رواية مخاباة املي كاملة جميع الفصول بقلم نجلاء هاني

رواية مخاباة املي كاملة جميع الفصول بقلم نجلاء هاني

رواية مخاباة املي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نجلاء هاني رواية مخاباة املي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مخاباة املي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مخاباة املي كاملة جميع الفصول
رواية مخاباة املي بقلم نجلاء هاني

رواية مخاباة املي كاملة جميع الفصول

جوري:- مامي اي رأيك فِ فستاني 
والدة جوري:- قمر بحبيبتي بس انتِ هتفضل واقفه بيه كدا متقعدي 
جوري:- لا يمامي انا هفضل كدا لحد ما ريان يجي عشان يقولي رأيه 
والدة جوري:- ماشي يقلب ماما خليكِ مستنياه
جوري:- نا هطلع استناه برا يمامي لحد ما يجي 
__________في الخارج
جوري:- هيهه ريان اخيرًا جيت، اي رأيك فِ فستاني
ريان بحب:- زي القمر يا جويريتي، مفيش اجمل منك اصلًا
جوري:- بجد يا ريان يعني انا حلوة
ريان:- انتِ مش حلوة بس انتِ زي القمر ومتأكد انك هتكوني زي القمر كدا بردوا في فرحنا
جوري:- بجد يا ريان يعني احنا هنعمل فرح
ريان:- ايوا طبعًا وهيكون احلى فرح لاحلى جوري بس لما نكبر
جوري:- يعني احنا لما نكبر هنتجوز يا ريان وهكون عروسة حلوة
ريان:- هتكوني عروسة زي القمر يقمري
جوري:- وهتفضل تحبني علطول حتي لحد منكبر 
ريان:- وهفضل احبك لاخر عمري 
جوري:- وعد
ريان:-وعد 
_________ فوقت من سرحاني علي دخول لين صحبتي.. 
لين:- لسه يا جوري قاعدة مغيرتيش عشان نخرج 
جوري:- مليش نفس اخرج فِ مكان يا لين سيبيها ليوم تاني
لين:- ثواني بس جوري انتِ كنتِ بتعـ.ـيطي واي اللِ مسكاه دا.. دي النوت بتاعك لسه بردوا مش قادرة تنسي ريان 
جوري:- لسه يا لين وعمري مهقدر انساه ريان دا كان كل حاجه ليا عمري مكنت اتخيل انه يسيبني ويمشي كان نفسي انه يكون معايا اوي في الوقت دا 
لين:- حبيبتي عارفه انك كنتِ بتحبي ريان اكتر من اي شخص تاني وانه معاكِ من وانتِ صغيرة بس مش عايزاكي تعملي فِ نفسك كدا هو اكيد بخير ولسه بيحبك زي ما انتِ بتحبيه 
جوري:- اتمني بجد يا لين يكون بخير ويكون لسه فاكرني زي منا فكراه فات على فراقنا 10 سنين ولسه مش قادره انساه وبحس بيه في كل مكان حوليا وكأنه معايا 
لين:- ربنا يرجعه بالسلامة عن قريب عشان يخلصنا منك بقا 
جوري بضحك:- يخلصكوا مني انا ليه يبت دَ انا حتي قمر، وبعدين انتِ اي اللِ جابك اصلًا قومي امشي
لين:- اه يخلصنا منك دَ انا كل ما اجي هنا القيكي بتعـ.ـيطي وبتفتكري زكرياتكم، واه ملكيش دعوة انا اجي هنا براحتي بحب طنط وباجي علشانها
جوري:- طنط بردوا ولا ابن طنط
لين:- الله يفـ.ـضـ.ـحك يشيخه فـ.ـضـ.ـحتيني، قومي يبت خلينا نخلص 
جوري:- خلاص ماشي قايمه اهوه اطلعي برا بقا عشان اغير وملكيش دعوة باخويا فاهمه
لين بغيظ:- بالله يا جوري لو ما اتلميتي لأجي اضـ..ـر.بك وهتزعلي 
جوري بضحك:- اسفين يا حاج خلاص خدي راحتك 
"اعرفكم علي نفسي انا جويرية وبيقولولي يا جوري عندي 19 سنه فِ اولي طب عيوني عسلي وبشرتي بيضة ومحجبه" 
"ولين دي صديقتي من اعدادي بحبها جدًا وانا وهيه اكتر من اخوات معايا في نفس الكلية وتقريبًا بردوا معايا فِ البيت وبتحب سليم اخويا بس مينفعش نروح نقول" 
"واللِ كنت بتكلم عنه دا يبقي ريان صديق طفولتي وكان جاري وكنا بنحب بعض من واحنا صغيرين وكنا مع بعض عطول لحد ما جالي فِ يوم وعرفني انهم هينقلوا لمكان تاني وكان اخر كلام بينا انه هيفضل يحبني زي ما وعدني وانه هيرجعلي تاني عشان نتجوز وابقي احلى عروسة ولسه مرجعش بس انا على امل انه هيرجعلي قريب وانه لسه فاكرني"  
______في الخارج 
سليم:- ازيك يا لين عامله ايه 
لين بتوهـ.ـان:- هاا.. انا تمام الحمدلله انت عامل ايه 
سليم بضحك:- انا بخير الحمدلله، انتِ وجوري خارجين ولا اي
لين:- ايوا هنخرج شويه نتفسح بمناسبة ان الامتحانات خلصت وكدا 
سليم:- تمام تحبوا اوصلكم
هنا جت جوري.... 
جوري بغمزه ل لين:- تحبي يا لين سليم يوصلنا ولا نروح احنا
لين بغـ.ـيظ:- لا يا سليم مش تتعب نفسك احنا هنروح 
سليم:- لا ولا تعب ولا حاجه زي ما تحبوا
جوري:- تشكر ياحب احنا هنمشي احنا بقا 
والدة جوري:- هتمشي من غير متتغدي يا جوري انتِ ولين
لين:- لا يطنط مش حابين ناكل دوقتي على عيني اسيب طبخك وامشي بس جعفر بنتك ممكن تبلعني لو قعدت شويه 
الكل بضحك عندك حق 
جوري:- طب يلا بدل ما اخلي جعفر يبلعك فعلًا او اسيحلك ايهما اقرب 
لين:- سيد عيب مش تقول كدا احنا اهل يلا بينا بدل الفـ.ـضـ.ـايح اللِ ناويه تعمليها دي 
________
لين:- ها يستي تحبي نروح فين 
جوري:- مش عارفه اي مكان اختاري انتِ 
لين:- تعالي نروح نجيب ايس كريم ونتمشي على البحر شويه وبعد كدا نروح الملاهي 
جوري:- خلاص ماشي يلا بينا 
___________ عند محل الايس كريم 
 لين:- انا هدخل اجيب واجيلك مش هتاخر 
جوري:- تمام وانا هستناكِ هنا 
"ظلت جوري تنتظر لين في الخارج إلى ان رأت طلفة تقف بعيدًا عنها بقليل فذهبت لترى لم تقف هذه الطفلة وحيده"
جوري:- ازيك يجميله اي اللِ وقفك لوحدك هنا كدا 
الطفلة بطفولة:- انا مستنيه بابا هو قالي انه هيجبلي ايس كريم ويجي 
جوري:- وانتِ مش دخلتي معاه لي 
الطفلة:- هو انا دخلت معاه بس مش عارفه هو راح فين 
جوري:-خلاص مش تقلقي يجميلتي هستناه معاكِ هنا، انتِ اسمك اي
الطفلة ببراءة:-اسمي سيليا، وانتِ 
جوري:- اسمي جويرية بس بيقولولي يا جوري 
سيليا:- الله اسمك جميل اوي 
جوري:- حبيبتي انتِ اجمل، بصي اول ما بابا يجي شوريلي عليه ماشي
بعد فترة خرجت لين:- جوري كنتِ فين بقالي فترة بدور عليكِ ومين القمر دي 
سيليا:- انا اسمي سيليا وجوري مستنيه معايا بابا عشان هو اتاخر وانتِ بقا اسمك اي؟ 
لين:- اسمي لين يقمر 
جوري:- سيليا ي حبيبتي شوفي كدا حد من اللِ خارجين دول يبقي بباكي 
سيليا بفرحة:- جوري جوري بابا اهوه بابي
جوري ولين بصـ.ـدمة:- ريان
ريان بصـ.ـدمه:- جويرية
يتبع.. 
