزت راسها براحه ططب اني عاوزه افهم..
شاهيت مش مهم..
فجر..مش مهم اي..
شاهين مش مهم تفهمي ومتشغليش بالك تاني..نهض من مكانه في حاجه تانيه.
فجر هتروح فين..
شاهين هطلع ارتاح بؤوضتي..
فجر ….
خرج شاهين الى غرفته وكان يفكر بفعل شيء ماااا..
لكن فجر في ذلك الوقت قررت الاستماع لكلام والدتها وتنفيذ خططها لم تعلم لماذا أرادت أن ترى الحب بعيني شاهين لها لاول مره ترغب بأن توقع شاهين بحبها ..
ترغب باهتمامه ..تجاهله لها ازعجها او ربما اغاظ الانثى التي بداخلها..
*********
في السياره
خالد مبسوطة..
زينه اوووي اوووي احنا هنزورها كل يوم مش كده..
خالد بصدمه كل يوم اكيد لا مش هفضل كده رايح.جاي لاطبعا خدتك النهارده عشان امبارح شفتك زعلانه ..لكن متتعوديش على كده..
ضمت ذراعيها الى صدرها بضيق ..
خالد بضحك وده اي بقى ده..
زينه متكلمنيش ياخالد..
خالد اتسعت عيناه .. لا والله .. بنت انتي هتجننيي
زينة أدارت وجهها عنه بابتسامه
خالد ماشي حسابنا في البيت ..
ليقود السياره بصمت وهو يتذكر كلام والدتها..
فلاش باك
والدة زينه انا عارفه انها هتتعبك معاها هي لسه عيله وعايزه اللي يتحملها ..
.الحج نعمان عاش طول عمره يتمنى حتت عيل وبعد عشر سنين جواز ربنا كرمنا بزينه ودلعناها قوويي عشان كده بتشوفها شقيه شويه.
ابتسم خالد شقيه شويه دي في يومين بس جننتني..
والدة زينه بحرج حقك عليا ياابني اني والله هبهدلهالك..
خالد بحرج لا مش قصدي كده انا بهزر زينه مفيش زيها ..
ابتسمت والدتها برضى ربنا يكرمك ياولدي والله شاهين كان عنده حق لما قالى محدش هياخد باله من زينه الا خالد..
خالد بشك شاهين قال كده..
والدة زينه ايوه ..اني اقوم اكلم زينه واوصيها عشان تسمع كلامك ..
باك..
زينه خالد ياخالد..
خالد هااا في اي..مش من شويه .. متكلمنيش ياخالد ومخصماك ياخالد
زينه بضحك منا كنت بهزر معاك ياخالد..مش حمل هزار
خالد بضحك اه بتهزري اه ماشي عاوزه اي..
سبلت زينه بعينيها بطفوله بص هناك مشبك انا عايزه منه..
خالد بضحك وانا قلت بتهزري برضو..
بطفوله ياخالد عشان خاطري.والنبي والنبي…
خالد ماشي ماشي..يابت نعمان هجبلك اللي انتي عايزاه بس تتهدى بقى….
************
سليم بارتباك في اي..
امينه بحرج ممش نصلي ..
ابتسم سليم برضى اه اكيد هنصلي..عشان ربنا يباركلنا بحياتنا الجايه..
تأمم سليم بها وعندما فرغ من الصلاة وضع يده على راسها..وقال الدعاء ثم امسك يدها بحنان..
كانت تنظر الى الارض بحرج وتوتر ..
سليم النهارده اول يوم لينا مع بعض وبقيتي مراتي عايزك متخفيش من حاجه وانتي معايا ولما حد يزعلك حتى لو انا تجي تشتكليلي ماشي..
هزت راسها بهدوء..
سليم وكمان امي ..امي عايزك تاخدي بالك منها وتسمعي كلامها امي طيبه فهماني وهتحبيها .ليكمل بابتسامه اصلا هي حباكي قوي..
اتسعت ابتسامتها وهي تهز راسها..
سليم مش سامع صوتك اتكلم عاوز اسمع صوتك..
امينه ان شاء الله هسمع كلامها هي زي امي ..
سليم قبل باطن كفها وده العشم يابت الاصول..
حاولت جذب يدها بحرج لكنه منعها ونهض ليجذبها وتقف معه شعرت بالارتباك والحرج لكنه احاط وجهها بكفيه هامسا انت جميله قووي دنى منها وهي تشعر بدقات قلبها ستنفجر وووو
*********
بعد مرور يومين شاهين بمكتبه وقفت شروق امام مكتبه بارتباك وقد تزينت وارادت التقرب منه لتسمعه يتكلم على الهاتف
وهو يتحدث بالهاتف..
شاهين مش كفايه بقى وترجعي لبيتك..
…….
شاهين ياام سيف وحشتيني..وسيف وحشني..
…….
شاهين بضحك لا انتي اكتر من سيف مش انتي امه..
……
شاهين ماشي ههملك برحتك لكن مفيش مروح عند اهلك تاني فهماني..
……
لاحظ بوجود احد خلف الباب ..
شاهين ماشي هكلمك بعدين خدي بالك من روحك ومن سيف ولو عوزتي حاجه كلامني..
….
سلام…
اراد شاهين ..شاهين النهوض لكن سمع طرقات على الباب..
دخلت فجر بتوتر وهي تحمل الشاي…
رمقها بنظره باستغراب..
فجر تقدمت نحوه لتخترق رائحة عطرها انفه اغمض عينيه يتنعم بهذه الرائحه ..وضعت كوب الشاي امامه..
وابتعدت ..وقفت تفرك يديها ..فجر عملتلك كوباية شاي..
شاهين باستغراب تسلم ايدك..
فجر…
شاهين في حاجه تانيه..
فجر….
شاهين هتفضلي ساكته كده..كتيرر
فجر بتحبها..
شاهين هي مين..كوباية الشاي
فجر عبله..
شاهين عبله مراتي..اكيد هحبها..
فجر بس انت اتجوزتها غصب عنك..
شاهين وانتي سمعتي الكلام ده فين..
فجر …..
شاهين بتنهيده اه اتجوزتها بالغصب صح بس قدرت بحبها وحنانها وطاعتها تاخد مكانها بحياتي وبقلبي..
فجر يعني بتحبها….
شاهين هو ده الحديت اللي عاوزه تتكلمي فيه..
فجر بتسرع لاا اني بس عاوزه افهمك..
شاهين متتعبيش روحك محدش يقدر يفهمني..
فجر اقتربت منه بخجل وابتسامه بس اني مراتك…ولازم افهمك
شاهين رفع حاجب باستنكار وهو يراها تتجرأ اكثر وتقترب منه..
فجر بخجل من نظراته حاولت اخفائه محتاج حاجه تانيه..
شاهين جذبها ليجلسها على قدميه ويدفن وجهه يستنشق رأئحتها..
وجدها متقبله لما يفعله لكنها لازالت تشعر بالخجل..
ابتعد عنها بهدوء وابعد خصلات شعرها عن وجهها..
لم تنظر اليه عضت شفتها ونظؤت الى الارض . اكتست وجنتيها الحمره ..حاولت النهوض لكنه منعها
ابتسم وهو يرى خجلها الذي يجذبه اليها اكثر.. قبل*ها قبلة طويلة اظهرت لها مدى رغبته الشديده بها ارضت لمساته ولهفته اليها غرورها كأنثى فهو لم يستطيع مقاومتها..
ابعتد عنها بانفاس متسارعه اطلعي الاوضه ثواني وهحصلك نهضت بخجل وابتسامه تر تسم على شفتيها واسرعت الى غرفتها وهي تعدل ثيابها..جلست على سريرها بتوتر هذه اللحظه التي كانت تهرب منها منذ زواجها قد حانت.
.لن يكون هناك مجال للتراجع ..
خوفها هذا غير مبرر فشاهين زوجها ووالدتها محقه فلن تجد شابا اكثر رجولة وشهامه ووسامه وتفهم كشاهين.
.يكفي انه صبر عليها طوال هذه المده كانت هذه كلمات فجر لتحفز نفسها على اتمام هذا الزواج..
لكن هل سيقع بحبها يوما انه يحب زوجته.
.مالذي سيحل بها بعد ان تنجب الطفل.
تناقضات في تفكيرها جعلها تشعر بالتشويش..
دخل شاهين ليجدها شاردة الذهن اقترب منها وجلس خلفها ازاح شعرها الى الجهة الاخرى قبل عنقها شعرت بانفاسه الدافئه..
ادارها اليه ووجد الحيره بعينيها..
شاهين حرك يديه على وجنتها ليقول بهمس..لو مش جاهزه مفيش مشكله..
فجر حركت رأسها بالنفي..ليقترب منها وووووو
↚
استيقظ شاهين ووجدها نائمة على صدره ابعد خصلات شعرها وهو ينظر اليها يتذكر ليلتهما امس خجلها بين يديه محاولاتها الفاشله لتكون جريئة ابتسم دون ان يشعر ..
فتحت عينيها بتعب لتجده يراقبها احمرت وجنتيها وحاولت النهوض بعد ان جذبت الملأة لتغطي جسدها لكنه منعها ليعتليها هامسا صباحك فل..
اغمضت عينيها بحرج صصبباح اللخيير..
شاهين لسه تعبانه..
هزت رسأها بالنفي..ببس سسسيبني .
شاهين قبلها سريعا اسيبك ليه..
فجر زادت خجل وارتباك ههروح اتسسبح..
نهض بسرعه ليحملها وماله نتسبح مع بعض.
فتحت عينيها بصدمه تتحرك بعشوائيه لا ياشاهين مينفعش..
شاهين ومينفعش ليه مش جوزك.
فجر شاهين عشان خاطري.
شاهين امممممم
فجر برجاء شاهين نزلني والنبي..نزلني..
شاهين دفن وجهها بعنقها وهو يضعها ارضا هسيبك المرادي..
فجر حاولت افلات نفسها لكنه منعها..
مش تصبحي عليا الاول..
فجر …
دنى ليقبلها قبلة عميقه وكأنه لم ولن يكتفي من قربه منها..ابتعد.عنها ابتسمت بحرج ونبضات قلبها تتزايد لتسرع الى الحمام..ونسيت اخذ ثيابا لها…
***********
زينه بتذمر خالد ياخالد اصحى بقى..انا زهقانه
نهض خالد بتأفأف الههم طولك ياروح عايزه اي يابت انتي عاوز اتخمد انام .
زينه انت مشبعتش نوم .
خالد بصدمه نوم اي اللي نمته وانتي كل الليل عمال ترفسي فيا زي البهايم..
زينه ببرائه انا.
خالد لا انا ياختي سبيني اتخمد بالله عليكي..
زينه اووف منك قلتلك قوم زهقت وانا لوحدي..
خالد انزليلهم تحت هو انا كنت المربيه بتاعتك..
زينه بتذمر ياخالد..
نهض بحده مسمعش صوتك انزلي تحت هناك عمتي وامي معندهمش حاجه انا عاوز اتخمد ياناس..عاوز اتخمد
نهضت بتذمر ماشي ياخالد ماشي .
نزلت من الغرفه لتجد خوله امامها ترمقها بنظرات حاده..
خوله نعمه شفنا طلتك البهيه ياست هانم..
زينه بحرج نظرت حولها اهل تقصدها بهذا الحديث..….
نيره تعالي ياحبيبتي تعالي اقعدي جمبي بسم الله ماشاء الله والله قمر ربنا يسعدك ويهنيكي..
جلست بجانب نيره..
خوله انتي هتقعديلي هنا روحي اعمللنا فطار والا كمان مش عارفه..
نيره البت لسه عروسه فطار اي اللي عايزاها تعمله..اطلب من الشغالين..
خوله مالكيش صالح يانيره دي مرات ولدي وانا حره..
اتاها صوت شاهين لا مش حره دي ليها راجل ويعرف يتكلم معاها ويأمرها باللي هو عايزه..لينظر الى زينه اطلعي اوضتك يازينه ..
خوله لا مش هتطلع ياشاهين وهشوف كلمتي والا كلمتك اللي هتمشي ..
شاهين اطلعي اوضتك عند جوزك يازينه نظرت اليه زينه كان ينظر لزوجه عمه بغموض..
ثم ادارت نظرها لنيره التي ابتسمت لها واشارة لها ان تذهب . وبالفعل اسرعت الى غرفتها..
اقترب شاهين من خوله يامرات عمي سيبي البت فحالهاا .. وعندك الشغالين..دي لسه عروسه..وكمان صغيره
خوله صغيره عالشغل ومش صغيره عالجواز..
شاهين نفخ بملل هنعيد ونزيد بالحكايه دي هقول كلمه مش هكررها تاني زينه محدش.يقربلها ولا يتدخل فيها فاهميني قال كلمته وهو ينظر لخوله بتحذير..
عاد الى غرفته ..
وجدها تجفف شعرها..احتضانها من الخلف بابتسامه..
شاهين اي ده انا اتأخرت قووي كده
فجر نظرت اليه باستغرب..
شاهين كنت حابب اشوفك ازاي هتخرجي من الحمام من غي….
قاطعته بحرج اسكت بقى يا شاهين اسكت وبطل كلامك ده..
دفن وجهه بعنقها ليقول بهمس وانفاسه تلفح عنقها النهارده هاخدك مكان نفضل فيه لوحدنا انا وانتي بس..
فجر ادرات وجهها مكان اي..
قبلها برقه وابتسملها بحنان خلى قلبها ينبض بقوة هامسا بهدوء اذابها هتعرف كمان شويه…
رمشت بعينيها بتوهان…
شاهين ابتعد عنها وهم بالمغادره اجهزي هروح اشوف خالد وارجعلك..
حركة راسها بايجاب وهي تراقبه بانجذاب من كمية اللطف والحنان الذي يغمرها به…
*************
زينه رفعت الملائة ونامت بجانبه بسرعه..
شعر بها ونظر بطرف عينها وجدها على وشك البكاء..
خالد جذبها واحتضنها وضعت رأسها على صدرها..
خالد تنهد مالك..
هزت راسها بمعنى مفيش..
رفع وجهاا ونظر داخل عينيها اتكلمي متخفيش..
زينه باختناق عايزه امي…
خالد بانفعال ياادي امي اللي مش هتنسيها بقى مش قلنا خلاص مش هنجيب سيرتها تاني..
زينه بدموع وشهقات انا انا عايزه عايزه اروح لامي ياخالد..
نهض خالد بقلق بتبكي ليه حد زعلك حد جي جمبك..
زينه بشهقات عاوزه امي.
خالد امي اي امبارح كنا هناك…
زينه بنفعال ماليش دعوى عايزه اروح لامي ياخالد…
خالد بانفعال مالك انتي مالك كل ساعه بحال انا خلاص زهقت من..قاطعهم شاهين يطرق الباب
شاهين خالد عايزك في المكتب..
خالد بضيق ماشي ماشي هجيلك كمان شويه..
شاهبن دلوقتي ياخالد دلوقتي..
نهض خالد وهو يتأفاأف بضيق جاي ياشاهين جايلك..
نظر لزينه بضيق متبكيش خلاص هشوف اي ورايا واوديكي عند امك..
زينه بشهقات مماشي..
نزل لمستواها يلاابقى اضحكي..وريني ضحكتك الحلوه..
زينه…..
خالد قبله وجنتها مش هوديك عند امك الا لما تضحكي.
ابتسمت زينه باختناق..قبلها بضيق انتي هتفضلي مكشره كده كتيرر هرجع اشوفك تضحكي ماشي..
اومأت برأسها بايجاب ابتسم لها وراح يشوف شاهين…
ذهب الى المكتب ليرى شاهين..
دخل خالد وجلس بتعب وملل عايز ايه ياشاهين..
شاهين رفع حاجبه هي دي طريقه تكلمني بيها ..
خالد شاهين انا تعبان منمتش امبارح قولي عايز ايه .
شاهين اه منا هعوز منك احترام ياود عمي..ليه ..
خالد نهض بضيق انا نفذت كل شروطك جايبني دلوقتي ليه عشان تديني محاظره بالادب والاحترام..
شاهين لا هديك محاظره ولاحاجه بس عايزك تمشي من هنا..
خالد اي..
شاهين مش سامع تاخد مراتك ومش عاوز اشوفك هنا…
↚
شاهين تاخد مراتك ومش عايز اشوفك هنا قبل شهر..
خالد شهر ليه ..
نهض شاهين واقترب منه هتروحوا شرم تقضوا وقت جميل هناك مش انتو عرسان جداد..
خالد لكن يا..
شاهين مالكنش اطلع بلغ مراتك وروحوا اتبسطوا..
خالد ياشاهين..
شاهين اعمل زي ما بقولك ياخالد والا هتتراجع عن الاتفاق اللي مابينا..
خالد بضيق ماشي بس شهر كتيرر.
شاهين مش كتير لحد ماتتعود عليك هو انت فاكرني مش عارف اللي بيحصل مابينكم..
خالد انت بتقول ايه ياشاهين..
شاهين متحاولش تلف وتدور معايا. اعمل زي مابقولك..
خالد ماشي ياود عمي ماشي
***********
بعد مرور اسبوع
شاهين مبسوطه..
فجر وهي تجلس بين احضانه بسعاده الا مبسوطه ياشاهين انا الفرحه مش سيعاني..الايام دي اجمل ايام في حياتي..خلينا هنا على طول عشان خاطري..
شاهين مش هينفع نعيش بالمزرعه ياحبيبتي..
فجر انت قلت ايه .
شاهين اي ..
فجر بدلال لا قلي قلت ايه..يلاا ياشاهين
شاهين دنى منها وبهمس حبيبتي..
فجر بسعاده سندت رأسها على صدره مكنتش عارفه اني هكون مبسوطه معاك كده يا شاهين انت طلعت حد تاني غير اللي كان فبالي..
حرك اديه وحط شعرها على جنب وهمس واي اللي كان فبالك..
فجر كنت بتخيلك زي ابوي قلبه قاسي وبيكرهني..
سند رأسه على راسها على فكره مفيش اب بيكره ولاده..
نهضت من احضانه ونظرت اليه بغصه بس انا ابويا بيكرهني ..هو بيقول كده..
تنهد ورجعها لحضنه وهو بيفكر اي حكاية ابوها دي.
شاهين متفكريش بحاجه وحشه وانتي بحضنه وسيبينا نتبسط .
فجر بابتسامه رفعت وجهها ونظرت اليه بحب ورجاء قلت ايه مش هنعيش هنا..
ضحك على نظراتها المترجيه وقال انتي عنيده كده ليه..
فجر عشان خاطري ياشاهين..
شاهين مينفعش اسيب اهلي وعيلتي واعيش بالمزرعه هنا..
تذكرت بأن لديه زوجه وطفل شعرت بان هذه الحياة ليست من حقها هل نسيت وعدها لعبله ..لكن قلبها تعلق بشاهين جدا مالذي ستفعله الأن..
قاطعها بقبلة على انفها بتفكري بأيه..
فجر بابتسامه مفيش تجي نروح اسطبل الخيل .
شاهين مش قلتي بتخافي..
فجر اه بس انت معايا مبخفش من حاجه..
نهض شاهين ومد يده لها امسكت يده ونهضت معه..
شاهين بس مش تهربي المرادي و كمان هنركب الحصان..
تشبثت بذراعه قلتلك وانا معاك مش ههرب من حاجه ولا اخاف.
شاهين حتى وانا مش جمبك مش عايزك تخافي لازم تتعلمي تبقى قويه عشانك وعشان ابننا اللي هيجي..
فجر ابننا..
شاهين اه ابننا مش عايزه يجيلنا عيل
فجر وليه عيل واحد انا عايزه عيال ..عيال كتيرر اوووي..
شاهين بتهرب احنا هنركب الحصان واخدك لفه حولين المزرعه مش بتحبي تتسابقي مع الريح..
فجر اتسابق مع الريح.ازاي
شاهين بضحك هتعرفي لما تحسي بده..
************
زينه بضيق بس ياخالد بطل قلة ادب..
خالد وهو يحرك يده بجرأه على منحنيات جسدها وهمس لها هي اي قلة الادب انتي مراتي..
زينه نهضت بضيق خالد سيبني بقى..
نهض خلفها وجذبها واسيبك ليه ..مش كفايه سايبك طول الوقت ده لحد ماتتعودي واظن لحد كدا وكفايه بقى..
زينه بخوف خالد انااا خاييفه..
خالد ابعد شعرها عن وجهها مش عايزك تخافي من حاجه انتي بس سبيلي نفسك..ومش هتحسي بحاجه ودنى ليقبلها لكنه دفعته وهربت..الى الحمام وقفلت على نفسها..
خالد بغضب افتحي يازينه..
زينه مش فاتحه انت مالك النهارده ..
خالد افتحي مش هعملك حاجه..
زينه جلست على الارض بتذمر مش هفتح ياخالد انت بتخوفني اووي..النهارده
خالد محاولا ان يهدئ ياستى حقك عليا افتحي بقى..
زينه….
خالد ماشي متفتحش افضلي للصبح هنا انا هغور وسايبلك الاوضه والشاليه كله. وبالفعل سمعت صوت صفعه للباب لتنتفض بخوف ..وخرجت من الحمام تؤنب نفسها.
زينه هبله اهو تعصب منك مش امك قالتلك اسمعي كلام جوزك..لترد على نفسها بس ياربي انا كنت خايفه خايفه اوووي..
*********
شاهين وهو ينزلها من الحصان هاا اظن مفيش حاجه تخوف..
فجر بسعاده بجد كنت مبسوطه اوووي دلوقتي حسيت اني طايره..
شاهين مش قلتلك هنتسابق مع الريح..
فجر بسعاده كل يوم معاك ياشاهين اجمل من اليوم اللي قبله ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك..
احتضنها شاهين ومشى بها من الاسطبل..
فجر ساهين
شاهين هممممم
فجر هو انت ممكن في يوم تسيبني .
شاهين اي السؤال ده..
