رواية مذاق الشوق كاملة جميع الفصول بقلم منال عباس
رواية مذاق الشوق كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة منال عباس رواية مذاق الشوق كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مذاق الشوق كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مذاق الشوق كاملة جميع الفصول
رواية مذاق الشوق كاملة جميع الفصول
- أسد بصوت عالى ازاى يا بابا تخلى حته الفلاحة دى تدخل فى اوضتى ..
عادل وطى صوتك البنت تسمعك ..ثم أنها مراتك وبما انك رفضت تنقل حاجتك للجناح بتاع عمك الله يرحمه يبقي البنت تكون معاك فى اوضتك ..
اسد بصوت عالى يبقي اتفضل خرجها بدل ما اتصرف انا بطريقتى..بقلم منال عباس
تأتى هايدى من خلفهم
هايدى اسد عنده حق يا اونكل عادل دى يايي وبيئه اوووى ..مستحيل تبقي دى زوق اسد المنشاوى
يلتفت إليها اسد وبصوت لا يبشر بالخير هاااايدى ...اللى بتتكلمى عنها دى اسمها مرتبط باسمى ...انا بس اللى اتكلم عنها ..
يجذبهم عادل للاسفل
عادل تعالى انت وهى تحت حرام عليكم البنت ذنبها ايه تسمع كلامكم السخيف دا ونزل بهم
كانت غرام تقف خلف الباب ودموعها تنهمر على خديها ...
غرام بقي معقول دووول اللى رميتنى ليهم يا جدو علشان يحمونى ..ياريتنى مت انا كمان وارتحت من الدنيا القاسيه دى ..
ظلت تبكى حتى أنهارت قواها ووقعت على الأرض....
عند اسد
عادل عمرى ما تخيلت انك بالقسۏة دى يا حضرة الظابط
اسد يا بابا انا ...
عادل البنت دى فى حمايتى هنا ..ونظر إلى اسد وهايدى بتوعد ..اياك حد منكم يدوس لها على طرف ..
↚
ايوا انا الفلاحة اللى اتجوزتها انا الفلاحة اللى جاية من ورا الجاموسه زى ما بتقولى فى الرايحة والجايه
قالت الكلمات دى وهى واقفه مڼهارة أمام المرآة لتمسح دموعها وتقرر الاڼتقام بقلم منال عباس
اعرفكم بنفسي ولما تعرفوا حكايتى هتعرفوا ليه اخدت القرار دا
انا غرام حسام المنشاوى عندى 20 سنه فى كليه حاسبات ومعلومات وكمان عندى موهبه التأليف والكتابه وليا روايات وقصص قصيرة موجودة فى دار الكتاب محدش يعرفنى معرفه شخصيه لانى بكتب باسم وهمى الكاتبه المجهولة والسبب هتعرفوه مع الأحداث وارثه موهبه الكتابه عن بابا الله يرحمه الحمد لله ذكيه جدا بشهادة الجميع على قدر عالى من الجمال والأدب يتيمه الاب والام
حكايتى بدأت لما كان عندى خمس سنين واحنا راجعين من عند جدو فى البلد انقلبت بينا السيارة
ماټ بابا وماما وانا الوحيدة اللى نجيت من الحاډثه دى كان خبر الۏفاة صډمه للجميع جدو شاكر المنشاوى والد بابا
اعتبرنى وش شؤم ورفض وجودى
وكان عايز يرمينى فى الملجأ مفيش حد من أهل بابا قدر يمنعه بس ربنا ما بينساش حد جدو وتيته أهل ماما أميرة الله يرحمها اخدونى معاهم وقبل ما يمشوا جدو عصام وهو بيبص لجدو شاكر نظرات تحدي عمرى ما نسيت اللحظه دى طول عمرى
جدو عصام انت فاكر أن ابنك ماټ بالحاډثه لا يا شاكر بيه ابنك ماټ فى اللحظه اللى رميت ضناه من بيتك
انا هاخدها واربيها واعتبروها ماټت هى كمان ومش عايز اشوف وش حد فيكم فى يوم من الايام بقلم منال عباس
جدو عصام كان ميسور الحال و عنده أراضى زراعيه واطيان فى البلد وعمال كتير شغالين عنده بس هو متواضع علشان كدا الكل فاكرة غلبان
عدت الايام وجدو عصام وتيته سعاد عوضونى فراق بابا وماما لحد ما بقي عندى 14 سنه جدو خاف عليا من معاكسات الشباب فى البلد وفرض عليا البس الحجاب الحقيقه ما انكرش انى كنت متضايقه جدا لكن بمرور الوقت اكتشفت أن الحجاب دا جزء أساسي من هدومى أصله الستر والغطا من عيون الناس وشرهم مرت السنين مش ناقصنى حاجه بفضل الله وفضل جدو وتيته تفوقت فى دراستى لحد ما بقيت فى الجامعه وبنجح كمان بتقدير امتياز كل اللى قولته دا الحياة الوردية لحد ما جات اللحظه اللى قلبت حياتى كلها
جرس الباب بيرن
سعاد افتحى الباب يا غرام يا بنتى ايدى مش فاضيه
غرام حاضر يا تيته فتحت الباب وكانت صډمه عمرى لقيت الحاج ابراهيم ومعاه العمال شايلين جدو ودخلوا بيه وسألوا عن اوضته
غرام بخضه جدو حبيبي مالك !
عم الحاج ابراهيم صاحب جدو هاتى يا غرام يا بنتى
كوبايه مياه
جريت على المطبخ وجات تيته معايا واخدت المياه وروحنا ليهم لقيت الكل موطى رأسه وعم ابراهيم بيغطى وش جدو بالملايه وبيقول بأسى
ابراهيم البقاء لله يا ست الحاجه
رميت الكوبايه من ايدى وصړخت وجريت عليه شديت الملايه وانا بقول كدب جدو عايش حرام عليك ما حسيتش بنفسي غير والمحاليل متعلقه ليا وصوت القرآن عالى والكل حواليا بيقولى شدى حيلك تيته كانت بتبكى بصمت وعينها عليا كانها بتقولى اتيتمتى من بعده يا غرام
عدت علينا الايام كلها شبه بعضها
تيته صحتها اتدهورت من بعد ۏفاة جدو ومفيش ايام وقابلت رب كريم هى كمان كلمة أهل بابا وانا صغيرة وش شؤ م فضلت تترد فى دماغى كل اللى بحبهم ما توا
الحاج ابراهيم صديق جدووو كان ديما بيطل عليا كنت حزينه وزاهدة الحياة هعيش علشان خاطر مين
لحد ما جه يوم الاربعين بتاع جدو لقيت الحاج ابراهيم ومعه محامى العيله بقلم منال عباس
ابراهيم غرام يا بنتى جدك الله يرحمه كان كاتب وصيه والوصيه دى واجبه التنفيذ وطلب ما تتفتحش الا لو جدتك جرى ليها حاجه
قلبي وجعنى جدو وتيته راحوا منى وبقيت يتيمه ونزلت منى دموعى
الحاج ابراهيم استهدى بالله يا بنتى
الملك والدوام لله مسحت دموعى وقولت
غرام بحزن على فراقهم ونعم بالله وصيه ايه
قام ابراهيم بفتح الوصية وبدأ يقرأ
عصام غرام يا بنتى يوم ما تقرأي الوصيه دى هكون قابلت رب
كريم
خلى بالك من نفسك وما تزعليش بس دا
املى فيكى
ترجعى لاهل والدك الله يرحمه الدنيا مش أمان يا بنتى انا اللى منعتهم أنهم يجوا يزوركى بس الضفر عمره ما يطلع من اللحم عمك فى انتظارك
وابن عمك يبقي جوزك انا كتبت كتابك عليه علشان اطمن عليكي معاهم وكل ممتلكاتى ليكى انتى وجدتك ومن بعد جدتك كله يكون ليكى
اكمل الحاج ابراهيم دلوقتى يا بنتى الأملاك كلها باسمك جدك مخلص كل حاجه مع المحامى بأوراق رسميه
المحامى دلوقتى بصفتك الوريثه الوحيده لجدك هتوقعى هنا ومن بكرة عمك هيرسل ليكى السيارة علشان تروحى ليهم و نسلمك لجوزك
ابكى على حالى ما اهتمتش اعرف اى تفاصيل عن عيلتى دى ولا اسم زوجى المزعوم اللى اتجوز واحدة ما يعرفهاش يكفينى أن محدش سأل عليا طول السنين اللى فاتت
على الجانب الآخر
يعنى ايه اللى بتقوله دا يا بابا انا اسد المنشاوى اللى الكل بيعملى الف حساب
يتجوز بالشكل دا انا هتجنن ومن مين من بنت فلاحة اتربت فى وسط البهايم
عادل مفيش وقت للشرح انا كتبت
الكتاب بموجب التوكيل بتاعك اللى معايا ودى مش غريبه دى بنت عمك
اسد وانا من سابع المستحيلات اتجوز البت دى وزى ما عملت كدا اتفضل طلقها بقلم منال عباس
اسد ولما هى صعبانه عليك ليه ما سألتش عنها طول السنين دى بعد ما جدو ماټ
عادل كنت غلطان ودى بنت اخويا والبنت هتيجى من بكرة وهتعيش معاك معززة مكرمه
اسد فلاحة ماعندهاش كرامه ازاى ترضى تتجوز بالشكل دا
عادل بتمثيل المړض اسمع كلامى وبدأ يضع يده على قلبه ولا عايزنى امو ت واحصل جدك وجدها
اسد المنشاوى 27 سنه قوى البنيه يعمل ضابط ويدير أحد مؤسسات المنشاوى لدور النشر حاد الطباع
هايدى ابنة عمته مديحة تسكن معهم فى نفس الفيلا
هايدى بغيظ وتكاد أن ټنفجر سمعتى اللى انا سمعته دا بقى أسد يتجوز ومن مين !! من حتة فلاحة ما نعرفش عنها حاجه واضح أن خالو عادل اټجنن
مديحة
مديحة وطى صوتك حد يسمعك
انا مش عارفه بعد السنين دى كلها البنت دى ظهرت ثم قالت فى نفسها
معقول الماضى هينفتح تانى على ايديكى يا بنت اخويا أخذت نفس عميق وفى نفسها ترتب للتخلص منها
اعرفكم ب هايدى فتاة مدلله تعمل لدى شركات عمها لدور النشر تبلغ من العمر 24 سنه تحب اسد وتحاول التقرب منه بأى وسيلة
عند غرا
ودعت ربها أن يجعل لها الخير
غرام عمرى ما خالفت رايك فى يوم يا جدى بالرغم بالمهانه اللى حاسه بيها بس هنفذ وصيتك ربنا يرحمك انت وتيته وبابا وماما وجلست تقرأ الورد اليومى لها حتى نامت على نفسها
فى صباح يوم جديد على أبطالنا
شاكر قوم يا اسد اجهز علشان مراتك زمانها على وصول انا أمرت الخدم بجهزوا ليكم الجناح بتاع عمك الله يرحمه
اسد بعد اذنك يا بابا مش معنى أن وافقت أنها تكون مراتى وعلى اسمى
يبقي اعيش معاها
شاكر تقصد ايه من كلامك دا
اسد اقصد تيجى تعيش عادى هنا بس مش عايز اشوف وشها مش كفايه أنها انفرضت عليا
واوضتى دى انا مش هسيبها تروح هى تعيش فى الجناح
شاكر دا ما يرضيش ربنا يا اسد
شاكر انا بعت السواق من بدرى يجيبها مفيش داعى من الجدال يا ابنى
اسد بزهق يبقي حضرتك اللى تستقبلها يلا سلام عندى شغل وترك والده
دون أن يستمع أى رد
فى مؤسسه المنشاوى لدار النشر
يصل اسد والكل يقف له باحترام
يدخل مكتبه وتأتى إليه جودى السكرتيرة بالقهوة
اسد ابعتيلي لؤى يا جودى
جودى امرك يا باشا وفى نفس اللحظه يدخل لؤى صديق اسد ويعمل معه مديرا لأعماله
لؤى ايه يا ابنى فى ايه شوفت رسالتك على الواتس ازاى اتجوزت !! وانت كل يوم معايا هنا
اسد حتة فلاحة وانفرضت عليا فكر معايا يا سي لؤى مش كل تعاملك مع الكتاب والمؤلفين فكر فى
اسد هى ايه اللي لقيتها !
لؤى ازاى تتخلص من الجواز دى
اسد اشجينى بسرعه
لؤى فى كاتبه متعاقدة معانا في دار النشر وكل مؤلفاتها ليه صدى صوت فى معرض الكتاب والحقيقه دور النشر الأخرى بتتهافت عليها
بس هى
اشترطت علينا علشان ما تتعاقدش مع حد تانى يفضل اسمها الكاتبه المجهولة
اسد انت هتحكيلى قصه حياتها قولى هتفدنى بايه
لؤى انا معايا رقمها احنا نتصل عليها وانت تحكى ليها مشكلتك وهى تألف ليك طريقه للخروج من الورطه دى ايه رايك
اسد ايه التهريج دا
لؤى الحقيقه فى سبب تانى ودا اللى كنت جاى ليك علشانه
اسد بنفاذ صبر سبب ايه !
لؤى الكاتبه دى عقدها معانا كان لمدة سنه والسنه فاضل عليها ايام وتخلص الحقيقه انا اعرفها عن طريق سلمى خطيبتى بتكون صاحبتها وعرفت من سلمى أنها اعتذرت بحجة أن عندها ظروف هتمنعها من التجديد
اسد ما ان شالله عنها ما جددت
لؤى لااا دى الكاتبه الوحيده اللى محققه اكبر ربح المؤسسه
اسد خلاص اتصرف
لؤى ماهى لو هى قابلتك وبكلمتين حلوين من حضرة الظابط اكيد هتغير رأيها
اسد انا فى ايه ولا فى ايه
لؤى انا هكلمها واحاول أرتب معاها ميعاد لانى عمرى ما شوفتها تعالى معاها كان عن طريق سلمى
عند غرام
تصل إلى فيلا المنشاوى تلتفت حول المكان فمنذ أن كانت الطفله ذات الخمس سنوات كانت تلهو بتلك الحديقه ابتسمت بحزن على حالها
ودخلت حيث كان السائق يحمل حقيبتها
استقبلها شاكر بترحاب شديد
أما مديحة وابنتها هايدى اكتفوا بالسلام لفظا من بعيد
هايدى بقي اسد يتجوز الخيمه دى دا احنا يا ما هنشوف وضحكت سويا
شاكر نورتى بيتك يا بنتى
شكرته غرام وهى لا تدرى إلى اين تذهب يرن هاتفها وكان المتصل لؤى
غرام فى نفسها مش وقتك وأغلقت فى وجهه الهاتف
شاكر تعالى اوريكى اوضتك يا حبيبتي وأمر السائق بإحضار الحقيبه إلى الأعلى
صعدوا سويا
شاكر دى اوضتك انتى وعريسك اسيبك تستريحى من السفر
وتجهزى لعريسك عايز اطمن عليكم وتركها وخرج
قامت غرام بغلق الباب وجلست على السرير تبكى حالها
ليرن هاتفها مرة أخرى
ردت غرام على لؤى
لؤى اسفه يا استاذة انى بتصل بس كنت محتاج حضرتك
ضرورى فى موضوع مهم
غرام اتفضل قول
لؤى الحقيقه الموضوع مش هينفع فى الموبايل
غرام حضرتك عارف شروطى انى مش بقابل حد وتعاملنا عن طريق الواتس أو سلمى
لؤى دا اول مرة اطلب من حضرتك كدا وصدقينى مش هأخر حضرتك ودا شغل
مهم
جدا
وتقدرى
↚
تطلبي فيه اى مبلغ يرضيكى ا
غرام انا بلعت سلمى أن عندى ظروف ومش هقدر اجدد معاكم والمسألة مش مسألة فلوس
لؤى طب علشان خاطر سلمى نتقابل وتتفق واكيد مش هضغط عليكى يبقي خلينى لبكرة الساعه 10 الصبح فى المؤسسه
لؤى بفرحة اتفقنا
أغلقت غرام الهاتف وأخرجت من حقيبتها منامه قطنيه فهى تشعر بالارهاق وبحاجه شديدة للنوم
أخذت ملابسها ودخلت لأخذ شاور
وصففت شعرها وارتدت تلك المنامه وراحت فى نوم عميق لتستيقظ على صوت رزع الباب يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الثانى
صحيت غرام على صوت رزع الباب اسد بصوت عالى ازاى يا بابا تخلى حته الفلاحة دى تدخل فى اوضتى
عادل وطى صوتك البنت تسمعك ثم أنها مراتك وبما انك رفضت تنقل حاجتك للجناح بتاع عمك الله يرحمه يبقي البنت تكون معاك فى اوضتك
اسد بصوت عالى يبقي اتفضل خرجها بدل ما اتصرف انا بطريقتى بقلم منال عباس
تأتى هايدى من خلفهم
هايدى اسد عنده حق يا اونكل عادل دى يايي وبيئه اوووى مستحيل تبقي دى زوق اسد المنشاوى
يلتفت إليها اسد وبصوت لا يبشر بالخير هاااايدى اللى بتتكلمى عنها دى اسمها مرتبط باسمى انا بس اللى اتكلم عنها
يجذبهم عادل للاسفل
عادل تعالى انت وهى تحت حرام عليكم البنت ذنبها ايه تسمع كلامكم السخيف دا ونزل بهم
كانت غرام تقف خلف الباب ودموعها تنهمر على خديها
غرام بقي معقول دووول اللى رميتنى ليهم يا جدو علشان يحمونى ياريتنى مت انا كمان وارتحت من الدنيا القاسيه دى
ظلت تبكى حتى أنهارت قواها ووقعت على الأرض
عند اسد
عادل عمرى ما تخيلت انك بالقسۏة دى يا حضرة الظابط
اسد يا بابا انا
عادل البنت دى فى حمايتى هنا ونظر إلى اسد وهايدى بتوعد اياك حد منكم يدوس لها على طرف
تأتى مديحة إليهم
مديحة كان بابا شاكر عنده حق البنت دى وش شؤم أول مرة اشوفك يا عادل انت وأسد بالشكل دا الشؤم اللى دخلت علينا قلبتكم على
بعض
عادل دى بنت اخوكى يا ست مديحة
اخوكى حسام اللى الكل عايش
في عزه لحد دلوقتي ولا نسيتى الشركه اللى كتبها باسمك انتى وجوزك علشان تبتدى حياتكم
مديحة انت بتعايرنى يا عادل !
