رواية نعمة الفتيات كاملة جميع الفصول بقلم اسماء السيد

رواية نعمة الفتيات كاملة جميع الفصول بقلم اسماء السيد


رواية نعمة الفتيات كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اسماء السيد رواية نعمة الفتيات كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية نعمة الفتيات كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية نعمة الفتيات كاملة جميع الفصول


رواية نعمة الفتيات بقلم اسماء السيد

رواية نعمة الفتيات كاملة جميع الفصول

مبروك جالك بنت زي القمر
تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانه
مصطفي : بنت خامسه ايه الهم ده انا زهقت من القرف ده
الحاجه ناده : واه يا ولدي البنات دول نعمه من ربنا دول اللي هياخدوا بيدك للجنه
مصطفي : انا عايز يا حاجه ناديه ولد يشيل اسمي من بعدي يكون لي سند في كبري يوم مماتي ينادوا يقولوا أبوا فلان
الحاجه ناديه : يعني انت هتعترض علي عطيه ربنا وده حاجه مش بإيد حد ده كله بإيد ربنا
مصطفي : وانا هفضل اخلف لعند مجيب الولد
الحاجه ناديه : وانا بنتي معتش فيها صحه أن هي تجيب تاني ربنا يقومها من المرادي علي خير
مصطفي : انا ماليش فيه
الحاجه ناديه : لأ ليك فيه لما حكمت عليها المرادي تحمل رغم أن الدكتور حذر أن فيها اضرار كتير علي صحتها وانت خاطرت بيها
مصطفي : خلاص انا هتجوز عشان اجيب الولد
الحاجه ناديه : اتجوز براحتك بس قبل ما تتجوز ورقه طلاق بنتي توصلني وانا هربيهم
مصطفي : انا عايز اسمع الكلام من مراتي
الحاجه ناديه : الكلام هنا كلامي بنتي مش داخله في حوارات والكلمه كلمتي يا ابن الدمنهوري
مصطفي : ماشي يا مرات خال اشبعي بيهم وورقه بنتك هتوصلك بكرا
الحاجه ناديه : خافيه تشيلك يا بعيد
دخلت الحاجة ناديه الي ابنتها
الحاجة ناديه : بتبكي ليه يا ليلي
ليلي : ببكي علي الهم اللي ماسكني يا اما
الحاجة ناديه :هم ايه يا بنت بطني
ليلي ودموع تملأ عيناها: خلفه البنات يا اما هو عنده حق يا مخلف البنات يا شايل الهم للممات
الحاجة ناديه : طلعتي متفهميش يا ليلي اسمها يا مخلف البنات يا شايف الهنا والسعد
ليلي واشتد عليها الوجع : الحقيني يا اما قلبي بيقوف مش قادره هموت
الحاجة ناديه : مالك يا بتي هناديلك الدكتور
ذهبت الحاجة ناديه واحضرت الطبيب علي سرعة
الحاجة ناديه : يا حضره الدكتور الحقني بنتي بتموت مني الحقني يا دكتور
الدكتور : غرفه بنتك فين يا حاجه
الحاجة ناديه : اهي يا دكتور
الدكتور ذهب إلي غرفه ليلي ولكن بعد فوات الأوان
الدكتور بنظره اسف وهو يضع الملايه علي وجه ليلي : للأسف البقاء لله يا حاجه
الحاجة ناديه بدموع غزيره : بتي منك لله يا بن الدمنهوري الهي متكسب ولا تربح ربنا ياخدك يا بعيد قومي يا ليلي قومي يا بتي وانا اعملك اللي انتي عايزه قومي يا ضنايا قومي يا ليلي لبناتك قومي يا حبيبتي هيكون يتمه اب وأم يا ليلي يامرك يا ناديه يامرك
الدكتور : وحدي الله يا حاجه
الحاجة ناديه : لا اله الا الله
الدكتور : في حد اتصلك عليه يا حاجه
الحاجة ناديه : ماليش حد يا بني غير بنتي ده وبناتها
الدكتور : طب يا حاجه انا هجهزلك اوراق الخروج وتصريح الدفن ومتقلقيش انا هكون معاكي
الحاجه ناديه : تسلملي يا ابني ربنا يوفقك ويبعد عنك ولاد الحرام
الدكتور قام بإنهاء كل الإجراءات القانونية للحاجه ناديه
الدكتور : انا كده خلصت كل حاجه ودلوقتي السيارة هتيجي تاخدها
الحاجة ناديه: تشكر يا بني
الدكتور وهو يرد علي الهاتف : شكرا على ايه يا حاجه ده واجبي اتفضلي
الحاجه ناديه وهي تحمل الابنه الصغيرة : ياقلبي يا بتي لساتك حته لحمه صغيره ولا حته وعيت علي امك يوم ميلادك يوم وافاه امك يا عيني عليكي منك لله يا مصطفى منك لله حسبي الله ونعم الوكيل فيك
وذهبت الحاجة ناديه بإبنتها لكي يتم تشيع جنازتها
شهد : ستي جيت اهي اسكتي بقي يا رهف واكيد ماما جاي معاها
الحاجة ناديه : امك راحت للي خلقها يابتي
شهد : يعني ايه يا ستي
الحاجة ناديه : يعني ماتت يا شهد ماتت بتي ماتت اه ياجلبي المحروج عليكي يا بتي
شهد والدموع تزفر بغزاره : اه يا ماما اه
هنا وتبكي مثل اختها : هي ماما راحت فين يا شهد
شهد واذداد عليها البكاء : ماما ماتت يا هنا ماتت

الحاجة ناديه وهي تقوم باحتضانهم : بس يا حبايبي بس عشان خاطر ماما متزعلش منكوا
هنا وهي تقوم بمسح دموعها بأكمامها : حاضر يا ستي طب بابا فين يا ستي
الحاجه ناديه وهي تبكي : معدش فيه بابا تاني يا هنا خدي يا شهد خواتك واجعدوا في الاوضه متخرجوش منها واصل وخدي خيتك الصغيره معاكي
شهد : حاضر يا ستي
ذهبت الحاجة ناديه لي احد أقاربها لكي تقول لهم الخبر اللعين و يساعدوها
وانتشر الخبر في البلد بوفاه ليلي بعد ولادتها بفتره
و بعد مرور شهر علي وفاه ليلي
في النهار
الحاجة ناديه : يا شهد يا هنا
شهد : نعم يا ستي
الحاجه ناديه : انا عارفه انك كبيره وعاقله وهتفهميني
شهد : نعم يا ستي
الحاجة ناديه : لمي هدومكوا واي حاجه ممكن تحتجوها عشان هنسيب البلد اللادي
شهد : ليه يا ستي
الحاجة ناديه : اللي اقول اسمعيه
شهد : حاضر يا ستي
فلاش باك
متولي اخو مصطفى
متولي : يا حاجه ناديه احنا عايزين البنات عشان يقعدوا في دارهم
الحاجة ناديه : وانا اللي هربي ولاد بتي
متولي : دول خمسه يا حاجه هتربيهم الزاي
الحاجة ناديه : بكرا ابقي اوريك تربيتهم يا بن الدمنهوري
متولي : انا هسيب بكرا و اجي بعده أخدهم منك يكونوا جهزوا سلام يا حاجه ناديه
باك
في الليل
الحاجة ناديه : يا بنات جهزتوا كل حاجه ولا لسه
شهد : جاهزين ياستي
الحاجة ناديه : طب ماشي
الحاجه ناديه : الو يا فاروق جهزت العربيه اللي هتاخدنا
فاروق : جاهزه يا حاجه ادمها عشر دقائق وتكون عندك
فلاش باك
الحاجة ناديه وهي تقوم بالاتصال بأحدهم لكي يساعدهما علي المشكلة وبالفعل قامت بالاتصال علي احد أقاربها من بعيد في الاسكندريه لكي يبعث إليها سياره تاخدها
باك
بعد فتره
فاروق : العربيه وصلت يا حاجه وانا فهمتوا أن أول متركبوا يطلع بيكوا بسرعه
الحاجة ناديه : تشكر يا فاروق
وبالفعل السيارة أتت وقاموا بوضع كل الامتعه فيها وانطلقت السيارة مسرعه
ريم : هو احنا رايحين فين يا تيته
الحاجة ناديه : رايحه اجبلك حاجه حلوه يا جلب ستك من جوه
باك
الحاجه ناديه : ها يا ريم عايزه تعرفي ايه تاني
ريم : ياه يا ستي كل ده وانتي وشهد مش عايزين تعرفونا حاجه ليه
شهد : علشين متقلقيش يا قلبي ويالا يا روحي عشان تروحي دروسك ومتتأخريش
ريم : حاضر يا احلي واحن اخت في العالم كله

تعريف البنات
شهد مصطفى الدمنهوري: لديها ٢٣ سنه في خمسة طب بشري طويلة الي حد ما لديها شعر غزير ورثته عن أمها هي وجميع اخواتها ولكن يغطيه الخمار تتصف بالطيبه وحسن التصرف والحكمة والمسؤولية و لديها أيضا روح الفكاهة
هنا مصطفى الدمنهوري : ٢١ سنه في تالته كليه صيدله قصيره القامه وتتميز بشرتها بالبياض عنديه الي حد ما ترتدي الخمار مثل اختها
ريم مصطفى الدمنهوري : ١٨ سنه في الصف الثالث الثانوي تتميز بروح الفكاهة و الهزار
رهف مصطفى الدمنهوري : ١٥ سنه متفوقة دراسيا
رغد مصطفى الدمنهوري : ١٣سنه دلوعه البيت
★★★★★★★★★★★★★★★★★
عوده للواقع
شهد : يا ريم انتي يا بشمهندسه بتلكي مع هنا ليه وسايبه مذاكرتك
ريم : حبه كده بطري عن نفسي مش كل حاجه مذاكره مذاكره
شهد : لأ كل حاجه مذاكره مذاكره امال هتجيبي مجموع ازاي لو مذاكرتيش
ريم : انا هخش اذاكر من سكات لا تعلقيلي حبل المشنقه مش عارفه انتي واخده كل حاجه جد ليه خليكي هاديه شويه عشان اعصابك
شهد : اخفي من وشي بدل ما اخليكي تذاكري متجبسه
هنا بضحك : خافي علي نفسك
ريم : عندك حق انا قايمه اهو
الحاجة ناديه : في ايه يا بنات صوتكوا عالي ليه
شهد : مفيش يا ستي انا هخش احضر الغداء
الحاجة ناديه : انا حضرته يا ضنايا
شهد : ليه تتعبي نفسك يا ستي
الحاجة ناديه : تعبكم راحه يا ضي عنيا
شهد : طب يالا ناكل يا ريم وبعد الاكل ذاكري يالا يا رهف ونادي رغد
ريم : حاضر
اثناء تناول الغداء
هنا : السوبر ماركت متفتحش النهارده
شهد : ما انا هتغدي واخد كتبي واخد رغد تذاكر جنبي عشان عارفه لو فضلت معاكوا مش بتذاكر
ريم : هنيأ لكي يا ست رغد ما الست شهد عملالك مكان تذاكري فيه براحتك
رغد : اوري بقي
ريم : ولا بأور ولا حاجه
شهد : ممكن ناكل واحنا ساكتين
رهف : ممكن اسال سؤال
شهد : اتفضلي
رهف : هو ليه احنا كلنا بنهابك وليس بنخاف منك لمنع الوقوع في الفهم الخطأ علي عكس هنا ايزي يعني معانا
هنا : انا هرد
شهد : اتفضلي
هنا : عشان لازم يكون في واحد بيرخي وواحد بيشد لو انا وشهد شدينا هتبقي حياه صعبه ولو رخينا احنا الاتنين هتبقي حياه برده صعبه فالمره اللي شهد تكون شده انا مرخيه والعكس عشان الحياه تمشي
شهد : خلصتي اكل يا رغد
رغد : اه يالا
شهد : هنا لو ريم مذاكرتش انتي اللي هتتحاسبي
هنا : حاضر يا شهد
★★★★★★★★
وتفوت الايام و يكون النهارده يوم نتيجه الثانويه العامه
ريم بتعيط : انا خايفه اوي يا شهد
الحاجة ناديه : متخافيش يا بتي أن شاء الله خير ربنا مش هيضيعلك تعب
شهد وهي تقوم بإحتضانها : اهدي يا روحي أن شاء الله ربنا هيجبر بخاطرك
ريم : يارب يا شهد ها يا هنا جبتيها
هنا : الصراحه يا ريم جبتي ٩٥
شهد : الحمد لله الحمد لله
ريم : ٩٥ هيدخلوني هندسه إسكندرية ولا لأ
شهد : بظروفه يا ريم علي حسب التنسيق ولو فين هوديكي
ريم : حته لو في الصعيد يا شهد
شهد : حته لو في سوهاج كمان
الحاجة ناديه : واه يا مرك يا ناديه سوهاج يا بتي
شهد : يا ستي انتي خدتينا واحنا صغيرين من البلد عشان تحمينا من الكل و نتعلم تعليم عالي و الحمد لله اتعلمنا تعليم عالي و رفعنا راسك ومسيرنا هنرجع ليهم فمش هيفرق معايا حاجه انا مش هضيع مستقبل اختي عشان حد
هنا : شهد عندها حق يا ستي
الحاجة ناديه : نشوف التنسيق اللي انتوا بتقولوا عليه هيعمل ايه الاول
هنا : ماشي يا ستي
شهد بفرحه : احنا لازم نحتفل بريم
ريم بحزن : علي ايه يا حسره
هنا : بالنسبة انك علمي رياضه فده كويس جدا جدا
الحاجة ناديه : انا داخله انام اعملوا اللي تعملوا تصبحوا علي خير
هنا : وانتي من أهل الجنه يا ستي
رهف : انا بفكر في حاجه يا شهد زي ما انتوا بتقولوا أن عليتنا في سوهاج
شهد : صح
رغد بتكمله : ومسيرنا هنرجع سوهاج
هنا : صح
رهف : طب ليه ريم متقدمش سوهاج علي طول واحنا كلنا نتنقل سوهاج ونعيش هناك
شهد : بص برده
هنا : علي فكره كلامهم صح احنا ليه منعملش كده احنا مش صغيرين
شهد : مش هينفع سيبوه لوقتها احسن ويالا نحتفل بالمنهدسه ريم
رغد : انا عايزه اطبل والنبي
شهد : وريم تغني
ريم بسعادة : اشطا
وقضوا وقتهم بسعادة غامرة
★★★★★★★★★
وتمر الايام واليوم نتيجة التنسيق
ريم :ها يا هنا جامعه ايه
هنا : اللي حسبنا لقنا سوهاج يا ختي
شهد : مش مهم يا ريم المهم أن هي هندسه
ريم : ما انا هكون لوحدي هناك
شهد بضحك : جاءت اللحظه الحاسمه لكي تعتمدي علي نفسك يا أختاه
هنا : يا بت يعني انتي محسسانا أن احنا هنسيبك
رهف : هو انتي ليه يا شهد حطيتي سوهاج بعد إسكندرية ما كان ممكن تحطي مثلا طنطا اي بلد تانيه
شهد : ده الصح يا رهف
الحاجة ناديه : خاليكي كدهوا ماشيه بدماغك لعند ما هتجنني انتي واختك هنا
هنا بضحك : وانا مالي ده انا مطيعه اوي
شهد : اوي اوي المهم انا هبقي اروح سوهاج واظبط كل حاجه و اقدملك كمان في سكن الجامعه
رغد : انا عايزه اجي معاكي يا شهد
رهف : وانا
شهد : مره تانيه بكرا تزهقوا من سوهاج وتقولوا عايزين نرجع اسكندريه
الحاجة ناديه : صدقوا يا بنات سوهاج وحشتني قوي و حشني كل حاجه فيها يا ما نفسي أدفن فيها
البنات : بعد الشر عليكي يا ستي ربنا يطولنا في عمرك
الحاجة ناديه : ربنا يخليكوا ليا يا بنات ليلي و يجبر بخاطركم و يوجف ليكم ولاد الحلال
البنات : امين يا ستي
وبعد عده ايام
ذهبت شهد الي سوهاج وقامت بتقديم اوراق الجامعه لريم وانجزت لها كل شيء
وعادت شهد الي الاسكندريه
هنا : عملتي ايه يا شهد
شهد : انا عايزه انام
هنا : قولينا عملتي ايه
شهد : خلصت كل حاجه وانا عايزه انام
هنا بضحك علي منظرها : خشي نامي يا ختي
★★★★★★★★★★★★★★
تاني يوم
شهد وهي تضرب علي احد الصحون بالمعلقه : الفطار يا بشر الفطار يا قوم يا لأ يا رغد صحي ستك
رغد : حاضر يا شهد
رغد : الحقي يا شهد ستي مش بترد
شهد : ستي هي فين
رغد : في اوضتها
شهد ذهبت مسرعه : ستي قومي هاتي مايه يا رغد بسرعه
رغد : حاضر واحضرت لها الماء
شهد وهي تحاول إيقاظ الحاجة ناديه ولا يوجد أي استجابة من الحاجه ناديه : رغد صحي هنا تتصل علي الاسعاف بسرعه
رغد وهي تشعل النور : قومي يا هنا يالا
هنا : حاضر قومت
رغد : اتصلي بالاسعاف عشان ستي
هنا بصدمه : ستي مالها
شهد بصراخ بصوت عالي : مش وقته يا هنا اعملي زي ما بقولك
هنا : حاضر حاضر
و بالفعل اتصلت هنا علي الاسعاف

وبعد فترة أتت الاسعاف و اخذت الحاجة ناديه الي المستشفي

شهد : خليكي يا هنا انتي وريم وانا هبقي اتابعكم أن شاء الله خير
في المستشفى
شهد بخوف : خير يا دكتور تيته فاقت
الدكتور : للأسف هي *****ثم نظرت له شهد بحزن و الدموع تتجلي من عينيها

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

الدكتور : للأسف الحاجة عندها غيبوبه سكر و احتمال تفضل معانا شويه عشان السكر مش مضبوط خالص شكلها مكنتش بتاخد علاج السكر او مكنتش حاطه في دماغها خالص حكايه السكر ده ثم نظرت له شهد بحزن و الدموع تتجلي من عينيها
شهد : للأسف لأ مكنتش بتاخده ساعات كتير
الدكتور : علي العموم ربنا يقومها بالسلامه استأذن انا
شهد بحزن : يارب بعد اذنك يا دكتور ممكن اخش اشوفها
الدكتور :اه ممكن بس متزيديش عن خمس دقائق
شهد : حاضر شكرا لحضرتك
الدكتور ببتسامه خفيفه : الشكر لله
شهد : و نعمه بالله
دخلت شهد الي الحاجة ناديه
شهد وهي تجلس جنبها ياه يا ستي لو جرالك حاجه هتسبينا لمين ده احنا و لا اب ولا ام ولا حتي حد يعرفنا و لا نعرف حد و اي حد يشوفني يقول انتي قوية و قادره بس انا مش قويه يا ستي انا ضعيفة اوي انتي اللي خلتني قويه وهي تنهج من البكاء قومي يا ستي احنا من غيرك منسوش يا ستي فاكره يا ستي لما كنت تقوليلي
فلاش باك
الحاجة ناديه : خواتك يا شهد انتي امهم التانيه انا عارفه يا ضنايا انك لسه صغيره بس ده قدرك انتي دلوقتي في رقبتك أربعه و مش ولاد ده اربع بنات يا بتي عايزاكي تكوني سندهم انا عارفه أنه تقيل عليكي قوي قوي بس انتي قدها يا بتي انتي بميه راجل يا بتي انا قولتلك الكلمتين دول عشان تحطيهم حلقه في ودانك يا ضنايا عشان لو جرالي حاجه
شهد : بعد الشر عليكي يا ستي
باك
الممرضه بشده : مينفعش العياط ده كله هي هتبقي كويسه أن شاء الله اتفضلي اطلعي برا عشان متعمليش ازعاج للمريضة
شهد : بس ا
الممرضه : اتفضلي اقعدي برا مش الدكتور قايلك خمس دقايق أكملت الممرضه بشخط اتفضلي برا يالا
وفي أثناء ذلك هاتف شهد رن و كان المتصل هنا
هنا : ألو يا شهد ستي عامله ايه
شهد وقد خرجت من الغرفه : غيبوبة سكر يا هنا
هنا بحزن : يا الله طب هي عامله ايه دلوقتي
شهد : لسه مفاقتش
هنا : طب انا هجيلك
شهد : تيجي فين خليكي مع اخواتك في البيت و لما تفوق هتصل عليكي
هنا : خلاص ماشي
وأغلقت الهاتف شهد
نروح في مكان تاني خالص في سوهاج
خيريه : مصطفى هو انت مدورتش على بناتك ليه ولا سألت عليهم إخوانك هما اللي بيدور عليهم وبالزيد اخوك جلال
مصطفى : يروحوا مطرح ميروحوا ده خلفه البنات تجيب الهم و العار مفيش احسن من الصبيان عكازي لما اكبر و جلال اخوي بيدور عليهم عشان هو مجابش بنات وكان هو ومرته اللي هيربوا البنات فجلال بعت متولي لستهم و كان جلال هيروح لهم تاني يوم عشان ياخد مرات خاله تعيش معاه حاكم هو و مرته علي طول قلبهم هفيف الحمد لله أن هما خفيوا
خيريه : الحمد لله اني مجبتش بنات
مصطفى : الحمد لله لا كنت طلقه فيها
خيريه : يا مريك يا خيريه
مصطفى : قومي فزي شوف عيالك بيعملوا ايه
خيريه : عيالك مش رايدين التعليم يا ابو محمد
مصطفى : مش رايدينه كيف يعني هو بمزاجهم
خيريه : انا مالي يا خويا عيالك وانت حر فيهم اعمل اللي انت عايزه أنا شيلت يدي منهم
مصطفى : يا محمد يا احمد انتوا يا ولاد
محمد : عايز ايه يا أبا
مصطفى : مش هتعدوا من الدراسة لي
محمد : ياابا أنا بقالي سنتين بعيد في سته ابتدائي ومش هنفع في دراسة انا مش رايد العلام يا أبا انا عايزه اطلع اشتغل اجيب فلوس العلام مش هيجيب حقه
خيريه : ايوه يا ابو محمد كلام محمد صح
مصطفى بتفكير : هشوف اكده و ارد عليكم
خيريه : فكر يا حاج في كلام الواد
مصطفى : ماشي يا ام محمد
★★★★★★★★★★★★★★★★★★
محمد مصطفى الدمنهوري : ذو ١٢ سنه
احمد مصطفى الدمنهوري : ذو ١٠ سنوات
★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في نفس المكان نروح عند بيت الحاج جلال الدمنهوري
امرأة تتميز بالجمال شديده البياض و لديها عينان عسلتين و تتميز بالوقار و الطيبة اسمها روح
روح : يا بشمهندس عمر يا بشمهندس عمر
جلال : طب جليلوا يا دكتور
روح ببإبتسامه خفيفه : عشان متلغبطش فيهم اللهم بارك واحد مهندس والتاني دكتور
جلال و هو شخص ذو شخصية طيبة وحاكمه
جلال : انتي حره يا حاجه روح قولي اللي انتي عايزاه
عمر : نعم يا امي
روح : فين اخوك
يوسف: انا اهو
تعريف شخصيات
عمر جلال الدمنهوري : لديه ٢٨ سنه يعمل دكتور في كليه الهندسه يتميز بالطول والشعر الأسود الغزير والبشره القمحاويه وعيون عسلي فاتح وشديد الطباع الي حد ما و لديه اخ واحد و هو يوسف
يوسف مصطفى الدمنهوري : لديه ٢٥ سنه يعمل طبيب اسنان طويل الي حد ما والشعر بني و غزير و البشره الخمريه و العيون الخضراء الغامق يتميز بروح الفكاهة والطيب يحب أخاه عمر جدا
٭٭٭٭٭٭٭٭٭
عمر : نعم يا امي ناديتي علينا ليه
روح : عشان تتغدوا يا ضي عنيا
جلال : الله الله ولاد جلال ليهم كل حاجه وجلال مينبهوش حاجه
روح بضحكه : ليه يا حاج ده انت القلب من جوا
يوسف : شوف يا بني امك بتقول لأبوك ايه عيني عينك
عمر : ست الكل تقول اللي هي عايزاه يالا يا امي عشان نتغدي
★★★★★★★★★★★★★★★
عند هنا
هنا : يا ريم تعالي حطي الاكل عشان تأكلي انتي و اخواتك
ريم : انا مش هاكل هتاكلي يا رغد انتي و رهف
رهف : انا مش عايزه اكل
ريم : و انتي يا رغد
رغد بعياط : انا مش هاكل غير لما ستي تيجي انا عايزه ستي يا هنا وديني ليها
هنا : حاضر يا رغد بس حابه كده يا روحي بطلي عياط و انا هوديكي لستك
رهف : و انا كمان يا هنا عايزه اروح لستي
ريم : وانا كمان
هنا : و انا عايزه كمان والله بس لما ستي تفوق و احنا نروح نشوفها بس انتوا تكونوا حلوين معايا كده مش يا روحي انتي و هي تعالوا يالا نصلي وندعي لستي
ريم : يا لا يا روحي

★★★★★★★★★★★★★★★★★★

نرجع للمستشفى
الممرضه : المريضه فاقت و بتنادي علي واحده اسمها شهد هي فين
شهد بلهفه : انا شهد
الممرضه : طب تعالي خشي شوفيها
دخلت شهد الي الحاجة ناديه
الحاجة ناديه : شهد يا ضي عنيا فين خواتك يا روحي
شهد : جاين أهم يا ستي ينفع كده تقلقينا عليكي القلق ده عايزه تتأكدي من حبنا ليكي يا عني
الحاجة ناديه : انا كل اللي عايزاه اروح البيت
الي اللقاء في الحلقه القادمه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

الحاجة ناديه : اتصلي على خواتك يا بتي متخلهمش يتعبوا حالهم ويجوا مش احنا كده كده هنروح
شهد : اه يا ستي انتي أن شاء الله هتروحي النهارده
وفي أثناء الحديث
دخل الدكتور
الدكتور : حمد الله على سلامتك يا حاجه
الحاجة ناديه : الله يسلمك ياحضرت الدكتور
الدكتور وهو ينظر إلي المؤشرات : لأ عال عال ده احنا بقنا تمام خالص
شهد : طب نقدر نخرج امتي يا دكتور
الدكتور : تخلص المحلول الاول وانا هكون عملت ليها إذن خروج
شهد : شكرا لحضرتك
قامت شهد بالاتصال بإخواتها
شهد : ايوا يا هنا ستي فاقت وبقت كويسه واحنا هنيجي كمان شويه عايزاكي تعملي اكل عما نيجي
هنا : حاضر يا شهد
شهد : سلام
وانهت المكالمه
هنا : يا رغد يا ريم يا رهف ستكوا فاقت وجايه كمان شويه
رهف بفرحه : بجد يا هنا الحمد لله
رغد بسعاده غامره : الحمدلله ربنا استجاب لدعوتنا
ريم : الحمد لله
هنا : تعالوا معايا عشان نجهز اكل ملوكي لستي هيا بنا يا اخواتي الاعزاء الي المطبخ
وذهبوا الي المطبخ لكي يقوموا بتحضير الطعام
نروح الي المستشفي مره اخري
شهد : ستي انا هروح اجيب تاكسي واجاي ماشي
الحاجة ناديه : ماشي يا ضي عنيا
قامت شهد بإحضار تاكسي
شهد : يالا يا ستي التاكسي بره اهو
وقامت بإسنادها
شهد : براحه اهو خطوه خطوه
الحاجة ناديه : براحه ايه يا بنت ليلي ده أنا أمشي زي قطر
شهد : ما أنا عارفة
الحاجة ناديه : بتتريقي عليا ولا ايه
شهد : حاشا لله انا اتريق عليكي يا قمر انت استني لما افتحلك الباب وادي يا ستي الباب اتفتح اتفضلي يا قمر
شهد للسائق : يالا بينا يا سطا
السائق : توكلنا علي الله
وصلوا الشقه
الحاجة ناديه : ياه اخيرا الواحد كان واحشه بيته
شهد وهي تخبط علي الباب : ده انتي مغبتيش ياستي
رغد قامت بفتح الباب ورأت الحاجة ناديه
رغد بفرحه : ستي جيت ستي جيت
هنا : سابت كل شئ في يديها وذهبت إلى ستها
هنا وهي تقوم بإحتضانها : وحشتيني اوي اوي يا ستي
الحاجة ناديه : وانتي كمان وحشتيني يا ضنايا
شهد : جهزتوا الاكل ولا لسه
هنا : الاكل علي النار
شهد : تعالي أما ادخلك جوا يا ستي عشان تستريحي
الحاجة ناديه : لأ خاليني قاعده هنا مع خواتك
شهد : طب انا هخش اشوف الأكل
رغد : شهد حاولي تعدلي في الاكل عشان انتي عارفه الكل صفر علي الشمال و هنا وريم ورهف محدش فيهم بيعرف حاجه والحاجه هنا تقول يا لا نجهز اكل ملوكي وهي مش عارفة تقطع بصله
هنا بغضب : يومك اسود يا رغد الكلب
رغد : راحه تجبيلي طريقه عمل الفراخ من علي النت
رهف بتكمله : ده اللي قدك فاتحين بيوت ومعاهم عيال
هنا بتمثيل عياط : بكرا هتعلم
شهد : بكرا فين تعالي يا ختي المطبخ وشوفيني انا هعمل ايه
هنا باستسلام : حاضر
وذهبت هنا مع شهد وقاموا بتحضير الاكل وجلسوا جميعا يتناولون الطعام في جو يسوده الحب والسعاده والرضا
بعد عده ايام
يكون وجب علي ريم الذهاب لسوهاج من أجل الدراسة
شهد : انا هوصلك يا ريم سوهاج و اعرفك علي كل حاجه وبعدها ابقي اروح
ريم : ماشي يا روحي ربنا يخليكي ليا يا رب
رهف بدموع غزيره : هتوحشيني اوي يا ريم
ريم : ما أنا هبقي اجي كل شويه متقلقيش وانتوا تتصلوا عليا يا روحي متعيطيش بقي عشان خاطري
شهد : يالا يا ريم عشان القطر ميفتناش
ريم : يالا يا شهد
الحاجة ناديه : خلي بالك من نفسك يا بتي وجولي لسوهاج ناديه بتسلم عليكي ونفسها تتدفن فيكي
هنا : بعد الشر عليكي يا ستي مع السلامه يا ريم
ريم : مع السلامه
مشيت شهد وريم
الحاجة ناديه : يا ما نفسي أدفن جنب بتي
هنا : بعد الشر عليكي يا ستي
الحاجة ناديه : الموت عمره ما كان شر كلنا هنموت وكله رايح يا بتي محدش مخلد فيها قومي يالا افتحي المحل
هنا : حاضر يا ستي
رهف : رغد مش انتي عندك درس كمان شويه قومي يالا البسي
رغد : حاضر قايمه اهوا
الحاجة ناديه : يالا يا ضنايا قومي شوفي مصلحتك عايزين درجات حلوه
رغد : من عنيا يا احلي ست في الدنيا
الحاجة ناديه : تسلميلي عينيك يا نور عيني
عند شهد و ريم في القطر
شهد : مش عايزاكي تتضايقي يا ريم ولا تزعلي مني
ريم : انا عمري ما ازعل منك انتي كنتي لنا امنا قبل اختنا وعمرك مقصرتي معانا في حاجه وانتي معملتيش حاجه ليا عشان ازعل
شهد : انك يعني هتروحي سوهاج
ريم : طالما انتي شايفه صح يبقي صح مفيش ام بتضل عيالها خديني في حضنك بقي عشان عايزه انام شويه
شهد : ماشي يا روحي

