رواية خداع الزمن كاملة جميع الفصول بقلم كيان خالد

رواية خداع الزمن كاملة جميع الفصول بقلم كيان خالد

رواية خداع الزمن كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة كيان خالد رواية خداع الزمن كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية خداع الزمن كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية خداع الزمن كاملة جميع الفصول
رواية خداع الزمن بقلم كيان خالد

رواية خداع الزمن كاملة جميع الفصول

:ابعدي انت لزقه كده ليه. 
: بس يا احمد انا قلتلك بحبك. 
أحمد: وانا قلت اني مش بطيقك بدمك البارد ووشك المبهدل حبوب ده. 
: لأ يا أحمد انت وعدتني واحنا صغيرين انك هتتجوزني وقولت انك بتحبني. 
أحمد: كان كلام يا دنيا كنا صغار خلاص كفايه. 
دنيا: ماشي يا أحمد وشكرا. 
مشيت من عنده وأنا مكسورة طيب حتي كنت رجعت زي ما جيت. 
وانا خارجه اتزحلقت ووقعت. 
دنيا: اااااه. 
: مالك يا انسه. 
دنيا: ايه مالك دي مش شايف اني واقعه. 
: لأ وانا ايه عرفني. 
دنيا: انت صدقت اني واقعه تؤ عيب دا أنا قعدت علي الأرض بس. 
: مجنونه انت. 
دنيا: ما تقول لنفسك يا أستاذ. 
: ايه ده لأ ربنا يكملك عقلك غلطان اني قلت اساعدك. 
دنيا حاولت تقوم لكن مقدرتش. 
دنيا: اااااه. 
الراجل رجع تاني. 
: هاتي ايدك. 
دنيا بدموع: مش قادرة. 
الأستاذ شالها ووداها المستشفي. 
: رجلك اتكسرت ومحتاجه راحه. 
دنيا: لأ دا قلبي اتكسر وطغي علي رجلي. 
: انت اسمك ايه وكنت ليه في شركتي مش موظفه فيها انت. 
دنيا: هي شركتك انا كنت عند ولد خالتي. عموما اتشرفنا واسمي دنيا. وانت؟ 
: أنا سالم، واتشرفت بيك. 
دنيا: طيب أنا عايزة اروح. 
: يلا هروحك بس تديني رقم الوالد. 
دنيا: الله يرحمه مكنش معاه تلفون علشان يكون معاه رقم. 
: هبله انت. 
دنيا: لأ يا سليمان باشا حاشا لله. 
: يا بنتي اسمي سالم مين سليمان. 
دنيا: سيدنا سليمان بن سيدنا داوود ايه مش مسلم. 
: لأ كافر واسمي سالم أحمد. 
دنيا: أنا مش عايزه اسالمه انا عايزه احاربه. 
: يلعن ابو خفه دمك يا شيخه. 
دنيا: مهو ابوها مات برضه. 
: وانت مين قالك. 
دنيا: مش بابا مات. 
: انت بتقولي. 
دنيا: يبقى  خفه دمه اللي هي ابو خفه دمي ماتت مع بابا الله يرحمه. 
: اللهم مطولك يا روح. 
دنيا: والله يا حظها البت روح تلاقيها كد النخله. 
: ليه بقي يا فيلسوفه عصرك. 
دنيا: ابقا اقلك بعدين اصل انا لسه مرفوضه ومش حابه استظرف. 
: كويس والله كل ده ولسه مستظرفتيش انا ماشي. 
دنيا: طيب يا سليمان باشا وانا هتسيبني حرام عليك. 
الاستاذ سليمان جه خدني وروحني بس نفسي لعرف خد رقمي ليه. 
بعد ما طلعت كل الطاقه السلبيه بتاعتي روحت نمت اه يعني هعمل ايه وصحيت تاني يوم علي اتصال من غريب.... 
دنيا: ألو.... 
: ايه يا انسه مش هتيجي. 
دنيا: اجي فين. 
