رواية قدر الحب الخفي كاملة جميع الفصول بقلم دينا عبد الحميد

رواية قدر الحب الخفي من الفصل الاول للاخير بقلم دينا عبد الحميد

رواية قدر الحب الخفي من الفصل الاول للاخير هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة دينا عبد الحميد رواية قدر الحب الخفي من الفصل الاول للاخير صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية قدر الحب الخفي من الفصل الاول للاخير حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية قدر الحب الخفي من الفصل الاول للاخير

رواية قدر الحب الخفي كاملة جميع الفصول

يا حاج افهمني دي احسن حد ينفع اتجوزه 
بصله والده ببرود وقال انت لازم تتجوز البنت الي امك اختارتها دى الى هتراعي اهلك وبيتك
صفوان يا حاجه قوليله حاجه دي اكتر حد انا بحبه 
بصتله الام بهدوء وقالت اسمع مني يا ابني انا اخترتك الي تصونك وتحافظ علي بيتك وتراعي ربنا فيك 
صفوان بغضب انا مش هوافق غير علي الي انا عايزها 
الاب بغضب يبقي تنسي ميراث وحقك ف كل حاجه بيت وأرض ومصنع وفلوس وكمان تنسي انك تبقي الكبير من بعدي ان كنت انت محترمتش الكبير ازاى تبقي مكانه 
خرج صفوان بغضب وهو بيفكر يعمل ايه وراح ل حبيبته
 في مكان تاني
ليا بانفعال ايوه يعني انت عايزني اتجوز واحد صعيدي بشال والبيه وتلاقيه لا بيقرأ ولا بيكتب وأنا استاذه ف الجامعه ؟ طب ازاى....؟
الاب بغضب يا ليا يا بنتي بطلي تحكمي علي الناس من الظاهر ثم انتي لسه مبقتش أستاذة جامعه انتب لسه معيده تحت التعين....
ليا بغضب وهو معيده دي جت بالساهل ؟ دي بهدلت سنين ومذاكرة وأولى جامعه أربع سنين ومكنتش بعرف ابث جنبي والآخر عايز تنفيني ف اخر بلاد المسلمين وتوديني الصعيد ؟ انت لو مش عايز تصرف عليا للدرسات العليا يبقي سبني انا هشتغل واصرف علي نفسي مش ترميني ....
ارميكي ....كتر خيرك يا بنتي 
ساب الاب بنته وخرج وفضلت هي هتتجنن 
لحد منامت وتاني يوم راحت جامعتها تخلص ورق التعين وخرجت مع صاحبتها للكافيه مش تفتح غرقت هدومي عصير ....
انا برضوا الي افتح ...ليه هو انا الي كنت ببص ورايا ؟
لامهو المشكله انك مكنتش بتبص وراك ان عيونك كانت قدامك ومع ذالك خبط فيا 
خلاص يا ليا مش مستهله خناق...احنا اسفين يا استاذ هي عصبيه شويه 
سابته ليا وصحبتها وراحت نضفت فستنها ورجعت تحاسب عشان تمشي لكن فجاءه جالها التويتر ومعاه عصير نفس النوع الي كبته هي ولما سألته شاورما علي تربيزه عليها شابين وقالها انه واحد فيهم طلبهولها هي وصحبتها 
بصت ليا للشاب وابتسمت ومشت الويتر واخدت العصير ف اديها وراحت للشاب 
ليامساء الخير ....
الشاب مساء النور ...
ليا بهدوء الويتر قال انك طلبتنا العصير .... 
الشاب بابتسامه ايوه 
ليا بهدوء طيب انت تعرفنا .....؟
الشاب بثقه لاء بس نتعرف 
ليا ببرود انا ليا استاذه ف كلية الآثار  ودي كنوز مهندسة مساحه .....كده اتعرفنا صح ..  
الشاب لسه معرفتكوش علي نفسي
ليا شربة شويه من العصير ونطقت بس اتصدق العصير حلو فعلا بس مش لدرجة انك تتجرأ وتتعرف علينا بيه احنا مش رخاص زيك ....وكبة العصير ف وشه ..... 
الشاب بغضب انتي مجنو*نه ولسه هيضر*بها لقي شخص بيمسك ايده وبيضربه 
لحظات والناس بعدوا الشخص عنه والبوليس وصل واخدهم 
فراحت ليا معاه 
الظابط بغضب بتتخانقوا علي بنت وتك*سروا الكافيه 
وانت عاملي فيها رامبو وبتضر"به ثم انت قاعد كده ليه فز قوم  
حط الشخص رجل علي رجل وطلع حاجه من جيبه اول مشافها الظابط قام وعمله التحيه العسكريه وبداء يعتزر انا اسف يا صفوان بيه 
قام صفوان بهدوء وطلع فلوس حطها على المكتب  ونطق ببرود ادي ده لصاحب الكافيه تعويض عن الخسائر اما البيه فيتحبس عشان الي عمله مع خطبتي  
عن اذنك يا باشا واخد ليا وصحبتها وخرجوا وهما مصدومين 
ليا بهدوء شكرا انك انقذتني واسفه علي كلامي لاني كنت متعصبه رغم اني غلطانه اتحملتني 
صفوا ولا يهمك يا انسه ..