عادل لا بعايرك ولا حاجه بفكرك بس أننا كلنا غلطنا لما سيبنا لحمنا يتربي بعيد عننا ونظر إلى ابنه
عادل البنت فوق وتعاملها احسن معامله أو اتفضل من هنا مش عايز اشوف وشك هنا تانى
اسد بقي بتفضل البت الفلاحة دى عليا وكاد أن يخرج
لتمسك به هايدى هى ومديحة
مديحة وفى نفسها تشعر بالفرح أن اسد يكره تلك الفتاة وسوف تنفذ خطتها بكل سهولة للتخلص منها
مديحة استهدى يا اسد وكل مشكله وليها حل اه هى فلاحة وشكلها يقطع الخميرة من البيت بس اكسب فيها ثواب بقلم منال عباس
هايدى اتفضل يا اسد
اسد ايه دا
هايدى دا نقاب كنت جيباه علشان عندى حفله تنكر اظن يبقي مناسب ليها علشان ما تشوفش وشها وتتضايق
اصل شكلها ولا خلاص علشان ما تزعلش
عادل ايه الهبل اللى انتم فيه دا البنت زى ال لتقاطعه مديحة بسرعه قبل أن يكمل
مديحة خلاص فعلا دا حل بما أن اسد مش عايز يشوف وشها تلبس النقاب طول ما اسد موجود
عادل مفيش حد يفرض عليها حاجه
اسد طيب سيبنى
اجرب معاها لو عايزنى اكمل الجوازة دى
عادل امرى لله اتفضل بقي اطلع لعروستك
أخذ اسد النقاب وصعد إلى الأعلى وحاول فتح الباب ولكن هناك ما يعيق فتح الباب فتلك المسكينه فاقدة للوعي وممدة خلف الباب
اسد باستغراب الباب ماله مش بيفتح ليه ودفعه بقوة
لينفتح ويجدها بالأرض
اسد بنظرة اشمئزاز لها ركلها بقدمه كى تستفيق
فتحت غرام عينيها ببطئ فكان شعرها يغطى وجهها
اسد بقولك ايه بتاعه انتى علشان تعيشي فى امان حسك عينك الاقيكى لامسه حاجه من حاجتى اتجنبينى وطول ما انا موجود مش عايز اشوف خلقتك ورمى عليها النقاب وقومى غورى البسي د ما تتعشميش أن ممكن ابص لحته فلاحة جايه من ورا الجاموسه طول ما انا موجود
هدخل اخد شاور اطلع الاقيكى لبساه
وحسك عينك اى حاجه اقولها ليكى تقوليها ل بابا
غرام بصوت منخفض دا على أساس انى طايقه اشوف وشك
الټفت إليها اسد باستغراب انتى قولتى ايه
غرام پخوف ما قولتش حاجه
اسد اه بحسب وتركها ودخل لأخذ شاور
قامت غرام وهى لازالت تشهر بالدوار
واستبدلت ملابسها بسرعه فهى لا تريد أن تحتك به فى اى معامله فقد فرض عليها وهذا قدرها بقلم منال عباس
خرج من الحمام وجدها تجلس وهى ترتدى النقاب وما أن رأته خبأت وجهها بيديها ابتسم بداخله لأنها نفذت طلبه وارتدت النقاب وقال صنف ېخاف ما يختشيش حته فلاحة ماعندهاش كرامه
ارتدى البدله الرسميه للشرطه ووضع البرفان الخاص به حيث ملئ الغرفه برائحته الساحرة ودون اى كلمه منه إليها خرج وترك الغرفه لها
غرام شخص سخيف فرحان بنفسه وقال ظابط قال ماشي يا ابن عمى
الايام بينا
سمعت طرق الباب
غرام مين
هايدى انا هايدى بنت عمتك
قامت غرام وفتحت الباب لها
غرام اتفضلى
هايدى وهى تنظر إليها وترسم على وجهها ابتسامه بخبث
هايدى انا فرحانه اوووى أن ليا بنت خال جميله زيك بس بجد انتى صعبانه عليا اوووى
غرام باستغراب ليه
هايدى اصل انتى ما تعرفيش اسد
دا الأسد المتوحش طباعه صعبه اوووى دا غير أن أيده طويله وممكن يا مسكينه يضربك
غرام يضربنى !!
هايدى ايوا مفيش بنت بتستحمله
اووومال انتى فاهمه اونكل عادل جوزك ليه عشان ايه
لان الكل يعرف أنه ما يتعاشرش
انا خاېفه عليكى منه وعايزاكى تنفدى بجلدك من هنا
غرام انا عارفه حظى
تلتف حولها هايدى وتبث سمها فى الكلام
هايدى واحدة فى جمالك مع واحد زى اسد ليه دا من اول ما شافك وفرض عليكى تلبسي النقاب يا ترى ناوى يعمل فيكى ايه تانى
غرام طب ايه العمل
هايدى بابتسامه أنا هعرفك تعملى ايه
وكادت أن تطلب منها الهروب ولكن دخل عادل عليها بعد أن استمع لبعض من حديث هايدى
عادل ممكن تتركينا
شويه يا هايدى
هايدى طبعا يا اونكل وخرجت
قام عادل بغلق الباب واقترب منها
ومعه صندوق خشبي قديم
عادل دى كل الاوراق اللى تثبت ميراثك من والدك يا
غرام وان الاوان تعرفى ممتلكاتك يا بنتى وعايز اعرفك حاجه واسمعيها منى نصيحة
مش كل كلمه
بتتقال ليكى بتبقي حق
ما تحكميش على اسد من كلام حد
اسد اه بيتعامل معاكى وحش بس لما هتقربي منه هتشوفى واحد تانى
ربنا يهديلك الحال يا بنتى وانا معاكى ديما وفى ضهرك بقلم منال عباس
شعرت غرام بصدق حديث عمها
غرام كان نفسي اعرفك من زمان وتعوضنى عن فراق بابا
عادل باسف سامحينى يا بنتى انا قصرت معاكى وان شاء الله اعوضك اللى فات
خودى الصندوق دا شيليه بمعرفتك
دا حقك خافظى عليه
شكرته غرام
عادل عارف انك مجهدة هبعتلك الدادة بالاكل بس اعملى حسابك من بكرة تكونى معانا على السفرة لانك فرد أساسي من العيله وتركها وخرج
بعد دقائق وصلت الخادمه بالعديد من الاطعمه
شكرتها غرام وبدأت فى تناول الطعام
عند لؤى
لؤى ايوا اتفقت معاها واخيرا وافقت والمقابله بكرة الساعه 10 فى المؤسسه
سلمى انا خاېفه تشك فى حاجه غرام ذكيه جدا وماقدرش اخسرها بسبب صاحبك المتعجرف دا
لؤى يا بنتى اسد دا غير خالص هو بس اللى بيظهر عليه كدا ثم احنا نيتنا خير من ناحيتهم
سلمى ربنا يستر
مرت عدة ساعات حتى مر اليوم بالكامل ليأتى الصباح
تذهب الخادمه لتخبرها بأن الجميع فى انتظارها بالاسفل لتناول الإفطار
تقوم غرام وترتدى النقاب بعد أن صلت فرضها نزلت للاسفل لتجد عمها وعمتها وهايدى
غرام صباح الخير
رد عمها صباح الخير يا حبيبه عمو
هو اسد ما رجعش من امبارح
غرام ايوا
عادل اكيد كان عنده شغل يلا علشان تفطرى
غرام بعد اذنك يا عمو هفطر وهخرج اروح مشوار
عادل مشوار ايه
غرام هقابل ناس اصدقاء ليا
عادل تمام هكلم السواق يجى يوصلك
غرام لا مفيش لزوم
وجلست وتناولت بسرعها وجبتها
وصعدت لاستبدال ملابسها
هايدى شايفه يا مامى من اول يوم وبتخرج فيه واضح أن وراها حكايه
مديحة سيبينا نتفرج لما نشوف ايه حكايتها
عند اسد فى قسم الشرطه
يقوم باستبدال ملابسه ويأخذ سيارته للذهاب إلى المؤسسه
فى المؤسسه
يدخل بهيبته إلى حجرة مكتبه
ويدخل وراءه لؤى
لؤى صباح الخير يا عريس قولى سبع ولا ضبع
اسد بغيظ سبع ايه وضبع ايه
انا نمت فى القسم
لؤى فى عريس يروح الشغل يوم دخلته !!
اسد وانت فاكر أن ممكن ألمس واحدة فلاحة جاهله معندهاش كرامه
لؤى طب ما تديها فرصه يمكن ليقاطعه اسد انت هتهزر ما دا اللى ناقص
لؤى طب انا هروح مكتبي لأن الانسه الكاتبه المجهوله على وصول ياريت تيجى علشان تقنعها بالاستمرار معانا
اسد طب اسبقنى وانا جاى وراك
عند غرام
تصل أمام المؤسسه تدخل لينظر لها الجميع بانبهار
تسأل الموظفه عن مكتب لؤى لتشير لها عن حجرة
المكتب تدخل غرام المكتب حيث يرحب بها ويدعوها للجلوس
لؤى تشربي ايه
غرام مفيش داعى نا مستعجله
يدخل اسد فى نفس اللحظه
ليقف مذهول من جمالها الاخاذ
أما غرام تقف مصدومه عند رؤيته
اسد انتى يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الثالث
يقف اسد مذهولا من جمالها الاخاذ أما غرام فقد وقفت مصدومه عند رؤيته
اسد انتى الكاتبه المجهوله !!
ارتبكت غرام ظنا منها أنه قد تعرف عليها وكادت أن تنطق ولكن لؤى سبقها بالحديث
لؤى ايوا الأستاذة هى الكاتبه المجهوله اللى بنتمنى تجدد معانا التعاقد من جديد احب اعرفك دا اسد المدير العام للمؤسسة ثم تنحنح وأكمل اسيبكم دقائق تتعرفوا ببعض وهرجع وخرج بسرعه بقلم منال عباس
مد اسد يده بابتسامه جذابه ل غرام
استغربت غرام هدوءه ظنت منه أنه قد تعرف عليها ولكنه كان يتعامل معها عكس ما توقعت
تذكرت ذلك النقاب الذى أحضره إليها وابتسمت فى نفسها
غرام كدا يبقي هو ما يعرفش شكلى
رب ضارة نافعه الحمد لله
اسد واضح أن حضرتك مش معانا
غرام باحراج هه حضرتك كنت بتقول ايه
اسد بقول لحضرتك ايه اللى ضايقك خلاكى مش عايزة تجددى التعاقد معانا بقلم منال عباس
غرام حصل ليا ظروف هتمنعنى من التواصل معاكم وبالتالى فأنا بعتذر
انحنى اسد بوجهه أمامها مما جعلها ترتبك من اقترابه الشديد
اسد وهو ينظر لعيونها بانبهار
اسد هو حضرتك مصريه
غرام باستغراب لسؤاله المفاجئ ايوا ليه بتسأل
اسد اصل أول مرة اقابل العيون الجميلة دى
غرام باحراج شديد حيث احمرت وجنتيها لو سمحت انا جايه هنا علشان نتكلم فى الشغل
هو فين استاذ لؤى
اسد آسف لتجاوز حدودى عموما أنا مكان لؤى واحنا على استعداد تام لتنفيذ كل شروطك فى مقابل انك تتجددى التعاقد
غرام بس انا بقلم منال عباس
اسد ارجوكى وافقى استغرب اسد نفسه
ف لأول مرة فى حياته أن يتحايل على انثى
ولا يدرى
ما السبب
أخذت
غرام نفس
عميق واكملت طب محتاجه فرصه افكر وارد عليكم
اسد وانا فى انتظار ردك اقصد احنا فى انتظارك
غرام طب استأذن انا
اسد ما يصحش انتى ما شربتيش حاجه لسه
غرام فرصه تانيه
اسد طب تحبي اوصلك فى اى مكان
غرام لا اشكرك وغادرت بسرعه
عند لؤى
لؤى ايوا يا سلمى هما الاتنين مع بعض دلوقتى
سلمى تفتكر هيقدر يقنعها
لؤى اعتقد ايوا اصل اسد خبير فى فن التعامل مع النساء
سلمى اها قولتيلى وانت بقي اتعلمت منه ايه يا سي لؤى
لؤى بضحك ايه يا لومى انتى ناويه تقلبي عليا ولا ايه
لؤى يا بنتى احنا بنفذ التعليمات زى ما الرأس الكبيرة طلبت بقلم منال عباس
سلمى ربنا يستر مش عايزة اخسر صاحبتى
لؤى طب اقفلى علشان اسد جاى عليا
سلمى طيب سلام وأغلقت الهاتف
لؤى مالك يا اسد متنح ليه
اسد دى مستحيل تكون من البشر
لؤى هى مين
لؤى يا ابنى حرام عليك هو انت لسه اتعاملت معاها
اسد دى هتشوف ايام سودا على ايديا بقلم منال عباس
لؤى ربنا يهديك يا صاحبي
اسد بقولك ابعت رقمى ليها وعرفها انى منتظر قرارها النهائي
لؤي ما اكيد انا هبلغك اول ما هى تبلغنى
اسد بمكر انت مش بتقول انها صديقه سلمى
لؤى ايوا ليه
اسد طب ما تخلى سلمى تقابلها واحنا نروح ليهم كأنها صدفه
لؤى ايه شغل المراهقين دا ثم معقول انت اسد المنشاوى حضرة الظابط اللى ليه شنه ورنه
اسد شكلى طبيت يا صاحبي عيونها سحرتنى
عند غرام
تأخذ تاكسى للعودة إلى الفيلا وما أن اقتربت من البوابه أخرجت النقاب من حقيبتها وارتدته بسرعه خوفا ان يكون اسد قد عاد وسبقها
دخلت غرام الفيلا لتستقبلها مديحة
مديحة ازيك يا غرام
غرام الحمد لله
مديحة انتى هتنفذى كلام اسد وتلبسي النقاب دا ديما ولا ايه
غرام وانا بايديا ايه
بس انا مارضاش ليكى الاهانه فى الرايحة والجايه كدا
غرام عندك حق بقلم منال عباس
مديحة فكرى فى كلامى انا عايزة مصلحتك بقلم منال عباس
شكرتها غرام واستأذنتها للصعود إلى حجرتها
مديحة يا حبيبتي
اتت هايدى بسرعه إلى مديحة
هايدى عملتى ايه
مديحة بضحكة خبيثه بدأت اقلقها من اسد
هايدى زى ما انا عملت
مديحة دلوقتى تطلع وهتلاقى المفاجئه فوق
هايدى نفسي اشوف منظرها اول ما تلاقى دا
عند غرام
تدخل الغرفه بحرص وتبحث بعينيها على اسد لتجد الغرفه خاليه تاخذ نفس عميق وتفتح حقيبتها لأخذ ملابسها لكى تستبدلها قبل عودة اسد خوفا أن يتعرف عليها من تلك الملابس
ولكنها تتفاجئ بأن جميع ملابسها غير موجوده وجميع الملابس الموجوده بالحقيبه عبارة عن العديد من الجلباب النسائي التى ترتديها نساء القريه
غرام ايه الهدوم دى انا عمرى ما لبست كدا وفين هدومى !!!
اضطرت لاستبدال ملابسها بسرعه بإحداهم وارتدت النقاب فوقها
ونزلت للاسفل لتسأل عمتها
مديحة نعم يا غرام يا بنتى
غرام مش لاقيه هدومى ومش عارفه مين حط الهدوم دى فى شنطتى
مديحة انتى
بتسألينى انا بقلم منال عباس
احنا ما نعرفش طريقه لبسك ثم اعتقد الفلاحين كلهم بيلبسوا كدا
غرام بس انا عمرى ما لبست على دخول اسد
اسد بنظرات اشمئزاز ل غرام
تستكمل مديحة لتشعل النيران بينهم
مديحة حاولى يا غرام يا حبيبتي تغيرى من نفسك شويه ولو عايزة اخلى هايدى تجيبلك من هدومها
ليرد اسد
اسد عمتو اعتقد غرام مسئولة منى
شعرت غرام پطعنه فى قلبها
هل هذه عائلتها تريد أن تتركهم وتغادر هذا المكان اللعېن ولكن كيف بعد أن أصبحت على ذمه ذلك المتغطرس
غرام إذا صبرا جميلا واعتبرت تلك الملابس فرصه لها حتى لا يتعرف عليها اسد إذا قابلته مرة أخرى حتى ولو بالصدفه
اسد بصوت أفزع غرام ادخلى اعمليلى الغدا وهاتيه ليا فوق
واياكى اعرف ان الخدم ساعدك فى حاجه
غرام امرك
هايدى بغيظ ل مديحة ايه البت دى
هى ما بتعترضش ابدا يا ساتر
دخلت غرام المطبخ لتقابلها الدادة ام ابراهيم
ام ابراهيم انتى مين يا بنتى انتى خدامه جديدة هنا ولا ايه
غرام بحزن على حالها اعتبرينى كدا
ام ابراهيم يعنى ايه
غرام ما تشغليش بالك المهم عرفينى اسد بيحب ياكل ايه
ام ابراهيم ازاى بتقولى اسد من غير سيدى يا بت انتى
غرام لانى غرام بنت عمه ومراته
خبطت ام ابراهيم على
صدرها
ام ابراهيم ست غرام بنت الغالى والغاليه ايه اللى انتى عملاه فى نفسك دا يا بنتى وايه اللبس دا
غرام وهى تكتم دموعها فى صوتها المخټنق ارجوكى يا داده عرفينى هياكل ايه
ام ابراهيم طب استريحى يا بنتى وانا اجهز كل حاجه
غرام لا لو سمحت عرفينى الاكلات اللى بيحبها
ام ابراهيم ما يصحش يا بنتى
غرام معلش اتفضلى
خرجت ام ابراهيم وهى حزينه على تلك الفتاة
عند عادل
يأتيه اتصال من أحد الأشخاص
عادل ايوا طب كويس جدا المهم تبلغنى بأى جديد وشكره واغلق الهاتف
عادل ربنا يهديك يا اسد النعمه بين ايديك ومش حاسس بيها بقلم منال عباس
عند هايدى
اتصلت هايدى سامر ابن عمها
هايدى سامر ازيك وحشتنى
سامر ايه يا بكاشه وحشتك ازاى احنا كنا فى النادى سوا من شويه
هايدى بدلع كنت عايزاك تجيبلى كتاب لسه نازل بس للاسف بيخلص بسرعه كل ما اسأل عليه
فى اى مكتبه يكون خلص
سامر بقي معاكى دار نشر كامله وعايزانى انا اللى اجبلك
هايدى خلاص يبقي اشوف اسد ابن خالو يتصرف
سامر بغيرة فهو يحقد على اسد من انجذاب هايدى إليه
سامر لا يا حلوة ابن عمك هيتصرف ويجيبه ليكى باسرع وقت
هايدى دا عشمى
عند اسد
يجلس اسد بحجرته ويفتح هاتفه كل عدة دقائق على أمل أن تتصل عليه تلك الجميله التى شغلت تفكيره
ولكنه لم يجد اى رسائل او اتصال منها
تضايق اسد أكثر
بعد مضى بعض الوقت
صعدت غرام ومعها الخادمه تحمل صينيه بها الغداء وطرقت الباب
اسد ادخل
فتحت غرام الباب وأمرت الخادمه بوضع الغداء على المائده
اسد بنظرة اشمئزاز لها يلا غورى من امامى اقعدى فى اى مكان على ما اشوف عملتى ايه
غرام بصوت منخفض حتى لا يتعرف على صوتها امرك بقلم منال عباس
وجلست بعيدا عنه وهى تفكر بخيال الكاتبه كيف تتعامل مع ذلك المتغطرس
كيف تجعله يشعر بنفس الالم الذى تسبب به لها لتبتسم فجأة وتمسك بهاتفها لتجد رساله من لؤى برقم اسد للاتصال به
غرام فى نفسها جات فى وقتك
قامت بتغيير صورة بروفايل الواتس لها بصورة لها اكثر جمالا وها قد عقدت العزم بالتعامل مع اسد برأس الكاتب فالان هى قصتها وستقلب الموازين لتعيد سرد الأحداث كما تريد
وارسلت رساله لاسد
لينتفض اسد من مكانه ويمسك بهاتفه بسرعه عند سماعه صوت رساله الواتس ليفتحها بسرعه ليجد يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الرابع
انتفض اسد عند سماعه صوت رساله الواتس ليفتحها بسرعه ليجد
مساء الخير انا الكاتبه المجهولة فرح جدا ورد عليها بسرعه
اسد مساء الورد على احلى ورده فى الكون
كانت غرام تجلس على الأريكة بعيده عنه وتراقبه كيف انفرجت اسرايره
غرام طيب يا ابن عمى أن ما وريتك
وبدأت فى الكتابه
غرام الحقيقه انا فكرت فى عرض حضرتك انت وأستاذ لؤى بس للاسف عندى مشكله فى انى اوافق
اسد بحزن ليه كدا بس احنا هنفذ كل شروطك بقلم منال عباس
غرام اصل للاسف جدت عليا ظروف جديده هتخلينى صعب جدا أخرج زى الاول لنشر رواياتى
اسد طب ممكن تعتبرينى صديق وتفتحى قلبك يمكن اقدر اساعد
غرام دا شرف كبير يا استاذ اسد
اسد قولى اسد بس
غرام ما يصحش
اسد صدقينى دا هيسعدنى
غرام تمام يا اسد
الحقيقه انا لسه طالبه بدرس بس حصل ليا ظروف وفرضوا عليا اتجوز واحد ما اعرفش عنه حاجه
