رواية عشقت شمسي الجميلة كاملة جميع الفصول بقلم نور محمد
رواية عشقت شمسي الجميلة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نور محمد رواية عشقت شمسي الجميلة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عشقت شمسي الجميلة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عشقت شمسي الجميلة كاملة جميع الفصول
رواية عشقت شمسي الجميلة كاملة جميع الفصول
استيقظت صباحا لتجد حركتها مكبله بين زراعيه القويه نظرت لملامحه الرجوليه التي تعشقها عن قرب وهي تلمس وجهه ثم قبلته برقه على شفتيه ليفتح عينيه لها ببتسامه
: صباح العسل ياشمسي
شمس بعدت بسرعه بعد ما اخدت بالها انها في حضنه وهو عاري الصد'ر: حازم انت بتعمل ايه هنا في اوضتي
حازم ببسمه: مفيش رجعت متأخر باليل والدنيا برد مو"ت ومفيش غير حضنك بس بيدفيني ياشمسي
شمس: حازم بطل قله اد"ب بقى واخرج بره قبل ما مرات عمي تصحى
حازم بخبث: حاضر بس تعالي اقولك كلمه سر الاول واخرج
شمس ببرائه: كلمه سر ايه؟!
حازم بخبث: قربي بس وانا اقولك في ودنك علشان محدش تاني يسمع
قربت شمس بعفويه حتي شعرت بانفاسه الساخنه على خدها ليستغل حازم الفرصه وقبلها بسرعه في شفا"يفها وبعد وهو بيضحك بصوت عالي عليها
: احلا صباح في الدنيا من شفا"يف شمسي
اتكسفت شمس اوي ووشها بقى احمر منه: انت قليل اد"ب وكذاب كمان اطلع بره
حازم بمشاغبه: معليش ياقلبي المره الجايه هسيبك تبو"سيني وانا صاحي
شمس بخجل: انا هقوم احضر الفطار لمرات عمي
حازم: ماشي ياو'حش مصيرك تقع تحت ايديا برضو
شمس ببسمه: قليل الاد"ب ومش متربي كمان
حازم بغمزه: بس بحبك يامزه
************
على الفطار .... بقلمي نور محمد
كان حازم قاعد على السفره وجنبه مامته حنان وشمس بتحط الاكل وهو مركز نظره معاها اوي
حنان: حازم خف على البت شويه
حازم وليسا مركز مع شمس بس: ها بتقولي حاجه ياماما
حنان بضيق: بقول خف نظرك عن البت شويه دي بقت في نص هدوومها منك
حازم سرح في خياله المريض(في سره): عقبال ماتبقى منغ"ير اصلا يارب
وكمل بصوت: مراتي ياماما وعاوز اكلها بعنيا
حنان بضيق: مراتك على الورق ياحازم ليسا الفرح بعد شهر اهدي شويه على البت
حازم وليسا بيبص عليها بتركيز: طب مترحمي حالتي ونعمل الفرح بكره علشان انا على اخري وممكن اتهو"ر
حطت شمس الاكل وقعدت جنب حازم على الجهه التانيه
فهمست حنان:اتلم مش قدام البت كده وبعدين الصبر حلو يابني برضو
حازم بحده:الصبر خلص عندي ياحجه انا كاتب الكتاب من ست شهور كفايه كده بقي عاوز اد"خل
شمس بقت حرفيا في نص هدوومها لما سمعته وبقى وشها زي الطماطم من الكسوف
حنان بأمر:والله ياحازم لو ماتلميت عن كلامك ده قدامها لأجل الفرح لست شهور كمان ها ايه رئيك
حازم بصدمه:ست شهور كمان وعلى ايه انا اخطفها وند"خل عادي ما هي مراتي برضو
شمس كانت بتاكل فشرقت في الاكل وفضل تكح جامد فاخد حازم كبايه ميه بسرعه وشربها
حازم بهدووء:اهدي ياشمسي مش كده انا بهزر.. وغمز ليهاوكمل.. بس لو الحجه اصرت مضمنش نفسي وممكن اعملها
برقت شمس فيه وهو ضحك جامد عليها وكملو اكل فقرب حازم ومسك ايدها من تحت السفره فتخضت شمس منه هو ابتسم
حنان:واخبار الشغل ايه ياحازم
حازم وهو بيبص على شمس الي بتشد ايدها منه بكسوف بس هو احكم ايده عليها
:الشغل كبر وإحلو اوي اوي يا ماما ونفسي اوي ابو"سه
حنان بسخريه:الشغل برضو
حازم بضحك:لا مراتي
حنان اخدت بالها من شمس الي اتبدل شكلها وقالت:روحي يابنتي اعملي شاي علشان نحبس بيه
حازم سمعها فساب ايد شمس وهي جرت على المطبخ وقلبها بيدق جامد ونفسها عالي
قام حازم: انا هروح الشغل بقى ياماما عاوزه حاجه
حنان: طب والشاي
حازم: لا اشربه تحت في الشغل..ومشى باتجاه الباب
حنان بضيق: حازم الباب من هناك ياحبيبي ده باب المطبخ
حازم باحراج: احم معليش ماخدت بالي سلام عليكم
حنان ببسمه:وعليكم السلام
خرجت شمس بعد ما مشى حازم وقالت:هو خرج يامرات عمي
حنان بحنيه:ايوه ياحبيبتي تعالي هنا
قربت شمس وقعدت جنبها:نعم يامرات عمي
حنان:انتي متأكده ياحبيبتي انك بحبي حازم وعاوزاه
احمر وش شمس وقالت:ايوه بحبه يامرات عمي واوي كمان انا عارفه انه قليل اد"ب اوي بس بيحبني وبيخاف عليا
حنان بضحك:ومش شاف بربع جنيه ربايه كمان يابنتي زي ابوه بس مدام انتي بتحبيه ابقى انا كده اطمنت عليكي معاه
شمس بصت عليها ببسمه وكسوف ومردتش
***********بقلمي نور محمد
وفي الليل رجع حازم متأخر زي عادته لانه شغال في ورشه نجاره بتاعته وبيسهر لوقت طويل هناك دخل لقى النور شغال
حازم:شمس انتي ليسا صاحيه لغايه دلوقتي
قامت شمس:ايوه كونت مستنيه ترجع اسخن ليك الاكل جعان
حازم ببسمه:ياريت لاني ميت من الجوع كمان هي ماما ليسه صاحيه
شمس اتجهت للمطبخ: لا اخدت الدواء ونامت خمس دقايق بس والاكل يكون جاهر
دخلت المطبخ تسخن الاكل وفجأه حست انه قرب وحضنها من الخلف فتخضت منه شمس
شمس بخضه:حازم انت بتعمل ايه ابعد
دفن حازم رأسه في رقبتها اكتر بستمتاع:مش قادر ابعد تاني ياشمسي
اتوترت شمس منه اول ما حست انه قرب شفا"يفه من رقبتها الناعمه والبيضه وهو بيبو"سها بهدووء ازاب اعصابها كلها
شمس بتوتر:حازم ابعد فرحنا بعد شهر بس
حازم وليسه بيبو"سها في رقبتها بعمق وتلذ'ذ وهو مغيب خالص:ودلوقتي من شهر مش هتفرق حاجه ياشمسي ووو
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
صحيت شمس زي العاده لقت حازم حاضنها بتملك وهو عاري الصد'ر لان دي عادته بينام كده افتكرت الي حصل فانفجرت في العياط
صحي حازم مفزوع منها: مالك ياشمسي بتعيطي ليه كده
شمس بدموع: هو حصل ايه امبارح ياحازم
ابتسم حازم براحه وقال: محصلش حاجه ياقلبي نومت في حضنك بس
شمس بدموع: انت مش بتكذب عليا صح
قرب حازم وحضنها: لا والله مش بكذب انا صحيح بحبك ونفسي فيكي اوي بس مستحيل اقرب منك كده في الوقت ده ياشمسي
ابتسمت شمس: وانا كمان بحبك اوى
حازم بغمزه: طب ايه مفيش بو"سه حتي لحبيبك الغلبان
زقته شمس بكسوف: لا ياقليل الاد"ب ابعد كده
قرب تاني منها وبقي نفسهم واحد وقال: انا قليل الاد"ب اه بس ابعد لا ده مستحيل ابعد عن شمسي وهاتي بو"سه بقى متبقيش رخمه
ضحكت شمس: ده بعينك انا هخرج احضر الفطار علشان مرات عمي
حازم بحزن مصتنع: لو طلعتي قبل البو"سه هزعل منك اوي
شمس بهزار: ازعل انا مش قليله الاد"ب زيك
خرجت شمس وهي بتضحك وسبته وهو بيبص عليها بغيظ
ابتسم حازم بغيظ وتحدي: تمام ياشمس انا هعرف ازاي اخدها منك وبرضاكي كمان
******************
على الفطار كان حازم بيقاوم انه يبصش على شمس قدامه علشان خطته تنجح
خلصت شمس وقعدت جنبه زي عادتها وهي مستغربه انه بياكل بهدووء وحتي مش بيبص عليها وده دايقها اوي لانها بتحب نظرته وكلامه عليها حتي لو بتتكسف منه لانها بتحبه اوي
حنان باستغراب: انت كويس ياحازم يابني مالك ساكت كده ليه
حازم ببرود: كويس ياماما بس بفكر في الشغل بس
حنان بصدمه: بتفكر في الشغل وده من امتي ده
حازم وهو بيبص على شمس بغيظ: من النهاردا ياماما لان في ناس مش بيهمها زعلي هنا
بصت عليه حنان بزهول لانه اول مره يتكلم على شمس قدامها باطريقه دي وشمس بصت عليه بحزن لانها عرفت انه زعل منها بجد
قام حازم: عند ازنك ياماما انا عندي شغل مهم سلام
خرج بدون حتي مايبص عليها وهي دموعها نزلت على معاملته دي لانها بتعشق نظرته وكلامه عنها وتجاهله ده بيجرحها اوي قربت منها حنان بتسائل
حنان بتسائل:هو حازم ماله ياشمس ده عمره ماعمل كده
شمس بدموع: هو زعل مني يامرات عمي اوي وانا السبب
حنان:طيب اهدي وهو ينسي لانه بيحبك اوي اهدي
اترمت شمس في حضنها وفضلت تعيط:انا مش بحب معاملته دي معايا يامرات عمي انا بحب يفضل يظهر حبه ليا بأي طريقه انا موافقه بس تجاهله ده بيجرح اوي اوي
اخدت حنان تهدي فيها وتقول:اهدي يابنتي هو مستحيل يتجاهلك لانه بيحبك اوي واكيد مش هيقدر يقاوم كتير صدقيني
************
في الليل رجع حازم وكان تعبان اوي من الشغل
حازم ببرود:السلام عليكم
ردت حنان وشمس:وعليكم السلام
قامت شمس بسرعه:احمي ليك اكل اكيد جعا..
قاطعها بجمود:لا مش جعان انا تعبان وهنام علطول تصبحو على خير
دخل اوضته ببرود ولمعت الدموع في عيون شمس
فقالت حنان:ادخلي يابنتي وراه وصالحيه باين عليه زعلان اوي
مسحت دموعها بسرعه:حاضر يامرات عمي عن اذنك
حنان:ازنك معاكي ياحبيبتي
دخلت شمس بس مش لقته في الاوضه عرفه انه في الحمام بياخد شور فقعدت تستناه يخرج وبعد خمس دقايق خرج حازم بالبنطال بس وهو بينشف رأسه بافوطه
وبص عليها بتجاهل:نعم عاوزه ايه؟!
قربت شمس والدموع في عنيها:انا اسفه سامحني
ابتسم حازم بنتصار بس تصنع الجهل:اسفه ليه انتي غلطي في ايه
قربت اكتر حتي بقت في مواجهته وهو ركز اوي معاها وقالت:اسفه اني زعلتك مني مش كان قصدي
قرب حازم بوجهه منها بخبث:تمام طيب صلحي غلطتك وانا اسامحك
بلعت شمس ريقها:يعني مفيش حل تاني
قرب حازم اكتر لشفايفها بخبث:لا عاوز البو"سه بتاع الصبح وانا اسامحك ياشمسي
قربت منه بتردد ووشها بقى احمر من الكسوف وقبلته برقه وسرعه في شفا"يفه وبعدت تاني
شمس بكسوف:ها صافي يالبن دلوقتي
ضحك حازم وقرب تاني منها:لا ليسه مش كده البو"سه
شمس بتزمر:يعني ازاي بقى ماحلو كده
هز رأسه بخبث وقرب من شفا"يفها وبا"سها قبله طويله وعميقه تاه قلبها فيها وحازم كمان كان مستمتع اوي بالحظه دي ونفسه تفضل العمر كله كده بس فجأه اتفتح الباب ودخلت
حنان بقلق:انتي اتأخرتي كده ليه ياشمس..بصت على شكلهم كده وكملت بصدمه..انتو بتعملو ايه؟؟ يا....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
اتخضت شمس من صوت مرات عمها وبعدت عنه بسرعه وكسوف
حازم بضيق: في ايه ياماما قطعتي اللحظه الي همو"ت عليها
قربت منه حنان بغضب: نعم ياروح امك انا مش قولت تلم نفسك ياحازم والا لا
بص حازم على شمس وحالتها وهي بقت زي الفراوله من الكسوف فقرب منها قدام مامته وبا"سها في خدها فبرقت شمس بصدمه منه
بعد حازم وهو بيضحك عليها: بزمتك ياماما حد يشوف الفراوله دي ميدقش منها دانا اتشل لو مش عملت كده
حنان هتفرقع من قله ادب حازم الي بتفكرها بنفس طريقه بباه زمان: لا صحيح هذا الشبل من زاك الاسد السا*فل
اعتدل حازم بفخر: وافتخر ياماما ده قله الاد"ب في عيلتنا بالوراثه والا ايه ياشمسي.. وغمز لها
فمسكت حنان ايد شمس بقله حيله: من النهاردا لو لقيتك قريب منها تاني ياحازم الفرح هيأجل شهرين كمان علشان تعرف تلم نفسك كويس
حازم بضيق: وعلى ايه شهرين كمان انا اخطفها وند"خل عادي ياست الكل
خرجت حنان وهي بتبص عليه بضيق فضحك حازم عليها
حازم بهزار: الظاهر الحج وحشك ياجميل
ابتسمت حنان على مناكشه ابنها لانه بتفكرها بأبوه اوي نفس الصفات وحدة
***************
وفي غرفه شمس
قعدت حنان وقدامها شمس وهي متوتره اوي منها
شمس بتوتر: يامرات عمي انا بس
قاطعتها حنان: انا عارفه انك بتحبيه اوي وهو كمان وده زوجك ومش حرام بس يابنتي حازم ده زي ابوه ديل كل'ب عمره مابيتعدل والازم تاخدي بالك اكتر منه
هزت شمس رأسها بهدووء: حاضر يامرات عمي حعمل كده
***************
وفي اليوم التاني على الفطار
حنان: حازم ابن خالك ادهم انهاردا جاي من السفر وعوزاك تجيبه من المطار لهنا يابني
حازم بفرحه: ادهومي رجع اشطا دي هتولع نا"ر
شمس: بجد يامرات عمي ادهم اخيرا رجع
حازم بغيره: ومالك بتقولي كده وانتي فرحانه اوي
شمس بتوتر: لا ابدا بس يعني اصل وحشني شويه كده
قام حازم بغضب وغيره: نعم ياحلوه وحشك مش كده طب والله مانا جايبه من المطار
ضحكت حنان: اهدي ياعم الغيور انت تجيبه يسكن في شقتك فوق لغايه جوازك يتم وبعدها ياجي عندي هنا يسكن
قعد حازم بضيق: انا قولت مش هجيب حد خلي حد تاني يجيبه غيري انا
ابتسمت شمس على غيرة حازم الواضحه اوي وقربت منه وهمست: مالك ياحبيبي غيران كده ليه انا قولت كده لانه زي اخويا ور"ضعين سوى
فرح بسرعه حازم زي الاطفال: تمام ياماما هروح اجيبه فورا عاوزين حاجه اجبها في الطريق
ضحكت شمس وحنان عليه : لا عاوزين سلامتك ياحبيبي
خرج حازم فقربت حنان من شمس وقالت: انتي قولتي ليه ايه ياشمس
ابتسمت شمس: مفيش يامرات عمي انا اقوم اعمل الغداء قبل ما ادهم يوصل
**************
وفي الليل
وصل حازم هو وادهم للبيت ودخل شنطته
حازم:اتفضل ياادهم البيت بيتك
ادهم:تسلم ياغالي
حنان:حمدله على سلامتك يابني
ادهم:الله يسلمك ياعمتي عامله ايه وصحتك تمام
حنان:تمام يابني الحمد لله وانت
:انا فل الفل ياقلبي
حازم بغيظ:ايه ياعم ادهم اهدى شويه علينا
ادهم بضحك:ايه بتغير على اهل بيتك مني انا ياحزومي
حازم بحده:اكيد مش راجل والازم اغير على اهل بيتي حتي على امي
ادهم بدعم:لا عندك حق ياحازم فين شمس مش شايفها ليه
خرجت شمس من المطبخ على صوته وبصت عليه بس لقت نظرات حازم الغاضبه المصوبه عليها لانها كانت طالعه بالبجامه بيتي رقيقه وجميله اوي عليها فجرت على اوضتها تغير بسرعه
ادهم بتعجب:هي شمس جرت كده ليه ياحازم؟!!
حازم بغيره:علشان خايفه مني
ادهم بعدم فهم:وتخاف منك ليه هتعضها مثلا
حازم بحده:لا كونت هضربك انت قدامها
بلع ادهم ريقه:وتضربني ليه؟!!
حازم بغيره:علشان اي حد هيبص على مرات حازم البحيري بنظره واحده بس اطلع عنيه من مكانها
ادهم بصدمه:مراتك!! وده من امتي؟ واحتي مش تقولي ليه؟!!
