رواية ظلال الفجر الاخيرة كاملة جميع الفصول بقلم نور شريف
رواية ظلال الفجر الاخيرة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نور شريف رواية ظلال الفجر الاخيرة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ظلال الفجر الاخيرة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ظلال الفجر الاخيرة كاملة جميع الفصول
رواية ظلال الفجر الاخيرة كاملة جميع الفصول
انا همشي يا اياد، انا مش كل يوم هنزل اشحت عشان عمك ياكل هو وعياله وكمان اكل انا ونت بواقي اكل، ادخل من الشباك ده بسرعة؟
اياد بحزن: ماما و حشتني اوي يا حمزه؟
حمزة وقف فجاة الحق يا اياد..
في واحده بترمي ابنها ولا بنتها هناك، اقف كده هشوفها..
اياد بخوف: اقف يا حمزه ممكن مش خير ليك احنا مش عارفين رايحين فين استنا..
حمزه قرب من الزبالة لاقها بتعيط وباين عليها الجوع "
اياد بخوف: دي بنوته وجعانه هنعمل اي دلوقت..
حمزه معقوله في ناس ترمي ولدها كده، تعالي انا هسميكي فجر عشان انا قبلتك في ساعه فجر..قوم يا اياد عشان نروح ملجأ او اي حاجه..
اياد ماسك في ايد حمزه، ماما و بابا عند ربنا صح ونت قولتلي انك هتعوضني عنهم..
حمزه حضن اياد وفجر انا هبقي سند ليكم، انا عارف ان لسه عشر سنين يا اياد، بس يا عالم هنروح فين هنام جوه الجامع ده لي الصبح، قوم عشان ننام شويه ونمشي..
حمزه شال فجر ولف بيها كتير عشان تنام.. اياد نام من التعب والحزن..حمزه نام جمبهم لي الصبح..
حمزه فتح عنيه كانت فجر بتعيط، اياد صحاا بتعب..
قوم اتوضي وصلي ونا معايا فلوس هجيب ليها لبن من المحل..
في البيت الكبير "
العيال مشيت يا سوسن، كل ده بسببك هجبهم ازي دلوقت..
سوسن بقرف: احسن الدنيا غالية، فلوس شغلك علي قد بيتنا، يرحوا في داهية..
محسن بتفكير: بس يا سوسن..
سوسن سبته ومشيت..هنأكل عيالنا ولا هم..
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رجعت بسرعة بدور علي اخويا و فجر مش لاقي ليهم اثر صرخت بصدمة لقيت عربية اخدتهم ومشيت جريتت ورا العربية لحد ما تعبت ودموعي نزلت بقهرر لا مش هيروح مني..
مجهول: انا لاقيت الولد الي اخد الطفلة، عايز نعمل فيه ايي.؟
مجهول اخر: وقف العربية في مكان مش فيه مخلوق وسيبه مع الطفلة انا عايزها تمو'ت سامع..
مجهول تحت امرك يا باشا، كل شئ يتنفذ..
محسن رجع البيت و هو زعلان و مش طايق نفسه، سوسن...؟
سوسن بمكر: اي يا راجل انت في اي بعملك الطفح استناا..
محسن بقرف: اعملي حسابك هتنزلي تشتغلي، انا اترفضت من شغلي ومش هنزل اشتغل تاني..
سوسن بعصبية: هو مين الراجل فين، انزل اشتغل عشان عيالك انا مش بنزل اشتغل يلا قوم شوف شغلك..
محسن شد شعرها يكاد ان ينخلعع..
قولتلك انزلي تشتغلي يعني تشتغلي، شوف عملتي اي في ولاد اخويا وسكتت لاء بعد كده مش هسكتلك فاهمة..
سوسن بوجع: ابعد ايدك عني، حاضر هنزل اشتغل..
يا تري فينك يا حمزه فجر بتعيط و مش عارف اعملها اي، اخدتها ومشيت ونا بعيط و بفتكر الحادثة ونا مع بابا و ماما ونا طلعت سليم وهم عيطت بقهرة انا عارف يا ماما انك حسه بياا..
حمزه خبطت علي باب عمه وهو بيعيط:
افتح يا عمي افتحليي..
محسن بسرعة فتح الباب حمزة..
كنت فين يا ابني كل ده فين اياد اخوكك..
حمزه ضاع مني في عربيه اخدته و مشيت ساعدنيي..
محسن بص ليا من فوق لي تحت و فجاة
الباب اتقفل في وشي..
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
نزلت من عنده ونا دموعي علي خدي، دموع طفل يتيم اب وأم حاسس ان مليش سند غير ربنا اخويا ضاع مني و البنت الي اتعلقت بيها راحت معاه واتفرقوا الاحباب..
اياد لاقي بيت قديم، الناس الي عايشة فيه باين عليهم علي قد حالهم خبط علي الباب بخوف.!
فتحت بنوته في عمر خمس سنين وبصتلي بستغراب كانت حلوة اوي شعرها بندقي وناعم و عيونه الخضرا وبشرتها الخمرية ممكن طلب في حد كبير موجود..
اسيل ابتسمت بعفوية.. ادخل ماما بتبيع مناديل علي الطريق و هتيجي الطفلة جعانه ادخل متخفش انا عايشة مع امي و ابويا متوفي ونت جايي منين..؟
اياد بحزن: انا يتيم واخويا ضاع مني والبنوته دي هقولك علي سر لاقيتها في مكان في شخص رماها ومشيي ونا و حمزه اخويا جبنها ممكن قطه او كلب يعمل فيها حاجة..
