رواية ما وارء المظهر كاملة جميع الفصول بقلم ناديه مصطفي

رواية ما وارء المظهر كاملة جميع الفصول بقلم ناديه مصطفي

رواية ما وارء المظهر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ناديه مصطفي رواية ما وارء المظهر كاملة جميع الفصول  صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ما وارء المظهر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ما وارء المظهر كاملة جميع الفصول
رواية ما وارء المظهر بقلم ناديه مصطفي

رواية ما وارء المظهر كاملة جميع الفصول

زين:اي القرف ده وازاي انا ماعرفش غطي نفسك انا مش عايز اشوف القرف ده انتي مقرفه
وهي بدأت تعيط
زين:اخرسي ازاي يضحك عليا بالشكل ده 
شمس بانهيار من العياط:انا كنت فاكره انك عارف 
زين:اخرسي هعرف منين ..انا مش طايق ابص ف وشك اصلا انا يضحك عليا بالشكل ده 
شمس:ارجوك بلاش توجعني بالشكل ده
زين: انا زين الدين ادبس ف واحده زيك انتي 
وبدأ يكسر في كل حاجه زي المجنون
شمس:ارجوك كفايه بابا قالي انو قال لباباك على كل حاجه
زين:هو لو كان ابويا قالي ع القرف ده كنت اتجوزتك اصلا ي مقرفه
شمس:اخرس حرام عليك ده مرض انت بتعايرني بي 
زين:وانا ذنبي اي ف مرضك المقرف ده ..وانا دلوقتي فهمت كنتوا لي كل حاجه عايزين تمشوها بسرعه 
وبعدها قرب منها وشدها من شعرها
شمس بعياط :سيب شعري
زين :قومي البسي حاجه مالكيش قعاد هنا ماهو انا مش هدبس فيكي ي حيلتها
وشدها من شعرها ورمه في وشها اول فستان لقاه
البسي ده ويلا 
وليست وهي منهاره من العياط .....خدها وركب العربية
شمس : بلاش تفضحني دي كده فضيحه اني ارجع لاهلي ليله دخلتي دي فضيحه
بص ليها بقرف وماردش عليها..وهي عماله تعيط وتترجاه أنهم يرجعوا البيت 
وصلوا عند اهلها وفتح لهم ابوها 
اي ده في اي انتوا بتعملوا اي هنا
زين:خد بنتك ضحكتوا عليا خلوها عندكم بقى 
وفضلت شمس تعيط
زين: بنتك ومش عايزها وهرمي عليها يمين الطلاق حالا 
وأجريت عليها اختها فريده وحضنتها اهدي مافيش حاجه يا حبيبتي
شمس: شوفتي اللي حصل يفريده 
والد شمس وليد:انا هكلم ابوك عشان يجي ورن على عاصم
عاصم: خير يا وليد ف حاجه حصلت ولا ايه
وليد: تعالي حالا يا عاصم
عاصم:في اي
وليد: تعالى وهتفهم مافيش وقت
قفل معاه وفعلا عاصم جه ولما دخل شاف شمس وزين أنصدم لما لقاهم 
عاصم: انتوا بتعملوا اي هنا
زين:بتستغلني ي بابا
عاصم:ولد عيب انت بتقول ايه
زين:قام وقرب بهدوء مخيف من شمس
زين:انت بتضحك عليا ف بضاعه مغشوشة
عاصم نزل بالقلم ع وشو
عاصم:اخرس المرض مش عيب ولا حرام وهي مالهاش ذنب
شمس بعياط: ذنبي اي لقيت نفسي مريضه بوهاق رد عليا ذنبي اي ف كل ده 
عاصم انت بتحب الجمال مش كده والبنت زي القمر اهو ي زين
زين:لا ده غش انا مش عايزها وعايز أرمي عليها الطلاق حالا
عاصم:انسى خد عروستك ويلا ع بيتك 
شمس كانت بتعيط وخايفة وماسكه ف فريده 
فريده: ماتخافيش يا شمس ارجعي معاه 
شمس:لالا انا خايفه منو 
عاصم : ماتخافيش يا شمس يا حبيبتي اسمعي كلام وانا ليا تصرف تاني معاه 
زين:تمام اوي اللي حصل ده مش هعديه بسهولة يابابا وشد شمس من أيدها 
وليد : براحه عليها انت مش واخد جمو*سه وراك 
زين ببرود:مراتي وانا حر فيها وماحدش لي دعوه
ورزع الباب وركب العربية ووصلو
وهي نزلت وقفت ف الجنينه 
زين:اي يامقرفه
شمس:عايزه اقف هنا 
زين: طبعا مالكيش عين وانتي واحده مقرفه وجسمك مقرف 
شمس: شكرا ياسيدي  اتفضل بقى
زين خشي جوه يا مقرفه
مش هدخل 
نزل بالقلم عاوشها
لما اقول حاجه تسمعي الكلام فاهمه
شمس:مش هسمع كلامك 
زقها جامد ودخل جواه وهي فضلت بره تعيط 
يتبعععع
شمس واقفه ف الجنينه
فلاش باك
شمس.بابا اكيد زين عرف كل حاجه
وليد اه يابنتي عرف .عاصم قالوا كل حاجه
شمس.متاكد يابابا زين لازم يعرف كل حاجه من أولها كده
وليد.يابنتي عرف ماتقلقيش نفسك وبعدين ف عروسه قمر كده تبقى خايفه
شمس بلطف . ولله ما في قمر غيرك 
ودخلت لفريده 
فريده .اخيرا هشوفك عروسه يا احلي عروسه انتي
شمس . عقبالك ياروحي
فريده.ان شاء الله.بس مالك حساكي مدايقه 
شمس.مش مطمنه سالت بابا زين عرف ولا لا
فريده.امم وقالك اي .
.اه عرف
فريده . خلاص يبقى اكيد عرف 
شمس.واي اللي يخليه يقبل بوحده زيي انتي عارفه زين عايش حياته بالطول والعرض وقدامو بنات الدنيا كلها
فريده.ماهو دول آخرهم نز*وه ياشمس
ونرجع من الفلاش باك
فضلت قاعده مكانها والجو كان بيمطر جامد وسقعه
وعند زين 
زين الجو بيمطر والمقرفه دي تحت يلا خليها تمو*ت واخلص منها 
وفضلت شمس تحت طول الليل......وتاني يوم صحي زين يدور عليها
زين.ياربي انا ناقص قرف راحت فين دي 
وافتكر أنها كانت ف الجنينه 
زين.معقول لسه بره خرج الجنينه ولقاها نايمه ع الأرض وجسمها عمال يترعش جامد وراح بص عليها لقه حرارتها عاليه جدا
زين . شمس شمس اصحي وهي مش بتصخى وعماله تترعش جامد 
زين.قومي يا شمس انتي كويسه
وهو ماكنش عارف يعمل اي شالها ودخل جوه جاب هدوم ليها وغير ليها بدل هدومها اللي كانت مبلوله بسبب المطر.وكلم الدكتور وكان الدكتور صاحبه وجالو البيت 
مراد .اي يابني ده كان فرحك امبارح اي يشقي عملت اي في البت خليتها تعبت كده
زين.مش وقته اخلص يلا شوف مالها 
وبدأ يكشف عليها ولسه هيحط السماعه عليه عشان يكشف 
زين .اياك تعريها اسمع فوق الهدوم
مراد.اي يبني ف اي
زين .سمعت بقولك ايه
مراد.خلاص ياعم ماتزقش حط ليها انت السماعه وانا خلف وشي  
زين خد منو السماعه ف سره مش ناقص فضايح ويشوف القرف 
مراد اي ده البنت واخده نزله برد جامده اوي لازم تمشي على العلاج ده ومحتاجه اهتمام جامد 
زين.تمام يامراد شكرا 
مراد بخبث.بس ماكنتش اعرف زوقك حلو كده دي شبه الملاك 
زين .امشي يامراد يلا
ماشي يا زين وكمان بتغير
زين .بعصبيه امشي يلا 
مشي مراد ..زين بص على شمس فاكرينك انك حلوه مايعرفوش اللي فيها  ..وراح يجيب مائه واداها العلاج 
زين.ناقص قرف انا ....وهي فاقت وسمعتوا وعيطت
وعمل ليها اكل عشان تاكلو
زين.انا اشتغل للمقرفه دي كمان 
وقرب منها وبدأ يأكلها وهي كلت ونامت عشان تعبانه اوي 
فضل قاعد جنبها لحد اما لقه نفسه نام حبها 
تاني يوم..
صحيت ولقت نفسها ف حضنو 
شمس ف سرها لو صحي ولقني في حضنه هيفضل يزعق ويهين فيا وانا مش قادره استحمل بصراحه
قامت بعدت عنه ودخلت تاخد شاور ونسيت تاخد هدوم لفت الفوطه عليها ..وهو كان صحي 
لو عايزني اكمل عايزه اكبر تفاعل عشان اطول  البارت التالت
شمس بكسوف .معلش انا افتكرتك نايم
زين . خلاص يا ختي ماهو مش من حلاوتك هبصلك 
بصت ليه وفضلت تعيط وهو خرج من الأوضاع 
وبعدها راح قابل بنات صحابه وبعدها راح لابوه 
عاصم.خارج تالت يوم جوازك لي يزفت
زين.جواز اي وقرف اي 
عاصم.زين احترم نفسك
زين.قولت لي اتجوزها عشان ليك فلوس عند ابوها وعشان تضمن الفلوس دي لازم اتجوز منها وسمعت كلامك وانا شايف انها قمر وبدر منور لقيتك عارف انها مقرفه 
عاصم زعق فيه ومشاه من الشركه وادالو شنطه يديها لشمس 
وزين راح كمل سهرته مع البنات اللي يعرفهم لنص الليل 
ودخل البيت وهو سكران وهي اتخضت
شمس زين انت بأقرب لي.....
يتبعععع
شمس . في انت بتقرب لي 
زين فضل يقرب منها وشدها لي وهي بنحاول تجري عالبابا بس هو مسكها وحاول يبو.سها وهي بنحاول تبعد عنوا وحاول يته.جم عليها بس هي عيطت وفاق على عياطها 
زين.اي ده 
شمس . أنت عملت كده لي بعياط 
زين.انا مش عارف أنا.....بس انتي لما صدقتي حد يبصلك يامقرفهة
ورمه شنطه ف وشها وخرج وهي فتحت الشنطه وكانت هديه شكلها حلو اوي
كان عقد الماس ومكتوب جواب الجواب...
( اسف اني وجعتك بس استغربت الموضوع بصراحه وانا مابحبش اني مظلوم ماعلش ماتزعليش مني انا عارف اني مش هقدر اقول الكلام ده في وشك انا هقولك الكلام ده في جواب وكمان متاكد ان العقد ده هيكون جنان عليكي) 
فرحت اوي بس هي ماتعرفش أن اللي كات الكلام ده عاصم مش زين  
ولبست العقد .الله ده جميل اوي ولبست حاجه مقفوله مش مبينه حاجه من جسمها وعملت ميكب خفيف وسرحت شعرها وكان شكلها قمر.... وعملت اكل ليهم ودخلت الاوضه وهي مبسوطه 
شمس .يلا ناكل مع بعض
زين.مش عايز اكل حاجه منك
شمس.لا ازاي تستاهل احسن اكل بصراحه وراحت قعدت جمبو وامسكت أيده وقعدت تأكله ...زين كان مستغرب هي لي بتعمل كده وبص ليها وكان منبهر من جمالها وكان عاجبه طعم الأكل 
زين.يلا امشي بقى وماتخديش على كده
شمس نزلت بعد اما شالت الأكل وهي زعلانه بسبب كلامو ليها 
شمس قعدت على الكنبة و في دماغها انا مش فاهمه الإنسان ده منين عايزني ومنين مش عايز يشوفني وكل اما يشوفني يقعد يقولي يا مقرفه انا بجد مش عارفه اعمل ايه
ونامت مكانها على الكنبه 
وتاني يوم ..
خرج من اوضته ولقاها نايمه وخرج يبص عليها 
زين.قد اي شبه الملائكه وهي نايمه وجميله اوي بجد .....
فاق ..هي فاكره نفسها فين دي ما في اوضه تنام فيها وجاب قزازه ميه ودلقها عليها 
شمس بخضه. في ايه 
زين. نايمه هنا ليه ما تتخمدي جوه ... وسابها ومشي وهي فضلت تعيط
فضلت طول اليوم تلهي نفسها في المطبخ في الاكل والحلويات 
عند زين كان في كافيه ومعاه بنت
زين. بقول لك ايه انا عايز انسى يلا على بيتك يا قمر
البنت بيتي مش هعرف اهلي رجعوا من السفر يلا على بيتك انت
زين. وماله بيتي بيتي يلا بينا يا قمر
راح البيت وكانت شمس حاطه الاكل على السفره ومحضره شموع وجو حلو
البنت يا واد يا واد وكمان مجهز لينا سفره
استغرب وخرجت شمس وهي لابسه فستان حلو اوي وكانت بتحاول تعمل اللي عليها من ناحيته لانها بتحبه 
شمس.مين دي يازين 
البنت.مين دي يابيبي
زين. بلاش تاخدي في بالك يلا بينا ندخل الاوضه
شمس.انت رايح فين 
زين. وانت مالك فاكره نفسك مراته بجد ولا ايه يا ست شمس
شمس. انت ازاي كده بالدرجه دي ما عندكش قلب يا حقير 
زين. احترمي نفسك احسنلك
البنت. في ايه يا بيبي
زين. تعالي ناكل الاول وبعدين احكي لك ده احنا ليلتنا صباحي 
كله وراحوا عشان ياكلوا راحت شمس شدت المفرش والاكل كلو وقع
شمس. ليك عين كمان
زين.شمس
شمس .انت خليت فيها شمس يازين
زين.اخرسي مش عايز اسمع صوتك
شمس. انت انسان حقير
زين .بلاش تقلي ادبك وراح نزل بالقلم على وشها وهي فضلت تعيط
وخد البنت دي ودخل الاوضه وهي راحت اوضه ثانيه وفضلت تعيط على السرير لحد ما نامت من كتر العياط
تاني يوم.....