فجر ابتعدت عنه و امسكت يده اوعدني ياشاهين انك مش هتسيبني ابدا.
شاهين بتهرب مالك النهارده هتقلبيه غم ونكد..خلينا مبسوطين ..
فجر باصرار عشان خاطري اوعدني انك هتفضل جمبي ياشاهين ومتسبنيش ابدا..
شاهين ماشي ياستي اوعدك يلااا بقى عشان انا هموت مالجوع والنهارده راجعين البيت..
فجر بتذمر هنرجع ماشي..
شاهبن ومالك كشرتي كده ليه.
فجر انا عايزه نعيش بالمزرعه هنا ياشاهين والنبي عشان خاطري..
شاهين ولو اني مش مقتنع بس اوعدك اني هفكر..
فجر بسعاده انا بحبك اووووي اووووي..
جذبها اليه مرة اخرى قبل جبينها واكمل طريقه ..
****************
انتظرت زينه عودته لكنه تاخر ولم يعود ااتصلت به وتجاهل مهاتفاتها ارتدت ثيابها وقررت النزول لتراه ربما يجلس عند الشاطئ كالعاده..
وبالفعل نزلت لتبحث عنه..في مكانه المعتاد لتصدم به مع فتاه اخرى ترتدي ثياب سباحه وبدت شبه عار**يه ويبادلها القبل ووووو
↚
زينه اسرعت اليه ودفعت تلك الفتاه بغضب ..
البنت بغضب انتي مجنونه والا اي.
تجاهلتها زينه ونظرت لخالد بدموع انت بتعمل ايه …
خالد اي الهبل اللي بتعمليه ده وايه اللي طلعك لوحدك .
زينه مالكش دعوى طبعا مش عايزني اشوفك معاها.
خالد ارجعي الشاليه يازينه وانا هحصلك..
زينه بدموع مش راجعه لوحدي يا خالد امشي معايا..
نفض يدها بحده بقولك امشي من هنا..
البنت اهاا انتي بقى مراته
زينه ضمت يديها على صدرها ايووا يااختي انا مراته..وامشي من هنا استري روحك بدل ماتمشي وانتي عريانه بوسط الخلق كده..
البنت بدلال وضعت يديها على كتف خالد تصدق عندك حق تزهق منها دي بيئه اوووي
زينه نظرت لخالد انتي لسه شفتي البيئة يااختي اقتربت منها ارادت ضربها جذبها خالد بحده امشي من غير فضايح ..
نفضت يده عنها انا بقيت اعمل فضايح..واللي بتعمله انت ده اي…
خالد بقولك امشي من هنا بدل ماتجنن عليكي.
زينه مش ماشيه لحد مااعرفها قيمتها..
بصراخ وغضب بقولك امشي ليجذبها بعنف امامه بعد ان اعتذر من الفتاه…
وصل الى غرفتهما ودفعها على السرير انت ازاي تنزلي من غير اذني ولوحدك كده..
زينه بانفعال اي هتقلبها عليا عشان عكننت عليك خلوتك مع الهانم..
جذبها من شعرها لتتألم انا راجل واعمل مابدالي مش هتجي حتت عيله تعلمني اعمل اي..
بالم سيب شعري ياخالد سيبني لتبدأ بالبكاء..
افلت خصلات شعرها بندم .
والاخرى علت شهقاتها…
خالد بتحذير اخر مره تخرج لوحدك كده من غيري انتي فاهمه احنا مش فالبلد ..
زينه…
خالد نهض واراد المغادره مرة اخرى ليسمع صوتها الباكي بقهر هتروحلها تاني .
اغلق الباب بحده وعاد الى الغرفه مش خارج هتخمد انام.. ارتاحتي كده…
***********
بعد مرور يومين..
في منزل شاهين الجبالي
فجر هتروح تجيب عبله وسيف النهارده..
شاهين وهو يعدل ثيابه امام المراه ايواا كمان شويه وهروح اجيبهم..لينظر اليها كانت تنظر اليه بحب كبير وبخوف من عودت عبله.
احاط وجهها بكفيه مالك وشك مش عاجبني..
فجر بهمس مفيش لكن انت لما ترجع عبله مش هتنساني مش كده.
شاهين وانساكي ليه ياست البنات انتي مراتي زي ماهي مراتي..
فجر بس بس انت مش هتفضالي زي الاول
شاهين قبل جبينها متفكريش بالحجات دي واتعودي يافجر عشان ميحصلش مشاكل ماشي..
بضيق هزت رأسها بايجاب..واحتضنته بقوه..
فجر شاهين انا بحبك متنساش ده ..
اخرج راسها من احضانه وقبلها بحب احاط وجهها ونظر الى عينيها ..وبهمس..
شاهين فجر ..
فجر عيون فجر
شاهين عاوز اقولك حاجه..يمكن مقولتهاش قبل كده
فجر حاجه اي..
شاهين انا حاسس في حاجه غريبه مابينا حاجه تربطنا ببعض قوي يافجر..
فجر اتسعت ابتسامتها.وشعرت بالفرحه تغمر قلبها.واحتضنته بحب كبير ولم تكن تعرف مالذي ينتظرها..
شاهين
********
امينه سليم …سليم اصحى عمي عاي…لم تكمل كلماتها ليجذبها ويعتليها..
سليم بتصحيني بدري كده ليه
امينه ععمي ععااوزك تحصلله الشغل..
سليم دفن وجهه بعنقها
امينه بارتباك سيبني ياسليم والحق روح لعمي..
سليم بتوهان اشششش هبقى اروحله بعدين…
امينه سليم كفايه عشان خاطري عمي هيتعصب عليك..
سليم هقوله كنت نايم خليكي انتي معايا ومتفكريش بحاجه..تانيه
امينه سليم لازم اروح لامي عشان اساعدها
دفن وجهه بعنقها وتجاهل حديثها وهي تحاول ابعاده لكنه كان يتمادى اكثرر ووووو
*********
في منزل عائلة عبله
شاهين قبل سيف بشوق وحشتوني قوووي..
عبله بسعاده لرؤيته وانت وحشتنا اكتر..
شاهين بعتاب كده تغيبي كل الوقت ده..
عبله معلش اهلي كانوا واحشني قوي
شاهين واني ماوحشتكيش..
عبله وحشني وبس دنا فرحانه قووي عشان جي تاخدنا ياشاهين..انت متعرفش انت بالنسبالي اي
شاهين طب يلاا ان كنتي جاهزه خلينا نمشي عشان انا مش حمل كلامك الحلو كمان شويه هنسى اننا عند اهلك…
عبله جاهزه من بدري ومستنياك .
شاهين طب هسلم على ابوكي عشان نمشي .
**********
زينه خخالد
خالد يقف امام المراة يجهز يريد الخروج وتجاهلها….
زينه بدموع بقالك يومين مبتكلمنيش لسه متعصب مني..
خالد…
زينه وضعت يدها على يده مش هعيدها تاني وعد ..بس انت متزعلش..
خالد ابعد يده عنها واراد المغادره لكنها تمسكت به وبكت واحتضنته من الخلف متروحلهاش ياخالد متبوسهاش تاني ولا تلمسها ولاتقربلها عشان انا بزعل قوي لما تعمل كده..
خالد ابعدها واستدار اليها..منتي منعاني اقربلك عايزاني اعمل ايه انا راجل وليا احتياجاتي.
زينه بشهقاات ومسحت دموعها متروحلهاش ياخالد عشان خاطري..
مسح دموعها بحنان طب كفايه متبكيش..
زينه اني هعملك اللي انت عايزه بس متروحلهاش وخليك جمبي..
ابتسم ودنى منها انتي متأكده..
هزت رأسها بايجاب..
خالد مش هتهربي تاني..
هزت راسها بالنفي..
ليحملها ووووو.
*********
كان يقود سيارته وهي متشبثه به بشوق ..وشاهين ترتسم ابتسامه على وجهه ..
عبله ياااه ياشاهين وحشني حضنك قوووي..
شاهين انتي اللي بعدتي عني بمزاجك لو عليا مش هسيبكم تبعدوا عنا..ثانيه وحده
عبله نظرت اليه شاهين انت بتحبني ..
شاهين ايه السؤال ده
عبله جاوبني ياشاهين انا عارفه انك اتجوزتني غصب عنك..
شاهين قبل رأسها كان غصب عني بس مع العشره عرفتك ودخلتي قلبي..
عبله يعني بتحبني..
شاهين بضحك بحبك ياام سيف لو مكنتش بحبك من ساعت ما عمي مات كنت طلقتك..
عبله وانا بموت في التراب اللي تمشي عليها..دنى يريد تقبيلها حتى شعر بسيارة اخرى تدفع بسيارتهم من الجبل…
عبله بخوف وهي تنظر لطفلها النائمه بجانبها اي اللي بيحصل ..
شاهين بارتباك مش عارف..
حاول تفادي السياره لكنها كانت تدفعه بقوه حتى سقط من الجبل ووو
******
كانت فجر تجهز الطعام الذي يحبه شاهين حتى سمعت صوت منادي ينادي..
شاهين الجبالي مات….شاهين الجبالي وقع من الجبل ومات..
وقع الاكل من يدها ووووو
↚
مر اسبوعين على موت شاهين وعائلته..
عبد الجليل خليهم ينندهوا لفجر ياخالد..
خالد رايد فجر بايه ياعمي..
عبد الجليل جوزها ومات قعادها هنا مامنوش فايده..
خالد لكن ياعمي فجر حالتها وحشه قوي سيبها لحد ماتتحسن.
عبدالجليل قلتلك اندهلها عشان هتروح معانا.
قاطعتهم فجر بدموع فجر مش هتسيب بيت جوزها يابوي..
عبد الجليل بحده جوزك مات متفهمي بقى قعادك هناا عيبه بحقنا..
فجر بقهر وصراخ شاهين مامتش شاهين عايش ..محدش يقول شاهين مات مش عايزه اسمع ان شاهين مات ..
عبد الجليل رفع يده اراد ضربها بتعلي صوتك عليا يابت ****..وقف بوجهه سليم هملها باللي هي فيه يابوي هي فيها اللي مكفيها..
عبد الجليل تطلعي دلوقتي تجيبي حاجتك وتنجري قدامي..
فجر بصراخ وبكاء مش هروح مش هسيب بيت جوزي لتكمل بانهياارر كفايه بقى حرام عليكم حرام والله حر…. لتسقط فاقدة الوعي..
اسرع اليها سليم ليمسكها وووو
*************
خوله اتأخرت قوي يابن بطني هتوصل امتا..
**** مسافة السكه ياأمي واكون عندكم … اي الاخبار..
خوله بعد موت شاهين وابنه ومرته كل حاجه بقت جاهزه عشان تبقى بتاعتك..اصل اخوك خالد طلع عيل معارفاش شاهين غسل دموغه كيف..
****** بابستامه خبيث خالد طول عمره عيل وميعرفش يتصرف بس اني ابنك لاشاهين ولاغيره يقدروا يغيروني..
خوله عشان كده عايزاك تجي بسرعه وتستلم مكان شاهين .
*****جايلك يايمه ومش هخلي حاجه بنفسك..
***************
سليم بقلق طمني ياحكيم..
الدكتور المدام حامل بس لازم ترتاح ومتتعرضش للضغوط ابدا…
ابتسامه وحزن مشاعر مختلطه ارتسمت على وجه خالد وسليم ..
عند فجر
نيره كانت حاضنه فجر وبتعيط..
فجرببكاء عاوز ياخدني ياعمه مش هسيب البيت لحد مايرجع شاهين..شاهين راجع اني متاكده..
نيره ببكاء ربنا يرحمه يابتي بلاش تعملي كده فروحك..
فجر لاا لاا شاهين مامتش انت قوليلي اشمعنا لقيتوا عبله وسيف وشاهين لااا هااااا شاهين عايش اني متاكده وهيرجع..
نيره وحدي الله يابتي وهدي روحك عشان اللي ببطنك..
وضعت يدها على بطنها ببتسامه باكيه شاهبن اما يرجع هيفرح قوي هو كان عاوز العيل يجي بسرعه..
كانت زينه تراقبها وتبكي على حالها ومن يرى فجر وبكائها على شاهين ولا يبكي ..
بعد معاناه كبيره منذ طفولتها وجدت الحضن الدافئ والامان الابتسامه الحانيه والاحتواء والعشرة الطيبه ..كل ذلك ذهب فجأه .
كيف لتلك الفتاه ان تستوعب خسارتها لشاهين كيف ..هل حقا حرم عليها السعاده ام انه ابتلأء سينجلي…
هل والدها محق عندما كان يقول لها بانها منحوسه ولن تسعد ابدا..
دخل خالد وبلغهم ان سليم عاوز يجي يشوفها وشاور لزينه تخرج ..
خرجت زينه بسرعه شاف دموعها ربت على كتفها عشان تسكت بصتله زينه بدموع ومشيت..
دخل سليم وشافها لسه بتعيط..جلس جمبها وارتمت هي بحضنها .
فجر ابوس يدك ياسليم مش عايزه اسيب بيت جوزي قله ياسليم عشان خاطري..شاهين لما يرجع ومش هيشوفني هيزعل قويي..
سليم هتفضلي هنا يافجر مش انتي عايزه كده..
رفعت عنيها وشاورت ليه
سليم يبقى هتفضلي هنا وانا هتصرف مع ابوي..
فجر عادت لحضنه وهي تشعر بان معها سند لن يتركها ابدا..
*************
مر شهر…
امينه كانت جالسه سرحانه وماحستش بسليم لما رجع..
سليم حرك ايده على وشها بحنان انتبهت ليه..
امينة انت روحت ميتا حمدالله عالسلامه
سليم روحت من بدري بس انتي اللي مش هنا مالك ياحبيبتي..
امينه مفيش هقوم احضرلك الاكل..
سليم مسك ايدها ورجها تقعد جمبه مش هتكدبي عليا
نزلت دموعها شاهين وحشني قوووي….
جذبها الى احضانه واخذ يهدئها ربنا يرحمه ياامينه ادعيله بالرحمه..
امينه بشهقات حاسه روحي دلوقتي اتيتمت بجد ياسليم انا ما خسرتش اخويا بس انا خسرت كل حاجه حلوه فموت شاهين..الحنيه الطبطبه الحضن الدافي انا اتكسرت بموت شاهين اتكسرت ياسليم شاهين مايستاهلش الموته دي ضحى بكل حاجه عشانا عشان عيلته ميستاهلش يموت كده لتبكى اكثر وتدفن وجهها باحضانه
اخرجها من احضانه ومسح دموعها وانا روحت فين ياامينه طول ماانا عايش مش هسمح لحد يزعلك ولا هسمح لحاجه وحشه تحصلك انا هكون ابوكي واخوكي وسندك بالدنيا دي ..مش عايز اشوفك تبكي تاني..
وشاهين راح عند اللى احسن مني ومنك ادعيله بالرحمه ياحبيبتي..
*********
نزلت فجر منتصف الليل الى المطبخ تريد تناول الطعام بعد أن شعرت بالجوع بسبب الحمل..
فتحت الثلاجه تبحث لها عن اكل و اتصدمت بحد يحضنها من الخلف ويدفن وشه برقبتها وووووو
↚
فجر بفرحه شاهين والتفتت بسرعه لكن اتصدمت بحد تاني متعرفوش..دفعته بقوة وغضب ..انت مين
هاشم بسخريه لسه بتفكري بشهاين ده مات وشبع موت..
فجر انت مين..وكيف تعمل كده ..وتقربلي كده
هاشم انا مين … تصدقي عندك حق متعرفيش هاشم الجبالي..منتي طول اليوم فحالك او بالاوضه بتاعتك بس انا عيني عليكي دايما..وقرب منها وانتي جميله قووي واكيد مش هتدفني شبابك بعد موت شاهين مع كل كلمه كان بيقرب ليها اكثر ونظراته ليها كلها رغبه محسش الا بصفعه قويه على وشه…
وجريت بسرعه من قدامه قبل مايعمل معاها حاجه وحشه..مكنش قدامها الا نيره راحت اوضتها وفتحت غرفة نيره ونامت جمبها بعد ماقفلت الباب كويس..وهي بتترعش وخايفه..
نيره فتحت عنيها بنعاس ..فجر في حاجه يابتي ..
فجر مممفيش ياعمه بس قلقت وقلت اجي انام عندك..
لم يمر الليل على فجر ككل ليله لم تستطيع النوم والموقف يتكرر بمخيلتها مالذي ستفعله وماهو الحل بقائها هنا سيجعلها فريسه سهل لهاشم وعودتها الى اهلها يعني ان تعود الى الذل والقهر والتعنيف الذي كانت تتعرض له على يد و والدها..
**********
الصبح على الفطار..
هاشم للشغاله..اطلعي اندهي لمرات شاهين تجي تفطر معانا ميصحش طول الوقت حابسه روحه كده..
راحت الشغاله كما امرها..
خوله بهمس بتخطط لايه يابن بطني..
هاشم بنفس الهمس كل خير يمه كل خيرر.
نيره نظرت لهم بشك واكملت طعامها..
خالد احنا لازم ننزل نشوف الشغل ياهاشم من ساعت مامات شاهين الله يرحمه محدش نزل الشغل ..
هاشم متشليش هم نزلت امبارح وهبقى اتابع الشغل..وانت ارجع عيش حياتك عادي زي ماكنت زمان قال كلماته بغمزه
خوله مراتك فين ياحيلتتها..
خالد زينه تعبت امبارح ونايمه.
خوله بسخريه تكونش فاكره نفسها لسه عروسه..اطلع صحيها خليها تنزل تشوف وراها اي تعمله اىشغل مش هيخلص لوحده.
نيره هملي البت فحالها ياخوله هي لسه صغيره..
خوله مالكيش صالح انتي خليكي فحالك مرات ابني واني عاوز اربيها..
نهضت نيره بضيق وغادرت..
خوله فداهيه انا عارفه هخلص منك انتي كمان ميتا..
خالد يمه ميصحش تكلميها كده وقدامنا دي مهما كان عمتي..
خوله انت خليك فحالك وفي مراتك اللي ممشياك على مزاجها بقى ياولا حتته عيله تضحك عليك وانت اللي كانت بنات البلد.كلها تترمي تحت جزمتك..
نهض خالد بضيق الحمدلله شبعت..
خوله هاشم ياهاشم ..
هاشم كان سرحان بفجر هو عاوز يوصلها مش عارف ازاي عايزها باي طريقه..
خوله ياهاشم بكلمك في اي..
هاشم ايووا يمه معلش سرحت شويه. .
خوله فايه انت كمان … تكونش عشقان..
هاشم بسخريه عشقان لا يمه اطمني مفيش من ده.
خوله طب حيث كده اني عاوزه اجوزك اي رأيك..ببت خالك جمال وكمال وادب..
هاشم بضيق مش وقت الحديت ده يمه هنتكلم بده بعدين..
رجعت الشغاله وبلغتهم ان فجر مش عايزه تفطر.
هاشم فز من مكانه بضيق وطلع بسرعه على اوضتها خبط الباب وفتح قبل حتى ماتأذنله..
فجر غطت شعرها بسرع وبانفعال انت ازاي تدخلي عليا كده..اي فاكرها سايبه..
قرب منها على فكره شعرك جميل قويي مكنتش فاكره بالجمال ده..
فجر اطلع من هنا لحسن يمين بالله اصرخ والم عليك البيت كله..
هاشم حاولي كده اعمليها..
فجر بصراخ يا..ليغلق فمها بسرعه والصقها على الحائط بتحذير صوتك ميطلعش انتي فاهمه ..لينظر اليها نظرات هي تفهمها جيدا حاولت ابعدها عنها لكن دون جدوى
.هاشم بتهديد قلم امبارح مش ناسيه وهتاكلي اضعافه وده وعد من هاشم الجبالي..خليكي فاكره ده كويس. .والللي عاوزه هاخده يابت الزناتي فاهماني هاخد بالذوق بالعافيه هاخده…
اخذت تتحرك بين يديه بعشوائيه تريد ابعاده ليبتعد عنها بابتسامه ساخره اسيبك دلوقتي وهرجعلك بعدين عشان نتبسط شويه قال كلمته الاخيره بغمزه وغادر..
لتجلس الاخرى على الارض بانهيار..
لكنها استجمعت شجاعتها و قررت ال.. …
*******
حل المساء
خالد دخل على زينه وشاف وشها اصفر وباين عليها التعب..
زينه انت رجعت اتاخرت قوي.
خالد مالك وشك اصفر كده ليه..
زينه مفيش لكن النهارده تعبت قوي بشغل البيت .
خالد اه…طب اقعدي عايزك بكلمه..
زينه جلست بجانبه ليرن هاتفه اجاب امامها ايووا ياحبيبتي..
زينه بصدمه حبيبتي مين دي ياخالد..
خالد اششش ..واكمل حديثه بالهاتفه ايووا تمام هنتقابل كمان شويه بالشقه اللي متعوديين نروحلها
…
وانتي وحشاني اكتر بقالنا كتير متقابلناش..
…
ماشي اقفلي انتي.. سلام
زينه كانت تسمع وتبكي ..
قفل خالد الموبايل وبصلها ..
زينه كنت بتكلم مين ياخالد..
خالد صاحبتي..
زينه صاحبتك يعني ايه مش فاهمه..
خالد ببرود قاتل صحبتي كيف ما فهمتيها يازينه وامشي جهزي حاجتك..
زينه واجهز حاجتي ليه..
خالد عشان انا خلاص هطلقك..
زينه ……
يتبع….
↚
والدت زينه بغضب عملتي اي للراجل عشان طلقك انا عارفاكي لسانك طويل وماتسمعيش لحد
زينه ببكاء وحزن معرفش يمه معرفش انا كنت طول النهار اجري بشغل البيت وجالي بالليل وطلقني…انا هموت يمه هموت كيف خالد يعمل كده وليه ليه يمه..