جوري بصدمة:- ريان انت رجعت واذا سيليا تبقي بنتك، اكيد دَ مش حقيقي 
لين:- ساكت لي يا ريان مترد 
ريان:- جوري انا اسف 
جوري بهستريه:- اسف على اي قوليي اسف على اي يا ريتك ما رجعت 
لين بدموع:- جويرية استني، استني متمشيش، حرام عليك يا ريان انت متعرفش هي عانت قد اي من يوم ما مشيت يا ريتك ما رجعت 
سيليا بطفولة:- بابي هي لي جوري زعلت لما عرفت اني بنتك هو انا وحشه 
ريان بحزن:- لا يحبيتي هي مش زعلت ولا حاجه وبعدين انتِ زي القمر مش وحشه خالص 
سيليا:- ماشي يا بابي يلا بينا نمشي 
____________ عند البحر 
جوري بدموع وانهيار:- ااااااه ليه يا ربي رجع ليه ويوم ما يرجع يكون متجوز عنده بنوته اااااه يا وجع قلبي يا ريتني مشوفته ولا حبيته فِ يوم 
لين بدموع:- جوري حبيبتي اهدي، متعمليش فِ نفسك كدا 
جوري:- لي رجع يا لين لييي رجع يوجع قلبي اكتر ما هو موجوع، لين ممكن تسيبيني لوحدي
لين بدموع:- لا يا جوري مش هسيبك لوحدك تاني 
جوري بنهيار:- لين ابعدي عني دوقتي وسيبيني فِ حالى ملكيش دعوة انتِ مش حاسه بالوجع اللِ انا فيه محدش حاسس بكم التعب والوجع اللِ انا حساه
لين بحزن على حال صديقتها:- جوري حبيبتي عارفه انك تعبانه دلوقتي وعشان كدا مش هسيبك، تعالي نروح يلا او نروح اي مكان تحبيه بس بالله بلاش تعملي فِ نفسك كدا 
" وبعد محاولات كتير من لين فِ اقناع جوري وقفت واتجهوا الي المنزل "
____________ في المنزل 
والدة جوري:- مين اللِ بيخبط، جايه اهوه ثواني
لين:- احنا يطنط افتحي
والدة حوري باستغراب:- انتو لحقتو يا لين تخرجوا ومالها جوري ساكته كدا لي
لين:- مفيش يطنط محصلش حاجه مش تقلقي 
" ذهبت جوري من امامهم إلي غرفتها واغلقت الباب خلفها وظلت تبكي وتحدث نفسها"
جوري بانهيار:- لي كدا يا ريان دَ انا عمري محبيت حد قد محبيتك لي تعمل فيا انا كدا هونت عليك وهان عليك وعدنا باننا هنفضل نحب بعض لحد اخر يوم فِ عمرنا 
_________ في الخارج 
والدة جوري:- لين اي اللِ حصل مش من عوايدكم انكم ترجعوا بدري يوم الخروجة بتاعكم كدا، ولي جويرية بالحالة دي 
لين بحزن:- مفيش يطنط بس عيزاكِ تخلي بالك الفترة دي من جوري وحاولى بقدر الامكان متكلمهاش فِ اي حاجه، انا هدخلها اشوفها قبل ما امشي 
والدة جوري:- ماشي يحبيبتي ادخُليلها وانا لما تهدي هحاول اشوف مالها 
لين:- ماشي يطنط بس بلاش تظغطي عليها 
_____________ في الداخل عند جوري 
لين:- جوري جوري يطنط الحقينييييي
والدة جوري:- اي يا لين مالها جوري...... جوريييييي اتصلي بالدكتور بسرعة يا لين بسرررعة، جوري يا حبيبتي فوقي فوقي يا حبيبه امك 
لين بدموع:- انا كلمته وكلمت سليم وزمانهم جايين 
________________ على الجهة الاخري عند ريان 
ريان:- شوفتها انهارده يا زين شوفت جويرية انهارده ولسه زي ما هي زي القمر 
زين بفرحة:- بجد يا صاحبي شوفتها طب وشوفتها فين واي اللِ حصل 
ريان بحزن:- شوفتها عند محل الايس كريم كنت بجيب ل سيليا وخرجت لقيت سيليا واقفه مع جوري
زين بصدمة:- سيليا وجوري يعني جوري عرفت انها بنتك 
ريان بحزن:- ايوا يا زين واول ما شافتني اتصدمت وعيطت وسبتني ومشيت
زين:- طب وانت عملت اي يا صاحبي 
ريان:- مفيش سيليا سألتني هي لي جوري زعلت وفهمتها انها مزعلتش ولا حاجه وبعد كدا مشيت 
زين:- يعني مروحتش ورا جوري تتكلم معاها 
ريان:- اتكلم معاها اقولها اي يا زين دي او مشافت سيليا بتقولها اني بباها وهي منهارة او كنت روحت وراها مكنتش هترضي تسمعني 
زين بحزن:- ان شاءلله يا صاحبي يكون اللِ جاي خير 
ريان:- ان شاءلله، انا هسيبك وامشي بقا عشان سيليا 
زين:- ماشي ي ريان بس ابقي طمني عليك 
ريان:- ماشي ي صاحبي فِ رعاية الله 
___________ عند جويرية كان وصل الدكتور وبدأ يكشف عليها 
سليم:- ها يا دكتور جوري مالها 
الدكتور بحزن:- عندهاااا
الجميع بصدمة:- اييي
يتبع 
الدكتور:- عندها انهيار عصبي وجسمها ضعيف والانهيار دَ ناتج عن تعرضها لصدمة وهيه مقدرتش تتحملها، انا  اديتها حقنة مهدئة وكتبتلها على علاج تمشي عليه وان شاءلله هتكون بخير 
سليم:- ان شاءلله يدكتور وشكرًا على تعبك معانا 
الدكتور:- لا ولا تعب ولا حاجه ربنا يقومها بالسلامة 
_____________ بعد ذهاب الدكتور 
والدة جوري:- لين اي اللِ حصل خلي جويرية فِ الحالة دي، انتو خارجين كويسين 
لين:-..... 
سليم:- لين متردي ساكته لي اي اللِ حصل لجوري خلاها ف الحالة دي 
لين:- بصي يا طنط نا مكنتش ناوية احكي ع أي حاجة بس لازم تعرفو 
سليم:- نعرف اي 
لين بحزن:- انتو طبعًا عارفين ان جوري كانت متعلقة ب ريان جدًا وكانت لسه عندها أمل انه يرجع حتي بعد ما مشي وانقطعت كل اخباره
والدة جوري:- ودَ اي علاقته باللِ حصل لجويرية 
لين بحزن:- مهو يطنط احنا شوفنا ريان انهارده لما خرجنا وكان معاه بنوته وقالت انها بنته
سليم بصدمة:- هو ريان رجع 
والدة جوري ولين بصدمة:- رجع منين وانت كنت تعرف حاجه عن ريان.. 
______________ فِ المساء فِ منزل ريان 
والدة ريان:- حمدلله على السلامة يا ريان يعني يبني يوم متيجي تقضي طول اليوم برا ومش اشوفك 
ريان بحنان:- وانا اقدر بردوا ي ست الكل اسيبك، انا بس كان عندي شويه حاجات لازم اخلصها 
والدة ريان بحنان:- ماشي يقلبمك اكيد مكلتش حاجه طول اليوم، نا جهزتلك العشا اطلع غير لحد ما احطه على السفرة
ريان:- ماشي يامي هطلع اغير واجيلك،هي سيليا فين مش شايفها يعني 
والدة ريان:- فوق فِ قوضتها، انتِ بس يبني لو تريح قلبي وتقولي مين دِ واي علاقتك بيها
ريان:- يامي سيليا دِ بنتي يعني بقي عندك حفيدة، يلا نا طالع اغير ونازل 
والدة ريان بعد ان غادر ريان من امامها:- وبالسهولة دِ قدرت تنسي جويرية، دَ اللِ يشوفك يوم مكنا بنعزل وانت مش قادر تبعد عنها وسهرك طول الليل عشان هي بعيدة عنك مش يشوفك دوقتي قدرت تنسي البنت الوحيدة اللِ حبتك 
ريان بحزن:- لا ي امي منستش جويرية ولا هقدر انساها طول عمري بس معدش ينفع نكون سوا 
والدة ريان بحزن على حال ابنها:- انت اللِ عملت كدَ فِ نفسك وفيها انت اللِ اخترت تبعد وتسافر وياريتك ما سفرت، غبت غيبتك وقولت هترجع عشان تتجوز البنت الوحيدة اللِ حبيتها زي مكنت قايل قبل ما تسافر انك عايز تسافر علشان ترجع تتجوز انت وجوري بس رجعت وانت معاك بنت ويعالم جايبها منين
ريان وقد امتلأت عيناه بالدموع:- خلاص ي امي معدش ليه لازمة الكلام دَ، انا طالع اجيب سيليا ونازل
_______ في غرفة سيليا 
سيليا:- بابي انت كنت بتعيط 
ريان:- لا يحبيبة بابا مش بعيط انا كويس، يلا عشان تتعشي مع تيتا تحت 
سيليا بطفولة:- وانت يبابي مش هتيجي معايا 
ريان:- لا ي حبيبتي هاجي هغير بس وانزلك 
سيليا وهي تغادر:- ماشي يبابي مش تتأخر 
"اخذ ريان فِ تبديل ملابسه، فاذا بصوت رنين الهاتف مُعلنًا عن وجود اتصال من اي الأشخاص"
"عندما نظر ريان إلى الهاتف ووجد ان الاتصال يأتي من احد اصدقائه فِ المانيا اجاب بسرعة" 
الشخص بالالماني :- Deine Neuigkeiten Ryan, und was gibt es Neues von Celia, geht es ihr gut?
اخبارك ريان، وما أخبار سيليا هل هي بخير؟ 
ريان بالاماني:- Ja, Marood geht es gut, sagst du mir, gibt es etwas Neues?