بعد فتره طويله وصلت شهد وريم الي سوهاج
ريم : ياه اخيرا وصلنا
شهد : يالا بينا بقي اوديكي سكن الجامعه وبعدها اوريكي الجامعة عشان اروح
ريم : ماشي يالا بينا
ذهبت شهد وريم الي السكن وقامت ريم بوضع حقائبها وذهبت الي الجامعه
شهد : كليتك الجميلة اهي اظن انك عرفتي الطريق
ريم : اه عرفته
شهد : تمام انا هعزمك علي الغداء في المطعم اللي هناك ده
ريم : ايوه بقي
شهد : بس متخديش علي ده كتير
ريم بضحك : حاضر
جلسوا علي الطاولة وجاء الجرسون
الجرسون : تتطلبوا ايه
شهد : قولي انتي عايزه ايه وانا ذيك
املته ريم بعض الاكلات وذهب
شهد: انا عايزاكي تكوني قويه وانا في ضهرك في اي حاجه ماشي يا روحي
ريم : انتي بجد احسن اخت في العالم و احسن ام كمان ربنا يخليكي لنا يارب
شهد بابتسامة : ربنا يبارك فيكي ويحلي ايامك
وبعد فتره جاء الجرسون بالطعام
وتناولووا الطعام
شهد : انا هرجعك سكنك و اروح انا ماشي يا روحي
ريم : ماشي يا حبيبتي⁦
وعادت شهد وريم الي السكن
ريم : ما تباتي معايا النهارده
شهد : مينفعش والله يا روحي
ريم: خلاص ماشي لما توصلي ابقي رني عليا
شهد : حاضر من عنيا
وذهبت شهد الي محطه القطار
وركبت القطار
شهد تحدث نفسها : ياه لو نرجع سوهاج تاني يا ترا انتي عامله ايه يا خاله روح انتي وعمي جلال وتظل تفتكر معاملتهم لها وأبنائهم
وظلت تحدث نفسها طوال للطريق
★★★★★★★
روح : معرفتش حاجه عن بنات عمك يا ولدي
عمر : والله يا امي انا مخلي ناس تدور عليهم في كل مكان
جلال : دول في رقبتي يا بني مش في رقبه ابوهم
عمر : عارف يا ابا وان شاء الله هيجوا
روح بدموع : يا رب يرجعوا وانا اخدمهم بعنيا دول بنات الغاليه
★★★★★★★
رجعت شهد الي الاسكندريه
هنا : شهد انتي هتنامي ولا تنزلي الجامعه
شهد : هنام ومن بكرا أن شاء الله هنزل الجامعه
هنا : خلاص ماشي انا نازله الجامعه وستي قالت أن هي نزلت تقعد في المحل
شهد : ماشي سيبوني انام بقي
هنا : حاضر حاضر قوليلي حلو الطقم
شهد : حلو اخفي بقي
هنا : خفيت اهو
عند ريم
نزلت ريم الجامعه وهي في المحاضرة
الدكتور عمر : احب اعرفكم بنفسي انا اسمي دكتور عمر جلال ومبحبش الغلط ممنوع التليفون يرن أثناء المحاضرة ولو رن رنتين ورا بعض اعرف انك مطرود من المحاضرة مفهوم ولا لأ
رد الطلبه : مفهوم يا دكتور
عمر : انا هديلكوا نبذه مختصره كده عشان تعرفوا انتوا هتمشوا معايا في المنهج ازاي
وظل يشرح عمر
حتي وصل إلي نصف الوقت
عمر : كفايه النهارده كده ونكمل المحاضرة الجايه اتفضلوا
ظلت ريم تتجول في الجامعه وبعد ذلك عادت الي السكن
شهد : عملتي ايه النهارده يا بشمهندسه
ريم : ها محاضره واحده وقاعدت اتفرج على الجامعه وبعدها روحت وهنام تصبحي علي خير
شهد : وانتي من اهل الجنه
بعد عده ايام
ريم : ياربي الحق المحاضرة يارب
وصلت ريم الجامعه وبعدها وصلت المحاضرة
ريم تستأذن للدخول : ممكن ادخل يا دكتور
عمر : اتفضلي ومعدتش تتكرر
ريم : حاضر يا دكتور
بعد فتره
شهد لنفسه : انا نسيت اكلم ريم امبارح أما اتصل عليها
شهد تتصل علي ريم وريم تغلق الهاتف ظلت علي ذلك ثلاث مرات وأكثر
عمر بتعصب : جايلي متأخرة وسكت وتليفونك عمال يرن مره وسكت وتبصي حواليكي انا زهقت منك اتفضلي كلمي حبيب القلب برا
ريم بدموع : ده اختي يا دكتور
عمر بتعصب : برا يا انسه وكلمه زياده تعملي حسابك انك معنتيش تحضري المحاضرات تاني اتفضلي
ريم خرجت وهي تبكي
شهد وهي ترن علي ريم
ريم ردت بعياط : ايوه يا شهد
شهد :مالك يا ريم بتعيطي ليه
ريم مكمله عياط ومش قادره تتنفس:
الدكتور قعد يزعقلي وسط زمايلي كتير اوي عشان التليفون كان بيرن و قالي اطلعي برا كلمي حبيب القلب وانا قعدت اعيط ومسح بكرامتي الأرض
شهد بعصبيه : طب انا جيالك بلبس وجايه عشان أوقفه عند حده هو شايفها سايبه ولا ايه
ريم : متتعبيش نفسك وتيجي كل حاجه هتتحل
شهد : انا جايه اقفلي وبكرا الصبح هتلاقيني عندك
ريم بدموع : ماشي انا هروح
شهد : روحي انتي و انا أن شاء الله بكرا هكون عندك
الحاجة ناديه : راحه فين يا بتي كده
شهد : راحه سوهاج يا ستي
الحاجة ناديه : ليه خير
شهد : ريم بس عايزاني معاها في مشوار كده
الحاجة ناديه : المسافه بعيده عليكي
شهد : عادي يا ستي انا اتعودت عليها
سلام يا ستي
الحاجة ناديه : سلام يا بتي
ذهبت شهد بسرعه الي محطه القطار و ركبت القطر
شهد لنفسها : لما اشوفك بس مش هخلي فيك حته سليمه أما اتصل علي هنا
شهد : الو يا هنا متتاخريش انا راحه سوهاج في مشوار و جايه مش هتاخر
هنا : خير في حاجه
شهد : لما اجي هحكيلك سلام
هنا : سلام
شهد وهي في القطر ظلت تفكر في اشياء كثيره الي ان وصلت سوهاج وكانت في الصباح
ذهبت شهد الي ريم في السكن الجامعي
شهد : الساعه بقت ٩ هيكون جه يالا
ريم : فكري تاني يا شهد
شهد : انا فكرت والموضوع انتهي هتيجي ولا لأ
وصلت شهد وريم الي مكتب عمر وكان من حسن الحظ موجود
شهد : خليكي انتي هنا وانا هخش له
ريم : ماشي يا رب استر
خبطت شهد واذن لها عمر بالدخول
وظلت لفترة مصدومة لاتتحدث
عمر باستغراب : اتفضلي يا انسه خير
شهد بعد أن عادت لنفسها: حضرتك بتطرد اختي من المحاضرة ليه وتهينها قدام زميلها ليه
عمر : اختك مين
شهد بعصبية : اللي حضرتك طردتها امبارح
عمر :اه انا مش بحب الغلط ومحزرهم قبل كده
وحضرتك جايه تزعقي كمان
شهد بعد أن ادركت أن صوتها عالي ومصلحة ريم وظلت شارده لفترة
عمر مستغرب ولما يشعر أنه يعرفها :انتي يا انسه انتي جايه تنسي نفسك هنا
شهد : ها اسفه جدا انا جايه لحضرتك علشان اوضحللك أن اختي معملتش حاجه غلط ولا دي أخلاقها وانا فعلا اللي كنت برن عليها
عمر بهدوء: تمام حصل خير وتأني مرة تقوليها تعمل الفون سايلانت
شهد وهيا مازالت علي حالة الشرود وخرجت من غرفه عمر
خبطت ف شخص ووقع منها شنطتها
الشخص : اسف جدا مخدتش بالي
شهد : لاء عادي وهيا مازالت علي شرودها وتلم اشيائها
ومشيت
الشخص : ايه ده باين انها نسيت بطاقتها يا انسه انتي يا انسه
شهد :لأ رد ومازالت تفكر
الشخص :هيا كان خارجة من عند عمر
وهو بيخبط علي باب عمر
وعمر في حاله استغراب لما شعر أنه يعرفها ولما قلبه يدق
الشخص : ايه يعم في ايه الي واخد عقللك
عمر: ايه يا احمد مفيش حاجه
احمد: اه صحيح مين اللي خرجت من عندك دي
عمر :مش عارف واحدة بتزعق بس عادي يعني متاخدش في بالك
احمد : بحسب تعرفها اصل خبطت فيها ووقع منها حاجتها وتقريبا بطاقتها
احمد هو يقرأ الاسم : شهد مصطفي الدمنهوري
انت ببتريق عليا وتقولي متعرفاش وانتو نفس العيله
عمر بصدمه وخطف من أيده البطاقه وخرج يجري ورائها ولا أثر لها
عمر يحدث نفسه يااه يشهد لسه زي م انتي قوية محدش يقدر يغلبك بس هجيبك يشهد واتصل علي حد

★★★★★★
عند شهد وهيا تفكر الم يفتكرها لهذه الدرجه نسيها
وهيا التي احترقت شوقا عليه وظلت تفتكر احداثهم سوا وكيف كان يخاف عليها ويخبرها أنها كل حياته
ونظرت بضعف أمامها كل حياتها ومن كانت تحري شوقا لرؤيته لم يذكرها كيف اصبح وسيما الي هذا الحد
شهد تحدث نفسها فوقي ياشهد لازم ميعرفش يوصلكو
وهيا تحدث ريم متقوليش اسمك كامل لحد ياريم
ريم بخضه : ليه يا شهد حصل حاجه
شهد بعصبية :اسمعي الكلام من غير نقاش

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

لما يأتي وقت للحب ان يكون ألم في رحم عقيم..
يحاول ان يزرع بذره خصبه في نفسه لكنه يعجز..
فيصبح ذللك المولود اللذي لم يوجد من البدايه ،اسير له
•••••••••
لابد لها ان تكون قاسيه ولا تحن لذلك الماضي اللعين الذي يذكرها به
نعم انه ابيها سبب لكل هذه اللعنه التي حلتً عليهم جميعًا .
سبب بُعد اقرب اثنين لقلبهم وقد تركوها تحارب حزنها لوحدها
وكل ذلك بسبب المسمي ابيها
وهكذا ظلت شهد تحاور نفسها ماذا سوف تفعل الآن قلبها حن اليه وبشده ملامحمه اصبحت اكثر وسامه انه رائع اكثر من السابق وعيونه بلون العسل كأنك تغرق فيها ورموشه الكثيفه
كانت تظن انها نسيته ولكنها تعشقه لحد النخاع
كل ذللك في طريق عودتها لم تشعر كم مر عليها وتري ان الطريق قصير علي غير العادة

•••••••
عادت شهد الي شقتها في احدي عشوائيات الاسكندريه
اغلبها متهاللك لكنها تكفيهم تحميهم من قسوه العالم الخارجي "الشارع"
شهد بصوت تحاول بأن تجعله طبيعي حتي لايشك فيها احد : انا جيييت وتأتي اليها تلك الصغيره بشعرها الجميل رغد بإبتسامه :شهد حبيبتي وحشتيني
شهد وهيا تضحك :وانتي اكتر احكيلي المجانين دول عملو ايه من ورايا !
رغد بهمس : هنا كانت ف المحل طول النهار وبنكلمها مش بترد عليا وزعقتلي ثم اكملت بغضب انا اصلا مش بحبها علشان بتزعقلي كتير
رهف مزاكرتش زي م انتي قولتي ليها زاكرت شويه صغنونه
شهد : عيب ي رغد تقولي كده انتي عارفه ان هنا بتحبك اكتر من اي حاجه او حد وبتزعقللك علشان متعمليش الغلط صح ؟
رغد :بس انتي مش بتزعقيلي زيها
شهد :خلاص خلاص هقولها متزعقش ليكي تاني تعالي بقي اما نشوف ست رهف دي مبتزاكرش ليه
هذا وهيا ذاهبه في اتجاه غرفه رهف وريم سابقا يغلب عليها الجانب الطفولي شهد :والله عال اوي ياست رهف مبتزاكريش ليه واكملت بعصبيه انتو عايزين تجنوني حرام عليكو ي بنات ليلي
هنا:هيا قالتلك ايه الزئقرده دي واكملت بهمس وهيا تنظر لرهف الباكيه اهدي ياشهد مش كده
ده رهف كانت بتزاكر وقدام عيني طول النهار
شهد وقد هدأت قليلا: خلاص ي رهف متعيطيش انا خايفه عليكي عايزاكي تكوني حاجه
رهف وهيا تمسح دموعها : تمام ياشهد بس انا كنت بزاكر
شهد :مصدقاكي ي حبيبتي
علي الجانب الاخر ف سوهاج
عمر وهو يدور حول نفسه وظل يفكر ام من الممكن انه رأها ثانيةً
احمد وهو يخرجه من شروده :ايه يعم انت سافرت فين
عمر : معاك عامل ايه في القضيه الجديدة
احمد : ماشيه بس انا عملت حاجه كبيره وكنت جاي احكيلك وتقولي اعمل ايه
عمر : ابشر انا عارف مش هيجي من خلقتك دي حاجه عدله
احمد وهو يتحدث بشرود : انت عارف ان القضيه اللي ماسكها عن شباب بيبيعو مخدرات في المحلات وان انا كنت حاطط عيني علي كام مكان شاكك فيهم
المهم عملت كبسه علي المحل وانا متأكد خلاص ان هما بيبعو فيه بسبب المخبر اللي انا معينه
فلاش باك
المخبر : ايوه ي باشا انا عند المحل وفي واحد بره لسه خارج ومعاه حاجه سوده وشكله غريب
احمد وهو يتجهز ويأمرهم بالذهاب لهذا المحل
احمد :هو فين
المخبر :مشي من شويه
احمد وقد دخل المحل بهيبته ولكن ذلك لم يؤثر فيها ظلت جالسه بهدوء وتنظر لكتبها
وعندما طالت مده وقوفه رفعت رأسها اليه يالهي مهذا الجمال عيون بلون غابات الأمازوون وبشره حليبيه
هنا: افندم ؟
احمد بشرود في هذا الجمال الطبيعي : فتشو المكان
هنا بعصبيه : يفتشو ايه في ايه وليه !
احمد بتجاهل : ياريت بسرعه
هنا مازلت علي وضعها : انت ي حضرت فين اذن النيابه
العسكري قاطعها : مفيش حاجه
احمد بعصبيه: ازاي مفيش حاجه
هنا :انسان قليل الذووق
احمد : هاتو البت دي وتعالو ورايا
في القسم
احمد : ها هتقولي ي حلوه فين البضاعه ولا نستعمل اسلوب تاني

هنا وهيا بتكبي لوجودها ف هذا الموقف : والله م اعرف حاجه وعياط هستيري
احمد وقد رق قلبه لهذا الملاك البرئ : باين ويحدث نفسه انا هسيبها وهراقبها من بعيد واشوف ايه الحكايه
احمد:تقدري تروحي
باك
وبس يسيدي فضلت اراقب فيها لحد م طلع ان ف عصابه بس بيبعو حوالين المحل
بس البت قمر يخربيتها بس بتكرهني ومش عارف اصلح موقفي معاها ازاي
عمر وهو يغمز له :هيا الصناره غمزت ولا ايه
احمد بكدب : لايعم انا بس اللي مش عايزها تاخد فكره عني ان انا ديكتاتوري
عمر وهو يجاريه :ايوه منا واخد بالي المهم دلوقتي حاول تكلمها وتفهمها وخلاص
عند هنا وشهد في غرفتهم
هنا: ماللك ياشهد متعصبه ليه
شهد : لاء يا هنا مفيش حاجه المشوار وكده
هنا : انا مش جديده عليكي ولا انتي اول مره تروحي المشوار ده في ايه
شهد بعياط : شوفته ياهنا شوفته قدام عيني ومعرفنيش وهيا تبكي وتخبط علي قلبها
فكرت نفسي نسيته ومش بفكر فيه بس لاء ياهنا قلبي معاه كان وحشني اوي لسه زي م هو بهيته وطلته اللي تاخد القلب اااااهه حاسه ان قلبي هيقف يا هنا
هنا بعياط علي منظر اختها : انسيه ياشهد حاولي تطلعيه من قلبك هو ميستاهلش حتي مفكرش يدور عليكي انسيه ياحبيبتي وشوفي نفسك هتلاقيه اتجوز وخلف وانتي لسه واقفه ف مكانكشهد وهيا تمسح دموعها :هحاول يهنا هحاول
هنا :يلا خدي شاور علي اما اشوف الاكل
هنا وهيا تحدث نفسها طب انا هعرف احكي ليها ازاي دلوقتي منظرها يقطع القلب انا احسن حاجه اسكت وكويس ان مفيش حد يعرف باللي حصل. وذهب لتري الأكل
عند عمر في منزل اقل م يقال قصر من قصور الصعيد بيت فخم
عمر: مساء الخير ويبوس رأس امه
روح : حبيبي ياولدي ثواني والوكل يكون عندك
عمر : لاء تسلم يدك انا مش عايز اكل
روح :كيف يولدي تنام من غير وكل
عمر : وهو يذهب للاعلي ولا يسمع والدته
يذهب لغرفته ويفتح ذلك الالبوم اللي يحوي صورها فقط من سرقت قلبه حبيبته الصغيره منذ ولادتها وهيا عشقه
يشعر بالسعاده لانه وجدها اخيراً
ويمسك بالبطاقه :شهد مصطفي الدمنهوري
يالهي كم حلم بذلك اليوم اللذي سيراها فيه ولكن المحزن ف الموضوع انه لم يتعرف عليها كم اصبحت جميله
ثم رفع هاتفه واتصل علي ذلك الشخص
الشخص : ايوه ي بيه
عمر : عملت ايه
الشخص : فضلت وراها لحد م ركبت القطر وركبت كمان معاها وفضلت مراقبها نزلت ف اسكندريه في بيت والعنوان هبعته ليك يا بيه
عمر : تفضل عندك وتخلي عنيك عليها اي اخبار جديده متغبش عنك ثانيه انت فاهم
الشخص : مفهوم يا بيه
عمر وهو ينظر لعنوانها ويحدث نفسه : اخيرًا ياشهد وصلتللك مش هسيبك تغيبي عني تاني
★★★★★★★★★★★★★★★
في جانب أخر
ريم وقد ملت من الجلوس ف المدينه وذهب لتخرج قليلا تستمتع بالهواء في وسط الأراضي
واذ بها تري طفل بالعاشره من عمره تقريبا يشرب السجائر يالله كيف هذا وفي هذا العمر الصغير ذللك السُم كم حَزن قلبها لرؤيه هذا المنظر وقالت وهيا ذاهبة اليه :ليه كده يحبيبي تعمل ف نفسك كدة ليه تأذي نفسك بالمنظر ده
الطفل وهو يشعر ناحيتها بشعور غريب وباستهزاء يقول :والنبي يا ابله فكك مني السعادي علشان معملش معاكي الغلط
ريم بإستنكار :انت عندك كام سنه
الطفل :لمؤخذه عشر سنين بس اعجب اوي وهو يغمز بحركة مقززه
في اثناء ذللك الحديث رأي يوسف ابن عمه الصغير يقف مع شخص غريب وهو يقترب منه يقف مع امرأه ويقول باستغراب ويقطع حديثهم
يوسف : ايه يامحمد في ايه واقف كده ويشير بعينيه لريم ومين دي
محمد وهو يرمي السُجاره من يديه : معرفش مين دي والله يا ابيه بس تقريبا كده وهو يهمس له دي حراميه وعامله نفسها غلبانه وقال ايه ف شغل عندكو
يوسف وهو ينظر لها من فوق لتحت : ايوه خير عايزه ايه من هنا
ريم باستغراب من نظرته لها :نعم انا لقيت الطفل ده بيشرب سجاير بس حاولت انصحه بس طلع وقح
يوسف وهو ينظر لمحمد :الكلام ده صح
محمد : انت هتصدقها ي ابيه ده هيا انا شوفتها بتلف علي كمال اللي ف اخر المنطقه ولما شافتني جت عايزه تسكتني وعمال تقول الكلام الأهبل ده وانها بتهددني
ريم باستغراب شديد وهيا تنظر لهذا الطفل الكاذب يالهي هل يوجد اطفال هكذا : ايه اللي انت بتقوله ده انا اعمل كده
يوسف : وهو يمسك يديها : اطلعي بره المنطقه بس م ابهدلك وجايه تهددي عيل صغير كمان حصلت
ريم وهيا تنفض يديها من يده : تصدق انك انسان مش محترم وترفع يديها

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

يوسف مسك ايد ريم وهي بترفعها
يوسف : انتي هتعملي ايه انتي اتهبلتي ولا ايه شكلك اصلا مش محترمه
جاءت خيريه
خيريه : في ايه يا واد يا احمد اذيك يا دكتور اخبارك ايه
يوسف بتأفف : الحمدلله يا خاله خيريه
وتركتهم ريم وذهبت مسرعه
يوسف بيلتفت هي راحت فين ده
يوسف : خدي ابنك يا خاله خيريه انا هستأذن انا بقي
خيريه : اذنك معاك يا دكتور ابقي عدي علينا اشرب شاي
يوسف : أن شاء الله
وذهب يوسف الي طريقه
يوسف وهو يحدث نفسه : اه لو كانت فضلت شويه بالله ما كنت هخلي فيها حته سليمه انسانه مستفزه
★★★★★★★★★
تاني يوم

عمر : صباح الخير يا امي
روح : يسعد صباحك يا بشمهندس
عمر : امال فين ابوي مش شايفه عاد
روح : ابوك راح المركز بيقدي حبه مصالح وهيعاود بسرعه
عمر : طب يا امي انا رايح اسكندريه واحتمال أغيب يومين ولا تلاته ابقي قولي لأبوي
روح : ليه يا ولدي رايح تعمل ايه
عمر بكذب : رايح عند احمد يا امي محتاجين ضروري
روح : طالما صاحبك احمد محتاجك روحله يا ولدي ده انتوا عشره عمر والعشره متهونش إلا علي ولاد الحرام
عمر محاولة منه لإنهاء الحوار : هو يوسف فين يا امي
روح : يوسف اخوك نايم مش عارفة ماله
عمر : انا هطلع اشوفه عما تحضريلنا الفطار
روح : حاضر يا ضانيا
طلع عمر ليوسف يشوفه ماله
عمر يقيد النور اوم يالا يا دكتور في عينين مستنينك
يوسف لا حياة لمن تنادي
عمر : يوسف قوم ياله ويوسف مبيرودش
عمر قرب منه يشوفه لقاه مولع خالص
عمر : يا طلعت يا طلعت
روح : في ايه يا ولدي
عمر : نادي يا امي علي طلعت بس
طلعت : نعم يا بشمهندس امر جنابك
عمر : تطلع تنادي الدكتور محمد فاروق تقوله يجيلي حالا بسرعه أمشي
طلعت : حاضر
روح طلعت لعمر
روح : في ايه يا عمر ماله اخوك
عمر : تعبان شويه يا امي
روح : ولدي ماله يا عمر
عمر : هاتي بس شويه مايه يا امي
روح ذهبت واحضرت له الماء
روح بحزن : اتفضل يا ولدي المايه
دخل طلعت وهو ينادي يا بشمهندس الدكتور محمد واقف برا
عمر : موقفه برا ليه دخله علي طول
طلعت : تعالي اتفضل يا دكتور محمد
محمد : خير يا عمر في ايه
عمر بحزن : يوسف حرارته مرتفعه اوي
محمد : تمام اتفضلي يا حاجه روح انتي وطلعت برا عما اكشف عليه
روح خرجت برا الغرفه وقعدت تبكي وتقولي ولدي اه يا ضانيا يا كبد امك يا بني وتبكي بدموع
في الغرفه
عمر : ها يا محمد
محمد : انا هكتبله علي خافض للحرارة مفعوله عالي بس هيفضل نايم فتره طويله خد الرشته اهي خلي طلعت يجيبها انا هستأذن انا
عمر : اذنك معاك يا محمد
روح : اخوك عامل ايه
عمر : دور سخنيه بس يا امي
روح : طب انا هخش اقعد عنده
عمر : ماشي
تليفون عمر رن
الشخص : طلعت من عندك و لا لأ يا باشا
عمر : مش هطلع دلوقتي يومين تلاته وهاجي
الشخص : خلاص يا باشا سجل العنوان وانا هنزل اشوف لي شغل انا جبتلك اللي انت عايزه
عمر : خلاص ماشي ابقي عدي عليا عشان تاخد بقيت حسابك
الشخص: حبيبي يا باشا
اغلق عمر التليفون ودخل الي أخيه
عمر : تعالي يا امي نخرج ونسيبه يفضل نايم
روح : خلاص يا بني اتصل علي ابوك يعاود
عمر : سيبه يا امي متقلقهوش وجهزي اكل عشان لما يوسف يقوم
روح : حاضر يا ولدي
بعد فتره من الزمن فاق يوسف وكان جنبه عمر بيقرأ كالعاده كتاب
يوسف بكلام متقطع : عا يز ااااش. رب
عمر وقد فهم : حاضر يا بطل
أسند عمر أخيه لكي يشرب الماء
يوسف بخمول : ايه اللي حصل
عمر بابتسامه : محصلش حاجه انت كنت سخن شويه انت حاسس بإيه دلوقتي
يوسف : حاسس اني جسمي كله متكسر و عايز انام تاني
عمر : لأ اوعي تنام تاني غير لما اجبلك تاكل
يوسف : ماشي
عمر نزل لأمه وكان ابيه جاء
عمر : يا امي جهزي اكل ليوسف صحي
وطلع مره اخرى لأخيه
روح : من عنيا يا ضانيا
جلال : انا هطلع اقعد معاه عما تجيب الاكل يا ام عمر
روح : حاضر يا ابو عمر
طلع الحاج جلال لإبنه
جلال : اخبارك يا بطل
يوسف بتعب : الحمد لله كويس يا والدي
دخلت الحاجه روح بصانيه سلامتك يا ننا عيني من جوا
يوسف : الله يسلمك يا امي
عمر : هاتي يا امي عنك
واخذ عمر الصانيه هأكلك انا يا دكتور
يوسف : لأ عادي انا هعرف اكل بنفسي
عمر : والله ما يحصل
جلال : ربنا يخليكوا لبعض ويطرح فيكوا البركه
روح : انا عايزه اجوزكوا بقي
عمر : شوف بقي كلامك امك
روح : نفسي اجوزكوا انتوا الاتنين كان امنيه حياتي تاخدوا بنات عمكوا بس هما فين ده الارض زي ما تكون انشقت وبلعتهم
عمر : هنلاقيهم أن شاء الله يا امي هنلاقيهم
روح : هنلاقيهم فين بعد كل ده
عمر : والله انا بدور وهلاقيهم أن شاء الله
يوسف : كفايه اكل كده عايز انام شويه
عمر : حاضر يا لا يا حاج يالا يا حاجه نقعد تحت
روح : يالا يا ابني
وجلسوا تحت
ويمر يومين حتي تماثل يوسف الشفاء وكان اخوه عمر يلازمه طيله وقته
عمر : انا هروح اسكندريه يا امي النهارده هطلع دلوقتي يعني
يوسف : ليه يا اخويا
عمر : عايزني في كم حوار كده
يوسف : اجي معاك
عمر : لأ خليك ده حوار هقضيه في ثانيه وهاجي
يوسف : تروح وتيجي وبالسلامه
ذهب عمر بالقطر لبعد المسافه
عمر هو في القطار
ياه لو الطريق ده بخلص واوصلك يا شهد اخيرا هوصلك بعد الفتره ده كلها
★★★★★★★★★★★★★★
وصل عمر اسكندريه في صباح اليوم التالي
وذهب الي العنوان الذي دله عليه الشخص الذي امره بملاحقه شهد وكان العنوان في احد عشوائيات اسكندريه
عمر : اخيرا هنلتقي
وصل عمر الي الشقه
عمر يطرق الباب
شهد : حد فيكوا يفتح الباب
رغد : حاضر انا هفتح
رغد ببإبتسامه : ايوه حضرتك عايز مين
عمر بنظر لرغد : ممكن تناديلي حد اكبر منك يا شاطره
رغد : ليه هو انا مش كبيره ولا ايه
شهد : بتتكلمي مع مين يا رغد
رغد : البسي حجابك وتعالي شوفي مين
شهد انصدمت عند رؤيه عمر
عمر : ممكن اخش
شهد : للأسف لأ روحي يا رغد صحي ستك وقولي لأخواتك أن عندنا ضيف
رغد : حاضر
رغد : ستي اصحي يالا
الحاجه ناديه : في ايه يا زقرده
رغد : كلمي شهد ضروري
الحاجه ناديه : حاضر قومت اهو في ايه يا شهد وقفه احداكي ليه
شهد : ضيف يا ستي يخش ولا ميخشش
الحاجه ناديه : دخليه يا بتي
شهد بزهق : اتفضل في الصاله لا مؤخذه المكان مش قد المقام
عمر ببإبتسامه : لأ عادي انتي عارفاني يا ستي
الحاجه ناديه : بشبه عليك يا ولدي
عمر : انا عمر بن جلال الدمنهوري
الحاجه ناديه : ابن روح امك اميره وقد الدنيا
شهد بزعيق : وجاي ليه يا بن الدمنهوري
عمر : اجي ارجعكوا يا شهد
علي صوت زعيق شهد
طلعت هنا ورهف ورغد
هنا : في ايه يا شهد ومين الاستاذ
عمر : انا عمر جلال الدمنهوري
شهد بزعيق : هنا خشي جوا انتي واخواتك
هنا : حاضر
شهد : ارجع مطرح ما كنت يا دكتور احنا مش هنرجع
عمر : لأ هترجعوا وكمان معايا
شهد : اتفضل يا دكتور من غير مطرود مذ فاضين
الحاجه ناديه : بس بقي انت وهي مش عاملين ليا قيمه خالص قومي يا شهد حضري لإبن عمك لقمه يا اكلها وبعدها نتكلم
شهد : حاضر يا ستي
الحاجه ناديه : قولي يا ولدي انت عايز ايه وبهداوه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

عمر : انا عايز يا ستي نرجعوا سوي
الحاجه ناديه : مهينفعش يا ولدي
عمر : ليه يا ستي مهينفعش
الحاجه ناديه : مش هيستريحوا يا ولدي
عمر : مش هيستريحوا ليه يا ستي ده ان مشلتهمش الارض نشلهم فوق دماغنا
الحاجه ناديه : بصي يا ضانيا احنا قاعدين اهني ومستريحين ويعني انا مش هخليهم يسيبوا جامعتهم ويسيبوا حالهم عشان يرجعوا
عمر : جامعه ايه مش ريم بس اللي دخلت جامعه
الحاجه ناديه : ثانيه واحده يا هنا تعالي انتي وخواتك
هنا : حاضر
البنات الا شهد راحوا لستهم
الحاجه ناديه : اعرفك يا بني هنا في صيدله
عمر : في كام صيدله يا هنا
هنا : رابعه صيدله
الحاجه ناديه : ورهف في الثانوي ورغد في الاعدادي
عمر : وشهد
الحاجه ناديه : شهد هو في زي شهد شهد في طب بتشتغل في المستشفى
عمر بتعجب : اللهم بارك بسم الله ماشاء الله
جاءت شهد بطعام
شهد : اتفضل كل وامشي
عمر بعدم اهميه لكلام شهد : يعني يا ستي مفيش طريقه ترجعوا البلد
الحاجه ناديه : مش هينفع يا ولدي بس ينفع تطل علي بنات عمك هو انت بتشتغل ايه يا ولدي
عمر : دكتور علي ريم يا ستي
رغد بتكبر : شهد برده هتحضر بعد متخلص السنادي وتبقي دكتوره في الجامعه
الحاجه ناديه : كل يا بني وبعدها نتكلم
شهد : تتكلموا ايه يا ستي هو ياكل ويمشي
الحاجه ناديه : خشي جوا يا شهد وكلامك ماسخ اكده
شهد بعصبيه : معلشي يا ستي انا كلامي مش ماسخ ولا حاجه هم كانوا فين كل المده
عمر : كنا بندور عليكوا
شهد بسخريه : لا والله كل ده بتدورا علينا بص يا كابتن قصر كلام انت تاخد نفسك ولا كأنك تعرفنا ماشي
ثم صفعت شهد وكانت من الحاجه ناديه
شهد : بتضربيني يا ستي
الحاجه ناديه : واكسرك كمان لما متعمليش اعتبار لي يبقي لازم تتأدبي اخفي يالا علي قوضتك ومشفش خلقتك برا الاوضه
جريت شهد الي غرفتها ووراها اخواته
الحاجه ناديه : زي مقولتلك عايز تود انت واهلك بنات عمك ماشي مش عايز يبقي انت اللي قطعت
عمر : يعني عادي لو عرفت امي
الحاجه ناديه : عادي يا ولدي
عمر : طب استأذن انا يا ستي
عمر وهو ماشي حط مكانه علي الكرسي في الجنب فلوس
الحاجه ناديه : خد يا بني فلوسك معاك بنات ليلي مش محتاجين حاجه من حد هما مسؤولين مني لعند ما موت
عمر : بعد الشر عليكي يا ستي انتي الخير والبركه ممكن تدي البطاقه ده لشهد ده بطاقتها وده كارت فيه رقم تليفوني
الحاجه ناديه : حاضر شكرا يا بني ده كانت بتدور علي بطاقتها
عمر : السلام عليكم
الحاجه ناديه : وعليكم السلام سلملي على امك
عمر: حاضر يوصل
ومش عمر
الحاجه ناديه وهي تحدث نفسها : لأ لأ انا مش هروح اطيب بخاطرها لازم تتعلم افرض قال ناديه معرفتش تربي انا احسن حاجه اعملها اخش اريح نفسي شويه وانام
عند شهد
شهد : قولتلكوا سيبوني واطلعوا برا
هنا بالنظر الى رهف لكي تلبي كلامها : اطلعي برا يا رهف انتي ورغد
رهف : حاضر
طلعت رهف ورغد
هنا بشخط : في ايه مكنش الم يعني وستي كان لازم توقفك عند حدك
شهد : حته انتي يا هنا
هنا : الحق يا شهد انتي وستي علمتونا أن اهم حاجه الحق وانتي الصراحه عليتي صوتك اوي قدام ستي ولازم تتأسفي منها
شهد : عليته اوي ولا عليتوا نص نص
هنا : علتيه اوي
شهد : ما هو انا لما بشوفه قدامي بتهبل وبزعل اكيد متجوز
هنا : اكيد هو احنا هنعرف منين
هنا : انا عايزه اقولك على حاجه حصلت يوم ما كنتي في سوهاج
شهد : ايه اللي حصل
هنا : كان فيه اشتباه أن المحل بتاعنا بيبع حاجات ممنوعه فكنت قاعده في امان الله لقيتهم داخلين المحل والظلبط بيقولهم فتشوا المحل قاغدته اقوله في ايه ميردش لعند ما جيه واحد قاله مفيش حاجه وانا قمت شاتماه
شهد : شتمتيه قولتيلوا ايه
هنا : قولته انك انسان بارد فقام واخدني القسم وانا ازعق واعيط وبعدها سابني عشان اروح وهو كل شويه يجي يشتري من المحل ويقولي متزعليش من الموقف البايخ اللي حصل
شهد بالنظر الي اختها : اه اه
هنا : ما تبصيش كده مافيش حاجه من اللي في دماغك
شهد : انا قولت حاجه يالا روحي حطي الاكل انا مجهزا علي ما اشوف ستي
هنا : ماشي
عند شهد والحاجه ناديه
شهد : ستي انا اسفه
الحاجه ناديه : خلاص يا شهد خدي بطاقتك
شهد وهي تاخد البطاقه : كانت فين ده انا قعدت تدور عليها كتير
الحاجه ناديه : كانت مع عمر
شهد : اه افتكرت طب مش هتيجي تاكلي
الحاجه ناديه : مش عايزه
شهد : عشان خاطري يا ستي غلطه ومعدتش تتكرر خالص
الحاجه ناديه : خلاص ماشي
وخرجت الحاجه ناديه وتناولوا الطعام
★★★★★★★★★★★★
عند عمر
عمر بيتصل علي احمد
عمر : احمد انا في اسكندريه في٭٭٭٭٭٭٭٭٭
احمد : ده انت قريب مني خالص انا هجيلك اهو
وبالفعل ذهب احمد الي عمر
أحمد : انت ايه اللي جايبك هنا
عمر : جاي اشوف بنات عمي
احمد : بنات عمك مين
عمر : بنات عمي مصطفى عايشين مع ستهم هنا
احمد : وانا معرفش
عمر : ده انا لسه عارف من اليوم اللي كنت فيه في سوهاج من البطاقه اللي كانت وقعت
احمد : الكلام ده مينفعش احنا نروح نفطر وبعدها تحكيلي من الاول
عمر : هو ده كل حاجه مفيش حاجه جديده ويالا وديني علي الشقه عشان عايز انام واحتمال اقعد هنا يومين او تلاته
احمد : حاضر انت تنور بس مش هتفطر
عمر : مش عايز انا هنام وانت تنزل شغلك لما ابقي اصحي ابقي تعالي مش عايز ازعاج
احمد : حاضر
★★★★★★★★★★★★★★★★★★
عند مصطفى وخيريه
مصطفى وهو يجر ابنه : قدامي يا ابن ****ب بتشرب سجاير ده اخرتها تشرب سجاير يا زباله
محمد : بشرب بفلوسي انت مش بتديني حاجه
مصطفى وهو يلطمه علي ووجهه : وكمان بترد علي والله لها هموتك يا بن خيريه
خيريه : مالها خيريه مش ده ابنك وتربيتك انت اشرب بقي ده ظلمك لبناتك ربنا حطهولك في ولادك ربنا قالك مش انت عايز الصبيان خد
مصطفى وهو بيضرب ايضا خيريه : انتِ بتردي عليا يا حرمه بالله لوريكي الويل
خيريه : ولا توريني ولا اوريك انا راحه بيت ابوي لما عقلك يرجعلك ابقي اجي
مصطفى وهو يكسر في كل شئ : بالله لوريكي يا زباله انا بلا عقل بالله لبهدلك
خيريه : يالا يا لا انت وهو
خيريه وهي في الطريق لأهلها : راجل بلا عقل صحيح شكله ميعرفش مين خيريه
★★★★★★★★★★★★★★★★
في اليوم التالي
احمد : ما تيجي معايا نجيب طلبات
عمر : ماشي
في العربيه عمر انت هتجبها منين
احمد : من المحل ايه
عمر : ماشي يا عم
عند شهد وهنا
شهد : انا هنزل اقعد في المحل
هنا : انا جايه معاكي
شهد : ماشي
وصلوا المحل
عمر شاف شهد وهنا
عمر : اذيك يا شهد اذيك يا هنا
هنا : الحمد لله كويسين يا دكتور
هنا تهمس لشهد : هو ده الظابط
احمد يهمس لعمر : هما بنات عمك
عمر : اه
شهد : حضرتك عايز حاجه
عمر : شوف يا احمد عايز ايه
احمد : تمام
اشتري احمد ما يحتاجه وعند الحساب
شهد : الحساب كده قاطع متين واربع مش مهم هات متين بس
احمد : اتفضلي

