حازم اللي أخيراً نطق : مين المزة بصلها و قال يا مساء الأناناس على عيون أجمل الناس ممكن النمبر بس عشان اشيلك من عيلتي اللي جاية عليا جامد دي
مالك بص لـ حازم بغضب و راح ضربة على قفاه خلاه يطلع لقدام شوية و قال يغضب : أخرس بدل ما أعرفك شغلك
حازم بهيام: أخرس اية بس قدام الجمال دا كله بص لجميلة و قال: مش ناوية تجيبي النمبر برضوا
ملك : إن شالله تسلم يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم : و الله انتي اللي سعادة البية
ريا خرجت من صدمتها و قالت: عادية يعني مفهاش حاجة مميزة
ملك لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت: لو على التمير فاحنا متميزين و أوي كمان إنما الاعمي اعمي يعنيا أنا نفذت التحدي نفذي الشرط.
ريا بصت ليها بغيظ و راحت على الحيطة و عملت زي ما ملك قالت ليها
ملك استنت ربع ساعة عدي و قلعت الشبشب و حدفتة في ريا .
ريا لفت وشها و قالت بغضب: اية الغباء دا
ملك : لفيتي وشك ليه كدا هتعيدي من الأول يلا يا سعادة البيه كريم شانتيه اظبط من الأول
حازم بهيام: عيوني يا بسبوسه بالقشطه إنتي ما تجيبي حته
ملك برقت و مالك مسك اديها و اخدها على اوضتة
وليد : حط القطرة بضمير يا مالك و ضحك و بص لـ ريا و قال: أنا مراقبك أي حركة هبلغ جميلة علطول
مالك قفل الباب و بص لـ جميل بغيظ و في ثانية كان بايسها بغيظ
ملك عمالة تزق فيه بس مش قادره لحد ما بعد منه لنفسة
ملك بتنهج و بتبصله بغيظ وقالت بغيظ : انت إزاي تعمل كدا ؟!
مالك : اية يا حلوه هي أول مره وإلا اية و بعدين اية اللى انتي لبساه دا ها مش ملاحظة إن معاكي شباب في البيت
ملك بغيظ و حاجب مرفوع: نعم يا حضرت سمعني تاني كدا معلش و من كتر غيظها كانت بتهز رجليها جامد
مالك بضيق: مش عاوز حد يشوفك غيري رجعيلهم جميلة و سبيلي انا ملك تبقي بتاعتي لوحدي
ملك بخبث: بس ملك مش ملك حد ملك ملك نفسها بس
مالك : ملكيش انتي دعوة بملك انا هعرف اغليها توافق و قرب عليها باسها برومانسية و قال: كدا بقت ملك بتاعتي و غمز ليها
ملك.: أنت اية ها قولتلك متبوسنيش تاني مش فاتحنها مبوسة يعني
مالك راح بايسها و قال: فتحنها مبوسة حبيبتي عاجبها ملكيش انتي دعوة
ملك بغيظ : انت خدت مني بوسة غصب رجعهالي لو سمحت
مالك بخبث غالي و الطلب رخيص و راح بايسها بس المرة دي ملك بادلتة البوسة و تعمقوا فيها أوي لدرجة إن شفايفها احمرت
ملك خبت وشها في صدره و هي بتقول: هتعمل فيا ايه اكتر من كدا
مالك خرجها من حضنه و بصلها بحب و تحذير: لحد ما نتجوز مش عاوز حد هنا في البيت يشوف وشك مفهوم
ملك هزت راسها بايجاب و مالك باس على رأسها و قال: الحب معرفش بأبي غير لما دخلتي قلبي يا ملاكي
ملك بصتله بتوهان و قالت: بحبك من ساعة ما عيني وقعت عليك اوعي تخيب ظني فيك يا مالك هتتعب أوي لما ترجعني ليك تاني
مالك باستغراب: لية بتقولي كدا
ملك : معرفش بس حسيت إني عاوزة أقول كدا لمحت باديها الساعة قالت يا لهوي اوعي بسرعة
مالك بخضة : في اية
ملك و هي بتخرج من الاوضة البت متشعلقة بره و الساعة قربت تخلص و أنا بعون الله نويت اشعلقها اليوم كله
ملك خرجت و حطت ايديها على بوقها و هي بتقول محدش يعمل صوت خلعت فردت الشبشب و ضربتها في رأسها
ريا بغيظ : اااه و اختل توازنها ونزلت رجليها بصت ليها بغيظ
ملك رفعت كتفها و قالت: الاتفاق إتفاق يا عينا لفي يا بت و على رجل واحدة و ايدك فوق
ريا بغيظ: هوريكي يا اللي اسمك جميلة انتي هوريكي مبقاش ريا إلا لو ما خرجتك من هنا بفضيحة
--------
في مكان أول مره نروحة واقفة نتشر الغسيل و هي بتغتي الواطي واطي أهي و الخاين خاين أهي و مش هيتغيروا ولاد الوارمة ابدا
خلصت اللي في الطبق بصت تحت البيت لقت واحد معدي ابتسمت بخبث و قالت: بقي يا ابن الورا'مة انت عاوز تكرشني انا وأمي من البيت تعالي بقي دا انا هطلع عين اللي خلفو'ك
مسكت طبق الغسيل و دلقت الماية اللي فيه عليه
- ينهار منيل على الصبح مش تفتحوا يا عمي
- شهقت بصدمة مصطنعة هي جت عليك يا معلم إسماعيل لمواخذة يخويا مشوفتكش
اسماعيل: مشفتنيش وإلا قاصدة تدلقيها عليا عشان تنتقمي مني يا منه
منه بردح : وانا هعمل عقلي بعقلك انت يا راجل و بعدين أنا لو عاوزه انتقم مش هدلق عليك ماية غسيل لا هدلق ماية نار اهو نكون خلصنا البشرية كلها منك و كمل في سرها يا راجل يا عرة
اسماعيل: لا بقي دا انتي متربتيش و عاوزة اللي يربيكي
منه بغضب و شهقة : نعم نعم عاوز اية يخويا تربيني طب راجل خليك واقف لحد ما انزل و رمت طبق الغسيل على الأرض و جريب على تحت
- نازل فين يا منه انتي يا بت
منه : اهدي انتي بس يا منولة في راجل عرة تحت عاوز يتربي و أنا اللي هربية بقي ها
و نزلت تجري على السلم
منال: هو انا هسيب البت تضرب لوحدها عليا الطلاق ابدا لازم أضرب معاها و خدت طرحه حطيتها على رأسها و نزلت جري على تحت
منه : بقي انت يا راجل يا اللي مش قادر على أهل بيتك ولا عارف تمشي كلمة عليهم جاي تتشطر علينا إحنا اكمن مفيش فينا راجل لا اصحي دا منه و الأجر على الله
اسماعيل: هاتي اخرك يا مره يا قادرة دا انتي يا بت بشنبات
منال : حوش حوش على الأقل عندها اللي مش عندك يخويا جاي تتشطر على بنتي يا اسماعيل اية انت مفكر محدش هيوقفلك وإلا اية
- أهدي يا ام ملك و اقصري الشر يختي
واحدة ماسكة منه حيشاها عن إسماعيل و واحد من أهل الحارة حايش إسماعيل عنهم
منه : سيبي يا ولية سيبي لحسن هضر'بك انتي مكانه
- يختي اسكتي انتي فيكي خبطة لما هتاخدي التانية
الحارة كلها اتلمت و الصوت بدأ يعلي
منه بصوت عالي: اسمعي يا حاره بنت كـ'لب الراجل دا غلط فيا و في أمي كدا غلط صح
الحارة كلها : صح
منه : حلو و أنا بقي كنت مستنياه يغلط سيبي يا ولية و فلتت منها هجمت على إسماعيل بطحته وقعته على الأرض
منه : بقي يا راجل بتغلي الإيجار كل شهر و قلنا ماشي لكن تغلط فينا و عاوز تكرشنا و احنا بينا عقد انت مفكرني فافي هروح اشتكي للحكومة لا أنا حقي باخدة بايدي و نزلت ضرب فيه
الستات شالوا منه من علية بالعافية و الحارة كلها بقت تتكلم منهم اللي متعاطف و منهم اللي شمتان
منه حست بالفون بيهز بصت فية و ضحكت و قالت للحارة كلها بصوت عالي: صااااامت
الحارة بقت هوس محدش بيتحرك منه خدت نفس و ردت
منه : ملك روحي انت فين يا وحش
ملك : عاملة ايه يا منه و ماما عاملة اية كله تمام
منه : كله لوز لوز انت سايب وراك رجالة يسطا طلاق تلاتة ما تشيل همنا تاني هاتيجي امتي بس
ملك : قريب يا حبيبي قريب انتي فين كدا اية الجو الصامت دا
منه بصت للحارة و الخناقة و قالت : لا يا حبيبتي دا انا حتي قاعدة في اوضتي قدام التلفزيون الخاص بيا على سريري اللي من ريش نعام تحت التكيف حجي
ملك ضحكت جامد و قالت: ربنا يسعدك يا حبيبتي هقفل أنا دلوقتي
منه : سلام يا روحي سلام سلام سلام و قفلت بصت للحارة و استعدت للخناقة تاني و قالت: كما كنت
الحارة كلها الصوت رجع فيها تاني و بقي الكل يتخانق مع بعضة
------
ملك كل ما ريا خلاص هتخلص الساعة تخليها تتحرك عشان تعيدها من الأول لحد ما ريا زعقت و قعدت
ملك : حلو غلطت وانا كنت مستنياها تغلط اوعي تكوني فاكره إني دلوقتي كيوت لا دا من العشوائيات يا بت تعالي بقي يا حلوة و نزلت فوقها ضرب
حازم بإعجاب: اجي أساعدك يا جميلة
ملك : متشكرين لخدماتك يا سعادة البيه كريم شانتيه دي انا كفيلة بيها لوحدي و نزلت ضرب في ريا
مالك كان شايف نظرات الإعجاب من حازم اتعصب و ...