اسيل عيونه دمعت بحنان: خلاص البنوته هتبقي اختي ونت كمان اخويا و هتعيش معايا ونروح مع بعض المدرسة ونا امي طيبة و هتحبك كان نفسها تجيب اخ او اخت ليا و جالها الاتنين..
فجاة الباب اتفتح وامها دخلت بستغراب "
اسيل يا بنتي مين ده ومين الطفلة الي معاه انت جاي منين..
ده يتيم يا ماما والطفلة ضحية علاقه محر*مه او اب مش عايز بنته "
فاطمة بصدمة: شالت الطفلة وضمتها لي حضنها بحنان ام، خلاص يا ابني اعتبر من اليوم ان امك وفلوس شغلي هعلمك بيها وهصرف عليك لم تبقي راجل وساند نفسك..
اياد دموعه نزلت: "اخويا راح مني سندي الاخير"
فاطمة بحزن: اخوك فين يا ابني؟
في بلد عميي قرب كفر الشيخ انا فين؟
فاطمة بصدمة: كفر الشيخ بعيدة اوي عننا انت في الشرقية..
اياد.. اخوياا ممكن يعملو فيه حاجه اخوياا "
عند حمزه "
شاف راجل بيصلح عربيات بس محتاج مساعده دخل المحل بتوتر.. لو سمعت يا عمو؟
مدحت بحنان: تعالي يا ابنيي مالك؟
حمزه ممكن اشتغل معاك وتاخدني في اي مكان او انام عندك في الورشة هناا، عشان انا اهلي متوفين..
مدحت بحزن: جعان يا ابني صح، يا مرحب بيك و تيجي وتنام وسط عيالي انت بقيت منهم تعالا نتغداا مراتي عاملة ملوخية هتأكل صوابعك وراهم..
حمزة ابتسم بحب علي حنان هذا الرجل كان يتمني ان يصبح عمه مثل هذا الرجل الطيب تمني ان يصبح اخوه وفجر في احسن حال..؟
في بيت محسن "
شعري عجزز منك ابنك الساقط الي جوه بصرف عليه و ياريته نافع عامل خط في حوجبه وكل يوم راجع بي مشكلة من الشارع و ادفعع يقعد من المدرسة ينزل يشوف شغلانه احسنن..
اسر خرج من الاوضة وهو بيلعب علي تلفونه،
هو كل يوم في الحوار ده ذاكر ذاكر هاخد اي هبقي دكتور يعني
ما انا انزل اشتغل والقرش الي اجيبو انفع نفسيي ولا اي يا حجه..
سوسن هزتت دماغها بحزن: انزل يا حبيبي انزل..
اسر فتح الباب ونزل الشارع وبدأ يدور علي شغل..
واتفرقوا الاخوات،
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
انت عارف الي فيها يا مدحت، انت يوم شغال و يوم لاء، انا عارفه ان الارزاق علي الله بس يا حاج افهم..
مدحت بص لي مراته بندم: هو ده اصلك ولد يتيم هو ده الي هياثر معاكي في مصاريف البيت، الولد هينزل يشتغل معايا ويأكل من عرق جبينه..
كنت قاعد علي الكرسي بره وسامع هم بيتكلمو في اي.. دموعي نزلت من عيني بقهر كل حاجة قدام عنيا!!
ازي ابويا و امي ماتُ ساعة الحادثه ونا بشحت من الناس عشان عمي ونا بطرد من البيت الي اتربيت فيه وقسوة مراة عمي..
دموعي كانت بتفرر من الوجع الي في قلبي انا جعان و مش قادر اطلب منهم اخويا و البنت الي معاه فتحت الباب بسرعة و نزلت مش قادر اسمع كلامهم..
مدحت خرج من الاوضه وبيدور علي حمزه مفيش اثر صرخ بعصبية.. حمزه ربنا هيحسبك انا نازل هدور عليه و ارجعه تاني اي قلبك حجر ده صغير شاف الدنياا وحشه معاه..
وسبها ونزل..
كوثر قعدت بحزن.. الدنيا غالية علينا احنا علي قد حالنا يارب سامحني و اخدت اطفالها في حضنها و بكتت..
فاطمة بحنان لبست فجر هدوم صغيرة علي بنتها اسيل وبدأت تلعبها وجبتلها لبن.. اياد نام من التعب و اسيل حضنت فجر و نامت وهي فرحانه بقاا عندها اخوات..
حمزه نزل الشارع وقف جمب الحيطة وسمع ناس بتتكلم عن مخزن بس كلامهم كان بي همسس واضح انهم خايفين..
مجهول: اصلان بيه عايز الحارة دي تنام ميبقاش مخلوق في الشارع عشان نسلم السلا"ح..
حمزه شهق بصدمة: تهريب سلا"ح لازم ابلغ الحكومة..
بيخرج من مكانه فجاة اضرب علي دماغه وفقد الوعي تماماً
مدحت نزل الشارع بحزن: اعمل اي في مراتي الواد الي كان هيساعدني راح مني سمع كلامها ومشيي..
اسر نزل علي اول الشارع وماشي مع صحابه وراحو منطقة مقطوعه مش فيها حد وكان معاهم بنت راجعه من درسها..
خالد ابتسم بخبث.. البنت قدامك اهي يا اسر اعمل الي انت عايزه اخد الشباب وامشي..