عمر وأحمد بعد ما خرجوا من المحل
عمر : قولي بقي انت سجنتها ازاي
احمد بخوف : كانت غلطه يا عمر ومش هتتكرر والله ما كنت اعرف ان هي بنت عمك
عمر : انا بقي دماغي اتركبت انك لازم تتأدب
احمد : بس اختها قمر
عمر : حسك عينك تيجيب سيرت واحده منهم علي لسانك ولا اشوفك تهوب نحيه المحل سامع يالا
احمد : سامع يا باشا اهدي عليا كده
عمر : مش هادي
احمد : طب هعزمك علي حسابي
عمر بضحك : ايون كده اهدي
٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★
عند شهد و هنا
هنا : ده شكل الاتنين صحاب
شهد : صحاب ولا مش صحاب احنا ملناش دعوه بحد ونخلينا في حالنا ماشي وتسمعي الكلام يا هنا وبلاش تعاندي معايا
هنا بنظره الي اختها : ماشي صمتت هنا قليلا ثم قلبت الحوار محاوله منها علي اضحاك اختها اسكتي يا شهد مش البت سماح المقشفه اتخطبت للواد كريم الميكانيكي خالتي ام صباح كانت جايه تشتري طلبات و بتقولي مش عارفه ليه يا هنا الواد العسليه ده ملقاش غير البت ده بت دمها بارد وتنكه في نفسها كده ومتطاقش
شهد بضحك : خالتي ام صباح ولا انتي اكيد هي قالت الخبر وانتي اللي قولتي الكلام ده
هنا بضحك : اكيد طبعا ده انا هنا
شهد : الله يكون في عون اللي هيتجوزك
هنا : الله يكون العون فيه ليه ده انا هبقي هناه وسعده هو يطول يتجوز الدكتورة هنا الدمنهوري ده انا قمر
شهد : اياكم والغرور انا رايحه المستشفى اقفلي وروحي جامعتك يالا
هنا : ماشي انا هطلع ادي المفتاح لستي
شهد : اعملي اللي تعمليه انا ماشيه عشان أن شاء الله هعمل المستحيل واخش العمليات
هنا : اشطا استني كده اه ده انا مش عندي غير محاضره متأخره ساعه كده واقفل
شهد : سلام يا هنا مش عايزه وجع دماغ
شهد في الطريق
يارب اعملي الصالح انا واخواتي ونستريح بقي يارب اخواتي تعبوا في حياتهم اوي من الحرمان من الاب والام انا عملت انا وستي اللي علينا بس مهما عملنا مش هنيجي ذره في اللي بابا أو ماما كان هيعملوا
" مهما صار يظل الاب اب والام ام "
وصلت شهد المستشفي
شهد : ام اتصل علي ريم واشوفها عامله ايه دلوقتي ألو يا روحي عامله ايه
ريم : كويسه الحمد لله ياروحي وانتوا اخباركوا ايه
شهد : الحمدلله كويسين يا روحي
ريم : معلشي يا شهد هقفل اصل انا داخله محاضره
شهد : ماشي ياروحي بالتوفيق
وأغلقت الهاتف

شهد في خاطرها : ده الدكتور ماجد ام اروح اتحايل عليه عشان ادخل العمليات

شهد : لوسمحت يا دكتور ماجد ممكن اخش معاك النهارده العمليات
دكتور ماجد : مينفعش يا دكتوره
شهد : والله هخش ومش هعمل حاجه خالص عشان اخد خبره من حضرتك ارجوك وافق
الدكتور ماجد : المرادي بس وسيب تليفونك برا مش هيخش معاكي
شهد : حاضر يا دكتور
الدكتور ماجد : روحي اجهزي بقي
شهد بفرحه : في ثانيه يا دكتور
ذهبت شهد الي غرفه التعقيم وبعد فتره قصيره
دخلت شهد مع الدكتور ماجد غرفه العمليات
★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭
عند هنا
هنا في المحل
هنا في خاطرها : انا هقوم اطلع اشوف ستي عامله ايه طالما رهف ورغد في المدرسة
وبالفعل قامت هنا بغلق المحل وذهبت الي شقتهم
هنا : ستي انتي فين
ولا يأتي رد
ياستي ومفيش رد
دخلت هنا غرفتها ولم تجدها وثم ذهبت إلى المطبخ
ووجد ستها ملقاه علي الأرض
هنا : يالهوي ستي قومي يا ستي وتقوم بنثر قطرات الماء علي وجهها ولا يوجد أي استجابة
انا اروح اتصل علي شهد تجيب تاكسي أو إسعاف وتيجي بسرعه
وترن هنا علي شهد ومتردش
هنا بدموع غزيره : ردي بالله عليكي يا شهد
يارب اعمل ايه يارب ساعدني
اه افتكرت انا هتصل علي عمر يجي
وكتبت هنا رقم هاتف عمر واتصلت عليه
احمد : تليفونك بيرن يا معلم
عمر : ده شكله رقم غريب
احمد : طب رد يمكن يكون حد من بنات عمك
عمر : صدق عندك حق
رد عمر
هنا بدموع غزيره : ألو يا عمر انا هنا ستي يا عمر
عمر : طب اهدي وقولي في ايه
هنا الكلام متقطع : ستي د خل ت المط بخ لقيتها مش بترد وبتصل علي شهد مش بترد
عمر لأحمد : روح علي بيت الحاجه ناديه بسرعه
عمر : اهدي يا هنا انا معاكي علي الخط اهو دقيقتين وهكون عندك
هنا : بسرعه يا عمر ستي
وصل عمر الي المنزل فتحت هنا الباب إليه و دلف هو وأحمد
عمر :هو فين المطبخ يا هنا
هنا بجري : اهو هناك اهو
دخل عمر الي المطبخ ثم نادي علي احمد
عمر : يا احمد تعالي
ذهب احمد الي عمر
عمر : شيل معايا
احمد سند الحاجه ناديه علي عمر وعمر شال الحاجه ناديه علي ضهره انزل افتح الباب بتاع العربيه بسرعه وانتي اقفلي الباب يا هنا وتعالي بسرعه
هنا بدموع : حاضر انا جايه وراك اهو
حط عمر الحاجه ناديه في الخلف
عمر : اركبي يا هنا ورا وانت تطلع علي اقرب مستشفى بسرعه
احمد : حاضر
عمر : انتي بتعملي ايه
هنا : بحاول اتصل علي شهد ومتردش
وصلوا الي المستشفي
وتم نقل الحاجه ناديه الي غرفه الكشف
كشف الدكتور علي الحاجه ناديه
الدكتور : الحالة ده عندها انسداد في بعض الشرايين الموصله الي المخ
عمر : والحل يا دكتور نعمل ايه
الدكتور : هي دلوقتي هتتحجز في العنايه بس الحاله مش سامحه بتدخل جراحي وربنا يتولها
هنا جلست علي اقرب كرسي وتبكي ذهب عمر وأحمد الي هنا
عمر : هاتي رقم ريم اخليها تيجي عشان تشوف ستك
هنا بدموع : واخواتي دلوقتي هيروحوا من المدرسه هيلقوا البيت فاضي
عمر : انا عايز اوصل الاول لشهد هي في مستشفى ايه
هنا : مستشفى الضياء وممكن تكون في العمليات دلوقتي أو خرجت
احمد : اروح اجبها انا يا عمر وانت خليك جنب ستك
عمر : تمام
اتصل عمر في الأول علي أخيه
عمر : ألو يايوسف
يوسف : ألو يا عمر
عمر : انت في البيت
يوسف : اه في البيت
عمر : اديني امي كده
يوسف : هي جنبي اهي خدي يا امي عمر
روح : ألو يا ضانيا
عمر : انا لقيت ستي ناديه هي وبنات عمي
روح : يا منت كريم يارب
عمر : بس ستي في المستشفى في اسكندريه
روح : انا هلبس واركب القطر واجي
عمر : خلاص ماشي اديني يوسف يا امي
عمر : يوسف انت تاخد امك وتروح علي كليه الهندسه في واحده هتكون واقفه برا هدلك رقمها ده بنت عمك تاخدها معاك ماشي وانا هبقي افهمك كل حاجه وتركب قطر اسكندريه
يوسف : حاضر
اتصل عمر علي ريم
عمر : السلام عليكم انا الدكتور عمر جلال
ريم : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا دكتور
عمر : انا ابن عمك اخويا هيجي ياخدك دلوقتي عشان تيجي اسكندريه
ريم بخضه : ليه في ايه
عمر : ستك تعبت شويه وعايزاكي خدي هنا معاكي اهي
هنا بدموع : تعالي شوفي ستك يا ريم
ريم بدموع : حاضر يا هنا
عمر : تمام انا هديله رقمك يتابع معاكي
ريم بدموع : ماشي
وصل احمد الي مستشفي الضياء
احمد في الاستقبال
احمد : لو سمحت عايز الدكتوره شهد هي بتدرب هنا
ثانيه واحده يا فندم هي لسه طالعه من العمليات حالا دقيقتين وهتنزل
احمد : تمام يا فندم
شهد لسه هتميك الموبايل
ممرضه : دكتور شهد في حد تحت عايزك ضروري
بعد فتره نزلت شهد
شهد : اهلا يا استاذ احمد خير حضرتك عايزني في ايه
احمد : الصراحه ست حضرتك موجوده في العنايه في مستشفى ٭٭٭٭٭٭ وانا جاي اخد حضرتك للمستشفى
شهد خرجت مسرعه معه وهي في السيارة
شهد : طب الدكتور قال ايه
احمد : الدكتور قال إن عندها انسداد في الشرايين المؤديه للدماغ
شهد : لا حول ولا قوه الا بالله طب ممكن تليفون حضرتك اتصل علي اختي ريم تيجي اصل تليفوني فصل
احمد : عمر اتصل عليها
وصلت شهد الي المستشفي
ووجدت عمر وهنا جالسين علي المقاعد
شهد تحضن اختها : اهدي ايه اللي جرا
هنا بدموع غزيره : دخلت مطبخ لقيت ستي نايمه في الأرض قعدت اتصل عليكي مبترديش
عمر : ما كنتيش بتردي ليه يا انسه
شهد متجاهله كلام عمر : اهدي يا روحي هتكون كويسه
عمر : بقولك انتي مكنتيش بتردي علي التليفون ليه
شهد : كنت في العمليات ممكن تتديني تليفونك اتابع ريم عشان اول مره هترجع لوحدها عشان تليفوني فاصل
عمر : هي مش لوحدها معاها امي واخويا
الي اللقاء في الحلقه القادمه ان شاء الله يوم الجمعه
ياترا ايه اللي هيحصل

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

عند ريم
واقفه قدام الجامعه مستنيه ابن عمها
تليفونها رن
يوسف : السلام عليكم انا يوسف ابن عمك حضرتك واقفه فين
ريم : وعليكم السلام انا واقفه جنب البوابه بشويه
يوسف : طب خليكي معايا علي الخط طب انتي لابسه ايه
ريم : لابسه دريس مورد بألوان فاتحه
يوسف لمحها وفي سره : اوعي يكون اللي في بالي انا هشوف كده يمكن هي
روح : خير يا ولدي في ايه انا حاسه اللي واقفه اهناك ده هي ريم شبه ليلي قوي
يوسف : هشوف كده يا امي
يوسف بإبتسامه : السلام عليكم حضرتك انسه ريم
ريم بشهقه : وانت عرفت اسمي منين
يوسف بإبتسامه صفراء : ما هو انا يوسف ابن عمك ممكن تتفضلي عشان نمشي
ريم : لأ مش جايه معاك
روح وهي تقوم بإحتضانها وظلت محتاضنها لفترة طويلة اذيك يا بنت الغاليه
ريم : اذيك حضرتك يا طنط
روح بدموع : انت مش فكراني
ريم هزت راسها بالا
روح : انا مرت عمك روح اللي كنتي تقوليلي يا ماما روح
ريم افتكرتها : اذيك يا طنط روح
روح : طنط
يوسف : مطيلي بقي عشان نلحق نوصل
روح وهي تطبط علي ظهر ريم بحنيه : يالا يا بنت الغاليه

★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★
عند عمر في المستشفى
عمر : احمد ممكن تروح تجيب البنات من المدرسه وتخليهم يروحوا البيت يغيروا وتجبهم علي هنا
احمد : حاضر يا صاحبي ربنا يقومهلكوا بالسلامه
عمر : يارب
بعد فتره اتي احمد برهف ورغد
عمر جلسوا بجوار شهد علي مقربه منها ثم همس في أذنه الكل بيعيط هنا ورهف ورغد عيطي عشان متتعبيش
أجابت شهد بهدوء مبعرفش اعيط قدام حد
عمر : بس كده هتتعبي
شهد : انا واخده مناعه
عمر : طب ما تاخدي اخواتك وتروحي يا شهد
شهد : مش هطلع غير و ستي معايا انا هروح اسأل الدكتور عنها
عمر : استني انا جاي معاكي
شهد : تعالي

شهد للطبيب المعالج : خير يا دكتور ستي عامله ايه
الدكتور : انا هتكلم مع حضرتك بصراحه
شهد : اتفضل يا دكتور
الدكتور : ارجوامن حضرتك انك تفهميني
شهد : انا في سنه امتياز طب بشري
الدكتور : الحالة مش مبشره خالص ربنا يتولها هو العمر بيدي الله بس الحاله ده أقصاه يومين
شهد بحزن شديد : الحمد لله
عمر : لا حول ولا قوه الا بالله
الدكتور : وعددكوا الكبير ده ملوش اي لازمه هو مرافق واحد ولو حضرتك اللي هتباتي ممكن حد كمان
شهد : خلاص ماشي يا دكتور
طلعوا من عند الدكتور
عمر : روحي انتي يا شهد وأخواتك وانا هفضل هنا
شهد : انا مش هتحرك من هنا واظن حضرتك عارف ده كويس
عمر : خلاص قولي لهنا والبنات يروحوا
شهد : ما هو ده اللي هيحصل وحضرتك كمان تروح معاهم
عمر : انا برده مش هتحرك من هنا
تركته شهد وذهبت الي هنا
شهد : هنا
هنا : ايوه يا شهد
شهد : خدي اخواتك وروحي
هنا بعناد: مش مروحه يا شهد
شهد : متعانديش يا هنا ولو ستك فاقت هتصل عليكي علي طول
هنا : خلاص ماشي
عمر : احمد وصلهم
هنا : احنا هنروح في تاكسي عادي مفيش مشكله
احمد : والله ما يحصل اتفضلوا معايا
شهد : يالا يا هنا مع الاستاذ احمد
هنا : حاضر يا شهد
ثم مالت شهد علي هنا : ثانيه واحده يا هنا تعالي معايا ذهبوا سويا الي الحمام
خلعت شهد حلقها : بيعهيه يا هنا وانتي ماشيه احنا مش عارفين ايه اللي هيحصل كمان حبه
هنا : هبيع بتاعنا كمان
شهد : ماشي
هنا خرجت ياله يا استاذ احمد
في العربيه
هنا : ممكن حضرتك تاخدنا عند محل دهب
احمد : حاضر
وصلوا عند محل دهب
هنا : لوسمحت عايزه ابيع الحلق ده وثم خلعت حلقها وده كمان
هنا : هاتي يا رهف بتاعك
رهف : خدي فكهولي
احمد : متبعوش حاجه عمر هيتصرف
هنا: بس شهد قالتلنا نبيعهم واحنا مش عايزين حاجه من حد
خرج احمد من المحل
احمد : الو يا عمر هنا بتبيع حلقها وحلقان اخواتها وشهد هي اللي قايللها كمان ومديها حلقها معاه
عمر : ماشي يا احمد
عمر : انت مخليه اخواتك يبيعوا حلقناهم ليه
شهد ببرود : عشان لو احتاجنا مصاريف
عمر : انتي شوفتينا اصرنا
شهد : احنا مش عايزين حاجه من حد
عمر: انتي مبطقنيش ليه
شهد : ومبتيقش ليه يعني انت عايزين بعد الغيبه ده اجي اقولك اهلا يا بن عمي وحشتنا والله معنتيش تغيب بص يا بن عمي عيلتك ده من طريق وانا واخواتي من الطريق التاني كل اللي عايزين منكوا أن لو لاقدر الله وستي جرالها حاجه تروح سوهاج ماشي ده كل اللي عايزينه منكوا
عمر ترك شهد وذهب الي مكان آخر
عمر : انسانه متخلفه
★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★
في القطار
روح : انا كانت امنيه حياتي قبل ما اموت أن اشوفكوا يا بنات ليلي
ريم : هو حضرتك كنتي بتحبي ماما
روح : انا وامك كنا زي الخوات كنت أنا مبعملش حاجه من غير امك وهي زي
ريم : طيب طالما حضرتك بتحبي ماما محافظتيش علي بناتها
كان أن ذاك يوسف ينظر إلي شاشه هاتفه وحين سمع ذاك ترك الهاتف
يوسف : احنا قعدنا ندور عليكوا كتير اوي
ريم : انا قصدي يعني من قبل ما نمشي
روح : اليوم اللي عمك متولي جه فيه لستك عشان تيجوا بيت العيله كان عمك جلال هو اللي بعته وكان عامل في حسابه أن ستك تيجي معاكوا بس جه حصل اللي حصل الي قوليلي يا بت انتي في ايه
ريم : انا في اولي هندسه يا خالتي
روح : بسم الله ما شاء الله وخواتك
ريم : شهد دكتوره جراحه وهنا في صيدله ورهف ورغد في المدرسة
روح : بسم الله ما شاء الله ونعمه تربيه ستك يا بتي يوسف دكتور سنان وعمر دكتور في كليه الهندسه
ريم : ربنا يباركلك فيهم يا خالتي
★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭★٭٭٭
في الصباح
يوسف : ألو يا عمر احنا وصلنا محطه القطر اهو
عمر : احمد واقف مستنيكوا
يوسف : يالا يا امي انتي وريم احمد واقف مستنينا برا
روح : يالا يا ولدي
ركبوا مع احمد السيارة
احمد : اوديكوا علي البيت ولا المستشفى
روح : المستشفى عايزه اشوف خالتي ناديه
احمد : حاضر يا خالتي بس اروح اجيب هنا والبنات بالمره
يوسف : ماشي يا احمد
وصل عند المنزل
احمد : انسه ريم اطلعي ناديهم
ريم : حاضر
خبطت ريم علي الباب وفتحتلها هنا
ريم : يالا يا هنا العربية مستنينا تحت
هنا : ماشي يالا يا رهف
ونزلوا سويا
وهم يقربون منهم
روح : بسم الله ما شاء الله ايه الجمال ده
هنا بإستيحاء : السلام عليكم
روح : وعليكم السلام يا بتي
ركبوا العربيه
روح : انا خالتك روح مرت عمك
هنا : اه انا فاكره حضرتك
رغد لهنا : هما جايين معانا ليه
هنا : جاين يشوفوا ستك
رغد : انت والله صعبان علي يا احمد
هنا : رغد عيب اسمه عمو احمد
احمد بإبتسامه : لأ عادي قولي اللي انتي عايزه يا حبيبتي انا صعبان عليكي ليه
رغد : اصل عمر اللي في المستشفى كل شويه يقول احمد ودي احمد جيب
احمد : احنا وصلنا اهو هرد عليكي المره الجايه
البنات اول ما شافوا شهد اتلموا حواليها
رغد ببكاء : هي ستي مش هتفوق
عمر : اتفضلي اقعدي يا امي
روح : خليني واقفه اتفرج علي بنات ليلي وعلي شهد اللي لامه اخواتها حوليها كاإنها امهم
بعد فتره صغيره
روح : احم احم يعني مش هتسلمي عليا يا شهد
قامت شهد وسلمت علي روح
شهد : اذيك يا خاله روح
روح : الحمد لله يا قلبي وانتي عامله ايه
شهد : الحمد لله
ريم : انا عايزه اشوف ستي
شهد : هدخلك تشوفيه
شهد ذهبت للطبيب
روح : هو فيه ايه يا ولدي
عمر : دماغها ناشفه
شهد للدكتور : ممكن اخواتي يخشوا يشوفوا ستي
الدكتور: ماشي بس واحده واحده
شهد : ماشي يا دكتور
شهد : ريم خشي يالا شوفي ستك وبعدها رغد وبعدها رهف وانتي الاخر يا هنا
روح : وانا يا بتي
شهد : انتي قبلهم كلهم يا خالتي اتفضلي
دخلت روح للحاجه ناديه
روح : كيفك يا خاله كل الغيبه ده كان بدي من زمان اقابلك وتحدت معك
وظلت روح تتكلم إلي أن قاطعتها الممرضة
الممرضة : كفايه كده هي أصل مش هترد عليكي
خرجت روح ثم دخلوا البنات واحده تلو الاخره
وفي النهاية دخلت شهد
شهد بدموع : ليه كده يا ستي انتي عارفه اني مش هعرف اعيش اخواتي احنا من غيرك منسواش حاجه والنبي يا ستي اصحي عشالنا احنا ملناش غيرك وظلت تبكي ثم قبلتها علي جبينها وخرجت
بعد مرور خمس دقائق
الممرضة بسرعه : المريضة اللي جوا فاقت وعايزه واحد اسمه عمر هو فين
عمر : انا اهو
الممرضة : اتفضل معايا
وصل عمر الي الحاجه ناديه
وجلسا بجوارها
الحاجه ناديه تربت علي يديه ثم تقول : بنات عمك يا ولدي
ثم نطقت الشهادتين

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

في غرفه الحاجه ناديه
الدكتور بأسف : البقاء لله
خرج عمر من الغرف مطأطأ الرأس
شهد : في ايه يا عمر ستي مالها
عمر : البقاء لله
شهد بصراخ : متكدبشي ستي مامتتش
ثم دخلت غرفه الحاجه ناديه
شهد بصراخ : قومي يا ستي احنا مش هنعرف نعيش من غيرك قومي يا ستي احنا بل اب وام قومي يا ستي اخواتي لسه صغار عايزين حنانك مش هيبقوا محرومين من كل حاجه حته حنانك اه يا ستي احنا ملناش غيرك
روح : واحنا فين يا بتي احنا ملناش بركه إلا انتوا
شهد : قومي بقي يا ستي
روح: وحدي الله يا بتي وروحي طبطبي علي خواتك انتي الكبيرة
خرجت شهد من الغرفه
رغد : حقه يا شهد هما زي ما بيقولوا ستي ماتت
شهد : ايوه يا رغد
رغد : يعني انا دلوقتي معدش عندي حاجه خالص ولا بابا ولا ماما ولا ستي
شهد : انا موجوده اهو يا روحي وبطلي عياط عشان ستك متزعلشي منك
شهد بثبات : لو سمحت يا بشمهندس عمر ستي كانت أمنيتها تتدفن جنب ماما ممكن تروح تدفن في سوهاج لوسمحت
عمر : ممكن بس انتي تروحي انتي وأخواتك عشان تغيروا هدومكوا وتجيبوا هدوم ليكوا
شهد : قوموا يالا
هنا بعناد : انا مش هقوم من غير ستي
شهد بزعيق : هنا متعانديش معايا انا الكلمه اللي قولها تتسمع مفهوم ولا لأ
ريم : يالا يا هنا الموضوع مش عايز مناهده
روح : اجي معاكوا يا بتي
شهد : تعالي معانا يا خالتي انتي تنورينا
عمر : يوسف وصلهم انت بعربيه احمد عشان عايزك يا احمد
ركبوا العربيه وعم السكون عليهم حته وصلوا المنزل
رغد : احط ايه في الشنط يا شهد
شهد : انا هاجي احطلك هدومك اهو
روح : هاجي اساعدك انا يا رغد خلي خواتك يحطوا كتبهم و هدومهم عشان تقعدوا معانا
شهد : خالتي احنا هنقعد ايام العزا وبعدها نرجع لمكانا تاني
روح : انتي مش عارفه ايه اللي هيحصل حطي غيارين
شهد : حاضر يا خالتي
وبعد فتره
أنهت الفتيات توضيب شنطهن
يوسف : ألو يا عمر انتوا خلصتوا ولا لسه
عمر : احنا خلصنا تعالوا علي المستشفى يالا
يوسف : حاضر ماشي
وكانت البنات ترتدي ملابسهن باللون الاسود وملامح الحزن ظاهره عليهم
ركبوا البنات في السيارة
وانطلقوا الي سوهاج
طول الطريق والبنات يرددن القرآن الكريم والدموع تنساب علي وجههم هن الان فقدن الامان بالنسبة لهم انها بمثابة الاب والام وكل شيء هي التي علمت وكبرت وراعه وسهرت من اجلهن هي التي تعبت من اجلهن
وبعد فتره طويله
وصلوا الي سوهاج
شهد : لوسمحت احنا هنصلي علي ستي في اقرب جامع للمقابر
عمر : ما انا كنت هعمل كده والعزا عندنا
شهد : العزا في بيتها
روح : البيت مش مترتب يا بتي ومش نضيف
شهد : هنضفه
روح : طب نزلني انا اهني يا ولدي ابعت ناس تنضف الدار
عمر : ماشي يا امي اتفضلي وقولي لابوي احنا في جامع الرحمه هنصلوا عليها في صلاة العصر
ليلي : ماشي يا ولدي
ذهبت روح الي منزلها وبعثت ناس تنضف البيت عما يجوا وقالت لزوجها يروح لهم عند الجامع
جلال : هما البنات فين يا ولاد
عمر : في مصلي الحريم يا ابوي
جلال : هما عاملين ايه
عمر : ربنا يصبرهم
جلال : يارب
اذن العصر وتم صلاه الجنازه ثم اخذوها للمقابر وقفت البنات بجانب قبرها يدعون لها ببعض الادعيه حته حل المغرب
جلال : يالا يا بنات عشان تروحوا كفايه كده
شهد : حاضر يا عمي بس احنا هنروح علي بيت ستي
جلال : ماشي يا بتي وهبعتلكوا خالتكوا روح تبات معاكوا
ريم مقاطعه شهد : اللي تشوفه يا عمي
ذهبت البنات الي المنزل
روح : تعالوا كلوا انتوا مكلتوش حاجه قومي يا شهد لمي اخواتك حوليكي
شهد : حاضر يا خالتي
اثناء تناولهن ااطعام إذا يوجد خبط كبير علي الباب
روح : يارب استر محدش يفتح الا ما اتصل علي الحاج جلال يجي
روح : ألو يا جلال تعالي في خبط كبير علي الباب
جلال : طب افتحي عما اجي انا جاي اهو
فتحت روح الباب
مصطفى فين بنات ال٭٭ب اللي جابولي العار فين اكيد كنتوا ماشين علي حل شعركم برا ستكوا كانت مسرحاكوا بكام في اليوم يا بت انتي وهي
شهد : خليكوا وانا هخرج
شهد : لوسمحت في ايه
روح : خشي يا شهد جوا
مصطفى : اهلا بالكبيره بتاعتي فين عيالك ولا متجوزتيش وكنتي ماشيه علي حل شعرك
روح : في ايه يا مصطفى ما تهدي شويه
مصطفى : انتي اسكتي خالص قوليلي يا سنيوره كنتي بتعملي ايه طول الغيبه ده
اثناء ذلك دخل الحاج جلال وأبنائه وأحمد
جلال : مصطفى الزم حدودك بناتك مفيش اشرف منهم
مصطفى : مالكش فيه يا جلال دول بناتي وانا حر فيهم وخد عيالك وروح
عمر : مش هنروح يا عمي
خرجت البنات جمعهن من الغرفه
مصطفى : يا خيريه تعالي شوفي واسحبيهم علي البيت عشان يتربوا
خيريه : وميتربوش هنا ليه دول لو دخلوا بيتي يوسخوه
خيريه وطت لرهف وامسكت بطرحتها التي كانت مستمرت الوقوع وازاحتها وامسكت شعرها
رهف: اه اه الحقيني يا شهد
ذهبت شهد إليها
شهد : انتي بتمسكيها كده ليه انتي غبيه
خيريه : شوف بناتك يا مصطفى بيشتموني
عمر : ممكن لوسمحتي تتفضلي
خيريه : عشان خاطرك انت بس يا بشمهندس
هنا : احنا كفايه كده ونرجع الاسكندريه
متولي : ترجعوا ايه يا عنيا مصطفى التلات بنات للتلت صبيان
روح : بنات ايه اللي يتجوزوا يا حاج متولي
متولي : سكت مرتك يا جلال
شهد : لو سمحتوا انتوا بتتكلوا في ايه وتلت صبيان ايه هي تركه و بتقسموها
مصطفى : بنتكلم في جوزكوا وزي ما قال متولي هيحصل
شهد : احنا هنسيب سوهاج ونرجع اسكندريه تاني لحياتنا
مصطفى بزعيق : ايه حياتكم ده
شهد : انا ارجع لمستشفيتي وده لجامعتها وده لجامعتها و دول لمدرستها
عمر : شهد دكتوره جراحه وهنا في كليه صيدله وريم في كليه هندسه والاتنين دول في المدرسة عايزهم برده تجوزهم ولادك يا عمي اللي حته مش معاهم الدبلوم
جلال : شهد هتتجوز عمر وهنا يوسف
احمد : لو سمحت يا عمي انا بطلب منك ايد هنا
جلال : خلاص محلوله اهي هنا تتجوز احمد و ريم تتجوز يوسف
هنا : هنا مين وشهد مين وريم مين هو احنا نعرف اللي بتتكلم عليهم دول في ايه انا واقف ساكته من ساعتها ومش راضية اتكلم
ريم : وانت يا استاذ مصطفى تقربلنا ايه عشان تتكلم ده احنا اول مره نشوفك
مصطفى بزعيق : انا ابوكوا
ريم : ابونا اسم بس مش فعل فلوسمحتوا يعني ممكن تتفضلوا
هجم مصطفى علي ريم لكي بضربها ولكن وقف له عمر ويوسف وأحمد
يوسف : انت رايح تضرب مين يا عمي الحقيقة هي مغلطتش في حاجة
مصطفى : يا ام شهد تتجوز يا ام مش هسيبكوا في حالكوا
شهد : شهد مين اللي تتجوز انا مش متجوزه خالص انا هقعد اربي اخواتي

مصطفى : بصي يا بت ال٭٭ب يا تتجوزي ابن جلال يا بن متولي وانا هحل عنكم
شهد : وانا مش هعمل حاجه من اللي حضرتك بتقول عليها
رهف : الحقي يا شهد رغد مغمي عليها
جريت شهد علي اختها
شهد : قومي يا رغد حد يجيب مايه
رهف : خدي مايه اهي يا شهد
رغد لا يوجد استجابة
عمر : هتيها احنا هنطلع بيه علي المستشفى
شهد نظرت لعمر قوي وهو يحمل رغد : يالا يا رهف انتي وأخواتك هنروح مع اختك المستشفى
مصطفى : تروحوا فين منتوش طالعين من هنا
شهد : لوسمحت احنا هنروح نشوف اختي مالها وهنرجع تاني ومعانا ولاد عمي وخالتي روح اظن كده مش هنعرف نهرب
خيريه : وافق يا مصطفى البت هتموت
مصطفى : خلاص ماشي
في الطريق
شهد : ما تتطلعش علي المستشفى يا عمر اختي بتمثل
فلاش باك
اثناء حديث ريم وهنا ذهبت شهد الي رهف ورغد
شهد : دقيقتين وتعملي نفسك مغمي عليكي يا رغد ومتفوقيش خلاص
رغد : حاضر
شهد : وانتي تيجي تقوليلي يا رهف
باك
روح : لأ عفارم عليكي يا شهد
شهد : اصل احنا مهما عملنا مش هنعرف نرجع
هنا : طب كده هنروح فين
احمد : في شقه لسه مشتريها في اسكندريه تروحوا تقعدوا فيها
عمر : اهي اتحلت

