رواية اكتفيت بحبي لها كاملة جميع الفصول بقلم نور شريف

رواية اكتفيت بحبي لها كاملة جميع الفصول بقلم نور شريف


رواية اكتفيت بحبي لها كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نور شريف رواية اكتفيت بحبي لها كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اكتفيت بحبي لها كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اكتفيت بحبي لها كاملة جميع الفصول


رواية اكتفيت بحبي لها بقلم نور شريف

رواية اكتفيت بحبي لها كاملة جميع الفصول

 انت عارف يا ابوي ان كل كلمة بتقولها انا بسمعك فيها انا متجوز تلاته عايز اتجوز الرابعه وكمان صغيرة.

اي يا يونس هتعصي اوامر ابوك دي بت غلبانة ملهاش حد..

سمعتي الي سمعته يا بت انتي وهي هيتجوز الرابعة عشان يخلف منها الا مافي واحده فينا جابت ليه حتت عيل

عايزه ميتجوزش، ابوه زعلانن عشانه يا حبه عين امه..

خلاص يا ابوي انا موافق شوف هنتقدم ليها امته، وكتب كتاب لاكن انا مش هعمل فرح ومتنساش انها تكون بت بنوت غير اكده هي مش غلبانة هي اكده ضيعت شر*فها..

سلوي واقفة تشوف بيتكلو في اي: ياريتها ما تتدخل الست جوزها يتجوز عليها واحده ونا يتجوز عليا التلاته لا انا مسمحش بي اكده ابداً هروح اكلم امي.

اي يونس بتفكر في اي شاغل بالك: يا ولدي روق بالك انت لسه صغير اكيد من مرتاتك التلاته، ما طلقهم يا ولدي وسافر وعيش حياتك.

يونس بحب: انتي عارفه ياما ان مش عايز اسيبك ومش بقدر اقول لي ابويا لاء، عارف نفسك تشوفي ليا حتت عيل بس مفيش نصيب ان شاء الله العيل يبقي علي اي الرابعة..

السيدة حضنت يونس: بقاا اكده يا يونس ما تكشف يبني وشوف مش بتخلف ليه، ما يمكن العيب منك؟

يونس بضيق: ما بلاش الكلام الي يضايق ده ياما انا سايب البيت وماشي هروح لي ابوي ونروح نتقدم..

السيدة بحزن: ابوك ده الي هيوديك في داهية يا يونس يا ابن بطنيي كل ما واحده تصعب عليه يقول هجوزها لي ابني..

يونس جهز نفسه ورش برفان: واقفة علي الباب عندك بتعملي اي يا اية ادخليي؟

اية بحزن: رايح تتجوز عليا يا يونس زهقت مني؟

يونس: لا عاش ولا كان الي يزهق من اية، انتي عارفه ان بسمع كلام ابوي ومش بقدر اعصي كلامه، انتي عارفه يا اية انك لسه بنت ونا لسه صغير ومش رايد اي اطفال؟

اية بتوتر: بس مينفعش اكده يا زين ده انا مراتك وليك الحق تلمسني ونا عايزه النهارده تبقي ليلة دخلتنا.

يونس بضيق: انا ماشي انتو النسوان نكدية..

سلوي بمكر: اي يا يونس بيه مش نعرف الاخبار دنا القديمة تحلا تحلا المفروض تيجي وتقرب مني وتقولي انك زعلان علي الجديدة..

يونس بعد عنها: لا انا مش زعلان ان هتجوز دي؟

الحاج ابراهيم: يلا يا يونس عندنا مشوار مهم،

لسه بينزل علي السلم قابل درة، رايح فين يا يونس ومتشيك اكده ولا كان رايح تقابل عروسة مش عوايدك.

يونس بصلها بقرف من المنظر الي خارجة بيه: ادخلي استري نفسك، ملكيش دعوه بي اي حاجة تخصني وسبها ونزل.

في بيت الحاج فريد”

اجهزي يا بت والبسي كويس يونس جاي يتقدملك..

سامية بحب حضنتها: انتي عارفه ان مش هغصبك علي حاجة يا قدر وانك لو مش عاوزه مش هنوافق ونا هبعت السلام بس لم يوصل واقول لي ابوكي يقول ان قدر مش موافقة..

يونس دخل البيت مع ابوه وسلم علي الحاج فريد:

ازي حضرتك يا عمي

بخير يا ابني الحمدلله شرفتونا..

يونس بتوتر: الصراحة يا عمي انا طالب ايد الانسة قدر..

قدر بعياط: ونا مش موافقة اتجوزك
  اسمعي يا بت انتي لا عاش ولا كان الي ميسمعش كلامي، ونا مش هتجوز غيرك كتب الكتاب النهاردة بليل،

لو ابوكي مش موافق هيتحاسب علي عدم موفقته..

قدر بصت مكانه وهو ماشي: شايف ياا ابوي عنده هيبة، ونا خايفة عليك و هوافق اتجوزه بس هقعد مع الضراير هناك؟

فريد بحزن: مش هقدر ارفض ده يونس بيه البلد كلها بتحكي عنه بي الخير وافقي يا بنتي وارضي بنصيبك..

امها قربت منها: انا سمعت انه محبش ولا واحده، وسمعت ان مش رايد منهم اي عيل يشيل اسمه، ممكن تكسبي قلبه وتجيبي الطفل الي السيدة نفسها فيه حماتك طيبة، ونتي لو كسبتي قلبه هتعيشي في هنا يا قدر..

قدر بتفكير: انا هوافق عشان خاطر ابويا وبس؟


يونس بعصبية: بقا دي ترفضني فاكره نفسها مين، هندمها علي كلامها الي يسم ده؟

سلوي بخبث حضنت يونس: مالك يا سي يونس اي الي معكر دمك اكده، هي المحروسة لحقت..

يونس بضيق: ابعدي عني يا سلوي دلوقت مش طايقك ولا طايق نفسي..

درة بدلع: يونس ربنا يهنيك بيها ونفرح ليك يا حبيبي، وبصت لي سلوي بقرف العقارب بتبان علي اصلها انا ماشية..

اية قاعدة في اوضتها بتعيط فجاة يونس دخل عليها: بلاش عياطك الماسخ ده انتي عارفه ان محبتش حد ومش عايز اقرب منك او من غيرك اهدي والا هطلقك.

اية بحزن: يا يونس انت عارف ان بحبك ليه تكسر قلبي اكده وتتجوز عليا..

يونس ضربها بلقلم: عايزة اكسر كلمت ابويا عشان حرمة انتي طالق يا اية وياريت تروحي عند ابوكي ومتعتبيش باب القصر هنا ابداً..

اية بعياط: ماشي يا يونس هيجي يوم وهتتدفع ثمن القلم غالي اوي؟

يونس نزل عند درة لاقها قاعده قدام المراية وبتتزين: يونس اي جابك عندي يولد الغلابة مش عوايدك تنزل اهنا..

يونس جاي اروق دماغي من الحريم: عارف انك هتروقي عليا، شغلي اي حاجة وارقصي؟

درة بخبث: ياه يا زين بقالك شهور مدخلتش عليا الداخلة دي، بس انا ليا حق فيك زيهم كل يوم سلوي بتقول انك عندها..

يونس بضحك: سلوي كيادة بتتضحك عليكي انا وسلوي مفيش حاجه بنا ومش هحقق الي نفسها فيه انا طلقت اية..

درة بصدمة: اي الكلام الماسخ ده يا يونس اية البت الغلبانة؟

يونس بضيق: اقلعي يا درة؟

درة بتوتر: اي يا يونس ده لازم يكون بمزاجي.

يونس بخبث: بقولك اقلعي يا درة يعني تقلعي.

درة بتوتر: انا هروح اشوف حماتي عايزة اي؟

يونس شدها وقربها لي حضنه: لم اكون رايدك تكوني تحت طوعي يا درة، زقها علي الارض ولا انتي خايفة من حاجة؟

درة بلعت ريقها: لا يا يونس هخاف من اي خالي الموضوع ده في الروقان..

يونس ضربها بلقلم: كنت بتعملي اي امبارح يا درة.

درة بتوتر:*******
انت بتشك فيا يا يونس ده انا درة مرتك، عايز تلمسني انا قدامك وموافقة علي كلامك..

يونس سابها وطلع عند سلوي لاقها بتكلم امها بس واضح انها بتتكلم في خصوص البيت وقف يسمع بتقول اي..

سلوي بمكر: اه والله يا اما زي ما بقولك، هيتجوز الرابعة عارفة هيتجوز البت قدر بت العمدة، ويونس اي شئ ابوه بيقول عليه بيسمع كلامه، انا بفكر اطلب الطلاق ”

امها بمكر: يا بت تتطلقي اي لازم يندم علي الجوزاة دي لو حملت سق*طيها، والمشاكل بينهم وبين ضرايرك.

يونس فتح الباب وهي بتتكلم وبصلها من فوق لي تحت بخبث: بتكلمي مين يا سلوي؟

سلوي بتوتر: بكلم امي في موضوع مهم..

يونس فتح الدولاب وخرج بدلة كحلي وسابها ودخل الحمام: حضري الجزمة والبرفان علي اما اطلع..

سلوي بتوتر: حاضر يا يونس خمس دقايق والحاجة تكون جاهزة؟

يونس دخل الحمام كان بيفكر في قدر الي وقفت في وشه بجراءة مش هسيبك في حالك يا قدر..


يونس خرج لبس البدلة ورش البرفان لاقي سلوي بتفرك في ايدها بتوتر: مالك يا سلوي مش علي بعضك كده في حاجة..

سلوي بتمثيل: كده يا يونس لي المرة الرابعة وكمان متشيك وكأنك فرحان انك هتتجوزها غير درة و غير اية..

يونس بصلها بقرف وسابها وركب العربية..

قدر لبست خلخالها وفستانها ونزلت الطرحة علي وشها:

هتتجوزي يا قدر جه اليوم وشوفتك عروسة..

قدر بصتلها بحزن: لا حبيت ولا اتحبيت يلا يا اما ننزل..

قدر نزلت وخلخالها بدأ يرن في القصر و يونس بص عليها وهي نازله الطرحة نازلة علي وشها وهو بيحاول يشوفها..

الماذون بدأ يكتب الكتاب ويونس بيفكر ازي يندمها علي عملتها وقرر ينتقم من سلوي ويخلف من قدر فاق علي صوت الماذون وهو بيقول: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير “.

قدر دمعتها نزلت، يونس مسك اديها وودعت ابوها وامها وركبت معاه في وسط صوت الزغريط والاغاني الي شغالة بصت لي يونس بخوف: ممكن نمشي من هنا؟

يونس مشيي بي العربية وبصلها بقرف: عايزك متخرجيش من البيت غير باذن امي خط احمر مش عايز مشاكل مع اي واحده فيهم او بي الاصح مش عايز اشوف وشك.؟

قدر بصت لي الشباك وراحت في النوم:

يونس بص علي ملامهها وهي نايمة وعيونها ورمة من العياط وشعرها البني نازل علي وشها فجاة كان هيخبط في عربية تانية: اي يا يونس بدأت تحبها..

يونس وصل البيت شالها كانت درة و سلوي واقفين يشفوها، درة كانت فرحانة بيها وسلوي بتبصلها بقرف”

درة بحب: الف مبروك يا يونس عايزين نشوف عيالك..

سلوي بخبث: الف مبروك يا سي يونس عايزة افرح بيك..

يونس طلع حطاها علي السرير وفوقها: قومي يلا البسي اي حاجة اللبس في الدولاب ونا هنزل اجيب اكل وراجع..

قدر فتحت الدولاب بي احراج لاقت هدوم مكشوفة، قفلت الباب بسرعة يلهوي انا مش هلبس كده، طلعت بجامة واخدت حمام خرجت لاقته بيشرب سجارة ومركز علي جسمها ”

قدر بتوتر: انا خلصت لو هتتدخل الحمام؟

يونس: تعالي عشان تاكلي وتنامي..

قدر قربت منه ولسه بتقعد زقها علي الارض وشد شعرها، بتقولي ليا مش عايزة اتجوزك ليه شايفة ان راجل ناقص رجل ولا عين انطقي؟

قدر بعياط: عشان مش بحبك ”

يونس بخبث: عندنا في الصعيد مفيش حاجة اسمها حب انا رايدك يبقي لازم اتجوزك ونا رايدك دلوقت..

يونس بيبص تحت لاقي اهل الصعيد واقفين عايزين المنديل

طبعاً شوفتي الي فيها انا رايدك وهم عايزين شرفهم..

قدر بتوتر: طب و مرتاتك يا يونس؟

يونس قرب منها وطبع بوسه علي شفايفها وبدأ في عالمهم الخاص ”

تسكت شهرزاد عن الكلام المباح انتو عارفين ان انا مؤدبة،

الحقوني الحقوني سلوي بنت الحاج كامل عايزة تق*تلني مراة ابني عايزة تموتني، يا يونس يا حاج يا درة الحقيي..

سلوي بتوتر: اي يمرأ يا خرفانه انتي اي الكلام الماسخ الي بتقوليه ده، محدش يصدقها، انا عمري ما اعمل كده..

السيدة بحزن: يا انا يا هي في البيت ده يا يونس تروح عند ابوها غضبانة مترجعش اهنا غير لم تعتذر علي الي عملته..

قدر وقفت علي السلم بتوتر وقالت في نفسها: من اول يوم وفي خناق امال لم اكمل شهر هيق*طعو بعض لا اله الا الله..

يونس بعصبية: يلا يا سلوي لمي هدومك وروحي عند ابوكي لحد ما امي توفق..

سلوي بمكر: طلعت علي السلم شافت قدر واقفة علي السلم قامت زقها وقالت، دي اول قرصه ودن يا يونس بعد اكده هتشوف العذاب الوان، مبروك يا حلوة علي الجواز..

قدر وقعت من علي السلم بوجع، درة بصويت: بسرعة يا يونس جسمها بينزف، يلا هروح معاك المستشفي.

السيدة بقلق: يلا يا يونس البت ضعيفة ممكن تموت فيها..

يونس شالها وطلع علي العربية بقلق: درة ركبت معاه والسيدة بيحاول يفوقها..

في بيت العمدة”

قلبي مش مطمن يا فريد بتي فيها حاجة بسرعة يلا نروح البيت هناك او اتصل بيها يلا يا راجل انت..

فريد بقلق رن علي يونس:

يونس بتوتر: عمي فريد بيرن؟

السيدة بتوتر: قول ليه يا يونس اكيد حاسس بي بنته؟

يونس: ايوه يا عمي اخبارك اي؟

فريد باستغراب: انا بخير يا ابني، ام قدر عايزة تطمأن عليها؟

يونس تعالا علي مستشفي المركزي احنا هناك..

فريد بصدمة: ليه قدر مالها؟

يونس لم ترجع يعمي هتعرف كل حاجة؟

وصل المستشفي دخلوها عملية بسرعة:

الدكتور بقلق: هي عاملة حادثة؟

يونس بتوتر: لاء دي واقعة بسيطة يا دكتور قوم بي الازم..

الدكتور اخدها اوضة العناية وبدأ يشيل الجروح الي في وشها وجسمها ولكن الصدمة تعرض جسدها لي نزيف داخلي..

يونس بقلق من شكل الدكتور الذي لا يوحي بي الخير:

في اي يا دكتور مراتي مالها؟

الدكتور: الحالة وضعها سئ جدا، عندها نزيف في جدار المعدة، ولم النزيف يقف محتاجين متبرعين اكتر من واحد الحالة هتفضل هنا مدة اتفضل يا يونس بيه؟

ام قدر بصدمة حطت ايدها علي قلبها من كلام الدكتور:

ام قدر بحزن: يا مرارك يا قدر انتي اتجوزتي امبارح اكيد عين وصبتك، بصت لي درة الي باين عليها الحزن انتي درة مش صح؟

درة بحب: ايوة يا حجة انا درة مراة يونس؟

ام قدر: هربتي من اعمامك واتجوزتي يونس يا بت الغالية..

درة بستغراب: انتي تعرفي امي؟

ام قدر: الا اعرفها بس ابوكي كان معذبها وطفشت سمعت ان ابن عمك كان عايز يتجوزك؟

درة بفضل عمي الغالي اتجوزت لي يونس رغم اكده مفيش في قلبي ذرة كره لي قدر بلعكس انا وهي نبقي اكتر من اخوات قربي كده هقولك حاجة: وبعدين يونس بيحب قدر بس مش معترف..

ام قدر بصدمة: بيحبها ازي يا درة ونتي مش بيحبك؟

درة لا يونس مش بيحبني انا الي بيحبني اخو يونس بس انا مش حبيت ولا يونس ولا حد فيهم..

ام قدر بصدمة: اخو يونس بيبص لي مراة اخوه؟
اي الكلام الماسخ ده يا درة بتقولي ان يامن بيحبك، كيف وهو مسافر بره وميعرفش حاجة عننا وبعدين كيف..يبصلك ونتي مراة يونس الغالي..

يونس بخبث: واقفين مع درة في اي ياما مش عوايدك تزعقي لي درة بتقولي انها مراة الغالي وغلبانة وطيبة في اي وبص لي درة بشر.. لو عرفت انك عملتي مشاكل هطلقك..

درة بحزن سابت المستشفي وركبت وراحت الدار، بس خطر علي بالها فكرة ازي تكشف يامن وتقول انه فعلا بيحبها..

في بيت اية ”

هتفضلي قاعدة اكده يا اية..

مش شايفة انا عياطك مش جايب حاجة هو لو بيحبك.. كان زمان جايي وراكي جري ده انا هجبلك احسن من الصعيد كلها هجوزك في البندر هناك في تحضر شوية وهتلاقي واحد يستاهل جمالك يا بت قومي شغلي اغاني وارقصي..

اية بخبث:والله هدفعه تمن القلم غالي اوي بقا انا اية بت الصعيدة اضرب بي القلم انا الكحل الي في عيوني كان بيسحرر شباب الدار كلها.. ماشي يا يونس يا ولد الغلابة..


سحر بمكر: قولتلك يونس ده مش را..جل في كلمته اي بت عجبته بيتجوزها ولا اي يا بت يا اية؟

اية بحزن: يونس كان بيحب قدر ياما وعايز يخلف منها، اتجوزنا عشان ابوه كان رايد اكده، يونس يوم الدخلة عشان ميحصلش بنا حاجة، جاب سكي..نة وعمل كعب رجلي وبعت المنديل عشان الشرف..

سحر بستغراب: يونس يعمل اكده طب وسلوي و درة البت دي اكيد حصل بنهم حاجة البت حلوة ومهتمية بنفسها كيف، ازي مش مال ليها بس ان جيتي لي الحق البت قدر كل اهل الصعيد عايزين يتجوزهها..

اية: انتي بتقطمني ياما سيبني انام عشان تعبانة شوية، بقيت انا الوحشة بنت الكلبة السوداء في الاخر مش هرحم قدر دي ابدأ وغمضت عنيها..

في المستشفي ”

يونس بيه احنا وقفنا النزيف..محتاجين نقل دم بكرة علي الاقل، يكون في خمسة جايين يتبرعوا، غير اكياس الد”م الي هنا هي مش هتفوق لانها، يعتبر في غيبوبة، صحيح يا يونس بيه مراة حضرتك لازم ليها اكل صحي طول حياتها واهتمام بيها كويس..

يونس بقلق فتح الباب ودخل بص علي وشها الذي تحول من وجه ابيض صافي الي وجه شاحباً وقد يظهر عليها التعب..

قدر انتي سامعة، انا يونس؟

ام قدر فتحت الباب عليهم بسرعة بتي يا يونس حصلها اي..

مسكت ايدها بحنان الام وقالت: بقا اكده يا قدر توجعي قلبي عليكي من اول يوم..

عند درة”

طلعت الدار ومسكت تلفونها بقلق:

لازم يعرفوا انك قولت بتحبني مستحيل اطلع كذابة ده انا درة

فجاة يامن رد عليها بحب.. درة وحشتيني كنت منتظر منك

المكالمة دي.. اي القطة بلعت لسانك…

درة بتوتر: انا مش رن عليك عشان اقولك ان موافقة علي كلامك حتي لو يونس طلقني مش هتجوزك يا يامن..

