رواية حب قلبي كاملة جميع الفصول بقلم رغد خالد

رواية حب قلبي كاملة جميع الفصول بقلم رغد خالد


رواية حب قلبي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رغد خالد رواية حب قلبي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حب قلبي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حب قلبي كاملة جميع الفصول

رواية حب قلبي بقلم رغد خالد

رواية حب قلبي كاملة جميع الفصول

-خالتو ي خالتو
"نعم ي بنتي 
-فين الولا ابنك
"هتلقيه في اوضته عندك 
-طب انا هدخل اشوفه
"طيب وانتي عقبال ما تشوفيه هكون انا جهزت الغدا
تمام ي خالتو
دخلت الاوضه وهي تنادي عليه:مراد ولا ي مراد
رد عليها:انا هنا ي ليلي وبعدين اي ولا دي ياريت تحترميني شويه انا اكبر منك
ليلي بهزار وهي تدخل الي الشرفه: ي عم اتنيل ده كله عشان اكبر مني بسنه واحده وبعدين..قاطعه كلامها وهي تنظر اليه بزهول فقد كان يقف عاري الصدر وممسك بيده سيجاره
نهارك اسود اي اللي انت عامله ده
مراد وهو ينظر لها باستغراب:في اي مالك
ليلي وهي تنظر الي الارض بكسوف:خش البس حاجه واستر نفسك
مراد وهو ينظر لنفسه:استر نفسي اي ي بت الهبله وبعدين انتي محسساني اني بنت ليه
ليلي وهي تنظر له بغضب:متشتمش لو سمحت واخذت منه السيجاره وبعدين دي غلط علي صحتك ي حضره الظابط
مراد بهمس:حضره الظابط غلب معاكي والله
ليلي بشك:بتقول حاجه ي مراد
مراد: ابدا ي روح قلبي بقول هدخل البس
ليلي بصدمه:انت قولت اي
مراد:هدخل البس
ليلي:لا اللي قبليها
مراد:بقول
ليلي بزهق:اللي قبليها خالص ي مراد
مراد: ابدا
ليلي:ايوه اللي بعد ابدا بقي
مراد بعدما استوعب كلامه فهو قاله بتلقائيه:مش فاكر ي ليلي
ليلي:اوفف ي مراد ماشي خش البس بقي عشان انا عايزه اخرج 
مراد:ليه حد قال للهانم اني السواق بتاعها
ليلي:لا بس انت صديق الطفوله والبيست فريند بتاعي وكمان انت ابن خالتي
مراد:ماشي ي ختي دقيقه وجاي
ليلي:تمام وانا هطلع اشوف خالتي
مراد دخل يلبس وهي طلعت لخالتها
ليلي:خالتو انتي فين
"انا هنا ي حبيبتي في المطبخ
ليلي دخلت المطبخ لخالتها لقيتها بتجهز الغدا
ليلي:اساعدك في حاجه ي خالتو
"لو مش هتعبك معايا اعملي السلطه لمراد
ليلي:لا مفيش تعب ولا حاجه 
بعد قليل
ليلي وهي بتقطع الخيار بعد ما قطعت الطماطم:بقولك ي خالتو
"قولي ي نن عيني
ليلي:ما تجوزيني الولا ابنك ده
كانت خالتها لسه هتتكلم لكن قاطعها صوت مراد...