شعرت والدتها بقهر ابنتها الوحيده وحضنتها خلاص يابتي خلاص متعيطيش .. هيرجع بكرى هيشاور روحه ويرجعك..
زينه لا يمه خالد مش هيرجع ده بيكلم بنات قدامي وقال هيروحلها الشقه يمه هيروحلها ..مش قادرا اتحمل يمه قلبي وجعني قوويي يمه وجعني.. ليه جوزتهولي ليه اني كنت مبسوطه من غيره ليه تعملي فيا كده يمه ليه..حرام عليكي..والله حرام
والدتها ببكاء حقك عليا يابتي كنت خايفه عليكي من الزمن وربنا يسامحه شاهين قالي ان خالد هياخد باله منك..
زينه خالد. خالد مين يمه خالد من ساعت مامات شاهين وهو اتغيرر قوي معرفش اي اللي حصله معرفش ..
********
في منزل شاهين الجبالي..
اتصل خالد بالبنت وبلغها انه مش جاي..عشان مكنش طايق روحه وزينه سابت فراغ كبير بالساعتين اللي مكنتش موجوده فيهم كانت ماليه عليه حياته بالفتره اللي كانت هي جمبه صح هي عنيده بس حبها وحب عنادها وكل حاجه بيها لكن في حجات جبرته يبعدها عنه..
..الاوضه بتاعته بدأت تخنقه وحاسس انها وحشاه وحشاه قوي..
طلع من اوضته وهو مخنوق واتصدم بهاشم يفتح اوضت فجر ويدخل بشويش لحقه يشوف بيعمل ايه..
لكن هاشم اتصدم ان فجر مكنتش موجوده دور عليها مالهاش اثر .
طلع هاشم غضبان وبيتوعد واتصدم بخالد يبصله بشك..
خالد بتعمل اي هناا ..
هاشم وانت مالك..
خالد بتحذير هاشم مرات شاهين خط احمر فاهمني..
هاشم ابعد عن خلقتي ياخالد مش فاضيلك
وقف خالد بوجهه هاشم الرجاله متعملش كده يااخويا متخونش الامانه..
هاشم امانه ايه والست هانم مشيت من البيت معرفش غارت فين
.
خالد البنت رجعت عن اهلها ليكمل بشك وانا بقول البنت مالها بعد مارفضت تروح مع ابوها … النهارده من النجمه روحت مع اخوها
هاشم انت بتقول اي ومين سمحلها بكده
خالد بشك وانت مالك…فيها…
هاشم مالي ازاي مش هسمح لابن شاهين يتربى عند الناس..
خالد بتحذير هاشم انا بنبهك اهه اقسم بالله لو مشلتش البت من نفوخك محدش هيقفلك الا انا فاهمني ومشي خالد وسابه..
*************
بعد مرور ثلاثة اشهر في منزل والد فجر كانت تتجنب التعاطي مع والدها..وقد ظهر عليها الحمل واتعبها…
لكنها تفاجأت ذات يوم بدخول والدهاا غرفتها ..وقال من غير اي مقدمات..
عبد الجليل جهزي نفسك كتب كتابك على هاشم بكرى ..
فجر كتب كتاب مين وهاشم مين اللي هتجوزهولي..
عبدالجليل هاشم الجبالي..ابن عم جوزك..
فجر بحده ومين قالك اني موافقه..
عبد الجليل ومين طلب رأيك..تجهزي بكراا فهمه..
فجر بانفعال لا مش فاهمه ده لو كان اخر يوم فعمري. مش هيحصل..
صفعها لترتمي على السرير وبدأت بالبكاء مش هتجوزه مش هتجوزه لو اخر يوم فعمري حتى لو موتتتني فهمني مش هتجوز….
اقترب منه وضربها ووو…
**********
خالد بصدمه وقلق وخوف زينه بالمستفشى قفل الفون وجرى بسرعه واتصدم بالدكتور يقوله للاسف يابيه مرات حضرتك ….
↚
الطبيب للاسف مرات حضرتك.حصلها نزيف وكانت هتخسر الجنين..
خالد بصدمه جنين ..جنين ايه مرر نظره على والدة زينه ..وقال بحده هي كانت حامل..
والدة زينه بخوف على ابنتها ايووا يابني..
خالد وانا محدش قالي ليه خيال مأته عندكم..
والدة زينه يبني مرضيتش اقولك كانت واخده بخاطرها منك قوي.
مسح وجهه باختناق..ونظر الى اىطبيب اعرف اشوفها..
الدكتور هي نايمه دلوقتي لما تصحى تقدر تخرجها عادي..
دخل عليها ولقاها رايحه في النوم قبل جبينها وهمس بحب مكتوم جواه حقك عليا يازينه مكنتش عايزك تتمرمطي معايا وانت لسه عيله…لكن بعدك هدني معرفتش الايام كانت تمشي ازاي من غيرك..بس اني زعلان منك زعلان قوي ازاي تبقى حامل ومتفرحنيش هااا ازاي..
**********
وقف سليم بوجه ابوه ومنعه يضرب فجر الى كانت بتبكي بقهر على حاله..
سليم كفايه يابوي عشان خاطري.كفايه.
عبد.الجليل انا قولت كلمتي هتتجوزه غصب عنها فهمها الكلام ده لحسن يمين بالله لكون قاتلها
سليم هتتجوزه يابوي امرك على راسنا من فوق ..
فجر ببكاء حتى انت ياسليم حتى انت..
سليم اسكتي انتي وهتتجوزي هاشم غصب عنك سمعانا..
عبد الجليل من بكرى هيتكتب كتابك عليه ..
سليم لا يابوي ميصحش..
نظر عبد.الجليل لابنه …
سليم يابوي احنا ازاي هنجوزها وهي لسه بالعده ولسه حامل انت ناسي والا ايه…لا الدين ولا العرف يقبل بالكلام ده.يا بوسليم …انا اوعدك اول تخلص العده وهجوزها لهاشم انشالله اخدها جته محمله….
نظرت الى اخيها بقهر لكنها شعرت بالامان عندنا غمزها ليطمئنها..
عبد الجليل ماشي ياسليم وانا مش هجي على شرع ربنا بس تخلف من هنااا ونجوزها مش هنستنا يوم تاني فاهمها الكلام ده..
سليم حاضر يابوي حاضر اللي انت تؤمر بيه ..هيكون ..مشي الاب وهو مبسوط من سليم عشان خلاص حل المشكله..واتصل بهاشم بلغه بالموافقه لكن لحد ماتخلف فجر ..
كانت سعادة هاشم لاتوصف بهذا الخبر فلم يتبقى سوى اربعة اشهر وتكون فجر بين يدها …
**********
خوله بغضب هتتجوزها كيف وانا مش موافقه ياهاشم مش موافقه..
هاشم بمراوغه وكدب لكي يقنعها يمه البت حامل بابن شاهين وبكرى كل الخير هيبقى لابنها ولعيلة الزناتي ناسيه ان ابوي ربنا يسامحه كتب كل حاجه باسم شاهين..
خوله ابوكم عشان يحميكم عمل كده لو معملش كده كنتوا انت واخوك روحتوا بجراير االتار..تكونش فاكر ان ابوك بيحب شاهين اكتر منكم لاا ده خلاه واجهه عشان لما حد يفكر ياخد التار ياخده من كبير اىعياله اللي هو شاهين..
هاشم عارف يمه عارف بس احنا دلوك في جوازي من فجر..
خوله وانا مش موافقه ..
هاشم يمه انتي مصدقه اني عاوز اتجوزها دنا هجيبها خدامه تحت جزمتك وبس..وبعد.كده تبقى تدوريلي على عروسه على ذوقك يمه هااا قولتي ايه..
خوله. بضيق…..
هاشم حبيبتي يمه…
********
سليم مالك مكشره كده ليه وايه الشنطه دي..
امينه طلقني يا سليم طلقني عشان انا مش طايقه اعيش معاك..
سليم اي الهبل ده القصه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
امينه بدموع الهبل اللي انتوا بتعملوو بفجر عاوزين تجوزوها لهاشم غصب عنها لحقتوا تنسوو شاهين شاهين الجبالي اللي البلد كلها تقفله لما بس يتكلم.
سليم تنهد بضيق طب اهدي كده وهقولك على كل حاجه..
اميته مش ههدى لحد ماتوديني بيت اهلي..
جذب يدها بغضب بقولك اتزفتي اقعد وهفهمك…
جلست واستمعت اليه بضيق وووو
***********
كانت زينه نايمه. مش حاسه بحاجه لكن فجاه فتحت عنيها بتعب واتفاجأت بخالد نايم جمبها صرخت بصدمه والاخر فز طوله..
زينه انت اي اللي جابك هنا …وبصت حوليها وانا انا فين انت خاطفني.
خالد اسكتي يخربتك خضيتني..
نهضت بغضب اي اللي منيمك جمبي..
خالد ببرود مش جوزك..
زينه بانفعال جوز مين انت طلقتني يااستاذ امش اطلع براا والا اقولك انا هطلع خدت حاجتها عشان تمشي بس منعها ااهدي بقى انتي لسه مراتي وانا رجعتك..
زينه ترجع مين هو بمزاجك..سبني انا همشي اروح لامي..
خالد غمض عنيه عشان ميتعصبش عليها..لكن قاطعتهم والدتها لما استأذنت ودخلت..حاولت تهدي الوضع
بس زينه ماهديتش لحد ما خالد مشي وارتمت بحضن امها وبدأت تبكي…
*******
بعد.مرور اسبوع..سليم خد فجر ووداها المزرعه بتاعتهم ..عشان ابوها ميعملهاش مشاكل وكان بيخطط لحاجه عشان يخلص فجر من هذا الزواج ..مر الاسبوع على فجر وهي تفكر كل يوم بشاهين وهتعمل اي مع ابوها دلوقتي..
اما هاشم كان بيراقبها دايما وعايز يكلمها ويشوفها..
لحد مافيوم كانت فجر غارقانه بالنوم بعد ماسهرت الليل بطوله بتبكي على حالها وتدعي ربها انوا يفرج كربها .. حست بانفاس ساخنه قريبه منها وبعد كده حست بب*وسه جمب شفايفها..فزت بصراخ وخوف ووووو
↚
في القاهره
كان شاهين يقف وامامه تلات رجال ملثميين يريدون السرقه..وواقفه وراه ست بأوائل التلاتين حامله طفل لسه بسن السنتين..وعماله تعيطي..
صاح به احد الرجال ابعد عن طريقنا يلاا..
شاهين ببرود ولو مابعدتش..
يبقى جنيت على روحك قالها احد الرجال وتقدم نحوها وهو يحمل سكينا حاده وسط صرخات تلك السيده استطاع شاهين تفادي الرجل وضربه..
وتقدم نحوه الرجلين الاخرين وسط دفاعه عن نفسه جرحت يده واجتمع اهالي المنطقه على صراخ السيده …ليهرب الرجال مسرعين ..
تقدم رجل بأواخر الخمسين العم عطيه انت كويس يامحروس يدك اتجرحت..
شاهين متقلقش اني بخير..
((عنيات جارت عم محمود بالسكن ارمله ورثت من زوجها مال كتير استلمت الشغل واعتمدت على نفسها))) .
عنيات.بدموع انا اسفه كل حاجه حصلت بسببي..انت كويس استنى حنظفلك الجرح…
شاهين انا كويس دهرح سطحى وعاد الى منزل العم عطيه..
العم عطيه الحمدلله جت على كده خدي ابنك وادخلي.كملي نومتك يابنتي..وخدي باللك من نفسك ومن ابنك..
*************
فجر بدموع حتى الحلم مش راضي يجمعنا ياشاهين..
ليه كده ليه يارب.. يارب ماليش غيرك ريح قلبي يارب
وقامت عشان تصلي الفجر وتدعي ربنا يهديها
مر الوقت وخرجت فجر تمشي بالجنينه وهي حاسه انها مخنوقه وقلبها مقبوض.. لحد ماحست بحد شدها ليه وكان هاشم..
زقته بعنف انت اتهبلت اي الللي جابك هنا وازاي تتجرأ تعمل كده
هاشم باستفزاز مش خطيبتي اعمل اللي انا عاوزه..
فجر ده بعينك مش بعد شاهين الجبالي اتجوزك انت..
شد شعره ليه ياروح امك مش عاجب والا اي..
فجر امشي من هنا ياهاشم امشي من هنا بدل مااعملك فضيحه..
هاشم الفضيحه هتكون ليكي يابت الزناتي ..واهه متخلينيش اتجنن عليكي واخلي كتب الكتاب الاسبوع الجاي…
فجر مش هيحصل ياهاشم لو كنت اخر راجل بالدنيا دي … مش هيحصل..
هاشم وليه مش اللي مانع جوازنا ابن شاهين اللي حامل بيه..انا بقى هريحك منه من بكررىى وبعدها مفيش حاجه هتمنعني عنك..
دفعته فجر بجنون وهستريا وخوف على جنينها انت مجنون مش ففي واعيك .اكيد مش في وعيك..
ابتعد عنها وبغمزه خدي باللك عشان انتي مشفتيش حاجه من جناني عشان كده اسمعي الكلام واعقلي بدل مااطينلك عيشتك سلام يامراتي..قال كلماته وبغمزه هتوحشيني ليبعث لها قبلة في الهواء ويغادر..
جلست فجر بصدمه على الارض تاخد انفاسها بصعوبه وهي تنظر لأثره وتضع يديها على بطنها تستشعر بطفلها وهي خائفه من تهديد الاخر..
*************
كان شاهين منشغل بالعمل مع الحج عطيه..فمنذ ان وجده مرميا وبحال يرثى لها وشاهين يعمل معه وقد اعانه كثيرا بالعمل فشاهين يعمل عن خمسه رجال كما يقول الحج عطيه..
نعمات كانت عيناها على شاهين ازيك ياحج .
الحج عطيه اهلا يابنتي الحمدلله بخير البيه الصغير عامل ايه..
نعمات من ربنا بخير..
عطيه خير يابنتي لازمك حاجه..
نعمات بحرج هو الشاب ده يبقى قريبك اول مره اشوفه بالمنطقه هنااا.
عطيه تقصدي مين محرووس
نعمات هو اسمه محروس..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
عطيه والله مرعفش اسمه بس سميته محروس عشان ربنا بعتني ليه وهو بين الحياة والموت وبكده عرفت ان ربنا حارسه..
نعمات بفضول طب ممكن تقولي حكايته ياحج..
جلس الحج عطيه وبدا يحدثها عن التفاصيل كل ذلك وشاهين منشغل بالعمل والاخرى تراقبه باعجاب شديد..
*******
مر اسبوع زينه رافضه ترجع لخالد اللي اصر انها متسيبش الشقه بتاعته وتفضل فيها هي وامها وجابلها شغاله عشان تهتم بيها…
نعمات تحاول تقرب من شاهين اللي مش فاكر حاجه لكن عايش على لقمته عند عم عطيه وعشان يردله الجميل..
اما فجر فمن ساعت من مشي هاشم من عندها محدش يعرف مكانها اختفت من المزرعه ابوها قلب البلد كلها عليها مالهاش اثر اصر سليم انهم يكتمو غيابها عشان الناس متجيبش سيرتهم..وان ابوه يتصل بهاشم ويبلغه رفضها الجواز منه وبالفعل ده اللي حصل لكن هاشم مش هايسكت….
جمع رجالته وجي على بيت عبد الجليل عشان ياخد امينه مهي بنت عمه..
هاشم احنا عايزين امينه..
سليم بسخريه وعايز مراتي ..
هاشم مش بتكم عندكم ..بتنا كمان مش هتفضل هنا ثانيه وحده..
سليم ومين قالك كده..
هاشم الاتفاق كان كده والا نسيت يابن الزناتي..
سليم وانا ماليش باتفاقكم مراتي مش هتسيب بيتها لو طربقتها على نفوخكم..
عبد الجليل خلي بنتهم تمشي معاهم..
سليم بانفعال على جتتتي.يابوي..
ليأتيهم صوت من بعيد امينه مش هتسيب بيت جوزها..
هاشم….
سليم….
***********
نعمات متشكره يامحروس عشان ساعدتني بنقل حاجتي..
شاهين العفو يااستاذه عاوزه حاجه تاني..
نعمات مش عايز تتجوز يامحروس…
شاهين اتجوز كيف واني متجووز..
نعمات بصدمه اي
↚
خالد امينه مش هتسيب بيت جوزها..
هاشم بحده وانت مالك
خالد انا الكبير انت ناسي والا ايه..واللي هقول عليه يمشي..
سليم بركه طلع بالعيله حد عاقل بعد شاهين االله يرحمه..
هاشم حاول التهجم عليه وضربه ليقف بوجهه خالد وهمس له اخزي الشيطان ياهاشم احنا ضحينا قووي عشان ننهي حكايت الثار بلاش ترجع القديم..
هاشم بصوت مرتفع مش هتحرك من هنا لحد ما امينه ترجع معانا..
سليم بغضب ترجع فين انت اتخبلت مراتي مش هتسيب بيتها الا على جثتي.
خالد هترجع فين وتسيب بيت جوزها فجر جوزها مات ومكانها ببيت ابوها انما امينه جوزها معاها ..يلااا ياهاشم خيلنا نمشي ليسحب اخيه معه. ويقول متأخذناش ياحج حقك عليا..
صعد هاشم السياره مع خالد باختناق ..
هاشم اي اللي هببته ده..
خالد والله انت اللي بتجبلنا المصايب معارفش منين وبعدين تعالي هنا اي حكاية جوازك من فجر دي..
هاشم بارتباك وكذب اني اني عاوز ابن شاهين يربى تحت جناحنا..
خالد بسخريه لا حنين ياخويا مالكش صالح بابن شاهين كفايه اللي عمله شاهين واه خسر حياتهو مراته وابنه ومش هسيببك تضيع ابنه ومراته تاني ..
هاشم هتوقف بوش اخوك..
خالد اخويا لو كان على حق يبقى على نفوخي من فوق انما عالباطل مش هقف معاك ..بعدين ياخويا امينه الغلبانه عايز منها ايه..مش كفايه كانت بتخدمكم طول السنين دي ..دي حتى مكملتش علامها عشان تخدم امك ..انما اختك ماشاء الله مخلصه كليه..
هاشم شايفك تتكلم كيف ماشاهين كان يتكلم..
ختلد عشان عرفت الحق من الباطل همل فحر بحالها ولو ليك نصيب بيها هتكون ليك.
هاشم بهمس دون ان يسمعه الاخر انا مش هستنا اىنصيب مش هكون هاشم الجبالي ان ماجبتيتها تحت جزمتي قريب بقى انا ترفضني بت ال****
*********
نعمات متجوز كيف يامحروس..هو انت رجعت الذاكره بتاعتك
شاهين رفع يده اليسرى دي دبلة الجواز والحج عطيه قالي اني اكيد متجوز..مدام لابسها يبقى اكيد.متجوز
نعمات تنفست براحه اه يمكن طب هعملك كباية شاي وراجعه..
شاهين تشكري يااستاذه لازم ارجع عندي شغل كتير قوي عاوز اخلصه.
نعمات وترفض عزومتي دي حته كوباية شاي بس..
شاهين مره تانيه يااستاذه بعد اذنك..
غادر والاخرى تراقبه بحب ..
***********
زينه عايز ايه ياخالد عايز ايه..
خالد هكون عايز ايه من مراتي..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
زينه مراتك مين اللي طلقتها من غير سبب ولا كمان مارعيتش مشاعرها وبتكلم بنات قدامها اي الجبروت اللي انت فيه يااخي هاا …
اي عشان ماليش حد عاوز تعلب بيا براحتك لا ياخالد.لا مش هسبك تذلني اكتر من كده عملت كل حاجه عشان بحبك بالاخر تجازيني كده ليها هااا ليه..
خالد.عشان شايفك كيف بتتعذبي كل يوم بشغل البيت وانا مش عارف اعمل حاجه وشايف امي وهي معكننه عليكي ومريحه الشغالين ومحملاكي الشغل كله ومعرفتش اقف بوشها مهما كان دي امي مكنتش عايزك تتحملي كل ده عشان كنت عايز احررك من العيشه اللي عيشاها..
زينه بغصه بس انا مطلبتش ده منك انا كنت بحبك .كنت هتحمل اخدمك انت واهلك العمر كله..
خالد بس انا شفتك بتتعبي وعارف انك.مش حمل ممرمطه ..
زينه وانا مشتكيش ليك
احاط وجهها طب حقك عليا مش اني خالد حبيبك .
ادارت وجهها عنه بغيظ اطلع برااا وروح للست اللي كلمتها قدامي
خالد والله مكنتش هروحلها كنت بس عايزك تبعدي عني بمزاجك..
ضمت ذراعيها وادارت وجهها عنه..
خالد.طب انا هسيبك لوحدك وهرجعلك بكرى..
في منزل شاهين الجبالي
خوله انت كيف ترجعها لذمتك وانا اللي قولت ولدي رجع لعقله..
خالد مراتي حامل يمه ومش هههملها لوحدها..
خوله اه قولتلي حامل ماكتيرر بنات اتطلقوا وهما حوامل مش هتموت يعني ..
ختلد يمه مراتي وبحبها ومش هتخلى عنها ولا عن ابني..واوعدك مش هتشوفي وشها ابدا..
خوله ماشي ياخالد ماشي بس بشرط..
خاىد اللي انتي تؤمري بيه..
خوله تتجوز بنت اخوي
خالد….
**********
كان شاهين نايم وبدأ جسده يترعش ويتصبب عرق..وهو يتمتم ببعض الكلامات حتى فز من نومه يصيح باسمها فجرررررر…
↚
عطية أعطاه كوب ماء ومسح العرق الذي يتصبب على جبينه
في ايه ياابني نفس الكابوس رجعلك من تاني..
