روح صرخت: حمزة الحقني تعال بسرعه
حمزة: في اي يا روح مالك اي دا نسمة اي اللي حصل هنا
روح بعيط: معرفش انا جبت لاقيتها واقعه كدا اتصل بالدكتور بسرعه
حمزة: منه بسرعه اتصلي بالدكتور وانتي يا روح ساعديني نطلعها فوق
*بعد شوية الدكتور جه وكشف عليها...
حمزة: خير يا دكتور طمني هي كويسه والبيبي كويس
الدكتور باستغراب: بيبي اي الانسه مكنتش حامل
روح بصدمة: انسة اللي هو ازاي يعني يعني هي مش مدام ومش حامل
حمزة: استني يا روح دكتور من فضلك اتأكد تاني قبل ما تفوق وقولي اذ كانت حامل ومدام ولا لا
الدكتور: هو في اي بالظبط شايفني اي ما انا بقولك انها مش حامل وانها لسه انسة اصلا
روح: تمام يا دكتور شكرا جدا واسفين لحضرتك منه وصلي الدكتور بعد اذنك
منه: حاضر اتفضل معايا يا دكتور
حمزة: روح انا هتجنن اي اللي بيحصل دا بجد
روح: اهدي وتعال معايا يا حمزة مش هينفع نتكلم هنا
حمزة: حاضر
روح: بص يا حمزة كل دا في صالحنا بس احنا هنكمل التمثلية دي
حمزة: نكمل ليه انا مش فاهم دي واحده ضحكت عليا ولعبت بيا وبمشاعري
روح: هي مش لوحدها يا حمزة في حد بيساعدها ولازم نعرف هو مين وبيعمل كدا ليه وعايز اي عشان نخلص من المشاكل دي كلها
حمزة: بس يا روح انا مش هعرف اسكت واخاف تعمل فيكي حاجه انتي وابني
روح: متقلقش يا حمزة احنا سوي وهنعدي كل دا وانت معايا مفيش حاجه هتحصلي انا وابنك اطمن
حمزة: انا خايف يا روح مش هقدر اخسركوا وهي شكلها لعبة كبيرة
روح: قولتلك متقلقش بس احنا لازم نوصل للحقيقه ولوقتها محدش لازم يعرف حاجه ولازم تفضل تعاملني وحش تمام
حمزة: حاضر يا روح بس اوعديني انك تفضلي كويسه
روح: اوعدك يا حبيبي
قرب حمزة وخضها في حضنه: بحبك يا كل حياتي وكل املي في الدنيا دي ربنا ما يحرمني منك ابدا يا حبيبتي
ابتسمت روح: ولا يحرمني منك يا روح قلب روح من جوه
*فجاه الباب خبط وكانت منه...
حمزة: دايما بتجي في الوقت الغلط عايزة اي يا ست كخه انتي
منه بضحك: مش عايزة يا ابيه بس الزفت اللي اسمه خالد واقف تحت يا روح وعايزاك
حمزة: مين خالد دا يا روح
روح بتوتر: دا اخوه صحبتي وكان جاري وكان مسافر ورجع من كام يوم وقابلته صدفة انا ومنه بس كدا
حمزة: ايوة وجاي عايز اي يعني انا مش فاهم
روح: معرفش يا حمزة يلا ننزل نقابله واهو اعرفك عليه بقي
خالد: روح حبيبتي عامله اي مش قولتلك هاجي اشوفك واديني وفيت بوعدي اهو طمنيني عليكي
ولسه هيقرب ويحضنها حمزة وقف قدامه: اهلا يا استاذ خالد انا حمزة جوز روح اتفضل شرفتنا
خالد بغضب حاول يداريه: الشرف ليا يا استاذ حمزة قوليلي يا روح عملتي اي في المدرسة
روح وهي جانب حمزة: اهو الحمدالله يا خالد والامتحانات الاسبوع الجاي باذن الله
خالد: طب خلو شدي حيلك يا حبيبتي بقي عايزين مجموع حلو
روح: احم ان شاء الله يا خالد
قرب حمزة وحط ايده علي كتف روح وقال: قولي بقي يا خالد انت شغال اي
خالد بغضب: انا شغال في شركة استيراد وتصدير
حمزة: حلو والله شكلك شاطر
↚
خالد: جدا ومبعرفش اضيع حاجه من ايدي واللي بياخد حاجه ملكي بيكون حكم علي نفسه بالموت
حمزة: جدع والله خليك كدا اوع تفرط في حقك مهما حصل يا عسل
خالد: متقلقش حقي بعرف اخده كويس
روح: طب هقوم اعملكوا حاجه تشربوها
حمزة: لا يا حبيبتي خليكي عشان البيبي قولي صحيح يا خالد اسمحلي طبعا اشيل الالقاب
خالد: اه عادي جدا قول يا حمزة
حمزة: قولي اي رايك لو ولد نسميه اي ولو بنت نسميها اي
خالد: انا كان نفسي زمان اسمي كريم ونور وهحقق دا ان شاء الله لانهم لايقين علي اسمي شوف انتي اللي يليق معاك وسمي بيه
حمزة: ان شاء الله... منه هاتي قهوة للاستاذ
منه: حاضر يا ابيه
خالد: بس ينفع كدا يا حمزة تخطف عروستي مني
حمزة بغضب: عروستك اللي هو ازاي يعني
خالد بضحك: هو انت متعرفش اني كنت ناوي اتجوز روح ولا اي
حمزة حاول يتمالك اعصابه وقال: عادي حبيبتي ناس كتير يتمنوها المهم ان في الاخر انا اللي فوزت بيها
خالد: متفرحش اوي كدا مش يمكن تضيع من ايدك في اي لحظه يا عالم
حمزة كان لسه هيتكلم روح قطعته: بس انا بحب حمزة ومستحيل حاجه تفرقنا مهما حصل يا خالد وقولتلك كتير بطل هزارك دا وعن اذنكم هطلع ارتاح شوية
خالد: تمام انا كدا كدا ماشي عشان عندي شوية شغل وهنتقابل تاني اكيد يا حمزة
حمزة بابتسمت نصر: اكيد يا خالد مستنيك في اي وقت
*مشي خالد وجت روح تطلع مسكها حمزة وشدها في حضنه...
حمزة: شكرا يا روح بجد شكرا
روح: علي اي يا حبيبي
حمزة: انك رديتي عليه ومسكتيش بس عايز افهم هو ليه بيتكلم كدا من الاساس هو كان في حاجه بينكم
روح: هو خالد كدا يا حمزة بيحب يهزار كتير متخدش علي كلامه يا حبيبي
حمزة مسك وشها: يعني متاكده ان مكنش في حاجه بينكم انا احب اعرف منك احسن اعرف من حد تاني يا روح متخبيش عليا حاجه بالله عليكي
روح بتوتر: بصراحه يا حمزة انا زمان كنت فاكره اني بحبه بس والله عمري ما قولتله كدا هو كان دايما معايا وبيهتم بيا وبمذاكرتي وبيجبلي كل حاجه كان نفسي فيها وافتكرت اني كدا حبيته وعايزة اكون مراته بس هو سافر وانت دخلت حياتي واكتشفت اني محبتش قبلك ولا هحب بعدك مهما حصل صدقني يا حمزة
حمزة: وانا مصدقك يا قلب حمزة
روح: يلا اطلع انت اطمن علي نسمة وانا شوية وهاجي عشان متشكش في حاجه زمانها هتفوق واوع تتلغبط وتعرفها حاجه يا حمزة
حمزة: متقلقيش يلا متتاخريش عليا
*كانت نسمة بداءت تفوق وحاسه بوجع في دماغها اثر الواقعه وكانت خايفه تكون اتكشفت قدامهم ولحظات ودخل حمزة...
نسمة بتوتر والم: حمزة هو اللي حصل انا مش فاكره حاجه
حمزة: مفيش انتي بس وقعتي من علي السلم ودماغك اتخبطت
نسمة بتوتر: وابني حصله حاجه اتكلم يا حمزة
حمزة: لا خالص الواقعه كانت بسيطه جدا عملتلك دماغك بنفسي وقولت مفيش داعي للدكتور
نسمة براحه: الحمدالله أن ابني محصلهوش حاجه
حمزة بخبث: بس اي رايك عشان نطمن اكتر نروح نكشف ونشوف البيبي
نسمة: ها لا ملهوش لازمه انا حاسه انه كويس
حمزة: طيب بس هو انتي وقعتي ازاي مش تخلي بالك شوية
نسمة: يمكن دوخت شوية من الحمل وقلة الاكل لاني خايفه اكل هنا يمكن روح تحاول تموت ابنس
حمزة كان لسه هيرد دخلت روح بسرعه: لا متخفيش يا نسمة انا مستحيل اعمل حاجه زي دي اطمني ويلا يا ستي انا هاكل من الاكل قبلك اهو عشان تصدقي
حمزة: انا هروح الشركة في شوية شغل لازم يخلص حاسس ان الاكسجين خلص من الاوضة فجاه كدا
روح ببرود: اي يا حمزة هو اذ حضرة الشياطين ذهبت الملائكة ولا اي
حمزة: هو حد وجهلك كلام يا بتاعة انتي مش كفايه الزفت اللي جبتهولي لحد البيت
نسمة باستغراب: زفت مين هو اي حصل هنا مالك يا حمزة
حمزة: اصل الهانم المحترمه جيبالي واحد كان عايز يتجوزها لحد هنا وقاعد بيكلمني بكل بجاحه زي ما يكون البيت بيت ابوه
روح: مسمحلكش تغلط في خوخه بالشكل دا انت فاهم يا حمزة
حمزة: خوخه انتي شكلك محتاجه تترابي من اول وجديد يا روح
نسمة: اهدي يا حمزة فيه اي سيبك منها وانت عملت اي معه
حمزة: مهببتش اتبردت وظهرت اننا اسعد اتنين في الدنيا عشان شكلي اللي هي مخليه في الارض
نسمة: معلش يا حبيبي بس هو مش يمكن يكون هو ابوه اللي في بطنها دا
حمزة بغضب: نسمة انتي بتقولي اي متتكي علي العقل شوية هي مش ناقصة قرف انا هتزفت اروح الشغل سلام
روح: عجبك كدا دا انتي لسانك بينقط عسل ياختي متتلمي شوية
نسمة: ما قولتلك حمزة جوزي انا ومش هسمحلك تاخديه مني مهما حصل
روح: ومين قالك اني عايزاه انا مبقتش اطيقه والله
نسمة: يا سبحان مغير الاحوال اي اللي حصلك
روح: محصلش بس تعبت من شكه وقرفه وان كل شوية واحده تظهر وحواراته كتير
نسمة بفرح: عندك حق يا روح والله حمزة طول عمره كدا بيقضيها ومش بيهمه
روح: فعلا وانا تعبت يا نسمة وجبت اخري منه نثبت بس انك حامل في ابنه وساعتها همشي ومش هيشوف وشي تاني
نسمة: متزعليش نفسك يا حبيبتي ان شاء الله ربنا هيعوضك باللي احسن منه
روح: ان شاء الله يلا هسيبك ترتاحي شوية وهطلع ارتاح انا كمان
نسمة: ماشي يا حبيبتي
*اما منة فكانت لبست ونزلت تجيب حاجات لزوم الفرح هي وزياد...
