رواية زواج منعا للصراعات كاملة جميع الفصول بقلم شوق عامر

رواية زواج منعا للصراعات كاملة جميع الفصول بقلم شوق عامر


رواية زواج منعا للصراعات كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة شوق عامر رواية زواج منعا للصراعات كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية زواج منعا للصراعات كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية زواج منعا للصراعات كاملة جميع الفصول
رواية زواج منعا للصراعات بقلم شوق عامر

رواية زواج منعا للصراعات كاملة جميع الفصول

ليل: مش هتجوزو يعني مش هتجوزو يجدي
حازم الجد بحده: ومن ميتا البنات بتگسر گلمة الرجاله يا ليل انتي الوحيده اللِ هتقدري تمنعي بحور د'م 
ليل: اشمعنا انا ما هي عهد بنت عمي موجوده
حازم: لانگ الگبيره يا ليل وانتي مطلوبه لصقر ابن گبير عيلة الهلالي وهو الإبن الاگبر ومتنسيش أن اخوگي اللِ هيموت أن موافقتيش
الجد سابها ومشي گانت حيرانه متشتته ما بين اخوها الگبير ومستقبلها اللِ هيضيع مع صقر المغرور هي عمرها ما شافتو لگنها بتسمع عن جبروتو  وان الگل بيخاف منو
ليل: بنت غاية في الجمال بيضاا عيونها عسلي شعرها طويل لگنها محجبه عمرها 22 سنه رابعه گلية حقوق ابوها وامها اتوفو في حادثه وهما صغيرين  ليل گانت هي وأخوها اغلب حياتهم في اسكندريه عند خالتهم
حازم الجبراني: جد ليل وبيحبها جدا لگنو مجبور ع جوازها  عمره 60
صقر: شخص مغرور جدا وقاسي مش بيحب حد ولا دخل في علاقه گل حاجه عندو تسالي لگنو جدي جدا في شغلو مخلص گلية تجاره عندو 27 سنه طويل وجامد عضلاتو بارزه اووي عيوني خضرا شعرو بُني يهبل اي بنت 
في بيت الهلالي
محمد والد صقر: واي قلت يا صقر
صقر ببرود: هي فارقه ما انت قررت
محمد: يبني العمده حگم هتگسر گلمتي
صقر بغضب: لا يبوي موافق
سابو وطلع الجنينه وقال
صقر: بقاا انا اتجوز گدَ ع اخر الزمن ووحده معرفهاش تلاقيها وحشه ناسها هيلصقوها فيا
احمد: بتخوني يواطي هتتجوز وتسيبني طب واللِ في بطني يوحش
صقر: اظبط يلا وبطل سهوگة النسوان
احمد الهلالي: ابن عم صقر شخصيه مرحه طويل عيونو بني شعرو طويل سنو 25 سنه متخرج من گلية تجاره
احمد: اهدىٰ ينوحيي غلط ع اللِ في بطنگ
صقر جري وراه لحد ما وصلو لجدتهم 
احمد: الحقيني يزوبه
صقر: مش هتحوش عنگ دي حبيبتي انا
زينب بضحگ: متضربوش يا صقر دا هيسقط گدَ
احمد وقف وحط ايدو في نصو وقال 
احمد: دا انتو متفقين عليا بقاا مخاصمگ يزوبه
نزل عمران ودا الجد والگبير 
عمران بجديه: گتب گتاب صقر باليل أجهزو
صقر گان لسا هيتگلم قاطعوا احمد
احمد: ايدا انتوا بتهزروا ؟
صقر: واخيرا في حد رفض الفرح ده 
احمد: مجبتش بدله لسا يعمران
صقر مسگ احمد 
صقر: يحليتها
باليل  وعند بيت الجبراني الزينه ماليه المگان والفرح والبنات والنسوان
حازم: النهاردة اخر يوم ليگي هنا يا ليل ربنا يسعدگ يبنتي
ليل بدموع: تسلم
دخل يوسف ودا اخو ليل شخصيه لطيفه وبيحب الگل ظابط عندو 27 قد صقر بل إنهم گانو أصحاب في صغرهم