شهد بتفكير : تمام احنا هنطلع علي القطر وبعدين انتوا هتقعدوا في اي حته عما يعدي وقت وبعدين تروحوا البيت تقولوا أن رغد هيباتوا معاها في المستشفى وهنروح نجيبهم الصبح وبس كده مفيش اصل حد في المستشفى واحنا نكون روحنا بيتنا في اسكندريه وانتوا تساعدهم يدورا علينا وبس خلاص
ريم : طب وانا هعمل ايه
هنا : اكيد عمر هيظبط الدنيا وتتنقلي اسكندريه عشان نكون مع بعض
عمر : ده حاجه عاديه متاخدش يومين
روح : طب ليه تعب القلب يا بتي ممرجعكوا للصعيد
شهد : انا عارفه أن مرجعونا للصعيد بس اخواتي الصغار دول مش هيتعلموا زي ما احنا اتعلمنا هيبقوا مشتتين
روح : اللي تشوفه يا بتي
عمر : بس ده ميمنعش اني بطلب ايدك سوء ابويا اتكلم أو متكلمش انا كنت بعد الظروف ده ما تعدي كنت هتقدملك
شهد : وانا واحده مبفكرش في الجواز ولا هتجوز
ووصلت العربية الي محطه القطار
شهد : وشكرا لحضرتك علي المساعدة
احمد : انا جاي معاكوا عشان عندي شغل
شهد : اتفضل
عند عمر
عمر : انسانه بارده ايه ده
يوسف : وعايزه تقولك ايه لما تتطلب أيدها تقولك انا موافقه يا حبيبي ويالا نتجوز لو قالت كده يبقي انسانه انانيه هترمي اخواتها للنار بإيديها واحده زي رغد ابسط مثال هتعيش ازاي ابوها هيطلب ياخدها ويقول أنا اللي اربي بنتي بإدي وخيريه مش هترحمها وتبقي زي اخواتها الصبيان بالعكس بقي اللي ربا ريم وهنا ورهف مش بس ستي ناديه ده كانت شهد شهد هي اللي لما اخواتها عايز تتجوز شهد تتجوزها بإخواتها تساعدها علي كده منكرش اني مشدود لريم بس برده مش دلوقتي
روح : كلامك صح يا يوسف
يوسف : انت اول مره شفت شهد كانت أمتي يا عمر
عمر : كانت جاي تزعقلي عشان طردت ريم
يوسف : يعني شوفت ده سابت حالها وكل حاجه عشان تيجي تراضي اختها والمسافة اد ايه مش بلد جنبنا ولا حاجه شهد هتمسك في اخواتها جامد مفيش ام بتفرط في ولادها و شهد امهم قبل ما تكون اختهم
عمر : انا دلوقتي عايز اروح وراهم
يوسف : وشغلك اللي انت سايبه بقالك كتير وورق ريم ده بس هرجع اقولك الافضل انك تروح بص روح بس متغبش
عمر : طب هتعرف ازاي تداري علي غيابي في العيله
روح : روح يبني واخوك هيتصرف
لف عمر بالعربيه ولحق بيهم وكان القطار لم يمشي بعد
عمر : ألو يا احمد انتوا في سياره كام
احمد : بتسأل ليه
عمر : قول بس
احمد : احنا في ١٠
عمر : تمام ماشي
كان عمر في ٨ وعبر الي عشره
عمر : شهد انا بعرض عليكي تاني تقبلي تتجوزيني
شهد : وانا بقولك تاني لأ
عمر : وانا هفضل مستنيكي حته لو قعدت ميه سنه مش هزهق ولا همب
شهد : روح يا عمر لشغلك
عمر : مش مروح يا شهد انا بحبك
شهد : اتجوزك يا عمر عشان اخلف البنات ويجي يحصلي زي ما حصل لأمي وعيالي يتمرموطوا زي ما انا اتمرمط انا واخواتي روح يا بن الحلال لعيشتك
عمر : وانا مش هسيبك يا شهد
هنا : انا اقول الحل
شهد بعصبية : هنا اسكتي
هنا بعناد : لأ هتكلم يا شهد ممكن يا عمر ترجع انت تخلص شغلك وحالك لعند ما الأمور تتحل وان شاء الله هتوافق بس ارجع انت عشان مش شهد اللي تتعاند
احمد : ارجع لسه القطر ممشيش عشان تعرف تمشي الموضوع
هنا : ايون ارجع لو سمحت يا عمر
عمر : حاضر
احمد : القطر لسه ممشيش انزل بقي
عمر : هوصلكوا الاول وبعدين ارجع
رغد : ما تسمع الكلام وترجع وانت دماغك نشفه زيها كده اوف قرفتوني
شهد بعصبية شديدة : رغد عيب كده
عمر ناظرا الي شهد : خلاص انا نازل يا رغد متتعصبيش وانتي حلوه كده
نزل عمر من القطار واتصل علي يوسف
عمر : يوسف انت فين روحت ولا لسه
يوسف : لأ لسه مروحتش
عمر : طب تعالي خدني من عند المحطه
يوسف : طب مروحتش معاهم ليه
عمر : هبقي اقولك تعالي بس خدني
يوسف : حاضر من عنيا
ذهب يوسف في اتجاه اخوها
يوسف : اركب يا بشمهندس
عمر : من غير اي كلام انت تطلع علي البيت
روح بضحك : اني عايزه اعرف بقي
عمر : بعدين يا امي اطلع يا عم بسرعه علي البيت
وصلوا البيت وكان في انتظارهم اعمامه والحاج جلال
مصطفى بهيجان : بناتي فين يا عمر
عمر : اولا هما مش بناتك لو قصدك علي بنات ليلي فرغد عندها صدمه وهتابت في المستشفى ومحدش فيهم رضي يسبها ويجي
جلال : هو انت في فكرك يا مصطفى لما البنات يجوا هيجوا يعيشوا عندك ولا ايه
مصطفى : امال هيقعدوا فين
جلال : يا عندي يا في بيت جدتهم
مصطفى : دول بناتي وهيجوا يقعدوا معايا غصبنا عن عنهم كمان
يوسف : هيجوا يقعدوا معاك فين تعلمهم شرب السجاير زي عيالك ولا ايه
مصطفى : لم عيالك يا جلال
متولي : ولاد جلال التعليم كل دماغهم وخليهم مبيفهموش في اصولنا انا جايم اصل كلامكوا ماسخ
مصطفى : خدني معاك يا خوي
متولي : يالا بينا
بعد ما مشيوا
جلال : في ايه انتوا مخبين ايه
يوسف : هنخبي ايه يعني
جلال : وصلتوا البنات القطر ما انا عارف انكوا هتعملوا كده
عمر : وانت ايه اللي عرفك يا باه
جلال : البت الصغيره كانت بترمش كتير فأنا فهمت وحبيتهم يمشوا وفكركوا انا قاعد دلوقتي وساكت عنهم انا بعتلهم ناس يخدوا بالهم ووفرتلهم بيت انتوا فاكرين أن ابوكوا قله ولا ايه ده انا دماغي شغاله قوي
عمر : الله عليك يا حاج
جلال : خشوا ناموا بقي و ربنا يستر الصبح بس الصبح كل واحد يروح شغله
عمر : حاضر
★★★★★★★★★★★★★★
في الصباح
استيقظ عمر ويوسف الي عملهم
عمر : وصلتوا لفين كده يا احمد
احمد بتعب : لسنا ٣ ساعات ونوصل بالسلامه
عمر : ربنا يكتب سلامتكوا يارب
احمد : يارب
عمر : والبنات عاملين ايه
احمد : نايمين الا شهد
عمر : لازم تخالف في كل حاجه
واغلق الهاتف
عمر : انا هروح مشوار واطلع علي الجامعة لو حد سألك مستشفي ايه قولهم الفؤاد
يوسف : حاضر
ذهب عمر الي المستشفي
في الاستقبال
عمر لأحد معارفه : عايزك تسجلي واحده عندك اسمها رغد واول ما حد يجي من تبعي ابويا عمي اي حد تقوله دول كانوا خمسه وعلي الساعه ٩ خدوها ومشيوا مفهوم ولا لأ
الشخص : مفهوم يا باشا
★★★★★★★★★★
مصطفى : انتي يا وليه مدي عشان نروح نشوف جلبين الهم دول
خيريه : حاضر يا خويا جايه اهو
مصطفى : هروح اسأل جلال مستشفى ايه واجي
خيريه : ماشي
مصطفى : يا جلال يا جلال
جلال : نعم يا مصطفى تعالي اتفضل
مصطفي : عيالي في مستشفي ايه
جلال : هسأل يوسف واقولك
خرج يوسف علي الصوت
يوسف : في مستشفى الفؤاد يا عمي
مصطفى : ماشي
ثم عاد إلي زوجته
مصطفى : يالا يا وليه
خيريه : يالا يا ابو محمد
وذهبوا الي المستشفي
الشخص اول ما رأي مصطفى ذهب إليه
مصطفى : انا عايز غرفه رغد الدمنهوري
الشخص : خرجت يا فندم الساعه ٩ امبارح
مصطفى : خرجت ازاي يعني
الشخص : معرفش يا فندم
مصطفى بعضب : اه يا ولاد ال٭٭ب أما ورتكوا قدامي يا وليه اكيد ولاد جلال هنا اللي يمشوهم
خرج من المستشفى و كأنه ثور هائج ذاهبا الي بيت اخوه جلال
وكان جلال جالسا في الجينية
مصطفى : بناتي فين يا جلال
جلال : في المستشفى يا مصطفى
مصطفى : مش في المستشفى يا جلال عيالك هربوهم
جلال : طب وعيالي هيستفادوا ايه لما يهربوهم
مصطفى : ★★★★

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

جلال : مصطفى انا فاهمك وعارفك كويس انت عايز ايه وتبعد عن البنات واصل
مصطفى : بتقولي انا كده دول بناتي مش هسيبهم لحد واصل
جلال : قول لمرتك تروح أو تخش عند روح
مصطفى : روحي يا خيريه الدار
خيريه : حاضر
جلال بزعيق : مصطفى الفدان اللي انا اشتريته منك في أيام جوازتك ولما كنت عايز تخلف تاخده بس كانك متعرفش بنات ليلي
مصطفى : معرفهمش ازاي دول بنات
جلال : بناتك اسم بس يا مصطفى وانت اصلا مكنتش بتفكر فيهم ماتوا زي ما عاشوا عندك انت مش هتتجدد عليا يا مصطفى
مصطفى : هتكتبهالي ميته
جلال بإبتسامه : دلوقتي حالا بس بشرط منين متبيع انا بس اللي ليا اشتري منك
مصطفى : ماشي يا لا أنا موافق
جلال : يا طلعت
طلعت : أمر جنابك تروح تنادي الحاج متولي من بيته والمحامي عبد الحكيم يالا اجري
طلعت : حاضر. يا حاج
ذهب طلعت الي محل ما طلب منه الحاج جلال
جلال : انت عارف لو عملت حاجه ليهم ولا حتى سألت عليهم هتشوف انا هعمل ايه انت عارف
مصطفى : اشبع بيهم خليهم ينفعوك اهم حاجه الفدان عشان عيالي الولاد
جلال نظر إليه بإشمئزاز
متولي : عايز ايه يا جلال
جلال : اقعد الاول
والمحامي أيضا جاء
جلال قام من مكانه : تعالي يا عبدالحكيم هجبلك الورق من جوا
دخل جلال معه الي الداخل
متولي : ايه اللي جابك هنا
مصطفى : هيكتبلي فدان بإسمي
جلال : انا عايزك تكتب الفدان بإسم البنات بس انت هتعمل نفسك بتكتبه بإسمه ماشي
عبد الحكيم : انت تؤمر هظبط الدنيا متقلقش يا حاج انت افضالك علينا كتير
وخرجوا إلي الخارج
جلال : انت هتاخد الفدان هتفلح فيه وكل حاجه وتأجره اللي انت عايزه بس ساعه ما تبيعه انا بس اللي اشترى والورق هيفضل عندي موافق ولا انهي الموضوع ده
مصطفى بسرعه : موافق طبعا
متولي : وانا كمان عايز فدان اشمعنا مصطفى ما انت عندك فدادين كتير غير العزبه اللي بتاعتك كلها
جلال : كل ده جبته بعرق جيبيني و مراتي اللي شجيت معاي اكتب يا عبد الحكيم مش عايز اقول علي القديم خليه زي ما هو مقفول
متولي: ما انت الوحيد اللي اتعلمت فينا المفروض ملكش حق في الأراضي كلتها
جلال : كنت بشتغل وبصرف علي نفسي
عبد الحكيم : كل حاجه جهزت ناقص انكوا تبصموا وجيب ختمك يا مصطفى انت ومتولي
مصطفى : اهو خد ابصم انت
متولي : وانا مش باصم
جلال : طلعت تعالي
طلعت : نعم يا حاج
جلال : ادي لعبد الحكيم الختم بتاعك
طلعت اخرج الختم من جيبه و أعطاه للمحامي
عبد الحكيم : كده كل حاجه خلصت
جلال أخذ منه الورق : ماشي تشكر يا عبد الحكيم
جلال : الورق هحطه في الخزنه
مصطفى : ماشي انا همشي بقي يالا يا متولي
مشيوا الاثنان
روح : عملت ايه معاهم
جلال : رجعت لمصطفى الفدان اللي اشتريته منه بس مش رجعته بإسمه انا كتبته بإسم البنات بس هيفلح فيه بس ميعرفش انا قولتله كتبه بإسمك بس محدش يعرف من العيال ماشي
روح : يا زين ما عملت هيترد ليك الطاق طاقين
جلال : قولت كده برده المهم انا جعان جهزلي حاجه اكلها
روح : فريره اكون عملت الاكل يا ابو عمر
تليفون شهد بيرن
شهد : ايه ده رقم غريب
احمد : ردي أما انشوف مين
شهد : السلام عليكم
جلال : وعليكم السلام يا بتي انا حليت لكم كل حاجه اهني وكله تمام ارجعوا وربي اخواتك في وسطينا يا بتي ومحدش هيكلمك في جواز ولا حد هيكلمك في حاجة
شهد : علي السنه الجايه أن شاء الله يا عمي
جلال : احنا السنادي لسه بدأ بقالها شهرين بس وانتي تقدري تنقلي اخواتك يا شهد وأحمد معاكوا ويظبط كل حاجه
شهد : حاضر يا عمي
جلال : مع السلامه يا بتي ومتخافوش من حاجه طول ما انا في ضهركوا وعيالي مجلوش لي حاجه انا اللي عارف
شهد : شكل حضرتك واصل قوي
جلال : علي قدي كده ربنا يكتب سلامتكوا يارب
شهد : يارب
واغلق الهاتف
احمد : في ايه
شهد : عمي جلال حل كل حاجه وبيقول انقل مدارس اخواتي وانقل كل حاجه سوهاج
احمد : وانتي هتعملي ايه
شهد : بفكر انقل والله
هنا : انا مينفعش انقل
احمد : انتي تركني علي جنب عشان هتجوزك
شهد : ممكن تتقال بطريقة ألطف من كده
احمد : بصي بقي يا ست الدكتورة انا هتجوز اختك حته لو عملتي ايه وده أمر مش طلب عشان انا زهقت كل ما كنت ناوي أتقدم يحصل حاجه
رغد : ما انت اللي وشك فقر بقي
شهد : انتي عايزه تتربي من اول وجديد يا رغد ايه الكلام ده
رغد : والله ما كان قصدي
احمد : عادي مفيش فيها حاجه انا هتفق مع عمي جلال علي معاد الفرح
هنا : هو انا كيس جوافه مليش رأي
احمد : انتي عادي هتوافقي اصل انا ماتكرهش كل البنات بتجري ورايا
هنا : والله
شهد : كمان شويه يا احمد ابقي كلم عمي
احمد : ماشي
رهف : اخيرا وصلنا
نزلوا جميعا من القطار و ركبوا السيارة
شهد : ممكن يا احمد تتصل علي عمر أن ميعملش حاجه في وورق ريم
احمد : حاضر ثم نظر إلي هنا سلام يا زوجتي المستقبليه
دخلوا الي شقتهم
شهد : ريم عايزاكي
ريم : حاضر يا شهد
شهد : هنا ادخلي اعملي اي اكل او انزلي السوبر ماركت افتحيه وجيبي اكل وشيبسي واي حاجه
هنا : حاضر
دخلت شهد مع ريم الي أحدي الغرف
شهد : هترجعي سوهاج زي ما ستك الله يرحمها كانت عايشه ولا انتي عايزه ايه
ريم : مش عايز اقعد فيالبلد لوحدي
شهد : لأ انتي هتقعدي في السكن ملكيش دعوه البلد وانا هبعتلك مصاريفك وملكيش دعوه بحد
ريم : خلاص ماشي اسبوع هقعده معاكوا وارجع يا احلي اخت في الدنيا
شهد : انتي احلي اخت يا بشمهندسه يالا نشوف القرود دول عملوا ايه
ريم : يالا بينا
شهد : بتعملوا ايه
رغد بدموع : بنقطع بصل عما هنا تيجي
شهد : طب قوموا يا ختي انتي وهي اعملوا اي حاجه
رهف : طب هاتي تليفونك نلعب عليه
شهد : جو في الشنطه ريم قطعي طماطم عما اخلص
اتت هنا حامله الاشياء
وقاموا بتحضير الطعام وجلسوا سويا
وتمر الايام وتعود ريم الي سوهاج حتي جاء اليوم المشئوم
اثناء مرور شهد الي المستشفي التي تعمل بيها صدمتها سياره وتم نقلها الي المستشفي
الاستقبال : السلام عليكم حضرتك تقربي للدكتوره شهد مصطفى
هنا : اه يا فندم خير
الاستقبال : طب حضرتك هي عملت حادثه وهي جايه المستشفى
هنا : مستشفي الضياء
الاستقبال : اه يا فندم الرجاء من حضرتك التوجه إلي المستشفي
هنا ظلت فتره تبكي كثيرا ثم ذهبت الي المستشفي وفي أثناء الطريق
هنا بدموع : ألو يا عمر شهد عملت حادثه
عمر : حادثه ايه وفين
هنا بدموع : معرفش
عمر : انا هطلع علي المطار وهشوف طياره جايه اسكندريه ومسافه دقايق هكون عندك وأحمد فين
هنا مازالت تبكي : مش معايا رقمه
عمر : خلاص هتصل عليه
عمر : ألو يا احمد تروح علي المستشفى اللي شهد شغاله فيها هي عملت حادثه وانا جايه علي اقرب طياره
احمد : حاضر يا رب استرها
عمر بدون أن يعرف أحد ذهب إلي المطار وركب الطائرة من حسن حظه أن هناك طائره متجه الي الاسكندريه وتحرك الي الاسكندريه
وبعد مرور ساعه وصل عمر الي الاسكندريه
وأثناء وصوله إليهم خرج الطبيب من الغرفه
عمر بلهفه : خير يا دكتور عندها ايه
الدكتور : للأسف عندها ★★★★

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

الدكتور : للأسف احنا لسه مش عارفين عندها ايه بالظبط
عمر بهجوم : ازاي مش عارفين عندها ايه يبقي انتوا مش دكاترة
الدكتور : والله يا استاذ احنا مستنينها تفوق عشان نقرر في ايه
احمد : اهدي يا عمر شويه
عمر : اهدي ايه هو بيقول لسه مش عارفين طب افرض حصلها حاجه هنعمل ايه
الدكتور : احنا متواجدين وهي هتفوق خلال نصف ساعة
ذهب الدكتور الي مكتبه وهو يشتم في عمر
احمد : في ايه يا عمر اهدي نصف ساعة وهنعرف في ايه
عمر بزعيق : ده شهد يا احمد مش اي حد تاني وعايزيني اهدي انا هنقلها من المخروبه ده وانتي بطلي عياط مفيش حاجه في حياتك غير العياط وبس
احمد : الله وانت مالك يا جدع تعيط براحتها هي بتعيط من عنيك انت
عمر : ولا خدها وروحوا يالا كده
وقفت هنا وهي تبكي ورفعت له صابعها : عمر يا دمنهوري خليك في حالك وانا مش منقوله من هنا غير واختي معايا
عمر بزعيق : خلاص اقعدي بس مسمعشي ليكي نفس مفهوم
احمد بزعيق : متهدي بقي انت التاني
بعد فتره اتي طبيب آخر وكان اصغر سنن
كريم : انا اللي هتابع حاله الدكتورة شهد
عمر : وفين الدكتور التاني
كريم : مش فاضي عنده حلات تانيه
عمر : انت رايح فين كده
كريم : اكيد فاقت داخل اشوف الحاله ايه
عمر : رجلي على رجلك
احمد : ما تخلي الراجل يشوف شغله يا عمر
عمر : برده مش هيتحرك غير وانا معا
كريم : اتفضل حضرتك خش
دخل كريم الي الغرفه
كريم : عامله ايه دلوقتي يا شهد
شهد : الحمد لله بس مش حاسه بجسمي ولا عارفه احرك رجلي ولا ايدي
كريم : حاولي ترفعي كده رجلك
لم تستطع شهد أن ترفع قدمها
جاء كريم لكي يمسك بإحدي رجليها
عمر : انت بتعمل ايه استني كده يا هنا تعالي
هنا : نعم
عمر : ارفعي رجل اختك للدكتور
رفعت هنا رجل اختها
الدكتور : كده حاسه بحاجه
شهد : لأ مش حاسه بحاجه خالص
كريم : لا حول ولا قوه الا بالله
شهد : في ايه
كريم : لأ عادي مفيش حاجه استأذن انا تعالي يا استاذ
عمر : في ايه
كريم : الحادثه سببت شلل مؤقت
عمر : طب نظام العلاج هيكون ازاي
كريم : نظام العلاج هيكون مع دكتور علاج طبيعي ودكتور اعصاب واهم حاجه الراحه النفسيه
عمر : وانت ايه
كريم : انا اعصاب
عمر : خلاص ماشي مش جاين عندك
كريم : بس ده ميمنعش اني اجي اطمن علي زميلتي
عمر : لأ يمنع طبعا مشوفكش مقرب من قوضتها طول ما هي هنا
كريم : انا هكتبلها تصريح الخروج افضل
عمر : ياريت
شهد : قالك ايه يا عمر
عمر : مقالشي حاجه
شهد : قالك انا اتشليت صح
عمر : مؤقت شلل مؤقت وهيروح بسرعه
شهد : وأخواتي يا عمر أخواتي اه ياني
عمر : ممكن يا هنا تتفضلي ثانيه واحده
هنا بدموع غزيره : حاضر
عمر : انتي هتبقي كويسه وتخفي هي بس مسألة وقت و انا مش هسيبك يا شهد
شهد : متمسك بيا ليه يا عمر وايه اللي جابك بالسرعه ده
عمر : جاي بالطياره ومتمسك بيكي علشان ده واراها أحد صورهم سويا وهما صغار كنت حاسس اني هلاقيكي كنت ومازلت عمري ما بصيت لبنت بغض بصري وكنت افضل ادعي ربنا يحفظك ليا وسبحان الله ربنا حفظك ليا ولقيتك متدينه جدا انتي دعوتي في صلاتي بقالي اتناشر سنه بدعي أن ربنا يجمعني بيكي ولما شوفتك كنت بدعي ربنا ان ربنا يرزقني بيكي فاكره اليوم اللي انتي جيتي فيه المكتب اول ما دخلتي انا ساعتها كان قلبي هيطلع من ضلوعه كده بس كدبت نفسي وقولت ده تهيؤات والحمدلله مطلعتش تهياؤات تقبلي تتجوزيني يا شهد
شهد : وانا في ظروفي ده
عمر : ومالها ظروفك يا شهد
شهد : مش دلوقتي يا عمر لما اخف
عمر : لأ دلوقتي يا شهد
شهد : عمر بالله عليك متعاندش معايا انا اهم حاجه اني اقوم دلوقتي عشان اخواتي
عمر : وانا مش هسيبك غير لما تبقي كويسه
شهد : روحني البيت كفايه كده
عمر : حاضر
شهد : ممكن تسأل دكتور امجد علي دكتور علاج طبيعي ودكتور مخ واعصاب
عمر : طب ده صغير ولا كبير
شهد ' لأ كبير اوي كمان
عمر : طالما كده هروح أسأله حاضر
ذهب عمر الي دكتور امجد وقال له مثلما قالت له شهد
امجد : الاسماء اهي بالعانووين بتاعتهم وقول لها دكتور امجد بيسلم عليكي انا لولا أني عندي عمليه كمان١٠ دقائق كنت جيت زرتها
عمر : حاضر يوصل
ذهب عمر الي شهد
عمر : يالا بينا أنا جبت العناوين وبكره أن شاء الله نروح
شهد : انا هروح انا وهنا وانت ترجع لشغلك
عمر : وانا خدت اجازه ومش هسيبك غير وانتي كويسه ومش عايز عناد
جاء عمر لكي يشيلها
شهد بعصبية : انت هتعمل ايه هات كرسي
عمر : وفيها ايه لما اشيلك هيحصل حاجه
شهد : عمر اتظبط ماشي
عمر : حاضر هجبلك كرسي اهو بس متتنرفزيش عليا ده انا غلبان
شهد : غلبان اوي
جلست شهد علي الكرسي بمساعدة اختها
وركبوا السياره
شهد : محدش يعرف ريم عشان متسبشي دراستها وتيجي
هنا : حاضر
وصلوا الي المنزل
ووصلها عمر الي الشقه
عمر : هتروحي للدكتور امتي
شهد : علي الساعه ٢ كده
عمر : تمام خلي بالك من نفسك
نزل عمر الي احمد
عمر : اطلع بينا علي اجدعها مطعم هنا
احمد : حاضر
طلب عمر بعض الاكلات وطلب من العامل إيصاله الي منزل شهد
في السياره
احمد : انت بجد هتسيب شغلك
عمر : اتصلت عليهم وخليت حد تاني يديهم بدالي والموضوع انتهي يعني واحد اجازه وهفضل قاعد علي قلبك لعند ما تخف
احمد : ده انت تنور
عند شهد
رغد بدموع غزيره : ايه اللي حصلك ده يا شهد
شهد ببإبتسامه خفيفه : حادثه بسيطه وهكون كويسه يا حبيبتي متقلقيش
رغد بدموع : شهد بالله عليكي متسبيناش احنا ملناش غيرك في الدنيا ده انا عمري ما شفت ماما بس شوفتك انتي انتي ادتيني الحنان اللي في الدنيا كله حبتيني اكتر من نفسك عملتي اللي عمر ما حد عمله ارجوكي متسبيناش انتي كل حاجه بالنسبة لنا
هنا : الله الله ايه الكلام الحلو ده
رهف : سؤال بسيط يا شهد انتي بعد ما تخفي هتتجوزي عمو عمر
شهد : مش عارفه
رغد : متتجوزهوش ده شكله رخم كده وهياخدك مننا
وأثناء ذلك كان الباب بيخبط
شهد : قومي يا رهف افتحي
رهف فتحت الباب
العامل : ده بيت الانسه شهد مصطفى
رهف : ايوه يا فندم
العامل : طب الاوردر ده بإسمها
رهف : من مين
العامل : معرفش بس واحد دافع الحساب
رهف : هي مش هتقدر تيجي تستلم منك انا اختها هستلمه بدالها
العامل : خلاص ماشي اتفضلي
مضت مكان شهد : شكرا لحضرتك
هنا بجوع : ايه الريحه الحلوه دي ده ريحه اكل
شهد بضحك : شكله كده
رهف : شهد في حد بعتلك اوردر بس طبعا مش بتاعك لوحدك بتاعنا كلنا
شهد : ومقالش مين اللي بعته
رهف : لأ مقالشي
هنا وهي تفتح العلب : اكيد عمر وأحمد
هنا تطعم شهد
شهد : مش عايزه اكل يا هنا كلي انتي
رهف : احنا مش هناكل غير لما تاكلي
هنا : كلي بقي
شهد : حاضر
اطعمت هنا شهد
شهد : اطلعوا برا بقي
هنا : حاضر
ثم جلست لتتناول طعامها مع اخواتها بالخارج
رهف : هي شهد هتبقي كويسه أمتي يا هنا
هنا بدموع : والله ما اعرف بس طالما مؤقت تبقي هتخف
رغد : يارب تخف بسرعه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

رهف : هي هتروح أمتي للدكتور
هنا : بكرا أن شاء الله بس انتوا لازم تذاكروا اوي عشان شهد تتبسط بيكوا ومتقلوش لريم حاجه عشان متقلقش
رهف : حاضر بس انتي هتعملي ايه هتنزلي جامعتك ولا تقعدي ولا ايه
هنا : سيبها لظروفها قوموا ذاكروا يالا
عند شهد بالداخل
شهد لنفسها : يارب انا دلوقتي نايمه ولا عارفه احرك حته صابع يارب انا راضية بكل حاجه بس اخواتي هيعملوا ايه يارب اخف بسرعه عشانهم ه‍ما مالهمش غيري وظلت شهد تبكي كثيرا علي حالها حتي غلبها النعاس
عند عمر
روح : ايه يا ولدي انت فين
عمر : انا في اسكندريه يا امي
روح : ليه خير البنات جرالهم حاجه
عمر : احمد تعبان فجايا اشوفه واقعد معاه لعند مايخف انتي عارفه يا امي أنه مالوش حد غيرنا
روح : فيك الخير يا ولدي طب هتعمل ايه في شغلك
عمر : واخد اجازه يا امي
روح : ابقي طمني عليكوا يا ولدي
عمر : حاضر يا امي
في مكان آخر
مجهول : الو مماتتش ليه يا حيوان
الشخص : انا خبطها زي ما انتي قولتي بس حظها ان هي مماتتش
مجهول : تجيبلي تقرير عليها كل يوم
الشخص : طب انتي بتعملي فيها كده ليه يا هانم
مجهول : وانت مالك انت ليك تقبض وتعمل اللي انا عايزه مفهوم يا حيوان
الشخص : حاضر يا هانم
فلاش باك
في المستشفى
شهد : انتي بتعملي ايه انتي اتهبلتي
سلمي : ملكيش فيه يا حلوه
شهد : انتي المفروض يتشال اسمك من نقابه الاطباء
سلمي : بيه اخفي من وشي ولو عرفت يا حلوه انك طلعتي من بوقك الحلو ده حاجه شوفي اللي هيحصلك
شهد : والله لبلغ عنك ده أرواح ناس يعني داخل يعمل الزايده تشليلوا كليه ويعني الممرضات اللي واقفين دول مبيكلموش ليه
سلمي : بدي لكل واحده فيهم رزقه من العملية انا باخد كليه وحطها لمريض تاني بفلوس كتير وكنت هأكلك الشهد من العملية ده بس يالا انتي وشك فقر
وأثناء ذلك الحوار كانت شهد تسجل عبر جهاز التسجيل اللتي تسجل به العمليات دون أن يعرف احد
شهد : انا هخرج مش هخش معاكي عمليات تاني
شهد لنفسها : انا لازم اطلع دلوقتي للمدير
طلعت شهد للمدير وارته كل شئ
المدير بعصبية : الزي ده يحصل ده لازم تتفصل حالا وهمسح اسمها من النقابه ده جريمه ميتسكتش عليها شكر لحضرتك يا دكتوره
وبالفعل تم إحالتها للنيابة و حذف اسمها من النقابه وتم سحب الكارنيه منها
باك
سلمي : أن مكنتيش تموتي علي ايدي مبقاش انا سلمي يا ستنا الشيخه ثم ضحكت كثيرا
في الصباح
عمر : السلام عليكم اخباركم ايه النهارده
هنا : الحمدلله كويسين شهد لسه نايمه
عمر : نايمه كتير كده ليه في حاجه حصلت امبارح
هنا : لأ مفيش حاجه حصلت كله تمام والأكل كان طعمه حلو
عمر : طب ماتخشي تصحيها كده
هنا : ده هي بتنادي علي اهي
عمر : هتصل عليكي كمان شويه
هنا : نعم يا حبيبتي
شهد : اتصلي علي ريم وادهالي
هنا : حاضر
شهد : ألو يا ريم اذيك يا حبيبتي عامله ايه
ريم : قاعده في السكن فاضيه مش وراي حاجه اه صحيح طنط روح اتصلت من عند يوسف عليا بتقولي تعالي اتغدي معايا
شهد : وانتي قولتلها ايه
ريم : قولتها هستأذن شهد وارد عليكي
شهد : وانتي عايزه ايه يا ريم
ريم : انا عايزه اروح اشوف البيت بتاعهم واتفسح شويه
شهد : خلاص اتصلي عليها قوليلها انك موافقة
ريم : يعني مفيش فيها حاجه اني اروح
شهد : لأ مفيش فيها حاجه طالما عمك جلال موجود يبقي كل حاجه تمام وعايزاكي بت بميه راجل
ريم : حاضر
أغلقت ريم الهاتف مع اختها ثم
فكرت قليلا هو يعني فيها حاجه لما اتصل عليه مفيش حاجه ده ابن عمي اتصلت علي يوسف
ريم : ألو ثم صمتت ريم
يوسف : ألو خدي ياامي كلمي
روح : ألو مين معايا
ريم : انا ريم يا طنط روح
روح : أيوه اذيك يا بتي خيتك وافقت
ريم : اه وافقت
روح : طب انا هبعتلك يوسف يخدك عشان تقضي اليوم معانا
ريم : ماشي انا هلبس اهو
لبست ريم وخرجت لكي تنتظر يوسف
يوسف : اتفضلي
ركبت ريم السياره
بعدما ركبت بفتره
يوسف : اوعي تفكري اني هتجوزك انا مبتجوزش واحده سهله زيك واليوم اللي دافعت عنك فيه ده عشان بس مبحبش الغلط
اخواتك اللي اكبر منك احسن منك بكتير علي الاقل مبيجروش ورا الرجاله هتقولي انا ابن عمك والكلام ده ميكولش معايا يا هانم يا محترمه شكل شهد معرفتش تربي
ريم بدموع غزيره : نزلني هنا لو سمحت
يوسف : مش منزلك انا هوديكي البيت الاول وبعدها تبقي تعملي اللي تعمليه وبطلي عياط انا بقول الحقيقة ولا الحقيقة الايام ده بتزعل انزلي يالا يا محترمه يا متربيه
نزلت ريم من العربية
روح : بتبكي ليه يا ضانيا
ريم : مفيش يا خالتي
يوسف : انا جبتهالك اهي همشي انا شغلي بقي
روح : ربنا معاك يا ولدي
بعد ما يوسف مشي
روح : ايه اللي مزعلك يا بتي
ريم : مفيش حاجه يا خالتي انا كويسه
ريم عملت نفسها بتتكلم في التليفون
ريم : ازاي الجدول يتلغبط كدا مينفعش يعني هناخد النهارده الساعه1 طب تمام هاجي أن شاء الله مش هغيب
جلال : في ايه يا ريم
ريم : طلع عندي محاضره الساعه ١ فلازم امشي تتعوض أن شاء الله مره تانيه
جلال : يا طلعت انت يالا
طلعت : نعم يا بيه
جلال : شغل العربية يالا
طلعت : حاضر
جلال : هوصلك يا بتي بدل ما تروحي لوحدك
ريم : شكرا لحضرتك يا عمي
ركبوا العربيه
وقبل أن تنزل ريم من العربية
جلال : خدي يا بتي خلي دول معاكي
ريم : شكرا يا عمي معايا والله شهد بتبعتلي
جلال : وانا اللي المفروض اصرف عليكوا انتوا مسألوين مني وده فلوسكوا
ريم : عمي انا لسه معايا وقت ممكن نقعد في الكافيه ده وتحكيلي حضرتك دوننا علي الكل بتهتم بينا
جلال : ماشي يا لا يا بتي
جلسوا في الكافيه وطلبوا مشروب
جلال : انا هبدألك من الأول
فلاش باك
الحاج صالح جد البنات من الام
صالح : انا عارف يا ولد انك لساتك متخرج من الكليه بتاعتك بس انا مش عارفه لسه في عمري اد ايه وانت عارف الكبد مبهدلني ومش مطول انا هكتب كل حاجه بإسمك عشان خايف علي مراتي وبنتي من العيله ومش هقولك اتجوز بتي عشان عارف انها هي صغيره اوي بالنسبة لك بس خلي بالك منها كأنها اختك واي فلوس يحتاجوها تديهم يا ولد انا عارف انك عمرك ما هتاكل مال اليتيمه والارمله عشان كده بقولك انت دلوقتي ومتعرفش حد خالص انا معرف ناديه بس
جلال : بعد الشر عليك يا خال متقولش علي نفسك أكده انت اللي هتربي بتك وتجوزها كمان
وبعد ما خالي كتب كل حاجه بٱسمي واطمن مات بعدها بيومين
بعدها بسنه انا اتجوزت خالتك روح و عرفتها علي امك و ستك وبقوا أصحاب قوي وقولتها السر عشان لو موت في يوم من الايام
وجه مصطفى اخوي عايز يتجوز امكوا
روح : لأ يا جلال مصطفى شديد ومش هيسعد ليلي
جلال : ده اخوي ولو قولت لأ الحرب هتقوم من اخوالي وهيقولوا اني عايز اتجوزها
روح : بس مصطفى مش هيسعدها
جلال : ما انا مش عارف انا هسأل ليلي و اللي تقول عليه هعمله وكده يبيقي مشلش ذنب قومي البسي يالا نروح ليهم
روح : حاضر يا خويا
في البيت
جلال : يا ليلي مصطفى طالب يدك مني والقرار بيدك انتي
ليلي بكسوف شديد : وانا موافقة يا خوي
الحاجه ناديه : لأ يا بتي مصطفى لأ مصطفى شديد
ليلي : انا بحب مصطفى يا اما
روح : فكري يا ليلي بجد
ليلي : ما انا مفكره كويس يا مرت اخوي
جلال : خلاص على خيره الله
ناديه : جلال لأ ولدي
جلال : اعمل ايه يا مرت خال بنتك رايداه اللي انتوا عايزينوا اعملوا انا تحت امركم
نظرت الحاجه ناديه الي ابنتها ليلي فنظرت ليلي بترجي
ناديه : خلاص يا بني موافقين
جلال : مرت خال عايزك فموضوع جوا
في الداخل
جلال انا هاخدك كمان يومين انتي وليلي تجيبوا اللي انتوا عايزينوا في الجهاز كله
الحاجه ناديه : ربنا يخليك يا بني
جلال : يعني انتي محسساني أنها فلوسي ده فلوسكوا يا مرت خال
الحاجه ناديه : الحاج صالح عمل الصح لما امنك يا ولدي ابقي هات مرتك معانا
جلال : حاضر من عنيا
خرج جلال للخارج
جلال : فرحك كمان شهر يا ليلي ماشي يا مرت خال
الحاجه ناديه : ماشي يا ولدي
واتجوزت امك ابوكوا وبدأ ابوكي يزعل امك من بعد ما عرف أن مفيش ورث وذاد كل شئ لما امك خلفت اول بنتين بس اشهد للحق امك كانت مستحمله كل ده وراضية عشانكوا بس ابوكوا هو اللي كان قليل الاصل
باك
جلال : وانتهي كل شيء بموت ليلي ولما ماتت ليلي انا كنت عايز اخدكوا واخد ستكوا كمان تيجوا تعيشوا معايا هو ده كل حاجه يا بتي وانتوا ليكوا معايا كتير وشغلتلكوا الفلوس وربنا يعلم اني مخدتش منهم جنيه اي ربح كان كنت يا اعمل بيها مشروع يا بحطها في البنك يالا عشان متتأخريش وتلحقي محاضرتك
★★★★★★★★★★★
عند شهد
قبل ما الساعه تيجي اتنين
عمر خبط علي الباب