: الكباريه في ضيوف مهمين مستنينك. 
دنيا: انت مين يا عم وكباريه ايه انا اه بعرف ارقص بس مش لدرجه كباريه. 
: ايه مالك خايفه ليه دا احنا حتي صحاب. 
دنيا: انا حاسه اني سامعه الصوت ده قبل كده بس مش فاكره فين. 
: ايه سلام بقي لأني ورايا شغل. 
دنيا واخيرا افتكرت صاحب الصوت: دقيقه يا استاذ سليمان. 
: قولت اسمي ساااالم. 
دنيا: يا عم مفرقتش خلاص هقلك يا جدو. 
: جدو ليه دا تلاقيكي اكبر مني.. 
دنيا: علشان حبوب وشي صح انت ليه كلكم بتعايروني بيها حتي هو انا بكرهكم كلكم. 
: بس ايه بلاعه اتفتحت وبعدين حبوب ايه دي. 
دنيا: سلام يا جدو. 
:انت قادرة تمشي. 
دنيا: اه الحمد لله احسن من امبارح. 
: طيب تعالي الشركه بتاعتي انهارده. 
دنيا: ليه..... 
: قولت تعالي... 
وقفل. 
: تعالي الشركه بتاعتي انهارده. 
دنيا: طيب ليه..... 
: قولت تعالي... 
وقفل. 
................................... 
قمت لبست مش عارفه ليه بنفذ طلبه يمكن خايفه منه أو يمكن عايزه اشوف أحمد بس لأ هو اهاني مينفعش كده ايه الناس تقول ايه علي كرامتي. 
روحت شركة الأستاذ سليمان. 
وسألت موظف عليه قالي انه مستنيني في مكتبه ودلني عليه. 
سالم: اتفضلي يا دنيا هانم. 
: انت عايز ايه. 
سالم: أنا عرفت كل اللي حصلك امبارح وطبعاً حابه تنتقمي منه. 
: انتقم من مين يا عم. 
سالم: من أحمد ولد خالتك مش كده. 
: لأ مش عايزة هو مش حبني انتقم ليه مهو الانسان مش مسئول عن قلبه. 
سالم: خلاص يا ستي مهو بقا أنا محتاج سكرتيرة لو ينفع تقبلي الوظيفه. 
: بجد والله وظيفه جات في وقتها اهي تطلعني من مود الحزن ده. 
سالم: بس بقا انت تعرفي كام لغه. 
: عربي وانجليزي وفرنسي والماني وتركي واسباني وهندي. 
سالم: دول بس. 
: محسسني تعرفهم انت. 
سالم: naturalmente . 
: دي طبعا بالبرتغالي متخفش اعرف اكتر من اللي قلتهم. 
سالم: وبقا ليك خبرة عمل كسكرتيرة قبل كده ولا لأ. 
: لأ أنا أول مرة حتي ادخل شركه. 
سالم: بصي انت خريجه ايه طيب. 
: أنا خريجه كليه تجارة. 
سالم: تمام انت ممكن تتواصلي مع السكرتيرة السابقه تتعلمي منها كل حاجه. 
: طيب وهي مشيت ليه. 
سالم: خطوبتها قربت وحبيبها مش عايزها تشتغل. 
: تمام ممكن رقمها أو اي حاجه اتواصل بيها معاها. 
سالم:أنا هبلغها وتتقابلوا في مطعم تحت الشركه ويا ريت تكوني جاهزة ومن بكرة تبدأي شغل. 
: احييه ليه بس طيب ما ساعه كفايه. 
سالم: تمام ساعه وتكوني جاهزة للشغل. 
: له انت بتصدق بسرعه كدا ليه يابني. 
سالم: انجزي. 
: تمام سلام. 
........................... 
طلعت وطبعا..... 
لا يا جماعه انا قابلته بس موقعتش. 
أحمد: برطمان الغرا بيعمل ايه هنا. 
دنيا: مجتش علشانك متخفش. 
