رواية في حضن الصقر كاملة جميع الفصول بقلم مروي موسي

رواية في حضن الصقر كاملة جميع الفصول بقلم مروي موسي

رواية في حضن الصقر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة مروي موسي رواية في حضن الصقر كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية في حضن الصقر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية في حضن الصقر كاملة جميع الفصول

رواية في حضن الصقر بقلم مروي موسي

رواية في حضن الصقر كاملة جميع الفصول

جنه : يعني اي ي بابا اتجوز واحد معرفوش وكمان مش من مستوانا 
محمد ابو جنة: هو دا قرار ومفيش رجع فيه 
جنة : بس انا مش موافقه 
محمد : يبقي انتي هتجبريني علي حاجة مش عاوز اعملها 
جنة : بردوا مش موافقه 
محمد : تمام 
وذهب محمد من امامها وهو يتصل بصقر باشا 
صقر بتكبر : ها اقنعت بنتك 
محمد بخوف : طبعا وهي موافقه انك تتجوزها 
صقر : انا هاجي ومعايا المأذون ونكتب الكتاب 
محمد : اللي تشوفه ي باشا تحت امرك 
اغلق صقر الهاتف ولم يرد علي محمد والد جنة 
جنة : بنت جميله جدا جسمها جميل وبيضاء البشرة وطولها حلو مش قصيرة ولا طويله ومحجبة بتخاف ربنا ..عندها ١٨ سنه في سنه ثالثه ثانوي تحلم ان تكون طبيبه 
صقر : شاب متكبر جدا لا يعرف الرحمه قاسي المشاعر جامد القلب يبلغ من العمر ٣٠ عاما يعمل في شركته فهي ملكه عمل عليها من صغره حتي صارت من اكبر الشريكات في العالم العربي 
محمد والد جنة : كان يعمل موظف في شركته ولكن استلف محمد من صقر مبلغ كبير جدا وحاول محمد سداده ولكن لم يقدر علي دفعه فقرر ان يزوجه ابنته بدلا من حبسه حتي يتستطيع ان يصرف علي باقي اسرته وكان شديد الندم عندما فعل ذلك 
صقر لوالد جنة : اي ي محمد الفلوس اللي اخدتها مش شويه فين الفلوس 
محمد بخوف منه : حاضر بس عاوز شويه وقت 
صقر بغرور : معنديش وقت تاني انا هحبسك 
محمد : لا كله الا كدا عشان اصرف علي باقي الاسرة حتي مفيش ليا ولد يقدر يشتغل معايا يساعدني عندي اكبر بنت ١٨ سنه ولسه بتدرس والتانيه لسه في تاتيه اعدادي 
صقر بإعجاب : بنتك تلزمني ونكون خالصين 
محمد : بس دي لسه ...
صقر : خلاص براحتك وكاد ان يرفع الهاتف ليخبر البوليس 
محمد بحزن : خلاص خلاص انا موافق 
صقر : يبقي كتب الكتاب بكرة بقي 
تاني يوم محمد اخبر زوجته بما حدث ثم اخبر جنة ابنته كانت شديدة الحزن علي حالها 
محمد : يلا ي جنه الباشا زمانه جاي اوعي تقولي مش موافقه 
جنة بحزن : بس انا مش عاوزة اتجوز حالن ي بابا 
محمد حكي لها ما حدث وانه سوف يخبر البوليس إذا لم يدفع سداد الفلوس 
حزنت جنة علي حال والدها ووافقت بأن تتزوج من تلك الذي يدعي الباشا 
حل الليل وجاء صقر ومعه المأذون وجلس ووضع رجل فوق الاخري وهو يقول انجز ي محمد مش فاضي ليك ولا للسنيورة بنتك 
محمد : حاضر هروح انادي ليها 
صقر في نفسه اي المكان دا واكيد بنته مقرفه انا هاخدها متعه يومين مش اكتر مش عارف هبص في وشها ازاي 
وفجاة صدم مما رآه امامه 
وجد فتاة ذات حجاب ابيض وفستان زهري ضيق من فوق عند الصدر ونازل واسع كانت حوريه من حوريات الجنة 
صقر : يلا ي مولانا انجز عاوزين نمشي 
المأذون : موافقه ي بنتي 
جنة بحزن : ايوا 
لاحظ صقر عدم تقبلها للجواز ولكن كان عديم الاحساس بحالتها 
انتهي كتب الكتاب ونزل صقر من البيت وقال دقيقه وتكوني ورايا 
ودعت جنة اختها وامها وابيها ونزلت تحت 
وجدت سيارات عديدة وقفت عندما احتارت اي سيارة سوف تركب بها 
لاحظت احد يشاور لها وجدت تلك الذي يدعي جوزها 
ركبت في هدوء تام ولم تلاحظ اي طريق صارت بيه بسبب كثرة حزنها علي حالتها 
توفقت السيارات امام شئ ضخم وواسع وكبير 
نعم انه قصر صقر فهو يعيش فيه 
نزل وقال صقر : انتي هتفضلي كدا اتنيلي انزلي 
جنة : ......
صقر بعصبيه: لما اكلمك ترودي فاهمه 
جنة ؛ .....
صقر : تمام انا هعرفك ازاي تسمعي الكلام بعد كدا 
دخل صقر القصر وجده امه أمامه وهو ذاهب الي حجرة مظلمه ساحب يد جنة 
وفاء ام صقر : مين دي ي ابني وجايبها ليه 
صقر : البت دي تفضل محبوسه ولا اكل ولا شرب ولا اي حاجة تدخل ليها وذهب الي الطابق العلوي لكي ينام 
فبدل ملابسه ونام ولم يشغل له بال لما فعله مع تلك المسكينه 
وفاء لكبيرة الخدم سماح : مين دي ي سماح 
سماح : والله معرفش دي اول مرة اشوفها 
وفاء : ربنا يستر البت شكلها كويسه مش زي اللي بيجيبهم هنا كل مرة 
داخل الغرفه المظلمه ظلت جنة تبكي بدموع كانت ان تقتلها فأغمي عليها من كثرة خوفها 
في الصباح 
نزل صقر من غرفته مرتدي ملابس العمل بدلته السوداء وبنطاله الاسود وجلس يتناول الفطار 
وفاء : صباح الخير ي حبيبي 
صقر : صباح النور ي أمي 
وفاء: مين اللي انت حبستها امبارح دي 
صقر : مراتي 
وفاء بصدمه : مراتك..إزاي وامتي 
صقر بوقاحه: مش مهم المهم اني هتسلي بيها يومين وخلاص 
وفاء : صقر انت بقيت بتعمل أفعال مش كويسه وساكته انك ترجع لعقلك لكن انت أفعالك دي لا تحتمل 
صقر : انا رايح الشغل سلام 
وهو في الطريق جاء له اتصال 
صقر : الو 
هنا : حبيبي فينك كدا 
صقر : عاوزة اي 
هنا بوقاحه : وحشتني 
صقر : مستنيكي بالليل 
(هنا دي واحدة من البنات اللي مش كويسه قريبه من صقر عشان فلوسه وتدعي انها تحبه ) 
وفاء داخل القصر ؛ انا قلبي وجعني علي البت دي ي سماح 
سماح : دا فضلت تعيط وتصرخ وفجأة ملقتش صوتها 
وفاء : نادي علي حد يكسر الباب دا 
سماح : بس صقر باشا قال محدش يقرب منها 
وفاء : البت شكلها فيها حاجة البت ممكن تكون تعبانه 
وأتي شخص لكي يكسر الباب ونظروا لقوا جنة فاقدة الوعي لا حول لها ولا قوة 
وفاء : حد يطلب دكتور ليها هنا 
سماح وباقي الخدم حاولوا ان يخرجوها ووضعوها في الصاله 
الدكتورة جت وفحصت جنة وقالت إنها كانت شديدة الخوف من شئ وانها لم تاكل منذ يومين وان صحتها متدهورة 
حزنت كل من كان بجانبها ودعوا لها بالشفاء 
وكتبت الدكتورة لجنة أدويه كي تبقي علي ما يرام 
وبعد فترة رجع صقر وغضب عندما وجد تلك الفتاة في الصاله 
صقر بصوت عالي : مين اللي طلع دي من الاوضه 
وفاء حكت له ما حدث وانها كانت ان تموت وانه سبب ذلك 
لم يستجيب صقر لكلامها وذهب كي يستحم لكي يقضي ليلته مع هنا وترك تلك الفتاه مكانها 
أمرت وفاء الخدم بأن ينقلوها الي حجرتها 
هنا أتت الي بيت صقر فتاه كانت تلبس أقبح ما يقال ملابس تفضح جسدها 
وذهبت تحت أنظار الكل الي غرفه صقر الذي كان ينتظرها فوق 
بمجرد ان دخلت الي صقر الغرفه 
صقر بابتسامه وقاحه : اهلا بالوحش وهو ينظر لها ولجسدها العاري 
هنا بدلع : اهلا ي بيبي وكانت ان تكمل كلامها إلي ان انقض عليها صقر كالوحش ليفعل ما حرمه الله 
في الصباح 
فاقت جنة وجدت أمرآه بجانبها ماسكة لكتاب الله تعالي وتقرأ فيه 
جنة : انا فين 
وفاء: حمدالله على سلامتك ي بنتي 
جنة : هو اي اللي حصل 
وفاء: حزنت انها كانت متعبه بشدة واخفظت راسها 
جنة : انا عارفه ان واحد اسمه جوزي حبسني في اوضه ظلمه 
وبكت وهي تقول انا بخاف من الضلمه اوي من وانا صغيرة وهو هو حبسني ومشي هو إنسان عديم القلب 
وفاء بحزن علي تلك البريئه: معلش ي بنتي هو صقر يبان قاسي بس طيب والله 
جنة : هو اسمه صقر 
وفاء : ايوا ..ويلا بقي عشان نفطر عشان تاخدي علاجك 
جنه : حضرتك مين 
وفاء : ام صقر 
جنة :  أي انتي مامته بس انتي كويسه ومحترمه مش زيه
وفاء : صقر طيب وكويس بس منه لله السبب بقي 
جنه : ممكن تحكيلي اي السبب 
وفاء: يلا بس نفطر احسن انا جعانه اوي 
جنة : يلا ي ماما 
وفاء بدموع : ماما؟ 
بقالي كتير مسمعتش الاسم دا 
جنة وهي تقبل يديها واجمل ام كمان يلا بقي احسن انا جعانه ولما بجوع باكل الناس قدامي 
وظلت هي وجنه تضحكا وجلسوا علي مائدة الإفطار
عند صقر الصبح 
صحي لقي هنا جمبه عاريه الجسد وهو عاري قام ودخل الي المرحاض والبس زيه المعتاد الداكن وترك جزء من المال بجانب هنا تمن تلك الليله ونزل الي اسفل 
ولكن وجد ..
عندما نزل صقر من غرفته وجد تلك الفتاة جالسه مع والدته 
وقف صقر علي السلم 
صقر بصوت عالي : مين اللي طلع الحيوانه دي
وقع الاكل من يد تلك البريئه التي كانت تأكل من شدة جوعها ونظرت له بخوف ورعب وفزع 
وفاء: انا اللي امرت انها تخرج 
صقر بعصبيه : وانا قولت محدش يخرجها من مكانها دي لازم تتربي 
وفاء : حاول بس تقرب ليها وشوف انت بتتكلم مع مين 
تلك اللحظة نزلت هنا ووقفت بجانب تلك المغرور صقر 
هنا : صباح الخير ي بيبي 
صقر: نظر إليها نظرة أرعبت كل من كان يقف تلك اللحظة 
صقر : تمام ي وفاء هانم انا عارف حسابي معاها كويس 
وكان يوجه الكلام لهنا تعالي اوصلك في طريقي 
هنا بدلع: باي ي طنط باي ي اسمك اي 
وخرجوا واتجهوا الي سيارته الخاصه وركب كل منهم وكانت هنا تعمل علي تهدأته وتقبله وهو كان يستجيب معها 
في القصر 
بكت جنة بدموع انيهار
ليه ياربي انا معملتش حاجة ذنبي اي في كل دا 
ذنبي اني بريئه وهو بيتحكم فيا 
انا مش عاوزة منه غير انه يسبني في حالي ومليش دعوة بيه 
وفاء: اهدي ي بنتي عشان خاطري واخذت تطبطب علي كتفيها وتقرا لها بعض آيات الله حتي هدات تماما 
في الشركه 
يوسف صديق صقر المقرب 
يوسف للسكرتيرة روان : صقر بيه وصل ؟ 
روان : ايوا ي يوسف بيه تمام هاتي أثنين قهوة 
روان ؛ تمام ي يوسف بيه هطلب حالن 
دخل يوسف الي صقر 
يوسف : صباح الخير ي صقر 
صقر : صباح النور 
يوسف : مالك كدا 
صقر : حكي له ما حدث مع تلك الفتاه التي تزوجها 
يوسف : ليه عملت كدا معاها 
صقر : كلهم نسخه واحدة زي بعض 
يوسف : انت عشان اتظلمت مرة هتظلم اي حد في حياتك 
صقر : مش عاوز كلام دلوقتي ي يوسف روح كمل شغلك 
ذهب يوسف ليكمل عمله 
بعد مدة في القصر 
 قامت تلك الجميله لكي تساعد ما يتم عمله في القصر 
جنة: ماما ماما 
وفاء بابتسامه : تعالي ي حبيبتي 
جنة : عاوزة اطبخ معاهم 
وفاء: مينغعش دا شغل الخدم 
جنة : واحنا اي وهما اي ي ماما كلنا بشر وكلنا واحد 
وفاء باعجاب: طيب تحبي تطبخي اي ؟، 
جنة بتفكير ؟ امممممممم
جنة : اه اي اكتر اكله بتحبوها 
وفاء: مكرونه بشامل وبانيه وسلطة خضار 
جنة : خلاص انا هعمل الأكل كله لوحدي 
وفاء : لاء حد يساعدك منهم 
عشان هتتعبي اوي 
جنة : ارجوكي مرة بس لو مش حلو بعد كدا هخلي حد يساعدني بس سبيني اجرب ي ماما والنبي والنبي والنبي 
وفاء بضحك على كلامها خلاص ماشي بس على شرط اشوف الأكل حلو ولا لاء انا الأول 
جنة بفرح: اكييييد باي بقي انا هروح اعمل الغدا 
دخلت جنة المطبخ ولكن وجدت مطبخ طويل عريض بيه كل الأجهزة والوسائل الحديثة 
جنة: واو اي دا كله ماشاء الله 
اتجهت جنة لتعمل الغداء وبعد مدة انتهت من فعله وذهبت لكي تعطي ما تمت إنجازه لوفاء لكي تتزوقه
وفاء: بتتذوق الأكل ومعها سماح كبيرة الخدم 
وفاء واو ماشاء الله طعمها تحفه 
سماح : أي الجمال دا ي بنتي دا انتي اشطر مننا كلنا بجد 
جنة بفرح ؛ بجد يعني طعمه يستاهل اللي عملته في المطبخ 
وفاء وسماح بصوت واحد انتي عملتي اي 
جنة بتفرك بإيديها ببعض: اصل انا بهدلت المطبخ اوي اوي 
ضحكت كل من سماح ووفاء علي برأتها 
وذهبت سماح لتخبر الخدم بتنظيف المطبخ 
وجلست وفاء مع جنة 
جنة : ماما  كنت عاوزة هدوم عشان بقالي يومين مغيرتش ومش عارفه البس اي 
وفاء: بس كدا عنيا لما يجي صقر هخليه يخدك ويجيب ليكي كل اللي انتي عوزاه 
تلك اللحظة دخل صقر بهيبته المعتاد عليها 
وفاء : هتتغدي ؟!! 
صقر : لاء شويه 
وفاء: وراك حاجة ؟! 
صقر : لاء ليه في حاجة 
وفاء: ايوا .. تاخد جنة وتجيب ليها شويه ملابس ليها لان مفيش ملابس هنا ليها 
صقر : هبعت اي حد يحيبلها او تروح معاه 
وفاء: انا قولت تروح انت وهي اظن كلامي مسموع 
صقر : تمام يلا نروح وكان ينظر لها نظرة تهديد وذهب ليحضر سيارته 
جنة : انا مش عاوزة اروح معاه ي ماما انا خايفه 
وفاء: متخفيش وهاتي كل اللي نفسك فيه كله كله 
ابتسمت جنة وذهبت لكي تخرج معه 
ركب كل منهم السيارة وكان صقر يقودها وهي بجانبه 
صقر في نفسه مفضلش غير الجربوعه دي اخرج معاها اجيب ليها لبس 
بس دا انا مش طايق ابص لوشها اصلا بس هي حلوة وجامدة واسمها جنة وهي جامدة شكلي هتبسط اوي اوي 
بقلمي : مروة موسي ❤
وكان الصمت صاحب المكان بينهم 
وصلوا الي محل جميل وفخم ونزلوا واشترت جنة كام دريس جمال جدا وهو كان واقف برا 
وذهبوا إلي محل ملابس بيتي واشترت بعض البيجامات الصيفي منها النص والكت 
صقر ببرود : خلصتي ولا لسه 
جنة :  ....
صقر وهو بيضغط علي ايده ؛ لما اكلمك ترودي فاهمه 
جنة ؛ عاوزة اروح لمحل ملابس تاني 
صقر : كفايه كدا 
جنة : لازم اشتري حاجات ليا ناقصه 
صقر : أي فاضل يعني 
جنة بكسوف ؛ حاجات بنات عاوزة اشتري هدوم ليا 
صقر بتفهم لانه حافظ كل جزء من ملابس المرأة بسبب كثرة معاصيه الله من الذي يفعله 
انتهت جنة مما كانت تحتاجه وتوجهوا الي البيت 
دخلوا القصر  
صقر: رمي مفاتيحه علي السفرة ربع ساعه والاكل يتحط انا جعان 
الخدم : حاضر ي صقر باشا 
ذهب لكي يبدل ملابسه ونزل واتجه الي السفرة 
وكانت جنة مع وفاء تقول لها ما تم شراءه وفرحت وفاء بسبب فرحه جنة بملابسها الجديدة واتجهوا الي السفرة 
صقر لجنة : انتي هتقعدي معانا ولا اي 
وفاء: ايوا هي فرد مننا ودي مراتك 
صقر  بخبث: بما انها مراتي يبقي تفضل معايا في نفس الاوضه بقي 
جنة بصدمه  : اي 
وفاء : طبعا دي مراتك 
جنة لسه في صدمتها 
وبدأ كل منهم يأكل ولكن غضب صقر كثيراً 
وبصوت عالي جدا وعصبيه اي دا

بدأ كل منهم يأكل ولكن غضب صقر كثيراً وبصوت عالي جدا وعصبيه اي دا 
وفاء : أي 
صقر : من اللي عمل الأكل دا 
وفاء : ماله في اي 
صقر بعصبيه : الاكل دا محطوط عليه فلفل وانا معروف عني في الأكل مش بحب الاكل عليه فلفل عندي حساسيه منه واللي عمل كدا هيتعاقب ميين بقي 
جنة بدموع : انا مكنتش اعرف ان انت مش بتاكل الأكل عليه فلفل مش هتحصل تاني 
صقر : انت عقابك تقل اوي معايا 
قومي اطلعي علي الاوضة فوق انا هعرف اربيكي كويس 
وفاء : صقر بس هي ....
صقر بشر وعيون حمرا : مش عاوز اسمع حد خلاص 
ذهبت تلك المسكينه الي غرفته وهي ترتعش من كثرة خوفها 
دخل صقر الي الغرفه وأغلق الباب بإحكام وكان يقرب من جنة بشر 
صقر : انتي حسابك كبر وبقيتي بتدخلي في كل حاجة 
جنة وهي تبكي : والله معرفش انك ...وفجأة هبطت واقعه علي الارض 
شالها من علي الارض وحطها علي السرير وبدأ ان يفوقها وبعد فترة فاقت وجدته أمامها فزعت عندما رأته وأخذت تبكي وتضم نفسها وهي تردد والله معرفش انك عندك ح حساسيه من من الفلفل 
صقر نظر إليها وقال لها : متخفيش مش هعملك حاجة اهدي اهدي بس 
 هدأت جنة وبعد فترة نامت والدموع علي خدتها 
تأمل صقر ملامحها فهو اول مرة يراعها عن قرب وشدها الي احضانه وكانت تردي حجابها وفستانها 
في الصباح 
استيقظ صقر صباحا واخذ شاور والبس زيه المعتاد الداكن وترك الغرفه ونزل وتوجه الي العمل ولم يتجه حتي للفطور 
استيقظت جنة وجدت نفسها في غرفته فهي غرفه كبيرة واثاثها مودرن وجميل فكانت تحتاج الي تغير ملابسها نزلت تحت وقالت لإحدي الخدم بأن يأخد ملابسها وينظمها في حجرة صقر معه وذهبت لكي تاخد شاور وتؤدي فرضها وتقرأ وردها
بعد فترة توجهت الي حجرة وفاء
جنة : ماما 
وفاء : حبيبتي تعالي 
جنة : صباح الخير 
وفاء: صباح النور ..صقر عملك حاجة 
جنة : لاء ي ماما حتي انا نمت وصحيت ومعرفش نام فين 
وفاء : صقر طيب بس هو بيبان قاسي ومعندوش مشاعر 
جنة : ليه ي ماما كدا هو حصل ليه حاجة ؟ 
وفاء : ايوا صقر وهو في الجامعه كان بيحب بنت صحبته في الجامعه وفي نفس الوقت كان بيحاول يأسس شركته اللي هو فيها حاليا المهم حب البنت دي جدا وبعد فترة بقي بيروحوا وجوا مع بعض والكل كان عارف انه بيحبها بس هي كانت بتحب فلوسه مش بتحبه هو 
وبعد فترة اكتشف انها بتخونه مع واحد وحد بعت ليه موقع وراح الموقع دا لقاه شقه دخلها وفتحها لقاها نايمه جمب واحد علي السرير وبتضحك وتهزر وكان واقف مصدوم وخرج وفضل فترة كبيرة جدا مبيتعاملش مع حد حتي اقرب الناس ليه  .....صقر ي جنة طيب جدا جدا بس حكم شغله وماضيه القديم عمل صقر اللي بيتعامل معانا بيه حاليا 
جنة : ماما انتي زعلتي ليه حالن 
وفاء: افتكرت صقر بتاع زمان كان بيخاف من اي حد وأكملت بدموع كان بيحبني اوي اوي وكان طيب ومحترم عمره ما بص لبنت او عمل حاجة حرام 
جنة : اكيد ربنا هيهديه ويرجع زي الاول 
وفاء : انتي اللي هتعملي كدا ي جنة 
جنة : انا طيب ازاي وانا بخاف منه وهو بيكرهني 
وفاء: معرفش اتصرفي 
جنة ؛ حاضر بس بعدها هطلق منه لاني عاوزة أعيش حياتي والشرط التاني عاوزة اكمل دراستي انا بقالي فترة مش بدرس وكدا هيأثر عليا 
وفاء: اول شرط لما يجي وقتها هطلقك 
تاني شرط من بكرة هبعت حد يشوف كتبك ويجبها من بيتك وهجيبلك مدرسين في كل المواد هنا وتذاكري 
جنة : بجد ي ماما 
وفاء: ايوا بجد وكمان في اوضة صقر في باب فيها افتحيه هتلاقيه مكان موجود فيه مكتب وحاجات هتفيدك لمذكرتك دا مكان جوا اوضه صقر كان صقر بيذاكر فيه وهو ادك كدا 
جنة : انتي جميله اوي ي ماما يمكن ربنا نصرني لما جيت هنا عشان اشوفك وأفضل معاكي احسن ما انا مش عارفه ابنك دا ماله وفضلوا يضحكوا كثيرا 
جاء وقت الغداء ولم يأتي صقر فقلقت وفاء عليه 
اتصلت علي مكتبه 
وفاء : الو 
روان السكرتيرة: ايوا ي هانم 
وفاء: فين صقر 
روان : دا في اجتماع مهم 
وفاء : تمام شكرا واغلقت الهاتف 
جاء الليل وجاء صقر وذهب الي غرفته 
صقر دخل وذهبت جنة ورائه بعد ما فضلت وفاء تقولها تطلع تشوفه ماله عشان شكله مضايق جدا 
دخلت جنة إلي الغرفة وجدت صقر غاضب وهي كانت خائفه 
جنة : مالك ي صقر 
نظر إليها صقر فخافت جنة وتراجعت الي الخلف 
صقر: ملكيش دعوة بيا 
جنة تذكرت وعدها لوفاء وانها سوف تغيره .فجمدت قلبها وقالت له لاء ليا دعوة بيك 
بقلمي : مروة موسي ❤
نظر لها مرة ثانيه وقرب منها وكانت تحاول أن تظهر شجاعتها عكس ما بداخلها 
صقر وهو أمامها وعيونه الحمرا: يهمك في اي 
جنة : يهمك انك جوزي 
صقر : بما اني جوزك زي ما بتقولي يبقي ليا حقوق 
جنة بعدم تفهم : طبعا ليك حقوق 
صقر بوقاحة : اقلعي 
جنة : بقت مصدومه جدا و.....