هنا فتحت الباب
عمر : شهد جاهزه ولا لأ
هنا : اه جاهزين
دخل عمر
عمر حمل شهد من الكرسي
عمر : انا مش لامسك اهو عشان متفتحيش ليا محضر

وصلوا الي دكتور المخ والأعصاب ودخلوا سريعا
الدكتور : انتي اللي في ده مؤقت ممكن علي أقل من شهر مع العلاج والعلاج الطبيعي هتكوني كويسه واهم حاجه أن نفسيتك تبقي كويسه
بعدما خرجت شهد من عند الدكتور
قابلتها سلمي
سلمي مالت علي شهد
: حبيبتي ايه اللي جرالك ده ثم همست في أذنيها
عشان تبقي تلعبي في عداد عمرك كويس
ثم وقفت سلمي بإبتسامه وهي تنظر إلي عمر مش هتعرفيني بالحلو ده
بتقعي واقفه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

بعد ما سلمي مشيت
عمر : مين دي يا شهد وتعرفيها منين
شهد : هبقي اقولك يا عمر
عمر : هنا لو سمحتي خدي مفتاح العربية واسبقينا احنا جايين وراكي
هنا : حاضر
عمر : قولي بقي يا ستي مين دي
شهد : عايز تعرف ايه يا عمر اني كنت بدافع عن الحق وقصاد دفاعي عنه معنتش بتحرك خالص الزبالة دي هي اللي دبرتلي الحادثة بتاعتي وكانت عايزه تموتني
عمر : وايه اللي كنتي بتدافعي عنه
شهد بحزن : بتسرق أعضاء بلغت عنها عشان شوفتها قدام عنيا وهي بتشيل كليه من مريض داخل يعمل زايده يخسر كليته وليه وليه اني قدمت فيها شكو واتشال اسمها من النقابه وشكلها المرادي عايزه تقتلني
عمر حمل شهد : تمام
شهد بغرابه : تمام ايه يا عمر بقولك كانت عايزه تموتني ده انت حتي مسألتنيش اسمها ايه
عمر بإبتسامه : اسمها ايه
شهد : مش قايله
عمر أدخلها السياره : احنا نطلع علي دكتور العلاج الطبيعي علي طول مش عايزين نستني
شهد : تمام
عندما وصلوا الي الدكتور العلاج الطبيعي
عمر بجدية : اسمها ايه
شهد : اسمها سلمي ابراهيم البيومي
ادخل عمر شهد الي المكان وكان الطبيب لم يحضر بعد
عمر : هجيب حاجه من العربيه واجي
هنا : ماشي
شهد : لما نروح نتصل علي ريم مش عارفه حاسه ان فيها حاجه
هنا : وافرض مطلعش فيها حاجه
شهد : انا قلبي عمره ما خيب
دخل عمر ثم دخل الطبيب
عمر : احنا هنخش الاول اكيد
ثم نادت الممرضة علي اسم شهد
الطبيب : ان شاء الله العلاج الطبيعي في اقل من شهر هتكوني كويسه
عمر : هي دلوقتي هتعمل ايه
الطبيب : هتقعد في غرفه وهركب اجهزه علي رجليها ومع الجلسات هتكون كويسه أن شاء الله
عمر : أن شاء الله
جلست شهد في الغرفه هي وهنا وهناك طبيبه تعمل مع الطبيب هي التي تساعد شهد في تركيب الاشياء
وعمر ظل بالخارج
يشغل باله موضوع سلمي وكانت تظن شهد أنه نسي الموضوع ولكن عمر لن ينساه
أنهت شهد من جلستها
وهما في العربيه
عمر : تحبي تتسجن كام سنه
شهد : مين اللي يتسجن
عمر : سلمي قضيه شروع في قتل محترمه كده وأحمد ظبط الدنيا وكله تمام والرجل اللي خبطك هو اللي شهد عليها كمان
شهد : عملت كل ده امتي
عمر : بتليفون صغير من احمد ظبط الدنيا
هنا : انا عايز افهم بقي
شهد : لما اروح هبقي احكيلك بس انا دلوقتي يا عمر عرفت مكانها ازاي
عمر : عادي يا شهد اللي خلاني اعرف مكانكوا خلاني اعرف مكانها
شهد : سيبها لحالها يا عمر لو عملت حاجه تانيه ابقي احبسها
عمر : ولو موتتك المره الجايه نبقي نعمل ايه
شهد : يبقي قضاء ربنا انا مش هحرم اطفال من امهم
عمر : بس هي مجرمه ولازم تتعاقب
شهد : هي دلوقتي هتحس بالرعب لما تكون في القسم دلوقتي ومش هتعمل حاجه انا عارفها بتخاف من خيالها
★★★★★★
عند احمد
سلمي : يا حضرت الظابط انا معرفش اللي بتتكلم عليها ده
احمد : بت مش عايز وجع دماغ متعرفهاش ازاي يا بت ال★★★ وهي اللي مبلغه عنك في قضيه السرقه بتاعت الاعضاء ولولا أن مدير المستشفى عارف اهلك كنتي اسجنتي فيها دلوقتي قدامك حل من اتنين تاخدي سجن في قضيه شروع في قتل ولا سرقه أعضاء شروع في قتل احسنلك صح تلات سنين وتطلعي انا هسيبك لبكرا تفكري خدها يا بني علي الحبس
اوصلهم عمر الي المنزل
وبعد فتره رن الجرس
فتحت رغد الباب
رغد : اتفضلي يا فندم مش ده منزل الاستاذه شهد
رغد : اه
الشخص : اتفضلي يا فندم
ثم ذهب الشخص
رغد : الحمدلله ربنا رحمنا من أكل هنا اللي ملوش طعم
هنا بعصبية : انا اكلي ملوش طعم يا حيوانه والله لأضربك
وصلت رغد عند شهد
رغد : شهد هنا عايزه تضربيني
شهد : هنا ابعدي عن رغد متجيش جمبها ا
هنا : ده بتقولي اكلك مالوش طعم
شهد بضحك : ماهي مكدبتش
هنا بغصب : شوفتي بتلقس ازاي
شهد :هنا اهدي بقي وانتي يا رغد احترمي هنا اختك مهما كان أكبر منك اتصلي علي ريم يالا يا هنا
هنا اتصلت علي ريم : اتفضلي
شهد : رغد اطلعي يالا برا
رغد : هنا هتضربني
شهد : هنا متجيش يمتها خالص
هنا : حاضر مش هاجي يمتها خالص
طلعوا برا هما الاثنان
شهد : اخبارك ايه يا روحي
ريم : الحمدلله كويسه انتي عامله ايه
شهد : الحمد لله يا روحي صوتك متغير ليه في حاجه
ريم لنفسها : انا هحاول اعتمد على نفسي هي كفايه عليها اخواتي وهي تعبت عشان كتير كفايه عليها كده
ريم : مفيش حاجه يا حبيبتي انتي عارفه الكلية وشغلها كتير
شهد : لو احتاجتي حاجه تتصلي عليا فورا ماشي يا روحي وخلي بالك من نفسك
ريم : ربنا يخليكي ليا يا شهد
شهد : ويخليكي ليا يا روحي عملتي ايه عند عمك
ريم بعصبية : مروحتش كان في عندي محاضره و اعتذرت من طنط وخلاص
شهد : في ايه يا ريم مالك مش مستريحه عندك اخدك عندي
ريم بعياط : اه مش مستريحه تعبانه تعبانه اوي يا شهد مش عارفه اعمل حاجه حاسه اني تايه بس لازم اعتمد علي نفسي عشان انتي كفايه عليكي اخواتي مش عايزه ازود عليكي الحمل
شهد : انا عمري ما ازهق منكوا يا ريم انتوا بناتي يا ريم حته مني بحس بزعلكوا وفرحكوا
ريم : انا بزعل عليكي يا شهد احنا كبرناكي اوي شايله همنا ولا عمرك بتشتكي ولا بتزعلينا وبتيجي علي نفسك عشان خاطرنا انا عايزه اجي يا شهد
شهد بذعر : لأ يا ريم
ريم : في ايه يا شهد
شهد : مفيش يا حبيبتي بس خليكي أما السنه ده تخلص والسنه الجايه كلنا هنكون عندك
ريم بغرابة : انا عايزه اجي اجازه
شهد : استحملي الحبه دول بس عشان خاطري
ريم : عشان خاطرك انتي بس يا روحي هستحمل البلوي ده سلام بقي عشان اذاكر للبلوي
شهد : ربنا معاكي يا روحي
وأغلقت الهاتف
ثم دخلت هنا
هنا : انا استنيت أما مسمعش صوت واخش عشان انا عارفاكي مبتحبيش حد يكون جنبك وانتي بتتكلمي في التليفون رهف ورغد كلوا يالا بقي عشان تاكلي
اطعمت هنا شهد
عند عمر
اتصل عمر علي احمد
عمر : مش عايزاه تتحبس اعمل ايه
احمد: عادي هخليها اسبوع معايا اظبطها فيهم وبعدها أخرجها بس قبلها مضيها علي عدم التعرض والكلام ده
عمر : تمام يا صاحبي
عند سلمي في الداخل
سيده يطلق عليها الكبيره : ايه يا حلوه جايه في ايه
سيده أخري : شكلها اداب يا معلمه
سلمي بخوف : امشوا يا شويه جرابيع من جنبي انا الدكتورة سلمي
الكبيرة : وانا الكبيرة يا عنيا ظبطوها يا بنات عايزه تتروق
البنات : من عنينا يا معلمه
عند احمد
العسكري : يا باشا في شكله جوا والبت الجديدة بتضرب
احمد : احسن عشان تتربي سبهم يروقوها وروح اعملي قهوه
العسكري : تمام يا فندم
★★★★★★★★★★★★
عند يوسف
يوسف وهو يجلس في غرفته
يوسف محدثا نفسه : طب انا دلوقتي غلطت ولا لأ ما هو البني ادم يتواجه بالحقيقة ينكر ويطلع نفسه مظلوم الحمد لله أن ربنا نجاني منها بس افرض طلعت مظلومه مظلومه ازاي يا يوسف يعني عيل زي ده هيكدب ازاي يوه انا مش عارف اسلم حل ليا انام

في الصباح
عند احمد في القسم
احمد : انت يا عسكري
العسكري: نعم يا فندم
احمد: روح جبلي اللي اسمها سلمي من الحجز بسرعه
ذهب العسكري لإحضار سلمي وكان حالتها صعبه جدا
عسكري : اتفضل يا باشا
احمد : سيبها واطلع برا
بعد ما طلع العسكري
احمد بتريقه : قررتي ايه يا دكتوره
سلمي ببكاء : انا عايزه اربي بناتي انا حرمت يا باشا كانت غلطه وعمرها ما تتكرر بس بناتي اربيهم ولو عايزني ابوس ايديها ابوسها بس سيبني وحيات عيالك
احمد : هسيبك بس بشرط
سلمي بسرعه : وانا موافقة علي اي حاجه
احمد : اسمعي الاول هتمضي علي العقد ده بعدم التعرض لي شهد خالص
سلمي مضت العقد ثم قالت بدموع : معدتش هتتكرر خالص يا باشا
احمد : مشوفش وشك خالص
سلمي بكلام متقطع : حححاااضضضرر
خرجت سلمي من القسم
سلمي لنفسها : ده آخره المشي البطال يارب انا توبت يارب عايزه بس اربي عيالي
وصلت سلمي الي منزلها
ووجدت زوجها الذي عاد من السفر للتوي
زوجها بخضه : ايه اللي عمل فيكي كده
سلمي بدموع : انا هقولك كل حاجه بس والله انا توبه ومتسبنيش يا جمال انا بحبك والله
جمال : قولي يا سلمي في ايه
حكت سلمي لزوجها كل حاجه
جمال : كل ده يا سلمي وياترا الفلوس فين
سلمي : في البنك
جمال : من بكرا تعملي بالفلوس ده حاجات خيريه عشان كلها حرام في حرام
سلمي : والنبي يا جمال متسبنيش
جمال : بصي يا بنت الحلال انتي هتيجي معايا دبي انتي والعيال وهتعيشي معايا عشان بناتك بس
وتركها جمال وذهب
ظلت تبكي سلمي على حظها
★★★★★★★★★★★★★
في الصعيد
يوسف: صباح الخير يا امي
روح : صباح النور يا ولدي انا عايزه اتحدث معاك شويه
يوسف : خير يا امي في حاجه
روح : انت بجالك يومين مش علي بعضك أكده
يوسف : ما انا حلو اهو يا امي
روح : متلفش وتدور عليا يا ابن بطني
يوسف : هلف وأدور علي ايه يا امي
روح : مالك ومال ريم يا يوسف مزعل البت ليه
يوسف : هي قالتلك ولا ايه
روح : لأ مقالتش حاجه بس منين انا جايه ومنين مروحه في نفس الثانية شغل أن عليها محاضره والكلام ده ميكولش معايا قولتها ايه يا يوسف في العربيه خلي بالك بنات ليلي محترمين جدا
يوسف بتريقه : محترمين اوي
روح : مين اللي قالك كلمه عفشه علي بنت عمك
يوسف : مفيش حد قالي حاجه
روح بزعيق : انت فكرك انك كبرت عليا ولا ايه فوق لنفسك هتنطق ولا لأ
يوسف بزهق : احمد بن عمي مصطفى بيقول شافها وهي بتحوم على رجاله الحته بس هي لما شافته جيت تزعقله وهي تقول كان بيشرب سجائر وبتنصحه
قامت روح ضربه بالقلم
يوسف : بتضربيني يا امي ده انتي اول مره تعمليها وكمان تعمليها وانا كبير
روح : القلم ده عشان يعلمك ان لسه مخك ده صغير مش لان ابن عمك ده اللي اخوك شافه من اسبوعين بيشرب سجائر مع العيال ولا لأ يبقي ريم مكدبتش واصلا ولاد مصطفى كدابين زي امهم اما بنات ليلي أمرا زي امهم و هي خسارة فيك عيل صغير برياله هتصدقه امال لو قدر الله اتجوزتوا هتصدق اي حد معدي ولو حد جه اتكلم عن الجوازه ده انا اللي هقف وأخفى يلا روح شغلك
ذهب يوسف الي محل عمله وهو غاضب
يوسف وهو يسوق : غبي غبي يا يوسف علي أخري الزمن تصدق عيل زي ده تستاهل فعلا اللي امك عملته فيك ده لو عمر شم خبر هيخلي ليلتي سوده
★★★★★★★★★★★★★
ذهب عمر الي شهد وأخذها وذهبوا سويا الي الي مركز العلاج الطبيعي
في المساء
يوسف: يا امي يا امي
مردتش روح
دخل المطبخ
يوسف : مبتروديش ليه عليا
روح : مش عايزه اتحدث معاك واصل
يوسف : انا اسف مقدرش علي خصامك
روح : عشان تتعلم
يوسف : اخر مره بالله انتي طبخه ايه حلو
روح : مش طابخه حاجه
يوسف : والله يعني الحاج جلال ميكلش حاجه
روح : يوه عليك طابخه بط استريحت
يوسف : طب انا جعان
روح : روح نادي ابوك يالا
يوسف : حاضر
★★★★★★★★★★

واستمر الحال إلي أن أصبحت شهد تقدر علي المشي
وفي صباح يوم جديد
شهد تتصل علي ريم لكي تتطمأن عليها
شهد : ألو يا ريم
ريم : ألو يا شهد انا عايزه اجي اقضي معاكوا الاجازه لسه اسبوعين واخلص والاجازه الصغيره مرضيتيش خالص اجي قولتي خليكي وخدي كورسات انجليزي عشان تفيدك

شهد : اخر يوم في امتحانتك هنكون عندك ولو انتي عايزه تقضي الاجازه هنا نفضل هنا وانتي تيجي
ريم بفرحه : لأ انتوا تيجوا احسن عشان نفسي اقعد في بيت ستي
شهد : تمام يا روحي ابعتلك فلوس
ريم : لأ ما انتي لسه بعتالي من اسبوع
شهد : اتجدعني في المذاكرة كده عايزين تقدير
ريم : من عنيا سلام عشان اروح اذاكر
شهد : سلام يا روحي
كان أحد يدق علي الباب
شهد : حاضر جايه اهو
ظلت شهد تمشي وتستند إلي أن وصلت إلى الباب
شهد : اهلا يا عمر انت مروحتش امبارح ليه
عمر : وانا قولت مش هروح الا لما انتي تمشي بسرعه كمان
شهد : احنا هنرجع الصعيد كمان اسبوعين
عمر : خلاص هبقي ارجع معاكوا
شهد : طب انزل وانا هنزل وراك
عمر : ليه مفيش حد جوه
شهد : اه
ذهبت شهد مع عمر
وانهت جلستها
الدكتور : لسه جلسه واحده بس وكده عال العال
عمر : شكرا لحضرتك يا دكتور يالا يا شهد
في العربيه
عمر : امي بتسلم عليكي
شهد : الله يسلمها هو انت قولتلها أمتي
عمر : من شهر كده بس نبهت عليها متعرفش ريم خالص
فلاش باك
روح : عمر انت مخبي عليا ايه بقالك تلت شهور عندك وكل يوم تقولي جاي كمان اسبوع في ايه يا عمر
عمر : شهد كانت عامله حادثه وكان لازم افضل ومش هاجي الا لما تكون كويسه
روح : ربنا يشفيها ويعافيها ايه اللي جرالها
عمر : شلل مؤقت بس الحمد لله بتتعافي منه
روح : ربنا يشفيها يارب طب وريم مبتقولش ليا ليه ده انا كل يوم بكلمها
عمر : ريم متعرفش حاجه ومتعرفهاش حاجه
روح : حاضر يا ولدي من عنيا ربنا يشفيها يارب
باك
عمر : احمد عايز يجي يخطب هنا بس عايزها كتب كتاب وخطوبه
شهد : هشوف هنا وارد عليك ويطلبها من عمي جلال
عمر : طب واحنا
كانوا وصلوا
شهد وهي نازله بإبتسامه : عمي موجود
عمر : استني
كانت شهد طلعت
في الشقه
رهف : راجعي معايا الامتحان كده يا شهد يارب منقصش
شهد : أن شاء الله مش هتنقصي ياروحي
راجعت شهد مع رهف الامتحان
رهف : يعني كده مغلطش
شهد : ايوه يا روحي كده مغلطيش هنا انتي عملتي ايه في الامتحان
هنا : الحمد لله كان جميل
شهد : أحمد اتقدملك
هنا بكسوف : وانتي قولتي ايه
شهد : رفضته طبعا
هنا : ليه
شهد : هو رخم اصلا عشان كده رفضته
هنا : لأ والله مش رخم ده عسول خالص وطيب
شهد : متتخضيش اوي كده قولتله يبقابل عمك
هنا : هايقبله أمتي
شهد : معرفش
هنا : انتي عملتي ايه النهارده
شهد : الحمد لله معدش غير جلسه الاسبوع الجاي
هنا : ربنا يتم شفاكي علي خير يا روحي
شهد : انا هخش اعمل اكل تعالي معايا يا هنا
هنا : اشطا
بعد فتره الباب خبط
شهد بصوت عالي : افتحي يا رهف
رهف : اهلا مين
السيده : انا عايزه اقابل انسه شهد لوسمحتي
رهف : اتفضلي عما انديها

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

رهف : شهد كلمي في واحده برا عايزاكي
شهد بإستغراب : عايزاني انا خير
خرجت شهد لتري من بالخارج
شهد بدهشة : سلمي
سلمي : انا عايزاكي تسامحيني يا شهد
شهد : اسامحك طب الاول اتفضلي خشي
دخلت سلمي الي الداخل
شهد : رهف قولي لهنا تعمل ضيافه بسرعه
رهف : حاضر
شهد : اتفضلي يا سلمى اتكلمي
سلمي : انا اكتشفت حاجات كتير اكتشفت طيبه جوزي وحنيته اكتشفت حبي لبيتي انا دلوقتي حياتي افضل بكتير وكل الفلوس اللي خدتها من القرف ده عملت بيها مشروعات خيريه كتير بس فاضل انتي تسامحيني
شهد : اسامحك طب والناس اللي انتي خدتي أعضائهم دول سامحوكي علي الاقل انا موضوعي سهل الحمدلله و خفيت والناس اللي اتأذت من شرك ده
سلمي بدموع : ارجوكي سامحيني
شهد : مسمحاكي وربنا يغفرلك
سلمي : مش انا حامل في بنوته وقررت أن شاء الله هسميها شهد علي اسمك
هنا : اتفضلي اشربي عصير فراوله إنما ايه
شهد : لازم تشربي عشان شهد تبقي مسكره
سلمي : انا بدعي ربنا انا عيالي يكونوا في اخلاقك وفي طيبتك انتي علمتيني حاجات كتير استأذن انا بقي عشان جوزي مستنيني تحت
شهد : مع السلامه
بعد ما سلمي مشيت
هنا : هي ده اللي خبطتك
شهد : اه
هنا : وكانت عايزه ايه بقي
شهد : كانت عايزاني اسامحها
هنا : واكيد سامحتيها ما انا عارفه قلبك طيب
شهد : اه سامحتها واقفلي علي الموضوع ده
رغد : شهد عمر اتصل وانا رديت عليه وقولتله تعالي اتغدي معانا قالي خليها مره تانيه
شهد : تمام يا روحي
★★★★★★
جمال : عملتي ايه يا سلمي
سلمي : الحمد لله وافقت ده انا كنت خايفه اوي أنها ترفض هو ممكن انت تعترض يا جمال اني اسمي البنوته الجديدة شهد
جمال : وهعترض ليه يا روحي مش ده يسعدك خلاص انا اهم حاجه عندي سعادتك
سلمي : ربنا يخليكي ليا يا روحي
جمال : الاسبوع الجاي هنرجع دبي عشان شغلي ماشي انتي اصريتي أن احنا ننزل ونزلنا هنرجع تاني
سلمي : اللي تشوفه يا حياتي
★★★★★★★
عمر : انت يالا هتروح تطلب ايد هنا أمتي
احمد : دلوقتي يالا بينا
عمر : لأ يا حبيبي انت هتطلبها من الكبير
احمد : عمي جلال
عمر : ايوه
احمد : انا هتجوز علي طول يا عم
عمر : اللي العروسه تقول عليه هنعمله بس اني شميت بس في يوم انك زعلتها هتشوف مني الويل انت صاحبي وأخويا وكل حاجه بس هي اختي واللي يجي علي اختي امحيه من علي وش الأرض
احمد : ماشي يا عم متخوفنيش كده
عمر : انا مبخوفكش ولا حاجه انا بحذرك
احمد : طب انا هروح لأبوك أمتي
عمر : احنا راجعين سوهاج كمان عشر ايام
احمد : قطر ولا طيران
عمر : شكلها كده طيران
احمد : تمام هجيلكوا علي هناك ماشي
عمر : ماشي
★★★★★★★★
بعد يومين
عند ريم في الكلية
ريم خارجه من الامتحان
يوسف : عملتي ايه في الامتحان
ريم : الحمد لله
وسابته ومشيت
يوسف : يعني مش هترضي عني بقي انا بقالي اكتر من تلت شهور بتحايل عليكي
ريم :لوسمحت معنتش تيجي هنا عشان سمعتي ماشي يا بن عمي
يوسف بصوت عالي : اعملي حسابك لما شهد تيجي انا هطلبك منها وهتجوزك ماشي وانتي توافقي الا بالله اطلعلك العربجي اللي جوا
مشيت ريم وهي في طريقها
ريم : مجنون
يوسف ركب العربية
يوسف : هتوافقي يعني هتوافقي يا ريم وانا وراكي والزمن طويل يا بنت عمي
★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد مرور عشر ايام
وانهت شهد اخر جلستها
عمر : ها جهزتوا كل حاجه
رغد : اه يا خويا جهزنا تعالي شيل يالا
عمر : ماشي يا ست رغد فين الشنط
رغد : قدامك اهي
شهد : رغد ايه الأسلوب ده
عمر : رغد تقول اللي هي عايزاه اهم حاجه ترضي عني
حمل عمر الحقائب
عمر : يالا اركبوا
رهف : طب والعربية ده هتوديها فين
عمر : هسيبها قدام المطار وأحمد يبقي ياخدها أصله مش فاضي ورا شغل
شهد : ربنا يعينه
في العربيه
تجلس رغد بجوار عمر وبالخلف رهف وهنا وشهد
رغد : طب يا عمر مش ممكن الطياره دي تقع بينا
شهد : رغد معنتيش تقولي عمر قولي يا روحي ابيه عمر
رغد : صدقي فكره ابيه عمر حلوه ها الطياره مش ممكن تقع بينا
عمر : لأ يا ستي رغد مش هتقع بينا
وصلوا الي المطار
رغد : انا هقعد جنب عمر عشان ندردش سوي
عمر : ماشي يا ستي
جلست شهد بجوار رهف
هنا في خاطرها : يعني علي حظي يعني اقعد جنب راجل يارب استر ده اول مره اركبها
جلست هنا علي مقعدها
احمد : اذيك يا انسه هنا
هنا : بسم الله الرحمن الرحيم بيطلعوا أمتي دول
احمد : انتي اتخضيتي ولا ايه
هنا : لأ متخضتش ايه اللي جابك
احمد : عشان متقعديش لوحدك يا روحي عقبال متقعدي جنبي في الكوشه
هنا : اسكت الا هقول لشهد
احمد : مبخفش عمر عارف
أقلعت الطائرة
رغد بدموع : انا خايفه يا ابيه
عمر : اهدي يا رغد مفيش حاجه
شهد وهي تنظر لرغد : مالك يا حبيبتي في حاجه
رغد : انا خايفه يا شهد خديني في حضنك
شهد : مش هعرف يا روحي بصي اتكلمي شويه
عمر : تحبي اعملك الفستان بتاع فرحنا انا وشهد فين فرنسا ولا ايطاليا ولا في مصر
رغد : فرحكوا هو انتوا قررتوا تتجوزوا
عمر : ايون انتي زعلتي ولا ايه
رغد : ما انت هتتجوزها وهنا هتتجوز احمد وريم في السكن وانا ورهف هنقعد فين هنقعد لوحدنا
عمر : لأ هتقعدوا معانا ايه اللي هيخليكوا تقعدوا لوحدكوا
رغد : يعني مش هتسبونا
عمر : نسيب مين انتي هبله
وبعد وقت قليل هبطت الطائرة
رهف : ياه اخيرا
هنا : ده انت طلعت لكاك
شهد : احمد ايه اللي جابك
احمد : رجلي هي اللي جابتني
رهف : لأ حلوه دي
نظرت شهد الي رهف
عمر : اذيك يا صاحبي اخبارك ايه
هنا : كأنك مش عارف ان هو جاي
• عمر : داري علي اخوكي
شهد : طب يالا
في السياره التي جلبها احمد
هنا : مالك يا شهد بتعرقي ليه
شهد بتعب : مفيش حاجه انا كويسه واسكتي شويه
هنا : حاضر
شهد بتعب : علي بيت ستي يا عمر
عمر : ما ننزل عندنا عما امي تبعت بنات تظبط الدنيا في البيت
شهد : اي حاجه مش فارقه
وصلوا الي منزل الحاج جلال
شهد : ألو يا ريم
ريم : انا خلصت امتحان ما تيجوا تعبوا معايا الشنط اصل انا لسه معبتهومش
شهد : حاضر
شهد : لو سمحت يا هنا ممكن انتي وأخواتك تروحوا لريم اصل بجد مش قادره اجي معاكوا جسمي وجعني حبه هريح شويه
هنا : حاضر بس مين اللي هيودينا
شهد : قولي لعمر وهو يوديكوا يا هنا
شهد دخلت لروح المطبخ
شهد : اذيك يا خالتي اساعدك في حاجه
روح : يا اهلا بالقمر اقعدي استريحي هنا يا ضنايا باين عليكي تعبانه هجبلك حبايه مسكن
شهد : ياريت يا خالتي
عند عمر
عمر : انا مش عارف السكن فين بس يوسف عارف هبعتكم معاه
رغد : احنا منعرفش يوسف ده بس ماشي مفيش مشكله
رغد : وهي شهد مجتش معانا ليه
هنا : شهد تعبانه جسمها وجعها ومش هتيجي
رغد : ربنا يشفيها هو ده بسبب اللي كان حصلها
هنا : اه
نادي عمر علي يوسف
عمر : وديهم يا يوسف سكن ريم
يوسف : حاضر يالا يا عسوله
رغد : متقولش يا عسوله وانت شكلك رخم كده
هنا : بس يا رغد واحترمي نفسك
يوسف: مالك يا رغد زعلانه مني ليه ده انا عسول
رغد : ماشي
اوصلهم يوسف الي سكن ريم
وكانت ريم تنتظرهم بالخارج
ريم : هي شهد فين
هنا : تعبانه شويه
رغد : الحادثه مقصره عليها
هنا : اسكتي حبه
ريم : حادثه ايه يا رغد وكانت أمتي
رغد : كانت من زمان
رهف : يا ويلك من شهد يا رغد