اسر ابتسم بشهوه وبصلها من فوقها لي تحتها.. نزل لي مستواها علي الارض وهي بتصرخ بصوت عالي..
ابعد عني ارجوك متعملش فيا حاجه انا مش زي اختك، عايزه اروح لي امي سليمة ابوس يدك..
اسر ضحكلها وبدأ يقرب منها وقطع هدومها ولم"سها براحه، قولتلك عايز رقمك وبحبك وحاولت اوصلك قد اي ومش عبرتي مش بتخافي من التهديد انا بقا هختم عليكي عشان تعرفي انكك ملكي ضربها بلقلم وبدأ يضربها بقسوة بقولك انا بحبك..
شمس بصريخ من الوجع ابعد عنيي ارجوك ابوس ايدك سبنيي اروح وهعملك الي انت عايزه بس اروح ونا محافظة علي نفسي..وغلاوتي عندك يا اسر متعملش فياا كده..
اسر خلع الجاكت بتاعه ورماه في وشها: قومي البسي ده و اغسلي وشك كويس وامشي من هنا لو حد شم خبر بي الي حصل مش هتشوفي اهلك تاني..
شمس بلعت ريقها بخوف مسحت وشها ولبست الجاكت وقفلته عليها واخدت الكتب بتاعتها ومشيتت..
اسر بصوت عالي: عايزك تذكري كويس عايز اشوفك دكتورة..
شمس بصتله بقرف ومشيتت..!
اسر شرب السجارة و هو بيفكر فيها بطريقة مقر'فة.. هتجوزها بينزل من علي السلم لاقي عربية سوداء وناس باين عليها الهيبة رفعت عليه السلا"ح، اقف مكانك..
اسر رفع ايديه بخوف ورمي السجارة صحابه هربت وسابو اسر واقف لي وحده.*
مجهول: هات الواد ده كمان هحتاجه في الشغل؟
اسر دخل جوه العربية لاقي حمزه فاقد الوعي.. صرخ بخوف حمزه اي الي عامل فيك كده فجاة رش في وش"ه بن"ج وفقد الوعي..
شمس دخلت البيت وهي قلقانه:
امها بستغراب: شمس جاكت مين ده يا بنتي اتاخرتي ليه كده النهاردة..
شمس بتوتر: ده جاكت صحبتي المستر خرجنا متأخر ممكن تعملي اكل عشان جعانه..
امها بحب: البسي هدوم مريحه وكلي وذكري شويه كلها كام شهر يا بنتي عايزكي ترفعي راسي وراس ابوكي..
شمس دخلت الاوضة وقفلت علي نفسها خلعت الجاكت وحطته تحت السرير، كده بحيث لو امي روقت الاوضه مش هتلاقيه بصيت لي جسمي بقرف.. اسر ده مقرف..
مدحت رجع البيت وساكتت بص لي مراته بحزن: مش لاقي ليه اثر يا كوثر قلبت الدنيا عليه.. كوثر بحزن: روق دماغك يا حاج ممكن رجع لي اهل ابوه ولا امه مش معقول مقطوع من شجره.. مدحت ابتسم بحزن: ربنا معاه و يوفقه في حياته الجايه..
في القاهرة "
العربية وصلت بيهم يا باشا اوامرك اتنفذت حمزة واسر موجودين و زي ما قولت زياد في مكان تاني، بس انت انتقمت من العيلة دي وحش اوي يا باشا..
مجهول بخبث: انا عايز البنت و زياد مكان ما هو موجود يكونو عندي هنا، انا هطلع رجاله الولاد دي هتبقي تربية اصلان السيوفي اكبر تاجر سلا"ح في الشرق كله و متنساش ان عربيات السيوفي اخده المركز الاول انا اربيهم واطلع رجاله..
تشيل اسم عيلة السيوفي طول العمر..
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
قوم يا محسن ابنك نزل مرجعش البيت من ساعة ما نزل الساعه دلوقت 12 ازي نمت وابنك مرجعش البيت "
محسن قام بفزع بص في ساعه وصرخ بعصبية:
ابنك يا هانم مش في دماغه هنزل هتلاقي في اي مكان كده ولا كده..
محسن نزل الشارع وراح عند صاحب اسر وخبط الباب بقلق..
فتح خالد بنعاس وركز في وش محسن بتوتر وقفل الباب بسرعة اكيد هيسأل علي اسر هقوله فين دلوقت..
خالد بلع ريقه بتوتر وفتح الباب: قبل ما تقول حاجة انا هقولك فين و هقولك الي حصل.. الصراحة يا عمي كنت انا و اسر وشويه من صحابنا عند محطة القطر قاعدين هناك وفجاة لقينا عربية سوداء فخمة نزل منها اتنين رفعوا علينا السلاح ونا هربت و اسر راح معاهم.!!
محسن بدأت اديه ترتعش بخوف علي ابنه.. اي الفيلم الهندي ده يا خالد اوعاا كده هتلاقيه شارب ونايم عندك صح؟
.. والله يا عمي زي ما بقولك ريح اعصابك متخفش ابنك راجل و هيرجعلك روح نام والصبح يحلها ربنا..
نزلت من عنده ونا تايهه يارب انت بتعقبني عشان طردت ولاد اخويا حرمتني من الي ليا انا راضي بي كل شىٔ بس اسر يرجعلي، هقول اي لي سوسن هقولها ابنك اتخ"طف مش هتصدق.. `
في القاهرة (قصر السيوفي)
حمزه فتح عنيه بضعف لاقي ممرضة قاعدة علي الكرسي والاكل علي السرير، شاف اسر نايم علي السرير التاني..