----
منه و منال بيتسحبوا وسط الخناقة و بصلوا لبعض و طلعوا على شقتهم
منال: انتي كويسة يا بت
منه : لوز اللوز دماغي صدع من الخناقة دي هنفضها إزاي
منال بخبث أنا هقولك هنفضها ازي
منه : تعجبني هاي الدماغ الشريرة و ضحكت بخبث و قالت عندي خطة أحسن
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
منال: انتي كويسة يا بت
منه : لوز اللوز دماغي صدع من الخناقة دي هنفضها إزاي
منال بخبث أنا هقولك هنفضها ازي
منه : تعجبني هاي الدماغ الشريرة و ضحكت بخبث و قالت عندي خطة أحسن
منال: اتحفيني دا انا أمك حبيبتك
منه دخلت الحمام و جابت خرطوم ماية و قالت: يعد إذن سيادة الوالدة ممكن تفتحي الماية
منال دخلت جري فتحت الماية و خرجت بسرعة تتفرج
منه واقفة في الشباك و موجهه الخرطوم على تحت و الماية نازلة على دماغ الكل
أهالي الحارة بقت تجري كل واحد عاوز يتحامي في شقتة
منه لمحت إسماعيل بيتسحب وجهت الخرطوم علية
اسماعيل بقي يقع و يقوم و يقع و يقوم و يقع لحد ما استسلم للأمر الواقع بصلها بغيظ و قال: ماشي يا منه ماشيي
منال قفلت المائة و منه قالت بصوت عالي: حاج اسماعيل إلا أنت كنت معاهم يا راجل طب مش تكح عشان أعرف و أخد بالي منك
اسماعيل: ابقي افتكري اللي انتي عملتية دا عشان مش هيعدي بالساهل
منال بسخرية: يلا يا اسماعيل من هنا انا مسكاها عندك بالعافية أصلا اتكل على الله يخويا
اسماعيل مشي و هو بيتوعد ليهم أنه هيطربقها فوق دماغهم
منه : منولة عندكيش يختي قلة نكسرها وراه
منال بصتلها من فوق لتحت و قلعت الشبشب و قالت: دا انا اللي هكسر عظمك في بعضة يا بنت الكـ'ـلب بقي تقومي الحارة كلها حريقة و جاية تشتقي في اللبانه قدامي كدا عادي
منه وقفت وراها و كملت أكل في اللبان و هي بتقول: خلاص هشتق من وراكي يا منولة ولا تزعلي نفسك يا قلبي
منال بصتلها بغيظ و بعدت خطوة و حدفتها بالشبشب
منه بفرحة: مجاتش فيا يا منو
مكملتش الكلمة و لقت فردت الشبشب التانية في وشها
منها بدوخة: نشنت يا معلم تسلم ايدك يا سيد المعلمين
--------- اذكروا الله
مالك كان شايف نظرات الإعجاب من حازم اتعصب و قال: حازم كام مره هنبهك و انتي بص لـ ملك و قال بحزم اللي قولتلك علية يتنفذ دلوقتي حالا
ملك : استني أخلص اللي في ايدي بس و بصت لريا بشر و قالت: بقي إنتي بقي بتخلي بالاتفاق تعالي بقي يا حلوة
وليد: يمين يا جميلة شمال يمين شمال القاضية يا جميلة
منخير ريا نزلت نقطتين د'م فوليد هيص و قال: الله أكبر شبح المنطقة و المناطق المجاورة عليا الطلاق
ملك قامت من على ريا و بصتلها بقرف و هي بتقول: يا ربي لازم أربي الأشكال اللي زي دي على الصبح كل يوم كدا و مشيت على اوضيتها و هي بتبرطم و تقول: دهية لما تاخدكم كلكم يلا و رزعت الباب وراها
مالك: البنت دي اتهبلت والله العظيم فيوزتها ضربت
حازم قام دخل اوضتة و وليد ساعد ريا بأمر من مالك و دخل اوضتة
ريا بغيظ : جربوعة أوي و رحمة أمي لاوريكي يا جميلة الكلب يومين بالظبط و هتبقي بره الفيلا دي و ساعتها بقي مالك و فلوسة هيبقوا ملك ليا أنا و بس
دخلت اوضيتها و مسكت التليفون و قالت: الو جهزت الورق كله ؟!
- كل حاجه جاهزة مستنين أوامرك بس هتخليه يمضي امتي
ريا: الصفقة ليكم أما العز دا ليا أنا انتظر مني تليفون خلال الأيام الجاية و قفلت و هي بتفكر في فكرة خبيثة تطلع بيها ملك من البيت
------ اذكروا الله
ملك رجعت لبست الجلبية الرجالي تاني و عملت مكياج خلاها زي العفاريت بالضبك و ظبطت شعرها و خرجت بره
حازم بالصدفة كان خارج يشرب شافها و صرخ جامد و قال: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
ملك : اية يا سعادة البيه كريم شانتيه شوفت عفريت يخويا ما أنا متلقحة قدامك طول اليوم
حازم : كنت مفكر مش هتلبسي الهدوم و المكياج تاني
ملك : لا البيت دا طاهر و هيفضل طول عمره طاهر و بعدين كل واحد بيرجع لأصله يا سعادة البيه كريم شانتيه اقولك اية بس يخويا احزان عليا الطلاق أحزان
مالك شايفهم بيتكلموا مع بعض الغيرة اتملكت منه راح ليهم و قال بغيظ : انتوا بتعملوا ايية
حازم : تعال يا مالك شوف جميلة رجعت سيد قشطه تاني ما كنتي خليكي بسبوسه بالقشطه الله
مالك بغيظ : حازم يلا اوضتك دلوقتي
حازم مشي و هو مش فاهم حاجة بس مشي عشان ميحصل مشاكل
ملك بصت لـ مالك بعيون قطة و هو ضحك من جواه على منظرها بس تصنع الصرامة و قال: انتي ماشية توزعيلي ابتسامات و ضحكات و بتحكي مع الكل ينفع كدا
ملك هزت راسها بالنفي و قالت: حقك عليا يا سيد الناس و غمزت بتغيري يا بيضة و بعدين دا حازم عادي يعني
مالك همس ليها و قال: لو من ابوكي و أمك نفسهم هغير انتي بتاعتي ضحكتك كلامك شكلك كله بتاعي فاهمة يا ست الحسن
ملك بهيام : بجد يا مالك أنا ست الحسن بتحبني قد اية
مالك بص في عنيها و قال: زاد حبك بقلبي لدرجة لو خيروني بين كنوز الأرض و عشقك لاخترك دون تفكير
ملك بصت في عيونه و دمعت و هي بتقول: أد كدا بتحبني يا مالك صدقني بحبك اكتر و همست في ودنه و هحبك اكتر لما تمشي رشدي اباظه اللي جوه دي
مالك ضحك بصوته كله و قال: انتي مشكلة كبيرة
----------- اذكروا الله
ريا قاعدة في الاوضة و عمالة تاكل في ضوافرها خايفة تخرج لحسن ملك تضر'بها تاني
و عمالة تفكر هتخلص منها ازي فجأة عنيها وقعت على خاتم ليها بصت ليه قوي و ضحكت بخبث و قالت: قولتلك هخرجك بفضيحة يا جميلة الكلب و ضحكت بصوت عالي
--------- اذكروا الله
منال و منه قاعدين بيتفرجوا على مسرحية العيال كبيرت فجأة الباب خبطت
منه : ما براحة يا جدع اية قاعدين ورا الباب فتحت الباب لقت قدامها تلت ستات
منه : خير يا ست منك ليها عاوزين اية
- انتي بقي منه شبح المنطقة و اللي علمت على الحاج اسماعيل
منه : ايوه انا يا عنيا في حاجة و بعدين لحظه الحاج اسماعيل اممم كدا بانت على الأخر و شمرت كومها و قالت: اتفضلوا اتفضلوا دا احنا هنكرموكوا آخر كرم
الستات دخلوا و هما عاملين حسابهم أنهم هيطحنوا منه فدخلوا ببرود
منال بحاجب مرفوع: و دا من اية إن شاء الله مالهم داخلين فاردين جناحتهم كدا
منه بلوية بوذ : قرايب الحاج اسماعيل ختمت كلامها بغمزة فمنال فهمت هما جايين لية
منال: امم الحاج اسماعيل تيب خلصي بسرعة على ما اجيب شوية لييب من جوه الحته اللي جاية من المسرحية دي هايلة لازم أشوفها بمزاج و سابتهم و دخلت
منه بخبث : ها يا حلوين تحبوا نبدأ بمين فيكم
واحدة من الستات خلاص جابت آخرها من برد منه هجمت عليها و هي يتقول: دا انتي متوصي عليكي أوي يا به
منه : به انا يتقالي به حلو غلطت و انا كنت مستنياها تغلط منولة تعال ايدك معايا يختي
------- اذكروا الله
ريا بتتسحب عاوزة تدخل اوضة ملك لكن مش لاقيه الفرصة المناسبة
ملك بحاجب مرفوع: مالك واقفة مش على بعضك لية ؟
ريا: ها و اية اللى مش هيخليني على بعضي ركزي في شغلك احسنلك انا أصلا عيني عليكي
ملك بلوية بوز ؛ قطيعة تاخدك انتي و شعرك في ساعة وحدة و سابتها و مشيت
ريا بصت يمين و شمال ملقتش حد دخلت بسرعة الاوضة و قفلت وراها و هي بتبتسم بخبث