صقر وهو أمامها وعيونه الحمرا: يهمك في اي 
جنة: يهمني انك جوزي 
صقر : بما اني جوزك زي ما بتقولي يبقي ليا حقوق 
جنة بعدم تفهم: طبعا ليك حقوق 
صقر بوقاحه: اقلعي 
جنة : بقت مصدومه جدا وقالت أي لاء دا مش ممكن 
صقر وهو بيضيق عيونه وفي قمه غضبه : يبقي متقوليش اني جوزك. يبقي متقوليش مالك وفيك اي 
جنة : ح حاضر 
صقر : غوري من وشي 
جنة :........
صقر وهو بيكسر كل حاجة قدامه غوري ي جنة من وشي ومتقفيش كدا 
جنة بشجاعة: لو فضلت واقفه هتعمل اي 
صقر : متحوليش تختبري صبري اطلعي براااااااا 
جنة بعناد : لاء ي صقر مش هسيبك كدا 
صقر : انا مش هفضل اتكلم مع واحدة حيوانه وسحب يديها وألقاها خارج الغرفه 
تحت عند وفاء: سماح سماح صوت صقر عالي ليه 
سماح ؛ مش عارفه ي هانم والله دا انا خايفه علي ست جنة كمان
وفاء: وهي تتحدث ولكن رأت جنة نازله من علي السلم 
وفاء لجنة : مالك ي بنتي وليه صقر كدا بيزعق 
جنة : مش عارفه ي ماما حتي ...واخذت تحكي لها ما حدث 
وفاء: معلش ي بنتي صقر ابني اكيد حصل ليه حاجة في الشغل عشان كدا زهقان بس انا خايفه عليه اوي 
جنة باستغراب : ليه هو هيحصل اي 
وفاء بحزن : لما بيتعصب ويزعل بيقفل الباب وبيتعب جدا 
جنة بتحدي: وانا مش هسيبه وخليني وراه بس دا مش بيسمع حتي كلمه مني 
وفاء: انا عارفه انك وعدتيني انك ترجعيه زي الأول وانا واثقه فيكي 
جنة : انا هطلع فوق يمكن يكون هدي شويه ادعيلي ي ماما 
سماح ووفاء: ربنا معاكي ي بنتي 
صعدت جنة للطابق للعلوي وفتحت باب الغرفه وجدت صقر يأخد شاور جلست علي السرير وهي خائفه من رد فعله 
خرج صقر وجدها أمامه : مين اللي قالك تدخلي هنا 
جنة بتتظاهر بعدم خوفها : أظن اني من حقي ادخل اي مكان في القصر متنساش اني مرات صقر باشا 
صقر بسخرية: انا واخدة تخليص حق مش اكتر انا مش بطيق أبص في خلقتك حتي 
جنة بدموع من كلامه : عادي حتي لو شاريني من سوق العبيد ميهمنيش 
صقر بعصبيه : سبيني لوحدي بقي 
جنة بنفس عصبيته: وانا قولت لاء مش هسيبك ي صقر 
صقر : انتي بتعملي كدا مفكرة انك هتخليني احبك دا بموتك 
جنة : انا اموت قبل ما احبك ي صقر انت اكتر واحد بكرهك في حياتي 
صقر بسخريه: كلكوا زي بعض وأكمل بعصبيه اكبر كلكوا نسخة واحدة كلكوا كلاب ورا الفلوس ثم وجد نفسه ينام علي السرير لا يدري بما يحدث ونام 
جنة قربت عليه : صقر صقر 
اخذت تدعوا له كثيرا بأن ينام مرتاح البال ثم ذهبت لتأخذ حماماً وتبدل ملابسها ولبست بيجامه وترك لشعرها العنان فنزل خُصلاتهِ السوداء علي ظهرها واتجهت إلي السرير لتنام ولكن وجدت صقر ووجه احمر فوجدت حرارته عاليه جدا 
أسرعت إلي وفاء لتخبرها ثم ذهبت إلي المطبخ لتأتي بقطعه من القماش وطبق بيه ماء لكي تعمل كمادات 
دخلت وفاء لتجد جنة بجانب صقر وصقر تعبان جدا 
وفاء بحزن علي حالة صقر : انا عارفه انه هيتعب عشان كدا ي جنة انا هفضل جمبه 
جنة : لاء ي ماما انا هفضل اتفضلي نامي لو احتجت حاجة هنادي عليكي 
وفاء : ماشي ي بنتي تصبحي على خير 
جنة : وانتي من اهله 
وخرجت وترك صقر وجنة في الغرفه ولم تنام جنة حتي صلت فجرها ودعت لصقر بأن يتم شفائه علي خير ودعت له أيضا براحة القلب والبال 
ثم إطمنئنت عليه وجلست بجانبه حتي غلبها النوم فغفت صباحا بجانبه 
بقلمي مروة موسي ❤
وبعد قليل استيقظ صقر وجد فوق جبهته قماشه مبلله فعرف انه قد أشدت عليه التعب ووجد جنة بجانبه يبدوا عليها الإرهاق ولكن صدم عندما رأي جمالها وجمال شعرها وبشرتها البيضاء فهي حقا جنة وجمالها جنة 
ففاق من شروده وتركها وذهب ليستحم ويلبس زيه المعتاد ونزل في الطابق السفلي وجد وفاء تجلس في الجنينه فذهب إليها 
وفاء : صقر انت كويس ي ابني طمني عليك 
صقر : ايوا ي أمي أنا تمام 
وفاء : البركه في جنة فضلت جمبك للصبح 
صقر: انا رايح الشغل باي
وفاء : مع السلامه ي حبيبي 
وذهب إلي عمله وبعد فترة وصل إلي الشركه 
دخل بهيبته المعتادة وغروره 
صقر : اتصلي بيوسف حالن يجي 
روان السكرتيرة: حاضر 
ودخل الي مكتبه وجلس علي كرسي من الجلد وكان ينتظر يوسف 
في القصر 
استيقظت جنة من نومها وهي تبحث عن صقر 
جنة : صقر ي صقر ثم ذهب إلي الطابق السفلي وجدت وفاء في الجنينة 
ماما فين صقر هو كويس ؟ 
وفاء بضحك : ايوا ي قلب ماما هو كويس بس اي الحلاوة دي 
جنة بكسوف : الله يخليكي 
وفاء: البيجامه هتاكل منك حتة ..صحيح متنسيش انك هتبدأي دروسك من النهاردة وكتبك جت الصبح والمدرسين شويه وهيجوا اطلعي غيري لحد ما يجهزوا الفطار 
جنة بفرح : اوكي ي ماما 
وذهبت لتبدل ملابسها ولبست دريس عليها حجاب ونزلت لتناول الفطور مع وفاء 
في الشركه 
يوسف : صباح الخير 
صقر : صباح النور 
يوسف : في أي 
صقر : انا عاوز اعرف مين اللي سرب معلومات الصفقة دي 
يوسف باستغراب: مش عارف دا حتي اول مرة تحصل اننا نخسر في صفقة مع إنها كانت مضمونه 
صقر : اكيد هعرف الشخص دا وساعتها مش هرحمه 
يوسف : اهدي وان شاء الله خير بس اوعي تكون روحت زهقان 
صقر وهو يتذكر ما حدث بينه وبين جنة الامس: لاء عادي اتفضل علي شغلك 
ثم جلس وعمل في ملفات المكتوبه أمامه 
في القصر 
وفاء : يلا ي جنة المدرس واقف تحت 
جنة : حاضر نازله اهو 
نزلت جنة لمدرسها وأخذ يشرح لها ما فاتها وبعد فترة دخل صقر وجدها تجلس مع شخص لم يترك لها الاهتمام فصعد وبعد فترة أنتهت من درسها وصعدت إلي غرفة صقر ودخلت 
جنة : هتتغدي؟! 
صقر : .......
جنة : زي ما انت بتتضايق اني مبرودش عليك انا كمان بضايق رد عليا 
ورفع صقر محموله واتصل علي .......

جنة : هتتغدي؟! 
صقر : زي ما انت بتضايق اني مش مبرودش عليك انا كمان بضايق رد عليا 
ورفع صقر محموله واتصل علي شخص 
صقر : إزيك ي هنا 
هنا بزعل مصطنع؛ دا كله ولسه جاي تسأل عليا 
صقر وهو ينظر الي جنة : وحشتيني اوي 
جنة بدهشه وهي واقفة 
هنا : هجيلك النهاردة ي حبيبي وانت كمان وحشتني 
صقر : هستناكي متتأخريش مع السلامه 
وأغلق الهاتف ثم جاء ان يقوم ولكن أوقفه كلام جنة 
جنة : مين دي 
صقر بوقاحة : واحدة جامدة اوي بطل بقضي معاها ليله بس ليله حلوة اوي 
جنة بصدمه من ما تسمعه: أي انت 
صقر بلامبالة: اه انا بنام مع ستات عادي وتركها في صدمتها 
فبكت مما يفعله صقر بنفسه فهو في دوامه المعاصي وقررت بأن تغير حياته وهبطت الي وفاء 
جنة : ماما صقر بينام مع ستات في الحرام ي ماما 
وفاء بحزن : ايوا ربنا يهديه 
جنة بغضب : وانتي ازاي ممنعتهوش من كدا دا غلط وحرام وعيب 
وفاء : صقر ابني من ساعه ما خسر حبيبته وهو مبقاش يعرف الغلط من الصح مبقاش عارف يفرق من الحرام والحلال 
جنة ؛ ماشي انا بقي هتصرف وترك وفاء وهي تنظر لها بإعجاب 
وجاء الليل ووجدت جرس القصر يدق وبعد بضعه دقائق وجدت فتاه داخل القصر وتريد الذهاب إلي غرفة صقر 
جنة لهنا : انتي رايحة فين 
هنا وهي تقف أمامها بجيب قصير جدا وفنله خفيفه بحمالات تكشف معظم صدرها: طالعه لصقر ي حبيبتي 
جنة : مفيش صقر انسي الكلام دا 
هنا : وانتي مين ي بتاعه انتي عشان تمنعيني 
جنة : انا ...ولكن قطع حديثها صقر اطلعي ي هنا مستنيكي 
جنة في قمه غضبها 
صقر مش هتعمل اللي في بالك 
صقر ؛ وانتي مين عشان تتكلمي 
جنة : اياً كان انا مين مش هخليك تعمل حاجة غلط 
صقر : انتي متدخليش في حاجة متشغلكيش انتي هنا حتة حيوانه ملكيش لزمه 
جنة بدموع بسبب كسرتها أمام هنا : شكرا ي محترم بس متنساش انك بتظلم نفسك وبعد كدا هتظلم اللي حواليك بسبب أفعالك 
هنا : أي الكلام دا يلا ي صقر وبعدين مين دي 
جنة وهي بتمسح دموعها : انا مراته 
هنا بصدمه : اي دي ازاي ي صقر تتجوز واحدة جربوعه كدا 
صقر : دي تخليص حق ي روحي بس تعالي اقولك واخدها ازاي 
هنا بضحكة عالية : اه ي سافل وذهبت الي غرفته وفعلوا ما حرمه الله 
وكانت تلك المسكينه تبكي بحرقه علي ما يفعلونه وعلي كسرة خاطرها أمام تلك الحقيرة 
وذهبت لتنام في الصاله وهي غاضبه منه 
في الصباح 
استيقظ صقر ودخل ليستحم وترك جزء من المال بجانب هنا تمن تلك الليله كالعادة 
ونزل ليذهب مبكراً لعمله ولكن استوقفه منظر جنة والدموع علي خدها وهي مستغرقه في النوم 
ولكن ذهب إلي عمله ووصل الي مكتبه وجلس يتذكر ما فعله أمس بتلك الفتاة البريئة وكسرة خاطرها أمام تلك الرخيصة هنا 
في القصر استيقظت هنا ونزلت لتتناول الفطور مع وفاء وجدت هنا وفاء وجنة يجلسون معا 
هنا : Good morning 
وفاء وجنة بنظرة استحقار لها 
هنا : بقولك ي بتاعة انتي هاتيلي كوبايه ماية 
جنة : ليه اتشليتي 
هنا بزعيق؛ انتي نسيتي انك هنا خدامه 
جنة : كادت ان ترد ولكن قطع كلامها وفاء 
وفاء: هي هنا ست البيت واحدة محترمه متجوزة صقر باشا علي سنة الله ورسوله يعني واحدة شريفه مش رخيصه زي ناس 
كادت هنا ان تنفجر بسبب كلام وفاء لها 
هنا : طبعا ....معلش بقي لو هتقل عليكوا ممكن اقضي يومين هنا اصل صقر بيوحشني اوي 
وذهبت لكي تتصل بصقر 
صقر : الو ي هنا 
هنا : أي ي قلبي بقولك اي انا بفكر اقعد معاك هنا يومين اصلك بتوحشني اوي 
صقر بضحك : دا انا شكلي هقضي يومين حلوين بقي 
هنا : طبعا طبعا ي قلبي يلا عشان معطلكش بقي سلام 
أغلقت الهاتف ولكن لم يعرف صقر ماذا سوف يحل له من تلك الشيطانة 
بعد الفطار ذهبت جنة لغرفة صقر لكي تبدل ملابسها فدخلت الغرفه وتذكرت ما الذي حدث بين صقر وهنا وبكت حصرة علي حال زوجها وبدلت ملابسها وجلست تنتظر موعد درسها 
بقلمي مروة موسي ❤
بعد فترة من الوقت انتهت جنة من درسها وذهبت لكي تذاكر داخل غرفه صقر ففتحت بابها وفتحت باب اخر داخل الغرفة لكي تذاكر وقفلت الباب عليها وهي مشتتة البال بسبب تلك الحرباية 
وصل صقر إلي البيت وجد هنا في استقباله بالحضن وصعد بها إلي فوق وهي مبتسمه ودخل بها إلي الحجرة واغلق الباب جيدا ولم يعلم بأن زوجته جنة بداخل الغرفة وكان يقبل هنا وهنا كانت تفعل مثله وفجأة وجد باب من داخل غرفته انفتح ورأي جنة تنظر له نظرة حسرة وخذلان واخفضت رأسها 
هنا : انتي ازاي تدخلي هنا 
جنة بشجاعة: دي اوضتي وكنت بذاكر بس مكنتش اعرف انكوا هنا 
هنا : اه وبعدين انتي قصدك تقفي هنا عشان تشوفي اي اللي بيحصل 
جنة : اشوف قله الادب والوساخة اللي بتحصل 
صقر : جنة اطلعي برا 
جنة : دا مكاني اللي مش عجبة يطلع هو 
هنا : شوف الجربوعة دي بتقول أي ي صقر ولكن لم تكمل كلامها وجدت ......

جنة : دا مكاني اللي مش عجبه يطلع هو 
هنا : شوف الجربوعة دي بتقول أي ي صقر ولكن وجدت قلم ينزل علي وشها من جنة 
جنة بعصبية : الجربوعة دي اشرف منك ومن ١٠٠ واحدة زيك ..محدش لسه لمسها مش كل يوم والتاني مع واحد شكل في حضنه 
الجربوعة دي بتخاف ربنا 
الجربوعه دي مرات الاستاذ اللي بتنامي معاه وهو واقف مبسوط انه بيكسر خاطر مراته عشان واحدة ماشيه الساعه معاه بفلوس وترك الغرفة ونزلت إلي الطابق السفلي 
وفاء : مالك ي جنة 
جنة وهي ترتمي بين احضانها : انا حاسه اني ضعيفه اوي ي ماما واخذت تحكي ما حدث 
وفاء : جدعة ي بت ي جنة انتي ضربتيها علي وشها تستاهل 
جنة : انا حاسة انها بتوقع صقر في مشاكل حساها مش مظبوطة ي ماما 
وفاء : ليه بتقولي كدا 
جنة : امبارح لقيتها بتتكلم بالليل في التليفون ورجعت نامت جمب صقر تاني 
وفاء : ممكن تكون بتعمل مصيبة؟ 
جنة بتحدي : انا اكيد هعرف وراها اي بس انتي ساعديني 
وفاء : انا معاكي في كل خطوة وواثقه فيكي 
جنة : ربنا يخليكي 
فوق عند صقر 
هنا بدلع وهي تطصنع البكاء : شوفت ي صقر واحدة زي دي تمد ايديها عليا وانت متكلمتش 
صقر كان معجب بجنة ساعتها وبكلمها انها بنت محترمه وعارفة ربنا : معلش ي هنا 
هنا : معلش ؟!! 
صقر : خلاص بقي الموضوع انتهى 
يلا نامي هنا وخودي راحتك 
هنا : مش هتنام معايا ولا اي 
صقر : لاء هنام في اوضه تانيه 
هنا: لاء تنام معايا وكانت بتقرب عليه بدلع 
صقر بزعيق: خلاص ي هنا قولت لاء 
هنا : ماشي ي صقر 
خرج صقر ونزل الي أسفل وجد وفاء وجنة يجلسون مع بعض 
صقر : أي اللي انتي عملتيه دا 
جنة : دا أقل واجب يتعمل مع واحدة زيها لما ألاقي جوزي بيهين كرامتي قدام واحدة رخيصه وذهبت جنة ولم تستمع لرده 
صقر نظر الي والدته بحيرة 
وفاء ؛ خالي بالك من نفسك ي صقر ومن اللي حواليك عشان طريقك بقي مليان ناس بتحب الشر ليك وذهبت هي الأخري وتركته مكانه 
صقر في نفسه ؛ هي جنة ممكن تكون مختلفه عن البنات التانيه ممكن تكون غيرهم هي كانت زعلانه من هنا وهو من حقها انا بخونها وبجرح كرامتها وهي محترمه لو واحدة تانيه كانت صدقت انها اتجوز صقر باشا عشان تنهب فلوسه لكن هي مش كدا ولا حتي فكرت انها تطلب مني مبلغ عشان تاخده وجلس يفكر بحال تلك البريئه 
في الفجر استيقظت جنة لكي تصلي وتدعي لصقر بأن يستر في طريق الخير ولم كانت تأخذ بالها من تلك التي كان ينام مستيقظا في الطابق السفلي فسمعها وهي تدعو له 
جنة : يارب اهدي صقر هو مستني حد ياخد بإيده للطريق الصح والطريق المستقيم يارب هو طيب هو عبد من عبادك وانت غفور رحيم وهو اكيد عارف انه ماشي غلط وحياته غلط بس مستني هدايتك له ومستني انك توقفله ولاد الحلال في طريقه ....وظلت تدعي له 
ولم تأخذ بالها من الذي كان يسمعها ويجلس وهو مصدوم من تلك التي يجرحها والمقابل تدعو له 
وكان يسير إليها دون وعي 
صقر : جنة 
جنة بفزع: مين 
صقر بدون مقدمات جلس بجانبها: تقدري تاخدي بإيدي للطريق المستقيم 
جنة بدون استيعاب: أي 
صقر وهو ينظر لعيونها: تقدري تأخدي بإيدي للطريق المستقيم 
جنة ودموع الفرحة بعيونها : أ أه 
صقر : هتساعديني!
جنة بهز رأسها: ايوا 
صقر : يلا قومي نامي 
جنة : حاضر 
وجلس صقر يفكر بها وبعيونها البريئة حتي ذهب للنوم 
في الصباح وجد صقر صوت ينادي عليه 
جنة : صقر صقر 
صقر بنوم : أي 
جنة : الشغل انت اتأخرت 
صقر : الساعه كام 
جنة : بقت ١٠ 
صقر : ينهر ابيض اوعي كدا دا انا اتأخرت 
جنة بضحك : يلا قوم 
وذهب صقر لكي يبدل ملابسه ولكن عندما دخل وجد هنا في غرفته نائمة علي سريره فتجاهلها ولبس زيه المعتاد الداكن وترك الغرفه ونزل وتوجه الي العمل 
استيقظت هنا علي صوت الهاتف: الو 
شخص : عملتي اي 
هنا وهي بتقوم : حاضر هحاول اخد الورق بس مش عارفة عاوزة فرصه كمان 
الشخص بعصبيه : نعم ي روح امك اخرك النهاردة وإلا هبلغ البوليس علي انك قتلتي قبل كدا فاكرة 
هنا بخوف : حاضر هشوف الورق دا وهجيبه ليك بكرة 
الشخص: سلام ي موزة 
هنا وهي ترمي هاتفها علي السرير : اوووف اعمل اي بقي 
وجاءت عاي بالها خطة ان تقوم بوضع منوم في العصير اثناء الغداء لكي تأخذ الورق الي تلك الشخص 
نزلت هنا الي الصالة 
هنا : تحبوا اساعدوا في المطبخ 
جنة : شكرا 
هنا ؛ مش بأخد رأيك وذهبت الي المطبخ 
وبعد فترة جاء صقر واجتمعوا علي الغداء و......

نزلت هنا إلي الصالة 
هنا : تحبوا أساعد في المطبخ 
جنة : شكرا 
هنا : مش باخد رأيك وذهبت إلي المطبخ 
وبعد فترة جاء صقر واجتمعوا علي الغداء وتناول كل منهم الغداء 
ظنت هنا انها قد لعبت خططها بذكاء بعد مدة سوف يغفون إلي نوم عميق 
وبالفعل بعد فترة ذهب صقر إلي نوم عميق فإطمئنت هنا لكي تأخذ أوراق لتسلمها لتلك الشخص الذي يريد أن يسرق تعب ومجهود تلك المتكبر صقر 
في منتصف الليل 
هنا نزلت تحت في مكتب صقر عشان تاخد الورق المطلوب وأخذت الورق بالفعل وكانت تستدير لتخرج إذا وجدت أمامها عيون حمرا تشع غضبا وبجانبه وفاء وجنة أيضا 
صقر بيحاول تمالك اعصابة: ليه ي هنا 
هنا بخوف: انا معملتش حاجة 
صقر بصوت عالي : انتي اللي ضيعتي الصفقة اللي فاتت وعاوزة تضيعي دي مني 
هنا بتمثل البكاء : انا لاء طبعا دا كله كدا انا هنا كنت بس بدور علي حاجة 
جنة : بدوري علي حاجة في مكتب صقر وفي نص الليل 
هنا : انتي مالك اصلا متنسيش انك هنا حتة خدامة 
إذا وجدت قلما ينزل علي وجهها من صقر حتي وقعت من شدته 
صقر : الخدامة دي أشرف منك ومحترمه عنك علي الاقل مش بتبيع جسمها ورا الفلوس 
هنا بغضب : كل دا كدب انتي ي جنة اللي لعبتي في دماغه 
جنة : لاء انا طيبة وكل حاجة بس عارفه ان ورا دخولك المطبخ في حاجة 
ثم أكملت حديثها..عرفت انك هتعملي حاجة عشان سمعتك وانتي بتقولي حاضر النهاردة اخر ميعاد وهيكون الورق عندك 
عرفت ساعتها انك هتحطي حاجة في الغدا او العصير عشان كدا طلبت من الخدم يغيروا الاكل ويعملوا زي الأكل اللي كان معمول وكذلك العصير .