وسالم يخرج:دنيا...... مالك يا حبيبتي واقفه ليه مع ده. وغمزلها 
دنيا: مفيش يا قلبي ده ولد خالتي. 
أحمد: قلبي دا انت لسه كنت لامبارح بتقولي انك بتحبيني. 
دنيا: مهو صراحه يا أحمد انت امبارح رفضتني وسالم صحبي كان بيحبني وانا اكتشفت اني بحبه بسبب رفضك. 
أحمد: اهاا ناويين تتخطبوا ولا.... 
دنيا: لأ لسه لما علاقتنا تستقر. 
أحمد: اه يا ريت كنت هتتخطبوا كنا عملنا خطوبتنا مع سوا. 
دنيا: خطوبتنا ! 
أحمد: هي ماما مقلتلكيش اه طبيعي ماما نسايه، أنا وصحبتي هنتخطب قريب وطبعا لازم تكوني أول الحاضرين. 
سامعين الصوت ده، دا صوت رجلي اتكسرت تاني. 
بقلمي "كيآان خالد". 
دنيا: اااه رجلي. 
أحمد: مالك يا دنيا. 
سالم: بعد اذنك ابعد. 
سالم شالني وروحني بيتي. 
سالم: انت ليه زعلانه. 
دنيا: ما هو هيتجوز ليه مع انه عارف اني بحبه. 
سالم: بصي خلاص نحركله مشاعره تجاهك. 
دنيا: بقولك مش بيحبني خلاص. 
سالم: نجرب ونشوف. 
دنيا: بس يلا علشان الحربايه اللي هقابلها. 
سالم: حربايه ! 
دنيا: اه دايما السكرتيرة بتكون حربايه ولبسها قصير ومحزق وملزق. 
سالم: يلهوي انت وصفتيها.. 
دنيا: شوفت. 
سالم: الا صحيح ايه نظريه حور النخله دي. 
دنيا: بعدين يلا علشان..... 
سالم: صافي اسمها صافي..... 
دنيا: حتي اسمها زي الرقصات. 
سالم: يلا يا بت يلا. 
سالم: صافي اسمها صافي..... 
دنيا: حتي اسمها زي الرقصات. 
سالم: يلا يا بت يلا. 
............................. 
رحنا قابلنا صافي بس كان معاها أحمد. 
أحمد: دنيا.... 
دنيا: ايه مش عارفني. 
سالم: انت هنا ليه. 
أحمد: دا وقت البريك وجيت اقعد مع خطيبتي. 
دنيا: انت هتخطب دي. 
صافي بمياعه: ومالها دي يا حبيبتي احلي منك بحبوبك دي ولا ايه يا حماده. 
دنيا: حبوبي بتميزني وبعدين مين حماده يابو حميد. 
صافي: ايه ده حتي دلعك وحش ذيك. 
دنيا: والله يا سالم ما انا قاعده دقيقة........ 
سالم: اهدي يا حبيبتي بصي هي شويه وهاجي اخدك. 
صافي بدأت تغير من دنيا لما سالم قلها حبيبتي هي اصلا بتخب سالم بس لقيت أحمد فريسه سهله فلعبت عليه. 
سالم راح شركته تاني ودنيا قعدت مع صافي وهي علي اخرها منها. 
أحمد قعد معاهم شويه ومشي. 
........................................ 
بقلمي "كيان خالد" 
: فهمتي ولا لأ. 
دنيا: لأ مهو الحمير مش بتشرح كويس. 
: انت بتقولي ايه يا بني ادمه انتي. 
دنيا: لأ حمارة مش بتشرح ولا بتفهم ولا بتسمع. 
صافي قامت ومسكت في دنيا وقطعوا بعض هما الاتنين. والناس اتلمت حواليهم.... 
فضلوا كده لحد ما جه سالم وفصلهم عن بعض....... 
سالم: ابعدي يا دنيا البت ماتت تحت ايديكي. 
دنيا: هي اللي بدأت مش انا. 