زياد: اي القمر دا بجد مبقتش قادر استحمل اكتر من كدا
منه بكسوف: بس يا زياد اتلم بقي
زياد: لا بقولك اي خلاص هانت وهتبقي مراتي يعني براحتي
منه: لا اسمعني كويس صوتك ميعلش انا مش بحب الصوت العالي تمام
زياد: هو مين فينا الراجل يا بت انتي
منه: بت في عينيك ملهش علاقة بمين الراجل بس انا فعلا مش بحب الصوت العالي
زياد: حاضر يا حبيبتي اللي متحبهوش بلاش منه طبعا
منه: ربنا يخليك ليا... بس قولي هنروح فين دلوقتي
زياد: ويخليكي ليا يا نور عيني... بصي يا ستي الاول هنروح نشوف الفستان وبعد كدا هنروح مشوار كدا صغير
منه بفضول: مشوار اي دا انت مقولتليش عليه
زياد: ما هو سر يا روحي اصبري نخلص وهتعرفيه
↚
منه باستغراب: ماشي لما نشوف اخرتها معاك يا استاذ انت
زياد: اخرتها انا وانتي وحته منك يا نبض قلبي
*منه اتكسفت واكتفيت بالابتسامه ووصلوا الاتيليه...
منه: ها يا زياد اي رايك في دا
زياد: مش شايفه انه مفتوح شوية يا حبيبتي
منه: اوف يا زياد دا حلو اوي بطل رخامه
زياد: لا يا منه شوفي غيره انتي جسمك كله باين مينفعش كدا انا مراتي محدش يشوفها غيري
منه بعصبية طفولية: خلاص يا استاذ زياد لبسني شوال عشان اعجب حضرتك
قرب زياد منه ومسك وشها: عارفه يا منه انا لو اطول اخبيكي في عيني عشان محدش يشوفك غيري مش هتاخر انا بحبك وبغير عليكي اوي ومش بستحمل حد يقربلك او يبصلك او يشوف جمالك غيري لانك ملكي انا وقلبي بس
اتكسفت منه: وانا كمان بحبك يا زياد ربنا يخليك ليا
زياد اتصدم وقال: انتي قولتي اي يا منه
منه اتكسفت: مقولتش حاجه قولت هدخل اغير الفستان يا حبيبي... وجريت من قدامه بعد شوية خرجت منه وهي لابسه فستان ابيض طويل وبكم وغاية في الروعة
زياد باعجاب: اي دا يا منه هو في كدا
منه بحزن: اي يا زياد وحش دا كمان
زياد: وحش اي بس يا منه دا انتي حلوة اوي انتي ازاي كدا بجد انتي عاملة زي الملاك ربنا يباركلي فيكي يا حبيبتي وقرب باس راسها
اتكسفت منه: ويباركلي فيك يا حبيبي
زياد: يلا ادخلي غيري عشان نروح مشوارنا بقي
منه: حاضر يا حبيبي
*في الفيلا بالتحديد في اوضة نسمة كانت بتتكلم في التلفون...
نسمة: اي يا حبيبي الخطة ماشية تمام اوي والدنيا ولعت بينهم
مجهول: اوعي يكون حد كشفك يا بت انتي
نسمة: عيب عليك دا انا نسمة برضو اينعم تعبت النهارده بس الحمدالله ربنا ستر ومحدش عرف حاجه
مجهول: مش تخلي بالك انتي عايزو تفضحينا وضيعي تعبنا ولا اي
نسمة: معلش يا حبيبي هاخد بالي بعد كدا بس انت وحشتني اوي وعايزة اشوفك
مجهول: خلاص يا حبيبتي هجيلك بليل لما كله ينام اي رايك
نسمة: تمام يا حبيبي هستناك في الجنينه وره متتاخرش عليا
مجهول: ماشي يلا اقفلي عشان محدش يسمعك
*وقفلت نسمة وهي بتستعد عشان تقابل شريكها بليل بس مكنتش تعرف ان في سمعها ومركز معاها اوي وراحت تنام شوية عشان تقدر تصحي لحبيبها بليل اما في اوضة روح كانت بتصلي دخل حمزة وفضل مركز معاها لحد ما خلصت..
حمزة: ربنا يتقبل منك يا حبيبتي
روح: مني ومنك يا حبيبي طمني عليك خلصت شغلك
حمزة: الحمدالله يا حبيبتي قوليلي انتي عامله اي وابني حبيبي عامل اي
روح: اهو تعبني قاعدت ذاكرت منه بالعافية
حمزة: مش كنتي قاعدت السنادي يا حبيبتي
روح: مش عايزة اضيع سنه من عمري يابابا خليني اخلص بقي هو العمر فيه قد اي
حمزة: ربنا يعينك يا قلبك وانا معاكي للاخر ان شاء الله وتنجحي وتحققي كل احلامك
روح: ربنا يخليك ليا يا حبيبي طمني كلت ولا لسه
حمزة: قولت اكل معاكي وجيت لاقيت نسمة نايمه قولت فرصة عشان اكل حبيبتي بي ايدي
روح: ماشي يا روحي ثواني واجبلك الاكل
*اما عند منه وزياد...
زياد: اوعي تفتحي عينيك يا منه هزعل منك
منه: يا زياد انا زهقت متقول في اي
زياد: اصبري بس ثواني ايوة انزلي كدا بس اقفي بقي وفتحي عينيك بس واحده واحده
*كان زياد حاجز ياخت كبير اوي ليه هو ومنه وبس وكله ورد وعشاء رومانسي وشموع...
منه: كل دا عشاني انا يا زياد
زياد: ايوة يا قلب زياد كله ليكي هو انا ليا اغلي منك
جريت منه حضنته: ربنا يخليك ليا يا كل حياتي
*لكن فجاه قاطعهم دخول واحده شكلها غريب اوي اول ما شافتها منه اتصدمت وعيطت وقالت هو انتي لا مستحيل ازاي......
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
الست: وحشتيني اوي يا منه
منه: مستحيل انتي ازاي عايشه
زياد: مين دي يا منه مش هتعرفيني
الست: انا نادية ابقي ام منه وحمزة
زياد بصدمة: انتي بتقولي اي انتي مش موتي
نادية: انا هحكيلكوا كل حاجه بس هنتكلم علي الباب كدا
زياد: لا طبعا اتفضلي
منه: انتي ازاي عايشه يا امي هما قالولي انك عملتي حدثة ومش لاقين الجثة وبدام عايشه كنتي فين كل دا
نادية: انا فعلا عملت حدثة بس مموتش كنت في غيبوبة وناس لاقتني واول ما فوقت دورت عليكي وعرفت انك هنا وجتلك علي طول
منه: انا كنت محتاجكي اوي ليه سبتيني دا كله الحمدالله انك رجعتيلي يا امي
زياد: حمدالله علي سلمتك يا حماتي بس حضرتك عرفتي اننا هنا منين
نادية: من تلفون منه انا دايما علمله متابعه عليه بس مين دا يا منه
منه: دا يبقي زياد خطيبي وصاحب حمزة
نادية: يا روحي الف مليون مبروك ربنا يسعدكم يا حبايبي وحمزة عامل اي طمنيني عليه
منه: الله يبارك فيكي يا ماما
زياد: حمزة كويس بس هتبقي صدمة ليه حضرتك وجعتي حمزة اوي
نادية بحزن: انا عارفه بس حمزة لازم يعرف سبب كل دا منه انتي وريتي حمزة الفديو
منه بحزن: انا اسفه انا نسيت خالص حصل حاجات كتير اوي ونسيت يا ماما
نادية: اخص عليكي يا منه دا انا كنت قايلالك لو حصلي اي حاجه لازم الفديو يوصل لحمزة
زياد: متزعليش يا حماتي احنا فيها حضرتك تقدري تيجي وتحكي بنفسك كل حاجه لحمزة وهيكون احسن بكتير
نادية بدموع: بس انا خايفه دا عدي اكتر من 20 سنه هو ممكن يسامحني
زياد: حمزة كويس وطيب اوي وهو سامحك من زمان بس هو من حقه يفهم سبب كل دا
منه: زياد عنده حق يا ماما مش هينفع نسكت اكتر من كدا يلا نروحله
نادية: بلاش النهارده يا منه لازم اكون مستعده كويس عشان اقدر اقابله
منه: حاضر يا ماما انا مبسوطه اوي انك هتحضري فرحي كنت زعلانه اوي بس الحمدالله ربنا رضاني
نادية: انا ليا اغلي منك يا نور عيني ربنا يتمملك علي خير
زياد: مع احترامي لرايك يا حماتي بس يستحسن نروح نتكلم مع حمزة دلوقتي ومنستناش
نادية: لا يا زياد خليها بكره اكون جاهزة
منه: خلاص يا زياد سيبها براحتها قوليلي يا ماما انتي قاعده فين
نادية: انا واخده شقة قريبه من بيت حمزة
زياد: طب يلا ناكل ونروح عشان الوقت اتاخر اوي كدا
*في مكان مهجور بعيد ظهر حاتم وعم حمزة....
حاتم: الحق يا بابا اللي خايف منه حصل
العم: في اي يا زفت هو انت دايما كدا اخبارك وي وشك اي اللي حصل
حاتم: نادية مرات عمي ظهرت
العم بصدمة: انت بتقول اي يعني اي ظهرت وازاي انت مش بتقول ان بنتها رجعت وقالت انها ماتت
حاتم: طلعت عايشه وناوية تيجي لحمزة بكره وتحكيله كل حاجه
العم: مستحيل حمزة مش هينفع يعرف حاجه انا كدا هروح في داهيه معاك وهنبقي احنا الاتنين هرابنين مش انت بس
حاتم: هي اي حكاية نادية دي انت من زمان رافض تحكيلي متتكلم بقي وكفايه سكوت
العم: مش وقته لازم نلاقي حل بسرعه
حاتم: هتعمل اي هتقتلها زي ما قتلت عمي
العم: مفيش حل غير كدا احسن ما اروح في داهيه بس هنوصلها ازاي
حاتم: انا عارفه هي قاعده فين خد العنوان اهو
↚
العم: تمام اوي ياريتني كنت خلصت عليكي من زمان بس عادي تتعوض وموتك هيكون علي ايدي
*عند حمزة وروح كان حمزة اكل ونام وروح قامت وعملت تلفون...
