رواية جوازة لعشقي لها كاملة جميع الفصول بقلم دنيا محمد

رواية جوازة لعشقي لها كاملة جميع الفصول بقلم دنيا محمد


رواية جوازة لعشقي لها كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة دنيا محمد رواية جوازة لعشقي لها كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية جوازة لعشقي لها كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية جوازة لعشقي لها كاملة جميع الفصول
رواية جوازة لعشقي لها بقلم دنيا محمد

رواية جوازة لعشقي لها كاملة جميع الفصول

فيه بيت كبير في الصعيد 
هو بعصبية: انا زهقت ي ريم متجوزك بقالي خمس سنين ومخلفناش وكل ده بسبب ان حضرتك خايفة جسمك يبوظ 
ريم بغرور وعدم اهتمام: يووه بقا ي آدهم انا قولتلك تتجوز وتخلف منها بس مطلقنيش طبعا 
ادهم بقرف: اخص بجد تصدقي ي ريم اني كرهتك ومبقتش بحبك ولا عايزك بس سايبك احتراما لل عشرة الي بينا 
ريم بعدم اهتمام: طيب ابقي سبلي فلوس عشان عايزة اروح للكوافير 
ادهم بخذلان: انا عارف ي ريم من اول سنة جواز انك وخداني عان سلطتي وفلوسي بس ماشي ي ريم بكره الايام تجمعنا ونصفي حسباتنا من بعض 
ونزل بسرعه بس قابل ابوه 
الاب بلهجة صعيدية: مالك ي ادهم 
ادهم بخنقة: مفيش ي بوي 
الاب بحنان: تعالي يابني نتكلم شوية ف المكتب 
اخدو وراحو المكتب 
صبري: مالك ي ادهم انا عارف ان مراتك متعباك ومخلياك علطول مخنوق 
ادهم بتعب: انا كنت بحبها ي بابا بس بعد اول سنة جواز بدأ الحب يروح بسبب انها مش عايزة تخلف مني لاسباب تافهه عان جسمها ميبوظش وكمان وخداني مصدر للفلوس والاسم انها تبقي حرم ادهم السيوفي وبس 
صبري بفكرة: طب واي رايك تتجوز 
ادهم: هي اصلا قابلة تبقي زوجة تانية بس متطلقش وكل ده عشان فلوس 
صبري: انا اعرف بنت غلبانة وبنت حلال بس هي صغيرة حبتين ياعني بس تستاهلك 
ادهم بستغراب: صغيرة ازاي 
صبري بتوتر: ياعني عندها 19 سنة 
ادهم بحدة: نعم؟؟! 
صبري بعصبية: انت اتجننت ي ادهم بتعلي صوتك عليا 
ادهم بأدب: انا آسف ي بابا بس انت عارف انا عنديي كام انا عندي 28 سنة ازاي اتجوز بنت عندها 19 ياعني 
صبري بهدوء: ادهم فكر ي ادهم البنت وحيدة وملهاش حد وعايشة مع ناس هي متعرفوهاش بسبب ان ابوها وامها ماتو ف حادثة ف القاهرة لان البنت من القاهرة اساسا بس حت تعيش في الصعيد 
ادهم بتعب: ياعني يابا يوم ما اجي اتجوز اتجوز عيلة
صبري بمحاولة: ي ادهم فكر وهتلاقي نفسك وافقت عادي وبعدين ده سن مجرد رقم 
ادهم بموافقة: خااص ي ابوي اتا مقدرش اكسر ليك كلمة 
صبري بفرحة: ياعني اكلم البنت والناس الي عايشة عندهم 
ادهم بهدوء: كلم يبوي 
الاب حضنو بفرحة لانو من الاول مكنش موافق ع ريم خالص 
______________________________
عند بنت كانت قاعدة ف الاوضة 
لوحدها دخلت عليها ست في منتصف الاربعينات شكلها بشوش وحنينة 
الست بحنان: عملتلك الفطار يابنتي تعالي كلي 
فيروز ببراءة: حاضر ي ماما 
فاطمة ابتسمت ليها 
(تعريف: ادهم صبري السيوفي كان عايش في القاهرة فترة واتعرف ع ريم واتجوزها في الصعيد بعد الحاح لابوه 
عنده 28 سنة ذات عضلات قوية وملامح رجولية جميلة عيون عسلية وشعر اسود مثل سواد الليل) 
(تعريف: فيروز انور علي باباها وامها اتوفو في حادث في القاهرة ومن ساعتها وهي وحيدة والناس الي عايشة معاهم مش بتخلف بس حبوها واخدوها من وهي عندها ١٥ سنة فيروز عندها ١٩ سنة جميلة جدا بشرتها حليبية وعيونها زرقاء جميلة وشعرها دهبي فاتح جميل وجسمها متوسط وطولها ١٥٥ سم) 
جه الليل وقرر صبري وادهم يروحو يتكلمو مع اهل فيروز 
ادهم وصل البيت هو وابوه 
سامح فتح الباب 
ادهم: السلام عليكم 
سامح : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.. ازيك ي صبري بيه 
صبري بابتسامة: الحمد لله بخير طمني عليكم وع فيروز 
سامح بحب: فيروز كويسة الحمد لله وكلنا كويسين اتفضلو 
قعدو وادهم قرر انو هيفتح الكلام 
ادهم بهدوء: حضرتك انا جاي اتقدم ل فيروز واتجوزها علي سنة الله ورسولة 
سامح بحزن لانه هيفقد اعز واحدة ليه: كده فيروز تبعد عننا 
صبري بسرعه: لا طبعا دانتو البيت بيتكم تيجو ف اي وقت تشوفوها وتقعدو معاها كمان وادهم هيجبها هنا كل فترة 
سامح بهدوء: عن نفسي مووافق انا عارف اخلاق ابنك ومش هلاقي احسن منو بس رأي فيروز طبعا 
سامح دخل نادي فيروز وطلعت ادهم شافها وسرح في جاملها وعيونها الي مليانة برائة وحب 
سامح: ادهم بيه طالب يتجوزك ومتخافيش مش هتبعدي عننا هتشوفينا كل يوم وكمان ده اخلاقو عاليا ومحترم 
فيروز ببرائة خطفت قلب ادهم: بس انا معرفوش 
ادهم بابتسامة لها: انا ادهم السيوفي وهبقي جوزك بعد موافقتك 
فيروز بابتسامة:........ 
يتبعع.. 
ادهم ابتسم لها: انا ادهم السيوفي وهبقي جوزك بعد موافقتك 
فيروز بابتسامة طفولية: موافقة
سامح بحب: اتفضلوا ف البلكونة اتعرفوا ع بعض 
ادهم هز راسو واتحرك للبلكونة هو وفيروز 
ادهم بهدوء: بصي ي فيروز انا عايز اقولك حاجة
فيروز بستغراب: في اي
ادهم بتفهم: آنا متجوز ي فيروز
فيروز بصدمة: ايه بس لاء مش هينفع اتجوزك عشان كده مراتك هتزعل وممكن تأذيني 
ادهم ضحك علي برائتها: لا ي فيروز تزعل اي دي هي الي قيلالي اتجوز اصلا 
فيروز فتحت عينها ع الاخر ومصدومة وادهم ضحك علي شكلها 
فيروز اتكسفت ووشها احمر: في اي 
ادهم بضحك: اصل شكلك مسخرة ونتي مصدومة كده المهم اسمعي ياستي.. انا متجوز من خمس سنين وللاسف مراتي مش عايزة تخلف ومبتحبنيش ونا مبحبهاش ف جيت اتجوزك انتي ي قمر 
فيروز بتساؤول: طب ولي مراتك مش عايزة تخلف واتجوزتها لي ونت مش بتحبها 
ادهم بهدوء: كنت بحبها بس هي مكنتش تستاهل ده وهي مبتحبنيش انا هي بتحب فلوسي 
فيروز طبطبت علي كتفه بحنيه وادهم ابتسم لها وحس انو مبسوط جدا 
ادهم: هنتجوز الاسبوع الجاي
فيروز بموافقة: تمام ماشي 
ادهم دخل للعيلة. وقال: فرحنا اول الاسبوع الجاي علي فيروز 
الكل بارك لهم بفرحة وصبري كان فرحان جدا لانه عارف ان فيروز تقدر تغير ادهم وتخليه يثق ف البناات تاني 
ادهم روح هو وابوه 
ريم كانت قاعدة بتتعشي: اهلا ي ادهم ازيك ي عمي 
صبري بلامبالاة: كويس.. انا داخل انام ي ادهم تصبح ع خير 
ادهم: ونت من اهلة يابا 
ريم قربت من ادهم وباست خدو: كنت فين ي ادهم 
ادهم بقرف: كنت بتقدم للعروسة الجديدة 
ريم بخبث: والله بس اعمل حسابك بقا متصرفش عليها زيي لانك متعرفش هي جاية منين 
ادهم بسخرية: هي اساسا مش هاممها الفلوس وحتي متكلمتش علي شبكة ولا اي حاجة مش زيك اول مجيت اتقدم ليكي. ابوكي ونتي طلبتو مني مليون جنيه مهر  وغير الشبكة 
ريم بتكبر: وهو انت كنت جاي تاخد اي واحدة كده وخلاص انت جيت تتقدم ل ريم العامري
ادهم ضحك بسخرية: اه طبعا الي اتغنت بفلوسي صح والي ابوها شغله كلو معايا وعلي حسابي 
ريم بغرور: طيب ي ادهم المهم انا دلوقتي ريم العامري ومرات عمدة الصعيد بعد ابوه يلا تصبح ع خير هنام 
ادهم بص عليها بقرف وخذلان ودخل ينام بس كان بيفتكر فيروز قد اي هي بريئة وطفلة ف نفسها وحاسس باعجاب ليها 
ونام وهو مبتسم
تاني يوم صحي ادهم لبس ونزل تحت كان والده وريم قاعدين بص ادهم ع ريم بضيق 
ادهم بابتسامة لابوه: صباح الخير
صبري بحب: صباح النور اقعد افطر 
ادهم ابتسم وقعد ياكل 
ريم بمطالبة: ادهم متنساش تسبلي فلوس عشان هدومي كلها قدمت وعايزة اجيب 
ادهم بص لابوه بضيق وقال: تمام وياريت كفاية مصريف ع هبل ده ياريت تصرفيهم ف حاجة مفيدة
ريم بتأفف: والله انا مراتك وده حقي عليك اني اخد ي ادهم 
ادهم بخنقة: لو هنتكلم ف الحقوق ف انا ليا حقوق كتير ومخدتهاش.. انا ماشي سلام ي بابا 
صبري: سلام وقام من ع سفرة 
ريم بتكبر: يارب تكون عرفت تنقي لابنك عروسة بنت ناس مش بنت شوارع
صبري بحدة: انتي لما تتكلمي معايا انا تتكلمي بأذب واحترام فاهمة.. وبعدين ملكيش دعوة ده ابني ونا الي ليا حق عليه وانقيله الي ف مزاجي ريحي نفسك انتي مش بتاخدي الي عايزاه ويلا روحي هاتيلك اللبس الي حضرتك هتموتي عليه 
ريم نفخت من تعاملهم وراحت تجيب تشكيلة كبيرة فعلا من الفساتين 
(تعريف:  ريم بنت مغرورة ومتكبرة ومتزوجة من ادهم علي مسمي الحب وهي وخدها عشان فلوسو وسلطته عندها 26 سنة 
شكلها مش في جمال فيروز بس ريم متوسطة الجمال) 
ادهم راح الشغل وكان في شغله ودخل الارض يراقب علي العاملين ويشوف ويراجع الحسبات 
عند فيروز في اوضتها
فاطمة بحنان: فيروز ي حبيبتي انتي كبرتي. دلوقتي وهتبقي متجوزة وطبعا لازم تبقي قد المسؤولية ياعني ربنا رزقك بمولود تبقي قد مسؤوليته هو وابوه 
فيروز بتفهم: اه ي ماما اكيد
فاطمة بحب: ياعني ي فيروز ابني علاقتك مع ادهم علي حب ف الجواز بلاش تحسسيه انو فيزا وقت ما تعوزي فلوس تاخدي ونا عرفاكي انك. مش كده دي مراتو الاولنية هي الي كده 
فيروز بصدمة: انتي تعرفي ي ماما انو متجوز 
فاطمة بضحك: طبعا يابت بس ابوكي ميعرفش لو عرف مش هيوافق بشدة 
فيروز بتفهم: لي ي ماما مش هيوافق 
فاطمة: لانك انتي بنت بنو*ت وهو متجوز ف مش هيوافق لانو هيبقي عايزك تاخدي شاب لسه متجوز زيك 
فيروز برفض: لا ي ماما انا استريحت لادهم ومش مشكلة متجوز او لا منا ممكن اتجوز واحد مش متجوز ولا مرة بس مش مرتاحة معاه مش هبقي مبسوطة 
فاطمة: بظبط ي حبيبتي ونتي ي فيروز ماشاء الله ذكية وبتفهمي 
وفجأة الباب خبط وسامح كان ف الشغل راحت فاطمة تفتح 
الباب بس اتصدمت ب ادهم 
فاطمة بصدمة: ادهم بيه 
ادهم بابتسامة: سلام عليكم 
فاطمة بترحيب: وعليكم السلام اتفضل 
ادهم دخل وقال: اومال. فين عم سامح 
فاطمة: في الشغل يابني.. هنديلك فيروز
ادهم هز راسو وقعد. 
