رواية مصير بلا امل كاملة جميع الفصول بقلم لمسات كاتبة

رواية مصير بلا امل كاملة جميع الفصول بقلم لمسات كاتبة

رواية مصير بلا امل كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة لمسات كاتبة رواية مصير بلا امل كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مصير بلا امل كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مصير بلا امل كاملة جميع الفصول
رواية مصير بلا امل بقلم لمسات كاتبة

رواية مصير بلا امل كاملة جميع الفصول

لا يعم احمد متعملش كده ارجوك ابعد لااا 😭
ابوس اديك انا بنت مراتك متعملش كده ابعد عني ارجوك ساعدووووني مفيش حد هنا 
-نظر اليها وعيونه تشع بالخب'ث وقلة الادب:  صرخي زي ما انتي عايزة..  احنا لوحدنا نور تعالي هنا اوعدك محدش رح يعرف بالموضوع انا بحبك ومش هسيبك تعالي هنا 
حاول امساكها والاعت'داء عليها 
نور:  لاااااا ارجوك سيبني ارجووووك حرام عليك ارجوووك...  ساعدوني
حاولت الهرب لكنه امسك بحجابها ومزقه ليسقط شعرها الذهبي  الحريري الطويل وهذا ما اثار جنون زوج والدتها اكثر
احمد: الله عالجمال ده تعالي هنا
امسكها بقوة مع الجدار لكي لا تهرب لكنها دفعته وامسكت مزهرية وضر'بته على رأسه ليسقط مغم'ى عليه يسبح في دم'ه
نور بصدمة وخوف وبكاء: ه هو ماات اا انا قتلتو..  لازم اهرب وركضت نحو الخارج تبكي وهي لا تزال مصدومة... 
_____________
رن هاتفه وهو يتجه الي قاعة الرياضة ليلتقي باصدقائه ويتمرن معهم
رن هاتفه:  الو في ايه مش قلت محدش يتصل عليا اليوم 
ريان(مساعده) اسف امير باشا بس الوفد الالماني نازل مصر بعد يومين ولازم اخذ اذنك عشان اجهز للصفقة
-رتب كل حاجة زي ما امرتك ومش عايز اي اغلاط فاهم!! 
ريان بتوتر: اا.  امرك يباشا
انهى مكالمته فجأة بدون سابق انذار بوووم... 
اوقف سيارته لكن تأخر قليلا 
لقد صدم فتاة..  
امير يعصبية:  يلع'ن ابو الزف'ت ده طلعتي مين وين انتي 
نزل ليرى الفتاة لكنه صدم عندما وجدها مغشية تسبح في دم'ها والناس بدأت في التجمع
حملها امير بسرعة واخذها للمشفى الخاص بعائلته... 
دخل مسرعا وكان في استقباله الطاقم الطبي كاملا... ادخلوها الي العمليات.... 
اتصل بمساعده... 
بعد ساعتان
ريان: انا جبتلك كل معلوماتها يباشا دي اسمها نور سالم وهي كانت نازلة تركض و تبكي بخوف وارتطمت بسيارتك انا كده شفت فكميرات المراقبة
امير: نازلة تبكي بخوف.. 
قاطعه الطبيب وهو يخرج من غرفة العمليات 
امير باشا مع الاسف البنت الي جبتها.... 
امير باشا مع الاسف البنت الي جبتها..  حصل معاها نزيف حاد وال24 ساعة الجاية تبقى صعبة شوي احنا قدمنا كل الي نقدر عليه بس الخبطة كانت قوية على راسها...  يبقى تدعولها هي دلوقتي بايدين المولى عز وجل
اميروقد امسك الطبيب من ياقته:  انا مش فاتح مشفى خاص بأحسن الأطباء عشان تجي تقلي كده قلتلك عايز البنت سالمة يعني سالمة فااااهم 
الطبيب بخوف:  و.. والله يباشا عملنا كل الي علينا و.. وبرضو البنت كان على جسمها كدمات تع'نيف كتيرة ف.. 
امير:  كدمات!!..  مش هعيد كلامي لو حصل للبنت حاجة يبقى ودع حياتك 
هرب الطبيب من امير بسرعة خائفا فقد نجى من غضبه بصعوبة
ريان: امير باشا لازم نتصل باهل البنت 
امير وقد وضع يده على عينيه بسبب الم الرأس: اتصل واعمل كل حاجة لازمة
ثم اخرج هاتفه واتصل على صديقه 
جواد: الوو امير انت فين بقالي ساعتين ناطرك ومبتردش عليا ليه
امير: مش وقتو جواد.  انا بالمشفى بتاع العيلة تعال ثم اقفل الهاتف دون ان يسمع صديقه حتى 
استووووووووووب 🌝 نعرفكم على بطل قصتنا الرئيسي امير السيوفي شاب اسمر طويل وصاحب جسم رياضي منحوت وشعر اسود ودقن اسود خفيف عندو نفوذ وسلطة كبيرة وهو صاحب سلسلة شركات المعمار الاشهر في الوطن العربي و آسيا وعمرو 28سنة...  ونتعرف على باقي التفاصيل بعدين
جلس ينتظر صديقه وهو يفكر اذا حدث شيء الفتاة لن يسامح نفسه ولا يعلم سبب خوفه عليا... 