روح: انت جاهز ولا اي
محمد: ايوة يا روح بس كان لازم حمزة يعرف
روح: مش وقته يا محمد حمزة فيه اللي مكفيه
محمد: بس دا حقه يا روح
روح: اتاكد من شكوكي بس وساعتها هقوله كل حاجه
محمد: طيب يا روح يلا انا مستنيكي
روح: تمام انا جايه بس جبت الكاميرا معاك
محمد: ايوة معايا متقلقيش
*في نفس الوقت نسمة كانت صحيت ولبست ونزلت تقايل شريكها...
نسمة: وحشتني اوي يا حبيبي
خالد بقرف: وانتي كمان طمنيني عملتي اي
نسمة: كل خير اهم دلوقتي قاعدين مولعين في بعض
ضحك خالد: ما هو دا المطلوب
نسمة: بس عايزة اعرف انت بتعمل كل دا ليه
خالد: من زمان وانا بحب روح وعايزاها بس حبي للفلوس كان اكتر بكتير سافرت عشان اشتغل واجيب فلوس اكتر بس فشلت وعرفت حمزة وسمعت عنه كتير وجت في بالي فكرة اني اخلي حمزة يتجوز روح وبعدها تخلف منه واموته وتاخد كل املاكه بس للاسف هي حبيته ومستحيل لو مات توافق علي حد غيره وهنا جه دورك يا نسمتي وقعتك في طريق حمزة الاول وخليتك توهميه انه غلط معاكي عشان يتجوزك وانك دلوقتي حامل عشان روح تكرهه وتسيبه وتبقي ليا
نسمة: انت شيطان طب وانا بدام بتحب روح ليه بتعمل معايا كدا
خالد بمكر: انتي الحلو بتاعي يا بت انتي شريكتي في كل حاجه ومفيش حاجه تتم من غيرك يا موزتي
نسمة: بس في الاخر مش هتتجوزني
خالد بضحك: اتجوزك انتي اتجننتي اتجوز مين يا قطة هو يوم ما افكر اتجوز هتجوزك انتي
نسمة بغضب: ليه مشبهش ولا مشبهش دا انا لسه بورقتي مش متجوزة وحامل زي روح بتاعتك دي
خالد حاول يلم الموضوع: اي يا نسومتي انا بهزار معاكي في اي بتصدقي كل حاجه بسرعه كدا
نسمة: يكون في علمك يا خالد انت لو لعبت بيا انا هقتلك وهقتل روح بتاعتك دي انت فاهم
فجاه ظهرت روح: لا متقلقوش موتكم هيكون علي ايدي انا
خالد بصدمة: روح انا
روح: انت اي يا خالد متقول مالك في اي
خالد: اه انا كنت جاي اطمن عليكي ولاقيته بتتسحب هنا افتكرتها سارقه حاجه وبتهرب بيها
روح: لا بجد والله يا حرام طول عمرك بتحب تعمل الخير يا خوخه
خالد: قصدك اي يا روح مالك انتي مش مصدقني
روح: ازاي بس انا معايا بس فيلم صغير عايزاكم تتفرجوا عليه معايا تعال يا محمد
خالد بتوتر: محمد بتعمل اي هنا دلوقتي
محمد: اي يا خالد مفيش سلام ولا كلام هو انا بايت في حضنك ولا اي
روح: مش مشكلة يا ميدو يلا شغل الفيلم
محمد بضحك: من عنيا يا قلب ميدو
*وكان تسجيل صوت وصورة لخالد ونسمة وفيها كل اللي اتقال دلوقتي اتصدم خالد ونسمة...
نسمة: روح انا
روح: انتي اي يا نسمة انتي واحده زبالة ورخيصه ازاي فكرتي تهيني نفسك بالطريقة دي اي مفيش اي احترام وتقدير ليها وحمزة ذنبه اي دا عمره ما عملك حاجه وحشه اي يا شيخه مش بتحسي
نسمة بدموع: انا عملت كدا عشان خالد انا بحبه وهو قال بكدا هيكون معانا فلوس وهنتجوز بسرعه
روح: حب اي وزفت اي دا مسمهوش حب خالص واهو في الاخر بيضحك عليكي وهيرميكي زي الكلبة
خالد: روح انا بحبك وعملت كل دا عشان يكون معانا فلوس ونتجوز مش قولتلك هسافر وهاجي اخدك
روح: تاخد مين وحب اي يا خالد انت كداب وكونت عايز تتجوزني بفلوس مش من حقك فلوس حرام يخسارة حبي ليك يا خالد كنت مخدوعة بس ربنا عوضني بحمزة الحمدالله
خالد: يعني كنتي بتحبيني يا روح طب احنا فيها هاتي التسجيل دا ويلا نمشي وابنك هيكون ابني
روح: حب اي دا كان زمان كونت موهومه انا محبتش غير حمزة ومستحيل احب غيره
خالد: بس انا بحبك يا روح
روح بضحك: بتحبني تصدق ضحكتني انت مبتحبش غير الفلوس يا خالد الانانية والطمع عموك
خالد: طب هاتي التسجيل دا يا روح احسن ليكي وللي في بطنك
روح: مستحيل يا خالد انا هبلغ عنكم وهسلم التسجيل دا وهوديكم في ستين الف داهيه
خالد: روح بقولك هاتي التسجيل
*وكان لسه بيقرب عليها فجاه مسكه حمزة وضربه بالبوكس ووقع علي الارض وروح حضنته...
حمزة: انا نبهتك كتير متفكرش تقرب لحاجه مش ليك وبالذات مرات حمزة محدش يبصلها حته
روح: حمزة انا اسفه بس كان لازم اكشفهم انت ملمستش نسمة وهي اصلا مش حامل ولسه انسة وكل دي كانت لعبة عليك
حمزة: اهدي يا روح انا سمعت كل حاجه والبركة في محمد
محمد: اسف يا روح بس حمزة كان لازم يكون معانا
↚
نسمة: حمزة انا اسفه والله انا
حمزة بغضب: انتي اي يا نسمة يا شيخه منك لله انا كنت شايل ذنبك الفترة دي كلها ومش عارف اعمل اي ولا عارف ارتاح ولا انام انا عملتلك اي عشان تعملي فيا كدا
نسمة بدموع: والله يا حمزة انا غصب عني حبي عماني انا اسفه سامحني
حمزة: مستحيل وحقي هاخدوا منك انتي والكلب دا يا حراس
خالد: مستحيل انا مش هخسرك كل حاجه ولة خسرت انت كمان لازم تخسر يا حمزة وموتك هيكون علي ايدي
*مسك خالد حديده وقرب من حمزة وكان لسه هيضربه فجاه روح وقفت قدامه والضربه جت فيها هي ووقعت بين ايدين حمزة والحراس جم ومسكوا خالد ونسمة وطلبوا الحكومة ومحمد طلب الاسعاف وراحوا المستشفي وروح دخلت العمليات فوراً...
*انا زياد ومنه فهما وصلوا نادية بيتها وكانوا لسه هيمشوا سمعوا صوت صويت جاي من الشقه جوه نزلوا جريوا ودخلوا لاقوه راجل بيحاول يقتل نادية بس واقف بضهره محدش قدر يشوفه...
زياد: انت مين سيبها وخد اللي انت عايزوا
لف الراجل وكان الصدمه انه عم حمزة: انت بتعمل اي هنا يا زياد امشي احسن ليك
زياد: انت هو في اي انت وصلتلها ازاي وعايز منها اي سيبها يا عمي
العم: لا مستحيل نادية لازم تموت
نادية: عايز تموتني عشان مفضحكش قد اي انت زبالة
زياد باستغراب: تفضحيه ازاي يعني هو في اي
العم: اسكتي انا غلط لما سيبتك عايشه كل دا بس هصلح غلطي دلوقتي
منه: لا يا عمي سيبها ارجوك دي امي اقتلني انا بدالها
نادية: اقتلني مبقاش يفرق معايا وكدا كدا انا اعترفت بكل حاجه لحمزة صوت وصورة والفديو معه نهيتك قربت اوي
العم بغضب: انتي كدابة مستحيل
نادية بضحك: الفديو وصل لحمزة وزمانه شافه ومش هيرحمك وهياخد حقي منك يا مفتري
العم: برضو مش هسيبك يا نادية انتي لازم تموتي
*وفجاه ضربها بالسكينه وجري هرب ومنه وزياد جريوا علي نادية...
منه بدموع: قومي يا ماما انا مصدقت رجعتيلي قومي ارجوكي انا محتاجكي
نادية: قولي لحمزة اني بحبه اوي واني عمري ما نسيته وانه كان غصب عني خليه يسامحني
زياد: اهدي يا حماتي هنروح المستشفي وهتبقي كويسه وحمزة هيسامحك وهترجعي لحضن عيالك تاني
نادية: خلوه يسامحني وسامحوني انا بحبكم وفجاه اغمي عليها
منه بانفعال: زياد بسرعه الاسعاف انقذ امي يا زياد ارجوك
زياد: اهدي يا منه هنلحقها بقي
*الاسعاف وصلت وراحوا المستشفي بسرعه ودخلت نادية العمليات ومنه حاولت تتصل بحمزة كذا مره ورد اخيرا وعرفت انه في المستفي جريت راحتله واترميت في حضنه...
حمزة: اهدي يا منه روح هتبقي كويسه متقلقيش
منه بدموع: حمزة ماما عمي عمليات وفجاه اغمي عليها
*جه زياد وطلب الدكتور وادوها حقنه مهداء ونامت...