شاهين وهو ياخذ انفاسه بصعوبه ويرتشف قليلا من الماء هز رأسه نفس البت ياحج كانت بتغرق وتمدلي يدها تترجاني عشان أخرجها وانا بحاول اخرجها مش عارف بس باندهلها بقولها متخفيش يافجر..انا معاكي مش هسيبك
عطيه احنا بكرى نروح نشوف الحكيم .حالتك دي مبقاش يتسكت عليها.
شاهين مش عارف قلبي مقبوض كده ليه..
عطيه ربنا يهدي سرك يابني…
*********…
خالد غريبه قوي انتي ييمه..الامهات بيحاولو يحافظوا على بيوت ولادهم..
وانتي عاوزاني اتجوز واخرب بيتي واخسر مراتي وابني ليه يمه ليه..
كل ده عشان ايه عشان شاهين هو اللي جوزههالي..
خوله بغل عشان مسمعتش كلامي وروحت اتجوزت بت نعمان من غير علمي و عشان سمعت كلام شاهين .وعصيتني…
انت لو عاوزني ارضى عليك ياتطلق بت نعمان ياتتجوز عليها..
نهض خالد باختناق انا لاهطلق زينه ولا هتجوز عليها وعندك ابنك التاني بدل مهو بيجري ورى مرات شاهين لميه وجوزيها وهمليني بروحيي كفايه بقى حرام عليكم انا فيا اللي مكفيني…
مصدقت اني خلاص حالي اتعدل وبقيت بشر زي الخلق عاوزاني اخسر نفسي تاني يمه ليه عشان ايه ..
خوله بتكسر كلامي يابن بطني..
خالد انتي امي وجزمتك فوق نفوخي بس بيتي مش هخربه عشان ارضي الكره اللي جواكي اني همشي يمه ومش هرجع البيت تاني واما تعوزيني ابقى كلميني بس بلاش تتدخلي بحياتي مع مراتي. فهماني يمه خلوني بعيد عن خططكم وافكاركم السوده انتي وابنك عاوز اعيش بسلام.ليخرج من عندها وهي تنادي خلفه الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
خوله ولاا ياخالد بقولك تعالى هناا …. استنى.بكلمك..
لكنه لم يستمع لها وغادر..
*********
في السوق
نعمات تعبتك معايا يامحروس ونزلت السوق بالوقت ده..
شاهين مفيش تعب ياهانم خير عم عطيه مغرقني..
نعمات هات اشيل عنك شويه..
شاهين ميصحش اني هوصلهم العربيه.
كانت نعمات تحاول قدر الامكان الاقتراب من شاهين واشغال تفكيره لكن الاخر كان مشتت فجر تزوره كل ليله في المنام تستنجد به لكن هو لايعلم من هي…..كانت تشغل باله كثرا فهي جميله جدا لم يكن يعلم بان التي تزوره بالمنام واسرت قلبه وسيطرت على احلامه هي زوجته..
وضع الاشياء في السياره..
وفي الجهة الاخرى من الطريق كانت فجر مع امراة .مسنه قد انهت التسوق لطفلها بعد ان علمت بانها حامل بولد كانت تتحدث مع تلك المراة بسعاده وانها ستسمي الطفل شاهين …
فجر خلاص ياخالتي كلها كم شهر وابني يشرف الدنيا واخده بحضني…
المرأة ربنا يتمملك على خير يابنتي انتي تستاهلي كل خير…
فجر يخليكي ليا ياخالتي اني معارفاش اجازيكي كيف عاللي عملتيه معايا…
المرأه تجزي مين يابنتي انا معملتش حاجه ومتنسيس انك وصيت الغالي..
فجر بابتسامه ربنا يخ وفي تلك اللحظه التفت فجر ورات شاهين يقف مع نعمات ويدخل الاشياء في السياره .
سقطت الاغراض مين يدها دموعها نزرت بغزاره وهي تقول ششششاهين..
المرأه ربنا يرحمه..
فجر ده ده شاهين ياخاله شاهين لتسرع وتقطع الطريق وسط تلك السيارات التي تخاول تجنبها وعيناها متركزتنا عليه كم اشتاقت له وارادت ضمه والبكاء بين احضانه… صراخها مستمر باسمه حتى لاحظوها جميع من في الشارع.. فجر شاهين ..شاهين انا هنا ياشاهين..
لكنه صعد السياره مع نعمات وغادر…
فجر لم تستسلم اوقفت سياره ودموعها منهمره لم تتوقف انه على قيد الحياة احساسها بوجودخ كان حقيقي…
صعدت سيارة اجره وتبعتهه وهي تبكي وتقول للسائق والنبي ياخويا متضيعش العربيه خليك وراها..عشان ربنا
السائق حاضر ياهانم حاضر..
وصل شاهين وانزل الاشياء لنعمات ..
نعمات تشكر يامحروس بس لو تطلعهملي فوق عشان مفياش حيل من الوقفه طول النهار..بالسوق
شاهين اكيد يااستاذه حمل الاشياء وطلعها مع نعمات..
نزلت فجر من السياره بسرعه وهي ترى شاهين يصعد مع تلك السيده الى منزلها صعدت خلفه بتعب في حامل ومتعبه وايضا رؤية شاهين جعلتها تتوتر اكثر..
نعمات خلعت حجابها لتظهر شعرها ورمت عبائتها وكانت ترتدي ثياب ضيقه تظهر مفاتنها تسلم ايدك يامحروس تعبتك معايا النهارده
شاهين تهرب بنظره عنها..العفو بعد اذنك
نعمات على فين اقعد يامحروس هعملك كوباية شاي..
شاهي معلش مستعجل..
ربتت على صدره بدلال وعشان خاطري يامحروس…
حاول التهرب..
ليصدم بصراخ فجر بدموع شاهيين
شاهين ..
نعمات..
*********
زينه عاوز ايه ياخالد..وجايب حاجتك هنا ليه
خالد عاوز اافضل جمب مراتي مينفعش..
زينه لي هما البنات اللي تعرفهم مش مكفيينك..
خالد وانا اعرف غيرك ياجميل..
زينه ضمت ذراعيه الى صدرها اه بامرات اللي كنت تبوسها بشرم..واللي كلمتها قدام..
خالد مايبقاش قلبك اسود.ده حتى انا محضرلك حتت مفاجأه..هتبهرك
زينه مش عايزه مفجأتك..
خالد اقترب منها بود طب وعشلن خاطري اجهزي عشان هوديكي مكان هيعجبك قووووي.
ليقاطعه رنين هاتفه اجاب بسرعه..
خالد ايووا..
…..
خالد صوتك مااله انتي كويسه..
….
خالد طب مسافة السكه وهكون عندك متبكيش خلاص.
…..
اغلق الهاتف لينظر الى زينه.التي امتلأت عينيها بالدموع اي هتروحلها ياخالد..
خالد زينه حقك عليا هعوضهالك بس انا لازم امشي..
زينه مسحت دموعها بشهقات وبكاء بصوت طفولي روحلها ياخالد روحلها لترمي حقيبته ارضا روحلها وخد حاجتك معاك ومش عايزه اشوفك..تاني..مش عايزه اشوفك لتجلس على الارض بتذمر وتبدأ بالبكاء
خالدد…
زينه…
*************
خوله باخساره معرفتيش تربي ياخوله ولادك اللي دا ي ورى مراته وبيسمع كلامه..واللي هيتجنن عشان ست ارمله وهو زينة شباب البلد..
هاشم عاوزه ايه يمه..
خوله عوزاك تعقل وتشيل بت الزناتي من نفوخك بقى
هاشم يمه انتي عارفه اللي فيها واني عاوز اتجوزها ليه..
خوله بتكدب يابن بطني ..ولو هتكدب عالدنيا دي كلاتها متعرفش تكدب على امك..انت حاططها بنفوخك عشان البت رفضتك مش كده….واني عارفاك اول ماتبقى بتاعتك هترميها
هاشم مش باين انها هتبقى بتاعتي يمه البت طلعت هربانه من اهلها..
خوله بصدمه انت بتقول ايه.
هاشم زي ماسمعتي يمه..واني هالاقيها يعني هالاقيها
خوله هملها بقى واني هجوزك ست سستها
هاشم مش قبل ماكسر عينها يمه…ليقاطعهم رنين الهاتف
هاشم ايوووا …..عرفت مكانه..
….
هاشم بابتسامه المنتصر طب والله تستاهل اللي يكافأك.
…….
هاشم..متقلقش مش هنساك ابعتلي العنوان بقى…
↚
نزلت نعمات ومعاها شاهين الدرج بسرعه كانت فجر واقعه من الدرج اتصدم شاهين لما شافها ووقف بصدمه هي نفس البنت اللي بتجيله بالحلم وقف للحظه يستوعب انها قدامه لحد ماسمع نعمات تصوت للرجاله اللي اجتمعت على صريخها..
نعمات شيلوها خلونا نوديها المستشفى..
لايعلم لما شاهين شعر بالغيره من لمس احد لها منع الجميع من الاقتراب منها وحملها وقام بنقلها الى المستشفى بسرعه..
جلست نعمات معها..وشاهين ينتظر بقلق في الخارج لا يعلم ذلك الشعور الذي سيطر عليه ماهو سببه خوف وقلق وتوتر هل هي بخير.
فتحت عينيها فجر بتعب..بعد ان طمئن الطبيب نعمات عليها وعلى الجنين وخرج ليطمئن شاهين
نعمات حمدللله عالسلامه عامله ايه..
فجر ششاهين فين ..
نعمات شاهين مين..
فجر ابوس ايدك جوزي فين شاهبن فين..
نعمات باستغراب جوزك وانا شعرفني بحوزك..
فجر والنبي يااختي جوزي اللي كان معاكي بالسوق من شويه وطلعتوا الشقه مع بعض..
نهضت نعممات بارتباك وتوتر ..تقصدي مين محروس..
فحر لا ده شاهين..
نعمات بكذب وهي نفسها لا تعلم لما كذبت..لا اللي كان معايا اسمه محروس يبقى ابن عم عطيه جارنا…
فجر ببكاء لا ده شاهين والله ده شاهين انا مش هتوه عن جوزي ابوس ايدك..لتشعر بالالم وتتالم ..
نعمات اللي شفتيه معاي اسمه محروس ابن عم عطيه ..حمدالله على سلامتك استئذن انا ..
فجر استنى ارجوك عشان حبيبك النبي عاوزه اشوفه واكلمه بس..
نعمات مينفعش عشان مشي من بدري..
فجر ببكاء ازاي ازاي شاهين يمشي ويسبني تعبانه..
نعمات لا حولا ولا قوة الا بالله يابنتي بقولك ده محروس ..محروس شاهين مين اللي بتتتكلمي عنه..ربنا يهديكي. ان همشي بقى..
خرجت من غرفة فجر وتركتها منهارة وباكيه..
نعمات بتوتر خلينا نمشي يامحروس..
شاهين بقلق والست اللي جوى..
نعمات امشي يامحروس هي كويسه..
بس لازم ننطمن عليها..
مش الدكتور طمنك..
شاهين ايواا لكن..
نعمات لكن ايه يامحروس البنت هي اللي طلبت نمشي عشان جوزها ميتعصبش عليها قدامنا..
شاهين بتيه طب ممكن اخش اطمن عليها بس..
نعمات ياخرابي تطمن ده ايه انت عاوز جوزها يفرمها دي قالت انه طبعه صعب جدا.لتقوده من يده معها وتغادر المستفشى بسرعه..
سمعت فجر رنين هاتفها واجابت ببكاء..ايواا ياسليم ..
انا بالمستشفى ..خالد معاك..
….
بعيط عشان معرفتش اشوف شاهين والست اللي معاه بتقولي اسمه محروس..
….
وانا هتوه عن جوزي ياسليم ده شاهين انا متاكده..
…
منا هاديه ياخويا هتوصلوا امتى..
……
هبعتلكم العنوان المستشفي اللي انا فيها..
….
ربنا معاكم..
عند خالد وسليم..وزينه التي اصرت ان تأتي معهم لتتاكد بأن خالد لايخونها..
زينه بفرحه بعني شاهين عايش الحمدلله يارب
خالد ادعي انه يكون هو شاهين..
سليم فجر بتقول ان اللي معاه بيقولوا اسمه محروس..
خالد على كلن احنا هنتاكد ياسليم والا ايه..
سليم اكيد هنتاكد مش هنسيب الحكايه للشكوك.
زينه انتوا ازاي قدرتوا تتفقوا وتخبوا فجر..
سليم خالد هو صاحب الفكره..
خالد مكنش ينفع نسيبها وهي حامل تعاني بين ابوها وهاشم كان لازم نريحها ونبعدها عنهم..
زينه بحب تشبثت بذراعه ودون تفكير كنت متاكده ان قلبك طيب ومش هتهون عليك فجر ياحبيبي..
سليم احم ..احم ..
خالد بحرج احنا هنوصل امتى..
سليم قريب ياخالد قريب..
خالد بسعاده لاقترابها منه همس لها ابقى اعملي كده ورريني رضاكي ده لما نبقى لوحدنا مش هناا…
لتبعد.بحرج
***********
كانت فجر مصرة على مغادرة المشفى بالرغم من قلق الاطباء واعتراضهم على خروجها خوفا على حملها لكنها اصرت علة ذلك وفي الوقت الذي تتشاجر به تريد الخروج وصل سليم اليها ..
سليم بقلق في اي ياحبيتي بتزعقي كده ليه..
فجر بدموع مشيني من هناا ياسليم عشان خاطري عاوزه اروح لشاهين..
سليم بخوف من حالة فحر طب اهدى كده وخليني افهم اي اللي حصل..
فجر بشهقات والله انا شفته بعنيا ياخويا بس الست اللي معاه رفضت تخليني اقابله انا لازم اروحله عشان تتاكد اني مش بوهم ..اني مش هتوه عن حوزي مفيش ست تتوه عن حوزها لتنظر الى خالد انت مصدقني ياخالد.مش كده شاهين عايش..
زينه بدموع خالد فجر حالتها صعبه قوي اعمل حاجه عشان خاطري..
خالد اهدي يا حبيبتي سليم هيتصرف .
خدها سليم بحضنه وهو يطبطب عليها اهدي مش عايزه تطلعي من هنا انا هخرجك بس مش عايزك تبكي ..ومتععبيش روحك..
الدكتور تطلع ازاي يااستاذ اي حركه غلط خطر عالجنين..
فجر بانفعال مالكمش دعوه ده ابني مش هتخافووو عليه اكتر مني ..انا عاوزه ابوه يشوفه ..يلااا ياسليم خرجني من هنا انت وعدتني..
طيب ياحبيبتي طيب اهدي انتي بس..
********
شاهين عاوزه حاجه تاني ياست نعمات..
نعمات بقلق سلامتك ..
شاهين طب استىذن انا مشي الى الخارج لتوقفه..
نعمات بقولك اي يامحروس عاوزه منك خدمه..
شاهين انا في الخدمه ياهانم تؤمري بأيه..
نعمات بكدب بصراحه انا لازم اسافر النهارده ضروري عشان شغل مهم ومش هعرف اسافر لوحدي عشان كده عاوزاك تجي معايا..
شاهين لكن اني مش هقدر اسيب الحج.عطيه لوحده..
نعمات عم عطيه هكلمه واستئذن منه..منتا عارف ياشاهين انا ست وحدانيه ومش هعرف اسافر انا وابني لوحدنا..
شاهين بتفكر حاضر ياهانم بس اعملي مشوار سريع كده وارجع تكوني جهزتي..
نعمات بشك مشوار ايه..
شاهين بكدب مشوار شغل ياهانم.بعد اذنك..وغادر..
*********
سليم هو ده المكان يافجر..
فجر ايووا ياخوي..ودي العماره اللي طلع شاهين فيها ..
نزل خالد لتنزل زينه خلفه .
خالد على فين..
زينه هجي معاك
تجي فين انتي تستني مع فجر لحد مانرجع..
زينه لكن..
خالد بغيظ اسمعي الكلام يازينه مش كفايه جايبك معايا كل المسافه دي..
زينه بتذمر حاضر اهو هفضل بمكاني..
خالد وانتي على فين انتي كمان.
فجر هنزل معاكم انا عارفه الشقه والست اللي كانت معاه..
سليم ياحبيبتي انت دليني عالشقه وهنطلع ندور عليه..
فجر لا ياسليم لا هطلع معاكم عشان خاطري.
خالد ماينفعش من شويه كنت هتخسري الجنين افضلي هنا واحنا هنبلغك باللي هيحصل..
فحر بعناد مش هفضل هنا هجي معاكم..
سليم عاوز افهم منين جايبه العناد ده يافجر دي حاجه جديده عليكي..
فجر ياسليم عشان خاطري انا عاوزه اشوفه..
سليم طيب امري لله تعالي..
نظر خالد لزينه وانتي هتفضلي قعدالي هنا.
زينه مش انت قلتلي افضلي..
خالد بسخريه مشاء الله دلوقتي بقيتي تسمعي الكلام انزلي مش هينفع اسيبك لوحدك بالعربيه.
زينه بابتسامه مكان من الاول ..
خالد امشي يابت ..
فتحت نعمات الباب لتصدم بهم ينظرون اليها..
سليم السلام عليكم..
نعمات بارتباك بعد ان رأت فجر وعليكم السلام في حاجه حضراتكم..
سليم هوفي حد اسمه شاهين بالمنطقه هنا.
نعمات لا والله مفيش حد بالاسم ده..
فجر بانفعال ازاي وانا شفته بعنيا شاهين كان معاكي..
يامدام حضرتك تقصدي محروس ..
لا اسمه شاهين انا مش هتوه عن حوزي ..حوزي فين وديتيته فين ..
نعمات واضح حضرتك تعبانه ومش عارفه ازاي خرجتوها وهي الحال ده ..
فجر بانفعال بقولك اي اندهي..
قاطعها سليم بعد اذنك يا ست هانم ممكن تندهي لمحروس عايزين نتكلم معاه..
نعمات واللله كان بودي بس هو سافر اىنهارده ..
سافر سافر ازاي ومن شويه كان معاكي.
والله ده اللي حصل..
فجر انتي كدابه شاهين ياشاهين..
سليم اهدي يافحر اهدي عشان خاطري وامشي خلينا نرجع البيت ..وحضرتك لو رجع اديله نمرتي دي خليه يكلمني ضروي اخذت الرقم منه والاخر نظر للاخته التي تبكي بغصه..يلاا يافجر
مش راجعه ياسليم لحد مااشوف شاهين مش هتحرك من هنا
نعمات بحده والله بقى براحتك لو حابه تفضلي للصبح مفيش مشكله بعد اذنكم لتغلق الباب بوجههم وتستند على الباب بخوف وقلق من عودت شاهين الان..
جلست فجر على الارض وهي تبكي..
جلس سليم مقابلا لها والله لو كان الراجل ده شاهين هعرفلك بس انتي مينفعش تفضلي هنا..
مش هتحرك قلتلكم مش هتحرك لحد.مااشوفه..
خالد طب مش عاشنك حتى عشان ابن شاهين ينفع لو رجع يعرف انه خسر ابنه
فجر…..
زينه كلام خالد صح انتي لازم تهتمي بنفسك وبأبنك عشان لما يرحع يبقى مبسوط.منك..
نظر اليها خالد بابتسامه حتى بمواساتها طفله ..
سليم يلااا ياقلب اخوكي امشي عشان خاطري..
وبالفعل استطاعووا اقناعها بعد وعود كثيره بانهم سيجعلونها تقابل هذه الرجل الذي يدعى محروس..
***********
اما شاهين لم يكن بافضل حال منها فقد ساقه شعوره للعوده الى المستشفى وزياتها لكنه شعر بالضيق عندما علم بانها تم تخريجها من قبل شابين ظن بان احدهما هو زوجها ولكن الصدمه عندما علم بان اسمها فجر …مما اثار فضوله اكثر ..
**********
سليم الووو
خاله ناهد ايووو يابني..
سليم في حاجه ياخالتي..
ناهد في رجاله براا البيت واقفه بعربيتها وشكلهم مش مريحني..
سليم رجاله ازاي يعني…
يابني شكلهم من البلد.عندكم..
طب ياخاله تعرفي تاخديلهم صوره وتبعتيهالي من عير محد ياخد باله..
ايوووا يابني ثواني بس هصورهم من الشباك.
زبالفعل اخذت صوره وارسلتها..
سليم ده هاشم ونظر الى خالد بشك ده عرف مكان فجر منين.
خالد بضيق بتبصلي كده.ليه اوعاك تكون شاكك بيا.
سليم…
خالد بحده انا لو كنت عاوز ابلغه عن مكانها مكنتش خفيتها وانا اللي اقترحت الفكره دي لكن واضح انك مش مأمننلي ياابن الزناتي..
زينه خالد اهدي..
بحده انتي اسكت متتدخليش..
فجر سليم مكنش قصده ياخالد هو بصطس مستغرب ازاي عرغ مكانا..
خالد واتا شعرفني..
سليم بندم متزعلش مني ياخاىد انا النهارده اعصابي بايضه..
خالد…
فجر بتعب كفايه والنبي انا مش حمل خناقكم..
سليم هنروح فين دلوقتي..
خالد نزليني عشان تعرف تخفيها لوحدك ومبلغش هاشم عن مكانها.
سليم متزعلش مني ياخالد خلاص مايبقاش قلبك اسود اعذرني االلي بنمر بيه مش سهل..
تنهد.خالد.طيب ياسليم احنا هنروح شقتي هناك هاشم مش هيشك انها هناك..
***********
الحج عطيه يعني هتسافر يامحروس مع الست نعمات..
شاهين ايوووا ياحج..
عطيه طب وحكاية البنت اللي اسمها فجر..
شاهين بتفكير معرفش ياحج.بس البنت متجوزه زي مابلغتني نعمات..
عطيه برحتك يابني خد باللك.من روحك ومن نعمات وابنها.
شاهين والله ياحج مش عاوز اسافر واسيبك بس الست لجئتلي واني لازم اكون معاها ربنا معاك يابني ويسوقلك ولاد الحلال..