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

هنا : كانت حاجه بسيطه يا ريم متشغليش بالك يالا نجهز حاجاتك يالا
رغد : متكدبيش يا هنا ده شهد مكنتش بتقدر تحرك حاجه في جسمها
هنا ضربت رغد بالقلم : متسكتي بقي يا بت انتي
ريم حضنت رغد : بتضربيها ليه عشان قالت الحقيقة
هنا : شهد مكنتش عايزه تقلقك عليها
ريم : مش انا اختها مش من حقي اعرف اختي عامله ايه
رهف : ما هي كانت خايفه تسيبي دراستك وتيجي
ريم بصريخ : تتحرق الدراسة بجاز وسخ اهم حاجه هي تكون كويسه
هنا : ما هي بقت كويسه الحمد لله رب شفاها وعفاها ده كان شلل مؤقت وراح بالعلاج الطبيعي متبينيش ليها انك زعلانه منها هي والله كانت خايفه تقلقك عليها وانتي عارفه من أمتي شهد كانت بتحب تقلق حد حواليها فاكر عليكي لما كان يجيلها دور البرد كانت مبتحاول علي قد متقدر متعرفش حد واحنا لو تعبانين تفضل قاعده جنبنا لعند ما نخف فبالله عليكي يا شيخه متزعليش منها هي كانت خايفه عليكي
ريم : طب هي دلوقتي عامله ايه
رهف : بقت كويسه خالص و بتتحرك وبتروح وتيجي
ريم : طب يالا عشان تجهزوا معايا ونروحلها ولا مش عايزين تجهزوا معايا
رغد : انا هقول لشهد علي انك ضربتيني يا هنا وتلقي بقي اللي هيحصلك منها
هنا بتمثيل الخوف : لأ والنبي ده انا زي اختك متقوليش لشهد
رغد : بشرط
هنا : اتفضلي يا استغلالي فندم
رغد : تجبيلي شوكولاته وشيبسي
رهف : وانا كمان عايزه
ريم بضحك : وانا ايضا عزيزتي
هنا : ماشي بس يالا وانا هجيب اللي انتوا عايزينوا
★★★★★★★★
عند شهد في المطبخ
دخلت واحده جديده اسمها جميله وهي جميله فعلا عيون خضره ووش قمحاوي
جميله : يا عمه روح
شهد بإبتسامه : هي راحت تجيب طلب وجايه
جميله بنظره قرف : انتي بقي الاسكندرنيه اللي سيت الدكتور هيتجوزها
شهد : انا صعيديه مش اسكندريه
جميله : اسكندرنيه عشان طباعك مش زي احدانا ده البلد كلليتها حضرت شكلة ابوكي لما كان ابوكي عايز يا خدكوا هو بيقول انكوا كنتوا ماشين علي حل شعركم و البلد مش هتكدب ابوكي ده اكتر واحد أدر ببناته يا دمنهوريه واللي خليتي انتي وخواتك اسم الدمنهوريه في الأرض انا اه مش متعلمه بس بفهم قوي عمتي كانت واعدني أنها تجوزني الدكتور عمر بس جيت علينا جيه طين
دخلت روح
روح : خدي يا بتي حبوب اهي أما اروح اشوف الحج واجي
جميله : ورني أكده يمكن تكون حبوب منع الحمل
شهد : انا ساكتلك من ساعتها وخلاص فاض بيا يا بنت المحمديه
وقامت شهد جيبها تحت رجلها متناسيه آلامها
شهد : بقي انا يا ★★★ ماشيه علي حل شعري ورحمه الميتين والعيشين لأوركي من شهد الدمنهوري
جميله بصريخ : الحقوني هتموتني الحقوني
روح بصدمه : قومي يا شهد من علي جميله موتي البت
شهد : مش هقوم اما اوريها انا ابقي مين وتتعلم الاول
حاولت الحاجه روح فك النذاع ولم تقدر
روح : الحقني يا عمر شهد هتموت بنت خالك جوا
عمر : شهد وهتموت ازاي
روح : متستغربش ده عدمها العافيه يا ولدي البت هتموت في ايديها
عمر بيحاول فض النذاع
شهد : متحاولش انا خلاص خت حقي وبعدين يا حلوه ابقي اعرفي انتي بتتكلمي مع مين الاول ده انا دمنهوريه يا عنيه يعني اوديكي البحر واجيبك عطشانه
روح : حصل ايه لكل ده يا شهد انتي عدمتي بنت اخوي العافيه
شهد : غلطت في شرفي يا خاله
روح : متكدبيش بنت اخوي وانا اللي مربيها بوقها ده مبيطلعش العيبه اكيد انتي اللي عملتي حاجه
شهد : يعني انا هقوم اضربها من الباب للطاقة
جميله بدموع تماسيح : والله يا عمه ما عملت ليها حاجه ده كنت بقول لها مبروك سمعه انك اتخبطي للسيت الدكتور عرفتي تعمليها الزاي قامت قايمه في زي الطور الهايج وانت تعرفي عني أكده يا عمه ده انا تربيتك
روح : عارفه يا روح جلب عمتك من جوا
شهد : يعني مش مصدقاني يا خالتي روح
روح : معلشي يا بتي انا اصدق اللي مربيها بإيدي انتي جديده عليا الظاهرة لنا حلو بس برده ربنا عالم بالي جواكي
عمر : يا امي عمر ما شهد تعمل كده من الباب للطاقة يعني
روح : ده اللي عندي بنت اخوي مش كدابه
شهد : سلام عليكم
جميله : وعليكم السلام يا حبيبتي
عمر : استني يا شهد الكلام اخذ و عطا
شهد : الكلام خلص يا ابن عمي انا هرجع بإخواتي تاني وشكرا على وقفتكوا معانا الشويه دول وكأنكوا متعرفوناش اصل بنات ليلي يعروا
عمر : مين اللي قال الكلام ده يا شهد
شهد : مفيش يا بن عمي
شهد اتصلت بهنا
شهد : هنا خليكوا عندكوا متجوش
هنا : ليه في ايه
شهد : اللي اقول عليه يتنفذ
خرجت شهد تجر بعض الحقائب
عمر : انتي هتروحي فين دلوقتي الدنيا بدأت تليل
جميله : شكلها أكده متعاوده علي الخروج بليل
صمتت شهد وهي تكاد تنفجر
واخذت الشنط للخارج
جلال : راحه فين يا بتي ده انتي اساع جايه
شهد : معلشي يا عمي عندي شغل مستعجل فاهرجع انا واخواتي
جلال : طب ما تسيبي خواتك وتروحي وتيجي
شهد : لأ مش هعرف اقعد من غيرهم
روح : سيبها يا جلال تروح لحالها
جلال : اسيبها ازاي انتي اتجننتي هترجعي أمتي يا بتي
شهد : مش هنرجع خالص يا عمي موضوع روجوعنا الصعيد اتقفل انا هفضل فٱسكندريه وكبر اخواتي واجوزهم احسن جوزات
روح : انتي أكده يا بت ليلي بتلغي وجود عمك جلال
شهد : ومين قالك اني بلغي وجوده انا بشيل من علي كتفه حمل اخواتي
جلال : طب وهتصروفوا منين
شهد : الحمد لله مستوره يا عمي انا بشتغل والحمدلله هكفي اخواتي
جلال : حيس كده نتحاسب تاخدوا مالكوا انا مش عارف هفضل عايش لميتي
شهد : مال ايه احنا مالناش حاجه
جلال : لأ ليكوا ورثكوا من جدكوا ابو امك انا محافظ عليه بقالي ٢٦سنه وبكبروا
شهد : مبروك عليك يا عمي انا واخواتي مش عايزين حاجه
جلال : لأ يا بت ليلي حقكم ولازم تاخدوا
شهد : واحنا متنازلين عنه مش عايزينوا يا عمي وبشكر حضرتك انك طول المده دي محافظ عليه علي رأي الكل احنا بنات هنحتاج المال في ايه
عمر : انتوا بتتكلموا في ايه انتي مش هتخرجي من هنا خالص
شهد : مين حضرتك عشان تمنعني
عمر : خطيبك
شهد : ومين قالك أن حضرتك خطيبي اخطبي يا خاله روح الانسه جميله مش برده انسه جميله تعرفيها كويس مربيها علي ايدك امال انا واخواتي محدش يعرف اتربينا ازاي وعشنا ازاي
فهم الحاج جلال قصد شهد
جلال : ايه اللي حصل جوا يا شهد
شهد : محصلش حاجه يا عمي
جلال : عيبك الوحيد انك مبتعرفيش تكدبي
شهد : وانا زي ما قولت لحضرتك عايزه اسافر بأخواتي وشكرا لحضرتك يا عمي وشكرا لحضرتك يا دكتور عمر
احمد : استني كده يا حاجه انتي بتقولي ايه انا هخطب اختك النهارده يعني هخطبها ماليش فيه
شهد : اطلبها من عمها من هنا والي عمي هيقول عليه هعمله بس دلوقتي انا واخواتي هنمشي
عمر : اتكلم يا ابا انا ساكت احترام ليك مينفعش اللي هي بتقول عليه ده احنا جايين وعاملين حسابنا علي خطوبه وكتب كتاب
جلال : والعروسه مش رايدك وانا مش هغصب عليها
عمر : مش رايداني يا شهد
سكتت شهد ولم تتكلم
جميله بفرحه : طالما سكتت يبقي خلاص ده الحقيقة
ظلت شهد تنظر لهم جميعا
ثم حدث مالم يتوقع
★★★★★
في مكان تاني
خيريه : بيقولوا بناتك جوم وعند عمهم جلال
مصطفى : ميجوا هعملهم ايه يعني
خيريه : يا راجل فكر بعقل أكده شوف كل ما واحده فيهم تشتغل هتدخل ايه هتسيب كل ده لمين لروح وجلال ركز حاول تقرب منهم
خيريه : انا هسيبك تفكر واروح عند بيت جلال اخوك
مصطفى : شوفي عيالك فين الاول
خيريه : متشغلش بالك انت دول صبيان

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

وفاجأه وقعت شهد مغمي عليها
عمر بصدمه : شهد
وأخذها قبل أن تقع علي الارض
عمر : حد يجيب مايه
روح بخوف : حاضر يا ولدي
ذهبت روح لجلب الماء
جميله في سرها : بنات اخر زمن
خيريه بتمثيل : مالك يا حبيبتي جرالك ايه يا نن عيني من جوا انا أسفه يا حبيبتي علي اللي حصل مني
روح : اتفضل يا ولدي
أخذ عمر الماء وأخذ ينثر علي وجه شهد ولكن بدون فائدة
حمل عمر شهد
عمر : شغل العربيه يلا يا يوسف
يوسف : حاضر
عمر : هتيجي معانا يا ابويا ولا لأ
جلال : جاي معاكوا يا بني
خيريه : خدوني معاكم
عمر : احنا مش راحين حفله يا مرت عمي
روح : وانا يا ولدي
جلال : انتي تسكتي خالص خشي جوا
ركبوا السيارة ثم ذهبوا الي المستشفي
خيريه : هو في ايه يا ختي
نظرت روح إليها ولم تنطق ودخلت الي الداخل
خيريه : هو ايه ده اما اروح احسن لي
دخلت جميله وراء روح
جميله : هي ممكن تكون عندها ايه يا عمه حبله يعني
روح : حبله ايه يا مصيبه شهد محترمه جدا ومتدينه انا محبتش اجي عليكي قدامها
جميله : انا مغلطش فيها يا عمه هي اللي غلطت الأول
روح : ماشي يا بنت اخوي موافقتيش ليه علي العريس اللي جالك مستنيه مين يا جميله
جميله : مش مستنيه حد يا عمه
روح : خلاص يا حبيبتي عمتك عايزين نشرب شربات الايام ده من عندكوا
جميله بحزن : حاضر يا عمتي بإذن الله
رن هاتف جميله
جميله ردت علي التليفون
جميله : حاضر جاي اهو
روح : في ايه يا جميله
جميله : اختي ماجده ولدت وبيجولوا جابت ولد وهيدبحوا الدبيحه اما اروح انا يا عمه مش هتيجي
روح : هشوف شهد وابقي جيلكوا حبه
جميله : سلام يا عمتي
روح : سلام يا روح جلب عمتك سلميلي علي ابوكي وأخواتك وامك
جميله : حاضر يا عمتي
★★★★★★★★★★★★
في المستشفى
الدكتور : هي فاقت اهي بس محدش يخش دلوقتي
عمر : ماشي يا دكتور
جلال لعمر : انا عارف يا عمر أن شهد عمرها ما تغلط اصل اللي تربي اربع بنات مع ستها ويبقي عمرها ما تغلط اللي تخلي اخواتها بالمستوى ده يبقي عقلها ده يوزن بلد بحالها عمرها ما بتقول كلمه الا لازم تكون في محلها انا يا بني عارف في ناس كويس جدا و عمري ما نظرتي طلعت غلط ولو شهد عايزه ترجع اسكندريه انا مش هعارضها خالص هي عارفه هي بتعمل ايه كويس
الممرضة : تقدروا تخشوا للمريضه دلوقتي
جلال : خليكوا انا اللي هخش
دخل جلال للداخل
جلال : قولي يا بتي اللي حصل خلاكي تغيري رأيك اكده
شهد : مفيش يا عمي عادي
جلال بحنان : شهد هتقولي يعني هتقولي يا حبيبتي انتي بنتي اللي مخلفتهاش وانتي معزتك كبيره عندي جوي
شهد ببكاء لأول مرة : ياريتك ابويا كان في حاجات كتير اتغيرت انا تعبت والله يا عمي تعبت من كل حاجه لما وحده تقولي انتي ماشيه علي حل شعرك وقاعدت تزم في شرفي فأنا سكت لعند ما فاض بيا خالص قمت قايمه ضربها ومحدش صدقني
جلال : انا مصدقك يا بنتي انتي عارفه يا شهد لو قولتي ايه هصدقك انتي عندي غاليه جوي اللي انتي عايزاه يا بتي انا هعملهولك
شهد : عايزه أخرج من المستشفى وهقعد في بيت ستي يومين لعند أما اخواتي يستريحوا شويه من المشوار وارجع اسكندريه
جلال : فكري كويس في حكاية رجعكوا اسكندريه
شهد : محدش متقبلنا هنا يا عمي انا ارجع احسن لينا
جلال : الي تشوفيه يا بتي وانا معاكوا في كل خطوه
شهد : ربنا يخليك لنا يا عمي
ذهب جلال للخارج
جلال لعمر : قول للدكتور يعمل إذن خروج يالا
ذهب عمر وأحضر الاذن

جلال : يالا يا شهد عشان تخرجي هتقدري ولا اعينك يا بتي
شهد : لأ انا قادره الحمد لله يا عمي
خرجت شهد من المستشفى
يوسف : اسوق علي فين
جلال : علي بيتنا الاول نجيب الشنط وبعديها علي بيت ستك ناديه
شهد : ممكن يا دكتور يوسف تجيب اخواتي بس
يوسف : حاضر من عنيا
عمر : انا بطلب ايد شهد منك يا حاج جلال للمره المليون
شهد : وانا مش موافقه
عمر : ليه ما احنا كنا عاملين حسابنا لما ننزل سوهاج
جلال : هي حره يا ولدي
وصلوا الا المنزل الحاج جلال الاول لجلب الشنط ثم الي منزل الحاجه ناديه
انزل عمر الشنط ثم وضعها بالداخل
شهد : شكرا ليكوا جدا
جلال : لو احتاجتي حاجه يا بتي اتصلي علينا
يوسف : ممكن يا شهد تعرفيهم اني هجلهم
شهد : حاضر
ذهبوا واتصلت شهد علي ريم
شهد : يوسف هيجلكوا دلوقتي يخدكوا
ريم : انتي كل شويه بقرار
شهد : يالا بقي وجيبوا اكل معاكوا
ريم : ماشي نستني برا
شهد : اه
ريم : ماشي
ريم لأخواتها : يالا عشان نجيب اكل و نستني يوسف برا
هنا : يالا
خرجوا لكي يجلبوا الطعام من جوار السكن ثم أنهوا شراء الطعام وا نتظروا يوسف إلا أن جاء إليهم شابان واخذا يلقي عليهم بعض المعاكسات
رأهم يوسف من سيارته ثم نزل مسرعا
يوسف : في ايه يا حلو انت وهو
الشاب : كنا بنلاغي
يوسف : طب دول تبعي ومش عايز اشوف وشكوا هنا
الشاب : يا عم متزقش كده
هجم يوسف عليه وصديق الشاب هرب
وأخذ يوسف يضربه صربا مبرحا
ريم : كفايه يا يوسف هيموت في ايدك
يوسف : انتي تسكتي خالص
بعد فتره تركه يوسف
يوسف بغضب : اركبوا يالا واقفين ليه
هنا : رغد اركبي قدام يالا
رغد: لأ انا خايفه مش هركب قدام
هنا : وانتي يا رهف
رهف : ده يا كولني انا ماليش فيه ما تركبي انتي يا هنا
هنا : مش عايزه بصي احنا هنضحي بيكي يا ريم
ريم : عادي مش فارقه
جلسوا في السياره وجلس يوسف علي المحرك وبجواره ريم
يوسف بعصبيه : متزفتيش استنتيني جوا ليه
ريم ببرود : شهد قالت نستنيك برا
يوسف : وعقلك المفروض يقول ايه معندكيش خالص
ريم : إذا كان انا معنديش عقل يبقي انت ما عندكش عقل
يوسف بغصب شديد : ريم ما تجادلينيش
ريم : ما جادلكش في ايه
هنا : خلاص يا ريم بقي
يوسف : لأ سبيها تقول اللي عندها بس بالله يا ريم لأ تجوزك يعني هتجوزك حتي لو عملتي ايه
ريم بعناد : وانا مش هوافق
يوسف : هتجوزك برده
رغد :انت شكلكوا شبه توم وجيري
يوسف : اتفضلوا وصلنا
رهف : بيت ستي مش البيت التاني
يوسف : شهد هنا
هنا : شكرا لحضرتك يا دكتور يوسف
ريم : دكتور ايه ده دكتور بهايم
يوسف : ما انتي منهم يا حياتي
ريم : حيه اما تلدعك
يوسف : اهون عليكي
هنا : ما تبس بقي انت وانتوا فعلا زي ما رغد قالت توم وجيري
يوسف نظرا لهنا بعصبيه مزيفه : اسمعي انتي كمان توفقي علي احمد عشان هو علي اخره
هنا بخوف : حاضر حاضر
دخلت ريم الي الداخل
ريم : شهوده يا شوشو انا جيت
شهد : نورتي البيت خشوا يالا واقفلوا الباب
احمد : هتقفلوا وانا وعمي برا
شهد ببإبتسامه : لأ مينفعش اتفضلوا
دخلوا الثلاثة وكان معهم عمر
جلال : بصي يا هنا احمد طلب يدك مني وما صابرش خالص
احمد : وافقي بقي انا تعبت
شهد بعناد : خطوبه ١٠ شهور وبعدها يبقي كتب كتاب
احمد : والنعمه ما يحصل انا اخويا هينزل من المانيا كمان شهر يبقي فرحنا كمان شهر
شهد : لأ انت سريع قوي صح يا عمي
الحاج جلال : الحق يتقال هو طالبها بقالوا كتير وأخوه مبيجيش الا كل فين وفين فنعمل خطوبه وكتب كتاب الاسبوع ده و بعدين الفرح بس اهم حاجه رأي العروسه
نظرت شهد الي اختها ثم نظرت إلي عمها
جلال : خلاص يا هنا صلي صلاه استخاره واللي انتي عايزاه هنعمله
عمر : وانا يا حاج اقنع شهد توافق
جلال : هي قدامك اهي أقنعها
شهد : انا مش موافقة وذهبت لجلب ماء لعمها
عمر : عن اذنك يا حاج
جلال بضحك : اذنك معاك
دخل عمر لشهد
عمر بغضب : انا مستنيكي بقالي ١٢ سنه وتيجي في الاخر ما توافقيش اقولك علي النهايه خطوبتنا معاهم كمان اسبوع ومش عايز اعرف رأيك عشان انا عارف نفسي مترفضش ومتعانديش معايا يا شهد ماشي عشان انا مش هتجوز غيرك ولا انتي هتتجوزي غيري فاهمه ولا اعيد تاني انتي ليا وانا ليكي ومش عايز نقاش
ظلت شهد واقفه مصدومه مما قاله
ثم دخلت عليها هنا واخواتها
هنا بضحك : هتعملي ايه في اللي عمر قاله احنا سمعناه وهو بيتكلم
ريم : منظره وهو بيتكلم بنرفزه يفطس من الضحك وانا اقول يوسف طالع لمين طلع طالع لأخوه
رغد : يالا بقي ناكل انا جعانه اوي عمه وأحمد وعمر مشيوا
شهد : يالا يا روحي
★★★★★★★★
في اليوم التالي
روح : انا راحه يا حاج اشوف بنت اخوي ولدت
جلال : ماشي يا روح
ذهبت روح الي منزل ابنت أخاها لكي تراها
قابلتها زوجه أخاها بترحاب شديد
زوجه أخاها : اتفضلي يا حاجه
روح : هي فين ماجده
زوجه اخوها : فوق هي وجميله اطلعلها عما اودي الحاجات اللي معاي ده واجيلكوا
روح : ماشي يا حبيبتي
طلعت روح الا فوق
كادت أن تطرق الباب إلي أن توقف سمعها قول جميله
جميله : مش انا طلعت يا ختي شاطره و عرفت امشي اللي ما تتسمي شهد
ماجده : احكيلي عملتي ايه يا اروبه
جميله : حكت كل شئ وروح تسمع
إلا أن جائت زوجه أخيها
زوجه أخيها : مدخلتيش ليه يا حاجه روح
روح : كنت لسه هخبط يا حبيبتي وانتي جيتي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

روح : مبروك يا حبيبتي عقبال ما تفرحي بيه وهو عريس
ماجده : الله يبارك فيكي يا عمه عقبال ما تفرحي بالدكتور عمر انتي مش هتشفولوا عروسه بقي يا عمه
روح بإبتسامه : عروسته موجودة يا روح قلب عمتك
نظرت ماجد الي جميله في سعادة ثم قالت : ومين ده يا عمه نعرفها
روح : جميله تعرفها شهد بنت عمه دكتوره جراحه ومحترمه واخلاق و مش بتاعت مشاكل
جميله : اللي ضربتني يا عمه
زوجه أخيها ( زينب) : يا مرك يا زينب مين اللي ضربتك يا بنت باطني
جميله : اه يا اما هانتتي وضربتني
زينب : لأ يا حاجه روح تعرفي أنها هانت بنتي في بيتك يا حاجه وعايزه تجوزيها لإبنك
روح : بنتك اللي غلطانه يا زينب وشهد مغلطتش
جميله بتمثيل الحزن : يعني هتصدقيها هي يا عمه وتكذبيني اني ده انتي اللي مربياني يا عمه
روح : تربيه واعره يا بنت اخويه
زينب : ايه يا حاجه روح ميصحش أكده هو في زي بنتي في ادبها وأخلاقها
روح : بصي يا زينب انا هشتري راحه عيالي وعيالي عايزين ولاد عمهم وصح انا معرفهمش اد أكده بس نمشي ورا المثل اللي يجول اللي ماتعرفهوش احسن من اللي ما تعرفه و هبقي اجي مره تانيه اعزمكم علي خطوبه عمر
زينب : بس المثل العكس وانا عيالي مش هنيجي يا روح ولو بنتي كانت قالت حاجه يبقي فعلا الكلام اللي بنتي قالته صح يا حاجه
روح : انا عندي المثل أكد ايه يا زينب الايام ما بنا يا زينب فتكوا بعافيه
مشيت روح
زينب : انا مش هعاتبك علي اي حاجه يا جميله بس اعملي في حسابك أن خطوبتك علي ابن خالتك قبل خطوبه عمر علي اللي ما تتسمي
جميله : بس يا اما
زينب بصرامه : بت مش عايزه دلع كلمه وقولتها ومش هعيدها تاني فاهمه ولا لأ
جميله بحزن : فاهمه يا اما
عند روح أثناء سيرها
روح لنفسها : انا اروح اطبخ طبخه حلوه اكده واخدها واروح للبنات ويارب الحاج جلال يسامحني
رجعت روح الي منزلها ثم دخلت الي زوجها المكتب
روح : يا حاج جلال
جلال : عايزه ايه يا روح انا مش فاضيلك عاد
روح : مش فاضي لروح ده انا روح
جلال : انجزي عايزه ايه
روح : هنخطب لعمر شهد ميته
جلال : مش انتي مش موافقه وقاعدتي تزمي فيها قدام بنت اخوكي ولا انتي نسيت
روح : منسيتش بس عرفت الغلط من الصح وعرفت اني أنا غلطانه انا هروح لمرات ابني كمان شويه ومش هعود غير علي المغرب
جلال : ماشي يا روح روحي
★★★★★★★★★★★★
عند شهد
ظلت شهد طول الليل مستيقظه ظلت تصلي صلاه الاستخاره مرات كثيرة
هنا : انتي منمتيش طول الليل ليه يا شهد مالك
شهد : مفيش حاجه ابلغ عمي بموافقتك
هنا : تعالي هقولك جوا
دخلوا الي الداخل
نظرت شهد لهنا : ها اقول انك موافقه
هنا بكسوف : انا هقولك الصراحه يا شهد
شهد بإبتسامه : قولي يا ستي
هنا بكسوف : انا بحب احمد
شهد بضحك : ما انا عارفه يا روحي انتي لسه هتقولي يا سعديه ما هو باين عليكي يا هطله
هنا : وانتي رأيك ايه
شهد : اهم حاجه سعادتك وأنه يهنيكي ويستتك انا هعملك حفله يوم الخطوبه من اللي انتي نفسك فيها
هنا : ماهو يوم خطوبتي يوم خطوبتك يا روحي
شهد بتردد : ماهو
هنا بجدية: مالك يا شهد مش موافقه علي عمر ولا ايه
شهد : انا حاسه اني مبسوطه وطايره من الفرحه بس خايفه
هنا : خايفه من ايه يا شهد ايه اللي يخوف ده عمر يا شهد
شهد : ما انا عارفه أنه عمر يا هنا بصي يا هنا انا هرفض يا هنا مش هينفع
هنا : مش هينفع ليه انتي بتحبيه وهو بيحبك ايه اللي ناقص
شهد : خايفه اتلهي واظلمكوا معايا
هنا : انت طول حياتك اهم حاجه احنا فاكره ايام المدرسه الكراسات الحلوه لهنا وريم وانتي تقولي لستي انا مش مهم اي حاجه اهم حاجه اخواتي في كل حاجه اهم حاجه احنا مفيش مره عملتي حاجه عشان نفسك انا بقي المرادي يا شهد اللي هقف في وشك وهتصل علي عمك واقوله انك موافقه
شهد : لأ يا هنا
هنا بزعيق : لأ لعند أمتي عايزه تستني لعند ما تجوزي رغد العيله بصي لنفسك حبه بقي يا شيخه قالك كذا مره أن هو بيحبك ده كفايه أن هو ساب حاله وكل حاجه عشان متروحيش للدكتور لوحدك شالك بمعني شالك عمل كل حاجه انتي عايزاه انتي لو طلبتي ايه بيقولك شبيك لبيك
شهد بصراخ : انتي مش فاهمه حاجه
هنا بزعيق مماثل لشهد : انتي اللي مش فاهمه حاجه عمر بيحبك وانتي هتضيعي حبه في ايديك انتي جه بقي دورنا انا واخواتك احنا اللي هنقف لكي يا شهد المرادي
شهد بصراخ : انتوا كلتكوا عليا ليه
هنا : محدش عليكي يا شهد بس برده هتتجوزي عمر يعني هتتجوزيه
ثم تركت شهد هنا وخرجت
شهد لريم : فين رغد
ريم : قالتلي وانا بسرح شعري هروح استكشف المكان
شهد بصراخ : وتسبيها تخرج ليه وفين رهف
ريم : في الحمام
شهد بصراخ : هنا هاتيلي العبايه بسرعه
هنا : خدي العبايه اهي راحه فين
شهد : راحه اشوف اختك
مشيت شهد لكي تبحث عن اختها
شاهدت شهد تجمع اطفال
شهد : مشفتوش واحده غريبه عليكوا اكده
الاطفال : لأ والله يا خاله مشوفناش حد
ظلت شهد تبحث عن رغد في كل مكان ولم تلقاها
شهد لنفسها : مبدهاش بقي انا لازم اروح لعمي
ذهبت شهد الي منزل عمها
فوجدت عمر ويوسف في الحديقة
عمر : في ايه يا شهد حد جراله حاجه
شهد تأخذ نفسها : مش لاقيه رغد دورت عليها في كل مكان ومش لاقيها
يوسف : يالا يا عمر ندور عليها
شهد : انا هاجي معاكوا
عمر : يالا
روح : في ايه يا ولاد راحين فين
يوسف : مش لاقين رغد يا امي
روح : انا جايه معاكوا
عمر : مالوش لزوم يا امي
روح : ولو رجلي علي رجلكوا
ظلوا يبحثون عنها في كل مكان ولم يلقوها بعد
يوسف : طب ما تيجي نشوف بيت عمي مصطفى كده
شهد : وايه اللي هيوديها هناك
يوسف : عادي يعني يا شهد نتأكد برده
ذهبوا في اتجاه منزل مصطفى الدمنهوري
عمر طرق الباب
مصطفى : ايوه مين
عمر : رغد جيت عندك يا عمي
مصطفى : جو اهي كنت بحكيلها كل حاجه وبقولها امها ماتت ازاي ومين السبب في موت امها ولو مكنتش جيت كان زمان امها عايشه
شهد دخلت الي المنزل بعصبية : انت مستحيل تكون اب ازاي تقول لطفله زي ده الكلام ده اصلا
وجدت شهد رغد في احدي الزوايا وهي تردد انا قتلت ماما
نظرت رغد الي شهد قم قالت بدموع غزيره : انا اللي قتلت ماما يا شهد أنا اللي قتلتها لو مكنتش جيت انا كان زمنها عايشه انا قتلتها
أخذت شهد رغد في حضنها : هش انتي مقتلتيش حد يا روحي
رغد بعصبية : متكدبيش انا قتلتها انا حرمتكوا منها
حضنت شهد اختها انتي مالكيش ذنب ثم ظلت تهدأ من روعتها إلي أن هدأت تمام
حمل عمر رغد
يوسف : هات عنك عشان شكل الحرب العالمية التالته هتقوم عندك
عمر : خد اهي
شهد : بص يا راجل انت تناولا انت تعرفنا ولا احنا نعرفك انا كنت لعند اخر لحظه هاديه معاك بس ورحمه الغالين لو شوفتك قربت لواحده من اخواتي يبقي أقرأ الفاتحه علي أهل بيتك
مصطفى رفع يده لكي يضربها
عمر : عمي نزل ايدك
مصطفى : انت اتهبلتي يا بت انتي ولا ايه بتهدديني في قلب بيتي ونعم التربيه يا ناديه
شهد : متجبش سيره ستي علي لسانك انا اللي يجي جنب اخواتي امحيه من علي وش الأرض فاهم انا أفرط في حقي اه پس هما لأ
خيريه : ايه يا سيت الدكتوره بتهددينا كده ليه ده جزات جوزي أنه بيعرف بنته علي اخواتها وبيحكلها الحقيقة واحنا عايزين البنات الصغيره يتربوا اهني عشان نعلمهم القيم والأخلاق اللي شكلك متعلمتيش منها حاجه يا بنت ليلي
روح : في ايه يا بنت الصوالحه بنات ليلي محترمين ومؤدبين يا خيريه وفوقي لكلامك ماشي وانت يا مصطفى مش دول بناتك اللي خت فدان الأرض من اخوك مقابل تسيبهم في حالهم وبمعني أصح تبيعهم لأخوك جلال
ثم جاء جلال
جلال : روح اتكتمي
نظرت شهد الي الجميع ثم تركت المنزل
عمر : استني يا شهد
شهد : عايز ايه يا عمر من واحده ابوها بعها انا واخواتي محدش عايزنا ولا اب يطبط علينا ويحمي عننا لأ ده بيشكك فينا ولا عندنا ام الحاجة الحلوه اللي كانت في حياتنا ماتت هات يا يوسف اختي
يوسف : هوصلها البيت
شهد بحزن : لأ شكرا انا هروحها انا
أخذت شهد وحملت اختها
رغد بنوم ودموع شديدة : انا قتلت ماما يا شهد قتلتها
الي اللقاء في الحلقه القادمه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

في مكان آخر اول مره نذهب اليه
في بيت متولي اخو جلال ومصطفى
ورده : يا حاجه بهيه يا حاجه بهيه
بهيه زوجه متولي امراءة شديده الي ابعد الحدود
بهيه : في ايه يا مصيبه
ورده : عايزه أتحدث معاكي يا حاجه في موضوع كبير حصل عند الحاجة روح
بهيه : تعالي جولي ايه اللي حصل يا بت بسرعه
ورده : كان في خناق كبيره جوي بس اللي سمعته حلو أن الحاج جلال بيقول لشهد أن احنا لازم نتحاسب عشان جدكوا ابو امكوا ساب ليكوا ورث كتير ولازم تاخدوه
بهيه : جدهم مش جدهم ده باع كل حاجه لجلال
ورده : مش عارفه يا حاجه اللي سمعته جيت جولته ليكي
بهيه : ابقي عدي عليا بليل
ورده : حاضر يا حاجه فتك بعافيه
بهيه : يا حاج متولي يا حاج
متولي : عايز ايه يا بهيه السعادي
بهيه : بيقولوا أن كان في خناقه كبيره جوي في بيت الحاج جلال وأن هو بيقول لشهد ورثكوا من جدكم مش هتخدوا بقي
متولي : ورث ايه ده خالي باع كل حاجه لجلال
بهيه : هو ده اللي حصل روح خد اخوك مصطفى وروح شوف في ايه متفضلش علي عماك لعند ما اخوك جلال ياخد كل حاجه لصالحه
متولي : عيالك فين
بهيه : في الأرض بيزرعوا
متولي : خلاص انا هروح بسرعه لمصطفي نشوف حل
ذهب متولي الي منزل أخاه فوجد جلال
دخل متولي الي الداخل
متولي : انا سمعت انك نهبت كل حاجه في باطنك يا حاج جلال
جلال : الزم حدودك يا متولي انا مخدتيش حاجه
متولي : خليت خالك يكتبلك كل حاجه بإسمك وكلت حق الكل
جلال : ده مش حقكم ده حق بنته وعيال بنته وانا كانت مهمتي بس اني احافظ علي المال لعند مأديه لصحابه
متولي : وحافظت عليه
جلال : الحمد لله
متولي : اعمل حسابك يا مصطفى أن بكرا جواز بناتك الكبار من عيالي
جلال : البنات مخطوبين
متولي : مش كل حاجه انت عايزها هتحصل وابوهم وموافق ملكش صالح صح يا مصطفى
مصطفى : اه يا متولي
نظر لهم جلال جميعا ثم تحدث جلال : يالا يا ام عمر قدامي
روح : والله يا جلال مكان قصدي اقول اكده زلت لسان يا خوي والله
جلال : حسابنا بعدين يا روح
اجري الحاج جلال مكالمه هاتفيه مع أحدهم
روح : انت رايح فين يا حاج جلال
جلال : رايح بيت الحاجه ناديه هتيجي معايا ولا لأ
روح : معاك يا حاج
وصلوا الي المنزل
جلال : مالك أكده واقف كده ليه
عمر : شهد زعلانه جوي يا بوي وصعبانه عليا
جلال : هتروق أن شاء الله بس اتصل انت علي صاحبك قوله ان انا عايزه دلوقتي
عمر : حاضر
طرق الحاج جلال الباب ففتحت له ريم
ريم بإبتسامه مرحه : اهلا عمي العزيز والحاجة روح كمان عندنا لأ ده في حاجه غريبه
جلال : شهد هنا ياريم
ريم : اه جيت من برا هي ورغد ودخلت الاوضه و بس ده اللي حصل
جلال : جوليلها عمك مستنيكي في اوضه الجلوس
ريم : حاضر يا عمي
دخلت ريم الي اختها واخبرتها في رغبه عمها في لقائها
خرجت شهد الي عمها
روح : انا غلطانه يا بنتي والله ما اقصد كانت زلت لسان انا بحبكوا قد عنيا والله وربنا عالم وانا غلطانه في حقك يا بنتي مره تانيه
قبلت شهد جبين الحاجه روح : اديكي قولتي بنتك يا خالتي
روح : انتي طيبة واميره كيف امك بالظبط انا هخرج يا حاج اقعد مع البنات شويه
خرجت روح وتحدث جلال مع شهد
في الخارج
ريم : شوفي يا طنط روح ابنك الدكتور بقول له يشوفلي النتيجة بسرعه ومش راضي
روح : مش راضي ليه يا عمر
يوسف : مش عايز يحرج نفسه يا امي ممكن تكون شايله حاجه
ريم بغضب : انا وشايله كمان
الباب خبط وفتح عمر
احمد : خير ابوك عايزني في ايه يا صاحبي
عمر : علمي علمك هو جو مع شهد شويه وهينادينا
ذهبت هنا لتجلب الشاي
بعد فتره طويله قليلا خرجت شهد هي وعمها من الغرفه
جلال : تعالوا يا شباب عايزكم دقيقة
بعد أن دخل الشباب
شهد : ريم اعملي حسابك كتب كتابك النهارده علي يوسف وانتي يا هنا علي احمد
ريم بغضب : ازاي وامتي وانا لا يمكن ده يحصل
شهد بغضب : لأ هيحصل ولومحصلش بكرا هتلاقي نفسك مكتوب كتابك علي واحد متعرفهوش مش بإيدنا الا نقبل بالوضع ده لازم توافقي علي يوسف عشان مصلحتك والموضوع مفيش فيه نقاش يا ريم
هنا : انا عادي مش فارقه سواء النهارده أو الاسبوع الجاي انا كده كده موافقه
روح : وافقي يا ريم انتي مش عارفه ايه اللي هيحصل لو موافقتيش
ريم : هيحصل ايه يعني
شهد : ابوكي هيجوزك لإبن عمك متولي ومش هينفع تقولي لأ عشان فيه مية طريقه يخليكي تمضي العقد فوافقي ارجوكي انا عارفه مصلحتك
خرج الشباب من الغرفه وهم مبتسمين
جلال : ها يا شهد المأذون جاهز اخليه يجي
شهد : اه يا عمي
جلال : تمام يا بنتي انا هقعد برا انا والشباب عما تجهزوا حالكم
شهد : تمام يا عمي
روح : وانا هروح اجيب الطبيخ اللي طبخاه
شهد : متتعبيش نفسك يا خالتي انا بطبخ
روح : تعبك راحه يا مرا الغالي
ذهبت روح الي بيتها ثم دخلت البنات لكي ترتدي ملابس خاصه بمناسبه كتب الكتاب
شهد بإبتسامه : في فستان جيباه جديد ليكي يا ريم قسيه يالا هتبقي قمر
ريم بدموع : مش عايزه البس حاجه
شهد : يا غبيه يعني انا مش عارفه أن يوسف بيحبك اوي وانتي بتحبيه اوي كمان
ريم : اه بحبه يا شهد بس طريقه الجواز غلط كل حاجه بسرعه
شهد : انا معاكي في ده بصي يا ستي كتب الكتاب ده هيخليكوا تقربوا من بعض اوي وتفهموا بعض اسمعي كلامي
هنا : وانا يا شهد مجبتيش ليا فستان انا كمان
شهد : مش ناسيكي البسوا يالا
شهد : انا مش مهم هلبس اي حاجه
هنا : والله ما يحصل لازم نجيب فستان ليكي انتي كمان
شهد : خلال انا هلبس الفستان ده حلو
هنا : تمام
ارتدت الفتيات فساتينهن
ثم جاء المأذون
المأذون : نبدأ بمين يا حاج
الحاج جلال : ابدأ بعمر وبعديه احمد وبعديه يوسف
وتم كتب كتاب عمر ثم جلست شهد تنتظر كتب كتاب اخواتها وتم كتب كتاب هنا في جو من السعادة وفي النهاية تم كتب كتاب ريم وكانت الحاجه روح تزغرد في كل مره
احمد : عمي ممكن اخد هنا وهنخرج شويه
جلال : ماشي بس متغبوش
يوسف : وانا يا أبا هاخد ريم
ريم : انا مش عايزه اخرج
يوسف : عايزه اتفاهم معاكي يا ريم لو سمحتي
ريم : خلاص ماشي
شهد : عن اذنك يا عمي هشوف رغد
دخل عمر وراء شهد
عمر : انتي مش عايزه تخرجي زيهم يا شهد
شهد بهدوء : انا غير يا عمر واظن انت عارف ده كويس
عمر : متقلقيش وانا هساعدك في انك توصليهم لبر الامان كمان بس انا مش عايز يكون بيننا زعل عايز نبدأ حياتنا بحب فاهمني يا بنت عمي
شهد : فهماك يا عمر انا خايفه علي رغد اوي من ساعه م رجعنا وهي نايمه و ممكن تصحي تقول أنا اللي قتلت ماما وتنام تاني
عمر : طب يالا ناخدها المستشفى قولي لرهف تجهز نفسها عشان تيجي معانا بدل ما تقعد لوحدها
شهد يإبتسامه : حاضر
عند أحمد وهنا
احمد : انا اسعد انسان النهارده في الكون
هنا : ليه
احمد : عشان انتي بقيتي مراتي يا هنا
هنا : فاكر اليوم اللي خدتني معاك الحبس
احمد : يووه ميبقاش قلبك اسود بقي
هنا : انا قلبي اسود ماشي
عند يوسف وريم
يوسف : ريم انا بحبك اوي وعارف انك بتحبيني بس بتكابري قصادى بس انا مش همل ولا ازهق
ريم : انا احبك انت
يوسف بإبتسامه ولو نفترض يا ستي انك مش بتحبيني خلي باب قلبك مورب وانا هثبتلك اني استحق اخش اقعد فيه
عند مصطفى ومتولي
متولي : احنا لازم نمخمخ أكده عشان انت عالم أن جلال مخه مصحص
مصطفى : انا معاك في أي حاجه تقولها
يا ترا مصطفى ومتولي هيعملوا ايه
الي اللقاء في الحلقه القادمه