يتبع
مراد:انتوا بتقولوا اي
ليلي بتوتر:انا...انا
مراد بسخريه: هتفضلي تتهتهي كتير ثم وجه كلامه لوالدته كنتم بتقولوا اي بقي
"مكناش بنقول حاجه ي بني ده ليلي كانت بتقول انك هتروح تفسحها
مراد وهو يبص لليلي بشك:بجد
ليلي بتوتر:اه اه كنت بقولها كده
مراد:تمم ماشي
"انا خلصت الاكل يلا ناكل
ليلي:وانا هاجي معاكي عشان اساعدك في رص السفره
"ماشي يلا
مراد بعد ما مامته مشيت وكانت ليلي هتطلع وراها:استني عندك
ليلي وقفت وهي مولياه ظهرها وكانت  تفرك في يدها بتوتر:نعم
مراد وهو يقف امامها:اوعي تفتكري ان انا صدقت كلام امي انا ظابط ي ليلي واقدر  افهم اللي حواليا كويس
ليلي بخوف:قصدك اي
مراد:قصدي هتعرفيه بعدين ي ليلي وسابها ومشي
ليلي :ربنا يستر وراحت لخالتها ورصوا السفره واكلوا وخلصوا
مراد:يلا بينا
ليلي باستغراب:يلا بينا فين
مراد:مش هفسحك
ليلي بفرحه:ثواني واكون عندك
ليلي لبست دريس اسود فيه ورود لونها بيج ولبست عليه طرحه بيج وكانت زي القمر وطلعت لمراد
مراد سرح فيها للحظات وبعدين ابتسم وقال:طالعه زي القمر يا ليلي 
ابتسمت ليلي بخجل وقالتله: ميرسي يامراد انت الى عيونك حلوين
مراد : متفرحيش اوى كدا انا بجبر بخاطرك بس
ليلى : اه يا واطى اتجوز واحده حلوه زيي انت بس وبعدها ابقى اتكلم المهم بقا هتفسحنى فين
مراد : خليها مفاجئة
اخدها وراحوا الملاهى وليلى فرحت اوى وكانت عامله زى الطفلة الصغيرة وقضوا يوم حلو وعملوا ذكريات جميلة وخلت مراد كمان لعب كذا لعبة معاها 
مراد : يلا بقا كفايه كدا الوقت اتأخر
ليلى : حاضر ثوانى طيب خليك هنا وهشترى حاجه وجايه
راحت عشان تشتريله هديه وتفرحه زى ما فرحها النهارده
وفي طريقها كانوا فى شويه شباب ضايقوها وهى كانت خايفه جدا
 وواحد من الشباب قرب منها وكان هيلمس كتفها فجأه لقى حد ماسك ايده بقوه وغضب وضربه
 مراد :انت ازاى تتجرأ وتحاول تلمس حاجه تخصنى
يتبع......
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد ما ليلي مشيت مراد تليفونه رن وكان اللواء
مراد:الو ي فندم
اللواء محمد:الو ي مراد تعالالي حالا
مراد بقلق:لي في حاجه ي فندم؟
اللواء محمد: لما تيجى هتعرف
مراد:تمام ي فندم نص ساعه واكون عندك
اللواء محمد:ماشي ي مراد بس ياريت تيجي بسرعه سلام
مراد:سلام ي فندم
مراد قفل مع اللواء وبص حواليه مالقاش ليلي خاف عليها وكان لسه هيرن عليها فجأه سمع صوت صراخ باسمه
مراد بقلق:ده صوت ليلي وطلع يجري ناحيه الصوت لحد ما لقي في مجموعه شباب حوالين ليلي وشاب منهم كان هيلمس كتفها ساعتها اتجمعت الشياطين في دماغه ومسك ايد الشاب بقوه وغضب وضربه
back
مراد:انت ازاي تتجرأ وتحاول تلمس حاجه تخصني
الشاب اللي مراد ضربه:ليه هي المزه تخصك ي بختك بالحلاوه دي كلها
مراد بغضب وهو مازال يضرب فيه:انت ازاي تقول كده ي بن*** 
ليلي وهي تبكي:خلاص ي مراد هيموت في ايدك
مراد مش سامع منها وبيطلع كل غضبه فيه
واثناء تلك الاوقات   
اقترب احد الشباب من مراد ليضربه من ظهره بالمطوه
ليلى: حاسب يامراد وراك
بص وراه لكن الشاب سبقه وعوره ف كتفه 
ليلى ببكاء حاد : مراد انت كويس
ضرب مراد الشاب وكلم حد من الوحده بتاعته واخدوا الشباب ف البوكس
مراد : تخدلى الاوساخ دول على الحجز وروق عليهم وانا ساعه وجاى
العسكرى : حاضر يافندم
مراد : خلاص بقا ياليلى عشان خاطرى بطلى عياط
ليلى ببكاء: انا اسفه انا السبب كنت هعمل اى لو جرالك حاجه انا مكنتش هسامح نفسي ابدا
مراد :  يا ليلى انا كويس متقلقيش المهم انتى بخير بطلى عياط بقا وتعالى اروحك عشان معايا شغل 