حنان بسرعه علشان تداري الامر:معليش ياابني هو اجه الموضوع بسرعه كده وده كتب كتاب ليسه الفرح بعد شهر كمان
خرجت شمس بعد مالبست عبايه سوداء:السلام عليكم يادهم عامل ايه
ادهم بضيق:كويس ياشمس عن ازنكم انا تعبان اقدر انام فين
حنان:بس يابني احنا حضرنا الغشاء اتعشى الاول حتي
ادهم:معليش ياعمتي مره تاني انا تعبان اوي وعاوز انام بس
حازم:تمام تعال اخدك شقتي فوق ترتاح فيها
اخد ادهم شنطته:تمام
*************
طلع ادهم مع حازم شقته الي فوق ودخل غرفه النوم وقعد بتعب فقرب منه حازم
حازم باسف:انا اسف انت مدايق بسببي صح
ادهم:ايوه مدايق منك لانك خبيت عليا امر مهم زي ده
حازم:صدقني ياادهم غصب عني كونت مشغول اوي والموضوع اجه فجأه كده كمان
ادهم:حازم انت عارف اني بغزك زي اخويا واكتر وكمان شمس زي اختي وانا كان نفسي افرح معاكم
حازم بهزار:خلاص ياعم ده كتب كتاب بس يعني ليسا الفرح الكبير ابقى نس"كر سوى ها ايه رئيك
ادهم بضحك:طول عمرك سا*فل وقليل أد"ب زي اخوك تلميذي
حازم:دي جنيات يابني في العيله كلها
ادهم بضحك:عندك حق والله..استني كده ايه الصوت ده؟
حازم ببسمه:دي بنت الجيران بتغني بس ايه مزه طحن
قام ادهم بسرعه وهو بيستمع لصوتها بستمتاع وفتح شباك البلكونه لقاها في البلاكونه الي جنبه لان
البلاكونه الشقه بتاعتها قربيه اوي من شقته
ادهم باعجاب وتصفير:يامسا الشطه على الإشطه
حازم بضحك:خف شويه ياحلو ده ابوها ظابط
كمل ادهم بمشاغبه:يامسا الاناناس على اجمل الناس ايه ياجميل متعبرنا بمسا حتي
:مين بيكلمك ياحبيبه
قفل ادهم الشباك بخوف بسرعه:يالهووي طلع ابوها وشافني
حازم بضحك:اشرب يامعلم ده ابوها شراني اوي وهيعلقك على باب البيت بتاعه
بلع ادهم ريقه بخوف بس تظاهر بالقوه:احم والا يهز فيا شعره انت متعرفش مين هو ادهم السنغاري
حازم:ياسيدي على الجمدان تمام اسيبك ترتاح بقي تصبح على خير
تسطح ادهم على السرير:وانت من اهله ياحزومي
حازم بغيظ:ياض بلاش حزومي دي البت شمس عمرها ماقالتها يافقر
ادهم بضحك:علشان انت حزومي بتاعي انا بس
حازم اخد المخده من جنبه ونزل ضرب فيه:ماهو من قر امثالك الفرح كمان الشهر الجاي ومش قادر اد*خل دلوقتي يابن ال***
****************
وبعدها رجع حازم البيت لقى النور مش شغال عرف
انهم نامو فتسحب بهدووء ودخل اوضتها
قرب لقها نايمه زي الملايكه مقدرش
يمنع نفسه قرب وبا"سها في شفا"يفها بحنيه
وهمس قدام شفا"يفها بصوت حنين: وحشتني ياشمسي عارف انك ليسه صاحيه ياقلبي
فتحت شمس عنيها بكسوف: احم انا بس كونت..
قاطعها حازم: عارف انك قلقانه على ادهم هو كويس اوي بس كان زعلان لاني خبيت عليه جوازنا بس
شمس براحه: طيب الحمد لله انا هنام بقى علشان تعبانه اوي
ابتسم حازم بخبث: تنامي ايه ياشمسي انا بقولك وحشتيني مفيش نوم
بعدت شمس بتوتر: ابعد ياحازم مرات عمي تصحي وو
حط حازم ايده على بوقها بهدووء وقال: هششش انا بس عاوز منك ال.... ووو
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في صباح اليوم التالي صحيت شمس وهي بتبص على
ملامحه البريئه وهو نايم عكس شخصيته الو"قحه وهو صاحي بصت على الساعه واتخضت
شمس بخضه: يالهوي ابعد ياحازم الساعه بقت عشره زمان مرات عمي صحيت
حازم بنوم وهي ليسه في حضنه : سبيني والنبي ياشمس عاوز انام ليسه
فضلت تهز فيه شمس بخوف: فوق بقى ياحازم مرات عمي لو شافتك هنا تبقى مصيبه
بعدحازم عنها بنوم وهو بيفرك عنيه: طيب ماتشوف ياشمس هي انتي مش مراتي وده حقي انام في حضنك
شمس بتوتر: ايوه بس يعني
قرب منها حازم وشدها من وسطها بجرائه: بس ايه انا اقدر دلوقتي اخد كل حقوقي منك وتبقي مراتي اسما وفعلا ياشمس بس انا عاوز اللحظه دي تبقى اجمل لحظه في حياتي علشان كده صابر.. بس انا همو"ت عليكي والله
ضربته شمس بكسوف وهي بتبعد عنه: امتي بقى تبطل قله اد"بك دي معايا
ضحك حازم بسخريه: دي قله الاد"ب إتعملت مخصوص علشان الوقت ده ياقلبي
شمس برقت فيه من وقا"حته قدامها وكانت خلاص هتقوم من جنبه بس هو
سبقها وشدها لحضنه تاني:ايه ياحلوه عاوزه تبعدي عني كده قبل بو"سه الصبح والا ايه
شمس اتكسفت اوي وهي بتحاول تبعد بس هو
شد عليها جامد علشان متبعدش عنه:متحاوليش تبعدي قبلها انا بقولك اهو
شمس بخجل:تمام طيب ابعد شويه كده الاول
بعد شويه وهو مستني تقرب هي منه بس فجأه لقاها جرت منه لخارج الغرفه بكسوف
حازم بغيظ:اه يابت النصابه فلتت مني
طلع وراها وهو بيتوعد ليها بس فجأه سمع صوت عالي من شقته فوق فطلع جري يشوف في ايه
*******************
حازم طلع بسرعه على شقته لقي الظابط حسام ماسك في ادهم قدام الشقه بغضب
:انت كونت بتعا"كس بنتي انا امبارح مش كده ياض
ادهم ببرود:وايه يعني هي المعا"كسه بقت حرام الايام دي والا ايه
حسام بعصبيه:ايوه ياروح امك انت متعرفش دي تبقى بنت مين هنا الا ايه
ادهم بضيق:طب ابعد ايدك دي علشان انا مش بيهمني ظابط او كبير وممكن اتغابى عليك
جرى حازم يلحق الموضوع بسرعه:اهدي ياحسام باشا ده عيل وميقصدش حاجه سيبه معليش
ادهم بغضب:عيل مين ده ياحازم تحب تشوف انا راجل ازاي ممممم
حازم حط ايده على بوق ادهم بسرعه وقال:اسكت الله يخرب بيتك هنبات في السجن النهاردا
شد حسام على ادهم اكتر:شايف ياحازم قله اد"به ازاي انا اعرف اربي الاشكال دي كويس عندي في القسم
بعد ادهم ايد حازم عنه بعصبيه:تربي مين ياعم انت انا لو مديت ايدي عليك مش هيخيط فيك الدكتور غر"زه
حسام جاب اخره منه ومسك فونه يطلب البوكس بتاعه بس جري عليه حازم بسرعه
حازم بقلق:معليش ياحسام باشا امسحها فيا انا ده يتيم ومش ليه حد يسئل عنه معليش سامحه المره دي بس
تهند حسام بضيق:ماشي علشان خاطرك انت بس ياحازم علشان افضالك عليا كتير بس لو غلط تاني نص غلطه اعلمه الاد"ب عندي في القسم
سمعه ادهم وزاد جنانه اكتر:طب على فكره بقى بنتك مزه طحن وعاوز اكل....ممم
كتم حازم بوقه بسرعه وسحبه بعيد
حسام بعدم فهم:هو قال ايه؟؟
تنفس حازم براحه:مش قال حاجه اتفضل انت ياحسام باشا
مشي حسام وحازم سحب ادهم لداخل الشقه تاني
ادهم بضيق:سكتني ليه طب والله لا عا"كس بنته وقدامه كمان يجيب اخره معايا ابو كرش ده
حازم بضحك:اتهد بقى يخرب بيتك ضاعه عليا بو"سه الصبح بسببك
ادهم :طب انا جعان دلوقتي وعاوز قهوه علشان عكر عليا الصبح ابو كرش
حازم:تمام تعال ننزل تحت في الورشه ونفطر هناك سوى
****************
تحت في ورشه النجاره بتاعه حازم
حازم:ممكن تهدى بقى دنا مكلف فطار ملوكي اهو
ادهم بسخريه:لا عندك حق الفول والطعميه والبيض اكل ملوكي عندنا هنا
حازم حط لقمه في بقه:إحمد ربك غيرك مش لاقي حتي دول
ادهم:الحمد لله ياعم طب اطلب قهوه بقى علشان بحبها..وفجأه لقاها عدت قدامه فكمل.. وبحب الغزال الشارد ده كمان
التفت حازم في اتجاه ادهم لقاه بيبص على بنت حسام:إتهد بقى مش كفايه الي حصل الصبح مع ابوها
قام ادهم بسرعه:لا ليسه انا هروح اشوف الغزال عن قرب شويه وراجع
حازم بخوف عليه:يابني تعال هنا متضيعش نفسك وا..اهو مشي زي المجنون عيل سا*فل صحيح مش زيي محترم
*****************
عند محل الهدووم كانت واقفه تشتري
:ممكن كلمه ياقمر
بصت عليه:افندم مين حضرتك
:محسوبك ادهم السنغاري محطم قلوب الفتيات بس وقع في غرام مهره صوتها كروان
ردت عليه بردح :نعم ياخويا امشي ياض من هنا احسن اسمعك شريط بودعك اخر وداع
رد ادهم بمشاغبه:اموت في عشقك ياجميل زي العسل على قلبي
ابتسمت وقالت:باين عليك قليل الاد"ب وانا بابا ظابط وبيحب ظبط امثالك على وحده ونص
كمل ادهم بغمزه:امو"وت في هواك بس تحن ياملاك
برقت فيه بصدمه فقال:ايه ياجميل ده القلب داب من صوتك ال..
فجأه سكت لما لقاها مبرقه فيه اوي
فقال بقلق: مالك في ايه مبرقه فيا كده ليه؟!!
نطقت بصدمه:بابا!!
ضحك ادهم بخوف:اوعي تقولي ورايا زي الافلام كده.
هزت رأسها فلتفت خلفه وبلع ريقه بخوف وقال
:حسام حبيب قلبي وحمايا المستقبلي بالحضن يا.. ووو
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
عند حازم كان في ورشته شغال بقلق
حازم بقلق: هو ليه اتأخر كده بس يارب استرها
وفجأه حضر الصبي الشغال معاه: اللحق يامعلم حازم ابن خالك الجديد ده مسكه الظابط حسام واخده في البوكس بتاعه
حازم بخوف: انا قلبي كان حاسس انه مش يرتاح غير في السجن النهاردا تعالي يابني نلحقه بسرعه
الصبي: تمام ياله
******************
وفي نفس الوقت ادهم كان في
الزنزانه قدام حسام بيحاول يقنعه انه يسيبه يخرج
ادهم بخوف: خلاص بقى ياحسام باشا ميبقاش قلبك اسود لحظه شيطا*ن وعدت
ضحك حسام:دلوقتي بقت لحظه شيطا*ن وعدت ولااا
انت مكانك الاصلي هنا بين المجر'مين ياصا"يع
ادهم بضيق:كبير وليك احترامك وكمان حمايا المستقبلي ومش
حرد عليك خلاص والنبي توبه طلعني بقي
حسام بحده:مفيش خروج قبل ما تتعلم الاد"ب الاول
ادهم بستعطاف:عندك حق ياباشا انا اهلي ما"توا وانا صغير ومفيش
حد رباني بعدهم خرجني بقى ينوبك ثواب في يتيم زيي
حسام قلبه مال لانه كمان يتيم وكان هيطلعه بس حضر حازم وخرب كل حاجه
حازم بضيق من ادهم:مش قولتلك تلم نفسك من البت بقى
رايح تعا"كسها زي ماقولت وقدام ابوها كمان دا انت قادر يابني والله
حسام سمعه والغضب سيطر عليه وادهم صرخ في حازم بعصبيه
ادهم بعصبيه:الله يخرب بيتك ياجدع ده كان خلاص
يطلعني من هنا بس باين بعد الكلام ده هترحل على المحكمه عدل
حازم اخد باله انه خرب كل حاجه بغبائه فقال:انا مش كونت اقصد بنت
حسام باشا اسمع بس ياباشا اقولك على ال...
***************
في الليل
رجع ادهم مع حازم للبيت بعد ماقعد
يقنع حسام لساعه كامله علشان يسيب ادهم
حازم:خلاص بقى قولك مش كان قصدي
ادهم بضيق:ياعم ابعد ده انا كونت هضيع بسببك
حازم بغيظ:بسببي انا بقى والا بسبب قله اد"بك انت
ادهم باصرار:طب والله لاروح اخطبها منه واجوزها كمان انا
عجبتني ودخلت دماغي اوي ايه رئيك بقى
حازم بسخريه:ابقى قابلني بقى لو وافق
ادهم بتحدي:لو مش وافق انا اخطفها ونجوز برضو مش مشكله
خرجت حنان:في ايه ياولاد مالكم كده
حازم:مفيش ياماما هي شمس فين
حنان:في اوضتها كانت تعبانه ودخلت ترتاح
حازم بقلق:تعبانه ليه انا اشوفها بسرعه عن ازنكم
جري حازم على اوضه شمس فقال ادهم بقلق على شمس: هي تعبانه اوي يعني ياعمتي
حنان:متقلقش يابني شويه تعب عادي بس
ادهم براحه:تمام انا اطلع ارتاح بقى عاوزه حاجه
حنان:طيب اتعشى معنا قبل ماتطلع
ادهم وهو بيحط ايده على قفاه :لا شكرا انا اكلت كتير النهاردا ياعمتي والله عن ازنك
حنان: ازنك معاك ياحبيبي
************
خرج ادهم وطلع فوق بس وقف فجأه
على صوت خناق على السلم قدام الشقه
حبيبه بغضب:ابعد ياتامر خلاص احنا فركشنا من شهرين
مش عاوزه اشوف وشك تاني بقى
وقف تامر قدامها:وانا مش موافق على الكلام ده قولتلك
لحظه ضعف مني بس وهي الي لز"قت فيا بقصد والله
حبيبه ببرود:وانا مش يخصني الكلام ده قصتنا خلصت
وخلاص ابعد بقى عاوزه اعدي
زقته حبيبه بغيظ بس هو مسك ايدها بغضب
تامر :وانا لما اكلمك تقفي كده زي الشاطره وتسمعي وإلا...
فجأه لقى ادهم مسك ايده بقوه نفس الايد الي ماسك بيها ايد حبيبه
ادهم بحده:وألا ايه ياحلو ايدك الجميله دي
عنها احسن تخدها وانت ماشي مكسو"ره
بعد تامر ايده عنها وبص على ادهم بغضب
تامر:وانت مين اصلا علشان تدخل كده بيني وبينها
ادهم بضيق:مش يخصك ابقى مين وامشي
من قدامي احسن اتغابي عليك انا غضبي وحش
ضحك تامر:لا فعلا خوف منك ابعد يابابا عن
الامور مش تخصك احسن تتعور جامد ياشبح
ادهم فقد حرفيا اعصابه كلها فمسك فيه وضربه
بلكمه قويه وقعته على الارض وشفته نز"فت
ادهم بسخريه:اوبس معليش تعيش وتاخد غيرها يا
صغنن اصل امثالك مش تتحمل حتي بوكس مني
قام تامر بغضب وتقدم على ادهم فجرت عليه
حبيبه علشان توقفه لانها خايفه على ادهم يتأزي في
الاخر بسببها بس تامر كان متعصب اوي فزقها بدون
قصد وكانت هتقع من اعلى السلم لولا ايد
ادهم لحقتها في اخر لحظه بس للاسف فقد هو توازنه ووقع
مكانها ورأسه اتخبطت في الحيطه جامد ونز"فت اوي
بصت عليه حبيبه برعب وجرت عليه وهي بتعيط
:ادددددهم
***************
عند حازم دخل غرفه شمس بخوف وقرب لقاها
نايمه ابتسم على شكلها الملائكي الي بيعشقه قعد جنبها وقرب من
شفا"يفها وبا"سها بحنيه وبعد وهو بيمسح على شعرها الطويل الناعم بالون سواد الليل
حازم بحب:شمسي قومي عاوزك
فتحت شمس عنيها بكسوف لانه عارف من
الاول انها صاحيه وبتمثل عليه بس
اتعدلت شمس بكسوف:نعم
اخدها حازم بسرعه في حضنه وقال:انتي كويسه مش كده
ابتسمت شمس:ايوه كويسه متقلقش شويه تعب من شغل البيت بس
كمل حازم وهو بيضمها اكتر:وانا مش نبهت عليكي قبل كده انك
تاخدي بالك اكتر من نفسك ولو على شغل البيت ارجع انا واساعدك
شمس بضحك:وانت تعرف تعمل كده ازاي و
بعدين انت راجل ومش يصح تعمل كده
بعد حازم عنها وهو بيبص في عنيها الزيتوني الي بيعشقهم بتركيز:لا يصح ياقلبي مش عيب اني
اساعد مراتي في البيت او ده يقل من رجولتي بل العكس بيزيد من حبنا لبعض اكتر
ابتسمت شمس وقربت با"سته برقه في شفا"يفه بسرعه:انا بحبك اوي ياحازم
قرب حازم بدوره منها وبا"سها في شفا"يفها وقال بخبث:وانا بعشق شمسي وشفا"يفها كمان
ضربته شمس بكسوف:بطل بقى قله اد"بك دي شويه
ضحك حازم:مقدرش ياقلبي دي بتمشي في دمي باوراثه.. وكمل بخبث..وبعدين
انا عاوزك قويه كده علشان هنتعب بعد شهر اوي مع بعض
شمس بقى وشها زي الفروله من الكسوف وقربت
حضنته علشان تداري كسوفها منه فضحك حازم عليها وبادلها الحضن هو كمان
فجأه سمع صوت جرس الباب فبعد شمس عنه بخوف
شمس:في ايه مين بيرن الجرس في الوقت ده
شدها حازم تاني لحضنه وقال:متقلقيش اكيد ادهم عاوز حاجه كده من ماما وو
قاطعه صوت جرس الباب اقوي ففزعت منه شمس
شمس بخوف:اخرج والنبي ياحازم شوفه عاوز ايه انا قلبي مش مطمن
قام حازم:حاضر اشوفه ومش اتأخر عليكي
خرج حازم وفتح الباب كان متوقع يكون ادهم بس
انصدم لما لقى حبيبه على الباب وعيونها غرقانه دموع وجسمها
بيترعش من الخوف وايدها عليها د"م
حازم بقلق:مالك ياحبيبه حصل ايه وايه الد"م
ده ادهم كويس مش كده
اول ماشاف حازم حالتها قدامه قلبه حس
ان ادهم مش كويس علشان كده سئل عليه
نطقت حبيبه بخوف وشفاه
مرتعشه:ادهم..فوق..السلم..رأسه..بتنز"ف اوي
حازم سمع من هنا وقلبه وقع من هنا محسش بنفسه
غير وهو بيجرى زي المجنون على فوق ووو
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في مكان تاني قصر كبير وفخم اوي لعيله كبيره اوي كانت
نايمه في غرفتها بهدووء وده الهدووء الذي يسبق عاصفه حياتها
القادمه شعرت بأحد بيقرب منها وانفاسه الساخنه بقت على وشها وشفا"يفه
قربت من خدها الناصع البياض بنعومه وقبلها بهدووء وشفا"يفه بتوزع القبل على وشها وهي
خايفه ومتوتره جدا حتي حست بشفا"يفه قربت من شفا"يفها فقامت برعب وهي بتبص في عنيه بخوف
فيروز بخوف:مراد انت بتعمل ايه هنا
قرب منها وهي بتتراجع منه بخوف وقال:انا بحبك يافيروز بحبك اوي
فيروز برعشه:مراد ارجوك اطلع بره مرت
خالي لو شفتك هنا هتزعل منك اوي
ابتسم مراد:وانتي خايفه تزعل مني مش كده
فيروز بتوتر:انا يعني انت ابن خالي والازم اخاف عليك
قرب مراد وبقى وشه مقابل لوشها وانفاسهم وحده:ابن خالك بس..