قامت ودورت عليه وما لقيتهوش ولا هو ولا البنت اللي كانت معايا ودخلت الاوضه تاني ورنت على اختها فريده 
فريده. عامله ايه يا حبيبتي
شمس بعياط. بموت يا فريده
فريده.مالك بس ياشمس في اي 
شمس فضلت تعيط 
فريده.اجيلك طب 
شمس.لالا انا هشوف يوم كده واجي لك انت وبابا عشان وحشتوني
وقفات معاها 
وبعد شويه جه زين هو ونفس البنت اللي كانت معاه
شمس بقوه.. اللي حصل امبارح ده مش هيحصل تاني يا زين
يتبعع⁦
زين.اي
شمس .زي ماسمعت كده
زين .هيحصل يا شمس ومع كل بنت شكل
شمس. لا يا زين مش هيحصل
زقها ودخل هو ونهى
وعدى اسبوعين وكل يوم فعلا مع واحده شكل
شمس. ما فيش دخول يا زين
زين .كل يوم تقولي كده وبيحصل اللي انا عايزه وراح دخل 
وهي كانت عماله تعيط خرجت بره وفضلت تجري لحد اما لقت نفسها في مكان مقطوع وكان في شباب عمالين يشربوا
شمس. ايه ده
والشباب شافوها وقربوا منها
بصت ليهم بخوف وعماله ترجع لوره. انتم عايزين مني ايه
واحد من الشباب .وفرتي علينا نشوف لينا مزه وبصراحه انت قمر
بصت ليهم  في سرها بخوف طبعا زين في العسل ومش هيحس بغيابي
شمس. ارجوكم بلاش حد يجي جنبي ارجوكم بلاش ارجوكم ابعدوا عني وفضلوا يقربوا منها وهي فضلت تصرخ جامد حد يلحقني يا زين تعالى والنبي ارجوك انا خايفه قوي وكانت بتتمنى انو يجي
وهم عمالين يقربوا وقبل ما يقربوا جه واحد وفضل يضرب فيهم وبصت لقيته زين جريت عليه وحضنته
شمس .زين انا كنت خايفه قوي
وهو فضل يضرب فيهم زي المجنون
وركب العربيه وشدها جوه حضنه ..اهدي يا شمس ما فيش حاجه
شمس بعياط وشهاقات. ما كنتش متوقعه انك تيجي يا زين
زين. اهدي خلاص يا شمس
ورجع بيها الفيلا ...اول ما رجع فضلت تصرخ مش عايزه افضل في الاوضه دي انا عايزه امشي
زين. ليه في ايه بس اهدي
شمس بانهيار. سمعه صوتك معاهم سامعه كلامك ليهم سامعه ضحككم مع بعض مش عايزه افضل هنا ارجوك
زين خلاص طيب يا شمس زين .حاضر هعمللك كل اللي عايزاه بس ما تعمليش كده
شمس. بقوللك مش عايزه اكون هنا شايفاك وانت معاهم كلهم يا زين
زين .ارجوكي خلاص طيب
شمس. مش عايزه افضل هنا بقول لك وفي اللي بتصرخ وتكسر في كل حاجه
وهو كان مصدوم وصعبان عليه لدرجه ان عينه دمعت
شمس بصريخ. بقول لك مش عايزه افضل هنا
وهو كان مصدوم من شكلها وهي لقيت سك.ينه راحت مسكتها لو ما مشتنيش من هنا هموت نفسي
شمس .انا كده كده مش عايزه حياتي انت دمرتها
زين. خلاص خلاص يا شمس هنمشي من هنا
شمس. دلوقتي حالا
خدها وراح الفندق
للاسف يا فندم ما فيش غير غرفه واحده
زين .خلاص تمام هاخد الاوضه دي
وخدها الاوضه ودخل وهي كانت هديت خالص وراح قرب منها... ها بقيتي احسن دلوقتي
شمس. اه كويسه بس انت عرفت منين اللي كان هيحصل فيا
زين .لا ما اعرفش كانت صدفه
وتعالو نروح فلاش باك
زين امشي يلا
 البنت اللي كانت معاه. ليه بس يا زين
زين .تعبان ومش قادر خليها يوم تاني
البنت. براحتك انت اللي خسران يا بيبي
وراحت خرجت ومشيت وهو ما كانش طايق نفسه وفضل رايح جاي راح خرج ركب عربيته عشان يتمشى وسمع صوت صريخ
زين .ايه الصوت ده وفضل يقرب من الصوت حاسس ان صوت شمس
بسرعه ولقى الشباب
 ونرجع من الفلاش
شمس. شكرا يا زين اوي
زين .على ايه ما فيش حاجه
وراحت على السرير عشان تنام وهو راح ينام جنبها وهي قامت
زين. اكيد مش هنام على الارض عشان خاطرك يعني
شمس .خلاص خليك انت كده كده اصلا ما عندكش دم
وراحت نامت على الارض ونام  وهو على السرير بكل برودوتاني يوم..
عند وليد وعاصم في المكتب
عاصم. علاقه الاولاد شكلها بتسوء يا وليد
وليد قلت لك كده انا يا عاصم
عاصم. ابني كان بيضيع من ايدي يا وليد ومش عايز يكون كده وعارف ان بنتك الوحيده اللي هتقدر تغير ابني
وليد. ازاي كان لازم تقول له يا عاصم عشان بنتي بتتعذب بسبب كلامو كده
عاصم .ما تخافش يا وليد والله شمس قدها
وليد . واديك اهو يا سيدي قلت له كمان ان انت ليك عندي فلوس عشان خاطر يتجوزها شوف بقى  زين لما يعرف هيعمل ايه
عاصم.زين مش هيعرف غير لما يكون بيحب شمس
ونرجع الفندق
زين. احنا هننزل نفطر ونرجع الفيلا انا مش عايز دلع
ودخل الحمام وهي راحت تسرح شعرها وهو خرج وقرب منها وشم ريحت شعرها
زين. انت ريحه شعرك حلو قوي هاتي اسرحك وفضل يسرح لها 
شمس. خلاص كده هو بقى حلو شكرا
زين بص ليها بحب يبقى وشك القمر ده على جسمك مقرف ده وهي تتوجع بكلامه وتمشي
وهو شدها لي وب.سها وهي بعدت عنه وهو نزل وهي كمان نزلت وراه
راحوا يفطروا وجد بنت وفضلت تدلع على زين
البنت. بيبي مش كنت تقول لي انك هنا لو كنت اعرف كنت جيت لك الاوضه بتاعتك
وقطعت كلامهم شمس. عايزه مفتاح العربيه
زين. ليه في ايه
شمس.هستناك لحد ما تخلص بره
راحت ركبت العربيه وهو جه بعدها بشويه
شمس. يلا بقى عشان نمشي
زين. تمام ماشي هنمشي
وهي بتبص طول الطريق من الشباك وحزنها على وشها وهو شاف حزنها ده
ودها الفيلا وهو راح الشغل
زين وصل المكتب وعاصم اول ماعرف راح له
عاصم. نزلت على طول ليه يا زين
زين .ما خلاص البصل خلص
عاصم. لم نفسك يا زين
زين. لا والله بتكلم جد الناس بتقضي شهر عسل اللي انا قضيت بصل
عاصم. يا زين قلت لك لم نفسك 100 مره
زين .ما انت عارف ابنك لو كانت حلوه شويه كنت قعدت ما كنتش نزلت من البيت
عاصم مشي وسابه وهو بجد مش طايق زين
وبعدها باب المكتب خبط.. ادخل
زين. ايه ده حسام يا ابن اللزينة انت رجعت امتى من السفر
حسام. لسه حالا يا صاحبي
زين قام حضنوا وقال له واحشني قوي يا حسام والله
حسام. سمعت انك اتجوزت
زين. اه تعالى معايا البيت انا كده كده خلصت يلا تعالى
حسام. لا لا يا عم لحسن المدام تضايق ولا حاجه
زين. يلا يلا انا اتحايل عليك ليه يعني
وراحوا الفيلا شمس ما كانتش تعرف ان زين معاه حد
زين نده على شمس 
شمس. نعم يا زين.. اسفه معلش ما كنتش اعرف معاك حد
زين .عادي ده صاحبي واخويا
حسام اتعرف على شمس
حسام. ايه يا عم ما شاء الله الجمال ده هي دي من حور العين
زين. لم نفسك يلا
حسام. بجد والله مش بعاكس انا بجد بقول راييزين. قلت لك لم نفسك
حسام. بس ما كنتش اعرف ان ذوقك حلو قوي كده ياعم
زين .لا يا اخويا ما تقلقش شمس هنا الفتره قليله هتطلق قريب
حسام. خلاص يا صاحبي احجزها منك انا وضحك اهو انا برده اولى من الغريب صح ولا ايه
زين .لو ما لمتش نفسك هكسرك وقال يا شمس اطلعي فوق
شمس .حاضر
وطلع زين وراها ايه عاجبك الكلام اللي بيتقال عليك
 واصلا شمس كانت بتعيط
شمس. انت بتقول ايه يا زين
زين .ايوه زي ما سمعتي كده ما تتلمي يا بنت هو انت ما فيش حد عارف يحكمك
شمس. مش هسمح لك يا زين لو سمحت لم نفسك
زين ضربها بالقلم وخرج
شمس بعياط حرام عليك يا زين كل حاجه حلوه بتعملها بتبوظها بحاجه اوحش منها حرام عليك حرام عليك بجد انا بكرهك
زين نزل لحسام منور ياصحبي
حسام. انا عملت مشكله ولا ايه
زين بسخريه .لا لا ودي تيجي منك برده
حسام. انا شايف ان انا اقوم امشي
زين .اه انا شايف كده برده.. ومشي حسام 
يتبععع
.. راحت شمس عند ابوها عشان تشوفهم
شمس اول ما شافت فريده حضنوا بعض
شمس. اه يا فريده انا تعبت اوي من زين
فريده.معقول
شمس واكتر من كده ده ابتلاء تعبت قوي ومش قادره ارجع له بجد مش مستحمله منه كل اللي بيعملوا فيا وبيجرحني بكلامه وبيوجعني وهو بارد جدا مش حاسس باي حاجه
فريده.مش عارفه اقولك اي 
شمس .انا خلاص تعبت يارب خدني أنا تعبت اوي بجد 
ورجع زين البيت وما لقاش شمس
زين بعصبيه. هي فين دي
ورن على شمس انتي فين
..انا عند بابا 
قفل معاها وركب العربيه وراح
زين .قلتيلي انك هتخرجي من البيت
شمس. انا حره اعمل اللي انا عايزاه يا زين
زين. ده كان زمان يا ماما
شمس. امشي
زين.تعالي معايه
فريده .سيب شمس انهارده 
زين.مافيش الكلام ده يلا يا شمس
شمس .لا انا عايزه اقعد هنا 
زين شدها 
شمس .سيبني بقولك 
راح شالها وركبها العربيه 
شمس .انت مجنون
زين .اه مجنون واسكتي بقى بدل ما اطلع عليكي جناني ده
وصلوا الفيلا واول ما دخل فضل يضرب فيها وهي تعيط وتقول له ابعد عني انا بكرهك
زين .مافيش خروج من غير اذني بعد كده
شمس. حرام عليك يا اخي مش عايزاك في حياتي ابعد عني بقى وهو دخل اوضته وما اهتمش بكلامها
تاني يوم....
