رواية كل العشق لك كاملة جميع الفصول بقلم سندريلا انوش

رواية كل العشق لك كاملة جميع الفصول بقلم سندريلا انوش


رواية كل العشق لك كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سندريلا انوش رواية كل العشق لك كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية كل العشق لك كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية كل العشق لك كاملة جميع الفصول
رواية كل العشق لك بقلم سندريلا انوش

رواية كل العشق لك كاملة جميع الفصول

يوسف بحده طفيفه:انت الظاهر اتجننت في دماغك يا مراد..جواز اي اللي انت عاوز تتجوزه تاني دا اومال مراتك ساره دي اي؟!

مراد بهدوء:علي فكره انا مش بعرض عليك الفكره انا بعرفك بس.

استشاط يوسف من الغضب لبروود صديقه فأرداف:وهتتجوز مين ان شاءالله.

مراد:لسا معرفش.

يوسف:انت عاوز تتجوز لي اصلااا ما مراتك موجوده.

مراد بهدوء مستفز:مراتي! مراتي عند اهلها في أمريكيا..بقالها شهر..اما بقي هتجوز لي دي..فانت عارفها.

يوسف:طلما انت عاوز تجيب ولد طب ما ساره موجوده اهيييه جيب من مراتك.

مراد بسخريه:اه اه تصدق مفكرتش في الموضوع دا خالص..اصلك متعرفش ان الست ساره خايفه علي شكل جسمها من الحمل..متجوز عارضة ازياء انا..شوف بقالنا حوالي 7سنين..وهي خايفه علي جسمها من الحمل..ياخي #*&$* كدا بقي انا زهقت محتاج اشوف عيالي قصادي علي الاقل ولد واحد يمسك الشركات بعدي.

يوسف بشفقه علي صديقه:مراد حاول تقنعها.

مراد بحده:اطلع برا.

يوسف:افندم.

مراد بعصبيه:بقولك اطلع برا بدل ما افتحلك دماغ بالطافيه اللي قدامي دي.

جلس يوسف قائلاً:مراد انا مقصدش..انا بس بفكر معاك بصوت عالي.

مراد:متفكرش تاني.

يوسف:حاااضر..بس بردو هتتجوز مين.

مراد:لسا بدور..انا محتاجها بس 9شهور تحمل وهسيبها تاني.

لمعت عين يوسف بفكره ثم ارداف قائلاً:امممم طيب انا عندي فكره.

مراد:قولتلك متفكرش.

يوسف:اسمعني بس..بص انت هتحتاج واحده من طبقه فقيره اصلا عشان ترضى تسبلك ابنها..وانت اديها قرشين حلوين وبعدها طلقها براحتك.

مراد:واجبها منين دي؟!

يوسف:فاضى بكرا.

مراد:امممم.

يوسف:خلاص بكرا هخدك لواحده هي اصلا شغلها كله كدا.

ابتسم مراد بتهكم قائلاً:دا شكلهم كلهم نفس الموضوع بقي.

يوسف:مش اوي.