احمر وجه فيروز بكسوف:اه ابن خالي بس
عاد كلامه وهو بينظر لها بتركيز:متأكده
اتوترت من نبرته اوي وقالت:مراد اخرج بره كده عيب
ضحك مراد على توترها:تمام ياقلبي بكره مش بيبقى
فيه عيب بينا سلام يافيروزي
خرج فتهندت براحه ودقات قلبها بقت عاليه جدا وهي
بتتنفس بصوت عالي:في ايه مالك كل ماتشوفه بتدق كده ليه امتي بس تبقى قره عيني بجد يامراد
دخل مراد فجأه وغمز لها:قريب اوي ياقلب مراد
****************
وفي المستشفي
كانت حبيبه قاعده جنب ادهم وهي بتعيط على حالته وهو
متسطح على السرير ورأسه ملفوفه باشاش الطبي فتح
عنيه بتعب وهي اخدت بالها منه
حبيبه بخوف:ادهم انت كويس رد عليا حاسس بايه
رفع ادهم نظره ليها واول حاجه نطقها هي:ماما
برقت فيه حبيبه بصدمه:ماما؟!!
حاول ادهم يقوم من السرير وهي قربت
منه تساعده بس لقته حضنها بقوه وقال:ماما وحشت ادهم اوي
حبيبه انصدمت منه وقلبها بقى بيدق بقوه وانفاسها بقت
عاليه ومش قادره تبعده عنها لانها خايفه عليه
فضرخت بقوه:باااابا الحقني بسرعه
دخل بسرعه حسام وحازم وشمس وحنان ووقفو مصدومين من المشهد
حسام بصدمه:انت ازاي تقرب من بنتي كده
قرب منه بغضب وبعده بقوه عن حبيبه وحازم
وشمس وحنان جرو عليه بسرعه بس الكل انصدم لما لقوه بقى
بيبكي زي الاطفال وهو بيمد ايده لحبيبه
ادهم بدموع طفوليه:ماما.. ادهم عاوز ماما تحضنه
ضحك حازم بخبث:حتي هو مريض برضو سا"فل
ضربته شمس في جنبه وقالت:مش وقته يامحترم انت ها
سكت حازم بس زاد عياط ادهم اكتر فقربت منه حبيبه بعد ماصعب عليها
حبيبه بحزن عليه:اهدي ياادهم خلاص ماما هنا جنبك
قربت اكتر وادهم شدها بسرعه قدمهم وحضنها
بقوه وحسام اتعصب اكتر وجز على سنانه وكان عاوز يقرب بس حازم وقف قدامه بسرعه
حازم:معليش ياحسام باشا سيبه هو تعبان ومش عارف بيعمل ايه
شد حسام حازم بغضب من قدامه:يعني اسيبه يحضن بنتي كده قدامي عادي
حازم خاف على ادهم من حسام فقال بقوه:ويعني ايه ماهو تعب كده بسبب
بنت حضرتك ولولا تدخله هو كانت هي مكانه
رجع حسام لان حازم عنده حق ان ادهم بسببه بنته
دلوقتي بخير فخرج وقال:انا اشوف الدكتور ياجي يشوف حالته بسرعه
هز حازم راسه ورجع جنب ادهم تاني وهو بيبتسم على شكله في حضن حبيبه
حازم في نفسه:والله طلعت معلم ياض ياادهم
دخل الدكتور بعدها وقرب من ادهم بس
هو رفض وفضل حا"ضن حبيبه بخوف
حبيبه بهدووء:اهدي يادهم متخفش ماما معاك اهو مش هسيبك ابدا
بعد ادهم شويه وهو ماسك ايدها بخوف لغايه مادكتور خلص فحصه
الدكتور بتوتر:الصراحه ياجماعه من حالته كده اظن ان الخبطه على الدماغ كانت
شديده اوي فاثرت على اتزان مركز الذاكره عنده ومحتاج علاج واهتمام وان شاء الله يبقى كويس
حازم بعدم فهم :يعني هو ماله زي الاطفال كده يادكتور
الدكتور بتوضيح اكتر: يعني بالبلدي كده هو فعلا رجع لمرحله الطفوله ومحتاج
حد يهتم بيه 24ساعه فهمت
حازم هز رأسه وحسام وحبيبه ليسه في صدمتهم
وشمس وحنان زعلانين اوي عليه
طلع الدكتور فتقدم حازم من حسام وقال: حسام باشا انا عارف ان طلبي مش في وقته بس
مفيش حل تاني ممكن تقبل زواج ادهم من بنت حضراتك حبيبه
برق فيه حسام فكمل حازم: انا عارف انه صعب في الوقت ده بس زي مانت شايفه ازاي
بيقول عليها ماما وخايف من الكل الا هي بص حتي شوف حالته
اشار حازم على ادهم وهو رجع في حضن حبيبه تاني زي
الطفل في حضن امه وخايف تسيبه وتبعد
فقال حسام: شوف ياحازم الطلب ده صعب اوي بس كمان بنتي هي
سبب حالته فلازم هي تاخد بالها منه الفتره دي وانا موافق بس
فرح حازم اوي بس فرحته اختفت على اخر كلمه من حسام فقال : بس ايه؟!
كمل حسام بحده: بس بعد مايخف لازم يطلق بنتي فورا ده شرطي
حازم مسح بايده على شعره بتفكير: تمام وانا موافق بس الاول نشوف رأي العروسه والا ايه
حسام هز رأسه وقرب من حبيبه وقال: موافقه يابنتي تتجوزي ادهم وتهتمي
بيه لغايه مايخف ويرجع زي الاول
بصت حبيبه على ادهم في حضنها وقد ايه
هو بريئ اوي شكله زي الطفل الصغير
فقالت: موافقه طبعا يابابا هو انقذ حياتي ولحقني وده واجبي اني اساعده كمان
حازم فرح اوي وهو بيبص على ادهم في حضنها بخبث
وقال: على خيرت الله بقى كتب الكتاب بكره وانا
متبرع بشقتي لادهم لغايه مايخف كمان وربنا يقدرنا على فعل الخير
خلص كلامه وانطلقت زغروته عاليه في المكان من حنان وشمس بفرحه
*************
وفي الليل كان الجميع على العشاء ماعدا حسام وبنته حبيبه طبعا وادهم
ليسه بيعيط بعد ماخدوه من حبيبه غصب
حنان بحزن عليه:خلاص ياادهم بقى ماما بكره تاجي كل انت اكيد جعان اوي
ادهم كان بيعيط ليسه وهو بيقول:لا ادهم عاوز ماما دلوقتي تأكله انا عاوز ماما
حازم اتعصب من عناده ده وشمس لاحظه غضب حازم فقربت
من ادهم بسرعه وقالت:اهدي ياادهم انا مش زي ماما هأكلك انا تمام
قام حازم بغضب وغيره:شمس ابعدي عنه بسرعه
ادهم اترعب من صوته فصعب على شمس فقالت بقوه:لا مش هبعد واهدى كده ده مريض بس حرام عليك انت مش عندك قلب
حازم اتعصب اوي وعروقه برزت وعنيه بقت حمره فارتعبت شمس لما
لقته ضرب السفره بقوه وسابهم وطلع بره البيت كله قبل مايتهو"ر على حد ويندم
بصت في اثره شمس بحزن فقالت حنان:متقلقيش اكيد هيهدى لما يطلع غصبه بره ويرجع تاني
تهندت شمس بحزن وبصت على ادهم وبقت تأكله علشان ياخذ الدواء
************
وبعد منتصف الليل
كانت شمس في اوضتها وهي قلقانه اوي على حازم لانه
اتأخر فجأه سمعت صوت باب البيت بيتفتح فعملت نفسها
نايمه وبعد دقيقه لقته فتح باب غرفتها زي عادته ودخل قرب منها بوجهه وبا"سها في شفا"يفها بهدووء فحست
بانفاسه الساخنه وشمت ريحه غريبه في هدوومه فقامت مفزوعه
شمس بصدمه:حازم ايه الريحه دي انت شا"رب ايه؟!
قرب منها حازم اكتر وقال:شا"رب من السعاده ياقلبي
شهقت شمس بصوت عالي:ياليله سوده انت شا"رب ال..ممم
حط حازم ايده بسرعه على بوقها قبل ماتفضحه وقال:هششش اسكتي فورا قبل ما..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
حط حازم ايده بسرعه على بوقها قبل ماتفضحه وقال:هششش اهدي انا مش شا"رب حاجه خالص
بعد ايده ببطئ فقالت شمس بتعجب: طب ايه الريحه الوحشه دي
قلع حازم التيشرت بتاعه ورماه بعيد وقعد جنبها واخدها
في حضنه باشتياق وقال: دي ريحه مشر"وب اه بس مش بتاعي.. انا كونت بتمشي في
الحاره وفجأه لقيت واحد سكر"ان وفي ايده قزا"زه مشر"وب ووقع عليا
فتدلقت القزا"زه على التيشرت بتاعي بس
تهندت شمس براحه لانها افتكرته شرب رغم انه
عمره ماعملها او حتي شرب سجاره في حياته
بصت شمس على ملامحه الهادئه غير ملامحه الغاضبه الي طلع بيها من هنا
فقالت بأسف:انا اسفه ياحازم لو زعلتك مني
ضمها حازم اكتر وقال:انا مهما ازعل اتعصب بس في حضنك بتتبخر كل
زعلي وعصبيتي كمان لان قربك من قلبي ياشمسي هو الدواء كل همي وزعلي وحزني من الدنيا كلها
ابتسمت شمس على حب حازم الكبير ليها بس تغير لونها للاحمر من
الكسوف لما سمعته بيقول
حازم بخبث: وكمان البو"سه منك بتسكر"ني والا اجدعها مشرو"ب ها فين
بو"سه الصبح الي ضاعت عليا والا فاكره اني نسيت ياشمسي
بعدت شمس بكسوف منه:نفسي اعرف انت ازاي عندك كميه قله الاد"ب دي
كلها معايا انا بس وقدام الناس محترم اوي
ضحك حازم وقرب منها با"سها بشوق بوسه طويله وبعد
وهو بياخد نفسه وقال:انا محترم قدام الناس بس انتي غيرهم كلهم ياشمسي لاني
مش بقدر اسيطر على مشاعري قدامك ياقلبي
قربت تاني شمس وحضنته بكسوف وهو ابتسم وحضنها
بقوه نام بسلام لانه مش بيقدر ينام غير في حضن شمسه
***************
في مكان تاني في القصر كبير دخل بغضب وهو بيتوعد لكل فجأه لقاها قدامه
مريم ببسمه:اهلا ياكمال نوره بيتك كله
كمال بضيق:ده مش بيتي وانا هنا بس علشان
اخد بنتي وامشي من هنا فورا وللابدا
مريم بقلق:بس باكمال ده كمان بيتك وبيت بنتك فيروز ده حقها من امها
رد كمال بغضب:انا مش عاوز منكم حاجه كفايه الي حصل
معايا بسببكم انتو انا عاوز بنتي بس فيروز تعالي ياحبيبتي
فيروز كانت في غرفتها اول ماسمعت صوت بباها جرت على تحت بسرعه وحضنته
فيروز:بابا وحشتني اوي كونت فين الوقت ده كله
مسح كمال على شعر بنته بحنيه:كونت في شغل مهم ياحبيبتي بس
خلاص اجيت اخدك معاها علطول
فرحت فيروز اوي لان مامتها متوفيه وبباها كان بعيد
عنها فتره طويله علشان كده فرحانه اوي بوجوده جنبها :بجد يابابا انا فرحانه اوي امتي نمشي من هنا
رد كمال:حالا ياقلبي نمشي من هنا
كمال اخد ايد بنته بتملك وكان هيخرج بس وقف على صوته
مراد بغضب:على فين العزم يازوج عمتي
بص عليه كمال بضيق:انا ماشي ومش عاوز حاجه منكم غير بنتي بس
تقدم منه مراد وهو بيبص على فيروز بخوف يخسرها وقال:لا مستحيل تاخدها لانها تبقى...
وقف فجأه لما مسكت ايده امه وقالت:كمال تقدر تاخد بنتك وتخرج براحتك ده حقك طبعا
بص عليهم كمال بضيق واخد بنته وطلع بسرعه من القصر كله
بص مراد في اثرهم بغضب:انتي ازاي تسمحيله ياخدها كده ياماما وهي تبقى
قاطعته مريم بهدووء:عارفه يابني بس مش وقته الكلام ده انا
عارفه كويس هو رايح فين دلوقتي فمتقلقش هنروح نجيبها منه تاني اوعدك بكده
تهند مراد بضيق وخرج من القصر كله لمكان تاني علشان يرتاح
***************
وفي شقه حازم كان الكل متجمع لكتب كتاب ادهم وحبيبه
دخل حازم ومعاه المأزون:اتفضل يامولانا هنا في الصالون
دخل المأزون والكل قاعد حسام ومراته وبنته حبيبه وجنبها او
الاصح في حضنها ادهم الي اول ماشافها لزق فيها زي مامته وشمس وحنان في
المطبخ بتحضر الضيافه والعصير
قعد المأزون وفتح الدفتر بتاعه وقال:نبدأ بسم الله اين هو العريس والعروس
قعد حازم جنبه وشاور على ادهم وحبيبه:هما دول يامولانا العريس والعروسه
حسام كان قاعد على اعصابه حرفيا من ادهم ومن عمايله والمأزون
انصدم من شكلهم:استغفر الله العظيم كيف يقترب منها هكذا وهي لم تصبح حلاله بعد
ضحك حازم وقال بخبث:اصله بعيد عنك مش متر"بي يامولانا
خلص كلامه وهو ليسه بيضحك فبص عليه حسام بضيق وكان نفسه
يقف وياخد بنته ويخرج فورا بس المشكله انه مطر يستحمل لان بنته هي السبب
خلص كتب الكتاب الحمد لله وقام المأزون بضيق من المكان وكأنه
قاعد في جه"نم وخرج بسرعه
فقرب حازم من ادهم بخبث وقال:الف مبروك ياادهومي الف مبروك يامدام حبيبه بقيتي حرم ادهم السنغاري
ابتسمت حبيبه بسعاده كأنها فرحانه اوي باجواز ده
وقالت بكسوف:الله يبارك فيك ياستاذ حازم
دخلت شمس وحنان وقدمو الضيافه للمناسبه وحسام قام
بعدها بضيق هو ومراته وقال:تمام كده بس زي ماقولت ادهم يخف ويطلق
بنتي فورا والا انا اعرف اتصرف كويس
رد حازم:تمام ياباشا طبعا عند كلامنا تقدر تتفضل واحنا
كمان علشان نسيب العرسان مع بعض بقى والا ايه
خلص كلامه وغمز لادهم وخرجو كلهم
فبعدت حبيبه عن ادهم بكسوف:انا هحضر العشاء اكيد جعان اوي والازم تاخد الدواء كمان
سابته ودخلت المطبخ تحضر الاكل وبعد شويه فزعت فجأه لما
سمعت صوت حاجه بتتكسر بره فجرت بسرعه وخوف على ادهم بس
وقفت مصدومه وعنيها وسعو بخوف لما لقته....
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
سابته ودخلت المطبخ تحضر الاكل وبعد شويه فزعت فجأه لما
سمعت صوت حاجه بتتكسر بره فجرت بسرعه وخوف على ادهم بس وقفت مصدومه وعنيها
وسعو بخوف لما لقت ادهم واقف فوق الكنبه في ايده
طفايه السجاير والفازه على الارض مكسوره وهو بصرخ
فجرت عليه بخوف: ادهم مالك بتصرخ ليه كده حصل ايه
وبدون مقدمات لقت ادهم شدها لفوق الكنبه
جنبه وحضنها بخوف وقال: فار ياماما فار كان هنا من شويه
حبيبه سمعته وترعبت كمان: فا فار انت متاكد من كده
خبى وشه في حضنها بخوف وقال: ايوه هناك انا شوفته بشنبات كبار كمان
شاور ادهم على كنبه قدامه وفجأه طلع من تحتها فعلا فار كبير فصرخت
حبيبه وادهم مع بعض وجرو خارج الشقه كلها بخوف
***************
في شقه حازم تحت كانو على السفره بيتعشو بهدووء. وحازم
بيغمز لشمس وهي بتبلع الاكل بكسوف وبقى شكلها زي الفراوله فعلا
حنان بضيق:حازم وبعدين يابني في اوضتكم الكلام ده وبعد شهر بازن الله
بص عليها حازم وضيق عنيه وقال:طيب انتي شوفتيني قومت
بو"ستها قدامك والا ايه دنا بغ"مز بس والا اروح اغ"مز للبنات بره ومراتي موجوده قدامي يعني
شمس وقف الاكل في حلقها وفضلت تكح جامد من
كلامه لانه دايقها فعلا فقرب بسرعه حازم منها و بخوف وشربها ميه وفضل
يضرب برقه على ظهرها لغايه ماهديت
فقالت شمس بضيق:تغ"مز لمين تاني مش كونت اخدت عنيك دول من مكانها
برق حازم فيها لانها اول مره تكلمه باطريقه دي فضحك بقوه وقال:شمسي طلعت قطه شر"سه اوي وكده
عجبتني اكتر امو"ت انا في هواك ياشمسي
ضحكت شمس غصب عنها من كلامه وحنان انصدمت في ابنها اكتر وقالت:نفس الجينات السا*فله من ابوك ياحازم يابن كم..
فجأه سكتت على صوت جرس الباب فقامت شمس بسرعه تشوف مين بس وقفت على صوته
حازم بحده: شمس جوه فورا واخر مره اشوفك بتجري على الباب بشكلك ده حتي
لو كان مين سامعه على اوضتك ولو ناديت عليكي بس تطلعي ياله
شمس خافت منه وجرت بسرعه لغرفتها وقام
حازم يفتح الباب اول مافتح الباب عنيه اسودت من الغضب وفضل واقف مكانه فقلقت
حنان عليه وقالت:حازم في ايه مين على الباب
حازم فضل واقف بغضب ومش بينطق وفجأه سمعت صوته وهي مش مصدقه ازنها
:ده انا ياحنان
***************
وفي شقه حسام كان قاعد على السفره هو ومراته بغيظ من الي حصل
حسام بغيظ:بقى انا اجوز بنتي الوحيده على اخر الزمن لواحد
صا"يع زيه وانا مجبور كمان على كده
هدى مراته بحنيه:اهدى ياابو حبيبه خلاص الي حصل ياخويا وبكره
يخف وترجع بنتنا تاني هنا في حضنا
حسام بضيق:ده يبقى يوم الهنا بس يخف وانا
هطلقها فورا منه الصا"يع ده و...