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
ريا بصت يمين و شمال ملقتش حد دخلت بسرعة الاوضة و قفلت وراها و هي بتبتسم بخبث
خلت الاوضة و فضلت تدور على مكان تحط فية الخاتم و يبان إن اللي أخده هو ملك
ريا بقت تدور في حاجتها لحد ما حطته في الدلاب بين هدومها و ابتسمت و هي بتقول: أخيراً هخلص منك يا بنت الصر'مة انتي
و خرجت تتسحب من الاوضة و لا كأنها عملت حاجة خرجت لقتهم قاعدين يضحكوا مع بعض أول ما ملك شافتها حطت ايديها على قلبها و بقت تتنفس بصعوبة و تقول: لا الجو كتم مره واحده كدا أصبح لا يطاق لا لا مش مستحملة و بقت تاخد نفسها بالعافية
حازم بقي يهوي عليها و يقول: خدي نفس براحة عين و صابتك يختي
ريا واقفة مش فاهمة حاجة من اللي بيعملوه و مفكراها مش قادره تاخد نفسها بجد بحد ما لقت ملك بترد علي حازم و بتقول :- عين خضرا مدوره كدا زي قرص الشمس تعرف يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم بجهل: لا معرفش عرفيني
عارف كان زمان في يوم خميس الساعة خمسة الا خمسة نزلت جبت خمس فرخات صغيرة كتاكيت يعني
حازم بفضول: و بعدين اية اللى حصل
ملك : اكلتهم خمس تيام و ماتوا الخمسة الساعة خمسة بالضبط و كل ما تقول خمسة تحط اديها في وش ريا
ريا أخيراً فهمت و ابتسمت بغيظ و سابتهم و مشيت و هي بتقول جواها ماشي يا جميلة الكلب انا تتريقي عليا صبراً عليا صبراً
------ اذكروا الله
منه قاعدة فوق الست الأولي و ماسكة التانية من شعرها و منال ماسكة الست التالتة و عمالة تحط رأسها في جردل ماية و تقولها: اعترفي بقي هتفرهديني و الإعلان لسة مخلصش
الست : يا ستي بقولك الحاج اسماعيل هو اللي باعتنا
منال: يعني مش عاوزه تعترفي طب ازلي اطفحي بقي من المائة دي تدري إنها ماية مجاري
الست حطت ايديها على بوقها و كانت هترجع
منال: اوعي لسة ماسحة هخليكي تلحسيها بلسانك
الست حطت اديها على بوقها و منال مسكاها من شعرها بايد و ماسكة ايد المقشة باليد التانية
منال بتضرب الست التانية بالمقشة و هي بتقول: أنا مش عارفه مش عاوزين تعترفوا لية و تخلصوا نفسكم
التلاتة قالوا في نفس الوقت: الحاج اسماعيل هو اللي بعتنا
منه : شوفتي يا منولة مصرين ينكروا من رايي نستعمل معاهم طريقة جديدة من اختراعي لسة مفتكساها حالا
منال: قولي و أنا دايسة معاكي لحد ما الإعلانات ما تخلص انتي عارفه القناة دي بتجيب اعلانات كتيره
منه استني الأول هاتي المقشة دي كدا و ضر.بت الست الأولي على دماغها فقدت الوعي و الست التانية سحبتها من شعرها وقعتها على الأرض و ضر.بتها خلتها تفقد الوعي بصت للست التالتة اللي في ايد أمها
منال زقتها ليها و قالت: خديها أهي على ما اجيب تسالي غير اللي خلصت دي
منه ربطتهم كلهم في الكنبة بحبل و جابت جردل ماية و حدفتوا عليهم و قالت: صحصحوا
الستات فاقوا و شافوا نفسهم مربوطين و منال بتزقزق ليب و بترمي عليهم القشر
منه : كنا بنقول اية بقي اه نشوف طريقة تانية تخليهم يعترفوا اية رايك يا منولة نكهر.بهم الستات بصوا لبعض بخوف من المجانين دول اللي ضاربة منهم على الأخر و ممكن ينفذوا كلامهم صح
منال : حلو يا بت الإقتراح دا بس عندي الاحلي إحنا ندخلهم الاوضة اللي فيها الفأر مش هيطلعوا منها غير بجثة الفار
منه أخدت شوية لييب و بقت تزقزق هيا كمان و قالت: على ما اسخنلهم حتت صفيحة كبيرة كدا و نوقفهم يعملوا تمارين عليها
منال بصت ليهم و قالت: هتعترفوا وإلا
الستات بصوت عالي: الحاج اسماعيل هو اللي باعتنا و ادي كل واحدة مننا ميت جنية
منال : شوفي يا منه مش راضيين يعترفوا إزاي يلا دخليهم الاوضة اللي فيها الفار
منه : عونيا يا معلمة
واحدة من الستات صرخت و قالت: بلاش فار بالله عليكي بخاف منهم
منه انشكحت أوي و قالت: بجد طب مش تقولي من الصبح لازم اخليكي تواجهي خوفك و منال قامت و قالت: أنا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن تعالي فكتها و منه فكت واحدة و دخلوهم الاوضة منه جت أخدت التالتة و دخلتها ليهم و قفلوا الاوضة بالمفتاح
منه لما تلقتلـ.ـو.ا الفار ابقوا نادوا على ما إعلان يجي تاني يلا يا منولة لحسن الواحد فرهض يختي
منال: اي دا الإعلام خلص يلا المسرحية يا بت دي اهم منكم انتوا الأربعة
------ اذكروا الله
بعد ساعتين
ريا خارجة و عاملة نفسها بتدور على الخاتم و بتدور في الصالة بصت لـ مالك و قالت لية : مالك في خاتم غالي أوي و خصوصاً أنه من بابي ضايع مني و أنا بصراحة شاكة في جميلة دي
مالك : إحنا معندناش حد حرامي يا ريا
ريا: أنا بقول شاكة فيها لا دا انا متاكده أنها هي اللي اخدته لازم نفتشها
وليد دخل على الكلمة و قال: تفتشي مين معلش أسمع تاني كدا
ريا : جميلة الحرامية هي أقل واحدة بينا أكيد هي اللي اخدتة
حازم : لا دا انتي هربت منك على الآخر جميلة مين اللي تسرق مستحيل طبعاً
ريا : انتوا مالكم بتدفعوا عنها كدا لية بقول شاكة فيها مفهاش حاجة لو فتشنا حاجتها
ملك : تفتشي حاجة مين
ريا رجعت خطوه لورا بخوف خلت حازم و وليد يضحكوا في سرهم و قالت: هنفتشك انتي يا حرامية إنتي اللي اخدتي الخاتم بتاعي
ملك : انتي اللي أختي الخاتم بتاعي انتي حيلتك حاجة يا بت و مع ذالك فتشوا عادي لو دا هيريحك تيجي اقلبلك أنا الاوضة انا واثقة من نفسي أوي يعني
ريا بصت لـ مالك و قالت: هي نفسها معندناش مانع يلا ندخل
كلهم دخلوا الاوضة و ريا فتحت الدولاب أوي حاجة و مدت اديها طلعت الخاتم و قالت: اية دا يا حرامية
ملك بصدمة: خاتم مين و اية اللى جابوا هنا أنا معرفش عنه حاجة
مالك بصلها من فوق لتحت و قال : بهدوء كدا تلمي حاجتك و تخرجي بره و مش عاوز اشوف وشك تاني و سابهم و خرج
وليد بصلها و وقف جمبها و هو بيقول أنا مش مصدق إنك عملتي كدا و صدقيني الحقيقة هتظهر قدام الكل
حازم خرج يجري ورا مالك و هو بيقول: يا مالك في حاجة غلط
وليد و ريا خرجم و ريا بتضحك بخبث
ملك مسحت الميكب و دموعها نزلت و لكن حاجتها في شنطة و خرجت من البيت
كلهم كانوا واقفين في الصالة دمعة منها نزلت و لقت وشها الناحية التانية
------- اذكروا الله
منه بصوت عالي: انتي يا ولية منك ليها قتلو.ا الفار
الستات: لسة قربنا نخلص اهو
و بقول يجروا ورا الفار و الست اللي خايفة منه و ماسكة في اديها الشبشب و الفار بيجري من هنا لهما لحد ما في الآخر خلصو.ا عليه
واحدة من الستات: خلاص قتـ'ـلناه خرجينا بقي
منه : اخفوا أثر الجريمة الفار يترمي من الشباك و تمسحوا الاوضة عندكم الحاجة ورا الباب
الستات خلصت و منه فتحتلهم و قالت: انكشحوا بره مشفش وشكم تاني
الستات خرجوا جري و منه دخلت تنام و سابت منال تكمل المسرحية
------ اذكروا الله
تاني يوم الصبح ملك وقفت على باب الحارة بانشكاح و هي بتقول: حارتي حبيبتي وحشتيني يا غالية
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
تاني يوم الصبح ملك وقفت على باب الحارة بانشكاح و هي بتقول: حارتي حبيبتي وحشتيني يا غالية
في أقل من الثانيه كان الخبر انتشر في الحارة كلها
- ملك عبدربه رجعت يا حاااااارة
