رواية نقاء القلب والروح كاملة جميع الفصول بقلم ندي عبد الهادي
رواية نقاء القلب والروح كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ندي عبد الهادي رواية نقاء القلب والروح كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية نقاء القلب والروح كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية نقاء القلب والروح كاملة جميع الفصول
رواية نقاء القلب والروح كاملة جميع الفصول
بصلي بصدمه... واستغراب ونف.ور
بصتله بدموع واتكلمت بصعوبه
حااازم
....حازم..ببرود عامله ايه دلوقتي
سهر..رديت بسرعه... الحمدلله...شكلي بقي وحش صح
حازم........
سهر..بدموع..بس الدكتور قلي انو اثار الحرو.ق دي هتتعالج..ممكن بعد شهر...اعمل العمليه وارجع زي ماكنت بس انت ماتسبنيش
حازم برد جاف خالي من المشاعر
ومين بقي الي هيدفع فلوس العمليه
..اهلك علي قد حالهم..وانا يدوب كاتب كتابي عليكي مش اكتر.. وبعدين اناا كنت ناوي اصلا اسافر وكنت هستقر بره...واظن انو الأمور جابت بعضها...واهو تكون حجه عشان ارفض وانتي عارفه انو بابا غصبني علي جوازي منك
واناا بصراحه مستحيل اتجوز واحده مشو..هلا
وكمان...مريضه..قلب...
وعشان اناا طيب وحنين...خلي شبكه معاكي انتي طالق
وخرج من الغرفه
اماا هيااا صرخت بأعلى صوت
..لاااا حااازم متسبنيش
------------
الاب...بتفكير...المصاريف كترت عليناا اووي هياا لازم يعني تاخد العلاج ده
الام....بحيره...اه لازم تاخده عشان تعيش...اناا رأيي انو نجوزها ونخلص
الاب...هنجوزها ازااي انتي نسيتي..انو بنتك..مشو..هلا
الام بخبث...سيب الموضوع ده عليااا
-------
الام بمكر وحزن.زاءف
...اناا مش عارفه اعمل ايه...اناا مش ضامنه انو اعيش انا وابوها هسيبها لمين لو حصلنا حاجه
الخاله.. بتأثر علي حالة سهر...والله سهر دي صعبانه علياا اووي وبعدين متقوليش كده بكره تبقي زينة البنات
الام بمكر... ياريت...بقولك ياامل..هو ابنك اسامه.. راجع امتي
الخاله بحب وفرحه بعودة ابنها بعد غياب 6سنين
خلاص راجع اخر الاسبوع...انتي متتصوريش فرحتي عامله ازاي
الام.....................
الخاله بصت بصدمه....بسس اسامه
الام..هو مش انتي بتقولي انو سهر زي بنتك..وبعدين هياا هتعمل العمليه واحنا معناش فلوس هااا وافقي بقي
الخاله..................
-----
ضمه رجليها لصدرها
وتبكي بصمت..بعتت رساله
حاازم.. عشان خاطري ارجع اناا ماليش غيرك اتت عارف اناا بحبك قد ايه
وقفلت الفون
فتح الباب ودخلت الام
الام بلوي
...انتي لسه صاحيه ياست هاانم...انتي جايبلنا المشاكل كده دايما
ام عبير..شافتك بتبصي من شباك البلكونه واترعبت من شكلك اياكي تطلعي تاني انتي فاهمه
ام عبير..دي الي لقت شغل لابوكي..فامش عاوزين نخسرها...فاااهمه اناا مش عارفه الي.خب.طك.بالعربيه .مموتكي.ش..ليه وريحنا منك
بصت سهر بالم وكسرة قلب
**------
الخاله...بص بقي ياحبيبي انا عاوزه افتحك في موضوع
اسامه...ايييه ياماماا
الخاله...بتوتر...حضر نفسك بكره رايحين نخطبلك
أسامه..قام وقف..ايه الي انتي بتقوليه ده ياماما ده انا لسه راجع امبارح...وبعدين اناا بحب واحده تانيه وهتجوزها
الخاله... بص كده يابني البنت دي مسكي.نه واهلها مش راحمنها..فانت تكتب عليها وخلاص وتقعد معاياا والي انت بتحبها تتجوزها
اسامه.........