يارب ياحج اني محتاج الدعوه دي قوي..
وبالفعل سافرووا الى الغردقه…
***********
في منتصف الليل بدأ صراخها يعلووو..اسرع الى غرفتها سليم في اي يافجر انتي كويسه..
فجر مش قادره ياسليم مش قادره ظهري ظهري وبطني وجعني قوي اهههه
حملها سليم واسرع بها الى المستشفى..
*********
في طريق العوده الى البلد.
زينه بنعاس تعبت قوي ياخالد.
خالد بضحك.منا قلتلك نبات هناك انتي رفضتي..
زينه امي مش هتفضلي لوحدها..
خالد انا عارف انتي اي اللي جابك.معايا بس انتي مش حمل شنشطه .
زينه اه قول كده لو مكنتش معاك.كنت هتجيب صحباتك.وهتبات كم ليله هنا..
اخص عليكي اني وش كده برضوو
اه اعمل روحك.بريئ بامارت يوم شرم..
اوقف السياره ونظر اليها بحب..مش هتنسي الحكايه دي ميبقاش قلبك اسود
انا قلبي اسود.ماشي ياخالد..
جذبها ليه يابت ..يابت بلاش تتقمصي كل شويه مش كفايه بعد.دنتي وحشاني..
بس بقى وامشي هنتأخر..
طب متجيبي بوسه تصبيره لحد منوصل.
بدلا لأ..
طب عشان خاطري طيب..
ابتسمت وادرت وجهها قلتلك لأ..
خالد.ادار وجهها اليه لأ بامارت الضحكه الحلوه دي ليقلبها بشوق كبيرا وحب قبلة طويله بادلته الاخرى حتى نسي بأنه بالسياره واخذ يتمادى اكثر لتبتعد.الاخرى بخجل وهي تأخذ انفاسها بسرعه..
خالد بانفاس متسارعه في اي يابت احنا لحقنا عملنا حاجه تعالي هنا..
زينه بخجل احححنا باالطططرييق ياخاللد.مينفعش كده..
خالد.مسح وجهه بضيق وانا اعمل اي طيب منتي وحشاني وحرماني منك بقالك.كتير.
بضحكه خجله نوصل البيت الاول ..
وعد..
…
يلاا بقى انا مش ماشي الا اما تديني الوعد.
وعد.ياخالد وعد امشي بقى..
بس كده ده الجميل يؤمر وخالد.ينفذ…
************
نعمات في الطريق مالك يامحروس سرحان بايه…
شاهين مفيش بس حاسس اني مخنوق قوي وقلبي مقبوض مش عارف ليه..
نعمات …….
↚
صباحا عند فجر استيقظت بتعب لتجد نفسها بالمستشفى ..اعتدلت بتعب لتجد سليم يغط بالنوم على الكرسي بجانبها..
فجر سليم …. سليم…
سليم….
فجر سليم اصحى يا حبيبي اي اللي منيمك كده..
فتح عينيه بصعوبه فهو طوال الليل يهتم بها خوفا ان يحدث شيء لها او للجنين وغفى دون ان يشعر..
سليم نهض بخوف علبها انتي كويسه ياحبيبتي في حاجه وجعاكي..
فجر انا اسفه تعبتك معايا ياسليم بالوقت اللي لازم تكون فيه جمب مراتك انا مطلعه عينك هنا..
سليم اي الكلام ده هو انا كم اخت عندي مش وحده…انتي عندي باالدنيا دي كلها يافجر احنا مالناش غير بعض..
بدموع ربنا يخليك ليا..ويفرح قلبك ..
سليم لااا محنا مش هنبدأ بالبكا عالصبح كده هبعت عالحكيم يطمني عليك..
***********
في الغردقه..
استيقظت نعمات وحملت طفلها ومعها الخادمه طرقت الباب على شاهين لكنه لم يجيبها فعلمت بأنه خرج..
ذهبت الى البحر تدور عليه شافته كان جالس لوحده ومركز بالبحر قوي…
تركت المربيه تلاعب ابنها عالشط..
وراحتله..
نعمات نمت كويس امبارح..
شاهين هز رأسه..دون النظر اليها
نعمات مالك ياشاهين احكيلي..
شاهين مفيش يا ست هانم
نعمات وضعت يدها على كتفه على فكره انا حاسه بيك وحاسه باللي بتمر بيه ..
شاهين تنهد محدش يحس بالحمل الا اللي شايله.
نعمات طب ماتشاركني بيه مش يمكن حملك يخف..
شاهين مش كفايه اني مش فاكر حاجه نفوخي دي فاضيه مش تساعدني اعرف اني مين وهنا ليه..ده مكاني والا لا ليا اهل اخوات اب ام عيله عيال مش فاكر ..
شعرت نعمات بالحزن عليه..
شاهين عارفه ان الموت احسن من التوهان اللي انا فيه..اني حاسس بروحي متكتفي ..دي غير البت اللي شفتها امبارح
نعمات بارتباك مالها ..
شاهين كل يوم بتجيلي بالحلم وامبارح جتلي كمان ..
نعمات بتوتر متفكرش كتيير دي اكيد كوابيس..
شاهين اني ..ليسمعا صراخ وينظران ويصدمون بأبنها قد غرق في البحر في لحظه سهو الخادمه عنه اسرع شاهين اليه وووو..
*************
الطبيب..الحمدلله على سلامة الهانم حضرتك تقدروا تخرجوها اللليل ان شاء الله.
سليم متشكر يادكتور تعبناك معانا..
الطبيب العفو ده واجبي بس لازم تهتم بصحتها اكتر وياريت تبعدي عن الزعل والتوتر والتفكير الفتره دي اقلها لحد.ماتقومي بالسلامه .
فجر ان شاء الله ياحكيم دلوقتي ابني بخير..
الطبيب الحمدلله بخير لكن لوفضلتي عالحال ده مش هوعدك انه يفضل بخير ماشي..
هزت فجر راسها وهي تتحسس بطنها ..
الطبيب استئذن ..غادر..
جلس سليم بجانبها هاااا خلاص بقى وكفاية دلع بس ناخد بالنا من نفسنا ماشي..
فجر هزت راسها بس شاهين..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن
سليم قولنا اي قلتلك بتأكد لك من كل حاجه انتي بس اهتمي بنفسك وبابنك ماشي..
فجر ان شاء الله..
طب ارتاحي انتي وانا هخرج اكلم امينه.اطمنها من امبارح مكلمتهاش ..
خرج سليم واتصل بأمينه..
***********
زينه خالد…خالد..
خالد بنعاس هممممممم
زينه اصحى ياخالد مش قلت اصحيك عشان تنزل مصر النهارده
خالد جذبها نامي يازينه نامي انا مش نايم كويس..
بتذمر ياخالد انت نبهتني عشان اصحيك..
شدد باحتضانها اما اصحى هنتكلم سبيني بس خمس دقايق بس
زينه مسحت لحيته بكفها الصغير ماشي نام ياحبيبي بس هملني ماسك فيا كده ليه..
خالد دفن وجهه بعنقها لا خليكي كده وحشني حضنك ..
بابتسامه وضعت رأسها على صدره…
*************
نعمات ببكاء احتضنت صغيرها المبلول بالماء ياحبيبي يابني كنت هخسرك يارب يارب سامحني يارب.
شاهين اطمني ياهانم هو بخير..
نعمات متشكره لولاك مكنتش عارفه اعمل ايه وكنت خسرت ابني للأبد..
شاهين احنا اهل مفيش شكر بينا..
ببكاء ورجاء وندم سامحنى يامحروس سامحني انا غلطت بحقك كتيررر قوي..
شاهين غلطتي.
نعمات بشهقات ايواا انا كنت انانيه وخبيت عليك حاجه مهم قوي
شاهين حاجة ايه
نعمات الست اللي كانت بالمستشفى دي تبقى مراتك ولما طلبت تقابلك انا رفضت سامحني والنبي..سامحني..
شاهين بانفعال انتي بتقولي ايه وعملتي كل ده ليه..
نعمات متسألش متسالش دي ساعه شيطان سامحني وحياة حبيبك النبي..
نفض يدها عنها وغادر وهي خلفه تحاول ايقافه وهي تحمل صغيرها بين احضانها بخوف…
نعمات استنى في حاجه مهمه لازم تعرفها.
وقف شاهين ونظر اليها وووو
*******
سليم جاهزه يافجر عشان نخرجك من هنا..
فجر ايوه ياخوي جاهزه من بدري ..
طب.يلاا هنطلع شقة خالد…
ليقاطعهم صوت والدها بقى انت يابن ال**** اللي تشدد على ايدها وبتعصيها عليا..
فجر نزلت دموعها بخوف..
سليم……..
↚
امينه ببكاء سامحني ياسليم سامحني واللهي معرفش سمعني كيف وانا بكلمك واتعصب عليا لحد ماقلتله انك بالمستشفى.
سليم تنهد اهدي ياامينه انتي مالكيش ذنب الحمدلله انها جت على كده.
امينة مسكت خده برقه وهمست ببكاء بيوجعك مش كده معرفش عمي ليه ضربك انت كنت بتحمي اختك..
امسك يدها وقبلها متبكيش عاد اني كويس وزي الحصان ..
وأجلسها بجانبه وبعدين مش كل حاجه تبكي زي العيل انتي مش عيله..
امينه بشهقات ميهونش عليا اشوف كده
سليم خلاص ياحبيبتي اني كويس خلاص ..فجر فين ..
امينه تعبانه من الطريق من اول مادخلت السرير نامت..
سليم الحمدلله انا خفت عليها قوي بس الحمدلله جت فيا اني وعرفت امنعه يضربها ..هو اول ماجي يضربه كنت بوشه لما ماضربني ندم بسرعه لكن معرفش يعمل حاجه وعشان كده همل الغلابنه دي..
امينه هي كويسه وابن شاهين كويس..
قبل كتفها ايوا الحمدلله بس الحكيم قالنا ناخد بالنا منها ومتتعبش روحها ولازمن متتعصبش من حاجه..
حاضر هحطها بعنيا دي مرات الغالي واللي ببطنها ابن الغالي ياسليم..
رربنا يرحمك يخويا لو كنت عايش ماكنتش مراتك تتبهدل البهدله دي.قالت كلماتها وتجمعت الدموع بعنيها جذبها الى صدرها رينا يرحمه مش قولنا نبطل عياط ويلاا بقى نامي وارتاحي اني لازمن انزل عندي شغل.
امينه شغل ايه دلوقتي..
هروح اشوف خالد عشان حاجه بالشغل..
طب مترد على موبايلك من الصبح بيرن.
سليم دي نمره غريبه هبقى ارد عليها بعدين..
خرج سليم ورد على الاتصال..
ايوووا مين..
شاهين مين معايا..
انت اللي مين مش حضرتك بتتصل..
شاهين اني عاوز اكلم فجر..
فجر انت مين انت وبتسال عن اختي ليه..
شاهين اني شاهبن وفجر تبقى مرتتي..
شاهبن..
ايواا الست نعمات ادتني النمره دي وقالتلي اكلمكم عليها..
طب انت ازاي شاهبن ..مش عارف ترجع بيتك ليه..
شاهين بصراحه اني مش فاكر حاجه..لو حابب نتقابل ونتكلم..اني كمان تاهيه ومش عارفه اي اللي بيحصل
************
زينه على فين هتروح بسرعه كده..
خالد شغل ياحبيبتي..
زينه بغيره شغل والا هتروح تقابل بنات والله لو..
خالد بمقاطعه بنات اي ربنا يهديكي قبلها هخلص مشواري وراجع اشوف جنانك ده اخرته ايه..
زينه بصراخ خلفه والله لو اتأخرت ياخالد مش هخليك تبات في اابيت ..عاد ليستند على الباب بابتسامه مستفزه طب بالذمه اهون عليكي..
زينه ايوواا ايوووا كول بعقلي حلاوه..
اسرع اليها واحاط خصؤها ليحذبها اليه وقبلها والله انتي الحلاوه كلها بس اني لازم امشي.
طبعنا مبسوط تلاقيها حلوه كمان .
طب والله انتي ظلماني اني هروح اشوف سليم ارتحتي..
هو رجع وفجر عمله ايه
منا ماتكلمتش من الاول عشان عارف انك هتبدأي اسأله هبقى احكيلك بعدين سلام بقى..
************
هاشم رجع البلد.بعد مااتصل رجالته وبلغوه ان فجر ببيت ابوه وبدأ يفكر ازاي هيقعن فجر تتجوزه.ومش عارف ان خلاص شاهين رجع..
********
في اليوم التالي..
فجر نائمه استيقظت على يد حانيه وكانت والدتها لتجهش بالبكاء وتحتصن امها
فجر ابوي بيكرهني كده ليه يمه انتي عارفه انه كان هيضربني واني حامل وتعبانه لو مكانش سليم هناك وكل الضرب عني كنت هخسر ابني يمه هو ليه بيكرهني..
والدتها بدموع حقك عليا يابتي ابوكي مش بيكرهك لكني هو خايفه منك..
فجر ببكاء خايفه مني ..مني انا. يمه..ده اني اللي بخاف منه ..طول عمري واني طوع امره كان موريني الويل عيشني اسواء ايام حياتي يمه ضرب وذل واهانه ليه..ليه كل ده ..
البنات ابوهم بيطبطب عليهم بياخدوهم بحضنهم اني حتى الكلمه الحلو ولا مره سمعتها منه.
والدتها اعذريه يابتي االلي مر بيها صعب قوي .
فجر اي اللي مر بيه يمه اني عاوزه اعرف عاوزه افهم ذنبي ايه..
هحكيلك يابتي هحكيلي بس توعديني متقوليش لحد عشان الحكايه قديمه واتدفنت ومش عاوزين الناس ترحع تفتكرها تاني..
حاضر يمه بس اني عاوزه افهم ليه بيكرهني..
ابوكي يافجر كان……
***********
سليم هنا محل الحج عطيه.
عطيه ايوا يابني اتفضل..
سليم حضرتك عاوزين شاهين..
عطيه بستغرااب شاهين…اه اه قصدكم محروس..
خالد اه ياحج محروس ممكن تندهله..
عطيه محروووس محروووووس يابني الرجاله اللي كنت مستنيهم وصلوو خرج شاهبن عليهم واتصدم الاتنين..
احتضنه خالدحمدالله عالسلامه يابن عمي
شاهين بتيه الله يسلمك هو مين حضرتكم وفجر فين
سليم
↚
وقفت نعمات امام باب بيتها لما شافت شاهين خارج ومعاه حاجته..بصت ليه بخجل وحرج وقالت خلاص كده هتمشي..
شاهين ايووه كفايه عليكم كده..
نعمات ربنا معاك . . خد باللك من روحك..
شاهين سامحيني عشان اتعصبت عليك بس مكنتش في وعيي ..
نعمات بحرج انت المفروض تسامحني ..
شاهبن ربنا يسامحنا كلنا همشي انا بقى الرجاله تستنا تحت بعد اذنك…
غادر لتدخل منزلها وتغلق الباب جلست على الارض بانهيار وبدأت بالبكاء تلوم نفسها …
كيف لها ان تقع بالحب مرة اخرى ..؟؟
كيف لشاهين بمدة قليله استطاع ان يكسر السور الذي بنته حاجز حول قلبها ..كانت تحب زوجها المتوفي ..لكن شاهين كان يذكرها به ..نفس الشهامه الرجوله والهدوء…
زادت شهقاتها وهي تتذكر لحظاتها الاخيره معه..
لتهمس مع السلامه يامحروس مع السلامه … ياريتني ماقابلتك ولاعرفتك…
**********
ابوكي كان متعلق بعمته الله يرحمهما قوي هي اللي ربته من صغره.كان بيحبها عشان كان يتيم…
كان جده قاسي قووي ومابيرحمش حد في يوم اتقدملها واحد من عيلة الجبالي هي كانت بتحبه وهو بيحبها وبينهم عهد قدام ربنا انهم مش هيكونوا الا لبعض…
لكن جد ابوكي الله يرحمه رفض الجوازه دي وقالهم على جتتت…
من غير سبب كده عشان عنيد وبيقول معندناش بنات تطلع برااا ولاد عمامها..
لكن عمت والدك والراجل ده وقفوا قدام الكل عشان يقنعوهم بس المشاكل كبرت ورفضهم وعنادهم زاد..
عشان كده قرر الراجل يهربوا يكتبوا كتابهم عند شيخ الجامع ويحطوهم قدام الامر الواقع..
وفعلا هربوا ووصلو الجامع وفاكرين ان محدش حس بيهم لكن الجد حصلها وقتلهم كان والدك معاه باللحظه دي اترمى على عمته وهي غرقانه بدمها وفضل يعيط ويحضنها ويبوسها ويصيح باسمها..
المنظر ده قطع قلوب الناس كلها الا جده اللي سحبه من دراعه وضربه قلم خلاه يترمي على الارض وقاله بصوت كله غل بتكبي على خاطيه يابن*****
قام ابوكي وهو بيعيط وضربه قلم تاني رماه الارض من تاني وقاله مسمعش حسك فاهم معنديش رجاله تبكي زي الحريم.
ابوكي كان عنده تمن سنين وقتها ومن ساعتها رباه جده وعلمه ان البنات كلهم زي عمته الخاطيه لو متربوش كويس..
كبر التار مابينهم لحد ماخلاص مفضلش شباب بالعيلتين وقرر عم شاهين يبدأ الصلاح وانتي عارفه الباقي..
كانت فجر تستمع وتبكي بحرقه كل ده حصل يمه اي الجبورت اللي كان فيه جدنا ده…
والدتها مش عايزاكي تشيلي من ابوكي اللي مر بيه من وهو صغير صعب قويي يابتي..ومحدش يتحمله فمابالك بعيل معداش تمن سنين
فجر بشهقات مقدرش اشيل عليه يمه هو يفضل ابوي..
احتضنتها والدتها ومسحت دموعها …
كان عبد الجليل يستمع لحديثهما عادت له ذكرياته الاليمه مسح دموعه التي خانته وغادر لكي لا يراه احد بهذا الحال…
*************
في منزل شاهين الجبالي..
علت الزغاريد لعودتة …
نيره تحتضنه وتقبله كل ثانيه بشوق وبكاء مرير فمنذ ان غادر ولم تعد الحياة كما كانت خوله كانت تنغص عليها بكل لحظه.
بدأت الناس تتوافد للاطمئنان على شاهين فهو كبير عائلة الجبالي..
كان هذا اسوء يوم على خولة وابنها هاشم الذي رحب به واخذه بالاحضان يهنئه بالعودة بكذب..
كانت كل الوجوه غريبه على شاهين حتى عمته التي تحتضنه وتبكي فهو لم يتذكرها ولكنه شعر بحنانها…ولهفتها عليه..
كان سؤاله دائما هي فجر فين….
مما اثار تعجب الجميع كيف نسي الجميع باستثنائها..
خوله بخبث بقى انت فاكر فجر وناسي مراتك وابنك الله يرحمهم ..
خالد بضيق يمه..
خوله اي هو اني قولت حاجه غلط..
شاهين بتيه مراتي مين هي مش فجر مراتي. هي فجر حصلها حاجه . .
خالد جلس بجانبه بابتسامه متقلقش ياخوي مراتك بخير…
واه سليم راح يجيبها هي وامينه اختك مش فاكرها برضك..
شاهين ….
خالد طب اطلع اتسبح ارتاح لحد ماسليم يرجع اني عزمتهم كلهم عالعشا النهارده..عشان رجعت بالسلامه .وعزمت اهل البلد كلها
خوله بغيظ ومقولتش ليه يابن بطني..
خالد تجاهلها وهو ينظر الى هاشم الذي كان شارد بقلق..
اطلع ياشاهين خديه ياعمه على اوضته..
نيره امشي يابني امشي…
وبالفعل غادر مع عمته
خوله على فين ..هتروح لست الحسن..
خالد هرجع يمه هرجع ..لينظر الى هاشم الذي لا يتكلم ابدا وهمس وهو يغادر ربنا يستر من سكوتك ياهاشم ربنا يستر ومتجبلناش مصيبه …
**********
جلست فجر على الارض تبكي بفرحه برجوع زوجها اني هروحله وديني ليه ياسليم عشان خاطري وديني ليه ..
سليم هاخدكم هناك انتي بس اجهزي اكمل كلماته وهو يطلع على السلم بسرعه لحد ماروح افرح امينه..واتصل بابوي يحصلنا على هنا..تكوني جهزتي
والدتها يلااا بقى يافجر امش اجهزي..
فجر اني جاهزه يمه جاهزه عايزه اشوفه.
والدتها جاهزه كيف بالمنظر ده اني هخليكي تبقى عروسه ده جوزك ربنا رجعه من الموت..
**********
خالد جهزي حاجتك هنرجع البيت .
زينه نرجع …نرجع فين مش قولت هنفضل هنا..
خالد معدش ينفع نفضل هنااا..
زينه وانا مش هرجع هناك تاني انت عارف امك كانت تعمل معايا ايه..
خالد باختناق بقولك ايه انا على اخري امشي وضبي حاجتك..وبلاش عناد
زينه بعند ضمت ذراعيها الى صدرها قلتلك مش راجعه
خالد امسك ذراعها بقوة المتها ليدفعها على السرير بحده بقولك اجهزي بسرعه متطلعيش جناني..عليك..
زينه..
*******
نيره رحبت بامينه ووفجر وووالدتها
فجر بسرعه وشوق ظاهر عليها شاهين فين ياعمه هو فين…
نيره بابتسامه فوق يابتي بيريح…
اسرعت تصعد الدرج بسرعه..
امينه بضحك خدي بالك لا تقعي…. شاهين وحشني اني كمان ماتطولوش يافجر..
نيره بابتسامه سيبيهم برحتهم يابتي
تجاهلت فجر سخريتهن منها واسرعت باقتحام غرفتها ودخلت مع تزامن خروجه من الحمام يجفف شعره ..