الكل بقي يبص لبعضة بقلق و في دقيقه كانوا في بيوتهم و قافلين عليهم بالمفتاح
ملك ماشية في الحارة و بتهز رأسها بفرحة: اه يا حارة لسة ماشية على قواعدي أشوف واحد بس بره البيت دلوقتي هطلع عين أمه
ماشية و بتبص على كل حاجه بتركيز لقت عيل موطي بيجيب حاجة
ضربته على قفاه و هي يتقول: بعمل اية دلوقتي في الشارع يا زلطة
زلطة بصلها و فرح أوي و قال: المعلمة ملك و الله و ليكي وحشة يا معلمة و أنا أقول الحارة النهارده لا حس ولا خبر ولا في صوت في الشارع
ملك بتركيز: أنت قولت اية كانوا بينزلوا الحارة قبل الساعة تسعة قول يا زلطة متخافش مش هعمل حاجة
زلطة بلا مبالاة: وإلا تعملي يا معلمة دي حارة عاوزة الولعة بجا'ز و'سخ طب انتي عارفه امبارح بعت تلت نسوان على بيتكم عشان يربوا الست منه و الست أمل بس الحق يتقال المعلمة منه قامت معاهم بالواجب و زيادة
ملك : اه يا اسماعيل الكلـ ـب تستغل غيابي و عاوز تكرش عيلتي صبرك عليا و قالت بصوت عالي: اية يا حاره ملفيهاش أخلاق طب عقاباً ليكم محدش هيجرج من بيته النهارده غير على صلاة الظهر اللهم بلغت أشوف طرف حد في الشارع
ميلت على زلطة و قالت: تاخد ورقة و قلم و تلف في الشارع عاوزك تكتبلي كل حاجه اللي نزل و خالف الأوامر حتي اللي فتح البلكونة فاهم يا زلطة
زلطة: فاهم يا معلمة و جري على بيتهم يجيب الورقة و القلم
ملك جريت على بيتهم و هي بتقول: منولة يا بت منه أنا جيب يا بشر
منال كانت نايمة على الكنبة قدام التلفزيون صحيت مخضوضة على صوت ملك
منال كانت مش مفوقة مسكت الشبشب حدفته عليها و هي يتقول: ما تخرسي بقي يا بنت الصر'مة انتي اية محدش هيعرف يتخمد منك
ملك بصدمة: اية الاستقبال دا بس هو أنا مش بنتها وإلا اية
منال كانت نامت تاني و ملك دخلت جوه على منه و صرخت جنبها
منه صحيت مخضوضة وقالت: اية إسماعيل بيولع وإلا اية
ملك من صدمتها برد الفعل وقفت و منه بصت عليها بقرف و قالت: يا شيخه يخربيتك اللي يكون عنده أخت زيك اية اللى جابك دلوقتي و نامت تاني
ملك : لا كدا كتير هو انا مش من العيلة دي وإلا اية دا اية الحزن دا يولاد
راحت غيرت و دخلت اوضيتنا نامت و هي بتقول: بكره مالك يجي و اتجوزه بعد ما منولة تطلع عينة عشان يبقي يكرشني حلو أوي
------- اذكروا الله
مالك داخل من باب الشقة لقي ريا قاعدة مستنياه على الكنبة و يعتبر مش لابسة أصلا
مالك اتفاجئ من منظرها و قال بصرامة: انتي اية اللي عملاه في نفسك دا
ريا: كنت عاوزه اتكلم معاك شوية لقيتك اتاخرت استنيتك هنا
مالك : الليبس اللي انتي لبساه دا ميتخرجش بيه من اوضة نومك معاكي شباب في الشقة انتي مش قاعدة لوحدك
ريا قربت من مالك أوي و قالت: بس انا ميهمنيش الشباب دول كل اللي يهمني هو أنت يا مالك
مالك : نتكلم بعدين اتفضلي على اوضتك دلوقتي
ريا بصتله و غمزت بحقارة و قالت: ما تيجي تبات معايا النهارده أصلي حلمت حلم وحش أوي و خايفة أنام لوحدي
مالك : آسف مبعرفش أنام جمب حد و سابها و دخل اوضة
ريا : تقيل أوي بس برضوا مسيرك تقع تحد ايدي يا مالك و دبت في الأرض برجليها و دخلت اوضيتها
مالك اترمي على السرير و هو مبتسم و افتكر اللي حصل
فلاش باك
وليد بصرامة: انت مصدق اللي إسمها ريا دي ملك عمرها ما تعمل كدا قعدت معانا و مفيش حاجة من حاجتنا اختفت تيجي واحدة منعرفلهاش أصل تسرقها و انت تصدق
مالك : و مين قال إني مصدق انا شوفت ريا و هي بتخرج من اوضيتها و الغبية غلطت لما دخلت جابت الخاتم علطول ساعتها اتاكدت أنها اللي عملت كدا
وليد : اومال لية عاملت ملك كدا ؟ و كمان مشيتها من البيت
مالك: اللي زي ريا دي حد وراها عاوز أعرف إنما هي متلزمنيش أصلاً أما ملك فعاوز ابعدها عن كل دا
وليد : قوم روح وراها وضحلها كل حاجه لحسن ملك عمرها ما هتسامحك يا مالك
مالك : ما بعد ما نخلص اللي و نشوف اللي ورا الزفتة دي اروح أفهمها على كل حاجه
وليد و أنت مفكر ملك بتسامح بسهوة قوم روح وراها
مالك خرج جري يدور عليها لقاها ماشية بتمسح دموعها بكم هدومها زي الأطفال
مالك قرب منها من. غير ما تحس سمعها و هي بتقول: ماشي يا مالك الكـ ـلب بقي تكذبني أنا و تصدق البت الصفرا دي طب والله لجبلكم الرأس الكبيرة أنا يتعمل فيا كدا
مالك كتم ضحكته عليها و مسك ايديها
ملك اتخضت و بصت علية بصتلة بلوم و شدت اديها منه بغضب و سابته و مشيت بسرعة
مالك جري وراها و شدها في خضنة و هو بيقول: طب والله بحبك و محبتش حد غيرك حقك علي قلبي يا بنت قلبي
ملك خرجت من حضنة و قالت: هششش أنا مش عاوزه أسمع منك حرف سيبني بقولك و شدت نفسها و مشيت و مالك بيجري وراها
مالك: اهدي بس و اسمعيني يا بت
ملك بصت لية بغيظ و قالت: حلو غلطت و انا بتلكك و مستنيالك غلطة رمت الشنطة من اديها و نطت عليه تشد في شعرة و نازلة عض فية
مالك وقع على الأرض و هو بيضحك و ملك نازلة ضرب فية و هي بتقول: أنا حرامية يا ابن سلطح ملطح دا انا هوريك النجوم في عز الظهر دا انا هوقعك في ايد اللي مبيرحموش صبرا و قامت من علية و مسكت الشنطة جت تمشي مالك كعبلها وقعها علية تأتي
ملك بصتله في عينة بلوم و هو بصلها و قال: غصب عني عاوز ابعدك عنها بأي شكل هي ناوية على أذية أنا بس عاوزه أعرف مين وراها
ملك : برضوا زعلانة و مش هسامحك المرة دي بسهولة
مالك: طب معلش تحطي زعلك على جمب و تيجي معايا اوصلك بيتك
ملك بعند : لا أنا هاخد تاكسي
مالك : اعتبريني زي التاكسي
ملك : ركبت وراه في العربية و مالك نفخ بغيظ و وصلها على أول الحارة
ملك : أيوة هنا يسطا يلا توكل انت و نزلت من العربية بعد ما طلعت فلوس من شنطيتها و جت تديها لـمالك
مالك: عاوزة تروحي لأمك سليمة تغوري من وشي دلوقتي
ملك بينت لية أنها مقموصة و سابته و مشيت و هي بتضحك و مالك طلع بالعربية
باااك
-------- اذكروا الله
أذان الظهر على المنابر و الناس بدأت تنزل الشارع وسط تذمرهم من عمايل ملك
ملك صحيت على الصوت بصت ليهم من الشباك و هي يتقول: جرا اية يا ولية منك ليها مش عاجبك النظام انزلك يعني مش عاوزه أسمع نفس في الحارة عاوزة اتخمد تمشوا من غير كلام و أي خناقة تتاجل على ما اصحي مفهوم
محدش رد عليها مالك بصوت عالي مفهوم وإلا مش مفهوم أنزل ليكم يعني
الحارة كلها في صوت واحد: مفهوم يا معلمة ملك
ملك في سرها هفرض عليكم ضرايب هبقي من أغني أغنياء البلد عليا الطلاق تبا لطيبة قلبي معاكم و كملت نوم تاني
------ اذكروا الله
ريا: أيوة الملف اللي انت عاوزه لونة اية
- ****
ريا: خلاص تمام هحاول اجيبة و الباب اتفتح عليها مره واحده
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
ريا: أيوة الملف اللي انت عاوزه لونة اية
- ****
ريا: خلاص تمام هحاول اجيبة و الباب اتفتح عليها مره واحده و دخل حازم و هو مبتسم
حازم : عطلتك صح اوعي تقولي إني عطلتك أزعل منك
ريا بتوتر: لا خالص اتفضل
حازم قعد على الكنبة قدامها و نام عليها باريحية و قال: أصل الصراحة الواحد جعان و جميله اللي كانت مظبطانا ممكن بعد إذن السفيرة عزيزة تقوم تعملنا أكل