شمس خرجت الجنينه وقالت تعمل رياضه وقابلها شاب
اي الجمال ده 
شمس.خير
الشاب .لا ماشاءالله عليكي مش بعاكس ولله 
شمس.وبعدين 
الشاب.انا كريم 
شمس امم اهلا وسهلا انا شمس
كريم.ممكن تعلميني الرياضه دي 
شمس .مافيش مشكله 
وبعدها صحي زين ونزل ليهم 
زين.خير ياكريم في حاجه
كريم .وحشني يا زين شمس انسانه جميله اوي 
زين.ولله 
كريم.اه جدا هي قريبتك 
زين .اه مراتي 
كريم بص لشمس مراتك ازاي 
زين انتي ماقولتيش ليه ياشمس ولا اي 
شمس. لا ماجتش فرصه
كريم.معقول لا ألف مبروك شمس مدام جميله اوي استأذن انا سلام
زين شد شمس ودخل وزقها وهي اتخبطت في حاجه فتحت دماغها
زين. شمس شمس قومي وهي كانت مش بترد ..زين خدها وجري ع مستشفى
زين وهو خايف بجد ع شمس 
...انا السبب في كل ده يارب قومها لي بالسلامه 
وخرج الدكتور هي بس كانت فاقده الوعي بس هي العامل النفسي بتاع المدام وحش اوي هو حضرتك مين 
زين.انا جوزها 
الدكتور تمام خليها تخرج من اللي هي فيه ده 
زين ممكن ادخل ليها
الدكتور .تمام 
زين دخل وبص لشمس 
..بقى هي دي اللي كانت الضحكه مش بتفارق وشها بقى الحزن مالي وشها وبهتان الحزن عليه
انا ما بقتش عارف الصح من الغلط انا عمال اظلم فيها وهي مالهاش ذنب انا بجد زهقان نفسي وخائف بجد على شمس 
واول مافتحت عينيها لاقيتو في وشو وفضلت تعيط
زين.انتي كويسه
شمس.مالكش دعوه
زين.ماكنش قصدي ولله ياشمس
شمس.ولله خيانتك ليا مش قصدك وانك تجيب عندي بنات مش قصدك ووجعك على مرضي مش قصدك واهانتك وظلمك واضربك ليا برضو مش قصدك 
امال قصدك ايه طالما كل حاجه مش قصدك أمال انا اللي اقصد انا بكرهك ولو فضلت تتوسل ليا في يوم عشان اسمحك مش هاسمحك وفضلت تعيط
وكلامها وجع قلبو اوي
وبعد شويه الدكتور كتب ليها على خروج 
هي كانت بتبص من الشباك ورافضه انا تبصلوا حتى ولا تتكلم معاه
ووصلو الڤيلا
زين.شمس 
وهي وقفت ومابصتش عليه
زين.انا اسف
.. على اي بالظبط
..على انهارده 
شمس..اه على انهارده بس 
.اه 
شمس.وانا مش قابله اسفك المقرف ده 
وجت تدخل الاوضه مسكها وقال
يتبععع
زين.انتي فاكره نفسك مين عشان تتامري امال لو كنتي حلوه شويه كنتي عملتي اي 
شمس.سيب ايدي
وحسن أنها دايخه واغمى عليها زين شالها ودخلها الاوضه.
زين.وبعدين في كل ده يا شمس
ونامو في حضن بعض من غير مايخد بالوو 
تاني يوم..
صحيو هما الاتنين 
زين.القرف ده ماينفعش يحصل تاني 
شمس.هو اي اللي حصل اصلا
زين.اني انام جمب واحده مقرفه زيك لا وكمان في حضنها 
شمس.عن اذنك هخش اخد شاور بدال جسمك المقرف اللي مع كل يوم واحده شكل ده 
ودخلت وسابتو وهو اتعصب اوي بسبب كلامها ودخل وراها ..وهي كانت واقفه قدام المرايا
زين.انا اللي مقرف
شمس.انت ازاي تدخل عليا كده
زين.انتي اللي ازاي تقولي كده روحي شوفي جسمك المقرفه وبعد كده تعالي كلميني انا اي اللي يخليني استحمل اشوف وشك ده
وهي فضلت تعيط ونزلت بالقلم ع وشو 
شمس .انت حقير يازين وماعندكش رحمه
زين.انت بتمدي ايدك عليا
..اه يمكن تفوق ولا تبطل تجرحني حرام عليك انا انسانه
وكانت بترجع لوره وخايفة منو وفضلت ترجع وفتحت الدش غصب عنها والميه نزلت عليهم سوا.. ونظروا لبعض نظره طويلة بحب وهو مسح دموعها وقرب منها .
زين.مش عارف ازاى وشك القمر ده على جسمك ولسه هيكمل هي بسط في الأرض وقرب منها وشدها جوه حضنو وبا*سها
وهي برقت جامد 
وشالها ودخل بيها الأوضه
زين.رغم كل حاجه بس فيكي جاذبية بتشدني ليكي 
شمس .انت عايز اي 
زين.مش انا برضو جوزك وليا حقوق عليكي
...جوزي بعد اي ابعد عني وحاولت تقوم شدها ليه وماسمعش منها وباقت مراتو قولا وفعلا
وعند ڤيلا عاصم 
كان قاعد عاصم ونزلت مراتو ومعاها بنتها 
عبير.مالك ياعاصم سرحان ليه
ودي عبير تكون مرات ابو زين لأن زين مامتو متوفيه من زمان ومرات أبوه عندها بنت اسمها روان من جوزها الاولاني
عاصم.لا عادي بفكر
روان.ماهو انت اللي روحت جوزتو لواحده مقرفه 
عاصم .مابلاش الكلام ده ياروان
عبير.وكان مالها بنتي ياعاصم
عاصم.بنتك شايفها اختو واحنا من ساعت ما اتجوزنا واحنا متفقين ع كده ابني وبنتك اخوات
عبير.اهي اولى من الغريب ياعاصم
روان .وانا كنت هعلمو الادب وابعدو عن الطريق اللي هو فيه ده يا داد
عاصم مافتكرش انك تقدري تعملي ده ياروان بس ماتخافيش شمس قدها ونص كمان 
روان.مش واضح خالص ياداد
ونرجع عند زين وشمس 
بعد عنها وبيقول برضو اللي حصل مش اعجاب مني ليكي 
انا اخد حقوقي منك
شمس.حقوقك طب وفين حقوقي فين انك تحترم مشاعري 
زين.خلاص يامقرفه انا جبرت بخاطرك المفروض تشكريني
شمس.جبر
زين.اه جبر امال انتي فاكره اي 
شمس .مش عايزه الجبر ده منك يازين
زين.ولله ده انا كل البنات هيموتو عليا 
شمس.عشان هما اشكال مقرفه زيك يا زين 
بص ليها بقرف وخرج من الاوضه 
وهي فضلت تكس في كل حاجه وتصوت وتقول بكرهك يازين وكسرت المرايا اللي قدمها ونزلت ميت حته ومشيت عليها وهي بتعيط وتقول..كرهتني ف جسمي وشكلي وكل حاجه فيا وفضلت تعيط 
وهو دخل على صوت الحاجه اللي بتتكسر ودخل لقاها ماشيه ع الازاز وجليها كلها دم 
زين.انتي مجنونه ابعدي ياشمس
شمس.مالكش دعوه بيا انا جرح قلبي اقوى بكتير من الجرح ده
زين مشي على الازاز وجري عليه زي المجنون وشالها
حطها ع السرير ونزل يجيب علبه الاسعافات الاوليه
زين.موجوعه
شمس.انهي وجع بالظبط فيهم
زين.امسكي ف ايدي وبدأ يطلع الازاز من رجليها ونامت وهو فضل جنبها ويبص عليها ..ونزل يجهز الاكل وحطو ع السفره وطلع لشمس 
زين.شمس ياشمس
شمس .في حاجه 
زين.يلا عشان ناكل 
شمس .مش عايزه اكل
زين. طب براحتك وشالها ونزلها تحت 
يلا كلي 
وهي بدأت تاكل ..وخلصو اكل وراحو يتفرجوا ع التليفزيون
وهي في سرها بتكون هادي اوي يازين وبترجع قاسي عليا وانا محتجالك اوي وحطت راسها ع كتفو ونامت
راح خدها وطالعها اوضتها 
ولقه الازاز في كل حته خده ودخلها الاوضه بتاعتو وراح غير هدومه لبس بنطلون وكان عر.يان من فوق ونام جنبها وشدها في حضنو اوي لدرجه انو حس بدقات قلبها 
وتاني يوم..
صحيت لاقتو كده اتكسفت اوي وبصتلو شكلك بريق اوي وانت نايم
زين.في حاجه 
شمس .لا خالص بس انت نايم كده لي ممكن تلبس حاجه
زين.لي جسمي في حاجه ولا اي 
شمس.لا البس 
زين.واحده زيك فاكره الناس كلها زيك 
شمس..زين 
زين.خلاص قام لبس تيشرت ها حلو كده 
شمس.اه انا اي اللي جابني هنا 
زين.نمتي وحضرتك مبوظه اوضتك اطريت أعصر ع نفسي فدان لمون 
شمس.معلش خليتك تعصر على نفس لمون
جت تقوم رجليها وجعتها اوي وهو جري عليها 
شمس.ابعد عني مش محتاجه منك مسعده 
وقامت وهي موجوعه اوي.ومشيت
وراحت اوضتها ورمت نفسها ع السرير بتبوظ اي حاجه بتعملها يازين
وهي سمعت صوت الباب بيتفتح والفت انه خرج 
خرج زين وشاف كريم
زين .واقف هنا ليه يا كريم
كريم .لا ما فيش حاجه انا بس افتكرتك انت ماشي
زين. لا
كريم. غريبه يعني شكلك لبس وخارج
زين .لا غيرت رايي هقعد في البيت بعد اذنك ومشي وسابه
دخل البيت وهي سمعت صوت الباب بيتفتح مشيت بالراحه على رجليها وراحت تشوف مين
شمس . زين ايه ده انت رجعت افتكرتك خارج
زين. كنتي مستنيه مين يا حلوه
شمس باستغراب .ما كنتش مستنيه حد لقيتك خرجت ودخلت تاني فامستغربه بس مش اكثر
زين. مستغربه برده ولا كنتي مستنيه كريم
شمس. زين مش هسمح لك لو سمحت اكتر من كده كفايه
زين. لا يا حلوه مش كفايه من شكلك انت كمان دايره على حل شعرك
شمس. اخرس يا زين مش هسمح لك تقول كده
زين .دي الحقيقه
شمس. حرام عليك بتعمل فيا كل ده ليه عملت لك ايه ذنبي ايه في مرضي انا حاولت اتعالج كثير بس ما كانش ينفع خليتني اكره المره دي ونفسي خليتني ابص لنفسي من ناحيه ثانيه ولا بقى فيه ثقه في نفسي ولا اي حاجه من يوم ما شفتك وشي كان مليان فرحه والضحكه عليه والضحكه ما كانتش بتفارق وشي دلوقتي وشي بهتان وتعبان وعليه زعل الدنيا كلها حرام عليك بجد انا تعبت منك بقيت اكره نفسي وبقيت اخاف منك لما حتى تنطق اسمي
زين. سيبي لي فرصه اشرح لك طب او اتكلم
شمس. لا خلاص انا سمعتك كتير ده الوقت انك تسمعني بقى
ودخلت الاوضه وهو كان مصدوم من كلامها
وهي في الاوضه لازم امشي لازم اهرب ولمت هدومها ونزلت وركبت تاكس 
..المطار لو سمحت
يتبععع
.. المطار لو سمحت
السواق بدأ يتحرك
.. محتاجه اهرب لفترة محتاجه ابعد عن كل ده انا تعبت من زين سامحني يابابا سامحيني يا فريده مش عارفه اللي بعملو ده صح ولا غلط بس أنا بجد محتاجه ابعد شويه عشان انا بموت بموت ومش قادره استحمل 
وصلت المطار وكان فاضل ع رحلتها ساعه فتحت الفون وفضلت تتفرج ع صورها هي وباباها وفريده وقد اي حياتهم كانت هادئه وجميله قبل اما تعرف زين سرحت وباقي ربع ساعة
...انا هكلم بابا وفريده مش هيلحقو يجو رنت ع فريده 
فريده.الواطيه الجواز حلو كده لدرجه نسيتي اختك 
شمس.هتوحشيني يا فريده 
فريده.اي ده في اي 
شمس.تعبت ومحتاجه ارتاح وقررت اهرب من حياتي 
فريده .شمس انتي بتقولي ايه
شمس.هرجع في يوم بس مش عارفه امتى.