شوية و فيروز طلعت 
ادهم بابتسامة: عاملة اي 
فيروز: كويسة.. انا بصراحة ي ادهم مش عاجبني اني اخطفك من مراتك 
ادهم مسك. ايديها بهدوء: بصي ي فيروز انا مراتي مبتحبنيش وزي مقولتلك بتحب فلوس
ياعني لو اديتلها شوية فلوس هتهدا
فيروز بتساؤول: ونت لي صابر عليها كده 
ادهم بتنهيدة: لانها مراتي ي فيروز من خمس سنين متجوزين بعمل حساب العشرة والعيش والملح واي حاجة كانت بينا 
فيروز: امم.. وطبعا متجوزني عشان تخلف مني 
ادهم بارتباك: منكرش اني متجوزك عشان كده بس اكيد لما تعامليني كويس وتبقي زوجة بجد هحبك 
فيروز: ونا مش طالبة منك تحبني عادي 
ادهم: اومال انتي موافقة تتجوزيني لي 
فيروز بتعب: عشان اقلل الحمل علي ماما فاطمة وبابا سامح 
وهتجوزك وطبعا انت هتبقي عايز ولاد ونا هعملك ده ي ادهم 
ادهم بصلها بحيرة: ياعني انتي مش عايزة تحبيني؟؟! 
فيروز سكتت شوية وبعدها ردت: الحب مش بايدينا ي ادهم واكيد الايام الي لينا مع بعض هتثبت اذا كنت عايزة احبك ولا لاء 
ادهم بصلها بعمق وقام: طيب تمام انا بقا جهزت كل حاجة عشان خلاص فاضل يومين ع الفرح 
فيروز بهدوء: تمام ماشي 
وعدت الايام وجه يوم الفرح 
كان القصر مليان ب الاغاني والدبا*يح صبري كان قاعد في الصالون وريم قاعدة قدامو 
ريم بزهق: وبعدين بقا انا صدعت من الاغاني دي اوف 
صبري بخبث: لي كده مالك.. اي غيرانه 
ريم بتكبر: اغير اغير علي اي كده كده ادهم ليا ي صبري بيه 
ادهم كان نازل من اوضة النوم 
وقعد جنب ابوه 
صبري بمكر: انا قررت ان ادهم يكتب نص الارض باسم فيروز 
ريم بزعيق: نعم؟؟!  انت بتقول اي لاء طبعا ياريت تركز انت بتقول اي بلاش الكبر يأثر عليك كده 
ادهم نزل بكف ايده علي وشها 
ادهم بغضب اعمي: انتي لما تتكلمي مع. ابويا تتكلمي باحترام ولا انتي ناسية انك. قاعدة ف خيرو 
صبري قام بخضة: خلاص ي بني بلاش مشاكل ف يوم فرحك 
ريم بصدمة: انت بتضر*بني ي ادهم وبصت لابوه وقالت: طبعا تلاقيك فرحان انو ضر'بني واخد بحقك 
ادهم اتعصب جامد لدرجة ان عروقه بانت ومسك دراعها بعن'ف واتكلم بغضب جحيمي: اخر تحذير ليكي ي ريم انتي عرفة اني ممكن ارميكي ف الشارع ولا انتي ناسية كنتي مين ي ريم وابويا الي بتتكلمي معاه كده ده انتي قاعدة ف بيتو وف ملكه 
ريم بضيق: لا ده بيتك انت ونت الي تعبت مش هو 
ادهم مسك شعرها: انا مش عايز اشوف وشك انهرضة واوعي تتكلمي مع ابويا او تتخطي حدودك معاه ي هطلقك وارجعك المطرح الي جبتك منو لاني قرفت واتخنقت منك وسابها وطلع اوضته يلبس 
صبري بصلها بتعب وراح يشوف العاملين 
ريم دخلت ل ادهم: انت نازل 
ادهم وهو بيلبس: يهمك ف اي؟ 
ريم: يهمني انا مراتك 
ادهم بقرف: ونا خلاص مبقتش بعتبرك مراتي ي ريم بقيت بعتبرك بت بعطف عليها كل الفلوس الي بتاخديها دي بمزاحي والكريدت كارت الي معاكي اقدر اسحبها بس سيبهالك 
ريم بخبث: طب اي رايك تقدي معايا الليلة انهرضة 
ادهم بقرف: لاء واصلا فرحي انهرضة وهقدي حياتي مع مراتي الجديدة 
ريم بعصبية: بس انا ليا خق عليك 
ادهم: ونا عشان مكونش ظالم هتاخدي يوم واحد بس ابقي معاكي فيه لاني اصلا بقرف منك. ومش طايقك 
ريم بفرحة:  ماشي 
عند فيروز كانت بتجهز حاجتها للفرح وكل حاجة لقت جرس الباب بيرن 
ادهم: عاملة اي 
فيروز بابتسامة: تمام 
ادهم: البسي عشان. هاخدك. انتي وممتك ع القصر عشان الفرح بليل 
فيروز بهدوء: ماشي 
وفيروز جهزت حاجتها واخدتها ومشت من البيت وفاطمة كلمت سامح انها هتروح ووافق فيروز وصلت البيت بتاع ادهم. ونزلت ب اعجاب للبيت 
ادهم بابتسامة: عجبك البيت 
فيروز: اه جميل جدا ودخلوا 
ريم. اول ما شافتها اتصدمت 
ريم بقرف: هو انتي بقا العروسة الندامة 
فيروز بصتلها بصدمة و 
يتبعع.. 
ريم بقرف: هي دي بقا عروسة الندامة 
فيروز بصتلها بصدمة وبعدين ادهم. اتكلم بحدة: ريم اول واخر مرة تتكلمي بطريقة دي معاها انتي فاهمة دي مراتي واعرفي كويس بتقولي ليها اي 
ريم بتكبر: اي ياعني حتت واحدة خطفت واحد من مراتو 
فيروز بصتله بدموع وادهم اتعصب وراح عند ريم بسرعه وضر*بها قلم 
ريم بصدمة: انت اتجننت بتضربني انا وعشان مين عشانها 
ادهم بغضب: طب انتي بقا الي اخترتي ي ريم ومسك*ها من دراعها بعنف وجرها وراه وطلع علي اوضة ودخل رماها فيها وقال: عقابك بقا ي ريم انك هتفضلي هنا يومين ولا هتخرجي ولا حتي هتنزلي تقعدي معاناا والاكل هيجيلك هنا زي الحيوانات واكمل بغضب: ومراتي لو كلمتيها كده تاني قسما بالله ما هيطلع عليكي نهار وقفل عليها الباب ب المفتاح من بره ونزل 
فيروز كانت واقفة صامتها بس دموعها ع خدها 
ادهم باسف: فيروز انا اسف والله ونا اتصرفت وهي عمرها متكلمك كده تاني 
فيروز ابتسمت بالم: هو نا فعلا خطفتك منها؟! 
ادهم باقتضاب: انتي بتقولي اي ي فيروز انا الي طالب وعايز اتجوزك ونا قولتلك الظروف اللي خلتني اتجوز عليها 
فيروز هزت راسها بهدوء 
فاطمة كانت قاعدة بحزن علي فيروز وع الي هيحصلها لان مفيش جواز من اتنين ستات بيكمل 
ادهم بهدوء؛ حقك عليا ي حجه انا اسف ومتخفيش علي فيروز والله هشيلها ف عنيا واخد بالي منها 
فاطمة بتعب: ياريت تاخد بالك منها فعلا ي ادهم بيه لانها زي مانت شايف صغيرة وملهاش في شغل الحريم (قصدها ع ريم) 
ادهم بابتسامة: متقلقيش والله هي ف امان واكمل وبعدين ده انهرضة فرحنا هنفضل ف حزن ولا اي 
فاطمة بابتسامة: لا طبعا هجهزها بس فين الاوضة 
ادهم. وصلهم الاوضة وفيروز دخلت الاوضة بكسرة كان نفسها تتجوز في امان لاكن هي قلبها حاسس ان فيه مشاكل بس قالت ف نفسها: علي الله 
وفيروز كانت جهزت وكان شكلها قمر اوي كانت لابسة فستان ابيض رقيق ولمسات ميكب مبرز ملامحها الجميلة وعيونها الزرقاء الجميلة وشعرها الدهبي الجميل الي نازل علي ضهرها 
وطلعت وطبعا تقاليد وعادات الصعيد ان فرحهم الستات بتفرح وترقص ف البيت والرجالة برة 
ادهم كان لابس جلابية جميلة صعيدي وكانت ملامحه رجولية جميلة وشكله انيق وطبعا رقص شوية عشان فرحو برضو 
وجه وقت المأذون 
سامح كان قاعد جنب المأذون وادهم من الناحية التانية 
المأذون: العروسة موافقة؟! 