الخاله...انت طول عمرك طيب يااسامه وافق عشان خاطري
اسامه.... حاضر ياماما
------
يلاا يابت قومي فيه عريس بره يلاا
بصت بهدوء...عااارف
الام...عارف..ايه
سهر..لو مش عارف يبقي ملهاش لازمه وبعدين اناا مش عاوزه اتجوز
رم.ت الكوبايه
في وشهاا...قومي يابت..انتي هتتامري كمان
------
اسامه بضيق من ذاك الرجل الطماع
مش كتييير شويه
الاب...بطمع...لا مش كتييير وبعدين انا عارف انك جي من بره ومتريش يعني
نفخ اسامه بضيق
علي دخول سهر وهي حاطه وشها في الارض
الخاله بصت بترقب...وخوف من ردت فعل ابنها
رفعت سهر رأسها
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بص بصدمه وعدم فهم..ايه ده ياماما انتي عاوزه تجوزيني واحده مشو.هه
لاا اكيد فيه حاجه غلط
دموعي نزلت بصمت كنت عاوزه ادافع عن نفسي بس معرفش ماعنديش القدره اني اعمل كده حسيت نفسي ولا حاجه انسحبت بهدوء ودخلت اوضتي.....
الخاله...بتوتر...اهدي بس يابني
اسامه بضيق...لاا مش ههدا اناا ماشي
______
الاب بضيق....وغضب.. المصاريف كترت اووي اناا مش هجيب علاج للبت تاني ت.مو.ت.. احسن
الام....ولا..تم.وت ولا حاجه انا عندي عريس ليها
الاب بطمع... ازااي وهو غني يعني
الام بطمع...هو عنده حاجه وتمانين سنه ومبيشفش وعايز واحده تخدمه فاحنا هنجوزه البت وهو هيدفع مهر كبير
الاب...قام بسرعه وفتح اوضة سهر
انتي يابت انتي
سهر بهدوء...نعم يابابا
الاب...قومي البسي حاجه وتعالي فيه واحد طالب واحده تخدمه فاحنا هنقعد نترجاه انو يقبلك
سهر بغضب...لااا يابابا انا مش هعمل كده ولو كنت انت وماما مدايقين مني لدرجادي وخايف علي الفلوس انااا همشي من البيت وهريحكم مني خااالص
الاب مسكها من ايديها...مش بعد السنين دي كلها تقوليلي اناا همشي....انتي نسيتي انو احنا لمناكي من الشوارع ...عطفنا عليكي
سهر بدموع...لاا انتو كنتو واخديني مصلحه..خطف.توني نن اهلي..وبقيتو تشغلوني معاكم لغيط ماسبتو الشغل ده.....وللاسف لما عرفت حقيقتكم...كنت خلاص فاضل علي فرحي اسبوع....وخفت انو حازم يسيبني
بس اناا خلاص ماشيه ومش هشوفكم تاني
الاب..مسك.الحزام...ونزل فوقيها ض.رب بلا رحمه...انتي بتردي عليااا يا مشو.هه أنتي
سهر بصراخ...ابعد عنيي..ااااه
واغمي عليهاا من.الض.رب وال.وج.ع
__________
فتحت عينيها بتعب ودموعها بتنزل دموع اول مافتكرت ال حصل
الخاله بحزن...انتي كويسه دلوقتي ياسهر عامله ايه دلوقتي
سهر بصت للخاله.... وانفجرت من البكاء
انااا ليه بيحصل معاياا كده هاااا ليهه
اناا عملت ايه اااععع
الخاله بتاثر...اهدي بس..ومتقوليش كده استغفري هااا ياحبيبتي إن شاء الله بكره هيكون احسن متخليش حاجه تأثر فيكي اناا عارفه انك علطول قويه ياسهر
يلاا عشان نروح
سهر بصت برعب...لااا انااا مش راجعه هناك تاني
الخاله بحزن...لاا انتي هتيجي معاياا يلاا يابنتي
____
فتحت الخاله باب البيت
اسامه بقلق...ماماا انتي كن
بص بضيق لسهر
سهر بصت بقلق وخوف ومسكت في هدوم الخاله
يلاا ياسهر تعالي ريحي في اوضتي يلاا ياحبيبتي
بعد دقائق
اسامه...بضيق...ممكن اعرف دي بتعمل ايه هنااا وانتي كنتي فين ده كله