فريده.زين معاكي 
شمس.اهو زين ده هو السبب في تدمير حياتي 
فريده.انا بدأت اقلق عليكي 
شمس . مافيش وقت خلاص رحلتي بينادو عليها هاتي اكلم بابا
فريده.بابا يابابا الحق 
وليد.في اي 
شمس مسافره
وليد.في اي ياشمس
شمس.انت عارف انا بحبك قد اي انت وفريده مش كده 
وليد في اي يابنتي بس
شمس. اسفه بحبكم اوي هتوحشوني سلام ...وقفلت الخط وراحت ركبه الطياره
وليد مش فاهم حاجه رن على زين الو
...اي ياعمي 
وليد .فين شمس 
زين.في الاوضه
وليد.مش عارف مراتك فين هي دي الامانه اللي انا اديتهالك 
زين.في اي ياعمي 
وليد.شمس مسافره
زين طلع زي المجنون يدور ع شمس... ياشمس انتي فين
وليد .بقول لك مسافره انت كل ده مش ملاحظ غياب مراتك هي خلاص الطياره بتاعتها قربت تطلع
زين.انا هجيب شمس
وليد.ياخساره يازين دمرت حيات بنتي بايدك 
زين.صدقني هجيب شمس وهقلب عليها الدنيا 
قفل معاه وطلع يجري بالعربيه لحد اما وصل المطار
بس خلاص كانت طياره شمس في الهواء
وفضل يسأل عليها لحد اما شاف الطياره بتاعتها ف الهوا 
زين.انا السبب انا دمرت حياتك وكان زعلان من نفسو اوي ..ورجع الفيلا وكانت حالتو صاعبه اوي وكلهم اتجمعو عندو 
وليد.بنتي لو حصل ليها حاجه مش هيكغيني مو*تك يازين 
عاصم.شمس راجعه ياوليد ماتخافش شمس مش هقدر تبعد عنكو
فريده وهي بتعيط.عملت فيها اي خليتها لدرجه تقرر البعد بالطريقة دي 
زين حس بالذنب وعارف انو بجد ازه شمس وبصلهم ومش عارف يقول ايه
وليد.عيشت بنتي شهر عذاب هي مش قدو
زين.انا مش هرجع الا ومعايه شمس انا مسافر دلوقتي 
عاصم.سيب البنت براحتها يازين
زين.انا مش راجع غير ومعايا مراتي اسيبها ازاي يابابا مش هقدر
عاصم.ماتقدرش لي ماتكونش حبيت شمس مثلاً
زين.لو سمحت يابابا انا تعبان ومش قادر اتكلم...زين رن ع حسام 
حسام.اي يا صاحبي 
زين.عايزك تعرف لي مكان شمس في امريكا
حسام.هي سافرت اصلا
..اه هي لسه في الطياره عايزك تعرف هي هتنزل فين 
حسام.حاضر بس في اي
زين .مش قادر اتكلم يا حسام
حسام.طيب انا جايلك
حسام وصل وكان كلهم ظاهر عليهم الحزن 
فريده.خليت اختي تفارقنا هي ماكنتش قادره بس انت خليتها تعمل كده وتبعد عننا  
.وحسام بص لفريده وسرح في جمالها 
فريده.هي ماقدرتش تاخد حقها بس أنا هقدر ممكن تقولي ذنبها اي في مرضها قول ساكت لي 
وعاصم نزل بالقلم ع وشو 
زين.انت بتضربني
عاصم وأقطع رقبتك كمان.
وليد.خلاص ياعاصم
عاصم .انا اسف ياوليد كنت فاكر ابني بيفهم بس طلع حمار 
حسام.خلاث ياعمي هو اكيد هيلاقي شمس الاحسن انكو تمشو
وليد.مش همشي من هنا الا اما اطمن ع بنتي 
وتمر ساعات وهما قاعدين زي اما هما .......وعند شمس ف الطياره 
شمس كانت بتعيط.. مش عارفه اذا كنت صح ولا غلط بس كل اللي اعرفه اني محتاجه ابعد شويه
فله سرحانه لحد ما حست بهبوط الطياره ونزلت وراحت السكن اللي كانت قاعده فيه وهي بتدرس
وعند زين 
حسام .شمس ما راحتش اي اوتيل يا زين
وليد كان في شقه بتقعد فيها وهي بتدرس بس قالت انها باعت الشقه دي
فريده فضلت سرحانه لا ما بعتش الشقه دي هي قالت انها سابتها بس ما بعتهاش يعني الشقه لسه معاها بس شمس محتاجه تفكر شويه وهترجع تاني هي اكيد في الشقه دي دلوقتي
فريده توتر .اه قالت انها باعت الشقه 
زين.يعني ممكن تكون راحت فين 
حسام.هي ليها حد هناك 
وليد.لا مافيش 
فريده سرحت لا ليها بس مش هتروح ليه دلوقتي 
فريده.لالا مالهاش حد هناك 
وكان الحزن مسيطر عليهم مشيو كلهم وسابو زين 
زين دخل اضه شمس ..انا السبب في كل ده وشاف دفتر ومسكو ..رسماني اه شمس بتحب الرسم اوي معقول شمس بتحبني عن رغم كل اللي كنتو بعملو فيها وفضل يعيط زي العيال الصغيرة وقال انا بحبك اوي يا شمس وعايزك ترجعي انا اسف بجد
وتاني يوم عند شمس 
لبست لبس الرياضه ونزلت النادي وخبطت في واحد 
..شمس
شمس.مارك . يتبععع
..مارك.وحشاني يا جزمه
شمس.وانت كمان اوي ماكنتش متوقعه اني اشوفك دلوقتي
مارك.تعالي طب نقعد
وراحوا قعدوا ع كرسي
مارك يبقى صاحب شمس من ايام الكليه ومن هما بيدرسو وهو بيعتبرها اختو وتواموا وهو من ام أمريكية واب مصري عايش في امريكا بس بيتكلم مصري كويس اوي..
مارك.اي اللي جابك طالما نازله الملعب يبقى موجوعه
شمس.اتجوزت
مارك.خاينه من ورايا
شمس.خلاص خلاص يا عم هطلق واعزمك ع حفله طلاقي
مارك.اذا كان كده اشطا ملحوقه لا بجد مالك
وشمس بدأت تحكيلو ع كل حاجه وهو كان متعصب اوي
مارك.ولله ماهرحم الحيوان ده تعالي معايا اروح اق.تلو واجي 
شمس.خلاص قلبك ابيض
مارك.انتي عارفه اللي يزعل شموستي اعمل فيه ايه
شمس.عارفه هتقطعو تقاطيع عرفاك مجنون وتعملها
مارك.المهم اوعي يكون اللي بتحبيه وحكتيلي عنو
شمس.اه هو عشان كده موجوعه اوي منو
مارك.طب هتعملي ايه
شمس ولله ما عرفش 
مارك.طب بتحبيه
شمس ما سالتش نفسي
مارك.عليا انا برضو...ممكن تسمحي زين 
شمس.حتى دي مش عارفاها 
مارك.بتكدبي ياشمس انتي مستنيه منو خطوه 
شمس.مارك انا نفسي مش عارفه هعمل اي
مارك.طب والحل 
شمس.مش عارفه جيت هنا عشان ارتاح من التفكير
مارك.طب يلا ياختي نلعب تينس
وخدها وراحوا يلعبوا تينس وقدر يخرج شمس من اللي هي فيه وفعلا الضحكه رجعت ع وشها تاني 
وعند زين
حسام.مش ده اللي انت كنت عايزة وكنت اصلا ناوي تطلق شمس
زين.عايز اي وقصدك اي ياحسام
حسام.عايز اقولك ارحم البنت ولا اتعود على لمت البنات جنبك وان مافيش بنت تقولك لا وهي الوحيدة اللي قالتلك لا سيب شمس في حالها 
زين.ازاي دي مراتي 
حسام.قولت انك هتلقها صح
زين.قولت ورجعت ف كلامي 
حسام.قبل اما ترجع شمس راجع نفسك الف مره ياما تسيبها تعيش حياتها يا اما تتقي ربنا فيها 
زين.اناااا
حسام.انت اي من امتى واحنا بنعاقب حد بسبب مرضو ولا بنجرح حد هي مالهاش ذنب  بالعكس انت اللي المفروض تتعاقب مش هي شمس جميله ومتربيه وانت جرحتها كتير كفايه انك كسرتها ف الليلة اللي كنت بنت بتحلم بيها خليتها تكره اليوم ده فكر في كلامي كويس ياما عايزها ولا لا مافيش حاجه اسمه مش عارف ياتبعد عنها أو تخليها ملكه وتنسيها كل اللي شافتو منك
ومشي من عندو وزين حس بجد انو بقى بيحب شمس
وعده يومين وزين بيموت في بعد شمس وعبير وروان مبسوطين جدا عشان شمس مشيت
وفي فيلا عاصم
عبير.بت ياروان 
..نعم 
..قومي روحي لزين 
لي ياماما
..ياهبله البيت فاضي وهتبقو لوحدكم
روان فرحت اوي وطلعت لبست فستان قصير اوي وحطت ميكب وركبت العربيه وراحت عند زين
زين.اي اللي جابك
روان بدلع ع زين .جيت اشوفك يمكن تكون محتاج حاجه كده ولا كده 
زين.متشكر مش عايز 
روان.اي كسره النفس دي طب ده انا حتى لسه داخله يعني جبلي حاجه كده يعني
زين.بص ليها بقرف امشي يابت من هنا يلا فكراني مش عارف حركاتك دي 
روان.اي ياعم بتفكر كتير لي دي حتى مقرفه .. وقبل اما تكمل كلامها زعق فيها وقالها اخرسي دي انضف منك اطلعي بره وطردها بره البيت وقفل وهو بدأ يدعي لربنا أنها ترجعلو 
ونروح عند شمس 
كانت قاعده زهقانه شافت كلب فضلت تلعب معاه وبتحاول تلهي نفسها 
وطلعت الاوضه بتاعتها خدت شاور وقعدت ترسم
وكل رسومتها كانت عنها هي وزين بأوضاع مختلفة
شمس.ياه لو كان ده حقيقي سهل أننا نكون مع بعض عادي من غير اي مشاكل 
وعند زين راح الشغل قاعد لوحدة زهقان ودخلت نهى 
زين.يادي القرف اي اللي جابك 
نهى.اي يابيبي وحشتني وقولت اجيلك كل اما برن عليك ياترد وتقولي مش فاضي ياما ماتردش
وخدتو وقالت هنروح بس نتعشى راح معاها وشرب الخمر
وراحوا بيتها
بص ليها وتخيلها شمس لا هو فعلا شايفها شمس 
..وحشتيني اوي
نهى.شوفت بقى اني وحشتك زي ماوحشتني 
..لا بجد ماتبعديش عني تاني ياشمس 
نهى.شمس شمس مش مشكله 
ورب منها وحض*نها وبعد كده زقها على طول انتي بتضحكي عليا بعد ام فاق أنها مش شمس 
وخرج جري ع بره وركب العربيه وقال لا لا اكيد ده كلو حلم انا مستحيل اخون شمس تاني انا بجد بحبها 
ومر شهرين وشمس لسه مارجعتش 
وعند شمس كانت خارجه من البيت ووقعت ع الأرض وفقدت الوعي 
وفجاه
يتبععع
..شمس حست انها دايخه وفقدت الوعي وفي نفس الوقت كان طالع زين ع السلم 
ايوه زين سافر لشمس 
زين اتخض عليها وخدها وجري على اقرب مستشفى وكان خايف عليها اوي 
راح لدكتور 
زين.ها يادكتور
فاقت شمس واتصدمت لما لقت زين في وشها وافتكرت أنها بتحلم
الدكتور.مبروك المدام حامل 
بصو لبعض 
.شمس.انت بتقول ايه
..اه ولله زي مابقول كده
شمس.قامت خرجت بره
زين جري وراها انتي راحه فين
شمس مالكش دخل ..وجت تمشي 
زين راح شالها وركبها العربيه وراحو البيت ودخلو الأوضه
شمس.جيت لي وعايز اي وعرفت مكاني منين
زين.جيت لي فاجيت عشان لازم ترجعي ياشمس وعايز اي عايز اخدك ونمشي من هنا يا شمس
شمس.ولله وده لي 
زين.ارجعي وهعملك كل اللي انتي عايزاه يا شمس
شمس.موافق تطلقني 
زين.هعملك كل اللي انتي عايزاه اول مانرجع 
..عرفت مكاني منين
زين.اتكلمت مع فريده وقالت لي ع مكانك 
..لما ارجعلها 
..قومي معايا ياشمس
شمس كانت مستنيه منو كلمه ع الحمل وحته ماقلش ليها مبروك 
وهو كان رايح جاي وهو مدايق أن شمس طلعت حامل
ولمت هدومها..انا خلصت
..طب يلا 
وجم يخرجوا لقوا الدنيا عماله تمطر وبرق ورعض والجو كان وحش
زين.ماينفعش نسافر كده واكيد الطيارات وقفه 
شمس.هنعمل اي 
زين.هنفضل هنا لبكره
وهي دخلت تغير وهو دخل وراها وقرب منها 
..دخلت لي 
زين.وفيها اي لما أدخل هو ممنوع
شمس.طب أخرج لحد اما اغير
زين.لا انا مرتاح كده
شمس.زين
زين.شمس..وهي لفت وشها وهو حضن وشها وضمها لصدره
زين.مشيتي لي
شمس.ماقدرتش استحمل يازين وجع القلب ده كنت بموت من الوجع
زين.وليه تمشي كنتي قولتي
شمس.ياما قولت ..خد الهدوم غير
غير ولبس البنطلون بس
زين.الفيلا كانت وحشه اوي منغيرك ياشمس
شمس.زين هو انت لي عملت نفسك ماسمعتش الدكتور
زين.ومين قال كده
شمس.زين انت اكيد عارف ورغم كل ده انت ماقولتش حاجه
زين.ممكن نتكلم في الموضوع ده بعدين 
شمس.لي يازين
زين.اسمعي الكلام عشان خاطري وبعدين نتكلم في الموضوع ده
..ماشي
بصلها وخدها في حضنو وهي ماكنتش مصدقه 
وبعد شويه بعدت عنو
زين.بقولك شهرين ياشمس انتي بعيدة عني
شمس.كان لازم اهرب شويه يازين
زين.مافيش هروب تاني
وخدها في حضنو ونامو 
وتاني يوم 
قام زين على صوت خبط الباب فتح ولقه مارك
مارك.اي ده انت مين 
زين.انت هجنني انت اللي مين
مارك.انت زين
زين.ياربي ايوه مين انت بقى
مارك.ماكنتش متخيل أن شمس رسمها بالدقه دي 
خرجت شمس اي ده مارك تعالى ادخل
زين.نعم ياختي قرتاص لب واقف انا ولا اي 
شمس .ادخل بس
زين.ادخلي جوه يا شمس
شمس.في اي 
..خشي جوه بس 
..في اي يازين 
..اسمعي الكلام بقولك
دخلت شمس وهو دخل وراها
زين.ازاي تخرجي كده
شمس.ازاي يعني
زين.جسمك باين
شمس.معلش ماخدش بالي 
زين.لاخدي بالك والبسي حاجه
..حاضر
زين.ومين سي زفت ده 
شمس.مارك ده صديقي من ايام الكليه
زين.وصديقك ده يجي لي أن شاءالله
شمس.عادي فيها اي وبعدين مارك ده اكتر من اخ ليا
زين.طب ياختي
وجه يخرج .اه نسيت حاجه
شمس .اي
زين.امسحي اللي في بوقك ده 
وقرب منها وبا*سها 
ماتحطيش البتاع ده فاهمه وخرج
وهي كانت مبسوطه من تغير زين وأنها حاسه انو بيحبها 