_________________
 نرجع عند احمد الذي بدأ في الرجوع الى وعيه 
وضع يده على جرح'ه وهو ينز'ف قال بأل'م بقا كده انتي تعملي فيا كده يا بنت ال****** مش هرحمك انا مش هرحمممممك ينور 
نهض وعقم جرحه وعالجه و نظف المكان لكي لا تحس والده نور باي شيء 
بعد وقت وصلت والدة نور عائشة 
عائشة بصدمة: حبيبي حصلك ايه ليه مجروح كده
احمد وهو يبعدها عنه: مش حاجة انا وقعت وضربت راسي مع الحيط متقلقيش محصلتش حاجة
عائشة: ازاي مقلقش انت..  قاطعها رنين الهاتف ردت وهي لا تعلم صاحب الرقم: الو مين
ريان: الو انا بكلم اهل نور سالم!؟ 
عائشة: ايوا انت مين 
ريان: بنت حضرتك صدمت'ها سيارة وهي بالمشفى******* تعالي لو سمحتي ثم اغلق الخط
عائشة بصدمة ودموع:  بنتيييييي نور بنتي احمد بيقول نور صدم'تها سيارة لاااا بنتي 
احمد وقد اصابح الجنون على نور:  هي فييين ومين عمل كده
عائشة وهي تخرج تعال نروح الها تعال
اخذو سيارة اجرة وذهبو مسرعين اليها 
بعد مدة وصلو
دخلو بسرعة عائشة وقد اوقفها ريان: انا الي اتصلت حضرتك
احمد وقد امسكه من ياقته... انت عملت كده ميين عمل كده
-انا ضربتها..  وحضرتك وطي صوتك عشان انا بمشفى خاص كان هدا امير من تكلم
عائشة ببكاء:  لو سمحت عايزة اشرفها 
امير وقد آلمه منظر الام:  هي بالعناية وضعها صعب شوية اشار الى ريان لكي يأخذها لترى ابتها 
بقي احمد مع امير 
احمد بغضب:  انت ازاي تضرب حبيبة قلبي ازااي
امير وقد تحولت عيونه للاحمر من شده الغضب وذلك اخاف احمد كثيرا: اول حاجة لو تكرر كلامك كده معايا ساعتها هبعثك لجهنم فااااهم ثاني حاجة المشفى بتاعي انا و البنت هتكون بخير وهدفع انا تكاليفها وعلاجها وكل حاجة عشان كده سد بوقك احسن ما اعمل بيك مسخرة
في تلك اللحظة تدخل جواد ليهدء صديقه فذهب احمد ليدخن خارجا 
اما امير فكان يحترق من الغضب لا يعلم لماذا غضب عندما ناداها بحبيبة قلبه لماذا يشعر انت تلك الفتاة تنتمي اليه وهو لا يعرفها حتى.. 
_________________
في جهة أخرى مختلفة تماما 
تحديدا في ميتم للبنات 
اجتمعت 3 صديقات قدر و شهد و لمار 
فتيات في 17 عشر من العمر جلست على العشب يصنعن المجوهرات والحلي ليبعنه ويحصلن على بعض المال
شهد:  بنات انا هعمل بكره 18 سنة تفتكرو فريدة هانم هتسمحلي ابقى عم شهر اضافي معاكم 🥺
قدر: مش ممكن تتركينا يشهد احنا حنكلمها وانا بقالي شهر انا ولمار نعمل 18 برضو مش هنترك بعض (قدر ولمار توأم)  حضنو بعضهم واكملو عملهم
_________"___
في فيلا بعيدة 
جلس ينظر الى صورها وهو يتذكر ايامه معها...  كانت عيناه مليئة بالشوق والحزن على فراقها..  فجأة تحولت عيونه الي شر و سواد وهو بلفض ويتوعد بكلمات انتقام: هاخذ حقي منك يا امير السيوفي هتندم اشد ندم انت اخذت مني أغلى حاجة عندي وانا هردلك الصاع صاعين هتشوف والايام تشهد... 
