رواية فجر المستقبل كاملة جميع الفصول بقلم دعاء احمد

رواية فجر المستقبل كاملة جميع الفصول بقلم دعاء احمد

رواية فجر المستقبل كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة دعاء احمد رواية فجر المستقبل كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية فجر المستقبل كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية فجر المستقبل كاملة جميع الفصول

رواية فجر المستقبل بقلم دعاء احمد

رواية فجر المستقبل كاملة جميع الفصول

أحمد:ادخلي يا عروسه
فجر دخلت الشقه وهي بتسمي باسم الله... زعلانه متضايقه.. خايفه....
أحمد بابتسامه حزينه:متخافيش كدا دي اوضتك ودي اوضتي لو احتاجت حاجه ناديلي.....
فجر بسرعه: انت عارف اني مش بحبك.... ولا عمري تخيلت نفسي اكون زوجه ليك....ولولا ابويا الشيخ متولي  مكنتش هتجوزك....
أحمد بضيق:عارف... تصبحي على خير
فجر:وانت من اهله
دخلت اوضتها و غيرت فستان الفرح واخدت ايسدال و راحت تصلي
فجر وهي رافعه ايديها بتدعي :يارب انت عالم بحالي انا راضيه بقدرك..... راضيه والله.. يارب أصلح  حاله ورجعه عن الطريق اللي هو ماشي فيه
الصبح
فجر واقفه في المطبخ بتجهز الفطار...... خبطت على باب اوضه أحمد
أحمد :ثواني.....
كان بيطفي السيجاره وفتح الباب
أحمد:عايزه حاجه.؟؟
فجر:شكرا... الفطار جاهز كح كح ايه دا؟؟
أحمد بسرعه:انا اسف عارف انك بتتخنقي من السجاير
وبسرعه مسك ايديها وراح ناحيه البلكونه و مسك زرعه النعناع وقربها منها
فجر عندها مشكله في التنفس بقيت تشم ريحه النعناع و بتتنفس
أحمد:احسن دلوقتي
فجر بتوتر:اه شكر.... هو انا ممكن اسالك سؤال
أحمد: طبعا
فجر: انت ملتزم في الصلاه
بصلها بتوتر و مش قادر يكدب في حاجه زي دي :انا بصراحه بقالي مده طويله مش بصلي
فجر بصتله بحزن لكن ابتسمت :طب ممكن نصلي الصبح سوا
أحمد :طبعا بس ثواني هتوضي
فجر: حاضر هستناك
بعد شويه
جرس الباب بيخبط
بتكون بنت وهي لابسه توب  وجيب قصيره
أحمد:خليكي هفتح انا
وفتح الباب
نفين:اي يا احمد مجتش الكبا"ريه ليه امبارح مستر عز سأل عليك
فجر بصدمه:كبا"ريه؟؟؟.
أحمد بتوتر:فجر
فجر بصدمه. كبار"يه؟؟؟؟!!!!!
احمد بتوتر:فجر انا.... اسمعيني لو سمحتي
نفين بمياعه:مين دي يا أحمد.... ايه دا هو انت ليك في  الشما"ل.... اومال ليه بتتقل عليا يا جدع.... بس الحق يتقال وانا كر"قا"صه مصر الأول بقولك البتش دي تنفع را"قصه ايه
قل"م نزل على وشها نفين
نفين بصدمه:انت بتضر"بني يا احمد عشان دي..... بتضر"بني عشان الز"باله دي
أحمد :الز"باله دي تبقي انتي يا بتاع الر**جاله و دي تبقي مراتي  
نفين بهستريه :انا ز"باله بعد ما خليتك تمسك الفلوس بايدك بعد ما كنت هتشحت
أحمد بزعيق :ياريتني ما عرفتك اطلعي برا بررااااا
نفين بصت لفجر بحقد ومشيت
فجر بدموع : انت؟ كبا"ريه اي.... انا عايزه افهم.... 
أحمد :فجر انا..... بشتغل في الكبا"ريه مع نفين من ست شهور ..... في الأول كنت من الجارد بتوع الكبا"ريه بس بعد مده مستر عز صاحب عرف اني صوتي حلو و خلني اغني وراء الر"قا"صه
فجر بصدمه : هو... انت... انت خدعتني.... 
أحمد :انتي متعرفيش حكايتي.... متعرفش انا اصلا اي..... 
فجر: انت؟؟ انت ايه يا احمد؟ انت مين؟ 
أحمد :ارجوكي اديني فرصه احكيلك حكايتي
فجر : حكايه اي
أحمد بدموع:حكايه الطفل اللي ابوه ما"ت وهو عنده سبع سنين.... الطفل اللي محسش بمعنى الطفوله.... اللي نزل يشتغل عارفه كنت بشتغل في طابونه عيش 
