رواية جوهرة مخفية كاملة جميع الفصول بقلم نورهان محليس

رواية جوهرة مخفية كاملة جميع الفصول بقلم نورهان محليس

رواية جوهرة مخفية كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نورهان محليس رواية جوهرة مخفية كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية جوهرة مخفية كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية جوهرة مخفية كاملة جميع الفصول
رواية جوهرة مخفية بقلم نورهان محليس

رواية جوهرة مخفية كاملة جميع الفصول

سيلا:-فتاه تمتلك25عاما ذات بشرة سوداء وشعر اسود قصير ناعم وعيون بنيه وكانت سمينه لها قلب ابيض وكان يطلق عليها الفحمه
...........................................................................
محمد الأحمدي:-شاب مثل الشباب المصريه ولكنه غني يمتلك 30عاما متكبر وكان يتنمر كثيرا علي سيلا 
.............................................................................
نجوي:-والدة سيلا تمتلك 50عاما وكانت تحب سيلا جدا وتعاملها كأنها صديقتها
.............................................................................
عمر:-والد سيلا يمتلك 55عاما غليظ الطبع قاسي يكرة سيلا
.............................................................................
اميرة:-اخت سيلا كانت جميله جدا تشبه أمها تمتلك من العمر20عاما تدرس في كليه آثار وكانت تكرة سيلا 
.............................................................................
في منزل بسيط تستيقظ بطلتنا علي صوت منبها لتستقبل يوم جديد ملئ بالتنمر الذي اعتادت عليه منذ ولدت 
صلت ولبست وخرجت لتذهب الي عملها في طريقها كانت تتلقي العديد من التنمر من جيرانها ولكن كانت اعتادت على ذلك وصلت الي الشركه 
سيلا:-صباح الخير يا منال
منال:-اخيرا جيتي ايه كل دا تأخير 
سيلا:-معلش الطريق كان زحمه
منال:-ماشي يلا ادخلي محمد باشا قال أول ما تيجي تروحي علي مكتبه
سيلا:-ماتعرفيش عاوزني ليه
منال:-ونا إيش عرفني عن ازيك بقا ورايا شغل
غادرت منال وتوجهت سيلا الي مكتب محمد 
...........................................................................
منال:-سكرتيرة محمد فتاه في غايه الجمال وابنه عم محمد متكبرة وتريد الزواج من محمد بأي شكل لتحصل على ماله 
.............................................................................طرقت سيلا الباب
محمد:-أدخل
سيلا:-حضرتك قولت أول ماجي اجي لحضرتك 
محمد:-مواعيدك مش مظبوطه ليه 
سيلا:-اسفه بس الطر.........
ليقاطعها محمد :-مابحبش الأعذار دانتي حتي مش حطه نقطه مكياج في وشك كنت قولت ماشي بس برضو حتي لو حطيتي مكياج العالم كله هتفضلي فحمه 
سيلا:-حضرتك خلصت كلام
محمد:-لسه انهاردة عندي اجتماع وبصراحه مش عارفه نتي ازاي وتقبلي الناس وترجملهم ذا ممكن يفكرون اجيبك معايا تشحتي بمنظرك دا
سيلا:-حضرتك نا رايحه اترجم وأظن هما مش هيسيبوا الاجتماع ويركزوا معايا إذا كنت جميل او لاء ثانيا نرجع لموضعنا حضرتك طلبتني افندم 
محمد:-اعمليلي قهوة
خرجت سيلا لعمل القهوة لذلك المتكبر الذي لا يهتم بما يقوله للناس وان هذا الكلام يؤثر علي الآخرين 
عملت القهوة وتوجهت بها الي مكتبه 
سيلا وضعت القهوة علي المكتب
سيلا:- تؤمر بحاجه تانيه يا محمد بيه
محمد:-لاء حضري نفسك الاجتماع بعد نص ساعه حاولي تحطي شويه مكياج ومش عاوز ولا غلطه تمم
سيلا:-قولت لحضرتك مرة إني رايحه اترجم وبس وعلي العموم عن ازيك
خرجت سيلا وتوجهت إلى مكتبها وهي منزعجة من الي محمد قاله 
...........بقلم نورهان محليس...........
بعد نص ساعه
محمد:-جاهزة
سيلا:-أيوة
محمد:-مش عاوز ولا غلطه فاهمه
سيلا:-حاضر
ودخلوا الي غرفه الاجتماع
...................