مراد:تمام هاجي معاك بكرا.

~~~~~~~~~~~~~~

في اليوم التالي….

في احدي الحارات الشعبيه…

نيروز:ماااماااا انا طبخت الاكل.

سماح*الام*:خشي اغسلي الغسيل وابقي نشريه انا وابوكي هنسافر لخاتك عشان تعبانه هنجيلك بكرا.

نيروز:خلاص ماشي.

الاب:متفتحيش لحد يا هبابه.

نيروز:خلاص ماشي يا جماعه روحوا انتم الاه هو انا عيله.

الام:ايوا عيله اوعي تفكري انك لما كملني ال18 تبقي كبرتي.

تمتم نيروز في سرها قائله:الاسطوانه اشتغلت..ثم قالت بصوت عالياً:ماما خلاص ونبي انا داخله اغسل الغسيل سلام.

ثم اغلقت الباب خلف والديهما وذهبت لغسل الثياب..

في نفس ذات الوقت وصلت سيارة مراد الي تلك الحاره الشعبيه ونزل منها وهو ينظر الي الماره بشيء من الاسمئزاز..

مراد بتهكم:انت جابني هنا لي؟!

يوسف:الست دي بيتها هنا يلا بس امشي معايا.

سار خلف صديقه وهو يتفحص البيوت والشرفات..ثم توقفوا امام منزل متهالك فقال يوسف:اهو البيت.

نظر مراد بتفحص ثم صعدوا السلالم وطرق يوسف الباب ففتح فتاة صغيره..

يوسف:مدام رجاء هنا؟؟

الفتاه:ايوا اقولها مين.

يوسف:قوليلها يوسف بيه.

الفتاه:اه اه عرفتك اتفضل هي مستنياك جوا.

نظر مراد اليه ثم دلفوا سوياً فوجد امرأة ترتدي قميص نوم وجالسه علي اريكه..ويبدو عليها انها من الغجر او من فتيات الليل..

نظر مراد لها وقال في نفسه:قسما بالله لانفخك يا يوسف..جايبلي رقاصه؟؟

جلس مراد وهو يتجنب النظر اليها فقال صديقه:ازيك يا رجاء.

رجاء بدلع انوثي واغراء:اهلا يا يوسف بيه..انت اول ما كلمتني مصدقتش نفسي.

يوسف:لا صدقي..انا بقي حكتلك اللي انا عاوزه وهو دا مراد بيه.

نظرت اليه بتفحص ثم قالت:بصوا مبدئياً كدا انا عاوزه 5مليون.

نظر مراد لها:نعم يا روحمك هو اي اللي 5مليون.

رجاء:تعبي يا باشا منا مش هحمل بردو واتعب ووحم وعمليات من غير مقابل.

نهض مراد قائلاً:طلبك مرفوض.

ثم ترك يوسف ونزل من المنزل..

هز كتفيه قائلا:خلاص بقي هو حر.

ثم تركها نزل خلف صديقه..

يوسف بعتاب:فيها اي يا مراد يعني ما الست معاها حق.

مراد:انت جايبلي رقاصه اتجوزها..انت ناسي الحمل دا هيحصل ازاي.

يوسف:لا فاكر بس..قاطعه قائلا:مبسش انا ماشي.

تحرك يوسف خلفه بينما مراد يسير بعصبيه..

في تلك الاثناء كانت نيروز تنشر غسيلها..فوجدت مياه في الحاويه التي تضع بها الغسيل..فحملتها وسكبت الماء في الشارع..

وليشاء القدر حتي تسقط المياه علي مراد وحده فتبلل حتي النخاع..

فرفع راسه وجدها واضعه يدها علي فمها تكتم شهقاتها المصدومه…

يتبع…
تسمر يوسف خلفه وهو يقول لنفسه:يانهار ازرق..هنصور قتيل هنا.

رفع مراد رأسه ببطئ وعيناه تطق شرار..فوجد فتاه جميله..خصلاتها بنيه تنظر له يذعر ثم اختفت..

انزل رأسه ثم مظر امامه بشرود ثم تفاجئ بها تخرج من باب بنياتها المتهدمه..وفي يدها منشفه وبدءت في مسح الماء عنه وهي تعتذر بشده..

نيروز بأسف:ان..انا اسفه يا عمو مأخدش بالي صدقني بعتذر.

نظر مراد لعيناها ولم يعلق..

ولكنه بداخله قال بتهكم:عمو؟!😒

بينما يوسف وقف يتابع المشهد بصدمه..

يوسف:هو مقتلهاش لحد دلوقت ازاي؟؟!

رفع رأسه مجددا يحدد الدور للتي تسكن فيه تلك الفتاة..ثم تركها ودخل بيتها..تحت نظراتها المتعجبه..

نيروز:اوووف زمانه مفكر اهلي فوق وهيطلع يشتكلهم.

ثم ركضت خلفه للداخل وخلفها يوسف..صعد مراد وهو يتفقد الادوار ثم وقف امام باب مفتوح فأدرك انه منزلها ثم دلف بهدوء اليه..صعدت خلفه نيروز ودلفت..

نيروز:يا عمو انا اتاسفت وبعدين مكانتش مايه بصابون يعني.

لم يهتم لها بل تابع في تفحص المنزل بنظرات ثاقبه..

ثم جلس علي اريكه في منتصف الصاله ونظر لها بتفحص..

شعرت نيروز ان عيناه تخترق ملابسها فخجلت وقالت:لو سمحت اطلع برا انا اهلي مش هنا ومينفعش كدا كلام الناس هيكتر.

نظر لها وصمت..فدخل يوسف

يوسف:مراد انت بتعمل اي هنا؟!

لم يرد عليه..

نيروز بتهكم:صاحبك اخرص باين او القطه اكلت لسانه؟!

نهض مراد ثم اتجه اليها ومسكها من فكها ونظر لعيناها بتحذير..ثم انحنى بجانب اذنها قائلا..

مراد بصوت رجولي خشن اقشعر بدنها منه:انا لا اخرص ولا في قطه اكلت لساني..بس الاكيد انك هتدفعي تمن كلامك دا قدام.

ثم ابتعد ونظر لوجها عن قرب..نظرت هي لزمورد عيناه الخضراء..

فترك فكها ووجه حديثه لصديقه:روح انت..وسيبلي العربيه انا هرجع بيها..وانت شوفلك تاكسي ولا اي زفت روح بيه.

يوسف:اي ياعم هو في ا..قاطعه مراد بصرامه:انا قولت اللي عندي..سيبني شويه مع القطه ام لسان طويل.

نظرت له نيروز قائله:انا ممكن اصوت والم عليك الحاره كلها.

مراد بمكر:اممم اعمليها وانا هقولهم هي اللي طلعتني معاها بمزاجها ولما معجبتهاش عملت الفيلم دا كله.

نيروز:انت طلعتلي منين ياعم انت..ماكنتش بلاستيكة مايه بصابون يعني.

نظر مراد الي يوسف:يلا انت..انا هتصرف مع الانسه…

ثم وجه حديثه لها:اومال الانسه اسمها اي؟!

نيروز:نيروز يا خفيف.

مراد:اممم طب انزل انت بقي يايوسف عشان هوريها الخفيف دا بيعمل اي.

تراجعت هي للخلف بتوتر..ثم نظر يوسف له بيأس ثم خرج فأغلق مراد الباب خلفه ونظر الي نيروز..

نيروز بخوف:انت عاوز اي بالظبط.

نظر مراد لها ببرود ثم اتجه الي الاريكه وخلع ستره وألقاها بجانبه..

مراد:عندك كام سنه يا شاطره.

نيروز:وانت مالك انت.

مراد:رجعنا تاني..تمام شكلك بتحبي الطريق الصعب.

ثم نهض بحركة بسرعه وجذبها والصقها في الحائط وكتف يدها الاثنان بيد واحده ورفعها فوق رأسها ونظر لعيناها بصرامه..

مراد:نقول السؤال تاني..عندك كام سنه يا شاطره.

نيروز بخجل وتعلثم:ع..عندي 18.

نظر مراد لها ثم ابتعد قليلاً ونظر لجسدها وقال:بس اللي ظاهر دا ميقولش 18.

تململت بين يدها قائله بصراخ:انت انسان قليل الادب اهلك معرفوش يربوك انت بتبص علي اي ابعد عني يا حيواان.

مسك فكها بيده وقال:قولي قولتي اي من شويه تاني.

نظر له بخوف وصمت..

مراد:لسانك دا انا هعرف اقصهولك ازاي.

بدءت نيروز تشعر بدموعها تتجمع في عيناها فقالت:انت عاوز اي..انا أسفت عن اللي حصل وبتأسف تاني.

مراد بهدوء:اهلك فين؟!

نيروز:عند خالتي.

مراد:وهيرجعوا امتي؟!

نيروز:بكرا الصبح.

مراد:بتكدبي عليا؟!

نيروز:لالا والله ابدا انا خالتي في سنهور.

مراد:فلاحين يعني.

نظرت نيروز له بغضب فقال:اي زعلتك اوي كلمة فلاحين؟!

نيروز باندفاع:الفلاحين اللي بتتكلم عنهم دول هما اللي زعولك القطن اللي انت لابس منه هدومك دي.

مراد:اه هدومي اللي انت بلتيها.

نيروز:قولت غصبن عنييي.

ابتعد عنها مراد سريعاً ثم اتجه الي الاريكة وجلس وارجع ظهره ورأسه للخلف واغمض عيناه..

نيروز بتهكم:نعمل للباشا اي عشان يشربه.

مراد:قهوة.

نيروز بعدم تصديق:افندم.

ارجع مراد راسه لها قائلا:قهوة اي طارشه؟!

نيروز:مبعرفش اعملها.

مراد:لا اتعلمي بقي لان من هنا ورايح هشربها منك.

نيروز:مش فاهمه تقصد اي.

ارجع راسه مجددا للخلف قائلا:متاخديش في بالك ويلا اعمليها.

ذهبت نيروز الي المطبخ بتهكم وهي تقول لنفسها:كائن مستفز ملزق..الله يخربيتك الريحه بتاعته لازقت فيا..بس اي الجمال دا..خسارة في امه لو طبعه بالمنظر دا.

مراد من الخارج:هتباتي في المطبخ انجزي عاوز اسالك عن كام حاجه.

نيروز بعصبيه:منا مش الكاماريره اللي اهلك جابوهالك عشان تعملك قهوتك.

ثم وضعت يدها علي فمها بصدمه..سيقتلها حتما..

ارتجف جسدها عندما لاحظت سكوته المفاجئ..ثم نظرت خلفها لتجده يقف وعيناه تنظر لها بتوعد..

نيروز بتعلثم:بص..انت اللي مستفز قسمابالله مش بعرف امسك لساني.

اقترب منها ثم دفعها لتلتصق في البراد فاحصارها بين يداه قائلا:امممم كاماريره مش كدا.

نيروز بتوتر:قهوتك ساده ولا عادي.

ابتعد عنها وهو يبتسم بداخله..من تلك الطفله المشاغبه..

مراد وهو يتركها:اي حاجه وانجزي.

ا

عدت نيروز بسرعه القهوة وخرجت واعطتها له ثم سحبت كرسي وجلست امامه..فوضع ساق فوق الاخرى..

مراد:بتدرسي اي؟!

نيروز:هدخل علوم.

مراد:اممم..قولتي بقي ان اهلك عند خالتك مش كدا.

نيروز:اه.

ارتشف من فنجان قهوته ثم قال:مانت شاطره في عمايل القهوة اهو ولا هي مناهده عالفاضي يعني.

نيروز:معلاااش ياخويا.

مراد:تربية حواري.

نيروز:سبنالك التربيه عشان كانت نقصاك.

القى مراد الفنجان في الارض فتحطم الي اشلاء ثم مسكها من خصلاتها..

مراد بتحذير ولكن بهدوء:انت مسحوبه من لسانك..وهندمك علي كلامك دا حرف خرف يا نيروز.

ثم ترك شعرها..فنهضت هي قائله:انت انسان معندكش دم بتتهجم علي البيوت وتنتهك حرمتها..اتفضل برا.

جلس علي الاريكه بهدوء واخرج هاتفه وتجاهلها..

نيروز:اووووف..خلاص خاليك كلم نفسك..ثم دلفت الي غرفتها وامسكت هاتفها..

وارسلت رساله الي صديقتها مي حجازي..

**مي حجازي..صديقة نيروز منذ الطفوله ولكنها تركت حارتها منذ خمس سنوات ومازلت علي تواصل مع نيروز..

نيروز:مي انا في مصيبه ردي.

انتظرت قليلاً ثم أتى اشعار لها فوجدتها مي..

مي:خييير يامو المصايب.

نيروز:في راجل في شقتنا.

مي:يا مصبتي راجل..حلو ولا معفن يابت.

نيروز:مي انا مش بهزر انا عندي رااااجل..هو حلو..وحلو اووووي بس مستفيز مش راضي يخرج من شقتنا.

مي:صوتي يا بت لمي الحاره علي اللي خلفوووه.

نيروز:هددني ياابت وقالي لو عملتيها هقول للناس انك انت اللي طلعتيني معاكي ولما معجبتكيش صوووتييييعععع.

مي بخبث:طيب بت حاولي تغفليه كدا من غير ما ياخد باله ممكن اكون عرفاه.

نيروز:خايفه ياخد باله.

مي:انت فين دلوقت.

نيروز:في اوضتي.

مي:خلاص صوريه من عند باب اوضتك يلاا.

نيروز:ربنا يستر.

اغلقت المحادثه ثم فتحت بابها ببطئ ثم التقطت صوره وارسلتها الي مي وانتظرت ردها..

فوجدت مي تتصل بها فردت عليها..

مي بصراخ:اللله يخربيتتتتك انت عااارفه مييين الللي عندك.

نيروز:مين؟!

مي:دا مراد باشا المصري صاحب شركة المصري لاستيراد عربيات الفرار.

نيروز:وبيعمل اي عندي دااععع.

مي:معررفش بس المصيبه الاكبر انه شافك وانت بتصوريه.

انقبض قلب نيروز وقالت:هه ازاي.

مي:افتحي الصوره كدا.

نيروز:طب خاليكي معايا.

فتحت نيروز الصوره وتمعنت النظر فيها فوجدته ينظر باتجاها وهو يبتسم بسخريه ثم اغلقت الصوره..

نيروز:احيه يابو سوسو احيه.

مي:هتعملي اي؟!

نيروز:معررفش.

مي:هو جالك ازاي اصلا.

حكت نيروز لها ماحدث..

مي بصدمه:خربيتك يا شيخه.

نيروز:ماخدتش باااليييي.

مي:بس هو رجل اعمال زي دا كان بيعمل اي في حارتكم يا نيروز انتم كحيانين.

نيروز:بختي الاسود.

سمعت نيروز..صوته ينادي عليها فقالت لمي:اقفلي اقفلي دا بينادي.

ثم اغلق هاتفها والقته علي سريرها وخرجت له..

مراد:حلوه الصوره؟!

نيروز:نينيني الصوره..عاوز اي؟!

مراد:انا ماشي.

نيروز:في داهيه يا جدع.

مراد:امممم اغلطي اغلطي..هحاسبك في بطرقتي.

نيروز:ماشي يا مراد بيه المصري.

مراد:امممم استخبارات وشغل الاندر ايدج.

نيروز:اولا لا استخبارات ولا حاجه..ثانيا والاهم انا مش اندر زفت انا جبت ال18.

مراد بتهكم:اه اه بأمارة عمو..انا همشي بس بكرا بليل هكون هنا تاني عشان ليا كلام مع اهلك.

ثم اتجه الي الباب فسارت خلفه ثم استدار لها وامسكها من خدها قائلا:اه وبعد كدا لما تيجي تصوري حد علي غفله ابقي اقفلي الفلاش يااا..يا نبهه.

ثم تركها ونزل الي الدرج..

نيروز:بلابلابلابلابلابللااا..غتت اتفو.

ثم اغلقت الباب بقوه..ودلفت الي الداخل وهي تلعنه..

في اليوم التالي خاصتا في المساء..

كانت تجلس في غرفتها تستمع الي احدى اغاني محمد حماقي..ثم وجدت امها تدخل اليها وهي تقول:قومي يا مذخوده في عريس مراايش جالك قومي البسي حاجه وقبليه يلااا يا بت.

نيروز:خدي الجاتوه وقوليله مرفوض.

ضربتها امها ثم قالت:قوومي.

نيروز:حاضر حاضر متضربيش بس.

ارتدت نيروز بنطال جينز وفوقه تيتشرت اسود..وتركت لشعرها الحريه وخرجت..

دلفت الي حجرة المعيشه لتتفاجئ به..

نيروز بصدمه:مراد المصري!!

يتبع…
حمدي والدها:ادخولي يا نيروز سلمي علي عريسك.

نيروز:عريس مين..داا.ثم اشارة عليه فقال حمدي:بت احترمي نفسك..دا هيكون جوزك.

نيروز بأندفاع:جوز مين دا..هو في اي حد يفهمني.

مراد بخبث:عمي ياريت تسبنا لوحدنا اتفاهم معاها..شكلها مكسوفه.

نيروز:مكسوفه في عينك.

حمدي بتعلثم:احم ماشي يا باشا.

نظر مراد الي يوسف وقال:وانت كمان.

يوسف:انا اي؟!

مراد بصوت خافت:انت هتستعبط!

يوسف:اه اه صح انا جاي معاك يا حج.

خرج حمدي ويوسف فجذبها مراد من ذراعها واجلسها رغاً عنها..

مراد:امممم بقي مكسوفه في عيني هاه.

نيروز:انا ماشوفتش في بجاحتك حد..ولاا انت حد قالك انك بارد قبل كدا؟!

مراد بهدوء مرعب:بجاحه..ولا..بارد!!..غلطاتك كتيره اوي يا حرمي.

نيروز:استغفر الله..انت عاوز اي انجزي ورانا مصالح.

مراد:هكون عاوز اي..واحد جايب ورد وجاب صحبه ولابس بدله هيكون جاي لي يلعب استغمايه يعني؟

صمت نيروز ونظرت الي الارض بشرود..

فأكمل قائلا:انا جاي اتجوزك.

استفاقت نيروز علي تلك الجمله وقالت:وانا مش موافقه!

مراد:وانا مش باخد رائيك انا بعرفك بس.

نيروز:هو الجواز عافيه يعني معاك..انا مش موافقه وطالما العروسه مش موافقه هيكون جواز باطل.

ثم نهضت نيروز ولكنه نهض ومسكها من ذراعها وجذبها اليه ونظر في عيناها قائلا بفحيح الافاعي:هتتجوزيني يا نيروز وبرضاكي عارفه لي..ثم اقترب من اذنها قائلا:عشان اهلك اللي باشارة واحده مني هوب هيقبلوا وجه كريم..او عشان صحبك هي اسمها اييي اه مي حجازي مش كدا..هاذيكم يا نيروز..وكل دا متوقف عليكي..عليكي انت وبس.

شعرت نيروز بأنكسار بداخلها وتجمعت دموعها..فابتعد ونظر في عيناها..

نيروز بصوت مبحوح:بس انا مش عاوزاك.

مراد:خلاص..بس افتكرني انك السبب في كل اللي هيحصلكم..وفي الاخر هتجيلي يا نيروز..حطي الكلام حلقه في ودنك.

تركها وكاد ان يخرج فقالت بصراخ:مواافقه.

تبسم مراد وقال:يبقي تعالى اجبلك دبلتك دلوقت.

نيروز:دلوقت!

مراد:اممم يلا.

خرجت نيروز بغصه في حلقها ونظرت لوالدها قائله:بابا انت موافق؟

حمدي:اه طبعا هو انت تلاقي زي الباشا فين في الزمن دا

شعرت نيروز بأمر مريب اتجاه والدها ونظراته لمراد ولكنها تجاهلت الموضوع..

يوسف:هننزل دلوقت.

مراد وهو يخرج من المنزل:اه يلا.

ن

زلت نيروز خلفهم فوجد سيارتين سوداء امامها..

فقال مراد:تعالي ورايا.

اتجه معه ثم صعدوا الي احدى السيارات فقال:اطلع علي افخم محلات الجواهر حالا.

السائق:امرك يا بيه.

في الطريق..

كانت نيروز تنظر من الزجاج وهي تتخيل كيف ستصبح حياتها بعد الان..هل ستتزوج شخص تكرهه..

حتي قطع تفكيرها صوته الرجولي وهو يقول:كتب الكتاب بعد بكرا.

نظرت امامها بصدمه فقالت بأستنكار:بعد بكرا؟! بعد بكرا اي..انت هتهزر يا عمو..هو سلق بيض ولا اي..قال بعد بكرا قال.

مراد بتهكم:اه فعلا بعد بكرا اي..هو بكرا.

نظرت له بغضب قائله:انت عبيط ولا بتستعبط..هو انا عروسه ورق..لسا في قاعه في فستان في ناس هتتعزم.

قهقه مراد بسخريه ثم توقف فاجئه قائلا:صحيح عشم إبليس في الجنة.

نيروز:يعني اي؟!

مراد:يعني لا قاعه ولا فستان ولا معازيم.

نيروز:هو انت واخدني مطلقه ومعايا عيل علي ايدي..انا لسا عذراء وبنت بنوت يعني لازم افرح زي باقي البنات.

مراد:فعلا عذراء علي ابواب الجحيم.

نيروز:تقصد اي بالكلام دا..انا استحاله اهلي يوافقوا علي الكلام الفاارغ دا.

ابتسم بتهكم قائلاً:لا متقلقيش موافقين.

صرخت نيروز قائله:انت كداااب.

مسكها من ذراعها بقوه قائلا:اخر مره يا نيروز اخر مره تعالى صوتك عليا.

نيروز وهي تضربه علي صدره وكتفيه:ابعد عني انا بقرف منك اصلا..عاوز تتجوزني لي لي عاوز من اي حرام عليك.

مراد:عاوز اجيب عيال..هكون متجوز لي؟!

نيروز:روح لحد تااني وسيبني.

مراد:ل

ا ماهو مزاجي بقي اني اجبهم منك..ثم رمقها بنظرات وقحه..

لم تستطيع تمالك دموعها فتساقطت منها..حتي وصلوا الي وجهتهم..وتجلوا من السياره ودلفوا الي المحل..

مراد:انا عاوز خاتم الماس حر للانسه اللي معايا دي.

نظر البائع لها وقال:بس كدا طلباتك عندي ومجابه.

دلف البائع الي مخزنه فقال مراد:افردي وشك بعد مافردهولك.

نيروز:وانت مال اهلك انت حتي التكشيره مكشرهااش.

مراد وهو يجز علي اسنانه:حححاااضر يا نيروز.

أتى البائع قائلا:اتفضل يا فندم دا خاتم لسا جاي من فرنسا.

مسكه مراد وتفحصه ثم جذب كفها بعنف ووضعه في اصباعها فناسبها..

مراد:هاخده..شوف عاوز فيه كام.

ثم نظر الي يوسف قائلا:حاسبه وانا هوصلها وارجع علي الفيلا بتاعتي واقبلك الصبح.

يوسف:خلاص تمام..سلام.

خرج مراد ونيروز وركبوا السياره واوصلها حتي منزلها..

نزل مراد ونيروز وصعدوا الي بيتها ودقت الباب ففتحت والدتها..

سماح:ادخولي ياختي..اتفضل يا بيه.

مراد بتهكم:شكرا انا عاوز بس اعرفكم بكرا هبعت هنا فستان ابيض عادي للانسه عشان بعده هجيب المأذون واجلكم.

سماح:انت تنور يا بيه.

نظر مراد لها بسخط ثم رحل..بينما تلك المسكينه دلفت الي غرفتها وبكت علي فراشها حتي اتي اتصال لها من مي..

نيروز بصوت باكي:الو.

مي بلهفه:مالك يا بت.

حكت نيروز لها ما حدث وختمت قائله:مش عارفه اعمل اي يا مي مش عارفه دا بيهددني بيكي وبأهلي.

مي:الوااطي..اجمدي كدا وانا هجيلك يوم كتب الكتاب.

نيروز:مي انا فكرت اهرب.

مي:انت مجنونه..تهربي اي هتروحي فين..عندي مثلا هيجبوكي..فكري صح يا نيروز..بصي كملي الجواز عادي لحد ما نعرف اخرتها.

نيروز:اخرتها اي يا مي انا استحاله انام جنب واحد زي دا.

مي:طب هنعمل اي هاه.

نيروز:معررفش انا خايفه اوووي.

مي:لا استهدي بالله كدا وقومي صلي وادعى ربنا جايز ياخده.

ضحكت نيروز قائله:يارب يارب..هقفل عشان انام بقي.

مي:خلاص نوم الهنا سلامات.

اغلقت الهاتف ثم نهضت وتوضئت لتصلي وتدعو ربها..

حتي نامت في مكانها..

بعد يومين خاصتا يوم عقد القران..

استيقظت نيروز وهي تشعر بانقباض قلبها..فتوضئت وصلت فرضها اليومي ثم فتحت خزانتها ونظرت لذالك الفستان الابيض..يشبه فساتين الرفاف ولكن تصميمه هادئ..


نيروز لنفسها:كان نفسي البسك لواحد انا بحبه ونفسي فيه.

اخرجته نيروز ثم اخرجت حذائه..ولكنها لم تجد حجاب..

نيروز:طبعا ماهو حماااار نسي الحجاب..ماهو له حق بردو انا نزلت امبارح معاه من غيره..بس ان شاء الله هلتزم بيه..ياارب ياارب ثبتني واقنعني بالحجاب ياارب.

خرجت من غرفتها فوجدت امها تتهامس مع والدها فقالت بصوت مسموع:صباح الخير.

لاحظت توترهم فقالت سماح:صباح النور يا عروسه جهزي نفسك عشان الساعه 7 جوزك هيكون هنا.

نيروز بتهكم:انت مش ملاحظه انكم بتقلبوني..هو الزمن بعيد نفسه ولا اي؟!

حمدي بحده:بنت اصتبحي علي الصبح كدا.

نيروز في سرها:انتم منكم لله.

ثم دلفت الي غرفتها تستعد للمساء..وبالفعل اتت مي لها وساعدتها في تجهيز نفسها ووضعت لها بعض من مساحيق التجميل وانتظرت قدمه قدرها..

في تمام الساعه السابعه..

سمعت نيروز صوت جرس منزلها فانقبض قلبها وامسكت كف مي..

مي:اهدي يا نيروز.

نيروز:مش عاوزاه يا مي بكره.

مي:هو انتم لحقتوا تكرهوا بعض.

نيروز:مستفيز ومعدم الإحساس كدا وبااارد جداا.

قاطعها دخول والدتها وهي تقول:يلاا يا بت.

نيروز بأنكسار:حاضر جايه.

شجعتها مي فنهضوا سويا وخرجوا..وقعت عيناها علي ذلك الوسيم ذو الحليه الرماديه..وشعره المصفف ورائحة عطره التي تلفت الانتباه..

جلست امامه فقال:يلا يا شيخنا.

المأذون:بسم الله الرحمن الرحيم..طبعا عارفين ان الجوا..قاطعه مراد بلهجه حاده:مش خطبة جمعه هي يلا اكتب.

نظر المأذون له فقال بحرج:موافقه يا بنتي.

نظرت نيروز لهم ثم صمت..

مراد بتهديد:ردي علي المأذون.

نظرت له نيروز وقالت بتقطع:مو..افقه.

تم عقد القران..واتي دور الشاهدين..

مراد:يوسف بطاقتك.

يوسف:…

مراد بصوت مرتفع نسبياً:يوووسف.

يوسف:هه اه البطاقه خدها اهي..ثم نظر مره اخري الي تلك الفتاه المحجبه الواقفه بجانب نيروز..بالطبعا هي مي التي لاحظت نظراته لها واحمرت وجناتيها..

نهض المأذون واوصله يوسف فنظر مراد لها قائلا:مبروك يا عروسه.

نيروز:الله لا يبارك فيك ولا دنيا واخره.

نهض مراد وجذبها من يدها قائلا لوالدها:اظن فلوسك وصلت.

حمدي:طبعا طبعا يا بيه.

تسمرت نيروز مكانها قائله:انت بعتني يا بابا.

حمدي:اخرصي يا بت انت انا ما صدقتي خلصت منك ومن همك.

نيروز بصراخ:بعتني دي منهههه..بعت بنتك زي اختها زمااان.

سحبت ذراعها من مراد وقالت ببكاء:اخد كااام فيا هاه اخدت كاام في بنتك.

اتجه حمدي ليصفعها ولكن يد مراد اعترضته قائلا بتحذير:لو فكرت انك تمد ايدك عليها قصادي تاني انت هقطعهالك.

حمدي بتعلثم:بتغلط في ابوها يا مراد باشا.

نظر مراد له نظرة اخرصته..

اكملت نيروز بانهيار:انتم..انتم السبب في موتها..منه اختي ماتت بسبب جشعكم..وعاوزني اموت زيها انتم استحاله تكونوا اهل.

ثم اخذت تضرب نفسها حتي..جذبها مراد من يدها ونزل بها الي الاسفل وخلفها مي تبكي علي صديقة عمرها..

صعد مراد السياره واجلسها بجانبه وامر السائق بالاتجاه الي شقته الجديده..

طوال الطريق كانت نيروز تنظر من الزجاج حتي ظهر النيل امامها..

وقف امام عمارة كبيره ثم نزل منها مراد وفتح لها الباب..

مراد بجديه:انزلي.

نظرت نيروز له والكحل قد ساح علي وجهها ثم ترجلت منها وسارت خلفه..

حتي وقف امام باب احدى الشقق وقال بخبث:هنا هيكون جحيمك يا نيروز هانم….

يتبع…
نظرت نيروز له نظرة خاليه من الحياه ثم فتح الباب ودلفت تنظر حولها..

ما هذا الجمال..تلك الجمله التي نطقت بها نيروز بمجرد دخولها..

كانت الشقه عباره عن صاله واسعه كبير بها انتيكات واريكتين وتلفاز والعديد من اللوح..نظرت حولها باعجاب..فقطع تفكيرها صوته الرجولي..

مراد:شقتك يا عروسه.

نظرت له بسخط قائله:عروسة بلا هدف.

اقترب منها قائلا بمكر:امممم..انا هخليها بهدف عادي.

تراجعت هي للخلف قائله بتحذير:اقسم بالله لو لمستني يا بتاع انت هصوت والم عليك العماره.

كان يقترب وهو يخلع عنه قميصه قائلا:هه ما الصويت دا مطلوب مش عروسه وانهاردا ليلة دخلتها!

نيروز بغضب:انت قليل الادب انا استحاله اخليك تلمسني.

جذبها مراد فالتصقت بصدره العاري وقال بتهديد:لا يا قطه هلمسك وبمزاجك بردو عارفه لي؟!

نظرت نيروز لزمرد عيناه فأكمل قائلا:تعرفي ان الست اللي مبتخليش جوزها يلمس الملايكه بتعمل اي فيها؟!

اقترب من اذنها قائلاً:الملايكه بتلعنها..عاوزه تبقي ملعونه.

ابتعد ونظر لوجهها..فوجد قطرات دموعها اتخذت مجراها علي صدغيها فمسحهم واكمل:لسا لسا بكمل..عارفه مي صحبتك..هدمرلك حياتها..اممم لا ادمر لي انا اقتلها افضل.

ازدادت دموعها فأكمل:اما اهلك فانا بمكلمة تلفون واحده بس..مش هتلاقيهم تاني.

نيروز بصوت متحشرج:لي كل دا..انت استحاله تكون بني ادم زينا.

تجاهل حديثها قائلاً:ادخولي اغسلي وشك والبسي اسدالك وتعالي نصلي.

نيروز:انت تعرف ربنا اص..قطع حديثها تلك الصفعه التي هوت علي وجهها ثم امسكها من شعرها قائلاً:انا كلمتي تتسمع من هء او مء فاهمه ولا لاء.

هزت رأسها بالموافقه فتركها..وحمل قميصه واتجه الي الاريكه..نظرت له قائله:فين اوضتي.

مراد:اولا اسمها اوضتنا ثانيا اللي علي ايدك اليمين دي.

ذهبت الي تلك الغرفه ودخلتها وهي تتفحص جدرانها ثم اغلقت الباب..

القت بثقل جسدها علي الفراش قائله:سرير دا ولا ريش نعام؟!

ثم اخرجت تنهيده حاره اخرجت همومها بها ثم نهضت ودلفت الي دورة المياه الملحقه لغرفتها..

نعمت بحمام دافئ ثم خرجت والمنشفه تحاوطها واتجهت الي خزانة الملابس وفتحتها لتصعق..

نيروز بصدمه:اي كل الهدوم دي؟! جبها ازاي وامتي؟!

تمعنت النظر اكثر فوجدت اسدال باللون الرمادي..ولكن ما هذاااا؟

نيروز:يانهار احمر اي القمصان دي؟! انا المفروض البس واحد منهم قصاده ازاي دول عريانين! استحاله لالا مش هلبس الكلام دا لالالا.

اتاها صوته من خلفها قائلا:وانا بقولك هتلبسي واحد منهم وحالا.

اقشعر بدنها واستدارت له قائله بخجل ممزوج بعضب:انت ازاي تدخل عليا كدا.

مراد:الاه مش مراتي؟! هو انا شاقطك مثلا..وبعدين كلها ساعه وهشوف كل حاجه متقلقيش ثم اعطاها ظهره وخرج..

نظرت لطيفه حتي خرج وتمتمت ببعض الكلمات المسيئه ثم ارتدت احد تلك القمصان وكان لونها ابيض ثم ارتدت فوقه ذلك الاسدال..وارتدت حجابه وخرجت له..

نظر لها مراد برضى تام..تفاجئت هي عندما وجدته يرتدي ترنجه ومتوضئ..

نيروز:انت غيرت فين؟!

مراد:في اوضة الاطفال ولا انت كنتي عوزاني ادخل عليكي وانت بتغيري.

احمر وجهها وقالت:سمج.

جذبها مراد قائلا:يلا نصلي بدل ما افقد وضوئي عليكي.

وقف مراد امام القبله وهي خلفه ثم صلي بها جماعه..

كانت في حاله من الذهول عندما قرأ هو القرآن بصوت رخيم..وجميل ونطقه صحيح..ما اجمل صوتك بالقرآن..

انتهوا من الصلاة ثم جلس مراد علي الارض واجلسها بجانبه ووضع يده علي رأسها واخذ يدعو الله ان يرزقهم الذريه الصالحه..تبسمت هي بتهكم..فمن يسمعه او يراه يقول انهم عشقاان وليس زواج تحت التهديد من اجل المصلحه..

انتهي مراد ثم نهض بها قائلاً:حرما.

نيروز بتوتر:جمعاً ان شاء الله.

ابتسم هو بمكر ثم سحبها من يدها ودلف الي غرفتهم..

نيروز بتوتر:ارجوك انا مش عا..قاطعها قائلا:خلاص فات اوان الترجى والبكى اللي انا عاوزه هيتعمل.

ارتجف جسدها عندما خلع هو تيشرته وتقدم اليها فتراجعت للخلف وهي تبكي مثل الاطفال قائله:ارجوك يا عمو.

حاصرها بين ذراعيه قائلا:عمو! عخو اي انا عندي 30 سنه مش كبير يعني.

نيروز:ط..طيب سيبني اتعود عليك.

انزل مراد يده ورفع اسدالها وهو يقول:معنديش وقت اضيعه اكتر من كدا ثم جردها من اسدالها واصبحت بقميصها..فحملها ووضعها علي الفراش..

وجثى فوقها قائلاً:متخافيش شكة دبوس بالظبط.

حاولت هي دفعه عنها قائله ببكاء هستيري:متلمسنيش ارجوك.

لم يهتم لها بل مسك يديها الاثنين بيد واحده ورفعها فوق رأسها ونزل علي شفتيها بقوة جعلتها تتململ اسفله برفض..

ابتعد عنها عندما شعر بحاجتها للهواء..ثم نزل علي عنقها بقبلات متفرقه..

وهي تبكي وتنتحب ترك يدها ثم جردها من قميصها وهي تترجاه ان يتركها..حتي اطلقت صرخه قويه اهزت لها جدران الغرفه باكملها..لتدرك انها فقدت اعز ما تملك بالاغتصاب تحت مسمى الزواج الرسمي..

بعد فترة ليست بقصيره..نهض مراد وتركها تنظر الي الفراغ كمن لا يمتلك حياة..ثم جلس علي الاريكه المقابله للفراش وهو عاري الصدر وينظر لها..

جلست نيروز وهي تضم الغطاء عليها والدموع لا تفارق عيناها وتنظر له بعتاب وكره..

مراد بسخط:كفايه عياط انا مقتلتكيش.

نيروز بصوت خافت يملئه الالم:فعلا مقتلتنيش بس عملت اللي اهو انيل من القتل.

مراد:انا لو عليا مش عاوز المسك..بس للاسف بقي مضطر.

نظرت نيروز له ثم مالت باتجاه الارض واخذت قميصها بأنكسار وارتدته ومن بعدها نهضت بتألم..

وسندت بيدها علي الحائط واتجهت الي المرحاض وهناك سقطت علي الارض تبكي بشده..

نيروز لنفسها:ربنا..انا مش عاوزه اعيش معاه..اللهم اجعلني من الصابرين.

نهضت واتجهت الي المغطس وفتح الماء الدافئ وجلست به تريح جسدها المتألم..

بينما في الخارج لم يتحرك مراد من مكانه بل ظل يسترجع زكرياته المؤلمه..ولكن لم يشعر بالشفقه اتجاه تلك المسكينه بل اقنع نفسه انه لم يخطئ بشيء اتجاهها..

خرجت نيروز وهو تتجاهله ثم ارتدت منامه حريم..واتجهت الي فراشها واغلقت الأنوار وهو جالس..وضعت رأسها علي وسادتها مظنه انها تهرب من واقعها المرير..حتي شعرت بيد تلف حول خصرها ففزعت وانتفضت بذعر كبير…

نيروز بصراخ:قوووم متلمسنييش قووم انا بكرهك ساامعني بكرهك.

جذبها مراد مره اخرى قائلاً:وانا مطلبتش حبك.

لم تشعر بدموعها وهي تسقط من مدي ذلها وقهرها فاستسلمت لسلطان نومها..

استيقظت في الصباح..ظناً منها انها كانت في كابوس ولكنها ادركت انها حقيقه عندما لم تجد نفسها في غرفتها..

نهضت ببطئ ولكنها لم تجده..

نيروز بسخط:يارب يكون نزل.

اتاها صوته من جانبها قائلاً:هو في عريس بينزل يوم صباحيته.

التفت اليه بسرعه ولكنها صعقت من منظره..لقد كان خارج من المرحاض والمنشفه حول خصره وتلك القطرات التي تتساقط علي صدره العاري وجبينه..

شعرت بحراره في صدغيها..فأبعدت وجهها بسرعه..

نيروز بغضب:انت يا بني ادم في ناس غيرك في الشقه استر نفسك.

مراد ببرود:هما فين الناس دي؟؟

نيروز:صبرني يارب.

ثم نهضت وخرجت من الغرفه..

مراد لنفسه:تحملي بس واخد منك ابني وهرميكي في الشارع تاني يا نيروز.

ارتدى ترنجه ثم خرج وجدها تجلس علي الاريكه في الصالة تبكي بصمت..

نظر لها ببرود..ثم اتصل علي احدى المطاعم وطلب طعام لهما..

نصف ساعه حتي دق باب المنزل فتحرك هو ودفع الحساب ودخل بالطعام ووضعه امامها علي الطاوله…

مراد:قومي.

نظرت نيروز له ولم تتحرك..

فجذبها من ذراعها بقوة قائلا:نيروز متحدنيش ولا تختبري صبري بدل ما اكرر اللي حصلك إمبارح فاهمه.

هزت راسها بسرعة..

مراد:شاطره..حضري الاكل دا يلا.

حملت الأكياس من الطاوله واتجهت الي منضدة الطعام واحضرت الاطباق وغيرها ثم ذهبت اليه..

نيروز:خلصت.

نهض مراد وجلسوا يتناولون الطعام..

نيروز:احم عمو.

مراد بضجر:خير.

نيروز:احنا اتجوزنا لي؟؟

مراد:قولتلك قبل كدا.

نيروز:اشمعنا انا يعني اللي عاوز تخلف منها.

مراد:مزاجي.

نيروز بصوت عالي وغضب:لا مش بمزاج تغتصبني وتقول عاوز تجيب ولادك مني..انا مش لعبه في ايدك.

وضع مراد الملعقه من يده في نهض ووقف امامها..وجذبها من شعرها واتجه بها الي غرفتهم وهي تبكي..

ثم دلف وألقاها علي الفراش..

نيروز بصوت متقطع من البكاء:خ..خلاص..و..نبي..اسفه.

خلع جزءه العلوي من الملابس قائلاً:انا حذرتك بس الظاهر انك لازم تتأدبي.

هجم عليها من الذئب الذي ينقض علي فريسته واغتصبها للمره الثاني..

ثم نهض وتوكها حطام انثى..وخرج من الغرفه..

وتمر الايام ونيروز كل ليلة في تلك المعناه..

حتي مر شهرين ونصف..

كانت نيروز تجلس وتشاهد التلفاز حتي دخل مراد ووقف امامها والشر يتطاير من عيناه..

نيروز بتأفأف:خير.

مد يده بذلك الشريط قائلاً:اي دا؟!

نيروز بتوتر:دا…دا برشام عشان..ال..ال.

مسك شعرها بيداه قائلا بصراخ:برشام منع حمل يا*#&$.

يتبع…
نيروز ببكاء:لا مش منع حمل.

والقى بها علي الارض ونزل الي مستواها قائلاً:انت مفكراني بسمجي يا بنت ال#*$&..دانا دكتور نسا وتوليد هتيجي عيله قدك تضحك عليا.

تسمرت هي بمكانها..لم تكن تعلم انه طبيب فبكت اكثر..

مراد بغضب:مين اللي جابلك البرشام.

نيروز بتحدي:مش هقول.

مراد بتحذير:مين الللي جابلك البرشام.

نيروز:مش هق..قطع حديثها تلك الصفعه القوة من مراد..

مراد:مييين اللي جااابلك ام البرشام دا.

نيروز بصراخ:لو قتلتني مش هقولك.

انتصب في وقفته قائلاً:مي صحبتك مش كدا.

نيروز بتوتر:هه لا مش هي.

ابتسم مراد بخبث قائلاً:يبقي هي..وانت اللي جنيتي عليها بنفسك.

اخرج هاتفه واجري مكالمه ثم انتظر ليرد الاخر..

مراد:كلم امجد الديب قوله مراد المصري عاوز مخزن اكتوبر مؤقتا.


الجهة الاخر:…

مراد المصري بمكر:ومي حجازي تتجاب في المخزن دا وتغتصبوها.

هنا صرخت نيروز ونهضت ومسكت يده التي تحمل الهاتف:خلاص والله خلاص مش هاخده تاني والله سامحني مش هاخد ارجوك سيبها انا اللي قولتلها.

مراد بصراخ:هتحملي ولا لاء.

نيروز:حاضر..حاضر هحمل حاضر بس سيبها عشان خاطري.

مراد:انت مالكيش خاطر عندي عشان اسيبها.

نيروز بصراخ:سيبها ارجوك هعملك اي حاجه انت عاوزها.

مراد بمكر:اي حاجه؟!

نيروز:اي حاجه بس متخليش حد يلمسها.

قال مراد لمن علي الهاتف:خلاص الغي اللي قولته دلوقت.

ثم اغلق هاتفه ووضعه في جيبه ووقف امامها فظهر فارق الطول بينهم..

وابعد خصلات شعرها خلف أذنها قائلاً:شوفي لما بتسمعي الكلام انا بهدا ازاي.

نظرت لعيناه بأنكسار قائله:حكم القوى علي الضعيف.

مراد:كان معاكي كام شريط برشام.

نيروز وهي تسمع دموعها كالصغار:اربعه.

مراد:بتكدبي؟!

نيروز:لا والله كانوا اربعه.

مراد:اممممم يترموا حالا.

اماءت براسها ودلفت بسرعه واخرجتهم من مخبئهم التي ظنت انه سري واعطتهم إليه..

نيروز:اتصرف فيهم انت.

اخذهم مراد من يدها ثم اتجه الي المرحاض والقاهم فيه ورجع إليها..

ثم جذبها من يدها ودلف بها الي غرفتهم قائلاً:هتكون اخر مره المسك فيها يا نيروز.

ثم دفعها بقوة لتسقط علي الفراش وهو فوقها…

(مش هحكي بقي انتم مستنيني احكي ولا اي 😂😂😂🤦🏻)

مر شهرين علي نيروز ولم يأتي مراد لها ولا مره..كان الطعام يصل لها ولكن لا يأتي هو..كانت تشعر بالسعاده لعدم وجوده ولكن لماذا قلبها يألمها هكذا..

هل اعتادت علي وجوده معاها..قطع تفكيرها صوت جرس الباب فنهضت..

نيروز خلف الباب:مين؟؟

مراد بصوت ثامل:هيكون مين يعني افتحي يا هانم.

فتحت نيروز له لتصعق من هيئته..كان ازرار قميصه مفتوحه حتي منتصف بطنه وشعره مبعثر وفي يده زجاج الكحل..

نيروز بصدمه:اي دا؟!

دفعها مراد ودخل وهو يترنح قائلا:نسوان نكد وغم.

اغلقت الباب قائله:هما مين اللي نسوان نكد وغم..انت..انت..كنت مع حد.

جلس علي الاريكه وشرب من الكحل قائلاً:مالك زعلانه لي..هيفرق معاكي اي لو نمت مع غيرك.

اتجهت اليه وقالت:انا كنت مفكره انك حيوان..بس دلوقت اثبت دا بجداره.

نهض مراد بغضب وجذبها من يدها لتصطدم بصدره وقال:شكل غيابي نساكي انا اقدر اعمل فيكي وفي أهلك اي.

سحبت يدها منه قائله بغضب:لا منستش..ولا نسيت اغتصابك ليا.

نظر لها بخبث ثم حملها وهي تصرخ وتضربه حتي دخل غرفتهم ووضعها علي الفراش وجثى فوقها ممزقاً ثيابها..

اغتصاب بطريقه وحشيه فهو ليس بوعيه ولكنه رجع لرشده عندما وجد دماء!!

ابتعد عنها مراد بسرعة البرق وهي تبكي وتشعر بأن بطنها ستتمزق من الالم..

حملها دون تفكير ونزل راكضاً بعد ان البسها احد قمصانه الذي وصل الي بعد فخذيها..وصعد سيارته وانطلق الي مشفى صديقه امجد الديب..

ترجل من سيارته وحملها وهي تتألم وتسبه..ودلف بها وهو يصرخ في الاطباء حتي أتت احدي الطبيبات..

الطبيبه نهي:دكتور مراد..في اي بس اهدى.

مراد بصراخ:مراتي بتنزف وبتقوليلي اهدى.

اتى الممرضين ومعهم الناقله فقالت نهي:طيب سيبها وانا هعالجها سيبها بس.

وضعها مراد علي الناقله فتحرك الممرضين الي غرفة الطوارئ وخلفهم نهي..

جلس مراد وهو ينظر في الفراغ..لم يدري انه مر ساعه كامله وهو ينظر في الفراغ حتي خرجت نهي..

نهض واتجه اليها قائلاً:اي سبب النزيف دا يا نهي.

نهي:دكتور مراد انا مش هخبي عليك بس هي اتعرضت لعلاقه عنيفه ووحشيه..ودا مينفعش في اول شهور الحمل.

نظر مراد لها وابتلع باقي كلماته بمجرد سماعه خبر حملها..

مراد:يعني هي حامل.

نهي:ايوا والف مبروك.

مراد:بقالها قد اي كدا.

نهي:التحاليل بتقول من شهرين..بس لازم نعنل محضر.

مراد بهدوء:مفيش محاضر هتتعمل..محدش غريب لمسها دا كان جوزها.

نظرت نهي له بصدمه قائله:دكتور انت ازاي تعمل فيها كدا..انت كنت هتموت ابنك بنفسك كدا.

مراد:كنت سكران..مفوقتش غير لما شوفت الدم.

نهي لنفسها:اي البرود بتاع اهلك دا.

مراد:انا داخل اشوفها.

نهي:مش هينفع دلوقت.

سار مراد دون ان يهتم لحديثها وفتح باب غرفتها..

فوجدها جالسه ويدها علي بطنها وتنظر امامها بشرود حتي لما تنتبه لدخوله..

جلس مراد علي حافة فراشها ونظر الي بطنها ووضع يده عليها فشعر بارتجاف جسدها من لمسته لها..

مراد:هانت..كلها 7شهور.

نظرت نيروز له قائله:ياريته مات..انا بفضل موته علي ان تكون انت ابوه.

نظر مراد لها دون اي تعابير علي وجهه ثم نزل الي بطنها وقبلها قائلاً:مالكش دعوه بكلام ماما دي هرمونات حمل.

نظرت نيروز له بصدمه وقالت في نفسها:دا عبيط دا ولا اي..هو للدرجة دي عاوز يكون اب..دا شبه المرضى النفسيين.

رفع راسه ثم نظر لها قائلاً:من هنا ورايح مفيش خروج من الشقه.

نيرو بتهكم:قال يعني كنت بخرج اولاني..ومقطعه نفسي فسح وخروجات.

مراد:لسانك لو قصتيه نص مشاكلك هتنحل صدقيني.

نيروز:مالكش دعوه ياخويا.

مراد:تقدري تقفي وتمشي ولا لسا حاسه بوجع.

نيروز:الوجع الحقيقي في قلبي قبل ما يكون في جسمي.

مراد:ابتدينا فلسفه.

ثم حملها وخرج من الغرفه وهي تقول بصوت خافت غاضب:نزلي يا زفت انت الناس هتقول علينا اي.

مراد:انا لو عليا اسيبك انشالله تولعي..بس انا بعمل كل دا عشان ابني.

نيروز:نينينينينينيييي ابني..يارب تكون بنت.

مراد:لو بنت هحبسك وهخليكي تحملي تاني لحد ما تجبيلي الولد.

نظرت له بصدمه فنظر لعيناها قائلاً:انزلي وصلنا.

نظرت حولها فوجدت نفسها امام السيارة فنزلت وركبتها وانطلق بها..

وقف مراد امام صيدليه قائلاً:هنزل اجيب حاجات وجايه ما تتحركيش.

نيروز:انا يوم ما ههرب..ههرب بقميصك؟!

مراد:دانت تهربي بمايوه انت مالكيش امان.

ابتسمت رغماً عنها فنظر لها وخرج واغلق الابواب إلكترونياً فنظرت له من خلف الزجاج وحاولت فتحه ولكنها فشلت..

فنظر لها بسخريه وسار وهو يصفر بانتصار ويحرك المفاتيح بيده في الهواء..

نيروز من داخل السياره:ياااا مستفيييييييززززززز.

دلف مراد الي تلك الصيدلية واشترى بعض الادويه والڤيتامينات والمغذيات لها ولجنينها..فهو طبيب وهذا تخصصه..ثم خرج واتجه الي سيارته..

راقبها من بعيد وهي تعدل خصلات شعرها في المراءة وتفعل بعض الحركات الجنونيه والمضحكه بوجهها امام المراءة..

قال لنفسه:طفله حامل في طفل وهتبقي حياتي كلها شغل عيال في عيال.

رسم قناع البرود ثم فتح القفل الإلكتروني ودلف الي السيارة واعطاها الاوديه..

نيروز:اي دا؟!

مراد وهو يدير محرك السيارة:ادويه ومقويات ليكي عشان هتضعفي الفتره اللي جايه في الحمل.

ثم ادار السياره وتحرك فقالت هي:فين السريلاك؟!

مراد:سريلاك!!

نيروز:اومال النونو هياكل اي؟!

مراد:نونو اي انت عبيطه؟!

نيروز:انزل هاات السريلااك حالاً.

مراد:مش نازل اي العبط دا السريلاك دا مكمل غذاء للطفل لما يتولد مش وهو لسا في بطن امه.

نيروز:لا منا هاكله وينزل للنونو ياكله معايا.

وضع مراد يده علي وجهه قائلا:صبرني يارب دا من اولها.

وصل مراد الي سكنهم فنزلت هي وسارت ببطئ فقال بغضب:انجزي مش قشر بيض هو.

نيروز:عشان النونو يكون كويس.

ادرك مراد انها تثير غضبه متعمده فتركها وصعد امامها..

فتبسمت هي بمكر قائله:دانا هطلعهم عليك جديد وقديم يا مراد الكلب.

صعدت بتمايل وحذر ودلفت الي منزلها..

مر اسبوع عليهما كانت نيروز تشعر بمسؤليه اتجاه جنينها وكانت تهتم بمواعيد ادويتها..وتتناول طعام صحي واخذت تقرأ كتب عن الامومه وغيرها..

وفي يوم كان مراد يتحدث في الهاتف واتجه الي الشرفه..

مراد:ايوا يا يوسف حامل.

يوسف:…..

مراد:اممممم لا طبعا هاخد منها ابني وهرملها قرشين او اطلقها وارجعها الشارع زي ما جبتها منه.

وهنا سمع مراد خلفه زجاج يسقط علي الارض ويتحطم..فاستدار بجسده وجد نيروز تنظر له بصدمه والدموع تنهمر علي صدغيها ويدها علي بطنها وزجاجة الدواء محطمه علي الارض…

يتبع…
مراد:اقفل يا يوسف وهكلمك بعدين.

اغلق مراد الهاتف..

ومر بجوار نيروز قائلاً:انت اللي هتنضفي الازاز دا.

مسكته نيروز من ذراعه وهي تنظر للامام قائله:انت هتاخده مني بجد؟!

ابعد يها عنه قائلاً:هتفرق معاكي.

صرخت نيروز به:دا اببنييي عارف يعني اي ابني..انت لو انسان عاقل عمره ما يسال سؤال زي دااا.

ابتسم بسخريه قائلاً:خلصتي الشو.

نيروز:شو!! انت مش طبيعي لا روح اتعالج يا دكتور انت مريض.

نظر لها مطولا ثم ذهب لغرفته واخرج دفتر الشيكات خاصته ورجع لها..

مسك قلمه قائلاً:تاخدي كام وتسبيه.

نظرت نيروز لهه بصدمه وثم ضحكت بطريقه هستيريه:انت بتساومني علي مين؟!

علي ابني؟؟

مراد:اخلصي 3مليون حلو.

نيروز:انت مجنون..ولا مال الدنيا..هو للدرجة دي ابنك يساوي عندك 3مليون بس.