زياد: حمزة انت بتعمل اي هنا في اي وروح مالها
حمزة بحزن: خالد طلع متفق مع نسمة وجه يضربني جت في روح وهي في العمليات انتوا اللي بتعملوا اي هنا ومنه كانت بتقول كلام مش مفهوم هو في اي
زياد: اصل امك طلعت عايشه يا حمزة وعمك حاول يقتلها وهي في العمليات دلوقتي
حمزة بصدمة: امي انا لسه عايشه دا ازاي وليه عمي حاول يقتلها هو في اي بالظبط
زياد: معرفش يا حمزة هي قالت ان في فديو علي تلفونك وفيه كل الحقيقه افتحه وانت تفهم كل حاجه
حمزة فتح الفديو وكان فيه نادية وهي بتقول: حمزة حبيبي وحشتني اوي زمانك كبرت دلوقتي وطبعا زعلان مني وحقك طبعا بس لازم تفهم اني بحبك وبحب ابوك جدا وعمري ما حبيت غيره ولا خونته وسبب كل دا هو عمك منه لله هو اللي عمل كل دا جالي ساعتها وقالي انه هيقتلك انت وابوك لو مبعدتش عن ابوك وكرهته فيا في الاول رفضت طبعا لاني بحبكم اوي بس ساعتها انت عملت حدثة ورجلك اتجبست وكلمني وقال ان دي ضربة صغيرة ولو منفذتش كل طلباته هيقتلكم بجد ساعتها خوفت عليكم جدا ومقدرش استحمل وبداءت اعمل مشاكل مع ابوك واقوله اني بحب حد تاني لحد ما سيبت البيت ومشيت وساعتها سافرت واشتغلت في مطعم كبير وكان ابو منه هو صاحب المطعم اتجوزني وجبت منه وبعدها مات وعشت اربي منه فكرت ارجع واحكي لابوك كل حاجه بس قولت هيصدقني ازاي وخوفت عمك ينفذ كلامه ففضلت بعيده بس اختك ملهش غيرك انا قولتلها عليك وان لو حصلي اي حاجه تجيلك خالي بالك منها يا حمزة وسامحني يا حبيبي وخلي ابوك يسامحني انا بحبكم اوي منه لله اللي كان السبب في خراب بيتنا يا حبيبي سامحني يا ابن عمري بحبك
حمزة: ياااااه عمي عمل كل دا وفي الاخر قتل ابويا كمان انا مش هرحمه حرمني من امي وابويا هقتله ومش هسيبه
زياد: اهدي يا حمزة بالعقل نطمن علي طنط وروح وبعدين نشوف حوار عمك دا
حمزة: انا خايف يا زياد مش عايز اخسر حد فيها مصدقت انها رجعت وان حياتي مع روح بقيت احسن
زياد: يلا نصلي وندعيلهم يا حمزة هما محتاجين كل دعوة منين دلوقتي
حمزة: يلا يا زياد انت عندك حق
*صلي حمزة وزياد وفضلوا يدعوا لروح ونادية وبعد كان ساعه خرج الدكتور من عند نادية وجري حمزة عليه...
حمزةٰ: طمني يا دكتور بسرعه
الدكتور: انا اسف المريضه..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
حمزة: في اي يا دكتور طمني بسرعه امي حصلها حاجه
الدكتور: الحمدالله جت سليمه بس هي فقدت دم كتير اوي هتفضل في العناية ال 24 ساعه اللي جايين عشان نطمن عليها بس مش اكتر
فرح حمزة وحضن زياد: الحمدالله يا زياد امي كويسه وهترجعلي تاني
زياد: عقبال روح يارب يا حمزة يلا نروح نشوف منه ونطمنها زمانها فاقت وقالبه الدنيا
حمزة: يلا يا صحبي ربنا يجيب العواقب سليمه يا رب
زياد: منه حبيبتي اهدي خلاص ماما بقيت كويسه وبكره ان شاء الله هتفوق وتبقي معانا يا قلبي
فرحة منه اوي: الحمدالله ماما رجعتلنا يا حمزة اخيراً انت سمعت الفديو صح سامح ماما يا حمزة دي بتحبك اوي والله
قرب حمزة منها: متقلقيش يا قلب اخوكي كل حاجه هتبقي كويسه
منه: ان شاء الله يا حبيبي طمني علي روح هي كويسه حصلها اي الدكتور قالك اي
حمزة بحزن: لسه يا منه مخرجتش من العمليات ومش عارف اعمل اي خايف عليها اوي
قامت منه: طب يلا يا حبيبي نروح نطمن عليها وندعيلها وان شاء الله تبقي كويسه
*فضلو واقفين قدام اوضة العمليات وبيدعوا لروح بالذات وانها حامل بعد شوية فضل الممرضين والدكاترة يجروا وحمزة مش فاهم في اي حاول زياد وحمزة يوقفوا حد ويسالوا اي اللي حصل وعرف ان قلب روح وقف وان الجنين بيروح منهم حمزة زق الباب ودخل بسرعه ووقف جانب روح ومسك ايدها...
حمزة: روح يا حبيبتي انا حمزة حبيبتك قومي يلا انتي قولتي مستحيل تسبيني قومي عشان خاطري والنبي انا بحبك انا مش هعرف اعيش من غيرك قومي يا ماما عشان خاطر ابننا اللي في بطنك هيروح مننا يا روح يلا يا حبيبتي قومي ارجوكي متوجعيش قلبي عليكي قومي بقي انتي وعدتيني عمرك ما هتسبيني جايه دلوقتي تتخلي عني يا روح انتي سمعاني قومي بقولك انا بحبك بحبك اوي والله انا اسف كل دا بسببي وبسبب وساختي انا اسف يا حبيبتي يا رب متعقبنيش فيها قومي يا نور عيني
*وقع حمزة علي الارض وهو ماسك ايد روح وراسه عليها وعمال يعيط والدكاترة بتحاول تبعده وفجاه النبض رجع لروح وحمزة فرح اوي والدكاترة خرجوه بره بالعافيه ورجعوا لشغلهم وبعد كام ساعه خرج الدكتورة..
حمزة: طمني يا دكتور مراتي وابني عاملين اي هما كويسين صح
الدكتور: الحمدالله عدوا مرحله الخطر بس هي تحت تأثير البنج دلوقتي هننقلها اوضة عادية واما تفوق تقدروا تطمنوا عليها
زياد: شكرا يا دكتور تعبنا حضرتك
منه: الحمدالله يا حمزة كله بقي تمام دلوقتي
حمزة بفرحة: الحمدالله يا حبيبتي عقبال ما ماما تفوق وتبقي الفرحة فرحتين بقي
زياد: طب يا صحبي يلا روح خليك جانب روح هي محتاجك جانبها دلوقتي
حمزة: ماشي يا حبيبي وانت خد منه وروحوا وبكره ان شاء الله تعالوا
منه: لا يا حمزة انا هفضل معاك هنا مش هنسيبك لوحدك وعشان لو ماما او روح فاقوا واحتاجوا حاجه
حمزة: اسمعي الكلام بقي انتوا لازم ترتاحوا شوية وبكره اول ما تصحي تعالي يا حبيبتي
زياد: حمزة عنده حق يا حبيبتي يلا بينا نروح وبكره اول ما تصحي هجيبك علي طول
منه: حاضر امري لله يلا بينا ولو احتاجت اي حاجه يا حمزة اتصل بينا
حمزة: حاضر يا حبيبتي خالي بالك منها يا زياد انت فاهم
↚
زياد بضحك: دا هي اللي تخلي بالها مني يا عم اسكت اختك مسجله خطر والله
منه: بتقول حاجه يا زياد
زياد: ها ابدا يا حبيبتي يلا بينا بقي
*في المكان المهجور ظهر عم حمزة وحاتم تاني وكان عم حمزة داخل بيجري وبيبص حواليه زي ما يكون عامل مصيبه استغربه حاتم اوي وقال ربنا يستر..
حاتم: في اي يابابا انت عملت اي وليه خايف كدت اي اللي حصل
عم حمزة: اتكشفنت خلاص يا حاتم وروحنا في داهيه
حاتم: اتكشفنا ازاي يعني متقول اي اللي حصل
عم حمزة: منه وزياد شافوني وانا بحاول اقتل نادية مرات عمك والهانم طلعت مسجله فديو لحمزة وحكيالوا كل حاجه
حاتم: هو اي السر اللي مع نادية مخليك خايف كدا اظن من حقي اعرف كفايه تخبي بقي واتكلم
عم حمزة: جه الوقت اللي لازم تعرف فيها الحقيقه يا حاتم وبتمني تسامحني يا ابني
حاتم بخوف: حقيقه اي واسامحك علي اي بالظبط في اي يا بابا
عم حمزة: من قبل ما اتجوز امك بسنه انا كنت اعرف نادية وكانت زميلتي في الكلية وكان بينا قصة حب كبيرة اوي انا كنت شاب غاوي خروجات ولف وهزار وشرب ومشاكل كتير وعشان كدا جدك كان سايب كل حاجه لعمك خوف من اني اضيع تعب السنين بتاعه وفي يوم كنت انا ونادية سوي في الشقة اللي كنت ماجرها عشان نتقابل فيها...
فلاش بااااك....
نادية: سيد يا حبيبي انا عايزة اقولك حاجه مهمه اوي بس عايزاك تسمعني ومتتعصبش
سيد (اللي هو عم حمزة): في اي يا حبيبتي اتكلمي مالك
نادية: انا حامل يا سيد داخله في شهرين
سيد وهو مصدوم: حامل ازاي يعني احنا متفقناش علي كدا
نادية: اي هو اللي ازاي هو انت كنت عايز تقضيها كدا وخلاص ما طبيعي دا اللي يحصل
سيد: بس انا مكنتش عامل حسابي علي كدا وانتي كان لازم تخلي بالك يا نادية
نادية: واهو اللي حصل يا سيد انت لازم تيجي تطلب ايدي ونتجوز في اسرع وقت
سيد ببرود: بس انا مش هقدر اجي اتقدملك واللي في بطنك دا لازم ينزل
نادية بصدمة: ينزل انت بتقول اي انت اتجننت ولا اي يا سيد دا ابننا ازاي عايزني اموته
سيد: اعملك اي يعني انا لسه طالب وانتي عارفه الظروف
نادية: ظروف اي وانت ابن اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط انت بتضحك عليا يا سيد وكنت بتلعب بيا وعايز تتخلي عني دلوقتي
سيد: انا مقولتش كدا ومنكرش كلامك بس انتي عارفه ابويا هو شايفني طايش ومش قد المسؤالية وعشان كدا كاتب كل حاجه لاخويا وانا مليش حاجه اخويا هو اللي واصي عليا
نادية: وانا ذنبي اي انا واللي في بطني يعني حرام عليك يا شيخ دا جزاتي اني حبيتك بجد ووثقت فيك
سيد بتفكير: طب انا عندي فكرة وليكي حرية الاختيار بقي
نادية باستغراب: فكرة اي دي اتكلم واياك تقولي نموت ابننا تاني
سيد: لا متقلقيش بس انتي محدش هيعرف انك خلفتي خالص ولا حته ابنك نفسه
نادية: ازاي يعني انت بتقول اي
سيد: اسمعيني بس انتي هتتجوزي اخويا الكبير انا كنت ملاحظ انه عينه منك وساعتها هتطلعي من الفقر دا وهتستفيدي وانا هستفيد
نادية: اتجوزوا ازاي انت اتجننت انا عايزة اتجوزك انت واصلا افرض وافقت هتجوزه ازاي وانا مش بنت بنوت وابني هتعمل فيه اي
سيد: متقلقيش هنعمل عملية صغيرة وكل حاجه هترجع لطبيعتها وابنك هيكون قدام عينيك بس بصفتك مرات عمه وبس
نادية: مرات عمه طب ازاي فهمني
سيد: انا هتجوز بنت عمي وهي بتحبني هتقبل بي اي حاجه ولما اقولها انه ابني وان امه ماتت مستحيل ترفض وبكدا هنكون ضربنا عصفورين بحجر واحد
نادية: انت دماغك دي اي جبروت امري لله انا هوافق بس عشان خاطر ابني وعشان خاطر متفضحش ربنا يسامحك يا شيخ
سيد: شطورة يا حبيبتي
بااااااااااااك.....