زين نزل يقعد مع مارك 
مارك.شمس بتحبك اوي 
زين.وانت عرفت منين
مارك.انا عارف من قبل اصلا ماتعرفو بعض شمس بتحبك اوي وماتخسرهاش 
شمس جت وعملت ليه حاجه يشربوها 
شمس.انا راجعه مصر انهارده 
مارك.بجد وانا كمان بفكر ارجع بعد اسبوع
شمس .أحلي خبر ده ولا اي 
مارك.وبالمره اشوف ست اللمضه
شمس.فريده دي هتفرح اوي
ومارك ام مشي وهم قاموا جهزوا نفسهم عشان يسافروا وركبوا طياره زين الخاصه والكل كان قاعد مستني زين وشمس
شمس.بابا حبيبي وحشتني اوي وانتي كمان يافريده وحشتيني اوي
فريده.كل ده ياشمس 
..معلش
وسلمت ع عاصم وكلهم قعدوا مبسوطين اوي وبعد شويه مشيو
شمس.رجعنا مصر اهو قولي اي رايك ع الجنين
وهو بلع ريقو واتنهد وقال الجنين ده لازم ينزل 
شمس..ايههه
يتبععععع⁦
..ايه 
زين.ايوه زي ما بقولك يا شمس
شمس.انت بتقول اي ازاي انزل روح بريقه انت مستوعب انت بتقول اي
زين.زي ماسمعتي ياشمس
شمس.ازاي تقول كده 
زين.مش عايز  مسئوليه وقرف انا الطفل ده لازم ينزل ياشمس
..ياريتك كنت قولت الكلام ده ومن وانا هناك كنت مستحيل ارجع معاك انت انسان مخادع يازين ..بس أنا بقول مش هنزل البيبي 
زين.هينزل يعني هينزل والاحسن دلوقتي بدري بدري يعني
..ده بعينك يا زين
...انتي حره وانا قولت كلمه وزوق عافيه نازل 
..كل فتره بتخليني اكرهك اكتر يازين 
وخرج وسابها وهي فضلت تعيط وهو راح قعد ع اقرب كرسي
وتعالو نروح فلاش باك
في الوقت ده زين عندو خمس سنوات ودخلت عليه عبير 
عبير..انت ازاي تكسر التحفه إللي بره دي
زين.ولله انا اسف ماكنتش اقصد
عبير.يوووه كل شويه اسف اسف  ده انا هوريك 
.. خلاص ولله انا اسف 
عبير ساعتها جابت كرباك ونزلت ض*رب ع جسم زين وهو كان عمال يصرخ ويعيط
عبير.عارف لو قلت لعاصم هعمل فيك اي
..مش هقول مش هقول
وهي خرجت وسابتو
ونرجع من الفلاش باك
زين.مش مستعد خالص اكون اب خايف اظلم الطفل ده وانتي ياشمس مش عارفه حاجه من عذابي اخاف اعمل فيه حاجه من اللي كانت بتتعمل فيا 
وشمس في اوضتها وعماله تعيط..اي ياقلبي كل اما بتتعلق بيه تحصل حاجه
وفضلوا طول اليوم كده ولا هي عارفه تنام ولا حتى زين 
وخرجت ولقتوا زي ما هو دخلت المطبخ وهو دخل وراها
..عايز اي 
..فكرتي
شمس.مش هنزل الطفل يا زين
زين اتعصب وبدا يكسر في كل حاجه قدامه
شمس. خلاص خلاص يا زين
زين .هتنزلي ولا لا
شمس. مش هنزله مش هنزله يازين
وهو رجع يكسر في كل حاجه تاني زي المجموعه وهي كانت مصدومه من اللي بيعملوا
شمس بعياط وانهيار ..انا مغفله اني رجعت وصدقتك انا ماشيه وبجد مش هتشوف وشي ثاني 
وجريت من المطبخ وهو بيجري وراها وطلع التجري في الشارع وهو عمال يجري وراها وينادي عليها شمس يا شمس
شمس. ارحمني بقى انت ايه انت شيطان
زين .ارجعي يا شمس وبطلي جنان يا شمس
شمس. مش هرجع وابعد عني يا زين
وهو فضل يجري وراها وهي بتجري منه في الشارع لحد ما بتيجي عربيه باقصى سرعه وتقف مره واحده شمس وزين يجري عليها ويمسكها  وهي اغمى عليها اول ما مسكها
ورجع بيها الفيلا وهو شايلها ودخل بيها الاوضه ونيمها على السرير وبص لها بحزن 
.مش عارف اعمل ايه بجد مش عارف وخايف قوي
وهي تفوق وتفتح عينيها وتقول زين
وهو يجري عليها ..شمس انتي كويسة 
.. ليه انقذتني كنت سيبني اموت
.. بعد الشر عليكي 
..شر انا دلوقتي في شر
زين.شر
شمس. اه انت شر ليا وكل حاجه بتعملها فيه شر 
وقامت بضعف
زين .ارتاحي يا شمس
شمس. انا عمري ما ارتحت يا زين وقامت وبعدت عنو ومشيت وراحت اوضتها
وهي قاعده حزينه قوي وهو خرج بالعربيه وفاضل رايح جاي ومتوتر وخايف وطبعا هي مش فاهمه ليه هو عايز ينزل الجنين
.. انا مش عارفه انا ازاي كنت مغفله ورجعت لك ثاني يا زين وماسك تليفونها ورنت على المحامي
.. خير يا مدام شمس
. عايزاك تجهز لي اوراق الطلاق
.. اي
.زي ماسمعت يامتر انا وزين قررنا نتطلق
.. طب وليه استاذ زين ما كلمنيش
. زين قال لي اني ابلغك المهم عايزاك تجهز لي الاوراق في اسرع وقت
.. تمام يا مدام شمس
.تمام 
وقفلت معاه هي دي الخطوه الصح اللي كنت المفروض اخدها من زمان
وحطيت ايديها على بطنها اخيرا لقيت حاجه تفكرني بيه واكيد انت يا حبيبي لما تيجي اكيد هتبقى شبهه وهتقدر تبعدني عن فكره الفراق دي عارف اني بحبك قوي ومبسوطه انك جوايه
هو في الشركه شغله ودخله عاصم
عاصم. يا ريت بقى تعرف قيمة مراتك بلاش تخسر شمس مره ثانيه عمرك ما هتلاقي زيها يا ابني
زين. كل حاجه كانت غلط من البدايه واللي بيبدا غلط بينتهي بغلط كبير اوي
عاصم. دي مجرد افكار من عقلك الغبي اسمع الكلام وبلاش تكون غبي يا زين
زين. للاسف يا بابا لا
..هو اي اللي لا
. علاقتي بشمس شبه مستحيله يا بابا
.. ليه بقى مستحيله
. ده الظاهر يا بابا والعلاقه منتهيه قوي كمان زي ما قلت انا غبي ولاني غبي بضيع كل 
.. طب خليك صح حتى لو مره واحده في حياتك
. ما هو هيكون صح اللي انا ناوي اعمله
.. ناوي تعمل ايه يا زين
. خلاص يا بابا مش قادره اتكلم صدقني
. في ايه يا ابني
.. في كتير وفي وجع وفي جرح من سنين كثيره لحد دلوقتي معلم فيا شرخ مش قادر اخبيه
.. يا ابني في ايه كل ده
. ما فيش حاجه يا بابا انا كويس
وعاصم خرج وهو مستغرب من ابنه ..وزين رجع الفيلا وهي كانت نايمه دخل ليها وقرب منها وحط ايده على بطنها 
وبيقول من جواه جيت لاب فاشل مش هقدر اكون لك اب وعشان كده لازم يحصل مش هقدر اكون اب دلوقتي خالص صعب اوي اوي كمان
وراح اوضته خد شاور ورمه نفسه على السرير
.. كل اللي بيحصل غلط فغلط وانا اكبر الغلطانين.. وفضل كده لحد ما اتغلب عليه النوم
وتاني يوم...
صحي وهي كمان كانت
زين.البسي
شمس.على فين 
..يلا
.فين
اسمعي الكلام
دخلت جهزت وهو كمان وراحوا ركبوا العربيه
. على فين
.. المستشفى
.لي
.. عشان ننزل الجنين يا شمس
.وقف العربيه
..وافقي ياشمس انا مش عايز منك حاجه 
.وانا مش عايزاك تعوز الجنين انا عايزاه
..انا اخدت القرار خلاص
.سيب الطفل وانا همشي مش عايزه منك حاجه وهسجل الطفل على اسمي بس سيب الطفل ليا 
هو فضل سايق وما ردش عليها
وهي عماله تترجاه طول الطريق انه ما ينزلش الجنين
المستشفى وهي ما كانتش عايزه تنزل من العربيه وشدها جامد ونزلها
شمس.سيبني لا سيبني يازين ونبي طب عشان خاطري
وهو كان قلبو بيتقطع بس مش عايز ابنو يمر بنفواللي هو مر بيه زين داق العذاب الوان
ودخل مكتب صاحبو مراد (الدكتور)
مراد: برضو ما غيرتش رايك 
زين.لا يلا
شمس:مش عايزه انزل الطفل مش عايزه انزلوا
مراد: الموضوع ده مافيهوش غصب يازين
زين:خلص يامراد 
والممرضات خدوها الاوضه عشان تلبس لبس العمليات
شمس وهي منهاره من العياط:سبوني مش عايزه انزل ابني 
خرجو بيها وهي عماله تعيط وتصوت وحالتها تصعب على اي حد 
ودخلوا شمس العمليات
وفجاه 
يتبععععع
زين استغرب لما شاف مراد خارج من غرفة العمليات
زين:في اي خرجت لي اكيد ملحقتش تشتغل في دقيقه
مراد:هعمل لشمس سونار ينفعش العمليه تتم من غير ما افحصها 
زين: تمام
خرجوا شمس من العملية
مراد:تعالى يازين معايا 
زين: وانا مالي اكيد مش انا اللي هكشف عليها 
مراد: تعالى بس يازين
..لا يامراد مش عايز ادخل 
مراد: بقولك تعالى اخلص
وشدو ودخلو لشمس غرفه الكشف وبدأ يعملها سونار 
مراد:اي رايكم تسمعو صوت دقات قلب الطفل
شمس: بجد انا نفسي احس الشعور ده
زين:لالا ملوش لزمه يامراد
مراد: ازاي بقى لازم تسمعوا الصوت
شمس: علشان خاطري يازين انا عايزه اسمع الصوت 
مرات بدا يسمعهم ونزلت دمعه من عين شمس
وزين حس باحساس غريب قوي وبص على الشاشه بتاعه السونار
مراد:بص كده يازين تعالى قرب 
وشدو عند الشاشه 
زين:هو فين من كل ده 
مراد:شايف الجزء الصغير ده هو ده بقى البيبي 
زين حس باحساس غريب وكان صوت دقات قلب الطفل في دماغو 
وشمس حطط أيدها ع بطنها بوجع 
زين قفل عينو وسرح في الصوت 
ومراد بصلو 
وشمس عماله تدعي في سرها مراد:يلا يا مدام شمس ع العمليات
وخرجو من غرفه الكشف ودخلوا ع العمليات
وزين كان واقف وعمال يفكر في الصوت لسه ف بالو
ودخل بسرعه عليهم 
مراد:ازاي تدخل كدا ماينفعش
زين: خلاص
مراد: خلاص اي بقى 
زين:العمليه مش هتحصل 
مراد : ياشيخ 
زين: مفيش عمليات قومي يا شمس
فرحه شمس وما كانتش مصدقه نفسها
وتعالو نروح فلاش باك
اول ما دخلوا العمليات
شمس:ارجوك يادكتور اوعى تنزل ابني انا عايزه الطفل ارجوك
مراد:انا كمان مش عايز ده يحصل لأن الطفل ده هيغير حاجات كتير من زين زين خايف ياشمس
شمس:من اي 
مراد:الاحسن تعرفي منو هو 
شمس:انا مش عايزه ابني ينزل قولو انو عمليه الإجهاض نجح وانا همشي وهربي ابني
مراد:لاازاي زين هيحب الطفل ده اوي ومش بعيد  هيكون هو تغير زين 
شمس:انا مش عايزه اخسر ابني ارجوك يا دكتور
مراد:طيب انا هاسعدك 
..ازاي
"انا هعملك فحص
.وده هيفرق في اي 
"هتشوفي..اوقات كتير لما بيحصل الفحص الاب والام بيتمسكو بالطفل جدا
.بجد 
"اه ياشمس
.يارب يلين قلبو 
"هتشوفي
بااك
وخرجت شمس 
زين.خلاص
شمس.اه خلاص
مراد.خلي بالك يازين ع مراتك وابنك والف مبروك ع البيبي
زين.الله يبارك فيك
ومشيو وركبوا العربيه
شمس.شكرا
زين.على اي
شمس.على انك خليتني احتفظ بالبيبي
زين.ماعرفش حسيت بايه لما سمعت الصوت
شمس.احساس حلو مش كده
زين.اه 
شمس حساك مدايق من حاجه صح
زين.لالا مافيش حاجه...المهم لازم نعرف الكل نجعمهم انهارده
شمس.نعزمهم انهارده اي رايك 
..تمام
ووصلو الڤيلا وهي دخلت المطبخ وعملت اكل كتير وحلويات
زين. اساعدك 
شمس.تعالى اعمل دول
ووقف يعمل الكل معاها وقرب منها وحضنها وقال
مش المفروض ترتاحي روري ترتاحي وانا هكمل 
شمس.لا انا خلاص قربت اخلص وبعدين انا مرتاحه كده 
وبعد شويه كانو خلصو وراحوا يجهزو صفره الاكل 
وهي طلعت ولبست فستان احمر ع الركب وكان شكلها حلو اوي وهو كما لبس قميص ابيض وبنطلون اسود 
شمس.ده اكيد هما
زين.ارتاحي هروح افتح انا 
وفتح لهم ودخلوا والكل بدأ يسلم عليهم 
فريده.اي القمر ده يابت
شمس.بس يالمضه 
عاصم.ماشاء الله عليكي يابنتي
روان بغيره.ما الوش حلو  المهم اللي مستخبي تحت الهدوم ياحرام مخدوع اوي يازين
زين مسك في ايد شمس
زين.لا ولا مخدوع ولا حاجه ماتشيليش هم بس انتي
عبير.البت عندها حق
عاصم.روان عبير 
وقعدو كلهم مع بعض وكان زين وشمس ماسكين في ايد بعض 
شمس.عايزين نقولكم حاجه حلوه اوي
عاصم.خير 
زين.ها جاهزين 
..اقول 
..اتكلم ياعم
زين.شمس حامل 
كلهم قامو يحضنو شمس وزين الا روان وعبير
فريده.يعني هكون خالتو
حسام.يعني الصايع ده هيبقى اب
زين.ماتلم نفسك يالا 
وكلهم كانوا فرحانين ومبسوطين قوي
شمس. يلا بقى عشان نقعد نتغدى مع بعض
وراحوا كلهم عشان ياكلوا
عاصم.عارف انك انتي اللي عامله كل الاكل ده لازم راحه بعد كده عايزين نجيب لكم خدامه هنا 
شمس.بصراحه رافضه البدا ده
فريده.لازم راحه ياشمس
زين.ايوه فعلا لازم راحه اخر فطره دي كنتي تعبانه ولازم راحه 
شمس.خلاص ماشي 
عاصم.خلاص نشوف ليهم خدامه 
وخلصو اكل وقامت شمس تشيل الاكل وفريده قامت تساعدها
فريده.كل حاجه كويسه
شمس.خالص
فريده لي بس أنا شايف ان زين اتغر عشانك
شمس.قررت أطلق انا وزين
فريده.ايههه......