ادهم بسرعة:  حد ينادي ليها يجماعة 
فيروز طلعت وكانت متوترة 
المأذون: موافقة يابنتي؟ 
فيروز بابتسامة: موافقة 
ودخلت تاني للستات واشتعلت الزغاريط 
المأذون بابتسامة:(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير).. 
الستات كلهم زغرطو وادهم قام وضر*ب نا*ر ب المسد'س 
فاطمة بحنان وحب: الف مبروك ي ضنايا بقيتي عروسة واجمل عروسة 
ريم كانت قاعدة فوق محبوسة وكانت متغاظة لانها كانت مرتبة ل فكرة انها تاخد ادهم عندها انهرضة 
فيروز كانتب تبص من الشباك علي ادهم ورقص الصعيدي بتاعه وكان شكله جميل ومبهج 
فاطمة بحب: الفرح خلص ي ضنايا اطلعي بقا اوضتك واستني جوزك واعملي الي قولتلك عليه. 
فيروز هزت راسها باستسلام 
وقامت 
فيروز طلعت فوق ف اوضة ادهم 
وادهم سلم علي المعازيم والمباركة بتاعتهم استقبلها بحب وادهم باس راس ابوه وشكره: شكرا ي ابوي 
صبري بحب: ع اي يا ولدي ربنا يبارك فيك ويحفظك يلا ي واد اطلع ل عروستك 
ادهم ضحك وطلع 
ادهم دخل الاوضة وكان الجو هادي بس اتصدم لما لقي فيروز طالعة وهي مبتسمة وكانت لابسة فستان قصير من الستان لونه ابيض قبل الركبة وكب وفيه شفونة من عند البطن كان شكلها جميل ورقيق يسحر 
ادهم بتوهان: انتي جميلة اوي 
فيروز بصتله بابتسامة وراحت ليه وقالت بطفولة: بجد شكلي حلو 
ادهم بلع ريقه وقال: جميلة جدا ي قلبي وقرب منها دفن وشه في عنقها ووو
اصبحت فيروز زوجة ادهم قولا وفعلا 
وريم كانت طول اليوم قاعدة متغاظة وعايزة تخرج من مكانها 
تاني يوم الصبح 
ادهم صحي حس بحاجه عليه فتح عيونه بنوم لقي فيروز نايمة علي صدره العريض وكانت نايمة بعمق وشعرها منسدل علي وشها وضهرها ادهم زاح لها شعرها وقرب منها باس وشها وكان مبسوط جدا انه معاها مكنش بيحس الاحساس ده مع ريم مكنش فيه حب ما بينهم لاكن ع اقل فيه اعجاب بين فيروز وادهم.. حرك ايده ع وشها وهي كانت بتتحرك بضيق 
ادهم ضحك.. فيروز صحيت من النوم بنعاس 
ادهم بابتسامة: صباح الخير 
فيروز بخجل: صباح النور 
ادهم: هقوم استحمي عشان ننزل نفطر 
وفيروز اتحركت عشان تقوم بس شهقت بخوف 
ادهم بصلها: مالك 
فيروز بدموع: رجلي وجعاني 
ادهم بصلها وبص ع سرير الي عليه اثر انها كانت بنت وابتسم 
ادهم: خليكي مكانك. هاخد شور واساعدك 
فيروز هزت راسها ب ماشي 
تسريع الاحداث 
ادهم وفيروز كانو جهزو 
ادهم بهدوء: فيروز عايز اتكلم معااكي كلمتين قبل مننزل 
فيروز هزت راسها 
ادهم:  طبعا ي فيروز انتي كبيرة دلوقتي ومتجوزة ف لازم تتحجبي وتغطي شعرك عشان حرام. تسيبي غيرك يشوفه 
فيروز احترمت وابتسمت علي هدوئه وتفهمه: اوعدك ي ادهم الايام دي هتحجب 
ادهم بحب: تمام يلا بينا 
ونزلوا تحت 
فاطمة بحب: صباحية مباركة ي حبيبتي الف مبروك 
فيروز بخجل: الله يبارك فيكي ي ماما ل
فاطمة حضنتها وقالت لهم 
_انهرضة لازم امشي عشان سامح بقا 
صبري بذوق: طب متقعدوا معانا هنا 
فاطمة باحترام: معلش ي بيه الواحد بيرتاح ف بيته اكتر وبعدين هبقي اجي اطمن علي غرام 
ادهم بابتسامة: خلاص ي حجه علي بليل هخلي السواق يوصلك علي البيت
فاطمة: تشكر يابني 
صبري بتسغراب: اومال ريم فين ي ادهم 
ادهم بهدوء: فوق 
صبري بسخرية: لي مش عوايدها متنزلش تفطر 
ادهم: لا هي فوق بامر مني واكلها هيوصلها فوق وهتفضل فوق لحد منا اقول تخرج وتنزل تقعد معانا امتي 
صبري بتعب: بس يابني كده حرام انا مرضاش ب الظلم 
ادهم بهدوء عكس الي جواه: وربنا ميرضاش ب الجحود يابا 
صبري سكت عشان عارف ابنو بعد الفطار صبري اخد ادهم في مكتبه 
صبري بحب: هتكلم معاك كلمتين ي ادهم 
ادهم بهدوء: اتفضل يابا 
صبري: دلوقتي لازم تقسم الايام بين فيروز وريم عشان كده يبقي ظلم يابني واحنا ناس بتاعت ربنا ومش عايزين نغضبو 
ادهم بتعب: بص ي ابوي انا هقولك حاجة ريم لو كانت عايزاني مكنتش خلتني اتجوز ده اولا ثانيا ريم لو عايزاني ابات معاها ف ده عشان تبينلي انها الاساس وتغيظ فيروز وعشان توريني انها بتديني حقي 
صبري: انت متعرفش نيتها يابني 
ادهم بهدوء: لا اعرف ي ابوي اعرف تفكيرها وكل حاجة لانها عشرة خمس سنين جواز و التكبر والجحود بيزيد عندها يوم. عن يوم بس انا صابر ومستنيها تغلط اكتر عشان عقابها يتقل 
صبري بزهق: خلاص ي بني انا عارف انك. كنت بتحبها بس هي الي كرهتك فيها 
ادهم ابتسم بخذلان لابوه وطلع 
فيروز كانت قاعدة في الجنينة ادهم. طلع ليها 
_قاعدة لوحدك لي 
فيروز: عادي ي ادهم زهقت بس شوية 
ادهم بابتسامة:  طب جهزي نفسك عشان هنسافر شهر العسل ولا انتي ناسية اننا عرسان جداد 
فيروز بفرحة طفولية: بجد هنسافر فين 
ادهم بحب: هنسافر دهب 
فيروز بفرحة: الله دنا سمعت انها جميلة جدا 
ادهم هز راسو بفرحة لفرحتها 
وحس انو عمره محس الاخساس ده خالص مع ريم مع ان سافر معاها كتير بس كانت بتهتم ب المظاهر ولبسها وحاجتها مش بيه 
ادهم قرر يطلع يشوف ريم 
ريم بحزن مصطنع: كده ي ادهم تسبني كل ده هونت عليك 
ادهم ضحك بسخرية: وفري التمثيل ده كلو انا جاي اقولك كلمة وهسيبك تنزلي برحتك 
ريم بسرعه: اي في اي 
ادهم بخبث: هسافر انا وفيروز نقدي شهر العسل
ريم بغيظ وغضب: لا مش موافقة انتو هتفضلوا هنا ي اما هاجي معاكم 
ادهم بحدة: كلامك يبقي بحدود ي ريم وافتكري كويس بتكلمي مين وبعدين انا مبخدش رايك انا بقولك الي هيحصل والي هعمله 
ريم بزهق: وهتقعدو كام يوم بقا 
ادهم: ملكيش فيه 
ريم:  ادهم انا مراتك قولي 
ادهم بعدم اهتمام: هقعد شهر ويلا سلام ونزل ل فيروز 
ريم في نفسها: اصبري عليا دنا هخليه يطلقك ويرميكي ف الشارع زي الكلاب ويرجع يبقي ليا لوحدي 
فيروز كانت ف اوضتها بتسرح شعرها وسرحانة ف المراية جه ادهم من وراها ولف ايده حوالين وسطها 
ادهم: سرحانة ف اي؟ 
فيروز بابتسامة: ف الطريقة الي اتجوزتك بيها 
ادهم بحب: فيروز انا لو حكيتلك انتي حسستيني ب اي وقد اي فرحان مش هتصدقيني بجد 
فيروز: دحنا نعرف بعض من اسبوع يتيم بس
ادهم بضحك: اه ماهو ده بقا غير كتير ع فكرة 
ادهم سند راسو علي جبهتها: فيروز انا بحبك 
فيروز بصدمة: ايه؟! 
يتبعع.. 
(صلوا علي النبي )...
ادهم بتوهان : فيروز آنا بحبك 
فيروز بصدمة :ايه ؟ بتحبني انا
ادهم بحب :ايوا ي فيروز حبيت طريقتك طفولتك قلبك ريحتك كل حاجة فيكي حبيتها 
فيروز كانت ميتة من الفرحة من كلام ادهم بس اتنهدت وقالت بحزن :ادهم انت متجوز واكيد بتحب مراتك ونت يدوبك هتخلف مني وخلاص 
ادهم بلهفة :لا ي فيروز انتي فاهمة غلط انا مش هخلف واسيبك لو خلفت منك هتفضلي ساكنة قلبي وف كل حته هتبقي معايا
انهي كلامه بقبلة علي خدها بعمق 
فيروز بصتله ف عيونه بحب : ونا ي ادهم بحبك بس كنت بحاول اشيلك من قلبي عشان عرفة ان فيوم هتخلف مني وخلاص ابقي خلصت مهمتي 
ادهم برفض :لا ي فيروز انتي فاهمة غلط انا اه اتجوزتك عشان اخلف وبتاع بس لما شوفتك حبيتك وحبيت كل حاجة فيكي حتي تعاملك كانك طفلة سحرتيني 
فيروز : بحبك 
ادهم باسها وبعدين......
عند ريم كانت بتتكلم في التلفون مع آخوها 
ريم بغيظ :بقولك ادهم اتجوز ونساني ومبقاش عايز حتي يقرب مني قال اي بيقرف مني .