↚
سيد: وفعلا نفذنا كل دا وانا اتجوزت امك وخدتك عشان تربيك بس عمرها ما نسيت انك مش ابنها وكان دا عامل فرق بينكم ونادية اتجوزت عمك بس مع الوقت هي اتغيرت وحبيته وكانت هتعترف بكل حاجه وساعتها انا بداءت اكره جدك فيها واكلمها اهددها بيك وبحمزة وعشان كدا هي خافت وسمعت الكلام ومشيت يا ابني
حاتم بدموع: يعني كل الفترة دي وانا بقول يا ماما لواحده عمرها ما حسستني انها امي واللي هي امي ترميني وتمشي
سيد: مبقاش يفرق يا حاتم نادية لازم تموت قبل ما تكشفني هي اكيد مقالتش لحمزة انك اخوه لازم نخلص عليها
حاتم: انت اي مبتحسش عايزني اروح اقتل امي دا مستحيل يحصل
سيد: لو مقتلتهاش انا اللي هقتلها وهقتلك انت كمان فاهم
حاتم بعصبيه: دا لو فضلت عايش يا با..... يا سيد اتشاهد علي روحك
*وفعلا حاتم مسك المسدس وضرب سيد بالنار في دماغه ووقع ميت وقال اخيراً خلصنا من شرك انت دمرتنا كلنا بسبب طماعك انا مستحيل اسامحك.... سابه مرمي في الارض وطلع كان النهارد طلع خلاص وركب تاكسي وقاله يوصله المستشفي...
*في المستشفي روح بداءت تفوق وكان حمزة نايم علي الكرسي وراسه علي ايديها بصيتله وهي بتضحك ومشيت ايديها التانية علي وشه حمزة حس بيها ومسك ايدها وباسها...
حمزة: حمدالله علي السلام يا روح قلبي الحمدالله انك رجعتيلي بالسلامه
روح: اي كنت عايز تخلص مني ولا اي دا بي عينيك
حمزة: وانا اقدر اعيش من غيرك يا روح الروح دا انتي اكسجين حياتي انتي وابننا
روح بدموع: كنت خايفه اوي يا حمزة وبالذات علي ابننا كان هيروح منا
حمزة: اهدي يا حبيبتي الحمدالله كل حاجه اتحلت وانتوا كويسين ومعايا اهو
روح: الحمدالله يا حبيبي ربنا يبعد عن العين
دخلت الممرضة: استاذ حمزة حمدالله علي سلامة المدام حبيت اعرفك ان الهانم الكبيرة فاقت واتنقلت اوضة عادية
حمزة: الله يسلمك وشكرا جدا ليكي
الممرضة: العفو يا فندم حمدالله علي السلامه يا مدام علي فكره استاذ حمزة بيحبك جدا وكان هيتجنن عليكي ربنا يخليكوا لبعض عن اذنكم
روح: مين الهانم الكبيرة دي يا حمزة
حمزة: دا موضوع كبير اوي يا روح بس الملخص انها امي
روح بصدمة: امك هي عايشه يا حمزة طب الحمدالله بس هي بتعمل اي هنا هي كويسه
حمزة: عمي حاول يقتلها عشان متفضحهوش بس الحمدالله مقدرش وهي بقيت كويسه
روح: الحمدالله يا حبيبي المهم انت يا حمزة
حمزة باستغراب: انا ازاي يا روح
روح: انت كويس يا قلب روح
حمزة: مش عارف والله جوايا مية شعور عكس بعض بس كله خير كفايه انك معايا
روح: وهفضل معاك العمر كله يا حبيبي
*ولسه حمزة بيقرب عشان يبوسها بتدخل منه وبتخبي وشها بسرعه..
منه: انا اسفه كملوا كملوا انا مشفتش حاجه
حمزة وهو بيجبها من قفاها: تعالي يا شبر ونص انتي دايما بتبوظي عليا اللحظات المهمه
منه: وانا مالي يا لمبي الله حد قالك تبوسها في المستشفي احترم شعور المرضي يا اخي
روح وهي بتضحك: يخربيتك فصلتيني وحشتيني اوي يا مفعوصة
منه: وانتي كمان يا قلبها حمدالله علي سلمتك
حمزة: طب انا هروح اشوف ماما
منه وروح: واحنا هنيجي معاك
حمزة: لا اله الا الله صبرني يا رب يلا بينا
*في اوضة نادية كان حاتم معاها جوه...
حاتم: وحشتيني اوي يا امي
نادية بدموع: انت عرفت يا حاتم
حاتم: اه عرفت كل حاجه وخت حقك يا حبيبتي وقتلته زي ما كان عايز يقتلك
نادية بصدمة: ليه كدا يا حبيبي ضيعت مستقبلك خلاص
حاتم: كدا كدا هو كان ضايع يا امي انتي متعرفيش هو خلاني اعمل اي وعمره ما حسسني اني ابنه ولا خاف عليا ولا حبني
↚
نادية بدموع: انا اسفه يا حبيبي انا سبب كل دا حقك عليا يا ابن بطني
حاتم: مبقاش ليه لازمه الكلام دا انا عايز اطلب منك طلب واحد بس
نادية: اي هو
حاتم: مش عايز حمزة يعرف اني اخوه وياريت يا امي تخالي بالك منه حمزة شاف كتير اوي في حياته وتعب ومحتاجك جانبه ارجوكي نفذي طلبي عايز لو موت اموت وانا مرتاح وحاسس اني صلحت كل غلطي
نادية بدموع: بعد الشر عليك يا حبيبي حاضر اوعدك اني مش هعمل اي حاجه وعايزاك تسامحني
*فجاه دخل البوليس وقبض علي حاتم في دخول حمزة وروح ومنه...
الظابط: ياريت تسلم نفسك يا حاتم احسن ليك
حاتم: انا هاجي معاك يا حضرة الظابط بس ممكن خمس دقايق هقول لحمزة علي حاجه
حمزة: عايز تقول اي تاني يا حاتم مش مكفيك كل اللي عملته
حاتم وهو بيحضن حمزة: انا اسف يا اخويا سامحني انا كنت معمي بس خلاص فوقت مع انه متاخر بس المهم اني عرفت غلطي حقك عليا
حمزة وهو مستغرب لانه لاول مره يحس بحضن حاتم ويحسه صادق في كلامه: انا مسامحك يا حاتم وربنا يسامحك
حاتم بدموع: شكرا بجد يا حمزة ومتخفش انا خلصتك من شر عمك وقتلته ومبقاش في خطر عليكوا خلاص
حمزة بصدمة: ليه عملت كدا يا حاتم ضيعت عمرك وحياتك
حاتم: مش مهم المهم ان محدش يقربلك تاني وانتي يا روح انا اسف سامحيني وقرب لمنه وحضنها طالعه زي القمر زي ماما خالي بالك من نفسك يا حبيبتي
*ومشي حاتم مع البوليس وسايب الكل مش فاهم حاجه ونادية منهارة من العياط وبعد كام يوم حاتم شنق نفسه في الحبس والكل سيطر عليهم الحزن... في الفيلا...
حمزة: يلا يا روح هتتاخري علي الامتحان
روح: حاضر يا حبيبي نازلة اهو
نادية: متهدي يا حمزة انت متوتر اكتر منها مش هينفع كدا انت لازم تشجعها مش توترها اكتر
حمزة: خايف عليها يا امي عايزها تحقق كل احلامها وتبقي فخورة بنفسها
منه: متقلقش يا ابيه روح قدها
روح: يلا يا حمزة هنتاخر بقي نازل انت رغي وناسيني خالص
نادية: طب اقعدي يا بنتي افطري الاول عشان اللي في بطنك دا
روح: مليش نفس والله يا ماما معلش يلا يا حمزة بقي
حمزة: يلا يا اخرة صبري ربنا معاكي وان شاء الله خير
*وعدي كام يوم الامتحانات علي خير وجه اخر يوم بعد الامتحان خروجت روح قبل نغم والغريب انها ملقتش حمزة وجالها السواق وقالها ان حمزة عمل حدثة ولازم يروحوا فوراً ولما وصلت كانت الصدمة..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
كان المكان متزين كله الورد واستغربت اوي ازاي حمزة عمل حدثة وازاي السواق يجبني مكان زي دا بجد مكنتش فاهمه حاجه....
روح: هو حمزة فين انت جايبني هنا ليه انا عايزة اروح لجوزي حالا
السواق: يا هانم انزلي هنا وهتفهمي كل حاجه وانا اسفه علي الخضه اللي عملتها لحضرتك عن اذنك
روح: هو في اي بالظبط ياتري حمزة هنا يا حمزة انت فين بجد اطلع انا قلبي هيقف ومش فاهمه حاجه انا خايفه اوي
*فجاه اشتغل صوت حمزة وكان في المكان كله بس حمزة مكنش موجود...
حمزة: روح حبيبتي انا اسف علي الطريقة والله بس مكنش قدامي حل تاني الطريق اللي قدامك دا كملي فيه علي خط الورد ولما توصلي هتعرفي كل حاجه ومتقلقيش انا معاكي اهو للاخر م هسيبك ابداً.... كملت في الطريق وصوت حمزة معايا...
حمزة: تعرفي يا روح اول ما شوفتك كنت حمزة تاني خالص ومكنتش طايقك رغم اني حسيت احساس غريب اوي ومع الوقت قدرتي تخطفي قلبي بالبرءاة اللي فيكي وسيطرتي علي كل حياتي ورغم كل اللي حصل بينا انت كنتي معايا للاخر ووقفتي جانبي وعمرك ما اتخليتي عني انا حقيقي عرفت الحب علي ايدك انتي يا احلي هدية من ربنا ليا مكنتش اعرف انه بيحبني كدا غير لما رزقني بيكي يا جنتي علي الارض متتوقعيش انتي بقيتي بالنسبة ليا اي انا اقدر استغني عن كل حياتي بس عنك انتي مستحيل دا انتي حياتي وروحي وقلبي وعمري دا انتي عندي يا روح اكسجين حياتي والدم اللي بيجري في عروقي ودلوقتي بعد وصلتيلي اقدر اقولك وبكل صراحه اني بعشقك تراب رجلكي يا روح الروح...