اجل مارود هي بخير، هل حدث شي جديد
مارود:- Ja, Ryan, das, was wir erwartet hatten, ist passiert, Dieser Typ namens Marco sucht dich und Celia
اجل ريان حدث الشي الذي كنا نتوقعه، ذلك الشخص الذي يُدعى ماركو اخذ في البحث عنك وعن سيليا 
ريان ببرود:-Ich wusste das gut, aber er konnte nichts finden
كنت اعلم ذلك جيدًا ولكنه لن يستطيع ايجاد شيء 
مارود:-  Ich weiß, dass du alles über Celia gelöscht hast, aber ich möchte wissen, was du mit meinem Freund vorhast
اعلم انك قمت بمحي اي شيء بخصوص سيليا ولكني اريد ان اعلم ما الذي تنوي على فعله يا صديقي
ريان بعصبية:- Ich werde Marod eine Menge Dinge antun und ihn dazu bringen, alles zu bereuen, was er getan hat
سوف اقوم بفعل اشياء كثيرة مارود وسأجعله يندم على كل ما فعله
مارود بهدوء:-Ich verspreche dir, mein Freund, dass ich dir helfen werde, dich an diesem Idioten zu rächen
اعدك صديقي بأن أقوم بمساعدتك لكي تأخذ بثئرك من هذا الابلي 
ريان:- Das weiß ich gut, Maroud, du bist mein Bruder, nicht nur mein Freund
اعلم ذلك جيدًا مارود فانت اخي وليس صديقي فقط 
مارود:- Sicher, Bruder, ich werde ein bisschen arbeiten und Marco finden, und ich rufe dich zurück
اكيد اخي، سوف أقوم الان ببعض الاعمال والبحث عن ماركو وسأقوم بإعادة الاتصال بك ثانيًا
ريان:-  Wir waren uns einig, Rafeeq, und wenn Sie weitere Informationen sammeln, sagen Sie mir, tschüss
اتفقنا رفيق وحين تقوم بجمع معلومات اخري اخبرني بقا، الي اللقاء 
مارود:-Sicher, tschüss
بالتأكيد، إلى اللقاء
" بعد ان انهي ريان الاتصال قام بالهبوط إلى الاسفل لكي يتناول العشاء"
____________ فِ منزل جوري
لين والام بصدمة:- سليم انت كنت تعرف حاجه عن ريان كل الفترة دِ ومش عرفتني 
سليم بأسف:- ايوا نا كنت بكلم ريان دايمًا اطمن علية ويطمن عليا وكان اخر اتصال بينا قبل ما يسافر ألمانيا 
الام بصدمة:- هو ريان سافر الماني، انا اخر حاجه اعرفها انهم بعد ما عزلو من هنا سافرو لبلدهم فِ الصعيد
سليم:- ايوا يا امي هو فعلا كان كدا بس من خمس سنين تقريبًا ريان عرفني انه هيسافر عشان يعمل الماجستير بتاعه وهيرجع من اليوم دَ ونا معرفش عنه حاجه، ولسه عارف من لين دوقتي انه رجع بس رجع ازاي من غير ميعرفني وازاي بتقولي معاه بنت اكيد فِ حاجه غلط 
"فِ هذا الوقت كانت جوري قد افاقت وبدأت بالسير نحو الخارج ولكنها توقفت حينما سمعت حديث اخاها" 
جوري بصدمة:- ريان انت انت كنت تعرف كل دَ عن ريان ومش قولت 
سليم بحزن واسف:- جوري انا اسف سامحيني مكنتش عايز افكرك بيه تاني كنت فاكر انك نسيتيه 
جوري بضياع:- نسيته، نسيته ازاي انا حاسه اني فِ دموامه ومش قادرة اخرج منها 
" وما هي الا لحظات وكانت جوري مطاحة ارضًا"
الجميع بفزع:- جوريييي
يتبع
نتفض الجميع عند رؤية جوري مُطاحة ارضًا فذهبوا ليساعدوها" 
سليم:-"وقد قام بحمل جوري واتجهه بها الي غرفتها "
سليم:- امي هاتي البرفان عشان نفوق جوري على ما ارن على الدكتور اخليه يجي يتابع حالتها 
"اومأت له والدة وذهبت وظلت لين بجوار جوري" 
"ذهب سليم ليحدث الدكتور بينما كانت والدة وجوري يحاولون افاقة جوري" 
سليم:- الو يونس عارف اني تعبتك معايا بس جوري تعبت تاني وعايزك تيجي تتابع حالتها
يونس:- ولا تعب ولا حاجه يا سليم مسافة السكة وهكون عندك 
"اغلق سليم الهاتف بتعب ودخل لغرفة جوري" 
______ بعد مدة ليست بكثيرة وصل دكتور يونس إلى منزل سليم
يونس:- حالتها بتسوء ومحتاجه رعاية كامله، فهضطر اني انقلها المستشفى عشان اكون متابع حالتها 
والدة جوري:- يعني يدكتور لازم تتنقل المستشفى مينفعش تتابع حالتها هنا 
يونس:- لا لازم تكون هناك عشان يكون فيه رعاية اكتر واقدر اطمن عليها من وقت للتاني 
سليم:- تمام يا يونس اللِ انت شايفه، المفروض ننقلها امتي 
يونس:- من انهارده عشان هتحتاج محاليل تتعلق ليها عشان ضعيفة 
"بعد مدة غادر يونس المنزل متجهًا إلى المشفي لكي يكون فِ انتظار جوري" 
____فِ منزل جوري
"قام سليم بحمل جوري واتجهه بها الي السيارة مُتجهين نحو المشفي، وكل هذا وجوري فِ عالم اخر" 
"وصل كُلًا من سليم و والدتة ولين ومعهم جوري إلى المشفي" 
_______فِ غرفة جوري فِ المشفي 
يونس:- انا دوقتي هعلق ليها محلول، وهديها حقنة منوم عشان ترتاح
والدة جوري بدموع:- يعني هي كويسه يبني طمنيني عليها انا قلبي واجعني عليها خالص
يونس:- اطمني يأمي هي بخير وان شاءلله هتقوم بالسلامه، وانا اللِ هتابع حالتها 
سليم:- تعبك معايا يا يونس تسلم 
يونس:- تعبتني اي يبني انت اخويا مفيش بينا الكلام دَ، هسيبكم انا بقا واروح اشوف بقية المرضي وشويه وهاجي عشان اطمن على جوري
" بعد ان غادر يونس المكان "
والدة جوري بدموع:- كان مستخبي لينا فين بس دَ يارب، بس الحمدلله قدر الله ومشاء فعل 
لين بحزن:- اطمني يطنط جوري هتكون احسن بإذن الله، وبعدين لا يُصيبنا إلا ما كتب الله لنا، لعل كل اللِ حصل دَ خير 
والدة جوري:- ونعمة بالله، انا هقوم اصلي وادعيلها 
لين:- خديني معاكِ 
"ذهب كُلًا من والدة جوري ولين لاداء فرض الله" 
سليم بحزن :- جوري ينور عيني ينفع اللِ بتعمليه فِ نفسك دَ، فين جوري الشقيه اللِ كانت دايمًا بتتخانق معايا وتضحك وتهزر، ارجعي لجوري البنت اللِ الضحكة مش بتفارق وشها، انتِ عارفه انا بكره ادخل المستشفيات من يوم الحادثة وانا معتش بحب ادخلها، مش عايز افتكر اللِ حصل فيها ولا يتعاد تاني، فعشان خاطري حاولي تتخطي كل اللِ انتِ فيه وقومي عشاني وعشان ماما اللِ ملهاش غيرنا، وحشتيني ضحكتك الحلوة، انا مش متعود ع جوري الضعيفة، انا متعود على جوري القوية اللِ بتقدر تتخطي كل الازمات 
"ظل سليم يتحدث مع جوري إلى ان دخلت لين" 
لين بحزن:- ان شاءلله ي سليم هتكون بخير اطمن، وخليك قوي عشان جوري محتاجانا جنبها ولازم نكون اقوياء عشان نقدر نساعدها
سليم بحزن:- ان شاءلله، هي فين امي 
لين:- طنط لسه فِ المسجد بتصلي وتقرأ قرأن 
"فِ هذا الوقت رن هاتف سليم" 
سليم:- الو ي تاليا 
تاليا وتكون السكرتيره الخاصه لسليم:- استاذ سليم محتاجين حضرتك هنا فِ الشركة عشان تمضي على عقودات الصافقة الجديدة 
سليم:- خليها وقت تاني يا تاليا عشان مش فاضي
تاليا:- بس مينفعش يا استاذ سليم، لازم حضرتك تمضي انهارده عشان الصفقة تتم
سليم:- خلاص ي تاليا جهزي العقدات لحد ما اجي انا شويه وهكون عندك 
تاليا:- تمام استاذ سليم فِ انتظار حضرتك 
سليم بعد ان اغلق الهاتف:- لين لما امي تيجي عرفيها اني فِ الشركة عشان الصفقه الجديدة، ومش هتأخر
لين:- تمام يسليم هعرفها، خلي بالك من نفسك، سلام 
سليم:- الله يسلمك، سلام 
______غادر سليم المشفي واتجه الي شركته
"سليم شاب فِ العشرينات يبلغ من العمر 25، ذو جسم رياضي، وعينان باللون البني، وبشره بيضاء وشعر اسود داكن، لديه شركته الخاصه الذي ورثها عن والده وكانت فِ هذا وقت صغيرة ولكنه قام بالعمل الجاد اللِ ان اصبحت من احدي اكبر شركات فِ مصر" 
_____فِ الشركة دخل سليم وقد ظهرت عليه علامات التعب والحزن
سليم للسكرتيرة:- تاليا هاتيلي الورق على المكتب
اومأت له تاليا وذهبت خلفه:  اتفضل يا استاذ سليم ورق الصفقه اهو 
سليم:- ماشي شكرًا يا تاليا تقدري تتفضلي 
"غادرت تاليا المكان واخذ سليم فِ العمل بِجد محاولا نسيان الالام الذي يشعر بها كلما تذكر تلك الحادثة" 
_________ اصبحت الساعه تتجاوز العاشرة مساءًا ولازال سليم غارق فِ العمل وكانت الشركة خاليه مت جميع الموظفين بستثنائه هو 
سليم بتعب:- الو يامي عامله اي