بعد الاجتماع
محمد:-مكنتش أتصور انك شاطرة كدا
سيلا:-شكرا ممكن اروح ولا حضرتك عاوز حاجه 
محمد :-لاء يلا روحي
سيلا:-تمم عن ازيك
وتوجهت سيلا الي منزلها
................................
سيلا:-يا نوجي انا جيت
نجوي:-تعالي ياحببتي عامله ايه 
اميرة:-ناس يتقال ليها تعالي ياحببتي عامله ايه وناس محدش بيعبرها مش فاهمه انتي بتحبيها علي ايه دي الناس مسمينها فحمه 
نجوي:-بنت احترمي نفسك تكلمني مع اختك الكبيرة عدل
اميرة:-الكبيرة:!ههه انا رايحه اوضتي
سيلا:-ليه يا ماما بتقوليلها كدا 
نجوي:-تنكسر رقبتها ماتولع عيب الي هي قالته 
سيلا:-يا ماما انا اتعودت عليها كدا عادي المهم بابا جه ولا لسه
نجوي:-لسه في الشغل 
سيلا:-تمم هخش أخد شور واعمليلي كوبايه قهوة من ايديك الحلوة دي إلا ورايا شغل اد كدة
نجوي:-من عنيا 
وينتهي اليوم ويمر3 اشهر علي هذا الحال 
يوم وقفه رمضان
تستيقظ بطلتنا علي اغنيه رمضان جانا وعلي صوت والداتها 
نجوي:-سيلا اصحي يلا بكرا رمضان يلا علشان تروقي معايا نجوي واختك بكرا خالتك جايه تفطر معانا قومي يلا يا بت
سيلا:-يوه يا ماما حتي يوم إجازتي نصحي بدري برضوا
نجوي :-بدري ايه الساعه عشرة
سيلا:-لاء متأخر اوي نا قايمه اهو 
نهضت سيلا وغسلت وجهها وصلت وبدأت تروق هي وي مامتها واميرة الشقه 
أثناء السحور..............
اثناء السحور كانت سيلا و اميرة يحضرون الطاوله السحور
سيلا:-بابا....ماما يلا السحور جاهز
نجوي:-أيوة جاين اهو
جلسوا جميعا علي الطاوله ليتسحروا وفجأة
تن ترن تن تن اصحي يانايم صحي النوم تن ترن تن دحنا بقينا في شهر الصوم 
جريت كل من سيلا واميرة علي البلكونه ليشاهدوا المسحراتي
سيلا:-عمو قول سيلا واميرة 
المسحراتي:-اصحي سيلا تن ترن تن تن اصحي يا ميرا تن ترن تن تن
اميرة:-اصحي ياسيلا ايه قول اصحي يا فحمه😂😂
سيلا :-...................
دخلت سيلا الي اهلها وكملوا السحور 
الله اكبر الله اكبر 
كان هذا اذان الفجر 
سيلا:-يلا ياماما يلايابابا بسرعه الفجر بيدن 
عمر:-طيب ياختي نزلين اهو
خلصوا صلاة الفجر وتوجهوا الي البيت وذهب كل واحد الي غرفته 
امسكت سيلا هاتفها انها رساله من رقم غريب مكتوب فيها
«كل سنه ونتي طيبه يافحمه حياتي😂😂»
سيلا:-مين
مجهول:-مش لازم تعرفي
اغلقت سيلا الهاتف وذهبت في سبات عميق
في الصباح......
استيقظت بطلتنا وصلت وتوجهت إلى عملها ولكنها فوجئت عندما رأت منال تضع الكثير من الميكياج وتلبس ملابس غير محتشمه 
ولكنها لم تبالي وتوجهت الي مكتبها 
كانت مشغوله بعملها حتي دق هاتفها
محمد:-خلصتي الشغل
سيلا:-اه 
محمد:-طب يلا روحي علشان فاضل ساعه علي المغرب بس اوعي تاكلي الاكل كله😂😂
سيلا:-تمم نا مروحه شكرا 
اغلقت الخط وتوجهت الي بيتها
الله اكبر الله اكبر
كان اذان المغرب 
نجوي:-ربنا مايفرق جمعنا ابدا كل سنه واحنا مع بعض
كلهم قالوا امين
بعد الفطار توجهوا الي المسجد لصلاة التراويح
وتوجهوا الي منزلهم 
سيلا وامها كانوا يشاهدون التلفاز وذهبت سيلا لغرفتها
واثناء طريقها لغرفتها سمعت...........
سيلا:-اميرة ؟!