كتب مراد لها مبلغ قدره خمسة مليون جنيه مصري ثم قدم الورقه لها فاخذتها ونظرت لها بسخريه..

نيروز:لا ياراجل خمسة مليون..تمام.

ثم مزقت الورقه فقال:حلو شغل الافلام دا..بس انت اللي خسرتي في الاخر عارفه لي..

ثم جذبها من ذراعها واقترب من وجهها قائلا:عشان انا هاخد ابني وهرميكي هنا..بالتالي لا تكوني طولتي ابني ولا فلوس..انا اكراما مني كتبتلك الشقه دي باسمك غير كدا مالكيش عندي غير الشارع فاهمه ولا لاء.

تركها ودلف مجددا الي غرفته بينما ترك خلفه بركان يغلي..

نظرت نيروز في الأرض الي قطع الزجاج ثم قالت لنفسها:هياخده مني!! داهو اللي هبصبرني علي اللي انا فيه.

ثم نظفت فوضاها وجلست علي الاريكه تنظر في الفراغ…

بعد شهر كانت تجلس في مشفى الديب مع مراد لكي تعرف نوع جنينها..

خرج مراد من داخل غرفة الكشف قائلا بجمود:يلا.

نهضت نيروز واوصالها ترتجف ثم جلست علي سرير الكشف وساعدتها الممرضه لكي تستلقي ووضعت ماده هولاميه علي بطنها..

دلف مراد مع نهي وجلست امام تلك الشاشه ثم وضعت جهاز علي بطن نيروز واخذت تحركه في جميع الاتجاهات..

كان مراد يراقب الشاشه بتركيز وتمعن حتي ظهر شبح ابتسامه علي وجهه..

مراد:زين.

التفت نهي اليه قائله:بالظبط الف مبروك يا دكتور مراد هيجيلك عريس قمر.

تمجعت الدموع في عين نيروز فنظر مراد لها وقال:نهي شوفيلي كدا حالته الصحيه وضربات القلب منتظمه ولا لاء.

فحصت نهي الجنين وحالته الصحيه وقالت:بسم الله ماشاء الله حالته مستقره جدا الظاهر المدام واخده بالها من صحتها.

ابتسمت نيروز لها ثم نظرت لمراد فقالت نهي:انا كدا خلصت شغلي هسيبكم مع بعض شويه.

خرجت نهي وساعد مراد نيروز في مسح تلك الماده وقال:اول مره تعملي حاجه صح.

نظرت له بعدم فهم فأكمل:واخده بالك من ابني جامد انت.

نيروز بخفوت:هو ابني زي ماهو ابنك..لازم اخاف عليه اكتر من نفسي.

مراد:لسا مصممه انه ابنك دانت غريبه.

مسكته نيروز من معصمه قائله:وهفضل لاخر نفس اقولها وهعرف الكل انه ابني.

نظر مراد لها ثم اقترب من وجهها حتي شعر بانفاسها وقال:وانا بوعدك او ما هتفتحي عينك من البنج مش هتلاقيني لا انا ولاهو.

ثم سحب معصمه من يدها وخرج وهي خلفه..جلست نهي علي مكتبها ومراد امامها ونيروز..

نهي:دكتور مراد انا هجت..قاطعها مراد:مالوش لازمه انا عارف هي هتحتاج اي..قوليلي بس معاد الزياره الجايه.

نهي:احم لما تكمل الرابع يعني كمان اسبوعين.

نهض مراد:تمام..ثم اغلق ازرار سترة بدلتة وجذبها من يدها وخرج..

نهي لنفسها:هو بيتعامل معاها كدا لي؟!

خرج مراد ومعه نيروز وركبوا السيارة وكالعادة وقف مراد امام تلك الصيدلية ونزل وتركها..

نظرت نيروز الي بطنها قائله:يعني اللي ابوك بيعمله فيا دا؟! نفسي لما تيجي وتعيش معانا تاخد صفاته المهببه دي..تنفست بصعوبه واكملت:انا عاوزاك جنبي وتقف في ضهري انا ماليش غيرك انت والحيوان اللي في الصيدليه هناك دا.

(سوري يا جماعه مش قادره 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂💔)

تنهدت بعمق وارجعت رأسها للخلف حتي رجع مراد ووضع كيس علاجها علي ساقيها وتحرك..لم تشعر نيروز بان سلطان نومها غلبها ونامت في السياره..

توقف مراد امام مسكنهم ونظر لها فعلم انها نامت فتنهد بأنزعاج..

ثم خرج وفتح الباب الذي باتجاهها وحملها برفق وطلب من البواب اخذ الدواء والصعود معاهم..

صعد مراد واعطى البواب المفاتيح وفتح لهم ووضع كيس الدواء والمفاتيح علي اقرب منضدة واغلق الباب خلفه ونزل..

بينما دلف مراد ووضعها علي الفراش وفك حجابها بهدوء حتي تتنفس براحه اكبر..وخلع حذائها ودثرها جيدا..

نظر هو لوجهها وازاح خصلاتها عن وجهها محدثا نفسه قائلاً:محدش بيختار قدره بس انت قدرك زي الليل اسود.

ثم نهض غير ملابسه واستلقى بجانيها ووضع يده علي بطنها وابتسم حتي غفى..

شعرت نيروز بثقل علي بطنها ففتحت عيناها وجدت نفسها في فراشها..

ويد مراد علي بطنها نظرت له وهو نائم وقالت في نفسها:معقول بتكون حلو اوي كدا حتي وانت نايم؟! انت وراك سر كبير اووي يا مراد وانا هعرفه قريب.

انتهى يوم ابطالنا بهدوء تام..ولكن في الصباح…

نيروز بصراخ:لالالاا اقسم بالله ما هتلمسني.

مراد بنفاذ صبر:متحلفيش عشان اللي انا عاوزه هيتنفذ واتفلضي اقلع بنطالونك.

امسكت نيروز بنطالها بقوه وقالت:لا مش هاخد الحقنه دي استحاله انت مش شايف منظرها عامل ازاي دي شبه حقنه البنج اللي عند دكتور الأسنان.ووبعدين هي سودا كدا لي هو دا دم اسود؟!

مسح مراد وجهه بنفاذ صبر قائلاً:دي حقنه حديد ولازم تبقي لونها غامق بالمنظر دا وتقيله..وانجزي ورايا شغللل.

نظرت نيروز له بعيون دامعه قائله:لا انت ايدك تقيله وهتوجعني..بص اديهالي وريد.

مراد:الصبر من عندك يارب..مينفعش وريد يا متعلمه يا بتاعت العلوم.

نيروز:ماهو بسببك مالحقتش ادخل الكليه.

مراد:يلا سيبنا الحقنه ودخلنا في موضوع الكليه يلا يلا.

نيروز:هتخفف ايدك.

مراد:انجزي يا نيرووز بدل ما اكتفتك واديهالك عافيه وساعتها ايدي هتوجعك.

نظرت له بخوف ثم استدارت ووضعت يدها علي الحائط قائله:انجزززز.

ادخل مراد سن الابره واخذ وقت طويلاً حتي يفرغ محتوها بسبب لزوجة السائل..

كانت نيروز تتألم بشده فهذا السائل لاذع للغايه وتشعر وكأن نار تحرقها..

انتهى مراد ثم القى بالحقنه الفارغه ونظر لها وجدتها لم تتحرك او تخرج اي صوت..

اتجه اليها وادارها في اتجاهه وجدتها تبكي ووجهها احمر للغايه..

مراد:مضربتكيش بالنار انا دي حقنه.

ضربته نيروز ضربات عديده علي صدره وهي تبكي قائله:دي بتحرق اووي وبتوجعني انت حيوان.

ثم ألقت بنفسها بين احضانه وهو تفاجئ من فعلتها ولكنه ضمها اليه في هدوء..

هدءت نيروز وابتعدت عنه فقال:ادخولي نامي عشان هدوخي دلوقت ومحدش هيلحقك انا هكون برا.

اماءت براسها ثم دلفت الي غرفتيها..واستلقت علي الفراش..

خرج مراد وذهب الي عمله كالعاده..

بعد شهر ونصف..

كانت نيروز اكملت شهرها السادس وكبرت بطنها..كانت دائما تتحدث مع ابنها بعد ماعلمت من مراد انه يرغب في تسميته زين..

نيروز بحنان:زين انت كويس يا حبيب ماما.

تحرك زين في بطنها فابتسمت قائله:انت الوحيد اللي بتسمعلي يا زين..عارف بالرغم من ان الحيوان ابوك معذبني وبهدلني بس غصبن عني حبيته..ايوا حبيته زي ما بقولك كدا بس انا تعبت من حرق الدم دا وهو هياخدك من وانا مش هسمح بكدا حتي لو الحل الوحيد ان اهرب ههرب..

ثم تذكرت مكالمتها مع صديقتها مي..

**فلاش باك**

منذ اربعة اشهر عندما لم يزور مراد نيروز لمده شهرين كانت تتحدث مع مي علي الهاتف..

مي:خلاص اهربي.

نيروز:انت مجنونه اهرب اروح فين..لاهلي دول اول ناس هيسلمولي ليه..انت مثلا استحاله هتستحملوني شهر لكن اللي بعده هبقي تقيله..انا ماليش غير الشقه دي..والحيوان دا.

مي:انت خايبه..يبقي هو مش بيزورك ولا سايبلك الباب مفتوح عشان الاكل وانت تقولي لا مش ههرب انا غلطانه ياختي سلام.

**بااك**

جلست نيروز تشاهد التلفاز حتي رن جرس الباب ونهضت فتحته وجدت مراد في حاله من السكر..

دلف يترنح فقالت:ما تحترم نفسك بقي ياخي اييي كل شويه ترجعلي سكران ونسوان كفايه بقي.

لم يهتم لها ثم جلس علي الاريكه في حاله من الضعف..

نظرت نيروز الي الباب ثم اليه..فاتجته اليه قائله بهمس بجانب اذنه..

نيروز:انا ههرب واسيبك يا دكتور.

ثم تحركت باتجاه الباب فقال بضعف:اس..تني..ابني.

نظرت نيروز له فوجدته غفى وكانت هي الفرصه بالفعل خرجت من الباب ثم نظرت الي الدرج ونزلت اول درجه…

يتبع…
وصلت الي منتصف الدرج فتحرك طفلها بعنف فكتمت ألمها..
نيروز بنبره شبه باكيه:لا يا زين..هياخدك مني صدقني مينفعش اني ارجع..عارفه انه ابوك بس لا لا هيحرمني منك.

ظل يتحرك فجلست علي احدي السلالم وبكت..ماذا افعل الان انا لا اريد ان اتركه ولا ابني يريد ترك والده..حتي وان كان مازال جنيناً ولكنه يشعر ويسمع كل شيء الان..

نهضت بعد مسح دموعها ورجعت الي منزلها ودلفت واغلقت الباب..
نظرت الي ذلك النائم علي الاريكه وقالت لنفسها:لو تفضل نايم وساكت كدا انا هرتاح وانت كمان هترتاح.

ثم ذهبت اليه وهزته بلطف:دكتور..يا دكتور..قوم معايا مش هقدر اشيلك.
لم يستجيب فادركت انه في نوم عميق اثر ذلك الكحل فذهبت الي غرفتها واحضرت زجاجة عطره واقتربت من انفه حتي شم جزءاً من العطر..

تحرك جفنه ثم فتح عيناها لتظهر تلك الزموردتين باللونها الاخضر..

مراد بنعاس:انت!..انت مامشتيش؟!
نيروز بسخريه:قوم قوم دا حلم.
نهض بتكاسل واتكئ عليها وهو يهرتل ببعض الكلمات الغير مفهومه..

ثم وضعته علي الفراش وخلعت له قميصه ودثرته..كان يراقب افعالها حتي انتهت فتلاقت اعينهم..

مراد بتهكم:شايفك اتعودتي علي واجباتك.
نيروز بنفس اللهجة:دا مش عشانك دا عشان ابني هو اللي بيطلب دا مني..عن اذنك.

كادت تخرج حتي مسكها من معصمها قائلا:انت مفكره نفسك رايحه فين كدا.
نيروز وهي تحاول ان تتخلص من قبضته:مش هنام هقعد برا..وبعدين سيب ايدي هتنكسر منك يا حيوان.

نظر لها بمكر قائلاً:حيوان مش كدا.
نيروز:اه حيوان وستين حيو..قاطعها بسحبها بجانبه علي الفراش وقبلها بعنف حتي شعر بطعم دمائها فابتعد..

نظرت نيروز بتقزز وصدمه ولم تنطق بكلمة واحده..
مراد بخبث:شوفتي الحيوانات بتتصرف ازاي؟؟!
لم يتحرك جفن عيناها حتي فأكمل قائلاً:الزمي حدودك معايا يا نيروز وبلااش ثم بلاش تستفزي رجوليتي او تهنيها فاهمه.
نيروز:…
مراد بصراخ:فاهمه!
نيروز بتعلثم:فاه..مه فاه..مه.
مسح علي شعرها قائلاً:شاطره يلا نامي.

ثم اعطها ظهره ونام..او كما اعتقدت هي..نامت هي علي ظهرها ووضعت يدها علي بطنها وهي تتحسسها بشعور الامومه الجديد عليها..
نيروز لنفسها:دا لا يمكن يكون انسان طبيعي.
ثم نامت بسلام..

اما الاخر فلم ينام ظل مستيقظا..حتي شعر بسكونها وانها نائم..
غير من وضعه حتي قابلها بوجهه ووضع يده علي بطنها المنتفخ..

مراد لنفسه:مفكراني مغفل يا نيروز..انا هقهرك عليك بس الصبر..ثم نظر الي بطنها قائلاً:انت ابني انا وبس..حتي لو هي اللي شيلاك..هتفضل ابني ومن صلبي وهربيك بعيد عنها.

شعر مراد بقدم طفله يضرب موضع يده فقال بتهكم:اذا كان انت لسا في بطنها ورافض اني المسك اومال لما تولدك وتربيك هي هتعمل اي فيا..هتكرهني!!

ثم سحب يده ببطئ ونام بسلاماً عميق..
في الصباح..
استيقظ مراد فوجدتها مازالت نائمه..فانهض وعلي محياه ابتسامة شر..
ثم الي دورة المياه ونعم بحماماً دافء ثم خرج وارتدى ملابسه ونزل قبل ان تستيقظ هي..

اما بعد الظهر..
استيقظت نيروز بتكاسل عندما شعرت بجوعها الشديد..ونعمت هي أيضا بحمام دافء يريح عضلات جسدها..ثم اتجهت الي مطبخها لتجد اي شيء لتأكله..

فوجدت مراد يجلس في المطبخ علي كرسى تلك المنضدة المتوسطه لتناول الطعام مرتدياً ملابس عمله ويحتسى قهوته ويتفحص مواقع التواصل الاجتماعي..

لم تهتم هي بل شرعت في البحث عن طعامها حتي وجدته..
فجلست علي نفس المنضده دون ان تتفوه بكلمة..
مراد:انا نازل.
نيروز بجفاء:سلام.
نظر لها بمكر ثم ذهب..
في المساء..
رن هاتفها وهي تشاهد التلفاز فنهضت وذهبت لتجد المتصل مي صديقتها..

ردت نيروز بلهفه:ايوا يا جذمه كل دا متتصليش عليا.
مي بجفاء:نيروز اقطعي علاقة بيا.
نيروز بصدمه:اي؟؟
مي:اللي سمعتيه واحذفي رقمي من عندك لو سمحتي..انا مش عاوزه اعرفك تلك فاهمه ولا لاء.
نيروز بترجي:لا يا مي انا ماليش غير..قاطعتها الاخرى ببرود:شيء ميخصنيش انك لوحدك وياريت متتصليش تاني..في داهيه.
في اغلقت الخط في وجهها..

حاولت نيروز الاتصال بها مجددا ولكنها علمت ان مي وضعتها في قائمة الحظر..
جلست علي حافة فراشها تنظر في الفراغ بصدمه..
هل تركتها صديقة طفولتها..
ولماذا..

لم يأتي غيره في بالها..ظلت صامته وتنظر في الفراغ حتي انها لم تشعر بمجيئه..
دلف وهو يدندن ويغني حتي وصل الي غرفته فوجدها جالسه كالصنم..

ابتسم بسخريه قائلاً:ام لسان طويل ساكته..غريبه.
لم تنظر اتجاهه حتي فلم يبالي هو وغير ملابسه واتجه غرفة المعيشه وجلس يشاهد التلفاز..

شعرت هي بأنقباض في بطنها ولكنها تحملت..ونهضت لتذهب اليه حتي شعرت بنزل شيء دافء من بين ساقيها..نظرت اسفلها فوجد الدماء اخذت مجرها..لم تبدى اي ردت فعل بل اكمل سيرها حتي وقفت امامه بتلك الهيئه..
نظر له حتي انخلع قلبه من مكانه اثر تلك الدماء..

يتبع…
انخلع قلبه من مكانه اثر تلك الدماء..
كانت نيروز تنظر له بصمت مريب..
نهض مراد قال بصراخ:عملتي اي في نفسك.
لم تجيبه بل ظلت تنظر له..
ركض الي الباب وفتحهه ثم رجع اليها وحملها ونزل مهرولا حتي وصل الي سيارته..
فتحهها بالمفتاح الالكتروني ثم ادخلها برفق..


واغلق الباب واتجه الي مقعد السائق وانتطلق بسرعه..
في الطريق..
مراد بصراخ:عملتي اييي انطقيي.
لم تكلف نفسها حتي بالنظر اليه مما زاد من غضبه فداس علي قبضتي يده بغضب حتي وصل الي المشفى..

توقف بالسياره ونزل بسرعه واتجه الي بابها وحملها راكضا الي الداخل واخذ يصرخ بهم جميعاً حتي اتى احد الاطباء..
الطبيب:دكتور مراد سلمها لينا احنا هنتصرف.
نظر مراد إليه بحده ثم وضعها علي الناقله واختفت مع الاطباء..

جلس علي احدى المقاعد ورأسه بين يديه..لم يشعر بالوقت الذي مر عليه..لقد مر ساعه كامله ولكنه لم يدرك ذلك..

خرج الطبيب وهو يبتسم بأرتياح واتجه الي مراد وهزه بلطف فرع الاخر راسه..
الطبيب:متقلقش يا دكتور المدام والجنين بخير ووقفنا النزيف.

ابتسم مراد مجامله إليه فأكمل الطبيب:السبب الرئيسي في النزيف هو انهيار عصبي او حزن مفرط.
مراد بتهكم:رئيسي..مع كدا في اسباب فرعيه؟؟!
الطبيب:ايوا الاوهي قلة الاكل وحاجة الجنين للاكسجين.

مراد:تسلم يا دكتور..هي فين؟!
الطبيب:في اوضه 17 تاني دور اتفضل من هنا.
مراد:مش هتعرفني علي المستشفي انا عارف هلاقيها ازاي.
ثم ترك الطبيب ينظر إليه بصدمه..اتجه مراد وهو يغلي من الغضب حتي وجدها فدخل وسحب كرسى وجلس بجانبها..

كانت نيروز جالسه وواضعه يدها علي بطنها واليد الاخر بها ذلك المحلول المغذي وتنظر امامها..

مراد بهدوء:عملتي اي في نفسك.
نيروز:….
مراد بصراخ وهو يهزها من كتفيها:عاوزه تموتي ابني ليي مفكرني هرحمك لما يموت.

نيروز بصراخ:ياااريت انا اللي اموت ابعد عني وسيبني في حااالي مش ابنك دا مش اينننك دا ابني انا..مش هتاخده مني فااهم ابني هيتربي في حضني انا.

مراد وهو ينظر لعيناها قال بهدوء:هاخده يا نيروز مهما تعملي.
نيروز:يبقي هيكون علي جثتي يا..ياعمو.
نظر لها بشرار ثم جلس علي كرسيه مره اخرى وقال بغرور:اومال مي عامله اي؟!

نيروز بحقد:هتروح من ربنا فين يا اخي..انت انسان مقرف..مقرف لدرجه مرعبه.
مراد:وبعدين!
نيروز:انت انسان بارد مش معقول تكون طبيعي لا يمكن.
مراد بتهكم:اه مريض نفسي وبتعالج.
نيروز:ربنا ياخدك عشان نرتاح.

مراد:متخافيش هريحك مني بس تولدي.
لم تشعر نيروز بحالها عندما مسكتها من عنقه وهي تصرخ وتقول:مشششش هتااخده في احلااامكك.

انزل مراد يدها عنه ثم خرج من الغرفه تحت مسبتها إليه..
في المساء كانت خرجت معه من المشفي وذهبت الي بيتهم..

في الولايات المتحدة الأمريكية
كانت سارة تجلس في تلك الفيلا الانيقه وامامها والدتها..
سارة:مامي لو سمحتي انا قولتلك مش هنزل لمراد دلوقت.
والدتها:يعني اي مش فاهمه بقالك 8شهور عندنا هنا ولا اكنك متجوزه؟!
سارة:مراد لما يتصل يقولي انزلي هنزل اوك.
والدتها:As You like.

في مصر بعد ثلاثة اشهر..
كانت نيرور اقتربت ان تضع طفلها..مقدار شغفها لروئيته هو ذاته مقدار خوفها من مراد وان ينفذ ما في باله..

ذهبت نيروز مع مراد الي المشفي لتستعد لعمليتها الجراحيه..
كانت تجلس في غرفة التعقيم ترتجف علي الرغم انهم في فصل الصيف..

كان مراد يساعدها في ارتدى ملابس المشفى وهو يبتسم بمكر..
أتت الممرضه تخبرها انه ميعاد دخولها الي غرفة العمليات..
فأماءت برأسها ثم نظرت الي مراد قائله بتحذير:مش هتاخده انت فاهم.

ابتسم بسخريه قائلاً:هنشوف لما تفوقي من البينج.
نظرت بتوتر إليه ثم دلفت مع الممرضه..شعرت بانقباض في قلبها عندما رأت فراش العمليات امامها..

فتمسكت في الممرضه وكأنها حبل نجاتها قائله:عشان خاطري مش عاوزه اولد.
الممرضه:اهدي يا مدام هتاخدي بنتج مش هتحسي بشيء.
نيروز بنبره باكيه:هياخده مني هياخد ابني مني ارجوكم افهموني بس.

نظرت نهي إليها ثم قالت بأمر:مدام ضغطك هينخفض ودا غلط مش هنقدر نولدك قيصري كدا.
نيروز:يا دكتوره افهميني بس اللي برا دا هياخد ابني مني هو متجوزني عشان الخلفه والله.
تعاطفت معها نهي فقالت:طيب اتفضلي مع الممرضه برا وخدي نفسك وارجعي تاني.

خرجت نيروز وهي تلتقط انفاسها بصعوبه فتقابلت معه..
مراد بتوجس:في اي؟!
الممرضه:المدام ضغطها انخفض ودا مينفعش..وحالتها النفسيه مضطربه.

مراد:دا خوف ولادها..دخليها تاني.
الممرضه:مش هقدر يا دكتور.
مسكها مراد من ذراعها قائلاً:قولت دخليها تااني.
ابتلعت باقي كلماتها ثم اخذت نيروز مره اخرى الي غرفة العمليات..

نهي:اي دا؟!
الممرضه برعب:دكتور مراد قالي ادخلها دا خوف ولادها.
نيروز ببكاء:محدش يولدني ارجوكم.
نهي:اي الكلام دا يا مدام هو هيفضل في بطنك للابد؟؟

نيروز ببكاء هستيري:هياخده منننييي هياااخد ابني يا ناس افهمووا.
نهي:لا انا مينفعنيش كدا اتفضلي برا لحد ما تهتدي.
خرجت نيروز وهي تتكئ علي الجدارن وفتحت الباب وخرجت وجدته امامها..

مراد بغضب طفيف:بتعيطي هاه..انا هخليكي تولدي يا نيروز…ثم سحبها من يدها الي غرفه بها سرير والقاها عليه..

فدلفت الممرضه خلفه..
مراد بلهجه امريه:روووح هاتي حقنه طلق صناعي حاالا.
نيروز بصراخ:لالا ارجوك خلا..ص خلاص..وال.. له هو..لد..قيصري.
نظرت المنرضه اليه فصرخ مراد بها فركض تحضر تلك الحقنه..

مسكها مراد من ذراعها قائلاً:هخليكي تحسي بكل الوجع يا نيروز.
نيروز بترجي وبكاء:خلاص والللله ثم اخذت تشهق ببطئ قائله:هو..لد ون..بي ب..ب..لااش..طلق.

أتت الممرضه بالحقنه فاخذها منها وحقنها بها تحت صراخها المستمر..
ثم وقف امامها..نظرت نيروز إليه ثم اكملت بكاءها..دقيقه..الثانيه..الثالثه..ثم صرخت بألم ووضعت يدها علي بطنها وتبكي..

نيروز:وقققف الووجع داااا..ارجوووك.
اقترب منها قائلاً:هتدخولي تولدي ولا تولدي في مكانك.
نيروز ببكاء وصراخ من الآلم:هدخوووول ااااه خلصني من الوجع يا دكتور ونبيييي.

اشار مراد رأسه الي الممرضه فسحبت الفراش المتنقل الي غرفة العمليات..
جلس مراد ينتظر حتي سمع اول صوت لأبنه علي تلك الحياة..

وقف في مكانه حتي خرجت الممرضه به قائله:الف مبروك يا دكتور عريس زي القمر.
حمله مراد بين يده ثم فرت دمعه من عيونه وقبل جبينه..
مراد بحنان:نورت يا زين باشا.

بعد نصف ساعه فتحت نيروز اعينها بوهل..ثم نظرت حولها واغلقت عيناها مجدداً لتعتاد علي الاضاءه..
ثم اخيرا فتحت عيناها ونظرت حولها فلم تجد طفلها..نهضت بفزع فوضعت يدها علي بطنها بتألم..

فدلفت الممرضه اليها بالمسكنات..
نيروز بتعلثم:ابني فين؟!
الممرضه بجمود:مات.
نيروز بصدمه:اي مااات.. ثم ببكاء لا انت كذاابه لا ابني مامتش..قوليلي الصراحه هو قالك كدا صح الدكتور قالك كدا.

الممرضه:مش هقدر اخبي عليكي هقولك الصراحه.
نيروز بترجي:قولي ونبي قلبي هيقف.
الممرضه بحزن:مع دكتور مراد.
نيروز بتوجس:وهو الدكتور فين؟!
الممرضه بتعلثم:احم دكتور مراد مشى.
انخلع قلبها فقالت بنبره شبه باكيه:مشى فين؟؟
الممرضه:خرج من المستشفي ومشى وقالي اقولك انه مات ومتفكريش تدوري عليه تاني.

يتبع…
شعرت بالغرفه تدور من حولها وارجعت رأسها الي الخلف وهي تلتقط انفاسها بصعوبه..
الممرضه بقلق:مدام انت كويسه.
هزت راسها بالنفي ثم شعرت بألم اسفل بطنها فوضعت يدها موضع الألم..
الممرضه:دا مكان الخياطه هجبلك مسكن.
نيروز بوهن:انا عاوزه عبايتي اللي جيت بيها.
الممرضه:مينفعش تخرجي دلوقت.
مسكت نيروز يد الممرضه بترجي:انت عارفه عنوان بيته صح.
سحبت الممرضه يدها بخوف:ل..لا معرفش.
نيروز:متخبيش عليا ارجوك انا ابني مشفتهووش.
الممرضه:بصي انا والله العظيم ماعرف عنوانه بس اعرف حد يعرف العنوان.
نيروز:ميين؟
الممرضه:دكتوره نهي..هروح اعرف منها العنوان واجبلك مسكن.
نيروز بتألم:متتاخريش ارجوكي وهاتيلي العنوان في ورقه عشان منساش.
الممرضه بأبتسامه صفراء:حاضر.
خرجت الاخرى فنظرت نيروز امامها وهي تتخيل ملامح طفلها الصغير…
دخلت الممرضه بعد ربع ساعه ومعاها الدواء وكوب ماء وملابس نيروز..
نيروز:جبتي العنوان.
الممرضه:اه طبعا بس الاول خدي علاجك.
اخذت نيروز منها الكوب والدواء وتناولت ذلك المسكن..
نيروز:هاا.
الممرضه:الورقه اهيه..بس اسفه.
نيروز:اسفه!! علي اي؟؟
الممرضه:هتعرفي بعدين..يلا سلام.
خرجت الممرضه وتركت ملابس نيروز علي حافة الفراش..
فنهضت ببطئ وشعرت بنخذه اسفل بطنها ولكنها تجاهلتها..
ولكن قبل ان تترك الفراش تثاقل جف عينياه بشده وهنا ادركت ان ذلك الدواء به منوم ولذلك السبب تأسفت الممرضه..
نيروز في سرها:لالا لازم اخرج انهاردا.
ولكن هيهاات وقعت علي الفراش في ثبات عميق..وهنا دلفت نهي والممرضه وعدلوا وضعيت نومها..
نهي بأسف:ربنا يصبرها.
الممرضه:انت بجد كتبتي عنوانه الحقيقي.
نهي:ايوا طبعا دي ام..واتحرمت من ابنها من قبل ما تشوفه..دا ربنا يحاسبني لو انا عارفه مكانه وخبيت.
الممرضه:فعلا عندك حق.
في فيلة المصري..
دلف مراد ومعه صغيره علي يده وهو ينظر اليه بحنان وصعد الي تلك الغرفه التي اعدها له خصيصاً منذ معرفته بحمل نيروز..
وضعه في سريره الصغير..ثم استدعى الداده سعاد..
**الداده سعاد سيده في الخمسون من عمرها..تعمل في تلك الفيلا منذ فتره كبيره..وتعتبر هي من اعتنت بمراد منذ صغره وتعتبره ابنها..
الداده:خير يا مراد بيه؟
مراد بحده:الطفل دا يتعمله رضعته حالا وتجبيهالي.
الداده بتوجس:حاضر.
ثم ذهبت واعدت تلك الرضعه وهي في حيره من امرها ثم صعدت مره اخرى إليه..
الداده:اتفضل يا مراد بيه.
تناوله هو من يدها ثم حاول ارضاعه ولكن ابنه رفضها وشرع في البكاء..
مراد:هو انت منهم!!
الداده:لمؤخذه يا مراد يابني بس هو عاوز لبن امه مش صناعي.
مراد بحده:وانت اي عرفك!!
الداده بحزن:انا كنت ام في يوم من الايام قبل ما ابني الله يرحمه يموت وهو صغير ولما حاولت ارضعه صناعي رفض.
مراد باهتمام:وانت كنتي عاوزه ترضعيه صناعي لي؟؟
الداده:كنت تعبانه من الولاده وكنت لسا صغيره ومش عارفه اتصرف.
مراد وهو يتركها:هجبله مرضعه بفلوس.
الداده في سرها:ياعيني علي امه وقهرت قلبها يا ناس.
في صباح اليوم التالي..
تململت نيروز في فراشها وفتحت عيناها بوهن علي ضوء الشمس المتسلل من النافذه وسقطت علي وجهها..
جلست بحذر ونظرت حولها بتعجب ثم ازاحت الغطاء عنها ووضعت يدها بحذر اسفل بطنها بتألم وانزلت ساقيها ونهضت وارتدت العبائه ووضعت حجابها باهمال علي رأسها..
ثم نظرت علي ذلك الكومودينو وسحبت تلك الورقه الموضوعه فوقه واتجهت الباب وهي تجز علي اسنانها من الألم وخرجت من غرفتها وهي تنظر حولها..ثم اوقفت سناء..
نيروز:لوسمحتي اخرج منين.
سناء:انت مدام نيروز.
نيروز بتألم:ايوا انا.
سناء بأبتسامه:دكتوره نهي عاوزه تشوفك وبعدين هتخرجي.
نيروز بترجي:لا ارجوكي انا محتاجه اخرج حالا.
سناء:اوك بس تعالي معايا.
نظرت نيروز لها ثم استندت عليها واتجه الي غرفة الطبيبه نهي ودخلوا سوياً..
نهي:اتفضلي يا مدام نيروز.
نيروز:ممكن اخرج من هنا.
نهي:حاضر هنخرجك بس المهم حاسه بأيه دلوقت.
نيروز:مش حاسه بحااااجه انا عاوزه اخرج بقولككك.
نهي:حاضر حاضر بس لازم اعرف حاسه بوجع مكان الجرح؟!
نيروز:اه ووجع جامد كمان.
نهي:طيب هكتبلك مسكنات عشان الوجع دا.
نيروز:شك..ثم وضعت يدها علي صدرها بتألم وتغيرت معالم وجهها..
نهي:في اي؟؟
نيروز:مش عارفه زي ما يكون قرص جامد في الحته دي.
نهي:عشان لازم ترضعي ابنك..معني انك حسيتي بكدا يبقي ابنك جعان.
نيروز بحزن:وانا هحس ازاي من غير ما اشوفه يا دكتوره.
نهي:دا شيء طبيعي من غير ماتشوفي ابنك..زي ما كانوا بيقولوا زمان صدر الام بيحن ويحس بعيلها.
نهضت نيروز واخذت تلك الورقه منها قائله:انا لازم امشي وشكرا جدا.
ثم خرجت وتركتها في الغرفه..كانت نيروز تسير مستنده علي حائط المشفى حتي اوقفتها نهي..
نيروز بضيق:عاوزه اي تااني.
نهي:هوريكي البوابه.
نيروز:اه صح متاسفه.
نهي:ولا يهمك تعالي اسندي عليا.
مالت نيروز عليها وسارت ببطئ معاها حتي خرجوا من المشفى..فوقفت نيروز وشكرت الطبيبه..
نيروز:بشكرك جدا.
نهي:العفو علي اي..بس خدي دول.
نيروز:اي دول؟؟
فتحت نهي كف نيروز ووضعت مبلغ من المال قائله:دول عشان المواصلات اللي هتوصلي بيها للفيلا.
نيروز:هو عايش في فيلا؟؟
نهي:انت متعرفيش ولا اي؟
نيروز بتهكم:هو انا اعرفه اصلا.
نظرت نهي لها بتعجب ثم قالت:المهم خديهم وعندك العنوان في الورقه..بس بتعرفي تقري؟؟
نيروز:اه بعرف علي فكره انا كنت هدخل كليه علوم بس البركه في الدوك الكبير اللي عمل فيا كدا.
نهي بشفقه:لا إله إلا الله.
نيروز:عن اذنك بقي عشان متاخرش اكتر من كدا.
نهي:اذنك معاكي.
نظرت نيروز لها بشكر ثم تركتها ووقفت تنتظر سيارة أجره..حتي وجدتها وركبتها..
نيروز:ممكن توديني العنوان دا.
اخذ السائق الورقه ثم قال:تمام مفيش مشكله بس هاخد مبلغ.
نيروز:موافقه يلا.
تحركت السياره بها وهي تنظر الي تلك الطرقات الجديده علي عينيها حتي توقفت السياره امام بوابه كبيره وامامها حارسين ذو اجسام كبيره..
السائق:هي دي الفيلا يا مدام.
نظرت نيروز اليها ثم نظرت السائق:هتاخد كام بقي؟
السائق:هاتي 80ج.
اعطه المبلغ المطلوب ثم نزلت بحذر من السياره..
نظرت الي البوابه وخفق قلبها بشده..فهل ياترا ستأتي لها الشجاعه لكي تدخل الي ابنها ام ستتراجع..

يتبع…
نظرت الي البوابه وحسمت امرها..نعم سأذهب لاخذ طفلي منه..انه حقي انا وليس حقه..انا من تعبت انا من اصبت بالغثيان عدت مرات وليس هو..هو من هو!! هو ابيه فقط لن انكر ذلك ولكن انا من تألمت ومازلت اتألم..
مرت الطريق بقدم مسرعه ثم وققت امام تلك الجثتين كما قالت هي..
نيروز في نفسها:يالهوي اي الجثث دي..طول بعرض..هو الدوك مهم اوي كدا.
حمحم احد الرجال ليقظها من تفكيرها قائلاً:خير يا انسه.
نيروز بتهكم:انسه!
نظر الاخر لها بعدم فهم فقالت:لو سمحت انا عاوزه ادخل للدكتور.
قال الاخر بسخريه:الدكتور دا تلاقيه في المستشفى مش هنا.
نيروز بنفاذ صبر:مش دي فيلا المصري.
قال الرجل الاخر:ايوا هي..انت بقي عاوزه مين؟؟
نيروز:صاحب الفيلا.
**جماعه عشان نميز بين الحارسين هقول راجل1 وراجل 2 اوك**
رجل1:توفيق باشا؟؟
نيروز:توفيق مين لا مش دا’
رجل2:مراد بيه!
نيروز:ايوا هو دا انا عاوزاه ضروري.
رجل1بعدم اهتمام:روحيله الشركه.
نيروز:شركة اي لا انا عاوزه اشوفه دلوقت.
رجل2:قولنا الشركة ويلا من هنا بدل ما امد ايدي عليكي.
نيروز:طب هو جوا.
رجل1:منعرفش.
نيروز بنبره باكيه وتألم اسف بطنها:ارجوك دي مسألة حياة او موت.
شعر رجل2 بالشفقه اتجاهه فقال:ايوا جوا.
نيروز:طب قوله نيروز برا عاوزاك.
رجل1:انت هتستعبطي!
نيروز:قوله نيروز بس هو هيفهم.
رجل2:لا بقولك اي خدي بعضك وامشي من هنا احسنلك.
مسكت نيروز كفه بترجي ثم بكت:وحياة اغلي حاجه عندك قوله بس نيروز مش هتخسر حاجه انا محدش حاسس بيا ارجووك.
نظر رجل2الي يده التي بين كفوفها الصغيره ثم قال:انت كدا هتقطعي عيشي.
نيروز:متخافش انا هكلمه ومش هيمشيك لو حصل انا هرجعك تاني بس ارجوك ساعدني ومش هنسالك المعروف دا.
نظر لها بتشفي ثم سحب يده منها ودخل الي الداخل..
بمجرد فتح البوابه ظهرت حديقه واسعه بها الكثير من الالوان التي تنعش القلب والروح..ثم ظهر في نهاينها فيلا كبيره تبدو كالتي تأتي علي التلفاز..
دخل رجل2 اليها ثم اغلق البوابه..
نظر له رجل 1 قائلاً:انت اي حكايتك.
نظرت نيروز له بتألم ووضعت يدها اسفل بطنها وانحنت بجذعها للامام بتألم قائله:كله هيبان دلوقت ااااه.
نظر اليها الحارس ثم اقترب منها بحذر قائلاً:انت كويسه يا انسه.
نيروز بتألم:لا مش كويسه.
رجل1:اي اللي بوجعك طيب وانا اساعد.
نيروز بنفاذ صبر وغضب:تخرص هيساعدني انك تخرص معايا صداع مأكلتش من امبارح وانت عمال تلوووك.
نظر لها بسخت وكاد يتكلم ولكن البوابه فتحت مرة اخرى وظهر رجل2..
نيروز:هاا.
رجل2:ادخولي.
لم تصدق نيروز ما سمعته للتو..ثم فتح لها البوابه فدخلت ببطئ وهي تنظر حولها حتي وجدته يقترب من بعيد باتجاهها وعلي قسمات وجهه الغضب..
نيروز برهبه:دا مش هينفخني دا هيقتلني..بس مش مهم انا عاوزه ابني وبس.
اقترب مراد بخطوات سريعه حتي اصبح امامها فجذبها من ذراعها بقوه باتجاهه وقال بصوته الرجولي الخشن:انت بتعملي اي هنا..ابنك مات خلاص انسيه.
نيروز بشجاعه زائفه:محدش بينسى لحمه ودمه يا دوك..ثم ازاحة يده بقوه عنها قائله:انا عاوزه ابني.
مراد ببردو:مالكيش حاجه عندي انسيه يا نيروز ابنك دا بح خلاص مات.
هنا انهارت نيروز وقالت بصراخ:مفيش حااجه اسمها بح او ماات انا ابني هشوفه مهما حصل يا حيوان انت فااهم.
نظر مراد لها ثم أتاه اتصال فأجاب وهي امامه تصرخ ولكنه لا يسمعها حتي..
مراد:امممم.
الجهة الاخرى:….
مراد بهدوء:دا سابع واحده تمشي يعني اي مش راضي يرضع من كدا دول.
الجهة الاخرى:……
نظر مراد لنيروز بتشفي ثم ابتسم بمكر قائلاً:لا خلاص انا اللي هتصرف دلوقت.
ثم اغلق الخط..
مراد بأستفزاز:ها خلصتي!
نيروز:ينعل برود اهلك.
ثم شعرت بنغزه في صدرها فوضعت يدها عليه وانحنت قليلاً للامام..
نظر لها بتوجس فهو يعلم ما بها الآن..فقالت هي بنبره تحتلها البكاء:انا ابني جعان حرام عليك.
مراد بسخريه:جعان ومين قالك بقي كدا؟
نظرت له بتألم ماذا ستقول له عن احساسها..انها فطرة خلقها الله بها هل سيفهمها ام سيسخر منها..
قال مراد بعد ان صمت هي وظلت تنظر إليه:هتشوفي ابنك بس بشرط.
هنا توقف الوقت بنيروز ستوافق بالفعل دون التفكير نعم نعم ستوافق..
نيروز:اي حاجه اشرط عليا اي حاجه حتي لو هترميني في البحر بس طبعا انا مش هقبل عشان انا عاوزه اربي ابني واعيش معاه او حتي اشتغل خدامه عندك بس اشوفه والمسه.
مراد بخبث:ما دا اللي هيحصل.
نيروز بعدم فهم:هترميني في البحر!!
مراد بمكر:لا..هتشتغلي خدامه هنا دون مقابل مادي..هتاكلي وتشربي وتربي ابنك هنا بس محدش يعرف انك امه فاهمه ولا لاء ولاحتي ابني هيقولك يا ماما..هيقولك يا داده.
نظرت بصدمه وقالت:يعني اي؟؟ ابني هكون بالنسباله شخص مبهم كدا..هتحرم من كلمة ماما.
مراد:دا شرطي عاوزه تقبلي اتفضلي معايا جوا ومش عاوزه البوابه وراكي..قدامك دقيقه.
ثم استدار واتجه الي الداخل..ظلت نيروز تنظر إليه وهو يبتعد وقلبها يتمزق من الألم ثم حسمت امرها وسارت خلفه..
نظر مراد الي الوراءزفوجدها تسير خلفه فابتسم بمكر..
دخلو بهو الفيلا فوجدتها نيروز واسعه للغايه من الداخل..يالله ما هذا الجمال انا لم اكن اسكن في منزل آدمي حتي ولكنه احتواني بين جدرانه..
اتجهوا الي الدرج فصعد مراد امامها ولكنه وجدت صعوبه في رفع قدميها فكلما رفعهتا تشعر بذلك الجرح فتتألمت..
اخذت تصعد الدرج ببطئ شديد وهي تجز علي اسنانها..امرأة مكانها ماكانت ان تترك فراشها قبل اسبوع حتي تتعالج جزئياً..ولكن هي سارت صباح يومها الثاني..
وقف مراد في انتظارها وهو يراقبها..هو يعلم مدى ألمها فلم بتكلم حتي وصلت..سار في ممر به العديد من الغرف ولكن هنا توقف بها الزمن مرة اخرى..
لقد سمعت صوت بكاء صغيرها..في تلك اللحظه لم تنتظر ان تعرف من مراد مكان الغرفه بالقادها قلبها إليها وبسرعة البرق أيضا..وقفت امام الباب الذي يحول بينها وبين صغيرها ثم فتحت ببطئ فظهر صوته بوضوح..
ضربات قلبها تقرع مثل الطبول..تزداد ثم تزداد سيخرج حتماً من مكانه..فتحت الباب علي مصرعيه فوجدت الغرفه باللون الازرق واسم Zayn بالانجليزي محفور في منتصف الحائط المقابل للباب..
تجولت عيناها في الغرفه حتي وقعت علي ذلك السرير المصنوع من الخشب علي شكل صندوق كبير ولكنه بأرجل وبه عجلات صغيره..
تقدمت نحوها ببطئ لم تنتبه الي ذلك الواقف الذي يتابعها بتوجس شديد..
وقفت امامه مباشرةً وهي تراه الان تراه يداها الصغيرتان المرتفعه في الهواء وهو يبكي..وجهه الصغيو وتلك الشعيرات المتفرقه في رأسه..تلك العينان المغلقه وهو يبكي حاجبيه الصغيران..
ابتسمت بوهن ثم حملته برفق ومن بين صرخاته..اخذت تدندن بهدوء..كانت تحمله وكأنه شيء هش تخاف ان تكسره او تفعصه بقوة يديها..
نيروز لنفسها:دا صغير اوي زي العروسه اللعبه.
صدم مراد عندما توقف الطفل عن البكاء..فهو من الامس يحاول معه بشى الطرق ولكنه لم يهدء..
وكأنه استشعر وجود امه بجانبه..اغلق عيناه براحه ثم فتحمها لتتجمد نيروز في مكانها..تلك العينان..انا اعرف تلك العينان انها لمراد..ذلك اللون الاخضر..يارباااه من بين كل تلك الچينات اخذ چين ابيه في العينان..انتظر لحظه..ليس العينان فقط بل الانف الحاد..البشره البيضاء تلك الشفتان التي تركت علي جسدي الكثير من العلامات المؤلمه..ولكنها اصغر مهلاً مهلاً انا احمل نسخه مصغره عنه..
كانت تلك الكلمات تدور في رأسها..لم تشعر بالغرفه حولها بحثت عن اول مقعد ‘جلست عليه ثم نظرت الي ذلك المائل علي الباب وعاقد يديه امام صدره ويتابع المشهد بابتسامه فهمتها نيروز..
نظرت نيروز الي ما بين يدها..لم تراه طفلها انها تراه مراد..اغمضت عيناها بقوه وتنهدت وقالت لنفسها:دا ابنك..اكيد لازم ياخد ملامح منه دا ابوه يا نيروز..ابوه اللي انت حبتيه بالرغم من قسوة واهانته ليكي.
فتحت عيناها فوجدت ذلك الصغير ينظر لها بهدوء غريب وشفتيه تتحرك فمهت نيروز انه جائع..ولم تتأخر واجهة صعوبه في التعامل مع الوضع في الاول لكنه تفاجئت بان الطفل لم ينتظرها ان تضبط وضيعتها حتي لم بدء في شرب الحليب بشراه..
نظرت نيروز إليه بحب..علمت انه لم يتناول شيء منذ الصباح..من طريقته في شرب اللبن..سقطت دمعه ثم تحولت الي نهر من الدموع..اخذت تبكي بقوة وتشهق وكأن احدهم مات للتو..
تنظر الي طفلها وتبكي بشده..ما هذا القهر اخذت تستجمع شتات نفسها ثم نظمت انفاسها ونست ذلك المعتوه الذي يراقبها..نظرت إليه ثم تذكرت انها ترضع طفلها فأحمر وجهها بشده وقالت بصوت منخفض حتي لا تزعج طفلها..
نيروز بصوت منخفض:بتبص علي اي يا حيوان انت اطلع براااا.
مراد بخبث:بتفرج اي بلاش نتفرج كمان.
نيروز:يتغرجوا عليك وانت خيبان يا بعيد.
مراد بمكر:عيب لما تدعي علي ابو ابنك اللي في ايدك.
نيروز بتذمر:مش ابنك أنا ابني.
مراد بتهكم:مهما حاولتي تنكري اني ابوه او ليا حق فيها..هتبصي ليه هتلاقيني قصادك..دا اصدق من تحليل الDNA.
تنهدت بحسره فهي تعلم انه محق..ثم قال بمكر وهو ينظر لها بوقاحه:تحبي اساعدك!
نيروز بعدم فهم:تساعدني في اي بالظبط!!
مراد وهو يقترب:اصلك بترضعيه غلط ممكن كدا يتأذي.
نظرت نيروز لنفسها ثم انزلت غطاء راسها علي ثديها وقالت بتوتر وخجل ممزوجي بالغضب:ابعد عني مالكش دعوه هو بياكل اهوه انت مالك انت.
وقف امامها قائلاً:الاه مش ابني.
ثم رفع الغطاء عنها فاحمر وجهها بالكاد تستطيع التنفس..
ثم عدل طفله وعلمها كيفية ارضاعه وتعمد ان ينظر اليها بوقاحه لتخجل هي بدورها..
ثم تركها ووقف عند الباب وقبل ان يغادر قال بمكر:خدي بالك عشان…ثم نظر اليها بوقاحه فقالت:اطلع برا يا قليل الادب يا حيوان.
نظر لها وقال:انت فهمتي اي انا كنت هقول خدي بالك عشان متكتميش نفسه من غير ما تحسي.
نيروز بعيون حمراء وهمس مختنق:اطلع برررررا.
اغلق الباب فسمعت صوت ضحكته الرجوليه الملفته للانظار فتنهدت وارجعت رأسها للخلف وهي تفكر فيما سيحدث في الايام المقبله..هل حقا ستصبح خادمه امام ابنها او المربيه الخاصه به؟! هل حقاً سينادي عليها بلقب داده؟!..
يتبع…
انتهنت نيروز من ارضاع طفلها وظلت تتأمل ملامحه..ولكن تلك النغزات التي تجتحها من الاسفل تعكر صفوها..
فنهضت ببطء ووضعته في سريره..ثم سمعت صوت انوثي يضحك بقوه..فخرجت من الغرفه وجدت ما لم تكن تتوقعه..


وجدت امرأة بشعر اصفر اللون تحتضن مراد وتقبله من شفتيه..
تجمدت نيروز في مكانها وشعرت بان هناك خنجر غرس في قلبها..
انتبه مراد لها فابتعد عن ساره زوجته الاولى..

نظرت ساره له بتعجب ثم لمحت نيروز..
سارة بتكبر:مين دي يا مراد؟؟
مراد:دي الداده بتاعت مراد الجديده..وهتكون هي مرضعته.
سارة بتصنع:انا اسفه يا حبيبي انت عارف اني تعبانه مش هقدر ارضع زين..ابننا.

نظر مراد لها دون اي مشاعر ثم اتجه الي تلك الواقفه وتحبس دموعها..
مراد بنبره جافه:ورايا حالا.
تحركت نيروز خلفه ونزلت الي بهو الفيلا بمجرد نزلولهم اشار الي باب..

مراد:دي اوضتك..قولت اخليها جنب السلم عشان تطلعي وتنزلي بسرعه.
نيروز بهمس:انا عاوزه اكون جنبه فوق.
مراد:محدش من الخدم بيطلع ينام فوق.

للمره الثاني يطعنها في فؤادها بكلاماته..نظرت بتهكم ثم سارت ببطء الي غرفتها ودخلتها واغلقت باب بقوة في وجهه..
وضعت ظهرها علي الباب وانفجرت في البكاء..

نيروز بتقطع:د..دا متجوز..غي..ري.
وضعت يدها اسفل بطنها وتحركت الي ذلك السرير ونامت عليه وهي تنزف من جرحها..ولكن نزيف قلبها كان اكبر نزيف..

في وقت المغرب..
كان مراد يهبط من اعلي السلم ومر بجوار غرفتها فسمع صوت تأوه انثي وكأنها تنازع الألم..
بالطبع لم يستأذن للدخول فهو مراد **نينينييي**
وجدتها تتلوى مثل الأفعى وتبكي من الألم..سار بتوجس ووقف امامها..

جلس علي الفراش ووضع يده علي بطنها ولكن تفاجئ بتلك الدماء التي طبعت علي يده فنهض وهو ينظر بصدمه..

رفع تلك العبائه ببطء فمسكت يده قائله بوهن وبكاء:سيبني ابعد عني متلمسنيش.
لم يهتم فرفع العبائه وجدها ترتدي ملابس المشفى اسفلها وسابحه في الدماء..

نهض وخرج من الغرفه وغاب قرابة العشر دقائق ثم دخل وفي يده زجاج خمر وحقيبة الاسعافات الخاصه به..

جلس بجوارها ثم اخرج خيط وابره ففزعت نيروز..
نيروز بخوف:اا..نت هتعمل اييي؟؟
لم ينظر لها بل ادخل الخيط الطبي في الابر الطبيه ثم فتح زجاجة الخمر..اقترب من جوف فمها..

مراد:اشربي.
نيروز:خمررره!!
مراد:اشربيها معنديش مخدر حاليا غيره او بنج.
نيروز بتألم:مخدر او اااه بنج ليييي.
مراد:الجرح فتح لو فضلتي تتكلمي كتير هتتصفي وهيجيلك صدمة نتيجه فقد الدم وتغوري في ستين داهيه.

ابعدت زجاجة الخمر عنها قائله:خاليني اغور من وشك.
مراد:حلو اهو اعرف اربي ابني لوحدي.
ثم جذبها من شعرها ففتحت فمها بتألم وسكب الخمر في جوفها وهي تنازع اسفله حتي شربت نصف الزجاجه..

اخذت تكح بقوه وتبكي من طمعه اللاذع..
فابتسم بتهكم قائلاً:اول مره بعد كدا هتتعودي.
نيروز:منك كح لل كح لله.
بدءت نيروز تفقد الإحساس بألم وباقي اطراف جسدها وكأنها شلت..

نيروز بخوف:انا مش حاسه بحاجه.
مراد وهو يرفع عبائتها:هو دا المراد.
اعترضت طريقه بيدها فسحب حزامه وربط كفيها به ثم ربطه في السرير…

نيروز ببكاء:ابعد عني.
مراد:للاسف مضطر اساعدك عشان زين وعشان القسم اللي اقسمته في الطب.
ابعد ملابسها عنها ثم وضع شرشف خفيف علي قدميها عندما شعر بخجلها واحمرار وجهها..

تفحص الجرح وبالفعل وجدته فتح مره اخرى فقال بتهكم:دكاترة اخر زمن.
ثم اخذ يتعامل مع الجرح بمهاره واحترافيه حتي اغلقه من جديد..
كل هذا ونيروز تغلق عيناها بقوه كانت تشعر ببعض النغزات ولكنها لم تكن مؤلمه..حتي انتهى ومسح الدماء الباقيه عن بطنها وغطئها جيدا…

وهي كانت علي وضعيتها فقال بسخريه:انا خلصت علي فكره.
فتحت عيناها ونظرت إليه نظره لم يفهمها هو..ثم فك يدها قائلاً:عندك الحمام في الاوضه هنا اخولي استحمي وهدومك عندك في الدولاب البسي واطلعي لزين صحى من ساعتها.

ثم خرج وتركها..وبالفعل لم تنتظر نيروز بل دخلت الي دورة المياه ونعمت بحمام دافئ..مررت اصابع يدها علي الجرح الذي خيطه مراد مجدداً وهي تتذكر معالم وجهه عندما قيد يدها..