*اتصدمت من كل دا ومكنتش قادرة امسك دموعي وقلبي كان طاير من الفرحه انا بجد حمزة عملي كل دا لدرجه دي بيحبني قد اي انا محظوظه بيك يا حمزة واترميت في حضنه علي طول وانا بشكر ربنا عليه حقيقي انا ربنا عوض صبري خير لما رزقني بزوج زايه..
روح: انا بجد مش عارفه اقولك اي انا فرحانه اوي يا حمزة بجد انت عملت كل دا ليه بجد كتير عليا اوي ربنا يخليك ليا يا حبيبي ويقدرني واسعدك يا رب انا حقيقي مبسوطة اني مراتك وانك في حياتي وبحمد ربنا كل لحظه اني اتجوزتك يا نور العين
حمزة: ربنا ما يحرمني منك يا حبيبتي
روح: بس ليه كل دا يا حمزة ليه تعبت نفسك يا حبيبي مكنش ليه داعي
حمزة: يعني اسيب عيد ميلاد حبيبتي يعدي كدا من غير اي احتفال ودا ينفع برضو
روح: يالهههوي دا انا نسيت خالص ان النهارده عيد ميلادي انت عرفت ازاي
حمزة: يعني مراتي ومش هعرف عيد ملادها امتا يا بت عيب عليكي يلا غمضي عينيك عشان اوريكي الهدية بتاعتك
روح: هو كمان في هدية بجد كدا كتير اوي
حمزة: بطلي رخامه وغمضي بقي
روح: اهو يا سيدي
لف حمزة ولبسها عقد الماس: هيأكل من رقبتك حته يا نور عيني
روح: ياااه يا حمزة دا يجنن بجد ربنا يخليك ليا يا حبيبي بس دا باين عليه غالي اوي
حمزة: مفيش حاجه تغلي علي حبيبتي يلا عشان ناكل بقي
روح: ربنا يديمك نعمة في حياتي يا رب يلا بينا يا قلبي
*في بيت نغم...
↚
نغم: يا بختها زمان حمزة عملها مفاجاه حلوة عشان عيد ميلادها
محمد: وهو عرف عيد ميلادها منين بقي يا حلوة انتي
نغم بضحك: ما هو بصراحه سألني وانا قولتله علي طول
محمد: اه منك انتي علي طول بتدخلي في كل حاجه بطلي تبقي حشارية يا بت
نغم: يوووه وفيها اي يعني لما اساعد جوز اختي شوية الله.... ولسه هتكمل كلامها بس تلفونها رن اتوترت اوي
محمد: في اي يا بت مالك اتوترتي كدا ليه ومين بيتصل بيكي
نغم: مفيش حد دي صحبتي هقوم بقي ارتاح شوية اخيرا خلصت امتحانات
محمد بعدم اقتناع: ماشي يلا قومي تصبحي علي خير
نغم: وانت من اهل الخير.... اول ما دخلت الاوضة... الوووو اي يا سعيد مش قولتلك مية مره متتصلش بيا
سعيد: يا نغم ما انتي بتوحشيني اعمل اي مش كفايخ خلاص خلصنا امتحانات ومش هعرف اشوفك كمان عايزة تحرميني من صوتك
نغم: يا حبيبي افهم انا هكلمك والله بس افرض وانت بتتصل محمد او ماما ردوا عليك هنروح في داهيه
سعيد: طب خلاص يا روحي حقك عليا المهم بقي طمنيني عملتي اي في الامتحانات عايزين ندخل نفس الكلية عشان اكون مطمن عليكي
نغم: متقلقش يا حبيبي كله تمام وان شاء الله نكون سوي يلا بقي انا عايزة انام شوية
سعيد: طيب يا قلبي لما تصحي كلميني هستناكي بحبك
نغم: وانا كمان بحبك اوي تصبح علي خير
سعيد: وانتي من اهلي يا حب الحب
محمد: نغم بقولك يا حبيبتي عشان ماما مش هنا انا هنزل هخلص شوية شغل وهاجي ابقي عرفي ماما لان شكل تلفونها فاصل
نغم: ماشي يا حبيبي بس متتاخرش بس ابقي هاتلي اندومي معاك
محمد: يادي الاندومي ماشي يا ستي سلام
*في الكافيه...
عليا: كل دا تأخير بجد حرام عليك
محمد: معلش يا حبيبتي اعمل اي بس عقبال ما جبت نغم من الامتحان
عليا: نغم ولا ست روح بتاعتك
محمد: يووووه يا عليا هو احنا مش هنخلص من الموضوع دا قولتلك مكنتش اعرفك ساعتها ولما عرفتك حبيتك وروح بقيت زي اختي نغم بالظبط
عليا: يا محمد افهمني انا بغير عليك وفكرة انك دايما معاها دي بتقتلني
محمد: طب خلاص اهدي دا انا عندي خبر حلو ليكي والله بس انتي بتقطعي برزقك
عليا: بجد والله طب قول يمكن افك شوية في اي
محمد: لا مش هقولك عشان انتي نكدية وبتقطعي برزقك
عليا: خلاص بقي حقك عليا قول عشان خاطري
محمد: طيب دي اخر مره فاهمه
عليا: حاضر قول بقي
محمد: بصي يا ستي عايزاك تحددي معاد مع بابا عشان هاجي اتقدملك
عليا بفرحة: انت بتقول اي بتتكلم جد يا محمد
محمد: ايوة يا ستي والله شوفي المعاد المناسب ليكوا وقوليلي وانا جاهز
عليا: يا روحي والله انا بحبك اوي ربنا يخليك ليا ومش يحرمني منك ابداً انا هبلغ بابا علي طول
محمد: وانا في الانتظار يا قمري يلا ناكل بقي
عليا: يلا يا حبيبي
*في الفيلا عند حمزة كانت نادية قاعده عماله تعيط ودخلت عليها منه....
منه: وبعدين معاكي يا ماما مالك يا حبيبتي في اي
نادية: مفيش يا حبيبتي انا كويسه بس كنت عايزة اتكلم معاكي شوية
منه: خير يا حبيبتي اتكلمي
نادية: كفايه لحد كدا يا منه حمزة ميستهلش كل اللي كونا هنعمله فيا دا في الاول والاخر ابني ويبقي اخوكي
منه: انا كمان كنت عايزة اقولك كدا يا ماما والله انا حبيت زياد ومبقتش قادرة اضحك عليه اكتر من كدا وحمزة انا مشفتش منه حاجه وحشه
نادية: يبقي اتفقنا يا حبيبتي احنا هننسي كل اللي فات وهنعيش حياتنا طبيعي جدا
منه: حاضر يا ماما هنزل بقي اجبلك الاكل عشان تاخدي العلاج
نادية: ماشي يا حبيبتي
زياد: ها يا منه طنط عامله اي دلوقتي
منه: والله يا زياد تعبانه ومبقتش فاهمه مالها فيها اي
زياد: معلش يا حبيبتي ان شاء الله هتبقي كويسه
منه: ان شاء الله هروح اجبلها الاكل
زياد: طيب يا روحي وانا هروح الشركة اخلص شوية شغل
منه: ماشي يا حبيبي خالي بالك من نفسك
زياد: حبيبتي انتي كويسه باين عليكي تعبانه
منه: شوية دوخه وهتروح يا حبيبي متقلقش عليا
زياد: طيب يا حبيبي بليل واحنا مروحين اعملي حسابك هنروح للدكتور
منه:مش مستاهله يا زياد والله يمكن يكون شوية ارهاق
زياد: معلش يا حبيبتي اهو نطمن برضو
منه: اللي تشوفه يا بابا
*اتحرك زياد بس الغريب انه مرحش الشركة زي ما اقل وبعد شوية وصل لفيلا باين عليها انها قديمه ولما دخل كان كلها ناس كبيرة في السن وفضل ماشي لحد ما وصل لوحده قاعده لوحدها...
زياد: وحشتيني اوي يا ست الكل والله
الست: ربنا يخليك يا حبيبي بس هو انت مين
زياد: برضو نسيتيني انا معرفش ازاي بتنسي ابنك
الست: معلش يا ابني السن يحكم بقي بس هو انت بجد ابني
زياد: ايوة يا حبيبتي انا ابنك زياد
الست: وبدام انت ابني سايبني هنا ليه وليه مش بشوفك
زياد: يا حبيبتي حقك عليا انا حقيقي كنت مشغول الفترة اللي فاتت دي بس خلاص هجيلك كل يوم وبفكر لو صحتك بقيت كويسه اخدك تعيشي معانا
الست: يا حبيبي ربنا يباركلي فيك انا خلاص بقيت كويسه لما شوفتك
زياد: يا رب دايما كويسه يا حبيبتي هسيبك شوية وجاي تاني ماشي
الست: طيب يا حبيبي
دخل زياد مكتب المدير واتكلم: طمني حضرتك مفيش اي تحسن
المدير: مخبيش عليك يا استاذ زياد بس مبقاش في امل ومرض الزهايمر مبقاش ليه علاج
زياد: طب وبعدين يا دكتور انا كل لما اجي مش بتكون فكراني دا انا كنت بفكر اخدها تعيش معايا
المدير: ما هو للاسف صعب تفتكرك ولازم كل مره تفكرها بيك بس انا معاك في الفكره دي متزعلش مني الحجه بقيت كبيرة في السن وايامها بقيت معدوده الاحسن انهي تقضي اخر ايامها وسطكم بدل ما هي عايشه هنا
زياد بحزن: تمام انا بس عايز شوية وقت وبعدين هاجي اخدها علي طول باذن الله وشكرا جدا لحضرتك
المدير: العفو علي اي دا شغلي واحنا تحت امرك
زياد: عن اذنك
*وخرج زياد ومشي علي طول من غير حته ما يعيدي عليها زي ما قال وفضل سايق وهو مش عارف يعمل اي دا حته حمزة ميعرفش بوجود امه وهيقول ازاي مش دي امه اللي اتخليت عنه عشان واحد تاني واما جالها المرض دا الراجل دا جه ورامها ليه مكنش عنده القدرة انه يتكلم او يقول لحد حاجه وفضل سايق لحد ما وصل الشركة....
*خلصنا يومنا انا وحمزة ورجعنا البيت واول ما دخلنا لاقينا منه واقعه علي الارض حمزة جري وشالها وطلبت الدكتور واول ما وصل وكشف عليها وخرج....
↚
حمزة: خير يا دكتور هي كويسه حصلها اي
الدكتور: الف مبروك المدام حامل بس هي ضعيفه شوية ومحتاجه شوية رعاية وتبعد عن اي ضغط
حمزة: بجد الحمدالله الله يبارك فيك يا دكتور معلش تعبنا حضرتك
الدكتور: ولا تعب ولا حاجه ياريت بس تجبلها الادوية دي وتاخدها في معادها وان شاء الله تبقي احسن
حمزة: باذن الله يا دكتور اتفضل... روح انا هروح اجيب الادوية دي واوصل الدكتور وانتي خليكي جانبها
روح: حاضر يا حبيبي
*عند محمد في البيت وصل محمد البيت وكانت امه قاعده هي ونغم بيتفرجوا علي التلفزيون...