الخاله بجمود....كناا في المستشفى وقصت له ماحدث
اسامه.. ماشي ياماما بس انا قايلك انو سلمي جايه هناا بكره عشان تتعرفي عليهااا وهو
الخاله بضيق....ومين بقي سلمي دي حتت بنت اخلاقها زي الز.فت ولبسها مش كويس انا اصلا مش موافقه... ويلا قوم هات المأذون
اسامه....ليييه
الخاله... عشان تكتب كتابك علي سهر...يلاا
ومش عاوزه نقاش ولو مسمعتش الكلام انت مش ابني ولا اعرفك..اناا هنزل اجيب شوية حاجات ارجع الاقي المأذون
_____
اسامه دخل بغضب....انتي عاوزه مني اييه هو بالعافيه اناا مش عاوز اتجوز واحده.مشو.هه انتي مابتفهميش اكيد اهلك هماا الي وزينك ودي تمثيليه..عشان تلهفو قرشين وضحكتو علي امي الغلبانه
سهر حطت ايديها علي ودنها وبكاء...حرااام عليك سيبني اناا مش هتجوز حد سيبني لوحدي
اسامه....انتي تقومي تلمي هدومك وتمشي من هناا ارجع ملاقكيش..
سهر بدموع.... اناا ماليش حد بكره همشي بس الوقت اتاخر همشي بكره
اسامه... اناا عاوز اعرف انتي عايشه ليه...انتي مافيش حد بيحبك اصلاا ولو فاكره انو امي ممكن تعيش كتييير وهتستني معاكي لااا انتي بتحلمي
وخرج من الغرفه بغضب
جت رساله علي موبايلها
جريت بلهفة وهي بتفتح الموبايل... علي امل انو يكون حازم
فتحت الشات
بصت بصدمه وحزن...
"ابعدي عني وسيبني في حالي انتي خلاص صفحه واتقفلت"
كتبت بسرعه.... حااازم عشان خاطري ماتسبنيش اناا عاوزه اشوفك ولو لمره
استنت رده
فجاءه لقته عملها بلوك
سهر بصت للموبايل...وافتكرت كلام اسامه لما قلها انو الكل بيكر.هها...وهي هتبقي وحيده والكل بيخاف منها
مسكت الطبق الي فيه الاكل وكسر.ته خدت جزء منه وقربته من ايديها ودموعها بتنزل وبتفتكر زكرياتها معاا حازم
وقربته ووووووو
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
سهر قعدت تفتكر كلام اسامه وانو مافيش حد بيحبها وهتفضل وحيده طول عمرها كس.رت الطبق الي كان فيه الاكل واخدت جزء منه وقربته من ايديها وهي بتبتسم وبتفتكر ذكرياتها معاا حازم وقد ايه هي بتحب حازم
قربت السك.ين من ايديها وبدون تردد قط.عت شرايين ايديها
--------------------
حااازم. انت جيت كنت عارفه انك مش هتسيبني. انتي بتحبني صح حااازم
*كانت هذه الكلمات تفوهت بها سهر وهياا في غيبوبه
كان يجلس بالقرب منها الخاله واسامه الذي كان يشعر بالذنب
الخاله بحزن ودموع.. ياعيني عليكي يابنتي بعد كل الي عمله معاهاا لسه بتحبه وبتفكر فيه
اسامه... بتفكير...هو فين حازم ده ليه ميجيش يشوفها
الخاله...ده كان ساكن في البيت الي جمب بيت سهر وأبوه كان قعيد ابوه كان بيحب سهر زي بنته واكتر وكان شايف اهلها الي بيعذ بوها فقرر انو يجوز حازم لسهر. سهر حبته جداا بس هو لاا واستغل انو ابوه ما ت وسهر الحاد ثه الي حصلتلهاا. وطلقها بعد كتب كتابهم باسبوعين وكان خلاص فاضل علي الفرح يجي اقل من اسبوع.....وهو دلوقتي سافر بره مصر
اسامه بحزم وتفكير.... متعرفيش سافر فين
الخاله..بتذكر...اااه سافر امريكا
اسامه... ماما انا هسافرله امكن لو خليت سهر تشوفه يخفف من عذ.ابي بتأنيب الضمير