شعر بالحرج وهو نصغ عاري ليتراجع… لكنها اسرعت اليه واحتضنته وهي تحيط خصره بذراعيها وتدفن وجهها بصدره ووووووو
↚
شاهين واقف مش عارف يعمل ايه…
اول مره من ساعت الحادثة ينحط بالموقف ده ..ارتبك معرفش يعمل ايه وفجر لسه متمسكه بيه وبتعيط ..
رفع ايده وحطها على شعرها ومسح شعرها بهدوء..يحاول يهديها…
رفعت عنيها ليه وبصتله بدموع وقالت بعتاب كده ياشاهين ..
كده تبعد عني كل ده انت وحشني قووي قووووي ياشاهين الايام من غيرك كانت مره..
شعر بغصه بصدره عندما رأى دموعها ومسح دموعها اني اسف..
فجر عادت لاحتضانه مرة اخرى المهم انت جمبي دلوقتي اني كنت متاكده انك عايش والله كنت بقولهم انك هترجع بس محدش كان مصدقني..
شاهين لم يكن يشعر بالارتياح من هذا القرب يشعر بالتوتر بالارتباك ..ابعدها بتهرب عنه ليقول بحرج ثواني بس وراجع.
فجر هتروح فين يا شاهين..
شاهين ثواني بس …وخد هدومه ودخل الحمام تاني..
فجر حست بالخجل لما افتكرت كلام سليم ان شاهين لسه مش فاكر حاجه ولازم متضغطش عليه الفتره دي..
خرج شاهين وكان لبس هدومه ..
فجر حابب ننزل ياشاهين امينه تحت .
شاهين وانا بقول كده برضوو… كان يسترق النظر اليها كل ثانيه هي جميله جدا هذه كلماته لنفسه.معقول انا متزوج القمر ده..
لتاخذه وتنزل وهي تقوله من بكرى هنروح عند الحكيم عشان يطمنا عليك….
شاهين بهدوء ان شاء الله
***********
دخلت ام زينه عليهم بسرعه في ايه صوتكم طالع كده ليه..
زينه كانت تبكي ..
مسح خالد وشه بتعب في ان زينه مش راضيه ترجع البيت ياخالتي…
والدة زينة وترجعوا البيت ليه..
زينه بقهر قوليله يمه قوليله اني مينفعش ارجع البيت تاني قوليله امه كانت بتعمل معاياي ايه قوليله.
امها اهدي يابتي اهدي وبلاش بكى وخالد هيقدر اللي انتي فيه
نهض خالد محاولا ان يهدئ اني مينفعش اسيب البيت الفتره دي يازينه ومينفعش اسيبك لوحدك وانتي كده..
زينه ليه….ليه مينفعش تفضل جمبي هنا ليه.
خالد عشان شاهين رجع..
ام زينه بفرحه شاهين رجع امتى ومفرحتنيش ليه يابني يالف انهار ابيض الحمدلله شاهين طلع عايش الحمدلله يارب..
زينه بسعاده شاهين رجع بجد..
خالد تنهد رجع لكن مش فاكر حاجه واني خايف عليه مينفعش اسيبه بالوقت ده..وكمان مش قادر اهملك وانتي حامل.
زينه مش هتهملني اني هجي معاك..
خالد رمش بعينه باستغراب انت بتتكلمي جد .
ايوه مش عمي شاهين رجع اني كمان هرجع..
خالد بضيق ياسلام عشان شاهين ترجعي واني بقالي ساعه بتحايل عليكي..مش راضيه
والدتها بسعاده يابني هي متعلقه بشاهين عشان بيفكرها بابوها..الله يرحمه
خالد الله يرحمه .. وانتي كمان اجهزي عشان هتروحي معايا…
*********
في اليوم التالي كان شاهين نائما وفجر تحتضنه بتملك استيقظ قبلها وبقي يتأملها لفتره وهو يحدث نفسه..
مش باين ان عندها مشكله امال ليه بتجيلي بالحلم كل يوم بتستنجد بيا ….اسألها يعني والا ايه..
والوضع ده انا مش مرتاحله هي حقها انها تقربلي كده لكن ليه اني مش مرتاح يمكن عشان مش فاكر حاجه…شعر برغبة بالقرب منها انحنى وقبل جبينها ثم دون شعور منه انتقل الى شفتيها
فتحت عينيها بتململ لتجده بهذا الحال لتندمج معه بقبلة طويله..واحاطت عنقه بذارعيها
وبدأ شاهين يتمادى اكثر واكثر حتى قاطعهم طرقات خالد على الباب لينتفض شاهين بحرج وكانه استفاق الى نفسه..
فجر تكتم ضحكتها..وغطت جسدها بسرعه
نظر اليها بضيق …
و فتح شاهين الباب بحرج
خالد شكلك نسيت موعدنا مع الحكيم يدوب نلحق
هز شاهين رأسه ان شاء الله ….
خالد بابتسامه شكلي جيت بوقت مش مناسب ..
حرك يده على مؤخره راسه بحرج …
خالد طب خود راحتك اني هستنى تحت ..
عاد اليها ووجدها تنظر اليه بضحك..
شاهين بتضحكي على ايه
فجر بضحك شكلك جميل وانت مكسوف اول مره اشوفك كده
شاهين جلس بجانبها ليقول بابتسامه وقد.نسي كل شي هو اني لدرجادي كنت بجح مش بعرف الكسوف..
فجر ولا سامع بيه حتى..
شاهين ياشيخه..
فجر بضحك طب مش هننزل دلوقتي..
شاهين بضيق ولو اني حابب نكمل اللي بنعمله بس ماشي ..
نهضت وقبلة وجنته هجي معاكم عند.الحكيم …
شاهين ماشي لكن اتسبح..الاول
امسكت يده شاهين…
رجع جلس جمبها تاني..وبص فعنيها وهي بصاله بحب..
فجر كل حاجه هترجع زي الاول اني متاكده …
واني هكون جمبك دايما وهترجع تفتكر كل حاجه ربنا كريم رجعك لينا ومش هيبخل انك ترجع زي الاول..
هز رأسه بابتسامه ان شاء الله قبل كفها ونهض من جانبها ..
وبعد فتره شاهين وفجر وخالد عند الطبيب الذي اخبرهم بأن فقدانه الذاكره مؤقته وسيعود بأي لحظه فقط هو بحاجه لبعض الوقت.
عادوا الى المنزل والسعاده تغمرهم …
هاشم خالد انت لازم تنزل الشغل النهارده.مينفعش نسيب الشغل كده..
خالد ماشي هنزل لكن هاخد شاهين معايا..
هاشم بضيق وشاهين تاخده ليه مش لازم يرتاح الفتره دي..
خالد بشك يرتاح لما يرجع الشغل زي الاول…
هاشم ماشي ياخوي اعمل اللي انت عاوزه اني هطلع اريح وانزل الشغل كمان…
خالد واني هاخد شاهين وننزل ..
وبالفعل اخذ خالد شاهين وعاد للعمل وهو يحاول حمايته من هاشم لكنه نسي بان هناك من تحتاج الحمايه اكثر من شاهين…
كانت فجر ترتب ثيابها في غرفته حتى شعرت بيدين تحيط خصرها لتقول بحب شاهين لحقت ترجع ياقلبي..لتستدير
وهي تسمع صوت هاشم طب والله انتي مفتريه ولا مره سمعتك تقوليلي ياقلبي…
فجر دفعته بقوه وصرخت به انت بتعمل ايه هنااا
هاشم جذبها اليه مرة اخرى وووووو …
فجر
↚
هاشم وحشتيني وجتلك فيها اي دي..
فجر دفعته بكلتا يديها بقوة فيها انك قليل الربايه… يابجحتك يااخي اطلع براا…برااا لحسن يمين بالله لاصوت والم البيت عليك..انا دلوقتي جوزي رجع ولو عرف هيطربقها على نفوخك..
علت ضحكته الساخريه جوزي رجع ..ده حتى مش فكرك ..
فجر اطلع برااا برراا
هاشم طالع ياستي هو اني هبات هنيه يعني …ليكمل بغمزه مع ان نفسي نعمله فيوم..
فجراطلع براا بقولك…برااا
طلع هاشم وهو يبلغها انها خلاص هتبقى بتاعته ومحدش هيعرف يقف بوشه ابدا.
مر اليوم على فجر بتوتر وهي خايفه على شاهين من هاشم مكنتش عارفه هو بيخطط لأيه..
في الليل نزل شاهين يشرب ميه والكل نايمه مش عارف ليه الليله دي معرفش ينام ليه..
نزل المطبخ وهو بيشرب ميه سمع صوت خوله مرت عمه..
خوله لحقت تنسى عبله ياشاهين..
بص ليها شاهين باستغراب عبله مين. .
خوله عبلة مراتك وام ابنك..
شاهين بصدمه ابني هو اني عندي ابن..
خوله امال ده عنده سنتين سيف كيف القمر.
شاهين ططب هم فين..وفجر تبقى ايه..
خوله فجر مراتك التانيه اتجوزتها ومن ساعت مااتجوزتها وانت ناسي ابنك ومراتك وزعلت منك واصرت انك تمشيها بيت اهلها وانت عشان ترضيها مشيت الغلبانه هي وابنك وباليوم ده ماتوا عبله وابنك ذنبهم برقبتك..هما ماتو وهما زعلانيني منك
شاهين انتي كدابه الكلام ده اول مره اسمعه
خوله كانت عمياك يمكن عملالك سحر ومممشياك على مزاجها
مسك دماغه بألم كدب اللي بتقوليه ده كدب خالد ليه مااتكلمش عن عبله وسيف ليه..
خزله عشان مش عايزينك تحس بالذنب وانت السبب في موتهم..
شاهين بصراخ كدابه انتي كدابه
خوله مش عايز تصدق برحتك بس اوضت عبله دي اللي هناك اطلع وهتتأكد بنفسك انك كنت متجوز عبله اللي انا وفجر كنتو السبب في موتها..
طلع شاهين بسرعه وهو حاسس بصداع جامد وفعلا شاف صوره مع شابه وطفل صغير..كانت البنت جميله والطفل اجمل بكتير وشببهه..
فتح الخزانه وفعلا كان فيه هدوم لست..حاول يفتكر كتيير لحد مااغمى عليه واترمى عالارض..
صحيت فجر الصبح ومكنش جمبها طلعت تدور عليه بخوف وقلق..
واتفاجأت بؤضت عبله مفتوحه..جريت على هناك وكان شاهبن على الارض ..
صرخت وجريت عليه حاولت تفوقه معرفتش….
بدات تنادي لخالد اللي طلع بسرعه وشاف شاهين بالحال ده وقال بحده اي اللي جابه هنا.
فجر ببكاء معرفش والله معرفش ..
خالد متعرفيش ازاي مش انا سلمته ليكي قبل ماادخل اتخمد انام..
زينه اهدى ياخالد مش كده..
خالد بانفعال وخوف انتي تخرسي متتدخليش..
حاول حمله خالد معرفش جي هاشم وهو يفرك عنيه بنوم ليصيح به خالد هتفضل واقفلي كده تعالى ساعدني..
فجر بخوف على شاهين لا انا هساعدك..
حاولت ترفعه مع خالد لكنها معرفتش ليقف هاشم خلفها بخبث همليه يافجر انا هرفعه..
ابتعدت بسرعه بعد ان ارتطم جسد الاخر بجسدها ..
وبالفعل اخرجوه من غرفة عبله التي امر خالد باغلاقها وعدم فتحها ابدا…
واخذه لغرفة فجر واستدعى الطبيب الذي اخبرهم بأنه تعرض لصدمه ويجب عدم تعرضه لصدمه اخرى خوف ان تحدث له انتكاسه…
استيقظ شاهين بتعب ووجدها تجلس بجانبها بدموع وهي تنظر اليه ..
فجر شاهين انت كويس مش كده دفعها عنه بقوه واراد النهوض..
وسط صدمت الاخرى..
حاول النهوض لكنه سقط لتسرع اليه فجر وتسنده لكنه دفعه مرت اخرى مش عايز اشوفك غورري من وشي..
فجر بصدمه الكلام ده ليا ياشاهين..
شاهين بغضب بقولك غوري ليدفعها مع دخول خالد وهاشم على صراخهم في اي ..اي اللي بيحصل هنا..
شاهين مش عاوز اشوفها هنا وديها بيت اهلها. دلوقتي..
خالد….
شاهين…..
هاشم ارتسمت ابتسامه انتصار على وجهه
**************
مجهول 1 ايوه شاهين باشا رجع من تاني ..
مجهول 2 احنا لازم نقابله..
مجهول 1 مينفعش دلوقتي خالد مش بيسيبه خالص..
مجهول 2احنا لازم نقابله..
مجهول 1 هو اساسا مش فاكر حاجه..
مجهول 2 احنا محتاجينله لازم يفتكر وبسرعه مفيش وقت..
مجهول 1 وخالد..
مجهول2. اتصرف هو انا هعمل كل حاجه..
مجهول 1 حاضر يابيه حاضر.
↚
شاهين طلعها براا ياخالد.مش عايز اشوفها ..
وقفت فجر بدموع وغصه لاتعلم مالذي فعلته ليكرهها هكذا اول مرة ترى هذه النظرة بعينيه تجاهها…
خالد في اي يافجر اي اللي حصل انتي زعلتيه بحاجه..
فجر بشهقات والله معملتش حاجه هو هو من ساعت ماصحي مش طايقني..كده
خالد بتفهم طب اهدي اهدي و اطلعي انتي عند عمتي وانا هتكلم معاه..
شاهبن بحده وديها بيت اهلها ياخالد مش عايز اشوفها تاني..
خالد بمجارات ماشي ياشاهين هوديها بس مش دلوقتي لينظر الى فجر التي تبكي وانتي يافجر روحي عند عمتي نيره..
خرجت فجر ليتبعها هاشم ويقول بهمس هو ده اللي رفضتيني عشانه … طب والله تستاهلي كل اللي يحصلك..
فجر بقهر ابعد من وشي ياهاشم مش طايقاك ..ولا طايقه روحي ويكون فعلمك مش هسيب شاهين لو حصل اي وكفايه بقى تلعبو بدماغه وتستغلوو تعبه كفايه حرام عليكم…لتغادر وتتركه ينظر اليها برغبة اكثر فكلما رفضته زادت رغبته بها اكثر واكثر…
************
خالد مالك ياود عمي اي اللي جرالك عملت مع مراتك كده ليه..
شاهين مقولتش اني متجوز وعندي ولد ليه ياخالدد
خالد عشان كنت تعبان والحكيم نبه علينا منضغطش عليك..لكن انت اي اللي عرفك بحكايه مراتك وابنك لينهض بسعاده انت افتكرت ياشاهين..
شاهين لا لكن مرات عمي بلغتني..
جلس بجانبه خالد بضيق وقالتلك اي تاني ..
شاهين قالت الحقيقه اللي خفيتوها عني اني ظلمت عبله وابني بسبب فجر دي وهي السبب بالحادثه اللي حصلتلنا..
اصبح خالد بين نارين والدته والحقيقه..
خالد فجر مالهاش ذنب ده قدرهم..لينهض من مكانه بارتباك قوم ياشاهين قوم عشان هننزل الشغل..ونبقى نتكلم بعدين..هنزل على ماتجهز
نزل خالد بسرعه واتخانق مع امه ونبهه عليها. متتدخلش بشهاين وفجر تاني..عشان مش هيسكت …
اما فجر كانت منهاره وتبكي عند نيره وزينه..اللي مستحملتش تشوف فجر بالحاله دي وطلعت على اوضت شاهين عشان تتكلم معاه..
زينه ببرأئه عمي شاهبن فاضي عشان نتكلم..
شاهين بريبه تعالي يازينه..
زينه اقتربت زينه بحرج انت ليه بتعمل كده مع فجر هي متستهلش كل اللي بتعمله فيها .
شاهبن دي حجات للكبار مينفعش تتدخلي فيها..
زينه بطفوله هي بتحبك قوووي حتى لما هاشم كان عاوز يتجوزها بالغصب وقفت بوشه هربت ومرضيتش ياعمي..
شاهين بصدمه اي..
زينه والله بتحبك هي الوحيده اللي مكنتش مصدقه انك مت بالحادثه.
جلس ممسكا رأسه بالم..
زينه عمي انت كويس..
شاهين….
نزلت زينه بسرعه على خالد..عشان تندهله..
بالوقت الللي خالد وهاشم كانو بيتخانقوا
هاشم انت ترفع صوتك على امك عشان شاهين نسيت انه ضحك على ابوك وخد كل فلوسنا.
كفايه كدب حرام عليكم افترى بقى كلنا عارفين اللي فيها. وابوك اتنازل عن الفلوس ليه..
هاشم انت اكيد اتجننت هتقف بوش اهلك. عشان شاهين..
خالد انت اللي اتجننت ووووو دخلت عليهم زينه مرعوبه خالد بسرعه شاهين تعب تعالى شوفه..
جري خالد معاها وراحوا عند شاهين اللي كان تعبان ..
هاشم شفتي ابنك..
خوله دول غاسلين نفوخه خالد مكنش كده.
هاشم يمه انتي اعملي اللي اتفقنا عليه وانا هتصرف بعد.كده حتى لو شاهين افتكر مش هيعرف يعملنا حاجه..
خوله بس خايفه يابني ..
هاشم متخفيش يمه ماشي.
خوله امري لله حاضر..
************
نزل شاهبن مع خالد الشغل بعد. مااداه الدوى ورفض يفضل بالبيت واصر ينزل الشغل عشان يحاول يفتكر اي حاجه..
لكن جت مكالمه لخالد وهو بالشغل خلته ينسى امر شاهين ويجرى عالمستشفى بسرعه..
كانت امه بلغته ان زينه في حاله خطيره بالمستشفى….
بالوقت ده كان هاشم يستنى خروج خالد ودخل فورا مع خروج خالد ومعاه المحامي اول مادخل كان شاهين بيبصله بشك لكن هاشم كل اللي همه انه ياخد امضت شاهين..
وبالفعل بلغ شاهين انه ضروري ياخد امضته عشان الشغل يمشي..
لكن فجأه دخل عليهم…
↚
خالد بقلق هي كويسه ياكتوره.
الدكتوره متقلقش يااستاذ شووية نزيف مش هيأثر على الجنين او عالمدام .مفيش داعي للخوف ده كله…
خالد تنهد براحه الحمدلله اعرف اشوفها .
الدكتوره ايووه ولو حابب تخرجها تخلص المحلول بس وروحها مفيش مشكله..
خالد شكرا … ليدخل ويطمئن عليها وجدها نائمه…ووالدتها بجانبها ..
خالد مسح شعرها بهدوء…ونظر الى والدتها هي اشتغلت بالبيت ياخالتي حملت حاجه تقيله او عملت حاجه تعبتها..
والدة زينه والله يابني ماعملتش اي حاجه حتى فطارها بعتته امك على اوضتها ورفضت انها تخرج من اوضتها عشان تفضل مرتاحه النهارده والدتك اهتمت بيها اووووي حتى جابتلها العصير بيدها…
خالد……
ايوواا يني مش هنظلم امك والله من ساعت مارجعت زينه وهي شيلاها من عالارض شيل..
خالد طيب ياخالتي ان هعمل مشوار وراجع مش هتاخر لحد ماتفوق..
ماشي يابني ربنا معاك..
اومأ براسه بهدوء وغادر..
************
شاهين بشك لكن ده مش المحامي بتاعي يا هاشم..
هاشم شعر بالتوتر والارتباك. ليقو بكدب.اه اه مهو ده المحامي بتاعي الشركه.
دخل سليم بقلق…عامل اي النهارده ياشاهين..
شاهين الحمد لله اتفضل يا سليم ثوانى وهكون معاك ليعيد نظره الى هاشم ويكمل .. هتصل بالمحامي بتاعي يجي عشان مش هينفع اوقع اي ورق بدون حضوره..
هاشم شعر بالارتباك هل استعاد شاهين ذاكرته…
.لكن لما هو هادء هكذا … واذا لم يستعيد ذاكرته كيف له ان يتذكر المحامي الخاص به..
شاهين في حاجه تانيه يا هاشم..
هاشم لم يصر على الامر و الخوف بدأ يتسلل إليه.
هاشم لا ابدا استأذن انا هبقى اشوفك بالبيت..
شاهين طب سيب الملف هنا عشان اوريه للمحامي بتاعي..وواوقعه
هاشم بتوتر واضح لا مهو بعدين على هنعمله مراجعه على رواق لياخذ الملف ومحاميه ويغادر بسرعه..
شاهين نظر إلى سليم نورت ياسليم..
سليم تسلم ياشاهين انا بصراحه جايلك عشان فجر ممكن افهم اي اللي بيحصل معاكم..
شاهين مفيش حاجه حصلت.
سليم بتفهم انا مقدر انك تعبان…. لكن كمان البت حامل وبتتعب قوي من معاملتك ليها …
شاهين معلش انا كنت تعبان عشان كده اتخانقت معاها.
سليم فجر متستاهلش كل اللي بتعمله فيها ده هي حساسه قويي
شاهين بصراحه انا محتاج وقت ارتاح فيه ياسليم..
سليم وهي مقدره ده ياشاهين لكن انا جاي عشان اطلب منك تفخف عليها شويه ..
شاهين بتفكير بصراحه ياسليم انا كنت بفكر اكلمك عشان الموضوع ده..وبما انك جيت هتكلم معاك دلوقتي
سليم موضوع ايه…
شاهين بصراحه لو تاخد فجر عندكم كم يوم يكون احسن ليها وانا كمان هيكون خف عليا التوتر شويه
سليم بصدمه مش فاهم ..
شاهين انا بصراحه مش عارف اي اللي بيحصلي عشان كده بعد فجر الفتره دي احسن ليها وللي في بطنها..
نهض سليم بضيق ماشي ياشاهين انا هاخد اختى عندي..
شاهين ….