والدة جوري:- كويسه الحمدلله يحبيبي، امال انت اتاخرت اوي لي كدا، اول مرة تتأخر فِ الشركة كدَ 
سليم:- معلش يأمي مختش بالي من الساعة، شويه هكون عندك، طمنيني على جوري عامله اي 
والدة جوري:- الحمدلله يحبيبي بقت احسن ودكتور يونس كان لسه هنا من شويه وقال انها بخير 
سليم بارتياح:- الحمدلله يأمي مسافه السكة وهكون عندك 
"اغلق سليم المكالمة مع والدته، واخذ بالعبث فِ الهاتف عن رقم تاليا" 
سليم:- تاليا اسف على الاتصال فِ الوقت دَ بس كنت عايزكِ تجيبيلي معلومات عن الشخص اللِ هقولك عليه دَ وعنوانه ورقم فونه وكل دقيقه 
تاليا:- لا ولا يهمك ياستاذ سليم، اسمه اي الشخص دَ وانا اجيب لحضرتك كل المعلومات عنه
سليم:- اسمه******* 
تاليا:- تمام هعرف كل المعلومات وابعتها لحضرتك 
سليم بشكر:- شكرا يتاليا هتعبك معايا تاليا:- ولا تعب ولا حاجه دَ شغلي، حاجه تانيه استاذ سليم 
سليم:- لا شكرا، سلام 
____'_' بقلمي نورين هاني، انهي سليم المكالمة وغادر المكان مُتجهًا الى المشفي 
"وصل سليم المشفي واتجه الي غرفه جوري" 
فِ غرفة جوري كان يجلس كُلًا من سليم و والدتة ولين، دخلت احد الممرضات وقالت"
الممرضه:- اسفه لحضرتكم بس اللِ مسموح ليه انه يفضل هنا شخص واحد بس 
فتحدث سليم:- تمام مفيش مشكله 
يلا يأمي عشان اروحك واروح لين وهفضل انا هنا 
والدة جوري:- لا ي سليم روح انت روح لين وروح انت كمان ونا هفضل معاها هنا و ابقا تعالي الصبح 
"وبعد العديد من المحاولات لاقناع سليم ولين بالذهاب غادرو المكان وتركوا والدة جوري فِ المشفي مع جوري" 
______ فِ السيارة بتاع سليم
كان طوال الطريق صامت وعلامات الحزن تملأ وجهه الي ان تحدثت لين"
لين:- مالك يا سليم، اطمن ان شاءلله هتكون بخير والدكتور قال انها اتحسنت
سليم بضياع:- مش عارف يا لين خايف عليها، خايف تضيع مني مش حمل ان حد من اللِ بحبهم يسبني ويمشي تاني، من يوم الحادثة وانا بقيت بخاف ان حد منهم يحصله حاجه
لين بحزن:- لسه فاكر الحادثة ي سليم دِ فات عليها اكتر من خمس سنين 
سليم وقد امتألت عيناه بالدموع:- انسي ازاي ي لين، انسي وفاة بابا واخويا التوأم، كنت حاسس اليوم دَ ان فيه حاجه هتحصل، وحاولت امنعهم من انهم مش يخرجوا بس كان اياد مُصر"اياد اخوه التوأم اللِ مات فِ الحادثة" انه يروح الشركة مع بابا، لمَ عملو الحادثة انا حسيت بتعب اياد لاننا كنا بنحس ببعض، يومها قبل محد يعرفنا قولت لأمي انهم حصلهم حاجه، ومفيش دقايق وكان جالنا اتصال بانهم عملو حادثه واتنقلوا المستشفى، لمَ روحنا المستشفى عرفونا انهم فِ العمليات الاتنين، ولما الدكتور خرج قال انه مقدرش يعمل حاجه وانهم ماتوا، من اليوم دَ وهمه بقوا ليا كل حاجه مليش غيرهم وهمه ملهمش غيري، خايف ان يحصل حاجه لجوري، جوري دِ مش اختي بس لا دِ بنتي اللِ ربتها بعد ما بابا مات يعني هي بمكانه بنتي واختي وحبيبتي وكل حاجه ليا 
لين بدموع:- ربنا يرحمهم همه اكيد فِ مكان احسن دوقتي ادعيلهم بالرحمه، واطمن ان شاءلله جوري هتقوم بالسلامه وهتتخطي كل التعب والحزن دَ وهتكون احسن بس لازم انت كمان تكون اقوي عشان انت مصدر القوة لينا 
سليم:- ان شاءلله وانا واثق ان ربنا هيقومها بالسلامة 
"وصلت لين الى المنزل و ودعت سليم، وغادر سليم المكان متجهًا إلى البيت" 
_____________ فِ منزل ريان 
كان يجلس مع عائلته وجائه اتصال من احد الاشخاص 
الشخص:- الو ريان 
ريان:- طمني فيه حاجه حصلت جديدة 
الشخص:- ايوا حصل *************
ريان بصدمة:- امته وازاي طب اقفل انا جايلك حالًا 
"اغلق ريان الهاتف واتجه مسرعًا إلى الى تبديل ملابسه ثم خرج فأوقفته والدته عند خروجه" 
والدة ريان:- فيه اي يبني اي اللِ حصل، ورايح فين فِ الوقت دا 
ريان بإستعجال:- مشوار ع السريع كدَ يأمي وهاجي مش هغيب سلام وخلى بالك من سيليا،  سلام 
________ غادر ريان المنزل واتصل على هذا الشخص 
ريان:- قابلني فِ المكان اللِ بنتقابل فيه 
الشخص:- تمام هستناك هناك 
____ وصل ريان المكان 
ريان:- اي اللِ حصل 
الشخص:-**********
يتبع 
الشخص:- البنت دي كنت مكلفني اني اراقبها دخلت المستشفى انهارده، ولما سألت عرفت انها هتقعد فيها فترة 
ريان بضياع وسرحان:- اكيد انا السبب فِ اللِ حصلها
الشخص:- ريان هتعمل اي دوقتي، وكمان عايزني افضل اراقبها ولا اي 
ريان:- هروح ليها المستشفى يا مازن، هروح اشوفها انا السبب فِ اللِ حصلها، وايوا هتفضل تراقبها عشان تحميها 
مازن:- وهتفضل كدَ لحد امتي يصاحبي، هترجع امتي لحياتك القديمه 
ريان بغموض:- قريب اوي، عايزك تساعدني ادخل المستشفي، انت اكيد عارف مين اللِ هناك ومين خرج 
مازن:- ايوا عارف، والدتها بس اللِ هناك لان صحبتها واخوها مشيوا 
ريان:- خلاص تمام، عايزك تعمل اي حاجه تخلي والدتها تخرج عشان اقدر ادخلها 
مازن:- تمام يصاحبي يلا بينا 
____________ فِ المستشفى عند جوري
"كانت والدة جوري تفكر فِ الذهاب الي الدكتور يونس للاستفسار عن حال ابنتها، إلي ان حسمت الامر وذهبت بحثًا عنه" 
"خرجت والدى جوري من الغرفة فِ نفس الوقت الذي كان يتحدث فيه كلًا من مازن وريان وقطعت هي بخروجها تفكيرهم فِ كيفيه الدخول" 
مازن بانتباه:- ريان دِ والدة جوري خرجت، من غير حتي منفكر فِ اي طريقة عشان نخرجها بيها
ريان:- طيب بص انت هتعمل اي، هتروح تساعدها وتشوف هي عايزه اي وحاول تلهيها على ما اخرج من عند جوري 
مازن بإيماء:- تمام، سلام 
______________ فِ غرفة جوري
ريان بحزن:- جويريتي انا اسف يحبيبي، عارف اني انا السبب فِ اللِ انتِ فيه دَ دوقتي، بس مش بإيدي والله اني اكون بعيد عنك، لو تعرفي سبب بعدي مش هتزعلي وهتعرفي ان دَ فِ مصلحتك، همه لو عرفوا انك نقطة ضعفي هينتقموا مني فيكِ، عشان كدَ مكنتش حابب اظهر فِ حياتك فِ الوقت دَ، بس شوقي ليكِ عماني وخلاني مفكرش فِ اي حاجه خالص غير اني اشوفك، عارفه يوم متقابلنا نا كنت عارف اني هشوفك هناك وكنت مستنيكِ اصلًا،  بس الل معملتش حسابه انك ممكن تشوفي سيليا، بجد اسف ليكِ على كل حاجه، انا محتاجك جنبي اوي الفترة دِ بالذات كان نفسي تكوني انتِ اللِ بتهوني عليا، كنت اتمني اني احكيلك على كل اللِ حصلي فِ بعدك واي السبب فِ اني مظهرتش فِ حياتك من يوم ما سافرت وانتِ صاحية وتكوني شيفاني، بس انا هرجع اختفي تاني لحد مخلص بس اللِ نا جاي عشانه، واوعدك اني قريب اوي هرجعلك وهنكون مع بعض بقية حياتنا زي مكنا دايمًا بنحلم واحنا صغيرين، 
"ثم اقترب منها ريان وطبع قبله على يداها وقال بحب:- قريب اوي هنخلص من كل الحزن والفراق دَ ونكون سوا، بحبك يا جويرية قلبي" 
"وعندما شعر بأن أحد ما يقترب من الغرفة فنهض بالمغادرة سريعًا" 
_____________ فِ الخارج 
"كان دكتور يونس فِ الممر المخصص للغرف والذي من ضمنهم غرفة جوري، فلاحظ خروج شخص من غرفه جوري، وكان هذا الشخص لا يبان من وجهه اي شي" 
يونس باستغراب من هذا الشخص:- انت يا استاذ حضرتك خارج من الغرفة دِ لي 
فإلتفت له ريان ونظر له دون ان يتحدث ومن ثم غادر المكان
ريان فِ نفسه:- يونس..  يونس اي اللِ جابه دَ واي علاقته بجوري اكيد هو الدكتور اللِ بيتابع حالتها بس لو كان هدفه اللِ فِ دماغي هيندم 
____________ على الجانب الاخر فِ غرفة جوري 
يونس فِ نفسه:- اكيد دَ مش اللِ فِ بالي اكيد.... ااااه لو كان هو نا ما صدقت انه مشي هيرجع تاني لي، بس اكيد مش هو 
"وفِ هذا الوقت دخلت والدة جوري" 
والدة جوري:- اي دَ يونس يبني انت هنا دَ انا كنت بدور عليك برا 
يونس بسرحان:-... 