مجدي بخبث : طب مراتو دي حلوة 
ريم بتكبر : حلوة اي اكيد انا احلي منها 
مجدي بتفكير شيطاني : طب اسمعي بقا انا اقدر اخليه يرميها ف الشارع ويطلقها كمان 
ريم بسرعه :ازاي ي مجدي 
مجدي بخبث : بصي احنا هنعمل **********
ريم بفرحة :بجد ي مجدي انت اجمل اخ ف الدنيا بس الخطة دي نعملها لما يرجعوا من السفر 
مجدي :امم ماشي موافق 
وجه بليل وادهم صحي من النوم بص علي فيروز الي كانت نايمة بعمق وراحة قام من جنبها ودخل حمام الغرفة ياخد شور 
طلع من الحمام لافف فوطة حوالين وسطه وكان شكله انيق جدا وصدره البارز ب العضلات 
ادهم بحب : فيروز ..اصحي يلا عشان نلحق نسافر 
فيروز قامت بنعاس :امم ماشي ماشي 
قامت وبصت عليه بس وشها كان شبه الطماطم 
ادهم بخبث : مكسوفة ده ع اساس اني خطيبك ولا اي انا جوزك يختي بصيلي عادي 
فيروز بكسوف :خلاص بقا ي ادهم وقامت تستحمي طلعت لبست سلوبته زرقاء علي تيشرت ابيض بكم ولبست طرحة سوداء وكان شكلها جميل جدا 
ادهم شافها اتصدم من جاملها ف الطرحة : انتي اتحجبتي ي فيروز
فيروز بابتسامة :ايوة ي حبيبي 
ادهم حضنها بحب : مبروك ياروحي ربنا يثبتك ي حبيبتي 
فيروز بحب :يلا بينا 
ادهم اخد شنطتو هو وفيروز 
وركبوا العربية 
ادهم بتعب :طبعا الساعات بتاعت دهب طويلة ف هناخد اتنين ريست او تلاتة 
فيروز بموافقة :ماشي ي دوما 
ادهم بصلها بحب وشغل اغاني في كاست العربية وكانت رومانسية 
وبعد 12 ساعة كانو وصلوا دهب بعد اتنين استراحة 
ادهم نزل بتعب من العربية قدام فندق كبير جدا 
ادهم صحي فيروز الي كانت نايمة 
ادهم بضحك : اصحي يختي نايمة الطريق كلو 
فيروز بنعاس :اوف اخيرا وصلنا تعبت 
ادهم نزل ونزلو الفندق 
ادهم بتعب : عايز احجز جناح لو سمحت .
الموظف باحترام :تمام ي فندم 
والشاب طلع المفتاح واداه لادهم 
ادهم اخده بتعب وطلع الغرفة مع فيروز دخلوا 
فيروز بتعب :انا يدوبك اخد شور ونام 
ادهم :اه والله ونا كمان لانيي تعبت من السواقة حرفيا 
فيروز اخدت شور وادهم وطلعوا ناموا نوم عميق 
تاني يوم صحيوا 
ادهم بضحك :قومي احنا جايين ننام هنا 
فيروز :مانت مش عايز تفسحني 
ادهم برفعة حاجب  :ونبي دنا هقعدك شهر هنا اصلا 
وبعد شوية نزلوا وقررو انهم هينزلو البحر ادهم كان ف الماية بيهزر مع فيروز وهي كانت فرحانة ومبسوطة ب المكان وحلاوته 
فيروز : عايزين نروح نتسحمي ونتمشي شوية 
ادهم :ماشي يلا 
ونزلوا يتمشو شوية 
وكانت فيه عيون بتراقبهم 
شخص : اهو سايبك ومبسوط بيها بس استني لما يرجع القصر هخليه يطردها ويطلقها 
ريم بخبث : احبك ونت مركز 
مجدي بخبث :عيب عليكي انا مستنيهم بس يرجعوا القصر ونعمل الخطط 
ريم :ماشي اتفقنا
رجع ادهم وفيروز الفندق
فيروز بتفكير : انزل ي ادهم هاتلي حاجة حلوا 
ادهم بضحك : حاجة حلوة احنا مش لسه كنا تحت وبعدين انتي بنت اختي ولا اي 
فيروو برجاء : ونبي بقا ي دوما 
ادهم بحب : حاضر ي حبيتبي 
ونزل ادهم يجيب لها حاجة حانت فيروز عملت الفكرة بتاعتها 
ادهم رجع بعد وقت 
لقي فيروز واقفة قدامو وكانت لابسة فستان اسود ستان قبل الركبة وشكلها كان جميل جدا وريحتها الي بتسحر ادهم وشعرها الناعم الي يسل ل خصرها 
ادهم شافها وانبهر كل مرة بيشوفها بينبهر بيها لانها جميلة جدا وقادرة تخليه ميشوفش غيرها 
ادهم قرب منها وحاوط خصرها بايده : كل مرا بتثبتيلي فيها انك جميلة ي فيروزي بحبك ثم قبلها وشالها ووو..
وعدت الايام وكان ادهم مبسوط جدا مع فيروز وكل يوم حبهم بيزيد لبعض وكانوا بيعاملو بعض باحلي معاملة 
وادهم فسحها ف دهب كلها وعدي الشهر واستعدو ل راجعة البلد تاني 
وادهم سافر من دهب ل قنا (الصعيد)
وصلوا القصر 
صبري بحب : اهلا يابني نورت بيتك ي حبيبي وادهم حضنو 
ادهم بحب :وحشتني يابا 
وصبري قرب من فيروز وهي باست ايده باحترام وحب صبري حضنها :حمدلا ع سلامتك يابنتي 
فيروز بطيبة :الله يسلمك ي عمي وحشتني 
ادهم شدها : طيب ماشي كفاية احضان بقا 
صبري بضحك :بتغير عليها ي ولدي ومني كمان 
ادهم :مراتي بقا لازم اغير عليها 
ريم نزلت من فوق وجريت علي ادهم حضنتو 
ادهم حضنها بضيق وبعد شوية بعدها 
ريم بتمثيل :نورت ي روح قلبي مش متصور وحشتني ازاي وباست خده 
فيروز كانت واقفة بهدوء .
ادهم بعدها عنو وقال لابوه :انا طالع ارتاح واخد فيروز ولسه هيطلع 
ريم شدت فيروز منو 
ريم :لا انتي هتيجي  معاايا انا 
ادهم بقرف : ونا مش عايزك ي ريم 
ريم بصدمة : ايه وادهم تخد فيروز وطلع اوضته وريم كانت في حالة من  الصدمة 
يتبعع..
ريم بصدمة : شوفت ابنك ي عمي بيعمل اي 
صبري بقرف : انتي الي عملتي كده من الاول كان ف ايدك يفضل معاكي وبحبك اكتر 
ريم بصتلو بغيظ وطلعت اوضتها 
عند فيروز وادهم 
فيروز قاعدة ع سرير وادهم راسو علي رجليها وجسمه علي السرير 
ادهم بتعب : انا خلاص ي فيروز تعبت مبتقش فعلا محتاجها ولا عايزها انا عايز امنلها مستقبلها وننفصل عشان اعيش حياتي وهي تعيش حياتها 
فيروز بحنان : بلاش الأمور تتاخد كده ي ادهم 
ادهم بتعب : صدقيني لو عملت كده هرتاح اكتر
فيروز : فكر تاني ي ادهم متعملش حاجة تندم عليها
ادهم بحب : انا فكرت ولو عملت كده هرتاح ي فيروزي 
فضلوا كده شوية لحد ما نامو علي نفس الوضع
وجه بليل وصحيت فيروز بتعب هي وادهم
فيروز بتعب :اه احنا نمنا كتير شكلنا 
ادهم بضحك : شكلنا اي ده اكيد نمنا كتير 
قامو غسلوا وشهم ونزلو 
صبري بضحك : مساء الخير اي النوم ده كله 
ادهم بتعب :السفر ي بابا تعبني ساعات كتيرا 
صبري بحب :طب اقعدو اتعشوا 
وفيروز جاية تقعد راحت ريم شدة الكرسي وقعت فيروز ع ارض 
ادهم بعصبية :ٱنتي غبية اي الي عملتيه ده
ريم بتصنع البراءة : عملت اي 
ادهم بصوت عالي : لو فضلتي تعملي شوية الحركات دي ف هخليكي ف اوضتك والمرادي مش هخرجك غير بعد شهرين 
ريم سكتت وادهم قوم فيروز من ع ارض لأنها كانت هتعيط من الاحراج 
فيروز قعدت جنب ادهم وكلت ف صمت وخلصوا بس لقيوا جرس الباب بيرن الخدامة جت وفتحت بس ادهم ضم حواجبة بضيق لما لاقاه مجدي اخو ريم 
ريم بفرحة :حبيبي حمدلا ع سلامتك وحشتني اوي 
مجدي بخبثه : ونتي كمان ي روحي ..ازيك ي ادهم 
ادهم ببرود : كويس 
مجدي وهو عيونه علي فيروز :اومال مين القمر 
ادهم بعصبية : دي مراتي واحسنلك تبعد كده وتخاف ع نفسك 
مجدي باستفزاز : منورة ي ضرة اختي 
ادهم اتعصب وضر*به بوكس في وشه 
ريم بشهقة :ادهم انت اتجننت كل ده عشان حتت عيلة يدوبك تبقي خدامة 
ادهم وكان خلاص وصل لآخر ذرة صبري مسك  ريم من شعرها وهزها بقوة : احترمي نفسك ي ريم عشان موركيش الوش التاني وشوفي اخوكي ال.... ده جاي ف اي 
مجدي :خلاص انا بس جاي ايات يومين هنا عشان بقالي كتير مشوفتش اختي 
ادهم بشك :اه وافتكرتها دلوقتي ياعني 
مجدي بتوتر باين عليه : اصل اصل هي وحشتني جدا ف كلمتها اطمن عليها بس ي حرام لقيتها بتعيط بسبب انك بتعاملها وحش 
ادهم : انا حر ونت ملكش دخل اتعامل معاها ازاي ويارب تبقي فاهمني كويس 
سحب فيروز وطلع 
فيروز بتهدئة :حبيبي اهدا وباذن الله خير 
ادهم بعصبية :المحبة بتاعتو دي وراها حاجة
انتي تخلي بالك ع نفسك ومتزليش تحت غير معياا ومتخطلتيش بيه ي فيروز
فيروز بحب :حاضر ي حبيبي 
ادهم دخل ياخد شور وفيروز قاعدة ع سرير بس فجأة حست بحركة من البلكونة بصت عليها بسرعه لقت مجدي دخل الاوضة 
فيروز بخوف :انت ازاي تخش عليا كده انت مجنون 
وفجأة مجدي مسك ايديها راحت فيروز صرخت صرخة عااليا خلت ادهم يسمعها 
مجدي حط ايدو ع بوقها 
طلع ادهم من الحمام بسرعه واتصدم من وجود مجدي ف الاوضة 
فيروز بخوف :ابعد عني 
وفجأة ادهم راح لمجدي بسرعه وضر*به جامد 
فيروز اغمي عليها 
ادهم بخوف :فيروز ؟؟!
يتبعع..