يامن بضحكة خبيثة: انتي رنه عليا عشان تقوليلي الكلمتين دول يا درة طب حلفان علي حلفانك هتجوزك وهعمل اي حاجه عشان اتجوزك وهطلقك من يونس، كمان عارف ان يونس مش لمسك..

درة بقلق: ونت عرفت منين، اوعا تكون فاكر ان ملمسنيش عشان انا بحبك.. يونس ميعرفش اذا كنت بحبك او لاء..

يامن بخبث: قصدك ان مش عندك مشاعر اتجاهي يا درة

درة بتسرع: لا ولا انت ولا يونس في مشاعر..

يونس عشان بيحب قدر هيطلق سلوي وانا لو بعد عني مش همشي من البيت هنا انت عارف عمي ممكن يقتلني..

يامن الحاج اشرف.. هو الي بيقول كلمته، كلامه سيف علي رقبتي.. انا هتجوزك يا درة اقفلي..

درة بضيق قفلت في وشه: مصمم ان هبقي ليه ده مجنون اكيد هروح اشوف البت سلوي في البيت ولا مشيت ”

سلوي واقفة علي باب الاوضة بتسمع بخبث:

بقا يامن بيحبك يا درة ناس ليها حظ وناس ليها فقر، ما صحيح اهتمامك لي نفسك هو الي مجنن الرجاله عليكي يا ناق’صة..

درة بعصبية جابتها من شعرها تحتها: سلوي انتي افعالك مش عجباني الفترة دي اظبطي نفسك قومي يلا امشي من اهنا..

سلوي بوجع: ابعدي عني يا ناق’صة انتي ناق’صة رباية وجايه تعلميني الادب..

درة شدتها من شعرها بوجع: انا ناق’صة يا حرباية يا غلوية من دلوقت انا هقف ليكي ولازم يونس يطلقك..

يونس بعصبية: درةةةة
  اول مرة يونس يتعصب اكده بصيت في عين سلوي بتركيز”

بعدها ضربتها في بطنها بوجع: دي عشان اعمالك، اي حاجة هتعمليها بعد اكده انا الي هحسبك وخافي مني بعد اكده..

سلوي بتصرخ اثار الضربه: مش هرحمك يا درة هقول لي يونس علي الي بينك وبين اخوه..

درة بتوتر: اي الكلام الماسخ ده يا سلوي انا مش خاينة زيك ولا تحبي اسمع كل حاجة عنك في الدار كله وهتبقي فضي”حة بجلجل والي ميشتري يتفرج عليكي..

سلوي بقلق: نبقي نشوف مين القوي يا درة ولو انتي متربية مع رجالة، انا متربية في الشارع..

يونس واقف يسمع ليهم: درة اقفي عندك، قاعدة بتعملي اي في الدار يا سلوي مش قولتلك امشي من اهنا..

درة بتوتر: بدور علي متبرعين يا يونس ولقيت مرتك اهنا بتتسمع عليا ونا بكلم اخوك عشان التبرع وغمزة لي سلوي بقرف..

سلوي قامت بوجع قربت من يونس وحضنته قدام درة “..

درة بضحك: الحرباية فاكرة ان هغير وهتخانق مع يونس،

يونس بص لي درة وغمزلها بضحك: يا كيدهم يا فوفا..

سلوي بتمثيل: سامحني يا يونس، انا مش كان قصدي اذيها كان وقت عصبية وغيرة عشان مهتم بيها..

يونس ضربها بلقلم صوته سمع الدار كله:


درة بلعت ريقها بخوف يا مرارك يا سلوي يونس مش هيحلك..

سلوي بصدمة من شدة القلم: انت بتضربني يا يونس؟

يونس بعصبية: واكس’ر رقب*تك كمان الي هيقرب من قدر مش ليه عندي غير الق*تل سامعة لمي خلقاتك يا سلوي واطلعي بره كلمة كمان و هطلقك..

يونس سحب درة من ايدها: عايزين متبرعين يا درة لو انتي نفس نوع دمها اتبرعي ونا هسأل علي ناس..

في المستشفي”

الدكتور خرج من الاوضة بسرعة محتاجينن متبرعين فين يونس بيه.. المدام في حالة خطر..

ام قدر بصدمة: بتي سليمة يا دكتور، قولي انها هتعيش، بتي سليمة صح، قدرر مليش غيرك متسبنيش..

السيدة قعدت علي الارض بحزن وبدأت تكلم نفسها:

لا اكيد انا هروح اتبرع ليها يا دكتور انا عايزة اتبرع..

يونس دخل اول ما شاف امه علي الارض بص لي الدكتور بصدمة: هي قدر مالها يا دكتور انا جبت متبرعين..

المتبرعين دخلُ اوضة سحب العينات، والدكتور وصل الد*م بجسمها وبدأ جسمها يرجع لي الطبيعة تاني..

يونس بفرحة: الحمدلله يارب انها بخير..


ام قدر سجدت علي الارض بفرحة: مش عارفه اشكرك ازي يا يونس لولا مسعدتك كانت مش قادرة اقولها…

يونس اخد امه وقدر وام قدر علي الدار وفجاة قالت ام قدر:

انت ليه متزوج كتير يا يونس وليه مجبتش ولا عيل ليك؟

يونس بتوتر: ده نصيب يا ام قدر والقلب وما يريد..

ام قدر: ده القلب يحب مره ميحبش مرتين؟

يونس بضحك: ما قلبي حب مرة واحده بس يا مراة عمي؟

ام قدر بصت لي درة الي مبسوطة من كلام يونس:

والي قلبك حبها هي درة، سمعت ان يامن بيحب درة؟

يونس ابتسم وبص لي درة الي بتفرك في ايدها بتوتر:

درة بصدمة: انت قابل علي نفسك اخوك يبصلي يا يونس، كلامك مش ليه طعم بص في السواقة..

يونس ابتسم: مع الوقت هتعرفي ابوي كان ليه حكمة انك تبقي مراتي وان درة تبقي مراتي و سلوي دي ابويا مش بفهم..

درة بضحك: سلوي دي انا هربيها علي يدي..

ام قدر عرفت ان يونس اتجوز قدر عن حب، و درة مفهمتش اتجوزها ليه ولا سلوي لاقت السيدة فرحانة وعارفة كل حاجة..

يونس راح البيت لاقي يامن قاعد مع الحاج وبيشرب قهوة:

اي جابك هنا يا ابن بطنيي جيت اهو مش تسافر تاني..

يامن بحب حضن امه ولكن عنيه جت في عين درة الي واقفة بتوتر غمزلها بحب وقالها بصوت واطي: وحشتيني..

درة برقت بي عنيها بصدمة: لولا بحب امك كنت شتمتك وطلعت اوضتها من الكسوف..

يامن ضحك بحب: هوقع قلبك يا مراتي..
 يونس بيه مطلوب القبض عليك في تهمة الاعتداء علي الانسة اية بنت العمدة و ده اذن من النيابة ”

يونس بعصبية: وفين الكلام الي يثبت ان تم الاعتداء عليها، فين الدليل يا حضرة الظابط..

الظابط بخبث: هتعرف كل حاجة في القسم يا يونس بيه اتفضل معانا..

يامن بستغراب: الحكومة بتعمل اي في بيتنا يا يونس..

الظابط بتتدخل: يونس اعتدي علي اية بنت العمدة وعملت فيه بلاغ والحكومة لازم تتصرف؟

يامن: فين الدليل الي يثبت اول حاجة انها انسة، تاني حاجة ان تم الاعتداء عليها؟

الظابط سحب يونس، السيدة صرخت علي ابنها..

ابني يا يامن في اي الي حصل، درة بخوف: في اي يا مراة عمي بتصرخي ليه؟

السيدة بحزن: من يوم ما قدر دخلت البيت وكل يوم مصيبة..

يامن خرج ورا يونس وركب معاه السيدة قعدت بحزن علي الي بيحصل، من يوم ما دخلتي الدار يا درة واحنا سالمين مفيش اي مشاكل حصلت ربنا يخليكي لينا..

سلوي بخبث لبست وراحت لي قدر المستشفي؟

الف سلامة عليكي يا مراة الغالي، انا اسفة يا قدر انتي عرفه ان بحب يونس ومن الغيرة عملت اكده..

قدر بتبصلها بستغراب: انتي مين و يونس مين هو انا فين؟

سلوي: يونس جوزك يا قدر انتي وقعتي من علي سلم الدار و جيتي المستشفي..

قدر غمضت عنيها واستسلمت لي النوم فجاة صرخت..

عقلها افتكر اي الي حصل فتحت عنيها بصدمة وشافت سلوي قاعدة: انتي بتعملي اي فين يونس هتق*تلني اخرجي بره انا بكرهك اخرجي..

سلوي بصت ليها بقرف وفتحت الباب وراحت عند امها،

امها بمكر: اي يا اخر صبري عملتي معاها اي..

سلوي بمكر وهي مغمضة عنيها، ضربت الحقنة في المحلول،

ضربات قلبها هتبقي سريعة واحتمال يجيي ليها جلطة..

امها بصدمة: اي الغل ده يا سلوي بتكرهي قدر اكده،

سلوي سكتت وبصت لي امها: موتها هيبقي علي يدي..

في القسم ”

اية قاعدة وباين علي وشها اثار ضرب وايديها عليها كدمات، وبتمثل التعب: اكده يا يونس تعمل في مرتك اكده؟

يونس: انتي مش مراتي يا ست انتي، انتي مطلقة وحطي في دماغك ان ملمستكيش سامعة والمحضر ده لو هلف الدنيا بيه مش هرجعك ليا تاني، انتي خبيثة اوي..

اية بصت ليه بخبث وقربت منه ومسكت ايده: اية الزمي حدودك انتي نسيتي نفسك ونسيتي انا ابقي مين، يامن هيحل القضية ويلبسك تهمة تقعدي في السجن طول حياتك..

اية بصدمة: هو يامن رجع من السفر؟

يونس: بظبط ونتي عارفه اخويا واصل ممكن يعمل فيكي اي انتي وعيلتك كلها يا بنت العمدة؟

اية قامت بصدمة: انا هتنزل علي المحضر يا باشا؟

الظابط بستغراب: هو يونس بيه هددك بي حاجة يا اية؟

اية بتسرع: لا لاء افتكرت انا اصلا مطلقة، مش انسة يونس يبقي ابن بلدي ومستحيل يعمل اكده، ولا اي يا يونس..

يونس بخبث: الظاهر اقدر امشيي ونت حسابك مع اية يا حضرة الظابط وغمز لي اية بمكر، ناس مش بتيجي غير بلعين الحمرا..

في المستشفى ”

قدر بوجع: قلبي ماله اكده حسه ان عندي ضيق تنفس..

الدكتور دخل يطمن عليها: حس انها مش قادرة تاخد نفسها، مالك يا مدام يونس بيه، حسه بوجع..

قدر بوجع: قلبي يا دكتور ضربات قلبي سريعة..

الدكتور بيبص علي المحلول لاقي في د*م مين الي دخل الاوضة ونا مش موجودة، عملية نقل د*م خطأ..

بسرعة وقف الد*م الي بينزل جسمها وعطها حاجة مضددة..

يونس خرج من القسم علي المستشفي:

دماغ الحريم دي يا يامن غريبة عشان ترجعلي البس في تهمة؟

يامن بضحك: الا انت عملت اي مع اية عشان اكده اعتزلت المحضر..

يونس: قولتلها انك نزلت من السفر وممكن تدخلها السجن فاكر لم كنت صغير وتلعب معاه كنت بتوقعها في مشاكل، من يومها ونت نقطة ضعفها بتخاف منك..

يونس: انت نازل عشانها بقا؟

يامن: اكيد ده انا غيران اوي عليها منك لم بسمعها بتقول انك جوزها بضيق..

يونس: انت عارف انها مش بتحبك كلها كام يوم وهطلقها لم قدر تقف علي رجليها اكده هطلقها..

يامن: وسلوي الحرباية؟

يونس: لا الحرباية دي هتفضل في البيت لما قدر تاخد حقها..

يونس وقف قدام المستشفي لاقي قدر بتتحاول لي مستشفي تانية نزل من العربية بسرعة: قدرر؟

يتبع رأيكم في شخصية يونس و يامن، قدر و درة، طبعاً سلوي ثعبان 🐍..
انت اخد مراتي علي فين يا دكتور؟

قدر فتحت عنيها بضعف: يونس انت فين انا بخير متسبنيش..

يونس ركب معاها الاسعاف وطلع علي المستشفي..

قدر فتحت عنيها ومسكت ايد يونس بحب:

متخفش انا موجودة وجمبك انا حسه ان بخير.

قدر شالت المحلول من ايدها وقعدت: قوله يا يونس يوقف عشان اروح معاك البيت انا بخير قوم يراجل..

يونس وقف الاسعاف وشالها وركبها العربية مع يامن وصلها البيت ونا في موضوع كده هشوفه واجيلك..

عملتي اي يا اية في المصيبة، يونس جالي البيت وقال:

انك تبعدي عنه والا هيعيشك في سواد طول حياتك..


اية بحزن: ولا حاجة ياما شوفي العريس الي جاي يتقدم انا موافقة اقعد معاه..

امها بحزن علي حالتها: دخول يونس في حياتك كان اختبار يا اية متقلقيش كله الي ربنا كاتبه ليكي خير ونا هكلم اهل الرجل يدخلو البيت من بابه قومي خدي دش وروقي عشان الراجل يعجب بيكي..

يا اهل الدار يا الي اهنا مش مرحبين بيا، انا زهقت من قاعدة بيت ابويا، والست ملهاش غير بيت جوزها ولا اي يا حماتي..

السيدة بعصبية: اي الي جابك اهنا يا عره النسوان جايي تخربي بيتي تاني والله لا يونس يطلقك ونخلص من قرفك يا عقربة…

سلوي بتمثيل الزعل: اكده يا حجه انتي ام الغالي وبعدين اوعدك هتغير واي حاجه هتقولي عليها ابقي مطيعة فيها..

درة بخبث نزلت علي السلم: نورتي يا ضرتي الدار بتشع نور لم جيتي هاتي البخور يا حماتي والله البيت ما لي حس من غير سلوي ولا اي يا اما.

سلوي بضيق: امال فين رجالة البيت عرفت ان الحاج سافر يعمل حج، ويونس اكيد عند مراة الجديدة..


يامن دخل بي قدر:

قدر رجعت تاني يا امي ربنا قومها لينا بسلامة.

السيدة بفرحة زغرطط: يا الف نهار ابيض يا الف نهار مبروك يا فرحة تمت، الحمدلله علي سلامتك يا غالية..

سلوي بمكر قربت منها عشان تحضنها:

الحمدلله علي سلامتك يا مراة الغالي، حلوة قرصت الودن بتاعتي لسه هتشوفي العجب الوان معايا.

قدر رفعت حاجبها اتجاه درة: اي يا درة مش هتسلمي علي صحبتك نستيني ولا اي يا بت..

درة حضنتها بحب: الف سلامة عليكي، ايدي في ايدك كده عشان نوقع سلوي بشر اعمالها دي مش ناوية علي خير ونا عشان جمبك وبحبك هساعدك..

قدر طلعت اوضة النوم حضرت الحمام و لاقت يونس بيفتح الباب: خليك بره شوية يا يونس و لم اقولك ادخل..

يونس بخبث: انا ادخل اي مكان بمزاجي، حمدلله علي سلامتك يا مراتي..

يامن شد درة من ايدها بخبث:


تعالي يا درة عايزك مش تقولي مش جايه..

درة طلعت معاه لاقته طالع عند يونس: رايح فين يا يامن دي اكيد جايه تعبانة، بكره نبقي نطلع ليهم..

يامن بخبث: افتح يا يونس عايزك في حاجة ضروري..

يونس فتح الباب بقلق: في اي يا يامن..

يامن: ارفع يمين الطلاق علي درة..

قدر بستغراب: و هي درة عملت حاجة عشان يطلقها..

يونس لاقي درة دموعها بتنزل بسرعة: مش عايزة تتطلقي يا درة، انتي بتحبيني؟

يامن بعصبية: كيف بتحبك اي الكلام الماسخ ده درة بتاعتي مستحيل تبقي لي غيري طلقها يا يونس..

يونس بتوتر:*****
قدر بتسرع اسكت يا يونس متجرحش مشاعرها بطريقة دي..

تعالي يا درة لم تحبي تتطلقي، يونس راجل وهيوافق علي كلامك..

يامن بعصبية: طلقها يا يونس، بقولك طلقها..

درة بتسرع: طلقني يا يونس؟

يونس نفخ بضيق: انتي طالق يا درة و ورقتك هتوصلك..

يامن بفرحة: اربعين يوم بظبط يا درة و هتبقي ليه، جهزي نفسك عشان هتسافري معايا..

درة نزلت بحزن وقفلت الباب علي نفسها:

محدش حاسس انا جوايا اي، لو يامن عرف ان مش ب*ت بنوت مش بعيد يقتلني كل ده بسبب حسن ابن عمي انا بكرهم..

عند سلوي”

لاء انا مش هسكت غير لم اجيب حقي من درة، و قدر حسابي معاه بعدين..السيدة واقفة مراقبه تحركاتها:

بتعملي اي عندك يا سلوي في المطبخ لي مين العصير ده؟


سلوي بتوتر..ده لي يونس و قدر، انتي عارفه الجو حر و محتاجين اي عصير ساقع..هاتي العصير ونا طالعة لي يونس فوق..

سلوي بتسرع: مش عايزة اتعبك يا حماتي انا طالعة فوق لي قدر اشوف هي بخير ولا لاء..

السيدة: انتي نسيتي نفسك ولا اي يا سلوي، انتي الي عاملة في قدر اكده و طالعة تشوفي خبرها، العصير ده في اي؟

سلوي مسكت سكي*نة وقربت منها ابعدي عن سكتي عشان تعيشي في البيت ده..

السيدة بخوف: بلعت ريقها..حاضر..

قدر بحزن: مش عارفه حسيت درة مش عايزك تتطلقها..معقولة تكون بتحبك يا يونس، بس يامن باين عليه بيحبها..

يونس: درة خايفة من حاجة، الي اعرفه انها بتقابل ابن عمها حسن الي بتحبه، بس هو لعبي بتاع حريم مش بيحبها..

قدر بصدمة: الا اتجوزتها ليه ما يمكن كان يتجوزها ومع الوقت يحبها، ابوك غصبك تتجوزها..

يونس: كل الجوازت كانت غصب الا جوزي منك، انا كنت بحبك ومتابع كل اخبارك..

سلوي بخبث خبطت علي الباب:

اتفضل العصير يا يونس انت وقدر..

يونس بشك: مش عوايدك اي الحب الي حصل فجاة ده..

سلوي بتوتر: قولتلك انا هتغير اتفضل..

السيدة طلعت بسرعة: قدر العصير فيه س*م ابعدي..



يونس استني يا قدر: اشربي من العصير بتاعي و بتاعها يا سلوي..لاء انا شربت تحت في المطبخ مش عايزة وبعدين اي الكلام الماسخ ده يا حماتي انتي وقفتي ونا بعمل العصير..

يونس بعصبية: اشربي يا سلوي بسرعة؟

سلوي بتوتر مسكت كوباية قدر وقبل ما تشربها:

قدربعصبية عايزه تموتي نفسك بي اعمالك..

سلوي بلعت ريقها وبصت لي يونس الي عروقه برزت من العصبية: سلوي اطلعليي بره انا لحد دلوقت ماسك لساني، يلا لمي هدومك وامشي والا هطلقك لسه باقي ليكي فرصة واحده..

سلوي نزلت علي رجل قدر: ونبي يا قدر سامحيني مش هعمل اكده تاني ده الشيطان ونتي عارفه والله انا طيبة مش عايزة اروح عند ابويا هعيش خدمة تحت رجلك ابوس رجلك..