ريا بصدمة: نعم أنت يتقول اية
حازم برق ليها و شخط و قال: انتي لسة هتتصدمي قومي اعملي أكل
ريا خافت منه و قامت تجري و سابت التليفون على السرير
حازم في نفسه: والله إني جامد و مسيطر و هطلع عليكي الجن الأزرق عشان تبقي تتبلي على جميلة أوي ها بص لـ تليفونها مسكه بدون اهتمام بس اتصدم لما شاف الرقم اللي هي بتكلمة و الرسايل اللي بينهم بسرعة نقله على فون و خرج جري
ريا : هو انا مش بعرف أعمل أكل اصل الصراحة عمري ما دخلت مطبخ قبل كدا
حازم بحاجب مرفوع: لا الكلام دا ميكلش معايا دلوقتي حالا تعملي أكل مش انتي كنتي السبب إن جميلة تمشي انتي هتمسكي مكانها دلوقتي
ريا : يغني انت عاوزني خدامة لا سوري دي مش شغلتي
حازم برق ليها و ريا خافت و قالت: بعرف أعمل بيض مسلوق اعملك
حازم بلا مبالاة: اي حاجه تتاكل
ريا جريت على المطبخ و هي بتشتم فيه و قالت: خلصت من زفته جميلة يطلعي اللي كان زي ضلها طيب يا حازم هفرجك بس لما مالك يكون ليا هخليك تمشي تشحت
حازم من بره : الأكل فين
ريا قامت تجري تجهز ليه أكل و هي مش عارفه تروح فين و تيجي منين
حازم بره دخل اوضة وليد مره واحده و صحاه
حازم: وليد اصحي بسرعة وليد
وليد نايم و مش حاسس بحاجة خالص
حازم : حلال فيك اللي جميلة كانت بتعملة فيك هزه جامد و مفيش فايدة
حازم : طيييبب
نام جمبه على السرير و برجله زقه على الأرض
وليد اتخض و قال: البيت بيقع وإلا اية فين الموبايل و الشاحن بسرعة
حازم : البيت بيتهد عاوز التليفون و الشاحن تعمل بيهم اية صحصح كدا عشان في موضوع مهم
وليد استوعب و بص لية بغيظ و قام وقف نام جمبة و ضر'به بالرجل وقعة بين الكوميدينوا و السرير
حازم : نشنت يا معلم ماشي تعال خرجني بقي عشان موضوع حياه أو موت.
وليد خرجة و حازم طلع موبايلة و بدأ يحكي اللي حصل لـ وليد
وليد بخبث : يعني هي بتسمع الكلام دلوقتي
حازم: برق ليها انت بس و هتعمل اللي انت عاوزه
وليد : هات الرقم دا كدا و تعال معايا
وليد بعت الرقم لـ مالك و كتبله انهم جابوه من على موبايل ريا و خد حازم و خرج
حازم بزعيق: فين الأكل
ريا جت جري و هي شايلة الصانية و وليد قال بخبث : صلاة النبي أحسن دا احنا هننبسط أوي يا سيد
-------- اذكروا الله
منال صحيت و قالت في سرها: هو انا لية كنت حاسة إن البت ملك جت كملت و هي بتقنع نفسها هي التهيقات بتعمل اكتر من كدا أقوم أعمل حاجة نأكلها
منه خارجة مش شايفه قدامها و بتخبط في كل حاجه
منال : الله أكبر انتي صحيتي فوقي بقي عشان
منه شاورت ليها باديها و دخلت الحمام و رجعت كملت نوم
منال : طلاق تلاتة غيبوبة دا حتي الغيبوبة اشتكت منك و كملت بصراخ: اصحي يا زفته بدل ما اجي أسقف على وشك بالشبشب
منه و ملك هبوا مع بعض في نفس الوقت
منه خرجت وقفت قدام منال و قالت: خلاص صحيت
ملك الميكب الخفيف اللي كانت حطاه ساح على وشها و خلي منظرها فظيع
ملك خرجت و هي يتقول: في اية يا منولة على الصبح الواحد ميعرفش ياخد راحتة في البيت دا
منال و منه بصوا لبعض و صرخوا في نفس واحد خلي ملك تتخض و ترجع لورا : عفرييييت
منال و منه بيجروا و ملك بتجري وراهم بتستخبي من العفريت
منال : الحقي يا منه العفريب متجسد في هيئة أختك
منه : حصل يا منال حصل اجري بقي
ملك : يا ماما استني بس فين العفريب دا في أنهي اوضة عشان اروح الاوضة التانية عاوزه أنام
منال وقفت و منه وقفت وراها
منال بهمس لـ منه : تفتكري تكون المخفية أختك
منه بهمس: هو الصوت بيقول إن هي الشكل لو طسينا في خلقتها جردل ماية هي
منال: إذا تبقي هي و جابت الشبشب و حدفت ملك بيه و هي يتقول: و لما انتي جيتي يا بنت الصر'مة معرفتيناش لية و اية اللى فى خلقتك دا حاطة ترتر اشتغلتي رقاصة وإلا لسة يا سعدية
ملك بألم: جرا اية يا منال عاوزه أنام ساعتين عندي اجتماع مهم في الحارة هو حد مضيع هيبتي غيرك و قالت: أسمع نفس في الساعتين دول هحبسكم و ما حد فيكم هيشوف الشارع ها
منه : الحقي دي بتهددنا
منال: انتي بتهدديني يا بنت الكـ لـب طب خدي و حدفتها بالفردة التانية و هي بتقول: علمناهم الشحاتة سبقونا على الأبواب غوري من خلقني اتخمدي نامت عليكي حيطة
ملك شوحت باديها و دخلت تنام و هي يتقول: ماشي يا منال بكره اسبلكم البيت و اروح بيت زوجي قرة عيني و تبقي تقوليلي تعالي اقعدي معايا شويه
منال : همضية على إقرار البضاعة لا تسترد يا معفنة بس الصبر
منه واقفة بتاكل في الليب اللي لقيته على الترابيزة و بقول: برافوا عليكي يا منال حلو الإقرار دا احسن يجبها و ييجي يرجعها من الصبحية بخيي
منال بصت ليها و قالت: أما انتي بقي همضيلة على تنازل و شرط فية اني مش عوزاكي حتي الزيارة يا بخت من زار و خفف
منه بصدمة: بتكرشيني من بيت ابويا يا منال عشت و شوفت الام بتكرش ولادها
منال بصت لقت الشبشب قريب منها حابته في ثانية و حدفتها بيه
منه : تسلم ايدك يا سيد المعلمين
------ اذكروا الله
وليد و حازم فطروا و حازم برق لـ ريا و قال: شيلي الأكل و اعملي شاي يلا
ريا بغيظ ليه كنت الخدامة بتاعتك على فكرة أنا مش خايفه منك
حازم طلع التليفون و قال: جميلة عاملة اية
ريا في ثانية كانت شالت الصنية و جريت على المطبخ
وليد ضربه على كتفة و هو بيقول: جدع ياض يا حازم هي عاوزة تتربي وانا هقوم بالمهمة دي بدل جميلة
جاب سجاد البيت كلة و جمعة في مكان و ريا خارجة من المطبخ شافتهم قالت : اي دا انتوا هتنضفوا النهارده
حازم بصلها بخبث و وليد قال: هتنضفي
ريا بتوجس : اوعي تقول
حازم هز رأسه بايجاب و ريا صرخت و قالت: لاااااا
مالك جاب المعلومات عن الرقم اللي وليد بعته و قال : اه يا ولاد الكـ'ـلب ورحمت أمي لوريكم
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
ريا قاعدة تغسل في السجاجيد و وليد بيبصبها بخبث و دخل المطبخ جاب كل الأطباق في الحوض و قال: الله يرحم أيامك يا جميلة كانت جميلة والله خرج لقي ريا بنستريح شخط و قال: حازم
حازم كان جايب جرد ماية دلقة على ريا و هو بيقول: في اية يا وليد أنت بتنادي على حد في بلد تانية طب مش عامل حاجة و أدي قاعدة و سابهم و قعد على الكنبة
ريا خافت منهم و بقت تغسل بسرعة و تقوم تجيب ماية و تغسل وليد قعد جمب حازم و مد ايدة لية بطبق اللييب و هو بيقول: أحلي مسا عليك يا صاحبي
حازم أخد منه الطبق و قال: تسلم يا أبو الصحاب يا كنافة بالمنجة على رأي جميلة
بقوا يزقزقوا اللييب و يرموا القشر على الأرض
ريا خلصت السجاجيد و دخلت المطبخ لقت أطباق كتير في الحوض بصت عليهم بغيظ و هي بتقول بعياط: منكم لله على المرمطة دي خلصت الأطباق و خرجت داخلة اوضيتها
وليد: على فين مش في تنضيف هنا وإلا اية
ريا بصت على المكان اللي بيشاور علية و كانت هتعيط و هي بتقول: بس انتوا اللي موسخين المكان يعني انتوا اللي تنضفوا أنا تعبت من كتر الشغل
وليد : صح معاكي حق ريا انبسطت أوي و ابتسمت لكن انصدمت لما سمعت وليد بيقول: ها يا حازم جهاز الكهربا اللي كنت قايلك علية فين
حازم تف قشرة اللييب و قال: أيوة جبته هتلاقية في الرف التاني في دولابك أنا أخاف احط الحاجات دي عندي