هو انا فين وبعمل اي هنا اي الورقة دي..؟
فتحت الورقة كلها تعليمات وعقاب و تنفيذ ومواعيد؟
مكتوب اسر و حمزه "
في السادسة صباحاً، رياضة و اللبن هيكون جاهز تحت علي السفرة، هتروح المدرسة وهترجع لي سيلين.. طبعا هتسأل مين دي؟.. بص علي الكرسي هي دي سيلين هتعلمك ازي تلعب رياضه وق"تل وصيد وابعد عن المشاكل معاه،
السيوفي..
حمزه بصلها بتوتر: سيلين صح؟
ايوة بظبط اولاً صباح الخير، ثانيا هتاخد شور وتلبس اللبس الي في الحمام وكل حاجه موجوده هنا.. هتخرج استناا هنا عشان تنزل معايا تحت تشرب اللبن وندخل اوضة الرياضة..
سيلين قربت من جاسر وشغلت زر انذار، وفي ثانية رمت في وشه جردل مياة ساقع كله ثلج "
اسر وقف علي السرير بخضه: في اي يا ماما حد يصحي حد كده ، بص علي الي واقفه قدامه وباين عليها القوة وبلع ريقه بخوف..
سيلين بهدوء: اقرأ الورقه دي وتعالي اقف قدامي..
اسر قرأ المكتوب وفتح عنيه بصدمة: السادسة صباحاً اي ده، انا مش بشرب لبن انا.. ومدرسة اي مش هروح، رياضة ممكن بس لم اصحاا من نومي..
سيلين ضربته في بطنه بقوة: دي تعليمات و عقاب و تنفيذ و مواعيد زي ما مكتوب بي الحرف انت هتتعبني معاك بس كل ما دماغك تقولك ان انا بنت وضعيفة افتكر البوكس ده؟
اسر بوجع: اه يا بنت الامبوبة، انتي ولا البيج رامي..
سيلين بصتله بقرف: اجهز عشان الوقت قدامك خمس دقايق و تكون في اوضة الرياضة تحت، حمامك لبسك كل ده هتلحق في خمس دقايق..
اسر نزل من علي السرير بسرعة و دخل حمام تاني بخوف..
سيلين بضحك: اي التعب ده، ناس مبتجيش غير بي العين الحمرا..
اسر من ورا الباب.. ممكن اجي بي عيونك عادي..
حمزه خرج من الحمام بنشاط وابتسم ليها بعفوية ممكن تقولي اعمل اي تاني؟
سيلين لم استاذ اسر يخرج من الحمام يصغنن..
حمزه ممكن سؤال صغنون انتي كام سنة؟
سيلين:20سنة..
حمزه بص في ملامحها شعرها البني الطويل وعنيها لونها بني غامق وبشرتها البيضاء ووجها الذي يحيط بيه النمش ويظهر عليها القوة الشديدة..
سيلين:اي يا استاذ اسر هتتطلع امته.؟
اسر خرج من الحمام و هو بيغني: سمعتك ونتي بتقولي عندك عشرين علفكرة انا اكبر منك بي سنة بس انا الي ساقط و مش بذاكر..
سيلين اخدت اسر و حمزه علي السفرة تحت وقعدت "
حمزه بص لي اللبن وبيشرب لاقي طعمه مر و من غير سكر..
اسر زق اللبن و بصلها بعصبية: هو في لبن طعمه كده انا مش هشرب اللبن كده كل يوم؟
سيلين قامت من مكانها و ضربته بي القلم..
لازم تكلم اي حد سواء كبير او صغير بحترام وكده انت عصيت الاوامر وليك العقاب تنزل عشرين ضغط قدامي حالا..
حمزه بخوف شرب اللبن كله من غير ما يحس..
فاطمة بحنان: زياد، اسيل يلا يا حبيبي عشان المدرسة؟
اسيل بنعاس... بكره يا ماما عايزه انام..
زياد ابتسم بحب: صباح الخير يا امي..
فاطمة طبطبت عليه بحنان: يلا روح المدرسة عشان تبقي ظابط قد الدنيا..
زياد بخوف.. لاقي الباب بيتهزز بعصبية..
فاطمة قفلت باب الاوضة برعب اهدي يا زياد متخفش انا جمبك..
فجاة الباب اتفتح عليهم، خبط فاطمه علي دماغها واخد زياد و و فجر واسيل..
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بلعت ريقي بخوف من الهيبة بتاعته وهو نازل، كان لابس جلبية صعيدية وعجاز غريب وبيبصلي بنظرة خبيثة..!
اصلان بخبث: اسر تعاا يا ولدي عايزك اتباعني..
اسر بص لي سيلين بقرف: اكيد انتي عارفه في اي، قولي ناوية علي اي انتي والراجل الي شبه العقارب ده؟
سيلين بتوتر: انا مخبرش اي الي حصل؟
اسر طلع فوق وبص لي اصلان بتوتر.. السلام عليكم؟
اصلان لف نفسه بلكرسي وقال:
كتب كتابك علي سيلين الاسبوع الجايي، عايزك تتعامل معاها بحب، و اي حركة منك غدر يا اسر هتتندم علي اليوم الي دخلت فيه اهناا..
اسر بعصبية: سيلين مين الي هتجوزها، وانت مين عشان تجوزني.. انا عايز ارجع واشوف ابويا..