ليلى : حاضر بس نعالج جرحك الاول 
*في مكان آخر وتحديدا في سوهاج 
_ تفتكر هتوافق انها تيجي ي جدي
الجد بصرامه:ومتجيش ليه ان شاء الله نحن اهلها وده بيت ابوها
 _مش القصد ي جدي بس هي ممكن تكون متعرفناش عشان لما عمي  مشي زمان كانت هي لسه صغيره واكيد مش فاكره حاجه عننا الموضوع دا من ١٥ سنه
الا قولي ي جدي لسه مصمم علي اللي في دماغك برضو
الجد:وانا من امتي بحط في دماغي حاجه ومبعملهاش ي واد ابني هتاجى غصب عنهم انا قولت كلمتي وهي هتتسمع ولا فاكرين اني لما كبرت ما اقدرش امشي كلامي زي زمان ياك
_العفو ي جدي محدش يقدر يقول علي حضرتك كده طبعا بس
قاطعه الجد:مبسش وروح شيع في البلد ان حفيدة عائلة ال نصران رجعت لدارها ولناسها روح يلا ي ادم 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فاقت ليلي من شرودها علي خبط علي الباب
ليلي قامت فتحت الباب لقيت ام مراد قدامها
ام مراد(نسمه):يلا ي حبيبتي عشان تتعشي معايا
ليلي:مش هنستني مراد
نسمه:مراد قال انه هيتاخر في الشغل ومش هيجى دلوقتى
ليلي:ماشي ي خالتي دقيقه اغير هدومي واجي
نسمه:تمام وانا هكون جهزت السفره عقبال ما تيجي
ليلي:ماشي ي خالتي 
نسمه مشيت وليلي قامت غيرت هدومها لبست بجامه لونها وردى عليها اشكال كرتون وعملت شعرها قطتين وكانت عامله زي الطفله الصغيره وبنت متكاملة الانوثة ف نفس الوقت
(طبعا هي لبست كده عشان عارفه ان مراد مقعدش لكن هي مش بتلبس كده قدامه عشان حرام)
ليلي راحت لنسمه لقيتها خلصت تجهيز السفره راحت ليلي جابت عصير وحطته علي السفره وقعدوا اكلوا وخلصوا وليلي لمت السفره 
نسمه:بقولك ي ليلي روحي اعمليلنا شويه فشار وانا هجهز القاعده وهجهز فيلم نتفرج عليه عقبال ما تعملي الفشار
ليلي:حاضر بس اعملى حسابك هيكون رعب هااا
ليلي راحت عملت فشار ونسمه جابت شويه تسالي وجهزت الفيلم وقعدوا يتفرجوا عليه
عند مراد في الشغل
مراد راح للواء واستاذن قبل ما يدخل
مراد ادي التحيه وقال:كنت عايزني ي فندم
اللواء محمد:اقعد ي مراد
مراد قعد قدام اللواء وكان في شاشه قدامهم اللواء قام عرض عليه شخص وقال:ده يبقي صهيب الهلالي اكبر تاجر سلاح في الوطن العربي بس طبعا محدش قادر يقبض عليه وكمان مش عارفين مين شريكه الى شغال معاه وهو ملهوش مكان محدد وجالنا معلومات انه هيهرب سلاح يوم... وعشان احنا مقدرناش نحدد المكان بالظبط حطينا جاسوس بين رجالته بس متقلقش قدر انه يبقي دراعه اليمين وصهيب دلوقتي بيثق فيه اوي وفي اقل وقت هيحدد لينا مكان التسليم
مراد بجديه:اي المطلوب مني ي فندم
محمد:المطلوب منك انك هتروح مكان التسليم وهتقبض عليه بس طبعا هتروح قبلها بكتير وهتتزرع وسطهم برضو عشان ميشكوش في حاجه لانهم مراقبينا ولازم تقعد هناك شهر على الاقل وهتبدا المهمه بعد اسبوع
مراد: بس شهر كتير اوي ي فندم 
قاطعه اللواء : دى اوامر وتتنفذ يا حضرة الظابط
مراد:تمام ي فندم وادي التحيه وخرج
عند ادم والجد
ادم راح قال لاهل البلد اللي جده طلبه منه واهل البلد كلهم فرحانين برجوع حفيده عائله ال نصران وطبعا الجد وزع عليهم من خيرات الله
ادم راح لجده وقال:وبعدين ي جدي لو رفضت انها تيجي هنقول اي لاهل البلد
الجد بصرامه:حفيده عائله ال نصران متحطش راسنا في الطين ابدا وهتيجي حتي لو غصب عنها
ادم : هنسافر نجيبها امتى
الجد : هانت يا ادم هانت كلها كام يوم وتبقي عندنا
ادم اتنهد وبص قدامه وسكت
عند ليلي ونسمه
نسمه : هقوم انام انا يا لولى مش قادره والفيلم يخوف
ليلي: عندما ياتيك الغدر من اقرب الناس اليك هتسبينى لوحدى ماشي ياخالتو قومى نامى