ثم مشطت شعرها وفتحت الخزانه واخرجت ترنج باللون الاسود ثم خرجت من الغرفه وصعدت الي غرفة زين..

بمجرد ان فتحت الغرفه حتي خرج صوت بكائه فسارت بتمهل وحملته في يدها..
نيروز:ياربي اومال انت اخدت مني اي بقي علي كدا.
مراد من خلفها:ولا حاجه.
فزعت نيروز من حضوره المفاجئ لها وقالت:مش تكح او تعطس كدا خضتني.

مراد وهو يجلس علي الاريكه:مش ذنبي انك ماخديش بالك اني قاعد في الاوضه من ساعتها.
نيروز:طيب يا خفيف اطلعي برا عشان ارضعه.
مراد بمكر:اخرج لي منا شوفت كل حاجه قبل كدا.

احمر وجهها وقالت:اطلع بررررا.
نظر لها ببرود ثم اخرج هاتفه وظل ينظر فيه..تنهدت نيروز ثم جلست علي المقعد وظلت تنظر اليه بتوتر ظناً منها انه يختلس النظر إليها..

حتي اطمئنت انه مشغول في هاتفه وبدءت في أرضاع طفلها ولكن مع وضع وشاح خفيف وجدته بجوارها يحجب الرئيه عن جسدها..

كانت نيروز تسترق النظر إليه حتي قال هو:هتقولي اي؟؟
نيروز بتوتر:اقرل اي في اي؟؟
رفع عيناه إليها قائلا:بلاش لف ودوران يا نيروز واخلصي كنتي عاوزه تقولي اي.
نيروز:عرفت منين اني عاوزه اتكلم أصلا.

مراد بخبث:مفكراني مش واخد بالي يعني انك بتبصيلي يعني؟؟
نيروز بتعلثم:هه لا مبصتش.
مراد:مش موضوعي دلوقت بصيتي ولا لاء..موضوعي انك هتقولي اي؟؟

نيروز بنبره منكسره:مين اللي كانت معاك لما خرجت من اوضة زين.
مراد:وانت مالك!
نيروز:هو اي اللي مالي..بتقولي علي زين انه ابنها لي؟؟
مراد:عشان هي مراتي.
نيروز:من امتي؟
مراد:من8سنين.

لجمت الصدمه لسان نيروز ونظرت بعدم تصديق فقال هو:مصدوم كدا لي..فكرتي انك اول واحده صح؟؟
نيروز بأنفعال:اومال اتجوزتني لي؟
مراد:اممممم مزاجي.
نيروز:مزاجك! مزاجك انك تهني وتضربني وتغصبني وتاخد ابني مني تقولي مزاجي..طب اتجوزتني لمزاجك..خلتني احمل ليييي؟؟

مراد بهدوء مستفز:مزاجي بردو..مزاجي اني اخليكي حامل.
كادت ان تصرخ في وجهه ولكنها تذكرت ان صغيرها في يدها فنظرت الي زين الذي يأكل ثم نظرت لمراد بشرار من النار في عيناها..

نيروز بتهكم وسخريه:ومزاجك مقالكش تجيب ابنك من مراتك اللي معاك من8سنين؟؟
مراد:دي بقي حاجه ترجعلي انا والله مالكيش دخل فيها.
ثم نهض قائلاً بمكر وهو ينظر لها:وخالي بالك في كاميرات في الاوضه هنا.

نظرت إليه وعنياها تكاد تخرج من مكانهما..فقال هو:انا شايف كل حاجه من دا..ثم رفع الهاتف ولوح به في الهواء وخرج..

نيروز:اه يابنال#*%&$ اكيد شافني وانا ببصله من الكاميرا.
ثم نظرت الي زين قائله:كل يا حبيبي ماما..ابوك طلع خنزير بجداره.
ثم تذكرت ساره وهي تقبل مراد فغلت الدماء في عروقها..

نيروز لنفسها:في اي يا نيروز انت غيرانه منها علي اي؟؟..بس دا جوزي انا حتي لو حيوان وخنزير بس مقبلش تكون في ست غيري بتشاركني فيه.

تنهدت بضجر فنام زين علي يدها..شعرت نيروز بتوقف زين علي الاكل فنظرت اليه وجدته نائم..فعدلت ثيابها او بالاصح رفعت سحابة جاكيت الترنج..

نيروز بتهكم:كان عامل حسابه اني هعيش مع زين..وجاب الترنجات كلها بسوسة عشان تسهل الموضوع عليا..ثم قالت بهمس ياناااري خنزززيرر بشااااكل.

ثم قبلت جبين طفلها ووضعته في فراشه..وخرجت من الغرفه ونزلت الي غرفتها وجلست علي الفراش..
نيروز:اي دا الفرشه اتغيرت!!
وجدت الباب يطرق فاذنت للدخول..فدخلت الداده سعاد..

سعاد بالطف:اتفضلي يا نيروز بيقولك مراد كلي الاكل كله عشان زين يتغذى.
نيروز بتهكم:طيب طيب حطيه هنا.
اقتربت الداده منها ثم وضعته علي المنضده الصغيره وجلست امام نيروز علي الفراش ومسحت علي رأسها بحنان..

شعرت نيروز بحنان الداده وفي رغبه في البكاء فانفجرت ورمت نفسها بين احضان الداده..

نيروز ببكاء وشهقات متقطعه:انا..قاطعتها الداده:طلعي كل اللي جواكي يا نيروز انا عارفه كل حاجه يا بنتي.
ظلت نيروز تبكي حتي ارتخى جسدها وابتعدت عن الداده..

سعاد:ارتحتي شويه؟
هزت نيروز رأسها فقالت الأخرى:انت شكلك صغير علي كل دا.
نيروز:انا هكمل ال19 كمان اسبوعين.
شهقت الداده بصدمه وقالت:يالهوي هو اتجوزك اول ما كملتي ال18.

هزت رأسها بنعم وقالت:كنت لسا مكملهم بقالي اسبوع..واتقابلنا كانت ساعه سوده ومهببه علي دماغه البعيد.
ابتسمت الداده قائله:بصي اعتبريني امك التانيه..لو عوزتي اي حاجه يا نيروز تقوليلي فورا.

نيروز بتهكم:بلاش امي بس.
الداده:لي؟
نيروز:امي باعتني للدوك دا زي ما باعت اختي الله يرحمها زمان..اختي منه ماتت بسبب امي وابويا.
الداده:اختك؟؟ ماتت ازاي.
نظرت نيروز إليها فقالت الداده:لو مش عاوزه تقولي خلا قاطعتها نيروز:لالا عادي هحكيلك..انا كان عندي 12 سنه واختي منه 16 سنه ساعة لما….

يتبع…
سماح:اخرصي يا بنت..هو حد طايل يتجوز الايام دي..وبعدين دا اكبر تاجر فاكهة في القاهرة كلها.
منه:يا ماما دا اكبر مني عنده 38 سنه هياخدني يربيني من جديد دا ولا اي.

سماح:هيكتب عليكي عرفي يوم الخميس الجاي ومهرك ادفع خلاص.
منه:قولتيلي مهر اه..انتم بعتوني صح.
سقطت صفعه علي وجهها من والدتها ثم قالت:الموضوع اتقفل وعقبال اختك الصغيره اهو نخلص منكم ومن قرفكم..مش كنتم تيجوا ولاد اهو كنت رميتكم في ورشه تصرفوا علي نفسكم منها..

ركضت منه الي غرفتها ولحقتها نيروز..ثم ألقت بنفسها علي فراشها وبكت..
نيروز:منه متعيطيش.
منه بانهيار:حلمي رايح يا نيروز راح خلاص كان نفسي اكون مهندسه..كله راح من ايدي خلاص.
نيروز:منه قوليلهم مش موافقه.
منه:قولت قولت والله العظيم انا مش مسمحها يا نيروز مش مسامحه ماما..دي لو كانت ام اصلا.
ثم شرعت في البكاء..وبالفعل تم زواجها ورحلت الي عش زوجيتها او كما قالت منه عش جحيمها..
اليوم التالي..

ذهبت نيروز مع والدتها وابيها للاطمئنان علي منه..فتح لهم زوجها فرج عبد المنعم الصماد..
فدخلوا الي غرفة المعيشه..
سماح:هستاذن انا ادخل لمنه يا جوز بنتي.
فرج بصوت جشع:عندك في الاوضه..انا مش عارف اي دلع البنات دا.

ابتسمت سماح ابتسامه صفرا ثم نهضت وذهبت الي ابنتها..
ثم عادت بعد فتره فقالت نيروز:عاوزه اشوف اختي.
سماح:لا سبيها دلوقت هتطلع كمان حبه.
نيروز:لاااا عاوزه اشوفه دلوقت.
حمدي بهمس:روحي في داهيه.

نهضت نيروز مسرعه ودخلت الي اختها لتصعق من هيئتها..
جسدها الابيض مليئ بالعلامات الزرقاء..وعيناها حمراء ومتورمه من كثرة البكاء..عندما رأت نيروز انفجرت في البكاء فاندفعت نيروز اليها وعنقتها بقوه..

نيروز:هو ضربك يا منه؟؟
منه بشهقات متقطعه:ياريته كان ضربني يا نيروز ياريته كان ضربنيييي.
نيروز:هششش اهدي انا هقول لبابا.
فزعت منه قائله:اوعي يا نيروز اوعي تتكلمي ماما شافت كل حاجه وقالت عادي..انا بكرهم يا نيروز بكرهم ومش هسامحهم هما الاتنين يا نيروز.

**باك**
مسحت نيروز دموعها قائله:كنت لسا صغيره مش فاهمه اي اللي حصلها او عمل فيها اي..عمري ما كنت هحس بوجعها ولا بألمها..غير دلوقت!
ربطت سعاد علي ذراع نيروز التي اكملت قائله:واللي زاد الطين بله انها حملت..بس بعدها بتلات سنين.

**فلاش بااك**
نيروز بصدمه:اي؟؟
منه وهي تمسح دموعها:غصبن عني عرف اني باخد برشام منع حمل بقالي تلات سنين..ضربني وزي مانت شايفه دراعي متجبس اهو وحامل.

نيروز بغضب:ابو كرش ابن *#&$ تنقطع ايده اللي ضربتك.
منه:نيروز.
نيروز:اممم.
منه:انا مش هربي ابني يا نيروز.
نيروز:في اي يا منه بتقولي اي؟؟
سقطت دموعها قائله:يعني مش هشوفه يا نيروز هموت قبلها.

نيروز بصراخ:بطلي بقي بطلييي انا ماليش غيرك يا منه.
**بااك**
نيروز:كان عندها وقتها 19 وانا15..بس اختي كانت رفيعه جدا واكتشفت قبل الولاده بأسبوع ان عندها كنسر في المخ.
**فلاش بااك**
منه بأعياء:ني..روز كفايه عيا..ط.

نيروز بتوسل ودموع تتسابق علي خديها:متسبنيش يا منه انت امي وابويا وكل حاجه استحملي عشاني وعشان ابنك.

ابتسمت منه بوهن وقالت:حاضر.
مر ذلك الأسبوع وفي يوم كانت نيروز جالسه معها وتعتني بها..
منه بتألم:نيروز.
نيروز بتوتر:مالك يا منه حاسه بأيه؟

منه:اااه وجع..وجع جامد اتصلي بفرج بسرررعههه.
نهضت نيروز واتصلت علي فرج فحضر ومعه والدته..
فرج:ادخوليلها ياما دي بتولد.
دخلت والدته إليها واتت سماح وحمدي ودخلت هي الاخرى..ولكنهم منعوا نيروز من الدخول..

نيروز بغضب:مش هسيب اختي ابعد عني.
مسكها فرج من ذراعها بقوه ثم قام والدها بصفعها بقوه فنزفت من انفها..
امتلئ البيت بصراخ منه حتي سمعوا صوت الطفل..وخرجت سماح والدت فرج به..

فركضت نيروز الي الداخل وجدت اختها تتصبب عرقا وتبكي..
ركضت اليها وقالت:منه انت بتنزفي قومي اساعدك نروح لدكتور.

مسكت منه كف نيروز قائله:نيروز اوعي يا نيروز تسيبي تعليمك ويجوزوكي زي..اهلك دول مش اهل دول لو جيبنا من الشارع مش هيعملوا كدا.

نيروز:هتكون معايا ساعتها يا منه.
ابتسمت منه:خالي بالك من نفسك ومن ابني..فرج هيسميه ماهر متسبهوش يا نيروز مش هيكون يتيم الام والخاله.

شعرت نيروز بغصه في حلقها
**اقسم بالله وانا كمان بعيط** وقالت:لا انت ال.. شعرت بضغط منه علي كفها وابتسمت لنيروز ثم صمت وثبت عيناها

نيروز بهمس:منه!
لم يتحرك جفنها فهزتها نيروز بقوه وهي تصرخ:منننننننننه ردي عليا يا مننننه..ثم اطلقت صرخه قويه اجتمع من في البيت عليها..

نيروز ببكاء هستيري:قووووميي يا مننننه متسبنييييش متسبيييش ماااهر يا منننه..لالالااا قووومييب ياااا نااااااااااس اختتتتي مااتتتتت يااااانااااااس.
**باااك**
كانت تحكي نيروز تلك الذكره المؤلمه وهي تبكي وكأن أختها ماتت بالأمس..

سعاد بحزن:لا إله إلا الله..استهدي بالله يا نيروز.
نيروز برعشه في كلامها:اختي ماتت بسببهم..ابنها بقي عنده 3سنين دلوقت وهي ماتت ولما حاولت اوصل لابن اختي انضربت وفرج ساب الشقه ومعرفش راح فين..حت..ثم شهقت من البكاء..حتي ابنها اللي حته منها مشفتهوش.

بكت الداده علي بكاء نيروز وضمتها اليها وبكوا معاً..حتي هدءت نيروز وابتعدت عنها وقالت:انا مبحبهمش يا داده مش بحبهم انا هتبري منهم لاخر يوم في حياتي دول مش اهلي لا.

ثم وضعت يدها علي بطنها بتألم فنهضت الداده واحضرت شريط من احد الادراج في الغرفه وقدمته الي نيروز..

الداده:معلش يا بنتي نسيت اقولك ان مراد قالي انك لازك تاخدي برشامتين من الشريط دا عشان جرح بطنك يلم ومتحسيش بوجعه..حاجه زي المسكن كدا.

اخذت نيروز الشريط وتناولت حبايه منه فقالت الداده:نامي وارتاحي يابنتي انت تعبانه من الولاده.
نيروز:حاضر بس ممكن سؤالين.
الداده:قولي يا حببتي.
نيروز:هو علاقة الدوك والست ام شعر اصفر اللي اسمها مراته دي اي؟

الداده:مش فاهمه سؤالك.
نيروز:اصل حاسه ان هلاقتهم متوتره كدا.
الداده:والله يا بنتي ساره مرات مراد كانت مسافره من سنه لحد امبارح لاقيت مراد داخل بيهل ومعاه العيل دا وقال انها كانت حامل وهي مسافره منه ولما ولدت نزلت.

نيروز:وهي كانت مسافره لي؟!
الداده:كان مابينهم مشاكل قديمه كدا مالناش دعوه بيها.
نيروز:تمام السؤال التاني بقي فين اهله..او امه.
الداده بتوتر:متتكلميش عن والدته نهائي فاهمه.
نيروز:لي؟

الداده:كدا وخلاص بلاش تجيبي لنفسك المشاكل يا نيروز..يلا تصبحي علي خير.
نيروز بحيره:وانت من اهله.

خرجت الداده واستلقت نيروز علي الفراش وظلت تتذكر اختها وذكرياتهم سويا..ولم تنم حتي سمعت صوت مراد يأتي من الخارج..فنتباها الفضول وخرجت وجدته في حاله من السكر ويترنح وفي يده زجاجة الخمر ويتحدث مع حاله..

نظرت نيروز إليه بغل ثم دخلت الي غرفتها واجبرت نفسها علي النوم..
في الصباح استيقظت نيروز ثم غيرت ملابسها وصعدت الي طفلها وفي طريقها تقابلت مع ساره..
ساره بتعجرف:انت.
نظرت نيروز حولها ثم قالت:انا؟
ساره بتكبر:هو في غيرك.

وقفت نيروز وضرب كف علي كف ثم وضعتهم اعاي بطنها قائله:خير.
ساره:اعمليلي نسكافيه وهاتيه علي الجنينه.
نيروز بهدوء:انا مش خدامة اهلك انا..

يتبع…
نيروز بهدوء:انا مش خدامة اهلك انا.
فقدت ساره اعصابها بعد تلك الجمله فقالت:انت ازاي يا جربوعه انت تتكلمي معايا انا كدا.
نيروز:ايوا مين انت يعني؟
ساره بتعالي:انا ساره الجويلي بنت اكبر رجل أعمال في مصر.
نيروز بسخريه وهي تتخطاها:بنت اكبر رجل أعمال في مصر..ماذا بعد؟؟
ثم ذهبت الي غرفة زين وتركتها تغلي..
ساره بحقد:قسما بالله مانت قاعده فيها يا جربوعه انت..انا معرفش مراد وافق بيمي ازاي تكوني مرضعه للزفت اللي هو جابه دا.
دلفت نيروز وهي تبتسم بمكر قائله:انا هوريكي يا سحليه انت..ياللي شبه العروسه الباربي.
في مكان آخر..
نزلت مي من عمارتها فوجدته مثل كل يوم ينتظرها بسيارته..
تأفأفت بضجر واسرعت في خطاها..فنادى عليها..
يوسف:ميي..مييي استني.
مي في نفسها:الله ينعلك ياخي مش بتزهق.
ثم وقفت واستدارت اليه قائله:ياانعمم.
يوسف:مش هتحني بقي دوختيني سنه وراكي.
مي:ولسا لسنين قدام كمان..انا خسرت صحبة عمري بسببكممم.
يوسف:مش ذنبي صدقيني دا مراد جوزها اللي عمل كدا.
مي بصراخ:وليييي يعمل كدا لي يخليني اتصل بيها واجرحها بالشكل دا لي.
يوسف:عشان نيروز كانت هتهرب بسببك لما شجعتيها علي الهروب.
مي بصدمه:هه.
يوسف:ايوا يا مي مراد كان عارف انك بتشجعيها انها تهرب ولما كانت هتهرب رجعت تاني..مراد كان سكران بس بيبقي فاكر كل حاجه.
انزلت رأسها في خذي للاسفل فقال:ارجوكي يا مي اديني فرصه واحده بس..انا بحبك وعاوزك في الحلال مش اكتر.
نظرت مي إليه في خجل وقالت:هتخليني اشوف نيروز!
يوسف بتفكير:موعدكيش بس اكيد هتيجي فرحنا.
نظرت مي الي ساعتها فصرخت في وجهه:احييييه اتاخرت علي الكليه خربيتتتككككك.
ثم ركضت فقال بصوت عالي:الله يجنك طب موضوعنا يا بتتت.
مي وهي تركب سيارة اجره وبصوت عالي:كلم بابا يا مجنون.
ثم ركبتها وانطلقت تاركه ذلك الولهان في حب الله يسرح بخياله..
يوسف:بكرا اكتبك علي اسمي يا ميمو.
ثم ركب سيارته وانطلق الي شركة المصري..
في المساء في غرفة مراد وساره..
كانت ترتدي سارة قميص نوم يكشف اكثر من يستر لونه اسود يصل الي اول فخذيها ومراد جالس علي الاريكه بتابع اعماله من اللاب توب..
سارة بدلع انوثي:مراد.
مراد:اممم.
سارة:انا مش عاوزه البنت الجديده دي.
رفع رأسه عن الشاشه وخلع نضارته قائلاً:قصدك علي مين؟
نهضت سارة من الفراش واتخذت فخذيه مقعداً لها وهي تلعب في خصلات شعره..
ساره:البنت البيئه اللي بترضع زين.
مراد:مالها بردو؟؟
ساره:قلة ادبها عليا ولسانها طويل.
ابتسم مراد بسخريه في داخله وقال لنفسه:كنت حاسس.
ساره:مراد انت معايا يا حبيبي.
مراد:امممم.
ساره بتوجس:هتمشيها؟؟!
مراد:لا.
ساره:نعم!
مراد:مش هتمشي دي الوحيده اللي زين قبل يرضع منها.
سارة:يعني اي هتفضل ترازي فيا كتير يعني؟؟
مراد:تجنبيها وخلاص.
سارة:اتجنبها ازاي يعني دي في وشي ليل نهار.
مراد:ساارة البنت مش بتخرج من اوضة زين بلاش كدب بقي ثم ازاح يديها عن شعره ونهض..
فنهضت خلفه واحضتنته قائله:خلاص متزعلش يا روحي.
مراد:…
ساره بصوت منخفض:مراد.
مراد بضيق:خير؟
انزلت يدها عنه ووقفت امامه..راي مراد في عيناها الرغب في التقرب منه..بدء في تقبيل شفتيها بهدوء..فتعلقت به بقوه فحملها وسار بها الي الفراش..
في تلك اللحظه كانت نيروز تسير في الممر بعد ان نام زين فمرت بجوار غرفة مراد وساره وسمعت اخر شيء كانت تود سماعه..
سارة:بحبك اوي يامراد بحببك.
شعرت نيروز بان هناك شيء ثقيل علي صدرها يصعب عليها التنفس..هناك قوة جذب قويه بينها وبين الأرض..
وضعيت يدها علي قلبها بألم وقالت:يارب تولعوا انتم الاتنين.
ثم نزلت درجتين وقالت:لالا بعد الشر عليه انشالله هي تولع بجاز ميعرفوش يطفوها البعيده.
ثم سمعت صوت رجل اخرى يتحدث في الهاتف فصعدت مجددا واتبعت الصوت حتي وصلت الي غرفه في نهاية الممر..
فزعت عندما سمعت صوت يقول:انت مين؟؟
نظرت نيروز الي المتحدث وجدته رجل احتل الشيب راسه وعيونه خضراء فقالت نيروز لنفسها:هو لون العين دا مفيش غيره هنا ولا اي؟؟!
وكان يجلس علي كرسي بعجل..
نيروز:اناااا..انا.
توفيق:انت نيروز صح؟
نيروز بتوتر:ااه انا..هو حضرتك تعرفني؟
توفيق:طبعا انت الداده بتاعت زين الجديده.
ابتلعت تلك الغصه وقالت:اه انا..احم انا اسفه ماكنش قصدي اتجسس علي حضرتك.
توفيق:لا لا عادي اصلا محدش بيجيلي كتير ولا اكني كبير العيله..حتي ابني في نفس البيت ومقاطعني.
نيروز:ابنك الدوك؟!
توفيق:اي دوك دي؟؟
نيروز:اختصار دكتور يعني.
توفيق:انتم عليكم مصطلحات.
ابتسمت نيروز فقال هو:انا توفيق المصري جد زين وابو الدكتور مراد..بس هو حاليا ماسك شركة المصري بسبب ظروفي الصحيه اللي انت شيفاها دي.
نيروز:الف سلامه علي حضرتك.
توفيق:الله يسلمك يابنتي..زين عامل اي؟
نيروز:عسول اوي بسم الله ماشاء الله.
توفيق بتوجس:امممم هو متأخذنيش يا بنتي بس هو ممكن سؤال.
نيروز:اتفضل حضرتك.
توفيق:الاول اقعدي علي السرير هنا.
جلست نيروز علي حافه الفراش فقال توفيق:انا اعرف ان الست لازم تكون ولادة عشان ترضع صح.
احمر وجه نيروز فاكمل قائلا:انت بقي ازاي بترضعي وانت شكلك صغير كدا؟!..ام الولد دا؟؟
تذكرت نيروز تحذير مراد لها في الصباح قبل صعودها الي زين..
**فلاش يااك**
دخل مراد إليها دون ان يطرق الباب فوجدتها تحاول دهن ذلك المرهم المسكن التي جلبته الداده سعاد إليه قبل دقائق..
نيروز بفزع:جرا اي يا حيوان انت خضتني.
دخل مراد ووقف امامها واخذ المرهم منها وبدء في دهنه علي جرحها وهو يقول بتحذير:لو طلعتي فوق وبالصدفه شوفتي راجل علي كرسي بعجل وسألك انت مين؟! تقوليله انك الداده بتاعت زين.
ثم اكمل قائلاً:طبعا هيقولك ازاي بترضعي زين وبحكم انه دكتور نسا وتوليد زي هيقولك لازم تكون ولاده عشان الهرمون المسؤل عن انتاج اللين في الثدي بيتفرز او ما الست تولد وغيره..فاهمه.
نيروز بتهكم:والله انا متعلمه وواخده ثانويه عامه مش بصمجيه انا.
ضغط مراد علي جرحها فتألمت وقال:فاهمه!
نيروز بتألم:فاااهمه.
مراد:هتقولي الآتي..انك كنتي متجوزه وجوزك طلقك علشان بنتك ماتت..ونزلتي تشتغلي عشان تصرفي علي نفسك.
نيروز:بس انا مش لابسه اسود عشان اثبت الكلام دا.
مراد:مش هيهتم اصلا..هتقولي ان بنتك جاتلها حمى وماتت وجوزك طلقك فاهمههه.
نيروز:فاهمه فاهمه.
**بااك**
اخبرت نيروز ما قاله مراد لها بالحرف الواحد..فقال توفيق:البقاء لله..اهو ربنا عوضك بغيره.
نيروز:مش زي الضنى يا توفيق باشا.
توفيق:طبعا..بس تعويض عن شعور الامومه شويه.
نيروز:شويه اه.
توفيق:اومال مين ام الولد دا.
نيروز:هو حضرتك شاكك فيه لي؟؟
توفيق:اصل الولد دا لسا مولد مكملش يومين او تلاته..قال انه جابه من ملجئ كان لسا الطفل دا واصلهم.
نيروز:له نصيب يعيش هنا.
توفيق:فعلا..معلش يا بنتي فتحت تحقيق معاكي عالفاضي يارب ماتكوني زهقتي مني.
نيروز:لا طبعا..انا اللي هسييب حضرتك ترتاح عشان شكلك تعبان.
توفيق:لا عادي والله لو عاوزه نلعب شطرنج اقعدي نلعب للفجر.
ابتسمت نيروز قائله:لالا لازم ترتاح عن اذنك.
توفيق:اذنك معاكي.
خرجت نيروز ونزلت الي الاسفل فتقابلت مع الداده سعاد..
الداده:كنتي فين يا بنتي كنت عاوزه اتعشى وياكي.
نيروز:معلش يا داده والله كنت عند توفيق باشا.
ارتبكت سعاد قليلا وقالت:كنتي بتعملي اي هناك.
نيروز وهي تأكل قطعه من الخيار:ابدا جدو دا قالي تعالي اقعدي ورغي معايا..تصدقي دا قاله ان زين ابن ملجئ وهو اللي جابه!
الداده:هه اه اه عارفه..بصي نصيحه مني متحتكيش يالراجل دا.
نيروز:لي بس..دا كيوت خالص غير ابنه نهائي نفسي اشوف الراجل بتاع جمله ذاك الشبل من ذلك الاسد عشان اخنقه بايدي.
الداده:نيروز انت متعرفيش حاجه..دا شيطان..مراد جنبه صفر علي الشمال.
يتبع…
نظرت نيروز الي الداده ثم قالت:هحاول محتكش بيه كتير.
قالت الداده وهي تذهب الي غرفتها:حاولي يابنتي افضلك.
في الصباح..
خرجت نيروز من غرفتها وصعدت الي غرفة زين كالعاده ليتصنم جسدها مكانه عندما لم تجده في فراشه..
ركضت كالمجنونه تبحث عنه في الداخل ولكن لم يكن له اثر..
خرجت من الغرفه فتنهدت براحه عندما وجدت مراد يسير به في الممر وذهابا وايابا..فتقدمت نحوه مسرعه..
نيروز:هاته أكله.
نظر مراد اليها ثم اعطها زين فاتجهت به الي غرفته واغلقت الباب..
زفرت نيروز بحنق قائله:اهدي يا نيروز اهدي دا ابوه.
ثم جلست علي المقعد وبدءت في ارضاعه..نام زين..ولكنها تذكرت ان مراد يضع كاميرا في الغرفه وربما يراها الآن..
بحثت بعيناها عن الكاميرا فوجدتها مقابله لها في سقف الغرفه..
نظرت اليها ثم اخرجت لسانها ثم قامت بحركات مضحكه ولكنها تستفز مراد وقالت:انت خنزير براس بني آدم اساسا معرفش ابني دا طلع شبهك ازاي.
صمت قليلاً وقالت:انتم عيله غريبه..ولا امو شعر اصفر دي..ثم قلدت ساره قائله:بحبك يا نينينننييي بحبك اووي..جاتك نيله انت وهي في ساعه واحده.
ثم نظرت اليها مجددا وقالت:انت عارف لو سامعني هيكون يومي اسود انا عارفه بس طزز فيك عادي.
نظرت الي الكاميرا فتحركت للاسفل والي الاعلي..
شهقت نيروز ووضعت طفلها في فراشه لتهرب من الغرفه..كادت تفتح الباب ولكنها وجدت الباب يفتح بالفعل ويدخل ذلك الثور الهائج..
تراجعت نيروز للخلف قائله:اقسم بالله شوف اقسم بالله كدا انا لو اعرف انها بتوصل الصوت كنت شتمت الحربايه امو شعو اصفر بس.
مراد وهو يتقدم نحوها ويجز علي اسنانه:بقي انا جاتي نيله تاخدني.
نيروز:لا طبعا مقصدش مافي ستين داهيه انت وهي.
ثم وضعت يدها علي فمها بفزع واصطدم ظهرها بالحائط وحاصرها هو بين يديه..
مراد بمكر:اممممم وسمعتي اي تاني.
نيروز:سمعت الرعد في ودنك..اي دا انت بتبصلي كدا لي؟؟
كان مراد ينظر الي جسدها بطريقه اخجلتها فضربته في صدره..
نظر في عيناها وقال بخبث:تحبي تعرفي كانت بتقول كدا لي؟
نيروز وهي تبعد عيناها عنه:لا مش عاوزه وابعد كدا الاه انت بتلزق فيا كدا لييي.
اقترب مراد من اذنيها وقال بهمس:تؤتؤ لازم اقول..ثم ارداف ببعض الكلمات الجريئه والوقحه في اذنها فتلون صدغيها بالاحمر..ثم ابتعد عنها واكمل..
مراد:وكنت بعمل كدا كمان..وهجم علي عنقها بقبلات قويه..
فزعت نيروز من هجومه المفاجئ وحاولت الصراخ ولكنه كمم فمها بيده..
ابتعد مراد عنها بعد ان طبع بعض العلامات علي عنقها فجلست نيروز علي الارض في مكانها وهي تبكي..
مراد وهو يغادر الغرفه:انا عارف مدي كرهك اني المسك واصل لفين..ودا مجرد عقاب بسيط علي لسانك الطويل يا نيروز.
ثم ترك الغرفه..فصرخت نيروز وضربت الارض بكتلة يديها بقوة حتي نزفت..استيقظ زين يبكي علي صوتها العالي فنهض إليه وهي تمسح دموعها..
نيروز وهي تحمله:انت الوحيد اللي مصبرني علي كل اللي انا فيه دا.
ثم صمت قليلاً وقالت بتنهيد حاره:وحبي ليه مديني امل انه يتغير..ولو تغير بسيط..معرفش جايبه الامل دا منين بس كل ما ابص في عينيه بحس ان في حاجه جواه شايلها مش عاوزه يقولها..بس انا هعرفها قريب.
خرجت نيروز بعد ان نام زين واثناء سيرها في الممر اوقفتها ساره…
نيروز بضجر:خير ياااا..
ساره:اسمي ساره هانم.
نيروز وهي تتخطاها:هااي سااره..باااي ساره.
ثم تجاهلتها ولكن اوقفها توفيق باشا..
توفيق:نيرووز تعالي عاوزك.
نيروز:حاضر جايه.
ثم استدارت الي ساره واخرجت لسانها وذهبت اليه وهي تقفز مثل الاطفال حتي وصلت الي غرفته..
نيروز بمرح:سلاموووعليكووو.
ضحك توفيق قائلاً:وعليكوا السلااام.
نيروز:هاا سمعتك بتناديني سمعتي صوتي ازاي؟!
توفيق:اقولك سر.
نيروز وهي تقترب من وجهه:اي انت اللي قتلت موفاسا ولا اي؟؟
قهقه توفيق بقوه مما جعل ساره تغلي فور سامعها صوت ضحكه القوي…
توفيق وهو يلتقط انفاسه بصعوبه:مضحكتش من زمان بالشكل دا.
نيروز وهي تقف بتفاخر:ولسا ولسا لما نتصاحب اكتر..بس قولي عاوزني لي.
توفيق:لو مفيهاش رزاله مني عاوزك تساعديني انزل للجنينه تحت انا زهقت من الاربع حيطان دوول.
نيروز:عيوني بس هتنزل من السلم ازاي؟؟
توفيق:انا بقدر اقف بس مش كتير..ممكن لو عملت علاج طبيعي هبقي كويس.
نيروز:واي المانع!
توفيق:مراد ابن رافض دا.
نيروز:في ابن يعمل كدا في ابوه.
توفيق بحزن:دي حكايه قديمه يا نيروز.
نيروز:طيب طيب خلاص بلاش الحزن دا يلا اساعدك.
تحركت بكرسيه حتي وصلوا عند اعلي السلم ثم وقف توفيق وقدماه ترتجفان واستندى علي نيروز حتي هبط للاسفل..
ثم صعدت نيروز وانزل الكرسي المتحرك فجلس عليه وتحركوا الي الحديقه الخلفيه للفيلا..
بمجرد خروجهم إليها شعرت نيروز براحه من تلك الالوان المبهره..
نيروز:بسم الله ما شاء الله.
توفيق:بقالي سنين في اوضتي محدش راضي ينزلني منها.
نظرت نيروز إليه بتوجس وقالت:اي دا لي؟؟
توفيق بحنق:مراد رافض ان حد يخرجني منها واي حد يساعدني.
نيروز بضيق:هو مفكر نفسه مين دا..دانت ابوه مستكبر عليك حتي الخروج من اوضتك.
توفيق:انا السبب في اللي هو فيه دا.
جلست نيروز علي مقعد الطاوله المستديره وامامها توفيق..
نيروز:ازاي؟؟
تنهد توفيق قائلاً:مالوش لازمه نفتح فالماضي هو مش هيتغير نهائي..تعبت منه حاولت كتير اكفر عن ذنبي دا.
زفرت بضيق قائله:بس بردو مش كدا يعني.
توفيق:سبيه بكرا يعرف الحقيقه بس لما يعرفها مش هيسامحني بردو بالعكس ممكن يكرهني اكتر من الاول.
نيروز:توفيق باشا متقولش كدا..مهما حصل انت هتفضل ابوه وهو ابنك.
لوى توفيق فمه قائلاً:اه اب عاق لابنه.
نيروز:ابنك دا غريب ربنا يهديه ثم قالت في سرها:او يولع فيه ايهما اقرب.
توفيق:سيبك مني بقي..احكيلي عندك كام سنه ولا في كليه اي.
تنهدت نيروز قائله:انا عندي 19سنه..كنت المفروض ادخل كلية علوم بس محصلش نصيب لما اتجوزت بدري..اتجوز واحد عرفي قبل السن القانون جبت منه بنت وكنت بدرس في ثانوي..بنتي ماتت بحمي وبعدها بشهر جوزي مات في حادثه.
تنهد توفيق قائلاً:لا إله إلا الله.
تنهدت نيروز:ربنا عاوزلي الاحسن اكيد..بس ممكن سؤال.
توفيق:قولي يا بنتي.
نيروز بتوجس:هو حضرتك عملت مصيبه للدرجة دي يعني!
توفيق:عملت مصيبه لو صلحتها هتتحول كارثه يا نيروز..هبقي طلعت من حفره نزلت في بير.
نيروز:طب هو كان عامل ازاي لما كان صغير يعني كان زي الاطفال كدا؟؟ بيلعب بيتعامل عادي مع غيره.
توفيق بترقب:انت مهتمه تعرفي اوي كدا لي؟؟
نيروز بتوتر حاولت اخفاءه:ل..لا عادي اصله بيعاملني وحش يعني..من غير سبب حتي انا معرفهوش شخصياً او حصل ما بينا اي موقف يخليه يعاملني زي الشحاتين كدا…وبعدين يعني استغربت حتي مع ابوه كدا..يبقي في حاجه اكيد..يعني مقصدش ادخل في شؤون عائليه.
ابتسم توفيق قائلاً:فاهم يا بنتي..مراد ماكنش كدا..كان طفل مرح مبتسم ديما الفيلا دي كانت بتتهز من صوت ضحكته بس ال..مالك يا نيروز!!
كانت نيروز تضع يدها اسفل بطنها مكان جرحها فهو لم يلتئم بعد..
نيروز بتألم:لالا بطني وجعاني جامد هقوم اخدلها برشامه وجايه.
توفيق:خير انشالله..ادخولي من الباب التالت بلاش دا دلوقت هتلاقي الخدم بينضفوا في الوقت دا والارض فيها مايه.
نيروز:فين دا.
أشار توفيق الي احد الاتجاهات فأماءت برأسها ثم اتجهت الي وجهتها..
اثناء سيرها الي ذلك الباب لمحت من بعيد حمام السباحه..
فاتجهت إليه..لتعقد حاجبيها بأستنكار..
نيروز باستنكار:حمام سباحي بلا مايه..وبعدين اي اللي مكسره بالشكل دا معقول معاهم الفلوس دي كلها ومش معاهم يصلحوا حتي البسييين!!
يتبع…
هزت كتفيها بلا مبلاه ثم اتجهت الي الداخل تناولت مسكنها ثم سمعت صوت ضجيج ورجل يهتز المنزل بصوته الجهوري الغاضب..
ومن غيره مراد..خرجت مهروله من غرفتها الي مكان صوته فوجدته يصرخ في وجه ابيه بقوه..
مراد بغضب:مييينننن اللي نزلللك.
توفيق بقوه:متتأدب شويه متنساش نفسك يا مراد انا ابوك.
مراد بتهكم:اه اه بابا اللي خالى واحده *#&$% تربيني صح!
نيروز بغضب:انتتتت يا بني اددددممم.
التفت مراد وتوفيق اليها فنظرت اليهما قائله في سرها:الله يخربيت الشبه اللي بينكم.
ثم تقدمت اليه في ثبات..حتي وقفت امامه مباشرة..
نيروز بثبات:انا اللي نزلته من فوق.
نظر مراد لعيناها بقوه قائلاً:ومين اللي سمحلك بكدا؟
نيروز:انا اللي سمحت لنفسي انت مش والي امري.
نظر مراد لها وقال بهمس:شكلك نسيتي اللي عملته الصبح.
ارتفعت علي اصابع اقدامها حتي تصل امام شفتيه وقالت:اذهب للجحيم يا دوك.
ثم اتجهت الي توفيق باشا وتحركت به الي الداخل قائله:يلا بينا يا توفيق باشا من هنا احسن الجو بقي حر ومقرفففف.
ثم رمقته بنظره استحقاريه ودخلت مع ذلك المصدوم..
في طريقها الي غرفة توفيق باشا..
توفيق بصدمه:انت اي اللي عملتيه دا.
نيروز ببرائه:ولا حاجه عادتشششيي.
توفيق:انا كابوه معرفتش اوقفه كدا.
نيروز بمرح:اعذرني يا حج بس انت معرفتش تربي ابنك.
ضحك بقوه قائلاً:انت كنتي فين من زمان بجد.
نيروز وهي تضع يدها اسفل ذقنها:ونبي يا حج كنت موجودشه بس في دنيا تانيه بعيدش عنك.
قهقه توفيق بقوه فاتى من خلفهم صوت مراد الغاضب:نيروووووووز.
انتفض جسدها بقوه وقالت:بص بقي يا حجي انا لازم اطلعك حالا مالا..بس وحياة ابنك التور دا ابقي اقرالي الفاتحه.
توفيق:الله يسترها عليكي.
ساعدته علي الصعود واجلسته في فراشه ووضعت كرسيه في غرفته وقع عيناها علي وشاح رجالي فقالت:حج الله يسترك انا هتخفى بالبتاع دا مؤقت وهجبهولك تاني.
ضحك واماء برأسه فاخذته واغلقت الباب..
اخذت تنظر حولها بتوتر وفزع
ثم زفرت براحه عندما لم تجده في ذلك الدور ..ذهبت واطمئنت علي زين فوجدته نائم قبلت رأسه ونزلت تتجسس وكأنها لصه..ثم اسرعت الي غرفتها واغلقت الباب خلفها بالمحبس وقفل الباب..
نيروز بأرتياح:الحمدالله يارب كان زماني بسلم عالشهدا اللي معايا.
فاتجهت الي خزانتها وفتحتها..
مراد داخل الخزانه:مفاجئه مش كده!
ثم دفعها علي الفراش بقوه وخرجت من الخزانه وهو ينفض كتفيه بقوه..
نيروز وهي تتراجع للخلف:اقسم بالله هصوت الم الفيلا كلها عليك وانك بتتحرش بالداده بتاعتك ابنك.
مراد وهو يقترب:صوتي طولك بعرضك ساره مش هنا وتوفيق باشا فوق في اوضه..ثم سحبها من قدميها في اتجاهه..والداده سعاد عارفه انك مراتي!
جثى فوقها ونظر في عينها قائلا:اي اللي انت عملتيه برا دا؟؟
نيروز:حرام عليك طب انا مش مهم قولت اني غريبه عنك وانك شايفني مجرد رحم عشان يشيل ابنك..بس دا ابوووك اللي هو السبب في انك واقف قصادي دلوقت.
ما تلك النظره..ه..هل هذه نظرة ضعف!!
ما احزنه الان..لم اتفوه بأي شيء خاطئ..
نظر مراد لها نظرات حزن دافين لوهله ضعف مراد اراد ان يبوح بسره الذي يثقل قلبه ولكن هيهااات انه غروره..غروره يمنعه..
قالت نيروز بسخريه:واه متقدرش تلمسني اصلا.
نظر بأستنكار ثم اكملت:اصل انا لسا والده من اربع ايام..وانت فاهم قصدي يا دووك.
ثم دفعته عنها..ولكنه لم بتزعزع فقال بمكر:بس دا مايمنعش اني اعمل كدا.
ثم مزق ثيابها فشهقت وحاولت ان تخبئ نفسها منه..
مراد:اي دا انت مكسوفه من جوزك!
نيروز بقوه:لا ثم اكملت تمزيقها هي وقالت باندفاع:اتفضل خد اللي انت عاوزه مانت متعوددد..يلا اغتصبني مستني اي؟؟
ثم اخذت تضربه في عضلات صدره وهي تبكي:اغتصبني يلاااااا اي ساكت لي يلا خد حقك بالقوه منيييي.
ابتعد عنها وكأن عقرب لدغه..نظر إليها وهو يهز رأسه باستنكار ثم خرج واغلق الباب بقوه وظلت هي تبكي في مكانها..
ثم دخل مره اخرى وقال:اخر مره هلمسك فيها..اخر مره.
ثم خرج من الفيلا بأسرها..مسحت دموعها ثم اخذت تضرب مكان قلبها بقوه وهي تصرخ:كفااااايه كفااااااايه بتوجعني لييي دلوقتتتت مش بيحبك يا نيروز مش بيحبكككك..ثم وضعت يدها علي رأسها وصرخت:كفااااااااياااااه ارحمننننييي.
دلفت الداده سعاده ففزعت علي هيئتها..فركضت اليها واخذتها في احضانها بقوه..
الداده وهي تمسح علي رأس نيروز بحنان:اهدي يا بنتي..متعمليش في نفسك كدا يا نيروز.
نيروز بتألم من قلبها:بحبه اووي يا داده والله العظيم بحبه بعد كل دا ولسا قلبي بيدق جااامد من نحيتههه..بس عقلي رااافض رااااافض الحب دااا انا تعبانه اوووي داده تعباااننننه.
ثم دفنت نفسها في صدر الداده واخذت تبكي بحرقه وقهر..
حتي هدءت فقالت الداده:نيروز!
نيروز:امممم.
الداده:قومي غيري هدومك واغسلي وشك يابنتي واطلعي لأبنك فوق.
نيروز وهي تمسح دموعها:هو بيعمل معايا كدا لي؟!
الداده:اعذريه يا نيروز..مسيرك هتعرفي الحقيقه في يوم.
يلا يلا فزي كدا.
في المساء في مكان اخرى..
…:خلاص يابني الف مبروك يا نقرا الفاتحه.
يوسف:بجد ياعمي لا بقي دانا هزغرط لولولولولي.
مي بخجل في سرها:الله يحرجك زي ما حرجتني يا بعيد.
والد مي:يلا بسم الله الرحمن الرحيم.
قرأ الجميع الفاتحه ثم عالت صوت الزغاريط ومن ضمنهم يوسف..
يوسف:بكرا بقي نجيب الشبكه وبعده الخطوبه.
والدت مي:انت مستعجل كدا لي يابني.
يوسف:اه مستعجل اوي كمان..احم قصدي لا عادي والله بس عاوز افرح امي..ولا اي يا حاااجههه.
والدت يوسف:والله يامو مي الواد دا عبطني مي مي مي مي..وبصراحه عنده حق بنت زي القمر بسم الله ماشاء الله.
مي:الله يديمك يا طنط.
والدت يوسف:ماما بقي ولا اي.
مي بحرج:لا طبعا ماما ربنا يكرمك ويديمك ليوسف ولينا.
في فيلا المصري..
كانت نيروز تهم بالخروج من غرفة زين حتي قابلت مراد امامها وهو في حاله ثرى عليها..قميصه مفتوح الازرار وشعره مبعثر وفي يده زجاجة الخمر…
ويتحدث مع حاله..اشفقت نيروز عليه وقالت في سرها:اه لو اعرف مالك يا مراد.
تقابلت عيناهم سويا فقال هو بثمل:اهلا يا…اه نسيت مش فاكرك..انت بتعملي اي هنا في المقابر!
نيروز:مقابر!
مراد وهو يشرب من الزجاجه:اه مقابر واهيه مقبرة زين اوعي تدوسي عليها بس.
نظرت نيروز بفزع ثم ركضت من امامه..الي غرفتها واغلقت الباب بقوه..
نيروز:يانصبتي مقابر اي ومقبرة زين اي انا ابني حي.
ثم شهقت بقوه وضربت علي صدرها:لا يعمل حاجه في الوااااد وهو سكراان.
خرجت راكضه من غرفتها الي اعلي وفتحت الباب وجدته يحمل شيء..وهو يغني اغاني غريبه..
راقبته نيروز فقال هو:زين بتحب الشكولاته بالبندق ولا بالكراميل؟؟
ثم قال:لا قولنا لا بلاش ايس كريم عشان زورك هيوجعك..انت مش بتحب تسمع كلام بابي لي!
راقبة نيروز الوضع بتوجس..فقال:ادخولي يا نيروز..تعالي بصي زين بيتكلم عاوز شكو..ثم بدء يبكي!!
تقدمت نيروز اليه ووضعت يدها علي كتفه وقالت بهمس:انت كويس!
استدار إليها وقال وهو يبكي:لاا..عمري ما كنت كويس يا نيروز عمري..مش عاوزه يعيش زي حياااتي جحيم يا نيروز ومازالت جحيم..يمكن هو اللي بيخفف عني شويه.
نيروز:انت سكران يا دوك روح نام.
مراد بأنفعال:انا بكلم زيين روحي انت نامي.
نيروز بحزن:دوك انت مش شايل زين دي عروسه!!
نظر مراد الي يده ووجد بالفعل انها دميه..فرمها علي الارض..
وخرج وهي يسب ويلعن نفسه..اشفقت نيروز عليه وقالت:انت موضوعك كبير اوي يا مراد..ومش سهل نهائي!
يتبع…
مر شهرين لا يذكر بهم شيء..
كان مراد يتجنب نيروز وكأنها زجاج شفاف..لم تخلى نيروز من مضايقات ساره لها..بالرغم ان ساره فاتنه ولكنها تشعر بنقص بداخلها عندما ترى جمال نيروز الطبيعي..
اما توفيق فكانت نيروز تجلس معه كل ليله حتي منتصف الليل بعد نوم زين..فكان المنزل يهتز بصوت ضحكاتهم..
في احدى الليالي..
توفيق:ياااه يا نيروز كنتي فين من زمان يابنتي.
نيروز وهي تتمالك ضحكاتها:والله انت عسل يا حج.
توفيق:انت تعرفي! كل الناس بتخاف مني..مع اني مأذتش حد ولا كنت بشخط ولا ازعق..انا مسالم جدا حتي!
نيروز وهي تساعده علي الوقوف:بصراحه انت مختلف جدا عن ابنك.
جلس توفيق علي فراشه:مراد! كان زي واكتر..عمره ما أذي نمله.
رفعت نيروز قدمه عن الارض ودثرته وقالت:الله يهديه..تصبح علي خير يا توفيق باشا.
توفيق:نيروز استني!
نيروز:في عاوزني اساعدك في حاجه!
توفيق:لالا..بس انت كنتي فين انهاردا الساعه9!!
توترت نيروز وقالت بتعلثم:هه لالا كنت اااا كنت ااا..اه كنت عند دكتوره عشان كان عندي وجع في بطني جامد وكدا.
توفيق:معرفتنيش لي يا بنتي منا دكتور!
نيروز:مرضتيش اتعب حضرتك.
توفيق:ولا تعب ولا حاجه لو تعبتي تاني عرفيني.
نيروز وهي تقبل جبينه:حاضر من عينيا.
ثم خرجت نيروز واغلقت الباب ثم مرت علي طفلها وجدته نائم..نزلت الي غرفتها ولكن قطع نزولها صوت طرق او تحطيم شيء..
نيروز لنفسها:اي الصوت ده!
تتبعت نيروز مصدر الصوت..حتي خرجت الي الحديقه الخلفيه…قادتها قدميها الي حمام السباحه وكلما اقتربت زاد الصوت وارتفع حتي وقفت امامه وتتجمد في مكانها..
كان مراد يحمل مطرقه كبيره ويحطم في ذلك المسبح..وهو عاري الصدر وببنطال قطني لونه اسود..
نيروز بتفاجئ:دووك بسسس كفايه.
رفع نظره إليها فأدركت أنه ثامل ثم اكمل تحطيم به..
ذهبت نيروز الي سلم المسبح ونزلت بجانبه..ثم وضعت يدها علي المطرقه وسحبتها من يده فسقطت علي الارض ولم تستطيع حملها..
نيروز:يخربيتك شيلتها ازاي..ولا اكنها عصايا في ايدك.
لم يجيبها فقالت هي:بتكسره لي بس..في اي مالك؟؟
نظر إليها وقال:هو السبب..وهي مهمله..هو السبب وهي مهمله..وظل يصرخ بتلك الكلمات وجلس علي الارض وهو يمسك رأسه..
مراد بصراخ:هووو السبببب وهي مهملههه هو السبب وهي مهمله.
نزلت نيروز الي مستواه ومسكتها من كتفيه وهزته بعنف:فووووق يا دوووك فوووق عشان زيييننن.
بمجرد سماع اسمه انزل يده عن رأسه ونظر لها وقال:زين!
نيروز وهي تمسد علي رأسه:ايوا زين تعال معايا نروحله مش انت بتحبه!
هز رأسه ثم نهض..
ولكنه دفعها عند الحائط وحاصرها بين يده وقال:زين كويس؟
نظرت نيروز لعيناه ورفعت يدها وحاصرت وجهه وقالت:زين كويس متخافش تعال معايا نشوفه اي رأيك.
نزل يداه علي خصرها ثم جذبها بعنف اليه في قبله قويه..
كانت تود ان تمنعه ولكن قلبها ابى ذلك واستسلم الي مشاعره فالتفت يدها خلف رأسه تقربه إليها اكثر كما هو يفعل مع خصرها..
ابتعد مراد عنها عندما شعر بأختناقها وقال:بكرهك.
ثم دفعها بقوه عنه وخرج من المسبح وتركها تنظر امامها بصدمه..
نيروز لنفسها وهي تضع يدها علي شفتيها:بكرهك!!
لم تشعر بتلك الدمعه التي فرت علي صدغها وقالت:بيكرهني! وانا عملت اي عشان يكرهني!! مين اللي المفروض يكره التاني! نيروز اكيد سكران.
مسحت وجهها بضيق وخرجت من المسبح ودلفت الي الداخل مره اخرى..ثم الي غرفتها والقت بثقل جسدها علي الفراش..
في مكان اخرى..
…:ادخولي برجلك اليمين يا عروسه.
مي بخجل:انهد بقي يا يوسف مش كفايه اللي عملته في القاعه..ثم دلفت الي الداخل فاغلق يوسف الباب ودخل..
يوسف وهي يخلع سترته ثم يفك ازرار قميصه وينظر لها بوقاحه:اعمل اي طيب مستحملتش قربك مني واحنا بنرقص روحت بايس وخلاص.
مي وهي تتراجع للخلف:ي..يوسف اعقل هاه اعقل يا حبيبي كدا خاليك عااااقل.
يوسف وهو ينقض عليها:يوسف خارج نطاق الخدمه الآن.
ثم خملها واتجه بها الي غرفتهم ليبدؤا ليلة حبهم الأولى والتي بالتأكيد ليست الاخيره…
تسارع في الاحداث..بعد سنه اي في اول عيد ميلاد لزين..
المنزل في حاله من الهرج والمرج خدم هناك وخدم هنا..الجميع يستعد للاحتفال بعيد مولده الاول..
الا تلك الفتاه ذات العشرين..تجلس في غرفتها تتذكر ما قاله ذلك المتعجرف بالامس..
**فلاش بااك**
نيروز بضيق:يعني اي مخرجش معاكوا..دا عيد ميلاد اب..مسكها من فكها بقوه وقال بتحذير:قوليها يا نيروز.
نظرت نيروز بقوه في عيناها وقالت:عيد ميلاد ابنييي.
ضغط بقوووه علي علي فكها حتي شعر بتحطم اسنانها..فابتعد قائلا:مفيش خروج من هنا.
نيروز:هخرج غصبن عنك.
مراد:اخرجي بس هتكون اخر مره تشوفي فيها زين يا نيروز.
ثم اغلق الباب خلفه فسقطت علي الارض في انهيار هستيري وبكاء..
**بااك**
نيروز وهي تمسح دموعها:اه يا دوك الكل..قاطعها صوت الخبط علي بابها..
نيروز:ادخل.
الداده بهمس:نيروز..مي صحبتك بتتصل روحي بسرعه علي المطبخ.
نهضت نيروز بسرعه واندفعت الي الهاتف المتواجد في المطبخ..
نيروز:مييي..عامله اي؟
مي:نيروز مال صوتك يابت.
نيروز:لا متاخديش في بالك قوليلي بس النونوه عامل ايي؟
ضحك مي قائله:حرام عليكي انا لسا في الرابع..بس لما اشوفك انهاردا هعرفك.
نيروز بتعلثم:هه اه باذن الله.
مي بشك:انت كويسه يا نيروز.