صافي: انت اللي شتم*تي الأول. 
سالم: خلاص يا صافي روحي بيتك انت. 
صافي مشيت وهي متعصبه....... 
سالم اخد دنيا بيتها........ 
سالم: انت ايه يا بنتي. 
: مالك يا عم وبعدين انا ركبت معاك ازاي. 
سالم: ركبتي برجليكي. 
: اقف اقف بسرعه. 
سالم: ليه فيه ايه. 
: مهينفعش اركب معاك. 
سالم: اللهم طولك يا روح يابنتي هو مش انا كنت مركبك معايا انهارده الصبح وامبارح مرتين افتكرتي دلوقتي انه عيب. 
دنيا: انا امبارح كنت زعلانه محستش بنفسي والصبح برضه. 
سالم: استني يا هبله بصي هما قربوا يتخطبوا. 
دنيا: وانا مالي. 
سالم: مالك انك هتعملي.......................... 
دنيا: لأ طبعاً. 
سالم: اسمعي الكلام والا هرفدك. 
دنيا: ما ترفدني. 
سالم: بت اسمعي الكلام احنا صحاب مش كده. 
دنيا: تمام علشاني مش علشان صحبيتك متخفش. 
................................. 
عدي الأسبوع وجه يوم خطبه أحمد وصافي..... 
سالم: جاهزة يا دنيتي. 
دنيا: بطل استظراف. 
سالم: يلا يا أميرتي...... 
ركبنا العربيه ورحنا القاعه من أول ما دخلنا والعيون كلها جات علينا بالذات العيون اللي كانت بتحرقنا اه عيون.......... 
ركبنا العربيه ورحنا القاعه من أول ما دخلنا والعيون كلها جات علينا بالذات العيون اللي كانت نظراتها بتحرقنا وكان الكل ملاحظها. 
صافي اللي مشالتش عيونها من علينا. 
رحنا عندهم كنت ماسكه نفسي بالعافيه اه ما أنا انسانه وبحس. 
دنيا: ألف مبروك يا أحمد. 
أحمد: بس ايه الحلاوة دي وفين الحبوب. 
دنيا: مهو مش كله بيدوم واهي مفيش حاجه في وشي. 
سالم: الف مبروك يا أحمد ألف مبروك يا صافي. 
صافي: الله يبارك فيك. 
دنيا: مالك يا صافي عيونك حمرة كدا ليه. 
صافي: ممليش دا بس حاجه دخلت فيها. 
دنيا:متأكده. 
صافي: انت مالك اصلا. 
دنيا: صافي احترمي نفسك محباش ابوظ الحيطه اللي ملياها بوهيه دي. سالم مكنش قادر يمسك نفسه من المجنونه دي وصافي اتغاظت وكانت هتولع.... 
صافي: انت بتقولي عليا..... 
أحمد: خلاص يا صافي وانت يا دنيا بالله عليكي امشي. 
دنيا: امشي ! 
سالم: اصلاً كنا ماشيين بس ممكن المايك.... 
سالم أخد المايكروفون واعلن انه هيخطب دنيا. 
سالم راح عند دنيا وركع: تقبلي تكوني دنيتي.
دنيا معرفتش تعمل ايه فهزت راسها وهو حط الخاتم في صباعها. 
: بس كفايه انت شايف فيها اي دي مع اني كنت بحبك وقلتلك وانت طردتني وقتها فيها اي احلي مني وهي عامله زي ستك. 
أحمد اتتصدم ازاي دي كانت بتقوله انها محبتش غيره وازاي تقول كده يوم خطوبتهم. 
مستحملش وراح عندها ضربها بالقلم وكان هيكمل ليلا دنيا اللي وقفت وسطهم. 
دنيا: كفايه وانت يا سالم مشي الناس دي مش ناقصين فضايح. 
سالم مشي الضيوف كلهم ورجع عند دنيا. 
أحمد: انت ازاي تعملي كده انت كنت بتقولي انك بتحبيني. 