قدر بعدت بقرف: ابعدي يا مرا انتي اي الي بتعملي ده حاولتي كام مره تق*تلني ونا ليه حق ويوم هاخد حقي بي القوة..

يامن بخبث دخل عليها الاوضة لاقها قاعده علي الارض وعنيها ورمة من العياط: مالك يا درة فيكي اي..

درة بخضة: اي جابك هنا يا واكل ناسك اطلع داخل اوضة واحده ست، معرفش انك اكده..

يامن قرب منها بضيق: انتي عارفه ان بحبك اي المعامله دي يا درة اي واكل نفسك فاكره ان شبه اعمامك وابن عمك حسن الي اكل ورثك ورماكي انا مش زي حد..


درة بعصبية: انت تتطول تبقي زي حسن ده بيحبني بس عشان عمي مقدرش يتجوزني ليه بتقول انه بيكرهني..

يامن ضربها بي القلم: درةة حدودك معايا في الكلام انا مش زي حد مش عشان بحبك تعملي اكده..

درة: بس انا مش بحبك هو عافية؟

يامن: اي حاجه انا رايدها بتبقي ليا..

درة بتوتر: انا مش بت يا يامن؟

يامن بصدمة: بتقولي اي؟
 لو قربت مني يا يامن هموت نفسيي ابعد عني؟

يامن بعصبية: ياريت عشان انتي مبقتيش تلزميني، اعملي الي انتي عايزه يا درة ارجعي لي حسن و عمامك تاني، اكيد حسن اخدك بي رضاكيي.

دؤة بلعت ريقها بخوف: لاء يا يامن هو الي اغتص”بني، وكان ابوه عارف الي بيحصل وسمع صوتي ونا بصرخ وكان بيضحك بصوت عالي اوي..

يامن قبل ما يمشي بصلها: كنت فاكر ان حفظت عليكي يا درة بس للاسف خدعتني انا هسافر النهاردة سلام..

درة قعدت علي الارض وافتكرت اي الي حصل اليوم ده..

فلاش باك *

بجد يا حسن ابوك وافق نتجوز، كيف وعمي قال درة هتتجوز حسين ونت هتسافر..

حسن بتوتر: اه بابا وافق تعالي سلمي علي عمك عايز يتكلم معاكي يلا يا حبيبتي ”

درة بحب: اخيراً عمي موافق اتجوز حسن، انا فرحانه اوي..

كامل بمكر: تعالي يا درة ادخلي برجلك الشمال؟


درة قلبها مش مطمن: نعم يا عمي، انا مسامحك علي الي حصل..

كامل بصوت عالي: حسن الي قولته يتنفذ؟

حسن شد درة لي اوضة النوم بي القوة:

متخفيش هنتكلم كلمتين وكل واحد هيروح لي حاله..

درة بخوف: لاء انا عايزة امشي من هنا يا عمي، ارجوك مش تاذيني..وفجاة انقد عليها حسن امام والده، انتي حلوة اوي..

درة بصريخ: فوق يا حسن ابعد عنيي ونبي ابعد عني انت مش خايف من ربنا، فجاة صرخت صرخة وكانت الوداع الي قلب درة، وهي شايفة حسن و عمها بيضحك..

حسن بصلها بتمثيل: انتي مراتي وكنت لازم اتاكد انك تربيتي، بس طلعتي محافظة علي اسمنا..

درة بقوة ضربته بلقلم: انت هتروح في ستين داهية والله مش هرحمك وسبتهم ومشيتت..

باك..

قدر نزلت تحت لاقت يامن مجهز حاجات السفر وبيلف في القصر زي النحلة..معقوله هيسافر ودرة مش هيتجوزها..

قدر طلعت علي درة بخوف ”

افتحي يا درة في اي افتحيي؟

درة بحزن: تعالي يا قدر مالك جايه تجري في اي؟

قدر بقلق: يامن ماشي ومجهز الشنط و الهدوم وقاعد تحت تقريبا هيسافر ونتي؟

درة قعدت جمبها بحزن: عشان عرف ان مش بنت يا قدر يرضيكي الي بيحصل، انا عايزة اسافر وامشي من اهنا بعيد عن الصعيد يا قدر كلمي يونس ونا همشي..

قدر حضنتها: يونس لازم يكلم اخوه ويشوف الموضوع ده لازم..

يامن دخل عليها الاوضة: عشان مش راجع هنا غير بعد سنين كتير، دي سلسلة بتاعتي خليها معاكي ربنا يعوضك بي ابن الحلال الي يستهلك..

درة حضنت السلسة بي ايدها: يامن صدقني هوو الي عمل فيا كده مش عشان بحبه، انا بقابل حسن عشان بخاف يفض*حني ويقول انه ****..

يامن بصلها من فوقها لي تحتها:

سبينا شوية يا قدر وتعالي تاني؟

يامن قرب منها وبدأ يحط ايده علي جس”مها..

درة بخوف: ابعد يا يامن متبقاش زيه، ابعد عني..

يامن بعصبية ضربها بي القلم: قولتلك انا مش زي حد صح؟

درة هزت دماغها بي اه: انا اسفة بعد ايدك عن جس’مي يا يامن؟

يامن شدها من وسطها ورجع شعرها لي وره بلع ريقه يتوتر:

ابعدي عني انا مش ضامن اي ممكن يحصل انا كنت رايدك بس انا هبعد عنك هتوحشيني..

درة بصريخ: يامن متعملش فيا كده؟

يا يامنننن ”

 الحق اخوك يا يونس، هيسيب درة بعد ما جبرك تتطلقها؟

يونس بعصبية: اي الكلام الماسخ ده يا قدر اكيد يامن بيهزر، متقلقيش، تعاا ننزل نشوفو في اي..

درة بتجري ورا علي السلم بعياط: متسبنيش يا يامن انت الي عرفت سري، والله انا بحبك بس بكابر..

يامن رمقها بنظرة سخيفة: ياماا تعالي شوفي درة الغالية عندك وش الخير علي البيت، بتقولي انها مش بت بنوت..

السيدة بصدمة: يا مراري اي يا ولدي الكلام ده، اكيد في حاجة غلط وبعدين كانت متجوزه يونس اكيد مش بت؟

يونس بعصبية نزل علي السلم: استناا يا يامن، ابوك علمك تهرب من المشاكل ولا توجها، انا عارف اي الحصل كويس وابوك عارف واتجوزتها عشان احافظ عليها، انت مين عشان تعملها كده؟

يامن بتوتر: كنت عارف يا يونس بي الي فيها، و مخبي عليا انا اخوك من لحمك ودمك، لكن هي نزلت من نظري، اي بت بتحافظ علي نفسها..

يونس ضربه بلقلم: انت متستهلش تاخدها يا يامن ولا عمرك حبيتها تعرف ليه عشان مفيش ثقة، يبقي مفيش حب، امشيي اطلع برا بيتي..

السيدة بعصبية: وهي ست هتخليك تخسر اخوك خليك يا يامن درة تمشي من اهنا وتبقي تيجي اهنا كل زيارة…

يونس: عايزة الحريم الي تمشي، عايزه اعمامها يقت”تلوها يا اما لو مشيت همشي معاها، يا يامن وهاخد قدر و امشي..

يامن بكره خطوبتي علي درة، جهزي فستان فرحك انا موافق علي كلامك ونت اخويا الكبير ولازم اسمع..

يونس حضن يامن: الف مبروك يا اخويا خد درة واقعد اتفاهم معاها شويه..

درة بحزن طلعت فوق وقفلت الباب بي المفتاح وجريت علي السرير وعيطت بهستريه: مش ذنبي افهم بقاا، والله هتدفعوا تمن ده غالي اوي..

عند سلوي ”

قومي يبنتي اي الخريطة الي عندك علي الحيطة دي، سلويي انتي بتعملي اعمال *وريني بتعملي اي..

سلوي بعصبية: ابعدي عني، و زقتها علي الارض طبعا مفيش انتقام ابشع من كده..

ام سلوي بصدمة: ده عمل لي قدر، كان مكتوب فيه، مرض و جنون و انها تبعد عن يونس، سلوي قفلت القفل وراحت لي الشيخ، العمل جاهز..

ام سلوي: يا مرارك يا سلوي يبنتي، بتكرهيها اكده، اقفي عندك لو عملتي اكده لا انتي بنتي ولا اعرفك..

سلوي بصتلها بشر: معقوله يا امي متعرفيش ان انا عملالك عمل *

ام سلوي: ايييي؟

سلوي نزلت جريي وركبت عربية لي الشيخ وفجاة العربية انقلبت بيها..

الناس بصريخ: العربية ادمرت، وفي ثانية العربية ولع”ت..

يونس اتنفض من مكانه: عربية انفجرت في وسط البلد، مين الي كان فيه..

يامن خرج بسرعة: يونس بيقولوا سلوي كانت في العربية ”

يونس بصدمة: سلوي واي خرجها من بيتها..

عند ام سلوي ”

بتي بتي يا اهل البلد وبدأت تصرخ من قهرتها، راحت مني اهل راحو وبدأت تلطم علي وشها والاسعاف جت اخدتهاا..

السيدة بحزن عليها: لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم ربنا يرحمها يا عالم كانت راحه فين؟

يونس راح بيتها هناك ودخل اوضتها:

اتصدم من الي شافه، معقولة يا سلوي..
مالك يا يونس مش علي بعضك لم جيت من بيت سلوي، هو في حاجة جسدك سخن وقلقان..

يونس بلع ريقه: سلوي بتعمل اعمال ياما، و في رجالة و حريم في البلد كتير صورهم متعلقة عندها في الاوضة..

السيدة بصدمة: و متعرفش يا ولدي يمكن تكون عملالك عمل؟

يونس بحزن: دي مجرد صور مكتوبة، لكن يا تري مدفن فين يا اما، يا تري معمول لي مين في البلد، البلد مقلوبة “

السيدة بحزن خير ان شاء الله يا ولدي اطلع لي مراتك فوق ”

قدر كانت متزينة لي يونس، رشت معطر في اوضة النوم، فينك يا ولد الغلابة..يونس دخل عليها الاوضة وقفل الباب بلمفتاح وقرب منها حضنها، سلوي كانت بتعمل اعمال يا قدر..

قدر بصدمة: انت عرفت ازي يا يونس، صح انت روحت لي شيخ مثلا وقالك..

يونس لا يا قدر، روحت الدر عشان اعرف سبب موتها ممكن اتصال رسالة كتابتها اي حاجه، بعيد عن الحادثة، لاقيت خريطة زي بتاعت العالم، وشموع ومفيش مصحف ولا سجادة صلاة، وركن في الاوضه ريحتها وحش قوي، لم دخلت الاوضة قلبي انقبض من المنظر، في عظ*ام، وفي شع*ر و حاجات خاصه..

قدر بخوف: خير يا يونس متقلقش ممكن صور عادي، و متوصلتش مع شيخ سف*لي..

يونس قرب منها وحضنها و تسكت شهرزاد بقاا ع، ي، ب الاه..

في المستشفي ”

الحالة الي دخلت النهاردة، تقريبا ملهاش حد لو فاقت خرجها بره المستشفي يا دكتوره هاجر ”

هاجر سندتها، وهي بتخرف في الكلام، بتي، اعمال، اهلي شوفيهم..

هاجر بستغراب امشي من هنا وهتلاقيهم ”

ام سلوي مشيت في الشارع وقعدت علي الرصيف:

بتي ماتت يا حاج، راحت مني، وبدأت تولول في الكلام، جعانة.

درة صحيت من النوم مش طايقة نفسها، مش عارفه مالي حسه ان متغيرة، فجاة جالها صداع جامد في دماغها.. صرخت بوجع دماغيي،..!

يامن فتح الباب من صوت صرخها: مالك يا درة فيكي اي..

درة فتحت عنيها بصدمة: بعدد عني انت شكلك وحش قوي..

يامن بستغراب: كيف مانا واقف قدامك اهو بخير و وشي زي ماهو اكيد صار ليكي حاجة تعالي ننزل لي امي..

درة بدأت في الصراخ: انا عايزة يامن انا بحب يامن مش بحبك، انا عايزة زوجي، يا يامن، انت بتقرب ليه..

درة وقعت في مكانها: يامن بصوت عالي..

ياماا درة اغمي عليها، هاتي مياه وليمون من عندك؟

السيدة جابت مياة و فوقت درة.. مالك يا درة فيكي اي..

درة فتحت عنيها بتعب: شوفت راجل وحش قوي يا اما وبيحاول يقرب مني مش عارفه انا مش كويسة..انا عايزه امشي من البيت ده..

يامن قرب منها بصلها بغموض:

لو بتمثلي وبتعملي الجنان ده وفاكره ان ليكي حق تبقي غلطانه يا درة اتظبطي يا غالية ”

درة غمضت عنيها بتعب واستسلمت لي النوم ”

بعد مرور يوم ”

قدر صحيت من النوم لاقت يونس نايم جمبها وبيبصلها بحب،

قدر ابتسمت وفجاة قامت تجري علي الحمام، ريحتك يا يونس مش حلوة خالص، وجعت بطني قوم ادخل الحمام..

يونس بشك مالك يا قدر..؟

قدر: لاء حسه ان ضغطي واطي تقريبا لازم اكشف..

يونس اخد دش، وخرج لبس الجلبية، يلا يا مراتي ام اشوف الموضوع ده..

في المستشفي ”

اعراضك اي يا مدام يونس: محتاجين تحليل د”م..

قدر بوجع: حسه ان دايخة وبطني ومش طايقة اي روايح..

الدكتورة ابتسمت بحب: اطلعي علي السرير ده اكشف علي بط”نك..

قدر طلعت والدكتورة كشفت علي بطنها بحب: مبروك في نونو صغنن جاي في الطريق، حامل بقالك شهر..

يونس بفرحة بجد: قدر حامل حضنها بحب الف مبروك يا ام مالك؟

قدر بفرحة: الف مبروك يا حبيبي..
 انا فرحانة قوي يا يونس، هجبلك الواد الي هيشيل اسمك، ولو جت بنت، يبقي خير من ربنا، انت فرحان ان حامل.؟

يونس بفرحة: انا فرحان قوي قوي يا قدر، انتظرت اليوم الي تكوني فيه مراتي وتبقي حامل مني؟

السيدة بفرحة: مالك يا يونس وشك بيضحك اكده..

يونس بفرحة: قدر حامل ياماا، ايي رائيك لو سفرنا القاهرة كام يوم ورجعنا، هقول لي يامن..

السيدة زغرطط بفرحة: الف مبروك يا بتي، عايزة الدار كلها اطفال، وكمان من ولدي يونس..

درة قاعده في اوضتها بتفكر، اخاف يعرف ان بمثل عليه، ان تعبانة والله يا يامن هاخد حقي منك والي زيك، هروح اكلم حسن ”

يامن دخل عليها الاوضة لاقها قاعده وباين عليها العصبية، مالك يا درة قاعدة مش علي بعضك..

درة بصت في عنيه بقوة: كيف انا قاعده اكده فاضية مش عايزة انزل، انا هقعد اهنا مش هنزل..

يامن اتوتر من نظرتها وسبها ونزل.. مالها درة حاسس انها متغيرة معايا، المفروض انا الي اتغير عشان افعالها بس انا بعملها كويس، يمكن عشان بحبها..

درة قفلت الباب بلمفتاح: ايوة يا حسن نفذت كلامك، وعملت ان تعبانة واغمي عليه وان شوفته شكله وحش البيت اتقلب عليا، هنزل اشوف اخبار البيت اي..

في بيت العمدة ”

انت لسه بتمد يدك عليا يا ادهم، ياريت لو يدك لمست جسمي تاني تبعد عني احنا لسه مش اتجوزنا كيف لم نتجوز كل يوم هضرب اصعب من اكده..؟

ادهم بعصبية: انا بحبك والي بيغلط عندي لازم يتعاقب علي عملته يا اية..عايزك تيجي ونسافر مع بعض بره مصر..

اية بستغراب: ادهم هو نا ليه شايفاك مش بتصلي ولا اي حاجة حتي مش بتحلف بي الله، انت مش زينا ولا اي..

ادهم بتوتر: كيف يا اية الكلام ده، انا مؤمن، لم نسافر هنتجاوز مع عايلتي هتحبك قوي..

اية: انت بشري زينا ولا ج..ن “.

قدر قاعده بتشرب عصير و فجاة درة نزلت ولابسه عباية ضيقة، ازيك يا قدر اخبارك اي مع يونس..

قدر بصتلها من فوق لي تحت: انا و يونس بخير الحمدلله، اخبارك مع يامن، وعقلك الباطل لسه بيشوفه وحش، عايزة اقولك علي خبر حلو قوي…!

درة بستغراب: اي هو الخبر ده يا مراة الغالي..

قدر: انا حامل؟

درة بصدمة: كيف يا قدر، انتي مش بت بنوت..

قدر بخبث: لاء انا مراة يونس و حبيبته وهو جوزي وليا حقوق عليه و هو ليه حقوق عليا، طبيعي ابقي حامل..

درة من غير نفس: الف مبروك علي الحمل، بس يونس كان مش في نيته انه يخلف..

قدر بخبث: وخلفت ربنا يحفظه ليا، امين ياارب..

درة دخلت المطبخ بغيرة: حامل من يونس، انا لازم اجيب الولد لي حماتي قبلها،، دي عايزه تاخد حقي وتبقي مراة الكبير، يامن طلقني منه وعذبني عشان الي حصل، هدفعك تمن غالي اوي يا يامن.

في الشارع”

هي الحجه دي قاعده اهنا ليل نهار فين اهلها..قرب منها بخبث: ازيك يا حجه اي جابك اهناا..

ام سلوي بصتله بعدم فهم: انا عايزة بتي، حادثة، عمل..

مجهول بستغراب: هتنفع امي، تحاول تق*تلها وتستافد منها تقريبا المراه دي مجنونة، بيشد درعها فجاة..

ام سلوي بعصبية: بعد عني يا واكل ناسك، بعدد..

ام سلوي جريت بخوف ووقعت علي الارض بقلة حيلة..

كويس كده اقدر اخدك معايا.. بص حوليه بتوتر واخدها في العربية و مشيي..

درة حضرت الاكل علي السفرة و حطط في الاكل بتاع قدر

حبوب منع الحمل وابتسمت بخبث..

قدر ساعدتها لكن الطبق بتاع قدر اتبدل بطبق السيدة..

السيدة قعدت تاكل ولاقت طعم غريب عدتت الموقف وكأن محصلش حاجه، قامت دخلت المطبخ لاقت شريط منع الحمل في الزبالة..

يلهوي قدر مش عايزة الواد..

الحق يا يونس مراتك بتاخد حبوب منع الحمل، لو مش عايزة الطفل انا عايزه هي اي الحريم الي قلبها اسود دي..

قدر بصدمة والله ما اخدتها صدقني..

يونس بعصبية: كيف يا قدر الحبوب دي بتعمل اي في المطبخ..

درة واقفه بتتضحك بخبث: اول ما اتجوز يامن هسيبك في حالك..

يامن بص علي درة الي بتضحك، وعرف انها السبب، وهي ليه بتعمل كل ده..

قدر صدقني: مش انا يا يونس..