_______________
نرجع عند امير كان يقف امام زجاج الغرفة مع صديقه وينظر الى نور 
امير:  تخطت الخطر بس ممكن تفقد ذاكرتها انا اجتني المصيبة دي منين 
جواد:  قضاء وقدر الله يصحبي اكيد هتشفى انت عملت كل حاجة عليك يلا نرجع للقصر وارتاح شوية وريان هنا لو حصلت حاجة هيخبرني انا نظر لها آخر مرة ثم غادر
اما جواد فذهب واتفق مع عائشة وقدم مبلغ مالي كبير كتعويض و اتكلم مع ريان وغادر هو ايضا
بقلمي لمسات كاتبة 
______________
وصل امير الي قصره ونزل بتعب ودخل
-ايه ده الباشا دخل ومش معبرني حتى
ابتسم امير بتعب والتفت الى اخته حلا الجالسة تتفقد هاتفها 
اتجهت  حلا وحضنته وقالت:  وحشتني اوي..  ايه مالك تعبان كده 
امير: مش وقتو يحبيبتي هستريح وخبرك بعدين (حلا السيوفي شابة في 20 سنة من العمر ذات بشرة قمحية وعيون بلون السماء وطول متوسط وشعر قصير اسود مثل اخيها) 
تركها و كان سيصعد الدرج لكن اوقفه صوتها وهي تصيح
- انت رجعت يا امير باشا عالاقل القي تحية عليا مش كأنك وق'ح ومش معبر امك
امير ببرود وسخرية:  هه ايه الهانم عليا هنا اليوم..  ايه مش عندك حفلات واجتماعات اليوم  ولا ايه..  
عليا:   طول عمرك كده قليل ادب  مدخلكش فشغلي..  اكتفي أنت بحالك بس 
صعد امير الى جناحه وتركها تتكلم بمفردها... 
بقلمي لمسات كاتبة 
عليا بغضب:  طول عمري مستحملاكم انت واختك يأمير بس مبقاش كتير وارتاح منكم استنو بس
دخل امير الى الحمام وكل تفكيره عند نور لماذا لا يتوقف عن التفكير لما هذا الشعور..  
ظل يتذكر ملامحها الهادئة و البريئة وهي غائبة عن الوعي وعليها جروح الحادث.... 
استنوووووووو نسيت عرفكم على نور
(نور سالم بنت سمرا بعيون عسلي كبار و طول متوسط وشعر ذهبي حريري متحجبة ويتيمة الاب عندها 17 سنة هنعرف تفاصيل حياتها بعدين) 
بقلمي لمسات كاتبة 
ياترى هيحصل ايه مع نور و هل ستلتقي بامير تاني
وايه قصة الشخص الي حاقد على امير وتتوقعو هيكون عندو علاقة مع عليا؟؟ 
وايه قصة ال3 بنات بتاع الميتم!؟؟ 
اليوم التالي
استيقظ امير كعادته تجهز وودع اخته وخرج الى شركته والحرس من حوله في كل مكان
وصل الى الشركة وكالعادة انظار المعجبات وهمساتهم في كل مكان فقد كان امير هو الفارس الذي تحلم به كل الفتيات 
دخل الى مكتبه وخلفه ريان:  بتحب قولك عن جدول اعمال اليوم يباشا ولا انا اتكفل بكل حاجة؟؟ 
امير بجدية:  بتلغي كل حاجة وتركز على صفقة المانيا وبس جهز كل حاجة لاجتماع بكره..  بس كده تقدر تروح تكمل شغلك
ريان:  امرك يباشا..  عن اذنك
خرج ريان وامسك امير هاتفه واتصل على جواد صديقه
امير: اخبار البنت ايه..  هي فاقت ولا لاء
جواد: حالتها استقرت الحمد لله وقال الدكتور كلها ساعتين و تفيق ان شاء الله 
امير:  هترك الموضوع ده عليك متخليش حاجة نقصاها هي او عيلتها..  
جواد: الموضوع عندي متكلش هم
امير:  ماشي يلا سلام عشان ورايا شغل..  ثم اقفل الهاتف
جواد وهو  ينظر الى الهاتف ويضحك:  هتبقى طول عمرك بارد كده لا احساس لا ضمير حسبي الله فيك قفل فوجهي 😑😂
استووووووووووب نعرفكم على جواد المنصوري صديق امير من لما كان عندهم 5 سنين شاب ابيض طويل وعيوني رمادي جذاب وشعر اسود وذقن خفيف هوا عقيد سابق في الاستخبارات ودلوقتي هو شريك امير فالشغل وعندو سر تعرفوه بالاحداث الجاية 🫢
_________________
في قصر السيوفي 
كانت عليا تتكلم بالسر في غرفتها
الوو ايوا يامجد عملت فيها ايه قدرت تلاقي البنت؟؟ 
امجد(حبيب عليا):  ايوا هي معايا هنا وهتعمل بكره الي اتفقنا عليه 
عليا: ممتاااز جدا ممتاز..  يبقى نشوف ازاي هتكسب الصفقة بكره يامير السيوفي 
يلا يحبيبي مش عايزة حد يسمعني حقفل ونرجع نتكلم بغير وقت 
امجد وهو يصطنع الحب:  كان نفسي اتكلم معاكي اكثر اصلك وحشتني اوي يا قمري
عليا:  وانا اكثر يحبيبي زي ما اتفقنا بكره حنتعشا مع بعض ونشبع من بعض ونق'تل الشوق الي بينا 