سالم: حاولت احذرك بس مصدقتش فملقتش غير الحل ده. 
دنيا: حل ازاي... 
أحمد: والله يا صافي لو شفت وشك قدامي تاني مش عارف هعمل ايه بس اللي اعؤفه ان غضبي اعمي. 
صافي مشيت ودموعها علي خدودها بجد صعبت عليا كان نفسها اروحها واتكلم معاها شويه اعرف فيها ايه ولا مالها. 
سالم: دنيا أنا آسف بس انا صاحب أحمد وهو كان بيحبها وهي كانت بتمثل حبها ليه ومن لما جات تشتغل عندي كانت بتحاول تغريني كتير حذرت أحمد ومصدقش فاضطريت اعمل كده. 
أحمد: آسف يا سالم وانت يا دنيا دا حقك وربنا أخده مني انا فعلاً استاهل. 
سالم: روح يا أحمد طنط وعمو روحوا روح بيتك ارتاح واتصافي مع نفسك. 
أحمد روح وهو مش حاسس بنفسه. 
سالم: ايه هتفضلي انت... 
دنيا قلعت الخاتم وحطته في ايد سالم... 
دنيا: اتفضل وياريت مشفكش تاني. 
سالم: بس يا دنيا.... 
دنيا: انت كنت مستخدمني كآداة علشان تقدر تنقظ صاحبك وانا الهبله اللي كنت فكراك بتساعدني. 
سالم: اسف.. 
دنيا مشيت وراحت بيتها قعدت تفكر ورجعت بذكرياتها أحمد وسالم اللي يدوب تعرفه من أسبوع بس اعجبت بشخصيته بس هو زيه زي صاحبه..... 
تاني يوم..... 
دنيا راحت الشغل وقابلت سالم. 
سالم: يعني جيتي مش كنت مش عايزة تشوفي وشي. 
دنيا: بس ده شغلي. 
سالم: كويس لأني مفيش وقت ادور علي سكرتيرة تاني. 
دنيا: بعد اذنك يا أستاذ سالم. 
سالم: عايزك في مكتبي. 
دنيا: بس... 
سالم: ايه مش انت سكرتيرتي حضريلي قهوه وتعالي. 
رحت عملتله قهوه ودخلت المكتب.... 
بعد يوم طويل مليان شغل رحت وقفت عند البحر شويه. 
مكنش فيه حد فكنت بمسك الحجارة من الأرض وارميها في البحر لحد ما ظهر صوت عرفاه كويس.... 
: دنيا تتجوزيني...... 
دنيا: انت بتعمل ايه هنا
: دنيا تتجوزيني...... 
دنيا:أحمد انت بتعمل ايه هنا. 
: دنيا من بعد الفضيحه اللي حصلت امبارح وماما مصرة اني اتجوزك. 
دنيا بحزن: قول لخالتي اني مش عايزة اتجوز. 
: بس يا دنيا 
دنيا: ايه مش عايزة اتجوز خلاص اكيد هو مش غصب. 
: لأ طبعا هو مش غصب. 
مشي أحمد اللي كل ما اقول اتغير يطلعلي بحاجه اوحش هو مش هيحبني مش عارفه ليه مش متقبلاها. 
فضلت لليل هناك وبعدين روحت بيتي اللي مش بعمل فيه حاجه غير النوم. 
: كفايه يا نفسي كفايه وانت يا سيد المهزقين دي المرة الكام اللي يكسرك فيها كفايه. 
: بس سليمان باشا طلع برضه بيكدب عليا اوووف انا مالي بيه هو بس مديري، مديري وبس. 
: نامي يا مجنونه. 
نمت بعمق لأول مرة وصحيت متأخر. 
دنيا: مصيبتك كحلي يا دنيا هتطردي. 
لبست بسرعه ومشيت من غير ما أخد حاجه حتي التليفون. 