يونس ضربها بلقلم: بطليي كذب بقاا..
اماا انا لازم ابعد عن ادهم، يا اماا عمره ما قالي رايح اصلي، صليتي حتي لم بغلط غلطة صغيرة بضرب بكف ايده احنا لسه مخطوبين، انا عايزه ابعد عنه؟
ام اية بخبث: يا بت شوفي علي قلبه قد اي راجل مالي هدومه مع الوقت يا بتي هتغيري فيه كتير..
اية بحزن: انا حسه ان هو ج”ن او ملبوس او في حاجه لم بيبقي معايا ببقي خايفة، حسه ان في ناس حوليا اصوات جمبي يا اماا..
امها سكتت بلوم: معلش يا اية هشوف الموضوع ده معاه..
يامن زق يونس بقوة..بتمد يدك عليها انت متعرفش الحبوب دي بتاعت مين، دي تبع درة اسالها بتعمل بيها اي وهي بدون خلفه ولا حتي ام..
درة بتوتر: اي كلامك الماسخ ده يا يامن، انا اجيب حبوب من دي ليه، اسال مراة اخوك..اكيد في حاجة ممكن الدكتورة كاتبة عليها وهي جابتها..
قدر بصتلها بحزن: عشان شافتها وهي بتحط حبوب منع الحمل ليها موفقتش تبدل الاطباق عشان متتاذيش، مالك يا درة انقلب حالك، اي الي عملته معاكي..
يامن شد درة من ايدها و خرج بره و ركبها العربية وطلع علي القسم في المكتب بتاعه..مسمعش نفسك لحد ما نوصل..
درة بخوف: انت رايح علي فين يا يامن.؟
يامن رمقها بنظرة ندم: رايح علي مكتبي وعايز اتكلم معاكي بعيد عن الناس القسم مقفول بقاا ليه فتره، والقصر الحجه وقدر الي بتحبك هتتدفع عنك و يونس اخوي..
درة بصت قدمها وبدأت تخربش ايدها وقطعت عبيتها وفردت شعرها ومسحت المكياج بمكر، وبدأت تصرخ يا عالم الحقوني..
يامن دخلها بعصبية وقفل الازاز كويس: عازل لي الصوت اصرخي بعدك لا درة بانت علي اصلها..
اوصل القسم وهتشوفي اسود ايام حياتك..
حسن حبيبك هيجيي القسم وهدور واعرف حكاية انك مش بت دي من الي كذاب مبقتش واثق فيكي..
درة حست بدوخة: يامن حسه ان دايخه قوي وقف العربية..
يامن بعدم تصديق: درة اقعدي ثابتة قولتلك بعد اكده انا مش بثق فيكي..
في وسط الصحراء ”
هتنتقم يا ادهم من الي ق’تل ابوك، احنا ناخد بتارنا منه يا ادهم وتتجوز بنته تعيش اهنا تعذبها، وتتجوز شمس الغروب بتي ”
ادهم سرح في اية لي لحظة: دي جميلة اوي يا عمي عيونها وخوفها و رسمه شفايفها وهي بتتحدث حكاية قدر تاني ”
حسين واقف يبتسم: بتتغزل في بتي ونا واقف مش عيب عليك يا ادهم…!
ادهم دخل الخيمة لاقي شمس بتلبس خلخالها، وحركت رجليها بخفية: اي دخلك الخيمة يا ادهم جايي ترجع لي احضان شمس الغروب ”
ادهم زقها بقرف: بعدد يدك عني، انتي حرمه انا مش بحبك، كيف احبك ونتي بترقصي لي القبيلة كلها، وكام راجل بيدخل الخيمة، قال اتجوزك..
شمس لمست وشه وابتسمت احلفلك بي الغالية انك هتبقي اول راجل يلمسني مستعده اسلم ليك جسدي بس تتزوجني..
ادهم جهزي نفسك عشان راجعين الاندلس تاني، في خط*ف اطفال من قبيلة الغروب ونا مش ساكت..
شمس الغروب: هتتدخل في الاسلام امته يا ادهم، هتبقي زي ابوي لسه بياخد بس التار..
ادهم بعصبية: انتي دخلتي الاسلام يا شمس كيف و رقصك و حجابك وقفتي معايا بحساب..
شمس ابتسمت بحب: يمكن انا اكده مذنبة لكن يا ادهم انا مسلمة وانت؟
ادهم سابها وركب العربية ورجع الصعيد عند اية:
قومي يا اية خطيبك قاعد تحت بيقول عايزك عشان تخرجي معاه.
اية نفخت بضيق، دخلت الحمام ولبست ونزلت ليه تحت:
بص لي لابسها الاسود والحلقان والنقط الي تحت شفاتها والنمش الذي يحيط بوجها وشعرها الكرلي البني ”
ادهم بلع ريقة بتوتر: يلا يا اية هنلف الدنيا مع بعض..
اية ارتاحت ليه وركبت العربية معاه..انتي حلوة قوي النهاردة عن اي يوم يا اية، الكحل في عيونك حلو قوي..
اية ابتسمت بخجل فجاة لاقت ادهم نظرته اتغيرت وطلع بيها علي مكان كله صحراء..اي جابنا الوادي يا ادهم.
ادهم بصلها من فوق لي تحت بي شه”وة، وقف العربية ونزل يفتح عشان تنزل من العربية.. لدغه عقرب، اه ادخلي الصحراء كلها عقارب..لازم اروح الدار قبل الس’م ما ينتشر..
اية مسكت ايده بخوف: وجعاك قوي يا ادهم..
عند يونس ”
قدر قاعده في اوضتها بتعيط:
انا احاول اقت’ل ابني لسه مشوفتش شكله حتي ده شهر..
يونس فتح الباب بضيق..دخل علي الحمام و خرج نام حمبها علي السرير من غير ما ياخدها في حضنه..
قدر بحزن: ماشي يا يونس بكره تعرف انك غلطان..
يونس لاقها راحت في النوم شدها لي حضنه ونام…
في الشارع ”
الست المجنونة الي كانت هنا متعرفش اهلها اخدوها من هنا ولا لاء؟
الرجل لا والله يا باشا منعرفش راحت فين..
ام سلوي فاقت لاقت نفسها في مخزن وفي حريم كتير قاعدين علي الارض زي المساجين، صرخت بقوة:
بتيي ماتت عايزه امشي من اهنا..
الست خبطتها في دماغها بقوه:
مش ناقصة صداع “
قدر فتحت عنيها ببطئ يونس؟ 
ابعد مش عارفه اتنفس ابعد عني.. 
يونس فتح عنيه وبصلها بحزن وسابها ودخل الحمام "
قدر بعصبية وقفت علي السرير: هتفضل زعلان مني لي امته والله يا يونس يا ابن ام يونس هسيبك و امشي اطلعلي كده يا ابو طويلة يا ابو عضلات..! 
يونس ابتسم وخرج بعصبية: قدرر انا جوزك متهزريش معايا شوفي انتي راحه فين عشان هاخد منك الطفل وهطلقك عشان انتي مش هتحفظي عليه؟.. 
قدر صرخت بصدمة: افهم بقاا درة الي حطط الحبوب في الاكل ولبستها ليا وعشان مش اذيها ولا اذي ابني غيرت الطبق لي امك انت عبيط و هتعصبني.. 
يونس بصلها من فوق لي تحت وغمزلها: 
لاء انا مش زعلان، مش هنزل الشغل النهاردة تعالي نجيب التؤام وزقها علي السرير و قرب منها وسط ضحكهااووو.. 
في القسم "
يامن بعصبية: افهم من كلامك دلوقت عايزة اي من يونس و قدر، غيرانه منها مش هي كانت صحبتك و اختك وكل ده؟ 
درة بغيرة: بقت الكبيرة وكل حاجه قدر قدر، نفسي اجيب طفل والكل يحبه لسه شهر بس و نتجوز انا بحبك يا يامن.. 
يامن بعد عنها بحزن: بس يا درة اسكتي؟ 
درة افهم بقاا انت عملت فيا اي لم عرفت ان مش بت، قولت لي الدار كلها كان ناقص البلد يونس اخوك كان عارف كل حاجه ومش قال لي حد.. 
يامن نزل لي مستواها وقرب من وشها، رجع شعرها لي وراه، درة انا بحبك وعايزك تبقي ليا، ارجعي درة الي انا عرفها، الي بميت راجل صح، غيري من لبسك يا مراتي.. 
درة ابتسمت بحب وبصت في عنيه: عيونك دي ولا لينزز يا راجل انت؟ 
يامن حضنها بحب وقرب من شفايفها وباسها: هتقبلي حسن تاني متاذيش قدر بتحبك.. 
درة ابتسمت بخبث: حاضر..؟ 
عند ام سلوي "
هي الست دي بتنام كتير ليه كده فوقها يا واد يا رامي شوفها جعانة ولا عطشانه ولا مالها اكده نسوان غريبة "
ام سلوي فتحت عنيها بوجع: انا فين، وفين سلوي بتي؟ 
عطيات رفعت حجبها بقرف: قومي يست واحكي مالك واي جابك هنا، ابني رامي لاقي في راجل عايز يخطفك مشيي وراه واخدك منه شكلك وراكي حكاية.. 
ام سلوي بتعب: شكرا ليكي انا عايزة اروح بيتي، عايزة اروح يا عمدة الصعيد يونس بيه، جوز بتي.. 
عطيات بفرحة: هو العمدة يبقي جوز بتك يا الف نهار ابيض اقعدي احكيلي مالك؟ 
ام سلوي افتكرت الي حصل: 
مينفعش اقولك بتي الي وثقت فيها بتعمل اي، بتعمل اعمال لي ناس في البلد مع شيخ في الوادي ولم عرفت انها بتعمل، عملت حادثة وماتت.. 
عطيات بصدمة: اعوذ بالله من الانسان هو في لسه ناس كده قومي يا حجه وابني هيوصلك لي جوز بنتك قومي.. 
ام سلوي قامت معاه بفرحة يلا يا ابني عشان في حريم في البلد معمول ليها عمل و رجاله شيخ الوادي عايز ياذي البلد.. 
في الصحراء "
شمس الغروب بدأت ترقص في وسط الرجاله وابوها واقف يتفرج عليها شكلنا النهاردة هنكسب فلوس كويس "
ادهم دخل الخيمة بوجع: 
الحقيني يا حجه في عقرب لدغني..اية دخلت وراه بخوف. 
ملاك بحزن عليه: متقلقش يا ابني، مين الزينة يا ولدي.. 
ادهم سرح في عيونها: دي مراتي الي هتجوزها واسافر بيها الاندلس فرحنا الاسبوع الجاي يا امي.. 
ملاك بدات تحط الاعشاب وبصت لي اية بحب: 
انتي اخده ولدي طيب قوي وباين عليه بيحبك، بس هو عصبي زيادة، خالي بالك في عقارب كتير واول عقربة بترقص بره "
ادهم بعصبية: اي كلامك الماسخ ده يا امي، بلاش نتكلم عنها، جهزي هدومك عشان نمشي من اهنا، شمس جايي معايا الاندلس و هتسيب ابوها.. 
ملاك بمكر: ابوها ده داخل النار ونت بتسمع كلامه وماشي وراه وكلام امك ميتسمعش، شوف اية عايزة تروح فين.. 
ادهم شد اية واخدها ولسه بيخرج قابل شمس: 
بصلها بشمئزاز..قال مسلمة ولابسه اكده ابوكي ده وسبها ومشيي.. 
شمس بحزن استني عشان ارجع معاك.. 
ادهم بصلها من فوق لي تحت: انا داخل الصحراء و راجع الصعيد بليل اجهزي.. 
ادهم شد اية وبدأ يجري معاها في الصحراء، عجبك الخيمة بتاعتنا.. 
اية بستغراب: ادهم هو انت مسلم؟ 
ادهم بعد عنها..ليه السؤال ده يا اية.. 
اية خلاص انا اتاكدت، بس زوجي منك مش نافع.. انا عايزة امشي من اهناا حالا.. 
ادهم ببتسامة: انا هعمل اي حاجه عشان اتجوزك انا بحبك؟ 
اية بفرحة: بجد هتتجوزني و تبعد عن عمك والناس دي.. 
ادهم بحزن: ابوكي قت.ل ابوي يا اية وعمي عايز اخد بتار منك.. 
اية تق"تل حرمه، ربنا هياخد حق ابوك من ابويا الله يرحمه، ربنا ميرضاش الظلم، ربنا اسمه العدل وربنا رحيم.. 
ادهم نزل علي ركبه بحب: تقبلي تتجوزيني.. 
شمس بحزن: وابنك الي في بطني.؟ 
اية بصدمة: انتي حامل؟ 
قدر فتحت عنيها ببطئ يونس؟
ابعد مش عارفه اتنفس ابعد عني..
يونس فتح عنيه وبصلها بحزن وسابها ودخل الحمام ”
قدر بعصبية وقفت علي السرير: هتفضل زعلان مني لي امته والله يا يونس يا ابن ام يونس هسيبك و امشي اطلعلي كده يا ابو طويلة يا ابو عضلات..!
يونس ابتسم وخرج بعصبية: قدرر انا جوزك متهزريش معايا شوفي انتي راحه فين عشان هاخد منك الطفل وهطلقك عشان انتي مش هتحفظي عليه؟..
قدر صرخت بصدمة: افهم بقاا درة الي حطط الحبوب في الاكل ولبستها ليا وعشان مش اذيها ولا اذي ابني غيرت الطبق لي امك انت عبيط و هتعصبني..
يونس بصلها من فوق لي تحت وغمزلها:
لاء انا مش زعلان، مش هنزل الشغل النهاردة تعالي نجيب التؤام وزقها علي السرير و قرب منها وسط ضحكهااووو..
في القسم ”
يامن بعصبية: افهم من كلامك دلوقت عايزة اي من يونس و قدر، غيرانه منها مش هي كانت صحبتك و اختك وكل ده؟
درة بغيرة: بقت الكبيرة وكل حاجه قدر قدر، نفسي اجيب طفل والكل يحبه لسه شهر بس و نتجوز انا بحبك يا يامن..
يامن بعد عنها بحزن: بس يا درة اسكتي؟
درة افهم بقاا انت عملت فيا اي لم عرفت ان مش بت، قولت لي الدار كلها كان ناقص البلد يونس اخوك كان عارف كل حاجه ومش قال لي حد..
يامن نزل لي مستواها وقرب من وشها، رجع شعرها لي وراه، درة انا بحبك وعايزك تبقي ليا، ارجعي درة الي انا عرفها، الي بميت راجل صح، غيري من لبسك يا مراتي..
درة ابتسمت بحب وبصت في عنيه: عيونك دي ولا لينزز يا راجل انت؟
يامن حضنها بحب وقرب من شفايفها وباسها: هتقبلي حسن تاني متاذيش قدر بتحبك..
درة ابتسمت بخبث: حاضر..؟
عند ام سلوي ”
هي الست دي بتنام كتير ليه كده فوقها يا واد يا رامي شوفها جعانة ولا عطشانه ولا مالها اكده نسوان غريبة ”
ام سلوي فتحت عنيها بوجع: انا فين، وفين سلوي بتي؟
عطيات رفعت حجبها بقرف: قومي يست واحكي مالك واي جابك هنا، ابني رامي لاقي في راجل عايز يخطفك مشيي وراه واخدك منه شكلك وراكي حكاية..
ام سلوي بتعب: شكرا ليكي انا عايزة اروح بيتي، عايزة اروح يا عمدة الصعيد يونس بيه، جوز بتي..
عطيات بفرحة: هو العمدة يبقي جوز بتك يا الف نهار ابيض اقعدي احكيلي مالك؟
ام سلوي افتكرت الي حصل:
مينفعش اقولك بتي الي وثقت فيها بتعمل اي، بتعمل اعمال لي ناس في البلد مع شيخ في الوادي ولم عرفت انها بتعمل، عملت حادثة وماتت..
عطيات بصدمة: اعوذ بالله من الانسان هو في لسه ناس كده قومي يا حجه وابني هيوصلك لي جوز بنتك قومي..
ام سلوي قامت معاه بفرحة يلا يا ابني عشان في حريم في البلد معمول ليها عمل و رجاله شيخ الوادي عايز ياذي البلد..
في الصحراء ”
شمس الغروب بدأت ترقص في وسط الرجاله وابوها واقف يتفرج عليها شكلنا النهاردة هنكسب فلوس كويس ”
ادهم دخل الخيمة بوجع:
الحقيني يا حجه في عقرب لدغني..اية دخلت وراه بخوف.
ملاك بحزن عليه: متقلقش يا ابني، مين الزينة يا ولدي..
ادهم سرح في عيونها: دي مراتي الي هتجوزها واسافر بيها الاندلس فرحنا الاسبوع الجاي يا امي..
ملاك بدات تحط الاعشاب وبصت لي اية بحب:
انتي اخده ولدي طيب قوي وباين عليه بيحبك، بس هو عصبي زيادة، خالي بالك في عقارب كتير واول عقربة بترقص بره ”
ادهم بعصبية: اي كلامك الماسخ ده يا امي، بلاش نتكلم عنها، جهزي هدومك عشان نمشي من اهنا، شمس جايي معايا الاندلس و هتسيب ابوها..
ملاك بمكر: ابوها ده داخل النار ونت بتسمع كلامه وماشي وراه وكلام امك ميتسمعش، شوف اية عايزة تروح فين..
ادهم شد اية واخدها ولسه بيخرج قابل شمس:
بصلها بشمئزاز..قال مسلمة ولابسه اكده ابوكي ده وسبها ومشيي..
شمس بحزن استني عشان ارجع معاك..
ادهم بصلها من فوق لي تحت: انا داخل الصحراء و راجع الصعيد بليل اجهزي..
ادهم شد اية وبدأ يجري معاها في الصحراء، عجبك الخيمة بتاعتنا..
اية خلاص انا اتاكدت، بس زوجي منك مش نافع.. انا عايزة امشي من اهناا حالا..
ادهم ببتسامة: انا هعمل اي حاجه عشان اتجوزك انا بحبك؟
اية بفرحة: بجد هتتجوزني و تبعد عن عمك والناس دي..
ادهم بحزن: ابوكي قت.ل ابوي يا اية وعمي عايز اخد بتار منك..
اية تق”تل حرمه، ربنا هياخد حق ابوك من ابويا الله يرحمه، ربنا ميرضاش الظلم، ربنا اسمه العدل وربنا رحيم..
ادهم نزل علي ركبه بحب: تقبلي تتجوزيني..
شمس بحزن: وابنك الي في بطني.؟
اية بصدمة: انتي حامل؟
يونس دخل علي درة الاوضة لاقها بتتكلم في التلفون.. بتعملي اي يا درة، بتكلمي مين؟ 
درة اتوترت وقفلت التلفون بسرعة: لا مفيش كنت بكلم يامن؟ 
يامن دخل الاوضة وابتسم بخبث: كيف ونا داخل مع اخوي.. 
درة بلعت ريقها بخوف: بحضر مفاجاة لي يامن.. 
يونس بصلها بمكر وطلع لي قدر.. 
قدر قاعده بتكلم طفلها: 
قلب ماما و عقل ماما وكبد ماماا.. 
يونس بضحكة: عايزك تتطلع راجل زي ابوك، قابل عقارب كتير واتجوز اربعة بس حب امك، وطلعت امك بيهم الاربعة.. 
قدر ضحكت بصوت عالي: 
وبعدين يا يونس، ربنا ما يحرمني من كلامك الحلو ده و تعيش وتربي ابنك مالك، ربنا يخليك لينا.
في الوادي "
مالك يا شيخنا من ساعة موت البت سلوي ونت قاعد تلف و دور كمان لحظت انك بتنزل مقابر الصعيد كل يوم.. 
راشد بمكر: كنت بعرف منها اخبار البيوت هناك.. دلوقت مش عارف بس هتصرف و اعرف عيلة كامل بنته معمول ليها عمل تحت يدي البت ملبو"سة و مش بتخرج من اوضتها..
مجهول بتوتر: يلهوي يكون انا كمان معمول ليا عمل.. 