اسد يا حرام دا ظلم ازاى يفرضوا عليكى الجواز
غرام تقدر تقول جواز على الورق
تنهد اسد طب الحمد لله طمنتى قلبي بصى يا مش معقول مش عارف اناديكى ب ايه
غرام تقدر تقولى اى اسم يعجبك أكن اعذرنى دا كان شرطى محدش يعرف عنى حاجه
اسد باستغراب طيب يا ست البنات انا ظابط واقدر اساعدك ابعتى ليا بيانات الشخص اللى اتجوزتيه وانا بطريقتى اخليه يطلقك ومفيش حد يقدر يتعرضلك بقلم منال عباس
غرام تصور انى اتجوزته من غير ما اعرف حتى اسمه ولا شكله
اسد فى نفسه الحال من بعضه هلوم عليكى ليه ما انا متجوز بنفس الشكل
غرام حضرتك ساكت ليه مش بتكتب
اسد لا ابدا هسميكى اسم بحبه جدا
مع انى مش بطيق صاحبته بس بحبه
غرام هتسمينى ايه
اسد هسميكى غرام
غرام بنظرة حقد عليه أكملت الكتابه
وايه قصه غرام دى اللى مش بطيقها وعايز تسمينى على
اسمها
اسد تسمحيلى نتقابل فى اى كافيه واحكيلك كل حاجه
غرام للاسف مش هينفع لأن زوجى على وصول
اسد بغيرة مش بتقولى جواز صورى
غرام ايوا بس عايش معايا فى نفس المكان
اسد طب ممكن نتقابل بكرة وعلشان توقعى التعاقد بقلم منال عباس
غرام بس انا ما وافقتش
اسد هتوافقى لانى هكون جنبك وهعمل اللى يناسبك صدقينى
غرام نتقابل الساعه كام فى المؤسسه
اسد لا مؤسسه ايه نتقابل فى الكافيه اللى جنب المؤسسه يناسب الساعه عشره الصبح
غرام مناسب جدا اعذرنى اقفل بقي أصله وصل
اسد تمام يا غرام واغلق هو الآخر
وتنهد تنهيدة طويله
اسد انا مش عارف ليه مشدود ليكى بالشكل دا يا غرام وتذكر غرام زوجته
لينظر إليها وجدها متقوقعه
على نفسها
نظر لها بأرف
اسد انتى يا زفته يا اللى اسمك غرام
غرام بتمثيل النوم فركت فى عينيها
غرام نعم
اسد شيلى الاكل دا من هنا وعندك الكنبه تنامى فيها ولا روحى الجناح بتاع باباكى مش عايز دوشه جنبي
غرام بس انت ما اكلتش حاجه
اسد وانتى مالك اكلت ولا ما اكلتش فلاحة صحيح جايه من ورا الجاموسه هتفهم ايه فى الزوق
نظرت له غرام پحقد وحملت صينيه الطعام ونزلت بها للاسفل بقلم منال عباس
فى نفس اللحظه رن جرس الباب وفتحت الخادمه فكان الحاضر هو سامر
دخل سامر ليجد غرام تحمل الصينية
سامر ايه دا انتم جيبتم خادمه جديده ونادى عليها
سامر انتى يا شاطرة نادى على ستك هايدى وعرفيها انى جيت
نظرت إليه غرام بطرف عينها ولم ترد عليه
ليقف مصډوما أمام جمالها
سامر ما بقاش غير الخدامين هما كمان يعلوا صوتهم علينا
ليأتى الجميع على صوتهم العالى
اسد وهو لازال على السلم
ساااامر الزم حدودك بقلم منال عباس
مديحة فى ايه يا سامر مالك حصل ايه
سامر بضيق انا كنت جايب الكتاب اللى هايدى طلبته لقيت حتة الخدامه دى بترمى بلاها عليا وبكل بجاحة بتعلى صوتها كمان
كانت غرام فى قمه ڠضبها فهى باستطاعتها أن تطرده من بيتها ولكن صبرا جميلا
نزل اسد بسرعه هو وهايدى
وتجمعوا جميعا فى الهول
اسد دى غرام بنت عمى وتبقي صاحبه الفيلا
سامر باستغراب من مظهرها
عموما اتفضلى يا هايدى الكتاب اللى طلبتيه
ويدفعها داخل حجرته
اسد انتى مين سمحلك تتكلمى مع سامر
غرام انا ليقاطعها
اسد انا
غلطان انى قبلت
الجوازة دى
انتى واحدة
ما تشرفنيش ازاى
↚
هقابل المجتمع بواحدة فلاحة زيك
انا غلطت لما سمعت كلام والدى
انتى مش بس فلاحة انتى انسانه مش محترمه ازاى يا هانم تكونى متحوزه وتسمحى لنفسك تقفى مع راجل غريب
ظلت غرام صامته بقلم منال عباس
ليتضايق اسد أكثر
اسد طبعا مالكيش عين تردى حته فلاحة ماعندهاش كرامه
اتفضلى انخمدى مش عايز اشوف خلقتك واغلق إضاءة الحجرة
ذهبت غرام إلى الكنبه وبدأت بالبكاء بصوت منخفض
كان اسد يستمع إلى بكاءها
شعر أنه قد تطاول عليها أكثر من اللازم وشعر بالذنب تجاهها ولكن غروره منعه من الاعتذار
عند هايدى
انا مش عارفه اشكرك ازاي يا سامر على الكتاب
سامر مفيش داعى من الشكر قوليلى ايه حكاية غرام دى
وليه اسد بيدافع عنها كدا
هايدى دى بنت
اونكل حسام اللى ماټ
واتربت فى الفلاحين وزى ما انت شايف مجرد حتة فلاحة
سامر فلاحة بس صاروخ
هايدى بغيظ نعم اوعى تقولى أنها عجبتك
سامر البت الحقيقه ما فيهاش غلطه
هايدى بخبث خلاص انت وشطارتك
سامر يعنى ايه
هايدى هو انا اللى هقولك تعمل ايه
شوف بقي يا دنجوان هتعمل ايه
سامر المهم مساعدتك
هايدى عنيا بقلم منال عباس
عند اسد
وجد الجميع نائمين وتفاجئ بذلك الكتاب الذى كان يحمله سامر بين يديه
أمسك به ليجده باسم الكاتبه المجهوله
اسد معقول هايدى بتقرأ للكاتبه المجهوله وأخذ الكتاب ودخل حجرة مكتبه وبدأ فى قراءة الكتاب ليمر الوقت بسرعه فاسلوبها جذاب وشيق جدااا جعله يريد قراءة المزيد حتى غلبه النوم
يمر الوقت بسرعه ليأتى الصباح
تستيقظ غرام لتجد الساعه 9 صباحا ولم تجد اسد بالحجرة فهمت أنه قد غادر قامت بسرعه واتصلت على سلمى
سلمى صباح الخير حبيبتى فينك مش بتردى على رسايلى
غرام حصل حاجات كتير مفيش وقت احكيها ليكى
غير انى اتدبست مع اسد
سلمى ازاى
غرام هو ما يعرفش لحد دلوقتي انى بنت عمه هو يعرف انى الكاتبه المجهوله والمفروض أقابله كمان شويه
بس حصل مشكله
سلمى مشكلة ايه
سلمى طب أجهزى وانزلى وانا اقابلك فى اقرب مكان
وهجيبلك كل حاجه هتحتاجيها
غرام انا مش عارفه اشكرك ازاي
لتشاهدها هايدى من البلكونه
هايدى باستغراب هى البنت دى بتروح فين كل يوم انا من هنا ورايح لازم اراقبها بقلم منال عباس
تصل غرام فى أحد المولات بالقرب من المؤسسه لتجد سلمى فى انتظارها
سلمى خودى يا حبيبتي ادخلى غيرى بسرعه الساعه لسه عشرة الا ربع
دخلت غرام لتجد ملابس كاجوال
شميز من الجينز باللون الازرق مفتوح وتحته تيشيرت ابيض وحجاب ابيض وبنطالون جينز باللون الازرق واكسسوارات تناسب تلك الملابس
ارتدت غرام الملابس بسرعه وكان مظهرها جذاب للغايه
خرجت إلى سلمى
سلمى وااااو يلا اسيبك بقي
مش بتقولى أنه هيقابلك هنا فى الكافيه اللى فى المول
غرام ايوا انا مش عارفه اشكرك ازاى
سلمى مفيش شكر بين الاخوات ويلا باى وتركتها وغادرت
كان اسد قد وصل إلى الكافيه وانتظرها وهو يبحث عنها بين الحاضرين ليشاهدها تأتى من بعيد
اسد وقلبه يدق بسرعه ايه البنت دى
دى هتجننى بجمالها دا بقلم منال عباس
غرام ما يصحش كدا يا استاذ اسد
اسد بجد انا اسف بس ريحة البرفان بتاعتك فكرتنى ب وصمت للحظات ثم أكمل اتفضلى اقعدى
جلست غرام أمامه
اسد تحبي تشربي ايه
غرام مفيش داعى
انا همشي بسرعه مش عايزة اتاخر مش عايزة اعمل مشاكل مع زوجى أصله عصبي وممكن ينفعل عليا ويهينى
اسد ايه الإنسان الهمجى مش من حقه يعاملك كدا حتى لو انجبرتوا على بعض ليتذكر نفسه وكيف يتعامل مع غرام ابنة عمه ليكتشف أنه إنسان سئ
غرام للاسف مفيش حد بيعرف عيبه وهو بيفترى عليا
شعر بالاسى على حالها وبالخزى من نفسه من معاملته السيئه لغرام
ليتفاجئ بها
غرام ممكن اعرف انا هنا علشان نتكلم فى ايه
اسد اه صحيح كنت هحكيلك عن ليه اخترت ليكى اسم غرام بقلم منال عباس
اصل غرام دى تبقي بنت عمى اللى اتولدت أمام عنيا وانا اللى اخترت ليها اسمها وكبرت لما بقي عندها خمس سنوات بس للاسف حصل اللى عمر ما حدكان يتوقعه اكتشفت يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الخامس
اذكر الله وصل على النبي ويلا بينا نبدأ البارت
بدأ اسد بتوضيح السبب وراء اختياره لاسم غرام لها
اسد غرام دى تبقي بنت عمى اللى اتولدت أمام عنيا وانا اللى اخترت ليها اسم غرام كبرت أمام عنيا كنت بحبها ومرتبط بيها جدا ولما بقي عندها خمس سنوات للاسف حصل اللى عمر ما كنت أتوقعه بقلم منال عباس
سمعت خناقة كبيرة بين بابا عادل وعمتى مديحة
فلاش باااااااك
مديحة انت ازاى تصدق أميرة مرات اخوك
عادل وهى مصلحتها ايه يا مديحة
أميرة طول عمرها فى حالها لكن انتى
ديما مش بتحبيها وديما بتهينى فيها وهى مستحمله ومش بتتكلم
أميرة تحب اعرفك السبب اللى خبيته عليكم كلكم
عادل مستحيل اصدق كلامك دا
مديحة وانا معايا الدليل
سحر مراتك مماتتش بالسكته القلبية زى ما المستشفى بلغتنا بقلم منال عباس
systemcode ad autoadsسحر ماټت بسبب خطأ طبي فى العمليه وانت عارف ان الست أميرة هى اللى كانت الدكتور الجراح المسئول عن العمليه
صمت اسد لعدة دقائق ودموعه تختنق فى عينيه
كانت غرام تستمع وهى مصدومه لما تسمعه لم يقص أحد ابدا عن ذلك
كانت بالكاد تتخطى عمر الأربع سنوات
غرام پبكاء على بكاءه
غرام ما تزعلش يا أسدى هى راحت عند ربنا وكلنا لما نكبر هنروح ليها بقلم منال عباس
نظرت غرام عليه بأسي ولكن بداخلها لا تصدق أن والدتها قد تكون السبب وراء الۏفاة
أمسكت غرام يده لتواسيه
غرام انا اسفه انى فكرتك بالماضى الأليم
اسد للاسف الماضى ديما بيحاوطنا
نظرت إليه غرام وهى تؤكد لنفسها أن والدتها مظلومه وستسعى دائما لاظهار الحقيقه
اسد بابتسامه انتى تؤمرى يا غرامى
غرام ها قد نطقها فى الماضى كانت تدعوه أسدى وهو يدعوها غرامى
ثم انتبهت لنفسها واستاذنت للذهاب إلى الحمام بقلم منال عباس
غرام ايه اللى انا بفكر فيه دا دا اسد اللى كل لحظه بيهين فيا مستحيل انسي أنهم رمونى وانا طفله فوقى يا غرام لازم يدوق الكاس اللى شربت منه كاس الظلم والوحدة
غسلت وجهها وعدلت حجابها وعادت إليه لتجده
جالس بهيبته ووسامته
اسد غرامى تحب تفطر ايه لترد بتلقائيه دون وعى منها اى حاجه أسدى يطلبها هحبها
رفع اسد حاجبيه باستغراب لقد نادته بأسدى لماذا كل شئ حوله يفرض غرام ابنة عمه
عليه
تنهد اسد وطلب المنيو واختار العديد من الأطعمة
غرام ليه دا كله دا احنا اتنين بس
اسد اصل الحقيقه ما اكلتش من امبارح مع أن غرا واستبدل حديثه وأكمل مع أن الخدامه حضرت ليا الاكل اللى بحبه والحقيقه ريحة الاكل كانت تحفه بس لما جاتنى الرسالة منك
مقدرتش اكل حاجه
غرام بضيق يعنى انا السبب
اسد الحقيقه انا بكون سعيد جدا لما بكلمك
غرام طب يلا نفطر علشان الحق اروح اخاڤ زوجى يرجع وما يلاقنيش
اسد مش هتعرفينى هو مين انا اقدر اخلصك منه
غرام بتنهيدة للاسف مش هينفع
اسد بتساؤل ليه
غرام لان فى تار بينى وبينه لازم يخلص الاول ولو سمحت بلاش اسئلة اكتر من كدا
اسد تحت امرك
تناول كلاهما الأفطار وكلا منهما بداخله العديد من التساؤلات بقلم منال عباس
بعد أن انتهيا
اسد غرام انا مارضيتش اجيب معايا اوراق تجديد التعاقد لانى حابب اشوفك مرة تانيه لو ما عندكيش مانع
غرام بتنهيدة سيبها للظروف
اسد على فكرة أول مرة أقرأ كتاب ليكى والحقيقه انبهرت بأسلوبك من جمال اسلوبك فى سرد الأحداث بقيت عايزة اقرا الكتاب كله
ودا هيخلينى متمسك بيكى انك تجددى معانا
غرام أن شاء الله استاذنك علشان الوقت عدى بسرعه
اسد طب ممكن اوصلك فى طريقي
وما أن دخلت حتى وجدت هايدى فى وجهها
هايدى حمدالله على السلامه يا ست غرام
غرام بنبرة متزنه فقد قررت ألا تهاب أحد فى ذلك المنزل خير فى حاجه
هايدى وهى تلتف حولها وتمسك بأطراف ملابسها قوليلى بقي جيبتى الهدوم دى منين بقلم منال عباس
غرام وهى تزيح يدها عنها شئ ما يخصكيش وابتعدت عنها كى تصعد السلم لتستوقفها كلمات هايدى
فهذا هو هدفها أن يجب أن يتجرع الجميع من هذا الكاس
ظلت تكتب وهى مندمجة لتتفاجئ بدخول اسد وما أن وجدته قامت بسرعه لتدارى تلك الأوراق
نظر إليها اسد باستغراب ما الذى تخبأه تحت نقابها ولكنه لا يهتم لأى شئ يخصها
اسد حضريلى
الحمام بقلم منال عباس
غرام حاضر ذهبت غرام لتحضير الحمام يقف اسد مذهولا من تلك الرائحة التى تغزو الغرفه أنها رائحة
أخذ اسد ملابسه دون أن يتحدث إليها
أما غرام فقد خبأت أوراقها فى نفس الصندوق الذى أعطاه إياه عمها وخرجت للبحث عن عمها عادل فلم تشاهد منذ الأمس
سألت الخادمه عنه
الخادمه ام ابراهيم سيدى عادل ما خرجش من اوضته من امبارح وطلب محدش يزعجه
شعرت غرام بالقلق عليه هى تعلم جيدا أن السر معه وتريد معرفه المزيد
صړخت غرام خوفا عليه
غرام اونكل عادل اونكل عادل مالك فيك ايه
ولكنه لم يجيب لتصرخ بصوت عالى
أسد الحقنى نزل اسد على صوت صړاخها ليجد والده بالأرض
حمله ووضعه بالسرير تجمع الجميع حوله
كانت غرام ترتجف وتبكى
اسد ايه اللى حصل
غرام انا نزلت اسال علشان اطمن عليه لقيته واقع بقلم منال عباس
بعد وقت قليل حضر الطبيب وقام بمعاينته وأعطاه حقنه وعلق إليه المحلول
اسد هو بابا فيه ايه يا دكتور
نظر إليها الطبيب باستغراب لهيئتها
الطبيب هتعرفى تقرأى يا بنتى المواعيد
غرام ايوا وامسكت الروشته وقرأت جميع الادويه المكتوبه بالانجلش ومواعيدها استغرب اسد ذلك فكان يظن أنها جاهله وخصوصا انها تربت فى الريف ولكنه تذكر أن والدتها كانت طبيبه لماذا فهم هذا المفهوم الخاطئ عنها
استأذن الطبيب وقام اسد بتوصيله
خرجت مديحة وهايدى من الحجرة
هايدى رايك اعرفه بخروجها كل يوم
مديحة مش وقته لانه دلوقتى شايفها بطله علشان هتساعد باباه ومش هيهتم بأى حاجه تانيه
هايدى البت دى محظوظه
عاد اسد إليهم لتتحدث مديحة بتمثيل
مديحة الف سلامه على عادل قلبي واجعنى عليه
اسد اه طبعا ما هو واضح ونظر إليهم باشمئزاز ودخل الحجرة على والده
ليجد غرام تمسك بيده وتبكى
غرام ارجوك اوعى تسيبنى انا ماليش حد غيرك كلهم ماتوا وسابونى انا ماليش حد فى الدنيا غيرك حتى اسد اللى مفروض يكون ضهرى وحمايتى اكتر حد بيدبحنى على ذنب
انا مش عارفه ايه هو
كان اسد يستمع اليها وكاد قلبه أن يرق إليها ليتفاجئ بدخول هايدى بقلم منال عباس
هايدى اعذرنى يا اسد بس سامر وصل و
اسد ما يوصل ولا ما يوصلش انا مالى
هايدى وانا اعرف منين ما تسأل مراتك ونظرت على غرام وهزت رأسها
ال غرام وخرجت
أمسك اسد يد غرام وجذبها إليه
اسد ايه بينك وبين اللى اسمه سامر دا
غرام بۏجع سيب ايدى بتوجعنى
اسد انتى
لترد غرام پبكاء انت
عايز منى ايه
عايز تطلقنى
طلقنى جدى كان فاهم
انك هتحمينى لكن ايه النتيجة معيشنى زى الخدامه وتركته وخرجت وهو يقف مذهولا
تخرج غرام لتجد أمامها سامر وهو يحمل بوكيه من الورد
سامر آنسه غرام الټفت إليه غرام پبكاء
سامر انا اسف على اللى صدر منى بالأمس وبعد اذنك تقبلى اعتذارى مش معقول العيون اللى تسحر دى تبكى لأى سبب ومد بيده إليها بوكيه الورد ليجد من يمسك بوكيه الورد من يده يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت السادس
حابه اشكر متابعين البيدج روايات منال عباس
وأوجه أيضا الشكر لمدونه أيام نيوز لانتشار الروايه على جميع مواقع السوشيال وبفضل الله وفضلكم أصبحت البيدج أكثر من 100 الف متابع تحياتي لكم جميعا
اذكروا الله ويلا بينا نبدأ البارت
بعد أن رأى سامر عيون غرام الباكيه
سامر مش معقول العيون اللى تسحر دى تبكى لأى سبب ومد يده إليها بوكيه الورد ليجد من يمسك بوكيه الورد من يده ويقذفه أرضا
سامر ايه اللى انت عملته دا بأى حق تتصرف بالشكل دا
ليرد اسد پغضب بحق أن الحلوة اللى بتتغزل فى عيونها تبقي مدام اسد حسام المنشاوى
نظرت إليه غرام بذهول معقول اعترف بزواجهم وظنت أنه بدأ يتغير من أجلها وفى لحظات تناست الاڼتقام وتذكرت اسدها الذى كان يراعها وهى صغيره وما هى إلا لحظات سعيده فى خيالها هى فقط لتتلاشي فرحتها
بتكمله اسد حديثه بقلم منال عباس
اسد احب اعرفك أن المدام هنا مجرد حته فلاحة جايه من ورا الجاموسه مش اكتر من خدامه عندى
كانت هايدى تنظر إليها بشماته
لم تتحمل غرام إهانته أكثر من ذلك لتجرى خارج الفيلا فكر باللحاق بها ولكنه تراجع بينه وبين نفسه
اسد احسن انها جات منها انا قرفت من وجودها
عند غرام
ظلت تجرى فى الشارع بتلك الملابس الريفيه وجميع من يراها يظنها خادمه
لملابسها القديمه كانت تبكى من الظلم والقسۏة والاهانه التى تلقتها من زوجها بل هو عدوها من هذه اللحظه