سيلا:-اميرة مالك في ايه بتعيطي ليه
اميرة:-مالكيش دعوة بيا ويلا روحي اوضتك 
سيلا:نا اختك الكبيرة احكيلي جايز اساعدك
اميرة بعياط شديد:-نتي عمرك ما كنتي اختي انا بكرهك ابعدي عني وروحي اوضتك بقا يلا
سيلا:-طب قوليلي بس مالك انتي منهارة نا اختك احكيلي
اميرة:-قولتلك ابعدي عني ومتخطيش الاوضه دي تاني فاهمه
سيلا:-حاضر يا اميرة بس لو عوزتي اي حاجه انا في اوضتي
ذهبت سيلا الي غرفتها لتجد رساله من نفس الشخص المجهول مرة اخري
«شكلك حلو اوي في الحجاب احلى من شعرك والاسدال كان حلو عليكي يا فحمتي»
قريت الرساله ومش عارفه ليه نا كنت فرحانه اوي كدة وفوقت من شرودي علي صوت ماما 
نجوي:-بت يا اميرة بت يا سيلا تعالوا ساعدوني وبسرعه
توجهت سيلا الي المطبخ لتساعد امها
نجوي:سيلا فين اختك 
سيلا:-......دي دي دي نايه
نجوي:-نايمه
سيلا :-طب خشي صحيها علسان السحور
سيلا:-حاضر
توجهت سيلا.الي غرفه اختها ولكن وجدت....
توجهت سيلا الي غرفه اختها ولكن وجدت اختها واقعه فى الارض فاقدة الوعي 
سيلا:-اميرة اميرة فوقي اميرة وحاولت تفوقها لحد اما فاقت
سيلا: اميرة نتي كويسه مالك
اميرة ولاول مرة تحضن اختها وتبكي 
سيلا:-مالك بس في ايه
اميرة:- نا بنهار ياسيلا
سيلا:-ليه بس في ايه
اميرة:-يوسف خطب وفرحه بعد العيد
سيلا:-يوسف مين
اميرة:-يوسف دا ........ 
سيلا:-اتجوزني عرفي وعشمني بالجواز وانه هيجي يتقدم لبابا يوسف دمر مستقبلي بصي بصي ياسيلا كاتبلي ايه 
يوسف:-ازيك ياعمري عامله ايه انا خطبت انهاردة عقبالك اصل نا دورت علي بنت ناس وغاليه مش رخيصه ذيك اه قبل منسا نتي طالق بالثلاثة والورقه الي مابنا اتقطعت وورقتك الي معاكي اتقطعت ولا نسيتي انك اديتيني الورقه 
سيلا بتقرا بصدمه
اميرة:-سيلا ارجوكي ساعديني ارجوكي
سيلا:-طب اخهدي اهدي يا حببتي وكل حاجه هتتحل
اميرة:-هتتحل ازاي انا مستقبلي ضاع دنا كنت حامل وهو خلاني اعمل اجها..ض 
سيلا:-ايه؟؟!
اميرة:-اعمل ايه ياسيلا اعمل ايه
سيلا:-هتتحل والله بس دلوقتي قومي اغسيلي وشك ويلا علشان نتسحر وصدقيني لجبلك حقك
اميرة:-بجد طب ازاي
سيلا:-ازاي دي تبقي بتعتي انا المهم يلا فرفشي كدا 
قامت اميرة وغسلت وجهها وتسحروا
سيلا:-اميرة هاتي رقم يوسف
اميرة:-ليه
سيلا:-هاتيه بس 
اميرة:-10.................
سيلا:-تمم تصبحي علي خير 
اميرة:-ممكن تنامي جمبي انهاردة
سيلا:-طبعا
في الصباح
تستيقظ سيلاوتصلي فرضها وتذهب الي عملها 
في الشركه 
يرن هاتف سيلا
سيلا:-الو
محمد:-تعالي المكتب في ثواني
سيلا:-حاضر
دق دق دق
محمد:-ادخل 
سيلا:-ايوة 
محمد:-عاوز ورق اخر صفقة
سيلا:-امرك
بعد خمس دقائق
سيلا:-اتفضل الورق 
محمد:-تمم تقدري تخرجي 
تمم عن ازنك
بعد مرور 4ساعات 
سيلا:-اقدر اروح دلوقت 
محمد:-اتفضلي
الله اكبر الله اكبر 
فطروا
لترن سيلا علي مجهول
سيلا:-ها عملتي ايه
مجهول:-عملنا كل حاجه طلبتيها 
سيلا:-تمم نا جايه اهو
سيلا:اهلا اهلا نورت المخزن
سيلا:- اهلا أهلا نورت المخزن
يوسف:-نتي مين ونا بعمل ايه هنا نتي مش عارفه نا مسن ولا ايه
سيلا:-لاء طبعا عارفه نت مين عيل صغير بيلعب ببنات الناس وبيعشمهم وبيتجوزهم عرفي دا نت مش كدا ولا ايه
يوسف:-انت…..