راشد بضحكة خبيثة: امال انت فاكر اي انت تحت طوعي، وسلوي تحت طوعي انا تحت يدي عشي"رة منهم.. 
مجهول بصراخ: بقول حياتي الي اتخربت قولي بيتفك ازي بعدد عني.. 
راشد بعصبية: اقتل"وه الراجل ده، مش عايز ليه اثر.. 
في الصعيد عند ادهم "
اية دخلت البيت وكان عمامها كلهم قاعدين في البيت وعمها الكبير بيبصلها وباين عليه الغضب: منورة يا بنت الغالي كده توافقي علي العريس من غير اذن مني.. 
اية دخلت بتوتر وادهم واقف بستغراب: ومن امته يا عمي ونت بتسأل علي احولنا من موت ابوي.. 
عمها بعصبية وقف وبصلها: اجهزي يا غالية كتب كتابك علي محمود ابن عمك.. 
اية بصراخ: لا محمود لا مش هتجوزه انا متجوزه من ادهم.. 
عمها بخبث: ادهم يبقي خطيبك مش جوزك نفشكل الخطوبة عادد، احهزيي.. 
ادهم بعصبية: ونت مين عشان تتحكم فيه اية مش هتتاخد مني ولو قدام راجل كبير عمده مش هيقدر يتجوزها حالا الماذون يكون اهناا.. 
عمها ضربها بلقلم وشدها بره البيت وسط صريخ امها وزعيق ادهم: خرج الخن"جر وضربه في بطنه.. 
اية بصريخ: ادهمم ليه عملت كده؟ 
اهرب يا ادهم خد امك وانزل الوادي تاني هيق"تلوك.. 
ادهم بعصبية: عايزه تروحي مني يا اية لو مشيت هتتجوزي ابن عمك، هو اتنقل المستشفي تعالي اهرب انا ونتي.. 
اية بحزن: مش هقدر اسيب امي يا ادهم، اهرب الحكومة هتاخدك ونا مش هقدر ارفض.. 
ادهم زعق بعصبية: انتي مش بتحبيني عايزه تروحي مني.. 
فجاة 
الظابط: فين ادهم الزناتي مطلوب القبض عليك.. 
اية صرخت بحزن: كان بيدافع عني يا باشا، والله كان بيدافع عني، عمي عايز يجوزني بلغصب ونا مش بحبه.. 
الظابط بمكر: حط في ايده الكلبشات واخذه وخرج وادهم دموعه بتنزل و بيبص لي اية بحزن.. 
اية بصراخ: بيدافع عني والله بيدافع عني.. 
الساعة12"
راشد نزل الصعيد و راح عند عيلة كامل واتصل علي مجهول: 
ايوة انا نزلت الصعيد، عند بيت الحاج كامل؟.. 
مجهول بخبث: هحاول انزلك، ممكن تقعد اهنا ونتقابل.. 
الشيخ بخبث: عايز خصلة من شعرك او قطعه من هدومك.. 
مجهول بتوتر: ان شاء الله اقفل قبل ما حد يجييي.. 
عند بيت الحاج كامل "
الشيخ ايجا تحت يا كامل ممكن يعالج بنتك.. 
ريهام بصريخ وبصوت فظيع هزز اركان المكان..اخرج من اهناا الشيخ ده يمشيي من اهنا.. 
امها بخوف: يا قلبك يا بنتي ربنا يصبرك علي الي انتي فيه.. 
الشيخ بمكر ممكن اشوفها لوحدي.. 
ريهام برفض: لا اخرج من اهناا اخرجج. 
امها خرجت مع ابوها.. ريهام يا كامل خايفة عليها قوي، شايف رابطين ايدها ازي انا بخاف اشربها مياه.. 
راشد قعد قدامها وفك ايدها: اهدي متخفيش عارفه انا مين.. 
ريهام بصوت غريب: الي ما يعرفك يجهلك، قولتلي ان هي البت دي الي عايز تاذيها، جاي دلوقت و تخون العهد وعايز تخرج الي جواها، انا مبقتش فاهم اي حكايتك.. 
راشد بخبث قلع*عها البس بتاعها وبدأ يلمس جسمها و هي تصرخ: ابعد عنييي متلمسنيش..فجاة بتبص علي الحيطة لاقت ظل اسود و في سكينة بتتحرك من مكانها.. 
ريهام بصريخ: انت بتخون العهد عايز تقت"لني مش هخرج غير لم العمل يتفك..انا بسمع كلامك اسمع كلامي.. 
راشد بدأ يضر"بها بقسوة.. اخرج يا واكل ناسك، وبدأ يقرب منها ويقرأ قراءن.. انت بتخون العهد معانا هتتندم، فجاة الج"ن خرج من جسمها ونامت مكانها.. 
راشد خرج بتوتر.. اي الي عملته ده انت دلوقت خاين كل الي معاك هيقلبو عليك، لازم اغير من نفسي.. 
عند درة و يامن "
يامن صحاا بيبص جمبه لاقي درة قاعده في الاوضة وحطه شموع في الاوضة و بتقول كلام غريب،درة بتعملي ايي..
درة بصت ليه وعيونها حمرا،ورجعت بصت لي مكانها تاني.. 
يامن بصراخ: درة اي الي بتعملي ده؟
درة بصريخ:عندك خط اوعاا تقرب هتتاذيي.. 
قومي يا اية البسي فستانك يلا عشان محمود ابن عمك جايي تحت،، بصيت تحت لقيت..
محمود ابن عمي راكب علي الحصان وصوت مزمار، بصيت لي امي و مراة عمي بحزن وانفجرت في العياط..
.. مش عايزه اتجوز محمود يا اماا ونبي وقفي الجوازة..
مراة عمها بعصبية: ومحمود ابني اثر معاكي في اي، خديي الي يحبك يا بتي مش الي تحبي..
رضيت عليها بعصبية: ادهم كمان بيعشقني مش بيحبني بس، وعمل كل حاجه عشان يرضيني، ابنك عايز يتجوزني بلغصب..
لقتها شدت ايدي وبدات تحط بعض مساحيق التجميل و دموعي بتنزل ورا بعض بحزن شديد..
لبست الفستان و فردت شعري ولبست خلخالي، اتمني ادهم ينقذني من الي بيحصل ده قبل ما امو..ت نف”سي..
نزلت لقيت محمود بيضحك و باين عليه فرحان عشان عريس.. مش انا الشخص الي يستهلك لو حاسس بيا سبني زينة يا محمود، قرب مني وقال:
بتعيطي ليه يا اية، بتعيطي ونا لسه عايش مالك؟
اية بقسوة: مش بحبك و نفسي ابعد عنكم وعن ابوك الي قلبه حجر و قاسي، اخذ ورث ابوي وجاي دلوقت يسال و عايزني اتجوزك ليه معنديش كرامه، افهم بقاا انا بحب ادهم و فرحنا الاسبوع ده، عايز تاخدني غصب لم الماذون يجيي مش هوافق واعمل الي تعمله..
محمود ضربها بلقلم: هتجوزك برضاكي او غصب عنك، العروسه موجودة يا شيخنا..
في القسم ”
يا باشا افهم انا راجل خاطب واحده وبدافع عنها، بياخد مراتي مني واسكتت عايز فلوس كام واخرج..
الظابط بمكر: دي فيها سنتين سجن، اول سبب السلا”ح الي معاك، تاني حاجه لو الراجل حصل ليه حاجه،الخن”جر ده جبته منين، انت منين..؟
ادهم بتوتر: هدفعلك اي فلوس عايزها بس الحق مراتي قبل ما تتجوز قول عايز كام..
الظابط: نص مليون جنية، يعني نص ارنب….
ادهم بصدمة: المبلغ كبير قوي، مستحيل اقدر اجيب المبلغ ده..
الظابط خد يبني الراجل ده علي جوه، رجالة اخر زمن..
في البيت الكبير ”
يامن بيلف ويدور في الاوضة، ليه بتعمل كده مستغربها..
درةةة، تعاليي اهنا عايزك..
درة بستغراب: مالك يا يامن في اي؟
يامن شدها من شعرها بعصبية:
يامن زقها علي الارض: لو بتعملي زي سلوي الله يرحمها هقت”لك، يوم ما قرر انام جمبك في الاوضه تعملي اكده، بتحضري اي، انا عيني شافتك يا ناقصة…
درة ابتسمت بمكر: كنت بحضر عليك، بعملك عمل..
السيدة شهقت بصدمة.. ابني؟
يامن: تبقي كذابة يا درة، انا سليم قدامك انتي الي معمولك عمل.. يا يونس انزل شوف الي بيحصل في الدار.؟
يونس نزل و معاه قدر: مالك يا يامن في اي؟
درة قامت وبصت حوليها: سبوني في حالي ابعدو عني، ابعدي يا مرا يا خرفانه انتي وبصت علي بطنها بضحكة خبيثة.. ولا اقولك قربي مني..
يونس فهم قصدها ابعدي يا قدر، قرب من درة وشدها في وسط انظار يامن وقدر و امه.. انا رايح المقابر هتقوليلي الاماكن الي دفنتي فيها الاعمال ونا هجيب شيخ يفك الاعمال دي..
درة برفض: لاء يا يونس مش هعملك الي في دماغك لاء سيب يديي بعدد عنيي..
يونس خرجها بره وزقها جوه العربية، يامن نزل ركب معاه..
يامن عمل اتصال: ايوة يا فرج، عرفت ان شيخ الوادي اهناا، كلمه و قوله ينزل عندنا المقابر قوله الظابط يامن هناك..
فرج بفرحة: من عيوني يا باشا يوصل..
عند اية و ادهم ”
انا موافق ادفعلك الي انت عايزه، هتروح مني افرج عنيي..
الظابط بخبث.. هتخرج و هترجع تاني بس لو حاولت تهرب مني هسجنك لي الابد، افرج عنه يا عسكري..
العسكري فك ايده بسرعة.. ادهم زق العسكري و خرج بره، وقف راجل بي عربية ووصل عند بيت اية..
الماذون..
موافقة يا بتي تتجوزي محمود يسري ان يكون زوجاً لك؟
اية بعصبية: لا مش موافقة انا مغصوبة علي الجوازة دي ولو اتجوزت منه هبلغ عنك..
الماذون بخوف: اسف يا ولدي مش هقدر ازوجها غصب عنها..
محمود بعصبية رفع عليه السلا”ح: هتكتب الكتاب ولا اموتك؟
فجاة..
ادهم بعصبية: ابوك مش قال ليك الحاجه الي ملك حد مش بتتاخد بي القوة، نزل السلا”ح يا محمود بيه و اعقل اعرف انك راجل.. ولا نص راجل..
محمود نزل السلا”ح بخوف: انا بحب اية و عايزها..
بس انا مش عايزك افهم بقاا، وطلعت تجري ورا ادهم، متسبنيش يا ادهم..
ادهم بعصبية: استنو يا رجالة، اقف عندك يا محمود عشان تحضر كتب الكتاب الاؤل..
اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله ♡.
اية حضنت ادهم بحب: بحبك قوي يا ادهم..
الماذون بفرحة: بارك الله لكما وبارك عليكما و جمع بينكما في خير ♡..
ادهم حضن اية بحب: قولتلك هعمل اي حاجه علشانك…
راشد بدأ يكلم نفسه..لا ابعدو عني، دخل لي يونس المقابر و هو خايف منهم، انا هدفع التمن بس هم ملهمش ذنب..
يونس بص في عنيه ولاحظه خاف:
عارف انك عارف مكان كل عمل هناا شد درة وقالها.. تعرفي الراجل ده يا درة..
درة بتوتر و كذب: لا معرفش الراجل ده وبصتله بي خوف..
راشد بتسرع: لا انا اعرفه وفي تعامل بينا، و معمولها عمل من تحت يديي، مش تكذبي يا درة..
درة بصت بعيد لاقت ظل اسود.. صرخت بخوف:
ابعدد عنيي، ابعدد عني..
راشد راح جمب قب’ر سلوي و بدأ يحفرر وطلع العمل وبدأ يفكه وهو بيقرأ قراءن،، الظل الاسود ظهر تاني.. متنساش انت خلفت وعدك،، فك العمل وبدأ يحفر في اماكن تانية..
يامن دخل بي الحكومة المقابر.. شيخ راشد مطلوب القبض عليك..
راشد بعصبية: ابعد عني يا راجل يا خرفان انت، بدأ يكلم نفسه و جوه صوت انت الي خلفت الوعد….
يونس اخد درة وراح البيت، يامن اخد راشد وراح القسم..
في البيت الكبير
قدر قاعده مع السيدة بضحك: اخيراً المشاكل اتحلت كلها شهور واجيب الواد مالك..
السيدة حطت ايدها علي بطنها.. هيطع راجل زي ابوه يا قدر وياخد جمالك..
قدر حضنتها بحب فجاة يونس و درة دخلوو البيت، درة ساكته مش بتتكلم..
السيدة بستغراب: الف مبروك يا درة عداا شهرين مش اربعين يوم، يامن ولدي مستعجل علي الجواز عايزه اشوف ابنه..
درة عيطتت بحرقه.. مش قادرة ابص في وش قدر ازي حاولت اذيها وادمرها.. انا اسفه يا قدر علي الي عملته معاكي وبصت علي بطنها بحب: قلب خالتوو كبر اهوو وحضنت قدر بحب، انا اسفة قوي؟
قدر طبطبت عليها بحب: كنت حسه ان فيكي حاجه، ربنا بيحبك عشان ده كان بلاء من ربك والحمدلله “..
بعد مرور تسع شهور”
الحقنيي يا يونس مش قادرة بولدد،، اهه.. كان فيها اي لو نمت محترم لازم تبقي قليل الادب، هات العربيةة بسرعةة..
يونس بتوتر شالها و نزل العربية استحملي شويهه، ركبها العربية وسائق بسرعه متخفيش انا جمبك و حاسس بيكي..
بعد مرور ساعه ”
قدر دخلت العمليات وهي قلقانه..
درة طالعه من الحمام وشها اصفر: يخربيت الحمل يا يامن مش قادرة من بطنيي..
يامن بصلها من فوق لي تحت.. ما طبيعي انتي حامل و شوفي لابسه اي ما طبيعي الطبيعي يعني كل ما اشوفك و غمزلها..
انت سافل قويي يا يامن هات العلاج من عندك بسرعةة..
بعد فترة ”
قدر خرجت من العمليات و جابت مالك يونس الصعيدي ♡”
بعد مرور سبع ايام ”
السيدة شالت مالك بحب هاتوو الفوانيس يا ولاد هاتوو الفوانيسس هنزف عريس يولاد هنزف عريس..
درة كانت نايمة تعبانة ونزلت تحت وبدأو يرقصو بفرحة
مالك يونس الصعيدي، درة حضنته لو جبت بنت هجوزهالك..
في بيت اية وادهم #
ادهم بيصلي هو و اية بحب وراحة..
السلام عليكم ورحمة الله.. السلام عليكم ورحمة الله ♡.
انت نسيت نفسك يا جدع انت فوق واعرف انت بتكلم مين انا بنت يامن الصعيدي..؟
مالك بنبهار: طالعة جامدة زي امها.
فريدة بصتله من فوق لي تحت و دخلت القصر بفرحة:
اي يا حاج كامل مش تسأل علي بنت ابنك.
كامل بحب: اللمضة بتاعتنا روحي يا سيدة حضري ليها الوكل البت تعبانة من السفر..
يونس ابتسم علي مالك الي واقف سرحان:
لحقت وقعتك يا راجل انت واقف سرحان فيها..
درة نزلت من فوق حضنت بنتها بحب.. اتوحشتك قوي يا فريدة كل ده غياب مالها جامعة القاهرة ولا اي جامعة اهناا.
مالك بتتدخل: دخلت حربية جامعة عين شمس وبقيت ظابط قد الدنيا بص لي لبسها المكشوف بقرف، عندنا اللبس ده حرام..
يامن سلم عليهم وبص لي بنته وسابها وخرج..
فريدة بحزن: بابا؟.
مالك بستغراب: هو عمي ماله سابها ومشيي ليه؟
قدر نفخت بضيق..تعالا يا مالك عايزك..
مالك غمز لي فريدة وطلع لي قدر..
في الوادي عند اية وادهم ”
يا ست هانم يا ست هانم الحقي جبل بيه بيتخانق مع ابوكي..
بتلبس خلخالها وبترش عطرها بسرعة: بتقول اي جبل؟
رنيم بعصبية سحبت السي”ف من الدرج وربطت الشال علي دماغه وخرجت بره الخيمة: جبل يدك لو لمست ابوي هقطعها ”
ادهم بعصبية: ادخلي يا رنيم جوه ملكيش دعوه بشيئ ادخلي..
جبل بأعجاب: جمال عيونها السود وجمالها.؟
رنيم قربت من جبل ورفعت علي رقب*ته السي”ف قولتلك مليون مره ابوي خط احمر والي يقرب منه ناوي علي موته..
جبل بسرحان: انا اعمل اي شئ عشان اشوفك، المهم ان المح عيونك حولي واشم ريحتك..
رنيم بعصبية امشي يا ابوي ونا هتصرف معاه:
رنيم نزلت السيف وبصت لي جبل: انت نسيت نفسك عاد كل ده اياك عشان نتقابل..
جبل شدها من وسطها: اتوحشتك قوي ازي مقبلش العيون ديه ولا اشم ريحه المسك اسمع ان راجل غيري شمها مش هيحصلك طيب..
رنيم بكسوف: بتغير عليا يا راجل انت، مخبرش لازم تقلقني علي ابوي اكده وامي تزعل ونا بخاف علي صحتها..
جبل اجهزي كلها كام يوم و هتجوزك؟
رنيم مين قالك ان هوافق..
هو ليه بابا سابني ومشيي يا ماما.. انا عارفة هو قال لو سافرت بره مش هيكلمني تاني بس ده مستقبلي ولازم احقق حلمي لكن هو رفض ولم رجعت حتي موفقش يكلم بنته؟
درة بحب: زمان يا فريدة كنت غلط في ابوكي زمان، كنت ماشية في طريق غلط ممكن تروحي في داهية منه، يامن حذرني انتي تعرفي ان اتجوزت عمك يونس قبل ابوكي؟..
فريدة بصدمة:
بجد يا ماما اتجوزتي عمي يونس؟
درة: عمك يونس اتجوز اربعه ونا كنت منهم؟
فريدة حيث كده بقا اعمل كوباية شاي واخد دش واحكيلي بقا.
في شركة الصعيدي..
مالك بي سرحان.. يخربيت جملها وتكه علي اصوله، يا بخت عمي يامن متجوز واحده وجاب بت شبه امها بظبط..
يونس ضحك في سره وقعد جمبه بهدوء:
بتفكر فيها، اكيد حلوة صح..
مالك بتوهان: حلوة بس دي حلوة قوي
يونس ابتسم: اسمها اي؟
مالك فاق بسرعة: ابوي انت اهنا..
يونس شكلك اكده هضيع مناا الصفقة لو خسرنا يا مالك عمك يامن هيرفضك من الشركة وهنعلن افلسنا انت نسيت ان شركة المنافسة منعرفش مين صاحبها اخدت فلوسنا..
مالك بعصبية: متقلقش يا ابوي اكيد هنلاقي الشخص ده واكيد هيظهر؟
يامن دخل بهدوء: مالك ورق الصفقة وسعر الي اتحدد..
مالك بتوتر: الصراحة يا عمي انا جهزت نص الورق والسعر محتار فيه؟
يامن بعصبية قرب منه وشده من قميصه بضيق:
بكره اخر يوم ليك لو خسرت يا مالك هتندم علي اليوم الي اتولدت فيه؟
مالك بهزار: كان يوم اسود وطلع يجري..
يامن نفخ بضيق: ابنك ده انا زهقت منه ربنا يصبرني..
في الوادي
رنيم نايمة علي سريرها بتفكر في فارس احلامها.. اية دخلت براحه وفتحت الشباك.. هتقومي امته يا عروسة..؟