ليا....ليا اسمي ليا 
صفوان ولا يهمك يا انسه ليا اتفضلي اوصلك ...
ليا بأدب شكرا ل ذوق حضرتك بس ده ميصحش وكفايه انقاذك ليا عن اذنك 
كانت ليا وصحبتها ماشين وقفوا ف جنب وبداءت ليا تعيط علي حبيبها  الي سافر يجهز نفسه لكنه هيرجع يلاقيها اتجوزت بدأت ترن عليه كذا مره لحد مرد 
ليا بدموع الحقني هيجوزوني عافيه  ......
زيدان طفشي العريس كالعاده ايه الجديد 
ليا بدموع ابويا مصمم ومش بيسمعلي يا زيدان اتصرف
زيدان يغضب اتصرف ازاى وانا مسافر قدامي لسه سنه ونص عشان ارجع وده اخر كلام عندي والله لو مصممه يبقي اتكلي علي الله وربنا يوفقك 
ليا مش هقدر اتجوز غيرك انا بحبك 
زيدان بغضب مش باين خالص  واديكي هتروح تتجوزي
ليا بدموع خلاص هاتصرف وابوظ الجوازه 
زيدان بضحك ايوه كده هي دي ليا الي اعرفها و....قبل ميكمل زيدان كلامه سمع صوت بينادي زيداااان يلا عشان نلحق 
قفل معاها  وراح يرد عليه
صفوان كنت بتكلم مين وبتقول مسافر.....
زيدان. ده د..دد ده واحد صحبي ....
صفوان امال ليه بتقوله قدامي سنه ونص ...؟ وعلي ايه
زيدان كان عايزني اشاركه ف مشروع فاشل فبهرب منه 
صفوان والهروب مش حل الصح تروح تواجه بعيوبك المشروع وتعتزر عن شراكه 
زيدان حاضر بس اما نخلص موضوع خطوبتك 
صفوان ربنا يعديها علي خير احسن انا بتركك
مشي الفلبين لبيت العروسه وأهله كانوا سبقوهم وبيتكلموا كانت ليا طالعه بيتها لقت طفشان هناك ففضلت تحت عشان معملش مشاكل لنفسها واسمنت شويه لما طاع وطلعت شقتها وهي داخله سمعت صوت بيقول والله البنات الي تكلم شاب متستهلش الجواز انا عن نفسي لوكلمت بنت وحبتها مستحيل اتجوزها ولو علي جث*تي 
دخلت ليا وفضلت تراقب الحوار من بعيد وهي يتضحك ضحكه صفرا لان الي بيتكلم ده زيدان الي قدامه سنه ونص ف الغربه دخلت خدت العصير من مامتها 
وطلعت قدمته وهي مبتسمه فشافتها مامتها صفوان وهي بتنادي ليا حببتي وحشتيني حطت ليا العصير وراحت حضنتها وهي بتقول انتي اكتر يا طنط قوت عامله ايه 
كان في اتنين عنيهم عليها مش مصدقين 
لكنها قعدت بثقه وبدأت تتكلم اسفه يا طنط غلي التأخير بس غصب عني حصل مشكله ف الكافيه وفي شاب لطيف كتر خيره انقذني 
زيدان بغضب وانتي بقا مشاء الله عليكي مقضيها مع كل شاب شويه صفوان بغضب زيدان اتكلم كويس 
نطقت ليا بثقه وانت مالك انت يا استاذ محموق ليه؟ حاجه تخصك 
قوت بابتسامه معلش أصله ابن اخو عمك شديد وانتي وهو وابن عمه اكتر من اخوات عموما اعرفك بيهم الي كان بيزعق ده ....
ليا بهدوء زيدان 
زيدان بغضب وانتي عرفتي منين ؟
ليا ببرود مانا سمعت اسمك من استاذ صفوان .....
زيدان بغضب اكبر زانتي بقا تعرفي صفوان منين ....
ليا ببرود لاحظ ان كلامك فيه طريقه هجوميه حاده وانا ماسمحلكش 
صفوان بابتسامه معلش يا انسه ليا هو ميقصدش بس هو طريقته كده وفضولي شويه 
ليا بهدوء خلاص تمام 
زيدان وده ايه ان شاء الله انت تعرفها منين شايفك واخدين علي بعض ...
ليا ببرود أصله هو الشخص اللطيف الي انقذني 
زيدان بغضب اه تمام كده بقا نقول مبروك العروسه موافقه
بصتله ليا بتحدي ونطقت . .......
زيدان بغضب وانتي عرفتي منين ؟
ليا ببرود مانا سمعت اسمك من استاذ صفوان .....
زيدان بغضب اكبر وانتي بقا تعرفي صفوان منين ....
ليا ببرود لاحظ ان كلامك فيه طريقه هجوميه حاده وانا ماسمحلكش 
صفوان بابتسامه معلش يا انسه ليا هو ميقصدش بس هو طريقته كده وفضولي شويه 
ليا بهدوء خلاص تمام 
زيدان وده ايه ان شاء الله انت تعرفها منين شايفك واخدين علي بعض ...
ليا ببرود أصله هو الشخص اللطيف الي انقذني 
زيدان بغضب اه تمام كده بقا نقول مبروك العروسه موافقه
بصتله ليا بتحدي ونطقت موافقه 
بعظ كام يوم كتن كتب الكتاب 
زيدان بغضب انتي هتفضلي مكمله ف اللعبه دي لحد أمتي؟ 
ليا باستغراب لعبة ايه يا ابني ...