سكت على صوت جرس الباب بقوه
فقالت هدي بفزع:ياساتر يارب في ايه
قام حسام:متقلقيش اكيد دول عيال بتلعب بس وانا هأدبهم على قله اد"بهم دي
فتح الباب فجأه لقي ادهم في وشه وزقه
ادهم بسرعه وخوف لدرجه انه وقع على حسام كمان وبقى حسام في
الارض وفوقه ادهم وهو بيبص عليه بخوف
ادهم بخوف:عمو ياعمو الفار في البيت بشنبات كبار كمان وا
صرخ فيه حسام بغضب وألم:قوم يابن ال** من عليا ضهري اتكسر
تقدمت هدي وحبيبه من حسام وانفجرو ضحك عليه وادهم بيبص عليه ببلاهه وغباء
فصرخ حسام بقوه:شيلو الب"غل ده من عليا ضهرى بقى في زمه الله
قربت هدي وحبيبه منه بضحك وشالو ادهم بعيد عنه وقام
حسام بألم ونظره مصوب على ادهم بغضب فجرى ادهم على حضن حبيبه بخوف
ادهم بخوف:ماما عمو الشرير ده عاوز يضربني مش كده
حسام اتغاظ منه اكتر وحبيبه طبطبت عليه بحنيه
حبيبه بحنيه:لا اهدي ياحبيبي هو مش هيضربك خلاص
قالت هدى بعدم فهم:في ايه ياحبيبه ماله ادهم خايف كده ليه
ردت حبيبه:مفيش ياماما بس لقينا فار في البيت وادهم خاف منه اوي
هدى بتفهم:اه طيب تمام نامو هنا النهاردا وبكره نشوف حل
قال حسام بضيق وسرعه:لا مستحيل البني ادم ده استحمله ليله هنا
قربت منه هدي:معليش يابو حبيبه علشان خاطر حبيبه بس حتي
زفر حسام بغيظ:تمام بس يبقى في اوضه حبيبه مشفهوش في البيت بره قبل بكره
سحبت حبيبه ادهم في ايدها بفرحه وقالت:تمام يابابا وشكرا اوي
وصلت حبيبه لباب غرفتها بس وقفت على صوت ادهم
ادهم بجوع:ماما انا جعان اوي من الصبح
بصت عليه حبيبه وضرب ايدها في رأسها بغباء وقالت:ايوه صحيح انا اسفه تعال ناكل سوى علشان علاجك كمان
هز ادهم رأسه بسعاده وقعد جنبها على السفره وهي بتأكله وحسام بيبص عليه بضيق وبغيظ
***************
وفي شقه حازم تحت
كان قاعد حازم جنب امه بضيق وهو على اعصابه
و بيبص عليه بغضب جحيمي
حنان بضيق :خير ياكمال راجع بعد السنين دي كلها ليه؟!
كمال بندم:انا بس عاوزك تسمعيني ياحنان انتي وابني الاول بس و..
قام حازم بغضب وصرخ فيه:متقولش ابنك دي تاني انا مش
ابن حد سامع وانا لولا ان امي سمحت ليك انك تدخل انا كونت رميتك بره العماره كلها.
بص عليه كمال بحزن ومردش عليه
فقالت حنان بغضب لحازم:حازم اهدى.. ده مهما كان ابوك وانا
مش علمتك تتكلم كده حتي مع الغريب اقعد ومش عاوزه اسمع نفس
قعد حازم تاني وهو بيتنفس بضيق بس مش خوف من امه لا
احتراما ليها لانه مش عنده اغلى منها
فبلع كمال ريقه وقال:انا هنا بس لاني لازم اقولكم الحقيقه انا
استنيت السنين دي كلها علشان تاجي الفرصه اني اقول الي حصل معايا قبل عشرين سنه
حنان كانت بتسمع وحابسه دموعها باعافيه وحازم متعصب ليسه ونفسه يطرده بره البيت
فكمل كمال كلامه: انا صحيح سبتك ياحنان قبل عشرين سنه انتي
وابني بس كل ده كان علشانك انتي وحازم صدقيني الي
حصل كونت مجبور عليه وكل ده بدء بعد إشتغلت عنده هو واخته منها لله وو
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
فكمل كمال كلامه: انا صحيح سبتك ياحنان قبل عشرين سنه انتي وابني بس
كل ده كان علشانك انتي وحازم صدقيني الي حصل كونت مجبور عليه وكل
ده بدء لما إشتغلت عنه هو واخته منها لله
سكت كمال وفرت دمعه من عينه فمسحتها
فيروز بنته بحنيه: بابا انت بتعيط
ابتسم ليها كمال: لا ياحبيبتي مش بعيط
بص عليهم تاني وكمل: انا بعد ما اجوزت حنان امك ياحازم ربنا
كرمنا بيك علطول وانا كونت سعيد جدا بيك واسعد واحد في الدنيا كلها كمان كونت
بتكبر قدام عيني وانا شايف فيك دراعي وسندي العمر كله ومش
اتمنيت حاجه في الدنيا غير سعادتك انت وامك لاني محبتش في حياتي قدك انتي ياحنان
حنان غصب عنها دموعها نزلت لانها كمان محبتش حد قد
ماحبت كمال لانه كان ابن الجيران وحب طفولتها كمان
تهند كمال وكمل: بس كل ده اتغير في يوم واحد كان اسوء يوم في
حياتي كلها يوم مالقيتك تعبت مني اوي ياحازم وكونت مرعوب
اوي عليك فضلت الف بيك في كل مكان بس الدكتور قال
ان حالتك صعبه اوي ومحتاج عمليه بسرعه وكونت وقتها طفل يادوب
عشر سنين وتمن العمليه كبير اوي وانا مملكش حتي جزء منه فطريت
اروح لصاحب الشركه الي شغال فيها يسلفني المبلغ ده بسرعه بس الي حصل وقتها دمر حياتي فعلا من اليوم ده
فلاش باق قبل عشرين سنه
في شركه الحسيني كان يوسف الحسيني قاعد على مكتبه بهدووء وفجأه دخل عليه الموظف كمال
كمال بخوف:انا اسف يافندم اني دخلت
كده بس انا محتاج مساعدتك بسرعه ارجوك
رفع يوسف نظره ليه فكمل كمال:انا ابني بين الحياة والمو"ت يافندم ولازم
يعمل عمليه بسرعه فارجوك سلفني مبلغ العمليه بس وانا هسدده ليك ان شاء الله لو العمر كله
رد يوسف ببرود:عاوز كام..
كمال بفرحه وسرعه:ميه وخمسين الف جنيه انا عارف انه مبلغ كبير بس هسدده والله و
قال يوسف بسرعه:موافق هسلفك المبلغ ده كله وفورا كمان بس
كمال فرح جدا وكان هيطير من الفرحه بس وقفت فرحته دي على
اخر كلمه من يوسف فقال:بس ايه يافندم انا موافق بس انقذ ابني بسرعه
مردش عليه يوسف بس دخلت بنت في العشرين من عمرها لابسه
لبس شيك وعلى الموضه ووقفه جنب كمال وحطت ايدها على كتفه بدلع
نسرين بدلع:بس تتجوزني انا وتسيب الجربوعه بتاعتك دي للابد
بعد كمال بسرعه و غضب:انسه نسرين خدي بالك من كلامك مراتي مش جربوعه انتي الي جر..
وقف يوسف بغضب:انت هتشتم اختي قدامي كمان.. انا
لولا انها بتحبك واعترفت ليا بكده انا كونت قطع"تك ورمي"تك للكلا"ب يازباله
كمال بغضب:تصدق مفيش زباله في المكان ده كله غيرك انت و
واختك الدلوعه دي طول عمرك مدلعها زياده عن اللزوم واهو اخرها عاوزه
تخرب بيتي كمان لانها مريضه زيك
قرب منه يوسف بغضب ومسكه من هدومه:انا اختي ظفرها بيك وبعيلتك كلها سامع والي
هي عاوزاه وبتحبه تاخده بدون نقاش حتي لو كان ايه
بعد كمال ايده بقوه وغضب:ابعد عني.. انت واختك مجانين ومرضى كمان وانا
مش عاوز حاجه منك وحتي الشركه مش راجع ليها تاني الارزاق على الله
واللتفت علشان يخرج فجرت نسرين على اخوها بدموع:يوسف ارجوك اقنعه تاني انا بحبه اوي انا
اول مره احب حد كده وصدقني لو كمال مش اجوزني انا همو"ت نفسي
يوسف سمعها وارتعب على اخته لانه مش
ليه في الدنيا غيرها وهي بنته مش اخته بس
فقال بسرعه:استنى ياكمال عندك
وقف كمال فكمل يوسف:انت عاوز كام وتتجوز اختي وتسيب
مراتك وابنك اي مبلغ انا مستعد ادفعه فورا
بص عليه كمال بغضب:انا لو مال الدنيا كله مش هطلق مراتي او
ابعد عن ابني علشان اختك المجنونه دي
خلص كلامه وطلع بغضب بس تصنم مكانه لما سمع:تمام يبقى اكيد هتخاف عليهم مني لان
ممكن مثلا تسيب مراتك لوحدها في البيت يدخل حد ويته"جم عليا او
لا قدر الله ابنك يكون راجع من المدرسه تخبطه عربيه ويمو"ت وفي الاخر برضو هترجع لاختي بأي تمن
كمال بلع ريقه بخوف:انت بتهد"دني والا ايه
ضحك يوسف بشر:لا مش بهدد لان كلامي بنفذه علطول انا بس
بنصحك ياكمال تسمع الكلام وتاخد حق عمليه ابنك دلوقتي وبعد
اسبوع تطلق مراتك وتكون عندي في القصر لكتب الكتابك على اختي نسرين
باق
نزلت دموع كمال غصب عنه قدامهم لاول مره تشوفه حنان بالحاله دي
فقال كمال:انا سعتها كونت خايف اوي عليك ياحازم لان
الدكتور قال انك لازم تعمل العمليه بسرعه وانا من معايا حتي نصها وكمان كونت خايف اوي من
شر يوسف الحسني لاني عارف انه مجنون وممكن يعمل اي حاجه علشان اخته فطريت اجر"حك ياحنان واسيبك انتي
وابني صحيح لساني عجز انه ينطق كلمه الطلاق من حبي الكبير ليكي فكذبت عليهم زورت قسيمه طلاق علشان
يصدقو وعشت كمان في حزن ورعب عليكم من بعدي بس مش كونت هقدر اشوف حد فيكم يتأزي بسببي انا اسف
حازم رغم كميه الغضب من كمال بس حس بصدق كلامه وألمه من صوته وهو
بيتكلم فنزلت دمعه من عينه مسحها بسرعه قبل ماحد يلاحظ والغضب سيطر عليه من عيله الحسيني كلها
حازم بغضب:وفينه يوسف ده ومين البنت دي كمان
بص كمال على فيروز:دي تبقى بنتي واختك ياحازم هي صحيح كانت
لحظه ضعف وغل"طه بسبب نسرين والي عملته فيا بس انا مش
ندمان عليها لانها الحاجه الوحيده الحلوه الي طلعت بيها من عيلتهم كلها بس الي
ندمان عليه اني اشتغلت من الاساس عند يوسف الحسيني المجنون ده بس
الحمد لله ربنا اخد حقي منه لما عمل حادث هو واخته وما"تو سوى وعلشان كده رجعت تاني
فيروز نزلت دموعها على امها لانها مهما كانت
امها فقرب منها كمال وحضنها:انا اسف ياحبيبتي اني قولت حقيقه امك قدامك باطريقه دي بس
انا جنبك ومش هسيبك ابدا حتي شوفي حنان دي حنينه اوي وكمان
حازم انا واثق انه هيحبك برضو و
قام حازم بحده: انا مصدقك بس انا اسف بنتك مستحيل اتقبلها اختي عن ازنكم
خرج حازم بغضب وكمال بص في اثره بحزن فقربت
حنان من فيروز واخدتها في حضنها:متزعليش هو حنين اوي بس الحقيقه صدمته لانه
عاش بعيد عن ابوه سنين كتير فاعزريه يابنتي اكيد هيهدي ويتقبلك لانك
مش ليكي زنب في الي حصل كمان
كمال بص على حنان بحب وقرب وحضنها هي وفيروز:ليسه زي ماانتي مش تغيرتي ابدا ياحنان الدنيا كله
ابتسمت حنان بسعاده لانه لغايه دلوقتي منسيش كان بيناديها زمان بنفس الجمله (ياحنان الدنيا كله)
**************
وفي غرفه شمس **
دخل حازم بتعب وغضب فجرت عليه شمس بخوف
شمس بخوف:حازم انت كويس مش كده وليه كان صوتك عالي كده
حازم رفع عينه ليها واخدها في حضنه بتعب وتهند:مفيش ياشمس بابا رجع تاني بعد
السنين دي كلها وحتي مش قادر ازعل منه على انه سابني انا وماما زمان لانه طلع مظلوم زينا واكتر
شمس انصدمت من كلام حازم وحست بوجعه من صوته وكلامه فمسحت على ضهره برقه علشان يهدء شويه
شمس:اهدى ياحبيبي خلاص الي حصل حصل المهم انه رجع تاني لينا ياحازم
حازم بضيق:بس مرجعش لوحده ياشمس رجع معاه بنت من نفس العيله الي دمره عيلتنا زمان
شمس بصدمه:بنت ازي يعني قصدك اختك من ابوك
حازم بغضب:لا هي مش اختي ومستحيل اتقبلها اختي لانها
بنت الست الي خربت بيتنا واخدت بابا بعيد عننا زمان
بعدت عنه شمس ولمست خده برقه وقالت:بس ياحبيبي هي زنبها ايه في الي
حصل زمان مع بباك ياحازم مش تظلمها ارجوك
حازم بحده:انا عارف انه مش زنبها بس انا مش قادر اتقب...
سكت فجأه على صوت عالي وكان بباه بيتخانق مع حد خارج الغرفه فطلع جرى عليه
***************
في الخارج**
كمال بغضب:انت ازاي ليك عين تاجي هنا بعد الي حصل اطلع بره مش
عاوز اشوفك انت او امك في بيتي
مراد ببرود:انا هنا علشان فيروز بس ياجوز عمتي ومش هخرج من غيرها كمان
اجه حازم بسرعه وخوف:في ايه يابابا مين ده وعاوز ايه
مراد:انا مراد الحسيني ابن خال فيروز وعاوز اشوفها وده حقي لانها
حازم سمعه والدم جرى في عروقه فقرب منه ومسكه بقوه وغضب
حازم بغضب:ابن الحسيني وكمان جاي برجلك لهنا يازباله انا
هفرجك اذاي ابوك يعمل كده في ابويا زمان يابن الحيوا"ن
مراد اتعصب كمان اوي بعد شتيمه حازم لابوه فمسك كمان فيه بقوه
مراد بغضب:انت ازاي يازباله انت تشتم ابويا كده انا هعرفك ازاي تقول عليه الكلام ده
كمال خاف على ابنه حازم من شر مراد لانه بيفكره بيوسف ونفس عصبيته زمان فقرب بسرعه وفصل بينهم
كمال بحده:بااااس انت عاوز ايه يابن الحسيني انا
سبت كل حاجه ومش عاوز منك اي فلوس او املاك بس سيبنا في حالنا واخرج بره
مراد بضيق:انا قولتلك جيت علشان فيروز ومش هخرج من هنا بدونها
حازم:انت كمان بتتشرط في بيتنا طيب انا اختي مش
هتسيب بيت ابوها والي عندك اعمله يابن الحسيني
مراد بخبث لكمال:انا بقولك لاخر مره ياجوز عمتي فيروز ترجع
معايا برضاك احسن اخدها من هنا غصب عنك وانت عارف اني اقدر اعمل كده
كمال بضيق:انت بتهددني يامراد صحيح الي خلف مش مات يابن يوسف هو
مات وساب نسخه منه وهي انت بس انا مستحيل اسيب بنتي ومش
خايف منك او من نفوزك لاني عندي ابني حازم وهو سندي كمان
حازم فرح اوي بكلام بباه ومراد زفر بضيق واخد امه وتوجه للباب
مراد بضيق:بس افتكر ياجوز عمتي ان انت الي
اخترت وبكره تشوف هاخد فيروز من هنا ازاي
خلص كلامه وطلع بغضب وكمال زفر براحه بعد ما خلص منه الحمد لله
فيروز كانت بتسمع كل كلامهم من غرفه حنان فطلعت بعدها وجرت على بباها بخوف وحضنته بقوه
فيروز بخوف:بابا ارجوك مش عاوزه ابعد عنك تاني ارجوك
كمال:متقلقيش ياحبيبتي مش هتبعدي عني تاني ابدا
حازم كان شايف شكلهم مع بعض ازاي فقلبه رق عليها وقرب منهم بندم
حازم بندم:انا اسف يافيروز اني قسيت عليكي انتي صحيح مش كان ليكي زنب بس انا كونت متعصب اوي منهم مش اكتر انا اسف
فيروز بعد عن بباها وبصت عليه بتردد ففهمها حازم
وقال:تعالي متخافيش مهما حصل انا اخوكي وسندك العمر كله تعالي في حضني متخافيش
فيروز سمعته وفورا جرت على حضنه لانها محتاجه الامان ومفيش غير حضن اخوها حازم الي هتحس بنفس الامان فيه زي حضن بباها
وكمال كان بيبص عليهم بفرحه وبيدعى ربنا يديم السعاده دي بينهم
*************
وفي صباح اليوم التاني **
كان الكل متجمع على الفطار بسعاده لاول مره بعد سنين طويله
حازم بمرح:بس كده يابابا وبعد ماخلاص اعترفت لقلبي اني
بحبها اجيت وقولت لماما وكتبنا الكتاب علطول
كمال:انا فخور بيك اوي يابني وكونت طول الوقت اقول
البنت شمس هتكبر وتتجوز حازم ابني مش كده ياحناني
حنان بكسوف:طبعا كده ياحج
كمال بخبث:حج ايه بس دنا ليسه شباب ياحبيبتي قوليلي ياحبيبي احسن
حنان اتكسفت منه وحازم ضحك بصوت عالي عليه
حازم:وانا الي بتقولي عليا قليل اد"ب ماهو طلعت جينات وراثيه ياست ماما
كمال:اكيد ياحبيبي والجينات دي من جد جد جد جدك محروس باشا ال..
سكت فجأه على صوت جرس الباب فقام يشوف مين
كمال:حاضر جاي اهو اهدى شويه
كمال فتح الباب فلقى ظابط قدامه فبلع ريقه بخوف
كمال بخوف:افندم ياباشا أمر
الظابط:الامر لله حضرتك ده بيت المدام فيروز كمال البحيري
كمال:ايوه هو يافندم خير
الظابط:انا عندي محضر بإحضار المدام فيروز معايا لان زوجها مراد الحسيني طالبها في بيت الطاعه حضرتك
حازم خرج بقلق خلف بباه وسمع كلام الظابط وبعدها
قال حازم وكمال في صوت واحد:ايه جوزها؟؟!!!
#يتبع...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
قال حازم وكمال في صوت واحد:ايه جوزها؟؟!!!