بس الحلوة مكملتش لعبتها الوسخة 
هنا : صقر دا كله كدب 
جنة : صقر شاف بعيونه انك بتاخدي الورق من مكتبه يعني مش بقول كلام محصلش ولحسن حظك إن صقر كان جاي تعبان فذهب للنوم عشان كدا ارتحتي وفكرتي لعبتك نجحت
هنا وهي تمثل الدموع بعيونها: صقر حبيبي انا مستحيل اخليك تخسر حاجة 
صقر : انتي واحدة رخيصه مش عاوز اشوف وشك تاني وصدقيني المرة دي معملتش حاجة بس لو عرفت انك وقفتي ليا او لمراتي في طريق ساعتها متلوميش غير نفسك 
وسحب صقر هنا من ذراعيها وألقاها خارجاً وأغلق الباب وذهب الي فوق وترك جنة ووفاء تحت 
وفاء بفخر : انتي بنت أصول كان زمان صقر اتسلم تسليم أهالي وخسر الصفقة دي زي اللي فاتت 
جنة : انا كنت حاسة ان وراها حاجة عشان كدا كان لازم أخد بالي منها 
وفاء : اطلعي لجوزك 
جنة : بس انا 
وفاء: مفيش بس هو محتاج حد يواسيه حالن اكيد افتكر حبه القديم بسبب هنا 
جنة بتنهيده: حاضر ي ماما 
ذهبت هنا إلي فوق ودخلت غرفة صقر وجدته جالس علي سريره
جنة : صقر 
صقر : سبيني 
جنة : هو كل مرة تقول سبيني
صقر : انتوا كلكوا نسخة واحدة الاولي سبنتي وهنا باعتني وانتي ابوكي رماكي ليا بشويه فلوس وباعك 
جنة بدموع من كلامه ليها : وانا ذنبي اي عشان تقول ليا كلامك دا انت بتفضل تجرح ليا بكلامك 
صقر : .....
جنة نزلت لمستواه ورفعت رأسه ليها 
جنة : ممكن تساعدني عشان اخليك احسن 
ي صقر انت ماشي في طريق غلط انك مبتصليش انك بتنام مع ستات انك بعيد عن ربنا عاوز تبقي كويس وناجح ازاي وانت مفيش صلة بينك وبين ربنا ...انت طيب وكويس بدليل انك موجوع حالن 
صقر : انا تعبان اوي ي جنة مفيش حد حاسس بيا ..كله طمعان في فلوسي مفكرني اني مولود والفلوس تحت رجلي محدش عارف اني تعبت وخسرت ناس قريبه مني( حبيبته القديمة ) بسبب اني اوصل للمكانه دي 
جنة : ممكن يكون ربنا عمل ليك الخير ويمكن يعني 
صقر: يمكن اي؟ 
جنة : يمكن حبيبتك دي مكنتش بتحبك بجد 
صقر بوجع وتذكر مما رآه في الماضي بأن حبيبته كانت تنام مع شخص في الغرفة : يمكن ...تصبحي علي خير 
جنة : انت كويس ؟ 
صقر : ايوا 
جنة : طيب وانت من اهل الخير 
وذهبت لتبدل ملابسها وتنام بجواره ونامت إلا أن صقر سحبها لتنام بين احضانه 
في الفجر استيقظت بطلتنا وتوضأت للصلاة وتذكر بأن تفيق صقر ليصلي معاها 
جنة : صقر صقر 
صقر : في اي 
جنة بابتسامه: صلاة الفجر ي صقر  
صقر : حاضر روحي وانا شويه وهصلي 
جنة وهي بتشده: لاء متكسلش 
وبالفعل قام وتوضأ وصلوا معا صلاة الفجر وكانت جنة في قمه فرحها بسبب صلاة صقر وانه بدأ يومه بصلاته 
بعد صلاة الفجر ذهبت جنة لتلاوة كتاب الله وذهب ورائها صقر 
صقر : تعرفي اني بقالي كتير ممسكتش كتاب ربنا 
جنة : ولا يهمك ربك غفور رحيم 
وبدأوا في قراءة القرءان ثم انتهوا 
جنة : صقر هو انا كنت عاوزة حاجة 
صقر : أي هي الحاجة دي 
جنة : لاء خلاص يلا كمل نوم 
صقر : ماشي يلا 
وذهب لينام وذهبت بجانبه وبعد قليل 
صقر: مش هتقولي اي هي الحاجة 
جنة : اهلي وحشوني اوي عاوزة اشوفهم بما إن الجمعة مفيش ورايا دروس واختي وحشتني 
صقر بضحك : بس كدا تأمري 
جنة وهي بتقوم : احلف يعني انت موافق 
صقر : اه والله هوصلك بكرة ان شاء الله 
جنة : ربنا يخليكي شكرا ثم أكملوا نومهم
صقر في نفسه بحسك غيرهم ي جنة بحسك بريئة مش عارفه الدنيا فيها أي ..طيبتك دي بتشدني بس مش هستسلم مش عاوز اتكسر تاني وذهب في نومه هو الاخر 

في صباح الجمعة 
استيقظت جنة وقامت لتستحم وترتدي ملابسها وهي عبارة عن دريس اسود وحجاب ملون بألوان جميلة وشوز اسود ونزلت اللي اسفل 
وفاء : بسم الله ماشاء الله القمر دا رايح فين كدا 
جنة بفرح : هشوف بابا وماما واختي 
وفاء: هو انتي عرفتي صقر 
جنة : ايوا ووافق كمان وهيوصلني 
وفاء بخبث : بما إن النهاردة الجمعة يجي معاكي تتغدوا عند اهلك وتقعدوا شويه وتلفوا بالعربية مع بعض 
جنة : لاء لاء مين اللي هيعمل كدا انا مش عاوزة اخرج معاه 
صقر من وراها بيضحك: انا االي هخرج معاكي عاوز اشوف حمايا وحماتي 
جنة بفتحة بوقها: مين حماك وحماتك 
صقر ووفاء واقفين يضحكوا
وفاء : يلا ي صقر عشان تلحق تلبس 
صقر : حاضر وبعد ١٠ دقايق نزل صقر وودع أمه وذهب هو وجنة لكي يقضوا يومهم 
صقر : اركبي 
جنة : اول مرة متقوليش اتنيلي 
صقر : يلا وبلاش كلام كتير 
جنة : ايوا بان علي حقيقتك كدا 
صقر بيخبي ضحكته: قولت يلا 
جنة : حاضر اهو 
وكان الصمت صاحب المكان 
وصلوا الي بيت أبيها ودقت جرس الباب 
اخت جنة : حاضر جاية اهو 
وفتحت الباب ووجدت اختها جريت لكي تأخدها في احضانها 
جنة : وحشتيني اوي ي مريم 
مريم : وانتي كمان اوي 
مريم : إزيك ي صقر باشا 
صقر : انا جوز اختك مفيش باشا دي قوليلي ي صقر بس 
مريم : حاضر 
محمد والد جنة : مين اللي علي الباب ي مريم 
مريم : دي جنة وجوزها 
محمد : اهلا اهلا اوعي كدا خليهم يدخلوا 
محمد بخوف وفرح في نفس الوقت: اتفضل ي صقر باشا ادخلوا 
صقر : يلا ندخل ي جنة 
جنة : وحشتوني اوي اوي اخباركوا اي 
محمد ومريم بفرح لرؤية جنة : انتي اكتر 
محمد : اخبارك ي صقر باشا 
صقر : الحمد الله 
جنة : أمال فين ماما 
محمد : دا في السوق بتجيب خضار  مريم:وقال اي هتعمل رز وطبيخ كوسة 
جنة بضحك لأنها عارفة انها مش بتحب الطبيخ 
جنة ؛ معلش ي مريم 
مريم : المهم انك معانا 
ودخلت أم جنة 
ام جنة : بنتي 
جنة وهي تجري عليها : ماما وقبلت يديها اخبارك اي 
ام جنة ؛ انا بخير طول ما انتوا بخير ي حبيبتي
ام جنة : اهلا ي صقر باشا 
صقر ؛ اهلا بحضرتك 
محمد روحي ي جنة انتي ومريم ساعدوا ماما عشان الغدا 
وذهبوا لتحضير الغداء 
محمد : منور بيتنا الصغير ي باشا 
صقر : دا منور بجنة 
محمد : اسف لو مكنتش عارف ارد ليك الفلوس 
صقر : وانا اخدت مكانها جنة الموضوع خلصان ...ثم اكمل هو الحمام فين 
محمد : اتفضل اخر الطرقة يمين 
ذهب محمد إذا سمع ام جنة وجنة يتحدثون 
ام جنة : عاملة اي مع جوزك ي جنة 
جنة : الحمد لله ي ماما 
ام جنة ؛ انا عارفه انك مش مبسوطة عشان اتجوزتي من شخص اجباري
جنة بابتسامه: بالعكس دا طيب 
ام جنة : معلش سامحينا إن ابوكي جوزك ليه بس مكنش في حل تاني وهو مفكر أن احنا بعناكي 
جنة بتبين ليها انها مبسوطة عكس االي جواها : بالعكس ي ماما صقر طيب ولحد حالن مزعلنيش وعمره ما قالي ان ابوكي باعك بالفلوس او الكلام دا صقر بيخاف علي مشاعري هو كويس اوي 
دا حتي ماما وفاء كويسة اوي وبتعاملني زي بنتها لدرجة انها جابت ليا مدرسين في البيت عشان اذاكر وابقي اشطر دكتورة في الدنيا 
ام جنة : ربنا يريح بالك ي بنتي كويس انك طمنتيني 
كان صقر واقف يستمع لما قالته جنة لأمها وحزن بسبب ما كان يفعله بها وقرر عدم جرحها مرة ثانيه 
بقلمي مروة موسي ❤
وبعد فترة انتهوا من عمل الغداء ووضعوا علي السفرة 
جنة : يلا ي مريم الغدا يلا ي بابا انت وصقر 
جلسون جميعا علي تلك السفرة الصغيرة وبدأوا في تناول الغداء 
جنة : اي رايكوا في الأكل 
محمد ومريم وامها : والله وحشني صداعك علي الاكل كل شويه الاكل حلو الاكل عاوز حاجة طيب اجيب حاجة وظلوا يضحكون 
ام جنة : انت مش بتاكل ليه ي صقر 
التفتت إليه 
جنة : صقر متخفش الاكل مفيش عليه فلفل اسمر انا عاملة حسابي 
ابتسم لتلك الجميلة وتذكر ما فعله عندما وضعت اول مرة فلفل علي الأكل وقطع تفكيره 
جنة : افتح بقك ي صقر كانت جنة تطعمه بإيديها وكان مسرور جدا 
وانتهوا من الطعام وجلسوا فترة مع بعضهم وقرروا الذهاب من بيت اهل جنة 
جنة : باي 
ام جنة : هتيجي تاني؟؟ 
نظرت جنة إلي صقر فلم تستطيع أن تقول كلمة بعدم موافقته 
صقر كان ينظر إليها وقال : طبعا طبعا دا في اي وقت تحتاج انها تيجي هتيجي علي طول 
وذهبوا وركبوا داخل السيارة 
جنة : شكرا 
صقر : علي اي 
جنة : انك وافقت ان اقعد يوم مع اهلي وانه يتكرر تاني 
صقر : دا حقك ...انا هروح اشتري بدلتين ليا تحبي تيجي معايا ؟ .
جنة ؛ دا اكييييد 
انطلق صقر وجنة الي محل ملابس ضخم ونزل صقر وجنة أيضا ودخلوا داخل المحل 
صقر : عاوز بدلتين 
صاحب المحل : عنيا ي صقر باشا 
وذهب وترك جنة وصقر 
جنة : اي دا من غير لما يشوف المقاس او اللون 
صقر : هما عارفين المقاس وعارفين ان انا بلبس الأسود 
جنة ؛ منا ملاحظة انك بتلبس الأسود بس لدرجة اني فكرت انك معندكش غير بدلة سودة بس وهي بتضحك 
صقر : والله طيب اضحكي 
جنة ؛ مش قصدي بس ممكن اجيب دي ( كانت بتشاور علي بدله لونها رصاصي ) 
صقر : لمين 
جنة : ليك انت 
صقر : لاء 
جنة : عشان خاطري 
صقر : هجيبها بس مش هلبسها 
جنة : هاتها بس 
صقر : لصاحب المحل هات دي كمان 
وشوف الحساب كام 
صاحب المحل : كدا الحساب ٣٠٠٠ 
جنة : نعم ليه أن شاء الله 
صاحب المحل ؛ دا ماركة ي فندم 
جنة : هو كله في الأول والآخر لبس كله بيتحط علي الجسم 
صقر بضحك : علي فكرة دول ٣٠٠٠ دولار مش ٣٠٠٠ جنيه 
جنة وهي مصدومه : أي 
صقر لصاحب المحل : اتفضل وهات الحاجة احسن نتفضح واخذ صقر جنة والشنط التي بها الملابس وذهبوا إلي السيارة 
جنة : انت اشتريتهم غالين اوي ي صقر 
صقر : معلش 
جنة : انت بتاخدني علي اد عقلي 
صقر بضحكة عاليه اول مرة تشوفها جنة وسرحت في ضحكته
صقر بغمزة: عارف اني حلو وضحكتي حلوة كمان 
جنة اتكسفت جدا : أحم طب يلا نمشي واتجهوا الي القصر وهم سعداء ولكن عند وصولهم الي القصر وجدوا 
عند وصولهم الي القصر وجدوا هنا والبوليس داخل القصر يقفون 
صقر : أي اللي جابك هنا 
هنا للبوليس: شوفت ي حضرة الضابط هو مش عاوز يعترف بإبني وعاوز يحرم ابنه من وجوده 
صقر وجنة ووفاء : بصدمه ابنه 
صقر : ابني دا امتي وإزاي 
هنا : اتفضل ي حضرة الضابط بقي هو بيظلم ابني وبيظلمني معاه 
اه ي ابني ي حبيبي وهي تضع يديها علي بطنها ابوك مش عاوزك ولا عاوز يعترف بيك 
صقر وهو في قمة غضبه : كدابة واي اللي يثبت انه ابني اتفضلي 
هنا بخبث : جوازك مني علي سنة الله ورسوله 
صقر بصدمة : بس انا متجوزتكيش 
هنا : اتفضل ي حضرة الضابط دي ورقة جوازنا 
الضابط لصقر : دي امضتك؟ 
صقر : ايوا بس انا متجوزتهاش ولا مضيت علي حاجة 
الضابط : تخليها هنا وتحسن ليها وإلا هتتحبس 
صقر : تمام 
وانصرف البوليس 
هنا بضحكت : اهلا اهلا 
صقر ببرود : هنشوف الحكاية دي وانتي اللي بدأتي وتركها وذهب هو وجنة إلي الغرفة وذهبت وفاء إلي حجرتها أيضا 
صقر : ازاي دا حصل 
جنة ؛ .....
صقر بعصبية : مبتروديش ليه 
جنة : انا في ايدي اي دا ابنك 
صقر : بس انا 
جنة : انت كنت بتنام معاها ودا ابنك 
صقر : بس هي بتاخد حبوب وكمان انا ممضيتش علي اي ورقه 
جنة : تصبح على خير 
صقر وهو ينظر لها واحس بإهانة لها ومع ذلك لا تتخلي عنه فلو مكانها امرأة لم تتحمل ما يحدث 
في الصباح 
هنا : بقولك ي صقر 
صقر :.....
هنا : مترودش بس محتاجة فلوس عشان اروح اعمل شعري 
صقر بغضب : مفيش 
هنا بضحك : طيب 
صقر في نفسه انتي اللي بدأتي ومستحيل اخليكي تنولي اللي في بالك 
صقر : جنة لو سمحت 
جنة : اتفضل 
صقر : عاوزك فوق 
هنا كانت في قمة غضبها فظنت انه يريد النوم معاها 
جنة : نعم بقينا فوق اهو 
صقر : لا مفيش بس كنت عاوز اقوم واخدك فوق عشان يتحرق دمها 
جنة : خايف تأذيها؟؟ 
صقر : هنا واحدة رخيصه ومش سهله وانا حياتي مش هتقف عليها حتي لو اللي في بطنها ابني 
جنة بوجع : يعني انت معترف ان دا ابنك 
صقر : معرفش بس اكيد رجوعها دا وراه مصيبة 
جنة : ربنا يستر
 وبعد فترة ذهب صقر إلي العمل ونزلت جنة إلي وفاء 
جنة : ماما 
وفاء : تعالي 
جنة: بقولك اي ي ماما انا عاوزة ................
وفاء : حاضر ي بنتي ربنا يستر 
جنة : انا لازم احسسها اني انا وصقر زي اي زوجين 
وفاء : عندك حق متخليهاش تتملكه منك 
جنة بابتسامه: وانا عند وعدي وخليكي تشوفي صقر هيتغير ازاي 
وفاء : ماشي ي بنتي قومي يلا ومفيش حد هنا غريب ومحدش بيدخل القصر غير بالاذن اقلعي حجابك دا والبسي دايما نص كوم وكت 
جنة : حاضر هخلص الدرس واصلي وبعدين هفك الطرحة واقعد بيجامة لازم اخليها بتولع من جواها هنا دي واحدة نادلة 
وبعد فترة انهت دروسها وذهبت لتبدل ملابسها وترك لشعرها العنان ولبست بيجامة بنص كوم 
وبعد قليل جاء صقر الي القصر وجد هنا في الطابق السفلي وكان علي وشك الدخول إذا وجد تلك الحوريه أمامه 
جنة : وحشتني 
صقر بصدمة : أي 
جنة بتغمز لصقر: تعالي اقولك حاجة 
صقر في ذهول من كلامها ومن جمالها  أيضا 
هنا : صقر حبيبي انت جيت وكانت تقوم لتحضنه ولكن أوقفتها جنة 
جنة : سوري محدش يلمس جوزي غيره 
هنا بغضب : مهو دا جوزي 
جنة : اي اللي يثبت
وسحبت صقر وصعدت اللي الغرفة بمجرد دخولها احست بخوف شديد بسبب قرب صقر لها 
جنة : ابعد كدا مالك 
صقر : انتي كنتي عاوزة تقولي علي حاجة 
جنة : لا لا مين قال كدا 
صقر وهو فاهم ما يحدث وفهم ان جنة تريد أن تستفز هنا 
صقر : بس انتي حلوة اوي 
جنة بدموع بسبب خوفها منه وهو قريب منها : عاوزة اذاكر 
صقر : طيب اتفضلي ذاكري بس بلاش دموعك دي 
جنة وهي تمسك دموعها : حاضر 
صقر : شاطرة وياريت تفضلي تلبسي بيجامات وتخالي شعرك كدا دايما 
جنة بعدم فهم : ليه 
صقر بغمزة: عشان هنا يتحرق دمها 
جنة بضحك: طيب 
وذهبت لتذاكر وقضت وقت طويل جدا داخل غرفة المذاكرة وخرجت وجدت صقر نايم 
نامت بجانبه واستيقظت بعد فترة علي صوت احد ينادي عليها 
وفاء التي كانت تنادي عليها ؛ جنة جنة قومي 
جنة : حاضر ي ماما 
وفاء: االي طلبتيه مني تحت و........
جنة : طيب هلبس وجايه اهو 
وفاء : ماشي بس خالي بالك لصقر يلاحظ او يصحي
جنة : متقلقيش 
بقلمي مروة موسي
نزلت جنة تحت وجدت وفاء وشخص 
جنة : حضرتك جبت اللي قولتلك عليه 
الشخص : ايوا 
جنة : طيب ركب الكاميرات دي في كل مكان بحيث ان محدش ياخد باله منها 
الشخص : حاضر 
جنة : شكرا ي ماما انا طلبت الكاميرات دي بحيث نكون عارفين اي اللي بيحصل ونشوف لو هنا دي بتعمل حاجة كدا أو كدا 
وفاء : ايوا وانا هساعدك في كدا 
جنة : طيب يلا نطلع لحد يلاحظ 
وفاء : طيب اطلعي جمب صقر وانا شويه لحد ما الراجل يخلص وهنام 
جنة : طيب متنسيش انه يركب في كل غرفه من غرف البيت حتي غرفة هنا بس ما عدا غرفتي انا وصقر 
وفاء : طيب انا عاملة حسابي بكدا 
جنة : تصبحي على خير 
وطلعت جنة لتكمل نومها بجانب صقر 
وفي الصباح 
استيقظ صقر قبل جنة واخذ يتأمل في ملامحها الجميلة وبشرتها البيضاء وقام وصلي والبس زيه المعتاد الداكن وكاد ان يترك الغرفة ولكن ....
استيقظ صقر قبل جنة وأخذ يتأمل في ملامحها الجميلة وبشرتها البيضاء وقام وصلي ولبس زيه المعتاد الداكن وكاد ان يترك الغرفة ولكن اوقفه صوت جنة 
جنة بصوت عالي : صقررررر 
صقر بفزع: أي 
جنة : انت هتنزل الشغل كدا 
صقر باستغراب: مش فاهم يعني اي 
جنة : غير هدومك دي والبس البدلة الرصاصي 
صقر: لاء مفيش الكلام دا 
جنة : يلا ي صقر دا رصاصي 
صقر : مبحبش اتكلم كتير ومش هلبس البدلة 
وبعد فترة نزل صقر وهو يلبس بدلته الرصاصي وذهب إلي عمله  
عندما دخل الي الشركة لاحظت الكل ينظر له فالجميع لم يتعود علي تغير زيه الأسود وخل إلي مكتبه 
يوسف وهو يترك الباب : ايوا بقي ي جامد مين اللي اختار ليك البدلة الجامدة دي 
صقر : جنة 
يوسف : اسمها حلو اوي 
صقر : يووووسف جنة مراتي ركز 
يوسف بضحك : براحة ماشي ي عم دي حتي مرات اخويا 
صقر : هنا رجعت تاني القصر 
يوسف باستغراب: وانت ليه سايبها ترجع مع انك عارف ان مفيش حاجة في بطنها
صقر : انا ساكت ومحسسها بالأمان وكان استسلمت للوضع 
يوسف باعجاب: طب وبعدين ناوي علي اي 
صقر : هي اللي بدأت الحرب وتستاهل اللي هيحصل ليها 
يوسف : طيب بس عاوز اعرفك ان مراد بقاله فترة كبيرة في مصر 
صقر : تمام 
يوسف : وبعدين 
صقر: لما يجي وقتها بقي هنشوف مين الخسران
( مراد هو ذالك الشخص الذي كان يتحدث مع هنا لأجل الاوراق فهو اكبر عدو لصقر يريد أن يحطم ما يمتلكه صقر 
فهو اتفق مع هنا جلب الاوراق مقابل كتم سر هنا )
فما هو سر هنا؟؟ 
بقلمي مروة موسي ❤
في القصر 
هنا نزلت علي الفطار وجدت وفاء وجنة يضحكون مع بعضهم 
هنا : أه ي بطني فينك ي صقر تيجي تشوف ابنك وعمايله 
جنة : وماله اصل معدتش غير الرخاص اللي يبقي ليهم كلمه
بمجرد ما قالتله جنة جن جنونها وقالت والله مش هسيبك تتهني بيه ي جنة ولقتلك وتركتها وصعدت إلي غرفتها 
جنة : ربنا يستر بقي 
وفاء : يارب ي بنتي وينور طريقك انتي وهو 
في الشركة 
روان : ايوا ي يوسف بيه 
يوسف : هاتي قهوة وهاتي الورق للصفقة الجديد لصقر باشا في المكتب 
روان: تحت امرك
يوسف: بسرعه يلا سلام 
ذهبت ليوسف وصقر لتدخل بالورق والقهوة 
صقر : حطيهم واطلعي 
روان : حاضر وذهبت للخارج 
يوسف : أي ياعم مالك من ساعة لما لبست رصاصي ومحدش قدك 
صقر بزهق: اسكت بقي ي يوسف 
يوسف بمزج : الله يسهله يعم 
صقر : يووووسف اخرس 
يوسف بضحك : اهو يلا 
صقر : مراد زارع هنا وسطنا من بقالها فترة 
يوسف بصدمة : بجد وانت عرفت ازاي؟؟ 
صقر بغرور: مفيش حاجة تستخبي علي صقر لو سكت علي حاجة ورا سكوتي دا يبقي فيه جحيم جاي 
يوسف : ايو بردوا عرفت منين 
صقر بضحك وسخريه : هقولك ........