لتقاطعه سيلا وتكمل حديثها:-نا لسه ماخلصتش كلامي بص يا بابا نت يوم الجمعه تجيب عيلتك بعد الفطار وتيجي تتقدم لاختي
يوسف:-ولو معملتش كدا
سيلا:-لو معملتش كدا اختك هخليها ذي اختي بس هفضح اختك نا هسيبك بس صدقني لو معملتش كدا لاندمك طول عمرك وهخلي اختك تندم معاك وعلتك كلها
يوسف:-نتي مفكرة التهديدات دي هتخوفني نا ممكن افضح اختك علي فكرة
سيلا:-اعلي ما في خيلك اركبه ونشوف مين الي هيضحك في الاخر
لتخرج سيلا من المخزن وتأمر بفك يوسف وتتوجه الي بيتها
سيلا:-يا نوجا نا جيت
نجوي:-تعالي يا حببتي اتأخرتي كدا ليه
سيلا:-مافيش نزلت اشم هوا شويه امال فين اميرة
نجوي:-في اوضتها ربنا يحببكم في بعض يارب
سيلا:-امين يانوجا نا هخش اشوفها كدا سلام
نجوي:-سلام ربنا يخليكم لبعض وميحرمنيش منكم ابدا
دق دق دق
اميرة:-ادخل
سيلا:-جيبالك مفاجأه
اميرة:-ماتقوليش نتي جبتي حقي
سيلا:-يوسف هيجي يتقدملك يوم الجمعه بعد الفطار
عندما سمعت اميرة ماقالته سيلا تحولت ملامح وجهها من فرحه الي حزن
اميرة:-نا مش عاوزاها يا سيلا مش عاوزاة يتقدملي مش عاوزة اشوف خلقته تاني
سيلا:-دا الحل الوحيد يا اميرة مكنتش عارفه اعمل حاجه تانيه هو هيتجوزك 6شهور بس وبعدين هيطلقك
اميرة:-لاء ياسيلا بالله عليكي
سيلا:-ماتخافيش ياروحي الا صحيح قوليلي هو نتي بتصلي
اميرة:-لاء
سيلا:-ايه رايك نصلي سوا
اميرة:-موافقه طبعا
وتوضؤا وصلوا
اثناء الصلاة
اميرة في سرها:-يارب خليك معايا يارب نا عارفه اني الي عملته دا غلط كبير بس نا عاوزة اتوب والله اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عني
سيلا:-حرما
اميرة؛-جمعا
سيلا:-احنا لازم نقول لماما وبابا
اميرة:-ماشي
سيلا :-يانوجا تعالي ثانيه
نجوي:-ها
سيلا:-بتعرفي تزرغطي
نجوي:-اه بس ليه
سيلا:-اميرة في ناس جايين يتقدمولها يوم الجمعه بعد الفطار
نجوي :-صحيح الكلام دا يا اميرة
اميرة:-ايوة ياماما
نجوي:-ياالف نهار ابيض لولولولولولولولولوليمبروك يا قلب امك
اميرة:-الله يبارك فيكي يا ماما
يفتح باب الشقه ويدخل سامح
سامح :-ايه في ايه ايه صوت الزغاريط دي
نجوي:-في عريس جي لاميرة يوم الجمعه بعد الفطار
سامح:-مبروك ياحببتي الف مبروووك شوفتي يا سيلا شوفتي اختك الصغيرة هتتجوز ونتي شكلك هتفضلي قاعده جمبي
سيلا:-النصيب يابابا عن اذنكم نا رايحه اوضتي
لتتجه سيلا نحو غرفتها وابكي وتذهب وراءها اميرة
نجوي:-حرام عليك ليه قولتلها كدا
سامح:-دي الحقيقه نتي محسساني ني قولت حاجه غلط
نجوي:-عمرك ماهتتغير
للتتجه نجوي الي غرفه سيلا وتحاول ان تواسيها هي و اميرة
نجوي؛-يلا يابنات علشان نحضر السحور
بعد اذان الفجر
اميرة:-نا اسفه
سيلا:-علي ايه
سيلا:-علي الي كنت بعملوا فيكي وكرهي ليكي نا اسفه علي كل حاجه
سيلا؛-يابت احنا اخوات لو مستحملتكيش هستحمل مين يلا علشان ننام تصبحي علي خير
اميرة:-ونتي من اهله
عدت الايام
«يوم الجمعه»
سامح:-الساعه8ونص هو العريس مش جي ولا ايه
اميرة:-زمانه جي
نجوي:-اتصلي عليه يابناي دي خالتك وابنها جوة وممكن ياكلوا وشنا
اميرة:-حاضر يا ماما
لتتجه اميرة نحو غرفه سيلا
اميرة:-شكلوا مش جي يا سيلا
سيلا:-زمانه جي ماتقلاقيش ه….