يتبععععع 
...اي لي ياشمس
شمس:ده حل خلو اوي يافريده 
فريده:طب والطفل
شمس: كده كده ماكنش عايز الطفل
وحكت ليها ع كل حاجه
فريده: معقوله ياشمس
شمس: اه يافريده
فريده: طب ادي زين فرصه 
شمس:مش قادره اضعف قدام حاجه تانيه يافريدهة
فريده بحزن: مش عارفه اقولك ايه
شمس: ولا حاجه..المهم اني مبسوطه دلوقتي
وعملوا عصاير وخرجوها
عاصم: لالا تسلم ايدك يا شمس ماشاء الله نفسك حلو اوي فعلا ست بيت شاطره اوي ياشمس
شمس:تسلم ياعمي
وخلصو وقعدو مع بعض وحسام عينو طول الوقت ع فريده
شمس: تعالو نكمل قعدتنا في الجنينه
فريده: تعالوا نلعب
حسام: ماعنديش مانع
زين: ولا انا
شمس: وانا 
زين:يلا تعالى ياروان
روان: لالا انا مش عايزه
زين: قومي يالا يابت 
عاصم: قوموا انتو احنا الكبار قاعدين
و جابوا كوره وكانوا مبسوطين اوي وبيلعبوا وشمس كانت مبسوطه اوي وهي بتلعب
زين قرب منها وقال: حبيبتي ما تشوطيش جامد عشان البيبي
شمس :ما تخافش يا زين
زين :مش ممكن البيبي يترج
شمس بابتسامه صغيره: لا يا حبيبي ما تخافش وبعدين ما حدش هيقدر يهزمنا
فريده :ليه بقى ان شاء الله يا ست شمس لعلمك بقى انا وحسام هنهزمكم
حسام: عندك حق يا فريده يلا بينا نعلم عليهم
وبعد وقت حلو وكله ضحك وفرحه شمس وزين يكسبوا
شمس: بقولكم اي باتوا النهارده وتعالوا نقضي يوم سوا وبعدين الفيلا كبيره قوي
زين: اه خليكم النهارده
وبعدها عاصم وعبير راحوا على اوضه ووليد راح اوضه تانيه والشباب فضلوا قاعدين
فريده :انتم ايه ناويين تقعدوا قوموا يلا
حسام: هتعملي فينا ايه يا اختي
فريده :قوم انت وهو وهي يلا
شمس :في ايه يا بت
فريده: ندخل المطبخ مش في مواعين وفي حاجات كثير لازم يعملوا معانا هما هياكلوا وخلاص
زين :نعم يا اختي
فريده :زي ما سمعت
زين :لا لا مش متفقين على كده خالص
شمس بكبرياء مصطنع: انا اغسل
فريده :وماله بقى يا اختي.. كل واحد عليه مهمه زين عليه المواعين
زين :هو حد اتكلم
حسام: اه عليك المواعين
فريده: وحسام عليه المسح
حسام: سمعت صوت دبانه
شمس: ومراد عليه البوتاجاز
مراد: لا لا لا لا انا دكتور وليه اسمي
فريده: يلا يا بابا دكتور دي في المستشفى
زين: وانتم بقى هتعملوا ايه
فريده :هنظبط بره وهنعمل لكم فشار وحلويات وكابتشينو ونقعد نتفرج على فيلم يلا يا بنات
وخرجوا البنات يكملوا الترويق ودخلوا جوه المطبخ الشباب
زين: احمم اتفضلوا معايا
مراد :يا شيخ اتلهي ده اتحكم علينا
زين :انا يحصل فيا كده
وفضلوا يضحكوا عليهم وخرجوا بره وقعدوا وقضوا وقت حلو جدا والفيلم خلص
زين :يلا يا شباب تصبحوا على خير الفيلا فيلتكم
روان :ايه ده كل واحد فيكوا بينام في اوضه
زين: لا خالص وراح شال شمس وكمل .مش قلنا في راحه وطلع بيها على الاوضه بتاعته
شمس: هو احنا بجد هنام هنا
زين :مش شايفاهم كلهم بره يعني هنام انا في اوضه وانتي في اوضه
شمس: ليه ما دخلتنيش الاوضه بتاعتي
زين :طب وفيها ايه لما تبقي معايا
شمس ما بتحبش الاوضه دي عشان بتفتكر لما زين كان بيجيب فيها البنات.. وهو فهم
زين :معلش يا شمس استحملي النهارده بس
وفضل يبص عليها وسرحان في جمالها
شمس اخذت بالها انه باصص عليها واتكسفت وقالت: في حاجه
زين: انتي حلوه النهارده كده ليه
شمس: انا حلوه طول عمري يازين.
زين: فعلا 
شمس. بس انت اللي مش واخد بالك
زين:اناا
شمس:انت اي
زين: ولا حاجه
شمس:طيب يلا ننام
وقرب ونام جنبها وشدها في حضنه جامد
شمس: في حاجه
زين : ازاي تنامي بعيد عن حضني
شمس: ومن امتى وانا بنام جنبك
زين :من دلوقتي
وهي فضلت بصه علينا
زين: في حاجه
شمس: مفيش بس مستغربه
زين : ليه
شمس: مش عارفه
زين :نامي يا شمس وارتاحي
وبره الكل دخل ينام الا فريده ما عرفتش تنام خرجت قعدت بره في الجنينه ولقيت حسام بره
فريده :لسه صاحي
حسام: مش عارف انام
فريده :ولا انا
حسام :تعالي اقعدي يا فريده
وراحوا قعدوا على كراسي
حسام: تعرفي انك جميله اوي
 فريده :عارفه 
حسام :مغروره قوي على فكره 
فريده :خالص دي ثقه بالنفس على فكره عن اذنك انا داخله
وجت تقول مسك ايدها 
حسام :حتى عينيك الواحد مش قادر يقاومها
فريده :انا عايزه انام
حسام :مش ما كانش عندك نوم من شويه 
فريده :لا انا عايزه انام
حسام :من حقك جميل يدلع 
فريده: اتلم على فكره 
حسام :هاتي رقمك 
فريده: لا طبعا 
حسام :ما تخافيش يا ستي مش هعاكسك 
فريده :طيب ماشي
 حسام :يا رقم القمر مره واحده
 فريده: انت اونطجي قوي على فكره 
حسام: لا خالص انا بس بقول الحقيقه 
وهي دخلت تجري على جوه وهو بره فضل يضحك عليها
وتاني يوم ..في اوضه شمس وزين
شمس صحيت بتقول جواها ياه كان نفسي قوي انام في حضنك يا زين وانت بتحبني كده بس جاي بعد ايه بقى
وهو صحي
شمس :صباح الخير 
زين: صباح النور على عيونك يا شمسي
 شمس: ايه نسيت ان في ناس عندنا
 وقاموا يجهزوا ونزلوا
والبنات جهزوا الفطار وجه وقت ان هم يمشوا
شمس :ابقوا تعالوا تاني بجد اليوم امبارح كان حلو قوي
 زين :اه انا عمري ما انبسطت كده البيت بيتكم يا شباب في اي وقت واتمنى ان احنا نتجمع تاني التجميع الحلوه ده
شمس: فعلا غيرنا مود والله
وخلصوا وقعدوا شويه صغيرين وقاموا ومشيوا
ومره خمس ايام من غير اي احداث جديده وهم على نفس الوضع
فريده راحت تقعد مع شمس 
فريده: لسه برده بتبعدي عن زين
شمس: زمان زعلنا كان مقسوم لنصين نص علشان هم كانوا ما كانوش بياخدوا بالهم ان هم زعلونا والنص الثاني ما كانوش بيكلفو خاطرهم ويروحو ايصلحونا اما دلوقتي ظهروا موضه جديده اللي مزعلينا بيتبجحوا وزعلانين ان احنا قررنا نشيل الزعل من قلوبنا وبعدنا عنهم وزن محتاج يتغير وفي امك كلها بتقول حب اللي شاف قلبك على حقيقته مهما كان تصرفه معاك
فريده :طب ما تحاولي تعاتبيه انا ملاحظه انك بطلتي تعاتبي زين 
شمس : الست لو بطلت تعاتبك اتاكد انك خسرتها ومجرد ما تلاقيها سكتت خايف لانها بتبقى خلاص رامت طوبتك او بالبلدي كده نزلت من نظرها ساعتها بس هتفهم امتى وهتفتقد وحنانها عليك واعتبها وتتمنى لو تشوف غيرتها ولهفتها عليك حتى اوقاتكم هتوحشك بس للاسف ندمك مش هيفيدك الست لو مشيت وره عقلها مش هترجع تسمع لقلبها تاني حتى لو كانت روحها فيك في ليالي كانت بتبقى كده بتبقى صعبه رخمه دمها تقيل انما عارف كل اللي مصبرها عليك انها بتعدي زي كل الليالي ما بتعدي بتبقى مميزه لدرجه ان العمر كله بيتغير وده ما بيبقاش زي الاول خالص انما بتعدي
فريده: بس لازم تدي لي فرصه يا شمس
شمس :مش عارفه 
ومشيت فريده
وكلمها المحامي الورق جاهز يا مدام 
شمس :تمام ابعت لي الورق 
وبعت لها الاوراق وبصت على الورق 
وجه زين وقربت منه وشمس وقالت :خذ يازين
زين :ايه
شمس: ده ورق طلاق 
زين:اي
وقربت منه واديته قلم
شمس: يلا يا زين عشان نطلق
زين خد منها القلم وهو عمال يبصلها
ومسك الورقه وقلم 
وحصل
يتبععععع
.....