يوسف : ايوا بردوا عرفت منين 
صقر بضحك وسخرية: هقولك ي يوسف فاكر احمد مختار اللي كان معايا في الكليه صديقي 
يوسف : اه االي انت وهو كنتوا بتتخانقوا كتير بسبب كرهكوا لبعض 
صقر : الكل مفكر كدا بس اللي محدش يعرفه غير انا وهو عمر ما كان فيه خلاف مع بعض 
يوسف بصدمه : ازاي 
صقر : لما بدأت أبني الشركة مراد حاول يشوف اقرب صديق ليا ساعتها كان أحمد دا صديقي لف من ورايا مراد وراح لأحمد وعرض عليه مبلغ كبير جدا انه في أي فرصة يبعني وعشان احمد صديق وفي قال ليا اللي حصل وانا احترمته اكتر وبقي عندي ثقة ليه كبيرة جدا ساعتها قولتله يقبل بالمبلغ وانه يبقي راجل من رجالة مراد بس اسما وينقل ليا كل اللي بيحصل معاه وبقي احمد دراع اليمين لمراد عشان كدا احمد لما بيحصل حاجة بيعرفني ومراد ميعرفش انه موجود وسطهم عشاني هو مراد مفكر أن احمد من ساعة لما باعني ليه بقي فرد من رجالة مراد بس هو زرع دراع ليا وسطهم 
يوسف : يخربيت دماغك انت شيطان 
صقر: انا عمري مأذي حد غير لما يكون أذاني 
يوسف: هو اللي عرفك ان هنا بتساعده 
صقر : ايوا واللي متعرفوش كمان انه كان معرفني ان هي اللي سبب خسارة الصفقة الاولي وتعمدت اني مكنش عارف عشان تلعب الدور التاني للصفقة التانية وتكون لسه مفكرة اني مش عارف وعشان تفكر اني لسه واثق فيها 
يوسف : طب إزاي وجنة مراتك عرفت انها هتسرق الورق وقالت ليك وانت كنت عارف 
صقر : جنة كانت حاسة بكدا وانا حبيبت اديها مساحة علي الاقل ترد كرامتها شوية من هنا 
يوسف : يعني انت كنت مرتب ليها بقي وعارف اي اللي هيحصل 
صقر : ايوا بالظبط 
يوسف : طيب  انت كنت عارف كدا ومع ذلك كنت بتنام معاها 
صقر بوقاحة : عادي دا تسليه 
يوسف : ومراتك ي صقر 
صقر : مالها 
يوسف: انت جرحتها بعملتك دي 
صقر باستهزاء: علي اساس واخدين بعضنا علي حب 
يوسف : سيب فرصة لقلبك ي صقر يمكن دي اللي تغيرك وتغير حالك وحياتك 
صقر بتنهيده طويلة : يلا علي شغلك 
يوسف: ماشي بس دي نصيحة سيب قلبك ليها مرة دي كويسة وعمرها ما هتوقعك دي شكلها بتخاف عليك ي صحبي حاول متخسرهاش 
صقر : سبها لله ويلا عشان نخلص بدري ونروح 
يوسف: ماشي لو عوزت حاجة عرفني سلام 
وخرج وذهب الي مكتبه وظل صقر يفكر بكلام صديقه يوسف 
 بقلمي مروة موسي ❤
في القصر 
جاء مدرس جنة واخدت دروسها وبعد فترة احست بارهاق في جسدها فإستلقت علي الاريكة وبعد فترة دخل صقر 
صقر : جنة جنة 
جنة : مالك 
جنة كانت هتتكلم بس لاحظت هنا واقفة بتبص عليهم فقالت: أي ي حبيبي تعبانه شوية مرهقة 
صقر : استني اجيبلك دكتورة 
جنة بدلع: يمكن اكون حامل 
صقر بصدمه لأنه لم يلمسها حتي الآن ولكن لاحظ ان عيون جنة علي هنا ففهم ما يدور في بالها 
صقر بتمثيل: طبعا عشان الحمل تاعبك لازم اطلعك فوق وشالها وطلع بها للطابق السفلي ودخل غرفته 
جنة : نزلني 
صقر : لاء عشان الحمل 
جنة : بقولك نزلني ي صقر والله هعيط 
صقر بخبث : واحد وشايل مراته انتي اي اللي مضايقك 
جنة : وحياة ماما وفاء عندك نزلني 
صقر : عشان بس حلفتيني بالغالية 
جنة : ربنا يخليلك عيالك 
صقر : عيال مين 
جنة بعدم استيعاب: عيالك انت 
صقر وهو بيقرب عليها و..........
جنة : وحياة ماما وفاء عندك نزلني
صقر : عشان بس حلفتيني بالغالية 
جنة : ربنا يخليلك عيالك 
صقر : عيال مين
جنة بعدم استيعاب: عيالك انت 
صقر وهو بيقرب عليها وهي بترجع لورا لحد ما خبطت في الجدار 
جنة : في اي مالك بتبص ليا كدا 
صقر: بفكر اجيب عيال 
جنة بعدم استيعاب بسبب قربه منها : طب متجيب عيال حد قالك لاء 
صقر بخبث: يعني انتي معندكيش مانع 
جنة : لاء وابعد كدا وكانت بتزقة بإيديها 
صقر بضحك : ماشي بس مسيرك تقعي بين ايديا 
جنة : دا بموتك ي صقر انا هروح اذاكر 
صقر : هو انتي عندك كام سنه وفي سنة كام 
جنة : انا تميت ١٨ من فترة وماشية في ١٩ اهو وانا في ثالثة ثانوي 
صقر : دا انتي لازم تذاكري كويس جدا 
جنة : ايوا عشان اوصل لحلمي 
صقر : أي هو حلمك ي جنة 
جنة : نفسي ابقي دكتورة شاطرة جدااااا
صقر : طيب تحبي اجيبلك مدرسين كمان 
جنة : لاء ماما وفاء جايبة مدرسين شاطرين اوي 
صقر : طيب تصبحي علي خير 
جنة بابتسامة : وانت من اهل الخير ثم أكملت دراستها وبعد فترة غفت علي مكتب المذاكرة
في الفجر 
صقر : جنة جنة انتي فين يلا عشان نصلي وبحث عنها في الغرفة وفي الحمام لم يجدها فتذكر انها كانت تذاكر ففتح باب المكتب الذي تذاكري بيه فوجدها 
صقر : جنة جنة قومي 
جنة : .....
صقر بقلق: جنة مالك وجدها تهلوس في نومها وحرارتها عالية جدا 
صقر ذهب لوفاء ليخبرها وفاء بقلق طلبت دكتورة لها 
بعد مدة وصلت الدكتورة ووجدت تلك البريئه 
الدكتورة : مش بتحافظ علي أكلها وتاكل حاجات فيها تغذية شوية ودي تاني مرة اجي وألقيها مرهقة جسديا 
وفاء : حاضر ي دكتور ههتم بيها 
الدكتورة : دا علاج ليها تاني ياريت تحافظوا عليها 
وفاء : حاضر اتفضلي وذهبت معها لتخرجها من القصر 
في الغرفة 
صقر لجنة وهي نائمة : جنة متقلقيش انا هفضل جمبك ي جنة لحد ما تقومي بالسلامة 
وجلس طوال الليل بجانبها وعمل لها كمادات 
استيقظت وفاء صباحا واتجهت لغرفة صقر وجنة 
وفاء بتخبط علي الباب : صقر 
صقر : بيفتح ويرد نعم ي أمي 
وفاء: خود صنية الاكل دي عشان لما جنة تقوم تاكل 
صقر: انا هأكلها متقلقيش 
وفاء بخبث: كنت قلقان عليها ليه 
صقر : مش عارف يمكن عشان طيبة 
وفاء بخبث اكتر : يمكن قلبك بدأ يميل وبتغمز 
صقر : لاء مفيش كدا 
وفاء: جنة بنت طيبة وتتحب وتبقي أم لعيالك متخليهاش تضيع من ايدك 
صقر بتنهيدة: حاضر ي أمي 
وذهبت وفاء لتأمر الخدم بتنظيف المنزل 
صقر داخل الغرفة جالس أمام جنة علي كرسي ويتأمل ملامحها المرهقة 
جنة فاقت وجدت صقر جانبها 
صقر : انتي كويسة 
جنة : ايوا بس حاسة اني جسمي تعبني 
صقر: معلش شوية إرهاق بس يلا عشان تاكلي وتاخدي العلاج 
جنة : ماشي 
صقر بضحك : افتح بقك ي جمل 
جنة بضحك: حاضر اهو 
وتناولت الفطار من يد زوجها وأخذت الدواء وجاءت لتقوم لكن أوقفها صقر 
صقر : رايحة فين 
جنة بتعب : هغير واصلي وانزل أساعد ماما وفاء عشان لو عاوزة حاجة وأذاكر لأن فاضل تقريبا شهرين علي الامتحان وانا خايفه 
صقر : تصلي ماشي لكن تنزلي تحت لاء انتي تعبانة ويلا عشان نذاكر مع بعض 
جنة : نذاكر هو انت هتقعد معايا تذاكرلي 
صقر : عندك مانع 
جنة : لاء 
وبالفعل ذاكر صقر لجنة 
جنة : المسألة مش بتطلع ليه الناتج بتاعها 
صقر : هاتي كدا وريني 
جنة بتعب : اهو اتفضل 
صقر وهو بيحلها تاهت جنة في ملامحه فهي كأنها أول مرة تتأمل بها 
صقر : عارف اني حلو بس ركزي 
جنة بتوهان :  انت حلو اوي 
صقر وهو بيقرب عليها : انا ولا المسألة 
جنة لسه بتوهان: انت طبعا وفي تلك اللحظة خطف صقر قبلة صغيرة من شفتيها 
جنة وهي بتفوق: أي دا انت مش محترم 
صقر : اللوم مش عليا في حد كان بيعاكس فيا وبتقولي انت حلو 
جنة : أحم أحم هو يعني قوم ي صقر من هنا 
صقر أحس بكسوفها وضحك : حاضر اهو همشي
بقلمي مروة موسي ❤
عند هنا في غرفتها وهي تتحدث الي شخص ما (مراد ) 
هنا : ايوا 
مراد : إزيك ي حلوة 
هنا بخوف : اهلا ي مراد بيه 
مراد : الورق فين 
هنا : دورت عليه مش موجود 
مراد : ليه كدا وانتي فين هو انا مدخلك البيت دا عشان تنسي نفسك فوقي انا في لحظة أديعك 
هنا بزهق : اعمل اي الورق مش موجود في البيت وانا معرفش إذا كان موجود في المكتب ولا فين بالضبط 
مراد : متزعقيش ي روح أمك انتي فاهمه 
هنا : حاضر بس انا مش لقياه 
مراد : يبقي تتسلمي للبوليس بقضيه القتل بقي وصقر والبوليس يعرف كل حاجة 
هنا برعب : هحاول اشوفه بس بلاش كلامك دا 
مراد بضحك : يبقي تنجزي في المطلوب وأغلق الهاتف 
فتذكرت هنا ما حدث ماضياً 
باااك 
هنا لشخص : عوزاك تقتلها 
الشخص : اعتبريه حصل 
هنا : صقر بيحبها جدا عوزاك تخليها تحبك وصقر يشوفكوا مع بعض وابعت ليه الموقع وهو هيشوف خيانته قدام عينه وبعدها تخلص عليها 
الشخص: بس دا ممكن يسبب لحياتي دمار لو صقر عرف او البوليس وصل ليا 
هنا : من ناحية صقر مش هيعرف المهم تموتها لانه بيحبها بس قبل ما تموتها تخليه يشوفها بعيونه ويعرف انها مكنتش بتحبه عشان أكسر بقلبه اللي اختارها دا ..وبالنسبة للبوليس أظن مليون جنية يكتم بقك وتخلص مهمتك تمام كدا 
الشخص : تمام انا هخليها تحبني ودا هياخد فترة وأحاول اجيبها في شقة بعيدة شوية عن الناس وبعد كدا نبعت لصقر الموقع وبعد لما يشوفها كدا وبعدين نقتلها 
هنا : انت كدا تعجبني سلام 
** في ذلك الوقت تذكرت هنا وخافت من تلك الرجل فعرفت أنه يعمل لدي مراد ومن ذلك الوقت حكي لمراد كل شئ لذلك مراد يهدد هنا دائما 
وفجأة وجدت هنا صقر أمامها و.....
** في ذلك الوقت تذكرت هنا وخافت من ذلك الرجل فعرفت أنه يعمل لدي مراد ومن ذلك الوقت حكي لمراد كل شئ لذلك مراد يهدد هنا دائما 
وفجأة وجدت هنا صقر أمامها وهو يقول لها 
صقر : اخبارك اي 
هنا ويبدعوا عليها الخوف: انا كويسة 
صقر : ألبسي عشان نروح نطمن علي البيبي 
هنا وعيونها بقت واسعه من الصدمة فهي لم تستعد لتلك اللحظة: ح حاضر 
صقر بخبث: لو في دكتور معين بتابعي معاه قوليلي يمكن دي مش اول مرة تحملي 
هنا بخوف : تقصد اي يعني 
صقر: لا مفيش يلا ألبسي 
وأغلق باب الغرفة وتركها تلبس ولكن بمجرد خروجه رفعت الهاتف 
مراد : أي الورق لقتيه 
هنا : لاء صقر عاوز يخودني لدكتور عشان اللي في بطني 
مراد انا عامل حسابي ومظبت مع دكتور في الموضوع والعنوان**** 
متقلقيش 
هنا بإرتياح: تمام 
عند صقر في الجنينة: الو 
أحمد صديق صقر الذي يعمل لدي مراد لينقل له كل ما يحدث: اخبارك اي 
صقر : بخير 
أحمد : دلوقتي هنا اتصلت بمراد عشان تعرفه انك هتخودها لدكتور فعشان كدا هو دلها علي مكان دكتور متفق معاه علي الموضوع وعنوانه****** فكدا هنا لما تشوفك مطمن هي هتطمن وبعد كدا هبلغك بالجديد 
صقر: تمام خالي بالك من نفسك 
أحمد: متقلقش سلام 
أغلق صقر الهاتف وهو يبتسم ومنتظر تلك اللحظة الذي يقضي عليها لمراد وهنا معاً 
نزلت هنا وهي مطمنة: حبيبي صقر فينك 
جنة وهي نازلة كمان : حبيبك اي حبك برص 
هنا بنرفزة: وانتي اي اللي مزعلك انا بدور عليه عشان واخدني ورايح معايا للدكتور عشان يطمن علي ابنه 
جنة بحزن : ماشي 
صقر وهو ينادي علي هنا : هنا انجزي يلا عشان نمشي ونظر إلي جنة وجدها حزينة فتحدث لنفسه كلها ايام ي جنة وتعرفي اني مبفكرش في هنا وساعتها حزنك دا هيتحول لفرح 
ذهب صقر وهنا معا داخل السيارة 
صقر : تعرفي دكتور معين ولا اشوف دكتور انا 
هنا : ايوا اعرف في دكتور في مكان ***** 
صقر بيداري ضحكته لإنه عارف العنوان من أحمد
وصل صقر وهنا الي العنوان وصعدوا إليه 
الدكتور : اهلا ي مدام هنا 
هنا : اهلا بحضرتك 
الدكتور بكدب: انتي جيتي ليا هنا قبل كدا في أول حملك 
هنا : ايوا وجاية عشان اطمن 
الدكتور : طيب اتفضلي اكشف عليكي 
صقر في نفسه يولاد ال*** دا انا لو مكنتش اعرف اللي فيها كنت فكرت كلامهم حقيقة 
انتهي الدكتور وقال لهنا : ارتاحي ومتتحركيش كتير 
هنا وهي تنظر لصقر: طبعا صقر بيحاول يدور علي راحتي 
وكل دا صقر بيتابع بعيونه بس 
وانتهوا ووصلوا للبيت
بقلمي مروة موسي ❤
بمجرد وصولهم للبيت وجد صقر جنة جالسة وهي تنظر اليه بعيون غاضبة ثم قالت انا طالعة فوق ي ماما 
وفاء وهي عرفه انها زعلانة بسبب صقر عشان مهتم بهنا : ماشي
وانا كمان داخلة الاوضة هقرأ قرءان يمكن الشياطين تخرج برا البيت شوية 
هنا كانت واقفة هتولع بسبب الكلام وكمان عشان محدش مهتم لأمرها 
صقر : انا طالع ارتاح شوية وانتي كمان ارتاحي 
هنا بدلع ؛ حاضر ي حبيبي 
صقر ذهب وصعد إلي غرفته وفتح الباب ولكن وجد جنة تقول له اطلع برااااااا 
صقر : ليه 
جنة : خليك معاها 
صقر وهو داخل الغرفة : دا الحلوة بتغير 
جنة : لا مش انا اللي اغير منها 
صقر بخبث: أمال دا اي 
جنة بدون استيعاب من كلامها وبزعيق: أغير علي واحد هو يحبني وانا أحبه مش واحد شارينه بفلوسه واحد واخدني تسليه يومين ...أغير علي واحد أحبه مش بكره انا بكرهك ي صقر 
صقر بوجع لأنه بدأ يرتاح لوجودها ولكن قااال جنة انتي......
جنة بدون استيعاب من كلامها وبزعيق: أغير علي واحد هو بيحبني وأنا بحبه مش واحد شارينه بفلوسه واحد واخدني تسليه يومين..أغير علي واحد أحبه مش بكره أنا بكرهك ي صقر 
صقر بوجع لأنه بدأ يرتاح لوجودها ولكن قاااال جنة انتي فاهمه غلط وياريت الموضوع يخلص 
جنة بعصبية منه لأنه بيسيب كلامها كل مرة وبيقفل الموضوع : الموضوع فعلا خلصان وأنا هفضل هنا لحد ما اخلص امتحاناتي وساعتها هطلق ي صقر 
صقر بوجع بيحاول يداريه: تمام 
جنة بعصبيه اكتر من بروده: هو انت ليه بارد كدا ي أخي 
صقر بغضب : اخرسي بقي ومتخلنيش اعمل حاجة تندمي عليها 
جنة : أي هتضربني اتفضل مهو دا اللي ناقص 
صقر بعيون هتطلع شرار: جنة قولت خلاااااااص 
جنة : لا مش خلاااااااص انا عاوزة اعرف مهتم بيها ليه وانت بتحاول تراضيها بكل الاحوال .
للدرجة دي هي مهمه عندك ثم أكملت وقالت 
انت مهتم بيها عشان بتكيفك وبتكيف مزاجك مهي لو محترمة مكنتش باعت نفسها ليك مكنتش هتبقي رخيصة اوي كدا لواحد بردوا رخيص زيك 
صقر مسك دراعها بشدة : بلاش غلط ومتنسيش نفسك أنتي ولا حاجة فاهمة ولا حاجة وكل يوم من هنا وجاي هنام معاها ومش هعبرك ووجودك زي عدمك 
جنة وقد أصابها غيرة قلبها : انا بكرهك ي صقر بكرهك 
صقر بغضب: لدام بتكرهيني يبقي كره بكره ي جنة 
وأخذ يقبلها بشدة وهي تحاول أن تبعده ولكن لم يستسلم صقر وبعد فترة أحس بدموع جنة بين شفتيه فتركها وخرج من الغرفة وهو يلوم نفسه 
صقر : ليييه ي غبي ليه كل مرة بتحاول تكسرها بكلامك وأفعالك هي زعلانة منك عشان شيفاك مهتم بالشيطانة التانية لكن متعرفش انها بقت جزء من يومي برتاح لما بشوفها 
وفجأة قرر ان يترك البيت كله لكي لا يجرح تلك المسكينة ويذهب للعمل في تلك الوقت 
 صقر: الو ي يوسف 
يوسف : فينك كدا 
صقر : انا رايح الشركة 
يوسف: بس الوقت متأخر في حاجة
صقر: لاء مفيش انا هقعد شوية وابقي اروح 
يوسف حس إن صقر فيه حاجة: طيب انا هاجي أقعد معاك شوية 
صقر : ماشي مستنيك 
وبالفعل وصل صقر إلي الشركة وبعد قليل وصل يوسف صديقه 
يوسف : مالك 
صقر : تايه انا مضغوط جدا 
يوسف: عشان حكاية هنا 
صقر: وجود هنا بيفسد ثقة جنة فيا .والشغل واخد كل وقتي من جنة مش عارف حتي أقعد معاها افهم طبعها او شخصيتها كل االي اعرفه انها بتخاف عليا وبالذات من هنا 
يوسف: حاول ترتاح
صقر : ازاي بس 
يوسف: مراد عاوز الورق اللي انت هتكسب بيه الصفقة الجاية حاول تخالي هنا تلاقيه 
صقر بفهم: قصدك احط قدامها ورق صفقة بس مش للصفقة الجاية وساعتها هو هيعرف انه ورق مش صحيح وهو يتصرف معاها ويبقي كدا قضي علي هنا ووجودها
يوسف بضحك لانه عارف أد اي صقر ذكي : بالضبط 
صقر : تمام اتصل علي أحمد 
................
احمد : ألو 
صقر : اهلا ي أحمد حاول تزرع في دماغ مراد النهاردة انه يتصل علي هنا عشان الورق وأنا هتصل علي حد من الخدم في البيت اخليها تحط قدامها ورق صفقة بس صفقة قديمة مش محتاج ورقها وساعتها هنا هتنزل تدور علي الورق بما إن انا مش في البيت وهتروح لمراد عشان تديه الورق وساعتها هيعرف ان الورق كدب وهو هيعاقبها بقي وطبعا متنساش انك اول ما توصل هتفتح التليفون وانت واقف جمبهم بما انك دراع مراد اليمين وأنا أسمع الحوار بينهم 
أحمد : تمام هيحصل ونرتاح من هنا عقبال مراد كمان 
صقر: قريب ان شاء الله 
أحمد: يلا روح نفذ وأنا هنفذ
صقر : ماشي سلام 
وبالفعل اغلق الهاتف واتصل علي أحد من الخدم يثق به بأن تضع بعض الأوراق بالمكتب وتتركه مفتوح 
ومن جهة اخري 
أحمد: اهلا ي مراد بيه 
مراد بثقة بأحمد : اهلا ي دراعي اليمين 
أحمد : هي لسه هنا مجبتش الورق 
مراد : لاء لسه اما نشوف آخرها معاها 
أحمد: جالي اخبار ان فهم اليومين الجاين هيعمل صفقة كبيرة جدا بالورق دا فلازم يكون معانا الورق دا النهاردة عشان ندرسه ونقدر نضيع عليه الصفقة وكدا اسم صقر يتمسح من السوق خالص 
مراد بإعجاب: طبعا اتصل بهنا حالن 
هنا: ألو 
مراد : اهلا ي سنيوريته 
هنا : في اي 
مراد : الورق يكون عندي النهاردة بدون نقاش وأغلق الهاتف وترك هنا حائرة وقررت الهبوط لاسفل ولكن لاحظت ان باب مكتب صقر مفتوح فدخلت وعثرت علي ورق وذهبت لغرفتها فرحة وقررت الذهاب لمراد لتعطيه الورق وينتهي تلك الكابوس الذي يلاحقها 
عند صقر في الشركة 
صقر ؛ كلها ساعات ي يوسف وتنتهي هنا خالص جالي خبر من البيت انها لقت الورق يلا نروح عشان نشوف اي اللي هيحصل وبمجرد وصول هنا لمراد أحمد هيتصل بيا عشان اسمع الحوار بينهم واقعد انا بقي مرتاح بسمع اللي هيحصل في هنا 
يوسف: ايوا هو ممكن يإذي هنا مراد لأنه مفيش حاجة عنده اسمها غلط الغلط بعقاب علي طول ...يلا عشان نروح 
وبالفعل ذهب كل منهم لبيته وذهبت هنا لمراد 
في القصر 
كانت تبكي تلك البريئه علي ما فعله صقر بها ودخل صقر وجدها تبكي فحزن عليها وقرر الاعتذار منها ولكن لم يتعود علي الاعتذار وقرب منها 
صقر : جنة 
جنة ؛؛.......