قامت نسمه دخلت اوضتها وكانت ليلي منكمشه ف نفسها من الخوف  دخل مراد البيت ولقي الدنيا ضلمه لكن فيه ضوء خفيف والتلفزيون شغال ف عرف انهم بيتفرجوا على رعب كالعاده وقرر يخضهم فاتسحب وقدر ان هو يخض ليلى
ليلي وهى مفزوعه : ااااه حرام عليك يامراد خضتنى فى انسان يعمل ف اخوه الانسان كدا وقامت ضرباه ف صدره 
مراد اتسمر مكانه وهو باصص ليها بزهول من جمالها 
ليلى : انت باصصلى كدا ليه شفت عفريته وبعدها افتكرت انها بشعرها وبالبجامه اتكسفت لما لقيته بيبصلها بالطريقه دي وجريت علي باب اوضتها وقفلته وهي قاعده وراه وحاطه ايدها علي قلبها
ليلي وقلبها بيدق بسرعه:اهدي مالك بتدق بسرعه كده ليه وراحت نامت علي سريرها وهي مبتسمه وبتفكر فيه
برا عند مراد
مراد كان لسه واقف مكانه وهو مصدوم بيفكر معقول معقول البت الصغيره اللي ربيتها علي ايدي كبرت وبقت حلوه اوى كده بعدين افتكر شكلها وكسوفها وابتسم
ودخل اوضته
ليلى كانت لسه هتنام لقيت تليفونها بيرن
ليلى ردت:الو
صاحبتها(لمياء) :الو ي واطيه ياللي مبتساليش
ليلى بفرحه:اي ده لوما ازيك وحشاني اوي
لمياء:مهو باين ياختى التليفون باظ من كتر رناتك
ليلي:اسفه والله بس انا كنت مشغوله في كام حاجه كده المهم انا عايزه اقابلك عشان انا من ساعه الاجازه مشوفتكيش وفى حاجات كتير عايزه احكهالك
لمياء:وانا كمان والله عشان وحشتيني و حاجات اى الى عايزه تحكيها قولى دلوقتى عرفاني فضوليه  
ليلي:لا مش هينفع ف الفون نتقابل بكره في.. اى رايك
لمياء:تمام ماشي بس هتغدينى على حسابك  
ليلي: حاضر يا طفسه 
لمياء: ماشي يا لولى اشوفك بكره ان شاء الله باي
ليلي: باي 
ف الصباح 
ليلي : خالتو انا خارجه مع لمياء
مراد : مفيش خروج من البيت ياست هانم
ليلي بعصبيه : ....
يتبع ...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ليلي بعصبيه:نعم وانت مالك اصلا 
كنت ابويا اخويا خطيبي جوزي وانا معرفش عشان تتحكم فيا ولا اكمن انا مليش حبيب ولا غريب ولا قريب تتحكم فيا
مراد باستفزاز:قولت مفيش نزول وبطلى رط يا دراما كوين
ليلي بغيظ:اعااا عيل مستفز
مراد بغضب وهو يرفع عليها الس.لاح:مين ده اللي عيل ياروح امك
ليلي بتوتر:بهزر ي رمضان اي مبتهزرش واكملت بشجاعه مزيفه وبعدين انت متقدرش تعمل حاجه وراحت استخبت ورا ظهر نسمه
ليلي: تقدر تقولى مش عايز تنزلنى ليه 
مراد : ما اهو مش بروح امك كل ما تنزلى بعملي مليون خناقه بسببك 
ليلي بعصبية : الله وانا مالى يا لمبي انى حلوه وزى القمر
مراد : طب غورى من وشي مش رايقلك لو مسكتيش هقوم اولع فيكى
نسمه : خلاص يامراد روح وصلها انت وبطلوا خناق زى توم وجيري انا زهقت منكم اوووف
وسابتهم ودخلت اوضتها
ليلى: مراد والنبي لمياء وحشتنى وعايزه اشوفها متبقاش رخم وسيبنى اخرج
مراد : واى المقابل
ليلى بنرفزة : يوووه مستفز والله حاضر ياسيدى هسيبك تسمع الماتش ومش هتفرج على رعب ولا تركى ف وقت ماتشاتك
مراد : ماشي يا اخره صبري يالا قدامى هوصلك
ليلي:حاضر دقيقه هدخل البس
ليلي دخلت لبست كارديجان مخطط ابيض واسود وتحته بيزيك و عليهم طرحه زهري وخرجت لمراد ركبوا العربيه ومشوا
عند لمياء
بقولك يا امى
_ نعم ي لمياء
لمياء:انا خارجه
اخوها(عمر):رايحه فين
لمياء:هروح اقابل ليلي
عمر:تمام يلا هوصلك
لمياء:ماشي يلا
ركبوا العربيه ومشوا
عند مراد وليلي
وصلوا المكان اللي اتفقوا انهم يتقابلوا فيه وكان كافيه علي البحر
(ملحوظه هما عايشين في اسكندريه)
قعدوا وليلي طلبت هوت شوكليت ومراد طلب قهوة
مراد:ليلى انا عايز اقولك على حاجه
ليلى: قول
مراد : انا ....