زيدان الجوازه دي 
ليا انت بتسمي جوازى غلي سنة الله ورسوله لعبه ؟
زيدان امال تتسمي ايه ؟ بلاش عند 
ليا ببرود تتسمي زواج شرعي مش زي بنات اليومين دول مقضينها لعب وكلام مع شباب تحت مسمي حب والآخر يطلع بيقول لايمكن اتجوز واحده كلمتها 
الي يتسمي لعب هو عمايلك
 الأول كانت لعبه وتسليه ودلوقتي لعبه كانت بتعتك مش عايز حد غيرك يلمسها 
زيدان بغضب انا اسف بس متتجوزهوش 
ليا بلا مبالاه اشمعنا يعني 
زيدان عشان انا بحبك 
ليا روح قوله وبوظ انت الجوازه لكن انا لا ...وهكمل للآخر عن اذنك الماذون جه 
وبعد  شويه
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 
قوت قوموا يا ولاد احضنوا بعض عشان الناس متقولش مجبورين 
بصلها صفوان بصمت وقام حضن عروسته الي كان باين انها مش راضيه وهمسلها ببرود بطلى نفخ انا مضربتكيش علي ايدك مانتي الي وفقتي 
ليا بغضب وانت كمان محدش جبرك تتجوزيني عشان تفضل عينك مع غيري بعد عنها وصلها بغضب واستأذن يمشي عشان يجهز للفرح 
اما هي ففضلت تعيط 
ام ليا بتعيطى ليه يا بنتي هو حد كان جبرك ؟
ليا بدموع محدش جبرني بس بعيط علي ميلة بختي عشان اعاند واحد اتجوزت واحد تاني مش بيحبني 
الام احنا لسه علي البر لو عايزه تت....
ليا بمقاطعه متكنليش يا ماما بابا كان حابب الجوازه دي تتم وانا هنفذله رغبته 
اما عن صفوان ف كان قاعد متعصب من كل حاجه فجأه دخلت عليه بنت فابتسم صفوان بسعاده الجمر وصل  
هند بابتسامه ياسلام 
صفوان عندك شك 
هند عند شكوك كتير اولهم دخولك بيت واحده غيري وكتب كتابك عليه ثم اكملت بدموع وسبتنى يا خاين 
صفوان يوه بقا مش احنا اتفقنا متعيطيش وجواز منها مؤقت وانتى صممته اكمل ؟
هند بس برضوع حقي أحزن 
صفوان بحنان متزعليش وبعدين جيتلك هديه هتعجبك جدا 
وادها علبه فيها خاتم فابتسمت 
وصالحها واتمشو شويه ورجع بيته 
"هي دي بقا  البنت الي هيتجوزها كبير العيله بلا نيله دي لا شكل ولا منظر ولا حتي عيله 
*علي اولك يا اختي انا اعرف مرات اخوكي ماسكه فيها ليه كان ملها  هيام بت علوان مش كان زمانهم متهنين بدل مهما مكشرين كده 
"المشكله ان اخويا موافق مراته علي بنت البندر الي لا نعرفها اصل ولا فصل 
'وانتوا زعلانين ليه انتوا متعرفوش ان صفوان بكره يخليها تمشي تتندم
كانت ليا قاعده تحت ايد الكوافير وسمعت كل كلامهم ابتسمت بتحدي 
ف الفرح كانت ليا وصفوان قاعدين ببرود لحد م فجأه قامت ليا ومسكت ايده وبدأت ترقص بدلع خلا صفوان اتعصب وشدها لمكان بعيد يكلمها
انتي اتجننت بترقصي وتتمايصي  انتي ناسيه انك مرات الكبير 
ليا بهدوء انت مش شايف الناس بتبصلنا ازاى  عشان سكوتنا مش لازم يعني الناس كلها تعرف اننا مجبورين علي الجوازه دي 
صفوان بغضب وعشان الناس متعرفش تفضلي ترقصي؟ 
ليا لو مكنش حد عرفك أن النهارده فرحنا يبقي انا لازم اعرفك ولا انت ايه رأيك الفرح بيتعمل فيه ايه 
صفوان بصلها بشر وبعدين حاول يهدي نفسه ونطق ارقصي بعقل وبطلي دلع 
ليا هزتله رسها بابتسامه وبعدين سبته ومشيت 
وهو مشي وراها وبدأت يرقصوا  
بعد الفرح 
هند كانت رايحه جايه بغيره ماشي يا صفوان بقي بترقص معاها  وقال ايه مبحبش غيرك 
دخل  عليها  صفوان  فاتخضت  
صفوان بحب انا فعلا مبحبش غيرك 
هند بصدمه انت بتعمل ايه هنا 
صفوان جيت اشوفك
هند وفرحك وعروستك 
صفوان سيبك منها المهم انتى وحشتيني 
كانوا قاعدين يتكلموا لحد مالنهار  بدأ يطلع 
ليا كانت قاعده ف اوضتها طول الليل تعيط بقهره لحد مقرر تأخد شاور وتهدى نفسها لكن فجأه دخل عليها 