الخاله بصتله بامتنان...روح بس طمني عليك ومتتاخرس
----بعد يومين
حالت سهر كانت بتسوء اكتر واكتر
اسامه ... سافر امريكا وبدا يدور حول علي حازم
السكرتيره....حازم بيه فيه واحد عاوز حضرتك بره
حازم.. باستغراب...مقالش مين
السكرتيره...باين عليه من مصر
حازم.... طب دخليه
دخل اسامه
حازم... باستغراب.....انت مين وعاوزني في ايه
اسامه...اناا ابقي من مصر ومن نفس مدينتك بس انا كنت مسافر اناا قريب سهر من بعيد
حازم اول ماسمع اسم سهر قام وقف وبدات عليه علامات الضيق
حازم....اوووف...هي مش هتسيبني في حالي بقي
اسامه بضيق...سهر تعبانه جامد وبتحلم بيك هي حاليا في غيبوبه...انا كل الي طالبه منك انك تيجي تشوفها امكن لو شافتك تتحسن
حازم ببرود... اطلع بره انا مش فاضي للكلام ده انا وراياا شغل
*-------
بعد يومين.... في المستشفى
اسامه بص بصدمه..لامه.... مالك ياماما بتعيطي ليه كده
الخاله ببكاء... سهر قلبها وقف مرتين والدكتور قال لو وقف تاني هيااا مش هتعيش
أسامه بص بحزن وتانيب الضمير
فجاءه موبايله رن
بص للمتصل بضيق وبعد شويه
ايوه ياسلمي
سلمي بغضب...انت فين بقالك اسبوع مبتكلمنيش ومبتردش علي تليفوناتي هي البت المشو.هه دي لحست عقلك....
اسامه بغضب...سلمييي احترمي نفسك..انا قطعت علاقتي بيكي وياريت مترنيش علياا تاني انتي فاااهمه
-------
بعد مرور عدة اشهر
الدكتور بعمليه...المريضه فاقت
تقدرو تدخلولها
اسامه بص بفرحه واتصل بمامته يفرحها
اسامه فضل كل يوم يجي المستشفى ويحكي معاا سهر بالساعات احساسه بالذنب اتحول لحب سهر ايوه هو حبهااا هو حبهاا من اول مره هو متاكد انو عمرها ماهتحبه لانو عارف حبها الكبير لحازم فضل يدعي في صلاته انهاا تحبه او تسامحه علي كلامه ليها زمان والي كان سبب في محاولة....انتحا.رها
اسامه قلبه كان بينبض بقوه. دخل لهدوؤ لقا وشها شاحب وبصه للشباك
اسامه بصوت يكاد يكون مش مسموع...سهررر اناا
سهر بصتله بصدمه اتحولت لفرحه......حاااازم
اسامه بص بدهشه واستغرب
اماا سهر بصتله بحب وقامت من عالسىرير بسرعه وحضنته....كنت عارفه انك هترجع كنت عارفه انك بتحبني
اسامه بص بصدمه....وبادلها الحضن
علي دخول الخاله
بصت باستغراب شديد
سهر بصتلها بفرحه.. شوفي ياخالتو حااازم رجع مش قولتلك انو بيحبني ومستحيل يسيبني
اسامه بصلهاا...ايوه ياسهر اناا بحبك يلا ارتاحي دلوقتي علي ماسال الدكتور عليكي
سهر بحب...حاضر
اسامه.ماا. .ياخاله عليكي معاها
-------
اسامه بصدمه... يعني ايه يادكتور
الدكتور...للاسف سهر عايشه في وهم عايشه في عالم تاني غير الي احنا عايشين فيه من كتر حزنها وصدمتها في العالم ده عقلها الباطن صورلها عالم تاني. تعيش فيه وتتمني فيه الي هيااا عوزاه زي ماشافتك حد تاني
اي حاجه للاسف هي بتحبها واتسلبت منها هتشوفها كده يعني انت ملاحظتش انها لما بصت لنفسها في المرايه مقالتش حاجه او معملتش اي تعبير حزن
اسامه...يعني ده مرض نفسي وممكن يتعالج مع الزمن
الدكتور بحزن... للاسف لاا الحاله دي لا. انا مش عاوز اقولك انو سهر مش هتعيش سنه بالكتير وه تم.وت
اسامه