 شمس:امضي 
زين:شمس أنتي مدركه أنتي بتقولي اي
شمس:أوي أوي كمان الأحسن اننا نطلق 
زين:شمس
شمس:زين يلا مافيش وقت للنقاش اللي مالوش اي فايده معاك يالا انت مستني اي يازين..أنت مش عايزني وعايز نطلق 
زين:اناا
شمس:أنت اي هتقول اي يعني بقولك اي ولا توجعني ولا اوجعك 
زين:بس انتي ازاي ماتجي تقوليلي ع موضوع مهم زي ده انتي جهزي ورق الطلاق حتى من غير ما اعرف 
شمس:عشان ما فيش داعي اقولك كل الحالات أنت عايز كده يازين
زين:ومين قالك كل الكلام ده بقى ده الكلام ده من عقلك الباطل 
شمس:لا الكلام ده من اللي شوفته معاك خلاني اعرف واقول كده
زين:أنتي عايزه تطلقي
شمس:مالكش دعوه بيا المهم انت عايز اي انا بنفذ ليك رغباتك
زين:مش عايزك تنفيذي رغباتي انا بسألك سوال ردي عليا عايزه تطلقي
بصت ليه وفي سرها لا يازين ماقدرش اعيش من غيرك رغم وجعك ليا ماقدرش وغمضت عنيها بحزن كبير أوي وهو فهم انها عايزه تطلق 
زين:انا موافق اطلقك عشان أنتي عايزه ده
وقبل اما يمضي بص ليها وشاف في عنيها  كلام كتير اوي وحزن كبير اوي
وكتب ع الورقه
شمس:خلاص طلقتني يازين بالسهوله دي شوفت ان أنت اللي عايز ده مش انا أنت كنت بتلكك بيا وفي اول فرصه بعتني بأرخص ثمن ماتقولش انا اللي عايزه لان ف الحقيقه أنت اللي عايز طلاق خلاص كل حاجه بينا  راحت وانتهت يازين كل حاجه انتهت وانت نهيته ودمرت كل حاجه لدرجه دي ماكنتش قادر تستحملني وفي اول فرصه رميتني 
زين:شمس
شمس:خلاص مش عايزه اسمع منك حاجه انا تعبت أوي تعبت أوي
زين:انا..
شمس:أنت اي هتقولي اي مقرفه انا فعلآ مقرفه الطفل ما أنت اصلا مش عايز الطفل 
زين:اسمعيني خليني اتكلم
شمس:كلامك بيجرحني بلاش تتكلم ولو اتكلمت كلامك هيفيد بايه يعني
زين:اسمعيني ارجوكي
شمس:ارجوك أنت ارحمني
"ياشمس
'خلاص خلصت الحكايه 
وجت تخرج من بابا الفيلا جري عليه ومس ايدها 
زين:شمس استنى وبيديها ورقه الطلاق امسكي أنتي لسه مامضتيش 
شمس بصت بحزن أوي واتصدمت لما لقيتو كاتب عليها(طلاق مش هطلق لاني عايزك ياشمس ومش عايز نطلق)
شمس:زين
ده اللي كتبتو ياشمس وانتي ولا عايزه تسمعي ولاتشوفي ولاتفهمي فقولت اكتب اللي انا عايزه هنا 
شمس:زين أنت متأكد
"متأكد بس انتي مستعده
'مستعده ع اي 
"انك تغيري انسان زيي انا كل حياتي غلط انا شخصيا غلط مستعده تصيتري عليا وتغيري كل ده ياشمس 
شمس:مستعده يازين مستعده اعمل اي حاجه مستعده أقف معاك لاخر   عمري مستعده يازين
"'هتقدرى تغيري كل حياته غلط واحد خايف من ابوه واحد خايف من المسؤليه واحد خايف من الجواز واحد كل يوم مع واحده شكل تقدي تغيري واحد مع ستات بعدد شع راسه انا مش صالح انا اسوء من ع الارض وبقولك عايز اكون انسان نضيف 
شمس:وانا معاك يازين
زين:هتقدرى ياشمس وااهتهربي من اول مشكل زي ماهربتي قبل كده
'هفضل معاك لحد ماتتغير 
وراح شال شمس 
'بتعمل اي يامجنون
"هخدك نقضي شهر عسل بدل البصل اللي قضيناه
ونروح عند حسام 
ورن على فريده 
حسام:اخرجي 
فريده: أنت تحت 
حسام: اه
فريده:مش خارجه 
حسام:بلاش تشوفي جنان حسام
فريده:هتعمل اي يا استاذ حسام يعني
حسام:هتعمل اي ياواد ياحسام ولا حاجه 
وراح قفل الخط 
وهي فضلت تضحك 
فريد:ناوي ع اي المجنون ده
راح نزل من العربيه ودخل الجنينه 
وطلع ليها من الجنينه 
حسام:هتشوفي جنان حسام ع حق ياست فريده
حسام:اي ده ياموكوسه 
"ازاي تطلع كده هو انت مجنون ولا اي 
'شوفتي الجنان اللي ع حق ياست فريده 
"امشي بسرعه يابني هروح غي داهيه بسببك 
'عشان تتحديني بعد كده 
"امشي دلوقتي ولله لو بابا جه هتبقى ليليه سوده 
"واي يعني مستعد أصلح غلطتي 
'اه ياسافل الاي انكسر يتصلح 
"بلاش تعملي في نفسك كده ياختي 
"هتوديني ف داهيه ولله العظيم 
وهو فضل يضحك عليها ..والباب خبط عليها 
فريده:يالهوي امشي 
ومشي من البلكونه وهي كانت هتموت من  الخوف 
ودخل وليد وقرب منها 
وليد:اي ياحبيبتي في حاجه انتي كويسه مش كده 
فريده:اهه انا كويسه يابابا
"امال مالك 
"مين انا 
'امال انا 
"لااا مافيش انا كويسه وزي الفل أنت عامل اي 
'في اي  يالمضه 
"لا مافيش انا كويس
"طيب ياحبيبتي انا قولت ادخل اطمن عليكي 
وخرج وليد وهي خدت نفس براحه ولقت اللي حط ايده ع كتفها 
فريده"انت لسه هنا 
"امشي ازاي قبل ما اديكي ده يافريده 
"الله ورد
"بتحبي الورد 
"اه أوي 
"وهو بيحبك
"هو مين ده 
"الورد هيكون مين يعني
"طب امشي قبل ماتجنن عليك 
"لا وعلى اي 
مشي ومر يومين وعل نفس الحال
وعند زين وشمس
رن فون زين وكان بنت من اللي كان يعرفهم
شمس:رد يازين 
زين:لالا مالوش لزوم
"رد يازين لو سمحت
'صدقيني مالوش لازمه
"رد بس
زين"الو
..الو اي يابيبي وحشتني اوي 
زين"خير
" عالعموم انا افي فندق وفالت ليه ع اسم الفندق ورقم الاوضه لوحبيت تيجي تعالى انا عارفه انك مش هتقدر تقاومني 
زين"سلام ياسهى
باي يا بيبي
وقفل معاها 
زين قرب من شمس وقال بس انتي جميله لي كده 
شمس بابتسامه صغيره"لا ولله بجد ..اوعى عشان اروح احضر العشا 
وهو شدها ليه
شمس:زين
زين"قلب زين 
"اوعى كده الاكل ع النار
"لا مش احنا المفرود ف شهر عسل
"استنى بس يازين هفهمك وجريت ع المطبخ
وهو جري وراها 
ويتبعع
شمس: خلاص مش قادره اجري اكتر من كده
 زين: قولي لي ليه بقى بتهربي من جوزك
 شمس: كده عشان تحترم نفسك شويه 
زين :انا وكمل بخبث غلطتي في العنوان يا عمري
 شمس: مش هناكل طيب
 زين :هيجي لنا الاكل لحد هنا شفتي سهله ازاي وبعدين مرات زين عاصم الدين ما ينفعش تعمل اكل بايديها وكمل بكبرياء مصطنع جوزك رجل اعمال يا بت 
شمس: طب خد مسافه بقى يا رجل الاعمال 
زين :مش هيحصل ابدا
 وزقت زين وجريت من قدامو 
زين: هتهربي فين بقى 
شمس :ههرب في اي حته
وامسكها وشدها ليه
شمس وهي بتنهج :مش مصدقه كل ده يا زين ما تعرفش انا كنت بستناك ازاي. كنت بقول كل السنين يا حبيبي فداك حتى لو طول مشواري معاك لاخر العمر
 زين: انتي جميله قوي يا شمس وقلبك قلب ملايكه مش قلب بشر خالص يا حبيبتي 
الباب خبط عليهم
وهي راحت تفتح 
زين: راحه فين ياختي
شمس:راحه افتح الباب
زين:كده
"كده ازاي يعني
'اطلعي يابت فوق
"غيران عليا مش طالعه
زين:شمس
شمس:خلاص خلاص
وطلعت تجري ع فوق
وهو راح يفتح ولقى كريم
زين:هو انت
كريم:لي كنت مستني حد
زين:اه الدليفري وبعدين انت مالك
كريم:لا بس انا قولت اجي اسلم عليك ظه حتى النبي وصى ع سابع جار 
زين:عليه افضل الصلاه والسلام..طب اي سلمت 
كريم:لا لسه طب اي من ع الباب كده
زين:لالا اتفضل
ودخ قعد وكريم كان بيدور ع شمس بعينو
زين:في حاجه 
كريم:اهااا لالا 
زين:امم طيب معلش مدام شمس مش هتقدر تنزل عشان حامل وتعبانه
كريم:حامل 
زين:اه حامل مش مراتي ولا اي
وشمس افتكرت ان زين خد الدليفري ومشي
شمس:كل ده يازين ...واتصدمت لما لقت كريم .
زين اتعصب اوي 
شمس.اي ده كريم معلش ماخدش بالي ان في حد هنا 
زين:عارف 
وشال شمس ودخلها الاوضه
شمس:عيب كده يازين الراجل في بيتنا 
زين:طب ممكن تخليكي هنا
شمس:طب لازم نعمل معاه الواجب
زين:هعمل انا 
ونزل لكريم
كريم:اسف شكلي جيت في وقت مش مناسب 
زين:بصراحه اه بس عادي ياكريم 
كريم:هرجع اكرر اعتذاري
زين:عقبالك لما تتجوز ياكريم
كريم مشي وهو متعصب جدا
وجه الدليفري
ومر شهر من غير اي احداث جديده
وعند روان وعبير 
روان:شايفه ياما شمس خلت زين يحبها وانا بحب زين ياماما وعايزاه باي طريقه
عبير:باي طريقه
روان:اه ونبي يامامي 
عبير:ماتقلقيش يابت ياروان 
روان:هتعملي اي ياماما
عبير:***************خطه******
روان:اه ياماما ياجمده امتى بقى هنفذ الكلام ده
عبير:لما اقولك ياقلب امك 
ونروح عند مراد 
كان قاعد وبيبص لصوره بحزن اوي
"وحشتيني اوي ياحبيبتي
وتعالو نروح فلاش باك
مراد:اي يامجنونه 
"انا راجعه من الغردقه انهارده 
مراد:قصدك بكره
"لا دلوقتي هاجي بالعربيه
مراد:لا ياحلا الطريق دلوقتي وحش
حلا:لا ماتخافش عليا انت عارف اني بسوق كويس وياما دخلت سباق 
مراد:حلا اسمعي الكلام 
حلا:ياعم ماتخافش بقى انا اصلا بكلمك وانا سايقه
مراد:حلا ارجعي طب وانا هاجي اخدك
حلا:بقولك اي انا كده او كده مش راحه في حته قاعده ع قلبك ومربعه ...وبعدين خليك انت عندك عشان تجهز حاجات الفرح الفرح كمان يومين 
" طب ياحبيبتي ارجعي وانا جاي اخدك
ومره واحده تظهر تريلا قدامها وهي ما كنتش شايفاها وفجاه سمع صوت صويت حلا والخط اتقطع 
مراد:حلا حلا الو ......
يتبععععععع
.... مراد :حلا 
وكان زي المجنون وعرف انها في المستشفى وركب العربيه وراح لها 
مراد: اللي جت بحادثه دلوقتي فين 
الدكتور :البقاء لله شد حيلك يا مراد 
مراد: انت بتقول ايه انت اكيد بتكذب ده احنا فرحنا كمان يومين 
الدكتور: البقاء لله شد حيلك 
مراد: انت كذاب حاله عمرها ماتسيبني
 ونرجع من الفلاش باك
 مراد: كان هيحصل ايه لو سمعتي كلامي يا حلا كان هيحصل ايه كان زمانك بين ايدي وفي حضني يا حلا
 كان مخنوق وخرج يشم هوا ومره واحده وهو ماشي خبط في واحده
 مراد: انا اسف.... وبص لها واتصدم وفضل متنح شويه
 البنت :ارجوك خبيني انا خايفه اوي
 مراد كان مصدوم وعمال يبص عليها كانت شبه حلا اوي  بجد لا شبها
 البنت: هم جايين ورايا ارجوك اعمل اي حاجه انا خايفه اوي مراد :خدها العربيه وركبوا 
مراد: نزلي دماغك لتحت
 وكان في مجموعه شباب عمالين يدوروا عليها واول ما مشيوا هو ساق
 البنت: شكرا 
مراد: انتي كويسه 
البنت: اه كويسه
 مراد :طب هم مين دول
 البنت :قدري الاسود
 مراد: انتي اسمك ايه 
البنت:ريتاچ
مراد باستغراب:ريتاچ!