وأنا في الطريق افتكرت انه الساعه مش ظابطه يلهوي طيب تلاقي مفيش حد كنت ناويه ارجع بس للأسف كنت وصلت. 
بس الشركه كان فيها حد والباب مفتوح دخلت وانا الرعب في قلبي. 
دنيا: أنا مستعده للصريخ في اي وقت. 
وفجأه يطلعلها حد. 
دنيا: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. 
بيطلعوا منين دول الحقني يا ماما  ..... 
: اسكتي يا بت المجانين بس. 
دنيا: انت، أنا اسفه يا استاذ سالم. 
: ايه دا انت بطلتي تقولي سليمان. 
دنيا: بعد اذنك يا أستاذ ممكن تقبل طلب استقالتي. 
: لأ انت وقعتي علي العقد مش هينفع للأسف. 
دنيا: عقد ايه. 
: انك مش هتمشي من الشركه الا بعد شهرين. 
دنيا: نعم ازاي. 
: مش عارف. 
دنيا: اااه. 
: مالك يا دنيا. 
دنيا: حضرتك ملكش دخل الا بالشغل وبس. 
سالم بزفير: امشي يا دنيا مهو مكنش ناقص غيرك. 
دنيا: ليه فيه ايه. 
سالم: ملكيش دخل بيا الا في الشغل. 
دنيا بخفوت: بارد. 
سالم: يلا اتفضلي. 
عدي الوقت والموظفين بدأوا يشرفوا وكان أولهم أحمد اللي اتصدم من وجودي بدري. 
أحمد: انت جيتي.... 
: لأ دا شبحي أنا لسه نايمه في البيت. 
أحمد: مش هتبطلي خفه دمك دي. 
: مش عارفه بس صراحه وصلت لجزء حلو. 
أحمد: أنا امشي أحسن ما هروح اشيل مرارتي. 
: يكون أحسن في ستييين داهيه. 
أحمد: ماشي يا دنيا الك*لب. 
: اه يابن ال......... 
أحمد راح مكتبه وانا كان البارد بيعمل فيا زي امبارح كنت بحاول اطنشه بس كان بيتصل كتير. 
: اوف انا عايزة استقيل. 
سالم: ليه بس دا احنا مبسوطين مع بعض وقهوتك حلوه صراحه. 
: يعني علشان القهوة اعلمك تعملها ازاي. 
سالم: تؤ معنديش وقت اتعلم. 
: معندكش وقت ولا معندكش عقل. 
سالم: غوري هاتي الملف اللي عطتهولك امبارح. 
رحت اجيب الملف بس خطرت علي بالي فكرة علشان يطردني هو... 
روحتله المكتب بتاعه ولحسن حظي كان لسه مشربش القهوة اللي كنت عملهاله. 
: اتفضل.... 
سالم وهو بيبص علي اللاب بتاعه باينه بيشتغل. 
سالم: هاتي... 
........"كيان خالد"
: اوه آسفه.  
سالم: يا متخلفه ايدي وبعدين لاحظ الملف. 
: اسفه مكنش قصدي.. 
سالم:..........
♕الأخيرة♕
سالم: يا متخلفه ايدي وبعدين لاحظ الملف. 
: اسفه مكنش قصدي.. 
سالم:ولا يهمك ما هو مش الأصلي يلا اتفضلي اطلعي. 
طلعت وأنا متغاظه بحظي ده يلهوي. 
عدي شهر كان كل يوم بيكسر عضامي اللي حسبي الله ونعم الوكيل فيه وكمان اهتمام أحمد بيا بقي ملحوظ أنا بقا اتغيرت بقيت اهتم ببشرتي قوي ولبسي كله اتغير بس كان محترم برضه. 
بقيت أنا بقا بقرب ما سالم مش علشان بدأت اعجب بيه لأ علشان أنا حبيته من أول نظره ومستعده اعمل علشانه اي حاجة حتي لو عضامي اتكسرت. 
: يا دنيااا. 
دنيا بخوف: نعم. 