وليد مثل اللي هو بيقوم و ريا جريت جابت المكنسة و بقت تنضف و هي بتقول: والله العظيم لوريكم هشردكم هخليكم تناموا في الشوارع الصبر حلو
------- اذكروا الله
ملك مقعدة أمها و أختها على الكنبة و قاعدة قصادهم على الكرسي و هي يتقول بتوتر: أصل انا كنت بشتغل
منال بتبريقة: نعم بتـ اية بتشتغلي و بتشغلي اية و فين بقي يختي
ملك بلعت ريقها و قالت: كنت بشتغل خدامة
منه : ومالة يا بنتي الشغل لا عيب ولا حرام ها بتشتغلي فين بقي
منال مركزة معاها أوي و ملك قالت بتهته: كنت بشتغل عند شباب
منال: اه و الحاج و الحاجة كانوا معاهم صح
ملك هزت رأسها بالنفي و قالت: شباب عذابي بس والله يا ماما أنا كنت محافظة على نفسي أوي حتي شوفي كنت بظهر قدامهم إزاي
منال خطفت منها التليفون و قبل حتى ما تبص فيه كانت رايحة ناحيتهم و منه وقفت في النص تفصل بينهم و حايشة أمها عن ملك
منال : في بيت في شاب يا ملك دي اخرت تربيتي فيكي
ملك : و الله يا ماما دول طيبين جدا ولا حد فيهم فكر يقرب مني دا حتي كانوا بيعاملوني زي اختهم
منال : أنا مليش دعوة بدا كله منه واقفة في النص بتقول: ما تهدي بقي يا منال ما البت قدامك صاغ سليم اهي
منال: اشتغلتي رقاصة يا سعدية وإلا لسة
ملك بتسرع: أبدا والله دا انا كنت بشرف عليهم بس خليتهم هما اللي يرقصوا لكن أنا أبدا
منال برقت ليها و بصت لـ منه اللي بلعت ريقها و زقتها على جنب و منه حاضنة منال و مش راضيه تسيبها و هي يتقول: طلاق تلاتة ما انتي متحركة من مكانك يا منال و بصت لـ ملك و هي بتقول اهربي يا زفتة هتمسكك
ملك بصت ليهم و جريت على الباب قبل ما أمها تمسكها
منال : اشتغلت خدامة في بيت عُذاب كانت بتمسكلهم الصاجات شربتي بانحوا وإلا لسة يا بنت منال
ملك من على باب الشقة: لسة والله يا منال بس ممكن نجرب شيشة فواكه نفسي فيها أوي
منال بصت لـ منه اللي سابتها و هي يتقول: شوفي شغلك معاها عشان انا فرهدت و بنتك معندهاش دم يا منال
منال زقت منه على الكنبة و قامت جابت ملك من شعرها و منه جت تحوش منال مسكت شعرها هي كمان
ملك : اهدي يا منال دي كانت بوسة بريئه مش بوسة اللي هتعمل فينا كدا
منه : يا بنت الصر'مة انتي مصره أنها تمو'تك يعني و بصت لـ منال و قالت: طب هي اتباست انا زنب اهلي اتسحل معاها السحلة الوده دي لية
منال بصت لـ منه و قالت: اخرصي انتي و اضر'بي و انتي ساكتة و بصت لـ ملك و قالت: اتباستي يا بنت الصر'مة اتباستي
ملك هزت رأسها بايجاب و قالت: كانت بيحطلي قطرة فباسني بوسة مشبك يا منال
منال شدتها جامد من شعرها و هي بتقول: انتي عاوزه تحبيلي القلب صح يا بنت الكـ'ـلب يا اللي مشوفتيش بريع جنية تربية
منه :- ااااه شعري يا منال في اية أنا عندي الحل هقولك نعمل اية
منال زقتها على الأرض و مسكت ملك باديها الاتنين
ملك : اية يا منال هو اللي بنعمله في الناس هيطلع عليا وإلا اية و بصت لـ منه و قالت: الحقيها بالحل يا بنت الصر'مة هتاكلني
منه : بصي يا منال إحنا نجيب الواد و نخلية يكتب على البت و يا دار ما دخلك شر و هنجيب اسماعيل يقولة التار ولا العار ها اية رايك
منال رمت ملك على الأرض و وقفت حطت ايد في وسطها و الايد التانية على دماغها و واقفة تفكر بصت ليهم و قالت: طلاق تلاتة ما يحصل اللي انتوا قلتوه دا و بصت لـ ملك و قالت: هايجي امتي يخطبك كلب البحر دا ؟
ملك لسة هتتكلم الباب خبطت
منال: ولا حركة إن لقيت واحدة قامت من مكانها هفرج عليها الشارع و راحت فتحت الباب و قالت بخبث : يا مرحب يا مرحب ادخل تعال و شدته جوه و قفلت الباب و هي بتقول: استعنا على الشقا بالله
-------- اذكروا الله
مالك بعد ما عرف مين اللي مسلط ريا قام جاب ورد و راح لـبيت ملك و هو في نيتة أنه يخطبها كان مبتسم أوي لحد ما منال فتحتله الباب و ابتسامته اختفت لما لقاها بتشده لجوه
منال بصت على مالك و عرفت إن هو من طريقة لبسة و شياكته و الورد اللي هو ماسكة و حلفت لـ تربية
أخدت منه الورد و رمته على الأرض و شمرت اديها و هي بتقول: تعالالي يا عم تامر حسني بتبوس البت بوسة مشبك اية شايفها رقاصة قدامك
ملك بصت لـ مالك و هي قاعدة على الأرض مربعة و يتقول: هاي ملوكي وحشتني أوي يا روحي يا رب يكون حسن الاستقبال عندنا عجبك
مالك : عجبني أوي يا روحي بتقولي لأمك إني بوستك با بنت الصر'مة
ملك : سوى يا بيبي انا مش بخبي عن مامي اي حاجه
منال: هي مين دي اللي صر'مة يا ابن الكـ'ـلب و نزلت فوقة ضرب
مالك : أنا فعلاً ابن كـ'ـلب يا حاجة و بعدين انتي مكبرة الموضوع دا هما تلت أربع بوسات بس
منه بهمس لملك: بقولك يا صاحبي هو مفيش من الحليوة نسخة تانية ليا دا أنا أختك برضوا
ملك : فية كريم شانتيه و كنافة بالمنجة و أنا أنصحك بالكنافة بالمانجة عشان الكريم شانتيه لسة صغير
منه سلمت على ملك و قالت: نقرأ الفاتحة يلا
انتبهوا الاتنين على صوت مالك اللي عليّ بصوا عليهم و اتصدموا.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
منه سلمت على ملك و قالت: نقرأ الفاتحة يلا
انتبهوا الاتنين على صوت مالك اللي عليّ بصوا عليهم و اتصدموا لما لقوا منال نازلة عض في مالك و مش رحماه
منال : تلت أربع بوسات لية شاقطها من جامعة الدول اظبط يلا بدل ما اظبطك
مالك : خلاص أنا آسف يا حاجة ادي رأسك ابوسها
منال : مكفكاش بوس في البت هتبوس أمها كمان اترزع اقعد في حته
مالك قعد على الكنبة و ملك و منه لسة قاعدين على الأرض
ملك : بس أي رأيك في بيتنا يا ملوكي قمه الهدوء قمة التفاهم و الديمقراطية
مالك: طبعاً انتي هتقوليلي و أنا أقول انتي طالعة كدا لـ مين صدق اللي قال أقلب القدرة على فمها تطلع البت لامها
ملك بغيرة : فرقع لوز اللي في البيت لسه في البيت وإلا مشيت اوعي تكون مشيت لسة في حساب بينا مخلصش
مالك : ما مشيتش سايبها في ايد وليد و حازم هيخلصوا عليها
منه : لا اسكوز مي بقي يا شوباب هي منولة تمشي و انتوا تاخدوا راحتكم مين فرقع لوز دي ضايقتك يا بت في حاجة
ملك ببراءة مصطنعة: جدا يا منه كانت بتمد اديها عليا يرضيكي
منه مصمصت شفايفها و مدت ايديها لـ مالك و قالت بهدوء: العنوان يا ريس
منال خرجت و قعدت على الكرسي برأس مرفوعة
ملك رفعت ايديها و قالت: منولة ممكن أقوم برستيجي بقي في الأرض
منال: برستيج اية يا أم برستيج اترمي مكانك لحد ما أخلص مع الحليوة دا
ملك بغمزة: أنا قولت عليك حليوة من ساعة ما شفته محدش صدقني
منال: مسمعش نفسك مفهوم و أنت عاوز اية أخلص في مسلسل عاوزين نتفرج عليه
مالك : أنا عاوز اتجوز بنتك يا ماما
منال: مو لما يلهفك بقي أنا أم لشحط زيك كدا ؟ و بعدين أنا معديش بنات للجواز
مالك : سكسكيوز مي بقي يا حاجة بنت تخصني هفضحهالك في المنطقة كلها دا انا هريها بوس
ملك : شبح عليا الطلاق شبح و بعتتله بوسة في الهوا
منه : هيييح اوعدنا يا رب بـ واحد كاريزما في نفسه كدا
بعد نقاش متحضر جدا لا يخلوا منه الشبشب الطائر بين مالك و منال مالك قدر يقنعها بخطوبة بينهم
مالك: ممكن اخدهم معايا نص ساعة و هرجعهم تاني ؟!