اصلان وقف وضربه بلقلم: ابوك مش علمك ازاي تكلم اسيادك، فوق واعرف انت بتكلم مين انت مجرد حشرة ممكن افصل رقب"تها عند جس"مها..
اسر حط ايده علي وشه وبصله بنتقام:
بس عشان تعرف ان ابويا علمني حاجة وقالي ايدك متلمسش العواجيز عشان كلامهم ملهوش لازمة..
حمزه واقف ورا الباب بخوف: اسر مش هيخلص من الراجل ده احنا لازم نهرب من هناا..
اسر بعصبية: اناا همشيي ومش راجع تاني، وياريت الحرس تبعد رايحهم شويه، مش عارف انا ده خط*ف ده؟
اصلان ابتسم: سيلين اطلعييي؟
سيلين بتوتر: اوامرك يا جدي؟
اصلان: كتب كتابك علي اسر النهاردة جهزي نفسك لي بليل..
سيلين بصدمة: انت عارف ان كل كلمة بقولك حاضر ونعم كله الا موضوع الجواز وكمان الشخص ده؟
اصلان: يلا يا اسر خد مراتك وانزل هات الفستان والبدلة..
اسر شد ايدها ونزل بيها علي السلم فجاة!
حمزه صرخ بفرحة وجري علي زياد بحب:
وحشتني يا زياد كنت فاكر مش هشوفك تاني امال فين فجر؟
زياد بص حوليه لاقي اسيل و فجر علي الارض قرب منهم بحب:
فجر و دي اسيل صحبتي بنت طنط فاطمة..
حمزه شال فجر وحضنها بحب: وحشتيني يا شقي يا صغنن؟
اسر ساب ايد سيلين بعصبية وقرب من زياد بحب:
كنت فين يا زياد كل ده، حمزه كان هيتجنن عليك..
اسر بص حوليه بتوتر شاف الباب مفتوح:
حمزه زياد هات البنات و تعالي وراياا..
لسه هيخرج، سيلين وقفت علي الباب بتسرع "
اقف يا اسر والا هقت"لك..
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
قولتلك قبل اكده لو حولت تهرب هتندم انك دخلت اهناا يا اسر لو شايف نفسك قوي انزلي مصارعة بيني وبينك..!
اسر ابتسم بضحك: مش بدخل حرب مع انثي.؟
سيلين بضيق: اسر الزم حدودك معايا..
اسر رمقها بنظره خبيثة: تعالي يا حمزه اصل في كلام بيسد الانفاس ونا عايز ابقي فريش..
اصلان ابتسم علي كلام اسر وقال: سيلين اجهزي عشان كتب الكتاب النهاردة..
اسر نفخ بضيق: هتجوزها بس بشرط اهلي يحضرو الفرح..
فجاة لاقي سوسن داخله وباين علي وشها الفرحة:
اسر ابني وحشتيني يا واد كل ده اختفاء؟
اسر حضنها بحب: و نتي كمان و حشتيني يا امي مش انا لقيت حمزه و زياد ولاد عمي صالح..
سوسن بتمثيل الفرح: حمزه كده تمشي من البيت من دون اذن..
حمزه بصلها بكره: ابعدي ايدك عني دموعك دي انا عرفها كويس وحافظها..
سوسن بتمثيل الزعل.. شوف يا محسن حمزه بيقول ان بضحك عليه..
حمزه قرب من فجر الي بتصرخ: انتي الي وحشاني وحاسس انك ملكي وبتاعتي امته تكبري بقاا..
اصلان بمكر هز العكاز علي السلم وقال:
اسمعو كويس انك جيت يا محسن تحضر فرح ابنك اسر علي سيلين بنت اخوك مكاوي..
اسر بعصبية: لاء انا مش هتجوز سردين دي انا بحب شمس بنت الحارة بتاعتنا وهتجوزها ولا اي يا امي..
اصلان زعق بصوت عالي: اتصل بي المأذون يا محسن ربع ساعه وكل حاجه هتبقي جاهزة لي الفرح..
في الحارة "
اي الي جابك هنا يا شمس لو اسر عرف انك واقفة معايا هخسر صاحبي ابعدي وروحي شوفي انتي راحه فين؟
شمس بتوتر: انا جاي اقولك الجاكت ده لي اسر، هو مختفي فين مش لاقيه ليه اثر نهائي..
خالد بلع ريقة: انا عرفت ان جده ابو ابوه اخده يشتغل عنده وكمان هيتجوز بنت عمه هناك..
شمس بصدمة: بتقول اي اسر هيتجوز بنت عمه طب وناا..
خالد بستغراب: انتي مش بتحبي اسر يا شمش.؟
شمس وقد فرت الدموع في عيونها لقد تحطم قلبها:
الا بحبه انا بعشق اسر ازي مش هو بيحبني..
خالد: بس انا بحبك؟
شمس: اييي
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
انا مش مصدقه اسر هيتجوز بنت عمه و هو راضي صرخت بدموع: انت بتقول اي يا خالد ده عايز يشوف ونا بي البالطو الابيض قال بعد لم اخلص هيتجوزنيي انا عايزه اقابله يا خالد؟
خالد بصلها بكسره: برضو عايزه تشوفيه طب ونا بقولك انا بحبك، بحبك فهمتيي.
شمس بحزن: انت بتبص لي حبيبة صاحب عمرك؟
خالد غصب عني يا شمس الحب مش بأدينا افهمي..