 قاطعه مجيئ لمياء ليلي قامت وجريت ناحيه لمياء وحضنوا بعض وقعدوا يتنطتوا ويصرخوا ومراد وعمر سلموا على بعض واتعرفوا على بعض وبعدها استاذنوا وسابوا البنات لوحدهم
المهم قعدوا يتكلموا في مواضيع مختلفه لمياء: والله يا ليلى وحشانى جدا ووحشتنى قعدتنا اوى
ليلى: وانتى كمان والله ياروحى
لمياء: بس اى مراد طلع قمر مش زى ما بتحكيلي يعنى انا افتكرته حاجه تانى عشان كل شويه بتقوليلى بتتخانقوا الصراحه ليكى حق انك تعجبي بيه
ليلى : بت اى العبط دا انا مش معجبه بيه ولا حاجه
لمياء : على مين ياختى الكلام دا قري واعترفي
ليلى بخجل : الصراحه انا مش عارفه مشاعرى من ناحيته اى ساعات مش بحب ابعد عنه خالص وسعات بكون مش طيقاه بس حتى لو مشاعرى من ناحيته حقيقية مراد عمره ما هيتقبلها
لمياء : ليه بتقولى كدا وهو هيلاقي زيك فين
ليلى بحزن : مراد بحسه معتبرنى زى اخته عشان متربين مع بعض بحس خوفه عليا كانى بنته مش واحده بيحبها وكمان مامته كل ما تجبله سيرة الحب او الجواز بيرفض جدا وبيقول ان الحب مش لواحد زيه
لمياء : لا بس انا حاسه نظرته ليكى مش كدا واكيد الوقت هيثبتلك كدا وعموما فكك دا انتى الف مين يتمناكي
ليلي : حبيبتى تسلميلى دا انتى الى تستاهلى كل خير والله
وقاموا وروحوا بعد ما دفعوا الحساب
بعد عده ايام ...
عند الجد وادم
الجد:جهز حالك عشان هنجيب بت عمك
ادم:ماشي ي جدي
ادم لبس كاجوال بنطلون اسود وتيشرت ابيض وعليه جاكت اسود وطلع لجده ومشوا في طريقهم للاسكندريه
عند مراد
مراد:ماما انا رايح مهمه وممكن اقعد هناك شهر وهمشي بكره الصبح
نسمه بخوف وقلق: اخص عليك يامراد ومتقوليش غير دلوقتى ما تروحش ي مراد انا خايفه ي بني ومش مطمنه
مراد بابتسامه اطمئنان:متخافيش عليا ي امي  واكمل بضحك ابنك وحش ومايتخفش عليه ولا انتي نسيتي ان دا لقبي في المخابرات 
ليلى : ابقي خلى بالك من نفسك يا مراد
مراد: متقلقيش انا عايزاك بس ف الايام الى مش موجود فيها تبقي قويه و ب ١٠٠ راجل فاهمه وتخلى بالك من نفسك ومن امى وكمان متنسيش انى ..
فجأة سمعوا صوت خبط على الباب 
نسمه : غريبه مين جاى دلوقتى 
فتح مراد الباب ولقي لمياء وعمر 
مراد : اهلا وسهلا اتفضلوا ياليلى تعالى شوفى صحبتك
ليلى بفرحه : ازيك يا لوما نورتينى والله اتفضلوا
وقعدوا كلهم ف الصالون بعد ما ضيفتهم نسمه وليلى العصير
عمر : الصراحة يا حضرة الظابط انا يشرفنى انى اطلب ايد اختك الانسه ليلي
مراد بغضب : نعم طالب ايد مين يا حيلتها 
عمر باستغراب: هو انا قولت حاجه غلط
ليلي ف سرها : جالك الموت يا تارك الصلاه 
مراد بغل وعصبية : قولت حاجه غلط دا انت كل كلامك غلط مراد هو يشمر عن قميصه يستعد لضربه 
نسمه : ياحبيبي ليلى مش اخت مراد انت فاهم غلط ليلى زى بنتى بس هى بنت المرحومه صحبتى 