اقفلت الهاتف 
امجد بقرف:  انا مستحملك بس عشان ادمر ابنك...  هبلة ومصدقة نفسها اني احبها بجد..  ثم التفت الى الفتاة النائمة بجانبه وابتسم بخبث وراح يستمتع بها وهو يأمل تدمير امير واخذ ما يملكه
________________
بعيدا في فيلا هجرها الاحساس والفرح وسكنها الحزن والظلام جلس ينظر إلى صورها المعلقة في كل جهة على الجدران 
هو ببكاء: ليه سبتيني ورحتي عندو ليه...  انا كنت بحبك بجنون..  انا كنت هديكي عنيا لو طلبتي بس انتي رحتيلو هوا 
تحولت عيونه الى السواد والحقد...  انا هنتقم منوو..  اوعدك مش هخلي موتك يروح هباء...  امير انا جاي عشان اخذ حقي منك 
______________
بدات نور تستعيد وعيها تدريجيا 
فتحت عيناها لتجد نفسها محاطة بالاجهزة الطبية من كل جهة وجسدها يسكنه الالم 
حاولت التكلم لكنها لم تستطع فجأة تذكرت ما حدث معها 
محاولت أحمد التحر'ش بها و ضرب'ها له بدأت دقات قلبها في التسارع وحالتها تسوء وهي تبكي ولا تستطيع التنفس دخلت الممرضة فوجدتها في تلك الحالة 
اسرعت تنادي الطبيب 
دخل الطاقم الطبي مسرعا واعطوها حقنة لتهدأ وكل هذا تحت انظار عائشة التي تبكي واحمد الذي لا يبالي حتى بحالها وهمه الوحيد ان تعود له و تصبح ملكه والافكار القذرة تدور في عقلته 
خرج الطبيب وخدأ الام:  هي تعدت مرحلة الخطر الحمد لله  بس حصل معاها صدمة نفسية هوا حصل معاها ايه بالضبط
عائشة: هي كانت كويسة جدا 
احمد بتوتر:  ط.. طب هنقدر نطالعها امتى
الطبيب: بعد يومين ان شاء الله بالشفاء العاجل عن اذنكو
سار كل شيء بخير تلك الليلة 
مع نفس روتين امير وما يفعله كل يوم 
( يجماعة اولا اعتذر عشان حصل خطأ فالكتابة البارت السابق بتعريف نور هي بنت بيضة من سمرا واسفة جدا مش رح يتكرر ثاني 
ثانيا بالنسبة لضبط اللهجة فأنا مش مصرية عشان كده بلاقي صعوبة فالكتابة وهحسن الاخطاء دي قريبا ♡) 
نرجع لروايتنا.. ♡
اليوم التاني 
استيقظ امير كعادته تجهز وخرج لعمله
كان جالسا في سيارته وريان يقود (ريان مساعد شخصي معاه فكل مكان) 
رن هاتف امير فأجاب:  الو سيف 
سيف:  ازيك امير...  مش هطول معايا شغل  عليا هانم و امجد مخططين يبعثو دالين عشان تخسرك الصفقة..  عايز مني اتكفل انا بيها ولا انت تتصرف
امير:  مش معايا وقت عشان العب الموضوع ده عليك 
سيف: اعتبره خلص ثم اغلق الهاتف
تعاااالوووووو نعرفكم على سيف(ابن عم امير وصديقو ايضا هوا وجواد شاب اسمر طويل بشعر بني فاتح و ذقن خفيف  نفس عمر امير و جواد بيشتغل مع امير...) 
امير في نفسه: العبي يست عليا العبي  وريني كل الي قادرة عليه... 
بقلمي لمسات كاتبة 
بعد ثلاث ساعات انهى امير صفقته 
الوفد الالماني:  الف مبروك سيد امير..  يشرفنا ان نتعاون معك ونرجو ان تدوم شراكتنا اكثر ويصبح تعاوننا اجمل 
امير:  ان الشرف لي شكرا والان عذرا يجب علي ان اذهب
(يجماعة عشان الحوار ده بالالماني ترجمتو بالعربي عشان معرفش حرف من اللغة ولا سامعة بيها اصلا فكده كده 😂 توجمة مختصرة) 
بقلمي لمسات كاتبة 
مر شهر على نفس الحال ونور تعالجت من جروحها  وتبقى فقط كسر يدها 
وكانت كل يوم تحر'شات احمد تزداد حتى قررت نور ان تخبر والدتها 
في المساء لم يكن احمد موجودا 
ذهبت نور الى امها 
نور: ماما عايزة اتكلم معاكي 
الام: في ايه يبنتي
نور:  ماما انا مش عارفة خبرك ازاي بس معدتش استعمل اكثر يماما عمو احمد كل يوم يحاول يقربلي ويتح'رش بيا وانا ابعدو عني...  ماما اترجيتو اوي بس مردش..  والحادث كان بسببو هواحاو... 
اااااه 😭
كانت هذه صفعة من عائشة لنور 
عائشة بغضب: ازااااااي تتجرأي وتتهمي احمد الاتهام البشع ده..  هوا زي باباكي عمرو ميعمل كده انتي بنت كذابة 
نور بدموع ووجع:  ماما والله دي الحقيقة والله حاولت خبرك كتير بس خوفت انا مش كذابة ان.. 