بس انا مش بحبك؟
اسر بص لي نفسه في المراية وافتكر شمس:
يا تري فينك فاكراني او لاء؟
سيلين بحزن: ايوة يا احمد سمعني، انا النهاردة فرحي ومش عارفه اكلمك؟
احمد بنوم: الو مين معايا؟
سيلين بعياط: انا سيلين يا احمد؟
احمد قفل التلفون في وشها ونام؟
سيلين بصراخ: املي فيك راح راح..
اسر خبط الباب عليها وهي لابسه فستانها:
يلا عشان الماذون تحت..
اسر مسك ايديها وتفكيره في شمس يا تري عاملة اي؟
سوسن بفرحة: الف مبروك يا ضنايا عقبال ما اشوف ولادك "
عند فاطمة "
فاطمة بصراخ: يا حضرت الظابط والله زي ما بقولك اخدو مني عيالي بتي الي حيلتي!!
الظابط بعطف: تحريات تحريات زين بيه عايزك تمسك قضية خط*ف..
زين: حاضر نص ساعه هكون عندك؟
فاطمة خرجت بحزن: عيالي يارب بعتلي ولد وبنت واخدت بنتي معاهم يارب لطفك بيا..
الماذون: انسة سيلين هل تقبلين الزواج من اسر محسن السيوفي ان يكون زوج لك؟
نعم اقبل:
علي بركة الله: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير..
اسر بعصبية: انا دلوقت اتجوزتها علشانك بس انا مش عايزها انا هتجوز شمس النهاردة قبل بكرة والي يقدر يوقفني يعمل الي عايزه؟
السيوفي: انت بتعصي الاوامر يا واكل ناسك..
اسر خرج بره القصر وفتح تلفونه بلهفة:
بيرن اهو الحمدلله ايوة يا شمس فاكراني انا اسر..
شمس بصدمة: اسر انت فين؟
اسر وحشتيني اوي عايزك تاخدي معاك مع ابوكي انا جاي اخطبك؟
شمس بتريقة: كيف ونت متجوز؟
اسر مغصوب علي الجواز انتي حبيبتي و بحبك؟
شمس خطوبتي علي خالد صحبك يوم الجمعة متنساش
اسر: ايي خالد؟
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
روحت خطوبتها ونا واقف مصدوم هي دي الي بنيت معاها احلامي ونا نفسي اشوفها ناجحة دي الي حاربة الدنيا علشانها وفي الاخر بتتجوز صاحب عمري؟
شمس بخوف من اسر: بص يا خالد اسر حضر الخطوبة؟
خالد بصدمة: اسر حضر بس هو اتجوز وسابك متنسيش انا بحبك يا شمس الحقي اسر جاي عندنا..
اسر قرب من خالد بحزن: الف مبروك يا خالد الف مبروك يا شمس؟
خالد ابتسم وحط وشه في الارض:
الله يبارك فيك يا صحبي..
اسر بعصبية: لاء متقولش صحبي انا جيت هنا عشان العشرة الي بينا والعيش والملح انت بقيت واحد عادي خالص ونا كل*ب ونسيت كل الي ما بينا و عضيت الايد الي اتقدمت ليا كصاحب جدع؟
خالد واقف في نص هدومه: كل شئ قسمه و نصيب يا صحبي!
اسر بضيق: قولتلك متقولش صحبي احنا مش صحاب انت عارف انها بتاعتي من الاؤل اول واحد كلمته هو انت و قولتلك اتجوزت غصب عني يوم ما قولك تكون بتتقدم ليها؟
خالد: انت عارف الحب مش بايدي ولا بي ايدك؟
اسر بص في عيون شمس بثقة:
انتي خسرتي راجل جدع بس انا لقيت الاحسن منك بمراحل دي بي ١٠٠راجل يا بت بس انتي ربنا معاكي ركزي في مستقبلك..
شمس بحزن: بس يا اسر ده غصب عني؟
اسر بضحك: تؤ تؤ مش غصب عنك انتي فاكره ان انتي كده كسبتي ونا دوقت من نفس الكأس تبقي غلطانه انا اتجوزتها و مش هطلقها علشانك لاء ده انا هخلف منها واعيش حياتي اعتبري نفسك دلوقت اتمسحتي من دماغ اسرر السيوفي سلام!
شمس بصت مكانه بحزن:
مش عايزة كده مش ده اتفاقي معاك كنت فاكره هيتعصب ويقول انتي بتاعتي زي كلامه؟
خالد: بس اسكتي بقا انا خسرت صحبي بسببك؟
اسر ركب العربية ولاقي جده بيرن.. عايز اي الحاج ده دلوقت؟
السيوفي بشموخ: ارجع لي مراتك يا ولدي خليك راجل..
اسر ابتسم: انا راجل يا جدي وجاي ليها؟
السيوفي بضحك: انا عارف انك راجل عشان كده جوزتك بنت عمك يلا يا ولدي ارجع عشان نتم الزواج..
اسر بحزن: حاضر يا جدي..
حمزه قاعد في الاوضة بيلعب مع فجر بحب:
امته تكبري يا صغنن..
فجر بضحة طفوليه.. يا تري اهلك فين؟
زياد بحزن: مالك يا اسيل متخفيش اكيد هنلاقي امك..
اسيل بحزن: ماما يا زياد بقاا لينا اسبوع علي الحال ده؟
زياد: ممكن تلاقي مكانك وترجعي ليها..
اسيل: انت مش هترجع معايا..