نيروز:ااا..ااه طبعا واحده ابنها هيكمل السنه ثم تغيرت نبرتها واهتزت بقوه ومش هتحضر الاحتفال دا عشان ابوه مش موافق اظهر للناس يا مي..ثم انفجرر في البكاء..
مي بحزن:نيروز اهدي يا حببتي اهدي لما اجي هقعد معاكي متقلقيش كدا كدا الزفت دا عزم يوسف.
نيروز:ربنا يسهل..سلام.
مي بشفقه:باي.
اغلقت مي الهاتف وعلي قسمات وجهها الحزن فقال يوسف:القمر زعلان لي؟؟
مي بانفعال:عشان الزفت جوزها مرضاش انها تحضر الاحتفال زي فرحنا يا يوسف اللي نيروز جات فيه من وراه متنقببببببه..حرام عليه بجد حرام.
احضتنها يوسف بقوه قائلاً:براحه يا مي بلاش انفعال عشان بنتنا.
مي:مش قادره يا يوسف مش قادره صعبانه عليا اووي.
يوسف:هششش انا هخرجها هحاول معاه.
مي:ساعدها يا يوسف.
يوسف وهو يقبل رأسها:حاضر يا روح يوسف من جوا.
في المساء ارتفع صوت التصفيق بعد ان أطفأت الشموع..ونيروز مازالت في غرفتها تنظر في الفراغ..
مي:اتصرررق يا يوسف طفوا الشمع.
يوسف:انت مش واخده بالك من البوكس اللي لسا واخده في وشي ولا ابينه اكتر.
وضعت يدها عليه وهي تقول:لسا بيوجعك يا حبيبي.
تألمت يوسف:ااه ااه حاسبي يا مي.
مي:ربنا عالمفتري الجبروت.
يوسف:دماغ امه ناشفه.
مي:انت بتتعامل معاه في الشغل ازاي دا زمانه بيبلع الموظفين!
ضحك يوسف بقوه وقال:لا محنا بنتجاهله اصلا.
مي:المهم دلوقت انا عاوزه ادخل لنيروز.
يوسف وهو يضرب علي صدره:نهار اسوح انت شكلك عاوزه تخلي بنتنا يتيمة الاب!!
مي:ماليش دعوه يا يووسففف عاوزه ادخلها.
يوسف:مي مراد ميعرفش انك انت ونيروز اتصالحتم قبل فرحك واني انا اللي عرفت نيروز حقيقة القصه اللي مراد عملها عشان يبعدكم.
تنهدت مي بضجر فقال هو:اوعدك هتصرف قريب والله..بس اصبري معايا.
نظرت مي اليه وقالت:حاضر هصبر عشان خاطرك بس.
ضمها يوسف إليه بقوه..كانت سارة تتابع يوسف ومي بحقد..
فقالت لمراد الواقف بجانبها ويحمل زين:انا مش عارفه بيحب اي فيها دي محجبه!!
مراد:قصدك محترمه.
ثم رمقها ينظرات خاليه من المشاعر وابتعد عنها وهو يداعب ابنه..
زين:دددداددد.*داده*
مراد:عاوزها لي؟؟
صفق زين بيده بمرح طفولي وقال:ما.*ماما*
مراد يحنق:لا مش هنروح لماما دلوقت..ماما مش فاضيه بتحقد عالناس وجايه.
دلف مراد به الي الداخل لم يعلم لما قادته قداماه الي غرفة نيروز ودلفها..
نيروز:عاو..زيين!
تململ زين بين يد والده فانزله مراد فزحف اليها بسرعه..فاسرعت هي بحمله..
نيروز:مش قولنا بلاش نزحف واننا بنعرف نقف ونمشي!
ضحك زين بقوه فقالت نيروز:حبيب ما..صمت قبل ان تنطقها وقالت بكسره:حبيب داده كمل سنه عقبال ال20 وانت راجل في كليتك.
مراد:ساعتها مش هتكوني هنا في الاوضه دي اصلا.
نيروز:ازاي؟؟
مراد وهو يخرج:هتعرفي ساعتها..متقلقيش.
جلست نيروز به علي الفراش وقالت:ودا بابا العبيط مالناش دعوه بيه.
زين:بابا عببيططط.
نيروز:خربيتك يعني يوم ما تنطق صح تقول كدا..دا هينفخني هينفخني.
ضحك زين بقوه علي تعابير وجه نيروز ثم قال:ديدي.
نيروز:مفيش ديدي.
زم شفتيه بحزن طفولي فقالت نيروز بسرعه:مانت اكلت يا زين من شويه.
زين ببكاء وهو يشير الي صدرها:ديييديييي.
نيروز:هديك الديدي بس متعضهوووووش زي الصبح انت مبقتش صغير بقي عندك سنتين زي السكينه فاهم.
زين وهو ينظر بعيناه الخضراء بلطف:ديدي ويييي.
نيروز:اه ديدي ويي.
**وي يعني زعلان منه يعني**
زين:اين صالح ديدي.**زين هيصالح ديدي**
نيروز:شاطر تعال يلا.
قفز زين في احضان نيروز وقال:ما سره اهءاهه زين.
حجظت عيننان نيروز وقالت:اييي ساره ضربتك ليي؟؟
زين:نا مام سره اهءاهه.
نيروز وهي تضمه اليها بقوه:ضربه في قلبها كانت اكلتك سريلاك.
ثم قالت:تاكل سريلاك يا زين!
زين:ايء ديدي مام*لا ديدي اكل*
بدءت نيروز في اطعامه ولكنها صرخت عندما غرز زين اسنانه الصغيره في ثديها..
نيروز:قولت عض لا انت غدااار.
ضحك زين فقالت هي:ابوك مين يعني ماهو اكبر غدار كل كل.
يتبع…
بعد مرور ثلاث سنوات..اي قبل عيد ميلاد زين الرابع باسبوع واحد..
كانت تجلس نيروز في غرفتها تعدل ثيابها في خزانتها حتي دخل عليها مثلا القضى..
نيروز:الله يخربيتك فزعتني.
مراد بأستفزاز:دا بيتي ادخل اي مكان فيه دون اعتراض.
وقفت نيروز وقالت:عرفت انت جاي لي..حاضر مش هخرج من اوضتي يوم عيد ميلاد زين ومش هقابل حد من المعزومين ومش هجبله هديه ولا اي زفت علي دماغك.
ابتسم وربت علي رأسها وقال:شاطوره بس مش دا اللي جاي عشانه.
ابعدت نيروز يده وقالت:اومال في اي؟؟
اخرج مراد الكارت المال الخاص به وقال:روحي مع الداده سعاد اشتري فستان عشان في حفله في قصر الديب واحنا معزومين.
نظرت نيروز ليده الممدوه وقالت:وانا مالي احضر بصفتي اي؟
مسك كفها ووضع بها الكارت وقال:بصفتك الداده بتاعت زين..وغير كدا زين مبيعرفش يروح في حته من غيرك.
ثم اتجه الي الباب وقال:انجزي عشان لو اتاخرتي متلزمنيش ساعتها ثم خرج..
نيروز متعجبه:انسان غريب..بس الحمدالله هخررج اخيرراا اكيد هقابل مي هناك..فعندما يكون مراد تجد يوسف وضحكت ثم اتجهت الي خزانة ملابسها..
خرجت نيروز بعد فتره وهي تعدل حجابها فوجدت سعاد امامها..
الداده:يلا يا نيروز عشان نلحق.
نيروز:اووك يلا.
وبالفعل اشترت نيروز فستان غايه في الرقه والجمال..
الداده:فاضل حاجه كدا.
نيروز:لا خلاص يلا بينا بسرعه.
رجعوا الي الفيلا وذهبت نيروز لزين ذو الاربع اعوام..
نيروز:يلا يازين نلبس البدله.
زين:هتيجي يا داده؟
نيروز وهي تضمه الي احضانها:جايه يا روح الداده.
زين بفرحه:هيه هيه.
نيروز:يلا نلبس بس عشان الحق البس انا.
زين:صاروووخ.
ساعدته نيروز في ارتداء بدلته ثم مشطت شعره ونزلت هي الي غرفتها فتعلق بها زين قائلاً:عاوز انزل معاكي.
نيروز:مينفعش يا زين عشان هغير هدومي.
زين:ماليش دعوه خديني معاكي.
تنهدت نيروز ثم نزلت به الي غرفتها..
ووضعته علي فراشها وقالت:اقعد هنا هدخل استحمى وارجع.
اماء زين بالراسه فدخلت نيروز الي دورة المياه ثم خرجت والمنشفه حول جسدها لتصعق..
كان مراد يجلس وهو يرتدي حليته السوداء وزين علي قدميه..
زين:وبعدين قالتلي انها هتدخل تستحمي.
مراد وهو يسمع حديثه باهتمام:اممم يعني داده نيروز فالحمام دلوقت!
زين:لا اهيه واقفه وراك..في اي يا داده!
التفت مراد برأسه اليها وجدتها بتلك الهيئه فقال:زين انا مستنيك برا.
ثم هم بالخروج..
اتجهت نيروز الي خزانتها وهي مرتبكه
زين ببراءه:هتكون حلو اكيد متقلقيش كدا.
نيروز:انا مش قلقانه مين اللي قالك اني قلقانه.
زين وهو يهز كتفيه:معرفش حسيتك خايفه او متوتره كدا.
نيروز:لالا عادي..بس قولي الفستان دا حلو!
زين:مش قولتلك قلقانه.
لم يدرك زين ان توترها وخجلها بسبب والده الغبي الذي رائها بتلك الهيئه…
نيروز:اه يا لمض ماشي ماشي.
ارتدت فستانها..ثم عدلت حجابها
نيروز:يلا يا بطل.
زين:يلا يا اميرتي.
وضعت نيروز يدها علي قلبها بحركه دراميه:اوووه اميري ذو الجواد الاببض وفارس احلامي.
ضحك زين ببراءه وقال:جواد اي يا داده دي وسعت منك اوي.
اتى صوت مراد الغاضب من الخارج وهو يقول:متيلااااا يامو جواد!
شهقت نيروز وقالت بهمس الي زين:هم سمعنا.
ضرب زين راسه بيده وقال:اااه نسيت اقولك انه واقف عالباب من ساعتها.
نيروز:احيه..تعالي بسرعه بدل ما يبلعنا. ضحكوا معنا ثم مسك زين يدها وخرجت به الي بوابة الفيلا الداخليه..
فستان نيروز..
خرجت نيروز وجدت ساره ترتدي فستان يظهر اكثر ما يخفي
فستان ساره..
ساره بضيق:مراد هي هتيجي معانا قصر الدييب!
مراد وهو يركب علي مقعد السائق:اخلصي واركبي.
تأفأفت ساره بضجر وصعدت بجوار مراد اما زين ونيروز صعدوا علي الاريكه الخلفيه وتحرك مراد بهم خارج الفيلا..
في الطريق..
كانت نيروز تلهو مع زين فقالت ساره بضيق:زيين كفايه جالي صدااع.
نيروز:وانت مالك!
ساره:انا امه واللي اقوله ينفذه.
زين:بس ان..قاطعته ساره بغضب:كلامي بتسمعع.
مراد بضيق:ساارةةة.
نظرت سارة اليه فقال بتحذير:اخر واول مره تزعقيله..فاهمهه.
سارة:اووف افضل تدلعه كدا.
مراد:ميخصكيش..وانت يا زين يا حبيبي كمل لعب مع نيروز.
في نهاية الامر وصل مراد بهم الي قصر الديب وترجلوا من السياره ووقفوا امام القصر..
نيروز:بسم الله ماشاء الله..اي الجمال دا.
ساره:طبعا مانت عمرك ماكنتي تحلمي تشوفي حاجه زي دي.
نيروز:محتكتش بأهلك انا.
تنهد مراد وتقدم امامهم وصعد الدرج ودلف للداخل..وتبعته ساره ونيروز الممسكه بكف زين في يدها..
دخلت نيروز وهي مبهره من جمال قصر الديب وفخامته..
توقفت امام حفل من النساء المحجبات وقالت:لوسمحتم ممكن طلب!
احدى النساء:اتفضلي.
نيروز:انا كنت جايه مع مراد المصري وهو مشى وسابني وانا معرفش حد هنا.
احدى النساء:استني هنادي جوزي اكيد يعرفه.
ثم اشارة الي رجل تحيط به هاله من الهيبه والحزم..
تقدم اليهم في خطوات ثابته ثم قبل يدها وقال:نعم يا ايوشتي.
**طبعا عرفتوا مين دا.
آيات بخجل:احم امجد الانسه دي بتدور علي واحد..نظرت اليها وقالت:قولتي اسمه اي؟؟
نيروز بتوتر من هيبة امجد:اسمم..ه م..راد المصري.
امجد بهدوء:وراكي.
استدارت فوجدته خلفها يتحدث مع رجال الاعمال الاخرين وعيناه تتفحصها وتتفحص زين..
فقالت بخجل:اه اسفه لو ازعجت حضرتك.
هز رأسه بتفهم ثم قال لآيات:عاملك مفاجئه انا وعدي.
آيات:اكتر من كدا.
قبل خدها وقال:احنا بنسخن لسا..ثم غمز لها واشار الي مراد وقال:مصري عاوزك ثم اماء برأسه بمعني الحق بي..
كان حوار امجد وآيات تحت أنظار نيروز فقالت آيات لها نهي تمد يدها اليها:انا آيات عوض مرات الديب باشا.
ضربت نيروز بيدها علي صدرها وقالت:احييه يعني اللي كلمني من شويه دا جوزززك.
آيات:ايوا.
نيروز بصدمه اكبر:الدييييببب.
آيات بأبتسامه:ايوووان.
نيروز:يالهوي وانا اقول اول ما قرب مني كدا حسيت بركبي بتخبط في بعضها.
انفجرت آيات ومن معها وقالت:في اي يا بنتي ماهو انسان زينا داحتي طيب.
نيروز:طيب اي بس.
آيات:اسمك اي طيب.
نيروز:نيروز الدسوقي.
آيات:اتشرفنا ابنك دا؟
نيروز بتوتر:هه لالا انا الداده بتاعته.
عقدت آيات حاجبيها وقالت:في دم منك جامد..فكرته من اول نظره انه ابنك.
نيروز:الام اللي ربت مش اللي ولدت.
آيات:عندك حق..بصي بقي احب اعرفك..دي همس..ودي فقاطعتها نيروز:نهي وسناء.
آيات بتعجب:انتم تعرفوا بعض!
نهي:حاجه زي كدا.
سناء:طب انا هروح لسامح اوريه شكلي بالحجاب سلام.
ذهبت سناء وتركتهم..
شد زين ثياب نيروز فنزلت الي مستواه فقال:عاوز اروح عند بابا.
نيروز:بابا مشغول.
زين:عاوز اروووح لبابا يا داده عشان خاطري.
تنهدت نيروز..
ورجعت الي مستواها وقالت:هودي زين لباباه واجي.
عند مراد وامجد..
امجد بسخريه:اهلاااا مراد المصري بنفسه فينك ياعم.
مراد بهدوء:حبت مشاكل مانت عارف بقي.
اقترب ذلك الصغير ومعه الداده الخاصه به..
مراد:دا زين ابني.
امجد بتعجب:افندم؟!
مراد:عارف عارف هفهمك بعدين لينا قاعده يا صحبي.
امجد:تجيلي بكرا فاهم.
مراد:دا اكييد.
رحل امجد من امام مراد فقالت نيروز:هو مستغرب لي؟
اخذ مراد زين وقال:حاجه تخصني.
ثم ذهب به وسط الجموع..
فرجعت نيروز الي آيات..
فقالت نيروز بمرح:عندك كام سنه يا آيات.
آيات:بطلت اعد.
ضحكوا الفتيات فقالت آيات: هكمل ال23الشهر اللي جاي.
نيروز:اي دا قدددي بس انا كملتهم من شهرين.
آيات:يالهوي انت اكبر مني!
نيروز:شوفتي بقي..بس انت شكلك صغير فعلا.
آيات:الصغيره اللي قدامك دي جااايبه سبع عيال.
نيروز:ايييي.
آيات:اه والله مش مصدقه.
نيروز:ازاي بجد.
آيات:كل الحك… نظرت آيات الي امجد فوجدته بدء يستعد لألقاء كلمه علي الحضور..فقالت هي:طيب هستاذن انا.. ويانيروز لينا قاعده.
نيروز:اكيد.
اقتربت آيات وعدلت له قميصه وهي تقول:اشكر فيا انا بقولك اهو انا متمرمطش وراك كل دا وفي الاخر تنسب النجاح ليك.
مسك امجد كفيها وقبلهما..فلاحظ احد المصورين ذلك فالتقط الصوره..
امجد:انت نجاحي يا آيات.
ألقى امجد كلمته **لمعرفة ما الموقف بالكمل اذهبوا الي روايتي لعنة ما قبل العشق الجزء الثاني الفصل38**
في تلك اللحظه دلفت فتاة في سن السابعه والعشرون وخلفها رجلان..
صافحت امجد وقالت:ازيك يا امجد بيه.
امجد باقتضاب:ازيك يا روز.
**روز منير بطلة روايتي القادمه #حارسي_الشخصي_مجهول_الهوية!
روز:الف مبروك شركاتك طول عمرها رقم واحد في مصر.
امجد:وبرا مصر كمان.
ابتسمت بتهكم ورحلت..
هيثم الحارس الشخصي لروز:اي يا ديب مش هتسلم.
امجد بصدمه:اييي هيثم لهي…قاطعه هيثم قال بسرعه:هيثم غاانم اسمي هيثم غانم.
امجد بتعجب:غانم!
هيثم:هعرفك بعدين لينا قاعده.
امجد:انتم اي حكايتكم اي اللي لينا قاعده لينا قاعده..في اي يا جماعه.
هيثم وهو يتحدث الي الحارسي الشخصي الاخر وهو صديقه..
هيثم:مهند البس انت انا رايح لروز.
مهند لامجد:الموضوع كبير شويه يا ديب.
امجد:حتي المصري بردو.
مهند:مراد المصري هنااا.
امجد:اممم وعدي ويوسف وغيرهم..شيلتنا القديمه لسا هنا.
روز منير
هيثم غانم
مهند رئال
صعد عدي علي المنبر وقال:قائلا:لو سمحتم..عاوز اغني بصوتي انا..بمناسبة ان في عشاق كتير هنا.
صفق الجميع…وبحث امجد عن آيات فوجدها تمسك كفه..
نظرت نيروز حولها وجدت نفسها وحيده..بحث مراد عنها بعيناه وجدتها تنظر حولها فاتجه اليها واعطها زين..
ثم تحرك ووقف بعيداً عنهم فأتت ساره اليه وسحبته كي يرقص معها..
عند روز وهيثم..
هيثم بجديه:تسمحيلي يا مدام روز بالرقصه دي.
روز:طبعا.
سحب هيثم روز برقه الي ساحه الرقص بدوءا جميعهم الرقص علي اغنية حلم حياتي بصوت عدي وامجد..
كانت نيروز تحمل زين وتنظر اليهم في حزن..وتقول بداخلها:أنا دفنت نفسي بالحى عشان ابني.
قطع حبل افكارها صوت زين وهو يقول:اميرتي تسمحين لي بهذه الرقصه.
نيروز بضحكه خلابه:زين انت بتقول انت لسا صغير.
زين:لا مش صغير تعالي نرقص زيهم.
ثم نزل من بين يدها وسحب كرسي كبير وصعد عليه ليصبح امامها..
ثم اخذ قال:يلا هاتي ايدك زيهم.
اعطه نيروز يدها وهي تضحك بدء يرقصون مثلهم..
زين:انا عملت كدا عشان شوفتك زعلانه عشان محدش بيرقص معاكي.
احضتنته نيروز بقوه وهي تقول:حبيب داده روحها وعقلها من جوا ربنا يحميك.
انتهت الحفله ورجعوا جميعهم الي الفيلا..كان زين نائم بين يد نيروز وصعدت به الي غرفته..وضعته في فراشه وقبلت جبينه..وخرجت واثناء نزولها سمعت مراد وسارة..
مراد بغضب:انت هتفضلي طول عمرك كدا با ساره.
ساره:قولت مش عااوزه اخلف يا مراد انا استحاله ابوظ شكل بطني او جسمي لمجرد اني اخلف عندك زين كفايه.
غادر مراد الغرفه فركضت نيروز واختبئت فنزل بسرعه وخرج من الفيلا بأكملها..نزلت نيروز الي غرفتها وغيرت ملابسها ثم نااامت..
استيقظت نيروز قبل أذان الفجر فسمعت صوت بكاء رجل..خرجت من غرفتها لتجد مراد يجلس علي السلم وبجانبه زجاجة الخمر ويبكي مثل الاطفال..
يتبع…
اقتربت نيروز وقالت بهدوء:دوك!
رفع مراد رأسه اليها فتجمدت مكانها من شكل عيناه نتيجة بكاءه..
فجلست بجانبه علي الدرج ووضعت يدها علي كتفه..
نيروز بهمس:بتعيط لي بس.
نظر مراد لها بقوه ثم دفعها بعيداً عنه وقال:ابعد عني..انت اكتر واحده ممكن اكرهها في حياتي.
نهض نيروز كمن لدغها أفعى وقالت:تعرف حاجه انت تستاهل..انت هتفضل لوحدك عارف يعني اي لوحدك..هتعيش وهتموت وانت لوحدك.
ثم اعطته ظهرها لكي تذهب فقال هو بصوت مهزوز:نيروز.
توقفت نيروز ومكانها وخفق قلبها بقوه فقال:نيروز.
التفت اليه وهي تتصنع الجمود فقال:تعالى.
لم تشعر بقدميها وهي تتحرك في اتجاهه حتي وقفت امامه وهو جالس علي اول درجات السلم..
احضتن خصرها بقوه ودفن رأسه في بطنها واخذ يبكي..
تذكرت نيروز زين بتلك الحركه..عندما يحزن او يود البكاء يحضتن خصرها ويدفن رأسه في بطنها ويبدء في البكاء..
خرجت من شرودها علي صوته المتقطع ومليئ بالشهقات:نيروز..مت..سبني..يش زيهم وتمشي..اوعي ي..ا ني..رووز.
اهتز كيان نيروز مع تلك الكلمات فاحضتنت رأسه بيدها وسالت دموعها علي خديها وقالت:مش هسيبك ابدا.
فقال بنبره مرتعشه:بتكرهيني يا نيروز؟!
نيروز بهمس:مقدرتش اكرهك..ثم نزلت امام وجهه ومسحت دموعه وقالت:انت ابو ابني وجوزي..و..وحبيبي.
نظر لعيناها ثم جذبها في عناق قوي شعرت نيروز بأن عظامها تتحطم من قوته..
ابتعد عنها بعد فتره فقالت:تعال قوم معايا.
نهض مراد ووقف امامها وقال:هنام انهاردا عندك.
توترت نيروز بعض الشيء فجذبها من يدها وسار بها باتجاه غرفتها ودلفوا سويا..
ثم اتجه بها الي الفراش..
مراد:مش هلمسك يا نيروز مفيش داعي للرعشه اللي في ايدك دي.
بالفعل كانت نيروز ترتجف اوصالها واسنانها فقالت:ح..حاضر.
نامت هي ثم فتح هو ذراعيها ونام بينهم..
تخلخلت اصابعها في خصلات شعره وقالت:مال..قاطعها برجاء قائلاً:نيروز مش قادر اتكلم عاوز احسن بالراحه وانام.
ابتسمت نيروز وقالت:حاضر خلاص.
تنهد مراد براحه ووضع رأسه علي صدرها وضمها اليه بقوه..ثم بعدها ببرهه شعرت نيروز بإنتظام انفاسه فعلمت انه نام..
نيروز بداخلها:يارب يكون بيحبني ومايكونش دا بسبب الشرب!
ثم نامت بعدها..
في الصباح..
استيقظت نيروز ثم تذكرت انه بات عندها بالأمس ففتحت عيناها بسرعه وهي تبحث عنه فلم تجده..
تنهدت بحزن وقالت:اكيد كان سكران وفكرني ساره مراته..بس دا كان بيقولي يا نيروز!
نفضت تلك الافكار وغيرت ملابسها وصعدت الي غرفتها ولكنها قبل دخولها الي غرفة زين سمعت ساره تتحدث في الهاتف..فانتابها الفضول وسارت باتجاه غرفتها ووقفت خلف الباب..
ساره من الداخل:قولتله لا مش هخلف.
الجهه الاخري:…
ساره بضيق:مش هيلمسني يا مجدي انا بحبك انت يا حبيبي.
صعقت نيروز ووضعت يدها عي فمها تكتم شهقتها..
ساره:طيب طيب هنهرب امتي!
الجهه الاخري:…
ساره:مجدي انا زهقت..مبقتش طايقه انام جنبه علي سرير وااحد..انا لاقيته داخل عليا من شويه وكان نايم برا تقريبا او في اوضه تانيه.
الجهه الأخرى:…
ساره:حاضر يا قلبي هصبر اكتر..منا صبرت 12 مش هصبر كام شهر..يلا هانت سلام بقي.
فور انتهاء ساره من مكالمتها ركضت نيروز باتجاه غرفة زين واغلقت الباب وانفاسها تتسارع..
زين بقلق:داده انت كويسه!
انتبهت نيروز وقالت بتوتر:هه اه يا حبيبي كويسه..انت عامل اي انهاردا.
زين وهو يقترب منها وفي يده ورقه:بصي يا داده رسمتكم.
اخذت نيروز الرسمه منه وجلست علي حافه فراشه وهو بجانبها..
ثم اختفت ابتسامتها وقالت باستنكار:اي دا يا زين!
زين ببراءه:دا بابا وانا اللي ماسك في ايده دا وانت اللي ماسك ايدك بايدي التانيه.
نيروز:مش قصدي دي قصدي علي الست اللي عملها قرون وعيون حمره.
زين:دي!..دي ماما.
جحظت اعين نيروز من صدمتها وقالت:لي كدا يا زين عيب دي ماما.
زين:لا دي مش ماما..انا بكرهها.
نيروز:زيين!!
زين بنبره شبه باكيه:انا بكرهها يا داده اووي بتضربني جامد وتزعق فيا علي طول من غير سبب.
جذبته نيووز اليها وقالت بحنان:متزعلش يا حبيبي اوعي تزعل وتعيط اوعييي.
هز رأسه ثم قال:ياريتك انت.
نيروز:ياريتني انا اي؟
ابتعد زين عنها وقال:ياريتك انت ماما.
شعرت نيروز بغصه في حلقها ورغبه في البكاء فقالت:اشمعنا انا يا زين!
زين:انت طيبه وبتحبيني اووي..مش بتضربيني بتفهميني الصح من الغلط وكمان بتذاكرليلي.
نيروز بابتسامه باهته:بتذاكرليلي! دا حب مصلحه بقي.
ضحك زين وقال:انا هخليكي ماما هخلي بابا يتجوزك.
نيروز باستنكار:زيين!
زين:هتجبيلي اخوات صح مش هكون لوحدي! وهلعب معاهم.
احضتنته نيروز بقوه وقالت في نفسها:انا ماما يا حبيبي مش هي.
في مكان اخر..
مراد:عاوز اقابل الديب.
البواب:معاك معاد!
مراد بحنق:قوله مراد المصري.
البواب:استني يا بيه!
اخرج هاتفه وتحدث مع الديب ثم قال لمراد:اتفضل يا مراد بيه..الباشا منتظرك.
دلف مراد من البوابه الكبير وظل يسير حتي وصل الي باب القصر ثم الي مكتب الديب..
طرق علي الباب فاذن الديب بالدخول..فدخل بخطوات ثابته ثم صافحه وجلس علي الكرسي المقابل لمكتب امجد الديب..
الديب:بدون مقدمات ادخولي في الموضوع علي طول.
تنهد مراد وقال:اتجوزت يا امجد.
امجد بهدوء مريب:الف مبروك..نيروز حمدي الدسوقي.
رفع مراد حاجبه وقال:دانت عارف بقي.
رجع امجد بظهره للخلف وقال بغرور:انا الديب يا مصري الديييب.
تنهد مراد بضيق وقال:طالما انت عارف جايبني لي!
امجد بجديه وهو يعتدل في جلسته:عشان اسمع منك انت.
زفر مراد بهدوء وقص علي امجد ما حدث بينه وبين نيروز منذ اول لقاء..
امجد:اممممم..مراد انت *#&$.
مراد:شكرا.
امجد:احنا من امتي بنحرم ام من ابنها..احنا اشتغلنا في المافيا بس كان عندنا مبدء يا مراد بيه.
مراد:امجد اقسم باااااللله انا علي اخري لو هتقطم فيا امشي افضل.
امجد بصوت مرتفع نسبياً:اي مش عجبك كلامي ولا علشان صح!.
نظر مراد اليه ثم صمت فقال امجد:مش كل الستات امك!
انفعل مراد وصرخ:متجبششش سيرتتهههها.
امجد باستفزاز:لسا زعلان من اللي عملته.
مراد بغضب:امجججددد.
نهض امجد وسدد لكمه في وجه مراد ومسكه من تلابيب قمصه وقال:فووووق من اللي انت فييه.
ابعده مراد عنه وجلس..فجلس امجد امامه وقال:مراد انت اخويا الكبير.
مراد وهو يمسح وجهه بيضق:عارف عا..قاطعه صوت صراخ اطفال وطرق علي الباب..
نهض امجد وفتح الباب وجد الثلاثي الشيطاني امامه..
امجد بصرامه:في اي؟؟
ارسنال:عزه اضرب حمزه..ارسنال ضرب الاتنين.
ابعد امجد قليلا عن الباب وقال بحزم:ادخلوا جوا حالا.
ركضت الثلاثي ووقفوا امامه كالجنود تحت انظار مراد المتعجبه..
امجد بقوه:هتروحوا تقعدوا علي الكنبه دي لحد ما اخلص كلامي مفهوووم.
هزوا رأسهم بخوف فتركهم امجد فاسرعوا الي الاريكه يحاولوا الصعود فقال مراد:ساعدهم يا امجد مش هيعروفوا يط…لم يكمل حديثه من صدمته…
جلس ارسنال علي يده وقدمه مثل وضع القطه ثم صعد حمزه علي ظهره وجلس علي الاريكه ثم من بعده عز..
فنهض ارسنال وتسلق الاريكه باحترافيه وجلسوا مثل الآلات..
مراد بصدمه:دول اطفااال!
امجد بغرور:تؤتؤ دول عيال الديب.
مراد:اذكيه جدا عندهم كام.
امجد:هيكملوا سنتين كمان تلات شهور.
مراد:انت هتهزرر..سنتين وبيتكلموا كدا.
امجد:ماقولنا عيال الديب..وبعدين متهوش موضوعنا.
مراد:معاك.
امجد:صلح علاقتك بيها.
مراد:مين!
امجد:مستعبطش يا مراد.
مراد:انا ملاحظ انك سايق فيها يا امجد لاحط فرق السن.
امجد بسخريه:ياريتك انت تلاحظه في افعالك مع مراتك! **بووووووووم**
مراد:اعمل اي يعني!
امجد:عيد ميلاد زين تحضره..انت معاك ست محترمه اما ساره دي رقاصه.
مراد بغضب:امجد دي مراتي.
امجد:انت تخرص فاهمني..مراتك اي احنا هنضحك علي بعض مانت عارف ان جدك اللي دبسك فيها.
مراد:الله يحرقه مطرح ماراح.
امجد:البت دي بتحبك..مضيعهاش منك.
هز مراد رأسه وقال:وزين متعلق بيها.
امجد:مش امه!
مراد:ميعرفش الحقيقه.
امجد:ب..قاطعه صوت صراخ آيات..
آيات ببكاء:عيااالي راحوووا مننييي يا امجدددددد.
اشار امحد بأصبعه لمراد بان ينتظر ثم اشار لاطفاله بالصمت وفتح الباب نصف فتحه وجدها امامه تبكي..
امجد:في اي يا آيات.
آيات:ارسنال واخواته مش موجودين يا امجد.
امجد:دورتي في الجينيه الخلفيه.
آيات:ايوا.
امجد:الجنينه الاماميه.
آيات:ايوووا.
امجد:استبطل الخيل.
آيات:والله ايوا قلبت القصر كله عليهم.
امجد:طب مكتب عز باشا.
آيات:دورت يا امجد دورت ثم انهارت في البكاء..
امجد:خلاص يا حببتي يبقي ضاعوا..عندنا اربعه غيرهم.
نظرت آيات اليه بصدمه:اربعه غيرهم اييييي هما قططط.
امجد بضيق:بقولك اي انا معايل ناس مهمه سلام دلوقت.
ثم اغلق الباب وجلس أمام مراد..
مراد بتهكم:مش تصلح علاقتك الاول بمراتك وبعدين تبقي تنصحني!
احمرت عينان امجد وقال بشرار:حسك عينك تجيب سيرة مراتي علي لسانك يا مراد بدل ما ادفنك هنا.
حمحم مراد وقال:احم تمام..عاوز حاجه انت.
امجد:عاوز اسمع خبر قريب بان زين هيكون ليه اخوات ثم غمز مراد..
مراد:مش عارف يا امجد انا مبحبهاش.
امجد بتهكم:اه اه ماشي يلا في ستين داهيه.
قهقه مراد ثم غادر القصر..
امحد في غرفته:اقطع دراعي لو ماكنش بيبحبها بس بيماطل عالفاضي.
نظر امجد لاطفاله وقال:بتبصوا علي اي؟
اشاروا خلفه التفت وجد آيات تنظر اليه بغيظ فضحك قائلاً:ايوشتي!.
آيات بغيظ:ايوشتك في عييييننكككك.
امجد بصرامه:اطلعووووا برا.
نزلوا اطفاله يتسابقوا للخارج..فأغلق الباب خلفهم وشمر ساعديه وقال بمكر:قولتيلي اي بقي..
في المساء..
دخل مراد المنزل فوجد نيروز وزين يشاهدون التلفاز فابتسم بتهكم وهو يتخيل حياه مستقره مع زوجه تحافظ علي بيته واطفاله..قطع تفكيره عناق زين لساقيه..فحمله وقبله من خده وقال:حبيب بابا اللي كبر وهيكمل اربع سنين الجمعه الحايه.
ضحك زين وقال:جبتلي شكولاته.
اخرجها مراد من جيبه وقال:جبتهالك بالبندق زي ما بتحبها.
قال زين بحزن:بس يا بابا انا بحب اللي بالكراميل!
مراد:ازاي انا طول عمري بجبلك بالبندق!
ثم نظر في وجه ابنه..وتحولت نظراته لغضب وحزن وانزله..
كانت نيروز تتابع من بعيد فقال مراد:تعالي.
تحركت نيروز باتجاهه فقال لزين:اطلع اوضتك يا زين.
زين:بس يا باب..مراد:كلمه واحده.
وضع زين راسه في الارض وقال بحزن:حاضر يا بابا ثم صعد..
اخرج من جيبه كارت النقود الخاص به وقال:اشتريلك فستان او اي حاجه عشان هتحضري عيد ميلاد زين..وجبيله هديه علي زوقك.
نظرت نيروز اليه في صدمه وعجز لسانها علي التكلم فأكمل هو:عاوزك تتجنبي اي حديث جانبي عن زين او عني مفهوم.
لم تسمع نيروز ما قاله فاندفعت الي احضانه وعناقته بقوه..
تسمر في مكانه ونظر امامه ثم وضع يده حولها وكأنها شيء هش هيتحطم اذا ضغط عليه..
نيروز بفرحه:شكرا شكرا شكرا اووووي.
تنهد مراد فابتعدت عنه وقالت:بس اي التغير دا؟
مراد:مش عحبك ممكن ارجع احبسك تاني!
نيروز بسرعه:لالا خلاص انا فكرت حد خبطك علي دماغك ولا حاجه.
مراد:تاااااني طولت لسااان تااااني!
نيروز:خلاص ياعم الاااه.
مراد وهو يدفعها امامه:غوري من وشي اتخمدييي.
نيروز:ياعم متزقش اللااه داخله اهووو..جاتك نيله.
قم ذهبت الي غرفتها وفصعد هو الي غرفته وفتحهها وجد ساره ارتبكت واخفت هاتفها..
مراد بشك:بتعملي اي؟؟
ساره بتوتر:و..لا..لا حاجه.
اتجه مراد الي خزانته وهو بداخله ريب فيها وقال:اومال اتوترتي كدا لي اول ما دخلت!
ساره:اص..اصل مش متعوده انك تيجي بدري كدا يعني.
اخرج مراد ملابسه ثم اتجه اليها وجذبها من شعرها وقال بتحذير:قسما بالله يا ساره لو عرفت انك بتلعبي بديلك من ورا لا هقصهولك..فاااهمه.
هزت رأسها برعب بالموافقه فدفعها وسار باتجاه دورة المياه واغلق خلفه..
ساره لنفسها:انا لازم اهرب في اقرب وقت منه وفي اقرب فرصه…
يتبع…
استيقظت نيروز بكامل نشاطها ونعمت بحمام دافئ ثم خرجت وارتدت ملابسها مستعده للخروج..
فسمعت صوت أحدهم يطرق بابها..
نيروز:اتفضل!
دلف زين وهو يركض ويبكي..فاحضتنته نيروز بفزع..
نيروز بلهفه:مالك يا زين في اي؟
زين بشهقات متقطعه:البوبي بتاعي مات.
شهقت نيروز وقالت بحزن:مات!
هز رأسه وظل يبكي فحملته نيروز وقالت وهي تضحك:طب اي رأيك نجيب غيره دلوقت.
قال بنفي:لا انا عاوز البوبي دا.
نيروز بحماس:هنجيب واحد احسن منه بكتيير وبيكبر عن الكلب دا.
مسح دموعه بظهر يده وقال:بجد!
نيروز بحنان:جد الجد كمان..تيجي معايا!
ضحك زين بفرحه وقال:بالتاكيد يا سيدة القصر.
نيروز:الكرتون مآثر عليك جامد.
زين:انا غلطان اني بدلعك!
ضحكت نيروز وقالت:دلع ياخويا دلع.
ثم انزلته وخرجت به فوجدت مراد يهبط بحليته الرماديه..
مراد:علي فين!
نيروز بأبتسامه:هروح اشتري فستان لعيد ميلاد زين..وهنشتري بوبي جديد..صح يا زين.
زين:ايوا..تعال معانا يا بابي.
تجمدت نيروز في مكانها فأبتسم مراد قائلاً:خلاص تعالوا.
سار امامهم فقالت نيروز بهمس لزين:قولتله لييي.
زين:عشان انا عاوزكم تقربوا من بعض وتحبوا بعض عشان تتجوزوا.
صعقت نيروز وشحب وجهها فقال زين:انت كويسه يا داده.
استدار مراد لهم وقال:انت كويسه!
هزت راسها ثم نظرت لزين بغيظ فكتم ضحكاته وامسك يدها وخرجوا سويا ووقفوا امام سيارة مراد..
كادت نيروز ان تركب علي الاريكه الخلفيه فقال مراد بتهكم:مش سواق الهانم انا.
نيروز بحنق:واركب فين يعني!
فتح مراد لها الباب المجاور اليه فركبت بتوتر واخذت زين علي اقدامها..وانطلقوا في وجهتهم..
في الطريق…
مراد:هنروح فين!
نيروز بتوتر:اي محل عشان اشتري فستان..بمناسبة عيد ميلاد زين.
تفاجئ زين وقال بحماس:داده انت هتحضري!
نيروز وهي تداعب خديه:ايوا يا قلب الداده.
احضتنها زين بقوه وقال:هيكون احلي عيد ميلاد.
مراد:اشمعنا بقي كدا انا هزعل!
زين:لا يا بابي متزعلش..اقصد انه هيكون مميز عشان داده نيروز هتحضر.
مراد:امممم ماشي ياعم.
زين:ماشي يابو العم.
ضحكوا ثلاثتهم لكن قطعت نيروز ضحكتها ورسم علي وجهها الاسى والحزن..
نيروز في بالها:لوهله صدقت اننا عيله واحده يا مراد!.
لاحظ مراد شرود نيروز فقال:امممم نشغل اي بقي نسمع.
زين بلهفه:عاوزين باظت.
مراد:باظت!
نيروز:باظت خااالص.
ضحكوا مره اخرى حتي وصلوا الي مول كبير..فقالت نيروز:اي دا؟
نزل مراد وفتح بابها وقال:دا مول تقدري تشتري كل اللي انت عاوزاه.
نزلت نيروز وامسكت زين وقالت:يعني في فساتين؟!
مسح مراد وجهه بحنق وقال:اتاكدي بنفسك ثم سار بجوارها…
دلفوا الي المول فاخذت تنظر حولها باعجاب ثم وقفت امام احدى المحلات وقالت:هدخل هنا اوك.
مراد:هستناكي هنا.
نيروز:تمام بس هاخد زين.
مراد:ودا ليا ان شاء الله.
زين:عشان انا عاوزها تجيب فستان محترم من زي ماما!
نظروا الاثنان الي بعضهم بصدمه فقال:زيين اي اللي بتقوله دا!
زين ببراءه:زي ما بقولك يا بابي..ماما بتلبس فساتين وحشه وعريانه لكن الداده محترمه وانا اللي هختار دلوقت..ثم سحب تلك المصدومه من يدها الي داخل المحل..
مسح مراد بيده علي خصلات شعره وقال بضيق:حتي العيل الصغير بيعدل عليها..ارحمني يارب.
دلفت نيروز مع زين فقالت بعتاب:ينفع اللي انت قولته لبابي برا دا؟
زين:يلا اهو يطلقها ويتجوزك احسن.
نيروز باستنكار:زييين!
زين:اي يا داده هو اسمي حلو اوي كدا؟؟ كل شويه زيين زين.
نيروز بدهشه:انت لسانك طول امتي كده!
زين بضحك:يووووه من زمااان..بصي بصي حلو الفستان الاحمر دا.
ثم ركض باتجاهه وسحبه فوقع فوقه وجره في الارض واعطه اليها..
نيروز بضحك:كدا هضطر اخده بعد الممرمطه اللي عملتها فيه دي.
زين:معلش منا لسا صغير شويه.
قرصته نيروز من صدغه ثم ذهبت الي غرفة الملابس وارتدته وخرجت الي زين..
نيروز وهي تدور حول نفسها:حلو يا زين!
زين:قمررر قمررر لا كدا بابي هيتجوزك.
نيروز:زين بطل بقي.
زين:حاضر..بس بجد جميل خديه بقي.
نيروز:حاضر هغيره واخده اقف هنا عشان محدش يدخل عندي.
غيرت نيروز فستانها ثم ذهبت الي الكاشير وقالت:اتفضل انا هاخد دا.
نظر العامل اليها بطريقه وقحه وقال:ميغلاش عليكي يا قمر.
شعرت بالضيق من طريقة حديثه فمدت يدها بالكارت فاخذه وتعمد ان يلامس اصابعها..
ثم دفعت حسابه وانتظرت ان يعيطها الكارت فقال:جايه لوحدك بقي!
قال مراد من خلفها بنبره مخيفه:لا معاها جوزها يا روح امك..ثم لكمه بقوه في فكه وحطم اسنانه الاماميه فسقط العامل علي الارض..
ثم مد يده واخذ الكارت وسحب نيروز من يدها وخرج..
سحبت نيروز يدها من يده بعد خروجهم من المحل..
زين بحنق:كنت سيبني عليه يا بابي.
مراد بتهكم:قال يعني عرفت تتكلم ساعتها.
احمر وجه نيروز بخجل فقال زين:بابي انت جوز الداده بجد!
تذكر مراد ما قاله امام ابنه فقال بتوتر:احم انا قولت كدا للراجل عشان يعرف أنها مش لوحدها.
تهكم وجه زين وقال:ماشي.
قالت نيروز بتوتر:زين تيجي نجيب بوبي جديد!
صفق زين بقوه فقال مراد:بوبي جديد اومال القديم فين!
زين بحزن:مات الصبح!
مراد:ازاي انا كنت شايفه امبارح بليل!
نيروز:وانا كمان.
دار الشك بينهم فقال زين:محل اهو في بوبيهاات كتيره يلا يا نيروووو.
مراد ونيروز بتعحب:نيروو!
زين وهو يسحبها:يلا يا نيرووو ونبي ونبي.
مراد:اي نيرو دي.
وقف زين ووضع يده في خصره وقال:بدلعها.
مراد بحنق:اسمها داده نيروز عيب دي كبيره مش معاك فالحضانه.
تدخلت نيروز وحملت زين وقالت:عاجبني انت مالك انت.
رفع حاجبه وقال:والله!
نيروز:اه والله..يلا بينا يا حبيبي نجيب بوبي جديد..ثم قالت في سرها ولكن مراد سمها:غير بابي.
جز مراد علي اسنانه وتحرك خلفهم حتي دخلوا الي محل الحيوانات الاليفه..
وهناك رأي زين الكثير من الحيوانات والاسماك والزواحف..
زين بفرحه:عااوز سمك زي نيمو دي وعاوز البوبي والتعبان والقرد دول.
مراد:تعبان!
نيروز:قرد!
نزل زين من يد نيروز وامسك ذلك النسناس واحضتنه وقال:شيكو خلاص هاخده.
نيروز:زين مينفعش نجيب قرد فالبيت!
مراد بتهكم:دا مش قرد دا نسناس.
نيروز بسخريه:انت ادرى بعلتك والله. *هنا بقي نقول بوووووووووووم*
مراد من بين اسنانه:اقسم بالله يا نيروز لو ما اتعدلتي لا هيهمني زين ولا الناس وهزعلك.
نيروز بلا مبلاه:طز فيك يلا.
تشنجت ملامح وجهه وقال:يلا!
قال زين:انتم بتقولوا اي؟
نيروز:ولا حاجه يا حبيبي دا بابي بيقولك خدهم عادي.
زين:بجددد!
مراد:اه هات النسناس دا عشان يوونس نيروز..ماهي بتفهم لغاتهم.
نيروز:عشان كدا بفهمك! **بووووم**
زين ببراءه:بجد يا داده بتفهمي لغاتهم.
نيروز بضحك:طبعا..منا بفهم ابوك اهو.
زين:هو بابي نسناس؟
مراد بغضب:نيرووووووز.
نيروز وهي ترفع كتفيها ببراءه:انا ماااالي زين هو اللي قال.
مسح وجهه وقال:استغفر الله العظيم من ذنب عظيم..هات النسناس او القرد دا وشوفلك كلب والسمكه بيبو دي.
نيروز:اسمه نيمو يا جاهل.
مراد:What Ever!!
نيروز:عيش عيشة اهلك يا دوك.
مراد وهو يتجاهلها:مستنيكوا برا..ثم اقترب من وجهها وقال:وحاولي المره دي محدش يعاكسك تاني يا ست نيروز..ثم نظر لكفها وقال بحنق:فين دبلتك يا ست.
نيروز وهي تتركه:شيلتها عشان بدور علي عريس..هاهاهاهها..ها يا زين اسمه نسناس ولا قرد!
فرك وجهه وقال:مطولين مع بعض يا نيروز..مطولييين اوووي.
خرجوا بعد مده والزين يحمل السمكه في حوضها..ومعه النسناس بسلسلته والجرو الصغير..
وقفوا امام مراد..فقالت نيروز:يلا بينا.
مراد بتهكم:حديقه حيوان.
نيروز:زين حبيبي يجيب اللي هو عاوزه مالكش فيه.
ثم سحبته خلفها فضرب كف في الاخر وسار خلفهم ووضعوا الجرو والنسناس علي الاريكه وزين يحمل حوض الاسماك ويتحدث مع السمكه علي قدم نيروز..
مراد:تعالوا نفطر في اي مطعم قريب!
زين:ايوووووا بقييي.
ابتسمت نيروز ثم فضلت الصمت طوال الطريق حتي وصلوا الي المطعم وجلسوا علي طاوله..
مسك مراد قائمة الطعام وقال:هتكلوا اي؟
نيروز:هاكل رز بسمتي وكفته مشويه.
مراد بتعجب:مش بتحبي البيتزا؟
نيروز:ايوا بس عشان زين ياكل معايا..مينفعش ياكل بيتزا.
مراد:ممكن تجيبي انت بيتزا وهو ياكل كفته!
نيروز:لالا عشان ميزعلش صح يا زين.
زين بسعاده:صح.
ابتسم مراد ولكن عقد ما بين حاجبيه وتغيرت ملامحه..
زين:بابي انت كويس!
مراد:هه اه يا حبيبي..وهتشربوا اي.
نيروز:موز بلبن عشان زين بيحبه.
مراد:كله زين كدا؟ اومال انت فين؟
نيروز:انا وزين واحد اللي يحبه انا لازم احبه.
نظر مراد لها بسعاده لاحظتها نيروز ثم طلب الطعام وجلسوا في انتظاره..
مراد:ها يا زين مبسوط!
زين بحزن:لا.
مراد ونيروز في ذات الوقت:لي؟
نظروا لبعضهم ثم الي زين فقال:انا نفسي يكون عندي اخوات.
شعر مراد بالعجز وقال:قريب باذن الله.
زين:لا انا سمعت ماما بتقولك مش هتخلف عشان شكل بطنها وجسمها ميبوظ.
مراد:لا يا حبيبي متخافش هيكون عندك اخوات قريب.
زين:انا مش عاوزهم من ماما.
مراد:اومال من مين!
زين:عاوزهم من ني…قاطعه وصول الطعام فحمدت نيروز ربها..
وضع الطعام امامهم..فقال زين:نيرو اكليني!
نيروز:بس كدا تعال ثم سحبته علي قدميها تحت انظار مراد.. وبدءت في اطعامه ولم تأكل شيء…
مراد:مش هتاكلي!
نيروز:زين الاول وبعدين انا.
شرد مراد قليلاً فلاحظت نيروز ذلك..فقالت:احم مش بتاكل لي؟
لم يجيبها بل ظل شاردا فقالت:دووك انت معانا؟
انتبه مراد وقال:هه معاكوا انا شبعت الحمدالله.
نيروز:وانا وزين كمان.
مراد:تمام..ثم نهض ووضع الحساب علي الطاوله ثم عادوا الي منزلهم في جو من السعاده…
ثم رجع مراد الي شركته فوجد ضيف لم يكن ان يتوقع قدومه..
مراد:الديب!
امجد بسخريه:سلم طيب!
صافحه مراد وجلسوا امام بعضهم..فقال امجد:حلو بدءت تفهم!
مراد:علي اي؟
امجد:المول..مطعم.
مراد بتهكم:انت بتراقبني!!
امجد:محصلش!
مراد بضحك:عاوز طيب!
امجد بتهكم:هو لسا يوسف عبيط زي ماهو.
مراد:مش هيتغير.
امجد:لسا معلمه الادب برا.
مراد:عملك اي؟
امجد:هزاره سخيف شبه..المهم عاوزك في موضوع مهم.
مراد:اممممم.
امجد:سليم!
مراد بصدمه:الحوووشي!
هز رأسه بنعم فقال الاخر:احنا مش خلصنا يا امجد من الكلام دا زمان.
امجد:احنا هنضحك علي بعض يا مراد..ماكلنا عارفين اننا لسا لينا ايد في المافيا بس محدش يعرف من عيلتنا.
مراد:عارف بس..قاطعه امجد:مبسش..ولو خلصنا من سليم هيكون لسا في الرأس الاكبر.
مراد:اوعي تقول.
هز راسه وقال: لويس اليكساندر.
مراد:امجد انت غلطان..انت اللي قولتله امسك المافيا بعدي.
امجد:مراد انا كنت عاوز ابعد عاوز اعيش حياه طبيعيه عاوز اكون اسره.
مراد:ومراتك! تعرف.
امجد:طبعا.
مراد:كلمت درغام أتاتورك؟؟
امجد:اكيد..اخلص من سليم وماجد وساعتها اشوف موضوع اليكساندر دا..بس خد بالك عاي نفسك وعيلتك الدنيا مابقتش امان يا مراد احنا العين علينا.
مراد:متقلقش وراك اسود.
امجد:نورتني يا مصري.
مراد:نورت اي يا امجد انت في مكتبي!!
امجد:اه صح!!
ثم ضحكوا سويا وغادر الديب..
في صباح يوم الاحتفال بمولد زين الرابع..استيقظ الجميع في الصباح مبكرا..وتم تجهيز حديقة المنزل بكل ما يلزم للاحتفال..
في المساء اجتمع الكثير من الاناس في الحديقه ومنهم نيروز وزين الذي يلهو مع الاطفال..
فستان نيروز..
كانت تتجول في الحديقه فوجدت مي صديقاتها تقترب منها وتحضتنها بقوه..
مي:وحشاااني وحشاااني وحشاااني.
نيروز بحزن مصطنع:كذابه يا بتتت.
ابتعدت عنها وقالت:عيب يا نيروز انا عمري ما اكذب..انا بجامل بس.
ضحكوا سويا..فاتت فتاه في القانيه والنصف من عمرها وهي تقول ببكاء..
نور:مامي..ضلبني زين ضلبني.
مي بضيق:ماتلمي ابنك يا نيروز.
أتى زين وهو ينفخ بضيق:داده البت دي غتته وملزقه في نفسها ابعديها عني بدل مافتحلكم دماغها.
شهقت مي وحملت ابنتها وقالت:نهارك ازرق..تفتح دماغ مين يابن مراد.
زين:بنتك هفتح دماغ بنتك.
ثم ابتعد عنهم فانفجرت نيروز في الضحك..
مي:الواد دا خطر.
نيروز:طالع زي ابوه.
دلف رجل وسيم للغايه يمتاز بالطول المناسب الوجه الابيض والعيون العسيله..
مراد:اهلا مجدي صالح بنفسه.
انتبهت نيروز الي ذلك الاسم فنظرت باتجاه مراد فاكمل مجدي قائلاً:كل سنه وزين طيب.
مراد:وانت طيب!
مجدي:فين ساره!
مراد:بتسال لي؟
مجدي:كنت عاوز اكلمها عن ابوها عشان محتاج كام حاجه من السفاره وكدا.
مراد بشك:اه ماشي اهي هناك اهي.
تأكدت نيروز من شكوكها فذلك هو نفس الشخص الذي كانت تتغزل به ساره..
يتبع…
تأكدت نيروز من شكوكها فذلك هو نفس الشخص الذي كانت تتغزل به ساره..
نيروز لنفسها:وبعدين بقي..اقوله ولا اي؟؟ بس انا معنديش دليل..ثم قالت بعزم:وانا مالي مسيره يعرف.
رأي مجدي ساره وهي تشير اليه من بعيد وكانت ترتدي فستان فاضح كالعاده..
تقدم اليها بأبتسامه خبيثه وقال:اي القمر دا يا بطتي!
ساره بتوتر:مجدي مش هنا هاه متنساش مراد والناس هنااا.
مجدي بتهكم:No problem my honey.
ساره:يا سلام.
غمز مجدي اليها وقال:عملتي اي في موضوعنا؟
ساره:مش عارفه افصل اللي اسمها نيروز عن زين ابدا عامله زي اللزقه كدا.
مجدي وهو يجز علي اسنانه:مراد مينفعش يبقي له نسل يا ساره الورث كله هيروح لابنه وانت بحح.
ساره وهي تنظر حولها بتوتر:عارفه عاررفه اعمل اي طيب!
مجدي:اربع سنين مش عارفه تعملي حاجه!!
ساره:اصبر بس هجبلك خبره قريب بس اللي الزفته نيروز دي تسيبه واستفرد به.
مجدي:مين فيروز دي؟
ساره:نيروز يا مجدي اسمها نيروز..بص وراك هتلاقي واحده محجبه لابسه فستان احمر هي دي.
نظر خلفه بترقب وجدتها تضحك وتلهو مع زين فقال لنفسه:اي الفرس العربي الاصيل دا؟
ساره:مجدي..مجدييي.