مراد : وهو يتمالك اعصابه انا مش همد ايدى عليك عشان انت متعرفش وعشان انت برضو ف بيتى 
عمر : حضرتك اتكلم باسلوب احسن من كدا برضو مش فاهم سواء اختك او لا ما عادى اطلب ايدها هو حرام يعنى
مراد بكل غل ضربه بوكس من قوته شفايف عمر جابت دم
مراد : لا دا انت تستاهل تض.رب بقا هو البعيد مبيفهمش معندناش بنات للجواز
عمر بالم وعصبيه وهو يمسح الدم من على شفتاه : انا مش هرد عليك عشان  انا محترم واحسن منك يالا يا لمياء انا ميشرفنيش انى اقعد ف البيت دا دقيقه ولولا انى عارف اخلاق الانسه ليلى كنت منعتك عنها
ليلى بحزن : انا اسفه يا لمياء واسفه جدا يا استاذ عمر على الى حصل 
لمياء بزعل : عادى يا ليلى انتى ملكيش ذنب 
ومشيوا وسابوهم
ليلى بحزن وبكاء : انت اى يا بنى ادم معندكش دم فى حد يعامل حد كدا اى البعيد مبيحسش 
مراد بعصبيه : ومالك ياست هانم زعلانه عليه ليه كدا ولا انتى بتحبيه
ليلي بعصبيه : حرفيا انت لا تطاق ومينفعش النقاش معاك وسابته ودخلت اوضتها
نسمه : مينفعش الى انت عملته دا يا مراد دايما مخلى عصبيتك متحكمه فيك ودا غلط الشاب مغلطش
مراد بخنقه وضيق ان ليلى عيطت بسببه: انا اسف يا امى لما بتعصب مبشوفش قدامى لما ارجع هبقي اصلح كل دا ان شاء الله 
نسمه بخبث : وبعدين اى مضايقك اوى كدا ما اهى مسيرها ف يوم هتتجوز
مراد بعصبيه وخوف : لا مش هتتجوز ليلى لسه صغيره 
نسمه : ياحبيبي ليلى كبرت راجع نفسك انت بس قبل ما تضيع منك وسابته ودخلت اوضتها 
مراد بحزن وشرود : غصب عنى يا امى
ف الصباح الباكر
مراد وهو يقبل راس والدته : انا ماشي دلوقتى يا امى متزعليش منى وادعيلى
نسمه : ربنا ينور طريقك يابنى ويحميك وترجعلى بالسلامه
مراد بحزن : هى ليلى مش هتسلم عليا قبل ما امشي
نسمه بزعل : معلش يابنى تلقاها نايمه وانت عارف انها زعلانه
مراد : ماشي يا امى ابقي وصلى سلامى ليها وقبل ما يطلع من باب البيت
ليلى فتحت باب اوضتها : مراد تروح وترجع بالسلامة 
مراد بفرحه وابتسامه : الله يسلمك استودعكم الله الذى لا تضيع ودائعه
ليلى ونسمه : ف رعاية الله ابقي طمنا عليك
بعدها بساعه نسمه وليلي قدام التلفزيون سمعوا صوت خبط على الباب 
نسمه بقلق وقلب مش مطمن : مين الى جاى دلوقتى 
ليلي : يمكن مراد نسي حاجه ورجع ياخدها وقامت فتحت الباب
ليلى باستغراب وخوف : انتوا مين 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ليلي باستغراب وخوف:انتوا مين
الجد بقوه وشموخ:انا عبد الحميد كبير عائله ال نصران 
ليلي بصتلهم  وهي مش مستوعبه
نسمه:مين ي ليلي اللي علي الباب
ليلي مردتش عليها ونسمه استغربت ده وقامت تشوف مين
نسمه باستغراب:مين حضراتكم
الجد:انا عبد الحميد النصران ي نسمه
نسمه بصدمه:نعمم... 