زياد بحزن: لاء عشان انا هنا في وسط اهلي..
اسيل: بس انا عايزة اقعد معاك هنا..
زياد: و مامتك..
اسيل: تقعد معانا اي رائيك؟
زياد بضحك: وماله دي اوامر جدي..
اسيل حضنت زياد بحنية: اي السلسلة دي يا زياد؟
زياد: دي سلسلة امي الله يرحمها..
اسيل: ينفع اخدها تبقي هدية منك..
زياد حضن السلسلة برفض.. اسف مينفعش دي بتاعتي..
اسيل بزعل: ماشي مش عايزه منك حاجة..
في القسم عند فاطمة)
عملت حاجة يا باشا بقا لينا اسبوع علي الحال ده ولادي؟
الظابط بثقة: اه عرفنا الاولاد عند مين..
فاطمة بفرحة: عند مين يا باشا؟
الظابط بضيق: بس هم مش اولادك..
فاطمة بصدمة: ازي يا باشا ولادي
الظابط خدها يبني علي العربية اطلع بينا علي قصر السيوفي و نشوف دول ولادها ولا البلاغ كاذب؟
فاطمة: ولادي يا باشا ولادي..
الظابط: هشوف يا حجه بينا يا ابني؟
فاطمة في العربية في نفسها: انا فعلا كذبت انا عندي بنت واحده معقوله البنت والولد يبقو احفاد الراجل ده؟
الظابط بصلها بخبث: لو البلاغ طلع كاذب السيوفي مش هيرحمك؟
فاطمة: هو السيوفي ده يبقي مين؟
الظابط: هتعرفي كل حاجه لم نوصل القصر..
فاطمة بلعت ريقها: معقول يبقي ابو جوزي الله يرحمه اكيد لاء تشابه اسماء..
الظابط بصلها بتفكير: يا تري مالك وناوية علي اي..
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسيوفي بيه انا اسف علي الدخله دي مش من مقامك بس في واحده عملت في حضرتك بلاغ ان اطفالها مفقودة وعرفنا ان هم عندك بقا ليهم فتره؟؟؟؟
السيوفي بستغراب: هي مين دي الي بتدور علي ولادها؟
فاطمة دخلت ودموعه نازله ووشها في الارض رفعت وشها ليه بصدمة: عمي هو انت؟
السيوفي بص لي الظابط: هي دي الي بتدور علي ولادها..
فاطمة بلعت ريقها وافتكرت يوم لم جوزها مات والسيوفي طلب منها تسيب البيت وتمشي بصت في عينه بكره:
مش متوقعة ان في يوم من الايام هشوفك تاني انا عايزة بنتي؟
السيوفي بضحك: هي اسيل تبقي بنتك انا بقول شبه امجد ازي؟
فاطمة بقلق: انا هاخد بنتي وامشي محدش ليه دعوه بيها..
السيوفي: دي بنت ابني الله يرحمه؟
فاطمة: انا عايزة بنتي يا اسيل انا هناا..
السيوفي: لو وفقت تقعد هنا هتقعدي معاه ولا هتسبيها وتمشي؟
فاطمة: هاخد بنتي وامشي مش عايزه اعيش مع الي زيك.
الظابط بنسحاب: دي امور عائلية اعتبر يا سيوفي بيه ان المحضر اتلغي سلام..
اسيل بفرحة سامع يا زياد ماما جت تحت.. يلا ننزل بسرعة،
نزلت علي السلم بطفولة.. ماما انا هناا..
فاطمة بفرح: بنتي تعالي لي حضني يلا عشان نرجع بيتنا وحشتيني اويى!
اسيل حضنت امها بقوة: بس انا عايزة اقعد مع زياد..
فاطمة بتوتر: طب ونا يا اسيل؟
نقعد معاهم يا ماما..
السيوفي ابتسم بضحك: بنتك الي قالت؟
فاطمة: يلا يا اسيل عشان مدرستك..
اسيل لاء ما جدو ده قال هروح مدرسة هناا انا و زياد..
فاطمة بستغراب: فين الطفلة؟
اسيل مع حمزه اخو زياد فوق..
زياد نزل من فوق حضن فاطمة بحب:
كنت فاكر مش هنتقابل تاني؟
اسيل مسكت عباية امها بحزن: عايزة اقعد مع زياد يا ماما؟
السيوفي بحب: انا موافق تقعدي مع زياد..
فاطمة: بس مش هقعد كتير..
اسيل بخبث: ماشي انا موافقة..
اسر رجع دخل القصر و طلع اوضة سيلين حاسس بي هموم الدنيا كلها حوليه فتح الباب لاقها قاعده علي الكرسي بهدوء..
صاحيه لي لدلوقت قومي نامي..
سيلين سكتت بدون رد..
اسر نفخ بضيق: علفكرة انا بكلمك ردي عليا..
سيلين قامت بهدوء وقفت قدامه وعيطت بقهر.. ليه كده سبتني ليه ونا محتاجك جمبي..
اسر دموعه نزلت من عنيه: انا جمبك بجد؟
سيلين حضنته بقوة: هتسبني تاني يا اسر..
لاء مش هسيبك قرب منها وووووووو وتسكت شهرزاد بقاا...
السيوفي قرب من الباب بتاع سيلين سمع صوت ضحك بينهم ابتسم بخبث: تقريبا الحياة بقت مستقرة والله انا مفيش مني..
حمزه شافه وقف ضحك بصوت عالي: بتعمل اي يا جدو..