عائشة:  اسكتي بقا...  انتي غيرانه عشان ماخذتيش الحب والحنان من باباكي وانا احمد عوضني فيهم عوضني عن الالم والحزن الي عيشني فيهم باباكي 
اياكي تقولي كده تاني عليه اطلعي لاوضتك ومتطلعيش تاني 
صعدت نور وهي تبكي بحرقة على حالها 
جلست عائشة تفكر في كلام نور وماذا يجب ان تفعل احمد حبيبها لا يمكن ان يفعل ذلك: لا مش ممكن احمد مش كده معقول هيا غيرانه معقول هيا تحبو وغيرانه مني لا لا لا مش ممكن لازم اتصرف..... 
يتبع
في اليوم التالي
الساعة 8 الصبح صحيت عائشة وحضرت الفطور و راحت لاوضة نور عشان تصحيها
عائشة: اصحي نور عشان نطلع
نور بتعب:  خمس دقايق يماما
الام: قلت اصحييي 
نهضت نور مفزوعة من صراخ الام 
ماما بتعملي ايه ليه يتضبي شنطتي هنروح فين
الام: هتروحي انت...  يلا انزلي انفطري عشان نمشي
نور: هتوديني فين يماما...  ماما انا والله مش بكذب ده زوجك بيت... 
الام: نوووووور خلاص اسكتي مش عايزة اسمع صوتك..  هتندمي لو قلتي كده تاني
نور كتمت كلماتها وهي تبكي
كان احمد نائما فاستيقظ على صراخ الام 
احمد:  في اييه رايحين فين 
الام:  ملكش دعوة نور رايحة من البيت
احمد: على فيين ومين سمحلها
الام بغيره وغضب:  انا امها انا سمحت لها يلا افطر وروح دور على حاجة تلهي بيها يومك 
اخذت عائشة نور وخرجتا 
بعد نصف ساعة وقفو عند ميتم للبنات 
نور بخوف من الي يدور براسها:  ماما احنا جيها هنا ليه تابعت ببكاء:  يماما ارجوكي اسمعيني لمره
دخلتا الي مكتب المديرة
الام: نريمان هانم انا اجيت..  ممكن بقا تديني الاوراق اللازمة عشان امشي 
نور ببكاء:  ماما ابوس ايدك متسيبينيش هنا ابوس ايدك 
نريمان: بقالها شهر ويصير عمرها 18 سنة متأكده من قرارك
الام: ايوا...  انا خلصت اهو نهضت وحضنت نور وقالت اسفة يبنتي لازم اعمل كده عشان احبو
نور ببكاء وغضب ابعدتها عنها: انتي بتتخلي عني عشانه هوا..  كذبتيني وبرئتيه هوا..  انتي ازاي ام ازاااي روحي من هنا روحي...  وركضت الى الخارج تبكي... 
غادرت الام ونور تبكي بحرقة في الغرفة التي وضعوها فيها 
بعد ربع ساعة دخلو من بره شهد والتوأم 
قدر: اه...  في بنت جديدة معانا 
شهد بتعب من كثرة الجري:  ياهلا بيك يحببتي مالك بتبكي
نظرت نور لهن بإستغراب: انا اسفة..  انا اترميت هنا.. ان. 
قدر وقد ذهبت لاحتضانها:  لا لا لا بلاش تبكي لا..  قدر الله ماشاء فعل...  
شهد وقد جلست بجانبها:  هوا اهلك ماتو ولا ايه
نور:  لا انا يتيمة الاب..  اليوم ماما رمتني هنا عشان جوزها بيت'حرش بيا 
جلست الفتيات يهدأن نور ويدردشن فحكت نور لهن قصتها 
قدر:  ربنا ينتقم منو يحبيبتي وبصي كده المكان ده مش وحش اوي واحنا كده صرنا صديقات 
واخذن يتكلمن حتى بدأت نور تضحك وتنسى حزنها قليلا
______________
عند امير فالشركة
كان يتكلم مع رئيس شركة متعاقدة معه 
امير: ضياء باشا ازاي كده واحنا جهزنا كل حاجة 
ضياء: اسف والله يباشا بس لقينا صفقة مربحة اكتر 
امير بغضب فهو يكره كثيرا ان يخلف احد كلمته او يعترض عن ما يقوله هوا:  وريني بقا هتكسب ايه فالصفقة دي متنساش اني السفاح يضياء 
(امير يلقب بالسفاح عشان هوا ذكي جدا مبيرحمش حد فالشغل) 
ثم اقفل الهاتف 
دخل جواد عليه:  امير انا عرفت مين قاعد يرشي العملاء ويفسد الصفقات 
ده عز الدين المناوي 
امير بخبث:  اومال العجوز عايز يلعب 
نهض من مكتبه ليخرج
جواد: على فين بس
امير: ورايا شغل وعايزك تجمع كل العملاء عندنا اجتماع بعد ساعتين
وخرج متوجها الى شركة المناوي 
بعد مده وصل ودخل الشركة
سكرتيرة عز الدين: عفوا حضرتك مين
امير: عز الدين هنا؟ 
رنا(السكرتيرة): ايوا حضرتك عندك موعد معاه
امير بغرور: مش انا الي باخذ مواعيد فوتي قليله امير السيوفي هنا
دخلت ورنا ثم خرجت وطلبت من امير الدخول
دخل امير بكل ثقة وغرور وجلس امام عز الدين ووضع رجل على الاخرى
عز الدين بتوتر: اهلا يباشا اهلا شرفتنا..  ان.. انت جاي ليه