عبد الحميد:اي مش هتقوليلنا اتفضلوا
نسمه وسعت لهم ودخلوا قعدوا في الصالون
نسمه بصت لليلي اللي باصه قدامها بشرود
نسمه وهي تهزها:ليلي بت ي ليلي
ليلي فاقت من شرودها:ها بتقولي حاجه ي خالتو 
نسمه:بقولك يلا ادخلى اوضتك
نسمه دخلت الصالون وقعدت قصادهم ودخلت ليلى اوضتها وساد جو من الصمت قطع الصمت صوت الجد عبد الحميد
عبد الحميد:احنا جايين ناخد ليلي وانتي حافظتي علي الامانه ي نسمه ومهما نعمل مش هنقدر نرد جميلك ده
نسمه بخوف :متقولش كده ي حج ليلي تبقي بنتي مش بنت الغاليه بس انا اسفه مش هقدر ابعد ليلى عنى
ليلي ف اوضتها سرحانه وبتفكر انها حاسه انها شافت الراجل دا قبل كدا و قامت عشان تتاكد وسمعت كلامهم وقفت وقالت بصوت عالي:نعم تاخد مين انت مين اصلا عشان تيجي تاخدني من خالتو 
نسمه بحده:ليلي وطي صوتك عيب كده ده مهما كان جدك
ليلي بصراخ:هو اي اللي عيب ها وبعدين جد مين انا مش فاهمه انتى بتقولى اى
الجد بعصبيه: شكل قعدتك ف اسكندريه نستك نفسك وازاى تتحدتى مع الى اكبر منك  ولا اى يابنت ساره لو رفعتى صوتك تانى هقطع لسانك
ليلى ببكاء وصراخ : انت مين عشان تكلمنى كده شكلك راجل مجنون 
وفجأة ضربتها نسمه بالقلم
ليلي بصدمه ودموع متحجره ف عيونها : انتى اول مره ترفعى ايدك عليا ياخالتو
نسمه ببكاء وعصبيه : ادخلى اوضتك ومتطلعيش منها فاهمه
جريت ليلى على اوضتها وهى مش مصدقه الى بيحصل
ادم بمشاعر مختلطه : اهدى يا جدى التفاهم مش كدا
ليلى ف اوضتها مسكت صور اهلها وحضنتها وهى بتبكى بحرقه وشردت ف الماضي يوم وفاة والدها تحديدا
F.B
ليلي:بابا هو احنا رايحين فين
احمد:مش انتي في مره قولتيلي ليه ملكيش عيله زي صحابك وانا قولتلك ان ليكي بس هما مسافرين
ليلي بتفكير:امم ايوه
احمد:احنا بقي رايحين ليهم
ليلي بطفوله:هييي يعني اخيرا هقابل تيته وجدو ويبقي عندي عائله كبيره
ساره:ايوه ي حبيبتي وهيكون ليكي بنات عم تلعبي معاهم وعمام وعمات واكملت وهي تهمس لاحمد بتوتر:ربنا يستر انا قلقانه اوي
احمد بصلها ومسك ايدها وكان هيتكلم يطمنها لكن فجأه سطع ضوء شديد واخر شئ يسمع هو صوت صراخ ساره
ساره بصراخ:حااسب
ولكن فات الاوان والعربيه انقلبت
في مكان آخر
:تفتكر لما تعرف ان احنا السبب هتعمل اي
~ معرفش بس اهم حاجه ليلي مينفعش تعرف السر ده
بتوتر:احم هي لو عرفت اي اللي هيحصل يعني
بشرود وخوف~هيحصل كتير لو عرفت واولهم ان احنا هنروح في داهيه عشان كده مش لازم تعرف ابدا
البارت السابع
بعد ٤ شهور
ليلى صحيت من النوم بصراخ : بابا
نسمه بخضة : بسم الله عليكى يابنتى 
ليلى ببكاء : بابا وماما فين
نسمه بحزن : البقاء لله ياحبيبتى هما دلوقتى عند ربنا ف مكان احسن بكتير
ليلي ببكاء هستيري : يعنى انا دلوقتى معنديش اهل وبكت بشده وصراخ ونسمه مش عارفه تهديها 
الدكتور للممرضه : اديها حقنه مهدئه بسرعه
بعد ما نامت ليلى بسبب الحقنة
الدكتور: الحمد لله ان ليلى فاقت بعد ٤ شهور من الغيبوبة بس هى جاتها حاله صدمه لازم الفتره الجايه تخلوا بالكم منها ومتعرضوهاش لضغط عصبي عشان حالتها تتحسن
نسمه : حاضر يا دكتور وبصت لمراد ابنها الى زعلان جدا على ليلي
مراد : هى ليلي هتبقي كويسه
نسمه: اه ياحبيبي متقلقش انا بس عايزاك تاخد بالك منها انت دلوقتى بقيت راجل وليلى بقيت من مسؤليتنا ماشي يامراد
مراد : متقلقيش يا امى انا عمرى ما هسيبها لوحدها
ليلى بعد ما فاقت 
مراد: متزعليش عشان خاطرى وبطلى عياط يا ليلي انا اوعدك انى هفضل جمبك وهبقى كل اهلك اتفقنا
ليلى بحزن ودموع: اتفقنا
_ عوده للحاضر 
ليلى وهى حاضنةصورة اهلها : فينك يا مراد الحقنى
ف الصالون
الجد بغرور وشموخ : انا مش جاى استأذن يا نسمه انا جاى بديكى خبر احنا هنروح نقضي مصالحنا هنا وبكره الصبح هاجى اخد ليلي
نسمه ببكاء : بس انا مش هقدر على بعد ليلي 
الجد بصرامة : ليلي هترجع لاهلها ولا انتى نسيتى الاتفاق 
نسمه بحزن : لا منستش طيب على الاقل خلينى اجى معاها اول شهر على الاقل لغايه ما تتقبل الوضع
الجد : معنديش مانع الصعيد ينور بيكى عقليها وهاجى اخدها الصبح يا بالذوق يا بالعافية
واتكلم بعصبيه وصوت عالى لادم الى باصص على اوضة ليلى بشرود : ادم 
ادم بعد ما اخد باله : نعم ياجدى
الجد: يالا عشان نخلص الى ورانا
ادم بتنهيده : اوامرك يا جدى
ومشيوا هما الاتنين من البيت
نسمه بصت على اوضه ليلي وبصت بعدها للسما بتكلم ربنا ببكاء : اعمل اى دلوقتى ياربي افهمها ازاى بس دا كدا هتزعل منى وقلبها هيتكسر جامد
وراحت خبطت على اوضة ليلي لقيتها لسه بتبكى
نسمه والدموع متحجره ف اعينها : انا اسفه يابنتى سامحينى غصب عنى
ليلى بدموع : هو انتى بجد هتسبيهم ياخدونى
نسمه : غصب عنى يا ليلى بس دول اهلك ولازم... 