صقر : انا اسف سامحيني 
جنة نظرت له باستغراب لأنها تعودت علي جرحه ولكن لم تتعود علي اعتذاره 
جتة: عادي 
صقر : مسك ايديها لأول مره اسف والله 
جنة وهي تنظر ليديها وهي في يديه: دا حقك وانت جوزي 
صقر : بس انا اتعصبت من كلامك 
جنة بدموع: عشان انت بتفضلها عني انا عارفه اني مليش مكان عندك بس علي الاقل متجرحش مشاعري .متجرحش خاطري بأفعالك قدامي معاها 
صقر: معلش ومتزعليش 
جنة عشان قلبها أبيض وطيب : ماشي بس متروحش معاها تاني اي مكان 
صقر وهو ينظر إلي تلك الطفلة التي ترضي بكلمة واحدة : حاضر وصدقيني هي مش هتدخل القصر تاني من النهاردة 
جنة : هتشتري ليها شقة برا 
صقر بضحك: لاء وكاد ان يكمل حديثه ولكن قطع حديثه اتصال أحمد 
صقر لجنة : اسمعي كدا معايا 
**في ذلك الوقت تقابل مراد واحمد وبعض من رحال مراد مع هنا ( وعلي الجانب الاخر يسمع صقر وهنا حديث هنا ومراد من خلال هاتف أحمد) 
هنا : اتفضل الورق 
مراد وهو مبسوط: شكرا ي قطة 
هنا : فين بقي التسجيل اللي انت مهددني بيه عشان نخلص 
مراد وهو بيراجع الورق: طبعا هتاخديه 
وبعد دقائق مراد  : الورق دا مش صحيح 
هنا بقلق: ازاي
مراد : مسكها من شعرها: انتي بتضحكي عليا ي بنت الكلب 
هنا بخوف : لاء والله دا الورق اللي لقيته قدامي 
مراد : انتي مفكراني عبيط انا هقتلك 
هنا : والله معرفش انه مش الورق المطلوب 
مراد بغضب: انتي كدا ضيعتي عليا وقت وفي الاخر مجبتيش اللي مطلوب منك 
ثم اكمل بسخريه: يعني واحدة رخيصة وكدابة وقاتلة كمان 
تفتكري هيحصل اي لما صقر يعرف انك اللي قتلتي حبيبته الاولي ويعرف انك اللي رميتي واحد في طريقها عشان يوقعها في حبه ويخليه ياخدها الشقة وتبعتي انتي والشخص دا الموقع ليه ويجي صقر يشوف بعينه حبيبته مع عشقها في السرير وبعدين يمشي وتقومي انتي اللي مدبرة قتلها ....افتكر ان كفاية بقي لحد كدا 
هنا بخوف : هتعمل اي 
مراد : اللي بيضحك علي مراد مرة بيموته مرته 
هنا برعب: بس انا معرفش والله انه ورق مش صحيح و ......ولكن لم تكمل حديثها واذا بطلقه اخترقت جسدها 
وذهب مراد هو وأحمد بعدما اغلق الخط وهو يفكر ما الذي سيفعله صقر عندما سمع بهذه الحقيقه..
وأمر مراد رجالة بدفن هنا لكي لا يعثر علي جثتها مخلوق 
في الجانب الاخر 
صقر وهو بيتنفس بصعوبة : ليه ي ولاد الكلب عملت انا أي ليكوا ليه تفضلوا معيشيني في كابوس مش قادر اطلع منه 
جنة وهي بجانبه مصدومه من الذي فعلته هنا بحبيبته السابقة 
صقر : بدأ يكسر في كل حاجة قدامه وجنة خايفه تقرب ليه وهو بيبكي ومش شايف قصاده 
جنة جريت عليه : صقر لو سمحت اهدي 
صقر بينظر ليها والدموع في عينه: انا تعبت ي جنة اوي 
بمجرد ما قال ذلك ضمت جنة صقر بين ضلوعها وهو صدق ان وجد أحد يحتويه 
جنة وهي بتطبطب عليه: معلش دا ماضي وخلص ي صقر هما بيستغلوا دا عشان يدمرولك حياتك .وانت اشطر منهم في مجالك عشان كدا بيحاربوك بالماضي بتاعتك 
صقر: كنت بحبها ي جنة كانت أول حب 
جنة بوجع عليه: ربنا هيعوضك 
"إن كانت لك حاجة وليس لك قدرة، فإن لك ربًا له قدرة وليس له حاجة." 
وفي تلك اللحظة هدأ صوت صقر عرفت جنة انه قد نام من شدة البكاء والصدمة والتعب 
في الفجر 
استيقظت جنة لتصلي صلاة الفجر وأخذت تدعو لصقر إلا إذا حدث شئ لم يتوقعه أحد 
فما هو؟؟، 
استيقظت جنة لتصلي صلاة الفجر وأخذت تدعو لصقر وإذا وجدت شخص أمامها في البلكونه فذهب بتجاه ثم لم تدري بنفسها بعد 
بعد فترة استيقظ كل من في القصر حتي صقر ونادي علي جنة وهو يبدوا عليه البكاء والتعب 
صقر : جنة فينك 
جنة :......
نزل الي اسفل لم يجدها فاتجه الي وفاء 
صقر : صباح الخير ي أمي 
وفاء: صباح النور ...مالك 
صقر : حكي ما حدث أمس وما كانت نهاية هنا 
وفاء: تستاهل هنا دي اخرتها الموت 
وانت ي صقر معلش ربنا هيعوضك وانسي الماضي دا بقي وعيش حياتك 
صقر: حاضر بس فين جنة 
وفاء باستغراب : معرفش هي مش فوق 
صقر: لاء ....تفتكري راحت فين 
وفاء: مبتخرجش ومتعرفش حد هنا 
صقر بقلق : تكون فين 
وفاء: استني شوية يمكن ترجع 
وظل صقر قلق علي جنة وكذلك وفاء 
مر وقت طويل علي غياب جنة 
صقر: لاء دا كتير تكون راحت عن أهلها 
وفاء: متعرفش تروح لوحدها المكان بعيد وكمان لو كانت راحت كانت عرفتنا 
صقر: انا هتصل علي محمد ( ابو جنة ) أشوفها 
وفاء بسرعه: لا متقلقهمش عليها 
صقر بقلق: أمال فين دي 
وفاء تذكرت الكاميرات: تعالي نشوف الكاميرات 
صقر باستغراب: كاميرات اي ؟ وفي بيتي؟؟ ومين اللي ركبها؟ 
وفاء: جنة هي اللي طلبتها لما هنا كانت موجودة كانت خايفه لتعمل حاجة كدا أو كدا أو تسرق ورق زي المرة اللي فاتت طلبت مني أن أنا اتصل علي حد يجيبها ويركبها وطلبت مني اني اركب في كل جزء في البيت معادا الاوضه بتاعتك انت وهي 
صقر : ياااااه كل دا جنة عملته ي أمي عشاني 
وفاء: جنة شكلها بتحبك 
صقر تذكر كلمة بكرهك ي صقر : لاء ي أمي مبتحبنيش ومش بحبها وانا هطلقها بعد امتحانتها عشان تعيش حياتها انا مش هجبرها تفضل كدا 
وفاء: سبها لله وقتها نشوف تعالي نشوف الكاميرات 
تابعوا احداث اليوم كله حتي وصلوا للفجر وجدوا شخص يحمل جنة ويضعها في السيارة 
صقر بصدمة : جنة اتخطفت
وفاء: هات كدا البلكونه بتاع غرفتك 
صقر : طيب 
وجدوا شخص كان يريد الدخول للغرفة ولكن ذهبت له جنة واعطاها بخاخ في وجها ففقدت الوعي 
وفاء: مين اللي عمل كدا ي صقر 
صقر: معرفش معرفش 
وفكر قليلا ...ممكن يكون مراد 
وفاء: ممكن ايوا بعد ما معرفش ياخد الورق 
صقر : والله لو عمل فيها حاجة مش هرحمه 
اتصل صقر بأحمد لكنه لم يرد فقلق أكثر  
صقر لوفاء: انا مش مطمن للكلب دا 
اتصل صقر علي يوسف
صقر  : انت فين
يوسف : في اي مالك 
صقر بقلق : جنة مراد خطفها 
يوسف: اتصل بأحمد 
صقر ؛ مش بيرود اكيد مش عارف يتكلم اكيد مراد جمبه 
يوسف : طب والعمل 
صقر : عوزك تعرف مكان مراد الكلب فين 
يوسف : طيب وأغلق يوسف الخط 
واتصل صقر علي البوليس حكي لهم خطف جنة وان مراد هو الخاطف 
البوليس : تمام الرائد عمر هيقوم بالبقاضية دي
صقر : تمام اي المطلوب مني 
عمر : اكيد مراد هيتصل بيك مقابل خطف جنة 
صقر : ايوا هو هيطلب مني ساعتها ورق صفقه كبيرة مهمة 
عمر :تمام اي اتصال تبلغنا بيه 
صقر : تمام 
بعد قليل وجد رقم يتصل بصقر 
صقر : الو 
مراد بسخرية: اهلا بالباشا 
صقر ؛ والله ما هسيبك ي مراد 
مراد : متنساش ان معايا جنة مراتك 
صقر : إياك تأذيها 
مراد : لاء مش هأذيها انا هدوق بس منها شوية 
صقر بقي في قمة غضبه: هموووووتك لو قربت منها 
مراد : الورق يجي ليا لحد رجلي وإياك تبلغ البوليس ادامك نص ساعة وتكون قدامي فاهم 
صقر : تمام فين المكان 
مراد : العنوان ***** 
صقر : مسافة السكة 
اغلق الهاتف صقر وأخبر الرائد عمر وحكي له ما حدث وتذكر صديقه احمد وقال لعمر صديقي احمد بيشتغل معاه ملوش علاقة بيه انا زرعه معاهم بس مش اكتر ياريت ميتأذيش في الموضوع 
عمر: كويس انك عرفتنا 
صقر : تمام انا رايح لمراد 
عمر: تمام 
وأغلق صقر وأخبر أيضا صديقه يوسف الموضوع ولكن وهو يقود السيارة ومعه ورق الصفقة فقد كان قلق شديد القلق علي جنة ولم يهمه مستقبله 
عند مراد 
مراد لجنة : اهلا ي حلوة 
جنة : انت مين 
مراد : مراد 
جنة بصدمه وتذكرت الحوار الذي كان يدور بين هنا ومراد وعرفت انه يريد ضياع زوجها وانه يريد ورق الصفقة 
مراد : بس صقر ذوقه حلو اهو 
جنة : انت انسان وقح 
مراد بوقاحة : بس بطلة 
وكان أحمد يريد قتله فهي زوجته صديقه ولكن لم يتجرأ بسبب كثرة الرجال حوله 
وصل صقر للمكان الذي أخبره صقر بيه ودخل وجد جنة مربوطة واحمد بجانب مراد ومراد مبتسم 
مراد: والله نورت بقالي كتير مشوفتكش 
صقر : جنة ملهاش دعوة بالموضوع طلعها 
مراد : ازاي بقي دي الطُعم بتاعك 
صقر : خليها راجل لراجل وبلاش تدخل حد بينا 
مراد : فين الورق 
صقر : اهو 
مراد : للرجالة اربطوا 
صقر واقف مكانه: ليه الغدر 
مراد : انت مفكر نفسك هتخرج منها من غير لما تموت 
صقر بخبث: ليه توسخ ايدك بقضيه قتل 
مراد بغباء: مش اول مرة اق"تل انا ق"تلت هنا قبل كدا وانا اللي خلتها تسرق الورق وكمان خليتها تتدخل بيتك بتهمه انها حامل منك 
صقر بخبث: بجد دا كله حصل 
مراد: ايوا وحالن جه وقت الدور عليك ي صقر عشان ارتاح منك عاوز امسح اسمك خالص من الدنيا انت دايما ناجح في مجالك وشغلك وانا دايما بخسر
صقر بخبث : طبعا يلا اق**تلني بس مش هتلحق عشان ......
صقر بخبث: طبعا يلا اقت"ليني بس مش هتلحق عشان كل كلمة متسجلة للحكومة وبص وراك كدا
مراد ينظر خلفه وجد الرائد عمر خلفه 
عمر : مكانك وبلاش أي حركة لان المكان محاصر 
مراد : دا كله كدا محصلش حاجة من دي 
عمر: قدامي ورفع عليه المسدس 
مراد لصقر: مش هرحمك ي صقر 
صقر : مبيهمنيش بس خالي بالك انت من نفسك 
ذهب كل من البوليس ومعه مراد ورجاله 
هل تعتقدون أنها النهاية؟؟
صقر لجنة : انتي كويسة 
جنة: لاء 
صقر : متخافيش انا معاكي 
جنة : ليه بيعملوا دا كله فيك ي صقر 
صقر : قومي بس هنشوف دا في البيت 
أحمد : الف سلامة علي رجوعكوا للبيت 
صقر : معرفتنيش ليه أنه ناوي يخطفها 
أحمد : مراد شك إن فيه حد بيبلغه باللي بيحصل عشان كدا كان لازم دا يحصل بعد ما اتأكدت أنه مستحيل يأذيها لو كنت عرفتك كان زمانه شك فيا وكانت نهايتي علي ايده وضياعك في ايده بردوا ....غير دا كله مكنش في وقت أني أعرفك وكان لازم معرفكش عشان الأمور تمشي زي ما مراد عاوز وزي ما هو مخطط ليها .. ومتقلقش انا كنت عارفه انه مش عاوز جنة أد ما عاوز الورق اللي معاك عشان كدا كنت مطمن عليها وخليته يمشي خططه عشان تكمل وأهو خلص وخلص مراد 
صقر بإعجاب: انت لو طلبت عنيا مش هبخل عليك فيهم ...انت صاحب جدع اوي وحضنه 
يوسف: الله الله من غيري 
صقر وأحمد بضحك : تعالي 
حضنوا بعضهم الثلاثة فهم أصدقاء ولكن يوسف لم يعرف صداقة أحمد وصقر ظلت كما هي إلا عندما حكي صقر ليوسف 
(** أحمد ويوسف كانوا أصدقاء بس حسب شغل كل واحد مكنش فيه تواصل كتير بس هما الثلاثة اصدقاء من إيام الكليه )
صقر : انا هروح عشان جنة ترتاح 
يوسف لجنة: معلش تعبناكي معانا وبيضحك 
جنة بتعب ولسه خايفه : أهم حاجة صقر 
أحمد لصقر وبيغمز: دا الشبكة اصطادت سمك حلو اهو 
صقر ليوسف وأحمد : بطلوا بقي 
ثم ذهب صقر وجنة في سيارة وأحمد وصقر في سيارة أخري 
وصل صقر للقصر 
بمجرد دخول جنة ارتمت في حضن وفاء وعيطت 
وفاء : اهدي متخفيش ي حبيبتي 
جنة وهي بتبكي: .....
وفاء لصقر: خودها ي صقر فوق ترتاح 
صقر : ماشي ثم همست وفاء في أذن صقر ..حاول تطمنها بوجودك جمبها 
ثم صعدوا الي غرفتهم ودخل كل من صقر و جنة 
صقر : هجهز ليكي الحمام 
جنة هزت رأسها بمعني ماشي 
صقر: ممكن متقلقيش واسف لو شغلتك بمشكلي و....
لم يكمل كلامه فوجد جنة بين احضانه كانت تشعر بالخوف ضمها اليه وأخذ يطمئنها بكلامه ويهمس في أذنها 
وهو أيضا أحس بإرتياح وكان يريد أن يعانقها ولكن كبريائه يمنعه كمان كان يخاف القرب منها لكي لا يجرحها
بعد فترة أحس باستقرار نفسها فعرف أنها نامت 
شالها وحطها علي سريره ونظر لها وقبل يديها وتركها بملابسها كما هي 
ودخل هو المرحاض لكي يتوضأ ليشكر ربه علي جنة الي بيته فهو كان شديد القلق عليها 
وانتهي ونام بجانبها وسحبها جانبه لكي تطمئن وهي نائمة 
في الجانب الاخر 
سماح : وفاء هانم صقر كان خايف عليها اوي 
وفاء: ايوا لاحظت كدا .تفتكري ممكن يدي لقلبه فرصة 
سماح: ياريت المشكلة مفيش أطيب من قلب صقر ما انا فضلت جنبه فترة لما كنتي سفرتي سنة كاملة تتعالجي برا 
وفاء: ايوا والحمد الله اتعالجت ورجعت لقيت صقر ابني زي ما هو لكن من بعد ماضيه اللي حصل وهو مش صقر 
سماح: صقر بدأ يرجع زي الاول بوجود جنة معاه 
وفاء: ياريت يفضلوا مع بعض كدا ي سماح 
سماح: ان شاء الله وتصبحي علي خير 
وفاء: وانتي من اهله 
ذهبت سماح لتنام وترك وفاء لتنام أيضا 
الفجر 
استيقظ صقر وكان يصلي صلاة الفجر وكان اول مرة يدعي لتلك محبوبته 
نعم فهو بدأ أن يحبها 
وكان يدعي لها بصوت وكانت مستيقظه تسمعه قامت وجلست بجانبه أحس بها والتفت إليها 
صقر: انتي كويسه 
جنة بابتسامه: كنت بتدعي ليا 
صقر : اشمعنا انتي كنت بتدعي ليا لما كنتي في الصالة 
جنة : مين دي انا لالا اكيد انت سمعت غلط 
صقر بضحك : يمكن المهم انتي بخير 
جنة ؛ انا بخير طول ما انتي بخير 
صقر: يلا قومي صلي وغيري هدومك دي كنت عاوز اغيرها ليكي بس قولت اسيبك كدا 
جنة : تغير ليا هدومي ينهر ابيض 
صقر بخبث: اه ما انا زي جوزك بردوا 
جنة وهي بتقوم عشان اتكسفت: انا هروح اتوضي واصلي 
صقر : ماشي 
وصلت وشكرت ربها علي الذي مضي انه لم يتأذي أحد 
جنة : صقر هو انت كنت ممكن تدي الورق لمراد 
صقر: ايوا كنت هديهولك عشان سلامتك 
جنة: ليه 
صقر لم يعرف الرد فلماذا كان سوف يضحي بمستقبله لتلك البريئة 
صقر وهو بيحاول يقفل علي الموضوع فسألها سؤال 
صقر : ممكن تحكي ليا اي اللي حصل عشان تطلعي البلكونة وحد يخطفك ...وأي سبب الكاميرات دي 
بقلمي مروة موسي 
جنة: هو انت عرفت الكاميرات منين 
صقر: من  أمي وفاء 
جنة : بصراحة كنت خايفه عليك من هنا حسيتها ممكن تأذيك وممكن يحصل حاجة فإتفقت مع ماما وفاء تجيب حد يركب كاميرات للبيت كله ماعدا الاوضة دي عشان محدش هيدخلها بعد ما انا دخلتها وانت مش بتسمح لأي حد يدخلها غير بعلمك فكنت مطمنة 
صقر : طيب وأي اللي حصل بقي في البلكونة 
جنة : كنت بصلي ولقيت خيال حد فطلعت اشوف مين لقيت حد بيرش حاجة علي وشي وساعتها محستش بنفسي غير وانا قدام صقر وكانت تتحدث بدموع
صقر بهدوء: متقلقيش ثم مسك يديها انا جمبك 
جنة ببراءه: هتفضل جمبي دايمآ 
صقر بوجع لأنه سوف يطلق ليها العنان بعد انتهاء امتحانتها: إن شاء الله ربنا اللي عاوزه هيكون 
يلا بقي عشان نكمل نوم وذهبوا لنومهم 
في الصباح 
جنة نزلت بعد ما غيرت ولبست بيجامه مع إن هنا مبقتش موجودة بس هي حابة تفضل كدا 
وفاء: أي البت الجميلة دي 
جنة : صباح الخير ي أحلي ماما 
وفاء: انتي كويسة 
جنة : ايوا كويسة 
وفاء: طيب يلا نفطر وتاخدي علاجك عشان متتعبيش 
جنة : حاضر ...بس صقر مش هياكل ؟ 
وفاء بخبث: معرفش دا جوزك اطلعي شوفيه 
جنة بتاخد نفس طويل : طيب 
صعدت للغرفة ولكن لم تجد صقر علي فراشه وجدته يخرج من الحمام والمنشفه حول خصره وشعره مبلل وشكله وسيم جدا 
جنة بكسوف: اسفه وكادت أن تخرج ولكن .......