والدة جوري:- يونس.. يونس 
يونس:- ايوا يامي معاكِ، كنتي بتقولي حاجه 
والدة جوري:- ايوا يبني بنادي عليك من شويه، وانت مش معايا خالص 
يونس:- معلش يامي كنت سرحان شويه، كنتي بتقولي اي 
والدة جوري:- كنت بقول اني كنت بدور عليك ومش ليقتك بس قابلني شاب ابن حلال هنا يبني وقالي انك ممكن تكون فوق، بس روحت الكافتيريا الاول عشان اجيب حاجات عشان لما جوري تفوق تأكل منها 
يونس:- كنتي عرفتيني يأمي وكنت جبتلك انا ولا كنتي تعبتي نفسك، بس مين الشخص دَ
والدة جوري:- معرفوش والله يبني، بس هو اخدني الكافتيريا جبنا حاجات وبعد كدَ قالي انك ممكن تكون فِ الدور دَ 
يونس:- تمام يأمي، هسيبك انا بقي ترتاحي وهمشي انا اروح المكتب عشان اخلص شويه حاجات واروح، ونا اطمنت على جوري وان شاء الله هقوم بكرا وتكون بخير 
والدة جوري:- ان شالله يبني، فِ رعاية الله 
________'_'_''_''_'''' فِ منزل جوري 
كان قد وصل سليم الي المنزل وقام بتبديل ملابسه واخذ فِ القيام ببعض الاتصالات..... ومن ثم ذهب فِ ثُبات عميق
___'_'______'''فِ منزل ريان 
والدة ريان:- اي اللِ اخرك كدَ يا ريان، وبعدين كنت فين اصلًا، وبرن مش بترد قلقتني عليك 
ريان:- مفيش يأمي انا الحمدلله بخير، وكان مشوار ضعير كدَ عمالته وخلص 
والدة ريان:- يادي مشاويرك الكتير يا ريان، من يوم منزلت وانت كل يوم فِ مشاوير ومش بترضي تقولي عنها حاجه 
ريان بإبتسامة حنونه:- ياست الكل مش بحب ادوشك بمشاويري وبعدين دِ قربت تخلص اهي وهفضالك يجميل بقا، الااا قوليلي صحيح فين سيليا مس شايفهاا 
والدة ريان بغيظ:- بص فِ الساعه كدَ، بذمتك دَ وقت تفضل بنت صغيره مجبتش الاربع سنين تكون لسه صاحيه فيه، وبعدين هي مع عائش فوق اطمن يعني 
ريان بإبتسامة:- هي عائش جت امتي 
والدة ريان:- انت يا دوب خرجت من هنا وهي دخلت من هنا، وبعدين انت عارف انها بتخلص امتحانات وبتنزل تقضي الاجازة بتاعها هنا وبعدين بتروح تاني 
ريان:- عارف يأمي، هطلع انا اشوف سيليا وعائش واغير وانام، مش هتنامي 
والدة ريان:- ماشي يحبيبي اطلع، لا انا هتوضي واصلي قيام الليل وبعد كدَ انام 
ريان:- ماشي يأمي، ربنا يتقبل مقدمًا، يلا تصبحي علي خير 
والدة ريان بإبتسامة:- وانت من اهل الخير يحبيبي 
'_'''______'_'''فوق فِ غرفة عائش 
"دخلت ريان الغرفة وجد عائش محتضنه سيليا والاثنان غارقان فِ ثُبات عميق، فقبل رأس كُلًا منهم، ثم غادر الغرفة متجهًا إلى غرفته" 
___'''''&________فِ غرفة ريان 
بعد أن انهي تبديل ملابسه وقام بأداء صلاته اخذ يدعوا الله بأن يُيسر له أُموره وان يُعينه على ما اصابه، وأخذ يُرتل ما تيسر من القرآن"
"فِ هذا الوقت دق هاتفه مُعلنًا وصول احدي الرسائل والتي كانت من مارود"
الحوار مترجم
 مارود:- أخبارك ريان، اعلم ان الوقت أصبح مُتأخرًا كثيرًا عندك، ولكن كان يجب أن أُخبرك بأن ما اتفقنا عليه قد تم وسأقوم بمتابعته انا ايضًا 
ريان:- اشكرك مارود، لا عليك، اهم شيء انه حدث ما كنت أُرتب له 
مارود:- اجل صديقي حدث اطمئن، اسف لازعاجك صديقي، سأغلق الان لكي اتركك لتأخذ قسطًا من الراحة 
ريان:- لا شيء يستدعي الاعتذار مارود، ساقوم بمحادثتُك غدًا 
"اغلق ريان هاتفه، ومن ثم ذهب فِ ثُبات عميق" 
______________فِ صباح يومٍ جديد على ابطالنا 
"استيقظ سليم من نومه وقام بتأدية فرضه ومن ثم ذهب الي المشفى وكذلك لين " 
"فِ المشفي كان يجلس كُلًا من الام وسليم ولين" 
جوري بصوت هامس:- ريان... ريان 
نهضت الام سريعًا اليها:- جوري حبيبتي حمدلله على سلامتك ي حبيبه امك، حاسه بإيه
سليم بفرحة:- البطل بتاعنا بقا عامل اي دوقتي طمنيني 
جوري بتعب بسيط:- الحمدلله ي ماما، الحمدلله يسليم بخير، ماما هو فين ريان، كان لسه هنا 
الجميع بصدمة:- تاني ي جوري.... تاني، مش قولنا ريان دَ تنسيه خالص 
مش كفايه اللِ عامله
جوري:- ماما ريان كان هنا وكان بيتكلم وبيقولي انه محتاجني جنبه الفترة دِ وانه قريب اوي هيرجع 
سليم بغضب:- جوري ريان دِ تشيليه من دماغك خالص ولا اكنك شوفته ولا عرفتيه طول حياتك عايزك تنسيه فاهمه فوقي لنفسك بقا شوفي حبك ليه وصلك لحد فين، هو راح واتجوز وخلف وانتِ هنا كنت بتموت فِ بعده ويوم ميرجع يعمل فيكِ كدَ فوقي بقا 
جوري بدموع:- انا عارفه ان هو السبب فِ اللِ حصلي بس لما حاسه ان فيه حاجه حصلتله خلته يعمل كدَ
سليم:- تاني يجوري بتدافعي عنه، قولتلك دَ ميستهلكيش دَ واحد اناني مفكرش فيكِ ولا فِ اللِ ممكن يحصلك 
"واخذ الجميع فِ اقناع جوري علي ان تقوم بنسيان ريان وفتح صفحه جديدة فِ حياتها من دونه "
جوري:- تمام انا هحاول اعمل كدَ، وهحاول اني مفكرش فِ ريان تاني خلاص 
سليم بحب:- جوري ينور عيني انت عارفه انك بنتي قبل متكوني اختي، انا مش عايز ليكِ غير الخير وانك تكوني مبسوطة، ومش عايزك تفكري فِ اي حاجه او اي حد يحاول انه يإذيكي 
جوري بحب اخوي:- عارفه دَ كويس ي سليم وعشان كدَ هعمل اللِ بتقولي عليه 
"فِ هذا الوقت رن هاتف سليم برقم السكرتيرة الخاصة به" 
سليم:- الو تاليا في حاجه حصلت
تاليا:- ايوا مستر سليم، حضرتك نسيت ان فيه انهارده اجتماع مع الشركة اللِ هتشارك مع حضرتك فِ الصفقة الجديدة 
سليم:- ااه بجد فعلا كنت نسيت، طب الاجتماع هيكون امتي 
تاليا:- خلال ساعة من دوقتي 
سليم:- تمام مسافة السكة وهكون عندك 
تاليا:- تمام، وحاجه كمان مستر سليم، المعلومات اللِ كنت عايزة جبتها لحضرتك وهي موجودة معايا
سليم:- شكرًا يتاليا، هكون عندك خلال ربع ساعه
تاليا:- تمام، فِ انتظار حضرتك 
"اعتذر سليم من الجميع واخبرهم بان لديه اجتماع سيقوم بحضوره من ثم يعود" 
__________فِ الشركة عند سليم 
دخل سليم بهيبته المعتاده واتجهه الي مكتبه ولكن قبل دخوله المكتب 
سليم:- تاليا هاتيلي كل المعلومات اللِ قولتلك عليها 
تاليا:- اتقضل مستر سليم 
سليم:- شكرًا، لما الشريك التاني يجي عرفيني عشان نحضر الاجتماع 
تاليا:- تحت امرك 
"اتجه سليم الي مكتبه واخذ يقرأ فِ تلك المعلومات" 
_________فِ المستشفى وبالتحديد غرفة جوري 
لين:- طنط حضرتك فطرتي ولا لسه
والدة جوري:- لا والله يالين يبنتي كنت مستنيا جوري تفوق عشان نفطر سوا 
لين بمرح:- خلاص بم ان جوري فاقت وكدا هنزل اجيب فطار وشوية حاجات من الكافتيريا نتسلي فيهم 
والدة جوري:- ماشي ي حبيبتي زي متحبي 
"غادرة لين الغرفة واتجهت الي الاسفل وفِ طريقها" 
الشخص:- انسه لين 
لين بانتبها:- حضرتك بتنادي عليا 
الشخص:- ايوا بنادي عليكِ، ممكن دقيقه من وقتك 
لين:-..... 