خارجه من الحمام بهدوء اتخضت وسحبت اول حاجه لقتها علي السريرة وبدأت تخبي جس*مها برعب انت بتعمل ايه ف اوضتي 
بصلها ببرود وقال كنت عايز اسالك علي حاجه 
بتوتر طب اخرج علي ما أغير قرب منها ببرود وشد الملايه الي كانت بتخبي  بيها  نفسها  ونطق بكل برود اولا انتي لابسه بجامه مش منغير هدوم مثلا ...وثانيا انتي مراتي فبطلي افورة  
بصتله بغضب وقالت وده بأمارة أيه ان شاء الله ؟
صفوان بحد بأمارة الفستان الأبيض الي لسه علي السرير  والفرح الي مكلفه د*م قلبي  والرقص الي رقصيه كنتي بترقصي قدام الكل منغير كسوف وجابه دلوقتي تعملى مكسوفه  
بصتله ليا بغرور ونطقت انا مش مكسوفه بس الفكره انى الوحيده إلى اقرر مين اعامله عاظى ومين لاء 
صفوان بغضب عادى ايه وتقررى ازاى انا بس الي!حقي اقرر اى حاجه تخصك انا جوزك 
ليا بغضب جوزوك عقربه يا بعيد عشان تبقي تلدغك ونرتاح منك 
صفوان حاول يهدى ونطق كلمه كمان وهدفنك صاحيه عشان تبقي عبره ومتغلطيش ف حق كبير البلد 
ليا ببرود كنت عملتهاةمعةالتعابين إلى محوطاك يا كبير 
قام صفوان ونطق انا هعديلك غلطتك دى عشان اوى مره لانى المره الجايه مش هرحمك
قبل ميخرج وقف جنب الباب ونطق الفطار جاهز فانزلى افطرى ومتنسيش تلبسيى حاجه محتشمه احنا بيت عيله 
نزل صفوان وقعدت ليا بعصبيه لأنها عايشه وسط شوية ناس كرهينها 
غيرت ونزلت بهدوء فحصنتها قوت  إلى كانت شايفه الدموع ف عنيها واتعمدت تخليها ف حضنها فتره على متسيطر علي دموعها لكن سمعت صوت 
هتفضلي حضنها كده كتير لما انتى تعملى كده جوزها يعمل ايه 
قوت قالت  بضحك وهى بتاخد ليا يقعدوا :لا هو مش هيقف علي الحضن هو هيعمل كتير وكتير قوى اصل الي ف حياته جمال زى ده وميعبرهوش يبقى ميستهلوش 
كانت ليا بدأت تاكل لحد مسمعت صوت صفوان في مصيبه ....انا حامل 
حامل ....؟ 
كان الكل مصدوم للحظات وبعدين قاموا يباركوا  
البنت بدموع بتبركوا علي ايه انا ف مصيبه  
صفوان بهدوء ليه 
كنز بدموع انا عايزه اطلق 
صفوان راح قدامها ونطق بجمود ليه ؟
كنز بدموع انا عارفه انه ابن كبير عيلته وشاب تتمناه الف بنت وانا ضمنهم بس مش عايزاه 
صفوان بجمود وصوت حاد عايزه تطلقي ليه 
كنز صابر بيخنى عارفه انك هترفض وكلكوا هتعترضوا بس غصب عنى هو كل يوم ف حضن واحده شكل وانا عارفه وساكته بنام ويكلم بنات فون واتس وساكته واخر المتامه عايز يتجوز عليا رقاصه....
كانت كنز بتتكلم بدموع والكل ساكت لكن فجأه صفوان قرب منها وشدهل لحضنه ونطق بهدوء متعيطيش!يا بت ابويا معاش!ولا كان ال  يبكيكي ويخلي دموعك تنزل يا بت روحى...
كانت كنز بتعيط وصفوان بيطبط عليها ف حضنه  شوية وهديت فبص ل ليا وطلب منها تاخدها اوضتهم وهو هيخلص حاجه ويجي 
طلعت ليا ومعاها كنز إلى منهاره وفضلت ليا تهديها وهى جنبها لحد منامت
 فقعدت ليا تعيط مكانها لحد مسمعت صوت متعيطيش يا بنت البندر بكره البكا يبقي دم بدل الدموع وبظل منضوى بلمبه هيبقي الضو شموع والعمه تملى المكان 
ليا بغضب انتى مين وايه جابك اوضتي 
هند بحده انا حبيبت صفوان  وأم ابنه ....
ليا بغضب انتى مين وايه جابك اوضتي 
هند بحده انا حبيبت صفوان  وأم ابنه ....
ليا بذهول صفوان مين جوزى ؟
هند ببرود اه تخيلي ....
ليا بضحك بصراحه مش عارفه اتخيل ولا يجي ف بالي غير سؤال واحد عملتيها ازاى ؟
اصل بصراحه انا اعرف إلى تغلط مع واحد بتبقي خايفه ومبسوطه وعينها ف الارض اول مره اشوف واحده بجحه وقادرة للدرجه دى جاى تجاهر بغلطها هو انتى يا بت ملكيش راجل يحكمك ...