خرجت حنان وشمس وفيروز على صوتهم والظابط كمل
الظابط: ايوه يافندم زوجها وانا لازم اخدها معايا علشان اسلمها لزوجها دي التعليمات الي عندي
حنان بعد فهم: في ايه ياكمال الظابط قصده على مين
حازم بصدمه: قصده على فيروز ياماما انا مش فاهم حاجه بابا هو اجوزها امتي وازاي بدون علمك
كمال: معرفش انا زيك دلوقتي انصدمت مش عارف هو عمل كده امتي
كمال بص على فيروز وتوجه ليها وسحبها لجوه
كمال بحده: فيروز هو مراد جوزك ده صحيح يابنتي والا كذب قولي وطمني قلبي عليكي
فيروز بخوف: لا يابابا محصلش انا مش اجوزته بدون علمك صدقني
كمال كان هيرد عليها بس سمع صوت الظابط بره
الظابط: حضرتك مينفعش كده انا اتأخرت اوي ولازم انفذ الاوامر بسرعه فين المدام فيروز
كمال خرج ومعاه فيروز بس هو ماسك ايدها بخوف
كمال: فيروز معايا يافندم بس ممكن لو سمحت تسيبها ساعه كده عاوز اتكلم معاها
الظابط باصرار: انا مقدر حالتك بس مقدرش دي التعليمات ولازم اخدها فورا لبيت جوزها مراد الحسيني
حازم بص على ابوه بحزن وقرب منه علشان يلحق الموضوع
حازم بحزن: معليش يابابا سيبه ياخدها دلوقتي لانه ده مش زنبه وده شغله وان شاء الله انا هحلها
كمال مسك ايد بنته بتملك وخوف وصرخ فيه
كمال: لا ياحازم مستحيل مش هياخد بنتي مني كفايه الي عشته بسببهم ودلوقتي عاوز يحرمني كمان من بنتي لا مش هسيبها لا
حازم دمعته نزلت على بباه بس تقدم وشد فيروز منه وقدمها لظابط
حازم بحزن: احنا اسفين ياباشا على التأخير تقدر تخدها دلوقتي لزوجها
الظابط: تمام وشكرا على تعاونك معايا اتفضلي يامدام قدامي على بيت زوجك لوسمحتي
فيروز بصت على كمال بدموع وهي مش عاوزه تسيبه بس مجبوره تعمل كده فخرجت مع الظابط ودموعها بتنزل
وحازم قرب من كمال واخده في حضنه علشان يهدى شويه
حازم: انا حاسس بوجعك يابابا بس اهدى وفيروز هترجع لحضنك تاني وعد مني
كمال بدموع: اخدها مني ياحازم زمان اتحرمت منك ومن امك لسنين بسببهم ودلوقتي رجع اخد بنتي مني كمان
حنان وشمس دموعهم نزلت على كمال فتقدمت حنان واخدته في حضنها وهي بتعيط عليه وشمس اخدت حازم كمان في حضنها وهي بتعيط
*************
وفي قصر الحسيني **
مراد كان واقف على نار مستني فيروز تاجي ومامته قاعده قدامه بلوم
مريم بلوم:ارتحت بعد ماعملت الي في دماغك يابن يوسف
مراد:ماما لو سمحتي مش وقته الكلام ده
مريم بضيق:لا وقته يامراد ارتحت بعد ماخدت منه بنته باطريقه دي رجعت تكرر نفس غلطه بباك يوسف زمان هو حرمه من مراته وابنه وانت رجعت دلوقتي تحرمه من بنته كمان
مراد بغضب:انا مش كونت عاوز اعمل كده هو الي جبرني انا طلبت منه بالزوق بس هو رفض ودي مراتي ومن حقي تفضل معايا ياماما
مريم:مراتك اه بس انت نسيت انك مضتها على القسيمه الجواز بدون علمها هي حتي ودلوقتي لو عرفت الي عملته ده يامراد هتكرهك يابني وهتندم بعدين
مراد:لا ياماما انا عملت كده علشان بحبها اوي وكونت عارف بعد موت بابا وعمتي كمال هياخدها مني ومش كان عندي حل غير ده فيروز ملكي ياماما وهتفضل كده العمر كله
مريم تهندت بحزن لانها عارفه مراد وحبه بل وهوسه الكبير بفيروز من صغرهم
رن جرس القصر ففتح الباب الخدم ودخل الظابط ومعاك فيروز
مراد اول ماشافها قدامه حس نفسه طاير من الفرحه فجرى عليها زي الطفل الصغير واخدها في حضنه بقوه
مراد بحب: وحشتيني وحشتيني اوي يافيروز
الظابط باحراج: احم انا خلصت شغلي هنا ياباشا عن ازنك
خرج الظابط فدفعت فيروز مراد بقوه عنها
فيروز بغضب: انت ازاي تضحك عليا باطريقه دي ازاي بيقول اني مراتك يامراد
مراد بتوتر:فيروز اهدى وهفهمك كل حاجه والله
فيروز بعصبيه:مراد لو الكلام ده صحيح فانا مش عاوزه اعرف ازاي عملت كده بس عاوزه تطلقني فورا
مراد:لا فيروز طلاق مش هطلق لانك عارفه قد ايه انا بحبك يافيروز صدقني انا بحبك اوي اوي
فيروز:يا مرات خالي ارجوكي اقنعيه يطلقني انا عاوزه ارجع عند بابا عاوز بابا بس
مريم بقله حيله:اسفه يابنتي بس انتي عارفه انه عنيد قد ايه ومش بيسمع من حد كده طول عمره
فيروز بعصبيه:يعني ايه مش هيطلقني اسمع يامراد لو مش طلقني انا هقدم واخلعك والله وارجع لبابا تاني
قرب مراد منها وعنيه مركزه في عنيها وهي بلعت ريقها بتوتر وقلبها بيدق بقوه لانها كمان بتحبه مش هتنكر ده بس حبها لبباها اكبر وهي كمان اتحرمت من بباها لفتره كبيره اوي
مراد بحب:واهون عليكي يافيروزي تعملي كده
فيروز بتوتر:ها
ابتسم مراد بخبث:انا عارف يافيروز انك كمان بتحبيني زي ما انا بحبك علشان كده انا مستعد اعمل اي حاجه بس تفضلي معايا ومتسبنيش ابدا
فيروز بدموع:انا مش عاوزه حاجه غير بابا عاوزه افضل اشوفه قدامي انا اتحرمت منه سنين يامراد وقت ماما كانت عايشه ولما ماتت رجع علشاني علشان افضل معاه ارجوك يامراد عاوزه بابا بس ارجوك
مراد حس قلبه بينز*ف من الحزن عليها فقرب منها واخدها فحضنه بحب ودفاء
مراد بعشق:حاضر ياقلب مراد بكره هنروح عند بباكي وهتفضلي تشفيه زي مانتي عاوزه كمان يافيروزي
***************
في صباح اليوم التالي على الفطار**
حنان:لو سمحت ياكمال كل لقمه انت من امبارح مش اكلت حاجه
كمال بحزن:مش قادر ياحنان قلبي بيتقطع عليها عاوز اشوفها بس
حازم بحزن عليه:يابابا صدقني انا هروح للمحامي وهلاقي حل ان شاء الله بس انت متفضلش على حالك كده
شمس:ايوه ياعمي هو عنده حق ان شاء الله فيروز هترجع هنا تاني انت تاخد بالك من نفسك اكتر
كمال بدموع:وحشتني اوي ياشمس انا سبتها سنين لاني عاوز ابعد عنهم وبعد ماخلصت منهم وربنا اخد حقي رجعت وانا طاير من الفرحه علشان اخدها في حضني تاني علطول
قرب حازم من ابوه وطبطب على كتفه بمواساه
حازم:بابا ارجوك اهدى وان شاء الله ربنا هيرجعها لحضنك تاني
كمال اتهند ودموعه نزلت بس فجأه سمع صوت الباب فقام حازم يفتح
فتح حازم الباب وتصنم مكانه من الصدمه
حازم بصدمه:فيروز دي انتي بجد
فيروز ببتسامه:ايوه انا يابيه فين بابا عاوز اشوفه
حازم:بابا جوه على السفره
فيروز جرت على جوه وهي بتنادي عليه وكمال اول ماسمع صوتها قام بسرعه وهي جرت عليه وحضنته بشوق
فيروز بحب:وحشتك مش كده يابابا
كمال كان حاسس انه ملك الدنيا وفيروز بنته في حضنه فضمها بقوه كأنه خايف يطلع بيتخيلها بس من شوقه ليها
كمال بدموع فرحه:فيروز ده انتي مش كده ياحبيبتي
فيروز:ايوه يابابا انا واجيت علشان انت وحشتني اوي
حازم كان بيبص عليهم بحب وهو فرحان اوي وحنان وشمس كمان فرحانين اوي
بعد كمال فيروز عنه:انت كويسه ياحبيبتي مش كده وازاي اجيتي هنا بعد ماخدك مني امبارح
فيروز ببتسامه:انا كويسه اوي يابابا متقلقيش واجيت هنا معاه هو جابني هنا علشان اشوفك
كمال بعدم فهم:قصدك على مين يابنتي
مراد من على الباب:قصدها عليا انا ياعمي
حازم وكمال بصو عليه بصدمه وغضب ومراد دخل ووقف جنب فيروز
فيروز:ايوه يابابا مراد هو الي جابني هنا علشان اشوفك وكمان قال اني هفضل اشوفك علطول
كمال بغضب:وانت قصدك ايه بالحركه دي يامراد عاوز تعمل ايه تاني بعد ماضحك علينا واجوزها باطريقه دي وعلفكره جوازك ده باطل لانه بدون علمي او علمها
مراد بهدووء:طيب ممكن تهدى ياعمي الاول علشان افهمك انا مش اقصد حاجه والله لاني بحبك فيروز اوي وعملت كده علشان متبعدش عني وبعدين صحيح انا اجوزتها بدون علمك او علمها بس حضرتك عرفت وهي كمان وفي القانون فيروز مراتي وكمان على سنه الله ورسوله لانه القسيمه الجواز رسمي مش سوري وانا من حبي ليها جبتها هنا تاني لاني مش عاوز ازعلها ابدا فلو تكرمت ياعمي انا عاوز اطلبها للجواز منك تاني برضاك وبرضها هي كمان قولت ايه
كمال بص عليه بتفكير وحازم قرب منه وهمس في ازنه بحاجه وبعدها بعد عنه
فقال كمال:وانا موافق على جوازك من بنتي وبرضايا كمان بس عندي شرط ولازم تنفذه
مراد بثقه:اطلب ياعمي وانا جاهر لاي شئ المهم فيروز تفضل معايا
كمال بخبث:تمام انا عاوز تعمل............
مراد بصدمه:نعم انت بتقول ايه!!!
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
كمال بخبث:تمام انا عاوزك تسيب قصرك الكبير وتاجي تسكن هنا في الحاره دي
مراد بصدمه:نعم انت بتقول ايه!!!
حازم بخبث:الي سمعته يامراد باشا عندك خيارين بس مفيش تالت تجيب شقه هنا في العماره دي وتسيب قصرك كله علشان فيروز تفضل جنبنا هنا او احنا هنتصرف وممكن فيروز تخلعك بعدين عادي
مراد سمعته ومقدرش يرد فقربت منه فيروز بترجي
فيروز:وافق يامراد والنبي علشان خاطري انا وكده هنبقى عيله كبيره وحلوه اوي
مراد ركز في عيون فيروز وشاف لمعه السعاده في عينها فمقدرش يقاوم اكتر
مراد:تمام انا موافق لان ثروتي الحقيقه هي فيروز وانا ممكن اسيب كل شئ في سبيل فيروز تبقى جنبي علطول
كمال بفرحه:تمام فيروز هتبقى هنا وانت بكره تجيب مامتك وحجاتكم لشقه الي قدامنا دي بتاعه اخويا الله يرحمه
مراد:تمام ياعمي كلامك اوامر سلام عليكم
خرج مراد فتقدم حازم وربت على كتف بباه
حازم بفرحه:الف مبروك يابابا فيروز رجعت لحضنك تاني مع اني مش طايق الواد مراد ده بس حاسس انه جدع وبيحبها اوي مش زي بباه يوسف
كمال بفرحه:عندك حق ياحازم لانه كان يقدر ميجبش فيروز هنا تاني ويفضل حابسها بعيد عني بس هو فضل سعادتها على كل شئ
فيروز:بابا مراد طيب اوي مش زي خالي يوسف هو احلا واطيب منه سامحه ارجوك يابابا
كمال قرب اخدها في حضنه بحب:انا مستعد اعمل اي حاجه علشان سعاده اميرتي فيروز
فيروز ابتسمت بحب في حضن بباها وحازم كان بيبص عليهم بسعاده وحب وبعدها افتكر حاجه مهمه فخرج بسرعه من البيت
***************
في شقه ادهم في الصالون
ادهم:وانت هتسيبه يقعد معانا هنا كمان بعد كل الي عرفته ده ياحازم
حازم:انا المهم عندي سعاده بابا وفيروز بس ياادهم وكمان انا شايف انه جدع ورجوله علشان كده هختبره هنا وبعدها نشوف
ادهم:تمام الي تشوفه انت طبعا ياصاحبي
حازم بخبث:طب ايه مش كفايه كده بقى واجوزت البت كفايه تمثيل بقى لغايه كده
ادهم بمكر:ليسه ياحازم لازم اطلع عليه كل الي شوفته منه انا يسجني حسام كرشه ده بس صبرك عليا بس وهتشوف هعمل ايه ليسه معاه
حازم:بص ياادهم انا ساعدتك من الاول لانك قولت بتحب حبيبه اوي وانا حبيت اجمعك بيها وقصدي خير وعلشان انت اخويا مش ابن خالي.. بس انا شايف انك كده هتخسرها من ايدك ياأدهم صدقني لو هي عرفت الحقيقه بعدين
ادهم:انا فاهم ده كله ياحازم بس انا حاسس انها بدءت تحبني زي مانا بحبها كمان وخلاص قريب اوي هقولها الحقيقه اني مش تعبان والا حاجه بس بمثل علشان..
قاطع كلامه صوت حاجه بتتكسر قدام الباب فالتفت ادهم ليها بسرعه
ادهم بخوف:حبيبه انا هفهمك والله كل حاجه بس
حبيبه بدموع:طلقني ياادهم
ادهم بصدمه:اي انتي بتقولي ايه؟!
حبيبه بغضب ودموع:بقولك طلقني يادهم لانك شخص غشاش وانا مستحيل افضل معاك دقيقه تاني
ادهم قرب منها بخوف:حبيبه اسمعيني انا عارف اني غلطت بس اسمعي الاول انا ليه عملت كده ده كله لاني بح
حبيبه بعصبيه:مش عاوزه اسمع منك حاجه تاني كفايه بقى كذب انا هروح عند بابا وورقتي توصلني هناك يادهم
حبيبه سابته بدموع وخرجت بسرعه وادهم بص في اثرها بصدمه كبيره فقام حازم وقرب منه
حازم بحزن عليه:انا قولتلك ياصاحبي هيحصل كده من الاول وانت مش صدقتني
ادهم بدموع:لا ياحازم انا بحبها ومتأكد انها كمان بتحبني وهثبت ليك الكلام ده فورا
ادهم خلص كلامه وخرج بسرعه وحازم جرى وراه لانه عارف انه مجنون وممكن يعمل اي حاجه مجنونه في نفسه
*********************
وفي منزل حبيبه كانت في حضن مامتها وهي منهاره اوي
هدى بحنيه:اهدي ياحبيبتي مش كده هو مش يستاهل تعملي في نفسك كده علشانه
حبيبه بدموع:هو كذاب ياماما كذب ومثل عليا وانا صدقته زي المغفله كمان
حسام بغضب:بقى انا الصايع ده يضحك عليا كده طب وديني لاكون سجنه عندي ومعلمه الادب ازاي
هدى:خلاص يابو حبيبه المهم دلوقتي حبيبه بس ياخويا
حسام:انا بنتي هتفضل هنا عندي لغايه مايطلقها الحيوان ده وانا لا هو ابن السنغاري و
سكت حسام على صوت الباب فطلع يفتح الباب بسرعه فجأه لقى قدامه جاره في نفس العماره
جار حسام بخوف:اللحق ياحسام باشا الواد ادهم ابن خال المعلم حازم واقف فوق سطح العماره وحالف لير*مي نفسه من فوقها كمان
حبيبه سمعته وقامت مفزوعه وحسام انصدم
حبيبه بخوف حقيقي:انت بتقول ايه؟!! عاوز ير*مي نفسه ازاي؟!!
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
حبيبه بخوف حقيقي: انت بتقول ايه عاوز ير*مي نفسه ازاي؟!!
فوق سطح عماره كان حازم بيحاول مع ادهم علشان ينزله
حازم بخوف:يبني اعقل تر*مي نفسك ازاي بس مد ايدك ياادهم ليا بسرعه ربنا يهديك
ادهم باصرار:ابعد عني ياحازم او هر*مي نفسي فورا والله محدش يقرب مني
حازم:طيب اهدي الاول كده انت عاوز ايه وانا هعمله المهم إنزل وريحني
ادهم بصوت عالي:عاوز الحاره دي كلها تسمعني حبيبه بنت الظابط حسام مراتي ياحاره نعيده تاني حبيبه بنت الظابط حسام مراتي على سنه الله ورسوله والحاضر يعلم الغايب
حازم بضيق:تمام ارتحت بعد ما أشهرت جوازك باطريقه الغريبه دي في الحاره والمناطق المجاوره كمان انزل بقى من عندك
ادهم:لا ليسه انا عاوز حبيبه تطلع هنا قدام الناس دي كلها وتقول انها مسمحاني او انا مش هنزل من هنا
حسام خرج بسرعه بعد ماشاف الحاره كلها قدام العماره بتاعته
حسام بضيق:في ايه منك ليه متجمعين عند النبي ياجماعه خير
احد سكان الحاره:مفيش ياباشا بس الواد ده أشهر جوازه من بنت حضرتك قدام الحاره والكل سمع وكمان بينادي عليا تاجي
حسام بص فوق على ادهم بغضب وهو هيفرقع حرفيا منه
حسام بغضب:انزل يابن الكل*ب كفايه فضايح الي عملتها ياحيوان
ادهم سمعه فتعصب وقال بصوت عالي:طب والله لأر*مي نفسي من هنا بسببك ياحسام واشيلك زنبي بعدين
طلعت حبيبه على صوت بخوف فلقت ادهم على حافه السطح العماره
حبيبه بخوف:ادهم انت بتعمل ايه عندك يامجنون انزل بسرعه
ادهم بفرحه وضيق:اخيرا شرفتي ياهانم وانا هنا مستني من زمان بصي ياحبيبه انا عارف اني غلطت بس عملت كل ده لاني بحبك والله بحبك اوي
حبيبه احرجت جدا من كلامه قدام الناس ومردتش من كشوفها وحسام جاب اخره من ادهم
حسام بغضب:والله ياادهم لو مش نزلت فورا ورجعت عن جنانك ده يازباله لاكون سجنك عمرك كله سامعني
ادهم بعند: طب والله ما نازل ومش مهم ياحمايا انا خلاص بقيت رد سجون ومش فارقه معايا اصلا
حازم:ابوس ايدك ياادهم كفايه فضا*يح بقى الحاره كلها تحت بتتفرج عليك
ادهم بصوت عالي :وماله ياحبيبي خلي الكل يتفرج عادي بت ياحبيبه اسمعيني كويس انا عملت كده بسبب ابوكي حسام يابت هو السبب والله مش طايقني من اول ماشافني كأني اجوزت امه.. سكت ادهم بعد مااخد باله من كلامه فكمل بأسف وخوف
لامؤخذه ياحمايا زلت لسان والله سامحني مش اقصد اجيب سيرة أم حضرتك اقسم بالله و انت عارف اني بحبك قد ايه
حسام بص عليه بغيظ وضيق وكان حرفيا على اخره من ادهم والناس بقت خايفه لأدهم بجد ير*مي نفسه قدامهم فقرب احد سكان الحاره من حبيبه علشان تلم الموضوع بسرعه
احد السكان:يامدام لو سمحتي سامحيه بقى معليش خلينا نخلص انا حالي واقف بسبب المشكله دي
ادهم كان فوق مراقب حبيبه بعينه واول ماشاف الشخص ده قرب منها اتعصب والدم غلي في عروقه
ادهم بغضب جحيمي:انت ياض ياابو صل'عه ابعد متر كده للخلف زي الشاطر ومتجيش جنب مراتي تاني يالااا احسن انزل انف'خك بلونه ياحيل"تها سامعني كويس
حبيبه ابتسمت بحب على غيرة ادهم عليا قد ايه هو شعور جميل لما تلاقي حد بيحبك لدرجه دي و الشخص ده بلع ريقه بخوف من ادهم وبعيد عن حبيبه بسرعه
حازم بغضب:هو ده وقت غيره يابارد انزل ياض بقى طلعت عيني معاك
ادهم:اهدي ياحازم ليسه مسمعتش منها الرد اتقل
حسام بضيق:معليش يابنتي قوليله مسامحاك خلينا نخلص سيرتنا بقت على كل لسان بسبب المجنون ده
ابتسمت حبيبه وقالت بصوت عالي:خلاص يادهم مش زعلانه منك والله بس انزل بسرعه و ومتتعبش قلبي عليك
ادهم فرح اوي وكان هينزل بس وقف مكانه تاني
ادهم بخبث:حاضر هنزل والله بس عاوز اسمع منك كلمه قبل مانزل انا عارف ومتأكد انك كمان بتحبني زي مانا بحبك ياحبيبه ونفسي اوي اسمعها منك دلوقتي ياقلبي
حازم بعصبيه:وهو ده وقت مح'ن برو*ح امك انزل ياض وخلصني خلصت رو*حك
ادهم بعند: طب والله مانا نازل من هنا قبل ماسمعها منها وانتو احرار بقى
حازم بضيق:ابوس ايدك يامدام حبيبه خلصينا انا عندي شغل كتير في الورشه مش فاضي
حبيبه بصوت عالي:خلاص ياادهم انا بحبك والله بس انزل بقى وريحنا
ادهم بفرحه كبيره:انتي قولتي ايه قولي تاني كده والنبي
حازم بعصبيه:اخلص ياادهم احسن والله هجيبك من رقب'تك انا على اخري منك
ادهم ابتسم على عصبيه حازم وطلع على السطح بامان اول ماشافه حازم قدامه نزل فيه ضرب
حازم:بقى انا يابن ال*** افضل مشعلق كده علشانك يازباله يا****
ادهم بألم:خلاص خلاص والنبي كفايه ياجدع دنا عريس جديد حتى حرام عليك
حازم بغضب:حرمه عليك عيشتك يابعيد يابارد يالى مش عندك كرامه او د'م يا....