انتبه اليها فقال:ايي؟
ساره:عرفتها؟
مجدي:اه عرفتها.
ساره:زي مانت شايف كدا عاي طول معاه.
مجدي بشهوه:بقولك اي..اي رأيك اخطفها؟
شهقت ساره وقالت:انت اتجننت ولا اي؟؟
مجدي:ماهي فرسه بصراحه متتسابش.
ساره بحنق:مجدي!
مجدي بضيق:خلاص خلاص انت صدقتي ولا اي.
ساره:لا صدقت ولا زفت ويلا روح عشان الناس لاحظوا وقفتنا دي.
قال مجدي بصوت مرتفع:كل سنه وزين طيب يامو زين وابقي كلميلي السفير ضروري.
ساره بأبتسامه صفراء:يوصل.
سار مجدي بجوار نبروز وتعمد ان بصطدم بها بقوه..
نيروز:ماتحاسب يا متخلف كدا.
مجدي بتفاجئ:متخلف! انت بتكلميني انا كدا.
نيروز وهي تضع يدها في خصرها:وانت شايف متخلف غيرك هنا؟؟
مجدي بوقاحه:احب الفرسه لم ترفس.
نبروز:طب خد بالك بقي المره الجايه هرغسك في خلقة العكره دي..جاتك القرف.
سمعت نيروز صوت بكاء زين فالتفت اتجاه الصوت وجدته ساقط علي الارض ويمسك ركبته ويبكي..
نيروز بصراخ:شوووفت خالتني اسرح عنه روح منك لله..ثم ركضت الي زين وحملته واتجهت الي الداخل..
دلفت الي المطبخ واجلسته علي المنضده واحضرت علبة الاسعافات ووقفت امامه بندم وايدي مرتعشه..
نيروز بنبره مرتعسه وندم:زين حبيبي اهدي.
زين ببكاء:بتوجعنننييي.
نيروز:عارفه عارفه بص سيبني اشمر بنطالونك عشان اطهر الجرح.
زين وهو يمسح دموعه:هتوجعيني!؟
نيروز:شويه اه..بس انت راجل لازم تتحمل الوجع مش كدا ولا اي.
هز رأسه بتفهم فأبتسمت نيروز ثم كشفت عن ساقه المصابه..
مسك زين يدها وهو يقول:براحه ماشي!
نيروز:طييب اي رأيك تحضن كتفي لو وجعتك تضغط عليه جامد وتتحمل الوجع.
نظر لعيناها وجد بها نظرت الثقه والأمان فاحضتن كتفيها..
فبدءت نيروز بتطهير الجرح فصرخ زين صرخه مكتومه في كتيفها..تألم قلب نيروز لتلك الصرخه فاكملت التطهير ثم ضمدت الجرح..وطبعت قبله صغيره مكانه…
وابتعدت وحاصرت وجه زين بين كفوفها ومسحت دموعها وقالت بفرحه:شاطر يا زين..هتكون زي بابي قوي.
زين بوجه برئ:بجد!
نيروز:بجد يا قلبي..ثم قبلت رأسه واحضتنته بقوه..
كان كل شيء تحت مسمع ومرئى مراد فهو رأي سقوط زين ولكن قبل ان يصل اليه قامت نيروز بالواجب..
مراد لنفسه:انت تستحق امك الحقيقه يا زين مش ساره!
ثم تقدم باتجاهم وقال بقلق:زين انت كويس!
ابتعدوا عن بعضهم فنظر مراد لوجه نيروز وجدها تبكي..
زين:نيرو انت بتعيطي لي؟
نيروز وهي تسمح دموعها:مفيش يا حبيبي كنت زعلانه عشانك.
زين:لا خلاص متزعليش بقي انا هكون زي بابا قوي.
مراد:زيي؟!
زين بسعاده وحماس:اه نيرو قالت اني لازم اكون قوي زي بابي.
نظر مراد لنيروز فابعدت وجهها عنه فقال:ولازم تكون في صبر نيروز!
نظرت نيروز اليه فأكمل:اتعلم مني القوه واتعلم من نيروز الصبر.
زين:حاضر يا بابي.
نيروز:هتقدر تمشي عليها يا زين.
زين:معرفش نزليني كدا.
انزلته نيروز فلمست قدميه الارض وكتم وجهه ولكنه لم يحتمل فبكى..
حملته نيروز مجددا وقالت:خلاص يا زين متزعلش بقي.
زين:عاوز امشي بس بتوجعني اووي.
نيروز:عندي فكره.
نظروا لها الاثنان فقالت:تمشي زي الراجل العجوز الاعرج.
زين:ازاي؟
نيروز:هنزلك وتمسك ايد بابي وانا امسك ايدك التانيه..عشان هتروح تطفي الشمع.
زين بفرحه:الله طب يلا.
نظر مراد لها وامسك زين من يد ونيروز اليد الأخرى..
نيروز:متضغطش عليها بقي اعرج اكنك راجل عجوز.
فعلها زين وقال بضحكه طفوليه بريئه:شكلي عجوز بجد.
نيروز:عجوز قمر.
ضحك زين واكملوا سيرهم حتي وقفوا امام منضده عليها الكعكه المزينه وفوقها شمعه علي رقم اربعه..
تركته نيروز يقف علي كرسي بين مراد وساره وابتعدت عن الإطار باكمله ووقفت بعيد..
اخذ زين يبحث عنها بعيناه..
زين:بابي فين نيرو.
مراد:معرفش اختفيت.
نظر مراد حوله فوجدتها تنظر اليهم من بعيدا فقال:اهي يا زين هناك.
فقالت ساره بحقد:زين انا مامي معاك.
نظر لها بعدم اهتمام وقال:هات نيروز يا بابي تقف جنبي عاوزه تطفي الشمعه معايا.
ساره بحنق:لا مفيش زف..قاطعها مراد وهو يقول:اخرصي.
نزل زين وهو يمسك كف والده تحت انظار الجميع وذهب الي نيروز..
انحنت نيروز اليه وقالت:اي يا زين جيت لي؟
زين وهو يمسك كفها:جيت اخدك تطفي الشمع معايا انا وبابي.
ثم سار وهو ممسك بها في كف ومراد الكف الاخر حتي وصلوا الي المنضده..
وقفت نيروز خلف زين واحضتنته من الخلف ووضعت رأسها علي كتفه..وأخذوا جميعهم يغنون أنشودة عيد الميلاد ثم طفوا الشمع..
صفق زين بسعاده ثم طبع قبله علي وجه نيروز..التي بدورها كانت ستطير من سعادتها..نظرت ساره اليها بضيق ثم تركتهم ودلفت الي داخل المنزل..
ودع مراد الجميع وتبقي هما فقط الثلاثه..
مراد:فرحان يا زين!
زين:اه فرحان عشان نيرو معايا.
مراد:خد بالك بدءت اغير منها.
احضتنه زين وقال:انت بابي حبيبي وصحبي صح!
احضتنه مراد بقوه ورفعه عن الارض ولف به عدت مرات تحت ضحكات زين وقال:انت روووح وقلب بابي من جوا.
كانت نيروز تشاهدهم بسعاده ثم انزله مراد بحذر حتي لا يتألم زين وقال:اخدنا صور كتيره انهاردا.
زين:نيرو ظهرت!
مراد:طبعا مش كانت معانا ساعة طفى الشموع.
تثأب زين وقال بنعاس:امممم نيرو.
اتجهت نيروز اليه وحملته فقال وهو يدعك عيناه بنعاس:عاوز انام.
نيروز:تعال نغير البدله دي وتنام براحتك.
هز راسه فقالت لمراد:عن اذنك.
فهز رأسه بتفاهم فصعدت الي غرفة زين وغيرت ملابسه…
ووضعته في فراشه فامسك يدها وقال بأبتسامه ناعسه:علي فكره شكل بابي بدء يحبك!
ابتسمت نيروز:نام يا زين.
نهض زين وقال:نيرو لو بابي طلب يتجوزك هتوافقي؟
عبثت في شعره وقالت:هوافق عشانك.
قفز زين في احضانها وضمها بقوه وقال:هتجبيلي اخوات صح؟؟
ضمته نيروز بقوه وقالت:اه هجبلك اخوات كتييير اوي.
ابتعد عنها وقال:يعني مش هكون وحيد!
نيروز:لا مش هتكون وحيد..وانت دلوقت مش وحيد بردو بابي موجود وانا موجوده ومام..قاطعها زين:لا مامي لا مش بحبها.
تنهدت نيروز ونظرت للارض..ثم رفعت رأسها بسرعه وقالت:يالهوي نسيييت اديك هديتك!
ثم خرجت ونزلت الي غرفتها واحضرت صندوق هدايه كبير وصعدت مره اخرى ووضعته أمامه..
نيروز:يلا افتحها.
نظر زين اليها ثم الي ذلك الصندوق وهم بفتحه ليصرخ بسعاده وهو يحمل سياره ذات تحكم عن بعد باللون الاحمر..
زين وهو يكاد يقفز من السعاده ولكن ألم ركبته تعكر صفو فرحته:عربيييههه حمراااا. ثم قفز في احضان نيروز..
ضمته نيروز ثم قالت:عجبتك يا زين.
زين بفرحه:اووي يا نيروو.
نيروز:بس انت جاتلك هدايا اغلي واحسن من دي!
زين:بس معجبتنيش زي الهديه دي ثم طبع قبله علي صدغيها..
نيروز براحه:طيب ننام بقي عشان نصحي بدري للحضانه.
زين:ماشي تصبح علي خير.
قبلته نيروز من جبينه:وانت من اهله يا روحي.
احضتن زين السياره ونام وهي بين يديه..فخرجت نيروز واغلقت الباب وزفرت براحه..ثم نزلت الي غرفتها واغلق الباب..
سمع مراد كل ما قاله زين لنيروز عن الزواج من والده ورغبته في ذلك بشده..فقال لنفسه:هحاول يا زين هحاول.
ثم ذهب الي غرفته وجد تلك الحيه نائمه فغير ثيابه ونام بجانبها…
في الصباح..
وجدت نيروز من يضرب علي وجهها بكفه الصغير ففتحت عيناها وتبسمت واخذته في احضانها..
نيروز:صباح الخير.
زين:صباح النور يلا بسرعه اصحي!
نهضت نيروز وجلست علي حافه الفراش:حاضر بس لي؟
زين:انا هروح مع بابا الشركه وعاوزك معايا.
فتحت عيناها واغلقتها مجددا وقالت:اي؟؟
زين:يلا بسرعه مفيش وقت للاستغراب.
جذبها من يدها واوقفها وقال:يلا بسرعه قالي قدامكم ربع ساعه.
نيروز:حاضر حاضر هغسل وشي واصلي!
زين بتفاخر:صليت قبلك.
مسكته نيروز من صدغه وقالت:شاطر يا زين..هلبس اهو.
ثم ذهبت الي المرحاض وغسلت وجهها ثم خرجت وارتدت ملابس كاچول..
ووخرجت من غرفتيها وجدت زين مع والده ينتظرها..
نيروز:يلا!
نظر مراد إليها بأعجاب ثم تحركوا الي شركة المصري..
ركن مراد سيارته امام باب تلك الشركه الكبيرن ثم نزل ومن بعده نيروز وزين..
انبهرت نيروز بجمال ورونق الشركه حتي من الداخل..
ولم تخلوا من همسات الموظفين ونظرات الاعجاب من النساء الي مراد..
حتي وصلوا الي المصعد وركبوه حتي وصلوا الي الدور الاخير 16.
سارت خلفه نيروز وزين ممسكاً بيدها فقال مراد:في يوم من الايام يا زين هتكون انت صاحب كل دا.
فقال زين:وانت هتكون فين يا بابي.
نظر مراد باتجاه وقال:يا كبرت وقعدت فالبيت يا متت.
لن تنكر نيروز بانها شعرت بانقباض قلبها لمجرد فكرة موته وتركها..فاكملوا سيرهم حتي وصلوا امام باب كبير باللون الرمادي..
فقال مراد:دا مكتبي هسيبكم هنا تتجولوا براحتكم تمام..ثم وجه حديثه لنيروز وقال:بتعرفي تقري طبعا.
نيروز بحنق:اه طبعا هو حد قالك اني ساقطه ثانويه.
مراد بمكر:طب اقري كدا مكتوب اي؟!
نيروز بضيق:اسمك.
مراد:ايوا م…ر…ا…د يعني مراد يلا قولي.
ضحك زين فأحمر وجهها وقالت:بعرف اقرأ.
مراد باستفزاز:يلا قولي ورايا…م…ر…قاطعته بضيق:خلاص عرفنا مراد اسمك مراد.
اقترب من وجهها وقال:طالما مانتيش لادغه في الره مش بتناديني بيه لي؟؟
توترت نيروز وقالت:هه لا بنادي!
مراد:تؤتؤ علي طول يا دوك ولا مره قولتلي او غلطتي ونطقتي اسمي.
نيروز:خلااص بقييي.
سحبه زين وقال:بابي عاوز اتفرج علي مكتبك.
مراد بحنان:بس كدا تعال.
فتح مكتبه فخرجت رائحة مراد المميزه من الداخل فظهر شبح ابتسامه علي وجه نيروز..ثم دلفوا الي الداخل وجلست نيروز علي المقعد المقابل لمكتب مراد بينما جلس زين علي قدم والده..
دلفت فتاه في مقتبل العقد الثالث بتنوره قصيره تصل اعلي فخذيها وقميص مفتوح الازرار وتقدمت بمياعه ودلع حتي وصلت بجوار مراد..
ماهي بأغراء:الاوراق اللي حضرتك طلبتها يا مراد بيه.
مراد بدون اهتمام:حطيها يا ماهي وامشي.
ماهي:حاضر..بس هو دا ابن حضرتك مش كدا.
هز رأسه بنعم فحاولت مداعبة زين والاقتراب من مراد..
فقال زين بحنق:انت مش حلوه علي فكره نيرو اجمل منك وبابي هيتجوزها هي مش انت!
صعقت نيروز مكانها فقالت ماهي بحنق:مين نيرو دي؟
نيروز بغيظ:انا نيرو اي مش ماليه عينك!
ماهي:لا يا فندم عادي..عن اذنك يا مراد بيه.
ثم خرجت فانفجر زين بالضحك..
مراد:ينفع كدا احرجتها؟
زين:اه ينفع عشان هي مش مؤدبه وعندها حاجات غريبه كدا باظه.
نيروز ومراد في ذات النفس:باااظهه!!
نظروا الي بعضهم ثم انفجروا بالضحك..
في مكان آخر…
ساره:ايوا يا مجدي!
مجدي:ايوا يا روحي خير.
ساره بحقد:مراد اخد نيروز وزين للشركه دي فرصه لينا نخلص من الولد دا.
مجدي:سبيها عليا.
بعد مرور ساعتين..
اتى اتصال لمراد بأن هناك من اصطدم بسيارته فقال لنيروز:خالي بالك من زين انا هنزل تحت وجاي.
نيروز:حاضر.
خرجت مراد واغلق الباب خلفه بالمفاتيح حتي لا يدخل إليهم احد…
زين:نيرو عاوز اعمل حمام.
نظرت نيروز حولها فوجدت المرحاض فقالت:تعالي يا حبيبي.
ادخلته المرحاض ودخلت معه وساعدته حتي ارتدي بنطاله فشمت نيروز رائحة حريق..
ففتح الباب وجدت المكتب بأكمله يشتعل وحريق كبير التهم الستائر وغيرها من الاثاث….
يتبع…
تخشبت نيروز مكانها ثم اغلقت الباب بقوه ونظرت الي زين بفزع..
كل ما يدور في ذهنها الآن هو كيفية اخراج زين من تلك الكارثه بسلام..
زين بفزع:داده الدخان دا لي؟
نيروز وهي تتحرك حول نفسها بتفكير:اخرجك ازاي دلوقت لازم اخرجك من هنا.
مسكها زين من قدميها وقال:داده الدخان بيدخل من تحت الباب.
نظرت نيروز اسفل الباب وجدت بالفعل تسرب الدخان اليهما وان تأخروا سختنقوا حتما..
زين بصراخ:الاوضه بتتحرق يا داده ثم بكى وقال بفزع:مش عاوز امووت يا داده.
انحنت نيروز اليه واحضتنت وجهه ومسحت دموعه وقالت بحزم:زين انت هتعيش فاهم..هتخرج من هنا انا هخرجك متخافش.
زين:هنخرج ازاي النار برا هتموتنا..ثم قال بلهفه:المااايه نطفي النار بالمايه.
مسحت وجهه وقالت:مينفعش ممكن يكون حريق بسبب ماس كهربي مينفعش نطفيه بالمايه هنتكهرب كدا.
بكي زين فاحضتنته نيروز ثم حملته وقالت برعشه في صوتها:زين..حبيبي مهما يحصل اوعي تصوت او تعيط فاهم.
زين بهلع:داده احنا هنموت صح..هنموت محروقين.
ضمته نيروز بقوه وقالت:خبي وشك في رقبتي ومتخفش هخرجك من هنا يا زين مهما حصل.
دفن زين رأسه في حجاب نيروز ففتحت الباب فاستقبلتها سحابه من الدخان الاسود..فكحت نيروز بقوه ثم تحركت بحظر الي ان خرجت من المرحاض..
وجدت الغرفه عباره عن رماد والنيران تأكل الاثاث..
شعرت نيروز باختناق ولكنها قاومته من اجل طفلها فحياته بين يدها..
تحركت من بين النيران حتي وصلت الي الباب بنجاح ولكن لم تدوم فرحتها بسبب اغلاق الباب..
نظرت نيروز حولها بهلع..فوجدت فتحت المكيف بجانب الباب ولكن اعلي منه قليلا..
ركضت وزين متمسك بها واحضرت كرسي لم تكن النيران وصلت اليه بعد..
ووضعته اسفل المكيف ثم صعدت واخذت تضرب المكيف بتمثال صغير بعض الشيء حتي سقط المكيف وظهرت الفتحه التي تؤدي الي خارج الغرفه..
بمجرد فتحها تجمع العمال والموظفين امام غرفة مراد ومنهم يوسف الذي حاول كسر الباب وفشل ولكن ما لفت انتباهم هو تحرك المكيف من الخارج ثم سقط وخرجت سحابة من الدخان..
صرخ يوسف وقال:مراااااد انت ساامعننني.
نيروز من الداخل:يووووسففف انا جوا مع زين..اقف تحت الفتحه دي بسرررعه هعديلك زيين.
وقف يوسف كما طلبت منه نيروز..
بالداخل..
ابعدت نيروز زين عنها وقالت:متخافيش يا حبيبي هعديك من الشباك الصغير دا هتلاقي عمو يوسف مسكك علي طول.
تعلق زين في عنقها وقال:وانت!
لمعت عينان نيروز وقالت بغصه في حلقها:هتوحشني يا زين.
صرخت زين وتمسك بها أكثر ولكنها ابعدته بقوه واخرجته من تلك النافذه فمسكه يوسف..
ظل زين يبكي ويصرخ بقوه ويقول:دادهه طلعها يا عمو يوووسف طلعها هتموووت.
يوسف بصوت عالي:نيروووز انت سمعااني.
نيروز بكحه:سمعا..كح ك..لازم ار كح وح مكان.. كح تاني..النار كح قربت.. كح كح منيي.
يوسف:استخبي فالحمام انا هشوف مراد فين.
زين ببكاء:داده خاليكي قويه زي بابي.
اهتز فؤادها بقوه وقالت بضعف:شكلي مش هشوفك تاني يازين.
ثم ركضت مبتعده عن النيران…في الاسفل كان مراد يتفحص سيارته ولم يجد خدشا بها.. وحاول الاتصال علي ذلك الرقم الذي اخبره بان سيارته تعرضت لاصطدام ولكنه خارج نطاق الخدمه..
تنهد مراد بانزعاج ثم رفع رأسه الي اعلي ‘جد سحابه من الدخان واستدار بسرعه وعيناه علي الطابق الخاص بمكتبه..
فرأى الدخان يخرج من مكتبه فقال بصدمه:نيروز وزين!
ركض مراد حتي وصل الي مكتبه فوجد زين يصرخ ويبكي باسم نيروز..
فركض اليه مراد وحمله قائلاً:زييين!
زين بلهفه وبكاء:بابي طلعها يا بابي بسرعه هي طلعتني من هنا.
نظر الي مكان ما يشير اليه زين وجد مكيفه اختفي وظهر مكانه تلك الفتحه..
يوسف:بسرررعه يا مراااد افتح الباب.
ترك مراد زين واخرج مفاتيحه وفتح الباب الالكتروني..
**ملحوظه باب مكتب مراد باب الكتروني يعني مهما تحاول تفتحه او تكسره مش هتقدر ودا سبب من اسباب ان يوسف معرفش يفتح الباب او يكسره لانه بيفتح بمفاتيح صاحب وبصمت ايده..**
قابلتهم سحابه سوداء فعزم مراد علي الدخول فاعترض يوسف طريقه..
يوسف بصراخ:انت اتجننت هتدخل ازاي وانت عندك ضيق تنفس!! وحساسيه من الادخنه.
ابعده مراد عن طريقه ودخل بين النيران وهو يصرخ باسمها..
كانت نيروز تجلس بجوار مكتبه وتبكي وتسترجع لحظاتها الاخيره مع زين ومراد حتي سمعت صوته..
نيروز:مرااادد.
مراد بلهفه واختناق:نيرووووز انت فيييين.
نيروز:عند مكتبك يا مراد بسررررعه..هيغمي عليا.
شعر مراد بالدوار والاختناق ولكنه أستطاع الوصول اليها..
بمجرد ان رأته نيروز اندفعت الي احضانه بقوه وبكت..وظل جسدها ينتفض فضمها اليه بقوه وسط تلك النيران ولم يهتم بوجودها..
شعرت نيروز بثقل جسد مراد عليها فابتعدت وجدت وجهه شاحب وانفه ينزف..
فزعت نيروز ووضعت يدها مكان نزيفه وقالت:مراد انت اا..قاطعها قائلا:مفيش وقت انا ثواني وهفقد وعي لازم اخرجك.
ثم اخذها في احضانه واخذ يتجنب النيران ولكن سقط عليه من السقف تلك النجفه المزينه وسقط أرضا..
فزعت نيروز وابعدتها عنه وساعدته علي الوقوف..
كان يوسف ينظر داخل الغرفه وهو بين قوسين او أدنى من الخوف..
اما زين الصغير فهو يبكي ويقول:بابي هيخرجها مش هيموتوا لا.
ظهرت ظلال تقترب من الباب فنظر يوسف بتوجس حتي ظهرت نيروز ومراد واضعا يده حول عنقها..
حتي خرجت مسرعه وسقطوا أرضا..
اقترب يوسف وزين وجلسوا بجانبهم..
زين وهو يهز نيروز:داااده داااده.
فتحت نيروز عيناها وابتسمت ثم اخذته في احضانها بقوه وجلست تبكي وهي وزين..
اما مراد ففقد وعيه وحاول يوسف معه ولكن دون جدوى…
فزعت نيروز واخذت تهز مراد وهي تقول:كان بينزف مراد كان بينزف ووقعت عليه النجفه.
ساعده يوسف واحد الموظفين علي الوقوف وهو غائب عن الوعي..
يوسف بفزع:لازم ننقله علي مستشفى الديب حالا.
نهضت نيروز وهي تبحث عن زين ولكنها لم تجده ولكنها سمعت صوته ينازع مع احدهم فنظرت باتجاه صوته..
وجدت شخص يحمله ويسير مبتعدا..فركضت خلفه بسرعه وهي تدفع الناس عنها حتي امسكته من ذلك الغريب..
نيروز بفزع وهي تحضتن زين:انتت ميين وكنت واخده لي.
الرجل بتوتر:ااا…اا فقال زين ببكاء:كان هيخطفني يا داده.
نظرت بفزع الي ذلك الرجل فركض مسرعاً من امامها..حاولت ابلاغ الامن ولكن وجدت الوقت غير مناسب فعقلها مازال متعلق بمراد..
فهرولت خلف مراد ويوسف..حتي خرجوا من الشركه..كان بالطبع يوسف ابلغ الطوارئ في مشفى الديب بما حدث..فاتت سيارة الاسعاف في اقل من عشرة دقائق..
وادخلوا مراد بها فقال يوسف:نيروز روحي معاه انا لازم اعرف مين ورا اللي حصل دا.
هزت رأسها ودخلت الي السياره مع مراد وزين علي يدها..
وانطلقت السيارة مسرعه الي المشفي..اما في الطريق كان احد المسعفين مزق قميص مراد ووضع اجهزة تقيس نبضات القلب..
نظرت نيروز وهي تبكي فقال زين:بابي هيعيش صح يا داده؟
نيروز وهي تمسح دموعها:ايوا يا حبيبي بابي قوي وهصحي علشانا كلنا.
وصلت السياره الي المشفي وتم نقل مراد الي الطوارئ اما نيروز وزين جلسوا امام غرفة الطوارئ يدعون الله في قلبهم ان يخرج مراد من تلك المحنه علي خير..
في مكان اخرى..
ساره بصراخ:يعني اااييي عاشووا يا مجدي يعني اييي؟؟
مجدي علي الجهه الاخرى من الهاتف:اعمل اي معرفش انها هتخرج الولد دا من الاوضه وبعدين لما بعت حد يخطفه لاقتها مسكته..دي فعلا لازقه.
ساره:اتصرف يا مجدي..مراد لو صحى هيكسر الدنيا علينا انت متعرفش مين ورا ضهره.
مجدي بقلق:وانا هخاف من مراد ولا اي..انا هبعتلهم حد في المستشفى يخلص من الزفت زين دا و نيروز.
ساره بحنق:اخلص.
ثم اغلقت الخط..
في المشفى…
كانت نيروز جالسه..فوجدت طبيب يقدم اليها عصير ولكنها شعرت ببعض من الرهبه من نظراته الغير مريحه..
نيروز بشك:شكرا مش عاوزه.
الطبيب:لا طبعا لازم تشربيه عشان اعصابك.
نيروز بأنفعال:قولت شكرا.
صرخ الطبيب قائلاً:الممرضييين بسرررعه عاوزين حقنه مهدئه حالا..ثم قال بخبث:اهددي يا مدام اهدددي.
صرخت نيروز وقالت:انا هاديه انت مجنون ولا ايي.
اتو الممرضين فحملت نيروز زين وركضت..فركض خليفها الطبيب المتنكر ومعه الممرضين المتنكرين أيضاً..
ظلت نيروز تركض وزين يبكي من الخوف فصعدت السلم الي ان وصلت الي سطح المشفى..
ركضت الي الداخل فصعدوا خلفها..
تراجعت نيروز بفزع الي ان اصطدم ظهرها بسور السطح الذي يؤدي الي الاسفل..
نيروز بهلع:انتم عااوزيين ااي.
الطبيب المتنكر:عاوزين الواد اللي في ايدك سلميه لينا وهنسيبك تعيشي.
تمسكت نيروز بزين وقالت:علي جثتي تاخدوه مني.
ابتسم الطبيب بخبث وقال وهو يشير الي رجاله بالتقدم:ماهو هيكون علي جثتك فعلا.
ثم تقدموا اليها فجلست نيروز علي الارض وانحنت علي طفلها محضتنه اياه بقوه واعطتهم ظهرها منتظره هجومهم عليها ولكن قبل ان ينقضوا عليها حصل شيء لم يكن فالحسبان..فما هو يا ترا سنعرف الفصل القادم..
يتبع…
ثم تقدموا اليها فجلست نيروز علي الارض وانحنت علي طفلها محضتنه اياه بقوه واعطتهم ظهرها منتظره هجومهم عليها ولكن قبل ان ينقضوا عليها حصل شيء لم يكن فالحسبان..
تجمدت مكانها وهي تسمع صوت اطلاق النار فصرخ زين في احضانها..
ولكنها انتظرت الشعور بالالم ولكن لم تشعر بشيء..
استدارات برأسها وجدت خمس رجال يرتدون حليتهم السوداء ومنهم شخص تعرفه حق المعرفه..
نيروز بأستنكار:الديب الباشا؟
الديب بصرامه:مين دول وكانوا عاوزين منك اي؟؟
نهضت نيروز وهي تحمل زين قائله ببكاء:معرفش معرفش دي تاني مره كان هيروح مني فيها زين.
تحدث شخص يبدو عليه الود قائلاً:اهدي يا مدام وفهمينا.
الديب بتهكم:تفهمك اي يا عدي! بتقولك كانوا هيخطفوا الولد!
عدي بجديه:فاهم يا ديب بس مين هيكون عاوز يخطف عيل صغير او يأذيه!
درغام بوجه لا يبشر بالخير:او يأذى مراد فيه!
هيثم:عفارم عليك..اكيد فعلا زي ما قال درغام..حد بينتقم من مراد في ابنه!
نظر الديب الي هؤلاء الرجال الذين بتألموا نتيجة اصابتهم في اقدامهم بالرصاصات وقال:عدي هات رجالتي ورجالة درغام من تحت يجوا يشلولي الكلاب دول ويتحطوا في المخزن لحد ما مراد يفوق..وساعتها هو يقرر هيعمل فيهم اي!
ثم قال لهيثم:وانت هتيجي معايا حالا لمدير المخروبه دي ماهي بقت زريبه من غير بواب! كل من هب ودب يدخل يتنكر في زي دكتور ويقتل ويخطف.
ثم نظر الي مهند:مهند احرس مدام نيروز وزين لحد ما مراد يخرج من الطوارئ.
درغام:وانا دوري اي هنا.
الديب:انت تروح لمراتك اللي كنت هتموتها من كام يوم.
احتقن وجه درغام وقال بضيق:دييييب كله الا هي مسمحلكش.
نظر الديب اليه وبحاجب مرفوع وقال:هتعمل اي يا درغام!
تقدم دراغم حتي وقفوا امام بعضهم وقال:زي مانت مبتحبش حد يجيب سيرة حرمك المصون انا كمان مبحبش كدا.
ابتسم الديب بغرور وقال:وانت ناسي انا مين!
درغام:لا مش ناسي وبحترمك ومش ناسي انك صحبي ورئيسي بس خالينا في حدود شغلنا.
ربت الديب علي كتفه وقال:الديب متقالوش يقول اي وميقولش اي.
ثم استدار الديب فقال درغام:وانا درغام أتاتورك يا ديب.
قهقه الديب وهو يغادر فضحك درغام قائلاً:ايامنا هترجع وقريب اوووي.
كانت نيروز تتابع حديثهم باهتمام فقال مهند إليها:مدام اتفضلي معايا.
هزت رأسها ثم نزلوا امام غرفة الطوارئ فقال الطبيب اليهم ان مراد اصبح بخير وهو الان في غرفته..واخبرهم برقم الغرفه وذهبوا اليه بسرعه..
دلفت نيروز مع زين بلهفه وجدوا مراد جالس علي فراشه ويغطئ جسده بالغطاء فركض اليه زين وقفز في احضانه..
زين ببكاء:بابي.
احضتنه مراد بقوه قائلا:حبيب بابي انت كويس!
هز زين رأسه فتنهد مراد براحه ونظر الي نيروز قائلاً بلهفه:نيروز انت كويسه!
نزلت دموعها بغزاره وهزت رأسها بالموافقه وجلست علي احد الكراسي بينما دلف مهند قائلاً:عيب اوي كدا بقي.
ابتسم مراد ثم تقدم اليه مهند واحضتنه قائلاً:حمدلله عالسلامه يا مصري.
مراد:الله يسلمك ثم ابتعد عنه فقال مراد بتعجب:انت بتعمل اي هنا؟؟
مهند:ولا حاجه كنت مع هيثم و درغام وعدي والديب هنا فجلنا خبر بانك هنا وفي الطوارئ.
مراد:الديب هنا وعدي!!
مهند:اه كلنا كنا هنا.
حاول مراد ان يحرك جسده فتألم فقال مهند:مراد انت ليك اعداء؟؟
مراد بتهكم:اعداء اي انا ماليش اعداء يابني.
تهكم وجه مهند ثم قص عليه ما حدث لنيروز وزين فضم ابنه اليه بقوه ونظر الي نيروز وجدها تنظر في الفراغ..
مراد بشراسه:انا هنسف اللي يقربلهم يا مهند!
مهند:الديب بيدور وقريب هيعرف..انا بقي لازم امشي هالحين..ثم غمز الي مراد وغادر..
نظر مراد الي نيروز وجدها تنظر اليه فقال:متعرفتيش علي اي حد منهم!
نيروز برعشه:ل..لاا.
دلف يوسف واحضتن مراد ثم قال:مراد لازم تعرف حاجه!
مراد:في اي؟
يوسف:موظف الHR لاقوه مقت&#” في مكتبه ثم اخرج صورته من الهاتف واعطاها لمراد فظهرت علي ملامحه الصدمه..
يوسف:لقوه ميت و&&#”
فزع زين وتمسك بوالده فنظر مراد الي يوسف بحنق قائلا:ماكنش له لازمه تقول منا شايف والله!
يوسف:اه احم اسف!
نيروز بتوتر:عاوزه اشوفه.
مراد:متأكده!
هزت رأسها بتوتر فاعطاها يوسف هاتفه فشهقت بقوه وقالت:هووو هووو اللي كان هياخد زين فالشركه.
مراد:ياخد زين!

نيروز:ايووا ثم قصت عليه ما حدث اثناء سقوطه فاشتعل في مكانه قائلاً:قت¥€¥^.عشان ميفضحهمش.
يوسف:وفي حاجه كمان.
مراد:قول يا بلاعة الكواارث قول.
يوسف:الحريق اللي حصل كان نتيجة ماس كهربي حصل في مكتبك.
مراد بأستخفاف:مكتبي!..مكتبي مين يابو مكتب انا قفلته بأيدي قبل ما انزل محدش يقدر يفتحه غيري..معايا المفاتيح وبصمتي استحاله.
يوسف:بس لو شوفت الفيديو دا هتغير رأيك.
اعطه يوسف هاتفه مره اخرى فشاهد شريط كاميرا المراقبه الخاصه بمكتبه..فوجد رجل يدخل لم تظهر ملامحه ثم اشعل النيران عن طريق الماس الكهربي ثم خرج مره اخرى واغلق الباب..
مراد بصدمه:اازااااي..دا حد اكيد معاه نسخه من مفاتيحي..بس بصمتي ازاي؟؟
يوسف:هوودا بقي السؤال..دا حد قريب منك يا مراد..حد معاه نسخه من مفاتيحك ومعاه بصمتك!
مراد:طب المفاتيح تمام..بصمتي ازاي بقي ازاااي.
يوسف:معرفش معرفش هتجنن.
مراد بصرامه:يبقي مفيش خروج من البيت لحد ماعرف مين اللي ورايا وعاوز يخلص من ابني ونيروز.
يوسف:مراد انت مش شاكك في حد طيب! حد اذيته او كان ما بينكم بيزنس وحصل خلاف عليه!
مراد:لا لا مفتكرش.
بعد اسبوعين..
كانت نيروز تجلس مع زين وهو يرسم احدى الرسومات ثم قال:حلوه!
نيروز وهي تربت عاي ظهره:جميله اوي يا زين!
نهض زين بسعاده قائلاً:هروح لبابي يشوفها.
نيروز:ماشي بس بسرعه.
ركض زين الي والده في الحديقه الذي كان يتابع أخبار الاستيراد في ميناء الاسكندريه واسعار الجمارك الدوليه..وتجلس أمامه ساره بضيق…
قفز زين علي قدميه فترك مراد هاتفه قائلاً:اي يا وحش جاي لي؟
زين وهو يعيطه رسمته:شوف يا بابي الرسمه دي حلوه؟؟
رأي مراد تلك الرسمه وابتسم قائلاً:هو انا سوبر مان دا؟
زين:ايوا.
مراد:ومين دي!
زين:دي نيروز هي كمان سوبر مان عشان انقذتني.
احتقن وجه ساره ثم تناولت هاتفها وانشغلت به..
فقال زين:مامي شوفي الرسمه كدا؟
ساره وهي تنظر لهاتفها:حلوه حلوه.
تهكم وجه مراد ثم قال بلطف الي زين:روح جوا يا زين دلوقت.
نزل زين من علي قدم والده ثم ركض للداخل فقال مراد بتهكم:دا منظر ام بتتعامل مع ابنها.
ساره ببرود:دا مش ابني وانا مش امه وانت عارف كدا يا مراد.
نهض مراد بغضب قائلاً:طببب و زمااان ماكنتيييش ام يا ساااره. 
نظرت ساره اليه قالت:مراد متتعصبش عليا.
جذبها مراد من شعرها بقوه قائلاً:انتتت انتت واحده مهمله..وانا قرفت منك وفي أقرب فرصه هطلقك.
ثم دفعها علي الكرسي وغادر..فحملت هاتفها بتوتر واتصلت برقم ثم انتظرت الرد..
ساره بتوتر:الحقني بسرعه مراد عاوز يطلقني!
مر يومان ولم بظهر مراد فقلقت نيروز وكذلك يوسف الذي اخذ يبحث عنه في جميع الملاهي الليليه..ولكن لم يكن له اثر مما زاد من خوف نيروز..
وفي اخدى الليالي دلف مراد متدهور الحال وهو يتكلم معه حاله فقابلته نيروز بغضب..
نيروز بعصبيه:كنتتتت فيين كل الايام دي!
مراد بثمل:كنت فين كنت فيين اه كنت برا.
جذبته نيروز ونطرت حولها ثم ادخلته الي غرفتها وصرخت به..
نيروز بصراخ:كفاايه بقي يا مراااد كفاايه قرف وعككك كفايه نسوان كفايه خمررره..عشاان ززين حتييي.
نظر مراد اليها قائلا:زين!
نيروز بانفعال:ايوووا زيين زييين ابنك يا مراد ثم اخفضت صوتها وقالت ببكاء:زين ابننا يا مراد فوق من اللي انت فيه دا.
ثم قالت برجاء:كنت فين يا مراد هاه..كنت مع ست صح!
نظر مراد مطولا اليها وقال:انا ماليش في الستات والقرف دا يا نيروز..والدليل انكم لما دورتم عليا محدش لاقاني في اي مكان مشبوه.
نيروز وهي تحضتن وجهه بيدها:ط..طب كنت فين هاه قولي يا مراد ريحني.
مراد بهدوء:عاوزه تعرفي كنت فين!
هزت راسها بموافقه فجذبها من يدها وخرج بها الي سيارته فقالت بخوف:مراد انت سكران مش هتقدر…فقاطعها قائلاً:انا عمري ما كنت فايق قد اللحظه دي.
ثم ركبوا السياره واتجه مراد الي هدفه ثم بعد مده توقف امام المقابر..
مراد:انزلي.
نيروز بخوف:مراد احنا بنعمل اي هنا.
نزل مراد وفتح بابها وسحبها من يدها يلطف قائلاً:مش انت عاوزه تعرفي انا كنت فين!
فهزت رأسها بنعم فقال:يبقي تيجي معايا تعرفي وتشوفي بنفسك…
يتبع…
ثم ركبوا السياره واتجه مراد الي هدفه ثم بعد مده توقف امام المقابر..
مراد:انزلي.
نيروز بخوف:مراد احنا بنعمل اي هنا.
نزل مراد وفتح بابها وسحبها من يدها بلطف قائلاً:مش انت عاوزه تعرفي انا كنت فين!
فهزت رأسها بنعم فقال:يبقي تيجي معايا تعرفي وتشوفي بنفسك.
سارت نيروز وهي متشبثه في زراعه من فرط خوفها..
نعم فأي شخص مكانها كان توقف قلبه..انت في المقابر وفي منتصف الليل وان لم تكن تخشى الاشباح فلابد ان تخشى الأفعى او حتي اللصوص..او لنقول الكلاب المفترسه!!
اصدقائي الموقف ليس بهين علي الاطلاق..
توقف مراد امام غرفه ثم فتح بابها بالمفتاح الذي معه..واستدار الي نيروز قائلاً بصوت مرتجف:مستعده!
هزت رأسها بتوتر فتشابكت كفوفهم ودلف بها واغلق الباب..
ثم انار الاضواء..
فنظرت نيروز حولها بذعر..فهي تقف امام مقبره وحولها الكثير من زجاجات الخمر وهذا يأكد لها ان مراد هو من كان يشربها..
ووجدت ايضا الكثير من الالعاب التي تخص الاطفال فعقدت ما بين حاجبيها بتعجب فاستدارات الي مراد وجدته يبكي..
نيروز:مراد!
مراد بنبره مرتعشه:من حوالي 12سنه كان ساعتها عندي 23 سنه ولسا كنت بدرس الطب.. واجبورت ان اتجوز ساره..عشان صفقه وسخه جدي عملها مع ابوها.
ثم اكمل صوت مختنق من كتم البكاء:قولت عادي انا طول اليوم برا..في الجامعه الصبح وبليل في الشركه ومش هشوفها غير علي النوم هما ساعتين تلاته وهنام..ولو طلبت حقها الشرعي..هبقي اتحجج باي حاجه وعلي واني وااثق انها مش هتطلب بس حطيت الاحتمال دا.
ثم مسح دموعه بظهر كفه وأكمل:بس كان كل اللي في نفسي..هو طفل يملى عليا الفراغ اللي كنت فيه..حته مني احبها بجد..بعد جوازنا بشهرين عرضت عليها الفكره..فكان ردها…
**فلاش بااك**
ساره بضيق:وابوظ جسمي عشان اخلف! لالا يا مراد استحاله.
مراد بغضب:اومال الجواز اتعمل لييي مش عشان يكون في نسل يحظ اسمنااا؟؟
ساره:هو دا اللي عندي ومش هخلف يا مراد روح شوف هتعرف تجيب العيل دا منين!
**باااك**
مسحت نيروز دموعه ووقفته امامه فوضع يده علي كفها الصغير الموضوع علي صدغه واكمل وهو ينظر لعيناها:بعدها بشهر كنت هطلقها ويولع الاتفاق علي جدي بس ساعتها جدها انقذ الموقف واجبرها علي الحمل.
دخل مراد في حاله هستريه من البكاء فاحضتنته نيروز بقوه وقالت:مراد اهدي مفيش حاجه تستاهل الانهيار اللي انت فيه دا.
ابتعد عنها وقال:لاا فيي ثم اكمل:بعدها بتلات شهور اكتشفنا الحمل وكنت طاير من الفرحه علي عكسها تماماً..كنت بعد الايام بالساعات كمان واللي خلاني مش قادر استني معاد الولاده انه طلع ولد بقيت علي ناار وانا منتظر ابني بفااارغ الصبر يا نيروز لحد ما جات معاد الولاده.
ثم مسح دموعه بقوه وأكمل:اول ما شيلت ابني في ايدي نسيت كل حاجه..نسيت اني اتجوزت واحده مبحبهاش..نسيت اني قرفان من حياتي كلها..حضنته جامد..كانت اول مره دموعي تنزل فيها..دخلتلها عشان ترضعه رفضت وقالت..
**فلاش باااك**
ساره بحنق:مش خلفته خلااص بقي كفايه عاوزني ارضعه كمان!
مراد بغضب:دا ابننك زي ماهو ابنيي لازم يرضع.
ساره:جبله مرضعه او لبن صناعي مش كفايه بطني بقي فيها ديفوهات كمان عاوزني ابوظ صدري!!
**باااك**
تحولت نظراته الي الغضب الجامح وقال:ماكنتش حاسس بمشاعر الامومه من نحيتها علي عكسك..مع انك حملتي غصبن عنك اتجوزتي واحد اغتصبك حتي ولو تحت شعار الجواز..
بس ماكنش بإرادك..طلعتي تجري وانت بطنك مفتوحه وجيتيلي عشان بس تشوفيه..هنتك وعملتك معامله مستحملهش ست علي الكون بحال..قاطعته نيروز وهي تضع اصباعها علي شفتيه قائله:مراد..ان قاطعها هو قائلا:سبيني يا نيروز سبيني اتكلم واحكي اللي في قلبي كله..
هزت رأسها بالنوافقه فأكمل بينما دموعه تنهمر علي صدغيه بقوه:عدت اربع سنين..كانت بتعمله اكنها مرات ابوه..ابني كبر وبقي يشوف معاملتها ليه كرهها..وفي اليوم المشؤم كان عندي في المكتب بيقولي انه عاوز شكولاته بالبندق..حضنته
ثم انهار مراد فالبكاء وقال بين شهقاته:ماكنتش اعررررف انه اخر حضن ماكنتش اعررف..وبعدهاا باسني وقالي بحبك اوي يا بابي وخرج للجنينه..روحت بنفسي واشتريت الشكولاته ورجعت ادور عليه بس.. بسس..ملاقتهووش..قلبت الفيلا عليه سألت ساره قالتلي معرفش..
خرجت للجنينه اللي ورا وبعدها..
فانهار مراد علي الارض قائلا بصراخ:لاقيته غرقققاان في البسيين غرقلان جريت عليه يا نيروز وطلعته من المايه..كان جسمه متلج ووشه مفهوش نقطه دمم..عملتله تنفس صناعي بس..بس مردش عليا يا نيروز..كان مااات ماااات يا نيروز ابني ماااات..ثم اخذ يصرخ ويقول مااات..ويضرب في الارض بيديه..
فجلست نيروز امامه وهي تبكي علي حاله واحضتنته بقوه فقال بتنهديه حاره:ااااااه يا نيروز محدش حس بيا ساعتها وانا شايله بجري بيه في المستشفى واتقالي انه مااات..عاارفه احساس لما تحس ان كل الاكسجين اللي حواليكي اختفي..احساس صعب اوي يا نيروز صعببببب.
ظلت نيروز تستمع اليه فقال:بايدي الاتنين دووول لابسته كفنه بدل ما البسه هدوم مدرسته..نزلته قبره بدل ما انزله من باص المدرسه..دفنته ادفن معااه قلبي..كل حاجه ماتت في عيني بعدها..انا موووجووع يا نيروز موجوع وجع محدش هيحس بيه.
ابعد عن نيروز ومسح دموعها قائلا:عديت سنتين مستحملتش فيهم بعده..كان نفسي اعوض ولو جزء منه في حياتي والحظ رماكي قدامي.
ابتسمت نيروز من بين دموعها قائله:اول مره الحظ يبقي جميل كدا.
نظر مراد لها وقال برعشه:جميل بعد كللل اللي عملته معاكي.
مسحت نيروز دموعه قائله:اه جميل وجميل اوي كمان..بس هو كان اسمه اي!
مراد:كان اسمه زين.
نظرت نيروز بصدمه اليه ثم ابتسمت براحه قائله بمرح:الاسم دا مش غريب عليا.
ابتسم مراد وهو يمسح دموعه قائلا:وانا كمان بردو.
ثم نظروا الي بعضهم فقال هو:مسمحاني!
نيروز بنظرة حب:من زمان.
ثم نهضت وساعدته علي الوقوف واستدارات الي مكان المقبره وقالت بمزاح:علي فكره بقي يا زين بابي دا اسمه الحيوان.
ابتسم مراد بحزن قائلاً:نفسي يرجع..أحضنه بس..حضن واحد..حضن واااحد بس واقوله انه واحشني اووي.
تنهدت نيروز بحزن ثم احضتنته قائله:اكيد هو حاسس بيك يا مراد..اقراله الفاتحه ثم ابتعدت عنه وقالت بعتاب:بس اللي انت عامله دا غلط وغلط جامد كمان.
نظر مراد لها بعدم فهم فاشارة الي زجاجات الخمر قائله:الميت له حرمه وانت كدا بنتهكها..اي رأيك ننضف كل الكلام دا ونبقي نجي بكرا معانا ورد وصبار ونزرعه حواليه بدل التراب الكتير دا.
ابتسم مراد بحب وبدءوا في تنظيف المقبره حتي انتهوا ففتح مراد باب اخرى في الغرفه فوجدت نيروز اريكه صغيره وتلفاز صغير..فسحبها مراد للداخل واغلق الباب..
نيروز وهي تتفحص الاريكه:انت كنت بتنام هنا صح!
هز مراد رأسه بفتور ثم تقدم الي الاريكه وفتحها علي هيئة سرير وجلس عليها ونيروز بجانبه..
مراد:محدش يعرف المكان دا غيرك.
نيروز:ومحدش هيعرف أصلا غيري.
فنظر مراد اليها وتمدد علي الفراش وجذبها في احضانه وقال:كنت بقارن بينك وبينها في كل حاجه..قولت اول جوازنا انها واحده طايشه لسا صغيره مش عارفه يعني اي احساس امومه..بس كل الكلام دا طار لما شوفتك..ولدتي زين ابننا وانت لسا مكملتيش ال19..علي عكسها كان عندها 22.
تنهد واكمل:لما كنا فالمطعم كنتي مهتمه باكل زين ورفضتي تاكلي اكلك المفضل لمجرد انه ممكن يأذي زين..وقعدتي تاكليه مع انه بيعرف ياكل نفسه..علي عكسها بالظبط اكلت هي ورفضت تاكله..كان يجري عليها عشان يوريها حاجه في الحضانه اتعلمها جديد..كانت تبعده عنها زي ما يكون مش ابنها.
تنهدت نيروز واحضتنته بقوه قائله:زين اترحم يا مراد..لو كان كبر وهي كدا كان اتعقد منها..كان هيعااني قدام.
نظر مراد في السقف قائلاً:هو اترحم وانا اتعذبت.
ثم قال بنعاس:نامي يا نيروز وبكرا نبقي نروح.
انتفضت نيروز برعب:ننام فين..زين هيصحي مش هيلاقيني!
ابتسم مراد ثم نهض قائلاً:صح..تعالي نروح قبل ماحد يلاحظ.
نهضت نيرود ولكن مراد نظر اليها نظره ذات مغزى فأقترب من وجهها همس امام شفتيها قائلاً:هعملها بس مش هنا.
ارجع راسه وجد صدغيها تلوناً بالاحمر لشدة خجلها فابتسم قائلاً:يلا نروح..ثم شبك اصابعهم سويا وخرج من تلك الغرفه الصغيره..من ثم الي مقبره زين فقال مراد:عاوز حاجه يا زين!
ثم انتظر قليلاً وابتسم قائلاً:عارف انها جميله!
فنظر الي نيروز قائلاً:بيقولك انه بيحبك جامد وانك جميله.
ابتسم نيروز بتوتر من كلماته ثم قالت:هعتبرها معاكسه يا زين..وانا كمان بردو بحبك.
وخروج منها واغلق الباب واتجه الي سيارته ورجعوا الي بيتهم…
دلف مراد وهو يتسحب مع نيروز ويكتمون ضحكاتهم..
ثم اختبؤا خلف شجره عندما رائوا احدهم يمر ثم ركضوا مسرعين الي غرفه نيروز وانفجروا ضاحكين..
مراد وهو يكتم ضحكاتهم:صعب عليا البواب لا اله الا الله ثم انفجرا ضاحكاً.
نيروز وهي تمسح دموعها من فرط الضحك:لالا انت ماشوفتش منظر وهو بيجري وبيقول عزرائيل اشهد إن لا إله إلا الله وان محمد رسول الله..لما حدفنا عليه الطوب عشان يقوم من قدام البوابه.
توقف مراد عن الضحك وهو ينظم انفاسه ثم نظر الي نيروز واقترب منها قائلاً:هنا بقي اقدر اعمل اللي عاوزه.
ثم انقض علي شفتيها بقوه..في قبله قويه هزت كيانهم..فحملها مراد وهو مازال يقبلها بنغم واتجه الي فراشها..
فتسللت يداه الي ملابسها فمسكت نيروز يده بخوف فابتعد ونظر لعيناها قائلا بحنان:متخافيش يا نيروز..سبيلي نفسك مش هأذيكي صدقيني.
نظرت في عيناها وتأكدت من صدق مشاعره وحديثه..فابعدت يدها ببطء..ثم بدء في نزع ثيابهم بروى ولكن لخجلها كانت ستعترض..ولكنه استقبل اعتراضها بين شفتيه في قبله اخرى ولكنها ارسالتهم الي عالم من المشاعر المكبوته الصادقه..
بعد فتره..
كان مراد يضم نيروز اليه بقوه فجذبت الغطاء عليها في حرج فضحك مراد قائلاً:بتخبي اي بس منا شوفت كل حاجه.
احمر وجهها فقالت بصوت خافت:ي..ينفع نلبس هدومنا طيب.
اقترب مراد من وجهها قائلاً:لا.
ثم قبل مقدمة انفها قائلاً:تصبحي علي خير يا..ثم نظر الي شفتيها قائلا:يا نيروز حياتي..وطبع قبله رقيقه عليهما ودخلوا في ثبات عميق…
في الصبح تململت نيروز في مكانها الا انها شعرت بان جسدها مقيد..ففتحت عيناها وجدت ذراعي مراد تحيطان بها..وقدميه تحيط بقدميها بتملك وقوه..
فنظرت الي حالها وجدت نفسها دون ملابس فصبغ وجهها بالحمره قائله:احيه احنا نمنا كدا ازاي.
فرد مراد قائلاً:الجو حر اصلا.
ابتلعت نيروز ريقها بتوتر قائله:انت صحيت من امتي.
ادارها مراد لتواجه وجهه قائلاً:نيروز انا بحبك.
الجمتها المفاجئه وتجمعت في عيونها الدموع قائله:بجد يا مراد..بتحبني بجد!
قبل مراد جفونها قائلاً:اه بجد..يا نيروز انا بحبك بجد..ولحد دلوقت بتنمي انك تسمحيني علي كل اللي عملته معاكي.
احضتنته نيروز بقوه وقالت:وانا مسمحاك يا مراد وبحبك..بحبك فوق ما تتخيل.
وابتعدت عنه فقال بمكر:اممم لسا فاضل تلات ساعات علي معاد الشغل وحضانه زين تعالي نستغلهم في حاجه مفيده.
نيروز بعدم استيعاب:ازاي؟؟
مراد بدهاء:كدا..ثم رفع الغطاء عليهم وبدء مراد في صك ملكيته عليها بحنان وحب كان يفتقدهم منذ زمن..
بعد فتره ليست بقصيره..كانت نيروز تتوسط ذراع مراد بتعب قائله:اخر مره هخليك تلمسني فيها.
مراد بمرح:لي يا نيرو دانا مكبوت بقالي زمن.
نيروز بضيق مزيف:وطلعت كبتك دا عليا ماشي يا مراد.
ضحك مراد وقبل مقدمه رأسها قائلاً:كنت شايل الكبت دا للست اللي بحبها.
ضحكوا سويا فقالت نيروز بتوتر:مراد ممكن أسألك علي حاجه كدا.
مراد:اممم.
نيروز بتوتر:هو انت يعني..لمست ساره امتي او اخر مره كانت امتي.
ابتسم مراد لشعورها بالغيره وقال:مش فاكر.
ابتعدت نيروز عنه بغضب:يعني اي؟؟
مراد بأبتسامه ماكره:مش فاكر اصل كان من زمان اوي يعني من اربع سنين كدا اخر مره كانت لما اتجسستي علينا.
نيروز بتوتر:انا متجسستش انا كنت معديه بالصدفه سمعتها.
ارجعها مراد الي احضانه وقال بصوت حنون:متخافيش يا نيروز انا لمست ساره خمس مرات في حياتي بس.