ادهم شال فيروز بسرعه وهو بيسب في مجدي 
ادهم اتصل بدكتورة وجت كشفت علي فيروز 
الدكتورة : حضرتك هي اغمي عليها من الخوف والتوتر بس شوية كده وهتفوق 
ادهم براحة : تمام اتفضلي وووصل الدكتورة 
ادهم بص لمجدي الي ع ارض ووشو فيه دم بسبب ضر*ب ادهم ليه 
ادهم سحبو من علي الارض وخرجوا تحت في الصالة 
ريم بخوف وجريت علي مجدي :اخويا انت عملت اي ف اخويا ي ادهم 
صبري بفزع : في اي يابني 
ادهم بصوت جهوري : الحيوان ده نط من بلكونة اوضتي ودخل ونا ف الحمام ومسك ايد مراتي وعايز يتعدي حدوده معاها 
ريم بنفي :لاء ي ادهم تلاقي مراتك هي الي عرضت نفسها عليه 
ادهم وضر*بها ب القلم :اخرسي 
ريم حطت ايديها علي خدها مكان القلم :انت من أمتي وبقيت بتمد ايدك عليا كده 
ادهم بغضب : من دلوقتي لما تغلطي ف مراتي وقدامي يبقي اكسرلك عضمك ده اولا ثانيا اخوكي الي انسان مريض شايف واحدة متجوزة وهو ياعيني لسه ملقاش البت الي يتجوزها وقال يتعدي علي مراتي بقا 
صبري بهدوء :اهدي  ي ادهم وخلاص انت اخدت حقك اهو 
ادهم بخبث :لا لسه مخدتش حقي ده كل ده قرصة ودن 
ريم بخوف ع اخوها :هتعمل اي والله ي ادهم لو جيت جنب اخويا ل
قاطعها ادهم :ايوا هتعملي اي 
ريم :هقول ل بابي ويحبسك
ادهم بضحك :بابي الي انا مخليه ف مكان لا انتي ولا هو تحلمو بيه صح طب تركني انتي ع جنب كده عشان لسه حسابي معاكي مبدأش 
صبري بقلق :عشان خاطري ي ادهم سيبو وهو عمره ما هيفكر يقرب منها تاني 
ادهم بعصبية: عشان لو قرب منها فيها موته ي بابا 
طلع ادهم ع أوضته لقي فيروز بتفتح عينيها 
فيروز بتعب :اه هو حصل اي ي ادهم 
ادهم بحنان :محصلش حاجة ي حبيبتي وباس رأسها 
فيروز افتكرت لما فضل يضرب في مجدي ومجدي حاول يلمسها  وعيطت 
ادهم أخدها ف حضنو بحنيه :بس ي حبيبتي اهدي انتي ف ٱمان ومحدش يقدر يقربلك تاني
فيروز بشهقة : انا خوفت منو لأن عايز يلمسني بالعافية 
ادهم كز علي سنانو بغضب : خلاص ي فيروز انسي انا سوتلك بوشو الاسفلت والله 
فيروز هزت راسها وهي ف حضنو
ادهم طلع وشها وكان محمر وشكلها جميل وعيونها البريئة شكلها آثر فيه وباسها بحب 
فيروز استجابت معاه لانها حاسة بأمان معاه 
وبعد شوية فيروز نايمة ع صدر ادهم الي كان بيفكر ف الي حصل مثلا تكون خطة من مجدي وريم بس نفي الفكرة لأن ريم  متوصلش للدرجة دي وادهم بص ل فيروز الي في حضنه وضمها ليه اوي ونام بتعب من التفكير 
ريم بزهق : اووف هو علطول كده ف اوضته 
ريم جاتلها فكرة وقررت تعملها 
ريم رايحة اوضة ادهم وبتحاول تفتح الباب لاكن مش بيفتح لانه مقفول ب المفتاح 
ريم بتأفف : قفلوا ب المفتاح ماشي ي ادهم 
تاني يوم صحي ادهم وقام يستحمي وطلع كانت فيروز صحيت 
ادهم بابتسامة :صباح الخير
فيروز بحب : صباح النور 
ادهم بحب :ادخلي استحمي عشان ننزل نفطر 
وفيروز قامت من علي السرير ودخلت تستحمي وطلعت لابست عباية بيضاء جميلة  مطرزة وعليها طرحة بيضاء 
ادهم بكل مرة بينبهر ب شكلها وحاببها ومش شايف غيرها 
(اجمل ما رآيت عيني )..
مجدي كان قاعد ع الفطار وريم جنبه وصبري علي رأس الطاولة 
ادهم جنب فيروز 
ريم بوقاحة : انت كنت قافل باب الاوضة ب المفتاح لي ي ادهم ؟
صبري اتصدم من وقاحتها 
ومجدي ضحك ضحكة استهزاء
ادهم ببرود : واحد ومعاه مراته ياعني هيسيب باب الاوضة مفتوح وبعدين انتي مالك اصلا وعرفتي منين اني قافلة
ريم ببراءة :اصلي جيت افتح الباب عشان اكلمك ولقيته مقفول
ادهم باستفزاز :شوفتي اهي حركة قلة ذوق انك تخشي تفتحي علطول مش تخبطي وده يعلمني اني اقفل باب الاوضة بتاعي علطول 
ريم بخبث ل مجدي ف اوضتها :بقولك اي اعتقد ادهم نازل انهرضة بليل عشان عنده شغل ف نعمل الخطة انهرضة 
مجدي :ماشي تمام ي قمر 
ادهم نزل وريم قالت لل خدامة تعمل عصير ل فيروز وحطت ل فيروز في الكوباية منوم 
اول ما فيروز نامت مجدي جه بسرعه شالها وطالعها اوضتها 
(صبري نايم يجدعان ) 
وبعديها ريم طلعت مع اخوها ومجدي قلع التيشيرت بتاعه وريم عملت كده ل فيروز ومجدي كان بيمثل انو كان معاها 
وبعد شوية ادهم جه من الشغل وطلع اوضته ودخل اتصدم لما لقي فيروز في حضن مجدي وبشكل ده 
ادهم بغضب : فيروز 
فيروز بصدمة : 
يتبعع...
ادهم بغضب قرب عند فيروز وشدها :فيروز
فيروز  بخضة : اي في اي ي ادهم
وبعدين بصت عليي لبسها وعلي مجدي الي قام وكان عار*ي الصدر 
ادهم بصوت جهوري : انا مش قادر اصدق الي انا شايفو بعيني انتي ي فيروز تعملي كده لي وازاي
مجدي بخبث : شوفت عشان تصدق انها هي الي بتعرض نفسها عليا 
ادهم مسك مجدي ونزل فيه ضر*ب لحد ما بقي سا*يح في د*مه وريم دخلت بخبث 
ريم وهي شايفها بمناظرها:تؤتؤ لي كده هو ادهم مكنش عجبك ولا اي وبعدين بصت لادهم شوفت الو*سخة  الرخي*صة
الي ضر*بنتي عشانها عملت اي من وراك وفي اوضة نومك 
ادهم حس أن فيه حاجة غريبة في كلام ريم وجه وشاف فيروز نايمة كأنها متخدرة وان مجدي كمان مش خايف منو 
ادهم بخبث : تمام انا هراجع كاميرات المراقبة للفيلا 
ريم بتوتر ولهفة : لاء لاء ي ادهم متراجعش تراجع لي ما الحكاية واضحة قدامك اهي 
ادهم بخبث :مالك بس اتوترتي كده ووشك جاب مية لون وبص ل مجدي الي كل نظراتو خوف 
ادهم بحدة :ادخلي الحمام ي فيروز البسي وتعالي عشان هيبقي نهارك اسود لو طلع كل ده صح 
ريم بصريخ :انت غبي ي ادهم ما كل حاجة قدامك اهي وواضحة 
ادهم بخبث :هنشوف 
ونزلوا كلهم تحت ف كاميرات المراقبة وادهم شاغلها وكان فيه كل حاجة حصلت 
ريم كانت بتنادي مجدي يشيل فيروز يطلع بيها الاوضة وشاف كاميرا الطرقة الاوضة كان مجدي دخل فيروز أوضتها وريم طلعت تجري تروح اوضتها 
ادهم بهدوء عكس الي جواه :اي ده ؟؟
ريم بارتباك وصوت مش مسموع :انا 
ادهم بصوت عالي وغضب جحيمي :دا انا هطلع روحك ف ايدي 
وبص ل مجدي ادهم مسك مجدي الي اصلا كان مضرو*ب ومسكه المرادي كان بيضر*بوا ضر*ب صعب جدا . وفيروز كانت وقعت من الخوف والصدمات
ادهم بص ل ريم :انتي طالق ياريم طالق بتلاتة وبعد الكلمتين دول مسك ريم من شعرها ونادي الغفر 
_خد الو*سخ ده المخزن عقبال ما افضالو 
وبعدين بص علي ريم :انتي بقا ف عقابك هيبقي وحش اوي ي رورو وادهم شد ريم الي بتصرخ وخايفة وبعدها ادهم شالها عشان يبقي متحكم فيها اكتر وطلع الاوضة بتاعتها 
وفك حزام بنطلونه وقعد يضر*بها كذا مرة بيه علي جسمها 
ريم بصريخ : ارجوك ي ادهم كفاية ٱااااه 
ادهم بزعيق :اخرسي خالص دانتي بني ادمة زبالة رايحة تديها منوم ف العصير وتديها لاخوكي يلمسها يا قذ*رة 
ادهم فضل يضرب*ها بقسو*ة 
وكانت ريم خلاص اغمي عليها وصبري طلع ع اوضة الزعيق ده :في اي ي ادهم اي الصريخ ده 
ادهم بغضب :هفهمك بعدين يا بوي 
صبري وهو بيبص جوا : انت عملت اي ف ريم 
ادهم بعصبية :طلقتها وبتلاتة ومش عايز اشوفها تاني 
صبري بزهول : طلقتها لي 
ادهم قصلو ما حدث 
صبري بزعيق : وازاي الواطي ده لمسها انت لازم تعمل حاجة ومرتك الي جوا دي ترميها في الشارع هي وأبوها ويبقي الاحسن ليها السجن 
ادهم :هعمل كل حاجة بس الاول اشوف فيروز 
نزل ادهم بسرعه كانت هي لسه مغمي عليها 
شالها بسرعه وطلعها الاوضة بتاعتهم 
جاب برفان وراح حط شوية علي أيده وقرب من أنفها 
فيروز بخوف :لا ي ادهم وربنا معملت حاجة  صدقني 
ادهم بملامح البرود : هتقوليلي كل الي حصل ولا اعرف بطريقتي 
فيروز بخوف : ادهم والله معملت حاجة ادهم اتعصب راح ضر*بها ب القلم 
فيروز خافت جدا وعيطت 
ادهم بصريخ :احكي ي فيروز حصل اي 
فيروز كانت بتعيط وحكت كل حاجة ما بين شهقاتها 
فيروز : انا كنت متخدرة بعد مشربت العصير حسيت بدماغي تقيلة ونمت ع كنبة محستش بحاجة غير ونت جاي وبتزعق وخوفت لاني لقيت مجدي جنبي ع سرير وب المنظر ده 
ادهم :ومين الي اداكي العصير 
فيروز بخوف :الخدامة 
ادهم بشر : تمام ..ونزل بسرعه المطبخ وسأل مين الي عملت العصير ل فيروز وجت بنت وقالت أنا ي بيه 
ادهم مسك الخدامة من شعرها وقال : قوليلي بقا مين الي اداكي منوم تحطيه ل فيروز هانم 
منة بخوف : ه هقولك ي بيه الاستاذة ريم جاتلي ومقاتلي احط لها البرشام ده ف المشروب ونا افتكرته دوا وهي متعرفش أنها بتاخده ف حطيتو 
ادهم بخبث : حلو اوي انتي بقا عقابك جميل انك حطيتي المنوم لولا المنوم مكنش حاجة من دي حصلت 
منة برعب :ونبي يا بيه سيبني 
ادهم جابها من شعرها وادها الغفير يوديها المخزن 
وطلع ادهم ل ريم الي كانت مغشي عليها وكان جسمها كلوا كدمات ومتعورة من كل جسمها 
ادهم شال ريم واخدها ووداها المخزن معاهم
طلع ل فيروز :فيروز انا اسف بس حطي نفسك مكاني جيتي لقيتي جوزك نا*يم مع واحدة هتعملي اي 
فيروز كانت بتعيط وساكته : انت مش بتثق فيا ي ادهم 
ادهم بزهول : طب انا شايف مراتي ف حضن واحد علي سرير وبعيني الثقة اكيد هتبقي انعدمت بس انا والله لحد دلوقتي واثق فيكي متزعليش مني وهجبلك حقك منهم 
فيروز بدموع : ادهم صدقني والله انا معملش كده 
ادهم بتساؤول :مكنتش بتحسي بحاجة غريبة من ريم 
فيروز :كنت ساعات يسمعها بتتكلم ف التلفون وبتخرج وترجع متأخر جدا 
ادهم بحب : انا اسف ي حبيبتي سامحيني وهجبلك حقك والله وقرب شال فيروز دخلها الحمام وسابها في البانيو : خدي شور لان شكلك تعبان لحد ما اشوف في اي واجيلك 
ادهم راح المخزن : رمي في وش ريم ماية
ريم بخوف : اي اي ونبي ي ادهم سبني معملتش حاجة 
ادهم هتمطقي دلوقتي بكل الي عملتيه ي وطلع المسد*س بتاعو ي هتتشاهدي علي روحك 
ريم بزعر :لا  لا ي ادهم انا هفهمك اصل 
ادهم :انتي تقوليلي كل حاجة و*سخة عملتيها 
ريم بخوف : انا بس ك كنت باخد حبوب منع حمل لاني مش بحبك ي ادهم كنت متجوزاك عشان فلوسك و و و 
ادهم : و اي خلصي 
ريم : كنت بخونك مع واحد من صحابي وعيطت وهي خائفة جدا من الي هيحصل 
ادهم بغضب جحيمي :بتخونيني ي قذر*ة وادهم قرب منها ووو
يتبعع..