هند بغضب لمى نفسك 
ليا بضحك  ألم نفسي ؟هى مش الكلمه دى كانت بتتقال للى بيغلط ولا ايه يا كنز ولا هو عندكم كل حاجه العكس 
هند لا هى بتتقال للغلطان ولخطا*فت الرجاله والى بنقول عنها عندنا فا*جره 
بصت لها ليا ببرود وقالت جدتى زمان كانا ديما تقول كلم العايبه تلهيك وتجيب إلى فيها فيك ومشاء الله اول مره اشوف المثل بيطبق 
عموما انا هخش انا وأما يبقي صفوان يجي ابقي عيشي حياتك معاه  بس هو ف الاخر هيرجعلي اصلي مراته 
دخلت ليا وسابت كنز إلى كانت بتهزق هند 
هند بغيره مانا معرفتش امسك نفسي
كنز بانفعال اتفضلي قدامي ثم ايه ام ابنه دي انتي هتستهبلي يا بت هو صفوان كان لمسك ؟
هند بتوتر لاء ام ابنه باعتبار ما سيكون 
كنز شدتها من اديها بغضب وقتها وقالت اتفضلي روحي دلوقت علي صفوان ميجي لانه هيرجع شياطين الدنيا كلها ف غضبه ولو لمح طيفك وعرف الي عملتيه مش هيعديها بالساهل امشي بدل متخسريه 
خرجت هند جرى ورجعت كنز الاوضه لقت صفوان واقف بيبص ل ليا الي باين علي ملامحها العياط 
صفوان بغضب مالك 
كنز بتوتر ف ايه 
صفوان بانفعال عايز افهم هي بتعيط ليه دلوقت  
كنز بتوتر اصل ...اص...اصل 
ليا قاطعتها وكملت اصلي جالي مغص شويه 
وقف صفوان قدامها بحنان وهو بيحضنها وبيقول  ينفع تبطلي عياط وانا هاجبلك مسكن وبص ل كنز وقال خلي حد يعمل ينسون ويجيبه 
فضل صفوان يهديها بخوف ملحوظ وصدمها لأنها متخيلتش كده 
ليا بذهول انت بتعمل ايه يا صفوان مالك 
صفوان مفيش 
ليا بتوتر عملت ايه ف موضوع كنز 
نده صفوان ل كنز إلى كانت مذهوله وفضل يتكلم معاها ويقولها تسامح جوزها لكن هى كانت ثابته على قرارها 
وسابته ومشيت فضل صفوان يفكر ف ازاى يحل مشكلته لحد مجاله رساله من هند إلى خلته ساب كل حاجه وخرج جرى
كانت ليا قاعده ف البلكونه بتحاول تفكر  فجأه لقت الي بيحط ايده عليها 
ليا بغضب زقت ايده وهى بتقول  انت تتجرأ وتلمسني ؟ 
زيدان بضحك ايه الجديد مده الطبيعي بين الاحبا 
ليا بغضب لاء مش الطبيعي ولا حاجه  ولو طبيعي!ف ده بين الاحبا لكن انت مجرد ابن عم جوزى لو كنتش اخدت بالك وانا ممكن أبلغه بتصرفاتك دى 
زيدان ليا انا اسف ارجعيلي 
ليا مكنش يتعز انا دلوقت متجوزه وبحترم جوزى فياريت انت كنان تحترم ده 
زيدان انا هحكى ل صفوان كل حاجه  
ليا ياريت ومانساش!تقتله انك كنت عارف كل ده وسبت الجووزت تكمل هشان صورتك وانك كنت حبي الاول ال  كنت موهومه بيه شوف بقا ممكن يعمل فيك ايه 
زيدان تنح من صدمته ان ليا بتتكلم ببرود ومتغير خوف وبكل ثقه كان هيرد لكن ليا لمحت منظر صفوان ميبشرش بالخير  وهو بيخرج من الباب فسابته وخرجت وراه لحد موصل مكان مهجور 
خرجت وراه لحد موصل مكان مهجور 
وفجاءه شافت هند قاعد تعيط وهي بتقوله
انت سبتني كده عشان خاطر دى ....طب وانا وبيتنا ومستقبلها وولادنا 
كان صفوان بيحاول يهديها بينما ليا اول مسمعت بيتنا وولادنا اتاكدت ان هند مكنتش بتغيظها وان فعلا الموضوع بينهم هى وصفوان اتطور جدا 
مشيت بدموع وهي مش عارفه زعلانه ليه عشان بيخو*نها ولا عشان كرامتها 
كان صفوان بص ل هند بهدوء وهو بيقول انا مش هنعرف احلامنا سوا بس ليا ملهاش ذنب 
هند امال الذنب ذنبي انا ؟
صفوان لهدي وانا هتصرف مكمله صفوان كلامه ولقي رساله من اخته بتسأل عن مكان ليا
صفوان رن عليها لكنها صدمته ان ليا مختفيه من وقت خروجه بداء صفوان يقلق ويدور عليها لأنها ف بلد غريبه 
كانت ليا ماشيه بدموع فجاءه ظهر قدامها شاب 
الجميل منين ورايح علي فين ؟
ليا بصتله منغير متتكلم وسابته ومشيت 
مشي الشاب وراها وهو بيقول طالما بتمشي عادي يبقي الجميل من المعادي ...طب بالراحه علي الارض عشان مش بتاعتنا
بصتله ليا بقرف وكملت طريقها بدموع بس اتفجاءت بالي بيحاول يحط ايده علي خدها يمسح دموعها ز*قته ليا بغضب فشدها بع*نف وقتها  اتعصب ليا وضر*بته كف كان فيه كل الغضب والحسر*ه الي جواها 
فاتضايق الشاب ولسه بيردلها الكف لقي الي مسك ايده وبيضر*به كانت ليا من كتر الدموع مش شايفه قدامها ولا مين ف مشيت  شدها بغضب رايحه فين 
كان صوت صفوان فاطمنت ليا ولكن مبينتش ونطقت بغرور ماشيه 
صفوان ايوه وده اشمعنا ؟