كنت بعبي العيش في الأكياس و اوزعه على الناس بالعجله بتاعتي
الطفل اللي شاف امه بتخدم في البيوت عشان تعلم ابنها الوحيد و هو كان قلبه بيحس نزل يشتغل 
كان بيجي بعد المدرسه يروح الورشه مع الاسطي محمود...ويرجع بليل ياكل هو وأمه المريضه ومع ذلك بتشتغل..... ويفضل يذاكر عشان يبقى مهندس شاطر
حكايه الشاب المراهق اللي قدم في الثانوي و كان شاطر جدا بالرغم انه مخدش ولا درس خصوصي 
أمه كانت التعب غرس في جسمها و أتمكن منها...... المراهق اللي كان بيشتغل اي شغلانه تقابله
(احمد كان بيبكي بوجع وقع على ركبته وفضل يبكي) 
و بيرجع بليل يفضل يذاكر بالرغم ان ايديه بتكون اتشققت من الشغل طول النهار في الورشه..... و عشان احنا ناس غلابه امي ما"تت و معرفتش حتى اجيبلها تمن العلاج في مستشفى خاصه..... كانت مر"ميه في مستشفى حكومي هههه 
الشاب كان منهار مش عارف يروح فين  ولا يعمل اي
الام ما"تت قبل امتحانات ثانويه عامه بأسبوع واحد.... اسبوع 
لكن الشاب مستسلمش و قدر يجيب مجموع هندسه..... بعد خمس سنين اتخرج بامتياز مع مرتبه الشرف..... و مكنش من نصيبه انه يبقى معيد في الجامعه..... قدمت في كل شركات الهندسة محدش قبلني.... واللي كانوا يقولوا هنكلمك 
عد سنه وانا بدور على شغل مفيش 
وقتها قبلت نفين و هي اللي اقنعتني اشتغل معها فتره وانا وفقت و بقيت اكسب فلوس كتير كتير اوي..... 
فجر بدموع وحزن عليه لكن بجمود:بس دي فلوس حر"ام وانا مقبلش اعيش في الحر"ام.... طلقني يا احمد يهون عليا اتطلق يوم صباحيتي ولا اني اعيش في عالم كله حر"ام...... و على فكره الجوازه دي باطل لأنها مبنيه على كذب..... طلقني
فجر بدموع :بس انا مقبلش اعيش بفلوس حر"ام... طلقني يا احمد
أحمد  :فجر النهارده صباحيتك و لو انتي مش خايفه على سمعتك انا خايف وواعدك هعملك اللي انتي عايزاه لكن بعد ست شهور من دلوقتي
فجر بسرعه سابته ودخلت اوضتها قبل ما تضعف قدام شكله اللي وجع قلبها
لكن بعد ساعتين
باب الشقه بيخبط
أحمد فتح ولقى الشيخ متولي والد فجر
احمد: اتفضل يا عمي....
الشيخ متولي:بسم الله ماشاء الله اومال فين فجر يا ابني...
احمد:في اوضتها.... قلت لحضرتك قبل كدا مش انا المناسب ليها و انها تستاهل حد افضل مني.... انا لحد دلوقتي مش فاهم ليه تجوز بنتك لوحد زي...
الشيخ متولي:عشان شفت فيك النواه الطيبه بالرغم اللي الأخطاء الكتير اللي عملتها و غير كدا شفت نظرتك ليها من اول يوم سكنت فيه في المنطقه شفت نظرات الحب في عيونك
احمد:بس هي تستاهل حد احسن مني.... حد يكون كويس
الشيخ متولي بحكمه:و مين قالك انك مش كويس... انت استحملت اللي مفيش حد استحمله.... على فكره فجر طيبه المهم تدور على شغل في مكان محترم يا ابني
احمد:ان شاء الله هعمل كدا.. انا اخدت عهد علي نفسي اني مش هرجع للطريق دا تاني
الحج متولي:ان شاء الله
فجر طلعت سلمت على ابوها وفضلت قاعده عادي و متكلمتش في الموضوع
عد ست شهور
و احمد لقى شغل في شركه هندسه كان مقدم فيها من مده طويله و حياته اتظبطت
فجر بتعمله بحدود لكن منكرش انها حبيته
في يوم
فجر:العشا جاهز اتفضل
احمد: فجر مش ناويه تحني بقى انا اسف بجد والله العظيم انا عمري ما اختارت الطريق اللي كنت ماشي فيه
فجر بابتسامه :حلو الاكل
أحمد بغمزه:حلوه صاحبت الاكل
فجر: انا بحبك و كنت متأكده انك هتتغير بس كان لازم دا يحصل
احمد:اخير قولتيها يا مفتريه
فجر:بس يا ولا
احمد:يلهوي على الكسوف اللي هيودينا في دا"هيه دا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-