عمر : يا أبا هنودي رغد نطمن عليها بس ونرجع
جلال : ماشي يا ولدي انا رايح عند عمك مصطفى
شهد : رايح هناك ليه يا عمي
جلال : رايح اعرفه يا بنتي يالا مع السلامه
شهد : هو في ايه
عمر : مفيش حاجه يالا عشان نمشي
شهد : ماشي تعالي شيل رغد يالا
عمر بضحك : مش كنتي عملالي الصبح هوجان وانك قادره تشيلي
شهد : عمر شيل وانت ساكت
عمر : حاضر من عيوني
رهف : اتنين لسه مكتوب كتابهم نخرج معاكوا ليه عايزه افهم
شهد : احنا راحين نكشف علي اختك يا ذكاء
رهف : شهد هما ليه معظم الناس مش بتحبنا
شهد : الظروف حكمت علينا كده يا رهف
رهف : مش المفروض بابا هو اللي يصرف علينا ويخاف علينا ويحمينا مش بيطاردنا في مكان
نظر عمر إليهم نظره حزن
رهف : هو احنا هنعيش هنا يا شهد
شهد : أن شاء الله اه
عمر : اكيد هتزعلي عشان صحابك اللي في المدرسه
رهف : انا مش عندي صحاب شهد بتقوم بدور اوفي صديقه فاحنا مش بنحتاج نصاحب ممكن يكونوا زملا بس مش صحاب
نظر عمر الي شهد وتبسم
ثم بدأت رغد أن تفوق
رغد بدموع : انا فين يا رهف
شهد : انتي معايا يا روحي
رغد بدموع غزيره : انا اسفه اني حرمتكوا من ماما
اخذتها رهف في حضنها : ومين الاهبل اللي قالك كده يا روحي انتي تقتلي ازاي
رغد : اللي شهد بتمسك فيه شكل علي طول ده هو اللي قالي
عمر : ده راجل كداب متصدقهوش
شهد بصرامه : عمر هو مهما عمل بيفضل ابويا اللي شايله اسمه هو اه احنا بينا مطارق الحداد بس هنقول ايه ربنا يهديه
عمر : يارب
وصلوا الي المستشفي
ذهب عمر لكي يحمل رغد وكانت رغد مستمرة في البكاء
عمر : ايه رأي بنوتي العسوله في أن احنا نخش نعمل حاجه بسيطه جوا وبعدها نروح الملاهي
رغد : موافقه طبعا
دخلت رغد وشهد غرفه الكشف وكان بالخارج عمر ورهف بعد فتره جاءت إليه طبيبه
سلمي : مش معقول عمر الدمنهوري اخبارك ايه
عمر : الحمد لله كويس مين حضرتك
سلمي : يعني مش عارف سلمي العيسوي
عمر : اه افتكرتك اخبارك
سلمي : الحمد لله كويسه انت اتجوزت ولا لسه مضرب زي حلاتي
شهد بغيره شديدة : عمر خلصنا
سلمي : مش هتعرفنا يا عمر اكيد ده اختك صح
شهد : لأ يا حبيبتي مراته
سلمي : اه الف مبروك فرصه سعيده يا عمر
شهد : مين دي
عمر : والله ما اعرفها انا قولت اه وخلاص الدكتوره قالت ايه
شهد : صدمه بس خفيفه قالت انتوا ممكن تخرجوها من اللي هي في بسهوله جدا
نظر عمر الي رغد
عمر : سمو الاميره اين تردين الذهاب
رغد بتفكير : ملاهي
عمر : هيا بنا الي الملاهي
رهف : هيا بنا
ركبت رهف ورغد أحد اللعب
عمر : مش عايزه تركبي
شهد بكسوف : لو ينفع ماشي مش هينفع خلاص
عمر : مش هينفع ليه هيا بنا يا زوجتي العزيزه لكي نركب
شهد بفرحه : بجد هنركب
ركب عمر وشهد احدي اللعب الصعبه
شهد بخوف وتمسك في عمر : عمر انا خايفه البتاع ده توقع بينا
عمر : متخافيش مش هنقع
شهد : وقفها يا عمر مش قادره خلاص
عمر : هتوقف اهي يا روحي اهدي شويه
وبعد فترة توقفت اللعبه
شهد : اخيرا ده انا كنت بحسب نفسي مش هطلع من هنا عايشه
عمر : تعالي نجرب اللعبه دي
شهد : لأ يا عم يفتح الله
عمر : هتندمي
شهد : انا بحب اندم
بعد فتره اتت رهف ورغد
رغد : انا جعانه اوي يا أبيه
عمر : من عنيا احل مطعم للأميره رغد
شهد : خالتوا روح عامله اكل في البيت نروح ناكل في البيت
عمر : والله ما يحصل هعزمها يعني هعزمها في مطعم هنا بحب اروحه اوي انا ويوسف و احمد
رغد : هي مامتك بتسمحللك تأكل برا
عمر : اه ليه
رغد : اصل شهد مش بترضي خالص ولو عرفت بتعمل شكله كبيره
شهد : انا بعمل شكله
رهف : الصراحه اه فاكره الاندومي اللي رمتهولي في الزباله ولا السندويتشات اللي مازلتي بترميها
عمر بتريقه : عيب يا بنات شهد مستحيل تعمل كده خفي عن البنات شويه تأكلوا ايه يا قمرات
ثم نظرت الفتيات الي اختهم
شهد : مش هتكلم خالص اهو اللي هتاكلوا منه هاكل منه
عمر : هطلبلوكوا علي زوقي
طلب عمر الطعام
★★★★★★★
عند أحمد وهنا
هنا : يعني يا احمد الصراحه انا خايفه اوي من مقابله اخوك
احمد : متقلقيش يا هنا اخويا ومراته طيبين جدا
هنا : انا كان نفسي اوي اني اقعد هنا مش في اسكندريه
احمد : حاضر يا حبيبتي هشوف كده
هنا: طب يالا مش هنروح احنا بقالنا كتير اوي برا
احمد بحزن : انا راجع اسكندريه بكرا
هنا : ليه مش انت واخد اجازه
احمد : طالباني في الشغل اعمل ايه
هنا : ربنا يعينك
احمد : ياله عشان اروحك هتصل بيكي كل يوم اطمن عليكي
هنا : ماشي يا احمد
احمد : مالك يا هنا ايه اللي مدايقك
هنا بحزن : خايفه ان نكون اتسرعنا في كتب الكتاب
احمد : احنا كده كده كنا هنكتب الكتاب علي طول يا هنا فأيه اللي خوفك انا بحبك وانتي اكيد بتحبيني عشان انا اتحب
هنا : والله ومين اللي قالك كده
احمد : كل البنات يتجول إكده
هنا بزعيق : وانت تعرف بنات منين يا احمد
احمد : ياه ده انا كنت دنجوان اسألي عمر عليا
هنا بنبرة بكاء : دنجوان يا احمد
كان احمد يضحك علي منظرها

★★★★★★★★★
في مكان آخر
جلال : اسمعوا انتوا الاتنين دلوقتي البنات متجوزين فمش هينفعوا يتجوزوا ولادك يا متولي
متولي بذعر : كيف حوصل هدا
جلال : حوصل من ساعه و طلعت قسيمه الجواز كمان
مصطفى : من غير علمي كيف دول بناتي ولا انت نسيت يا جلال ولا ايه
جلال : لأ منستش يا مصطفى بس مش هضيع مستقبلهم عشان خاطرك
مصطفى : ما تجولها صريحه يا ولد ابوي أن انت عايز تنهب كل حاجه يا متعلم
جلال : افهمها زي ما تفهمها فتكوا بعافيه
بعد أن مشي جلال
مصطفى : هنعمل ايه يا ابو سعد
متولي : مش عارف يا مصطفى سيبني يومين أكده افكر جوي
مصطفى : ماشي يا خوي
بعد ما مشي متولي
خيريه : انا عايزه اجولك حاجه يا ابو محمد
مصطفى : جولي يا مرا عايزه ايه
خيريه : عايزه اقرب من البنات يمكن من جربنا منهم ننال شئ
★★★★★★
تناول عمر وشهد ورهف ورغد الطعام في سعادة بالغه
شهد : اكيد هنروح بقي
عمر : لأ الاول تنقي شبكتك
شهد بفرحه : شبكتي انا
عمر : ايوة يا روحي
شهد : مش عايزه يا عمر شبكه الشبكه ده هديه العريس لعروسته وانا عايزه تكون هديه مش انا اروح اختارها
عمر : اللي تشوفيه يا بت عمي مش نفسكوا تروحوا مكان تاني
رهف : ناكل ايس كريم
شهد بعبث طفولي : وانا كمان عايزه ايس كريم
عمر : عيوني
★★★★★★★★
في بيت متولي
سعد : يا أبا انا رايد بنت خالتي يا أبا
متولي : ما انت بوشك الفقر ده مفيش حاجه بتم
سعد : وحتي يا أبا لو كانت هتم انا مكنتش هوافق
متولي : هتطلع من تحت طوعي يا سعد
سعد : يا أبا انا مطلعتش من تحت طواعك ولا حاجه انا بجول رأي في حياتي يا ابوي مذنبتش اني
متولي : وكمان بترد عليا يا سعداطلع بره بيتي مش عايز اشوف وشك
بهيه بدموع : متطردش ولدي يا متولي ولدي هيضيع
متولي : متوجعيش دماغي يا مرا جبر يلمك
★★★★★★★
يوسف : يعني انتي عايزه ايه يا ريم
ريم : شهد هتقولك اللي انا عايزاه يا يوسف ومتضغطش عليا اكتر من كده
يوسف : حاضر يا بنت عمي يالا عشان اوصلك
وصلت الفتيات جميعا الي المنزل ولكن بعدهم شهد
شهد : ايه اللي حصل مالكم كلكم مبوزين كده ليه
كلتهما نفخت
بعد انا اوصل عمر شهد جاءتها مكالمه ضروريه فذهب مسرعها
★★★★★★★
شهد : قوموا غيروا هدومكوا عشان هنتكلم في موضوع مهم

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

شهد : ها هببتوا ايه يا حلوين
هنا : معملتش حاجه يا شهد أنا طيبه
ريم : والله ده تلاقيها خاربه الدنيا
هنا : هو انا يعني خاربها بس مش اوي
ريم بإنتباه لهاتفها : ثانيه واحده بس يوسف بيتصل
يوسف : ادي التليفون لشهد بسرعه يا ريم
ريم : حاضر يا يوسف خدي يا شهد يوسف عايز يكلمك
شهد : ايوه يا يوسف معاك
يوسف : اسمعي بس خليكي جامده حبه
شهد : خير يا يوسف انتي قلقتني
يوسف بسرعه : عمر عمل حادثه وهو في المستشفى
لم ترد عليه شهد وكانت مصدومه
يوسف : ايوه يا شهد انتي معايا
ريم : في ايه يا يوسف شهد ساكته مش بترد ليه
يوسف بحزن : عمر عمل حادثه و هو في مستشفي الطوارئ
ظلت شهد تصرخ بإسم عمر لفتره الي انا قالت
انا لازم البس واروحله
ارتدت شهد ملابسها وكانت هنا وريم ترتدين أيضا ملابسهن
هنا : استني يا شهد هنيجي معاكي
تركتهم شهد وذهبت
وركبت سياره واتجهت الي المستشفي
شهد : يوسف عمر فين
يوسف بحزن : في العمليات يا شهد ادعيلوا
شهد : انا عايزه اخش
يوسف : شهد بالله عليكي مش عايز غباء بقولك في العمليات
تركته شهد واتجهت الي احدي الممرضات ثم الي مدير المستشفى
يوسف: يوه فعلا دماغك صعيدي
شهد : السلام عليكم
المدير : وعليكم السلام
شهد : دكتور انا شهد مصطفى الدمنهوري دكتوره جراحه
المدير : ايوه يا دكتوره
شهد : انا دلوقتي جوزي في العمليات وعايز اخش له
المدير : مينفعش يا دكتوره
شهد بثبات انفعال : وانا مش هينفع افضل قاعدة برا حاطه أيدي علي خدي
ثم جاء للمدير اتصال
المدير : خلاص يا دكتوره خشي احنا اصلا عندنا عجز في دكاترة الجراحه
ذهبت شهد الي غرفه الملابس وقامت بالتعقيم وقامت بالاتجاه الي الغرفه بإذن من المدير
وخرج الدكتور المساعد
دكتور ثروت وهو المشرف علي العملية
ثروت : العملية ده معقد اوي
شهد بخوف: ليه في ايه يا دكتور
ثروت وهو يعمل : في خياطه كتير غير الكسور هو انتي دخلتي أمتي
شهد : لسه داخله
ثروت: طب ركزي في شغلك يا دكتوره
استمرت العمليه خمس ساعات متواصلة مرت علي شهد وكائنها الدهر بأكمله
خرجت شهد من العمليات وكانت مقبله أن يغمي عليها
ثروت : ايه يا دكتوره هو انتي اي حاله هتعمليلها عمليه هتقعدي تعيطي عليه
روح : ابني عامل ايه
ثروت : الحالة مش مستقرة يا حاجه ونقلناه العنايه ادعيلوا يفوق لولا الدكتوره ده كان جرا حاجه
شهد : المريض اللي كان في العمليات جوزي يا دكتور
ثروت : ربنا يشفهولكوا استأذن انا
ذهبت شهد لكي تبدل ملابسها ثم خرجت لعائلتها
شهد : هو حصلوا كده ازاي يا يوسف
يوسف : انا معرفش حاجه كل اللي اعرفه انه كان رايح لسعد عشان عايزه في موضوع مهم
شهد : طب فين اللي اسمه سعد ده
يوسف : مشفتهوش
شهد لأحمد : الحادثه مش نصيب ده حد مدبر ليها وانا مش هسيب حق جوزي واللي عمل كده لازم ياخد جزائه
جلال : استهدي بالله يا بنتي ده نصيب متجوميهاش
شهد : لأ يا عمي انا سكت كتير جه الوقت اللي اتكلم فيه بقي
الممرضة : مفيش زياره للمريض وانتوا عددكوا كبير اوي اتفضلوا
يوسف : روحي يا شهد وانا هفضل هنا
شهد بعناد : انا مش هسيب جوزي وهفضل لعند ما يفوق
وتركتهم ودخلت الي عمر
شهد تبكي لأول مرة : عمر حبيبي قوم انا مش هقدر اعيش من غيرك قوم يا عمر وظلت تتحدث معه تاره وتبكي تاره
خرجت شهد بعد فتره طويله من الغرفه
شهد وعيناها تملأها دموع : انت ممشيتش ليه يا يوسف
يوسف : امشي ازاي واسيب اخوي وسعي اما اخش لعمر حبه
شهد : اتفضل خش يا خويا
ذهبت شهد الي مصلي المستشفى لكي تصلي
وظلت تدعو أن يشفيه الله
في الصباح الباكر
تجمعت العائلة مره اخري
هنا : ان شاء الله هيبقي كويس يا شهد
شهد بحزن شديد : يارب يا هنا
ثم مره اليوم دون أن يمر جديد
جلال : يا بنتي روحي مع اخواتك بقي مش ناجصه عنادك
شهد : مش هسيب عمر يا عمي
يوسف : خلاص يا أبا سيبها وانا هفضل معاها
شهد نظرت ليوسف : شوفها
يوسف : حاضر
يوسف : مالك يا ريم ايه اللي مزعلك
ريم : زعلانه عشان انت زعلان يا يوسف ومش عايزه اسيبك وامشي ولو قولت اقعد معاك مش هترضي
يوسف : مش هرضي ليه يا حبيبتي انتي تعملي اللي انتي عايزاه
ريم : بجد يا يوسف
يوسف : ايوه يا عيون يوسف
يوسف : لو سمحت يا ابا ريم هتفضل معانا وخد البنات يباتوا عندنا بدل ما يباتوا لوحدهم
شهد : روحوا مع عمك يا هنا انا مش عارفه ايه اللي ممكن يجرا
هنا : حاضر
بعد ما مشيوا
ريم : هو انتي هتفضلي واقفه كده يا شهد
يوسف : هي كده تقف شويه وبعدها تقعد وبعدها تخش لعمر تقعد عنده
شهد : والله لو مبطلتش تريقه هروحها
يوسف بإبتسامه سخيفه : مراتي
تركتهم شهد ودخلت الي عمر
وظلت عنده الي الصباح ثم خرجت ودخلت في الساعه ١١ صباحا
شهد بدموع : عمر قوم بقي انا تعبانه من غيرك والله بحبك من زمان
وظلت تبكي فتره طويله ثم خرجت
بعد عده دقائق
الممرضة : يا دكتوره زوج حضرتك فاق وهننقله اوضه عاديه
روح : الحمدلله ابني فاق يا منتي كريم يا رب
انتقل عمر الي الغرفه
و دخل الجميع الي عمر
ظل عمر ينظر إليهم دون أن يتحدث
الي أن مال علبه احمد
احمد : قاعده برا بتعيط ومن ساعه مدخلت المستشفى مروحتش وهي اللي عملتلك العمليه كمان
عمر : طب ما تعمل حركه جدعنه في اخوك وتطلعهم وتدخلها
احمد : من عنيا
احمد : طب ما تيلا يا جماعه نسيب عمر يستريح شويه
روح : لأ خليني قاعده مع ابني مش هيحصل حاجه يا ولدي
احمد : يا خاله الدكتور قال متتعبهوش وانتي مصممه تتعبيه
جلال : يالا يا روح عشان عمر يرتاح
بعد أن خرجوا مال احمد علي شهد دون أن يراه أحد
احمد : عمر عايزك
دخلت شهد الي عمر
في الخارج
هنا : كنت بتقول ايه لشهد
احمد : في ايه هنا مش من حقك تسألي
هنا : لأ حقي يا احمد أسأل عن أي حاجه وانت مش عليك الا انك تجاوب وبس
احمد : هي مسألة عند وخلاص
هنا : لأ مش عند انا بفهمك بس نظام الحياة بعدين
احمد : والله طب اظبطي يا هنا
هنا بعناد : ما انا مظبوطه الحمدلله
احمد : طب يا بنتي الحلال متعانديش معايا
هنا : بمزاجي
احمد : انا مش هعمل حاجه هقول لأختك عشان انا لو اتصرفت معاكي هتصرف تصرف مش هيعجبك
هنا : يوه اختي اختي انا زهقت كل حاجه شهد عملت شهد قالت شهد كلامها موزون الكل بيقارني بيها وانا علي اخري
احمد بعصبية : طب مدي قدامي كده
هنا : مش مدي يا احمد
احمد : بصي يا حلوه انا قولتلك مش عايزه اتعصب عليكي فمدي كده من غير شوشره
ذهبت هنا تمام احمد
في الداخل عند عمر وشهد
عمر : يعني لولا الحادثه مكنتيش هتقولي اللي قولتيه
شهد : انا قولت ايه
عمر : يعني مقولتيش وحاول عمر تقليدها متسبنيش يا عمر انا بحبك يا عمر من زمان
شهد : مين قال كده انا لأ طبعا
عمر : متلفيش وتدوري بتحبيني صح انا عارف انك بتحبيني زي ما انا بحبك
شهد بدموع : اه يا عمر بحبك كنت هموت وانت في العمليات وكان هيجرالي حاجه لما دخلت العنايه
★★★★★★★
في مكان آخر
مصطفى : ابنك محمد فين يا خيريه مش باين ليه
خيريه : مش عارفه يا مصطفى من امبارح وهو مش موجود ومش عايزه اقولك عشان مزاجك وحش
مصطفى : انا رايح ادور عليه يا مصيبه
ظل مصطفى يبحث عن ولده ولم يلاقاه
★★★★★★★

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

مصطفى : ابنك بدور عليه مش لاقيه يا خيريه
خيريه : هيجي يا مصطفى الغايب حجته معاه
الي أن جاء أحد الأولاد الي مصطفى
مجدي : يا عم مصطفى يا عم مصطفى
مصطفى : في ايه يا واد عايز ايه
مجدي : محمد لقوه مرمي في الشارع وخدوه علي المستشفي الكبير اللي في المركز بيقولوا اسمها الطوارئ
مصطفى : البسي بسرعه نشوف ابنك جراله ايه
خيريه لبست ملابسها ثم تحدثت بحزن : يا حبه عيني يا ولدي ده انت اللي ساند ضهر ابوك بعد خلفت البنات
مصطفى بغضب : بطلي لت وعجن الا بالله اطين عشتك
خيريه وهي تضع يديها على فمها : جفلت خشمي اهو
وصلا الي المستشفي
مصطفى : لو سمحت انا ابني بيجولوا جبوه اهنا
الممرض : ابنك اسمه ايه يا حج
مصطفى : محمد مصطفى الدمنهوري
الممرض : اه الواد الصغير اللي كان شارب حشيش هما خدوه يعملولوا غسيل معده
خيريه بدموع : ابني اني يشرب يا حزنك يا خيريه يا سواد ليلك
مصطفى بغضب : اجفلي خاشمك يا مرا طب هو هيطلع من العمليات أمتي
الممرض : كمان ربع ساعه ده عمليه تنظيف مش حاجه بس ابقوا خلوا عينكوا عليه
ثم تركهم وخرج
مصطفى : ده آخره تربيتك ابنك بيشرب
خيريه : مش ولدي لواحدي يا ابن الدمنهوري ده عطيت ربنا ليك عايز ولاد عايز ولاد اشرب بقي عيالي سابوا التعليم وبيشربوا اهو
★★★★★★★
أحمد : بصي يا هنا انا هتكلم معاكي بكل هدوء مش شهد ده اللي بتشيل اللقمه من بقها وعشانكوا وتقول أنا شبعانه شبعانه عشان انتوا وأخواتك تأكلوا براحتكوا مش دي اللي وقفت قدام العالم كله عشان تحميكوا من الكل ده بالله مفيش ام تعمل اللي شهد عملته والكل بيتكلم علي شهد مش بيقارنوكي بيها ولا حاجه ده بيقولك يا بختك يا بختك انك عندك حد يدافع عنك كده بصيلي وانا بكلمك يا هنا
هنا ببكاء : انا اسفه انا غلطت في حق شهد وهي معملتش حاجه هي يا ما ضحت عشاني شكرا ليك يا احمد انك فوقتيني انا كنت هرتكب ذنب عظيم
احمد : ده حقك عليا يا هنا اني اوجهك ثم أضاف بمرح هيا بنا يا زوجتي العزيزه لكي نتناول الطعام
★★★★★★★★★★
مصطفى : فين الدكتور اللي عمل لإبني العملية
الممرضة : الدكتوره وقفه بتشرب هناك اهي
خيريه : يالا يا مصطفى نسألها علي حال ابننا
خيريه وهي تطرق علي ظهرها : يا حضرت الدكتوره ابني عامل ايه
التفتت شهد اليهم
شهد : هو اللي كان في العمليات ابنك
خيريه : اه اخوكي
مصطفى : هما ازاي خلوكي انتي تعملي العملية لإبني
شهد : عشان مثلا يعني انا دكتوره جراحه وشغاله هنا
مصطفى : اكيد شمتانه فينا
شهد : ستي ربنا يرحمها علمتنا ان منشمتش في حد يا استاذ مصطفى
مصطفى : ماشي يا ست الدكتوره جوزك عامل ايه
شهد : بخير معلشي يا مدام الممرضة هتبقي تيجي تقولك علي التعليمات بس رجاء خلي بالكوا منه المرادي عرفنا ننقذه يا عالم المراه الجايه هيحصل ايه
بعد ما مشيت شهد
مصطفى : شوفتي ولادك عملوا ايه
خيريه : مصطفى مش عايزين مشاكل خلينا نشوف الواد الأول وبعدين اعمل اللي عايزه
★★★★★★★★★
عمر : كنتي فين يا شهد كل ده
شهد : طلبوني اني اعمل عمليه عشان في عجز في دكاترة الجراحه وطلع المريض محمد مصطفى الدمنهوري
عمر : ماله محمد حصله ايه
شهد : غسيل معده يالا كل بقي
عمر : ما تشوفيلنا هخرج من المستشفى ده أمتي
شهد : حبه كده
عمر : حبه ايه يا شهد انتي تتصرفي وتخرجيني النهارده
شهد : مستحيل يا عمر تخرج من المستشفى غير بعد علي الاقل اسبوع
عمر : شهد اخرك معايا بكرا
شهد : والله ما ينفع يا عمر ما احنا كلنا معاك اهو ايه اللي مدايقك
عمر : طب اكليني يا ختي وانتي ساكته
بعد فتره
عمر : الا صحيح انتي مروحتيش جيبتي الدوسيه بتاعك ليه عشان تقدمي في المستشفى
شهد : ما انت بعد ما قولتيلي جبت الدوسيه وقدمت وقبلوني علي طول
عمر : طب احمد ويوسف والبنات فين
شهد : ما هم ما صدقوا قالوا شهد في المستشفى مش شايفه حاجه وعمالين يخرجوا ورهف ورغد عند خالتي روح
عمر : مش هرد عليكي عشان انتي مخك صعيدي مقفل كل واحد ومراته خارجين يشموا هو
شهد : برده يقولوا وانت يعني محسسني ان مخك اسكندراني ما انت صعيدي زي زيك
عمر وهو ينظر إلي خمارها : المره الجايه طولي خمارك حبه
شهد : ماهو طويل اهو
عمر : طويل من انهي زاوية روحي يا شهد ربنا يهديكي
شهد بإبتسامه : اللهم امين حاضر
★★★★★★★★★
بعد اسبوع في منزل الحاج جلال الدمنهوري
عمر : اخيرا خرجت من المستشفى
شهد : محسسني انك كنت قاعد في سجن
عمر : اه سجن ريحه المستشفى تعي السليم
احمد طرق الباب ودخل هو وهنا : انا خليت اخوي يأجل المجيه لبعد شهر عما سياتك تخف
عمر : ايون كده عشان يكون فرحنا سوي
شهد : وحتي لو احمد اجله مش هينفع يكون فرحنا سوي
عمر : ليه يا شهد ايه اللي مش هينفعه
شهد بمرح وتنظر لعمر : انا عايزه استمتع بفرح هنا وعشان اعرف ألبسها الطرحه وعشان تجيبلي فستان سواريه ولا انت مش عايز تجيبلي
عمر وفهمها : إذا كان كده يبقي ماشي
شهد : سلام بقي صاحبك قاعد معاك انا هاخد اختي واروح
احمد : شكلك فوقتي لنا يا شهد
عمر : ده انا اللي مهديها عن الكل
في طريق عوده شهد الي المنزل
هنا : انا بحبك اوي يا شهد انتي عارفه نفسي في ايه
شهد : نفسك في ايه يا ست هنا
هنا : نفسي أما اتجوز أن شاء الله اخلف بنت واسميها شهد علي اسمك
شهد بضحك : لأ يا ستي يفتح الله عشان لما تيجي تشتميها تشتميني
هنا : هو عمر هيمشي كويس أمتي
شهد : علي الاسبوع الجاي أن شاء الله يالا غيري هدومك وروقي في البيت وانا هغير واجهز غدا
هنا : حاضر
بعد ساعتين
وكانت البنات الخمسه يجلسون لتناول الطعام اذا وطرق الباب
شهد : شوفي يا رغد مين يكون حد من اجواز اخواتك واحنا مش لابسين طرح
رغد : حاضر
خيريه : اذيك يا بتي عامله ايه
لم ترد رغد
شهد : مين يا رغد
خيريه : انا يا ست الدكتوره
ذهبت شهد وجلبت حجاب ووضعته علي رأسها
شهد : أهلا بحضرتك اتفضلي
خيريه : انا جايه اجولك يا بنتي كلمتين بالنيابه عن جوزي احنا عايزينكوا تعيشوا بينتنا ومش عايزين عداوه احنا حالنا اتعدل وفهمنا بس بعد ايه بعد مكان ابني هيضيع مني
شهد : اولا اتفضلي اقعدي بنات حد يعمل شاي
خيريه : انا مش ضيفه عشان اتضايف
شهد : انا مقدره جيتك علي عيني وعلي رأسي بس يا خاله انا خواتي هيفضلوا معايا ومش راحين في حته
خيريه : ما انتي هتتجوزي يا بنتي هتاخديهم معاكي فين
شهد : هيكونوا معايا متقلقيش حضرتك
خيريه : طب سامحونا
شهد : أن شاء الله
رهف : شهد رغد مش بتتكلم
شهد : عن اذن حضرتك ممكن اروح اشوف اختي
خيريه : اذنك معاكي يا بنتي استأذن انا
شهد : اذنك معاكي
شهد لرهف : اعملي شويه مايه بسكر
أخذت شهد رغد في حضنها
شهد : ايه العسل ده يا خراشي يا ناس علي الجمال والحلوه مبترديش عليا ليه يا حلوه انتي تعالوا يا بنات احنا نموتها زغزغه النهارده
ظلت الفتيات يمرحن سويا الي وقت متأخر
★★★★★★
خيريه : بناتك كبروا يا مصطفى انت اه عايز تلمهم حواليك بس مش هينفع هم زيهم زي الغرب ميعرفكش معشروكش مشاوفش الحلوه اللي فيك فأنت تحاول علي جد ما تجدر تبينلهم الحلو بس بالهداوه يا خوي هنعمل ايه في الصبيان
مصطفى : هرجعهم التعليم أن شاء الله بس حته يكونوا معاهم دبلوم يارب ربنا يسامحني علي اللي عملته في حق البنات
خيريه : أن شاء الله هيسامحك يا خوي
★★★★★★★
جلال : يا عمر اعمل حسابك يا ولدي انت هتعيش في البيت التاني مش أهني
عمر : ليه يا أبا ما البيت هنا واسع
جلال : ده اللي عندي كل واحد يقعد في بيت علي راحته
روح : ليه يا جلال أكده عايز تبعد عيالي عني
جلال : ياروح انا مبعدتهمش ولا حاجه ما هو ده بيتهم برده بس عشان الكل ياخد راحته يا ولاد
عمر : هو في حاجه حصلت يا ابوي
جلال : محصلش حاجه يا بني بس انا من زمان وانا كنت عامل حسابي على كده
عمر : خلاص اللي تشوفه يا ابوي
يوسف : احنا مش هنجيب الشبكه بقي
جلال : لما اخوك يتعافي ابجوا روحوا جيبوا الشبكه
عمر بمرح : انا بقيت كويس اهو يا حج
★★★★★★★★
بعد يومين
الكل مجتمع في بيت الحاج جلال
شهد واخواتها وأحمد وعمر
احمد : عن اذنك يا عمي هاخد هنا واروح مشوار
جلال : ماشي يا بني اتفضل
شهد : طب يالا يا بنات نروح بقي
جلال : ما انتوا قاعدين حبه
شهد : كفايه كده
جلال : خلاص ماشي يا بنتي
في الطريق
شهد : ريم خدي المفتاح اهو وانا هروح مشوار واجي
رغد : جيبيلي شوكولاته وشيبسي وانتي جايه
شهد : من عنيا
ذهبت شهد الي المكان المراد وطرقت الباب
شهد : السلام عليكم
خيريه بفرحه : وعليكم السلام اهلا يا بنتي اتفضلي
دخلت شهد
شهد : انا حبيت اطمن علي محمد عامل ايه
خيريه : الحمد لله بخير يا بنت الاصول
مصطفى : أهلا يا شهد يا بنتي عامله ايه
شهد : الحمد لله بخير فرح هنا كمان شهر بإذن الله
مصطفى : شهر بدري اوي
شهد : عشان اخو احمد هينزل وعايز يحضر فرح اخوه عايزه أسألك سؤال
مصطفى : اتفضلي
شهد : انت وعمي متولي اللي خططوا لحادثه عمر
مصطفى بخزي : اه وسعد ابن متولي اتصل علي عمر عشان يحذره بس ملحقش والله انا ندمان يا بنتي وعايزكوا تيجوا تعيشوا معانا اهني
شهد لم ترد عليه شهد وتركته
شهد في الطريق الي المنزل
شهد لنفسها : ياه كل ده تعملوا يارب انا بحاول علي قد ما اقدر اصلح منه عشان ميبقاش حرام عليا
★★★★★★★★★
احمد : اهو يا ستي وصلنا
هنا : انت جايبني هنا ليه يا احمد
احمد : ممكن يا عني عشان تجيب الشبكه
هنا : انا عايزه دبله بس
احمد : لأ هتجيبي شبكه كامله
هنا : اسمع كلامي انا عايزه دبله بس
احمد : خشي بس وبعدين هنشوف الحوار ده
★★★★★
في مكان آخر
شخص : مينفعش اللي بيحصل ده والله لوريهم