ليا بانفعال ملكش دعوه انت ايه مفيش دم ولا احساس انت كائن غلس وبارد وعديم الرجوله  كان كف من ايد صفوان نازل علي وشها خلها انصدمت والكلام وقف ودموعها نفسها اتحجرت مكانها  فنطق صفوان بغضب اوعي فيوم تفكرى تعلي صوتك عليا او تغلطي فيا وتقللي مني فاهمه 
كانت ليا بتبصله بذهول وفجاءه وقعت من طولها شالها صفوان ورجع بسرعه علي البيت 
اخدها اوضتهم وبداء يفوقها لحد مدخلت قوت وخرجت وفوقتها هي وكنز وبدأت تكلمها وهي ساكته 
قوت بحزن مالك يا ضنايا فيكي ايه 
طب عيطي ومتسكايش كده انا عارفه انه غبي بس انتي مش كده عيطي وصرخي وفكى عن نفسك كانت بتكلمها وهي بتطبطب عليها  لحد مبداءت دموع ليا تنزل فقدتها لحضنها وهي بتقولها اهدي وفكي خرجي الي جواكي
كانت ليا بتعيط لحد منامت وخرجت قوت بغضب وهى بتبص ل صفوان 
قوت بحده عايزاك لو حدنا ف موضوع ضرورى 
صفوان دخل معاها اوضه تانيه وهو بيسأل ليا كويسه 
قوت بغضب بتضربها ؟هى دى ترييتى ليك تضرب واحده ست 
صفوان بندم هى إلى استفزتني و....
قوت يمقاطعه استفزتك ازاى لقتها سيباك ورايحه تقابل واحد يوم فرحكم؟ولا باتت بره اليوم ده ؟ ولا لتكون خرجت ليلت الصباحيه عشان رساله من حبيبت القلب
بطل تكون انانى ومغرور لانى رغم انى علمتك كل حاجه كويسه نسيت اعلمك تبعد عن الصفاين دول اعقل يا ابنى وانسي الي فات... بص قدامك وشوف مستقبلك 
صفوان بحده مع واحده انا مجبور عليها انتى بتقولى ايه 
قوت بهدوء امبارح بنت اخوك الصغيره وهى بتتفرج على الكارتون سمعت كلمه جميله (لو ركزت على ال ضاع منك عمرك مهتشوف المستقبل )يا ابنى مراية الحب عاميه اسمعنى انا وليا لو ضاعت منك هتندم صدقنى 
سابته قوت وخرجت وهو قاعد محتار 
تاني يوم الصبح  كانت ليا قاعد علي السرير وساكته دخل صفوان بحنان انا عارفه اني غلط واسف بس حقيقي معرفتش اتمالك اعصابي 
كانت ليا ساكته فبصلها صفوان بحزن وخرج وهو بيفكر ف كلام والدته 
عدي اسبوع علي نفس الحال ليا ديما قاعده ساكته وصفوان بطل يحاول يصالحها وبقي يتهرب من مواجهتها وبداء ينزل شغله 
ف يوم طلعت كنز ل ليا بسرعه وهي بتقولها ان ابوهاتحت 
نزلت ليا جرى بفرحه لكن اول ما شفته حضنته وفضلت تعيط 
ابوها بحنان وهو بيحضنها انا معرفش حببتي بتعيط ليه بس الي واثق منه انها أقوى من كل حاجه واني رقبتها قويه سوية لا معقده ولا دلوعه اهدى  وفكري وقررى وانا معاكي يا دكتوره 
رفعت ليا عنيها وهي بتمسح دموعها وبتقوله بضحك بجد 
ضحك ابوها وقال خلاص ورق تعينك اتقبل وكمان قدمتلك ف تمهيدي الماجستير وهتبقي احلا دكتورة 
ليا ابتسمت وحضنته وبعدين كشرة فجاءه مش هينفع اروح عشان المسافه 
ابتسم ابوها وقال نسيت اقولك انك اتعينتي ف للكليه هنا مش ف القاهره والتمهيدي هنا 
ضحكت ليا وقعد معاها شوية بسعاده ومشي  عشان يلحق يروح 
اما ليا فضلت قاعده مع قوت وكنز وعمت صفوان الي بقت تحبها 
قوت بضحك لو اعرف ان كلمه منه هترجع تضحكي كده كنت بعتله من اول يوم 
ليا بضحك دا حبيبي وعشقي وروحي اول راجل ف حياتي وماجاءي 
صفوان بغضب الله الله بقي كل ده وأما هو كده اتجوزتيني ليه ولا هي فراغة عين وبس
رفعت ليا عنيها ببرود ونطقت مش هرد عليك وخليك بنارك 
كانت قايمه تمشي فشدها صفوان ونطق بتحدي هو مين ده 
ليا باستفزاز حبيبي وروحي سندي 
صفوان سندك ؟ طب وانا...؟
ليا بضحكه هو انت سندي ؟ السند ده زوج او اب او اخ لكن انت مش معتبرني مراتك فطبيعي ماعتبرش انك سندي 
شدت ايديها منه ونطقت انا هطلع انام يا جماعه عن اذنكم 
طلعت ليا وهي فرحانه انها عرفتله نقطت ضعف هو بيحب يكون مصدر امان وإعجاب الكل  ولو لقي أنه مش مصدر امان ليها وثقه هيتغير ويحاول يقرب ومش بعيد يتغير 
نامت ليا وهي بتغطي وشها  طلع صفوان الاوضه بتشيلي ايه 
ليا ببرود بنام صفوان بغضب ايه الي قولتيه تحت ده اعتزرى فورا 
ليا ببرود وانت كنت اعتذرت لما ضر*بتني ؟ ده انا منيوم ماتولدت مافتكرش أنه حصل وانضر*بت مره تيجي انت وتعملها نام يا صفوان واسكت نامت ليا واتجلهته وهو بيغلي منها حاضر يا ليا والله لاوريكي و...قبل ميكمل جتله مكلمه 
بقا انا تسبني عشان دي حاضر ....