ابتعدت كثيرا عن الفيلا ليس معها نقود للعودة إلى منزلها بالبلد فكرت بالاتصال على صديقتها سلمى
يرن هاتف سلمى حيث كانت تجلس مع لؤى
سلمى دى غرام بتتصل
لؤى ردى عليها زمانها بقت زى السمن على العسل مع اسد وخصوصا أنهم كانوا مع بعض النهارده
سلمى يا ناصح هو ما يعرفش أنها مراته بقلم منال عباس
ردت سلمى بحماس
سلمى الو حبيبتى
ليأتيها الرد صوت بكاء من الطرف الآخر
سلمى بقلق غرام مالك حبيبتى بتعيطى ليه
غرام بنحيب اسد اسد بهدلنى أمامهم كلهم انا مابقيتش عايزة اقعد ثانيه واحدة معاهم
ومش معايا فلوس ارجع البلد
سلمى طب أهدى وانا هفوت
معايا لؤى فرصه يوصلنى ليكى انتى فين
وصفت غرام لها المكان
سلمى الحمد لله مش بعيد عننا
دقائق ونكون عندك ما تتحركيش وأغلقت الهاتف
سلمى بنظرة ڠضب إلى لؤى
سلمى بتقولى صاحبك بقي زى السمن على العسل
لؤى فى ايه وايه النظرة دى انتى هتتحولى
سلمى پغضب صاحبك يا استاذ بهدل غرام والبنت مڼهاره فى الشارع من العياط يلا بينا نروح لها بسرعه
عند اسد
اقتربت منه هايدى بدلع
هايدى ولا تزعل نفسك احسن انها غارت من هنا منال عباس
ليرد عليها سامر انا بجد مصډوم فيك يا اسد انت وهايدى معقول بنت عمك اللى من لحمك ودمك وكمان طلعت مراتك يعنى شرفك يا سيد الرجالة
تعرضها للاهانه دى كلها حتى لو كنت ما بتحبهاش حتى لو كانت جاهله زى ما بتقول بجد يا خسارة ونظر لهم نظره اشمئزاز وخرج
هايدى سيبك منه هو عايز يضايقك وبس
ليرد اسد عليها ابعدى عنى انتى كمان مش ناقصك وصعد إلى حجرته وهو متضايق مما حدث لم يتحمل نتيجة فعلته ليكسر كل شئ حوله
جلس على الأريكة واذكر حديثها لوالده وهى تطلب منه أن يشفى من أجلها فليس لها أحد غيره
اسد ياااه يا اسد للدرجادى طلعت خسيس هى ذنبها ايه فى اللى عملته مامتها يا ترى راحت فين وهى خارجه بالمظهر دا اكيد هتتصرف وترجع لبلدها
وتذكر والده المړيض وأنها الوحيدة التى بادرت بمساعدته وعلاجه دون أن يطلب منها
اسد البت دى لازم ترجع على الأقل علشان بابا وقاده كبريائه أن وجودها ليس من أجله ولكن من أجل والده
عند غرام
كانت تجلس على الأريكة بالشارع وهي تبكى على حالها
نزلت سلمى بسرعه إليها واستغربت مظهرها كيف لهم أن يفعلوا بها هكذا
غرام من الفتيات الانيقات بالجامعه
والجميع يشهد لها بذلك بقلم منال عباس
سلمى بحزن على حالها قامت باحتضانها لكى تهدأ من روعها
سلمى تعالى حبيبتى معايا انتى عارفه انى عايشه مع بابا وماما لوحدنا واخويا متجوز ومسافر هو ومراته وابنه
نظر لها لؤى وشعر بالاسف من أجلها
كيف لتلك الكاتبه المرموقة أن يصل بها الحال إلى
هذا الوضع
لؤى تحبي نروح اى مكان قبل ما تروحوا البيت
سلمى لا يا لؤى الافضل نروح بسرعه
كانت غرام شبه مغيبه عن ما يحدث حولها فهناك خنجر فى قلبها ولازالت الطعنه قويه
عند اسد
اتصل بالطبيب لإحضار ممرضه خاصه لرعايه والده
وقرر السفر الى البلد لاول مرة
لاسترجاع زوجته فقد أخطأ كثيرا وهذا اقل ما يجب فعله
طلب من السائق
اسد عم انور فاكر لما روحت تجيب غرام من البلد
السائق انور ايوا يا اسد باشا
اسد طب تعالى وصلنى ل هناك لانى معرفش الطريق بقلم منال عباس
السائق امرك
وبدأ رحلته للسفر الى البلد وهو يفكر كيف يعيدها مرة أخرى
عند لؤى
وصل أمام العمارة الخاصه ب سلمى
لؤى هفوت عليكم بالليل تكون الانسه ارتاحت شويه ولم ينطق اسمها فقد حذرته سلمى أن يظهر أنه يعرف حقيقة أمرها
صعدت سلمى ومعها غرام
استقبلتهم والدة سلمى بترحاب
قصت سلمى حكايه غرام لوالديها
والدة سلمى رحاب
رحاب يا عينى عليكى يا بنتى دا انتى استحملتى كتير وهو اللى خسران بكره يندم على اللى عمله فيكى
ثم نظرت رحاب إلى سلمى
رحاب خوديها يا سلمى اوضتك وهاتى ليها غيار خليها تاخد شاور وتفوق كدا على ما اجهز ليكم الغدا
كانت غرام صامته مصدومه مما حدث دخلت حجرة سلمى وبدأت فى البكاء
والد سلمى اشرف
اشرف البنت دى صعبانه عليا اوووى ولازم نقف جنبها ونجيب لها حقها
رحاب هنجيب حقها ازاى مش سامع سلمى بنقولك أن اسد دا يبقي ابن عمها ومش بس كدا كمان جوزها
يعنى ممكن يقلب الدنيا علينا
اشرف ربنا ما بينساش حد
رحاب ونعم بالله هقوم احضر ليكم الغدا تلاقيها يا عينى ما اكلتش حاجه
كانت سلمى ونعم الصديقه ل غرام حيث كانت تواسيها نفسيا وساعدتها أن تهدأ وطلبت منها أن تأخذ شاور وتستبدل ملابسها
وبعد مرور ساعه
كانت رحاب قد جهزت الغداء وكى ترفع الحرج عن غرام
رحاب يلا يا سلمى انتى وغرام انا عملت الغدا وانتم بقي خطوه على السفره ومن اللحظه دى انا عندى بنتين
واقتربت من غرام
ذهبت غرام مع سلمى وجهزوا السفرة وجلسوا جميعا لتناول الطعام
كان اشرف يتناول الأحاديث الفكاهيه كى يخرج غرام من حزنها وبالفعل بكلماته البسيطه استطاع أن يجعل البسمه ترتسم على وجهها
بعد تناول الغداء
قامت الفتيات برفع الاطباق وصممت غرام بأن تنظف المطبخ مع سلمى
كانت غرام تشعر بطيبتهم وحبهم ومعاملتهم الحسنه
غرام فلم تجد من أسرتها ومن زوجها اى معامله ولو بسيطه
سلمى ما تفكرين كتير يا غرام انسي الفترة دى واللى باعك بيعيه وانتى مش محتاجه منهم حاجه
انتى كاتبه مشهورة ومتفوقه فى الدراسه وبكره هما اللى هيجروا وراكى علشان تسامحيهم
غرام انا مش عارفه اشكرك ازاي يا سلمى انتى وطنط واونكل على دعمكم ليا منال عباس
سلمى بس يا رخمه مفيش شكر بين الاخوات
مر أكثر من ثلاث ساعات حتى وصل السائق أمام منزل غرام
نزل اسد ورن جرس الباب عدة مرات ولا احد يجيب
عاد إلى السائق
اسد مفيش حد موجود يا ترى هى هتكون فين
السائق ممكن تكون عند الحاج ابراهيم صديق جدها هو ساكن قريب من هنا
بدأ اسد يقلق عليها ولا يدرى ما السبب فى هذا القلق
قاد السائق السيارة إلى منزل الحاج ابراهيم
ووصلوا إليه
استقبلهم الحاج ابراهيم بترحاب ودعاهم للدخول
وما أن جلسوا ليتسائل الحاج ابراهيم
ابراهيم اومال بنتنا غرام ما جيتش معاكم ليه ليها وحشه كتير
ليقف اسد مذهولا
اسد عايز تقول إن غرام مش عندك هنا !!
ابراهيم من وقت ما
سافرت ليكم وهى ما رجعتش هو فى ايه يا ابنى
اسد طب ممكن تكون راحت لمين هنا
ابراهيم غرام ما كنتش مختلطه بحد من أهل البلد وجدها كان ديما بېخاف عليها ومخصص ليها سيارة توديها الجامعه وترجعها علشان محدش يضايقها بقلم منال عباس
اسد فى نفسه يعنى غرام كانت طالبه جامعيه طبعا اكيد دى كانت بتقرأ الروشته الانجلش بطلاقه
ايه اللى انا بفكر فيه دلوقتى يا ترى روحتى فين يا غرام
ترك ارقام هواتفه الخاصه للحاج ابراهيم
اسد لو
غرام ظهرت فى اى وقت ياريت تتصل عليا
وأخذ السائق وغادر وهو يشعر بالندم على ما فعله
عند غرام
طلبت من سلمى باحضار بعض الأوراق
فهى بحاجه ملحة للكتابه فعالم الروايات هى العالم الذى تعشقه وتعيش معه حياتها الورديه
احضرت لها سلمى ما طلبت
وجلست غرام فى سرد قصتها
وكان عنوانها روايتى كاس الغرام
أنه الكأس الذى نتجرعه من ايدى من نحبهم قد يكون لذيذا ولكنه فى الغالب بطعم العسل المر نحن نعيش عالمنا عالم ملئ بالاحقاد والظلم من اقرب الناس الينا وظلت تكتب والأفكار تواردها فهى قصتها التى عاشتها على أرض الواقع
أتى المساء حيث حضر لؤى
لؤى انا مش عارف اقدر اساعدك بايه يا آنسه وصمتت
غرام اسمى غرام يا استاذ لؤى واتمنى اللى حصل النهارده يكون سر بينا مش عايزة استاذ اسد يعرف حاجه عن اللى حصل معايا احنا كل اللى بيربطنا شغل مش اكتر
لؤى من غير ما تطلبي دا وعد
كنت حابب اعرفك أن اسد بلغنى أن بكرة حضرتك هتيجى توقعى العقد بالتجديد
غرام وهى تحاول أن تبدو متماسكه من أجل حلمها
غرام اكيد أن شاء الله بكرة على ميعادنا بقلم منال عباس
لؤى هنكون فى انتظارك
سلمى لؤى هو ما ينفعش تأجل دا على ما غرام تشد حيلها شويه
لتقاطعها غرام
غرام لا يا سلمى انا كويسه ودا شغل
ونظرت إلى لؤى واكملت لو سمحت تكونوا مجهزين ليا الفلوس نقدى
لؤى طبعا دا حقك
استاذنهم لؤى وغادر
سلمى ناويه على ايه يا غرام
غرام دار النشر دى طلعت من أملاكى
عمى أدانى كل الاوراق اللى تثبت ميراثى عن والدى
سلمى طب ناويه على ايه
غرام مش وقته صبرا جميلا وكله هيدوق من نفس الكاس
سلمى انا خاېفه عليكى يا غرام اوقات الاڼتقام بيدمر صاحبه
سلمى اطمنى انا دوقت الظلم
وبالتالى مش هظلم بس كل
واحد يدوق من نفس الكاس
مضى
↚
الليل وأتى الصباح
استيقظ اسد ونظر إلى الاريكه فكانت فارغه شعر بالاسي
يشعر أنه فقدها للابد اتصل على لؤى للإعتذار عن الحضور اليوم
لؤى ما ينفعش النهارده بالاخص
اسد ليه
يعنى
لؤى انت ناسي الكاتبه المجهوله وميعاد توقيع العقد
اسد اه صحيح طب تمام ساعه واكون عندك
نزل اسد إلى والده للاطمئنان عليه
اسد صباح الخير يا بابا عامل ايه دلوقت
عادل انا احسن الحمد لله اومال فين غرام معقول ما تسألش عليا
اسد بحزن لا طبعا سألت عليك بس هى خرجت عندها مشوار ولما ترجع هتجيلك
عادل غرام بنت عمك كنز يا اسد حافظ عليها يا ابنى
هز رأسه اسد بالموافقه وتركه وقاد سيارته إلى المؤسسه بقلم منال عباس
عند غرام
ارتدت من ملابس سلمى وكانت غايه فى الجمال وقررت الذهاب إلى المؤسسه بكل ثقه
اوصلتها سلمى إلى هناك
سلمى انا هنتظرك هنا فى الكافيه دا واول ما تخلصى رنى عليا علشان نروح سوا
غرام تمام وتركتها وذهبت إلى المؤسسه
حيث كان اسد فى انتظارها
وما أن رأته استغربت هيأته وشموخه التى تعودت عليه فكان يبدو عليه الانكسار
بعد أن ألقت التحيه عليه
اسد بطريقه رسميه اتفضلى العقود
وأخرج حقيبه بها الأموال
ودا نصيبك اللى اتفقنا عليه
قامت غرام بالتوقيع على العقود وأخذت حقيبه الاموال وكادت أن تغادر
ليستوقفها صوت اسد
اسد غراااام يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت السابع
بعد أن وقعت غرام العقود وأخذت حقيبه الاموال وكادت أن تغادر ليستوقفها صوت اسد
اسد غرااام
توقف قلب غرام وتسمرت مكانها ظنا منها أنه قد تعرف عليها إلا أنه كان يناديها بالاسم الذى اختاره لها
الټفت إليه ببطئ لتجده منكسر وينظر إلى الأرض على غير عادته
اسد خسرتها يا غرام بقلم منال عباس
غرام بحذر هى ايه
اسد ممكن تقعدى معايا شويه انا مخڼوق ومش عارف اتصرف ازاى مش احنا اتفقنا نكون اصحاب يا غرام
هدأت
غرام وتذكرت الاتفاق بينهم
غرام ايوا طبعا قولى ممكن اساعدك ب ايه وذهبت وجلست أمامه على مكتبه
اسد انا حكيت ليكى أن بنت عمى اسمها غرام لكن ما قولتش أنها تبقي مراتى
استغربت غرام ذلك الشخص المتعجرف كيف بعد أن اهانها كل تلك الإهانات أن يعترف بزواجهم
غرام مراتك !!
اسد ايوا يا غرام بالرغم أن اول ما عرفت انها انفرضت عليا ودا من خلال بابا للاسف لكن من جوايا فى حاجه بتشدنى ليها حاجه بتقولى أنها تخصنى دى غرام اللى كانت زى الوردة اتولدت فى الفيلا كانت بنت زى القمر لدرجة من جمالها صورها وهى طفله انتشرت على صفحات المجلات
غرام طب فين المشكله دلوقتى
اسد مش قادر انسي ان مامتها هى السبب فى مۏت امى
مش قادر ابص فى وشها لدرجة انى فرضت عليها النقاب
غرام طب ما يمكن مامتها مظلومه انت سمعت كلام لكن ما اتأكدتش منه بقلم منال عباس
اسد وهتأكد منه ازاى وكلهم ماتوا
غرام انا برضو اللى هعرفك يا حضرة الظابط
اسد باستغراب فى نفسه محدش يعرف انى ظابط !! ليه حاسس ان وراكى حكايه انتى كمان وتظاهر أنه لم يأخذ فى باله حديثها
أما غرام تحدثت فى نفسها ايه اللى انا قولته دا المفروض انى معرفش حاجه عنه يارب ما ياخدش فى باله
اسد بتمثيل انا بټحطم مش عارف اعيش لحظه من غيرها
غرام بارتباك لحديثه خلاص روح ليها وعرفها بمشاعرك دى
اسد ما هو للاسف انا معرفش راحت فين نفسي ترجع لينا وخصوصا أن
والدى تعبان وبيسأل عليها
غرام بحزن وقلق على عمها
غرام طب هو عامل ايه دلوقتي بياخد علاجه
بدأ الشك يزداد بداخله تجاهها
اسد للاسف مفيش حد يراعيه وهو رافض العلاج وبيسأل على غرام
غرام فى نفسها واضح يا ابن عمى انك بتشتغلنى بحس الظابط وانا بقي هلاعبك بحس الكاتب وقالت بخبث
طب ما تاخد اجازة واهتم بيه
اسد بقولك ليل نهار بيسأل على غرام
رن جرس هاتف غرام وكانت سلمى المتصل بقلم منال عباس
ردت غرام بصوت مسموع لاسد
غرام ايوا انا خلاص راجعه اهو لا صدقنى مش هتاخر اسفه انى خرجت من غير اذنك سلام
وأغلقت الهاتف
غرام دا زوجى رجع البيت ومش لقانى مضطرة امشي
اسد باستغراب جوزك !! بعد أن بدأ يشك أنه ولو بنسبه بسيطه أن تلك الفتاة هى زوجته ولكن ذلك الاتصال بدد كل الاحتمالات
غرام اعذرنى مضطرة امشي مش عايزة مشاكل معاه وخرجت بسرعه قبل أن تسمع رده
جلس اسد على مقعده وهو يفكر هل حقا يتفقد وجود غرام زوجته أما أنه مجرد شعور بالذنب
ليخرج من تفكيره على صوت رنين هاتفه وكان المتصل
اللواء حسان ازيك يا اسد ليه مش موجود النهارده فى مكتبك
اسد انا اسف يا حضرة اللواء عندى ظروف طارئه حصلت ومقدرتش احضر
اللواء حسان عرفت دا من والدك عادل وعرفت أنه تعبان اوووى دا العذر الوحيد اللى يخلينى اسامحك
المهم دلوقتى حضر شنطتك النهارده عندك مأموريه مهمه جدا فى اسكندريه
اسد مأموريه ايه !!بقلم منال عباس
اللواء حسان هتعرف كل حاجه اول ما توصل هننتظرك فى القسم الساعه السابعه والسفر هيكون بعد ما نتقابل اعمل حسابك فى هدوم علشان المأموريه اسبوع
اسد تمام يا فندم واغلق الهاتف
عند غرام وسلمى
سلمى طمنينى عليكى اتاخرتى ليه مش قولتى انك هتوقعى وتمشي بسرعه
غرام اسكتى دا انا قلبي وقع فى رجليا وبدأت تقص لها ماحدث
سلمى تصدقى اسد بدأ يصعب عليا معقول دا اسد بجبروته
غرام لا يا سلمى ما تقوليش كدا انا عمرى ما هنسي اللى عمله فيا
سلمى ربنا يسعدك يا حبيبتي يلا نروح بقي
غرام نروح
ايه ! فرصه أننا هنا فى المول عايزة اشترى هدوم وشويه طلبات محتاجاهم النهارده انا قابضه ومعايا فلوس كتير
سلمى إذا كان كدا يلا بينا بقلم منال عباس
عند مديحة
مديحة متاكد انها مارجعتش البلد
المتصل ايوا يا هانم دا حتى اسد باشا كان هنا امبارح وملقهاش
مديحة المهم تخلى عينيك مفتحين
ولو لقيتها فى اى وقت تعرفنى بسرعه
المتصل تحت امرك
أغلقت الهاتف وجلست تفكر
مديحة يا ترى افرح انك غورتى من هنا ولا ازعل انك ممكن تظهرى من جديد و الماضى
ينفتح لازم الاقيكى
ولازم اخلص عليكى بايديا علشان اخلص من قرفك
قامت بالاتصال بأحد الأشخاص
مديحة هه طمنى الشحنه هتوصل امتى
الطرف الآخر هتوصل بكرة مع شحنه الورق اللى هيوصل المطبعه الخاصه بدار النشر حاولنا نتصرف فى اى حاجه بعيدة عن المؤسسه علشان اسد ما ياخدش باله بس قولنا فرصه أنه طالب طلبية ورق ومستوردها من نفس المكان
مديحة مع أن دا فى مخاطرة كبيرة
بس المكسب من ورا الصفقه دى هنكسب من وراها الملايين خودوا حذركم وانا ماليش دعوة بأى حاجه لو جد فى الأمور أمور
الطرف اطمنى يا ست هانم كله معمول حسابه بقلم منال عباس
أغلقت الهاتف وتنهدت
من سنين طويله ماجتش ليا صفقه زى دى بسببك يا اميرة
فلاش باااااااك
مديحة انت متاكد ان الصفقه مكسبها مضمون ومحدش هياخد باله
الطرف الآخر سعيد زوج مديحة اكيد طبعا طول ما حسام اخوكى عامل لينا توكيل باستلام الشحنه يبقي احنا فى امان المهم دى صفقه ما تتعوضش
مديحة افرض الشرطه اخدت بالها
سعيد ما يبقاش قلبك رهيف كدا كل اوراق الصفقه باسم اخوكى انا مجرد مستلم وقتها لا انا ولا انتى لينا دخل وفرصه أن حسام والكل مشغولين پوفاة سحر
مديحة عندك حق المهم انا نصيبي زى ما اتفقنا النص بالنص
سعيد طبعا يا روحى
مديحة وانا ايه يضمن ليا حقى
سعيد انتى مراتى وحياة هايدى بنتنا
كانت أميرة تقف خلف الباب واستمعت كل حديث أميرة ودخلت عليها لتواجهها
أميرة انا بجد مصدومه فيكى ازاى اخوكى هان عليكى بالشكل دا معقول
انتى يا مديحة تعملى فى حسام كدا !!