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

سعد : أبا اللي في دماغك ده شيلوا
متولي : واه ايه يا ولد المركوب هيجي علي اخر الزمن عيل زيك أكده يجولي اعمل ايه ومعملش ايه
سعد : انا مبقولش لك اعمل ايه ولا متعملش ايه انا بجولك ده مش حقك يا ابوي ولا الجانون بيقول حقك ولا شرع ربنا
متولي : امال حج مين مصطفى وجلال
سعد : يا ابوي جد بنات عمي كتب الورث باسم عمي جلال وعمي جلال بيديه لبنات عمي واظن عمي مصطفى حته لو رجعوا حبايب برده مش هيدوا حاجه
متولي : طب بعد عن وشي برده هعمل اللي في دماغي
سعد : طب ماشي يا ابوي مش مكفيفك الحادثه اللي خليت الدكتور عمر يعملها
متولي بإرتباك : انا معملتش حاجه
سعد : علي فكره مش انا بس اللي عارف ده الكل عارف بس ساكتين عشان عملين اعتبار لصله الرحم صله الرحم اللي متعرفش عنها حاجه يا ابوي يا ابوي احنا عايزين نعيش في راحه نروح عند اعمامي ونيجي نعيش في حب يا ابوي
متولي : روح شوف مين بينادي يا مركوب
سعد : اتفضل يا عمي جلال
جلال : يزيد فضلك يا ولدي ابوك موجود
سعد : اه يا عمي اتفضل يا ابوي عمي جلال
متولي : تعالى يا جلال اتفضل
جلال : انا عايزك في كلمتين علي جنب
متولي : جول لحد يعمل شاي يا سعد
سعد : حاضر يا ابوي
جلال : شوف بجي يا متولي انت اه ابن امي وأبوي بس برده الي يجي علي ضناي انسفه ده هما تنين اللي طلعت بهم من الدنيا تجوم انت عايز تموتلي واحد منيهم بس أنا مش هأذيك انا عايز تبدأ معايا صفحه جديده بدون مشاكل مش عايز يكون بناتنا حقد ولا غل ومال خالك رجع لأصحابه وأصحابه يتحكموا فيه ولا انا ولا اخوك لنا صالح
متولي : بس عيالك ليهم يا جلال عيالك هيشفطوا كل حاجه
جلال : مش تربيه عيالي انا لما جوزت عمر من شهد مكنش عشان الورث لأ عشان من جبل ما اجول حكايه الورث وعمر ويوسف رايدين بنات عمهم هتفتح صفحه جديده معانا ولا لأ يا متولي خلي الشمس تنور جلبك
متولي بتفكير ثم بإبتسامه : هنعملوا فرح العيال ميتا بجا يا اخوي عايزين نفرح
جلال : عمر وشهد بعد فرح احمد وهنا
متولي : ويوسف وريم
جلال : ريم اسعها صغيره يا متولي
متولي : انت تعرف احمد ده اكويس يعني
جلال : يعتبر انا اللي مرابيه علي ايدي ظابط ومحترم جدا أبوه كان لوا في الجيش واستشهد من زمان وأمه اسعها متوفيه من جريب احداه اخ اكبر منيته مسافر برا هينزل علي الفرح
متولي : علي خيره الله
جلال : هجوم انا بقي فتوكوا بعافيه
متولي : طب اشرب الشاي حتي
جلال : مره تانيه يا اخوي الايام جايه مش أكده
متولي : اه يا اخوي جايه
احمد : انا راجع اسكندريه عشان عندي شغل عشان اعرف اخد اجازه الفرح
هنا : ربنا معاك وترجع بالسلامه
احمد : يارب هكلمك كل يوم اطمن عليكي وعملك مفاجأة
هنا : ايه هي ها ايه هيا
احمد : طب هتبقي مفاجأة ازاي لما اقولك يا ذكاء قومي يالا عشان اروحك
هنا بوجه عبوث مثل الاطفال : يعني مش هتقولي
احمد بضحك علي شكلها : لأ مش هقولك
ركبوا السيارة وتوجهوا الي المنزل
ومرت الايام في هدوء وكانت هنا وشهد يستعدون للفرح إلي أن جاء يوم وصول اخو احمد وأسرته لرؤيه هنا
هنا بتوتر ملحوظ : شكلي حلو يا شهد
شهد : للمره المليون قولت اه حلو سيبيني أخرج للناس بقي وبطلي توتر
ريم : قولي معايا يا هنا ريلاكس
هنا بهدوء : ريلاكس
في مجلس السيدات
سلوي زوجه اخو احمد امراءة متعجرفه بعض الشئ ولكن إذا طلب منها شئ يجب أن تؤديه علي اكمل وجه
سلوي بهزار : انا كنت يعنى بحسب هاجي الاقي لابسين بيشه وعبيان سمرا بس لاقيت حضرتكوا يعنى بتتكلموا زي سكان القاهرة واسكندريه
شهد : احنا كنا عايشين في اسكندريه
سلوي :هو حضرتك تقربي ايه العروسه
شهد : انا اختها الكبيره
سلوي : اكيد البنوته ده وكان قصدها علي رغد بنتك هو ميبنش عليكي بس تعلقها بيكي يقول بنتك
شهد : انا مكتوب كتابي علي عمر ابن عمي ورغد اختي الصغيره
سلوي : عمر مين قاصدك دكتور عمر الدمنهوري
شهد : ايون دكتور عمر
سلوي : هو انتي معاكي كليه ايه
شهد : انا دكتوره جراحه
سلوي : بسم الله ما شاء الله انا النهارده عماله أسأل كتير بس اخر سؤال
شهد: اتفضلي يا مدام سلوي اهو احنا بندردش
سلوي : هي فين والده العروسه
شهد : ماما متوفيه من ١٢ سنه
سلوى: انا اسفه والله ما كنتش اعرف ربنا ي رحمها يارب
شهد : اللهم امين
ثم دخلت هنا
هنا : السلام عليكم
سلوى : وعليكم السلام
شهد : دي بقي يا ستي هنا
سلوى : أهلا يا هنا اذيك
هنا : الحمدلله
سلوي بغيره : بسم الله ماشاءالله انتي طلعتي احلي من الوصف بكتير أن شاء الله الفستان هيكون حلو عليكي
هنا : فستان ايه
سلوي : فستان الفرح احمد طلب مني اني انقهولك علي زوقي عشان زوقي حلو وهو مفضيش يقولي رأيه
شهد بكدب : بس أنا وهنا خلاص نزلنا من يومين واختارنا فستان الفرح
سلوى : مش هيجي زي اللي انا اختارته استني كده معايا صوره للفستان كنت بعتا صورته لأختي
اخذت شهد منها الهاتف قبل هنا
شهد : بس ده مكشوف اوي
سلوي : عادي يعني مفيش فيها حاجه ده ليله العمر
أخذت هنا الهاتف ورأت الفستان
سلوى في نفسها : ايه الناس البيئه ده كان هيجرالك حاجه لو كنت سمعت الكلام واتجوزت اختي
شهد : الا قوليلي يا مدام سلوي العساسيل دول اسمهم ايه
سلوي : مالك ومليكه
ظلوا فتره يتحدثون في أمور كثيرة
سلوي : ده ابراهيم بيرن اكيد عايزني عشان اخرجلوا يالا مع السلامه يا عروسه
بعد فتره
هنا بهدوء : انا مش هتكلم ولا افتح بقي بس اتصلي علي عمر يجيب احمد ويجي
شهد : مفيش حاجه حصلت اصلا ده هديه يا تقبليها يا ترفضيه
هنا : من ده لأ انتي عارفه اختها مين اختها اللي الاستاذ كان خطيبها يعني خطيبته القديمه بتنقيلي انا فستان فرحي وبيستهزؤ بيا جيبلني حته قماشه مش ساتره حاجه وتقولي فستان الفرح هيبقي عليكي جميله يا هنا فين الفستان ده انا راضية زمتك انتي شوفتي فستان في الصوره
شهد : الصراحه لأ
هنا : طب انتي قولتي أن احنا اشترينا الفستان ليه
شهد : جيت كده بس أنا عايزكي تكوني عاقله وتتكلمي مع احمد بهدوء
هنا : يجيلي قدامي امال في التليفون مش هيظبط
شهد : هتصل علي عمر وأشوف كده
شهد : الو ممكن يا عمر تجيب احمد وتيجي دقيقتين
عمر : خير فيه حاجه
شهد : لأ مفيش حاجه بس هنا عايزه احمد
عمر : حاضر

عمر : احمد هنا عايزه تتكلم معاك تعالي معايا يالا
احمد : خير طب متصلتش ليه
عمر : اسألها هي يا عم انا معرفش حاجه
يوسف : انتوا راحين فين خدوني معاكوا
احمد : الواد ده بارد مهواش جاي معانا
يوسف : انا بارد امال انت ايه فريزر
عمر : احنا رايحين عند بنات عمك
يوسف : خلاص ماشي انا اصلا مش فاضي
احمد : الواد ده مالوا
عمر : يا عم لما نرجع نبقي نشوف
وصلوا الي منزل الحاجة ناديه
وطرق عمر الباب
شهد : اتفضلوا
احمد : هي فين هنا
شهد : في غرفه الجلوس قاعده خش لها يا احمد
دخل احمد
عمر : في ايه
شهد : ده حاجه بينهم انا ماليش دعوه
عمر : انتي اشتريتوا الفساتين
شهد : لأ لسه احتمال ننزل بكرا أو بعده
عمر : طب ممكن يعني يا اميرتي الجميله تسمحيلي ارافقك في جولتك
شهد : امم أفكر وارد عليك
عمر : والله
ثم خرجت ريم
ريم : أبيه عمر انا تعبت
عمر : تعبتي من ايه يا ريم في حاجه
ريم : كل يوم لازم انام معيطه من اخوك وشهد تقولي ده بيحصل مع الكل وتهديني لعند ما فاض بيا
عمر : هتسمعي كلامي ولا لأ
ريم : هسمعه طبعا انت اخويا الكبير
عمر : طنشيه مترديش عليه
ظل عمر يتحدث مع ريم وكانت شهد فخور بزوجها علي انه قادر علي أن يحتوي الجميع
نروح عند هنا وأحمد
احمد : مالك يا ستي ايه اللي مزعلك
هنا : يعني انت مش عارف يا احمد
احمد : والله ما اعرف
هنا : سلوي بتقولي أن هي واختها اللي نقولي فستان فرحي
احمد : يبقي اكيد مدايقه عشان اختها
هنا : وعشان جيبالي فستان قصير وقط ومكشوف من كل حته
احمد : بكرا يا ستي نجيب احلي فستان لأحلي هنا في الدنيا ماشي يا هنايا اهم حاجه متزعليش نفسك
هنا : ده انا كنت ناوية امسك فيك حته شكله بس يالا بقي
احمد : ده انا غلبان خالص يا هنايا نكمل كلامنا علي التليفون عشان الوقت أتأخر
هنا : احمد ممكن طلب
احمد : انتي تؤمري وانا انفذ علي طول
هنا بإبتسامه : ممكن تفضل تقولي يا هنايا
احمد : حاضر يا هنايا بكرا شوفوا كده وانزل معاكي تنقي فستان حلو زيك
هنا : خلاص تمام اتفقنا
احمد : يالا يا عم عمر
عمر : يالا
عمر : كانت حاجه مهمه
احمد : لأ عادي مفيش
عمر : مفيش مفيش
وصلوا الي المنزل
احمد : انا هعمل كام حاجه كده عشان الشغل وانام شويه عشان منمتش بقالي يومين
عمر : وانا هشوف يوسف وانام برده زيك
احمد : تمام
عمر : في ايه يا يوسف بينك وبين ريم
يوسف : هي قالتلك
عمر : اه
يوسف : مبتسمعش كلامي يا عمر
عمر : بالهداوه والحنيه كل حاجه بتمشي
وظل عمر ينصح أخاه في هدوء
في الصباح
يوسف : انا عايز اجي معاكوا
عمر : ماشي تعالي انا هوديهم عند احسن مصمم في القاهره
احمد : يعني مش هيجيبوا من سوهاج
عمر : سوهاج ايه هي فيها حاجه
يوسف : طب ننجز عشان نلحق
عمر : هنروح القاهره طيران عشان مش معانا وقت
احمد : احسن فكره دماغك ده الماظ
عمر بغرور بعض الشئ : ما انا عارف شكرا شكرا
وصلوا الي المنزل وانتظروا فتره من الزمن
شهد : معلش يا جماعه اتاخرنا عليكوا
عمر : لأ عادي
شهد : هنبدأ منين بقي
عمر : هنروح القاهره اتفقت مع واحد هناك مصمم عالمي يوسف وريم وأحمد وهنا في عربيه وانا وشهد ورهف ورغد في عربيه نروح المطار
انطلقوا الي المطار في جو من الهدوء يسود بين ريم ويوسف
وركبوا الطائرة
ووصلوا الي القاهره
واثناء الدخول مع عمر الي مكان المعرض
هنا : الله الفستان ده جميل جدا جدا يخربيت جماله
احمد بإبتسامه : ايه رأيك في الهديه ده زوقي محدش يعرف غير عمر بس وكنا بنأفلم الصبح علي يوسف عشان انا حلفت أن محدش يعرف غيرك
شهد بفرحه : جميل جدا يا هنا يخطف القلب
المصمم كريم : دكتور عمر الفساتين كلها جهزها الحمدلله
عمر : طب البنات عايزين يشفوهم ولو في حاجه تظبطها
شهد : فساتين ايه
عمر : ما انا عملتلك فستان علي زوقي يارب يعجبك
شهد بإبتسامه ثم قالت بهمس هيعجبني

رأت شهد الفستان
شهد : واو حلو قوي
عمر : انتوا الاربعه فساتنكوا شبه بعض
شهد : انا كنت بفكر نجيب فساتين زي بعض
قاست الفتيات الفساتين وكانوا مثل الاميرات ثم رجعوا الي سوهاج
وفي أثناء العوده
يوسف : ريم ممكن تديني فرصه اصلح من نفسي
لم تنظر إليه ريم
امسك يوسف بوجهها : عشان خاطري
ريم بإبتسامه : ماشي يا يوسف
وتمر إلأيام في سعادة إلي أن جاء يوم زفاف احمد وهنا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

هنا : شكلي حلو يا شهد
شهد : اه والله قمر خالص
هنا : في حاجه ناقصه فيا
شهد : والله ما في حاجه
رغد : العريس جه العريس جه
وقفت هنا معطيه للباب ظهرها وكانت تصورهم ريم
ظلت هنا تحير احمد إلي أن التفتت وقبلها احمد متمما بسم الله ماشاءالله تبارك الله
هنا : بجد حلوه يا احمد
احمد : انتي حلوه علي طول يا روحي خرجت العروس وخلفها اخواتها يزغرطون متمين السعاده لأختهم
عمر : ايه الحلاوه دي يا شهد
شهد : انا حلوه علي طول يا دكتور
عمر : يخربيت الغرور
شهد : لأ يا حبيبي ده ثقه بالنفس مش غرور
رغد : احنا هنركب فين
عمر : هتركبوا في عربيه يوسف
رغد : ماشي
كانت الفتيات مثل الاميرات في فساتينهن وجمالهن
توجهت السيارات الي الفرح في زفه جميله جدا
وصلوا الي القاعه ودخلت العروس الي القاعه في زفه يشهدها التاريخ
دخلت العروس واستمرت المباراكات من الجميع عليهم
مصطفى : الف مبروووك يا احمد خلي بالك منها
احمد بإبتسامه : في عنيا يا عمي
خيريه : مبروووك يا ضنايا الف مبروك
هنا : الله يبارك فيكي يا طنط

بعد ساعه من الزمن
هنا وهي تمسك الميكروفون : لحظه يا جماعه من فضلكم انا والدتي اتوفت من اتناشر سنه بس ربنا اداني ام تانيه حنينه عليا انا واخواتي وبتخاف علينا من الهوا الطاير
في هذه اللحظه نظر الجميع الي خيريه
ثم أكملت هنا امي ده تكون شهد اختي انا بجد يا شهد لو قاعدت اتكلم عنك من هنا للسنه الجايه مش هوفي حقك عايزه اقولك انك أعظم اخت وأعظم ام في العالم كله وانا بحبك جدا
شهد بٱبتسامه : وانا بحبك جدا يا روحي
واستمر الفرح في جو يسوده السعاده
وانتهي الفرح بتوديع حار للعروسين
انطلقت شهد واخواتها عائدين الي المنزل وكانت شهد وعمر لوحدهم بعد أن توصلوا للعروسين الي منزلهم
عمر : مش عارفه ليه اتحكمتي أن هو يشطب الشقه اللي هنا ورفضتي يعيشوا اسكندريه
شهد : عشان مش عايزها تبعد عني
عمر : ماهي لما الاجازه بتاعته هتخلص هيرجع اسكندريه
شهد : وهي ترجع معاه عشان جامعتها ولما تخلص جامعتها هو هينقل شغله هنا
عمر : اهي هنا واتجوزت احنا امتي بقي يا ست هانم
شهد بكسوف : ماشي
عمر : بجد قولتي ماشي
اومأت شهد بنعم
عمر بفرحه غامره يبقي اول ميرجعوا من شهر العسل فرحنا
شهد : مش بالسرعه ده
عمر : والله ماكلمتي هتنزل الأرض
شهد : طب انجز عايزه انام
عمر : يعني بنتكلم في فرحنا وانتي المفروض تكوني مكسوفه تقومي تقوليلي انجز
شهد : نحن نختلف عن الاخرون
عمر : هنتكلم جد شويه
شهد : اتفضل
عمر : بيتنا جنب بيت ابويا والجنينه مشتركه ماشي
شهد : ومنقعدش في بيت عمي ليه
عمر : هو اللي عايز كده البيت زي ما انتي عارفه واسع وعلي تالت أدوار الدور الاول استقبال والدور التاني غرف البنات والتالت بتاعنا
شهد : انا مش عارفه اقول ايه يا عمر علي حبك لإخواتي
عمر : متقوليش حاجه هما اخواتي زي ما هما اخواتك
شهد : ربنا يخليك لينا يا رب
ووصلوا الي المنزل
ودخلت شهد تنام مع اخواتها
وبعد مرور أسبوعين عادت هنا من شهر العسل وذهبت شهد لزيارتها
شهد : عامله ايه يا حبيبتي
هنا : الحمدلله كويسه
شهد : اهم حاجه تكوني مستريحه
هنا : اه الحمدلله
احمد : هو عمر فين هو مجاش
شهد : بيركن العربية وجاي
رن الجرس
فتح احمد
احمد : اتفضل يا ابراهيم اتفضلي يا سلوي
سلوي : هو انتوا عندكوا ضيوف ولا ايه
احمد : لأ دول اخوات هنا
سلوي : يا اما الله يكون العون فيك يا احمد تلاقيهم نسفوا كل حاجه عندك بعد كده قول لامرأتك متخلهومش رجليهم تاخد علي هنا كتير
لم يرد عليها احمد
وكان الحوار تحت سمع شهد وهنا
شهد : يالا يا بنات عشان عندي عمليه ضروري واحنا عازمينكوا عندنا يوم الجمعة أن شاء الله
احمد : ده انتوا لسه جاين يا شهد ده حتي عمر لسه مطلعش
شهد : كنا جاين نطمن علي هنا واهي كويسه نتقابل يوم الجمعه ان شاء الله
احمد : أن شاء الله
جلست سلوي وإبراهيم
سلوي : متفرجيني يا هنا علي الشقه
هنا : ده خصوصيات يا مدام سلوي مينفعش حد يطلع عليها
سلوى : اكيد مجبتيش حاجه عشان كده بتقولي خصوصيات
هنا : ربنا يخليلي شهد مجهزاني من كل حاجه
سلوى : ربنا يخليهالك يا حبيبتي
هنا : يارب
في الاسفل
عمر : في ايه انا كنت لسه هطلع ايه اللي حصل
شهد : هقولك يا عمر بس مش دلوقتي عشان البنات محدش فيهم يدايق
عمر : ماشي
في السياره
عمر : انا عازمكوا علي الغدا النهارده والمطعم اللي تختاروا كمان
شهد : احنا بقي ندور علي اغلي مطعم ونضف جيبه
رغد : وانا متحمسه جدا
ريم : فرحكوا امتي بقي
عمر : كمان خمستشر يوم
شهد بصدمه : ومقولتليش ليه
عمر : كنت هقولك دلوقتي روحت احجز علي اساس بعد شهر لقيت مفيش غير بعد خمستشر يوم وشهرين
شهد : في حاجات لسه مجبتهاش هلحق اجبها امتي
والفستان هلحق اشوفه امتي
عمر : الفستان متفصل من زمان من قبل بتاع هنا كمان
رغد : وفساتنا احنا كمان
عمر : موجوده كل حاجه محلوله ومن بكرا يا ستي انا معاكي المكان اللي تحبي تروحي فيه معاكوا فيه
قامت رغد بتنقيه المطعم وطلب عمر الطعام وجلسوا
يتناولوا الطعام
رغد : انا نفسي اروح الملاهي اوي
عمر : ماشي يا ستي انتي تؤمري
ذهبوا بالفعل الي الملاهي وركبت ريم ورهف ورغد وظل عمر وشهد
عمر : اقدر اعرف ايه اللي مدايقك يا عسل
شهد : سلوى كانت جايه وهي داخله بتقوله من اللي عندكوا دول قالها اخوات هنا قالتلوا الله يكون في عونك يا احمد تلاقيهم نسفوا كل حاجه عندك وخليهم رجليهم متاخدش علي هنا كتير
عمر : اكيد مردش عشان بيحترم سلوي جدا
شهد : ما هو اللي فارسني أنه مردش
عمر : هروحكوا وارحله اشوفه
شهد : بالهدوء يا عمر كل حاجه تمشي
عمر : ما هو ده اللي هيحصل بإذن الله
بعد فتره اوصل عمر البنات الي المنزل وتوجه بالفعل الي احمد
قبل وصول عمر بعشر دقايق
احمد : ايه المعامله اللي كنتي بتعاملي بيها مرات اخوي
هنا : انا عملت لها ايه كنت برد علي كلامها
احمد : بتردي من تحت ضرسك يا هانم
هنا : احمد هي شهد مشيت ليه
احمد : عشان عندها عمليه
هنا : لأ مش عشان كده يا احمد شهد مشيت لما سمعت سلوي بتتكلم عن اخواتي وانت مردتشي انا وهي سمعناك وجاي تعاتبني اني عشان برد من تحت ضرسي احمد ربك اني رديت
احمد : متعليش صوتك يا هنا عشان متنرفزشي عليكي
هنا : ولا تتنرفز ده عمر عامل شقه مخصوص لإخواتي وكل واحده قوضه بالتصميم اللي عايزاه وانت مكنتش عارف ترد علي واحده بتقولك معنتش تخليهم يجو انا اخواتي مكنوش جاين فاتحين بطنهم لأكلك وشربك
احمد : اتكلمي بأسلوب احسن من كدا
هنا : شوف مين اللي علي الباب
احمد : اتفضل يا عمر
عمر : انا عايزك في كلمتين في الصالون
احمد : تعالي اتفضل خير في حاجه
عمر : ظبط يا احمد متسكتش عن حق مراتك حتي لو ايه ده هي ملهاش غيرك انت سندها في الدنيا هما اه بيكلموا ابوهم بس برده يا احمد حافظ على بيتك يا احمد
احمد : احافظ عليه منين يا عمر
عمر : حافظ عليه من الكل يا احمد انت فاهم انا قصدي علي مين بالظبط يا حضرت الظابط واكيد هنا زعلانه صالحها واحنا عازمينكوا يوم الجمعه بإذن الله عشان فرحنا كمان اسبوعين
احمد : الف مبروووك يا صاحبي
عمر : الله يبارك فيك استأذن انا بقي
هنا : يعني ينفع تيجي هنا ومتشربش حاجه
عمر : والله انا شارب ومحلي قبل ما اجي مره تانيه بقي
بعد ما مشي عمر
احمد : هنا
لم ترد عليه هنا
احمد : هنايا متزعليش مني
هنا : هو انت بتعمل حاجه تزعل
احمد : خلاص واللي عايزاه هعمله
★★★★★★★★★
يوم الجمعه
والجميع جالس في منزل الحاجة ناديه مجتمعين
جاء لأحمد تليفون
هنا : في حاجه يا احمد
احمد : لازم ارجع الشغل بكرا عشان اعرف اجي قبل الفرح بتلات ايام
هنا : طب انا اجي معاك
احمد : لأ خليكي عشان تساعدي اختك في تجهيزات الفرح
بعد فتره
احمد : نستأذن احنا يا جماعه وبكرا هجيب هنا قبل ما امشي عشان متقعدش لوحدها
عمر : نروح وترجع بالسلامه يا صاحبي
احمد : الله يسلمك يا صاحبي
★★★★★
في منزل احمد وهنا
هنا : احمد لو انت محتاجني معاك اجي وشهد مش هتزعل
احمد : ده هو اسبوع يا هنايا هو اه هيكون طول عليا بس نعمل ايه الشغل وسنينه وبعد كده هتكوني معايا في اسكندريه عشان الجامعه ولا انتي نسيتيها ولا ايه
هنا : فكرتني بيها ليه
بعد فتره ذهبت شهد واخواتها لرؤيه الفساتين وبالفعل أعجبوا بذوق عمر
واليوم يوم زفاف عمر وشهد
رغد : زغروطوا يالا ابيه عمر جه
دخل عمر الي شهد وهي كادت أن تذوب من شده خجلها
انشغل عمر في جمال شهد الخلاب ونسي نفسه
ريم : انت نمت ولا ايه يا عمر

عمر : ها
ريم : انا هركب قدام ماليش فيه يا استاذه اركبي انتي في العربيه التانيه
هنا : ماشي يا ختي
رغد موشوشه هنا : ابيه احمد عايزك في الاوضه اللي هناك ده
هنا : في ايه يا احمد
احمد : اتفضلي يا ستي المفاجأة
هنا : ايه ده
احمد : ده طقم الماس عايزك تلبسيه النهارده
هنا : طب لبسهولي
احمد : حاضر من عنيا
ذهبوا الي الفرح بزفه كبيرة جدا
عمر : ركز في الطريق يالا
يوسف : طريق ايه اللي اركز فيه انا مركز مع القمر اللي جنبي ده
عمر : انا اسعد انسان في العالم النهارده انتي حب الطفوله والمراهقه والشباب يا شهد حياتي يارب يخليكي ليا
شهد : ويخليك ليا
انقضت ليله العروسين بجو يسوده الفرح والسرور والجو العائلي
وفي أثناء العوده
احمد : زي ما انتي عارفه يا حبيبتي مش هعرف افضل اكتر من كده خليكي اسبوع هنا وبعدين هاجي اخدك
هنا : ماشي يا حبيبي
بعد أكثر من أسبوع ولم يأتي احمد بعد بسبب انشغاله ارسل الى هنا من صور لأحمد مع فتاه من رقم مجهول
المجهول : حضرت الظابط سيبك مع اخواتك ومقضيها في اسكندريه
هنا بدموع: احمد وظلت تكرر احمد
ريم : طب اهدي كده في ايه
هنا بدموع : احمد بيخوني ياريم بيخوني ابعتي حد ينادي عمر ضروري
ريم : حاضر
بعد فتره اتي عمر وشهد
عمر بخضه : في ايه يا هنا معيطه كده ليه
هنا ومازالت تبكي : تعرف اللي في الصوره ده
عمر بإرتياح : يا شيخه خضتيني ده صور قديمه لما كان خاطب ساره اخت سلوي
شهد : شكل في ناس عايزه توقع بينك انتي وجوزك
هنا : يعني اعمل ايه يا شهد
شهد : تبعتي لأحمد رساله تقولي فيها انا جايه علي اقرب طايره راحه اسكندريه وبس
هنا : هاخد ريم والم كل الهدوم وانت ممكن يا عمر تحجزلي
عمر : حاضر


الخاتمه
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد مرور ستة سنوات
عمر : انا عزمت سيف علي غدا النهارده يا رهف
رهف : ومقولتليش ليه ولا هو مقاليش ليه
عمر : متتعصبيش اوي كده انا لسه قايله قولت بما انا العيله كلها متجمعه فهو فرد منها فين الست رغد هانم منزلتش اهو
رغد : انا اهو يا ابيه عمر كنت بذاكر المحاضره بتاعتك اللي فاتت
عمر : ايون خليكي شاطره كده عشان اعينك معايا
شهد وهي تأكل : انا مش عارفه ليه يا ختي ايه اللي عاجبك في هندسه انتي لو كنتي تسمعي كلامي كان زمانك زي اختك
رهف : والنبي سيبي اختها في حالها ده عامله زي جاموسه تايه في بحر
رغد : عيالك فين يا دكتوره شهد
شهد : عند طنط روح حبوا يروحوا يفطروا هناك
ثم مره واحده قامت شهد لتستفرغ
وقام الجميع ورائها
رهف : من خلال دراستي احب ابشرك ا ن المدام حامل
رغد بتسقيف : برافوا جبتها ازاي ده يا بت ما هي معروفه أن طالما بتستفرغ تبقي حامل
شهد : انا حاسه فعلا اني حامل
رغد : خلاص الف مبروووك يا ابيه عمر
عمر : اطلعوا برا بقي
رهف : يالا يا رغد نطلع برا
رغد : يالا
عمر : مبروك يا شهد حياتي
شهد بكسوف : مبروك ليك برده يا عموري
★★★★★
في الغداء اجتمعت العائله علي الغداء وكان الجميع بأولاده وأحفاده الحاج جلال وأولاده وأحفاده ومصطفى اخواه وايضا متولي وأولاده
★★★★★★★
هنا اتجوزت احمد وخلفه منه سيلا عندها سنتين وسليم عنده خمس سنين
ريم اتجوزت يوسف وخلفه منه جاسر وعنده تلات سنين
شهد اتجوزت عمر وخلفت أسر وعائشه عندهم خمس سنين
التحقت رهف بكليه الطب ومكتوب كتابها علي الدكتور حديث التخرج
فلاش باك
سيف : انسه رهف لوسمحتي ممكن دقيقه
رهف : اتفضل يا دكتور
سيف : انا معجب بحضرتك وعايزه اتقدملك
أتت رغد في هذه الدقيقة
رغد بإبتسامه : كلم دكتور عمر الدمنهوري في كليه الهندسه سلام عليكم
رهف : الحمدلله انك جيتي انا كنت مكسوفه اوي
رغد : اي خدعه تعالي معايا اجيب ورق وبعدها نرجع لأبيه عمر
رهف : يالا بينا
توجه سيف سريعا الي عمر
سيف بتوتر : انا كنت عايز ويصمت فتره
عمر : قول عايز ايه
سيف : انا عايز اتقدم للأنسه رهف اخت حضرتك
عمر : انت عرفتها منين
سيف : معجب بيها من اول ما هي دخلت الجامعه وكنت مستني لما اتخرج واجي اطلب أيدها
ثم دخلت رغد ورهف بهجوم كالعاده
رهف : نجي في وقت تاني
عمر : طب يا سيدي اكتبلي اسمك وعنوانك والرد كمان اسبوع
سيف : اتفضل يا دكتور السلام عليكم
عمر : وعليكم السلام
بعد ما سيف مشي
عمر : اكيد عارفين
رغد : الصراحه يا ابيه اه لسه عارفين
عمر : طب انتي رأيك ايه يا رهف
رهف : مش عارفه
عمر : انتي تصلي استخاره وانت هسال عليه كويس
باك
وصف سيف
ذات عيون خضره وطول فارع وبشره بيضاء وشعر لونه بني
★★★★
والتحقت رغد بكليه الهندسه لكي تصبح مثل مثلها الاعلي عمر
★★★
قبل الغداء ورغد لامه اولاد جميعا حولها
ثم سرحت بعض الشيء وهي كانت تمشي مع بعض زميلاتها أوقفها
شاب وهو يدعي مؤمن
مؤمن : رغد انا بحبك جدا وعايز اتقدملك والله
رغد : انا مش بتاعت حب ولا جواز يا بشمهندس
مؤمن : ليه انا عايز اتقدملك والله مش بتسلي
رغد : زي ما قولت لحضرتك انا مش بتاعت حب ولا جواز
وتركت الجميع وذهبت
وعادت من سرحانها
وظلت تلعب مع الاطفال
وحان موعد الغداء وقبل الغداء والجميع ملتف
عمر : يا جماعه انا عندي ليكوا خبر حلو شهد حامل
انزلت علي شهد وعمر المباركه من الجميع
بعد فتره
احمد : عمر خلي ابنك يحترم نفسه
عمر : ابني يعمل اللي هو عايزه
احمد : والله العظيم اقوملك
يوسف : خلاص يا جماعه بمناسبة اللمه ده ناخد صوره جماعيه يالا بينا
يوسف : ابتسموا
تمت بحمد الله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-