غادر سليم المكان وهو يشعر بالانزعاج من تعامل شاهين معه..
اما شاهين فقد ذهب الى ……
****************
وضعها خالد على السرير هاا ياحبيبتي حاسه بايه..
زينه بابتسامه الحمدلله احسن..
جلس خالد بجانبها على السرير وخدها بحضنه الحمدلله.
نظرت ليه زينه بحب حقك عليا عطلتك عن شغلك..
خالد بحنان ينفع الكلام ده برضوا يغووور الشغل المهم حبيبتي تبقى بخير واقترب ليقبلها.
.. لتدخل والدتها ..ابتعد عنها بحرج
والدت زينه بحرج ارادت المغادره ..
لكن خالد تعالي ياخالتي انا اساسا ماشي…
والدت زينه دخلت عليهم..يابني سليم وفجر طالع صوتهم وباينهم بيتخانقو..
خالد سليم بيعمل وفجر هو في اي اي اللي بيحصل…
لينظر لزينه وقبل راسها هرجعلك.كمان شويه ..ونزل خالد بسرعه ..
سليم يافجر ياحبيبتي انتي لازم تروحي معايا لحد ماشاهين يخف..
فجر بعناد مش هسيب جوزي ياسليم متحاولش ..
سليم يافجر الراجل واضح انه مش مرتاح لوجودك جمبه..
فجر بدموع شاهين في حد بيلعب بدماغه هو عمره مااتعامل معايا كده..
دخل علهم خالد في اي ياسليم ..صوتكم طالع كده ليه
فجر سليم جي ياخدني ياخالد.قوله ان شاهين هيبقى كويس..ويرجع زي الاول ..
سليم ياحبيبتي هو طلب اني اخدك لحد مايبقى كويس.
خالد انت عارف ان شاهين تعبان ومش عارف بيقول ايه ..
سليم هو اللي طلب مني اعمل كده ياخالد افهم موقفي..
خالد وانت هتاخد على كلامه ..
سليم انا مش همنعها عن جوزها لكن فجر لازم تبعد عن كل التوتر والقلق ده متنساش انها حامل.
فجر انا لو بعدت.عن جوزي هتعب اكتر ..قلتلك ياسليم مش هسيب جوزي..
وشاهين هيخف وهيبقى كويس..
وان كان على شاهبن انا هكلمه…
هو فين ياخالد شاهبن فين..
خالد بقلق تصدقي اني نستي شاهين خالص سبته بالمكتب..
سليم انا جيت من هناك ..
اخرج خالد هاتفه واتصل بشاهين لكنه لا يجيبه ..
ليشعر بالقلق واتصل بالمكتب واجابه احد العاملين واخبروه بان شاهين خرج منذ وقت ولم يعد…
بدأ القلق يتسلل لداخلهم بشأن غياب شاهين وبحث عنه خالد وسليم ولم يجدوه اتصلوو به كثيرا لكنه لم يجيبهم..
حل المساء وكان الجميع ينتظره بقلق وفجر ببكاء يارب هيكون راح فين بس ..
دخل سليم لتسرع اليه شاهين فين ياسليم..
سليم بتعب مالوش اثر دورت بكل حته..
فجر..ببكاء يارب احفظه يارب…
لياتي خالد ايضا ويخبرهم بانه لم يعثر عليه ببكاء يارب هو مش فاكر حاجه انا خايفه عليه ياخوي يكون جراله حاجه..
نيره بعد الشر عليه ان شاء الله مكونش حصله حاجه..
فجر بشك هاشم فين ياخالد
خالد دخل الشك.بداخله مش عارف..
سليم هو كان عند شاهين االنهارده وكان معاه محامي..
خالد محامي اي ده…واخذ موبايله واتصل بهاشم..لكن فصله..
فجر ببكاء هو هاشم اكيد يعرف هو فين يارب ميكونش عمل فيه حاجه يارب
دخل عليهم هاشم..ليقول بهدوء ليه فكراني قتال قتله يابت الزناتي..
فجر بانفعال شاهين فين ياهاشم..
هاشم وانا شعرفني..
ليأتيهم صوت…
↚
شاهين بهدوء اي اللي بيحصل هنا..
اسرعت اليه نيره بقلق حبيبي يابني كنت فين..
رفع حاجبه باستغراب أي فكرني عيل…والا اي
فجر كانت تنظر اليه بقلق لكنها لم تستطيع الاقتراب منه..
خالد كنت فين ياشاهين بكلمك موبايلك مقفول…
شاهين كنت بشغل..
خالد شغل اي لحد دلوقتي ..
شاهين اي ياخالد نسيت اني ابن عمك الكبير..
خالد ياشاهين انت لسه تعبان ومينفعش تقلقنا عليك كده..
شاهين بهدوء بصراحه عندك حق اني تعبان .. عشان كده هطلع ارتاح بعد اذنكم..طلع غرفته وسط تسألات الجميع..
سليم يلاا يافجر هنروح ..
فجر مش هروح معاك ياسليم وشيل الحكايهه دي من نفوخك..
سليم يافجر مينفعش تفضلي هنا واهوو اطمنتي عليه وهو بخير..
فجر قلتلك مش ههمل بيت جوزي ..لتصعد الى غرفتها بعناد..
خالد هملها يا سليم ده بيتها وشاهين مش هيفضل كده اكيد هيهدى..
سليم بقلق لكن انا خايف عليها ياخالد ..هو ممكن يزعجها بكلامه او تصرفاته..
خالد متقلقش انا هنا وعمتي نيره هنا كمان متقلقش عليها ..
سليم ماشي ياخالد ماشي انا همشي دلوقتي وفجر امانه عندكم ..
نيره فجر بتي وفعنيا متوصنيش على بتي…يابني..واني هاخدها تنام عندي
أومأ سليم رأسه بابتسامة واستأذن وغادر..
ودع خالد سليم ووبص لهاشم بشك.. نيره تصبحوا على خير هطلع انام..انا
خالد وانتي بخير ياعمه
بص خالد لهاشم وانت رايح فين..
هاشم هطلع انام..
خالد استنى عايزك ..
هاشم بملل مش فاضي جايلي نوم دلوقتي …
خالد هاشم انت جايب محامي لشاهين المكتب ليه
هاشم متصنع البرود تصبح على خير..وطلع الدرج
خالد عللى صوته عشان يوصل لمسمع هاشم شيل شاهين من نفوخك ياهاشم وبلاش تلعب في النار..عشان هتحرقك…واللي هيقفلك انا ياهاشم..وهنسى انك اخويا ..
هاشم…..
*************
في منتصف الليل
دخلت فجر غرفة شاهين ولقته نايم بصتله بقلق وقربت منه تحسست جبينه بغصه وباسته برقه وقالت هتحملك ياشاهين انت صبرت عليا قويي واتحملتني كنت احن من ابوي عليا مش هتخلى عنك ياحبييبي ..عارفه انك تعبان..مش ممكن تعمل كده معايا لو مكنتش عيان..
يارب التعب فيا ومش فيك ياحبيبي ..انحنت وطبعت قبلة طويلة على جبينه وهي مغمضة عينيها باختناق لتهم بالمغادره لكنه امسك يدها يمنعها وجذبها اليه لتسقط على صدره ابعد شعرها عن وجهها..
شاهين مروحتيش مع سليم ليه.
فجر ممش هههملك للوحدك ..
شاهين انا اللي طلبت انك تروحي معاه
فجر بغصه واني مش ههملك ياشاهين ومش هسيب بيتي..
شاهين. بتعملي كده ليه..
فجر انت بتعمل كده ليه عايز تبعدني ليه.
شاهين….
فجر حاولت افلات نفسها لكنه كان يثبتها…
فجر مش هخليك تشوف وشي…لكن متطلبش مني امشي..
شاهين هتتعبي معايا قوي..
فجر انت تعبت معايا ومكنتش تشتكي..
هتتحملي اللي هيحصل..
هتحمل كل حاجه المهم ابقى جمبك..
ليستدير ويضعها على السرير بجانبه.
فجر ممكن تبعد عشان اروح اوضت عمتي ..
هي مش دي اوضتك..
لكن انت مش عا..
شدد باحتضانها واغمض عينيه نامي يافجر..نامي
فجر ارتسمت ابتسامه على شفتيها ودفنت وجهها بصدره واستكانت…
ابتسم الاخر وغفى …
*************
خالد عارف انك هتقولي اني كل يوم برأيي لكن انا شايف ان زينه لو تبعد عن البيت ومشاكله لحد ما تخلف احسن ليها..
والدت زينه والله يابني برحتك بس اي اللي يخليك تنقلنا واني شايفه اني زينه بقت مرتاحه واللي هنا بيهتمووا بيها..قووووي.
خالد عشان في مشاكل واني عاوز ابعدها عن القلق والمشاكل.دي .لكن مش عارف اقولها الكلام ده. كيف.
والدت زينه اني هتكلم معاها..
ياريت ياخالتي..
************
في صباح اليوم التالي..
خوله خدت مراتك فين ياخالد..بقت بتتحكم بيك برحتها وانت كيف العيال تسمع كلامها
خالد عاوزه اي من مراتي تاني يمه.
هكون عاوزه ايه اني عاوزه ابنك يربي فحضننا..
خالد بسخريه اه بامارت العصير اللي جبتيهولها و بعد ماشربته كانت هتسقط..
خوله بصدمه …..
خالد ….
*********
استيقظت فجر ولم تجد شاهين بجابنبها نهضت بقلق تبحث عنه لكنه لم يكن موجود باي مكان و..
↚
خالد بانفعال هي كلمه وحده بس يمه شيلي مراتي من نفوخك ..وماتتدخليش بحياتي تاني عشان وقتها مش هتشوفي وشي تاني… ليغادر ويتركها بصدمتها..
لكنها سرعان ما استفاقت واسرعت الى غرفة هاشم…
*********
فجر خالد ياخالد..
وقف خالد بضيق في اي عالصبح..
فجرشاهين بتصل فيه مابيردش..
خالد وانتي كنتي فين لما طلع من البيت .
فجر بحرج كنت نايمه هو طلع بدري قوي..
خالد بضيق طيب ماتخفيش هروح اشوفه يمكن بالشغل ..
فجر ابقى طمني عليا والنبي…
خالد وهو يوليها ظهره ان شاء الله…
***************
هاشم اوعي تكوني جبتي سيرتي يمه.
خوله لا .. لكن هو فاكرني عايزه اسقط مراته حاولت افهمه لكنه مرضيش يسمعني..
هاشم تفهميه اي يمه عايزه تخربي علينا كل اللي خططنا ليه..خالد مش هيخلينا نعمل اللي عايزينه هو تغييؤ قوي مش زي زمان.
خوليه يعني اسيبه فاكرني عايزه اخلص من ابنه..
لا يمه كل شيء بوقته حلوو..وانتي يعني هتقوليله ايه…. ادينا لمراتك حبايه مع العصير عشان يحصلها نزيف ونشغلك عن شاهين..ربنا يهديكي يمه..
واني اعمل ايه وشايفه ابني كارهني كده ..
كل حاجه هتتصلح يمه انتي بس اهدي ..
***************
شاهين عايزين اي من ولاد عمي..
سامح اهلا اهلا ياشاهين باشا..
شاهين عايز ايه من خالد وهاشم..
سامح مدامك جاي لحد هنا يبقى اكيد افتكرت كل حاجه..
شاهين متنساش .. انا اللي جيتلك وبلغت عن الناس دي بعد وفاة عمي اظن مينفعش تشك بحد فينا ..
سامح اني مش بشك فيك انت..
شاهين وخالد وهاشم مالهمش دعوة باللي كان عمي يعمله..
سامح دول ولاده ..
شاهين لكن مكنوش معاه اني اللي كنت مستلم الشغل كله ومتنساش… مفيش اي دليل يدين عمي الله يرحمه بتعامله مع الناس دي ..وافتكر كويس لولا وجودي معاكم مش هتعرفوا توصلوا للناس دي ..
سامح..اهدى ياشاهين بيه احنا كنا بنراقبهم بس عشان نتأكد انهم مالهمش يد باللي بيحصل..
شاهين واتأكدت.
سامح ياريت تهدى عشان نعرف نتفاهم..
شاهين…
***********
خالد بحث عن شاهين كثيرا ولم يجده ولم يكن في المكتب ايضا. حتى اتاه اتصال من شاهين يطمئننه بأنه بخير وانه عائد للمنزل ..
وبالفعل عاد شاهين للمنزل..
بحث عن فجر في المنزل ثم صعد الى غرفتهم ليجدها ترتب الغرفه ولم تلاحظه شعرت بأحتضانه لها من الخلف وظنت بانه هاشم لتدفعه بقوه وغضب ..واستدارت لتجده شاهين
شاهين بشك في ايه..
فجر بتوتر هااا… مفيش بس خضيتني… كنت فين كل الوقت ده…شغلتني عليك
شاهين اي وحشتك..
فجر شاهين انت كويس..
شاهين اه ياستى كويس ومش كل شويه تعيدي السؤال ده…
فجر اني بس عشان باللي كان مشغول عليك بس..
متشغليش بالكك .هااا مقولتيش دخلتي بالشهر الكام..وامتى هيشرف ابننا..
فجر بسعاده دخلت السادس انت اول مره تسأل عنه..
شاهين يعني فضل تلات شهور ويشرف الدنيا حليم باشا..
اي ده انت هتسميه حليم..
اه..حلووو مش كده
هو حلو …لكن …اشمعني
كده خطرلي الاسم ده..الا لو حابه تسميه اسم تاني..
لا براحتك.
ليقترب منها بانجذاب راحتي هي راحتك..
فجر بتوتر من قربه ششاهين..
شاهين عيون شاهين..
فجر اني اني لازم انزل..
شاهين تنزلي فين دنتي وحشاني قوووي ليجذبها اليه ووووو
**************
في اليوم التالي
فجر بضيق يعني اي هتسافر ..
كلها كم يوم وراجع ..
فجر خدني معاك ياشاهين مش هتحمل غيابك..
مينفعش انتي حامل واني رايح شغل..ومش هكون فاضي
لكن..
مالكنش ويلاا اجهزي..
اجهز ليه
حضري حاجتك عشان هوديكي بيت اهلك ..
ليه…
انتي مش ملاحظه انك بتسألي كتيير..مش عايزك تفضلي هنا لوحدك..
فجر حاضر لكن متتاخرش ..
ان شاء الله..
مضي شهر كامل وفجر مازالت بمنزل والدها وشاهين لم يعد ولم يتصل بها… حتى انه يجيب على اتصالااتها
لكنه ذات يوم علمت بانه. في منزل والدها واسرعت بسعاده لتجهز حاجياتها لكنها صدمت بانه اخذ امينه وغادر دون ان يسأل عنها حتى ووووو
***********
في اليوم التالي استيقظت من نومها لتجد نفسها بمكان غريب استدارت حولها لتشهق بصدمه ووووو
↚
شاهين عارف ان الكل مستغرب وجدكم هنا وعايزين تعرفوا السبب..
هاشم بسخريه شكلك فكرنا طلاب ابتدائي مجمعنا كده ..عايز اي ياشاهين..
شاهين اولا عاوز القلوب تصفى وكل حد هنا ياخد حقه..
خالد مش فاهم..شاهين انت رجعت افتكرت وامتى حصل كل ده..
شاهين بابتسامه لو مكنتش فاكر كل حاجه مكنتش جمعتكم هنا النهارده..
خوله اخلص عايز ايه..
شاهين دايما.مستعجله يامرات عمي..
هاشم متتكلم عدل مع امي ..
شاهين بسخريه واني قولت حاجه دي حتى زي امي مش كده..والا اي
خوله …
نيره بطيبه في اي ياشاهين يابني اي الللي بيحصل..
شاهين في اني خلاص زهقت وعايز ارجع الحق لصحابه..
خالد مش فاهم انت تتكلم بالالغاز كده ليه..
شاهين جايلك بالكلام ياخالد عمي الله يرحمه كتب كل حاجه باسمي وهملكم عالحديده مش كده …
كان موصيني فيكم …
اني عارف عمي عمل كده ليه زي ماكلكم عارفين …ربنا يسامحه بقى..
لكني مش هرضى اكل حقكم ..
هو اه ولا مره عمي حن عليا انا او اختي الغلبانه دي اللي بقت خدامه عند مراته وبته..
امينه بحزن ياشاهين مش كده ياخوي..
خوله احنا ربيناكم احسن ربايه وكبرناكم..
شاهين اه بامارت ماعمي خلاني كبير العيله عشان ياخدوا التار مني …
وامينه الغلابنه اتحرمت من اقل حقوقها عشان تخدمك انتي وبتك اللي رفضتي تجوزيها عشان التار ..ورحتي جوزتيها لشخص عشان تبعديها عن المشاكل..وحطيتي اختي امينه مكانها
خاوله بارتباك نصيبها كده..
شاهين نصيبه برضو والا انتو الللي مخططين لكل ده..
خالد بحرج اللي فات مات ياود عمي..
شاهين اني كنت متأكد ياخالد انك الوحيد الراجل اللي في العيله دي عشان كده امنتك على بت الحج نعمان انت بتفكرني بابوي الله يرحمه زي طيبته وامانته وكنت زي قد الامانه حا٤ظت على زينه حتى وانا مش هنا..
عشان كده هسامحكم يامرات عمي لكن لازم تعرفي اني عارف كل حاجه عبله اللي يرحمها اللي كنتي بتحرضيها عليا وعلى امينه لحد مابقت هي وامينه يكرهوا بعض..
والا فجر اللى اديتي للحكيم فلوس عشان يفهمني انها حامل وانتي عارفه كويس اننا في الفتره دي مكناش مع بعض..
وتاني وتالت وحجات كتييرر قووووي لو هتكلم عنها مش هخصل..انما قصر الحديت اني كلمت المحامي..
وكل حاجه كتبها عمي باسمى هتتقسم بين خالد وهاشم واختهم..
واني وامينه هناخد حصت ابونا بس…وبعد كده مش عايز اعرفكم تاني..
خوله انت بجد هتعمل كده..
شاهين اني كنت ناوي على كده من زمان لكن الطمع كان عاميكم انتي وابنك..ومكنتوش شايفين اني مش عايز ده كله اني راجل عايز اعيش اني واختي وعيلتي مستوريني مش مهم الفلوس المهم الراحه وراحتي اننا نبعد عنكم..
هاشم ..
شاهين نظر نيره وانتي ياعمه حصتك مش ليه الحق بيها غيرك عايزه تفضلي هنا براحتك عايزه تجي معانا وده اللي بتمناه…قاطعه اتصال من رقم غريب.. ..ليجيب
…..شاهين باشا انت فين..الرواية بقلم روايات نوره عبد الرحمن
شاهين مين معايا
بضحكه ساخره لحقت تنسى صوتي مش كنا امبارح مع بعض وكنت مخطط عشان تسلمني للبوليس لكن ربك ستر وعرفت اهرب.
شاهين بجمود عمار…. عاوز ايه….
عمار مش انا اللي عاوز مراتك صدعتني عماله تصرخ من الصبح شاهين شاهين …شاهين
نهض بفزع مراتي مين..
عمار تؤ تؤ تؤ هي كم مره تجوزت ياشاهين باشا ..مش وحده بعتناها عند ربها هي وابنك والتانيه معانا كمان مع ابنك..تحب انها تحصل ضرتها..هي كمان
شاهبن مسح وجهه باختناق عايز اي ياعمار..
خالد في اي ياشاهين اي اللي بيحصل..
شاهين اسمعني كويس اقسم بباللله لو فجر او ابني حصلهم حاجه مش هتشوف الشمس تاني..
عمار اني مابتهددش ياشاهين باشا..
شاهين واني مش هتعرف تلوووي ذراعي..
هاشم بخوف فجر مالها..
لكزته والدته ليصمت..
عمار هتجيلي وتجبلي عشره مليون جنيه تعويض عن البضاعه اللي اتصادرت بسببك..
شاهين فجر فين عايز اسمع صوتها..
عمار مراتك بالحفظ والصون لحد الساعه عشره ..بعدها مش هتتخيل هيحصلها ايه
شاهين اللي انت عايزه هيكون لكن عايز اسمع صوتها ..
بضحكه واني قولت كده برضو شاهين مش هيخسر مراته وابنه تاني الوجع صعب قوووي لما يتعاش مراتين..
شاهين اغمض عينيه بغصه محاولا ان يهدئ سمعني صوتها..
ليأتيه صوت فجر ببكاء شششاهيين ااننت ففين..
شاهين متخفيش متخفيش يافجر اني هكون عندك لكن انتي متخفيش مماشي..
اخذ السماعة منها ليسمع صراخها وبكائها ممتتااخرش ياشاهين اني خايفه خايفه قوووي..
غادر شاهين المنزل بسرعه وتبعه هاشم على يمينه وخالد على يساره..رفض اخذهما معه لكنهما أصرا..
كان تأئها لا يعلم مالذي يفعله اتصال على سامح
شاهين بانفعال هي دي اخرت اللي يثق فيكم .
سامح في اي..
شاهين في ان عمار هرب منكم ووواخد مرراتي رهينه معاه..
سامح بتوتر هو خطف مرتتك ازاي
شاهين والله لو مراتي وابني جرالهم حاجه هتندمك ياسامح اني وثقت بيك وامنتلك..مش انتو الحكومه اني عايز مراتي سليمه..دلوقتي
ليأتيهم صوت اني عارف هي فين..
شاهين بصدمه..
خالد..
سامح
↚
هاشم اني عارف مكان عمار..
شاهين اوقف السياره واغلق الهاتف بوجهه سامح واستدار اليه بصدمه..
خالد بصدمه انت بتقول ايه..
شاهين امسكه من قميصه مراتي فين يا****لدراجادي طلعت ندل…
هاشم ابعد يده بضيق مكنتش اعرف انه هيخطف فجر اني كنت متفق معاه على شغ..ليصمت بعد ان ضربة شاهبن برأسه ليشعر بالدوار وينزف فمه ..