شهقت نيروز بصدمه:ايي خمس مرات بس 12سنه مع بعض وخمس مرات.
مراد:اه خمس مرات وفاكرهم كمان..انا عمري ما حبتها يا نيروز..ولو رجع بيا الزمن مش هختارها..وهختارك انت.
ابتسمت نيروز براحه ولكنهم سمعوا صوت رجل يتخدث بصوت عالى في بهو المنزل..
تمسكت نيروز في مراد بهلع:صوت مين دا.
نظر مراد الي باب الغرفه بتوجس وتأكد من هوية المتكلم..
مراد:نيروز قومي نلبس في ضيف مهم برا.
ثم نهض وبدء في ارتداء ملابسه واعطى نيروز ملابسها..
وخرجوا من الغرفه لم يحدوا احد فقال مراد:كويس انا مش عاوزه يعني اللي بينا يا نيروز..لحد ما اعرف اتصرف معاه.
هزت رأسها بالموافقه وقالت بتردد:هو مين دا يا مراد طيب.
مراد:تعالي معايا وهتعرفي.
اتجه مراد الي الحديقه وخلفه نيروز فوجدت رجل شعره ابيض ويقف ويتحدث مع ساره..فتقدم مراد اليه بخطوات ثابته..
استدار ذلك العجوز وقال:اهلا بالبيه اللي غايب عن بيته بقاله تلات ايام.
مراد بحنق:لسا راجع اول ما عرفت انك رجعت يااا..يا جدي الغالي….
يتبع…
استدار ذلك العجوز وقال:اهلا بالبيه اللي غايب عن بيته بقاله تلات ايام.
مراد بحنق:لسا راجع اول ما عرفت انك رجعت يااا..يا جدي الغالي.
فهمي بصرامه:اي اللي ساره قالتهولي دا؟
عقد مراد ذراعيه امام صدره وقال ببرود:وهي قالت اي؟؟
فهمي بجديه وهو يقف امام حفيده:عاوز تطلقها وانت ناسي الصفقه والعقد اللي انا ماضيه.
انزل مراد يده وتقدم اليه ونظر في عيناه بقوه:دي صفقه وسخه متطلعش من واحد غيرك يا فهمي بيه.
فهمي بصراخ:عاااوز تطلقها ليي؟
مراد بهدوء:مش عاوزه تخلف!
فهمي:مش خلفت من 10سنيينن عاوز اي تااني.
مراد بتهكم:اه ومات بسبب اهملها..واللي انا عاوزه دلوقت انها تجبلي غيره!
ساره بأستنكار:مانت جبت واحد من الملجئ عاوز اي اكتر من كدا.
نظر مراد لها نظره ناريه وقال:اخرصي..لما الرجاله تتكلم الستات تخرص.
فهمي:وساره مش هتخلف.
مراد بعند:وانا عند قراري قدمها اربع شهور تقرر فيهم يا تطلق يا تحمل وتخلف!
ثم تركهم وقال بصرامه وقوه:نيروز..روحي لزين وجهزيه عشان هوديه الحضانه.
نيروز بتوتر وهي تنظر الي فهمي:اا..ااه حاضر يا مراد بيه.
ثم اتبعته فقال فهمي لساره:مين دي!
ساره بتهكم:دي الداده بتاعت زين معاه من يوم ما اتولد!
نظر فهمي في اثر نيروز بشك قائلاً:شكل التاريخ بيعيد نفسه!
دلفت نيروز خلف مراد وجدته يمسح وجهه بضيق قائلاً:تعالي ورايا لاوضة زين.
فصعدت خلفه دون اضافة كلمة اخرى حتي دخلوا الي غرفه زين واغلقوا الباب..
وجد مراد زين نائماً فمسك نيروز من كتفيها ونظر لعيناها قائلاً:كل اللي انا قولتله تحت دا ولا اكنك سمعتيه فاهمه.
هربت دمعه من عيناها وقالت بتقطع:هو..هو انت..هتخلف..من…منها.
مسح مراد دمعتها وقال بحنان لم يسبق:ولا هلمس شعره منها يا نيروز ولا شعره فاهمه..انا بس عاوز أتأكد من حاجه لو طلعت صح انا مش هسيب فيها حته سليمه.
نيروز:اوعدني انك مش هتلمسها.
قبل مراد جفونها قائلاً:وغلاوة زين عندي ما هلمس ست غيرك يا نيروز.
نيروز بتوجس:طب..افرض وافقت..هتعمل اي ساعتها.
مراد بتهكم:طيبه اوي انت يا نيروز..ساره اهون عندها الموت ولا انها ترجع تحمل وتفتح بطنها تاني ويظهرلها ديفوهات.
ابتسمت نيروز فقال:ايوا كدا يا شيخه ابتسمي خالي النهار يشقشق.
احضتنها قائلاً:يلا صحي زين عشان هاخده في سكتي..وحاولي ما تحتكيش باللي اسمه فهمي دا حتي لو نادي عليكي بجحي فيه انا بقولك اهو.
ابتسمت نيروز بشر فقال:هو دا اللي انا عاوزه..انا عااوز نيروز بتاعت يا حيوان واول جوازنا ترجع.
ضحكت نيروز بخفوت وحكت يدها بشر قائله:انا وحشتني البجاحه..ثم ربت علي ظهره بقوه قائلاً:روح انا يابووو زيين وشبلي العقرب دا هدوقه من سمه لحد ما يقول ياما ارحميني هاهاها.
ضحك مراد وخرج فاتجهت الي زين لتقظه الي حضانته..
في غرفة توفيق..
كانت يجلس في فراشه وتلمع عيناها قائلاً:دمرتني..حرمتني من حب حياتي..خالتها قصادي بس مش قادر المسها..خاليت ابني يكرهني..راجع تاني لي..منتظر موتي!
تنهد توفيق بقوه وقال:ودمرت ابني معايا.
في غرفة زين..
كانت نيروز تمشط شعره فقال زين:هو بابي رجع!
ابتسمت نيروز واحضتنته من الخلف قائله:ايوا رجع امبارح وسأل عليك قولتله انك نامي..وهو دلوقت هياخدك للحضانه بنفسه.
قفز زين بسعاده قائلاً:هييه هيييه انا هروحله دلوقت..ثم طبع قبله صغيره علي صدغها وحمل حقيبته وخرج راكضا الي ابيه..
كان مراد في تلك اللحظه يقف في بهو الفيلا ينظر في ساعته حتي وجد ذلك القرد يقفز من اعلي السلم وتشبث في مراد بقوه..
زين بسعاده:بااابيي رجعع.
احضتنه مراد بقوه وقبله قائلاً:ايوا رجع..ثم انزله وقال:يلا يا بطل عشان حضانتك.
فهمي بصرامه:استني عندك يا مراد.
نظر مراد له ببرود فقال زين:مين دا يا بابي.
فهمي بحنق:بقي ابن الملاجئ دا يكون شبهك بالشكل دا؟؟
حمل مراد زين وقال:فهمي بيه لو ناوي تقعد كتير عرفني عشان احجزلك فندق لان مش هقعدك في بيتي طبعا.
ثم خرج من المنزل فقال فهمي بترقب:لو اللي في بالي حصل يا مراد..هيكون رد فعلي وحش.
كانت الداده سعاد تسير في بهو الفيلا فقابلت فهمي..
تخولت نظراتها الي العدوانيه وقالت بتحذير:ابعد عن مراد يا فهمي انا حظرتك.
فهمي بأبتسامه متهكمه:وهتعمليلي اي يا سعاد!
اقتربت سعاد وقالت بفحيح الأفاعي:هعمل كتير اوي وهفضح المستخبي..ياااا..يا فهمي.
وتركته وسارت في طريقها فقال فهمي:مش فهمي المصري اللي يتهدد.
فنظر الي الأعلى وجد نيروز تهبط فقال بصوت مرتفع:انت.
لم تنظر اليه نيروز واكملت نزولها ولكنه قال:انت يا بتاعه انت.
اكملت نزولها ومرت بجانبه فمسك زراعها بقوه قائلا:اييي انطرشتي!
نظرت بهدوء الي يده التي تمسك زراعها وابعدتها بقوه قائله:اولا اسمي نيروز واكيد سمعت مراد بيه وهو بيقول اسمي..ثانياً مبردش علي حد من غير ما يناديني باسمي..ثالثاً لو عاوزني احترمك يبقي تحترمني الاول.
نظر فهمي لها بشرار قائلاً:ورايا علي الجنينه.
ولكنها لم تتحرك من مكانها فصرخ بها قائلاً:اتحركيي قدامي.
قالت نيروز ببرود:اوامر مبخدهاش غير من مراد بيه.
ثم سارت الي غرفتها واغلقت الباب بقسوه بوجهه..
اشتعل في مكانه وقال بحقد:هتشوفي يا ست نيروز هعمل فيكي اي.
مر اسبوع دون احداث تذكر..ولكن في يوم..
نيروز بتوتر:اسبوع اي يا مراد انت عاوزهم ياكلوني هنا لوحدي.
احضتن وجهها بيداه قائلا:اسبوع واحد بس يا نيروز..لازم اسافر الصفقه دي هتنقلنا في مكان تاني صدقيني..وبعدين انا واثق فيكي انك تقدري تصدى قصادهم.
تنهدت نيروز بقلة حيله وبالفعل في نفس اليوم سافر مراد الي ايطاليا..
صباح اليوم التالي دلفت ساره دون أن تطرق الباب الي غرفة نيروز وقالت بحقد:يلا لمي حاجتك واطلعي برا بيتي.
رفعت نيروز حاجبها بأستهزاء وقالت:بس ياماما روحي العبي بعيد يا شاطره.
ساره بغل:OK As you like..ثم استدعت الحرس وامسكوا بنيروز وسحبوهم تحت محاولتها الفاشله للتحرر من بعيد يدهم..
في تلك اللحظه كان زين يهبط من اعلي الدرج وشاهد ما يحدث فصرخ وركض باتجاهها..
زين بصراخ:سيبووا دادده سيبووها هقول لبابي عليكمم سيبووهاا.
جذبه فهمي من يده فظل يصرخ ويضربه بكل قوته ولكنه صغير..
كانت نيروز تستكع الي صرخات صغيرها بقلب متمزق..
فصرخت بهم قائله:سيبوووني يا كلااب والله لاقول لمراد بيه عليكوا..بقولكم سيبووونيي.
غرز زين اسنانه اللبنيه في كف فهمي الذي صرخ وترك يده فورآ..وبيده الثانيه صفع زين بقوه واوقعه أرضا تحت انظار نيروز..وهي تجر الي خارج.
فقد زين وعيه فصرخت نيروز بقوه:زيييييييييييين.
ثم جروها كالبهائم والقوا بها امام البوابه..فنهضت وحاولت الدخول ولكن الامن منعها..
نيروز بصراخ هستيري:انتم اتجننتمممم دخلوووني حااالااا زين اغمي علييه.
الرجل الاول بشفقه:اسفين يا انسه نيروز.
نيروز بتوسل:دخلوني ارجوكم زين اغمي عليه لازم اطمن عليه ارجووكممم.
نظر الحارس الي صديقه وتجهلوا نيروز التي بدءت في الصراخ بهستريه وجلست بجانب البوابه وضمت قدميها امام صدرها قائله:اكيد هيروح حضانته بكرا.
في ايطاليا..
مراد بقلق:محدش بيرد عليا لييي!
يوسف:اهدي يا مراد اكيد مشغولين.
مراد:نيروز بردو مبتردش خايف يكونوا عملولها حاجه.
يوسف:عيشت وشوفت مراد المصري قلقان.
مراد بصرااخ:مش فاضي لسخافتك دييي.
تنهد مراد ونيروز في نفس الوقت وقالوا:يا ترا يا نيروز /يا مراد..
في غرفة ساره..
ساره بانتصار:رمناها زي الكلبه برا.
مجدي:ماهو اكيد هيرجع مش هيفضل برا مصر مدى الحياه.
ساره بضيق:عارفه بس هتكون اتعلمت الادب وعرفت اننا اسيادها.
مجدي:دا مراد هيكسر الدنيا فوق راسكم.
ساره:ميقدرش..انت ناسي ولا اي فهمي بيه هنا.
مجدي بتهكم:فهمي بيه دا اللي هيدمرنا قدامي.
ساره بحنق:اقفل يا مجدي اقفلل دانت فصييل.
اغلقت الهاتف في وجهه دون ان تنتظر رده ونظرت امامها بشرود..
في غرفة زين..
سعاد:كل يا حبيبي.
زين بصراخ:مش عاوزز مش عااوز انا عاوز داده.
سعاد بدموع:ربنا عالمفتري يابني..ابوك بس يرجع والله ما هيرحمهم وانا بنفسي هكون متأكده من دا بنفسي.
ظل زين يبكي ولم يتناول شيء حتي غفى فدثرته سعاد قائله:فينك يا نيروز دلوقت فينك.
يتبع…
سعاد بدموع:ربنا عالمفتري يابني..ابوك بس يرجع والله ما هيرحمهم وانا بنفسي هكون متأكده من دا بنفسي.
ظل زين يبكي ولم يتناول شيء حتي غفى فدثرته سعاد قائله:فينك يا نيروز دلوقت فينك.
مر ذلك الاسبوع علي ابطالنا..
مرض زين للغايه..وامتنع عن الطعام حتي فقد نص وزنه..
كانت سعاد تشفق عليه فهو يشرب الماء فقط ويتناول ما يجعله علي قيد الحياة..
بينما في الخارج ظلت نيروز جالسه بجانب البوابه وكان الحارسين يقدموا اليها الماء وبعض المعجنات الخفيفه..
وفي يوم لمحت نيروز سيارة مراد تقترب فنهضت مسرعه وركضت باتجاهها ووقفت سدت الطريق امامه..فضرب السائق الفرامل بقوه..
في السيارة
مراد بغضب:انت يا بني ادم فيي ايي؟
السائق:معرفش ست مجنونه وقفت قصادي فاجئه.
اتجهت نيروز الي باب مراد وفتحته وهي تبكي..
نيروز:مراد الحقني.
صعق مراد وقال بلهفه:نيروز! اي اللي عمل فيكي كده!
دخلت نيروز بجانبه وقالت بانهيار:طردووني يا مراد وزين معرفش عنه حاجه.
نظر مراد لها بهدوء وقال للسائق:كمل طريقك..في ناس هتاخد حسابها انهاردا.
وضع يده علي كتفى نيروز واراد احضتانها ولكنها ابعتده وقالت بتوتر:انا متوسخه من التراب..مينفعش بدلتك هتتوسخ منه!
نظر مراد لها بصدمه ثم جذبها بقوه فسقطت بين احضانه وقال:اياااكي ثم اياااكي يا نيروز اسمع كلام ماسخ زي دا تاني..ثم زم شفتيه بتهكم قائلاً:قال اوسخ البدله..ما تتحرق البدله علي صاحبها.
نيروز من بين احضانه:بعد الشر.
مراد بحنق:عملوا اي تاني ومين بالظبط اللي عمل كدا.
قصت نيروز سريعاً ما حدث حتي وصلوا امام البوابه الداخليه للفيلا فهبط مراد والشر يتطاير من عيناها ودخل المنزل وهو يصرخ بقوته..
مراد بصراخ:فهمممميييييييي..ساااااااااارررره…ولكن لم يجيبه احد فركضت نيروز الي الأعلى قائله:تعالى نشوف زيين بسررررعه.
ثم ركضت وهو خلفها ودخلت هي غرفة زين وجدته نائم في فراشه..
وضعت يدها علي جبينه وصرخت برعب..
نيروز:مرراااد زين..زين سخنن.
حمله مراد دون تفكير فلاحظ ضئل حجمه فقال لنفسه:مش هرحمكم وحياة زين عندي.
ركض مراد بأبنه حتي ركب سيارته وبجانبه نيروز..واعطاها زين حتي يتكمن هو من القياده..
وصل الي المشفي في وقت قياسي..وهبط من سيارته وحمله ودلفت المشفي وهو يصرخ في وجه الكل حتي استجابوا اليه واخذوا زين منه في الطوارئ…
جلس مراد بجانب نيروز التي لم تكف عن النواح وقالت:هيضيعوا ابننا منا يا مراد.
ربت مراد علي كتفيها ثم اخرج هاتفه..واتصل علي احدهم..وانتظر حتي رد الطرف الاخر..
مراد بهدوء:امجد!..لو فاضى تعالالي المستشفى بتاعتكم ضروري.
امجد:…..
مراد:تمام كويس منتظرك.
ثم اغلق الخط..
نيروز:الديب!
هز راسه فقالت:هتعوزه لي.
مراد:هيساعدنا.
نظرت الي مراد ثم صمت..لم تمر العشر دقائق حتي وجدوا امجد الديب و درغام يتجهون اليهم..
امجد بجديه:حصل اي؟؟
حكي مراد ما حدث فضم درغام يده بغضب وقال:قولتلك هخلصلك عليهم في لمح البصر.
**ملحوظه درغام أتاتورك من امهر القناصين حول العالم كان يتم استأجاره من اجل قتل الأشخاص المهمين في جميع انحاء العالم**
امجد بتهكم:انت اشرف من انك تلوث ايدك بدمهم..ثم نظر الي مراد وقال:تعال بعيد احنا من امتي بنتكلم قدام حريم!
نظرت نيروز اليهم بتوتر وقالت:احم اسفه..ثم نهضت هي ووقفت امام الغرفه..
مراد:عرفت مين!
امجد:مجدي حلبي..مراتك ماكنتش عند امها في امريكيا كانت….ثم صمت امجد ونظر اليه في حزن..
غلت الدماء في عروق مراد وقال:الخاينه بنت *#&$%..ثم نظر الي امجد:علاقتهم من امتي!
درغام ببرود:قبل جوازكم بفتره.
نهض مراد وقال بصدمه:كماااااان..يعني مفيش حاجه تغفرلها.
امحد:تغفرلها ازاي؟؟
مراد وهو يمسح علي شعره بقوه:انا قولت جايز عشان مابلمسهاش فاتجهت لكدا..لكن الواضح انها وسخه من زمان.
درغام:انا لو مكانك ادفنها حيه!
امجد بأستنكار:درغااام!
درغام:في اي ياعم انا بفكر بصوت عالي بس.
امجد:متفكررش تاني!
ثم نظر امجد الي مراد:هتعمل اي!
مراد بعينان تطق شرار:هموتها بس مش دلوقت..او بمعني صحيح هخليها تتمني الموت.
نظر امجد الي درغام الذي هز كتفيه ثم قال:لما تحلها ابقي كلمني.
درغام:احنا هنسيبه!
امجد وهو يجذب درغام من ذراعه:انا عارف انك هتموت وتموت ساره بنفسك بس في احلامك يا أتاتورك.
ثم رحلوا وجلس مراد مجدداً..كان حديثهم تحت مسامع نيروز التي لما تتفاجئ كثيراً..
مراد:نيروز تعالي.
ذهبت اليه نيروز فقال:اللي هقولك عليه دا تنفذيه بالحرف الوااحد….
بعد نص ساعه..
خرج الطبيب فاتجه اليه مراد ونيروز بقلق..
مراد بقلق:زين ماله؟؟
الطبيب:ضعف عام طبعا بسبب قلة الاكل..ارتفاع في درجة الحرارة نتيجه صدمه او حزن مفرط..حاله من الخطرفه.
مراد:خطرفه!!
الطبيب:ايوا بسبب السخونيه..بس ممكن سؤال.
مراد:قووول.
الطبيب وهو يعدل نظارته:مين نيروز دي؟
نيروز بلهفه:انا.
وجه الطبيب حديثه اليها وقال:هو متعلق بيكي زياده عن اللزوم وكان بيخطرف باسمك كتير.
تمجعت الدموع في عيناها فقال مراد بألم:طب دلوقت هنقدر نشوفه!
الطبيب:ايوا مفيش مشاكل احنا ركبناله محاليل مغذيه وهن فايق حالياً.
شكر مراد الطبيب واتجهوا الي غرفة زين..فبمجرد فتح الباب ورأي زين نيروز صرخ بفرحه..فركضت اليه واحضتنته بقوه..
زين وهو يتشبث بها بقوه:داددده انت هناا بجدد.
نيروز وهي تضمه بقوه:ايوا يا حبيب قلب داده انا هنا ومش هسيبك.
ابتعدت عنه ومسدت علي وجهه بحنان فقال وهو يشير الي الابره المغروزه في كفه الصغير:بتوجعني اووي.
نيروز وهي تقبل يده:معلش يا حبيبي بس انت مأكلتش عشان كدا حطوا الابره دي.
مراد بحزن مصتنع:يعني داده نسيتك بابي يعني..لالا كدا بقيت بغير بجد.
ضحك زين وقال:كله الا بابي..فاتجه مراد اليه واحضتنه بقوه ثم ابتعد..
زين بحزن:جدو فهمي معرفش بيكره داده لي.
تفحص مراد صدغ زين وقال:زين هو في حد ضربك!
زين:اه جدو فهمي ضربني بالقلم جامد اوي عشان كنت بمسك في ايد داده عشان محدش ياخدها مني.
اغمض مراد عيناه بقوه بينما قالت نيروز بحده:مسمهوش جدو..مفيش جد بيعمل كدا في حفيده!
مراد:نيروز! خلاص انا هتصرف.
نيروز:بس دا ضر..قاطعها بصرامه:انتهى الموضوع.
نظرت نيروز اليه ثم صمتوا..
خرج زين في المساء وعادوا جميعهم الي المنزل ونعمت نيروز بحمام دافئ وغيرت ملابسها وبالمثل زين واطعمته وجلسوا في غرفتها..
بالطبع لن اخبركم عن ترحاب الداده سعاد بنبروز ورجوعها..
في غرفة نيروز..
زين:لا هنام في حضنك يعني هنام في حضنك.
نيروز:يا زين اسمعني مينفعش تانم معايا في الاوضه كدا مام…قاطعها بنهي:بكرههههها مامي بكرههها مش بحبهااا..ياريتك كنتي انت مامي ياريتك.
مراد من عند الباب:ماهي ماني فعلا يا زين!
نظر زين اليه بينما كانت ضربات قلبها مثل قرع الطبول..
فاتجه مراد وجلس بجانب زين وقال:نيروز تبقي مامي يا زين مش ساره..نيروز هي اللي شالتك في بطنها وهي اللي ولدتك كمان..يعني انت ابن نيروز وابني يا زين.
نظر زين بصدمه بينما ارتعش جسد نيروز وخشيت ان ينكر زين تلك الحقيقه لو يرفضها عقله ولكنها استفاقت علي صرخت زين الفرحه واحضتانه القوي..
زين بفرحه:كنت حاسس والله كنت حاسس انك مامي الحقيقه.
ضمته نيروز وهي في حاله من الصدمه ثم تداركت الوضع وانهمرت دموعها وظلت متمسكه بزين..
ابتعد زين قائلاً:عارفه كنت متاكد كمان.
نيروز وهي تمسح دموعها:ازاي!
اعطها زين ظهره ثم كشف عن كتفه فظهرت وحمه صغيره..وقال:نفسك اللي عندك شوفتها لما كنا رايحين الحفله في القصر الكبييير.
ابتسمت نيروز من بين دموعها واحضتنته مره اخرى ثم نظرت الي مراد وهمست قائله:شكرا.
ابتسم مراد وكاد ان ينهض ولكن منعه زين وامسك يده وقال:بصوا انا عاوز اخوات ماليش دعوه.
احتقن وجه نيروز وقالت:زين!
زين:مالييش دعووه.
مراد بمزاح:حاضر وعد..مش انت مرافقه يا نيروز.
نيروز بتوتر:هه اااا…ااا…اه طبعا عشان زين حاضر حاضر.
ضحك مراد علي ملامح وجهها التي تلونة باللون الاحمر..
زين:كدا بقي هنام معاكي صح!
نيروز وهي تحمله علي قدميها ثم اخذته في احضانها وقالت:طبعا.
ابتسم زين بنعاس ثم دفن وجهه في صدر نيروز ونام بهدوء..
ظل مراد ينظر اليه حتي شعر بنومه العميق..فقال لنيروز:بتشكريني لي؟
نيروز:عشان عرفته اني امه الحقيقه.
مراد:زين يستحقك يا نيروز..مستحق الام اللي بحد اللي بتخاف علي عيالها..ايوا انا عمري ما جربت الاحساس دا..بس عمري ما هحرم ابني منه.
وضعت نيروز يدها علي يد مراد وقالت:ممكن تفهمني اكتر.
تنهد مراد قائلاً:امي! امي نسخه من ساره بس علي اقذر.
نيروز:اقذر؟
مراد:اه اقذر..كنت بحس من نحيتها بكره..كانت بتضربني بسبب او من غير..لدرجة مره حبستني في اوضه القبو تحت في الضلمه ومع فيران.
ضغط نيروز علي مفه تشجعه علي اكمال حديثه فقال:في مره توفيق باشا كان مسافر..وكانت الساعه حوالي تلاته قبل الفجر..كنت عاوز اشرب فطلعت من اوضتي ومشيت في الطرقه سمعت اصوات غريبه..اصوات حد بيتألم!!
مشيت ورا الصوت..لحد ما لاقيت الصوت طالع من اوضتيها..فتحت الباب ببطئ وشوفت اقذر حاجه ممكن طفل عنده سبع سنين انه يشوفها..كان في راجل معاها..انا فكرته بيضربها او بيخنقها! لانها كانت بطلع اصوات اصوات غريبه ماكنتش ساعتها فاهمها..جريت عليها وفضلت اضرب فالراجل دا..لحد ما قامت هي ضربتني.
تنهد مراد بألم وقال:عمري ما أنسى نظرتها ليا وهي بتقول اووووعى تعرف باباك فااهم..وبعدها بسنتين توفيق عرف..وخيرها وقال:يا تربي مراد يا تاخدي فلوس!..طبعا مش محتاج اقولك انها اخدت الفلوس وهربت..وتوفيق طلقها غيابي لانه ملاقهاش.
مسد مراد علي شعره بضيق وقال:هي دي الام اللي باعت ابنها..عشت بعدها اسوء فترات حياتي..وبعدها اتجوزت ساره..مأختلفتش شيء عنها في تربية زين!..اتأكدت بعدها ان الأمهات كلها كدا ارملها فلوس هتبيع ابنها او بنتها..ويوم ما جيت عشان اتجوزك..اهلك طلبوني بفلوس..اكتر من دليل اثباتلي كدا..عشان كدا اول حاجه فكرة فيها اني اديكي مبلغ مقابل ابننا..تمسكك بيه خلاني في شك..لي متمسكه بيه للدرجه دي!
رجع بظهره ثم نام علي الفراش وقال:بس انت مختلفه يا نيروز.
نيروز:مش انا بس يا مراد في امهات زي بس انت الحظ وقعك في ناس مش سويه.
مراد:مش هتفرق خلاص..بس انت غيرتي نظرتي في الموضوع كله ودي كفايه عندي.
ثم نهض مراد وقال وهو يمد ذراعيه لاعلي ويفرد جسده:انا طالع انام..لو ماكنش زين هينام معاكي كنا اتكلمنا في موضوع اخواته..ثم غمز قائلاً:بس بكرا اكيد هجيلك ونتكلم براحتنا..احمر وجهها وقالت بصوت يكاد يسمع:م…ماشي.
ضيق مراد عيناه وقال:اممم ساره وفهمي جم..زي ما قولتلك الصبح.
ثم خرج مسرعاً من الغرفه..
في صباح اليوم التالي..
استيقظت نيروز مع زين وتناولوا الفطور وجهزته الي حضانته..
زين بتذمر:مش عااوز اروح.
نيروز وهي تعدل ثيابه:انت اخدت علي قعدة البيت ولا اي..هتروح يعني هتروح.
زين:بس هتعمليلي كيكه بالشكولاته.
قبلت خده نيروز وقالت:من عينيا.
احضتنها زين وقال:عاوزه حاجه يا مامي.
خفق قلبها بقوه لمجرد سامعها تلك الكلمه وقالت:عاوزه سلامتك يا قلب مامي.
ذهبت نيروز الي الحديقه الخلفيه فوجدت ساره وفهمي يتحدثون بهمس فرسمت الجمود علي وجهها..
فهمي:البنت دي وراها سر.
ساره:اشمعنا يا فهمي بيه.
فهمي:نظرتها لينا..بس قوليلي مراد قال اي امبارح لما عرف اللي حصل.
ساره وهي تشرب العصير:ولا حاجه قال انه مش فارق معاه اللي حصل..وانه رجعها تاني لان زين متعلق بيها وفتره وهبعدها عنه..بس لانه لسا صغير لما يكبر شويه هيتعود يعيش من غيرها.
فهمي بتوجس:امممممم..بس!
هزت رأسها فقال:اما نشوف قريب هتفرق ولا لاء.
ثم نهض ورسم ابتسامه صفراء وتقدم الي نيروز..
فهمي وهو يمد يده:انا بعتذر ك.
نظرت نيروز الي يده بشك وقالت:عن!
فهمي:عن اللي حصل مني انا وساره.
نيروز:تمام..بس ياريت تعرفوا اني هبقي مؤقته هنا..لحد ما زين يكبر شويه ويعتمد علي نفسه.
فهمي:البيت بيتك طبعا بس هو كان سوء تفاهم مش اكتر..وياريت نبدء صفحه جديده مع بعض.
هزت نيروز رأسها بتفهم..
فهمي بمكر:طب هتسيبي ايدي ممدوه كده!
ندت يدها نيروز وصفحته فقال:هعتبر من انهاردا اول السطر من صفحتنا الجديده.
سحبت يدها من يده وابتسمت بتوتر ورحلت من امامه..
فقال هو:هنعرف بقي يا ست نيروز وراكي اي؟؟
في المساء..
وجدت نيروز باب غرفتها بفتح بسرعه ودخل مراد واغلقه مره اخرى..
نيروز بتوتر:في لي يا مراد!
ابتسم مراد بمكر واقترب منها وهو يفك ازرار قميصه ويقول:هاااا تؤام ولا فردي.
نيروز بتعحب:هو اي دا؟؟
مراد بخبث:الحمل يا قلبي.
وبسرعة البرق كان هو فوقها علي الفراش وقال:اخوات زين اي نسيتي!
نيروز بتوتر وخجل:هه.
مراد:انت لسا هتنصدميلي انا راجل بحب انجز..ثم انخفض علي شفتيها..ثم سكتت شهرزاد عن الكلام غير المباح…
يتبع…
مر شهرين دون احداث تذكر..
بالطبع حاول فهمي التقرب من نيروز..اما عن توفيق اتاه اتصال منذ اسبوع جعله في حاله من التوتر والقلق..
اما عن مراد..فاصبح عاشقاً لنيروز..تماماً مثل نيروز اصبحت عاشقة له..
في احدى الليالي في غرفة نيروز..
كانت نيروز في احضان مراد ويتوسط رأسها صدره العاري..
نيروز:مراد!
مراد وهو مغمض العينان:اي يا نيروزتي.
نيروز بتوتر:هو انا لو حملت..اكيد يعني بطني هتكبر وكدا.
مراد:امممم.
نيروز:طب بالنسبه للي هنا هتقولهم اي؟
مراد بهدوء:مراتي وحامل مني!
نيروز:بالبساطه دي.
مراد:اه طبعا..ولا عاوزاني اخبيكي..زي ما عملت في زين!
نيروز:لا مقصدش بس كنت بسأل.
قبل رأسها قائلا:متشغليش بالك يا نيروز انا مدبر كل حاجه..بس احملي انت بس وانا هدبح عجلييين مش عجل واحد.
ضحكت نيروز ثم قالت:طيب سؤال كمان.
مراد:المحققه نيروز تفضلي بالحكي.
ابتسمت نيروز ثم نهضت ونظرت في عيناه وقالت:توفيق باشا.
عقد حاجبيه بضيق وقال:ماله!
نيروز:انت ظالمه يا مراد..وبعدين انا عرفت انك خريج ازهر..واكيد عارف عقوق الوالدين!..حرام دا بيحبك.
ابتسم مراد بتهكم وقال:عقوق!..توفيق باشا قبل ما انا ابقي ابن عااق بالنسباله كان هو اب عاق ليا..اولا مخترتش ام محترمه..ثانياً سابني وسافر فتره برا مصر..ثالثاً لما رجع معترضش علي جوازي من ساره..نيروز انا قبل ما اكون عاق لتوفيق باشا مان هو عاق لابنه..ابنه الوحيد اللي هو عااارف قد اي انا عانيت من بعد تهاني.
نيروز:تهاني دا اسمها صح!
هز رأسه بنعم ثم تنهد قائلاً:لسا في حاجات كتيره مجهوله يا نيروز انت متعرفيهاش عني!
احضتنته نيروز قائله:متفرقش انا كل اللي يهمني اننا مع بعض وبس.
ضمها مراد بقوه قائلاً:نيروز!
نيروز:نعم!
مراد:هي اختك اللي كنتي بتتكلمي عنها يوم كتب كتابنا..ماتت ازاي؟
تنهدت نيروز وقالت:انت لسا فاكر..انا فكرتك ماخدتش بالك او مهتمتش.
مراد:هو في اولها مهتمتش طبعا..بس دلوقت تفرق معايا.
نيروز:هقولك لما كان….
قصت نيروز ماحدث..لم تتحكم في دموعها وقالت:من ساعتها ملاقتش ماهر ابنها.
مسح مراد دموعها وقال بغل:انا هقطع الايد اللي اتمدت عليكي..ووعد هلاقي ماهر باذن الله وهنربيه مع زين.
نيروز وهي تمسح باقي دموعها:يارب يا مراد ياارب.
بعد اسبوع..
في الصباح..بعد ذهاب زين و مراد..كانت نيروز تجلس في الحديقه..
حتي جلس امامها فهمي..
فهمي:صباح الخير.
نيروز:صباح الخير.
فهمي:كنت عاوز خدمه بسيطه.
نيروز لنفسها:دا عاوز اي دا..ثم قالت:اتفضل يا فهمي بيه.
فهمي بمكر:كنت عاوزك تكلميلي زين..يعني انت عارفه اني ضربته اخر مره ومن يومها مش بيكلمني وانا زي جدو طبعا..واعز الولد ابن الولد.
نيروز بتفهم:اممممم..طب اكلمه ازاي يعني!
فهمي:قوليله جدو عاوز يصالحك كدا يعني..وبعدين هو بيحبك زي امه او اكتر كمان.قال اخر جملة بأبتسامه ماكره..
نيروز بأبتسامه صافيه:لا طبعا..انا هقولك تصالحه ازاي..بص انت تجبله شكولاته بالكراميل لانه بيحبها جدا وكلمه براحه..هتلاقيه حبك جدا..وبعدين زين طيب وقلبه ابيض.
فهمي:ياريت يسامحني زيك كدا..هبقي اروحله لما يرجع من الحضانه..عاوزه حاجه انت.
نيروز:لا سلامتك.
نهض فهمي وتعمد السقوط فسند بيده علي رأس نيروز فتشابك خاتمه في خصلات شعرها..
فهمي بتوتر مزيف:انا اسف يا بنتي ما شوفتش قصادي..حكم السن بقي.
نيروز وهي تساعده في فك خاتمه من خصلاتها:لالا ولا يهمك يا فهمي بيه.
نجحت في ابعاد خاتمه عن خصلاتها ولكن بعض من خصلاتها ظلت متشابكه في خاتمه فقال هو:هشيلهم انا بقي..مع السلامه.
نيروز:تمام ماشي..سلام.
رحل فهمي وعلي وجهه أبتسامه خبيثه وقال:فاضل شعره من زين..ونعمل تحليل الDNA.
احضر فهمي الشكولاته المفضله لزين ووانتظره حتي وصل زين ودخل راكضا وهو يحمل شهادة تقدير من الحضانه..فقابله فهمي..
فهمي بلطف مزيف:زيين!
نظر زسن اليه برعب وتراجع للخلف فقال فهمي بخزن مزيف:كدا يا زين خايف من جدو حبيبك.
زين وهو يرتجف:لا انت مش جدو ولا حبيبي انت ضربتني جامد.
ابتسم فهمي قائلاً:انا كنت خايف عليك يا حبيبي.
زين:لا انت ضربتني..جامد.
اخرج فهمي الشكولاته من جيبه وقال:طيب تقبل الهديه دي كاعتذار مني ونرجع صحاب!
نظر زين اليها وقال:لاا انا بابي هيجبلي واحده احلي واكبر.
فهمي بضيق:طب وبتاعت جدو!
زين:مش عاوزها.
ثم رحل عنه فقال فهمي:عنيد زي ابوك..بس وحياة ابوك بردو هاخد الشعره منك وانت نايم.
في المساء تسلل فهمي الي غرفة زين ووجده بالفعل نائم واحضر المقص..وقص احدى خصلاته الناعمه وخرج من الغرفه ووضعها في كيس صغير ونظر اليها قائلا:قرريب الكل هيعرف الحقيقه..وياا ويلك يا نيروز لو طلعتي امه.
سار فهمي في اتجاه غرفه..ودخلها وعلب ثغره ابتسامه لا تبشر بالخير أبدآ..
مساء اليوم التالي..
دخلت امرأة تظهر التجاعيد الخفيفه حول عيناها ولكنها ترتدي كمن في سن العشرين..فقابلت نيروز..
نيروز:انت مين!
المرأة:انا تهاني عبد الغفور.
نيروز بصدمه:اييي مرات توفيق باشا؟
تهاني بغرور:طلقته يا بتاعه انت.
نيروز بحنق:اسمي نيروز يا ست.
تهاني:اووف..قوليلي فين توفيق.
نيروز وهي تضع يدها في خصرها:واقولك لي؟!مش انت طلقته!!
اقتربت تهاني منها وقالت بأعجاب:بحب اللماضه دي بس مش وقتك.
مراد بحقد:عاوز اي يا تهاني هانم!
استدارات تهاني وقالت:مراد..كبرت!
تقدم مراد اليها وقال:مفيش حد بيفضل طفل او صغير..قوليلي جايه بعد السنين دي كلها لي!
تهاني:جايه احكي المستخبي.
مراد:مبحبش الالغاز اتكلمي علي طول.
تهاني:مش هتكلم غير قصاد توفيق وفهمي بيه انا عارفه انه هنا..وكمان سعاد.
مراد:اشمعنا داده سعاد..اي علاقتها بالموضوع!
تهاني بتهكم:دا هي الموضوع اصلا!
مراد لنيروز:روحي اوضتك حالا.
ركضت نيروز بسرعه الي غرفتها..بينما قال مراد:اطلعي ورايا.
صعدت تهاني ودخلت الي غرفة توفيق الذي انتفض عندما رائها..
توفيق بغضب:بتعملي اييي هناا.
مراد:توفيق باشا مالوش لازمه التمثيل..ثم نظر الي تهاني وقال:خمس دقايق هيكون عندك فهمي وسعاد.
وبالفعل تجمع الجميع في غرفة توفيق عدا ساره فهي كالعاده في صالونات التجميل..
عقد مراد ذراعيه امام صدره وقال:هاا قولي اللي عندك.
تهاني:طبعا انت مفكرني الام المتسيبه المهمله اللي سابت ابنها وهو صغير..واللي خانت جوزها وجريت ورا الفلوس صح!
مراد بغضب:انجزززيييييي بدون مقدمات سخيفه زيك.
تهاني:زي ما تحب..ثم قالت بصوت قوى:انا مش امك يا مراد.
في تلك الاثناء..كانت نيروز في دورة المياه في غرفتها..الدموع تنهمر من عيناها ثم قالت:انا لازم اعرف مراد..ثم صعدت ببطء حتي سمعت تهاني تنكر انها والدت مراد فوقفت خلف الباب تسترق السمع..
داخل الغرفه..
انزل مراد يداه وقال:مش امي!!
تهاني:ايوا مش امك..مش انا اللي ولدتك يا مراد..ولا كنت في يوم ابني ولا من لحمي ولا من دمي..انا مبخلفش اصلا..عملت حدثه زمان وشيلت الرحم..ودا ورق يثبت كدا.
ثم اعطته مستند فتحه علي الفور وقراء ما فيه وقال بصدمه:ازااي!! تاريخ الحادثه قبل جوازك من توفيق باشا..يعني فعلا انت…
تهاني:مش امك.
مراد بتشتت:اومال مين..مين امي!
تهاني:..امك هي..قاطعها فهني بصراخ:اوووووعيييي تقولي يا تهاني هيكون اخر يوم في عمرك.
توفيق بصراخ:لاااا هتقووول..مرررادد امك هي سعااااد.
تجمد مراد مكانه ونظر لتلك التي تبكي بأنهيار وركضت اليها وهزها من كتفيه:انطقي يا داده انططقيي قولي الحقيقه انت عارفه انك الوحيده اللي بصدقها في الاوضه دي..قوليلي مييييين اممممييييييي.
سعاد بصراخ:انااااا…اناااا اناااا امك يا مراد..ثم جلست علي الارض تقول بهستريه:انااا يا مراد اناااا.
نظر مراد حوله بضياع ثم قال لتوفيق:ازااااي..انطق.
توفيق بحزن:انا كنت شب طايش وانا صغير..بس حبيت سعاد بل وصلت لمرحلة عشق متيم..وكانت بتيجي تساعد والدتها هنا في البيت..قابلتها اول مره..وبدءت اكلمها واحده واحده علاقتنا بقيت اقوي من الاول..ووو…وووو.
قاطعه مراد بصراخ:كملللل.
توفيق:اتجوزنا بس من ورا والدي..والدتي كانت عارفه واهلها كانوا عارفين..اتجوزنا علي سنة الله ورسوله..وبعدها اكتشفت انها حملت..ماكنتش عامل حسابي لحاجه زي دي..جات قبل الولاده بكام يوم..والدي عرف..متكلمش لحد ما انت جيت ونورت الدنيا..حكم عليا اطلقها..بس رفضت طبعا..فحطني قدام الامر الواقع.
سعاد بصراخ:انتممم شياططييين..كلكم شياطين..حرمتوني من ابني في عز شبابي وكلمة ماما..خالتوني زي الغريبه قصااادده.
اكمل توفيق بغصه في حلقه:قالي طالما مش هتطلق يبقي هتفضل عي خدامه وابنها هيتربي قصادها..بس من غير ما يعرف الحقيقه.
مسك مراد رأسه وقال بأنهيار:كفاااايههه كفاااااايه..انتمم اييي هااا انتم ازاي بشرر زينا..ازااااي.
توفيق:لااا مش كفاايه لو هتعرف الحقيقه فتعرفها كلهاا..بعدها وافقت لاني مقدرتش ابعد عنها..وبعدها بشهرين جوزني تهاني..لانها مش بتخلف..ودا كان امثل خل بالنسباله..خلاني اسيب حب عمري..تبقي علي ذمتي بس مش قادر المسها من خوفي عليها.
فهمي:ابن البشوات بياهد بنت بشوات لكن الخدامه تاخد خدام زيها.
توفيق بصراخ:بنت البشوات محبتهاااش انا حبيييت الخدااااممممههه..وبقولها اهووو انا لسا بحبهاااا.
نظر مراد حوله وقال:عندها حق انتم شياطين..شياطين..انا عايش معاكوا ازاي.
كانت نيروز تبكي فالخارج علي تلك الصدمه..شعرت بالاسى اتجاه مراد..ووضعت نفسها مكان سعاد..
ماذا لو كانت مكانها حتي الآن..ماذا ان كان كبر زين امامها دون معرفة الحقيقه..تمزق قلبها لمجرد التخيل..
سمعت نيروز اقدام مراد تتحرك باتجاه الباب فركضت الي الاسفل..ورأته ينزل مسرعاً للخارج فركضت خلفه..
ثم وقفت امام سيارته وهو يفتح بابها للذهاب..
نيروز بصوت مبحوح:مرااد!
نظر مراد اليها بعيون دامعه ثم ركض اليها وقبلها بقوه..وكأنه يحاول نسيان تلك الحقيقه الصادمه..
ابتعد مراد عنها ووضع جبينه علي جبينها وقال بتهالك:هرجع..متخافيش يا نيروز.
ووضعت يدها الاثنان علي وجهه وقالت:لازم اقولك حاجه ضروريه يا مراد.
ابتعد مراد عنها وقال:مش دلوقت يا نيروز مش دلوقت واتجه الي سيارته فركضت اليه ولكنه قاد مسرعاً خارج الفيلا..
فقالت نيروز بهمس والدموع تنهمر من عيناها وهي تراه يخرج من البوابه: انا حامل يا مراد….
يتبع…
فقالت نيروز بهمس والدموع تنهمر من عيناها وهي تراه يخرج من البوابه: انا حامل يا مراد.
رجعت نيروز الي الداخل فركض اليها زين قائلاً:بابا مشى!
حملته نيروز وقالت:ايوا يا حبيبي وهيرجع متقلقش.
ثم قالت في سرها:باذن الله هيرجع.
مر ثلاثة ايام ولم بعد مراد بعد تلك المواجهه..وعرفت نيروز كل شيء من الداده سعاده..
نيروز بصدمه:مش قادره اصدق..يعني كل السنين دي مستحمله ان يكون ابنك قصادك بس مش عارفه تاخديه في حضنك.
سعاد وهي تمسح دموعها:كنت هعمل اي يا نيروز..فهمي هدد توفيق لو اتكلم بحرف واحد لمراد..او عرفه الحقيقه هيقتلني.
نيروز بفزع:هو ايي مفيش قانون ولا اي!
سعاد:القانون..قانون فهمي المصري يا نيروز.
نيروز بتوجس:طب وانت!
سعاد:انا اي؟
نيروز:كنت بتحبيه!
ابتسمت سعاد وقالت بشجن:ولسا بحبه يا نيروز.
نيروز بتفاجئ:بعد كل دا.
سعاد:ولاخر نفس..دا حب حياتي وعمري كله..اوعي تكوني مفكراني مش بتألم وانا يشفاه قصادي بالشكل دا..بس بردو مش قادره انسي شكله وهو لابس البدله وبيتكتب كتابه علي تهاني..يااااه يا نيروز شوفي الموقف دا بقاله 35سنه تقريبا..بس لسا بشوفه كل يوم.
نيروز بحزن:زي لما شوفت ساره مع مراد بالظبط.
سعاد:مالناش حكم علي قلبنا..والمشكله اننا بنختار ناس بتتفنن في تعذبنا..اول ما مراد حكالي عنك..صعقت..معقول..الزمن دوار وكما تدين تدان..كان هيحرمك من ابنك..بس لما صلح غلطه..ربنا كشفله الحقيقه.
ثم وضعت يدها علي يد نيروز وقالت بحنان:مراد بيحبك يا نيروز..انقذيه من اللي هو فيه..مراد بيحلم انه يكون اسره مستقره..واللي في بطنك دا اذا كان بنت او ولد..هيفضل مراد متمسك بيه وبيكي..اوعي تخافي.
نيروز بنبره مرتجفه:خايفه..خايفه ما يطلعش ولد.
سعاد:قولتلك هيتمسك بيكي لانه بيحبك.
ابتسمت نيروز وقالت:بس الاقيه بس اعرفله طريق..ثم شردت قليلاً وفجأة وقفت كمن لدغته الأفعى وقالت:انا عارفه مكانه.
واخرجت ملابسها من الخزانه واستأذنت سعاد لكي تغير ملابسها وبالفعل استقلت اول سيارة أجره..وذهبت الي وجهتها..
بينما ابتسمت سعاد وحمدت الله من صميم قلبها ان ابنها عوضه الله بزوجه تعشقه حد النخاع..
وتذكرت لهفه توفيق اتجاهها عندما سقطت علي الارض تصرخ وتبكي..
ونزوله من فراشه بالرغم من شلله..وجلس بجانبها لكي يواسيها..
عند مراد ونيروز…
دفعت نيروز للسائق حقه ثم رحل ونظرت حولها بتوتر فهي أتت الي المقابر للمره الثانيه ولكن تلك المره في الصباح..
تجولت بعيناها وهي تقرأ الاسماء علي تلك الغرف ثم توقفت أمام غرفتها المنشوده..وفتحت الباب..ونظرت حولها وجدت الاضاءه مناره..ومراد يجلس في ركن من الاركان ونائم..
ركضت اليه بعد ان اغلقت الباب..ونزلت الي مستواه وهزته برفق..
نيروز بحنان:مراد…مراد…حبيبي فوق.
حرك جفونه بتكاسل وفتحهها وجد نيروز امامه..
مراد بصوت مبحوح:نيروز!
نيروز بصوت حنون:ايوا يا قلب نيروز..فوق كدا.
مسك يدها ووضعها علي قلبه وقال:موجوع اوي يا نيروز.
مسدت هي علي رأسه وقالت بتشجيع:مش مراد المصري اللي يبقي ضعيف كدا..قوم واجه مشاكلك وش لوش..قوم وعرف الكل ان مفيش حاجه تكسرك.
مراد بأبتسامه باهته:لسا هقوم!
فلتت ضحكه من نيروز صاخبه فكمم فمها قائلا:بس..بسس الله يخربيتك يكون حد معدي يفكرني جايب ستات هنا ولا حاجه.
وقعت نيروز علي الارض ضاحكه من كلماته فقال:كنت واثق انك هتجيلي.
ثم ابعد يده عن فمها فقالت:بذمتك حد يبقي له نفس يءلش في موقفك هذا.
ارجع مراد رأسه للخلف قائلاً:هو هيكون كله ضرب ضرب مفيش شتيمه يعني!
نهضت نيروز وجلست امامه مربعة القدمين وقالت:بص بقي يا سيدي..انا عرفت كل حاجه.
مراد بضيق:يارتني ماعرفت..انا عيشت في حياه كلها وهم..لا ام امي..ولا زوجه بتشوف دورها..انا خايف ماكونش انا مراد المصري وانهم اتبنوني من ملجأ..هو دا اللي ناقصني والروايه تكمل.
نيروز:روايه اي؟
مراد بسخريه:اصل حياتي تنفع تتكتب روايه وهتجيب اعلي نسبة مبيعات.
نيروز في سرها ولكن مراد سمعها:انت الظاهر قعدتك مع الميتين لحست مخك باين ولا اي؟؟
ضحك مراد بقوه وقال:والميتين اي ذنبهم بس!!
نيروز بشقه:خربيتك انت سمعت.
هز رأسه فقالت هي:مراد نتكلم جد بقي.
فنظر اليها بتمعن فقالت:الداده..قصدي ماما سعاد.
احتقن وجهه بضيق وقال:دي مش ام..قاطعته بصرامه:لااا اممم..وام اتحرمت من ابنها…متنساش يا مراد انك عملت كدا معايا لو ماكناش بنحب بعض او عندنا حد يهدتنا زي فهمي ماكنتش انت اتحركت اصلا من مكانك..وان زين لو ماكنش راافض يرضع من اي حد غير امه..كنت رمتني فالشارع صح ولا لاء.
مراد بخزي:صح.
وضعت يدها علي وجهه وقالت بحب:مراد اديها فرصه تانيه..دي هي اللي ربتك..فاكر فاكر لما قولتلي هي اللي اهتمت بيا من صغرى..افتكر كام مره وانت صغير سهرت جنبك..كانت بتتصرف زي الام بالظبط مع اختلاف الالقاب..انت ماشوفتش كسرتها يا مراد الصبح..عشان خاطري عنك اديها فرصه وابعد فهمي عنها..والدتك الحقيقه في خطر كبير من فهمي…العقرب دا مستني رفضك لوجدها في حياتك عشان يبعدها عن البيت.
ابتسم مراد ونظر خلف نيروز وقال:رأيك اي يا بطل!
انتظر قليلاً فقال:فاكر..فاكر..ايوا هي اللي كانت بتذاكرلك حاضر.
ابتسم مراد وقال:حتي زين بيقولي اديها فرصه كمان.
ابتسمت نيروز بتعلثم وقالت بداخلها:لازم يروح لدكتور نفسي ضروري.
نهض مراد مبتسماً وجذبها عن الارض ورجع معاها الي المنزل..
بمجرد وصوله قفز زين الي احضانه..
فقالت نيروز:زين سيب بابا دلوقت عشان تعبان.
زين:بابا انت تعبان بجد!
مراد ببسمه مشرقه:اه شويه.
فنزل زين عن يده..فخرجت سعاد من المطبخ وتلاقت اعينهم..
شعر مراد بيد نيروز وهي تدفعه باتجاهها..فتقدم ببطء حتي وقف امامها وقال:خبيتي عليا لي؟
سعاد:عشان كنت هتحرم منك..فهمي كان هياخدني بعيد عنك او يقتلني..مقدرتش اقولك يا مراد سامحني يابني ثم انهارات في بالبكاء..
شعر بضربات قلبه تتسارع..لم يشعر بنفسه الا وهو في احضانها ويبكي كلطفل الصغير..
مراد ببكاء بين احضانها:مسامحك..مسامحك يا امي.
ضمته سعاد بقوه وهي تبكي..فصعدت نيروز الي غرفة زين متأثره ومعاها طفلها..
زين:ماما..هو بابا بيعيط لي!
نيروز وهي تضمه بقوه:لما تكبر هتعرف يا حبيبي..تيجي يلا نغير هدومنا..عشان نتغدا.
في الحديقه..
ساره بصدمه:ايييي بقي حتت الخدامه دي ام جوزي!
فهمي بشر:مش هتدوم.
ساره:وهو مراد وافق عادي كدا.
فهمي بحنق:اهو مرمي في حضنها برا.
شهقت ساره وقالت:بقي الدكتور مراد المصري الوريث الوحيد لعيلة المصري وشركة المصري..امه خدامه!
فهمي بحقد:لو ماكنتش محيتها من الدنيا كلها ماكنش انا فهمي المصري.
في المساء..
صعد مراد الي غرفته والده لاول مره..ودخل اليه..
اعتدل توفيق في مجلسه وقال:مراد!
جلس مراد علي حافة الفراش بالقرب من والده وقال:بتحبها.
توفيق:اي لازمت..قاطعه مراد بجديه:بتحبها..يا اه يا لا.
توفيق:اه.
مراد:مستعد تعمل اي عشانها بعد ما الكل عرف الحقيقه.
توفيق بحزن:لو كنت قادر اقف علي رجلي كنت عملت كتير اوي يا مراد كنت اول حاجه عملتها هو فرح..فرح كبير واعلن جوازي منها علي اشهر العالمين.
ابتسم مراد قائلاً:وانا هعالجك يا…يا بابا.
اتسعت عينان توفيق بصدمه وقال:انت قولت اي.
مراد بهدوء:قولت بابا.
جذبه توفيق بقوه في احضانه وقال:ااااه يا مراد..اخيرا..اخيرا سمعتها قبل ما اموت.
مراد وهو يقبل يد والده:بعد الشر عليك يا والدي..انا هفضل ابنك مهما حصل..هبعتلك حد يجهزلك شنطك عشان هتسافر من اول بكرا..ومعاك والدتي كمان.
توفيق بسعاده وبسمه:متتعبهاش يابني.
مراد:لا طبعا دا كان طلبها..انا حجزتلك في انجلترا في المستشفى اللي عز باشا الديب اتعالج فيها طبعا انت عارف انه قدر يمشي من اول سنه بعد ما كان شلل نصف..اما انت طبعا حالتك افضل منه انا بتقدر تتحرك وتقف بس لوقت قصير ودا هيساعدهم في علاجك واخرك تلات شهور.