ريتاج: اه ريتاج في حاجه
مراد:لالا افتكرتك حد تاني
ريتاج:حد تاني مين
مراد:لاخالص ولا حاجه مجرد تشبيه بس 
ريتاج:تمام شكرا اوي انا هنزل هنا 
"استني
'نعم خير 
"هشوفك تاني
ريتاج "ماعرفش اكيد لو لينا نصيب هتشوفني تاني 
مراد:طيب فين بيتك 
ريتاج:في اي حته
مراد:ازاي يعني بيتك في ياريتاج خليني اوصلك
ريتاج"بيتي هو الشارع
مراد:انتي غريبه 
ريتاج:اوقات حقيقه الانسان بتبقى غريبه بس اعمل ايه بقى مراد :شكلك جواكي وجع كبير اوي 
 ريتاج: ومين فينا ما فيهوش وجع بص حواليك هتلاقي كل الناس فيها وجع يااا
 مراد :اسمي مراد
 ريتاج :طيب بعد اذنك وشكرا
 مراد :طيب اوصلك مكان معين
 ريتاج :لا اي مكان بيبقى مكاني
 ونزلت من العربيه وهو فضل يبص عليها ورجع الفيلا
 ونروح عند ريتاج
دخلت مكان عامل زي الخرابه وكان راجل كبير قاعد
الراجل:اي التاخير ده كلو ياست ريتاج 
ريتاج:انت ودتني مكان مشبوه كانوا عايزين يعتدوا عليا
الراجل: وفيها ايه
 ريتاج نعم انت بتقول ايه انت الراجل بعد كده لما ابعتك مكان تعملي كل اللي يتطلب منك مفهوم
 ريتاج انت بتقول ايه ازاي يعني لا انا مش ببيع جسمي مش كفايه عمال تبيع وتشتري فيا انا بقول لك اهو 
الراجل عقابا ليكي ما فيش ولا اكل ولا شرب لمده يومين ياريتاج وفين فلوس انهارده
 ريتاج خدهم بس انا ما اكلتش من امبارح 
الراجل اللي عندي قلته يلا روحي اتخمدي
 ودخلت الاوضه وكان فيها بنات كتير ف سنها وصغيرين 
ريتاج:عاملين اي
چنى :ريتاج رجعتي ليه قولتلك اهربي
ريتاج:هروح فين ياجنى ماليش مكان اروح عليه مانتي عارفه هنا ارحملي
استووووووووووب
چنى تبقى صاحبه ريتاج من ما وعوا ع الدنيا وشايفني الراجل ده هو اللي بيسرحم ف الشارع اكيد فهمين كل ده 
نرجع تاني.....
جنى :انتي مش عارفه هو ناوي ع اي ويعمل فيكي اي
ريتاج:عايز يعمل اي
جنى: يبيعك ياريتاج
 ريتاج: ايه 
جنى :ايوه زي ما بقولك كده عايز يعمل زي مزاد ويبيعك فيه
ريتاج: ايه يعني ايه يعني
 جنى: مش عارفه سمعته وهو بيقول الكلام ده 
ريتاج :طب اعمل ايه اروح فين واجي منين يا ربي بس
جنى :ما اعرفش بقى بس لازم ان احنا نفكر ونلاقي حل ريتاج: طب ما تعرفيش امتى 
جنى :قال اخر الاسبوع 
ريتاج :طب هعمل ايه طب بقى مش عارفه 
جنى :ما تخافيش هنفكر مع بعض ونلاقي حل ان شاء الله
ريتاج مش عارفه خايفه 
جنى ما تخافيش يا حبيبتي ان شاء الله هنلاقي حل يلا نامي يا ريتاج 
ريتاج والله مش عارفه اقول لك ايه يا جنى انتي بجد اكثر من اخت ليه 
جنى انت اختي يا بت يلا نامي بقى وراحت جنى تنام  
ورتاج عماله تفكر ومش عارفه تنام وتعبت من كتر التفكير ونامت 
وتاني يوم .. عند شمس وزين
هي صحيت كان هو لسه نايم 
شمس: اصحى يلا يا استاذ كسل
 زين: على فكره انا مش كسول خالص خالص
وهي قامت وهو قام خد شاور دخلت دخلت المطبخ وهو دخل وراها وقرب منها وحضنها شمس: زين
زين: ايه ياقلبي
شمس:بتعمل ايه 
زين: بتعمل ايه يا واد يا زين مش قادر ابعد عن حضنك
شمس: ولد مشاغب على فكره
وحضرت الفطار وقعدوا فطروا مع بعض 
شمس: هو انت ليه كنت عايز تنزل الجنين 
زين: ياه حكايه طويله قوي
شمس: طب ما تحكي لي حكايتك
قعده ونام على رجلها
شمس: يلا احكي
زين: انا ما اعرفش حاجه عن طفولتي ولا اعرف يعني ايه طفوله اصلا يا شمس
شمس: معقول ازاي
زين: طفلتي كانت وحشه مش زي اي طفل عادي بيلعب وبيجري وبيتنطط
شمس:ازاي
زين: كله منها هي
شمس:هي مين
زين: مدام عبير
شمس: معقول عملت ايه
زين: عذبتني شفت على ايديها العذاب اشكال وانواع
شمس: بتتكلم بجد
زين: ايوه يا شمس
وبدا يحكي كل العذاب اللي كان بيشوفه وكان بيحكي لها قد ايه كانت بتحرموا من الاكل واللعب
شمس: يا كل ده يا زين
زين: واكثر من كده كمان وعلى طول كانت بتحبسني في اوضه ضلمه وقبل ما يجي ابويا كانت بتخرجني
شمس:عشت غي وجع كبير اوي 
زين:اوي ياشمس وخوفت اني اكون اب خفت اكون اب قاسي خوفت اوي وكنت عمال افكر في كل الماضي اللي انا عشت فيه فكره اني اكون اب ومسؤول عن طفل خوفتني خوفت اعمل اللي كان بيتعمل فيا عشان كده ماكنتش عايز الطفل بس لما سمعت دقات قلبو وشوفتوا ع الشاشه حسيت احساس حلو اوي مش قادر اوصف قد اي احساسي حلو 
شمس: عندك حق يازين تخاف  انا مش هلوم عليك 
زين :عشان كده كنت عايز انزل الطفل مش لاقي كلام واصف فيها حالتي غير اني مكركب من جوايا في قرارات كثير مش قادر اخدها وخطوات مش قادر اخطيها وعقد مش عارف افكها ومخاوف كثير مش قادر اواجها ومش عارف ابدا منين او حتى ازاي وبتدور جوايا اسئله بتتمحور في ان انا هفضل في الوضع ده كتير ولا هقدر اعديه ولا مش هقدر اخرج 
شمس: في مخرج من كل حاجه يا زين وانا هفضل معاك وطالما انا معاك هنقدر نخرج من كل ده سوا وايدي في ايدك كلنا بنغلط وبنحاول نصلح من نفسنا وبنخبط يمين وشمال بس بتفضل جوانا الحته اللي بينا وبين ربنا واللي ما يعرفهاش غيره سبحانه وتعالى الناس اللي بيحكموا عليك من  مظهرك اما ربنا بيحكم عليك من قلبك وده ميزان عدل اللي برده مش هيتغير 
اتعدل وحط ايده على بطنها
 زين :هحاول اكون ليك اب صالح هحاول بكل ما فيا اكون كويس واعيشك احسن طفوله في الدنيا كلها 
شمس :متاكده اوي من ده يا حبيبي
 زين :تيجي نخرج
 وقاموا جهزوا نفسهم وخرجوا زين: تحبي تخرجي فين
 شمس: عايز اروح مكان في ثلج
 زين: بس كده من عيني
 خدها وركب العربيه ودخلوا على مول زين: مستعده 
شمس: اوي اوي 
  وبداوا يلعبوا في الثلج وكانوا مبسوطين اوي
يتبععععع
وحدفوا ع بعض الثلج 
شمس:بقى كده يا استاذ زين 
وكانوا عمالين يلعبوا ومبسوطين أوي 
واتمشوا وكان في بنت بتصورهم من غير مايخدوا بالهم وقربت البنت وقالت:مش عايزين تخدوا الصور
زين:صور اي 
البنت:انا صورتكم لاني شفتكم ماشاءالله ثنائي حلو اوي 
وخدوا الصور وكانوا منبهرين من جمال الصور 
زين:شكرآ أوي اتفضلي دول 
واداها فلوس كتير اوي
البنت:لآلا شكرآ أوي انا اصلا متعمده ع انبساط الناس 
زين:لا ده حقك اتفضلي
البنت :بس ده كتير اوي 
زين :ولا كتير ولا حاجه ده حقك
وشمس وزين شكروها كتير ومشيوا يكلون ايس كريم 
ونروح عند مراد ونسيب شمس وزين اللي في حاله غرام ..بهزر بهزر نكمل
كان واقف بالعربيه ف المرور 
وجت واحده ..مناديل يا بيه 
ورفع راسوا واتصدم لما لقاها ريتاج
ريتاج:أنت 
مراد:استني 
ريتاج : لا سيبني شكرآ
وطلع فلوس 
مراد:طيب انا عايز خدي
ريتاج:بس دول اكتر من حقي
مراد:لا خليهم 
ريتاج:شكرآ لازم امشي
مراد:ريتاج 
"نع.م.......مره واحده حست بدوخه كبيره أوي 
ونظل ولحقها وركبها معاه العربيه وراح ع مكان هادي وبدا يفوق فيها 
ريتاج:انا فين اناا
مراد:ماكلتيش بقالك فتره شكلك
ريتاج:اه 
خدها مراد وراحوا على مطعم 
ريتاج: شكرا
 وراحوا المطعم وطلبوا اكل كتير اوي
 مراد :يلا كلي انا كمان جعان
 وكلوا مع بعض وكانت بتاكل بسرعه جدا لانها كانت جعانه اوي 
خلصوا الاكل وطلب ليهم عصير
مراد:احكي لي حكايتك 
ريتاج:حكايتي كبيره أوي يا استاذ مراد
مراد:مراد بس
ريتاج :صدقني مش قادره اتكلم ع حياتي 
مراد:اتكلمي ياريتاج 
ريتاج:مافيش حاجه وشكرا أوي ع كده 
مراد:وبعدين معاكي 
ريتاج:اه صح انا هاردلك تمن الاكل ده
"لا دي عليا انا 
"'مابحبش حد يكون ليه عليا جمايل يا استاذ 
"جمايل اي والكلام ده 
"'او قولي اي مقابل الاكل ده عايز اي 
"مقابل اي 
"'مش دلوقتي كل حاجه بمقابل وانت عايز اي مقابل ده عشان اكون عارفه بس 
"لا مافيش مقابل ولا حاجه مش كل الناس زي بعض ياريتاج 
"'بس اغلبهم ..وقطعها 
"اهو اديكي قولتي يعني مش كلهم 
ومشيت وسابتو 
وهو مشي وراها 
مراد:استني
"نعم 
"'احكي مالك
"هو غصب 
"'لا براحتك
ومشيت وهو فاضل باصص عليها لحد ماختفت من عينو
وبعد تلت ايام 
وهما ع نفس الحال وريتا خايفه ومش عارفه تعمل اي في المزاد ده 
ومراد مش عارف يعمل اي وهو محتار مش عارف لي 
وزين وشمس في اسعد ايام حياتهم وكلها غرام وحب مابينهم 
........وجمع زين مراد وحسام عندو ف البيت 
زين:لسه عايشين في الماضي .بص انت وهو انا عارف ان صعب الواحد يتحكم في مشاعروا ولكن خدها نصيحه اوعى تتقبل حب حد اللي يسبب اذيته ليك روحك وصحتك خير ونعمه من عند ربنا ومفروض انك تحافظ عليها وصدقني ما فيش خير من شخص بيتعمد اذيتك الناس اللي بتستبيع حزنك ووجع قلبك عمرها محبتك الحب عمره مكان كده الحب موده ورحمه وانسانيه ما فيش حب بيكون سبب في تعاسه صاحبه او قهر قلبه لو انت علاقتك ماشيه بالشكل ده  سميها اي حاجه غير الحب . الحب بريء من المهازل اللي بتحصل دي
حسام: لا الجواز من شمس جاب نتيجه حلوه
زين: انا خرجت من الماضي وقدرت اعيش اه مش زي الاول بس بحاول بصراحه بس أحياناً بوصل لمرحلة بتوصل فيها ان طاقتك بتكون خلصت بتحس انك تعبان ومرهق عايز تعمل حاجات كتير بس مافيش ولا حد سامعك ولا فهمك حتى ولا حد هيقدر انت جيت ع نفسك قد اي ولا انت استحملت اي 
وقعدوا مع بعض ومشيوا
وعدتت الايام وجه اليوم اللي هتتعرض فيه ريتاج في مزاد 
وحسن مسكها 
استووووووووووب
حسن ده هو نفس الراجل اللي في الخرابه واللي حرم ريتاج من الاك 
نرجع تاني
حسن:هيش دي اللي عليها اللي عليها البيعه انهارده 
وبدأو كلهم يقولوا ارقام 
وجه واحد :انا هدفع ٣٠٠الف ...
يتبععععع

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-