صعدت جنة للغرفة ولكن لم تجد صقر علي فراشه وجدته يخرج من الحمام والمنشفه حول خصره وشعره مبلل وشكله وسيم جدا 
جنة بكسوف: اسفه وكادت ان تخرج ولكن امسك صقر ذراعها وحاوط يده حول خصرها 
جنة : ممكن تبعد وكانت متوترة 
صقر وهو بيقرب وهي ترجع لورا لحد ما خبطت في الجدار 
صقر مركز في عيونها : فين البدلة الرصاصي 
جنة بتوهان: بدلة اي 
صقر وهو لسه مركز في عيونها : البدلة الرصاصي ي جنة 
جنة بعدم تركيز : أنت حلو اوي 
صقر ضحك بصوت عالي فاقت جنة لما قالت وخبطته بيديها الصغيرة علي صدره العالي أشعلت نار قلب صقر وبقي يتنفس بصعوبه 
جنة : ابعد ي صقر 
صقر : محتاج قربك مني 
ومال وغمض عيونه وحط جبهته علي جبهتها 
وأكمل حاسس إن حياتي بقت أحسن من الاول بوجودك ي جنة 
جنة وهي تنظر له وقربه لها وجبهته علي جبهتها 
جنة : انا مبسوطة بتغيرك دا 
صقر وهو مغمض عنيه: أتمني وجودك دا يفضل 
جنة : هفضل جمبك لحد ما تتغير 
صقر وهو بيفتح عيونه: لحد ما أتغير بس؟؟ 
جنة : الفطار تحت ويلا عشان نفطر 
وخرجت جنة ووجها أحمر وتتنفس بصعوبه كذلك صقر 
بقلمي مروة موسي 
نزلت وبعد فترة نزل صقر وهو ينظر لها ولوجهها الأحمر 
وفاء: يلا نفطر ي ولاد 
جنة وصقر: يلا 
وفاء: افتح بقك ي صقر يلا وانتي كمان ي جنة كانت وفاء تطعمهم بيديها 
وأكملوا في جو بهجة وسعادة
وفاء لجنة : شيدي حيلك فاضل شهر علي الامتحانات 
جنة بتوتر: ايوا ان شاء الله هدخل الكليه اللي نفسي فيها 
صقر : ان شاء الله وركزي مع مدرسينك ولو احتاجتي حاجة انا هنفذهالك 
ثم ذهب إلي العمل 
وصعدت بطلتنا للمذاكرة وبعد فترة آتي مدرسها لفت حجابها ولبست دريس ونزلت لتأخذ درسها وانتهت وصعدت إلي الغرفة لتكمل مذاكرتها 
في الشركة 
يوسف : اخوياااااا وعم عيالي 
صقر : عاوز اي يواد انت 
يوسف: عاوز اجازة 
صقر: مفيش 
يوسف : يأخي انا لو في سجن باخد زيارة 
صقر  :قولت مفيش اسكت بقي 
يوسف : ربنا علي الظالم والمفتري 
صقر : يوووووسف برااااا 
يوسف : طالع اهو بس أحمد فينه كدا 
صقر: بيرتاح يومين وبعدين هيجي يشتغل معانا في الشركة 
يوسف برفع حاجب: بيرتاح؟؟ هو انا مش مكتوب علي وشي الراحة 
صقر: اطلع براااااااااااااا 
يوسف بضحك : اهو ماشي 
صقر رفع الهاتف : روان قهوة لو سمحت 
روان : حاضر حالن 
بقلمي مروة موسي ❤
في القصر  
وفاء: جنة 
جنة سمعت الصوت وهي فوق 
جنة : نعم ي ماما 
وفاء: انزلي كولي اي حاجة عشان ميعاد الدوا لحد ما الغداء يخلص 
جنة : حاضر  وبالفعل ذهبت لتأكل وأخذت علاجها ثم غادرت للمذاكرة فهي في وقت مضغوط جدا 
وصل صقر للقصر بعد انتهاء عمله 
وفاء: حمدالله على سلامتك 
صقر وهو يبحث بعينه عن جنة : الله يسلمك 
وفاء: بدور علي جنة فوق بتذاكر ربنا يعينها 
صقر : لا مبدورش علي حد 
وفاء بضحك لأنها عارفه ابنها: ماشي خود الاكل دا كل انت وهي فوق عشان متعطلهاش عن مذاكرتها 
وصعد للطابق العلوي 
صقر : جنة 
جنة بإرهاق: نعم ي صقر 
صقر : عارف ان انتي مضغوطة عشان مبقاش غير ايام للامتحانات عشان كدا كل يوم هفضل معاكي من بعد الشغل لحد ما تنامي اذاكر معاكي وأفضل جمبك 
جنة بفرح: يعني هتسهر معايا 
صقر : ايوا يلا عشان ناكل 
جنة : يلا 
وبالفعل تلك الفترة كانت صعبة علي جنة بسبب قرب إمتحانها  وأنها مرت فترة بدون دراسة مناهجها بالرغم من مجئ المدرسين لها في الفترة الاخيرة إلا أن جنة تحب دراستها وتعمل  بجد وصقر كان طوال تلك الفترة بجانبها وكان يذهب للعمل ويأتي يقضي بقيه اليوم بجانبها ووفاء كانت تدعوا لها 
جنة بتوتر : بكرة اول امتحان 
صقر : متقلقيش انتي عملتي اللي عليكي ودي مش أخر الدنيا دا امتحان زي أي امتحان ومهما كانت نتيجته انا فخور بيكي وواثق انك هتعملي أقصي ما في جهدك 
جنة : شكرا لوجودك جمبي  في فترة وقبلت خده وذهبت لتنام 
ولكن صقر كان يشع نارا من تلك القبله فهي اول مرة تفعل ذلك دون خجل 
في الصباح 
جنة : صقرررررررررر 
صقر بفزع : اييي 
جنة بضحك: 
في الصباح 
جنة : صقررررر 
صقر بفزع : اييي 
جنة بضحك : لا بجرب صوتي 
صقر كاد أن يتعصب ولكن تمالك أعصابه: يلا عشان تروحي الامتحان 
جنة : طيب ادعيلي 
صقر : ربنا يوفقك يلا إلبسي عشان اوصلك 
جنة : بجد هتوصلني 
صقر : ايوا 
وبالفعل ذهبت جنة وصقر معا بعد ما أبدل كل منهم ملابسه وتناولوا الفطور 
صقر داخل العربية: متقلقيش وحاولي متتوتريش وان شاء الله خير
جنة : خايفه حلمي ميتحققش 
صقر وهو بيمسك ايديها: فين ثقتك بربنا 
جنة : ونعمه بالله 
صقر: يلا وانا هفضل مكاني لحد ما تخلصي هستناكي 
جنة : لاء متفضلش كدا اكيد هتزهق 
صقر: لاء مش هزهق ويلا بقي عشان اللجنة هتبدأ 
جنة بابتسامه : ربنا يخليك ليا 
ونزلت جنة من السيارة وتوجهت للامتحان 
صقر في نفسه وجودك شئ مطمني اوي بحس براحة غريبة كنتي فين من زمان ي جنة حاسس اني زي الطفل معاكي عصبيتي بتحكم فيها معاكي .حتي بقيت بخاف عليكي كمان وبخاف علي زعلك عاوزك دايما جمبي لكن بإرادتك إنتي 
 ظل يقف حتي انتهت من اختبارها 
وبالفعل ظلت تلك الفترة يسهر صقر معها ويطمنها بخصوص الامتحان ويوصلها وينتظر خروجها طوال فترة الامتحانات 
انتهت فترة الامتحانات 
صقر : جنة مش عاوزة تسافري تريحي أعصابك من الامتحانات 
جنة : ايوااااااا يلا علي اسكندرية بشوف البحر في التليفزيون حلو اوي 
صقر بضحك : لاء اسكندرية اي في الاحلي منها حالن 
جنة : أي الاحلي 
صقر وهو بيقرب عليها : في الاحلي بكتير اوي 
جنة بتوتر من قربه: أي 
صقر بخبث: مكان جميل وعيونه جميله وشعره اجمل وروحه أروع 
جنة بضيق عيونها: انت بتعاكسني 
صقر بضحك : لاء انا اقصد جزر المالديف 
جنة باستفهام: دا حلوة ؟ 
صقر : مش قولتلك انها روعه وعيونها جميلة وانتي مشبتنيش اكمل 
جنة بكسوف: طيب يلا انا هروح اعرف ماما وفاء عشان تيجي معانا 
صقر : لاء دي انا وانتي بس 
جنة : أحم طيب عديني كدا 
صقر : عدي هو انا ماسكك 
جنة : اعدي ازاي وانت حضرتك لزقني في الجدار 
صقر : اتفضلي 
جهز كل منهم أغراضه  وبالفعل بعد يومين ذهبوا للمالديف 
بقلمي مروة موسي ❤
جنة : وااااااو 
اي الجمال دا ي صقر 
صقر : إن شاء الله هتنبسطي 
جنة بعدم استيعاب: انا ببقي مبسوطة وانت جمبي 
صقر وهو متمالك نفسه لأنه أحب تلك الجنة فكان يسمع لها ويريد معانقتها ولكن كان يمنع نفسه عنها إلا أن يحدث ذلك برضاها 
جنة : هو مفيش هنا أكل 
صقر بضحك : مين اللي واكل من ساعه 
جنة بطفولة: دا مكنش حاجة خفيفه كدا 
صقر بضحك : اه ٣ وجبات مع بعض خلال ساعه حاجة خفيفه 
جنة: اه عينك ي باشا غشان كدا حاسة اني هفتانه ومحسودة وعرفت مين السبب 
صقر: طب يلا نرتاح 
وذهبوا لريرتاحوا 
في الجانب الاخر 
في الشركة 
يوسف : يعني اي الكلام دا 
أحمد : اللي سمعته 
يوسف : ازاي يهرب من السجن 
أحمد: مراد اكيد كان مخطط لكدا وهرب واكيد حد ساعده بكدا 
يوسف: صقر لازم يعرف 
أحمد: بلاش دلوقتي خليه في إجازته..يمكن جنة تحاول ترجعه لصقر بتاع زمان هو حاليا في اجازة بلاش تشغل دماغه بحاجة تانيه 
يوسف : طيب ماشي يلا نكمل الشغل 
أحمد: طيب سلام 
في القصر 
سماح: القصر بقي فاضي علينا كدا ليه 
وفاء: اه صقر وجنة ربنا يسعدهم مع بعض في المالديف 
سماح : تعرفي صقر من بقاله كتير مخرجش ومخدش اجازة 
وفاء: البركة في هنا بقي 
سماح بضحك:  هما راحوا اتنين ربنا يرجعهم تلاته 
وفاء: يارب واشوف حفيدي اللي انا مستنياه 
(الناس اللي بتاخد الرواية ياريت تكون بإسمي)
في المالديف 
صقر : بقالنا فترة هنا مش عاوزة تروحي بقي 
جنة : لا اروح فين انا بفكر استجم هنا 
صقر بضحك : لاء انا عاوز اروح اسكندرية 
جنة : اسكندرية اي بقي هو في بعد عيون المالديف وجمال المالديف 
صقر بيضحك بصوت عالي : دا المالديف طلعت حلوة اوي 
جنة وهي تايهه في ضحكته : انت أجمل من كل حاجة 
صقر وهو مركز في ملامحها : متأكدة 
جنة : تعرف انا متأكدة من اي حالن 
صقر : أي يجنة 
جنة : اني عاوزة
في المالديف 
صقر : بقالنا فترة هنا مش عاوزة تروحي بقي 
جنة : لا اروح فين انا بفكر استجم هنا 
صقر بضحك: لاء انا عاوز اروح اسكندرية 
جنة: اسكندرية أي بقي هو في بعد عيون المالديف وجمال المالديف 
صقر وهو بيضحك بصوت عالي : دا المالديف طلعت حلوة اوي 
جنة وهي تايه في ضحكته: أنت أجمل من كل حاجة 
صقر وهو مركز في ملامحها: متأكدة 
جنة : تعرف أنا متأكدة من أي حالن 
صقر : أي ي جنة 
جنة : إني عاوزه أحضنك 
صقر بدهشة: أي قولتي أي 
جنة ؛ ......متكلمتش وكانت في حضن صقر 
صقر هو كمان شدد علي حضنها وفضلوا وقت مش قليل كدا 
جنة : تعرف أنت شخص تبان قاسي بس مش بتعرف تبين دا 
صقر :إزاي 
جنة : يعني في الأول كنت بتعاقبني وتزعق وتتعصب عليا بعد فترة صغيرة بقيت شخص تاني خالص حاسة أني مع شخص أعرفه مش مجبوره أني اتعامل معاك كويس 
صقر: انا مستغرب نفسي وانا معاكي ي جنة بحس اني طفل ولقي ملجأه 
جنة : ربنا يخليك ليا 
صقر بخبث: هو انتي لون شعرك أي 
جنة باستغراب لأنه شافه قبل كدا : أسمر 
صقر : ماتيجي اتأكد انه اسمر 
جنة بعدم فهم: ليه 
صقر بتنهيدة : خلاااااااص انا غلطان 
جنة : مش فاهمه عاوز اي 
صقر بيداري الموضوع : نتيجتك هتظهر امتي 
جنة : تقريبا كدا ممكن تظهر النهاردة او بكرة بالكتير بس انا خايفه 
صقر : وفين اللي اتفقنا عليه 
انتي عملتي اللي عليكي صح 
جنة : صح 
صقر وجنة فضلوا يتكلموا شوية وبعدين راحوا لمطعم ياكلوا فيه
جنة : المطعم دا شكله حلو اوي 
صقر : طبعا هو أنا أي حد 
جنة بطرف عنيها: ميغركش العبد لله كان بيجيب أجدعها طبق فول الصبح بدري من عمي علي 
صقر بضحك : خلاص انا طلعت مجيش حاجة جمبك 
جنة : يلااااا عشاااااااااان جعااااااااانة 
صقر : وطي صوتك هنتفضح 
جنة : اهو ويلا نطلب أكل 
اختار صقر وجنة لكل منهم وجبة وانتهوا من تناول الغداء تحت نظرات اعحاب صقر لجنة وذهبوا للبيت الذي يقضون فيه رحلتهم 
اليوم عدي مفيش احداث فيه 
تاني يوم 
وفاء: سماح النتيجة ظهرت 
سماح: ايوا انا لسه سأله وقالوا نتيجة الثانوية طلعت 
وفاء: اتصلي بصقر خليه هيجيبها لجنة ونطمن 
سماح: حاضر وبالفعل اتصلت بصقر واخبرته 
جنة : في اي 
صقر عشان ميوترهاش: مفيش بس كانوا بيعرفوني إن النتيجة ظهرت
جنة بقلق واضح عليها : طيب شوف انا رقم جلوسي****** 
صقر : طيب اهدي 
جنة كانت واقفة الخوف مليها وكان باين عليها التوتر 
صقر جابها بس قبل ما يقولها كام قال ليها: جنة انتي عملتي اللي عليكي صح 
جنة بتوتر: أيوا كام 
صقر : وانا فخور بيكي مهما كانت النتيجة 
جنة : كام ي صقر 
صقر : الحمد الله جبتي ٨٨ % 
جنة بصدمة : أي 
صقر : اكيد خير وربنا هيعوضك ثم إنتي عملتي اللي عليكي وربنا هيختار ليكي الطريق المناسب 
جنة بتعيط بحرقه: ليييه والله انا عملت أقصي ما في جهدي ليه كدا ي رب .الحمد لله علي كل حال وظلت تبكي وصقر يواسيها 
( عارفه اني بخيب توقعاتكوا وأنتوا كنتوا فاكرين انها هتجيب طب زي ما كان حلمها ..بس يمكن الرواية هتبقي أجمد لما تدخل مجال تاني) 
( عاوزة اقول كلمتين كمان لكل اللي بيقرأ الرواية 
إن الثانوية العامة مش بعبع او عفريت زي ما الكل مفكر 
دي خطوة من بداية الحياة يعني حياتنا مش هتقف عليها ولا الثانوية العامة اخر المطاف في ناس بتفضل تحبطك عشان تخاف من الثانوية وبالذات ثالثة ثانوي بس والله مفيش احسن من السنة دي لأنها فعلا بتبين معدن كل صاحب حواليك إذا كان يتمنالك الخير ولا لاء .اللي مستني نتيجتك عشان يفرح فيك او يشمت فيك ..
الثانوية العامة سنة زي اي سنة بس الناس مديها أكبر من حقها حبتين ..هو أه لازم مذاكرة ومذاكرة جامد كمان عشان متجيش بعد كدا تعاتب نفسك علي تقصيرك فيها ..وافتكروا دايما 
إن رب الخير لا يأتي إلا بالخير  
ناس كتير اتظلمت في الثانوية بس بمجرد ما ترضي بنصيبك والطريق اللي اختاره ربنا ليك هتحس إن حلاوة العوض أحلي ودايما قولوا الحمد لله علي كل ما اختاره الله لنا ) 
** آسفه إني طولت عليكوا بس دي مجرد لرسالة لكل طالب ممكن تقابله 
** نرجع لحكايتنا 
صقر : ألو
وفاء: ايوا طمني ي ابني 
صقر: جنة جابت ٨٨ ي أمي 
وفاء بحزن علي أحلام تلك البريئه: الحمد لله الخير ربنا هيقدمه بس انت أفضل معاها 
صقر : حاضر ي أمي 
ثم اغلق الهاتف وظلت بجوار جنة 
صقر : جنة كفاية بقي 
جنة بدموع: كنت عاوزة ابقي دكتورة 
صقر : يمكن ربنا اختار ليكي الطريق دا عشان يمكن شايف انك هتبقي في المجال دا أحسن وأشطر وبعدين انتي بتعيطي ليه تعالي نفرح بنجاحنا مش انا كنت بردوا بسهر معاكي 
جنة بضحك وسط دموعها: يعني هتاخد مني نص المجموع ولا اي 
صقر بضحك : لاء انا هكسب فيكي ثواب واسيبه ليكي ثم قال يلا بقي عشان نعرف أهلك 
اتصلت جنة لتخبر أهلها وفرح أهلها بتلك المجموع لأنهم يعلمون جيدا أنها بذلت قصاري جهدها 
صقر : تحبي نقضي اليوم فين 
جنة وهي بتداري حزنها : أي مكان أو مش لازم نخرج 
صقر واخد باله منها وأنها لسه زعلانة علي نتيجتها: بقولك اي بقي انا سمعت إن بيبقي في المالديف هدوم حلوة اوي تعالي نجيب حاجة من محل محجبات ليكي عشان هدوم الكليه 
جنة : لاء هنا الهدوم تلقيها غاليه 
صقر بابتسامة: لاء متقلقيش 
جنة : طيب هغير وانزل 
وتركها وهي تحمد ربها أنها بجانب تلك الصقر لأنه أقنعها بما يريده الله 
أرضي بما قسمه الله لك ..لعله يأتي كما يتمناه قلبك 
بقلمي مروة موسي ❤
نزلوا تحت جو بهجة وسعادة من صقر وجنة ولا كإن شئ لم يحدث فهي مقتنعه وجه تمام بالخير الذي يريده الله لها 
وبالفعل اشترت كام طقم جمال جدا ليها وحجابهم وبعض من الشوزات والشنط 
وجه وقت الحساب 
صقر : كام لو سمحت 
صاحب المحل : ٢٦٠ ي فندم 
جنة بضحك وفرح : دا المحل هنا رخيص اوييييي 
صقر بضحك علي غبائها: ايوا 
صقر طلع الفيزا كارت من جيبه 
واعطاها لصاحب المحل وأخذ مبلغه وذهبوا في طريقهم للبيت 
جنة : حلو اوي اللبس ي صقر 
صقر بضحك لأنها متعرفش بكام الهدوم: ايوا وحلوين عليكي 
جنة : ايوا وكمان ب٢٦٠ جنيه حلوين 
صقر هيموت من الضحك عليها 
جنة :بتضحك ليه
صقر : أصل هما اللي اشترتيه دا كله وب٢٦٠ جنيه يس 
جنة : منا مستغربة بردوا عشان كدا بسألك 
صقر: هما فعلا ب٢٦٠ ألف جنيه مش جنيه بس 
جنة وهي واقفه متنحة : نععععععم 
لاء دا كتير اوي يلا نرجعهم 
صقر: استني بس ي جنة دول ماركات 
جنة : لاء بردوا دا فلوسك اللي دفعتها دي تشتري بيت 
صقر بضحك: خلاص لما تشتغلي هبقي أخدهم منك 
جنة : طيب انا هشتغل وإن شاء الله كل اللي اقبضه هحوشه ليك عشان افضل طول عمري أوفر لفلوسك دي 
بقلمي مروة موسي 
صقر بضحك : خلاص بقي والله شكلك يموت من الضحك 
جنة : يلا ي صقر كلها بكرة ونمشي ونرجع بيتنا 
صقر: مش عاوزة تيجي تاني 
جنة : بعد اللي حصل دا لاء ويلا امشي عشان نجهز الشنط للصبح 
وبالفعل حل الليل وانتهوا من ترتيب أغراضهم وملابسهم وناموا لكي يغادرون ويعودون لبلادهم 
وبعد فترة وصلوا للمطار الدولي للقاهرة 
يوسف : انت فين ي عم محدش خد اجازة غيرك 
صقر : ايوا بص في أم الاجازة بقي عشان كدا متبصتش أقف خلاص انا شوفتك اهو 
يوسف: ايوا وانا كمان شوفتك يلا تعالي عشان نركب العربية ونروح كان لازم أجي اخدك كنت تعالي  علي رجلك 
صقر : اقفل ي يوسف عشان مجيش اضربك 
وبالفعل أغلق يوسف هاتفه وسلم علي صديقه فهو كان ينظرهم في المطار ليوصلهم إلي بيتهم 
وركبوا السيارة وفي الطريق ........
ما الذي حدث ؟؟ 
كان يوسف ينتظرهم في المطار ليوصلهم إلي بيتهم وركبوا السيارة وفي الطريق 
يوسف : انزلوا 
صقر باستغراب: في اي 
يوسف : انزلوا بس بسرعه 
نزل صقر وجنة 
صقر : في اي فهمني 
يوسف : اركبوا هنا بس 
كانت سيارة أخري علي الطريق وركبوا فيها 
صقر : ممكن افهم في أي 
يوسف : بص وراك 
جنة : دا العربية ولعت 
يوسف : ايوا 
صقر بغضب : مين اللي وراه المصيبة دي 
يوسف: مراد 
جنة بصدمه: أي مش هو في السجن 
يوسف: هرب منه وعرفت أنه عارف انك جاي النهاردة بعت شخص يحط قنبله في العربية عشان يولعها وبكدا يكون خلص منك 
صقر : ي ابن الك** مش هسيبك ي مراد 
جنة وهي بتضغط علي ايده لإنها خايفه 
صقر : متخفيش ي جنة 
وبعد ساعتين وصلوا للبيت 
وفاء: البيت نور بيكوا 
جنة وهي بتسلم عليها: وحشتيني ي ماما 
وفاء: وانتي كمان اوي ي حبيبتي 
ومبروك علي نجاحك كلنا فخورين بيكي 
جنة : الله يبارك فيكي 
صقر: دا انا مش موجود بقي وجنة واخدة كل عقلك 
جنة : وانت أي اللي مزعلك 
وفاء: تعالي ي حبيبتي وسلمت عليه 
صقر بيرد علي جنة : اللي مزعلني إنها أمي وأول اهتمامتها انتي 
وفاء بضحك : يلا اطلعوا ريحوا شوية وانزلوا اتغدوا 
ذهبوا للطابق العلوي وغيروا ملابسهم وارتاحوا وبعد فترة نزلوا لتناول الغداء 
علي السفرة 
وفاء: انبسطوا 
جنة: جداااااا 
وفاء لجنة : طبعا هو أي حد يخرج مع صقر 
جنة بلامبالة: هو أي صقر يعني 
صقر وهو ينظر ليها: أي صقر يعني؟ 
جنة : هاا مين قال كدا
وفاء بضحك: طيب خلاص انا غلطانه 
جنة : لاء الاستاذ ابنك هو االي غلطان رايح يشتري هدوم ب ٢٦٠ الف جنيه ليا 
صقر : هو أي االي جاب السيرة حالن 
جنة : لازم ماما وفاء تعرف اد أي انك مصرف 
وفاء : أي المشكلة اهم حاجة انك فرحتي 
جنة : اه كنت مبسوطة اوي 
وفاء: طيب التنسيق هيجيبلك كلية أي 
جنة : مش عارفه لسه هشوف 
صقر: بما إنها جايبة مجموع عالي بفكر ادخلها تجارة ولما تخلص تشتغل في الشركة وساعتها تسد ليا ٢٦٠ الف اللي مصدعاني بيهم 
جنة بدهشه: لاء طبعا انا جايبة مجموع حلو ليه ادخل تجارة ممكن أدخل علوم او كليه تربية 
صقر : اللي انتي حباه أنا تحت أمرك 
بعد قليل انتهوا من تناول الطعام وطلع صقر لغرفته 
وفاء لجنة : انا من رأي تدخلي تجارة 
جنة : بس أنا مش هعرف أدير شغل أو اعمل حتي ربع اللي صقر عمله 
وفاء: أولا صقر هيساعدك وشركته قدامك اهي يعني فرصه حلو اوي ليكي في مجالك 
ثانيا بصراحة كدا انا عوزاكي تكوني مع صقر في كل مكان لان بقيت بخاف عليه وعلي فلوسه وعلي مستقبله وعلي الناس اللي حواليه دي فرصة حلو انك تعرفي كل حاجة عنه 
جنة باعجاب لأنها فعلا خايفه عليه وخصوصا بهروب مراد من السجن: طيب انا موافقه وربنا إن شاء الله هيكرمني 
وفاء: يارب ي حبيبتي ويلا اطلعي 
صعدت جنة للغرفة 
جنة : صقر انا عاوزة ادخل تجارة 
صقر: وانا عاوزك تدخلي طب خاص 
جنة : بس دا مكلف لانه عاوز فلوس كتير وكمان هجيب منين وبابا هيجيب منين كل سنه 
صقر : ما انا هدفعلك وبعدين أي دخل بابا في الموضوع 
جنة بعدم استيعاب لكلامها: مش إحنا اتفقنا انك هطلقني بعد امتحاناتي 
صقر بوجع: اللي انتي عاوزاه انا تحت أمرك فيه 
والقي نفسه علي السرير 
صقر في نفسه كنت خايف من اللحظة دي ي جنة بس انا مش هجبرك انك تعيشي حياتك معايا وكان موجوع جدا ساعتها 
جنة في نفسها وهي علي الجانب الاخر من السرير 
إنتي غبية ي جنة أي كلامك دا هو محتاج وجودك جمبه اكتر ما انتي محتاجاه 
وبعدين ما انتي عاوزة تكملي معاه ليه جبتي موضوع الطلاق دا ...بس هو اللي كان قال ليا كدا ..انه بعد امتحاناتي هيطلقتي 
جنة لسه بتفكر في نفسها وبتقول .طلاق أي وبعدين انتي وعدتي وفاء انك هتغيره وهو فعلا اتغير هتسيبيه وتمشي يرجع اسوء من الاول لاء ي جنة انتي كدا أنانيه ..وبعدين انتي مجرد كلمه الطلاق لما اتقالت قلبك وجعك ايوا فعلا عشان انا بدأ احبه 
وبعد فترة غفت إلي نومها 
ومرت الايام وجاء تقديم الورق للكليه بعد عناد بين صقر وجنة علي دخولها تجارة وصقر كان عاوز طب يحقق ليها كلمها وقفوا عن كليه تجارة 
صقر: انزلي 
جنة : الكليه عاملة كدا ليه 
صقر : اسمها كليه مش مدرسة لازم تكون كبيرة كدا 
جنة : طيب يلا 
صقر : انا هقدم الورق هناك وبالمرة ادفع المصاريف وكمان انتي خليكي مكانك 
جنة : طيب بس متتأخرش 
صقر : حاضر يلا 
وذهب ليعمل ما يطلب منه من أجل كليتها 
شخص ما : اخبار حضرتك 
جنة باستغراب: مين 
الشخص اسمي : محمود 
جنة : اهلا بحضرتك في حاجة 
محمود : لاء دا انا زميل معاكي في الكليه
جنة : اهلا وسهلا 
محمود : اتشرفت بيكي 
جنة بضحكة خفيفه : انا أكتر 
من بعيد صقر شافها 
صقر: مين دا 
جنة : دا محمود صديق هنا في الكليه
صقر وهو ينظر لمحمود
يلا بينا ي جنة 
وذهبوا للبيت 
داخل غرفتهم 
صقر : ملكيش دعوة بحد ي جنة 
جنة : قصدك اي 
صقر ؛ محمود 
جنة : ماله 
صقر : جنننننة 
جنة: حاضر ولا محمود ولا غيره 
صقر : جدعه ويلا عشان نسيت وانا جاي اجبلك تليفون عشان اطمن عليكي في الكليه 
جنة : ايوا بقي هيبقي معايا تليفون وافتح نت 
صقر: هو دا كل أحلامك 
جنة بضحك : عجبك 
صقر : اه عاجبني 
يلا 
ذهبوا لشراء تليفون 
في المحل 
صقر: عاوز أحدث حاجة في السوق 
صاحب المحل : فيه تليفون *** حلو 
صقر :طيب 
صاحب المحل : التمن وكاد أن ينطق لكن اوقفه صوت صقر 
صقر : اتفضل اسحب الفلوس من الفيزا كارت ومتقولش التمن لانه هديه للي جمبي وكان بينظر لجنة
وخرجوا ولكن أحست بشئ في بطنها يؤلمها 
جنة تلاشت وجع بطنها 
جنة : ليه مكنتش عاوزني اعرف سعره 
صقر : عشان مش هخلص من الاسطوانه بتاعتك  
جنة برفع حاجب: تمام اوي ي استاذ صقر بكرة نشوف 
صقر : نشوف اي 
جنة: لاء انا بسمع الكل بيقول كدا 
صقر: طيب ...بس انتي فيكي حاجة 
جنة: لاء 
صقر : حاسك تعبانه 
جنة بتداري كسوفها لان بطنها بتوجعها من العادة الشهرية 
جنة: لاء 
صقر : ماشي 
يلا نمشي 
بعد وصولهم للقصر 
وذهبوا ليناموا لان اليوم كان متعب 
وفي الفجر 
صقر : جنة يلا نصلي 
جنة بنوم: لاء مش هصلي 
صقر : وهو بيشدها يلا بلاش كسل 
جنة : مش هصلي انا 
صقر فهم وبخبث: ليه 
جنة بتوتر: هو يعني أصل كان 
صقر بضحك علي توترها: خلاص فهمت وهدعيلك وبيغمز 
جنة : انت سافل 
صقر : انا هصلي وبعدين ارد 
وانتهي من صلاته 
صقر: كان في حد بيقول اني سافل 
جنة : ......