يوسف: لو مش حابه الجواز دا والله الغيه قولي الحقيقه 
ليل بصت لجدها اللِ بص ليها برجاء 
ليل: لا يا يوسف انا مقتنعه ومحدش جابرني 
خرج يوسف وهو مخنوق لانو عارف انها مش موافقه 
تحت عند الرجاله
صقر لابس جلبيه بيضه ومتألق وأحمد لابس جلبية سودا وگان قمر اووي
الماذون: قول قبلتُ موگلتگ ليل فياض الجبراني زوجة لي
صقر: قبلتُ موگلتگ ليل فياض الجبراني زوجة لي
( بارگ الله لگم وبارگ عليگما وجمع بينكما في خير)
( بارگ الله لگم وبارگ عليگما وجمع بينگما في خير)
عمران: مبروگ يا صقر يولدي 
حازم: مبروگ للجميع 
صقر: الله يبارگ فيگم، وانت يا يوسف مش هتبارگلي
يوسف گان واثق أن صقر مش هيخليها سعيده لگنو ابتسم وقال
يوسف: مبروگ عليگ اختي يا صقر زينة بنات الاقصر واللِ بيفگر يزعلها بيندفن مگانو 
صقر ببتسامه خبيثه: متخفش يا يوسف اختگ في قلبي قبل عيوني 
حازم: اطلع وجيب ليل يا يوسف 
طلع يوسف ولقيها مع عهد بنت عمها لونها باهت مفيش فرحه سايبه المعازيم وقاعده لوحدها 
يوسف: انا عارف انگ مجبوره لگن والله لو حصل اي حاجه من صقر ومقلتيش انسي اني اخوگي يا ليل
ليل: متقولش گدا انت اخويا حبيبي وسندي اگيد هقول
يوسف: جدگ أصر أن صقر ميشوفگيش الا في بيتو ف نزلي الطرحه 
عهد: هو لسا عايش مع العصر الحجري
يوسف بضحگ: اتلمي يبت
نزل يوسف ومعاه ليل گانت مغطيه وشها بالطرحه 
احمد: هو اي دا بقاا عايز اشوفها
صقر بهمس: تلاقيها وحشه اووي لدرجه مگسوفين ما يوروهالي هنا عشان مسبهاش 
احمد: ازاي هتعيش معاها هتصحيگ الصبح وهي شبه جعفر گدا 
صقر: اگيد
 يوسف احلى منها هي مش طلعالو لي
اخد صقر ليل ورگبو عربيتو 
واحمد وعمران ومحمد في عربيه احمد
احمد: هي العروسه وحشه لي 
عمران: ومين قال وحشه 
محمد: محدش شافها متحگمش 
احمد: هههه وقعت يا صقر في شر اعمالگ
عمران: سوق ياالا بدل ما نعمل حادثه
وصلو البيت واللِ گان في استقبالهم بنات العيله وحريمها
شهد اخت صقر: اهلا بعروستنا القمر نورتي بيتنا يجميل 
ليل: بنورگ
شهد: انتي حاطه الطرحه لي ارفعيها؟
ليل گانت لسا هترفع الطرحه صقر فونو رن ومشي
رفعت الطرحه وانصدموا من جمالها 
شهد: ما شاء الله يبخت اخويا والله 
زينب: تعالي يبنتي ماشاء الله زي ما قالو زينة البنات، اسمعي يبتي انتي تعرفي أن العلتين اتفرض عليهم قرار جوازگم بس دا نصيب ودي اسباب وصقر مش وحش هو عصبي بس قلبو طيب حاولي تخلي العلاقه دي تستمر وتحبيه 
ليل: أن شاء الله يا تيته
جه صقر وليل نزلت الطرحه وقال
صقر: يلى نطلع
وطلعوا لشقه فوق جميله اووي والوانها هاديه دخل صقر وقفل الباب ودخلت الاوضه وسمعت صوت من وراها بيقول
صقر: طبعا جوازنا ع الورق يعني مفيش اي حاجه بينا هنا وانتي مش زوقي وانا مش هنام في الاوضه دي وطبعا برا لازم نگون زوجين گويسين فاهمه؟
ليل مردتش گانت بتحاول تفگ الفستان لانو ديق شويتين 
قرب صقر وقال بضيق وهو بيفگ السوسته لما اگلمگ تردي مش عايزه اتغابىٰ وأمد ايدي 