ادهم بستفزاز : تمام ماهو كله مسموح في الحب والحرب كمان ياحبيبي ابعد بقى خليني انزل اشوف مراتي ونرجع نكمل سوى بعدين سلام
فر ادهم بسرعه من قدامه ونزل جري على تحت لقى حبيبه قدام الشقه فجرى عليهاا بحب وحضنها بقوه
ادهم: والله العظيم بحبك اوي من اول ماسمعت صوتك دخلتي قلبي بدون استئزان كمان
حبيبه مقدرتش تقاوم هي كمان لانها بجد حبته من اول مانقذها في اليوم ده قلبها تعلق بيه
اجه حسام اول ماشافه سحبه بقوه وضربه كف قوي
حسام بغضب:ده علشان كذبت عليا ياصايع
ادهم بص عليه بغيظ وغضب بس حاول يتمالك اعصابه وفجأه لقى حسام حضنه بقوه فوسعو عنيه بصدمه
حسام بخوف:وده لانك خوفنا عليك اوي يامجنون حد يعمل كده في روحه علشان وحده بيحبها
ادهم بدموع:والله ياحمايا بحبها اوي صدقني مش بكذب عليك انا مستعد اعمل ايه حاجه بس انت تصدقني
بعد حسام ببسمه:وانا مصدقك يامجنون اصل مستحيل حد يعمل جنانك ده كله الا لما يبقى بيحبها اوي كمان وانت كبرت في نظري اوي من يوم الي انقذتها فيه وانا مصدقك وواثق فيك
تعرف ياولد يادهم انا من الاول مش كونت طايقك ليه لاني كونت فاكر انك ولد صايع عاوز تتسلي وتلعب بس معانا ولكن دلوقتي انا متأكد انك بجد بتحب حبيبه وهتحافظ عليها كمان
ادهم بفرحه:بجد ياحمايا يعني صافي ياللبن دلوقتي
حسام:ايوه خلاص انا مسامح وفرحان اوي انك جوز بنتي كمان
قرب ادهم بحب وحضنه بفرحه:حبيبي حبيبي حبيبي ياحمايا والله والقلب من جوه
بعد حسام عنه:خلاص ياواد كفايه هتخليني اغير رأيي تاني
ادهم:لا ابوس ايدك خلاص والله توبه وهبقى مؤدب كمان
دخل حسام شقته:ربنا يهديك يامجنون
ادهم بص على حبيبه بعد مادخل ابوها بخبث
ادهم بخبث:ايه ياجميل تحب نكمل كلامنا هنا او جوه انا مش عندي مانع
حبيبه بكسوف:ابعد يادهم عن طريقي كفايه الفضايح النهاردا
ادهم بمشاغبه:طريقك هو قلبي ياغزالي وراك وراك لحد مانوصل معاك استني يابت ليسه مخلصش الشعر بتاعك
ضحكت حبيبه عليه ودخل شقتهم تاني وادهم دخل خلفها
***********************
في الليل في شقه حازم
حنان:حضرتي العشاء ياشمس يابنتي
شمس:ايوه يامرات عمي كله جاهر
حنان:تمام رني على حازم ياجي علشان نتعشى سوى
شمس:انا رنيت عليه بس فونه مغلق يامرات عمي
حنان:طيب معليش انزلي نادي عليه ياجي ياشمس
شمس:حاضر يامرات عمي فورا
دخلت شمس اوضتها ولبست العبايه سمره وطرحه ونزلت تنادي على حازم من ورشته وصلت ووقفت على الباب بس قبل ماتنادي عليه سمعت الي صدمها بجد
جوه الورشه كانت في بنت حاضنه حازم بقوه وهي بتعيط
البنت بعياط:كفايه والنبي كده ياحازم كفايه انا عارفه انك بتحبني اوي ومن زمان كمان كفايه تمثيل بقى دور التجاهل ده معايا انا خلاص كلمت بابا وهو وافق عليك والله علشان انا بحبك اوي ارجوك كفايه تمثيل بقى وخلينا نرجع زي زمان ياحازم
شمس كانت واقفه على الباب ودموعها نزلت زي الشلال ومش مصدقه الي بتشوفه عنيها او بتسمعه ازنها
شمس بدموع:حاازم
فاق حازم وبص قدامه بصدمه حقيقه لما لقى شمس بالحاله دي قدامه نفض البنت بقوه بعيد عنه وجرى على شمس
حازم بخوف:شمس صدقيني الموضوع مش زي مانتي فا...
شمس بمقاطعه ودموع:طلقني ياحازم فورا
يتبع...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
شمس بمقاطعه ودموع:طلقني ياحازم فورا
شمس خلصت جملتها وجرت على الشقه بانهيار وحازم واقف مصدوم من الي حصل فطلع جري وراها بس البنت مسكت ايده بسرعه
البنت: حازم ارجوك مش تسيبني لوحدي انا بحبك اوي سيبها هي وخليك معايا انا
حازم شد ايده منها بغضب وقال: ابعد ايدك الو*سخه دي عني ياحنين انتي وحده رخي*صه ومش محترمه ومش تقارني نفسك بحبيبتي شمس تاني احسن اوريكي النجوم في عز الظهر سامعه
حازم سابها وجرى خلف شمس وحنين بصت في اثره بغيظ وغيره مفرطه
حنين بشر: ماشي ياحازم انا هفرجك مين هي حنين مالك وهتعمل فيك ايه
***************
وفي شقه حازم فوق**
حازم بقلق: شمس افتحي الباب فورا انتي فاهمه غلط والله ياحبيبتي افتحي هفهمك كل حاجه
شمس كان جوه غرفتها وهي منهاره من العياط ومردتش عليه
كمال بعدم فهم: في ايه ياحازم يابني مالك بتخبط عليها كده ليه؟!!
حازم: موضوع كده يابابا بس بيني وبينها مش اكتر افتحي ياشمس ارجوكي
اجت حنان على صوتهم: موضوع ايه ياحازم انا بعتها تنادي عليك ورجعت بعدها وهي بتعيط وقفلت على نفسها كمان انت عملت فيها ايه ياحازم
حازم: ياماما سوء تفاهم بس والله فاكره البنت الي اسمها حنين زميلتي زمان في الكليه هي اجت عندي في الورشه وشمس شافتها يعني في وضعك كده بس مش زنبي انا والله وبعدها...
سكت على صوت جرس الباب فطلع كمال يشوف مين
كمال:افندم ياباشا أمر
الظابط:ده منزل حازم البحيري
كمال بعدم فهم:ايوه هو خير ياباشا
الظابط:عندي امر بالقبض عليه بتهمه التعد"ي على الأنسه حنين مالك
خرج حازم وسمعه بصدمه:ايه تعد"ي؟!!
الظابط:انت حازم البحيري مش كده
حازم:ايوه يافندم انا بس..
الظابط:اتفضل معانا بهدووء لو سمحت على القسم
كمال بخوف:استني يافندم اكيد في سوء تفاهم ابني ميعملش كده ابدا
الظابط بحده:انا عندي اوامر بالقبض عليه فورا هاتو ياشباب
تقدم اتنين عساكر واخدو حازم من البيت وهو عنيه مصوبه على باب غرفه شمس بحزن ودموع
حنان بخوف:هما اخدوه ليه ياكمال ابني ميعملش كده انا واثقه فيه
كمال:متقلقيش ياحنان انا هاخد ادهم ونروح وراهم ومش هرجع بدون حازم ان شاء الله
حنان بدموع:تمام ربنا يستر يارب
**************
في قسم الشرطه
كان حازم واقف قدام الظابط وحنين قاعده على الكرسي الي قدامه وشكلها مبهدل ومنهاره من العياط
الظابط بشفقه:طيب ممكن تهدى ياانسه شويه واحنا هنتصرف معاه
حازم:ياباشا دي كذابه وبتمثل بس انا مقربتش منها بل العكس هي الي قرب مني والله
حنين بدموع:لا ده كذاب ياحضرتك الظابط هو الي قرب مني وحاول يتعد"ى عليا كمان زي ما انت شايف شكلي كده قدامك ودلوقتي عاوز يتهمني انا بعملته دي
الظابط:وانا مصدقك ياأنسه طبعا اكيد مفيش بنت تعمل كده في نفسها وتتهم حد كذب كمان
حازم بضيق:والله دي بترمي بلاها عليا وهي الي دخلت ورشتي وحضنتني كمان وانا الي بعتها عني اقسم بالله ياباشا
حنين:انا روحت ورشته لاني طالبه شغل من عنده بس هو الي طلع زباله وقرب مني كمان ياباشا وانا مظلومه وعاوزه حقي منه
حازم بغضب:اه يابنت ال*** ياكذابه كل ده لاني رفضك مش كده يا***
وقف الظابط بغضب:الزم حدودك انت في قسم شرطه وكمان بتشتم بالطريقه الزباله دي قدام ظابط وبعدين في شهود عليك وشافو الي حصل وانت بتجري بره الورشه وبعدها بعشر دقايق الأنسه دي طلعت بالشكل ده يعني انت المجرم وهتتحاسب كمان
خلص كلامه فجأه دخل كمال وادهم القسم
كمال بقلق:انت كويس ياحازم متخفش انا معاك يابني
حازم:والله يابابا معملش حاجه دي بترمي بلاها عليا لاني رفضها بس
ادهم بص على حنين بصدمه:يااااه الانسه حنين مروحه هنا يادي النور مش البت دي كانت في الجامعه معاك ياحازم والكل كان عارف انها مدو"رها
حنين بغضب:اخرس ياحيوان انت شوف ياباشا بيقول عليا ايه وقدام حضرتك كمان
ادهم بسخريه:يابت وهتعمليهم على الباشا كمان ده انتي كونتي اشهر من النار في الجامعه فاكره حمو خوخه الي كونتي ما*شيه معاه زمان ده تاريخك الزباله كله عندي يابت
حنين بصت عليه بغضب جحيمي لانه بيفضحها قدام الظابط والظابط ااتعصب اوي من كلامه
الظابط بغضب:انت ياحيوان انت الزم حدودك قدامي احسن اسجنك قبله ياض
ادهم اتعصب اوي لانه بيتجن من كلمه اسجنك دي
ادهم بغضب:اسجني ياباشا ماهو انتو كده تسيبو الظالم وتسجنو الظلوم حسبي الله و...
كمال حط ايده بسرعه على بوقه قبل مايغلط اكتر ويبقى اتنين بدل من واحد بس في السجن
كمال بأسف:اسف ياباشا ده ولد مجنون متخدش عليه معليش
الظابط بصوت عالي:ياشاويش تعال خده من قدامي بسرعه وبكره نشوف الحقيقه ايه
اجه الشاويش ومسك حازم فقرب منه كمال
كمال:متخفش انا هشوف محامي فورا انت بريئ و انا واثق فيك
ادهم:ايوه ياحازم متخفش وديني لاعلمها الاد'ب حنين مروحه دي
حازم بخوف:ولاا انا مش خايف على نفسي قد ماخايف عليك انت ياادهم من جنونك ده ارجوك خليك بره الموضوع انت بس وانا هخرج من هنا باذن الله
ادهم بحزن مصتنع:علطول ظالمين ادهم انتو كده بس تمام هتشوف مين هو ادهم السنغاري ياحازم وهيعمل ايه كمان
**************
في شقه حازم
شمس بصدمه وخوف:انتي بتقولي ايه يامرات عمي حازم مستحيل يعمل كده
حنان:انا واثقه يابنتي في حازم بس كمان البنت حنين دي انا اعرفها كويس دي بت مش سهله اكيد بترمي بلاها عليه
شمس فكره في كلام حنان وفي الي شافته قدامه وربطه الاحداث وعرفه الحقيقه
شمس:عندك حق مرات عمي انا شوفتها بعيني وهي حاضناه بس من غيرتي على حازم ماخدت بالي ان حازم كان واقف ثابت بس ومقربش منها
خلصت جملها ودخل كمال وادهم بخيبه امل
حنان بسرعه:عملت ايه ياكمال ابني فين؟!
كمال بحزن:القضيه كبيره ياحنان والبت بتمثل حلو اوي قدام الظابط وهو مصدقها كمان
شمس:كذابه ياعمي انا شوفها بعيني والله وممكن اروح اقول كده قدام ظابط المهم حازم يطلع
دخل مراد بعد عرف كل الي حصل من فيروز
مراد:مش هينفع ياشمس لانك مراته وهيشكو في شهادتك انتي اول وحده
ادهم:انا قولت سبوني انا اتصرف معها بطريقتي الخاصه
دخلت حبيبه:مين دي ياروحي الي هتتصرف معاها ياادهم
ادهم بتوتر:مش حد طبعا ياقلب ادهم انا بس
مراد:ياجماعه مفيش حل غير ان البنت دي تتنازل عن القضيه او تعترف بالسانها بس
شمس:مراد عنده حق بس هنعمل كده ازاي
ادهم بتفكير:سبولي انا الطلعه دي انا عندي خطه متخرش الميه والله
كمال بخوف:لا يابني شكرا كفايه واحد علينا في السجن
ادهم بخبث:ياجوز عمتي بس اسمع انا اكتر واحد فاهم دماغ البنت دي كويس و خطتي حلوه اوي وهتربي الي اسمها حنين مروحه دي ومضموعه اوي كمان
حبيبه سمعته وقربت منه ومسكته من هدومه
حبيبه بشر:حنين ايه ياروحي مين البنت دي ياادهم
ادهم:ياروح قلبي حنين دي بنت مش كويسه وهي الي رمت بلاها على حازم
بعت حبيبه:اه بحسب
ادهم بغمزه:لا متحسبيش لوحدك ياقلبي نحسب سوى احسن
مراد:تمام ياعبقري قول بقى هنعمل ايه
ادهم بخبث وتخطيط:تمام اتوكلنا الي الموكلنا تعال يامراد انت وشمس وحبيبه كمان فوق في شقتي وانا هقولكم على ابداع ادهم السنغاري
طلع ادهم بثقه ومراد خلفه بيقول:لما نشوف اخرتها معاك ياعبقرى زمان انت
************
طلعو كلهم على الشقه ادهم وقعدو في الصالون وبدء ادهم يلقى عليهم اخر ابدعاته في عالم الخطط الاجرا"ميه 😂
مراد باندهاش:لا فعلا جامده ياض يادهم الخطه دي ابهرتني والله
ادهم بفخر:تسلم ياحبيبي انا عارف اصلا اني عبقري في الاجرا"م
حبيبه:والله ماكونت اتخيل ان ده يطلع منك ياادهم
ادهم بمرح:علشان تشوفي مواهب زوجك المكبوته بس ياغزالي
شمس:تمام خطه حلوه اوي بس هنفذها امتي بقى
ادهم بخبث ومكر:انهاردا ياشمس كمان ساعه كده تكون وصلت ونبدء بقى شغل الجنان على اصوله دنا هطلع عينها حنين مروحه الليله دي
**************
وعند حازم في السجن
كان قاعد بخوف وهو بيفكر ياترى شمس هصدقه او هتبعد عنه وده اكبر مخاوفه حرفيا
فجأه دخلت هي:ها ياحبيبي عاجبك اوي المكان هنا
قام حازم بغضب:انتي ايه جابك هنا ياحنين مش كفايه الي حصل بسببك وازاي دخلتي هنا اصلا
قربت حنين وبقت قدامه:جايه اطمنك عليك يابيبي ودخلت ازاي دي بقى بطريقتي الخاصه
بعد حازم بغضب قبل مايتهور عليها:وعاوزه ايه تاني اخرجي بره انا ماسك اعصابي بالعافيه عنك
حنين بخبث:لا اهدى كده ياحبي دنا جايه اطلعك من هنا
حازم بسخريه:وده ليه ان شاء الله ضميرك وجعك مثلا بعد ما رميتي بلاكي عليا ظلم والا ايه
حنين:حازم انا بحبك اوي وعملت كل ده لاني عاوزك ياحازم تبقى ملكي لوحدي بس
حازم بعصبيه:حنين اخرجي بره فورا انا مش عاوز اتغبي عليكي
حنين:انا اقدر اخرجك من هنا فورا ياحازم بس بشرط تتجوزني انا وتسيب مراتك البيئه دي للابد
حازم بنفاذ صبر وغضب مفرط :بررره ياحنيين بسرعه مش عاوز اشوفك قدامي برررره
حنين بخوف وغيظ:تمام ياحازم بس صدقني هتندم اوي بعدين اوعدك بكده..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
عند حنين رجعت الي منزلها بضيق وغيظ
حنين بغيظ: بقى انا يرفض عرضي علشان حتت البت المقشفه دي ماشي ياحازم انا هفرجك ازاي ترفض حنين مالك كويس
كانت بتتكلم وهي بتدور على المفتاح في شنطتها واول مالقته فتحت الباب وخطت بس برجلها لداخل فجأه لقت جردل ميه ساقعه به قطع من الثلج نزل عليها غرقها كلها بصت قدامها بصدمه لما لقت الشباك قدامها اتفتح فجأه وبقى بيعمل صوت عالي و مرعب
حنين برعشه وخوف: يالهوووي ايييه ده منين اجت الميه دي بس ياربي دي سقعه مووت وكمان الشباك اتفتح لوحده ازاي؟!!!