خالد.بانفعال مش كده ياشاهين ..مش كده
شاهين مراتي فين يا***..فجر فين..اقسم بالله لانسى انك ابن عمي..
هاشم مسح الدماء من جانب شفتيه معرفش فجر فين اني اعرف عمار فين لكن مش متأكد ان فجر معاه هناك..
شاهين طلعت واحد **** ازاي تقبل على نفسك حريم العيله تتخطف ياعرة الراجاله
خالد بهدوء محاولا تدارك الامر ممكن تهدى ياشاهين عشان نفكر هنعمل اي..
هاشم…
شاهين رمى عليه الهاتف وقال بحده اتصل بي
هاشم ….
************
كان عمار يدور حول فجر التي انكمشت على نفسها بخوف من نظراته والله وعرفت ازاي الوي دراعك ياشاهين ياجبالي واجيبك لحد عندي..
فجر بدموع هملني ومش هخلي شاهين يعملك حاجه..
ضحكة ساخره ملئتة ارجاء المكان وهو جوزك يعرف يعملي حاجه اصلا ..
فجر. اغمضت عينيها بخوف من قربه اليها ليهمس تعرفي مكنتش عارف انك كيف القمر كده مد يده على وجهها لتضرب يده بعنف وتبتعد عنه .. خاطفني عاوز فلوس والفلوس هتجيليلك يبقى متحاولش تقرب مني….
ليقاطعه رنين هاتفه ..
نظر الى الهاتف بابتسامه لينظر اليها راجعلك كلامنا مخلصش لسه..
ابتعد واجاب على الهاتف
عمار ايوه ياهاشم ..
هاشم خطفت مرت شاهين ليه مش ده كان اتفاقنا
عمار ومكنش اتفاقنا يغدر بيا ويسلمني للبوليس..
هاشم اني مكنتش عارف بالحكايه دي..
عمار عارف عشان كده حسابي مع شاهين..
هاشم شاهين مش عارف اننا بنشتغل مع بعض..
عمار عايز اي ياهاشم..
مرات شاهين فين..
لما ابن عمك يجيبلي فلوسي هبقى اقولك هي فين..سلام دلوقتي مش فاضي..
عمار ياعمار…
اغلق الهاتف ونظر الى فجر واضح الكل مهتم بيكي اممممم ممكن ازود الفلوس دي فرصه متتكررش على فكره..
فضلت فجر الصمت ..لكنه اقترب منها شكلك مش مرتاحه وحاسس انك بدأتي تزهقي اي رأيك نتبسط شويه لحد ماجوزك يتصل..ويجهز الفلوس..
ابتعدت فجر عنه لو حاولت تقرب مني صدقني هتندم..
اممممم يعني هيحصل اي يعني هجرب وهشوفك هتعملي اي ليمد يده لكن يد شاهين اوقفته … وبثانيه كانت رجال الشرطه تحيط المكان..
وشاهين انهال عليه بالضرب ..
هاشم عيناه تراقبان فجر بقلق اسرع خالد اليها ونزع معطفه ووضعه عليها انتي بخير..
اني اني بخير ششاهين شوف ششاهين ياهالد
كان عمار يبادله الضربات حاول رجال الشرطه ايقافهما لكن عمار استطاع اخراج مسدسه ورفعه على شاهين الذي ارتسمت ابتسامه على شفتيه وبثانيه نزع سلاح سامح من يده واطلق على عمار عدة طلقات رمته صريعا غارقا بدمائه…
سامح عملت ايه ياشاهين..
ادرا السلاح رفعه بوجه سامح وسلمه له دفاع عن النفس ياباشا..
ابتسم خالد وهو يعلم بأن شاهين منذ قدومه الى هنا ومعرفتة بان عمار هو السبب بموت عبله وابنه اراد قتله باي وسييله واتته الفرصه ولن يدعها..تمر هكذا
اتجه الى فجر التى احتضنته..انتي كويسه..
هزت رأسها بايجاب..
*************
في اليوم التالي
كانت تستند على صدره العاري كده برضوا متفرحنيش ياشاهين انك رجعت افتكرت
شاهين ابعد خصلات شعرها وطبع قبلة سريعه على عنقها سيبك من العتاب انتي وحشاني قوي..
فجر بدلال ابعد عني ياشاهين اني زعلانه بجد هو اني مش مراتك..
شاهين وهو يعتليها مراتي وام ابني وكل حياتي..
فحر بغصه وحبيبتك..والا انت مش بتحبني ياشاهين..
ابتعد عنها وهو ينظر اليها مين قالك اني مش بحبك..
محدش اني حاسه بكده..
لا احساسك غلط اني بحبك وبموت فيك مش انتي مراتي..
فجر ايو..قاطعهم طرقات على الباب وكان خالد ..
خالد شاهين عايزك..
نهض شاهين بضيق وهو يلتقط ثيابه.. ويهمس اهو اليوم ده باين انه مش هيعدي..على خير…
ليقول جاي ياخالد ثواني بس وهحصلك..
لاحظ شاهين نظرات فجر الحزينه لينحني ويقبل جانب شفتيها ثواني وهرجع مش عايزك تزعلي ماشي ياروحي..
نهضت هي ايضا اني هنزل عند عمتي نيره كمان..
شاهين فجر اني …
فجر بتهرب مش مهم ياشاهين اني كنت بفضفض بس…لتاخذ ثيابها وتدخل الحمام تهرب من نظرته..
تنهد شاهين ونزل عند خالد..
خالد اي اللي سمعته ده ياشاهين..
شاهين اي ..
عاوز تمشي وتسيب البلد.
شاهين وفيها اي دي انت واخوك بقيتو رجاله وحكاية التار اتحلت عايزين من شاهين اي تاني
خالد شاهين انت لسه شايل مننا..
واشيل منكم ليه وانتوا اخواتي لكن اني عاوز ارتاح..
وفجر..
فجر مالها..
لسه عاوز تسيبها زي ماقولت زمان..
شاهين فجر مراتي وام ابني..
خالد يعني هتاخدها معاك ..
زمان لما قلتلك هسيبها كنت ناوي اخد عبله وسيف واهرب بيهم من هنا ممكنتش عاوز اخد حد يفكرني بالبلد عشان كده قلتلك ههملها هنا..
خالد ودلوقتي
ليصدم بصوتها المختنق ودلوقتي اني مش هروح معاك ياشاهين وهرجع بيت ابوي..وهتطلقني
شاهين …
خالد……
اسرعت فجر الى غرفتها دون ان تنتظر رد شاهبن..
نفخ شاهين بغيظ وهو ينظر الى خالد بعتاب..
خالد مكنش قصدي والله.
شاهيين بضيق بعد اي ياخالد بعد ماخربتها…ليتبعها بسرعه…
لكنه صدم بصراخها وقد سقطت من الدرج…
اسرع اليها بقلق ونقلها الى المستشفى ..
مضى وقت طويل وشاهين على اعصابه وهاشم سيطر عليه التوتر والقلق..
خرجت الطبيبه وهي منهكه..
ليسرع اليها الجميع..
الطبيبه مبروك ياشاهين بيه ولد زي القمر..
شاهين وفجر فجر عامله ايه..
الطبيبه بابتسامه الحمدلله بخير ووالوقعه ماثرتش عليها قوي لكن لازم تفضل هنا عشر ايام والطفل كمان لازم يفضل بالحاضنه اسبوع لحد مانتطمن عليه..
شاهين اقدر اشوفها..
الطبيبة ننقلها اوضتها وبعدها هتشوفها برحتك..بعد اذنكم ..
شاهين الحمد الله يارب اىحمدلله..
تنفس هاشم باريحيه..
مر الاسبوع بمحاولات شاهين الاهتمام بفجر وجعلها تنسى ماحدث لكنها لم تتنازل هذه المره…
رفضت العوده الى منزل شاهين واصرت الى الرجوع لمنزل عائلتها ..وكانت تحمل طفلها بتعب..
شاهين اطلعي انا هوصلك بعربيتي
تجاهلته فجر ونظرت لسليم يلااا ياسليم خلينا نمشي
سليم ماشي ياحبيبتي ..
مسك شاهين ايدها منعها تطلع العربيه.
فجر هملني انتي اي مبتحسش..
اغمض عينيه محاولا ان يهدئ اطلعي العربيه معايا..
خالد امسك يد شاهين مش كده..
شاهين بحده جعلتها تنتفض مالكش صالح..وانتي طلعي العربيه..
سليم اي ياشاهين كانك مش شايفني قدامك ..
شاهين مسح وجهه بضيق فجر مراتي … متنساش ده..
سليم بحده وانا اخوها
شاهين فجر هتطلع معايا.
سليم بتجاهل اطلعي يافجر وعاوز اشوف مين هيمنعك..
طلعت فجر جمب سليم..
حاول شاهين يوقفها لكن خالد منعه وهمس مش كده ياشاهين الامور متجيش بالعند..
شاهين فجر مش هتتحرك من هنا.
خالد اوعدك كل حاجه هتتحل هملها انت تروح مع سليم لحد ماتهدى
وفعلا وقف شاهين يراقب العربيه وهي تبعد عنه وفجر بصت لعينيه وبعدها استدارت بتجاهل.
نظر شاهين الى خالد بغيظ زي ماخربتها هتحلها ياخالد والا اقسم بالله هندمك..
خالد بضحك واهون عليك ياابن عمي..
شاهين بتحذير خالد ليك مزاج تهزر كمان..
خالد اول مره اشوفك كده بصراحه واضح انك وقعت ومحدش سمى عليك..
شاهين بضيق وقعت ده اي دي مرتتي يااهبل….امشي قدامي خلينا نشوف حل لأم للمشكله دي..
كان هاشم يراقب مايحدث بصمت لم يتفوه بكلمه واحده لا يعلم لما يشعر بغصه داخله كلما رأى الحب بعيني فجر لشاهين هل شاهين يستحقها…ويستحق حبها له..قطع شروده خالد هتفضل واقف كده كتيرر..
هاشم هاااا لا منا جاي معاكم..
********
في صباح اليوم التالي..
اقتربت منه وكان غارقا بالنوم حركت يدها على ذقنه الكثيفه…اقتربت منه بهدوء وطبعت قبلة بجانب شفتيه وبلحظه كان يعتليها..
امينه بتوتر وحرج انت صحيت..
سليم اي الصباح الجامد ده..
امينه بخجل ابعدته عنها وارادت المغادره لكنه اوقفها ممسكا يدها على فين ..ده حتى انتي اللي بدأتي..
امينه بحرج اوعى كده ياسليم وهملني..
لكنه جذبها اليه ودفن وجهه بعنقها بهيام …بحبك..
امينه استسلمت للمساته لكنها تذكرت شيء مااا لتهمس بتوهان..سسليم..
سليم همممممم
امينه ابعد شويه عايز اقولك…لكنه لم يستمع لها ووووووو..
***************
خالد ياصباح الفل والياسمين زينه هانم عامله ايه .
فركت زينه عينيها بنعاس انت رجعت امتى استنيت امبارح كتيرر ..
خطف قبلة سريعه من خدها معلش اتأخرت كان عندي شغل مهم مع شاهين…
زينه شغل ايه
خالد واضح ان بقى عندنا فضول والعاده دي وحشه قوووي بطليها ياروحي..
زينه بتذمر هو انا كل مابسألك عن حاجه تقطمني..
خالد اقطمك وانا اقدر طب تعالي انا محضرلك فطار يستاهل بقك..
زينه بحماس بجد.انت اللي محضر اىفطار بنفسك..
احم..يعني بصراحه .
زينه اه منا عارفه انك مش هتعرف لوحدك
خالد بسرعه لكن انا ساعدت امك بالفطار حتى لما ترجع اسأليها..
زينه ليه ماما فين..
خالد بغمزه نزلت تزور صاحبتها والبيت فضي علينا..
زينه اللي يسمعك يقول امي قاعده على قلبك ..
وانا قلت كده برضه دي ام اىغاليه مكانها بقلبي..
بدلال لا قلبك.ده ليا انا بس
منا عارف ياروحي مش هعرف ارضيك بحاجه..
بضحك انا دايما راضيه عنك..
يعني بتحبيني..
زينه هزت رأسها بخجل ..
خالد بحبك وانت مكسوف بتبقى اجمل بكتييرر..
زينه بتذمر انا دايما حلووه..
دنتي القمر بحد ذاته يغير منك..ليجذبها اليه وياخذها بقبلة طويله وووو
***************
كان مستني انها تصحى على احر من الجمر يحرك رجله بتوتر وارتباك لحد.مافتحت عنيها بتعب…
فجر بصت حوليها هي مش بؤضتها قامت بسرعه وشافته بيقرب منها واخيرا صحيتي..
فجر اي اللي جابني هنا..
شاهين انا..
فجر انت ازاي جبتني هنا.
شاهين مش مهم..المهم اننا لازم نتكلم وافهمك اللي حصل
فجر بدموع تفهمني اي ..تفهمني انك كنت شايفني لعبه بايدك تحركني زي مانتا عاوز ..اخلفلك الولد وترميني زي زي اي حاجه استعملتها ورميتها..
شاهين اي الكلام ده انا عمري مااعتبرتك كده..متنسيش انت كنتي رافضه الجوازه دي من الاول..
فجربدموع وقهر عشان مكنتش بعرفك ولا كنت بحبك..
شاهين وانا كمان لما قلت الكلام ده لخالد مكنتش بحيك..
فجر باختناق انت لحد.دلوقتي مش بتحيني
مين اللي قالك كده انا بحبك..
فجر بانفعال كدب عمري ماحسيتك بتحبني ..وعمري ماسمعتك تقولها كنت بتمنى اشوف نظرات الحب بعنيك لكن مكنتش موحوده كنت بوهم روحي انك راجل مالكش بالحجات دي واسكت لكن بعد اللي عرفته انا اتوجعت… قلبي وجعني قويي بسببك ياشاهين عاوز مني ايه تاني مش خلفتلك الولد اللي هيخلصك.من التار عايز مني اي طلقني يااخي طلقني وريحني..
اقترب منها وامسك يديها ..
صدقيني مكنتش فاهم انا بقول ايه كنت ضايع اني بعدتك عن المشاكل عشان ماتتعبيش معايا لو انت شفتي ربع الحجات اللي شفتها كنتي عذرتني..
اي الحاجه اللي تخليك تتخلى عني وعن ابنك اي ياشاهين وكنت هترمين..
شاهين انت كنتي رافضه الجواز واتفاقنا من الاول ان جوزنا عشان التار وبس..لكن بعد كده انا حبيتك ..حبيتك بجد في حاجه كانت بتشدني ليكي بالرغم من مقاومتي للمشاعر دي لكني ضعفت قدامها..
ايووا انا بعترف اني اتهزمت قدام حبك ..وحبيتك يافجر ..بلاش عند.وخلينا نعيش بسلام ومنضيعش الحب اللي مابينا خلينا نربي ابننا كويس بعيد عن اىكره والتعب ده مش عايز ابني يعيش اللي عشته انا تعبت يافجر تعبت قوووي لحد ماوصلت للي وصلتله ده..
انتي مش عارفه انا عانيت قد ايه عشان اوصل للمرحله دي..
فجر بدموع انت كسرتني ياشاهين وكسرت ثقتي فيك..
شاهين فرصه وحده بس ..اديني فرصه وحده ..افتكريلي حاجه كويسه عملتها معاكي وادني الفرصه دي..
فجر زادت شهقاتها ليحتضن وجهها بكفيه ومسح دموعها ليقول باختناق..انتي وابننا عوض ربنا ليا …بلااش تحرميني من النعمه دي ..
افتكري اني كنت دايما جمبك ولا مره خذلتك..عارف اني جرحتك قوووي لكن صدقيني مكنتش عارف اني بحبك كده كنت بحكم عقلي قبل قلبي..عشان كده قررت اني اسيبك..انما دلوقتي مش هعرف اعيش من غيرك ..انا بحبك وبحبك قوي..
نبضات قلبها زادت هل حقا هو اعترف بانه يحبه لها…
هل ماتسمعه حقيقه وضع جبينه على خاصتها ليهمس لها فرصه عشان نعيش الحب صح بعيد عن كل حاجه وحشه هاخدك وابعدك عن الناس دي …نربي ولادنا صح بعيد عن الحياة الوحشه اللي عشناها
فجر….
شاهين ابتعد ونظر الى عينيها والله بحبك..
فجر..
انحنى وقبل دموعها بلاش تبكي كفايه..توجعي قلبي عليكي
فجر …
لينزل ويقبل شفتيها قبلة بشوق ليتجرا اكثر واكثر حتى ابعدته عنها انتي وحشاني قوي .
فجر ابعدته لكنه جذبها اليه اكثر وبهمس بقولك وحشاني ..
فجر انا تعبانه ابعد ياشاهين ..
شاهين بغمزه يعني لما تخفي هنتفاهم…
ادارت وجهها عنه..
ليعيد ويدير وجهها اليه اظن البوسه مش هتضر بحاجه وقبل ان تعترض اخذها بقبلة طويله ليعلمها كم اشتاق اليها وكم يحبها..وبصعوبه حتى استطاعت ابعاده عنه..
************
خرجت من الحمام تجفف شعرها امام المرأه قبل سليم عنقها حبيبتي شفتي فجر..
امينه بارتباك وتهرب سليم انا حامل.
سليم بفرحه بجد ..
امينه بابتسامه اه في شهريني وده اللي كنت عاوزه اقولهولك..
بسعاده طب انا هروح افرح امي وابوي.
امينه عمي وخالتي عارفين ..
سليم بضيق وانا اخر من يعلم ..
أحاطت خصره بذراعيها وسندت رأسها على صدره عمي هو اللي وداني عند.الحكيم لما تعبت امبارح وانت مكنتش هنا..
ابعدها واحضتن وجهها حقك عليا انا كنت خايف على فجر..اه صحيح افتكرت فجر هروح افرحها.
امينه فجر مش هنا..
اي راحت فين .
بارتباك وابتعدت عنه..بصراحه انا ساعدت شاهين عشان ياخدها معاه المزرعه..
سليم بحده ايه ازاي تعملي كده من غير علمي..
بضيق ياحبيبي هو جوزها وعاوز يصالحها وانت مش سايبله مجال يتكلم معاها..
ولو مينفعش تتصرفي من نفوخك كده والا مش شايفه رجل قدامك.
امينه بضيق انا اسفه لكن قلت.
متقوليش انتي متقوليش انا هروح اشوفها…
ليغادر المكان بغضب. وفور وصوله المزرعه وجدها تتحدث مع شاهين وتحمل صغيرها ويضحكان بسعاده..
عندما لاحظ اندماجهم مع بعضهما حتى انهم لم يلاحظوا وجوده عاد الى المنزل براحه..
**********
خوله ببكاء ليه يابني ليه تسافر وتهملني هنا لوحدي..
هاشم بغصه مش هعرف اعيش هنا يمه انا طول عمري عايش برااا وهكمل حياتي هناك..
خوله لكن انت هتوحشني ياهاشم البيت مفيهوش روح من غيرك..
هاشم باختناق قبل يدها خدي باللك من روحك يمه وحاولي تصلحي علاقتك بخالد ومرته خالد بيحبك ومرته طيبه
ببكاء هتوحشني ياهاشم هتوحشني يابني…ابقى زورني ياننيي عين امك..
قبل رأسها وغادر تاركا قلبه هنا مع فجر التي سلبت قبله منه لكنه لن يفتعل اى مشاكل لشاهين مرة اخرى فقد فعل شاهين كل شيء ليحيمه هو واخيه وضحى باشياء كثيره في سبيل ذلك… لذلك اقل مايمكن فعله هو التخلي عن حبه للأبد…..
***********
سليم بمزاح اللي مخاصمني ومش راضي يكلمني..
امينه ابتعدت عنه بضيق لكنه جذبها واحتضنها من الخلف وهو يتحسس بطنها على فكره ابننا هيزعل منك لو فضلتي مكشره كده..
امينه ابتسمت لكنه حاولت اخفائها ..
سليم دفن وجهه بشعرها بقولك ايه الزعل مش لايق عليكي ابدا ا
امينه هملني ياسليم..اني مش فاضيه وعندي شغل..
ليديرها اليه وشغلك.ده اهم مني..
امينه..
سليم طب والله اني استاهل هو في حد.يبقى متجوز القمر ده ويزعله طب حقك عليا
اي ده دي ضحكتك تجنن وريني كده ليرفع ذقنها ويقبلها وووو
*************
كان الطفل نائما وشاهين يراقبه بحب..لتدخل فجر عليه..
شاهين ده ابني طلع شبهك يافجر شايفه انا بحبك قد ايه حتى ابننا شبهك..
فجر بابتسامه لا والله بجد ده لسه صغير منين جبت انه شبهي
شاهين اقترب منها واحاط خصرها وهو يبعد خصلات شعرها عن وجهها انتي لو تركزي بملامحه كويس نفس عنيكي الجميله ليقبل عينيها..
ونفس خدودك اللي بتتاكل اكل..ليقبل وجنتيها
ونفس شفايفك ليقبلها قبلة طويلة ويبتعد عنها وهو ياخذ انفاسه بسرعه..كل ده ومش شبهك..
انزلت نظرها بخجل..
شاهين بضيق بقولك ايه انتي هتخلصي من ام الحكايه دي امتى..
نظرت اليه بتساىل..
شاهين منتي وحشاني ومش عارف اخد راحتي..
فجر بضحك اربعين.يوم.
بصدمه اربعين ايه..دنتي مكنتيش مفتريه كده جرالك ايه..
فجر والله دي العادة..
ابتعد عنها بضيق يارب صبرني ..صبرني يارب..
فجر ابتعدت عنه وذهبت لطفلها بضحك وانا مالي مش انت سألت..
طب تعالي هنا هتحرميني من ال*بوس كمان ليقبلها وووو
تمت بحمد الله💙