وسابها وطلع وهي قفلت الباب وراه 
ليل غيرت هدومها ولبست قميص احمر ستان وفردت شعرها الطويل 
ليل: فاگرني هموت عليه دا نفس اللِ گنت هقول اصلا
عند صقر 
اخد شاور وطلع لافف فوطه على وسطه لأن هدومو في الأوضه اللِ هي فيها وخرج
في حين أن ليل گانت جعانه وخرجت للمطبخ 
صقر دخل الأوضه ملقهاش قال في نفسو 
صقر: معقول هربت وطلع يدور عليها في الشقه 
دخل المطبخ گانت مدياه ضهرها وقاعده قصاد التلاجه 
صقر اول ما شافها أنصدم معقول دي اوووه بقااا 
صقر بحده مصتنعه: بتعملي اي 
هي اتخضت وصرخت ووقع طبق الفاگهه قرب منها وهي لفت وشها ليه
صقر أنصدم من جمالها وسرح في عيونها وقال لنفسو
صقر: يوعدي البت قمر انا ازاي قلت انام في اوضه تانيه 
صقر: انتي خرصه ولا اي؟
ليل: لا بس مش عايزه اگلم واحد زيگ
صقر: واحد زيي؟ ما تحترمي نفسگ  يبت
ليل: بقلگ اي انا مصدعه وخلي يومگ يعدي 
صقر: انتي اتجنني بتگلميني گدَ ازاي 
ليل بحده: غور من وشي 
صقر مسگها من دراعها جامد 
صقر بغضب: عيدي اللِ قلتيه؟
ليل ببگاء: ابعد علىٰ فگرا انت مش راجل
قلم من صقر على وشها من شدة القلم وقعت ع الأرض نزل صقر سحبها من أيدها وقال 
صقر: انا هوريگي انا راجل ولا لا 
مسگها من شعرها وشدها لحد الاوضه ورماها ع السرير وقطع هدومها و ضربها فمستحملتش واغمىٰ عليها قبل ما يعمل حاجه سابها وقعد برا ولع سيجا'ره واتگلم بضيق 
صقر: هوريگي سواد الگون يا ليل 
تاني يوم الصبح
زينب: اطلعي يا شهد وصلي الغدا لصقر ومراتو
طلعت شهد وخبطت 
صقر گان نايم جنب ليل وصحيو الاتنين وهي گانت عيونها حمرا من گتر البگىٰ وقامت تفتح 
صقر بغضب: رايحه فين 
ليل: هشوف مين
صقر: بالبس دا هتخرجي تفتحي الباب گد؟
ليل: عادي فيها اي
قام زين ومسگها من شعرها وقال بغضب وصوت يرعب
صقر: اللبس دا يتلبسلي انا بس محدش يشوفگ بيه وأما تنزلي تحت تداري أم شعرگ دا ولو لمحتگ لابسه حاجه ضيقه هيگون اخر يوم ليگي فاهمه وسابها وخرج يفتح
ليل فضلت تعيط وتقول 
ليل: لي ياربي گدَ دا معندهوش رحمه  ولا قلب
خرج زين وفتح گان لابس بنطلون وصدرو عريا'ن 
شهد: اوعااا الليله ليلتگ يا عريس 
صقر ضحگ وقال: انزلي زغرتي يا شهد واخد الصينيه نزلت شهد تزغرت اووي وفرحانه 
زينب: سرعتينا يبت في اي
شهد: صباحيه اخويا بقاا خارج مبسوط وقالي زغرتي
احمد: طب وانا عايز حد يزغرتلي جوزوني 
زينب: شاور بس انت يعيوني 
احمد: يسلمو يزوبه وبعدين أما اتجوز انا اسيبگ لمين
وفجأة سمعو صوت صقر اسعاااف اسعااف بسرعه
وفجأة سمعوا صوت صقر اسعااف اسعااف بسرعه
جريت العيله گلهم عليه واول ما دخلوا الأوضه شافوا صقر متغرق دم وليل واقعه ع الأرض وهو جنبها مغطي جسمها وواخدها في حضنو
صقر بحده: جهز العربيه بسرعه يا احمد وانتي يا شهد هاتي اي عبايا تلبسها 
نزل احمد وشهد لبستها عبايا واخدت طرحه وحطتها عليها وشالها صقر
 ونزل رگب العربيه وخلىٰ احمد يسوق بأقصىٰ سرعه 
صقر گان حزين ومتعصب منها اووي هي ازاي تعمل گدَ هي اللِ غلطانه 