: مش قولت في الشهرين دول ولا ترتبطي ولا هتعملي حاجه من غير اذني. 
دنيا: بس حضرتك انا.... 
اخرسها لما طلع دعوه لخطوبه من درجه. 
: اتفضلي شوفي. 
دنيا مسكته وكان خطوبتها علي أحمد. 
دنيا: والله حضرتك ما اعرف بحاجه زي دي. 
: هنستهبل يعني هيخطبك غصب. 
دنيا: والله يا سالم ما اعرف. 
: اسمها سالم بيه وانت مرفوضه ومش عايز اشوف وشك تاني. 
دنيا: بس يا........ 
: قلت امشي. 
مشيت لأ جريت وأنا ببكي ازاي أنا مش هتخطب بس دي كانت دعوه حقيقيه. 
كانت بتلم حاجتها بس في موظفين كانوا بيدخلولها علشان يباركولها وهي كانت بتردهم وبتقول انها مش هتتخطب وقبل ما تمشي راحت مكتب سالم بس ملقتهوش كان فيه مذكرة وقلم علي مكتبه كتبتله رساله وحطتها تحت كتاب ومشيت. 
راحت عند أحمد اللي كان مبسوط. 
دنيا: ارتحت انت مش قولتلك مش عيزاك. 
أحمد: بس بصراحه انت بدأتي تعجبيني وبقيت عايزك. 
دنيا: وأنا مبقيتش اطيقك. 
أحمد: الناس كلها بقيت تعرف اننا هنتجوز ولو متجوزناش الناس هتقول عليكي معيوبه. 
دنيا: تغور الناس ويغور حكيهم هما ميعرفونيش بس أنا كل اللي اعرفه اننا في دنيا كدابه. 
أحمد: كويس فهمتي يلا بقي لأنه خطبتنا كمان يومين برضه يا عروسه. 
روحت وفضلت ابكي كتير بس لأول م، ة مقدرش انام التفكير ااه مابين أحمد وسالم واللي محدش فيهم بيحبني. 
فضلت صاحيه لليل فضلت علي السرير بعدها قمت لقيت حد بيخبط هبص من العين لقيته أحمد..... 
فتحت.... 
: ابه ليا كد ايه. 
دنيا: كنت نايمه وبعدين ايه جابك انت. 
: هو في حد بالحلاوة دي لما يصحي. 
دنيا: أحمد غور. وقفلت الباب. 
هو طبعاً اتعصب فضل يخبط لحد ما فتحتله تاني ساعتها مسكها من شعرها ودخلها جوة . 
: بقي انت يا صافي يا بنت الك** تبقي بتلعبي بيا. 
دنيا: اه سيب شعري اااه أنا دنيا مش صافي خلاص. 
:قلتلك الله بقيت أحبك. 
دنيا: وأنا بقيت أكرهك ابعد عني يا بارد. 
: لأ يا دنيا وهتيجي معايا نكتب الكتاب دلوقتي.
دنيا:انت شويه دنيا وشويه صافي. 
وكان هيشيلها من علي الأرض ليلا دخول..... 
: أبعد عنها يا أحمد.. 
أحمد: وانت مالك يا سالم دي هتبقي مراتي وانا حر. 
: في أحلامك مرات مين هي قالتلك مش بتحبك. 
أحمد: يابني انت ملكش دخل احنا بنحب بعض من واحنا صغيرين.
سالم مستحملش كلام أحمد وراح ضربه..... 
: متقلس انها بتحبك هي مبتحبكش افهم. 
دنيا: سالم بالله عليك خلاص أحمد مبقيش طبيعي.... 
: ازاي... 
دنيا: من شويه كان بيقولي صافي وكانت عنيه محمرة وبعدين هدي في دفيقه دا غير لما كنت في شركتك كان شويه بيتكلم بهدء وشويه يبقي بيصرخ وعينيه محمره زي من شويه.
.................................... 
بعد مرور شهرين....... 
أحمد بقي يتعالج لأنه عنده انفصام شخصيه.... 