امير:  مش انت عارف انا جاي ليه..  انت بتلعب على مين ومع مين انا السفاح والسفاح مش اي حد فاهم...  انت مفكر انك لو رشيت شوية عملاء حتوقعني بدا امير بالضحك ثم اكمل:  بإشارة مني بس اخلي شركتك غبار قدام عنيك..  اضن رسالتي وصلت نهض ثم خرج..  عز الدين وتوتره يزداد و دقات قلبه عير منتظمة...  ر..  رنااا...  ر.. رنا تعاا ثم وقع على الارض وبدأ يلفظ انفاسه الاخيرة
دخلت رنا مسرعة اليه ونادت الموظفين والاسعاف
اخذوه للمشفى لكن الوقت تأخر ومات بسبب نوبة قلبية
اتصلو على مراته وخبروها وانهارت هي الاخرى
_____________ 
في مكان اخر وبعيد جدا 
في لندن تحديدا 
خرج شاب طويل القامة عريض المنكبين ابيض واشقر الشعر
عماد الدين المناوي ابن عز الدين ليركض كعادته
رن هاتفه فجأة وكانت والدته
الو ازيك يماما عاملة ايه
الام ببكاء: الحق يأبني ابوك مات ابوك مااات الحق
عماد بصدمة وبكاء: ايييه ماما بتقولي ايه
الام تعال يابني تعال 
اقفل الهاتف وهو يبكي بصدمة 
اخذ اول طائرة وعاد الى مصر 
بعد ساعات وصل و حضر الجنارة ودفن ابوه ورجع هو ومامته للبيت 
عماد:  مين عمل كده ببابا كان كويس 
الام: مشاكل الشغل يأبني 
عماد:  انا هتكفل بالشغل بعد اليوم
خرج الى الشركة  والتقى برنا وامرها ان تحضر كل تسجيلات كميرات مكتب والده قبل وفاته....  نظر لها واد به يجد ان آخر من تحدث الى والده هو امير ثم حصل ما حصل بعدها 
القى عماد لوم وفاة ابيه على امير وتوعد بالانتقام منه
جلس على مكتبه واخرج صورة نور وجلس ينظر لها بشوق وعشق كبير:  وحشتني اوييي يقلبي انا اجيت و هطلبك باسرع وقت ونتزوج ياميرتي استنيني 
______________
في الميتم كانت نور تجلس في الحديقة التابعة له مع شهد يصنعن الحلي 
لمحت نور احمد يتجسس عليا من بعيد 
احمد وهو يشير بس'كين على رقبته قاصدا انه س'يقتل نور كي تخاف منه 
نور بدأت ترتجف:  هو حيقتلني لا حيقتلني 
شهد وهي تنظر الي مكان احمد باستغراب: نور بتقولي ايه اهدي..  مين ده 
هرب احمد مسرعا بعد ان نادت شهد الحارس
شهد وهي تهدأ نور: خلاص راح تعالي ندخل الغرفة تعالي.... 
يتبع
جاء يوم جديد على ابطال روايتنا... منهم من يحمل له فرح ومنهم من يحمل له حزن ومنهم من يدخله في تحدي يقلب حياته رأسا على عقب
عند امير في الشركة
دخل عليه سيف
أمير ده ابن ابن المناوي اليوم اتصل على الوفد الفرنسي و عايز يوقع صفقة معهم هوا كده بيتحدانا 
أمير ببرود:  العيل نفسو يلعب معايا..  والله عندو ثقة فنفسو حلو اوي... ده مبيعرفش مين السفاح 
في تلك الاثناء وصلت رسالة لسيف من عماد
فتح سيف الرسالة وقراها لامير
(بلغ امير السيوفي سلامي وقله اني بتحداك بالشغل وانا حدمرك ودمر امبراطورية السيوفي دي.  حنتقم لموت بابا وعد مني...  امير السيوفي جهز حالك عشان اعلنت الحرب) 
امير بدأ يضحك بشر وسيف متعجب وخايف انو امير يعمل حاجة وحشه فعماد 
فمهما كان امير يبقى خطير وغضبو بيحرق كل حاجة حوليه
امير:  المناوي الكلب عايز تعلب..  ده حتى ابوك مقدرش يتحداني ومن خوفو مات وانت جاي تلعب مع السفاح هههههه انت حفرت قبرك خلاص 
يلا سيف روح شوف شغلك
سيف بتوتر
ناوي على ايه امير
امير ببرود وبعض الغضب:  ومن ايمتا وانا بخبر حد عإلي ناوي عليه...  جهز ملفات الصفقة احنا حنسافر لفرنسا الاسبوع الجاي 
سيف وهو يحاول تجنب غضب امير:  طب اههدا شوية وشتغل على راحتك بالاذن
ثم خرج مسرعا لانه يعلم ان امير عندما يغضب ينسى حتى اسمه
____________
عند عائشة
رن جرس المنزل
فتحت ووجدت عماد عند الباب 
عائشة بدهشة وفرح: عماد يابني انت قدامي فعلا ماشاء الله ماشاء الله كبرت اوي 
(اهل عماد كانو جيران سابقا قبل مينتقل عز الدين لبيت تاني) 
قولي اخبارك ايه امك وابوك عاملين ايه
عماد بحزن: بابا مات مع الاسف وماما حالتها مش بتعجب اوي 
عائشة بحزن وصدمة: لا إله إلاّ الله إن لله وإنا إليه راجعون  ربنا يرحمو برحمته الواسعة
عماد: خالتي انا حدخل فالموضوع مباشرة انا من ولما عيل كنت احب نور وبرضو احبها وانا عايز اطلب ايدها من حضرتك عشان انا استقريت هنا وترأست شغل بابا وشايف انه الوقت المناسب عشان اتزوج نور
عائشة بحزن: اه يإبني حقولك ايه بس انا نقلت نور على ميتم للبنات وبدأت تبكي 
عماد بصدمة: عملتي اييه بس!!! 