*الانسه الي لابسه فستان اسود وطرحه نبيتي ووقفالي ف نص الطريقه بين المدرجات 
# بصتله بتعجب انا يا دكتور ؟
* لا امي انتي ازاى واقفه كده وانا موجود ؟ اتفضلي بره ومشوفش وشك تاني 
 واقفت ليا قدامه و بتبص ف ساعتها 
# بس حضرتك الي جاي بدرى ١٠ دقايق يعني مش غلطتي ثم انت ازاى تدخل مدرج منغير متخبط ولا تستاذن ؟عموما ولا يهمك
 الدكتور رد عليها :انتي كمان بتجدلي بقولك بره
اتجاهله وطلعت علي الاستدج واخدت المايك وهي بتقول كنت سعيده اني قضيت المحاضره دي معاكم وسعيده بتجاوبكم وان شاء الله هستني أسئلتكم السكشن الجاي ومتنسوش تجهزوا أجابت سؤالي عشان هاثبت علي اساسه درجات حضور السكشن اذنكم 
 دخل صفوان يسلم علي الدكتور لكنه اتذهل من ليا الي كانت لسه هتلف لقته بوشها بلعت ريقها وهي مرعوبه لانه ميعرفش انها خرجت بس اتمالك نفسها عشان شكلها قدام الطلبه وطلعت بسرعه 
بصت ف ساعتها لاقت فاضل ٣ دقايق علي محاضرتها 
دخلت بسرعه اسفه يا دكتور علي التاخير بس كان عندي محاضره ...
ابتسم الدكتور وقال ولا يهمك انا أخرت المحاضره ٥ دقايق عشان تلحقي تنزلي يلا اقعدي بدأ الدكتور يشرح وليا بتسجل ب فونها وراه وبتكتب ف نفس الوقت 
(وعشان لو حد سأل ازاى معيده وازاى هيتشرحلها محاضره ده لان الشخص عشان ياخد ماجستير ودكتوراه لازم الأول يدرس سنتين او سنه ونص او تلاته علي حسب كليته وده بيكون اسمه تمهيدى ماجستير بعده بيكون قادر يحضر درسات عليا)
خلصت المحاضره ودخل المحاضره إلى  وراه علطول صفوان الي اول ماشفته اتكهر*بت حرفيا لكنها هديت لما بداء يشرح بصمت وكأنه ميعرفهاش 
ليا بينها وبين نفسها هار اسوح على هيعمله فيا اول ميلاقي فرصه طب وبعدين بقا اهرب ؟ بس ده جاحد لو عربت هيسقطنى طب انيل ايه انيل ايه 
فجاءه ظهر صوت عياط ف المدرج ولحظات وظهرت صدمه على وش صفوان لان إلى بيعيط كانت ليا 
صفوان بهدوء مالك يا دكتوره 
ليا تعبانه شويه ممكن اخرج ؟
كانت ليا بتحاول تخرج فجاءه جت بنت من وراها وسندتها وهي بتستاذن صفوان توصلها فوافق
خرجت البنت  بسعادة وهى بتقول ل ليا شكله متعصب منك 
بصتلها ليا بهدوء وبعدين شكرتها انها خرجت معاها منغير متعرفها 
البنت بضحك فكراني عامله ده عشانك لا يا حببتى ده عشان اهرب واكل 
ليا بصتلها بذهول وبعدين استأذنت ومشيت 
كانت ليا داخله البيت شافت عربية صفوان وراها 
ليا دخلت برعب خبوني خبوني 
كنز بذهول ف ايه 
ليا صفوان جاي ورايا 
كنز بفزع يلهوي انا مليش دعوه
ليا بياعه  و.....