ابتسم توفيق براحه وقال:حيث كدا ابعتلي نيروز..انا مستأمنها علي حجتي وبنت امينه جدا.
مراد:نيروز مش هتنفع.
توفيق بقلق:لي هي تعبانه!!
مراد بجديه:والدي اللي هقوله دا ميتقالش لحد انت ووالدتي بس اللي يعرفوا فالبيت دا..وزين لسا منضم ليكم من قريب.
توفيق بشك:في اي يابني وقعت قلبي علي البنت.
مراد بهدوء ما يسبق العاصفه:نيروز بتكون مراتي علي سنه الله ورسوله وام زين الحقيقيه…
يتبع…
توفيق بشك:في اي يابني وقعت قلبي علي البنت.
مراد بهدوء ما يسبق العاصفه:نيروز بتكون مراتي علي سنه الله ورسوله وام زين الحقيقيه.
توفيق بصدمه:اي!!
مراد:دي الحقيقه..نيروز مراتي من زمان.
توفيق بجديه:عرفتها ازاي ولا فين ولا امتي!
مراد بمزاح:انت قلبت علي فهمي بيه كدا لي؟؟
ابتسم توفيق قائلاً:مقصدش يابني..بس ازاي..يعني هي لا كانت متجوزه ولا بنتها ماتت والكلام دا.
مراد:انا اللي قولتلها تقولك كدا..ثم تنهد بحزن قائلاً:ظلمتها معايا جامد..واستحملتني كتير اوي..وهعوضها عن كل دا بس افضى من التعابين اللي حوليا الاول.
توفيق براحه:نبروز تستحق كل الخير يا مراد..دي بنت ما بتروحش عن وشها البسمه لما بتشوفني..وواخده بالها مني..دانا لو كنت خلفت بنت ماكنتش هتعمل معايا كدا.
ربت مراد علي يد والده وقال:ربنا يقدم اللي فيه الخير..ارتاح انت دلوقت عشان معاد طيارتكم بكرا المغرب.
ابتسم توفيق ثم فتح ذراعيه علي مسرعيه قائلاً:طب مفيش حضن للراجل العجوز دا.
نظر مراد لعيناه ثم ارتمى بين يده يضمه اليه في حنان..
كانت نيروز تتابع المشهد من خارج الغرفه ثم اغلقت الباب ببطئ..
ثم سارت في طريقها لانزول حتي اوقفتها ساره بحنق..
نيروز وهي تستند بيدها علي ترابيزيون السلم:خير يا ست باربي.
ساره بضيق:مراد جوزي فين.
نظرت نيروز بغيره اليها وقالت:معرفش!
اقتربت ساره منها بخبث وقالت:حيث كدا بقي..ثم دفعت نيروز بقوه من اعلي السلم فسقطت بقوه..
حتي وصلت للارض ولكن ما فاجئ ساره هو نهوض نيروز ومسحت الدماء عن جبينها وضحكت بقوه قائله بسخريه:هو دا اللي ربنا قدرك عليه!
ثم رمقتها بنظرات حاده وقالت:انا زي القطط بسبع ترواح يا ساره..مش وقعت سلم اللي هتموتني!
** استرونج اندبيندت وومان**
ثم سارت الي غرفتها وهي تقهقه بقوه علي تلك الغبيه التي ولسوء حظها بدءت في حفر قبرها بيداها..
في اليوم التالي خاصتا في مطار القاهرة..
ودع مراد والديه وهو يزفر براحه قائلاً ك:اهم حاجه انكم تكونوا برا الموضوع كله..لحد ما اخلص من الافاعي.
في المساء بالحديقه..
فهمي بحده:غبيييه انت غبيييه اخر مره هتتصرفي فيها من دماااغك فاهمه.
ساره بغضب:اعمل ايي ماهي رايحه جايه قصادي..انا صاحبة البيت دا.
مراد بصرامه:انا صاحب البيت دا لا انت ولا فهمي بيه ولا اي مخلوق فاهمه.
ساره بتعلثم:مقصدش يا حبيبي بس قص..قاطعها هو بقوه قائلاً:اخرصي..مش عاوز اسمع منك حاجه انت فاهمه.
ثم سار الي الداخل مره اخرى…
ساره بحنق:انا معرفش ماله متغير بقاله فتره ليا معايا.
فهمي:انت اللي غبيه.
ساره:ازاي.
فهمي:سيبا اللي اسمها نيروز قصاده علي طول..رايحه جايه..احتوى جوزك بدل ما يبص برا.
نهضت ساره بفزع قائله:لالا مش هيحصل..فقال فهمي وهو يخرج زجاجه من جيبه:حطيله دا في اي عصير وخالي جوزك جنبك طول الليل..رجعيه لحضنك بدل ما يروح لحضن غيرك.
اخذت ساره الزجاجه بيده مرتعشه وقالت:هه..حاضر.
بعد ساعتين كانت ساره تتزين امام مرأتها وعلي الطاوله كوبين من العصير وضعت في احدهم قطرتين من تلك الزجاجه الغامضه..
دخل مراد فنظر لها بأشمئزاز وجلس علي الاريكه وفتح اللاب توب ليتابع اعماله..وكالعاده كان مراد يفضل شرب العصير لكي بنعش عقله..
بدء بالفعل في شربه حتي انتهى..فجلست ساره علي الفراش..تنظر اليه في دلال واغراء..تجاهلها مراد..ولكنه شعر بأن حرارة جسده بدءت في الارتفاع..
فنظر حوله بضيق ثم الي المكيف وقال:انت طفيتي التكيف!
ساره بخبث:تؤتؤ.
نظر مراد اليها في شك ثم نظر الي شاشة الاب توب مجدداً..
فنهضت ساره وجلست بجانبه وقالت بدلع انوثي:مالك يا مراد..انت كويس!
نظر مراد اليها بتوتر ثم نهض قائلاً:مف..يش..روحي نامي يا ساره.
ساره وهي تمسد بيدها علي شعره:لا هنام غير وانت جنبي.
نظر حوله بتوتر وبدءت قطرات العرق تتجمع فقال بصراخ:انا اي اللي بيحصليييييييي.
انتفضت ساره برعب وقالت:انت كويس يا مراد.
وضع يده علي راسه وقال:انا مالي في ايي..ثم همس وقال:من امتي ساره بتحرك مشاعري للدرجه دي!
ثم جحظت عيناه بقوه وقال:انت حطيتي اي فالعصير!
تراجعت ياره للخلف وقالت:ع…عصير ه..هحط اي يعني.
اقترب مراد منها بتحذير وقال:انطقيي حطيتي ايييي.
فزعت ساره من تعبير وجهه التي لا تبشر الا بالشر فمسكها من ذراعيها وقال:لو مختفتيش من قصادي حالا انا هدفنك في مكااانننك..بررااااااا.
ركضت ساره للخارج ودلفت غرفه اخرى واغلقت علي نفسها…
بدء مراد في تكسير كل ما في تلك الغرفه بجنون..
كانت نيروز تقف في المطبخ حتي سمعت صوت صراخه وتكسيره في الغرفه فصعدت راكضه ولم تهتم بوجود ساره او لا..فكل ما يهمها الان هو مراد وفقط!!
فتحت الباب بسرعه وجدت مراد يجلس علي حافة الفراش وجسده ينتفض ويده ملطخه بالدماء..
فركضت اليه وقالت برعب:مرااد..مراااد رد علياا.
رفع رأسه فشعرت بالرعب من عيناه لحمرتها الشديده..
نيروز بحب:مراد..اي اللي حصل يا حبيبي.
نظر لها بضعف وقال:امشي يا نيروز دلوقت..انا مش متحكم في اعصابي..امشيي.
نظرت نيروز حولها فوجدت باب المرحاض فذهبت اليه وغابت ثلاث دقائق ثم خرجت بعلبة الاسعافات الاوليه..وجلست بجانب مراد واخرجت القطن والمطهر..
نيروز وهي تسحب كفه المصاب:نخلص تعقيم الجرح دا وهخرج حاضر.
نظر اليها نظره لم تفهمها هي ولكنها بدءت في تطهير جرحه..ثم لفت الشاش مكان الجرح وقالت بأبتسامه:خلصنا.
نظر اليها ففهمت نيروز ما يريده مراد فقالت:النظره دي انا عرفاها كويس.
ثم نهضت ولكنه امسك يدها وجذبها بجانبه..وابعد خصلاتها المتمرده عن وجهها..
نيروز بتوتر من لمساته:م..مراد..مش هنا عشان خ..قاطعه هو بصوت يملئه الشوق الاحتياج:دا هنا انسب مكان..
وسحبها بقوه حتي اصبحت اسفله فقالت بتوتر:ساره ممكن تيجي.
مراد وهو يقبل عنقها بلهفه:خالينا في نفسنا دلوقت انت وحشاني.
استسلمت نيروز اليه ولم تظهر اي مقاومه بين يداه..
بعد فتره…
كانت نيروز تنهض بتوتر قائله:انا خايفه حد يدخل يا مراد..خالينا نلبس هدومنا طيبب..بدل ما يجبولنا بوليس الاداب.
ضحك مراد وجذبها اليه ولكنها اصطدمت بقوه فقالت بخوف:حاسبي يا مراد بطني!
مراد بتعحب:بطنك!!
احمر وجه نيروز خجلاً وقالت بتعلثم:ااا..ااه..اصل انا…انا..حامل.
نهض مراد ونظر اليها وقال:اي حامل..نيروز انت بتتكلمي جد صح.
هزت رأسها فقال:في الشهر الكام!!
نيروز بحرج:في نص التاني.
مراد بعتاب:وخالتيني اعمل كدا معاك..انت مش عارفه ان دا خطر..كان المفروض ترتاحي عشان الحمل يثبت..لي كدا يا نيروز.
ابتسمت بحزن وقالت:منا…ااا ابتسم مراد وجذبها في عناق قوى كاد ان يحطم عظامها..فتألمت نيروز وقالت بمزاح:حج فندام انا اتفعصت هنا.
ابتعد مراد عنها وقال:مش مصدق يا نيروز..مش مصدق يارب ما بكون بحلم.
لمعت عيونها وقالت:للدرجة دي يا مراد.
تنهد مراد واحضتنها ونام قائلاً:واكتر كمان..انا نفسي يكون عندي اسره مستقره..مع ست بحبها..تكون تم ليا قبل زوجه..حنينه علي ولادي..حلم بسيط اوي بس بعيد اوي اوي.
ابتسمت نيروز وقالت:بعيد لي..ماحنا فيها اهو..هنكون اسره..وست بتحبها.
ضحك مراد وقال:يا واثق انت.
ضحكوا سويا فقالت نيروز:مراد..هو اي اللي عصبك للدرجه دي انت كسرت الاوضه كلها.
مراد بضيق:ساره حطتلي حاجه فالعصير بتاعي..المفروض يعني انها منشطات.
نيروز بغباء:منشطات..مخدرات يعني!!
مسح مراد وجهه وقال:مخدرات اي يا حبيبتي بس..منشطات..منشطااات.
نيروز بضيق:ايوووا يعني اي بردو.
همس مراد في اذنها ببعض الكلمات وابتعد..فاحمر وجهها وغطئته بالغطاء فضحك قائلاً:بتتكسفي ليييي بتتكسفي لييي مانت اللي سألتيييي.
نهضت نيروز وجذبت ملابسها من الارض بحرج وقالت:والله انت قليل الادب ومش هقعد معاك لوحدنا تاني.
ضحك مراد وقال خلاص يبقي الشيطان تالتنا بقي!
ارتدت ملابسها بسرعه وضحكت وقالت اشوفك الصبح.
ثم كادت ان تخرج ثم رجعت مره اخرى وقالت بتحذير:واه قوم البس هدومك عشان العقربه دي لو خرجت من اوضتها..وجات متشوفكش كدا.
مراد وهو يرفع يده في الهواء:في اي يا حكومه دي زي مراتي بردو!!
نيروز بغيره:مراتك في عينك..ثم همست وقالت:انا مرااتك وبس.
ضحك مراد بقوه فخرجت هي مسرعه قائله:الله يخربيتك يفكروني بتحمرش بيك ولا حاااجه.
ثم ركضت الي غرفتها مسرعه..
في الصباح..
كانت نيروز تقفد امام المرأة وهي تضع يدها علي بطنها وتنظر بحزن الي تلك الارتخئات التي ظهرت بعد ولادتها لزين..
نيروز بحزن:ساره كان عندها حق بيحصل ديفوهات جامده وباينه!
ثم مررت اصبعها علي ذلك الشق التي يظهر وكأنه ندبه..
نيروز بحنق:يارب ما يكون بيشوف الحاجات دي.
في تلك اللحظه كان مراد يسير الي غرفتها فوجد الباب مفتوح فتحه صغيره فنظر وجدتها تتحسس بطنها بحزن قائله:يالهوي علي منظري..بقيت كرفي ولا بطني.
اقترب مراد بحذر حتي وقف خلفها فانزلت ملابسها علي بطنها بتوتر وقالت:انت هي من امتي!
مراد وهو يديرها ويحضتنها من الخلف:من ساعة ما قولتي بقيتي كرفي.
تنهدت نيروز ووضعت يدها علي يده التي تحضتن بطنها:ساره عندها حق الولاده والحمل بيغيروا جسم الست.
مراد وهو يقبل عنقها:فعلا بيخلوها اجمل من الأول.
ثم مرر يده علي ندبتها اسفل بطنها وقال بشجن:من غير الفتحه دي..ماكنش زين نور دنيتنا يا نيروز..اوعي تزعلي من حاجه زي دي..بالعكس بقيتي اجمل من الاول.
ضحكت نيروز وقالت:يا بكااش.
كاد مراد ان يتحدث فقاطعه صوت احدهم يقول بصراخ:اييييي دااااا.
فالتفتوا الي مصدر الصوت وجدوا فهمي يقف وبيده اوراق وينظر اليهم بغضب جامح…
يتبع…
هاانتتتت 1…
انا زعلانه زيكم بالظبط انه خلاص الروايه فاضلها فصل وهتنتهي..وبتمنى محدش ينساني وكدا..
من رواية عذراء علي ابواب الجحيم بقلمي سندريلا انوش 💋💋💕..
ضحكت نيروز وقالت:يا بكااش.
كاد مراد ان يتحدث فقاطعه صوت احدهم يقول بصراخ:اييييي دااااا.
فالتفتوا الي مصدر الصوت وجدوا فهمي يقف وبيده اوراق وينظر اليهم بغضب جامح..
تقدم فهمي اليهم بغضب بينما فزعت نيروز واختبئت خلف مراد الذي وقف امام فهمي بقوه..
فهمي بصراخ:يبقي كلام التحليل دا صح..يبقي الخدامه دي ام زين.
مراد بصرامه:ايااااك ثم ايااك تهنها او تقلل منها..نيروز هنا زيها زي ساره بالظبط.
فهمي بضجر:عااال والله بقوا الخدامين يتساويوا بالاسياد..ثم حاول جذب نيروز من خلف مراد..
فمسك مراد يده بقوه..فشعر فهمي بتحطم عظامه بين كف مراد..
مراد بتحذير قاتل:انا مش توفيق باشا عشان تتحكم فيا او تهددني..فاهم.
فهمي بتألم:بتستقوى علي جدك يا مراد.
ابعد مراد يده بقوه وقال:عمرك ما كنت جدي ولا هتشرف بحاجه زي دي.
ثم جذب نيروز من يدها وخرج بها من الغرفه..
فهمي بتوعد:ماشي يا مراد.
خرج مراد بها الي الحديقه وقال بحنان:نيروز.
كانت نيروز ترتجف..فأحضتن وجهها ونظر في عيناها بقوه وقال:ورعشتك من الخوف دي يا نيروز لهنسفهم من فوق الارض انهاردا قبل بكرا.
نيروز برعشه:ف..فهمي..مش..سهل يا مراد.
مراد بحب:متخافيش يا قلب مراد.
ثم اتاه اتصال من درغام فأجب..
مراد بهدوء:في اي يا درغام!
درغام ببرود قاتل:تعال علي قصر الديب احنا متجمعين في حاجه تخص…ااا..اااا
مراد:انجز يا درغام.
درغام:تخص زين ابنك الكبير.
نظر مراد الي نيروز وقال:جايلك حالا.
ثم اغلق هاتفه فتمسكت به نيروز وقالت:انت هتسبني لوحدي معاهمم.
مراد:مش هغيب ساعه وهكون عندك تاني..بس خالي بالك من زين..ثم وضع يده علي بطنها وقال:ومن دا.
ابتسمت نيروز وعنقته بقوه..وقبل جبينها ورحل..
في الاعلي عند ساره..
ساره بغبطه:بجد يا مجدي..خلاص هنسافر.
مجدي بتوتر:ايوا يا حبيبتي..جهزي نفسك ساعه وهعدي عليكي من الباب الخلفي عشان الطياره.
ساره وهي تخرج ثيابها من الخزانه:متقلقش يا روحي متقلقش ياااه اخيرا.
ثم اغلقت الهاتف في وجهه..
مجدي لمن حوله:كويس كده!
درغام وهو يوجه خنجره عند رقبة مجدي:انت هتنفذ اللي هتقوله دا وتروحلها بس بدل ما تطلعوا عالمطار هتطلعوا علي القصر هنا مفهووم.
مجدي برعب:مفهوم مفهوم..بس هقوم ازاي وانتم رابطني كدا.
نظر درغام الي هيثم وقال:نفكه!
هز هيثم كتفيه وقال:لما الديب يجي.
وهنا دخلت آيات مكتب امجد وشهقت بفزع:يانهار احمرررر..اي اللي انتم عامليه فالجدع داا.
درغام وهو يمسح وجهه بضيق:هيثم اتصرف معاها.
هيثم وهو يتقدم اليه:مدام آيات بصي كل الحكايه..قاطعه امجد وهو يدخل:آيات! اطلعي برا.
آيات بحنق:لا مش طالعه الا لما اعرف مين الجدع اللي مربوط داهون.
اقترب امحد منها بمكر وقال:اذا كان كدا يبقي ااا ثم ضغط علي عنقها في منطقه معينه فسقطت فاقده لوعيها..
امجد وهو يحملها:ثواني يا جماعه.. ثم خرج وغاب دقائق ورجع مره اخرى اليهم..
هيثم:امجد نمشيه ولا.
امجد:لا خلاص فكوه خاليه ينفذ اللي اتقال.
رحل مجدي فجلس يوسف بأسى علي صديق طفولته..
فجلس بجانبه عدي وقال:يوسف..فوق كدا لسا التقيل قدام.
مسح وجهه بضيق وقال:انا مش متخيل ان في انسانه بالقذاره دي..ومراد هيتقبل فكرة ان ابنه…فقاطعه انور اغا صديق درغام وقال بجديه:متسبقش الاحداث يا يوسف متسبقش الاحداث..
في انجلترا…
كان توفيق يجلس علي سرير الكشف وامامه الطبيب وسعاد…
الطبيب:Well, doctor, it will not take a long time to improve, we will take about two months in physical therapy and you will go back to running like a horse.
توفيق بحماس:Well, when it is late, let’s start from now on physical therapy. I intend to return to Egypt as soon as possible on my feet.
الطبيب:Well, rest a little and the nurse will come to help you go to the physiotherapy room.
خرج الطبيب فقالت سعاد بحيره:هو الدكتور دا كان بيقولك اي!
توفيق بعيون عاشقه:قال اني هاخد شهرين بس فالعلاج الطبيعي وهرجع اقف تاني واجري زي الحصان..وهياخدني دلوقت عشان ابدء فالعلاج.
سعاد بشهقه:يخربيته الله اكبر.
قهقه توفيق بقوه وقال:خايفه عليا من الحسد!
تنحنحت سعاد بحرج وقالت:احم يلا يعني اصل الاجانب دول مبحبهمش كدا..كل حاجه عندهم خبر خير.
توفيق بمكر:اه بس عليهم مزز.
سعاد بغضب:يا راجل اختشي..عيب عالسنك..واحترم الشعر الابيض اللي في راسك..دانت ابنك طولك واطول منك.
توفيق:احترم الشعر الابيض برود ولا بتطفي غيرتك!
كادت سعاد ان تتكلم ولكن طاعها دخول ممرضه غاايه في الجمال..بل انها فتنه متحركه..
وقالت بدلال:Come on, sir. I’ll help you get there.
سعاد:ودي عاوزه اي الخوجايه دي كمان.
توفيق بنبره ذات مغزى:عاوزه تسندني عشان نروح اللل قاطعه سعاد وهي تنهض وتسنده ليسير..
سعاد بغيره:اوعي كدا يا مقصوفة الرقبه قال تساعدك قال امشي يا توفيق بدل ما تشوف العين الحمرا.
قهقه توفيق وتعمد التثاقل في السير ليستمتع بقربها منه..
قبل الغروب..دخل مراد الفيلا وهو يصرخ وعروق وجهه بارزه:ساااااااااااااااااااررررررررره.
صعد كالمجنون يبحث عنها في كل غرفه..كالاعصار المدمر
كانت ساره تنظم ثيابها بسرعه كبيره حتي سمعت صوته الغاضب فحملت السكين في يداها وخبئته خلف ظهرها..
دخل مراد اليها فهجم عليها بكل قوته..ويداه حول عنقها يحاول خنقها..
مراد بصراخ:انت ايييي خااايييينه وقاتلة قتلاااااااا..موتييييه لييييي لييييييي.
ثم دفعها علي الطاوله فسقطت علي الارض بها..فنهضت الاخرى بفزع:ميين موتت ميين!
ظل مراد يصفعها بقوه ويسحبها من خصلاتها بقوه وهو يصرخ بأنهيار..
مراد:ابني يا ولاد الكلبب موتووووه..عشان اييي عشان الفلوس..
كنتم خدوووهاا سبووووووه.
سحبت خصلاتها من بين يداه ثم نهضت وهي تترنح في مكانها..
ساره بضحكات سخريه:ااه قتلته..قتلته يا مراد..غرقته بايدي دول..وزين اللي معاك دلوقت هموته بنفس الطريقه.
اتجه اليها ليبرحها ضرباً ولكنها كانت الاسرع في غرز السكين في بطنه..
وقف مراد امامها بصدمه..فقالت:بس هموتك انت الاول!
غرزت السكين اكثر في منتصف معدته..وقالت:سلام يا مراد.
ثم تركته فوضع يده علي السكين كانت هي اخذت حقيبتها وخرجت راكضه..
اثناء هبوطها كانت نيروز تدخل من الحديقه وفي يدها زين..
لاحظت نيروز توترها ثم رأت الدماء في يدها ففزعت وحملت زين واختبئت خلف السلم..حتي خرجت هي فصعدت نيروز راكضه تبحث عن زوجها ان كان عاد..
سمعت صوت تأوه رجل..فذهبت خلف الصوت بتوتر..
زين بخوف:ماما انا خايف!
نيروز بتوتر:متخافش يا حبيبي متخافش.
كان الصوت يرتفع تدريجياً كلما تقدمت نيروز باتجاه تلك الغرفه وزين يتشبث بها بقوه..
بمجرد دخولها للغرفه رأت ما اوقع فؤادها في قدميها..
فكان مراد يسند ظهره علي الفراش وهو جالس علي الارض وينازع في انتزاع السكين من بطنه..
ركضت نيروز اليه بفزع وهي تضرب وجهه بروى وتقول:مراد..مراد رد عليا يا حبيبي بصلي في عنيا.
رفع مراد عيناه في عيناها فابتسمت بألم وقالت:ايوا خاليك باصصلي.
ثم نظرت الي السكين ووضعت يدها عليها وقالت برعشه:هشدها ماشي هعد لتلاته وهشيلها.
هز رأسه بألم..فدخل زين في حاله من الهلع وظل يصرخ فاحضتنته نيروز بقوه..
نيروز:شششش زين اهدى..بابا كويس اهدى.
زين:هيموت بابا هيموووت.
كان مراد يرغب في التكلم..ولكنه كح بقوه فسالت الدماء من فمه..
نظرت نيروز اليه برعب فقالت لزين وهي تحضتن وجه طفلها:زين حبيب ماما بصلي..نظر زين بعيون دامعه فقالت بعزم:اطلع علي اوضتك مهما حصل اوعي تفتح لحد ما اجيلك انا بنفسي.
هز راسه ثم قال:وبابا.
نيروز:هيكون كوويس بس بسرعه يلااا..ثم دفعته باتجاه الباب فخرج راكضا..وسمعت صوت باب احدى الغرف يغلق..فنظرت لمراد ومسكت السكين وقالت:يلا واحد…اتنين..ثم ابلعت ريقها وسحبت بسرعه:تلاتتته.
كتم مراد ألمه فتململ للجانبين فازدات الدماء فالخروج..
فوضعت يدها علي جرحه بخوف وقالت:مراااد.
اقتحم الغرفه الكثير من الرجال فرفعت نظره اليهم وجدت الديب بينهم..
انحنى امجد اليه من جانب ثم درغام من جانب..
درغام:عند تلاته..يلا واحد اتنين تلاتتته.
ساندون مراد وتحركوا به الي الخراج بينما نيروز تنظر حولها بضياع حتي شعرت بأحدهم يضع سترته عليها..وماكان الا عدي فهو معروف بينهم بانه طيب القلب ولكن عندما يمس احدهم اصدقائه او احد مقرب اليه يتحول الي وحش كاسر..
شكرته نيروز فقال:مدام نيروز..شوفي زين فين وهاتيه الوضع مش امن ليكم في الفيلا هنا لحد اشعارا اخر.
يتبع…
اربطوا الاحزمه لأقلاع الطائره..فلنبدء…
من رواية عذراء علي ابواب الجحيم بقلمي سندريلا انوش 💋💋💕..
شكرته نيروز فقال:مدام نيروز..شوفي زين فين وهاتيه الوضع مش امن ليكم في الفيلا هنا لحد اشعارا اخر.
هزت رأسها بتفهم وذهبت الي زين وطرقت باب غرفته..
زين من خلف الباب بخوف:م..ميين!
نيروز بصوت دافئ:زين..حبيبي افتح الباب.
فتح زين الباب وخرج اليها فحملته..فنظرت الي عدي الذي قال:هناخدك قصر الديب لحد ما اااا قاطعته نيروز:انا هفضل مع جوزي يا استاذ ااا ااا.
عدي بهدوء:عدي.
نيروز:يا استاذ عدي!
عدي:مش بمزاجي ولا مزاجك الديب اللي يقوله بيتنفذ.
نيروز:بس..قاطعها عدي:مفيش بس هتروحي ترتاحي فالقصر..وهتكوني في امان..ياستي لو انت مستغنيه عن نفسك ومتعوده علي البهدله فكري في اللي في ايدك دا..بصيله كدا..مالوش ذنب يدخل مستشفى ويشوف ابوه بالمنظر دا كفايه اللي شافه.
نيروز وهي تنظر لزين الذي يدفن رأسه في عنقها وصوت شهقاته متقطعه من البكاء..
نيروز بأسى:اللي تشوفه.
ابتسم عدي وقال:اتفضلي في عربيه مستنياكي تحت.
سارت نيروز خلفه وجدت ثلاث سيارات امامها..
اشار عدي علي احدى السيارات وسار معاها اليها ثم فتح الباب لها وقال للسائق:علي القصر..حالا.
هز السائق راسه فقال عدي بصوت جهوري وهو يحدث رجال الحراسه:وانتم علي العربيه ورا الهانم..توصل للقصر بسلام ومتسبوشها..ولو حصلها حاجه احسنلكم تضربوا نفسكم بالنار..بدل ما الديب هو اللي ينفذ حكم اعدامكم.
نظر الي بعضهم البعض برعب ثم صعدوا الي السياره ونطلقوا خلف السياره التي بها نيروز..
ابتسم عدي وقال لنفسه:بدءنا اللعب!
ثم ركب سيارته واتجه الي مشفى الديب..التي وصل اليها درغام وامجد في وقت قياسي وخلفهم اسطول من سيارات الحراسه..
دلفوا بمراد الي الطوارئ..استقبلهم الاطباء بنشاط وخوف..
احد الاطباء:اتفضلوا انتم يا بشوات احنا هنتصرف.
امجد بهدوء مخيف:انت عارف لو حصله حاجه هعمل فيكم كلكم اي؟
ابتلع الطبيب ريقه بتوتر وقال وهو يدخل الي غرفة العمليات:ع..عارف.
نظر امجد حوله وقال:عدي فين!
فقال هيثم غانم:مع نيروز هانم وزين.
أتى اتصال الي درغام فأجاب..
درغام:اخلص.
الجهه الاخرى:…..
درغام وهو ينظر الي امجد:سيبهم لحد ما يوصلوا للمطار.
ثم اغلق الهاتف فقال امجد:بيهربوا.
درغام ببسمه ساخره:الروح حلوه بردو.
نظر امجد الي درغام ثم الي انور وقال:تعالوا معايا..وانت يا هيثم خاليك مع مهند هنا لحد ما مراد يطلع وطمني عليه مفهوم.
هيثم بضجر:انا عاوز احضر المدعكه من اولهااا.
امجد وهو يغادر:المدعكه هتحصل لما مراد يفوق انا مقدرش اتصرف معاهم غير لما صاحب الشأن يصحى.
مهند وهو يضرب هيثم علي رأسه:انت عبيط يا بني ولا بتستهبل ولا روز مسحتلك عقلك.
هيثم بحزن:روز! روز لو عرفت اني بكدب عليها يا مهند هتسيبني.
مهند بضيق:هنعمل اي..هاه قولي نعمل اي نرجع بلدنا تاني! عشان ننقتل..انت ناسي احنا جاين هنا لي!
هيثم وهو يشيح بوجهه بعيد عن صديقه:للاسف عارف.
وضع مهند يده علي كتف هيثم وقال بهدوء:هيثم خالينا نقعد جنب يوسف شوف شكله عامل ازاي؟
نظر هيثم الي صديقهم يوسف الذي يجلس ويقرأ القرآن الكريم وينظر أمامه ويهز راسه بحركات منتظمه..
هيثم:تعالي.
نزل امجد من المشفي فرأى سياره تقترب بسرعه كبيره ونزل منها عدي..
عدي:رايحين فين!
امجد وهو يركب سيارته:طلعين رحله!
كتم درغام ضحكته هو وانور فقال عدي باستفزاز وهو يدخل راسه من نافذ سيارة امجد..
عدي بمزاح:رحله لفين بقي!
امجد وهو يدير محرك السياره:رحله لامك.. رايحين نزور امك.
عدي وهو يخرج راسه ويضرب سقف السياره بيده:طب لي سيرة الوالده طيب.
اخرج امجد راسه من السياره وقال:العيل الهزق بيجيب لاهله التهزيق..ثم صرخ قائلاً:اركب عربيتتتككككك ووراياااااا.
انتفض عدي من تغير امجد المفاجئ وركض الي سيارته بينما درغام انفجر ضاحكاً..فهم لم يتغيروا دائما عدي يحاول استفزاز امجد وينجح في ذلك..
انور:درغام واحنا.
درغام بعد فهم:احنا اي؟
انور وهو يشير الي سيارته:مش المفروض نطلع وراهم.
درغام:هو انت مستني مني الرد..ثم صرخ وهو يركض الي سيارته:ماااترككككككككببب.
ضحك انور وصعد الي سيارته وانطلق خلف صديقه..وخلفهم الحراسه الخاصه بدرغام وامامهم الحراسه الخاصه بالديب..
في سيارة مجدي..
مجدي بهلع:لازم نوصل بسرعه زمانهم عرفوا.
ساره وهي تمسح الدماء عن وجهها:متخافش هتلاقيهم مشغولين مع مراد.
مجدي:مراد.
ساره بفحيح الافاعي:اه مراد..اصل تقريبا كدا انا قتلته.
مجدي بصراخ:قتلتي ميييييين.
ساره بضيق:واطي صوتك..مالك خوفت اوي كدا لي مش كنا متفقين علي كدا.
مجدي بصدمه:مين اللي قالك كداااا انا متفقتش معاكي علي كدااا.
ساره وهي تعدل خصلاتها:اهو اللي حصل بقي..زمانهم معاه..لحد ما يفتكرونا نكون خرجنا برا مصر!
مجدي:انت اي يا شيخه شيطان.
ساره:متنساش نفسك يا مجدي انا اللي انقذتك من الإفلاس..ورفعتك لفوق تاني متنساش مين ساره الجويلي فاهم.
مجدي بتوتر:عارف يا حبيبتي.
نظر مجدي امامه وجد ثلاث سيارات تعترض طريقه..
ونزل عدي واشهر بسلاحه باتجاههم..
نظر في المرآة وجد اسطول سيارات تعترض طريقه من الخلف..
مجدي بحزم:اربطي الحزام يا حبيبتي عشان هنخبطهم خبطه بسيطه.
نزل امجد ودرغام وانور..ونظروا الي سيارة مجدي..
فقال امجد:هدوءه دا مش كويس.
درغام:ازاي؟
نظر امجد وجد مجدي يدير محرك سيارته ويفرمل في الارض بالإطارات فقال امجد بسخريه:كدا.
انطلق مجدي باندفاع قوي باتجاه عدي الذي بدء في ضرب النار ولكن لم يفلح فاقتحم مجدي بسيارته ذلك الصف وخرج منه مسرعاً..بعد ان حطم سيارة عدي..
عدي بصراخ:عربيييتيييي يابن &$&🤬 جايبها بالمرتب اللي حيلتي.
ضرب امجد رأسه بيده ثم صعد الي سيارته وتحرك الي عدي..
امجد:اركب متنوحش زي النسوان كدا.
صعد عدي وهو يسب ويلعن..وانطلق امجد خلفهم ومعه الباقي..
دخل مجدي في زحام مروري فوجد انهم سيلحقوا به فنزل وامسك يد ساره وسار بين السيارات وهما ينحنيان كي لا يلاحظهم احد..
وصل الديب ومن معه ونزولوا..واتجهوا الي سيارة مجدي وجدوها فارغه..
انور:اتاخرنا.
نظر امجد الي درغام نظره خبيثه فقال درغام:اللي يلاقيهم الأول له شرف الضربه الاولى.
امجد:مابمدش ايدي علي ستات!
درغام:اتفقنا يبقي مجدي..ثم صافحوا بعضهم وفجأه صعدوا علي اسقف السيارات وظلوا يركضوا ويقفزون من سقف الي اخر تحت صيحات اصحاب السيارات..
عدي الي انور:واحنا هنسبهم يصطادوهم لوحدهم.
ضحك انور ثم صافح عدي وقال:اللي يلاقيهم الاول له شرف اول ضربة نار.
ضحك عدي ثم ركضوا من بين السيارات ويبحثون عنهم..
في قصر الديب..
وصلت نيروز الي القصر بينما نام زين علي قدميها..
فنزلت من السياره ووجدت سهر في استقبالها..ومعها الداده حكمت..
حكمت بحنان وهي تاخذ زين منها:عنك يا حبيبتي..هنيمه مع الولاد عندنا.
هزت نيروز رأسها بتعب وقالت:انا اسفه عارفه اني بتقل عليكم.
شهقت سهر وقالت:عيب كدا يا بنتي انت زي آيات بالظبط..ثم قالت بحزن:الاقيكي فين يا آيات بس!
نيروز بعد فهم:هي آيات هانم مالها؟
سهر وهي دموعها:متشغليش بالك يا بنتي تعالي معايا.
دلفت نيروز خلف سهر حتي وصلوا امام باب غرفه..
سهر:دي اوضتك يا نيروز لحد ما نعرف جوز بنتي هيقول اي.
هزت نيروز رأسها وقالت:طب هي آيات فين!
سهر بحزن:معرفش يا بنتي..جوزها دا جبروت من يومين لاقيته بيقولنا علي الفطار محدش يسأل عليها اعتبروها مسافره..ولما ابوه اعترض واصر انه يعرف مكانها..مقلوش بردو.
تنهدت نيروز بضيق وقالت:ممكن يكونوا اتخانقوا مع بعض.
سهر:محدش يعرف عنهم حاجه..المهم نامي واستريحي انت..عن اذنك.
ابتسمت نيروز ودلفت الي غرفتها..ونظرت حولها بأنبهار..
نيروز:لما دي تبقي اوضة الضيوف أومال اوضة اصحاب القصر عامله ازاي؟
فتذكرت زوجها الذي بين الحياة او الموت فانقبض قلبها بضيق وقالت:ياترا يا مراد انت عملت اي دلوقتتت.
عند مجدي وساره..
مجدي وهو يسحب ساره بقوه من يدها:نزلي رااسك اكتررر.
ساره بهلع:حااضر..حااضر بس براحه دراعي اتخلع.
مجدي:دراعك يتخلع احسن من راسنا اللي تتخلععع.
كان امجد ودرغام يتسابقون علي اسقف السيارات اما عدي وانور بين السيارات فقالوا في ذات الوقت:اهممم.
ثم حاصرهم عدي من الخلف وانور من الامام وامجد ودرغام فوق السيارات..
امجد بضحكات ساخره:Game Over.
درغام بلغته الأم:Güle güle.
ثم سدت امجد ودرغام لكمه قويه في وجه مجدي في ذات الوقت اسقطوه فاقدا الوعي تحت صرخات ساره التي امسكها انور من خصلاتها وضغط علي اوردة عنقها فسقطت بجانب مجدي..
امجد وهو يغلغل اصابعه وينظر حوله:بسرعه الناس بدءت تتجمع.
حمل درغام مجدي علي كتفه مثل كيس البطاطا اما عدي فحمل ساره أيضاً مثل درغام..
امجد وهو يخبئ وجهه من الكاميرات:بسرعه علي العربيات.
انطلقوا الي السيارات حتي ركبوها وتحركوا من موقعهم..
في مشفى الديب..بعد ساعه
خرج الطبيب المسؤل عن حالة مراد وهو يبتسم..
فركضوا اليه..هيثم:دكتور مراد كويس؟
الطبيب:ايوا الحمدالله..الضربه كانت علي بعد خمسه سم من الشريان الرئيسي لو كان الضربه فيه..ماكناش هنقدر نعمل حاجه.
سجد يوسف في الارض فقال مهند:فاق؟
الطبيب:ايوا وفي اوضة 59.
هيثم وهو يساعد يوسف علي الوقوف:متشكرين يلا يا يوسف.
ذهبوا جميعهم الي غرفة مراد الذي كان يجلس ممدا علي فراشه ويبتسم بوهن..
ركض يوسف اليهم واحضتنه بقوه..
يوسف:كدا يا جدع تخوفنا علييك.
مراد بتألم:انت يا بني ادم براحه.
ابتعد يوسف وهو يتعذر ثم تقدم مهند وهيثم..
هيثم:حمدالله علي السلامه يا دكتورنا.
مراد:الله يسلمك يا هيثم..بس انتم بتعملوا اي هنا ولا جيتم البيت عندي ازاي..وعرفتوا من مين!
مهند وهو يربت علي كتف مراد:امجد ودرغام هيعرفوك كل حاجه.
شهق هيثم قائلا:نسيت اتصل بيهم اعرفهم ان مراد فاق.
مهند:ياعم فكك كدا كدا هما جايين.
هيثم:ايوا ص..قاطعه امجد:محدش يعتمد علي اشكالكم.
ضحك هيثم وهو ينظر الي مهند:اهو شوف سمعت جملة امجد بترن في ودني وهو بيقول..بيقول..في اي ياجماعه بتبصولي كدا لي!
يوسف:سلم عالشهدا اللي معاك.
مهند:هيسلم علي كل اللي هناك.
هيثم بعد فهم:بتبصوا ورايا ل….احيههه.
وجد امجد ودرغام وعدي وانور يقفون امام باب الغرفه وينظروا اليهم في تهكم..
فقال هيثم:طبعا لو حلفتلكم اني كنت هتصل بس مهند منعني هتصدقوا.
دخلوا جميعهم الي مراد وجلسوا يتبادلون اطراف الحديث..
مراد:اومال مراتي وابني فين!
امجد:عندي فالقصر!
مراد:وساره هربت؟
ضحك درغام بقوه وقال:اخدناها وبندرسلها بلاغه وتعبير ثم ضيق عيناه حتي اصبحت حاده مثل الصقر وقال:والادب.
امجد بضيق:انا قولت محدش هيلمسها غير مراد هو اللي هيقرر.
مراد بهمس اقرب الي فحيح الأفاعي:هوريها النجوم في عز الضهر.
يوسف بضيق:مراد متلوثش ايدك بدم واحده ن*#&$ زي دي.
مراد بأنفعال:لاااازم اموتها بنفسي زي ما قتلت ابني..قتلته يا يوسف هي اللي غرقته بايديهااا..مصعبش عليها؟
نظر امجد امامه بشرود فقال انور بحزن:الله يرحمه..ويرحم موتانا.
عدي:مولااااايييي ياااا مولااااااااايي.
انفجر الجميع ضاحكاً فهز امجد رأسه بيأس علي صديقه..
عدي:احم احم طيب هنعمل اي؟
مراد:اديني اسبوع جرحي يلم.
درغام:يا نونه!
امجد:اسبووووع بحاااله لي مضروب بعيار ناري..وريه يا درغام.
نهض درغام وخلع عنه الجزء العلوي من ملابسه واعطاهم ظهره فظهر الكثير من الندبات فنهض امجد أيضاً وكشف عن عضلات صدره وبطنه وقال:تحب اقولك كل واحده كانت بسبب اي؟؟
درغام بتفاخر:انا بعتبرهم اوسمه.
امجد:انا ودرغام بنتنافس عليهم!
مراد بصدمه:يا ولاد المجانين!!
ثم اشار درغام وامجد علي احدى ندباتهم وقالوا في نفس ذات الوقت:ودي بسبب مراتي!
نظر الجميع الي امجد ودرغام فضحكوا جميعهم فقال عدي:آيات..قصدي احم مدام آيات لما اتعرفت علي امجد حصلت حادثه وامجد اتصاب في كتفه عشان يحميها.
درغام:لا انا مراتي هي اللي ضربتني بالنار.
نظر الجميع الي درغام فقال:اي يا جماعه مانتم عارفين!
انور:دي حكايه كبيره..كانوا اااا
قاطعه مراد:خلاص يا جماعه شريط الاحداث والذكريات دا اقفلوه هقعد اسبوع وو…قاطعه امجد وهو يجذب مراد من الفراش ويقفه علي قدميه ويسحبه إلى الخارج..
امجد:يلا يا نونه بلاش دلع.
مراد بتألم:انت يا بني ادم انت مفكرني زيكم عديم الاحساس!
درغام:ديب سيب النونه تقعد في فرشتها.
ضحك الجميع فقال مراد بحنق:حتي انت يا يوسف.
يوسف وهو يكتم ضحكاته:مانت اوفر اوي يا مراد اي يعني ضربة سكينه!
مراد بصدمه:اي ياربي العالم المجنونه اللي وقعت فيها دي!
امجد:جاي بعد 15سنه وتقول كده!
خرجوا من المشفي وركبوا سيارتهم وذهبوا الي قصر الديب..
في الطريق..
مراد:حطتوها فين!
امجد:في مخزن اكتوبر..بس مش لوحدها.
مراد:مش فاهم.
عدي:معاها ضيف شرف يا مراد.
مراد بضيق:ضيوفها كتيير اوي ساره هانم..ثم نظر الي امجد وقال:امجد انا مش قادر صدقني الجرح واجعني الصبح هتصرف.
امجد:حاضر يا توتو.
زفر مراد الهواء بحنق وقال:متخلنيش اقلل منك!
نظر امجد حوله ثم نظر اليه وقال:الكلام دا ليا انا؟؟
نظر مراد من النافذه وقال:لا ولا حاجه.
امجد وهو يفرك ما بين حاجبيه:اه بحسب!
وصلوا جميعهم الي قصر الديب وهبطوا من سيارتهم..
درغام وهو يقف نصفه بداخل سبارته والنصف الاخر متكئ علي بابها:دييب احنا هنمشي احنا بقي..مجلكش في حاجه وحشه.
امجد بمزاح:ولا حلوه يا درغام مش عاوز اشوف وشك امك تاني.
درغام وهو يقود سياره بعيدا وبصوت عالي:هتوحشني يا صحبييي.
خرج درغام وخلفه حراسه ومعه انور صديقه..بينما هيثم ومهند..
هيثم:هنروح بقي عاوز حاجه!
امجد:في داهيه يابني انت بتستأذن!
مهند بمزاح:امشي يابني احنا بنتهزق هنا.
امجد:استنوا مني رساله..مهمتنا منتهتش لسا.
هيثم:مش فاهم يا ديب قصدك اي؟؟
امجد وهو يربت علي كتفه:هتعرف وقتها يلا الباب يفوت جمل.
ضحك هيثم ومهند ثم ركبوا سيارتهم وانطلقوا بعيداً..
نظر امجد لمراد الواقف وبجانبه يوسف..
امجد:واقف لي ما تدخل!
مراد:مش لما صاحب البيت يدخلنا؟
امجد وهو يعدل سترته ويسير امامه:الاحترام واجب بردو.
دخل امجد وجد والده يجلس يظهر عليه علامات الامتعاض..
امجد وهو يتجاهله:لو في كلام هتقوله فدا مش وقته!
ثم سار وخلفه مراد ويوسف..
وصل امجد امام غرفه وقال:مراتك جوا يا مراد وابنك مع ارسنال وعيالي متقلقش.
يوسف بصدمه:مع عيالك ميقلقش.
امجد بحده:انت بتعمل اي هنا اصلا؟
يوسف بتوتر:مع..مع..معععع…قاطعه امجد:عارف الباب فين ولا اعرفك.
يوسف:ازاي بس دانا لسا جاي من عنده..ثم قبل مراد من صدغيه وصافحه وقال:طريق السلام انت ياخويا.
وفر راكضا باتجاه الباب فقال مراد:العيال دي بتخاف منك لي!
امجد وهو يسير مبتعدا:انت عارف الاجابه يا مراد.
نظر مراد في شبح ظل الديب وقال:للاسف عارف.
فتح الباب بهدوء وجد نيروز جالسه علي الفراش وتنظر في الفراغ..فاغلق الباب بهدوء وجلس بجانبها دون ان تشعر..
مراد بحنان:سرحانه في اي؟
نظرت نيروز باتجاه الصوت وماهي الا ثانيه وهي تقفز بين يديه وتحضتنه بقوه ثم انهارت في البكاء..
ضمها مراد بقوه اليه وقال:شششش خلاص يا نيروز انا جنبك.
ابتعدت نيروز عنه وهي تتفحصه وتقول بلهفه:انت حقيقي! ازااي انت…قاطعها مراد بتألم وقال:لا لسا الجرح واجعني ثم رفع ملابسه عن بطنه فظهر الشاش..
نيروز وهي تمسح دموعها:انا..انا خوفت عليك..وزين نام بصعوبه.
سحب مراد الغطاء عليهما وقال وهو يضمها اليه:كل حاجه هترجع احسن من الاول يا نيروز..نامي بس.
بعد اسبوع في مخزن اكتوبر..
صرخت انوثى بكل قوتها وقالت:ارحمنننيي يا مرااااااد.
جذبها مراد من خصلاتها بقوه وهو يقول بصوت رجولي قوي:ومرحمتيش ابنييي ليييي.
ساره ببكاء وتوسل:الفلوس عمتني والله اتعميتت.
مراد بحقد:والفلوس هي اللي هتموتك بردو.
اقترب امجد وقال:هتعمل اي في مجدي!
مراد بمكر:تعالي معايا وهتعرف..بس الاول ثم نزل الي مستواها وقال:ساره انت طالق بالتلاته..وبصق عليها
ثم نظر الي ذلك الباكي خلفها وقال:مش دا اللي كنتي بتخونيني معاه حتي من قبل الجواز..ثم اشار علي احدهم:ومش دا اللي كنتي بتتحمى فيه!
فهمي برعب:انا جدك يا مراد عيب لما تربطني الربطه دي!
مراد:دي الربطه اللي تستحقها.
قال يوسف:الشقه جاهزه يا مراد.
اقترب عدي من مراد وقال:نخدرهم!
مراد:خدرهم.
بعد ساعتين…
استيقظت ساره وجدت حالها علي فراش وعارية وبجانبها مجدي كما والدته امه..
فزعت ساره اكثر عندما وجدت مراد يقف امامها..
ثم رفع سلاحه باتجاهها فقالت بفزع:هتعمل اي.
مراد:هعمل اللي كان المفروض اتعمل من زمان..ثم ضرب طلقته الاولى فاستقرت في راسها ووقعت صريعه..
استيقظ مجدي عندما وجد شيء يقطر فوق راسه فوجد الدماء حوله فنهض في هلع وجد مراد..
مجدي بانهيار:والله ما عملت حاجه.
اخرج مراد هاتفه من جيبه وفجأة سمع مجدي مكالمته مع ساره عن قتل زين ابنه فجحظت عيناه..وعلي الفور قتله مراد بدم بارد…
مراد بصوت جهوري:دخلللللهههه.
دخل عدي ويوسف وهما يكبلنا فهمي..ففك مراد قيده واعطه السلاحه وقال:امسك سلاحك كدا.
اخذه فهمي بيد مرتعشه فاخرج مراد سلاحاً اخر بسرعه وقتل فهمي فوقع صريعا..
ثم خلع القفاز الذي كان يرتديه وبصق عليهم وقال:انا ارتحت كدا..اخدت حقي وحق ابني وامي كمان.
ربت يوسف علي كتف صديقه وقال:يلا عشان الرائد احمد مكي زمانه جاي.
نظر مراد الي يوسف ثم اليهم وخرج مع صديقه فوجد امجد بانتظاره في الاسفل..
فركب بجانبه وانطلقوا..
بعد يومان..
نيروز بحزن:لا إله إلا الله..موته وفضيحه!
مراد بعد اهتمام:انا كدا كدا كنت مطلاقها.
نيروز:خايفه توفيق باشا يزعل!..دا مهما كان ابوه اللي مات.
مراد:كل من عليها فان..يلا بقي يا حبيبتي عشان ننام.
بعد اربعة اشهر رجع توفيق وهو يسيو علي قدميه بشموخ وتعالي و بجانبه سعاد الي مصر..اكملت نيروز شهرها السادس في الحمل وعرف مراد بانها تحمل فتاه وكان في قمة سعاده…
في احدى الليل استيقظ مراد بقلق ومسح وجهه بضيق واشعل مصباح بجانبه..ففتحت نيروز عيناها وقالت بنعاس:مالك يا حبيبي!
مراد بضيق:حلمت بزين!
نهضت نيروز بقلق وقالت:زين الكبير!
هز رأسه فقالت:حلمت بإي طيب.
مراد بحزن:زعلان مني عشان بطلت ازوره!
ابتسمت نيروز وقالت ببساطه:بس كدا..ثم نظرت في ساعة الحائط وقالت:خلاص الفجر فاضله عشر دقايق نقوم نصلي..ونفطر هيكون النهار طلع..نروح نزوره سوا.
وضع مراد يده علي بطنها المنتفخ وقال:نزوره فين يا نيروز ببطنك دي..انت تعبانه يا حبيبتي!
نيروز وهي تنهض:كله يهون عشان زين يلا بسرعه.
نظر مراد اليها بعشق ونهضوا سويا بالفعل مع مطلع النهار كانوا امام مقبرة زين..
قروأ الفاتحه وجلس مراد بجانب القبر وقبله وقال عيناه تلمع:اسف يا زين..انا انشغلت عنك يا حبيبي.
ثم ضحك وقال:عيب كدا دي ماما نيروز!
نيروز بلهفه:بيقول اي بيقول اي؟؟
مراد وهو يكتم ضحكاته:بيقول عليكي انك بلعتي اخته!
تراجعت نيروز للخلف ببطء وقالت:هو عرف منين اني حامل في بنت!
مراد:زين بيعرف كل حاجه.
ضحكت نيروز بتوتر فقال مراد:نيروز اثبتي مكانك.
نيروز:لي!
مراد:اثبتي بس.
نظرت نيروز اليه بخوف ثم انتفض جسدها عندما شعرت بيد صغيره تملس علي بطنها فنظرت الي مراد بخوف..
مراد بسعاده:اختك الصغيره.
نيروز بخوف:مراد انا حسيت بحد..فنهض مراد واحضتنها وقال:ششش اهدي..عشان تصدقيني!
رجعوا الي منزلهم فقالت نيروز:عاوزين نصلح البسين يا مراد بليزز.
مراد بنفي:استحاله يا نيروز.
نيروز:مراد متقلقش هنعلم زين السباحه.
مراد بتوتر:نيروز انت عارفه انه عاملي عقده.
نيروز:متخافش بقي!
نظر مراد بقلق وقال:ماشي بس بشرط!
نيروز:اي.
مراد بمكر:هنجيب 3.
نيروز بعزم:انت بخيل اوي علي فكره!
مراد بصدمه:اي دا انت عاوزه اكتر!!
تعلقت نيروز في عنقه وقالت بدلال:انا ميكفنيش جيش منك يا مراد.
ضحك مراد بصخب وقال:اطلب وانا هنفذ.
وبالفعل بدء مراد في اصلاح حمام السباحه بمساعدة نيروز..
ولهو زين حولهم..
تحولت تلك العائله من البؤس الي الفرحه العارمه..
فتلك هي الحياه جتنب اسود وجانب ابيض ولكن لا يوجد بها الجانب الرمادي..
وقرر توفيق وسعاد اقامه حفل كبير لاعلان زواجهم وزواج نيروز ومراد ولكن بعد ان تلد نيروز طلفتها..
في احدي الليالي..
كان مراد في غرفة مكتبه يتفحص احدى الصفقات الهامه فدخلت نيروز وهي تسير مثلا طائر النعام ببطنها الكبير..
مراد:الاه منمتيش لي!
نيروز وهي تفرك عيناها مثل الاطفال:مش عاوزه انام.
واتجهت اليه وجلست علي قدميه فلف يده حول بطنها وضمها اليه بقوه..
مراد بمكر:مش عاوزه تنامي بردو ولا عاوزاني احضنك وانت نايمه.
نيروز بمرح:عاوز الصراحه.
مراد:اممم.
نيروز:اه عاوزاك تحضني عشان انام.
ضحك مراد ثم صمت قليلاً وقال بلهجه جاده:نيروز في موضوع لازم اكلمك فيه.
نيروز بتركيز:اي هو!
ابتلع ريقه بتوتر وقال:اهلك.
نيروز:مالهم.
مراد:ااا اااا كانوا مسافرين لخالتك وو..وو…قاطعته نيروز:وماتوا عارفه من شهر!
مراد بصدمه:اييي.
نيروز بحزن:خالتو اتصلت بيا وعرفت.
مراد:انا اسف يا نيروز اني خبيت عليكي.
نيروز:متتاسفش انت كنت خايف عليا مش اكتر..وبعدين فعلا كل من عليها فان..واذا كان عليا فان هسمحهم في حقي.
قبل مراد ظهرها المقابل اليه وقال:بحبك يا نيرو.
نيروز وهي تشد يده علي بطنها اكثر:ونيرو بتموت فيك يا مراد.
*The End*
*تمت بحمد الله*.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-