محمد: ماما كنت عايز حضرتك في موضوع
الام: خير يا حبيبي في اي اتكلم قلقتني
محمد: مفيش حاجه يا ست الحبايب بس بصراحه كدا انا عايز اخطب
الام بفرحه: بجد والله يا حبيبي ربنا يسعدك وياتري لاقيت العروسة ولا عايزني ادورلك
محمد: لا يا حبيبتي العروسة موجوده بس مستني موافقة حضرتك الاول
الام: يا حبيبي دا يوم المني لما اشوفك عريس وجانبك عروستك هو انا هتمني اي اكتر من سعادتك
محمد: ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي ويديكي طولة العمر وتشيلي عيال عيالنا كمان
الام: يا حبيبي يا مين يعيش المهم اشيل عيالك انت يلا حدد معاد مع اهل العروسة وهنروح علي طول
محمد: انا كلمتها يا حبيبتي وهي هتحدد لينا معاد وهتقولي
الام: علي خير يا نور عيني
نغم: وانا مليش فيه عايزة فستان جديد عشان اجي معاكم دا غير فستان الخطوبة كمان
محمد: اي الطمع دا يا بت يكنش انتي اللي هتتجوزي وانا معرفش
نغم: عادي يمكن احصلك يا شق
الام: يا بت اتلمي اي الالفاظ البئية دي
نغم: عادي يا ماما دا اللي ماشي اليومين دوال
محمد: بس خلاص هجبلك اللي عايزاه حلي عن دماغي بقي خليني اروح انام
نغم: ماشي يا شق الشقايق
الام: مش هتاكل يا ابني
محمد: لا يا حبيبتي انا كلت بره هنام لاني تعبان جدا
الام: طيب يا حبيبي تصبح علي الف خير
محمد: وانتي من اهل الخير يا حبيبتي
*في بيت عليا وعلي سفرة العشاء...
عليا: بابا كنت عايزة حضرتك في موضوع كدا
الاب: خير في اي
عليا: بصراحه يا بابا في عريس متقدملي وكان عايز معاد من حضرتك
الاب: ودا مين دا وتعرفيه منين واي حكايته
عليا: كان زميلي في الجامعة يا بابا وهو شاب كويس ومحترم جدا
الاب: والله شكلك موافقه عليه
عليا: بصراحه يا بابا انا متعودتش اخبي عليك بس انا بصراحه بحبه
الاب بعصبيه: كمان هو انتي ناسيه انك من صغرك مكتوبة باسم ابن عمك
عليا: بس انا مليش ذنب انت عارف اني مش بحبه واني مش موافقه علي الموضوع دا ومليش علاقة بالاتفاق بتاعكم
الاب: طيب والعريس بتاعك لو معجبنيش هيترفض وهتتجوزي ابن عمك وغصب عنك مفهوم
عليا: لا مش مفهوم وحته لو محمد معجبكش انا همشي وهتجوزه
الاب: انتي بتتحديني يا بنت
عليا: انا اسفه بس مش هسمحلك تدمر حياتي عشان وعود قديمه
الاب: تمام خليه يجي بعد بكره هو واهله
عليا: تمام عن اذن حضرتك
*عند منه وروح...
منه: هو زياد فين يا روح
روح: في الشركة يا حبيبتي وزمانه جاي
زياد: انا جيت اهو يا حبيبتي انتي كويسه
منه: انا خايفه اوي يا زياد
زياد: ليه بس يا حبيبتي انا جانبك اهو في اي
منه: في سر لازم الكل يعرفه
حمزة: في اي يا منه اتكلم
منه: انا اسفه علي اللي هقوله في الحقيقه..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
حمزة: في اي يا منه متتكلمي بقي قلقتينا
منه: حمزة انا اسفه سامحني بس انا مبقاش اختك انا ابقي بنت جوز مامتك ولما امي اتوفيت بابا اتجوزها وهي اللي ربتني
حمزة: لا مستحيل اي اللي بتقوليه دا يا منه
منه: انا اسفه يا حمزة والله مكنتش عايزة اكدب عليك سامحني انا والله اعتبرتك اخويا الكبير وحبيتك اوي وربنا يعلم
حمزة: منه متهزاريش اي اللي بتقوليه دا انتي بتتكلمي بجد
نادية: ايوة يا حمزة دي الحقيقه سامحني يا ابني انا كدبت عليك عشان خوفت تعاملها وحش ومتتقبلهش هي ملهش ذنب
حمزة: انتي ليه كدا عايزة توصلي لي اي انتي رغم كل اللي حصل انا سامحتك واتقبلتك من تاني ليه غاوية تطلعيني مغفل عملتلك اي عشان تعملي فيا كدا
ناديه ببكاء: انا عارفه اني غلط حقك عليا وانا خلاص العمر مبقاش فاضل فيه حاجه وهسيبكم وامشي بس سامح اختك يا حمزة هي ملهش ذنب وملهاش غيرك بعدي
روح: اهدي يا طنط بالله عليكي
منه وهي بتحاول تقوم: حمزة انا اسفه انا اعتبرتك اخويا الكبير ومصدقت لاقيت سند وضهر ليا سامحني انا بحبك
جري حمزة عليها ورجعها مكانها: بت انتي اي مسمعتيش الدكتور وهو بيقول بلاش حركة كتير انتي ضعيفة ولسه في اول ايامك ولا مستغنيه عن ابنك متسمعي الكلام بقي وبلاش تتعبيني معاكي
منه ببكاء: حمزة يعني انت سامحتني
حمزة: بطلي هبل انتي اختي الصغيرة ومقدرش ازعل منك وهتفضلي مهما كبرتي اختي الصغيرة اللي مطلعه عيني
نادية ببكاء: ربنا يخليكوا لبعض يا ولاد وبتمني تسامحني يا حمزة عن اذنكم
حمزة: استني راحه فين اي عايزة تسبيني تاني مكفكيش العمر دا كله ولا اي
نادية ببكاء: انا اسفه يا حبيبي مستحيل اقدر اسيبك تاني حقك عليا يا نور عيني
حمزة: مسامحك يا امي دا انتي في الاول والاخر امي ازاي ازعل منك بس انا مليش غيرك دا انا مصدقت رجعتيلي مستحيل اسيبك تروحي مني تاني انا تعبت اوي من غيرك وخلاص مبقتش قادر استحمل بعدك لحظه تاني ربنا يخليكي ليا يا ست الكل ولا يحرمني منك ابدا
نادية: ويخليك ليا يا حبيبي ويباركلي فيك وفي حياتك ويطول في عمري لحد ما اشوف عيالك
روح: هانت اهي يا طنط ويجي حمزة الصغير ويغلبك بقي
نادية: ربنا يقومك بالسلامه ان شاء الله يا حبيبتي
حمزة: يلا يا زياد روح جيب لبس ليك انت ومنه لان محدش فيكم هيمشي من هنا غير لما منه تقوم بالسلام
زياد: ملهوش لازمه يا حمزة مش عايزين نتقال عليكم
حمزة: بطل هيل يا عم انت واهو بالمره منه تلاقي حد يخلي باله منها وانت في الشغل يلا روح ومتتاخرش بقي
*خرج زياد يجيب كل اللي محتاجينه ورجع علي طول وكل واحد راح اوضته عشان ينام ودخل زياد خد حمام ولبس وكان لسه هينام...
منه: زياد انا
زياد: منه انا تعبان ومحتاج انام بعد اذنك
منه: انا مكنش قصدي اخبي عليك والله انا بحبك يا زياد بس كنت خايف اخسرك انت وحمزة لو عرفتوا انا اسفه
زياد: بجد والله ومفكرتيش انك ممكن تخسرينا او تخسريني انا لما اعرف بعدين المفروض ان حياتنا مبنيه علي الصراحه والثقه يا منه
منه: والله يا زياد ما كان قصدي انا اسفه سامحني اوعدك دي اخر مره ومش هكررها تاني ابدا
زياد: منه انا عايز انام بعد اذنك
منه ببكاء: يا زياد بالله عليك انا مش هاين عليا زعلك انا اسفه والله اوعدك مش هخبي عليك حاجه تاني مهما حصل انا اسفه والله سامحني واديني فرصة
↚
زياد وهو مش هاين عليه دموع حبيبته: طب خلاص يا منه اهدي عشان خاطري انا خلاص مش زعلان بس انتي اهدي يا حبيبتي حقك عليا
منه: يعني بجد مش زعلان مني انا اسفه والله
زياد: خلاص يا حبيبتي والله مش زعلان اهدي بقي بس اوعديني انك مش هتخبي حاجه تاني
منه: حاضر والله اوعدك مهما حصل مش هخبي حاجه تاني
زياد: ماشي يا قلبي وانا خلاص مش زعلان يلا تعالي في حضني عشان ننام بقي يا ام تقوي
منه: تصبح علي خير يا نور عيني
*ونام زياد ومنه وهما مبسوطين اوي ( حابه اقولكم حاجه يا جماعة مهما حصل بلاش تخبوا علي بعض حاجه بلاش تهزوا الثقة اللي بينكم عشان اي سبب الثقة دي اساس اي علاقة ياريت تحافظوا عليها وبالذات في الحب اوعوا تخبوا علي شريك حياتكم حاجه بس اهم حاجه تختاروا شريك حياتكم الصح عشان متندموش بعدين لان ساعات صرحتكم مع الشريك الغلط بتوصلكم لطريق مسدود كله اهانه وذل ومعايرة لكن الشريك الصح هيحترمكم مهما كان ماضيكم عامل ازاي وهيحترم صراحتكم وهتفضل الثقة اساس علاقتكم...).... عدي يومين من غير احداث جديده علي ابطالنا وجه يوم مقابلة محمد لابو عليا وراح هو وامه وكان متوتر جدا بس حاول ميبينش دا ويكون واثق في نفسه وميضيعش حبيبته من ايده....