منال: ساعة على الساعة لو ملقتهومش مفيش جواز
مالك يصلهم و قال: طب يلا بقي يا بنات و خدهم و خرج
ملك : حليوة إحنا رايحين فين
مالك بغمزة: في حساب لازم تصفية
ملك شمرت ايديها و قالت: حسننا فلنفعلها معايا يا بت يا منه
منه : معاك يا ريس هي فين اللي إسمها ريا دي
مالك اخدهم على البيت و طلب من منه تدخل على ما يتكلم مع ملك شوية
منه : طب أنا هبدا الماتش على ما تحصليني منه دخلت ولا كانها في بيتها و مالك استني لما اختفت و مسك ملك من اديها جرها واه لحد ما وقف في حته محدش يشوفهم فيها و ميل عليها باسها جامد
ملك ضربته على كتفه عشان يبعد عنها و زقته جامد لحد ما بعد عنها
ملك : أنت اية اللى عملته دا
مالك بلا مبالاة: بعاقبك عشان تبقي تقولي لأمك أوي إني بوستك بقي أنا مالك على آخر الزمن اتهزق
ملك بصتله جامد و قالت: و متتهزقش لية يخويا دي أمي ها أمي و مش هسمح لحد يغلط فيها منال تعمل اللي هيا عاوزاه و اديته ظهرها و هي واقفة تهز رجليها بعصبية
مالك نفخ جامد و لفها لية و قال: خلاص متزعليش أنا مش عارف عملت كدا إزاي متزعليش بقي
ملك ودت وشها الناحية التانية كانها مش متقبلة اعتذاره مالك لف ليها و مسك وشها بايدة و قال: فكي بوز أمك دا بقي و ميل عليها باسها براحة
ملك : المفروض إني كدا اتثبت يعني
مالك هز رأسه ببراءة مصطنعة و قال: دا المفروض
ملك : عند المكوجي يا حبيبي
مالك: بجد.انا حبيبك يعني بتحبيني زي ما أنا بعشقك
ملك نفخت و قالت: هو دا وقته اسمع يا مالك إياك شوف إياك تقرب مني تاني و لا تبوسني تاني وإلا والله لقول لـ منال ها
-----
منه دخلت جوه و هي بتتامل المكان خبطت على الباب و وليد هو اللي فتح
وليد بحاجب مرفوع: افندم
منه: مسا مسا يا بشا عندي أمانة جوه عاوزة اخدها
وليد : أمانة اية و تاخدي اية انتي هبلة شكلك كدا
منه زقتة و دخلت و هي بتقول: اهدي على نفسك شوية يا شبح فين بقي اللي إسمها ريا
وليد: اه انتي عاوزه انثي البغبغاء طب مش تقولي من الأول و بعدين هي تعرف الأشكال اللي زيك منين افهم بس
منه : اممم أشكالي حلو غلطت و انا كنت مستنية دبانة جمبي تغلط تعال بقي يا شبح المنطقة و في لحظة نطت عليه تشده من شعرة و تضرب فية
وليد: و الله ما عاوز أمد ايدي عليكي سيبي يا بت بقولك
منه : لا مد كدا و وريني نفسك اظبط يلا دا انا اجيبك نصين دلوقتي
وليد : واحدة سوقية تربية حواري ابعدي عني يا بت
منه نزلت وقفت قدامة و قالت بتريث: بتقول ايه يخويا سمعني تاني كدا سوقية و تربية حواري طب تعال بقي يا تربية الناس الأغنية و ضربته بركبتها تحت الحزام
وليد و هو تاني نسفة : اااه ضيعتي مستقبلي
منه : مش أنا يا شبح اللي اسكت لما احس شوف مجرد إحساس إن حد هايهيني
حازم خرج يشوف في اية لقي وليد تاني نفسة و بيتالم و منه واقفة تنفخ في ضوافرها
حازم : هو أي اللي بيحصل هنا انتي مين و اية اللى عملتية في أخويا دا اتفضلي اطلعي بره
وليد : هو اللي ربنا قدرك علية دا بدل ما تاخدها قلمين
منه بصت ليهم بحاجب مرفوع وقالت يتهكم : طب يبقي يقرب ناحيتي كدا و شوف هيجرالة اية
حازم اتهز من جواه لكن مبينش وقف قدامها و قال: هتعملي اية يعني
منه قربت منه و برقت و قالت: هعمل كتير يا برنس تحب تشوف
حازم قال: و مالو نشوف
منه اديته بوكس وقعته على الأرض و حازم اتفاجئ بيها بصت لقت ريا واقفة تتفرج عليهم بصت الناحية التانية لقت حازم و وليد علي الأرض شمرت ايديها و قالت: استعنا على الشقا بالله قربت من ريا بالراحة و فجأة مسكتها من شعرها و جرتها وراها
ريا : انتي يا متخلفة سيبي شعري اية اللى بتعملية دا
منه شهقت بصدمة مصطنعة و قالت: بقي أنا متخلفة يا ولية طب تخلف بتخلف بقي كعبليتها وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و هي بتقول: بقي تزعلي البت اللي حيلتي و عوزاني اسكت
الحارة تقول علينا اية نخينا و مش عارفين ناخد حقنا اصحي يا حيليتها دا إحنا اللي ممشين الحارة على واحده و نص
ملك دخلت و اتفاجئت من الوضع و بصت لقت منه على ريا بتاخد بطارها و بصت لـ حازم اللي وشه احمر من البوكس و وليد اللي لسة بيتالم مالك دخل وراها و شافهم و قال بصدمة***
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
مالك دخل وراها و شافهم و قال بصدمة : عملتي فيهم اية يا قادرة اية يا رب العيلة دي
منه قامت من على ريا و بصت لـ مالك و قالت: و مالها العيلة بقي يا حبيبي ملك وقفت جمب منه و شمرت اديها و مستنية مالك يتكلم
مالك : اية يا بنات دا انا حتى بهزر دي العيلة كلها قمرات أصلا و خصوصاً منال
ملك : برافوا ملوكي لحقت نفسك
منه ضربتها على قفاها خلتها طلعت قدام خطوتين و هي بتقول: قولنا نبطل محن بقي
و بصت لـ مالك و قالت: أنت تعرف العيال دي و شاورت على وليد و حازم
وليد : عيال مين اللهي تتشكي في رجلك يا بعيدة اكرشها يا مالك أنا كنا قادرين على واحده جايب لينا التانية ؟
مالك: مقدرش يا قلب اخوك كدا جوازتي هتبوظ
ملك : أهي شوية يا كنافة بالمنجة دي اختي
منه بصت بسرعة لـ و ليد و قالت في سرها: كنافة بالمنجة و كملت بصوت عالي خاطشيبي و جريت عليه
وليد : ابعدي عني بدل ما اديكي بوكس ميعرفوش ملامحك منها
منه بعيون بطلع قلوب: و مالة ضرب الحبيب زي أكل الزبيب
وليد زقها وقعها على الأرض و هو بيقول: حبك برص يا بعيدة امشي من خلقتي أنا مش طايقك أصلاً
منه بصدمة: أنت قد الحركة اللي عملتها دي بس مش مهم هسامحك عشان تطلع حلو في صور الخطوبة
وليد بص لـ مالك سنجده منه و مالك بص للسقف و صفر و هو بيقول: من أعمالكم سِلط عليكم
منه وقفت و هي بتنفض ايديها و حطت ايد على رأسها و هي بتقول: مش عارفه لية حاسة إني ناسية حاجة بصت على ريا ملقتهاش بصت على اوضيتها لقتها بتتسحب لـ هناك و هتقفل الباب
منه : و أنا بقول ناسية اية حلال الله أكبر و جريت لحقتها قبل ما تقفل الباب و جرجرتها من شعرها و قالت: تعالي يا صفرا أنا لسة مخلصتش
ريا : مالك الحقني
ملك زقت مالك على جنب و قالت: على جنب انت معلش يا ملوكي و جريت على ريا كعبلتها و قعدت فوقها و منه ماسكة شعرها بتشد شعراية شعراية تقطعها
وليد وقف جمب مالك و قال: تفتكر هتطلع عايشة
مالك : انا مفتكرش أي حاجه خالص دول اتنين يا ابني و بص على حازم اللي نام على الأرض و قال: صحي الزفت دا و دا وقت نوم
وليد زق حازم برجلة و حازم اتخض و قال: اية البيت بيقع و سمع صوت صراخ ريا وقف جمب اخواته و بص لـ منه بشر و حاب كوباية ماية حدفها عليها و هو بيقول: كدا خالصين
منه بصتله بشر و نطت عليه و هي بتقول: أنت قد الحركة دي طب تعال بقي
وليد جري و شال منه من علية و هو بيقول: ركزي في ناحية واحدة
منه بصتله بمحن و قالت: يا كنافة بالمنجة يا عسل انت هتخطبني امتي
وليد سألها وقعت على الأرض و هو بيقول: هي يا إما هبلة يا إما هبلة.