ادهم قرب من ريم ومسكها من شعرها وفضل يضر*ب فيها بقسوة وانتقام 
ادهم بتقذذ منها : عرفتي مكنتش ب الم*سك لي لانك مقرفة وبقرف منك وبتسمحي لراجل تاني يلم*سك 
ريم كانت فقدت الوعي ومن كتر الضر*ب كانت مش شايفة قدامها 
وادهم قرب من مجدي :أما أنت بقا ف انت عشان لمست مراتي ف هتشرف معانا شوية 
ادهم مسك مجدي وضر*بو وكان في قمة الغضب وعلي اخرو 
الخادمة اكتفي بانو أداها قلم خلاها نز*فت من مناخيرها ومشاها من البيت كلو 
ادهم دخل البيت وشاف صبري 
ادهم بلهجة صعيدية : ابوي انا طلقت ريم بتلاتة وهطلقها رسمي ف هطلب المأذون 
صبري بتعب : كان مكتوبلك كل ده فين 
ادهم بحمد لربنا :الحمد لله يابا ربنا رزقني ب فيروز ونا مكتفي بيها
صبري بحب :ربنا يخليكم لبعض ي حبيبي 
ادهم طلب المأذون وتم الطلاق بين ادهم وريم وادهم أداها للحرس يوصلها لابوها وسحب منها ومن والدها كل حاجة فلوس والمنصب بتاع ابوها وكل الأملاك 
ادهم بشوق :وحشتيني ي فيروزي
فيروز بحب :ونت كمان ي حبيبي وحشتني اوي من ساعت الي حصل ونت مش فاضي 
ادهم بحب :بجيب حقنا ياروحي 
فيروز بفضول : انت عملت اي 
ادهم ضحك ع فضولها وحاكلها كل حاجة عملها 
فيروز بشهقة :يلهوي كانت بتخونك 
ادهم بحزن : كنت ف نظرها مش راجل مدام عملت كده 
فيروز مسكت وشو بين ايديها :انت ارجل واحد في الدنيا ي ادهم ونا بحبك اوي 
ادهم قرب باسها في وشها وفيروز لفت ايديها حوالين رقبة ادهم لانه كان وحاشها 
علي الغداء كانو بياكلو في هدوء وفجأة فيروز بطنها قلبت وجريت علي الحمام ترجع 
ادهم بخوف : في اي ي فيروز مالك 
فيروز بتعب :تعبانة ي ادهم بطني بتوجعني  
ادهم طب طب تعالي نروح لدكتورة 
فيروز جهزت ولبست وراحو عند دكتورة 
الدكتورة بابتسامة :المدام حامل 
ادهم بفرحة :بجد ي دكتورة 
الدكتورة : اه طبعا بس للاسف فيه مشكلة 
ادهم بقلق وخوف :خير ي دكتورة
الدكتورة :لازم تمشي علي أدوية اسناء الحمل لأن جسمها ضعيف وعشان تحافظ علي البيبي لازم تاكل كويس وتاخد الدوا ده خلال سبع شهور بعدها خلاص 
ادهم بتفهم :تمام ي دكتورة 
فيروز بتساؤول :الدكتورة قالتلك اي ي ادهم
ادهم بحب : قالت انك حامل من حته منك ياروحي 
فيروز بفرحة وطفولة : الله هبقي مامي وانت بابي وهيبقي ليا حته منك ي حبيبي وحضنتو 
ادهم ضمها ليه بقوة وحمد ربه علي عوض ربنا ليه عن زوجته الأولي وبقي مكتفي ب فيروز وأبوه 
وصلوا البيت وصبري جه عليهم بقلق :مالها فيروز ي ادهم طمني 
ادهم بسعادة : اطمن ي حبيبي فيروز حامل 
صبري بفرحة : بجد ي ادهم الف مبروك ي حبيبي هيبقي ليا حفيد 
وأكمل بتساؤول :وهي ف الشهر الكام 
ادهم بضحك : لا شهر اي دي حامل ف تلت اسابيع 
صبري بفرحة : ع خير باذن الله وينور الحفيد 
وفجأة دخل عليهم شخص وقال
_وحشتوني والله اي نستوني كده بساهل 
ادهم وصبري بصدمة : مازن ؟!
مازن بحب : وحشتوني والله 
صبري دمع لما شافو وفرح جدا ومازن جري عليه وحضنو 
ادهم بحب : اخيرا شوفتك بقالك اربع سنين مسافر برة وسايب اخوك كده ينفع ياعني 
مازن بضحك : يسطا والله كنت مسافر اشوف العيشة برة عاملة ازاي وحبيتها بس بصراحة بحبكم انتم اكتر ورجعتلكم ومش همشي 
ادهم بفرحة : ايوا بقاا ي ميزو 
مازن باستغراب : مين الانسة
ادهم بغيظ : مدام فيروز مراتي 
مازن باستغراب : مراتك ياااه هو مش انت كنت متجوز ر وقبل ميكمل ادهم قاطعة : كان ماضي ومشي ومش عايز افتح الموضوع ده ودلوقتي فيه فيروز وبس واخد فيروز وطلع اوضته 
مازن بحزن: مكنتش اعرف ي بابا 
صبري بحب : انا عارف يابني انك متقصدش بس هو نفسيته تعبانة بسبب الحوار ده ومراتو حامل دلوقتي وفرحان 
مازن :طيب شوية وهصالحو 
صبري :ربنا يخليكم لبعض ي ولاد 
(مازن صبري السيوفي الاخ الأصغر ل ادهم عنده 26 سنة وكان عايش بره خلال الاربع سنين وحضر فرح ادهم وريم وسافر علي برا وكان حابب العيشة ف امريكا ف قعد هناك اربع سنين عيونه عسلي وشعره اسود وبشرته قمحاوية زي ادهم وذات عضلات )...
مازن طلع أوضته يرتاح من السفر والتعب بتاع اليوم 
ادهم بحب : الأدوية دي تاخديها خلال سبع شهور عشان صحتك 
فيروز : أدوية اي دي 
ادهم :فاتمينات ي لمضة 
فيروز لفت ايديها حوالين رقبة ادهم : فرحان ي دوما 
ادهم بسعادة : هطير من الفرحة اساسا انا بحبك اوي ي فيروز ومهما اتكلم مش هعرف اعبر عن حبي ليكي 
فيروز حضنتو وهو لف أيده حوالين وسطها ودفن وشه في رقبتها وبيستنشق عبير رائحتها 
يتبعع..