صقر : دلوقتي نمتي 
جنة وهي مغمضه: ايوا 
صقر : ماشي ثم سحبها بين احضانه ونام 
بقلمي مروة موسي 
في الصباح 
أول يوم جامعه 
صقر : خودي دول معاكي 
جنة : ليه الفلوس أنا مش عاوزة حاجة 
صقر : خليهم بس وكل اسبوع ليكي مصروف زيهم 
جنة : بس دا كتير 
صقر: لاء مش كتير وكمان إلبسي السلسلة دي عجبتني جبتهالك 
جنة بفرح: شكلها حلو اوي 
صقر : يلا عشان اوصلك 
جنة : يلا 
ونزلوا 
وفاء: الفطار ي ولاد 
جنة : هفطر برا 
صقر: هفطر انا ويوسف في المكتب 
وفاء: طيب ترجعوا بالسلامه 
ووصل صقر جنة ودخلت كليتها وذهب هو الي عمله 
في الكليه 
محمود : ي انسه 
جنة : اهلا 
محمود : اسمك اي 
جنة : اسمي جنة 
محمود : طيب انتي لسه شكلك اولي زيي 
جنة : ايوا 
محمود : طب المدرج من هنا ودخلوا وتعرفت جنة علي صديقه لها تسمي دعاء 
واخذوا أرقام بعض وانتهي اليوم واتصل صقر بجنة واخذها من الكليه للبيت وفي الطريق تليفون جنة بيرن برقم غريب 
جنة باستغراب: مين دا 
صقر: هاتي 
صقر : ألووووثم نظر لها و
في السيارة لطريقهم للبيت ولكن رن هاتف جنة بيرن رقم غريب 
جنة باستغراب: مين دا 
صقر : هاتي 
صقر: ألو ثم نظر لها واعطاها الهاتف 
جنة : السلام عليكم 
دعاء: عليكم السلام 
جنة : مين 
دعاء: هو انتي مسجلتيش الرقم أنا دعاء 
جنة : معلش نسيت كنتي عاوزة حاجة 
دعاء: ايوا أنا عرفت إن جوزك صاحب شركة كبيرة فلو يعني ممكن يشوف ليا شغل 
جنة : حاضر هشوف واعرفك 
دعاء: شكرا ليكي انا فعلا محتاجة الشغل بجانب دراستي عشان اصرف علي علاج والدتي 
جنة بشفقه: حاضر هحاول مع السلامه 
دعاء: الله يسلمك خالي بالك من نفسك 
صقر: مين دي ي جنة 
جنة : دي صحبتي دعاء اتعرفت عليها النهاردة في الكلية وكانت بتتصل تشوف ليها شغل في الشركة عشان تصرف علي والدتها وعلاجها 
صقر: غريبة دي واي اللي عرفها اني صقر باشا واني عندي شركة 
جنة باستغراب: مش عارفة يمكن شافت معايا قبل كدا في الكلية وعرفت انك جوزي وعشان كدا طلبت الشغل 
صقر بذكاء: ممكن 
صقر ب
في نفسه دي أكيد لعبة من مراد الكلب بما إنه هرب بس لعبة مكشوفه اوي بس هنشوف 
صقر لجنة : انا موافق انها تيجي تشتغل 
جنة بفرحة : بجد شكرا اوي ي صقر 
صقر: وتحب تيجي وقت لما تعوز حتي لو من بكرة 
جنة : هعرفها وهي مستعجلة فأكيد هتيجي بسرعه 
بالفعل أخبرت جنة دعاء لتعرفها بأن صقر وجد لها عمل في الشركة 
في البيت بعد وصولهم وتناولهم الغداء وجلسوهم مع وفاء بضع من الوقت وصعدوا إلي غرفتهم 
صقر: الكلية كويسة 
جنة : ايوا وانا اتعرفت علي دعاء شكلها طيبة اوي 
صقر بخبث: طبعا دي طيبة اوي اوي 
وعشان انتوا صحاب تيجي كمان تشتغلي معايا في الشركة وتكونوا جمب بعض في الكلية والشغل 
جنة : بس الكلية و...
صقر: انتي بتروحي يومين في الأسبوع ممكن أعمل ليكي ورق انك تروحي علي ايام الامتحانات بس 
جنة : لاء انا هنزل الكلية للضرورة بس وأيام الامتحانات واسمع المحاضرات من الدكاترة علي المنصه كل حاجة 
صقر: يعني موافقة 
جنة: ايوا
صقر : طيب بكرة نروح ان شاء الله مع بعض 
ويلا عشان نصلي ونام ونصحي بدري 
جنة : يلا 
تاتي يوم 
جنة : انا جاهزة ي صقر 
صقر: يلا بينا 
نزلوا تحت 
وفاء: علي فين كدا 
جنة : هروح مع صقر الشغل من النهاردة 
وفاء: طيب يلا نفطر 
أثناء الفطار 
صقر : انا هطلع اجيب التليفون من فوق 
جنة : طيب 
وفاء باستغراب: في اي ي جنة حساكي في حاجة 
جنة : بصي انا اتعرفت علي واحدة امبارح في الكلية اسمها دعاء وانا راجعه مع صقر لقيتها بتتصل عليا عاوزة شغل 
الغريب انها متعرفش انا متجوزة مين وشغال أي عشان محكتش ليها حاجة 
والغريب اكتر إنها مسألتش عن مكان الشركة ...وصقر لما سأل عرفت منين قولتله يمكن شافتك لما كنت معايا في الكلية بتقدم الورق ليا 
وفاء بعدم ارتياح: يعني اي ي بنتي 
جنة : انا متأكدة إن وراها حاجة وخاصة بعد هروب مراد من السجن 
وفاء بقلق: هو هرب ...ربنا يستر 
جنة : ايوا هرب .وانا كنت قلقانه من دعاء لما طلبت الشغل من صقر ....بس ارتحت أكتر لما صقر عرض عليا إني اروح اشتغل معاه..حسيت اني ممكن أعرف اي اللي وراها 
وفاء : انتي بنت أصول ي جنة وانا واثقه فيكي 
نزل ساعتها صقر 
صقر: انا كلت يلا ولا لسه 
جنة : وانا كمان 
وفاء: يلا عشان متتأخروش ...مع السلامه ي ولاد 
تحرك صقر وجنة بالسيارة للمكتب
 دخل صقر بغروره الذي تعود عليه وخلفه زوجته جنة 
صقر لروان السكرتيرة: من النهاردة هتبقي السكرتيرة لجنة هانم
روان بتبص لجنة : تحت أمرك ي صقر باشا ...
جنة:بس مين اللي هيبقي السكرتير بتاعك 
صقر بخبث: صحبتك دعاء 
جنة باستغراب: اشمعنا 
صقر: عاوز أعرفها أصول الشغل وهعمل معاها الواجب عشان صحبتك وارفع راسك قدامها 
جنة بعدم ارتياح لكلامه : طيب ماشي 
صقر: مكتبك قدام مكتبي اتفضلي وروان هتفضل معاكي تعرفك كل حاجة 
وفي تلك اللحظة ظهرت دعاء 
دعاء: إزيك ي جنة 
جنة بشك منها: الحمد الله اخبارك اي 
دعاء: انا تمام ثم نظرت لصقر وقالت شكرا جدا علي إنك وافقت إني اشتغل معاك 
صقر: دا من واجبي عشان جنة بس 
دعاء: طبعا 
جنة وهي تنظر لها: قوليلي عرفتي منين طريق الشركة 
صقر وهو بيقطع كلام جنة عشان هو بقي عارف ان دعاء من طرف مراد وانه باعتها عشان تأذيه 
صقر لجنة : خلاص كفاية مش وقت كلام وحكاوي اتفضلي علي مكتبك وانتي ي دعاء ورايا علي المكتب 
جنة بتنفخ: حاضر 
دخلت جنة المكتب ورائها روان 
روان : نورتي المكتب ي جنة هانم 
جنة : اولا بلاش هانم 
ثانيا انا وانتي سننا قريب من بعض ممكن نبقي صحاب 
روان بفرح : طبعا ي جنة 
جنة وهي بتشدها عشان تقعد معاها : قوليلي بقي انتي بقالك فترة هنا 
روان وهي حاسة بالارتياح معاها: ايوا ٣ سنين 
جنة بضحك: يواااد ي جامد انت 
روان بضحك: صقر باشا لو شافنا كدا هيرفدنا 
جنة : ليه 
روان : أصل كله ملزوم بالعمل مش الضحك 
جنة بضحك اكتر : بقولك اي احنا نطلب لينا ٢ شاورما النهاردة اول يوم تعارف مع بعض 
روان : انا كدا تاني يوم شكلي هشوف شغل جديد 
جنة بضحك: منا شكلي هدور معاكي علي نفس الشغل 
وظلوا يضحكون وتعرفوا علي بعض 
في الجانب الاخر 
صقر: اهلا بيكي في مكتبي 
دعاء بدلع: اهلا ي صقر اقصد ي صقر باشا
وهنا ابتسم صقر بخبث فقد تذكر ما كانت تفعله هنا والان دعاء تفعل مثلها 
صقر: انا ملتزم جدا في شغلي وبحب اللي يلتزم
دعاء وهي بتقرب وبتقعد علي المكتب: طبعا وانا لازم اكون من الناس اللي بتحبهم 
صقر وهو عارف هيتصرف معاها ازاي لانه فاهم سبب وجودها: طبعا 
دعاء: انا تحت امرك في كل حاجة 
صقر: طيب اتفضلي بقي علي مكتبك عشان ورايا ورق لازم يخلص 
دعاء : حاضر لو احتجت اي مساعدة اتصل وتلاقيني عندك وبتغمز 
صفر: طيب ماشي يلا اتفضلي 
خرجت دعاء من مكتب صقر وذهب لمكان مكتبها ثم جاء لها اتصال من شخص 
مراد بشر: عملتي اي 
دعاء وهي بتلعب في شعرها لأنها مش مجحبة عكس جنة: دا شكله بيقع من قرب أي واحدة تيجي جمبه
مراد : صقر طول عمره نسونجي 
دعاء: وانا جيت في ملعبه يباشا 
مراد : أي غلطة افتكري صحبتك هنا ساعتها 
دعاء: لاء متقلقش هو فاهم اني صاحبة مراته المغفله دي سلام 
في الجانب الاخر ابتسم صقر لانه أمر أحد العمال بتركيب كاميرات تسجيل صوت أيضا أمس عندما علم طلب دعاء من جنة أن تعمل معه وها هو قد تأكد عندما وجد دعاء تحدث مراد 
صقر بشر وعيون حمرا: لتاني مرة ي مراد موتك هيبقي علي ايدي 
عند جنة 
انا زهقت انا هروح اقعد مع صقر في مكتبه 
روان : تيجي نلعب بدل ما احنا لسه مفيش شغل عندنا 
جنة بمرح: اوكي يلا 
روان : هاتي القماشة اللي هناك دي وانا هحطها علي عنيا ولو مسكت انتي اللي عليكي الدور 
جنة : اشطا بقي دا انا هاجي كل يوم الشركة عشانك 
روان بضحك : طيب يلا ي جنة انا هبدأ 
جنة : أنا هنا تعالي امسكيني وبتضحك 
روان وهي عيونها متغطية: انا همسكك يعني همسكك وبالفعل بعد فترة امسك روان جنة 
روان: اناي اللي عليكي الدور 
جنة : دا انتي مش هتاخدي دقيقه في ايدي 
روان : هنشوف يلا ابدأي 
جنة وضعت القماشة علي عيونها وقعدت تدور عليها شوية 
جنة : روان تعالي امسكك بقي 
روان بضحك: لاء لازم ادوخك شوية 
بقلمي مروة موسي ❤
عند صقر سامع صوت حد بيضحك وافتكر جنة راح يشوف في اي 
صقر اول لما دخل لقي روان شاور ليها تطلع وتقفل الباب 
جنة : روان انتي فين .....مش سامعه صوتك ليه ...انا هفضل كدا عارفه لو طلعتي برة المكتب وسبتيني هنا ادور عليكي هقتلك وبتضحك
ثم وجدت شئ اصطدم به فأزاحت الغطاء وجدت صقر وهو ينظر لها 
صقر: والله دا احنا جاين نلعب 
جنة بخوف منه: لا اصل ملقتش حاجة اعملها فقولت اتسلي
صقر وهو بيقرب منها : تقومي تلعبي 
جنة : مهو انا  ......ثم قطعها صقر عندما وجد دعاء تقرب عليهم لان باب المكاتب زجاج إلا مكتب صقر كان مغلق لطبيعه عمله
صقر: احنا مش جايين هنا نهزر اتفضلي انا هبعتلك ورق تشتغلي فيه وحساب روان معايا 
جنة : بس روان معملتش حاجة انا اللي طلبت منها دا 
صقر بيتظاهر بالعصبية بسبب علمه بأن دعاء تنظر إليهم: انا مش عاوز دلع اخرسي 
جنة مندهشة من تصرفه لانه بقاله فترة بيعاملها كويس: اخفظت رأسها وقالت حاضر 
ذهب صقر إلي مكتبه وهو يلوم نفسه 
معلش ي جنة كان لازم اعمل كدا سامحيني 
ظلت تفكر جنة بكلامه إلا أن صممت علي العمل بجد حتي يبقي ليها مكانه وعدم إهانتها مرة ثانيه وطلبت من روان أن تفهمها طبيعه العمل 
انتهي اليوم وذهبوا للبيت وكان صقر يحتاج الاعتذار لها لكن رد عليه بأن ما فعله هو الصح فهو مكان للعمل وليس اللعب 
كانت تعمل بجد حتي اتقنت العمل  خلال شهرين فقط وأصبحت مكانتها مهمه جدا بعد مكانة صقر واصبح لها مرتب مجزي مثلها مثل اي موظف يعمل بالشركة وخلال تلك الفترة كانت تعمل حتي أن دعاء كانت تقرب من صقر وكان صقر يدع ليها الفرصة فهو يريد أن تشعر بالأمان ولكن كان يحاول عدم معرفة جنة بما سوف تفعله دعاء وما تفعله حتي لا يؤذيها
بقلمي مروة موسي
وفي يوم من الأيام داخل الشركة 
جنة : روان عاوزة الورق دا يروح لصقر 
روان : طيب دقيقه هخلص اللي في ايدي و أوصلك 
جنة : طيب خليكي انا هروح المكتب ليه و اخليه يمضي عليهم 
 دخلت وجدت دعاء جالسة عند صقر في المكتب 
جنة بحده : عاوزة أمضي علي الورق دا 
دعاء : مش في باب لازم تستأذني 
جنة باستغراب من كلامها: بس انا داخله عادي وبعدين ليه كلامك دا 
دعاء: انا السكرتيرة بتاعته يعني انا اللي اقولك ادخلي او لاء 
جنة : مالك ي دعاء هو انا زعلتلك في حاجة عشان تقولي كدا 
دعاء: لاء بس اهم حاجة عند صقر النظام صح ي صقر 
جنة بصدمه: صقر؟
وكادت أن تتحدث ولكن قطعها صقر و
دعاء: انا السكرتيرة بتاعته يعني انا اللي اقولك ادخلي او لاء 
جنة: مالك ي دعاء هو انا زعلتلك في حاجة عشان تقولي كدا 
دعاء: لا بس أهم حاجة عند صقر النظام صح ي صقر 
جنة بصدمه: صقر؟؟ 
وكادت أن تتحدث ولكن قطعها صقر وقال لها اطلعي برا 
جنة بذهول: انا ي صقر 
دعاء: متقفيش كدا كتير 
صقر: خلاااااااص قولت اطلعي برا ي جنة 
جنة بغضب: تمام ومسكت الباب في اديها ورزعته بغضب 
صقر: أول وأخر مرة تعامليها كدا 
دعاء وهي بتقرب عليه : أنت زعلت 
صقر بيحاول يظهر أنه مايل ليها : خلاص ولا يهمك 
دعاء بضحكة عالية : انا بردوا مقدرش علي زعلك 
صقر : طب يلا روحي علي مكتبك 
دعاء: حاضر سلام 
في مكتب جنة كانت بتعيط بسبب معامله دعاء ليها من غير سبب بس هي عارفه انها تبع مراد ومفكرة صقر ميعرفش فعشان كدا بطلتنا هتااااخد معامله صقر ودعاء بالمثل وهنشوف دا من الأحداث 
بس قررت أنها متسبش فرصة لدعاء تنتصر عليها وخصوصا إن مكانها كبير في الشركة خلال وقت قصير 
روان : مالك ي جنة 
جنة : عوزاكي ..........
روان : بس صقر لو عرف هيقتلنا 
جنة : علي ضمنتي متقلقيش 
روان: طيب صقر طيب متزعليش منه 
جنة : متقلقيش يلا حاولي تبدأي في الموضوع 
روان : طيب في أقرب وقت مناسب 
جنة ومراد في طريقهم للبيت 
صقر : اللي حصل النهاردة كااان 
جنة بقطع حديثه: ميهمنيش 
صقر بذهول من ردها : بس 
جنة بزعيق: انت وهي 
متهمنيش أظن كلامي واضح ومش عاوزة كلام كفاية تعب الشغل وتعبك مع دعاء 
صقر بغضب: مااشي انا مش هبرر موقفي 
جنة : قولت بلاش صداع بقي 
صقر مسك دراعها : شوفي كلامك 
جنة : مهي وصلت لأن واحدة تقولي استأذني وانت تقولي برا وتمسك دراعي 
صقر: هي مجرد سكرتيرة 
جنة عشان تزهقه: قولتك ميهمنيش حتي لو بقت مراتك 
وعم الصمت صاحب المكان 
وصلوا للبيت وحكت كل ما حدث جنة لوفاء 
وفاء: ملكيش حق كنتي جبتيها من شعرها وفضلتي معاه 
جنة : انا زعلت أوي لما صقر قال اطلعي برا ...بس حاسة إن صقر مايل ليها 
وفاء: وهتسيبي جوزك كدا هتخليه بعد ما اتصلح حاله يرجع ١٠٠ خطوة ورا تاني 
جنة: انا حاسة كل لما أخلص من موضوع يطلع غيره 
وفاء بحده: انت لازم تتصرفي لو فعلا خايفه عليه ومتنسيش وعدك ليا 
جنة : حاضر تصبحي علي خير 
صعدت لفوق 
صقر: في بكرة مؤتمر مهم عاوز 
جنة بمقاطعه كلامه: عاوز حاجة تبلغ سكرتيرتك دعاء 
صقر بغضب: كفاية بقي ي جنة 
جنة بغضب اكتر: مفيش كفاية انت عمرك ما هتفوق لنفسك 
صقر وهو عارف ان دعاء هتحاول توقع بينهم وعارف إنه معاملته مع جنة غلط بس هو مجبور علي أمره 
وذهب كل منهم لينام 
في الجانب الاخر 
روان : إزيك ي دعاء 
دعاء باستغراب: أي ي روان 
روان : عاوزة حاجة وياريت تساعديني فيها 
دعاء: قولي 
روان بخبث: عاوزة أغرق صقر في البحر 
دعاء وهي بتحاول تفهم أكتر: تقصدي اي 
روان بخبث أكتر : هدفعلك ٢ مليون جنيه مقابل إنك تخسري صقر كل الصفقات الجاية بما إنك السكرتيرة الخاصة بيه 
دعاء وهي فرحانه إن حد هيساعدها في تخليص مهمتها: طيب بس صقر باشا ممكن يشك فينا 
روان : والله انتي وشطارتك بقي وكله بحسابه ثم أغلقت الهاتف واتصلت بجنة لتخبرها بما حدث 
جنة : ألو ي روان 
روان : اللي قولتليلي عليه حصل وطلعت عاوزة توقع صقر ي جنة زي ما انتي كنتي عارفه 
جنة : طيب كويس منا هنا وجاي خالي بالك منها وتعرفيني كل جديد ومعلش لو حصل حاجة او موقف وإنجبرت علي معاملتك وحش 
روان: انا هعمل كل حاجة عشان صقر باشا عمره مقصر معايا في حاجة بالعكس كان بيدعمني دايما خاصة بالفلوس وكمان انتي عشان زوجه صالحة وتخافي علي زوجك وكمان انا بحبك ي مجنونه وضحكت 
جنة ؛ وانا أكتر ي روان بس ربنا يسترها بقي يلا سلام
صقر : بتكلمي مين 
جنة بتوتر : مفيش 
صقر: كنتي بتكلمي مين 
جنة بجمود : أنا حرة وسع كدا وذهبت لتنام 
صقر في نفسه : من حقك لو حد غيرك مكنش استحمل كدا ولا هنا ولا دعاء بس ليه مستحمله دا كله ممكن تكون بدأت تحبك ؟؟ لاء دا عمرها ماقلتها وأخذ يفكر كثيرا 
جنة أيضا في نفسها : انا عارفه انك بدأتي تحبني انت معبرتش بكدا بس بحس بيك وانا عمري ما إحساسي خاني عشان كدا لازم أكون أنا اللي جمبك مش دعاء ....وكمان دعاء قربها منك يمصيبة ياريت تعرف دا ي صقر 
وذهبوا إلي نومهم في ثبات عميق 
في الصباح 
جنة : انا هنزل الكليه النهاردة وهرجع علي الشغل الضهر
صقر : طيب هاجي اوصلك 
جنة : تمام 
ونزلوا يفطروا وذهبوا لكليه جنة 
بمجرد نزولها
محمود : جنة اخبارك اي 
جنة : الحمد الله اخبارك اي أنت 
صقر : جنة مين دا 
جنة وهي تنظر لمحمود :دا صديق ليا 
صقر: ادخلي ومتقفيش مع حد 
جنة : يلا ي محمود ندخل 
كانت بتشوف غيره صقر عليها  
الغيره تدل علي العشق ي سادة
صقر اتعصب منها وكان مستحلف ليها وطلع علي الشركة 
في الشركة 
روان : عملتي حاجة 
دعاء: لاء لسه 
روان : طيب انجزي وبسرعه
دعاء مكنتش عرفت مراد علي كلام روان لإنها جبت تاخد ٢ مليون ليها وبس 
وصل صقر للشركة وكان متعصب بسبب جنة 
دعاء: اهلا ي صقر.