: دنيا أنا عايز...... 
: اهلا دودو. 
دنيا: اهلا مراد. 
مراد: انت اتجوزتي. 
دنيا: لأ طبعاً. 
: لأ طبعاً ايه يا حياتي. 
مراد: مين ده. 
: جوزها يا عنيا. 
مراد: بس انت ولا واحد فيكم حاطط الخاتم. 
: اه والله تصدق. 
وطلع علبه من جيبه كان فيها خاتم حطه في صباع دنيا. 
دنيا: انت مجنون. 
: اه مجنون ويلا. 
دنيا: علي فين. 
: علي المأذون نكتب الكتاب. 
دنيا: ليه. 
: علشان بحبك يا مصيبه حياتي يا دنيتي. 
دنيا: بتحبني أنا. 
: وبموت فيكي. 
دنيا بكسوف ميلت علي ودنه: وأنا بحبك من أول ما شوفتك.
: بجد. وشالها ولف بيها. 
مراد: طيب احترموا السناجل اللي واقفه. 
مكنش خلص الكلمه ولقينا طفل بيجري عليها وبيقوله يا بابا ومن بعد الطفل جات وحده باينها مراته بس ايه عسل. 
: بقا انت سنجل اومال أنا وعيالك. 
مراد: كنت بظبط الوضع بس اصل كانت هتبقي حلوة، وبعدين القمر ايه جابه. 
: عايزة اشوف ماما. 
مراد: أمي ولا أمك. 
: أمك. 
مراد: نسيبكم بقا. 
سالم: رايح فين اومال مين هيشهد. 
دنيا: علي ايه... 
سالم: علي كتب كتابنا. 
دنيا:بطل هبل ازاي. 
سالم: مقبوله منك بس يلا. 
سالم اتصل بأبوه وواحد صاحبه وراحوا كتبوا الكتاب برغم اعتراض دنيا وراحوا بيت سالم. 
أبو سالم: ألف مبروك يابني، وعروستك بس الله ما شاء الله. 
دنيا: شكرا يا عمي. 
سالم: سلام بقا يا جماعه هاخد مراتي ونركب.
أبو سالم: لأ ياخوي بعد الفرح ابقا خدها. 
سالم: بس هي بقيت مراتي. 
أبو سالم: مليناش فيه. 
ركب سالم وهو مضايق.......  
بعد أسبوع وأخيراً تم الفرح كان سالم هيطير من الفرحه ودنيا كانت مبسوطه خالص. 
سالم: وأخيراً بقيتي ملكي ودنيتي.
دنيا: بحبك يا سالم. 
سالم: قولتيها قبل كده. 
دنيا: شكراً يا بارد. 
سالم: العفو يا دنيتي.
وسط رقصه السلو.... 
: انت زعلتي ياك. 
دنيا: لأ ازعل ليه. 
: انت هتبكي. 
دنيا: دي دموع الفرح. 
: بس خلاص والله بحبك. 
دنيا: بجد. 
: ايه. 
دنيا: عرفت بيقولوا ايه في رقصه السلو. 
: مجنونه.
خلص الفرح ورجعنا بيت سالم وكان عمو أحمد نايم لانه مشي من الفرح قبلينا. 
في أوضه دنيا وسالم... 
دنيا: في حاجه عايزة اقولهالك. 
: ايه كمان. 
دنيا: مش هقولك نظريه روح النخله. 
: وأنا عايز اقولك سر. 
دنيا: ايه. 
: أنا قتلت موفاسا. 
دنيا: طلقني. 
: ليه بقا. 
دنيا: مش هتجوز مجرم وقتل أبو سمبا. 
: يلهوي انت بتصدقي وكمان هتبكي كان من باقي عيلتك. 
دنيا: الله يرحمهم. 
: أنا آسف. 
دنيا: ميهمكش.
: يلا نصلي ركعتين ونبدأ حياتنا بالصلاه. 
دنيا: يلا. 
تمت

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-