_______فِ الشركة عند سليم دخلت تاليا المكتب 
تاليا:- مستر سليم الشريك التاني مستني حضرتك فِ غرفة الاجتماعات 
سليم:- تمام ي تاليا جهزي كل ورق الصفقة وتعالي ورايا
____________ فِ غرفة الاجتماعات دخل سليم وكان الشريك يجلس مُعطي ظهره للباب فلم يراه سليم 
سليم يترحيب:- اهلًاا بيكِ ي... انت
الشخص بصدمة:-سليم
سليم بعصبيه:- انت ايه اللِ جابك هنا، وازاي تدخل مكتبي كدا؟ 
ريان:-.... 
تاليا:- مستر ريان هو الشريك التاني. 
سليم:- اعتبر الشراكة دي ملغية، واخرج برا مكتبي حالًا. 
ريان:- سليم ممكن تهدي شويه ونتكلم وبعد كدا نشوف موضوع الصفقة، تاليا ممكن تسيبني لوحدنا شويه. 
تاليا:- حاضر مستر ريان. 
سليم:- عايز ايه يـ ريان وايه رجعك تان. 
ريان:- وحشتني اوي يصاحبي، انت لو تعرف اي اللِ حصل معايا فـ المانيا مش هتبق متعصب كد. 
سليم:- مش عايز اعرف حاجه ونا مش صاحبك، صاحبك ايه اللِ تغيب عنه 5 سنين من غير حتي اي اتصال، انت تعرف حصل لينا ايه خلال الـ 5 سنين دول، تعرف ان اياد وبابا عملوا حادثة وماتوا وبيقنا لوحدنا، انت عارف اني دخلت ف حالة اكتئاب بسبب وفاتهم، تعرف اني شيلت تربية اخت ومسؤلية بيت من وانا لسه عندي 20 سنة وكل دا وانا لوحدي ونت ولا كنت هنا ف مترجعش تقول صاحبي بس لان الكلمة دي مش تنطبق عليك. 
ريان بدموع:- عارف، عارف عنكم كل حاجه من يوم ما مشيت ونا بعرف اخباركم بس مكنش ينفع اعرفك حاجه عني، مكنتش عايز اأذيكم. 
سليم بضحك:- تأذينا اي قول كلام غير دا، نهاية الحوار اي رجعك وظهرت ف حياتنا تان ليه. 
ريان:- راجع عشان جوري. 
سليم بعصبيه:- الاسم دا متجيبوش علي لسانك، عايز ايه من جوري مش كفاية الل نت عملته فيها، فضلت مستنياك من وانتوا اطفال لحد دلوقتي ويوم ما تشوفك تلاقيك متجوز عندك بنت، الاحسن ليك تبعد عنها خالص ومتفكرش فيها تان وسيبها تشوف حياتها بقا زي ما انت شوفت حياتك.
ريان بحزن وعصبيه:- قولتلك انت مش فاهم حاجه ومتعرفش ايه حصل معايا هناك عشان يخليني ارجع معايا بنوته، وبالنسبة لجويرية فـ مش هبعد عنها خالص لان دي حبيبتي وهنتجوز قريب وهوفيلها بوعدي، فاهم يسليم كله الا جوري. 
سليم:- تبق بتحلم يـ ريان جوري دي مش هتشوفها تان غير فـ احلامك. 
ريان بلا مبالاة:- هنشوف مين فينا الل هيكون بيحلم يـ ابو نسب، واعتبر الصفقة ماشية زي ما هي، وهعرف مارود يتواصل مع تاليا عشان باقي الاوراق . 
سليم بعصبية:- برا. 
في المستشفي... 
لين:- اكيد اتفضل يدكتور 
يونس:- كنت عايز اسألك علي جوري، هو ايه الل حصلها عشان توصل للحالة دي. 
لين بحزن:- قابلت صديق الطفولة بتاعها وطلعت عنده بنوته. 
يونس بهمس:- هو ممكن يكون ريان رجع، بس ازاي ريان مستحيل يكون متجوز دا مكنش بيحب حد فـِ حياته قد جوري، اكيد فيه حاجه غلط، لازم اتأكد هو فعلًا ريان ولا لا . 
لين:- بتقول حاجه يدكتور. 
يونس:- ها لا مبقولش حاجه، تعرفي اسمه ايه صديقها دا.
لين:- ايوا اعرف، اسمه ريان. 
يونس بصدمه وهمس: يعن هو اللِ كان هنا انهارده مكنتش بتخيل. 
لين:- هو فيه حاجه يدكتور كل ما اتكلم مع حضرتك احسك بتكلم مع نفسك ومش بترد.
يونس:- اسف يـ انسه لين، مضغوط شويه بس، شكرا ليكي عن اذنك. 
لين بتستغراب:- ماله دا، يلا نا مالي اروح اجيب حاجه نفطر.
عند ريان، الحوار مترجم --
مارود:- اخبرني صديقي ماذا حدث، هي جرت الامور بشكل جيد. 
ريان:- لا ادري، لقد تشاجرنا قبل حتي ان نتحدث عن الصفقة، لكن لا بأس سوف اجعلها تتم بشكل جيد لا تقلق. 
مارود:- اجل ريان افعل اي شي من اجل ان تتم هذه الصفقة بأسرع وقت. 
ريان:- ولما، حدث شي جديد. 
مارود:- اجل ريان، لقد بعثوا اشخاص هنا الشركة لكي يبحثوا عنك وعلموا انك ف مصر، السكرتيرة اخبرتهم بأنك تقوم بعقد شراكة جديد وستعود قريبًا، لذلك اود ان يسير الامر بشكل سريع. 
ريان:- لا تقلق سأعود قريبًا لانهي كل هذه الامور لكي اعود لحياتي الطبيعية مرة اخري. 
مارود باستغراب:- ستعود، والامر الذي عدت الي مصر من اجله، تلك محبوبتك التي رجعت من اجلها ستتركها وتعود مرة اخري. 
ريان:- سأتحدث معها قبل ان اعود الي المانيا ومن ثم اعود الي مصر مرة اخري لكي استقر هنا. 
مارود:- سأكون فـ انتظارك صديقي، اخبرني بما تود فعله معهم ونا سوف انفذ، سأتركك الان لكي اكملي عملي، وداعًا  . 
ريان:- وداعًا. 
في المستشفى ____
سليم:- يونس طمني علي حالة جويرية، ينفع انها تخرج انهارده. 
يونس:- ايوا ينفع هي بقت ف حالة احسن وتقدر تخرج. 
سليم:-شكرا يـ يونس تعبناك معانا. 
يونس:- علي ايه يـ سليم حنا مهما كان صحاب، هكتبلها علي خروج وتقدوا تمشوا دوقتي وان احتاجت اي حاجه كلمني. 
في غرفة جوري'""
جوري:- ماما شوفي الدكتور عشان عايزه اخرج زهقت من المستشفى والقعدة فيها. 
الام:- حاضر يحبيبتي لما سليم يجي هخليه يشوف يونس يكتبلك علي خروج، اهو سليم جه . 
سليم:- السلام عليكم، جوري يحبيبي نا كلمت يونس وهو كتبلك علي خروج. 
جوري:- حبيبي يسليم متحرمش منك، هوا واكون جاهزة عشان نمشي. 
سليم:- ايوا كد يواد هي دي جوري الل نا اعرفها، هستناكم برا. 
في منزل جوري __
الام:- حمدلله علي سلامتك يقلب ماما، نورتي البيت، هسيبك ترتاحي شويه، علي ما اجهزلك حاجه تاكليها . 
جوري:- لا يـ ماما مش تتعبي نفسك، انا عايزه انام شويه بس. 
الام:- خلاص ماشي يحبيبة ماما. 
بعد خروج الام اخذت جوري تعبث في الهاتف الي ان وجدت رسالة محتواها انظري من الشباك انا اقف بالاسفل، نظرت للهاتف بصدمة ثم هبت واقفه تنظر من الشباك الي ان وجدت ريان يقف بالاسفل. 
ريان:- ممكن تنزلي عايز اتكلم معاكي شويه. 
جوري:- نت جاي ليه. 
 ريان بضحك:- هو انتوا مالكم كد، كل ما اتكلم مع حد منكم يقولي جاي ليييه هو فيه ايه. 
ممكن بعد اذنك تنزلي، محتاج فعلًا اتكلم معاكي. 
جوري:-...
جوري:- مش هنزل يـ ريان وامشي من هنا. 
ريان:-قدامك 10 دقايق تنزلي فيهم يـ إما بالله هطلعلك نا. 
جوري:- وهتعملها ازاي دي يخفيف؟ 
ريان:- خفيف، مَ علينا، شايفه المواسير دي هطلع عليها. 
جوري بلامبالاه:- اي شغل الحراميه دا، هما علموك كد ف المانيا يـ ابو سيليا، صحيح مقولتليش هي مامت سيليا كانت شغاله معاك ف شغل المواسير دا ولا انت بس!   
ريان بضحك:- ابو سيليا وشغل مواسير وحرامية، هتنزلي ولا اطلع واوريكي شغل الحرمية ع اصوله. 
جوري:- الل عندك اعمله، يلا اتشاو يـ ابو سيليا. 
ريان:- عاجبك كدا يعني البهدلة دي مش كنتي نزلتي. 
جوري بصدمه:- انت، انت ايه الل طلعك هنا. 
ريان:- مش قولتلك انزلي بدل م اطلعلك، ونتِ مش سمعتي الكلام ونزلتي ف طلعتلك سهلة اهي، وبعدين لسه زوقك زي مَ هو يجنن ، شكل الاوضه تحفه كد اطمن ع ديزاين بيتنا. 
جوري:- نت دماغك تعبانه يبني، امشي من هنا بدل م اصوت والم عليك الل ف البيت كله. 
ريان باستفزاز:- طب م تصوتي وتنادي عليهم كد اصلهم واحشني بصراحه ونفسي اشوفهم. 