تاني يوم 
كان ادهم نايم وف حضنو فيروز الي حاضنها بتملك وحب شديد
ادهم فضل يبص في وشها شوية 
فيروز اتحركت بنوم وفتحت عينيها 
فيروز بابتسامة : صباح الخير 
ادهم : صباح النور وقرب باسها 
فيروز اتكسفت واستخبت في حضنو اكتر 
ادهم بحب : يلا بينا نقوم عشان ننزل نفطر 
فيروز هزت راسها 
عند مازن في اوضته صحي من النوم ونزل تحت قعد ع سفرة الطعام 
شوية وادهم وفيروز نزلوا 
ادهم بابتسامة : صباح الخير 
صبري ومازن : صباح النور 
ادهم قعد وفيروز قعدت جنبو 
مازن لابوه : بابا انا قررت اني هخطب 
ادهم  بفرحة : بجد الف مبروك ي حبيبي 
ادهم بتساؤول : ومين بقا 
مازن بابتسامة : كنت اعرف بنت كده هنا ف مصر رقيقة جدا ولما رجعت قابلتها وقولت اني هتقدم ليها 
صبري بحب : مبروك ي حبيبي 
مازن بابتسامة : الله يبارك فيك ي بابا 
ادهم : انا بقالي كتير مش واخد بالي من الشركة ولازم انزل القاهرة ي ابوي 
صبري بهزة راس : أيوة فعلا بقالك كتير مش بتسال عنها ولا بتروح تشوف اي الاخبار هناك 
ادهم : تمام ي بابا هاخد فيروز معايا عشان مش هينفع اسببها هنا لوحدها
مازن : تمام ي ادهم بس عايز اتقدم الاول قبل م تسافر
ادهم بابتسامة : طبعا هعمل كده 
خلصوا فطار وفيروز كانت ف اوضتها ماسكة بطنها بحب وفرحة 
فيروز بطفولة : انا فرحانة اوي بطني كبرت وباين فيها البيبي 
ادهم جه من وراها ولف أيده علي وسطها من ورا ودفن وشو في عنقها 
فيروز ابتسمت بحب : انا بحبك ي ادهم تعرف ماما وبابا ماتو وسابوني ونا صغيرة بس انت ربنا عوضني بيك ومهمنيش كنت متجوز ولا لاء 
ادهم بهدوء وحب : فيروز ي حبيبتي دي مكنتش تعتبر جزازة اصلا اولا كانت بترفض اني المس*ها ومش عايزة تخلف مني وغير كده كانت بتخوني كمان وف نظرها اني مش راجل من الأساس 
فيروز بحب وباست خده بعشق : انت سيد الرجالة ي ادهم كفاية اني بحبك وانت ف نظري عالي جدا بحبك 
ادهم باسها بحب 
نسيب الناس المحن دول ونروح ل مازن احسن 😂
مازن لبس ونزل 
مازن راح كافية كانت فيه بنت رقيقة قاعدة فيه مازن راح لها بابتسامة 
(دارين بنت رقيقة وجميلة عندها ٢٣ سنة بتحب مامتها جدا ومحجبة عيونها رمادي بشرتها بيضاء شعرها اسود جميل )
مازن بحب : هتقدم ليكي بكره ي دارين بجد مش مصدق أن بعد حب سنين هخطبك وبعدها اتجوزك وتبقي حلالي 
دارين بكسوف : مبروك ي مازن 
مازن بحب : بحبك 
دارين بحب اكبر :ونا كمان 
وعدي اليوم عادي زي الفل 
وجه تاني يوم 
كلهم كانو مبسوطين ب مازن وانو هيخطب البنت الي بيحبها 
بليل 
مازن بحب : انا اسمي مازن وحضرتك اكيد عرفاني انا بحب دارين من زمان وطالب ايديها 
الام بفرحة وحب : انا عن نفسي موافقة انت شاب محترم واصيل نشوف رأي العروسة 
دارين بكسوف : موافقة ي ماما 
ماجدة بفرح وزغروطة : لولولوليي الف مبروك ي ولاد 
وقروا الفاتحة وتتحدد ميعاد الخطوبة لبعد ما ادهم يشوف الشغل ويرجع من السفر 
مازن كان فرحان جدا واخد دارين ونزلو يحتفلو ب الانجاز الي حصل وأنهم اخيرا هيبقوا لبعض 
وادهم فرح جدا لأخوه لانه بيحبو جدا وادهم روح وفيروز حضرت شنطتها وشنطة ادهم عشان السفر لأنهم هيقعدو حوالي أسبوعين 
وناموا نوم عميق 
ورجع مازن بعد ما وصل دارين وصل بيتو دخل اوضته وغير هدومه ونام وهو بيبتسم وبيفتكر تفاصيل اليوم لحد منام 
تاني يوم الصبح 
صحي ادهم تاني يوم وفيروز صحيوا علي صوت المنبه 
ادهم بنوم : صباح الخير ي حبيبتي 
فيروز بحب : صباح النور 
قامو وستحمو ولبسوا 
ادهم سلم علي صبري ومازن قبل ما يمشي 
وادهم انطلق بعربيته وطلع من الصعيد إلي القاهرة ووصل شقته الي هناك 
فيروز بانبهار : الله ي دوما الشقة جميلة جدا 
ادهم بحب : عجبتك 
فيروز : جدا ي دوما 
ادهم : طيب يلا بقا ناكل وننام لاني هروح الشركة بكره 
فيروز بحب : ماشي 
واكلوا وخلصوا ونامو صحيوا بليل بتعب من السفر وقررو يقعدوا مع بعض شوية 
جه الليل 
فيروز بحب : بقولك اي ي دوما 
ادهم بنوم : همم نعم 
فيروز : متخدني الشركة معاك بكره 
ادهم بغيرة : لاء مش هينفع فيها رجالة 
فيروز باستغراب : ما الشارع فيه رجالة 
ادهم ضغط ع وسطها : حبيبتي انتي حامل ف مش هينفع مرة تانية هبقي اخدك
فيروز بصتلو بغيظ ونامت 
تاني يوم صحي ادهم ولبس بدلته الجذابة وكان شكله يخطف الأنفاس 
فيروز بحب : شكلك جميل اوي ي دومي 
ادهم باسها برقة : ونتي اجمل ي فيروزي 
فيروز : خلي بالك من نفسك ي دوما 
ادهم حضنها بشدة وحب وهو بيشم شعرها 
وفيروز كانت مبسوطة وكانت مرتاحة وهي شامه ريحتو الي بتعشقها
ادهم باسها ومشي 
ادهم دخل شركته بهيبته المعتادة وكان الموظفين مستغربين أن ادهم اخيرا جه كان بقالو فترة كبيرة جدا مرحهاش 
السكرتيرة : نورت ي فندم 
ادهم : بنورك + ابعتيلي ورق الشغل الجديد 
ادهم وهو بيشوف الورق دخل عليه شخص بخبث 
ادهم قام بغضب : انت اي الي جابك ؟؟!
الشخص بخبث : هنتكلم كلمتين
يتبعع..
الشخص بخبث : هنتكلم كلمتين بس 
ادهم بمقاطعة : انسا ي سالم عمري ما هديك الصفقة والشغل بتاعي حتي لو المقابل مليار جنيه 
سالم بخبث : بس انت لو مدتنيش الصفقة  افتكر ان عندك نقطة ضعف كبيرا لو زعلتك عليها ممكن تموت نفسك 
ادهم ببرود : اعمل الي تعمله لأن انا  مأمن عليها احسن اهتمام
سالم بضحك سخرية : لي ونت مش مفكر أن بمجرد موبيل واتصل أنها تبقي عندي مش هتبقي عندي دانت بتحلم اني مقدرش علي حاجة زي دي 
ادهم بعصبية : انت عايز اي بظبط لو ع صفقة ف انا بقولك مش هديهالك عايز تاخد شغلي وتعبي وتعب ابويا ي حقي'ر 
سالم : خلاص انت اللي طلبت 
ادهم اتعصب وساب الشركة بعد م خلص شغله وروح البيت 
فيروز بحب : حمدلا ع سلامتك ي حبيبي هحضرلك الاكل
ادهم بتعب : انا عايز اشبع منك انتي انا عليا ضغوطات تعبان ي فيروز 
فيروز حضنتو جامد وادهم بيدفن وشو في رقبتها وشعرها وبيبوس رقبتها وبيستنشق عبير رائحتها وشوية وشالها وو 
عند سالم ووالده : ابن ال.... مش عايز يديني الصفقة وبيقولي اعمل الي اعمله 
الاب بخبث: يبقي تخطف مراتو وتساومو بيها دي نقطة ضعف ادهم بعد متجوزها 
سالم بتفكير : تفتكر ي  بابا 
حمدان بخبث : اومال طبعا يابني 
سالم : حلو اوي الخطة دي هنفذها بعد يومين كده يكون مدي الثقة وسايبها 
عند ادهم وفيروز 
ادهم صاحي وواخد فيروز في حضنو بحب وبيضمها بشدة 
فيروز بحب وهي بتلمس وشو بحب : مالك ي ادهم فيك اي زعلان لي 
ادهم اتنهد تنهيدة طويلة : عندي مشاكل في الشغل 
فيروز وهي بتحضنه بحب وبتحسسه ب الاطمئنان : طب اهدي وباذن الله كل حاجة هتبقي كويسة انا مبحبش اشوفك زعلان 
ادهم ابتسم بحب ودفن وشو في عنقها ونام وهي كمان نامت .
تاني يوم ادهم قام بتعب واخد هدوم ليه وراح الحمام يستحمي 
وفيروز بعد شوية صحيت من النوم 
ادهم خرج وهو محاوط الفوطة علي خصره 
فيروز بحب : صباح الخير 
ادهم بحب : صباح النور يروحي 
فيروز بطفولة : عايزة انقيلك بدلة علي زوقي تلبسها 
ادهم ابتسم ليها وشاور ليها ع دولاب 
فيروز راحت ع دولاب ولقيت بدلة كحلي جميلة جدا 
ادهم قرب باسها : شكرا ي حبيبتي 
فيروز بحب حضنتو ودخلت تاخد شور وحضرت الفطار 
فيروز بغيظ : امبارح حضرتك ماكلتش وهتتعب كده 
ادهم بخبث : كان عندي حاجات اهم من الاكل 
فيروز بغيظ : انت قليل الادب 
ادهم وشدها من وسطها : منا عارف
عند سالم في التلفون 
سالم بخبث : بكره لازم الخطة تتنفذ
مجهول : طبعا يباشا بس حضرتك تحضرلنا فلوسنا 
سالم بخبث وشر : اومال طبعا
عند فيروز كانت نايمة وفجأة باب الشقة اتفتح ودخل منو راجلين ضاخمين فيروز قامت من النوم صرخت وبتحاول تتصل ب ادهم بس ملحقتش كانو خدروها ومشيوا بيها 
ادهم قاعد وكان قلقان وفجأة جالو تلفون 
ادهم : الو 
سالم بخبث : عرفت اني اقدر اخد مراتك ي وحش 
ادهم قام بصدمة وعصبية : انت بتقول اي 
يتبعع..
ادهم بعصبية : انت بتقول اي انت اتجننت 
وسالم قفل بخبث 
ادهم نزل من الشركة بسرعة ركب عربيته وراح البيت دخل
بس قعد يدور علي فيروز لاكن ملقهاش 
ادهم بجنون : آه يابن ال****
وفجأة فونه رن 
ادهم رد بعصبية : انت تسيب مراتي احسنلك بدل ما اقت*لك انت وابوك ي قذر 
سالم ببرود : تؤتؤ عيب كده ي دوما ..تحب تسمع صوت المدام ولا اقولك بلاش عشان هي نايمة شوية 
ادهم بغضب جحيمي : ورحمة امي لو جيت جنبها هكون قا'تلك
سالم ببجاحة : طب اسمع بقا ي حلو ..انت تجبلي ورق الصفقة وورق نص املاكك ليا ورق يكون ممضي عليه  ولو ياعني فكرت تبلغ البوليس ب رصا*صة واحدة ف مراتك هتحزنك ع عمرك 
ادهم : موافق 
سالم بخبث : جميل اوي المكان ****
ادهم قفل وحضر شوية ورق ومشي بسرعه من البيت وصل ادهم المكان بس اول م وصل كان شايف فيروز واقعة ع ارض قدامو مغشي عليها
ادهم بخوف : فيروز ..فيروز فوقي 
سالم من وراه :  خلصنا من جو العشق الممنوع ده واطلع ب الورق 
ادهم طلع الورق وادهولو 
سالم بص ف الورق وابتسم بخبث
سالم بخباثة : اوعي تفتكر عشان اديتلي الورق هطلعك من هنا انت او مراتك لاء دانت هتشرفني هنا لحد ما تموتو
ادهم بسخرية : ومين الي قال اني ممكن اسيبك تعمل حاجة ل مراتي أو لياا انت الي هتموت ي سالم ومش انت لوحدك انت وابوك ولا انت ناسي أن ابوك بيشتغل ف اي مش عايزين نتكلم هو الي ربي جواك الحقد والكره ومع ذلك انت بتحبو لانك نسخة منو ي سالم ومحدش عارف بقا ي تموت ي تتسجن بس الي اكيد اكيد هتتسجن ومع توصية مني ليك هتموت جوا لانك انت شريك مع ابوك في الشغل بتاعه 
سالم بعصبية : متجبش سيرة ابويا ي و*سخ 
ادهم بغضب  ضر'به بوكس جامد في وشو وبعدها مسكه من هدومه جامد وفضل يضر*ب فيه كتير 
وفجأة البوليس اقتحم المكان 
سالم بعصبية : وسع وسعوا سبوني 
الظابط بغضب : ولااا متعليش صوتك انت ناسي انك متهم ب قضية كبيرا تاخدلك فيها اعدام 
الظابط بشكر : شكرا ي ادهم بيه ع مساعدتك لينا أننا نقبض عليه
ادهم ابتسم وجري علي فيروز 
ادهم شالها بسرعه وحطها ف عربيته وساق بسرعه جنونية 
وصل المستشفي والدكاترة اخدوها 
شوية والدكتورة طلعت 
الدكتورة بهدوء : اهدي حضرتك ملوش لزوم القلق ده كلو مرات حضرتك اغمي عليها من كتر الخوف والتوتر وتقريبا اتعرضت ل تهديد خلاها تخاف بشكل ده واحنا أدناها دوا مهدء يحافظ عليها وعلي الجنين 
ادهم بارتياح : تمام ي دكتورة متشكر 
الدكتورة ابتسمت بهدوء ومشيت 
ادهم دخل ل فيروز ولقاها نايمة شالها بهدوء ونزل بيها روح بيها البيت 
ادهم بحب : عارفة ي فيروز انا بحبك جدا لالا بعشقك كنت هعمل اي حاجة عشان تجيلي ميهمنيش الفلوس يهمني انك تبقي ف حياتي انتي عوض ربنا ليا بحبك ي فيروزي 
فيروز اتململت  في نومها 
ادهم بابتسامة وحب : عاملة اي ي حبيبتي 
فيروز بصت حواليها وافتكرت الي حصل ليها دموعها نزلت وبقت تعيط بشهقات 
ادهم أخدها ف  حضنو بسرعه وبيطبطب ع شعرها : بس ياروحي اهدي خلاص اهدي 
فيروز بشهقات : ك كانو هيقتلو*ني 
ادهم بحب : اهدي يروحي انتي معاياا اهو ف ٱمان وباس جبينها وحطها علي رجلوا 
_ قوليلي اي الي حصل 
فيروز بشهقات : كنت نايمة ودخل عليا اتنين رجالة كبار اوي واكملت له الحديث بين العياط والشهقات 
ادهم بحب : اهدي يروحي خلاص كدا كدا هو دلوقتي محبوس وقريب هيموت 
فيروز : ازاي ؟ 
ادهم : ******
فيروز بصدمة : بجد ؟؟!