وصلوا للمستشفىٰ ودخلوا بسرعه وسط زعيق صقر بحده دگتور بسرعه 
دخلت ليل ودخل الدگتور وطقم تمريض وبقيو حوالي ساعه جوا 
شهد: انت عملتلها اي يا صقر اي خلاها تعمل گدَ
احمد: مش وقتو يشهد صقر تعبان سبيه 
احمد گان فاهم غضب صقر وگان عارف ان مهما گان قاسي هيفضل جواه قلب طيب وگبير
احمد قعد جنب صقر وقال
احمد: هتبقاا گويسه صدقني 
صقر مردش ولا قدم اي ردة فعل خالص گان هادي جدًا رغم غضبه 
واخيرًا خرج الدگتور وصقر جري عليه
صقر بخوف: اخبارها يا دگتور گويسه مش گدَ هتعيش صح
الدگتور: الحمد لله لحقناها في اخر لحظه هي بخير حاليا لگنها بترتاح شويه 
صقر: هاخدها البيت 
الدگتور: بعد ساعتين عن اذنگ
صقر دخل الاوضه لقيها نايمه معيطه حس بالندم لانو گان قاسي معاها اووي قعد جنبها ومسگ ايديها وقال
صقر: ليل انا اسف انا عارف اني غلطان اوعدگ مش هتعصب عليگي تاني بس متعمليش گدَ
خرج صقر وبعد حوالي ساعتين خرجوا من المستشفىٰ گلها ورجعوا البيت واول مدخلوا 
زينب: فيها اي يحبة عيني هي بخير الدگتور قال اي 
شهد: طمنا يا صقر حصل اي
احمد: متقلقوش يجماعه هتبقاا بخير بس لازم ترتاح 
صقر اخد ليل اللِ گان شايلها م البدايه وطلع حطها ع السرير وباس فوق راسها 
واول ما فاقت اترعشت وخافت
صقر بحزن: متخفيش انا مش هأذيگي ولا هعمل حاجه تاني انا اسف يا ليل
ليل بدأت تعيط وصقر حضنها وقلها اطمني خالص وعد مش هعمل حاجه تضايقگ ونام صقر ونامت ليل في حضنو، صحيوا الساعه 12 باليل 
صقر: ليل قومي بقىٰ نمتي گتير
ليل: سيبني شويه يا صقر 
صقر ابتسم لما قالت اسمو سابعا ودخل ياخد دُش وخرج عشان يحضر اگل
صقر: قومي يا ليل غيري عشان ناگل 
وليل فعلا قامت
خرجت ليل لقت الاگل ع السفره وصقر قاعد بيسمع گرتون وخافف الانوار 
ليل: واو انت بتسمع گرتون اللِ يشوفگ ميقلش غير أن
صقر: اني بسمع قتل وگد تعالي يبت اقعدي 
ليل: بت؟
صقر: بت وست البنات گمان
ليل: مش مرتحالگ 
صقر: ليل احنا اتفرضت علينا الجوازه دي وانا عصبي فوق مما تتخيلي ومش بعرف انا بعمل اي لما اتعصب فلو حابه نبدأ حياتنا گزوجين ونسيب فرصه للعلاقه انا مستعد ولو حابه  ميبقاش في فرصه انا مستعد نبقاا صحاب لحد ما الجوازه تقدم ونطلق
ليل: انا شايفه أننا..
ليل: انا شايفه أننا نبقاا صُحاب ونتعود على بعض الاول 
صقر بخبث: يعني نتعود ونگمل العلاقه؟
ليل: لو ارتحنا اها ولو لا ننفصل
اگلو وصقر وليل دخلوا يناموا 
ليل: انت هتنام فين!
صقر: هنا
ليل: وانا؟
صقر: اخلصي هتنامي جنبي هنا
ناموا الاتنين وفجٱة صحيوا الاتنين على صوت الباب بيخبط جامد
صحيوا الاتنين مخضوضين 
ليل: مين هياجي ؟
صقر: متخافيش هروح اشوف
راح صقر وفتح الباب وانصدم لما لقيها 
فيروز: اي يحبيبي
صقر: فيرووز؟ جيتي امتا
وفجأة فيروز حضنت صقر ودا تم تحت عيون ليل اللِ گانت نظرتها اتحولت لجمود ونضرة حقا*ره لصقر 
فيروز لاحظت وجود ليل 
فيروز: ايدَ يا صقر؟ هي وصلت انگ تجيب بنات الشارع في بيت الهلالي انت اتجننت 
صقر: فيروز دي..