جوري:- يماااماااا 
ريان باستعجال:- نتِ غبية، بتنادي عليهم بجد، استكي بق خليني اقولك الكلمتين الل جاي عشانهم وامشي، بطلي فرك بق هشيل ايدي بس مسمعش صوتك لحد م اخلص كلام فاهمه، فاهمه ان شاء الله. 
جوري:- عيل تنح وسع كدا، انجز عايز ايه
ريان:- بت بت ايه الفاظك دي، دي مش جويرية الل نا اعرفها بقيتي سوقيه. 
جوري:-ولا انت ريان الل اعرفه، كلنا اتغيرنا، بس انت اتغيرت اوي، اتغيرت لدرجة اني معرفتكش ولا كنت متخيلة انك تكون الشخص الل فضلت مستنياه طول السنين دي عشان يرجع، لما بفتكر انك رجعت بقعد اسأل نفسي انت رجعت ليه طالما شوفت حياتك واتجوزت وخلفت، ليه ظهرت تان في حياتي، كنت بحلم باليوم الل هترجع فيه عشان نكون سوا وننفذ الوعد الل وعدناه لبعض واحنا صغيرين بس انت هدمت كل دا ف لحظة، يوم ما اتخليت عن كل حاجه ومشيت، اليوم الل شوفتك فيه انت وسيليا مكنتش متخيلة انه حقيقية وانك فعلا ممكن تكون اتجوزت ونسيتني، هو انت فعلا نسيتي يريان، انا هونت عليك للدرجة دي.؟ 
ريان بدموع:- ممكن بلاش دموعك دي، دول غاليين عندي اوي، وبعدين نسيتك، انساكي ازاي وانا اصلًا راجع عشانك. 
جوري:- عشاني ازاي، ومراتك وبنتك.؟ 
ريان:- بس انا مش متجوز اصلًا. 
جوري بصدمة:- اه يقليل الادب يسافل، امال سيليا دي ايه، طنط كانت فين وقت تربيتك كانت بتعمل شوبينج؟ 
ريان بضحك:-  شوبينج اه كانت بتعمله مع your mother، يـ ام دماغ مش سالكه سيليا بردوا مش بنتي، انا متجوزتش لسه اصلًا، بس ناوي اتجوز قريب يعن ولا ايه رأيك. 
جوري:-... 
ريان:- لا فقدان لمراكز الاحساس دا مش وقته خالص، نتِ يبنتي فوقييي. 
جوري:- هااا، مين بيودي ع فين، يعن نت محترم ومش اتجوزت عليا، اقصد مش اتجوزت يعن لسه ولسيليا دي مش بنتك، امال اشتغلتني لييه وازاي اصلا بتقولك يبابا، ولا انت شكلك بتحور وانا خلقي ضيق اصلا. 
ريان:- ايدك يخربيت كدا، دروس الملاكمة عامله معاكي شغل، وسعي كدا خليني اقعد وافهمك كل حاجه. 
جوري:- تقعد فين، بيت ابوك هو، قوم امشي. 
ريان:- لا وحياة خالتك بيت حماتي واقعد فيه براحتي، اسمعي بق، من 5 سنتين لما سافرت المانيا اتعرفت علي يوسف ومارود وتينا وبدأنا شغل سوا بجانب دراستنا واسسنا شركة لينا احنا الاربعة وكانت ناجحه جدا وليها منافسين كتير وخلال الفترة دي يوسف وتينا قراروا انهم يتجوزوا، بس كان اهل تينا مش موافقين علي يوسف لان تينا مسيحية ويوسف كان مسلم واختلاف الديانات دا كان عامل عقبه عند اهلها، بس حب تينا ليوسف خلاها اتنازلت عن كل حاجه عشان تبق معاه ويتجوزوا بعد فترة عرفنا ان والد تينا اتوفي ولكن قبل ما يتوفي كتب كل املاكه باسم تينا، ف الوقت دا عرفت تينا انها حامل ف سيليا وكانت حابه تأمنلها مستقبلها ف كتبت كل املاكها الل ورثتها من والدها ونصيبها ف الشركة باسم سيليا، بس قبل وفاة تينا ويوسف عرفنا ان ابن عمها بيدور عليها لانه عايز ياخد ورثها ليه بعد ما عرف ان نصيبها من الورث كبير واكتر حتي من الل معاه، وهددها انه لو مش كتبت كل حاجه باسمه هيتسبب ف موتها، بس حنا مش اقتعنا بكلامه وافتكرناه بيهدد وخلاص لحد ما في يوم لقيت يوسف بيرن عليا وبيصرخ وبيقول انه ف العريية هو وسيليا وتينا والعربية مفهاش فرامل وعرفني المكان الل هما فيه، بس علي ما وصلت كانوا عملوا حادثه وماتوا، بس كانت سيليا بخير لاننا كنا عاملين ليها كرسي أمن يحميها طول م هي جواه، وقتها ابن عمها افتكر ان كدا الفلوس هتبق بتاعته لانه مفيش وريث ومكنش يعرف ان سيليا هي الوريث الوحيد لابوها وامها. 
جوري:- ازاي مكنش يعرف انها الوريث الوحيد مش هي بنت تينا ف اكيد هي الوريث .؟ 
ريان:- لا هو ميعرفش ان تينا خلفت اصلًا، لان وقت ما تينا ولدت سيليا متسجلتش بإسم يوسف وتينا دي اتسجلت باسمي انا .
جوري بعدم فهم:- اتسجلت بإسمك ازاي؟ 
ريان:- لما عرفنا بتهديد ماركو لتينا اقترح مارود علينا اننا نسجل سيليا بإسمي، لاننا كنا قلقانين من ان ماركو يعمل حاجه ف سيليا لما يعرف انها بنتهم. 
جوري:- واشمعنا انت، ليه مش  انكتبت باسم مارود.؟ 
  ريان:- لاني كنت اقرب شخص ليهم وعشان يوسف كان عايزها تتسجل بإسم اب مسلم، كان الاتفاق دا بس لحد ما نطمن علي حياة تينا وسيليا وكنا بعد كد ناوين نرجع اسم سيليا ليوسف وتينا تان، بس ملحقناش لان قبل حتي ما تكمل سيليا سنتين كان يوسف وتينا اتوفوا، عشان كد هي بتقولي يبابا لانها فاهمه اني والدها. 
جوري:- طب سؤال، نت ازاي سجلت سيليا بإسمك انت كـ اب بس، طب والام سجلت مين؟ 
ريان بصوت مهزوز:- مهو.... 
جوري بشك:- مهو ايه لا متقولش، نظراتك دي بدأت تأكدلي شكي، ريااان انطق سجلت مين الام بدل م ارتكب جناية دلوقتي.؟ 
ريان بخوف:- انتِ 
جوري:- انا مالي، لا ثانيه كدا، انت بتقول انتِ يعن انت سجلت سيليا بإسمي انا وانت. 
ريان:- اه. 
جوري:- اه، دا الشارع الل وراه يعنيا، اه ايييه يلا. 
ريان:- طب استأذن انا بق واجيلك وقت تان اكملك فيه. 
جوري:- خد هنا يلا، دا انا هجطعك جطيع. 
ريان بخوف:- لا مضمنكيش، غدارة وتعمليها. 
الام:- جوري.. جوري، يبنتي 
جوري:- ايوا ايوا يماما جايه اهو، نت يلا... اه يغدار لحقت تهرب  . 
ريان بغمز:- اطير نا بق يـ ام سيليا يعسل، هشوفك قريب. 
الام:- اي الل موقفك ف البلكونه كد يجوري بتعملي ايه. 
جوري بخضه:- ماما، ها لا مكنتش بعمل حاجه كنت بشم شويه هو. 
الام:- طيب يحبيتي ادخلي عشان مش تتعبي، قولت اطمن عليكي قبل م انام، محتاجه حاجه. 
جوري:- لا يحبيبي تسلميلي متحرمش منك، تصحبي ع خير. 
الام:- ونتِ م اهل الخير. 
جوري:- فاكر نك كدا هربت، يومك اسود يـ ريان. 
سليم: مش غربية شويه انك تكون موجود ف الشارع بتاعنا ف الوقت دا. 
ريان:- اي دا سليم، فينك يبني واحشني والله، دا الشارع نور. 
سليم:- ولا انت هتستعبط، بتعمل ايه هنا. 
ريان:- بصراحه اه، اقصد يعن لا ايه الل نت بتقوله دا، وبعدين عادي يبني واحد ومعدي م الشارع لازم يكون بيعمل حاجه يعن. 
سليم بشك:- لا مش لازم، ماشي يـ ريان هعمل نفسي مصدقك بس جوري خط احمر. 
ريان:- ام سيليا. 
سليم:- ام مين، نت بتقول ايه يبني مش سامعك. 
ريان:- ولا حاجه يـ ابو نسب، المهم عايز اقابلك بكرا نت وجويرية عشان محتاجكم ف موضوع مهم. 
سليم:- تان ابو نسب متقولش الكلمة دي، وبعدين موضوع ايه ومال جوري بمواضيعك دي. 
ريان:- لما نتقابل بكرا هفهمك. 
سليم:- ماشي اما نشوف اخرتها ايه، خلينا نتقابل ف الشركة عندي وبالمرة نشوف الصفقة دي هنعمل فيها ايه. 
ريان:- هو مش مارود كلمك عشان الصفقة تتم. 
سليم:- ايوا كلمني وانا قولتله لا. 
ريان:- هو ايه الل لا، وايه كمية البرود الل بتتكلم بيه دي، انت عارف بعنادك دا بتعمل ايه، هضيعنااااا. 
سليم بلا مبالاة:- ماشي، اشوفك بكرا. 
ريان:- عيل بارد.