عروسةةة؟
اية بضحك: ايوه عروسة في عريس متقدملك بس من الصعيد؟
رنيم نفخت بضيق: لاء انا مش هتجوز غير جبل..
اية ابتسمت بحب: سامعه انك رافضة جبل ابوكي قال يجوزك من الصعيد؟
رنيم بسرحان: هو جبل الي هتجوزه قال اتجوز غيره؟
يا ست هانم الحقي بيقولو في حرب بين قبيلة جبلاوي و شمس الغروب؟
رنيم وقفت علي سريرها وبصت من الشباك لاقت مصطفي راكب الحصان وجاي مع الجيش..اماا اكيد ابوي مش هيوافق انزل لي مصطفي مش ناوي علي خير ابداً
مصطفي يا ابن الجبلاوي جاي قصر الغروب ليه ناوي علي موتك..
مصطفي ابتسم: جاي عشان اتجوزك واعمل حرب بينك وبين جبل، هعمل اي حاجه عشان تبقي ليا..
رنيم بعصبية: افهم بقاا انا ونت اخوات في الرضاغه مستحيل نتجوز؟
جبل وقد فارت عروقة: واقفه مع مصطفي بتعملي اي عاد..
رنيم بتوتر: لاع مصطفي جاي ياخد حاجه من امي وماشيي تاني؟
مصطفي بمكر: جاي عشان اطلب يده واتجوزها..
ادهم واقف مصدوم من الي بيحصل قرب من بنته وضربها بلقلم: واقفة معاهم من غير علم مني يلا يا جبل امشي من اهناا..
مصطفي ابتسم بمكر: قول ليه ان هبقي جوز بنتك مش هو؟
ادهم بص لي رنيم: مصطفي متقدملك يا بتي..
جبل بعصبية: كيف اي الكلام الماسخ ده انت عارف ان بحبها متقفش في وش حبنا يا عمي؟
رنيم بكت بحرقة وطلعت تجري علي اوضتها وقفلت الباب عليها: لاع مش هيحصل عاد انا انام في حضن حد غير جبل عمرها ما تحصل لاع والف لاع..
اية بحزن علي بنتها: افتحي يا رنيم عايزه اتكلم معاكي في كلمتين!
رنيم صرخت بحزن: مش عايزه اشوف حد روحي لي جوزك؟
اية هسيبك لم تهدي شوية و هرجعلك قومي ريحي جسمك شويه ونامي..
رنيم فتحت الصندوق بتاعها:
قد اي انا و جبل شبه بعض، وصورنا وكلامنا لاقت سلسلة مكتوب عليها شمس الغروب بس دي مش بتاعتي تبع مين دي؟
اية قعدت علي الكرسي بتفكر في بنتها.. ادهم خرج من الحمام وهو عاري الصدر وقرب منها: ما تيجي اجيب ولي العهد..
اية بضيق: اي التغير الي انت فيه ده؟
ادهم بستغراب: ليه في اي؟
اية: انت عامل حاجة انا مش عارفها صح؟
ادهم بتوتر: لاء يا اية هعمل اي، من دون علمك..
اية.. انت عارف كويس ان جبل و رنيم بيحبو بعض ليه تجوزها لي مصطفي ابن شمس فاكرها..
ادهم وقف عند الدولاب وبعد عنها: بلاش نفتح في اي حاجة قديمة انا شايف ان مصطفي كويس؟
اية: هتدمر حياة بنتك عشان اي افهم..
ادهم: هنام ولا هنتكلم في مواضيع ملهاش لازمه.
اية فتحت الباب و خرجت بضيق: عصبي؟
في الصعيد
درة واقفة في المطبخ دخل عليها يامن بحب وقف وراه وحضنها: وحشتيني قوي قوي وهموت واكل جهزي الوكل علي ام اجهز وارجعلك؟
درة لفت وشها بتوتر: يامن مش هتصالح بنتك كفاية اكده خصام؟
يامن سبها ومشي و مردش عليها وافتكر اليوم الي حصل..
فلاش باك ”
اقعدي وهدخلك الكلية الي انتي عايزها بلاش سفر بره يا فريدة، مفيش امان بره زي ما تبقي وسط اهلك ومعاكي مالك ابن عمك؟
فريدة: ارجوك يا بابي افهم انا شايفة هناك احسن وهرجع ونا مديرة اعمال قد الدنيا وهتبقي فخور بيا بس وافق؟
يامن: انا همشي لو مشيتي اعتبار ابوكي مات بنسبالك..
باك”
درة حضرت الاكل وقعدت معاهم بحب:
فريدة قاعده قدام مالك بضيق: عمو يونس شوف مالك بيبصلي ازي؟
يونس ابتسم وقال: مالك طالب ايدك؟
مالك بصدمة بلع الاكل بسرعة: انا طالب ايد دي انت شايف لابسها عامل ازي انا عايز واحده محدش شاف جسمها قبل كده.؟
فريدة بصتله بحتقار: انت شايف نفسك علي اي؟
مالك انا مش شايف نفسي بس انت شايف هي عامله ازي..
يونس بعصبية ضرب مالك بلقلم: اي الكلام الماسخ ده يا مالك، انا ربيتك تقول الكلام ده هي حره ونت مالك انت؟
مالك بزعيق وصوت عالي: انت عايز اتجوز واحده كلهم بيعكسوها و كل ده من عيلة يونس الصعيدي والرجالة الي فيها بسبب بت ملهاش لازمه بقاا بيتقال ليهم اوس”خ الكلام..
يونس بعصبية: امشي اطلع بره بيتي يلا اطلع..
مالك بص لي ابوه وليها: مش راجع هنا تاني لم تلبس صح انا موافق اتجوزها؟
قدر بصريخ: ابني يا يونس هيروح فين روح شوف ابني اطلع ورا انت واقف ليه مش بتتحركك ابنيييي يا مالك؟
يامن بص لي بنته بقرف: انا همشيي معاه عندنا صفقة محتاجة شغل طبعا عارفين ردي انا مع مالك في الي قالو..
درة حضنت بنتها بحزن: متزعليش يا فريدة بس عندنا في الصعيد لازم علي الاقل تبقي محتشمة اكتر من اكده مصر غير بلاد بره..
فريدة قامت بهدوء: انا هسافر تاني يا ماما هجهز الشنط وامشي..
درة بعصبية: لا يا فريدة كفاية اكده كلام فارغ اسكتي يلا علي اوضتك؟
يونس: اقنعي بنتك تلبس كويس عشان نكتب كتابها علي مالك؟
فريدة بعصبية: مش هتجوزز مالك لاء ده قاسي اوي..
مالك دخل القصر ياخد الورق لاقها بتقول كده:
انا هسمع كل كلامك يا ابوي وهتجوزها انا موافق؟
فريدة وقعت مغمي عليها..
ارجوك يا بابا متعملش فيا اكده متوجعش قلبي، انا مش عايزه اتجوز مصطفي وغلاوتي عندك؟
ادهم رمي الفستان علي السرير امسحي دموعك يا رنيم والبسي فستانك وانزلي انا مبرجعش في كلامي واصل..
رنيم بصراخ: مستحيل يلمس شعره مني مستحيل طب فين جبل؟
ادهم: عملت معاه الازم اول ما تتجوزي هتشوفي..
رنيم فتحت الشباك:همو’ت نف’سي عشان ترتاح مني، لسه بتقرب من الشباك ابوها شد ايدها بعصبية وضر’بها بلقلم:
عايزه تمو’تي نف’سك يا بتي عشان واحد ملوش لازمه..
رنيم مسحت دموعها بقهر: تمام يا ابوي هجهز وانزل تحت..
مسكت الفستان وغمضت عنيها يارب مش عايزه مصطفي، لبست فستانها بقرف ومسحت وشها فردت شعرها ونزلت، اية شافتها نازلة ومفيش اي حاجه في وشها ومتبهدلة:
رنيم فين خلخالك وفين الجزمه بتاعتك والطرحه فين؟
رنيم بصريخ: كل الي يستحق جبل مش مصطفي، لو كان عاجب؟
ادهم شافها نفخ بضيق: اية جهزي بنتك عشان الماذون حضر؟
اية بتبص علي الباب لاقت شمس داخله بثقة وبتبص في اركان القصر وباين عليها الخبث: حماتك يا رنيم شمس الغروب؟
رنيم ابتسمت بقرف: هي دي شمس صحبت السلسلة الي فوق؟
شمس قربت منها وحضنتها بمكر:الف مبروك يا عروسة الغالي.
رنيم قصدك تعيسة الغالي مش عروسة ابداً..
مصطفي دخل بلحصان وبدأت الناس تعزف وتزغرط والبنات ترقص ومصطفي مركز معاها..
رنيم قعدت علي الكرسي جمب الماذون!
مين وكيل العروسة؟
ادهم: انا وكيل العروسة زوجتك ابنتي علي سنه الله ورسوله؟
الماذون: هل تقبلين الزواج من مصطفي الجبلاوي ان يكون زوج لك؟
ادهم بصلها بضيق: وافقي؟
رنيم بقهر: اقبل؟
الماذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ”
سمعت الجملة من هنا وصرخت بقوة: انا مش عايزه انا متجوزه غصب يا حضرت الشيخ؟
الماذون بصدمة: كيف دي جر’يمة..
مصطفي شالها وخرج بره زقها في العربية واخدها ومشيي؟
شمس بمكر: هي دي البت الي هيموت عليها..
في الصعيد ”
فريدة واقفة قدام مريتها وبتلف بي فستنها:
طول عمري بحلم بي اليوم ده بس مش معاه..
درة دمعت بحب: عارفه ان انا عجلت من جوازك يا بتي بس عشتت وشوفتك عروسة حلوة قوي ربي يحفظك..
قدر ابتسمت: متخفيش انا طيبة انتي بنت الغالية.. عروسة ابني؟
مالك: احم ينفع اتكلم معاها كلمتين؟
قدر اخدت درة وخرجت..
فريدة بلعت ريقها بكسوف: هقعد معاك اقل من السنة وهنطلق انا مش بحبك انا بحب زميلي في الجامعة..
مالك ابتسم بقرف: تؤ تؤ الوضع حاليا اتغير انتي متعرفيش جحيمي يا فريدة، لو فاكره ان حد هيرحمك من تحت ايدي غلطانه وقوي كمان همس جمب ودنها بشرر: مفيش طلاق خالص..!
مالك حطي ايدك في ايدي عشان ننزل..:
فريدة مسكت ايده بكسوف ونزلت معاه تحت وصوت الكعب بيرن القصر: انا قلقانة اوي منك..
مالك بصلها بشر: انا عايز منك كده…..
رنيم وقفت علي السرير بصريخ:
ابعد عني محدش هيلم”سني غير جبل وبس خليك راجل و متقربش مني اخرج بره والا هقت*لك..
مصطفي بعصبية: انا كاراجل ليا حقوقي الشرعية وعايزها النهاردة ليلة دخلتنا يا رنيم؟
رنيم لاقت سكي*نة مسكتها بتوتر: اطلععع بره بقولك اطلع برةة..
مصطفي قفل الباب بمكر: يبقي لازم اخد حقي منك دلوقت او بعدين وقدام البلد كلها، يا شمسس اطلعي وهاتي معاكي حريم عايزك؟
رنيم قاعدة علي الارض وبتعيط بقهر: تعالا الحقني يا جبل انا بموت اهناا..
شمس طلعت فوق وفتحت الباب عليها بخبث:
مش عايزه ابني ياخد حقه الشرعي يا مقصوفه الرقبة، تعالي يا مرا انتي وهي كتفو جسم”هابسرعة..
شمس بصريخ لاءءءء ابعدو عني مش غصب عني لو لمستني هبلغ عنكك ابعدو عنيي يا جبلللل..
مصطفي ضربها بلقلم ورفع فستانهاا وووو..
شمس بصريخ: ابعدوو عني لاءءءءء يا جبل الحقنيي يا جبللل.
مصطفي بمكر: صباحية مباركة يا مدام مصطفي الجبلاوي؟
شمس بمكر: كويس انها بت بنوت والا وطتت دماغ ابوها في الارض انجري يا مرا انتي وهي علي تحت..
رنيم لطمت علي وشها بوجع: انت ذبح*تني والله هجيب حقي منك تالت ومتلت يا مصطفيي اطلع بره سبنيي سبنيي بقا..
مصطفي نزل فيها ضر”ب وقرب منها وفجاة وقعت بين ايديه..
هتفضلي زعلانة مني اكده يا اية انا مضايق علشانك:
مصطفي احسن بكتير من جبل و هيعيشها عيشة حلوة..
اية بعصبية: انت اي قلبك حجر مش واكلك علي بتك ونت بترميها في الهلاك بي ايدك، عند شمس يا ادهم شمس.. انت في حاجة مخبيها عليا ونا لازم اعرف انا هرجع الصعيد عند ابوي..
ادهم بتوتر: اقفي جمبي انا محتاجك مفيش روحه علي الصعيد من النهاردة..
اية بعصبية ضربته في صدره بوجع: بتي يا ادهم فيها حاجة انا حسه بيها عايزه اشوفها..
ادهم: بتك اتجوزت اتاقلمي علي الوضع انا ماشي..
في الصعيد ”
فريدة قاعدة علي السرير بفستانها وبتفرق في صوابعها بتوتر:
هو فين كل ده ولا ناوي علي اي؟
مالك بمكر: حضري ليا لبس من الدولاب بسرعة مش هتغيري خلجاتك يا مراتي..
فريدة فتحت الدولاب شهقت بصدمة:
هي دي اوضتك اي اللبس ده؟
مالك معقوله اتكسفتي من اللبس.. انتي بتلبسي زي ده في الشارع عادي والناس كلها بتتفرج عادي بس من اهناا ورايح هتلبسي لبس شرعيي يللااا البسي..
فريدة بتمثيل الثقة: عادي ممكن البس اكده قدامك؟
مالك حيث كده اموت واشوفك اكده عايز انبسط النهاردة؟
فريدة طلعت فستان احمر قصير ودخلت الحمام و خرجت:
بتبص في الاوضة لاقته قاعد وبيتكلم في الموبيل..
اتنفست برتياح: خير ادخل علي السرير بقا..
اععع خضتني في ابعد عشان هنام:
انتي نسيتي ولا اي ابوي مكلمني عايزين شارف*هم..؟
فريدة بضيق: هم لسه علي العادات والتقاليد دي بس انا مش موافقة؟
مالك بدأ يقرب منها بعد نص ساعة “
فريدة انتي مش* بنت؟
بتقول اي محصلش..
مالك بصدمة: هقول اي لي ابوكي؟
فريدة بصدمة: اكيد لاء لاءءء؟
هو مالك اتاخر ليه بقاا ليه ساعه مبصش حتي من الشباك هي البت فيها حاجة؟
مالك قاعد علي السرير بحزن: قوليلي دلوقت انا اعمل اي هسألك سؤال انتي عجبك الي انتي فيه ده؟
فريدة بخوف: يا نصيبتي يا مالك البلد كلها واقفة تحت.
مالك في سك*ين او اي حاجة؟
فريدة انا معايا شفر*ة بس هتعمل بيها اي؟
مالك اخد منها الشفرة وجاب د*م كعب رجليها وحطه في منديل اكده كل حاجة تمام خايف ميبقاش في ثقة.. فتح البلكونة بي ابتسامة طلعت بت يا رجالةة..
اهل البلد بدأت تزغرط والمزمار اشتغل.. يونس فتح المنديل بشك، انا مجرب كل ده معقولة محصلش بنهم حاجة ولا هي مش بت؟
في الوادي)
يا ست اية عايزه اقولك علي خبر سمعته بس صدقيني مش بكذب عليكي؟
اية بشك: اي يا حسنين خبر اي ده؟
حسنين بقلق: ونا واقف سمعت راجل من عيلة الجبلاوي بيقول ان ادهم جوزك متجوز غيرك؟
اية بصدمة: ادهم اتجوز عليا مستحيل اكيد الخبر غلط،
حسنين بتأكيد: والله زي ما بقولك حتي هو في البلد هناك مش اهناا صدقيني..
اية بشك روح يا حسنين ونا هتصل عليه روح..
حسنين مشيي بحزن.. بقا حد يبقي معاه الجمال ده ويبص بره؟
اية بقلق: رد يا ادهم انت فين؟
ادهم بيفتح عنيه بتوتر: اية بترن هتسأل انا فين؟
****: ما تقولها انك في الشركة رد عليها.؟
ادهم بتوتر: ايوة يا اية بترني ليه؟
اية بعصبية: انت فين خمس دقايق وتكون عندي حالا..
ادهم قفل في وشها وقفل تلفونه:
مش هخلص منها النهاردة انا ماشيي وهجيلك تاني؟
علفكرة يا ادهم انت جوزي بلاش نتعامل كان فتاة ليل هستناك..
جبل قاعد في المخزن متربط:
مياةة هموت عايز اخرج من اهناا..
تخرج منين لم ناخد اذن انك تخرج السنيورة حبيبتك اتجوزت وبقتت مدام مصطفي سمعت مدامم..؟
جبل ت*ف المياة من بوقه بصدمة: بتقول اي سلمت نفسها؟
بظبط بلاش توجع قلبك بقا هي من الاؤل مش ليك؟
جبل بضعف: انا عايز اخرج من اهناا بسرعة؟
اضر*به خليه ينام مش ناقص صداع..
في المستشفى)
مصطفي شال رنيم ودخلها اوضة الكشف بقلق: هي اغمي عليها يا دكتور ولا مالها.. النهاردة ليلة دخلتنا؟
الدكتور بشك: متأكد انها مراتك؟
مصطفي بضيق: ايوة يا دكتور مراتي بقولك اول ليلة؟
الدكتور كشف عليها بقلق: المدام متعرضه لي صدمة عصبية ونفسية حادة محتاجة راحه احتمال تفوق بكره وياريت ميحصلش حاجه غير لم تقوم بسلامة؟
مصطفي: كيف يعني مقربش ليها؟
الدكتور: بظبط عشان صحتها..
مصطفي ابتسم بمكر: من عيوني الاتنين؟
اية قاعده علي السرير وبتعيط بحزن:
مش معقول يا ادهم، انا مليش نصيب في اي حاجة حتي فيك، معرفش اي غيرك معايا اكده حتي مش بتعاملني حلو وبتك جوزتها غصب عنها ناقص اي تاني اتجوزت عليا لاء؟
ادهم دخل القصر بتوتر وفتح الاوضة بقلق:
مالك يا اية مش شايفة ان شغال ولا مش فارقة معاكي..
اية قربت منه بضعف: عايزة اسمع منك اجابة سؤال واحد بس وامشيي مش عايزة اشوفك تاني؟
ادهم: قولي عايزة اي مش هنخلص النهاردة؟
اية وقد رفتت الدموع في عنيها:
اية بعصبية وكسره: ده لو متجوز مش عن حب يا ادهم، انطق اتجوزت مين قوليي؟
ادهم: اتجوزت ***
اتجوزت شمس يا اية
شمس يوم ما تتجوز عليا تتجوز دي يا ادهم شمس ما هي حرباية جوزها طلقها و اخدتك مني يبقي ليها يد في جواز رنيم.. وهي الي ممشيك وراها ونا استحملت كتير بجد: طلقني يا ادهم؟
ونا عملت اي لكل ده ده حقي ونا راجل البيت اهناا اعمل الي انا شايفه صح مش دي الي هتمشي حياتي.. انا حسيت بمشاعر اتجاها واتجوزتها..
اية بوجع: منظرك عامل ازي قدام بنتك لم تعرف ان شمس تبقي مراة ابوها وانه يعتبر خان امها دي هتكره اليوم الي اتولدت فيه بقولك طلقني بقاا عايزه امشي واسيبك؟
ادهم بعصبية: نزل فيها ضرب بقسوة.. لاء مش هطلقك عايزه تروحي لي حد غيري مستحيل انتي بتاعتي يا اية ولا هطلقك ولا هطلق شمس..
اية قامت بسرعة علي الحمام: بطنيي مش قادرة؟
في الصعيد)
درة بقلق خبطت الباب علي فريدة و مالك:
مالك فتحلها بتوتر: تعالي يا مراة عمي اتفضلي..