محمد: عمي انا جاي اطلب ايد بنتك علي سنه الله ورسوله
ابو عليا: وانت شغال اي يا استاذ محمد
محمد: انا خريج ادارة اعمال وشغال في شركة صغيرة مؤقتا
ابو عليا: وعلي كدا مرتبك قد اي
محمد بتوتر: انا قبضي بيتراوح ما بين تلاته او اربع الف
ابو عليا بتريقه: دي بنتي بتصرفهم في خروجه واحده واكيد انت عارف دا كويس
ام محمد: محمد ناوي ان شاء الله يفتح لنفسه شركة صغيرة وباذن الله مش هيحرم بنتك من حاجه يا ابو عليا
ابو عليا: والله دا ميطمنش لان الشركة هتكون لسه في اولها ومكسبها مش هيكون مضمونه وانا عايز اكون مطمن علي بنتي
ام محمد: وهي الفلوس اللي هطمنك علي بنتك يا ابو عليا الفلوس عمرها ما بتشتري السعاده
ابو عليا: بس الفلوس هتضمن لبنتي حياة كويسه ومستوي كويس جدا
محمد: وانا ان شاء الله مش هخلي بنتك محتاجه حاجه خاالص يا عمي
ابو عليا: وانا اسف معنديش بنات للجواز
خرجت عليا: بس انا مش هاخد غير محمد يا بابا
ابو عليا: ادخلي انتي جوه دلوقتي الواحد بيدور علي اللي يعليه مش يواطيه
عليا: وانا عايزة محمد حته لو هنعيش في عشه انت ملكش دعوة
محمد: عيب يا عليا متكلميش ابوكي كدا
ابو عليا: قولتلك ادخلي جوه وانت اتفضل من غير مطرود معنديش بنات لاجواز
عليا: بقي كدا ماشي وجريت جابت السكينه وقطعت شرايين ايديها ووقعت علي الارض
محمد: ليه يا عليا كدا حرام عليكي هعيش اظتي من غيرك
ابو عليا: انتي اتجننتي ليه عملتي كدا انا اسف يا بنتي
عليا: انا اسفه سامحوني.... بابا الفلوس مش كل حاجه اهم حاجه السعادة والراحه وانا كنت هلاقي دا مع محمد.... وانت يا محمد سامحني كان نفسي نحقق احلامنا سوي بس مش بي ايدي سامحني يا حبيبي...
*اغمي عليها وفضل محمد يصرخ وامه طلبت الاسعاف واتنقلت علي المستشفي بسرعه ودخلت العمليات فوراً وكان ابوها وقاف علي الباب وبيعيط وجه محمد وقف جانبه وحط ايده علي كتفه...
محمد: متقلقش يا عمي ان شاء الله هتبقي كويسه
ابو عليا: خايف عليها اوي يا محمد انا مليش غيرها انا حرمت نفسي من كل حاجه عشانها هي وبس ولا رضيت اتجوز ولا اعمل اي حاجه في حياتي اشتغلت ليل نهار عشان خاطرها وعشان محرمهش من حاجه ولو كنت بقسي عليها فداه عشان مصلحتها والله العظيم
محمد: انا عارف كل دا يا عمي بس صدقني انا مكنتش هحرمها من حاجه انا بحبها بجد والله
ابو عليا: توعدني يا محمد تحافظ عليها وتسعدها ومتخلهش محتاجه حاجه ولا تزعلها في يوم
محمد: اوعدك يا عمي بس هي تقوملنا بالسلامه
ام محمد: متقلقش يا ابني ان شاء الله هتبقي كويسه تعالوا بس ارتاحوا شوية وقفتكم دي مش هتعمل حاجه
محمد: تعال يا عمي ارتاح شوية
ام محمد: محمد انا هروح اطمن علي اختك واجيبها واجي مش هتاخر
محمد: ماشي يا امي او في اي حاجه كلميني علي طول ولو حصل جديد هبلغك..
*في اوضة منه وزياد...
↚
منه: خلاص يا زياد والله مش قادرة كفايه شبعت
زياد: يا منه انتي مكلتيش حاجه حرام عليكي بقي متنسيش ان في روح جواكي
منه: ايوة انت عايزني اتخن وابقي وحشه عشان تتجوز عليا
زياد: يا صبر ايوب يا بنتي حرام عليكي والله انتي كفايه عليا متتعبنيش بقي
منه ببكاء: وكمان بتزعقلي ومش مستحملي كلمة يا ماما طلقني يا زياد
زياد: يوووووه انا زهقت بجد حرام عليكي
منه ببكاء وصريخ: بقولك طلقني طلقني يا ماما
نادية: في اي يا ولاد صوتكم عالي كدا ليه
زياد: الحقيني والنبي يا حماتي انا تعبت من هرومانات بنتك دي
منه ببكاء: مبقاش يحبني يا ماما وعايز يتجوظ عليا
نادية بضحك: يا ربي عليكي يا منه يلا يا ابني روح شغلك وانا هتصرف معاها
زياد: ماشي يا حماتي يا عسل سلام يا منتي
منه: اهو سايبني ورايح للهانم التانية خد يا زياد هنا طلقني الاول
زياد بضحك: لما اجي حاضر يا حبيبتي سلام بقي
*في اوضة روح وحمزة...
روح: شوفت يا حبيبي اني عاقلة ازاي
حمزة بضحك: طبعا انا حبيبتي ست العاقلين وعشان كدا عايز اقولك خبر حلو
روح باستغراب: خبر اي قولي بسرعه
حمزة: خلاص يا حبيبتي نجحتي وجبتي تقدير كويس جدا وهتحققي حلمك رغم اني مستغرب ليه مختاره كلية خدمه اجتماعية وانتي مجموعك يجيب طب
روح بفرحه: الله اخيراً بقي وكمان يا حمزة الكلية دي حلوة وحلمي عشان اساعد المعاقين واطفال التخاطب
حمزة: حاضر يا حبيبتي ان شاء الله احققلك كل احلامك
روح: حمزة انا بجد بحبك اوي ربنا يخليك ليا يا حبيبي انا انا انا
حمزة: مالك يا روح في اي انتي كويسه
روح بصريخ: ااااااه الحقني يا حمزة بولد مش قادرة ااااه هموت الحقني
حمزة بتوتر: ينهاري بتولدي طب اهدي انا هتصرف اهدي انتي بس
روح: ااااااه مش قادرة يا حمزة الحقني بسرعه
حمزة: حاضر حاضر يا ماما تعالي بسرعه
نادية: في اي يا حمزة روح مالها اي اللي حصل
حمزة: بتولد يا امي ومش عارف اعمل اي
نادية: جهز العربيه بسرعه عقبال ما البسها شكلها هتولد قبل معادها
*نزل حمزة بسرعه وجهز العربية وبسرعه وصل بروح المستشفي ودخلت العمليات فوراً..... في بيت خالة روح...
نغم: اي يا ماما كل دا قلقتيني عليكوا امال محمد فين
ام محمد: يا بنتي اهدي اخد نفسي اخوكي في المستشفي
نغم: مستشفي ليه اي اللي حصل هو كويس
ام محمد: ايوة بس العروسة ابوها رفض وهي انتحرت
نغم: ليه كل دا هو الحب يعمل كدا يا امي
ام محمد: ويعمل اكتر من كدا لما يوصل للجنون لكن الحب الصح هو اللي بتفوض فيه امرك لربنا ولو خير اكيد هيكون نصيبك ومش عليك غير ان تلح بالدعاء وكل حاجه هتبقي كويسه لكن انك تشرك بالله وتنتحر ومترضاش بنصيبك دا غلط كبير يا حبيبتي
نغم: ربنا يهدي يا امي طب انا هلبس عشان نروحلهم
ترن ترن ترن
نغم: الوووو.... اي.... بجد.... طب فين.... احنا جايين علي طول
ام محمد: خير يا بنتي في اي
نغم: روح بتولد يا ماما يلا بسرعه عشان نروحلها
ام محمد: طب البسي بسرعه عقبال ما اكلم ابوها
*وفعلا لبسوا وراحوا والمستشفي وكانت عليا خرجت وبقيت كويسه وابوها حدد معاد الخطوبة وروح ولدت وجابت سليم واتنقل الحضانه عشان مولود بدري وهي اتنقلت اوضة عادية وبعد مت فاقت دخل الكل يطمن عليها...
حمزة: حمدالله علي سلمتك يا حبيبتي طمنيني عليكي انتي كويسه
روح بتعب: الحمدالله يا حبيبي طمني جبت اي
نادية: جبتي سليم صغير زي العسل شبهك يا بنتي
روح: الحمدالله بس هو فين
ام محمد: في الحضانه يا حبيبتي عشان مولود بدري اطمني هو كويس
روح: طب الحمدالله
محمد: يلا بقي قومي يا ست روح امال مين هيختارلي بدلة خطوبتي
روح: الف مبروك يا ابن خالتي وعقبالك يا نغم
نغم: ان شاء الله حمدالله علي سلمتك يا حبيبتي
*وبعد اسبوع خرجت روح من المستشفي هي وسليم ورجعت الفيلا وحمزة شايلها علي كفوف الراحه.... في بيت خالة روح...
نغم: محمد كنت عايزاك في موضوع
محمد: خير يا حبيبتي عايزة فلوس
نغم: لا يا حبيبي بس بصراحه في عريس متقدملي وعايز معاد منك
محمد: ومين دا يا نغم وتعرفيه منين
نغم بتوتر: كان زميلي في الدروس يا محمد
محمد: تمام يا حبيبتي خليهم يجوا بكره
نغم بفرحه: شكرا يا محمد هبلغهم علي طول
*وجه تاني يوم وجه سعيد واهله واتفقوا ان الخطوبة هتبقي مع محمد والفرح هيكون بعد ما تتخرج من الكلية ومحمد اجل فرحه عقبال ما عليا هي كمان تخلص... وبعد اربع سنين اتخرجت نغم وروح وكانت منه ولدت وجابت تقوي وبقي عندها هي وسليم 4 سنين وجه يوم فرح نغم وسعيد ومحمد وعليا...
روح: مالك يا خالتي بتعيطي ليه
ام محمد: مش مصدقه ان عيالي كبروا وخلاص بيتجوزوا وهيسبوني لوحدي
روح: عادي يا قمر هنجوزك انتي كمان
ام محمد: بت اتلمي احسن مش هيهمني الفرح وهتلاقي الشبشب بيزغرط عليكي
روح بضحك: شبشب في الفرح دا كلام
ام محمد: تحبي تشوفي يا حبيبتي
روح: وعلي اي انا هقوم اشوف سليم
سليم: مش قولتلك يا تقوي تلبسي كويس عجبك الناس اللي بتبص عليكي دي
تقوي: مش ليك دعوة بيا يا سليم والله هقول لمامي
سليم: انا بحاول احافظ علي مراتي انا حر
روح: مراتك مين يا واد اتجوزت من ورايا
سليم: ايوة يا ماما انا هتجوز تقوي
تقوي: وانا مش هتجوزك انت رخم
سليم: انا رخم طب تعالي بقي
*وفضلوا يجروا وراء بعض ويضحكوا..
حمزة: وحشتيني يا روحي
روح: يا حمزة اتلم بقي الناس حوالينا
حمزة: وفيها اي يعني
روح: مفهش يا حبيبي فيها اني بحبك بس
حمزة: وانا كمان يقلبي
تمت.. بحمدلله