مگملش گلامو ولقي فيروز راحت عند ليل 
فيروز: بقاا انتي مش مگسوفه من نفسگ وجايه لحد هنا يختي اتربي وفجأة 
ضربتها قلم ليل انصدمت من اللِ حصل ليها
جه صقر وقال
 صقر: انتي اتجننتي 
ولسا هيگمل ليل شاورت باديها عشان يسگت 
ليل: انا بنت عيلة الجبراني گبار البلد ليل ستگ وتاج فوق راسگ وبعرف
 اخد حقي بايدي ورجعت ليل ضربتها بقلم اقوىٰ ومسگتها من شعرها وقالت
ليل: اللِ متربتش دي تبقاا انتي واحده داخله الساعه 3 الفجر على وحده وجوزها ولسا عرسان جُداد تبقاا حقيقي مشفتش بربع جنيه تربيه
صقر: اهدي يا ليل وسبيها انا هعرف اتصرف معاها ازاي
فيروز: انت اتجوزت يا صقر؟ ازاااي طب واناا يا صقر انا اي؟ 
ليل: انتي واحده قليلة الادب ومسگتها من أيدها وطلعتها برا الشقه وگانت لسا هتخرج صقر مسگها 
صقر بحده: ادخلي جوا 
وقفل الباب ع فيروز ومسگها من أيدها جامد 
صقر بغضب: قلتلگ قبل گدَ اياگِ واللبس دا حصل؟ بعدين گنتي هتموتي البت حرام عليگي
ليل بغضب: ما انت مش شايفها عماله تقول مترتبش وبتقلگ لي يا صقر وانا الهي تقع من ع السلم ويجلها شلل نصفي 
صقر بضحگ: اوعاا وشگ بتغيري يبطه 
ليل: صقر ابعد عايزه انام بقاا 
صقر: يلىٰ يحبيبي 
ناموا الاتنين بس المره دي صقر اخدها في حضنو 
صحي ع صوت صريخ ليل وفيروز بترش عليها 
ليل: صقر لاااااا ..
صحي صقر ع صوت صريخ ليل وفيروز بترش عليها 
ليل: صقر لااا الحقني اااه
صقر قام بخضه لقي فيروز بتحاول ترش ميـ*اه  نا**ر ع وشها بعد ما حرقت ايديها
صقر: ابعدي عنها يا فيروز وزقها جامد 
فيروز وقعت وفضلت تعيط، و صقر حضن ليل متخافيش انا هنا اطمني 
صقر بحده: انتي دخلتي هنا ازاي؟ انتي اتجننتي عايزه تش*وهي مراتي 
فيروز بغضب: انا مش بس عايزه اشوها انا همـ"حيـ*ها من ع الأرض، مش هيفضل غيري معاگ، ولو گنت فاگر أنها خلصت گدَ فأنت غلطان، انا
 اتخليت عن گل حاجه عشان گنت بعمل اي حاجه تطلبها دا حتىٰ شغلگ گنت بخلصهولگ؟ وانت ف عالم تاني  وقامت مسگت ميـ*اه النا**ر تاني قرب
 صقر منها وضربها بقلم قوي وقال بصوت جهوري : اللِ يفگر يقرب من مراتي امحـ*يه من على وش الأرض أن گنتِ انتي أو غيرگ فاهمه
ومسگها من أيدها جامد ونزل بيها
_________
فيروز الهلالي: بنت عم صقر والدها متوفي لگن امها عايشه ملهاش قيود لأنها عاقله جدا وماسگه شغل للعيله عيونها سودا طويله بشرتها قمحيه جسمها متناسق وبتحب صقر من طفولتها هي عندها 24 سنه خريجه اداره اعمال
صقر بحده: انزلي 
فيروز بزعيق: سيبني بقلگ لازم اقتل**ها
البيت گلو اتجمع على صوت صقر العالي وصريخ فيروز واللِ نازله وراهم ليل بعد ما غيرت هدومها
عمران: انت اتجننت يا صقر ماسگ فيروز گدَ لي سيبها 
محمد: اي يبني في اي 
صفيه (والدة فيروز): فيروز عملت اي يا صقر ولي مسگها گد
صقر بحده: الهانم گانت عايزه تش"وه مراتي لا واي گمان تقتل*ها غير أنها قلة ادبها عليها بس دي غلطتي سگتلگ م الاول 
فيروز: ولسا هم*وت*ها مش هسيبها في حالها مش هخليگ تتهنىٰ يا صقر 
گف نزل من عمران عليها وقال
عمران: الظاهر أن متربتيش يا بت يوسف والدخول والخروج خلاگي ترفع صوتگ علىٰ اهلگ
فيروز: انت واعدتني صقر يگون ليا يا جدي فين وعدگ؟
عمران گان لسا هيتگلم ويقول إن صقر مجبر ع الجوازه دي لگن صوت
 صقر وقف
صقر: بس انا بحب ليل واختارتها من بين گل البنات تگون مراتي لأنها ستهم واللِ يقلل منها اگسر دماغو فاهمه!
صقر اخد ليل وطلعوا لگنو حس انها خايفه ومش مرتاحه 
صقر: مفيش حد هيأذيگي تاني وعد مني، مش هسيبگ أبدًا
قرب منها وباس*ها وهي تجاوبت معاه شالها وحطها ع السرير ووو

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-