أميرة ايه التخاريف اللى انتى بتقوليها دى انتى اتجننتى
عادل اخويا وحرمتى اسد من أمه جايه ترمى بلاكى عليا انا كمان عايزة تكوشي على كل حاجه
أميرة بذهول ايه اللى بتقوليه دا سحر ماټت بالسكته القلبية بعد ما العمليه نجحت بيوم كامل
مديحة واحنا ايه اللى ياكدلنا ما يمكن انتى بالاتفاق مع المستشفى خبيتى علينا واقتربت من أميرة بتحذير
مديحة لو فتحتى بوقك بكلمه واحدة انا بكل سهوله هقدر اجيب تقارير تثبت انك السبب فى مۏتها
أميرة كدب وانتى عارفه أنه كدب
جلست مديحة ووضعت قدما فوق قدم
مديحة مش هتعرفي تثبتى اى حاجه يا حلوة اتقى شرى احسنلك ويلا اخرجى عايزة انام واخرجتها خارج غرفتها بقلم منال عباس
عودة من الفلاش
مديحة انتى السبب حذرتك ما تعرفيش اخويا بحاجه لكن برضوا عرفتيه وخسرنا اكبر صفقه انا وسعيد بسببك وسعيد بعد عنى وقال انى فاشله وطلقنى واتجوز عليا كان لازم انتقم منك يا اميرة حتى لو كان حسام هيروح فى الرجلين بسببك المهم أشفى غليلى منك
عند غرام
بعد أن اشترت غرام كل احتياجاتها
غرام فاضل حاجه واحدة بس
سلمى حرام عليكى حاجه ايه تانى دا انا رجليا ورمت من اللف ماكنش يومك يا لوزة ثم انتى اشتريتى هدوم كتيير اووووى انا مش عارفه هتعملى بكل دا ايه
غرام بضحك حقك عليا يا لوزة ههه قصدى يا سلمى فاضل بس البرفان المفضل ليا وأشارت إلى أحد المحلات
الخاص بأدوات التجميل
سلمى أمرى لله ادخلى هاتيه على ما اكلم لؤى يجى لينا احنا مش هنعرف نتحرك بكل دا لوحدنا
غرام تمام حبيبتى بقلم منال عباس
اتصلت سلمى على لؤى
لؤى لومى حبيبتى شكلى وحشتك
سلمى لا يا فالح الحكايه وما فيها أننا اشترينا كل اللى فى المول اللى جنبك تعالى علشان توصلنا
لؤى وانا اللى قولت البت بقت رومانسيه وبتسأل عليا
سلمى والله بحبك بس بعد اللى غرام عملته فيا مابقاش فيا حيل اتكلم كلمه واحدة يلا اخلص وتعالى قربت يغمى عليا
لؤى طيب انتم فى أى دور
سلمى فى
الرابع تعالى بقي
لؤى امرى لله حكم القوى
سلمى بتقول حاجه يا حبيبي
لؤى انا اقدر برضو يلا انا فى الطريق ليكى سلام
بعد دقائق قليله وصل لؤى إليهم واستغرب من الكم الهائل من المشتريات
لؤى ايه دا كله انتم احتكرتوا الملابس وهتاجروا فيها بعد كدا ولا ايه
سلمى لا ازاى دى حاجه بسيطه خالص
انا عايزة قطع غيار من جديد
غرام لما نروح هعملك عصير يخليكى فريش
سلمى صح يا اما فريش يا اما بلاش
وبدأت الفتيات بغناء كلمات اعلان فريش ليضحك لؤى ويشاركهم الغناء
احنا اللي
فرفشنا اللي ما تفرفش واحنا
اللي دلعنا اللي ما ادلعش
اسمع الاخبار فريش اش اش اش اش
الجديد لانج وشديد اش اش اش اش جامد اخر
حاجه وش اش اش اش اش
قش قش قش قش وقش قش انا فريش قش قش قش وقش
قش
انا فريش
بيقولوا سمعنا كلام
تراطيش رفرشنا يا
ناس وخلاص
هنعيش بس انتوا تسيبوا الباقي
علينا واللي
بيعرفنا بيستلطفنا وما يبوذش انزل
↚
لي
بمزيكا
لذيذه قول لي جد لك خطوه عزيزه وحياتكم
بقى الجاي مالوش زي نتسلى انما مش زي اللب
مانتقذقش
طب اسمع الاخبار فريش
اشششش الجديد لانج
وشديد جامد اخر حاجه وش
قش قش قش قش وقش قش انا فريش قش قش قش وقش
قش انا فريش
ظلوا يردووا كلمات الاغنيه حتى وصلوا إلى أمام العمارة
ساعدهم لؤى والبواب فى حمل جميع الاغراض إلى الأعلى بقلم منال عباس
رحاب والدة سلمى اتفضل اقعد يا لؤى يا ابنى استريح
لؤى مش هينفع والله يا طنط اصل اسد مسافر النهارده ولازم اكون مكانه
نظرت إليه غرام تريد أن تعرف إلى اين سيسافر ولكن لؤى استأذن وغادر
رحاب ايه دا كله يا غرام يا بنتى
غرام هعرفك حالا يا طنط وبدأت بفتح الحقائب حيث أخرجت
ثلاث من الشنط بها ملابس تناسب رحاب
غرام دووول ليكى يا طنط اتمنى زوقى يعجبك
رحاب ليه كدا يا بنتى كلفتى نفسك
غرام ما تقوليش كدا انا حاسه انى بنتكم على الحب اللى شوفته فى عينيكم
اشرف كدا كتير
غرام كدا هزعل
انا بهديها لبابا
مش قولت ليا انى زى سلمى
اشرف بحب ربنا يعزك ويزيدك يا بنتى
نظرت غرام لسلمى وقسمت الشنط بالنص دووول ليكى يا سلمى ودول ليا
سلمى انتى اتجننتى تصرفى فلوسك كلها انا مش هاخد حاجه
غرام وانا لما احتجت هدوم لجأت لمين غيرك يا سلمى ثم انا اشتريتهم على ذوقك كل اللى قولتى عليه حلو وعاجبك هو اللى اشتريته ويلا مش عايزة كلام
احتضنت سلمى صديقتها بحب ودخلوا الفتيات لترتيب الاغراض
غرام سلمى ممكن اطلب منك خدمه
سلمى انتى تؤمرى
غرام ينفع تعرفي ليا من لؤى اسد مسافر فين وهيرجع امتى
سلمى شكلنا حنينا ولا ايه
غرام لا بس محتاجه اعرف علشان حاجه فى دماغى بقلم منال عباس
سلمى امرك يا جميل
اتصلت سلمى على لؤى
سلمى لولو حبيبي
لؤى لولو وحبيبي كمان !! والله لو قولتى ايه ما هشيل حاجه ليكم تانى
كسرتم ضهرى يا مفتريه
سلمى لا مش كدا خالص وابتعدت عن غرام وسألته عن اسد وسفره
لؤى عايزة الحقيقه ولا اللى ظاهر
سلمى الحقيقه طبعا
لؤى كل الحكايه أن اونكل عادل يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الثامن
أخذت سلمى هاتفها بعيدا عن لؤى لتسأله عن اسد وسفره
لؤى عايزة الحقيقه ولا اللى ظاهر
سلمى الحقيقه طبعا
لؤى كل الحكايه أن اونكل عادل عرف كل اللى حصل ل غرام وحب يقرص على ودن اسد شويه علشان يعرف قيمتها بقلم منال عباس
سلمى طبعا انت اللى نقلت الاخبار ليه
انا خاېفه أن اللى بنعمله دا يزعل غرام منى لما تعرف
لؤى احنا هدفنا خير ثم من البدايه اونكل عادل هو اللى طلب مننا نعمل كدا
سلمى طب هقول ايه لغرام دلوقتى
لؤى قولى ليها اللى هقولهولك بالظبط
لان أونكل عادل هو اللى طلب أن اوصلها دا وكويس أن جات منها وهى اللى سألت
وقص عليها ما يجب أن تخبر به غرام
عند اسد
يصل إلى الفيلا ويدخل للاطمئنان على والده
اسد طمنى عامل ايه دلوقتي
عادل الحمد لله فين غرام يا اسد ليه ماجيتش ليا لحد دلوقتي اتصل عليها تجيلى
اسد هتيجى يا بابا يعنى هتروح فين يعنى ثم إن الممرضه معاك لو احتجت اى حاجه بقلم منال عباس
واستأذنه لدقائق وذهب إلى حجرة عمته مديحة حيث طرق الباب
مديحة ادخل
دخل اسد ليجدها تجلس هى وهايدى
اسد عمتو كنت جاى لحضرتك اعرفك انى هسافر مأموريه لمدة أسبوع وعايزك انتى وهايدى تخلوا بالكم من بابا
مديحة بقلق مأموريه مسافر فين
اسد اسكندريه
مديحة وقد ظهر على وجهها التوتر أكثر كان على عينى يا اسد
بس احنا حاجزين مصيف انا وهايدى وهنسافر النهارده
هايدى بغباء بجد يا ماما ايه المفاجئه الحلوة دى
مديحة مفاجئه ايه شكلك نسيتى يا هايدى
اسد بضيق فقد شعر بأن عمته لا تريد مساعدة ومراعاة والده بالرغم أن والده يعاملها برفق هى وابنته
تذكر غرام وخۏفها الشديد على والده
تركهم
دون اى كلمه وخرج بقلم منال عباس
هايدى ما قولتليش أننا هنسافر
مديحة مفيش وقت جهزى نفسك
هايدى هنروح الساحل
مديحة لا إسكندريه
هايدى باستغراب اسكندريه ايه يا مامى نروح الساحل والشاليه فاضى ايه يخلينا نروح اسكندريه
مديحة بعدين يا هايدى مش وقتك خالص
عاد اسد إلى والده ويبدو عليه الخزلان
عادل مالك يا اسد يا ابنى شكلك متغير فى حاجه مزعلاك
اسد ابدا يا بابا بس للاسف مضطر اسافر مأموريه شغل وماكنتش حابب اسيبك فى الظروف دى
عادل ولا يهمك يا حبيبي غرام هتقوم بالواجب المهم قولى هتغيب اد ايه
اسد بحزن فهو لا يعلم مكان غرام إلى الآن ولا يعلم أين ذهبت
اسد حوالى اسبوع
عادل زى الفل المهم ترجع قبل ميعاد النتيجه
اسد نتيجة ايه !!
عادل ايه اللى جرالك يا اسد
نتيجة المؤسسه لاختيار أفضل كاتبه حققت اكبر نسبه ارباح للمؤسسه
انا طلبت من لؤى يكلم المدير المالى يجهز نفسه وتصفيه الحسابات علشان نقدر نختار وبعدها بنعلن النتيجة ونعمل حفله تكريم ليها مع جائزة ماليه
عمك الله يرحمه هو اللى أسس
المؤسسه وهو اللى حط البنود دى عند اى تعاقد مع اى كاتب أو كاتبه
تذكر اسد الكاتبه المجهوله وطريقه سردها
اسد أن شاء الله اول ما ارجع هظبط معاكم كل حاجه
اعذرنى يا بابا محتاج اطلع اجهز شنطتى علشان مفيش وقت
عادل اذنك معاك يا ابنى وتروح وترجع بالسلامه بقلم منال عباس
صعد اسد الى حجرته وقام بتجهيز حقيبه السفر وجلس على الأريكة
ينظر إلى حقيبه غرام
يشعر أنه يفتقدها
اسد يا ترى روحتى فين يا غرام
معقول اكون ظابط ومش عارف اوصل ليكى
للاسف مش عايز شوشرة والناس تعرف وبدأ يجادل نفسه
اسد لنفسه ما اللى يعرف يعرف دى مراتى افرض جرى ليها حاجه
اسد مراتك ايه انت نسيت الماضى دا غير أنها انفرضت عليك حته فلاحة ما تلقش بمقامك
اسد بس انا ماديتهاش فرصه اعرف هى بقت ايه
اسد فوق لنفسك وما تنزلش بمستواك
انت اسد اللى الكل بيعمله حساب
تذكر غرام الكاتبه المجهوله وكيف علمت أنه ظابط يا ترى ايه وراكى
وفكر بالاتصال بها ليسألها
عند غرام
رن هاتف غرام برقم اسد
وقفت غرام متسمرة أمام الفون
سلمى فى ايه يا بنتى ما تردى
غرام دا اسد
سلمى طب أهدى وردى شوفى عايز ايه
تماسكت غرام وقامت بالرد عليه
غرام الو
اسد ازيك يا غرام واسف انى اتصلت عليكى من غير استئذان لو ظروفك تسمح ممكن اتكلم معاكى
غرام تمام بس ما تعملش كدا تانى علشان مش عايزة مشاكل مع زوجى
تضايق اسد وشعر أنه يحرج نفسه بدون داعى مع تلك الفتاة
اسد هو سؤال واحد وعايز اعرف إجابته
غرام اتفضل
اسد عرفتى منين أنى ظابط
ارتبكت غرام لسؤاله
غرام انا اصل هو لتجد الخروج من هذا المأزق
غرام بثقه ايه يا حضرة الظابط انت نسيت ولا ايه مش انت بنفسك اللى قولتلى انك ظابط وتقدر تطلقنى من زوجى بقلم منال عباس
اسد اوبسس آسف بجد كنت نسيت
غرام فى نفسها دا اللى كنت نسيت كويس انى افتكرت فى الوقت المناسب
اسد طيب تمام مش هزعجك واغلق الهاتف دون انتظار ردها
غرام وهى تضع يدها على قلبها انا هيجرالى حاجه من البنى ادم دا
وجلست على السرير وفتحت الواتس لتفتح صورة البروفايل لاسد
جلست تنظر على الصورة لوقت طويل وقلبها ينبض بسرعه
غرام فى نفسها ليه يا ابن عمى ليه طلعت بالقسۏة دى كان هيجرى ايه لو عاملتنى بالحسنى حتى لو رافضنى كزوجه انت زيك زى عمتو مديحة وبنتها كلكم عاملتونى بقسۏة
ليرد عليها ضميرها اسد ڠصب عنه
اسد شايفك بنت اللى السبب فى مۏت أمه
غرام دا مجرد كلام سمعه ما فكرش يدور على الحقيقه مع أنه ظابط
غرام معقول هتكونى انتى كمان بالقسۏة دى بالحكم على الناس دا اسد اللى كان ديما بيهتم بيكى وانتى صغيرة
غرام لا كفايه كفايه وأغلقت الهاتف فهى لا تتحمل أن تفكر به أكثر
من هذا
عند مديحة
مديحة يلا يا هايدى مفيش وقت لازم نوصل اسكندريه النهارده
هايدى ليه يا مامى الاستعجال دا ثم انا لسه هكلم سامر وأعرفه
مديحة بتحذير اياكى يا هايدى تعرفى حد انتى فاهمه
هايدى هو فى ايه انا مش فاهمه حاجه
مديحة لما نوصل هعرفك كل حاجه المهم دوسي بنزين شويه
هايدى يا
مامى احنا كدا هنتخطى السرعه
مديحة مش مهم تخطيها المهم نوصل بقلم منال عباس
عند اسد
حمل حقيبته وهو يشعر أنه مشوش فاقد التركيز ونزل إلى الأسفل ودع والده وغادر هو الآخر وقاد سيارته إلى القسم
فى القسم
اللواء حسان كويس اسد وصل دلوقتى
القي اسد التحية على الجميع
وجلس ليخبرهم اللواء حسان بالمهمه المطلوبه منهم
اسد انا مش مصدق كل دا بيحصل فى صفقه الورق وانا معرفش طب مين المسئول عن كدا
مستحيل يكون لؤى
اللواء حسان هو بالفعل مش لؤى دا الموظف المسئول عن استلام الصفقه
بس واضح أن فى حد وراه بيحركه
الافضل للجميع أن المأموريه تتم فى سريه تامه لان لو حد من المهربين عرف ممكن يلغى الصفقه وبكدا يبقي ما عملناش حاجه
الصفقه المفروض توصل بكرة
بطريقتنا قدرنا نخليها توصل متأخر يومين على ما نوصل احنا ونقدر نرتب امورنا
وفى المينا هنأخرها يوم كمان على ما نفتش البضاعه
اسد تمام فهمتك
اللواء حسان يبقي يلا بينا على بركه الله بقلم منال عباس
وتحركوا جميعا للسفر الى الاسكندريه
عند مديحة
قامت مديحة بالاتصال بأحد الأشخاص
مديحة انا كلها ساعتين واوصل اسكندريه عايزاك تجيلى على العنوان دا
الطرف الآخر تمام يا هانم هكون فى انتظارك
عند غرام
تحضر أوراقها وتكمل روايتها فقد كتبت الكثير من فصول الروايه ويبقي الفصل الأخير فهى فى حيرة من أخذ القرار فى النهايه
هل ستسامح البطله البطل لتبدأ حياتهم ام تناضل من أجل كرامتها
وتأخذ قرار بالبعد
ظلت تكتب وتمزق الاوراق فلا أول مرة يعصيها القلم دائما النهايات سعيده ولكن هذه المرة دونت كم المرار الذى تذوقته من كأس الغرام
يجعلها ترفض النهايه السعيدة لتبقي النهايه مفتوحة بالنسبه إليها إلى أن تصل إلى قرار يغير مجرى الأحداث
أغلقت دفاتيرها ودخلت إلى سريرها لتغط فى نوم عميق
عصام سامحينى يا غرام يا بنتى عارف انك قسيتى كتير بس الظاهر غير الباطن يا بنتى
غرام جدو حبيبي انت عايش
عصام ايوا يا غرام عايش هنا وأشار إلى قلبها
غرام انا اتبهدلت من بعدك اوووى يا جدو
عصام انا عودتك على ايه يا غرام
صبرا جميلا ديما ردديها زى ما عودتك يا حبيبتي
وبدأ يظهر دخان كثيف
غرام جدو ايه الدخان دا وحضرتك رايح فين
عصام ما تقلقيش كلنا حواليكى انا وجدتك وباباكى ومامتك بس شدى حيلك واثبتى الحقيقه يا غرام
الحقيقه هى اللى هتنور طريقك يا بنتى أميرة مظلومه وبرائتها بين ايديكى
غرام پبكاء جدو
ارجوك
ما تسيبنيش
جدو جدو ليختفى من أمامها ويعم
الظلام حولها لتقوم غرام مفزوعه
بصړاخ شديد بقلم
منال عباس
تستيقظ سلمى وتضئ الاباجورة
سلمى مالك يا
↚
غرام فى ايه
غرام وهى تحاول أن تتنفس مخنوقه مش قادرة اخد نفسي
سلمى أهدى حبيبتى دا كابوس
ولكن غرام تختنق وتكح بشده
سلمى بخصه تجرى على حجرة والدها وتطرق الباب بسرعه
شريف فى ايه يا سلمى
سلمى غرام مش عارفه تاخد نفسها
سحر لا حول ولا قوه الا بالله
هاتى الشنطه بتاعتى بسرعه وحصلينى
دخل شريف إلى حجرة غرام وقام بتهدئتها
شريف أهدى يا غرام وبدأ يقيس النبض وأخرج جهاز قياس الضغط ليقيسه ليجد الضغط منخفض ووجه غرام متعرق