درة بشك: د*م مين الي علي المنديل ده يا مالك وليه ملمستش بتي لحد دلوقت لازم ترفع راسنا ولا اي يا ولدي؟
مالك بلع ريقه وبص لي فريدة بحزن: لم تبقي رايده المسها هلمسها روحي نامي عشان صحتك ده د*م عادي..
درة ابتسمت: يونس ابوك مش ساكتت يا مالك ونت عارف ابوك كان متجوز اربعه وعارف الحوار ده وقال ان ده مش د*م عذرية و ده د*م جرج طبيعي ممكن يطلع عندك دلوقت؟
مالك قفل الباب وقعد جمبها علي السرير:
دلوقت يا بنت الناس انتي محرمه عليا ونا مش هلمسك ابداً كل الي طلبه منك اعرف مين الي عمل فيكي كده بارادتك ولا اغت*صاب عشان مينفعش احنا حتي في بلد عندها رجاله؟
فريدة بخوف: صدقني يا مالك انا محافظه علي نفسي مفيش مخلوق لمسني غيرك.. خليك واثق فيا المره دي بجد ممكن اروح معاك لي دكتور مش همانع؟
مالك مسك ايديها بتفهم: انا واثق فيكي وبكره هقول ان خارج معاكي و هنروح لي دكتور ولو طلعتي عندك حاجه غير اكده بس لو طلعتي مش بت هندمكك..!
فريدة بخجل من نظراته ليها: تمام نام وبكره يحلها ربنا؟
مالك بمكر: هنام علي الكنبة ونامي انتي اهنا بس كل كلامي الي قولته ليكي وأن مش هطلقك زي ما قولتي ست شهور وهطلقك؟
فريدة ابتسمت بحزن ونامت ”
رنيم فتحت عنيها وجسمها بيرتعش وهي بتفتكر الي حصل لما شمس مسكتها والحريم ومصطفي عمل فيها اي صرخت بقوة:
ابعدوو عني خليهم يبعدوو عني جبل هتيجي امته؟
مصطفي نفخ بضيق: هو كل حاجه جبل جبل ماتت انتهي لبسته في قضية سرقه واحتيال واكده مش هيشوفك تاني؟
رنيم بصراخ: ليه بتعمل فينا كده ليهه ربنا يوجع قلبك وياخد منك اعزز ما تملك و تدوق المر..
مصطفي بعصبية: بتددعي عليا يا بت ***، شالها ونزل رمها في العربية واخذها علي المخزن الي كان فيه جبل؟
في الوادي)
فجاة الباب بدأ يخبط بصوت عالي:
انا ملحقتش انام شوية مين الي جاي دلوقت؟
هو ده الي سرق منك فلوسك و املاكك يا حسام بيه؟
حسام بكذب: اه هو يا باشا الي اخد املاكي..
ام جبل بقهر: يلهوي عليك يا ولديي يا مفرحت ابدا يلهويي الحقونا يا بلد ابني اتسجنن يا يلهويي..
جبل ماشي معاهم و هو بيفكر في رنيم:
متخفش يا جبل انا بتاعتك بس اتقدم انت الاول ومهما تترفض اعرف انك بتاعي ونا بتاعتك ولا اي؟
العسكري: فوق عقلك فين مين الي بهدل جسمك اكده.
جبل بسرحان: معرفش سبني في حالي؟
خد الراجل ده يبني علي الحبس يلا؟
اي يا مصطفي بتقرب مني قوي كده ليه انت نسيت الدكتور قالك متقربش مني غير لم ابقاا بخير انت نسيت..
مصطفي بخبث: انا عايزك ونتي راضية..
رنيم بصراخ: عمرها ما تحصل انت بتحلم؟
مصطفي بس انا ممكن اعملك حاجة وساعتها ممكن توافقي؟
رنيم: اسمع اي هي؟
مصطفي بمكر: انا سجنت جبل عشان يبعد عنك..
رنيم فتحت عنيها بصدمة: سجنت جبل يا مصطفي انت عمرك ما عملت خير في حياتك يا ند*ل يا واط*ي والله لا اجيب حقيي منك ومن اهلك واحد واحد؟
مصطفي شدها من شعرها وقط*ع هدوم*ها بعصبية وبدأ يقرب منها بوحشية: انتي حلوة اوي وكل حاجة فيكي عجباني انا الي هاخدك بي اراادتي يا روح روح..
رنيم بصريخ: ابعد عني يا وس*خ انت جبان انت ظالم ظالم..
مصطفي: عايزه جبل يخرج من السجن.. سلميلي نفسك بي ارادتك ****.
رنيم ولا عمرها هتحصل هو هيرجع هيرجع وهيجيب حقي منك يا ظالم؟
مصطفي: تؤ تؤ كده تعجبيني اكتر **
في الصعيد)
مالك صحاا لاقها واقفة في البلكونه وبتعيط:
اجهزي هنزل لي امي و هاخدك ونمشي ونتي وقدرك يا فريدة؟
فريدة مسكت ايديه بحزن: والله يا مالك ما حد غيرك لمسني انا موافقة اروح معاك و مش خايفة..
مالك باس دماغها بحب: انا بحبك يا فريدة لسه محتفظ بي صورك ولبسك ونتي صغيرة كنت واثق انك راجعه بس انتي كسرتيني لم عرفت.. وسبها ونزل..
قدر بحب: صباح الخير يا مالك صباحية مباركة يا عريس.
مالك ابتسم: صباح الورد يا اماا هاخد فريدة وننزل شوية وهرجع علي بليل اكده..
قدر: ترجع بسلامه يا حبيبي..
عند اية)
اية فتحت الدولاب ودموعه نازله علي خدها بوجع:
اخدت هدومها في الشنطة ولبست جزمتها ونزلت وبتودع القصر، فجاة لاقت ادهم داخل ومعاه شمس ”
اية بصدمة: جايي بيتي لحد عندي مش معقول..
شمس بمكر قربت من ادهم: انا جايه بيت جوزي وبيتي قريب
انتي الي بقاا ملكيش لازمة دلوقت انتي قديمة ونا عروسة ولا اي يا ادهم..
ادهم بتوتر: طبعا طبعا يا حياتي..
اية بتريقه: حياتي الله يرحم مش هتكلم انا ماشيه..
ادهم: راحه فين؟
اية: راجعه بيت ابويا وهطلقني غصب عنك..
ادهم بعصبية: اطلعي فوق يلا..
اية لو هموت اهناا ما هقعد ثانية واحده زمتك انا لو مطلقتش هرفع عليك قضية خلع ”
شمس بفرحة: ما طلقها يا ادهم هو انا مش ماليه عليك دنيتك *
ادهم بحزن: انتي طالق، طالق، طالق
اية فجاة الدموع نزلت من عنيها.. ضيعتك وضيعت حبي ليك.
انت انتهيت بنسبة ليا “
انا بس عايزه منك حاجة واحده يا سعاد عايزه ادهم يبقي خاتم في صباعي كل حاجة اقوله عليها يعملها من غير اعمال؟
سعاد بمكر: خدي مياة الورد دي واغسلي بيها ايدك ورجلك وعلي باب البيت مكان ما هو داخل او خارج وهيبقي خاتم في صباعك ”
شمس ابتسمت بشرر:كنت ليا من الاول ودلوقت هتبقي ليا لوحدي من غير بنتك ولا مراتك؟
رنيم صحيت بوجع في جسمها حطت الملاية علي جسمها بقهر:
كل ما بتلمسني بكره نفسي.. لاقته خارج من الحمام وبيغمزلها
عقبال ما تقومي اكده ونتي الي عايزني مش انا الي عايزك..
رنيم بقرف: ده بعينك مش هتحصل ابداا هتندم علي كل حاجة انت عارف ان مش ضعيفة واقدر علي بلدك كلها بس انت دمرتني ونا هقت*لك واشرب من دم*ك **
مصطفي بضيق:انتي الي عايزه الاذيه هسيبك وانزل..
رنيم بفرحة: كويس اكده هقدر اروح لي جبل حبيبي السجن.
في السجن)
جبل بصراخ: ارحمني والله ما سرقة حاجة والله ما اعرف الراجل ده تنقطع يدي قبل ما اعملها يا باشا اسمعني..
العسكري نزل فيه ضر*ب بقسوة: احنا ضد الي زي امثالك؟
جبل بوجع: طب حقق في القضية وهتعرف ان مظلوم..
العسكري بقسوة: كلهم بيقولو زيك هسيبك ترتاح..
جبل قعد علي الارض بوجع بيصرخ من الوجع الي جواه، رنيم انتي طلعتي خبيثة اوي ضحكتي علي قلبي وسلمتي نفسك لي راجل غيري متستهليش الحب بتاعي..
اية دخلت من باب البيت كان فاضي راجعه لي اعمامها تاني لي الذل والقرف الي عايشة فيه.. يارب وسجدت علي الارض من وجع قلبها يا تري نصيبي مع مين؟
محمود بمكر: نصيبك معايا انا كنت عارف انك هترجعي ليا؟
اية بصدمة: محمود اي جابك اهناا وعرفت ازي ان اهنا..
محمود بخبث: مش ممكن اكون انا السبب الي جابك اهناا
اية بجمود: اكيد مش انت السبب؟
محمود لاء انا السبب انا منتظرك بقا ليا عشرين سنه وواثق انك هترجعي قررت اخرب حياتك عشان ترجعي لي احضاني…
اية ضربته بلقلم: عملت في ادهم اي قوليي عملت فيه اي..
محمود مسك ايديها بعصبية: انتي مجنونة انتي مريضة..
اية بوجع: ابعد عني بقاا سبني في حاليي..
رنيم لفت الشال علي وشها ونزلت من البيت براحه..
كويس مفيش حد اهناا كده اقدر اروح براحتي.. رنيم ركبت العربية وخلال نص ساعه وصلت هناك بصت لي المكان بدموع
جيتلك برجلي يا جبل اتوحشتك قوي..
الو يا مصطفي بيه مراة حضرتك خرجت من القصر في اتجاه قسم الصعيد؟
مصطفي بخبث: تمام اقفل ونا هتصرف، برضو راحت ليه راحتت ليههه..
رنيم: حضرت الظابط في مسجون هنا اسمه جبل متهم في قضية سرقه؟
الظابط: ايوة في جايه زيارة؟
رنيم بقلق: ايوة يا باشا عايزه اشوفه..
المتهم جبل جايلك زيارة تعالا معايا؟
جبل بستغراب: يا تري مين جاي؟
جبل دخل علي رنيم الاوضة لاقها هي.. انا مش عايز اقابلك قومي روحي لي زوجك قومي جايه تعملي اي؟
رنيم عيطت بقهر: اتوحشتك قوي يا جبل هتخرج من امته عشان تاخد حقي انا ادمرت يا جبل ادمرت..
جبل دموعه فرت من عنيه: ونا يا رنيم ادمرت اتسجنت ونتي كنت ملكي وبقيتي ملك راجل تاني حضنك وبقتي ملكه بقيتي مدام سلمتي نفسك لي مصطفي..
رنيم بقهر: والله ما حصل انا شر*في اتاخد قدام البلد كلها اتاخد بلغصب بلغصب يا جبل بلغصب..
جبل بعصبية: كيف مش فاهم؟
رنيم بلعت ريقها واديها بترتعش: مصطفي جاب امه وحريم البلد كتف جسمي و اخد شر*في ونا مش قادرة ادافع عن نفسي، انا كنت ضعيفة مش قادرة عليهم كل يوم بيحصل بنا بلغصب صدقني؟
جبل حضنها بوجع: والله لا افضحه قدام البلد كلها واقط”ع راسه لي البلد كلها يوم ما اخرج اوعاا تسلمي نفسك برضاكي كده ضيعتي حقك يا مراتي..
رنيم ضحكت: قلب مراتك انا هستناك..
مصطفي دخل عليهم بخبث: بتعملي اي هنا يا وس***
بتخونيي جوزك..
رنيم بصريخ: الحقني يا جبل الحقنيي..
فريدة دخلت عند الدكتورة بقلق:
والله يا مالك ما حد لمسني صدقني؟
مالك هشوف دلوقت..
فريدة طلعت علي السرير والدكتوره بدأت تكشف عليهابحب!!الانسة بكر لسه حضرتك مش مدام؟
مالك بفرحة:كيف ونا وهي كان فراحنا امبارح لكن اكتشفت انها مش بت؟
الدكتورة:عادي دي حالات عادية برفاء والبنين ان شاءالله..
مالك شال فريدة بفرحة:كنت واثق فيكي..
بقول يلا نروح بيتنا بقا عشان اتوحشتك وغمزلها..
فريدة ضحكت بصوت عالي:سافل..
مالك بغيرة:هتفضحينا اسكتييي..
جريت بسرعة من مصطفي مش عارفه اهرب منه فين لاقيت عربية جايه بسرعة وقفت قدمها ده ارحم ليا احسن ما اكون معاه..!!
مصطفي بصراخ: رنيممم حاسبييي؟
فجاة رنيم وقعت علي الطريق اغمي عليها وجسمها بدأ ينزل د*م من الحادثة الناس جريت عليها و هو واقف مصدوم..!
جبل قلبه انقبض وسمع العسكري بيقول: الست الي لسه خارجة من هنا عملت حادثة ده تقريبا ماتت.
جبل قام من مكانه بصدمة: رنيم ماتت لا بتقول اي..
العسكري بستغراب: هي مراتك؟
جبل بصراخ: افتحلي الزنزانه بسرعة مراتيي افتح بسرعةة..
العسكري ببرود: لازم اذن من النيابة؟
جبل بدعوع هز حديد السجن بوجع.. افتح الباب وحياة امك وربنا ما سرقة حاجة والله ما سرقت حاجة رنيم بسرعة..
الظابط بعصبية: عامل دوشه ليه يا مسجون انت، هو انت الي سرقت هات يا عسكري الواد ده علي الزنزانه التانية..
انت الي عملت اكده يا محمود انت دمرتني.. عملت اي في جوزي قوليي عملت فيه اي انا هرجع ليه تاني، عملتو فيه اي يولاد الك*لب عايزين مننا ايي ابعدو عني، بدأ اديها ترتعش وضغطها وطي الحقني يا محمود ووقعت مكانها..
محمود ابتسم بخبث وشالها علي الاوضة فوق:
شكلي هنبسط النهاردة.. حطها علي السرير وخلع هدومه لسه بيقرب منها لاقي الباب بيخبط جامد..
محمود بلع ريقه بخوف: اعمل اي دلوق يا تري مين علي الباب..
ادهم دخل بجمود: بتعمل اي هنا يا واطيي.. نزل فيه ضرب بتقرب من مراتي انت فاكر انها راحت مني وربي لي هندمك..
يا احمد هات محمود معايا علي العربية..
ادهم شال اية وركبها العربية فجاة موبيله رن:
ايوة يا مصطفي عايز اي..
مصطفي بتوتر: رنيم عملت حادثة..
ادهم بصدمة: رنيمممم
مالك صحاا من النوم لاقي فريدة نايمة وشعرها نازل علي وشها وباين عليها التعب: مفيش حاجه انتهت بينا يا فريدة لازم اجيب حقي منك مهما يحصل.. الحرب بدأت تلعب؟
الحقني يا مصطفي بيه الحكومة قلبت المكان اهناا وعايزين يعرفو املاكي وقد اي خسرت بيحققو في القضية انا مش عايز اروح في داهية..
مصطفي بضيق: الاتفاق الي ما بينا خلص شوف انت رايح فين؟
حسام بصدمة: انت بتقول اي يا مصطفي البلاغ كاذب؟
مصطفي قفل في وشه، انا في اي ولا في ايي..
حسام بعصبية: يبقي انا روحت في داهية يلهويي..
في المستشفي)
ادهم قاعد قدام باب اوضة العناية بيعيط علي بنته:
انا عارف ان ظلمتها يارب سمحني ورجعها ليا تاني..
فجاة الدكتور خرج: المدام فاقت وبتنادي علي راجل اسمه جبل؟
ادهم بلع ريقه وبص لي مصطفي بكره: هنتقم منك يا مصطفي هعرف منها كل حاجة.. قام دخل عند بنته بحزن.. رنيم……
رنيم بلا مبالاة: مش عايزة اشوفك ولا انت ولا هو عايزه اشوف جبل اتسجنن ظلم ونا عايزه حقي وحقه..
مصطفي نفخ بضيق: مش هتوصلي لي حاجة يا رنيم انتي بتاعتي انا وبس..
ادهم قرب من بنته و مسك ايديها: والله يا بنتي ما كنت عارف بجوزك ليه ازي غصب عني كنت بسلمك لي النار ب يدي..
رنيم بدموع: هتاخد حقي من مصطفي انا عايزه اشوفه و هو بيتغذب اخد شر*في بلغصب اوجعه بي الاصعبب..
ادهم وقف بصدمة: بلغصب ازي يا بنتي..
رنيم بصراخ: قدام البلد كلها وشمس كتفت يدي ووو..
ادهم بعصبية قرب من مصطفي وضربه بلقلم:
عملت اكده انطقق..
مصطفي: انت نسيت انك متجوز امي بنتك تعرف؟
رنيم بوجع: متجوز علي امي هو مصطفي بيتكلم صح؟
ادهم بحزن: ايوة يا رنيم؟
فريدة فتحت عنيها بي ابتسامة:
.. كده الاتفاق الي ما بينا خلص يا فريدة ونا لازم اسافر تاني وارجع شغلي انا مش بتاع جواز انا كنت عايز اعرفك ان راجل واقوي منك اخدت منك اعزز ما عندك.. صحيح انتي كنت بت بنوت بس انا قولتلك انك مش بت عشان تخافي يلا باي باي هتوحشيني صحيح ورقة طلاقك هتوصلك قريب..
فريدة بصراخ: لاء يا مالك لاء متعملش فيا كده ارجوك والله انا بحبك وعايزك ارجعلي.. بدأت تصرخ بوجع..
درة بستغراب: هي فريدة بتصرخ ليه؟
قدر قاعدة ساكته ودموعها نازله: مالك هيطلقها وسبني وسافر..
درة شهقت بصدمة: طلقها سمعت بتي لسه مكملتش شهر يلهوي..
فريدة نزلت علي السلم بسكوت: انا عايزة اقابل عمي يونس وبابا؟
قدر: مينفعش تقولي ليهم البلد كلها هتعرف وسيرتك هتبقي علي كل لسان يا بتي اقعدي معانا وبعدها ابقي امشي..
فريدة حضنت امها بوجع وكسره:
كنت بحبه يا ماما هو خدع قلبي و مشيي هو هيرجع صح قوليلي مالك هيرجع طب قوليلي انتي يا طنط قدر ابنك هيرجع ليا ولا لاء قوليي..
قدر بوجع: لاء يا فريدة لاء
جرا اي يا سعاد الراجل كان معايا ودلوقت بقاا ضدي انتي عملتي اي ده بقاا مش طايق وشيي.!
سعاد بخوف: ونعمة ما عملت حاجة يا ست هانم؟
شمس خرجت من عندها بضيق: كل حاجة بقت ضديي اعمل اي راح عند اية و بنته حتي انا مسألش عليا؟
مصطفي بتوتر: ايوة ياما ادهم بلغ عني و عنك متروحيش القصر هيقبضو عليكي..
شمس بصدمة: ادهم الي عمل كده..
مصطفي: انا ركبت اول طايرة ومسافر..
شمس: استنا عشان امشيي معاك الي عملته فيها عشرين سنه سجن انا مش ضامنه عشر سنين حتي.. ”
رنيم بفرحة قامت حضنت ابوها: كان غصب عنك ازي يا بابا احكيلي..
ادهم بحزن: كنت نايم بليل جمب امك و شمس بترن عليا. و بتقول الحقني في حد بيحاول يقت*لني، قومت بسرعة روحت ليه اول ما وصلت القصر عندها طلعت اوضتها فجاة الباب اتقفل عليا وضربت علي دماغي صحيت لاقتها نايمة في حضني بعدت عنها بقلق بقولها شمس اي الي حصل لاقتها بتتضحك قوي ونا هفرقع خايف اكون خونت امك قالتلي زي الي بتفكر فيه حصل لو بعدت عني هق*تل مراتك وبنتك وكانت مصوره وهي نايمه في حضني خوفت قوي عليكي انتي وامك وفقت علي كل حاجة قالتلها جوزتك لي مصطفي وطلقت امك عشان مش تاذيكي لكن دلوقت هجيب حقك؟