قفلت الباب كويس وتوجهت لشباك قدامها وقفلته بخوف وتقدمت لغرفه نومها علشان تغير بسرعه
اخدت لبس ليها وجرت على الحمام تاخد دش دافئ علشان جسدها كان زي التلج و عشر دقايق مدت ايدها على مفتاح الباب تفتحه اول مافتحته وقع عليها جردل تاني بس كان فيه دهان احمر 😂
اول ماشافت اللون الاحمر عليها صرخت برعب وهي بتتراجع للخلف وبعدها اتكعبلت ووقعت في مسبح بتاع الحمام تاني
والميه الي فيه بقت لونها احمر فصرخت برعب حقيقي
حنين برعب: عااااااا اللحقوني د'م د'م عااااااا ده اجه منين بس يالهوووي
طلعت بسرعه وبدلت هدوومها تاني وهي جسدها كله ببترعش بعدها خرجت من الغرفه كلها بخوف
حنين بخوف: اعوز بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم في ايه بس مين بيعمل معايا كده
وصلت للمطبخ علشان تشرب ميه وتهدى شويه وهي بقرأ ايات القرآن الكريم بخوف واول ما رجلها خطت جوه ارض المطبخ اتزحلقت في زيت على الارض ووقعت على ظهرها بقوه وألم
حنين بألم:اااااااااه يالهووووي على اليوم ده مين هنا رد عليا لو عندك شجاعه ياحيوان ااااااه ياضهري ياني ياما
في الخارج الصالون كان ادهم ومراد وحبيبه وشمس هيموتو من الضحك عليها
مراد بضحك:اه يابن اللعيبه عرفت تعمل ده كله ازاي وبالسرعه دي كمان
شمس بضحك:ايوه وجبت مفتاح بيتها منين كمان
ادهم بثقه:مفيش عملت كده ازاي بتابع افلام كوميدي ورعب اجنبي كتير وجبت المفتاح منين انا اصلا مش محتاج مفتاح انا عندي الي بيفتح اي باب مقفول ياجماعه محدش يستهون بقدراتي
حبيبه بضحك:تمام ياعبقري وهنعمل ايه بعد كده
ادهم بخبث:اجه وقت الخط (ب) ظهور الشبح دلوقتي استعدو كويس للحظه التاريخيه دي
وعند حنين وقفت وهي ماسكه ضهرها بألم وبعدها وتوجهت لغرفتها علشان ترتاح من ألم ظهرها شويه
اول مادخل وقعت عنيها على المرآيه قدامها وهي مكتوب عليها باروج الاحمر(اجه وقت دفع الحساب ياحنيين)
حنين بلعت ريقها بخوف وقربت من المرآيه اكتر علشان تتأكد منها مش يمكن بتتخيل بس من الوقعه 😂 فجأه تصنمت مكانها علي صوت دب الرعب في قلبها حرفيا
:حنييييين
بصت حنين خلفها برعب وقالت:حمو انت انت ازاي هنا انت مي"ت من سنتين
حمو:انا اجيت علشان انتقم على خيانتك ليا ياحنين
حنين بخوف:لا ياحمو انا مش خونتك ابدا والله انا
حمو بصوت مرعب:وكمان بتكذبي عليا ياحنين مش روحتي لحازم الي كونتي بتحبيه قبلي زمان وقولتي ليه انك بتحبيه اوي وحتى حضنتيه كمان مش ده الي حصل ياحنين
حنين بتوتر وخوف:حمو انا مش..
سكتت حنين فجأه لما لقت ظل ظاهر جنب الباب فبتسمت بخبث بعد مافهمت الي بيحصل معاها
فقربت اكتر للباب وكملت:انا مش بحب حد غيرك ياحمو صدقني وحازم ده بس كان
وقفت حنين ومدت ايدها بسرعه وسحبت ادهم من جنب الباب
حنين:كونت حاسه من الاول ان انت خلف ده كله ياادهم فاكر اني عبيطه علشان اصدق ان حمو رجع تاني من المو"ت يامغفل
ادهم ببسمه صفره:لا طلعتي شاطره اوي وكشفتي لعبتي بس انا عامل حسابي ياحنين
حنين بعدم فهم:قصدك ايه ياادهم؟!!
ادهم بخبث:قصدي اني جبت معايا الي هربيكي بجد ياحنين
حنين اتوترت من كلامه وفجأه سمعته صوته:حنييين هانم
بصت عليه حنين وبلعت ريقها بخوف:بابا
:ايوه ابوكي ياست حنين واجيت اشوف بنتي الي ماشيه على حل شعرها بتعمل ايه من ورايا
حنين بخوف:يابابا صدقني انا مش..
:اخرسي انتي ايه؟.. رايحه ترمي بلاكي على حد غريب وظلم كمان ياحنين.. انا ربيتك على كده انا علمتك تعملي كده وكل ده لاني ثقتي فيكي و سايبك هنا كمان براحتك بحجه التعلم والشغل مش كده ياحنين
حنين بدموع:يابابا هو السبب صدقني انا بحبه اوي وروحت الورشه بتاعته وقولته مشاعري تجاهه كلها بس هو عمل ايه زقني بعيد عنه بقسوه ورفضني كمان علشان الست الغند*وره بتاعته وانا عملت كده علشان بحبه ومستعده اعمل اكتر من كده عشانه كمان يابابا
ادهم كان واقف خلفها واول ماخلصت كلامها سقف بايديه بقوه
ادهم وهو بيصفر ليا باعجاب:برااااافو يافنانه اداء رائع والله شابوووه ليكي بجد بس للاسف خلص المشهد هنا يعني كااات حلو اوي ياستاذ المشهد ده
حنين بصت عليه باستفهام:نعم انت بتقول ايه؟!! يامجنون انت!!
ادهم بخبث:بقول انك وقعتي ياقطه خلاص ومحدش سمى عليكي كمان اطلع يامراد كفايه كده ياحبيبي كان ادائك فوق الرائع والله ياميرو
طلع مراد قدامهم في الضوء لانه كان واقف في حته ظلمه ولابس جلابيه رجالي كبيره علشان يخدع بيها حنين بس
مراد بضحك:عجبتك مش كده انفع ابقى ممثل كمان والا ايه رأيك
ادهم بضحك:وتأخد الأوسكر كمان ياميرو والله
حنين بغضب:في ايه الي بيحصل هنا حد يفهمني
طلعت شمس وحبيبه من الغرفه الي قدامهم ووقفو جنب ادهم ومراد
ادهم بشماته:اقول انا ياحلوه الي حصل ان كلامك ده كله اتسجل صوت وصوره وكتابه على الصبوره كمان وهشرفي السجن بكره ياجميل
حبيبه ضرب ادهم في جنبه بغيره وهو ضحك عليها وحنين بلعت ريقها بخوف بعد ما استوعبت الي حصل
فبصت حوليها بسرعه وكانت عاوزه تجري بس مراد مسك ايدها بسرعه
مراد بغضب:على فين ياقمر ده انتي هتتكرمي على ادائك الحلو ده في السجن بكره
ادهم:اوعى تفلت منك يامراد ده حسابها اجه متأخر اوي ومن زمان كان نفسي ارميها في سجن والله
******************
في صباح اليوم التالي امام القسم
ادهم ومراد قدمو الفيديو وطلع حازم واتمسكت حنين بتهمه البلاغ الكاذب والاتهام كذب كمان
مراد بضحك:وبس كده ياحازم البت بقت زي الكتكوت المبلول من الخوف قدامنا والله
حازم باندهاش:بقى معقول ادهم يطلع منه ده كله
اجه ادهم خلفهم بعد ماخلص شغله داخل القسم وحط ايده على كتف حازم بلوم مصتنع
ادهم بلوم: علشان تعرف انك علطول ظالمني وكابت مواهبي كمان ياعدو النجاح
حازم انفجر من الضحك عليه واخده في حضنه بامتنان
حازم بشكر: شكرا اوي اوي ياادهم انت اخويا مش ابن خالي والله واسف على تقليلي من قيمتك زمان بس انا كونت خايف عليك اوي والله مش اكتر
ادهم ببتسامه: عارف ياحبيب اخوك ومش زعلان منك ابدا لاني مش ليا حد بعد ربنا غيرك انت وعمتي وجوز عمتي كمان ليزعل بالمره
مراد ابتسم بحزن: طيب وانا مش ليا مكان معاكم حتي
ادهم شده والتلاته حضنو بعض باأخويه وقال ادهم: لا ازاي ده انت الخير والبركه كلها يامراد والله متزعل خلاص انت بقيت مننا والضلع الثالث في العصابه المجانين الحب
ضحك مراد وحازم عليه وبعدها قال:مجنون وعمره ماهيتغير ابدا
******************
بعد ساعه رجع حازم لمنزله تاني وكان الكل متجمع بسعاده كبيره
حازم بحزن لشمس:ليسه زعلانه مني برضو ياشمسي
شمس ببسمه:لا مش زعلانه ابدا لان مهما حصل مش بقدر ازعل منك ابدا ياحازم
حازم بحب:انا بحبك اوي والله ياشمسي
شمس بحب:وانا كمان بحبك اوي ياحازم
ادهم سمعهم وقرب من حبيبه بمشاغبه:ايه ياجميل انت كمان مش ناويه تحن عليا برضو حتي ببو'سه
حبيبه بكسوف:ادهم ابعد ولم نفسك احسن اروح عند حسام بابا واسيبك لوحدك
ادهم بضيق:اوف بقى كل حاجه حسام حسام طيب والله لاروح انا واقعد عنده واريحك مني ياحبيبه
حبيبه ابتسمت وفضلت ساكته وادهم اتغاظ اوي منها
ومراد كان بيبص على فيروز بقلق:حبيبتي انتي كويسه مالك وشك مخطوف كده ليه؟؟
فيروز بتعب:شويه تعب عادي بس يامراد متقلقش
مراد بقلق:تمام تعالي نروح شقنتا علشان ترتاحي
فيروز هزت رأسها وقام مراد هو وفيروز علشان يروحو شقتهم
مراد:معليش ياجماعه بس لازم نمشي علشان فيروز تعبانه شويه
كمال بقلق:مالك ياقلب بابا اجيب الدكتور طيب
فيروز ببسمه:لا انا كويسه يابابا شويه تعب بس عند ازنكم
مراد اخد فيروز وقبل مايفتح الباب لقى الجرس بيرن ففتح الباب بسرعه
مراد بتعجب:افندم مين حضرتك
:انا فريده خالة ادهم السنغاري هو موجود جوه مش كده
مراد بقلق:ايوه موجود جوه اتفضلي
دخلت فريده جوه واول ماشافها ادهم انصدم وقام بغضب:انتي بتعملي ايه هنا يافريده هانم؟!!
فريده بحب:دي مقابله تقابل بيها خالتك بعد العمر ده كله ياادهم
ادهم بغضب:اخرجي بره مش عاوز اشوفك تاني انتي او اي حد من عيلتك بررره فورا فوو.....
وقف ادهم وهو بياخد نفسه بصعوبه فقام كمال وحازم ومراد وقربو منه بسرعه وخوف بعد ماحالته اتقلبت وبقى بيتنفس بقوه كأنه بيغرق في البحر وو
يتبع.
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وقف ادهم اهو بياخد نفسه بصعوبه فقام كمال وحازم ومراد وقربو منه بسرعه وخوف بعد ماحالته اتقلبت وبقى بيتنفس بقوه كأنه بيغرق في البحر
*******************
في المستشفي **
كمال بضيق: خير يامدام فريده ايه الي رجعك لأدهم تاني بعد السنين دي كلها
فريده بحزن: كمال انا عارفه ان ادهم زعلان مني وبسبب انه فاكر ان عيله مامته اتخلت عنه بعد موت امه وابوه بس دي مش الحقيقه صدقني انا عرفت الي حصل كله ولازم ادهم يعرف كمان لان ده حقه
حازم بحده: يعرف ايه ادهم رجعت ليه الحاله تاني بسبب رجوعك انتي فلو سمحتي يامدام اخرجي من حياه ادهم كلها وسبيه في حاله بقى
فريده: انا عارفه بحاله ادهم وهخرج من حياته والله بس لازم يعرف الحقيقه الاول ارجوك ياكمال دي فرصتي الوحيده عاوزه اكلمه عشر دقايق بس والله
تهند كمال وقال:تمام خدها ياحازم على غرفه ادهم وافضل معاه لغايه ماتخلص هي
حازم بضيق :بس يابابا
كمال بحده:نفذ الي بقولك عليه ياحازم بدون نقاش انا فاهم بعمل ايه ياله
حازم:تمام يابابا اتفضلي يامدام معايا
رحل حازم ومعاه فريده على غرفه ادهم وكانت حبيبه قاعده جنبه بخوف عليه
فريده:لو سمحتي عاوز اتكلم مع ادهم عشر دقايق بس ممكن تطلعي بره
حبيبه بغضب:لا مش هسيبه واخرج مستحيل
حازم بمقاطعه:معليش ياحبيبه عشر دقايق بس سيبها تكلمه وانا هنا معاه متخافيش
بصت عليها حبيبه بغضب وطلعت بره وفريده قعدت جنبه وهو مغمض عنيه
فريده بحنيه:ادهم ياحبيبي اصحى انا عاوزه اتكلم معاك
ادهم سمع صوتها وافتكر امه لان خالته تؤام امه الله يرحمها
فتح ادهم عنيه وقال:ماما انتي هنا
فريده بحب:انا مش ماما ياادهم بس يعلم ربنا انك زي ابني واكتر كمان
ادهم اخد باله منها فقام بتعب وضيق:انتي بتعملي ايه هنا اطلعي بره فورا
فريده بحزن:حاضر يابني هخرج بس عاوزه اقولك حاجه مهمه لازم تعرفها
ادهم بضيق:مش عاوز اسمع منك حاجه اطلعي بره مش عاوز اشوفك قدامي
فريده:اسمعني ياادهم انا عرفت مين الي قتل اختي فايزه وقتل زوجها احمد كمان
قام ادهم بصدمه:انتي بتقولي ايه مش هما ما*تو في حادث زمان قصدك ايه بتقت*لو ومين عمل كده
فريده بدموع:انا هحكيلك كل حاجه عرفتها من كام يوم كده بس الاول هقولك الحكايه كامله زمان مامتك فايزه الله يرحمها لما اتعرفت على بباك احمد وحبو بعض كانت عيلنا يعني عيله امك مش موافقين على ابوك لانه من عيله متوسطه الحال مش تليق بعيله السويسي بس
امك الله يرحمها اصرت على الزواج من ابوك احمد فوافقو في الاخر وبعد مااتولدت انت وكملت خمس سنين عرفنا انهم عملو حادث سوى وما*تو فخالك وقتها قال لجدك ان سبب موت اختي فايزه هو احمد ابوك وهي ماتت معاه بسبب اهماله لان العربيه كان فيها عطل وخالك حط اللوم كله على بباك في موت اختي
علشان كده جدك عطاك بعدها لعمتك وجوزها علشان يربوك وده طبعا سبب كرهك لينا اننا اتخلينا عنك زمان بس انا من كام يوم عرفت الحقيقه وسمعتو بودني كمان يادهم
ادهم بصدمه:حقيقه ايه؟!! حصل ايه قولي بسرعه
فريده بدموع:حقيقه موت اختي وجوزها في شخص قتل"هم وللاسف الشخص هو زوجي عادل السعدني
انا سمعته بودني وهو بيقول كده لأنه كان بيحب فايزه اختي زمان وهي رفضته واجوزت ابوك فهو رفض الفكره دي وحسبها خيانه ليه علشان كده اجوزني لاني شبهها اوي وبفكره بيها وكمان علشان يقدر يخطط لقتل"هم وبدون ماحد يشك فيه حتي
ادهم سمعها والدم غلى في عروقه من الغضب
ادهم بغضب:يابن ال*** بقى عمل كل ده علشان يقتل ماما وبابا والله مانا سايبه ولازم اشر*ب من د*مه كمان
فريده بدموع وبخوف عليه:لا اهدي يابني انا قولتك الحقيقه علشان تاخد حقك منه هو صحيح زوجي بس كمان كسرني اوي ودمر حياتي كلها حرمني من الخلفه وكان بيقول العيب مني بس انا شوفت التحاليل الاصليه وعرفت الحقيقه انه هو الي المعيو*ب مش انا وكان بيضحك عليا بس وكمان قتل اختي توأمي لانه مجنون ومريض بجد
ادهم بحنيه:اهدي ياخالتي وانا اسف لاني بعدت عنك وانتي مش ليكي زنب وصدقيني انا هاخد حقك وحقي منه وده وعد من ادهم السنغاري ياخالتي
فريده بحب:ربنا يحميك العمر كله يابني بس متتهو*رش وتضيع نفسك ارجوك ياادهم
ادهم بحب:متقلقيش انا هاخد حقي منه بالقانون ياخالتي لازم يتعاقب على كل الي عمله ده
********************
بعد ساعتين في غرفه ادهم **
كان حازم ومراد مع ادهم والباقي رجعو للبيت تاني لانهم تعبانين
مراد بصدمه:هو عمل كل ده ازاي ياادهم حقيقي في شخص يعمل ده كله بدون شفقه ايه ده مريض بجد
ادهم بغضب:ايوه هو فعلا مريض وانا لازم اخد حقي منه واخليه بعترف بجر*يمته واخده لحبل المشن'قه بايدي كمان
حازم بتفكير:طيب ازاي هنعمل كده احنا لازم نجيبه هنا الاول علشان نخليه بعترف بلسانه
مراد بخبث:سيبوها عليا انا المره دي عندي ليكم الشخص المناسب للمهمه دي ياشباب
ادهم وحازم بفرحه:بجد يامراد مين؟؟
مراد ببسمه:عمار الشبح هو الوحيد الي هيقدر يجيبه هنا ويساعدنا في استجوابه كمان
ادهم بخوف:عمار الشبح..شبح ازاي يعني؟!.
مراد بضحك:هههه لا سيبك دي حكايته كبيره اوي المهم جهز نفسك وبكره يكون عندك وجاهر للاستجواب كمان
ادهم بفرحه:تمام اعتمدت عليك يامراد بس اوعي تكسفني بقى
مراد بثقه:لاعيب عليك انت ليسه متعرفش مين هو عمار الشبح ابن الصياد
(عمار الشبح بطل روايتي الجديده بازن الله ♥)
**************
وفي اليوم التالي امام مخزن مراد القديم
ادهم بقلق:انت متأكد يامراد انه قدر يجيبه بالسرعه دي اصل انا مش مصدق والله
مراد بخبث:ما انا قولتك انت ليسه متعرفش مين هو عمار الشبح ادخل ومتقلقش ياحبيبي خالص
دخل مراد قبلهم وبعده ادهم وحازم للمحزن واول ماشافوه قدامهم صرخو بخوف
مراد بخوف:في ايه بتصرخو ليه؟!! شفتو شبح..