احضر حقنه وحقنها بها
وجلس بجانبها هو وسحر وسلمى
شريف انتى كنتى كويسه ايه اللى جرالك
سلمى دى كانت نائمه يا بابا وفجأة لقيتها بتصرخ
سحر يا حبيبتي تلاقيكى شوفتى كابوس
غرام بصوت متقطع شوفت جدو وقالى أن ماما بريئه
شريف بريئه من ايه هى ايه الحكايه
قصت غرام لهم ما أخبره اسد لها عن مديحة وحديثها بأن أميرة والدتها هى السبب فى قتل والدته
شريف بتعجب انتظرى يا غرام يا بنتى وكأنه يفكر فى شئ ما ثم تحدث بتساؤل
شريف بتقولى والدتك اسمها أميرة وكانت طبيبه وتوفت هى وزوجها
غرام ايوا بابا وماما ماتوا فى حاډثه بالسيارة
شريف تقصدى أن مامتك تبقي دكتورة أميرة عصام يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت التاسع
بعد أن أعطى شريف والد سلمى حقنه ل غرام بدأ يتناقش معها عن سبب تغير حالتها ليجد فى نهايه الحديث تلك المفاجئه
شريف تقصدى أن مامتك تبقي دكتورة أميرة عصام دكتور الجراحة بقلم منال عباس
سلمى ايوا هو حضرتك تعرفها
شريف دكتور أميرة الله يرحمها من كانت من أمهر دكاترة الجراحة فى مصر ازاى حد يقول انها السبب فى مۏت مريضه
غرام انا واثقه أن
فى حاجه غلط
دكتور شريف سيبى الموضوع دا عليا مع أن الموضوع من سنين طويله بس انا ليا معارفي فى المستشفى دى وان شاء الله نقدر نوصل للحقيقه بقلم منال عباس
شكرته غرام بامتنان وشعرت أن هذا الحلم كان إشارة لها من الله عز وجل
رحاب يلا يا شريف نسيب البنات يستريحوا ونظرت لغرام بود واكملت أن احتجتى اى حاجه يا بنتى نادى عليا
غرام ربنا ما يحرمني منكم
غادر شريف هو ورحاب إلى حجرتهم
شريف بتفكير ليه مديحة دى تتهم دكتور أميرة باتهام زى دا دكتور أميرة كانت سمعتها كويسه بقلم منال عباس
رحاب والله مش عارفه اقولك ايه بس واضح أن غرام يا عينى عليها فى وسط ذئاب مش أسرتها ربنا يكفيها شرهم
عند غرام
غرام سلمى سلمى
سلمى ممم
غرام انتى لحقتى نمتى
سلمى لا ما نمتش بس بحب شويه فى الفون وأشارت إلى هاتفها أنها تكتب على الواتس إلى لؤى
ابتسمت غرام لها
غرام ربنا يسعدك حبيبتي وادارت وجهها للجهه الاخرى كى تنام
لتجد صوت رساله على الواتس
تفتح بلهفه لتجد اسد
اسد صاحيه ولا نايمه
غرام بغيرة كيف له أن يتحدث مع امرأة متزوجه ردت بضيق وكتبت
غرام لأ فى حاجه
اسد كنت محتاج افضفض معاكى لو ظروفك تسمح
غرام غرام ممكن بس على السريع علشان اخاڤ زوجى يدخل
اسد مش هطول عليكى الحقيقه انا سافرت شغل ومش هرجع قبل اسبوع بقلم منال عباس
والموضوع دا عامل ليا خنقه
غرام ليه هو اول مرة تسافر
اسد الحقيقه مش اول مرة بس والدى قبل ما اسافر سألنى عن غرام كتير وانا الحقيقه اتهربت منه
انا حاسس پخنقه لانى السبب فى اختفاءها انا الحقيقة زودتها
غرام طيب لما ترجع ناوى تعمل ايه
اسد انا الحقيقه كلفت ناس يدوروا عليها فى المستشفيات وأقسام الشرطه
انا بجد خاېف يكون جرى ليها حاجه وقتها مش هسامح نفسي
غرام افهم من كدا أن دا حب
اسد الحقيقه مش عارف احدد مشاعرى تجاهها حاسس انى متلغبط وتايه
غرام فى نفسها انت قلبك ايه يا اخى
اسد شكلى معطلك عن حاجه عموما انا اسف للازعاج وتصبحى على خير
غرام تمام وانت من اهل الخير وأغلقت هاتفها واغمضت عينيها بقلم منال عباس
عند مديحة
وصلت الى الاسكندريه هى وهايدى لتجد أحد الأشخاص في انتظارهم
امام العمارة
سميحة تعالى معانا على فوق بسرعه
هايدى ايه اللى بتقوليه دا يا ماما
الوقت اتأخر وعدت الساعه 2
مديحة بضيق مش شغلك انتى
وصعدوا جميعا لشقه مديحة حيث كانت تطل على البحر
مديحة ادخلى انتى يا هايدى على ما اخلص شغلي
هايدى ازاى يعنى اسيبك لوحدك معاه
مديحة بقولك ايه يا بت انتى غورى من امامى انا عفاريت الدنيا بتتنطط فى وشي
هايدى باستغراب لطريقه حديث والدتها وكيف احرجتها أمام ذلك الغريب
نظرت عليها نظرة لوم وتركتها ودخلت إلى إحدى الحجرات وهى تبكى بشده
كانت نظرات ذلك الغريب تجاه هايدى ملفته مما جعل مديحة تجلس على الكرسي وتضع قدم فوق الأخرى بقلم منال عباس
مديحة ايه عجبتك !
الغريب هه هي مين
مديحة بنتى هايدى
الغريب الحقيقه الانسه جميله اوووى
طبعا وارثه الجمال كله من حضرتك
مديحة بابتسامه خبيثه طب ايه رايك أن ممكن اعيد تفكيرى فى طلبك زمان
الغريب تقصدى ايد الانسه هايدى
مديحة هو دا بالظبط بس بشروط
الغريب بحماس دا انتى تؤمرى وتتشرطى كمان
مديحة هو طلب واحد بس تلغى الصفقه بتاع بكره وترجع ليا فلوشي ويا دار ما دخلك شړ
اتنفض الغريب من مكانه اللى هو ازاى يعنى انتى عارفه احنا بنتعامل مع مين الناس دى ما بتهزرش دى اكبر ماڤيا لتهريب الاسلحة والصفقه صفقة كبيرة وزمانهم جهزوا الأسلحة جوا صناديق الورق
مديحة وانا كمان ما بهزرش شوف هتتصرف ازاى وصلنى أن الشرطه شمت خبر
وانا مش مستعدة ادخل في سين وجيم بعد العمر دا كله وكمان ما قدرش اخسر كل فلوسي شوف حل وبسرعه ووعد هايدى هتكون ليك
الغريب بطمع وانا ايه يضمن ليا انك ما ترجعيش فى رايك وهايدى توافق
مديحة احنا معاك اهو واظن مش هتغلب فينا مش هتحرك من هنا قبل ما تكون هايدى على ذمتك
الغريب تمام بقلم منال عباس
كانت هايدى تقف خلف الحائط واستمعت إلى حديثهم دخلت بسرعه إلى حجرتها وجسدها يرتجف
هايدى فى
نفسها معقول انتى يا ماما تكونى بتتاجرى فى الاسلحة ومش بس كدا عايزة تخلينى بيعه وشروة علشان تحققى هدفك
اعمل ايه يا ربي واهرب منهم ازاى
جلست تفكر حتى وصلت لفكرة
هايدى لقيتها وقامت بالاتصال بأحد الأشخاص
يمر الوقت ويأتى الصباح على أبطالنا
قامت غرام وأخذت شاور وصلت فرضها
وقررت العزم الذهاب الى عمها للاطمئنان عليه فرصه عدم وجود اسد
سلمى بتلبسي ورايحة على فين كدا يا غرام
غرام راجعه الفيلا عند عمى
قامت سلمى من السرير بسرعه
سلمى انتى بتقولى ايه يا غرام عايزة تروحى للڼار برجليكى
غرام ما تخافيش عليا يا سلمى انا بجد اتغيرت وكم الاهانه اللى اتعرضت ليه فى البيت دا قوانى ومش هسمح لحد بعد كدا يدوس ليا على طرف
سلمى طب انتظرى اغير هدومى واجى معاكى بقلم منال عباس
غرام لا يا سلمى مش عايزة حد يعرفك ولا يعرف علاقتى بيكى صدقينى انا هروح اطمن على عموو وارجع بسرعه
سلمى طب خليكى ديما على اتصال بيا واى قلق يحصل كلمينى وانا هتصرف
احتضنتها غرام فهى تعلم جيدا حب سلمى لها
غرام ربنا ما يحرمني منك حبيبتي ابقي عرفي اونكل شريف وطنط رحاب مش عايزة اصحيهم واقلقهم
سلمى تمام حبيبتى خلى بالك من نفسك
غرام وانتى كمان
استقلت غرام تاكسي إلى فيلا المنشاوى
عند اسد
قام اسد هو وفريق الشرطه بمعاينه الميناء
وتبليغ شرطه الميناء بخطتهم
اسد المفروض الشحنه كانت هتوصل النهارده بس احنا قدرنا نأخرها يومين المهم عايزين السريه التامه لنجاح
العمليه
ظابط الميناء اطمن يا اسد باشا حضرتك مش اول مرة تتعامل معانا
اسد فعلا وحضرتك من الظباط الكفؤ
عند غرام
وصلت غرام إلى الفيلا
رنت الجرس وفتحت لها الخادمه ام ابراهيم
ام ابراهيم ست غرام اخيرا رجعتى بقلم منال عباس كنتى فين يا بنتى قلقتينا عليكى
غرام ظروف يا داده المهم هما فين
عمتو وهايدى
ام ابراهيم سافروا يا بنتى وسابوا البيه الكبير وهو فى الظروف دى
غرام ازاى يعنى يسافروا وعموو تعبان
طب بقولك ايه يا داده تعالى نحضر الفطار بسرعه وعايزة عصير فريش عايزة انا اللى ادخل بيهم ل عموو
ام ابراهيم بابتسامه من عنيه
ودخلت مع ام ابراهيم لتجهيز الإفطار وبعد وقت قصير
ذهبت إلى حجرة عمها وطرقت الباب وهى تحمل تجر عربه الإفطار امامها
عادل ادخل
وما أن دخلت
عادل بفرحة غرام كنت متاكد انى مش ههون عليكى بقلم منال عباس
غرام بحب ازيك يا عمو صحتك عامله ايه دلوقت
عادل بقيت كويس لما شوفتك ونظر إليها بلوم كدا يا غرام بقي اهون عليكى تمشي وتسيبينى
غرام ڠصب عنى يا عمو اسد ولم تكمل
عادل عارف يا بنتى اسد دا غبي بس صدقينى هو قلبه طيب لو تعرفى حالته
واد ايه اتغير اما مشيتى اسد عمره ما كان بالانكسار دا
غرام دا مجرد تأنيب ضمير مش اكتر يا عمووو
عادل لا يا بنتى وبكرة الايام تثبتلك كلامى
غرام انا عرفت أنه مسافر وخلال فترة سفره هجيلك كل يوم اطمن عليك
ويلا بقي علشان تفطر وتاخد علاجك
عادل دا بيتك يا غرام ولو زعلانه منه هو اللى يخرج مش انتى
غرام معلش يا عموو سيبنى على راحتى
عادل انا عارف انك عاقله واكيد هتراجعى نفسك
غرام ربنا كريم يلا بقي الاكل هيبرد وبدأت بإطعام عمها بيديها
وساعدته فى تناول دوائه وجلست معه تدردش أطراف الأحاديث بقلم منال عباس
حتى وصلت الممرضه
غرام انا كدا اطمنت عليك هاجيلك كل يوم فى الميعاد دا
وو صت الممرضه عليه
وخرجت من الحجرة لتصعد إلى حجرتها
نظرت إلى الحجرة وكأنها نفتقدها منذ سنين
وتذكرت اسد
تنهدت تنهيدة طويله وذهبت لتخرج الصندوق الذى أعطاها إياه عمها
وأخذته معها ف ذاك الصندوق يثبت ممتلكاتها وليس فقط تلك الأوراق بل به اوراق الروايه
الخاصه بها
حملت كل ذلك وغادرت على الفور
عند هايدى
قامت مذعورة لتجد ذلك الغريب فى حجرتها
هايدى وهى تبتعد عنه انت هنا ازاى وبتعمل ايه يا حيوان
الغريب بت انتى انتى تحترمى نفسك وتلمى لسانك شويه ثم هكون بعمل ايه يعنى الحق عليا جيت اصحيكى علشان تفطرى معانا
هايدى بغيظ هى مامى فين وقامت بسرعه وخرجت من الحجرة لتجد والدتها تضع الطعام على المائده
هايدى ازاى تسمحى للبنى ادم دا يدخل عليا اوضتى بالشكل دا
مديحة عادى بيصحكي يلا من غير نقاش تعالى
علشان نفطر بقلم منال عباس
عند اسد
يتصل اسد على والده للاطمئنان عليه
ترد الممرضه
اسد ايه الاخبار النهارده
الممرضه الباشا صحته النهارده عال العال والفضل يرجع للانسه اللى جات ليه النهارده
اسد بتساؤل آنسه مين
هى عمتو و هايدى رجعوا من السفر !
الممرضه لا الانسه اللى جات النهارده سمعت الباشا بينادى وبقولها غرام
اسد بذهول بتقولى ايه غرااااام يتبع
كاس الغرام بقلم
منال عباس
البارت العاشر
استغرب اسد حديث الممرضه عن تحسن حالة
والده فقد أخبرته الممرضه بأن ذلك بسبب الانسه
التى حضرت اليوم وعندما سألها عن عمته وهايدى
↚
لتفاجئه الممرضه
الممرضه لأ الانسه اللى جات النهارده سمعت الباشا بينادى ويقولها غرام
اسد بذهول غراااام وبلهفه عاشق فى انتظار حبيبته بقلم منال عباس
اسد طب لو سمحتى خليها تكلمنى بسرعه
الممرضه لا يا باشا دى مشيت خلاص
اسد مشيت فعلا ولا هى اللى قالت ليكى تقوليلى كدا
الممرضه لا والله مشيت الباشا الكبير في عايز يكلمك
اسد اه طبعا
عادل ازيك يا اسد عامل ايه
اسد انا كويس يا بابا المهم حضرتك
عادل ماكنش عشمى فيك يا اسد كل دا تعمله فى غرام دى اللى وصيتك عليها
اسد انا عارف انى غلطان بس صدقنى هصلح كل دا
عادل بخبث خلاص يا ابنى لا تصلح ولا غيره
اسد ليه يا بابا حصل ايه
عادل البنت عايزة تطلق ورافضه تكمل معاك
جن جنون اسد ليتحدث بغروره المعتاد هى فاكره نفسها مين بقي حتة الفلاحة دى هى اللى تطلب الطلاق مش تحمد ربنا انى اتجوزتها بقلم منال عباس
عادل انا اللى جوزتها ليك وانا اللى هطلقها منك يا اسد وكل واحد يروح لحاله وبنت اخويا انا كفيل ارعاها من غير مساعدتك
اسد بضيق ولا يعلم السبب دى حياتى يا بابا وانا مش صغير علشان تجوزنى وتطلقنى ولعلمك طلاق مش هطلق
عادل بابتسامه تحدث لنفسه وهو دا المطلوب يا ابن المنشاوى فاضل بس غرورك دا ينكسر علشان تقدر قيمه الجوهرة اللى معاك
عادل طيب يا اسد لما ترجع لينا كلام
اسد أن شاء الله واغلق الهاتف مع والده
وجلس يفكر معقول البنت الهاديه دى تطلب الطلاق معقول قدرت تاخد قرار لوحدها ولا فى حد ظهر فى حياتها خلاها تفكر فى الطلاق جن جنونه أكثر لهذه الفكرة
ليجد نفسه يتحدث بصوت عالى
غرام دى ملكى انا دى بتاعتى انا مستحيل حد ياخدها منى غرام طفلتى اللى اتولدت وانا اللى سميتها
انا امسح اى حد يفكر ياخدها منى من على وش الدنيا بقلم منال عباس
عند هايدى
هايدى بضيق فى ايه يا استاذ انت ما تبص امامك واتعدل كدا
الغريب وبعدين فى لسانك دا
مديحة بقولك ايه انا مانمتش طول الليل من القلق
الغريب بخبث وهو ينظر لساعته دقائق وهديلك الرد النهائي فى اللى حصل
مديحة اما نشوف
كانت هايدى هى الأخرى متوترة وتنظر لساعتها
هايدى فى نفسها يا ترى اتأخرت ليه
انا خاېفه من الغريب دا
مرت عدة دقائق ليأتى اتصال على ذلك الغريب بقلم منال عباس
الغريب الو
الطرف الآخر
الغريب تمام واغلق الهاتف
ليقوم من مكانه ويمسك بيد هايدى وهو ينظر لمديحة
الغريب حققت ليكى اللى طلبتيه دلوقتى
دا دورى والحلوة دى ليا
جذبت هايدى يدها منه ولكنه امسكها من معصمها بشده
هايدى انت اټجننت ابعد عنى ونظرت لمديحة
هايدى مامى انتى ساكته ليه خليه يبعد عنى ارجوكى
مديحة خلاص يا هايدى دى هى ليله هيقضيها معاكى وان عجبكم الحال هتتجوزوا لو مش عاجبك هترجعى معايا
صړخت هايدى مستحيل اللى بتقوليه دا
ليجدوا باب الشقه قد انفتح ودخل منه أحد الأشخاص بقلم منال عباس
مديحة بذهووول سعييييد !! انت مين عرفك أن احنا هنا
لتجرى عليه هايدى پبكاء ونحيب
هايدى الحقنى يا بابا كويس انك جيت فى الوقت المناسب
ماما عايزة واڼهارت فى البكاء
سعيد بخبث طبعا يا روح بابا معقول اسيبك ل مديحة كنتى ناويه على ايه يا ديحة
مديحة انت مالكش دعوة بيها ولا ليك اى سلطه عليها واتفضل هنا من غير مطرود
سعيد ببرود تؤتؤ تؤ كدا ازعل منك
شكلك نسيتى الماضى تحبي افكرك
الغريب ايه يا مديحة فين اتفاقنا انتى ما قولتليش أن ابوها عايش بقلم منال عباس
مديحة انا عند كلمتى
سعيد هى ايه بقي الصفقه اللى ناويه تقدمى هايدى مقابل ليها
مديحة وهى تعلم جيدا مدى حب سعيد
للمال
مديحة للاسف الصفقه اتاجلت وهتوصل مع شحنه تانيه بسبب اسد ابن اخويا ودا ما يمنعش أن ينولك من الحب جانب
سعيد يبقي اعرف التفاصيل
نظرت له هايدى بذهول بابا انت كمان هتبعنى !