قاطعتها ليلي بصراخ:متقوليش اهلي دول مش اهلي اللي سابوني وانا عندي عشر سنين بعد ما اتيتمت ميبقوش اهلي اللي مسالوش عليا اذا كنت ميته ولا عايشه ميبقوش اهلي اللي سابوا لحمهم ومدوروش عليع بعد موت ماما وبابا ميبقوش اهلي اللي مجوش يعزوا في ولدهم ويشوفوا حفيدتهم ميبقوش اهلى انا بقالى ١٥ سنه معرفش عنهم حاجه ولا يعرفوا عنى حاجه وبعد ده كله جايين وبيقولوا انهم اهلى وعايزين ياخدونى هما فاكرنى لعبه لا هما مش اهلى انتوا بس اللي عيلتي انتوا بس ودلوقتى انتى كمان موافقه على الى قاله الراجل دا وهتسبيهم ياخدونى لا انا مش هروح ف اى مكان وقعدت علي الارض وهي تبكي بحرقه وحاطه ايدها علي وشها 
_ف الصعيد 
همام النصران وهو ينفخ الشيشه : ليلى هتيجى والدنيا هيتقلب حالها الى فات كوووم والى جاى كوم تانى 
نعمه مراته بغل: انا مش عارفه اى الهم دا ما كان الواحد مرتاح طلعتلى منين دى بس ياربي بت ساره هتيجى وتطلع المدفون وتكوش على الكل احنا لازم نلاقي حل ونخلص منها بسرعه
همام بزعيق : انتى اتجنيتى ولا اى يا مرا بقولك لسانك دا ميطلعش برا بوقك ابويا قال كلمته ومحدش هيقدر يعدل عليه وسابها وطلع
نعمة بعصبيه ومكر : هنشوف هنشوف انا ولا عيلتك يا همام
_نرجع لاسكندريه 
الجد وهو بيتكلم ف التلفون : فهمت ياعلى هتعمل اى مش عايز غلطه انت فاهم وقفل الكلام معاه وبص على ادم لقاه سرحان
الجد بعصبيه : وبعدهالك ياواد ولدى سرحان كيف العاشق من سعت ما نزلنا من عندهم  
ادم باحراج وتوهان : اسف ياجدى مقصدش بس كل الى شاغلنى ان ليلى شبه صورة جدتى اوى ولا انت اى رايك
الجد بحنين بيحاول يخبيه : الله يرحمها وبعدها اتكلم بصرامه اسمع يا ادم الى جااى صعب يا ولدى وانت عارف انك الوحيد الى بثق فيه ف احفادى عشان معدنك نضيف ومش طمعان زى الباقي وبرغم قوتك وقسوتك الى بتطلع للكل مش بتطلع ليا مش عشان خوف منى بس عشان عارف انك بتحترمنى ف انا عايزك تطلع قد الثقه دى يا ولدى فاهم
ادم بمشاعر مختلطه وشرود: فاهم فاهم يا جدى بس مش فاهم هو اى الاتفاق الى بينك وبين نسمه 
الجد : انا الى سبت ليلى عند نسمه السنين دى كلها
ادم بصدمه : ازاى امال قلت ف البيت انك بتدور عليها ومش لاقيها من زمان 
الجد بتنهيده : كان لازم اعمل كدا ليلى مكنش ينفع تقعد ف الصعيد 
ادم باستغراب : ليه 
الجد شرد ف الماضي وقال ---
يتبع....

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-