لم تكمل سيلا كلامها حتي رن هاتفها
سيلا:-اهو مش قولتلك
سيلا:-الو
يوسف:-…………..
سيلا:-ايه نت بتقول ايه
يتبع…
سيلا:-الو
يوسف:-بقولك ايه نا مش جي وسافرت واعلي ما في خيلك اركبيه
سيلا:-نت بتقول ايه الو الو
اميرة:-في ايه
سيلا:-الحيوان بيقول انه مش جي وسافر
اميرة:-طب هنعمل ايه في الورطه دي
لتنادي سيلا علي محمود ابن خالتها
سيلا:-محمود تعالي عاوزاك ثواني علي انفراد
محمود:-في ايه ايه الي حصل
سيلا:-الزفت مش جي
محمود:-نا كنت عارف انه حيوان من اول ما شفتو
سيلا:-مش وقته المهم هنعمل ايه دلوقت
محمود:-تعالي ورايا
محمود:-ياامي يا خالتو ياعمي ممكن تيجوا ثواني بصراحه كدا نا كنت العريس ومقولتش علشان كنت حابب اقلقكم شويه الوحيده الي كانت تعرف سيلا عمي سامح انا طالب ايد اميرة تقبل
سامح :-والله يابني نت ما فيكش عيب بس الرأي رأي اميرة
اميرة:-ممكن تسيبونا لوحدنا
خرجوا ونادت اميرة علي سيلا
اميرة:-استني يا سيلا عاوزاكي
توجهت سيلا اليهم واغلقت الباب
اميرة:-محمود نا مش موافقه
محمود:-سيلا نا مش بعمل كدا علشان اداري عليكي وعلي الي عملتيه نا بعمل كدا علشان بحبك ونتي عارفه من زمان
اميرة:-بس نا يعني
محمود:-نتي ست البنات كلهم
سيلا:-احم احم نحن هنا
اميرة؛:-ما تخرجي تقعدي معاهم برا
سيلا:-يابابا يا ماما اميرة موافقه
سحر خالت سيلا :-ونبي صحيح لولولولولولولولي
اتفقوا علي معاد الجواز وكان بعد 4شهور
وسيلا ومحمد بدأو يقربوا من بعض اكتر واكتر وبدأت علاقتها بباباها تتحسن اكتر
بعد مرور شهر
محمد:-انسه سيلا
سيلا:-نعم
محمد :-كنت عاوز اقابل باباكي واطلب ايدك
سيلا:-ايدي انا
محمد:-اه ممكن رقم موبايله
سيلا:-اتفضل عن اذنك
محمد:-اتفضلي
لتخرج سيلا الي مكتبها وهي في قمه السعادة
في الليل وصوت الزراغيد يملا العمارة
اميرة:-مبروك يا سولا
سيلا:-الله يبارك فيكي يا ميرا
سامح:-مبروك يا بنتي
سيلا:-الله يبارك فيك يابابا لتأخذة في احضانها وهي في قمه السعاده
بعد مرور اربعه شهور كان الفرح
طلي بالابيض طلي
فرح سيلا ومحمد واميرة ومحمود
بعد مرور6سنوات
سيلا:-تعالي هنا يا ابن الجزمه
سامر:-انا ابن جزمه واللهى لما بابا يجي هقولوا
سيلا طلعت تجري ورا سامر
ليفتح باب الشقه
محمد:-نتي يا زفته خدي تعالي
سيلا:-افندم
محمد:-بتجري ورا استاذ سامر ليه
سيلا:-الاستاذ بيعاكس بنت خالته مرام
محمد:-حصل الكلام دا يا سامر
سامر:-بصراحه يابابا هي قمر ونا بحبها
سيلا:-هتجيبوا منين يعني منت شبه ابوك سامر طلعلها لسانه فطلعت تجري وراه
محمد :-قصدك اني بصباص طب تعالي وفضلوا يجروا ورا بعض هما التلاته وهنا تكون نهايه الروايه
تمت..

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-