السيوفي بتوتر: اسكت يواد يلا نمشي من هنا..
حمزه بضحك: هشتغل معاك في الشركة امته؟
السيوفي: لم تخلص جامعة وفجر تكبر و زياد يكبر و اسيل تكبر..
حمزه: لا كده كتير انت ببتضحك عليا..
السيوفي بمكر: يلا يواد روح نام روححح.
كانت قاعدة في اوضتها بحزن بتفكر في الي حصل فيها من رامي ابن عمها بحزن: هقت"لو هقت"لو..
فجاة لاقت رامي دخل عليها بي الاكل: كلي يلا؟
ميار وايديها بترتعش: هترجع بنتي صح يا رامي..
رامي بعصبية: قولتلك بلاش اي سيرة لي البت دي مش بنتي..
ميار بصراخ: والله بنتك يا رامي صدقني رجع ليا بنتي تاني رجعها..
رامي شدها من شعرها بقوة: قولتلكك بلاش سيرتها بقااا انا عايزك لوحدك قرب منها و قطع هدومها بقرف وبدأ يبوسهاا بقرف: مياار بنتك ماتت؟
ميار بصراخ: بنتيي لاءء
يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ميار دخلت الحمام بقهر وشغلت المياة السقعة وبتفكر ازي تخرج من هنا فجاة خطر علي بالها فكرة.. قفلت المياة بسرعة وفتحت الباب دخلت لبست عباية من الدولاب اخدت فلوس من الدرج وخرجت فتحت باب الشقة ونزلت..
لسه بتخرج بره العمارة لاقت رامي واقف، طلعت تجري علي الطريق بخوف فجاة اصطدمت بي عربية..
رامي بصراخ: ميارررررررر!
مالك يا مدحت متغير من يوم ما الواد اليتيم ده مشيي من عندك ربنا مش كاتب يقعد معاك ولا يشتغل!!!
مدحت بقلق: بس يا كوثر متنسيش كلامك..
كوثر شهقت بصدمة: ماله كلامي مش بقول الي فيها انت شغال علي قد اليوم ويوم شغال ويوم لاء هتصرف علي عيالك ولا علي ولاد الشوارع..
مدحت ضربها بلقلم: اخرسي قطع لسانك بتعيريني يا كوثر ده الي انتي معايا في الوحش قبل الحلو انا سايب البيت وماشي اصرفي انتي علي عيالك وشوفي الدنيا قال يوم و يوم..
كوثر بزعيق: طلقني يا مدحت و عيش انت مع عيالك وشوف المسؤلية..
مدحت سابها ونزل وهو ساكت نزلت دمعه من عيونه ووقع علي السلم!!!!
السيوفي قاعد في الاجتماع و هو مضايق:
ايوة يا وائل هات فنجان قهوه عشان الكلام بقا تقيل كمل كلامك يا بشمهندش..
طارق بتوتر: كنت بقول يعني صفقة العربيات نوزع منها بره بلاش النوع ده يبقي في تركيا بس ممكن ننزل منه في مصر ولا اي رائيك يا زين بيه..
زين بخبث: النوع ده موجوده منه عشر عربيات بس والمهندس تبع العربيات مش عارف مكانه فين ممكن يا سيوفي بيه عربية تبقي تحت ايدك خاصة والباقي يتوزع..
السيوفي وقف بعصبية: انت عارف انت بتقول اي العربيات ﮂي املاكي كلها عايزك تقلب الدنيا علي المهندس ده والا..
زين والا اي:..
: تبقي مرفوض
اسر صحا من النوم لاقي سيلين بتلعب رياضة ونفس اول يوم ما اتقبلو الورقة جمبه علي المخدة..
سيلين بحب: صباح الخير؟
اسر: صباح العسل مش هنفذ اي حاجه فيها..
سيلين: قوم عشان تبقي عندك عضلات كده وصحتك زي البومب..؟
اسر بضحك: مالها صحتي يا بتت؟
سيلين قربت منه بحب: انت حلو في كل حلاتك..
اسر تخيلها شمس وقرب منها وووووو فجاة فاق علي صوتها زقها بعيد عنه اسف!!
سيلين بحزن: انا وانت هنعيش مع بعض ازي ونت بتقول اسف يبقي الي حصل امبارح كنت فاكر ان هي البت الي بتحبها..
اسر نفخ بضيق: اعتبري محصلش حاجه بنا انسي..
سيلين بعصبية: انسي اليوم الي بحلم بيه..
اسر: حلمتي بيه بس مش معايا..
سيلين بتوتر: بس
اسر: اسكتي بقا اي الصداع ده!!
حمزه قاعد يلعب مع فجر وهي ببتضحك بي طفولة:
يختي كميلة زيادد بتعمل اي عندك في الثلاجة..
زياد والاكل في بوقه: اسكت عشان محدش يسمع.
حمزه بضحك: ابلع هقول لي جدك داخل المطبخ ليه لو حد من الخدمين شافوك يختييي!
زياد بخوف: استر عليا يستر عليك ربنا..
حمزه: و نعمه بالله..
في المستشفي)
الدكتور شاف ميار بيكشف عليها لاقي مفيش نفس وبت*نزف..
دي ماتت مين الي خبطها في العربية "
رامي واقف بتوتر: مالها يا دكتور مراتي مالها
الدكتور بحزن: الحالة دخلت المستشفي ماتت..
رامي بصريخ: بتقول اي يتبعععع