تعالي هنا ده كان صوت صفوان الي قاطعها 
ليا بفزع اقسم بالله محصل 
صفوان هو ايه 
ليا الي شوفته انا مروحتش ف حته 
صفوان علفكره انا الي شوفتك بنفسي محدش قلي 
ثم انتي ازاى متعرفنيش انك معيده ف نفس تخصصي؟
ليا وعلي اساس انت الي عرفتني انك دكتور والنبي تسكت لا تعايرني ولا اعايرك ده الهم طايلني وطايلك 
صفوان بصدمه معيده ف جامعه محترمه وتتكلمي كده
ليا بصتله وطلعت لسانها وطلعت تجرى علي فوق وهو بيبصلها بصدمه 
كان صفوان واقف مع والده الي بلغه ان العيله كله هتتعشا معاهم عشان يتعرفوا علي مراته 
طلع صفوان اوضته غير وجهز وعرف ليا تجهز ونزلوا الاتنين علي العشاء كانت هند وسط العيله وده عصب!ليا حاولت تهدى وقعدت تتعشي معاهم  لحد م هند نطقت ليا  بدلال متاكل يا عريس شكلك هفتان تكونش عروستك مزعلاك؟
هند بدلال متاكل يا عريس شكلك هفتان تكونش عروستك مزعلاك؟
ليا رفعت حاجبها وقالت باستنكار وانتى تبقي مين بقا يا حببتى عشان تدخلي؟ 
بصت مرات خال صفوان ل ليا وهي بتحط ايدها علي كتف هند وبتقول بنت اخويا 
ليا باصرار ايوه يعنى تطلع مين عشان تدخل كده 
مرات خال صفوان( يسريه) تبقي بنت اخويا وجزء من العيله 
ليا بس على حد علمى بنت اخوكى مش جزء  من العيله وحتى لو جزء تطلع مين عشان تدخل بين راجل ومراته 
يسريه لا بقا انتى زودتها قوى ده انت قليلت الذوق ازاى تحرجيها كده 
هي دي يا قوت الي صممتى تجوزيها لابنك بدل هند بنت اخويا ؟ اهي طلعت قليلت الذوق يعني مكنتش بايره
 بس
كانت ليا هترد بس صوت صفوان وهو بيقول بتحذير مرات خالى حاسبي على كلامك ليا تبقي مراتى يعنى صاحبة البيت وست البيت والناس كلها فلما تكلمى ست الناس تبقي تعرفي ازاى تكلميها انا ساكتلكم عشان ضيوفي بس غير كده لاء 
بصت ليا ل صفوان بذهول مكنتش متخيله أنه يدافع عنها مهما حصل ولاول مره من يوم مضر*بها الكف ضتبتسمله برضي 
فرح صفوان ونطق ببرود داده هاتي اكلى انا وليا وتعالي ورنا لان المفروض العرسان الجداد محدش يضايقهم 
واخد ليا وخرج الجنينه 
ليا ببرود مكنش ليا لزوم انا بعرف ارد عن نفسي 
صفوان قعد ببرود ...انا عارف انك بتعرفي تردى عن نفسك لكن انا كمان باعرف ازاى ارد عن مراتى ومخليش حد يجرحها بكلمه ومهما حصل مش هسمح لحد يضايقها حتي لو كان جوازي منك مش رغبتي بس كون اسمك علي اسمي مش هخلي مخلوق يزعلك
ليا كانت هترد بس صدمها حضنه المفاجئ  ليها 
ليا بصدمه ابعد انت بتعمل ايه ابعد
همس صفوان ف ودنها ياريت بس انا متراقب ابتسمت ليا من محاولة قوت انها تقربهم من بعض ولحظات وبعد صفوان  
صفوان شكرا انك دافعتي عن حقك فيا ومسكتيش 
قال صفوان كلمته ومشي بينما طلعت ليا اوضتها بعد مغسلة الأطباق والمطبخ  وقعدت تحضر لسكشن كانت هتشرحه تاني يوم خلصت تحضير وبدأت تذاكر من مادة صفوان ابتسمت جدا او مافتكرة دفاعه عنها وكلامه ليها ف الجنينه وبعدين رجعت كشرت لما افتكره أنه إجراء وضر*بها ليا ل نفسها ايه مالك هتحبيه ؟ ده ضر*بك وحلفتي لتعاقبيه هو وزيدان  
اتنهدت وكملت مذاكره ومقدرتش تمسك نفسها لما افتكرت زميلتها إلى خرجت معاها وابتسمت تاني وقررت تذاكر ومتسمحش لأي حد يضايقها
دخل صفوان بابتسامه بتعملى ايه 
ليا بهدوءبذاكر 
صفوان بهدوء  ممكن اذكرلك واشرحلك المحاضره الي فاتتك 
ليا بجد 
صفوان اه بس انا ليا طريقه ف المذاكره 
ليا مش مهم الطريقه المهم تشرحلي 
صفوان قعد علي السرير وفتح دراع تعالى 
ليا بغضب لاء
صفوان براحتك مش هذكرلك غير وانا حاضنك 
لحظات كانت ليا بتحاول تفهم مش عارفه فقامت قعدت وفضل يذاكروا لحد منامت تاني يوم راحت ليا الجامعه كان أول محاضره عليها ل صفوان وكانت ليا قاعده بهدوء 
شايفه الدكتور القمر ده ربنا يجعله من نصيبي 
تفتكرى هيوافق طبعا اكيد 
ليا بصت للدكتور وكان صفوان ليا بغضب .....

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-