سعيد بضحكه شريرة هى ديحة ما قالتلكيش انك مش بنتنا اصلا
هايدى انت بتقول ايه ازاى دا
سعيد الست ديحة حرمنا المصون سابقا طلعت ما بتخلفش بقلم منال عباس
وعلشان تضمن أنها تفضل فى الفيلا
قررت أننا نتبنى طفله من الملجأ ولما تكبر تجوزها لاسد ابن اخوها وبالتالى تضمن أن الميراث كله ما يطلعش من تحت ايديها
بس هى طلعت ست خايبه اوووى وتخطيطها كله فاشل زيها ومفيش ولا صفقه عملتها ونجحت
علشان كدا انا طلقتها لانى مش هكمل مع واحدة فاشله زيها
وبالنسبه للصفقه بضحكه شريرة انا اللى بلغت عليها
يلا يا هايدى من هنا وأمسك بيدها وكاد أن يخرج
لتأتى مديحة وتمسك بهايدى
مديحة پجنون مش هتخرج من هنا
والبت دى بتاعتى انا انا اللى عملتها
الغريب لا ما انا مش هطلع من المولود بلا حمص دا انا اصور ليكم قت يل هنا
وبدأت المشادة الكلاميه بينهم
حتى أخرج الغريب سلاحھ وكاد أن يطعن سعيد
ولكن هايدى وقفت أمامه لتأتى الطعنه بها
مديحة پجنون هايدى انت عملت ايه يا شيخ منك لله
ليفر ذلك الغريب هاربا
عند غرام
تصل إلى منزل سلمى لتجد لؤى
غرام السلام عليكم ازيك يا استاذ لؤى
لؤى الله يسلمك يا آنسه
غرام اسمى غرام يا استاذ لؤى
لؤى تمام يا غرام انا جاى النهارده وجايب ليكى خبر حلو
غرام خير ان شاء الله بقلم منال عباس
بعد المحاسب المالى للمؤسسه عمل احصائي
مبدئي لاكتر كاتب أو كاتبه حقق المؤسسه اعلى نسبه ارباح وكانت النتيجة والمؤشر المبدئي هو الكاتبه المجهوله
غرام بفرحة انت بتتكلم جد
لؤى هو دا فى هزار شكلك مش عارفه قيمتك رواياتك مكسرة الدنيا
وفى منتج سينمائي عايز يتعاقد معاكى على روايتك الأخيرة علشان تبقي فيلم سينمائي
سلمى واوووو احنا كدا لازم نحتفل
ونظرت إلى لؤى
لؤى انت يا واد يا لؤى جهز نفسك النهارده هعملكم كيك وفشار وهنسهر سوا
لؤى بضحك هو دا كبيرك فى الاحتفال يا مجننانى
سلمى احمد ربنا انى هدخل المطبخ بمحض ارداتى
غرام انا مش عارفه اشكرك ازاى على الاخبار الحلوة دى
على دخول شريف والد سلمى من الخارج
شريف خير يا ولاد انا سامع أن فى اخبار حلوة
قصت سلمى لوالدها عن تلك الأخبار
شريف بفرحة انتى تستاهلى كل خير يا غرام يا بنتى ثم ابتسم لها وقال وانا كمان عندى ليكى اخبار حلوة
غرام بجد يا اونكل بقلم منال عباس
نظر شريف إليها تعالى يا غرام معايا اوضه المكتب وانتى يا سلمى خودى معاكى لؤى وماما وجهزوا لينا الغدا
لؤى طب انا ليه يا عمووو
شريف لازم تتعود من دلوقتى علشان سلمى مش هتخليك تأكل حاجه من غير ما تساعدها
لؤى امرى لله
سلمى ايه مش عاجبك
لؤى هو انا اقدر اقول حاجه تعالى يا قدرى
فى مكتب شريف
شريف انا روحت النهارده المستشفى اللى والدتك كانت شغاله فيها
غرام بانتباه هه وبعدين
شريف طبعا اللي حصل دا كان من اكتر من 15 سنه بس لحسن الحظ أن فى الوقت دا
كنا بدأنا نستخدم تقنيه تصوير العمليه فيديو
علشان نقدر نستعين بيها فى الشرح والتدريب للأطباء الجدد
عموما انا روحت الارشيف وقدرت اوصل لملف المريضه وسبب الۏفاة كان هبوط حاد في الدورة الدمويه أدى إلى الۏفاة
وليس هناك أى خطأ طبي وقد مر على وقت العمليه أكثر من 24 ساعه
غرام افهم من كدا أن ماما الله يرحمها بريئه
شريف مبدئيا اه بقلم منال عباس
ولو قدرنا نتوصل للفيديو بتاع العمليه
هنقدر نثبت باليقين صحة التقرير
غرام طب دا ممكن يحصل ازاى
شريف انا كلمت ناس وقولى يا رب
غرام يااارب
عند اسد
يتصل على أصدقائه بالقاهرة
اسد هه قدرتوا توصلوا لحاجه عن البنت اللى قولت ليكم عليها
الظابط بأسف فى بنت بنفس المواصفات اللى بتقول عليها بس للاسف
البنت عملت حاډثه وهى كانت بالقرب من الفيلا اللى انت ساكن فيها
اسد بفزع انت بتقول ايه
الظابط هى فى المشرحة دلوقتى لحين التعرف عليها والطب الشرعى يشوف شغله
كاد أن يتوقف قلب اسد عند سماعه تلك الأخبار
اسد ابعتلى عنوان المستشفى انا نازل حالا اهووو
واغلق الهاتف
اسد لأول مرة يبكى بصوت
مسموع
اسد مستحيل تموتى وتسيبينى يا غرامى
انا مقدرش اعيش من غيرك
وذهب للمطار لطلب طيارة خاصه للعودة إلى القاهرة
عند مديحة
كانت هايدى ټنزف بشده
مديحة انا ماليش دعوة انا ماليش دعوة وأخذت حقيبتها هى الأخرى وفرت هاربه
سعيد طول عمرك انسانه حقېرة الحمد لله أن رجعتى لصوابي وهربت منك
وحمل هايدى بسرعه وأخذها فى سيارته إلى أقرب مستشفى
وعلى الفور دخلت هايدى إلى حجرة العمليات
وقف سعيد قلق للغايه على تلك الفتاة وقام بالاتصال على سامر ابن أخيه وطلب منه الحضور إليه فى الاسكندريه
سامر بالم انا مش مصدق معقول كل دا يحصل ل هايدى
سعيد مش وقته يا سامر المهم تعالى بسرعه بقلم منال عباس
سامر مسافه السكه وهكون عندك
بعد مرور ساعتين
وصل اسد وهو كالمچنون يبكى فراق غرامه
يدخل المشرحة وقلبه ينتفض يرفض أن يراها بهذا الشكل
يعطى الظابط المسئول إثبات هويته ليأمر الطبيب بإخراج الچثه
يخرج الطبيب الچثه
لينظر اسد بذهول يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الحادى عشر
فى المشرحة يقف اسد فى انتظار خروج المټوفي من المشرحة وقلبه يرفض أن يرى غرامه بهذا الشكل
يقوم الطبيب بإخراجها لينظر اسد بذهول عن بعد وقلبه يطلق صړخة مدويه كيف ومتى حدث ذلك
انها نفس الملابس التى كانت ترتديها غرام اخر يوم رآها فيه
اقترب اكثر ودموعه تنهمر فكان شعر تلك الفتاة ويغطى وجهها بقلم منال عباس
رفع بيده المرتعشه شعرها ليجد فتاة أخرى غير غرام
فرك عينيه وهو يقول بفرحة العاشق
لا مش هى دى مش غرام دى هدومها فعلا لكن مش هى وخر ساجدا لله وشاكرا لسلامه حبيبته
واستاذن منهم وقرر الذهاب للاطمئنان على والده ثم عودته الى الاسكندريه لاستكمال عمله
عند لؤى
يصل لؤى أمام المستشفى
ويتصل على سعيد عمه ليخبره بمكان هايدى وأنها خرجت من العمليات إلى حجرة الافاقه ولا زالت تحت تأثير البنج
لؤى بحزن على ابنة عمه انا خلاص فى طريقي ليكم
وبعد دقائق وصل إلى سعيد
لؤى بلهفه طمنى يا عمى يا هايدى عامله ايه دلوقت
سعيد لسه ما فقتش من البنج
لؤى ايه اللى حصل بالظبط
يقص سعيد كل شئ وما حدث لها فى هذا اليوم
لؤى پصدمه يعنى هايدى مش بنتك !!!
سعيد لا يا لؤى هايدى بنتى ومن دمى
لؤى ازاى وحضرتك بتقول ان طنط مديحة مش بتخلف
سعيد انا ماكنتش مرتاح مع مديحة
بس الشيطان والفلوس غوتنى انى اكمل معاها بس وقتها روحت اتجوزت ليلى فى السر وليلى حملت بسرعه وفى يوم لقيت مديحة بتقولى بقلم منال عباس
فلاش باااااااك
مديحة انا مش
معقول اطلع من المولود بلا حمص انا فكرت كتير
وقررت أننا نتبنى بنت علشان تتجوز اسد ابن اخويا
وبالتالى نقدر نحط أيدينا على العز دا كله
الحقيقة
↚
ما انكرش أنى طمعت وبدأت تعرف الكل أنها حامل ومرت الايام ولما قربت ليلى على الولادة خليت مديحة تسافر علشان محدش ياخد باله
ويشاء ربنا أن ليلى تولد بنت ولد توأم
وقتها عرفتها أن البنت واتولدت مېته
واخدتها ورجعت بيها على مديحة وعرفتها أنها من الملجأ
ماكنتش عايز تعرف الحقيقه علشان تعاملها احسن معامله وبنتى اتربت احسن تربيه بقلم منال عباس
بس لما لقيت مديحة ممكن تضحى ببنتى مقدرتش اسكت وكنت هاخدها وامشي من غير ما تعرف أنها بنتى
بس الحيوان اللى كان معاها كان عايز يخلص منى وهايدى وقفت امامى وخدت الړصاصه بدل منى
دا عقاپ ربنا ليا أن بنتى اللى من لحمى ودمى تروح بسبب افعالى
لؤى الحمد لله انك روحت فى الوقت المناسب وان شاء الله تقوم هايدى بالسلامه
عند مديحة
دخلت البنك وحولت كل أرصدتها إلى دولار
ذهبت للمطار وسافرت إلى لوس انجلوس
فهى تخاف أن يتم القبض عليها
مديحة وهى فى الطائرة ايه اللى
عملته فى نفسي دا لازم ابعد عن هنا خالص
عند اسد
يصل عند والده
اسد غرام راحت فين يا بابا
عادل بتسأل عليها ليه غرام اختارت طريقها والبنت جميله والف مين يتمناها
اسد انا مش عارف حضرتك ازاى بتتعامل معاها كدا وهى امها السبب فى مۏت امى
عادل بذهول ايه التخاريف اللى بتقولها دى جيبت منين الكلام دا
اسد سمعت عمتو مديحة وهى بتقولك وان معاها الدليل
عادل للاسف عمتك عاشت طول عمرها حقودة ومش بتحب
غير نفسها بقلم منال عباس
ولما قالت ليا كدا عملت نفسي مصدقها وروحت وقتها من غير ما حد يعرف وطلبت اشوف شريط الفيديو بتاع العمليه كان لازم اتأكد بنفسي علشان ما اظلمش حد
والحقيقه طلعت أميرة مظلومه زى ما توقعت
وبعدها بفترة جابت عمتك تقرير طبعا مزيف
اضطريت اعمل نفسي مصدق على ما اشوف ليه مديحة بتعمل كدا وبتخطط لايه لكن للاسف مفيش يومين
وحصلت الحاډثه بتاع عمك حسام وأميرة اللى أدت لوفاتهم وماتبقاش من الحاډثه غير غرام
أنا كنت وقتها محطم من ۏفاة والدتك وبعدها ۏفاة حسام واميرة انعزلت عن الناس واستغلت مديحة دا فى أنها ټسمم افكار جدك وخليته يرفض وجود غرام معانا تانى وبالفعل خطتها نجحت
انا كبرت وكنت سبب فى ظلم البنت دى فى انى ما حاربتش علشان تكون معانا
وآن الآوان غرام تاخد حقها
فكرت بزواجك منها انك هتعوضها عن السنين اللي فاتت وخصوصا انك كنت
بتحبها وهى طفله وتراعيها لكن خيبت ظنى بقلم منال عباس
ودلوقتي انا اللى بقولك مالكش دعوة ب غرام
اسد وانا مش هسيبك مراتى
واللى فات انا هصلحه بنفسي وعن اذنك انا راجع اسكندريه
عادل ربنا يقدم اللى فيه الخير
وما أن غادر اسد
حتى اتى عادل اتصال من صديقه اللواء حسان
حسان ازيك يا عادل
اسد عندك ولا فين عرفت أنه رجع مصر
عادل لسه خارج من شويه وراجع تانى ليكم
حسان للاسف كل توقعتنا كانت فى محلها
عادل يعنى ايه
حسان مديحة كانت ورا الصفقه
بمساعدة أحد الموظفين عندكم
وبمجرد أنها عرفت قدرت تلغى الصفقه
عادل انا مش قادر اصدق ليه مديحة تعمل كدا
حسان دا اللى هنعرفه لنا نحقق معاها
عادل هو انتم قبضتوا عليها !
حسان أيوا بس مش بالتهمه دى
بتهمه الشروع فى القت والخطڤ وال ايه الكلام دا ازاى
حسان دى حكايه كبيرة
لما اسد يوصل هيعرف كل التفاصيل
عادل لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم واغلق الهاتف
عادل يمهل ولا يهمل
مر الوقت واتى الليل
حيث وصل اسد إلى الاسكندريه وهو منهك يود أن تنتهى تلك الماموريه ليعود للبحث عن غرام
وما أن وصل الشقه ليأتيه اتصال من لؤى
اسد باستغراب لؤى !!
وقام بالرد عليه
لؤى اسد شوفت عمتك عملت فى هايدى ايه وهربت
اسد بتساؤل انا مش عارف بتتكلم عن ايه بقلم منال عباس
قص
لؤى ما حدث ل هايدى
اسد بذهول مستحيل ازاى عمتو تعمل كدا فى بنتها
لؤى دى حكايه طويله ودلوقتي هايدى بدأت تفوق ووالدها معاها هنا فى اسكندريه وعرفها كل حاجه
وهى طالبه تقابلك ضرورى
اسد وقد شعر أن الصدمات كثرت من حوله أخذ نفس عميق وطلب منه العنوان وقرر الذهاب إليها
عند غرام
وهى فى السرير
غرام سلمى انا فرحانه اوووى
سلمى ربنا يسعدك ديما يا حبيبتي فرحينى معاكى
غرام فرحانه انى قربت اوصل لدليل براءة ماما الله يرحمها
سلمى انتى تستاهلى كل خير بس قوليلى ناويه تعملى ايه مع اسد بعد ما تثبتى براءة والدتك وينتهى السبب وراء كرهه ليكى
غرام بتنهيدة للاسف اسد رفضنى ورفض كل حاجه بينا وحط جسور كبيرة بينا مستحيل يهدها الزمن
للاسف بقي فى شرخ جامد بينا
سلمى بس انتى بتحبيه
غرام لا احبه ازاى يعنى
سلمى انتى مش بتشوفى لمعه عينيكى وانتى بتتكلمى عنه يا غرام
غرام من وراء قلبها انا دوقت الكاس المر على أيديه ما ينفعش يكون بينا حياة
سلمى ما تتسرعيش فى حكمك وقرارك يا صاحبتى
غرام لعله خير
عند اسد
يصل اسد إلى المستشفى
يقص سعيد كل شئ على اسد حيث يفاجئ اسد بأن عمته وراء تلك الصفقه المهربه
اسد انا ازاى ما اخدتش بالى وهى بتسألنى عن سفرى
هايدى پألم كلنا غلطنا يا اسد
وانت كمان غلطت فى حق غرام
انا بمساعدة عمتك
قدرنا نغير هدومها لهدوم وملابس فلاحة علشان تقدر تهين فيها وتزهق وتمشي
وهى الحقيقه كانت اطيب قلب وعمرها ما احتجت أو ردت لينا نفس المعامله
لؤى فعلا يا اسد مراتك دى كنز لازم ترجعها
شعر اسد بالاسي والحزن تجاهها فلم يستمع اليها ولو مرة واحدة
ف دائما كانت الاهانه هى طريق التواصل معها
غادر اسد المستشفى وقلبه محمل بالهموم الكثيرة بقلم منال عباس
ليأتيه اتصال من اللواء حسان لاخباره بأن المهمة انتهت
وتم القبض على مديحة
وترحيلها إلى القاهرة وجارى البحث عن ذلك الغريب
اسد تمام يا فندم
مضى عدة أيام حيث عاد اسد إلى القاهرة
وكان المسئول عن قضيه عمته
كانت مديحة ترفض الحديث حيث تم تجديد حپسها على ذمه التحقيق
واليوم هو اليوم المعهود حيث تقام حفله كبيرة مليئه برموز الدوله والكتاب والكاتبات لاختيار أفضل كاتبه
وصلت غرام ومعها سلمى إلى الحفله
حيث كانت ترتدى فستان سواريه باللون الاسود ولفت حجابها بطريقه تتناسب مع هذا الفستان ووضعت القليل من الميك اب وارتدت حذاء ذو كعب عالى وشنطه مطرزة بالماس
وما أن دخلت
الټفت الجميع إليها بنظرات انبهار لجمالها الأخاذ
فكانت فاتنه الحفله لم يستطع اسد منع نفسه من النظر إليها وظل يعاقب نفسه ويحاول أن لا ينظر إليها مرة أخرى من أجل غرام زوجته
لؤى من خلف اسد
اسد ايه يا اسد شكلك مش
معانا خالص
اسد هه ليه فى ايه
لؤى عينك يا صاحبي هتاكل المزة وأشار برأسه تجاه غرام
اسد بطل تخاريف وأوهام ثم انت واقف معايا ليه ما تروح لخطيبتك يا اخى وتريحنى منك
لؤى بضحك ماشي يا اسد اما نشوف اخرتها
وهاهى الان اللحظه الحاسمه
حيث وقف عادل على الاستيدج ويمسك المايك لإلقاء الكلمه السنويه حيث ذكر تاريخ انشاء المؤسسه عن طريق أخيه الكاتب حسام المنشاوي رحمة الله عليه وأنه وضع حجر الأساس المؤسسه ووضع القوانين والأسس ومنها اختيار أفضل كاتب أو كاتبه لكل عام حيث توفرت الشروط كامله فى وصمت لحظه ونظر للجميع
معلنا بأن المركز الاول من نصيب يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الثانى عشر قبل الاخير
بعد أن ألقى عادل كلمته الافتتاحية واخيرا ها قد جاءت اللحظه الحاسمه معلنا بأن المركز الاول من نصيب الكاتبه المجهوله يصفق الجميع وينتظر صعود تلك الفتاة إلى الاستيدج ولكن عادل ابتسم للجميع
وقال الكاتبه المجهوله مش حابه حد من الجماهير يعرفها وبالتالى لها كل التقدير والاحترام ولها مطلق الحريه
لقد حققت هذه الكاتبه بالرغم من صغر سنها العديد من الإنجازات الفنيه
فتلك الملحمه من الروايات قد حققت انتشارا كبيرا فى الآونه الأخيرة
ولهذا بصفتى وبصفه جميع العاملين بالمؤسسة نحييها ونهدى لها المركز الاول بقلم منال عباس
صفق الجميع وبدأ الجميع يتهامسون
من تلك الفتاة وما شكلها
سلمى بفرحة لصديقتها انا فرحانه اووووى ليكى حبيبتى الف مبروك
غرام الله يبارك فيكى حبيبتي انا بجد اتفاجئت بكلام عمو كنت خلاص طالعه استلم الجائزة
سلمى يمكن لؤى بلغه بشروطك مع المؤسسه
غرام بتعجب يمكن !!!