يتبع..
فيروز بصدمة : بجد ازاي ؟!
ادهم اتنهد وحكالها كل الي حصل 
فيروز : بس انا خايفة يخرجو ي ادهم
ادهم بحب : ي بنتي بقولك أبوه بيشتغل في أعضا*ء البشر وبيتا*جر ب البنات 
فيروز بخوف : وابنة كده برضو 
ادهم بهدوء : اه بس بيخطف البنات وياخد منهم الي عايزه ويخليهم يشتغلوا ف كده 
فيروز بشهقة وخوف : احيه ي ادهم اي الكلام ده انا قلقت 
ادهم بحب : متقلقيش ي روحي إن شاء الله خير وبعدين اهدي بقا عشان صحتك وصحة البيبي 
فيروز بفرحة قامت ومسكت بطنها 
_ انا مبسوطة اوي ي ادهم أن ربنا رزقني ب نونو انا بحب الاطفال اوي وخصوصا لو منك 
ادهم حضنها من ضهرها بحب : بعشقك ي قلب الادهم 
فيروز باست خده وأيده : ونا بموت فيك ي روحي 
ادهم ابتسم وباسها وبعدين ...
عند مازن : فاضل يومين ي حبيبتي وادهم يرجع ونتجوز 
دارين بكسوف : اي ده مش كانت خطوبة 
مازن بعشق : مفيش الكلام ده انتي هتبقي مراتي واول ما ادهم يرجع هيبقي الفرح 
دارين بحب : انا فرحانة اوي انك هتبقي ليا انت متعرفش بحبك ازاي 
مازن بعشق : انا بعشقك لو كنتي قدامي كنت حضنتك ع كلام ده 
دارين قفلت ف وشو بخجل 
مازن ضحك عليها 
وعدي اليومين والصفقة بتاعت ادهم نجحت وبقت ليه 
وحمدان اتحكم عليه ب الإعدام ب تهمة الاتجا*ر ب البنات والاعضا*ء 
وسالم اتحكم عليه ب مؤبد بتهمة التعدي علي زوجة رجل اعمال وسرقة الصفقة والتسطر علي اعمال والده 
ادهم رجع من القاهرة وانتقل الي الصعيد البلد الجميلة الي ناسها جمال ربنا يبارك لهم 
ادهم بعد م وصل بتعب دخل الفيلا 
الخادمة : لولولييي حمدلا ع سلامة حضرتك ي ادهم بيه 
ادهم بابتسامة : الله يسلمك يارب 
ادهم دخل ومعاه فيروز والحرس دخلو ب الشنط
صبري بحب : اهلا ب حبيبي نورت الصعيد كلها 
ادهم حضن أبوه : وحشتني ي بابا
صبري بحب : ونت كمان يابني 
صبري بصوت عالي نسبيا : خدي الشنط طلعيها اوضة ادهم بيه ورتبي هدومهم 
الخادمة بخترام : امرك ي بيه واخدت الشنط ورحلت 
ادهم قعد ع كرسي ومازن نزل من أوضاع جري 
مازن بحب : اخوي وحشتني اوي اوي 
ادهم بضحك :  ونت كمان ياض حلوة منك اللهجة الصعيدي 
مازن ضحك وحضنو جامد 
ادهم بحب : تقدر بقا تجهز خطوبتك 
مازن بفرحة : لا انا اتفقت معاها هيبقي فرح علطول 
ادهم بصدمة : يخربيتك هتلحق تظبط نفسها ونفسك 
مازن بهزار : طبعا ي خوي 
ادهم بحب : الف مبروك ي حبيبي 
صبري بفرحة : مبروك ي ولدي ربنا يتمم بخير يارب 
مازن بحب : ربنا يخليكم ليا انتو احسن ناس ف حياتي 
فيروز بفرحة : مبروك ي مازن 
مازن بابتسامة : الله يبارك فيكي ي مرات اخوي 
ادهم قام بتعب وقال : هطلع اوضتي ارتاح شوية ي ابوي
صبري بحب : اتفضل يابني 
ادهم طلع أوضته وكانت معاه فيروز 
فيروز بتعب : اوف الواحد تعب اوي ف السفر بس ونا معاك بحس براحة 
ادهم بحب باس راسها : هخش اخد دش ي فيروز ونام 
فيروز ابتسمت ليه 
وبعد شوية كان ادهم وفيروز اخده شور وطلعوا ناموا بتعب وصحيوا بليل 
نزلوا يقعدوا تحت وكان الجو جميل 
ومازن كان حدد الفرح انو علي أول الاسبوع الجديد 
وعدت الايام
وادهم عرف أن ريم مبقاش معاها فلوس خالص واتجوزت واحد علي قد حاله وأبوها بقا ع قد حاله أما بقا مجدي فهو اتسجن لانه اتعد*ي علي واحدة واهلها ناس معروفين 
جه يوم فرح مازن 
مازن كان بيظبط نفسو ف الاوضة كان لابس جلبية صعيدية جميلة وسرح شعره بطريقة حلوة جدا وكان شكله انيق 
وادهم كان لابس بدلة سوداء جميلة وجزمة سودا وكان شعره جميل جدا مبعثر ع عيونه 
وفيروز كانت متشيكة وجميلة لابسه فستان جميل جدا لونه ازرق واسع وجميل جدا والبيت عليه طرحة بيضاء وكان شكلها ف قمة الجمال والانوثة 
شافها ادهم وانبهر بجمالها وصفر بسعادة : اي القمر ده ينااس مراتي قمر 
فيروز بطفولة : اسكت دنا بطني كبيرا ومش حلوة 
ادهم حط أيده ع بطنها : انتي اجمل ماما ف الدنيا ولما يجي في الدنيا هتحبيه اكتر فيروز بحب حضنتو 
ادهم برومانسية : كان نفسي انا ابقى مكانه ابقي جواكي وحته منك 
فيروز بحب : انت جوا قلبي ساكنه بكل حاجة فيك 
ادهم باسها ع راسها 
ادهم بتحذير : هتنزلي تقعدي مع الستات اوعي تطلعي بره وحد يشوفك 
فيروز بتأفف : اوف ماشي ي ادهم 
والفرح ابتدي وادهم كان خاربها رقص مع مازن وكان بيحضنو أن اخوه الصغير هيتجوز احساس جميل جدا 
وشوية والفرح خلص 
ومازن رحل اوضته لقي دارين قاعدة ولابسة فستان ستان لونه ابيض وكب وبعد الركبة بشوية وكان شكلها شبه الملائكة بطلتها الجميلة 
مازن غمض عينيه بحب وقرب منها حضنها وكان بيمطرها بكلامه العذب ودارين أصبحت زوجة مازن قانونا وشرعا 
وعددت الشهور وكانت بطن فيروز بتكبر كل يوم وبقت ف الشهر الثامن 
ودارين بقت حامل ف شهرين 
في يوم فيروز بتعب : ادهم بطني بتوجعني اوي 
ادهم بتهدئة : اهدي يروحي اكيد البيبي بيتحرك 
فيروز بصريخ : لالالا ده بينزل انا هموت ي ادهم خدني المستشفي ونبي
ادهم شالها بسرعه ووداها المستشفي
 بعد مرور تلت ساعات 
صبري بتهدئة : اهدي يابني هتقوم بسلامة باذن الله 
ادهم بدعاء : يارب يارب ي بابا
بعد شوية الدكتورة طلعت وكانت ماسكة في ايديها بنت جميلة شبه الملايكة ادهم بص بفرحة ودموع وشال البنت وسمي بسم الله 
ادهم بحب : الله واكبر الله واكبر
اذن في ودنها والبنت كانت بتضحكلو 
صبري شالها وباس البنت وحضنها شوية وبعدين ادهم خدها ودخل ل فيروز بعد متحولت اوضة عادية 
ادهم بحب : عاملة اي ي حبيبتي 
فيروز بحب : كويسة فين البنت 
ادهم أداها البنت وهي من فرحتها عيطت 
فيروز بحب : انا بحبها اوي ي ادهم 
ادهم بعشق : اكيد عشان هي بنتك حبيبتك 
فيروز بحب : ربنا يخليكم ليا 
ادهم : هنسميها اي 
فيروز بحب : مريم 
ادهم بعشق : بعشقك يا ام مريم 
وبعد مرور خمس سنين
أنجب ادهم مريم ويوسف وليلي ومراد 
ومازن أنجب من دارين ادم وجميله و ندي ومصطفي 
فيروز بتعب: ادهم قول ل يوسف يجي يلبس هدومه 
ادهم لابنه : تعالي ي حبيبي عشان متبردش 
يوسف بشقاوة : لاء وجري 
فيروز : اووف شبه ابوك 
ادهم بصلها وهي ضحكت وقالت : بحبك 
ادهم بعشق : بعشقك امك 
(ادهم : ربنا عوضني بطفلة مجنونة زي فيروز واتجوزتها وخلت حياتي بقا ليها طعم تاني ياعني مش عشان مراتك صغيرة هتهمل فيك ونت واجب عليك تعاملها حلو لأنها وصية من الرسول صلي الله عليه وسلم وانتهت الرواية ب الحلو والمر الي فيها ⁦❤️⁩⁦❤️⁩😌) 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-