رنيم حضنت ابوها بوجع: كان نفسي ابقاا ختم جبل مراته هو وبس لكن مصطفي مش قادرة اقولك يا ابوي الي حصلي..
اية دخلت عليهم الاوضة و دموعه علي خدها:
انا سمعت كل حاجة منك يا ادهم، كنت فاكره انك ضيعت حبي لكن حربت علي حبي وهفضل ليك، بس محمود قالي ان هو السبب؟
ادهم حضنها بقوة: خلاص بلاش نتكلم في القديم يا حبيبتي قومي نروح القسم نخرج جبل هو الي هيجيب حقك؟
رنيم بفرحة: طلعت يا محله نورها الشمش الشموسهه..
في الصعيد)
يونس بلقلق: مالك يا قدر ساكته ليه اول مره اشوفك زعلانه من بعد جوزنا من عشرين سنه واكتر، مالك احكيليى؟
قدر بحزن: ابنك يا يونس ساب مراته ليلة دخلتها دخل عليها امبارح والنهاردة مشيي فريدة حالتها بتسوء اكتر..
يونس بصدمة: مالك كلمني وقال انه رايح صفقة في امريكا وراجع قالي اكده كيف سابها..
قدر: شوف الورقة الي كاتبها ابنك لي مراته معنه انه مش راجع اهناا؟
يونس فتح عنيه بصدمه: هيطلقها من اول شهر الولاد دول عايزين مننا اي راسناا بقت في الطين لو طلقها لازم اكلم ابنك؟
مالك قاعد في اوتيل في مصر:
ايوة يا باشا زي ما قولتلي اعمل ان مسافر ومحدش من اهلي يبقي عارف عشان نقبض علي الراجل في الطيارة،
يا باشا انا يعتبر حياتي ادمرت انت هتسفرني شهر كامل؟
مسعد بعصبية: اقولك اي يعني عايز تترفض من شغلك اقفل شوف وراك اي احنا تابعنا الجي بي اس وطلع في السفاره بيهرب منك؟
مالك نفخ بضيق: انا عايزة اعرف هو عمل اي يباشا اسمه اي؟
مسعد: اسمه مصطفي الجبلاوي، بيتاجر في السلا*ح..
مالك ماسك صورة فريدة بحزن:
مش عارف لو هتسمحني او لاء انا جرحتها عايز اقولها ان راجع بس ده شغلي مش عايز حد في الصعيد ولا الوادي يعرف ان انا الي هقبض علي الراجل ده؟
فجاة تلفونه رن وكان يونس..
يا ابوي هقوله اي هيقول انزل ونا مش هعرف اقبله انا هقفل تلفوني يومين وافتحه تاني اي الي بقوله ده هعرف تحركات مصطفي ازي وهكلم الظابط ازي انا هرد وخلاص لكن *..
يونس بعصبية: ابنك مش بيرد يا هانم مش بيردد..
مالك بتوتر: ايوة يا ابوي في اي شغال؟
يونس: سمعت انك مش راجع؟
مالك.. لاء في قضية كبيرة وانا شغال فيه اول ما تخلص هنزل؟
يونس: فين يا ولدي ومنين.
مالك: مش هقدر اقولك اي حاجة دلوقت اول لم انزل هقولك..
يونس بخوف: خالي بالك من نفسك يا ولد ربي معاك..
مالك بتوتر: لو الحجه سألتك عليا هي و فريدة قول ان مش راجع ارجوك يا ابوي هترن عليا كل يوم و مش هنجح في القضية..
يونس: متقلقش يا ولدي..
في بيت حسام)
حسام بشرب: في اي حد يخبط علي حد اكده؟
الظابط بعصبية: انت حسام الشناوي؟
حسام: لاء انا مش حسام.. انا مش عارف انا مين..
الظابط: هات يا عسكري الواد ده علي القسم عايز دليل من هناا فوراً تثبت براءة جبل بيه عشان احنا غلطنا معاا و هو مظلوم؟
العسكري دخل لاقي تلفون حسام مفتوح كان بيكلم حد والخط مفتوح صوت بنت: حسام اي يا حبيبي روحت فين؟
العسكري بقرف: قفل في وشها فتح التلفون بتاعه، يا باشا في مكالمات هناا من مصطفي لي حسام و محدثات؟
الظابط ابتسم بمكر: والله ووقعت يا مصطفي بس تحت ايد ناس مبترحمش تحت ايد مالك يونس الصعيدي…
في السجن)
رنيم دخلت السجن بتجري: ايوة يا باشا طبعا عارف انا مين عايزة اقابل جبل يا باشا؟
الظابط: ده نزل قسم تاني عشان يتحقق معاه احتمال يخرج النهاردة عشان عرفنا مين السبب بس لازم تحقيق؟
رنيم ابتسمتها اختفت: عايزة اشوفه اسم القسم اي؟
الظابط: القسم ده في القاهرة صعب توصلي هناك لم يرجع ممكن تقبلي مش تخافي هيطلع براءة..
رنيم بفرحة: ربنا يبشرك يا باشا..
ادهم قرب من رنيم وحضنها: كل حاجة بدأت تتحل يا رنيم جوزك هيرجعلك و هيرجع حقك انا متاكد..
في القاهرة)
ايوة يا مصطفي بيه ياريت متخرجش من الاوضة الاوتيل متراقب بي الكاميرات والظباط في كل مكان وفي ظابط مراقب كل تحركاتك..
مصطفي رزع التلفون في الارض بعصبية:
عملت كل ده عشان بحبها وعايزها بحبهاا والله لا اقت*ل جبل واشرب من دم*ه…
جبل واقف في الشارع فرحان: عايز اشوف هي موجودة ولا لاء اتوحشتها قوي عارف انها لسه عايشة طول ما قلبي عايش..
رنيم وقفت قدام القسم لاقت جبل قاعد علي كرسي وباين عليه التعب والارهاق صرخت بفرحة: جبلللللل تعالا انا اهناا؟
جبل بفزع قام من مكانه عايشة كنت متاكد:
تعالييي تعالييي؟
رنيم جريت بسرعة حضنت جبل بقوة:
اتوحشتك يا واكل ناسك كل ده بعد عنيي انت بخير جسمك وجعك كل ده بسببي كنت وفقت اتجوزك ونا صغيرة كل ده مش هيحصل بس قدر الله ما شاء فعل يا قرة عيني..
جبل بفرحة شدها من وسطها بحب وقرب من شفايفها واخذها في جولة يعبر عن حبه لها واشتياقه اليها..
ادهم بغيرة: شوفي جبل بيعمل اي في وسط الشارع..
اية ابتسمت بحب: متقربش مني يا واد انت انا مش مراتك..
ادهم بخبث: لاء ابقي اتوب بعدين حضنها بقوة وووو..
جبل مسك ايديها قبل ما اروح بيتي عايزة اقابل مصطفي وهعمل زي ما قولتلك يا رنيم.
رنيم: انت عارف مين الي ماسك القضية؟
جبل: مين..
رنيم بفرحة: مالك يونس الصعيدي عرفت من عمي يونس في البلد قالو في الجامع وعرفت كمان هم فين يلا نركب و نروح هناك؟
جبل: بس كده لازم نروح بيتنا الاول عشان اكيد المكان هناك محاصر..
رنيم بخبث: شمسس يا جبل لازم اخد حقي منها الاول..
رنيم راحت الاوتيل الي فيه شمس لبست لبس ظباط ودخلت الاوضة بخبث هي و جبل ؟
شمس بتوتر: مين هنا.؟
رنيم ابتسمت بنتقام: انا يا ست هانم رنيم.!
شمس بلعت ريقها بخوف: عايزة اي وازي خرجتي من تحت ايد مصطفي..
رنيم ضحكت بصوت عالي: مصطفي ايوة الي في الاوضة الي جمبك خايف من الحكومه صح عشان هو اي يا جبل؟
جبل: ظالم و جبان مفتريي يستحق القت*ل..
شمس بجنون: لا ولدي اوعاك تقرب منه هقتل*ك سامع..
جبل بضحك: لا مش بسمع..
رنيم قربت من شمس وشدتها من شعرها شافت نفسها يوم دخلتها علي مصطفي وهي مكتفها نزلت فيها ضر*ب بقوة هات يا جبل مياة الن*ار الي معاك هاتت؟
شمس بصراخ: لاء واغلي حاجة عندك..
رنيم ابتسمت بشر: اي حاجه بتملكها اي بت بنوت هي جسمها وشر*فها اهم حاجة ونتي بقا دمرتي حياتي وبقاا معنديش حاجه اخاف عليها هات يا جبل؟
جبل بتوتر: سلميها لي الحكومة وبس بلاش تاذي نفسك..
رنيم بعصبية: لاء يا جبل هات..
رنيم مسكت مياة الن*ار بقوة انا هشو*ه ايدك بس دي رحمه مني بس انا محضرة ليكي مفاجاة اكبر بكتير..
شمس بصراخ: ارجوكي لاء..
رنيم حطت المياة علي ايديها بنتقام، بتحرق مش صح.. زي ما حرقتي قلبي يوم ما جوزتي ابنك لياا بلغصب..
فجاة مصطفي دخل عليها ورفع عليها السلا*ح.
اقفي عندك ولا الا هقت*لك انتي جيتي هنا برجلك..
رنيم بجمود: اعمل اكده يا مصطفي يلا اعملها..
مصطفي بص علي امه بتوتر: عملتي فيها اي قولي..
رنيم بشر: اخدت حقي منها و لسه انت يا مصطفي؟
فجاة مالك دخل وحط السلا*ح علي دماغه:
اقف عندك ونزل الي في يدك نزل بقولك..
مصطفي بخوف: انا معملتش حاجه؟
مالك حط في ايده الكلبشات بقوة: انت كل الي بيمشي وراك بيدمر..
جبل بتسرع: استنا يا باشا عايز اعمل حاجة ياريت تسمحها..
مالك: اعمل الي انت عايزة كده كده هيتعدم ده مجرم..
جبل قرب من مصطفي وضربه بلقلم ده اول كف عشان سجني ده تاني كف عشان جبان ضربه في بطنه بقسوة: دي عشان اتجوزت مراتي غصب عنها.. ضربه تاني دي عشان اخدت حاجه مش بتاعتك.. ارفع عليها يمين الطلاق..!!!
مصطفي بوجع:انتي طالق.طالق.طالق
مالك اخد مصطفي علي السجن و
اكده يا رجالة انتهيت من مصطفي الشرير..
بعد مرور شهر)
شمس ومصطفي واقفين في المحكمة باين عليهم اثار الضرب والتعذ*يب.. مالك واقف جمب ادهم وجبل ورنيم قاعدة جمب اية بشماته العدل انتصر ”
حكمت المحكمة حضوريا علي المتهم مصطفي حسن الجبلاوي بي الاعد*ام شنقاً حتي الموت و علي المتهمة شمس ياسر الغروب بي الحبس مدي الحياة ” *****
شمس بصراخ: لا يا باشااا هو بريء..!
مالك واقف مع اهل المقت*ول دلوقت حق ابنك رجعلك يا حجه عايزك تتدعيلي ربنا يوفقني في الي جاي..
خلود بفرحة: ربنا يوفقك يا باشا وينصرك علي كل ظالم و قا*تل..
رحمتك يارب مسك تلفونه بلهفة هرن عليها هي الاول اتوحشتها قوي قوي..
فريدة ماسكة بطنها بحب فجاة لاقت رقم غريب بيرن!!
قلبي بيقولي ده ابوك مالك بس مش عايزة اكلمه انا زعلانه منه؟: ايوة مين؟
مالك بفرحة: فريدة انتي بخير انا مالك؟
فريدة بفرحة لكن سكتت: اه الحمدلله محتاج حاجه؟
مالك انا راجع البيت اتوحشتك نفسي اشوفك دلوقت وحضنك انا اترقيت في شغلي وبقيت ظابط مباحث اول..
فريدة: ربنا يوفقك راجع ليه تاني؟
مالك بحب: لم ارجع هفهمك كل حاجه متبقيش قموصه بقاا..
فريدة: انا حامل يا مالك..
قدر عيونها دمعت لما شافت ابنها داخل وبيضحك باين عليه الفرحة: مالك يا ولدي اتوحشتك قوي..
مالك حضن امه بقوة: ونتي كمان يا امي بيبص علي السلم، لاقي فريدة نازلة علي السلم بفرحة.. مالك؟
مالك ساب امه وقرب منها وبص في عيونها بحب شالها وطلع بيها علي فوق..
قدر بضحك:طالع سافل زي ابوه.
مالك حطها علي السرير ونايمها وقرب من بطنها و باسها..
انا فرحان فوق ما تتخيلي هيبقي ليا ولد ابوي هيبقي جد والله وكبرت يا يونس وعجزت ونت البلد كلها كانت بتحكي عنك؟؟.
فريدة بهدوء: اي الي جابك تاني مش انت مش بتحبني.
مالك غمزلها: انا بعشق امك مش بحبك بس؟
فريدة بضحك: طب اسكت بقا عشان بابا لو سمعك الليلة مش هتعدي يا مالك..
مالك بضحك: ممكن اكون بحبها عادي وقرب منها وطبع بوسه صغيرة وان مينتسس وهجيلك..
في السجن)
بصي يا ست انتي وهي ده في مرا جديدة جت العمبر ونتي جاي في قضية اي ست معاكي عبير ريس العمبر انا من جيها تخافي تجيها..!!
شمس بصتلها بقرف: مش بتعرف قومي شوفي انتي راحه فين؟
عبير بشرر: ده انتي ليلة اهلك سوداء دنا عبيرر يا بت..
شمس بخوف: سبيني في حالي بقاا عايزة مني اي؟
عبير: يلا يا مراا انتي وهي سخني السك*ينة تاريخ انضمامها لينا مقولتيش جايه في اي..
شمس بخوف: حاضر هقولك انا كنت بشتغل مع ولدي في السلا*ح و الاعما*ل و جوزت واحده غصب عنها؟؟؟
عبير: يخربيتك ده انتي سوابق هاتي يبت السكي*نة..
شمس بصراخ:لاء متعمليش فياا كده ارجوكي لاءءء..
عبير بستغراب:اي الي مشو*ه ايدك كده؟
شمس:الي جوزتها بلغصب..
عبير بسرعة حطت السكي*نة علي درعها وكده بقيتي من ضمن بقيت السجن فجاة الستات اتلمت عليها وضربوها واغمي عليها..
في الوادي)
رنيم اتنفست برتياح:والله زمان يا جبل وبقيت ليا وبقيت ليك وهتبقي جوزي بقا واعكسك برحتي!!!!!
جبل بنوم:تعبان هنام بقالي شهر مش نمت يلا نامي يا بيبي؟؟؟
رنيم:بيبي اي يا عنيا ولا اقولك نام نام..
بتبص لاقت جبل رايح في النوم حطت ايديها علي دماغه بحنان راجل بي انياب وهو نايم ملاك ربنا يحفظك ليا والي تبصلك تشوفك قرد قادر يا كريم..
ادهم قاعد جمب اية و بيحكي ليها عن شمس وابوها:
عمي كان عايز اخد بتار منك عشان ابوكي قت”ل ابويا وشمس الله يرحمها كانت بتسخن ابوها عشان اتجوزها..
اية بغيرة:اه واي كمان متجوزتهاش ليه؟
ادهم عض علي شفايفه بخبث:تعالي ونا هقولك عايز اجيب تؤام لي رنيم عشان متبقاش وحيدة…؟؟؟؟
اية بكسوف:بس بقا احنا كبرنا علي الكلام ده..
ادهم ضحك بصوت رجولي:لسه مكسوفه مش هلمسك غير لم تبقي ليا و مراتي من اول وجديد؟…
يونس واقف في البلكونة بنفخ السجارة بضيق:
خسرنا الصفقة بسبب مالك راح شغله وساب يامن لي وحده؟
قدر بعصبية: قولتلك القرف الي بتشربه ده هياخد منك صحتك ارمي السجارة يا يونس؟
لاء يا قدر مش هرميها انا حر..
قدر بضيق: عندك اربعين سنه وبتشرب سجايررر انت خلاص بتودع الوداعع..
يونس بضحك: ونا صغير كنت متجوز اربعه ده انجاز عظيم ياريت مالك يعمل زيي هيبقي برنس..
قدر بعصبية: انت عايز تجلطني قريب هتبقي جدو؟
يونس بضحك: جدو ازي انا لسه شب..
قدر: كيف شعرك بقاا في خصلات بيضاء بس لسه حلو..
يونس شالها ودخل علي السرير بضحك: بتغيري عليا طيب تعالي بقاا وووووونسكت بقاا..
بعد مرور تسع شهور:
فريدة بصراخ: امال فين مالك يا عمي انا محتاجه؟
يونس بتوتر: جاله شغل امبارح و سافر..
فريدة بحزن ووجع: مش قادرة يا ماماا بولدد.
فجاة صرخت بقوة.. الراس نزلت يا دكتور، الدكاترة كلها اتلمت عليها و دخلوها اوضة الولادة!!
مالك رجع من السفر و بص عليها من الاوضة: اي يا حاج مالك؟
يونس بفرحة: شوفت عيالك يا مالك خلاص كبرت و عجزت!!!
مالك بضحك: انت صحتك زي الصاروخ ولا اي يا قدر”
قدر بكسوف: بس يا واد يا مالك؟
يونس بضيق: اسمها قدر؟
مالك علي بركة الله: لو جابت بنت هسميها قدر، لو جابت ولد هسمي انس مالك يونس الصعيدي ”
يونس بضيق: لاء لو بت قدر لو واد يونس..
مالك: لا لو بت قدر لو واد انس..
يونس: يارب واد؟
مالك بعند: يارب بت..
فجاة الدكتور خرج المدام جابت تؤام ”
مالك بفرحة: جابت ولدين يا حاج ربنا رضاك ورضا عني..
يونس شال واحد فيهم واذن في ودنه بحب:
يونس مالك يونس الصعيدي ♡.
مالك ابتسم بفرحة:
انس مالك يونس الصعيدي ♡.
قدر و درة زغرطو بفرحة: برفاء والبنين يولاد..
مالك بفرحة دخل عند فريدة بحب:
جبتي تؤام ولدين قومي بقا عشان اجيب كمان زيهم انا لسه بصحتي قومي يلا..
قدر بضحك: ايوة انت قليل الادب زي ابوك..
يونس: ونا مالي يا لمبي الاه..
مالك:الصراحة كفاية كده علي نور زهقت مننا بلاش جزء تالت عشان حورتنا مش بتخلص هتوحشينا بجد لو عايزة تاخدي يونس ابني معاكي اتفضلي خديي معاكي بس هاتي تاني عشان امه هتولع فيا و فيكي ”
نور ضربت مالك بلقلم: اسكت انت عشان انت من دماغي ممكن امسحك اصلا هات الولاد بقاا..
مالك بعصبية: بترفعي ايدك عليا؟
قدر بتتدخل: خلاص يولاد بلاش خناق *
نور بعصبية: اسكتي انتي يا الي جوزك اتجوز عليكي تلاته قبلك اي معندكيش كرامة..
قدر بدموع: شوف يا يونس بتقولي اي؟
يونس بضيق: عايزة اي يا ست انتي روحي يلا الناس زهقت منك؟
نور بعصبية: انت فاكر عشان عندك عضلات بقا واطول مني هتقصر عليا لا فوق لي نفسك ده انا امسحك فيها..
يونس شد ايدي بسرعة وقفل الباب وكان مكتوب علي الباب ”
حكاية قدر ♡”
إذا كانَتْ البِدايات وَحدَها جَميلة ، دَعنا نبدَأ مجددًا، دَعنا نبدأُ مرارًا و تكرارًا، دعنا لا نَنتهي أبدًا ، دعنا لا نتوسطَ ولا نتعمقَ ولا نملَ فـَ نتهي، دَعنا نبدأُ ثمَّ ننسىٰ أننا بَدأنا ونعيدُ البِداية ، يُوَنِس”
تمت “🦋”

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-