يأتى من خلفها اسد بابتسامته الرائعه وبصوت هامس مبروك يا غرامى
غرام بابتسامه الله يبارك فيك وميرسي انكم حافظتوا على الاتفاق
اسد الحقيقه انا ماليش دخل في كدا
دا والدى ولؤى
غرام عموما شكرا لكل القائمين على المؤسسه وشكرا ليك بصفتك مديرها وصاحبها
اسد مديرها اه لكن صاحبها لأ
غرام يعنى ايه
المؤسسه دى تبقي ملك عمى الله يرحمه وبصفه غرام زوجتى أنها الوريثه
تبقي ملكها ونصيب بابا من الميراث هو وعمتوو ف بابا كتبه باسم غرام ودفع لعمتو نصيبها
غرام لنفسها فعلا اونكل عادل هو الوحيد اللى حافظ عليا وعلى ميراثي كدا انا فهمت ليه جدو عصام الله يرحمه طلب أن أرجع ليه
يأتى عادل للانضمام إليهم تسمحلى يا اسد اتكلم مع الكاتبه الجميله شويه
اسد اه طبعا اتفضل وتركهم
سلمى طب استأذنكم انا كمان هشوف لؤى وابتعدت عنهم بقلم منال عباس
عادل ازيك يا غرام يا بنتى انتى مش عارفه اد ايه كانت سعادتى بالمكالمه معاكى امبارح
فلاش باااااااك
يأتى ل غرام اتصال
عادل الو معايا الكاتبه المجهوله
غرام ايوا مين حضرتك
عادل معاكى المدير العام لمؤسسه المنشاوي لدار النشر والكتاب
غرام وقلبها ينبض بسرعه ايوا يا فندم
عادل احب ابلغك بحضور
الحفله غدا فى الفيلا عندى فيلا المنشاوى لإعلان نتيجة المسابقه
تنهدت غرام تنهيدة طويله ثم تحدثت
غرام اونكل عادل انا غرام
عادل بتقولى ايه
غرام انا غرام بنت اخوك واسفه انى داريت عليك
عادل بضحكه عاليه ما انا عارف يا حبيبه قلب عمو
غرام عارف !! طب ازاى !!
عادل من اول يوم روحتى فيه المؤسسه مع صاحبتك سلمى
غرام ازاى دا وانا محدش يعرف عنى حاجه
عادل بكل بساطه انتى تركتى رقمك للتواصل
وقتها لؤى بعت ليا العقد بتاعك وبعت الشروط اللى كانت غريبه ومفيش مؤسسه ترضي بيها أنها توقع عقد باسم وهمى
بقلم منال عباس
دا خلى الفضول ياخدنى اخدت رقمك وطلبت تفاصيل كامله عن صاحبة الرقم واكتشفت انك غرام بنت اخويا فرحت جدا وخصوصا انك اخدتى موهبه الكتابه عن حسام الله يرحمه خليت لؤى يوافق على الشروط مع أن دا ما ينفعش بس حبيت افتح ليكى المجال وساعدنى على دا لؤى وصديقتك سلمى
غرام باستغراب يعنى سلمى كانت عارفه أن حضرتك عارف انت ولؤى
عادل ايوا ودا كان طلبي
منها ما تعرفكيش علشان ما تتركيش الكتابه
بس الشهادة لله البنت
دى وفيه جدا ليكى يا غرام وبتحبك جدا
غرام بابتسامه
وهى تشاهد سلمى عن بعد وتنظر لها بخجل
غرام عارفه ومتاكدة
من حبها ليا
عادل الحقيقه يا غرام موهبتك فى الكتابه فاقت كل التوقعات وقدرتى فى في فترة قصيرة يبقي ليكى اسم فى عالم الكتابه والروايات
غرام انا مش عارفه اشكرك ازاى يا عمووو على كل اللى عملته علشانى
عادل دا اقل واجب وأقل حق من حقوقك يا غرام وفى حاجه تانيه لازم تعرفيها بقلم منال عباس
غرام اتفضل
عادل انا اللى طلبت من جدك رجوعك
بعد ما عرفت انك كبرتى وبقيتى فى الجامعه
بس جدك عصام كان خاېف عليكى
ووصانى أن دا ما يحصلش الا فى حين ۏفاته جدك ما حبش يعرفك أنه طلبي انا علشان ما ترفضيش وكتب الوصيه مع المحامى امامى بحيث تعرفي أن دا طلبه هو علشان توافقى
غرام جدو الله يرحمه كان متاكد انى عمرى ما هكسر
كلامه
عادل الله يرحمه دلوقتى يا غرام آن الأوان تستلمى املاكك وديريها
مع اسد انا ما حبيتش اكشف هويتك
أمام الجميع النهارده بقلم منال عباس
لان الصحافه مش هتسيبك
وانا عايز يوم ما تكونى مستعدة لمواجهة كل الناس وقتها لازم الكل يعرف انك حفيدة عائله المنشاوى وابنة الكاتب حسام المنشاوي
وفى حاجة كمان قبل ما تاخدى اى قرار فى علاقتك ب أسد فكرى كويس
لان اسد اتغير يا غرام
غرام بس يا اونكل اسد ظلمنى
عادل اسألى قلبك قبل ما تاخدى اى قرار اسد اتغير وعايزك وبيدور عليكى
غرام بس اسد زودها اوووى وكسرنى يا اونكل
عادل اسد يبقي جوزك وحقك تأدبيه بطريقتك وانا مش هقولك تعملى ايه ويلا اجدعنى بقي عايز افرح باحفادى قبل ما اموت
غرام بخجل بعد الشړ عنك
عادل تسلمى حبيبتى اسد كان محتاج قرصه ودن ودلوقتي هو بين ايديكى اعملى اللى يرضيكى فيه المهم تكملوا الحكايه ويفضل اسم المنشاوى موجود
غرام بابتسامه لعمها حاضر يا عموووو
عادل يلا اسيبك تاخدى راحتك وما تنسيش كلامى وانصرف بعيدا عنها
عند سلمى
سلمى زمان غرام عرفت كل حاجه من اونكل عادل
لؤى كان لازم تعرف كل حاجه ودا الوقت المناسب
سلمى تفتكر اسد لما يعرف هيكون رد فعله ايه
لؤى اكيد هيفرح هو اصلا معجب ب الكاتبه المجهوله من اول لحظه شافها فيها بقلم منال عباس
ثم نظر إلى سلمى بهيام
لؤى لومى حبيبتى
سلمى نعم
لؤى انتى حلوة اوووى كدا ليه النهارده
سلمى بخجل وبعدين معاك بقي
لؤى اموت انا فى خدودك الفرولايه
انا كدا هتجنن ما كفايه كدا علينا خطوبه وتعالى نعملها
سلمى نعمل ايه
لؤى نتجوز يا مجننانى انا لازم اقابل اونكل النهارده
سلمى بضحك طب وطى صوتك يا مچنون
هتفضحنا
لؤى اعمل ايه فى حبك يا مجننانى
فى المستشفى عند هايدى
سعيد عامله ايه دلوقت يا بنتى
هايدى الحمد لله
سعيد فى ناس هنا عايزين يقابلوكى
هايدى تمام
لتدخل سيدة ومعها شاب فى نفس عمر هايدى وسامر ابن عمها
هايدى بنظرات استغراب لهم لتجد بسمه على وجه تلك السيدة
سعيد اعرفك يا هايدى دى تبقي
ليلى والدتك ودا احمد اخوكى التوأم
ارجوكم سامحونى كلكم انا السبب في انى احرمكم من بعض
لتجرى ليلى عليها وټحتضنها وهى تبكى
ليلى كان قلبي مش مصدق انك موتى
احمد حمدالله على سلامتك يا توأمى وغمز لها
هايدى انا بجد فرحانه بوجودكم اخيرا بقي ليا ام تخاف عليا بجد
سامر يلا بقي خفى علشان وصمت للحظه
هايدى علشان ايه
سامر بضحك علشان نتجوز يا مدوخانى
هايدى انت بتتكلم جد يا سامر
سامر هو الكلام دا فيه هزار
هايدى طب يلا انا خفيت اهوو
ليضحك الجميع على حديثها بقلم منال عباس
عند غرام فى الحفله
كانت غرام تهتز على انغام الموسيقي بانسيابيه وتدندن
لتأتى الخادمه وهى تحمل صينيه المشروبات للضيوف
وما أن اقتربت من
غرام
ام ابراهيم بفرحة ست غرام
غرام وهى تشير بيدها كى تخفض صوتها
لتخبط يدها بالكأس ويقع العصير على غرام
ام ابراهيم انا اسفه مش قصدى انا
غرام مفيش حاجه أهدى بس ما تعرفيش حد انى غرام
ام ابراهيم حاضر
غرام بابتسامه وعد
ام ابراهيم وعد هروح اجيبلك حاجه تنضفى الفستان
ليأتى من وراءها اسد
اسد مالك يا غرامى وايه اللى عمل فيكى كدا
غرام مفيش العصير وقع عليا
تسمحلى اطلع فوق انضف الفستان
اسد باستغراب لجرأتها فى هذا الطلب
اسد اه اتفضلى
وصعد معها إلى حجرته وأشار إليها
على الحمام
اسد هشوف ليكى اى فستان من عند هايدى وتركها وخرج
اقتربت غرام من الدولاب وفتحته وجدت حقيبة ملابسها وبها الملابس الريفيه ابتسمت بخبث
غرام آن الآوان يا ابن عمى وأخذت تلك الملابس ودخلت إلى الحمام واستبدلت ملابسها بتلك الملابس الريفيه بقلم منال عباس
وخرجت ووقفت أمام المرآة تمشط شعرها وتضع من البرفان المحبب إليها
يطرق اسد الباب
غرام وهى تعطيه ظهرها ولازالت أمام المرآة تقف فى ثبات تام وشموخ واعتزاز بنفسها
غرام بثقه ادخل
يدخل اسد الحجرة ليجدها بتلك الملابس الريفيه
اسد باستغراب ايه اللى انتى لبساه دا
دى ملابس الفلاحة لتقاطعه غرام وهى بنفس الثبات
وهى لازالت أمام المرآه وتنظر له فى شموخ عاليه الرأس حيث وقف اسد متسمرا لهذا الجمال فلأول مرة يرى الكاتبه المجهوله بشعرها الذى سلب
عقله
غرام ايوا انا الفلاحة اللى اتجوزتها انا الفلاحة اللى جاية من ورا الجاموسه زى ما بتقولى فى الرايحة والجايه بقلم منال عباس
قالت تلك الكلمات حيث خانتها دمعها من عيونها مسحتها بسرعه واستدارت له لتقرر الاڼتقام بطريقتها
اسد وهو لازال تحت تأثير الصدمه
اسد انتى غرام بنت عمى ! انتى الكاتبه المجهولة !
انتى اللى خليتينى ألف حوالين نفسي وحاسس بالألم علشان ضيعتك من بين ايديا
انتى بنت العشرين تعملى فيا انا كدا
غرام بابتسامه البادى اظلم يا ابن عمى وكادت أن تخرج من أمامه
ليمسك بيدها يتبع
كاس الغرام بقلم منال عباس
البارت الثالث عشر الاخير
يقف اسد مذهولا لما رآه وسمعه
اسد انتى بنت العشرين تعملى فيا انا كدا
غرام بابتسامه البادى اظلم يا ابن عمى وكادت أن تخرج من أمامه ليمسك بيدها ويجذبها اليه
اسد بخبث على فين يا بنت عمى ولا اقولك يا غرامى ولا الكاتبه المجهوله ولا مخبيه عليا ايه تانى
غرام ما بقيتش فارقه تقول فلاحة تقول كاتبه اى حاجه كله محصل بعضه
وعن اذنك عايزة امشي من هنا وورقه طلاقى تجيلى
اسد نجوم السما اقربلك يا غرام ومفيش خروج من هنا انتى فاهمه
غرام بأى حق تتكلم كدا
اسد بحق انى جوزك يا هانم ويلا كدا زى الشاطرة غيرى هدومك دى عايز اشوف مراتى المزة هتبسطنى ازاى
كانت تلك الكلمات كفيله بأن تصرخ غرام فى وجهه فلازال لا يراها كانسانه
غرام بصوت متقطع ابعد عنى يا اسد وحاولت استفزازه ولا نسيت أن امى هى السبب فى مۏت مامتك
اسد تؤ تؤ ما نسيتش
ليستفيقا على صوت طرق الباب
انحرجت غرام من وضعها وابتعدت عنه بسرعه
وذهبت لفتح الباب
ام ابراهيم الست سلمى يا هانم بتسأل عليكى
غرام انا نازله حالا يا داده ونظرت إلى اسد
غرام لازم امشي
اسد غرام انا ما صدقت انى لقيتك اتمنى تسامحينى ونبتدى صفحة جديدة يا غرامى
غرام محتاجه وقت يا اسد وياريت فى النهايه تحترم قرارى
اسد بحزن حقك يا غرام بس كمان لازم تدينى فرصه أكفر ذنبي
غرام فى نفسها بس يا واد دا انا بحبك سيبنى أظهر بدور المتماسكه
غرام ربنا يقدم اللى فيه الخير وتركته
لتغادر
اسد استنى يا غرام انتى هتنزلى بشعرك وهدومك دى
غرام اه صحيح
اسد شعرك حلو أوووى يا غرامى
غرام وبعدين معاك
اسد خلاص خلاص خودى الفستان دا والبسي حجابك اللى بيزيدك جمال وأطلق قبله فى الهواء وخرج ليتركها على راحتها
أغلقت غرام الباب خلفه وقلبها يرتجف لتتذكر لحظات قربها منه
غرام يالهوووى على الحب وسنينه
اخيرا عيشت الحب اللى بكتبه فى الروايات الحب جميل اوووى واحلى ما فيه أنه
الحب الحلال وقامت باستبدال ثيابها لتنزل إلى الاسفل
لتجد جميع المدعويين قد انصرفوا وتبقي سلمى ولؤى و اسد وعمها
سلمى بصوت منخفض ولوم لها ايه يا غرام اتاخرتى فوق ليه كدا
غرام بخجل منهم اسفه كنت بغير هدومى
سلمى طب يلا علشان اتاخرنا
عادل على فين
دا بيتك يا غرام وأسد يبقي جوزك واظن الحقايق كلها ظهرت
غرام اعذرنى يا عمى محتاجه وقت اعيد فيها كل حساباتى
اسد بحزن سيبها يا بابا دا حقها انا غلطت كتير معاها وهرضي بأى حكم تحكمه عليا الا قرار الإعدام
نظر له الجميع باستغراب
عادل الإعدام ازاى يعنى
اسد أنها تنفصل عنى ونظر إلى غرام فى هيام وركع امامها فى ندم انا بحبك يا غرامى واتمنى الايام تكون كفيله بأنها تنسيكى اللى فات
تمسك غرام يده ليقوم
غرام انت يا اسد ابن عمى قبل ما تكون زوجى ومارضاش ليكى تنحنى لاى حد حتى لو انا هتفضل اسد بشموخه ابن عيله المنشاوى
ثم نظرت للجميع
من بكرة هكون فى المؤسسه علشان استلم شغلى يلا يا سلمى
سلمى يلا بينا وذهب وراءهم لؤى
نظر اسد إلى والده
اسد كنت عارف انها الكاتبه المجهوله
عادل ايوا وكان لازم اواجهك بنفسك علشان بعد كدا ما تتسرعش فى حكمك على الناس اللى حكمت عليها بأنها فلاحة وجاهله هى دى اللى الكل يتمنى كلمه منها وغرام ليها مستقبل واسع فى عالم الكتابه مما جعله يزداد عشقا لها
قاطع اسد اى علاقه نسائيه له
فأصبح شغله الشاغل هو ارضاء غرامه كى ينول السماح
وبعد مرور هذا الشهر أصبحت غرام متقنه فى إدارة المؤسسه
ليأمر اسد بتجهيز مكتب لها فى نفس حجرة مكتبه فهو لا يريد أن تغيب عن عينيه ولو لحظه واحدة
أما لؤى فقد اتفق مع دكتور شريف
على إتمام الزفاف ووافق شريف على ذلك
استأذنت غرام عمها أنها تريد أن تعود إلى بلدتها وتعيش فى منزل جدها
بعد انتهاء زفاف صديقتها سلمى
عادل ليه يا غرام بيتك موجود كفايه بعد يا بنتى
غرام معلش يا عمى سيبنى على راحتى
عادل بقله حيله اللى تشوفيه يا بنتى
بعد الحفله هتلاقى السواق والعربيه فى انتظارك
عند مديحة
بعد اطلاع اوراق القضيه والقبض على ذلك الغريب
تم الحكم عليها بالسجن خمس سنوات لتهم متعددة منها تزوير اوراق بالمستشفى فى عمليه دكتور أميرة
والتعامل مع ماڤيا خارج البلاد بالتسجيل الصوتى لها
عند هايدى تم
شفائها وخرجت من المستشفى
ذهبت إلى غرام فى المؤسسه
هايدى انا مش عارفه اعتذرلك ازاى
بس ربنا خلص ليكى حقك واتمنى تسامحينى
احتضنتها غرام وقالت بحب
غرام مسمحاكى من قلبي
هايدى انتى بنت حلال وتستحقى كل خير وودعتها وغادرت مع سامر
لتجد أسرتها يحضرون حفله خروجها من المستشفى وايضا عقد قرانها على سامر
وها هو اليوم الموعود يوم زفاف كلا من لؤى وسلمى
حيث أقاموا الزفاف فى أحد الفنادق الشهيرة
كانت سلمى فى ابهى صورها بفستان زفافها الابيض
سلمى بارتباك غرام شكلى حلو
غرام والله شكلك زى القمر ودى
المرة الالف اللى بتسألينى فيها أهدى كدا شويه قلقتينى يا شيخة
سلمى
يعنى هعجب لؤى
غرام بضحك لو ما بطلتيش سؤال هقوم أجرك من
شعرك جننتينى بجد الله يكون فى عونك يا لؤى
سلمى لما
↚
قلبك كبير اهو وبتدعى ل لؤى ما تحنى على المسكين اللى مدوخاه وراكى بقالك شهر
غرام اسد لو عايزنى بجد هياخدنى حتى لو انا اعترضت لكن هو استسلم لقرارى
سلمى حرام عليكى يا شيخة ما انتى اللى كل شويه بتصديه
غرام مش عارفه بقي
تأتى رحاب والدة سلمى لتخبرهم بوصول المأذون
تم عقد قران كلا من سلمى ولؤى
ليتبدأ الحفله الراقصه لجميع الحاضرين احتفالا بالعرس
حضر كل كابلز على الاستيدج ليتراقصا مع العروسين
ليأتى اسد ببذلته السوداء وهيبته
اسد تسمحيلى بالرقصه دى
غرام بابتسامه اسمح
ليتراقصا سويا ظل اسد يضمها طيله الرقصه خوفا من فراقها مرة أخرى
مضى الوقت الجميل
لينتهى هذا الزفاف ويأخذ لؤى عروسته الجميلة سلمى بسيارته انطلاقا إلى رحلة شهر العسل بباريس
ودعت غرام صديقتها بحب
وها هى الان عادت مرة أخرى وحيدة
خرجت لتجد السيارة فى انتظارها كما أخبرها عمها عادل
ركبت السيارة وبصوت حزين
وصلنى على البلد لو سمحت
كان قلبها يعتصر فلم يمنعها اسد من المغادرة كانت على أمل أن يرفض سفرها ولكنه خيب ظنها وتركها لتعود لوحدتها مرة أخرى
أغمضت عينيها پألم واستندت رأسها للخلف تحاول أن تنسي هذه الفترة من حياتها لا تريد أن تعود إلى الانكسار مرة أخرى
ظلت تفكر وتستعيد ذكرياتها الحلوة والمرة مع اسدها مر وقت طويل
لتشعر بالسيارة تتوقف
تفتح عينيها لتشاهد السائق ينزل من السيارة ويفتح لها الباب
غرام ايه دا
احنا فين دى مش البلد
لتجد من يمسك يدها وينزلها من السيارة
لتتفاجئ بأن السائق هو اسدها
غرام بفرحة اسدى
اسد غرامى
غرام ازاى وايه الملابس دى فكرتك السواق
اسد بضحك وانتى كنتى فاكرة أن ممكن اسيب روحى تبعد عنى
بحبك يا غرامى
غرام بخجل وانا كمان
اسد وانتى كمان ايه عايز اسمعها منك
غرام وانا كمان بحبك
اسد سامحتينى
غرام سامحتك قولى احنا فين وايه الشاطئ دا
اسد دا شاطئ الغرام يا احلى غرام فى الدنيا
ليحملها بين يديه ليبدأ كلاهما حياتهم
الورديه
وها هى قصه كاس الغرام قد انتهت احبابي ارجو من الله أن تنال إعجابكم
وان تتجرعوا كاس المحبه والغرام
مع من تحبون على سنه الله ورسوله
شكرا لكم جميعا على تشجيعكم ليا
رايكم يهمنى موااااااااه احلى متابعين روايات منال عباس
تمت