عائشة: عشان مبقتش مرتاحة مع احمد زوجي ملقيتش حل غير اني اعمل كده 
عماد ببعض الغضب والتعاطف: تصرفك غلط كبير طب مترجعيها 
عائشة: ياريت بس وراق الميتم نصت اني مش هرجعها الا لما يعدو 5شهور
وهي بقالها شهر وتعمل 18 سنة وختقدر تطلع بعدها 
عماد: عايز فرحنا يكون بعد شهر طالما مش مرتاحة هنا حترتاح عندي
الام: انا موافقة بس لازم هي توافق
عماد: حروح شوفها اليوم واتكلم معاها
بعد وقت خرج عماد من منزل عائشة متجها الى نور
_________________
عند نور كانت تجلس مع صديقاتها 
نور:  الحمدلله انه فريدة هانم سمحتلكم تبقو كم شهر يبنات 
انا بقالي شهر وادخل 18 ايه رايكم نشتغل اكثر ونجمع فلوس ونآجر شقة ونعيش فيها سوا
شهد:  ايه الفكرة دي ازاي مخطرتش على بالنا 
احنا دلوقتي معانا حق اجار شهرين 
يبقى نجمع فلوش عشان الفرش بس 
قدر: دماااغ شغالة مش بتنام 😂
واخذن يضحكن مع بعض  ويدردشن
دخلت فريدة (المسؤولة عن البنات):  نور حبيبتي في حد عايز يشوفك بيقول انه قريب 
نور خافت انه يكون احمد:  مين ده 
فريدة: هو شب ابيض وكده تعالي معايا
لمار ممازحة نور:  شب اممم مين ده وغمزت
خرجت نور والبنات خلفها
فرح عماد عندما رآها يالله كم اصبحت جميلة 
عماد: وحشتني اوي ينور...  ايه الجمال الرباني ده ماشاء الله 
نور: اسفة مش عارفاك
عماد بإستغراب:  انا عماد معقولة تنسيني
نور بفرح وقد تذكرته:  اااه عماد ابن عمو عز ازيك معرفتكش والله 
جلسا يتكلمان وكانت نور بدأت تحس ببعض الاعجاب نحوه حتى انها كانت معجبة به وهي صغيرة فقد كانا يلعبان معا حتى سافر هوا الي خارج الوطن
عماد:  بصي نور انا طلبت ايدك من خالتو عائشة..  وهي موافقة وقالت انو لازم ناخد رايك 
نور بحزن:  متجيبش سيرتها قدامي.. 
عماد:  هي ندمانة فعلا وكان بدها ترجعك بس قواعد الميتم مش بتسمح
نور بحزن وشوق لها: بجد هي عايزة ترجعني 
عماد: اه والله طب قوليلي رايك انتي موافقة 
نور بخجل: عايزة اكمل دراستي 
عماد: اي حاجة عايزاها هتتنفذ بس وافقي
نور وقد احمرت من الخجل:  حصلي استخارة وافكر وبعدها قلك ردي
عماد بفرح: طب انا لازم امشي عشان الشغل ارجوكي فكري 
ذهب اما نور فبدا الاعجاب يظهر عليها ناحيته
شهد وهي تغمز لها:  مين المز ده ينونو
نور بخجل:  صديق طفولة
لمار: وايييه الخجل ده معقول
قدر:  تكلمتو عن ايه
نور تعالو ندخل واخبركم
دخلن وهن يضحكن واخبرتهن نور كل شيء واخذن يمرحن مع بعض
_______________
كان امير جالسا ينظر الى صور نور و عماد معا وهو يفكر بشر
عايز تتجوزها بقا... حخليك تتجوزها استنى بس.... 