ادهم وهو يشير لرجل يقف في الظلام وعلى وجهه قناع مخيف:ماهو فعلا شبح حتي شوف بعينك اهو هنا واقف في الظلمه
مراد بضحك:اسكت يااهبل احسن ياجي يفرجك هو شبح ازاي.. ده عمار صاحبي تعال ياعمار وحشتني ياصاحبي والله
قرب عمار منه وحضنه بااخويه: وانت كمان عامل ايه يابو الصحاب
مراد:بخير ياصاحبي مدام انت بخير
وفي الجهه التانيه ادهم ماسك في حازم بخوف وحازم كمان كان خايف من شكل عمار وقناعه المرعب فعلا
مراد بضيق:في ايه تعالو هنا سلمو عليه مالكم كده خايفين منه
ادهم اشار لعمار بايده من بعيد:اهلا ياستاذ عمار عامل ايه والجو عندك فوق حلو والمهم في تغطيه واضحه عندك فوق
انفجر حازم في الضحك رغم خوفه من عمار وحتي مراد وعمار نفسه ضحكو عليه
عمار بضحك:باين دمه خفيف اوي تعال هنا ياض وانشف خايف من ايه
ادهم بخوف وهو ليسه ماسك في حازم:لا انا مرتاح هنا شكرا اصل الجو هنا حلو وجميل اوي والله
مراد بيأس من تصرفات ادهم:عمار انت جبته مش كده
عمار بثقه:عيب عليك ده انا ابن الصياد اهو مربوط هنا على الكرسي ده
عمار اشار على الكرسي في اخر المخزن فقدم مراد وحازم وادهم منه وعمار فضل واقف بيراقب من بعيد بس
ادهم اول ماشوفه قدامه ضربه بلكمه قويه بغضب:بقى انت ياوا*طي يا*** تق'تل بابا وماما زمان لانها رفضتك بس. ده انا هشر*ب من د*مك يابن ال*** ياحيوان يا...
ادهم هجم عليه و كان عاوز يمو*ته من غضبه بس لحقه حازم ومراد بسرعه وبعده عنه
حازم:اهدى ياادهم ارجوك مش كده اهدي
مراد وهو ماسكه بتعب:اهدي يخرب بيتك انت من امتي قوي كده اتهد بقى
ادهم بغضب مفرط:ابعدو عني لازم اخد حقي منه الحق'ير والوا*طي ده ال***
حازم حط ايده على بقه بسرعه وقال:خلاص خلاص وفر طاقتك واهدي علشان نعرف نتصرف معاه
ادهم بغضب:اعترف ياحيوان بسرعه انت قتل"تهم قول كده بسرعه دنا هوديك في ستين داهيه بس اصبر عليا بس
عادل بضحك وألم :انت فاكر كده هعترف لا طبعا مستحيل وكمان ووفاه امك وابوك فات عليها سنين كتير وتقيدة ضدّ مجهول يعني انا في السليم ياحبيبي
ادهم بعصبيه:اه يابن ال*** يازباله يا***
حازم:ادهم اهدى كده احنا مش هنقدر نعمل ليه حاجه علشان يعترف
مراد بتفكير:طيب ايه رأيكم نعذ*به لغايه مايعترف
ادهم باعجاب:ايوه فكره حلوه اوي احنا نعذ*به ونط"لع ليه ظوافره ونق'طع حته من فخد*ته وصرصور الودن كمان ونطفي سجاير في عن"قه ايه رأيكم
عمار سمعه من بعيد وضحك بصوته كله وقرب منهم
عمار: هههههه مش انا قولت دمك خفيف ياض ياادهم بس انا عندي حل اسهل واسرع للمشكله دي
مراد بالهفه: قول ياعمار بسرعه انت افكارك كلها جميله وناجحه كمان
ادهم بسخريه: اتفضل ياشبح فرجنا اخر مواهبك القيمه
عمار: تمام هتشوف وبعدين حسابك معايا يابو د*م خفيف
ادهم بلع ريقه بخوف من نظره عمار وعمار قرب من عادل بشر
عمار بشر: قبل ماعمل فيك حاجه حابب تعترف من نفسك اسهل او تدوق علاج الش'بح من ايدي
عادل خاف من نظره عمار المرعبه بس تصنع القوه قدامه وقال: اتفضل اعمل الي عاوزه انا مش هتكلم برضو
عمار ابتسم بشر من تحت القناع بتاعه وقال: تمام نبدء بس عاوزك تتح"مل معايا خمس دقايق بس
عادل بلع ريقه من كلام عمار المخيف وعمار رفع بس ايده وضر'به ضر'به وحده على جنب رقبته فصرخ عادل وادهم كمان معاه من الخوف
عمار بضحك: في ايه يابو د'م خفيف ليسه دور جاي متقلقش
ادهم سمعه وجري على حازم بخوف: حازم انا عاوز اطلع من هنا بسرعه ارجوك
حازم بضحك عليه: اجمد ياض ده بيهزر معاك بس اخرس خالص
مره دقيقه على عادل فجأه زراعه بقى شكله زي المشلو"ل بالظبط
عادل بخوف: ايه ده دراعي ماله مش قادر احركه ابدا وبقى بيو*جعني اوي كده ليه؟!!
عمار بخبث: متخفش ده لانه بقى مشلو"ل فعلا دلوقتي ومش هتقدر تستخدمه تاني غير لما انا ارجع مركز عصب دارعك لمكانه الصحيح تاني بس
مراد كان واقف بيتفرج عليه بفخر لانه عارف قدرات عمار صاحبه وحازم مبهور بعمار برضو وادهم طلع من خلف حازم وبقي بيصفر لعمار
ادهم بتصفير: الله عليك ياجامد معلم والله ياستاذ شبح
وبعدها قرب منه بخوف وقال: بس ممكن تعلمني الحركه دي لان حمايا ايده تقيله اوي والله ونفسي اثبته لوقت كده
عمار بعد عنه بضيق وقال: ولااا ابعد عني انت مش طبيعي ومجنون والله
ادهم قرب اكتر بحماسه: يعني هتعلمني مش كده ياعموري
وقع مراد وحازم على الارض من شكل ادهم وهو قريب من عمار
عمار: لا مش هعلمك وابعد عني انا مش ناقص جنان الله يخليك
ادهم زم شفايفه زي الاطفال ورجع جنب حازم وعمار بص على عادل وكمل كلامه: بص متفكرش ان ممكن تلاقي اي دكتور يقدر يعالج حالتك دي لان ده مستحيل الفن ده انا وخمسه بس في العالم كله نعرف نستخدمه والعلاج بتاعه بين ايدي انا بس فالاحسن ليك انك تعترف بسرعه احسن مش يبقى طر"ف واحد بس
عادل اترعب فعلا من كلامه وقال: خلاص هعترف بس ترجع دراعي تاني كويس وانا هعترف بكل حاجه
عمار: تمام وحتي على اعمالك المشبو"هه كمان ياعادل السعدني فاهم
عادل بخوف: حاضر حاضر
ادهم سمعه وفرح اوي وفتح الفونه بسرعه ووقف قدام عادل وقال: ياله ياحلو عاوز مشهد مؤثر كده وواقعي كمان بسرعه
عادل بلع ريقه بخوف وبص على عمار برعب وبدء يعترف بكل حاجه
وبعد عشر دقايق ادهم قفل التسجل بسعاده وقال:خلاص ياعمار عالجه تاني علشان نسلمه لشرطه سليم
ابتسم عمار وقرب على عادل وضغط على رقبته في مكان معين فصرخ عادل تاني وبعد دقيقه رجع زراعه لحالتها الطبيعيه
عمار:تمام كده انا دوري خلص هنا ابقى اشوفك بعدين يامراد سلام
مراد ببسمه:ماشي ياصاحبي وشكرا اوي ليك مع السلامه
عمار اتوجه للباب بس وقف على صوت ادهم:برضو مش هتعملني الحركه دي والنبي ياعمار وافق
عمار بضحك:اواقف ابقى حكمت على نفسي بالجنان العمر كله ياابو ده خفيف لا طبعا سلام
خرج عمار من المخزن وادهم بيبص عليه بغيظ
حازم:معليش ياادهم المهم بقى عندنا الدليل اهو وحق ابوك وامك هيرجع تاني و
فجأه سكت لما لقى عادل فك نفسه ووقف قدامهم ومعاه مسد"س وموجهه على ادهم بشر
وجنون:ههههه وانت فاكر اني هسيبك يابن السنغاري تعيش تاني حتي ولو هدخل السجن انت لازم تمو*ت فورا لانك دليل خيانه امك ليا زمان وانا هقت"لك اخير بعد العمر ده كله
بص مراد وحازم بصدمه على المسد"س وجرو على ادهم بخوف علشان ينقذوه وعادل مسك المسد"س ورفعه على دماغ ادهم بغل وشر وفجأه طلعه رصا*صه من المسد"س بسرعه وصابت....
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بص مراد وحازم بصدمه على المسد"س وجرو على ادهم بخوف علشان ينقذوه وعادل مسك المسد"س ورفعه على دماغ ادهم بغل وشر وفجأه طلعه رصا*صه من المسد"س عادل في الهواء
بص حازم وادهم ومراد بصدمه على عادل وهو بين ايدين عمار وعمار ضغط على ايده الاول ووقع المسدس منه وبعدها ضر"به بقوه على رقبته وقع عادل على الارض مغمى عليه
ادهم شاف المشهد وصفر بصوت عالي وقال:الله عليك ياباشا والا ظابط في المخابرات والله ايه الحركه الجامده دي بس اوعى يكون ما*ت في ايدك
ضحك عمار وقال مراد:عمار انت رجعت هنا تاني ليه؟!
عمار توجه ومسك فونه من على رف في المخزن وقال:علشان ده اصل نسيته هنا فرجعت اجيبه تاني ولما رحعت لقيته موجه المسد*س عليكم فتصرفت بسرعه
ادهم سمعه وقال بفرحه: والله عاوز احضنك من الفرحه ياعمار انت السوبر هيرو بتاعي ياشبح
عمار بضيق:لا خليك بعيد عني المهم انا مش بحب حد يقرب مني نهائي
حازم ببسمه:تمام ياستاذ عمار وشكرا اوي على مساعدتك لينا وكمان انا حابب اعزمك على فرحي انا والاخوه دول بعد شهر بازن الله واكيد هتشرفني اوي والله
عمار ببسمه:ان شاء الله هحضر ياستاذ حازم طبعا عن ازنكم بقى لاني اتأخرت اوي
رد الجميع:اذنك معاك
**********************
وفي اليوم التالي
تم تسليم عادل لشرطه حتي يعاقب على جريمته بعد ان قدم ادهم الفديو اعترافه باجريمه وتم اخير تحقيق العداله لوالد ووالده ادهم
********************
ومر شهر على ابطال وجاء اليوم المنتظر زفاف عصابه مجانين الحب
كان كل ثنائي يجلس مع بعض بحب وانسجام حتي قام ادهم وتوجع للمنصه الزفاف ببدلته الانيقه والجميله وامسك المايك ليتحدث امام الجميع.
ادهم بسعاده عارمه:طبعا مش هقدر اوصف مقدار سعادتي في اليوم ده لانها اكبر من الكون حرفيا والله وبدون مقدامات حابب اقول كلمه لزوجتي وملكه قلبي حبيبه
صمت ادهم ووجه نظره لها بحب واكمل:انا بس حابب اقول انا من اول ماسمعت صوتك ياحبيبه انتي ملكتي قلبي كله وكل دقه منه بتدق لحبك انتي بس حتي حياتي من قبلك مكانتش ليها معني او وجود ومن وقت دخولك الي حياتي تحولك لاجمل حياه في الدنيا كلها واتمني نفضل مع بعض لاخر دقه هيدقها قلبي في الحياه ياملكه قلبي العمر كله
انهى ادهم حديثه ليصدح صوت تسفيق حار في المكان كله وحبيبه دموع الفرحه غرقة وجهها من السعاده العارمه الي بتشعر بيها دلوقتي
حمحم ادهم واكمل:وقبل مانزل من المنصه عاوز استضيف معانا ضيف عزيز على قلبي وصديقي كمان الظابط يونس القناوي وحرمه المدام نسمه اتفضل ياباشا
دخل يونس للزفاف وفي يده زوجته نسمه بحب وتوجه لادهم وقام بحتضانه بسعاده
يونس ببسمه:الف مبروك ياصاحبي وربنا يتمم على خير دايما
ادهم بسعاده:الله يخليك ياباشا بس انا طلبتك هنا علشان بصراحه عاوز اعرف قصه حبك كانت ايه
ابتسم يونس وهو ينظر لنسمه زوجته بحب وقال:انا قصه حبي غريبه شويه لاني قابلت نصي التاني وحبي الاول والاخير في دولابي واول ماعيني وقعت عليا دخلت قلبي وتربعت على عرشه كمان ومن وقتها وهي كل حياتي حرفيا
انهى يونس حديثه ليصقف له ادهم والحضور بفرحه ثم قال:تراني تأثرت حقيقي يايونس باشا بقصتك والله
ربت يونس على كتفه وقال:خلاص ياحلو مش وقته انا هنزل تحت عند الضيوف انا وحبيبتي سلام
نزل يونس مع حبيبته نسمه بين الحضور وتقدم حازم وجزب المايك من يد ادهم وقال:ده دوري انا روح جنب مراتك انت خلص دورك هنا
ابتسم ادهم لحازم ونظر حازم لشمسه وقال:طبعا انا لو فضلت اقول لصبح على مدى حبي لشمسي مش هوفي نص حبها كله في قلبي بس حابب اقول انك ياشمسي اجمل حب دق قلبي ليل نهار بعشقه لانك حب طفولتي الي فضل يكبر جوه قلبي لغايه ما ملك كل دقه حب فيه وهعيش عمري كله وانا بقول حازم ملك لشمسه للابد وشمس ملك حازم للابد
انهى حازم حديثه وهو ينظر لشمس التي لمعت عيناها بدموع الفرحه وسعاده الابديه
فبتسم حازم بحب واكمل:وطبعا زي ادهم انا كمان حابب اقدم ضيف فخور بيه جدا وهو الاستاذ حسن وحرمه المدام مريم
دخل حسن وفي يده زوجته مريم بسعاده وتوجه لمنصه ثم احتضن حازم بسعاده وقال:الف مبروك ياصاحبي انا حقيقي فرحان اوي ليك ربنا يديمها عليك سعاده يارب
رد حازم ببسمه:امين يارب ياصاحبي ها اجه دورك قول بقى قصه حبك انت والمدام كانت ايه
ابتسم حسن وهو ينظر لحبيبته مريم بعشق وقال:لا انا قصه حبي حزينه شويه لاني اتأزيت من اقرب الناس ليا وهما اختي وامي بس بفضل ربنا وحبي الصادق لمريم قدرت اتخطى كل الي حصل ودلوقتي عندي بنوته زي القمر شبه مامتها مريم
انهى حسن حديثه وهو ينظر لعين حبيبته مريم بعشق ثم توجه الي الاسفل بين الحضور
حازم بفرحه: قصته مؤثره فعلا ياجماعه وانا فخور بيك ياصاحبي والله
اشار له حسن من الاسفل بيده ثم تقدم مراد من حازم وقال:كفايه كده بقى ده دوري انا ياحازم
ابتسم حازم ومد المايك لمراد ثم توجه بجانب حبيبته بسعاده
تحدث مراد بحب وهو ينظر لفيروز حبيبته:طبعا انا حبي لفيروز ملك مش قلبي بس لا ملك قلبي وعقلي وروحي لاني حبيتها من اول مره شوفتها وهي في حضت عمتي وليسه بيبي فكانت طفلتي قبل ماتكون حبيبتي واميره قلبي ومهما الكلام يوفي بس مش هيوفي حبك يافيروز في قلبي قد ايه
انهى مراد حديثه ليرى ابتسامه فيروز التي اخدت نصف وجهها باكامل من السعاده والحب
فاكمل مراد حديثه وقال:وطبعا انا هنا زي حازم وادهم وعندي ضيوف اقدمهم كمان وهما اصدقاء عملي الاعزاء عاصي وقاسم الهلالي اتفضلو يابشوات
دخل عاصي وهو يمسك يد غرام وفي يده الاخرى ابنه الصغير وقاسم يمسك يد عشق وفي اليد الاخرى ابنته الصغيره
ثم توجهو للمنصه وكل احد منهم ضم مراد وبارك له بسعاده
وبعدها قال مراد:اتفضلو انتو كمان قدمو قصه حبكم زي الي قبلكم ماعملو
ضحك عاصي وقال:تمام بص بقى ياصاحبي انا قصتي مع غرام بدئت اني اجوزتها مفاجأه كده يعني بدون حساب وبعدها حصلت مشاكل بينا بس حبنا انتصر في الاخر وبقى عندي ولدين اغلى من حياتي كلها من غرام العاصي
انهى عاصي حديثه ثم قال قاسم:وانا طبعا قصتي برضو معاه حبيت عشق واتحديت كل الصعوبات لغايه مابقت في الاخر عشق القاسم وعشق حياتي
انهى قاسم حديثه ثم هبط هو وعاصي للاسفل عند الضيوف لتبدء الحفله الراقصه لهذا الزفاف الرائع
لكن ادهم قاطعه بسرعه وقال:لا استنو انتو نسيتو اهم واحد هنا فين عمار الشبح ابن الصياد
صدح صوت عمار القوي في المكان وقال: انا هنا يادهم ومن زمان كمان
ادهم بسعاده: اتفضل ده انت اهم واحد هنا وانا متحمس اوي ونفسي اعرف قصتك انت ايه
صعد عمار تحت صدمه الجميع من هيئته المخيفه ثم قال بضحك: لا ياحبيبي انا الجديد وليسه قصتي حبي بعدك يابو دم خفيف
زم ادهم شفتيه بعد الرضى وقال:تمام وانا في الانتظار ياعمار بس قصتك اسمها ايه علشان اتابع بعدين
ابتسم عمار وقال: قصتي اسمها عشق الصياد بطولتي انا عمار الشبح ابن الصياد
انهى عمار حديثه لتبدء بعدها الحفله الراقصه لهذا الزفاف الرائع الذي جمع ابطال رواياتي الكامله كلها لاختم هذا العام بروايتي الاخيره به عصابه مجانين الحب
وكل شخص الان يضم من عشقه قلبه حتي النخاع الي حضنه الدافئ بحب لا يليق سوى بهم
والان استطيع القول ان في هذه الروايه لا نرى حب الحبيب لحبيبته فقط ولكن نرى ماهو اغلى وهو الحب الصادق والخالد الذي جمع بين هؤلاء الثلاثه حازم وادهم ومراد في الحياه الي الممات فعند حصولك على هذا الحب عليك التشبث به وبقوه فهو انقى انواع الحب وابقاها في حياتك
اجل فعندما تجد شخص يقف بجانبك ضد العالم اجمع بدون مقابل حتي فعلم ان هذا هو الحب الحقيقي فهل تملك واحد مثله في حياتك الان ام ليسه بعد؟
والان استطيع القول ان الروايه قد تمت بحمد الله تعالي