منه : قامت و هي ماسكة ظهرها و قالت: ماشي يا كنافة بالمنجة ماشي
بعد ساعة كانت وش ريا عبارة عن كدمات من اللونين الأحمر و الأزرق و ملك و ندي بينهجوا من كتر الضر.ب
مالك : خدتي حقك يا معلمة
ملك هزت راسها و قالت: ايوة يا حليوة روحنا بقي بدل ما تلاقي منال ناطة هنا
مالك أخد ملك و منه روحهم و وليد دخل اوضتة يستريح و بمجرد ما غمض عينه شاف صورة منه فتح بسرعة و قال : يلهوي حتي في أحلامي يا بنت الصر'مة انتي
------ اذكروا الله
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
ملك : أعمل حسابك تتجوزتي بسرعة و تاخدني من هنا بدل والله اسيب عليك منال .
مالك : إن كان عليا عاوز أخدك من دلوقتي أصلاً
منه و ملك طلعوا و منال قاعدة مستنياهم و جنبها ايد المقشة
أول ما شافتهم جريت عليهم و هي بتقول هي دي اللي ساعة يا بنت الصر'مة إنتي و هي
ملك و منه جريوا دخلوا الاوضة و قفلوا على نفسهم و هنا بيقولوا نفدنا
منال: و هو انتوا كدا هربتوا مني صبركوا عليا انتوا الاتنين
----- اذكروا الله
تاني يوم مالك قال لاخواتة أنهم هيزورا ملك و عيلتهم وليد فرح أوي و مش عارف سبب و جهز نفسة وإلا كانه العريس
بص لـ نفسة في المرايا و قال: عسل ياض يا وليد هيقعوا كلهم في حبك كان كل تركيزة في منه وقال: انتي عملتي فيا أية مشوفتكيش غير مرة واحدة بس اية شغلتي تفكيري يا بنت اللظينة
كلهم راحوا زيارة ليهم و منال استقبلتهم بصت لـ حازم قوي و قالت: انت ملك يا عين أمك ضعفان كدا لية هما مش بياكلوك وإلا اية و اية اللى أحمر اللي فعوشك دا
حازم كان لسة هيقول بس منه شاورتله على رقبتها فقال : خبط في عمود بعيد عنك
منال : خد بالك يا حبيبي و انت ماشي
وليد قاعد و بيبص لـ منه من تحت لتحت اللي واخدة بالها بس تقلانة و مبصتش لية ولا مره
وليد في نفسه: مالها دي و كمل القاعدة بملل عشان كان كلامها قليل هي متكلمتش أصلا
منه : أحسن حاجة اتقل علية كدا و هتقل اكتر لحد ما تيجي يا كنافة بالمنجة تعترف بحبك ليا و كملت بهيام هيييح دا انا حبيتك من اسمك هكتب في كارت الفرح الانسة لوح قلب الكنافة بالمنجا
مالك و عيلتة روحوا
فات شهر و مالك و ملك بيجهزوا لـ فرحهم و وليد بيحاول يكلم منه بس هي تقلانة عليه لحد ما في يوم راح ليها الحارة و كانت بتجيب حاجة من المحل و طالعة
وليد : بقولك اية يا عسلية عاوزين نيجي نشرب شاي مع منولة
منه فرحت من جواها بس مبينتش و قالت:- معنديناش شاي
وليد : و مالوا يا عسلية نجيب الشاي و احنا جايين قولي لـ منولة إحنا جايين بليل
وليد جري على مالك عرفة و أخده هو و وليد و نزل اشتري باكتت شاي و طلعوا على بيت ملك
ملك لـ مالك بهمس : جايين تخطبوا اختي بـ باكتت شاي يا مالك لية حد كان قال ليكم إن إحنا عيلة كييفه
مالك : انا معرفش لية وليد وقف جابها بس قال هنحتاجها معندهمش شاي
منال : خير يا مالك إحنا بنام بدري و عندنا ترتيبات الفرح مش كدا
مالك بحرج و ضرب وليد في دراعة علشان يتكلم
وليد : احم احم بصي يا منولة إحنا جايين النهارده نطلب ايد منه ليا و ايدها باكتت الشاي و قال: و أدي الشاي اللي هنشربة
منه كتمت ضحكتها جواها و فرحانة جدا من قرار وليد و أنه دخل البيت من بابه
منال بصت لـ منه لقتها فرحة فقالت:- أنا موافقة يا وليد
وليد : طلب أخير بقي عاوز فرحنا يبقي مع مالك و ملك .
منال اعترضت لكن من كتر الضغط عليها وافقت على الفرح
----- اذكروا الله
و أخيراً جه يوم الفرح و الكل كان مبسوط جدا أهل الحارة اللي على الرغم من أنهم مسببين المشاكل فيها إلا أنهم بيحبوهم و فرحوا ليهم جدا مالك اللي أخيرا اتجوز ملك و وليد اللي مهيبر على الأخر
ملك اللي مش قادره تسيطر على فرحتها و منه اللي مهيبرة مع وليد و نازلة رقص
ملك اخدتها و همست في ودنها متنسيش اللي اتفقنا عليه النهارده يا منه
منه : ابدا دا أنا متحمسة لية جدا
الفرح خلص وسط فرحة الكل و منال اللي بتعيط
ملك : بتعيطي لية يا ماما دا بكره الصبح هناخدك معانا على الفيلا
منال: ابعد عنكم يوم واحد مش مصدقه نفسي
منه : خلاص بقي لحسن هعيط انا كمان
سكتوا منال بالعافية و حازم روحها و رجع الفيلا لوحده و هو مبسوط و بيقول: اليوم خمر و نساء و البيت هيبقي فاضي
مالك أخد ملك و طلعوا جناحهم في الاوتيل
و وليد أخد منه و طلعوا جناحهم في الاوتيل
ملك و منه قالوا لـ مالك و وليد أنهم هيغيروا
عند مالك
قاعد متوتر جدا و مستنيها تخرج
مالك: هي اتاخرت كدا لية و نادي عليها
مالك: ملك يا ملك
ملك خرجت و هي لابسة عباية رجالي و نفس استايل جميلة
ملك : نعمين يا سعادة البيه الحليوة
مالك فتح بوقه من الصدمة و بعد ما استوعب ضحك و حضنها و قال: قلب سعادة البيه الحليوة انتي ملكتي قلبي من أول يوم دخلتي فيه مكتبي
" .. كُنت تعملي لدي خادمة و لكن حينما عشقتك اسميتكِ خادمة قلبي.. "
عند وليد
قاعد مستني منه مسك مذكرته و كتب
"... امتلكتي الفؤاد منذ أول لقاء.. ازداد عشقك داخلي يوماً بعد يوم.. و اليوم اصبحتي على أسمي فهنيئاً لي بكِ و هنيئا لكِ بي معشوقتي..."
وليد : اية يا منه بتخترعي الذرة جوه
منه خرجت و كانت نسخة من ملك
منه : نعم يا سعادة البيه كنافة بالمنجة طلبتني يخويا
وليد اتصدم من منظرها و قال بصراخ: جميلة تاني لااااااااا
كان بودي أقول يتبع لكن لكل بداية نهاية فتوكم بعافية
تــمــت بــحــمــد الــلــه
الـــنـــهـــايـــة
لقراءة الجزء الثاني 2 من رواية خادمة قلبي مالك وملك 💜👇
لقراءة الجزء الثالث 3 من رواية خادمة قلبي مالك وملك 💜👇