صقر بغضب: صقر باشا فاااهمه وغوري برا ابعتي يوسف 
دعاء بخوف من منظره: حاضر 
وجاء يوسف الي مكتبه 
صقر: عاوزة اقولك علي دعاء 
يوسف باستغراب : مالها 
صقر حكي له ما سمعه وماذا يحدث بشأن دعاء ومراد 
يوسف بعصبيه: هو أحنا مش هنلخص 
صقر: اللي مضايقني في الموضوع كله جنة 
يوسف: مالها هي قصرت في الشغل ؟ 
صقر: بالعكس لاء 
بس دايما بحطم مشاعرها 
بس المرة دي حاسس إن ورا سكوتها حاجة 
يوسف:  جنة زوجه صالحة ليك بلاش تخسرها بسبب الناس اللي حواليك 
صقر بتنهيدة : ادعيلي 
يوسف: بدعيلك دايما قوم ارتاح شوية بس انت 
صقر : طيب 
*** صقر مشتري بيت جمب الشركة عشان ساعات كانت بيسهر هناك زمان عشان كدا عرض يوسف عليه يقوم يرتاح 
وبالفعل قام صقر ليخرج من الشركة  ويتجه الي منزله القريب ليأخذ قسط من الراحة 
خلصت جنة جامعتها 
وذهبت للشركة 
جنة بجمود : فين صقر 
دعاء : معرفش 
جنة بصوت عالي : فين صقر ي دعاء 
 يوسف من الخلف....راح يرتاح شويه 
جنة ودعاء في صوت واحد : فين 
يوسف : يوسف ليه بيت جمب الشركة هنا ملكه 
جنة بعدم انتباه : تمام وذهبت لمكتبها للعمل 
لكن تلك الحرباء ابتسمت بخبث 
يا تري هتعمل اي؟؟ 
 بقلمي مروة موسي 
انتهي اليوم وذهبت جنة للبيت ولم تذهب مع صقر لانه مازال في البيت بجانب الشركة 
بقلمي مروة موسي
وفاء: اهلا ي حبيبتي 
جنة بابتسامه: اهلا ي ماما 
وفاء: فين صقر 
جنة : هو مشتري بيت جمب الشركة كان يوسف بيقول انه هيرتاح هنا 
وفجأة دخل صقر الي البيت وألقي السلام وصعد لفوق 
وفاء: ايوا انا عارفه بخصوص البيت دا ....بس عاوزة اقولك إن بعد بكرة في مناسبة .........
وفاء: ايوا انا عارفه بخصوص البيت دا...بس عاوزة اقولك إن بعد بكرة في مناسبه 
جنة : مناسبة اي 
وفاء: عيد ميلاد صقر 
جنة : كل سنه وهو طيب ي ماما..اي رأيك اعمل ليه تورته حلوة ونطلب حلويات من برا وأزين البيت كله بلالين 
وفاء : طيب وكمان من رأي نسيتي أهم حاجة 
جنة : حاجة اي 
وفاء : اعترافك ليه بُحبك ي جنة 
جنة بتوتر وقلبها بدق يدق أوي: بس انا ...
وفاء بمقاطعه: كفاية كدا ي جنة متسبيش صقر يضيع من ايدك وانتي عيونك وخوفك فضحينك ومفيش أحسن من الوقت دا إنك تعترفيله بُحبك لصقر
جنة : تفتكري هو كمان بيحبني 
وفاء بضحك: ايوا هو بيحبك 
جنة : بجد ي ماما 
وفاء: الله الله دا الاتنين واقعين في بعض ومش عاوزين يعترفوا 
جنة بكسوف : بس ي ماما 
وفاء: حاضر ي قلب الماما ومتنسيش علاقتك يصقر لازم تقوي عشان حياتكوا فيها ناس كتير زي دعاء الايام الجاية هتعمل مشاكل بس انتي واثقة من صقر إنه اتغير نسبياً مش كلياً بس لازم متسبيش فرصة ليها 
جنة وهي بتقوم من جمبها وبتبوسها من خدها: حاضر تصبحي علي خير 
صعدت جنة إلي الغرفه 
صقر : مش قولت مرة مفيش محمود دا 
جنة مش بترود 
صقر بعصبية: رودي عليااااا 
جنة ببرود: انت بتتكلم 
صقر كان ماسك كوب به ماء واتكسر في ايده بسبب برودها 
جنة جريت عليه : أنت كويس ليه عملت كدا 
صقر: ملكيش دعوة 
جنة استني هحاول اعملك اسعافات اوليه 
صقر وهو ينظر ليها: يهمك أوي 
جنة : طبعا مش جوزي 
صقر: لدام انا جوزك واقفة مع واحد لييييه 
جنة : عادي دا مجرد صديق ..وبعدين هو انا بدخل بينك وبين صحابك (قصدها علي دعاء )
صقر : لو قولتلك مشوفكيش معاه تاني 
جنة : مش باخد أوامر من حد علي فكرة انا خلصت تصبح علي خير 
جنة وهي علي جانب السرير في نفسها : نفسي تعرف إن مفيش علاقة بيا لمحمود ولا بقف معاه غير وانت موجود لأني مش بحب أمشي مع شباب ولا اكلمهم بس كل الموضوع عند فيك بس ولا اي حاجة 
تاني يوم في الشركة 
أحمد : صقر اخبارك ي عم 
صقر : بخير 
أحمد : أحم كنت عاوز اقولك ان دعاء 
صقر: عارف حكي له كل ما حدث وكل ما يعرف 
أحمد : كويس إن انت واخد بالك 
صقر : ايوا لازم كل واحد يدفع التمن غالي اوي 
أحمد : طيب أمضي علي الورق دا 
صقر بثقه: مضي علي الورق وطلع أحمد وهو بيتسم بنصر 
دعاء وهي داخله لصقر: أخبارك اي ي حبيبي 
صقر بصلها برفع حاجب: حبيبك؟؟ مالك كدا 
دعاء بتقرب منه وقعدت قدامه علي المكتب: طبعا حبيبي وقربت منه عشان تبوسه لكن في تلك اللحظة دخلت جنة بدون ترك الباب 
دعاء بزهق: هو مش قولت قبل كدا في باب 
جنة وهي بتتجه ناحيتهم وبمسكها مش شعرها وبتوقفها عند الباب: طبعا في باب بس لما اكون داخله علي جوزي اعمل اللي عوزاه ولا عشرة زيك يمنعوني 
صقر باعجاب من طريقه جنة: في حاجة ي جنة 
جنة بخبث وهي بتقرب ليه وكانت لسه دعاء واقفة عن الباب: وحشتني 
صقر بصدمه من تلك الكلمه كاد أن يقف قلبه منها 
جنة : وحشتني جيت اشوفك 
دعاء بعصبية من كلام جنة لصقر: انا طالعه برا 
جنة استني عندك وفجأة طبعت قبلة علي شفاه صقر فنظر لها صقر وانفاسه تعلوا وتهبط وكذلك جنة بسبب كسوفها وإحراجها لكنها عاوزة تبعد دعاء عنه وفي تلك اللحظة خرجت دعاء غيظا منهم دون شعورهم بها 
صقر : انتي عملتي اي 
جنة بكسوف وتوهان وعيونه في عيونها: مش عارفه 
صقر ودقات قلبه بتعلي وبيقرب منها فهو لم بعد أن يتمالك أمامها قرب عليها وطبع قبله طويلة عنيفه تعبر عن مدي حبه لها والغريب أن جنة كانت تستجيب لما يفعله فكلا الطرفين يحبون بعضهم دون البوح عن مشاعرهم 
بعد وقت ابتعد صقر عن جنة ليأخذ أنفاسه وكذلك جنة 
صقر: أمشي من قدامي ي جنة انا مش ضامن نفسي 
جنة وهي حاطة راسها في الأرض بسبب كسوفها: حاضر 
وبالفعل خرجت جنة وهي تغلق باب مكتبه ووجهها شديد الاحمرار تحت تلك العيون التي تشع غضباً
علمت دعاء أن عيد ميلاد صقر غدا فابتسمت وأرسلت له مشروبا من القهوة 
دعاء: اتفضل 
صقر : شكرا 
دعاء بخبث: عملهولك بإيدي 
صقر وهو بيشرب منه : تسلمي 
دعاء : أمضي هنا بقي 
صقر بعدم تركيز لغدر دعاء: حاضر
وخرجت وهي تبتسم بشر 
بعد فترة أحس صقر بثقل في دماغه فذهب للبيت بجانب شركته ليستريح ويعود مرة اخري للشركة ولكن لم يشعر بحاله وغفا وذهب للنوم 
جنة ملقتهوش في مكتبه ظنت أنه ذهب لقضاء شئ ما ..وكانت تستعد بالذهاب لتزين البيت وإحضار الحلويات وتجهيز عيد ميلاده 
وبالفعل ذهبت للبيت وانتهت مما كانت تخطط له لعيد ميلاد حبيبها صقر وألبست فستانا من اللون الأحمر وتركت لشعرها العنان ووضعت لمسات من المكياج وكانت بانتظار رجوع صقر 
فات الوقت والليل حل ولم يأتي فجأت رسالة لها بأن زوجها مع امرأة في بيته 
جريت جنة لتبديل ملابسها ولفت حجابها وذهبت للبيت الذي يوجد به صقر 
وصعدت وفجأة وجدت أمامها صقر عاري الصدر ودعاء بجانبه ولم يكن صقر في واعيه 
صقر ينظر لجنة بعدم تركيز: ج ج جنة 
جنة بدموع : صقر ليه كدا
دعاء بضحكة: قطعتي عليا إني احتفل معاه بعيد ميلاده 
بقلمي مروة موسي 
جنة قربت منها : انتي زيك زي هنا كلكوا أوساخ زي بعض ومراد نهايته قربت 
دعاء كانت مصدومه عشان جنة عرفت انها تبع مراد بس صقر في الوقت دا مكنش مركز 
جنة : اطلعي برا ومسكتها وطلعتها وقفلت الباب وفضلت كام ساعة جمب صقر حتي فاق 
صقر : جنة اي دا انا ليه مش لابس النص اللي فوق من البدله وليه حاسس بصداع 
جنة بجمود : عادي متستغربش ما انت متعود علي كدا 
صقر : قصدك اي 
جنة بجمود أكبر : دعاء كانت هنا ومعاك وعشان انت متعود علي الستات فاستعجلت وقلعت بس ي خسارة جيت انا في وقت مش مناسب مكنتش اخدها علي سريرك لسه 
صقر بصدمه من كلامها لانه مش فاكر حاجة: بس انا والله معملتش حاجة كل اللي فكره ان انا جيت هنا ارتاح شوية 
جنة بالرغم من انها عارفه ان صقر معملمش حاجة ودا كله بسبب دعاء عشان تفرق بينهم إلا إنها كانت قاصده توجع صقر بكلامها: وياريت بقي ارتحت ولا تحب اشوفلك كام واحدة من بتوع زمان عشان دماغك يتكيف اصلا اللي في داء مش بينساه 
صقر : جنة صدقيني انا معرفش ازاي دا حصل 
جنة : اتفضل البس عشان ماما وفاء مستنيه لاستقبالك عشان عيد ميلادك 
وقاموا واتجهوا الي البيت ولكن حدث شئ لم يتوقعه أحد 
دعاء: روان انا النهاردة هودي صقر في ستين داهيه
روان بقلق : هتعملي أي 
دعاء:  انا هبلغ عن صقر إنه ........
دعاء :روان أنا النهاردة هودي صقر في ستين داهيه 
روان بقلق: هتعملي أي 
دعاء : أنا هبلغ عن صقر لانه مضي تنازل عن الصفقة الجاية وهو مش واخد باله 
روان بخبث: يعني النهاية قربت ( قصدها غلي دعاء مش صقر) 
دعاء: ايوا قربت وقفلت 
روان: غبية ي دعاء متعرفيش إن نهايتك هي اللي قربت مش صقر 
في البيت عند دخولهم وجد صقر بيته مزين واستعداد لحفلة عيد ميلاده لكن الفرحة لم تكمل ودخل عليهم رجل من رجال صقر 
الشخص: صقر باشا 
صقر : نعم 
الشخص: جالنا أخبار إن حضرتك تنازلت عن الصفقة الجاية 
صقر بذهول لانه معرض للخسارة: ازاي 
الشخص: معرفش دا اللي وصل لينا بعد إذنك 
صقر كان هيجن جنونه ولم يعرف كيف حدث ذلك 
وفي ذلك الوقت دخلت دعاء 
دعاء: انت مضيت تنازل عن الصفقة ي صقر باشا وحضرتك انت اللي مضيت بإيدك 
صقر  تذكر أنه قد مضي علي ورق لدعاء لكن لم يعرف انه ورق تنازل عن الصفقة 
وفجأة دخل مراد عليهم 
صدموا جميعا فلم يتخيلوا أنه سوف يقف في يوم أمامهم 
مراد بشر: الصفقة دي تمن نص الأملاك اللي عندك 
صقر بحزن شديد مش قادر يتكلم 
مراد بشر : انا كدا اخدت حقي منك 
صقر بغضب: انت مخلصتش لما بعت هنا وحالن باعت دعاء وحكي لهم كل ما سمعه وكل ما يعرفه 
مراد : انا عارف انك ذكي وعارف أن بعد فترة هتكتشف الأمر أن دعاء مش في الجامعه اصلا مع جنة بس مكنتش متخيل انك تبقي عارف ان دعاء من اول يوم تبعي 
بس سيبك انا كدا هحس بفرح لما نص اللي عندك بقي في الارض 
وفجأة تحدث جنة بسخرية 
جنة : والورق اللي مراد مضي عليه دا ورق ملوش لازمه 
وهنا الصدمة 
جنة تكمل كلامها: صقر ملوش أملاك خالص يعني الورقة اللي مضي عليها دي ملهاش لازمه 
مراد جن جنونه: ازاي 
جنة: فاكر ي صقر لما احمد خلاك تمضي ورق كتير كان في ورقه منهم تنازل لاملاكك كلها ليا يعني كله بتاعتي ودا حصل قبل ما دعاء تخليه يمضي علي الورقه للتنازل يعني صقر ممعهوش اي حاجة للتنازل عنها وكانت مجرد إمضي مش اكتر 
مراد بينظر ليها بغضب : ليه عملتي كدا 
جنة : كنت عارفه بهروبك من السجن ولما دعاء قابلتها كنت عارفة ان وراها حاجة وعشان كدا كنت براقبها وكان لازم اخلي صقر يتنازل عن املاكه عشان هو في موقف خطر عليه ...وبعدين ي دعاء انا اول يوم كنت شاكة فيكي لما طلبتي مني الشغل ولما كنتي بتحاولي توقعي بيني وبين صقر بس انا عارفه انك قاصدك تعملي كدا والمفجأة بقي ان روان ساعدتني بكدا 
دعاء بصدمه : روان؟؟؟ 
جنة أكملت بخبث وهي تنظر لمراد بسبب غضبه: ايوا ...مراد بيه اللي متعرفهوش بقي ان روان السكرتيرة بتاعتي وكانت بتحاول توقع دعاء وكانت هتبيعك مقابل اتنين مليون جنيه 
مراد مسك مسدسه ولم يدع لها فرصه وأطلق النار علي دعاء فسقطت أرضا 
جنة بخوف استخبط ورا صقر 
صقر واقف مصدوم بسبب اللي عملته جنة واللي كانت عرفاه عن دعاء لدرجة انه حس نفسه صغير اوي قدامها 
مراد بغضب : كله لازم يموت وكاد ان يطلق النار عليهم لكن وقع هو أرضا بسبب طلقه من الرائد عمر لان بمجرد ما دعاء كلمت روان 
روان ذهبت للبوليس واخبرته بما حدث 
نظروا الي مراد الذي كانت تلك نهايته 
روان: جنة الحمد لله صقر باشا مخسرش حاجة
احمد دخل وراهم : البركة في جنة لولاها مكناش عرفنا كل اللي هيحصل دا 
وأخذ البوليس جثة مراد وجثة دعاء 
أحمد : الحمد الله كان كابوس وخلص 
روان : الحمد الله ربنا بيستر ...هو فين يوسف 
أحمد : يوسف في الشركة بايت فيها عشان ميحصلش حاجة لازم كان حد يكون هناك 
جنة : روان انا بشكرك بجد 
روان وهي بتحضنها: انا بحبك 
جنة : وانا كمان اوي ي روان 
أحمد ذهب لصقر:  الحمد الله وحضنه 
صقر لسه في ذهول من اللي عملته جنة ليه: خير الحمد لله 
وذهب كل من أحمد وروان 
وفاء: انتي تستاهلي كل خير ي بنتي 
جنة بضحك: أي رأيك أنفع بقي اني اشتغل في مجال صقر وابقي اشطره منه 
وفاء: انا بشكرك علي تعبك معانا وخصوصا مع صقر
جنة بتبوسها: ربنا يخليكي ليا 
وفاء بفرح : وانتي ربنا يبارك فيكي 
وصعدوا للطابق العلوي
 صقر وهو لسه مش مستوعب 
صقر: ليه بتعملي كدا ي جنة لو حد غيرك كان مهمهوش غير انه ياخد فلوس ويطلب الطلاق من أول يوم بسبب إني هنتك وجرحت مشاعرك 
جنة بتنهيده: انا عمري ما طمعت في حاجة حد .دايما كنت بدعي للكل بالخير 
عمري ما كرهت الخير لحد بالعكس 
وانت مستغرب ان انا كنت عارفه حكاية دعاء ايوا كنت عرفاها 
كنت شاكة فيها من أول يوم وكنت متأكدة انها مش كويس وظهر ليا دا من الحوارات اللي كانت بتعملها ومكنتش بهتم 
والدليل لما شوفتك انت وهي في الشقه مع بعض كنت عارفه انها عاوزة توقع بينا بس عشان كنت واثقه فيك متكلمتش معاك ولا زعلت منك 
ومنساش وقفتك معايا في أيام الدروس والمذاكرة والهدوم اللي كنت بتجيبها ليا 
اللي يشيلني يوم أشيله العمر كله بعنيا
صقر وهو بيمسك ايدها: لتالت مرة بعتذر علي اللي عملته ليكي 
جنة وهي حاطة ايديها علي وشه وبتهمس في ودنه: انا مراتك ودا من حقي 
صقر نفسه بدأ يعلي من قربها: انتي إنسانه عظيمة ي جنة وانا مديون بكل عمري ليكي 
جنة : هشششششه...يلا عشان ننزل نطفي الشمع 
صقر : يلا 
ونزلوا وطفوا الشمع وقعدوا مع وفاء شويه وبعدين طلعوا 
صقر : أول مرة احس بعيد ميلادي رغم أن أمي كانت بتبقي معايا كل سنة تقريبا 
جنة : كل سنه وانت طيب ي حبيبي وعقبال مليون سنه في سعادة وفرح يارب
صقر: حبيبي؟ أول مرة تقوليها 
جنة وعيونها بتلمع: ومش أخر مرة ي صقر 
جنة بحب وهي بتغمض عيونها وجبهتها علي جبهته: هدية عيد ميلادك السنه دي إني بحبك ي صقر 
صقر : أخيراً ي جنة نطقتي 
جنة وهي سرحانه في عيونه: صقر هو انت ممكن تطلقني زي ما كنت بتقول؟
صقر : مستحيل ابعد عنك يوم واحد ي جنة 
وركع صقر علي رجله وقال : تسمحي تكوني ليا زوجة من النهاردة 
جنة وهي بتهز راسها: ايوا 
صقر قام وأخذها في حضنه: بعشقك ي جنتي 
جنة وهي بتستخبي في حضنه: هتفضل جمبي 
صقر: هفضل جمبك وعلي قلبك انا بحبك 
وقرب صقر ومال علي شفايفها ليأخذ قبله طويلة منها فهم الان اعترف كل منهم بحبه للآخر وبدأ صقر يحرك يده علي جسم جنة وكانت جنة تسجيب معه فهي فعلا تحبه وصقر يعشقها 
وذهب الاثنين إلي عالمهم الخاص 
بقلمي مروة موسي 
في الصباح 
صقر وجنة نايمه علي صدره العاري 
صقر : صباحيه مباركه ي عروسه 
جنة بكسوف : صقر بس بقي 
صقر: يلا قومي 
جنة بتوتر: لاء قوم انت الاول 
صقر بضحك وبيغمز: علي اساس إني ......
جنة بصوت عالي: صقر انت سافل والله اوي 
صقر بضحك: سافل بس بحبك ومال مرة اخري علي شفتيها ويقبلها 
ومن أمس أصبحت جنة زوجه صقر قولاً وفعلاً 
نزلوا تحت 
وفاء: إزيك ي جنة 
جنة بكسوف: ماما انا كنت عاوزة اقولك إن امبارح 
وفاء فهمت عليها واخدها في حضنها وقالت ليها مبروووك ي حبيبتي 
جنة بكسوف: الله يبارك فيكي 
أصبح الزوجين يعيشون حياة سعيدا جدا
بعد فترة أصبحت جنة تحمل جزء من صقر بداخلها 
جنة وهي قاعة مش قادرة تقوم 
صقر: معلش هات طبق البرتقال دا ولا اقولك هات الفراولة 
صقر بضحك: انتي بقيتي عاملة زي الدبوب كدا ليه 
جنة بعصبيه: وانا مالي هو مش ابنك اللي عاوز كدا 
صقر انتي كنتي عاوزة الفراولة 
جنة : ايوا هات ادقها 
صقر بيقرب عليها بخبث: طب هاتي انا ادوق الفراولة اللي في شفيفك دي 
جنة : صقررررر انت ولم تكمل وقطع صقر كلماتها بقبله 
صقر: بحبك 
جنة : وانا كمان 
بقلمي مروة موسي 
هو مش موافق ليه تكتب الأملاك باسمك كل حاجة انتهت 
صقر : انتي تستاهليهم وبعدين انا واثق فيكي 
جنة : تعرف نفسي احبك فوق العمر عمرين 
صقر : فاكرة لما قولتيلي ربنا هيعوضك 
جنة : ايوا فاكرة 
صقر: انا دلوقتي ربنا عوضني بيكي وبقلبك يمكن تعبت شوية في حياتي بس انتي العوض الحقيقي 
جنة : يعني مش هتحب حد أدي 
صقر : لاء عشان مفيش غيرك اصلا 
جنة بضحك: ولا هتاخد مني ٢٦٠ ألف بتوع الهدوم 
صقر بضحك: انتي لسه فاكرة 
بس انا لازم اخدهم منك حالن 
حملها علي سريرها وأخذوا يعيشون في بحور عالمهم الخاص بهم 
تمت

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-