مر شهر على ابطالنا وامير يتقدم في عمله اكثر وعماد يخطط كل يوم للانتقام ويزيد حبو لنور كل يوم و حتى نور تعجب بعماد بس متقدرش تحبو ومش عارفة ليه..... 
جاء يوم الخطوبة وكانت البنات يتجهزن في بيت استأجرنه منذ ايام ليعشن فيه
لبست نور فستان سامبل طويل باللون 💜 وحجاب ابيض وكعب ابيض و لمسات قليلة من الميك آب اصرت عليها لمار بأن تضع 
كانت في غاية الجمال والرقة رغم انها كانت بسيطة 
شهد بدموع فرح: بسم الله ماشاء قمر بجد
قدر وهي تحضنها: ربنا يحميكي من العين ويبعد عنك كل سوء 
لمار:  الواد عماد هيتجنن لما يشوفك ده انتي بتسحري الكبير والصغير 
في تلك الاثناء دخلت عائشة وقد انبهرت من جمال نور عائشة بزعاريط: لولولولولييييي بسم الله ماشاء الله بنتي منورة الدنيا كلها قمر بجد
نور بدموع: شكرا يماما
عائشة: اسفة يبنتي على الي عملتو والله اسفة... بصي انا عرفت الحقيقة وطردت احمد وهنطلق انا اسفة فعلا
نور: انسي الماضي يماما اليوم فرح 
خرجت عائشة وقدر ولمار الى القاعة وبقيت نور وشهد لتكملن التجهيز ونور وشهد كانو مقربين من بعض جدا
نور: عارفة يشهد جواتي خوف من حاجة ومش عارفة ليه حاسة انه هيصير حاجة مش حلوة 
شهد: لا ده اكيد من التعب والضغط انسي كل حاجة اليوم بس للفرح
رن هاتف نور وكان عماد: الو ازيك يحبيبي عاملة ايه جهزتي ولا لسه
نور: ايوا خلصت تقريبا 
عماد: هبعثلك الشوفير يجيبك عالقاعة متتأخريش 
اقفلت نور الخط وابتسمت بخجل
وصل السائق واخذهن
كان عماد ينتظر امام باب القاعة مع لمار وقدر 
وصلت نور ونزلت هي وشهد وراح السائق 
كان قلب عماد ينبض بسرعة عندما رآها يالله ماهاذا الجمال...  انها فاتنة لا يتيق الانتظار حتى تصبح زوجته وملكه فهو يعشقها من الطفولة 
مشت نور ناحية عماد بضع خطوات وهي تبتسم 
لكن فجأة توقفت سيارة سوداء خلفها و نزل منها رجلان وضعا منديلا به مخدر على وجه نور وخ'طفاها وذهبت السيارة وكل هدا تحت انظار عماد المتجمد من الصدمة وصار شهد ولمار 
قدر: عماااااااد عمااااااد نور نووووور اتخطفت اتحرررررك عماااااد
خرج الناس من القاعة بعد سماعهم الصراخ
عائشة: نوور فين ايه الي حصل
قدر ببكاء: خ.. خط.. خطفو'ها من هنا...  كانت داخلة و جت عربية واخذتها 
اغمي على عائشة من الصدمة
اسرعت اليها لمار وقدر اما شهد فدهبت الى عماد المتجمد وضرب'ته بالقلم: عماااااد الحق نووور عماااااد 
فاق عماد من صدمته واتصل على أصدقائه و الشرطة وركب سيارته وذهب مسرعا يقود بجنون في اتجاه مذهب السيارة 
∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆
عند امير كان يجلس بإستمتاع يشاهد خط'ف نور وحالة عماد 
امير بشر:  تتحداني يا ابن **** بقا اتع'ذب شوية
امسك هاتفه واتصل على الخا'طفين:  خذوها للقصر القديم و افقلو كل الابواب كويس انا كم ساعة واروح عندها 
واحرق'و السيارة مش عايز اي دليل بقا وهبعث الفلوس بكره
الخا'طف:  امرك يباشا 
نسي اغلاق الهاتف و نسي تماما ان امير يسمع كلامه
الخا'طف 1: بجد الباشا خاطف بنت مزه
ااه ياريت نقدر نستمتع فيها شوية 
حتى منظرها يشه'ي بجد 
الخا'ف 2: انت هتموت لو سمعك قلت الكلام ده احنا عايزين الفلوس بس 
امير بغضب جحيمي كيف يمكنه النظر لها انها ملكه 
ايوا بالضبط اصلو امير من اول يوم شاف نور خلاص بقا صارت ملكو 😐😂
اغلق الخط وهو يتوعد بالعذ'اب لذلك الاح'مق... 
اتصل جواد بامير
امير:  خير عايز ايه
جواد:  البنت الي كان هيخطبها ابن المناوي اتخط'فت انت  الي خططت لده صح
امير: ملكش دعوة..  ايوا انا امرت بده عشان اندمو على تحديه ليا 
سيف وقد كان بجانب جواد:  امير انت التحدي بينك وبينه ليه بقا تدخل بنت بريئة..  طب لو سمحت متأذيهاش... 
يتبغ

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-