عند جوري___
جوري:- بت يـ لين ردي بق تالت مرة ارن عليكي ومش تردي. 
لين بصوت مهزوز:- ايوا يـ جوري. 
جوري:- مش بتردي ليه قلقتيني عليكي. 
لين:- مفيش انا كويسه متقلقيش، طمنيني بس كنتي محتاجه حاجه  . 
جوري:- لا بس كنت هحكيلك ع الل حصل معايا انا وريان. 
لين:-هو حصل حاجه وبعدين انتوا اتقابلتوا فين. 
جوري:- صوتك شكله تعبان، هشوفك بكرا ان شاء الله واحكيلك. 
لين بصوت باكي :-لا انا مش هعرف اخرج بكرا. 
جوري باستغراب:- ودا ليه؟ وبعدين بتعيطي كد لييه، حصل حاجه يبنتي متقلقلنيش اكتر. 
لين:- فيه عريس متقدملي وبابا موافق عليه وبيقول انه مناسب وهو جاي بكرا هو واهله عشان نتعرف. 
جوري بصدمه:- ينهار، وانتِ عايزه ايه. 
لين:- هكون عايزه ايه يجوري، معرفتش ايه الل هيحصل. 
جوري ف نفسها:- طب وسليم هيعمل ايه لما يعرف. 
لين:- جوري معلش انا مش قادره اتكلم، بكرا هكلمك ان شاء الله. 
جوري بتفهم:- اشي زي ما تحبي، بس اهم حاجه متزعليش نفسك وربنا هيحققلك الل بتتمنيه. 
لين:- ان شاء الله، يلا ف رعاية الله. 
سليم:- جوري، جوري. 
جوري:-... 
سليم:- اي يبنتي مش بكلمك، بقالي شويه بنادي عليكي، شكلك مش هنا خالص. 
جوري:- لا انا معاك اهو، عايز اعملك حاجه. 
سليم:- لا مش عايز، نا كنت جاي اطمن عليكي بس. 
جوري:- انا بخير متقلقش. 
سليم:- طيب، ريان قابلني وانا جاي وقالي انه عايز يقابلنا بكرا انا ونتِ عشان فيه حاجه مهمه، انا مفهمتش هو عايز ايه، بس خلينا وراه لحد م نشوف اخرة الحوار دا ايه. 
جوري:- خلاص ماشي نروح باذن الله، نا حتي كنت ناويه اخرج انا ولين بس هي مش هتعرف تخرج. 
سليم:- ليه مش هتعرف تخرج، ما انتوا كل يوم والثاني ق خروجه سوا اشمعني بكرا. 
جوري بتلعثم:- اصل، اصل جيلهم ناس. 
سليم بعدم فهم:- ناس مين دول؟ 
جوري:- عريس. 
سليم:- ناس مين بردوا، ايه قولتي ايه. 
جوري:- جايلها عريس واهلها شكلهم موافقين وحنا مش عارفين نعمل ايه. 
سليم بحزن:- طب وهي. 
جوري:- وهي ايه.! 
سليم:- موافقه عليه.؟ 
جوري:- لا، بس اهلها موافقين وشايفينه مناسب وكويس ليها، ف هي مش عارفه تعمل ايه. 
جوري بستفزاز:- بس انت مالك وشك قلب الوان كد ليه لما عرفت، هو انت بتحب لين؟ 
سليم بلخبطه:- وشي هيجيب الوان ليه مفيش حاجه، يلا انا ماشي. 
جوري:- مجاوبتنيش بردو، بتحب لين ولا ايه. 
سليم:- معلش الفون بيرن هرد عليه وابق اجيلك. 
جوري:- ماشي يـ سليم اهرب اوي، اي العيال دي كل ما اتكلم مع واحد منهم يسبني ويهرب. 
عند سليم___
سليم:- انت يـ زفت. 
ريان:-ايوا يـ ابو نسب، لحقت اوحشك، الفون نور لما رنيت عليه يجدع والله. 
سليم:- هو انت يلا كل ما اشوف وشك ولا اكلمك تقولي الشارع نور ولا الفون نور انت شغال ف شركة كهربا ولا ايه، وبعدين نا مش طايق نفسي ف خف برود. 
ريان بضحك:- ايه بلطف الجو معاك يـ ابو نسب دا انت من ريحه الحبايب، وبعدين نا بردو الل بارد، ماشي سيبك بس قولي ليه مش طايق نفسك.
 سليم بحزن:- لين. 
ريان:- مالها؟ 
سليم:- هتتخطب. 
ريان:- طب الف مبروك والله فرحتلك، دا انا اجي اتجوز جوري بق، جت عليا كله بيفرح اهو. 
سليم:- انا مش فاهم انا مصاحبك ليه، غور. 
ريان باستغراب:- فيه ايه يبني مش بتقول هتتخطب، هي دي حاجه وحشه. 
سليم:-.... 
ريان:- سليم اوعي تكون تقصد انها هتتخطب بجد لحد غيرك.
سليم بحزن:- ايوا يـ ريان، متقدملها ناس واهلها موافقين. 
ريان:- وانت عملت ايه. 
سليم بحزن ودموع:- معملتش حاجه، ومش عارف اعمل ايه حاسس اني تايه عشان كد كلمتك، ريان نا مش هستحمل انها تضيع مني انا بحبها اوي، بحبها م اول يوم شوفتها فيه وهي مع جوري بيلعبوا ف الشارع، فاكر يوم ما كلمتك وقولتلك اخوك بق بيحب هو كمان مش نت بس، لسه فاكر شكلها وضحكتها وكل حاجه كانت بتعملها. 
ريان بحزن ع صديقه:- مش هتبق لحد غيرك اطمن، بس هي تعرف انك بتحبها. 
سليم:- لا متعرفش حتي محاولتش ولو لمرة اني اقولها. 
ريان:- دا الغباء ف العيلة جينات، طب بص مش انت عارف مكان بيتها. 
سليم:- ايوا، بس ليه. 
ريان:- ليه دي سيبها عليا، بس انزل قابلني يلا. 
سليم:- ابعتلي بس مكانك ونا هجيلك. 
ريان:- ماشي يلا.
تسريع للاحداث ريان وسليم اتقابلوا وراحوا بيت لين. 
سليم:- هو دا البيت، بس ايه الل جايبنا هنا ف الوقت دا الساعه بقت 10.
ريان:- اسكت ونت هتعرف. 
سليم:- يخربيتك، نت رنيت الجرس، والدها لو طلع هيهزقنا، انا هسيبك واجري حالًا اهو. 
ريان:- جبان. 
والد لين:- سليم تعالي يبني فيه حاجه ولا ايه. 
سليم:-... 
ريان:- اهلًا بحضرتك يعمي، عارف ان الوقت متأخر ومينفعش ذيارة فيه بس كنت عايز حضرتك ف موضوع. 
والد لين:- موضوع ايه، اتفضلوا وحنا نتكلم جوا. 
ريان:- ادخل، مش وقت تناحتك دي. 
سليم:- داخل اهو، اما نشوف هتعمل ايه. 
ريان:- كل خير يحبيب اخوك. 
والد لين:- اتفضلوا اقعدوا، اتفضل يبني موضوع ايه.
ريان:- بص يعمي حنا جايين وطالبين ايد الانسه لين لـ سليم. 
والد لين:- انا اتشرف بسليم طبعًا، بس للاسف فيه ناس واخدين ميعاد وهيجيوا بكرا وان اديتهم كلمه. 
سليم بخيبة امل:- بس يعمي انا كنت ناوي اجي لحضرتك م زمان عشان اطلب ايد لين بس كانت جوري تعبت وانشغلت معاها ودا الل اخرني، اتمني انك توافق، وانا اوعدك هعمل اي حاجه عشان لين تبق مبسوطه.  
والد لين:- ماشي يسليم، هشوف رأي لين ايه وارد عليك باذن الله. 
ريان:- ماشي يعمي ان شاء الله، نستأذن احنا واسفين علي لازعاج. 
في الخارج ___
ريان:- ولااا بطل فرك وتوتر بق، مش قالك هياخد رأيها ويعرفك يبق نهدي ونستني الرد. 
سليم:- م انا هادي. 
ريان:- هو انت كد هادي، حسبي الله، نا ماشي واعتبر ميعادنا بكرا ملغي. 
سليم بضحك:- خد هنا يلا، متبقاش قفوش كدا، هستني اشوفك بكرا ف الشركة زي م اتفقنا. 
تاني يوم ف الشركة._____
ريان:- سالخير. 
سليم وجوري:- حنا الصبح يخفيف. 
ريان بضحك:- انتوا الاتنين ف نفس الوقت، مش بقولك الجينات جامدة. 
جوري:- انجز عايز ايه. 
ريان:- وراكي ايه يـ ست جوري مخليكي مستجلة اوي كد م براحتي انجز منجزش نتِ ماالك. 
سليم:- انتوا بتمسكوا ف بعض قدامي. 
ريان وجوري:- اسكت انت ملكش دعوه. 
سليم:- كلمة كمان وهرميكم انتوا الاتنين برا، انتوا ناسيين اننا ف الشركة وفيه موظفين برا. 
ريان:- ننننني، ماشي، المهم، انا هسافر المانيا الفترة الجاية دي. 
جوري:- نعم يعنياا، هتسافر تان. 
ريان:- لا ما انت هتيجي معايا. 
سليم:- تيجي معاك فين لمؤاخذة. 
ريان:- المانيا، مالكم مستغربين ليه، ونت كمان هتيجي. 
جوري:- هي رحلة يبني وناقصلك فيها كام فرد عشان تكمل ف هتاخدنا معاك كمالة عدد. 
سليم:- استني نتِ يـ جوري اما نشوف سي ريان عايزنا معاه ليه. 
ريان:- بص يـ سليم......... 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-